رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الخامس كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق الجزء الخامس هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادم ومريم والرواية من تأليف مريم نصار في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جريمة عشق الجزء الخامس لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جريمة عشق الجزء الخامس هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جريمة عشق الجزء الخامس تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الاول كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق من الفصل الاول للاخير بقلم مريم نصار

عند كامليا.
كامليا: قاعده ع كرسي التسريحه. وباصه ل نفسها ف المرايا.
ماجده: داخله عليها الاوضه. ومعاها عصير.
وابتسمت. وقالت. صباح الخير ياكامي ياروح قلب مامي!
كامليا: ...
ماجده: حطت العصير ع التربيزه. وقربت منها ووقفت وراها وحطت أيدها ع كتفها وبصتلها ف المرايا. وقالت. ايه ياكامليا ياحبيبتى. مش هتخرجي من ال انتي فيه ده؟

كامليا: باصه ف المرايا. وشارده ف كل حاجه. وكل افكارها ممزوجه ف بعض. من ناحية اهم حاجه تيم. والمخابرات. والاستجواب. والكارثة الكبيره. الاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. والغموض الرهيب ال هو الديزل. ومش عارفه ترتب افكارها...
ماجده: شافتها سرحانه بتركيز كبير. وهزت كتفها. كامليا انتي سمعاني؟
كامليا: اتخضت بشهقه. واتفضت من مكانها.
ماجده: بقلق. اهدي ياحبيبتى انا مامي مش حد غريب. اهدي وتعالى. ومسكت أيدها. وقالت د. تعالى اقعدي هنا.

كامليا: قعدت ع الكرسي. بوهن وقلة تركيز.
ماجده: جابت برشام المهديء وكوباية العصير. وقالت امسكي ياروحي. خدي علاجك. واشربي العصير ده.
كامليا: رفعت عينيها برجفه. وقالت ليها بخــــوف. كان غـ.ـصـ.ـب عني!
ماجده: كشرت عينيها بعدm فهم. وقعدت قصادها. وقالت. هو ايه ال كان غـ.ـصـ.ـب عنك؟
كامليا: همست من بين شـ ـــفــايـــ ـفها. اغـ.ـتـ.ـsـ.ـبوني! ولكن ماجده مافهمتش.

كامليا: بصت ليها تاني ودmـ.ـو.عها نازله. وقالت بنفس الهمس لكن بهستريا. ب. بس انا. ا. نا مش هسكت. ايوه. اء. انا مش هسكت. هو ملكي انا. هي ال لازم تبعد.
ماجده: هزت راسها بتعب وحيره. وقالت لاحول ولاقوة الا بالله. يابـ.ـنتى متو.جـ.ـعيش قلبى عليكي اكتر من كده. انا مش فاهمه انتى بتهمهي ف ايه؟ طيب بصي. خدي علاجك. وبعدها هتهدي خالص. وايه رأيك نخرج نغير جو. اممم نروح النادي اوكي.

كامليا: ابتسمت ونزلت راسها ع جمب. ال، النادي. اه النادي. طب. طيب يلا نلبس ونمشي دلوقتي؟
ماجده: اتخـ.ـنـ.ـقت بالعـ.ـيا.ط. وقامت. وعطتها العلاج. وقالت شويه وهتبقى كويسه. ونلبس ونروح زي ما انتي عايزه. واتنهدت وخرجت.
كامليا: نزلت راسها ع جمب وضحكت. وقالت هنروح النادي؟ واشوف تيمو. وضحكتها اختفت. وقالت لأ الديزل. الديزل! وبعدها فتحت عينيها بشر كبير. وقالت بتحذير. بس انا مش هسكت!

عند هبه.
فاتن قاعده ع السفره. وبتنقي وتنضف الرز.
هبه: خارجه من المطبخ. ومعاها طبق فيه خضار السلطه. ورايحه عند فاتن. وقالت. هي سميه مرات اخويا اتأخرت ليه؟
فاتن: الغايب حجته معاه. انا قولتلها تعالى ع الغدا.
هبه: بتذمر. ليه بس ياماما. ماكنتي قولتي ليها تيجي بدري شويه. البت هبه ويزن وحشوني اوي.
فاتن: بغـ.ـيظ. اه اقولها تعالى. وانتى تلعبي مع العيال. وتسبينى انا طالع عيني ف المطبخ. مش كدا؟

هبه: عوجت بوقها. وقالت ياست الكل انا المفروض اتعامل معاملة الضيوف. انا عروسه. وست شهور وهتجوز. ايه المعامله دي؟
فاتن: فعلا انتى المفروض تتعاملى معاملة اطفال. وانجزي بقى وبطلي كلام. اعملى السلطه. وخشي اغسلي المواعين.
هبه: بزهق. ربنا ياخد المواعين! اووف. وبعدها ضحكت. ههههههه هههههههه.
فاتن: كشرت عينيها بتعجب. وقالت لاحول ولاقوة الا بالله. ايه ياهبه اتجننتي ياحبيبتى خلاص؟

هبه: هزت راسها بضحكه لأ لسه شويه. هههه. أنا بضحك ع شكل احمد امبـ.ـارح. لما اخويا عاشور راجع من الشغل الجديد ف شركة العدوي. وقابض اول مرتب. وجابله تيشرت. وانا جابلي السلسله الفضه ال كنت عايزاها. ههههههه احمد قاله. انت بتخم. ويبص للسلسله والتيشرت. وكان هاين عليه يضـ.ـر.بني ههههه
فاتن: ابتسمت. كتر خيره. عاشور ابني إبن حلال. وعمره ما قصر معانا حتى بعد ما اتجوز. ربنا يراضيه ويجبر بخاطره قادر ياكريم.

هبه: مسكت حزمة الخضار وبتشم فيه. وقالت بتريقه. اه الدعوه لعاشور حلوه مافيش كلام. طيب مافيش دعوه حلوه لبـ.ـنتك كدا ياست الكل. ولا حتى ل شاهين.
فاتن: هزت راسها بنفاذ صبر. وقال طبعا ف. ورفعت أيديها للسما. وقالت الله يكون ف عونك ياشاهين يبنى. هتتجوز واحده متـ.ـخـ.ـلفه ومـ.ـجـ.ـنو.نه بنص عقل.

هبه: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها. اممم بقى كدا يافاتن؟ ماشي ماشي. شوفي مين ال هيقرالك ترجمة المسلسل الكوري. ماشي؟ خلي شاهين بقى ال الله يكون ف عونه يقرالك الترجمه.
فاتن: بنفاذ صبر. صبرني يارب. قومي يابت خلصي ال وراكي. وقامت وشالت الرز وداخله المطبخ وهي بتقول. انا عارفه ايه ده؟ جيل مايعلم بيه ال ربنا. هتفتح بيت ازاي دي؟

هبه: قطمت الخياره نصين واكلت قطعه كبيره وردت ع فاتن وقالت بسخريه. بالمفتاح! هنفتح البيت بالمفتاح يافوتنا!

عند رينو.
رينو واقفه ف المطبخ وماسكه معدتها بعد ما رجعت بعد الفطار، ومعاها نور.
نور: بتقطع فاكهه وبتحطها ف الجهاز ينزل عصير فريش. وقالت. والله يارينو ياحبيبتى. انا قولت ل محمد نفسي ف مره احضر معاكم عيد ميلاد الشركه. ضحك عليا.
رينو: بضحكه. زى فهد برضو. بقوله خدني معاك مافيهاش حاجه. اشمعنا شباب العيله كلها. واحنا لأ. قالي!
نور ورينو بصو لبعض، ف صوت واحد بيقلدوهم. وقالو.

دي شروط الامبراطور. عايزه تروحي قولى للحج آدm لو وافق خلاص انا برضو مش موافق. مافيش عندنا حريم تخرج معانا ولا مؤاخذه ههههههههه.
نور: هههههههه ده حتى ريتال بابي منبه عليها متحضرش لأن كل العمال والمهندسين والموظفين وشباب العيله كلها بيكونو موجودين. وكل ده بيتصور حصري وينزل ع الإنترنت.
رينو: بتشرب ميا. وقالت. اممم شكلنا هنتفرج ع الاحتفاليه زي كل سنه ع جروب العيله.
وكمان بيدج مجموعة العدوي.

نور: بتحط العصير ف الكاس. وقالت.
ايوه. دي حتى نرمين قالت انا بعرف مواعيد مناسبات المجموعة من البيدجات. وكمان معجبه جدآ بتواضع بابي وأنه بيتشرف بالعمال قبل الموظفين.
رينو: بتنهيدة حب. بابي! أنا بحب اوي الكلمه ال بيقولها للموظفين والعمال. بجد بشوف ف عينيه حنان كبير ليهم واحتواء، بابي عظيم وبيخـ.ـطـ.ـف قلبي. بابي عظيم جدآ.
نور: بابتسامه. بابي ده نور عينيا ال بشوف بيها.

مت عـ.ـر.فيش يا رينو. لما بشوفه ف اي لقاء ف التليفزيون وشخصيته العظيمه وهدوءه وثقته ف نفسه! أو مقال صحفي وأقرأ الكلام ال مكتوب ف حقه. رغم اني ببقى فخوره جدآ. بس ببقى عايزه اقولهم إن ده جزء لا يتجزأ من شخصية آدm العدوي. بابي جميل. جميل للحد الذي لا حد له!

رينو: بضحكه وحماس. بابي ده المنصف لكل حاجه. بابي لو فضلت اتكلم عنه عايز مني سنين وسنين ومش هوفيه حقه. اااه بحبك اوى اوى يا أجمل بابي ف الدنيا كلها. ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. ويديمك ف حياتنا انت ومامي القمر.
نور: بابتسامة رضا. اللهم امين. امسكي ياروحي. اشربي كوباية العصير دي. وهتعوضك عن الفطار.
رينو: اخدت منها العصير. وقالت وانتى كمان اشربي. مش هشرب من غيرك.

نور: بضحكه. طبعا هشرب. واخدت ليها كوبايه، وقالت يلا اشربي بقى عشان البيبى.
رينو: ميرسي جدا يانور بانو. منحرمش منك ابدا. ياخالة الولاد ههههه.
نور: بضحكه. بمناسبة الولاد آرين هانم فين؟ لا اسكت الله لها حسآ.
رينو: آرين: اول ما تصحى تفطر معانا وتنزل عند جدها. لكن انهردا صممت تفطر مع مامي وبابي قبل ما يروح ع الشركه. واكيد دلوقتي مع تالين!

نور: بتشرب. وقالت، اممم طيب يلا بينا ننزل ل مامي. انتى عارفه مبتحبش البيت يفضى عليها.
رينو: اه ياريت عشان مـ.ـا.تملش. وخصوصاً آدامها مش موجود معاها دلوقتي.
نور: طيب ع ما تشربي العصير. انا هدخل اتوضى للضهر. والبس نقابي. وننزل اوكي.
رينو: هزت راسها. اوكي ياروحي.

فيلا رعد الجوهري. ف الصالون.
بـ.ـاري: قامت بزهول. وقالت. ايه؟ حضرتك بتقولي ايه يامامي؟
This is impossible هذا مستحيل.
هيلينا: بهدوء. بـ.ـاري حبيب مام انت لازم تسمع كلام داد.
رعد اخد القرار الصح. انتى لازم تقتنع بكدا.
بـ.ـاري: بنرفزه. مستحيل.
هذا ليس عدل. لماذا أبي أخذ هذا القرار فاجأه.
it is not fair. :
why did my father make this decision that surprised him.
انا من حقي اقول رأي.

سفيان من وراها. وشايل شنطة الجيم ع كتفه. قال بهدوء ممزوج بتحذير.
احنا هنا مش ف ايطالي بـ.ـاري. احنا هنا ف مصر. وقرار بابا ف إنك تكملي تعليمك هنا ف مصر. صح جدا.
بـ.ـاري: كشرت عينيها بدهشه. وهمست. ماذا؟ what
هيلينا: قامت ووقفت قدام بـ.ـاري وقالت. اسمعي بـ.ـاري. انتى دلوقتي عندك 16 عام يعني سن محتاج لاهتمام ورعايه من مام وداد. ورعد خايف عليكي. وقال انتى هنا هيكون هو مطمن اكتر عليكي.

بـ.ـاري: بغـ.ـيظ. اوكي اوكي. يعني سفيان كمان مش هيسافر صح؟

سفيان: بجديه. لا يابـ.ـاري. انا قدmت ف الجامعه ف ايطاليا. وماينفعش اسيب جدو هناك. وكمان ماينفعش انتى تكوني ف مدرسه لوحدك وانا مش معاكي. الاول كنت معاكي ف المدرسه. دلوقتي الوضع اختلف. وبعدين انتي لازم تقتنعي إن ده الصح. انا كمان فكرت فيها. انا من مجرد الفكره قلقت عليكي. لكن وانتي هنا. بابا جمبك. ف عربيه مخصوص بالسواق هتكون ليكي. وبابا كمان هيجيبك من المدرسة يعني هتكوني هنا ف أمان اكتر.

بـ.ـاري: ضحكت بدmـ.ـو.ع وسـ.ـخريه. واو. واو سفيان انت وبابي ومامي. اتفقتو ع كل حاجه. وانا! محدش هان عليه أنه حتى يقولى ايه رايك بـ.ـاري؟ مش مهم رأي. ميرسي جدا سفيان. سافر انت!

سفيان: بصلها بلوم. وقال. بـ.ـاري بليز متفهميش الموضوع بطريقه سلبيه. امبـ.ـارح انتي كنتى نايمه. وبابا سأل عليكي. وماما قالت انك نايمه. وبابا شرح لينا رائه ووجهة نظره. وأنه بيفكر فيكي اكتر واحده وخايف عليكي. واخد قرار إنك تكملي تعليمك هنا جمبه. وهيكون مطمن عليكي اكتر. انتي ليه مش قادره تقتنعي؟
بـ.ـاري: مسحت دmـ.ـو.عها. وبصت ليهم. وقالت ثانكس سفيان. ثانكس مام.
وجت تمشي من قدامهم.

سفيان: مسكها من دراعها. وقال بـ.ـاري انتى مقتنعه بتصرفاتك؟ يعنى خــــوف بابا عليكى غلط؟
بـ.ـاري: دmـ.ـو.عها نازله بصمت. ومش عارفه ترد. وساكته...
هيلينا: بزعل. اووو بـ.ـاري. بليز حاول تفهمي داد. بيحبك كتير. وايطالي مش أمان عليكي وخصوصاً ف العمر ده. بليز بـ.ـاري بلاش نعمل مشاكل. انتى عارفه رعد لما بيغـــضــــب. بيكون سيء للغاية.
بـ.ـاري: ...

سفيان: اتنهد بحيره. ومسد ع شعرها بحنان. وقال أنا عايز منك تقعدي مع نفسك. وتفكري. كويس. ف تصرف بابا. هل هو حب ليكي ولا لأ؟ هل هو منعك طول السنين ال فاتت من إنك تسافري ولا لأ؟ هل بابا يستاهل منك رد فعلك ده ولا لأ؟ فكري بـ.ـاري. بليز لكن بهدوء.
بـ.ـاري: رفعت عينيها ليه، ودmـ.ـو.عها نازله وساكته.

سفيان: ابتسم بحب. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال اطلعي استريحي. وانا لما أرجع هتكلم معاكي. لانى محتاج اتكلم مع بـ.ـاري ال مـ.ـجـ.ـنو.نه crazy. اوكي؟
بـ.ـاري: اكتفت انها هزت راسها. واتحركت وطلعت ع السلم.
هيلينا: مسحت وشها وشعرها بحيره. وقالت وبعدين سفيان. انا خايف ع بـ.ـاري!
سفيان: بابتسامه. بـ.ـاري؟ دي اطيب قلب. كلمتين حلوين من رعد باشا وهي هتقتنع وهترجع مـ.ـجـ.ـنو.نه زى الاول واكتر.

هيلينا: بتنهيده اوكي. يارب مش يحصل مشاكل. انا بخاف من رد فعل رعد. يا الهي. مجرد تخيل صعب كتير.
سفيان: ضحك. وقال مش للدرجادي ياامي. بابا مفيش منه اتنين. المهم انا رايح الجيم. اوكي.
هيلينا: كشرت عينيها. چيم؟ رعد قال انك رايح معاه عند مستر آدm.

سفيان: قال. ايوه فعلا. بابا دلوقتي خلص الاحتفال ف الشركه. واتصل عليا وقالى ساعتين وهيجي ياخدني. ونروح عندهم لكن ف الفيلا مش الشركه. لان بابا عايز يعرفني ع كل العيله.
هيلينا: ابتسمت اوكي حبيبى. هما ناس لطيفين كتير كتير. وهتكون اكيد مبسوط.
سفيان: إن شاء الله.

فيلا العدوي.
نور ورينو. دخلو الفيلا.
مريم: قاعده ف الليفنج لوحدها. وبتسبح ف صمت وشرود.
نور ورينو. السلام عليكي ياست الكل!
مريم: بتسبح، ومردتش...
نور ورينو بصو لبعض بعدm فهم. وبصو ل مريم.
نور: بتعجب. مامي انتي بخير!
مريم: انتبهت. هااا! اء. انا بخير ياحبايبى. بخير. وغمضت عينيها بقلق مبهم. وقلبها بيدق بقلق. وقالت جواها.
اللهمَّ أنزل سكينتك ع قلبي، وطَمئن بها عقلي، وألهمني حُسن التَّفكير والتَّدبير.

اللهمَّ من أراد بنا الهمَّ والحـ.ـز.ن فابعده عنَّا، واصرف عنَّا شرَّ خلقك، واكفنا برحمتك منهم. اللهمَّ اجعل آدm خير شريكٍ لي، واجعله السَّند يا الله، كي نسبِّحك كثيرًا ونذكرك كثيرًا، فأنت بنا عليمًا خبيرًا. اللهمَّّ ألِّف بين قلبي وقلبه، كما ألَّفت بين قلوب عبادك.
نور ورينو. مستغربين.
رينو: قعدت جمبها. وحطت أيدها ع كف ايد مريم. وقالت. بقلق. مامي ف ايه؟ حاسه بحاجه ياحبيبتى؟

مريم: مغمضه عينيها. وهزت راسها. لأ خير إن شاء الله يابـ.ـنتي.
نور: بحيره كبيره. مامي لو سمحتي قولي ف ايه؟ واضح جدا ع ملامحك التـ.ـو.تر والخــــوف من حاجه!
رينو: قلبها دق بخــــوف. وقالت مامي انتى قلقانه من حاجه؟
مريم: قلبها بيدق بسرعه. والقلق بيزيد. ومش عايزه ترد ع حد. ولا عايزه حد يضغط عليها. هي عايزه آدmها. آدmها وبس.

وقلبها مشغول عليه. وضغطت ع أسنانها. وقالت جواها بنـ.ـد.م. قولتلك مترحش. قولتلك خليك معايا. انا قلبى مشغول. وإحساس ابشع من اي إحساس حصل. وانا مفيش مره قلبي اتقبض غير ع حبايبى. صورتك قدامي ليه يا آدm! ياترى ايه المستخبي. استر يا الله.

اللهمَّ اجعلنا بحفظك، وكنفك، ولطفك، وأمانك، وتـ.ـو.فيقك، وسترك من شرٍّ كلِّ شيءٍ أنت آخذ بناصيته. اللهمَّ إنِّي استودعتك زوجي واولادي وابنائي وأحفادي فردَّهم إليَّ عند حاجتي إليهم. اللهم رد لي آدm رداً جميلاً.
رينو: شافت مريم جـ.ـسمها بيرتجف. وندهت بسرعه. زينب؟ يازينب!
نور: قلبها محتار من صمت مريم. وشافت رجفتها. والحـ.ـز.ن كاسي ملامحها. ومسدت ع ضهر مريم. وبتقرا قرآن.

زينب: جت بسرعه. نعم ياست الدكتوره. وكشرت عينيها. مالك ياست الكل؟
رينو: بسرعه هاتي كوباية عصير. ابعتي اي بـ.ـنت تجيب علاج مامي بسرعه بالله عليكي.
زينب: جريت بسرعه. حاضر. اجري يابت يادعاء. هاتي علاج ست مريم من فوق. اجري. استرها معانا يارب.
دعاء: طلعت بسرعه.
وبعدها: زينب جابت العصير بسرعه. ودعاء جابت العلاج.
نور: شربتها العصير.
رينو: عطتها العلاج ومهدئ. وقالت. مامي تعالى استريحي فوق شويه.

مريم: حطت ايدها ع قلبها. والقلق بيزيد. وقالت بصوت مسموع.
اللهمَّ إنِّي اسألك بقدرتك، أن تمنحني قوَّة النَّفس، وسعة القلب، وصلابة الجسد، وقوِّني لطاعتك وحسن عبادتك. اللهمَّ إنِّي اسألك النجاة من كلِّ بلاءٍ، والسلامةً من كلٍّ شرٍّ.
نور ورينو محتارين!
مريم: قامت من مكانها بقبضة قلب. والسبحه وقعت من أيديها. وحطت أيدها ع قلبها. بقلق بالغ. وقالت برجفه. آدm!

رينو: قامت بدmـ.ـو.ع. اهدي يامامي ف ايه بس. الله يكرمك اقعدي وانا هتصل ع بابي.
نور: بتسندها. مامي ف ايه؟ احنا مش قادرين نفهم حاجه؟
مريم: برجفه وعيونها مفتوحه. وقالت. آدm! آدm عايزني. آدm مش بخير. آدm مش بخير يانور. ابوكو مش بخير ياولادي! آدm يبنادي عليا!

الشركه الأم.
آدm مراد: خارج من غرفة الاحتفال. وجمبه آركان و آريان و آسر. و كريم ومصطفى.
آركان: بغمزه للشباب. ايوه بقى. شايفين عم ياسين ماشي جمب الشباك. وبيتكلم ف الموبايل. خاربها الواد ده!
مصطفى: بهزار. ولا عبد الحميد حافظ. ف زمناته!
الكل ضحك.
آريان: يابـ.ـارد انت وهو مـ.ـا.تسيبو كل واحد ف حاله.
كريم: بنفاذ صبر. لأ ازاى؟ دول لازم يحشرو مناخيرهم ف كل حاجه. بالذات الاتنين دول.

آركان: بسخريه. اهو انتو كدا ديما انا ومصطفى مظلومين. والله. وكما يقول الشاعر.
الانسان الملوث داخليآ لا يستوعب وجود بشر انقياء مثلنا.
الشباب بصو لبعض بدهشه ولسه هيضحكو
مصطفى: انزل بالترجمة؟
آركان: انت لسه هتستأذن ياعم انطق. وقول معنى ال انا قولته.
مصطفى: الإنسان الوا.طـ.ـي فاكر كل الناس وا.طـ.ـيه زيه. وجري بسرعه من قدامهم.
آدm مراد: بص ل آركان بتوعد.

آركان: قال بتمثيل الخــــوف. مصطفى ده وا.طـ.ـي وا.طـ.ـي وا.طـ.ـي. وجري بسرعه يحصل مصطفى.
الشباب كلهم ضحكو عليهم. وركبوا الاسانسير.
ياسين: يلا بقى ياهمستى. عشان متأخرش عليكي.
همس: بتذمر. والله يسي ياسين؟ انت اصلا متأخر. وبعدين الساعه واحده الضهر. هنوصل اسكندريه امتى بقى؟ المفروض الساعه 3 اكون هناك.
ياسين: ابتسم. ياحبيبتى. كل تأخيره وفيها الخير إن شاء الله.
همس: بقمصه. بس متقولش حبيبتك دي اوكي؟

ياسين: طيب همس حبيبتى! حبيبتى وهمس. ههههههه. ياهمس دا انتى قلب ياسو. وميهونش عليا زعلك يقلبى. البسي بقى وجهزي نفسك. وانا مسافة الطريق هكون عندك إن شاء الله.
همس: بابتسامه جميله. اوكي يقلب همس. باي.
ياسين: بابتسامه باي ياروحي. وقفل وشاف الشباب بتركب الاسناسير. وجري بسرعه ولحق وركب معاهم. ومصطفى و اركان بيقلدو ياسين ف الموبيل. والكل ضحك.

طارق: ماشي ف الطرقه وجمبه بيتر ومحمد ومعاهم مراد وفهد وزياد ورعد ومالك ويوسف. وباقي شباب العيله.
طارق: بيلف راسه يمين وشمال. وقال بتعجب. اله؟ هو آدm راح فين؟
محمد: قال. آدm. لسه خارج من شويه. قال
هيستناك ف العربيه. ويعمل مكالمه مهمه.
طارق: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. ع طول مستعجل الواد ده.
مراد: رفع حاجبه. مـ.ـا.تهدا ياعم الدينامـ.ـيـ.ـت.
مالك ومال الحج؟
طارق: بغـ.ـيظ. وانت مالك انت يابـ.ـارد.
مراد: ببرود. تربيتك ياكبير.

طارق: كشر عينيه. غلطه. غلطة حياتي اني ربيتك ياض يامراد.
فهد: بتريقه وهمس. فين التربيه دي؟
مراد: خبطه ف جمبه. سمعتك يابن طارق.
فهد: أتألــم. وقال بغـ.ـيظ. وانا قولت حاجه غلط؟ وكمل بمكر انا قولت الحقيقه ياعملى المهبب.
بيتر: خلاص خلاص. هو طارق اصلا مالوش ف حوار التربيه ده...
الكل ضحك.
طارق: بصله وقال. طبعا مش مصاحبك؟ هربي ازاي وانا اعرفك!
الكل ضحك.
فهد: همس ف ودن مراد. الحج طارق اقوى واحد يفرتك الجبهه.

مراد: رفع حاجبه ولسه هيرد.
ولكن سمعو صوت عالى من الحرس وصريخ قدام باب الشركه.
والكل بص لبعض بدهشه. وجريو بسرعه.

ف نفس الوقت. قدام الشركه.
آدm: الرصاصه اخترقت ضهرو وخرجت من صدره ف راس الست صابره ف المخ مباشرة. وقعت مكانها تلفظ أنفاسها الأخيرة.
هارون: فتح عينيه بصدmه. وكل الحرس مصدومين!
ازاى ده حصل؟ ازاى واحنا واخدين كل الإحتياطات والحماية اللازمه. وكل واحد جري يمين وشمال يدور ع اى حركه غريبه.
وف ال جري بيطمن ع الست صابره.

هارون: صرخ آدm باااااشاااااا لااااااء. وجري بسرعه عليه. ونزل ع الأرض جمبه. آدm باشا؟ آدm باشا رد عليا؟
شاهين: جاتله مكالمه من حرس ف السماعه. وجه يجري بسرعة البرق. وزعق للحرس وهو بيقرب من آدm. ورفع راسه للحرس وزعق. اسعاااااف بسرررررعه. اطلبوا الاسعاااااف. وفجأه شاهين لمح ف شباك شقه ف برج كبير بعيد عن الشركه، حد ملثم ولابس جوانتي اسود.
الكل خارج من الشركه يجري بسرعه. ع صوت هارون. وشاهين.

مراد: بيجري بسرعه. ولكن وقف مره واحده مكانه. وشاف أبوه واقع ع الأرض والقميص الأبيض كله دm!
مراد: للحظه كل الصوت اختفى من حواليه. وفضل واقف مكانه. والكل بيجري ويخبط فيه. وهو عينيه متعلقه ع أبوه وبس!
هارون: لسه بيرفع آدm من ع الأرض.

محمد: جري بسرعه. واتصـ.ـد.م. لكن صرخ ف هارون. اوعااااا تحركوا من مكااااانه. محدش يحركووووو، وجري عليه. ونزل ع ركبه بسرعه. وقال بتوهان وصدmه. آدm! وهز راسه بعدm تصديق وزهول. وكأن صاعقه صابته. وفاق ع دmعه نزلت ع خدو!
وسمع صوت الناس. وبسرعه اتحرك يعمل الاسعافات الاوليه.
محمد. قطع جاكيت البدله وحاول يتماسك لكن غـ.ـصـ.ـب دmـ.ـو.عه مش قادر يحبسها. وبص ل آدm وقال جواه بدmـ.ـو.ع...

ده آدm ده الاخ والصاحب والجدع. ده الأب والحما والجد. ده السند ده آدm. ابو نور. عمره ما كان جد ل تيم وتمارا لأ. ده كان الأب الروحي ليهم. ارجوك يا آدm. مريم يا آدm. مريم. أرجوك عشان العيله وعشان نفسك، اوعا تتخلى عنا. هننهار صدقني.
محمد: اخد نفس عميق جداااا. وقال لنفسه.

فوق يامحمد فوق مش وقته. انقذ آدm انقذ صاحب عمرك وحبيبك. وحاول يجمع كل قوته. واتنفس بسرعه مره واتنين وتلاته. وغمض عينيه وفتحها بسرعه. وقطع القميص ل آدm.
بيتر: بيسأل ف ايه؟ لكن شاف صديق عمره. غرقان ف دmه. وقف مكانه بصدmه. وسند ع العربيه. ومش قادر يتنفس. وحاول بتكلم لكن صوته راح. والحـ.ـز.ن عرف طريقه.

فهد: بيجري بسرعه. ع الزحمه. ووقف بصدmه كبيره. قدام آدm. وعيونه مفتوحه بإحساس ما بعد الصدmه. وهز راسه بعدm تصديق لأ. عمي آدm. لأ. وبينهج بسرعه وقلبه بيدق بقوه. ازااي؟ وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع!
فهد: بص ع آدm. وبص ع مراد ال وواقف مكانه. وعينيه مفتوحه ومتعلقه ع أبوه. وكأنه ف عالم تانى!

شاهين: واقف خلف فهد. بيتكلم مع حارس. وبيزعق بغـــضــــب واضح. وغـ.ـيظ كبير. انتو كنتو فييييين؟ يا اغـ.ـبـ.ـيه. ازااااااي ده يحصل ف وجود كل الحرررررس دوووول. انا ف لحظه شوفت القـ.ـا.تل. انتو ازاااااي مخدتوش بالكم!
حارس: بزعل حقيقي. والله يا شاهين. انا واقف ف ضهر آدm باشا. وعينيا كانت ف كل مكان. والطلقه عدت من جمب دراعي حتى قطعت كم البدله. والبرج زي ما حضرتك شايف بعيد عن الشركه بمسافه.

فهد: فتح عينيه بقوه. وقبض ع ايديه بغـــضــــب السنين. ولازم يبقى قوي. ويكون ثابت. ومسك كتف شاهين بقوه. وقال بغـــضــــب شـ.ـديد. اي برج ياشاهين!
شاهين: بحـ.ـز.ن كبير. شاور ع البرج. ووصفله الشقه!
فهد: ركب الريس. ورعد رغم صدmته. الا إنه بسرعه ركب ورا فهد.
وشاهين بالعربيه ومعاه حرس. واتحركو للبرج.
شباب العيله: خارجين من الشركه.
آركان: بتعجب! ايه ده ف ايه؟ وخالو مراد واقف ليه كده؟ وايه الزحمه ال قدام الشركه دي؟

آدm مراد: بقلق مبهم. جري ع أبوه. وقال ف ايه يابابا؟
مراد: رجع بالزمن لسنين طويله. شاف سنين! سنين آدm العدوي وهو بيبني مملكة العدوي. شاف آدm وهو بقوته. شافه هو واميرته. من عطف وحب وخــــوف وحنان. وامان. ايوه هو الأمان. عمر الفلوس مكانت هي الأمان. عمر الجاه والسلطه هي ال بتدي الدفا لقلبك. لكن آدm أدى كل حاجه. شاف امبراطور عظيم. لكن دلوقتي اتهد ووقع ع الأرض. كل حاجه بدأت ف الإنهيار. هي دي النهايه يامراد؟

مراد: خارت قواه. ونزل ع الأرض مكانه. وعينيه لسه متعلقه ع أبوه.
آدm مراد: بدهشه، لموقف مراد. لكن بص لاتجاه نظر مراد. ولف راسه!
آدm مراد: شاف صديق عمره. ومثله الاعلى والاب الروحي. وجدر العيله. والحصن الحصين. واقع لاحول له ولا قوه. والناس حواليه. وناس بتجري وناس بتصرخ. وناس بتصور. وكانت لقطه ل آدm. وقف الزمن عندها.

لتاني مره. يا آدm! احساس الخــــوف من الفقد. لتاني مره تحس بالضعف. لتاني مره تعيش وتحس خفقان القلب واضطرابه.
آدm مراد: هز راسه ببطء شـ.ـديد. وضـ.ـر.بات قلبه فيها خفقان مع سرعة ضـ.ـر.بات. واتحرك ببطء ومتأكد أنه شايف غلط.
آريان: واقف مكانه ف حاله من الصدmه. الفون وقع من ايدو. وحاسس إن الكون بيضيق عليه. من غير آدm مفيش ضهر. اتعرى لو انتهى. ضعفي هيبان لو سبتني. لأ انت ماينفعش تسبني. ماينفعش!

طارق: بيزق ف الناس. وقال برجفه اوعا انت وهو. انتو بتقولو ايه؟ انتو كـ.ـد.ابين. وزق واحد. وشاف آدm.
طارق: حاول يبلع ريقه لكن معرفش. وقرب منهم ومش مصدق. وكأنه ماشي أميال. ونزل ع الأرض عند راس آدm. وقال برعشه وشبح ابتسامه. ولا يا آدm. انت بتهزر انا عارف!
انت عايز تشوفني متغاظ ومتنرفز صح؟

عيونه اتملت بالدmـ.ـو.ع. وقال بضحكه. قوم بقى ياض. انا عارفك زكي. وممثل شاطر. قوم يا آدm. انت مبتردش عليا ليه؟ قوم انت عارف انا مبحبش اقعد ع الأرض. قوووووم بقى.
محمد: بسرعه كبيره. قطع القميص. وحط ودنه عند وش آدm. والنفس بطيء جدا. وفتح بوق آدm يشوف اللسان قافل مجرى التنفس.
وزعق. آدm رد علياااااا. آدm فوق يا آدm. فوووووق خليك ف الووووااااقع يا آدm. اوعااااا تستسلم. ساااامعني. اتنفس يا اااادm!

طارق: انتبه ع صوت محمد. واتاكد إن رفيق الدرب بينتهي. وهز راسه. لأ لأ. ودmعه نزلت ع خدو. وقال برعشه ف صوته. اء. آدm! ا. انا طارق. طارق اخوك. انت بتخبرني صح؟ قوم يا آدm الله يخليك. بلاش الهزار التقيل ده. انت من امتى بتحب تو.جـ.ـع قلبنا كدا. ها؟ قوم بقى. قوم معايا. يلا هنرجع البيت وهوصلك بنفسي. ومسك أيدو. ولكن مفيش قوه. وايد آدm وقعت من ايدو.
طارق: قلبه دق بخفقان كبير. وحس إن الدنيا بتصغر حوالين منه.

محمد: شاف مكان الطلقه. وبتنزف كتير وقال. بصريخ وصوت استغاثه. تلللللج، عااااايز تاااالج بسرررررعه.
وفتح علبة الاسعافات بسرعه. وحط ضماده كبيره ع الجـ.ـر.ح عشان يكتم الدm. وعايز مساعده انه يعدل آدm عشان يتنفس. وشاف آدm مراد واقف مصدوم.
محمد: زعق. آدm تعالى ساعدني مفيش وقت. النتفس بطئ جداااا...
آدm مراد: سمع محمد واتحرك بسرعه. وعدل آدm بالطريقه ال قال عليها محمد.
آدm مراد: نزل ع ركبه. ورفع ضهر آدm ع صدور.

وكأنه قاعد. وآدm مراد سانده. راس آدm العدوي مالت ع كتف آدm مراد. وده كفيل إن الجبل ينهار.
آدm مراد: اخد نفس عميق جدااا. وخرجه ببطء. وغمض عينيه وقلبه بيدعى. ونزل جبينه ع راس جدو.
محمد: رجع راس آدm لورا ولفها لجهة اليمين علشان التنفس.
محمد: بتحذير ل آدm. رغم دmـ.ـو.عه. خليك ثابت واسند جدك كويس. مش عايزين نلجأ لتنفس اصطناعي.

وجاب لزق فقط ولزق مكان الجـ.ـر.ح ع شكل مربع. من 3 جهات بس. والجهه الرابعه سابها علشان الدm يخرج. لانه لو قفلها الدm هيتحول ع الرئه وده غلط.
زياد: مش أقل صدmه. لكن الوقت ده مش عايز سكوت. لازم الكل يفوق ويتحرك. وبسرعه جاب التلج. ل محمد. ودmعه من زياد نزلت ع أيد الامبراطور.
محمد: حط التلج ع الجـ.ـر.ح. عشان يوقف النـ.ـز.يف. وصك ع اسنانه من قلة حيلته. وعايز معجزه. عشان الإسعاف يوصل.

زين: كان ف مكتبه. وسمع من الموظفين. ونزل يجري بخــــوف كبير جدا. وكان بيجري زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. ووصل لحد آدm. بينهج. وفتح عينيه بصدmه اكبر. وقال برعشه. ودmـ.ـو.ع. بابا! وهز راسه لأ. بابا؟ بابا رد عليا؟ رد عليا ياحج؟ ونزل ع الأرض عند رجل آدm. وحاجه جواه بتقوله قوووووم انت بتحلم يازيييين! ابوك محصلوش حاجه!
الست صابره. ف حواليها ناس بتعملها الاسعافات الاوليه. واهتمت بيها.

كل الموجودين مصدومين جدا. ودmـ.ـو.عهم مش قادرين يحبسوها. من كبير ل صغير. حتى العمال والموظفين.
آركان واقف ومصدوم وكل شريط زكرياته مع الأب الروحي قدامه. ودmـ.ـو.عه نازله.
اشرف وجاسر ومالك رغم صدmتهم. لكن بيحاولو يكونو ثابتين. وبيهدو طارق وبيتر. وباقي افراد العيله.
والصدmه الأكبر من نصيب مراد و آدm.

اخيرا الاسعاف وصل وكانو عربيتين. وشاله آدm والست صابره كل واحد ف عربيه. ومحمد ركب مع آدm وزين قام بسرعه وركب معاه. وطلعو ع المستشفى.
كل سواق حاول ياخد طارق وبيتر وطلعو ع المستشفى. وكبـ.ـار العيله طلعو معاهم ف حالة ذعر شـ.ـديده.
ودلوقتي كل الفكره ف حالة آدm! ورد فعل مريم الجزار!
زياد ويوسف ومالك وكل الشباب. بيتكلمو مع مراد.

مراد: مش سامع حد فيهم. والصوره ال قدامه. هي صورة آدm لما كان بيغير ع مريم منه ويتعصب عليه بهزار. ومراد رجع للواقع وغمض عينيه بتعب كبير. ودmعة و.جـ.ـع نزلت منه...
آدm مراد: كان عايز يروح البرج. لكن بأمر من محمد. لازم يكون الكل موجود ف المستشفى علشان لو احتاجو نقل دm.
وفهد ورعد والباقي هيتكفل بالمهمه...
آدm مراد: واقف عينيه ع دm جدو. وغمض عينيه ل ثواني. وصوت جدو بيتردد جواه.

آدm: انت آدm العدوي التاني ف نفس غـــضــــبه وعدm سيطرته ع نفسه زمان.
بس انا ياحفيدي عايزك آدm العدوي بتاع دلوقتي. عايزك الامبراطور.
لازم تمسك زمام الأمور يا آدm. لازم تمسك زمام الأمور!
انت حفيدي ونصي التاني. انت ضهري. انت مستقبلي.
بيك انت وأخواتك الشجره بتكبر وأوراقها بتكون اجمل من الأوراق ال قبلها.
انتو املي وعزوتي. انتو وقت تعبي هشوف صحتي فيكم.
يوم ما انهار وا. اقع هشوف قوتي فيكو.

انت يمكن تكون الديزل بالنسبا ليهم. بس انت بالنسبالي. آدm العدوي. ال لو جت عاصفه شـ.ـديده عشان تهز جدر العيله. انت هتثبت الجدر ف الارض اكتر من الأول. انت بزكائك هتخلى الجدر يقوى ويوصل ل سابع أرض مينهارش أبدا.
اوعا يا آدm تسمح لعيلتك بالانهيار. لازم تعمل ال عليك. انت حفيدي الغالي!

آدm مراد: فتح عينيه بقوه اكبر من اي وقت. وقبض ع ايديه بقوه مضاعفه. بحجم الغل ال جواه. وعروق ايديه ورقبته برزت، وكاتم صرخة انهيار جواه!
لكن لازم يثبت ويظهر عكس ال جواه. ولازم يكون أقوى من كل مره. ويسيطر ع غـــضــــبه. ويفكر بتروي. لازم نشوف نتيجة تعب آدm ف مشواره مع أولاده وأحفاده...

آدm مراد: بجمود لف راسه. ل مراد. وكره حالة الضعف. ال هو فيها. وقرب من أبوه. وقومه. وبص ف عينيه. وقال بقوه ممزوجه بغـــضــــب. مراد العدوي عمره ما كان ف يوم ضعيف. ولا هيجي اليوم ال يستمد قوته من حد أصغر منه. لأ. مراد العدوي. إبن آدm العدوي حليفه ف القوه والمواجهه. ودلوقتي
بابا آدm محتاج ولاده جمبه. ولاده ال زرع فيهم القوه والثبات عشان لما يجي يوم زي ده مننهارش.

بابا آدm. بنى مملكه من حديد. عشان لو ف يوم جت ضـ.ـر.به؟ ترد الضـ.ـر.به أضعاف. بابا آدm مش ده ال منتظره مني ومنك ومن اي حد ف العيله. بابا آدm وعدني أنه هيكون بخير دايما. والامبراطور عمره ما خلف بوعده ابداااا!

عند البرج.
فهد. : كان سايق بسرعه كبيره ومش واعي من الصدmه.
هو عمي آدm اضـ.ـر.ب عليه نار؟ ومن المسافه دي كلها؟ لأ دا اكيد مش سلاح عادي. يعني ممكن عمي آدm انه! لأ لأ لأ.
رعد: بحـ.ـز.ن شـ.ـديد. وصلنا يافهد. اركن ع جمب.
فهد: فرمل الريس. ونزل يجري.
بواب البرج: قام وقف. خير يابهوات.
فهد: بصوت غـــضــــبان. شاورله ع الشقه. وقاله شقه رقم كام؟ وف الدور الكام؟
البواب: بخــــوف. الدور ال 24 شقه 97.

فهد: ورعد دخلو يجرو وركبو الاسانسير.
شاهين: طلع السلاح ومعاه الحرس وبيدورو حوالين البرج.
فهد: واقف ف الاسانسير. ومش مصدق ولا قادر يستوعب ال حصل. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره جدا. وصورة مريم الجزار ورينو قدامه. وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح!
رعد: واقف ساكت. والحـ.ـز.ن كاسي ع ملامحه. ومش مصدق اي حاجه من ال حصلت...
فهد: فتح عينيه ع ارقام الأدوار. ومفيش صبر. وقلبه بيغلى. لانه عارف اكيد ال عمل كدا هرب!

الاسانسير وصل. والباب فتح.
فهد: خرج يجري بسرعه ووراه رعد. يدورو ع رقم الشقه.
فهد: شاف الشقه وكان بابها مفتوح بسيط. وقبض ع ايديه بغل وشر كبير. وزق الباب برجله. ودخل بسرعه.
الشقه كانت مفروشه، لكن حجات بسيطه. عبـ.ـاره عن انتريه. ومكتب قصاد الشباك. وكرسي هزاز.
رعد: مسك السلاح. ودخل بسرعه يدور ف الغرف.

فهد: عينيه ع كل ركن وكل مكان بيدور ع دليل. وشـ.ـد انتباهه. اربع صور واقعين تحت طرف المكتب. ونزل جابهم. واتعدل. وكانت الصدmه.
صوره واحده ل آدm. وليها تلات نسخ. وكل صوره عليها علامة واديره. لعلامـ.ـا.ت الاصابه الممـ.ـيـ.ـته.
اول صوره. كانت الدايره ع المخ من الامام.
وتاني صوره ع القلب من الأمام.
وتالت صوره كانت ع المخ والمقــ,تــل من الخلف.
ورابع صوره كانت دايره ع القلب من الضهر. وهي دي ال اتنفذت.

يعني القــ,تــل بفعل فاعل ومدبره. وآدm تم اغتياله!
فهد: واقف وجواه نار بتاكل ف جـ.ـسمه. مع صدmه كبيره. وبيتفرج ع الصور!
رعد: دور. فكل مكان و بص من البلكون والشبابيك ف كل الاتجاهات. وطلع ع السطح. ومفيش اي أثر. ونزل وقال ل فهد.
مفيش اي أثر لأي حد. انت لقيت أي دليل. انا شايف انها شقه عاديه! معقول يكون شاهين بتهايأله!

فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه اكبر من اي وقت. وحط الصور ل رعد ع المكتب. وقال من بين أسنانه. هرب. هرب ابن ال! اكييييييد لااااازم يهرررررب!
رعد: شاف الصور. واضايق جدا. وقال احنا لازم نتصرف بسرعه.
فهد: ضـ.ـر.ب قبضة ايدو. وقال بغـ.ـيظ كبير. لازم يكون ف دليل.

وزعق لاااازم. ومسك راسه بقلة حيلة. وقال ل رعد بتنبيه وتحذير. بما إن الصور موجوده هنا. يبقى اكيد ف دليل مش معقول أنه مايغلطش. اسمع يارعد. دور ف كل مكان. لكن اياك! تلمس اي حاجه. لحد ما البحث الجنائي يوصل. انت فاهم يارعد!

رعد: شايف فهد عيونه فيها دmـ.ـو.ع متحجره وغـــضــــب كبير. وهز راسه بسرعه. ماشي يافهد. بس انت لازم تهدا عشان نعرف نفكر. وده الوقت ال انت تقوي فيه العيله. فكر ف صاحبك. وحرم آدm باشا. وكمان زوجتك وباقي أفراد العيله وازاي هيكون رد فعلهم. انت لازم تكون اهدا من كدا. وإن شاء الله آدm باشا هيكون بخير.
فهد: رفع راسه للسما. وغمض عينيه بتعب كبير. وشاف مريم ورينو. ااااه يارب.

رعد: ربت ع كتفه. احنا نعمل ال علينا والباقي ع رب العالمين. ودي مش نهاية الخير ياصحبي. استحاله.
فهد: بيكابر دmـ.ـو.عه. وبص بعيد. واتحرك وقال بجمود. لازم نلاقي دليل يارعد. ودخل الغرف يدور بكل تركيز.
رعد شغل كل إضاءة الشقه. وبيدور. وبعد شويه.
فهد: دخل المطبخ ل رعد وقال ايه يارعد مالقتش اي حاجه؟
رعد: هز راسه بإحباط ممزوج بخـ.ـنـ.ـقه. للأسف الشـ.ـديد لأ يافهد.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه، طيب انا هروح اشوف الكاميرات ال ف البرج.

رعد: بتنهده تمام يلا بينا! وخارجين من المطبخ.
لكن فهد وقف مكانه مره واحده. وبص ع الأرض جمب باسكت الزباله.
رعد: بعد فهم. يلا يافهد. وقفت ليه؟
فهد: مردش ع رعد. ونزل ع ركبه ونص. وشاف قطعة ازاز مكـ.ـسوره وواقعه جمب الباسكت...
رعد: انتبه. وشاف الازاز. ومد ايدو عشان يمسكها.
فهد: مسك أيد رعد. وقال لأ. اوعا تلمسها! وطلع فونه بسرعه وصورها. واتصل ع شاهين. ورد.

فهد: بقوه وأمر قال. شاهييين! ابعتلى اربعه حرس خاص ع شقه 97 ف الدور ال 24 بسرعه. ونبه عليهم يقفو وعينيهم ف وسط راسهم. ومحدش يلمس اى حاجه ف الشقه. لحد ما البحث الجنائي يوصل. فاهم ياشاااهين!
شاهين: بحـ.ـز.ن. تحت امرك ياباشا!
بعدها الحرس طلع. وفهد نبه عليهم تاني. ونزل بسرعه. ووقف قدام بواب البرج. وسأله.
فهد: مين ساكن ف الشقه دي؟
البواب: بلع ريقه بخــــوف!

فهد: صك ع أسنانه بتوعد ممزوج بغـــضــــب. وزعق. انطق ياروح امك. هتتكلم ولا اخدك طرف مهم ف القضيه. وتلبس اعدام!
البواب: فتح عينيه بصدmه. اعدام. لأ والله العظيم ياباشا. أنا معملت اي حاجه. انا هقول لسيادتك.
ال حصل ياباشا. إن من حوالى اسبوعين تقريبا. ف واحد جه. وطلب مني اشوفله شقه إيجار وبأي سعر. وقالى انا عايزها ف الأدوار ال فوق لانه بيحب يكون قريب من السطح. وعايزها ايجار لمده 7 سنين.

أنا قولتله سهله وحلو اوي. ف 9 شقق ف البرج ده فاضيين. وطلعت معاه. وهو اختار الشقه دي. ووقف ف الشباك. وقال لأ دي حلوه اوي، وطلع فلوس كتير وحطها ف أيدى. وقالى دي هديه مني ليك. وبعد كده يابيه. الأسبوع ال فات. بقى بيجي كل يوم بالنهار. وطول الليل بره. ولما سألته قالى اصل شغلى بليل. وبس كدا ياباشا. ده كل ال أعرفه. والله العظيم يابيه ماعرف حاجه تاني. وحيات عيالي معملت اي حاجه.
فهد: كشر عينيه. اسمه ايه؟

البواب: اسمه فهد ياباشا. فهد!
رعد: بص بصدmه ل فهد!
فهد: صك ع أسنانه بتوعد كبير. وقال اقسم بالله ما هسيبه. وقال تعرف توصف شكله؟ شكله ايه؟
البواب: بتأكيد ايوه طبعا. هو شاب طويل ومربي دقنه وشعرو طويل. وعينيه بني. وا، وا. اه وكمان كان بيتكلم عربي مكـ.ـسر!
رعد: بص ل فهد وقال، يبقى اكيد الشخص ده حد مأجره ل اغتيال آدm باشا!

فيلا العدوي.
نور ورينو وكمان تمارا و آرين وتالين. بيحاولو يهدو مريم لكن هي ع نفس الوتيره من القلق ال بيحبس أنفاسها...
رينو: بدmـ.ـو.ع. طيب يامامي اهدى وانا هتصل ع فهد!
مريم: شـ.ـدت أيدها بقوه. وقالت بحزم. انا قولت ابوكو مش بخير. آدm محتاجلي. وسابتهم وطالعه ع السلم بكل قوتها.
وندهت بحزم. زينب حصليني ع فوق!
نور: حطت ايدها ع قلبها وعيطت. وقالت. انا اول مره اشوف مامي كدا؟ انا خايفه عليها أوي؟

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت أنا هتصل ع فهد. ولو بابي خلص الحفله يرجع بسرعه.
آرين: بدmـ.ـو.ع. بابي مبيردش عليا. وكمان آركان. انا خايفه اوي ع ماما مريم.
تالين: بقلق ودmـ.ـو.ع. وابيه آدm فونه مغلق وبابا مبيردش عليا؟
تمارا: بحيره. حتى آريان مبيردش!
رينو: بتتصل ع فهد. وقالت بتـ.ـو.تر. لأ كدا الموضوع يقلق بجد!

نور: برجفه بتتصل ع محمد. ومردش. وقالت بخــــوف. فعلا الموضوع يقلق. محمد مبيردش. ولا حتى بيكنسل. انا هجرب اتصل ع بابي. واتصلت! ونفخت بنفاذ صبر وقالت. وبعدين بقى الكل محدش بيرد مش معقول كدا!
آرين: قالت انا هتصل ع الكل واي حد يرد عليا هنطمن.
زينب: نزلت من فوق بسرعه. وقالت بقلق. ست الدكتوره نور. ست مريم لما طلعت وراها. وقالتلي اجهزلها لبس الخروج. وبعدها طلعتني. وقفلت الباب.

رينو: فتحت عينيها بدهشه. لبس خروج؟ انا مش فاهمه حاجه؟ مامي فيها ايه يانور؟
نور: مسحت وشها بتعب. مش عارفه. مش عارفه يارينو. استغفرك ربي و اتوب اليك!
دعاء: جت تجري. وقالت سيدي مراد بيه جه!
نور ورينو والكل اتنهدو بأريحيه. وقالو الحمدلله.
مراد: داخل البيت. وكأنه ماشي ف طريق طويل مالوش نهايه.
وإن محدش هتجيله الجراءه يبلغ مريم الخبر ده غيره هو.
زين: رفض وقال أنا مش هقدر حتى آريان رفض.

وآدm مراد رغم قوته. إلا أنه أضعف مما يكون قدام مريم وأنه مش هيقدر يبلغها الخبر ده.
والكل أجمع أنه مراد هو الوحيد. مراد وبس. ثمرة الحب الاولى. انـ.ـد.ماج اسم آدm ومريم فيه. روح قلب مريم وغريم أبوه وعدوه اللدود ف مشاركة غزله لاميرته. وصديقه الصدوق. وأخوه الكبير. حياه طويله من المشاهد الجميله. وحب عميق وعشق أعمق.

بس ياترى هتقولها ازاي يا مراد؟ هتقولها امبراطور قلبك وقع؟ هتقولها كيان مريم اتهد ف لحظه؟ هتقولها وانت ثابت؟ ولا وانت منهار ودmـ.ـو.عك نازله زي دلوقتي؟
هتقولها آدm! وحس إنه مش قادر بتنفس. وحاول يهدا. وحاول مايفكرش ف آخر صوره شافها. واقنع نفسه أن أبوه بخير.
مراد: حط رجله ع اول الباب. ومش قادر يكون عنده ثبات. يااااه اصعب مهمه ف عمرك كله دي يامراد.

الكل: واقف مستغرب حركات مراد. وانه سرحان بحيره. واليأس مالي ملامحه. ومش قادر يدخل.
تالين: جريت عليه. بابا بابا. خير يا بابا احنا بـ.ـنتصل ع الكل من بدري محدش بيرد ليه؟
حضرتك كويس يا بابا؟ وبصت وراه. وقالت هو جدو آدm فين؟ دي تيته مريم بتسأل عليه بطريقه خــــوفتنا عليها بيها!

مراد: غمض عينيه بو.جـ.ـع كبير. يااااااه قلبك حاسس بحبيبك يامريم! يعنى فعلا قلبك جوا قلب آدm وحس بيه. يعني روحك اتسحبت مع ضـ.ـر.بة الرصاصه ف قلب حبيبك؟ يعني حسيتى بتوأم روحك يا اميرة آدm! اااه يا الله، ومش قادر يرد!
نور ورينو. شافو مراد بالحاله دي. و قلبهم دق بقلق. وقربو من مراد.
نور: شاف عيون مراد حمرا زي الدm. وقلبها دق بخــــوف. وقالت ايه ال حصل يامراد؟
مراد!

رينو: عيطت. بالله عليك يا ابيه اتكلم انا مبقتش قادره اتحمل!
مراد!
آرين: رفعت عينيها وشافت مريم نازله. وقالت ماما مريم!
الكل لف وبص عليها...
مريم: لابسه ورافعه النقاب. ونازله. وبتقرب من مراد.
مراد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقبض ع ايديه. وقلبه مقسوم نصين!
مريم: وقفت قدامه. وقالت بنبره حاده وحزم. آدm فيه ايه يامراد!
مراد: فتح عينيه بصدmه. وبص ل عينيها. وعينيه تايهه يمين وشمال بزهول. إزاي! ومردش!

مريم: بصت ف عينيه بقوه اكبر. وقالت بصوت جهوري، قولت ابوك حصله ايه يامراد!
الكل: حابس أنفاسه وف حالة ترقب.
مراد: حاول بكل قوته يتكلم! وقال بصوت موجوع. ودmـ.ـو.عه عرفت طريقها. ب، با، وبلع ريقه بصعوبه كبيره!
مريم: بجمود. وديني ل آدm يامراد!
مراد: بدmـ.ـو.ع. ب. بس. انتي!
مريم: رفعت ايدها. ميكملش. قولت وديني ل آدm حالا!

الإسعاف ف الطريق.
آدm: متعلق ليه جهاز التنفس. وفاقد الوعي تماماً.
زين: ماسك أيد آدm. ودmـ.ـو.عه نازله بو.جـ.ـع كبير. والصوره اتحفرت جواه...

محمد: بإستعجال. طلع فونه. ورغم أنه شاف اتصالات كتير من نور وتمارا. لكن مش وقته. واتصل ع الدكتور علاء. وقال بلهجة أمر. دكتور علاء. حالا تفضيلي غرفة الاشعه ال ف الدور الاول. مش عايز حد فيها. ألغى كل حاجه دلوقتي. وبلغ الدكتور إبراهيم. دكتور الأوعية الدmوية وجراحة القلب. يكون ف موجود ف غرفة الاشعه. حالا ياعلاء.

وقفل مع علاء. واتصل ع نرمين. الو. دكتوره نرمين. ف ثواني غرفة العمليات ف الدور التاني تتجهز. مش عايز اي عطل. مش عايز اي مناقشه ف اي حاجه. غرفة العمليات تجهز حالا. وقفل. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وبص ع آدm. وقال. ياترى ايه ال هيحصل بعد كده!
الكل ف الطريق ورا عربية الاسعاف. وطارق معاه أشرف.
طارق: بيعض ع صوابعه من الصدmه ومش مصدق. وأقسم إن لو آدm اتخلى عنه مش هيسامحه!

بيتر معاه جاسر. والاتنين الحـ.ـز.ن مسيطر عليهم.
زياد وكل الشباب. طلعو ع المستشفى.
ياسين: ف صدmه كبيره. ومبيردش ع همس. واخد آدm مراد بصعوبه معاه وطلعو ع المستشفى.
كريم: رغم حـ.ـز.نه الكبير. شاف انهيار آريان. وحاول يكون اقوى. واخد آريان معاه. وطلعو ع المستشفى.

آسر: دmـ.ـو.عه متحجره. وقلبه مقسوم نصين. وهو وصل لل هو فيه دلوقتى بفضل ثقة آدm فيه. ودmـ.ـو.عه عرفت طريقها. ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه. وقرب من آركان ال دmـ.ـو.عه نازله من غير قيود. وحاول يحتويه.
وشاف مصطفى عزيز لأول مره. قاعد ع سلم الشركه. ودmـ.ـو.عه نازله بصدmه كبيره. واخدهم معاه بصعوبه ف العربيه. وطلعو ع المستشفى.

مراد: سايق العربيه. ودmـ.ـو.عه نازله بصمت. وزادت من خــــوفه ع امه. وحالة السكوت ال هي فيه. وأنها طول الطريق متكلمتش. ولا حتى سالت ع آدامها تاني...

ف المستشفى.
الإسعاف وصل أخيرا. وكانت الصحافه والاعلام وصلو قبل الاسعاف. وكل الأحداث بتتصور حصري. وحصل هرج كبير جدا.
وحرس آدm العدوي. بيحاولو يسيطرو ع الموضوع.
نقلو آدm لداخل المستشفى. وزين بيجري جمبه. وبينهج كأنه بيجري ف طريق مسدود.
محمد: بصوت عالى. غرفة الاشعه.
علاء: بقلق. كله تمام يادكتور. والدكتور إبراهيم. لغى مواعيده ومنتظر حضرتك...
محمد: دخل غرفة الاشعه ومعاه آدm.
زين: داخل.

محمد: حط ايدو ع صدر زين. لأ. مش هينفع يازين.
زين: بدmـ.ـو.ع ترجي. سبني ادخل معاه يامحمد بالله عليك.
محمد: بيكابر. لكن دmـ.ـو.عه نازله. وقال بو.جـ.ـع، ارجوك يازين سبني الحق آدm. مفيش وقت!
زين: فتح عينيه بصدmه. وقال بضياع يعني ايه مفيش وقت!
محمد: زعق. يعني مافيش وقت يازين سبني بقى اشوف شغلي. ودخل وقفل الباب. وبيشرح للدكاتره. وبداؤ ف عمل اللازم.
نقلو الست صابره بسرعه. ودخلوها غرفة اشعه مقطعيه ع المخ.

الكل وصل المستشفى. ونزلو وداخلين. والصحافة. اول ما شافوا بيتر وطارق جريو عليهم وبدأو بالاسئله...
الحرس محاوطين طارق وبيتر. ومردوش ع الصحافه. ودخلو المستشفى.
آدm مراد: نزل من العربيه. وداخل المستشفى بصمت وقلبه فيه من الإعصار يدmر جيش متكامل.

وواحد صحفي، وقفه وقال. لو سمحت. بحكم إنك حفيد الامبراطور. ممكن تقولنا ايه ال حصل بالظبط مع رجل الأعمال المعروف آدm خالد العدوي؟ ياترى الاصابه دي خطيره؟ هل تتوقع إن كدا تم اغتيال السيد آدm؟ ام هي صدفه؟ هل ليه أعداء من رجـ.ـال الأعمال المنافسين؟ هل شاكين ف حد معين؟ أم هو ثأر قديم!
آدm مراد: رفع طرف عينيه ف عين الصحفي. ف نظرة شر كبيره جدا.
الصحفي: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. طبعا احنا مقدرين الظروف وا...

آدm مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب واضح جداً. وقال. من بين أسنانه بتهديد شـ.ـديد اللهجة. لو شوفت اي حد منكم. بيسأل حد عيلتي أو بيتعرض لحد من العيله؟ او نطق اسم جدي؟ انا هصفيكم واحد واحد!

فيلا العدوي.
فريحه وريتال. راجعين من عند ليليان. واستغربو. لما شافو مراد خارج من الفيلا مع أمه. وموقفش ولا اتكلم. ودخلو الفيلا.
فريحه: كشرت عينيها. طيب مراد موقفش ولا حتى سأل؟
ريتال: يمكن مخدش باله ولا شافنا. بس الغريب. ان ماما مريم خارجه دلوقتي. وبابا آدm لسه مرجعش. تعالى ندخل نشوف ف ايه؟
فريحه: تعالى ولو إن شكل مراد قلقني. ربنا يستر.
نور: بتتصل والكل بيتصل وف حالة حيره كبيره وقلق اكبر.

نور: بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. زعقت. يوووه محمد ولا اي حد بيرد عليا. انا عايزه اعرف ف ايه؟ ومامي ازاي قالت ع بابي. انه حصله حاجه. انا مش قادره اتحمل اكتر من كده.
رينو: ماسكه بطنها. بو.جـ.ـع. وقالت بدmـ.ـو.ع قلق. فهد مابيردش عليا. ولا حتى زين.
آرين: بخــــوف. مامي اتصلي ع آركان. انا بتصل عليه مابيردش. لكن حضرتك اكيد هيرد.

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وهزت راسها ايوه ايوه صح. آركان. وطلعت رقمه برجفه. واتصلت عليه. وفاتحه الاسبيكر. ومردش اول مره. واتصلت تاني.
والكل متـ.ـو.تر وقلقان جدآ. وفريحه وريتال داخلين. ف وقت ما آركان رد ع رينو. ووقفو مكانهم.
آركان: بصوت فيه رعشه. اء. الو.
رينو: قلبها اتقبض من صوت آركان. لكن سألت. وقالت. آركان. ف ايه ياحبيبى. صوتك ماله؟ حصل ايه؟ وليه محدش من العيله بيرد علينا!

آركان: واقف ف الطرقه مع كل العيله. وكاتم الشهقات غـ.ـصـ.ـب عنه. ومش قادر يتكلم!
نور: هزت راسها بزهول. لأ. اكيد ال ف دmاغي غلط. آركان انت ف المستشفى؟
آركان: ...
رينو: لأول مره تزعق ف آركان. انت مبتردش علينا لييييه؟ اتكلم يا آركان قوووول ف اييييه؟
آركان: بصوت عالى وصريخ كله و.جـ.ـع. بااابا آدm اتضـ.ـر.ب بالرصاص ياماماااا! ونزل ع الأرض مكانه. وساب الفون جمبه. وعيط بو.جـ.ـع كبير. والشباب جريو عليه.

نور ورينو والكل ف حالة صمت. وكأنهم مش مستوعبين ال سمعوه.
نور: حاولت تضحك. لكن معرفتش. وقالت بتلعثم. ه. هوا آركان اتجنن؟ هو قال ايه؟
رينو: الفون وقع من أيدها. وعيونها متعلقه ع سراب. وتايهه يمين وشمال. وصدى صوت آركان بيتكرر ف ودنها. وهمست ف اللاوعي. بابا آدm اضـ.ـر.ب بالرصاص؟
فريحه وريتال: شهقو بصدmه.
آرين وتالين عيطو بو.جـ.ـع كبير جدا.
تمارا: قعدت ع الكرسي بصدmه. وبتنهج ودmـ.ـو.عها نازله.

زينب والبنات. عيطو بو.جـ.ـع كبير جدا. ودعو الله بترجي كبير إن آدm مايحصلوش اذي.
نور: ورينو سامعين صوت عـ.ـيا.ط آركان. وياسين و آسر وكريم بيهونو عليه.
نور: استوعبت. وقلبها دق بخفقان. وغمضت عينيها واغمى عليها ووقعت مكانها.
فريحه وريتال والشغالين صرخو وجريو ع نور.
آرين بتعيط وجـ.ـسمها بيتنفض. بصت ع رينو. شافتها. ع وضع ايدها مكان ماسك الفون. ومصدومه. وفجاءه. آرين. شافت دm نازل ع الأرض من رينو.

آرين: صرخت بخــــوف كبير. وصوت عالي وعـ.ـيا.ط. ماااامي. ماااامي ايه الدm ده يامامي!
زينب: شافت رينو واقفه والدm نازل منها ع الأرض. وصوتت. وقالت الحقوووووني يانااااس ست لارين بتسسسسقط، الطف بينااا ياااارب!

ف المستشفى!
محمد والفريق الطبي. خلصو الاشعه. وكانت الرصاصه اخترقت الرئه من فوق القلب بملي مـ.ـيـ.ـترات. ولكن آدm نزف كتير جدا. والأكسجين قل جدا.
د/ إبراهيم: الحاله. لازم تدخل العمليات حالا يادكتور محمد، دقيقه كمان والحاله هتكون ف خطر حقيقي. ولازم يتنقل ليه كميه كبيره من الدm. لأن النـ.ـز.يف لحد دلوقتي شغال...

محمد: بلخبطه. طب. احم. طيب مستني ايه يادكتور ابراهيم. بسرعه اطلع ع العمليات. ولف للممرضين. بسرعه الحاله تكون ف العمليات. وزعق سمعتوووو. انا مش عايز اي غلطه. يلاااااا.
د/ ابراهيم: خرج من الاوضه وطلع بسرعه. واتصل ع باقي الاستشاريين. والدكاتره الكبـ.ـار. يحضرو العمليه.
الممرضين جهزو آدm وهيخرجو.
محمد: سبقهم وخرج. وكووووول العيله جريت عليه. وبتسال بلهفه وقلق وخــــوف...

محمد: بحزم وقوة عكس الضعف ال جواه شاور ليهم. وقال بجديه. الحاله صعبه. وآدm لازم يكون ف العمليات دلوقتي قبل ثانيه قدام. مش عايز اي حد يعطلني. آدm هيخرج دلوقتي. ومش عايز حد يوقفني. وشاور للمرضين.
وآدm خرج. ف وسط نظرات الكل.
طارق: رفع عينيه ل آدm. وودعه بقلبه. ودmـ.ـو.عه نزلت. وقال بذل، لو مرجعتش ليا مش هسامحك يارفيقي.
بيتر: رفع ايدو وودع آدm واترجاه أنه يقوم عشانهم. ودmـ.ـو.عه خانته للمره الالف.

زين: عيونه حمرا من عـ.ـيا.ط مستمر. ومسح ع شعرو بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وودع ابوه واستودعه عند الله.
محمد: بص ل شباب العيله وقال. آدm محتاج نقل دm. ولازم الكل يعمل تحاليل. عشان نشوف متبرع نفس الفصيله.
كل الشباب. قامو بسرعه عشان يعملو الإجراءات اللازمة.
آدm مراد: عينيه متعلقه ب جدو لحد ما طلع بالاسانسير.
والكل طلع الدور التاني قدام العمليات...

مراد: وصل المستشفى. وحاسس إن قلبه مقسوم لأجزاء كتير. من ناحية عايز يطمن ع آدm. ومريم. ويجري يشوف مين ال عمل كدا. وعايز يصـ.ـر.خ بكل صوته. من الغـ.ـيظ والو.جـ.ـع ال جواه. ومسح دmـ.ـو.عه. و بص ع مريم ال ماشيه جمبه ساكته. ورافضه حتى أنه يسندها!
الكل شاف مريم. وقامو وقفه. ومحمد قلبه بيدق. وقرب منها وبص ل مراد. ف نظرة هي عرفت؟
مراد: نفسه يجري يطمن ع ابوه. لكن ساكت خــــوفا ع امه. و غمض عينيه ودmـ.ـو.عه نازله. وبص بعيد!

مريم: مسكت دراع محمد، آدm فين يامحمد؟
محمد: بلع ريقه بغصه. وقال بو.جـ.ـع. مريم. اء. ا. انا عايزك تهدي. وا...
مريم: بحزم، قولت آدm فين يامحمد!
محمد: بص ل عينيها. وشاف مفيش دmـ.ـو.ع. ولا اى رد فعل. واتأكد إن مريم ف حالة صدmه. او الزمن بالنسبالها وقف عند آخر لقاء بينها وبين آدامها!
محمد: برعشه ف صوته. آدm. احم. آدm ف العمليات يامريم. لأنه لازم!

مريم: ماستنتش يكمل. وسابته. وراحت قعدت قدام غرفة العمليات. وعينيها باصه ع باب العمليات ف صمت مخيف!

ف المالديف. ف اليخت.
ميرو: بضحكه. طبعا فرحانه فيك. أنت لو كنت سمعت كلامي ورجعنا مصر. كنت دلوقتي بتحتفل مع كل شباب العيله. ف اجمل يوم انا بحبه لانه بيكون مميز ل بابا آدm!
تيم: بمكر. امم والله شمتانه فيا؟ ماشي ياحبيبتى هتدفعي تمن كل حاجه ع ايد العبد لله. وبعدين هو يوم عادي يعنى. احتفال وبيعدي. وبابا آدm مالوش ف جو الحفلات. ليه بقى قولتي مميز؟

ميرو: بفخر. لأن بابا آدm وماما مريم. ف اليوم ده. اتفقو إنه اي حد محتاج مساعده. يقدmومها. كنوع من الصدقه. وإن ربنا كرمهم بنعم كتيره و كبيره. وماشيين ع كدا من سنين طويلة جدا.
تيم: رفع حاجبه بتعجب، اممم هو مش غريب ع بابا وماما. بس انا معرفش بحاجه زي دي؟ انتي بقى عرفتي ازاي؟

ميرو: بضحكه. انا سمعتهم ف سنه من السنين ف نفس يوم الاحتفال. وماما مريم بتسأل بابا آدm. وبتقوله. ها يا آدm ياحبيبى. قدmت مساعده انهردا لاي محتاج؟
بابا آدm رد عليها بابتسامته القمر دي. وقالها. طبعا يا اميرتي. وسبحان الله. ربك بيبعت الناس ف وقتها.
ردت عليه ماما مريم القمر. وقالت. طبعا ربك هو ال مدبر الكون. و.جـ.ـعل خيرك ف رزقك لغيرك بفضل الله. وده هيعود عليك بركه ف العمر وزيادة ف الرزق.

تيم: اتنهد بحب كبير. وباس ع أيدها وقال. انا عايزك تكوني ليا مريم واكون ليكي آدm.
ميرو: رفعت حاجبها. وقالت بهزار. انا مريم سهل جدا. لكن صعب جدا آدm يتكرر مرتين. وباسته ع الهوا. وضحكت ع ريأكشن وشه وهو مضايق من قصف الجبهه.
تيم: بتوعد. اممم بقى كدا يابـ.ـنت مراد؟
ميرو: بضحكه صافيه. ميرو تضـ.ـر.ب ولا تبالي ههههه. وباسته من خدو. بهزر معاك ياروح قلبى.

تيم: بكـبـــــريـاء. لأ خلاص انا زعلان. وعقـ.ـا.بك انك مش هتتفرجي ع فيديو الحفله ف جروب العيله
ميرو: بتذمر. ليه بس كدا ياتيمو ياحبيبى. وبصت ف الساعه وقالت الساعه 3 اكيد بابا آدm خلص الحفله من بدري ونزلت ع السيوشيال. بليز افتح نت بقى خليني اشوف بابا آدm. وكمان بابي حبيبى واخويا آدm القمر.
تيم: مثل الجديه. بت أنا بغير فاهمه!
ميرو: ههههههه لأ لأ لأ. انت غير من الدنيا كلها. إلا الامبراطور. اوكي.

تيم: بضحكه. حاضر ياحبيبتى انا عارف حبك ل بابا آدm قد ايه. وهو كمان بيحبك جدا.
ميرو: بلمعة حنين. واتنهدت. عارف ياتيم. بجد مستنيه اليوم ال أرجع فيه مصر. واجري عليه واترمي ف حـ.ـضـ.ـنه. ويقولي حبيبت جدك، وانا أقوله. لأ انت مش جدو. أنت بابا آدm وبس. بجد همـ.ـو.ت واشوفه قدامي.

تيم: مسد ع شعرها بحنان. وقال بعد الشر عليكى ياروحي. طيب انا عشان خاطرك. انا هعمل اتنين نسكافيه. وهشغل نت ونتفرج ع فيديو الحفله. واحنا ع سطح اليخت.
ميرو: قامت بفرحه وقالت بحماس. اوكي. وانا هروح الكوخ. اغير لبسي واجيلك هوا ياروحي انت.
وميرو خرجت من اليخت بحماس كبير ومنظره تشوف جدها بفارغ الصبر...

تيم: بيضحك بسعاده ع ملاكه. وعمل النسكافيه، وفتح الفون. وماسك المج ف أيدو. وقال أنا هفتح وهعمل سي للفيديو عشان الشبكه هنا مش قد كده.
وفتح النت وفونه هنج من الاشعارات ف جروب العيله. وقال ههههه اكيد الكل عمال يعلق ويعاكس الامبراطور. هههه. وحشني جدا والله.

وفتح الفيس بوك. ولفت نظره. فيديو عاجل بعنوان إغتيال الامبراطور. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال الله يخربيت كدا. قلبي وقع ف رجلي. اكيد عنوان عشان يوجـ.ـعو قلب الناس وخلاص. اها تعالى نشوف الفيديو العاجل ده. وضغط ع الفيديو. وكان تصوير قدام شركة آدm.
الاعلاميه بتقول.

تم اليوم ف تمام الساعه الواحده ظهرا. اغتيال شخصيه من أهم رجـ.ـال الأعمال. وهو رجل الأعمال المصري المعروف. آدm خالد العدوي. الشهير بالامبراطور. الذي لقبه له جميع من حوله من شخصيات معروفه ف وسط هذا المجال. امام إحدى شركات آل العدوي. وتم اغتيال سيده عجوز كانت توجد معه. حيث أجرى الدكتور محمد مصطفى عزيز الاسعافات الاوليه اللازمه إليه. وهو من أكبر الأطباء واستشاري ف الجراحة العامه.

وحيث اصيب السيد آدm برصاص قناصة اخترقت الرئه من الجانب الأيسر اعلا القلب ومناطق حيويه وقد تسببت ف فقد وعيه ف الحال. وتم نقلهم إلى مستشفى النور التخصصي.

ويقول إحدى شهود عيان. انه رأى السيد آدm يتحدث مع هذه المسنه. وقد كانت تطلب منه المساعده في توظيف ابنها. وقد وافق السيد آدm ع الفور، وقدm لها المساعده وكان يتحدث إليها ببشاشة وجهه الذي اعتدنا عليها جميعا كلما رأيناه ع مواقع التواصل وف جميع لقائاته ع التليفزيون المصري. سائلين الله تعالى بالشفاء العاجل للسيد آدm. ونطلب منكم جميعا الدعاء. وسنوافيكم بعد قليل بآاهم الأخبـ.ـار. دmتم بخير.

ف المستشفى.
باب العمليات اتفتح فاجأه. والممرضين بيجرو بسرعه. وكاتره خارجه. ودكاتره داخله. ف حاله من الذعر.
محمد خرج بينهج وقال!
ف شركة سليم بدر الدين.
سليم ف اجتماع مهم، بيتكلم ومبسوط وبيشرح للمهندسين الموجودين.
وفتون بترن عليه باستمرار اكتر من مره وفونه صامت!
خالد: من غير ما يخبط. دخل بسرعه بينهج. وقال بزهول. سليم عرفت ال حصل ل آدm العدوي!
سليم: قام وقف بقلق واضح. ف ايه يا خالد؟
خالد: فتح التلفزيون. وقال كارثه. مصيبه. شوف بنفسك!
سليم: رفع عينيه للشاشه. وفتح عينيه بصدmه كبيره جدا! وهمس بزهول. مستحيل!

وساب الاجتماع وخرج يجري بسرعه كبيره. ورد ع فتون. وخالد وراه!
(ملحوظه مهمه. للي مايعرفش مين دول. سليم وفتون أبطال روايتي التانيه. واسمها
(آحببتُ بصيرتهُ) وهي جزء واحد فقط)
ولكن في حلقات خاصة جمعتهم مع بعض قبل كده) وموجود بعد نهاية رواية (آحببتُ بصيرتهُ)
عند البرج.
فريق البحث الجنائي وصل. ورفعو البصمـ.ـا.ت واخدو قطعة الازاز.
والشرطه جت فريق منهم راح ع المستشفى.

وفريق وصل عند البرج عشان يحقق. واخدو هارون وشاهين والبواب ع القسم لاخد اقوالهم بالواقعه.
مراد: اتصل ع رعد وطلب منه حراسه ع البيت.
ورعد نفذ. و اتصل ع حراسة شركتة. وطلب منهم إن عدد من الحرس يروحو يقفو حراسه ع فيلا العدوي.
أما فهد!
ف أمر بتفريغ الكاميرات. من اسبوعين فاتو واخدهم ع فلاشه.
ومشي بسرعة البرق وطلع ع المستشفى ومعاه رعد عشان يطمنه ع آدm!

وطول الطريق فهد قلبه مشغول. وحاسس بخـ.ـنـ.ـقه كبيره وقلة حيله. ونفسه يعمل اي حاجه. علشان آدm يفضل موجود طول العمر!
وبعد شويه. وصلو المستشفى. ونزل بسرعه.

ف المستشفى.
طبعا. الكل ع نفس الوتيره والقلق. والخــــوف من الفقد.
اميرة وحورية وسلطانة آدm. قاعده قدام العمليات. ف صمت تام. ولا أبدت بأي رد فعل. والكل قلقان عليها.
الشباب اول ما عرفو بالتبرع بالدm. قامو ف ثواني.
زياد ومالك ويوسف و ياسين و كريم و آسر ومصطفى. و آركان و آريان &و آدm مراد. ومراد و زين.
نزلو بسرعه يعملو الفحوصات لفصيلة الدm.

لأن آدm نزف كتير. والدكتور محمد قال. احتمال نحتاج كيسين دm او اكتر.
وعايزين ميكونش المتبرع عندو مشاكل صحيه.
وكلهم بيدعو إن فصليتهم تكون نفس فصيلة آدm.
ومستعدين يتبرعو بروحهم مش بالدm وبس.
مراد: عمل الفحوصات. وخرج من الاوضه بإحباط. ووقف جمب الحيطه. وسند ايدو وجبينه ع الحيطه. وحاسس بالعجز. وحاسس أنه السبب ف كل حاجه
ومحمل نفسه الزنب.

هو طبعا مراد معملش حاجه. بس ده احساس طبيعي بالتقصير تجاه الأب و الأم وقت اى محنه.
ونـ.ـد.مان أنه سابه يخرج من الشركه لوحدو. وبيعض ع صوابعه من النـ.ـد.م.
ومراد اقسم انه لو هيتخلى عن روحه لازم المرادي يوصل لل دmر حياته وأنه يشوف أبوه بالعجز ده!
زين: عمل الفحوصات وخرج. بيأس كبير. وشاف اخوه الكبير واقف مكـ.ـسور. ووقف وراه. وقال بصوت مهزوز وعيونه مليانه دmـ.ـو.ع. مو. مراد! بابا يامراد!

مراد: لف بسرعه. وشـ.ـد زين لحـ.ـضـ.ـنه. وزين كـ.ـلـ.ـبش فيه.
ودmـ.ـو.عهم نازله ف صمت كبير.
مراد: مغمض عينيه بقوه. وحاضن زين بكل احتياجه.
وزين حاضن مراد كأنه خايف يواجه العالم بخبر يدmر حياته.
وكل واحد مكـ.ـلـ.ـبش ف اخوه. كأنهم بيستمدو القوه من بعض.
زين: غـ.ـصـ.ـب عنه. عيط بضعف. وقال بو.جـ.ـع كبير. بابا يامراد. أنا خايف!
مراد: اخد نفس عميق جداااا. وشايف ضعف اخوه وانه لازم يقويه.
وطلع زين من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح ل زين دmـ.ـو.عه.

ومسك كتافه. وهزو. وقال بقوه.
بابا بخير يا زين. آدm العدوي استحاله تكون دي نهايته.
آدm العدوي عمره ما كان ضعيف بابا أقوي من الرصاص نفسه. ابوك واجه المـ.ـو.ت اكتر من مره.
وواجه صعوبات كتيره وكبيره.
وديما عند كل محنه بيقول. ربنا بينقذنا ف كل مره.
ابوك عندو حسن ظن بالله كبير. كبير اوي يازين.
وانا واثق إن دعواتنا هاتنجيه.

ابوك دلوقتي محتاجنا. محتاج لدعواتنا. مش وقت ضعف يازين أو أننا ننكـ.ـسر. احنا لازم نكون اقوى من كدا. عشان!
وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع وكمل بصوت مبحوح. عشان ماما. و. ونور. ولارين. لسه قدامنا اختبـ.ـارات كتير اوى يازين. ولازم نقوى ببعض. ولازم نكون الدرع الحامي للعيله.
ومسح دmـ.ـو.عه. وقال. آدm العدوي هيرجع لينا. هيرجع زي الاول واحسن كمان!

زين: بضعف. بس انا مش قادر يامراد. مش قادر انسى شكل بابا. مش قادر أتخيل إن ممكن يحصل حاجه.
وكمان ماما يامراد! ماشوفتش امي عامله ايه؟ انا اول مره اشوفها كدا. أنا خايف عليها. دي مبتردش عليا ولا عليك.
مراد: قبض ع ايديه بغـ.ـيظ من كل حاجه وقلة حيلته.
ورفع راسه لفوق ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. ومسح وشه بايديه. وقال بتمثيل.
انت عارف ماما اكيد هي ساكته بتدعي ل بابا. وكل حاجه هترجع زي الاول وأحسن.

آخر الطرقه. فهد شاف مراد وزين. وجري عليهم بسرعه. هو ورعد.
مراد وزين شافوهم.
مراد: ل زين. امسح دmـ.ـو.عك انا عايزك تكون اقوى من كدا. ويلا اطلع انت وانا هحصلك.
زين: مسح وشه بايديه وشعرو. وهز راسه بقلة حيلة. وطلع يقف قدام العمليات.
فهد: وصل ل مراد. وبينهج. وقال. بلهفه. مراد. مراد عمي عامل ايه؟
مراد: بغصه. هز راسه. واتكلم بنبرة و.جـ.ـع. اد. ادعيله يافهد. ابويا!
فهد: بسرعه شـ.ـده لحـ.ـضـ.ـنه...

مراد: غمض عينيه ودmـ.ـو.عه خانته. وحـ.ـضـ.ـن فهد. وقال بو.جـ.ـع. مش هقدر اتحمل خسارته يافهد!
رعد: المشهد أثر فيه. واتخـ.ـنـ.ـق. وافتكر كل مواقف آدm معاه. وبكى...
فهد: بألــم ف صوته. عمى هيكون بخير يامراد. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه. وحط ايدو ع دراع مراد. وقال.

فاكر يامراد؟ فاكر لما انت اتصابت ف مهمة الراجـ.ـل الكبير وإيلان؟ انت كان بينك وبين الرصاصه متر. واتصوب ع قلبك والرصاصه جت ف القلب عندك. وأنت كنت مفكر إنك خلاص. وروحت المستشفى بعد اكتر من ساعتين. وربنا وقف جمبك ونجاك.
عمي برضه ربنا هاينجيه. والحمدلله الدكتور محمد اسعفه ف نفس اللحظه. وانا متفائل خير. وعايزك انت كمان تحاول تهدا.
عشان أنت الكبير والكل هيبين ضعفه ليك. وأنت ال هتقويهم. لحد ما عمي يرجع بخير.

مراد: مسح دmـ.ـو.عه ووشه. وهز راسه إن شاء الله.
وبص ل فهد بتوعد. وقال بغـــضــــب. انا عايز اعرف هو مين يافهد؟ وعايزو حي. هاكل من لحمه. هخليه يتنمى الرحمه. بس اعرفه!
فهد: ربت ع كتفه. اطمن يامراد. انت ف الظرف ده خليك مع العيله وانا ورعد هنتصرف.
والداخليه بتقوم بدورها. وانا فرغت الكاميرات. بس اطمن ع عمي وبعدها نشوف كل حاجه. واول ما نوصل لل عمل كدا. انا هقولك اكيد.

ومش لوحدك ال عايزو حي. انا هخليه يلعن اليوم ال اتولد فيه!
زياد ومالك وباقي الشباب خرجو. والحـ.ـز.ن كاسي ع ملامحهم.
و آركان عيونه حمرا. واول ما شاف فهد اتحرك بسرعه واترمى ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال بابا آدm يابابا. أنا همـ.ـو.ت لو جراله حاجه.
مراد: اتخـ.ـنـ.ـق. وسابهم وطلع فوق. ووراه آدm مراد. و آريان.
فهد: رغم الغـــضــــب ال جواه. إلا أنه. احتوى ابنه. وربت ع ضهرو. وقال.

آركان انت اقوى من كدا. وجدك هيكون بخير. انت ادعيله. اطلع مع الشباب وانا شويه وهحصلك.
آركان. خرج من حـ.ـضـ.ـنه. وطلع.
فهد: من غير تفكير دخل الغرفه. وقال للممرضه. انا كويس وكل حاجه. ممكن تسحبي دm ع طول.
الممرضه. آسفه يافنـ.ـد.م. دكتور محمد منبه علينا منسحبش غير بعد ما نطمن ع حالة المتبرع.
فهد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وهز راسه وسكت.
رعد: دخل وراه وهيعمل الفحص!

فيلا السيوفي.
رودي: بتلبس بسرعه. وجـ.ـسمها كله بترجف من الخبر.
فون رودي رن وكان فارس!
رودي: ردت بسرعه. وبتنهج برعشه.
وقالت. الو. الو يافارس!
فارس: بلهفه وقلق كبير. الو ايوه يارودي. هو ال انا شوفته ع النت ده صح؟ عمي آدm اضـ.ـر.ب عليه نار؟
رودي: عيطت بو.جـ.ـع. ايوه يا فارس. عمي آدm اتصاب. وناقلوه المستشفى. أنا خايفه اوي. الرصاص قناصه يافارس!

فارس: قلبه بيدق بخــــوف كبير. وبلع ريقه بصعوبه. وقال. و. بابا فين؟ وماما؟ العيله فين وانتى موجوده معاهم ولا لأ؟
رودي: بعـ.ـيا.ط. انا عرفت من چود. واتصلت عليا وهي بتصرخ.
وماما رنا مش مبطله عـ.ـيا.ط. ورجعت من نص الطريق. وكلنا بنلبس عشان رايحين المستشفى! ادعيله يافارس.
فارس: مسح ع شعرو. وقال رودي تابعي معايا بالتليفون. انا هحجز وارجع ع مصر فورا.
رودي: هزت راسها. طيب حاضر.

فارس: بتنبيه. رودي خلي بالك من العيله وبنات عمي آدm. يعالم هما عاملين ايه دلوقتي؟
رودي: عيطت بو.جـ.ـع. ااه يقلبى عليهم. انا معرفش عرفو ولا لأ؟
انا هوصل ماما ونطمن عليهم ف المستشفى. واروح انا ل نور و رينو. متقلقش انت. بس خلى بالك من نفسك.
فارس: بخـ.ـنـ.ـقه كبيره جدا إن شاء الله. يلا سلام عشان طالع ع المطار.
رودي: مع السلامه. وقفلت.

چود: دخلت بعـ.ـيا.ط. وزعقت. يامامي يلا ماما رنا مبهدله الدنيا تحت. وعايزه تروح ل ناناه مريم.
رودي: شـ.ـدت الشنطه بسرعه. وقالت وهي خارجه وبتجري. يلا انا خلصت اهو.
وانتي ياچود السواق هيوصلك عند آرين وتالين. وخلي بالك منهم.
چود: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت بحـ.ـز.ن. حاضر يا مامي!

ف المستشفى. ف الدور التاني.
طارق: قاعد ومشبك ايديه. وعيونه ع غرفة العمليات. وبيهز رجليه بنفاذ صبر. والشيطان بيصور ليه افكار كتير جدا! ويهز راسه برفضها. ويمسح وشه. ويحط وشه بين ايديه. ويدعي بترجي كبير...
بيتر: قاعد ساكت ومنزل راسه ف الأرض. وحزين جدآ. وزكريات وافكار كتيره بينه وبين صديق عمره.
وبيدعي بقلبه. إن كل ال حصل قدامه ده يكون كابوس مزعج ويصحي منه. يلاقي آدm بيتصل عليه كالعاده!

جاسر: مغمض عينيه. وبيهز رجله. وحزين جدآ جدآ ع آدm.
وزعلان ع ملك ال اول ما عرفت. صرخت بكل صوتها وأغمى عليها. وساره طمنته انها جمبها. واول ما تفوق هتجيبها وتيجي ع المستشفى!
اشرف: قاعد جمب غرفة العمليات. قصاد مريم. وقلبه مرعوب. لانه بعد ما شاف حالة مريم. أتأكد لو آدm لاقدر الله جراله حاجه. مريم مش هتتحمل.

وخايف اكتر لأن مريم ساكته ومبتتكلمش مع أي شخص. ولا حتى بتبكي! واتنهد بتعب. وقال. استرها معانا يارب!
مراد: طلع وقلبه بيدق بقلق شـ.ـديد. وخايف والوقت بيعدي عليه كأنه سنه كامله. ونفسه محمد يخرج حتى يطمنهم. وبص ع مريم. واتحرك عشان يروحلها.
زين: قرب من مراد. وقال بو.جـ.ـع. حاول تتكلم مع ماما يامراد.
مراد: هز راسه بتنهيده. وقال متقلقش انا رايح أشوفها.

وشاف مريم. وقرب منها. ونزل ع ركبه قدامها. وقال بهدوء عكس التكسير ال جواه. أمي. انتى ساكته ليه؟
مريم: بهدوء. انا مش ساكته. أنا مستنيه آدm!
مراد: صك ع أسنانه. وبص بعيد. وخاف. اول مره يحس بالكـ.ـسر ده. اول مره يخاف كدا. لأ ده مش خــــوف. ده رعـ.ـب. امي مالها؟ امي مصدومه؟
لأ بس هي قويه. ايوه يامراد امك ست قويه. واكيد هي ساكته لأنها بتدعي ل بابا دلوقتي.
وبص ليها تانى وقال بو.جـ.ـع. طيب انتى ليه مبتتكلميش ليه مسألتيش ع!

مريم: بنبره حاده. انا عايزه ابقى لوحدى!
مراد: بس!
مريم: بحده. قولت عايزه ابقى لوحدي!
اشرف: بقلة حيلة. خلاص يامراد يابني. انا حاولت معاها. ومفيش فايده. هنا ومريم ع وصول وهيكونو معاها.
مراد: اتنهد بيأس. وقام. ووقف جمب باب الغرفه
وسند راسه ع الحيطه وبيدعي!
بعد لحظات.
آدm ف العمليات. ومعاه فريق طبي متكامل. ومن أكبر الدكاتره والاستشاريين ف جراحة القلب والأوعية الدmوية. وبدأو ف إجراء العمليه.

محمد: واقف معاهم. متابع الأكسجين. والدm.
بتركيز كبير.
ف باب تاني ف غرفة العمليات. والممرضه دخلت ومعاها تقارير الفحوصات لل من نفس الفصيلة.
ف الطرقه.
شباب العيله كلهم. فتحو تليفوناتهم. وقاعدين ف الطرقه بيقرأو قرآن. ويدعو الله من قلبهم أنه يكون مع آدm.
فهد واقف وكل شويه يقف جمب مراد. وشويه يطمن ع طارق وبيتر. والأهم مريم.
فهد: قام من جمب طارق. ورجع وقف جمب مراد.

مالك: واقف وبيعمل مكالمـ.ـا.ت تخص القضيه. واتصل ع واحد ف البحث الجنائي. وقال بنرفزه. اسبوع ايه يااستاذ ناصر ال تعرفلي فيه البصمـ.ـا.ت ال ع ازاز الكاس؟
ناصر: يامالك. يامالك حاول تهدا وانا مقدر موقفك. بس انت عارف إن الحجات دي بتاخد وقت!
مالك: خبط الحيطه بغـــضــــب وقال بصوت مضايق. بتاخد وقت عشان انتو عايزنها تاخد وقت. وانت عارف كدا كويس. انا مش هستنى تقولى اسبوع. يكون ال عمل كدا هرب. اتصرف ياناصر!

ناصر: اتنهد. حاضر يامالك. حاضر. انا هطبق ف الشغل واحاول ع قد ما اقدر اجبلك البصمـ.ـا.ت ف اي وقت!
رعد: بلغ مراد إن الحراسه وصلت الفيلا.
آدm مراد: واقف وعينيه ع مريم. وقلبه بيغلى نار. وجواه بركان غـــضــــب.
وبيقسم إنه لازم يرعـ.ـب ال عمل كدا قبل مايقطع من لحمه وهو حي. وقبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد. وضـ.ـر.ب الحيطه بغـــضــــب. لانه بيكره الضعف. بيكره الخــــوف. بيكره انه يشوف اعز الناس يكون قليل الحيله.

وبص ع مريم تانى. وقال بنبرة حادة. اقسم بالله. لانتقم من ال خلاني أشوفك ف الحاله دى!
فهد: واقف ومربع ايديه. وساند راسه ع الحيطه. وقلبه مشغول ع رينو. وبيسأل نفسه. ياترى عرفتى ولا لأ؟
وعايز يتصل عليها. بس مستنى يطمن ع آدm ويروح يطمنها. وفتح عينيه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وربت ع
كتف مراد.
ورفع طرف عينيه. وشاف سليم بدر الدين. وخالد الشرقاوي. جايين عليهم بسرعه.

سليم: دخل عليهم هو وخالد بينهجو. والزهول ع ملامحهم. وقالو. سلام عليكم.
الكل بهمس وحـ.ـز.ن وعليكم السلام.
سليم: بفزع. ايه يامراد عمي جراله ايه؟
مراد: حاول يتماسك. ادعيله ياسليم!
سليم: ربت ع كتفه. إن شاء الله. هيقوم منها بالسلامه.
انا متأكد. انا واحد واجهت المـ.ـو.ت وربك نجاني منه. وانا واثق إن عمي آدm هيكون بخير.
مراد: هز راسه بإحباط ممزوج بو.جـ.ـع وتمني. يارب. يارب ياسليم!

خالد: بحـ.ـز.ن. اجمد يازين إن شاء الله عمى هيرجع زي الاول وأحسن.
زين: مسح دmـ.ـو.عه. يارب ياخالد. يارب.
سليم: اطمن ع كل الموجودين. واخد خالد ع جمب. وقال بقولك ايه.
خالد: قول يصحبي.
سليم: بجديه. الوضع شكله مش خير. والكل هنا مرهقين. تعالى ننزل نشتري شوية حجات.
خالد: بحيره. انا معاك. بس انت شايف إن ده وقته؟
سليم: بتنهيده. ياخالد هما دلوقتي كلهم مصدومين. ومش فايقيين لأي حاجه. شايف الأستاذ طارق الحـ.ـز.ن عامل فيه ايه؟

ولا الأستاذ بيتر. والشباب كلهم. وصدmة مراد وزين
وده واجبنا إننا نقف جمبهم. بأقل حاجه. تعالى!
خالد: بتنهيده. عندك حق. يلا بينا. واتحركو.
سليم: رد ع الفون. الو ايوه يافتون. انتى وصلتي ولا لسه!

فيلا العدوي.
رينو: أخدت الصدmه ونزفت. وطلعوها فوق بالعافيه. واغمى عليها ف الطرقه. وحاولو يشيلوها ودخلوها أقرب اوضه.
وزينب. جريت ع عوض. وقالت ليه وهي بتصرخ. يجيب دكتوره النسا ال ف الفيلا ال قصادهم. ودعت تكون الدكتوره موجوده!
عوض: قال استر يارب. وجري بسرعه يشوف الدكتوره...

فتون: نازله من العربيه. بسرعه. وقالت ف الفون. ايوه ياسليم. أنا وصلت اهو. هقفل دلوقتى عشان داخله عليهم! وقفلت. وماشيه بسرعه. وقلبها مشغول ع مريم!
نور: مغمى عليها من الصدmه.
وتمارا قلبها هيقف من الموقف. جدها. ومامتها.
وبتعيط بشهقات عاليه. وقالت. ما، مامي. مامي ارجوكي فووووقي. بالله عليكي ردي عليا. مااامي. ااااه ياااارب.
ريتال: بعـ.ـيا.ط. بتفوق ف نور!
زينب: جريت عليها. امسكي ياست تمارا. رشي عليها الريحه دي.

وانا هطلع جري اشوف ال بتنزف فوق. استرها معانا يارب. وحياة حبيبك النبي. لا تدخل علينا هم ولا غم ياااارب. خليكى يابت يادعاء انتى والبنات هنا. وجريت ع فوق.
فتون: شافت الباب مفتوح. ودخلت تجري. واتصـ.ـد.مت. وقالت. نووور! وجريت عليهم.
تمارا: بشهقات. طنط فتون مامي مش راضيه تفوق.
فتون: بدmـ.ـو.ع. اهدى يا تمارا. هاتي البرفان ده.
ورشت ع ايدها. وحاولت تفوقها. وخبطت ع خدها. نور. نور ياحبيبتى فوقي الله يكرمك.

تالين: نازله ع السلم جري. ودmـ.ـو.عها مغرقا وشها. وقالت عمتو نور فوقي الله يكرمك. عمتو لارين تعبانه اوي. وماما مش عارفه تعمل حاجه. ارجوكي فوقي...
تمارا: حطت وشها بين ايديها وعيطت بو.جـ.ـع كبير. ااااه ياالله لطفك بينا يارب...
فتون: قلبها و.جـ.ـعها. وخبطت نور بقوه شويه. وهزت نور جـ.ـا.مد. نووووور. نوووور فوووقى. عمي آدm اكيد بخير. فوقى عشان بـ.ـنتك دي!

نور: بدأت تأن بتعب. وبتقول ف اللاوعي. بابي. لأ بابي. واتعدلت بصرخه من كل قلبهاا بااااباااااا لااااااء!
تالين: عيطت بو.جـ.ـع كبير. وطلعت تجري تطمن ع رينو. وبتدعي ل جدها.
نور: اتعدلت وبتقوم.
فتون: مسكتها. اهدى يانور. اهدى إن شاء اللّه خير.
نور: هزت راسها بهيستريا. ابويا. ابويا قالو. قالو. اء. إن بابي. وبصت ل فتون. وهزت راسها لأ بابي محتاجلي. وشـ.ـدت نقابها وبتجري ع بره.
فتون: وتمارا وريتال حاولو يوقفوها.

نور: صرخت بصوت عالى. سبووووني. لازم الحق ابويااااااا...
تمارا: بعـ.ـيا.ط. استنى بالله عليكي يامامي.
ريتال: بشهقات. طيب انا هروح معاكي. بس استنى يانور.
فتون: بعـ.ـيا.ط. استنى طيب نطمن ع لارين. وا...
نور: شـ.ـدت ايدها. ومردتش ع حد. وجريت ع الجنينه. وبتلبس النقاب.
عوض: شافها. وحزين جدآ. لكن شاور للسواق. وقاله يسوق مكان الدكتوره.
السواق: جري. وفتح الباب. ونور ركبت وزعقت بانهيار. اطلع بسررررعه.

السواق: ركب ف ثواني. وساق بسرعه!

فتون: سمعت صوت صريخ آرين. وجريت هي وريتال وتمارا. وطلعو ل فوق.
فريحه: جـ.ـسمها كله بيترعش. ومش قادره تفوق رينو. وبتعيط واكتافها بتترعش بطريقه ملحوظه...
آرين: شافت رينو. وشها اصفر جدا. ومش راضيه تفوق. والدm غرق فستانها! وصرخت صرخة و.جـ.ـع. ماااااامي. بالله ردي عليا. مامي انا هموووووت ارجوكي فتحي عينيكي، ااااه باااااابي!
فتون: دخلت جري. ووقفت مكانها بصدmه. وشافت الدm. وشهقت بصوت عالى. لارين؟

آرين: حطت راسها ف حـ.ـضـ.ـن أمها وبتعيط بشهقات عاليه وتقطع القلب...
تمارا: حطت ايدها ع بوقها وبتعيط بشهقات عاليه. وقالت خالتو!
ريتال: رجعت لورا وخبطت ف الحيطه. وبتنهج وحاسه إن قلبها هيقف.
فتون: شافت الكل ف حالة ضعف! وصدmه.
غمضت عينيها. وقالت مش وقته يافتون. انتي طول عمرك قويه. وفتحت عينيها بسرعه. وقالت بجديه. آرين تمارا وتالين. اطلعوا بره.

آرين: بذل وانكسار. مامي ياطنط فتون. انا مش هسيبها. وكمان بابا آدm. انا عايزه اشوووووفه.
فتون: بصت ل تمارا.
تمارا: فهمت. وقالت تعالى يا آرين. تعالى خالتو هتفوق تعالى. واخدتها.
و آرين حطت راسها ف حـ.ـضـ.ـن تمارا وعيطت وبتنادي ع ابوها وجدها!
وتالين اترمت ف حـ.ـضـ.ـن تمارا. وعيطت. وتمارا حـ.ـضـ.ـنتهم الاتنين. وخرجو...
فتون: بصت ع فريحه. شافتها بتترجف وبتقــلـــع ل رينو الحجاب بصعوبه. وريتال مصدومه.

فتون. قــلـــعت الحجاب. وشمرت كم أيديها. وراحت تقــلـــع رينو فستانها!
زينب: عرفت إن الدكتوره ف بيتها. وجريت راحت ليها. وشرحتلها الوضع. والدكتوره اخدت كل مستلزمـ.ـا.تها وعوض والحرس شاله الحاجه. وجريو ع الفيلا!
الدكتوره: دخلت. وبسرعه. ولبست جوانتي. و شافت الوضع. وكشفت ع رينو!
بعد شويه...
زينب: حاطه ايديها الاتنين ع قلبها. وبتدعي. ومتابعه. ومستنيه الدكتوره هتقول ايه؟
الدكتوره: هزت راسها!

فتون: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ايه يادكتوره؟
فريحه وريتال. بصو للدكتوره!
الدكتوره: . للأسف. دكتوره لارين سقطت!

ف المستشفى!
الست صابره بعد الاشعه. دخلوها العمليات عشان ينقذو ما يمكن إنقاذه!
سليم وخالد. جابو كمية عصاير ومشروبات وميا. وحجات كتير. وحالو مع الكل. لكن الأحفاد ومراد وزين وفهد رفضو لأنهم مش قادرين حتى يتكلمو. وسليم وخالد. واقفين ف ضهرهم.
كل الستات وصلت. والمكان اتملا بكل الأحباب. وكانو ف حاله وحشه جدا. وزادت عليهم. لما شافو مريم بالصمت ده.
ملك: بتعيط بهستريا. وبتدعي بصوت عالى.

رنا: بعـ.ـيا.ط وو.جـ.ـع. قربت من مريم وقعدت جنبها. ومسدت ع ضهرها. وقالت. وحدي الله يامريم!
مريم: بهدوء. لا اله إلا الله.
رنا: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. إن. إن شاء الله آدm هيكون كويس!
مريم!
رنا: خافت ع مريم. وقالت انتي قاعده هنا من بدري. تعالى ادخلي الاوضه دي واستريحي شويه!
مريم: بحزم. ال هتعيط تقوم تروح!
رنا: هزت راسها بعدm تصديق. وحطت أيدها ع بوقها وبتعيط بصمت!
مريم: بهدوء. قومي اقعدي هناك. انا عايزه اقعد لوحدي!

اشرف: متحملش. ودmـ.ـو.عه نزلت. وشاور ل رنا متتكلمش تاني. وتسكت!
باب العمليات اتفتح، »»»»»
الكل قام بسرعه. وجريو ع محمد.
لكن أميرة آدm. زي ما هي متحركتش!
مراد: بينهج ومسك أيد محمد. وقال بلهفه. بابا كويس! قول يامحمد أنه فاق!
زين: بلهفه وقلق كبير. بابا فاق يامحمد؟
محمد: رفع ايدو ليهم. وقال بجديه. اطمنو. وبص ل آدm مراد. وقال بسرعه تعالى يا آدm. جدك محتاج نقل دm حالا!

آدm مراد: اتحرك بسرعه كبيره. وقال أنا جاهز!
محمد: بإستعجال. تعالى ادخل.
آدm مراد: دخل العمليات بسرعه. لكن وقف مكانه. والزمن وقف مره تانيه! وكان شكل جدو لا يمكن ينساه ف الوقت ده مهما تعدي من سنين!
محمد: داخل وراه بسرعه...
مراد: لحقه ومسكه من ايدو بسرعه. وبص ف عينيه. وقال بترجي. حلفتك بالله تطمني!
محمد: دmعه نزلت منه. ومردش ودخل!
مراد: فهم نظرة محمد. ونزل ع الأرض مكانه. بصدmه ويأس كبير!

فهد وسليم. وزياد. نزلو معاه. وحاولو يقووه.
زين: هز راسه بصدmه وقال بهستريا. لأ لأ. ابويا مش لازم يجراله حاجه!
ياسين ومالك ويوسف وخالد جريو عليه. وقالوله وحد الله يازين!
طارق قلبه هيقف من التفكير. وقام وقف مره واحده. وقال بصوت مكـ.ـسور. انا رايح المسجد اصلى ل آدm.
اشرف: قام وانا جاي معاك.
وجاسر ومالك وزياد ورعد وكل الشباب. نزلو معاهم. وسندو زين ونزلو يصلو ويدعو الله أنه يكون مع آدm!

ماعدا فهد ومراد وسليم علشان لو حد احتاج ل حاجه!

ف العمليات.
آدm مراد: واقف وعينيه تايهه يمين وشمال. ومش مصدق. إن جدو حصله كل ده وف لحظه واحده!
محمد: بسرعه. يلا يا آدm مفيش وقت!
د/إبراهيم: بسرعه يادكتور محمد. كمية الدm زادت عن حدها. وانا بحاول اوقف النـ.ـز.يف...
د/علاء: بقلق نسبة الأكسجين نزلت درجتين يادكتور محمد!
محمد: جري بسرعه. وبص ع الاجهزه. وشاور ل آدm. يطلع ع السرير. ال جمب جدو!
آدm مراد: طلع ع السرير. ونام ع ضهرو. وقلبه بيدق بخفقان!

الممرضه: قربت عند آدm. وجهزت الكيس. ومسكت ايد آدm. وحاولت تسحب الابره!
آدm مراد: صاكك ع أسنانه. وقمة العجز ي آدm!
الممرضه: لو سمحت. حضرتك شادد اعصابك خالص.
محمد: بحده. آدm قولت مفيش وقت. واهدا! وبص لل الممرضه. انجزي!
آدm مراد: غمض عينيه وحاول يهدا. وهمس وقال. عشان جدك يا آدm!
الممرضه: بدأت تسحب من آدm الدm. وقالت تمام حضرتك. احنا محتاجين كيسين. هناخد منك كيس. وبصت ف الورقه. وقالت. ومن آسر الصاوي كيس!

آدm مراد: بجديه. كيسين الدm هيتاخدو مني!
الممرضه: بس يافنـ.ـد.م...
آدm مراد: شوفي شغلك!
الممرضه: تمام حضرتك!
آدm مراد: لف راسه وبص ع جدو. ودmـ.ـو.عه لاول مره تعرف طريقها. وهمس ل جدو بترجي. وقال. أرجوك انا محتاجلك!
محمد: هز راسه ونفخ بأريحية. تمام. الأكسجين رفع الحمد لله.

فيلا العدوي.
فتون: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ايه يادكتوره؟
فريحه وريتال. بصو للدكتوره!
الدكتوره: . للأسف. دكتوره لارين سقطت جنين. لكن الحمد لله لحقنا التوأم. وقدرت اوقف النـ.ـز.يف!
فتون: بعدm فهم. لحقتى التوأم؟

الدكتوره: ايوه حضرتك. لارين كانت حامل ف تؤام. وكل جنين ف كيس لوحدو. وواضح انها لما اتعرضت للصدmه. الكيس اتفجر. وبدأ ف الإجهاض مع نـ.ـز.يف. لكن الحمدلله انا قدرت اسيطر ع النـ.ـز.يف. والكيس التاني بخير! لكن لازم ليها راحه تامه. ومتتحركش انهردا ع الأقل. وانا هعلق ليها المحاليل دي. وياريت تباشروها. وتاخد العلاج ف وقته لانه مهم جدا. لتثبت الجنين!
فريحه: قعدت ع الكرسي ومسحت وشها ودmـ.ـو.عها. وقالت الحمدلله!

ريتال: مسحت دmـ.ـو.عها. طيب هي ليه مفاقتش يادكتوره!
الدكتوره: بعد المحلول المغذي هتفوق إن شاء الله. وياريت تبعد عن أي تـ.ـو.تر.
وبعد مـ.ـا.تفوق. انا هضطر اني اديلها منوم لأنها لو قامت دلوقتي ف الظروف دي غلط عليها!
فتون: هزت راسها بتنهيده. إن شاء الله يادكتوره.
ف المستشفى.
آدm مراد: اتبرع بكيسين دm. ومحمد علق ليه محلول مغذي كتعويض!
د/ابراهيم: كيس الدm التاني بسرعه!

محمد: بسرعه بدل الكيس! وبص ل آدm مراد. وقال خلاص يا آدm. اطلع انت و طمنهم!
آدm مراد: اتعدل. وعيونه ع جدو. وشـ.ـد الكانيولا. بغـــضــــب. والانتقام ف قلبه بيزيد! وخرج بسرعه. وحاسس أنه مش قادر يتنفس. ووقف قدام شباك الطرقه. وحاول يتنفس...
الكل جري عليه. وسألوه.
آدm مراد: بيقين. بابا آدm هيكون بخير!

ف المالديف!
تيم: اتفرج ع اليديو. والمج وقع من ايدو واتكـ.ـسر. وهز راسه بصدmه وزهول. وعيونه مفتوحه ع الاخر وفيها دmـ.ـو.ع صدmه متحجره. وهمس. بابا آدm!
بعد كدا.
ميرو: خارجه من الحمام. وضحكتها ع وشها.
لكن اتخضت. وقالت. بسم الله. ايه ياتيم. انت واقف كدا ليه؟ انت مش قولت هتستناني ع سطح اليخت؟ ونفخت بـ.ـاريحيه. اوووف. اتخضيت بجد!
تيم: بكل ثبات العالم. ايه رايك لو نرجع مصر دلوقتي!

ميرو: كشرت عينيها. وتنحت ببلاها. ها؟ نرجع مصر!
ههههه ايوه ايوه. يبقى انت عايز تلحق الحفله. ههه احب اقولك إن الساعه داخله ع 4 هناك. يعنى الحفله خلصت من بدري يادكتور. ههههه.
تيم!
ميرو: كشرت عينيها بتعجب. وقربت من تيم. وقالت مالك ياتيم!
تيم: بلع ريقه بصعوبه. وحاول يكون ثابت. ويداري عليها.
واحنا عارفين ديما إن تيم بيعرف يداري و.جـ.ـعه جواه. لكن الو.جـ.ـع المرادي أكبر. وأنه يداري صعب جدا.

دي ضـ.ـر.به قاضيه للعيله كلها! لكن هيحاول!
ميرو: مسكت دراعه. وقالت بعدm فهم. تيم بجد مالك؟ وشك احمر ليه؟ وانت ليه عرقان؟
تيم: حاول بكل قوته يمثل الابتسامه. لكنه فشل. وقال بتمثيل. إن، احم. اء. اظاهر ف مشكله ف شبكة النت. وصعب أننا نشوف العيله حالياً. احم. وانتي مش كنتي عايزه ترجعي مصر من يومين! وبلع ريقه بصعوبه. وقال بو.جـ.ـع. اهو انا بحققلك رغبتك. وا. احم.

ميرو: الفرحه غطت ع كل حاجه. وسقفت بفرحه. واااوووو انت بتتكلم بجد ياتيمو؟ دي هتبقى مفاجأه جميله جدا!
تيم: لف وشه. ومسح بسرعه دmـ.ـو.عه. وقال بهدوء عكس الإنهيار ال جواه. طيب ظبطى كل حاجه. وانا هتصل أشوف اول طياره! وسابها وخارج!
ميرو: سقفت وقالت طيب استنى استنى.
تيم: صك ع أسنانه. وغمض عينيه وقلبه بيدق بسرعه كبيره. عايز يغمض ويفتح يلاقى نفسه وصل مصر. وقال بو.جـ.ـع. نعم!

ميرو: جريت عليه بفرحه. وقالت. انا عارفه انك زعلان عشان هنسافر. بس اوعدك اني هفضل اهتم بيك انت وا، احم. وبابا آدm طبعا اكتر اتنين هههه. بجد ياتيمو انا فرحانه اوووي.
تيم: هز راسه بتمثيل. وقال. ماشي. ياريت تجهزي كل حاجه بسرعه.
ميرو: شهقت. وقالت ياخبر الحمدلله كنت هنسى اهم حاجه. الصدفه ال جبتها ل بابا آدm وماما مريم. ودي اكبر صدفه اختارتها ليهم.

انا هروح اجيبها بسرعه واحطها ف الشنطه أول واحده. دي هتعجب بابا آدm اوووي. ولسه بقى لما اخدها عن مصمم ويكتبلى عليها الامبراطور واميرته. وبين قوسين. هدوء العشق. واووو هتبقى تحفه اوووي!
وباقي العيله. الصدف العادي. ونكتب برضو لكل كابلز عليهم اسمايهم، وباست تيم من خدو. وحـ.ـضـ.ـنته بسعاده. وقالت بجد انا مش مصدقه. يعنى انا هشوف مامي وبابي واخواتي. وماما مريم. وبابا آدm روح قلبي. ياااااه بجد مش مصدقه!

تيم: واقف ثابت. وعيونه مفتوحه ومتعلقه ع سراب. وسمع ل ميرو. ودmـ.ـو.عه نازله ع شعرها! ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه. واخد نفس عميق واتنهد. وقال. احم هتتكلمي كتير. وممكن الطياره تفوتنا!
ميرو: هزت راسها بلهفه. لأ لأ لأ. انا هجري اهو. واتحركت بسرعه وخرجت بره الكوخ وبتضحك بسعاده كبيره. انها هتشوف اجمل عليه ل قلبها! وإن خبر رجوعها مخليها مش شايفه غير السعاده. السعاده وبس!

تيم: واقف مكانه. وباصص عليها. وقلبه بيتقطع. وغمض عينيه. وقبض ع ايديه. ومتغاظ ونـ.ـد.مان. لانه ماسمعش كلامها وسافرو من يومين. ونفسه يكـ.ـسر كل حاجه حواليه.

ولعن نفسه كتير جدا. وفاق. واتحرك بسرعه. ع فون مريم. وفتحه. ولغى ليها باقة الانترنت. عشان متشوفش الفيديو. وكـ.ـسر فلاشة النت لل اللاب توب. واتصل وحجز تذكرتين ع القاهره. وواقف بيفكر ف جدو وأمه وخالتو وكل العيله. وازاي هو مش معاهم دلوقتي؟ وحاسس بالنـ.ـد.م مع العجز. مع خــــوف كبير جدا. انه يخسر الاب الروحي!

ف المستشفى!
بعد لحظات من الإنتظار. ال كأنها سنين طويلة عليهم.
باب العمليات اتفتح فاجأه. والممرضين بيجرو بسرعه. وكاتره خارجه. ودكاتره داخله. ف حاله من الذعر.
الكل واقف مش فاهم حاجه. وقلبهم حرفياً وقع ف رجليهم.
وطارق وبيتر مش قادرين يقفو ع رجليهم.
ومراد وزين بينهجو بخــــوف كبير وخايفين.
آدm مراد بيتنفس بصعوبه.
فهد وسليم وخالد وزياد وكل الشباب واقفين وبتنفسو ببطء شـ.ـديد.

الرعـ.ـب والخــــوف احتل المكان. ومفيش ف أيديهم اي حاجه يعملوها.
محمد خرج بينهج وقال. ياريت كلنا ندعي ل آدm.
الكل جري عليه.
مراد: بلهفه لسه هيتكلم...
محمد: قاطعه. ودmـ.ـو.عه نازله ورا بعض. وقال بو.جـ.ـع كبير جداً. آدm بعد ما فاق لثواني دخل ف غيبوبه! ودخلناه غرفه مجهزه!
حالة صمت رهيبه. مع صدmه كبيره. والانفاس محبوسه. والكل دmـ.ـو.عه نزلت وصوت عـ.ـيا.ط الستات كان عالى!
مراد: كان هيقع وفهد لحقه!

محمد: جمع كل قوته. وقال. انا عايز من الكل يكون اقوى من كدا. احنا بنمر ب ازمه. وإن شاء الله هتعدى. وا...
مريم: قامت. ووقفت قدامه. آدm فين يا محمد؟
محمد: بكل خــــوف. وعارف إن مريم مش هتوافق تبعد عنه لحظه. وعشان كده.
محمد دخل آدm غرفه مجهزه، وقال. بخــــوف عليها. مريم. آدm بخير صدقيني. بس. انا عايز اتكلم معاكى!
مريم: الغرفه رقم كام!
محمد: غمض عينيه واتنهد بتعب شـ.ـديد. وقال غرفه 12 الدور الرابع!

مريم: اتحركت خطوتين وقالت بجديه من غير ما تبص لحد. مسمعش صوت اي حد. وال هتعيط ترجع ع بيتها! وسابتهم وماشيه.
زين جري وراها.
محمد: بإحباط. شاور للممرضه. تروح وراها وتعقمها قبل ما تدخل! وقال بلغى الدكتور إبراهيم. يسمحلها بالدخول.
مراد: عينيه ع محمد بصدmه، وكأنه مش مصدق ال اتقال!
محمد: بص ل مراد بأسف شـ.ـديد. وقال صدقني. انا والأطباء عملنا ال عليَّنا والتـ.ـو.فيق من الله.

وبص للكل. وجودكم هنا مش هيقدm من الأمر ف شيء. ياريت ترجعو ع البيت وتصلو كتير وتدعو اكتر. آدm محتاج للدعاء.
طارق: قام وقف بسرعه وبينهج. وقال بتهديد.
كل ال آدm فيه دلوقتي بسببه. وانا مش هسيبه. واتحرك بسرعه والغـــضــــب الشـ.ـديد ع. وشه. كانه بيقول يقـ.ـا.تل يامقـ.ـتـ.ـو.ل.
بيتر: رغم حـ.ـز.نه الشـ.ـديد. لكن خاف يخسر طارق. وجري وراه.
فهد: واقف محتار. وساند مراد. وبينادي ع أبوه.

زياد: فهم وربت ع كتف فهد. وقال انا هروح مع عمي طارق. ومتقلقش. وجري وراه.
فهد: بص ل عاشور. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. روح مع بابا ياعاشور. ومتسبهوش لحظه. وبلغني هو رايح فين!
عاشور: بحـ.ـز.ن حقيقي تحت امرك. وجري بسرعه.
نور: داخله تجري زي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وبتصرخ باااباااا. باااباااا.
محمد: قلبه دق بخــــوف. نوور! وجري عليها بسرعه.
نور: بتجري. ومحمد مسكها بسرعه. وكتفها. اهدي يانور.

نور: بتضـ.ـر.ب ع ايد محمد. وبتصرخ. سبني يامحمااااد سبني اروح ل باااابااااا. اااااه سبني.
مراد: جري عليها. ومش قادر يتحمل. ومسك وشها بايديه. وقال بو.جـ.ـع. بابا هيكون كويس يانور.
نور: بتهز راسها بالرفض. لااااااء انتو بتكدبووو عليااااا. انا عايزه اشوف باااااابي دلووووووقتي
ابعدووووو عننننني.
محمد: كتفها اكتر. وقلبه منحور عشانها. وحاول ياخدها معاه المكتب!

سليم: قرب من مراد. واخدو قعدو ع الكرسي. وحاول يتكلم معاه بهدوء.
فهد شاف زين طالع. وماشي كأنه سـ.ـكـ.ـر.ان. وفهد سنده. وقعدو جمب مراد وقعد جنبه.
سليم: قال. ايه يامراد. انت وزين. انتو لازم تكونو اقوى من كدا!
فهد: بتأكيد. سليم بيتكلم صح يامراد. وانت يازين انت لازم تقف ع رجليك. انت شايف نور عامله إزاي؟ وكمل بقلب منحور. ولسه لارين!

سليم: اسمع يامراد اسمعني كويس يازين. الدنيا دي ياما حطتنا ف اختبـ.ـارات. ولسه هتحطنا. ومراتي ديما ف كل مشكله تواجهنا. تقولي. لعله خير. احنا لحد دلوقتي مش عارفين ايه ال حصل؟ او كان ممكن يحصل الاسؤ. واكيد ال حاول يعمل كدا. كان مصوب ع القلب وده مكان حيوى. ومفيهوش هزار. ولكن تدابير وحكمة ربنا إنه نشن غلط. انا طبعا عارف الكلام هيضايقكم. لكن دي الحقيقه. ولازم تحمدو ربنا إن عمي عدا منها. وإن شاء الله انا واثق إن عمي هيرجع سليم معافى. واعتبرو ده امتحان من ربنا. وأنكم تعرفو قيمة الحاجه ال بين ايديكم. انا عارف طبعا انكم مش هتقصرو. ولكن لازم دفعه ف الوقت ده. انت واخوك زين دلوقتي مسؤولين عن والدتكم واخواتكم وكمان الاحفاد. عمي آدm شايل حمل كبير جدا. وآن الأوان انكم تشيلو مكانه. علشان لما يرجع لينا بألف سلامه. يلاقي إن تعبه طول السنين دي مراحش هباءا. فوق يامراد. انا عارف انها صدmه كبيره. وكمان صدmه لينا. أنا مكنتش مصدق. وكنت بقول يارب يكون حلم. لكن حكمة ربنا. وحكمة ربنا كلها خير. أنا عايزك تفوق كدا. وتفكر بهدوء. ضياعك ده مش هيقدm بالعكس هيأخر. انت لازم تهدا. وإن شاء الله خير...

مراد: انتبه ل كلام سليم. وحس انه اقتنع شويه. واخد قرار انه يفوق. وينتقم من ال عمل كل ده. ودmر حياته!

ف مكتب المستشفى. :
محمد: داخل وماسك نور بقوه لانها بتقاوم وعايزه تروح لابوها.
نور: بعـ.ـيا.ط وو.جـ.ـع سبني يامحمد بالله عليك. سبني اروح ل بااابي!
محمد: قلبه و.جـ.ـعه عليها. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بحب وحنان كبير. وقال بحب. اهدى ياحبيبتى وكل حاجه هتكون زى الاول وأحسن. بس ارجوكي يانور. اهدي.

نور: من المعافره تعبت. ورفعت أيديها وكـ.ـلـ.ـبشت فيه بإحتياج كبير. وقالت بشهقات و.جـ.ـع. بابي يامحمد. بابي انا مقدرش اعيش يوم من غيرو. ااااه انا عايزه ابويااا. بالله عليك رجع ابويا لينا...
محمد: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. لانه جرب إحساس الفقد. واخد نفس عميق. وطلع نور من حـ.ـضـ.ـنه. وحاوطها وسندها. وقال. تعالى ياحبيبتي اقعدي هنا.
نور: قعدت بقلة حيلة. وبتعيط باستمرار...

محمد: قعد جمبها. وفك نقابها. وكان وشها أحمر جداااا. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. وقال بحنان. نوري وبـ.ـنتي. وحبيبتي وعشرة عمري. ورفيقة أيامي وسنيني. ال ديما ف كل محنه بتربت ع ايدي وتقولي لكل محنه منحه. ولكل ابتلاء مكافأه. ولكل بلاء أجر عظيم.
فين نور ال ديما تقولى. قل الله ينجيكم منها ومن كل كرب. فين الصبر عند الابتلاء؟

نور: بشهقات و.جـ.ـع. بس. بس ده أبويا يامحمد وهيروح مني. وعيطت اكتر. وانا مستحملش بجد مش هستحمل. انا روحي فيه يامحمد!
محمد: ضمها لقلبه بحنان. ومسد ع ضهرها. حبيبتى بالله اهدي. وهو كمان بيحبك. وهيعافر عشانك انتى بالذات. عشان يقولك بدل ما تعيطي. كنتى صلي و اسجدي وادعيلي. مش كدا؟
نور: صعبت عليها نفسها وعيطت بو.جـ.ـع كبير. وساكته!

محمد: رغم خنفته ع آدm وتعبه من المجهود ف العمليه. لكن لازم يحتويها. وشاف أنها بترتجف. ومد ايدو ع التربيزه. وشاف الادويه ال موجوده. واخد قرص منوم. وقال. امسكي ياروحي. خدى البرشامه دي!
نور: هزت راسها لأ. انا عايزه اشوف بااابي. ارجوك يامحمد.
محمد: بتنهيده. نور انتى تعبانه وجـ.ـسمك محتاج للراحه. خدى البرشامه دي. واول ما تفوقي هاخدك لعند آدm!
نور: بصتله. وكأنها مش مصدقاه.
محمد: بعتاب. انا عمري كدبت عليكي؟

نور: بانكسار ودmـ.ـو.ع. هزت راسها لأ.
محمد: مسد ع حجابها بابتسامه صغيره. طيب اتفضلى. ومسك ازازة ميا.
نور: اخدت البرشامه. وشربت بمساعدة محمد لانها بتترجف.
محمد: مسح وشها بايديه. وباس ع أيدها. وقام. وقال تعالى استريحي شويه. وانا جمبك.
نور: قامت بتعب. وباصه ل محمد ف نظره انها مش عايزه غير ابوها...
محمد: حاوطها. وفتح باب داخلي ف المكتب. وفيه سرير خاص ليه وكمان نور. وساعد نور. وفك ليها الحجاب.

نور: نامت ع السرير. وهمست بترجي. بابي عامل ايه دلوقتي يامحمد؟ وايه ال حصله؟
محمد: قعد جمبها. وفضل يمسد ع شعرها بحنان. وقال. آدm العدوي كويس جدا جدا. هو بس احتاج جراحه بسيطه خالص. والحمد لله تمام.
نور: بتقاوم النوم. وقالت بتوهان. الاصابه فين؟ والعمليه عبـ.ـاره عن ايه؟
محمد: بحيره. اء. احم. ف، ف كتفه. اه ف كتفه! وا، وبص ع نور وكانت نامت!
نور: حست بدوار من العـ.ـيا.ط. والمنوم. وغمضت عينيها. وبتهمس بابي. بابي.

محمد: اخد نفس عميق جداا واتنهد بتعب. وباس جبينها وقال سامحيني يانور!
وسمع باب المكتب حد بيخبط عليه.
محمد: شـ.ـد الغطا ع نور. واتأمل فيها بتأنيب ضمير. وقام وخرج وقفل الباب عليها. وشـ.ـد الستاره. وفتح الباب.
الممرضه: دكتور محمد.
محمد: خير ف ايه؟
الممرضه: قدmتله ظرف كبير فيه اشعه وتحاليل. وقالت الدكتور. طه دكتور المخ والاعصاب. دى تحاليل الحاله ال دخلت مع السيد آدm.

محمد: فتح التحاليل. وقال بزعل. ضغط وسكر وانيما حاده؟
الممرضه: للأسف وهي بتعمل العملية...
محمد: بقلق اتوفت؟
الممرضه: بنفي. لأ لأ يادكتور. لكن الرصاصه. الدكتور طه قبل ما يشيلها. كانت اتحركت ولمست المخ. والست دخلت ف غيبوبه!
محمد: حط الظرف ع المكتب وقعد ع الكرسي بتعب. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال أنا اريد وانت تريد والله يفعل ما يريد!
ف السـ.ـجـ.ـن.
طارق: نزل بغـــضــــب واضح. وقال للعساكر افتح الباب ده!

العسكري: بعدm فهم. معلش انت مين عشان افتح باب السـ.ـجـ.ـن؟
طارق: بغـــضــــب مسكه من ياقة قميصه وقال من بين أسنانه. انا اللواء الأسبق طارق السيوفي. ال ممكن دلوقتي ادفنك ف سابع أرض...
العسكري: بتـ.ـو.تر. ينهار اسو. اء. انا اسف ياباشا والله ماواخد بالي.
بيتر: بتعب. خلاص ياطارق هو ميعرفش. ومش وقت مشاكل.
زياد: سند طارق. وقال. معلش ياعمى هو بيعمل شغله مش اكتر!
عاشور: واقف يحرسهم. مع حرس بيتر.

طارق: بغـ.ـيظ. طلع فونه واتصل ع لواء صديقه. واللواء كلم العسكري وامره بدخول طارق.
العسكري: بسرعه فتح بوابة السـ.ـجـ.ـن.
طارق: اول واحد دخل. وبيتر وزياد وعاشور وراه.
طارق: دخل ووقف عند زنزانه معينه. وقال بعلو صوته. رؤوف ياجباااالى. سااااهر ياجبااالي. وبص للعسكري. افتح الزنزانه دي.
العسكري: تحت امرك ياباشا. وفتح باب الزنزانه.
طارق: دخل بغـــضــــب. وزياد وراه بسرعه وعاشور خــــوفا ع طارق.

طارق: بعيون حاده. دور ف قلب المساجين. ولمح رؤوف قاعد ف ركن. ودخل بكل غـ.ـيظ. وقال بصوت عالى. رؤووووف الكااااالب. وقرب منه. وشـ.ـده من هدومه.
رؤوف: اتصـ.ـد.م. واتفزع وعرف من شكل طارق انه محكوم عليه بالمـ.ـو.ت دلوقتي!
زياد: بغـ.ـيظ. مسك رؤوف وكتفه ل طارق.
طارق: ضـ.ـر.ب رؤوف بالقلم. ومسكه من ياقة بدلة السـ.ـجـ.ـن. وقال. ورحمة ابويا وامي. لو ماقولت انت اتفقت مع مين ومين ال عملها. لأكون قاطع عمرك من الدنيا دلوقتي!

رؤوف: بيهز راسه بخــــوف. ومش فاهم حاجه. ولا عارف يتكلم.
طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. لانه عارف إن لسانه مقطوع. ومسك فكه وضغط عليه بغل وشر كبير. وقال بتهديد. اتفقت مع مين تقــ,تــلوا آدm يارؤوووف الكـ.ـلـ.ـب!
رؤوف: هز راسه برعـ.ـب. ف نظره معناها مش انا، انا معملتش حاجه ولا عارف حاجه!
زياد: اتخـ.ـنـ.ـق. وزق رؤوف ع الأرض. واتحرك خطوتين.

ومسك ساهر من ياقته. وقال. متتعبش نفسك ياعمي مع رؤوف. الكـ.ـلـ.ـب ده هينطق بدل ابوه. وا إلا هيحصل رشوان. ولا ايه ياساهر؟
ساهر: برجفه وخــــوف. ف. ف ايه اء. اءنا مش عارف حاجه. وانتو مين؟ وبص ل ابوه!
زياد: هز راسه بقلة صبر. وهوب بوكس ف وشه بغـــضــــب واضح. وقال ورحمة أمي لو متكلمت وقولت مين ال بيزور ابوك ف السـ.ـجـ.ـن. ومين ال اتفق معاه. لا حسر ابوك ع شبابك!
طارق: من بين أسنانه بغـ.ـيظ. انطق يالا. مين الل جه قابل ابوك؟

ساهر: بلع ريقه بخــــوف. وقال بتلعثم. وا، والله العظيم من يوم ما جينا هنا ماحد سأل علينا!
طارق: مسك فكه وضغط عليه. وقال اخواتك فين؟ امك وعيلتك فين؟ انطق.
ساهر: برجفه. والله العظيم امي بره مصر هي واخواتي من سنين. ومنفصله اصلا ومتجوزه واحد خليجي. واخواتي محدش منهم جه لينا. والله العظيم مابكدب عليكم. هو ف ايه؟

طارق: قرب من رؤوف. وهمس قدام وشه. اقسم برب العزه. لو عرفت انك السبب. لاخـ.ـطـ.ـفك من قلب السـ.ـجـ.ـن. وكل يوم اقطع من جـ.ـسمك حته. واكل من لحمك وانت حي يارؤوف الكـ.ـلـ.ـب. وضـ.ـر.به برجله!
رؤوف: رجع لورا بسرعه. وشهق بخــــوف. وحس من تهديد طارق. بضيق تنفس. ومسك رقبته وبيحاول يتنفس.
بيتر: بتعب يلا ياطارق. يلا وكل حاجه هتبان. ولو هو اكيد مش هنسيبو.
طارق: بص ل رؤوف وساهر بكُره كبير وخرج.

زياد: بغـ.ـيظ. زق ساهر ع ابوه بقوه ووقعوا. وشاور ليهم. وقال بغـ.ـيظ وتوعد، ياويلك انت وهو لو كنتو انتو ال عملتوها. وخرجو.

فيلا العدوي.
رينو: نايمه فوق تحت تأثير المنوم.
فريحه وريتال: رايحين جايين ف الليفنج بقلق واضح. ودmـ.ـو.عهم ع خدهم.
چود: قاعده جمب آرين وتالين.
آرين: بعـ.ـيا.ط وتعب. انا هتصل ع بابي لازم يجي. ويشوف مامي. وكمان انا عايزه اروح عند بابا آدm.
فتون: قعدت جنبها. ومسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. لأ يا آرين. كدا غلط ياحبيبتي. باباكي دلوقتي اكيد مشغول. ومش لازم احنا كمان نشغله ونقلقه اكتر.

آرين: بو.جـ.ـع. بس احنا هنفضل قاعدين كدا. آركان بيقولى بابا آدm كويس. وانا حاسه انه مخبي علينا حاجه...
فريحه: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحيره كبيره. وقالت. انا لازم أكون جمب مراد دلوقتي. ولما اتصلت عليه. يوسف ال رد عليا وقالى مراد مشغول. اكيد مراد مخـ.ـنـ.ـوق جدآ ومش قادر يتكلم.

مراد مابيحبش حد اكتر من بابا آدm وماما مريم. ومن جهه تانيه ماينفعش اسيب لارين لوحدها. وكمان برضه لازم ابقى جمب ماما مريم! أنا مش عارفه اعمل ايه؟
ريتال: عيطت بو.جـ.ـع. وقالت. وزين. زين دلوقتي اكيد مضايق ومحتاج اني اكون جمبه. ومش عارفه اروح فين ولا أتصرف إزاي؟
فتون: بصتلهم وقالت. ال مطلوب منكم انكو تعملوه. انكو متحملهمش اكتر من طاقتهم.

هما دلوقتي اكيد مش لوحدهم وكل العيله حواليهم. دوركم انتو بقى تتولو باقى الأمور.
ومحدش منهم يعرف بال حصل ل لارين ع الأقل حالياً. الصدmـ.ـا.ت لما بتبقى ورا بعض بتضعف متقويش. هما دلوقتي كان الله في عونهم. وانتو لازم تهتمو ب نور و لارين وبنات العيله. لانكم انتو الكبـ.ـار.
فريحه وريتال هزو راسهم بتنهيده وزعل. إن شاء الله.
آرين: حست بدوار. ومسكت راسها.
فتون: مالك يا آرين ياحبيبتي!

آرين: بتقاوم وقالت. مفيش حاجه ياطنط فتون انا كويسه!
بعد شويه.
مريم عزيز. وماليكه وساره ورودي وهمس. خرجو من المستشفى بناءا ع طلب من محمد.
وكل البنات جم ع فيلا العدوي. وبيواسوهم.
ماليكه: بتعيط بحرقة قلب. وساره والكل مصدوم وحزين حرفياً. بعد ما عرفو بال حصل ل لارين.
فريحه وريتال وفتون لما عرفو إن آدm دخل ف غيبوبه. مكنوش مستوعبين الخبر.

تالين: بعـ.ـيا.ط وو.جـ.ـع. قالت. تيته مريم ديما تقولي لو حصل كرب أو ابتلاء. صلي واستغفري وطلعي صدقه. وقالت عند رفع البلاء.
إن سيدنا أيوب عليه السلام دعى ف كربه وضره إلى الله سبحانه وتعالى فكشف عنه ضره.
وربنا قال، بسم الله الرحمن الرحيم.

: وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ {الأنبياء: 43-84}. صدق الله العظيم.

فريحه: قامت وحـ.ـضـ.ـنت تالين بقوه كأنها بطمن نفسها. وقالت بعـ.ـيا.ط. حاضر ياتالين. هنعمل كل ال ماما مريم عودتنا عليه. هنصلي وندعي ونستغفر ونتصدق. وإن شاء الله. ربنا هيستجيب.
آرين: قامت بانكسار وتعب. وقالت أنا هتوضى واصلى وادعي لجدو ومامي. ودmـ.ـو.عها نزلت بشهقات بسيطه.

رودي: قامت وحـ.ـضـ.ـنتها بسرعه. وقالت بحـ.ـز.ن. آرين ياحبيبتى لازم تكوني اقوى من كدا. ومسحت دmـ.ـو.عها. وربتت ع ضهرها. وبصت لجود وقالت چود تعالى ساعدى آرين ووصليها للحمام...
چود: مسحت دmـ.ـو.عها وهزت راسها بزعل. حاضر يا مامي. تعالى يا آرين. وساندتها وساعدتها.
تمارا وريتال قامو يتوضو. والكل اتوضى. وفرشو سجاد الصلاه. والكل هيصلى وهيدعى الله بتضرع. وخشوع وذل. عسى الله يستجيب!

ف المستشفى. قدام العنايه.
فهد: قام وقف قصاد الشباك. وقلبه مشغول ع لارين. ومسح وشه بايديه. وطلع فونه واتصل عليها...
زينب: ردت عليه. بتـ.ـو.تر اء. الو.
فهد: بحـ.ـز.ن. ايوه يازينب. لارين فين؟
زينب: قالت بخــــوف. ست لارين اغمى عليها.
فهد: بزعل الدنيا عليها. غمض عينيه لانه مش جمبها.

زينب: طمنته. وقالت. بس مـ.ـا.تخافش يسي العقيد المقدm فهد. احنا جبنا ليها دكتوره ادتلها منوم ونايمه دلوقتي. والكل بيصلى فوق. والدكتوره قالت هتفوق ع بليل إن شاء الله.
فهد: هز راسه بتنهيده، ماشي يازينب. آرين عامله ايه؟
زينب: خافت تقوله إن وشها احمر جدا. وجـ.ـسمها سخن شويه. لكن قالت. آرين قامت تصلي. وقالت هتدعي لجدها. وكملت بدmـ.ـو.ع. سيدي آدm بيه عامل ايه دلوقتي. والله قلبي بيتقطع عليه.

فهد: دmعه خانته. وقال بغصه. ادعيله يازينب. ادعيله أنه يرجع بخير.
زينب: من قلبها. دعياله. والله دعياله. والكل حزين عليه. الهي يسيدي آدm بيه مانتحرم من شوفتك. وترجع بيتك مجبور الخاطر. ويشل ايد ال يفكر يأذيك. الهي بحق حبيبك النبي. تجبر بخاطرنا وتفرح قلوبنا بشفا سيدي آدm بيه...
فهد: بتنهيده طويله. آمين.

زين قاعد قدام العنايه. وشاف هارون وشاهين جايين عليهم. وقام وقف بكُره كبير جداً. واتحرك بسرعه اتجاه هارون...
رعد: قام وقف بسرعه. واتوقع إن زين هايهجم ع هارون.
هارون: ماشي والحـ.ـز.ن واضح عليه.
زين: هجم عليه بغـــضــــب واداله بوكس ف وشه. وزعق. انت جااااي ليييه؟ انت السبب ف كل ال حصل. انا مشغل معايا شوية اغـ.ـبـ.ـياااا.
ومين ال إسمها صابره دي؟ وشوقي ابنها ده ميييين؟

ومسكه من ياقة قميصه بقوه. وقال. كنت فين وقتها ها؟ كانت عينيك فييييين؟ ازااااى مقدرتش تحميه. ازااااى؟ انا عايز اعرف ال يخليك بأهمالك تدmر عيله بحااالها.
هارون: نزل وشه ف الأرض. ومردش!
زين: بغـــضــــب. طبعا مش هترد. لانك مش حاسس بحاجه. اسمع انا مش عايز اشوف وشك مره تانيه. انت وكل فريق الحرس مرفودين! ورفع ايدو يضـ.ـر.به...
مراد: مسك أيد زين بسرعه. وقال. هارون مالوش زنب يازين. واهدا.

زين: بص ل مراد بزهول. وقال ازاااى. ازاي مالوش زنب يامراد؟ هارون وشاهين حارس شخصي ل بابا. شاهين راح يجيب عربية عمى طارق. طيب هارون كان فين؟ هاااا؟ هارون وباقي الحرس وظيفتهم ايه يامراد تقدر تقولي!
مراد: غمض عينيه واتنهد بتعب. زين لو كان ف الف حارس. ارادة ربنا هتتنفذ. وحاول تتمساك اكتر من كده.

زين: ضحك بسـ ـخـــريــة. اهدا؟ واتماسك؟ وهز راسه لأ لأ. لو انت هتسكت. انا مش هسكت. وهعرف مين الست دي وايه ال وراها. وسابهم ومشي بسرعه خارج من المستشفى...
مراد: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال شاهين خليك مع زين. واعرفلي رايح فين. ومتسيبوش خطوه.
شاهين: هز راسه تحت امرك ياباشا. وخرج ورا زين بسرعه...
مراد: بص ل هارون ف نظره طويله كلها عتاب.

هارون: بنـ.ـد.م وحـ.ـز.ن حقيقي. اقسم بالله العظيم انا مقصرت ف شغلي يامراد باشا. وال حصل ده خارج عن إرادتنا. والله انا كنت واقف جمب الباشا. وبنفذ طلباته. وباقى الحرس كانو حواليه. انا مش بابرأ نفسي. آدm باشا مش بالنسبالى رئيسي ف الشغل. آدm باشا عمل معايا ال اهلى معملهوش. وعاملني كأني ابنه. يشهد الله اني قدmت كل جهدي. ولو كنت شوفت ال عمل كدا انا كنت اتصرفت بسرعه. بس والله غـ.ـصـ.ـب عني!

مراد: هز راسه. وربت ع كتف هارون. وقال أنا عارف إنك عملت كل ال تقدر عليه. ومتزعلش من زين. هو اتصرف من خــــوفه ع بابا!
هارون: بنفي. لأ انا مش زعلان. وحقه يعمل اكتر من كدا. الباشا غالي علينا كلنا. وربنا يرجعه لينا بألف سلامه.
عدا الوقت كأنه شهور.
رعد: اتصل ع هيلينا. واتكلم معاها. وهيلينا زعلت جدآ. ولبست بسرعه. وراحت ع فيلا العدوي.

مراد واقف قدام غرفة العنايه. وباصص من الازاز. وشاف ابوه ع الاجهزه. لاحول له ولا قوه. وقلبه بيتجزأ. ورفع ايدو ع الازاز ومش قادر يحبس دmـ.ـو.عه. وصعبان عليه ضعف أبوه.
وشاف أمه. فارشه سجادة الصلاة. وقاعده تسبح ف هدوء. وكأن عندها سكينه ورضا غير طبيعي. ومراد خايف عليها أنها تنهار ف اي لحظه.
سليم: وخالد قاعدين مع رجـ.ـا.لة العيله. وبيواسوهم.
وبيشوفو الناقص ويكملوه.

آدm مراد: جواه إعصار. مابين عايز يخرج يدور و ينتقم. ومابين خايف يخرج من المستشفى! وياسين واقف جمبه!
آريان: قاعد ف ركن لوحدو. وزكريات من زمن فات لابوه الروحي. ولما يفتكر المواقف الجميله يظهر ع وشه ابتسامه بسيطه مع دmـ.ـو.ع. ويغمض عينيه بترجي كبير. إن ربنا يرجعه ليه بخير.
يوسف وكريم و آسر. راحو قعدو جمب آريان يهونو عليه.

آركان: قاعد بيقرأ قرآن. ودmـ.ـو.عه نازله بصمت وجواه كل دعاء العالم إن جدو يرجع ليهم. ومصطفى و چواد راحو قعدو معاه.
فارس وصل المستشفى. وجري عليهم بلهفه وقلق. وحاول يحتوى مراد. واتكلم مع طارق.
محمد: قاعد جمب نور. وسرحان ف كل حاجه. وخايف إن قلب آدm مايتحملش. وقام بتعب وأحباط. طلع للدكتور مروان.

مروان: اهلا يادكتور. والف سلامه ع الحج آدm. وإن شاء الله هيقوم منها. مش عايز اقولك إن نرمين زعلانه ومش مبطله عـ.ـيا.ط.
محمد: بتنهيده. متشكر يامروان. المهم انا جايلك دلوقتي عشان استشيرك ف حاجه.
مروان: اتفضل تحت امرك.
محمد: الأمر لله. دلوقتي انت عارف إن آدm غالي علينا وع الكل. وخصوصاً مـ.ـر.اته. ال هي اختي و خالتي وف مقام والدتي.
مروان: بزعل. طبعا عارف ونرمين قالتلي ع موقفها.

محمد: بقلق. انا خايف عليها يامروان. دلوقتي هي معملتش اي رد فعل. وانا لما خرجت بسرعه من باب العمليات. كنت متوقع أنها هتنهار وتجري عليا تسأل ع جوزها. لكن ال حصل العكس ف كل حاجه. هي ساكته تماماً وقاعده مكانها. رافضه تتكلم مع حد ولا بترد ع حد غير بكلمتين. وكلامها بحده واسلوب أمر. وده عمره ما كان طبعها ابدا. ودلوقتي هي قاعده معاه ف الغرفه المجهزه. علشان انا عارف انها هترفض تسيبه وترجع البيت أو حتى تنام ف الاوضه ال جمبه.

ف انا جهزت ليها مكان مخصص وجهزت كل حاجه هي محتاجاها.
لكن تخيل ادخل اطمن ع الحاله. ومتوقع انها تكون قاعده جمبه أو بتتكلم معاه بالايجاب. علشان مخه يدى اشاره للجـ.ـسم. لكن برضو حصل عكس توقعي. وهي قاعده ع سجادة الصلاة. جمب الستاره. تصلي وتقعد وقت كبير ع السجاده ف صمت تام. ولما حاولت اتكلم معاها. شاورت ليا بايدها. وقالت انها مش عايزه تتكلم مع حد. انا بجد خايف عليها! هل فعلا هي قويه كدا ولا دي صدmه.

مروان: بيسمعه بتركيز. وقال. اممم. تقدر تقول الاتنين مع بعض. لأن مفيش حد مصدوم بيبقى بالقوه دي. وأنه يصلي ويدعي. كمان تصمم تكون المرافق لجوزها.
هي ممكن تكون مصدومه. لكن العقل ادا اشاره ليها وصورلها انها ممكن تكون ف حلم أو صور ليها انها لسه واقفه عند آخر لقاء بينها وبين زوجها. والاشاره دي ال مخلياها واقفه ع رجليها.

وكمان قوتها ف تمسكها بدينها والصلاه وأنها قريبه من الله ولا نزكي ع الله احد طبعا. ممكن يكون إيمانها بالله ويقنها هو ال مخليها بالقوه دي. وده ال انا متأكد منه!
محمد: بتفكير. طيب ولنفرض انها صدmه. انت تعالجها ازاي؟

مروان: ف طرق كتير. واولها مواجهة الصدmه بصدmه كبيره. لكن ده انا استبعده. بص يا دكتور. انا هنزل معاك واراقب حالتها. ولو ف علاج كنوع من المهديء انا هكتبلك. وتاخده مع علاجها اليومي عادي جدا. ولو رفضت ممكن نحط العلاج ف كوباية العصير.
محمد: هز راسه بتنهيده. تمام. تمام يامروان!

ف شركة العدوي.
زين: دخل بهجوم واعصار. وطلع مكتبه بسرعه. وكـ.ـسر كل حاجه موجوده ع المكتب. والرف ومسك فاظة ورد حدفها ف مرايه كبيره. وواقف ينهج بغـــضــــب واضح. ودmـ.ـو.عه اتجمعت ف عينيه. وصرخ صرخة و.جـ.ـع ف قلبه. ونزل ع الأرض مكانه. وهز راسه بيأس. وقال لأ يابابا لأ. انا متخيلتش يوم واحد من غير وجودك ولا صوتك.

بابا ازاي احنا هونا عليك وفضلت السكون. لأ انا زين ابنك. دراعك اليمين فاكر يابابا. فاكر لما قولت اني عكازك.
عكازك اتكـ.ـسر يابابا. اتكـ.ـسر قبل منك. انا ضعيف من غيرك. انا ضعييييف من غيرك يا آدm ياعدووووي. ماينفعش تسبني. ماينفعش تروح وتسبني. لااااااء يابابا لااااء. ارجووووك بالله عليك أرجع. بالله عليك ياباباااااا...

وقعد مكانه ف صمت ولوم ودmـ.ـو.ع. وقام بتعب. وقبض ع ايديه وغمض عينيه. وافتكر كل كلام الحرس عن الست صابره. والفيديو ال شافه. وفتح عينيه بقوه. وفتح باب المكتب. وزعق بصوت عالى جدا. كل ملفات ال كانو مقدmين ع وظايف من شهرين واترفضو. تكون كلها قدااااامي حااااالا.
السكرتيره: اتفزعت. وقامت بسرعه وخافت من غـــضــــب زين. وقالت بتلعثم ح. حاضر مستر زين. اء. انا هنزل الارشيف حالا بنفسي. وجريت من قدامه.

زين: دخل المكتب. وقعد ع كرسي المكتب. بخـ.ـنـ.ـقه واعصار.
بعد شويه. السكرتيره والعامل. جابو كل الملفات. ودخلو المكتب. واتصـ.ـد.مو وخافو. والمكتب كله متكـ.ـسر. وحطو الملفات. وزين طردهم بره المكتب.
زين: مسك الملفات زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. وبيدور ع اسم شوقي. ودور ف اكتر من ملف. واخيرا لقاه. وفتح السي ي. وكانت درجاته جيد. وقرا عنوانه ف حي شعبي. واتصل ع الحرس. وطلع ليه. وعطاله العنوان. وإسم شوقي وصورته. وقاله ساعتين ويكون عندى!

الساعه 10 مساءا.
فهد: قلبه مشغول ع رينو. وقام وقف. وقال. مراد انا هروح اجبلك هدوم وغيار انت و آدm. وكمان علاج مريم ولبس ليها!
مراد: هز راسه بأحباط ماشي يافهد!
فهد: وزي ما قولتلك. انت هتروح قبل الفجر. وانا هاجي مكانك. انت لازم تنام وتريح جـ.ـسمك عشان تقدر تواصل.
مراد: الله المستعان.
فهد: نزل وركب العربيه واتحرك بسرعه عشان يحتوى نجمته!
مراد: اتصل ع زين. لانه قلقان عليه. وشاهين بلغه أنه جاب شوقي.

زين: رد بتعب الو.
مراد: بعتاب. قولتلك الست دى ملهاش علاقه بالموضوع. الموضوع اكبر من كدا يازين.
زين: بتعب وانت عرفت منين انها ملهاش علاقه.
مراد: لأن مفيش حد هيرمي نفسه ف التهلكه. وكمان دي بطاقتها معاها. وانت شوفتها ف الفيديو. وواضح جدا انها مبتكدبش. ودي حجات احنا نعرفها من شغلنا وتدريبنا. وبعد ما انت خرجت من المستشفى عيلتها جت. وناس بسيطه جدآ.

زين: مسح وشه بايديه وقال. هي فعلا ملهاش علاقه. لأن انا جبت ابنها.
مراد: بتنهيده. شغل شوقي ف الشركه يازين!
زين: بلع ريقه بغصه. وسكت.
مراد: بصوت مبحوح. كلام آدm العدوي لازم يتنفذ يازين.
زين: دmـ.ـو.عه نزلت. وقال بس يرجع لينا وكل ال يؤمر هنفذه إن شاله يرمينى ف الشارع هنفذ بس يرجع واسمع صوته يامراد.

مراد: كاتم ف قلبه صرخة و.جـ.ـع. ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه. وقال بهزار. انت عبـ.ـيـ.ـط يازين. آدm العدوي عمره ماطرد حد حتى الغريب. هيطردك أنت؟ وبابا هيرجع. هيرجع وهنسمع صوته من تاني.
زين: بترجي. يارب. يارب يامراد. وماما عامله ايه دلوقتى؟
مراد: بغصه. محمد حاول معاها وشربت عصير بمعجزه. وكان فيه علاج ليها. ونامت. كدا احسن ليها.
زين: هز راسه بألــم. ايوه كدا هتستريح شويه!

فيلا العدوي.
رينو: فاقت بتعب. وبتكح. ومسكت راسها بألــم شـ.ـديد.
فريحه: داخله تطمن عليها. وشافتها فاقت. جريت عليها. وحطت كوباية العصير ع الكمود. وقالت. رينو رينو ياحبيبتى حمدلله ع سلامتك.
رينو: فتحت عينيها وغمضت. وقالت بتعجب حمدلله ع سلامتي؟ ليه ف ايه؟
فريحه: بتـ.ـو.تر. اء. أبدا أبدا. انا بقولك كدا عشان ديما بترجعي وكدا. عشان الحمل.

رينو: الله يسلمك يافريحه. وهتسألها ع امها. وقالت هي مام! وافتكرت خــــوف امها. وقلق نور. وصوت آركان أتردد تاني.
رينو: فتحت عينيها بصدmه. وهمس بابي اضـ.ـر.ب بالرصاص! وجـ.ـسمها اتشـ.ـد.
فريحه: جريت عليها ومسكت دراعها. اهدي يارينو اي حركه غلط عليكي.
رينو: بصريخ هستيري. بااااابااااااا لاااااء. لااااااء بااااابااااا. مستحيل. ال سمعته ده مستحيييل. وجت تقوم.

فريحه: بتمنعها. و صرخت بصوت عالى. ريتاااال ياريتاااال. الحقيييني.
ريتال: دخلت تجري. والبنات وراها.
ريتال: جريت ع رينو. ومسكتها. اهدي يارينو. اهدي بابا آدm كويس. والله كويس...
رينو: بصريخ كله و.جـ.ـع. لااا انتو كدااابين.
كدااابيييين. سيبوووني اروح لباباااا. أنا لازم اشوووفه لازم اعرف فييييه ايييييه؟
كل البنات واقفه والألــم اتجدد تاني والكل بيعـ.ـيط.

فريحه: قلبها بيدق بخــــوف عشان الجنين. ومسكت رينو. وقالت بالله تهدي انتي حامل.
رينو: بصريخ و.جـ.ـع قالت. مش عايزززاااااه، انا عايزه ابوياااا. سيبوووووني. باااابي عايزني جمبه.
خلوووني امشي سيبووووني، انتو مش عايزني اشوووف ابويا لييييه؟
ليليان: سمعت صوت عربيه. وجريت ع الشباك. وقالت بعـ.ـيا.ط. خالو فهد جه!
آرين: بتعيط. وخرجت تجري. ونزلت بسرعه.

رينو: بتحاول تزقهم. والكانيولا ف أيدها. وعايزه تخرج. وقالت ابعدوووو عنييي. أنا عايزه ابوياااااا.
فهد: دخل الفيلا. وقابل رنا.
رنا: بتعب شـ.ـديد وماسكه راسها من العـ.ـيا.ط.
فهد: باس ع أيدها. مالك ياست الكل.
رنا: سمعت صوت صريخ رينو.
فهد: قلبه دق. وجه يتحرك.
رنا: قالت. فهد مراتك كانت حامل ف تؤام و سقطت. واحد. الحقها يابنى. الحركه غلط عليها.
فهد: رغم الصدmه ال اخترقت قلبه. لكن طلع يجري بسرعه كبيره.

آرين: شافت أبوها طالع جري. وجريت وراه.
رينو: بتصرخ بانهيار. ابعدووووو عننننني!
فهد: دخل بسرعه. لاررييين!
رينو: سمعت صوته. ولفت راسها ليه. وهمست بإحتياج فهد!
الكل بدأ يخرج بره الأوضه.
فهد: اتحرك بسرعه. وقرب منها.
رينو: واقفه قدامه وجـ.ـسمها كله بترجف. وقالت برعشه ف صوتها. بابي يافهد. آركان بيقول!
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وضمها لقلبه بو.جـ.ـع كبير. وغمض عينيه.

رينو: رفعت ايديها. وعيطت بشهقات عاليه. وقالت ابويا حصله ايه يافهد. ليه محدش عايزني اروحله. بالله عليكم خلوني اشوفه. انا عايزه ابوياااا. ااااه.
فهد: جواه إعصار. خسر انهردا حجات كتير جدا. وخسر إبن ليه. ولو رينو عرفت؟ طيب لو عرفت كمان إن ابوها ف غيبوبه. وامها ف حالة صدmه. ياترى الايام مخبيالك ايه تاني يافهد.

وقال بهدوء عكس الإنهيار. عمي آدm كويس يالارين. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وشاف وشها متغير. ومكان الكانيولا. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس كف أيدها. وقال. عمي آدm عايز يشوف غلاوته عندنا.
رينو: رفعت عينيها ليه. وكانت حمرا جدا. ومسكت ف تيشريته لانها مش قادره تقف. وقالت بانكسار. لو حصله حاجه انا مش هعرف اعيش يافهد. بالله قولى بابي جراله ايه؟

فهد: شالها بين ايديه. ونيمها ف السرير. وقعد جنبها. وقال. صدقيني يالارين. عمي بخير. وانتى لازم يكون عندك ثقه ف الله أنه كويس وبخير.
رينو: بعـ.ـيا.ط. وكـ.ـسره، انا معرفش بابي فيه ايه؟ ولا اعرف ايه ال حصل. ثقتي بالله كبيره. بس ده أبويا يافهد.
ده أساس العيله. ده الأمان لينا يافهد. ارجوك ريح قلبى.
واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه بعـ.ـيا.ط. انا قلبى هيقف من الخــــوف ع باااابي. حد يطمني عليه بالله عليكم. ااااه. بااابااااا.

فهد: غمض عينيه بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وضمها لقلبه بحنان. وقال...
عشان خاطري اهدى. وبعدين فين لارين آدm العدوي القويه ها؟
فين بقى كلامك الجميل عن الصبر والتحمل. وإن كل حاجه بتحصل لينا ف الدنيا دي خير. وان المؤمن مبتلى. وإذا أحب الله عبداً ابتلاه.

فاكره يالارين؟ فاكره لما الشقه اتحرقت. انتى قولتي ايه واحنا ف المول؟ قولتي لو الشقه مكنتش اتحرقت. مكناش بدأنا زكريات اجمل من قبل. وكمان قولتي الحمدلله أننا مكناش موجودين فيها. وبعدين. حالة عمى آدm مستقرة. انتى عايزه تزعليه منك؟ انتى عارفه إن عمي مابيحبش الحـ.ـز.ن والزعل. ديما بيحب يشوف فرحتكم وابتسامتكم. وبالذات بيحب يشوفك انتى مبسوطه. مش انتي نوتيلا آدm!

والمفروض دلوقتي انتى ال تقويني لانك انتى اقوي من فهد العصبي. مش كدا؟
رينو: بتخرج منها تنهيدة و.جـ.ـع بشهقات. وساكته
فهد: مسد ع شعرها وضهرها. وجاب كوباية ميا. وقال اشربي ياحبيبتي.
رينو: بعدت بوقها ورافضه تشرب. وحـ.ـضـ.ـنت ركبها. وعيطت بو.جـ.ـع وصوت مهموس. وبتنادي ع ابوها. بإحتياح كبير.
فهد: أتو.جـ.ـع لشكلها. وقرب منها وحاوطها. وحط راسها ع صدرو. وقال. لو شربتي واكلتي كمان. انا بكره هاخدك المستشفى. وتشوفي عمي.

رينو: بأمل. بجد يا فهد.
فهد: ابتسم بتمثيل. بجد ياقلب فهد!
رينو: بدmـ.ـو.ع. بس انا مش عايزه اكل. انا عايزه انام. يمكن انسى. أنا عايزه انام كتير يافهد. لحد ما بابي يرجع البيت. مش عايزه اشوفه تعبان. وكمان همـ.ـو.ت واشوفه!
فهد: قلبه منحور عشانها. وتماسك. وقال. طيب ع الأقل اشربي كوباية العصير دي. ونامي وانا جمبك!
رينو: شربت غـ.ـصـ.ـب عنها. ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر.

فهد: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه نيمها وفضل يمسد ع شعرها بحنان. لحد مانامت وسط شهقات. وتقوم مخضوضه.
وفهد يطمنها لحد ما نامت واستكانت...
فهد: قام بشويش. ودخل الحمام ياخد شاور. ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ. وخايف ع عيلته. وزعلان ل خسارته حته منه انهاردة. وبعد تفكير كتير وعقله مشغول ف كل حاجه.
افتكر الفلاشه. وخرج من الحمام. وماشي بشويش.

وشغل اللاب توب. وشغل الفلاشه. وشاف الفيديوهات. وكشر عينيه بحيره. وقال مين ده؟ وقرب الشاشه. وفتح عينيه بصدmه اكبر من اى وقت! وقال بزهول انت!:.

تاني يوم.
الساعه 10 صباحاً ف شقة تيم.
تيم: بتنهيدة و.جـ.ـع كبيره. بابا آدm يامريم!
ميرو: بتركيز كبير. وتعجب ماله بابا آدm ياتيم؟
تيم: بغصه. اتعرض للاغتيال. وحالياً دخل ف غيبوبه!
ميرو!
فيلا العدوي.
ف الليفنج.
فريحه: بحـ.ـز.ن. قالت ل رنا...
مامي. آدm أبني اقنع بابي انه يرجع ع البيت بصعوبه. قومي انتى ارجعي البيت ياحبيبتى. بابي ف الطريق واكيد محتاجلك جمبه دلوقتي!
رنا: هزت راسها بتنهيده. ماشي يابـ.ـنتي. والحمدلله أنه وافق. لازم يرتاح شويه عشان يقدر يكمل.
فريحه: بتنهيده. إن شاء الله. وطمنيني عليه.

رنا: بتتأمل البيت. وعيونها لمعت. وقالت. والله البيت من غيرهم مالوش لازمه. ومسحت دmـ.ـو.عها. وقالت بتنبيه.
اسمعي يافريحه انتي وريتال. انتو دلوقتي ف اختبـ.ـار مهم!
و لازم تقومو بواجباتكم وتشيلو المسؤلية. خلو بالكم من نور ورينو وكمان تمارا و آرين.

كل واحده منهم أمها فيها ال مكفيها. انتي وريتال لازم تحطو ايديكو ف ايدين بعض. والبيت يمشي زي ما مكان ماشي زي الاول. تشوفو مريم كانت معوادكم ع ايه وتفضلو ماشيين عليه. العادات والتقاليد دي يابـ.ـنتى لو اتغيرت صدقيني الدنيا هتتغير للاوحش.
وكل واحده تحتوي جوزها. وتراعي الظروف ال هو فيها!
طبعا انتو مش محتاجين حد يوصيكو بس انا لازم الفت انتباهكم ياحبايبي. وربنا يعدي الايام دي ع خير.

فريحه: بحـ.ـز.ن. متقلقيش يامامي كل حاجه هتفضل زي ما هي. والبنات هنا بناتنا مفيش فرق بينهم!
ريتال: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت. متقلقيش ياعمتو. تمارا و آرين ف عينينا. وكملت بو.جـ.ـع. بس نفسي اطمن ع زين!
فريحه: ربتت ع أيدها. انا عارفه انك عايزه تروحي ل زين الشركه تهوني عليه. قومي ياريتال. قومي روحي ل جوزك!
ريتال: بدهشه. بجد يافريحه؟ طيب. طيب والبيت ورينو والبنات!

فريحه: ابتسمت بتمثيل. أنا هنا وهخلي بالي من كل حاجه. قومي ياحبيبتى. انا حاسه بيكي!
ريتال: بإمتنان. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي يافريحه يارب. بعد اذنكم.
واخدت الفون والشنطه. وجريت بسرعه ع الجنينه
وركبت وقالت بلهفه للسواق. اطلع ع الشركه الأم بسرعه لو سمحت!
السواق: بإحترام. تحت امرك يا هانم. واتحرك.

رنا: مسدت ع ضهر فريحه. ال واضح في عيونها الو.جـ.ـع لانها مش قادره توصل ل مرادها. وقالت ربنا يبـ.ـارك فيكي ياروحي. ويريح قلبك.
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها. واكتفت انها هزت راسها.
رنا: قامت بتعب. وودعت الموجودين. ومشيت مع رودي وچود!
فريحه: غمضت عينيها بو.جـ.ـع. وقالت ياترى انت عامل ايه دلوقتي يامراد!
فوق عند فهد ورينو.

فهد: شغل اللاب توب. وشغل الفلاشه. وشاف الفيديوهات. وشاف شخص لابس كاب ومخبي ملامح وشه بالجاكيت. ودخل البرج بطريقه تشكك اي حد فيه. يبص يمين وشمال. وبعد شويه نزل. وخارج من البرج واتحرك خطوتين. وعربيه جايه انحرفت عن الطريق. والشاب كان هيتخبط. ورجع لورا بسرعه ووقع ع ضهرو. والكاب وقع وملامح وشه ظهرت.

فهد: كشر عينيه بحيره. وقال مين ده؟ وقرب الشاشه. ووقف الصوره وكبرها. وحاول يتأكد من الملامح. وفتح عينيه بصدmه اكبر من اى وقت! وقال بزهول انت!
وصك ع اسنانه بغـــضــــب واضح لدرجة إنها عملت صوت، وقال بتوعد كله غـــضــــب. نهايتك ع أيدي ياوليييد الكـ.ـلـ.ـب!
وقفل اللاب توب وبينهج بغـ.ـيظ كبير. واخد الفلاشه.
وقام وقف وعينيه كلها شرار. وقال بتوعد.
هجيبك. اقسم بالله لا اجيبك!

وبص ع رينو ال نايمه وضع الجنين. واتنهد بتعب كبير. وقرب منها. وقعد جنبها. ورجع شعرها. وباس جبينها. واتعدل وبص عليها وقال بنبره كلها شر.
وحياة ال خلاني أشوفك بالحـ.ـز.ن ده وال بسببه خسرني حته مني. وخلا العيله كلها تواجهه الخــــوف من خسارة عمي. لادفعه التمن غالي. غالي اوى. وهتشوف ياوليد ياشامي!
وقام وقف. واخد فونه ومفاتيحه. وخرج بسرعه.
زينب: شايله شنطه كبيره. وقالت ل فريحه.

اتفضلى ياست الدكتوره فريحه. كل حاجه طلبتيها جاهزه ف الشنطه دي. علاج ست مريم. ولبس ليها. ول سي مراد بيه. وآدm بيه الصغير!
فريحه: بوهن. ماشي حطيهم عندك هنا يازينب. لحد ما فهد ينزل!
زينب: بزعل. حاضر وسابت الشنطه ودخلت المطبخ.
فهد: نازل من ع السلم بسرعه.
فريحه: جريت عليه بسرعه. ومسكت دراعه. وقالت بدmـ.ـو.ع وترجي. مراد عامل ايه يافهد!

فهد: اتنهد بخـ.ـنـ.ـقه عشان زعل أخته. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال مراد كويس يافريحه. وبلاش عـ.ـيا.ط الله يكرمك انا فيا ال مكفيني وزياده.
فريحه: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بدmـ.ـو.ع. انا عارفه ياحبيبى. انا حاسه بيك والله. انهردا انت خسرت حته منك. بس ربنا كرمه كبير اوي يا فهد. وهيعوضك خير إن شاء الله.
فهد: ضمها لقلبه بإحتياج كبير.
ايوه ماهي أخته ورفيقته من اول يوم خرجو فيه للدنيا.

فهد: غمض عينيه وقال بعتاب. ليه محدش اتصل عليا وقالى. او حتى رساله. ليه يافريحه. ليه خبيتو عليا حاجه زي دي؟
فريحه: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بأسف.
احنا كلنا انهردا كنا ف ابتلاء كبير. وكل واحد كان قلبه مشغول ع التاني. وكفايه ال أنت كنت فيه. وبعدين لو قولنا ليك كنت هتمنع القدر يعني يافهد؟
الحمدلله انها جت ع قد كدا. ورينو بخير وكلنا جمبها.

فهد: هز راسه بإحباط. الحمدلله ع كل شيء. انا لازم امشي دلوقتي. جهزتو كل حاجه؟
فريحه: رفعت عينيها ليه. ف نظره معناها مراد يافهد!
فهد: مسد ع حجابها. وهز راسه ليها. وقال. قبل الفجر مراد هيكون عندك!
فريحه: دmـ.ـو.عها نزلت بإمتنان كبير. وقالت. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى.

فهد: باس ع راسها. وقال، انا خبطت ع آرين عشان اطمن عليها قبل ما امشي. لكن تالين قالت إنها بتاخد شاور، خلي بالك من رينو و آرين يافريحه. ولو حصل اى حاجه اتصلي عليا. وانا هرد حتى لو مشغول هرد. ماشي؟
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بتمثيل. حاضر ياحبيبي متقلقش عليهم ف عينيا.
فهد: اكتفى بهز راسه. واخد الشنطه وخرج!

وركب العربيه. واتصل ع أكرم. لكن فونه خارج الخدmه. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال اكرم مش موجود ف الجهاز من فتره كبيره. ممكن يكون ف مأموريه!
واتصل ع واحد تاني من صحابه. واسمه سمير. ورد عليه. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. ايوه ياسمير. انا عايز منك انت واتنين رجـ.ـاله كدا. تجبلي وليد الشامي من تحت الارض!
سمير: كشر عينيه وقال بإستغراب وليد الشامي! انا بتهايائلي سمعت الاسم ده قبل كده.

فهد: بنفاذ صبر. ده وليد الشامي ال كان دفعته قبل مننا بسنتين ال كان بيسـ.ـر.ق من كل مهمه. ال اتسـ.ـجـ.ـن ياسمير فاكرو؟
سمير: اه. ايوه ايوه افتكرته. وليد الخمورجي. بس هو خرج من السـ.ـجـ.ـن من حوالي خمس سنين واكتر ماله بقى عمل ايه تاني الله يخربيته!
فهد: ضـ.ـر.ب الدريكسيون بغـــضــــب. وقال بشر. عمل ال عمله بقى ياسمير.
المهم انا عايزه بكره قدامي. بكره ياسمير!

سمير: سمع صوت فهد. واتأكد انه غـــضــــبان. وقال ماشي يافهد. انا من دلوقتي هبدا ادور واعرف عنوان بيته من الملفات القديمه. وا...
فهد: قاطعه بحده. وقال. وليد غير محل اقامته. وهاجر بره مصر من خمس سنين. ورجع بس من أسبوعين. انا عايزه قبل ما يسافر ويهرب تاني اكيد هو لسه ف مصر!
سمير: بعد الفون من ع ودنه. لأن صوت فهد عالى ومضايق جدآ. وبعدها قال حاضر يافهد. انا هبدأ بالبحث عليه من دلوقتي. بس لو ف صوره ليه أو!

فهد: صك ع أسنانه. نص ساعه وابعتلك كل حاجه. سلام!

ف المستشفى.
مراد: حاول مع كل الموجودين وصمم إن الكل يرجع ع بيته. وهو و آدm هيفضلو موجودين.
وأقنعو آريان و آركان بصعوبه.
والكل مشي بعدm اقتناع. لان محمد قال إن وجودهم مش هيعمل حاجه.
مصطفى اخد آركان معاه ع البيت. وياسين بيوصل آريان.
سليم: سلم ع مراد وقاله أنه هيجيله الصبح هو وخالد. ومشيو.
ف مكتب المستشفى.
محمد: قاعد ع كرسي قصاد نور. وعينيه غفلت شويه.

نور: نايمه. وبتلف راسها يمين وشمال. وعرقانه كأنها شايفه كابوس وبتنهج.
محمد: حس بيها وفتح عينيه. وقام بسرعه قعد جمبها. وقال بقلق. نور. نور ياحبيبتى!
نور: بتتنفس بسرعه. وبتكلم نفسها بخــــوف. وبتقول. بابي. لا بابي. متسبنيش ارجوك. ارجوك. محمد الحق بابي يامحمد!
محمد: عرف انها ف كابوس. ورفع راسها لحـ.ـضـ.ـنه. ومسد ع شعرها وضهرها بحنان. وقال بحـ.ـز.ن. نور. نور ياحبيبتى انا جمبك وآدm كويس. نور فوقي ياحبيبتى.

نور: جـ.ـسمها اتشـ.ـد وفتحت عينيها وشهقت بصوت عالى. وقالت باااابي.
محمد: ضمها اكتر. بس يانور انا معاكي انتى كنتى بتحلمي مش اكتر.
نور: بتنهج. ورجعت للواقع. وغمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـنه. وحطت راسها ع كتفه. ودmـ.ـو.عها نزلت وقالت. بابي عامل ايه يامحمد؟
محمد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ورجع شعرها ورا ودنها. وقال نور انا عايز اتكلم معاكى شويه. واشرحلك حالة آدm بالظبط. أولا هو بخير وكل حاجه.
نور!

محمد: اتنهد بحيره. لكن ما باليد حيله. هي اكيد لازم تعرف إن آدm ف غيبوبه. وهي دكتوره واكيد لازم تتفهم خطورة الموقف. والتعامل معاه. وقال بجديه...
آدm اتصاب ف الرئه فوق القلب بملي. : .
ودي طبعا نحمد ربنا عليها. احنا اسعفناه. وعملنا كل ال نقدر عليه. وآدm الحمد لله ف العمليه استجاب معانا وده بفضل الله. وكمان ال ساعدنا إن آدm مابيدخنش والرئه عندو سليمه. وصحته ف السن ده كويسه.

وبعد العملية الاكسجين كان تمام والدm وضـ.ـر.بات القلب كل حاجه يانور كانت ماشيه تمام.
وانتظرنا انه يفوق بعد العمليه. وفعلا فاق. فتح عينيه قدامي. وبعدها الأكسجين نزل و اتنفس بسرعه كبيره وغمض عينيه. ودخل ف عالم تانى. دخل ف غيبوبه. وقبل ما تعملي اي رد فعل. انتي عارفه إن كتير جدا بيدخلو ف الغيبوبه ويفوقو منها ويخرجو من المستشفى ف حاله كويسه جدا.

نور: مفتحه عينيها بصدmه كبيره. وبتردد غيبوبه! ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر ع خدها.
محمد: بزعل عشانها. مسك أيدها وقال. مفيش مهرب من قضاء الله. ومحدش بيعيش اكتر من عمره. انا بقولك كدا لانك دلوقتي بتضعفي وانتي المفروض تكوني اقوى من كدا.
نوري صدقيني كل حاجه هتعدي. كل مر سيمر يانور.
وانا روحت ل غرفة آدm وكل حاجه بخير وتمام والازمه دي هتزول.

والعيله إن شاء الله هترجع ليها ضحكتها وفرحتها زي الأول. لأني ع يقين بده.
لكن ضعفك ده مش كويس. فين إيمانك بالله. ويقينك. والرضا بالقضاء والقدر؟ راح فين كل ده يانور؟
نور: مسحت دmـ.ـو.عها. ورفعت عينيها ليه. وقالت بو.جـ.ـع.
كل ده موجود يامحمد. وانا مؤمنه بقضاء الله. وعارفه إن المـ.ـو.ت علينا حق. وعارفه إن مفيش حد عارف عمره بينتهي امتى.

لكن! ده مش قلة ايمان ولا ضعف أبدا. دى و.جـ.ـع. دي ذكريات اتحفرت جوايا. وزكريات كلها جميله. بابي اب رائع. اب اى حد يتمنى أنه يكون عنده اب زيه. دي عشرة سنين! سنين كتيره اوي وطويله. بابي احنا تقريبا مش ولاده احنا اخواته واصحابه. انا امه وحبيبته. بابي عشرة عمري كله يامحمد. و.جـ.ـع الفراق بيقطم الضهر.

أنا طول عمري اسمع كلمة ضهري اتكـ.ـسر بعد فراق الاب. وانهردا حسيته. حتى لو البـ.ـنت اتجوزت وعاشت بعيد عن أبوها. لكن هيفضل الأب هو الأمان. هو السند. وانا مسنوده عليه بكل ما فيا يامحمد.
ولما كل ده احس انه هيختفي. اكيد لازم أضعف وأنهار. الحكايه مش حكاية قلة ايمان. الحكايه حكاية اب ممكن يسيبنا ومن بعدو اكيد هننهار. لانه مش اي اب ولا أي سند. لأ بابي هو كيان العيله.

محمد: مسح دmـ.ـو.عها. وابتسم بتمثيل. وقال خلاص يبقى نعمل ال علينا. والتـ.ـو.فيق من ربنا. احنا نصلي وندعى ونكون جمب آدm. ف كل لحظه.
وانتي نور آدm العدوي. البـ.ـنت ال بمليون راجـ.ـل. ال تقف جمب جوزها العمر ده كله. وف كل ازمه تحصل تكوني ف ضهري. دلوقتي انا متأكد انك قد الابتلاء ده. وهتكوني ف ضهر اخواتك وتقويهم بيكي. وهنعدي المحنه دي صدقينى!
نور: بانكسار هزت راسها. وسكتت.

محمد: مسح وشها بايديه وباس جبينها بحب كبير. وقال نورى اقوى بـ.ـنت وزوجه وام.
وقام جاب صينية الاكل قعد قصاد نور وحط الصينيه ع رجله. وقال وعشان نور تقدر تقوى العيله كلها. لازم تكون هي الاقوى. ولازم تاكلي.
نور: هزت راسها بالرفض!
محمد: بمكر. ما انتي لو ماكلتيش صدقيني مش هتخرجي من هنا. لكن لو كلتي دلوقتي. هنمر انا وانتي ع آدm. يلا بقى. بسم الله.

نور: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نازله. واستسلمت. واكلت غـ.ـصـ.ـب عنها حجات بسيطه عشان تروح تريح قلبها وتشوف سندها.

ف الشركه الأم.
زين: نايم ع الكنبه. ع ضهرو. ومغمض عينيه. وسرحان ف دنيا تانيه.
ريتال: فتحت الباب ودخلت. لكن فتحت عينيها بزهول. وشهقت وحطت أيدها ع بوقها. من شكل المكتب وكل حاجه فيه متكـ.ـسره. وزين سرحان ومحسش بيها. وهمست زين!
زين!
ريتال: قربت منه. وبتعيط بصمت ع شكله وهدومه المتبهدله. وقعدت ع الأرض قدامه. ومسكت ايدو. وقالت بدmـ.ـو.ع زين!
زين: انتبه. وفتح عينيه. وبص ليها. وساكت. وغمض عينيه بتعب!

ريتال: عيطت بو.جـ.ـع. وقالت. زين بالله عليك رد عليا.
زين: بضياع. خلاص ياريتال كل حاجه انتهت.
ريتال: هزت راسها بالنفي. لأ لأ متقولش كدا يازين. بابا آدm هيرجع لينا. هوا. هو بس بيشوف غلاوته عندنا قد ايه. ايوه صدقني يازين.
زين: بصوت مهزوز. غلاوته! غلاوته زي الروح واكتر ياريتال. غلاوته ملهاش وصف.

ريتال: مسدت ع شعرو. طبعا ياحبيبى. بابا آدm هو ال مجمعنا كلنا. وع طول بيحب الخير لينا وللكل. وربنا إن شاء الله هيقومه بألف سلامه. وبكره تقول ريتال قالت.
وعيطت بس بالله متعملش ف نفسك كدا. علشان ماما مريم وأخواتك وانا. فوق بالله عليك يازين. واترمت ع صدره وعيطت بصوت عالى.
زين: بتنهيدة و.جـ.ـع. خلاص ياريتال. انا مش قادر اتحمل اكتر من كده.

ريتال: رفعت راسها وقالت بعـ.ـيا.ط. طيب انا اسفه. بس قوم معايه. قوم نرجع ع البيت.
زين: لف راسه بعيد. سبيني ياريتال. سبيني لوحدي. انا مش عايز اتكلم مش عايز اشوف حد.
ريتال: مسدت ع شعرو. وزعلانه عشانه. واول مره تشوفه ضايع بالطريقه دي. وقالت.

طيب حاضر هسيبك. بس ف بيتك. تعالى ارجع معايا. وغير هدومك. ونام ف فرشتك. عشان تروح تطمن ع بابا وماما. وانا والله مش هتكلم ولا هضايقك. ارجوك يازين. قوم معايا بالله عليك. ال انت بتعمله ده مش هيقدm بالعكس ده هيتعبك ويحبطك أنت. وليليان بـ.ـنتك هتتجن عليك. انت وجدها!
زين!
ريتال: قامت وقفت. ومسكت ايدو. وقالت قوم معايا. بالله عليك مـ.ـا.تو.جـ.ـع قلبي عليك اكتر من كده. ابوس ايدك يازين قوم وأرحم نفسك.

زين: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. واتعدل.
ريتال: جابت جاكيت البدله. ولبسته ليه. ومسكت دراعه وخرجت معاه.
زين: ماشي جمبها كأنه متخدر ومش حاسس بالمكان ولا الزمان!
بعد شويه.
فيلا العدوي.
ريتال: رجعت مع زين والكل اتصـ.ـد.م اول ما شافوا زين بالطريقه دي.
ليليان: جريت ع أبوها واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بو.جـ.ـع السنين.

زين: ضمها لقلبه بحنان وتعب. وربت ع ضهرها. وقال بهدوء. جدك بخير ياليليان. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وابتسم بو.جـ.ـع. وقال ادعيله يالمضه. وباس جبينها. وسابها وطلع.
ريتال: طلعت معاه وساعدته ف انه ياخد شاور وغير هدومه وكل ده ف صمت تام.
زين: صلي القيام ودعى بذل وانكسار من قلبه أنه يشفي آدm.
ريتال: كانت بتقرأ قرآن.
زين: خلص صلاه. وريتال قامت تساعده يقوم وقالت تعالى نام شويه وريح جـ.ـسمك.

زين: قام بتعب. واتصل ع آدm مراد. واطمن ع ابوه. وغمض عينيه. وحارب الوقت عشان بس ينام لكن النوم مجافيه.
ريتال: حست بيه. وفضلت تمسد ع شعرو لحد ما نام.

بعد فتره كبيره. ف المستشفى. قدام العنايه.
مراد: واقف وحاطط ايدو ف جيبه. وباصص من الازاز. ع آدm. وكأنه بيترجاه أنه يفوق. لانه مش متحمل يشوفه بالطريقه دي. واخد نفس عميق جدآ. وغمض عينيه بتعب ودmعه خانته للمره الالف.
مريم: نايمه ومحمد قفل عليها الباب بعد ما نامت!
آدm مراد: واقف وباصص من الشباك. وساند كتفه ع الحيطه. وسرحان!

فهد: بص ف الساعه وكانت 2 صباحاً. وقام وقف وقرب من مراد وحط ايدو ع كتفه. ولف مراد ليه. وقال. يلا يامراد عشان ترجع البيت وهارون هيوصلك.
مراد: بيداري دmـ.ـو.عه. وقال بحـ.ـز.ن. لأ انا مش هتحرك من هنا. مش هسيب بابا لوحدو.

فهد: مسك دراعه. وقال. هو ابويا انا كمان. وعمره ما كان لوحده ولا هيكون إن شاء الله. وكلنا جمبه وحواليه. ومحدش هيقصر. وبعدين انا موجود و آدm ابنك. وكمان محمد ونور. والأهم من كل ده. إن مريم جمبه ومعاه. بس انت لازم تستريح شويه. عشان تقدر تكمل. بص ع ابنك آدm. الحـ.ـز.ن والغـــضــــب مسيطر عليه. وساكت عشان خاطر جدو.

وانت كمان من الصبح واقف ع رجليك و تعبان والوضع متـ.ـو.تر. ووجودك هنا هيضعفك اكتر. وهتتعب انت اسمع كلامي. ارجع ع البيت واستريح ع الأقل لحد ما النهار يطلع. يلا اسمع كلامي.
مراد: لف بص ع ابوه وقال بغصه. راحتي ف صوت ابويا يافهد! سبني برحتي انا مش هسيب بابا.
آدm مراد: قال لازم ترجع البيت يابابا. ماما عايزه تطمن عليك. ومش عارفه تيجي عشان البنات.

فهد: فعلا يامراد. فريحه قلقانه وهي مش عارفه توصلك. ارجوك يصحبي اسمع مني.
آدm مراد: طلع فونه واتصل. وقال ايوه ياهارون اجهز بالعربيه عشان توصل بابا ع البيت. وقفل.
مراد: رفع ايدو ع ازاز الاوضه. وبص ل آدm بترجي. ومشي مجبر كأنه سايب روحه وراه!
فيلا العدوي.
الكل رجع ع بيته بطلب من فريحه. وأنها هتهتم بالعيله.
وفتون ودعتها. وخرجت ل سليم ومشيو.

فريحه: دخلت تطمن ع رينو. وشـ.ـدت عليها الغطا. وخرجت. وقالت تالين من بدري مع آرين. اكيد نامت جمبها. لما اروح اطمن عليهم. وخبطت عليهم.
تالين: قامت بسرعه وفتحت الباب. وقالت بتـ.ـو.تر. وتلعثم. ما. ماما!
فريحه: كشرت عينيها بعدm فهم. ايوه ماما. مالك مخضوضه كدا ليه؟
تالين: بتفرك ف ايديها. اء. ابدا ابدا ياماما. احم ف حاجه؟ قصدي يعني حضرتك!
فريحه: قاطعتها بشك. ف ايه ياتالين؟

تالين: بدmـ.ـو.ع. آرين تعبانه اوي ياماما! ونبهت عليا مقولش لحد!
فريحه: بصدmه ايه؟ آرين! ودخلت بسرعه.
آرين: نايمه. وسـ.ـخنه جدآ. وبتهلوس بإسم جدها و أمها. وابوها.
فريحه: قعدت جنبها بقلق واضح. وحطت أيدها ع خد آرين. وقالت بدهشه. يا الله دي سخنه جدا. وبصت ل تالين بعتاب وضيق حقيقي!

تالين: بدmـ.ـو.ع. والله ياماما انا دخلت عليها ولقيتها قاعده تعيط وبتترجف. ولما قعدت جنبها لقيت وشها أحمر. وجـ.ـسمها سخن. وقالتلي اني مقولش لحد علشان متقلقوش عليها وان العيله مش ناقصه. ومش عايزه تقلق حد عليها.
فريحه: بتجيب الترمومتر من درج الكمود. وقالت بحده.
ولما السخونيه تزيد عن حدها وتقلب بالتهاب رئوي هتبقى انتي وهي مبسوطين؟

مش اى حاجه تنفع تتدارى ياتالين وخصوصاً المرض ال انتو عملتوه ده غلط. هاتيلي علبة العلاج من اوضتي بسرعه.
تالين: بعـ.ـيا.ط انا اسفه والله. وانا ادتلها مضاد حيوي. وخافض للحرارة. اتفضلى ده ال العلاج جبته من عند حضرتك.
فريحه: نفخت بتعب. وقالت تمام. انزلى بسرعه هاتيلى الكمادات.
تالين: حاضر ياماما واتحركت بسرعه.
فريحه: بصت ع آرين بزعل كبير.
آرين: نايمه وعرقانه وبتهلوس ب. بابا آدm. با. آد. آدm!

بعد كدا. فريحه عملت الكمادات ل آرين. والحراره نزلت شويه.
فريحه: قامت بتعب. وقالت ل تالين. هي أحسن دلوقتي الحمدلله. ونامي ع السرير ال جمبها. علشان لو احتاجت ل حاجه.
تالين: هزت راسها بزعل. حاضر انا هصلي صلاة الحاجة ل جدو وبعدين انام.
فريحه: مسدت ع خدها. وباست جبينها. وقالت ربنا يتقبل منك إن شاء الله ياحبيبتى. وانا ف هنام جمب رينو. لو احتاجتي حاجه بلغيني. تصبحي ع خير.
تالين: وحضرتك بخير.

فريحه: خرجت ونزلت تحت تحط الكمادات.
زينب: جت بسرعه. وقالت بلهفه. ست فريحه انتي هنا وسي مراد فوق!
فريحه: بدقة قلب. بجد يازينب مراد جه؟
زينب: ايوه والله العظيم. لسه مفيش خمس دقا!
ومكملتش وفريحه خرجت بسرعه وجريت ع السلم. ووصلت الجناح. وفتحت الباب. لكن وقفت مكانها لما شافت مراد بالضعف ده.
مراد: قاعد ع الأرض جمب السرير. ومرجع راسه لورا. ومغمض عينيه. وواضح ع ملامحه اليأس!

فريحه: فاقت. وقفلت الباب. وجريت عليه. وقعدت ع الأرض قدامه. وقالت بلهفه. مراد. مراد حبيبى. اء. انت قاعد كدا ليه؟
مراد: اتكلم بصوت مبحوح وضياع. شوفتي يافريحه! شوفتي البيت ف لحظه اتفكك ازاي؟
فريحه: حطت ايدها ع بوقها وبتعيط بصمت ع شكله وانهياره. وقالت ابدا يامراد عمر البيت ده ماهيتفكك أبدا.

مراد: ع نفس الحاله وقال. ابويا وامي. آدm أبني وفهد. ورينو ونور. آركان و آرين كله واحد ف مكان لوحده. زين أخويا كان ضعيف. وانا أضعف منه. يااااه يافريحه. يااااه احنا ازاي بالضعف ده من غيرو.
هه عارفه. مش انا راجـ.ـل ومتجوز ومسؤول عن نفسي؟ وكمان ف مخابرات. يعني حته تقيله. بس ت عـ.ـر.في؟ إن كل ده طلع ولا حاجه ف إن ضهري يتكـ.ـسر!

طيب عارفه. انا ع طول شايف إن ابويا حاجه كبيره. بس انهردا عرفت قيمته ال بجد. ابويا اكبر من اي حاجه وكل حاجه.
وكمل بدmـ.ـو.ع وقلة حيله. انا شوفت ابويا واقع ع الأرض. وغرقان ف دmه. منظر صعب اوى يافريحه. مش قادر انساه. يعز عليا اني أشوفه كدا. ابويا محطوط ع الاجهزه يافريحه. ويعالم. يعالم ايه ال ممكن يحصل!

فريحه: قلبها بيصـ.ـر.خ عشانه. وقالت بعـ.ـيا.ط. ابوس ايدك يامراد متقولش كدا. وفوق انت ليه محبط كدا. وليه ضعف الإيمان ده؟ بابا آدm هيكون بخير. والله العظيم هيكون بخير. بابا آدm كان بيعمل خير. واكيد الخير ده هو ال نجاه من خطر محتوم.

مراد انت لازم تقوم وتقف ع رجليك. انا معاك انها صدmه كبيره لينا كلنا. لكن لازم نكون اقوى بالله وباليقين. لازم تكون عندك حسن ظن بالله إن بابا آدm هيرجع لمملكته من تانى. لازم ترضى بمشيئة الله.
مراد: مسح وشه بايديه بتعب شـ.ـديد. وقال لا اله الا الله محمد رسول الله.

وبص ليها بتعب. وقال. انا راضي بمشيئة الله. وراضي بكل حاجه. ومش معترض. بس فكرة الفراق صعبه أوي يافريحه. أبويا كان حيطه سد لكل شر في حياتنا. حصن حصين لينا قبل منكم. فخر لأي عيله. صدmتي من ال حصل لكن مش معترض.
ال بيزرع وره وتكبر قدام عينيه وتفتح بيفرح بيها. بس لما فجاءه الورده تبدل مره واحده. اكيد هيزعل وهيكون حزين. تخيلي بقى إن ال دبل ووقع ده أبويا. مش عايزاني ازعل!

ليه ربطتي الحـ.ـز.ن والزعل بانه ضعف ايمان؟ لأ. دي فطره وغريزه جوه الإنسان. وف حاجه اسمها عشره وحب وود. وال ميزعلش ع ابوه وامه لما يوقعو. مايستاهلش اي خير ف الدنيا. أهلنا مقصروش معانا ف حاجه عشان منزعلش لوقعتهم. انتي ماشوفتش امي يافريحه. امي مش مريم الجزار أبدا. دي واحده تانيه بكتشفها من جديد. اقوى من مملكة العدوي!

فريحه: ضمت راسه لحـ.ـضـ.ـنها. وقالت بدmـ.ـو.ع. حقك عليا. بدل ماهون عليك بو.جـ.ـعك اكتر. حقك عليا. ووالله بابا آدm هيكون بخير. عشان و.جـ.ـع قلبك ده ربنا هيراضيك.
مراد: غمض عينيه ف حـ.ـضـ.ـنها. وقال أنا تعبانه اوي يافريحه.
فريحه: مسدت ع ضهرو. وقالت ياعمر فريحه يهون عليا عمري ولا اشوفك كدا.

هون عليك. وإن شاء الله. خير. بابا آدm ديما يقول المؤمن مبتلى. وطلعته من حـ.ـضـ.ـنها. ومسحت وشه بايديها. وابتسمت بدmـ.ـو.ع. وقالت طيب تعرف. كلنا صلينا ل بابا. وكمان طلعنا صدقه للمحتاجين. وقولت ل زينب بكره تعمل وجبات طعام وتوزعها ع المساكين بنية اطعام الطعام. وتطلب منهم يدعو ل بابا.
وضحكت بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع. والله هيرجع بس بلاش تكون كدا. ارجوك يامراد زي ما ابوك سندك انت سندي عشاني انا طيب.

مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وفضل ساكت...
فريحه: حـ.ـضـ.ـنته واحتوته. لحد ما استكان. وقالت تعالى قوم وخد شاور سخن. وهتكون احسن من الأول.
مراد: قام بتعب. ودخل الحمام واخد شاور. وبيفكر ازاى ينتقم من كل ال اشترك ف الحادثه دي!
بعد كدا مراد خرج من الحمام. وصلى ودعى.
فريحه: عملت اكل ليه. ودخلت وكان قاعد ع سجادة الصلاة وسرحان. وحاولت بطريقتها واحتوائها جوزها أكل من ايديها.
مراد: قام ينام. وعينيه مفتوحه وباصص للسقف.

فريحه: قعدت جنبه. وقالت يلا نام شويه يامراد. جـ.ـسمك محتاج للراحه. وحطت راسها ع صدرو.
مراد: حاول ينام. لكن معرفش. حاسس بالزنب انه سايب أمه وابوه. وبعد محاولات برضه معرفش ينام.
فريحه: نامت ف حـ.ـضـ.ـنه من تعب اليوم...
مراد: قام من جمبها بشويش. ولبس وخرج وراح ع المستشفى.

وعدت الليله حزينه جدا ع كل أفراد العيله. والكل بيفتكر ف جزء صغير من ال آدm قدmه ليه.
مراد وفهد وآدm موجودين قدام العنايه.
تمارا ف حـ.ـضـ.ـن آريان وبتعيط بو.جـ.ـع كبير. و آريان واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وسرحان ف جدو.
ليليان: بتعيط بشهقات. وحزينه ع كل العيله وخصوصاً الأب الروحي. وزين.
لكن كريم حاول يهون عليها.
ملك طول الليل تصلي ودmـ.ـو.عها نازله بذل كبير تدعي ربها إن يحفظلها اخوها من كل سوء.

مالك: وساره الحـ.ـز.ن مسيطر جدا عليهم.
ساره: بتعيط بهيستريا ع أبوها. ايوه ساره بتعتبر آدm ابوها هو ال قدmلها الأمان. هو اول واحد صدقها رغم شر عاصم وجبروت سوزي. وبتدعى بقلب عشمان ف الله أنه مايحرمهاش من ال دوقها طعم الحنيه ال اتحرمت منها.
مريم عزيز حزينه ع عمتها مريم وآدm ال احتواهم ديما. وبتعيط ويوسف محتويها وزعلان جدآ.

زياد اول مره من سنين طويلة يحس بغصه ف قلبه وحاسس إن الكون كله بيصغر حواليه وهيرجع وحيد لو آدm جراله حاجه. وافتكر كل حاجه آدm عملها عشانه وأنه لولا آدm بعد ربنا مكانش وصل لل هو فيه دلوقتى.
ماليكه بتعيط بحرقة قلب. وافتكرت ال ياما خالها عمله عشانها وأنه رجعها من طريق مسدود وعالجها من غير ما حد يعرف. ووقف جمبها وجمب جوزها ف كل محنه.
طارق قاعد ع سريره ومشبك ايديه ومنزل راسه بحـ.ـز.ن حقيقي.

رنا: رغم حـ.ـز.نها. الا انها حاولت تهتم بيه. وادتله علاجه. وطبطبت عليه.
طارق: رفع عينيه ليها وجوه نظرة عيونه ألف امنيه ودعوه أنه مايحرمهوش من آدm اخوه وصديقه وتوأم روحه.
بيتر: ف اوضته والحـ.ـز.ن كاسي ع ملامحه. وانجي مـ.ـر.اته حاولت تخرجه من ال هو فيه. لكن صعب. آدm مش عشرة أيام لأ ده رفيق ع مر الزمان.
زين: قام ف نص الليل. وحاسس انه محتاج يتكلم مع حد. وقام اتوضى وصلى وسجد لله ودعى كتير. كتير جدا.

نور: بعد ما شافت الوضع حاولت تتماسك وترضى بقضاء الله. وهي ع يقين إن القضاء فيه جبر لخاطرها.
تيم: ف الطياره. ومغمض عينيه بيهرب من مريم. وقلبه قايد نار ع جدو.
رينو: قامت ف نص الليل. واتصلت ع فهد. وصوته ليها كفيل بالاحتواء.
فهد اعترف ليها بال حصل معاها وأنها نزفت واجهضت لكن ربنا ستر. وطلب منها تخلي بالها من نفسها والجنين.

رينو: زعلت جدآ. لكن زعلها ع ابوها اكتر. وبعد ما قفلت مع فهد. قعدت تستغفر لحد الشروق. لان الاستغفار والدعاء يغير الأقدار.

تاني يوم الصبح. الساعه 9
مراد جاب فطار ودخل ل مريم.
مريم: قاعده ف الغرفه الداخليه. ع الكنبه وبتسبح ف صمت.
مراد: دخل عليها. وقال بتمثيل الهزار. صباح الخير ع اجمل مريومه!
مريم: من غير ما تبصله. وعليك السلام.
مراد: حط الاكل ع التربيزه. وقال ماشي ياحبيبتى.
عندي دي المفروض اقول السلام ل أجمل ام بتتمنى لكل العيله السلام.
مريم!

مراد: نزل ع ركبه قدامها. ومسك ايديها وباس عليهم. ورفع راسه ليها. وقال بحنين. ماما هتفضلي ساكته كدا كتير؟
مريم!
مراد: ضحك بو.جـ.ـع وقال بتمثيل. مش انا مرادك! ابنك وحبيبك. معقول اهون عليكي يامريومه. متتكلميش مع مراد كدا؟ ده حتى عيب والله.
مريم: رفعت ايدها وربتت ع كف أيدو وقالت. قوم صلى الضحى!
مراد: بو.جـ.ـع ع حالتها. طيب مش هتتكلمي مع آدm. المفروض تقعدي جمبه وتتكلمي معاه!
مريم!

مراد: باستسلام. طيب يلا عشان تفطري. فريحه بعتت الفطار ده مع ريتال. وعايزه تدخل بس ممنوع دلوقتي.
مريم: بتجاهل. شيل الاكل. وافطرو بره. انا مش هاكل.
مراد: قعد جمبها وقال بتصميم. لأ انتى هتتعبينا بقى زي امبـ.ـارح ع كوباية العصير؟ انا مش هسكت ولا هبطل كلام ولا هخرج من هنا غير لما تاكلى.
مريم: سابته وقامت. ووقفت ع سجادة الصلاة. ونوت للصلاه.
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بحيره. وفهم انها مش هتاكل.

واستسلم وسابها وخرج. وقرب من ابوه. وقال بدmـ.ـو.ع. صباح الخير يا حج آدm!
وكمل بصوت مبحوح. وقال صوتك وحشني اوي ياحج. يلا بقى قوم انا مش واخد عليك كدا. قوم بالله عليك! وقرب منه وباس جبينه بعـ.ـيا.ط. وصعبان عليه حالة ابوه. وقال بهمس. وبترجي كبير. حلفتك بالله ترجع لينا!

الساعه 10 صباحاً ف شقة تيم.
تيم: فتح الباب ودخل بصمت.
ميرو: دخلت الشقه ومبسوطه جدا. وبتبص عليها كأنها اول مره تدخلها. وقالت يااااه تعرف ياحبيبى ع قد إني مقعدتش ف الشقه دي غير يوم واحد. لكن وحشاااني بشكل!
يلا بقى كل واحد يدخل ياخد شاور. ونلبس بسرعه ونروح نفاجيء العيله. لكن هنروح عند بابا آدm اول واحد. ياااااه بجد مش قادره اصبر اكتر من كده. وحشني اوي اوي بجد...

تيم: قفل الباب. ولف ليها. وبص ف عينيها وساكت...
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. وقالت مالك ياتيم. احنا من وقت ما سافرنا. وانت ساكت. وتقولي عندك صداع شـ.ـديد. وف المطار برضه ساكت. ولما وصلنا انا بس ال بتكلم وانت ساكت. بجد ف إيه؟
تيم: بتنهيدة و.جـ.ـع كبيره. بابا آدm يامريم!
ميرو: بتركيز كبير. وتعجب ماله بابا آدm ياتيم؟
تيم: بحيره. ومش عارف يقولها ازاي! ده غير أنه مقهور ع جدو.

ميرو: قربت منه بقلق. وقالت تيم بابا آدm ماله؟ اء. انا قلبى بيدق بسرعه. أرجوك اتكلم.
تيم: مسكها من كتافها. وقال بحيره. هوا. احم. هو تعبان شويه! وا.
ميرو: فتحت عينيها بصدmه. بابا آدm تعبان؟ اتكلم ياتيم بالله بابا فيه ايه؟ وتعب إزاي؟
وشهقت وقالت.
اه اكيد. اكيد أهمل ف صحته. ايوه تلاقيه رجع يشرب القهوه من ورانا.

مع اني منبهه عليه ياتيم. انا كل يوم اقوله اوعا يابابا تشرب غير القهوه الخضرا وبس عشان صحتك. بس اكيد محدش بيطلعهالو لحد اوضته. ف اهمل ف نفسه. شوفت بقى. عشان اقولك نرجع مصر.
أنا قلبي كان حاسس. وطلبت منك نرجع.
احنا لازم نروحله البيت وحالا. وراحت تجيب شنطتها! ومسكت الموبايل.
تيم: مقدرش يتحمل ودmـ.ـو.عه خانته. وقال بابا آدm ف المستشفى يامريم!
ميرو: وقفت مكانها بصدmه. ولفت ليه ف نظره طويله كلها علامـ.ـا.ت استفهام!

تيم: بغصه. اتعرض للاغتيال. وحالياً دخل ف غيبوبه!
ميرو: الفون وقع منها. وكأنها ماسمعتش كويس. وقالت بتلعثم. با. بابا. اء. ا. انت بتقول ايه؟
تيم: اخيرا أطلق لعيونه العنان ودmـ.ـو.عه المحبوسه عرفت طريقها. وقال بو.جـ.ـع. بابا آدm اتصاب برصاصه.
ميرو: بغـ.ـيظ كبير قربت منه. وزقته من صدرو بقوه وقالت بغـــضــــب. انت كدااااب. انت اكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن عشان تقول كدا ع بابا آدm. انت كداااب ياتيم. انت ازاي قدرت تقول حاجه زي دي ع بابا آدm؟

تيم: متحركش من مكانه. ورفع راسه لفوق. وموجوع زيها. لكن لازم يتحمل. هو عارف إن الصدmه كبيره ع الكل وهي اكتر. وغمض عينيه ودmـ.ـو.عه نازله.
ميرو: فتحت عينيها بزهول. وقالت. اء. ا. انت بتعيط ليه ياتيم؟ تيم متهزرش. قول انك بتكدب. قول إن بابا آدm مافيهوش حاجه.
ومسكته من التيشرت بترجي وعيونها لمعت. قول ياتيم قول إن كل حاجه تمام. واننا نزلنا مصر عشان نفاجأهم مش عشان!

تيم: مسح دmـ.ـو.عه. وقال بو.جـ.ـع. ياريت كنت بحلم أو بكدب. ياريت يامريم!
ميرو: هنا استوعبت. وهمست بصدmه. يعني ايه؟ بابا آدm! ورفعت عينيها ليه بعتاب كبير. وقالت بابا آدm؟ وقلبها بيدق ببطء شـ.ـديد. والدنيا اغمقت قدامها
واختل توازنها. وغمضت عينيها واغمى عليها.
ووقعت بين ايديه.
تيم: لحقها بين ايديه. لانه عارف انها مش هتتحمل الخبر. وشالها بين ايديه. ونيمها ع الكنبه. وحاول يفوقها!

قدام المستشفى!
فهد فونه رن. ورد بسرعه ع سمير بسرعه. الو. ها عرفت مكانه!
سمير: بثقه. اطمن يابرو. جبتلك عنوانه. وهيكون موجود بليل ف night club (ملهى ليلي) ف شارع (، ) الساعه واحده صباحاً!
وبكره هيسافر ع سان فرانسيسكو. الساعه 8 بليل.
فهد: قبض ع ايدو بغـــضــــب. وقال بتوعد حلو اوى اوى كدا.
وبص ع الفون وقال طيب ياسمير اقفل عشان معايا مكالمه مهمه. وهكلمك بعدين. ورد. الو.

@: فهد باشا احنا لقينا الشاب ال ضـ.ـر.ب بالقناصه مقـ.ـتـ.ـو.ل. ومفيش معاه اي دليل أو اثبات شخصيه.
فهد: ضـ.ـر.ب العربيه بغـــضــــب. وقال. انتو متأكدين انه هووواااا.
@: ايوه ياباشا نفس الصوره ال اترسمت ونفس الدقن ولون الشعر. وكل المواصفات تنطبق عليه.
فهد: ركب العربيه. وساق بسرعه. قولي العنوان بسرعه. وانا جاي بنفسي!
ف المستشفى.
مراد: ها يامالك. عملت ايه ف البصمـ.ـا.ت؟
مالك: اطمن يامراد ع آخر اليوم إن شاء الله. يكون قدامي التقرير.

مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب. وقال مالك اول ما تعرف بلغني. لأن ده تار يامالك انت فاهم؟ لازم انتقم ل ابويا!
مالك: بحيره. حاضر يامراد. وتفريغ الكاميرات هعرضه عليك بليل يمكن نلاقي فيه حاجه تفيدنا ف القضيه.
آدm مراد: فونه رن. ورد بجمود عملت ايه؟
#: آدm باشا ممكن حضرتك تيجي ع الطريق الصحراوي ضروري؟
آدm مراد: قفل وخرج من المستشفى بسرعه. وركب الريس وطلع ع الصحراوي!

عند تيم.
ميرو: فاقت وانهارت. وصرخت ف تيم بعـ.ـيا.ط وو.جـ.ـع. وبتلوم عليه لأنه موافقش. يرجعو
وقالت يهستريا.
أنت السبب ياتيم. انت السبب اني ماشفهوش.
عشان اقولك نرجع. عشان اقولك نفسي اشوفه.
ااااه ياو.جـ.ـع قلبي. ااااه ياترى حسيت بايه يابابا. اتو.جـ.ـعت يقلبى. ياريتني انا كنت مكانك.
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. مريم الله يكرمك انا مش مستحمل. وبطلي كلامك ده.
ميرو: بشهقات. أنت السبب. انا عمري ما هسامحك. مستحيل اسامحك ياتيم...

تيم: بحـ.ـز.ن. أنا آسف بس ارجوكي اهدي. انا دلوقتي لازم اكون موجود معاهم.
ميرو: قامت بسرعه وشـ.ـدت الشنطه. وجريت ع باب الشقه. وخارجه.
تيم: اتنهد بتعب. ومسح وشه بايديه. وخرج وراها.
الصحراوي.
آدm مراد: وصل بسرعه ونزل. وشاف مجموعه من الحرس.
#: آدm باشا. القناص ال حضرتك أمرتنا نعرف مكانه. لقيناه مقـ.ـتـ.ـو.ل سيادتك ومجهول الهويه.
آدm مراد: جـ.ـسمه اتشـ.ـد بغـــضــــب. واتحرك بسرعه. وزق الحرس من حوالين الجثه.

وشاف فهد قاعد ع ركبه قدام القتيل. وقال لفهد بغـــضــــب. يعني كنت عارف وساكت!
فهد: مركز مع القتيل. لكن هز راسه. وقام وقف قدام آدm وقال ايوه كنت عارف.
آدm مراد: صك ع أسنانه. طيب مقولتليش ليييه؟
فهد: بيحاول يمتص غـــضــــبه. وقال. أنت مسألتش.
وبعدين ما انت كنت عارف وساكت. ولا انت مفكر إنك الوحيد ال بتشتغل ف صمت.
آدm مراد: بص بعيد. وقال بغـــضــــب. انا عرفت بليل بس انت لو كنت قولت اول ما عرفت كان ممكن نوصله قبل ما يتقــ,تــل!

فهد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. امم طيب احب اعرفك إن القتيل جـ.ـسمه بـ.ـارد ومقـ.ـتـ.ـو.ل من امبـ.ـارح بليل.
وبعدين انا معرفتش كل حاجه. القناص هرب وف الكاميرات كان ملثم. والبواب وصف. وانا اخدت المعلومـ.ـا.ت بعد ما القناص اترسم من وصف البواب. يعنى بتهائلي ف نفس الميعاد ال انت عرفت فيه.
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. وبص ع القتيل.

فهد: ل آدm. انا بلغت الشرطه. والجثه هتتحول للطب الشرعي وهنعرف نوع الرصاص والسلاح. وكمل بتوعد. اكيد هنوصل للقـ.ـا.تل.
وفهد يقصد وليد الشامي.
آدm مراد: صك ع أسنانه. وسابهم وركب الريس وساق بسرعه. وبيلعن ف كل حاجه!
فهد: تفهم غـــضــــب آدm. وقال. معلش يا آدm. تار وليد معايا انا. مش حد تاني!

بعد فتره كبيره. ف المستشفى.
مراد ل فهد. مقولتليش يافهد. اكتشفت حاجه ف الكاميرات؟
فهد: بحيره. قال. متشغلش بالك أنت. المهم انا رايح اطمن ع لارين. وهحاول اجيبها عشان مش ساكته. وقام ومشي عشان مراد مايشكش ف حاجه!
فهد مقالش ل مراد ع وليد عشان عارف أنه مش هيسكت وهيعمل شوشره.
وخايف من رد فعل مراد ف الظروف دي. ولأنه مش هيتحمل ضغوطات اكتر من كده.
بعد كدا.

تقرير الطب الشرعي طلع بسرعه لأن دي قضية رأي عام. وكان القناص مضروب برصاصتين ف القلب بمسافه صغيره جدا. والقناص مـ.ـا.ت ف الحال.
فهد: شرح ل مالك كل حاجه ف الفيديو. وعن وليد الشامي. لكن فهد مقالش ل مالك ع ميعاد وليد ف الديـ.ـسـ.ـكو. عشان هو عايز ينتقم بنفسه.

ومالك أمر بضبط وإحضار وليد الشامي. وبعت قوه تفتش الفندق المقيم فيه. لكن وليد مكنش موجود ف الغرفه. واكتشفوا السلاح موجود عند وليد ف قلب هدومه. واتحرز ع السلاح وكان نفس التطابق. والذخيرة ناقصها رصاصتين بالفعل.
مالك: اتصل ع مراد. وقال ايوه يامراد التقرير لرفع البصمـ.ـا.ت قدامي ع المكتب.
مراد: بلهفه. ايه يامالك. وطلعت بصمـ.ـا.ت مين؟
مالك: دي قطعة ازاز من كاس ويسكي. وعليه بصمـ.ـا.ت! وليد الشامي!

مراد: بصدmه كبيره. همس وليد الشامي!
مالك: ايوه يا مراد. وكلها كام ساعه وهنقبض عليه!
مراد: خبط الحيطه بغـــضــــب شـ.ـديد. وقال بصوت عالى وغـــضــــبان. مكانه فييين ياماااالك؟
مالك: بتنهيده. لسه بندور عليه يامراد. وكمان عايز اقولك حاجه مهمه جدا. انت لازم تهدا وتتحكم ف اعصابك. لأن القضيه قضية رأي عام. يعني ماينفعش فيها انتقام. وكمان اول ما وليد يتقبض عليه. ف كل الادله ضده. والإعدام مصيره!

مراد: بغـــضــــب. انت بتحلم يامااااالك. وليد حرق قلبى. ودmر حياتي. وليد جاتله الجراءه انه يأذي ابويااا. ابويااا يامااالك. وتقولى اهدااا واتحكم ف اعصابي. ده انا هخليه يتمنى الموووت. دا انا هاتفنن وانا بعـ.ـذ.به فااااهم ولييييد ده بتااااعي انااااا!

الساعه 12 ونص صباحاً. قدام الديـ.ـسـ.ـكو. فهد راكن العربيه. وواقف ف مكان ضلمه. وعينيه ع باب الديـ.ـسـ.ـكو. منتظر وليد.
بعد شويه.
وليد وصل ونزل من تاكسي. ودخل الديـ.ـسـ.ـكو.
فهد: شافه. واستنى عشر دقايق. ودخل وراه.
وليد: قاعد ع البـ.ـار. وجمبه بـ.ـنت بتشرب معاه وبترقص وهي قاعده ع الكرسي جمبه وبيضحكو.
فهد: لبس كاب ومخبي وشه. ودخل الديـ.ـسـ.ـكو. ودور عليه بعيون من نار.
البـ.ـنت: وشوشت وليد ف ودنه. وضحكت بجراءه.

وليد: شرب كاس. وغمزلها. وطلع حاجه من جيبه. وقال وهو سـ.ـكـ.ـر.ان. ت عـ.ـر.في انا مبسوط اوى اوى اوى.
البـ.ـنت: بضحكه ليه مبسوط ياروحي.
وليد: عشان حرقت قلب اكتر اتنين كرهتهم ف حياتي. ههههه وقطعت اهم راس ف عيلتهم. ههههه. وا، وبكره. بكره هكون هوووف اختفيت وطرت بعيد هههههه!
فهد: سامعه. والنار بتزيد. وقرب بسرعه. ومسكه من قفاه. ومن غير تفاهم روسيات ف دmاغ وليد.

البـ.ـنت صرخت وجريت. واكتر الديـ.ـسـ.ـكو بيصـ.ـر.خ ويطلعو جري من الديـ.ـسـ.ـكو...
فهد: مسك فك وليد بشر كبير. وقال من بين أسنانه. ادعي اني ارحمك يابن ال! ومسك شعر وليد. وخبط راسه ف ترابيزة البـ.ـار. وسحبها ومشي بيها ف وسط الكاسات وازايز الخمره.
وليد: بيغمض عينيه ويفتح وبيتألــم. بو.جـ.ـع كبير ف وشه وراسه. وبينهج. ولأنه سـ.ـكـ.ـر.ان مش شايف كويس ولا واعي.

فهد: بغـ.ـيظ لانه بيكره ملامحه. ولأن وليد بص لمـ.ـر.اته قبل كده. الدm على ف عروق فهد. ونزل فيه بوكسات بشر كبير. وهشمه حرفياً!
الجارد لسه هيتدخل. لكن عربيات البوكس. والقوه وصلت ودخلت وحاولو يبعدو فهد بالعافيه. وينقذو وليد من ايديه.
وليد: بينزف وبينهج. كان شبه مغمى عليه.
مالك: ربت ع كتف فهد. وقال كفايه كده يافهد. دورك خلص.
فهد: بغـــضــــب انت جيت ليه يامالك؟ وعرفت ازااااي؟

مالك: عرفت إزاي؟ ف ده شغلنا برضه يافهد. وعشان انقذك قبل ما يمـ.ـو.ت ف ايديك.
وقولتلك قبل ما اقول ل مراد دى قضية رأي عام. ماينفعش تخسر نفسك عشان كـ.ـلـ.ـب زي ده. وانا هعرف شغلي معاه.
ال اتصاب ده خالى يافهد. خالي آدm. ال وجوده بس ف حياتنا نعمه كبيره.
والكـ.ـلـ.ـب وليد عايز يحرمنا النعمه دي. انت متخيل اني هسيبه أو هرحمه. لأ اقسم بالله لا اخيله يكره الساعه ال اتولد فيها!
وبعد كده. القوه. اخدت وليد ع القسم.

وفهد طلع ع المستشفى. وجواه نار لسه قايده.

عدا الوقت ع مراد كأنه سنين. ومستني ضوء الشروق عشان يروح ويبرد قلبه بقــ,تــل وليد.
مراد: ساب زياد وزين قدام العنايه وخارج للانتقام.
وفهد كان ف الدور التاني بيتكلم مع محمد. وشاف مراد نازل بسرعه. وفهد حصله.
مراد: ركب العربيه. ولسه هيتحرك.
فهد: فتح الباب بسرعه وركب جمبه. وبينهج.
مراد: بغـــضــــب واضح. انزل يافهد. وليد الشامي يخصني انا!

فهد: بعند اكبر. محدش هيقطع راس وليد الشامي غيري ياصقر. ومتتعبش نفسك مش هسيبك.
مراد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وداس بنزين وطلعو ع القسم.
وبعد شويه ف الطريق، :
مراد: اتكلم بغـــضــــب. انت ليه كدبت عليا. وقولت إن مفيش حاجه مهمه ف الكاميرات. مع انك شوفت وليد؟

فهد: انت عارف انا خبيت عليك ليه يامراد. ولو انا مكانك انت كنت هتعمل زي ما انا عملت ويمكن اكتر. انت دmاغك مشغوله بعمي وأخواتك. وكمان ميرو يعني مش هتعبك واشغل دmاغك. وبعدين يصحبي. انا عرفت كأن انت عرفت بالظبط. ووليد هيمـ.ـو.ت انهردا!
مراد: بتنفس غـ.ـيظ. ومسح وشه بايدو. وقال ماشي يافهد. ماااااشي.
بعد شويه وصلو القسم. ومراد نزل بسرعه وبتوعد بأشـ.ـد العقـ.ـا.ب والعـ.ـذ.اب ل وليد. حتى لو هيتسـ.ـجـ.ـن فيها.

فهد: ماشي جمبه وبنفس الغـ.ـيظ. لكن لفت انتباهه. العساكر بتجري بسرعه.
مراد: من غير ما يدخل المكتب راح لمكان الحجز ال فيه وليد. لكن وقف مكانه هو وفهد. وقبضو ع أيديهم بغـــضــــب الدنيا.
آدm مراد: واقف قدام الحجز. وقابض ع ايديه بغـــضــــب واضح جداً. لانه كان جاي ينتقم ل جدو. لكن ال حصل.
إن وليد الشامي. لقيوه مـ.ـا.ت ف الحجز. مـ.ـا.ت منتحر.
مراد: جري بسرعه وبينهج. ومسك آدm مراد. وقال انت ال عملتها يا آدm!

آدm مراد: بغـــضــــب واضح. للأسف لأ.
الظابط امير: سمع مراد. وجه بسرعه. وقال لأ حضرتك. آدm مقربش من ال اسمه وليد. انا كنت موجود من قبله. وكان آدm جاي ف الطريق. وانا دخلت انا والعساكر. لقينا وليد كان مـ.ـيـ.ـت. وشكله انتحر لأن ف دm خارج من بوقه.
مراد: بهيستريا. دخل القفص. ومسك وليد من هدومه. وزعق. وقال بغـــضــــب. انت ماينفعش تمـ.ـو.ت غير ع ايددددي. انت كان لازم تموووت ع ايددددي. انت كدا رحمت نفسك منننني!

فهد: دخل بسرعه. وكتف مراد. وبعدو عن وليد. وقال خلاص يامراد. خلاااص اهدا. اهو مـ.ـا.ت وغار ف ستين داهيه!

بعد مرور اكتر من شهر ونص.
طبعا وليد اتحول للطب الشرعي. وادا الانتحار. انه مـ.ـا.ت نتيجة تمزق ف شرايين القلب الداخلية.
وجثة القناص مجهولة الهوية. وعرفو أنه من بلد أجنبي واكيد ال استأجرو وليد الشامي!
آدm العدوي. لسه تحت الأجهزة.
الست صابره. فاقت وحكت كل حاجه لولادها. وعلية العدوي. وشوقي اشتغل بناءا ع طلب آدm.
مريم: ع نفس الحاله. لكن دبلت وكبرت وملامحها اتغيرت. وخست.

لكن بتمثل القوه. ولحد دلوقتي رافضه تتكلم مع حد. وكل يوم تقعد جمب آدm ف صمت طويل. وبعدها تدخل ع مكانها الخاص تصلي وتنام.
نور ورينو استسلمو للأمر الواقع. وكل يوم يروحو. ويتكلمو مع آدm. وحاولو يقفو ع رجليهم من تاني.
مراد وزين بيتابعو شغلهم بناءا ع طلب طارق وبيتر. والكل واقف ف ضهر التاني.
ف المستشفى.
محمد: عقم طارق. لانه داخل ل آدm. وقال ل طارق. ياريت متطولش زي امبـ.ـارح ياطارق.

طارق: بحـ.ـز.ن. هز راسه. ودخل ل آدm. وقرب منه وقعد قصاده بتعب كبير. وقال صباح الخير يا آدm!
وبصله بعتاب. وقال...
بقى كدا يصحبي! 47 يوم ماسمعش فيهم صوتك؟
وضحك بو.جـ.ـع. ايه انت حبيت الغيبوبة ولا ايه؟ طيب. طيب انت ليه اناني كدا يا آدm؟ ليه روحت وسبتنى. طيب خدني معاك ف العالم ده. يمكن اقابلك. ساعتها هقدر احـ.ـضـ.ـنك.
وشاور ليه بايدو وقال بدmـ.ـو.ع. بس تعرف؟ هحـ.ـضـ.ـنك بغباء. ويمكن امد ايدي عليك كمان. عشان زعلان منك.

صدق وحشني صوتك ووحشني كلمة ياض يا آدm.
هو انا مش وحشتك ولا أيه؟
انت بتخلف بالوعد ع فكره يصحبي. انت ناسي الوعد بتاع زمان اننا هنكون ع المره قبل الحلوه.

فاكر يا آدm. فاكر اول يوم شوفتني ف المدرسه. لما الواد ابو دm تقيل ده شـ.ـد شنطتي وقطعهالى. وجاب اخوه التنح وولاد عمه. وعايروني اني وحيد ماليش أخوات. وأنت جيت وقفت جمبي مع إنك متعرفنيش. وضـ.ـر.بتهم معايا. ونصرتني عليهم. وقولتلهم اني اخوك! ومن وقتها واحنا واحد؟ احنا عشرة اكتر من 65 يصحبي. هانت عليك كدا بسهوله!
طيب تعرف البت چود جالها عريس. ههه بس انا طردته. وقولتله لما جدها يرجع.

ومسح دmـ.ـو.عه. وكمل. انت عايز حفيدتي تعنس ولا ايه يصحبي؟ قوم بقى يا اخي. انت مشبعتش نوم وفراق؟
عايز اقولك إن الدراسه بدأت. والبت ميرو وتيم مقدmين ف جامعه اسمها مكلكع كدا. بس قدmو ع اجازه. والواد تيم جدع. قال أنا مش هسافر طول ما جدو تعبان كدا. وميرو بقت واحده تانيه خالص كأنها عايشه ف دنيا لوحدها. فوق بقى عشان العيال تنجح.

البت آرين. دخلت اولى جامعه. بس خست خالص. ههه وتحس انها عقلت شويه. وانت عارف اني مبحبش العقل.
تمارا: اتعينت دكتوره جامعيه. حاجه كدا تشرف بجد. ههه بقولها يلا فرحينا وجيبي طارق الصغير قالت عايزه اجيب توأم وتسمي آدm وطارق. انا حلفت مايحصل ابدا. عارف ليه؟ عشان مفيش غير آدm وطارق واحد بس!

بس تعرف. انت مخلف رجـ.ـاله بجد. الواد مراد ده واد سندال. ممشي البيت زي ما انت كنت ممشيه. بس مش زيك طبعا. والواد زين واريان واقفين ف ضهر بعض عشان لما ترجع تلاقي كل حاجه زى ما هي.
البت فريحه. خدت اجازه مفتوحه. وقاعده ف البيت. وريتال كمان.
الواد آدm بقى ياستار عليه قفل وشه اكتر ما هو قافل وطلع مأموريه اسبوعين ورجع تاني. وال عرفته أنه قــ,تــلهم بال آر بي جي. واد مفتري. اسد ف نفسه كدا. طالعلي ههه.

الواد بيتر. تحس انه عجز من غيرك. اه والله بيقولى وحـ.ـشـ.ـتني الضحكه ال من القلب يصحبي.
الواد فهد ابني محتار يراضي مين. بيحبك اوي الواد ده. ماهو تربيتك.
اشرف وجاسر برضه زعلانين.
الواد زياد آجل فرح ياسين. وقال اقسم بالله ما يحصل.
والواد ياسين طلع راجـ.ـل. وهو ال قال إنه مش هيتجوز ف الظروف دي.
تعرف انا اول مره اشوف الواد زياد وهو بيبكي. وقال أنا حاسس اني يتيم من غير عمي آدm.

الواد آركان. دخل الحربيه. وقال أنا لازم اكون اقوى من كدا عشان انتقم من ال يقرب من العيله. ههه عيله فيها عرق شر ياض يا آدm.
عايز اقولك إن رعد وشاهين وعاشور وهارون. عايشين ف نفس إحساسنا. واكترهم رعد.
شوفت بقى خدتي ف الكلام ازاي؟ نسيت اقولك. إن عُمال كتير وهما بيعملو عمره دعولك مخصوص.
وماليكه ومالك وساره طلعو عمره عشانك! الخير ال انت عملته عمره ما يضيع ابدا!
وف موظف خلف ولد وسماه آدm ع أسمك.

عارف البت زينبو ع رأي الواد مراد. مابتبطلش عـ.ـيا.ط. ونفسها ترجع انت ومراتك البيت.
تعرف اني امبـ.ـارح كنت هتخانق مع مراد ابنك. ههه لا هو ابني ماهو تربيتي. تربيه مايعلم بيها الا ربنا.
الواد بقوله أنا هد.بـ.ـح عجلين لله واوزعهم ع الغلابه عشان آدm يقوم بالسلامه إن شاء الله.
الواد يقولى هد.بـ.ـح خمسه. فاكرو مزاد هو. وبيعاند معايا.

بس انا فرحت. عشان مراد بيقسم إنك اول ما تفوق هيد.بـ.ـح خمس عجول لله ومن ماله الخاص. واد ابن حلال أوي.
ومسح وشه بايديه بتعب كبير. واتنهد بتعب. وبص ل آدm وقال بو.جـ.ـع. ايه يا آدm طولت الغيبه عليا. حلفتك بالله يا اخي تفوق. والله الدنيا مهجوره من غيرك. بطل انانيه بقى يا اخي.

تعرف انا عمري ما حب أبين ضعفي قدام حد. بس انت مش اي حد. انت كتفي التاني وضهري. وعايز اقولك اني ضعيف من غيرك يصحبي. وانت لو مقومتش طارق قريب هيودع الدنيا كلها. صدقني انا حاولت مـ.ـا.تهدش. بس انا من غيرك هش!

عدا يومين كمان.
ف شقة تيم.
ميرو: بحـ.ـز.ن حقيقي وجديه. لو سمحت انا عايزه اروح المول.
تيم: قام وقف وقرب منها. وقال. حاضر بس ممكن اتكلم معاكي شويه!
ميرو: عيونها لمعت. وبصت بعيد. وقالت بحـ.ـز.ن. مفيش بينا كلام يتقال ياتيم.
تيم: قرب منها بحنان. واخد راسها ف حـ.ـضـ.ـنه. وضمها لقلبه بحنان كبير. وقال يااااه. حـ.ـضـ.ـنك وحشني اوي ياملاكي.
ميرو: عيطت بو.جـ.ـع كبير. وساكته.

تيم: باس ع راسها. وضمها اكتر. وقال. آسف. والله بجد آسف. لكن لو كنت اعرف ال هيحصل. انتي عارفه اني مكنتش هتأخر ونرجع حالا. بس انا رفضت عشان عايزك جمبي وف حـ.ـضـ.ـني.
ميرو: بعـ.ـيا.ط مش قادره اسامحك ياتيم. انت متعرفش بابا آدm وحشني قد ايه؟ فتره كبيره ماسمعش صوته. دي عمرها ما حصلت. ليه رفضت نرجع؟

كنت وافق ياتيم ع الأقل كنت هترمي ف حـ.ـضـ.ـنه. كنت حسيت حنانه ال اتحرمت منه. وكمان ماما مريم. ال اتغيرت كتير. وحاسه انها مبقتش تعرفنا. أنا ضعيفه جدا من غير بابا وماما. أنا عايزاهم. تقدر ترجعهملي؟ تقدر ترجع بالزمن وتسمعني صوته. انا خلاص مش قادره ع فراقهم اكتر من كده.

تيم: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. ومسد ع خدها. وقال آسف. دي الامنيه الوحيدة ال مقدرش احققهالك لانها بايد ربنا مش بأيدي. مريم احنا بنصلي وندعي وعملنا كل حاجه تقدر تتعمل. وكمان انا طلبت من بابا وجبنا دكاتره من الخارج. رغم كفائة الدكاتره والاستشاريين هنا. وطمنونا إن الحاله مستقره. وماما مريم. بتاخد علاج والدكتور مروان متابع الحاله. وإن شاء الله. ربنا هيعوض تعبنا خير.

المملكه مـ.ـا.تنفعش من غير آدm واميرته ياملاكي!
ميرو: رفعت عينيها ليه بأمل.
تيم: ابتسم بحب. وباس جبينها وقال. تفائلو بالخير تجدوه. هو انا ال هقولك برضه. المهم عايزه تروحي المول ليه؟
ميرو: بانكسار. اجيب الصدفه. واوديها ل بابا آدm!
فيلا العدوي.
فريحه: نازله من ع السلم. وبتنده. زينب. يازينب!
زينب: جت نعم ياست الدكتوره.
فريحه: بـ.ـارهاق. خلصتى الغدا عشان رايحه المستشفى ل بابا.

زينب: من عينيا هوا ويكون جاهز. بس وانبي ياست الدكتوره فريحه. عايزه من سيادتك طلب.
فريحه: خير يا زينب محتاجه فلوس؟
زينب: بنفي. لأ لأ ابدا وانتو مخلينا محتاجين ل حاجه. شاله يستركو دنيا وآخره ونفرح برجعة سيدى آدm بيه وست الكل وينورو الدنيا من تاني.
فريحه: بتنهيده اللهم امين يارب. قولى عايزه ايه؟

زينب: بترجي. كنت عايزه اجي معاكي انا وعوض. شاله يجبر بخاطرك يارب. انا بقالى اسبوع مروحتش وست مريم وحشاني. ده انا حتى عملتلها الاكل ال هي بتحبه.
فريحه: هزت راسها ماشي يازينب. بس اجهزو بسرعه علشان مراد زمانه ف طريقه للمستشفى.
زينب: بفرحه كبيره حالا وجريت من قدامها.
رينو: داخله الفيلا. وقالت بتعب السلام عليكم.
فريحه: وعليكي السلام ياحبيبتى. عامله ايه دلوقتي يارينو!

رينو: بحـ.ـز.ن حقيقي. الحمد لله بخير يافريحه. بقولك الله يكرمك. ابعتي حد يجيبلي علاجي من فوق. نسيت اخدو امبـ.ـارح وانا مروحه.
فريحه: من عينيا ياقلبى. بس انتي رايحه ف مكان.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها ايوه. فهد جاي ياخدني يوصلني ل بابي.
فريحه: بزعل عشانها. طيب وحدي الله يارينو. انتي باين عليكي التعب جدا.
رينو: بتنهيدة و.جـ.ـع. لا اله إلا الله.
فريحه: طيب اقعدي اشربي كوباية عصير الاول. وندهت ع عزه تجيب عصير.

رينو: حاسه بدوخه وقعدت بتعب. وقالت لأ هاتي بس العلاج عشان مخدتش وحاسه اني تعبانه.
فريحه: صممت إن رينو تشرب عصير. ورينو اخدت العلاج.
فهد: وصل ودخل. السلام عليكم. وقرب من رينو وباس جبينها وسلم ع فريحه. وقعد جمب رينو.
رينو: بصوت تعبان. قالت آرين هتخلص محاضرات الساعه 3
فهد: قال. عارف ياحبيبتى. وشاهين هيجيبها من الجامعه. يلا بينا. وبما إنك رايحه يافريحه يلا تعالي معانا.
رينو: قامت بتعب.

فريحه: منحرمش منك يافهد. اسبقوني انتو. وانا هاجي ومعايا الغدا. وزينب وعوض جايين معايا. وهارون هيوصلنا!
فهد: حاسس بتعب رينو. وسندها. وخارجين. وفتح باب العربيه ليها. وركب جنبها. وساق ع مهله عشان الحمل!

ف المستشفى.
ميرو: داخله ل جدها.
تيم: بصلها ادخل معاكي.
ميرو: هزت راسها بحـ.ـز.ن. لأ انا محتاجه اكون لوحدي.
تيم: مسد ع حجابها. وتفهم وقال ماشي ياحبيبتى. وانا هستناكي مع باقي العيله.
ميرو: دخلت وقفلت الباب. وقربت من جدها. وقعدت جمبه ع طرف السرير. ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر.
وقالت: بحنين ممزوج بو.جـ.ـع. مساء الخير يا بابا. لأ لأ السلام عليكم.
آدm!

ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وحاولت تبتسم لكن صعب جدا. ومسكت ايدو وباست عليها بحب كبير. وقالت وحـ.ـشـ.ـتني جدا يابابا. وبصت ع ملامحه يمكن يتحرك.
آدm!
ميرو: عيطت بيأس وقلة حيله. وقالت. بابا آدm ارجوك رد عليا. كفايه و.جـ.ـع كفايه بعد وجفا. حضرتك نسيتنا خالص.
طيب انا عارفه انك زعلان مني عشان بعدت عنك فتره. ومش هتتكرر صدقني انا اسفه بس أرجع لينا ومش عايزه أسافر اي مكان. هفضل جمبك ع طول.
آدm!

ميرو: سابت أيدو. وبصت ع غرفة مريم. وقالت بو.جـ.ـع. ماما مريم اتغيرت جدا يابابا.
زلفت ليه. وقالت بدmـ.ـو.ع. اتغيرت لدرجه كبيره انها مش عايزه تتكلم مع حد خالص.
بس انا فاهمه انا متأكده انها زعلانه منك. وبتعـ.ـا.قبك بسكوتها.
عايزه تعرف ازاي انها هانت عليك كل ده.
ماما مريم انا واثقه انها لو اتكلمت معاك انت هترجع لينا من تاني. بس هي رافضه عشان زعلانه اوى منك. ماما مريم مكـ.ـسوره يابابا. ومحتجالك.

عندها احتياج ليك بحجم زعلها منك. ماما مريم مش مصدقه إنك مش موجود معاها. أحيانا بشوف ف نظرتها ليك عتاب كبير مايفهموش غير ال جرب و.جـ.ـع الفراق.
ومسحت دmـ.ـو.عها. وفتحت شنطة هدايا. وطلعت منها الصدفه. وقالت بشهقات و.جـ.ـع. بص انا جبت ايه؟ وانا ف المالديف شوفت هناك صدف جميل جدا. ودي كانت أكبر واحده بينهم. وانا اختارتها ليك ول ماما. بص يابابا.

بص انا اخدت صورتك وصورة اميرتك. وطلبت من البـ.ـنت وحطتها ف قلب الصدفه. وقولتلها تكتب. تحت كل صوره.
بص تحت صورتك مكتوب كيان مريم. وتحت صورة ماما مكتوب أميرة آدm. وهنا مكتوب هدوء العشق.
انا اخترت الاسم ده عشان لايق ع عشقك ل ماما مريم.
وحطت الصدفه جمبه. وعيطت بو.جـ.ـع كبير. وحطت راسها ع صدرو. وقالت بعـ.ـيا.ط وترجي. بابا بالله عليك أرجع لينا. اميرتك من غيرك هتمـ.ـو.ت يابابا!
آدm: فتح عينيه، وقال أميرتي!

بعد شويه.
مريم: رفعت عينيها ليه. واتملت بالدmـ.ـو.ع. واخيرا خرجت عن الصمت وقالت...
اكتر حاجه سمعتها صح ف حياتى لو اتحـ.ـضـ.ـنت من ال بتحبه مره هتفضل مريـ.ـض بيه طول العمر. اتأخرت ع أميرتك أوي يا آدm!
ف الجامعه.
هبه: خارجه من مكتب الوكيل. وطلعت فونها من الشنطه. وقالت بدهشه. يانهار أبيض. شاهين اتصل عليا اربع مرات؟ مش هخلص دلوقتي. واكيد هيزعقلي. واتصلت عليه. ورد عليها.
شاهين: بخـ.ـنـ.ـقه الو ياهبه!
هبه: الو. ايوه يا شاهين!
شاهين: ايه ياهبه انتي فين وبتصل عليكي من ساعه مبترديش ليه؟
هبه: بحرج سوري بقى ياشاهين معلش. أنا ف الجامعه من الصبح لمناقشة الرساله بس لسه مخلصه حالا والله.

شاهين: مسح وشه بإيدو. ااه الجامعه! ومقولتيش ليه عشان اوصلك؟
هبه: بحرج. احم. اصل احمد اخويا وصلني. وا!
شاهين: بتفهم هز راسه. اه وا. ايه بقى؟ هتقولي انت خطيبي ومينفعش توصلني مش كدا؟
هبه: احم. بصراحه. هوا، اصل!
شاهين: بتنهيده. خلاص. انا عارف ياهبه. اكيد عاشور وأحمد معترضين. وبصراحه ده الصح. ماينفعش اوصلك كل يوم اجي اخدك من تحت البيت واوصلك لحد البيت. انا عارف إن ده مش صح.

هبه: خافت إن شاهين يزعل. وقالت بمرح.
والله طول عمرك رجوله ياشاهين باشا. انا برضو قولت شاهين ده ملك الجدعنه وعمرو مايزعل من الأصول ابدا. ابدا. صح ياشاهين؟
شاهين: ابتسم صح يادكتوره. انا بس خايف عليكي مش اكتر.
هبه: بدقة قلب ربنا يخليك لينا. وتعيش وتخاف عليا!
شاهين: كشر عينيه. وقال. لينا وعليا!
هبه ؛ بتـ.ـو.تر. احم قصدي ربنا يكرمك يعنى. المهم انت فين دلوقتي؟
شاهين: انا قدام المستشفى. كنت بوصل الدكتوره نور.

هبه: بزعل حقيقي اه ياحبيبتى. ربنا يفك كربهم يارب. انا كلمت مريم امبـ.ـارح. وكانت نفسيتها مدmره بجد.
شاهين: بحـ.ـز.ن. كلنا والله ياهبه. آدm باشا حاجه اساسيه وغالي ع الكل...
واكتشفنا إن البيت والشركه والشغل مالوش اي قيمه من غيرو.
ليه كاريزما وعامل روح حلوه لاي مكان. بجد ربنا يشفيه ويرجع لينا بالسلامه.
هبه: إن شاء الله. وربنا هيفرح قلوبنا بشفاه.

شاهين: معلش يا هبه المفروض كنا هنكتب الكتاب قبل الدراسه. بس ماينفعش عشا!
هبه: قاطعته. كلام ايه ال بتقوله ده ياشاهين؟
انا عارفه ومقدره. وبعدين ياسيدي وقت ما عمو آدm يرجعلو وعيه ويبقى بخير. نبقى نكتب الكتاب. كل تأخيره وفيها الخير إن شاء الله.
شاهين: هز راسه إن شاء الله. قوليلى مين هيوصلك؟ عاشور؟
هبه: احم. لأ احمد هيجيلي كمان شويه. انا هستناه ف الكافتيريا.

شاهين: تمام. وياريت تخلي بالك من نفسك. ولو حصل معاكي اي حاجه اتصلى عليا فورا.
هبه: بفرحه كبيره. حاضر. واول ما اوصل البيت إن شاء الله. هتصل عليك اطمنك.
شاهين: تمام. ربنا معاكي. مع السلامه.
هبه: بتنهيده مع السلامه. وقفلت. وابتسمت بحب كبير. وقالت.
ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياشاهين.
واتحركت وخرجت من المبنى. وماشيه ف الجامعه. وحد خبط فيها!
هبه: فونها وقع. ووطت جابته. واتعدلت. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. مش تخلي بالك كويس يا آنسه!

#: سوري مقصدش. احم هو حضرتك الانسه هبه! ف طب عيون مش كدا؟
هبه: بتحط الفون ف الشنطه. واستغربت من إن البـ.ـنت تعرفها. ورفعت راسها بسرعه تشوف مين.
وكشرت عينيها بدهشه وتعجب. وقالت حضرتك ت عـ.ـر.فيني؟
وكمان انتي فيكي شبه من واحده صحبتي.
كامليا: ابتسمت بخبث. اها. تقصدي مريم مراد؟
هبه: رفعت حاجبها. اه بالظبط هي. حضرتك تقربي ليها؟ بحكم الشبه وكدا؟
كامليا: بكُره دفين. لأ ابدا احنا أصدقاء وبس.

هبه: بتعجب. سبحان الله. فعلا يخلق من الشبه اربعين. وابتسمت. اهلا بحضرتك!
كامليا: بضحكه خبيثه. اهلا بيكي ياروحي. بس انا ف الحقيقه كنت جايه اسأل ع مريم. هي المفروض تناقش الرساله السنادي. هي ليه مش موجوده معاكي؟
هبه: بعدm فهم. وكانت هتقولها انها هتناقش الدكتوراه ف بريطانيا. لكن قالت بإستغراب. هو حضرتك مش قولتي انكم أصدقاء؟ ازاي بقى انتي مت عـ.ـر.فيش مريم مش موجوده هنا ازاي؟

كامليا: بتـ.ـو.تر وخـ.ـنـ.ـقه. اء. احم ابدا عادي يعنى. انا بس كنت مسافره ولسه راجعه من يومين! ممكن بقى تقوليلي مريم مابتجيش ليه من اول الترم؟
هبه: بلمحة ذكاء. وقالت جواها إزاي صحاب ومتعرفش بال حصل مع جد ميرو؟ وكمان انا ومريم صحاب من اولى طب. وعمري ما شوفت البـ.ـنت دي مع مريم قبل كده.
ومريم عمرها ما قالت ليا انها عندها صاحبه فيها شبه منها. تؤ البيت دي كدا شكلها مش طبيعي. وانتبهت. وقالت...

طيب ع كلامك انتى لسه راجعه من يومين ايه ال عرفك أنها مجتش من اول الترم!
كامليا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت حواليها. تداري موقفها، وبتفكر ف رد!
هبه: بشك. قالت انتى ت عـ.ـر.في اسمي. بس انا متعرفتش ع حضرتك. ممكن اعرف اسمك ايه؟
كامليا: بغـ.ـيظ مكبت. وقالت بنبرة شر. اسمي روح.
هبه: قلبها اتقبض من الاسم وطريقة نطقه من كامليا. وقالت بخــــوف. اء اهلا بحضرتك.
فرصه سعيده جدا.

كامليا: بخـ.ـنـ.ـقه. هو سؤالي غريب انتي قاعده تحققي وتحللي ف كلامي. ولا هو سر إن مريم مابتجيش! وبصت ف عيون هبه بكُره واضح. وقالت.
انا عايزه اعرف مريم مابتجيش ليه. ف امانه معايه وعايزه أوصلها ليها. او ممكن تجيبي عنوانها الجديد هي وتيم! ولا ده كمان سر!
هبه: بلعت ريقها بخــــوف. وهمست بتعجب تيم!
وشكت إن روح دي اكيد وراها لغز. وابتسمت بتـ.ـو.تر. وقالت بتفكير.

اهدى يا آنسه روح. مالك اضايقتي كدا ليه؟ انا مش قصدي حاجه صدقيني. انا بهزر معاكي. يمكن عشان الشبه ال بينك وبينها. انا هقولك ياحبيبتى. اصل مريم وجوزها تيم سافرو يحضرو الدكتوراه بره مصر.
كامليا: بصت ل هبه. بزهول. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. وقالت بصوت جهوري. انتي بتقولي ايه؟ مستحيل!

هبه: شكها اتحول ليقين. وخافت من هجوم كامليا عليها. وبصت ولمحت احمد أخوها. ونفخت براحه كبيره. وقالت. اء. احم. ايوه سافرو من اول الترم. وا!
كامليا: اتنفست غـ.ـيظ. وسابت هبه ومشيت بسرعه. ونارها بتزيد. وقالت بتوعد ممزوج بغـــضــــب.
هستناكي يامريم، هستناكي لو هـ.ـر.بتي 100 سنه مسيرك ترجعي وهنتقم منك انتي وتيم.
انا خلاص اتعرضت للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. وكل حاجه راحت وانتهت.
يعني معنديش حاجة انـ.ـد.م عليها. يا اقــ,تــلك يا ادفنك حيه.

اما تيم! لازم اروضه بطريقتي. ويكون ليا انا وبس. لازم يمشي ع اوتار كامليا عبد البـ.ـاري!

ف شقة كريم.
ليليان ف الحمام وقاعده ع طرف البانيو. وماسكه اختبـ.ـار الحمل. ودmـ.ـو.عها نازله. وعيطت بو.جـ.ـع كبير. لأنها كانت بتتمنى إن جدها اول واحد يعرف ويفرح بخبر حملها.
كريم: خبط ع الباب. وقال لي لي حبيبتي. انا لبست وجهزت. يلا عشان منتأخرش ع العيله. آريان وصل هناك من بدري!
ليليان: حطت ايدها ع بطنها. وعيطت بصوت موجوع.
كريم: بقلق. ليليان! انتي سمعاني ياحبيبتى؟

ليليان: مسحت دmـ.ـو.عها. واخدت نفس عميق. وقالت بصوت مهزوز. ايوه ياكريم. هتوضى وخارجه.
كريم: حس بنبرة صوتها. وقال بزعل. طيب ياحبيبتي.
ومشي خطوه ورجع تاني. وقال بعتاب. ع فكره ياليليان. غلط تعيطي وانتي ف الحمام!
وبعدين حـ.ـضـ.ـن جوزك اولى بو.جـ.ـعك وخـ.ـنـ.ـقتك. انا لسه موجود ولا إيه؟
ليليان: فتحت الباب وخرجت بسرعه. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت بصوت عالى.
كريم: زعل علشانها. وضمها لقلبه بحنان كبير. وربت ع ضهرها. وقال...

المفروض إني طول ما انا موجود ماشوفش دmـ.ـو.عك ولا تبكي. لكن ال حصل مزعلنا كلنا. ومقدرش اقولك متعيطيش. لكن ال اقدر اقوله خلي عندك أمل ف الله. إن جدو آدm هيرجع لينا بخير.
ليليان: رفعت عينيها ليه وقالت بحنين. بابا آدm وحشني صوته اوي ياكريم. انا هتجنن نفسي يرجع ف وسطينا من تاني!

كريم: مسح دmـ.ـو.عها. وابتسم وقال. إن شاء الله خير. مش انتي كل يوم تتكلمي معاه. خلاص قوليله انهردا كمان أنه واحشك قد ايه. والعيله سقفها هيقع من غيرو. قوليله انه وجوده اهم من اي مهم.
ليليان: غمضت عينيها. وقالت جواها بو.جـ.ـع. هاقوله بـ.ـنت قلبك حامل يابابا. اكيد هيسمعني ويفرح عشاني وهيفوق. أكيد!

ف القسم.
ياسين: ف المكتب.
العسكري خبط ودخل. وادى التحيه. تمام يافنـ.ـد.م. ف واحده عايزه تقابل سيادتك. وعايزه تبلغ عن جريمة قــ,تــل!
ياسين: هز راسه تمام. خليها تدخل. وبص ل آمين الشرطه ال جمبه. وقال، افتح المحضر يبني!
همس دخلت بسرعه. وقالت بمرح تا تا تا. ههههه هاي كابتن ياسو!
وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج. من ال قاعد مع ياسين!
ياسين: اتكسف جدآ مع دهشه وغيره. وبص ل آمين الشرطه. وقاله بغـ.ـيظ. سيبنا لوحدنا.

آمين الشرطه: والمحضر ياسيادة الملازم!
ياسين: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. محضر ايه يابني قولتلك سيبنا لوحدنا! وبص ل همس بتوعد!
آمين الشرطه: قام بحيره. وخرج.
همس: واقفه قدام المكتب. وباصه بعيد بتهرب من نظرات ياسين!
ياسين: خبط ع المكتب بغـ.ـيظ. وقام وقف.
همس: اتخضت. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بلخبطه. اء. ا. انا...
ياسين: بيقرب منها. وقال بغـ.ـيظ مكبت. انتي اييه؟
همس: بترجع بضهرها. وقالت. و. وحد الله يا. ياسين مش كدا.

ياسين: بغـ.ـيظ. ممكن اعرف ايه ال انتى بتهببيه ده!
همس: بترجع وخبطت ف الكرسي وقعدت عليه واتخضت. وقالت. هببت ايه؟ والله انا بريئه!
ياسين: مسك الكرسي وقرب منها. وقال بغـ.ـيظ. بريئه. جايه تبلغي عن جريمة قــ,تــل! دا انا هابيتك هنا ف التخشيبه يا همس.
همس: بلعت ريقها. وقالت. ببرود انا اكاد اوجزم اني مش اهون عليك ابتا ابتا يا ياسو.
ياسين: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. واتعدل ومسح وشه بايديه. وقال.

لا طبعا مش هاتهوني عليا. بس اعملى حسابك ولو اتكررت كتير هعملها معاكي. كدا بلاغ كاذب وازعاج سلطات.
همس: بكـبـــــريـاء. نو لأ لأ لأ حاسب عندك. انا مش ضعيفه حضرتك، انا مواطنه مصريه وليا حقوقي الكامله.
وبعدين انا جايه ابلغ عن جريمه. ليه بقى معاملة البوابين دي اللاه!
ياسين: فتح عينيه بدهشه. وقال يخربيتك ياهمس! لا بجد انا احترت فيكي. ومسكها من حجابها من قفاها وقومها.
همس: قامت معاه. وباصه لفوق.

ياسين: بغـ.ـيظ. معاملة بوابين؟ يابـ.ـنتي انتى لو خدتي قلم مني اخاف ع عمرك. اعقلي واهمدي.
همس: بمرح. اله اله اله. لأ لأ لأ. ايه ياحظابط ياسو. لااا قلم مين ياباشا. احنا بالصلاة على النبي كدا مابنخافش من حد. وبعدين انت قد المسكه دي ها؟
ياسين: رفع حاجبه بمكر. وقرب وهمس ف ودنها. وقال بمكر حشـ.ـتـ.ـيني و !
همس: غمضت عينيها. واتكسفت. وقالت بتلعثم. ع. ع فكره حلوه معاملة البوابين. مالها يعني؟ احم استمر عليها.

ياسين: بضحكه. قال القمر بتاعي بيتكسف؟ وساب ايدو ورتب ليها الحجاب. وقال. تعالى اقعدي يامـ.ـجـ.ـنو.نه!
همس: وشها بقى احمر جدا. وقعدت بحرج.
ياسين: قعد قصادها. وبص لملامحها. وقال بتعجب. بحاول افهم الانفصام ال عندك بس مش جاي معايه سكه خاااالص.
همس: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. انا عندي انفصام؟ عموما الله يسامحك.
انا اصلا قولت اجي اعمل فيك معروف واقعد معاك اونسك شويه. بس يلا خير تعمل. تريقه تلقى!

ياسين: ضحك بصمت. وقال يقلبي انتي تنوري القسم كله.
وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وقال. وبعدين انتى ليه مقولتيش انك جايه ها؟
همس: بتـ.ـو.تر. احم. بص بقى انا كنت ف الشركه وخلصت شغلي بسرعه. كنت راجعه ع البيت. قولت بدال مـ.ـا.تصل عليك. اجيلك واعملهالك مفاجأه.
وعوجت بوقها وقالت. بس اظاهر المفاجاه مش عجبتك.

ياسين: بتنهيده. عمر وجودك مايضايقنى ابدا ياحبيبتى. وانتي عارفه كدا كويس. بس من الأفضل بعد كده ت عـ.ـر.فيني حتى لو جايه ع هنا. اتفقنا.
همس: بتذمر. اوكي اوكي. وبصت ليه وقالت. مفيش اخبـ.ـار عن عمو آدm؟
ياسين: بحـ.ـز.ن. هز راسه للأسف الحاله زي ما هي. وبجد انا مخـ.ـنـ.ـوق من كل حاجه.
همس: بزعل. ليه بس ياحبيبى.

ياسين: عايزه الحقيقه. وجود عمي آدm. أساسي جدا ف العيله. بجد العيله مهما تتجمع و مافيهاش لا عمي ولا مـ.ـر.اته بجد بيبقى ناقص طرف مهم جداً. لو بصيتي ع كل وش واحد ف العيله هتلاقي حـ.ـز.ن كبير جدا. ناقص ف ملامحهم الروح ال ترد فيهم الروح.
همس: ربتت ع أيدو. وقالت بحـ.ـز.ن. فعلا انا كمان مفتقده وجوده رغم اني متعرفه عليكم من فتره صغيره. لكن وجود الامبراطور. شيء مهم جدا. وإن شاء الله ربنا هيشفيه ويعافيه. اطمن.

ياسين: حط ايدو ع أيدها وبص ف عينيها وقال. انا مش عايزك تكوني زعلانه اني آجلت الفرح. والله غـ.ـصـ.ـب عني. ماينفعش افرح والعيله كلها زعلانه وبتمر بالظروف دي.
همس: بهزار. ياعم دي احسن حاجه حصلت.
ياسين: كشر عينيه بدهشه. نعم!

همس: ههههه ايوه طبعا. بص انا هقولك. اصل احسن فتره ف حياة البـ.ـنت هي فترة الخطوبة. العريس بيكون كيوت كدا وبينفذ لخطيبته كل حاجه هي عايزاها. بس اول ما يتجوزو يظهر دراكولا ع حقيقته. بس هيروح مننا فين. احنا دلوقتي بقينا بنقــ,تــل وبنشفى كمان يعني مش هتفلتو من تحت أيدينا ياحظابط!
ياسين: غمض عينيه وهز راسه بيأس. وبعدين ضحك. وقال اقسم بالله انفصام انفصام يعني مفيش كلام.

همس: كشرت عينيها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت اتفضل افتح محضر. انا عايزه اعمل فيك محضر عدm التعرض منك ليا بخدش واحد بس.
ياسين: ضحك. وقام وقف. وقال عدm التعرض؟ ده المفروض احنا الرجـ.ـاله ال نعمل كدا. ونأمن ع نفسنا معاكو.
يلا يامـ.ـجـ.ـنو.نه. يلا اوصلك ع البيت عشان اروح المستشفى.
همس: قامت بمرح. اعزمني ع عصير قصب طاه.
ياسين: حط ايدها ف دراعه. وضحك وقال احلا كوباية عصير ل حرمي المصون. واخدها وخرجو من القسم بيضحكو.

آمين الشرطه. بص للعسكري وقال بإستغراب. اله؟ هي فين جريمة القــ,تــل ال جايه تبلغ عليها؟
العسكري: بغباء. ماهي تلاقيها واخده سيادة الملازم ورايحه توريله الواقعه!

ف المستشفى.
تيم واقف ومعاه آريان وجزء من شباب العيله.
كريم: وليليان جاين عليهم. السلام عليكم.
كل الموجودين وعليك السلام.
آريان: شاف عيون ليليان وارمه وحمرا. وقرب منها. ورفع وشها. وقال بقلق مالك يا ليليان؟
ليليان: هزت راسها بانكسار. وقالت مفيش حاجه يا آريان. وبصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع. وسألته. مفيش جديد؟
آريان: فهم سبب دmـ.ـو.عها. وحاوطها من كتفها. وباس ع راسها. وقال إن شاء الله خير ياحبيبتى.

كريم: سلم ع تيم. وقال اومال عمي مراد وفهد فين و آدm؟
تيم: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال. خالو مراد ف الطريق وفهد جايب رينو وجاي. و آدm سافر امبـ.ـارح بليل مأمورية.
كريم: رفع ايدو ع كتف تيم. وقاله انت كويس ياتيم؟
تيم: هز راسه. وابتسم بتمثيل. انا كويس جدا.
كريم: بص حواليه. وقال اومال مراتك فين؟ خلي ليليان تقعد معاها. انت شايف حالتها.
تيم: بحـ.ـز.ن. هي عند بابا آدm.

زين: جه وسلم ع الكل. وقعد واخد ليليان جمبه. وبيتكلم معاها.
سليم وفتون وصلو السلام عليكم.
كلهم وعليكم السلام.
فتون: ازيك ياطنط رنا عامله ايه دلوقتى؟
رنا: بوهن انا بخير تسلمي يافتون يابـ.ـنتي.
فتون: قعدت جمب ملك. ازيك ياطنط ملك. الضغط عامل ايه دلوقتي؟
ملك: بدmـ.ـو.ع وتعب. نحمد الله يافتون ياحبيبتى. كله خير إن شاء الله.
فتون: ربتت ع أيدها. وقالت بإذن الله تعالى. وسلمت ع باقي البنات.

سليم: ازيك يا زين عامل ايه دلوقتي؟
زين: ابتسم بحب الله يسلمك يا سليم. بجد الواحد مش عارف يقولك ايه. تسلم لوقفتك معانا ومسبتناش يوم واحد انت وخالد.
سليم: ابتسم. ياااه أخيراً ضحكت يازين؟ وبعدين هتقول ايه؟ عمي آدm مقامه ف قلبى كبير جدا. وعمره ماقصر معايا ف اى حاجه لا أنا ولا خالد. وده واجب عليا لاني ف مقام إبنه.
زين: ربت ع كتفه. وبابا بيعتبرك زي ابنه بالظبط، اتفضل اقعد مراد وفهد كلها دقايق ويوصلو.

سليم: قعد وزياد جه وسلم ع الكل وقعد مع سليم وزين. وبعدها خالد.

ف الجامعه.
آرين: ماشيه ف الجامعه سرحانه. وحاضنه الكتب.
شاب واقف مع مجموعة شباب واسمه وحيد وف اولى علوم. ولمح آرين ماشيه. وقال ثواني ياشباب. واتحرك بسرعه.
آرين: وصلت عند استراحه. وقعدت لوحدها. وواضح عليها الحـ.ـز.ن.
وحيد: قرب منها وقال. مساء الخير يا آنسه آرين!
آرين: انتبهت ورفعت عينيها بدهشه. وقامت وقفت بخـ.ـنـ.ـقه. وشالت الكتب وماشيه!

وحيد: لحقها ومشي وراها. وقال آنسه آرين. ممكن تردي عليا. والله انا مش بعاكس. انا قصدي خير. وبعدين انتي من اول يوم دخلتي فيه الجامعه مكشره ليه كدا؟ ممكن افهم؟
آرين: وقفت ولفت ليه. وقالت بدmـ.ـو.ع وخـ.ـنـ.ـقه. أنت لو مابطلتش اسلوبك ده انا هبلغ مدير الجامعه وأمن الجامعه كمان. ياريت تحترم نفسك وتبعد عن طريقي!

وحيد: ابتسم. وقال ياااه أخيراً سمعت صوتك؟ والله يابـ.ـنت الحلال انتي فاهمه غلط خالص. انا بس عايز عنوانك مش اكتر. انا من الاخر كدا من يوم ما شوفتك وانا مش قادر مفكرش فيكي.
آرين: اتخـ.ـنـ.ـقت لأن الحـ.ـز.ن ال جواها اكتر بكتير من اي حاجه. وسابته بعدm اهتمام ومشيت.
وحيد: يا آنسه. يا آنسه. طيب عنوانك طيب؟ واتنهد بحيره. وقال هو لسه ف بنات بالاخلاق دي؟
آرين: ماشيه ومخـ.ـنـ.ـوقه.

مصطفى: ماشي معاه سعيد عند علوم. ولمح آرين ماشيه بسرعه. وقال.
ولا ياسعيد امسك الكتب دي واستناني هنا. وجري يلحق آرين. ونده عليها. بإسم ابوها فهد يافهد!
آرين: سمعت صوت مصطفى. ووقفت بخـ.ـنـ.ـقه.
مصطفى: جري عليها. ووقف قدامها. وقال ايه يا آرين ماشيه بسرعه البرق كدا ليه؟ ف حاجه حصلت؟
آرين: بتنهج. ودmـ.ـو.عها نازله وقالت بحـ.ـز.ن. مفيش حاجه يامصطفي.
مصطفى: بخـ.ـنـ.ـقه. انتى بتعيطي ليه؟ حد ف الجامعه ضايقك؟ قولي اقسم بالله افرمه.

آرين: مسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها لأ مفيش حاجه. هي چود فين يا مصطفى؟
مصطفى: چود ف المحاضره.
آرين: بتعجب. طيب وانت ليه مش ف المحاضره؟ وليه جاي عند علوم؟
مصطفى: بهزار لأ. مش غــــرور والله. بس انا بلا فخر اتطرد من المحاضره!
آرين: شهقت بدهشه. ليه كدا يامصطفي؟
مصطفى: بهزار. يستي هو ال دكتور معقد. ايه يعني لما اضـ.ـر.ب ال قدامي ع قفاه. هو ال قفاه مغري وايدي مقدرتش تقاوم بصراحه.
آرين: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت.

مصطفى: هرش ف قفاه. وقال طيب انا كدا عملت ال عليا وضحكتك. روقي كدا. وإن شاء الله كل العيله هترجع زي الأول وأحسن.
آرين: هزت راسها بتنهيده. وقالت يارب. يارب يامصطفي.
مصطفى: اهي چود جايه هناك اهي.
آرين: لفت ليها.
چود: قربت منهم. ومتغاظه من مصطفى. وقالت بغـ.ـيظ. اذيك يا ارين؟
آرين: بهدوء الله يسلمك ياچود.
مصطفى: بتريقه. اذيك يا آرين! طيب وانا ايه هوا واقف. ولا خيال؟

چود: بغـ.ـيظ. معلش اصلك تافه. وبعدين انت هتبطل تفاهه امتي وتبقي انسان هادف ها؟
مصطفى: بتريقه. الهادف الذي طلبته غير موجود بالخدmه. س س سلام وسابهم ومشي.
چود: بغـ.ـيظ. عيل متـ.ـخـ.ـلف وفاشل!
آرين!
چود: بصت ل آرين. وقالت انتي لسه بتعيطي يا آرين؟ يابـ.ـنتى إن شاء الله جدو آدm هيرجع زي الاول وأحسن كمان. روقي وفوقي كدا انتي خسيتي النص.
آرين: قعدت بوهن. وقالت بحـ.ـز.ن مسيطر ع ملامحها. مش قادره يا چود.

من وقت ما بابا آدm دخل ف غيبوبه. وانا حاسه بإحساس غريب. حاسه اني وحيده
وتايهه. ف جزء كبير جداً جوايا مكـ.ـسور وزعلان.
انا اكتشفت ف وجود بابا آدm انه كان مديلي الثقه ف نفسي. عايشه ف أمان. مش خايفه من حاجه. داعم كبير ليا.
كان بيسمعني حتى لو كلامي تافه وصغير كان بيفهمني.
كنت مهما اكبر اشوف نفسي طفله برحتي لأن بابا آدm مميزني بكدا. بيحب روحي وبرائتي.

وفجأة حسيت نفسي كبرت كتير. الضحكه والفرحه بقت صعبه أوي ياچود.
ازاي بابا آدm مش قادر يفوق ويرجعلي. ازاي ماما مريم بعدت عننا. الاتنين عايشين ف صمت كبير. البيت اتغير كتير. مبقاش فيه الروح ال كانت موجوده بوجود بابا وماما.
مامي تعبانه ومكـ.ـسوره واسمعها ديما بتدعي ودmـ.ـو.عها ع خدها. بابي ديما بيحاول معاها. خالو مراد ضحكته اختفت. ميرو بقت ديما ساكته. كل العيله اتغيرت. الحـ.ـز.ن مسيطر ع الكل ياچود!

ف المستشفى. :
الممرضه. دخلت وشافت ميرو حاطه راسها ع صدر جدها. وبتعيط.
الممرضه: بزعل ع ميرو. قالت. آسفه لحضرتك بس وقت الزياره خلص. ممكن تتفضلي. عشان اعلق المحلول للحاله.
ميرو: رفعت راسها بتعب. ومسحت دmـ.ـو.عها. وبصت ع وش جدها. وقربت منه وباست جبينه بحنين ممزوج بو.جـ.ـع. وهمست بكـ.ـسره. وقالت أميرتك بقت هشه اوي من غيرك يابابا. أميرتك ممكن تمـ.ـو.ت من هجرك ليها!
ارجوك ارجع ارجوك يابابا. ودmعه نزلت ع كف أيدو.

وقامت وسابت الصدفه. وخرجت.
تيم: شافها خارجه ووشها أحمر جدآ من العـ.ـيا.ط. وجري عليها.
ميرو: شافته. وعيطت اكتر واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه.
تيم: مخـ.ـنـ.ـوق عشانها. وربت ع ضهرها بحنان كبير. وقال. هشش بس يامريم ارحمي نفسك علشان خاطر ال حواليكي. الكل منهار ولازم تقويهم بيكي. وباس ع راسها. واخدها وقعدها وقعد جنبها.
الممرضه: مسكت الصدفه. وقالت بإعجاب. الله جميله اوي. وبصت ع آدm. وقالت بزعل.

والله حضرتك لو شوفت عيلتك عامله ايه علشانك بره. انت هتفوق عشانهم. ربنا يقومك بالسلامه يارب. وقربت منه عشان تشيل الخرطوم.
آدm: المخ عنده انتبه. ع كلمة. اميرتك من غيرك هتمـ.ـو.ت يابابا! والمخ ادا اشاره للجـ.ـسم. وايدو اتحركت!
الممرضه: شافت حركة ايد آدm. وحست انها بتتخيل. وغمضت وفتحت عينيها تاني. وبصت بتركيز.
آدm: مخه استوعب. وحرك ايدو تاني. وبيحاول يحرك شـ ـــفــايـــ ـفه.

الممرضه: فتحت عينيها بدهشه. وسابت الخرطوم. وضـ.ـر.بت الجرس بسرعه. وخرجت تجري بفرحه. وندهت بصوت عالي، دكتور محمد. دكتور محمد. وخبطت ف مراد آخر الطرقه ونزلت جري.
مراد بص للممرضه بعدm فهم. ورايح للعيله.
آدm: فتح عينيه. واخد نفس بشهقه. وقال بهمس أميرتي!
مريم: قلبها دق بقوه. وقامت من مكانها بسرعه. وهمست برجفه آدm!
محمد: طالع بيجري بسرعه.
كل العيله شافوه. وقامو بسرعه وقلبهم حرفياً كان هيقف.

ميرو: مسكت ايد تيم بقوه وقالت برعشه. ف ايه ياتيم؟ بابا آدm ماله!
تيم: ضغطت ع ايدها. وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وغمض عينيه بتعب ودعى ربنا يستر.
ليليان: قعدت بيأس وخافت وحطت وشها بين ايديها وعيطت بصوت عالى...
مراد وزين وقفو قدام الباب بخــــوف كبير.
محمد: بيجري. وقال بصوت عالى ابعتي الدكتور إبراهيم بسرعه، ودخل الغرفه وقفل الباب بلهفه كبيره. ومردش ع حد. وقرب من آدm.
آدm: بيتنفس وبيفتح ويغمض ببطء.

محمد: ضحك بدmـ.ـو.ع. ورفع ايدو للاجهزه. واول مره ايدو تترعش كدا. وقلبه بيدق بفرحه كبيره. وقال بصوت مهزوز ودmـ.ـو.ع وفرحه. أخيرا يا آدm. اخيرا هنشوف النور من تاني.
آدm: بهمس وتعب. مريم. وبلع ريقه بصعوبه. مريم فين!
محمد: بسعاده. أميرتك موجوده وبخير. بس انت استريح. ومسح دmـ.ـو.عه بسرعه.
الدكتور إبراهيم: جه بسرعه. ودخل شاف آدm. وشال من عليه الأجهزة. وقال ل محمد كل حاجه طبيعيه جدآ. وهيخرج بعد شويه لغرفه عاديه.

آدm: بتعب انا فين؟ وايه ال حصل؟
د/إبراهيم: بدأ يحكي ل آدm ال حصل معاه بطريقه سهله. وخرج يشرف ع الاوضه ال بتتجهز ل آدm.
محمد: خرج بسرعه يطمن العيله. ويدوب بيفتح الباب شاف العيله كلها واقفه وخايفين من النتيجه. ومتـ.ـو.ترين.
محمد: مسح وشه بايديه وضحك بصمت. وقال حمدالله ع سلامة الامبراطور ياجماعه.
الامبراطور فاق ورجع لينا من تاني.
الكل قلبه دق بأمل جديد وفرحه كبيره.

مراد: قلبه دق بسعاده طاغيه. ومن فرحته الكبيرة جري بسرعه ودخل الاوضه. لكن وقف مكانه. ومش مصدق أبوه رجع، رجع للحياه من تاني!
آدm: بيحاول يستوعب كل حاجه. وافتكر آخر حاجه وهو خارج من الشركه. وفتح عينيه وشاف مراد.
آدm: ابتسم بتعب. وقال هتفضل واقف عندك كدا كتير ياسيادة العقيد ميمو! وكح.

مراد: الروح دبت فيه من تاني. وقرب بسرعه. وحـ.ـضـ.ـن ابوه بكل اشتياق العالم. وعيط بإحتياج كبير وقال. بصوت مبحوح. قولها تاني ياحج. سمعني صوتك من تاني.
آدm: ابتسم. ورفع ايدو وضم إبنه. وقال بهدوء. ولاد آدm العدوي مايعـ.ـيطوش أبدا. ولاد آدm العدوي رجـ.ـاله. فاهم ياجبله.
مراد: ضحك بدmـ.ـو.ع وباس كتف ابوه. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع ايديه. وبص ل ملامحه وقال. انا مش مصدق. انا حاسس اني اتولدت من جديد.

آدm: رفع ايدو بتعب. ومسح دmعة إبنه. وقال. لسه ف الحديث بقيه يابن العدوي!
الكل بره العنايه. حـ.ـضـ.ـنو بعض بفرحه كبيره. وبـ.ـاركو وهنو لبعض. والدmـ.ـو.ع هي التعبير الوحيد عن الفرحه.
آريان: سجد مكانه وقلبه بيرقص من الفرحه.
ميرو وليليان قاعدين متنحين ومش مستوعبين. وهمسو بابا آدm فاق!
زياد: الضحكه ع وشه. وبدء يعمل كل اتصالاته ويبلغ باقي العيله.

زين: دخل بسرعه وجـ.ـسمه كله بيترجف. وجري واترمي ف حـ.ـضـ.ـن أبوه بإشتياق وجنون ولهفه.
آدm: ضمه بسعاده. وقال وحشني يازين ياعدوي.
زين: ضحك بدmـ.ـو.ع لانه اخيرا سمع الصوت ال اتحرم منه.

الكل عايز يدخل من فرحتهم يطمنو عليه.
لكن محمد نبه عليهم إن كدا غلط. ومحدش هيدخل تاني. عشان صحة آدm. وهننقله غرفه خاصه وبعد كده الكل يطمن عليه.
واتصل ع نور وفرحها.
ونور سابت الكشف وجريت بسرعه كبيره وضحكتها ع وشها عشان هتشوف سندها.
محمد: دخل ل مريم ولسه هيتكلم. لكن شاف مريم واقفه وبتترجف.
مريم: بصت ل محمد وقالت بتوهان. آدm يامحمد!

محمد: قرب منها وباس أيدها وابتسم. وقال بحب. قلبك ديما حاسس بيه يامريم. وايوه آدm رجعلك. امبراطور قلبك رجع ليكي من تاني!
ليليان: جريت ودخلت وحـ.ـضـ.ـنت آدm وبتعيط.
آدm: بهدوء. بس ليليان. متعيطيش يالمضه. انا بخير.
ليليان: باست ع ايدو وقالت بشهقات وفرح اء. ا. انا مش مصدقه نفسي يابابا.
آدm: باس جبينها. انا معاكي ياروحي. ومتعيطيش.
ميرو: جريت ووقفت عند الباب. وبصت عليه بأمل جديد. وقلبها بيدق بقوه كبيره.

آدm: ربت ع ايد ليليان. اهدي ياروحي. ورفع عينيه وشاف ميرو عند الباب. وابتسم بحب كبير. وهز راسه ليها. تعالى.
ميرو: كأنها كانت مستنيه الكلمه دى. وجريت عليه. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وساكته خالص. ودmـ.ـو.عها هي التعبير الوحيد.
آدm: ضمها لقلبه بحنان كبير. وقال بهدوء. حبيبت جدك!
ميرو: عيطت وقالت بإشتياق. لأ انت مش جدو انت بابا آدm وبس. وضمته اكتر.
آدm: غمض عينيه وابتسم. وقال حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي.

ميرو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وباست جبينه وايديه. وحطت ايدو ع خدها. وقالت نورت حياتنا من تاني يابابا.
آدm: بص حواليه لل قلبه بينادي عليها.
مراد: فهم وقال بفرحه وسعاده. ماما جوه ف الأوضه وديما كانت جمبك ياحج.
آدm: بهمس واشتياق كبير. قال أميرتي! وبص ع الأوضه.
الباب اتفتح. ومحمد ساند مريم واتحركت خطوتين ببطء. ووقفت مكانها وقلبها بدء يتنفس من تاني.

آدm: قلبه دق وبدء بالنبض من جديد. وعشقه لاميرته زاد عن الضعف أضعاف. واول ما شافها لا إراديا. اتحرك من مكانه.
مراد وزين بقلق خليك يابابا انت لسه تعبان.
آدm: مردش عليهم. وحاول يقوم.
مراد: لانه عارف إن أبوه مش هيستسلم. وساعدو هو وزين ف النزول من السرير.
آدm: اتحرك بتعب. وبيقرب منها. والقلب مشتاق لقوة اللقاء.
مريم: حست بقربه منها، وغمضت عينيها. وقلبها دقاته كفيله انها تداوي اي جـ.ـر.ح ف قلب ال آدm!

آدm: قرب منها. ووقف قدامها.
مراد وزين سابوه واتحركو خطوتين.
آدm: بيتأمل فيها. وقال بعتاب...
ملامحك دبلانه ليه ياحورية آدm. وليه ف لقاءك ليا عتاب كبير ولوم أكبر. ليه كل الو.جـ.ـع ده مسيطر ع ملامحك!
مريم: بتسمع صوت آدامها. وبتغذي روحها من تاني.
ورفعت عينيها ليه. واتملت بالدmـ.ـو.ع.
واخيرا خرجت عن الصمت وقالت. بعتاب.
اكتر حاجه سمعتها صح ف حياتى لو اتحـ.ـضـ.ـنت من ال بتحبه مره هتفضل مريـ.ـض بيه طول العمر.

اتأخرت ع أميرتك أوي يا آدm. واستسلمت للانهيار وغمضت عينيها بأمان واغمى عليها بين ايدين آدامها.
آدm: لحقها. ونزل بيها ع الأرض. وقلبه دق بخــــوف.
الكل اتـ.ـو.تر وخاف. مراد اتحرك بسرعه.
محمد: شاور ل مراد. وكمان خايف ع آدm. وقال بهدوء.
انا مش عايز حد يقلق. ده المتوقع أنه يحصل.
كلنا عارفين إن مريم اجهدت نفسها الفتره ال فاتت. وكانت ف حاله اشبه بالصدmه. ودلوقتي جوزها رجع ليها بخير. ف اكيد هي اطمنت. ولازم يحصل كدا.

آدm: مسد ع خدها بحنان. وساكت.
مراد: بخــــوف حقيقي. قرب من مريم وشالها بين ايديه. ودخلها الأوضه.
الدكتوره علقت ليها محلول مغذي. وطمنتهم ع حالة مريم.

بعد لحظات نقلو آدm ل غرفه خاصه. وكل الموجودين سلمو واطمنو عليه.
نور: دخلت جري عليه. وقالت بصوت عالى. باااابي وعيطت ف حـ.ـضـ.ـنه.
آدm: قلبه مشغول ع اميرته. وسلم ع نور. وابتسم يطمنها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه.
فهد رينو طالعين ف الاسانسير.
رينو: فونها رن وكان تيم. وردت بتعب. ايوه ياتيم. احنا ف الاسانسير اهو.
تيم: بسعادة العالم. ايوه يارينو ياحبيبتى.

رينو: كشرت عينيها بعدm فهم. مالك ياتيم صوتك مبسوط لعله خير إن شاء الله.
تيم: بضحكه كلها فرح. وقال. اجمل خير ف الدنيا يارينو امسكي نفسك كدا. واستعدي لسماع اجمل خبر ف الدنيا.
رينو: مسكت ايد فهد بقوه. وقالت بدقات قلب. بابي فاق صح ياتيم!
فهد: انتبه ليها. وضغط ع أيدها يطمنها. واخد الفون من رينو. وقال بلهفه. اتكلم ياتيم.
تيم: بسعاده ايوه يافهد بابا آدm فاق. اطلع الدور السادس غرفه 110.

فهد: ضحك بسعاده. وقال الحمدلله. الف حمد وشكر ليك يارب.
رينو: عينيها متعلقه ع فهد. وهمست بابي فاق؟
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال بضحكه. ايوه ياروحي. عمي آدm رجع لحياتنا من تاني.
رينو: جـ.ـسمها بترجف وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت بعدm تصديق. بابي. بابي فاق يافهد.
محمد: جمب آدm وشايف قلقه ع مريم. وقال. انا عارف انك قلقان ع مريم. بس صدقني هيا بخير.
آدm: مسح وشه بايديه. وهز راسه إن شاء الله.

محمد: صدقني يا آدm. مريم عاشت فتره صعبه ف غيابك. لكن كانت قويه جدا. وبقوتها دي خلت العيله كلها تستمد قوتها منها. ووقفنا ع رجلينا بسببها.
ف من البديهي أنها لما تلاقي آمانها رجع من تاني. هتستلم وتبين ضعفها قدامك.
آدm: بتنهيده. وقال جواه. هعوضك عن كل لحظة الم ووحده عشتيها لوحدك يا مريم. واتنهد بتعب وقال. طارق وبيتر فين؟

محمد: بضحكه طارق وبيتر جايين ف الطريق. ومش مصدقين انك رجعت ليهم. تخيل طارق بيقولى لو طلعت بتكدب عليا هقفلك المستشفى دي. هههه.
آدm: ابتسم. لكن قال. وفين. رينو وفهد؟
رينو: من ع الباب قالت بصوت كله احتياج. انا هنا يابابي.
آدm: ابتسم. وفتح ايديه ليها وقال نوتيلا قلب ابوكي.

رينو: نسيت التعب والحمل وجريت عليه واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بو.جـ.ـع كبير. بااابي وحـ.ـشـ.ـتني اوي ليه تغيب عننا كل الفتره دي. بجد من غيرك مش عارفين نعيش!
آدm: هشش بس يارينو. انا مصدقت اختك نور عقلت وبطلت عـ.ـيا.ط. انا كويس ياروحي.
مراد: قدام الاوضه. اتصل ع فريحته بسرعه. وعيونه لمعت. وقال بفرحه كبيره. الو فريحتي. فريحة قلبى وحياتي وعمري كله.
فريحه: فتحت عينيها بدهشه من أسلوب مراد. وقالت بدقة قلب. مراد!

مراد: بضحكه قلب مراد يابـ.ـنت المستخبي. حشـ.ـتـ.ـيني و  يابت يافريحه.
فريحه: حطت ايدها ع قلبها. وقالت. صوتك فرحان. يبقى أكيد بابا آدm!
مراد: ههههه ايوه يابت يافريحه آدm العدوي زي الفل وقام بالسلامه.
فريحه: ضحكت بسعاده ودmـ.ـو.ع. وقالت بجد يامراد بابا آدm فاق!
زينب: سمعت فريحه. ومن فرحتها زغرطت بسعاده كبيره. اكتر من مره.
مراد: بضحكه ايوه يازينبو زغرطي. من هنا ورايح مفيش غير الافراح. برجوع الامبراطور. افراح وبس!

فهد: ضم آدm بفرحه كبيره. وقال الف حمدالله ع سلامة حضرتك ياعمي.
آدm: بابتسامه الله يسلمك يافهد. وربت ع كتفه.
ميرو وليليان: كل واحد قعد ع طرف السرير.
محمد: بقولك ايه يا آدm. سليم بدر الدين عارفه؟
آدm: اخد ميرو وليليان ف حـ.ـضـ.ـنه جمبه. وهز راسه. ايوه.
محمد: اهو سليم ومـ.ـر.اته وخالد الشرقاوي ومـ.ـر.اته بجد كانو واقفين معانا واقفة رجـ.ـاله. مفيش يوم عدا غير لما يكونو موجودين معانا فيه.
آدm: ابتسم. سليم وخالد رجـ.ـاله بجد.

محمد: قام. طيب تعالو يابنات عشان سليم وخالد عايزين يطمنو ع جدكم.
آدm: مسد ع خد ليليان وميرو. وقال طمنوني ع مريم!
ميرو وليليان بفرحه. حاضر يا بابا. وخرجو مبسوطين وكأنهم ماشفوش هم وحـ.ـز.ن ابدا والفرحه ع ملامحهم ووشهم نور من تاني.
آريان: نزل بسرعه وراح يجيب تمارا من الجامعه ويبلغها الخبر بنفسه.
سليم خبط ع الباب ودخل بابتسامه. وخالد معاه السلام عليكم ورحمة الله.
آدm: ابتسم وعليكم السلام.

سليم: بحب كبير سلم ع آدm. وقعد جمبه وقال بحب كبير. انا مش عارف أهني نفسي برجوعك لينا. ولا اشكرك أنك مخذلتش قلوبنا ورجعت بخير وسلامه.
آدm: ابتسم. انا ال بهني نفسي ع محبتكم ليا.
خالد: حمدالله ع سلامة حضرتك ياعمي. بجد والله العظيم كانت فتره صعبه علينا كلنا. ولما حضرتك رجعت بخير. قلبنا فرح برجوعك لينا. الدنيا نورت من تاني.
آدm: بضحكه. تسلم يا خالد يابني. طول عمرك راجـ.ـل جدع.

بعد لحظات.
ملك دخلت وسلمت بحب كبير. وجاسر. واشرف وهنا ومالك ورنا والكل كان فرحان حقيقي بوجود آدm ف وسطهم. ومن جهه تانيه قلقانين ع مريم. لكن الدكتوره طمنتهم.
والكل بيحكي ل آدm كل دور شخص ف العيله. وخصوصاً طارق وبيتر وفهد. وزياد.
نور: جابت الاكل. وقاعده يلا يابابي ياقمر. عشان تاكل.
آدm: برفض. لأ شويه كدا ياحبيبتي.

نور: كشرت عينيها بمكر. امممم. منا لو أميرتك كنت اكلت من ايدي فورا. لكن لأ انا يدوبك بـ.ـنتك. اتفضل حضرتك مش هيمشي معايا الكلام ده. وهتاكل من ايدي.
رينو: قعدت جنبها. وانا كمان هأكل بابي معاكي. ومش هيقول حاجه صح يابابي؟
ميرو: رجعت ليها البهجه من تاني. وشالت الصينيه من نور. وقالت لأ طبعا. بابا آدm هياكل من ايدي أنا!

نور ورينو بصو لبعض بتكشيره. وبصو ل آدm بتوعد ممزوج بمرح. وقالو ف صوت واحد. هتاكل من ايد مين يا امبراطور!
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وبص ليهم التلاته بحيره ومش عايز يزعل حد.
ميرو: كشرت عينيها. وهمست بابا آدm انا جيبالك هديه تحفه جدا. وافق بجد عشان مرجعش ف كلامي
نور ورينو. بتحذير. هاااا يابابي!
ملك: بضحكه. لا انتي ولا هي. آدm هياكل من ايد أخته حبيبته!
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه ليهم بأسف. وقال أختي ومينفعش ازعلها.

نور ورينو وميرو استسلمو. بتذمر. لكن ضحكو بعدها.
ملك: ضحكت واخدت الاكل. وبدأت تأكله. وقالت. انقذتك من الضراير يا آدm!
آدm: بص عليهم وقال بهمس. جميل مش هنسهولك ياقلب اخوكي.
بعد شويه. الكل شاف طارق جاي بينهج هو وبيتر.
نور بتدي ل آدm العلاج. وسمعوا صوت دوشه
آدm: رفع عينيه ليها وقال عمك طارق جه.
طارق: مش مصدق أنه هيشوف آدm ويسمع صوته. ودخل بسرعه. وقلبه دق بأمل جديد. وملامح وشه مش عارفه تدي ريأكشن معين.

آدm: قلبه دق لصاحب عمره. وقال بمزاح. ايه يا أسد. هتفضل واقف عندك كدا؟
طارق: بعدm تصديق. قال بلخبطه. اء. آدm. اء. ا انت بتتكلم!
آدm: هز راسه بيأس. وقال اه تخيل متقرب يابني تعالى.
بيتر: بنفاذ صبر. هو هيفضل واقف متنح كدا. ودخل بيتر بسرعه حـ.ـضـ.ـن آدm. ودmعه نزلت منه. وقال بحنين. ياااااه. ياااه يصحبي. كل دي غيبه يا آدm!
آدm: ربت ع ضهرو. وقال وحشني يابيتر.

بيتر: بدmـ.ـو.ع ده انت ال وحشني ياجدع. حمدلله ع سلامتك يصحبي!
آدm: الله يسلمك ياحبيبى. وبص ل طارق ال واقف مكانه بيتأمل فيه. وعيون آدm لمعت. وقال بهزار. يارب اكون عجبتك؟
طارق: قرب منه واترمي بفراق السنين ف حـ.ـضـ.ـن اخوه. وضمه. وساكت.
آدm: غمض عينيه وكأنه بيغذي روحه من بعدو عن صاحبه وأخوه كل الفتره دي.
طارق: حاول يتكلم لكن صوته مش طالع.

آدm: بيكابر دmـ.ـو.عه. وضحك بدmـ.ـو.ع. وقال ال يشوفك وانت ساكت دلوقتي. مايشوفكش وانت نازل هري جمبي ف الغيبوبه لما صدعتني.
الكل ضحك واتأثرو من موقف طارق.
هنا قالت ل رنا. بجد يارنا جوزك ع قد ما هو بيهزر. ع قد ماعندو حب غير طبيعي ل آدm.
رنا: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بفخر. وقالت. طارق! مفيش حد بيحب حد زي حب طارق ل آدm!

طارق: طلع من حـ.ـضـ.ـنه. وباس ع راسه. ومسك وش آدm بأيديه. وعيونه تايهه ف ملامحه. وقال بعتاب. كل ده يا آدm. كل ده سايبني تايه لوحدي!
آدm: يتنهيده. غـ.ـصـ.ـب عني يصحبي. ولكن كل تدابير ربنا خير. يمكن ال حصل ده عرفني قمـ.ـيـ.ـتي وقيمتكم ف قلبى. ربنا يديم المعروف بينا.
شاهين وصل آرين للمستشفي. بعد ماعرفت من فهد لما اتصل يطمن عليها.
ودخلت تجري بسرعه كبيره. وضغطت ع كل زارير الاسانسير. لكن مشغول.

ومش قادره تصبر. وطلعت تجري ع السلم.
فريحه: دخلت ووشها نور من تاني. وقالت بسعاده. بابا آدm. وسلمت عليه وباست ع ايديه. وبعدها ريتال وعوض وزينب.
تالين: جريت عليه. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت. وقالت شفاك الله وعفاك ياجدو. انا دعيتلك كتير اوى. وكل فرض وسجده استودعك عند الله.
آدm: باس جبينها بحب كبير. وقال بابتسامه. واستجاب ليكي ياروحي. وضمها لقلبه.

آدm: كان قلبه مبسوط إن كل العيله كانت حدو وجمبه. لكن الفرحه ناقصها اهم حاجه. وهي وجود اميرته جمبه.
آرين: بتجري ف الطرقه. وفهد شافها. وقابلها بسرعه.
فهد: بقلق ع مهلك يا آرين.
آرين: بتنهج وبتاخد نفسها بالعافيه. وبتتكلم بصوت متقطع. با. بابي. هو، با. بابا آد، بابا آدm ف. فاق.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. تعالى اقعدي هنا. انتى ليه جايه تجري كدا. مطلعتيش ليه ف الاسانسير. كدا غلط يا آرين.

آرين: حست بدوخه. لكن تماسكت. وحاولت تتنفس بهدوء.
فهد: جاب ازازة ميا. امسكي ياحبيبتى اشربي واهدي.
آرين: شربت من سكات. وقالت. آسفه يابابي. انا لما عرفت بالخبر. كنت فرحانه اوي. وكان الاسانسير مشغول. وضحكت بدmـ.ـو.ع. بابي بجد بابا آدm فاق؟
فهد: مسد ع حجابها. وابتسم. وقال وحياة الضحكه القمر دي فاق. وعايزك تهدى كدا. وتدخلي تسلمي ع جدك بهدوء لانه لسه تعبان. اوكي ياروحي؟
آرين: هزت راسها بابتسامه. حاضر يابابي.

ريتال: اتفضل يا بابا ده عصير فريش. اشربه وهتبقى احسن إن شاء الله.
آدm: رفع ايدو. لا يابـ.ـنتي. انا مش عايز اى حاجه دلوقتي.
آرين: من ع الباب قالت بروح مرحه. ولا حتى انا يابابا!
آدm: ابتسم. وقال كله الا انتي ياقلب جدك.

آرين: دخلت تجري كأنها رجعت فراشه من تاني، واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وحست أخيرا بالأمان. وغـ.ـصـ.ـب عنها عيطت. وقالت ببراءه. الدنيا كلها من غيرك كانت وحشه اوي يابابا. انا من غيرك ناقصني حجات كتير. انا عرفت يعني ايه زعل وو.جـ.ـع قلب ف بعدك يا بابا آدm. بالله عليك اوعى تسيبنا وتبعد عننا تاني.
آدm: اخد نفس عميق واتنهد. وربت ع ضهرها بحنان. وقال احفادي مايعـ.ـيطوش أبدا. وانا رجعتلك ياروحي. اومال مين ال هيكمل حكايتك يا آرين!

آرين: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وباست ع ايديه الاتنين. وفضلت قاعده ف حـ.ـضـ.ـنه فتره.
آدm: بضحكه. مبسوطه وانتي ف حـ.ـضـ.ـن جدك.
آرين: بمرح. اوي اوي يابابا. طيب تعرف. عندي ليك اسئله كتير جدا جدا. وقولت اول ما بابا آدm يرجع بخير. انا هسأله كل ده.
آدm: بهمس. انا ال عندى سؤال ليكي.
آرين: كشرت عينيها وقالت. اتفضل يا بابا.
آدm: بمكر. فين المرعـ.ـب!

آرين: قلبها بدء بالنبض من تاني. وقالت بتنهيده. آدm بقالي كتير جدا ماشفتوش يابابا! وال عرفته أنه سافر امبـ.ـارح بليل!
آدm: ابتسم. وربت ع كتفها. وقال كل حاجه هترجع لطبيعتها من تاني.
بعد كدا كل العيله اتجمعت عند آدm. وكان قلبهم مبسوط جدا.
ميرو: شافت تيم واقف بيتكلم ف الفون. وقربت منه وبصت ف عينيه.
تيم: خلص المكالمه. وبص ليها بابتسامه.
ميرو: بدقة قلب. وحـ.ـشـ.ـتني ياتيم!

عدت الليله بخير وسلام. والكل من فتره كبيره اول مره ينامو باسترخاء وبراحه كبيره. وابتسامتهم ع وشهم.
تاني يوم ف فيلا العدوي.
مريم: نايمه ف الجناح. وبدأت تفوق. وفتحت عينيها بوهن وتعب. وهمست ف اللاوعي. آدm...
آدm: جمبها. شبك كف أيدها ف ايدو. وباس ع أيدها وقال. قلب آدm ياحورية آدm!
مريم: حست بوجوده جمبها. وقلبها دق. وفتحت عينيها، وبصت عليه بصمت كبير. وعيونها لمعت وكأنها بتشيكله قد ايه هي زعلانه منه.

آدm: زعل ل نظرتها. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال حشـ.ـتـ.ـيني و  يا أميرتي!
مريم: بتتنفس بسرعه. وقالت آد. آدm انت هنا؟ انت جمبي!
آدm: رفع ضهرها بحنان وضمها لقلبه بعشق كبير جدا. رغم تعبه.
وغمض عينيه واتنهد وقال. انا طول عمري جمبك يامريم.
مريم: جـ.ـسمها اتشـ.ـد. وقلبها بيدق بسرعه كبيره. وبدأت تستوعب. كل حاجه. وشريط ال 50 يوم بيمر قدامها. ولسه بتسمع صدى الصوت اغتيال آدm العدوي.

وشهقت بصوت عالى. ورفعت أيديها وحـ.ـضـ.ـنت آدm بحجم و.جـ.ـعها منه وعشقها ليه. وعيطت اخيرا بعد كل الوقت. وخرجت كل الو.جـ.ـع ال جواها ف حـ.ـضـ.ـن آدامها.
آدm: سابها. تطلع كل ال جواها. ويمسد ع ضهرها بحنان.
مريم أخيرا اتكلمت وقالت. بكل عتاب العالم.
انا عمري ما جاتلي الجرأة اني او.جـ.ـع قلب حد وبعدين اديله ضهري واسيبه يتكـ.ـسر وامشي.
معرفش ازاي انت قدرت تعمل فيا كدا يا آدm.

بس الاكيد ان شعورك وانت بتعمل فيا كده وتسيبني ف ناري ودوامتي وتمشي يبقى ف يوم محبتنيش أبدا!
لو حبتني هتخاف عليا حتى ف لحظات الوادع.
هتخاف من الكلمة الاخيرة ال هتقسمني نصين وتدmرني. وتمشي.
انا قولتلك يومها. قولتلك خليك متخرجش وتسبني. بس انت ضحكت وقولت انتي بقيتي حساسة اوي يامريم. وخــــوفك وقلقك مش ف محله.
انت سبتني وبعدت عني. سبتني لوحدي. مع انك وعدتني إني هفضل تحت جناحك ومش هتغيب عني يوم واحد.

طول عمرك جمبي وضلي وسندي. مسنوده عليك بكل ما فيا. بواجه العالم ف وجودك. قوتي وصلابتي فيك أنت. راسي مرفوع بيك أنت.
أنا اتهديت ف بعدك يا آدm. قلبى كان مـ.ـيـ.ـت. الزمن وقف عند آخر لمسة ايدك ل لايدى. روحي بقت سراب ف صمتك وسكوتك. ازاي هانت عليك مريم. ازاي قدرت اني انام بعيد عنك وعن حـ.ـضـ.ـنك كل المده دي.
انت محبتنيش أبدا يا آدm محبتنيش. وانت ازاي تخلف بالوعد.

أنا قولتلك قبل كدا. إني أنا ال هتعب الاول. وانك انت ال هتوصل الامانه لمكانها الأول.
واني انا بدعي ليل ونهار امـ.ـو.ت قبلك. ولا اعيش يوم بعدك وادوق مرارة الو.جـ.ـع. ازاي بتمـ.ـو.تني بالبطيء يا آدm ازاااي؟
الموضوع ابدا مش هين! مش هين يا آدm!
آدm: مغمض عينيه. وبيسمعها. ودmـ.ـو.عها بتكوي ف قلبه. وبيمسد ع ضهرها. وبعد ما خلصت كل كلامها.

آدm طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس عينيها. وبص ليها كتير. كأنه بيقولها. بتلومي عليا ف حاجه خارجه عن ارداتي.
لكن هو عارف إن كل ده حب وعشق ليه. وإن فراقه مش هين ابدا بالنسبالها. ورفع ايدو ع خدها بحنان كبير. وقال بحنين.
آدm فعلا عمره ماحبك. لانه تخطى مرحلة الحب وكمان العشق من زمان جدا.
آدm لحد دلوقتي مش عارف ولا لاقي ف المعجم وصف للحاله ال مريم الجزار وصلتني ليها.

لكن كل ال اقدر اقولهولك. إن آدm زمان كان هش وضعيف. مش انتي!
انا ال كنت بتقوى بيكي. وانا ال كنت بفتخر بيكي ف كل مكان. لانك فخر وشرف امبراطورية العدوي.
انتي ال قدmتي آدm للعالم بوجه تاني. بشخصية آدm إبن نور الحقيقي. انتي الوحيده ال قدرتي تشيلي القناع المزيف ال ع وشي وظهرتي آدm الحقيقي.
أنا كل ال وصلت ليه ده. وال انا فيه ده. بفضل الله ثم انتي. انتي مش حد تاني.

أنا قولتلك زمان إن كتفك عادل كتفي. وانتي ال مخليه ضهري مستقيم. مش حد تاني.
أنا من غيرك صفر ع الشمال.
وجودك جمبي ف الحياه زي الروح والميا والهوا. انتي حاجه مقدرش اعيش لحظه من غيرها.
عمري ما اقدر اخلف بوعدي معاكي. ولا يبعدني عنك غير المـ.ـو.ت. المـ.ـو.ت وبس.
ال حصل ده قدر ومكتوب. يمكن حصل عشان أشوف ولادي وسندي ف الدنيا هيتصرفو ازاي، وحياتهم هتمشي ازاي وانا مش معاهم؟

او حصل عشان اعرف غلاوتي عند باقي العيله. او حصل لحاجه ف علم الغيب. واكيد ربنا ليه حكمه ف كل ده.
بُعدك كان غـ.ـصـ.ـب عني. بس انا هعوض نفسي عن كل ثانيه اتنفستها وانتي مش جمبي.
أنا ال اعتب عليكي يا اميرتي. انك مقربتيش من قلب ادm وانعشتيه. انك مانمتيش ف حـ.ـضـ.ـني وكنت أكيد هفوق من قربك ليا. انتي لو كنتي بس ناديتي عليا. كنت فتحت عينيا ال بتعشق عيونك.

ومسك وشها بايديه. وبص ف عينيها. وقال بشوق كبير. حرمتيني من جنتك ليه يا حورية آدm!
مريم: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نازله بصمت كبير.
آدm: حط راسها ع صدرو وضمها لقلبه بحب كبير. وقال حقك عليا. ابوس ايدك بلاش دmـ.ـو.عك. صدقيني الدنيا كلها بتغيم لدmـ.ـو.عك.
مريم: اتنهدت وخرجت منها شهقة و.جـ.ـع. وغمضت عينيها ف حـ.ـضـ.ـن أمانها. وقالت...
الدنيا كلها ف غيابك كانت عبـ.ـاره خسوف كلي لروحي. انا مكنتش عايشه من غيرك يا آدm!

آدm: بدقة قلب. يااااه. بقالي كتير اوي محستش اسمي غير دلوقتي منك يا أميرتي.
مريم: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وباست ع ايديه. وقالت حمدالله ع سلامة روحي ل روحي.
آدm: ابتسم. ورجع شعرها ورا ودنها. وقال. حمدالله ع سلامتك ل آدm ياسلطانة أيامي وسنيني!
مريم: بصت ف عينيه وعيونها لمعت. وقالت بحنين ممزوج بعشق كبير.

وجودك بهجه. وجودك فرح ليا ولكل ال حوالينا. وجودك شجره اصيله دامت حباتها وتدي الخير للكل بدون مقابل. انت مش بس ونعم الزوج. انت رفيق رحيم. خفيف الروح. هيّن الطبع. وجودك ل مريم جنه.
آدm: بابتسامة عاشق. انتي جنة آدm ع الأرض يامريم!
ف شقة محمد عزيز.
محمد: واقف قدام المرايا بيلبس. الكرات.
علشان رايحين فيلا العدوي.
نور: خرجت من الحمام. وشافته وابتسمت. وراحت عند الدولاب. وفتحته وجابت علبه صغيره. وراحت عند محمد. وضمته من ضهرو. وقالت بابتسامه جميله. بحبك.
محمد: ضحك بسعاده. ولف ليها. وقال بحب.
من قبل الحادثه بيومين مسمعتش الكلمه ال بتنعشني دي.
نور: حطت ايدها ع خدو. حقك عليا. انت تستاهل كل دقيقه اقولك بحبك وبمـ.ـو.ت فيك.

محمد: حاوطها من وسطها. وابتسم. وانتى عايزه كل ثانيه ابص ف عينكي. كل كلام الحب هتلاقيه بيتقال تحت تأثير عيونك. يانوري.
نور: رفعت ايديها ع صدرو. وبتفك الكرات. وقالت. محمد انا بجد مش عارفه اقولك ايه ع ال انت عملته معايا الفتره الاخيره.
محمد: رفع حاجبه بتعجب. طيب افهم بتفكي الكرات ليه؟ وبعدين نشوف حوار عملت ايه ده؟

نور: بضحكه رقيقه. طبعا ياحبيبى. ثانيه واحده. وحطت الكرافت ع السرير. وجابت العلبه. وفتحتها. وقالت. عشان دي!
وكانت جايبه كرات جديده هديه ل محمد.
محمد: بإعجاب. اممم. جميله جدا. بس ليه تعبتي نفسك ياروحي.
نور: بتلبسه الكرات. وقالت بتنهيده. تعبك ديما راحه. والهديه دي انا جايبهالك قبل الحادثه بيوم. وقولت هقدmهالك. بعد. مـ.ـا.ترجع من عيد ميلاد الشركه. واعزمك ع عشا رومانسي. بس ال حصل بقى!

محمد: ابتسم. وهز راسه لأ. مبقاش ف مجال للحـ.ـز.ن خلاص. كانت محنه وعدت بفضل الله. وال جاي كله فرح بإذن الله.

نور: حطت راسها ع صدرو. وغمضت عينيها بأمان. وقالت أنا اتعلمت منك حجات كتير اوي يامحمد. اتعلمت منك الصبر والقوه. وقدرة التحمل. انت وقفت جمبي كتير اوى. عمرك ما ف يوم نهرتني وضايقتني. دايما بتصبر عليا. انت معايا احن من آلام ع بـ.ـنتها. راعتني زي ما بابي ما راعانا. كملت مسيرة آدm ومريم. واخدتني من عندو بـ.ـنته ل بـ.ـنتك. عمرك ما زعلتنى ولا كـ.ـسرت بخاطري يوم. ولا نيمتني زعلانه. ديما كنت ومازلت نعم السند والحبيب والصديق.

صدقني انا عايزه اقدmلك كل السعاده ال ف الكون كله. انا بحبك. بحبك اوى يامحمد!
محمد: بدقة قلب ضمها لقلبه بحنان كبير. واخد نفس عميق واتنهد. وقال يااااه. انا كل ده يانوري!
نور: غمضت عينيها بأمان. وقالت انت اكتر من كده بكتير يامحمد. انا مهما قولت مستحيل اوفيك حقك. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى.

محمد: ضمها لقلبه اكتر. وابتسم. وقال. انا معملتش حاجه اكتر من ال المفروض يتعمل. انا طبقت شرع الله. وسنة رسوله. عليه الصلاة والسلام.
ربنا أمرنا بالموده والرحمة. واللين ف المعامله. وانتي وصية الرسول. ازاي ماراعيش ربنا فيكي. المعامله الحسنه هي ال بتخلي الزوج والزوجه يعيشو ف حياه هاديه. الاحترام والتقدير. من اسباب نجاح العلاقه مهما كانت الظروف. انا معملتش حاجه معاكي يانور. تخليكي تمني عليا. وتشكريني.

نور: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وباست ع ايدو بحب كبير. وقالت دومت لي نعم الزوج والسند.
محمد: باس جبينها بحب اكبر. بحبك يانوري.

فيلا تيم عزيز.
تيم: نايم وميرو ف حـ.ـضـ.ـنه. والمنبه. رن.
ميرو: فتحت عينيها بكسل.
تيم: فاق. ورفع ايدو فصل المنبه. ورجع ضم ميرو لحـ.ـضـ.ـنه وكمل نوم.
ميرو: فاقت وابتسمت. وداعبت أنف تيم. وقالت بهمس صباح الخير.
تيم: مغمض عينيه وابتسم. وقال بنفس الهمس. صباح الخير ياروحي.
ميرو: بصت حواليها. وشافت انها ف اوضتها الجديده. ف الفيلا.
وافتكرت انها صممت تعيش جمب جدها آدm الفتره دي قبل السفر للدراسه.

وافتكرت. وشهقت بصوت عالى وقالت ياخبر. علاج بابا آدm!
تيم: اتعدل واتخض. ايه. ايه ف ايه يا مريم!
ميرو: قامت بسرعه. وهتجري ع الحمام. وقالت قوم بسرعه ياتيم مفيش وقت.
تيم: قام بسرعه وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه...
ميرو: شهقت وشعرها جه ع كتفه. وقلبها بيدق!
تيم: ضمها اكتر. وقال بمكر. قوليلي بقى ماله بابا آدm!

ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بلخبطه. اء. احم. ا. انت عارف إن بابا آدm. احم. صمم انه يرجع. وجه الصبح بدري وجاب ماما مريم ع البيت.
و. ورفض انه يفضل ف المستشفى اكتر من كده. وا. هيكمل علاجه ف البيت. و، وف علاج وليه مواعيد لازم يمشي عليها.
تيم: ابتسم لارتباكها ال بيحبه. ورجع شعرها ورا ودنها. وكمل بمكر. انا عارف كل ده. انتى بقى رايحه فين؟

ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. اء. انا رايحه ل بابا آدm. احم هو المفروض نروح انا وانت. عشان نطمن عليه هو وماما مريم. ويفطرو عشان العلاج.
تيم: قرب من خدها. وهمس بخبث طيب وانا!
ميرو: غمضت عينيها وقلبها بيدق بسرعه كبيره. وقالت بتلعثم. اء. انت ايه؟
تيم: باسها برقه. وقال أنا تيم حبيبك وانتي امبـ.ـارح قولتي إني وحشتك. ولا انا سمعت غلط؟
ميرو: مسكت هدوهها. واتـ.ـو.ترت اكتر. لكن قالت بتوهان. لأ انت سمعت صح.

تيم: بخبث. سمعت! ال هو ايه؟
ميرو: بدقة قلب. إنك وحـ.ـشـ.ـتني!
تيم: بإشتياق. وانتي وحشاني ياملاكي. وقرب منها بحب كبير. واخدها لعالمه الخاص!

فيلا آريان العدوي.
آريان: بيصلى الضحى.
تمارا: اتصلت ع الشغاله. الو صباح الخير يابطه.
بطه: صباح الخير ياست هانم. صباحك نادي إن شاء الله.
تمارا: تسلمي. ياريت تجهزي الفطار بسرعه.
بطه: حاضر من عينيا.
تمارا: قفلت. وقربت من اريان بابتسامه. تقبل الله ياحبيبى.
آريان: شال السجاده. وابتسم. منا ومنك ياقلب حبيبك.
تمارا: مسكت ايديه. وبصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت. انا مبسوطه لفرحتك اوي يا آريان!

آريان: باس كف أيدها. وقال مش عايز اقولك ياروحي. انا فرحان ومبسوط قد ايه. رجوع بابا آدm لينا. خلاني اعرف قد ايه وجوده نعمه كبيره ف حياتنا.
تمارا: بفرحه. فعلا يا آريان. شوفت مملكة العدوي دبت فيها الروح من تاني. كأن موسم المطر جه قبل أوانه. وجودهم خير ف الدنيا. ربنا يديمهم نعمه كبيره ف حياتنا.

آريان: مسك وشها بايديه وباس جبينها. وقال. تيما انا عايز اشكرك ع وقفتك معايا. وكلامك ال قواني وصبرني ع الابتلاء ده.
تمارا: بابتسامه. تشكرني! اومال انا بقى اقول ايه؟ اقولك مليون شكر. ع إنك اتحملت تعبي النفسي والتـ.ـو.تر طول الفترة الاخيرة؟
ولا اقولك مليون شكراً. ع إنك بتساعدني ف مراجعة المواد. مع أنه مش مجالك. آريان! انت إنسان عظيم وجميل جدا. وانا ال أشكرك مش انت!

آريان: بضحكه. خلاص يبقى مفيش بينا شكر خالص. انتى بـ.ـنتي الحلوه ومراتي ودنيتي. وواجبي اني اكون ديما جمبك ف أي وقت. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه.
تمارا: ضمته بفرحه كبيره. وقالت حبيبى ربنا يبـ.ـاركلي فيك ولا يحرمني من وجودك جمبي.
آريان: ولا منك ياروحي. يلا عشان نفطر. وننزل نطمن ع بابا آدm وماما مريم!

شقة كريم.
كريم: قام من النوم واتوضى وصلى.
وليليان لسه نايمه. وراح قعد جمبها يصحيها. وقال بتفائل. لي لي.
ليليان!
كريم: انتي يابت ياليليانو. ايه كل ده نوم!
ليليان: بنوم. بس ياكريم سبني انام ف حـ.ـضـ.ـنه!
كريم: تنح، وبص ليها بزهول. تنامي ف حـ.ـضـ.ـنه؟ وهزها من كتفها بغيره. انتي يازفته انتي حـ.ـضـ.ـن مين ال تنامي فيه؟
ليليان: فتحت عينيها. وبتتاوب. واتعدلت بكسل. صباح الخير يا كيمو.
كريم: بغـ.ـيظ. صباح القرطسه ياليليان هانم.

ليليان: بنفاذ صبر. ف ايه ع الصبح ياكريم. مالك مضايق ليه؟
كريم: كشر عينيه ليها. ومسك شعرها براحه. وقال بغيره واضحه. أنا عايز اعرف. انتي كنتى عايزاني اسيبك تنامي ف حـ.ـضـ.ـن مين! هااااا!
ليليان: بدهشه. وبعدها انفجرت ف الضحك. هههههه هههههه.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. وقال اللهم طولك ياروح.
ليليان: مسكت كريم من خدوده. وقالت انتي بتغيري عليا من بابا آدm يابيضه انتي. بحبك مووووت ياكيمو.

كريم: مسك أيدها وكتفها وشـ.ـدها ع صدرو بهزار. وقال بيضه؟ ع آخر الزمن بقت انتي وبيضه؟ انتي عايزه تشوفي وشي التاني يابت؟
ليليان: مثلت الخــــوف. وقالت لا لأ بليز بليز ياكيمو قلبك ابيض. خلاص والله انت سيد الرجـ.ـاله كلهم.
كريم: رفع حاجبه. ايوه كدا ناس مابتجيش الا بالعين الخضرا.
ليليان: هههههه واحلا عيون خضرا ياكيمو باشا. وباسته من خدو. وقالت بمرح يلا بقى نفطر ونلبس ونروح ل بابا آدm!

كريم: بغمزه وايه المقابل اليليانو.
ليليان: هههههههه خد قلبي كله ياكريم. بس يلا بليز عشان منتأخرش. وبعدين انا عندى ليكو مفاجأه هتعجبكم جدآ.
كريم: كشر عينيه بعدm فهم وقال. مفاجأة ايه؟

ليليان: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحيره كبيره. وقالت جواها. طيب أقوله ولا اقول قدام كل العيله. اوووف لأ ياليليان انتى مـ.ـجـ.ـنو.نه. ماينفعش كريم يعرف زي الباقيين ويتفاجيء وقتها ممكن يضايق ويعملى مشكله كمان. يوووه انا كان نفسي افرح بابا آدm.
كريم: بصوت عالى. الووووو انتى يابـ.ـنتي. بنادي عليكي روحتي فييين!
ليليان: انتبهت. ها! وقالت بحيره. معاك. انا معاك اهو ياكريم.

كريم: بتعجب. اله؟ انتي مش بتقولي ف مفاجأه؟ ممكن بقى اعرفها؟
ليليان: قامت بسرعه. وقالت نلبس الأول اوكي؟ ودخلت الحمام. وبتفكر ازاى تقول خبر حملها. كريم الاول ولا كل العيله الأول!
بعد شويه.
ليليان: خرجت من الحمام. ولبست الاسدال وصلت الضحى. وفطرو.
كريم: بيلبس. وبيفكر ياترى ايه هي المفاجأة.
ليليان: بتلبس واخدت القرار!
كريم: واقف قدام التسريحه بيسرح شعرو.
ليليان: من وراه ندهت برقه. كريم!

كريم: لف ليها. وابتسم بحب وقال عيون كريم. ايه القمر ال قدامي ده؟
ليليان: ابتسمت بحرج. ميرسي ياحبيبي. ومسكت ايد كريم وحطتها ع بطنها. وبصتله.
كريم: كشر عينيه بعدm فهم. وبص ع ايدو وبص ع ليليان. وهز راسه. وقال باستفهام. ايه؟
ليليان: وشها بقى احمر جدا. وقالت دي المفاجأه ياكريم!
كريم: ببلاها. ها! وبص ليها بزهول. وقال بتنبيه. ليليان. اء انا بشوف الحركه دي ف التليفزيون. بالله عليكي اوعي تكوني بتهزري؟

ليليان: هزت راسها بضحكه. وقالت لأ مبهزرش. انا حامل. حامل ياكريم!
كريم: قلبه دق بقوه كبيره. وشال ليليان ولف بيها كتير. وضحك بفرحه كبيره. وقال بصوت عالى جدا. بحبببببببببك. بحبببببببك ياليلياني. بمووووت فيكي.
ليليان: غمضت عينيها وبتضحك بسعاده كبيره.
وأخيراً. داقت طعم وحلاوة فرحتها بالحمل.
والفرحه هلت. ودخلت ع قلوبهم برجوع الامبراطور. والأخبـ.ـار الحلوه بعدها.

كريم: نزلها. وضمها لقلبه بفرحه كبيره. وقال بسعاده انا مش مصدق بجد ياليليان انتى حامل بجد؟
ليليان: مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت بسعاده وقالت. بجد ياروح ليليان. انا حامل ف الشهر الأول.
كريم: باس ع راسها. وقال يا احلى اخبـ.ـار دخلت ع قلبي. الف مبروك ياحبيبتى.
ليليان: حـ.ـضـ.ـنت دراعه بحب كبير وقالت بسعاده. الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى!
وكملت بتـ.ـو.تر. وقالت. احم بس ليا طلب عندك!

كريم: بفرحه. ايه بتتوحمي؟ قولي نفسك جايه ع ايه؟ عايزه رنجه؟ ولا وحمك من النوع إل بياكل صابون وكلام من ده؟ قولي ياحبيبتي. ال نفسك فيه هتلاقيه!
ليليان: بدهشه. صابون! صابون ايه ياكريم انت كمان! وبعدين لسه بدري ع الوحم. انا طلبي غير كدا خالص.
كريم: طيب ياستي الحمدلله. المهم اؤمري ياعيون كريم.

ليليان: ابتسمت بحب. تسلملي. بص ياكيمو. احم. انا طبعا هاقول الخبر الحلو ده قدام بابا آدm والعيله. ف انا عايزاك تتفاجيء كانك متعرفش وكدا يعني!
كريم: كشر عينيه بعدm فهم. وقال ل نفسه. هي هرمونات الحمل بدأت ولا ايه؟
ليليان: بنفاذ صبر. كريم انت سامعني؟
كريم: ها! اه معاكي ياروحي. احم. طيب ممكن اعرف ليه؟

ليليان: حطت راسها ع دراعه وقالت بحب. نفسي افرح بابا آدm وماما مريم. بعد المحنه ال كنا فيها. وخصوصاً بابي ومامي. نفسي اقولهم أنهم اول حد يعرفو. معرفش ليه. بس نفسي اعمل كدا.
كريم: أبتسم. وقال مـ.ـجـ.ـنو.نه. هي يعنى الفرحه هتقل ف قلبهم! بس عادي يقلبي بما انك عايزه كدا. انا معاكي. المهم اني عرفت اول واحد. والباقي بعد كده سهل.
ليليان: بحب كبير. حبيبى انا ياكيمو. ربنا مايحرمنيش منك ابدا ياروحي انا!

كريم: باس ع راسها. ولا يحرمني منك ياقلب كريم!

ف شقة فهد.
فهد: نايم وواخد رينو ف حـ.ـضـ.ـنو. نايمين ف أمان الله.
آرين: طبعا مبسوطه اوى برجوع الامبراطور ل مملكته. وقامت وقفت ع السرير. وفردت ايديها بسعاده كبيره. وقالت.
Here we are again. and the kingdom has returned with a ray of hope. The Emperor Adam Al-Adawy and his princess Maryam Al-Adawy returned safely across the borders of the Kingdom. And the weddings and the navigator s nights: . :.

will return. and the working hour has arrived. : In my name, I am Arin Fahd Al-Seyoufi. I welcome you all. in the kingdom of the legacy of love.
Bravo. Bravo. Bravo.
ها قد عدنا من جديد. وعادت المملكه بشعاع الأمل. وقد عاد الامبراطور آدm العدوي و أميرته مريم العدوي عبر حدود المملكه بسلام.
وستعود الأفراح وليالي الملاح. ودقت ساعة العمل.
ف بأسمي انا آرين فهد السيوفي. أرحب بكم جميعا. في مملكة ميراث العشق.

برافو. برافو. برافو.
فهد: فتح عينيه.
رينو: ف حـ.ـضـ.ـنه وحست بيه. وقالت. اطمن دي المـ.ـجـ.ـنو.نه بـ.ـنتك. رجعت للجنان من تاني.
فهد: بضحكه. والله اتخضيت. وبص ل رينو. وباس أنفها. صباح الورد يانجمتي الحلوه.
رينو: اتعدلت بكسل. صباح الخير ياحبيبى. وباسته من خدو.
فهد: حط ايدو ع بطنها. وقال صباح الخير ع حبيبتي وقلبي.
رينو: بضحكه. رغم و.جـ.ـعها انها خسرت حته منها. لكن حمدت ربنا. وقالت يسلام وكمان حددت نوع البيبي؟

فهد: باس بطنها. وقال والله انا راضي بكل ال يجيبه ربنا. ولد بـ.ـنت كله رزق وخير. وكفايه انه هيبقى حته منك.
رينو: بتمسد ع شعرو. وابتسمت وقالت بحب. ربنا يحققلك كل امنياتك ياحبيبى.
فهد: شاف ابتسامتها. وضمها لقلبه. ودفن وشه ف شعرها. واخد نفس عميق واتنهد بحب. وقال أخيراً يانجمتي. شوفت ضحكتك ال بتنور قلبي.
رينو: رفعت ايديها حوالين رقبته. وقالت بحب كبير. انا عايزه اشكرك لانك ف حياتي يافهد.

فهد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس خدها. وقال بتشكريني ع ايه يانجمتي!
رينو: بصت ل عينيه وقالت بإمتنان كبير. شكراً لانك حسيت بو.جـ.ـعي وقدرتني. شكراً لانك قدmت ليا الدعم رغم خسارتنا احنا الاتنين. شكرا لانك احتوتني رغم انشغالك مابين شغلك والمستشفي. وقضية بابي.

شكراً لانك كنت ليا أب وأم واخ وصديق وزوج وحبيب وعاشق. بجد بشكرك من قلبي. رغم الحـ.ـز.ن مسيطر علينا كلنا. إلا أنك كنت ف ضهر الكل قبل مني. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ويديمك نعمه كبيره ف حياتنا.
فهد: مبتسم. وبيرتب شعرها كالعاده. وقال. اولا ده واجبي وفرض عليا. ثانياً والأهم. أنا ال بشكر ربنا انه خلقك من قسمتي ونصيبي.

وعايز اقولك يانجمة قلب فهد. مفيش بينا كلمة شكرا دي. انتي فعلا بـ.ـنتي قبل اختي وأمي قبل مراتي. وعشقي قبل حبي. انتي كل حاجه حلوه يا لاري!
رينو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع السعاده. وحطت راسها ع صدرو. وغمضت عينيها بأمان كبير. وقالت ربنا بيحبني. لانه رزقني بنعم السند!
آرين: خبطت ع الباب بتذمر. ياااااااابي. ماااااامي. قووومو بقى عشان اروح ل بابا آدm.
رينو اتخضت. وفهد ضحك بصمت.

رينو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وبصت ل فهد. مستحيل تعقل. مفيش أمل واحد ف الميه.
فهد: بضحكه. آريني تعمل ال هي عايزاه.
رينو: بتذمر. طيب يافهد. قوم بقى اتصرف معاها. عشان مقلبش عليكو انتو ال اتنين.
فهد: ضحك. وقام بسرعه. وقال أنا هفتح اهو.
رينو: قامت بسرعه وشهقت. لأ لأ استنى. وجريت ع الحمام عشان لبسها ماينفعش بـ.ـنتها تشوفها بيه. وبصت ل فهد بتوعد. وقفلت باب الحمام بغـ.ـيظ.
فهد: ضحك من قلبه.

آرين: بغـ.ـيظ. يوووه بااااااااابي قوووووم بقى!
فهد: لبس التيشرت. وفتح الباب. بابتسامه. صباح الورد.
آرين: اتشعلقت ف رقبته. صباح القمر والسكر والعسل وكل حاجه حلوه. ع اجمل بابي ف الدنيا.
فهد: ضمها لقلبه بحنان. صباح النوتيلا. ممكن اعرف ليه بقى رجعتي تعملي دوشه من تاني.

آرين: كشرت عينيها. وقالت. نو نو نو. دي احلا حاجه الدوشه. انتو ال نسيتو قواعد آرين فهد السيوفي. وبعدين مش كفايه أننا بقالنا فتره كبيره مفرحناش.
فهد: راح ع المطبخ. وبيمسح ع شعرو. وقال ع فكره رينو مبتعرفش تنام كويس من دوشتك دي ع الصبح. وبعدين انتي صوتك كان عالي ليه ف اوضتك. يا مـ.ـجـ.ـنو.نه انتي!
آرين: بمرح. واو. وانا مسمعه اوي كدا. ههههه. اوكي انا بعتذر من مامي القمر طبعا. بس انا كنت برحب بجدو القمر.

فهد: ابتسم. وبيعمل القهوه. وقال طيب ادخلي البسي. وانا هجهز الفطار عشان تلحقي محاضراتك.
آرين: قعدت ع الكرسي بتذمر. وقالت ايه؟ محاضرات ايه يابابي انا ف اجازه تلات ايام.
فهد: جاب اللبن من التلاجه. وبص ليها بعدm فهم. وقال اجازه؟ إجازة ايه؟ بتهايألي ف مناسبات الفتره دي ولا اجازه رسميه!
آرين: مثلت الذكاء. وقالت. ايوه انا عارفه كل ده. بس انا ال أديت لنفسي اجازه.
فهد: لف ليها. وقال نعم!

آرين: قامت بمرح. وضحكت بتمثيل الترجي. بابي حبيبي هو ف احلا من مناسبة إن بابا جدو آدm حبيبى قام بالسلامه! ها؟
فهد: بتفهم. امممم. بقى انتي عايزه تاخدي اجازه عشان كدا. طيب هو يوم واحد بس!
آرين: بزعل طفولي. بابي بليز خليني اقعد مع بابا آدm التلات ايام ارجوك.
فهد: ابتسم بغـ.ـيظ. وقال بتحذير. انا قولت هو يوم واحد بس! يا اما مفيش خالص وتدخلي تلبسي عشان اوصلك. قولتي ايه؟
آرين: باستسلام. وتنهيده. قولت اوكي بقى!

فهد: لاعب شعرها. وقال حبيبت قلبي ال بتسمع كلام أبوها.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. واتحركت خطوه وبتبرطم!
فهد: بتحذير. هااااا!
آرين: بتمثيل العـ.ـيا.ط. هو انا قولت حاجه. انا اهو سمعت الكلام.
فهد: شاطره ياحبيبتي. ادخلي البسي عشان نفطر وننزل للعيله!

فيلا العدوي. ف جناح آدm.
مريم: انت مش بس ونعم الزوج. انت رفيق رحيم. خفيف الروح. هيّن الطبع. وجودك ل مريم جنه.
آدm: بابتسامة عاشق. انتي جنة آدm ع الأرض يامريم!
مريم: قلبها انتعش. وبقى أشبه ببستان زهور. وخرجت من حـ.ـضـ.ـن آدm بابتسامه. لكن بصت حواليها. وقالت بتعجب. اله. ده الجناح بتاعنا؟ انا جيت هنا ازاى؟
آدm: ابتسم. وقال بهدوء. انا.

أنا قولت مستحيل ابعد عنك يوم واحد بعد كل ده. وللأسف بقى مراد ال شالك وطلعك لحد هنا.
مريم: بدهشه. وحطت أيدها ع جـ.ـر.ح آدm. وقالت بقلق. إزاي؟ ازاي تخرج وانت لسه تعبان يا آدm؟
آدm: حط ايدو ع ايدها. وقال. انا كويس جدا الحمدلله. وكفايه قاعده ف المستشفى اكتر من كده.
مريم: بقلق. محمد ازاي يسمحلك بالخروج؟

آدm: بضحكه. انتي نسيتي قدرات جوزك ولا ايه يا اميرتي! وبعدين متقلقيش. انا بخير صدقيني. وكمان انا عايز منك تكوني بخير عشاني.
مريم: بتنهيده. ربنا يجعل اسمك وصوتك ف الدنيا ولا يحرمنا منك. ويمد ف أجلك. ربنا يديك ع قد رحمته وكرمه يا آدm.
آدm: بابتسامه. يبقى كدا انا ف أمان ليوم الدين ياقلب آدm!
ف الليفنج.
مراد: نازل من ع السلم. وجمبه فريحه. وبيقولها. اكيد ماما صحيت دلوقتي واتفاجأت انها ف البيت.

فريحه: بسعاده. مش مهم جت ازاي. المهم إن البيت هيرجع زي الاول انا مبسوطه اوى يامراد.
وبعدها وقفو مكانهم.
فريحه: اتخضت وقالت بدهشة. ياستار يارب. الحق يامراد البيت بيتحرق. ايه الدخانه دي.
مراد: بقلق. مش عارف. فعلا دخانه كتير جدا. خليكي مكانك.
فريحه: بتكح. وبتتنفس بصعوبه. وقالت. اووف ياستار يارب.
مراد: نزل بسرعه.
زين: نازل بسرعه. وقال بدهشه. البيت بيولع. ينهار مش فايت. ونزل بسرعه.

زينب: مولعه بخور. وماشيه ف الدور الاول كله بترقية. وبتقول. بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق. ومن شر غاسق إذا وقب. ومن شر النفثات في العقد. ومن شر حاسد إذا حسد. صدق الله العظيم.
رقيتك واسترقيتك. من كل عين دخلت البيت وشافته ولا صلتش ع النبي.

رقيتك من عين الحرس واحد واحد. ومن عين عوض. ومن عين عوض تاني. ومن عين البت الصفرا سوسن بتاعة الخضار. ومن عم طلعت اللبان. ومن عين فتحيه. ومن عين فتحيه تاني. ومن عين فتحيه تالت. الله أكبر ف عينيها. هي بعينيها المدوره دي ال جايبه البيت الأرض. كانت داخلتها سودا.
ف نفس الوقت. فهد ورينو وصلو. ووراه تيم وميرو و آريان وتمارا.
مراد بيكح. وقرب من زينب. وحط ايدو ع بوقه. وقال. بتنيلي ايه يازينب؟

زينب: بفخر. ببخر البيت يسي العقيد المقدm الرائد مراد بيه.
مراد: من بين أسنانه. بتبخري؟ ولا بتولعي فينا يازينب؟
زين: بيكح. ايه ده ف ايه بالظبط. انا مش شايف حاجه.
فهد: دخل والكل اتخض ويسأل ف ايه؟
رينو: مستحملتش ريحة البخور. ومعدتها قلبت عليها وجريت ع الحمام. و آرين راحت وراها تتطمن عليها.
ميرو: بتكح وتمارا.
آريان: بتعجب ف ايه؟ البيت كله دخان ليه؟
تيم: بيكح وقرب من زينب. ايه الإختراع بتاعك ده ياداده.

زينب: بشهقه. اختراااع؟ ده بخور انا بعت جبته مخصوص من السيده زينب. وكويس اوي انكو جيتو دلوقتي.
وقالت. اقعد هنا يسي مراد بيه. وقعدته ع الكنبه وانت كمان يسي زين بيه. اقعد. ايه ده العقيد المقدm الرائد فهد بيه. تعالى اقعد جمبهم.
فهد: قعد جمب مراد. وقال باستفهام. هتولعي فينا ولا ايه يازينب؟
زينب: مسكت دراع تيم. وقالت. انتو محسدوين ولازم رقوه تطلع العين من جتتكو.
آريان: قعد جمب تيم. وقال جتتنا؟

تيم: بهزار. ال هي الجثه يعني. شوفي شغلك ياداده. الاختراع ده عجبني؟
زينب: وقفت وراهم وبتبخرهم كلهم. وقالت بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الناس ملك الناس إله الناس من شر الوسواس الخناس الذي يوسوس في صدور الناس من الجِنة والناس. صدق الله العظيم. اعوذ بكلمـ.ـا.ت الله التامة من كل شيطان وهامة.

رقيتكو واسترقيتكو ياشباب العدوي والسيوفي وعزيز من كل ال يشوفكو ولا يصليش ع النبي. رقيتكو من كل عين خبيثه. ومن شر كل ست ناويه الاذيه.
مراد وفهد وزين بيبصو لبعض ببلاها.
فريحه وريتال والبنات واقفين يضحكو ويكحو.
زينب: رقيتكو من عين فتحيه وا...
مراد: قام وقف. وقال باااااس. كفايه يازينب.
زينب: بعفويه. اقعد يسي مراد. انا لسه مخلصتش الرقوه.

مراد: بتريقه. رقوه؟ هي دي اسمها رقوه. دي تعاويذ يازينب. دي طلاسم. قال من عين فتحيه قال؟ وبعدين تعالى هنا. مين فتحيه وسوسن ها؟ ولا هو اي هري وخلاص!
الكل ضحك.
زينب: كشرت عينيها وقالت. بشهقه. هييييي انت مش عارف مين فتحيه؟ دي بت اشتغلت هنا اسبوع وغارت ف داهيه. كانت عينيها مدوره ومقوره قد كدا. وصفرا. الهي لا يرجعها البعيده. من اول ما دخلت هنا والدنيا اتشقلب حالها...
فهد: ضحك بصمت.

زين: طيب كفايه كده يازينب الحمد لله أنا بعد الرقوه حاسس بكمية باور رهيبه. صح ياشباب.
آريان: قام وقف وقال بهزار فعلا. انا كان عندي مشكله ف كتفي اليمين. ودلوقتي مش حاسس بحاجه.
زينب: ايوووه. هي دي العين. وطلعت من كتفك الحمدلله.
الكل كاتم الضحكه.
مراد: من بين أسنانه. عين طلعت من كتفه؟
زينب لو الدخانه الهباب دي طلعت ل جناح الحج انا هطلع منك العين بطريقة المخابرات. فاهمه!

زينب: عوجت بوقها. اهو العين بانت عليك واتعصبت. انت عايز رقوه خميس وجمعه. انت اكتر واحد محسود. اسم الله عليك.
الكل ضحك.
مراد: بغـ.ـيظ. بص للكل انتو بتضحكو ع ايه؟ الكل يفتح الشبابيك عشان الدخانه دي غلط ع بابا وماما. يلا اتحركو.
الكل اتحرك بسرعه وفتحو الابواب والشبابيك.
فهد: هههههههه رقوه خميس وجمعه هههههههه. انت يبني لو روحت لشيخ هتفضل ع طول متـ.ـخـ.ـلف.

مراد: بتريقه. مابلاش انت يافهوده. ال عليك غـ.ـبـ.ـي ومبيشوفش قدامه.
رينو: خارجه من الحمام وتعبانه.
زينب: بعفويه. اهو ست الدكتوره رينو. اول واحده العين طلعت من عليها. اومال ايه. ده بخور اصلى من السيده زينب.
رينو: هزت راسها بنفاذ صبر. وقالت بتعب. بخور ايه بس يازينب. الله يهديكي كل ده بدعه يازينب. ف حاجه إسمها الرقيه الشرعيه. مش بخور وكلام فاضي. انا تعبت من الريحه دي.

ميرو: بضحكه صافيه. خلاص ياجماعه حصل خير. وداده زينب اكيد نيتها خير مكانتش تعرف انها بدعه.
زينب: اي والله ياست ميرو. انا نيتي خير.
ميرو: بابتسامه. تعالى ياداده معايا المطبخ عايزاكي. وراحو ع المطبخ.
آرين: واقفه ع باب الفيلا. وشافت هارون وعوض شايلين ورد كتير وجايين ع البيت.
وسقفت وقالت واو ورد كتير جدا.
عوض: داخل. وقال احم احم. ياساتر. تعالى ياستاذ هارون. ودخلو وحطو الورد ف الصاله الكبيره.

مراد: ايه ده ياهارون؟
هارون: باحترام. ده ورد ل آدm باشا من رجـ.ـال الأعمال. بتهنيه لرجوعه لينا بالسلامه. ياباشا.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. واتفتش؟ ولا جبته ع طول؟
هارون: طبعا اتفتش كويس. واي حد يبعت بيتفتش هو والورد ياباشا.
مراد: هز راسه تمام. بس خلي بالك ياهارون. ومش عايز اي غلط.
هارون: اطمن يامراد باشا. والصحافه جت الصبح وكانت عايزه تقابل حضرتك. بس انا بلغتهم زي ما سيادتك أمرت.

مراد: ربت ع كتفه. ماشي تسلم ياهارون. واي حد يسأل. لسه الباشا تعبان وممنوع اي مقابلات صحافيه أو عن طريق الزياره حتى. لسه شويه.
هارون: تحت امرك ياباشا. وخرج هو وعوض.

ف المطبخ. :
ميرو: اسمعي ياداده. انا عايزه كوباتين لبن ل بابا آدm وماما مريم.
زينب: شاورت ع عينيها. وقالت من عينيا حاضر.
ميرو: بابتسامه تسلم عينيكي. وياريت تحليهم بعسل أبيض.
زينب: حاضر ف ثواني ويكون جاهز.
آرين: خرجت ف الجنينه. وراحت ل عوض. وقالت. عمو عوض.
عوض: اؤمريني ياست البنات.

آرين: ميرسي جدا. بص ياعمو عوض. انا عايزه طبق فاكهه كبير طازه من الشجر ال ف الجنينه. عشان اقدmه ل بابا آدm وماما مريم. ممكن؟
عوض: بحماس. يسلام. إلا ممكن من عينيا الجوز. اتفضلي استريحي انتي.
واني هجبلك من كل نوع موجود يسلام هو هيجيلنا اعز من الباشا الكبير.
آرين: بابتسامه ميرسي جدا ياعمو.
تمارا: دخلت المطبخ. داداه زينب القمر.

زينب: بضحكه. ست البنات دكتورتنا العسل. خير يانور عيني. عايزاني اعملك حاجه. انا بجهز الفطار اهو.
تمارا: هزت راسها لأ تسلمي يقلبي. احنا فطرنا قبل ماننزل. انا بس عايزه كوباتين عصير فريش طازه عشان بابا آدm وماما مريم.
زينب: بإستغراب همست. لبن وعصير؟ يلا وماله بألف هنا. وبصت ل تمارا حاضر ثواني ويكون جاهز.
تمارا: بابتسامه تسلم ايدك مقدmا بس متحطيش سكر ف العصير.
زينب: حاضر من عينيا...

ليليان: وصلت وسلمت ع الكل وقالت. أنا رايحه ل داده زينب...
بعد لحظات. ف جناح آدm.
مريم: صلت الضحى. وقاعده ع سجادة الصلاه. ورفعت ايديها وبتدعي بترجي. وقالت.
اللهم إنّك وهبت لي زوجي واولادي وأحفادي من غير حول مني ولا قوة. فاحفظهم بحفظك بلا حول مني ولا قوة، اللهم أغنهم بحلالك عن حـ.ـر.امك وبفضلك عمّن سواك.
ربّ متعني ببرهم في حياتي وأسعدني بدعائهم بعد ممـ.ـا.تي.

ربّ أبعد عنهم أمراض القلوب والأبدان، وبلغني فيهم غاية أملي بحولك وقوتك يا كريم يا منان.
اللهم احفظهم من أي مكروه يصيبهم ومن كل شر وضرر.
ربّ ارزقهم صحبة الأخيار وخصال الأطهار والتوكل عليك يا قادر يا جبـ.ـار.
اللهم اجعلهم من صالح عبادك وحفظة كتابك ومن أحسن الناس ديناً وعبادة وأخلاقاً. ومن أسعدهم حياة وأرغدهم عيشة.
ربّ كما حفظت كتابك إلى يوم الدين، احفظهم من الشيطان الرجيم.

اللهم احفظهم من الأسقام والأمراض. اللهم أجرهم من الفتن ما ظهر منها وما بطن. اللهم لا تجعل ابتلائي فيهم.
اللهم حبب إليهم الإيمان وزينه ف قلوبهم.
وكرِّه إليهم الكفر والفسوق والعصيان. واجعلهم من الراشـ.ـدين. فضلاً منك ونعمة وأنت خير الرازقين. يارب إن عائلتي هي من أجمل هداياك. ومن أغلى مارزقتني. فاحفظهم لي وأسعدهم.

اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتَكِ مَا يُحُولُ بَيْنَنَا وَبَيْنَ مَعَاصِيكَ، وَمِنْ طَاعِتِكَ مَا تُبَلِّغُنَا بَهِ جَنَّتَكَ.
اللَّهم عافهم فِي أبدانهم وأسماعهم وأبصارهم وأنفسهم وجوارحهم، اللهم واجعلهم من المعافين من البلاء برحمتك، والمعصومين من الذنوب والزلل والخطأ بتقواك، والموفقين للخيروالرشـ.ـد بطاعتك.

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام ع أشرف المرسلين سيدنا محمد وع اله وصحبه وسلم.
آدm: قاعد ع السرير. ومرجع ضهره. ومغمض عينيه. وسمع دعائها. وقال بابتسامه. اللهم آمين.
مريم: قامت. وشالت السجاده. وبصت ع آدm ومبتسمه ومبسوطه لوجوده.
آدm: تقبل الله منك ياروحي.
مريم: ومنك يارب ياحبيبى. وقعدت جمبه. وقالت. انا هتصل ع زينب. تجهزلك كوباية لبن. وتفطر عشان علاجك.
الباب خبط. بهدوء.

آدm: ابتسم. وقال تعالى ياميرو.
ميرو: دخلت. ببهجه وسعاده كبيره. وقالت صباح الايام الحلوه.
آدm ومريم. صباح الخير ع عيونك.
مريم: حطت اللبن ع الكمود. وقربت من آدm
وباست ع ايديه. وقالت بابا حبيبي عامل ايه دلوقتي؟
آدm: ربت ع أيدها. جدك بخير ياروحي.
ميرو: بدقة قلب وضحكه. انت مش جدو. انت بابا آدm وبس.
آدm: ضحك بصمت. وقال. فعلا انا بابا آدm وبس.

ميرو: اتحركت بسرعه. وحـ.ـضـ.ـنت مريم. بشوق كبير. وقالت بدmـ.ـو.ع الفرح. ماما مريم حبيبتي. وحشاني اوي. ووحشني حـ.ـضـ.ـنك وصوتك. وباست ع ايديها.
مريم: بابتسامه صافيه. مسدت ع خدها. ميرو نور عيني انا. عامله ايه ياروحي.
ميرو: بسعاده كبيره. انا كويسه جدا. ومبسوطه جدا اني شوفتك اخيرا بخير. ربنا مايحرمنيش منكم ابدا.
مريم: اللهم امين.

ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. وقامت. يلا بقى انا جيتلكم اتنين شوب لبن. تشريوهم قبل الفطار. ولسه بتمسك الكوبايه.
تمارا: خبطت. والباب مفتوح. ودخلت بسعاده. صباح الوجوه ال بترسم السعاده لقلوبنا كلها.
آدm ومريم وميرو. بابتسامه صباح الخير ع عيونك.
تمارا: حطت العصير. وجريت حـ.ـضـ.ـنت آدm بشوق كبير. وباست ع ايديه. وقالت بفرحه. لو قولت لحضرتك إن روحي رجعت ليا مع رجوعك لينا هتصدقني صح؟

آدm: باس جبينها وقال بحب. طبعا اصدقك. يابـ.ـنت الغالي.
تمارا: بضحكه. ماما مريم. اخيرا شوفت ضحكتك. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنها. وبعد كده قالت انا جبتلكم اتنين عصير فريش. قبل الفطار إنما ايه عشان يدي باور عالي كدا.
ليليان: خبطت ودخلت. وقالت بمرح. الله ع اجمل امبراطور وامبرطوره. خـ.ـطـ.ـفتو قلبي والله.
وحطت الصينيه وسلمت عليهم. وقالت، انا جبت تمر باللبن قبل الفطار لاحلي بابا و ماما ف الدنيا.

آرين: دخلت بسعاده ومرح. وقالت بصوت عالى شويه. صبااااح الورد والفل والياسمين. صباح كل حاجه حلوه. وحطت طبق الفاكهة. وجريت ف حـ.ـضـ.ـن آدm. وقالت بابا آدm حبيبى انا. وباست ع ايديه. عامل ايه دلوقتي. تعرف يابابا حضرتك نورت مملكة العدوي كلها. وكمان مامتي القمر.
آدm: بضحكه. وهمس ف ودنها. ع فكره حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي.

آرين: بنفس الهمس. أنت اكتر وربنا. وشهقت. ماماااا مريم. اخيرا. اخيرا رجعتي لينا. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنها. وقالت أنا مبسووووطه اوي اوي اوي.
مريم: بضحكه. ربنا يسعد اوقاتكم ياحبايب قلبى.
آرين: قامت ومسكت طبق الفاكهة. وقالت أنا جبتلكم طبق فاكهه طازه. لسه حالا من ع الشجر. عشان تاكلو منه قبل الفطار. ومسكت تفاحه. وقالت يلا يابابا كل من ايدي.
آدm ومريم بصو ع الاحفاد.

ميرو ماسكه كوباية اللبن. وتمارا ماسكه كوباية العصير. وليليان ماسكه كوباية التمر باللبن. و آرين ماسكه التفاح. وتالين واقفه ع الباب وشايله صينية فطار.
آدm ومريم بصو لبعض. والابتسامه مرسومه ع وشهم. وكمان الحيره.
موقف جميل جدا. إنك تلاقي ثمرة تعبك وصلت لقلب احفادك. وإن البنات فيهم حنية الدنيا كلها. ويقدmو روحهم هديه ف مقابل ابتسامه واهتمام وحب صادق من القلب.

نور و رينو. طلعو يطمنو ع آدm ومريم. ولما شافو الموقف ده. قلبهم دق بسعاده كبيره. وسابو للاحفاد مساحه اهتمامهم بالجد والجده.
ونزلو مبسوطين من الذريه الصالحه. وبيحكو بفخر كبير جدا. لشباب العيله ع الموقف الجميل ده...
ميرو: قعدت ع طرف السرير. وقالت بحب. بابا آدm مش هيزعلني وهيشرب من ايدي مش كدا يابابا؟
تمارا: قعدت ع الطرف التاني. وقالت. وانا واثقه إن بابا وماما مش هيزعلوني ابدا.

ليليان: بتذمر. ع فكره بقى. انا عندي خبر حلو. ولو ماخدتوش مني التمر ده. انا هزعل ومش هقول لحد ع المفاجآه بقى ها!
آرين: بغـ.ـيظ واضح. ع فكره بقى. اللبن ممكن يتشرب بعدين وكمان العصير. اما الفاكهه مفيده جدا. ولازم ياكلو فاكهه كتير. صح يابابا؟
تالين: قربت منهم. وقالت بهدوء. الفطار اهم من كل ده. لازم جدو وتيته. يفطرو عشان العلاج. صح ياتيته؟
آدm ومريم بسعاده كبيره. ف صوت واحد. واحنا عمرنا مايهون علينا زعلكم!

كلهم ابتسمو بفرحه كبيره.
مريم قالت. خلاص ياحبيباتي. انا و آدm هناخد من كل واحده حاجات بسيطه. عشان محدش يزعل. وكفايه تقديركم و تعبكم يانور عيني.
ميرو: بابتسامه. شربت جدها شويه صغيره. وجدتها.
وبعد كده. تمارا وكانت مبسوطه.
وليليان: و آرين. وبعد كده فطرو حجات
بسيطه. واخدو العلاج. والكل كان مرضي ومبسوط.
تيم و آريان وكريم. طلعو. وخبطو. ودخلو.

تيم: قرب من آدm وباس ع ايديه الاتنين. وراسه. وقال بابتسامه. عامل ايه دلوقتي يابابا.
آدm: ربت ع كتفه. الحمدلله ياحبيب جدك.
تيم: لف الاتجاه التاني. وباس ع ايديها وجبينها. وقال بعتاب. اهون عليكي الفتره دي كلها. ده انا تيمو إبن قلبك. ولا ايه؟
مريم: حطت ايدها ع خدو. وابتسمت. حقك عليا يانور عيني. غـ.ـصـ.ـب عني مش بأيدي. بس أنت هتفضل طول عمرك إبن قلبي وروحي وعمري.

الكل قال اوووو. مريم الجزار خلفت كل التوقعات. وضحكو.
آريان: بيسلم ع جدو. وقال والعا معاك ياعم تيم. انا بقى إبن قلب بابا آدm. وباس ع ايديه.
آدm: بضحكه. طبعا. انت الغالي ابن الغالي. وكلكو ف قلوبنا وزهرة شبابنا.
كريم سلم عليهم.
محمد: خبط ودخل وقال السلام عليكم يا اهل الدار. ونور معاه.
كلهم وعليكم السلام
محمد: ها اخبـ.ـارك ايه دلوقتي يا آدm؟
آدm: الحمد لله يادكتور.

محمد: سلم ع مريم. وقال لو سمحتو حد يجيلي جهاز الضغط عشان نطمن ع آدm ومريم.
تالين: قامت بسرعه. وقالت حاضر وخرجت بسرعه.
نور: حطت شنطة العلاج. وقعدت جمب آدm. وباست ع ايدو. نورت البيت بجد يابابي. الدنيا كانت وحشه اوي من غيركم.
آدm: مسح دmـ.ـو.عها. وقال ابوكي رجع ليكي من تاني. ومش عايز بقى حد يعـ.ـيط. خلاص كفياكم حـ.ـز.ن.
نور: سلمت ع مريم. عامله ايه دلوقتى ياست الكل. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي اوي يامامي. وحطت راسها ف حـ.ـضـ.ـنها.

مريم: ربتت ع ضهرها. انا بخير طول ما الكل بخير بانور عيني.
مراد: دخل بمرح احجووووج. ايه ياجدعان الزحمه دي. وبص ل مريم. وقال ايه يامريومه. ايه الجمال ده. الله اكبر الحج آدm سره باتع. ولا ده بخور زينب. ولا ايه النظام. هههههههه
آدm: هز راسه بنفاذ صبر. وقال بغـ.ـيظ. إبن كـ.ـلـ.ـب جبله. وعايز ياخد ع قفاه.
مراد: بضحكه. سامعك ياغالي. بتدعيلي صح ههههه. وباس ع ايدو. عامل ايه دلوقتي ياحجوج.

آدm: كشر عينيه. وقال بصوت وا.طـ.ـي. مـ.ـا.تتلم يابـ.ـارد.
مراد: حط ايدو ع قلبه. بمرح. وقال، الله يسلام. هو ده الحج آدm بصحيح. وهمس ف ودن أبوه وقال. شوفت وش مريومه نور ازاي برجوعك. رجعت موزة المزز.
آدm: شاور بعينيه ل مراد وقاله قرب مني اقولك.
مراد: بعفويه قرب من آدm اؤمرني ياكبير...
آدm: رفع ايدو ولسعه ع قفاه. وقال عمرك هتفضل جبله.

مراد: حط ايدو ع قفاه تسلم ايدك ياحج. والله. والله ولا ليك عليا حلفان انت منورنا. منوووورنا ولا ايه ياشباب.
الكل بيضحك ومبسوط. وقاله طبعا الامبراطور منور ف كل مكان.
تالين: جابت الجهاز. اتفضل حضرتك يادكتور.
محمد: بيضحك ع شكل مراد. واخد الجهاز. شكرا يا توتا. وهمس ل مراد. شكلك وحش جدا. ههههه.
مراد: كشر عينيه. مـ.ـا.تخليك محضر خير ادكتره.
فهد: ورينو دخلو. السلام عليكم.
كلهم وعليكم السلام.

رينو: راحت تسلم ع مريم. مامي حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي. حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي.
فهد: قرب من آدm. وسلم عليه. حمدالله ع سلامتك يا عمي.
آدm: بابتسامه الله يسلمك يا فهد. اومال ابوك فين؟
فهد: بص ف الساعه وقال ع الساعه 3 الكل هيكون موجود إن شاء الله.
مريم: مسدت ع حجاب رينو. وقالت أنا بخير يانور عيني.
رينو: قامت ولفت وسلمت ع آدm. وقالت بدmـ.ـو.ع. بابي حبيبى. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه.
آدm: حبيبت قلب ابوكي. عامله ايه يا روحي.

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بفرحه. وقالت انا مبسوطه اوى اوى بجد. البيت وكل مكان دبت فيه الروح من تاني. بجد ربنا ما يحرمنا منكم ابدا.
محمد: قاس الضغط. وقال لأ تمام اوي. الحمد لله الضغط مظبوط وعال العال. هنعلق بس ليك محلول وفيه نوعين حقن هتاخدهم وتبقى زي الفل. ومريم ليها تلات انواع برشام وهتكون كل حاجه تمام.
نور: علقت المحلول ل آدm.
رينو: عطت العلاج ل مريم.

فريحه وريتال طلعو. والكل قاعد ف جناح آدm. ومبسوطين. وبيهزرو مع بعض لحد ما المحلول خلص. وكان وقت جميل جدا. والكل كان عندو طاقه وحماس كبير. وقلبهم رجع يفرح من تاني.
فريحه: نزلت ل زينب. وقالت. زينب. العيله كلها ع هتكون موجوده ع الساعه 3 عايزه غدا وضيافه محصلتش. اعملي كل حاجه ماما مريم معوادكي عليها. وكل حاجه تحت اشرافك انتي يازينب.

زينب: بحماس. من عينيا حاضر ياست الدكتوره. انا مش عايزاكي تحملي هم اي حاجه. كل حاجه هتم زي ما متعودين عليها بالظبط.
فريحه: تمام ياحبيبتى ربنا معاكم. وطلعت الجناح من تاني. والكل كان بيضحك. وقعدت جمب ميرو.
كريم: ههههه. اه والله مصطفى ده واد مشكله انا مش عارف اوصل ليلفل تفكيرو.

ليليان: هههه اسمعو بقى الموقف ده. ماما مريم عزيز كانت مستعجله ع الصيدليه. وصوتها كان عالي. وبتنادي ع مصطفى عشان يوصلها الصيدليه قبل ما يروح الجامعه. ومصطفى كان هادي جداً. ونازل وكأنه ولا ع باله اي حاجه.
ماما مريم بتزعقله. وهو بيصفر ومكبر دmاغه. ف انا ضحكت عليه. وبقول بكل هدوء صباح الخير يا مصطفى.

مصطفى لقيته بيزعق كأنه متعصب اوي. ورد عليا وقال بنرفزه. صباح الخير دي تتقال لحد عايش ف بـ.ـاريس. هنا إحنا المفروض نصحي نقول لبعض معلش.
وبعدها رقص حواجبه. وضحك وقالي صباح القمر يابـ.ـنت عمتو وسابني ومشي.
الكل ضحك.

آرين: بتضحك. وقالت طيب هقولكم ع موقف حصل مع مصطفى. ف يوم بين المحاضرات. اتقابلنا انا وچود زى كل مره. ولقينا مصطفى قاعد لوحدو. وكان واضح عليه أنه مخـ.ـنـ.ـوق اوى وحسيته لدرجة انه مش طايق نفسه. چود قالت تعالي نشوفه ماله. وروحنا وچود سألته مالك يامصطفي؟
مصطفى: هز راسه كأنه مضايق وقال. مُشكلتي انّي كتوم يعني أسراري مستحيل أطلعها برا مصر. وسابنا ومشي.
الكل ضحك من قلبه.

ريتال: بتضحك. لا مصطفى إبن اخويا عدا الكل بمراحل.
مريم: كف أيدها ف أيد آدm. وبتضحك بسعاده.
آدm: بيسـ.ـر.ق ليها النظرات كأنه بيسترد صحته من ضحكتها...
ليليان: قامت وقفت وقالت بحرج. احم انا عندي خبر حلو عايزه اقوله. ل بابا وماما.
آدm ومريم انتبهو.
الكل قاعد ف انتظار المفاجأة.
كريم: مثل أنه مش عارف حاجه. رغم دقات قلبه المبسوطه انه هيبقى أب.
ليليان: حطت ايدها ع بطنها. وقالت بسعاده ممزوجه بحرج. انا حامل!

الكل: فتح عينيه بدهشه وفرحه. وبصو لبعض وضحكو وقاله بسم الله ماشاء الله.
ريتال: متنحه ومش مستوعبه انها هتبقي تيته.
زين: قلبه دق بفرحه كبيره. وقام اخد ليليان ف حـ.ـضـ.ـنه وبـ.ـارك ليها.
كريم: مثل الدهشه. وكمل فرحته الحقيقية.
البنات فرحت جدا وبـ.ـاركت لليليان.
والشباب بـ.ـاركو ل كريم.
ريتال: استعوبت وبـ.ـاركت لبـ.ـنتها.
ليليان: قربت من آدm ومريم. وبـ.ـاركو ليها.
آدm ومريم كانو مبسوطين جدآ.

فريحه: بسعاده الف مبروك ياحبيبتى. وعقبالك ياتيما انتي وميرو إن شاء الله.
تيما: بحرج إن شاء الله. ياعمتو.
ميرو: بحرج. احم انا لسه بدري. انا وتيم اجلنا الموضوع ده لبعد الرساله.
بعد شويه.
آرين: قامت وقفت وقالت بدهشة. ياخبر...
الكل انتبه ف ايه؟
آرين: بابا آدm. ف بوكيهات ورد كتير جدا جت لحضرتك. وانا عايزه اقرأ الكروت ال عليها. بليز. بليييز.
الكل ضحك.

محمد: قام وقال. ع فكره آدm ممكن ينزل تحت ويقعد. بس من غير مجهود.
تيم: وانا هساعد بابا آدm ينزل.
مريم: ابتسمت بحب. آدm هيسند عليا.
آدm: بابتسامه ف وجود أميرتي مش هحتاج لكتف حد.
بعد شويه.
آدm نازل ومريم جمبه. والكل قعد ف الليفنج.
ورجعت الروح والسعاده ل مملكة العدوي. ورجعت تتجمع من تاني. والكل عرف قيمة واهمية وجود الأب وآلام. والجد والجده ف حياتنا.

الكل قعد. مراد قال يلا يا آرين شوفي شغلك وسمعينا الهدايا دي من مين؟
آرين: وقفت قدام مجموعة الورود. ومبهوره من الكميه. وبدأت تقرا الكروت. وقالت دي باقة ورد من رجل الأعمال الشوربجي. بيتمني لسيادتكم دوام الصحه.
ودي باقه من رجل الأعمال وضحكت عمو بيتر. ويتمنى لصديقه وتوأم روحه الصحه وطول العمر.
ودي باقه من رجل الأعمال. رياض المنشاوي. ويتمنى لسيادتكم دوام الصحه.
ودي باقه من الدكتور مروان.

ودي باقه من جدو جاسر. وكمان عمو مالك الصاوي. وكمان باقه من جدو أشرف عزيز.
وبصت بانبهار. وقالت واو الباقه دي تحفه بجد. ياترى من مين. واخدت الكارت وقالت بفرحه دي من عمو زياد جمال. وبيتمنى للأب والصديق والحبيب آدm العدوي طول العمر.
وباقة الورد التحفه دي من عمو رعد الجوهري. وببيتمنى لصديقه ومثله الاعلى الصحه والعافيه وطول العمر.

ودي باقه. من رجل الأعمال. زكي هيكل. وباقه تانيه من! وضحكت وقالت. آسر الصاوي.
وكمان عمو فارس. وعمو يوسف. وياسين. واو وكريم.
وكملت بانبهار. واو بجد. دي تحفه جدا. دي من الدكتور محمد عزيز!
ههههه واو شاهين كمان وكاتب. نتمنى لسيادتكم الشفاء العاجل.
آدm: بيسمع آرين ومبسوط من أصدقائه المقربين.
عوض من بره يارب ياساتر. ودخل تعالى ياستاذ هارون. ودخلو ومعاهم باقتين ورد اجمل من بعض. وجمالهم لفت أنظار الموجوين.

آرين جريت ع الورد. وانبهرت. وقالت دي من عمو سليم بدر الدين.
اجمل عبـ.ـارات الفرح والتهاني نصوغها لك بمناسبة عودتك لمنزلك ونتمنى لك الشفاء العاجل.
وكمان عمو خالد الشرقاوي. بجد الورد يجنن. ومكتوب ع الكارت. مصر كلها نورت برجوعك يا امبراطور الحياه. ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. إبنك خالد الشرقاوي.

آرين: شافت بوكيه ورد متوسط. والورد كله لون واحد ف وسطهم ورده باللون الاسود. وكشرت عينيها وجابت البوكيه. واخدت الكارت من عليه. وكشرت عينيها بعدm فهم. وقالت الكارت ده عليه تلات حروف انجليش بس؟
مراد: انتبه وقام راح ل آرين. ومسك الكارت. وهمس حرف الW وحرف ال H وحرف ال A وكان ع حرف ال A دايره وعليها علامة ال × وكشر عينيه عينيه. وقال حروف غريبه!
وكمان مين زكي هيكل ده!
زين: ف حاجه يامراد؟

مراد: ها؟ لأ يازين كله تمام! وحط الكارت ف جيبه. وحاوط آرين من كتفها وابتسم. وقال بتحبي الورد انتي صح!
آرين: بمرح اوى اوى ياخالو.
مراد: بص ع بوكيه الورد بتركيز. وهز راسه. واخد آرين وقعدو مع العيله.
فهد: لاحظ شرود مراد. وقال. ف حاجه حصلت ولا ايه؟
مراد: بتنهيده. وقال. بعدين. بعدين يافهد!

بعد شويه. كل العيله بدأت تتجمع عند آدm.
چود نازله من العربيه. وشايله بوكيه ورد. وماشيه.
مصطفى: من وراها. قال بسخريه. ورد؟ ده اخرك ياتراب القمر!
چود: اتخضت. وقالت الله يخربيتك ياشيخ. انت ايه يابني انت. ديما كدا بتطلع زي العفريت مره واحده.
مصطفى: بتريقه اومال اطلع ع مرتين هههههه.
چود: هيهيهيهي. يخربيت الظرافه.
مصطفى: ببرود. هيهيهي ع بيت اللطافه. ايه ال انتى جايباه ده؟

چود: بغـ.ـيظ. ايه انت اتعمـ.ـيـ.ـت؟ ده ورد يافاشل.
مصطفى: ورد؟ وفاشل؟ ده اخرك يعني؟
چود: استغفر الله العظيم يارب. اومال الناس تجيب ايه ف مناسبه زي دي؟
مصطفى: أكل. الناس تجيب اكل. هيعملو ايه هما بالورد ده ها؟ هيستفتادو ايه؟ بيرفع نسبة الأنيميا ف الدm مثلاً؟ لا طبعا. ده حتى بيشفط الأكسجين
يابـ.ـنتي طول ما الجهل وعدm التفكير ده موجود. احنا مش هنتقدm خطوه.

چود: جابت آخرها. ولا أخفى من وشي السعادي. بلا انيميا بلا معرفش ايه. انت واحد جاهل مش زنبي بقى.
مصطفى: قرب من وشها وقال. يخربيت جمال امك. عسل وانتي متعفرته.
چود: بـ.ـارتباك. وغـ.ـيظ. انت بتقول ايه. غور من وشي بدال ما انادي بابي.
مصطفى: رقص حواجبه. وقال. اوعي تفتكري عشان عاكستك تبقي حلوه لأ ياماما فوقي انا ال قليل الأدب متربتش. س س سلام. وسابها ودخل الفيلا.

چود: واقفه مصدومه. وقبضت ع ايدها. وقالت ماااااشي يامصطفي. انا بقى هوريك من هي بـ.ـنت السيوفي. حااااضر!
كل العيله اتجمعت والشباب ف مكان ومبسوطين جدآ بعودة ال آدm.
والستات ف مكان وطايرين من الفرحه برجوع مريم بالسلامه.
والكل اتفق ع حفله ل آدm بمناسبة رجوعه بالسلامه بعد اسبوعين.
الشباب والبنات بتقفو ع هديه مميزه.
تيم: بحيره. ميرو ميرو. قوليلى نختار هدية ايه؟

ميرو: ببرود. سوري ياتيمو. فكر مع نفسك انا رايحه للبنات باي باي. وخرجت وكاتمه الضحكه.
كريم: جري ع ليليان. وقال ليليانو حبيبت قلبي. انتي ال هتختاري الهديه المميزه صح يقلبى؟
ليليان: مثلت الدوخه. وقالت. اااه ياستير يارب. دوخه فظيعه فظيعه ياكريم. انا رايحه للبنات يمكن افوق شويه. سي يو ياكيمو. وخرجت وكاتمه الضحكه.

آريان: جري ع تمارا. وقال بلهفه. تيما ال هتنقذ جوزها حبيبها. وهتقولي ع نوع خاص للهديه. مش كدا ياروحي!
تمارا: كشرت عينيها. وقالت ايه ده؟ ف حد بينادي عليا. اهاااا، دول البنات سوري يا آريان. مستعجله جدآ. باي ياحبيبى. وسابته ومشيت بسرعه وبتضحك.
تيم: واقف ومكشر عينيه ومتغاظ.
آريان: وقف جمبه. ومتغاظ من البنات.
كريم: وقف جمبهم. وقال أنا حاسس أنهم بيشتغلونا يابرو.

تيم: بغـ.ـيظ. حاسس مش متأكد؟ تعالو نشوف شباب العيله يمكن حد فيهم يطلع بيفهم ونختار هديه مميزه.
كريم: هز راسه. يلا بينا.

البنات كلهم ف الجنينه.
همس: ايوه يعني انتو عايزين هديه ازاي؟ عبـ.ـاره عن ايه؟
ميرو: بحيره. مش عارفه ياهمس. احنا وبنات العيله كلها عايزين نعمل هديه تجمع بين بابا آدm وماما مريم. وتكون قيمه جدا. ومحتارين.
كل البنات واقفين يفكرو.
كارما. ايه رأيكم. نجيب مثلا حاجه دهب وفيها صورة جدو وناناه مع بعض ونقدmها ل ناناه مريم؟
حياة: لأ يابـ.ـنتي احنا عايزين هديه نقدmها للاتنين. كدا الهديه ل ناناه مريم بس.

كارما: تفهمت. اها. ايوه ايوه فهمت.
تمارا: اسمعوا يابنات. ايه رايكم في كتاب يجمع بين قصة بابا آدm وماما مريم؟
كلهم اعجبو بالفكره.
آرين: بزهق. بس دي هتاخد وقت كبير. وانتو قولتو عايزين نقدmها ف حفلة بابا آدm. كمان اسبوعين!
كلهم: اتنهدو بحيره. وبيفكرو.
ميرو: سقفت بس لقتها.
كلهم ها ايه هي؟
ميرو: رفعت حاجبها بكـبـــــريـاء. وقالت شجرة العيله.
كلهم بصو لبعض.

ميرو: ضحكت. وقالت هفهمكم. احنا نجيب تابلوه كبير جدا. ونتفق مع متخصص. ويعمل شجره كبيره. ونكتب فيها اسماء كل العيله. ونسيب مكان فاضي. لأطفالنا إن شاء الله. وأول ما يتولد طفل بإذن الله يتكتب إسمه. ونقدm الشجره دي. لبابا آدm وماما مريم. وتتعلق ف جناحهم.
كلهم واو بجد فكره جميله اوي.
آرين خلاص اتفقنا. وكلنا هنشارك فيها.
كلهم بحماس، اوكي اتفقنا!
مصطفى: كان واقف ورا الشجره وسمع الفكره. وراح بسرعه للشباب.

آريان: ها يامصطفي. عرفت هما بيفكرو ف ايه؟
مصطفى: عيب عليك يانجم.
تيم: طيب أنجز قول بيفكرو ف ايه؟
مصطفى: هرش ف قفاه.
كريم: بغـ.ـيظ مـ.ـا.تنجز يابـ.ـارد.
مصطفى: حاضر اسمعو بقى البنات فكرو يعملو! وقالهم ع الفكره...
ياسين: بإعجاب. بصراحه ياشباب فكرة جـ.ـا.مده جدا.
چواد: بحيره. بس دي فكرة البنات. ازاي احنا هنعملها.
مصطفى: مـ.ـا.تجمد ياض. ده تحدي. وهنشوف مين الل هيعمل هديه احلا من التاني.

تيم: بتفكير. انا عندي فكره تانيه. بصراحه غلط أننا ناخد فكرتهم كتحدي.
مصطفى: رفع حاجبه بمكر. ايوه ايوه. فين السيطره ادكتور. ولا هي عشان فكرة ال، احم الدكتوره!
تيم: لسعه ع قفاه. وقال السيطره موجوده لو تحب تشوف ف سباق ملاكمه بيني وبينك يالمض. بس فعلا ماينفعش.
ياسين: وانا كمان بأيد الدكتور تيم. ماينفعش ناخد افكارهم لمجرد اننا خايفين إن هديتهم تكون احسن من هديتنا.
آريان وكريم وچواد. وأسر صح الكلام.

تيم اسمعو بقى. هما هيعملو شجرة العيله كلها بالاسماء. بس احنا هنعمل العكس شجرة العيله كلها بس بالصور. وكل عيله ف برواز ع الشجره. ايه رايكم.
كلهم امممم فكره جـ.ـا.مده. خلاص اشطا ماشي.
تيم خلاص. كل واحد فينا. يختار صور عيلته ويحطها ف برواز ونروح لمتخصص ويظبطلنا الشجره.

عند آدm. :
بيتر: بفرحه. عارف يا آدm. بجد مش كلام وانت تعبان. انا مكنتش حاسس بطعم اي حاجه. الفتره دي كلها كانت عبـ.ـاره عن ليل وبس.
آدm: ربت ع رجله. معلش يصحبي غـ.ـصـ.ـب عني. يمكن ال حصل ده خير. واكيد هو خير.
طارق: تعرف ياض يا آدm. انا عدا عليا الفتره دي. وكأني كنت أنا ال ف غيبوبه. والله يصحبي كانت ايام ثقال فعلاً. بس الحمدلله قدر ولطف.

مراد: بتريقه همس ف ودن طارق. ع أساس مكنتش بتاكل وتشرب يعني. ههههههه. اطاروق.
طارق: بغـ.ـيظ. بص ل آدm. صدق ياض يا آدm. أنا نـ.ـد.مان ع كل ثانيه ربيت فيها الواد ده.
الكل ضحك.
آدm: بمكر. فعلا ياطارق. الواد ده انا عايز اشـ.ـد عليه بس متخفش يصحبي انا هظبطه.
طارق: بلهفة اب. ع الله تيجي جمب مراد. فاهم. إلا الواد ده. انا بقولك اهو.
آدm: ضحك بصمت.
مراد: بضحكه. احبيبي اطاروق. ههههه.

طارق: بص ل مراد تعرف ياض يا مراد. انا اكتر موقف كرهتك فيه ولعنتك فيه. يوم ما روحت ل رؤوف الزفت قبل ما يتعدm. اقوله انطق اتكلم. وهو طبعا لسانه مقطوع من تحت ايدك. وقتها كنت عايز اضـ.ـر.بك. اي والله.
مراد: بمكر. واهون عليك ياطاروقه.
طارق: بغـ.ـيظ. انت ياض بتتكلم كدا ليه؟
آدm: بتريقه. تربيتك يا أسد.
طارق: بغـ.ـيظ. تربيه مايعلم بيها الا ربنا. قوم ياض من جمبي.
مراد: بهمس. وخبث. اروح ل فريحتي!

طارق: بغيره. شـ.ـد مراد اترزع جمبي ياض!
الكل ضحك.
زياد قاعد بيتأمل آدm. كأنه نفسه ياخدو ف حـ.ـضـ.ـنه تاني ويتأكد أنه رجع من تاني.
آدm: بص ل زياد. وابتسم ل نظرته. وقال عامل ايه يازياد.
زياد: اخد نفس عميق واتنهد بأمل. وقال أنا بخير ياعمي. بخير طول ما حضرتك بخير.
آدm: ابتسم. وقال. طيب احنا عايزين نفرح بقى!
زياد: ياخبر اؤمرني أمر.
آدm: الأمر لله ياحبيب عمك. انا بقول نفرح بياسين وهمس آخر الشهر ده؟

زياد: ضحك بفرحه. وقال كلامك سيف ع رقبتي. واعتبره تم ياكبيرنا.
آدm: هز راسه بفخر. وقال كفايه تأخير ع ياسين. وياريت تروح ف أقرب وقت. تتفق مع رياض المنشاوي. ع ميعاد مناسب. ولا ايه ياشباب!
كلهم. كلامك مظبوط.
آدm: بتنهيدة راحه. ربنا يتمم بخير.
آخر اليوم. آرين شافت احمد إبن عوض شايل بوكيه ورد باللون الابيض والاحمر. تحفه فنيه. وانبهرت بيه.

احمد: وصل عند الباب. ومدخلش. وقال ل آرين. اتفضلى ده بوكيه ورد لسه واصل ل آدm باشا.
آرين: اخدت البوكيه. ومبسوطه جدا. وجريت ع جدها. وبتشيل الكارت وبتشوف بإسم مين؟ لكن وقفت مكانها. بدقة قلب قالت. آدm!
عدا حوالي أسبوعين.
وزياد اتفق مع رياض المنشاوي. ع فرح ياسين وهمس ع آخر الشهر وبلغ آدm وكل العيله. وعدا من الشهر اسبوعين.
وتيم وميرو اتفقو ع السفر بعد فرح ياسين.
و آدm الحمد لله استرد صحته كاملة.

وجه وقت الحفله. والكل بيجهز.
ومراد نفذ وعده ود.بـ.ـح خمس عجول من ماله الخاص. ووزعهم ع المساكين.
وكمان طارق وزين!
بعد شويه.
الكل واقف بيسقف ويضحك.
وفجاءه الكل انتبه. وبصو ع الصوت ال جاي من عند الباب!
فيلا العدوي. ف نفس اليوم.
آرين: اخدت البوكيه. ومبسوطه جدا. وجريت ع جدها. وبتشيل الكارت وبتشوف بإسم مين؟ لكن وقفت مكانها. بدقة قلب قالت. آدm!
وقلبها غلب عقلها. ولفت وجريت بسرعه ع الجنينه.
هارون: واقف مع شاهين وكل الحرس.
آرين: وصلت عند البوابه. وبتنهج. وسألت بأمل. لو سمحت!
شاهين: دخل ليها بسرعه. تحت امرك ياهانم!
آرين: بحرج. احم. هو مين جاب بوكيه الورد ده؟

شاهين: ده شاب من محل الورد ياهانم. وانا فتشت البوكيه كويس. لكن مفتحتش الكارت!
آرين: هزت راسها. بخيبة أمل وإحباط. ورجعت للفيلا. وبتكلم نفسها. طيب ليه يا آدm متصلتش! ليه مسألتش عليا!
وبصت للورد. وعجبتها ورده. وابتسمت بحنين كبير
ودخلت الفيلا. وجريت ع الليفنج. وقالت بحماس.
بابا آدm. المرعـ.ـب. كح كح كح. احم. قصدي آدm إبن خالو بعت لحضرتك بوكيه ورد!
كلهم ابتسمو بحنين. وفريحه عينيها لمعت بدmـ.ـو.ع. وهمست آدm حبيبى.

مريم: عيونها لمعت ودعت بقلبها لحفيدها.
آدm: حس بلهفة آرين. وشاور ليها. تعالي اقعدي جمبي. واقريلي الكارت.
آرين: قعدت. وضمه الورد بإيديها. كأن الورد ده جاي ليها هي مش لحد تاني.
وفتحت الكارت. وقالت. احم. الي
بابا آدm. و ماما مريم. قرة عيوننا بسلامتكم.
شفاك الله ياقلبا لم نعرف منه سوء قط. ولا رأينا منه أذى. يامن بروئيته معافى. أري الضي ف عيوني. حفيدك آدm مراد العدوي!

آرين: بعد ما قرأت آخر جمله. قلبها دق بقوه كبيره. كأن آدm باعت ليها رساله خاصه.
وإن سلامة كل العيله ف وجودها هى. وإن سعادة آدm ف وجوده ضيه. وابتسمت بحب كبير...
آدm: هز راسه بإبتسامه. وشاف تملُكها للورد. ومسد ع حجابها. وقال بطريقه غير مباشره.
آرين تعبت اوي انهردا وكفايه انها مهتمه بالكروت وتقرا كل حاجه لجدها.
وحط ايدو ع بوكيه الورد وقدmه ليها. وقال.

وانا بقى حابب اهديها بوكيه ورد خاص ليها. وكمل بمكر. بوكيه من آدm ل آرين.
آرين: قلبها دق بقوه كبيره. وفرحت جداً. انها هتاخد ورد آدm!

بعد شويه.
مراد: واقف وماسك الكارت. وبيبص للحروف بتركيز كبير! وهمس W-A-H!
زين: خارج من باب الفيلا.
مراد: شافه. ونده عليه بسرعه. وقال زين تعالى عايزك.
زين: راح عندو وقال خير يا مراد!
مراد: بطريقه غير مباشره. خير يازينو. وماشاء الله. رجـ.ـال الأعمال بعتو ورد كتير جدا. ولا بقى سيدات الأعمال. مش عارف انا هنعمل ايه بكل الورد ده!
زين: بفخر. يبني محدش ليه جميل ع الحج. بابا موجب مع كل ال انت شايفهم دول.

مراد: رفع حاجبه اممم. اكيد طبعا. الحج طول عمره. صاحب واجب. بس تعرف ف اسماء رجـ.ـال أعمال غريبه. زي الشوربجي وزكي هيكل. هههههههه اول مره اسمع عن الشوربجي.
بس اسم هيكل ده حاسه مش غريب عليا.
زين: ليه يعم عادي جدا. ورجل الأعمال الشوربجي ده؟ راجـ.ـل محترم جدا. وبيحترم بابا بطريقه كبيره.
مراد: بمكر. امممم. وال اسمه زكي هيكل ده؟
زين: بغـ.ـيظ مكبت. لأ ده واحد حـ.ـيو.ان بس راح لحاله.
مراد: بتركيز. ازاي ممكن تفهمني!

زين: يبني ما انت عندك خلفيه عن الموضوع. انت مش فاكرو؟
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. لأ وانا لو فاكر هو مين هسالك ليه؟
زين: طيب هقولك. فاكر يوم ما كنت عندي ف الشركه. لما انا عملت مكالمه. وقولت ارجع ياهيكل رصيدي ف البنوك صفر! لما حكيتلك ع الحوار بتاع الصفقة! وبعدها انفجرت عربيتك انت وفهد. افتكرت!
مراد: ااه. ايوه ايوه. افتكرت. طيب ولما هو نصاب كدا. وانت كشفته. ازاي يبعت ورد ل بابا مش غريبه دي؟

زين: ولا غريبه ولا حاجه. اصل هيكل لحد دلوقتي مايعرفش اني كاشفه. ولا يعرف إن بابا كان عارف عنه كل حاجه.
وانا معاملتي معاه بقت ف اضيق الحدود. ومبقاش ف بينا بيزنس خالص.
وانا طرقته من الشركه بطريقه شيك. وانتهى الحوار ع كدا.
مراد: بيسمع زين. وباصص للكارت بتركيز! وقال اممم. تمام يازين. تمام!
زين: طيب هروح اوصل حمايا للعربيه. سلام. ومشي.
مراد: بص من الشباك وحط ايدو ف جيبه. واتنهد.

وقال بنبرة غامضه. الحج بس يقوم بالسلامه. ونشوف حوار اللغز ده!

عدا حوالي أسبوعين!:
وزياد اتفق مع رياض المنشاوي. ع فرح ياسين وهمس ع آخر الشهر وبلغ آدm وكل العيله. وعدا من الشهر اسبوعين.
وتيم وميرو اتفقو ع السفر بعد فرح ياسين.
و آدm الحمد لله استرد صحته كاملة.
وجه وقت الحفله. والكل بيجهز.
ومراد نفذ وعده ود.بـ.ـح خمس عجول من ماله الخاص. ووزعهم ع المساكين.
وكمان طارق وزين!
ف جناح آدm.
زينب خبطت.
مريم: ادخل.
زينب: دخلت. ست الكل. الست صابره وصلت. و موجوده تحت.

مريم: هزت راسها. ماشي يازينب. قدmي ليها ضيافه وانا نازله ليها.
زينب: حاضر ياست الكل. ونزلت.
آدm: خارج من الحمام. وكشر عينيه باستفهام. وقال الست صابره؟ ودي جت هنا ازاي؟
مريم: قامت وقفت قدامه. وقالت بهدوء. أنا ال بعت وجبتها.
آدm: بتعجب. طيب ليه؟ دي ست غلبانه وملهاش علاقه بال حصل!
مريم: بغموض. يلا بس تعالى اساعدك ف اللبس. وهحكيلك كل حاجه. وهننزل ليها مع بعض!
ف جناح مراد. :.

فريحه: لابسه فستان رقيق جدا. و واقفه قدام المرايا. بتسرح شعرها.
مراد: خبط ودخل عليها.
فريحه: لفت ليه بابتسامة. وقالت مراد كويس انت متاخرتش.
مراد: قرب منها. وباسها من خدها. عمري ما أتأخر ع فريحتي ابدا.
فريحه: بضحكه صافيه. حبيبى يامرادي. يلا بقى ادخل خد شاور. وانا هجهزلك البدله ف ثواني
للحفله.
مراد: غمضي عينيكي يافريحه.
فريحه: كشرت عينيها!
مراد: يابت بقولك غمضي مش تكشري!

فريحه: ضحكت. وقالت حاضر يا حبيبى. اهو غمضت عينيا. ياترى خير!
مراد: طلع من جيبه علبه صغيره. وفتحها. وطلع منها خاتم جواز الماس. ومكتوب جواه مراد وتاريخ كتب كتابهم.
فريحه: بتفكر ياترى هديه ولا ايه؟
مراد: مسك الخاتم. ومسك ايد فريحه. وشال ليها الخاتم القديم.
فريحه: اتخضت بقلق. وجـ.ـسمها اتشـ.ـد. وقالت مراد! بتعمل ايه؟ ده خاتم جوازنا!

مراد: مردش عليها. ولبسها الخاتم الجديد. وباس ع أيدها. وقال فتحي عينيكي يافريحتي.
فريحه: بقلق. فتحت عينيها. لكن فتحت بوقها بانبهار. وقالت ماشاء الله، ايه دا يامراد؟
مراد: مسك دقنها. وبص ف عينيها. وقال. دي حاجه بسيطه جدا ليكي يافريحه.
انتي الفتره ال فاتت. استحملتيني. وكنتى ف ضهري وبتقويني لما بضعف. تعبتي كتير معايا عشان نخلي البيت زي ما هو...
هان عليكي شغلك وعيادتك ف سبيل إن العيله متقعش.

وقفتى جمبي وكنتي اكبر دعم ليا. كنتى بتحاولي توفقي بين البيت والمستشفي وطلبات العيله.
مدتيش فرصه للضعف يعرفلي طريق. انا بحبك اوى يافريحه.
انا عرفت قد ايه ربنا بيحبني أنه كرمني بيكي.
ورزقني الزوجه الصالحه. انا بمـ.ـو.ت فيكى يابـ.ـنت طارق.
فريحه: عيطت من الفرحه. واتشعلقت ف رقبته. وقالت انا بمـ.ـو.ت فيك يامراد. بحبك اوى. بحبك اكتر من نفسي.
مراد: رفعها لحـ.ـضـ.ـنه. ودفن وشه ف شعرها بحنان. وقال ربنا يبـ.ـاركلي فيكي يافريحتي...

فريحه: بتضحك ودmـ.ـو.عها نازله.
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال. انتى عارفه اني اكتر حاجه مبحبهاش اني اشوفك بتعيطي.
فريحه: مسكت ايديه. وبتترجف. وقالت بدmـ.ـو.ع الفرح.
غـ.ـصـ.ـب عني يامراد. وانت عارف انها دmـ.ـو.ع من فرحتي بكلامك ليا.
مراد انا مستعده اقدm روحي ليك هديه. انت متعرفش انا بحبك قد ايه. ومتعرفش انا متعلقه بعيلتي قد ايه.
بابا آدm مش مجرد اب ليك او حمايا لأ.

بابا آدm احنا فتحنا عينيا ع الدنيا. وكان جمبنا ومعانا. كان اخ وداعم لبابي.
ماما مريم هي ال مربيانا. وكانت جمبنا ف كل خطوه. معاملتهم لينا واحتوائهم يجبرونا إننا نفضل معاهم للآخر. انا معملتش غير واجبي يامراد. ومستعده اقدm اكتر من كده. بس انت تفضل جمبي وتحبني ديما. انت انهردا جبرت بخاطري اوي يامراد.

مراد: مسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. وهمس بحب. انا طول عمري بمـ.ـو.ت فيكى. وبمـ.ـو.ت ف قربك يافريحتي. وشال جبينه من ع جبينها. وابتسم وقال. وكمان عندي ليكي هديه تانيه.
فريحه: قلبها بيدق بسرعه. وبصت ل عينيه بعشق. وساكته.
مراد: بغمزه. اسبوع اجازه انا وانتي لوحدنا ف اي بلد تشاوري عليها.
فريحه: شهقت بفرحه كبيره جدا. وقالت بجد. بجد يامرادي.
مراد: بسعاده. بجد ياقلب يامرادك...

ف الليفنح.
زينب: قدmت الضيافه للست صابره. اتفضلي ياحاجه.
صابره: بقلق. احم يزيد فضلك يابـ.ـنتي.
زينب: تعيشي ياحاجه. ودخلت المطبخ.
صابره: منزله عينيها. وباصه ف الأرض. ومن جمال الفيلا. كل شويه تقول. بسم الله ماشاء الله. اللهم صل على النبي.
آدm: لابس بدله ف منتهى الجمال. ودي هديه من زين وريتال.

مريم: لابسه فستان رقيق جدا وبرضو هديه من زين وريتال للحفله. ونازلين جمب بعض ع السلم. وايدها ف دراع آدامها. ومعاها علبه.
آدm: نزل. وقال بهدوء. مساء الخير يا ست صابره.
صابره: قامت بسرعه وقلبها بيدق بخــــوف. وقالت بقلق. مس. مساء الخير يابيه. اء. ألف حمدلله ع السلامه يابيه.
آدm: شاور ليها. اتفضلى استريحي.
صابره: العفو يابيه. العين مـ.ـا.تعلاش ع الحاجب.

مريم: قربت منها. ومسكت أيدها وقالت اتفضلي. استريحي ياست صابره. ومتقلقيش من حاجه.
صابره: قعدت ع طرف الكرسي. وقالت بخــــوف. عدm الاموءاخذه ياست هانم. انا يعني معرفش انتو جبتوني هنا ليه؟
مريم: قعدت جنبها. وقالت بابتسامه. انا ال طلبتك ياست صابره. عشان اشكرك بنفسي.
صابره: بعدm فهم. تشكريني؟ ع ايه بس ياست هانم.
مريم: عيونها لمعت. وقالت. لأنك انقذتي حياتي. وانقذتي حياة عيله كامله من الإنهيار.
صابره: هاتتكلم!

مريم: لو سمحتي خليني اكمل كلامي. انتي ربنا بعتك ف الوقت المناسب عشان تنقذي جوزي من خطر حقيقي.
ولولاكي. كان الله اعلم ايه ال حصل. لكن ديما ربنا بيحط الابتلاء وقصاده درجة التحمل. والصبر ع المصيبه.
انا لو قدmت ليكي الدنيا كلها ف ايديكي. ع لطف الله و ال حصل بسببك مش هقدر ارد جميلك ياست صابره. لكن انا هحاول اقدm ليكي حاجه رمزيه.

وكمان ربنا جعلنا ليكي سبب. إننا نأمن ليكي ول اولادك مستقبلهم، اتفضلي. وقدmت ليها العلبه.
صابره: هزت راسها. وقالت أني مش فاهمه حاجه ياست هانم. وايه العلبه دي؟
مريم: بحب كبير، فتحت ليها العلبه. وقالت اتفضلي. دي تذاكر سفر للسعوديه. عمره ليكي ول اولادك. وكمان!

صابره: شهقت بفرحه. وعيطت بعدm تصديق. ايه؟ عو، عمره؟ عمره؟ اء. اني هعمل عمره. يعني اني هشوف الكعبه. وبصت ل مريم. وقالت سايق عليكي النبي ياست هانم. مـ.ـا.تضحكي عليا. والنبي متعشميني. ده حلم وصعب يتحقق.
مريم: قلبها و.جـ.ـعها ع حالتها. وربتت ع ايدها. وقالت.
حاشا لله إني اضحك عليكي ياست صابره.
انتي فعلا إن شاء الله. هتطلعي عمره.

وكمان ده عقد بيع وشرا للعماره ال انتي مأجره فيها. دلوقتي كلها بقت ملكك انتي واولادك.
وآدm جوزي. هيتكفل بتجديد العماره وفرشها. وجواز اولادك. وهيأمن ليهم شغل محترم!
صابره: رفعت عينيها وبصت ل مريم ومصدومه. هي بتحلم!
ولا هي ال مش مقصوده بكل الخير ده؟
مريم: دmعه نزلت منها. ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب. وقالت...
كل ده مايجيش نقطه ف بحر من ال انتي عملتيه ياست صابره.

رقم تليفون البيت ده معاكي ف العلبه. اي وقت احتاجتي فيه لاي حاجه. مملكة العدوي بابها مفتوح ليكي ديما.
صابره: فاقت. وصدقت انها مش بتحلم. وإن ربنا كريم. وكرمه ملهوش حدود!
وإن اكيد كان ف سبب من إن حاجه جواها تقولها قومي روحي عند الشركه. واكيد ال حصل انه ف قلب المحنه منحه ومكافآه كبيره ليكي ياست صابره.
وعيطت. ودعت كتير جدا ل آدm ومريم. وجت تبوس ع أيديهم.
لكن هما سحبو ايدهم بسرعه.

مريم: ربتت ع ضهرها. وقالت ربنا يكرمك يا ست صابره. ويستجيب منك إن شاء الله.
صابره: قامت وخارجه. وبتعيط بفرحه كبيره. ولسانها بيردد من الدعوات ل آدm ومريم. بالستر والصحه وبركه ف العمر.
آدm: ل هارون. خلي السواق يوصل الست صابره لحد بيتها.
هارون: تحت امر معاليك ياباشا.
آدm: قلبه مبسوط جدا. بال اميرته عملته. وحاوطها من كتفها. وقال. أميرتي ديما بتفاجئني.

مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. وقالت بجد انا ممنونه للست صابره طول عمري.
آدm: طيب انتي ليه مقولتيش ليها ع المبلغ ال تحت العقد ف العلبه؟
مريم: بتنهيده. هي لما تروح وتشوف المبلغ هتفرح اكتر. انا محبتش انها تتحرج.
آدm: باس ع أيدها. وقال ربنا يبـ.ـاركلي فيكي. يانور حياتي.
مريم: ضحكت، نور حياتك؟
آدm: بغمزه التغيير مطلوب ولا ايه يا أميرتي؟
مريم: حطت راسها ع كتفه. وقالت. أنا عندي ليك هديه ومتأكده انها هتعجبك.

آدm: بمكر. همس ف ودنها. يارب يكون شهر عسل يارب!
مريم: شهقت. وشالت راسها. وبصت ليه. بدهشة. وقالت شهر عسل ايه يا آدm الله يهديك!
آدm: بمكر. اله. هو انا مش لسه خارج من غيبوبه. لازم شهر عسل. واتصرفي عايزين نشتري طقمين ولا تلاته كدا ماشي. وغمز.
مريم: فتحت عينيها بزهول. ووشها أحمر. وقالت اعمل فيك ايه؟ ياراجـ.ـل انت ف ايه ولا ايه؟ احنا كبرنا الله يكرمك يا آدm بطل بقى.

آدm: هههههههه. وشـ.ـد راسها ع كتفه تاني. وقال ما علينا هنشوف حوار الطقم بعد الحفله. المهم قوليلى ايه هي الهديه!
مريم: ضحكت ع مرواغة آدامها ال بتعشقها. وقالت أنا هطلع انا وانت بإذن الله موسم الحج السنادي!
آدm: ضمها لقلبه اكتر. وقال بحب. كنت متوقع منك ده يا سلطانة آدm.

ف جناح زين.
زين: قدm هديه ل ريتال نفس الفستان ال كان عاجبها وكان مقطوع.
جابلها واحد نفس التصميم. وجاب ليها اسوره الماظ.
ريتال: بإعجاب كبير. واو بجد روعه جدا. الفستان تحفه اوي يازينو. وباسته من خدو. ميرسي جدا ياحبيبى.
زين: مبسوط. ولبس ليها الاسوره. وقال دي اقل حاجه ليكي ياروتي. انتى ديما واقفه جمبي. واتحملتي عصبيتي ف الفتره الاخيره.
وكنتي ديما تدعميني وتقويني. وشيلتي مسؤلية البيت.

وقدرتي تسدى مكان العيله. ومقصرتيش ف اي حاجه. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي ياروتي.
ريتال: حـ.ـضـ.ـنته بسعاده كبيره. وعيطت من الفرحه. وقالت أنا مستعدة اعمل كل حاجه تسعدك يازينو. بس تكون جمبي ومعايه ومبسوط ديما ياحبيبى.
زين: باس ع ايديها. انا مبسوط بوجودك جمبي ياريتال!
ريتال: بدقة قلب. بحبك يازين.
زين: رجع خصلة شعر ورا ودنها. بعشقك ياعمر زين.

بعد لحظات.
فون آدm رن. وبص ل مريم. وابتسم وقال. ثواني ياروحي مكالمه مهمه وراجع.
مريم: بابتسامه. ربنا معاك ياحبيبى.
آدm: دخل المكتب. ورد ايوه يارعد عملت ايه؟
رعد: كله تمام ياباشا. انا لسه خارج من المخزن حالا.
آدm: تمام. ومضو؟
رعد: بضحكه. دول ماصدقو ياباشا. عامر والجارسون. اول ما عرفو أنهم هيخرجو ويشوفو النور من تاني. قالو هنمضي ونبصم كمان. ومضو ع كل الأوراق.
آدm: هز راسه تمام.
رعد: بحيره. احم.

آدm: اممم قول يارعد عايز تقول ايه؟
رعد: ابتسم. وقال ماشاءالله عليك ياكبير. عموما انا بس كنت عايز أسأل. لو آدm الصغير عرف بأن عامر والجارسون طلعناهم من المخزن. ايه موقفه وقتها.
آدm: بهدوء. متقلقش يارعد. انا هفهم حفيدي اول ما يرجع! بس انجز انت وتعالي الحفله ع وشك.
رعد: تحت امرك ياباشا. اروح بس البيت اغير هدومي. واجيب هيلينا واجي ومعايا الاوراق.
آدm: كشر عينيه. وابنك وبـ.ـنتك؟

رعد: سفيان سافر عشان الجامعه. وبـ.ـاري. عند والدتي ف البلد. ههههه مش عارف كل ما انوي اجيبهم. يحصل حاجه.
آدm: لعله خير! وكل شيء ب آوان.
رعد: ونعم بالله يا باشا.

فيلا سليم بدر الدين.
سليم: لابس بدله شيك جدا. وجاهز ونزل المكتب.
فتون: لابسه فستان تحفه فنيه. سليم جايبه ليها من بره مصر مخصوص تحضر بيه الحفله ف مملكة العدوي.
فتون: نازله ع السلم. والفستان ليه ديل طويل. وكانت فاتنه فيه.
سليم: بص ف الساعه. وقام قفل الخزنه.
فتون: خبطت. وقالت برقه. سليم!

سليم: قال بإعجاب. نزلت ع الوقت بالظبط. ولف ليها. وبيقول نعم يا قلب سي! ووقف مكانه بإعجاب كبير. وقلبه دق بمشاعر مختلفه وأغلبها كانت مشاعر حب مع غيره كبيره.
فتون: بضحكه رقيقه. مسكت الفستان وقالت. أجنن مش كدا؟
سليم: ف اللاوعي. ده انتي تهبلي. وانتبه. وقرب منها. ومسك ايديها الأتنين. وقال ديما فاتنه. ومضيعه عقلي مني بجمالك.

ايه يافتون ياحبيبتى الجمال ده. بجد فتنتي قلبى وروحي! ورفع أيديها وباس عليهم. وقال برنسس فتون بدر الدين!
فتون: بضحكه صافيه ودقة قلب. حبيبى ربنا يبـ.ـاركلي فيك. وانا مكنتش هكون بالجمال ده. لولا الفستان التحفه ده تسلم ايدك وزوقك!
سليم: حاوطها من وسطها. وقال بمكر. الفستان برضه ال مخليكي جميله؟
وهمس ف ودنها الفستان بقى ليه قيمه. لما بقى بين ايدين فتون سليم بدر الدين. وبجد انتى تجنني.

وكمل بغيره. انا مش عارف ازاي هتخرجي كدا!
فتون: بضحكه صافيه. حـ.ـضـ.ـنت سليم. وقالت حبيبى انا ياسيمو. ديما بتغير من ااقل حاجه.
سليم: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسك دقنها. وقال بحب. لو مغرتش عليكي هغير ع مين يافاتنه. وبيقرب منها.
فونه رن وكان خالد.
سليم: غمض عينيه بغـ.ـيظ كبير. وقال. الله يخربيتك ياخالد الكـ.ـلـ.ـب. ديما بتتصل ف الوقت الزفت ع دmاغك.
فتون: ههههههه. معلش ياحبيبى. اكيد بيستعجلك. ع ميعاد الحفله.

سليم: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. ورد ع خالد بنفور. نعم!
خالد: هههههههه ع طول كدا حبك ليا واضح من صوتك.
اكيد كالعاده ياساده اتصلت ف وقت مناسب
ههههخخ.
سليم: قبض ع ايدو. وقال بغـ.ـيظ. انا يالا بكرهك صدق بقى؟
خالد: بدلع مش من قلبك ياسولي.
بس بجد بزعل من اهمالك ليا. مش هتقولى مالك بقى. وايه مغيرك؟ هههههه.
سليم: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. عيل فصيل اقسم بالله. أنجز ياعملي الاسود. عايز ايه؟

خالد: ياعم الحفله هتبدأ. أنجز الشباب وحشوني. عايزين نقضى الحفله من أولها.
سليم: ابتسم. تمام ساعه وهنكون هناك إن شاء الله! وقفل.
فتون: بضحكه. ع فكره انا عزماك ع العشا بعد الحفله. ع اليخت.
سليم: بابتسامه ومكر. وايه المقابل يابـ.ـنت مهران!
فتون: ههههه. هقولك بعدين ياسيمو. ياملاكي الحارس. يلا بينا؟
سليم: حط ايدها ف دراعه. وقال بحب كبير. يلا بينا ياجمل برنسس فتون!

فيلا تيم عزيز.
تيم بيلبس. للحفله.
ميرو: بتلبس وفونها رن وكانت هبه. وردت عليها. وقالت بابتسامه. الو هوبا القمر.
هبه: بضحكه. ميرو الموزه عامله ايه ياقلبي!
ميرو: بضحكه الحمد لله بخير. ايه انتى لسه منزلتيش من البيت؟
هبه: بحرج. معلش بقى ياميرو مش هقدر اجي الحفله.
ميرو: بزعل. ليه بس ياهبه؟

هبه: بتهيده. اصل ولاد عاشور اخويا التلاته تعبانين. بدور برد شـ.ـديد وسـ.ـخونيه. ومرات اخويا مش عارفه تعمل حاجه منهم. وطلبت مني إني اروح اقعد معاها. وانا بصراحه اتكسفت اقولها اني عندى حفله. وبرضه مش عايزه عاشور يزعل مني. مهما كان عاشور عمره ما رفضلي طلب ولا زعلني.
ميرو: بحيره. اممم. فعلا عندك حق. ماشي ياحبيبتى. تتعوض مره تانيه إن شاء الله. والف سلامه عليهم.

هبه الله يسلمك ياقمر. وشهقت بتفكير. وقالت صح يامريم ف حاجه كنت عايزه اقولك عليها. وع طول بنسى.
تيم: شاور ل مريم. وقال بهمس. اتأخرنا! الحفله بدأت!
ميرو: هزت راسها. وقالت ثواني ياهوبا. هفتح الاسبيكر بس وهسمعك وانا بلبس الحجاب. وفتحت الاسبيكر وحطت الفون ع التسريحه.
وتيم: بيسرح شعرو قدام المرايا التانيه.
ميرو: بتلبس الحجاب. اه سمعاكي ياهوبا. حاجة ايه بقى؟

هبه: بصي من فتره كدا. وانا ف الجامعه. جت بـ.ـنت سألت عليكي!
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. بـ.ـنت مين؟ ياتري زميلتنا ف الجامعه ولا ايه؟
هبه: بصراحه مش عارفه يامريم. إن كانت زميلتك ولا لأ؟
ميرو: ههههه يابـ.ـنتى انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه. ما انتي عارفه اني ماليش صحاب غيرك. وباقى الدفعه زمايل عاديه وانتي عارفاهم كلهم. ازاي بقى مش عارفه؟

هبه: بحيره. منا قولت كدا برضه. لانها قالت إنها صديقتك. بس بصراحه يامريم طريقتها ف الكلام خــــوفتني!
ميرو: بعدm فهم. ياستير ليه كدا قالتلك ايه. وقالتلك اسمها ايه البـ.ـنت دى؟
هبه: بتريقه. رووووح. ههههه. اه والله قالتلي كدا. ونطقت اسمها كأنها بتحضر عفريت.
ميرو: بتفكير. روح! بس انا معرفش حد بالاسم ده خالص ياهبه.
هبه: مش عارفه بس ازاي. دي فيها شبه منك كبير جدا!
تيم: فتح عينيه بصدmه. ولف ل مريم. وهمس كامليا!

ميرو: بعفويه! شبهي؟ لأ معرفش حد. انا!
تيم: اتحرك بغـــضــــب. ومسك الفون بسرعه. وقال بصوت غـــضــــبان. هبه. البـ.ـنت دي عينيها تشبه مريم؟ ونفس الطول تقريباً؟ وعندها شامه ف جبينها؟
هبه: اتخضت. لكن جاوبت بقلق. اء. ايوه فعلا يادكتور.
تيم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح. وقال. احكيلي بالظبط البـ.ـنت دي قالتلك ايه؟
ميرو: واقفه مستغربه تصرف تيم. لكن فتحت عينيها بصدmه. وقلبها دق بخــــوف. وهمست. معقول تكون كامليا؟

هبه: بلعت ريقها. وقالت جواها. استر يارب هو انا نيلتها ولا ايه؟
وحكت ل تيم كل ال حصل. وردها ع كامليا. وأسلوب كامليا ورد فعلها! وكملت. بس انا لما قولتلها انكم سافرتو بره مصر. اتجننت وسابتني ومشيت!
تيم: قبض ع ايدو بغـــضــــب شـ.ـديد. ويتنفس بغـ.ـيظ.
ميرو: شافت ملامح تيم. واتـ.ـو.ترت. واخدت الفون منه. وقالت بقلق. ما، ماشي ياهبه ياحبيبتى. انا هكلمك بعدين. وقفلو.

تيم: من بين أسنانه بتوعد ممزوج بغـــضــــب. اقسم بالله. لا ادmرك ياكامليا. وساب مريم وخارج بسرعه.
ميرو: جريت وراه بسرعه. وبتنادي عليه بعـ.ـيا.ط وخــــوف. تيم. تيم. رايح فين. استنى بس.
تيم: نازل ع السلم بسرعه. ومبيردش عليها!
ميرو: نزلت بسرعه. وكانت هتقع. لكن لحقت نفسها. ونزلت تجري عليه. تيم استنى بالله عليك.
تيم: لسه هيخرج من باب الفيلا.
ميرو: جريت ووقفت قدامه. وقفلت الباب. وبتنهج.

تيم: صك ع أسنانه بغـــضــــب. وقال بصوت عالى ابعدي من طريقي يامريم!
ميرو: قربت من بعـ.ـيا.ط. ومسكت دراعه. وقالت بترجي. لأ لأ ياتيم مش هبعد. ارجوك اسمعني وحاول تفهمني.

تيم: مسك مريم من دراعتها بغـــضــــب. وهزها. وقال. بصوت منحور. اسمع وافهممم اييييه؟ افهم ايه يا مريييم؟ افهم أنها كانت عايزه تدmرك وتدmرني؟ افهم أنها مبتحرمش بعد كل ال حصل معاها؟ انا لازم اوقفها عند حدها واقفل الموضوع ده نهائى. انا ممكن اقلبها قضية رأي عام. وافضحها وادفنها بالحيا. واحده زي دي. كانت المفروض تحمد ربها إننا سبناها. لكن لا. هي مصممه تخسر نفسها وعيلتها. انا رايح لابوها وال يحصل يحصل.

ميرو: مسكت قميصه بترجي كبير. وعيطت بصوت موجوع. ارجوك ياتيم بلاش. احنا مصدقنا الفرحه ترجع لقلوبنا من تاني.

ومسكت وشه بايديها. وبصت ف عينيه وقالت بحب ممزوج بو.جـ.ـع. انت وانا تعبنا سنين كتيره اوي عشان نوصل لل اللحظه ال تجمعنا. وكمان فكر بإيجابية. هي خسرت وانا وانت ربنا عوضنا ببعض. وبعدين أنت قولت باباها مريـ.ـض. وانها بـ.ـنته الوحيده. يعني اكيد مش هيتحمل ال انت هتقوله عن بـ.ـنته. وممكن يجراله حاجه. أنت وقتها. مش هتقدر تسامح نفسك.

تيم: قلبه رق لدmـ.ـو.عها. ومسح دmـ.ـو.عها وقال بعتاب. يعني عايزاني اسكت يا مريم؟ عايزاني اسيبها تتمادى ف شرها؟ عايزاها تفتكر أن سكوتي ده ضعف؟
ميرو: ابتسمت بدmـ.ـو.ع لهدوئه. وهزت راسها بالنفي. لأ ابدا. انت عمرك ما كنت ضعيف ابدا ياتيم. ال يحاول ينقذ سمعت العيله ويخاف ع بنات العيله كأنهم بناته وأخواته عمره ما يكون ضعيف ابدا. ال يحاول يخلى مـ.ـر.اته مبسوطه ويتحملها وقت ضعفها وخـ.ـنـ.ـقتها عمره ما يكون ضعيف ابدا.

ومسكت أيديه. وقالت. طيب فكر تاني بإيجابية. وإن هبه قالت ليها إننا سافرنا ومحددتش البلد. يعنى اكيد هي هتستسلم ف الوقت ده.
اكيد لما تقعد مع نفسها وتفكر. هتقتنع انها غلطت. وتنـ.ـد.م انا متاكده. صدقني.

تيم: ضحك بسخريه. تقتنع؟ مين دي ال تقتنع يامريم؟ انتي مفكره كل الناس ف برائتك وطيبتك؟ لا ياحبيبتي فوقي. صوابعك مش زي بعضها. وبعدين ال قلبها تجيله الجراءه وتعمل حاجه بشعه ووقحه زي دي. عمرها ما تحس بالنـ.ـد.م أبدا. دي مش بعيد يكون قلبها مـ.ـا.ت اكتر من الأول. وعايزه تنتقم بطريقه أشـ.ـد.
لو سمحتي سبيني انا اتصرف بطريقتي. وانهي الموضوع ده انهردا!

ميرو: بترجي. عشان خاطري بلاش ياتيم. انت شايف إن كل العيله ماصدقت ترجع ليها الفرحه من جديد. ارجوك. طيب بلاش عشاني انا. عشان بابا آدm وماما مريم. بالله عليك ياتيم تنسى الموضوع. كلها اسبوعين ونسافر. بالله عليك أرجوك! واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت. وقالت بو.جـ.ـع. انا مش عايزه اخسرك انا معنديش استعداد اقف ع رجليا من غيرك. ارجوك بلاش تسبنى. حلفتك بالله ياتيم!

تيم: قلبه اتخـ.ـنـ.ـق عشانها. وضمها لقلبه بحنان كبير. وقال. هشش. طيب خلاص اهدى مش رايح ف مكان. خلاص بقى.
ميرو: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه بسرعه. وقالت بأمل وحماس. بجد. بجد ياتيمو؟
تيم: بضحكه. بجد يا قلب تيمو. بس وحياتي بلاش عـ.ـيا.ط.
ميرو: حـ.ـضـ.ـنته بمرح. حبيبى تيمو انا. حاضر ياروحي مفيش عـ.ـيا.ط. بس انت خليك جمبي.
تيم: ضمها لقلبه بسعاده. وقال. عمري ما ابعد عنك يوم واحد. ياعمر تيم!

الحفله بدأت ف جنينة مملكة العدوي. :
والأمن مستتب والكل بيتفتش بلا استثناء. ومراد زود حراسه امنيه مشـ.ـدده. لحماية آدm وباقي أفراد العيله.
وكل الضيوف حضرو.
وكالعاده اهم الضيوف كانو سليم وخالد ومتألقين وواخدين مكانهم ووضعهم ف قلب المملكه. ومحمد ومراد وفهد وزين مرحبين بيهم جدآ. وعرفوهم ع باقي شباب العيله.
الصحافه وصلت. وعملت لقاء مع آدm.

لكن بحرص شـ.ـديد. وف وجود الأمن والحرس. كانو زي الاسود حوالين الامبراطور. محاوطينه من كل الاتجاهات. بأمر من مراد.
ولاول مره ناس كتير اوي. تدخل حدود المملكة
واتفتشو كويس جدا. بأمر من مراد وفهد. والأمن موجود. والكل كان حذر جداً.
رجـ.ـال الأعمال وسيدات الأعمال ف الجنينه.
وحريم العيله جوه الفيلا. ومعاهم فتون وحنين وهيلينا. وبيحتفلو.
وممنوع الخروج بره باب الفيلا. وكل زوج منبه ع زوجته وبناته محدش يخرج.

وكان وقت جميل جدا. والكل كان مبسوط. وفرحه عارمه ف قلوب كل محبين الامبراطور.
والحفله تمت وعدت ع خير. والكل ودع العيله الجميله. واتحركو.
آدm وكل العيله موجودين ف الليفنج.
البنات قامو كلهم. ووقفو جمب بعض.
ميرو: بحماس. احم احم. لو سمحتو ياريت الكل يركز معانا ثواني.
كل العيله انتبهت. وبصت ليهم.
ميرو والبنات جابو البرواز وكان كبير جدا. وماسكينه بحذر.

تمارا: ابتسمت بحب كبير وقالت. بابا آدm. وجدو. واخويا الكبير. وصديقي المفضل. وحبيبى.
وماما مريم. وناناه واختي الصغيره ههههه ماشاء الله طبعا. وصديقتي المقربه. وقلبي من جواه. ال ديما بتعلمنا الصح من الغلط. والحلال من الحـ.ـر.ام.
ميرو كملت. بحنين. وقالت ماما مريم. ال بتحبنا بجد. ال بتخاف علينا وعايزه تاخد بأيدينا للجنه.

وبابا آدm. هو مش جدو لأ هو بابا آدm وبس. اخويا الكبير ف وحدتي. صديقى وحبيبى ورفيق ايامي. ال ديما مقويني. ال رباني وأخدني بـ.ـنته مش حفيدته.
انا عايزه اقولكم اني بحبكم بجد. بحب بابا آدm وبابا طارق. بحب ماما مريم وماما رنا. بجد احنا الاحفاد بنحسد نفسنا إننا ربنا رزقنا بعيله تجنن.
ودلوقتي بإسمي أنا وبإسم بنات العيله كلها. اتفقنا نقدm ليكم هديه بسيطه ويارب تعجبكم. وشاورت للبنات.

البنات بحماس كبير. شالت الورق من ع البرواز.
وكانت الشجره تجنن بجد.
الكل انبهر بيها. وبيهمسو ماشاء الله.
لكن آدm ومريم أنبهرو بكلام تمارا وميرو اكتر.
مريم: كالعاده من فرحتها بحفيداتها دmـ.ـو.عها نزلت.
آدm: عيونه ع الشجره بتركيز كبير وإعجاب. وشاف اسمه اول واحد ومريم جمبه. ومراد وزين ونور ولارين.
ويليه طارق ورنا وفهد وباقي العيله. لحد اسم تالين!
وف ارواق فاضيه. واكيد. دي لباقي الأحفاد.

وقلبه دق بحب كبير. وكابر دmـ.ـو.عه. لكن عيونه لمعت من جمال الهديه!
مريم: شافت الشجره. و فتحت عينيها بدهشه واعجاب كبير جدا. وقلبها دق بفرحه كبيره. للهديه المميزه والجميله جدا. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وهمست اللهم بـ.ـارك.
مصطفى: كالعاده ضيع سحر اللحظه. وقال وسع وسع وسع. خلاص ياموزز خلصتو فقرتكو؟
اركنو بقى ع جمب.
الكل تنح بدهشه. وبعدها ضحكو ع مصطفى.

مصطفى: وقف مكان تمارا وقال. جدو آدm. عمنا وعم الكل. كبير العيله. حبيب الملايين امبراطور قلبي انا شخصياً. اه وكتاب الله.
الكل ضحك.
تيم: سحب مصطفى من قفاه. وقال بعتذر عن الخطأ الفني. الواد ده مش تبعنا. منعرفوش أصلا.
الكل ضحك.
تيم: ابتسم بحب كبير. وبص ل آدm ومريم وقال.
طبعا بعد كلام مريم وتمارا انا مش لاقي حاجه اقولها.

هما خلصو فيكو كل الكلام. لكن ال هقوله. إن امنيتي الوحيدة إن ربنا يبـ.ـارك ف عمر حضرتك. وعمر ماما مريم.
ودي هديه بسيطه من شباب العيله. وشاور للشباب.
الشباب بنفس الحماس شالو الورق. وكان البرواز يخـ.ـطـ.ـف القلب. وكل عيله بالصور واسماءها ع الشجره. وكانت بجد تسحر.
البنات شالت البرواز والشباب شالو البرواز وقدmوهم ل آدm ومريم.
محمد ومراد وفهد وزين كانو مبسوطين جدآ.

نور ورينو وفريحه وريتال. كانو مزهولين من جمال الهديه.
مصطفى: شاف الكل ساكت. وقال سمعونا سقفه كدا ياجدعان. اي حاجه تدينا طاقه احنا تعبانين ف الحاجه دي اه والله العظيم. وغمز ل چود. وسقف اول واحد.
الكل: انتبه. وضحكو وسقفو.
مريم عزيز: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير من مصطفى.
يوسف: بفخر. قلب أبوه الواد ده.
مريم عزيز: بغـ.ـيظ كبير. اه ابنك ونعم العقل يايوسف.
الكل واقف بيسقف ويضحك.

آدm مراد: من ع الباب. بدقة قلب. بابا آدm!
وفجاءه الكل انتبه. وبصو ع الصوت ال جاي من عند الباب!
آرين: لفت بسرعه. ودقات قلبها واصله لقلب آدامها. وضحكت بسعاده. وعيونها لمعت. وهمست آدm!
مريم: حطت ايدها ع قلبها. وضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت إبن عمري!
آدm: ابتسم بحب كبير. وقلبه استريح برؤية حليفه.
آدm مراد: حط الشنطه ع الأرض. وقدm كام خطوه.
فريحه: قلبها بيدق وعيطت. وهتجري عليه.

مراد: شايف عيون ابنه متعلقه ب جدو. ومسك ايد فريحه بسرعه. وغمز ليها تستنى!
فريحه: فهمت. ووقفت مكانها. وقلبها مبسوط برجوع ابنها!
آدm مراد: مش مصدق أنه شايف جدو آدm من تاني قدام عينيه. قاعد متمركز بنفس هيبته. وأميرته جمبه. ولامم كل العيله حواليه. ايوه هو ده آدm العدوي.

هي دي مملكة العدوي. مملكة ميراث العشق. ال دبت فيها الروح من تاني. ال نورت وازهرت من جديد. ال شمس الحب دفت قلوبهم برجوع الامبراطور وأميرته.
كل الشباب اتحركت وسابت مجال للديزل انه يوصل لجدو.
آدm: بابتسامته المعتاده. قال. حفيدي الغالي! وقام وقف.
آدm مراد: سمع صوت مثله الاعلى. وصديقه الصدوق، ونسي كل حاجه. وهمس بابا آدm!
آدm: هز راسه بابتسامه. ايوه يا حفيدي. انا قدامك. حي يرزق. وفتح ايديه لحفيدو!

آدm مراد: اترمى ف حـ.ـضـ.ـنه بكل شوق الدنيا ولهفتها.
آدm: ضحك بصمت وقلبه مبسوط جدا. وربت ع ضهرو بحنان. وقال. حمدالله ع سلامتك يا آدm ياعدوي!
آدm مراد: غمض عينيه ومردش. كأنه بيحاول يستوعب. او بيحاول يشحن طاقته من صوت جدو ال اتحرم منه لفتره.
الكل واقف متأثر من علاقة الحب ال بين الجد وحفيده.

آدm: ابتسم. وتفهم سكوت آدm. انه اكيد بيكابر دmـ.ـو.عه. لانه بيكره الضعف. وطلعه من حـ.ـضـ.ـنه. وبص ف عينيه. وهز راسه ف اشاره معناها انا بخير اطمن.
آدm مراد: غمض عينيه وصك ع اسنانه. عشان مايضعفش. واخد نفس عميق. وفتح عينيه. وباس ع ايديه. وابتسم. وقال. نورت مملكتك ونورت حياتنا من تاني! حمدلله ع سلامتك يا بابا!
آدm: الله يسلمك ياحبيب جدك!

آدm مراد: بص ل مريم. وابتسم بحب كبير. وقرب منها وباس ع ايديها وجبينها. وقال. سلطانة المملكه. وأميرة القلوب. حمدالله ع سلامتك ياحبيبتى وضمها لقلبه بحب كبير.
مريم: بنفس الحب واللهفه. طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وحسست ع صدرو ودراعاته واكتافه. وقالت. نور عيني وابن قلبى و عمري. فيك حاجه. حصل معاك اي مكروه لاقدر الله. طمني عليك.
آدm مراد: كتم المه. وابتسم. انا كويس جدا ياست الكل. انا بخير طول ما انتي وبابا بخير!

مريم: بأريحية. ربنا يجعلك ديما بخير يانور عيني!
تالين: جريت عليه بفرحه. أبيه آدm. أبيه آدm. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه!
آدm: حـ.ـضـ.ـنها وابتسم. توتا حبيبة قلبي. وحشاني اوي.
تالين: بسعاده. حضرتك ال وحـ.ـشـ.ـتني جدا. انا فرحانه إن حضرتك رجعت بخير. الحمد لله.
آدm مراد: باس راسها. ومبتسم. وراح سلم ع فريحه. وباس ع أيديها وجبينها. وقال امي اخبـ.ـارك ايه ياحبيبتي؟
فريحه: بدmـ.ـو.ع. انا بخير ياروح قلبي. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.

آدm مراد: مسح دmـ.ـو.عها. وقال. طيب مش كفايه بقى دmـ.ـو.ع؟
مراد: بضحكه. قولها يمكن تسمع منك انت. وشـ.ـد آدm لحـ.ـضـ.ـنه. وربت ع ضهرو. حمدالله ع سلامتك ياحبيب أبوك...
آدm مراد: ابتسم الله يسلمك يابابا. واتحرك سلم ع محمد و فهد وزين وباقي العيله. لحد ما وصل قدام آرين. ال بتترجف من التـ.ـو.تر. وحس بيها. وقال بهدوء رغم دقات قلبه. اذيك يا آرين؟

آرين: بصت ع فهد. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت. اء. احم. الله يسلمك. حمدالله ع سلامتك. يا آدm!
آدm مراد: رفع طرف عينيه وشاف فهد عينيه ع آرين. وقال بشبح ابتسامه. الله يسلمك يا. آرين! وغمز ليها. واتحرك.
آرين: قلبها دق بقوه لغمزته. وحاسه إن وشها بقى احمر جدا. وقعدت مكانها ع الكرسي.
مراد: باصص ع آدm ابنه بتركيز. وقال بحده. اطلع غير هدومك وانزل يا آدm!
آدm: كشر عينيه. لحدة مراد ف الكلام مع ابنه!

آدm مراد: هز راسه. واخد الشنطه وطلع!
مراد: لفريحه. قولي ل زينب تجهز عشا لابنك. وسابها وطلع ع فوق!
آدm: هز راسه. وتفهم إن ف حاجه حصلت مع حفيدو. وأبوه حس بيه. زي ما آدm زمان كان بيحس بابنه من تحركاته!
آدm مراد: دخل الاوضه. وحط الشنطه. وطلع السلاح من جيبه وحطه ع التربيزه. وبيقــلـــع التيشريت بشويش. وكاتم الألــم!
مراد: فتح الباب مره واحده من غير ما يخبط!

آدm مراد: بنفس الثبات متحركش. واتنهد. وقال كنت متأكد انك عرفت!
مراد: شـ.ـد التيشرت. وبص ع ضهر آدm. وشاف جـ.ـر.ح عميق اشبه بضـ.ـر.بة سكين. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ واضح. وقال بغـــضــــب. انت اغبى حد شوفته ف حياتي. انت ألعن من فهد مليون مره. مهمل من الدرجه الاولى. مفكر إنك لما تسيب جـ.ـر.حك ينزف انت كدا هترتاح؟ وزعق لاول مره ف إبنه. وقال. انت هتفضل كدا لحد امتى يا آدm!

آدm مراد: بثبات. ده لا إهمال ولا غباء. كل الحكايه. انتى خلصت مهمتى وجيت ع هنا ع طول. وبعدين الموضوع مش مستاهل!
مراد: بنفاذ صبر. انا مش هاخد منك حق ولا باطل. عيل مستفز زيه بالظبط. اتنيل اقعد هنا. وراح فتح الكمود وجاب منه علبة الاسعافات!
آدm مراد: هز راسه. ومسح وشه وشعرو. وقعد ع طرف السرير. وساكت.

مراد: بص ع الجـ.ـر.ح. وكأن قلبه هو ال مجروح. واتكلم بغلظه. مش إبن مراد العدوي ال يتجـ.ـر.ح كدا. ومش حفيد آدm العدوي ال يتخدش. وانت عمرك محافظ ع النقطه دي ف حياتك. ايه ال حصل عشان تتجـ.ـر.ح كدا؟
آدm مراد: ابتسم لنبرة الخــــوف ال ف وسط غلظة صوت أبوه. وقال أنا عارف كل ده. بس احيانا بتضطر تمثل الضعف عشان توهم عدوك انك خلاص قربت تستسلم. وقتها غــــروره يزيد وقوته تضعف. وتجيبه الأرض!

مراد: بيعقم الجـ.ـر.ح. وقال نجحت في المهمه اكيد.
آدm مراد: ابنك ياسيادة العقيد.
مراد: وحكاية الجـ.ـر.ح ده؟
آدm مراد: كانت صعبه شويه عشان اوصل لل آر بي جي. والتلاته ال معايا اتصابو. وهما كانو عدد كبير وانا سمحت لواحد منهم يجـ.ـر.حني. وف اول فرصه. وصلت لل ار بي جي. وفجرتهم. وجبت الدليل مع القوه والزعيم بتاعم. وطلعت ع الجهاز. سلمتهم ورجعت. وبص لابوه بابتسامه. فيها ترقيه لابنك ياصقر.

مراد: بفرحه كبيره. بجد يا آدm؟ يعني أنت دلوقتي اترقيت ل نقيب؟
آدm مراد: ابتسم. ايوه.
مراد: ضحك بفخر كبير. وقال جدع ياض ابن ابوك بجد.
آدm مراد: رفع حاجبه بمكر وقال. يعني مش العن من خالي فهد؟
مراد: بيخيط الجـ.ـر.ح وقال بغـ.ـيظ. انتو الاتنين زفت!

عدا كام يوم كمان.
فيلا المنشاوي.
همس: بخـ.ـنـ.ـقه. الو ايوه يا ياسين. انت فين بقى؟ الساعه 2 بجد كدا كتير.
ياسين: ياحبيبتى انا اهو لسه خارج من القسم حالا. وهعدي عليكي. واخدك ع اكبر سنتر فساتين. وتختاري اجمل فستان لاجمل همس ف الدنيا!
همس: بسعاده. بجد يا ياسو انا مش مصدقه. كلها كام يوم ونتجوز واو.
ياسين: هز راسه بيأس. يابـ.ـنتى هو انتي مش كنتي مضايقه دلوقتي؟ فجاءه كدا قلبتي.

همس: بتذمر. بقولك ايه؟ انت هتبصلي ف هرموناتي؟ مـ.ـا.تسيبني ماشيه زي ما انا مسستمه نفسي.
ياسين: بضحكه. لا ياستي هسيبك بهرموناتك. انتي مش ناقصه اصلا انتي كدا فله. ههههه.
همس: بمرح. طيب بزمتك. انت مش مبسوط معايا. دا انا قمر.
ياسين: بضحكه انتي قمر 14 وانا مبسوط جدا انك ف حياتي ياحبيبتى.
همس: ايوه كدا اظبط الكلام. ويلا بقى انا متحمسه عشان اختار فستان فرحي.

ياسين: بتحذير. همس زي ما اتفقنا. فستان عاقل كدا ومحترم. لا تقولي يوم فرحي البس معرفش ايه. والكلام ده!
همس: بمكر. ايه ده. يعني أنت مش هتوافق ع فستان حمال؟
ياسين: صك ع أسنانه بغيره. وقال بجمود. شكلك عايزاه حبل مشنقه ياهمس! وعدي يومك. بدال ما احلف اني أنا ال انزل اختار واشتريه بنفسي. فاهمه.
همس: رقصت مكانها. وقالت يلهوي ع الحمشنه. كنت فين من زمان. تبا لك يا اخي!

ياسين: بصوت جهوري. روحتي فين يا انسه مش بكلمك؟
همس: كاتمه الضحكه. وقالت بمرح تمام ياحظابط ياسو. نكد عليا برحتك. ماهو فرحك انت وانت ال دافع. ذلنا بقى.
ياسين: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. وقال اقفلي يامـ.ـجـ.ـنو.نه. عشان داخل ع لجنه. وانتي اجهزي نص ساعه بالكتير هكون عندك إن شاء الله!
همس: بهزار. لجنه. طيب اوعى تغش يسحبو منك الورقه. هههههخخخ سلام. وقفلت.
ياسين: قفل. وضحك من قلبه. وقال والله مـ.ـجـ.ـنو.نه.

فيلا العدوي!:
مريم: لاحظت إن رينو مخـ.ـنـ.ـوقه. وسألتها مالك يانور عيني. ف حاجه مضيقاكي؟
آدm: نازل ع السلم.
رينو: بحيره. ابدا يامامي. آرين المفروض تنزل تشتري فستان للفرح. وفهد وعدها أنه هيحاول يجي بدري. واتصل عليا دلوقتي وقال إنه طالع شغل مع منصب مهم وهيرجع ع بليل. وانتى عارفه إن آرين هتضايق. وهتقلب بوزها.
مريم: طيب يابـ.ـنتى وفيها ايه ده غـ.ـصـ.ـب عنه مش بايدو. تروح بكره إن شاء الله.

رينو: بحيره. مش هينفع. عندها عملي بكره ف الجامعه.
آدm: نزل وقعد جمب مريم. وقال بهدوء بعد تفكير. آدm حفيدي هياخد تالين زى ما معودها يشتريليها. روحي انتى و آرين معاه.
رينو: بحيره. ايوه بس!
مريم: مافيهاش بس يانور عيني. آدm هياخد باله منك ومن آرين. يعنى احسن من الحرس. وهكون مطمنه عليكى معاه.
رينو: طيب وفهد!
آدm: ابتسم. متقلقيش انا هكلمه. بس يلا عشان ترجعو بسرعه.

رينو: قامت. طيب انا هروح اقول ل آرين تلبس. وخرجت.
آدm بص ل مريم. وكانت بتبص ليه اوي.
آدm: ابتسم وفهم نظرتها. وقال مفيش حل غير ده.
مريم: ابتسمت. بس آدm حفيدك كان رايح بكره مع تالين.
آدm: باس كف أيدها وابتسم وقال بغمزه. وماله يروح انهردا!
مريم: ضحكت بسعاده. وقالت بجد بحب تفكيرك اوى.
آدm: كشر عينيه. وبصلها.
مريم: بضحكه. قصدي بحبك كلك ع بعضك يا إمبراطور قلبي وكياني.

آدm: بمكر. لحقتى نفسك يا أميرتي! وطلع الفون واتصل ع آدm مراد وبلغه ف شرح بسيط.
آدm مراد: راجع ع البيت. وهز راسه وابتسم.
بعد شويه.
ف سنتر الفساتين.
همس: قاست فستان صك وضيق. وخارجه ها ايه رايك يا ياسو!
ياسين: رغم انبهاره بيها لكن فتح عينيه بصدmه.
وقال بزهول. يخربيت كدا. اء. ايه ده ياهمس؟
همس: حطت ايدها ف جمبها. وماشيه زي الموديلز. وقالت تحفه فنيه جدا عليا. عجبني جدا. ايه رايك؟

ياسين: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقال من بين أسنانه. خشي غيرى الزفت ده.
وبعدين ده المحترم ال قولت عليه؟ هاااا؟
همس: بغـ.ـيظ. قربت منه بنرفزه. ف ايه بقى. هو انا كل اسبوع هلبس فستان فرح؟ مـ.ـا.تسبني البس ال انا عايزاه. ده هي ليله ف العمر! متنكدش عليا بقى.
ياسين: غمض عينيه وبيمتص غـــضــــبه. ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال لو عايزه نكد بجد عانديني ياهمس.

ومسح وشه بايديه. وابتسم بغـ.ـيظ. اسمعي ياحبيبتي. الفستان ضيق عليكي. محدد تفاصيل جـ.ـسمك. واظن يعني انتي مترضيش ليا إن كل ال يشوفك. يقول عليا حجات ماينفعش تتقال. ف انتي كدا استهدي بالله وشوفي فستان غيرو.
همس: رفعت صوباعها ف وشه وقالت. ياسين هو انت معقد؟
ياسين: بنظرة توعد وغـــضــــب قال، وقـ.ـا.تل ياهمس. ثانيه كمان هبقى معقد وقـ.ـا.تل!

همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بخــــوف. هو الفستان ده حساه ضيق شويه مش كدا؟ احم انا هشوف غيرو. وجريت من قدامه.
ياسين: بضحكه. والله مـ.ـجـ.ـنو.نه وهتجنني معاها.
بعد شويه. همس قاست فستان منفوش وطويل وتحفه فنيه عليها. وخرجت وهمست. احم ياسين؟
ياسين: لف ليها. وفتح عينيه بانبهار. وقلبه دق. وقال يخربيت جمالك. وقرب منها وهو مندهش. وقال تحفه ياهمس. بجد انتى زي القمر. قمر ايه؟ انتى تجنني بجد!

همس: بحرج ودقة قلب. يعني عجبك.
ياسين: ابتسم بعشق. بمـ.ـو.ت فيكى ياهمس. بجد بعشقك!

ف سنتر تاني.
رينو: بتختار تصميم معين. يناسبها مع الحمل.
آدm مراد: اختار ل تالين فستان ودخلت تقيسه. وعيونه بتراقب ضيه!
آرين: واقفه بتختار. وماسكه فستان احمر جميل جدا. وبتدور ع تصميم و لون تاني!
آدm مراد: شاف الفستان ف ايدها وقرب منها. ووقف وراها. وقال. اختاري الازرق الداكن ده!
آرين: رغم دقات قلبها. إلا أنها اضايقت. ولفت ليه. وقالت لأ. انا مش هلبس غامق بقى. انا عايزه فستان أحمر. او بِنك او!

آدm مراد: بغيره وتحذير. ادخلي قيسي الفستان ال انا اختارتهولك يا آرين!
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت بنرفزه يووووه. انا ف الفرح ال فات لبست فستان أسود. ودلوقتي ازرق؟ لأ بقى ماليش دعوه انا هختار الاحمر ده.
آدm مراد: بيقرب منها وباصص ف عينيها بتركيز...
آرين: اتـ.ـو.ترت. ورجعت بضهرها.
آدm مراد: قرب اكتر. ومد ايدو قرب جمبها.

آرين: شهقت وغمضت عينيها. وافتكرت إن آدm هيحط ايدو ع جمبها. وقالت برجفه. لأ لأ بليز بليز يا آدm. ارجوك خلاص هقيس الأزرق.
آدm مراد: ابتسم. ورجع خطوه لورا. وقال لأ. اتفضلى قيسي الأحمر ال عاجبك.
آرين: فتحت عينيها. شافته بعيد عنها. وحطت أيدها ع قلبها ال بيدق بسرعه. وبلعت ريقها بصعوبه. واخدت الفستان وجريت ع البروا. ومفكرتش إزاي وافق بسهوله كده ع الفستان!
آدm مراد: شاور للبـ.ـنت!
البـ.ـنت: جت. تحت امرك يافنـ.ـد.م.

آدm مراد: اسمعى. لو سألت ع نفس اللون ف الموديل ال دخلت تقيسه. تقولى مفيش. وده اخر فستان موجود.
البـ.ـنت: بعدm فهم. لكن قالت تمام.
آرين: قاست الفستان. وفرحانه جدآ. وخرجت. وفتن قلب ال آدm.
آرين: انبهرت بجمالها ف اللون الاحمر. وكانت جميله جدا حد الفتنه. وقالت ايه رأيك يامامي!
رينو: لفت ليها. وقالت بانبهار. بسم الله ماشاء الله. تحفه جدا يا آرين.
آرين: رفعت عينيها ل آدm. وسألته بعنيها.

آدm مراد: مش مصدق إن حبيبته كبرت وجمالها يفتن. وواقف سرحان ف تفاصيلها!
تالين: خارجه. وقالت بسم الله ماشاء الله. الفستان تحفه اوي عليكي يا آرين. وشهقت. وقالت ياخساره لكن الفستان مقطوع بصي كدا يا آرين!
آرين: شافت القطع من الخلف. واندهشت. وقالت للبـ.ـنت. ممكن واحد غيرو لو سمحتي.
البـ.ـنت: آسفه حضرتك. ده اخر فستان احمر موجود من الموديل ده!
رينو: بتفهم. كويس اصل فهد كان هيعترض ع اللون ده!

آرين: حست بخيبة أمل. و واقفه مكشره. ونزلت وشها ف الارض بحـ.ـز.ن كبير. وزعلت وقالت. خلاص مش لازم كل حاجه انا اختارها تعترضو عليها. انا مش عايزه حاجه. عندي فساتين ف البيت. مش عايزه أي الوان خلاص. ودخلت بسرعه البروا.
رينو: اتنهدت بحـ.ـز.ن. وسكتت.
آدm مراد: اتخـ.ـنـ.ـق لانكسارها. رغم غيرته الجبـ.ـاره عليها.
بس هي فاتنه بجد جميله جدا. واللون الأحمر هيخلي الكل يبص عليها. صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت.

تالين: زعلت عشان آرين. وقالت الفستان فعلا كان يجنن ع آرين. برنسس. واتنهدت. وقالت قدر الله وماشاء فعل.
وجت ل آدm وقالت. ايه رايك يا أبيه؟
آدm مراد: بتنهيده. جميل ياحبيبتى. وقال بتفكير. للبـ.ـنت. لو ف لون بِنك من نفس موديل الفستان الاحمر ياريت تجيبيه!
البـ.ـنت: ابتسمت موجود يافنـ.ـد.م ثانيه واحده. وراحت جابت الفستان وجت. اتفضل حضرتك.
آدm مراد: بغيره مكبته. امسكي ياتالين. دخلي ده ل آرين تقيسه!

تالين: انبهرت باللون وقالت بجد هيبقى تحفه ع آرين. واخدته بفرحه. وخبطت ع آرين!
رينو: رفعت عينيها. وشافت غيرة الفهد مضاعفه ف عيون الديزل. لكن ف قلب غيرته القـ.ـا.تله. حنية الدنيا. وابتسمت بحب كبير. ودعت بقلبها. ل آدm و آرين.
آرين: شافت الفستان. ونسيت الزعل. اخدت الفستان ولبسته. ورجعت ليها فرحتها من تاني. وبصت ع نفسها ف المرايا وقالت. واووو بجد اللون ده تحفه اوووي كان نفسي فيه من زمان. وخرجت ليهم.

رينو و تالين فرحو لفرحتها. وكمان الفستان متفصل عشانها.
أما الديزل رغم جنونه بجمالها. إلا أنه غيران جدا. لكن لما شاف فرحتها وبرائتها. وإن اللون ده اهدا من التاني. سكت عشانها!
وبعد ما الكل اختار واخدو كل حاجه.
آدm مراد. بيدفع الحساب. وشاور للبـ.ـنت. ع الفستان الاحمر. وقال هاخد ده.
البـ.ـنت: لكن ده مقطوع يافنـ.ـد.م.
آدm مراد: انا ال قطعته!

وطبعا آدm مراد. لما قرب ع آرين وهي غمضت عينيها. قطع طرف الفستان من الضهر. وسابها تقيسه. لكن مستحيل تفتن حد غيرو. مستحيل يسمح لحد ينبهر بيها. هي مملوكته وضيه وبس!
آدm مراد: خارج من السنتر.
آرين: رفعت عينيها ليه وقالت بدقة قلب. ميرسي جدا يا آدm!
آدm مراد: قرب من وشها بغيره. وقال بتحذير شـ.ـديد اللهجه. لو شوفتك حاطه اي حاجه ع وشك ف الفرح. اقسم بالله اليوم ده ماهيعدي ع خير. واتعدل.

آرين: اتخضت. وقالت جواها. يخربيتك مرعـ.ـب مرعـ.ـب مفيش كلام!

عدا كام يوم كمان. والكل بيستعد لفرحة بكره احلى همس وياسين.
فيلا العدوي. الكل متجمع.
دعاء: داخله الفيلا. وقالت الاستاذ آركان جه!
الكل فرح.
آرين: قامت بفرحه. وقالت بصوت عالى آركان! وجريت ع الجنينه.
آدm مراد: قاعد ومسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر.
آدm: ابتسم بهدوء ع الغيره المكبته.
رينو: قلبها دق بقوه. ودmـ.ـو.عها نزلت بسعاده.

آركان: نزل من العربيه. وسلم ع الحرس. وداخل بحماس كبير. عشان يطمن ع جدو. وشاف توأمه بتجري بسرعه عليه. وضحك وساب الشنطه. وقابلها.
آرين: بتجري. آركاااان. آركاااان اخويااا.
آركان: وقف وفتح ايديه. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ولف بيها. وقال. آرين. حشـ.ـتـ.ـيني و  يابـ.ـنت اللذين انتي.
آرين: بتضحك بدmـ.ـو.ع. آركان بجد انا مبسوطه اوى انك رجعت.
آركان: نزلها. ومسح دmـ.ـو.عها. وضحك. ايه يا آرين بتعيطي عشاني. ههههه مانتي بتحسي وعندك دm أهو.

آرين: خبطته ع كتفه بغـ.ـيظ. وقالت. انت يابـ.ـارد والله.
آركان: بضحكه. طيب خلاص آسف. وحاوطها من كتفها. وماشيين جمب بعض. قوليلى عامله ايه من غيري؟
آرين: بتنهيده. انا ف الاول قولت هستريح من رخامتك. بس تعرف البيت وحش اوي من غيرك. مش لاقيه حد يرخم عليا زيك.
وقالت جواها بغـ.ـيظ. مفيش غير المرعـ.ـب. ياماماا حتى التفكير فيه بخــــوف. اوووف معرفش بحبه اوي ع ايه؟
آركان: بكـبـــــريـاء. عشان ت عـ.ـر.في قيمتي بس.

آرين: بمرح. عرفتها ياقلبي. تعالى. كل العيله جوه.
آركان: رفع حاجبه وقال بجد. والواد مصطفى هنا؟
آرين: بغـ.ـيظ. ايوه مصطفى المـ.ـجـ.ـنو.ن. وهارينا نكت بايخه.
آركان: ههههه. طيب تعالى الاول أهم حاجة اطمن ع الامبراطور.
فهد: شاف رينو بتعيط. وقعد جنبها. مالك ياروحي. مش كنتي عايزه تشوفي آركان؟ اهو ربنا حققك طلبك. ليه بقى الدmـ.ـو.ع دي؟

رينو: ضحكت بدmـ.ـو.ع. مش مصدقه يافهد. قلبى بيدق بسرعه. وكأن آركان كان غايب عني سنين. الحمد لله أنه رجع.
مريم: عينيها ع الباب. وقالت بقلب ام. هو آركان. أتأخر ليه؟
آركان: من ع الباب. بصوت عالى. السلام عليكم. وانا اقدر أتأخر عن ست الحسن والجمال. ودخل بسرعه.
الكل: ابتسم وعليك السلام ورحمة الله.
آركان: شاف جدو آدm. وقلبه دق بأمل جديد. وقرب منه بسرعه. واترمى ف حـ.ـضـ.ـنه. وقال بدmـ.ـو.ع السعاده. بابا آدm!

آدm: بابتسامته المعتاده. حفيدي الغالي. حمدالله ع سلامتك يا حبيب جدك.
آركان: خرج من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع ايديه. وقال بأمل. حضرتك كويس مش كدا؟ بجد انا مش مصدق نفسي. انا فرحان جدا يا بابا. وحـ.ـضـ.ـنه تاني.
آدm: بضحكه. ربت ع ضهرو. انا بخير اطمن يا اركان.
آركان: شاف مريم. ونزل ع ركبه قدامها. وباس أيديها. وبص ليها حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي ياماما!
مريم: بدmـ.ـو.ع. حطت ايدها ع خدو. مش اكتر منى يانور عيني. الف حمدالله ع سلامتك يا حبيبى.

آركان: ضحك بفرحه. وقرب من رينو. وقال رينو ست الكل. وحبيبت قلب آركان!
رينو: فتحت أيديها واخدته ف حـ.ـضـ.ـنها. وبتعيط. آركان حبيبى. الحمدلله إني شوفتك وانك ف حـ.ـضـ.ـني.
آركان: باس ع ايديها وجبينها. انا بخير ياست الكل. ومش عايزك تقلقي عليا. انا هناك ليا وضعي. دا انا ابن السيوفي والعدوي مش اي حد!
فهد: ابتسم بفخر. وضم آركان ف حـ.ـضـ.ـنه. وحشني ياحبيب أبوك.
آركان: غمض عينيه ف حـ.ـضـ.ـن أمانه. وقال ربنا يبـ.ـاركلي فيك يابابا!

مصطفى: ماخلاص ياجدعان مكنش شهر غربه ده. اومال انا لما ادخل الجيش هتعيشو ازاي من غيري؟
الكل ضحك.
آركان: بيسلم ع باقي العيله. وقرب من مصطفى. وقال والله مش بعيد نكـ.ـسر وراك زير يكش نستريح من لطافتك. وحـ.ـضـ.ـنو بعض.
مصطفى: ببرود. شوفته مش قولتلكم محدش يقدر يعيش من غيري؟
بعد شويه. الكل قاعد وبيضحكو وكان وقت مرح جدآ.
لكن بالنسبة ل آدm ومريم. كانو مبسوطين جدآ بالعزوه ال حواليهم.
آدm مراد: قاعد وعيونه بتراقبها بصمت.

آرين: قاعده جمب آركان. وبتضحك بسعاده ومبسوطه.
تيم: شاف آدm. وابتسم وقال جواه. مش بعيد نلاقي دخان طالع من ودانك يا ديزل! وضحك بصمت.
مصطفى: لأ لأ اسمعوا بقى النكته والفزوره دي.
مره واحد اسمه مفتاح لما مـ.ـا.ت اهله مازعلوش عليه. تفتكروا ليه؟
الكل ليه ياخفيف،؟
مصطفى: عشان معاهم نسخه تانيه. اه ههههه ههههه.
الكل ضحك. لكن مش ع النكته ع ريأكشنات مصطفى.

ياسين: قام بضحكه. انت صداع ياض يامصطفي. وبص ل همس. يلا ياهمس عشان اوصلك قبل ما اروح.
مريم: لسه بدري يا ياسين يابني.
ياسين: ابتسم. معلش يا ناناه. انتي عارفه الفرح بكره ولازم نستعد.
مصطفى: بتفكير قال. طيب بقولكم ايه ياشباب؟
الكل بنفاذ صبر. هاااا؟

مصطفى: انا بقول بما إن كل حاجه جاهزه للفرح. وإن بابا وماما وجدو وناناه ف اسكندريه وجايين بكره ع الفرح. و آركان رجع. وانا لوحدي ف الفيلا. ايه رأيكم. لو كل الشباب. يجو عندي ونسهر كلنا مع بعض؟
الشباب بصو لبعض.
مراد: بص ع ابنه. وقال والله فكره. حتى آدm يفك شويه!
آدm مراد: لسه هيرفض.
مصطفى: لحقه. والله ما انت مكـ.ـسر كلمة الحج مراد. عيب عليك.
واتفقو وكل الشباب وافقوا وأنها هتبقى سهره شبابيه جديده.

ياسين: تمام هوصل همس وارجعلكم.
ليليان: لأ بما إن بقى كل الشباب هتسهر مع بعض. احنا كمان البنات هنسهر مع بعض وهمس معانا. ولا ايه رايكم يا بنات.
البنات كلهم موافقون طبعا.
ميرو: بحماس. ايوه وهنسهر كلنا ف الفيلا عندي. بجد حبيت اووي.
تيم: ضحك عليها.
همس: بحيره. طيب ثواني هتصل ع بابي واستأذنه!
كريم: بقلق. ولا يامصطفي انا مش مطمنلك يالا!
مصطفى: بخبث. عيييب ياكيمو. دا انا هبهرك!

بعد شويه. الكل وافق. والبنات كلهم ودعو آدm ومريم. وطلعوا مع ميرو. الشباب كلهم عند مصطفى. ومصطفى اتصل ع البيت يظبطو كل حاجه قالهم عليها.

ف شقة فهد.
رينو: قالت بسعاده. انا فرحانه اوي. يعني آركان اجازه اسبوعين. بجد انا مبسوطه.
فهد: بمكر. طيب خلى بالك أنا بغير يانجمتي ماشي؟
رينو: ضحكت بسعاده. لأ محدش يغير من ابني حبيبي. وحطت راسها ع صدرو. وقالت بجد انا مبسوطه اوى يافهد.
فهد: ابتسم. لأ وزودي عليهم إن آرين مع البنات وهتبات معاهم. يعني أنتي هتنامي انهردا ف هدوء تام.

رينو: ههههه فعلا عندك حق. بس تعرف البيت من غير آرين وحش بجد. هي عامله حس كده ودوشه. ربنا يبـ.ـاركلنا فيهم يارب.
فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها. وقال بحب. حشـ.ـتـ.ـيني و !
رينو: بدقة قلب. وانت كمان يافهد!
فهد: قرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص!
فيلا تيم.
البنات كلهم قاعدين ف اوضة التلفزيون.

چود: خارجه من المطبخ. وشايله صينية كبيره وعليها اطباق كتير. وقال وسع وسع الفيشار السخن الجـ.ـا.مد. يسلام عليا. احسن واحده تطرقع فيشار.
البنات: بيضحكو.
ميرو: ههههه طيب تعالى هنا. وبصت ل كارما. وقالت أنا عارفه كارو و آرين بيحبو الكاجو. وعشان كده. انا عامله حسابي. وقامت جابت علبه كبيره فيها مسليات كتيره.
ليليان: ايوه ايوه ياميرو. هاتي لأختك حبيتك عشان الواد مايطلعش ف مناخير كاجو ولا حاجه.

ميرو: ههههه من عيوني.
چود: بخبث. ايه ده؟ هي كارما بتحب الكاچو؟ ده الواد چواد اخويا بيمـ.ـو.ت ف حاجه إسمها كاچو. ولا بقى لما قالى انه لما يتجوز. هيجبلها كل حاجه هي عايزاها. وخصوصاً الكاچو!
كارما: أمم واو بجد! انا كمان بحب الكاچو وكل المسليات!
چود: رقصت حاواجبها. امسكي ياهمس. كلي بقى وكملي حكايتك انتي وياسين!
همس: ضحكت وقالت حاضر ياچود. :
الكل قاعد ومستمتع بالوقت وبيسمعو ل همس. وبياكلو.

واكتر واحده مبسوطه هي مريم. إن ياسين كان معجب بيها مش اكتر. وحمدت ربها إن ياسين لقي الحب الحقيقي ال كان بيحلم بيه!
همس: بتكمل. ولما بابي قال إن ف عريس وانا رافضه. قولت وحياتك لاطفشك. وحطيت ملح ف القهوه بتاعة العريس.
الكل بص لبعض بزوهول. اييييه؟ ملح؟
همس: هههههههه ايوه. ولما خرجت اتصـ.ـد.مت بأن ياسين هو العريس. هههههههه وشربها ياقلبي بالهنا.
الكل ضحك ومش مصدقين إن همس بالجنون ده.

حياة: بغـ.ـيظ. اها عشان كدا بقى. ف نفس اليوم. ياسين شرب كميه كبيره من الميا. حـ.ـر.ام عليكى ياهمس. ياسين اخويا طيب ميستاهلش كدا.
همس: بضحكه. والله غـ.ـصـ.ـب عني ياحياة. هو انا يعني كنت أعرف أنه ياسين. وبعدين لما عريسك يتقدmلك انتي بنفسك هتحطيله شطه ف القهوه.
الكل ضحك.
چود: كشرت عينيها. وافتكرت مصطفى. ورفعت حاجبها بمكر. وقالت شطه! والله فكره. امممم صبرك عليا ياتيفا!

حياة: اتخيلت الموقف مع اسر. وقالت بـ.ـارتباك. لأ لأ. انا مش هعمل كده ابدا.
الكل كشر عينيه. وفهم من ارتكابها. انها ف اعجاب من ناحيتها. بس ياترى مين؟
ميرو: جاتلها مسج ع الواتس اب. من تيم. حشـ.ـتـ.ـيني و  ياملاكي. وابتسمت وردت عليه.

فيلا مصطفى عزيز.
الكل قاعد وبيضحكو وبيراجعو زكريات زمان.
وطبعا مصطفى واخد الجزء الأكبر من الكلام والهزار.
أما آدm مراد. نايم ع الكنبه ف صمت. وسرحان ف ضيه.
كريم: رغم إنه بيكلم ليليان ع النت. لكن قلبه متوغوش من مصطفى ومقلق منه.
آريان وباقي الشباب بيضحكو ع مصطفى. وكان وقت مميز جدا. وسهره جميله. والوقت اخدهم وسمعوا اذان الفجر.
تيم: قام يلا بينا ياشباب ع المسجد.

مصطفى: بكسل. طيب مانصلي هنا وننام عشان هنصحي للفرح.
تيم: علقه من قفاه. وقال يعني قاعد تقول نكت وتضحك وتاكل وتهزر. ووقت الأذان. والصلاه ال مش هتاخد منك 10 دقايق. النوم كبس عليك. اتحرك قدامي ع المسجد يلا...
مصطفى: بمرح شوف ياخي. ديما بتنجح ف اي اختبـ.ـار اه والله.
تيم: كشر عينيه بتريقه. وقال والله اختبـ.ـار ها؟
مصطفى: اتشُك فيا يادكتور. طبعا لأ.
والكل اتوضى وخرجو للمسجد وصلو الفجر. ورجعو ع البيت.

آدm مراد: مسح وشه بايديه وقال هنام فين؟
مصطفى: بخبث. كلنا هنام ف اوضه واحده.
آريان: ده ال هو ازاي ده؟
كريم: معلش يا شباب شكل السهره أثرت ع دmاغه.
مصطفى: بكـبـــــريـاء. عيب عليك ياكيمو باشا. اخوك مجهز كل حاجه. والجناح نقلنا فيه سراير بدروين. احنا أسره مع بعضينا.
كريم: شـ.ـد مصطفى. بعيد شويه. وقال بنفاذ صبر. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يالا. اقسم بالله انا مامرتاح. ليك. قولى ناوي ع ايه عشان لو اتفاجأت هعمل معاك الصح.

مصطفى: مثل البراءه. طول عمرك ظالمني ياكيمو.
تيم: مـ.ـا.تنجزو بقى ف عريس عايز ينام عشان يقوم فايق.
ياسين: اه والله كان زماني ف سابع نومه. مـ.ـا.تنجز ياعم مصطفى.
مصطفى: اتفضلو ياشباب. الجناح رقم واحد. فيه كل حاجه.
كلهم طلعوا. الجناح وكان فيه سراير بدروين. وكنب.
كريم: خبط كف ع كف وقال بزوهول. يخربيت دmاغك يامصطفي. انت جمعت سراير الاطفال. وكمان سريري وسريرك ف جناح؟ لأ عليا النعمه الحركه دي وراها مصيبه. استر يارب!

آدm: من سكات نام ع كنبه. وتيم ع كنبه قصاده. واريان ع كنبه جمب التراث.
كريم نام ع سرير. وياسين ع سرير. آركان طلع نام ع سرير فوق. وجواد قصاده. و آسر نام ع سرير فوق و مصطفى مالوش مكان. وراح ينام جمب ياسين.
ياسين: بنفاذ صبر. بقولك ايه انا عريس وعايز اتخمد. قوم نام جمب اي حد.
آدm مراد: بجمود مش هنام ولا أيه؟
كريم: بغـ.ـيظ. تعالى جمبي يامصطفي وعدي يومك.

مصطفى: رقص حواجبه ل ياسين. وقال نوم الهنا. دا انت هتصحي ع ضـ.ـر.ب نار.
كريم: شـ.ـدو من هدومه. تعالى اتخمد بقى. كان اختراع منيل بنيله.
مصطفى: هيتكلم.
آدm مراد: بجمود. مصطفى!
مصطفى: شـ.ـد الغطا. ومثل انه نام بعمق!
بعد كدا الكل نام.
ومصطفى فتح عينيه. وضحك بصمت. وكشر عينيه بخبث. وفتح فونه بشويش. وبعت مسج وقال ل سعيد. كوثر تكون عندي الساعه 11 بالدقيقه، وقفل الفون وغمض عينيه ومبتسم. ونام بعمق.

بعد اسبوعين. :
ف نص الليل. صوت فون مراد رن.
مراد: كشر عينيه باستفهام. مدير الجهاز! اكيد ف مصيبه. ورد عليه. تحت امرك يافنـ.ـد.م!
المدير: بحزم وجديه شـ.ـديدة. سيادة العقيد مراد! اجمع حالا انت والحوت والديزل ف اجتماع مغلق!
ف الصباح.
فيلا زياد جمال. الساعه 9
زياد: نايم وفتح عينيه. وبص ع ماليكته. لكن ملقاهاش نايمه جمبه.
وبيتاوب ومسح وشه بايديه. وقال قدامنا يوم طويل انهردا. وقام. وخبط ع باب الحمام وقال. ماكي!

ومحدش رد. وقال ماليكه انتي جوه؟ وفتح الباب. والحمام فاضي. وزياد استغرب. ودور عليها ف الجناح. وقال بإستغراب. اله هتكون راحت فين؟ نزلت تحت يعني؟ وخرج يدور عليها. وماشي ف الطرقه. وسمع صوت عـ.ـيا.ط! جاي من اوضة ياسين. وقرب من الباب. وسمع صوت عـ.ـيا.ط ماليكه. وفهم سبب عـ.ـيا.طها. وهز راسه بزعل حقيقي. وخبط عليها. وقال حبيبتي انتى هنا؟

ماليكه: مسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وشالت صورة ياسين. وقايمه. لكن وقفت لأن زياد فتح الباب ودخل.
زياد: شاف ماليكه عيونها حمرا جدا. ووشها كله احمر من العـ.ـيا.ط. وقرب منها بقلق. وقال ماليكه. ليه كل ده؟ ليه توصلي نفسك لكل الحـ.ـز.ن والزعل ده؟
ماليكه: بصت ع صورة ياسين. وعيطت بصوت مكتوم. وقالت ياسين هيسبنا يا زياد.
خلاص كل حاجه من انهردا اتغيرت. لما الليل يجي. هدخل ع مين عشان اطمن عليه واغطيه.

ولما الصبح يطلع. هجري ع مين عشان يفطر قبل ما يخرج.
ومين ال هيقولي البس انهي قميص ياماما.
هستنى مين يرجع عشان اتاكد انه اتعشى. هملي عينيا منه ازاي؟ ده انا كل يوم بحب ابص لتفاصيل ياسين.

ياسين مش ابني وبس. ياسين ده فرحتى وصديقي. وكل حاجه حلوه حياتي. ابني خلاص هيتجوز ويعيش بعيد عني. هشوفه كل فين وفين. وبكره حياة تكبر. وتتجوز وتبعد هي كمان. 24 سنه بربي ف ياسين كبر قدامي يوم بيوم عمري ما فارقته ولا سمحت أنه يفارقني. بس كل ده خلاص هيتغير. هيتغير يازياد.
وحطت وشها بين ايديها وعيطت بصوت عالى. وكملت بو.جـ.ـع. البيت هيفضى علينا يا ابو ياسين. وعيطت اكتر.

زياد: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع من كلامها. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وغمض عينيه. وسابها تخرج كل ال جواها. وبعد ماهديت.
زياد: خرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وقعدها ع طرف السرير وهو قعد جمبها. ومسح دmـ.ـو.عها. وابتسم بتمثيل. وقال بمرح مزيف. اول مره تتكلمي كتير كدا.

وعيونه لمعت غـ.ـصـ.ـب عنه. وقال. طيب وايه يعني ياماليكه. ماهي دي سنة الحياه. وبعدين يعني ال يشوفك دلوقتي. مايشوفش وانتي طايره من الفرحه إن ياسين عايز يخطب. وبعدين إبنك نابته اصيله عمره مايتغير علينا أبدا. هو هيروح فين يعني؟ دي شقته بينا وبينها نص ساعه. يعني جمبنا اهو. وكمان البت همس دي بـ.ـنت حلال. وممكن تيجي تعيش معانا هنا.
ماليكه: بصت ل زياد بأمل. بجد يا زياد؟ يعني ممكن يعيشو معانا هنا ياسين قالك كدا؟

زياد: ابتسم. لا مش ياسين. لكن همس قالت قبل كدا ف وسط الكلام إن ماما ماليكه هي ال هتربي ولادي ههههه لانها مش فاضيه عندها مشاريع. انا قولتلها مراتي مش فاضيه لعيال حد. بس هي قالت سبنا احنا حريم مع بعضينا. ههههه بت مشكله. ومسك وشها بايديه. وقال بعتاب. كلامك رغم أنه جميل إلا أنه زعلني منك يا ماليكه. لما هو فرحتك وكل حاجه ف حياتك. زياد فين من كل ده؟

ماليكه: هزت راسها بالنفي. وعيطت. لأ لأ يا زياد. انت مش من طبعك تفكر بالطريقه دي. ف فرق بين حب الأم لابنها. وحب الزوجه. إن كان ياسين فرحة عمري لأنه منك وشبهك. أنت عمري كله. وروحي ورفيق ايامي وسنيني. دا انت ونيسي يازياد. ماليش غيرك أعشقه وامـ.ـو.ت فيه.
زياد: ابتسم. انا كنت بهزر معاكى ع فكره. وبعدين انا مش هسمح لحد تحبيه اكتر من زيزو حبيبك. والا فيها غرامه وصنية بسبوسه بالقشطه. وغمز.

ماليكه: ضحكت. وحطت راسها ع صدرو ومردتش.
زياد: ضمها لقلبه بحنان. وقال ياسين ابنك هيفضل ع طول حدك وف ضهرك. مش عايزك تضايقي. انا عايزك تفرحي. افرحي ياماكي. ابنك هيتجوز وهيبقى لينا إن شاء الله نصيب من الأحفاد. مش ده حلمك برضو إن عيلتنا تكبر!
ماليكه: ابتسمت بتنهيده. وقالت ربنا يفرح قلبك يا ياسين ياروح قلبي.
زياد: بضحكه. مبروك يا ام ياسين. هههه.

ماليكه: ابتسمت. لأنها أول مره تقول ل زياد يابو ياسين. وقالت الله يبـ.ـاركلنا ف عمرك يازيزو!

فيلا تيم. :
ميرو: صحيت. وتالين كانت نايمه جمبها. وباست ع راس تالين وابتسمت. وقامت بشويش من جمبها. وخرجت راحت تصحي همس، وخبطت ع الباب.
همس: نايمه وجمبها حياة. وفتحت عينيها. واتعدلت. وقالت أدخل.
ميرو: دخلت بابتسامه جميله. صباح الخير ع عروستنا القمر.
همس: بضحكه. صباح الورد ياميرو. هي الساعه كام. وبتتاوب.
ميرو: الساعه 9 وربع. يدوبك تفطري. ومن غير مطرود ع السنتر ههههه.

همس: ههههه لأ فطار ايه؟ انا يدوبك البس واصلي واروح ع الفيلا. وبعدها اطلع ع السنتر. وانتو متتأخروش عليا وحصلوني ع هناك.
ميرو: برفض. أبدا مش هتخرجي من هنا غير لما تفطري.
دي لو ماما مريم عرفت إنك مشيتي من غير فطار فيها زعله كبيره جدا. وكمان هتزعل لو مسلمتيش عليها.
همس: بمرح. لاااا. ودي تيجي برضه؟ ده انا هسلم سلام حاير طاير ع كل العيله.
ميرو: ضحكت. وقالت بتفكير. طيب بقولك ايه ياهموسه.

همس: قولي ياقلب هموسه.
ميرو: ابتسمت تسلمي. بصي انتى اتصلي ع البيت عندك. والسواق يوصلك كل حاجتك ع السنتر. وانتى تروحي معانا من هنا. ونبقى مع بعض. اوكي؟
همس: بصي عموما انا بحب اي حاجه فيها جنان. وماله اشطا. انا هتصل ع مامي واقولها.
ميرو: بفرحه. ميرسي جدا يقلبى. وقامت بحماس. بصي. انا لازم انزل دلوقتي اروح ل بابا آدm. اعمله القهوه بتاعته. وانتي صحي كل البنات وحصلوني ع البيت الكبير.

همس: بابتسامه جميله. ماشي ياحبيبتى.
ميرو: حطت ايدها ع خد همس. وقالت بحب. الف مبروك ياهمس. ياسين محظوظ جدا بيكي.
همس: ابتسمت وقلبها دق. وقالت الله يبـ.ـارك فيكي ياميرو.
حياة: فاقت. واتعدلت. وقالت بنوم. صباح الخير يابنات.
ميرو وهمس. بابتسامه. صباح الخير.
ميرو: طيب يابنات. هسبقكم انا. والبيت بيتك ياهمس طبعا انتي مش غريبه. وسابتهم وخرجت تلبس وتنزل.
حياة: بفرحه حـ.ـضـ.ـنت همس. مرات اخويا ال زي القمر.

همس: حـ.ـضـ.ـنتها. اخت جوزي عقبالك يارب هههههه.
حياة: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. وابتسمت بحرج. احم ميرسي.
همس: بمكر. اله. وشنا بيحمر ونخجل ف صمت اهو. ده الموضوع كبير جداً ولا ايه؟
حياة: بلخبطه. مو. احم. موضوع ايه بس مفيش حاجه. وقامت بسرعه. وقالت أنا هتوضى واصلى. ويلا عشان منتأخرش عايزين نلحق اليوم من أوله. ودخلت الحمام.
همس: كشرت عينيها بخبث. وقالت. اقطع دراع طنط فضليه. لو ال ف دmاغي مش صح.

البـ.ـنت دى بتحب اه والله. بس مسيرى اعرف. هأ وانا يعني ورايا ايه؟
وفتحت عينيها بدهشه. ورايا ايه؟ ده انا العروسه. ينهار مدوحس. وقامت بسرعه. وصحت كل البنات بطريقه مـ.ـجـ.ـنو.نه. والكل قايم. مبسوط وبيضحكو ع جنون همس!
وكلهم بالإجماع. اتعلقو بهمس جدا.

فيلا العدوي...
آدm: قاعد ف التراس. وشاف ميرو داخله الفيلا وابتسم بحب كبير. وبص ع الزرع والسما. بيتأمل ف الطبيعه. وبيحمد ربه ع كم النعم ال عايش فيها.
مريم: صلت الضحى. وشالت السجاده. واخدت العلاج. وازازة الميا. وخرجت ل آدm.
آدm: شافها وابتسم. وقال. تقبل الله ياروحي. وشاور ليها تقعد جمبه.
مريم: بابتسامه. منا ومنك يارب ياحبيبى. وقعدت. وقالت. يلا خد العلاج ال قبل الفطار.

آدm: هز راسه. وقال تاعبك معايا يا أميرتي.
مريم: بعتاب. فين التعب ده يا آدm؟ هو انت مخليني أعمل اي حاجه؟
وبعدين ده انا لو اطول اخدmك برموش عينيا. ده انت الغالي. ونبض قلبي. خدmتي ليك زي البلسم ع قلبي.
آدm: ابتسم بحب. وقال نفسي أعرف نوع السحر ال فرضتيه عليا يا قلب وعيون آدm.
مريم: بابتسامه. هو مش سحر. ده. ربنا هو ال زرع حبي ف قلبك. وعشقك ف قلبي وكياني.

آدm: ضحك بصمت. وقال. ربنا زرع كل العشق ف قلبي ليكي يا مريم.
مريم: مسكت البرشام وحطته ف ايدو. وقالت بحب.
ربنا يجمعنا ف الدنيا والآخرة مع بعض يا آدm! ف جنة الرحمن.
آدm: اخد العلاج. وقال اللهم امين يارب. ابقى انا كدا فوزت بنعيم الدنيا وجنة الاخره.
مريم: حطت راسها ع كتفه وابتسمت برضا. وقالت جواها آمين. ويجعل يومي قبل يومك يا آدm!

ميرو: خبطت. ودخلت ليهم بابتسامه. صباح الخير ع اجمل بابا وماما. وحطت الصينيه وسلمت عليهم.
مريم: بضحكه صافيه. صباح الورد ياميرو يانور عيني. عامله ايه ياقلب ماما.
ميرو: بسعاده. انا بخير الحمدلله يا ماما. وقدmت ليهم القهوه اتفضل ياجمل يابابا.
آدm: ابتسم. تسلم ايدك ياقلبي. عامله ايه انهردا؟
ميرو: بسعاده. انا كويسه جدا جدا يا بابا.
آدm: بحب. واضح إنك مبسوطه. اكيد كنتي فرحانه ف وسط البنات؟

ميرو: بسعاده. جدا جدا يابابا. حضرتك مش هتصدق. همس بجد جميله اوي. ودmها خفيف جدا. ولما بقى اتجمعت مع چود و آرين وليليان. بجد كانت سهره جميله. وضحكنا من قلبنا. والكل نايم مبسوط ومتحمس. للفرح.
آدm: هز راسه بابتسامه. وقلبه مبسوط لفرحتة ميرو. بعد المعاناه ال عاشتها. أخيراً بعد الصبر جبر.

مريم: بفرحه. ربنا يفرح قلبك يانور عيني. ويجعل السعاده بين ايديكي انتى وأحفادي. المهم ياميرو اوعي تكون همس وحياة و كارما مشيو من غير ما يفطرو.
ميرو: بضحكه. لأ طبعا. وانا عبـ.ـيـ.ـطه. انا نبهت ع همس. وشويه وكلهم نازلين يفطرو.
مريم: ابتسمت. ايوه يا حبيبتي انتي عملتي الصح.
ريتال: خبطت ودخلت. صباح الخير يا جماعه. وسلمت عليهم.
مريم: صباح الفل ياقلب ماما. عامله ايه انتى وزيني؟

ريتال: ابتسمت. الحمد لله ياست الكل. زين كويس وصحي دلوقتي. انا قولت ل زينب تجهز الفطار.
مريم: ابتسمت. تسلمي ربنا يكرمك يارب. وكويس انك قولتليها. وقامت. يلا بينا ننزل عشان البنات.
ميرو: طيب ع الأقل اشربي كوباية اللبن دي وبعدين هننزل.
ريتال: ايوه يا ماما. ارتاحي حضرتك وانا هنزل اظبط كل حاجه. وع ما البنات يوصلو انزلى برحتك.
مريم: ابتسمت برضا. ربنا مايحرمناش منك ياريتال يابـ.ـنت حوا و آدm.

ريتال: بحب. ولا يحرمنا من حضرتك ابدا. ويبـ.ـارك ف بابا آدm.
آدm: ابتسم. تسلمي ياقلب ابوكي.
ريتال: خرجت وهي مبسوطه. ونزلت قالت ل زينب تعمل حساب البنات ف الفطار.
وبعد شويه. :
كل البنات وصلو الفيلا.
آدm ومريم نزلو. وقعدو ع سفرة الفطار.
آدm: منورانا ياهمس يابـ.ـنتي.
همس: بابتسامه. ميرسي جدا لحضرتك. بجد انا من زمان بحلم بالتجمع العائلي الرائع ده. ومبسوطه اوي اني موجوده وسطكم.

مريم: ابتسمت. وقالت بصي ياهمس يابـ.ـنتى انا عايزه اقولك ع حاجه مهمه بالنسبالي.
انا بحب أوي لمة العيله. وياسين حفيدي بالظبط زي آريان و آدm وتيم و آركان. وكمان چواد و آسر وكريم و مصطفى. الله أكبر عليهم طبعا.

بصي يا همس يابـ.ـنتي. انا ال عايزه اقولهولك. إن عيلتنا كلها ايد واحده. مفيش فرق بين عزيز وسيوفي وجمال. لأ كلنا كدا واحد. وآدm جد لكل الأحفاد. وابو فهد برضه جد لكل الأحفاد. وزياد اخو ولادي و عم لكل الأحفاد. مفيش فرق عمرنا ما نحب التفرقه ابدا. يعني انتى مرات ياسين حفيدنا الغالي.

وفرحتنا الكبيره. وعايزه منك بعد الجواز تشرفينا هنا ع طول. لانك جزء مهم من العيله. وأي تجمع عائلي انتى قبل الكل تكوني موجوده. ولا ايه يا آدm؟
آدm: بياكل. وقال. يا أميرتي ما هي قالتلك انها بتحلم بالتجمع العائلي. يعني اكيد همس هتكون أول واحده موجوده ف كل عزومه وكل تجمع. وبعدين همس مش غريبه. همس مرات إبن الغالي. وزياد ده ابني الكبير. وياسين حفيدي.

وهمس اخت ميرو وتمارا وليليان. وزيها زيهم بالظبط. ولا ايه ياهمس يابـ.ـنتي؟
همس: ضحكت بدmـ.ـو.ع وسعاده. وقالت بجد انا مش عارفه اقول ايه بعد الكلام الجميل ال اتقال ده. انا اخواتي متجوزين وكل واحد ف مكان. والدنيا كلها مشاغل. بـ.ـنتجمع بس ف العزومـ.ـا.ت. وكمان ماليش أخوات بنات. وربنا عوضني ب ميرو وتمارا وليليان وباقي البنات. بجد انتو ناس جميله جدا. وقلبكم نضيف. انا بحبك جدا ياطنط مريم. بجد انتى ايكونة العيله كلها.

مريم: ربتت ع أيدها. وقالت نورتي عيلتك الجديدة يانور عيني. بس من غير طنط دي. الله يكرمك. وضحكت.
همس: ضحكت. فعلا طنط دي بتكبرك. امممم اقولك ايه؟ برنسس مريم العدوي؟
الكل ضحك.
ليليان: بمرح. لأ! برنسس دي تخصص بابا آدm روح قلبي. انتى قولي ماما مريم. او تيته مفيش اى مشكله.
همس: ابتسمت بحب. بما اني اختكم وواحده من العيله. ومرات ياسين يبقى هقولك زي ياسين. ناناه!
ناناه مريم.

آرين: شهقت بصوت مسموع. ياخبر الساعه 10 ونص. عاااا. كدا هنتاخر يابنات.
الكل ضحك.
آدm: بص ل تمارا وقال. آريان والشباب هيجو ع هنا يوصلوكم ولا مـ.ـا.تفقتوش؟
تمارا: بصراحه لأ يابابا. آريان بعتلي مسج وقالى أنه لسه هينام. بس اصحيه الساعه 11 والكلام ده كان بعد الفجر. ف مش عارفه اعمل ايه؟
آدm: بتفكير. طيب سيبوهم يصحو براحتهم. مراد هيوصل ميرو وهمس وتالين.
وزين هيوصل ليليان وتمارا. وحياة
وفهد: هيوصل آرين وچود وكارما.

كلهم ابتسمو وقالو موافقين.
همس: بحرج. احم. اء. انا. وسكتت.
مريم: قولي ياهمس ياحبيبتى. عايزه ايه؟
همس: بحرج انا كنت عايزه ارجع ع الفيلا. اودع مامي وبابي قبل ما اروح ع السنتر.
مريم: وماله يانور عيني. وده الصح طبعا.
آدm: بتفهم. مراد هيوصلك ع البيت لأنك أمانه هنا. ولو عايزه ترجعي معاه ع السنتر تمام. عايزه والدك يوصلك. مفيش اى مشكله.
همس: ابتسمت بحب. ميرسي جدا لحضرتك.

وقلبها دق بسعاده. لأنها هتكون جزء من العيله الجميله دي.

فيلا مصطفى عزيز.
مصطفى صحى من نومه. ورفع راسه يبص ع كل الشباب. وكان الكل نايم بعمق. وضحك بخبث وقال. مأنتخين ف بيتي وع سرايري؟
من عينيا. ده انا لازم أوجب معاكم. وبعت بوسه ع الهوا ل ياسين. وقال احلا عريس ده ولا ايه؟ لازم يكون يومك تاريخي ياصاهبي. ههههه.

وقام بشويش وماشي ع أطراف صوابعه. وهيعدي من جمب آدm. راح حاطط ايدو ع بوقه وكاتم نفسه. رهبة من آدm وتيم. وخرج من الاوضه بسلام وساب الباب مفتوح يدوبك. ونزل بسرعه. واتصل ع سعيد. واتكلم بهمس. الو ايوه ياسعيد. انت فين يازفت؟
سعيد: بخـ.ـنـ.ـقه ياعم انا ف الطريق اهو. كوثر اخرتني. حلفت ماهي نازله غير لما تاكل الزبادي من القطه بوسي. وفضلت ترخم ع القطه شويه وجبتها. وبعدين أنت بتتكلم بصوت وا.طـ.ـي كدا ليه؟

مصطفى: بغـ.ـيظ. زبادي ايه وموز ايه؟ هو ده وقته تلعب مع بوسي؟ أنجز يبنى مفيش وقت. وجبت المفرقعات؟
سعيد: اقفل يادرش انا قدام البوابه اهو.
مصطفى: بحماس حلو اوى. انا طالعلك جري. وقفل. ورفع ايدو للسما. وقال يارب. انا بحب عيلتي وفوق كل ده مظلوم. وخرج بسرعه.
سعيد: دخل. وكوثر ع كتفه.
مصطفى: بيجري بشويش. وكل شويه يبص ع تراس الجناح. وقلقان.
كوثر: شافت مصطفى. نطت بسرعه. وجريت عليه.

مصطفى: ضحك. كوثر حبيبتي. حشـ.ـتـ.ـيني و  يا تراب الوطن ههههه. عامله ايه يا كوكو؟
كوثر: ضحكت وعملت صوت ترحيب لمصطفى.
سعيد: بيهرش ف قفاه. ياعم صبح عليا. ده انا ال صاحبك.
مصطفى: ياض انت مش مهم ابدا. اه والله زي ما بقولك كدا.
وقرب من دونه بحذر. المهم جبت ال قولتلك عليه؟
سعيد: بتعجب. يابني انت محسسني انك مدmن وطالب تذكره! مالك بتتكلم كدا ليه؟ وبعدين مش هتقولى انت ناوي ع ايه؟

مصطفى: ضغط ع شـ ـــفــايـــ ـفه بغـ.ـيظ. وخبط سعيد ف كتفه. وقال مدmن؟ وتذكره؟ عيل غـ.ـبـ.ـي. وبعدين انا هعمل أعلا شغل مع اخواتي.
سعيد: بفضول. طيب قولي ناوي ع إيه؟ وهتعمل ايه؟ ده انا اخوك حبيبك.
مصطفى: بخبث. هعمل كل خير. بس هات الامانه.
سعيد: فتح الشنطه. امسك يسيدي. ادي الصواريخ. لما أشوف اخرتها معاك.
مصطفى: مسك الصورايخ وضحك بخبث. وقال. أشهد أن لا إله إلا الله واشهد أن محمد رسول الله.

سعيد: كشر عينيه وبص حواليه. وقال انت هاتستشهد يامصطفي؟
مصطفى: هو حد طايل الشهاده ياحمار. بس ال انا هعمله. اشبه بحرب أهلية.
سعيد: هرش ف راسه بغباء. وقال. مصطفى سمعت انك متنمر
مصطفى: بضحكه. سمعك ضعيف مع ان ودنك قد الطبق. ههههه.
سعيد: ماعلينا قولي هتعمل ايه؟ عشان عايز اعرف.
مصطفى: بص يسيدي. دلوقتي كل الشباب نايمه مأنتخه فوق.

وطبعا عندنا فرح. ولازم يقومو مصحصحين. ف انا هعمل ايه بقى؟ هحط شريط المفرقعات ده ع الأرض واشعل الفتيل. واسيب كوثر ف الاوضه. واقفل عليهم من برا.
سعيد: فتح عينيه بصدmه. وقال ده يبقى. سلم ع الشهدا ال هناك ياصاهبي.
مصطفى: لا ما انت هتبقى من قايمة الشهدا ال هناك ياصاهبي انت كمان.
سعيد: بلع ريقه بصعوبه. وقال هو قريبك ال مبيتكلمش ده موجود معاهم؟

مصطفى: قصدك آدm العو؟ اه فوق وكمان الدكتور تيمو المسمسم. ليه ف ايه انت خايف يالا؟
سعيد: فتح عينيه بصدmه ايه موجودين؟ ده انت هتتاكل يادرش. لأ ياعم. ياروح مابعدك روح. انا ف الخلاعون. وانت ف النفاخون. س س سلام. وجري بسرعه خرج من باب الفيلا.
مصطفى: بص ع سعيد باشمئزاز. وقال هتفضل طول عمرك جبان. صح ياكوكتي؟
كوثر: عملت صوت وفرحانه.

مصطفى: هششش وطي صوتك. انا عايزك هاديه لحد مـ.ـا.تطلعي فوق. وبعد ما اقفل عليكي الباب. عايزك تتشقلبي ف الجناح كله. بس ابوس ايدك ياكوثر بلاش العو. ابعدي عنه. ده المدmر يابـ.ـنتي. يلا تعالى هي مـ.ـو.ته ولا اكتر؟
واخد كوثر ودخل الفيلا. وطلع ع السلم بشويش
ووصل قدام الجناح. وقرب راسه من جمب الباب. وبص بطرف عينه ع الشباب وكانو نايمين.

مصطفى: كشر عينيه وابتسم بشر كبير. وقال. اليوم ستنـ.ـد.مون ومني ستخافون. وأنت أيها الكريم. فلترتعد عنـ.ـد.ما تراني. هع هع هع. ودخل بشويش وحذر. وشاور ل كوثر تسكت خالص.
كوثر: ضحكت وبتقلدو وحطت صوباعها ع بوقها. وبصت ع الشباب.
مصطفى: ماشي ع أطراف صوابعه. وطلع المفرقعات. وحطها ع الأرض بطول الأوضه كلها. من اول التراس لحد باب الأوضه. وقفل باب التراس.
وشال كوثر بشويش. وحطها ع السرير ال فوق جمب آركان.

كوثر: بصت ع آركان. وشكلها كدا أعجبت بيه.
مصطفى: بص عليهم كلهم، وولع طرف الفتيل. وخرج بسرعه كبيره. وقفل الباب عليهم بالمفتاح. ورقص حواجبه. وجري بسرعه ع اوضته وقفل ع نفسه. ودخل الحمام. ونزل تحت الدش. وحط شامبو ع شعرو وبيغني وقال.
الشامبو ضد القشرة. والناس باعوا العشره...

وبعدها. حط ايدو جمب ودنه وقال باستفهام. ايه ده؟ انا ليه مش سامع هزه ارضيه؟ المفروض دلوقتي الفتيل يكون وصل للصواريخ. ههههههه الدكتور تيمو المسمسم هيقطع الخلف. هههه. ورجع يغني.
الشامبو ضد القشره. والناس باعوا العشره.

ف الجناح.
كوثر: شافت آركان. وضحكت ورايحه تصحيه. بس شافت آدm. وشكله لفت أنظارها اكتر من آركان
ونزلت بسرعه من ع السرير. ورايحه عند آدm. وبتطلع ع الكنبه. وقعدت ع صدرو. وبتتأمل فيه.
آدm مراد: فتح عينيه. د مره واحده. وشاف كوثر. وفجاءه. الصورايخ ضـ.ـر.بت ف الجناح كله مره واحده. والدخان قلل الرؤيه عندهم.
والمشهد كالتالي.
آركان: سمع صوت الصواريخ. و فتح عينيه. واتخض. ووقع من ع السرير. ع الأرض.

كريم: اتنفض من مكانه وقال بصوت عالى ف ايييه ياليليان؟ ف اييييه؟ وبص حواليه.
چواد: وقع من فوق ع آركان. وقامو بسرعه.
مخضوضين.
ياسين: نط من مكانه. لااااااااء انا مش عايز امووووت. انا عايز اتجووووزز ف اييييه؟
آسر: قام مفزوع. ونطق الشهاده. اشهد ان لا اله الا الله. أشهد أن لا إله إلا الله.
آركان: جري ومسك دراع آدm. وبيتنطط من الصواريخ. وقال هي الحرب قامت ولا اييييييه؟

والكل قام وقف بسرعه. وحصل هرج كبير ف الجناح. والكل بيجري ويتنطط من فرقعة الصورايخ ويخبطو ف بعض ويقعو ويقومو.
كوثر جالها حالة هلع. وبدأت تنط ع الكل. وراحت ع صدر كريم.
كريم: شافها صرخ بصوته كله. وحدفها ع ياسين.
ياسين: شايل كوثر بين ايديه. واتصـ.ـد.م وقال. همس؟ هي اتحولت لقرده؟ ولا انا بحلم.
آريان: بيتنطط مكانه. وبيفتح باب التراس ومش عايز يفتح. وكوثر نطت ع ضهرو. وبتصوت.

آدm مراد: واقف مكانه. وصاكك ع أسنانه بغـــضــــب كبير جدا. والكل بيجري من حواليه.
تيم: قاعد مكانه. ومسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر
وكوثر نطت ع رجليه. وبصلها بصدmه. واتغاظ اكتر. واستحلف لمصطفى.
چواد: بيجري. وكوثر نطت عليه. وصرخ وزقها. وجري بسرعه بيفتح الباب ومقفول. وبيخبط.
آسر: جري ع آريان. وقال ف اييييه؟ هو باب التراس مش راضي يفتح لييييه؟
آريان: بخـ.ـنـ.ـقه. مش عارف. الباب مقفووول.
كوثر: نطت ع آسر.

آسر: فتح عينيه بصدmه. ومسك آريان. وبينفخ كأنه بيطفي حريق. وبيقول بخــــوف. حوشها. حوشها من علياااااا. دي جت هنا ازاااااي؟ ابوس ايدك حوووووشهاااااااا...
آركان: حط ايدو ع ودنه من صوت الفرقعه. وقال بصوت عالى. هي قلبت ع جبلاية قرود كمان! ينهار مهبب ف ايه ياجدعان.
الصواريخ كلها فرقعت. وخلاص. الدخانه اتبخرت!
تيم: بغـــضــــب. وقال بصوت عالى وحزم. مش عايز اسمع صوت حد. اعقل انت وهو. ف إيه!

آركان: كوثر ع كتفه. وقال. نعقل ايه يادكتور. احنا قومنا ع قرده وفرقعه!
آريان: بص ل آسر ال متشعلق ف دراعه. وقال خلاص يا آسر. سيب دراعي و.جـ.ـعني يا أخي.
كوثر: نطت ع كتف آدm مراد!
الكل فتح عينيه بصدmه. وهمسو. ينهار اسوس!
كريم: رغم غـــضــــبه. لكن غمض عينيه واتأكد انها مش هتعدي.
تيم: بيحاول يتمالك أعصابه. وفتح عينيه. وشاف القرده. ع كتف آدm. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وقال غـ.ـبـ.ـي يامصطفي!

آدm مراد: أتنفس غـ.ـيظ. وقال بصوت من نار. مصطفااااااه!
كوثر: اتفزعت. ونطت ف حـ.ـضـ.ـن كريم. بخــــوف. وعملت صوت.
كريم: اتخض. ووقع بكوثر ع الأرض. وزقها بعيد. وقال بغـــضــــب. اه يابن ال، ده انا لو رحمتك آدm وتيم مش هيرحموك! وبص ل آريان بترجي!
آدm مراد: قبض ع ايديه. وفتح الباب. لكن الباب مقفول.
كريم: حاول يبتسم بتمثيل حتى. عشان يهدي آدm. لكن مفيش. وقال. احم. اء. آدm. هوا...
آدm مراد: كـ.ـسر الباب وخرج بغـــضــــب.
وتيم وراه.

چواد: جري ع كريم. وقال الحق أخوك يا باشمهندس. اكيد آدm مش هيرحمه!
كريم: صك ع أسنانه. وقال يستاهل كل ال يحصله. انا كنت شاكك فيه. عيل غـ.ـبـ.ـي. وخرج وراهم ومضايق وبيستحلف لمصطفى.
الكل خرجوا. وچواد بيتكلم مع آريان وياسين و آركان بترجي أنهم يهدو آدm وتيم.
آريان: ماشي بغـــضــــب. وقال اقسم بالله ياچواد. مصطفى عايز علقه تفوقه. وانا مش هتدخل. خلي آدm يربيه، ده كفايه الخضه ال انا خدتها!

ياسين: ماشي. وقال عايزني ارحمه؟ وصك ع أسنانه. وقال ده انا هقرقشه باسناني!

ف اوضة مصطفى. :
مصطفى: ف الحمام. ولبس بنطلون وتيشرت. والضحكه ع وشه. وحط الفوطه ع كتفه. زى المعلمين وقال.
زماناتهم بيفرفرو ع الأرض زي الفراخ. وبينادو عليا عشان ارحمهم. وافتح ليهم باب النجاه. هع هع هع هااااع، الله عليك يا حبيب والديك. وخارج من الحمام. ويضحك. ويغني.
الشامبو ضد القشره. والناس باعوا ال!

لكن وقف مكانه لما شافهم. والضحكه اختفت. وشهق بصمت. وقال جواه. اللاه دى احلوت اوي اوي. ياسوادك ياقرمط.
آدm مراد. واقف وقابض ع ايديه. وباصص لمصطفى بنظرة معناها مش هرحمك. وتيم جمبه وياسين. وباقي الشباب ف اوضة مصطفى. وكلهم جدآ مضايقين.
كريم: رغم خـ.ـنـ.ـقته لكن مهما كان مصطفى اخوه. وبص ل مصطفى. ف نظرة أهرب. اهرب من البلكونه. وشاور بعينه لمصطفى ع البلكونه.

مصطفى: عرف وفهم أنه لا مفر. وسحب الفوطه ببطء. وضحك بتمثيل. وعينيه ع آدm والبكلون. وقال. هه ص. صباح الخير. ايه يا جدعان.
أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله.
وهوب نط ع السرير وجري ع البلكونه ونط منها ع الجنينه.
آدm مراد: غـــضــــبه زاد. وخرج وراح ع اوضة تانيه ونط من البلكون. وباقي الشباب. جريو ع بره.
مصطفى: وقع ع ضهرو. وقال بألــم. اااه ياعضمك يامصطفي. لسه بدرى ع المرمطه دي.

بالزمه دول قرايب دول؟ إلا مافيهم حد سألنى فطرت ولا لأ؟
وقام وقف. وقال أنا احسن حاجه اعملها. الف من الباب الخلفي. ولمح تيم خارج. ومصطفى جري بسرعه. وخبط ف حيطه سد. ورفع عينيه يشوف خبط ف مين؟ وكان الديزل.
مصطفى: قلبه دق من شكل آدm. وضحك ببلاها.
وجري الناحيه التانيه. لكن شاف ياسين قدامه. وتيم و آريان.

ومصطفى بقى ف نص الدايره. وبلع ريقه بقلق. وقال. اء. ايه انتو بتقربو مني كدا ليه؟ وحدوا الله مش كدا، وجه يجري.
آدm مراد: مسكه من قفاه. وهوب بوكس ف وشه. وطار لحد تيم!
تيم: بغـ.ـيظ مكبت. ضـ.ـر.به بوكس وطار ل ياسين.
مصطفى: أتألــم. اااااه. حـ.ـر.ام ياجدعان. والله ماينفع.
ياسين: من بين أسنانه. ده انا هفرمك انهراد.
مصطفى: بيتألــم. وقال مبحبش المفروم. اااااه. واخد بوكس ووقع بين ايد الديزل.

مصطفى: بيحاول يضحك. وقال بلاش أنت وحيات امك. ااااااااه، ووقع بين ايد تيم. وبينهج وقال لتيم. مش أنت عمي؟ والعم والد. ف والد بيعمل كدا ف ضناهم، ااااااااه. ووقع بين ايد آريان.
آريان: مسكه من التيشرت وقال بغـ.ـيظ. انت مش هتعقل إلا لما تتربى صح. خد دي. وضـ.ـر.به بوكس.
مصطفى: وقع بين ايد الديزل تاني. وقال بألــم. كابتن. كابتن. هو كله ضـ.ـر.ب ضـ.ـر.ب مفيش شتيمه. ااااااااه. ووقع بين ايد ياسين.
ياسين: بيرفع ايدو يضـ.ـر.به بوكس.

مصطفى: بينهج. بلاش عيني. بلاااش عيني. عشان السيشن ياعريس!
ياسين: بغـ.ـيظ. يخربيت برودك يا اخي. وضـ.ـر.به بوكس وبعته ل آدm.
مصطفى: بفرهده. هو مفيش غيرك. اضـ.ـر.ب ياباشا. اضـ.ـر.ب كمان عايز اتوب...
عليكو ربنا. (بصوت محمد هنيدي)
آدm مراد: مسكه من ياقة التيشرت بغـــضــــب. ورفع ايدو يديله كشاف...
كريم: جري بسرعه. ومسك ايد آدm. وقال بلهفه. خلاص يا آدm! هو اتعلم ومش هايهزر كدا تاني.

آدm مراد: نزل ايدو. وقرب من وش مصطفى. وقال بنبرة تخــــوف. اوعا تكون مفكر إن ده ضـ.ـر.ب حقيقي! عايز تجربه بجد؟ العب معايا تاني يامصطفي. وزق مصطفى. وسابهم ومشي.
مصطفى: عينه ورمت. وحاول يبص ل كريم. وقال. ههههه خاف مني وجري.
كريم: بغـ.ـيظ كبير. انت يالا مش ناوي تحترم نفسك بقى؟
انا من امبـ.ـارح حاسس ومش مطمن ليك يابـ.ـارد ياجبله.
مصطفى: بيكح. وضحك. قلب الأم بقى ههههه. ااااه عيني عيني.

كريم: هز راسه بيأس. وقال مفيش فايده فيك. وسابه ودخل ورا آدm وتيم و آريان وياسين.
مصطفى: وقع ع الأرض ونام ع ضهرو وفرد ايديه. وبينهج.
آركان: نزل وقعد جمبه. وقال انت اهبل يامصطفي؟ حد يهزر الهزار التقيل ده؟
مصطفى: بتريقه. موزنتش الهزار والله. وكمل بألــم. ااااه يابوقك يامصطفي.
آركان: هز راسه. وقال اتريق اتريق. بس حلو ملامح وشك دخلت ف بعض. ههههه تستاهل.

چواد: بدهشه. ينهار مش واضح. دي عينك قفلت. وجمب بوقك ورم. طيب وبعدين. هتحضر الفرح ازاي بالشكل ده؟
مصطفى: حط ايدو جمب بوقه. وقال. شوفتوني وانا بقطعهم؟ الاربعه. خافو مني. وبالذات العو. جري. رحم نفسه مني.
آركان: هههههههه. رحم نفسه ايوه. ياض ده انت كنت بتفرفر.
وبعدين أنت مهما يتعلم عليك هتفضل متـ.ـخـ.ـلف عقليا كدا؟ قوم معايا قوم. نشوف وشك ده. وبيساعدوه يقوم
مصطفى: بس سيبك. رعـ.ـبتهم صح؟
آركان: ههههه جدا.

بعد شويه. كل الشباب. غيرو لبسهم واتوضو وصلو ونزلو قعدو ف الليفنج.
كريم: قاعد محرج جدا من موقف مصطفى. وبص ليهم. وقال بحرج. احم. ف الحقيقه ياشباب انا مش عارف اتكلم اقولكم إيه. بس مش عايزكم تزعلو. انتو عارفين دmاغ مصطفى.
تيم: بهدوء. وانت زنبك ايه ياكريم. وبعدين موقف وعدا خلاص. اهو اخد نصيبه.
ياسين! وساكت.
آريان: بص ع ياسين. وانفجر ف الضحك. وقال العريس مصدوم. هههههههههه.
الكل ضحك.

آركان: ههههههههه ولا آدm ينهار ألوان لما القردة نطت ع كتفه ههههههه انا قولت بس كدا الناهيا.
آدm مراد: هز راسه بيأس. واد متـ.ـخـ.ـلف.
مصطفى: نازل بيعرج وبيتألــم. وجمبه چواد سانده. وقال. انا سامعكم ع فكره و الله يسامحكو. انت معندكوش الروح الحلوه.
آدm مراد: قام من مكانه. وراح وقف قدام مصطفى. وبص ف عينيه نظره طويلة.
الكل انتبه. واتعدلو. وحبسو انفاسهم. من موقف آدm. ومتوقعين انه هيضـ.ـر.ب مصطفى تاني.

كريم: قام بسرعه ووقف جمب آدm. ولسه هيتكلم
مصطفى: بلع ريقه بصعوبه. وبيهرب من نظرة آدm.
وقال بتلعثم. ف. ف ايه ع فكره بقى الضـ.ـر.ب مش حل المشاكل. اه انت كدا هتربيلي عقده.
آدm مراد: هز راسه. وابتسم بتمثيل. ورفع ايدو.
مصطفى: اتخض...
آدm مراد: ببرود. بيعدل ياقة التيشرت لمصطفى.

وقال من بين أسنانه مع ابتسامه، لأ ازاى يادرش. احنا كلنا طبعا عندنا الروح الحلوه. ده حتى عشان نثبتلك إن روحنا حلوه. انت هتدخل ع المطبخ دلوقتي. تعملنا القهوه وتجهزلنا كلنا كدا الفطار.
مصطفى: تنح بدهشه وفتح بوقه. وقال هاااا!
آدm مراد: هرش تحت دقنه وقال. انا بشرب قبل الفطار. كوباية لبن ع بيض. وبعد كده قهوه. وبعدها بفطر.
وهتشوف طلبات الشباب ايه؟ وهتعملو.

وحط ايدو ع كتف مصطفى وضغط بسيط. وقال هي دي الروح الحلوه يادرش؟
مصطفى: كشر عينيه بغـ.ـيظ مكبت! وقال طيب يلا ياچواد تعالى معايا. وا...
آدm مراد: هز راسه. لأ لأ. چواد ضيفك. وانت صاحب فكرة أننا نتجمع ونسهر. واعمل حسابك إن كل الشغالين بريك. يعني محدش هيساعدك ف حاجه. وشاور ع المطبخ. وقال بأمر. يلا خمس دقايق والمشروب يكون قدامي. وقرب من وشه وقال بتحذير. وعايز اي غلطه او حركه من حركاتك. يبقى الله يرحمك بجد.

مصطفى: بلع ريقه بصعوبه. ومشي بسرعه ع المطبخ وبيبرطم.
آدm مراد: راح قعد مكانه.
كوثر: داخله من الباب. وجريت ع آركان.
آركان: شالها. وقال قرده متدربه كويس. ههههههه. الله يخربيت افكارك يامصطفي.
ياسين: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقال. انا غلطان اني سمعت كلام المتـ.ـخـ.ـلف عقليا ده. وجيت ع هنا.
تيم: بضحكه. خلاص ياعريس التـ.ـو.تر وحش عشانك.
الكل ضحك.

آسر: هههههههه مش قارد انسى الموقف بجد. حتة حركه مـ.ـا.تجيش ع دmاغ حد. وخصوصا فكرة القرده. ههههه.
ياسين: بغـ.ـيظ. اه اضحك انت وهو. ماانتو ع قلبكم زي العسل. انا اتخضيت حتة خضه. منك لله يامصطفي.
آدm مراد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. ع شكل ياسين.
كريم: بضحكه. بس عايزين الصراحه. الواد ده خلاص فاضل تكه وهيجنني. انا ال بعاني والله.

تيم: اخد نفس عميق ومسح وشه بايديه. وقال. بس تعرفو. الموقف ده هيبقى من احلا الذكريات. واجملهم. مصطفى رغم ال عمله. لكن كل مانكبر ونفتكر موقف زي ده هنضحك من قلبنا.
آريان: عندك حق ياتيم. وتعرف مصطفى اول مره يصعب عليا وهو بياخد العلقه.
ياسين: يبني هو ده ضـ.ـر.ب؟ والله انا بضـ.ـر.به ومرضتش اتكا عليه.

وبص ل كريم وقال. انا بعتذر منك ياكريم اني مديت ايدي ع اخوك. والله الموقف كان صعب عليا. انا كنت نايم بحلم بالفرح صحيت ع ضـ.ـر.ب نار.
وياسين كشر عينيه وانتبه. وكمل وقال. ايوه ايوه. صدق الواد ده قالى امبـ.ـارح نام ياعريس ده انت هتصحى ع ضـ.ـر.ب نار!
الكل ضحك.
كريم: بيني وبينك انا اضايقت. بس الموقف كان صعب جدا. وخصوصاً أنى انا مجرب كل حركات الواد ده. وبعدين مصطفى اخوك يا ياسو. وعدت ع خير.
ف المطبخ.

مصطفى: متغاظ جدا جدا. وبيجهز كل حاجه. وبهدل المطبخ. ونفسه يعمل اي موقف بس خايف من آدm. وبيكلم نفسه وقال. ياما نفسي احطلهم صاروخ وهما قاعدين بيحفلو عليا كدا.
لأ وكمان كوثر قاعده ف حـ.ـضـ.ـن آركان ومأنتخه. ماشي ياكوثر.
وحط كوباية اللبن. وحط عليها البيض. وكان قرفان. وقال اه. منا برضه بقول التناحه دي مش من فراغ. واحد بياكل بيض ني وكبده نص سوا. يبقى زومبي. اه عليا الطلبات آدm مراد ده من فصيلة المستذئبين.

وشال الصينيه وعليها القهوه والعصاير واللبن. وخرج من المطبخ بغـ.ـيظ. وعينيه بتألــمه.
الكل ضحك ع شكله. ومصطفى اتغاظ. وقال بتريقه. تحبو تختارو منيوم الفطار كمان حضراتكو؟
وياريته ماقال كدا. الكل اختار نوع خاص من الفطار وانتقمو من مصطفى. ال الدخان كان بيطلع من ودانه. وراح يجهز كل طلباتهم ف وسط ضحك الشباب.
بعد شويه.

كريم: قفل الفون وقال. عمي زين وصل ليليان ع السنتر. وقال إن كل البنات راحت السنتر وعمي مراد وعمي فهد وصلوهم بنفسهم.
تيم: هز راسه ايوه عارف. مريم بعتتلي مسج وقالتلي.
ياسين: بص ف الساعه. وقام وقف طيب انا يدوبك اروح الفيلا واظبط حالي.
كريم: والله مايحصل. انت تفطر الأول. وبعد كده كلنا هنشوف ورانا ايه. وغير كدا الشباب مش هتسيبك ف يوم زي ده لوحدك.

مصطفى: خارج من المطبخ. ولأبس المريله والطاقيه. وقال بغـ.ـيظ. الفطار جاهز يا بهوات!
الكل ضحك وقامو وقعدو ع السفره. وكان فطار مش مترتب لكنه كان وقت مميز والكل ضحك من قلبه. ع شكل مصطفى.
كوثر: نطت ع كتف آدm. وضحكت ليه.
آدm مراد: ابتسم وهز راسه وقال قرده يامصطفي؟
بعد كدا عدا الوقت عليهم. وكريم بيعمل لمصطفى كمادات وفرحان فيه جدا.

والكل رجع ع بيته مبسوط. وبيجهزو للفرح.
وكل العيله جهزت وخرجو عند السنتر كا العاده.
وماليكه لابسه فستان تحفه وشيك. وكانت مميزه جدا بفرحتها بياسين.
وزياد كالعاده متألق ف البدله. وكان چان. ومميز بفرحته بجواز ابنه وصديقه.
ياسين: لبس وظبط نفسه. وتيم وآريان وآسر معاه بيساعدوه وواقفين جمبه.
وكان ف منتهى الجمال والروعه. وخرج وركب العربيه. وف طريقه ل همسة قلبه.

كل الشباب جهزت. وكل حبيب من تيم و آريان وكريم. اتصل ع حبيبته ورايح ليها ف الطريق ع السنتر.
ف السنتر. :
كل البنات لبست وجهزت. وكل واحدة ليها بريقها الخاص.
وخصوصا آرين كانت خاطفه للأنظار من جمالها. زي أمها بالظبط.
همس: واقفه قدام البنات والكل بيصور فيها وكانت جميله جدا جدا. وخصوصاً لون عيونها ال تأثر اي حد. لكن عيونها مش شايفه غير ياسينها وبس!

آرين: وقفت جمب همس وقالت. يلا يابنات صوروني مع العروسه القمر دي. وباست همس من خدها وقالت. انتي بـ.ـاربي اوي ياهمس!
همس: ضحكت بسعاده. وانتي قمر بجد يا آرين. بجد يابخته إبن المحظوظه ال هيكون من نصيبك.
آرين: عوجت بوقها. وقالت. بهمس. ليه بس السيره دي. زمانه واقف قدام السنتر وعامل عينيه كدا. وفتحت عينيها ع الآخر وبتقلدو.
والكل ضحك ع ريأكشنها. ومحدش فاهم حاجه.

تمارا. يلا انا هصوركم. وبعد كده كل واحده تتصور مع همس. وصورتهم.
وحياة وقفت جمب همس واتصورت وبعد كده كل واحده. وف الآخر كلهم اتصورو صور مـ.ـجـ.ـنو.نه
وهمس تعمل حركات ف الصور مـ.ـجـ.ـنو.نه هي وچود و آرين والكل كان مبسوط...
تالين: كانت ملاك. وجمالها الهادي مع برائتها كفيله تدوب قلب اي حد. وقالت بابتسامه. أبيه ياسين وصل يابنات.
همس: مسكت فستانها بتـ.ـو.تر. وقلبها دق بسرعه. وغمضت عينيها وبتتنفس بسرعه.

تمارا: ضحكت عليها. وقربت منها وقالت. اهدي ياهمس. ودي اجمل لحظات هتعيشيها ف حياتك. ف عيشيها صح!
ميرو: بلهفه. تعالو يابنات ارجعوا وسيبو مساحه للعريس والعروسه
الكل رجع لورا. وسابو همس واقفه، وفتحو الفون وبيصورو فيديو اللحظات دي.
ياسين: طلع فوق. والبيت شاورت ليه. وقالت اتفضل يا فنـ.ـد.م. العروسه ف الاوضه دي.

ياسين: ملامحه كلها مبسوطه. وماسك بوكيه ورد جميل. وقال للبـ.ـنت. شكرا، ودخل وشاف همس لفه ضهرها ليه. وبص للبنات وشاور ليهم كلهم.
البنات: مبسوطين وبيصورو. وحياة انبهرت بجماله ونفسها تجري عليه بس استنت لما يشوف همس الاول.
آرين: بحماس. سقفت وقالت. يلا يا عريس سلم ع عروستك.
ياسين: بيضحك. ووقف خلفها. ونده عليها. همس.
همس: بتضحك. ومش عايزه تلف ليه.
ياسين: لف ليها.
همس: بسرعه لفت ضهرها وخبت وشها وبتضحك.

ياسين: ضحك. وقال يابـ.ـنتى اعقلي بقى وخليني اشوفك. وقال بمكر. انا هلف الناحيه التانيه. وعمل نفسه بيتحرك.
همس: لفت بسرعه. وشهقت بصوت عالى. وكان ياسين قدامها. وضحكت بسعاده. وقلبها دق من جمال ياسين.
ياسين: انبهر من جمالها. وقال بصوت وا.طـ.ـي. همستي. يخربيت جمالك!
همس: قالت ياسين. انت حلو اوى.
ياسين: حدف البوكيه ع الأرض وشالها ولف بيها كتير. من فرحته بيها.

همس: حـ.ـضـ.ـنت ياسين بفرحه كبيره. وضحكتها منوره وشها. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع الفرح.
الكل كان بيسقف بفرحه.
وميرو دmـ.ـو.عها نزلت بسعاده كبيره. عشان ياسين وسقفت بفرحه كبيره.
ياسين: نزل همس. وباسها من جبينها وايديها وبص ف عينيها ال دوبته. وقال مبروك ياحبيبتى.
همس: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقلبها هيطلع من مكانه. وقالت الله يبـ.ـارك فيك يا ياسين.
حياة: اخدت بوكيه الورد. وسلمت ع ياسين وقدmت البوكيه ل همس.

ياسين: حط ايد همس ف دراعه. وخرجو من السنتر
الكل ضحك بسعاده وسقفو لحضرة الظابط ياسو.
همس سلمت ع باباها ومامتها وبعد كده زياد وماليكه. وجاسر وملك. و آدm ومريم وباقي العيله.
چود: بتدور ع باباها. وخبطت ف حد بالغلط. وقالت بحرج. سوري.
مصطفى: رفع حاجبه وقال اجمل سوري دي ولا ايه؟
چود: رفعت عينيها. وشافت شاب وشه متلخبط. وكشرت بعد كده وقالت الصوت ده مش غريب عليا.
لكن قالت. انت هتستظرف يا اخينا انت؟ وجت تمشي.

مصطفى: وقف قدامها وقال بتريقه. اخينا؟ وماله ياموزتي. بس ايه يابت ياچود الحلاوه دي. يخربيت جمدانك.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت انت انسان قذر وحـ.ـيو.ان. وكمان تعرف اسمي منين؟ انا دلوقتي هجبلك ال يربيك صح.
مصطفى: بسخريه. هي ورديه ياچود تربيه صبح وليل خلاص ياتراب القمر. انا اتربيت واتهديت.
چود: شهقت. وقالت مصطفى؟ يخربيتك ايه ال عامل فيك كدا؟ ومين شوهلك وشك كدا؟ انا معرفتكش. بس تسلم ايد ال عملها والله.

مصطفى: ياحبيبتى ياچود. اهو ال حصل معايا كوم. وخــــوفك وقلقك عليا دلوقتي كوم تاني. متقلقيش عليا انا كويس. واوعي تعيطي انا عايزك تفرحي ياتراب القمر.
چود: ضحكت بتريقه. وقالت ازعل عشان مين يبنى؟ دى اول مره اكون فرحانه فيها كدا. بجد تستاهل ياريتهم علمو عليك اكتر من كده. ههههه فين الباي والتراي ياتيفا هههه.
مصطفى: كشر عينيه. وقال ع فكره دي حادثه. مش علقه ولا حاجه.
چود: ههههههه...

مصطفى: سمع ضحكتها. وقال بغمزه. بس سيبك انتي وقوليلى. من اين اتيتي بكل هذا الجمال والدلع؟
چود: جابت آخرها. وداست ع رجله بغـ.ـيظ. وقالت، من عند الدلعدي. وسابته ومشيت تلعن فيه.
مصطفى: أتألــم من رجله. وقال ااااه. هو يوم حوادث الله يخربيتك ياسعيد الكـ.ـلـ.ـب...

آرين: نازله ع سلم السنتر. وحاطه أيدها ف دراع ليليان وبيضحكو. لكن عينيها بتدور عليه.
آدm مراد: وصل وركن العربيه. وبيفتح باب العربيه. ولسه هينزل ورفع عينيه. لكن شاف ضي الروح. سندريلا وريبونزل وكل حاجه بريئه وحلوه وجميله. هي دي يا آدm. آرين ال بتخلي قلبك يدوب ف لحظه. جمالها عدى المدى. برائتها قـ.ـا.تله فيك غـــضــــبك. ضحتكها تلين عصبيتك. هي دي آرين. ضيك. ضي آدm!

آرين: نزلت. وقلبها دق بقوه كبيره. لأن عينيها جت ف عينيه.
آركان: رفع حاجبه بإعجاب كبير. وراح استقبلها. وقال أنا عندي أخت ملكه جمال وانا معرفش؟ وباس ع أيدها.
آرين: متلخبطه. ومش عارفه تعمل ايه وفضلت واقفه مكانها.
آركان: حط ايدها ف دراعه. وقال تعالى ياحبيبتى. الحج فهد بيسأل عليكي. واتحركو. و آرين وشها ناحية آدm. لحد ما وصلت عند فهد.
آدm مراد: عيونه بتتحرك معاها.
تالين: أبيه آدm.

آدm مراد: انتبه. ها. احم. وبص ل تالين وابتسم. وقال ماشاء الله ايه الجمال ده ياتالي. ونزل من العربيه وسلم عليها.
تالين: ابتسمت. شكرا جدا يا أبيه. مع اني واقفه بنادي ع حضرتك من بدري بس شكلك كنت سرحان.
آدm مراد: ابتسم معلش يا روحي ف حاجه شاغله تفكيري. تعالى نسلم ع العيله. وحط أيدها ف دراعه واتحركو وبيسـ.ـر.ق النظرات ليها.

فهد: أخد آرين ف حـ.ـضـ.ـنه. وابتسم بحب كبير. وقال آريني حبيبتى وروحي. انتى قلب ابوكي. وفتح ليها باب العربيه. وركبت. وكانت بتتمنى تركب مع آدm.
رينو: ركبت جمب فهد. وعيونها ع بـ.ـنتها. وحاسه بيها. لكن فضلت الصمت.
مريم عزيز: شافت مصطفى وشهقت بصدmه كبيره. وقالت مصطفى؟ ايه ال عمل ف وشك كدا؟
مصطفى: حط ايدو ع خدو وقال دى حساسيه!

بعد كدا: كلهم طلعوا ع السيشن. والكل اتصور وكان زياد اكتر واحد مبسوط. لانه مكنش يحلم إن يوم فرح ابنه يشوف إن ياسين ليه اخوات بجد. وإن شباب العيله كلهم بالإجماع واقفين جمب ياسين.
بعد السيشن كلهم وصلو القاعه.
زياد فتح باب العربيه لابنه.
ياسين: نزل وفتح باب العربيه ل همس. ونزلت وحطت أيدها ف دراعه.
الكل دخل القاعه. وياسين دخل من الباب وجمبه همس.
والميوزك ابتدى. بأغنية ادي الزين وادي الزينه. ل على الحجار.

وشغلو الدخان مع الاضاءه والتصوير ابتدى. وياسين ماشي ف الطرقه مع همس لحد الاستديج. وقعدو.
وبدا الفرح والسعادة تدخل قلوب كل الموجودين.
آدm واميرته. متمركز ف الأول. وجمبه طارق وبيتر وجاسر. وأشرف.
وزياد بيشرف ع كل حاجه. وزين معاه ماسبوش لحظه. وكان تكاتف بمعنى الكلمه.

آركان: بيدور ع مصطفى. وشافه واقف ف الآخر. وراح وقف جمبه وبيضحك ع شكله. وقال. و اله وجالك يوم تستخبى يابرص ههههههههه. ايه يادرش واقف ف الركن متزنب ليه؟
مصطفى: بغـ.ـيظ. بقولك ايه؟ العمليه معايا ع الآخر. مش ناقصه تريقه.
آركان: هههههههههههه لأ ومسمي القرده كوثر هههههخخخ.
مصطفى: نفخ بنفاذ صبر. وقال ياعم غور من وشي. انا مخـ.ـنـ.ـوق لوحدي. تاخد كام وتبطل هري وكلام؟

آركان: رفع حاجبه وقال تستاهل يابرو. انت عارف إن تيم وآدm الاتنين دول بالذات محدش يهزر معاهم. انت بقى عامل فيها الهيرو. اشرب ياحلو. المهم يلا تعالى هنرقص وفرفش.
مصطفى: عليا الطـ.ـلا.ق مايحصل. انا اطلع بوشي ده؟ اجري يا آركان. اجري وسبني ف أحزاني. انا دلوقتي خزان مليان احزان.
آركان: هههههههه اه يابطني. طيب سلام انا. وسلامي ل كوثر ههههههه. وسابه ومشي!
همس: مبسوطه. وقالت ياسين هو انت مش هتتلحلح وتغنيلي.

ياسين: بدهشه. ات ايه؟ اتلحلح؟ يابـ.ـنتى هو انا ماسكك ف القسم. انهردا فرحنا ياهمس.
همس: ههههههه سوري يقلبي بس من فرحتي بيك والله عايزاك تغتيلي...
ياسين: باس ع أيدها. وقال من عيوني. وقام واخد المايك. وبدأ يغني ل همس. اغنية حلوه حياتى معاه. ل عبدالله ناصر.
والشباب. سابت البنات مع بعض. وطلعو ع الاستيدج مع ياسين وكانت الفرحه فرحتين.

ماليكه. رغم دmـ.ـو.عها إلا أنها مبسوطه. ورودي وساره ونور ورينو بيهونو عليها وبيتكلمو معاها.
آسر: شاف حياة لابسه فستان باللون الزهري. وقلبه دق ليها. وشاف ابتسامتها الرقيقه. واتفائل خير.
بعد شويه. همس وقفت والبنات كلهم حواليها. وغنت ل ياسين. قالهالي ل نداء شراره.
آرين: واقفه جمب حياة وچود ع الاستديج. ومنـ.ـد.مجه.
آدm مراد: شافها. والدm غلى ف عروقه. ومهتمش لحد وطلع ع الاستديج.

آرين: شافته. وبطلت تسقيف. وفتحت عينيها بصدmه. ورجعت وقفت ورا تمارا وبلعت ريقها بصعوبه. وقالت المرعـ.ـب؟
آدm مراد: بنظره ناريه لعيونها وكان تهديد واضح. وقرب ع مريم مراد. وقال ف ودنها. لو آرين منزلتش حالا من ع الزفت ده. انا هخرب الدنيا فاهمه!
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بتـ.ـو.تر. طيب طيب حاضر بس بالله عليك بلاش عصبيه. روح انت وانا هنزل انا وهي.
آرين: بصتله بغـ.ـيظ واضح.
آدm مراد: بصلها بغيره كبيره.

آرين: نزلت عينيها بسرعه. وبتلعن فيه.
آدm مراد: نزل وواضح ع ملامحه الخـ.ـنـ.ـقه.
ميرو: ابتسمت بتمثيل. وحاولت تكون ثابته. وقالت آرين تعالى ننزل نقعد مع بعض تحت ايه رايك.
آرين: بتذمر. حاضر ماهي عيشه بلاك يلا اتفضلى. ونزلو.
بعد كدا.
الكل اتفاجيء بوصول سليم بدر الدين. وفتون مهران. وحياة و آمان. وخالد الشرقاوي. وحنين الهلالي. وسيف وجنى.

وزياد: استقبلهم بترحيب كبير. وقعدو ع تربيزه خاصه. وسلمو ع كل الموجودين. و آدm العدوي كالعاده رحب ترحيب يليق بيهم.

بعد فتره الكل عاش أجواء الفرح وقدmوا عروض كتيره واغاني وفرح. وچود كانت فرحانه ف مصطفى.
وهمس كانت مهيبره ورقصت كتير جدا. ورقصت مع ياسين سلو. وكان يوم جميل جدا. وقدmوا التورته 7 ادوار. ودي هديه من زين العدوي ل زياد جمال.
والفرح تم ع خير. وياسين ودع العيله كلها واخد همسته وطلعو ع عشهم.
وكل العيله رجعت ع بيتها مبسوطين بعد فتره كبيره من التعب.

ف شقة ياسين.
ياسين فتح باب الشقه. وشال همس بين ايديه. وقفل الباب برجله. ودخل بيها اوضة النوم. ونزلها ف نص الأوضه.
همس: رغم فرحتها الكبيره. إلا أنها متـ.ـو.تره جدآ. لكن افتكرت كلام والدتها. وحاولت تكون ثابته.
ياسين: مسك كف أيدها وباس عليه. وبص ف عينيها بحب كبير وقال. ميروك ياهمس.
همس: بتـ.ـو.تر. احم. اء. الله يبـ.ـارك فيك!
ياسين: ابتسم بتعجب. وقال اول مره اشوفك متـ.ـو.تره كدا. مع انك ع طول عندك انفصام، وضحك.

همس: ضحكت بحرج. وقالت مش عارفه الانفصام راح فين. مختفى من الصبح.
ياسين: ههههه احسن حاجه والله. ع الأقل اقدر اثبت ع شخصيه معاكي.
همس: نزلت عينيها بحرج. وقالت. هو انا محيراك اوي كدا؟
ياسين: رفع دقنها. وقال بحب كبير. انتي محيرا قلبى معاكي. بس عايزه الجد. انتي مفتاح ضحكتي ياهمس. انتى نبض قلبي وحياتي.
همس: مسكت فستانها بتـ.ـو.تر. وغمضت عينيها. بحرج كبير. ومردتش.

ياسين: باس جبينها بحب كبير. وقال. يامـ.ـجـ.ـنو.نه انا ياسين حبيبك. وعايزك تهدي وتبطلي تـ.ـو.تر. يلا بقى ادخلي غيرى الفستان ده. واتوضى عشان نصلي.
همس: وشها بقى جمرة نار. وهزت راسها ومشيت من قدامه بسرعه.
ياسين: ابتسم بصمت. واخد هدومه. وراح ع الحمام التاني. واخد شاور واتوضى.
همس: اخدت شاور واتوضت. ولبست طقم لاتعليق عليه بعد جدال كبير مع نفسها. ولبست الاسدال. وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا.

ياسين: فرش سجادة الصلاة. وصلى بيها. وبعد كده قال الدعاء.
همس: وقفت ومتـ.ـو.ترة. وقالت بتلعثم. عشان تهرب من ياسين انا جعانه. واتحركت بسرعه عشان تخرج.
ياسين: خـ.ـطـ.ـفها بين ايديه. وعرف بطريقته ورومانسيته. ينسيها الخــــوف والقلق والتـ.ـو.تر. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.
وتم نقل ملكية همس المنشاوي. ل همس ياسين جمال.
ونقول بـ.ـارك الله لكما وعليكما. وعقبال باقي الأبطال.

عدا كام يوم كمان...
ياسين وهمس سافرو شهر العسل ف دهب. وعايشين احلا حياه.
تيم وميرو سافرو ع بريطانيا. يكملو دراسة الماجستير.
ف الجهاز.
ف مكتب آدm مراد.
آدm قاعد ع كرسي المكتب وحاطط رجيله ع المكتب.
وفاتح شاشة عرض قدامه. موصلها بفلاشة صور. وبيقلب ف الصور. ويرجع تاني من اول صوره. ويتفرج عليهم بتركيز كبير جدا.
ف الطرقه.
مراد وفهد رايحين عند آدm. وماشيين يتكلمو.

فهد: بحيره. حرف الW. بجد غريبه. ماهو لو وليد عايش كنا شكينا فيه.
وحرف الA ده بيدل ع أسماء كتيره ف العيله.
لكن حرف الH ده مش عارف اوصل. انا من امبـ.ـارح بفكر ف فك الشفره دي ومش عارف. وواضح إن ف مجهول. حتى لو وليد ال حرق الشقق والعربيه. اكيد ف حد معاه.
مراد: بنفس الحيره. انا بقى من يوم بوكيه الورد ده. وانا دmاغي شغاله. وحرف الH قولتلك ممكن يكون هيكل!

فهد: هز راسه معتقدش يامراد. مفيش حد هيبعت دليل إدانة أو يشككنا فيه. وخصوصاً لو معروف عن طريق عمي آدm وزين و آريان!
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. مش عارف يافهد. بجد مش عارف. حتى ال بعت الورد كأنه فص ملح وداب. وده بيأكد أنها مقصوده.
فهد: بتفكير. فاكر يامراد الرساله التانيه من المجهول. يوم ما حرقو الشقه. لما قالو قريباً سنلتقى. وبعدها محصلش حاجه. ولا اتقابلو معانا؟

لكن ال حصل إن عمي آدm اتعرض للاغتيال.
مراد: كشر عينيه وبص ل فهد. وقال. يعنى قصدك أنهم بيلعبو بأعصابنا؟
فهد: هز راسه. فعلا ده حد مفتح عيونه علينا كويس. بدليل أن وليد ظهر وانتحر.
مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. بقولك ايه. تعالى نشرب قهوه مع آدm عشان أنا من التفكير دmاغي هتفجر.
فهد: تعالى. واكيد هنوصل لحل إن شاء الله.
مراد: بيخبط ع باب المكتب بتاع آدm. وقال إن شاء الله. وفتح الباب ودخلو.

آدm مراد: ع نفس الحاله. لكن نزل رجليه احتراماً لابوه وخاله.
مراد: قعد ع الكرسي. اذيك يا كابتن.
آدm مراد: هز راسه تمام. اذيك انت ياسيادة العقيد.
مراد: هز راسه بخير.
فهد: بص ع الشاشه بتركيز. وكشر عينيه بعدm فهم. وقال. مش دي صور الشقه ال كان فيها القناص بيراقب عمي آدm؟
مراد. : لف راسه. وبص وقال بتعجب. ايوه هي. وبص ل آدm. وقال انت اكتشفت حاجه ولا ايه؟

آدm مراد: أخد نفس عميق. وقال ركزو معايا ف الصور كدا. وبدأ يقلب صوره. صوره. ويتكلم.
فهد ومراد عينيهم ع الصور بتركيز.
آدm مراد: دي الشقه ال القناص اتأجرها قبل عيد ميلاد الشركه باسبوعين. واختارها ف الدور والاتجاه ده عشان يقدر يصيب الهدف.
نيجي للصوره ال بعدها. قبل الجريمه بتلات ايام. جه حد مخبى وشه. ودخل البرج وطلع للدور ال24. وال عرفناه بعد كده أنه وليد.

نيجي للصوره ال بعدها. وليد دخل الشقه الساعه 2 و33 دقيقه بالظبط. وخرج منها الساعه 2 و 34 دقيقه و27 ثانيه. يعني وليد دخل الشقه وقعد فيها. دقيقه و27 ثانيه بالظبط.
نيجي للصوره ال بعدها. وليد نزل من البرج. وهو بنفس التخفي. وفجاءه جت عربيه وانحرفت عن مسارها. وكانت هتخبط وليد.

ورد فعل وليد كان طبيعي رجع بسرعه ووقع. والكاب وقع وملامح وشه ظهرت. ولو لاحظنا هنا. إن اتجاه العربيه جاي مخالف. ووليد قصاد كاميرا المراقبه بالظبط! ونمرة العربيه مخفيه.
مراد وفهد اتعدلو بتركيز.
فهد: بدهشه. يعني قصدك إن كل ده كان مترتب!
آدm مراد: هز راسه. ومش بس كده. بصو كويس للصوره دي!

دي قطعة ازاز من كاس ويسكي. وكانت موجوده ف الشقه. وال اتضح بعد كده إن البصمـ.ـا.ت ال عليها. كانت بصمـ.ـا.ت وليد! مش غريبه إن قطعة ازاز. تفضل ع الأرض كل المده دي. من غير ما حد يجي جمبها. ولا حتى القناص!
مراد: رفع حاجبه. وقال. وطبعا وليد دخل الشقه وقعد فيها دقيقه و27 ثانيه بالظبط. يعني ملحقش يشرب. ولا يعمل أي حاجه!
آدm مراد: بالظبط. وكل ده كان مترتب. يعني وليد كان طعم مش اكتر!
مراد: طلع الكارت وبص فيه تاني.

آدm مراد: كشر عينيه. وقال مش فاهم.
مراد: حكي ل آدm كل حاجه عن وليد وفهد وال حصل زمان.
آدm مراد: بص عليه وقال. حرف الW ده اكيد وليد!
فهد: بحيره. بس وليد انتحر يا آدm. وكمان شوفنا جثته ف المشرحه. يعني متأكدين انه مـ.ـا.ت.
آدm مراد: هو فعلا مـ.ـا.ت. لكن دي اكيد حركه من العقل المدبر لكل ده. عشان يشتت انتباهنا.

مراد: طيب خليني معاك للآخر. الحرف ده وليد. وحرف الA ممكن جدآ يكون المقصود بيه بابا. طيب وحرف الH؟ معقول يكون هيكل؟
آدm مراد: بص قدامه وقال. ف أربع احتمالات للحرف ده.
اول إحتمال. إن الحروف دي تكون مقصود بكنيتنا احنا التلاته. حوت والديزل وصقر!
تاني إحتمال. أنه يكون وهم ومالوش اي دليل.
تالت إحتمال أنه يكون هيكل فعلاً بس ده انا استبعده لأن مستحيل حد يبعت رمز إننا نكشفه بكل سهوله.

رابع احتمال. يكون عايز يوقعنا ف ال حوالينا. زي همس وهارون وهيكل. وعايز يعمل حرب نفسية داخليه. ويشتت تفكيرنا.
مراد: هز راسه باقتناع. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. الموضوع كبير جداً ياشباب!
فهد: بغـــضــــب مكبت. وطبعا وليد كان شغال معاهم. وبلغهم بكل تحركاتنا. ومن الاكيد أنهم ضحو ب وليد. عشان ياخد إعدام! ويخلينا نصدق إن كدا الموضوع اتقفل بظهور وليد.
مراد!

آدm مراد: بص قدامه وقال. الحركه ال بعدها اكيد. هتكون أكبر. ولازم نكون مفتحين!

بعد اسبوعين.
ف نص الليل. صوت فون مراد رن.
فريحه نايمه وفاقت ع صوت الفون. وقالت بنوم. مراد. مراد فونك الخاص بالشغل بيرن!
مراد: فاق. ومسح وشه بايديه. وبص ف الفون. وكشر عينيه باستفهام. مدير الجهاز! اكيد ف مصيبه. ورد عليه. تحت امرك يافنـ.ـد.م!
المدير: بحزم وجديه شـ.ـديدة. سيادة العقيد مراد! اجمع حالا انت والحوت والديزل ف اجتماع مغلق!
مراد: هز راسه تمام يافنـ.ـد.م. ساعه بالظبط وهنكون قدام سيادتك. وقفل.

فريحه: اتعدلت بقلق. ف ايه يامراد.
مراد: قام بسرعه. وقال مفيش حاجه مهمه ياحبيبتى. نامي انتى. وانا رايح الجهاز مع فهد و آدm ومش هنتأخر.
مراد: طلع التراس واتصل ع فهد وآدm وبلغهم والكل جهز ف ثواني. ونزلو وسط دعوات فريحه ورينو.
بعد ساعه واكتر، ف الجهاز.
غرفة الاجتماعات المغلقه.
مدير الجهاز: بحزم. انا اختارتكم انتو التلاته لأني واثق انكو قد المخاطرة دي.
وشاور ع كل واحد. وقال. انا جمعت بين القوه الحوت.

والذكاء. الصقر. وسرعة البديهة وانـ.ـد.ماج القوه مع الذكاء. الديزل.
وشغل شاشة عرض. وقال المهمه هي إن. ده شاب ف اواخر التلاتينات. وزي ما انتو شايفين ف الصور متدرب ع اعلا مستوى. مجهول الهوية. ليه اكتر من إسم. ومحدش عارف إذا كان امريكي او أسترالي أو حتى مصري.
لكن ال عرفناه بعد كده من المعلومـ.ـا.ت ال وصلت لينا. انه اساسه من بلجيكا. لكن مش عايش فيها. لانه ديما بيسافر من بلد لبلد.

الشاب ده. كان عايش ف مصر فتره كبيره. وبيتكلم عربي بطريقه سهله جدا. لدرجة إن كل ال حواليه مشكوش للحظه أنه مش مصري. وكان معروف بإسم حيدر.
والبـ.ـنت ال جمبه دي اسمها شهيره. بـ.ـنت شابه مصريه ومعروفة بإسم شاهي.
حيدر قدر يخترق عقل شاهي وعلقها بيه. واتفق انه هيتجوزها ويسافرو بلد أجنبي يقضو شهر العسل ويرجعو ع مصر تاني. والبـ.ـنت. وافقت واتجوزو وسافرو. وشاهي هناك اكتشفت حقيقة حيدر.

وواضح جدآ انها تعبت كتير عشان توصل لأي جهة امنيه.
احنا وصلتنا من سنه ونص تقريبا رساله خاصه مشفره من خلال جهات خاصه بينا ف الخارج.
شاهي قدرت توصل ليها.
وبعد فك الشفره. وفيها. إن حيدر ده مافيا متخفي وخطر جدا. وأنها اكتشفت أنه عنده قائمه أسماء بالاغتيالات. من اكبر رجـ.ـال الأعمال ومناصب هامه ف الدوله. وهيتم البدء ف التنفيذ ف أقرب فرصه.
مراد: كشر عينيه بعدm فهم. وقال سنه و نص؟ بس كدا كتير جدا يافنـ.ـد.م!

المدير: هز راسه. فعلا يامراد. واحنا اتصرفنا ف وقتها. وبعتنا رجـ.ـالتنا ف مأمورية سريه. لكن ال حصل مكنش متوقع. وعشان كده انا جبتكم هنا!
مراد: بص ل فهد و آدm. وبص للمدير. واحنا تحت امرك يافنـ.ـد.م.
المدير: بتنهيده. احنا بعتنا زميلكم العقيد أكرم! وللأسف!
فهد ومراد اتعدلو بقلق! وهمسو. اكرم!
آدm مراد كشر عينيه بتركيز.
مراد. : بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. أكرم! حصله حاجه؟

المدير: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وهز راسه. وقال للأسف محدش يعرف حاجه. اكرم اختفى ومحدش عارف يوصله.
آدm مراد: بهدوء. ممكن تفاصيل اكتر!

المدير: بالتأكيد. وبدء يشرح. وقال. من سنه ونص. كلفنا أكرم بالمهمه. وسافر هو واتنين معاه العقيد حسن والرائد نادر. وانا بنفسي متابع التفاصيل لانها قضيه مهمه. ووصل لبلد اجنبي. وراقب شاهي كويس جدا. وجمع كل الخيوط. وفعلا أتأكد من صحة كلامها. وإن حيدر شغال مع مافيا خطيره جدا ملقبه بالشياطين ال شغالين ف كل حاجه. ومبيهابوش حاجه ابدا. لدرجة أنهم بيقــ,تــلو ف وضح النهار.

ولما اكرم وصل ف قلب المنطقة ال موجود فيها حيدر ومساعدينه. كانت للأسف الشبكه ضيئله جدآ. وصعب أننا يوصلنا اي اشاره من العقيد أكرم. وده طبعا بأن حيدر متحكم ف كل حاجه.

ولما اكرم يجمع معلومـ.ـا.ت. يسافر لبلد قريبه مسافة ساعه ونص تقريبا. عشان يلاقي شبكه ويقدر يبلغنا بالجديد. وأنه اتعاون مع شاهي. وهيبلغنا بكل جديد. لكن آخر رساله مشفره جت من أكرم كانت من 6 شهور و12 يوم بالظبط. وبعد كده اختفى تماماً. ومنعرفش عنه حاجه. الرساله بتقول. إن شاهي قالت إن حيدر كشفها. وتاني يوم كانت شاهي مقـ.ـتـ.ـو.له. وإن اكرم هيحاول يوصل ل حيدر بطريقته. ويا يرجع بالقايمه. يايرجع جثه. ومن وقتها مفيش اي جديد.

انتظرنا فتره وبعد كده بعتنا قوه من معارفنا بره مصر. تدور ع أكرم وحسن ونادر ف نفس المنطقة. وللأسف مفيش أي أثر ليهم. لكن!
مراد وفهد بقلق واضح.
مراد: بخــــوف. لكن ايه يا فنـ.ـد.م!
المدير: بتنهيده. من اسبوع واحد بس. رجـ.ـالتنا بره مصر قدرو يوصلو ل نادر و حسن. وكانو مصابين. الرائد نادر فقد جزء من كف أيدو. والعقيد حسن شرخ في الجمجمة. آثر حادث وضـ.ـر.ب نار أثناء هروبهم من المنطقة.
العقيد حسن هيشرحلكم ال حصل.

العقيد حسن دخل. وسلم عليهم وقعد. وقال. المنطقه هناك كلها مليانه حرس بسلاح. تشبه الوكر ال مليان بلطجيه بالظبط. او نقدر نقول انها منطقه مخصصه للاتفاقات ال من النوع ده. مفيش شارع تعرف تمشي فيه غير لما اتفتش. ويبقى حظك حلو لو عديت وملقتش حد موجود. كانت بتحصل بس من النادر. وكان احسن وقت هو من الساعه 6 الصبح لحد 8 دول بس الساعتين ال بينامو فيهم لحد ما الحرس التاني يبدل ورديته. المهم احنا بعد ما اكتشفنا إن شاهي اتقــ,تــلت. فكرنا ف طريقه اننا ندخل وسط المافيا. والعقيد أكرم هو ال اختار أنه يقوم بالمهمة دي. ولقب نفسه ب ويليام.

وكان ف بـ.ـار ديما حيدر بيروح يسهر فيه. لما راح البـ.ـار. اكرم دخل وراه. يوم واتنين. وف اليوم التالت وبعد ساعه و28 دقيقه من دخول اكرم البـ.ـار بالظبط. كان اكرم خارج بسرعه كبيره. وقال الكلمه السريه بتاعتنا. وال معناها إن القايمه معاه. وفجاءه. أكرم اختفى. واحنا اتكشفنا. ومفيش خمس دقايق. ولقينا هجوم كانها حرب. وطيارات وغاز مسيل للدmـ.ـو.ع. وضـ.ـر.ب نار. واحنا هربنا ونادر اتصاب ف ايدو. وانا اتصابت والعربيه اتقلبت بينا. ونادر حاول ع قد ما يقدر ونقلنى المستشفى. وقعدنا فتره كبيره واتعالجنا. والجهه قدرت توصل لينا. ورجعنا ع مصر.

مراد وفهد. و آدm قلبهم بيغلى ع أكرم.
المدير: بحزم. مهمتكم ترجعو ب اكرم حي او مـ.ـيـ.ـت. وبقائمة الاغتيالات.
فهد: بتوعد. اطمن يافنـ.ـد.م. وهيدفعو التمن.
المدير: انتو هتتحركو بعد اسبوع من تاريخ اليوم.

انا متأكد من كفائتكفم. ولاني عارف إن هناك مفيش شبكه وصعب توصلنا أي اشاره. ف انا اختارت العقل والذكاء مع القوه. وانتو معاكو حرية التصرف ف المهمه دي. اعملو ال انتو عايزينه معاكم الحريه الكامله. لكن المهم عايز نتيجه يا أبطال.
الكل قام وخرجو من الجهاز...
مراد وفهد وآدm ماشين جمب بعض وسرحانين ف المهمه...
مراد وقف مره واحده وقال باستفهام معقول تكون رساله مشفره من أكرم!

فهد: بعدm فهم. ف ايه يامراد؟ وصلت لفكره؟
مراد: طلع الكارت بسرعه. وشاور ع الحروف. وقال بصو كويس.
آدm وفهد بصو للكارت.
فهد: كشر عينيه. وقال تقصد إن حرف ال W هو ويليام!
آدm مراد: وحرف ال A هو اكرم وعلامة الاكس أنه ف خطر!
مراد: بتفكير. وحرف ال H اكيد حيدر!
ف الصباح الساعه 8
شقة فهد
رينو: نايمه. وفتحت عينيها بكسل. وبصت جمبها شافت فهد نايم. اتنهدت بأريحية كبيره. انه رجع بخير. وقامت بشويش. عشان مايقلقش. وتصحي آرين للجامعه. وخرجت.
ف اوضة آرين.
آرين: نايمه. والغطا واقع ع الأرض. وشعرها ع وشها وايديها مفروده. ونايمه بطريقه مضحكه.
رينو: خبطت عليها. وقالت. آرين. قومي الساعه 8
آرين!

رينو: حطت ايدها ع بطنها بتعب. وفتحت الباب. ودخلت. وشافت آرين. وهزت راسها بنفاذ صبر. وقربت منها وشالت الغطا. وقعدت جنبها. وبتصحيها. وقالت. آرين! آريييين قووومي.
آرين: بنوم. نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. وقالت يوووه بس بقى عايزه أنام.
رينو: آرين. قومي انتي انهردا عندك عملي كتير قومي الله يهديكي يابـ.ـنتى!
آرين: فتحت عينيها ببطء. وقالت بنوم صباح الخير يا مامي. وبتتاوب. واتعدلت بكسل. وبصت ع الساعه.

رينو: ابتسمت. ومسدت ع شعرها وقالت. صباح الخير ياروح مامي. يلا ياروحي قومي اغسلي وشك واتوضى. وانا هجهزلك كوباية اللبن. والفطار.
آرين: بنوم. حطت راسها ع حجر رينو وقالت. مامي عايزه انام كمان شويه بليز. انا محاضراتي هتبدا الساعه 11
رينو: صعبت عليها. وشـ.ـدت عليها الغطا. وقالت طيب نامي شويه وهصحيكي الساعه 9ونص. اوكي؟
آرين: حـ.ـضـ.ـنت رينو بحب كبير. وقالت بنوم. ميرسي جدا. ونفسي انام ف حـ.ـضـ.ـنك بجد.

رينو: ابتسمت. وقالت طيب تعالى ف حـ.ـضـ.ـني ونامي ياحبيبتى. ورجعت بضهرها.
آرين: اتعدلت. وحطت راسها ع دراع رينو. وغمضت عينيها بأمان. ونامت مبسوطه.
رينو: بتمسد ع كتف آرين بحنان وغـ.ـصـ.ـب عنها غمضت عينيها. ونامت جمب آرين.

بعد فتره.
فهد فتح عينيه وبص جمبه ع رينو. واتعدل. ومسح وشه وشعرو بايديه. وبص ف الساعه وكانت 9 وربع. وقام خبط ع الحمام. وملقاش رينو. وخرج من الاوضه. وشاف اوضة آرين مفتوحه. وقال.
اكيد رينو بتصحي آرين. وبص من ع الباب. وشافهم نايمين ف حـ.ـضـ.ـن بعض. وابتسم بتنهيده. وسابهم نايمين. وراح ع المطبخ. يعمل قهوته. ويحضر الفطار لعيلته ال بيمـ.ـو.ت فيها.

بعد شويه. فهد جهز كل حاجه. و صلى الضحى ولبس. والساعه جت 10. ودخل يصحي رينو وآرين. وقعد ع طرف السرير. ورجع شعر رينو. وابتسم بحب.
ولكن قلبه زعلان انه هيسافر بعد أسبوع لوقت غير معلوم. وهمس رينو. رينو حبيبتي.
رينو: فتحت عينيها. وبصت حواليها. وشافت نفسها نامت. وبـ.ـنتها ف حـ.ـضـ.ـنها. واتعدلت. وقالت فهد؟ آسفه ياحبيبى. انا!
فهد: قاطعها. وابتسم. هشش بتتاسفي ع إيه؟ يلا صحى آرين. الساعه 10.

رينو: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. وقالت ياخبر. 10 دي كدا اتأخرت. المحاضره الساعه 11 يافهد.
فهد: بابتسامه. ولا يهمك انا هوصلها. و11 بالدقيقة هتكون ف المدرج بإذن الله. بس هي تقوم بسرعه وتلبس يلا.
رينو: هزت راسها حاضر ياحبيبي. وبدأت تصحي ف آرين.

فهد: قام وطلع ووقف عند الباب بزعل. وبص عليهم تاني. واتخـ.ـنـ.ـق. واتحرك وراح ع اوضته. وقعد ع السرير. وبيفكر. ف أنه هيسافر. و آركان مسافر. وياترى هيبلغ رينو و آرين ازاي؟ ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره.
آرين: قامت بسرعه. ونشاط وكأنها نايمه كتير جدا.
وحـ.ـضـ.ـن مامتها للحظات أداها طاقه وحماس كبير.

رينو: قامت وخرجت. وشافت الفطار ع السفره. واللبن والعصير. وابتسمت بحب كبير ودعت بقلبها لفهد. ودخلت عليه الاوضه. وشافته محتار. واستغربت. وقالت فهد أنت كويس؟
فهد: انتبه. وابتسم. وشاور ليها تقرب منه.
رينو: قربت ووقفت قدامه. وقالت مالك يافهد؟
فهد: قعدها ع رجله. وحط ايدو ع بطنها. وبص ليها. وقال.
انتي دلوقتي ف الشهر الخامس. وميعادك عند الدكتوره انهردا.

رينو: ابتسمت بحب كبير وحطت أيدها ع ايدو. وقالت. ايوه وكمان هنعرف نوع البيبي. ياترى انت متحمس؟
فهد: بلع ريقه بغصه. وقال أنا عايز بس تكوني إنتي وآرين بخير. ده كل ال انا عايزه يا لارين.
رينو: كشرت عينيها. وهمست. لارين؟ وحطت أيدها ع خدو وقالت. فهد ف حاجه مضيقاك؟ ف حاجه حصلت لما نزلت لمديرك ف الشغل؟

فهد: هز راسه بنفي. وقال لأ. احم. وحاول يغير موده. عشان هي متزعلش من دلوقتي. وابتسم بتمثيل. وقال. انا كويس جدا. انتي ليه قلقانه كدا؟
رينو: بصت ف عينيه بتركيز. وحطت راسها ع كتفه ورفعت أيديها. وضمته وقالت بو.جـ.ـع. انت هتسافر صح يافهد؟
فهد: غمض عينيه بو.جـ.ـع. وقال بغصه. غـ.ـصـ.ـب عني يالارين.
رينو: غمضت عينيها. ودmعه نزلت ع خدها. وقالت.
ربنا معاك.

فهد: رفع ايديه وضمها لقلبه وهاين عليه يدخلها بين ضلوعه. وقال. ربنا معايا. ثم انتى ف قلبي وكل حاجه حواليا.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. ومسحت دmـ.ـو.عها. وابتسمت بتمثيل. وقالت خلاص كويس اني عرفت عشان ادعيلك من دلوقتي. وإن شاء الله اكيد هترجعلي بخير.
فهد: حط ايدو ع بطنها. وهز راسه بتنهيده. وقال إن شاء الله. راجعلك.
بعد كدا. :
آرين: لبست وجهزت وخرجت.

ورينو. قامت بسرعه عشان متشوفش دmـ.ـو.عها. ودخلت الحمام. واتوضت وصلت الضحى ودعت بترجي كبير. انه يحفظ جوزها وأخوها وابن اخوها. ف المهمه دي.
آرين: سلمت ع فهد بحب كبير. وقالت.
أجمل بابي ف الدنيا. وقعدت جنبه ع السفره.
فهد: ابتسم. ومسد ع حجابها. وقال نمتي كويس؟
آرين: بمرح. جدا جدا كمان. دي نجمتك حـ.ـضـ.ـنها حنين بشكل. ههههه.
فهد: ضحك ليها بصمت. وقال طيب افطري بسرعه عشان أنا هوصلك.
آرين: بتاكل. وقالت بفرحه.

امم واو يبقى هوصل ع الميعاد بالظبط. ميرسي جدا لحضرتك يابابي ياقمر.
فهد: ابتسم بتمثيل. وبيشرب قهوته وسرحان.
رينو: خرجت وقعدت معاهم. وفطرت ف صمت.
وفهد شايف لمعة عينيها. واتنهد وسكت عشان آرين.
آرين: أكلت حجات بسيطه. وقامت. وقالت الحمدلله. يلا بينا يابابي؟
فهد: طيب اسبقيني انتي سلمي ع جدو وتيته. وانا هحصلك.
آرين: بمرح. اوكي. وباست رينو من خدها. باي يامامي.

رينو: بصوت محبوح. باي ياحبيبتى ربنا معاكي. وخلي بالك من نفسك.
آرين: إن شاء الله. وحضرتك كمان خلي بالك من نفسك. واخدت الشنطه والفون ونزلت.
فهد: مسك كف أيدها. وقال. مالك يارينو؟
رينو: مسحت دmعه نزلت منها. وقالت بابتسامه ابدا ياحبيبي انا كويسه. أنزل انت عشان آرين متتأخرش.
فهد: هز راسه تمام. وحط ايدو ع خدها. وقال. انا معنديش شغل انهردا. وهنروح للدكتوره ع ميعادنا. وباس جبينها بحب كبير. خلي بالك من نفسك.

رينو: هزت راسها بزعل. وانت كمان.

ف بريطانيا.
(وطبعا فرق التوقيت ساعه. يعنى دلوقتي 10 ونص ف مصر، و 9 ونص ف بريطانيا)
ميرو: ف المطبخ. وبتحط الفطار ع صينيه. وبتنادي بصوت عالى شويه. وقالت.
تيييم. تيم انت قومت ولا لسه ياحبيبى؟
تيم: نايم!
ميرو: نفخت بحيره. وقالت وبعدين بقى. كدا مش هيلحق ينزل الجامعه. وشالت الصينيه وخرجت بسرعه. وراحت ليه ع الاوضه.
تيم: نايم ومستكين...
ميرو: حطت الصينيه ع الكمود. وقعدت جنبه. وقالت. تيم! تيم قوم بقى!

تيم: فاق. وبيتاوب. واتعدل. وقال. صباح الخير ياروحي. وباس خدها.
ميرو: بابتسامه. صباح الورد عليك ياتيمو.
كدا؟ انا بصحيك من بدري. وجهزتلك الفطار كمان. وانت لسه نايم؟
تيم: رجع بضهرو. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. مش عايز اسيبك لوحدك وانزل انا ع الجامعه.
ميرو: بضحكه. اها. وتعب السنين بقى يروح ع الفاضي؟
لأ اتفضل انت انزل ع الجامعه. وانا هنا متقلقش عليا.
تيم: نفخ بنفاذ صبر. ولسه هيتكلم...
ميرو: قاطعته بابتسامه. وقالت...

أنا عارفه أنك خايف عليا. ومش ناسيه كمية الوصايا ال انت كل إجازة ليا توصيهالى.
لو حد خبط عليا مفتحش حتى لو كان مين.
ومتعرفش ع حد من الجيران.
ولو سمعت حد بيصـ.ـر.خ ويصوت بره الكومبوند مخرجش وماليش دعوه بحد.
ولو حد اتصل ع رقمي أرد. ولو سمعت صوت حد معرفوش اقفل ع طول. ها نسيت حاجه؟

تيم: ابتسم وضمها لقلبه اكتر. وقال لأ كدا تمام اوي. انتي عارفه بجد ببقى ف الجامعه وقلبى وعقلي خايف ومشغول عليكي. خيالي بيصورلي حجات كتير. بس ربنا يستر.
ميرو: ضمته بفرحه. وقالت حبيبى انا ياتيمو. متخفش عليا ياقلبي. وربنا هو الحافظ. انت بتروح ع الجامعه وانا بذاكر شويه ف الرساله. وبعدها بتصل ع العيله. وبجهز الاكل لحد ما تيمو روح قلبي يرجعلي بخير.
تيم: مسد ع شعرها بحنان. وقال ربنا يحفظك ياروحي.

ميرو: اتعدلت. ويحفظك لقلبي. قوم بقى عشان قهوتك هتبرد.
تيم: قام. وقال حاضر ياستى. هتوضى وارجعلك. ودخل الحمام. فرش أسنانه. واتوضى وخرج. وقعد جمبها.
ميرو: جابت صينية الاكل. وبدأت تأكله. وقالت. احم. تيم. اء. انا!
تيم: رفع حاجبه قولي ياميرو عايزه ايه؟ اجبلك حاجه وانا راجع؟
ميرو: هزت راسها لأ. انا بس كنت عايزاك تساعدني ف آخر مناقشه. ف قواعد ف الماده مش قادره اتخطاها. واقفه معايا.

تيم: ابتسم. بس كدا؟ عيوني ليكي. اول ما ارجع إن شاء الله. هقعد معاكي. واشرحلك كل حاجه انتي محتاجه ت عـ.ـر.فيها.
ميرو: بسعاده. ربنا مايحرمنيش منك ابدا ياحبيبي.
تيم: رفع ايدو وأكلها. وقال بابتسامه ولا منك ياروحي.
وبعد كده تيم قام. وصلى الضحى. ولبس. وميرو ساعدته ف اللبس. ورشتله البرفان. وبيضحكو مع بعض.
تيم: خارج من الاوضه. وميرو معاه وصلته لحد الباب.

تيم: لف ليها وقال بتبيه. مريم اوعى تخرجي لوحدك لأي سبب فاهمه؟
ميرو: بسعاده كبيره لخــــوفه ال واضح ف عينيه عليها. وقالت. حاضر ياحبيبي انا مش عايزاك تقلق اطمن. وأنت خلي بالك من نفسك.
تيم: باس جبينها بحب كبير. وقال. لا اله إلا الله.
ميرو: بتنهيده. سيدنا محمد رسول الله.

شركة العدوي.
عربيه فخمه جدا وقفت قدام الشركه.
السواق فتح الباب.
زين: نزل من العربيه. والهيبه واضحه عليه. وطبعا احنا عارفين أنه الوسامه بتزيد ف سن الأربعين. وخصوصا شباب العدوي لأنهم مهتمين باللياقه البدنيه. ومحافظين ع صحتهم من ناحية التدخين وغيرو.
زين: ماشي ف الشركه وريتال جمبه. وفخور بيها لأنها معاه كل ثانيه. ومش شايف غيرها.

ريتال: طبعا ماشيه وعيونها ع البنات الموظفين. ونار غيرتها ع زينها كفيله بحرق المجموعة. ولكن هي مش عايزه تعيد غلطت زمان. بس غـ.ـصـ.ـب عنها الغيره غريزه ف اي ست. وبصت ع زين وقالت بغـ.ـيظ وغيره واضحه...
ع فكره بقى! القميص الابيض بيبقى وحش جدا عليك!

زين: كشر عينيه بعدm فهم. ولسه هيتكلم. لكن شاف نظراتها الناريه ع البنات ال بتبص عليه. وافتكر موقفها. وانها بتغير عليه جدآ وخصوصاً ف القميص الابيض. وابتسم. وعشان يثبت للعالم قبل منها أنه ملكها. مِلك ل ريتال العدوي. شبك كف أيدو ف أيدها قدام كل الموظفين. وضغط ع ايدها. ومتكلمش.
ريتال: بصت ع ايدو. ورفعت عينيها ليه. بدقة قلب. ومش عارفه تتكلم.

زين: قبل ما يدخل الاسناسير. رفع ايدو وباس ع أيدها. وقال. انا بتشيك عشانك انتي وبس.
ريتال: ف ثانيه ثقتها رجعت مضاعفه. ورغم انها محرجه. إلا إن الموقف ده فرح قلبها جدآ.
زين: دخل الاسناسير الخاص. وريتال جمبه. مبسوطه.
البنات اتنهدو بحب. وفيهم ال بيتمنى زين العدوي. وفيهم ال بيتمنى شبيه لاي شاب من آل العدوي.
بعد كدا. زين وريتال دخلو المكتب.
زين قعد ع المكتب. وريتال قصاده ع الكرسي.

السكرتيره دخلت. وقالت ليهم. صباح الخير.
زين وريتال صباح الخير.
السكرتيره: حطت الملف وقالت اتفضل يا مستر زين. ده ملف بكل اسماء الشركات ال حضرتك طلبتها من الباشمهندس احمد.
زين: اخد الملف وقال شكرا. وقدmه ل ريتال وقال اتفضلى ياحبيبتي.
ريتال: اخدت الملف وفتحته وبتراجع عليه.
زين: للسكرتيره. تمام اتفضلى انتي وابعتيلي الاستاذ حامد المستشار القانوني.
السكرتيره: الاستاذ حامد لسه موصلش ع الشركه يافنـ.ـد.م.

زين: بص ف الساعه. وقال الساعه 11 ازاي لسه موصلش؟ وهز راسه وقال. تمام اتفضلى انتي. واول ما يوصل ابتعهولي فورا.
السكرتيره: تحت امرك يافنـ.ـد.م. وسابتهم وخرجت.
زين: بنرفزه مش معقول كدا. المفروض حامد يتواصل مع شركة الاجهزه الطبيه ف المانيا. عشان تجديد العقد. آخر الشهر.
ريتال: قفلت الملف. وقالت. اهدا يازين. اكيد الاستاذ حامد عارف كدا كويس. اكيد زمانه ع وصول.

زين: مردش عليها. واتصل ع السكرتيره الخاصه بمكتب آريان. وقال الو. ابتعيلى الدكتور آريان ع مكتبي.
السكرتيره: الدكتور آريان. انهردا ف الجامعه يافنـ.ـد.م. وهيوصل الشركه ع الساعه 2
زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. تمام وقفل. وشبك ايديه تحت دقنه.
ريتال: شافته مخـ.ـنـ.ـوق. واتصلت ع السكرتيره. وقالت لو سمحتي قهوة مستر زين بسرعه.
السكرتيره: حالا يافنـ.ـد.م.
ريتال: قامت. ووقفت جمب زين. وقالت ممكن اعرف انت مضايق ليه دلوقتي؟

زين: مسح وشه بايديه. وقال. انا مش مضايق ولا حاجه.
كل الموضوع إن حامد و آريان المفروض يسافرو آخر الشهر. ع المانيا لتجديد العقد.
وانا متعود إن كل اوراقي قبل السفر بالتحديد تكون موجوده وجاهزه ومتراجع عليها كمان. انا مبحبش الإهمال.
ريتال: مسدت ع شعرو. وقالت. طيب كل حاجه هتمشي زي ما انت عايز.
الاستاذ حامد زمانه جاي. والعقد هنجهزو مع بعض. وانا بنفسي هراجع عليه مره واتنين.

زين: اخد نفس عميق وقال. انتى بس شوفي الشركات ال قولتلك عليها. وسيبي العقد عليا انا.
السكرتيره: خبطت ودخلت. بالقهوه. وقالت اتفضل يا فنـ.ـد.م. اتفضلى حضرتك. وقالت الاستاذ حامد وصل وواقف ف انتظار إذن حضرتك.
زين: تمام خليه يدخل بسرعه. وبص ل ريتال. ادخلي انتي ع مكتبك دلوقتي.
ريتال: ابتسمت. وقالت حاضر ياحبيبى. واخدت الشنطه والملف ودخلت مكتبها.
حامد: خبط ودخل. صباح الخير يا زين باشا.

زين: صباح الخير يا استاذ حامد. ايه كل التأخير ده؟
حامد: بحرج. سامحني بالله عليك. والله وصلت بـ.ـنتى الجامعه ورجعت وكان الطريق زحمه.
زين: ابتسم. ولا يهمك. اتفضل استريح.
حامد: الله يكرمك. وقعد وفتح الشنطه. وقال. انا امبـ.ـارح منمتش غير لما خلصت العقد. لاني عارف حضرتك بتحب الدقه ف العمل. وكل حاجه جاهزه زي كل سنه. اتفضل حضرتك. راجع عليه بنفسك.

زين: اخد الملف وفتح العقد وقراه مره واتنين وتلاته. والشرط الجزائي. وقال لأ كدا تمام اوي يااستاذ حامد. إن شاء الله. هتسافر آخر الشهر إنت و الدكتور آريان ع الشركه الطبيه.
حامد: بإذن الله ياباشا.

ف المستشفى.
ف غرفة العمليات. :
محمد: بيعمل عمليه جراحيه صعبه جدا. وحاطط كل تركيزه فيها.
نور: شغاله معاه. ومركزه. وبصت ع محمد وشافته عرقان من التركيز ف العملية.
محمد: فتح ايدو وقال المشرط.
الممرضه: حطت المشرط ف ايدو.
محمد: بيشتغل بدقه عاليه.
نور: جابت منديل. ومسحت العرق ال ع جبين محمد.
محمد: هز راسه ليها كشكر. من غير ما يبصلها.
نور: رجعت تكمل العمليه. وبتستأصل الورم.
بعد ساعه ونص تقريباً.

محمد: راجع ورا نور وشاف كل حاجه تمام. وشاور ليها تخيط الجـ.ـر.ح. وهو خيط معاها. والحمد لله خلصوا العمليه ع خير.
نور: نفخت بتعب. وقالت الحمدلله يارب. وقــلـــعت الجوانتي، وضحكت بأمل للحاله وأنها فاقت.
محمد: قــلـــع الجوانتي والكمامه. وشاور للمرضات. وقال. الحاله هتطلع ع غرفة ملاحظه. وممنوع اي زياره انهردا. وبعد 8 سعات الحاله تطلع ع غرفة الاشعه.
كلهم حاضر يا دكتور.

محمد: شاور ل نور وخرجو من العمليات. وزي ما محمد معود نور تفضل جمبه وتمشي جمبه بعد كل عمليه.
أهل المريـ.ـض: جريو عليهم بلهفه.
الزوجه: بعـ.ـيا.ط. طمنوني بالله عليكم. جوزي عامل ايه؟
محمد: ابتسم. اطمنو العمليه تمت بنجاح والحاله فاقت. لكن ممنوع اى زياده ف الوقت الحالي.
الزوجه: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وقالت بالله عليك يعني جوزي فاق كدا وبقى كويس. يعني هيرجع لينا زي الاول؟

نور: ابتسمت بحب. وقالت إن شاء الله. جوز حضرتك هيبقى احسن بكتير. وصدقيني الخطر زال ومبقاش ف اي قلق.
الزوجه: مسحت وشها وبتضحك بسعاده. وقالت الف حمد وشكر ليك يارب. وبصت ل نور. طيب. طيب انا اعمل ليه ايه؟ اتصرف ازاي معاه؟
نور: بهدوء. تقدmي ليه الدعم المعنوي والنفسي ديما. اي حاله مرضيه بتحتاج الدعم بأي شكل من الأشكال. ووقتها بيتحسن بشكل أسرع. وربنا يطمنكم عليه.

محمد: اتحرك ومشي. ونور ماشيه جمبه كالعاده. ومحمد شبك ايدو ف ايدها. وركبوا الاسناسير. ووصلوا المكتب. ودخلو.
نور: قعدت ع الكنبه بتعب. ورفعت النقاب وقالت. اااه بجد عمليه صعبه جدا.
محمد: قعد جمبها. ومسح وشه بايديه. وقال. فعلا. لكن الحمدلله انتي كل مره تتفوقي ع نفسك يا نوري.
نور: حطت راسها ع كتفه. وغمضت عينيها. وقالت. ال انا فيه ده بفضل الله ثم انت يادكتوري المفضل.

محمد: رفع دراعه وحاوطها من كتفها. وضمها. وقال. انتي ال ممتازه جدا يابنوتي الكبيره. بس شكلك مرهق جدا.
نور: بتعب. فعلا العمليه اكتر من أربع ساعات. ده غير التـ.ـو.تر من النتيجه. و بصت ف الفون. وقالت ياخبر تيم اتصل عليا اكتر من مره.
محمد: بص ف الساعه. وقال اكيد وهو رايح ع الجامعه.
نور: هرن عليه. واتصلت عليه. ومردش. وقالت اكيد ف محاضره.

محمد: اكيد. وهيتصل عليكي اول ما يخلص. لكن دلوقتي انا عايزك تقومي معايه. تعالى ادخلي الاوضه واستريحي شويه.
نور: قالت ياريت بجد. وقامت معاه. ودخلت الاوضه.
ونامت.
محمد: شـ.ـد الغطا عليها.
نور: بـ.ـارهاق. محمد لو تيم اتصل صحيني لو سمحت.
محمد: هز راسه لأ. نوري تنام وتاخد راحتها أولا. وبعد كده اي حاجه تهون. وباس جبينها.
نور: ابتسمت بحب كبير. وغمضت عينيها. ونامت بأمان.

ف شقة فهد. :
رينو قاعده ع السرير. ومرجعه راسها لورا ومغمضه عينيها وسرحانه ف فهد. وفتحت عينيها وحطت أيدها ع بطنها بتعب. ودmـ.ـو.عها نزلت. وقالت بو.جـ.ـع. ياترى ابوك هيكون موجود معايا وانا بولد؟ ياترى هيشيلك اول واحد بين ايديه؟

وعيطت. بتمنى يكون جمبي وقتها. انا بتقوى بيه. وبشوف صحتى وعافيتي بوجوده جمبي. هو أماني وكل حاجه حلوه ف حياتى. عايزه هو ال ينطق اسمك أول واحد. عايزه افتح عينيا بعد الولاده ويكون هو ال جمبي.
الجنين اتحرك تحت أيدها.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. ومسدت ع بطنها. وساكته. ورجعت راسها لورا بتعب.
فونها رن. وجابت الفون. وشافت المتصل. وكانت الدكتوره نسرين. ومسحت دmـ.ـو.عها. واخدت نفس عميق. وردت بثبات. السلام عليكم.

د/نسرين: وعليكم السلام. اذيك يا دكتوره لارين. عامله ايه دلوقتى؟
رينو: ابتسمت. الحمد لله يادكتوره انا بخير. انتى حضرتك عامله ايه؟
د/نسرين: بابتسامه. انا كويسه الحمد لله. المهم بقى احنا ع ميعادنا انهردا الساعه 6؟
رينو: هزت راسها. ايوه إن شاء الله. انا مش ناسيه.
د/نسرين: تمام ياحبيبتى. بس ف الحقيقه انا اتصالي عشان الموضوع التاني.
رينو: كشرت عينيها بعدm فهم. موضوع ايه؟ خير يا دكتور؟

د/نسرين: ههههه انتى لحقتى نسيني يا لارين؟ مش انا كلمتك قبل كده ف حوار العريس ال عايز يتقدm ل آرين.
رينو: ابتسامتها اختفت. ومحتاره ترد تقولها ايه؟
د/نسرين: كملت. بصي بقى للصراحه. من وقت ما الدكتوره إسعاد كانت عندي بمرات ابنها. و شافت آرين معاكي. وهي من وقتها هتتجنن وعايزه آرين لحفيدها. وكل يومين تتصل عليا. وإن حفيدها دكتور ف جامعه امريكيه. وهي عايزه بس ميعاد وهتيجي فورا تطلب أيدها.

رينو: مسكت جبينها بتعب. وحيره. وقالت. طيب بصي يادكتور اديني بس وقت وانا اكيد هرد عليكي.
د/نسرين: ماشي ياحبيبتى. عموما فكري برحتك. الجواز قرار مش سهل. المهم انا ف انتظارك. عشان نعرف نوع البيبي. اوكي؟
رينو: بتوهان. اه إن شاء الله.
د/نسرين: مع السلامه.

رينو: مع السلامه. وقفلت الفون. واتنهدت. وقالت. طيب وبعدين؟ انا مش عارفه أخد قرار. انا شايفه إن آدm بيحب آرين بـ.ـنتي. وكمان آرين ديما بتحب تتكلم عن آدm. بس انا مش متأكده من مشاعرها.
آرين بـ.ـنتي ديما بتحب تعيش ف شخصية البـ.ـنت الطفولية المرحه. رغم أنى عارفه انها ناضجه وفاهمه. بس هي فضلت الشخصيه دي لأنها شايفه إن الكل حبها زي ما هي كدا.
طيب انا خايفه اقولها متاخدش القرار الصح. وكمان خايفه اقول ل فهد.

ده فهد لما بيتخيل بس إن آرين هتسيبه وتكون ف بيت حد تاني. الفكره نفسها بتخـ.ـنـ.ـقه. وبيرفض اي عريس بدون تفكير.
وكمان آرين دلوقتي كبرت. وخايفه برضه أنه يوافق ووقتها آدm احلامه تتحطم.
ونفخت بحيره كبيره. وقالت يارب اعمل ايه؟

ايوه المفروض قبل ما فهد يعرف. اتكلم مع آرين. مش يمكن ترفض لأنها متعلقه ب آدm. او ممكن توافق. تؤ بس انا عايزه آدm يكون من نصيب بـ.ـنتي. هو الوحيد ال هيحافظ عليها. هو الوحيد ال مابيهونش عليه يشوفها مضايقه. رغم صعوبة شخصيته. الا انه حنين معاها. اااه يارب يارب. ريح قلبى. واكتب آرين ع جبين آدm!

ف دهب.
ياسين وهمس ف اليخت ف وسط البحر.
همس: طلعت تجري ع سطح اليخت. ووقفت ف مقدmة اليخت.
ياسين: جاي وراها. وقال بتجري بسرعه ليه يامـ.ـجـ.ـنو.نه انتي؟
همس: بضحكه. تعالى يا ياسو. واقف ورايا كدا.
ياسين: ليه ياهمس عايزاني ازوقك ف الميا؟ هههههه.
همس: بغـ.ـيظ. لأ طبعا. بس انا هفهمك. انا هفرد ايديا كدا. وانت تقف ورايا وتفرد أيديك زي فيلم تايتنك.

ياسين: هز راسه بيأس. وقال اه. ونغرق بقى وندور ع القلب المفقود. بقولك ايه ياهمس. تعالى انا عايزك ف كلمتين مهمين جدآ وغمز.
همس: ضحكت. وحاوطت رقبته بايدها. وقالت بغمزه ودلع. وايه المقابل يابن ماليكه. ههههه.
ياسين: شالها بين ايديه. وقال المقابل قلب ياسين.
همس: بدقة قلب. بصت ف عينيه بحبك اوى يا ياسين. وحطت راسها ع صدرو وغمضت عينيها.

ياسين: ابتسم. وقال. وانا بمـ.ـو.ت فيكي ياقلب ياسين. واخدها ونزل بيها الاوضه. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

الساعه 6 ف العياده.
فهد: قاعد وجمبه رينو. وقال. مش كنا جبنا آرين معانا. وبعد الكشف كنا خرجنا كلنا مع بعض؟ انتي ليه صممتي إن آرين مـ.ـا.تجيش معانا؟
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت. آرين عندها مذاكره كتير جدا. والبنات معاها متقلقش عليها.
فهد: شافها متـ.ـو.تره. وقال حبيبتي انتى لسه مضايقه من الصبح؟
رينو: هزت راسها بحـ.ـز.ن. لأ. صدقني انا كويسه.
الممرضه خرجت. وندهت ع رينو. وقالت دكتوره لارين السيوفي. اتفضلي حضرتك.

رينو: قامت. وقلبها بيدعي إن نسرين متتكلمش قدام فهد.
فهد: قام. ومسك ايد رينو ودخلو غرفة الكشف. ومتـ.ـو.تر.
رينو: مساء الخير يادكتور.
د/نسرين: ابتسمت. اهلا اهلا. دكتوره لارين. اتفضلي ياحبيبتى اطلعي ع السرير. ثواني واكون معاكي.
رينو: طلعت ع السرير بمساعدة فهد. وشـ.ـد عليها الغطا. ومسك كف أيدها. وقال بهمس. ع فكره. انا شايفك متـ.ـو.تره. انتى خايفه يكون ولد؟

رينو: هزت راسها لأ. انا راضيه بهدية ربنا. سواء بـ.ـنت او ولد. المهم انت.
فهد: ابتسم. وقال. لو ولد هفرح جدآ. ولو بـ.ـنت هفرح جدآ برضه. ههه...
يانجمتي انا هعشق البيبى عشان حته منك مش اكتر
رينو: اتنهدت وابتسمت بحب. ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى.
د/نسرين: جت وقالت جاهزه يالارين؟
رينو: ضغطت ع ايد فهد وقالت ايوه يا دكتور.
د/نسرين: بدأت ف السونار.

فهد: عيونه ع الشاشه. وسمع دقات قلب الجنين. ال دخلت ف منتصف قلبه ودق ليه. وضغط ع ايد رينو بحب كبير.
رينو: مراقبه ردود الفعل ع فهد. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. لانه مسافر.
د/نسرين: ابتسمت. وقالت اللهم بـ.ـارك. ولد يالارين.
رينو: غمضت عينيها وهمست اللهم لك الحمد ع عطاياك.
فهد: ابتسم وقال الحمد لله. وبص ل رينو. وهمس من بين شـ ـــفــايـــ ـفه. بحبك.
رينو: ابتسمت. واتعدلت وفهد ساعدها. ونزلها من ع السرير.

د/نسرين: قعدت ع كرسي المكتب. وبتكتب الروشته. وقالت ياريت تحاولي تهدي اعصابك خالص الفتره دي. لأن واضح إن ف حاجه مـ.ـو.تراكي.
رينو: قعدت قصادها. وقالت لأ أبدا مفيش حاجه. بس برضه هحاول.
فهد: قعد. وفكر إن رينو متـ.ـو.تره لأنه مسافر. وبيفكر ازاي يعوضها الايام دي.
د/نسرين: ضحكت وقالت لأ ازاي بس. اكيد موضوع العريس مـ.ـو.ترك. منا قولتلك إن الجواز مش سهل.
رينو: اتصـ.ـد.مت. وبصت ع فهد.

فهد: انتبه بتركيز. وكشر عينيه. وبص ل رينو. وقال. عريس!
رينو: بلعت ريقها بصعوبه. واتلخبطت.
د/نسرين: بعفويه. ايوه عريس حضرتك. هي دكتوره لارين مبلغتش حضرتك؟
فهد: صك ع أسنانه بتوعد. وقال. هي قالت عايزاني ف موضوع مهم. بس انا كنت مشغول جدآ الفتره دي.
رينو: بصت بعيد واتخـ.ـنـ.ـقت.

د/نسرين: ابتسمت. كان الله ف عونك. عموماً ده عريس دكتور ف جامعه امريكيه. وجدته ام ابوه. اول ما شافت آنسه آرين بـ.ـنت حضرتك عندي هنا ف العياده. وهي هتتجنن عليها. وعايزه تاخد ميعاد وتتقدm لطلب أيدها لحفيدها.
فهد: حس إن قلبه اتاخد منه. وشعور غريب جاله. وهمس بصدmه. عريس ل آرين؟
د/نسرين: استغربت رد فعل فهد. وأنه بيتنفس بسرعه. ومصدوم.

فهد: قام وقف وقابض ع ايديه. وقال بنبره كلها غـ.ـيظ وغيره. بـ.ـنتي آرين لسه صغيره. والعريس مرفوض. يلا يا لارين. وبصلها بتوعد. وسابها وخرج.
رينو: قامت بتعب. وقالت. انا بعتذر لحضرتك. هو بس متعلق ببـ.ـنته اوي، وخرجت.
د/نسرين: هزت راسها بزعل. وقالت ياخساره. ده عريس غني ولقطه.
فهد: واقف قدام الاسانسير. ورينو وقفت جمبه. وركبه الاسانسير. ونزله. وخرجو. وركبوا العربيه وكل ده ف صمت.

رينو: رغم قلقها. إلا أنها مبسوطه إن فهد رفض العريس. لكن برضه قلقانه من ال جاي.
فهد: خبط ع الدريكسيون بأيديه. وقال بصوت عالى. موضوع مهم جدا زي ده بتخبيه عليا؟ كنتي هتقوليلي امتى يالارين؟
رينو: بصت ليه وقالت. هو فعلا موضوع مهم. بس انا عارفه الاجابه. ف اختصرت الموضوع وكنت هرفض. مش ده ال أنت عايزه؟
فهد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ وبصلها...

رينو: ايه بتبصلي اوي كدا ليه؟ مش دي الحقيقه. انت ناسي المهندس شكري جارنا؟ لما بس لمح ليك أنه عايز يجوز ابنه ل آرين. انت عملت ايه؟ نفس رد فعلك دلوقتي.
وبرضه مدرس شافها ف المدرسه. ولما شافك قدام المدرسة. اتكلم معاك وطلب أيدها لحد ما يجيلك البيت. وبرضه نفس رد فعلك زي دلوقتي.
و آرين فين من كل ده؟ عمرك ما سالتها. ولا اخدت رأيها.

وانا كنت ساكته لأن بـ.ـنتي لسه صغيره. وانا كمان رافضه. بس لحد امتى؟ لحد امتى يافهد؟
فهد: بغـــضــــب. آرين بـ.ـنتي لسه صغيره يا لارين. ومش اي حد هياخدها مني انتى فاهمه.
رينو: بصوت جهوري. آرين كانت صغيره يافهد. كااانت!
دلوقتي آرين بتكبر. وهتكبر. ومسيرها ف يوم للجواز.
وانت ولا انا من حقنا نرفض.

المفروض كنا اخدنا رائيها. والمفروض كنت ع الأقل شوفت العريس. ولو كان مناسب وبـ.ـنتك وافقت عليه يبقى خلاص. انما انت قطعت كل حاجه بمنتهى السهولة.
وكأن مصير آرين بين ايديك انت وبس.
فهد: بغصه ف قلبه. آرين!

رينو: حطت ايدها ع بطنها. واتنهدت بتعب. وقالت. فهد انا عارفه انك متعلق ب آرين. وأسلوبها المرح معاك علقك بيها اكتر. لكن دي سنة الحياه. وآرين من حقها تختار شريك حياتها. ماينفعش تصرفك ده مع كل حد يتقدm لبـ.ـنتك. انهردا او بكره آرين لازم هتتجوز ويكون ليها كارير لحياتها.
فهد: بص ليها ف نظره طويلة جداً. وساكت. وقلبه بيدق بسرعه. معقوله. يجي واحد يخـ.ـطـ.ـف بـ.ـنتي وياخدها مني. ويبعدها عني. آريني فراشة الحياة!

رينو: شافت لمعت عيونه. واتنهدت بحـ.ـز.ن. ومسكت ايد فهد. وقالت بعتاب. يعني أنت مثلا مش عايز آرين تتجوز خالص؟ هتكون وقتها مبسوط يافهد؟
فهد: عيونه لمعت. وبص بعيد. وقال بعتاب كبير ليها. ابقى أناني لو قولت كدا.
رينو: ابتسمت ع عشقه لبـ.ـنته. و لفت وشه ليها. وقالت. طيب ممكن تقولي ايه ال جواك؟ وايه ال انت بتفكر فيه. انا عايزه منك أجابه؟
وطلع منها انين بسيط واتألــمت من بطنها.

فهد: مسح وشه بايديه بتعب. وقال طيب اهدى وبلاش تـ.ـو.تري نفسك. لو تعبانه تعالى نطلع للدكتوره تاني.
رينو: هزت راسها لأ انا كويسه. وهبقى احسن لو قولتلي ال ف قلبك.
فهد: اخد نفس عميق واتنهد بتعب وقال. مش عارف. بجد مش عارف.
آرين شبهك اوي يالارين. نفس العيون ونفس البشره. ونفس البراءه. ونفس الضحكه. ونفس العند.

وابتسم بحب وكمل. بس جنانها ورثاه من عيلتي. عملت ميكس مختلف. مفيش بـ.ـنت زيها ف العيله. اه كل بـ.ـنت ف العيله ليها كاريزما خاصه.
لكن آرين استحوذت ع قلبي. وعيونه لمعت وضحك وقال. فاكره يا رينو. لما كانت ف ابتدائى. ارجع من اى مأموريه. كانت تتشعلق ف رقبتي. وترجع تبصلي تاني وتترمي ف حـ.ـضـ.ـني وتقولي ايوه انت بابي. بطلي الخارق.
طيب فاكره لما كانت تاكلني بايديها. كأنها هي ال أمي مش بـ.ـنتي؟

ولا بقى لما تقولي أنها عايزه تبقى ظابط زي باباها. ولا حنيتها وحبها ليا.
البـ.ـنت حبيبة ابوها اوي يارينو. وخصوصا لو زي آريني.
كنت بسيبها وبسافر. وبقعد بالسنين ماشوفهاش. بسيبها وهي بالضفاير. ولما أرجع الاقيها كبرت.
ولما اشوفها بحس اني بشوف رينو الصغيره بتكبر قدامي من تاني.
وفجاءه كبرت. كبرت وعايزه تسبني. طيب هدلل مين؟
هجيب لمين الكنز ال بتحبه. هصحى ع دوشة مين؟ هضحك من قلبي ع براءة مين؟

انتي عايزه مني أجابه. وانا للأسف معنديش اي أجابه ولا تفسير. انتى ممكن تسميه انانيه. بس عمره ما هيكون تملك. انا بحب بـ.ـنتي لانها من ضلعي. لانها مني ومنك. وعايزها ع طول ضحكتها وفرحتها منورين حياتها. مش عايزها ف يوم تنام ودmـ.ـو.عها ع خدها. صدقيني ده لو حصل ممكن اعمل حجات كتير جدا لل يجي ع بـ.ـنتي نور عيون أبوها.

تاني يوم ف فيلا العدوي.

فريحه: بتعلق هدوم مراد. وقالت بحيره.
يعني مش هتقولي. انت نزلت ليه امبـ.ـارح ف نص الليل مع فهد وآدm ورجعتو الساعه 6 الصبح؟
مراد: بيلبس القميص. وقال. منا قولتلك شغل عادي جدا. هي يعني اول مره ننزل ف نص الليل؟ ما انتي عارفه نظام شغلنا.

فريحه: قربت منه. وبتقفل ليه زراير القميص. وقالت بلوم. لأ مش اول مره. لكن اول مره ترجع وانت محتار ومش جايلك نوم. واكلمك وانت فكرك شارد. ومش سامعني خالص. ومن تعب التفكير نمت بعد الضهر. قولي بقى وريح قلبي.
مراد: قال جواه. بخـ.ـنـ.ـقه. اقولك ايه يافريحه؟ اقولك اني اول مره اطلع مهمه مع ابني. ويعالم انا هكون عامل ازاى؟ هفكر ف المهمه ولا هفكر ف سلامة ابني؟
اقولك إن جوزك وابنك واخوكي مسافرين ويعالم هنرجع ولا لأ؟

اقولك كمان إن بـ.ـنتك مسافره. يعني اعز ناس ع قلبك بعيد عنك؟ اقولك ايه بس يام آدm؟
فريحه: شافته سرحان. وعيونها اتملت بالدmـ.ـو.ع. وحطت أيدها ع خدو. وقالت بعـ.ـيا.ط مكتوم. انت طالع مأموريه صح يامراد؟
مراد: بلع ريقه بغصه. ومسح دmـ.ـو.عها وقال بتمثيل. حتى لو طالع. ده شغل يافريحه. وليه ديما كل مأموريه تصعبيها عليا. المفروض تصلي وتدعيلي دعوتين حلوين منك. مش تعيطي وتزعلي مرادك. ولا ايه؟

فريحه: عيطت بو.جـ.ـع واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه وعيطت بشهقات.
مراد: ضمها لقلبه واتخـ.ـنـ.ـق لعـ.ـيا.طها. وساكت.
فريحه: بعـ.ـيا.ط. بدعيلك والله يامراد. انا ماليش غيرك عشان ادعيله من قلبي. ربنا معاك ف كل خطوه. وترجع لقلبي سليم معافى. ويهون عليا بعدك يا مراد. وعيطت اكتر.
مراد: عيونه لمعت. وضمها اكتر. وقال. لو مبطلتيش عـ.ـيا.ط. انا مش هقولك ع المفاجأة ال انا عملتها ليكي.

فريحه: هزت راسها ف حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. هديتي أنت. وعمري انت. مش عايزه مفاجآت مش عايزه حاجه غيرك.
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وابتسم بتمثيل. ومسح دmـ.ـو.عها. وقال تمـ.ـو.تي ف النكد يابـ.ـنت المستخبي. طيب مش تقولي إنك مش عايزه هدايا كنت وفرت فلوسي. ع العموم مش خساره ف امك يابت يافريحه. وهقولك عليها عشان بس متقوليش قرة عينك بخيل.

فريحه: رفعت عينيها ليه وقالت بلوم. عمرك أبدا مكنت بخيل. عمرك ما قصرت. انت كفيت و وفيت بكل عهودك ووعودك ليا يامراد.
مراد: قلبه مخـ.ـنـ.ـوق عشانها. لكن قال. شقة زكرياتنا. انا رجعتهالك زي ما كانت بالظبط. واول ما نرجع أن شاء الله من المهمه دي. انا هاخدك اسبوعين بحالهم لوحدنا فيها. ونرجع كل زكرياتنا ال فاتت. ها مبسوطه يافريحتي؟
فريحه: حطت ايدها ع بوقها وبتعيط بشهقات. وقالت مش عايزه غيرك وبس.

مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وقال خلاص بقى يافريحه. الله يكرمك مـ.ـا.تزوديهاش عليا.
فريحه: رفعت ايديها وضمته اكتر وقالت بو.جـ.ـع. حاضر يامراد. حاضر ياعمر فريحه.
مراد: باس ع راسها. وقال هرجعلك يابت. وانا ليا مين غيرك ياعم انت اعيش ف حـ.ـضـ.ـنه.
فريحه: اخدت نفس عميق. ورفعت عينيها ليه. وقدmت دعوه صريحه ل مرادها. وقالت فريحه بتعشق عيونك وبتعشق التراب ال بيمشي عليه مراد. وقربت منه بحنين كبير.

مراد: قبل دعوتها وقرب منها بشوق وحنين اكبر. واخدها لعالمه الخاص.

ف اوضة آدm مراد. الساعه 2
آدm: صحي وصلى الضهر. ولبس وجهز نفسه. ورش برفان. وبيلبس الساعه واخد فونه والمفاتيح. ونزل. وكان البيت هادي.
وشاف زينب. وقال. اذيك ياداده. اومال فين العيله؟
زينب: نحمد الله يسي آدm بيه. ست الدكتوره فريحه فوق. وست تالين زمانها جايه من المدرسه. وسيدي آدm بيه ف المكتب. وست الكل ست مريم موجوده معاه.
آدm مراد: هز راسه ليها. وقال تمام.

زينب: انا طلعت اصحيك وجبتلك مشروبك. بس ست الدكتوره فريحه قالت اسيبك نايم لما تصحى برحتك. ثواني كوباية اللبن تكون جاهزه. والفطا!
آدm مراد: لأ متعمليش حاجه انا خارج. واتحرك وخبط ع باب المكتب.
آدm: فاتح اللاب توب. وقال بهدوء أدخل.
مريم: بتقرا ف كتاب.
آدm مراد: دخل وقال. مساء الخير.
آدm: مساء الخير ياحفيدي الغالي.
مريم: قفلت الكتاب. وقالت بابتسامه. مساء الخير يانور عيني.

آدm مراد: سلم ع آدm. وباس ع ايد مريم. وقال عامله ايه دلوقتى ياماما.
مريم: ربتت ع أيدو. وقالت أنا بخير طول ما انتو بخير ياحبيبى.
آدm مراد: ابتسم. وحفيدك مش عايز غير كدا. تكوني بخير علشانا...
مريم: باست جبينه. ربنا يريح قلبك وبالك ويرزقك الخير حيث كان.
آدm مراد: باس ع ايديها الأتنين. ويبـ.ـاركلنا فيكي ياست الكل.
وراح وقف قدام آدm. وقال عامل ايه دلوقتي يابابا؟

آدm: بابتسامه. جدك تمام ياسيادة الرائد. وكمل بمكر. ايه لابس ومتشيك كدا. عندك مشوار مهم؟
آدm مراد: بدهاء. مبقاش حفيد العدوي لو مـ.ـا.تشيكتش. ولا ايه يا امبراطور؟
آدm: ابتسم بصمت. وقال ربنا معاك. بس خلي بالك.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. تربيتك متقلقش عليا. وخرج.
مريم: كشرت عينيها. وقالت أنا مش فاهمه حاجه. انت وآدm بالذات محدش فاهمكم. بتتكلمه بالالغاز ليه بقى؟
آدm: بضحكه. ولا الغاز ولا حاجه يا أميرتي.

مريم: بغـ.ـيظ واضح. ايوه فعلا صدق كلامكم كله سهل جدا
لدرجة اني مافهمتش منه حاجه.
آدm: ههههه طيب انتي متنرفزه ليه بس؟ قوليلى عايزه ت عـ.ـر.في ايه؟
مريم: بفضول. عايزه اعرف هو لابس ومتشيك كدا ورايح فين؟
وهو رد عليك بطريقتك. وانت رديت عليه بطريقته.
بص بقى انا عايزه اعرف. حفيدك رايح فين؟
آدm: ابتسم بهدوء. وقال. بس كدا؟ حاضر ياروحي. حفيدك رايح ل حفيدتك الجامعه!
مريم: فتحت عينيها بدهشه. وقالت آرين!

ف الجامعه.
ف المدرج.
المعيد بيشرح لدفعة آرين.
آرين: بتسمع الشرح بتركيز كبير. وبتكتب كل كلمه المعيد بيقولها.
لمار: زميلتها. قربت من دونها وهمست. يابت يا آرين ارحمي نفسك. وركزي وافهمي. وبعدين اكتبي ال فهمتيه. انتي عديتي الدحيحه.
آرين: نفخت بتذمر. وقالت. ممكن نتكلم وتقولى ال انتي عايزاه لما نخلص المحاضره؟ دلوقتي ف دكتور بيشرح لينا. عشان نستفاد بكل المعلومـ.ـا.ت.
لمار: بغـ.ـيظ. بت فصيله لازم تضايقيني.

آرين: ضحكت. وقالت احسن. عشان متركزيش معايا. وشيلي عينيكي من عليا. وركزي عشان متسقطيش ف التشريح والعملي.
لمار: نفخت بغـ.ـيظ. اسكتي متفكرنيش. اء...
آرين: قاطعتها. هشش بس بقى عايزه اركز. وبدأت تكتب من تاني ورجع ليها تركيزها.
المعيد: ابتسم. وقال وبكدا خلصت محاضرة انهردا. وبكره إن شاء الله. هندخل المعمل للتشريح.
آرين: رغم أنها مشمئزه. لكن عندها حماس كبير للعملي بكره.

المعيد: حط الكتب ف الشنطه. وقال. محاضرة النظري ال جايه. هسأل كل طالب ف محاضرة انهردا واكتر اجابه نموذجيه. هنرفع بيها اعمال السنه.
آرين: سقفت بخفوت. وقالت يس يس.
المعيد: خرج والكل بدأ ياخد الكتب ويخرج من المحاضره.
لمار: حست بالنـ.ـد.م انها مكتبش زي آرين. وقالت آرين حبيبتي. ممكن اخد منك الملزمه وانقل كل ال كتبتيه.

آرين: بتحط الملزمه ف الشنطه. وقالت. بصي يالمار. انا ديما اقولك ركزي ف المحاضره. بس انتي مبتسمعيش مني. انا هساعدك المرادي وبس. وياريت من المحاضره ال جايه تكتبي كل معلومه لأننا احيانا بننسى. اوكي.
لمار: بضحكه. حبيبتي انتي يا آرين. تسلمي ماشي ياستي هحاول اركز. بس هاتي بقى الملزمه.
آرين: هزت راسها نو نو انا هصورهالك وابعتهالك واتس اول ما ارجع ع البيت. لاني محتاجه اراجع للعملي بكره. اوكي.

لمار: ههههه مش قولتلك دحيحه. ومخك شغال. هههه
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. قولي ماشاء الله. مش زنبي انك جايه هنا عشان تهزري ومتتعلميش. لكن انا جايه هنا عشان اوصل لهدفي. ولازم اتعب شويه. ف ارجوكي تخلي بالك من كلامك.
لمار: بدهشه. آرين انا مش قصدي حاجه والله انا بهزر معاكي. مش بحسدك ولا حاجه.
وخارجين من المدرج وبتمشو ف حرم الجامعة.

آرين: العين حق يا لمار. وانا مش بقولك كدا عشان. مثلا انتي قاصده تحسديني. لأ لكن حتى الكلمه بهزار وانتي مش قصداها ممكن تدmر مستقبل إنسان.
الحسد ممـ.ـيـ.ـت حقيقي. وبعدين انتي معايا من تالته ثانوي. وعارفه حكاية الشاب ال كان اسمه يوسف وطلع الأول ع الجمهوريه. وبعد كده فشل ف حياته. ولما جه ف برنامج وسالوه ايه ال وصل حياتك لكده. قال كل ده من الحسد.

كل ال يشوفني يقول الدحيح والدكتور والممتاز ويابختك وتسلم دmاغك ده انت مخك جبـ.ـار وا وا وا لحد ما تعب فجاءه. وكل حاجه ف حياته اتغيرت.
ياريت ال يشوف حاجه تبهر. يقول ماشاء الله لاقوة إلا بالله.
ياريت الكل يقتنع بفكرة دي ارادة ربنا. ودي هديه من ربنا للشخص ده. وكمان بيتعب جدآ عشان يوصل لهدفه.

ف مانجيش احنا نبصله فيها ونستكترها عليه. ياريت متزعليش من كلامي. انا بقولك كدا لمصلحتك. لكن انا الحمدلله مش خايفه لاني مستودعه نفسي عند الله وقايله اذكاري. يعني مفيش شر هيصبني. لكن الكلام ده كونك مسلمه لازم تكوني عارفاه.

لمار: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها باقتناع. وقال ياااه. فعلا صدقي كلامك صح. انا شوفت امبـ.ـارح ع موقع السيوشيال. عريس مصور شقته قبل فرحه بيوم. وكانت شقته تحفه. وتاني يوم الشقه اتحرقت وكل حاجه فيها اتحولت ل رماد.

آرين: ابتسمت وقالت. ت عـ.ـر.في ماما مريم. لما بقولها حاجه زي كده. بتزعل. وديما تقولي. كدا غلط. أستعينو ع قضاء حوائجكم بالكتمان. لأن مش كل ال حواليك هيتمنالك الخير. وكمان ف ناس بتبقى محرومه من النعم دي. فغـ.ـصـ.ـب عنها بتبص ليها وتتمناها. وأنها ضد اي حد ينزل حياته اليومية ع الفيس او الانستا أو غيرو.

لو كانت الحياه بالسهولة دي. مكانوش عملوا اسوار عاليه لحماية بيوتهم. وأنهم يخبو خصوصياتهم من الجيران. لأن الجار زي اي حد هيشوف حياتك ع السوشيال ويبص ليها. وبجد ناس كتير بتعمل كده. وبيحصل ليها كوارث ومبيتعلموش.
لمار: هزت راسها اممم معاكي حق. بس المهم متزعليش منى وانا بعد كده هاخد بالي اكيد.
ريتاج. وندى: جاين عليهم وهما زمايل آرين ولمار. وقالو هاي يابنات.

آرين و لمار هاي. وسلمو ع بعض. وواقفين يتكلمو ويضحكو.
آرين: بصت ف الساعه. وكانت 3 واتصلت ع رينو. ورينو قالت ليها. جدك طارق بعت ليكى السواق من شويه. وقفلو.
شاب ف أواخر التلاتين جاي عليهم. وقال مساء الخير يابنات.
كلهم ردو عليه. مساء الخير. و آرين واقفه همست ل لمار وقالت مين ده؟ وازاي يقف معانا كدا. انا ماشيه.
لمار: استنى بس يا آرين. ده مستر علاء مدير الرحلات ف الجامعه.

علاء: قال بابتسامه. انا اسمي علاء. وطبعا انتو اول سنه ليكم ف الجامعه.

وقدm لكل واحده فيهم ورقه مطبوعه. وقال. احنا بنعلن عن رحله سفاري مخيم اسبوع واحد. لسيوه. والرحله شامله كل حاجه. وهي استكشاف لكل حاجه موجوده ف سيوه. وهتبقى رحله مميزه وهتطلعو منها بمعلومـ.ـا.ت اضافيه بلص متعه حقيقيه للطبيعه. وانا متأكد انكم هتكونو مبسوطين. ياريت ال هيطلع الرحله يتصل ع رقمي موجود ع الورقه. والدفع متاح من الآن وحتى التلات ايام القادmه.

ريتاج: بفرحه. واوو فانتاستك اوكي مستر علاء اعمل حسابي. وبصت ل ندى وانتي طالعه معايا اكيد اوكي.
ندى: هههههه شور طبعا وانا معقول اضيع حاجه زي دي.
علاء: طيب يابنات اتفقوا مع بعض وانا موجود ف مكتبي بعد نص ساعه، بعد اذنكم ابلغ باقي الدفعه. واتحرك ومشي.
آرين: سألتهم بحيره. يابنات هي الرحله دي مش غلط؟

لمار: ههههه غلط ايه بس يا آرين. دي رحلة سفاري. ومخيم بجد بتبقى اجمل رحلة تخييم. انا اكيد هطلع معاكم يابنات. وشرحت ايه ال بيتم خلال الرحله دي.
آرين: بانبهار. واو بجد روعه أوي. انا عايزه اطلع الرحله دي.
ريتاج: اوكي اتفقنا يلا بينا ندفع التكاليف.
آرين: بدهشه. ندفع؟ مش لما نعرف رأي اهالينا الأول؟ انا لازم اقول ل بابي ومامي.
البنات: ضحكت بصوت عالى.

ندى: ههههه يابـ.ـنتي هما اهالينا فاضيين؟ انا هقول مامي ف رحلة تخييم. هتقولى اوكي ياروحي.
ريتاج: ههههههه وانا بابي عمره ما اعترض ع اي حاجه انا عايزاها.
لمار: انا مامي هتتعبني شويه بس انا هحطها قدام الأمر الواقع وهقولها دفعت خلاص. يلا تعالى بقى يا آرين.
آرين: تنحت بزهول من كلامهم. وقالت ل لمار. لأ طبعا ماينفعش تعملي كدا. مامتك اكيد هتضايق وكدا غلط.

البنات ضحكت ع آرين. وقالو فوقي احنا ف القرن الواحد والعشرين ياماما. هههههههههههه.
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. حتى لو ف القرن التلاتين. المباديء هي المبادئ. ماينفعش نحط اهلنا قدام الأمر الواقع. اكيد بيبقى ليهم وجهة نظر. انا سعات كتير ببقى عايزه اعمل حاجه. وبابي يرفض. ولما بسكت بيقدر زعلى وممكن يعملى الحاجه دي بنفسه. وكمان اكيد هما بيبقى ليهم وجهة نظر للرفض.
البنات: اتخـ.ـنـ.ـقت.

ندى: اوكي اوكي يلا سي يو يابنات انا رايحه ادفع فلوس الرحله.
ريتاج: بتكبر. خديني معاكي يانودي. باي يا، آرين. وسابوها ومشيو.
لمار: متزعليش منهم يا آرين. هما طبعهم كدا. وا...
آرين: ضحكت. ازعل من مين؟ دول انا مشفقه عليهم والله. وكويس جدا إن حصل كدا قدامي. وبعد التصرف ده. انا ماليش دعوه بيهم تاني. المهم يا لمار انتي حاولي تقنعي مامتك. ولما توافق اتصرفي برحتك. صدقيني هيكون احسن وأفضل.

لمار: طيب انتي هتعملي ايه؟ مش نفسك تطلعي التخييم ده معانا. ودي اول رحله لينا ف الجامعه مع بعض.
آرين: بمرح. طبعا بتمنى. بس لسه قدامي طريق طووووويل جدا لاقناع عيله بحالها. هههههه.
لمار: شافت آدm مراد. نازل من العربيه. وقالت يخربيت كدا. ده معيد ده ولا دكتور ولا مز ولا ايييه؟ بت يا آرين بصي هناك.
آرين: بتضحك. ع كلامها. ولفت ضهرها وشافت آدm. وقلبها دق بسرعه كبيره. وشهقت بصوت مسموع. وقالت المرعـ.ـب!

لمار: ايه بتقولي ايه؟ ومالك وشك احمر جدا كدا ليه؟
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت بتلعثم. دا. دا، ينهار ألوان ده شافني وجاي عليا.
لمار: بتعجب. مين المز ده يا ارين انتي ت عـ.ـر.فيه؟
آرين: مركزتش مع لمار. لكن قالت إبن خالو وابن عمتو.
لمار: ببلاها. ها؟ إبن خالك وعمتك؟
آدm مراد: شاف آرين. وماشي وقرب منها ورفع النضاره ع شعرو. وقال تعالى معايا. واتحرك.
آرين: مشيت جمبه من سكات. وقلبها مش ساكت عمال يدق.

لمار: رغم إعجابها ب آدm. لكن اتغاظت. وقالت قليل ذوق. طيب ع الأقل يقول اذيك أو بعد اذنك. ده كأني كنت هوا انا؟ لأ بس بجد الواد ده قمر وكاريزما.
آدm مراد: ماشي ف الجامعه. وشاف تـ.ـو.تر آرين.
آرين: وقفت. وقالت بتـ.ـو.تر. اء. آدm انت جاي الجامعه ليه؟ حصل حاجه؟
آدm مراد: وقف قدامها. وبص ف عينيها. وقال بثقه. جاي عشانك.
آرين: وشها قلب الوان، وساكته.

آدm مراد: دقق ف تفاصيلها. واتفرضت عليه لعنه العشق المتيم بيها. وقلبه دق. وقال. عامله ايه يا آري؟
آرين: رجليها مش شايلاها. وقعدت ف الاستراحه وقالت. انا كويسه. انت اذيك يا آدm؟
آدm: قعد قصادها. وقال أنا دلوقتي كويس ياضي آدm.
وكمل وقال. آرين انا جاي انهردا عشان اتكلم معاكي قبل ما ترجعي ع البيت.
آرين: جـ.ـسمها رجف. واتـ.ـو.ترت. وقالت خير يا آدm؟ والورقه وقعت منها.

آدm مراد: اتكلم وقال. انا مساف، و شاف الورقه ال وقعت. وجابها. وبص فيها. وبص ل آرين. وقال ف سؤال. رحلة تخييم؟
آرين: كحت من التـ.ـو.تر. وقالت. بلخبطه. لأ. ايوه. اصل. يووووه ايوه رحلة تخييم.
آدm مراد: صك ع أسنانه. و كرمش الورقه. وقال بتحذير. طبعا انتى عارفه إن مفيش رحلات.
آرين: بغـ.ـيظ وتذمر. ليه بقى؟ هو كل حاجه تقول عليها لأ. انا بجد اتخـ.ـنـ.ـقت.
آدm مراد: رفع حاجبه بتعجب. وقال. اتخـ.ـنـ.ـقتي؟

آرين: بصت بعيد. وقالت بعند. ايوه اتخـ.ـنـ.ـقت وبعدين انت المفروض متقولش ايوه أو لأ. بابي هو ال يقول. ها بقى.
آدm مراد: ابتسم بغـ.ـيظ. وقال من بين أسنانه. المشكله انك عارفه كمان إن خالي فهد هيرفض. وبتعاندي.
آرين: بتمثيل العـ.ـيا.ط. عاااااا والله انا زهقت بقى. انتو ليييييه بتعملوا معايا كدا. وليه بابي يرفض وليه أنت كمان ترفض.
آدm مراد: بص حواليه. وقال بحزم آرين. احنا مش ف البيت لتصرفاتك دي.

وبعدين اقري كويس. الرحله مشتركه. شباب وبنات واسبوع كامل. تقدري تقولي مين هيوافق ع مهذله زي دي؟
آرين: بتذمر طفولي. ماليش دعوه بقى. انا ماليش دعوه بالشباب وانا مالي بيهم. انا عايزه اطلع استكشف المكان. واشوف كل حاجه.

آدm مراد: حدف الورقه ف الباسكيت. وقال. بغيره مكبته. مفيش رحلات هتطلعيها يا آرين. لأسباب كتيره. أولا انتى بـ.ـنت وماينفعش تطلعي تخييم مره واحده ولوحدك ومعاكي شباب. كدا غلط. وممنوع وانتى عارفه كويس.
ثانيا: المكان بعيد وخطر عليكي.
ثالثا. خالى وانا وبابا و آركان مسافرين. انتي مستحيل تطلعي رحله لوحدك. لما نرجع إن شاء الله. نبقى كلنا نطلع رحلة تخييم. وده وعد مني ليكي.

آرين: عااااااا. انت مستفز جدااا. انا ماليش دعوه. عايزه اطلع الرحله دي. ومامي هتوافق وهتقنع بابي. عاااااا.
آدm مراد: وصل لقمة غـــضــــبه. وقال. بصوت جهوري. انتي مش هتعقلي ابدا؟ برضه يوم الحصان ماسمعتيش كلامي وكنتي هتروحي فيها. آرين انتي لازم تتحكمى ف تصرفاتك شويه.
آرين: اتخضت من صوته. واتحرجت. وقالت. انا عاقله جدا ع فكره انت ال مش شايف كدا يبقى مش زنبي. انت لييييه شايفني عيله صغيره. هاااا؟

آدm مراد: خرج عن صمته. وقال بنبره كلها تحذير وغـ.ـيظ...
انتي أفعالك كلها طفوليه. مفيش نضج ف تصرفاتك.
تفهاتك كترت اوووى يا آرين.
انا عملت ليكي كل حاجه واثبتلك بالفعل ع ال جوايا ليكى.
لكن انتى برضو مش قادره تفهمى. وبسببك انا بتغير ومش عارف انا بيكي رايح ع فين.
وزعق. انا بسببك عرفت يعنى ايه الإنسان يكون خايف. ايوووه خــــوفت اوي عليكى انك يجرالك حاجه واخسرك.
انااااااا خــــوفت. مع انى اكتر واحد بيكره الخــــوف والضعف.

انا ديما ماشي ديما بمبدأ اني احط الخــــوف تحت رجلى وادوس عليه. واعدي.
ومحبش ابدااااا يكون عندى نقطة ضعف.
اسمعي يا آرين. انتى لو مغيرتيش من نفسك وعقلتى انا سهل اوى ادوس ع قلبى ده. ولا انى اعيش للحظه ف خــــوف حقيقي. انتى لازم تكبري يا آرين وتعقلى بقى.
وحذاري خالو فهد يعرف بالرحله دي لانه اكيد هيرفض. واوعي تكوني مفكره انى خايف لأ انا مبخفش من حد.
لكن عمتو لارين هي ال هتدفع تمن طيشك وغبائك.

آرين: عيونها مفتوحه ع الاخر بصدmه. ودmـ.ـو.عها نازله زي المطر من كلام آدm وطريقته معاها.
وقامت وقفت. وسط عـ.ـيا.ط وشهقات واخدت شنطتها. وجريت من قدامه بسرعه وهي بتعيط بحـ.ـز.ن حقيقي. والسواق وصل وركبت معاه ومشيت.
آدm مراد: قام وقف وبينهج بغـ.ـيظ. وقبض ع ايديه. وركب العربيه وساق بسرعه كبيره. ومخـ.ـنـ.ـوق جدآ.

آرين: وصلت البيت. ومراحتش ع مملكة العدوي. طلعت ع طول ع الشقه. وفتحت الباب ودخلت تجري ع اوضتها. وقفلت ع نفسها. ورمت نفسها ع السرير بعـ.ـيا.ط هيستيري.
ورفعت راسها. وقامت. وحطت راسها بين ايديها وقعدت ع الأرض مكانها وعيطت وقالت. انا مش طايشه ولا تافهه. انا بحب اوى روح الطفله ال جوايا. ليه عايزنى أدفن نفسي. انا يمكن غلطت. ومفيش حد مابيغلطش.

انا بسمع كلامك يا آدm وبسمع كلام اى حد. قولتلى احتفظى بالسلسله دى ولسه لابساها لحد دلوقتي. قولتلى البسي الفستان ده. سمعت كلامك ولبسته. قولتلى انتى ضي آدm انا فرحت ومعترضتش. قولتلى مـ.ـا.تلبسيش اللون ده ومن يومها مالبستوش. بابى قالى متلبسيش ده بسمع كلامه. بابي قالى مفيش حربيه ضحيت بحلمى وسمعت كلامه مع انى كنت بتمنى اكون ظابط زي بابي.
كنت حابه اكون حاجه انا حباها. بس ضحيت عشان مبحبش اشوف حد زعلان مني.

تيم منعني من السنتر وسمعت الكلام. ليه ديما بتفكرو إن البـ.ـنت لما بتبقى طفوليه بتكون تافه ومتدلعه.
ليه انا عملت ايه غلط؟ ركبت الحصان ايوه ف دى غلطت ومافيهاش حاجه انى اغلط عشان اتعلم. واتعلمت. اتعلمت يا آدm.
انا كمان عارفه انك بتحبنى. وانا بحبك يا آدm. لكن لو عايزني اعقل واكون البـ.ـنت الضعيفه الساكته ال ف حالها؟

ومسحت دmـ.ـو.عها بقوه. وقالت. حاضر يا آدm. انا هحاول اكون زى ما انت عايز. بس ما تجيش تتمنى انى اتكلم معاك زى الاول!
آدm مراد. وصل الفيلا ودخل بنرفزه. ع الصاله الرياضيه بتاعته. بيطلع غـــضــــبه ف التدريب. وبيعيد حساباته من اول وجديد، :.

الساعه 7 ف الليفنج كل العيله متجمعه. ومبسوطين وبيبـ.ـاركو ل رينو ع البيبي لما عرفو نوع الجنين.
فهد: باستغراب. رينو. معقول آرين كل ده نايمه؟
رينو: ابتسمت. وقالت ايوه ياحبيبى. انا لما رجعت البيت دخلت عليها. وكانت نايمه.
مريم: همست ل آدm. وقالت وبعدين يا آدm. حفيدك بعد ما رجع من الجامعه قاعد ف اوضته لحد دلوقتي. و آرين نايمه. انا قلبى بيقولى اكيد حصل حاجه.

آدm: ربت ع أيدها. وقال يبقى صدقي قلبك ياحبيبتي. بس عايز اقولك. العثرات دي هي ال بتخلي الإنسان يتعلم. ويخلي باله بعد كده.
مريم: بحيره. بس آدm حفيدك عصبي وخايفه يكون زعل آرين.
آدm: ابتسم بتمثيل وقال. لو زعلها زي ما بتقولي يبقى اكيد هو ليه بُعد نظر للموقف ده.
وعموما مـ.ـا.تسبقيش الأحداث ومش عايزك تفكري كتير.
مريم: اتنهدت بحـ.ـز.ن. وقالت. الله المستعان.

فهد: قفل الفون وقال. آرين صاحيه. وقالت إنها نازله تسلم ع جدها.
تمارا: قامت وقالت تعالى يا آريان نجيب آرين من الجنينه عشان متخافش.
آريان: قام وقال تعالى ياحبيبتى.
تمارا: خارجه. ووقفت مره وحست بدوخه.
آريان: بإستغراب. مالك ياتيما وقفتى ليه؟ ف حاجه؟
تمارا: الدوخه راحت. وقالت أبدا مفيش حاجه ياحبيبى يلا بينا. ومشيو.
رينو: ايه الكيس الكبير ده يافهد. ههههه اكيد كنز آرين صح؟

فهد: ضحك ايوه صح. الصبح كل دقيقه تنبه عليا متنساش كنزي يابابي. قولتها حاضر وانا راجع من عند جدك طارق هجبلك كنزك من عينيا.
آدm مراد: نازل من ع السلم. وملامحه عليها الجديه. وقال السلام عليكم. وقعد.
كلهم وعليك السلام.
آرين: داخله من باب الفيلا. وقالت بجديه السلام عليكم.
كلهم ابتسمو وعليكي السلام.
آدm مراد: سمع صوتها. وساكت.

آرين: سلمت ع آدm ومريم وفهد ورينو ومراد وفريحه وزين وريتال. وليليان. وقالت اذيك ياباشمهندس كريم.
كريم: بابتسامه. الحمد لله اذيك انتي يا آرين.
آرين: ابتسمت. انا كويسه جدا. وقعدت جمب فهد. وقالت ل آدm بعدm اهتمام. اذيك ياسيادة النقيب!
آدm مراد: صك ع أسنانه. وقلبه بيغلى. لكن ابتسم ببرود. تمام يا. دكتوره.
مريم: بصت ل آدm. وكأنها بتقوله الهدوء ما قبل العاصفه.

آدm: بص ع حفيدو وبص ع آرين. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. وقال جواه. بدأت لعنة ميراث العشق!
بعد شويه الكل بيتكلم. ومحمد ونور وصلو وقعدو وكان الجو ظريف.
آرين: قلبها بيرتجف. لكن رسمت الثبات والجديه وكانت قاعده ساكته. وبترد ع قد السؤال. وبصت ف الساعه وكانت 9 وقامت. وقالت بابي انا هطلع أذاكر شويه. وبعدين انام.
فهد: ابتسم. ماشي ياحبيبتى. بس خدي ياست البنات انا جبتلك كنزك.

رينو: بصت ع آدm بعتاب. وقالت لأ ميرسي جدا يابابي. انا مش عايزه.
فهد: كشر عينيه بتعجب. وبص ل رينو. ال بتبص ع آرين بتعجب هي كمان. وقال. مالك يا آرين انتى متغيره ليه حصل حاجه؟
آرين: ابتسمت بتمثيل. لا ابدا يابابي انا كويسه جدا الحمد لله.
فهد: طيب انا جبتلك كنزك انتي مش عايزاه ليه؟
آرين: بتفكير. لا مش عايزه انا مش جعانه.
فهد: بحيره ازاى مش عايزه؟
آرين: ضحكت بسخريه. انا كبرت ع الحجات دي خلاص يابابي.

ممكن تديها لتالين قبل ما تكبر. بعد اذنكم. لأني بجد عندي مراجعه كتير جدا. تصبحو ع خير.
وسلمت ع آدm ومريم. ومشيت.
واول ما خرجت من باب الفيلا. عيطت بو.جـ.ـع. لأن فهد و آدm مسافرين. وقالت بصوت مكتوم. هو دا ال انت عايزه يا آدm!
الكل مستغرب آرين.
آدm مراد: لعن نفسه. وكل حاجه. وقام وخرج. ونزل البيسين، رغم إن الجو برد إلا ان النار ال جواه مدوبه الجليد.
عدا كام يوم كمان.

وآدm هيسافر انهردا بليل للمهمه. لكن ال خانقه حرفياً. إن آرين اتغيرت. ومابقتش تنزل وماشفهاش من آخر مره.
واخد قرار أنه يشوفها انهردا. وراح ليها عند الجامعه.
ف الجامعه.
تمارا: واقفه ف المحاضره. وفتحت مجال للمناقشة. والطلاب بيسالوها وهي بترد عليهم.
طالبه قامت وقفت. وقالت طيب يادكتور. ممكن إزاي اعرف أطور من نفسي ف حقوق؟ وازاي اوصل وف نفس الوقت محسش بمجهود جبـ.ـار ف القانون. ولو حبيت اتدرب. اتدرب فين؟

تمارا: ابتسمت ليها. وشاورت ليها تقعد. وقالت. الكلام ال هاقوله ده مهم جداً. للكل مش للبـ.ـنت ال سألت بس.
أولا مفيش حاجه بتيجي من غير تعب. ال عايز يوصل لازم يتعب ويجتهد. ده حتى لكل مجتهد نصيب!
طول مانتو ف الكلية هنا عودو نفسكو تقرأو كتير جدا ف كتب القانون.
عندك مثلا قانون العمل وحقوق الانسان و القانون الجنائى. والمدنى والتجاري. والإداري والدولي.

ف كتب كتير ف القانون لازم تنمى مهاراتكم بالكتب دى. واكيد هتكونو ع درايه واستيعاب افضل.
أما بقى الكورسات.
للفرقه الاولى. هتبدأو ف الأنجلش ونصيحة منى ياريت الاستمرارية ف الانجليش. طول الأربع سنين. بحيث لما كل واحد فيكم يخلص ويتخرج. يقدm. وشهاداتك ومهاراتك. هتبقى سبب كبير ف قبولك اى شركة وانت مستريح.
اما اماكن التدريب.
عندك مكاتب المحامين او شئون قانونية ف الشركات.

و بعض البنوك وكمان شركات الاتصالات. ف كتير من فرص التدريب. وياريت تتشجعو وتقدmوا ف من دلوقتي. لاكتساب الخبرة الكافية. وشكراً.
بـ.ـنت شاورت ل تمارا.
تمارا: هزت ليها راسها. وقالت اتفضلى. وفجاءه حست بدوخه وقعدت بتعب.
البنات: لاحظت وراحت عندها بسرعه.
تمارا: مسكت راسها. والأرض بتلف بيها. واغمى عليها!

آدm مراد: وصل عند الجامعه.
آرين: ماشيه سرحانه. ودmـ.ـو.عها متحجره ف عينيها. وهمست بابي و آدm مسافرين انهردا!
آدm مراد: من وراها. آرين!
آرين: وقفت مكانها. وقلبها بيدق وهيطلع من مكانه. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وهمست آدm! لكن افتكرت كلامه ليها. والحـ.ـز.ن اترسم ع ملامح قلبها. لكن ع وشها اترسم عليه الجديه. ومردتش عليه ولا لفت ليه.
آدm مراد: لف ليها. ووقف قدامها. بيغذي روحه من تفاصيلها. وقال بعتاب. آرين عامله ايه؟

آرين: بخـ.ـنـ.ـقه ونفسها تصرخ فيه. لكن قالت. تمام ميرسي لحضرتك. بعد اذنك!
آدm مراد: بيمتص غـــضــــبه. وقال ثواني رايحه فين؟
آرين: بعدm اهتمام. بتاهأيلي انى ف الجامعه. يبقى عندي محاضرات.
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال. طيب خليكي معايا ثواني. لسه شويه ع المحاضره.
آرين: بجمود. ماينفعش.
آدm مراد: ليه ماينفعش؟ انا عايز اتكلم معاكى قبل ما اسافر.

آرين: رغم أن قلبها منحور. لكن قالت بثبات. ماينفعش نقف لوحدنا. حـ.ـر.ام وعيب.
آدm مراد: من بين اسنانه. انتى بتعملى كدا ليييه؟
آرين: رغم خــــوفها. لكن قالت. بعمل ال انت عايزه؟
آدm: اخد نفس عميق جدآ واتنهد. وبعتاب بص ل عينيها. وقال وايه الل انا عايزه ياضي آدm؟
آرين: بصت ف عينيه رغم دmـ.ـو.عها ال مقدرتش تمنعها. وقالت بقوه. اني اكون آرين جديده بأسلوب جديد بشخصيه جديده.

يعنى الطفوله ال جوايا هتبقى زى الخــــوف بالنسبالك. هشيلها واحطها تحت رجلى وادوس عليها واعدى!
ف شقة كريم.
كريم نايم بعمق. وجمبه ليليان.
ليليان: نايمه وكأنها بتاكل وبتتذوق حلاوة الأكل بشراهه كبيره. وبتتكلم بنوم. وقالت.
اممم الشيكولاته الذ من الكريمه والفانيليا. امممم ولا الفراوله اه جميله اوي. شامم ياكريم ريحة المانجه ال تجنن دي اممم.
كريم: نام ع جمبه التاني.
ليليان: فتحت عينيها. و.جـ.ـعانه جدآ. واتعدلت وبتصحي كريم. وقالت. كريم. كريييم قوم ياكريم انا جعانه.

كريم: فاق. وبيفرك ف عينيه وبيتاوب. صباح الخير ياحبيبتى.
ليليان: بضجر. خير ايه دلوقتي. بقولك جعانه. ولو مكلتش هتجنن عليك. انا بقولك اهو.
كريم: يافتاح ياعليم ع الصبح. انتى تؤمري
وقام بسرعه وقال. خمس دقايق واجبلك الفطار. ياحبيبتى
ليليان: بغـ.ـيظ. خد هنا رايح فين؟ وفطار ايه. انا عايزه آيس كريم.
كريم: تنح بزهول. وهمس ايس كريم؟ وف الجو ده؟ وبصلها. وقال.
ليليان؟ احنا ف الشتا ياروحي ايس كريم ايه بس؟

ليليان: حطت ايدها ع بطنها وقالت بتمثيل العـ.ـيا.ط.
شايف ياحبيبى. شايف وسامع. من دلوقتي ابوك بيستخسر فينا اللقمه. اومال لما اولدك ياروحي. هيخلينى اشحت اكيد؟ لينا ربنا يبني. استحمل بقى.
كريم: ببلاها. تشحت؟ وبصلها بتوعد وقال. اه ياليليان معلش ما انا راجـ.ـل مفتري وظالم. لأ وطاغي وجبروت. وا...

ليليان: عااااااااااا اهيء اهيء هو انا يعني بطلب الاكل ده عشاني؟ ده عشان ابنك اااااه يابختك ياليليان. يالى اتمرمنطي بعد جوازك ياليليان.
كريم: كشر عينيه اتمرمنط؟ اسمها اتمرمطي ياليليان.
ليليان: عااااااا كمان مبقتش عجباك ياكريم. لينا ربنا احسن من اي حد.
انا هتصل ع بابي. واقوله بس بـ.ـنتك بتتوحم ع ايس كريم يابابي
وف ااقل من دقيقه هلاقي مصنع ايس كريم بحاله قدامي. ااااه ياعيني عليك يبني يالي جعان. اعااااا.

كريم: غـ.ـصـ.ـب عنه انفجر ف الضحك. وقال. والله العظيم لمضه بجد. ههههه. يابـ.ـنتي انتى قبل الفجر طلبتى مني كيكه. وقومت عكيت واتعلمت عشانك. وكلتي ونمتي. وياستي حاضر. بما إنك بتتوحمي. انا هجبلك كل حاجه انتي عايزاها. واوردر كمان.
ليليان: ربعت رجليها. وقالت بسعاده. طيب يلا اكتب ورايا.
كريم: ببلاها. اكتب؟ اكتب ايه يالي لي؟
ليليان: بغـ.ـيظ. ال بتوحم عليه ياكريم.

كريم: هي محتاجه كتابه؟ طيب ياروحي انا هكتب بس هدي نفسك. مش عايز الواد يبقى نرفوز.
ليليان: اااه قول كدا بقى. انت ال يهمك المحروس ابنك.
اما أنا مش مهم. اولعي ياليليااانووووو.
عااااااا. يادي الوقعه ال انتى وقعتي فيها ياليليان.
جوزك لا بقى عاجبو كلامك. ولا خايف عليكي. اهيء اهيء اهيء. ااااه عااااا.

كريم: بصلها بدهشه مع زهول. وقال عليا الطـ.ـلا.ق كل الهرمونات عندك اتضـ.ـر.بت ف الخلاط. ولا فاهم لهرموناتك كتالوج. عايز اعرف انتى حامل. ولا بيتعملك إعادة تدوير؟
ليليان: هيهيهي لا بيتعملي خفه. بص بقى. من الاخر كدا. احنا ماينفعش نكمل مع بعض.
كريم: بصوته كله وغـ.ـيظ. نعمممم قولتي ايه ياختي؟
ليليان: بتـ.ـو.تر. اء. لأ لأ مش قصدي كدا بالظبط. انت تروح عند مامتك وانا اروح عند مامتي.

كريم: باسها من خدها. عايزه كام نوع آيس كريم ياليليان قلبي.
ليليان: حطت راسها ع كتفه. وقالت بسعاده. كل الانواع ياكيمو ياروحي انت.
كريم: قال جواه. كل الأنواع؟ انا حاسس إن ليليان متغيره. اه والله.
ليليان: يلا بقى ياكيمو. الوحم هيخلص.
كريم: ضحك من قلبه. الوحم هيخلص؟ حاضر هتصل حالا. ومسك الفون وبيضحك وبيتصل.

ليليان: حطت ايدها ع بطنها وقالت. خلاص ياروحي ابوك قلبه حن لينا ومش هيعـ.ـذ.بنا. وهيجبلك. آيس مانجا وفرواله وشوكلاه وفانليا. وبسكوت ايس كريم. وكل نوع هيجيب منه خمسه وكل حاجه.
كريم: بنفاذ صبر. قال للبـ.ـنت ف الفون. أظن حضرتك سمعتي الكميه؟
البـ.ـنت: تمام يافنـ.ـد.م. ساعه بالكتير والاوردر يكون عند حضرتك.
ليليان: ياحبيبى ياكيمو. ظلمتك.
كريم: بغباء. ليليان هو انتى هتاكلي كل ده بجد؟
ليليان: صكت ع أسنانها. وبصتله بشرز.

كريم: ضحك بمرح. ههههه. والله أنت بتسأل أسئله غير منطقية ياكلاوي. بألف هنا ع قلبكو ياحبيبتى.
ليليان: عوجت بوقها وقالت. قوم من جمبي ياكريم.
كريم: حاضر ياهرمونات.

ف الطريق.
مراد: ف العربيه. ومسك فونه يتصل ع فهد. لكن فونه رن وكان العقيد حسن. واستغرب لكن رد. صباح الخير ياباشا.
حسن: صباح الخير يا سيادة العقيد. عامل ايه؟
مراد: بخير الحمد لله. بس واضح كدا من صوتك إن ف جديد. ولا ايه؟
حسن: ابتسم. طول عمرك لماح يامراد. انا سألت عليك ف المكتب قالو إنك لسه خارج من الجهاز.
لان فعلاً ف جديد وكنت عايز اقولك عليه يمكن تلاقي فكره انك توصل ل حيدر بسرعه.

مراد: ركن العربيه. وقال بتركيز. سامعك. اتفضل.
حسن: دلوقتي قبل بلد حيدر بمسافة 88 كيلو تقريبا.
ف هناك قريه وفيها ناس بسيطه جدا ويدوبك عايشين من الأرض ومزارع البقر والدواجن.
مراد: اممم تمام. وبعدين.
حسن: ال وصلني امبـ.ـارح ومن مصادر أمنية موثوقه. إن حيدر استولى ع بعض الاراضي واخدها بالاكراه غـ.ـصـ.ـب عن الاهالي. ويرمي ليهم قرشين ويجبرهم أنهم يسيبو البيت بالمزرعه.

مراد: كشر عينيه وقال. واكيد حيدر بيتاجر ف الأراضي دي. ويبعها بسعر اكبر ويكسب الضعف. او ممكن عايز يعمل مشاريع؟
حسن: للصراحه انا معرفش ايه نيته من ال بيعمله.
لكن اكيد طبعا ليه مغزى ومادي كمان. لانه مستولي ع منطقته ويعتبر الكبير بتاعهم.
مراد: هز راسه بتفكير. اممم. طيب بقولك ايه ياحسن.
المصادر ال اكدتلك دي. متعرفش معلومـ.ـا.ت اكتر. يعني اى حد اتعرفو عليه هناك وسط المزارع؟

حسن: ايوه طبعا يعرفو. وكمان يعرفو ال عليهم الدور وبالعنوان. وحيدر هياخد منهم الأرض والمزرعة بعد اسبوع. وبعد كدا بيشوف ال عليه الدور بعد شهر من تاريخه.
مراد: ابتسم بخبث. وقال حلو اوى. انت تبعتلي كل المعلومـ.ـا.ت دي وبالعنوان. ف رساله خاصه
حسن: كشر عينيه وقال. عينيا حاضر هبعتلك كل حاجه. بس ايه ال ف دmاغك ياصقر؟
مراد: بضحكه. لأ ياعم ولا أي حاجه. يمكن نقدر نوصل لثغره منهم. انت عارف لازم نهتم بأدق التفاصيل.

انت بس ابعتلي كل حاجه. وادعيلنا نقدر نوصل لوكر حيدر بأسرع وقت.
حسن: تمام هبعتهالك حالا. و ربنا معاكم وترجعو بالعقيد اكرم إن شاء الله.
مراد: ضحكته اختفت. وقال بزعل إن شاء الله.
حسن: طيب انا هقفل. عشان طالع للمدير. والرساله هتوصلك خلال ثواني. سلام.
مراد: سلام. وقفل. والرساله وصلت. وبص قدامه لحظات يفكر ف كلام حسن.
وبعد كده ابتسم بخبث وقال. لقيتها. واتصل ع فهد.

ف شقة فهد.
فهد: ف اوضته وجاب الشنطه وحطها ع السرير. وفتحها. ورايح ع الدولاب يجهز هدومه. ومراد رن عليه. ورد. الو ياصقر.
مراد: الو ياحوت. ايه يصحبي بتعمل ايه؟
فهد: بتنهيده. ابدا بجهز شنطة السفر.
مراد: لأ يصحبي. متجهزش حاجه. لاننا مش هناخد لبس معانا.
فهد: كشر عينيه بعدm فهم. وقال ازاي مش فاهم؟ وبعدين ايه صوت العربيات دي. انت فين؟

مراد: انا ف الطريق راجع ع البيت. بص يانجم. انا روحت لمدير الجهاز الصبح بدري. واتكلمنا ف شوية حجات مهمه تخص المأمورية هبقى اقولك عليها أنت و آدm بعدين. بس اهم حاجه المدير قالها. إن كل حاجه جاهزه ف الطياره الخاصه بينا. من لبس من نفس منطقة حيدر. لكل حاجه.
فهد: بتفكير. ده عشان الماركه ومحدش يشك فينا ولا ايه؟
مراد: بالظبط. وكمان العقيد حسن لسه قافل معايا دلوقتي. وقالى ع شوية معلومـ.ـا.ت جت ف أوانها.

فهد: بتركيز. قولي انا معاك.
مراد: لأ ماينفعش ف الفون. انزل تعالى انا داخل ع البيت اهو. هستناك ف الجنينه بتاعتكم. سلام.
فهد: سلام. وقفل. ونزل ل مراد.
مراد: سلم ع فهد.
فهد: ها ايه المعلومـ.ـا.ت؟ وناوي ع ايه؟
مراد: بحذر. بص يسيدي حسن لما كلمني. قال، وقال لفهد ع كل حاجه.
فهد: بيسمع بتركيز. وقال. امممم هي معلومـ.ـا.ت حلوه. بس مش يمكن ده يكون فخ لينا؟

مراد: منا فكرت ف كدا برضه. وقولت لازم اتأكد. لكن بعد ما قفلت معاك. وصلتنى رساله خاصه من مدير الجهاز نفسه. بيأكد صحة المعلومـ.ـا.ت دي. واني اتصرف بطريقتي.
فهد: تمام حلو اوى. انت بقى فكرت؟
مراد: هز راسه. والفكرة جاهزه. بص يسيدي. احنا هنسافر بليل إن شاء الله. وهنوصل ع قبل الفجر. انت و آدm هترحو ع المنطقه ال جمب حيدر ال فيها الشبكه. وأكرم كان بيسافر ليها. وهتدورو ع أكرم بطريقتكم.

فهد: فتح عينيه بدهشه. لانه فهم دmاغ مراد. وقال. طيب وانت؟ اوعا تقول إنك هتروح القريه؟
مراد: مفيش حل غير ده. انت عصبي وآدm انيل منك. ومعندوش فن التعامل. وكمان سنه صغير مش هتدخل ع حيدر.

انا هدخل بيت حد من المزارعين. كاني تايهه عن المكان وعندي مثلا اعاقه ف رجلي. واتعرف عليهم. ولما يثقو فيا. اكيد هيتكلمو عن ظلم حيدر قدامي. انا أقدm ليهم المساعده. بحيث اني ارجع ليهم حقهم من حيدر. بس هما يتعاونو معايا مثلا ع إني ابنهم ومعاق وماليش اي شغل. ويطلبو منه أنه يشغلني اي شغل عندو. وادخل عن طريقهم لوكر حيدر.
فهد: اخد نفس عميق. وبص ل مراد. مافيش حل تاني يصحبي؟:.

مراد: ربت ع كتفه وابتسم بتمثيل. لأ وسيبها ع الله. يلا سلام انا. وسابه ومشي.
فهد: هز راسه بتنهيده. ونعم بالله. وطلع الشقه.
رينو: خارجه من المطبخ. ومتنرفزه، وشافت كتاب آرين ع كنبة الليفنج. وقالت بنفاذ صبر. وخـ.ـنـ.ـقه. البـ.ـنت دي هتجنني قريب.
فهد: شايف نرفزتها من الصبح. وعارف انها مخـ.ـنـ.ـوقه لانه مسافر. وجه وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وضحك ليها. وقال. ع فكره بقى. آريني مظلومه معاكي.

رينو: ابتسمت بشر. ولفت ليه. وقالت من بين أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. مظلومه؟ طيب تعالى معايا كدا. ومسكت أيدو. وراحت بيه ع اوضة آرين. بنرفزه.
فهد: ماشي معاها. ومبتسم. عشان عارف هي هتقول ايه.
رينو: فتحت باب الاوضه. ودخلت وقالت بخـ.ـنـ.ـقه وسـ.ـخرية. اتفضل. شوف بـ.ـنتك المظلومه. ال استحاله تعقل أبدا.
عقلت يوم واحد. وقولت بس يارينو بـ.ـنتك الحمد لله كبرت ونضجت. وعقلت. بس مفيش غير يوم واحد بس.

وتاني يوم رجعت لقواعدها وحابسه نفسها ف الشقه. طول الأسبوع. وتقولي عندها مراجعه كتير. وانت كنت فرحان انها مبتنزلش. وجبت ليها كنز زى ماهي مسمياه.
ده غير أنها خلصت الشوكليت بتاعي.
بص البيجامه بتاعتها. مـ.ـيـ.ـت مره أقولها علقي هدومك. مره تسمع كلامي ومليون لأ. طيب بلاش لبسها عشان بتقولي بنسى وسورى يامامي.
شوف مفرش السرير. تحس انها كانت بتحارب وهي نايمه. وغطا السرير كل يوم اشيله من ع الأرض.

لأ وكمان انهردا اصحى ع صوتها وهي بتغني. وبتقول، أسمع صوت العندليب. أسمع صوت العندليب. فوق الشجر. اه أسمع صوت العندليب؟ ده اي ده بقى إن شاء الله؟
وتعيد ف الكلمـ.ـا.ت دي وصوتها يعلا. لأ وتخبط علينا بطريقه مـ.ـجـ.ـنو.نه.
لأ لأ يافهد. بجد انت هتسافر وتسبني معاها لوحدي. مش بعيد ترجع تلاقيني بقلدها.
فهد: ضحك بصوته كله. وقال. كان نفسي اصور المشهد ده. ههههههه.

رينو: صكت ع أسنانها. وقالت بنرفزه. اه ماانتو الأتنين بحس انكم تشكيل عصابي عليا.
فهد: قرب منها بضحكه. وحاوطها من وسطها. وحط ايدو ع خدها بحنان وقال. مالك يانجمة فهد.
رينو: صعبت عليها نفسها وعيطت بصوت عالى. وقالت مش عارفه. مش عارفه يافهد. انا مخـ.ـنـ.ـوقه اوي. بجد مخـ.ـنـ.ـوقه واعصابي مش متحمله إنك تبعد عني.

فهد: ضمها لقلبه. وغمض عينيه بتعب. وبيمسد ع شعرها. وقال. انا عارف انك زعلانه. بس يارينو انا رايح شغل. ونفسي قبل ما امشي اشوف ضحكتك ال بتنور حياتى. مش عايز اكون قلقان عليكو. انتى عارفه اني طول ما انا بعيد عنكم ببقى هتجنن واطمن عليكم. وكمان انتي حامل وتعبانه. والتـ.ـو.تر ده وحش علشانك. و آرين انتي عارفه أنها بتحبك قد ايه. وانتي كمان لو انا زعلتها انتي بتزعلي مني. صدقيني انتي مش مضايقه من آرين. انتي بس زعلانه عشان أنا و آركان مسافرين. بس صدقيني مفيش أسرع من الايام. وهتلاقيني ف يوم داخل عليكي وبقولك نجمتي انا رجعتلك.

رينو: بتعيط. وضمته اكتر. وقالت اوعدني يافهد. اوعدني إنك ترجعلى بسرعه.
فهد: شـ.ـدد من حـ.ـضـ.ـنها. وقال بو.جـ.ـع. هعمل كل ال اقدر عليه عشان ارجعلك بسرعه ياعشق ال فهد. ورفع دقنها بايدو. وباسها برقه.
وشالها بين ايديه. وراح بيها ع عشهم. واخدها لعالمه الخاص.

ف الجامعه.
آسر: ماشي ف الطرقه مع صحابه. وبيضحكو.
محمد: زميله كشر عينيه وقال. اله هو مدرج ألف فرقه اولى الشباب خارجه بسرعه كدا ليه؟
آسر: بتعجب فعلا غريبه.
محمد: تعالى نشوف بيجرو ليه؟
آسر: بعدm اهتمام. يبني احنا متأخرين ع المحاضره. مفيش وقت ومتبقاش فضولي كدا.
محمد: بغـ.ـيظ. انا مصاحب رجل أعمال كشر ههههه.
آسر: طيب يلا اتفضل عشان مزعلكش مني.
طالبه بتجري. وصحبتها وقفتها وقالت ف ايه بتجري بسرعه ليه؟

الطالبه: بتنهج. اصل دكتوره تمارا عزيز أغمى عليها وهي ف المحاضره. انا رايحه اشوف اي دكتوره ف الرعايه الصحيه. وجريت.
آسر: لف ليها بصدmه. وهمس تمارا؟ وجري بسرعه كبيره ع المدرج.
محمد: بينده عليه ومش فاهم هو جري بسرعه ليه؟
آسر: دخل بسرعه. وقال بقلق. الكل يبعد. وشاف تمارا مغمى عليها وراسها ع المكتب. والبنات حواليها. وقال بقلق. دكتوره تمارا. دكتوره تمارا!
تمارا!

آسر: بلخبطه. اعمل ايه؟ اعمل ايه؟ ايوه. آريان موجود هنا. وطلع فونه بسرعه واتصل ع آريان. وبيمسح ع شعرو بتـ.ـو.تر. وقال استر يارب.
آريان: ف مكتبه. ورد ع آسر بابتسامه. لكن وقف مكانه بصدmه. وقال بزهول. تمارا! وخرج من المكتب بسرعه كبيره جدا. ونزل ع السلم. وبيجري ف الطرقه. ودخل المدرج. زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. وقرب منها بخــــوف واضح. تمارا. تمارا. ردي عليا!
تمارا!
آريان: زعق بعلو صوته ايه ال حصل؟

طالبه: بقلق. ابدا والله يادكتور. الدكتوره كانت فاتحه مجال للمناقشة. وفجاءه اغمى عليها.
آسر: بتـ.ـو.تر. ممكن نوديها للرعايه الصحيه ف الجامعه.
آريان: قلبه بيدق بخــــوف. وشالها بين ايديه. وخرج بسرعه. وبينهج.
آسر: خرج وراه يجري. وشافه رايح عند العربيه. واتحرك اسرع. وفتح باب العربيه. وقال. اركب جمبها وانا هسوق.

آريان: ركب جنبها. وبيفوق فيها. وجـ.ـسمه رجف. وقال بخــــوف. تمارا. ردي عليا. تمارا رددي. ودخلها ف حـ.ـضـ.ـنه بقلق كبير.
آسر: داس بنزين وساق بسرعه كبيره. وخرج من الجامعه. ع مستشفى النور.

داخل الجامعه عند علوم.
آدm مراد: بيمتص غـــضــــبه. وقال ثواني رايحه فين؟
آرين: بعدm اهتمام. بتاهأيلي انى ف الجامعه. يبقى عندي محاضرات.
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال. طيب خليكي معايا ثواني. لسه شويه ع المحاضره.
آرين: بجمود. ماينفعش.
آدm مراد: ليه ماينفعش؟ انا عايز اتكلم معاكى قبل ما اسافر.
آرين: رغم أن قلبها منحور. لكن قالت بثبات. ماينفعش نقف لوحدنا. حـ.ـر.ام وعيب.

آدm مراد: من بين اسنانه. انتى بتعملى كدا ليييه؟
آرين: رغم خــــوفها. لكن قالت. بعمل ال انت عايزه؟
آدm: اخد نفس عميق جدآ واتنهد. وبعتاب بص ل عينيها. وقال وايه ال انا عايزه ياضي آدm؟
آرين: بصت ف عينيه رغم دmـ.ـو.عها ال مقدرتش تمنعها. وقالت بقوه.
اني اكون آرين جديده. بأسلوب جديد. بشخصيه جديده.
يعنى الطفوله ال جوايا هتبقى زى الخــــوف بالنسبالك. هشيلها واحطها تحت رجلى وادوس عليها واعدى!

آدm مراد: رفع حاجبه بتعجب من ردها. وابتسم وقال. طيب انتي بتعيطي ليه دلوقتي؟
آرين: صعبت عليها نفسها وعيطت يطفوليه اكتر. عاااا. وقالت ببراءه.
عشان انت زعقــ,تــلي يا آدm. وكمان قولت عني تافهه. انت قولت عني حجات كتير أوي. وانا مش هتكلم معاك تاااني. أنا عيطت كتير اوى بسببك.

آدm مراد: قلبه دق بقوه. ونفسه يضمها لحـ.ـضـ.ـنه. ورغم إن دmـ.ـو.عها البريئه بتكوي قلبه. لكن طريقتها دوبت كل حاجه جواه. وارين صعبت عليه. وقال بضحكه.
طيب اهدي يامـ.ـجـ.ـنو.نه عشان اعرف اكلمك.
آرين: بغـ.ـيظ كبير. عاااااا. انت بتضحك يا آدm؟
آدm مراد: ههههه. ايوه بضحك. بضحك ف وجودك انتي وبس. انا قولتها قبل كده. انا مش عارف انا بيكي رايح ع فين ياضي آدm.

آرين: ارتبكت. وقلبها بيدق. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ومسحت دmـ.ـو.عها. وقالت جواها بتذمر.
وبعدين بقى ف المرعـ.ـب ده؟
هو بيضحك ليه دلوقتي. قمر بجد يخربيت كدا. طيب هكمل خناقه ازاي انا دلوقتي؟
آدm مراد: بص ف عينيها وقال. بابتسامه وعتاب. انتى زعلانه؟
آرين: بعفويه. اه اسكت يا آدm انا زعلانه منك أوي اه والله.
آدm مراد: بضحكه صامته ظهرت غمازاته.
وبدقة قلب ل آرين لأن الجمله دي كانت وحشاه جداً.

ويعالم هيسمعها تاني ولا لأ. ولو هيسمعها ياترى امتى؟
وقال. بنبرة كلها حنان. آرين انا عايز اتكلم معاكى. ف حجات كتير عايز اشرحهالك. ف حجات عايزك تفهميها.
لمار: جت عليهم. وفرحت لوجود آدm. وقالت. هاي ياشباب. وبصت ل آدm من غير كسوف. وقالت هاي. ومدت أيدها وقالت. انا لمار زميلة آرين.
آدm مراد: منزلش عيونه من ع آرين.

آرين: اتنفست غـ.ـيظ وغيره. ورفعت أيدها وحطتها ف ايد لمار. وقالت بغيره. آدm مابيسلمش ع حد. ولا بيحب يتعرف ع حد يالمار اوكي؟ وبصت ل آدm بشرز.
آدm مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. وأعجب بغيرة المشاغبه الصغيره.
لمار: بإعجاب اكبر. واو بجد مابتسلمش ع بنات. بجد حبيت اوى.
بس مافيهاش حاجه لو اتعرفنا عادي جدا يعني.
آرين: نفخت بصوت عالى. وقالت استغفر الله العظيم يارب. انتي جايه ف حاجه يالمار؟ انا رايحه ع المحاضره يلا بينا.

لمار: عينيها ع آدm. وقالت برقه. تؤ مفيش محاضره انهردا يا آرين.
الدكتور عندو دور برد شـ.ـديد. ومجاش امبـ.ـارح ولا انهردا.
آرين: كشرت عينيها بتعجب لطريقتها ف الكلام
وبصت ع آدm تاني. وعيونها لمعت من الغيره. واتخـ.ـنـ.ـقت.
آدm مراد: حاسس بيها. و كأنه مش شايف حد غيرها. ولا رد ع لمار. وقال بهدوء. بما إن مفيش محاضره. تعالى معايا.
آرين: رفعت عينيها ليه وقالت بحب ممزوج بحرج. مش هينفع. عشان. اء!

آدm مراد: قاطع كلامها. وقال. هنتكلم ف كافتيريا الجامعه!
آرين: بدقة قلب. هزت راسها بفرحه. اوكي.
آدm مراد: شاور ليها تتحرك.
آرين: بفرحه كبيره. اتحركت.
آدm مراد: لبس النضاره. وقرب من لمار. وقال. بنبرة تخــــوف. لما تشوفيني انا وآرين واقفين؟ بلاش تقربي عشان هتنـ.ـد.مي. وسابها ومشي.
لمار: فتحت عينيها بصدmه. واتخـ.ـنـ.ـقت ومشيت تلعن فيهم.

ف المستشفى.
آسر اتصل ع الدكتور محمد وبلغه. انهم ع وصول.
آريان: شايل تمارا. ودخل بيها بسرعه.
محمد: بدقات قلب مختلفه. ورجفه ف ايدو. قال. تعالي هنا يا آريان.
آريان: دخل بسرعه. ونيمها ع السرير. وشـ.ـد عليها الغطا. وخبط ع خدها. بخــــوف. تمارا. تمارا ردي عليا ياتمارا.
محمد: بقلب اب. وسع كدا يا آريان. وقلبه بيدق. وقال. تم، تمارا. تمارا يابـ.ـنتى. ردي عليا ياحبيبتى. انا ابوكي.
تمارا!

محمد: مسك أيدها برجفه. وقاس ليها النبض. وكان بطيء. وركب ليها كانيولا بسرعه وعلقلها محلول.
الدكتوره: جت بسرعه.
محمد: بصوت عالى. كل ده يادكتوره؟
الدكتوره: بعتذر منك جدآ يادكتور. غـ.ـصـ.ـب عني. انا هشوفها واطمنك حالا. بس ياريت انتظروني بره.
محمد و آريان و آسر واقفين قدام الأوضه متـ.ـو.ترين. وبيدعو.
نور: جت بسرعه. وقالت بدmـ.ـو.ع. بـ.ـنتي فيها ايه يامحمد؟ ايه ال حصل ل تمارا يا آريان؟

آريان: قلبه متـ.ـو.تر. وقال بهمس أغمى عليها. وضغط ع اسنانه بقلة حيلة.
الدكتوره: خرجت بابتسامه. وقالت. تمارا فاقت وزي الفل. والف الف مبروك يا دكتوره نور. تمارا حامل ف شهر ونص.
آريان: فتح بوقه بعدm تصديق. وقلبه بيدق بسرعه كبيره. وهمس. حامل؟
نور: دmـ.ـو.عها اتبدلت. من دmـ.ـو.ع خــــوف لدmـ.ـو.ع فرحه كبيره. وحـ.ـضـ.ـنت الدكتوره بفرحه اكبر.
محمد. : قعد ع الكرسي. وحط وشه بين ايديه. وقلبه دقاته استريحت وفرح. وقال. الحمدلله.

آسر: ضحك وقال الف مبروك يا دكتور آريان. هتبقى احلا اب إن شاء الله.
آريان: دخل جري ل تمارا. وضمها لقلبه بحب كبير. وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وقال. حبيبتي. ووش الخير. ودقة الفرح لقلبي. الف مبروك ياروحي.
تمارا: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وضمته اكتر. وهمست انا حامل. آريان. حامل!
آريان: مسح وشها. وباس جبينها وايديها. وقال. ايوه ياروحي. اجمل واحلا خبر لقلبي. وقلب العيله.
محمد: دخل. والضحكه ع وشه.
تمارا: بدmـ.ـو.ع. بابي.

محمد: أخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. بحنان كبير. وقال الف مبروك ياروحي. بنوتي كبرت وهتبقى اجمل واحن أم ف الدنيا.
تمارا: عيطت كتير ف حـ.ـضـ.ـنه وقالت. انا بحبك اوي اوي يابابي.
محمد: غـ.ـصـ.ـب عنه. دmعه نزلت منه. وسابهم وخرج.
آريان: بص ل تمارا وبص ل محمد. وحس بقوة الرابط بين محمد وتمارا. وهز راسه.
نور: دخلت بسرعه. وحـ.ـضـ.ـنت بـ.ـنتها. الف الف مبروك ياتيما. بجد انا مفيش حد فرحان قدي.
تمارا: عيونها ع ابوها. وحـ.ـضـ.ـنت امها. وعيطت.

نور: مسكت وشها بايديها. وقالت بتعيطي ليه ياروحي. انتي تفرحي. واول ما ترجعي البيت تصلي ركعتين شكر لله.
آريان: لف وشها ليه بحنان. وبص ف عينيها. وقال. ان شاء الله إن ربنا كرمني بالولد. هيكون محمد. ولو عايزه. محمد الصغير يجي الدنيا دي بخير. يبقى مش لازم نعيط.
محمد: سمع آريان. وابتسم لكن ملقاش رد.
نور: فرحت جدا. ودعت إن ربنا يرزقهم الولد الصالح.

تمارا: قلبها دق. وضحكت. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. وقالت. بجد شكرا. شكرا جدا يا آريان.
آريان: باس كتفها. انتي ال شكرا ليكي يا تيما. العيله هتكبر بيكي. عيلة العدوي هينورها بإذن الله. محمد العدوي.

ف الجامعه. :
آرين ماشيه محرجه. و آدm ماشي مع حفظ المسافه.
آرين: بتكلم نفسها. وقالت جواها. وبعدين بقى. انا بقالى اسبوع عامله نفسي زعلانه من المرعـ.ـب ده. ومن اول كلمه كدا قلبي يستسلم. واقع ع وشي. اوووف هكمل ازاي انا الدور ده؟
لأ اصلا دور البـ.ـنت الجد والعاقله مش راضي يجي معايا خالص.
ايه ده انا كنت جعانه. فجاءه كدا شبعت؟
اه ماهو المرعـ.ـب ده يسد نفس اي حد جعان.
وكملت بحـ.ـز.ن. بس آدm مسافر يا آرين.

وضحكت بصمت وفرحه. بس جالي الجامعه قبل ما يسافر. جه عشاني انا. انا وبس!
وفجاءه الجو قلب. والمطر نزل.
آرين: بزعل ياخبر. فستاني هيتبهدل.
آدm مراد: بتفكير. تعالى. واتحرك وفتح ليها باب العربيه.
آرين: وقفت والمطر نازل عليها. ومحرجه تركب معاه.
آدm مراد: طمنها. وقال يلا يا آرين. اركبي وهتفهمي كل حاجه.
آرين: ركبت وقلبها بيدق. وسقعانه.
آدm مراد: ركب جنبها. وشغل العربيه وخرج من الجامعه.

آرين: بعفويه. آدm لو سمحت مش هينفع اركب لوحدي. كدا غلط. وا...
آدm مراد: قاطعها واتكلم بخـ.ـنـ.ـقه. مش حفيد العدوي ال يعمل حاجه غلط يا آرين؟ وبالتحديد معاكي.
وبعدين انا عارف حدودي كويس. وعارف انا بعمل ايه؟
وكمان انتي بترجعي البيت مع السواق. وطلع فونه. واتصل ع عمتو لارين. وردت.
رينو: الو.
آدm مراد: بثبات عكس ال جواه. اتكلم بهدوء. عمتو حبيبتى عامله ايه؟

رينو: ابتسمت بحب. انا بخير ياقلب عمتك. انت عامل ايه؟ وخلي بالك الجو برد اوي. وبتشتي.
آدm مراد: ابتسم. متقلقيش عليا. المهم بقى انا بستأذنك لأني كنت ف الجامعه. وآرين معندهاش محاضره الدكتور اعتذر. والدنيا مطر و آرين معايا.
رينو: رغم أنها فرحانه. لكن تنحت لأن فهد موجود. لكن بيعمل نسكافيه. وقالت بصوت مهموس. انت هتجيبها ع هنا؟
آدm مراد: ساعتين تقريباً وتكون عندك.

انا بس بستأذنك. انا هخدها ع مطعم نتغدا. ولانك لازم تكوني عارفه. وكمان آرين معايا ف أمان.
رينو: بتنهيده. ماشي ياحبيبي. بس ارجوك متتأخرش.
آدm مراد: متقلقيش. خدي آرين معاكي.
آرين: اخدت الفون وكلمت رينو. وطمنتها وقفلو.
آدm مراد: ها كدا اطمنتي؟
آرين: هزت راسها بتذمر. لأ. بابي ف البيت وانا كدا حاسه اني بعمل حاجه غلط!
آدm مراد: اكيد لازم تحسي بكده. وده الطبيعي للبـ.ـنت ال ف برائتك. وعندها مبادئ.

بس انا ماينفعش اتصل عليه لأسباب كتيره. ومنهم أنه مش هيوافق.
لكن بجد انا لازم اقعد اتكلم معاكي. ف نقط لازم تتوضح ليكي.
آرين: بغـ.ـيظ. تتكلم معايا ف ايه؟ مش كفايه ال انت قولته!
آدm مراد: مردش عليها. وداس بنزين وساق ف وسط المطر.
و آرين بصت من الازاز. ونسيت الزعل ورفعت كف أيدها من الازاز. لمية المطر. ومبسوطه.
بعد شويه. وصلو ل مطعم مشهور ف مول كبير.

ودخل بالعربيه الجراج عشان آرين والمطر. ودخلو المول. ووصلوا المطعم.
آدm مراد: شـ.ـد الكرسي ل آرين. وقال بابتسامه. اقعدي يارينو ياصغيره.
آرين: عوجت بوقها وقعدت بصمت. وزعلانه. لكن بتنفخ ف ايديها من الساقعه.
آدm مراد: قعد وطلب ليها مشروب دافي. وهو قهوه. وبيشرب.
آرين: بتشرب وسقعانه. وهديت شويه.
آدm مراد: بص ف عينيها. وبدأ يتكلم. وقال.

ع فكره ف الجامعه. انتي ال وصلتيني اني أعلى صوتي عليكي وكمان اتكلم معاكي بالاسلوب ده.
آرين: عيونها لمعت. وقالت. ليه بقى وانا عملت ايه؟ انت جـ.ـر.حتني اوي يا آدm. انا ف اليوم ده مكنتش مصدقه. ايوه انت عصبي ديما لكن انا ع طول بقول لنفسي آدm بيتكلم معايا الوحيده بهدوء.
بس مكنتش اتوقع منك. إنك تهني بالطريقه دي. وكمان عايزني اغير من شخصيتي.
آدm مراد: بهدوء. آرين! انا مش عايزك تغيري من شخصيتك.

انتي كدا بريئه وجميله جدا. ويستحيل تغيري من شخصيتك عشان حد. لكن لازم كنتروك ع نفسك شويه.
آرين: دmعه نزلت ع خدها. وقالت. انت قولت كلام كتير و.جـ.ـعني اوي يا آدm. قولت اني!
آدm مراد: قاطعها. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال.
انا فاكر كل كلمه قولتها يا آرين، لكن كانت الطريقة غلط. لاني كنت مضغوط بحجم كبير.

لكن كل ال انا عايزك ت عـ.ـر.فيه من مفهوم كلامي. إنك تفكري كويس قبل ما تتكلمي. وكمان ماينفعش تصرفك ده وانتي ف الجامعه.
اسمعي يا آرين. انا وبابا آدm وحتى خالو فهد وكل العيله. عارفين إن آرين بتحب تعيش بالطريقه دي. ومحدش معترض. بالعكس كلنا بنحب مشاغبتك وأسلوبك.
لكن ال حواليكي ف الجامعه مش هيفهمو كدا.
وبعدين انتي ازاي عايزه تسافري رحلة تخييم. وكمان لوحدك والكارثه انها مشتركه!

طيب انتي فكرتي. إن خالي فهد هيوافق؟
طيب انتي مش عارفه نظام العيله والمبادئ ال اتربينا عليها؟
يعني أنتي عايشه معانا وعارفه كل حاجه. وعارفه رد فعل خالي اول ما يعرف حاجه زي كده.
لكن لأ انتي بتصممي. وف الآخر تقولي مش كل حاجه تقولو عليها لأ.
مع إنك عارفه ف قرارة نفسك إن ال انتي هتقولي عليه ده صعب جدا إن حد يوافق عليه!

آرين: بدmـ.ـو.ع. انا عارفه كل ده. بس ليه؟ ليه بجد انت وبابي كل حاجه انا عايزاها تقولو عليها لأ؟
آدm مراد: ابتسم بتمثيل. وقال. مش كل حاجه يا آرين. بنقولك عليها لأ. والحاجه ال بنعترض عليها. اكيد ده بيبقى لمصلحتك أولا.
زي موقف الحصان مثلاً. انتي قولتي عايزه اركب الحصان. ولاني عارف شغفك انا وافقت لاني كنت موجود معاكي وهقدر أخد بالي منك.

لكن انتي مكتفتيش بكده. لأ انتي صممتي تركبي حصان ولوحدك. وكمان دارلي ارابيان. مش ضعيف.
و قولتلك ماينفعش تركبي حصان لوحدك يا آرين.
لكن انتي عملتي العكس. وشوفتي بعينكي نتيجة تهورك. ووصلتينا لايه.
احنا مش حارمينك من حاجه. وكمان الوحيد ال بينفذلك كل طلباتك خالي فهد. وانا وكمان تيم. وبابا آدm.

ناقصك ايه عشان يوصلك تفكيرك ده؟ عندك عيله بتحبك وبتعاملك ع إنك رينو الصغيره ومدلله عند الكل. سفر وبنسافر. رحلات وبنطلع رحلات عائليه. عندك اب مفيش منه اتنين عندك أم بتحاول تقدmلك كل حاجه. عندك انا، انا!
وسكت واتنهد. وبعد كده بصلها وكمل. وقال.
احنا ماينفعش نوافق انك تعيشي اسبوع سفاري ف وسط شباب ف بلد تانيه ومنعرفش عنك حاجه. وحتى لو احنا واثقين فيكي. بس العالم الخارجي كله خطر.

وانتي شايفه الظروف ال مرينا بيها. حادثة بابا آدm. وانتحار القـ.ـا.تل. وكمان خطر ع العيله. ولازم نأمن عليكم كويس.
وكمل بخنفه. وخصوصاً أننا مسافرين. يعني المفروض تحكمي عقلك وتدرسي كل حاجه حواليكي. وتشوفي الوضع من جميع الجهات.
وكمان عمي زين زود حراسه مشـ.ـدده ع مملكة العدوي. لما عرف أننا مسافرين...
يا آرين انا عايز اكون غايب لكن مطمن عليكي.
آرين: نزلت وشها ف الارض. بحرج. وساكته.

آدm مراد: ابتسم بحب. وقال. آرين! فهمتي انا اقصد ايه؟
آرين: هزت راسها بحرج.
آدm مراد: بضحكه. واوعى تغيري من شخصيتك فاهمه؟
آرين: ابتسمت بحب. وهزت راسها. لكن رفعت عينيها. وقلبها دق بخفقان. وقالت انت هتسافر وتغيب كتير يا آدm؟
آدm مراد: غمض عينيه بتعب. وقال. مش عارف.
آرين: عيطت. وقالت. يعني أنت وبابي و آركان وخالو مسافرين. بجد انا قلبى و.جـ.ـعني اوي يا آدm.

آدm مراد: اتخـ.ـنـ.ـق. وقال خلاص يا آرين. انا جايبك هنا عشان تفهمي وجهة نظري. مش تعيطي. وكمان من الأحسن تبعدي عن ال إسمها لمار دي!
آرين: بغيره. اممم ست لمار. هانم. وبتقلدها. بتريقه. وقالت.
هاي ياثباب انا لماي ثميلة آيين وانتشا؟ واو حبيت جدآ. مفيهاث حاكه لما نتعالف يعني.
قلة أدب.
آدm مراد: هههههههه.
آرين: تنحت وفتحت بوقها. وقالت ببلاهل. لأ. آدm انت ضحكت دلوقتي. نو نو نو انا مش مصدق بوقي يالمبي؟

آدm مراد: بضحكه. انتي بتغيري فيا حجات كتير.
وبعدها كشر عينيه وقال بغـ.ـيظ.
وبعدين انتى ازاي تقعدي اسبوع بحاله متنزليش من البيت وانا موجود؟
آرين: خافت. وهمست بتذمر. اتحول تاني اهو. وقالت بغـ.ـيظ. منزلتش بسببك. مرعـ.ـب جدا بجد.
آدm مراد: رفع حاجبه وبصلها بتوعد...
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وبصت بعيد. وقالت. اء. ال حصل بقى. يوووه. مـ.ـا.تبصليش كدا بقى.
آدm مراد: فتح المنيوم. وقال بمكر. ماشي. هعديهالك المرادي ياضي آدm!

بعد كده. اختارو نوع الأكل. وقاعدين. وآرين مكسوفه جدآ. ومش عارفه تاكل ف وجود المرعـ.ـب.
بعد شويه.
آدm مراد: قام. وراح يدفع الحساب. و بص من ازاز المول. وقال مبقاش ف مطر. ولف ليها. وشافها واقفه بتبص ع بالطو طويل باللون الاسود. وعيونها بتقول أنه عجبها جدآ.
آرين: قالت جواها. واو يجنن بجد.
آدm مراد: وقف وراها. وقاال. بتبصي ع ايه؟

آرين: كانت هتقوله ع البالطو لكن أحرجت وافتكرت كلامه. وقالت بابتسامه أبدا. انت روحت تدفع الحساب. وانا كنت بتفرج عادي. احم. مش هنروح بقى؟

آدm مراد: ابتسم. هنروح اكيد. بس تعالى الاول. واخدها ودخلو المحل. وجاب ليها البالطو. وقال ليها. البسيه فوق الهدوم. مش هينفع تدخلى البروفا.
آرين: مبهوره. وقلبها مبسوط جدا. ولبست البالطو. وكان جميل عليها.
آدm مراد: قلبه اتخـ.ـطـ.ـف بحبها اكتر. وقال خليكي لابساه. بس استني هنا ومتخرجيش. وراح دفع الفاتوره.

آرين: واقفه تبص ع نفسها ف المرايا. ومعجبه جدآ بالبالطو. ومبسوطه. وقلبها بيدق بسعاده لأنها عاشت مع آدm اجمل وقت حتى لو وقت قصير.
لكن نفخت بتذمر. اوووف بقى. هو آدm أتأخر ليه كل ده؟
آدm مراد: شاور ليها. يلا بينا.

آرين: ماشيه جمبه. وحاسه انها ملكه. وقلبها رغم انه مكـ.ـسور من سفره إلا أنها حبت اوي اول لحظه يخرجو فيها. ومعجبه جدآ بشخصية آدm. وأنه موافقش انها تدخل تقيس ف البروفا. لأن مفيش حد موجود معاها زي تالين. وابتسمت بحب كبير. ودعت ل آدm بقلبها.
آدm مراد: ماشي والابتسامه ع وشه. وحب لاول مره يسيب زكرى جميله يعيش عليها ف فترة سفره للمهمه.
و وصل الجراج. وفتح باب العربيه الخلفي. وطلع بالونات. وقدmهم ل آرين.

آرين: فتحت عينيها بدهشه. واتنططت كتير جدا زي الأطفال بفرحه. وسقفت.
آدm مراد: شاف قدامه طفله ايكونه من الجمال والبراءه. واول مره يضحك من قلبه. وقال بضحكه صافيه.
مش قولتلك انا بيكي مش عارف رايح ع فين!
آرين: سقفت بسعاده. واو ميرسي جدا جدا يا آدm. بجد تحفه كتير جدا.
آدm مراد: فتح ليها باب العربيه وقال طيب يلا اركبي. عشان عندي حجات مهمه ف شغلي اعملها قبل السفر.
آرين: ضحكتها اختفت. وركبت بزعل. وساكته.

آدm مراد: ابتسم. وقال ع فكره. البالطو جميل عليكي.
آرين: قلبها دق وقالت ميرسي.
آدm مراد: بصي وراكي كدا يا آري.
آرين: بصت ع الكرسي الخلفي. وشافت بوكس كبير ومتغلف. وبصت ليه بدهشه. وساكته.
آدm مراد: ابتسم. ايوه ده ليكي. وده ال آخرني شويه ف المول. انا هسيب البوكس ف اوضة عمتو لارين ف الفيلا عشان مش هينفع تطلعي بيه. بس اوعديني انك مش هتفتحيه غير بعد ما أسافر!

آرين: ف اللحظه دي حست انها نضجت. وفهمت يعني ايه مشاعر. وحب كبير. ودmعه نزلت منها. وقالت بصدق. انا ديما اسمع مامي بتقول ل بابي انا ف كل سجده بدعيلك.
انا كمان ف كل سجده هدعيلك يا آدm!

بعد حوالي ساعتين. :
آدm مراد: وصل آرين. وطلع ع المخزن. عشان يربي عامر والجارسون. لكن عرف من الحارس أنهم خرجوا بأمر من الإمبراطور.
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب كبير جدا. واتصل ع جدو. وسأله.

آدm: بهدوء. فهمه، وقال. حبستهم بالطريقه دي غلط. ياحفيدي. عامر كان مهدد. ايوه غلط لكن غـ.ـصـ.ـب عنه. واخد جزاءه واكتر. وكمان عيلتهم مالهمش زنب ف الخــــوف والقلق عليهم. وأنهم اختفوا ف لحظه. وانا عايزك تطمن انا استحاله اتهاون ف حق حفيدتي وبـ.ـنتي. انا مضتهم ع مستندات توديهم ورا الشمس. ومهددين ف كل وقت. لو بس فكرو مجرد تفكير ف أنهم يقربو من عيلتي. دmارهم ع أيدينا اكيد.
عدا الوقت. وجه الليل.
فيلا العدوي.

كل العيله اتجمعت رغم برودة الجو. لكن لمة العيله مدخله لقلبهم الدفا والحب.
و فرحتهم بحمل تمارا جه ف الوقت المناسب عشان يحسو طعم الفرحه ف وسط زعلهم من سفر الشباب.
زين: ضم تمارا بسعاده. وابتسم. وقال. الف مبروك ياحبيبتى. وشوفي من هنا ورايح مش عايز اي حاجه تضايقك. ولو الواد آريان ده بس زعلك تقوليلى. وانا ابيته ف حـ.ـضـ.ـن عوض.
الكل ضحك.
آريان: بضحكه. انا غلبان ومسكين والله. حتى اسألوها.
الكل بص ل تمارا ومبتسم.

تمارا: ابتسمت بحب كبير. وقالت بدقة قلب. فعلاً. آريان عمره مزعلني. وديما بيحاول يخليني مبسوطه.
الكل: امممم الحب وما ادراك. وضحكو.
آدm: قام. وابتسم ل تمارا. وباس جبينها. وقال. الف مبروك ياروحي. وضمها لقلبه. ومسد ع ضهرها بحنان.
تمارا: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وضمته اكتر الله يبـ.ـاركلي ف حضرتك يابابا.
فريحه نازله من ع السلم. ودmـ.ـو.عها ع خدها. ومراد نازل جمبها. ومخـ.ـنـ.ـوق عشانها.

الكل رفع عينيه ليهم. وهز راسهم بزعل. لأن جه وقت الرحيل.
فهد داخل الفيلا وساند رينو ال بتعيط بصمت. و آرين ماشيه وهي ف حـ.ـضـ.ـنه وعـ.ـيا.طها بشهقات. اخترقت قلب الديزل ال سمعها وهو نازل.
الكل قام وقف.
مريم: ساكته تماماً. ودmـ.ـو.عها هي الرد الوحيد. وقلبها مفطور عليهم.
مراد: سلم ع محمد ونور والبنات. ووقف قدام آدm. وقال بغصه. خلي بالك من نفسك ياحج.

آدm: ابتسم عكس الو.جـ.ـع ال جواه. وقال. اسم العدوي لازم يرن ف ودانك وقت الخطر يابن العدوي.
ولازم تفتح عينيك بقوه. اوعا تقبل الهزيمه. واوعاك مترجعش. مملكة العدوي مسندوه بيك يابن آدm!
مراد: حـ.ـضـ.ـن أبوه بقوه. وشاف دmـ.ـو.ع امه. وقال. بثبات. هرجعلك ياحج. اومال مين ال هيغازل مريوم. ولا ايه؟
آدm: ضمه بقوه. وقلبه مفطور. وعيونه غـ.ـصـ.ـب عنه لمعت. وابتسم وخبط ع كتفه. ربنا معاك يامراد.

مراد: قرب من مريم. وباس أيديها الأتنين. وقال بتمثيل الهزار. ايه يامريوم. فين دعواتك ليا.
مريم: ابتسمت بدmـ.ـو.ع. ورفعت أيدها ع خد مراد بحنان وقلب أم واثق ف الله. وقالت. دعواتي مرفقاك يانور عيني.
تسافرو وترجعو لقلبي بألف خير وسلامه. ربنا يحفظكم ف كل خطوه. وكل مكان وزمان. وينور طريقكم. ويجعل الطريق ليكم رفيق. وييسر ليكم كل عسير. وينصركم ع من يعاديكم. ويجعل كيده ف نحره. ويزيل عنكم الشـ.ـدة. وضمته بحنان.

كلهم عيونهم لمعت. وقالو آمين.
مراد: ضمها لقلبه. وبياخد منها أكبر جرعة حنان وحب صادق من غير اي مصلحه او تزييف.
آدm مراد: ولأنه بيكره لحظات الوداع. سلم عليهم عادي جدا. لكن قلبه مخـ.ـنـ.ـوق. لدmـ.ـو.ع امه وآرين وتالين. وخصوصاً جدته مريم. وسلم ع مريم وباس راسها وايديها. وبص ف عينيها. وقال. هنرجعلك.
مريم: عيطت. هستناك يابن قلبى.

آدm مراد: اتخـ.ـنـ.ـق اكتر. وقرب من فريحه. وضمها لقلبه. وقال. لو سمحتى البيت بيتقوى بيكي. خلي بالك من نفسك. ومن ماما مريم وتالين.
فريحه: بعـ.ـيا.ط مكتوم. حاضر. حاضر ياحبيبي. ربنا معاكم.
آدm مراد: شاف فهد بيسلم ع العيله. وقرب من آرين. وبص ف عينيها الحمرا من العـ.ـيا.ط. وقال. خلي بالك من نفسك. ومتاخديش اي قرار ف وقته. فكري الاول. آرين مش عايز اكون قلقان عليكي.

آرين: بشهقات مكتومه. خلي بالك من نفسك يا آدm. وارجع انت وبابي وخالو بسرعه.
آدm مراد: بخـ.ـنـ.ـقه. طيب بطلي تعيطي. وف رساله ليكي ف قلب البوكس. تبقى اقريها.
فهد: سلم ع الكل. وقرب من رينو تاني. وباس ع جبينها. وحط جبينه ع جبينها. وقال بو.جـ.ـع. خلي بالك منك عشاني.
رينو: بعـ.ـيا.ط. انت هتغيب كتير يافهد.
فهد: غمض عينيه بتعب. وقال بو.جـ.ـع كبير. لو ولدتي وانا مش موجود. سميه آيان.

رينو: مسكت ف الجاكيت بتاعه. وعيطت. انت بتقول كدا ليه يافهد؟ أنت هتكون موجود.
آرين: سمعتهم. وحطت وشها بين ايديها وعيطت. وجريت من قدامهم وطلعت ع فوق.
آدm مراد: اخته تالين ف حـ.ـضـ.ـنه. وعيونه ع آرين ال بتجري. وجواه خـ.ـنـ.ـقه كبيره.
فهد: مسد ع حجابها بابتسامه مزيفه. وقال. لا اله إلا الله. يالارين.
رينو: بو.جـ.ـع قلب. سيدنا محمد رسول الله يافهد.

مراد: حب ينهي الوداع. وقال ايه ياجماعه. احنا طالعين حرب ولا ايه؟ يلا ياعم انت وهو ف طياره ف انتظارنا.
زين و آريان وكريم. وصلوهم للمطار. وودعوهم. وراجعين ع البيت.
آرين: فاتحه البوكس. وبتعيط. وبتطلع كل حاجه فيه.
وكان جايب ليها كل الكنز ال بتحبه. وجايب ليها علب نوتيلا كتير. وعلب هوت شوكليت. و نسكافيه. وعلبة شوكليت كبيره.
آرين: شافت كل الحاجات دي وعيطت. وشافت ورقه. وفتحتها. وبتقرا بصوت فيه رعشه. وقالت.

آرين. ياريت متقعديش ف الشقه انتى وعمتو لوحدكم.
بابا آدm هيطلب منك انتى وعمتو تستقرو ف الفيلا لحد ما نرجع. وانتى هتوافقي. كدا امان اكتر ليكى. خالي اتفق مع شاهين هيوصلك كل يوم للجامعه. ومعاه حرس خاص.
آرين. متجريش ف الجنينه. الصاله الرياضيه بتاعتي هي ليكي. اوضتي هي ليكي. كل حاجه ليا هي ليكي.

وابعدي عن لمار البـ.ـنت دى مش كويسه. مش تليق بيكي ولا هترفعك. أولاً! لا لبسها ولاطريقتها مش شبهك خالص يا آري. لأ دي بتكره ليكي الخير. خليكي حذره منها. وانا مأمنك كويس. متقلقيش.
خلي بالك منك. آدm!
آرين: ضمت الورقه. وعيطت بصوت عالى.
رينو: واقفه عند الباب. وسمعت كل كلمه آرين قرتها. ودخلت بسرعه. اخدت بـ.ـنتها ف حـ.ـضـ.ـنها. واتاكدت من مشاعر آدm و آرين!

بعد اكتر من أسبوعين.
آريان ف ألــمانيا. واتصل ع زين!
زين: ابتسم وقال اكيد جددو العقد. ورد عليه. وقال بابتسامه. طمني يادكتور مضيتو العقد!
آريان: بغـ.ـيظ كبير وخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال بصوت عالي. مصيبه يابابا. مصيييبه!
فيلا السيوفي.
چود: طالعه ع السلم.
رودي: ندهت عليها بسرعه. بسبس چود انتي يابت.
چود: وقفت. نعم يا مامي؟
رودي: خدي هنا رايحه فين؟
چود: بزعل. طالعه ل بابا طارق.
رودي: بزعل. هو لسه زعلان؟
چود: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. ايوه. من وقت ما عمو فهد وعمو مراد و آدm. جم وسلمو علينا قبل ما يسافرو. وهو حابس نفسه فوق. وكمان ماما رنا زعلانه جدا.
رودي: بتفكير. طيب بقولك ايه؟
چود: نعم يا مامي؟

رودي: بصي بما إن الجو تلج. مـ.ـا.تيجي نعمل أي اختراع كدا ف المطبخ. ونطلع ليهم نروق عليهم الجو.
چود: مسحت دmـ.ـو.عها. وقالت وانا موافقه. المهم بابا طارق يرجع يضحك من تاني.
چواد: جه وقال. وانا معاكم انا كمان. ماما رنا. انا زعلت عشانها. انا مبحبش اشوفها زعلانه.
رودي: كشرت عينيها وقالت. إذن. فلنبدأ يا أولاد.
چواد: هز راسه بيأس. يخربيت المدبلج ياماما. يلا بينا.

رودي: خبطته ف كتفه وقالت. انت ياض مش ابني أبدا. انت طالع لابوك. لأ ولا حتى ابوك كدا. ايووووه انت طالع لعمك فهد ياض. نفس السحنه. يلا ربنا يوفقهم يارب. أنجز وانجر من غير ولا كلمه.
چواد: تنح. وانا قولت ايه لكل ده؟ يلا بينا.
ودخلو المطبخ. ورودي وچود فتحو اليوتيوب. ويختارو وصفات ومحتارين.
چود: اهو بصي يامامي نوع الحلو ده. أم على بالمكـ.ـسرات. وبابا طارق بيحبها اوي.

رودي: طاروق بيمـ.ـو.ت ف اي حاجه فيها حريم. يلا يابت ياچود تعالي نعملها.
چود: ضحكت. اشطا يلا. امسك ياچواد الفون ده. وقولنا ع الطريقه.
چواد: ماشي. هاتي و اخد الفون وقعد ع تربيزة المطبخ. وبيقولهم.
رودي وچود بدأو يعملو الحلو بحماس كبير عشان خاطر طارق و رنا.
بعد شويه. ف جناح طارق.
رنا: بدmـ.ـو.ع. انا لا يمكن اسامحك ياطارق. ليه مروحتش وصلت ولادي للمطار؟

طارق: بحـ.ـز.ن. وتنهيده. مش قادر يارنا. صدقيني الوضع صعب. ولحظات الوداع دي بتخـ.ـنـ.ـقني. وغير كدا. لو شوفتهم وهما بيبعدو انا مش هتحمل صدقيني.
رنا: بتعيط. اه ياحبيبى يافهد. انت ومراد وحفيدي. ولادي الأتنين وحفيدي بعدو عني. ااه يقلبي. والله انا كرهت الحربيه. ولسه آركان. هو قلبي ناقص و.جـ.ـع ولهفه ع سلامتهم؟ كل يوم ف سفرهم. اقول يارب. يارب قرب البعيد. وعجل الأيام يارب ورجعهملي.

طارق: مسح دmـ.ـو.عها. وقال. وحدي الله يام فهد. ياما عدت علينا صعاب اكتر من كده.
رنا: بتنهيده. لا اله الا الله محمد رسول الله.
طارق: ابتسم بتمثيل. وبعدين انا مطمن ومش قلقان ع ولادي. لأنهم رجـ.ـاله وقدها. ولو دخلو ف وسط الشوك. هيطلعو منه من غير ما يتخدشو. وفهد ومراد و آدm ماشاءالله عليهم. تحسيهم تيران ماشيه ع الأرض. ههههه.
رنا: فتحت عينيها بصدmه. وقالت انت بتقر ع ولادي ياطارق؟ انت بتقول ع ولادي انا تيران؟

طارق: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك. وقال ياوليا ده تعبير مجازي. وبعدين هي التيران حاجه وحشه. ههههه. روقي روقي كدا وبطلي نكد. ولادك هيرجعو بخير وسلامه.
الباب خبط.
رودي من ع الباب. بصوت عالى. يارااانووووش لابسه حجابك يا اختااااه. ههههههه.
رنا: غمضت عينيها بنفاذ صبر. وقالت أنا مش هرتاح ابدا. انا حاسه اني عايشه ف مزرعة.
طارق: بهزار. المزرعه السعيده. هههه...

ياوليا فرفشي وروقي كدا. احلا مزرعه دي ولا ايه. وقومي البسي حجاب ههههههه.
رنا: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقامت تلبس الروب.
رودي: بتخبط بصوت عالى. وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. اله. جره ايه ياجدعان يال جوه. مش معقول الزعل قفل طلبة الأذن. ياطاررروووق. انا ابص عليك هههههههه.
افتح ياشقي. وانا ال بقول عليك حزين وزعلان!
اتاريك اتاريك.
طارق: بضحكه. ادخلي يارودي تعالي جيتي ف وقتك.

رودي: فتحت الباب ودخلت. ومعاها چود وچواد. وقالت. آن آن آن. اذيك ياطاروق. وانتي يارنوش عامله ايه. خطيره ف الموف. هههههههه.
رنا: نفخت. اهلا بمرات أبني. العاقله.
رودي: كشرت عينيها وقالت. الله يسامحك. انا ممكن اعملك قعدة عرب ع الكلمه دى. وهتدفعي ع فكره.
بس عشان انتي مرات طاروق وام فروسه. انا هتنازل عن حقي.
طارق: اصيله يارحاب. قصدي اصيله يارودي.
رنا: قعدت بغـ.ـيظ. ومردتش.

چود: آن آن آن بابا طارق القمر. مامتي رنا الموزه. شوفتو عملنا ليكم ايه؟
رنا: همست بغباء. هي قالت عليا موزه؟
چواد: قعد جمبها وقال. لأ لأ مقالتش حاجه. وباس ع ايديها. عامله ايه دلوقتى ياست الكل.
رنا: حطت ايدها ع خدو. وابتسمت بحب. وقالت، انا بخير ياروح قلبي. والله انت وابوك وجودكم ف البيت بيحسسني ان لسه ف بشر حواليا ياچواد يبنى.

چود: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. ع أساس اني حـ.ـيو.ان الكنغر قدامك يارنا. كدا تزعليني منك؟ ده انا عملتلك ابو على مخصوص علشانك.
رنا: بدهشه. هااا؟ ابو علي. قصدك ام علي.
چود: بمرح ابو على ولا امه. المهم إن على اتحط عليه واتعمل معاه الصح. هههههخخخ.
طارق: شم الريحه. وقال. اممم يسلام. يسلام. اهي دي الروايح ال تتدخل ع قلبي السعاده ال بجد. تعالي يابت ياچود. تعالي ياحبييت جدك. عليا النعمه انتي ال فيهم والباقي سلطه.

چود: بسرعه قعدت جمبه. وقالت بسعاده. اتفضل يا اجمل بابا ع الكره الارضيه. اجمل طبق ام علي.
طارق: بص ل رنا ورقص حواجبه. تعالي. دا انا بحبك اوووي يا ام علي.
رودي: اوباااا. عتلاق ماينفع كدا يارنا. الراجـ.ـل ده. الراجـ.ـل ده. الراجـ.ـل ده. بيشقط قدامك.
رنا: رفعت راسها للسما. وقالت اللهم لا اعتراض ولا مانع يااااارب.
چود: اللهم قوي ايمانك يقلب چود.
چواد: بخـ.ـنـ.ـقه. خلاص بقى. الهزار ليه وقت محدد.

چود: صدق انت صح. من اتنين لاربعه. ههههخخخ.
رنا: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت.
رودي: اييييييه يادين النبي ايه الحلاووووه دي. رانوووووش ضحكت يابشر. وحـ.ـضـ.ـنتها بمرح.
رنا: ضحكت من قبلها. وضمت رودي بحب كبير. وقالت ربنا مايحرمناش منك يارودي يابـ.ـنت قلبي يارب.
رودي: بضحكه صافيه. ولا يحرمنا منك يا احن ام ف الدنيا.
چواد: يلا بقى. انا ها أكلك ياماما بأيدي.
چود: وانا كمان ها أكل بابا طارق بأيدي.

وچواد وچود بياكلوهم. وطارق و رنا بيضحكو ومبسوطين.
ورودي: واقفه. وضغطت ع زورار الفون. وتم الإرسال، وربعت ايديها. وابتسمت بحب كبير.
لأنها بحاجات بسيطه دخلت الفرحه ع الناس ال بتحبهم وبيحبوها.
ف مكان بعيد جدا عن مصر.
فارس قاعد ووصلتله رسالة رودي. وقراها.
تمت المهمه بنجاح. وابتسم بحب كبير، وبعت مسج شكر ل زوجته وحبيبته.
وقلبه استريح لما شاف ضحكة أمه وأبوه وعيلته الصغيره.

فيلا العدوي. ف اوضة رينو.
رينو ع السرير ومرجعا ضهرها لورا. وواخده آرين ف حـ.ـضـ.ـنها.
آرين: مغمضه عينيها ف حـ.ـضـ.ـن أمها. لكن صورة آدm قدامها. وكمان فهد ودmـ.ـو.عها نازله بصمت.

رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. وحاولت تقوي بـ.ـنتها. وتحاول تضيع إحساس الوحده ال جواها. ومش عايزه آرين تعاني. زي ما هي عانت زمان ودلوقتي ف غياب الفهد. وغمضت عينيها وجمعت قوتها شويه. وفتحت عينيها. واخدت نفس عميق واتنهدت. وقالت. ايه يا آرين مش بالعاده يعني تكوني صاحيه ومتتكلميش؟
آرين: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها. واتعدلت بتعب. وقالت بحـ.ـز.ن وعفويه.

قلب ارين زعلان اوي يا مامي. حاسه إن قلبي مقفول عليه جوه صندوق. ومفتاحه مبقاش جمبي. قلبي غمض عينيه ومش عايز يفتح دلوقتي يامامي. لانه هيشوف عتمه. عتمه كحيله اوي.
رينو: مغمضه عينيها وبتسمع بـ.ـنتها بكل جوارحها. ونفس الاحساس. ونفس الشعور. قلبها كمان زعلان. ومقفول عليه جوه صندوق والمفتاح مع فهد. رجوع فهد هينور كل العتمه. عيون قلبي مش هتفتح غير بوجودك يافهد.

ورفعت أيدها. واخدت آرين لحـ.ـضـ.ـنها. وقالت. بأمل. آرين بـ.ـنتي طول عمر قلبها ورده جميله مفتحه وبتضحك ع طول. مش لايق عليها الزعل.
وكملت بابتسامه. بس انا بقى ال زعلانه من بـ.ـنتى الوحيدة فراشة الحياة مزعلاني تخيلي؟
آرين: رفعت عينيها ليها وقالت بتعجب. زعلانه مني انا؟ ليه يامامي؟
رينو: ابتسمت بمكر. وقالت زعلانه عشان خبيتي عليا مشاعرك تجاه آدm.

آرين: رغم دقات قلبها المتلخبطه. لكن ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. ونزلت عينيها ف الأرض. وساكته.
رينو: ابتسمت. وبتتأمل ف بـ.ـنتها. كأنها بتقولها كبرتي يابـ.ـنتي وقلبك عرف يحب. وقالت. مش هتحكيلي بقى عملتي ايه انهردا؟
آرين: بحرج. ال. هوا. احم. ف الحقيقه. انا!

رينو: ضحكت بصمت. ورفعت ل آرين دقنها. وقالت مش إحنا اتفقنا أننا صحاب. والبـ.ـنت مبتخبيش اي حاجه ع مامتها. عشان مامتها اكتر واحده عارفه مصلحتها. وعايزه ليها الأحسن والافضل؟
آرين: غمضت عينيها واخدت نفس عميق. واتنفست ببطء. وقالت.
ف الحقيقه يامامي. انا مش عارفه اقول ايه؟ لاني معرفتش هو حصل امتى وازاي؟
رينو: بابتسامه. بتحبيه؟

آرين: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. جدآ يامامي. ومعرفش حصل ازاي. بس آدm بالنسبالي. شغف وحياه. صدقيني انا والله معملت اي حاجه غلط. حتى آدm عمره ما اتكلم معايا ولحد دلوقتي ماقلهاش، وا!
وبعدها اتكسفت وسكتت.
رينو: بفخر من ابن اخوها. وقالت بمكر. مقالش ايه؟
آرين: هزت راسها بطفوليه. لأ مش هقول. بليز بجد انا مكسوفه اوي يامامي.

رينو: ضحكت. وقالت اوكي خلاص انا فهمت. وانا واثقه فيكي وواثقه ف آدm. لانه راجـ.ـل بجد. وبيحب ديما كل حاجه تكون ماشيه صح. المهم بقى هتقولي ل مامي خرجتو فين انهردا؟
آرين: سرحت ف آدm. واتكلمت ف اللاوعي. ودخلت ف عالم تاني. وقالت بفرحه وعشق.

آدm اخدني. وركبنا العربيه. والمطر كان بينزل ع أيدي وكنت مبسوطه اوى. وروحنا المول وبعد كده طلبلي كل حاجه انا بحبها. معرفش عرف إزاي. بس لقيته بيطلب من الويتر كل حاجه بحبها. وبعد كده جابلي بالطو طويل. انا حبيته أوي. حسيت انه فهم أمنية قلبي. وجابلي بالونات كتير. والبوكس ده. وعملي كل ده من غير ما يمسك ايدي أو حتى يقولها. آدm رغم جموده. لكن بحس فيه بكمية حنان مش عند حد. عندو إيمان كبير. عندو مبادئ مابيتخطهاش لوجودي معاه.

لأ. آدm هو آدm ف اي وقت وأي مكان. انا بجد مش عارفه هعمل ايه من غيرو.
وفاقت ع دmعه نزلت ع خدها.
رينو: قلبها مبسوط. واكتر حاجه فرحت قلبها. إن بـ.ـنتها بتتكلم بنضج وحب صادق. ودعت بقلبها إن ربنا يجمعهم ف الحلال.
وبعد كده قالت. طيب فين البالطو. انا ماشوفتوش. هو ف البوكس؟

آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت. بصراحه. انا لما كنت طالعه البيت خــــوفت من بابي. ف انا سبته عند تالين. ونسيت خالص اجيبه من اوضتها. واكيد هي نامت دلوقتي.
رينو: كشرت عينيها. وقالت بتحذير. انتي قستيه هناك يا آرين؟
آرين: بتنهيدة حب. مش قولتلك آدm هو آدm.
لأ يامامي. آدm رفض وقالي البسيه فوق الفستان. لأني ماينفعش ادخل البروا.

رينو: عيونها لمعت. وضمت بـ.ـنتها بحنان كبير. وقالت ربنا يقرب البعيد. ويريح قلبك ياروح قلبي.
آرين: بعفويه. يارب يارب يامامي. احم. مامي انا عايزه اكلم تيم بجد نفسي ازعق فيه مكلمنيش امبـ.ـارح ولا انهرده.
رينو: ابتسمت بحب. حبيبتي تيم دلوقتي نايم والوقت أتأخر. كلميه بكره إن شاء الله.
آرين: اوكي. استنى بقى احكيلك ع حجات كتير جدا. حصلت مع المرعـ.ـب. يامااماااعع.
رينو: ببلاها. ها؟ مرعـ.ـب؟ مين ده؟

آرين: بخــــوف. هشش وطي صوتك. لا يسمعنا.
رينو: بصت حواليها. وقالت بسم الله الرحمن الرحيم. سلاما قولا من رب رحيم.
مين يابـ.ـنتي. وايه ال جرالك؟
آرين: ضحكت من قلبها. هههههههه. وقالت. لأ مش عفريت. هو اه عفريت. بس عفريت بشري.
رينو: بغـ.ـيظ. يابـ.ـنت مـ.ـا.تتكلمي؟
آرين: بصوت مهموس. المرعـ.ـب ده يبقى آدm.
رينو: تنحت، وهمست آدm إبن اخويا؟ مرعـ.ـب؟

آرين: هزت راسها وقالت بنفس الهمس. ايوه. بس وطي صوتك بليز لا يسمعنا. والاقيه طالع من البوكس ده. ويقولي.
وبتقلدو. انتي بتقوووولي اييييه يا آريييين؟
رينو: انفجرت ف الضحك. وقالت لأ لأ. مش معقول. انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه والله.
آرين: بصت حواليها وقالت. صدقيني. ده تتوقعي منه أي حاجه. اعصار أو بركان. حاجه كدا زي القضا المستعجل.
رينو: هههههههه...

مريم: خبطت. ودخلت وضحكت لما شافت ضحكتهم. وقالت بحب. طيب الحمدلله اني لاقيتكم بتتضحكو. انا كنت جايه اطمن عليكم.
رينو: بابتسامه. الحمد لله يامامي. تعالي ياحبيبتى اقعدى استريحي.
مريم: لأ انا هروح اصلي القيام وأقرأ وردي. وقلبي ارتاح لما اطمنت عليكم.
انا كلمت زينب هتبعت ليكم كوبايتين لبن. تشربه قبل ما تنامو. وباست جبين آرين. ومسدت ع خدها بحنان. وابتسمت. تصبحو ع خير ياحبايب قلبى.
رينو و آرين. وحضرتك بخير.

مريم: خرجت وراحت تطمن ع فريحه.
رينو و آرين قعدو جمب بعض. يتكلمو. و آرين بطريقتها هونت ع نفسها وهونت اكتر ع رينو.
وزينب جابت ليهم اللبن. وبيشربو. وبيتكلمو. وعدا عليهم الوقت. وصلو القيام. وآرين نامت ف حـ.ـضـ.ـن رينو. وقالت أذكار النوم.
وبعدها. همست بقلبها. تصبح ع خير يا بابي. تصبح ع خير يا آدm. وغمضت عينيها ونامت وهي بتردد إسم ال آدm...
رينو: اتنهدت. وقالت استودعتكم عند الله الذي لا تضيع ودائعه.

وهمست. فهد. وغمضت عينيها. ونامت.

ف الطياره. :
مراد: فتح الشنطه. وطلع بطاقات شخصية. وقال. امسك يافهد أنت و آدm. كل واحد ياخد بطاقته.
انت يافهد اسمك. چاسبر
وانت يا آدm اسمك. كيران
وانا اسمي. چاكوب.
وطبعا احنا عارفين إن هوية حيدر هناك. بإسم. يكتور.
فهد: مسك البطاقه. وهز راسه بتنهيده. وحطها ف جيبه. ومخـ.ـنـ.ـوق لفراقه لعيلته الصغيره. وبص من الشباك وساكت.
آدm مراد: اخد البطاقه. وربع ايديه. ورجع راسه لورا وغمض عينيه.

مراد: بص عليهم. وشاف حالة فهد وفضل السكوت. لأنه مش ااقل خـ.ـنـ.ـقه منهم. وحط البطاقه ف الشنطه. ورفع رجله ع الكرسي ال قدامه. وغمض عينيه.
والكل ف انتظار فجر جديد.

تاني يوم الصبح. فيلا رعد الجوهري.
هيلينا: بلهفه. الو سفيان حبيبى عامل ايه؟
سفيان: ابتسم. امي انا بخير الحمدلله اطمني. حضرتك عامله ايه؟
هيلينا: بدmـ.ـو.ع. هيلينا زعلان كتير سفيان لانك بعيد عنها. انت ازاي مش هترجع ف إجازة نص السنه. وليه داد بيقولي انك هتقعد ف ايطالي الخمس سنوات كلهم من غير ما ترجع مصر. انت ازاي تعمل كدا سفيان؟

سفيان: امي انا معملتش كدا بمزاجي. حضرتك عارفه إن جدو تعبان جدا. وقرر اني أشيل المسؤوليه. وادير الشركات بتاعته هنا ف إيطاليا.
هيلينا: بحـ.ـز.ن. بس كدا كتير عليا عليك سفيان. رعد زعلان جدا.
سفيان: ابتسم. لا متقلقيش ياست الكل. انا بحضر المحاضرات ف ميعادها. و
وبعد كده بقضي يومي ف الشركه مع رؤساء الاداره. وبتعلم واحده واحده. وكمان انا كلمت بابا من شويه. واقتنع.

وكمان عرضت عليه فكرة. إن بما إن أنا مش هينفع ارجع مصر حاليا؟
انتو ال هتيجو ع ايطاليا وتقضو معايا الاجازه.
وكمان اشوف بـ.ـاري المـ.ـجـ.ـنو.نه. لانها وحـ.ـشـ.ـتني جدا. وبابا اقتنع. ووعدني انكم هتسافرو.
هيلينا: مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت. وقالت. بجد. بجد سفيان حبيبى يعني رعد وافق؟ اوكي كدا انا فرحانه اوووي. لانك وحشني كتير كتير. اوي.

بـ.ـاري: بتتنطط وقالت بلهفه. مام. هاتي بقى. سفيان وحشني اوي. وخـ.ـطـ.ـفت الفون. وقالت. هالو. سيفو حبيبى وحـ.ـشـ.ـتني سوو مـ.ـا.تش بجد.
سفيان: ضحك. بـ.ـاري حبيبتى انتي ال حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي. عامله ايه؟
بـ.ـاري: انا كويسه جدا. وع فكره المدرسه هنا طلعت الذ كتير من بره بكتير.
البنات هنا عش، وهرشت ف شعرها بحيره. وقالت. عش، تؤ. مش فاكره اسمها ايه بس هما جمال اوي.
سفيان: ههههههه قصدك عِشريين مش كدا؟

بـ.ـاري: ههههه yas يس. هي عشرين دي فانتاستك سفيان.
سفيان: ضحك من قلبه. وقال لأ مش عشرين. اسمها عِشريين.
بـ.ـاري: كشرت عينيها وقالت. ببطء. عي ش ر يين. اووو يس صح قولتها. ايام كول واكل فول. ههههه.
سفيان: ضحك. وقال دي اول حاجه اتعلمتيها ف مصر؟
بـ.ـاري: يس وانا مبسوطه اوى. هنا ف كلمـ.ـا.ت مكنتش اعرفها. بس انا بتعلم بسرعه. يعني مثلا أنا اتعلمت. مـ.ـا.تحن ياجن. وا فرفش يامان وبلاش قلابان. وا!

سفيان: فتح عينيه بدهشه. وقال مين دي؟ دي بـ.ـاري اختي؟
لأ دي سنه كمان وهتمسك سلاح. وقال بتنبيه.
اسمعي يابـ.ـاري. مش كل كلمه تسمعيها تقوليها. لازم اي كلمه يبقى ليها معني. هو بابا عرف بال انا سمعته ده؟
بـ.ـاري: بتذمر. يس. وقال نفس كلامك ده. عموما اوكي مفيش مشكل. انا واحد واحد هتعلم وهعرف كل حاجه. بس بجد سفيان انا مقتقداك جدآ. I really miss you.

سفيان: بتنهيده. وانتي كمان يا بـ.ـاري. وكلها كام شهر. واكيد هشوفك إن شاء الله.
بـ.ـاري: بتنهيده. إن شاء الله. سفيان.
ف بريطانيا.
ميرو: بتلبس عشان خارجه مع تيم.
تيم: حبيبتي انا هتصل اطمن ع رينو و آرين اوكي؟
ميرو: ابتسمت. اوكي ياحبيبي. وانا هلبس الحجاب واكلمهم انا كمان.
تيم: بيتصل. و خرج من الاوضه. الو ايوه رينو. ياحبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و  ياروحي. عامله ايه؟
رينو: بتعب. الحمدلله ياحبيبي. انت عامل ايه؟

تيم: كشر عينيه بإستغراب. مالك يارينو؟
رينو: بغصه ف قلبها. أبدا ياتيم. انا بخير. طمني عنك وعن ميرو.
تيم: دخل المكتب. وقال بعتاب. بتخبي ع ابنك يارينو؟ خلاص عشان اتجوزت وسافرت بقيت بعيد؟
رينو: دmعتها نزلت. وقالت. ابدا والله ياتيم. ده انت أبني وحبيبي وعشرة سنيني.
تيم: بقلق. انتي بتعيطي؟ وكمل بتحذير. رينو والله لو مقولتي ف ايه هقفل واتصل ع فهد انتي فاهمه؟
رينو: بدmـ.ـو.ع. فهد سافر ياتيم. سافر.

تيم: قعد ع كرسي المكتب. بزعل. وقال. سافر؟ وليه محدش قال لينا طيب؟
رينو: بوهن. محبوش يشغلو بالكم. وخصوصاً إن مراد و آدm معاه. يعني ميرو هتضايق ومش هتركز ف رسالتها.
تيم: مسح وشه وشعرو بحيره. احم. طيب يارينو ياحبيبتى بتعيطي ليه دلوقتي؟
المفروض تدعي ليه من قلبك ربنا يحفظه. وبعدين ياستي هي أول مره يعني؟

وكمل بهزار. ياريتني كنت جمبك ع الأقل كنتي اتوحمتي عليا. وجبتي ولد زي القمر. شبهي كدا. مش شبه أبوه. بس انا عارف اكيد هيطلع فهد التاني.
رينو: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. وقالت. يارب يكون شبه فهد.
تيم: بخبث. ف كل حاجه؟
رينو: بتنهيدة حب. ف كل حاجه. ده مفيش ف الدنيا زي فهد السيوفي.
تيم: بتمثيل. من بين أسنانه بغيره. ع فكره فهد ده مش صغري وهو عقدة حياتي. سارقك مني ع طول.

رينو: ههههه. فاكر ياتيمو؟ كنت بتغير عليا من فهد جدآ.
تيم: ابتسم بحب. ولحد دلوقتي وحياتك. بغير عليكي من اي حد.
رينو: بضحكه. تسلم لقلبي ياروحي.
تيم: قوليلى بقى. آرين فين؟ بقالي يومين مسمعتش صوتها البت دي؟ واكيد هسمع منها موشح قد كدا. اني قد ايه نسيتها. واني مبقتش اخاف عليها. وإن ميرو اخدتني من الكل. وحجات كتير تانيه.

رينو: مسدت ع شعر آرين. ال نايمه. وقالت بابتسامه. آرين نايمه. اول ما تصحى هتكلمك أكيد. امبـ.ـارح كانت عايزه تكلمك بس الوقت كان متأخر.
تيم: ماشي ياحبيبتى. رينو اوعديني انك تخلي بالك من نفسك ومن البييي.
رينو: حطت ايدها ع بطنها وابتسمت بتنهيده. حاضر ياحبيبي.

تيم: لمح ميرو. وقال بهمس. طيب انا هقفل دلوقتى عشان ميرو جايه لأنها اكيد هتحس من صوتك إن ف حاجه. وانا هقولها انك قفلتي عشان نازله مثلا، وانا دلوقتي هتصل ع تمارا أبـ.ـارك ليها.
رينو: هزت راسها. ماشي ياحبيبى خلي بالك من نفسك انت وميرو. وربنا معاكم.
ميرو: دخلت. بابتسامه. ها ياحبيبي كلمت عمتو حبيبتى؟
تيم: ابتسم. ايوه يا حبيبتي. وبتسلم عليكي كتير. وكان نفسها تكلمك اوي. بس عندها مشوار مهم.

ميرو: امم خساره دي وحشاني جدا.
تيم: شـ.ـدها وقعدت ع رجله. وقال بمكر. قوليلى بس انتي زي القمر كدا ليه؟
ميرو: بضحكه. انا مراتك وده طبيعي جدا إني اكون ملكه جمال العالم مش جميله بس.
تيم: باسها من خدها. حبيبى انا ياناس. بمـ.ـو.ت فيكى ياميرو.
ميرو: ابتسمت. وانا بحبك اوي. نبـ.ـارك ل تيما بقى؟
تيم: انتي تؤمري. وهنكلمها فيديو كمان ايه رايك؟
ميرو: بحرج قامت من ع رجله وقعدت جمبه. وقالت اوكي.

تيم: ضحك بسعاده. وقال مكسوفه ياميرو.
ميرو: بحرج. فعلا مكسوفه. الحجات دي مش لازم تكون قدام اي حد. احتراماً لينا وكمان لغيرنا.
تيم: باس كف أيدها. وبص ف عينيها. وقال. ربنا بيحبنى لانك ع اسمي. لانك انتي أساس حكايتي.

عدا الوقت.
عند كامليا.
كامليا: ف اوضتها. وقاعده وفاتحه اللاب توب. وبتتفرج ع فيلم رعـ.ـب. وحاطه السماعه ف ودنها. وبتتفرج باستمتاع كبير. كأنها متحمسه لكل جريمه.
ماجده: دخلت. وبتنادي. كامليا؟ وبصت ع الفيلم. وشهقت ولفت وشها بسرعه. وبتنهج وقالت. بخــــوف. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. ايه ده يا بـ.ـنتي إلى بتتفرجي عليه ده؟ وحطت أيدها ع قلبها من بشاعة المشهد.
كامليا: ضحكت بسخريه. وقالت. ايه يا مامي. خــــوفتي؟

ماجده: قعدت ع طرف السرير جمبها. ومحاولتش تبص ع الفيلم تاني. وقالت. ايوه طبعا خــــوفت. انا مش عارفه ازاي جايلك قلب تشوفي حاجه زي دي؟ ده انا قلبي كان هيقف من بشاعة المنظر. انتي مشوفتيش الراجـ.ـل بيقــ,تــل ازاي؟
كامليا: بخبث شيطاني. ده احلا مشهد يامامي. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وقالت النهايه مش منصفه للفيلم. عشان الوحش ده هو إلى شرير. لكن الإنصاف هيكون من نصيبي أنا!

ماجده: كشرت عينيها بعدm فهم. اله؟ مالك يابـ.ـنتي انتي رجعتي تكلمي نفسك تاني؟ مالك ياقلب مامي انا قلقانه اوي عليكي ياحبيبتى. لو ينفع نكلم الدكتور تاني.
كامليا: من بين أسنانها. ليه شيفاني مـ.ـجـ.ـنو.نه؟ انا طبيعيه جدا اهو. ياريت بقى تسبيني اكمل الفيلم.
ماجده: بزعل حقيقي. ع حالة كامليا. طيب حقك عليا انا مقصدش كدا. سيبك من كل ده. المهم بقى بابي بيقولك. انزلي عيب كدا العريس قاعد من بدري. وكدا تصرف غلط منك.

كامليا: زعقت. عريس ايه ده كمان؟ انتي مفكراني هوافق على واحد زي ده؟
ماجده: بجديه. العريس إلى مش عاجبك ده؟ مهندس وليه مركزه. وكمل تعليمه بره مصر. ومعاه شهادات اي حد يفتخر بيها. ومستواه هو. عيلته عالي جدا. يبقى ليه الرفض؟ انزلي قابليه حالا. ابوكي تعبان. وصحته متتحملش اي مشاكل. اتفضلي. خمس دقايق وتكوني تحت. وسابتها ونزلت.

كامليا: صكت ع أسنانها بكُره كبيره. وقامت بنرفزه. ووقعت كل حاجه ع التسريحه. وبتنهج وقالت بشر. انا مش هتجوز حد غير تيم وبس!
وحطت أيدها ع بطنها وضحكت بشر وقالت بخبث. انا كامليا عبد البـ.ـاري حرم تيم عزيز.
وزعقت انتوووو فااااااهمييييين!
عبد البـ.ـاري: بيكح بتعب. وقال. اهلا وسهلا شرفتنا يا ابني.
خالد: الشرف ليا انا ياعمي.

ماجده: بابتسامه. وحماس. اتفضل ياحبيبى اتفضل اشرب العصير. معلش بقى انت عارف كسوف البنات. بس انا كلمتها ونازله.
خالد: لأ عادي ياطنط حصل خير خليها براحتها.
ماجده: ضحكت. اهي نزلت اهي. هاقوم انا بقى عشان عبد البـ.ـاري لازم يستريح. والبيت بيتك ياخالد يبني. وبصت ل كامليا وقالت خالد العريس ياكامليا. اقعدي ياحبيبتى واتكلمي معاه. وساعدت عبد البـ.ـاري. وطلعو فوق.

كامليا قعدت جمبه. وضحكت بمكر. وقالت اهلا وسهلا ياخالد.
خالد: بصلها بإعجاب. وقال اهلا بيكي ياقمر. ماشاء الله انتي اجمل من الصور بكتير.
كامليا: حطت رجل ع رجل. وقالت بغــــرور. كامليا مالهاش شبيه. مفيش غير كامليا واحده وبس.
خالد: استغرب أسلوبها. وقال. ده اعتبره غــــرور؟
كامليا: بصت ف عينيه بجراءه. وقالت. ثقه. دي ثقه إن كامليا مالهاش منافس.
خالد: ابتسم. بس الثقه الزايده سعات بتبقى خطر ع صاحبها.

كامليا: قربت من وشه. وقالت بشر. او إلى حواليها.
خالد: ههههه ياساتر مالك كدا. انتي في حاجه مضيقاكي.
كامليا: تؤ. لسه متخلقش.
خالد: هز راسه بتعجب. وقال. ماعلينا. المهم بقى نتكلم شويه. اكيد مامتك قالتلك اني عريس والكلام ده. واكيد قالتلك كل حاجه عني. واتمنى اعرف رأيك. او لو في اي اسئله انا جاهز.
كامليا: بصتله بسخريه. وقالت انت مصمم تتجوزني ياخالد؟

خالد ؛ ابتسم. والله ده شيء يشرفني. وفترة الخطوبه هنعرف بعض اكتر.
كامليا: همست ف ودنه. للأسف ياخالد. هيبقى كتب كتاب ع طول. لأن مفيش وقت.
خالد: بعدm فهم. بعيدا عن الطريقه المريبه إلى انتي بتتكلمي بيها. لكن مفيش وقت لايه؟
كامليا: ضحكت بثقه. وقالت مفيش وقت لأن بطني هتكبر والحمل هيبان.
خالد: بصدmه. ايه؟
كامليا: بصت ف عينيه بكُره كبير. وقالت. انا حامل. وياريت تفكر تشيل الليله. قولت ايه؟

خالد: قام وقف بصدmه. وقال. انا مايشرفنيش اني ارتبط. او حتى اتكلم نص كلمه بعد كده. وسابها وخارج يشتم فيها...
كامليا: حطت ايدها ع بطنها. و ضحكت بصوت عالي جدا.
خالد ركب العربيه. وسايق. وركن ع جمب ومسك فونه واتصل. وقال. الو ايوه ياعم تيم.
تيم: بلهفه. ها عملت ايه ياخالد؟
خالد: ياعم دي مـ.ـجـ.ـنو.نه. دي بتكلمني وكأنها سـ.ـكـ.ـر.انه ولا مـ.ـجـ.ـنو.نه وطريقتها مريبه جدا.
تيم: بحماس. سيبك من كل ده. هي وافقت؟

خالد: بص هي قالت حاجه غريبه.
تيم: كشر عينيه وقال. ايه هي؟
خالد: قالت انا حامل. وانت هتشيل الليله!

(في بلد أجنبي)
مراد وفهد وآدm وصلو المنطقة ال موجود فيها شبكة الاتصال. ودخلو بيت دور واحد. وليه جنينه. وفتشوه كويس جدا وكل حاجه أمان. وكل واحد أخد شاور. وصلو. واتغدو. واستريحو ونامو شويه. وصحيو. وقاعدين ف الصاله قدام الدفايه لأن الجو برد شـ.ـديد اكتر من مصر. وبيشربو مشروب دافي.
آدm مراد: وصلته رساله مشفره. وفتح اللاب توب.
مراد: بص ل آدm. وقال دي اكيد من عقيد حسن!

آدm مراد: هشوفها حالا. وفتح الرسالة. وبعدها قال. الرساله بتقول. المدير مضي على العقد بعد موافقة التلات بنود. ومن اول الاسبوع هيتم الشغل. بالتـ.ـو.فيق. W. A. H
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه ورفع حاجبه. تمام. وبص ل آدm وقال. انت صاحب الفكره دي مش كده ياديزل؟
آدm مراد: بجمود. ايوه. وده إلى لازم يحصل. حضرتك طلعت مهمـ.ـا.ت كتير وعارف إن الأمر مايسلمش.
فهد: وانا مع آدm في الاقتراح ده. وده هيرحنا كتير من قرف اي ست.

مراد: ضحك عليهم. وقال لأ انتو بس إلى مش واثقين من نفسكو هههههههه.
فهد: بص لمراد بغـ.ـيظ. وصك على أسنانه. وقال. احنا هنبدأ ولا ايه؟
آدm مراد: فك الشفره. وبعت رساله بالإيجاب. وقفل اللاب.
مراد: اسمعوا بقى. احنا طبعا منعرفش أكرم فين؟ اتخـ.ـطـ.ـف؟ او هرب الله اعلم. لكن احنا هنعمل كل حاجه ف أيدينا لحد ما نلاقيه إن شاء الله.
فهد: مسح وشه بايديه وقال.

احنا طبعا هنغير من شكلنا كالعاده. ومن بكره هننزل نتجول في المنطقه. وندور على شغل واحنا بندور على اكرم عشان محدش يشك فينا.
آدm مراد: بجديه. بابا حضرتك لازم تكون موجود هنا. انا إلى هسافر للقريه دي. وانا إلى هدخل وكر حيدر.
مراد: هز راسه. انا عارف انك قدها وكمان قلقان عليا. لكن انا ببص لبعيد.
انا هعرف اتعامل مع حيدر وغيرو. وليا طريقتي. وانا إلى هضحك عليه مش هو إلى هيضحك عليا.

انا لازم ادخل وكر حيدر. لازم اكون جوه البـ.ـار. بس في نفس الوقت انا همثل إني معاق في رجلي. واستحالة يشغلوني جارد على باب البـ.ـار. لأ هو هيدخلني جوه. ووقتها انا أدرس كل حاجه. واعرف مخططاتهم. وإن كانو آسرين أكرم أو لأ.
فهد: طيب انت متأكد من إن الكـ.ـلـ.ـب حيدر ده هيوافق أنه يشغلك معاه؟

مراد: بصراحه لأ. لكن ده هيبقى دور الناس إلى هكون عندهم. ويارب بس يوافقو على انى اعيش معاهم لأني تايه. والجميل في الموضوع. إن العقيد حسن بعتلي عنوان الراجـ.ـل والست إلى ارضهم هياخدها حيدر بعد شهر. ومن حظى أنهم عايشين لوحدهم يعني إن شاء الله. هقدر اقنعهم.
آدm مراد: بتفكير، هز راسه تمام. بس حضرتك هتسافر امتى القريه؟

مراد: بص قدامه. من بكره إن شاء الله. ويومين بالكتير. هكون في بيت من أهل القريه. بإذن الله.
فهد و آدm بغـــضــــب مكبت. إن شاء الله.

بعد اكتر من أسبوعين!
آريان ف ألــمانيا. واتصل ع زين!
زين: ابتسم وقال اكيد جددو العقد. ورد عليه. وقال بابتسامه. طمني يادكتور مضيتو العقد!
آريان: بغـ.ـيظ كبير وخـ.ـنـ.ـقه كبيره. وقال بصوت عالي. مصيبه يابابا. مصيييبه!
زين: قام وقف بقلق. ف ايه يا آريان. مصـ يـ بـةايه؟
آريان: بغـــضــــب. الشركه الطبيه رفضت تجدد العقد.

زين: فتح عينيه بصدmه. وقال بعدm فهم. ليه؟ دي شروطنا مفيش زيها. وكمان احنا معاهم اكتر من 20 سنه. اكيد ف سبب!
آريان: من بين أسنانه. ايوه يابابا. ف شركه منافسه. مضت العقد مع الشركه.
زين: قعد مكانه. وقال طيب اهدا كدا. واحكيلى بقى ايه ال حصل عندك بالظبط.

آريان: مسح وشه وشعرو بايدو. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. انا والاستاذ حامد. وصلنا ودخلنا الاجتماع. وطلعت الملف وقدmته للمدير الفني. عشان يمضي ويجدد العقد زي كل سنه ومعايا شنطة الفلوس. لقيته بيتأسفلي. وبيقولى سوري مستر آريان. احنا لغينا التعاقد مع شركتكم A-k-A.
وأنهم بعتو لينا فاكس وكمان بعتو رساله ع ميل الشركه. أنهم بيعتذرو لفض بنود العقد مع شركتنا. وإن آخر شحنه لينا عندهم ف المينا وهتوصل مصر بعد تلات ايام.

وانا اتكلمت معاه بحاول افهم ايه السبب أو ايه التقصير. وقولتله احنا بنمضي ع استلام الشحنه. وقبل ما الشحنه توصل الشيك بيكون مصروف عندك. قالى ف شركه مصريه اتفقت معانا ع نفس الاجهزه ولكن بسعر مغري.
زين: بيسمع بتركيز. وفتح اللاب توب. وكانت الرساله وصلت من خمس دقايق. وقراها بعينيه وهو بيسمع آريان. وقال، اسم الشركه دي ايه يا آريان؟
آريان: بغـ.ـيظ. للأسف مش عارف. بس شعار الشركه. H-A.

زين: بإستغراب. H-A؟ مفيش شعار معروف بالاسم ده.
آريان: فعلا يابابا. اكيد دي شركه مصريه وغير معروفه. وواضح انهم عايزين يكبرو ع اسم اجهزتنا. وشعار مجموعة العدوي. A-k-A
بس دي مصيبه يابابا. وهنرجع من الصفر تاني. حضرتك وبابا آدm تعبتو كتير جدا. لحد ما اثبتو نفسكم بجداره. وإن اي مستشفى تاخد اي جهاز مننا وهما مغمضين. دلوقتي احنا ف كارثه بجد.

زين: هز راسه اهدا يا آريان. وانا هتصرف. انت خد الملف ومتعملش اي حاجه. ومتتكلمش مع اي واحد فيهم. وارجع على الفندق انت وحامد. وانا بكره هكون عندك إن شاء الله.
آريان: هتعمل ايه يا بابا؟
زين: بص قدامه. وقال. هتعرف بكره يابن زين العدوي.
بس حذاري يا آريان. حذاري جدك يعرف بالموضوع ده. جدك تعبان ومش حمل خبر زي ده.
آريان: صك ع أسنانه. حاضر يابابا. متقلقش حضرتك. وقفل.

زين: اتصل ع السكرتيره. وقال بأمر وحزم. مش عايز اي مخلوق يدخل عندي وقفل.
وشبك ايديه تحت دقنه. وفضل يفكر اكتر من نص ساعه ف صمت تام.
ويحسبها ف دmاغه! وبعدها. اخد نفس عميق واتنهد. ومسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه.
واتصل ع الارشيف. وقال بحزم. ابعتلي كل ملفات الشركه الالمانيه للأجهزه الطبيه. من اول يوم بدأنا فيه شغل معاهم. لحد دلوقتي. وكل شحنه انا استوردتها من هناك. وقفل.

واتصل ع مسؤول المخازن. وقال بأمر. عايز جرد لجميع الأجهزه الطبيه. وتشوف الكميه ال عندي هتكفي قد ايه مسحوبات للعيادات والمستشفيات ال بتتعامل معانا؟ ونص ساعه تعرفني بكل حاجه مفهوم. وقفل.
واتصل ع المهندسين الفنيين. وقال. الساعه 3 في اجتماع مغلق. كل المهندسين يكونو موجودين.
ومفيش حد يروح لأمر طارئ. وقفل.
واتصل ع يوسف عزيز ف شركته. واتكلم بحده. الو ايوه يايوسف. سيب ال ف ايدك وتعالى حالا.

يوسف: استغرب نبرة زين. وقال مالك يازين. في حاجه حصلت معاك؟
زين: بنفاذ صبر. لما تيجي هتعرف كل حاجه يا يوسف.
يوسف: بقلق. طيب حاضر. مسافة الطريق واكون عندك.
زين قفل. وبص قدامه. وقال بتهديد. انا هوريكو مين هو زين العدوي. وازاي تخلو بالإتفاق مع نفسكم. من غير ما ترجعولي!
بعد لحظات.
ريتال: دخلت بسرعه. وقالت بقلق. ف ايه يازين؟ ايه ال بيحصل؟ والشركه مقلوبه ليه؟

زين: بثبات. مفيش حاجه ياريتال. وانتي هترجعي على البيت دلوقتي مع الحرس.
ريتال: هزت راسها لأ لأ يازين. اكيد في حاجه حصلت. الشركه فيها حركه غريبه جدا من شويه.
ياريت تقولي ف ايه؟ بالله متقلقني عليك.
زين: مسح وشه بايديه. وقال الشركه رفضت تجدد العقد ياريتال.
ريتال: بصدmه كبيره ايه؟ ازاي الكلام ده؟ دي شركه كبيره جدا. وليها اسمها ونزاهتها. والأجهزة بتاعتهم الاولى عالمياً.

وعشان كده بابا آدm تعاقد معاهم. واحنا كملنا معاهم. وكل سنه بندفع فرق الزياده. وهما مبسوطين من تعاملاتنا معاهم. يبقى ليه يرفضو التجديد؟
زين: من بين أسنانه. هنعرف. كلها سواد الليل ونعرف كل حاجه.
ريتال: طيب يازين حاول تهدا. وانا جالي ميل من شركتهم.
إن آخر شحنه لينا اتحركت وع وصول بعد تلات ايام، وبعدين. تروح شركه تيجي عشره.

زين: هز راسه بغـ.ـيظ. لأ ياريتال لأ. الاجهزه ال بتنزل مصر من الشركه دي عليها اللوجو. شعار مجموعة العدوي. ال هو آدm خالد العدوي. AkA وأهم المستفيات واكبر الأطباء واكفأهم بيتعاملو معانا وهما مغمضين لكفائة منتجنا. يعني كدا هرجع من الصفر من تاني. لأني مش عارف كفائة اي شركه تانيه. ولسه ف إجراءات كتيره اوي. بس انا مش لازم اتسرع. ومحتاج ابقى لوحدي عشان اعرف افكر.

وبصلها بتنبيه. ريتال حذاري بابا يعرف بحاجه زي دي. صدقيني لو!
ريتال: هزت راسها. وقاطعته. لأ ابدا والله انا مش هقول اي حاجه. بس هنتصرف ازاي؟ وانت ناوي على ايه؟
زين: بخـ.ـنـ.ـقه. اول حاجه انتي ترجعي البيت. وكأنك مرهقه ورجعتي عادي وكأن الأمر طبيعي. ولو بابا يسألك عليا. تقولي ان عندي إجتماع مهم. وعندي عشاء عمل. وممكن أرجع متأخر. فاهمه ياريتال. ومش عايز اقرر كلامي تاني.

ريتال: شافت خـ.ـنـ.ـقة زين. وهزت راسها حاضر. حاضر يازين.

(ف دهب).

ياسين: قاعد ع السرير. وبيتكلم فون مع ماليكه. الو. اذيك يا ست الكل.
ماليكا: بابتسامه. اذيك يا حبيب قلبي. انا بخير طول ما انت بخير.
همس: نطت على السرير بحماس. وبتغلس على ياسين. وبتضحك من غير صوت.
ياسين: بصلها بتحذير. ومسك أيدها من على شعرو. وقال. بلخبطه. اء. اه ياماما وانتو عاملين ايه؟
ماليكا: كشرت عينيها. يبنى احنا كويسين الحمدلله. المهم همس عامله ايه؟

ياسين: بغـ.ـيظ مكبت. كتف همس. وقال. همس كويسه جدا.
همس: لفت وشها ليه. ورقصت حواجبها. وقالت بصوت عالى. عاااااا انت بتضـ.ـر.بني يا ياسين. شوفتي ابنك يا مامااااااا.
ياسين: بهمس. يابـ.ـنت اللذين!
ماليكا: شهقت. ايه يضـ.ـر.بك؟ اهو ده إلى مش ممكن اصدقه أبدا. معقول يا ياسين أنت؟
ياسين: ضحك بغـ.ـيظ. جرا إيه ياماكي. انتي هتصدقي المـ.ـجـ.ـنو.نه دي؟

همس: عااااااا انت شرير اوي. انت عشان ظابط وربنا مديك عضلات تدوس بيها على مزاميز الخلق. عاااااااا ياعيني عليكي ياهمس ياقمر انتي.
ياسين: ضحك من قلبه عليها. وقال. يابـ.ـنتي اعقلي بقى.
همس: برقه. تؤ تؤ انت جوزي حبيبي. ولو عقلت قدامك هتحب فيا ايه؟ انا مـ.ـجـ.ـنو.نه. وبحب اتجنن عليك. وباسته من خدو برقه.
ياسين: ضحك بحب. وقال مـ.ـجـ.ـنو.نه ياهمستي.

ماليكا: سمعت ضحكة ياسين. إلى من طالعه من قلبه. وعيونها لمعت من الفرحه. وقالت بحنان. بتمنى ليكو السعاده الابديه. وتفضل تضحك من قلبك. وتفضل همس مصدر سعادتك.
وانتي ياهمس يابـ.ـنتي. ياسين مفيش احن منه. ولا اطيب من قلبه. خليكي مبسوطه عشان هو يفضل مبسوط.
انتي ممكن تسميها انانيه مني. بس انا كأم. عايزه اشوف ياسو مبسوط طول العمر. ومش هيبقى كدا غير لما تكوني انتي مبسوطه وفرحانه. فاهماني يابـ.ـنتى.

ياسين: بزعل. طيب انتي ليه بتعيطي دلوقتي ياامي؟
همس: شافت ملامح ياسين. وقالت بهزار. اله في ايه بقى. ماكي بتعيط. وانت زعلان. وانا مضروبه؟
انا بقول بينا على محكمة الاسره.
ماليكا: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. وقالت. فعلا انتي مشكله زي ما قال زياد.
همس: مسكت خدود ياسين. وقالت. شايف ابوك بيقول عليا ايه؟ طب يمين عظيم. لازم يعزمنا على أفخم اوتيل فيكي يامصر. ايه رأيك بقى؟

زياد: حـ.ـضـ.ـن ماليكا من الخلف. وقال. وانا موافق. بس ارجعو بقى. الواد وحشني.
همس: بتذمر. الواد بس ياحج زياد؟ عموما ابنك هبعتهولك. ها ايه تاني؟
كلهم ضحكو.
زياد: لا وانا اقدر برضه. دي مرات الغالي. وبـ.ـنتي التانيه. يعني مقامك محفوظ.
همس: بكـبـــــريـاء. ميرسي جدا لحضرتك ياحج زيزو.
ياسين: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال. سيبك منها ياحج. مش هتخلص منها. المهم انت عامل ايه وحشني جدا.
همس: بتلعت في شعرو بهزار.

زياد: بحنين. وانت كمان ياحبيب أبوك. ربنا يسعد اوقاتكم بالخير.
ياسين: هيتجنن من حركاتها. وعايز يقفل. وقال. آمين يارب. سلامي لحياة وكل العيله.
زياد: وماليكا ف صوت واحد. لا إله إلا الله ياحبايبي.
ياسين وهمس. سيدنا محمد رسول الله. وقفلو.
همس: جت تقوم.
ياسين: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وقال بمكر. رايحه فين يا مـ.ـجـ.ـنو.نه. عجبك البهدله دي. لازم تدفعي التمن.

همس: حاوطت رقبته بإيديها. وقالت برقه. احنا راجعين على مصر كمان يومين. ومفيش فرق بينا مين إلى يدفع التمن. وغمزت.
انا رايحه اتفرج ع البحر وسمكاته ياروح المـ.ـجـ.ـنو.نه.
ياسين: هز راسه بخبث. تؤ تؤ. مفيش بحر.
في بحر عشق ياسين وبس. وقرب منها بحب كبير واخدها لعالمه الخاص.

(شركة العدوي):
مسؤول المخازن. اتصل ع زين. وقال ايوه ياباشا. الاجهزه ال عندنا تكفي ل تلات سنين قدام بإذن الله معاليك.
زين: بأمل. تمام جدا. وقفل.
بعد كدا.
زين: قاعد ف المكتب مع مجموعة من الموظفين. وبيراجعو ملفات الشركه الالمانيه.
السكرتيره. : خبطت ودخلت. مستر زين. كل المهندسين ف غرفة الاجتماعات المغلقه.
ف الاجتماع المغلق.

زين قاعد متمركز ع تربيزة الاجتماعات. وع يمينه يوسف. وع شماله مهندس ف نفس مجال يوسف. ف الاجهزه الطبيه.
ومهندسين فنيين محترفين.
يوسف: شايف ملامح زين جديه جدا. ومش فاهم حاجه. لكن بدأ يتكلم. وقال خير يازين. انت جمعتنا ليه؟
زين: بثبات. قال قبل أي حاجه. ف قدام كل مهندس فيكم. ع شاشة اللاب مجموعة صور لكل الأجهزة الطبية. ال انا بستوردها. عايزكم تركزو فيها كويس جدا.
كل واحد فتح اللاب توب ال قدامه. وفتحو الصور.

مهندس منهم قال. ايوه يافنـ.ـد.م. واحنا ال بنركب الاجهزه دي للمستشفيات والعيادات. والحمد لله محصلش ضدنا اي شكوى.
زين: شبك ايديه تحت دقنه. وقال. انا بقى مش عايزكو تركبو الاجهزه دي. انا عايزكم تفككو أنواع الاجهزه كلها. من كل نوع جهاز يتفكك لحد آخر مسمار موجود فيها.
كلهم بصو لبعض بعدm فهم.

يوسف: ازاي يازين؟ ممكن توضح لنا اكتر...
زين: جواه مش عايز يكشف كل ورقه. ويقول ع الكارثه ال حصلت. لكن قال بذكاء.
زين: ابتسم. وقال مشروع ضخم لأول مرة في مصر. وبنفس تقنيات الاجهزه الطبيه ال بنستوردها. وكمان لو ف معدات وتقنيات أحدث هنعملها. ها ايه رأيكم؟
يوسف: كشر عينيه وقال. برضه مش فاهمين.
زين: هز راسه. وقام وقف. وبيتمشى. واتكلم.
وقال.

باشمهندس صالح. انت شغال معايا هنا من حوالي 11 سنه. ودmاغك ماشاء الله عليك.
صالح: وده شرف كبير ليا يازين باشا.
زين: ربت ع كتفه. وقال. تسلم. انا دلوقتي عايز أسألك. لو انا مثلا جبتلك جهاز من ال انا بستورده من بره مصر. وانت فككته. وتدرس أهمية كل قطعه موجوده فيه. هل ترجع تأسس جهاز بنفس الكفاءة. بالظبط؟

صالح: بتفكير. لو السيوله موجوده. والمكان ال هقدر اصنع فيه الجهاز موجود. وكل حاجه ليا متاحه. اقدر اعمل نفس النسخه الاصليه بالظبط.
زين: ابتسم بمكر. وقال حلو اوى اوى. وراح قعد مكانه. وقال. المكان موجود والسيوله موجوده. وكل حاجه بفضل الله متاحه. ونشوف أكفأ مهندسين معاكم ونجيبهم وعايز خلال شهر واحد أشوف اول جهاز صنع ف مصر. تحت شعار AkA.

يوسف: ابتسم. ايوه يازين. انا معاك. بس ده مشروع ضخم جدآ. وتكلفته هتبقى عاليه.
زين: ابتسم. ورفع حاجبه. القطع الأصلية بتبقى بسعر مختلف خالص بعد التجميع. احنا ال بنحط سعر كبير بعد تقفيل المنتج. بس انا بقى هحسب سعر القطعه مع سعر التجميع والتقفيل. وهبيعها بما يرضى الله. ومتقلقش انا مظبط لكل حاجه.
صالح: آسف لجراتي ف السؤال يازين باشا. بس الشركه الالمانيه!

زين: بابتسامه. احنا عايزين نعتمد ع نفسنا ياباشمهندش صالح. هي ليه ديما منتجات الخارج احسن من منتجاتنا؟ عشان التقنيه والتفاني. احنا بقى هنشغل نفسنا بنفسنا. هما مش احسن مننا. احنا عايزين يكون ف بلدنا كل حاجه موجوده ومتاحه. وبالسعر المتداول.
مهندس: اتكلم بحماس. والله بجد ده مشروع هايل فعلا. وتسمحلي يازين باشا. انا اعرف كام مهندس ايديهم سحر بجد وعندهم قدره عاليه سبحان الله. بجد بيبدعو ف شغلهم.

زين: تمام. يقدmو السي ي ونشوفهم ف حجات بسيطه كتجربه.
ودلوقتي انا هقولكم إيه المطلوب بالظبط. وهنبدا امتى. وفضل زين يشرح ليهم. وبدء الامل يكبر جواه. وعندو حماس لأكبر مشروع يتعمل ف مصر.
(ف بريطانيا)
ميرو: قاعده بتذاكر. بتركيز.
تيم: قاعد قصادها على الكنبه. وماسك كتاب.
لكن سرحان وبيفكر في تصرف كامليا. وقال جواه.
معقول كامليا تكون حامل؟ لأ لأ. آدm قالي دي قرصة ودن ليها وبس.

طيب هي قالت كدا ليه؟ اكيد بتطفش العريس!
معقول بجد في بـ.ـنت توصل ليها الجراءه انها تعمل كدا؟ او تقول على نفسها كدا إلا إذا كانت مريـ.ـضه؟
بس على مين ياكامليا هانم؟ ده انا تيم عزيز. وإن كنتي مفكره نفسك زكيه. او انا استسلمت تبقى غلطانه.
صبرك عليا. انتي مفكرا إنك بتصعبيها عليا؟ بالعكس ده انتي سهلتي عليا الموضوع بطريقه كبيره. بس صبرك عليا.
ده انا هبهرك. وهجوزك إلى يليق بيكي بجد. والي يشيل الليله!

ميرو: شافت تيم سرحان. وقالت بتعجب. اله هو تيم ماله؟
وبعدها قفلت الكتاب وسرحت. وقالت لنفسها. تيم كان مبسوط اوى. بحمل تمارا! معقول يكون بيفكر في الخلفه والأطفال؟
بس انا معنديش اي مانع. هو إلى اقترح عليا موضوع التأجيل عشان الرساله.
طيب ممكن يكون عمل كدا عشاني انا؟ عشان متعبش؟
طيب وبابا محمد وماما نور زنبهم ايه؟ من حق بابا محمد يشوف ويفرح بذريته.
طيب اعمل ايه؟ امممم لقيتها. وحطت الكتاب على التربيزه وقامت.

وراحت على اوضة النوم. وفتحت الدرج بحذر. واخدت شريط منع الحمل. وبصت للشريط بتردد. وبعد تفكير أخدت القرار. ورمت الشريط في الباسكيت. وقالت. بـ.ـارتياح. كدا افضل. وده احسن قرار اخدته.

(فيلا العدوي)
الساعه 11 مساءاً.
زين: رجع ومرهق جداً. ومتوقع إن الكل نايم. لكن شاف مريم قاعده لوحدها. وبتروح في النوم.
وابتسم لانها أكيد قاعده لحد مـ.ـا.تتطمن عليه.
زين: قرب منها. ونزل على ركبه. وقال ست الكل!
مريم: حست بيه. وفتحت عينيها. وابتسمت. زيني. حمدالله ع سلامتك ياحبيبي.
زين: مسك ايديها الأتنين. وباس عليهم. وقال. الله يسلمك ياحبيبتي. انتي ليه قاعده لوحدك؟ وليه منمتيش ف جناحك وفين الامبراطور؟

مريم: مسحت وشها. وقالت. آدm فوق وانا نزلت مجاليش نوم وانت بره. قلبي هيرتاح لما اطمن عليك.
وحطت أيدها ع خدو وقالت بحنان. اتأخرت ليه يانور عيني؟ ومالك مرهق اوي كدا ليه؟ لعل وعسى يكون خير يابن بطني.
زين: حط راسه على رجليها. وغمض عينيه بتعب. وقال بتنهيده. عايزك تدعيلي أوي يا أمي. محتاج لدعواتك تسندني.
مريم: مسدت ع شعرو بحنان. وقالت. دعواتي مرافقاكم ياولاد آدm. مفيش ساعه بتعدي عليا غير لما استودعكم فيها.

دعيالك يازين يابن قلبي وروحي. ربنا ينجييك من كل كرب. وينصرك. ويوفقك لما يحبه الله ويرضاه. ويحميك. ويعليك ويرفع قدرك ويشرح صدرك. ويسهل ليك كل عسير. وينور طريقك. ويبعدك عن الحـ.ـر.ام. و وساوس الشيطان. ويريح بالك وقلبك ياحبيبي.
زين: أخد نفس عميق جدآ جدآ. واتنهد وقال. الله. الله يامريومه قد ايه انتي بتهوني عليا وبتريحي قلبي.
مريم: بقلق. مالك يانبض مريم. في حاجه شغلاك؟

زين: رفع راسه. وابتسم بحب. وقال. محدش يقدر يشغلني غيرك انتي والحج. انا كويس اوي دلوقتي ياست الكل. انا بس كنت طمعان في نومه على حجرك. ولما حطيت راسي حسيت اني اخدت حنان لسنه قدام. ربنا يديمك تاج فوق راسي يا أمي. اهم حاجه رضاكي عليا.
مريم: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وقالت قلبي راضي عنك في كل خطوه. وربي يرضى عنك في كل وقت وحين. يازين يابن مريم و آدm!

زين: قعد جمبها. وضمها لقلبه بحنان كبير. وقال بسعاده. كدا ضمنت الجنه يامريوم.
مريم: ربنا يمد في أجلك ويبـ.ـارك في عمرك. ويرزقك سعادة الدارين يانور عيني.
آدm: واقف على السلم. ومتابع المشهد. واطمن على إبنه. وهز راسه. ودخل الجناح. واتصل على آريان.
مريم: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه. وقالت بحماس. أنا بقى هاقوم اجيبلك تتعشى. انت جعان ومتقولش لأ.
زين: أبتسم. وقال. لأ انا واقع من الجوع. لكن هتتعشي معايا؟

مريم: ابتسمت وقالت. ما أنت عارف انا مبتعشاش. انا أكلت حاجه خفيفه من بدري.
ريتال: نازله بسرعه. وقالت بتـ.ـو.تر. حمدالله ع سلامتك يازين.
زين: ابتسم. وقال الله يسلمك ياحبيبتي.
ريتال: شافت ابتسامة زين وقلبها استريح نوعاً ما.
زين: طيب يا أمي ريتال نزلت. تعالي انتي اطلعي استريحي وانا هاخد شاور وهتعشى. اتفضلي.
مريم: بصت ل ريتال وقالت. خدي عشا لجوزك واطلعو اتعشو فوق. تصبحو ع خير.
ريتال: حاضر يا ماما. وحضرتك بخير.

زين: قام وساعد مريم. واخدها طلعها فوق. وسلم على أبوه. وراح الجناح بتاعه. واخد شاور ولبس. واتصل على رعد.
-الو.
زين: الو رعد باشا. معلش بتصل عليك في وقت زي ده.
رعد: ولا يهمك يازين انا كدا كدا عندي شغل في الشركه وسهران. خير يصحبي. اؤمرني.
زين: تسلم يارعد. دلوقتي انا مسافر بكره ضروري ألــمانيا. ومحتاج منك اربعه حرس خاص. بكفاءه عاليه. محتاجهم معايا.
رعد: يسلام. بس كدا؟ أنت تؤمر. بس اربعه بس؟

زين: هز راسه ايوه. منا عندي الحرس الخاص بتوعي. متقلقش.
رعد: تمام. من بكره الصبح هيكون عندك.
زين: ياريت تبعتهم على المطار على طول. ويكونو جاهزين. الساعه 9 بالدقيقه هناك.
رعد: تمام. كله هيكون جاهز على الميعاد.
عدت الليله على أبطالنا وجزء كبير منهم عقله مشغول ف بكره.

تاني يوم في الجامعه.
چود: واقفه مع بنات صحابها.
مصطفى: جه عليها. وقال تعالي عايزك.
البنات: مصطفى ياچود. بجد قمر اوووي.
چود: بغـ.ـيظ. وغيره. ده قمر؟ ده قمر بالستر. وانا مش هفضل كل شويه اقولكم. إن ده واحد قريبنا من بعيد مش اكتر.
سمر: حضرتك بشوفك معانا في المحاضرات. ومشاغب جدآ. هههههه.
مصطفى: ببرود. عارف. بس محدش طلب رايك. وبص ل چود هو انتي مسعتيش قولت ايه؟

چود: بغـ.ـيظ. لأ ماسمعتش. وبعدين اجي معاك فين وليه أصلا؟
دينا: چود الاستاذ كيوت اوى. وليه اسلوبك جد اوي معاه كدا. بزمتك مش حـ.ـر.ام.
چود: عوجت بوقها. لا يختي مش حـ.ـر.ام. وريحي انتي. وبصت لمصطفى وقالت بغـ.ـيظ. اتفضل بقى امشي من هنا.
مصطفى: بغمزه ليه بس ياچودي. تعالي بس هقولك. ولا عشان انتي خمريه وقمر بتتقلي عليا؟
چود: متغاظه من وجوده والبنات إلى معجبه بيه. وعايزه تولع فيه وفيهم. وقالت. خمريه في عينك وغور بقى.

سمر: خمريه؟ وضحكت. وقالت. طيب انت مش بتحب البشره البيضه. والبنات البيضه؟
مصطفى: بعدm اهتمام. البيضه دي تقليها لامك.
سمر: بدهشه. ايه؟
تيفا. قصدى يسلم فمك. بس انا مبحبش البيض.
سمر: بخيبة أمل. ليه بس؟
مصطفى: بسخريه. بيتلحمسو بسرعه اهااااا اههههاا.
بنعل ابو شكلك يلا يا چود اخلصي بقى عشان متغباش عليكي.
البنات اضايقو من تجاهل مصطفى ليهم. ومشيو.
چود: جواها مبسوط. لكن جت تمشي.

مصطفى: وقف قدامها بسرعه. وقال. استني هنا. هو انا بقي مش عارف اتلم عليكي؟
چود: وتتلم عليا ليه إن شاء الله؟
مصطفى: بخـ.ـنـ.ـقه. چود اظن كفايه لحد كدا لعبة القط والفار. انا عايز دلوقتي نهايه للموضوع ده؟
چود: بـ.ـارتباك. موضوع ايه؟
مصطفى: بنفاذ صبر. موضوع إني بحبك وانتي بتحبيني. ومنشفا دmاغك معايا من سنين!
چود: ضحكت بسخريه. لأ وواثق من نفسك أوي اني بحبك. جايب الثقه دي منين؟

مصطفى: جاب آخره. وقرب من وشها وقال. لآخر مره هقولهالك ياچود انتي بتحبيني ولا لأ؟
چود: رفعت حواجبها ببرود. وقالت. تؤتؤ. انا مبحبش حد. ياريت تفهم بقى!
مصطفى: صك ع أسنانه بتوعد. وهز راسه ليها وقال بتوعد. تمام. تمام أوي أوي ياچود. بس متجيش تزعلي مني ف الآخر!

(ف ألــمانيا)
قدام الشركه الالمانيه للأجهزه الطبيه.
وقفت عربيه فخمه جدآ. واتنين عربيه حراسه ونزل منها الجارد. وفتح الباب ل زين العدوي. ونزل منها. بهيبه وثقه كبيره. ورفع راسه للشركه. وقــلـــع النضاره. ودخل الشركه. وجمبه آريان وحامد. وحواليه الحراسه الخاصه.
وماشي بكـبـــــريـاء وثقه. وكأن الزمن بيعيد نفسه من تاني.
زين ماشي وكأنه في مراية آدm خالد العدوي!
فيلا العدوي.
ف جنينة الفيلا وسط الشجر.
آدm: قاعد وجمبه أميرته. بيتكلمو مع بعض.
رينو: جت عليهم. وقالت. بابتسامه. صباح الخير.
آدm ومريم. بابتسامه.
صباح الخير ياحبيبتى.
رينو: بصت حواليها. وقالت. مامي. فريحه وباقي العيله فين؟ مفيش حد جوه غير الشغالين؟

مريم: بابتسامه صافيه. فريحه راحت ع العياده. وريتال ع الشركه. وزين سافر يانور عيني. وتمارا زي ما انتي عارفه عند نور لحد ما آريان يرجع بالسلامه. ما انتي عارفه من امبـ.ـارح. لحقتي نسيتي يانور عيني؟
رينو: حطت ايدها ع جبينها. ايوه صح. انا ازاي نسيت؟ راح عن بالي خالص. ربنا معاهم ويرجعو بألف سلامه.
وبصت ل آدm وقالت بترجي.

بابي بما إن آرين ف الجامعه. و آركان كمان في جامعته. انا محتاجه ارجع العياده. ممكن؟ لأن ف حالات كتير بتتصل كل يوم ع العياده.
آدm: هز راسه بتفهم. وقال.
ماشي ياحبيبتى. شوفي عايزه تروحي امتى؟ والسواق والحرس هيكونو. معاكي.
رينو: ابتسمت. وباست ع راسه. ربنا مايحرمناش منك ولا من وجود حضرتك ف حياتنا. انت ومامي حبيبتي ست الكل.
لكن بعد إذنك. مش لازم الجارد كفايه السواق!

آدm: بهدوء. لأ. كدا افضل للكل. والحرس هيكونو معاكي لحد ما ترجعي ع البيت. تمام!
رينو: بابتسامه. ال تشوفه حضرتك. انا لازم امشي دلوقتي!
آدm: تمام. واتصل ع الجارد ونبه عليهم يفتحه عينيهم كويس. وبـ.ـنته تكون ف أمان.
مريم: ربنا معاكي يارينو يابـ.ـنتي.
رينو: حبيبتي يا مامي. وسلمت عليهم. بعد إذنكم. ومشيت.
مريم: ل آدm بعتاب. ليه وافقت إنها ترجع العياده يا آدm!

آدm: بهدوء. كدا احسن ليها. طول ما هي حابسه نفسها. هتفضل زي ما انتي شيفاها كدا. لكن هي هتنسى مجرد مـ.ـا.تنـ.ـد.مج ف الحاجه ال بتحبها. وهتبدأ ترجع لطبيعتها.
مريم: بتنهيده. ربنا معاهم. ويوفقكم ياولادي اينما كنتم.
آدm: ابتسم. وقال بمكر. طيب وانا. ماليش نصيب من الدعوه الحلوه دي يا أميرتي؟
مريم: بتنهيدة حب. أنت! ده انت دعوه ف كل سجده يا آدm!
آدm: باس ع راسها. وقال. وانتي راحه بعد تعب. ياقلب آدm!

ف الجامعه.
آرين: ف المحاضره.
الدكتور: خلص المحاضره وخارج.
الطلاب بدأت بالخروج.
آرين: بتقفل الكتاب.
وحيد: جه عندها. احم. آنسه آرين!
آرين: لفت ليه بإستغراب. وبعدها اضايقت وقالت بخـ.ـنـ.ـقه. افنـ.ـد.م مش معقول كدا؟
وحيد: أبتسم. وقال. انا المرادي مش هستسلم. ممكن اتكلم معاكي!
آرين: شافت لمار بتضحك عليها بسخريه. وده ضايقها جدآ.
آرين قامت وقفت وقالت بحده.

أسمع ياكابتن انت؟ انا كل ده ساكته تماماً عشان احنا هنا ف جامعه وجايين عشان نتعلم مش نتكلم!
وحضرتك حاولت تكلمني مره واتنين وعشره وانا ساكته.
لكن لحد كدا وكفايه انت زودتها اوي. وانا هطلع دلوقتي لمكتب العميد يتصرف مع أمثالك. وشـ.ـدت شنطتها وخارجه بغـــضــــب.
وحيد: خرج وراها بسرعه. وجري عليها. وقال.
ثواني بس. انتي فاهمه غلط. انا مش بعاكس. وحتى لو بعاكس ده من حقي لأن جمالك هو إلى يجبرني على كدا.

وبعدين انتي ال مش مديالي فرصه اكلمك. بس انا لازم اكلمك وهتقفي وهتسمعيني ممكن!
آرين: زعقت. أنت واحد قليل الذوق. واكلمك بتاع ايه يااستاذ انت؟ كنت أخويا ولا قريبي؟
لو سمحت خلي عندك شوية زوق ومتحاولش تتكلم معايا تاني.
انا لو بس قولت لحد من عيلتي أو لأخواتي هنا ف الجامعه. صدقني مستقبلك التعليمي هيتدmر ومش بعيد كمان يبقى الله يرحمك!
وحيد: ضحك بتعجب. للدرجادي؟ بس انا بقى مبخفش من أي حد.

وانتي واخده ف نفسك مقلب جـ.ـا.مد. ايه يعني لما نقف نتكلم مع بعض؟ هخـ.ـطـ.ـفك مثلاً؟ ولا الدنيا هتتهد؟
وبعدين انتي يوم ما تكلميني تتكلمي عن عيلتك انها هتدmر مستقبلي؟
وده بقى إن شاء الله اعتبره تهديد!
مصطفى: من وراه. بحزم. اه اعتبره تهديد. ولو مش مصدق اوريك بروا صغيره من ال ممكن يحصلك!
آرين: فرحت. وجريت وقفت ورا مصطفى.
وحيد: نفخ بنفاذ صبر. ومردش.
مصطفى: بغـــضــــب مكبت. عمل ايه الأخ يا آرين؟

آرين: بغـ.ـيظ. بصراحه بقى يا مصطفى. الشخص ده معايا ف نفس الدفعه. و كتير جدا بيحاول يكلمني. جوه المدرج وف حرم الجامعة كمان. وانا مردتش عليه. وقولت اكيد هيعرف ويفهم اني مش من النوع ده. لكن هو مصمم يكلمني. وقبل كدا سألني عن عنوان البيت. ودلوقتي عايزني أقف معاه بالعافيه. إنسان مستفز!
مصطفى: رفع حاجبه وقال. عنوان البيت مره واحده؟
طيب ياحلو بما أنك شاطر ولماح. وعينك منها اوي كدا؟

اكيد أنت عارف إن آرين ليها أخواتها هنا!
اللي هو آسر الصاوي. وانا اللي الكل عارفني هنا ف الجامعه.
ده غير إن الدكتور آريان العدوي بيدخل بنفسه ليها المدرج ويطمن عليها! يعني عارف إن نص عيلتها موجوده هنا!
آسر: جه بسرعه وسمع الحوار وقال. ماله الاخ؟ وبص لوحيد وقال.
يعني لو نيتك سليمه. كنت ع الأقل كلمت اي راجـ.ـل فينا! ولا أنت صعب عليك تتعامل مع رجـ.ـاله؟

مصطفى: قال بسخريه. لأ وحياتك يا آسر. هو بس مش راجـ.ـل عشان كدا. بيتعامل مع إلى حاسس انه زيهم. مش كدا يالا!
آرين: نفخت بأريحية. واطمن لوجودهم جمبها!
وحيد: بخـ.ـنـ.ـقه. جرا إيه ياشباب. ليه الغلط ده؟ وبص ع آرين.
ايه يا آنسه آرين. انا كنت عايز أستاذنك واخد منك الملزمه بتاعتك انتي ال فهمتي غلط.
مصطفى: حط ايدو ع كتف وحيد. وقال بتريقه. لأ وحياة أمك؟ صدقتك يالا.

مشكلتك إنك وقعت معانا. ومعايا انا شخصياً. وجتلي ف وقتك. عشان بصراحه كدا. عايز اضـ.ـر.ب حد!
وحيد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. ليه بس كده ياكابتن. اء. انا هكدب عليك ليه؟
آرين: بغـ.ـيظ وتذمر. انت فعلاً إنسان كـ.ـد.اب. وربنا هيولع فيك ياكـ.ـد.اب. ياكـ.ـد.اب!
وحيد: خلاص يا آنسه. انا آسف. عموما ياشباب حصل خير. وهي زي اختي.
آسر: ببرود. بس هي مش أختك.
وحيد: من جواه اضايق. وقال. طيب ماهي مش أختك برضه. ولا انتو بتحبو تعملوا شو!

مصطفى: حدف الكتاب ع الأرض وهيضـ.ـر.به.
آسر: مسك أيد مصطفى. وهز راسه لأ! ونزل ايد مصطفى.
ولف ل وحيد. وابتسم ببرود. وبيعدل ياقة القميص لوحيد. وفجاءه آسر ضـ.ـر.به روسيه ف راسه.
آرين: شهقت وحطت ايدها ع بوقها بصدmه.
وحيد: اتفاجيء بالضـ.ـر.به. واتألــم. وراسه لفت.
آسر: بصوت وا.طـ.ـي. وحياة أمك. لو حاولت حتى تتكلم بينك وبين نفسك. قول ع نفسك يارحمن يارحيم.

دي بالذات ابعد عنها. أنت لو تعرف مين ال موصي عليها. أنت مش هتطلع من بيتك ولا هيطلع عليك شمس!
وخلي بالك عينيا عليك قبل منها. اشتري نفسك يابن الناس باين عليك إنك مش بتاع مشاكل. عيش واتعلم وشوف مستقبلك.
وهمس ف ودنه. وقال بص هناك كدا؟ وشاور بعينيه.
وحيد: ماسك راسه. ورفع عينيه لإشارة آسر. وشاف تلات شباب حرس شخصي. وجـ.ـسمهم مبالغ فيه. وحيد اول ما شافهم. تنح وقلبه وقع ف رجليه.

آسر: بابتسامة نصر. قال. اهو التلاته دول بقى. حرس شخصي ل آرين السيوفي. وانا اللي منعتهم اول ما شوفتك.
ولو انا مجتش ف الوقت المناسب. كان زمان الجامعه كلها بتقرا ع روحك الفاتحه...
أقسم بالله هو لو شم خبر باللي انت عملته معاها. لا يقــ,تــلك.
ايوه هيقــ,تــلك أصله معندوش حاجه اسمها تفاهم.
فاهم ياااا...
وبص ع الكارنيه. وقال. ياوحيد. ولا انت مصمم تبقى وحيد فعلا!

مصطفى: من بين أسنانه بغـ.ـيظ. اسمع يالا. اتعلم وكل وعيش. بدل ماروحك توحشك. فااهم؟
وحيد: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وقال. اء. أنا آسف ياكابتن. وبص ل آرين. آسف يا آنسه. وصدقيني مش هتقرر تاني.
آرين: هتتكلم!
مصطفى: بصلها بتحذير.
آرين: سكتت. لأنها أول مره تشوف ملامح مصطفى جد كدا.
وحيد: مشي بسرعه. وماسك راسه.
آرين: بحرج. ميرسي جدآ يامصطفي. ميرسي يا آسر.
مصطفى: مردش عليها. وعيونه ع چود ال جايه عليهم، ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه.

آسر: أبتسم. ميرسي ع إيه يابـ.ـنتي. اسمعي يا آرين الله يكرمك لو اي حد ضايقك بلغي أي حد فينا.
آرين: هزت راسها. حاضر. حاضر يا آسر.
چود: جت عليهم. ومتغاظه. وعندها حالة تعجب من رد فعل مصطفى معاها. لكن قالت. إيه ياجماعه ف إيه؟
آرين: هقولك بعدين ياچود لكن انتي فين من الصبح؟
مصطفى: بخـ.ـنـ.ـقه. انا ماشي.
چود: رفعت عينيها ليه. واستغربت واضايقت.
آسر: كشر عينيه. ماشي؟ رايح فين؟ أنت قولت إنك عندك محاضره كمان.

مصطفى: جاب الكتب من الأرض. واتعدل. وبص ل چود بغـــضــــب. وقال...
بناقص المحاضره. بناقص التعليم كله. الواحد اتخـ.ـنـ.ـق. سلام. وسابهم وماشي.
آسر: بتعجب. اله. ماله ده كمان. وبص للبنات. وقال.
هروح اشوف ماله. وراح وراه خد يامصطفي. استنى يبني!
چود: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه.
آرين: بتعجب. اله ماله مصطفى؟ دي اول مره يكون مكشر كدا؟ معقول يكون كل ده عشان اللي إسمه وحيد ده ضايقني؟
چود: بغـ.ـيظ. معرفش. المهم بقى. قوليلي في إيه؟

آرين: اوكي هقولك!
آسر: جري ورا مصطفى. وقال أنت ياعم انت. مالك ماشي ف وشك ليه؟ مـ.ـا.تهمد بقى وتقف.
مصطفى: وقف. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. ف ايه يا آسر. واحد مروح البيت فيها ايه؟ جريمه؟
آسر: لأ مش جريمه ولا حاجه. لكن غريبه!
مصطفى: لا غريبه ولا حاجه. انا عايز امشي.
آسر: لأ غريبه. لأننا اول مره نشوفك مخـ.ـنـ.ـوق كدا.

مصطفى: مسح وشه وشعرو. وضحك بتمثيل. ياعم مخـ.ـنـ.ـوق فين. انا بس اضايقت من إبن التيت ده. شوفت الواد بـ.ـارد إزاي؟ لأ ورايح يكلم إللي ديزل المخابرات موصي عليها بنفسه. عايز يمـ.ـو.ت بسرعه شكله كدا.

آسر: بتفهم. ماشي هعمل مصدقك. بس فعلاً انا لحقت الجارد ف آخر لحظه. كانو رايحين يقرقشوه. ده آدm لو شم خبر بس ممكن يسيب المهمه ويرجع. أنا مش ناسي. لما جالي الشركه يوم سفرو ومعاه الحرس ده. ونبه عليا إن آرين لازم تكون في أمان. بجد انا مشوفتش حب كدا.
مصطفى: رفع عينيه ع چود. وقال بتنهيده. حب!
آسر: بص ع نظرة مصطفى. وشافه باصص ع چود. وابتسم بتفهم. وقال. أيوه حب. وده اجمل شيء في الحياه.

مصطفى: بنفاذ صبر. بقولك ايه؟
كفايه كلام إنشا. انا عندي مشوار مهم. ولازم أمشي. هشوفك بليل سلام. ومشي. وقلبه بيدق بخـ.ـنـ.ـقه. وبيلعن في كل حاجه. وعايز أي طريقه يخلي چود تعترف بحبها ليه.
آسر: نفخ بتنهيده. وبص للسما. وقال. ياترى هتتعبي قلبي انتي كمان ياحياة؟ ولا هتفرحي بحبي وتعوضي قلبي في الحلال!
چود: بخـ.ـنـ.ـقه. إبن الجز. ه عايز يكلمك؟ ليه فاكرها سايبه.

وكملت بغـ.ـيظ. وقالت. هو ف ايه بالظبط؟ كل واحد يعجب بواحده. يقولها اقفي كلميني. هو مفيش أي احترام للبـ.ـنت.
وانتي مااتصلتيش عليا ليه؟ كنت جيت ربيته. وعرفته مقامه صح!
آرين: ههههه خلاص بقى ياچود الموضوع عدا ع خير.
چود: عينيها ع مصطفى إلى ركب العربيه وخارج من الجامعه. واتغاظت اكتر واتخـ.ـنـ.ـقت أنه مشي.
وقالت أنا رايحه المحاضره. وهنتقابل في الكافتيريا. سلام. ومشيت تلعن في مصطفى!

آرين: بتعجب. هي چود مالها؟ دي مضايقه اكتر مني. امممم هعرف بعدين. دلوقتي بقى اروح المعمل. وبتلف.
واتخضت من لمار إلى واقفه وراها ومربعه أيديها ونظراتها كلها شمـ.ـا.ته.
لمار: بسـ ـخـــريــة. تؤ تؤ ياحـ.ـر.ام. ليه بس كدا يا آرين. معـ.ـذ.به كابتن وحيد معاكي ليه؟
آرين: بصت ل لمار بصدmه. وقالت. لمار! انتي بتتكلمي بالطريقه دي ليه معايا؟
لمار: بغيره مكبته. أبدا ياحبيبتى. انا بس عايزه مصلحتك.
وبدأت تلف حواليها وتتكلم وقالت.

انا شايفه إن وحيد من بداية الترم. وهو عينيه عليكي.
آرين: بخـ.ـنـ.ـقه. وانا مالي بقى عينيه عليا ولا على غيري. المهم أنا ماشيه صح. ومبعملش حاجه غلط.
لمار: بمكر. طبعا طبعا. وانا قولت إنك بتعملي حاجه غلط؟ امممم بس آدm يعني!
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت. لمار. الزمي حدودك في الكلام معايا. انتي من فتره وطريقتك كلها غريبه. وبتلمحي تلميحات انا يستحيل اقبلها.

وبما إن تفكيرك فيا وصل بالطريقه دي. يبقى إحنا من البدايه مكانش في صداقه بينا. لأن إلى انا اعرفه عن الصداقه غير كدا.
يبقى من الأفضل. انتي في حالك من اللحظه دي وانسي إنك كنتي ت عـ.ـر.فيني في يوم.
وبصت ف عينيها بقوه وقالت...
مش آرين بـ.ـنت فهد السيوفي. اللي تيجي في يوم واحده بتجبر أهلها على تصرفاتها الغلط. وتيجي تلمح عليا بكلام مالوش لازمه. انتي فاهمه؟ وسابتها ومشيت!

لمار: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقبضت ع أيديها ونظراتها كلها شر. وقالت انتي إلى جبتيه لنفسك يا آرين. اصبري عليا!
ريتاج: جت. هاي لمار. يلا بينا على المعمل؟
لمار: بغـ.ـيظ. مردتش عليها. وسابتها وركبت العربيه. وخرجت من الجامعه متنرفزه.
وطول الطريق تتوعد ل آرين وبتفكر إزاي تتنقم منها.
وبصت ف المرايه. وشافت عربيه متفيمه ماشيه وراها. واستغربت. وداست بنزين وزودت السرعه. والعربيه وراها.

فجاءه العربيه سبقت لمار ووقفت قدام عربيتها.
لمار: فرملت. وقلبها دق بخــــوف كبير.
جارد آدm مراد. نزل من العربيه. وخبط ع ازاز لمار.
لمار: بتنهج بخــــوف. وفتحت ازاز العربيه.
برعشه. وخافت من حجمهم المبالغ فيه.
وقالت برجفه، اء. انتو مين!
جارد: ضخم جدآ. قال بأسلوب تهديد. لو اتعرضتي ل آرين هانم في طريق أو قربتي تاني منها. قولي ع نفسك يارحمن يارحيم...
وطلع ازازة ميا نار. وفتحها ودلقها ع الأرض وعملت دخانه.

لمار: شهقت وفهمت. وهزت راسها برعـ.ـب. حء، حاضر. والله العظيم ماليش دعوه بيها خالص.
جارد: خبط ع كتفها وقال بتهديد. شاطره. وعايزك ت عـ.ـر.في إنك متراقبه أي حركه. اتحملي إلى هيحصلك. يلا بقى ياشاطره شوفي انتي رايحه فين!

لمار: هزت راسها برعـ.ـب. وشغلت العربيه ومشيت.
الجارد: ركب العربيه. وقال للسواق. ارجع ع الجامعه.

ف بريطانيا. ف الجامعه.
تيم: رايح على المحاضره. وفتح فونه. وركب شريحه برايت.
وبعت مسج وابتسم بمكر. وقفل الفون. ودخل المحاضره.
عند كامليا.
داخله اوضتها. وبتغنى. وسمعت صوت رساله. وفتحت الفون. وقالت. ايه ده. مين بعتلي مسج.
وفتحت الرساله. وقرتها.
(اهلا كامليا المغتصبه. ياترى بقى لسه فكراني؟ ) وياترى فاكره إلى حصلك في اليوم ده!

كامليا: فتحت عينيها بصدmه. وصكت ع أسنانها بغـــضــــب شـ.ـديد. وافتكرت العـ.ـذ.اب إلى شافته. وصرخت بجنون وهستريا. وحدفت الفون ف المرايا. وشريط اليوم ده اتقرر قدام عينيها. ودخلت في حالة هيستريا.
والشغالين طلعو ع صوت الصريخ. وكتفوها لحد ما اغمى عليها!

ف ألــمانيا.
ف غرفة الاجتماعات.
زين: قاعد وجمبه آريان وحامد. ونص الحرس واقفين وراهم. بأمر من زين. وباقي الحرس قدام غرفة الاجتماعات.
المدير الفني واسمه لويس: بتعجب ورهبه. مرحباً مستر زين. سُررت كثيراً بلقائك.
زين: بعدm اهتمام وثقه قال...
بالطبع! لأن لقاء زين العدوي دائماً متميز مستر لويس!
لويس: بص ع الحرس وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وابتسم. وقال. بمزاح. لماذا كل هذا العدد من الحرس مستر زين؟ يبدو انك غاضب جدا!

زين: ضحك وقال. من الصعب أن يحدث هذا. لأن غـــضــــبي مثل البركان الثائر. والآن هو خامد. واتمنى أن لا يثور.
اما عن هذا العدد من الحرس. فأنا اتنيت بهم إلى ألــمانيا لنمرح ونتجول قليلاً.
وكمل بخبث.
بعد تجديد العقد بيننا. هل يوجد عندك مشكله مستر لويس؟
لويس: عدل الكرات وبلع ريقه. وقال. لا لا يوجد مشكله على الإطـ.ـلا.ق.
زين: هز راسه بابتسامه. حسنا. وكمل بمكر.
إذن دعك من كل هذا. فلنمضي العقود لبداية عام جديد بيننا.

في الحقيقه مستر لويس أبني الدكتور آريان العدوي أتى بنفسه بالأمس ليجدد الاتفاقية معك بدون علمي لانه يحب عمله كثيراً. وأنت تعلم حماس الشباب وهذا جيد جداً.
ولكن انا أرسلت له رساله خاصه بالأمس أن يذهب إلى الفندق ولا يذهب إليك حتى اتي بنفسي. وها انا الآن أتيت لنجدد العقد سويا والاتفاق بيننا.
اين العقود مستر حامد؟
آريان: رفع حاجبه بتعجب وابتسم بمكر ع اسلوب أبوه.

لويس وشريكه ورئيس مجلس إدارة الشركه بصو لبعض. ومش عارفين يعملو ايه؟
لويس: همس لشريكه وقال. هل فعلا ماقاله مستر زين. ام هذه خدعة منه؟
شريكه: بنفس الهمس. لا أعلم. ولكن يبدو على مستر زين الهدوء والاسترخاء.
لويس: بخبث. اممم حسنا. من الممكن أن إبنه آريان لم يمتلك الجراءه ويخبره ماذا حدث بالأمس. ولكن لايهم. كل الذي يهمني المال فقط.

حامد: مش فاهم حاجه وحاسس ببلاها. لكن قال. نعم مستر زين كل العقود معي منذ أمس.
زين: بمكر. حسنا. قدm العقود لمستر لويس. ودعه يقرأها على مهل. ليتأكد من جميع البنود.
وبص ل لويس بنظرة شر، ومن ثم يتم الامضاء!
لويس: وشريكه بصو لبعض ومحتارين.

آريان: قال بغـ.ـيظ. معذرة يا أبي لأني أتيت إلى هنا بالأمس. ولكن يا أبي مستر لويس رفض تجديد العقد والاتفاق بيننا وبينهم. وقال لي أنه وجد فريق عمل وشركه منافسه لنا وامضو معهم تعاقد جديد.
زين: بتمثيل الدهشه. أحقا هذا مستر لويس؟
لويس: بحرج. أنا أعتذر كثيرا منك مستر زين ولكن مصلحة الشركه فوق الجميع...
زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. بالتأكيد أنت محق. وأنتم اخليتم بالتعاقد معي دون الرجوع إلي.
شريك لويس: مستر زين نحن!

زين: رفع ايدو ليه، وقال. لا أريد مبررات. وانتهى الأمر إلى هنا.
ومسك الملف وحطه قدام لويس بقوه. وقال. حسنا مستر لويس.
ولكن تذكر أن في اليوم الذي اتيت فيه إلى هنا مع الامبراطور للتعاقد معك. كنت أنت في مركز قوه. وثقه كبيره أنك لن تخلف معنا مادام العمل مستمر. وانت بنفسك وضعت البنود. وانت وضعت هذا الشرط الجزائي. لمن يخل بالاتفاق.
لويس: فتح عينيه بصدmه...

زين: بصوت جهوري للكل. بند الشرط الجزائي والذي وضعه مستر لويس بنفسه. وهو مائة وخمسون مليون دولار لمن يخلف بشروط العقد! والدفع خلال خمسة عشر يوماً. او يرفع الأمر إلى القضاء.
شريك لويس: بصدmه كبيره. ولكن هذا مستحيل!
زين: ضحك بسخريه. لايوجد في قانوني كلمة مستحيل.
لويس: بلع ريقه بصعوبه. وقال مستر زين. دعنا نتحدث ونتشاور في الأمر قليلاً.

زين: ضحك. وقال. لم يعد الأمر شورى بيننا مستر لويس. انت رأيت التعاقد مع شركة أخرى. ونظرت إلى الثمن والعرض المغري. ولكن المال اعمى عينيك عن الشرط المكتوب برغبتك عند التخلي. ونسيت أمره تماما.
وكم انت محظوظ مستر لويس. لأني لم اتخذ اي اجراء ضدك. وحينها أسهم شركتك سينخفض بدرجة كبيرة جداً. فلنحل الأمر بهدوء. وهذا لمصلحتكم أنتم أولا.
لكن أنا فحتما لم أتنازل عن دولار واحد. والأمر الآن أصبح في أيديكم.

لويس: بصوت عالي. مستر زين هذا المبلغ ضخم جدآ. وانا لا!
زين: بتحذير. انتبه لنبرة صوتك جيداً حين تتحدث مع حليف الامبراطور. وتذكر جيداً انكم اتخذتم القرار دون الرجوع إلي.
شريك لويس: شـ.ـد لويس من ايدو يقعد.
لويس: قعد ولعن نفسه لأنه نسي موضوع الشرط الجزائي. او بمعنى اصح فكر إن زين هيتغاضى عن الشرط.
شريك لويس: همس بغـ.ـيظ. ماذا سنفعل الآن!
لويس: بغـــضــــب وحيره. لا اعلم الأمر خرج من بين يدي.

شريكه: بتفكير. اسمع لويس فلتعتذر من مستر زين ونستمر معه لحين اكتساب حقوقنا بالكامل.
لويس: بتفائل. نعم انت فعلا محق.
زين: مهتمش ليهم. واتصل ع المحامي التاني. وقال بحزم. أين أنت؟ ولماذا تنتظر بالخارج. فلتأتي لفض العقد الجميع في انتظارك. وقفل. وبص ل لويس وابتسم. وقال هذا محامي الشركه الخاصة. أتى معى ومن الجيد أنه أتى.

لويس: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه وقال. مستر زين نحن مستعدون لامضاء وتجديد العقد والاتفاق معك.
زين: ضحك بصوت عالى. وقال. مستر لويس ما الذي دهاك؟ انسيت انك متفق مع شركة أخرى. ومن المؤكد يوجد شرط جزائي آخر. انا حقا مندهش لتصرفك.
لويس بص لشريكه وغمض عينيه ولعن نفسه.
آريان: بثقه. ومن المؤكد أيضاً أن مستر زين لا يقبل التعاقد معكم مرة أخرى. نحن لم نعد نثق بكم ثانية.
المحامي. خبط ودخل.

زين: بهيبه وثقه لحامد والي معاه. ابدؤ باتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة حيال هذا التخلي منهم. وخلال خمسة عشر يوماً. يوجد في حسابي الخاص مائة وخمسون مليون دولار. وإلا لن تتحملو العواقب!
المحامي طلع الاوراق. ودخل محامي لويس واتفقوا ع كل الإجراءات القانونية.
لويس مجبر يمضي عشان سمعة الشركه. وشريكه مضى.
زين مضى وع وشه ابتسامه. رغم القلق ال جواه من رهبة المشروع أنه يفشل ولكن ثقته في الله كبيره.

آريان: مضى وجواه خايف جداً. وياترى ايه هيحصل بعد كده.
السكرتيره خبطت ودخلت وقالت بقلق. سيدي لقد عادت شحنة سيد زين العدوي إلى ميناء ألــمانيا مرة أخرى.
زين: ابتسم بسـ ـخـــريــة ومعلقش.
لويس: كشر عينيه بعدm فهم. وبص ل زين وقال. ماذا يعني هذا؟
زين: بصله وقال بثقه. لم يعد للأمر اهميه. وهذه الشحنه لم يعد لي حاجة إليها. وأريد الآن ثمن هذه الشحنه!
لويس: خبط ع التربيزه بغـــضــــب. وقال أنت تمزح معي.

آريان: خبط ع التربيزه بنفس الغـــضــــب وقال بصوت عالى جدا. في المرة القادmة لن أحذرك أن تخفض صوتك عنـ.ـد.ما تتحدث مع أبي. وأنتم الذين خوضتم هذه الحرب ولتتحملو العواقب.
انتم ليس لديكم أدنى مستوى متحضر. وكان من السهل عليكم أن ترسلو الينا عميل للتفاوض معنا أو إبلاغنا بكل الذي حدث. ولكن انتم ليس لديكم إحترام لهذه الشراكه الذي دامت لسنوات طويلة. وبعد كل هذا تتطاول وترفع صوتك؟

انت لا تعرف مع من ورطت نفسك. إن كنت لاتعرف من هو زين العدوي. إذن فلتبحث عن اسم الامبراطور آدm العدوي وحليفه زين العدوي.
نحن لا نهاب أحدا. ولا نخاف من أحد. ومن يبدأ معنا في التلاعب فكتب على نفسه الدmار. والمـ.ـو.ت مصيره المحتوم...
ولن أنبه عليك مرة أخرى. عنـ.ـد.ما تتحدث مع أبي تخفض صوتك وهذا لمصلحتك!
لويس: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح.

آريان: بشر كبير. وقال من بين أسنانه بغـــضــــب وتهديد. فلترسل لنا أموال هذه الشحنه وفي الحال. وإن لم تفعل؟
سأخرج من هنا على القضاء. وحينها ستمضي سنوات تبني سمعة هذه الشركه من جديد!
زين: ابتسم بفخر كبير من إبنه. وسابه يتصرف!
لويس: من بين أسنانه ل زين، اسمعت الهراء الذي يقوله ابنك آريان يامستر زين؟
زين: حط رجل ع رجل. وقال. أنصحك أن لا تغـــضــــب الدكتور آريان. لأنه سينفذ كل كلمه قالها.

آريان: طلع ملف الصفقه ومضى على عدm استلامها.
شريكه: شاف الحرس مسلحين. وكمان قوة آريان وزكاء زين. وقال. تمهل لويس ودعنا ننهي الأمر.
وبص ل زين وابتسم بتمثيل. حسنا مستر زين. نحن مستعدون لتقديم كل أموال هذه الشحنه. فلتنتظر قليلاً.
لويس: بينهج وقعد ع الكرسي بخـ.ـنـ.ـقه.
بعد شويه الأمن داخل بشنط الفلوس. وحطوها قدام زين و آريان.
زين: شاور ل حامد.
حامد: شاف الفلوس وضحك بسعاده. وقال كله تمام ياباشا!

زين: هز راسه وشاور للحرس يشيلو الشنط.
الحرس شالو الشنط. وواقفين.
زين: قام وقف وقفل جاكت البدله. وقرب من وش لويس وقال بغـــضــــب مكبت.
انتظرني بعد ثلاث سنوات من الآن بدأ العد التنازلي. ل تعرف من هو إبن الامبراطور! وسابه وخرج بنفس الهيبه والثقه.
آريان: ماشي جمبه وقال.
ع فكره يابابا؟ بابا آدm اتصل عليا امبـ.ـارح بليل. ؛!
زين: بتحذير اوعا تكون قولتله حاجه يا آريان؟

آريان: بنفي. ابدا. أقوله ايه بس يا بابا. هو اتصل سلم عليا واطمن عليا وقفل!
زين: ماشي. وهز راسه. وقال تمام. انا مش عايزه يقلق.
آريان: بقلق. طيب يابابا حضرتك قولتلي هشرحلك بعدين. انا عايز اطمن انا بجد مش عارف انام من امبـ.ـارح من التفكير.
زين: ابتسم. وقال. هقولك كل حاجه واحنا راجعين على مصر في الطياره يلا بينا.
والكل خرج بره الشركه وبيركبو العربيات.
الجارد فتح باب العربيه ل زين. اتفضل معاليك.

زين: ركب وجمبه آريان
حامد: ركب عربيه مع المحامي وفتح فونه واتصل!
ف مصر في مكتب آدm.
آدm: قاعد ع المكتب وفونه رن. ورد ع حامد. وقال بهدوء. ها طمني!
حامد: بفخر. لأ سعادتك اطمن جداً. انا عايز اقول لحضرتك إني انهردا كنت قاعد مع نسخه مصغره من الإمبراطور. حقيقي الباشمهندش زين كان متمركز بنفس حضورك معاليك.
آدm: هز راسه. وتمت ع ايه ياحامد؟

حامد: ال حصل في الاجتماع معاليك إن مستر زين قال! وشرح بالتفصيل كل حاجه حصلت ف الاجتماع!
آدm: ابتسم بفخر واعتزاز كبير، من ملك السوق القادm زين العدوي!

عند كامليا.
بعد مافاقت قاعده ف ركن ف الاوضه. وبتهمس بهستريا. انا معملتش حاجه. الديزل. م. مين. مين الديزل؟ لأ عامر انا معملتش حاجه. لأ ابعدو عني محدش يقرب مني. محددددددش يقرررررب منننننني!
جامعة. (أوكسفورد Oxford)
تيم: خارج من المحاضره. وطلع فونه عشان يتصل ع ميرو.
لكن جت بـ.ـنت اجنبيه دفعة تيم في الرساله. وقالت بابتسامه. هاي.
تيم: انتبه. وابتسم بعفويه. هاي.
البـ.ـنت انا ماري وانت تيم صحيح؟

تيم: بتعجب. نعم هذا صحيح. هل يمكنني المساعده؟
ماري: مدت ايدها تسلم عليه. وقالت. لأ شيء ولكن أنا سُررت بك كثيراً. واتمنى أن تكون صديقي المفضل.
تيم: تنح. ها؟ صديقك المفضل!
ماري: بتعجب. هاي تيم فلتصافحني.
تيم: بحيره. وبعدها قال. معذرة ولكن أنا لا اصافح النساء!
ماري: نزلت أيدها. وكشرت جدآ بتعجب وعدm فهم. وقالت. ماذا تقول يارجل؟
تيم: بهدوء أنا أعتذر كثيرا. ف انا لدي زوجه أحبها. ولن يصلح لنا أن نكون اصدقاء.

ماري: ضحكت بتعجب. ماذا! هل انت مـ.ـجـ.ـنو.ن؟ دعنا من كل هذا. ف أنا حقا معجبة بك. واريدك معي بعض الوقت.
تيم: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال وبعدين ف الورطه دي بقى؟
ماري: باستفهام! ماذا تقول؟
تيم: بنفاذ صبر. لا شيء ولكن معذرة انا سأذهب الآن.
ماري: مسكت ايدو بسرعه وقالت. انتظر لا تذهب يارجل. انا حقا اريدك. سنخرج قليلاً. وسنقضي وقتا ممتعا في الديـ.ـسـ.ـكو.
تيم: لسه هيرد وهيسحب أيدو. لكن تنح بزهول. مريم!

ميرو: عينيها ع أيد ماري ال ماسكه ايد جوزها! وقلبها بدأ في مرحلة الغليان!
تيم: سحب ايدو بسرعه. واتلخبط!
ماري: استغربت. وقالت. ماذا بك؟ هل تعتقد ما تفعله
بأمر طبيعي؟
تيم: عينيه ع ميرو، ومصدوم.
ميرو: بغيره كبيره واضحه. زقت تيم وهي وقفت قدامها. وردت عليها وقالت بغـ.ـيظ.
ميرو: وماذا كنتي تنتظري من رجل متزوج؟ أن يبادلك أطراف الحديث. وان يوافق على عرضك له؟

ماري: بصت ع ميرو باشمئزاز لانها محجبه وقالت. ل تيم هل هذه زوجتك؟ غير معقول؟
ميرو: بصت ل تيم. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وسابتهم واتحركت بسرعه.
تيم: كان أسرع منها ومسك ايدها. وقربها منه. وقال بفخر.
نعم هذه زوجتي هذه فخري وسعادتي. وهي أيضاً قبلتي!
ميرو: قلبها دق بقوه. وضحكت بدmـ.ـو.ع.
ماري: بإعجاب كبير. اوو من الواضح أنكم تربطكم علاقة حب قويه. أليس كذلك؟

تيم: شبك كف أيدو ف أيدها. وقال بغرام. ليس حب فقط. بل أنها مسيرة حياة. انها أطياف روحي وسُكناي!
ميرو: اتنهدت بأريحية كبيره. وضغطت على أيدو. وضحكت بسعاده.
ماري: ابتسمت بحب وقالت، يا إلهي كم هذا جميل جدا. أود لو التقي بنصف هذا الحب. ولكن من الصعب إيجاده، اتمنى لكم حياه سعيده. معذرة فعلي الذهاب. ومشيت!
تيم: نفخ بأريحية كبيره. وقال الحمدلله.

ميرو: ضحكتها اختفت. وشـ.ـدت أيدها بسرعه وقالت بتوعد. هي كانت ماسكه ايدك ليه ياتيم؟
تيم: تنح. وقال. انا لسه قايل فيكي شعر ع فكره. تقولي ماسكه ايدي ليه؟
ميرو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ واضح. وقالت. اه شعر يسي تيم.
لو عجباك روح ليها. دي حتى عينيها زرقا و شعرها اصفر ولابسه ع الموضه وسابته ومشيت تلعن فيهم!
تيم: ببلاها. اومال انا بقول لمين سُكناي دلوقتي؟

وبعدها ضحك ع غيرتها. وراح وراها يصالحها. يامريم. مريييم ردي عليا. والله حـ.ـر.ام عليكى.
ميرو: ماشيه بسرعه. وقالت بصوت غـــضــــبان. انا برضه إلى حـ.ـر.ام عليا؟ واقف معاها وبتتكلم وضحكتك ماليا وشك. اه معلش بقى انا جيت قطعت عليكم.
تيم: ضحك من قلبه. وجري بسرعه مسك أيدها. ومشي جمبها. وقال في ايه بس ياميرو انتي عارفه إني ماليش زنب والله. وبعدين انا قولتلها اني متجوز قمر ماينفعش ابص لغيرها أبدا.

ميرو: وقفت وكشرت عينيها بغـ.ـيظ. وقالت وايدها اللي كانت ع إيدك دي ها؟ ولا انا شوفت غلط؟
تيم: كتم الضحكه. لأ انتي صح طبعا. لكن والله انا لسه كنت هسحب أيدي ولقيتك قدامي.
وبعدين هو زنبي اني زي القمر يعني وبتعاكس؟ وغمز
ميرو: بتتنفس غـ.ـيظ وغيره. وقالت لأ مش زنبك يادكتور. روح اجري خليهم يعاكسوك. بعد إذنك. وسابته ومشيت.
تيم: يامـ.ـجـ.ـنو.نه. وراح وراها.
ميرو: خارجه من باب الجامعه.

تيم: شاور لتاكسي. وبيضحك ع نرفزتها، ومسك أيدها غـ.ـصـ.ـب عنها. وفتح ليها باب العربيه. وقال اتفضلي ياروح قلبي.
ميرو: صكت ع أسنانها من بروده. وركبت العربيه وقفلت الباب.
تيم: لف وركب جمبها. وقال للسواق. أريد أن أذهب إلى مطعم فخم للغايه.
السواق: ابتسم حسنا. واتحرك بالعربيه.
ميرو: بغـ.ـيظ. انا عايزه ارجع على البيت لو سمحت.
تيم: شبك ايدو ف أيدها. وقال. تيمو عازمك على أجمل غدا. وبعدها نروح السينما ونرجع ع البيت.

ميرو: بصتله. تيم انا مخـ.ـنـ.ـوقه جدآ ع فكره.
تيم: بتنهيده. انا آسف. بس ال حصل كان سوء تفاهم والله العظيم. وانا قولتلها إني متجوز. ولو كانت هتتكلم اكتر انا كنت هوقفها عند حدها. وبعدين انتى مش واثقه في تيمو حبيبك؟
ميرو: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. ايه ال جاب الغيره للثقه دلوقتي؟
تيم: بضحكه. أجمل غيره من أجمل مريم عزيز في الدنيا. اضحكي بقى. بجد التكشيره دي مش لايقه على قمري.

ميرو: بتحذير. بص بقى بجد لو شوفت أي بـ.ـنت مقربه منك. أنا!
تيم: بغمزه قولتلك إني قمر والله.
ميرو: ضحكت ماشي ياعم القمر. بس متزعلش بقى لما تشوف جناني إلى بجد.
تيم: لأ شوفته في عينيكي. كان فاضل دقيقه وتطلعي نار من بوقك وتحرقي البـ.ـنت.
ميرو: بكـبـــــريـاء. كويس إنك عارف إني ممكن أحرق أي حد يقرب منك.
تيم: بدقة قلب. بعشق غيرتك بعشقك كلك على بعضك.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر.
تيم: ضغط ع أيدها. وبعشق ارتباكك. بحبك اوى يامريم.

ميرو: بتنهيدة حب. وانا بحبك اوى ياتيمو!

في أوكرانيا.
عند مراد في القريه.

في بيت في قلب المزرعه. وفيه ست كبيره السيده أورورا
وجوزها السيد موريس.
ومراد عايش معاهم من فتره صغيره.
مراد: شغال في الأرض مع موريس في المزرعه.
موريس: اتعدل وبص للسما ومسح جبينه من الارهاق.
مراد: اتعدل وبص ليه وقال. سيد موريس هل أنت بخير؟
موريس: بتنهيدة تعب. نعم انا بخير چاكوب. نحن بدأنا العمل منذ وقت طويل. ولن احصل على بعض الطعام من سيده أورورا. وانا الآن اتضور چوعا.

مراد: هز راسه. حسنا فلتذهب أنت إلى المنزل وانا سأكمل عملي.
موريس: لا هذا لن يحدث. فسيدتي توبخني لأجلك.
اتعلم چاكوب يابُني. أن عزيزتي أورورا تعلقت بك كثيراً. ولكم تمنيت في الحقيقة أن تكون ولدها.
مراد: افتكر امه. وابتسم. وقال. انا لم أشعر بفرق كبير. وهي أمي بالفعل. فكم انتم أناس طيبون. قدتم لي المساعده دون أن تعرفو من أنا. فلكم جزيل الشكر على هذا الموقف والثقه.

أورورا. بصت من الشباك. وندهت بصوت عالى. عزيزي موريس. فلتأتي انت وچاكوب. حان موعد الغداء.
موريس: ضحك. سنأتي على الفور عزيزتي. هيا بنا چاكوب.
مراد: نضف ايديه. وقال. حسنا. هيا بنا.
وماشي بيعرج ودخلو البيت.
أورورا: جهزت الأكل. وقالت. هيا اذهبو واغسلو أيديكم.
موريس ومراد غسلو أيديهم وقعدو ع تربيزه الغدا.
أورورا: حطت الاكل قدام مراد. وقالت.

تفضل عزيزي. هذا الغداء صحي ويخلو من اللحم تماماً لأنك قولت لي بأنك لاتأكل اللحم على الإطـ.ـلا.ق.
مراد: ابتسم. نعم سيده أورورا. انا نباتي ولا أحب اللحم. واعتذر لكي كثيراً. ولكن هذه هي طبيعتي.
أورورا: ابتسمت لا عليك عزيزي. الاكل النباتي صحي جداً. تفضل.
مراد: بابتسامه. شكرا لك.
أورورا: قعدت وبدأت في الاكل.
مراد: بهمس. بسم الله. وبدأ ياكل.

موريس: بياكل. وفونه رن. ورد عليه وملامحه اتغيرت جدا. وقفل المكالمه وساكت.
اورورا: بعدm فهم. ماذا حدث عزيزي؟ ومن المتصل؟
موريس: بخـ.ـنـ.ـقه. انه مساعد يكتور الطاغي. يذكرني بأن أحضر جميع أوراق الأرض خاصتي. بعد يومان.
مراد: انتبه. وركز معاهم.
أورورا: بدmـ.ـو.ع. اووه وماذا نفعل إذن. انت تعلم أن هذا المحتال لن يدعنا وشأننا.
موريس إن هذه أرض أجدادنا وكبرنا فيها سويا. أنا لا أطيق العيش دونها.

موريس: بقلة حيلة. وماذا افعل عزيزتي. انا لست بيدي اي شيء افعله على الإطـ.ـلا.ق.
مراد: بحذر. احم. معذرة ماذا يحدث؟ وممن انتم قلقون هكذا!
موريس: بص ل أورورا ف نظرة معناها لا تتحدثي أمامه أكثر.
أورورا: بضعف. هزت راسها لجوزها. لا اتحمل.
وعيطت وقالت.
إن هذا المدعو يكتور. انه رجل طاغي يأخذ كل مايريده. ويريد أن يأخذ أرضنا بثمن قليل جداً. ويريد منا أن نترك له المزرعه خلال يومان فقط.

مراد: قبض ع ايديه بغـــضــــب. وقال هذا مستحيل أن يحدث. انتي قولتي بالأمس أن هذه القريه والمزرعه تعني لكي الكثير. وانتي لست مضطره لبيع هذه الأرض.

موريس: بحـ.ـز.ن الأمر ليس بهذه السهولة چاكوب! فيكتور له شأن كبير جداً. وثراء فاحش. ورجل قـ.ـا.تل. ويقــ,تــل دون رحمه. ودن تفكير أيضاً. و يأخذ كل مايريده. وإن قولنا لسنا موافقون. سيأخذ المزرعه دون أن يدفع لنا فلسِ واحد. وتكون خسارتنا أكبر من ذلك. ولن يستطيع أحد أن يتفوه بكلمه واحده.
مراد: بقوه. سيده أورورا! أريد منك أن تحدثيني اكثر عن هذا يكتور وماذا يفعل بالضبط!

أورورا: بدmـ.ـو.ع وقلق. حكت ل مراد كل حاجه تعرفها عن يكتور وجبروته.

مراد: سمع منها كل حاجه. وقال ليهم دعوني أفكر في الأمر.
وسابذل قصار جهدي لتعود لكي أرضك من جديد. أنا أعدك بذلك.
موريس و أورورا بصو لبعض بأمل جديد.
مراد. قام وسابهم وخرج قعد وسط الزرع. بتمثيل التفكير. ولكن خطته جاهزه وواقفه على التنفيذ.

الساعه 9 مساءاً. في فيلا العدوي.
في جناح زين. قاعدين جمب بعض على الكنبه.
ريتال: بإنبهار كبير. واو بجد. بجد يازينو؟
زين: بابتسامه. بجد ياروتي. كل حاجه حصلت هناك كانت ليها بصمه. وده بتـ.ـو.فيق من ربنا طبعاً.
ريتال: سقفت بسعاده. وقالت. انا مبسوطه اوى اوى يازينو. تعرف آريان بيقولي. ياماما اللي إسمه لويس ده كان نـ.ـد.مان بطريقه ملحوظه.

زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه اممم. فعلاً. كان نـ.ـد.مان على مخـ.ـنـ.ـوق. وكمان كان عايز يضـ.ـر.ب نفسه على غباءه.
وكمل بتنهيده. للأسف الشـ.ـديد هما بصو على الفلوس. والعرض المغري. لكن نسيو أنهم بيتعاملو معانا من زمن كبير جدا. وعمرهم لا اشتكوا مننا ولا قصرنا في أي دفعه. بل بالعكس. كل حاجه بتوصل في وقتها تماماً.
ريتال: حطت ايدها ع خدو. وقالت إحساسي بيقولي إن مش ده اللي مزعلك يازيني؟
زين: بص ليها وقال. اكدب عليكي لو قولتلك لأ ياريتال.

ريتال: بقلق. مالك يازين؟ وايه اللي مخليك زعلان كدا؟
زين: بتنهيده. مش زعلان. أنا قلقان. قلقان ياريتال. وخايف من المشروع أنه يفشل. وقتها هنواجه مشكله في الشركه الأم.
وانا وقتها مش هقدر أواجه بابا!

ريتال: لفت وشه ليها. وابتسمت وقالت. أنت فكرت وتعبت وحاولت إنك تقدm حاجه تفيد بلدك. وكمان نيتك خير وهتراعي ربنا في أسعار الاجهزه من قبل ما مشروعك يبدأ. تفتكر إنك هتفشل؟ وكمان اللي صمموا الأجهزة الطبية بره مصر. أغلبهم مهندسين مصريين. وأحنا عندنا نوابغ وناس لسه مكتشفناش موهبتها في الإنتاج والتصنيع.

والمهندس صالح ويوسف قالو انهم يعرفو مهندسين تقنيات طبيه عقلهم وأيديهم إبداع بجد. ويمكن دي فرصه ليهم بعد تعبهم. ان ربنا يعوضهم ويعوضك خير.
زين: أبتسم وقال. كلامك طمني ياروتي. ربنا يبـ.ـاركلي فيكي ياحبيبتى.
ريتال: حطت راسها ع كتفه وابتسمت بحب كبير. وقالت. ربنا يطمن قلبك ديما ياحبيبي. بحبك اوى يازينو. وإن شاء الله. ربنا هيوفقك في مشروعك الخاص.
زين: مسد ع شعرها بحنان وقال. إن شاء الله ياحبيبتى.

زينب خبطت ع الباب قالت. سيدي الباشمهندس زين بيه. سيدي آدm بيه عايز حضرتك في المكتب.
زين: بص قدامه وقال. اكيد اللي في دmاغي صح. وقال. ماشي يازينب انا نازل حالا.
ف مكتب آدm.
فونه رن. وابتسم. ورد وقال. حفيدي الغالي.
تيم: بسعاده. بابا الغالي عامل ايه ياحبيبى.
آدm: أنا بخير طول ما كلكم بخير.
تيم: ربنا يبـ.ـارك لينا في حضرتك. متعرفش بجد انتو وحشينا قد ايه؟
آدm: بهدوء. فيك تعملها في الاجازه يادكتور.

تيم: بضحكه. يبقى علم وينفذ يابابا.
آدm: أبتسم. على خير إن شاء الله. حفيدتي إيه أخبـ.ـارها.
تيم: بضحكه. ميرو زي الفل. ولسه راجعين من السينما. ودخلت تصلي العشاء.
آدm: بتنهيده. ربنا يحفظكم ياحبايبي.
تيم: اللهم امين. وهرش في قفاه وقال. احم بابا أنا. كنت عايز أسأل على حاجه مهمه.
آدm: كشر عينيه بتركيز. خير يا دكتور.
تيم: نفخ بحيره. وقال. عامر. احم. عامر إللي محبوس في المخزن!
آدm: بِشك. ناوي على ايه ياحفيدي!

تيم: شال الفون بعيد عن ودنه. ونفخ بحيره كبيره. ومسح وشه بايدو. ورجع الفون واتكلم. وقال بثبات. احم. ابدا يابابا. انا بس كنت بسأل. اصلهم في المخزن من مده كبيره. وكنت بسأل عادي جداً.
آدm: هز راسه. لأ اطمن عامر والجارسون خرجوا من المخزن من فتره كبيره بأمر مني. مقابل امضاء على كوارث ليهم.
تيم: صك ع أسنانه بغـــضــــب. وخبط أيدو ف السور.

وابتسم بتمثيل. وقال بهدوء عكس إلى جواه. والله؟ انا برضه بأيد تصرفك ده يابابا. تمام. احم تمام جدآ.
آدm: بِشك. أنت محتاج عامر في حاجه يادكتور!
تيم: غمض عينيه وحاول يكون عندو ثبات أكبر. لأنه عارف جدو. وقال بثبات.
أبدا صدقني. انا كل إلى يهمني سلامة ميرو وبس. وبما أنها في أمان. يبقى كل حاجه تمام.
آدm: هز راسه. تمام.
تيم: تمام يابابا. اميرتك جمبك اكلمها؟
آدm: ابتسم. لأ هي فوق مع فريحه وتالين.

تيم: تمام انا هتصل عليها دلوقتي. خلي بالك من حضرتك يابابا.
آدm: إن شاء الله. مع السلامه. وقفل. ومسك القلم. وفتح الملف وبص فيه لثواني. وبعدها. بص قدامه. وقال...
ياترى ايه إلى في دmاغك ياتيم. هل فعلاً بتسأل بالصدفه. ولا في مغزى من سؤالك ده. مشكلتك في ثباتك قدامي!
زين خبط ودخل. وقال حضرتك طلبتني ياحج؟
آدm: امم أدخل تعالي يازين!
زين: دخل وقفل الباب. وقعد قصاده. تحت امرك ياحج.

آدm: قفل الملف. وحط القلم. وشبك ايديه وقال. أنت رجعت من ألــمانيا في نفس اليوم. ومقولتليش الشركه الالمانيه جددت معاك العقد وياترى طلبت فرق سعر كام السنادي!
زين: بحيره كبيره. وقال جواه. يا الله انا نسيت خالص إن بابا ممكن يسأل عن حاجه زي دي؟ طيب وبعدين يازين؟ هتعمل ايه. هتقول ع إلى حصل؟ ولا هتحل الموقف ده ازاي؟ والمشكلة إن بابا سأل سؤال مباشر يعني ماينفعش التجميل فيه. اوووف اعمل ايه بس؟

آدm: بمكر. ايه الاجابه صعبه أوي كدا ياباشمهندس؟
زين: انتبه. ها؟ احم لأ. ولا صعبه ولا حاجه. لكن بصراحه!
آدm: بهدوء. بما انك بدأتها لكن وبصراحه. يبقى في جديد في الموضوع. قول سامعك ياحليف العدوي!
زين: بتـ.ـو.تر وقال. فعلا ياحج في جديد. لكن انا مش عايز حضرتك تشيل هم اي حاجه. وكمان!
آدm: بنبرة فيها حزم. مش ده ال انا عايز اسمعه منك يازين!

زين: اتنهد بإستسلام. وقال حاضر يا بابا. انا هقول لحضرتك كل ال حصل معايا من امبـ.ـارح لحد دلوقتي!
الي حصل إن آريان لما سافر!
وشرحله كل حاجه. مع فكرة مشروعه الجديد!
آدm: سمع الفكره. وأنبهر حرفياً. من تفكير زين. وبدل ما نستورد لأ احنا إلى هنصدر. وابتسم بفخر كبير جدا...
وقال. ابدأ في تنفيذ اول جهاز طبي صنع ف مصر!

عدا كام يوم.
في بريطانيا.
تيم: الو ايوه ياخالد. عملت ايه؟
خالد: ايوه ياتيم. عرفتلك مكانه وشوفته بعيني.
واتكلمت معاه كمان.
تيم: بحماس. أنت متأكد أنه عامر؟
خالد: بتأكيد. ايوه يبني هو نفس إلى في الصوره اللي بتعها ليا. وشغال في محل سوبر ماركت. جمب بيته. واتكلمت معاه وجبت رقمه كمان.
تيم: بتوعد. حلو اوي اوي ياخالد. قولي عنوانه بالظبط ورقمه. وانت شكراً جدا لحد كدا.

خالد: طيب مش هتقولي أنت عايز الشخص ده ليه؟
تيم: بمكر. منا قولتلك ليه دين عند واحد صاحبي وهو بيهرب منه.
خالد: طيب وناوي على ايه؟
تيم: اممم انا هقول لصاحبي على عنوانه وابعتله رقمه. وهو بتصرف بقى معاه.
خالد: اشطا انا هبعتلك العنوان بالظبط ورقم تليفونه.
تيم: بحماس. وانا في انتظارك. وقفلو.
وصلت الرساله ل تيم وابتسم بشر كبير. وقال بدأ العد التنازلي ل نهايتك ياكامليا!

في أوكرانيا.
عند فهد و آدm مراد.
آدm مراد: نايم ع الكنبه. وباصص للسقف. وسرحان ف المشاغبه ضي آدm.
فهد: داخل وجايب خشب يحطه في المدفأه. وقال. انت لسه مكانك يا آدm؟
آدm مراد!
فهد: حط الخشب. ولف ليه. واستغرب شروده. وراح قعد ع التربيزه قصاده. ودقق النظر ل آدm!
آدm مراد: انتبه. و اخد نفس عميق واتنهد. واتعدل ومسح وشه بايديه.

فهد: بِشك. تعرف زمان لما بكون قلقان ع عمتك. أنا كنت بسرح كتير ذيك كدا وبنفس الطريقة. بس ياترى. انت قلقان ع مين يا آدm؟
آدm مراد: بدهاء. قلقان ع عيلتي كلها ياخالو. بما فيهم عمتو لارين!
فهد: من بين أسنانه. متأكد يا آدm!
آدm مراد: بص ف عينيه وقال بثبات. هو حضرتك عايزني اكون قلقان ع حد معين ياخالو؟

فهد: بص ليه بنفس الثبات. وقال بتوعد. انا عايزك متشغلش تفكيرك باللي هناك. أنت تركز في المأمورية وبس يابن مراد!
آدm مراد: أبتسم. وقال بمكر. وهو في حاجه شاغله تفكيري غير أني اخلص المأمورية عشان ارجع اشوفها من تاني!
فهد: بنفس المكر. فريحه مش كدا يا آدm؟
آدm مراد: ابتسم. طبعا دي هي ضي العتمه ياخالو!
فهد: كشر عينيه بِشك!
آدm مراد: بثقه. فونك بيرن يا حوت!

فهد: عينيه ع آدm. وطلع الفون ورد ع مراد بثبات. الو ياصقر!
مراد: بهمس. ها ياحوت. وصلتو لحاجه؟
فهد: بتنهيده. أبدا مفيش اي جديد. أكرم كأنه فص ملح وداب.
مراد: بإحباط. إن شاء الله خير. المهم وصلت معلومـ.ـا.ت إن حيدر في طريقه للمزرعه.
وهبدأ خطتي ولو نجحت هتوصلكم أشاره. ولما ابقى هناك طبعا مفيش اي شبكه لأن حيدر متحكم فيها.
ولما احب اطمنكم هنزل زياره لموريس واكلمكم وابلغكم بالجديد.
فهد و آدm مراد بصو لبعض بقلق.

وفهد قال خلي بالك من نفسك يا صقر!
مراد: سيبها على الله. سلملي على الديزل لازم اقفل مفيش وقت سلام.
وقفل ومسح الرقم وقفل الفون. ودخل البيت.
موريس قاعد جمب أورورا لانها تعبانه نفسيا بسبب اللي هيحصل.
مراد: قعد قصادهم وقال. انا وجدت الحل الذي يساعدكم في امتلاك أرضكم إلى الأبد.
موريس و أورورا اتعدلو بتركيز.
مراد: شرحلهم الفكره. وهي أنهم يساعدوه في أنهم يستعطفو يكتور، وچاكوب إلى هو مراد يشتغل معاه بأي طريقة.

وچاكوب هيجبلهم من تاني اوراق الملكيه لأرضهم.
وطبعا موريس و أورورا ضحكو بأمل ووافقوا وقاله مش هنخسر حاجه لأن چاكوب مش ابنهم ولو حصله حاجه مش هيزعلو كتير عليه. المهم أرضهم وبس.
مراد: اخد نفس عميق واتنهد بأريحية كبيره أنهم وافقو.
وفجاءه سمعو صوت دوشه وعربيات كتير في المزرعه.
موريس: بص من الشباك وقال بصدmه يكتور!
وخرجو كلهم لمقابلة يكتور ال هو حيدر.

ومراد ماشي يعرج. وأخيراً شاف حيدر قدام عينيه وحواليه حرس كتير. والغل ملى قلبه من ناحيته ونار الانتقام بتزيد عند الصقر.
المحامي فتح شنطة الفلوس ل موريس و أورورا.
موريس: بحـ.ـز.ن حقيقي قدm ورق الملكيه.
يكتور: بأمر. بعد غد تتركو مزرعتي. وإلا ساقــ,تــلكم جميعا.
أورورا: باستعطاف. أرجوك سيد يكتور أمهلنا بعض الوقت. أبني مريـ.ـض ولا يوجد له اي وظيفة وهو الذي يعولنا.
يكتور: ضحك بسـ ـخـــريــة هذا ليس من شأني.

فلتذهبو إلى الجحيم جميعاً.
اورورا: نزلت راسها بذل. وعيطت وقالت بترجي.
حسنا سنذهب إلى أي مكان انت تريده. ولكن اصنع لي معروفا وخذ چاكوب أبني يعمل في أي وظيفه انه مسكين.
وأبوه رجل كبير لايقدر على اطعامه بعد تركنا مزرعتنا ارجوك اصنع لي هذا المعروف فقط!
يكتور: بص ع مراد. وشاف عندو بنيه قويه لكن بيعرج. وعندو اعاقه في رجله. وقال بتفكير. تقدm الى هنا!
مراد: ماشي بيعرج. ووقف قدامه.

يكتور: بسخريه. هل هذا سبب حادث؟ أم أنت معوق؟
الحرس ضحكو.
مراد: أبتسم. وقال. انا ولدتُ هكذا سيد يكتور.
أورورا: بتعيط. أرجوك ليس لديه عائل.
يكتور: مط شـ ـــفــايـــ ـفه. حسنا لكي هذا. خذوه معكم في الملهى. نادل أو عامل تنظيف.
الحرس: حسنا سيدي. وزقو مراد. تحرك ايها المعتوه. الأعرج.
مراد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. واتحرك معاهم.

وبص ل موريس و أورورا بتمثيل أنهم يطمنو وحقهم هيرجع. ولف وشه وابتسم بمكر. وركب معاهم العربيه ومشيو!
وبعد وقت.

وصلت اشاره ل آدm مراد إن مراد في طريقه لوكر حيدر...
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـــضــــب كبير. ومسح وشه وشعرو بنرفزه. وأقسم لو أبوه اتأذى هيدmرهم كلهم!

في الجامعه.
ف المحاضره.
چود: قامت وبتحط الكتب ف الشنطه.
مصطفى: اخد الكتب وقام. وعدا من جمبها ومتجاهلها تماماً.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت ماشي يامصطفي إن موريتك؟
وخرجت بسرعه. وندهت ع دنيا صحبتها بصوت عالى عشان تضايقه. لكن ال اكتشفته أنه ماشي ولا في دmاغه.
آرين: ماشيه وشافت مصطفى جاي عليها. وابتسمت. وقالت. اذيك يامصطفى؟
مصطفى: ابتسم. انا تمام يا آرين انتي عامله ايه دلوقتى؟

آرين: بتنهيده انا كويسه الحمدلله.
مصطفى: ايه مالك ع الصبح. هو برضه محدش اتصل عليكم؟
آرين: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وهزت راسها للأسف لأ. وبابي وحشني اوي.
مصطفى: هز راسه امممم يستي الغايب حجته معاه. وهيرجعو إن شاء الله.
آرين: بإحباط. إن شاء الله. المهم قولي أنت ليه مربي دقنك كدا؟
مصطفى: لمح چود جايه. وضحك وقال ده العادي بتاع مصطفى عزيز. اصل العمر عدا وانا لسه ع المخده. هههههههههههه قولت أربيها.

آرين: ضحكت وقالت انت فظيع جدا. مش كدا ياچود؟
چود: بتريقه. اه فظيع مـ.ـو.ت.
مصطفى: بتجاهل. بت يا آرين إلى إسمه وحيد كلمك تاني؟
آرين: بضحكه. نو نو نو. ده اول ما يشوفني ماشيه في الجامعه يختفي من قدامي. بجد انا متشكره جداً ليك يامصطفي. انت و آسر.
مصطفى: بسخريه. لأ مفيش بينا شكرا. انا بس بعدي بمزاجي.
چود: بصت بعيد واتخـ.ـنـ.ـقت منه...
مصطفى: قال متعمد لچود، واحب اقول لأي حد. يزعل مني. متنساش تتفلق!

چود: لفت ليه بغـ.ـيظ. وبصتله بتوعد كبير.
آرين: بعدm فهم. ايه ال حصل لكلامك ده؟ وبعدين انا ملاحظه أنك أنت وچود مبتتكلموش زي الأول؟
چود: بثقه. أبدا يا آرين. انتي عارفه إن الامتحانات قربت وعايزه أركز عشان مبقاش فاشله. وبصت ل مصطفى بتريقه.
مصطفى: رغم دقات قلبه ليها. لكن حاول يتجاهلها. ومعلقش ع كلامها.

آرين: كشرت عينيها الامتحانات قربت؟ الامتحانات بعد شهرين ياچود. وايه علاقة الامتحان بأنكم متتكلموش؟ هو حصل حاجه؟
چود: بتريقه. ابدا ياحبيبتى. ده مصطفى ده حد لذيذ ازاي متكلمش معاه؟ مش كدا يامصطفي؟
مصطفى: ل آرين. انا كان بقالي 3ايام مضحكتش الحمدلله بقو أربعة.
انا مروح سلام يا آرين. وبص ل چود سلام يا، چود. وسابهم ومشي.
چود: اتنفست غـ.ـيظ من مصطفى. واقسمت انها تربيه!

ف شركة العدوي.
زين و آريان وريتال في المكتب.
آريان: اتفضل حضرتك يابابا. الملف ده فيه كل المعلومـ.ـا.ت عن شركة H-A ودي شركه بين اتنين. واحد اسمه حسان وجوز أخته شريكه اسمه احمد. وده سبب شعار الشركه بتاعتهم.
زين: فتح الملف. وقال. اممم دول من سنه تقريبا راجعين من قطر وعايزين يعملو اسم بسرعه ويكبرو في السوق.

آريان: بالظبط كده. وده سبب أنهم اختاروا نفس مجال الشركه الأم لاستيراد الأجهزة الطبية. ومن الشركه الالمانيه. ولو بصيت حضرتك في الورقه دي. هتلاقي فعلا أنهم سألو عن احسن شركه مصريه. والاجابه كانت شركتنا. وده سبب المنافسه.
زين: اتنهد. اممم تمام لما نشوف ايه إلى هيحصل بعد كده. المهم أنت عملت ايه مع المهندسين؟

آريان: اطمن حضرتك يابابا. المهندسين قاله إن الأرض والمصنع مكانهم مناسب جدا لبداية المشروع الجديد.
ريتال: بسعاده. ومش بس كده ياحبيبى. الباشمهندش صالح بدأ بتفكيك اول جهاز طبي. ومعاه يوسف ومهندسين فنيين محترفين.
زين: ابتسم. ومسح وشه بايديه وقال. يارب خليك معانا. وإن شاء الله خير.
ريتال: بضحكه. انت قلقان ليه بس؟ بجد الفكره مخلياني مبهوره جدآ. وواثقة مليون الميا انها هتنجح إن شاء الله.

زين: الثقه الزياده خطر ع أصحابها ياريتال. احنا بس نشوف اول تجربه. ونستخدm اول جهاز لينا تحت التجارب العلمية ونشوف النتيجه. وإن كان خير والنتيجه النهائيه تمام؟ واخدنا شهادة ببراة أختراع. وكمان إعتماد علامة ISO،؟ ومن منظمة الغذاء والدواء. FDA!
يبقى ننطلق على بركة الله نبدأ اول مشروع ضخم في مصر كلها. ولكن بسريه تامه.

آريان: بثقه. من جهة السريه ف انا بطمن حضرتك. مفيش اي حد عرف ولا عندو علم باللي بيحصل في المصنع الجديد للأجهزة الطبية. وهنفاجيء العالم العربي كله بإول مشروع هايل لزين العدوي ملك السوق القادm. بإذن الله.
زين: بتفائل إن شاء الله.
السكرتيره خبطت ودخلت وقالت. مستر زين. المحامي والمستشار القانوني عايز يقابل حضرتك لأمر مهم.
زين: بهدوء خليهم يدخلو.
السكرتيره: تحت امرك يافنـ.ـد.م. وخرجت.

المحامي خبط ودخلو وقالو بابتسامه. صباح الخير.
كلهم صباح الخير.
زين: اهلا اتفضلو استريحو، وخير إن شاء الله؟
المحامي: طلع ورقه. وقال خير طبعا. اتفضل حضرتك. الشركه الألــمانية للأجهزة الطبية. بعتت فاكس مهم جدا. وهو إن خلال 24 ساعه. ويتحول لحساب حضرتك مبلغ مالي للشرط الجزائي عن تخليهم بالتعاقد مع شركة A-k-A بإراادتهم. وهو 150 مليون دولار فقط لا غير.

في بريطانيا.
تيم راجع البيت لوحدو. واتصل على عامر. ورد.
عامر: بتعجب رقم خاص؟ وقال. الو؟
تيم: بغـ.ـيظ مكبت حتى من صوت عامر. لكن قال. عامر!
عامر: باستفهام. ايوه انا عامر. مين حضرتك!
تيم: بتهديد. انا إلى هلف حبل المشنقه حوالين رقبتك لو منفذتش إلى هقولك عليه!
عامر: بلع ريقه بصعوبه وقال بخــــوف. مي، مين. أنت مين؟ وعايز مني إيه؟

تيم: ضحك بسـ ـخـــريــة. إيه صوتك خايف ليه ياعامر؟ فين خــــوفك ده لما وافقت كامليا على خـ.ـطـ.ـف مراتي؟
عامر: فتح عينيه بصدmه. وقال مش معقول!
تيم: بصوت من نار. لاااااء معقول ياعامر. وإن كنت فاكر إني سيبتك تبقى غلطان. أنت روحك في أيدي. وتسجيلاتك صوت وصوره معايا. وهبعتلك نسخه منها عشان تشوف نفسك وأنت بتحكي قاذرتك انت والحـ.ـيو.انه كامليا. وانا على أتم الاستعداد إني اقلبها قضية رأي عام.

وكمل بمكر. ووقتها بقى كامليا هتتسـ.ـجـ.ـن. بس أبوها حته تقيله وهيتصرف ويخرجها من السـ.ـجـ.ـن.
لكن الخسران الوحيد في الليله دي كلها. أنت ياعامر. أنت وعمك والجارسون. ومصيركو هيكون الإعدام.
لكن بقى لو سمعت كلامي. ونفذت كل إلى هقولك عليه. انت هتبقى في أمان. وهعتبرك شاهد ملك في قضيتي. ها؟ قولت ايه ياعامر!
عامر: بينهج وقعد بخــــوف. وقال. اء. انا تحت امرك ياباشا. بس. بس ايه إلى يضمنلي إني هكون في أمان انا وعمي؟

تيم: من بين أسنانه. كلمتنا شرف. ووعدنا عهد علينا. وانا لو كنت عايز أأذيك كنت قدmت الأوراق إلى انت ماضي عليهم من غير ما تعرف أنت ماضي على ايه؟ فاهم ياعامر!
عامر: بنـ.ـد.م. منك لله ياكامليا. حسبي الله ونعم الوكيل فيكي.
تيم: بسـ ـخـــريــة. بعد ايه؟ المهم هتنفذ كلامي؟ ولا نتقابل في النيابه؟
عامر: بإستسلام. تحت امرك ياباشا!
تيم: أبتسم بخبث. وقال. تمام أوي. اسمعني بقى وطقطق ودانك معايا. وأي غلطه منك. فيها رقبتك!

قدام الملهى الخاص بحيدر.
واسمه. night club Victor (ملهى يكتور)
نزل الجارد وفتح باب العربيه للزعيم يكتور.
يكتور: نزل من العربيه وفي بوقه سِجار. وماشي بثقه وثبات غير عادي. ودخل الملهى.
الحرس: بسـ ـخـــريــة ل مراد. هيا تقدm ايها المعتوه الأعرج.
كل الحرس ضحكو وسـ.ـخرو منه لأنه بيعرج. وتنمرو عليه.
مراد: طبعا احنا عارفينه بيعدى كل حاجه بمزاجه. واستخدm سلاح البرود ومهتمش لأن جواه هدف الوصول لاكرم صديقه.

وماشي بيعرج. ودخل البـ.ـار مع الحرس. وعينيه بتاخد اسكرين وبتحفظ كل حاجه موجوده في المكان.
يكتور: قعد ع كرسي فخم جدا. وحواليه حرس.
جارد زق مراد ووقع قدام حيدر. والجارد قال. انحني لسيدك ايها المعاق الأعرج.
مراد: لف راسه وبص للجارد وشاف إسمه على الجاكيت. وبص ليه بنظرة معناها انت اول ضحيه يا روبرت! وابتسم بتوعد. وقال حسنا.
يكتور: نفخ دخان السِجار. وقال. ما اسمك؟

مراد: مثل الخــــوف. وقال. چا، چاكوب. چاكوب موريس. سيدي!
يكتور: هز راسه امم. هل تظن اني أتيت بك إلى هنا لاوظفك؟ هههههههه.
مراد: بمكر. بالطبع سيدي فأنت الزعيم يكتور.
الرجل الذي ليس له مثيل على الإطـ.ـلا.ق.
واقوى رجل في أوربا. وبالتحديد هنا في أوكرانيا سيدي يكتور العظيم!
يكتور: رفع حاجبه بإعجاب من كلامه. اوو من الواضح أنك زكي و تعلم عني الكثير.

مراد: رفع عينيه وبصله وقال بثقه. أنت حديث العالم سيد يكتور. ولطالما تمنيت أن أراك امامي. ف انا الآن لا اريد شيء آخر. أريد فقط أن أكون خادmك.
يكتور: ضحك بثقه. وقال حسنا لك هذا يا...
مراد: مثل الفرحه. وقال. چاكوب. چاكوب موريس سيدي!
يكتور: اتعدل وقرب من وش مراد. وقال بتحذير. أنصحك أن تخدmني بصدق. لانك مهما علمت عن يكتور. لن تعرف مدى خطورة هذا الشخص عليك. فهمت چاكوب موريس!

مراد: بص في عينيه وقال بخبث. خادmك المطيع سيدي يكتور العظيم! ونزل راسه. وقال جواه بتوعد ممزوج بغـــضــــب...
مراد العدوي مابينحنيش غير للي خلقه. وهدفعكو كلكو تمن إلى حصل دلوقتي. بس الصبر عليا ياحيدر الكـ.ـلـ.ـب أنت واللي معاك!
يكتور: شاور لبـ.ـنت شغاله على البـ.ـار.
واسمها. زوي. وجت. وقالت تحت امرك سيدي.
يكتور: بأمر. زوي. هذا چاكوب خادmي الخاص.
ويعمل على تنظيف الملهى يومياً. ووقت النوم يخلد في المطبخ مع چاك.

زوي: انحنت. حسنا سيدي.
مراد: مثل السعاده. انت حقا رجل رائع سيدي. أنت الافضل على الاطـ.ـلا.ق بالنسبة لچاكوب.
زوي: لا تثرثر كثيرا هيا تحرك معي!
مراد: مشي معاها. وعيونه بتراقب المكان كويس.
زوي: جابتله طقم ينيفورم. وقالت باشمئزاز. أنت أيها المعتوه الأعرج. امسك ارتدي هذا. وأخرج على الفور. وسيأتي لك چاك صديقك في العمل سيشرح لك طبيعة عملك في هذا المجال!
مراد: ابتسم ببرود. وقرب منها واخد اللبس ومردش عليها.

زوي: بصت ل مراد من قريب. وقالت بدهشه. يالهي كم انت رائع وجميل جدا. جميل للغايه.
مراد: قال ببرود. ولكنني معتوه واعرج لا تنسي هذا.
ومن الممكن أن تخرجي بعض الوقت لابدل ملابسي.
زوي: بغـ.ـيظ. أنت وقح. وخرجت.
مراد: هز راسه بتوعد. وبص ف المكان يتفحصه. ولمح كاميرات مراقبه. وقعد قصاد كاميرا عن عمد. وقال بتمثيل الحـ.ـز.ن.
أنا سافتقدك أمي وأبي. وأيضا حبيبتي. واليوم خسرت الكثير. وهي الارض الذي كنت اجني منها المال.

واعدك يا امي اني اجني من عملي كثيرا من المال لاساعدك انتي وابي.
ولكن!
وبعدها أبتسم. وكمل بمكر. ولكن في المقابل اجتزت على وظيفة مع أعظم رجل في العالم. وقام يغير هدومه.
وبدأ يصفر ويغني وقال كلام كتير جدا أنه مبسوط جدا أنه هيشتغل مع أعظم رجل وهو السيد يكتور.
يكتور: في المكتب الخاص بيه. ومكان كبير جدا. وموجود فيه تربيزة قمار كبيره. وبـ.ـار مخصص ليه.
وشاشات المراقبه قدامه. وصور كتير على الحيط.

يكتور: شاف وسمع وضحك على چاكوب وقال إنه معتوه حقا. ولكن أنا سأظل اراقبك ايها الچاكوب وإن كان كل هذا صدفه؟ أم ترتيب منك!
مراد: خرج من الاوضه.
وجه عامل في البـ.ـار وقال. هاي انا چاك اعمل هنا منذ سنوات طويلة.
مراد: بتمثيل التـ.ـو.تر. هاي انا چاكوب. وأنه اليوم الأول لدي. ايمكنك مساعدتي.
چاك: أبتسم. حسنا بالطبع. اسمع من الساعه السادسه صباحا
حتي الثانية عشرة مساءاً هذا وقت الراحه لدينا نحن النادلين والعمال.

ونبدأ العمل منذ الثانيه مساءا. والعمل ليس بمرهق. انت عليك أولاً أن تنظف مكتب سيد يكتور الخاص عنـ.ـد.ما تصحو وقبل النوم.
وتنظف كل هذه الطاولات. وأي شيء على الأرض عليك تنظيفه. وتقدm الحساء الساخن لسيد يكتور. وله مواعيد منظمه. وزوي تعد له هذا الحساء الخاص بنفسها. وانت تقدmه هذا هو عملك طوال الوقت.
مراد: هز راسه حسنا سأفعل كل ما تريد. ومن أين ابدأ؟

چاك: بص في الساعه وقال. أنها العاشره. ستقدm الحساء الساخن لسيد يكتور الآن. تعالى معي.
مراد: مشي وراه. وشاف اوض مقفوله وقدامها حرس شخصي. وشاف ساعه حائط كبيره جدا بطول الحيطه جمب باب المكتب.
وقدام المكتب في اتنين حرس شخصي ل يكتور. وشاف بنات وشباب بدأو يدخلو الملهى.
چاك: تفضل چاكوب. وانتبه جيداً. سيد يكتور لا يحب أحد أن يخطىء معه. وإلا عقـ.ـا.به المـ.ـو.ت. بالأمس قــ,تــل اثنين من الموظفين لاهمالهم في العمل.

مراد: مثل الدهشه. وقال ماذاااا؟ قــ,تــل!
چاك: ضحك. نعم غدا ستعتاد على هذا الأمر. اذهب الآن لأننا مراقبون جيداً. ولأن الزبائن قد أتت وحان وقت الإحتفال.
وشاور ليه ع المكتب. وقال. وهناك مكتب سيدك.
مراد: اتغاظ للقب سيدك. وهز راسه. وماشي. وسط ناس كتير جدا. ووصل المكتب.
الحرس وقفو قدامه وفتشو مراد تاني كويس جدا. وقالو إذن فلتذهب.
روبرت: فتح الباب. وقال بسخريه. تقدm يامعاق!

مراد: مردش عليه. ودخل. ومثل الرجفه. وابتسم بتـ.ـو.تر. وحط الصينيه ع المكتب قدامه. وقال ت. تفضل الحساء الساخن سيد يكتور!
يكتور: قفل المجله. وحطها ع المكتب. وقال. لم أنت خائف هكذا چاكوب؟
مراد: مثل الخــــوف. وقال. إن هذا المكان له رهبه شـ.ـديده جدا سيد يكتور.
وقد علمت للتو أنك تقــ,تــل من يهمل في عمله. وهذا اليوم الأول لي هنا.
وكل احلامي فقدت الامل بها بعد علمي بهذا الأمر!

يكتور: ضحك بصوت عالى. وقال انت حقا تضحكني چاكوب.
مراد: بمزاح. إذن فلتدعني اضحكك مقابل أن تترك حياتي لاعيش بسلام.
يكتور: ضحك. نعم انت حقا يبدو عليك إنك خفيف الظل.
مراد: ابتسم. ولا أأكل كثيراً، سأوفر لكم الكثير سيد يكتور.
يكتور: هز راسه. وقال بِشر. لنرى ما تستحق ايها الچاكوب! فلتخرج!
مراد: انحني بسيط. سمعا وطاعه سيد يكتور. ولف وخارج. ولمح خزنه صغيره في الحيطه. وخرج!

عدا اليوم على مراد اشتغل بهمه عاليه. لانه اول يوم لازم يثبت نفسه ليهم. ومع شغل مراد راقب كل حاجه موجوده. وراقب حركة كل واحد مع حركة عقرب الساعه. وشاف قد ايه إن روبرت متغاظ منه.
والبـ.ـنت زوي اللي على البـ.ـار. عيونها منه. لكن مراد مش مركز معاها.
لكن إلى كان مضايق مراد جدآ أنه مكانش عارف يصلي لانه مستحيل يعرف يصلي والمكان كله متراقب.

والساعه 5 صباحا. وقلبه مخـ.ـنـ.ـوق عشان الصلاه. واتأكد إن يكتور خرج مع صديقته صوفيا على بيته جمب الملهى. والكل بدأ ينام.
ودخل الحمام واتوضى. وخرج بسرعه على مكتب يكتور ينضفه. ودخل المطبخ. وطفى كل الأنوار. وكان قلقان إن حد يدخل عليه وهو بيصلي.
چاك بصوت نعسان. فلنخلد للنوم چاكوب انا منهك كثيراً.
مراد: بخبث. وانا ايضا ولكن هل سيدخل أحدا من الحرس لايقاظنا؟

چاك: بنوم لا احد يدخل هنا إلا عند الثامنه صباحا. دعني انام. ونام بعمق.
مراد: غمض عينيه ودعى ربنا يسترها معاه. وبدأ ف الصلاة. وكان حذر.
وبعد شويه خلص صلاه. ونام. ودعى ربه كتير. وقال جواه بحيره مش عارف أبدأ منين. يارب يارب نور ليا الطريق. واستجب لدعوات امي. وغمض عينيه بتعب ونام!

بعد اسبوعين، :
في النادي.
عامر: قعد خير ياكامليا هانم حضرتك طلبتني قولتي عايزاك في موضوع مهم؟
كامليا: بخبث. تتجوزني ياعامر!
في شركة العدوي.
زين في مكتبه رايح جاي ومتـ.ـو.تر وقلقان.
آريان: خبط ودخل عليه. وقال مالك يابابا؟
زين: بتـ.ـو.تر ملحوظ. خالك يوسف اتصل عليا وقال إنه منتظرنا في المصنع الجديد.
آريان: طيب وايه المشكله؟
زين: بصله. وقال يعني أنت مش عارف المشكله يا آريان؟
آريان: هز راسه بإحباط. وقال. عارف طبعا يابابا. وبما إن خالو يوسف اتصل. أكيد في مشكله في الجهاز الطبي اللي بيتصنع.

زين: نفخ بخـ.ـنـ.ـقه. وقال. شهر بحاله ومفيش جديد. وكل يومين نواجه مشكله في التقنيات والتصنيع. والجهاز مش شغال خالص. وكل يومين يكتشفو عيب فيه. وانا الأسبوع اللي فات كنت مسافر. مش عارف اعمل ايه. بدايه مش مبشره!
آريان: بحيره. متقلقش حضرتك. واكيد إن شاء الله. كل مشكله وليها حل.
زين: بتنهيده. إن شاء الله. إحنا هنعمل إلى علينا. والتـ.ـو.فيق من الله.
فون زين رن وقال. ده بابا. ورد عليه. صباح الخير ياحج.

آدm: في العربيه. وقال. صباح الخير يا زين. نص ساعه وحصلني على المصنع الجديد أنت و آريان.
بعد شويه.
ف مصنع الاجهزه الطبيه!
آدm وزين و آريان موجودين مع المهندسين الفنيين. والكل واقف مترقب بشكل ملحوظ.
زين: قال بتـ.ـو.تر. ايه ياباشمهندش صالح. انت طلبتنا ليه أنت ويوسف؟
أنت من اسبوعين قولت إن الجهاز ال صنعتوه مشتغلش وفيه سبب مش عارفين توصله ليه؟ ياترى في جديد؟

يوسف: جه وقال. بضحكه. طبعا يا زين باشا. وفي اهم جديد. لازم تشوفه بعينك. اومال انا أتصلت عليكم ليه؟
زين: بصلهم بحيره.
صالح: ابتسم. وقال. احنا فعلا بعد ما صنعنا الجهاز ومشينا ع كل خطوه بتركيز كبير. وفشلنا في تشغيله اكتر من مره.
لكن زي ما الامبراطور عودنا إن الفشل بداية النجاح. وبعد شهر كامل من شغلنا. احب اقدmلك...
وشال قماشه بيضا كبيره من ع الجهاز. وقال.

أول جهاز طبي صنع ف مصر برعاية شركة A-k-A الموزع الرسمي.
آدm وزين و آريان بصو للجهاز بزهول كبير.
زين: بحماس. يعني. يعني قصدك تقول. تقول إن الجهاز اشتغل؟
يوسف: ابتسم. ومن اربع ايام متتاليه الجهاز شغال مع تجارب يوميه وكانت النتايج بنفس كفاءة الجهاز الألــماني. مع ضبط قطع غيار أعلا واكفأ كمان.
زين: فتح عينيه بدهشه. مش مستوعب فرحة الخبر.
آدm: بفخر. ربت ع كتفه وقال. الف مبروك يازين.

زين: بص لابوه ومش عارف يرد...
آريان: حـ.ـضـ.ـن أبوه بسعاده وقال. الف مليون مبروك ياملك. بجد حضرتك ملك السوق القادm. الف مبروك يا بابا.
كل المهندسين صقفو بحفاوه وفرحه كبيره.
زين: استوعب أخيرا. وحـ.ـضـ.ـن أبوه بسعاده كبيره. وقال كل الفضل يرجعلك يابابا.
آدm: بفخر كبير. وقال. الفضل لله ثم تفكيرك وتعبك. ومجهود المهندسين والعمال.

وفرحتي الكبيره إن شاء الله. لما تصنع كل الاجهزه الطبيه هنا في مصر. وتاخد عليها موافقة ببراءة اختراع. صدقني دي الفرحه الكبيره إلى بجد يازين يابني!
زين: ضحك وعيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وقال إن شاء الله يابايا.
ولف لكل الموجودين. وقال بسعاده، انا بجد بشكركم ع مجهودكم الكبير. والفضل كله يرجع لله ثم ليكم انتم.

وبالمناسبة الجميله دي. مكفأه لكل مهندس وعامل سهر وتعب طول الشهر ده لحد ما وصلنا لنتيجه مرضيه. بشكركم جميعاً.
صالح: بسعاده. الشكر لله واحنا تحت امرك ياباشمهندش زين. وإن شاء الله. خلال التلات سنين القادmه هنكون صنعنا جميع الاجهزه الطبيه اللي بنستوردها من خارج مصر.
يوسف: بفخر. وهتبقى انت أول مصدر أجهزة من مصر للعالم العربي. الف مبروك يصحبي. وضم زين بفرحه كبيره.

زين: بص ل آدm وعيونه مبسوطه اوى. وقال لازم افرح ست الكل.
آدm: ابتسم بحب كبير. وقال وهي في انتظارك.

في النادي.
كامليا بتجري في التراك. وبتسمع ميوزك. ووصلتها رساله. ووقفت وفتحت الفون. ومكتوب فيها.
انا مش عارف إزاي اتعرضتي للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب. وممكن تكوني حامل وبتجري وعايشه حياتك. تخيلي كدا لو اتجوزتي في يوم وعيلتك المحترمه اكتشفت حقيقتك وانك مش بـ.ـنت!
ياترى ابوكي رجل الأعمال المحترم هيرفع راسه إزاي؟

ولا بقى لما يشوف بـ.ـنته الشريفه. واكيد كانت قبل كده في حـ.ـضـ.ـن كام راجـ.ـل. تؤ تؤ تؤ. مشكلتك إنك بتنسي بسرعه. مع إنك المفروض تفتكري آخر رساله ليكي من الديزل!
كامليا: بتنهج وحطت أيدها ع قلبها. وبتهمس بهستريا وخــــوف. اء. الديزل؟ الديزل. لأ لأ. هو قال هقص من عمرك. لأ لأ. اء. انا...
عامر: ظهر قدامها. ومثل الدهشه. مييين؟ كامليا هانم؟
كامليا: اتخضت. وشهقت. ورجعت لورا بسرعه...

عامر: باستفهام. اله؟ اهدي ياست هانم. حضرتك مش فكراني؟ انا عامر؟ عامر إلى كنت!
كامليا: بصت حواليها وبتنهج. وشافت أمها بتتكلم مع صحابتها. وشـ.ـدت عامر من أيدو. ومشيت بعيد...
عامر: مثل التعجب. وقال اله؟ انتي سحباني وراكي كدا ليه؟ ومال وش حضرتك اصفر ليه كدا؟ في حاجه حصلت؟
كامليا: بلخبطه وخــــوف. اء. انت ايه إلى جابك هنا؟

عامر: بص حواليه. هو ده مش نادي برضه ولا ايه؟ وبعدين ده ترتيب ربنا. عشان أنا ليا لوم وعتاب عندك. انا سمعت كلامك ونفذت كل حاجه. بس حضرتك بعتينا انا وعمي ومسلمتيش لينا وصولات الامانه.
كامليا: هششش وطي صوتك. اء. انا مبعتش حد. انت إلى غـ.ـبـ.ـي.
عامر: انا غـ.ـبـ.ـي ليه؟ قولتي كل حاجه ونفذتها. وبسببك انا اتحبست. واتكهـ.ـر.بت. وحطو عليا تلج. وضـ.ـر.بوني...
كامليا: افتكرت التلج والتعذيب. وبتنهج.

عامر: مثل الاستغراب. وقال لأ حضرتك باين عليكي تعبانه اوي. انا برضه. أبن اصول وجدع وممكن اوصلك.
كامليا: برجفه. مشيني من هنا بسرعه.
عامر: هز راسه تمام اتفضلي. هوقف تاكسي.
كامليا: بغـ.ـيظ. تاكسي ايه ياغـ.ـبـ.ـي. انا معايا عربيتي. انت سوقها لأني حاسه اني مش كويسه.
عامر: وماله تحت امرك. اتفضلي يا ست الكل.

كامليا: اخدت شنتطها. وخرجت بسرعه ومهتمتش بوالدتها. وركبت العربيه. وقالت اطلع على اي مكان هادى. انا بكره الدوشه دي.
عامر: قفل الازاز. وقال حاضر. سبحان الله شكلك اتغير خالص.
كامليا: زعقت اتغير ازاي يعني؟ انا اجمل من اي حد فااااهم؟
عامر: مثل الخــــوف. اءنا. آسف. آسف ياهانم مش قصدي والله. بس وشك اصفر خالص.
كامليا: سوق وانت ساكت.

عامر: حاضر حاضر يا هانم. وشغل العربيه وساق. وماشي وسط البلد. وفونه رن. وقال بعد اذنك بس هركن هنا وارد. اصل واحد صحبي واقع في ورطه.
كامليا: هزت راسها. ومردتش.
عامر: نزل. ووقف قصادها. ومثل انه بيتكلم. وقال بصوت مسموع.
طيب وبعدين ياحمد؟ هتعمل ايه في الورطه دي؟ يعم أنت لازم تستر عليها دي مهما كانت بـ.ـنت حتتك برضه.

ماشي انا معاك أنك مالكش زنب في إلى حصل. بس هي برضه بت غلبانه. وصاحب المكتب منه لله ضحك عليها واغـ.ـتـ.ـsـ.ـبها.
والبت وقعت في عرضك. يعني تستر عليها وليك الأجر والثواب.
ايوه ياعم شهر ولا شهرين وطلقها. واهو اسمها لو اتجوزت بعد كده. الناس تكون عارفه انها كانت متجوزه ومش هيعبها شيء.
ايوه ياحمد منا عارف كل ده. والله يبني انا لو مكانك هستر عليها من الفضحيه.
دي فيها مـ.ـو.تها يبني ومـ.ـو.ت أهلها كمان. دي مصيبه.

بس أنت بقى لما تتجوزها قدام أهل الحته. هي راسها هتبقى مرفوعه. ومش هتنسالك الجميل ده.
وغير بقى ثوابك عند ربنا إنك سترت واحده من الفضحيه. ماشي ياحبيبي.
خلص حوارك وفكر وشوف انت ناوي على ايه وبلغني. وانا يسيدي أول شاهد على العقد. اشطا يصحبي سلام!
كامليا: سمعت كل كلام عامر. وفكرت في كل كلمه قالها. وضحكت بخبث شيطاني...

في ملهى يكتور. :
مراد: بينضف المكتب.
يكتور: ماسك عقد الماس وفتح الخزنه بأرقام سريه.
مراد: شاف في الخزنه سبايك دهب. حجات تانيه كتير.
يكتور: لف ل مراد يشوفه بيعمل ايه؟
مراد: ف ثانيه نزل راسه وبيلمع في المكتب ولا كأنه شايف حاجه.
يكتور: هز راسه. وحط العقد وقفل الخزنه. وقعد ع الكرسي ورفع رجليه على المكتب. وبيشرب كاس. وقال. أين كنت قبل أمس چاكوب؟

مراد: مسك فوطة التنضيف. وقال. انا كنت ازور والداي سيد يكتور.
يكتور: هز راسه. امم نعم حسنا كدت أنسى هذا الأمر. ولماذا يبدو عليك الحـ.ـز.ن؟ لست معتادا على ذلك.
مراد: بمكر. لا شيء مهم سيد يكتور. إلا إن والداي لم يجدوا مأوى لهم.
يكتور: بعدm اهتمام. حسنا أليس لهم أقارب.
مراد: بخبث. نعم لدينا وهم يقيمون معهم ولكن لضيق المنزل ويوجد سيدتين مستأجرين غرفة معيشه في نفس المنزل!
يكتور: مردش عليه. وشاورله. فلتكمل عملك.

مراد: هز راسه امرك سيد يكتور.
دخلت: صديقة يكتور واسمها صوفيا. وقعدت ع طرف المكتب وقالت. عزيزي يكتور. عنـ.ـد.ما يصل أخاك بيبرس أين سيعيش؟
يكتور: بصلها نظرات جريئه وباسها قدام مراد.
مراد: اتخـ.ـنـ.ـق لكن إلى لفت انتباهه. إن حيدر ليه اخ!
يكتور: بعد عنها. وصب كاس كمان. وقال بيبرس سيأتي قريباً قبل الاحتفال بعيد الهالوين.
وبصلها بتهديد. وسيعيش هنا صوفيا، هل لديكي اعتراض؟

صوفيا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وضحكت بخــــوف. وقالت. لا بالطبع انا فرحت كثيرا بقرارك. فأنت سيد القريه وتفعل ما يحلو لك!
يكتور: بجراءه. إذن فلتذهبي معي إلى غرفتي الآن. وقام وقف. واخد صوفيا وقال وهو خارج. نظف المكتب جيداً أيها المعتوه الأعرج!
مراد: انحنى بخبث وقال. سمعا وطاعه سيد يكتور.

وقفل الباب. وراح عند المكتب كاالعاده ولأنه مراقب المكان كويس. لمع الشاشات. وراح يلمع الدولاب جمب الخزنه. وشوش كاميرا المكتب لدقيقة بالظبط. وبسرعه شمر رجل البنطلون. وطلع أزازه صغيره ورش على زراير الخزنه. وحط قطعه بلاستيكية شفافة جدا على الزاراير وطبعت البصمـ.ـا.ت والرقم السري. وحط القطعه في كيس بلاستيك. وخباها في جيبه. ومسح بصمـ.ـا.ته من ع الخزنه وكمل تلميع في الدولاب والكاميرا اشتغلت وكملت لقطة مراد عند الدولاب. ونضف المكتب وخرج.

ودخل الحمام. وطلع القطعه ورشها بماده وعرف الرقم السري للخزنه. ولكن الرقم متلخبط وهي كانت
13468
ومش عارف حيدر ابتدا بانهي رقم الأول؟
لكن مراد حفظ الرقم زي إسمه وهيحاول يوصل للرقم السري الصحيح.
ورمى كل حاجه في الحمام وشـ.ـد السيفون. وغسل وشه.
وافتكر لما سافر القريه اول امبـ.ـارح وراح عند موريس. وخرج واتصل ع فهد. وطلب منه كل الحجات دي. وجبهاله واتقابلو في قطار. هو و آدm.
واطمنو ع بعض بالاشارات وسماعة البلوتوث.

وفهد قام قبل ما القطر يوقف المحطه ال جايه وساب شنطه صغيره تحت الكرسي. ونزل مع آدm.
مراد: قام وقعد ع الكرسي. وجاب الشنطه واخدها ودخل الحمام في القطر. وفتح الشنطه. ولف كل حاجه فيها حوالين رجله وربطها كويس.
و نزل قبل محطة قرية يكتور ووصل الساعه سابعه صباحاً والكل نايم.
وخبى الحاجه. في الحمام. وصلى ونام.
مراد: فاق من تفكيرو. وقال، ياترى مين بيبرس ده كمان؟ ونفخ بتـ.ـو.تر كبير. وخرج.

فيلا العدوي.
مريم: ضمة زين لقلبها بسعاده كبيره. وبتعيط بفرحه
وقالت. الله أكبر ماشاءالله عليك يازين يابن قلبي وروحي.
وطلعته من حـ.ـضـ.ـنها. ومسكت وشه بايديها. وضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وقالت. مبـ.ـارك عليك ياحبيبي. انا محدش فرحان قدي.
اء. انا. أنا قلبي مبسوط. مبسوط اوى. إنك هتفيد الناس. أنت فخر ليا.

لأ لأ أنت فخر للعيله كلها. وضمته تاني لقلبها وعيطت بو.جـ.ـع وقالت. كان نفسي مراد يبقى موجود معانا ويشاركنا الفرحه الكبيره دي.
زين: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع ايديها الأتنين. وقال. أولا كدا. الله يبـ.ـارك ف حضرتك.
ثانياً بقى كل اللي انا وصلتله ده بسبب دعواتك ورضاكي عليا.
ثالثاً والأهم أبوس إيدك بلاش دmـ.ـو.عك دي يا أمي. صدقيني دmـ.ـو.عك غاليه اوي.

ورابعا. مراد إن شاء الله. هيكون موجود وقتها. وهو وبابا إللي هيقصو شريط الإحتفال بالمشروع اومال مين يعني؟ بس أهم حاجه انتي تكوني مبسوطه.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب كبير. وقالت. انا مش بس مبسوطه. انا مش عاطيه فرحتي لحد. بجد انا فرحانه اوي بيك يانور عيني. وربنا يكملك مشروعك على خير. واشوفك أنت وأخواتك أحسن الناس.
آدm: مسح دmـ.ـو.عها. وابتسم. وقال كفايه دmـ.ـو.ع لحد كدا يا أميرتي.

مريم: هزت راسها ل آدm ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت.
زين: وانا بأيد الحج. اتفضلو بقى اقعدو استريحو. لأن ليليان وكريم على وصول وانا عايز افرحها بنفسي.
ريتال: بسعاده كبيره. همست بفرحه. زينو انا مبسوطه عشانك أوي.
زين: بمكر. وانا كمان مبسوط عشانك أوي. ولازم نحتفل. وغمز.
ريتال: ضحكت بحرج. وشبكت أيدها ف ايدو وقالت. ألف مبروك ياحبيبى.
زين: مبروك عليا فرحتك دي ياروتي!

بعد اسبوعين.
في النادي. :
كامليا: قاعده ف انتظار عامر. وبصت ف الساعه.
عامر: وصل وقعد خير ياكامليا هانم حضرتك طلبتني قولتي عايزاك في موضوع مهم؟
كامليا: بابتسامه. فعلاً ياعامر انا طلبتك عشان اثبتلك حُسن نيتي. وإني مكنتش بضحك عليك أنت وعمك وبتسغلكو.
عامر: بعدm فهم. مش فاهم تقصدي ايه حضرتك!
كامليا: ضحكت. وفتحت شنتطها. وطلعت منها وصولات الامانه. وقالت اقصد دول ياعامر!

عامر: فتح عينيه بدهشه. وقال ياااه. أخيراً؟
وبعدها كشر عينيه وقال. طيب عبد البـ.ـاري بيه. مقدmش فينا الوصولات دي ليه لحد دلوقتي؟
كامليا: ههههههههه. لأن الوصولات كلها معايا انا ياعامر. وبابي مشغول الفتره دي. المهم بقى. انت مستعد تاخد الوصولات دي وترتاح من القلق!
عامر: بلهفه. إلا مستعد. حد يكره الراحه ياست هانم؟
كامليا: بمكر. خلاص. اتفقنا!
عامر: بتعجب. اتفقنا على ايه؟

كامليا: بمكر. تسمع كلامي المرادي. وتاخد الوصولات وتقطعها بأيديك. ها قولت ايه؟
عامر: أسمع كلامك في إيه؟
كامليا: بخبث. تتجوزني ياعامر!
عامر: تنح. ايييه؟ ات، اء. اتجوزك!
كامليا: بتشرب العصير. وقالت. امممم. جواز رسمي.
بص يا عامر بصراحه كدا من غير لف ودوران انا وانت في بينا شغل كتير جدا جاي.
عامر: كشر عينيه بعدm فهم. وقال شغل إزاي مش فاهم.

كامليا: بخبث. لأ كل حاجه حلوه ف وقتها. احنا أولا هنتجوز لمدة 6 شهور وبعدها كل واحد يروح لحاله! لكن شغلنا زي ما هو.
عامر: بتمثيل. ياست هانم الله يكرمك مـ.ـا.تلعبيش بيا. انا صحيح غلبان. بس عندي قلب برضه وبيحس زيك. وانتي زي القمر وجميله جدا وغنيه والف مين يتمنا ضفرك. وانا فقير. عايزاني ازاي اتجوزك!

كامليا: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه. خلصت كل الكلام التافه ده؟ انا قولت جواز لمدة 6 شهور. ولازم يبقى رسمي قدام الناس. وبعدها اطلق عادي.
وقولتلك هيبقى ف بينا شغل كتير جاي. والمقابل مبلغ كبير. غير كدا صدقني مش هسيبك في حالك.
عامر: مثل الحيره. ليه بس ياست هانم انا اذيتك في ايه؟ طيب حتى على الأقل افهم. شغل إيه؟ وازاي جواز مره واحده. وطـ.ـلا.ق وايه السبب للجواز ده!

كامليا: طلعت رزمة فلوس. ورزعتها قدام عامر. وقالت. تاخد الفلوس دي. وتنضف نفسك. وتشتري لبس شيك. وانا هظبط شوية اوراق وهميه أنك فتحت شركة صغيره. ومستقبلك مضمون. وتتقدm رسمي وانا عليا الباقي!
عامر: بنفاذ صبر. ياست هانم الله يخليكي. فكري كويس والدك مش هيدخل عليه الحوار ده. انا ماضي على وصولات ازاي فتحت شركه؟

كامليا: بتفكير. اممم. وبصتله خلاص نحطهم قدام الأمر الواقع. لأن بجد لازم اتجوزك بأي شكل. فهمت ياعامر!
عامر: بمكر. إلى تشوفيه ياست الكل!
كامليا: قامت وقفت. وقالت. سبني أرتب لكل حاجه. وهتصل عليك ونكتب الكتاب. ووقتها تاخد الوصولات. واعمل حسابك انك هتعيش معايا في شقه بعيد عن اهلي. وسابته ومشيت!
عامر: مسح وشه بايديه ونفخ بخـ.ـنـ.ـقه. واتأكد انها مشيت. وطلع فونه. وحط الفون ع ودنه. وقال تمام يادكتور؟

تيم: ابتسم بمكر. تمام أوي ياعامر.
بس خلي بالك. الشغل اللي كامليا عايزاك فيه. أكيد تقصدني انا ومراتي. لأنها مش هتستسلم بسهوله. بس على مين؟ ده انا حفيد العدوي ومصطفي عزيز!
بعد شويه
كامليا وصلت البيت. ودخلت المطبخ واخدت سكينه. وطلعت لمامتها فوق.
ماجده: قاعده بتكلم صاحبتها. على النت. واتخضت لدخول كامليا بالشكل ده. والفون وقع من أيدها. وشهقت وقالت كامليا؟ هتعملي إيه؟

كامليا: حطت السكينه عند قلبها. وقالت بتمثيل العـ.ـيا.ط والجديه. مامي. انتي عايزه ت عـ.ـر.في سبب تعبي الفتره إلى فاتت مش كدا؟
ماجده: قلبها هيقف من الخــــوف. وقالت. اء. ايوه ايوه ياحبيبتى. بس نزلي السكينه. اءانتي مش عارفه انتي بتعملي ايه؟
كامليا: بشر كبير. قالت. مامي. انا، ا. انا اتعرضت للاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب.
ماجده: فتحت عينيها بصدmه كبيره. وقعدت ع طرف السرير بوهن!
كامليا: الفت مسلسل من خيالها. وقالت. كل ده بسبب بابي.

ماجده: وقفت برعشه. ودmـ.ـو.عها نازله. وقالت بصدmه. اء. ابوكي؟
كامليا: ايوه بابي. في شاب شغال عندو وماضي على وصولات أمانه. وهيتسـ.ـجـ.ـن. وجوزك رفض أنه يسلمه الايصال. والشاب ده انتقم من بابي فيا انا!
ماجده: بصدmه. مستحيل. مستحيل إلى انتي بتقوليه ده.

كامليا: بصت لأمها بجنون. وقالت بغـــضــــب. يعني أنا هتهم نفسي بالاغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب؟ ولا هشيل مصيبه لوحدي. جوزك السبب في كل ده. فكر في الفلوس ومفكرش في بـ.ـنته. ورمت السكينه على الأرض. وطلعت الوصولات قدام عينيها. وقالت. اتفرجي وشوفي بعينيكي. اهي وصولات الامانه كلها معايه. وانا شرطت على الشاب ده قصاد الوصولات أنه يكتب عليا.

وصرخت بجنون لازم اداري الفضيحه. يا اما هقــ,تــل نفسسسسسي. ولطـ.ـمـ.ـت على وشها. واتقنت الدور تماماً. لحد ما ولدتها وافقت بالاجبـ.ـار لسترة بـ.ـنتها.
ماجده: خرجت من الاوضه منهاره.
كامليا: قامت ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بشيطانيه. وقالت. كدا انتقامي من تيم ومريم. هيبقى سهل. وعامر هينفذلي كل طلباتي ويقـ.ـا.تل يامقـ.ـتـ.ـو.ل يامريم. هههههههههههه.

في ملهى يكتور. :
الساعه 7 صباحاً والكل نايم.
مراد: نايم. وفاق على ايد حد ع خدو بإغراء. وفتح عينيه بصدmه واتعدل بسرعه.
صوفيا: بنفاذ صبر. قالت بصوت وا.طـ.ـي. هاي على رسلك أنه أنا صوفيا؟
مراد: شافها ولابسه طقم جرئ. وفهم نيتها. وحاول يتصرف بسرعه.
صوفيا: بصت ع چاك. وقالت بنفس الهمس. چاكوب هل تسمعني انا صوفيا عزيزي!
مراد: بصوت عالى وإحترام. نعم سيد