رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الثاني كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق الجزء الثاني هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادم ومريم والرواية من تأليف مريم نصار في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جريمة عشق الجزء الثاني لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جريمة عشق الجزء الثاني هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جريمة عشق الجزء الثاني تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية جريمة عشق ادم ومريم الجزء الاول كاملة جميع الفصول

رواية جريمة عشق من الفصل الاول للاخير بقلم مريم نصار

في المدرسة.
لارين: أووف ياساتر قد إيه الفيزيا دي صعبه قوي أنا مش عارفه أركز فيها خالص.
رودي: يا سلام ليه ياختي إنتي بتشيلي العين عنك يادحيحه إنتي.
لارين: لا والله أنا بس بجد تعبت من المذاكره نفسي أستريح.
رودي: بصت قدامها وشافت شاب جاي وقالت: رينو الحقي الواد إلى بيضايقك إلى إسمه نادر إبن صاحب المدرسه جاي علينا.
رينو: نفخت بخـ.ـنـ.ـقه وقالت.

أعمل ايه يعني ده واد قليل الأدب و زباله و كمان فاشل وداخل بفلوس أبوه وعايز قلم على وشه سيبك منه وتعالى يلا نحضر آخر حصه علشان نروح.
«رينو ورودي رايحين على الفصل»
«نادر وقفهم في الطرقه وقال»
صباح الجمال على احلى لارين.
رينو!
نادر: ايه ما بترديش الصباح ليه؟!
رينو: بضيق. لو سمحت ابعد عن طريقنا.

نادر: بص ف الطرقه ما لقاش حد وقرب من لارين بجراءه وقال: إنتي قلبك قاسي عليا كده ليه! أنا بقالي شهرين بحاول معاكي وانتي دmاغك ناشفه تعالى نقعد في مكان هادي وصدقيني مش هتنـ.ـد.مي!
رينو: اتكلمت بنرفزه.
إنت لو ما بعدتش عني حالا هتشوف تصرف مني مش هيعجبك!
نادر: بمكر.
عايز أشوف التصرف ده! وشوفي هعمل ايه! و بيقرب أكتر وخلاص مفيش غير خطوتين!
رينو: صكت على أسنانها بغـ.ـيظ.
إبعد لآخر مره بحذرك إبعد عن وشي.
نادر: بخبث.

يا شرس أحبك وانت أسد كده! وقرب عليها خالص وهووب مره واحده قلم طرقع على وش نادر الفرفور!
شركة آدm العدوي. قاعة الاجتماعات.
آدm قاعد في اجتماع مهم مع وفد أجنبي وقاعد جمبه زين إبنه علشان ياخد خبره ويتعلم كل حاجه علشان يبقى دراع آدm اليمين، و واحد من الوفد اتكلم وقال.
مستر/ آدm هذا المشروع ضخم جدا و يحتاج الى دراسه جدوى كافيه وتمويل بكم هائل من السيوله.

Mister: Adam. This is a very huge project, a feasibility study, and a huge financing with a huge amount of liquidity
آدm: رد عليه بهدوء.
ً نعم أنا معك ودراسة الجدوى كافيه وهذا هو ملف المشروع مع دراسه الجدوى في ظل سنه من تمويل هذا المشروع ستجني أرباحا هائله وإن كنت أنت لا تريد هذا المشروع يوجد الكثير يريدون التعاقد معي.
Adam: Yes, I am with you and studying.

The feasibility is sufficient and this is the project file with the feasibility study. Under a year of financing this project, you will reap tremendous profits. And if you do not want this project, there are many who want to contract with me.
رد عليه الشاب وقال.
مستر /آدm نحن تعبنا كثيرا حتى نتواصل معك ولا نريد خسارتك أنت ذو خبره كافيه وعالميه في هذا المجال ونحن موافقون على هذا المشروع.

We have tired a lot to contact you and we do not want to lose you. You have sufficient and international experience in this field. We agree to this project.
آدm: شاور لزين يكمل
زين: بتفهم.
حسنا هذه هي العقود و جميع الشروط اقرءوها جيدا ومن ثم مستر أدm سيقوم بالموافقه بعد الإمضاء تفضل.
Zain: Okay these contracts and all the conditions. Read it well then Mr. Adam agreed after signing please.

«فون آدm رن واستأذن الوفد وقام عند الشباك ورد»
الو، حبيبتي.
رينو: بدmـ.ـو.ع.
بابي الحقني!
آدm: بخــــوف.
في ايه يا لارين بتعيطي ليه؟
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وقالت.
انا هقولك اللي حصل كان في ولد ف المدرسه و!
آدm: قبض على أيده بغيره كبيرة وقال.
انا جاي ثواني واكون عندك وقفل
زين: بابا في حاجه؟!
آدm: بهدوء.
لا يا حبيبي اطمن، كمل الإجتماع انت مع الوفد، وشوف كل الطلبات وانا رايح مشوار ساعه وراجع تاني وسابه ومشى.

«وزين رجع يكمل الاجتماع».

في الطريق.
«مراد في العربيه بيتكلم في الفون وقال»
الو، ايوه يا رنوش ياحبيبتي.
رنا: ابتسمت.
إزيك يا حبيبي، يا بكاش لسه فاكرني!
مراد: بضحكه.
عيب عليكي ده إنتي اللي في الشمال.
رنا: بضحكه.
الله يسامحك يا طارق، سبحان الله لو إنت مش إبن آدm ومريم! كنا قلنا عليك إنك إبني؛ وفهد وفارس الهادى الراسي ولاد آدm ومريم
مراد: بمكر.
وانتي زعلانه بقى علشان أنا زي طارق؟!
رنا: بنفي.

لأ طبعا ده طارق ده الحاجه الحلوه اللي في حياتي.
مراد: بضحكه.
أيوه بقى يا رنوش يا جـ.ـا.مد إنت، والعا معاك ياعم طارق، المهم بقى قوليلي البت فريحه فين بتصل عليها مبتردش ليه؟!
رنا: بابتسامة.
فريحه راحت المزرعه عندها تدريب هناك.
مراد: بتتدرب على إيه! بتركب الحمير؟!
رنا: بضحكه.
لو سمعتك دلوقتي هتقفش في زماره رقبتك.
مراد: بثقه.
ده يبقى يومها اسوس، ت عـ.ـر.في عنوان المزرعه هاروح اشوفها واوصلها ع بيتكوا في طريقي.

رنا: أيوه ياحبيبي معايه العنوان.
« ومراد أخد العنوان وغير مساره وراح ل فريحه المزرعه»
في المزرعه.
فريحه واقفه في المزرعه ولابسه فستان وبالطو وكاب ونضاره والجو شمس وواقفه متضايقه.
فريحه: بضجر.
ياعم إنت، أنا قولت الجاموسه دي تتعزل لوحدها علشان تعبانه كلامي مبيتسمعش ليييه؟!
الغفير: بعدm فهم.
تعبانه مالها بس يا دكطوره ماهي حيلوه وزي الفل اهي.
فريحه: من بين أسنانها.
خد يابني إنت تعالى هنا.

الغفير: جه.
نعم يا دكطوره.
فريحه: بتنبيه.
هو مين فينا الدكتور هنا أنا ولا إنت؟!
الغفير: بعفويه.
ايهيي وهي دي عايزه فكاكه يعني، إنتي طبعا يا دكطووره.
فريحه: بحزم.
يبقى كلامي يتسمع من غير نقاش، خد الجاموسه دي على الزريبه جوه، وتتعزل في مكان لوحدها؛
والبقره اللي جمبها دي ماكلتش من الصبح والجو حر حطلها أكل ومايه علشان تتغدى.
مراد: جه من وراها وقال بخبث.
طب يلا علشان انتي تتغدى.

فريحه: لفت وشافت مراد وفرحت، لكن اضايقت علشان هو يقصدها إنها البقره وعايزها تتغدى! وبصتله بغـ.ـيظ وقالت.
إنت إيه اللي جابك هنا، وعرفت مكاني منين؟
مراد: رفع حاجبه وقال.
وإنتي مالك أنا مش جاي علشانك.
فريحه: بغيره.
أومال جاي علشان مين إن شاء الله؟!
مراد: بضحكه.
جاي علشان أشوف الجاموسه وبيقلد صوتها، عااااا
فريحه: بغـ.ـيظ.
إنت بـ.ـارد ليه اتفضل إمشي من هنا.
مراد: ببرود.
أنا مش همشي، هي دي كانت مزرعتك.

وبص حواليه وكمل وقال.
حلوه البهايم دي وشاف حمار صغنتط وقال.
ياختي صغنن جماله حلو، شوفتي يا فريحه الحمار ده مش بيفكرك بحاجه ههههه.
فريحه: جابت اخرها منه، ومراد جري وهي جريت وراه في المزرعه وقالت بنرفزه.
أنا حماره يابن العدوي! وديني ما انا سايباك.
مراد بيجري وبيضحك، وهي بتجري وراه وكانت المزرعه أرض رطبه وفيها مايه، وكمان الأرض مش متساويه؛ وهووب مره واحده فريحه اتزحلقت ووقعت على وشها.

مراد: بص وراه شاف فريحه وقعت على وشها في الطين وقال بدهشه.
يا نهار اسوس!
في المستشفى.
محمد خارج من غرفه العمليات ونور جمبه تحت التدريب علشان عايزها تاخد خبره لحد ما تخلص
وهو كمان اللي شجعها علشان تدخل جراحه معاه. و دلوقتي داخل على المكتب وقعد ورجع راسه على الكرسي، ونور واقفه على الباب وقبل ما تدخل محمد مغمض عينيه واتكلم وقال.
إدخلي يا نور.

نور: إستغربت إزاي شايفها وهو مغمض ودي مش أول مره و دخلت واتكلمت بتـ.ـو.تر.
دكتور محمد أنا بجد والله مكنش قصدي أسرح وقت العمليه.
محمد: قال.
محمد يا نور إحنا لوحدنا دلوقتى
واتعدل وبص في عيونها اللي مدوباه وهي متعرفش وكمل بتبية.

نور إنك تسرحي في غرفه العمليات ده ممنوع فاهمه! إنتي كده ممكن تخسري مهنتك وكمان تخسري المريـ.ـض، أي مشرط في مكان غلط يكلفك مستقبلك وحياه المريـ.ـض، أنا مخليكي معايا هنا وتحت إشرافى علشان لما تخلصي طب يكون عندك علم بكل حاجه مش لسه هتدربي والكلام ده! لأ
أنا عايز أفتخر بيكي في كل حته وأي مكان
وسرح في عيونها
نور: بحرج.
ميرسي بجد يا محمد، أنا مش عارفه لولا دعمك ليا من ما كنت صغيره مكنتش هحب الطب قوي كدا؛.

وبجد هحاول المره الجايه أركز أكتر.
محمد إتنهد: كنتي سرحانه في ايه؟
نور: اتحرجت وبصت في الأرض.
محمد: بتنهيده.
أنا مش بجبرك على حاجه يانور، بس إنتي عارفه إني على طول معاكي، زي ضلك وبيتهيالى عاوز أعرف ايه اللي شاغل بالك وأنا ما عنديش خلفيه بيه؛ وإيه اللي انتي بتفكري فيه يخليكي كنتي هاتخَسرينى شغلي ومهنتني.
نور: ردت بحرج.

إحم بصراحه يا محمد! في واحد في الجامعه كلمني من يومين واعترفلي إنه بيحبني وأنا شايفه إنه كويس.
محمد: فتح عينيه بصدmه!
في المدرسة.

آدm داخل المدرسه بالهيبه المعتاده وشكله في أواخر الأربعينات، زود من وسامته وكمان بيتعاكس من البنات؛ آدm ماسألش حد على مكتب المدير ودخل على أوضه المدير بتخمين زي تحريات زمان، وفتح الباب ومدخلش واقف على الباب، وشاف لارين بـ.ـنته لوحدها مع مدير المدرسه، ونادر ومعلمة رينو وكانت بتعتذر للمدير بدلاً عن رينو، علشان طلبت منها تعتذر ورينو رفضت الإعتذار علشان هي مغلطتش.

آدm دخل ولارين أول ما شافته جريت عليه، آدm حـ.ـضـ.ـنها بدراعه واطمنت لأنه طبعاً السند والامان يا جماعه.
آدm: أتكلم بصوت جهوري وقال.
أقدر أعرف إيه المسخره اللي بتحصل هنا؟!
المدير: بسـ ـخـــريــة.
أهلا برجل الأعمال المشهور، إتفضل تعالى شوف بـ.ـنت حضرتك عملت إيه في إبني نادر.
وكان القلم يا عيني معلم على وش نادر الفرفور.

آدm: بص على نادر شاف من شكله أنه عيل فرفور في تالته ثانوي داخل بالواسطه؛ آدm حلل ده من خبرته وقد كان، و دخل وقعد على الكرسي اللي قدام المكتب وشاور بحب ل رينو بـ.ـنته وقال.
تعالى يا لارين يحبيبتي اقعدي.
المدير ونادر مدهوشين من تصرف آدm!
لارين قعدت وكان جواها شويه خــــوف لأبوها يزعقلها علشان ضـ.ـر.بت ولد بالقلم.
آدm حط رجل على رجل والمعلمة اعجبت بشخصيته جداً. وآدm أتكلم بعدm اهتمام وقال.

ها يا نادر يا حبيبي قولي بقى الانسه لارين العدوي حصل منها إيه؟
وكشر عينيه وكمل. وأوعدك اني هريحك.
نادر: بجد يا اونكل؟
آدm: بمكر.
طبعاً طبعاً يا روح اونكل، قول يا ضنايا قول.
لارين كتمت الضحكه وعرفت إن كده ابوها قلب على مراد العدوي واطمنت.
نادر: قال.
أنا بكلمها بكل أدب يا اونكل فاجأه ضـ.ـر.بتني بالقلم يرضيك؟!
آدm: بسخريه.
يختي إسم الله.
المدير: بغـ.ـيظ. أفنـ.ـد.م حضرتك!
آدm مبصش للمدير وقام لف حوالين نادر وسأله وقال.

وهي ضـ.ـر.بتك علشان كلمتها بأدب بس يا ندوره؟
نادر: خاف وقال.
إحم، هو، أيوه يا اونكل صدقني وحياه بابي ده حصل.
آدm: وحياه بابي يا طعمه!
المدير: بضجر.
لا أنا مسمحش بالمهزله دي أبدا، بـ.ـنت حضرتك زودتها قوي.
آدm: راح قعد قدام بـ.ـنته وقال بحنان.
قولي يا لارين ايه اللي حصل!
لارين قالت كل حاجه لابوها وكملت.

بس يا بابى هو قرب مني جـ.ـا.مد، وأنا ضـ.ـر.بته بالقلم، وبعدها مسكني من دراعي جـ.ـا.مد وجابني هنا حتى المدير ماقالوش إن كده غلط و عيب وحـ.ـر.ام.
آدm: كتم غـ.ـيظه وقال.
بس إنتي غلطانه يا لارين يا بـ.ـنتي.
المدير ونادر إرتاحوا وحسوا بالنصر والمدير غمز لإبنه، وآدm مراقب وقومها واخدها وراح بيها عند نادر وقال.
حبيبتي إنتي غلطانه إنك ضـ.ـر.بتيه بالقلم.
لارين: بحـ.ـز.ن.
بس يا بابي ده!
آدm: قاطعها وكمل بابتسامة.

حبيبتي إنتي كنت قــلـــعتي اللي في رجلك ونزلتي على وشه بالجزمه تلطيش.
وعلا صوته في آخر كلمتين لدرجه إن المدير والمدرسة ونادر اتخضوا
المدير: بصدmه.
جزمه! أنا إبني نادر يضـ.ـر.ب بالجزمه! إنت مش عارف هو مين وإبن مين؟!
آدm: ببرود قرب على ودن المدير وقاله كام كلمه في ودنه، قاله ابنك-والمدير واقف بيسمعه و مصدوم من كلامه اللي قاله إبنك إيه؟ و هعمل فيه إيه! وآدm رجع وقف عند نادر وكمل بجدية.

و إنت يالا يابن أمك انت! لو سمعت بس إنك رمشت عينك ناحيه بـ.ـنتي! أقسملك بالله إني هاعمل فيك زي ما قولت لأبوك.
وزعق بصوت من نار.
بـ.ـنت آدm العدوي محدش يقدر يفكر يلمسها ولا يتعرضلها في طريق طول ما ابوها عايش فهمني يالا.
واحمد ربنا إنها ما اتصلتش على اخواتها الرجـ.ـاله!
وبص للمدير وكمل بتهديد.

كان زمانك بتاخد عزاه؛ واسمع أنا ممكن بإشاره واحده أقفلك ام المدرسه دي فاهم! واخليك من الصبح تشحت في الشوارع أنا هسيب إبنك لإني حاسس إنوووو!
وبص بقرف من فوق لتحت لابنه، وبص ل رينو وشاور ليها وقال.
تعالى يحبيبتى يلا بينا هما خلاص عرفوا غلطهم، ومش هيكرروه.
وحط إيديها في دراعه قدامهم ومشيوا وسابوا المدير ونادر يولعوا في نفسهم.
«وهما في العربيه»
رينو: بحرج.
أنا أسفه يا بابي بجد إني عملت كده.

آدm حط إيده على حجابها وقال بابتسامة.
إنتي لو مكنتيش عملتي كده؛انا كنت هازعل منك، بـ.ـنتي أنا محدش يلمسها واللي يقرب منك إعملي نفس التصرف ده، وبعدين ده عيل فرفور كده في نفسه.
رينو: بضحكه.
نادوره ده عيل كده غريب هو إنت قولت إيه للمدير يا بابي في ودنه على إبنه وكنت هتعمل فيه ايه؟!
آدm: مش عارف يرد لأنه قال كلام جارح للمدير ووصف إبنه وصف مش حلو خالص.
حبيبتي مين البـ.ـنت اللي كانت قلقانه عليكى دي؟

رينو: اه دي رودي زميلتي في المدرسه.
آدm: شكلها بتحبك.
رينو: أيوه دي طيبه خالص.
آدm: طيب يا حبيبتي انا هاروحك واطلع على الشركه علشان في اجتماع مهم هناك وسبته وجيتلك؛ اوكي يا روحي؟
رينو: سوري يابابى عطلتك عن شغلك.
آدm: حبيبتى إنتي بنوتى وحمايتى ليكى فرض عليا وأى وقت لو لا قدر الله حصل حاجه إتصلى وفورا.
وآه يقلبى مت عـ.ـر.فيش ماما علشان متقلقش عليكى هتقول أكيد الواد ده هيأذى بـ.ـنتى وإنتى عارفه بقى؛ اوكى ياروحي؟

رينو بحب وسعاده: اوكي يا بابي.

«مراد في العربيه بيوصل فريحه»
مراد: يا بت خلاص ما تزعليش.
فريحه: إنت تسكت خالص إنت السبب في اللي حصلي ده.
مراد: كاتم الضحكه حبيبتي هو أنا قولتلك تجري بسرعه وكمان بكعب عالى أهو اتقلبتي على وشك.
بس خلي بالك أنا لو كنت شوفتك ماكنتش هاخليكي تقعي أبدا ولا وشك يبـ.ـو.س الأرض كدا وكتم الضحكه.
فريحه: بغـ.ـيظ وعلت صوتها إنت جيت ليه إنت جيت لييه. بعد كده ما تجيش عندي أي مشوار يخص شغلي فاهم؟

مراد: فرمل العربيه نعم يختي عيدي كده تاني اللي قولتيه أصلي ما سمعتش.
فريحه: بخــــوف سكتت لأن مراد رغم هزاره وروحه الحلوه عصبي جدا ميكس من آدm على طارق.
مراد: علا صوته ما تقولي.
فريحه: اتخضت بقولك إيه روحني أنا متدايقه من شكلي ده.
مراد: بتريقه تخصصك يا قلبي وإنتي اللي وافقتي على البهدله دي، أنا وطارق رفضنا بس إنتي وامك بقى.
فريحه: أمك اسمها أمك اعااااااا
مراد: ايه الهبله دي بتعيطي ليه دلوقتي.

فريحه: اعاااااااا كان في بقره بعالجها وكنت هاخد عليها درجات كويسه بس إنت جيت بوظتلي كل حاجه إنت جيت ليييييه؟
مراد: فصل ضحك عليها بقره آه ما انتي من صغرك وانتي بتحبي البقر.
فريحه: كانت بتعيط وبعد كلمته ضحكت جـ.ـا.مد.
ومراد بعدها فهم سبب ضحكها ومكنش قصده عليه.
فريحة فهمت إنه مش قصده لكن فريحه بتحبه من صغرها.

أشرف: هنايا.
هنا: أيوه يا حبيبي.
أشرف: يوسف وروتي فين؟
هنا: يوسف في اوضته بيراجع لوح الرسم الهندسي بتاعته وروتي بتذاكر ليه في حاجه؟!
أشرف: مشتاقلها وقرب منها وقال إنتي تخنتي قوي وعجزتي.
هنا: بصدmه! إنت بتتكلم جد محدش قالي اني تخنت، وبصت في المرايا أنا عجزت قوي إزاي، أنا لسه صغيره وزعلت من أشرف وسيباه وماشيه.
أشرف: حـ.ـضـ.ـنها من الخلف أخيرا زعلتي تعالى بقى اصالحك.

هنا: اتنهدت وقالت خضتني أنا فكرتك بتتكلم جد وبعدين أنت لسه فاكر؟
أشرف: هو أنا أقدر منكدش عليكي علشان اصالحك تعالي تعالي.

ملك: قاعده جمب جاسر في السرير وبتلعب في شعره حبيبي.
جاسر: أيوه يا ملاكي.
ملك: عايزه أعمل حفلة بـ.ـاربيكو كبيره نلم فيها العيله، إنت عارف من بعد وفاه بابا ونانا نهاد الله يرحمهم كل واحد انشغل بحاله؛ يعني نعزم آدm وعيلته وطارق وكمان أشرف وعيلته وحسام وعيلته.
جاسر: والله فكره حلوه قوي ياروحي إحنا من زمان متجمعناش.
ملك: يعني موافق؟
جاسر: وبشـ.ـده وضحكوا.
وقالها: ت عـ.ـر.في لما بتضحكي قلبي بيدق.

ملك إتحرجت وقالها: إحنا متجوزين من 21 سنه ولسه بتتكسفي منى؟
ملك: حبيبي ده مش كسوف ده حب و فرحانه إنك لسه بتغازلني وحبك ليا مقلش.
جاسر: هو انا مت
ملك: بصدmه بعد الشر عليك يا جاسر ليه بتقول كده؟!
جاسر: خلاص طول ما أنا عايش قلبي ده يدق علشانك إنتي وهغازل فيكى أنتى وبس.
ملك: حطت إيديها على قلبه يسلملي قلبك.
جاسر: بما إن مالك بيذاكر ومليكه كمان في اوضتها بتسمع مزيكا، تعالى أقولك على حاجه.

ملك ضحكت بصوتها كله وقرب منها وبادلها الحب.

طارق: رنا رنا رانوش حياتي انتي فين؟
رنا: خارجه من الحمام ولفه فوطه وهدومها على السرير وطارق شافها ووقف مكانه بـ.ـنت حلال حاسه بيا والله مجهزالي نفسك.
رنا: ابتسمت علشان عارفه دmاغه ورايحه تاخد الهدوم.
طارق سبقها وأخد الهدوم وشالها لا لا استهدي بالله عيب تلبسى واللواء طارق السيوفي موجود.

رنا: ههههههههه والله أومال عايزني أفضل بالفوطه، هات بقي وقربت منه وبترفع إيديها علشان تجيب الهدوم وعيونهم جت في عيون بعض.
طارق: لسه قمر وشقيه زي ما انتي.
رنا بحرج: هات الهدوم بقى.
طارق: هي العيال فين؟!
رنا: متـ.ـو.تره فريحه نامت وفارس جوه بيذاكر وفهد عند مراد.
طارق: حلو قوي قوي تعالى بقى أشوفلك لبس غير ده.
رنا: هههههه
طارق: عارفه إنتي كل يوم تحلوى عن اليوم اللي قبله وقرب منها وباسها ورنا تاهت في حب طارق.

- بقلمى
حسام نايم وهدى دفنه وشها في حـ.ـضـ.ـنه وبعدها باسها من جبهتها.
«وبعد سكوت طويل»
حسام: ت عـ.ـر.في إن زياد إبنى مش عاجبنى؟
هدى: بتنهيده وإنت هتقولي وهو حاله عاجب مين يروح شركه جاسر ويسيب شركه آدm.
حسام: وما ت عـ.ـر.فيش ليه مع ان آدm زعل إن زياد ساب الشركه لإنه بيعتبره زى إبنه.

هدى: يعني إنت مش عارف زياد حبه ل ماليكه هيدmروا، زياد ضيع مستقبله كان نفسه يبقى ضابط أو دكتور من صغره وكان عقله كبير وكنت متامله فيه خير بس حبه ل ماليكه خلاه يدخل تجاره إنجلش علشان يشتغل في شركه جاسر على أمل إن جاسر في يوم من الأيام يوافق عليه قولتله يا بني الحب مش كده وإنت لما تبقى ضابط ولا دكتور هيرفضوك! ده إنت تشرف أي حد قالي يا ماما سيبيني براحتي ماليكه عايزه لما تكبر تدخل تجاره انجلش وأنا كمان هادخل علشان أبقى اذاكرلها وهو يحبة عيني هاري نفسه الشغل ومراجعه ليها وهي في الأخر ولا في دmاغها ومش حاسه ب زياد خالص.

حسام: إتنهد وباس إيديها حبيبتي ما تزعليش كله نصيب، وبعدين هي التجاره الإنجلش وحشه بكره يبقى عنده شركته ويبقى راجـ.ـل أعمال ناجح بذكاءه، ولو على ماليكه أكيد في يوم هتحس بيه ولو ما حستش هنعمل إيه هنجبرها عليه انا هاتكلم مع زياد.
و مريم فين ما شفتهاش؟
هدى: مريم هاريه نفسها مذاكره عايزه تجيب مجموع ربنا معاهم يا رب ويريح قلبهم.
حسام: آمين.

«وأخيرا عند آدm العدوي»
كلهم قاعدين تحت بعد العشا ولارين واقفه في المطبخ بتحكي ل نور على نادر الفرفور وقاعدين يضحكوا على اللي حصل ومش واخدين بالهم باللي سمع الحوار كاملا وربنا يستر!
آدm: بيغمز ل مريم علشان يطلعوا فوق لأنها وحشاه جدا.
مريم: مكسوفه ومش قادره تتكلم علشان أولادها حواليها.
زين: قاعد على اللاب بابا.
آدm: نعم يا حبيبي.

زين: الوفد الأجنبي بعت ع إيميل الشركه الموافقه على كل شروطنا ومستعدين نبدأ في أي وقت وقالوا إنهم مش هيلاقوا عرض أحسن من كده.
آدm: تمام وبعد كده ما تتكلمش في الشغل وإحنا في البيت أنا عايزك تتعود تفصل ما بين شغلك وبيتك.
زين: حاضر يا بابا.
مراد: ولا يا فهد.
فهد: ارغي.
مراد: إنت قاعد سرحان ليه؟!
فهد: مفيش أنا هاقوم اروح الوقت إتاخر وورايا كليه بكره، وقام عايز حاجه يا عمي.

آدm: لا يا حبيبي سلملي على أبوك وقوله يجيلى الشركه بكره عيزه.
مريم: ما تقعد يا فهد يابني لسه بدري.
فهد: شكرا يا خالتو يا دوبك علشان عايز أنام ورايا مشوار بكره بدري قبل الكليه، وآدm بصلها بغـ.ـيظ.
وفهد مشي وكل واحد طلع على أوضته، و سرحانين مراد سرحان وبيضحك على فريحته و بيتخيل شكلها وهي واقفه قدام البقر و لما وقعت على وشها فضحك واتنهد لأنه بيمـ.ـو.ت فيها.
و زين سرحان في البـ.ـنت اللي بتتـ.ـو.تر على طول.

ونور سرحانه في هشام زميلها اللي إعترفلها بحبه، وهي مش حاسه بأي حاجه لكن هي شايفه إنه إنسان كويس ومحترم ويعتمد عليه.
أما رينو قاعده بتكلم رودي ف الفون وبتحكيلها على اللي باباها عمله في المدرسه، ورودي قد إيه معجبه بشخصية آدm وقالت لها إن باباكي مش باين عليه سن خالص ومز آخر حاجه أنا فكرته أخوكي مراد!
آدm بيقلد مريم بغـ.ـيظ إقعد يا فهد يا بني لسه بدري.

مريم: الله يا آدm بقى بلاش أقوله إقعد يعني حتى من باب الواجب على الأقل.
آدm: طيب ياختي شوفي واجب جوزك.
مريم: قربت منه بحب وبتمثل الزعل، وهو أنا مقصره في حق جوزي يا أبو مراد؟
آدm: قربها منه بيلخبطه واتنهد وقرب هو أكتر وحاوطها من وسطها عمرك؛ إنتي عمرك ما قصرتي معايا أبدا قايمه بواجباتك على أكمل وجه بس النهارده إتاخرتي ربع ساعه.

مريم: إبتسمت ومسكت إيده وباستها بحب أنا أسفه يا حبيبي غـ.ـصـ.ـب عني ساعات في حاجات بتجبرك وتتاخر سوري بقى يا وحش.
آدm: بصدmه سوري يا وحش! ااه يا ربي من ساعة ما خلفتي العيال دي و علموكي حاجات أنا ما عرفتش أعلمهالك.
مريم: حاوطت إيديها على رقبته وهمست وحـ.ـشـ.ـتني.
آدm: حبه ل مريم بيزيد يوم عن يوم.
إنتى اللي حشـ.ـتـ.ـيني و  قوي وقرب منها وباسها بكل حب وشالها.
مريم: إبتسمت إنت على طول كده هتشلني؟

آدm: قولتلك لحد ما سناني تقع وشعري يشيب وضهري ينحني، مريم وهو شايلها باسته من شـ ـــفــايـــ ـفه بعد الشر عليك من حانية الضهر ربنا يديك الصحه والعافيه ونزلها على السرير وقرب منها بحب ودفن وشه في رقبتها وشعرها اااه لو ت عـ.ـر.في أنا بعشقك قد إيه كان الحجر نطق وقالك آدm بيعشقك قوي يا أميرته.
مريم: مش أكتر من عشقى اللي داب فيك؛ إنت عشقى يا آدm.
ف الصباح
مريم في المطبخ بتجهز ما لذ وطاب من الفطار لاجمل عيله وبتعمل لكل واحد من افراد العيله الاكل اللي بيحبه
آدm: في جناحه نايم وبدا يفوق وفتح عينيه على اساس انه يبـ.ـو.س اميرته وملقاش مريم حبيبته جمبه اتعدل ونفخ بديق آدm: اوف استغفر الله العظيم
وجاب الفون من على الكومود واتصل تحت على الفون الارضي وبالفعل
مريم: ردت الو.
آدm: بصوت عالي لدرجة ان مريم بعدت السماعه عن ودنها.

آدm: سيبي اللي في ايدك واطلعي حالا يا مريم
مريم: حبيبي صباح الخير الاول انا بس كنت بجهز...
وآدm قطعها سمعتي قولت ايه ولا انتي رجعتي تاني لاني اكرر كلامي مرتين دقيقه و تكوني قدامي وقفل
مريم: قفلت واتنهدت وراحت ع المطبخ وقــلـــعت المريله وغسلت ايديها وطلعت ودخلت الجناح
وآدm قاعد على السرير كانه مخدتش جرعة الإدmان بتاعته
مريم: بخــــوف قربت منه ولسه هتقعد جمبه على السرير زعق لدرجه انها اتخضت ووقفت تاني.

آدm: هو انا مـ.ـيـ.ـت مره هاعيد في ام كلامي
مريم: بسم الله خضتني ايه يا آدm الناس بتصحى الصبح تقول صباح الخير
آدm: والله قولي لنفسك يختي الناس لما بتصحى بتقول صباح الخير للموجودين جمبهم ومسك المخده صباح الخير يا مخدتي عامله ايه النهارده يا رب تكوني نمتي كويس
مريم: كاتمه الضحكه لانها فاهمه سبب غـــضــــبه وانه صحي من النوم مالقهاش في حـ.ـضـ.ـنه
مريم: ببرود وهزار ها ردت عليك.

آدm: اتنرفز اكتر وقام وقف اه ردت عليا وبعتالك السلام
مريم: ابتسمت وده خلا آدm يتنرفز اكتر وقرب منها هو انا كام مره قولتلك عايز لما افتح عيني تكوني في حـ.ـضـ.ـني وجمبي ها كام مره قولتلك
مريم: حبيبي طيب قولي انا غلطت في ايه انا صحيت وانت كنت لسه نايم قولت لنفسي انزل اجهز احلى فطار لاحلى دومي في حياتي. انا كده غلطانه.

آدm: ايوه غلطانه انا مش عايز افطر انا عايز افتح عيني الاقيكي في حـ.ـضـ.ـني وحتى لو انتى صحيتي وانا نايم انتي تصحيني وانا كام مره نبهت عليكي في الموضوع ده وكمان قولتلك انا مش عايزك تشتغلي في البيت
طيب يا مريم من بكره هتلاقي الفيلا مترشقه شغالين وابقى شوف حجتك ايه
مريم: شغالين ايه بس يا حبيبي انا ما بعملش حاجه وبعدين لازم اهتم بيك و بالاولاد.

آدm: انا مش عايزك تعملي حاجه وده اخر قرار وانتي مابقتيش بتسمعي كلامي على فكره يمكن شايفاني كبرت خلاص عن اذنك وسابها و داخل الحمام
مريم جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته من الخلف حبيبي خلاص ما تزعلش انا اسفه واوعدك ان دي اخر مره هاقوم من حـ.ـضـ.ـنك
آدm: واقف وساكت ومغمض عينيه علشان اى لمسه من مريم بتأثر فيه.

مريم: في حركه سريعه جابت الكرسي الصغير وحطيته على الارض قدام آدm ووقفت عليه علشان تبقى في مستوى طوله وقربت منه وباسته من جابهته وعينيه لو سمحت ما تقولش ع ابني حبيبي انه كبر علشان بجد هازعل منك
آدm: النار بدات تخمد لكن مش عايز يثبتلها أنه بيضعف من اى حركه منها
آدm: انا عايز اروح الحمام
مريم: قربت منه وحطت خدها على خده وهمست يعني ينفع تسيب مريومه حبيبتك وتروح الحمام وانت زعلان وباسته برقه في خدوا.

وآدm خلاص مش قادر يمسك نفسه اكتر من كده انا زعلان بجد منك ما تحاوليش لان دي مش اول مره اقولك ما تقوميش من جمبي انا عايز اول ما افتح عيني تكوني انتي اول حاجه اشوفها بس انتي شكلك مش حابه كده
مريم: نزلت من على الكرسي وحطت راسها على صدره بحب آدm انا مش حابه كده وهو في واحده مش عايزه تشوف الجنه اول ما تفتح عينيها انا اسفه بجد حقك على مريومه حبيبتك وحـ.ـضـ.ـنته.

آدm: خلاص مش قادر يقاوم وحـ.ـضـ.ـنها بايديه انتي لو ت عـ.ـر.في لما افتح عيني وما بلاقيش جمبي بحس ان يومي كله باظ خلاص
يا مريم انتي ادmانى ولو سمحتي ما تعمليهاش تاني علشان المره اللي جايه صدقيني هتشوفي آدm تاني خالص فاهمه
مريم: بجرأه ما تجيب بوسه
آدm: بدهشه نعم لان طلبتها بجرأه
مريومه: بوسه من بقك الحلو ده
آدm: قرب منها وباسها يعني الواحد ما يعرفش يزعقلك.

مريم: حاوطت ايديها على رقبته مريوم حبيبتك عمرها ما تهون عليك ابدا صح يا دومي
آدm: عمرك، مـ.ـا.تهونى عليا ياروحى طيب تعالى بقى وشالها ورايح بها على السرير صح يا عيون دومي ويلا علشان هتتعـ.ـا.قبي
مريم: ههههههههه بحبك يا دومي
آدm: قلب دومي والله
وآدm نيمها على السرير و بدا يدخل في جنة مريم
وبعد فتره طويله شالها ودخلوا اخدو شاور وساعدو بعض ف اللبس ولبسته ساعته ورشتله برفانه ونازلين مع بعض زي العريس والعروسه.

ومراد طبعا عاكس مريم صباح الخير على احلى مريومه في الدنيا وباس على ايديها
مريم: بتلقائيه صباح الخير على عيونك يا حبيبي
آدm: بغـ.ـيظ مش يلا علشان نقعد نفطر
مراد: عارف ان أبوه بيغير من اي هوا يعدي جمب مريم
مراد: طبعا هنفطر انا اول ما شوفت مريوم بالحلاوه دي فتحت نفسي
مريم: حبيب ماما انت تسلملى حبيبى
آدm: بدا يشيط من مراد
مراد: الا قوليلي يا مريوم الرشاقه اللي في انتى فيها دى سرها ايه يعني انتي بتعملي رجيم.

مريم ؛ ولا رجيم ولا حاجه يا حبيبي عادي انا كده من صغري صح يا آدm
آدm: بصلها بغـ.ـيظ اه يا روحي انتي طول عمرك سمبتيك
مراد: والله يا بختك يا بابا انت متجوز ست ما فيش زيها في الدنيا انا كنت اتمناااا...
آدm: خبط ايده على السفره جـ.ـا.مد لدرجة أن الطباق اتحركت مش يلا بقى نفطر ونقفل صفحه الغزل دي ولا ايه ان شاء الله وبص لمراد بشرز
ومراد سكت علشان يعدي اليوم ده على خير.

وزين همس ف ودن مراد انت مش هتجيبها لبر الا لما تاخدلك علقه تمام اوعا تفكر ان ابوك اقل منك في القوه لا ده ابوك يبطبطني انا وانت
مراد: عارف بس ياض يا زين مش عارف كده بحب انرفزه عارف كده انت لما تدايق حد ياااه تحس انك مرتاح
زين طيب ياخويا دايقه ويطلع ديقه على قفاك في الاخر
مراد: حط ايده على قفاه وهرش علشان ديما متعود ان لما آدm يتدايق يروح لسعه على قفاه
آدm: مش هنخلص من الوشوشه دى. وانت يا زين.

زين: نعم يا بابا
آدm: قبل ما تروح الكليه تاخد لارين وتطلعها المدرسه وتتاكد ان هي دخلت الفصل
مريم: ليه يا حبيبي في حاجه
آدm: ابدا زيادة تأمين
وأنت يا معلم مراد
مراد: اؤمرني يا حاج
آدm: تاخد اختك نور وتوصلها لحد الجامعه ولا عندك مانع
مراد: لا ابدا علشان خاطر عيونك بس يا حاج
وبعد كده نزلت نور ورينو
نور: صباح الخير ع الكل
كلهم: صباح الخير
رينو: باست مامتها وباباها وقالت صباح النوتيلا ع الكل.

الكل ابتسم ومراد صباح القشطه
آدm متغاظ
نور: باست مامتها
وراحت قعدت جمب آدm وباسته وشافت أن مراد مزود الجرعه احم مالك يابابى
آدm: مفيش ياحبيبتي
نور: قولى لو حد مدايقك اتصرف انا
آدm: لا يحبيبت ابوكى انا مفيش حد يقدر يدايقنى وبص بشرز ل مراد انا بس سايبهم يكلو عيش علشان لو آدm العدوي حط حد ف دmاغه يقول ع نفسه يا رحمن يا رحيم وهقعدو انا بقى ف حـ.ـضـ.ـن أمه بجد.

مراد بلع ريقه. ومد ايده بالطبق احم تاخد جبنه فلامنك يابابا
آدm: لا متشكر
وفطرو كلهم مع بعض وكلهم ودعوا مريم
آدm: قام وباسها من خدها وباس ع ايدها بحب قدام ولادها وودعها ومريم باست ع ايدو بحب كبير ودعتله واستودعته عند الله وخرج
ومراد باس مريم من جبهتها وايديها ومريم استودعته واخد نور يوصلها على الجامعه
وزين باس ع ايد مريم وجبهتها ومريم استودعته وخد رينو يوصلها على المدرسه.

ومريم دعت بحب ان ربنا يديم عليهم نعمة السعاده ويحفظ لها جوزها و اولادها من كل سوء وشر.

بعد فتره
عند المدرسه نادر واقف راكب عربيه فخمه جدا ابوه جايبهاله مع أن سنه لسه صغير
وجه حد فاجأه خبط على ازاز العربيه
نادر نزل الازاز وشاف واحد شاب خير حضرتك
فهد: انت نادر منصور
نادر: ايوه حضرتك انا في حاجه
فهد: لا يا حبيبي انزل عايزك في حاجه
نادر: نزل خير انت تعرفنى
فهد: من غير مقدmـ.ـا.ت انت مسكت لارين العدوي بايدك اليمين ولا الشمال
نادر: خاف وماردش.

فهد: رد عليا علشان يومك ما يبقاش اسود النهارده انت لمستها بانهي ايد
نادر: بخــــوف رفع ايده اليمين
فهد: دي. دي اللي لمست لارين
نادر: بخــــوف والله انا مش هعمل لها حاجه تاني انا كنت بهزر
فهد: لا يا حبيب امك ما انت مش هتعملها حاجه تاني وراح فهد اخد نادر وفين يوجـ.ـعك واخد العلقه التمام وعمل حاجه بسيطه كـ.ـسر دراع نادر وكمان اتجـ.ـر.ح جـ.ـر.ح بيسط ف وشه
نادر بيصوت.

فهد: عارف ياروح امك لو شفتك بس معدى من جمبها كده هتشوف ايام اسود من شعر راسك ووقعه على الارض ومسح نقطتين دm جم على ايده من جبهت نادر مسحهم بالمنديل ورمى المنديل ع نادر
ودخل المدرسه وطلع عند فصل رينو وخبط على الفصل وطبعا فهد زي ما احنا عارفين في منتهى الحلاوه
المدرسه فتحت الباب ايوه حضرتك
فهد: مساء الخير
المدرسه مساء الخير
و طبعا البنات كلهم بيشوفوا مين والبنات اتصـ.ـد.موا من حلاوه فهد وياترى جاى لمين.

فهد: كنت عايز الانسه لارين العدوي
المدرسه: حضرتك تقربلها
فهد: انا ابن خالتها
المدرسه: ندهت لارين في حد عايزك
لارين قامت وخرجت وشافت فهد وطلعت بره الفصل
فهد خير في حاجه
فهد: انتي قدامك كتير
لارين: المفروض لكن المستر مجاش وقاعدين مع ميس احتياطى ومبنعملش حاجه
فهد: خبط على الباب وسال المدرسه لو ينفع اخد لارين دلوقتى فيها حاجه
المدرسه: لا ابدا ما فيش حاجه انا مش أساسى معاهم
وبصت ل رينو. لارين روحي معاه.

لارين: هزت راسها ودخلت تجيب الشنطه
رودي: يخرب بيتك انتي كل يوم تجيبي واحد مز كده على المدرسه ارحمينا مين ده
لارين: هزت كتفيها وقالتلها هافهمك بالليل
رودى: بت الواد مز اوى كلميه عليا انا موافقه
رينو خبطتها ع راسها وضحكت وخرجت مع فهد ونازله خير يا فهد في ايه
فهد: امشي وانتي ساكته وماسمعش صوتك
لارين: استغربت حدته في الكلام
فهد: فتحلها باب العربيه اركبي
لارين: بتـ.ـو.تر احم مش هينفع يا فهد اركب معاك.

فهد: نفخ بديق رينو باقولك اركبي انا مش هخـ.ـطـ.ـفك وهارجع واقولك امك تبقى خالة أمي يعني انتي في مقام خالتي اركبي علشان انا على اخرى منك
لارين: بتبص شافت ناس ملمومه و بيشيلوا نادر وشايفه نادر مضروب واخد علقه وبيصـ.ـر.خ من دراعه بنظره سريعه فهد انت الل عملت كده
فهد: بعصبيه واضحه فتح باب العربيه وشاورلها بايده تركب علشان مايرتكبش جنايه
رينو: خافت وركبت
وفهد ركب وساق العربيه ووصل لمكان هادى وفرمل العربيه.

وبغـ.ـيظ مكبت بقى كده
انا عايز اعرف ازاى يا رينو يحصل معاكي امبـ.ـارح الموقف ده وما تتصليش عليا ولا تفتكريني
رينو: انت عرفت منين
فهد: سيبك انا عرفت منين ولا ماعرفتش انتي ازاي يحصل معاكي حاجه زي كده ومـ.ـا.تتصليش عليا
رينو: انا ساعتها ما فكرتش يا فهد هو الولد ده جه قدامي وانا ضـ.ـر.بته بالقلم بس لما اخدنا عند المدير انا اتصلت ع بابي فورا وهو جه وزعقله
فهد بيحاول يهدا
رينو: بابي هو اللي قالك لان ماحدش يعرف.

فهد: لا عمو آدm ما قالش حاجه انا سمعتك امبـ.ـارح انتي ونور وانتو بتتكلموا ولما عرفت ان لمسك وشـ.ـدك بايده انا كـ.ـسرتهاله علشان يتعلم ان ما فيش حاجه تخصني يبص عليها
رينو: مش فاهمه
فهد: انا قصدي ان انتي قريبتي
واول واخر مره يارينو تحصل معاكى حاجه ومتتصليش عليا اول واحد ويلا علشان اوصلك على البيت
فهد ساق بسرعه ومتدايق من رينو لانها مفكرتش فيه اول واحد ومتدايق من نادر جدا لانه مسك حاجه تخص فهد السيوفي.

وصلها عند البيت لكن وقف بعيد شويه وبكل احترام نزل وفتحلها الباب وشاور لها تنزل
رينو نزلت و متلخبطه ومش عارفه فهد عمل كده ليه
هو فهد قريبهم وصديق العيله ودايما واقف جمبها لكن ما كنتش تتوقع ان فهد يكون متدايق كده من حاجه حصلت وعدت
فهد ركب العربيه ومشي ورينو داخله الفيلا متلخبطه.

بعد كام اسبوع
زياد رجع الشغل مرهق لانه خلص الشغل وماليكا جات على الشركه وزياد شرحلها كتير
ومريم كانت في الاوضه بتراجع علشان هي في كليه صيدله
زياد دخل على مريم واول ما شافته قامت
مريم: اهلا يا ابيه جيت امتى
زياد: حاسس انه ضايع لان كل ما بيحاول يتكلم مع ماليكه دايما تحسسه بفرق المستوى الاجتماعي وكمان لو تعب مبتهتمش واكتشف انها عيزاه تحت امرها وبس واتنهد
لسه جاي دلوقتى انتى عامله ايه.

مريم: الحمد لله كويسه
زياد: مريم انا عايزك تركزي كويس قوي في مذاكرتك صدقيني ما فيش حاجه هتنفعك او تسندك الا شهادتك وخصوصا لو شهاده كويسه زي صيدله او طب ماشي يا حبيبتي
مريم: حاضر يا ابيه
زياد: طيب يا حبيبتي اسيبك انا علشان تكملي مذاكرتك وانا هاروح انام
مريم: هتنام دلوقتى ياابيه انت شكلك مدايقك في حاجه دايقتك
زياد: حط ايده على راسها بحب لا يقلب اخوكى مفيش حاجه معلش يا حبيبتي انا عندي صداع وعايزه انام.

مريم: طيب على الاقل اتعشي
زياد بص في عيون اخته وسرح فيها وكان بيتمنى الاهتمام ده من ماليكته واتنهد لا ما ليش نفس تصبحي على خير
مريم: بحـ.ـز.ن ع اخوها لانها حاسه بيه وانت بخير ياابيه.

هشام: انسه نور صباح الخير
نور: اهلا صباح الخير يا هشام
هشام: ممكن بعد ما نخلص تشريح اعزمك على حاجه ونقعد في نادي بره الجامعه
ونور لسه هترفض اذ وفجاءه حد جه من وراها وهوووب بوكس ثلاثي الابعاد وهشام وقع على الارض ااااااه
نور: اتخضت وافتكرت ان ده مراد اخوها وخافت لكن لما لف ليها كان محمد
نور: محمد ايه الل انت عملته ده في هشام وراحت علشان تساعد هشام يقوم.

محمد مسكها من دراعها وشـ.ـدها عليه ودي كانت اول مره وزعقلها لو اتحركتي حركه واحده عند الحـ.ـيو.ان ده مش هيحصلك كويس
نور: مستغربه من محمد لكن نور ليها شخصيتها المستقله انت ازاي تتكلم معايا كده مش معنى انك اكبر مني وابن خالتي وكمان دكتوري يبقى ده يديلك الحق تتدخل في حياتي بالشكل ده الظاهر انا كنت غلطانه لما افتكرتك صديقي المقرب وحكتلك عنه وقربت من محمد وبصتله بشرز هشام خطيبي فاهم.

محمد: بغـ.ـيظ احلمي. احلمي يا نور
نور: سمعت قولت ايه هشام خطيبي وقريب قوي هاعزمك على فرحي
محمد وصل لقمه غـــضــــبه و شـ.ـدها من دراعها عليه جـ.ـا.مد وعيونهم في عيون بعض يبقى اخر يوم في عمرك
نور ما تعرفش ايه اللي حصلها ولسانها اتلجم ومش عارفه تتكلم
محمد بعد عنها عايزه ت عـ.ـر.في انا ضـ.ـر.بته ليه
نور: بزعل ايوه انت ازاي اصلا تجرؤ انك تضـ.ـر.به
محمد: طلع من جيبه ظرف وكان فيه كام صوره وقالها اتفضلي
نور: ايه ده.

محمد: علا صوته اتفضلي مش عايزه ت عـ.ـر.في سبب اني ضـ.ـر.بته ليه خدى، وبتريقه واتفرجى ع خطيبك الل هتعزمينى ع فرحكو
نور: اخدت الظرف وفتحته وكان جواه عبـ.ـاره عن صور ل هشام ونور في الجامعه لكن الصور ملعوب فيها عن طريق الفوتوشوب بمعنى ان الصوره نور قاعده جمب هشام قوي و لازقه فيه بطريقه مش كويسه
وصور تانيه بتبوسه في خدو وصوره تالته واحده في حـ.ـضـ.ـن هشام قدام بوابه الجامعه
وصور تانيه عاديه وهي واقفه معاه.

نور: مصدومه ومش لاقيه كلام تقوله وحست انها دايخه
وعلى ما فاتت من الصدmه شافت محمد مكـ.ـسر هشام وأمن الجامعه بيفصل محمد عن هشام
واخيرا محمد بعد عنه بعد ما هشام عيونه قفلت خالص وعدل جاكيت البدله ونور من الصدmه كانت هتقع ولكن محمد لحقها وشالها بخــــوف في وسط الجامعه واخدها على العربيه وساق واخدها على المستشفى وعطالها ابره مهدئ وكان قاعد جمبها.

يوسف: بينده مريم: مريم
مريم ؛ استغربت يوسف ايه الل جابك صيدله هنا خير في حاجه
يوسف: تاه في عيون مريم اللي كلها عيون عمتها
يوسف: احم ابدا كان عندي مشوار مهم هنا قولت اعدي عليكي وبالمره لو خلصتى اوصلك في طريقي
مريم: جواها كان نفسها يقولها جاي علشانك
مريم: عمو اشرف وطنط هنا وروتى عاملين ايه.

يوسف: نفسهم يشوفوكي وكان كلامه برومانسيه احم قصدي يعني ماما امبـ.ـارح قالت ان عمو حسام و طنط هدى ما جوش من زمان ليه ما بتجوش يا مريم
مريم: دايما بتفكر في فرق المستوى وعلشان كده مختصرين ابدا انت عارف بقى مزاكرة صيدله وكمان بابا في الشغل ومفيش وقت زياد يا دوبك يرجع على النوم ان شاء الله هاحاول اطلب من بابا وماما انهم يجو يزروكم
يوسف: لا إراديا طب وانتي مش هتيجي معاهم
مريم: قلبها دق ا. اه إن شاء الله.

يوسف سكت ومريم وبعد فتره يوسف: هتروحي امتى
مريم: خلاص قدامي ساعه اتفضل انت لو هتتاخر
يوسف: لا ابدا انا هستناكى هنا لحد ما تخلصي و هاوصلك لحد البيت
مريم: بحرج لانها بتتعب في المواصلات مش عايزه اتعبك اتفضل انت وانا هاروح ف تاكسي
يوسف: بديق لا طبعا انا لو عليا اوصلك كل يوم اتفضلي انتي وانا هستناكي ومش هتحرك غير لما ترجعي
مريم: حست بشعور غريب وبحب شكرا يا يوسف.

يوسف: اول ما سمع اسمه بحب كده حاسس ان عايز يقولها انه بيحبها قوي.

زين ماشي في الجامعه اذ وفجاءه شاف ريتال واقفه مع مجموعه من البنات ومعاهم ولدين
ريتال واقفه وبتتكلم عادي لكن في شاب هزر مع ريتال هزار مش كويس وشـ.ـد منها الدفتر والملزمه وكمان الفون وكان هيقع وريتال اتخضت للفون يقع على الارض لكن ريتال معلقتش لانها على طول بتتـ.ـو.تر والولدين ضحكوا على شكل ريتال وكمان البنات
وده دايق زين جدا و راح عندهم
زين: ايه يا اخ بتمد ايدك على الل مش ليك ليه.

الولد: ببرود وغمزه هو القمور معلق معاها ولا حاجه
ريتال اتصـ.ـد.مت وشهقت وحطت ايديها على بقها
زين ادايق لا يا روح امك انا شاقط اختك وبص ل ريتال يلا يا ريتال علشان اوصلك
الولد: اتدايق ان زين جاب سيره اخته وحط ايده على كتف زين مستعجل على ايه يا برو انت لسه ماخدتش واجبك
زين: نزل ايدك
الولد: ضغط على كتف زين ولو منزلتهاش وبص على ريتال الظاهر ان ريتال عجباك قوي عادي خدها بس رجعها بسرعه وحياه امك.

هنا بقى زين دخل في الضلمه ومسكوا بوكسات في وشه وفين يوجـ.ـعه والولد التانى خاف من شكل زين وهو بيضـ.ـر.ب وجيرى
وزين اداله العلقه التمام و ريتال بتعيط والأمن جه اخدهم على مكتب رئيس الجامعه
ريتال بتعيط وعايزه تتصل على باباها وزين شخط فيها متتصلش بحد طول ما هو جمبها.

والدكتور زعق لكن كان زين عاقل واتكلم بطريقه متحضره وفهم الدكتور كل حاجه ولما الدكتور شاف ريتال متـ.ـو.تره امرهم بالانصراف ولكن ده اخر انذار ليهم والولدين استحلفه لريتال وزين
وزين زعق ل ريتال وقالها انه لو شافها بتكلم اي ولد تاني في الجامعه حتى لو زماله ما تلومش الا نفسها ووصلها لحد البيت
وريتال كانت متـ.ـو.تره لكن زين ماسبهاش غير لما هديت خالص وريتال حست انها مهمه بالنسبه ل زين.

نور فاقت وقامت وقعدت على الكنبه في مكتب محمد وبتعيط لانها كانت ها ترتكب غلطه كبيره في حق نفسها
وحاسه انها مكسوفه من محمد لانها علت صوتها عليه وجـ.ـر.حته بكلامها وقاعده سرحانه
محمد: انا مش زعلان منك
نور: بدهشه وعيونها الخضر مع الدmـ.ـو.ع جننت قلب محمد
وقام وقعد على الترابيزه اللي قدامها وقالها ايوه مش زعلان منك بس انا مجروح منك يا نور.

نور: دmـ.ـو.عها زادت والله يا محمد انا مكنتش اعرف انه زباله اوى كده ومكانش باين عليه
محمد: طلع منديل وعطاها ومسحت دmـ.ـو.عها
محمد: طيب ممكن لو في قلبك معزه ليا تبطلى عـ.ـيا.ط دmـ.ـو.عك دي ولا اراديا انتي ما بت عـ.ـر.فيش دmـ.ـو.عك دي بتنزل على قلبي تكويه
نور من زعلها مركزتش
محمد: احم انتي احسن دلوقتى
نور: محرجه من محمد انا اسفه
محمد: على ايه
نور: لاني كلمتك بطريقه مش لطيفه قدام الانسان الزباله ده بس يا محمد انت عرفت ازاي.

محمد رفض يقولها ولكن من كلمة نور ل محمد علشان خاطري قول
محمد: استسلم ابدا انتي اول ما حكيتيلي عن هشام ده ربنا يعلم ايه اللي حصلي
نور: وايه اللي حصلك
محمد: ها ولا حاجه قصدي يعني اني حبيت اطمن عليكي رحت عند الجامعه وشفتك وانتي واقفه معاه ومحمد بيحكى والغيره هتاكل قلبه من هشام الل كان واقف معاها
وبعدها راقبته كويس لاحظت انه معاكي حاجه ومع اصحابه حاجه تانيه.

وكمان خرج بالعربيه بتاعته وكان معاه شباب وبنات فضلت اراقبه وبعدها بكام يوم شوفت هشام ده بيدفع لواحد فلوس وبيشرح للشاب ده و بالاشاره فهمت انه بيتفق معاه على انه يصور حد بطريقه معينه
انا فضلت ورا الشاب ده لما لقيته بيصور هشام في وجودك انتي وبس.

انا بقى اتصرف وجبت الشاب ده وعملت معاه الصح واعترفلي ان هشام عايز يكـ.ـسر كبريائك في الجامعه ولو رفضتيه هيلعب في الصور زي ما شوفتي كده و هينشرهم في الجامعه وكمان على السوشيال ميديا
نور: بصدmه كبيره وعـ.ـيا.ط انا. انا يعمل معايا كده طيب لييه ليه وعيطت تاني وقامت علشان تمشي لكن محمد مسكها من كف ايديها وهز راسه ليها بلا ما تمشيش.

نور: مره واحده اترمت ف حـ.ـضـ.ـن محمد الل انقذها ولاول مره محمد مغمض عينيه ونور سمعت دقات قلب محمد اللي بتزيد مش بتقل بحكم مهنتها
محمد مرضيش يضمها علشان ما تفهموش غلط مع انه حاسس انه بيحلم ونفسه يضمها اووى ولكن اكتفي بانه حط ايده على راسها بكل حب وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه بدmـ.ـو.ع واول مره محمد يمسح دmـ.ـو.ع نور يايدو
وقالها انا قولتلك لو ليا شويه معزه عندك ما تعيطيش وعايزك ت عـ.ـر.في اني لاخر يوم في عمري هافضل.

جمبك واحميكى حتى من الهوا اللي يحاول يأذيكي يا نور.

في العربيه مالك الصاوي رايح على شركة جاسر الصاوي
شاف ماليكه بتتصل
مالك: الو ايوه يا ماليكه
ماليكه: انت فين يا مالك انا في الشركه من بدري و بتنفخ
مالك: حبيبتي انا قدامي عشر دقايق وداخل عليكي اهو ومالك متعفرته ليه
ماليكه: أوف اللي اسمه زياد ده بقاله يومين ما بيجيش الشركه ومن غير ماياخد إذن منى ووعدنى انه هيراجعلى والمفروض يكوون قدامى حالا.

ما لك: يمكن تعبان ولا حاجه يا ماليكه وبعدين ياخد إذن منك ليه هو مش شغال عندك زياد انسان منتظم في شغله وكمان الراجـ.ـل يشكر اوى انه بيساعدك
وهو بيتكلم ماليكه سمعت صوت صرخه وعربيه مالك فرملت اااااااه.
مالك سايق العربيه وفي لحظه فرمل لان بـ.ـنت ظهرت قدامه وخبطها فاجأه ورمى فونه ونزل بسرعه وجيري على البـ.ـنت
وكانت واقعه ع الأرض ع وشها
مالك: بخــــوف يا. ا. اانسه انتي كويسه ونزل على ركبه والبـ.ـنت على وشها ومالك ساعدها ولفها ليه وكان مغمى عليها
مالك: من الخضه مش عارف يعمل ايه مالك شالها وركبها العربيه وطلع بيها على الشركه ونزل وشالها ووصلها لحد مكتب ماليكه اللي بتذاكر فيه جمب مكتب جاسر
ونيمها على الكنبه.

ماليكا: انت عملت ايه ومين دي وايه الصوت اللي سمعته وانا معاك على الفون
مالك: اسكتي مش وقتك خالص و مالك مخضوض وخايف يكون البـ.ـنت جرالها حاجه
وجيري جايب كوبايه الميه وبيفوقها واخيرا البـ.ـنت فتحت عينيها وكان فيها شبه من مالك بس مش كبير
مالك وماليكه: انتي كويسه يا انسه
مالك: يا انسه الله يخليكي ردي انتي كويسه
البـ.ـنت: ااااه اممم انا تعبانه انا فين
مالك: اتنهد بـ.ـاريحيه الحمد لله.

ماليكه: انتى ردي انا باقولك انتي كويسه
البـ.ـنت: اااه مش عارفه انا عايزه ماما ارجوكم عايزه اروح وجات تقوم صرخت من رجليها اااااه رجلي ااااه
مالك: مالها ثواني كده وراح يمسك رجليها
البـ.ـنت: ابعد عني ما تلمسنيش اااااه يا رجلي البـ.ـنت عيطت وافتكرت العربيه اللي خبطتها، كان في واحد سايق عربيه و خبطني اااااه كـ.ـسرلي رجلي منه لله
مالك: بحـ.ـز.ن احم يا انسه انا اللي كنت سايق العربيه.

البـ.ـنت: انت اااه ايوه ما انتو الاغنيه كده تدوسو على الغلابه اللي زينا وعيطت وازاي واحد لسه شاب صغير يسوق عربيه
مالك: يا انسه انا كنت سايق على مهلي وبعدين انتي اللي ظهرتي قدامي فاجأه
البـ.ـنت: قصدك يعني اني انا اللي غلطانه وكملت بحـ.ـز.ن عموما انا مش هاعرف اخد معاكو حق لكن متشكره لحضرتك
مالك: حس ان قلبه زعلان عليها انا مش قصدي كده بس حضرتك الطريق كان فاضي وفجاءه لقيتك ظهرتي قدامي.

البـ.ـنت: بعـ.ـيا.ط اعمل ايه جدتى بتمـ.ـو.ت وكنت عايزه اجيبلها العلاج رحت بعت الخاتم بتاعي علشان اجيبلها العلاج
ماليكه: مادخلش عليها الحوار ايوه ايوه قولي كده بعتي الخاتم وعلاج جدتك كده فهمت
ماليكه راحت فتحت شنطتها وطلعت فلوس ورمتها للبـ.ـنت دي على الترابيزه خدي دول تمن الخبطه وكمان تمن علاج جدتك وروحي يشاطره بقى قلبي رزقك في حته تانيه
البـ.ـنت: صعب عليها نفسها وبكت في صمت.

مالك: اتدايق من ماليكه. ماليكه مش كده اسلوبك متعجرف جدا
البـ.ـنت: سيبها يا استاذ هما الاغنيه دايما يبصوا للناس الفقرا كده لكن انا مش فقيره اهلي كانوا في يوم من الايام عايشين مبسوطين وحاولت تقوم لكنها هتقع
ومالك لحقها تعالي معايا انا هاخدك على المستشفى علشان نطمن عليكي
انتي اسمك ايه
البـ.ـنت ساره. ساره صلاح.

ومالك سندها واخدها على المستشفى وعملت جبيره ووصلها لحد باب البيت ومامتها اول ما شفتها عيطت وزعلت جدا ولكن لما مالك شرحلها الموقف صممت مالك يتغدى معاهم تعبيرا عن انه ماسبش ساره ومشي.

آدm: ف المكتب وكان بيتكلم مع مريم ع الفون وبيقولها إن الشغالين هيكونو موجودين في الفيلا من بكره. ومريم لسه هتعترض آدm اتكلم بحده ان هو خلاص اخد القرار ومريم استسلمت وقالت الل تشوفه وآدm اتغزل فيها بحب وبعدها قفل لانه مستنى طارق وبيتر ومراد.
طارق ومراد رايحين ل آدm على الشركه وراكبين الاصانصير
فون مراد رن وكان المتصل واحده بـ.ـنت بتعاكس مراد وتتغزل فيه ومراد وطارق سمعوها ومراد قفل الاتصال في وشها.

مراد: قابل يا عم طارق بنات اخر زمن
طارق: حصلت معايا كتير قوي بس انا ايه كنت اسد في نفسي كده عمري ماعكست واحده ولا بصيت ل واحده غير رنوش حبيبة قلبي
مراد: كشر عينيه انت هتقولي ده انت مثال للشرف، هههههههههههه
طارق: والله ياخويا عمرك شوفتني بعاكس واحده انا عمري ما اعملها ابدا ابدا انما انت بقى...

مراد: انا ايه انا عمري في حياتي ما عاكست اي بـ.ـنت لكن أنا عارف كل قذوراتك هههههه وحط في دmاغك اصلا ما فيش اي واحده تأثر على مراد العدوي
مفيش غير فريحه وبس هي مصدر قوتى
واخيرا وصلوا وخرجوا من الاسانسير ورايحين على مكتب ادm واذ وفجاه
طارق: وقف متنح ومراد واقف عادي
مراد: ايه يا طارق وقفت ليه
طارق: ولا يا مراد شايف اللي انا شايفه
مراد: بص يمين وشمال شايف ايه يا عم مافيش حاجه.

طارق: شاور على مكتب السكرتيره قدامه وكانت واقفه بتظبط الاوراق على المكتب وكانت لابسه عبـ.ـاره عن جيب اسود قصير جدا جدا وبلوزه بيضا ضيقه جدا لحد الوصف
طارق: يلا هنا بص ايه ده
مراد: بص وقــلـــع نضارته يا نهار اسود هو في كده
طارق: ولا كده ابدا ايه ده يالا البت دي طلقه يخرب بيتك
مراد: طلقه ايه بس دي صاروخ وااتكااا والجيب الل لابساها فاضلها خضه وتتفرتك
طارق: يعني قصدك اقول لل جيبه بخخ تتفرتك.

مراد: يخرب بيتك لما بتلبسي كده في المكتب امال في البيت بتلبسي اييه الله يحرقك ويحرقك يا طارق
بيتر: جه من وراهم وحط ايديه الاتنين على اكتافهم ولسه هيتكلم معاهم شاف السكرتيره
بيتر: الله اييه ده. ايه البت الجـ.ـا.مده دي
مراد وطارق: بصو ل بيتر. مش كده والنبي
بيتر: البت دي بتعمل ايه هنا عند آدm المفروض دي تكون عندي في الشركه و سكرتيرتي الخاصه كمان.
السكرتيره قعدت ع المكتب.

آدm: فتح الباب وفهم وبصلهم مش هندخل ولا ايه
طارق وبيتر ومراد: اا. احم ا. ااايوه اتفضل جايين وراك
آدm دخل وطارق وبيتر دخلو ومراد جاي يدخل لكن رجع السكرتيره
مراد: يا انسه أو يامدام
السكرتيره: yes
مراد: قرب من ودنها نسيتي تلبسى هدومك وسابها ودخل
طارق: ايه يا آدm البت الجـ.ـا.مده دي
بيتر: جـ.ـا.مده بس قول بطل
آدm: خبط بايديه على المكتب واتخضوا ومراد دخل وآدm كمل في ايه يا مراهق انت وهو ايه مش قادرين تسيطرو على نفسكم.

بيتر: والله يا آدm يا اخويا العين محتاجه تتأمل في الطبيعه
طارق: قولي يا آدm وقعت عليها فين دي البت رهيبه يخربيتها
آدm: بنفاذ صبر دي سكرتيره لكام يوم بس علشان السكرتيره اللي عندي اخده اجازه ودي صاحبتها وجابتها وده اول يوم ليها النهارده
مراد: احلى اجازه دي ولا ايه
وطارق وبيتر ضحكو
آدm: بص ل مراد بنظره تحذيريه إن مش احنا الل نعاكس بنات الناس.

مراد سكت تماما وبعدها قعدوا مع بعض وهزرو وضحكو واتفقوا على شغل واخيرا المقابله خلصت وطارق وبيتر اتحركوا
ومراد: كان ماشي ورجع ل آدm وقرب منه احم يا ترى مريومه عارفه ان فيه هنا سكرتيره بالحلاوه دي وغمز ل آدm ومشي
وآدm: صك ع أسنانه ومتغاظ من مراد
مراد نازل مع طارق وبيتر
طارق: بتريقه ع مراد هههههه انا مفيش بـ.ـنت تأثر عليا ااااه فريحه مصدر قوتى
مراد: طبعا فريحه مصدر قوتى
لكن البنات نقطة ضعفي.

بيتر: هههههههههههههه.

السكرتيره دخلت
Mister Adam: الوفد الالماني على وصول
آدm: مكنش اخد باله من السكرتيره لانه كان داخل على المكتب وهي قاعده و كان بيتكلم في الفون ومشفش لبسها
آدm: بصلها من فوق لتحت وقام وقف قدامها
انتي اسمك ايه
السكرتيره: كاميليا بس قولي كامى ده أسمي
آدm: هز راسه امممم كامى طيب يا كامى هانم اول واخر مره تجيلي الشركه هنا باللبس ده
كامي: وهل يوجد مشكله.
Is there a problem.

آدm: بصي يابـ.ـنتي دى حريتك وتلبسي برحتك انا ماليش أتدخل. لكن انا اعرف ان في بنات بتلبس لبس واسع لما تخرج من بيت اهلهم وبعدها بيكونو واخدين معاهم لبس ضيق ويغيره هدومهم بره ويلبسوا الضيق
انا بقى عايزك تعملي العكس
كامى: مش فاهمه بمعنى.

آدm: يعني تكوني مجهزه معاكي طقم محترم كده تخرجي من بيتك باللبس الضيق ده براحتك لكن قبل ما تدخلي الشركه عندي هنا تلبسي الطقم المحترم واتفضلي لو احتاجت حاجه هاتصل عليكي وتبقى تبعتي الحاجه مع حد من الارشيف اتفضلي.

نور من اخر موقف وانها اترمت في حـ.ـضـ.ـن محمد حست بحنان مميز هي ما كانتش حاسه ان في حاجه من ناحيه محمد ولحد دلوقت لكن في احساس داخلي حلو في قلبها وهي في حـ.ـضـ.ـنه ومن ساعه الموقف ده محمد يوميا يوصلها الجامعه ويجيبها وبيغير عليها من الهوا
لكن محمد تعبان من جواه حاسس انه حب من طرف واحد
محمد قاعد في شقته وشيرين راحت تزوره
ودخلت وكان محمد مربي دقنه نوعا ما ع غير الطبيعي.

شيرين: ايه يا محمد هتفضل بعيد عننا كده كتير
محمد: ولا بعيد ولا حاجه يا امي انا بس في حاله عندي في المستشفى و ملخبطاني.

شيرين: حاله. حاله ايه انت علشان هنا مراة اخوك منتقبه قولت انك هتعيش في الشقه لوحدك ومن ضغط منك احنا وافقنا لكن اتفقنا انك كل يوم هترجع على الفيلا تتغدى وتقضي وقتك معنا انا وابوك واخوك وترجع الشقه على النوم انما يا محمد اسبوعين. اسبوعين هان عليك ابوك وامك محمد: قرب من شيرين ومسك ايديها وباسها بحب حقك عليا غـ.ـصـ.ـب عني صدقيني انا عايز اقعد مع نفسي شويه
شيرين: واخرتها يا محمد هتفضل كده في احلامك كتير.

محمد: احلام ايه بس يا ماما
شيرين: اوعى تكون مفكر ان محدش واخد باله ولا عارف انك بتفكر ازاي او عايز ايه
محمد: بلاش الغاز يا ماما انا لا بحلم ولا بافكر انا كويس وزي الفل
شيرين: حبك ل نور فاضح عينيك يابني وحبك ده خلاك مـ.ـا.تفكرش انك تاخد خطوه في حياتك لدرجه ان عمرك بيجري وانت رافض الجواز لا انت قادر تعترفلها ولا قادر تتخطى مرحله حب نور.

محمد: اتنهد لانه عارف ان عشقه ل نور واضح قدام الكل اعمل ايه يا ماما قوليلي انا 35 سنه ونور 21 سنه فرق كبير وخايف اخد خطوه ترفض
انا مش قادر اتخيل اي يوم يعدي عليا من غير ما اشوفها انا عديت مرحله العشق بمراحل يا ماما نور بالنسبالي حياه كامله نور استثنائيه بس ليه الكل عارف اني بحبها اوى كدا الا هيا.

شيرين: بزعل على حالة ابنها يابني السن مش مشكله في ناس بتتجوز يا حبيبي و يكون الرجل اكبر من مـ.ـر.اته بكتير محمد انت لازم تاخظ خطوه يا اما تسيبني اكلم مريم واطلبها لك مريم بتمـ.ـو.ت فيك وع فكره بقى مريم عيزاك تتقدm خطوه انهردا قبل بكره ف انا هطلبهالك.

محمد: بشـ.ـده لا يا ماما اوعى انا مش عايز جوازي من نور يبقى جواز عادي انا عايز جوازي يبقى بعد قصه حب ما حدش عاشها ممكن توافق لمجرد انى عريس مـ.ـيـ.ـترفضش لا انا عايز حبها وعشقها ليا الاول
شيرين: وافرض حد اتقدm ل نور انت عارف ان هما ما شاء الله في منتهى الجمال وكل يوم والتاني بيجيلهم عرسان
محمد: قام وقبض على ايده اللي يفكر يقرب من نوري مايلوموش الا نفسه نور ملكيه خاصه ل محمد عزيز وبس.

نور في الجامعه وقاعده مع نرمين صاحبتها
نرمين: ايه يا نور انتي هتفضلي قافله كده مـ.ـا.تفكيها بقى
نور: ...
نرمين: نوووور انا بكلمك
نور: ها بتقولي حاجه يا نرمين
نرمين: بقول حاجه قصدك حاجات مالك بقى انتى بقالك اكتر من اسبوعين وانتي على الحاله دي ومش مركزه في اي حاجه.

نور: سرحانه وبتفكر في اللي كان ممكن يحصلها لو وافقت على هشام ده والعواقب اللي كانت هتقع فيها لولا محمد واتخـ.ـنـ.ـقت وقامت وقفت معلش يا نرمين انا مش هاقدر احضر المحاضره النهارده انا مروحه ولسه بتلف
كان هشام واقف وراها نور ماخافتش ولا اتهزت وجواها غل وكره وبصيتله بقرف من فوق لتحت وسابته وماشيه لكن وقفت لما هشام مسك دراعها وبيوقفها
نور: شـ.ـدت ايديها بقوه انت اتجننت الظاهر انت نسيت نفسك يا هشام.

نور: لو سمحتى اسمعينى بس الصور دي كلها كدب و متفبركه انا ماعملتش حاجه
نور: انا مش مصدقه انك لسه بالحقاره دي انت تبعد عن وبحذرك انك تبعد عن طريقي ولو مبعتدش صدقني هتنـ.ـد.م كتير
هشام: نور صدقيني في حد بيوقع بيني وبينك
نور: انت لسه ليك عين تكدب انت احقر انسان شفته في حياتي و لو لمحتك بس بتقرب مني هتلاقي تصرف مني مش هيعجبك.

وسابته وماشيه لكن هشام عمل حركه خلت تنور تفقد السيطره وهشام شـ.ـدها من دراعها جـ.ـا.مد لدرجه ان نور كانت هتبقى في حـ.ـضـ.ـنه لكن نور بحركه سريعه شـ.ـدت نفسها وبعدت عنه وضـ.ـر.بته بالقلم بكل قوتها وناس كتير شهدت ع اللي حصل
ونور شاورت بصوباعها في وشه اوعا. اوعا تفكر اني سهله انك توصل معايا للقذاره اللي في دmاغك دي وبصيتله بقرف وقالت انت واحد حـ.ـيو.ان وسـ.ـا.فل وسابته ومشيت.

وهشام: حط ايده على وشه واستحلف انه لازم ياخد من نور كل اللي هو عايزه وقريب جدا كمان وطلع فونه وعملت اتصالاته.

بعد غياب زياد من الشركه كام يوم لانه تعب من أسلوب ماليكا المتعجرف قرر انه يرجع لان جاسر معتمد ع زياد ف حجات كتير ف الشركه وجاسر معندوش خلفيه إن ماليكا اسلوبها وحش مع زياد جاسر مفكر إن ماليكا بتحب زياد زى زياد ما بيحبها
زياد راح الشركه وقاعد مع ماليكه اللي اتكلمت معاه باسلوب حد جدا علشان متغيب بقاله فتره
زياد فرح في الاول لأنه ظن ان ماليكه قلقت عليه او غياب زياد فرق معاها.

لكن اتصـ.ـد.م لما قالتله انه شغال في الشركه دي وبيقبض وانه ازاى يفكر انه مايجيش من غير ما هي تعرف
وغير كد ه حزرته ان دي اول واخر مره زياد يغيب عن الشركه من غير ما تكون عندها علم بده
رغم انه جاسر هو صاحب الشركه وانها هي ف الاخر هتقرر انه ياخد اجازه أو لا
وكمان قالتله انه لازم يسمع كلامها زى ما هي عودته من صغرها
زياد ا تصدm صدmت عمره واكتشف قيمته عندها انه يكون مطيع ليها وبس.

وكرامته ماستحملتش وساب ماليكا وهي بتتكلم ومردش عليها بكلمه واحده
كل الل عمله انه رمي ليها مفاتيح مكتبه وشطنت شغله قدام رجليها ع الأرض ومشي
وده دايق ماليكه جدا لأن زياد اول مره يعترض ع أمر هي امرت بيه
وكمان حاسه ان زياد اذكى منها وعنده حاجه مميزه لكن هي مش قادره توصل ليها
زياد روح البيت وفضل يكـ.ـسر في اوضته.

وامه دخلت عليه وقالها انه لازم ياخد موقف ويبعد واخد قرار انه يبيع شقتهم القديمه وكمان الورشه المقفوله
وهيعمل خطوه كان لازم ياخدها من زمان لانه اخد طريق هو مكنش حبه من البدايه
ولكن ان الاوان
جاسر اتصل ع زياد ولكن زياد اعتذر لظروف ما ومالك زعل جدا لانه بيعتبر زياد اخوه الكبير
وكمان ملك زعلت وماليكا لما عرفت إن زياد استقال من شغله جن جنونها وبتلعن فيه ليل ونهار
وبعد ما زياد باع كل حاجه.

راح ل آدm وطلب منه انه يساعده في امر مهم
وبالفعل آدm رحب جدا وساعده
ولكن زياد طلب من آدm واترجاه ان اي حد يسال عليه ينكر انه عارف ونفس الطلب طلبه من هدى وحسام ومريم بعد فتره زياد لم هدومه وشنطته وبدا في الترحال ومريم بكت كتير على قرار وفراق زياد اخوها
وهدى مش اقل من بكاء مريم وحسام زعل جدا لان زياد بيمر ب فتره وحشه جدا
وهنا بقى زياد سافر ويا عالم هيرجع ولا لا او هيظهر تاني.

ف الجامعه
ندى: يا فريحه ارحميني حتى في كافتيريا الجامعه بتذاكري
فريحه: ايوه لازم اذاكر علشان عندي امتحان مهم
ندى: يا بـ.ـنتي الامتحان اول الشهر يعني الاسبوع اللي جاي
فريحه: ولو اسبوع مش كتير ولسه هتتكلم
ندى: اوووف يخرب بيت الحلاوه بصي يا بت يا فريحه في واد مز قوي وشيك جدا
فريحه: مهتمتش ومركزه في مراجعتها ومردتش عليها
ندى: يا بت يا فريحه بصي بصي والله قمر يا لهوي ايه ده ده جايه علينا.

فريحه: ما تسكتي بقى انتي دmاغك فاضيه مز ولا زفت اعمل ايه ركزي وسيبيني اركز
اذ وفجاءه الكرسي اللي جمب فريحه اتسحب وحد قعد جمبها
ندى: عينيها بتوسع وفريحه ادايقت ولسه هتلف علشان تشتم ولكن كان مرادها
فريحه: بفرحه وبلاها ايه ده ايه العسل ده انت جاي علشاني
مراد: مهتمش لوجود ندى حشـ.ـتـ.ـيني و 
فريحه: بخجل احم...
وندى: بقها كل شويه يتفتح اكتر وعينيها ما بتقفلش
مراد: بص لندى وكان هيضحك اقفلي بقك يا انسه.

ندى: بحرج احم هو انت تعرفها
فريحه: غارت على مراد ولسه هترد
مراد: طبعا دي قلبي فريحت عمري
فريحه: فرحت جدا وابتسمت بحب
ندى: بتحسدها من جواها لأن مراد عجبها جدا
مراد: خلصتي
فريحه: ايوه لسه مخلصه حالا
مراد: امال كنتي بتكتبي ايه ومركزه في ايه
فريحه: لا ابدا مفيش حاجه دي حاجه مش مهمه
ندى: استغربت فريحه اللي كانت هتمـ.ـو.ت نفسها من المذاكره علشان الامتحانات
وفريحه قامت وشالت الكتب والبالطو على دراعها ولسه هتتحرك.

جه شاب نده ع فريحه. فريحه
فريحه لفت وكان زميلها لكن لبسه وشكله ما عجبكش مراد
فريحه: جواها خافت لان مراد ابوها التاني
احم خير يااستاذ شادي
شادى: كنت عايز دفتر الملاحظات بتاعتك
فريحه: اسفه يا شادي انا ورايا مراجعه مهمه
شادي: بليز يا فريحه بليز انتي خطك حلو قوي وراهنت أسر صحبى انك هتديلى الدفتر بتاعك.

فريحه: بلعت ريقها بصعوبه ومراد كان قاعد وحاطط رجل على رجل وقام وقال ممكن تدخلوني في الحوار ومراهن مين ع ايه؟
شادي: سوري حضرتك انا بتكلم مع فريحه وياريت ما تدخلش هو حضرتك تعرفها
مراد: انا متدخلش وماله ياروح امك وحركه من مراد بوكس واحد في وش شادي وشادي نام على الارض وفرد ايديه الاتنين
ومراد مغمض عينيه وشاور ل فريحه انها تتحرك وفريحه جريت من قدامه على العربيه على طول.

ومراد خلي فريحه يومها اسود على راسها وروحها معيطه علشان متتكلمش مع حد تانى وفهمته كتير لكن كلمة مراهن دى مولعا ف عقله وسابها تحت البيت ومشى وهي طلعت معيطه.

رودي: رينو مش عارفه من بعد ما اكلت الاكل وانا بطني بتو.جـ.ـعني
رينو: انا قولتلك بلاش تشتري اكل من بره. طفسه
رودي: مسكت بطنها بو.جـ.ـع ااااه بطني يا رينو الحقيني اااه
رينو: بخــــوف مالك يا رودي رودي رووودي وكانت رودي وقعت على الارض وماسكه بطنها جـ.ـا.مد
رينو مش عارفه تعمل ايه او تتصرف ازاي اتصلت على آدm ولكن فونه ما صامت في اجتماع وزين في محاضره ومراد في التدريب بيطلع غـ.ـيظه ف التمرين
يا ربي اعمل ايه اعمل ايه.

رودي ردي عليا ارجوكي قامت وقفت من جمب رودي
فهد ايوه فهد يا رب يرد عليا واتصلت بفهد اللي كان في الجامعه واول ما شاف رقمها قلبه دق ورد ع طول
الو. رينو ازيك
رينو: ، الحقنى يا فهد.

محمد حاسس انه مخـ.ـنـ.ـوق وتعبان خلاص هو عايز نوره في حـ.ـضـ.ـنه وحياته وبيكلم نفسه
يعني ايه كل اللي حواليا عارفين اني معمي بحبها اللا هيا
طيب ازاي انا مش قادر افهم انا جمبها من يوم ما اتولدت لحد دلوقت كنت معاها زي ضلها عمري ما فارقتها ازاي مش عارفه اني بعشقها اززززاى
مصطفى: دخل عليه علشان طول عمرك جمبها بس زي اخوها الكبير مش حبيب
محمد: بابا
مصطفى: ايوه بابا انا سمعت كل كلامك ممكن تفهمني انت معـ.ـذ.ب نفسك ليه.

وليه لحد دلوقت معترفتش ليها بحبك مستني ايه
محمد: ابدا يا بابا نور دي. دي زي اختي
محمد: مصطفى العب غيرها يا دكتور الل واقف قدامك ده عاش جنون الحب عملت كل حاجه علشان بس اوصل لقلب شيرين كنت دايما جمبها لكن مش لدرجه ان اكون زي ضلها كنت دايما بدافع عنها لكن برده مش في كل الاحوال ببقى موجود.

تقدر تقولي نور هتعرف قيمتك ازاي طول ما انت لازق فيها كده تروحلها الجامعه وتوصلها البيت وتجيلك المستشفى وتروحلها البيت بحجه ان مريم خالتك تراجع ليها تكون معاها في العمليات لما نور شافت ان محمد في حياتها شيء روتيني حاجه يوميه كده لازم منها ولو غبت عنها يوم هترجع في اليوم اللي بعده الضل طول ماهو موجود ف حياتك بتتعود عليه انت لازم تاخد خطوه وتفوق لنفسك وياريت تحلق دقنك دى.

محمد: انا مش فاهم يا بابا تقصد ايه
مصطفى: لا انت فاهم كويس وبتكدب نفسك لكن هفهمك اكتر اقصد انك لازم تبعد عن نور علشان تقيم العلاقه بينكم ايه
يابني ساعات الحاجه الحلوه بتبقي قدامنا وعلشان على طول قدامنا عمرنا ما بنشوفها سيبك من الحنيه دايما على نور
سيبك من انها من غير متطلبك تلاقيك في ضهرها.

خليها تشتاق ل محمد خليها تعرف انها من غيرك مش مكتمله خليها تحتاجك ولما تطلب بنفسها وانت تساعدها ساعتها بس نور هتعرف مدى اهتمامها واهمـ.ـيـ.ـتك بالنسبه ليها احيانا بنفارق الناس اللي بنحبهم علشان نقيم العلاقه فهمني يابني
محمد: اتنهد طبعا فهمتك يا بابا وهاحاول.

مريم قاعده في اوضتها وسمعت صوت حد داخل جرى وقامت وكانت نور داخله متنرفزه وراحت على اوضتها على طول و قفلت باب اوضتها جـ.ـا.مد
مريم ايه ده ايه اللي جاب نور بدري كده المفروض لسه بدري لما اروح اشوفها خبطت ودخلت وكانت نور عيونها فيها دmـ.ـو.ع مكبوته.

مريم: نور حبيبتي ايه اللي رجعك بدري و ايه الدخله دي يا بـ.ـنتي نور ما فيش حاجه يا ماما انا مصدعه شويه وعايزه انام ونور اتحركت على طرف السرير وهي بتمثل انها عايزه تنام
مريم: راحت قعدت جمبها واخدت راس نور على صدرها تعالى يا حبيبتي نوم ايه بس دلوقت انتي شكلك ما بيبشرش بالخير ممكن اعرف نور حبيبه ابوها وامها مالها ويا ريت تحكيلي ما لك علشان نوصل لحل انا وانتي واقولك يا ستي اعتبري نفسك بتفكرى بصوت عالي.

نور: عيطت بصوتها كله في حـ.ـضـ.ـن امها ومريم قلبها ما استحملش مريم بس بس يا نور حبيبتي مالك يا نور عيني بالله اهدي و عـ.ـر.فيني مالك وحاولت كثير تهدي نور
ونور كانت خايفه تحكي لكن هي عمرها ما خبت حاجه على مامتها لان مريم اخداهم اخواتها واصحابها وبناتها عمرها ما حاسستهم انهم غير كده أبدا
نور: مامي انا هاقولك على كل حاجه لكن ارجوكي ما تفهمنيش غلط.

مريم: مسحت دmـ.ـو.ع بـ.ـنتها حبيبتي انا عمري ما فهمتك غلط ابدا تعالى حطي راسك على حجر ماما حبيبتك واحكيلي زي ما عودتك وبعد محاولات من مريم واخيرا نور اطمنت وسردت كل القصه على مريم
ومريم قلبها اتقبض وخافت ع بـ.ـنتها من هشام ده
ومريم اول مره مش عارفه تتصرف ولا تتكلم لكن استريحت لما نور حكتلها على محمد.

مريم عارفه ان محمد بيحب نور قوي ولكن عمرها ما تكلمت لانها مش عايزه تجبر بـ.ـنتها على حب بالاكراه ولكن هي فكرت وقالت احاول اني المحلها وهي ليها القرار
مريم: حبيبتي بطلي عـ.ـيا.ط انا مش عارفه اقولك ايه ابوكي لو عرف ممكن يأذي الولد ده وهيضيع مستقبله وخصوصا لو المشكله تخص بناته وكمان لو قولنا ل مراد مش بعيد يقــ,تــله وكمان زين عصبي لكن بيكابر.

نور: طيب يا ماما قوليلي اعمل ايه انا مش قادره اصدق ان في حد بالقذاره دي وكمان بحمد ربنا اني حكيت لمحمد وقولتله ولولاه كان زماني مغيبه
مريم: محمد هو طمني في الحكايه غير ان محمد موجود معاكي طول عمري يا نور يا بـ.ـنتي من ساعه ما اتولدتي لحد دلوقتى وهو مهتم بيكى ولو عليه ما يروحش شغله ويفضل يحميكي راجـ.ـل بجد وعمره وغيور من صغره ويعتمد عليه يا بختها بجد اللي هتتجوز واحد زي محمد.

نور: بعصبيه ايه يا ماما انا باحكيلك علشان تشوفيلي حل معايا ولا علشان تتمنى لمحمد واحده يابختها وماعرفش ايه.

مريم: ؛حبيبتي مش قصدي وبعدين انتى اتحمقتي ليه انا بتمنى لابن اختي واحده بـ.ـنت حلال وبعدين احنا نحمد ربنا انه بعتلك ملاك زي محمد وعايزاكي من هنا ورايح اللي اسمه هشام ده ما تعرفهوش في طريق وعايزاكي زي ما انتي في كليتك وواثقه من نفسك و رافعه راسك انتي بـ.ـنت آدm العدوي متربيه احسن تربيه واحنا بنثق في بـ.ـنتنا حبيبتنا وربك يا بـ.ـنتي هو الحافظ.

مالك سايق العربيه ونزل عند عماره وطلع عند الدور التاني ورن الجرس والباب اتفتح
مالك: اهلا يا طنط
سوزان: اهلا اهلا مالك حبيبى اتفضل
مالك: دخل وكان جايب معاه فواكه ل ساره اتفضلي شويه حاجات كده ل ساره علشان تخف بسرعه.

سوزان: وايه لزوم التعب ده حبيبي ادخل انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي من يوم ما حصل اللي حصل مع ساره وانت مش سايبها وكل يوم والتاني تيجي تطمن عليها حتى بعد ماخفت مالك: لا ابدا ما تقوليش حاجه وبعدين ده واجبي وانا السبب في اللي حصل لي ساره وان شاء الله مش هاسيبها غير لما تكون كويسه جدا
سوزان: والله يابني انت ابن اصول و باين عليك محترم جدا
ما لك: شكرا يا طنط هي ساره نايمه.

سوزان: لا يا حبيبي اتفضل هي في اوضتها ادخلها.

رينو حكت كل حاجه ل فهد وان رودي صاحبتها وقعت من طولها وبتصرخ من بطنها وكمان هيطلبوا لها الاسعاف
وفهد قالها ما تتحركيش من مكانك وانا جاي اخدك وهنروح لها المستشفى و فعلا نص ساعه و كان عندها واخدها في العربيه وفهد اتصل على آدm وما ردش كان عايز يعرفه ان رينو معاه وراحوا على المستشفى وطلعوا عند رودي
الدكتور قال انها حاله تسمم نتيجه اكل فاسد
ورينو دخلت تشوفها وفهد استناها بره الاوضه.

رينو: رودي حبيبتي عامله ايه دلوقتي
رودي: ااااه الحمد لله يا رينو
رينو: الحمد لله انها جات على قد كده سلامتك يا رودي ويا رب بقى تتعلمي انك متاكليش من بره البيت تاني
رودي: اااااه خلاص توبه هو كرشي ده اللي موديني في داهيه وجه دكتور تحت التدريب لسه اول يوم ودخل على رودي
ورينو استاذنت ووقفت بره وفهد قالها هيروح يجيبلها ازازه ميا
فهد راح يجيب الميه والدكتور عند رودي
فهد جاب الميا وراجع و طالع على السلم.

والدكتور خارج وكانت رينو لوحدها في الطرقه الدكتور شاف ملاك على هيئه بشر بنوته جميله قوي بعيون خضر وفي منتهى الجمال وراح عند رينو
انا الدكتور هاني دكتور تحت التدريب و ان شاء الله قريب هتعين
رينو: بتلقائيه اهلا بحضرتك هي رودي عامله ايه دلوقتي و هتخرج امتى
هاني: هو حضرتك اختها
رينو: لا يادكتور انا صحبتها في المدرسه وجيت معاها علشان مفيش حد غيري كان موجود معاها هي كويسه دلوقتي طمني عليها.

هاني: ما تقلقيش وده من حسن حظي ان صاحبتك اكلت اكل فاسد ولولا كده ما كنتش هاشوف بـ.ـنت زي القمر كده
رينو: ...
هاني: احم انتي في سنه كام
رينو: اولى ثانوي هي رودي هتخرج النهارده
هاني: انا لو عليا مخرجهاش خالص علشان اشوف القمر ده كل يوو ااااااااه
واذ ب فاجأه فهد سمع الحوار ومسك هاني بالبوكس وبالروسيه في دmاغه كده وزعق ل هاني والطرقه اتملت ناس
وجه دكتور كبير ايه المهزله دي.

فهد راحه عند رينو الل اتـ.ـو.ترت وحست ان فهد لازم يتخاف منه
الدكتور: انت ازاي تتجرا انك تضـ.ـر.ب دكتور في المستشفى انت مفكر الحكايه سايبه
فهد: قرب عليه زي ما تجرأ يعاكس خطيبتي وكلمه تانيه انا هاقفلك المستشفى دي و بفضيحه كمان و تحب تشوف
الدكتور: بص على هاني وقاله انت عاكست خطيبته.

لارين: واقفه وخــــوفها راح من فهد حست انها مبسوطه وكمان متلخبطه لان فهد راجـ.ـل يعتمد عليه ولكن فهد قال خطبيتى بس انا مش خطيبته ايه ده انا لسه صغيره ايوه ايوه هو قال كده علشان احنا في المستشفى وعلشان محدش يقولو انت ضـ.ـر.بته ليه
وبعدها فون رينو رن وكان آدm اللي اعتذر لأن فونه كان على الصامت و سمع صوت فهد بيزعق وقام وقف
وسال رينو
ورينوحكيتله على كل اللي حصل وآدm اتدايق جدا من هاني ده وكان عايز يروح يربيه.

لكن فهد كلم آدm وشرحله وان فهد علمه الأدب وان هاني دلوقتى اعتذر ل رينو قدام كل الموجودين وآدm نبه على فهد انه وصل رينو لحد باب الفيلا وقفلوا مع بعض
و آدm قعد يفكر كتير ما بين نور ورينو
وفهد ومحمد وكمان زياد وماليكه المغــــروره وهو طبعا عارف ان مراد بيحب فريحه
وان مراد طلب ايد فريحه من الاعدادي والكل ضحك عليه
لكن مراد اثبت حبه لفريحه وبجداره
وكمان عارف ان فهد بيحب رينو.

ولولا صغر سنه كان اتجرأ واعترف بحبه لبـ.ـنته ومن خــــوفه عليها هيضـ.ـر.ب اى حد يدايقها
وآدm اتنهد وقال امتى يا محمد امتى بس.
عدى كام يوم على ابطالنا
آدm ومريم عايشين في نفس حاله العشق اللي بتزيد يوم عن عن التاني. وده مصغر هم في الشكل. وآدm حظر بناته من انهم مايتعملوش مع اي حد غريب مهما كان وانهم مايخبوش عليه ولا على مامتهم حاجه.
وكمان يوميا ياخد زين معاه الشركه علشان يتعلم كل حاجه ويبقى على درايه بأمور الشركه.
وكمان مراد مش سايب ابوه في حاله وبيعشق انه يدايقوا علشان بيحب يشوف غيره آدm على مريومه.

اما طارق. كل يوم يعاكس رنا حبيبته و ده مخلي رنا اصغر من سنها وطارق مهتم جدا باولاده وميدلهم الحريه المطلقه في تصرفاتهم لكن بحظر وعنده فريحه دي قلبه من جوه.

جاسر وملك عايشين في حاله حب. لكن غــــرور ماليكه تعبهم نفسيا. وجاسر خايف لتكون مليكه ورثه اي شر جواها زي ابن عمه عاصم. لكن ملك فهمته ان ماليكه قلبها ابيض جدا. لكن هي ضايعه وتايهه واكيد في يوم هتلاقي اللي يرجعلها عقلها.

ومالك ابنهم في هدوء جاسر. وجدع جدا وده مطمن جاسر على ابنه مالك. وماليكه اللي متغاظه ان زياد سابها ومشي ومن غير ما يعرفها وكمان متعرفش هو سافر راح فين أو عايش فين وانه اختفى من حياتها فاجأه. وهي كانت اخده زياد انه ملكها وانها بتحركوا زي ما هي عايزه واتجهت للسهر واتعرفت على بنات كتير بره الجامعه.

اشرف وهنا. لسه بيزعلوا وبيتصالحوا بعض وهنا شخصيتها اتحسنت جدا غير الاول خالص لكن تورثت التـ.ـو.تر ل ريتال
بتتـ.ـو.تر من اقل حاجه. وكمان يوسف شخصيته زي أشرف. ولكن دmه خفيف وبيعشق مريم لكن في السر وكل يوم يوصل مريم من ساعه ما زياد سافر وشايف انه لازم يعترف بحبه ليها.

اما حسام وهدى. عايشين الايام شبه بعضها بسبب بعد زياد عنهم ونفسهم يعرفه هو بيفكر في ايه و ناوي على ايه. ومريم اخته حزينه جدا و نفسها انها تسمع صوت زياد. لكن ابتسمت لما افتكرت ان يوسف اتفق معاها ان طول ما زياد مش موجود هو اللي هيوصلها ويرجعها لحد البيت وده علقهم ببعض اكتر وحست ان يوسف قريب هيعترفلها انه بيحبها لان تصرفاته تصرفات حبيب. وزياد من ساعه ما سافر ما حدش يعرف عنه حاجه ولا بيتصل باي حد غير آدm فقط.

فارس مركز في مذاكرته لانه عايز يوصل بتعبه وشايف انه مش لازم يضيع وقته مع البنات والكلام ده. وانه في غنا عن و.جـ.ـع القلب. وانه شايف اخوه فهد عينيه دايما مفتوحين زي الصقر على رينو وشايف ان الحب مضيعه للوقت.

اما فريحه بتعشق مرادها وخفه دmه وشايفه ان كل اللي حواليها بيحسدوها على حب مراد ليها من يوم ما اتولدت ومراد اخدها ملكيه خاصه ليه ومراد على قد ما بيضحك ويهزر لكن غيرته قـ.ـا.تله وفريحه بتغير عليه من الهوا الطاير. ولكن ف نفس الوقت بتعمل ل مراد الف حساب.

اما فهد. هيتجنن من كل اللي بيشوف رينو ويعاكسها.
لان جمالها بريء جدا وجميله فوق العاده. وقرر انه لازم يقولها تلبس النقاب علشان كده ما ينفعش. مش كل مشوار يروحو معاها يضـ.ـر.ب في الناس. هو عايز رينو ليه هو وبس ولولا سنه لسه صغير كان اتجوزها وخباها وماحدش شافها غير فهدها وبس.

نور عايشه متـ.ـو.تره لانها حاسه انها متراقبه وكمان هشام كل يوم والتاني يحاول معاها انه معملش حاجه لدرجه انها اشتكت عليه رئيس الجامعه وده جنن هشام جدا
ولكن بخصوص محمد هي شايفه ان محمد متغير عليها بعد مكان كل يوم يوصلها الجامعه. وحاسه انه ما بقاش يطلبها في العمليات زي الاول وكمان ما بقاش يروح عند مريم و حاسه ان محمد بعيد عنها وده مزعلها جدا لانها فكرت ان ممكن يكون محمد صدق حوار الصور اللي شافها.

اما محمد في دوامه وتفكير كتير لان نور حبه وعشقه الاول والاخير وانها اول ما اتولدت راح لها تاني يوم وشالها بين ايديه.

واظافرها لمست خدو وحاسس ان قلبه اتعلق بيها جدا من اللحظه دي وعشقها من اول لمسه محمد شاف ان نور ملكه هو وبس ولكن فرق السن ده تعبه جدا لانه مش عايز ياخد خطوه وفي نفس الوقت اقسم لو حد قرب من نوره هيقــ,تــله محمد عايش في صراع داخلي و تعب نفسيا جدا وقرر انه يبعد زى ما ابوه قاله. واعتكف في الشقه والمستشفى
-بقلمىMariem Nasar
آدm فتح عينيه الصبح على احلى عيون
مريم: صباح الحب
آدm: صباح العشق
مريم: نمت كويس.

آدm: يعني
مريم: انت السبب قولتلك الوقت اتاخر وانت وراك شغل الصبح
آدm: دفن وشه في رقبتها وشعرها و انا عبـ.ـيـ.ـط علشان اشوف حبيبتي مش جايلها نوم واسيبها وبعدين ما هي جت بفايده هههههه
مريم: ابتسمت. آدm
آدm: عيونه
مريم: انت لسه بتحبني زي زمان.
آدm: رفع وشه وبزعل حقيقي انتي بتسالي يا مريم
مريم: مش سؤال بالمعنى بتحبني انا بس حابه ان اسمعها منك.

آدm: بنفس الزعل لا بتسالي لانك لو متاكده من عشقي ليكي ماكنتيش سالتي الواحده بتسال جوزها انه لسه بيحبها لما بتشوف تقصير وانه جوزها اتغير عليها
مريم: . ايه يا آدm. كل ده انا آسفه يا حبيبي انا ما اقصدش انا كنت حابه اسمعها منك بس خلاص هاقولها انا و امري لله
آدm: هتقولي ايه.

مريم: قربت منه قوي ونامت على صدره. هاقول اني اول ما شوفتك وانت ماسك دراعي وبتشـ.ـدني عليك ف المكتب قلبي دق جـ.ـا.مد. ولما رفعت راسي كنت اول مره اتاكد من جمالك وعيونك خـ.ـطـ.ـفت قلبي.
واني لما شمـ.ـيـ.ـت برفانك ارتبكت وحسيت اني متلخبطه. عرفت ان ساعتها بس وقعت في حبك وعشقتك، انا هاقولك اني بحبك فوق الحب حب...
وبعشقك عشق ما حدش عشقه لحد. ولا حد هيعشق كدا.
انت عشقي وحبي وروحي وقلبي ونور عيني انت جوزي وتاج راسي.

آدm: اتنهد بسعاده وحب. وفرح منها وباسها من غير مقدmـ.ـا.ت بوسه طويله جدا وبعد عنها وحط جبهته على جابهتها وقالها شوفتى بقى اني مبحبكيش تقومي من جمبي. واني لازم افتح عيني اشوفك قدامي. انتي عشقي انتي وريدي يا مريم، انا بعشقك.
وحـ.ـضـ.ـنها حـ.ـضـ.ـن عاشق ولهان واخدها من ايديها وقام وشالها ودخل بيها الحمام واخدو شاور وخرجوا.

ومريم لبسته جاكيت البدله والساعه ورشيتله بروفانه. وجايه تخرج شـ.ـدها من ايديها وقربها منه وهي استغربته. وكان آدm جابلها هديه وهي فرحت جدا، كان جايبلها هديه عبـ.ـاره عن مصحف في منتهى الجمال وكان كبير علشان ما يتعبش عيونها. ومريم من فرحتها اتعلقت فيه زي الاطفال...
وآدm حب ده جدا. ومريم شكرته وباست على ايده بحب واخدها في دراعه ونازل بيها على السلم علشان الفطار.

محمد. نايم في المكتب. ودخلت الممرضه الصبح وشافته نايم وحاولت تصحيه.
دكتور محمد. دكتور محمد
محمد: كان قاعد على المكتب وراسه على المكتب ونايم محمد بدا يفوق وفتح عينيه ومش فاكر هو فين
الممرضه: صباح الخير يا دكتور
محمد: صباح الخير. وبص في الساعه وكانت 9
الممرضه: خير يا دكتور حضرتك نايم هنا في حاجه. انت مش عندك نبطشيه النهارده ولا امبـ.ـارح وكمان ما فيش عمليات
محمد: خلصتى رغي اطلعي بره بقى.

الممرضه: انا بطمن بس يا دكتور. والله مش اكتر
محمد: ؛يا ستي ما فيش حاجه روحي بس هاتيلى قهوه علشان مصدع.
الممرضه: حاضر وخرجت
ومحمد. افتكر انه امبـ.ـارح. كان طول الليل قدام فيلا نور. وكان نفسه يشوفها لانه مانع نفسه علشان تحس بقيمته. لكن خلاص مش قادر على بعدها. وفاق من افكاره على دخول دكتوره زميلته في نفس المجال. وهي بتحب محمد جدا وعايزه توقعه باي طريقه.
ياسمين: صباح الخير يا دكتور محمد.

محمد: صباح الخير ياسمين
ياسمين: انا كنت ماشيه بالصدفه. وشوفت الباب مفتوح. قولت ادخل اطمن عليك. انت كويس
محمد: متشكر جدا. ايوه كويس في حالات النهارده؟
ياسمين: قربت منه لان محمد لسه صاحي وشعره مش مترتب. وقربت ولسه هتمد ايديها على شعره علشان ترتبه
محمد: بتحذير ااااايدك.
ياسمين: اتحرجت احم. انا بس كنت عايزه ارجعلك شعرك لانه مش مترتب.

محمد: كان ممكن تقوليلى رتب شعرك وانتي قاعده في مكانك. مش لازم تقومي وتتعبي نفسك
ياسمين: بحرج انا ماقصدش
محمد: في حالات النهارده؟
ياسمين في حاله جراحه بسيطه لكن ما تقلقش حضرتك انا هاعملها هي واضحه ومن غير كشف كمان
محمد: قام الحاله فين؟
ياسمين: بديق في غرفه 12
محمد. اتحرك وسابها وقال وهو خارج. جهزي غرفه الاشعه. علشان نشوف الحاله ونتاكد ان الجراحه بسيطه ولا لا وخرج.

عندي آدm
كلهم قاعدين بيفطروا ونزل مراد. وشاف الحب والرومانسيه بين مريم وآدm. وحب يزاولهم
مراد صباح الخير كلهم صباح النور
مراد: قرب من مريم. وباس جبينها ومسك ايدها وباسها علشان يدايق آدm.
مراد. صباح الحب والجمال على احلى عيون فيكي يا جمهوريه
مريم: بضحكه صافيه. حبيبي صباح الخير اقعد علشان تفطر قبل ما تخرج
آدm: طبعا بدأ مرحله الغليان
مراد: بحكم خبرته شم ريحه الشياط اللي خارجه من آدm وكمل.

هو انتي حلوه النهارده كده ليه عارفه ياموزتي انتي كل يوم بتصغري عن اليوم اللي قبله
آدm: بنرفزه. ما تلم نفسك يالا
مراد: ايه يا باشا انا عملت حاجه. وبص ل مريم بحب هو حـ.ـر.ام الواحد يقدر النعمه. دي امي ومش حـ.ـر.ام اني اغازلها صح يا امي يا، حبيبتي
مريم: في موقف لا تحسد عليه...
آدm: ما تردى ياااا، حبيبته
مريم: احم. ارد اقول ايه
مراد: تردي تقولي انك بتحبيني ولا انتي ما بتحبيش ابنك مووراد.

مريم: بتلقائيه لا طبعا يا حبيبي انت مرادى وابني ونور عينى وحبيبي
آدm: شاط وقام ورمى الشوكه من ايده وقالها طيب اشبعي بمرادك وسابهم وماشي
مريم: قامت. تجري وراه. آدm استني يا آدm.
هو مرادي. انت المراد نفسه يا آدm. اسمعني بس يا آدm
وآدm. خرج غيران من عدوه اللدود واللي بينافسه في مغزله اميرته و ملهمته. و ركب العربيه وماشي على الشركه.

مريم. سمعت صوت العربيه وان كده آدm اتحرك وخرج. ورجعت زعلانه وبصت لمراد بزعل.

يوسف قاعد في العربيه مستني مريم تنزل علشان يوصلها الجامعه
يوسف خلاص ما بقاش قادر على بعد مريم. كل يوم يوصلها وقريبه منه لكن حاسس انها بعيده عنه جدا
يوسف: سرحان و بيتخيل انه بيقولها بحبك وبعشقك. وتخيل حالات حب كتير بينو وبينها.
واتنهد وقال. انا لازم اتحرك و لازم اعترف ل مريم بحبي ليها النهارده. انا واثق انها بتحبني ايوه
وخصوصا لما ريتال قالت ان مريم بتتكلم عليه كتير معاها واخد قراره. انه يقولها.

مريم: نزلت ولمحت يوسف في العربيه ويوسف شاف نظره حب في عينيها وابتسامتها اللي بتقــ,تــله
مريم: في العربيه مريم ركبت. صباح الخير يا يوسف
يوسف: صباح الخير. واتحرك بالعربيه وعمل نفسه زعلان وساكت وهو سايق
مريم: عايزه تكـ.ـسر الملل. انت كويس
يوسف: ما صدق وركن وقالها لا مش كويس
مريم: يا خبر ليه انت مش كويس ليه
يوسف: بصي يا مريم هو في حاجه كده انا كنت عايز اخد رايك فيها وعايزك تقوليلي اعمل ايه
مريم: اكيد اتفضل قول.

يوسف ؛ اتنهد بصي يا ستي انا اعرف بـ.ـنت من زمان لكن من فتره حسيت اني ميال ليها
وبص على تعابير مريم اللي بتتغير مع كله جمله ولما اتكلمت معاها حسيت اني اتعلقت اكتر هي بـ.ـنت مؤدبه جدا ومحترمه فوق الوصف وانا بصراحه يا مريم بحبها قوي. وعايز اقولها كمان اني بعشقها ومش عارف ابدا منين
مريم: الدmـ.ـو.ع اتجمعت في عينيها وبتهدد بالنزول.

ولكن مريم بسرعه مسحتها. ويوسف شاف ده وزعل من نفسه وفرح في نفس الوقت لانه كدا أتأكد من حبها
يوسف: ها يا مريم قوليلي اعمل ايه. واقولها ولا لا انا خايف اقولها تكون ما بتحبنيش
مريم: سرحت في فرق المستوى وقالت لنفسها فوقي انتي فين وهو فين اكيد انتى فهمتى اهتمامه غلط. ده اخوكي هرب علشان الحب اذاه واتنهدت.
قولها يا يوسف، قولها انك بتحبها مش معقول هترفضك
اكيد اول ما تقولها هي هتكون مبسوطه.

وغمضت عينيها بحـ.ـز.ن ونفسها تنزل من العربيه وتجرى ف مكان لوحدها
يوسف: انتي شايفه كده.
مريم: ايوه وانت هتعـ.ـذ.ب نفسك ليه قولها وان شاء الله خير
و بتمنالك السعاده و دmعه نزلت في صمت
يوسف: اتشجع ومسك ايد مريم وباسها
ومريم: اتخضت واتـ.ـو.ترت وخافت
يوسف: مريم انا بحبك.

مريم: كده يا مراد كده تزعل ابوك منى
مراد: قام وقف جمبها انا، انا يا مريومه طب
قوليلي انا عملت ايه انا كلمته ولا دوستله على طرف
مريم: انت عارف ان ابوك بيغير وكمان انت كنت قاصد صح
مراد: بخبث. انتي طول عمرك ظلماني. هو انا علشان قولت لامي انتي حلوه وصغيره كده يزعل وبعدين هو ما لوش حق يزعل المفروض انت اللي تزعلي
مريم: ازعل. من آدm طيب هاتلي سبب واحد يخليني ازعل منه ده ابوك العيبه ما بتطلعش منه.

مراد: اه والله عندك حق ده حتى بيعطف في المكتب على السكرتيره الجديده
مريم: بدهشه نعم سكرتيره جديده، وازاي يعني بيعطف عليها
مراد: ايه ده. هو ما قالكيش انه جايب سكرتيره وكمان ايه بت طلقه
مريم: مراد اتكلم كويس على البنات عيب كده
مراد: اتكلم كويس ما انا باتكلم كويس.
طب ت عـ.ـر.في اول ما شفتها قولت لنفسي بفكر اخطبها واسيبنى من فريحه...
ااه بس لما قامت من على كرسي المكتب وشووووفت...
مريم: شوفت. شووفت ايه.

مراد: لا لا بلاش علشان مـ.ـا.تزعليش خلاص انسى
مريم: اتكلم يا مراد
مراد: شكلك مصممه. تعالي. تعالي احكيلك. واخدها وطالعين على السلم...
مراد حاوط مريم من كتفها واخدها على السلم وبدا يحكي. بصي يا ستي اول ما شوفتها.
كان وشها زي القمر بس اول ما قامت لقيتها لابسه جيب فاضلها خضه وتتفرتك
مريم: يعني ايه مش فاهمه
مراد: يا عيني عليكي يا مريم يا مسكينه. انا هفهمك كل حاجه انا كنت مفكر آدm.
قالك بس يلا شكله خاف على زعلك.

مريم: ما تقول يا مراد البـ.ـنت دي مالها
مراد: لبسها مش مداري حااااجه خااااااالص عارفه مفرش الترابيزه ده
مريم: بدهشه ماله
مراد: اكبر من البلوزه والجيبه اللي بتلبسهم وهي عند آدm
مريم: بصدmه ايه ودي بتعمل ايه عند آدm
مراد: بخبث سكرتيرته الخاصه يا قلبي
مريم: بغيرة انثى قـ.ـا.تله مووراد
مراد: عيونه
مريم: استناني في العربيه انا لازم اروح اشوف ابوك
مراد: بلاش يا ماما يا حبيبتي اصلك هتشوفيها هتروحي.

واخداها على جمب و هتقوليلها حديث وكلمتين وعيب وحـ.ـر.ام. الناس دي مبيأثرش فيها الكلام ده وفري مجهوده بلاش بلاش.
مريم: مورررراد
مراد: نعم ياقلب مراد
مريم: قولت استناني في العربيه
مراد: بمكر. بس لو مكنتيش تصممى. حاضر ياميرو
مريم لبست زى المـ.ـجـ.ـنو.نه ونزلت ل مراد بسرعه.
مراد: وصل مريم بالعربيه وسالها هتروح لبابا بحجه ايه قالتله بحجة انى اصالحه
مراد: وصل مريم لحد المكتب وهو واقف بعيد يشوف امه هتعمل ايه.

مريم: دخلت السكرتيره ماكانتش موجوده وخبطت ع الباب وكان مفتوح
مريم: بهمس آدm
آدm مردش لانه مغمض عينيه ومسمعش. ودخلت وشافت آدm قاعد على كرسي المكتب ومرجع راسه لورا ومغمض عينيه.
مريم. نسيت السكرتيره. وكل حاجه ودخلت
مريم: ممكن ادخل ودخلت لحد عندو ونزلت النقاب
آدm: اول ما شافها سألها بقلق. مريم ايه اللي جابك هنا فيكي حاجه يا حبيبتي.
مريم: بحب لا جيت اصالح حبيبي وعمرى.

آدm: بعدها افتكر موقفها هي ومراد. انتي جيتي هنا ازاي ومين الل جابك وكمان جايه من غير ماعرف انك خارجه
مريم: راحت وقفت ورا الكرسي وحـ.ـضـ.ـنت آدm بايديها حوالين رقبته من الخلف. وباست شعره انا جيت مع مراد. علشان اصالح دومى حبيبي اللي بيغير من ابنه. حد يغير من ابنه يا آدm. ده ابنك حته مني ومنك
آدm: بغـ.ـيظ. الواد ده نفسي اقرقشو باسناني.

ياريته ياختي ب يدلعك علشان عاوز كده. لا ده بينقى كل كلامي. وكمان انا ليا نظره في اللي قدامي. الواد ده بيتعمد يدايقني بيكى وانتي كمان بتساعديه و بيقلدها. انت مرادي
مريم: هههههههه حبيبي هو مرادي اه. علشان منك بس انت المراد نفسه يا قلبي
هو ابني وانت قلبي وروحي وبعدها. مريم لاحظت ان آدm قالع جاكيت البدله. بس مش موجود على الكرسي ولا ف المكتب.
آدm حبيبي امال الجاكيت بتاعك فين انت نسيته في العربيه.

آدm: افتكر انه لما دخل الشركه متعصب و كوبايه النسكافيه ادلقت على الجاكيت. والسكرتيره دخلت بسرعه. وهو قــلـــع الجاكيت والسكرتيره اخدت الجاكيت ودخلت حمام المكتب تنضفوا...
يعني السكرتيره دلوقتى في مكتب آدm جوه في الحمام ومعها جاكيت آدm.
مريم: آدm حبيبي رد عليا انت لسه زعلان
آدm: حبيبتي هو الجاكيت اصل النسكاااا...

والسكرتيره خارجه من الحمام وحطه الجاكيت على دراعها ولسه هتتكلم. شافت واحده موجوده مع آدm وجميله بس يا ترى مين دي
كامى: مستر آدm اتفضل الجاكيت
آدm: هز راسه وقال ان كده الترابيزه هتتقلب عليه بس اطمن لأن مريم عقله.

جاسر. حبيبتي انا خارج عايزه حاجه.
ملك: لا يا حبيبي سلامتك لكن ما تنساش تعزم آدm وطارق واشرف وحسام على حفله البـ.ـاربكيو يوم الاجازه
جاسر: باس راسها حاضر يا قلبي. وبص ل ماليكه يلا يا ماليكه تعالى اوصللك الجامعه ف طريقى
ماليكه: لا ميرسي يا بابي انا هاروح بعربيتي وسابت ابوها ومشيت
وده زعل ملك منها جدا وكمان جاسر.

ومالك سابهم من بدري. و راح يزور ساره اللي حاسس انه اتعلق بيها. وقرر انها بعد ما تخف تماما هياخدها تشتغل في شركه جاسر.

مريم: افتكرت وبصت على السكرتيره. اللي لابسه جيب اسود فوق الركبه وبلوزه حمرا ضيقه.
وعينين مريم مفتوحه من الصدmه ان دي موجوده عند جوزها. ادامها حبها وعشقها وكانت حلوه حتى لو صناعى كانت جميله بردو
مهما كان الغيره غريزه جوانا حتى لو كانت الست عقله ساعه الغيره بتهرب منها كل حاجه وبتنسى اى حكمه
مريم: مشيت كام خطوه ووقفت قدام البـ.ـنت وجابتها من فوق لتحت
ومريم كانت منزله النقاب وتعابير وشها حكت كل حاجه.

آدm: بيقول استر ياللي بتستر
مريم: ايه ده انتي بتعملي ايه هنا
السكرتيره. اكتر كلامها بالانجليزي يعني كام كلمه عربي وكلمتين انجليزي
سوري يا فنـ.ـد.م مش فاهمه تقصدي ايه انا سكرتيره مستر آدm. Mister Adam
مريم: افتكرت كلام مراد وبصت ل آدm بغيره. هي دي سكرتيرتك يا آدm؟
آدm: احم اهدى يا مريم وبص للسكرتيره روحي انتي دلوقتى يا انسه كامى
مريم: كامى وانسه ااااه، وانتي يا حبيبتي خارجه من بيتك كده.

السكرتيره: شور. Shore. يا فنـ.ـد.م
مريم: شور ااااه يا حبيبتي. طيب بصي بقى.
من بكره عايزاكي يكون لبسك في قمه الاحترام
وبصت على فوق ركبها بقرف. وكمان تستري نفسك احنا ما بينشغلش حد باللبس ده في شغلنا
السكرتيره: ماذا؟ What
مريم: اه انت هتعمليلي فيها من امريكا ماشي يا روحي اسمعي.

ان هذا اللبس غير لائق نهائيا و غير مقبول في شركتنا وان هذا اللبس لا يغطي من جسدك شيئا فان لم تحتشم في ردائك اتركي العمل حالا وليس لدي اي مبررات لا اقولها لكي والان اخرجي
This clothing is completely inappropriate and unacceptable in our company, and this clothing does not cover anything from your body.

ومريم: بصت ل آدm بغل. هو آدm باشا مش بيقبضك اخر الشهر ولا ايه. ولا يكون عليكي اقساط ومش قادره تشتري 2 متر قماش زياده. ومراد سامع كل الحوار من بعيد.
وقال واخيرا يا مريم يا جزار هييييح
السكرتيره: بصت ل آدm
وآدm: هز راسه ليها انها تسمع الكلام
السكرتيره: خرجت متنرفزه ومريم بصت ل آدm بشرز
آدm: قام الله عليكي في الانجليزي بجد شابوه ليكى.

مريم: شابوه والله اقدر اعرف انت ازاي تشغل واحده زي دي هنا. وبعدين ايه اللي دخلها حمام المكتب. وايه اللي كان مخليها ماسكه الجاكيت بتاعك هاااا. هي جايه سكرتيره ولاايه بالظبط وملامح مريم اتغيرت ووشها كان احمر جدا وكمان جـ.ـسمها بيرتعش. ومتـ.ـو.تره
آدm: اهدي بس يا حبيبتي. آدm من جواه مبسوط وقلبه بيرقص. لان دي اول مره من فتره طويله تظهر غيرتها عليه.

مريم: اهدا. اهدا ايه هو ده لبس، ده مفرش الترابيزه اكبر من الجيبه والبلوزه اللي هي لابساها
وايه هي الجيبه دي ده فاضلها خضه وتتفرتك على رأي مراد
آدm: كشر عينيه موووووراد قولتيلي
مراد: سامع الكلام. و كان بيضحك ان امه بتقلد كلامه. ولكن اتصـ.ـد.م لما مريم جابت اسمه وقال، البس يا معلم والله ما هيعديهالك بالساهل. والل بنعمله في الناس هيطلع علينا.

مريم: اه نسيب المهم ونمسك في مراد. غيران من ابنك وسايب واحده قالعه استغفر الله العظيم دي. دي مش لابسه حاجه
آدm: يا حبيبتي اهدي خلاص خرجت
مريم: برده بتقولي اهدى. يعني انا لو شغاله في شركه وجايبه سكرتير راجـ.ـل ولابس سلسله وشعره ع الموضه ولبسه كمان زفت. كنت هاقولك اهدا
آدm: قرب عليها وحاوطها من وسطها انا كنت قــ,تــلتك يا روحي
بس عايزه الصراحه انتي في الغيره شرسه وقربها منه وباسها من خدها الل مطلع نار.

مريم النار اللي جواها بدات تخمد. يا سلام البـ.ـنت دي يا تمشي من هنا يا تلبس زي الناس
آدm: حاضر يا روحي صدقيني انا قولتلها كده
ده الحمد لله انك ما جيتيش هنا وشفتيها في اول يوم
مريم: بصدmه برقت عينيها كانت لابسه ايه.

آدm: ولا حاجه يا حبيبتي ما كانتش لابسه حاجه وضحك. وغمز ل مريم خلاص بقى علشان خاطر دومى حبيبك. والله هي جايه فتره وهتمشى لأن السكرتيره واخده اجازه ودى مكانها لفتره صغيره. وبعدين انا ولا مليون واحده تأثر عليا ده انتى الل ف قلبى وساكنه روحي وعقلى. وفتح دراعه ليها
ومريم ابتسمت واخدها في حـ.ـضـ.ـنه.
وغـ.ـيظ مكبت استحلف ل مراد انه مش هيعديله الموقف ده بالساهل، اصبر عليا يامراد الكـ.ـلـ.ـب.

محمد خارج من غرفه العمليات وراجح تعبان لانه ماشربش القهوه ولا نام كويس وكمان ما اكلش حاجه من امبـ.ـارح ودخل مكتبه ولكن اتفاجئ وقلبه كان هيطلع من مكانه
محمد: ن، نوور.

نور: راحت الجامعه وكمان نرمين صاحبتها مجتش واعتذرت. وحست انها مخـ.ـنـ.ـوقه وبتفكر يا ترى محمد في سبب معين للبعد المفاجئ ده ولا يمكن يكون تعبان. ومن غير تفكير غيرت مسارها من المحاضره الى انها خرجت من الجامعه. وركبت التاكسي وراحت على مكتب محمد في المستشفى.
ولكن كان في عيون بتراقبها وهي مش عارفه
محمد: ن. نووور.

نور. لاحظت ان محمد دقنه كبرت وشكله مرهق ولكن. كلمته برسميه. قالت ايوه نور، و اسفه اني جيت لحضرتك من غير ميعاد
محمد: كان عايز يجري عليها ويشـ.ـدها في حـ.ـضـ.ـنه ويقول لها انه كان بيمـ.ـو.ت من غيرها وانها وحشااه اووى
اسفه. بتتاسفي ليه انت تيجيء في اي وقت تعالى اتفضلي اقعدي
محمد اول مره يحس برعشه في ايديه. لان عشقه عدي المدى مع نور، عشق 21 سنه
نور قعدت
احم انا جيت اشوف حضرتك قطعت معانا مره واحده وبعدت ليه.

محمد. انا ما اقدرش اقطع ولا ابعد عنكو يا نور.
انا بس حابب اكون لوحدي شويه لان في شويه حاجات بقيمها في دmاغي وفي اسئله كتير عايز اجابات ليها
نور: طيب والتقييم والاسئله دى. يخلوك ما تسالش حتى على ماما اللي استغربت بعدك فاجأه ده...
بصراحه انا قولت لنفسي انك ممكن تكون يعني صدقت الصور اللي هشام عم...
ومحمد قام وقاطعها، انتي اتجننتي انتي ازاي تفكري في كده اني ممكن اصدق عليكي حاجه زي دي.

انتي تفكيرك راح لبعيد جدا
وغير كدا انتى بتهينينى. وبتشكى ف حب، احم
وغير كده انا اللي مراقب هشام ده. وعارف كل تصرفاته. وعارف ان هو اللي اتفق مع المصور وكمان المصور اعترف، يبقى هفكر فيكي كده ازاي يا نور، وحتى لو مكنش في اي دليل انا عمري ما افكر فيكي بالطريقه دي ابدا، انتي امتى هتفهمي قيمتك عندي وانك تبطلى تجـ.ـر.حينى بتفكيرك ده بس انا بجد تعبت، وكان بتكلم بصوت جهورى.

نور: استغربت من عصبيه محمد. هي ماكانتش تقصد
هي بس حابه توضح لمحمد انها لا يمكن تعمل كده
وكانت عايزاه يرجع زي الاول معاها واتكلمت.
قيمتى عندك معروفه يا محمد.

انا وانت اول مفتحت عيني وكنت انت جمبي في اي وقت، كبرت واتربيت على ايدك، رغم ان بابي كان بيغير جدا. لكن بتصميم منك ومنى انا كنت حابه اني اكبر على ايديك، لاني كنت بحس انك ديما فاهمني. وكمان من غير مااقول ولا اتكلم حتى وانت مغمض عينيك بتحس بوجودي. وده اللي مش قادره افهمه، انا كبرت واحده واحده على ايدك، وكمان من غير ما اطلب مساعدتك كنت ديما الاقيك جمبي و بتدعمني في اي وقت...

كنت حابه لما اكبر ابقى صحفيه لكن انت بتحدى منك غيرت مساري...
وحببتني في الطب وكمان نفس مجالك، وانت اللى بتشجعنى على كل اللي انا فيه دلوقت، وكمان الحمد لله بمراجعتك معايا و اهتمامك بيا انا دايما الاولى على الدفعه...
انت شيء اساسي في حياتي يامحمد
محمد: بيسمع وكل كلمه ب تزيد من معدل ضـ.ـر.بات قلبه وحاسس انه خلاص حبه واخيرا هيطلع للنور...
ولكن فاق بصدmه. من اخر كلمه نور قالتها...
انت اخ ما تتعوضش يا محمد.

محمد: الدنيا اسودت في وشه تاني وقلبه دق اكتر، لكن من دقه حب لدقه يأس، وانه خلاص نور بتعتبره اخوها...
واتدايق جدا لان الكل عارف ان محمد بيحب نور...
حتى رينو اصغر واحده في العيله عارفه بحب محمد ل نور...
معقول نور عميا للدرجه دي. ولا فعلا زي ما بابا قال انه طول ما هو موجود معاها زي ضلها عمرها ما هتشوفه طول ما هو قريب منها...
نور: محمد رحت فين.

محمد: بألــم وديق حقيقي. ما روحتش في حته، و انتي بتعتبريني اخوكي فاحب اقولك ان اخوكي ما عملش غير واجبه، واتفضلي بقى علشان مصدع
نور: اتصـ.ـد.مت من محمد وزعلت جدا ولكن اكتفت بكلمه شكرا و اسفه ان جيتلك من غير ميعاد واوعدك اني مش هكررها واخدت شنطتها وخرجت
محمد خبط بايده على المكتب، غـ.ـبـ.ـي، غـ.ـبـ.ـي الصراع اللي جواك هيخليك مش عارف توزن الامور
نور. نازله مخـ.ـنـ.ـوقه جدا، لانها حاسه ان محمد طردتها بالذوق.

وكانت متعصبه لدرجه انها شتمت محمد في سرها
وخرجت من المستشفى.
وشاورت لتاكسي علشان تطلع على الجامعه او تروح على البيت، هي مش عارفه تاخد قرار
والتاكسى وقف. و ركبت التاكسي
السواق: تحبي تروحي فين يا انسه، ولف ليها ولسه نور هتتكلم. باب العربيه اتفتح من الاتجاهين وركبو جمبها ولدين من الناحيتين ومعاهم مطوه
ونور. لسه هاتصرخ وبصت للسواق واتصـ.ـد.مت
برعـ.ـب حقيقي هشام.
مريم. في المحاضره وسرحانه ومش مركزه في اي كلمه. وكل دقيقه ترجع ل ذكرياتها من تاني ان يوسف اعترف بحبه لمريم اخيرا.
وانها شـ.ـدت ايديها بقوه وحرج ولسانها اتلجم ولكن يوسف شرحلها انه قد ايه بيحبها من وهو عمره سنه وهي كبرت معاه وشاف انه اول صوره طبعت على قلبه هي صورتها من ساعه ما اتولدت...

وقالها كلام كتير وانتظر رد من مريم. ولكن الدmـ.ـو.ع والفرحه هي كانت الرد على سؤال يوسف وقالها لو بتحبيني اعملي اي اشاره او حركه...
مريم بتـ.ـو.تر وبعد محاولات كتيره من يوسف هزت راسها ب ايوه بحبك...
و يوسف كان اسعد واحد في الدنيا. وقالها انه قبل الامتحانات هيكون متقدmلها و سنه بالكتير هتبقى مـ.ـر.اته قولا وفعلا.

ومريم فاقت من افكارها على اصحابها اللي قاعدين حواليها، وكل واحده حاطه ايديها على خدها ومنتظرين مريم تفوق من حلمها اللي حركتها وتعبيرها بتقول انها طايره وما حدش قدها...
مريم فاقت وصحباتها حاولوا معاها...
لكن مريم خجوله ورفضت تقول اي حاجه لان مفيش اي اثبات رسمي.

ندى وفريحه كانو في الحمامـ.ـا.ت بيظبطوا الحجاب ولسه خارجين، وفريحه اتخضت لان حد شـ.ـدها من ايديها واخدها في مكان بعيد شويه.
وفريحه هتصرخ لكن اتنهدت لما شافت مرادها
فريحه: انت ياخى الله يسامحك انت مش هتتصرف زي الناس العاقلين ابدا، اوووف وحطت ايديها على صدرها لانها اتخضت وخافت
مراد: اعمل ايه حشـ.ـتـ.ـيني و 
فريحه: تاهت في عيون مرادها
مراد: قرب من ودنها باقولك حشـ.ـتـ.ـيني و .

فريحه: غمضت عينيها لان برفان مرادها بيخليها مش مركزه وكانت عايزه تدخل جوه حـ.ـضـ.ـنه ولا اراديا وانت كمان
مراد: اتجرء وخـ.ـطـ.ـف بوسه سريعه جدا من خدها وفريحه جـ.ـسمها كله اتشنج من الحركه دي
فريحه: ا. انت ا. اانت ازاي
مراد: انا ايه يا بت انت بـ.ـنتي و بتاعتي انا وملكي وكلها كام اسبوع وهاجي اطلبك رسمي
فريحه: بسعاده وفرحه ولكن بعدها تطلبني طيب بس اصل
مراد: ابتسم ركزي يا حماره عايزه تقولي ايه؟

فريحه: اتغاظت، حماره، طيب يكون في علمك انا مش موافقه غير لما اخلص دراستي قدامك على الاقل 4 سنين كمان ماشي؟
مراد: قرب من وشها اووي وده لخبط فريحه وحست ان قلبها هيطلع من مكانه.

مش مراد العدوي اللي يتشرط عليه، انا قولت انتي بتاعتي وملكى وعند فيكي يا فريحه الاسبوع اللي جاي هلبسك الخاتم. وكمان كتب كتاب وفي وسط كل العيله، ولو سمعت كلمة 4 سنين دي او لسه بدري على اما اخلص تعليم ا عـ.ـر.في ساعتها اني هقعدك في حـ.ـضـ.ـن امك ولا في تعليم ولا نيله على دmاغك فاهمه
ورجع خط بوسه تاني بسرعه...
وفريحه فقدت توازنها، ولكن مراد سندها بسرعه وابتسم من قلبه على فريحته.

بعد مرور حوالي ساعه واكتر
نور فتحت عينيها وحاسه بصداع شـ.ـديد ولسه هتحرك ايديها ولكن كانت متربطه
نور فتحت عينيها بخــــوف وشافت نفسها في اوضه عبـ.ـاره عن سرير و كنبه و ترابيزه فقط
ونور على السرير متربطه و اتصـ.ـد.مت لما افتكرت ان هشام اللي كان سايق العربيه...
وحاولت تصرخ ولكن واحد منهم بسرعه حط منديل مـ.ـخـ.ـد.ر على بقها واتخدرت ومحستش بحاجه.

بعدها نور بصت حواليها وشنطتها على الترابيزه وفونها مرمي على الارض. ومش عارفه تفك نفسها لانه مربط ايديها ورجليها كويس، و دmـ.ـو.ع نازله بخــــوف واول كلمه قالتها، محمد، وغمضت عيونها وافتكرت ان كده خلاص هشام هينتقم منها على رفضها ليه
وانه انسان قذر ممكن يتخطى مرحله الصور وبكت بدmـ.ـو.ع وصوت مهموس، بابي. مراد، زين وعيطت اكتر، مامي، رينو
وكانت منهاره لانها حاسه انه خلاص دي النهايه...

ولو هشام قرب منها نور هتمـ.ـو.ت نفسها وعيطت بصوت عالي، واتخضت لما الباب اتفتح عليها ودخل هشام وقفل وراه الباب وكان الشابين مستنيين بره في الصاله، والمكان عبـ.ـاره عن بيت قديم من دورين على طريق زراعي وسط الأراضي الزراعيه، ونور كانت في الدور التاني
هشام: اهلا اهلا اهلا
نور. نور. نور. شرفتى وكرى المتواضع وحط المطوه ع الطربيزه. وراح قاعد جمبها على السرير حبيبتي اخيرا ياااااااه.

نور: فكني. فكني يا هشام وخليني امشي
انت مش عارف خطوره اللي انت بتعمله. بابي مش هيسيبك وكمان اخواتي هيقــ,تــلوك فكني واشتري نفسك يا هشام.
هشام: رجع بضهره على السرير. وحط راسه على رجليها. حبيبتي اهدي وايه اللي هيعرف ابوكي واخواتك بس،؟ ورفع عيونه ليها بصي يا روحي هما ساعتين زمن هناخد منك حاجه بسيطه اوي وهنقضي معاكي وقت حلو وبعدين تروحي ولا كأن حاجه حصلت.

نور: بقرف تفت عليه. انت حـ.ـيو.ان وسـ.ـا.فل. انت اقذر حد شفته في حياتي. وشيل راسك دي من على رجلي وصوتت خرجني من هنا حااااااالا
هشام: اتدايق واتعدل وفك حجابها وانبهر من نعومه وجمال شعرها وقرب منها بغـ.ـيظ وبيشـ.ـد شعرها
نور. اتألــمت ااااه.

هشام: بصي بقى يا نور، شايفه المكان اللي هناك ده قدام السرير، في كاميرا وانا بقى هعرفك مين هو هشام اللي اضـ.ـر.ب بالقلم منك ومن الحـ.ـيو.ان بتاعك، انا بقى هقضي احلى وقت معاكي ويا سلام لو تكوني شرسه معايا، وبعد ما اخد انا وش القفص، معايا 2 صحابي بره من ساعه ما شافوكي هيتجننوا عليكي ومستنيين بالدور...

وكل حاجه هتحصل الكاميرا دي هتسجلها وشايفه فونك اللي على الارض ده؟ حبيب القلب اتصل عليكي كتير وانا كـ.ـسرته، و لوحد عرف بس صورك والفيديوهات هتكون كلها على السوشيال ميديا وهتبقى ترند هههههههه
(. نور آدm العدوي. بـ.ـنت اكبر رجـ.ـال الاعمال في مصر شاهد اكبر فضيحه مع ابـ.ـنته الكبرى و3 شباب في السرير. )
ههههههه وساعتها احنا هنتحبس وكام يوم وبابا هيخرجني لانه غنى جدااااا وأغنى من ابوكى 100 مره.

عارفه ليييه، لانه تاجر، ههه ولابلاش اقولك
لكن انتي بقى! وابوكي اللي هيحط راسه في الارض، ولا حبيب القلب اللي اسمه محمد. ساعتها ممكن يرميكي لانك هتبقى خلاص ملكيش لازمه وممكن انتي تمـ.ـو.تي نفسك من الفضيحه.
نور: بتسمع وعينيها على الكام وبتعيط وصرخت محماااااد، محماااد اااااه وعـ.ـيا.ط مستمر، ارجوك يا هشام سيبني، امى ممكن متستحملش وتمـ.ـو.ت فيها سيبني وخد فلوس زي ما انت عايز.

هشام: هههههههههههه فلوس! حبيبتي انا مش عايز فلوس: انا عايز اكـ.ـسرك عايشه في دور التكبر كده. وبت تنكه في نفسك، و شايفه ان ما فيش زيك في الجامعه، اي ولد يقرب منك تصديه وعاملالي فيها محترمه ومبتكلميش شباب، لا يا حبيبتي انا هكـ.ـسر احترامك ده وهخليكي عبره في الجامعه. وهسبت لصحابى كلهم الل كنت مراهن عليكى معاهم اني كسبت الرهان. ونمت معاكى هههههه.

نور: اتغاظت وقالت مره واحده، انت مفكر نفسك لما تنزل صوري ومستقبلي انا وعيلتي يتدmر، فكرك محمد او اخواتي وبابي هايسيبوك؟ تبقى بتحلم دول هيقطعوا من لحمك حتت
وهتبقى انت في نفس مستوى الترند اللي بتفكر تعمله بقاذرتك، وان كنت فخور بابوك الل بيتاجر واكيد بيتاجر ف حاجه قذره. احب اقولك ان
ابويا كان ظابط وكمان على اعلى مستوى...

و من20 سنه عمل ضجه في تركيا. و موجوده على النت لحد دلوقتى والكل بيحكى بيها يعني بابا قلبه مـ.ـيـ.ـت، واخويا مراد في كليه حربيه ومستقبله انه هيكون في المخابرات يعني هيعـ.ـذ.بك لحد ما تتمنى المـ.ـو.ت، واخويا زين مش اقل منه في الانتقام...
لكن خــــوفي الحقيقى عليك بقى، من محمد اللي لوحد لمس نور بس مستعد ان يقــ,تــله ومن غير تفكير.

هشام: للحظه خاف من كلامها و بلع ريقه وحاسس ان عايز يرجع في اللي كان ناوي يعمله. ومشي كمان كام خطوه وبيفكر، ولكن شيطانه زينله جـ.ـسمها وشعرها اللي نور مخبياه، ونسي في لحظه كل تهديدات نور وكلامها...
وقرب منها ورجع شعرها لورا، نور انتي بتاعتي الليله وبس، و جربيني صدقيني مش هتنـ.ـد.مي انتي ممكن بعدها اللي تجيلي برجليكي هنا.

نور: تفت عليه بكرهه ابعد عني ياكـ.ـلـ.ـب يا حـ.ـيو.ان. ابوك مش راجـ.ـل علشان كده معرفش يربيك. ولا علمك يعنى ايه حلال وحـ.ـر.ام. ولا ده صح وغلط، ولا ينفع ومينفعش. انت حـ.ـيو.ان وتافه وزباله
هشام: اتغاظ وبقى على اخره من العنيده اللي قدامه، وضـ.ـر.بها بالقلم ونور صرخت. واتصـ.ـد.مت وقلبها دق وخفق بخــــوف لما شافت هشام خلاص بيقــلـــع في هدومه، وهو قــلـــع القميص وهيقرب منها خلاص، نور، لااااااا محماااااد، ااااه مامااااااااا.

مريم: رجعت الفيلا مع مراد الل عاتب امه انها جابت سيرته ف الكلام مع آدm. وضحكت ع مراد الل خايف من ابوه والل هيعمله فيه. واستاذنها وقالها هيروح لفريحه الجامعه ومشى
بعد شويه.
مريم. قاعده في الجنينه بتسقي الزرع وفهد جه عليها، واخد منها الخرطوم يسقى الزرع مكانها وكان بيهزر معاها وبعد شويه، ت عـ.ـر.في يا خالتو
مريم: نعم يا حبيبي
فهد: اا. انا كنت عايز. ي. يعني اقولك يعني انه...

مريم: ايوه ما تقول يا فهد عايز ايه؟
فهد: ساب الخرطوم وراح قعد جمبها على الكنبه. ومسك ايديها وباسها بصي بقى يا ست الكل من الاخر كده انا متغاظ من رينو
مريم: بدهشه رينو بـ.ـنتي انا! طب ليه دي رينو نسمه
فهد: ما انا عارف يا مريوم انها نسمه. ودى مشكلتى، بس بصراحه يعني انا متغاظ منها لانها مش لابسه النقاب
مريم: قلبها فرح من جواها لانها حست بفهد انه غيران على رينو.

فهد: يعني مش كل مشوار ولا تحصل ظروف واكون معاها. حد يعاكسها اضـ.ـر.به، انا ضارب لحد دلوقت اكتر من 10 مش معقول يعني...
رينو جميله ما شاء الله وانا بصراحه كده عايزها تلبس النقاب
مريم: اممممم نقاب! والله يابني انا اتمنى طبعا، و بمكر من مريم طيب ما تقولها انت.
فهد: قام من مكانه بتـ.ـو.تر لا طبعا اقولها ايه؟
مريم: قولها يا رينو البسي نقاب علشان ما اضـ.ـر.بش حد تانى هههههه.

فهد: قعد تاني ابوس ايدك بقى تفهميها علشان بجد كده حاسس اني ممكن ارتكب جريمه.
انا اه داخل ع 19 سنه لكن اول ماعرفت يعني ايه دنيا و ناس كانت.
رينو هي اللي قدامي ومن ساعتها حسيت انها مسؤوله مني، وبص ل مريم ما تزعليش مني كلامي انا عارف انها بـ.ـنتك، بس انا كمان حاسس ان رينو بـ.ـنتي رغم ان الفرق اللي بيننا سنه ونص واكتر بس. بس عايزه الصراحه انا مش عارف.

مريم: تفهمت قصد فهد انه بيحب بـ.ـنتها لكن فرق السن وانه لسه صغير ما يدلوش الحق انه يحكم عليها بلبس النقاب
فهد استأذن ومشي
ومريم: قاعده قلبها مبسوط لأن فهد ومحمد 2 من اكتر اللي مريم بتعزهم. واتمنت لبناتها. نور ورينو.
ان محمد وفهد يكونوا من نصيبهم لانهم هيبقوا في امان معاهم...
وفجاءه مريم حست بقبضه ف قلبها ونور صورتها جت قدامها، وغمضت عينيها...

اللهم اني استودعتك نور بـ.ـنتي عندك وانت لا تضيع عندك الودائع فاحفظها لي يا الله.

هشام قــلـــع القميص وقرب على نور ورمى حجابها اللي جمبها على الارض و قرب من وشها ومسك شعرها.
علشان يبدا انه ينفذ امر الشيطان وقرب على شـ ـــفــايـــ ـفها
ونور بتصرخ وتقاوم ولكنها متربطه و عـ.ـيا.ط مستمر وصريخ. مااااماااا. باباااااا
يااااارب محماااااااد اااه يا رب يا رب
هشام ابعد، فوق يا هشام ابعد حـ.ـر.ام عليك الل انت هتعمله...

ولسه هشام هيلمس شـ ـــفــايـــ ـفها وصرخت. وفجاءه جه حد شـ.ـد هشام من قفاه ومن غير تفاهم بوكسات على مناخيره وعينيه وبقه لحد ما هشام مناخيره بقه كلهم نزفو دm. ومن كتر الضـ.ـر.ب اول سنتين من سنان هشام اتكـ.ـسروا، ( احسن - احسن )
نور كانت مغمضه عنيها وبتصرخ وفتحت عينيها تشوف مين اللي شـ.ـد هشام. وفرحت اوووي وحست ان امانها جه وكان محمد، ولكن خافت من شكل محمد اللي بيضـ.ـر.ب من غير تفكير خلاص هشام مغمى عليه و محمد لسه بيضـ.ـر.ب فيه.

نور: محمد كفايه هيمـ.ـو.ت في ايدك، كفايه يا محمد علشان خاطري، محمد فاق على صوت نور
نور: بابتسامه ودmـ.ـو.ع وراحه خلاص يا محمد ارجوك سيبه وتعال فكني ونمشى من هنا.

محمد: مردش عليها، و جرجر هشام من شعره على الصاله و قفل باب الاوضه على نور، وطلع لاصحاب هشام وكانوا قاعدين في الصاله بيشربوا مـ.ـخـ.ـد.رات ومستنيين دورهم، محمد شال الترابيزه اللي عليها المـ.ـخـ.ـد.رات ونزلها على راسهم، ومسك كل واحد فيه وعمله عاهه وقال كلام كتير وهو بيضـ.ـر.بهم ومش في وعيه، اول واحد كـ.ـسرله ايديه الاتنين، والتاني كـ.ـسرله رجله وايده.

اما هشام محمد سايبه مغمى عليه وربطه وكتفه كويس جدا ومش عايز يعمله عاهه دلوقتى
محمد: سابهم بيصـ.ـر.خوا من الو.جـ.ـع وفتح الباب على نور اللي كانت بتعيط وبتحاول تفك نفسها وجـ.ـسمها بيرتجف علشان تلحق محمد...
وراح محمد ناحيتها وفك رجليها وايديها وكان قاعد قدامها على طرف السرير وقلبه كله خــــوف ورعـ.ـب لا ميلحقهاش...

محمد فكها. و من غير تفكير شـ.ـد نور واخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه و مغمض عينيه بحـ.ـز.ن كبير وشوق اكبر، وكان حاضنها بكل حنيه. وبيطمنها ف الحـ.ـضـ.ـن ده وانه هيبقى على طول سندها...

نور ما فكرتش غير في انها اخيرا في امان، وحـ.ـضـ.ـنت محمد بكل قوتها، ودmـ.ـو.ع نازله وبتترعش. نور اخيرا اكتشفت ان محمد عمره ما كان زي اخوها ابدا، محمد حاجه اكبر من كده بكتير، وخصوصا بعد ما قال الكلام وهو بيضـ.ـر.بهم، وبادلته الحـ.ـضـ.ـن وفضلو في حـ.ـضـ.ـن بعض فتره في سكون تام
ونور كـ.ـسرت السكون ده لان محمد حاضنها كأنه خايف انها تضيع من بين ايديه.
نور: محمد. محمد انت كويس.

محمد: فتح عينيه وعيونه بتلمع وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه بتنهيده واول مره يمسك وشها بايديه بحب اب واخ وصديق وحبيب. انتي اللي بتسالي انا كويس؟ انتي اللي كويسه يا نور؟
نور: هزت راسها ب ايوه الحمد لله كويسه، والحمد لله انك لحقتني، وعيطت واترمت في حـ.ـضـ.ـنه تاني، انا مش عارفه يا محمد انت لو ماكنتش موجود كنت هاعمل ايه، وعيطت بصوتها كله، انا كنت هضيع لولاك يا محمد انا كنت همـ.ـو.ت من الخــــوف يامحمد...

محمد: مسد على شعرها اللي اول مره يلمسه من لما كانت طفله، وزاد عشقه اكتر واكتر، بس. بس علشان خاطري يا نور دmـ.ـو.عك دي بتحرق قلبي من جوه، وا عـ.ـر.في طول ما انا جمبك مش هسمح لاي خطر او اذى ليكي، انا في ضهرك وجمبك ديما وهكون جمبك زى ضلك
نور: هديت تماما ولكن جـ.ـسمها ب يرتجف من الخــــوف وضـ.ـر.بات قلبها سريعه، محمد خرجها من حـ.ـضـ.ـنه وقالها، اهدي خالص وما تخافيش من حاجه وقام وجابلها حجابها وهو بنفسه لبس ليها حجابها.

ودي كانت اول مره نور قلبها يحصل فيه اضطراب ودقات مختلفه.
محمد لبسها الحجاب، وقالها يلا علشان اوصلك وراح يجيبلها الشنطه والفون اللي مرمي على الارض وسمع صوت خبطه على الارض، محمد بيلف نووووور...
محمد شاف نور اغمي عليها وجري عليها نوور. نوور حبيبتي.
وشاف ان نور من الخــــوف أن ممكن يكون ضغطها نزل.

محمد شال نور ونزل بيها جري على العربيه، لكن هو لسه ما خلصش انتقامه. نيم نور ف العربيه. وطلع فونه وهو في العربيه واتصل على طارق انه يجي في نفس المكان ده، وكمان اتصل على فهد ياخده هشام اللي متربط وياخدوه على مخزن فيلتهم. وفعلا محمد اخد نور وطار بيها بالعربيه
وطارق وفهد اتحركوا وراحوا خدو هشام الل وشه كله دm و بيتنفس وبس وسابوه في المخزن وهما مش فاهمين حاجه.

آدm. ومريم قلقانين لأن نور اول مره تتأخر كدا
ومراد جري على الجامعه هو وزين
وادm كلف ناس يعرفه بـ.ـنته فين
مريم. بتدعي و قلبها و.جـ.ـعها ورجعتلها نوبه الخــــوف من تاني لكن بتكابر قدام آدm علشان هو قلقان اكتر منها
رينو قاعده بتعيط وكل دقيقه تتصل على نور وفونها مغلق
آدm رايح جاي زي المـ.ـجـ.ـنو.ن ومريم عيونها بتغيب وادm هيتجنن، طب راحت فييين! راحت فين بـ.ـنتي فييييين؟

بيقولوا في الجامعه جت وخرجت على طول يعني ما حضرتش المحاضرات يعني بـ.ـنتي من الصبح مش في الجامعه بـ.ـنتي فييين!
وآدm واقف وحاسس انه عاجز تماما ومخفش ولا اترعـ.ـب كدا من زمان
مريم واقفه وسانده على العمود جمب الليفنج ودmـ.ـو.عها نازله بصمت، وخايفه تنادي على آدm تقوله انها حاسه بتعب لان الوقت مش مناسب، نور حبيبه ابوها وامها مش عارفين هي فين...

ومريم قلبها واجعها وخايفه لا يكون هشام ده اذاها، وافتكرت ان هشام كان مصورها وخافت انها تحكي ل آدm دلوقتى، ساعتها آدm ممكن يتكـ.ـسر البيت على مريم و هينسى كل لحظه حب.
مريم: بنـ.ـد.م يا ريتني قولتلك يا آدm، يا ريتني قولتلك، يا رب سلم سلم يا رب احفظلى بـ.ـنتى يارب.

آدm. كل دقيقه يتصل ويكلم ناس واتصل على فون محمد ولكن محمد ما بيردش، واتصلو على كل العيله علشان ممكن تكون نور راحت عند اى حد من قرايبها ولكن الاجابات كلها ب لأ.
حتى طارق. بس طارق ربط الاحداث ببعض ولكن قال لا ايه اللي هيجيب اعداء محمد ل نور العدوي.
وآدm واقف وفجاءه شاف وش مريم احمر جدا وعيونها بتغيب وهتفقد توازنها و في حركه سريعه من آدm جرى عليها ومريم وقعت بين ايديه آدm...
مررررريم.

رينو: بخــــوف وعـ.ـيا.ط ماااااامي
وآدm تفكيرو وقف عند مريم ونسى كل حاجه من خــــوفه عليها وشالها على الكنبه في دخول فريحه اللي جريت عليهم علشان عرفت من لارين ان نور مش لاقينها
فريحه خالتو خالتو
آدm: بيفوق ف مريم وقلبه هيقف من الخــــوف اول مره يحس بالعجز ده وتفكيرو وقف
فريحه: لارين هاتيلي جهاز الضغط بسرعه
ورينو طلعت الجناح بسرعه وجابت جهاز الضغط وفريحه بتقيس الضغط وآدm قلبه هيقف.

فريحه: يا خبر يا عمو خالتو ضغطها عالي جدا لازم اديلها حقنه ومحلول دلوقت
آدm: شالها وعايز ياخدها على المستشفى ولكن فريحه اكدتله انها هتاخد الحقنه والمحلول وهتكون كويسه
في دخول زين ومراد وجريو على مريم بجنون.

ومراد لما سمع. شـ.ـد فريحه من ايديها واخدها ف العربيه على الصيدليه علشان تطلب المحلول والحقن. وفعلا جابت العلاج. ومراد كان سايق زي المـ.ـجـ.ـنو.ن ومتكلمش مع فريحه كلمه واحده. و كان بيسوق كانه بينتقم من اهماله لاخته. وكمان امه اللي بيعشقها اكتر من اي حد...
فريحه دخلت جري. وآدm كان عايز يشيل مريم فوق لكنها رفضت ومش هتطلع غير لما تطمن على نور.

الكل في حاله ترقب. وجنون، وتـ.ـو.تر، وخــــوف لأن نور عمرها ما راحت اي مشوار غير لما ابوها يوصلها او اخواتها، وكمان لازم يكونوا عارفين خط سيرها كويس قوي...
الفون بتاعها مغلق ومش قادرين يحددوا مكانها هي ركبت تاكسي من قدام الجامعه بمزاجها يعني برغبتها ومادحدش شك في اي حاجه، وكمان نرمين صاحبتها ماجتش الجامعه. وما حدش عارف يعمل ايه،؟ الكل قاعد مترقب وخايف، وآدm حاسس برعـ.ـب شـ.ـديد لاول مره يخاف كده من سنين.

(وطارق لما عرف بيحقق في الموضوع هو وفهد )
عند آدm ومريم.

كلهم قاعدين في الليفنج وبيدعوا من قلبهم...
وآدm قاعد جمب مريم وماسك ايديها يطمنها علشان برده خايف عليها...
وفجاءه سمعو صوت خطوات وكلهم بصوا شافوا محمد داخل ونور بين ايديه
محمد داخل شايط لأنه كل شويه يفتكر اللي هشام عمله ولمسه لشعر حبيبته وكمان لمس وشها
محمد ماشي. ومش شايف حد داخل الفيلا. وكلهم قامو جريو على محمد اللي ماشي في وشه.

وطلع على السلم والكل مذهول من الغـــضــــب اللي مرسوم على وش محمد. وكمان مرعوبين وخايفين على نور اللي بين ايديه، محمد طالع على السلم ورينو جريت سبقته وفتحت باب اوضه نور.
ومحمد دخل ونيمها على السرير وملس بايده على خدها انها بخير واطمن.
وانتبه ان الكل بدا يطلع و كلهم طلعوا الاوضه اتملت من الاحباب.
محمد: بص ل زين وقاله لو سمحت هاتلي شنطتي من العربيه علشان نور لازم تاخذ حقنه وتفوق.

زين من غير مايتكلم جري على العربيه
آدm: مذهول ومش عارف يتكلم معقول دي بـ.ـنته...
اللي نايمه في السرير، وكمان كانت بين ايدين محمد واتخض لما شاف حجابها مش مترتب
مراد كان هيتكلم ومريم لكن ما حدش اتجرأ يتكلم في وجود آدm
آدm: جري على نور وقعد جمبها وبص على بـ.ـنته
وبص ل محمد، مالها نور؟ مالها وايه اللي حصل!
وزعق لمحمد انا باتصل عليك من بدري ما بتردش لييييه اتكلم بـ.ـنتي فيها ايه ومغمى عليها ليييه؟

محمد مزعلش من آدm لانه معذور.
محمد: اهدا مفيش حاجه حصلت هي بس اغمي عليها وانا جبتها
آدm: بغـــضــــب صدقتك انا صح
زين دخل و محمد اخد منه الشنطه وعطا ل نور حقنه علشان تفوق
محمد: قام ووقف، اللي عندي قولته نور اغمي عليها وانا جبتها وما عنديش حاجه تانيه اقولها.
محمد كان متدايق من هشام جدا ومش شايف غيره حاليا.

لسه آدm هيزعق ونور بدات تفوق و اول اسم نطقته كان، محمد، اللي اول ما سمع اسمه نسي كل الغل والحقد اللي جواه وقلبه دق، والكل سامع اسم محمد ومدهوشين نوعا ما و كل واحد فكر بطريقه معينه
الا مريم اللي فهمت كل حاجه وان محمد امان ل نور
وآدm لسه هيزعق بعلو صوته مريم مسكته من ايده وشاورت بلا، اهدا نور الحمدلله ف حـ.ـضـ.ـننا واهي فاقت وهنعرف كل حاجه
والكل جري على نور يطمنو عليها.

وآدm شاف حجاب نور مش مترتب ولكن طرد الفكره لانه حافظ محمد وواثق فيه جدا ومراقب كل تصرفاته
وآدm: بخبره شرطى شاف ان محمد انقذ بـ.ـنته بس يا ترى محمد انقذ بـ.ـنتي من ايه! وايه اللي حصل؟
كلهم اتجمعو حوالين نور بيطمنو عليها
مريم قاعده على طرف السرير
وآدm على الطرف التاني. ومراد جمبها. وزين
وفريحه ورينو طلعو قعدو ع السرير جمب رجليها والكل بيطمن على نور.
محمد. شاف انهم كلهم مشغولين ب نور وحس انه لازم ينسحب.

وفعلا اخد شنطته لانه وراه مشوار مهم قبل ما يروح وخرج من غير ما حد يحس بيه ونزل وركب عربيته وبيفكر ف عقـ.ـا.ب ل هشام.

مالك خبط وسوزان فتحتله اهلا مالك جيت في وقتك
مالك دخل اهلا يا طنط دخل وكان في ست عجوزه اللي هي جدت ساره وكانت في السبعينات
مالك اهلا يا تيته عامله ايه دلوقتي
تيتا. اهلا يا حبيب قلبي نحمد الله
وندهت يا ساره يا ساره تعالى يا بـ.ـنتي سلمى على الاستاذ مالك
مالك: برده يا تيتا مصممه اني استاذ انا اسمي مالك وبس ده انا لسه داخل في ال 19 يعني
تيته: العمر كله يا حبيبي خلاص ما لك اهو اهم حاجه ما تزعلش.

وساره خرجت وسلمت على مالك اهلا استاذ مالك
مالك: بتنهيده برده جماعه استاذ يا بـ.ـنتي احنا في سن واحد وكمان اصغر مني بكام شهر وابتسموا
ساره انا مش عارفه اقولك ايه من ساعه الحادثه وانت مـ.ـا.تخلتش عني وكمان لما خفيت واتحسنت انت برده كل فتره تيجي و تطمن عليا انت ذوق قوي على غير اخت حضرتك اسفه يعني بس الحقيقه لازم تتقال.

مالك: قعد والله ماليكه اختي مافيش اطيب منها بس انتي عارفه بقى البنات والموضه والحركات دي زي ما تقولي كده عاملين منافسه مين اللي تكون احلى ومهتمه بالموضه وكانت شاطره خالص لكن بقالها فتره كده مش عاجباني ربنا يستر لكن حقيقي هي قلبها ابيض ومش عايزك تكوني لسه زعلانه منها
ساره: لا ابدا ما فيش حاجه بقول ل حضرتك لما ماما عزمتك على العشا قولتلها انك عايزني في موضوع مهم.

مالك: ايوه فعلا بصي يا ستي انا كلمتلك والدي وطلبت منه انك تشتغلي في الشركه بتاعته وانا حكيت ل بابا على كل اللي حصل واتعاطف معاكى وكمان زعقلي اني خبطتك وحمد ربنا انها جت على قد كده وهو متظرك في الشركه ف ا وقت تحبي تنزلى شغل من امتى
ساره: بفرحه بجد انا مش مصدقه شكرا بجد شوف حضرتك الوقت اللي يناسبك وانا هاكون موجوده.

مالك: خلاص احنا بس نعدي كام يوم لان يوم الاجازه بابا وماما عاملين عندنا في الفيلا حفله بـ.ـاربكيو وهيعزمو العيله والاصحاب هنتجمع ت عـ.ـر.في انا نفسي تكوني موجوده معايا واتحرج احم. قصدي معانا
ساره: متشكره جدا خلاص يبقى بعد الاجازه بقى ان شاء الله اقابل والدك جاسر الصاوي.

نور. فاقت وجتلها هستيريه عـ.ـيا.ط. والكل حاول يهديها وراحت في حـ.ـضـ.ـن باباها اللي بيقويها، وكان بيمسد على شعرها بكل حب ومن كتر عـ.ـيا.طها فريحه ورينو عيونهم دmعو
ومريم دmـ.ـو.ع أم في صمت، ومراد كان بيغلي وزين مش اقل منه، لكن البركان الحقيقي في قلب آدm ونفسه بـ.ـنته تهدي علشان تحكيله ايه الل حصللها، واخيرا بعد فتره نور هديت.

وبعدها جابولها عصير علشان تهدي اكتر. وهي بتشرب العصير كانت عيونها بتدور على محمد ومش شايفاه وسطهم
آدm: نور انا عايزك تحكيلي ايه اللي حصل. وايه اللي خرجك من الجامعه الصبح؟ وايه اللي خلاكي مـ.ـا.ترجعيش على البيت؟ ومغمى عليكي ليه؟ ومحمد اللي كان موجود معاكي كل ده ليه! انا عايزه اعرف، هو كان شـ.ـديد في سؤاله بلغه التهديد و باقولك اهو انك تحكي وما تخبيش حاجه لان العواقب هتكون ضدك...

نور: شافت ابوها لاول مره يكلمها بالاسلوب ده وخافت تحكي ولا. لا
مريم: بصت ل آدm بلوم وعتاب وهو فهم وغمض عينيه، مريم جمب نور وحطت راس نور على صدرها، حبيبتي اهدى. بابا مش قصده يخــــوفك. انتي عارفه ان روحوا فيكي، ده كان هيتجنن يا نور عليكي. وخصوصا ان دي اول مره تتاخري كده و فونك مقفول. وما حدش عارف انتي فين. ولا ايه اللي بيحصل معاكي! اهدى كده يا حبيبي وما تزعليش من بابي.

آدm: اخد نور من حـ.ـضـ.ـن مريم حبيبتي انا اسف انا مااقصدش اخــــوفك، انا بس عايز اعرف علشان قلبي يرتاح انا في دmاغي الف فكره والف سؤال.
مراد: لسه هيتكلم بنرفزه ولكن بنظره تحذيريه من آدm. مراد سكت وزين مسك ايد مراد انه يهدا وما يتكلمش طول ما ابوه موجود.
نور. نفسها انتظم وكمان حاسه انها عايزه تشوف محمد. فقررت انها تحكي كل حاجه بسرعه علشان بعدها تتصل بمحمد اللي اول مره يوحشها كده.

نور: حاضر يا بابي. اللي حصل ان في واحد زميلي اسمه هشام. في نفس دفعتي.
انا في الجامعه ماليش علاقات كتير غير مع نرمين صاحبتي. وهما شايفين ان ده غــــرور وتكبر. لكن انا زي ماما عودتني الاختلاط بين الشباب والبنات غلط. في يوم. جه هشام ده و بكل أدب واحترام كلمني وطلب عنوان شركه حضرتك علشان عايز يتقدmلي...

وانا كنت شايفه انه شخص محترم وقولت هو يجي يقابل حضرتك وانت ليك وجهه نظر، بعدها بكام يوم كنت في عمليه تحت التدريب مع محمد، وكنت سرحانه ومركزتش معاه، وكنت هاغلط في العمليه، ومحمد نبهني اني طول ما اكون في عمليه احط كل تركيزي قدامي. علشان ماخسرش شغلي. وسالني كنتي سرحانه في ايه وانا قولتله على هشام ده، لكن محمد ما قالش حاجه ولا رد غير انه هز راسه واعتذر انه عايز يروح.

آدm: طبعا بيسمع وبيحلل وكمان شايف ان محمد جواه صراع هو عايشه. وعارف رد فعل محمد ده ليه انه اكتفى بالهروب
وتعابير آدm بتتغير مع الحوار. ومريم قاعده مرعوبه إن نور لما تحكي تقول ماما عارفه كل حاجه.
نور: قعدنا اسبوع على كده وفي يوم هشام ده قابلني في الجامعه. وكان عايز يعزمني نشرب حاجه ونقعد مع بعض بره الجامعه بعد المحاضره ولسه كنت هرفض.
اتفاجئت ان محمد جه من ورايا وضـ.ـر.ب هشام كتير.

وكملت بزعل، وانا زعقت لمحمد كتير و عليت صوتي عليه، ورحت علشان اساعد هشام لكن محمد وقفني، ونور سرحت في قربها منه لما شـ.ـد دراعها
آدm: كملي يا نور
نور: احم وبعدها محمد كلمني وصوته كان غـــضــــبان وقالي ان الخطوبه دي مش هتحصل، وانا بغباء منى اكدت ل محمد ان هشام خطيبي وهعزمه قريب ع الخطوبه
رينو: وفريحه بصو لبعض وبصوت مهموس غـ.ـبـ.ـيه.

نور: وبعدها سالته عن سبب ضـ.ـر.به ل هشام بالطريقه دي. لقيت محمد بيخرج ظرف فيه صور، وعيون نور دmعت من تانى
وآدm غمض عينيه وخاف وقبض على ايديه.
ومريم شافت تشنجات آدm وخــــوفها زاد اكتر. وكان نفسها تقول ل نور ما ت عـ.ـر.فيش ابوكي اني اعرف
نور: بتـ.ـو.تر وخجل احم اخدت الظرف وفتحته وكا. اان جواه صور ل. لكن. والله يا بابي انا ما اعرف حاجه عن الصور دي وعيطت.

هشام الحـ.ـيو.ان كان متفق مع حد انه لما يجي يكلمني او يقف معايا بحجه ان عايز يعرف اني موافقه ولا لا يصورني
مراد. بغـ.ـيظ كان فيها ايه الصور دي.
نور خافت
وآدm: بهدء مسطنع قولي كملي يا حبيبتي ما تخافيش انا واثق في بـ.ـنتي اكتر من نفسي
نور: اطمنت وكملت الحـ.ـيو.ان ده كان اخد وشي من الصور ولعب فيها بطريقه. م، مش كويسه ا. اني قاعده جمبه في الجامعه وبطريقه...
وآدm ومراد وزين والتفكير واحد اتشاهد على روحك يا هشام الكـ.ـلـ.ـب.

آدm: شاف إن بـ.ـنته مكسوفه. وقال مش مهم خلاص كملي ايه اللي حصل بعد ما شوفتي الصور؟
نور: وانا بتفرج على الصور دي ومصدومه حسيت اني هيغمى عليا من الصدmه. وبعدها فوقت على صوت الأمن وشوفت ان محمد بيكمل ضـ.ـر.ب في هشام. وكمان عوره في وشه وبعدها بصت لابوها بترجي ودmـ.ـو.ع. اغمى عليا من الصدmه. من ان واحد زباله زي ده يعمل معايا كده وما حستش بنفسي غير. غير. وانا في المستشفى عند محمد.

فريحه ورينو وبصو لبعض بدهشه. وكمان كل واحد غار على اخته
وآدm جواه صراع ما بين ان محمد انقذ بـ.ـنته وحماها من الندل ده
وما بين ان بـ.ـنته بين ايدين محمد
نور: وبعدها فوقت وعيطت كتير واعتذرت من محمد لاني زعقــ,تــله في الجامعه. وسالته عرف ازاى بعدها حكالي انه لما عرف منى ان في عريس هيتقدmلي. حب يسأل عليه وراقبه كويس وعرف ان هشام ده اخلاقه مش كويسه بالمره.

وعرف ان هشام اتقابل مع واحد واتفق معاه انه يصورني، ومحمد خـ.ـطـ.ـف المصور ده وضـ.ـر.به كتير لحد مااعترف. وان هشام عمل كده علشان يكـ.ـسر كبريائي. لو ما وافقتش عليه هينشر صوري دي على السوشيال ميديا.
وعيطت اكتر والكل متغاظ وبيلوم نفسه معقول كل ده يحصل واحنا كنا فين
مريم، بتتشاهد وحست بخــــوف حقيقي لو نور اتكلمت.

نور: وبعد كده بكام يوم انا بروح الجامعه ومابتكلمش مع حد وجه هشام ده اعتذرلي وقدmلي اعذار، أن محمد بيوقع بينا. وان هو اللي عمل كده، وجيت امشي. هشام حاول يمسك ايدي، وانا ضـ.ـر.بته بالقلم، ومشيت مخـ.ـنـ.ـوقه وجيت على البيت هنا...
وبصت على مريم اللي هتمـ.ـو.ت جواها ما تتكمليش يا نور ما تقوليش ارجوكي...
نور: مسكت ايد مريم ولما حكيت لماما كل الل حصل وعرفتها بكل حاجه نصحتنى انى ما اتكلمش مع هشام ده خالص وابعد عنه.

آدm رفع عينيه بصدmه وبص ل مريم نظره عمرها ماهتنساها فيها لوم وزعل وعتاب كبير قوي
ومريم بصت ل آدm بترجي لكن نزل عينيه بعيد
وكمان مراد ادايق جدا لانها لو قالت كان هيتصرف
لكن زين تفهم ان اي أم بتحاول تقرب من بـ.ـنتها وتصاحبها واكيد مقالتش خــــوف ع بـ.ـنتها مش اكتر.

نور: بعدها حسيت ان محمد اتغير عليا. وانه مبقاش يسأل ولا يجي هنا ولا يطلبني في اي عمليه احضر فيها. ساعتها فكرت ان ممكن محمد يكون مصدق عليا اللي حصل ده، وهشام جه ودايقني تانى ورحت اشتكيته لرئيس الجامعه
والنهارده...
كلهم بصولها، آدm قولي يا نور كملي ما تخافيش.

نور: بدmـ.ـو.ع كنت مخـ.ـنـ.ـوقه قوي يا بابي ودخلت الجامعه وعرفت ان نرمين ماجتش وقاعده مخـ.ـنـ.ـوقه قولت اروح ل محمد المستشفى. اشوف ايه سبب تغيره ده، وسالت عليه قالوا انه في العمليات
استنيته في المكتب بتاعه. وبعدها جه وسالني واطمن عليا، وقولتله انت مصدق عليا ان انا ممكن اكون البـ.ـنت اللي في الصور دي!

وكملت بعـ.ـيا.ط محمد مستناش انى اكمل وزعقلي وصوته عالي عليا، وقالي انى غـ.ـبـ.ـيه وكمان عمره ما يصدق عليا حاجه زي دي ابدا. وفضل يقولي اني اتربيت على ايديه وواثق فيا اكتر من نفسه. وانى تفكيري غـ.ـبـ.ـي وان سبب تغيره ان في افكار كتيره في دmاغه. وان فيه اسئله كتير مش لاقيلها جواب. واتكلم كتير بلوم على انى فكرت انى ازاى ممكن افكر في كده، وبعدها قالي اتفضلي روحي علشان مصدع.

نزلت من عنده وانا متدايقه. ومكنتش عارفه اروح فين وقفت تاكسي ولسه هاقوله وصلني على البيت.
لقيت ولدين ركبو جمبي من الاتجاهين.
ولسه هصرخ وكان هشام هو اللي سايق التاكسي
وبعدها واحد كتفني علشان محاولش اعمل حاجه والتاني حط منديل على بقى وماحستش باي حاجه.
مريم بشهقه ودmـ.ـو.ع وحست بدوخه. ورينو وفريحه مصدومين
مريم. دmـ.ـو.عها نزلت بغزاره لكنها مأثرتش في آدm لانه زعلان من مريم جدا.

وآدm. الدm غلي في عروقه. ومراد. وزين كلهم جواهم حقد وغل وكرهه. من هشام وكمان آدm خايف من اللي ممكن يكون حصل بعد كده
آدm: بخــــوف من اجابتها. ومحمد شافهم ونزلك من العربيه صح؟

نور: هزت راسها ودmـ.ـو.ع بلا. واترمت في حـ.ـضـ.ـن امها. انا بعدها فوقت لقيت نفسي متربطه في اوضه على السرير. وكانو رابطين ايديا ورجليا. ولما فوق حاولت افك نفسي علشان اتصل بحد وكانت الشنطه بعيد عني وفوني مرمي على الارض. وافتكرت ان هشام هو اللي كان في التاكسي
آدm: قبض على يديه وبيحاول يتماسك.

و هشام دخل عليا الاوضه وكان مركب كاميرا في الاوضه قصاد السرير، وبكل حقاره فكلي حجابي وشـ.ـدني من شعري، وانا كنت بصرخ باسمك يا بابا انت واخواتي، ساعتها حسيت انى خلاص هنتنهى وهدتته بيك يابابى وكمان اخواتي ومحمد. وكـ.ـسر فوني. وقالي ان محمد اتصل عليا كتير وقالي كمان انه هيصور كل حاجه. وكمان في 2 صحاب وبره وعيطت وكان عايز، وما كملتش
آدm: وقف خلاص ما تكمليش.

عيون آدm. ومراد. وزين كلها بلون الدm وزين وسط غليانه كملي يا نور محمد جه ازاي
نور: الحـ.ـيو.ان ده جه جمبي وكان لسه، وانا بصرخ و بترجاه. وفجاءه لقيت حد بياخد هشام من جمبي وكان محمد كلهم اتنهدو براحه لكن
آدm: رغم انه استريح ان بـ.ـنته وبخير لما محمد جه بس جواه نار هاتولع فيهم كلهم.
نور: محمد فضل يضـ.ـر.ب فيه من غير ولا كلمه وكمان كـ.ـسر سنانه ووشه كله دm و كان هيمـ.ـو.ت في ايد محمد.

نور وهي بتحكي كانت بتحكي بفخر ونسيت كل الخــــوف والقلق
ولولا اصرخت واترجيت محمد انه يسيبه كان ز مانه مـ.ـا.ت دلوقتي في ايديه. وبعدها طلبت منه انه يفكني ونمشي.

محمد بصلي وما ردش عليا. وجرجر هشام من شعره بره الاوضه وقفل عليا الباب. سمعت بعدها صوت ازاز بيتكـ.ـسر بره. وكمان صوت صريخ الولاد اللي كانت بره. وبعدها محمد دخل الاوضه و انا سامعه صوتهم بيصـ.ـر.خوا من الضـ.ـر.ب. ومحمد جه وفكني وجابلى الحجاب واطمن عليا وبعدها من الخــــوف حسيت اني مش بخير
محمد قالي يلا علشان اوصلك وراح يجيب شنطتي وفونى اللي على الارض وما حسيتش بنفسي بعدها غير وانا هنا.

نور. محكيتش كل حاجه، اكتفت بحـ.ـضـ.ـن محمد وانه لبسها الحجاب بايديه. وانه قال للولاد وهو بيضـ.ـر.بهم. نور ملك محمد عزيز وبس. وانه الل يقرب نور هيقــ,تــلوا. وان نور بـ.ـنته ومسؤله منه. وازاى حد يلمس عشقه وهو موجود. قالها في وقت غـــضــــبه. وفهمت كل تصرفات محمد واتنهدت وحمدت ربنا انه بعتلها محمد في الوقت المناسب.
وكملت. لكن انا بجد يا بابي والله ما عملتش حاجه وكمان ماعرفش محمد عرف ازاى.

آدm: جواه غـ.ـيظ كبير لكن حس ان هدي شويه من بعد ما سمع اللي محمد عمله. ولولا محمد كان زمان بـ.ـنته وغمض عينيه وقال والله يا هشام الكـ.ـلـ.ـب ما هاسيبك
ومريم. بدmـ.ـو.ع مستمره حـ.ـضـ.ـنت بـ.ـنتها اكتر وحمدت ربنا انه حفظ لها الوديعه عنده
وضغط مريم بدا يعلى تاني لأن آدامها زعلان والكل حمد ربنا ان نور بخير
فريحه ورينو اعجبوا جدا من محمد لانه انقذ نور.

اما آدm ومراد وزين ممنونين لمحمد بشكر كبير لانه انقذ شرفهم والحمد لله عدت على خير
مريم قامت علشان تصلي ركعتين شكر لله ان ربنا انقذلها بـ.ـنتها وهي بخير. وهي ماشيه راحت وقفت قدام آدm وبصتله في عينيه بأسف. وعرفت انه زعلان ولسه هتتكلم، اتحرك وقال يلا يا مراد انت وزين علشان ننزل تحت. ويا ريت الكل يسيب نور ترتاح شويه
وساب مريم ونزل وكلهم نزلو تحت. وفريحه ورينو قاعدين جوه مع بعض في اوضه رينو.

ومريم راحت على اوضتها وزعلانه وحاسه ان راسها هتنفجر ودخلت علشان تاخد شاور علشان تهدا و تتوضا وتصلي
آدm ومراد وزين قاعدين تحت. بيفكروا هيعملوا ايه في هشام و هينتقمو منه ازاي.
لكن قطع تفكيرهم طارق اللي دخل جرى عليهم هو وفهد. والحمد لله اطمنوا ان نور كويسه
والكل اتصل على زين علشان يطمنه على نور من العيله.
وزين طمنهم وقالهم انه نور كانت في مشوار و اتاخرت شويه...

وبعدها زين قعد. وزين شرح لطارق وفهد لكن مش كل حاجه وفي شرح مبسط جدا
طارق. بعدها فهم وقال ؛ ايوووه. ايوووه علشان كده بقى محمد كلمني من ساعه واكتر
آدm: باستغراب كلمك. كلمك ليه
طارق: ربت على رجل آدm وقال محمد اتصل عليا انا وفهد وقال ان في 3 عيال في بيت على طريق زراعي...

2 منهم متكـ.ـسرين وواحد مغمى عليه ومتربط وقالي اخد الواد اللي متربط على المخزن. لأن محمد ليه حساب عنده، كلهم اتعدله من مكانهم واتفاجأو بشخصيه محمد
آدm: قام وقف، فين المخزن ده؟
وطارق قاله وكلهم اتحركوا على عنوان المخزن علشان ينتقموا
آدm ماصبرش يركب عربيته وركب عربيه طارق. وهو الل ساق وطارق كان جمبه
ومراد وزين فهد ركبه عربيه مراد. ومراد الل سايق.

مصطفى وشرين واشرف وهنا ويوسف وريتال
قاعدين على العشا بعد ما اطمنه ع نور الحمد لله وصلت البيت بالسلامه وانها كانت في مشوار مهم واتاخرت
يوسف: احم بابا
أشرف: نعم يا حبيبي
يوسف: انا كنت عايز حضرتك في موضوع مهم
اشرف: خير يابني قول سامعك
يوسف: بصراحه انا كنت هاطلب من جدو ولكن انا عارف رائيه لكن انا قولت اخد رايك الاول
مصطفى: قول يا حبيبي قلقتنا خير.

يوسف: بتـ.ـو.تر وحس ان الكلام كله اتبخر. احم خير ياجدو بصراحه، انا. انا...
هنا: ربتت على ايده بحب أم قول يا روحي وما تقلقش ابوك طول عمره جمبك وبيدعمك
يوسف: اطمن بصراحه انا عايزه اتجوز
كلهم فرحو مع دهشه
أشرف: تتجوز مره واحده طيب قول اخطب وبعدها اظبط حياتي واتجوز
شيرين: يعني هي في النهايه هيتجوز ايه يا اشرف
اشرف: يا ماما انا مش معترض على حاجه لكن يوسف لسه في رابعه هندسه وكمان 21 سنه يعني قدامه لسه بدري.

مصطفى: وانت اتجوزت وانت عندك 25 سنه يا حبيبي و كنت هتمـ.ـو.ت وتتجوز قبل ما تخطب ولا ناسى. بس يوسف حمار علشان كلمك انت وانا لا
يوسف: اخد ايد جدو وباسها حقك عليا يا جدو انا بس كنت متاكد ان حضرتك هتوافق لكن طبعا رأي بابا يهمني
هنا: بلهفه أم ومين العروسه يا حبيبي
يوسف: بفخر مريم الجزار.

طبعا كلهم فروحوا. لأن مريم بـ.ـنت محترمه ومجتهده جدا وكمان في صيدله وجميله جدا، وهنا فرحت بعد ما عرفت ان يوسف بيحب مريم و اشرف كمان استكان لما عرف ان ابنه هيتجوز عن حب، وروتى كمان فرحت جدا لانها بتحب مريم اووي...
وشيرين فرحتها ما تقلش عنهم. لان مريم بـ.ـنت اخوها
واتفقوا انهم في اقرب وقت. يروحوا يتقدmوا ل مريم. ويتفقوا على الخطوبه.

ويوسف كان طاير من الفرحه. وسابهم وطلع جري على اوضته واتصل على مريم و هحكالها ع كل حاجه. ومريم كانت هتمـ.ـو.ت مكانها من الفرحه اخيرا حلمها هيتحقق وهتاخد حب الطفوله اللي حبيته من ساعه ما فتحت عينيها على الدنيا، وكمان اكتفت ان يوسف عشقها من اول يوم اتولدت فيه و كان بيتخانق مع اي حد يقرب لمريم.

آدm: ركب عربيه طارق ومستناش انه لسه هيخرج عربيته واخد طارق جمبه وطار بالعربيه
والعربيه التانيه سايقها مراد ومعاه زين وفهد. ورايحين علشان ينتقموا من اللي عمل مع نور كده...
وخلاص وصلو.
وآدm نازل زي المـ.ـجـ.ـنو.ن، وطارق اتشاهد على الواد لانه اصلا محمد عمل معاه الواجب وزياده.

وآدm رايح ع المخزن وكلهم وراه. شافو عربيه محمد واقفه قدام المخزن، وكمان باب العربيه مفتوح. يعنى محمد نزل ومقفلش باب العربيه وراه وهو نازل. ودخله بسرعه على المخزن ولكن كلهم اتصـ.ـد.مو ووقفو مكانهم من اللي شافوا.
مالك رجع البيت. وعرف من مامته ملك اللي حصل، وان نور ما روحتش البيت في ميعادها. والكل كان قلقان عليها. وبعدها ملك طمنته. قالتله الحمد لله هي كانت في مشوار و روحت متاخر شويه وفونها اتكـ.ـسر منها...
ومالك قالها الحمد لله انها بخير. وسال على ماليكه لانه مش شايفها ف البيت.
ملك: اختك عند واحده صاحبتها
مالك. واخرتها ياماما. ؛؟ ماليكه مش عجبانى تصرفاتها كلها من بعد اختفاء زياد. وهي سايقه العوج.

ملك. عيب يامالك متتكلمش ع اختك الل اكبر منك كدا
مالك: اومال اتكلم ازاى بس ياماما! ماليكه مش شبه اى حد فينا وكمان كلامها قليل معانا ومحدش عارف يكلمها. والل شاطره فيه انها تنتقد غيرها وخلاص، ودلوقتي جمب الانتقاد تخرج وتسهر وتقولك صحابها. ماينفعش ياماما الل ماليكه بتعمله ده.

ملك: بزعل حقيقي. حبيبى انا عارفه كل الل انت بتقوله ده. بس قولى اعمل ايه. كل حاجه عملتها معاها. كلام وكلمتها. نصايح ونصحتها. وابوك تعب معاها. وكمان زياد الل كنت بطمن انه موجود مع ماليكه سابها واختفى
مالك: سابها واختفى من أسلوبها ياماما.
ملك: باستغراب. انت بتقول ايه يامالك.
مالك: ايوه ياماما. زياد ساب ماليكه وبعد عنها من أسلوبها لانها متعجرفه جدا معاه. ماليكه قللت من قيمة زياد...

وكمان عرفت من السكرتير. إن ماليكه زعقت ل زياد وهانته لدرجة أنها وصفته انه تحت امرها وانه مايتجرأش انه ياخد اجازه من غير علمها. وكمان بموافقتها. وزياد كرامته عنده اغلى من كل شيء. سابلها المكتب وخرج. وكمان سابلها مصر كلها. علشان بـ.ـنتك تستريح.

ملك: بصدmه حقيقيه. انت بتقول ايه. ماليكه؟ ماليكه تعمل كدا! وف زياد! وغمضت عينيها ليه يابـ.ـنتى كدا. ليه كل الحقد والغــــرور ده جواكى. يارب أهديها يارب. بـ.ـنتى بتخسر كل اللي بيحبوها من غير مـ.ـا.تكون عارفه.
مالك: هونى ع نفسك ياماما. وانا ليا كلام مع ماليكه وإن شاء الله خير. لكن حاولى ع قد مـ.ـا.تقدرى تمنعيها من خروج كل يوم ده. مينفعش
ملك: إن شاء الله يبنى، إن شاء الله.

مالك استأذن من امه. وطلع على اوضته. وطلع فونه واتصل على ساره اللي اصبحت جزء من حياته
ساره ردت اول ما شافت رقمه
ساره: الو...
مالك: الو ايوه يا ساره عامله ايه؟
ساره: الحمد لله يا مالك وصلت البيت بالسلامه؟
مالك: ايوه اول ما وصلت سلمت ع ماما وطلعت اوضتى واتصلت عليكى على طول...
واتكلموا مع بعض شويه، وقفلو، مالك قفل وسرح في ساره ونام على امنية انه يحلم بيها
ساره قفلت وجواها مشاعر حقيقيه متلخبطه وقاعده سرحانه.

وامها شافت في عيون ساره حب ل مالك
سوزان: راحت وقفت قدامها، ايه حبتيه؟
ساره: ها. احم كلام ايه ده يا ماما.
سوزان: انا بسال علشان شايفه ده في عينيكي...
لكن انا بحذرك انك تميلي لابن جاسر فاهمه؟
انا خبيتك ومعرفتش حد انك بـ.ـنتي...

علشان ترجعي و تنتقمي من الل ظلمونا وقــ,تــله ابوكي وتوقعي جاسر الصاوي في شباكك، وتخليه يحبك. وكمان لو لزم الامر يتجوزك. ساعتها بس انتي هتبقى بـ.ـنتي بجد. وكمان هتكوني جبتي حق ابوكي اللي قــ,تــلوه ظلم. وعلشان ابوكى يكون مرتاح في قبره. وتثبتيلي انك بـ.ـنت عاصم الصاوي.

محمد: راح على المخزن بسرعة البرق، وفتح باب العربيه ونزل ماقفلش باب العربيه وراه. ونزل جري على المخزن. وكان شكله بيفسر نفسه. انه يا قـ.ـا.تل يا مقـ.ـتـ.ـو.ل، وراح عند هشام الل متربط و بينازع ومرمي على الارض...
محمد بتفكير راح جاب حبل. وكان في عمودين قريبين من بعض. ربط حبل في كل عمود وجرجر هشام. وقومه وربطوا من ايديه الاتنين في العمودين. ومحمد بيدور زى المـ.ـجـ.ـنو.ن ع اى حاجه يقــ,تــل بيها هشام.

وكان ف المخزن موجود شعله مكان الغفير ال كان موجود ف المخزن وكان بيعمل عليها الشاى والاكل وكل حاجه كانت جاهزه من انبونه وولاعه والخ.
ومن غير تفكير محمد ولع الشعله دى وشاف صاج من الحديد مرمى ع الارض وراح جابه. وحط على الشعله المتولعه الصاج علشان يسخن ويوصل لدرجة حراره عاليه
وبعد ماسخن جداااا. محمد جاب صاج الحديد ومسكه بقماشه.

وحطه على الارض تحت رجلين هشام، وهشام بيتكلم بالعافيه، انت بتعمل ايه. بابا مش هاسيبك، انا ابويا غني جدا و قلبه مـ.ـيـ.ـت سيبني اروح...
محمد بيشتغل من غير ما يتكلم. وخلاص حط الصاج تحت رجلين هشام علشان يقف عليه مع درجه الحراره العاليه تحرق رجليه
هشام: انت بتعمل ايه وايه الصاج اللي انت هتوقفنى عليه ده، ايه ده ايه داااااه الصاج سخن اااااه لاااااا، ااااه. وبدء يصـ.ـر.خ.

كان فيه ترابيزه محمد اتحرك عندها، وهشام بيصـ.ـر.خ...
محمد قــلـــع جاكيت البدله. وفتح اول كام زرار من القميص. وشمر كم القميص. وراح عند هشام اللي بينطط من النار الل تحت رجليه. وبعدها محمد كرر الموضوع ده تانى وتالت. يسخن الصاج ويوقف هشام عليه. ويسخنه تانى وهكذا. وخلاص رجليه اتحرقت. وساب الصاج تحت رجليه ف الاخر.

محمد رجع بذاكرته لما شاف هشام بيقــلـــع القميص ولسه هيلمس شـ ـــفــايـــ ـف نور. واتجنن واتحرك ومسك هشام بوكسات وضـ.ـر.به في كل حته في جـ.ـسمه وهشام. خلاص حاسس انه هيمـ.ـو.ت. ولا عارف يقاوم ولا يقف على الصاج و كان شايف ان ده اشـ.ـد انواع العـ.ـذ.اب، ووشه كله دm لدرجه ان شعره ودقنه كلهم دm من قوة ضـ.ـر.ب محمد فيه
هشام: خلاص ابوس ايدك، سيبني والله ما هتعرض ل نور تاني.

محمد: سمع اسم نور من هشام. واتجنن اكتر وبدا يتكلم اخيرا وهو بيضـ.ـر.به بهسيتريا. لحد ما هشام قرب يغمى عليه
محمد: نووور انت بتنطق اسمها! انت ازاي تفكر تلمسها؟، انت ازاي تفكر تمد ايدك على عشقي الوحيد ها؟ انت عارف انت عملت ايه! انت لمست روحي وفكيت حجاب بـ.ـنتي...
وكل كلمه يضـ.ـر.ب هشام. ومحمد نسي نفسه في الكلام.

انت عارف انا بحبها قد ايه؟ عارف عشقي لها وصل لفين؟، محمد بيتكلم ومش شايف هشام ولا شايف اي حد هو بيحارب الصراع اللي جواه وبيطلع كل حاجه و.جـ.ـعاه بصوت عالي.
انت عارف انا بعشقها قد ايه؟ بعشقها من اول ساعه جت فيها على الدنيا دي. انت عارف انها روحي وعقلي؟، نور دي حته مني. نور مش اي حد. نور دي دوله عشقي، نور استثنائيه.

نور انا موجود معاها زي ضلها علشان احميها. وبحميها من نفسي قبل اي حد، وعلا صوته وساب هشام وماشي في المخزن...
واتكلم من غير قيود. انا عشت معاها طفولتها لحد ما كبرت على ايدي. نور عشق 21 سنه، 21 سنه بعشقها...
وكاتم عشقها في قلبي لنفسي وبس...
راضي بوجودها جمبي. وراضي انها شايفاني اخوها الكبير، راضي ومكتفي اني اسمع اسمي منها. حتى لو عشقها ده بياكل في قلبي اكل، انا عمري
مالمست نور.

ولا حاولت ابين حبي ليها علشان عايزها جمبي. انا بفهم نور من نظره واحده. بفهمها من حركه. حفظتها زي اسمي.
نور دي النفس اللي انا بتنفسه. نور دي النور اللي في حياتي في ضلمه 35 سنه عايشهم.
نور دي بستمد منها القوه علشان اقدر اكمل، نور دي طريقي. نور ماضيه. وحاضري. ومستقبلي.

رجع قرب من هشام. انا كاتم عشقي ليها وده ممـ.ـو.تني وتعبني. انا في صراع ما بين حب نور وخسارتها. انا بحبها وبعشقها. وعشقها ده هيفضل في قلبي لحد مامـ.ـو.ت.
وقرب من وشه. تقوم انت تلمس بـ.ـنتي و حبيبتي و عشقي و حته مني! لاااا لا انا مش هسمح لاي حد يقرب من نور باي شر.

طول ما محمد عزيز عايش. نور هتبقى ملكيه خاصه ل محمد عزيز وبس. نور حياة محمد وبس، محمد قرب من هشام اووى وكانت عنيه حمرا ذى الدm. الل يفكر انه يلمس نور يبقى حكم ع روحه بالمـ.ـو.ت...
واخد كل اوراقه الشخصيه والبطاقه وقطع كل حاجه تثبت شخصيته.
واتصل على اسامه صاحبه يجيبله اتنين رجـ.ـاله ع عنوان المخزن علشان ياخده هشام يرموا قدام اي مستشفى حكومي...

هشام اغمى عليه. واكتر الكلام ماسمعوش بس عرف انه نور دي عشق محمد وبس. وغاب عن الوعي.
محمد بعدها اتكلم كتير وخرج كل ألــم في قلبه، وهو بيعترف بحبه لنفسه ول نور بصوت عالي، وكان فاكر ان مفيش حد موجود.
لكن آدm. و طارق. و مراد. وزين. وفهد. كانوا موجودين. واول ما دخله المخزن، اتصـ.ـد.موا من شكل هشام اللي كان بيتنطط من شـ.ـده الحراره العاليه...

وكانت رجليه خلاص اتحرقت فعلا. وبعدها محمد بيضـ.ـر.ب فيه واتكلم بهستيريا وقال كل حاجه جواه. والكل سمع اعتراف صريح من محمد عزيز لعشقه. ل نور العدوي
مع انهم كانوا عارفين لكن مكانوش عارفين ان عشق محمد ل نور وصل للدرجه دي من الوفاء والاخلاص والعشق، وكمان عشق 21 سنه...
كلهم طبعا واقفين ومحدش قرب من هشام. لانه اصلا خلاص ما بقاش نافع لحاجه.
فهد وزين اتاثرو من كلام محمد لانهم في نفس موقفه و درجة حبهم.

فهد مش قادر يصارح لارين. وزين بيعشق ريتال ومش قادر يقولها.
مراد طبعا سامع الحوار وكان مبسوط من شكل هشام الل اتعـ.ـذ.ب بجد. ومتدايق في نفس الوقت...
طارق واقف وسامع كل الكلام، وحب محمد اكتر واحترم حبه الل وصل لاقصى درجه
اما آدm. واقف ساكت خالص. وما تكلمش كلمه واحده...
مراد هيتحرك علشان يروح يكمل ع هشام. آدm مسك ايده و هز راسه بلا.
وقالهم يلا علشان نرجع وسابهم وخرج. وكلهم مستغربين ان آدm ماانتقمش لبـ.ـنته.

ومراد مايقدرش يكـ.ـسر كلام ابوه وخرج وراه.
وكلهم خرجوا. وطارق ضـ.ـر.ب كف على كف وقال. الواد ما بقاش نافع ل حاجه خاااااالص
وبص على محمد وقال، يا ترى ايه اللي هيحصل بعد كده.

ساره: انا عارفه يا ماما انك جواكي انتقام ل جاسر الصاوي. اللي اتسبب في قــ,تــل بابا ظلم. وكمان كل املاكنا. اللي هما عايشين فيها و متمتعين لكن ما تقلقيش.
كل حاجه انتى عايزاها هتحصل
سوزي: هتحصل ازاي وانتي مش قادره تتخطى اعجابك بمالك ده
ساره ؛ ابدا يا ماما بس ساعات بحس ان مالك مفيش جواه شر زي ابوه
سوزي: حبيبتي كل ده تمثيل. ما تصدقيش لان ده كان اسلوب جاسر بالظبط. وشاورت تعالي اقعدي جمبى يا ساره.

ساره: قعدت جمب امها. حبيبتي انا لما اتسـ.ـجـ.ـنت كنت حامل فيكي. وملحقناش نفرح بيكى. وعاصم كان اكتر واحد مبسوط بخبر حملي ده...

وبدmـ.ـو.ع تماسيح عاصم ابوكي كان بيحبني قوي وكنا عايشين في سعاده. وكان داير شركته اللي ورثها عن جدك صلاح. وكان مشغل فيها جاسر وكمان عمه حسين الصاوي. كانوع من الإنسانيه لانهم عيلته. وكان مخلص ليهم وفي الاخر خططو من ورا ابوكي انهم يجوزو عاصم ل هنا بـ.ـنت حسين. علشان يضمنوا ان بـ.ـنته هتاخد كل املاك ابوكى...

ولما ابوكي اختارني انا واتجوزني، حسين اتجنن وكمان جاسر ال الشيطان صور ل جاسر بعدها وخلاه يحط خطه تانيه وانه يقــ,تــل حسين ابوه...
ويوقع عاصم في قضيه القــ,تــل دي، ولما ابوكي اكتشف ده ما تكلمش وحاول يمتص غـــضــــبه. وكمان يوصل ل جاسر انه مش عايز غير ابن عمه بس...

وبعدها جاسر جاب ملف اوراق وفيه تنازل من عاصم ل جاسر بكل املاكه، ولولا انا دخلت في الوقت المناسب وعملت اني تعبانه وجاسر خرج يجيبلى ميا. ساعتها قومت فتحت الملف انا وعاصم لما شوفنا أن ف الملف اوراق تنازل بكل الأملاك. عاصم اتصـ.ـد.م من ابن عمه جاسر. وقال ليه يا سوزي؟ هو في شر اوي كده؟، قولتله حبيبي الحمد لله انها جت على قد كده. وابوكي برده ما تكلمش مع جاسر لكن عاصم مرضيش يمضى. وده جنن جاسر جدا. واتفق مع جوز اخته الظابط اللي اسمه آدm العدوي...

انهم ياخدوا عاصم في مخزن قديم ويضـ.ـر.بوه ويجبروه بالاعتراف، وكملت بدmـ.ـو.ع وعـ.ـيا.ط كانها مسكينه.
اخدو ابوكي وضـ.ـر.بوه واللي اسمه آدm ده. جاب مسمار وصفا عين ابوكي يا بـ.ـنتي، واجبرو عاصم انه يعترف بالجريمه.
وهددوه انهم هيقــ,تــله ابنه اللي لسه ماجاش على وش الدنيا. وابوكي علشان خايف عليا وعلى اللي في بطني. استسلم ووافق وقالهم انا هعترف، بس احمو مراتي وامي.

وبعدها مسكتوش. كملوا ضـ.ـر.ب في ابوكي واخدوه على القسم بعد ما اتعالج. واعترف على نفسه ظلم وكمان اخدو جدتك ابتسام و حبسوها. واخدوني وحبسوني حكموا على ابوكي بالاعدام. ومن الصدmه انا تعبت جدا، وكمان حكموا عليا ب 15 سنه: وجدتك ب 25 سنه. جدتك دخلت في حاله جنون وهيستريا.
وقربت من ساره اللي دmـ.ـو.عها نازله، انا اقسمت اني احافظ عليكى علشان انتى اللي هترجعي حق ابوكي.

وبعد 9 شهور جبتك على الدنيا. وسلمتك ل عيلتي وربوكي وعلموكي وكمان سجلو اسمك باسم صلاح قريبنا من بعيد علشان وانتي بتاخدي حق ابوكي ما يشكوش في اسمك، هما مفكرين ان عاصم مـ.ـا.ت وامه اتجننت ومـ.ـر.اته اخدت 15 سنه سـ.ـجـ.ـن عـ.ـذ.اب يعني ما فيش اي قلق من عيله عاصم.

وسنه ورا سنه وابن عمي يجي يزورني ويعرفني اخبـ.ـارهم. وعرفت ان جاسر استولى على الشركه. وكمان الظابط آدm اترقى بسبب ظلمه لابوكي وعايشين مبسوطين في مال وخير ابوكي، وانا بتحرق من جوايا على مـ.ـو.ت ابوكي المظلوم...
وعاشوا في خير ابوكي...
لكن لحد كده وكفايه انا من وانتى صغيره بحكيلك كل حاجه. وعرفتك كل حاجه عن عيله الصاوي. وربيت فيكي الانتقام علشان تاخدي حق ابوكى وتريحيه.

وانا خططت اخيرا بعد ما راقبنا جاسر كويس وانه عنده ابن فكرت ان اخليكي تقربي من مالك، بس لا مالك مش هدفي. انا هدفي جاسر اللي قــ,تــل ابوه وابوكي بدm بـ.ـارد...
وخليتك ترمي نفسك قدام عربيه مالك علشان يكون فيه خيط يدخلك شركه جاسر، اللي هي شركتك يا حبيبتي، و ساعتها بس توقعي جاسر ده بأي طريقه. ولو هاتوقعيه بجوازه منك وانك تاخدي منه كل حاجه. وترجعي الحق لاصحابه يا حبيبتي...

وده اللي انا وجدتك ابتسام اللي قاعده بره عايزينه، عايزين نعيش في سعاده وتتمتعي يا قلبي بفلوس ابوكي.
اللي جاسر والظابط آدm هما السبب ف انهم يقــ,تــلوا ابوكي وخلوكي تعيشى يتيما من غير اب وكمان اتربيتي 11 سنه من غير حـ.ـضـ.ـن امك. فهمتيني يا بـ.ـنتي
ساره: قامت بدmـ.ـو.ع وكرهه وغل، ما تقلقيش يا ماما...
حق بابا عاصم لازم يرجع، وصدقيني مالك هشيله من طريقي.
وهركز على جاسر الصاوي وده وعد من ساره عاصم الصاوي.

سوزي، بابتسامه شيطانيه خبيثه حبيبتي ريحتى قلبي يا بـ.ـنت عاصم...

آدm. ركب العربيه من غير ولا كلمه وطارق ركب جمبه، آدm اتحرك بالعربيه
ووراه. مراد، وطول الطريق آدm ساكت. وطارق شاف انه لازم يتكلم
طارق، احم عارف يا آدm؟ انا لو عندي بـ.ـنت تانيه وشوفت حد بيحبها كده انا مكنتش هتردد لحظه في اني اجوزهاله
آدm: فرمل العربيه ووقف واتنهد وبص من شباك العربيه. وقال يعني عايزني اعمل ايه يا طارق؟ اقوله تعال اتقدm لبـ.ـنتي. انت مفكر اني مش حاسس بمحمد؟

محمد بيحب نور بـ.ـنتي من زمان جدا، وده كان تاعبني لاني اب بيغير على بـ.ـنته ومش هاسمح باي تسيب في اي علاقه.
لكن انا كنت حاطط عيني على محمد وشوفت قد ايه انه بيحترم نور بـ.ـنتي وبيقدرها، وحبه ليها نضيف، وكمان راقبته في شغله وبـ.ـنتي موجوه معاه. اثبتلي ان حبه انقى واطهر بكتير وده طمني على نور...
وبص ل طارق تعرف يا طارق ان نور بـ.ـنتي بتحبه!
طارق: بدهشه وبص ل آدm انت بتتكلم بجد!

آدm: ايوه انا ليا نظره في الانسان اللي قدامي ودى بـ.ـنتي وحافظها، نور بتحبه بس مش عارفه انها بتحبه...
انا اكتر واحد حاسس بمحمد...
انا لما بعدت عن مراتي 3 شهور واكتر. وكنت بعدهم. 102 يوم بالعدد وانا في تركيا...
وكمان كانت طالبه الطـ.ـلا.ق
انا كنت بمـ.ـو.ت كل يوم مع اني واثق انها ملكي
ومراتي ومش هسيبها، لكن كان جوايا خــــوف كل يوم انى اخسرها.

تخيل بقى محمد بيحب بـ.ـنتي من 21 سنه وخايف لا يخسرها، مش 102 يوم، انا محمد صعبان عليا اكتر من اي حد...
لكن عمري ما هاقوله تعالى اتقدm لبـ.ـنتي، مهما كان الاب عايز بـ.ـنته يجيلها عريسها لحد باب بيتها ويطلبها ويستنى الرد...
مع اني نفسي في نفس الوقت اضـ.ـر.ب محمد ده واقوله اني مش هلاقي لبـ.ـنتي نور احسن منك...
وكمان زاد تصميمي النهارده انا اتأكدت ان محمد هو الوحيد اللي هيحافظ على بـ.ـنتي نور، واتنهد وبص قدامه.

طارق: بابتسامه. امممم، محمد مش بيفكرك بحد يا آدm
آدm: بشبح ابتسامه لانه زعلان من مريم. ايوه يا طارق. فكرني بنفسي لما اخدنا عاصم على المخزن
طارق: بس ايه محمد شلفط وشه، وشه ايه؟ ده الواد ما بقاش نفع حاااجه خااااالص، ههههههههه انت تصفى عين عاصم...
وهو يحرق رجلين هشام ويكـ.ـسرله صف سنانه ويعلم عليه، هو في كده!

آدm: بتنهيده لما تحس ان الحاجه الوحيده اللي انت بتعشقها وملكك لوحدك، ان في حد عايز يشاركك فيها! صدقني ساعتها الواحد بيكون اعمى في تصرفاته ويكون جواه بركان وعايز يحرق كل اللي حواليه من اعداء
طارق: حس ان آدm زعلان ومكـ.ـسور. وفكر انه زعلان ع اال حصل ل نور
احم آدm مش عايزك تزعل. بص للأمور بايجابيه، الحمد لله نور بخير وفي امان نحمد ربنا بقى.

آدm: كـ.ـسرته دي من مريم اللي زعلان منها جدا، ومش عارف هيروح يتكلم معاها ازاي. أو يعمل ايه لانها خبت عليه حاجه مهمه جدا زي دي، واتنهد الحمد لله، الحمد لله يطارق، واتحرك بالعربيه
مراد وقف لان ابوه وقف بالعربيه.
ومراد نزل وقرب على ابوه وشافه بيتكلم مع طارق ومحبش يسال لان آدm شكله مخـ.ـنـ.ـوق جدا...
ورجع ركب العربيه وقاللهم ان هما واقفين بيتكلموا.

فهد ومراد بيتكلموا ومستغربين من موقف محمد ومراد كان متدايق، لكن فهد حاول يهديه وكمان حكى ل مراد عن الحب الكبير اللي في قلب محمد
وزين سرحان، ومراد شايفه سرحان
مراد: زين. ززيين!
زين: ايه يا مراد. بتنادى بصوت عالى ليه وبص حواليه، انت وقفت ليه؟
فهد ومراد استغربوا.
مراد: نعم ياخويا وقفت ليه احنا واقفين اكتر من ربع ساعه، مراد شاف آدm اتحرك بالعربيه
وهو اتحرك وراه...
وكمل كلامه مع زين. ايه يابني سرحان في ايه،؟

زين: اتنهد سرحان في محمد، انا بجد مش عارف، هو معقول الحب يوصل ل كده. انا مش مصدق؟
مراد: لا صدق. الحب بيعمل اكتر من كده.
فهد: واكتر. اكتر. من كده كمان انا لو مكان محمد كنت دفنته حي
مراد: وحياتك وانا كنت قطعت ايديه ورجليه ومكنتش هخليه نافع لحاجه وكمان كان هيتمنى المـ.ـو.ت.
زين: معقول! الحب المفروض بيحيى القلب مش بيمـ.ـو.ته ويخليه حجر كدا.

مراد: ده مش مـ.ـو.ت للقلب يا زين، دي غيره وحب وعشق حقيقي، يعني تخيل كده! لو بتحب واحده وحد جه وخد حبيبتك شقه وحاول يتهجم عليها كنت هتعمل ايه ساعتها؟
زين: تخيل ريتال في الموقف ده، وقبض على ايده وبغـــضــــب ظاهر وعلا صوته انا كنت قطعت راسه ومن غير تفكير كمان. دا انا انسفه من على وش الدنيا نسف.
مراد وفهد بصو لبعض واستغربو غـــضــــب زين كأنه فعلا بيحب حد...

وبعدها كل واحد سكت وسرح ف مخيلته. ان حبيبته لو هي اللي كانت مكان نور وهو مكان محمد كان هيعمل ايه.

اخيرا اسامه صاحب محمد جه. ومعاه اتنين رجـ.ـاله...
واسامه اتصـ.ـد.م من المنظر وقال لما شاف هشام. ده مقـ.ـتـ.ـو.ل ده ولا ايه؟
محمد: كان موطى راسه على الكرسي الل قدامه ورفعها. واسامه اتصـ.ـد.م اكتر من شكل محمد اللي عيونه زي الدm. محمد انت كويس؟
محمد: قام من مكانه وعلا صوته. اسامه خد الواد ده وارميه قدام اي مستشفى حكومي. على مايبانله صاحب، واخد الجاكيت وساب اسامه ومشي.

وفعلا اسامه شاور للرجـ.ـاله علشان يشيلو هشام و هينفذه الل محمد قال عليه.
بقلمى Mariem Nasar
محمد: ركب عربيته وحاسس ان نور وحشاه اوي خلاص ما بقاش قادر. ونفسه في الوقت ده يكون جمبها يطمنها.
محمد نفسه يروح بيته، ويلاقي نور قاعده مستنياه.
وبص جمبه شاف شنطه نور. وفونها المكـ.ـسور. وماسك شنطتها بايديه وكمان فونها المكـ.ـسور، وقال اوعدك يا نور اني دايما هبقى زي ضلك، واتحرك بالعربيه واتجه على البيت.

نور قاعده في سريرها بعد ما مريم اطمنت عليها وجابتلها عشا، ورينو وفريحه قعدوا معاها وكانو معجبين جدا بشخصية محمد. واتكلمو كتير قدامها في ان محمد بطل حقيقي، وساعتها نور حست بالفخر وانها مبسوطه بمحمد...
واخيرا فريحه نزلت لأن فارس جه ياخدها ويروحو...
ورينو راحت تتصل برودي الزنانه وعايزه تعرف اخبـ.ـار اليوم...
ومريم قعدت في اوضتها بتقرأ قرآن وتعبانه وزعلانه علشان آدm متكلمش معاها.

نور سرحت وافتكرت كلام محمد وهو بيضـ.ـر.ب ف الولاد صحاب هشام. وقال،؟
ان نور ملك محمد عزيز وبس. ورجعت بذاكرتها انها في الاوضه بتحاول تفك نفسها و اتفاجئت. لما سمعت محمد وهو بيضـ.ـر.بهم في الصاله.
انهم ازاي يفكروا يلمسو عشقه وحبه الوحيد، وازاي يفكروا يخــــوفوها وهو عايش.
وانهم فكرو في حاجه ملكه بالطريقه دي.

نور ملكي نور بـ.ـنتي وحبيبتي. انا هقــ,تــل اي حد يفكر بس مجرد تفكير انه يأذيها. انا لو الهوا. اذا. نور انا هأذيه. والل يفكر يلمس نور مجرد لمسه حتى ف مخيلته يبقى حكم ع نفسه بالمـ.ـو.ت، ونور اتصـ.ـد.مت. ولكن فاقت على صريخ الولاد. وقالت محمد اكيد هيقــ,تــلهم...

وبعدها سرحت في حـ.ـضـ.ـن محمد المميز، وانها ديما في حـ.ـضـ.ـن مامتها وباباها لكن حـ.ـضـ.ـن زي ده؟ امان واستقرار واستكانه وراحه غريبه. ونورا اخيرا اكتشفت ان محمد مش اخ ليها. لانها سمعت اعترافه الصريح وقت غـــضــــبه، وبعدها فكرت وقالت. طيب لما محمد بيحبني اوي كده ليه معرفتش بحبه؟ ليه يا ترى وايه السبب؟، نور نفخت بديق ونفسها تتصل عليه. لكن مامعهاش فون لانه اتكـ.ـسر.

واتحرجت تاخد فون مامتها او اختها. علشان ميلاحظوش حاجه. وقررت تنام. ونور نامت وهي مبسوطه ان اخيرا اكتشفت انها بتحب محمد ويمكن اكتر منه كمان واول مره يوحشها بالطريقه دي، وكانت الابتسامه على شـ ـــفــايـــ ـفها بتثبت قد ايه انها سعيده وغمضت عينيها واتمنت انها تحلم النهارده بمحمد.

آدm وطارق وصلو عند فيلا آدm. ونزلو كلهم. طارق اطمن على آدm. وطمنه ان كل حاجه هتبقى تمام
واخد ابنه فهد ومشيوا
آدm. ومراد. وزين دخلوا الفيلا أخيراً.
مراد. ادايق لما عرف ان فريحه روحت لانه كان عايز يوصلها بنفسه. وسأل ع امه. داده سعاد قالت إنها ف اوضتها من بدرى وقالت هتنام.
وزين. استأذن وراح علشان يطمن على نور لكن لقاها نايمه. ورجع قال ل آدm ومراد ان نور نامت
مراد: طلع اوضته علشان يتصل ع فريحه.

وكمان زين دخل اوضته علشان يفكر في ريتال وانه نفسه يقولها انه بيحبها.
اما آدm. مش عارف هيعمل ايه، زعله من مريم كبير وعمل شرخ جواه.
واخيرا فتح باب الاوضه ودخل. ومريم قاعده على السرير وماسكه المصحف واول ما شافت آدm. خلصت الايه القرانيه وصدقت وقفلت وشالت المصحف على الكومود. وقامت علشان تتكلم مع آدm و تستقبلوا كالعاده.

ولكن آدm دخل ومتكلمش كلمه واحده وتخطاها وراح على الدولاب وخرج هدوم ليه، مع ان مريم مجهزه هدوم ل آدm على السرير زي ما هي معوداه لكن معلقتش واخد هدومه من الدولاب
مريم: راحت عنده، احم تحب اجبلك العشا هنا؟
آدm: ، مردش
مريم: آدm اسمعني لو سمحت
آدm: مردش عليها وسابها ودخل الحمام وقفل الباب بصوت عالي
مريم: حاسه بصداع وعيونها دmعت لأن كده آدm زعلان منها رسمي، ومش عارفه هتعمل ايه وتراضيه ازاي...

هي ماكنتش تقصد تخبي عليه لحاجه مهمه هي خافت على بـ.ـنتها وافتكرت ان الموضوع هيعدي عادي.
قعدت على طرف السرير واتصلت ع الداده ع الفون الارضي وقالتلها تجيب عشا ل آدm ف الاوضه. وكمان قالتلها. تشوف مراد. وزين. وتعملهم عشا. وقفلت وقاعده مكانها واستنت آدm لما يخرج من الحمام...

آدm: واقف تحت الدش وافكار كتير ملخبطه ما بين نور واللي حصلها. وما بين حب محمد وانه انقذ بـ.ـنته، وما بين هشام اللي ابوه غني جدا، ويا ترى كده الموضوع اتقفل ولا لا! ويا ترى نور بـ.ـنته لسه في خطر من هشام، هو ادايق جدا من مريم لانها خبت عليه حاجه مهمه زي دي، لانها لو كانت قالتله، كان هيتصرف ويبعد هشام عن بـ.ـنته ومن غير شوشره. لانه عرف من طارق ان هشام ده ابوه حته تقيله قوي. وغنى جداا. جدا...

آدm مش خايف منه، ولا خايف على نفسه.
آدm: خايف على نور، نوووور وبس...
واخيرا فاق من افكاره. وخلص الشاور ولبس هدومه. وخرج من الحمام. وشاف صنية العشا، ومريم وقفت مستنياه، آدm سابها وعدى من جمبها وراح على طرف السرير. مريم راحت عنده بسرعه
مريم: آدm لو سمحت اسمعني.
آدm: بديق حقيقي اطفي النور علشان عايز انام
مريم: انت مش هتتعشى. طيب بس ارجوك اسمعني انا عايزه افهمك اني...

آدm: قطع كلامها وعلا صوته. وده ما حصلش من زمان جدا. انت مابتسمعيش. قولت اطفى الزفت علشان عايز اتخمد
مريم: من صوت آدm العالى. اتنفضت من مكانها وعيونها دmعت اكتر. وحست انها عايزه تترمي في حـ.ـضـ.ـنه وطفت النور. ونزلت الاكل تحت وطلعت تانى. ودخلت الاوضه
مريم: راحت على الطرف التانى مستسلمه. ونامت جمبه. ولكنها مستنيه ان آدm يفرد دراعه علشان ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه زى كل يوم.

لكن آدm نام وعطاها ضهره. ودي اول مره تحصل من 22 سنه
مريم: خلاص دmـ.ـو.عها بتهدد بالنزول. وندهت بصوت مبحوح. آدm...
وآدm سمع اسمه. من صوت مريم المهزوز. ومش مستحمل. وغمض عينيه. لكن بجد هو زعلان من مريم. لان آدm وهي اتفقوا مايخبوش حاجه عن بعض ابدا...
وآدm سمع اسمه ومردش عليها، وعمل نفسه نام، وبعد فتره آدm مش عارف ينام وهي مش في حـ.ـضـ.ـنه...

ومريم كمان مش عارفه تنام، مريم حاسه بصداع ونفسها تنام في حـ.ـضـ.ـن آدm، ولكن النوم طار من عينيهم الاتنين.
بعد شويه آدm عدل نفسه ونام على ضهره ومغمض عينيه بتمثيل انه نايم علشان عارف انها صاحيه ومش عايز يتكلم ومدايق لأنه مش عارف ينام...

ومريم بعدها بصت على آدm وافتكرته انه نام، مريم ببطء فردت دراع آدm وقربت منه. ونامت على صدره وغمضت عينيها، آدm اتنهد وكان نفسه يبـ.ـو.س راسها ويادوبك حطت راسها على صدره نام ع طول...
وكمان مريم استكانت ونامت على طول.

محمد اخيرا وصل البيت وحاسس انه مرهق جدا...
لانه من امبـ.ـارح ما اكلش حاجه. ولا شرب القهوه بتاعته...
لكن حاول واخد هدومه ودخل ياخد شاور.

وهو في الحمام تحت الدش، سرحان كتير وافكار مـ.ـو.تاضـ.ـر.به. ما بين نور. وما بين انه لو مكانش شافها في اخر لحظه وهو نازل وراها علشان يوصلها، وانه لوحصل ومحصلهاش بالعربيه. هو كان موجود هناك من بدري لكن حاول وطلع على البلكون وسامع صوت نور بيصـ.ـر.خ باسمه وحاول يفتح الشباك من غير صوت علشان مايأذوش نور واخيرا شافه من فتحه صغيره في الشباك وشايف الحـ.ـيو.ان ده بيقــلـــع القميص و بيقرب منها ساعتها كـ.ـسر ازاز البلكون بعنف ودخل جري. وهو بيفتكر الموقف ده جـ.ـسمه اتشنج، وبعدها افتكر نور وهي كانت حـ.ـضـ.ـناه كانها ب تستمد منه القوه. وغمض عينيه. وحمد ربنا في سره انه لحق نور قبل ما يحصلها حاجه...

واتنهد بزعل لانه نفسه يطمن عليها لكن فونها مكـ.ـسور، وكمان فونه فصل شحن
واخيرا محمد لبس وخرج من الحمام.
وكان متوضي وصلى وكان تعبان. وخلص صلاه. وقام وحط فونه على الشاحن جمبه السرير ع الكمود. ونام ع السرير وافتكر لمسه ايده على شعر نور
واتعدل. وفتح اللاب على صوره نور. وسرح فيها ونام من غير مايحس واللاب جمبه. ونااام لان اليوم كان مرهق جدا.
آدm. فتح عينيه. وشاف مريم نايمه في حـ.ـضـ.ـنه وشعرها على كتفه...
ونفسه يصحيها يقولها صباح الخير. لكن هو شايف انها سبب في جزء كبير من اللي حصل ل نور. واتتهد. وسحب دراعه من تحت راسها وقام...
ومريم فاقت وهو بيسحب دراعه. وفتحت عينيها شافته وهو قايم داخل الحمام من غير ما يتكلم معاها.
مريم اتنهدت واستغفرت. وقامت وحضرت لبس ل آدm على السرير، ونزلت لانها عارفه ان آدm مش هيتكلم معاها...

طلبت من الداده والبـ.ـنت الل معاها. تجهز الفطار بسرعه.
ومريم جهزت قهوة آدm. والداده جهزت الفطار
مراد نزل. وزين وكمان. رينو...
ونور نازله جـ.ـسمها كله بيوجـ.ـعها وقعدوا كلهم على السفره ومنتظرين آدm
مراد: نور حبيبتي عامله ايه النهارده؟
نور: الحمد لله يا مراد احسن بكتير
زين: طيب الحمد لله. انا دخلت امبـ.ـارح اوضتك و كنا كلنا عايزين نطمن عليكي قبل ماننام و لقيتك نايمه
نور: ايوه انا نمت امبـ.ـارح بدري. كنت محتاجه استريح.

رينو: الحمد لله انها جت على قد كده. واحنا لازم نشكر ابيه محمد مش كده يا ابيه مراد؟
مراد: طبعا يا روح قلبي. محمد عمل جميل مش هنقدر ننساه
زين: فعلا محمد اثبت وبجداره انه بيح...
مراد: ضـ.ـر.به بكوعه علشان زين هيقع بالكلام.
زين: ، كح. احم...
نور: اثبت ايه يا زين!
زين: ها احم ا. ااه اثبت انه راجـ.ـل بجد.
كلهم بيتكلموا. ومريم سرحانه وحاسه بصداع رهيب
مراد: لاحظ ان مريم ساكته ومش مشاركاهم الحديث
مراد: ماما انتي كويسه!

مريم: ...
مراد: ماما حبيبتي انتي كويسه وعامله ايه دلوقتى!
مريم: بكـ.ـسره. الحمد لله يا حبيبي انا كويسه
زين: بجد يا ماما احنا اسفين. لانك تعبتي امبـ.ـارح. ولما رجعنا بالليل كنا تعبانين وسألنا عليكى الداده. قالت ان حضرتك نمتي و احنا طلعنا ونمنا على طول سامحينا...
مريم: بحب ازعل! ازعل من ايه يا حبيبي. وبعدين انا لما شوفت نور بخير. و.جـ.ـع الدنيا كله راح ما تقلقوش عليا انا بخير. طول ما انتو بخير.

آدm: نازل على السلم ولابس ومجهز نفسه. وكمان لبس بدله غير اللي مريم اخترتهاله. وده زعل مريم من جواها جدا...
آدm: قرب عليهم لكن مقعدش على السفره.
وقال. صباح الخير. نور عامله ايه دلوقتي ياحبيبتي!
كلهم: صباح الخير.
نور: بحب صباح الخير. الحمد لله يا بابي. انا احسن النهارده.

آدm: طيب ايه اللي منزلك من اوضتك؟ ما قعدتيش في اوضتك ليه، وكنت هطلب من سعاد تجهزلك فطار، وتبعتلك وتطلعلك الفطار فوق مع البـ.ـنت. انتي اكيد تعبانه.
نور: قامت بحب وحـ.ـضـ.ـنت ابوها. حبيبي يا بابى ربنا يخليك ليا يارب.
انا بجد اسعد بـ.ـنت في العالم علشان عندي اب زي حضرتك.
وبصت على مريم الل الحـ.ـز.ن واضح في عينيها. وكمان رزقني باحلى واجمل واحن أم في العالم.

مريم: بشبح ابتسامه واكتفت بيها وسرقت نظره ل آدm اللي متجاهلها تماما
ومراد مراقب كل حاجه وبيحللها
آدm: حبيبتي افطري واطلعي اوضتك استريحي لان مفيش جامعه النهارده.
نور: بدهشه ليه بابي!
آدm: انتي لسه تعبانه. ومش هينفع تخرجي النهارده. واسمعي كلام بابا وافطري واطلعي ريحي شويه في اوضتك
نور: بزعل. لانها كانت عايزه تخرج وتروح المستشفى وتشوف محمد، حاضر يا بابي اللي تشوفه حضرتك.

رينو: يسلام. يسلام الاهتمام ده كله ب نور. ورينو يعني مالهاش نصيب ف الدلع والاهتمام ده
آدm: بحب. انتى، دا انتي نوتلتى وحبيبتي. عامله ايه النهارده!
رينو: بحب الحمد لله يا اجمل بابي. يلا بقى علشان نفطر. مامى مجهزالك القهوه من بدري. وبعدين انا جعانه جدآ
آدm: حط ايده على حجاب رينو. لا يا حبيبتي افطرو انتو. انا عندي اجتماع مهم جدا ويا دوبك الحق.
مريم: دmـ.ـو.عها اتجمعت في عيونها.

وآدm كان بيسـ.ـر.ق النظرات وشافها لكن متأثرش.
وقال زين. مـ.ـا.تجيش الشركه النهارده اطلع على الجامعه وشوف محضراتك.
زين: هز راسه حاضر يا بابا زي ما تحب
آدm: انا ماشي. ومشي من غير ما يسلم على مريم
مريم: مغمضه عيونها. ومش عايزه دmـ.ـو.عها تنزل قدام ولادها...
والكل مستغرب ان آدm مشي من غير ما يسلم على اميرته. دي اول مره تحصل.

ومراد. اول مره يتدايق من آدm كده. لانه فهم كل حاجه. وعارف ان آدm بيعـ.ـا.قب مريم على انها خبت عليه موضوع هشام الزفت.
مراد: بزعل ماما انتي متاكده انك كويسه!
مريم: بكـ.ـسره. ايوه يا حبيبي انا كويسه. انا هطلع استريح شويه لاني ما نمتش كويس امبـ.ـارح.
وسابتهم من غير ما تستني رد حد منهم. وطلعت.
رينو: هو في ايه ياابيه مراد!

نور: فعلا في ايه انا مش فاهمه! دي حتى ماما باين عليها انها زعلانه وطلعت من غير ما تفطر وكمان بابى مفطرش. ولا سلم ع مامى.
زين: اتنهد، ربنا يستر
مراد: مفيش حاجه. هيكون في ايه انتو ماسمعتوش بابا، عنده اجتماع مهم وماما. منمتش كويس امبـ.ـارح. و يلا افطروا بقى
وبص ل رينو وانتي يا رينو...
رينو: نعم يا ابيه مراد.
مراد: افطري علشان هاوصلك المدرسه النهارده.
رينو: بفرحه اوكي يا ابيه مراد انا بحب سواقتك جدا.

زين: ومالها سواقتى بقى إن شاء الله
رينو: سواقتك يا ابيه زين هاديه جدا، اما ابيه مراد سواقته متهوره حاجه كده مـ.ـجـ.ـنو.نه. واو بجد
زين: خلاص ياختي ابقى خلي ابيه مراد يوصلك كل يوم
رينو: اوكي انا موافقه مش كده ياابيه مراد هتوصلني كل يوم
مراد: حبيبتي انا تحت امرك ويلا بقى علشان نفطر.
كل واحد قاعد بيفطر. وجوا افكار كتير.

زين. بيفكر في اللي حصل وانه يا ترى بابا وماما اتخانقوا ولا ايه. ولا سبب انه ما بيكلمهاش موضوع نور ولا فيه سبب تاني
نور: بتفكر وزعلانه لانها عايزه تشوف محمد هي اول مره تحس انه واحشها ااوي كده. وكمان مامعهاش فون تكلمه، اوووف.

ومراد. سرحان وفاهم كل حاجه. و متدايق جدا من آدm، ايوه مراد اتدايق من امه انها خبت عليهم لكن اكيد هي خبت لانها مفكره ان الموضوع عمره ماهيوصل ل كده، واتنهد وزعلان على مريم لانه بيحب امه جدآ
ورينو. بتفكر في فهد. وانه قال للناس انها خطيبته. وانه بيضـ.ـر.ب اى حد يدايقها، وسرحت كمان في محمد، اللي مستعد يهد الدنيا علشان اختها، واتمنت ان محمد يتجوز اختها نور بسرعه.

وفاقت على رودي اللي نازله رن عليها عايزه تعرف ايه اللي حصل وبعدها، رينو استغربت وقالت بصوت مسموع يا ترى بابي ما سلمش على مامي ليه وكمان ما اتكلمش معاها يا ترى في ايه!

علي الفطار عند طارق.

كلهم قاعدين على السفره، طارق ورنا وفهد وفارس وفريحه.
طارق: سرد القصه كلها ل رنا وفارس. لانه لما رجع بالليل كانو نايمين، طارق بس يا جماعه هو ده كل اللي حصل امبـ.ـارح.
رنا: بصدmه ودهشه. كل ده! كل ده. يحصل يا طارق وما تعرفنيش؟
وانت كمان يا فهد ما فكرتش تتصل عليا؟
تقولي على الاقل كنت رحت لمريم وقفت جمبها انا بجد مصدومه فيكو.
طارق: يا حبيبتي.

- يا حبيبتي الوقت كان ديق جدا، وبعدين كل حاجه حصلت ورا بعض ومكنش فيه وقت نقول لحد ما تزعليش بقى.
فهد: فعلا يا ماما امبـ.ـارح انا كنت عند خالتو مريم قعدت معاها شويه بعد الجامعه، وخرجت من عندها وفي اقل من ساعه كان خالو محمد اتصل على بابا وانا وكل حاجه زي ما بابا قالك حصلت بسرعه.
رنا: بديق بصت لفريحه. وانتي يا فريحه عذرك ايه انك ما تتصليش عليا وت عـ.ـر.فيني؟

فريحه: سوري يا ماما والله ما جه في بالي خالص لاني كنت راجعه على البيت بعد الجامعه. ولقيت رينو بتتصل عليا وكانت بتعيط وقالت ان نور مش لاقينها في اي مكان. ساعتها قلبي كان هيقف من الخــــوف. وجريت عليهم في الفيلا ويا دوبك لسه داخله شفت خالتو مريم مغمى عليها ويا حـ.ـر.ام بجد كان ضغطها عالي جدا. وساعتها نسيت تماما كل حاجه، ومراد اخدني بسرعه على الصيدليه وجبتلها حقنه ومحلول ينزلوا الضغط. والحمد لله فاقت ويا دوبك لسه بناخد نافسنا شوفنا خالو محمد داخل وشايل نور و كان مغمى عليها واتفاجأنا كلنا. يعني الاحداث كلها شتتت تفكيري ونسيتني كل حاجه. انا بجد اسفه يا ماما وما تزعليش.

رنا: بنظره زعل. بتلوم طارق. وسكتت
طارق: خلاص بقى يا رنا يحبيبتى. احنا نحمد ربنا انها جت على قد كده
رنا: بتنهيده. الحمد لله. بس بجد انا اتفاجئت من اللي انتم قلتوه. محمد اخويا انا يعمل كل ده! دي حكايه ولا في الافلام. اخويا محمد انا؟ انا مش مصدقه
فهد: لا صدقي يا ماما. خالو محمد اتصرف بحب وكل اللي عمله ده رد فعل لانه حاسس ان ممكن يخسر نور.

رنا: والله انا اخويا صعبان عليا قوي يا فهد. مش عارفه ليه عايش وكاتم حبه ل نور في قلبه كل ده! انا مش مقتنعه باسبابه.
طارق: صح يا رنا. ما ت عـ.ـر.فيش ليه محمد معترفش ل نور بحبه ليها لحد دلوقت مع ان الكل عارف بحبه ل نور!
رنا: بتنهيده ايوه اعرف يحبيبى. وماما حكتلي كل حاجه. وكمان زعلانه عليه اوى
طارق: بلهفه لانه عايز يعرف سبب ان ليه محمد ساكت كل ده. بجد! طيب ايه السبب!
وماما شيرين زعلانه ليه؟

رنا: السبب يا حبيبي. ان محمد شايف ان سنه اكبر من نور بكتير، وكمان خايف يا قلبي يقول ل نور انه بيحبها وهي شايفاه زي اخوها الكبير. ومش عايز يقولها وهي مـ.ـا.تكونش بتحبه هتبعد عنه. وهو ما يقدرش ان نور تبعد عنه.
كلهم قاعدين على السفره وزعلانين، ما عدا فارس اللي كان عنده خلفيه بالموضوع لما راح يجيب فريحه من عند مريم امبـ.ـارح.
وكمان شايف ان ده غباء من خالو وانه تاعب نفسه وخلاص.

طارق: بزعل. محمد عايش في صراع نفسي زي ما آدm قال بالضبط...
طيب يا رنا علشان نسيت اقولك ان اللي احنا قولناه دلوقتى. ماما شيرين وبابا ومصطفى ولا اي حد من العيله يعرف بيه. لأن آدm منبه علينا ان محدش يعرف بخـ.ـطـ.ـف بـ.ـنته نور. وكمان الكل اتصل على زين امبـ.ـارح وعرفهم ان نور كانت في مشوار مهم، ماشي يا حبيبتي؟

رنا: هزت راسها حاضر يا حبيبي متقلقش. وطارق قام وباس جبهة رنا. يلا بقى يا حبيبتي انا نازل الشغل هتعوزى منى حاجه!
رنا: سلامتك يحبيبى. بس كنت عايزه اروح عند مريم انهردا أقعد معاها وكمان علشان متزعلش منى
طارق: وماله ياروحي. وبص ل فارس. توصل ماما لحد باب الفيلا.
فارس: حاضر يابابا
طارق: ودعهم وخرج ع شغله.
ورنا وفهد وفارس وفريحه لسه قاعدين...

رنا شافت ان الكل شارك في الحوار ما عدا فارس واتكلمت، ايه يا فارس ياحبيبي الكل شارك في الحديث ما عدا انت. يعني ما سمعناش صوتك ولا تعليقك على اللي حصل!
فارس: اعلق اقول ايه يعني؟ انا شايف ان كل ده حوار ما لوش اي لازمه
فريحه: بدهشه. كل ده مالوش لازمه؟ كل ده؟
فهد: امال ايه بقى يا بروفيسير اللي ليه لازمه؟

فارس: من غير تريقه يا فهد. بس انا شايف ان خالو محمد واجع قلبه على مفيش. وانه تاعب نفسه وخلاص. و ادي اخرة اللي يفكر يحب...
وبص على فهد. الحب و.جـ.ـع دmاغ ومضيعه للوقت وغمز. ولا ايه يا فهد
فهد: انا مش معاك طبعا، الحب ده شيء جميل. بيكمل الناقص في حياه الانسان، الحب ده بيغذي الروح، بيحلى الحياه قدامك، ولو الحب ناجح بيقويك ويخلي عندك ثقه في نفسك لابعد الحدود.

فارس: ههههههههههه اه عندك حق، بامأره اللي عيونه مفتوحه زي الصقر على حبيبته اللي مجنناه ومخليه عينيه في وسط راسه...
فهد: بنظرة تحذير ل فارس، ورنا وفريحه مش فاهمين حاجه.
وفارس ابتسم وكمل فطار، لانهم مهما يقنعو فيه.
شايف ان الحب و.جـ.ـع دmاغ و مضيعه للوقت.

مراد وصل رينو بالعربيه لحد باب المدرسه، وكانت رودي واقفه منتظرها...
وشافت رينو وهي نازله من العربيه. وكمان شايفه مراد وهو بينزل، رودى. كانت بتسمع عن مراد وزين. هي ما شفتش غير آدm وفهد بس.
مراد نزل ووصل اخته لحد رودى الل كانت واقفه متنحه
رينو عرفت مراد على صاحبتها الانتيم
رينو: ابيه مراد. احب اعرفك رودي صاحبتي الانتيم
مراد: هز راسه مع ابتسامه بسيطه اهلا انسه رودي
رودي: واقفه متنحه من جمال مراد.

رينو: حست بده وقرصت رودي من دراعها. احم رووودي. احب اعرفك على اخويا الكبير. ابيه مراد العدوي
رودي: ببلاها وصوت مهموس مش مسموع. يخرب بيتك انت عسل اوى
رينو: بصوت عالي رووووودي اخويا مراد بيقولك اهلا
رودي: ها، ا. ااه اهلا. احم انا اتشرفت بحضرتك
مراد: ابتسم وهز راسه متشكر. يلا يا رينو اسيبكم انا وخلي بالك من نفسك. ومراد ودع اخته بكل احترام
ورجع ركب العربيه واتحرك.

ورينو مشيت كام خطوه وداخله المدرسه. على اساس رودي ماشيه جمبها. لكن رينو بصت على رودي ومالقيتهاش جمبها. ولفت وراها.
شافت رودي زي ما هيا واقفه في مكانها
رينو: بنفاذ صبر. رجعت الكام خطوه وراحت ل رودي، انتي يا بـ.ـنتي ما اتحركتيش معايا ليه!
يلا تعالى هنتأخر.
رودي عينيها على مكان مراد لما كان واقف وسرحانه وراسها نازله على كتفها بميل.

رينو. استغربت، وراحت وقفت قدام رودي اللي مش شايفه اي حد، ورينو شاورت ل رودي بايديها قدام وشها، ورودي مش معاها خااالص
رينو: بتنادي عليها رودي. رووووودي.
رودي: بسرحان. نعم يا رينو...
رينو: خبطتها على راسها. علشان تفوق انتي يا بت مالك فيكي ايه! و سرحانه في ايه؟
رودي: ببلاها. اااه. سرحانه في مراد
رينو: بدهشه، وصوت عالي، نعم سرحانه في مراد اخويا.

رودي: فاقت. احم ايه يا رينو بقى انتي لازم تفوقيني، ده انتي رخمه.
وبعدين انتي كل يوم والتاني. تيجي وتجيبي معاكي واحد مز، وكل واحد احلى من التاني؟ ارحميني. انا قلبي مش عارف يرسى على حد اوووف
رينو: انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه والله...
رودي: مـ.ـجـ.ـنو.نه! لازم اتجنن. ده انتي عندك اااخ انما ايه؟ مز. مز يعني، ولا فهد يالهوووي عليه...
ولا بقى باباكى! ااااه قلبي الصغير لا يحتمل.

رينو: ضحكت سلامه قلبك امال بقى لو شوفتي ابيه زين اخويا قمر. قمر كله مامي
رودي: لاااء. لااء كده كتير عليا...
رينو انا لازم اتجوز حد من عيلتك ماليش دعوه، كلهم حلوين قوي وكل واحد اجمل من التاني...
بصي يا رينو، انا هاعمل معاكى اتفاق يحبيبتي انا هتنازلك على العربيه اللي بابا ناوي يجيبهالي لما ادخل كليه، وانتي جوزيني اي حد من اخواتك، انا راضيه بأى حد.

رينو: هههههه انتي رهيبه يا رودي بس عايزه الصراحه انا اتمنى انك تتجوزي اي حد من عيلتي علشان صداقتنا تستمر، واللاوعي، بس فهد لاء!
ورينو استغربت نفسها. احم.
رودي: رفعت ايديها للسما وقالت يا رب يا رب يسمع منك يا رينو. يختى ياااارب.

محمد فتح عينيه. وكان مصدع جدا. وكمان مش قادر يقوم من مكانه، لكن حاول وشاف انه نام وسايب اللاب مفتوح جمبه، وكمان الفون على الكومود في الشاحن و ما تفتحهوش.
محمد مهتمش وقام دخل الحمام واخد شاور
واتوضا وخرج وصلى الصبح، وقام بكسل علشان يلبس، لكن جرس الباب رن واستغرب مين اللي هيكون جاي 10 ونص الصبح كده! وافتكر انها ممكن تكون شيرين مامته. وراح فتح ولكن اتفاجئ! بأن اللي على الباب كان آدm واستغرب جدا!

محمد: عمو آدm!
آدm: خرج من الفيلا متدايق. ولكن فكر في محمد الا انقذ شرف بـ.ـنته، ولازم يشكره، بس مش عارف يكلمه. لان آدm اتصل عليه بالليل كان فونه مغلق، واتصل عليه في العربيه وهو رايح الشركه برده فونه مغلق. وفكر أنه لازم يروحله ع البيت. وآدm. اتصل ع كامى السكرتيره. تلغى كل المواعيد
آدm: دخل. صباح الخير...
محمد: قفل الباب بعد ما آدm دخل: صباح الخير.
ومحمد جواه. خاف تكون نور مش بخير بعد اللي حصل امبـ.ـارح...

محمد شاور على الكنبه ل آدm اتفضل حضرتك
آدm: كان جايب معاه فطار، علشان متأكد ان محمد في حاله الهستيريا اللي كان فيها امبـ.ـارح، اكيد ما اكلش اى حاجه، وادm داخل على المطبخ وقال. محمد انا مفطرتش و.جـ.ـعان، واكيد انت كمان مافطرتش. مش كدا!
محمد: ايوه فعلا.
آدm: طيب تمام انا هاهجهز الفطار. تكون انت عملت اتنين قهوه مظبطوين كدا. اصل جوز خالتك من امبـ.ـارح لا آكل ولا شرب القهوه بتاعته.

محمد: بتوتو. احم. حاضر بس، كنت عايز اا. ااسال، يعني! هي
آدm: فهم وابتسم. ايوه نور كويسه الحمد لله...
محمد: اتنهد بـ.ـاريحيه. وكمان اطمن انها بخير، لكن استغرب ان آدm فهم انه كان هيسال على نور، ولكن مهتمش. المهم بس ان نور كويسه وبخير
محمد: بدأ يجهز القهوه، وآدm جهز كل الاطباق. وحط كل حاجه على السفره، وقعد هو ومحمد، وبدا يفطروا في صمت...
آدm: مش عارف يبدأ ازاي،؟

ومحمد: كان نفسه يسمع بالتفصيل، ايه اللي حصل مع نور بعد ما هو مشى من عندهم!
وقال. ياترى آدm جاي ليه! جاي يسال ايه اللي حصل مع نور! ولا هيتهمنى بأنى اكيد السبب في اغماء نور،؟ وكان محمد بياكل وهو شارد تماما وآدm: شايف ده كويس وحب يخرجوا من تفكيره. ولازم يكـ.ـسر السكوت ده.

واتكلم محمد. انا اولا بشكرك على اللي انت عملته مع نور بـ.ـنتي، بجد كلمه شكرا دي قليله قوي على اللي انت عملته، انت انقذت شرفي وكمان انقذت بـ.ـنتي وحبيبتي، ورجعتها لينا بالسلامه
محمد: فهم ان نور حكتلهم على كل حاجه. لكن هو مكانش عايز حد يعرف علشان مايقلقوش على نور، لانه دايما هيكون جمبها...

محمد: انت بتشكرني على ايه؟ انا ما عملتش غير واجبي واي حد في مكاني كان هيعمل كده واكتر، المهم انها دلوقت بخير، والحمد لله انى لحقتها في الوقت المناسب...
آدm: نور حكتلي كل حاجه من اول ما سرحت بتفكيرها في العمليه بسبب الحـ.ـيو.ان اللي اسمه هشام ده، لحد ما كانت عندك امبـ.ـارح في المستشفى، نور حكتلي كل حاجه يا محمد...

محمد: اتصـ.ـد.م و حاسس بتـ.ـو.تر معقول نور حكت كل حاجه، محمد تخيل انه نور حكت ل آدm كل حاجه حتى لما شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه...
محمد: ساب الاكل. احم عمي اا. انا لما عملت كده كان بدافع الخــــوف مش اكتر، وانا فكرت ان نور لو ملحقتهاش كانت ممكن يحصلها حاجه وماكنتش في وعي لما عملت كدا ف انا اسف بجد.

آدm: باستغراب! بتتاسف على ايه يابني! انت كنت وما زلت أمان ل نور بـ.ـنتي، ونور حكتلي على اللي انت عملته مع هشام في الجامعه، وكمان قالتلي على الصور. ظ. وانك ضـ.ـر.بت هشام وكمان على التغيير وانك زعقــ,تــلها لما افتكرت انك فكرت فيها انها ممكن تكون لها صله بالصور دي، وخرجت متدايقه وركبت التاكسي وخدوها، وكمان الحـ.ـيو.ان ده ربطها وهددها وهي حقيقي كانت مرعوبه، لكن بعدها انت لحقت نور في الوقت المناسب، وضـ.ـر.بت هشام واصحابه كـ.ـسرتهم، ولما اغمى على بـ.ـنتي جبتها على طول على البيت، لكن اللي نور مستغرباه وانا كمان انت عرفت ازاي! وازاى وصلت ل نور في المكان ده! ممكن افهم! وتشرحلي.

محمد: اتشاهد في سره واتنهد. وحمد ربنا ان نور ما قالتش انه حـ.ـضـ.ـنها
محمد: احم. حاضر انا هحكيلك كل حاجه...

انا لما اتكلمت مع نور. وهي زعلت مني لاني مكنتش نمت كويس و لسه خارج من العمليات وكان كلامي حد معاها نوعا ما، لانى اتصـ.ـد.مت من أنها تفكر فيا كدا. وانى اصدق عليها حاجه زى دى. غـ.ـصـ.ـب عني صوتى على عليها. ولكن هي زعلت منى ونزلت على طول، وانا عارف ان حضرتك مانع نور من انها تسوق عربيه، اخدت مفاتيحي ونزلت بسرعه وراها علشان اوصلها. ولمحتها وهي خارجه وناديت عليها من قدام بوابه المستشفى وهي بتوقف تاكسي، لكن هي ما سمعتنيش. ونازل من على سلم المستشفى. اتفاجئت ان في ولدين ركبو نفس التاكسي جمبها، نزلت جري لكن كان التاكسي اتحرك، رحت على عربيتي بسرعه وطلعت ورا التاكسي ده، واخدت نمرة التاكسي. ولان عربيات التاكسي كلهم شبه بعض. وكمان الطريق كان زحمه، تعبت كتير في اني اركز على العربيه دي وسط الزحمه، وعيني كانت على نور اللي لمحت راسها على كتف واحد منهم...

محمد وهو بيحكي اتدايق وقام وقف. وكمان آدm اتديق جدا...

محمد: كمل، اتاكدت انها اكيد متخدره. وان اكيد اللي عمل كده. يا اما ناس عايزين يخـ.ـطـ.ـفوا اي بـ.ـنت وخلاص. يا اما يكون الكـ.ـلـ.ـب الل إسمه هشام، وبعد كده اكتشفت ان التاكسي اتجه الى طريق زراعي وماشي وانا ماشي ورا بالعربيه. مش عارف الحقه لان كان في عربيه نقل كبيره قدامي، ولما حاولت اعدى العربيه الكبيره دي، مالقتش التاكسي كأنه فص ملح وداب، ساعتها انا قلبي كان هيقف، ومش عارف اعمل ايه!

بصيت حواليا مش لاقي اي اثر للتاكسي، شاورت لسواق العربيه النقل، وسالته على التاكسي اللي كان ماشى قدامه. راح فين! شاور وقالي انه اتجه في الطريق ده على الشمال، وكان طريق زراعي ديق. وكله مطبات، اتحركت بالعربيه ونزلت في الطريق ده، وكان طريق طويل اوي. وعينيا يمين وشمال وقدامي بادور على اي اثر للعربيه، وكنت هامـ.ـو.ت فعلا من الخــــوف، واتصلت كتير على فون نور. يمكن يردوا عليا وابعت الرقم ل طارق علشان يحدد المكان، لكن جرس مره واتنين وتلاته وبعدها الفون اتقفل خالص.

وانا سايق كنت عامل زي المشلول مش عارف اعمل ايه، ولا اتصرف ازاي! واخيرا لمحت تاكسي واقف في مكان بعيد. وسوقت بسرعه ولما قربت بصيت على نمره العربيه ولقيتها هيا حمدت ربنا. ونزلت بسرعه، لكن العربيه كانت واقفه بعيد وفاضيه وما فيهاش اي حد، وما فيش اي بيت جمب العربيه دى، محمد كان بيحكي واتكلم ونسى انه كان بيحكي لوالد نور...

انا ساعتها عرفت المعنى الحقيقي للمـ.ـو.ت، وكمان الرعـ.ـب، انا لما لقيت العربيه فاضيه لفيت حوالين نفسي ومش عارف اعمل ايه؟ جريت يمين وشمال، ومفيش اي اثر كلها اراضي فاضيه ركبت العربيه وسوقتها في المنطقه دي، ودورت كثير واكتشفت على بعد، ان في بيت وسط ارض زراعيه، عبـ.ـاره عن دورين ومفيش اي بيت جمبه اتأكدت ان نور اكيد لازم تكون هناك، لان مفيش غير اراضي وبس جريت زي المـ.ـجـ.ـنو.ن وكان البيت ده متقفل كويس وكمان متحاوط بسور، لكن حاولت على قد ماقدر وجبت العربيه جمب السور وطلعت عليها، ووصلت للنهايه السور ونطتيط من عليه، وكل البيبان والشبابيك متقفله. حاولت اوصل لاي حاجه ولا فتحه ف قلب البيت. واخيرا سمعت صوت نور. بس كانت بتصرخ والصوت جاي من فوق. ماعرفتش ازاي انا طلعت جري وحاولت اوصل لشباك الدور التاني وكان في فتحه كبيره ونزلت بيها على السلم. وجريت على باب الشقه لكن اكتشفت من فتحه صغيره ان في ولدين جوه في الصاله بيشربوا مـ.ـخـ.ـد.رات. وكنت لسه ها كـ.ـسر الباب سمعت واحد بيقول البـ.ـنت شكلها شرسه اكيد هتعور هشام...

التاني رد عليه قاله ما تقلقش هشام معاه مطوه، يعني اي حاجه منها هشام هيخلص عليها
آدm: بيسمع وكأنه لسه مطمنش على نور بـ.ـنته وقلبه و.جـ.ـعه من الل بـ.ـنته كانت فيه...
كمان محمد بيحكي بغل وبكرهه، كأن نور لسه تحت رحمة هشام...
محمد: ساعتها بس حسيت بالعجز نور بتصرخ وهشام معاها جوه، وكمان معاه سلاح...

وفي ولدين في الصاله يعني لو كـ.ـسرت الباب وضـ.ـر.بت الاتنين دول. هيكون هشام عرف. وساعتها ممكن يأذى نور، ولو استنيت ومعملتش حاجه نور هتكون في خطر حقيقي...
سمعت نور بتصرخ وبتعيط وبتنده باسمي. ساعتها بس محستش بنفسى وطلعت تاني من فتحه السلم و حاولت اوصل للبلكونه. وفعلا وصلت ونزلت في البلكون واتحركت ببطء. علشان ما يحسش بيا ومايأذيهاش، وبصيت من فتحه شباك البلكونه وشوووفت...

محمد كأنه بيفكر بصوت عالي، واتغاظ وكان على المكتبه اللي قدامه. اظ. وانتيكات. وكـ.ـسرهم وهو بيقول، وشوووفت الحـ.ـيو.ان وهو بيقــلـــع القميص و بيقرب من نووووور، ومحمد كـ.ـسر كل الانتيكات وايدو اتجـ.ـر.حت. وصدره بيعلي وبيهبط من الغل، وناسي تماما آدm، وكمل انا ساعتها ما شوفتش قدامي، كـ.ـسرت ازاز البلكون ودخلت وشـ.ـديته من جمبها، وكنت هقــ,تــله، وبص ل آدm. ايوه كنت قــ,تــله، لولا نور وقفتني، وقرب من آدm تخيل! تخيل! الكـ.ـلـ.ـب ده فك حجاب نور، انت متخيل يعني ايه ان حد يشوف شعر نور! ده معناه انه حكم على نفسه بالموووت، ومحمد مره واحده فاق، على آدm اللي شـ.ـده واخده في حـ.ـضـ.ـنه، لانه فعلا انقذ بـ.ـنته من خطر حقيقي...

آدm: كان بيسمع من محمد وكان الموقف حصري، ولسه نور في خطر، وشايف اللي محمد قدر يعمله علشان يحمي بـ.ـنته، وكمان آدm شاف اللي محمد عمله بعد كده ل هشام في المخزن. لكن آدm محبش يقول ل محمد اننا شوفنا كل حاجه امبـ.ـارح وانك. كنت هتقــ,تــل هشام علشان نور...
ادm حـ.ـضـ.ـن. محمد حـ.ـضـ.ـن فيه امتنان وشكر كبير...

وشاف ان كنوز الدنيا وكل كلمـ.ـا.ت الشكر اللي في الدنيا، قليله في حق محمد اللي واقف قدامه وانقذه شرفه وطمن بـ.ـنته من خــــوف ورعـ.ـب حقيقي عاشت فيه...
محمد كان محتاج لحـ.ـضـ.ـن. لانه تعبان ومجهد نفسيا. وحـ.ـضـ.ـن آدm بكل حب، و عايز يوصله. ويقوله.
انا قد ايه تعبان ونفسي اخد نور من كل العالم وادخلها عالمى الخاص. وانا مستعد احمى نور ولو هي حتى في بوق الأسد، لان محمد مش مكتمل غير ب نور وبس، والاتنين اتنهدوا...

واخيرا. آدm خرج محمد من حـ.ـضـ.ـنه. وعيون آدm بتلمع بدmـ.ـو.ع، دmـ.ـو.ع اب خايف على بـ.ـنته.
آدm: بص ل محمد وقاله انا مش عارف اشكرك ازاي ولا عارف اتكلم، لان فعلا مش لاقي كلام اقوله ليك انت انقذت نور بـ.ـنتي. انت ما تعرفش نور دي ايه في حياتي، كل واحد من ولادي ليه معزه في قلبي، لدرجه اني مش عارف انا بحب مين اكتر من التاني، لكن نور دي حسيت بيها قبل ما تيجي على الدنيا، انا كنت باكلمها وهي لسه ما خرجتش للنور.

وابتسم. نور دي اكتر واحده ماشت كلامها عليا انا وامها وهي صغيره، انا افتكر لما كانت صغيره و كنا كلنا لما نخرج مشوار، كانت تروح لخالها حسام وتقوله، خد اختك بعيد عن بابى حبيبي، وفعلا ما تسكتش غير لما تكون هي جمبي وامها جمب اخوها. وكانت ردود افعالها بتجنني انا وامها.
نور دي انا عشت معاها طفوله جميله. وبص ل محمد وبتمنالها حد يخاف عليها ويحميها. وحط ايده على كتف محمد، شكرا بجد يا محمد وربنا يحميك.

آدm: نفسه يقوله، ان هو اللي بيتمناه لبـ.ـنته لانه بيخاف عليها ويحميها. لكن كـبـــــريـاءه كأب مانعه من انه يطلب طلب زي ده من محمد...
ومحمد: جواه نفسه يقوله أنا، انا يا آدm اللي بخاف على نور وهاحميها صدقني...
وكل واحد حبس افكاره جواه.

وآدm قعد شويه مع محمد. وقاله يطهر جـ.ـر.ح ايدو، وبعدها جاسر اتصل على آدm. لان جاسر موجود في مكتب آدm لكن ملقهوش. وكان جاسر عايز يعزموا بعد يومين على حفله البـ.ـاربكيو. وآدm رد وقاله ثواني واكون عندك. وادm ودع محمد وراح على الشركه، ومحمد مهتمش للجـ.ـر.ح اللي في ايده، ودخل علشان يلبس وشاف شنطه نور وفونها المكـ.ـسور، جاتله فكره. وحجه علشان يشوف نور. وقال هاعمل مشوار واروح اشوف نور.

ساره: ماما انا خارجه عايزه حاجه؟
سوزي: على فين على الصبح كده؟
ساره صبح ايه يا ماما. الساعه 1. عموما انا نازله اشتري لبس. علشان لما اروح الشركه ابقى مستعده
سوزي: اه تمام يا حبيبتي. ويا ريت يكون اللبس مثير. وشاورت. مش زي لبسك ده...
ساره: ايه الكلام ده يا ماما. مثير ازاي! لا طبعا انا هجيب لبس عادي. مش معنى اني ارجع حقي وحق بابا، اني انسى نفسي والبس لبس ضيق.

سوزي: بنرفزه. بطلي تخلف بقى. واسمعي كلامي. امال هاتوقعى اللي اسمه جاسر ده ازاي!
ساره: مش لازم البس ضيق علشان اوقعه، في حاجه اسمها عقل. واسفه يا ماما لبسي هيفضل زي ما هو. بعد اذنك. سابتها وخرجت. وقفلت الباب وراها...
سوزى: اتعصبت. متـ.ـخـ.ـلفه. هتفضلي طول عمرك متـ.ـخـ.ـلفه. انا مش عارفه! مش عارفه! البـ.ـنت دي طالعه لمين!
جت ابتسام من وراها: طالعه لجدها صلاح. نفس الدmاغ القفل دي.

سوزي: لفت ليها. لاء. دي مش طالعه لحد. انا لو مكنتش متاءكده انها بـ.ـنتي وبـ.ـنت عاصم...
كنت قولت اني دي اكيد مش بـ.ـنتي. لاء اكيد في حاجه غلط.
ابتسام: لا يا سوزي مفيش حاجه غلط. ساره كلها صلاح الصاوي. وكمان شبهه. وكمان مش مهتمه بالفلوس والعز. ولولا تأثيري عليها انا وانتي. كانت استسلمت. وكمان حنت للي اسمه مالك ده.

سوزي: ده انا كنت اقــ,تــلها واشرب من دmها. الغلطه الوحيده اني خلفتها. وحاولت كتير اسقطها لكن محصلش. انا لو كنت اعرف ان عاصم هيمـ.ـو.ت ومش هيطلعلي حاجه من الفلوس، وكل خطتنا هتفشل، ماكنتش اتجننت. وقررت انى احمل من عاصم، علشان اضمن حقي، لاني اتأكدت ان عاصم بيحب اللي اسمها مريم دي، وقولت اول خطوه ممكن يعملها عاصم لما يكوش على كل حاجه.

وكمان ياخد مريم، هايرميني ومش هطول منه مليم واحد، ساعتها قررت اني اجيب حته عيل علشان اضمن بيه حقي، لكن للاسف كل حاجه فشلت، وكل حاجه باظت...

ابتسام: ولا باظت ولا حاجه. حملك ده احلى حاجه حصلت، علشان لو مكنتيش خلفتي. مكناش هنحصل على حاجه. وكمان لما عرفت منك انك حامل عملت اني مـ.ـجـ.ـنو.نه. وقضيت تلت اربع المده وانتي ضمنتيني انك هتاخد يني اعيش معاكى. بعد ما تخرجي وانتي قضيتي 11 سنه، وساعتها خطتنا وفهمنا ساره. كل حاجه بالعكس، حتى قولنالها. انها اصغر من مالك مع انها اكبر منه بسنتين، ولعبنا ف اوراقها. واسمها كمان علشان لو فشلت ط مع جاسر، تلف على مالك.

سوزي: مشيت كام خطوه. اه يا ناري، البت دي لو تسمع كلامي وتغري جاسر، ولو وصلت تديله اللي هو عاوزه، ساعتها هضمن حقي في ثانيه...
بس اعمل ايه، هي غـ.ـبـ.ـيه ومتـ.ـخـ.ـلفه ورجعيه. ولولا صباعى تحت ضرسها، انا كنت رمتها من زمان، لكن انا مش هستسلم، لازم ساره تغري جاسر وتوقعه
ابتسام: يبقى بتحلمي. قولتلك، ساره كلها صلاح الصاوي. وبعدين حقنا كلنا ياسوزى مش حقك لوحدك...

سوزي: وب تحدي شيطاني. انا هغير كل حاجه في ساره، وهتشوفي، وجت رساله ل سوزي على فونها. بعنوان شقه معينه. علشان تروح تبيع نفسها وتقبض، علشان تعيش في مستوى كويس. ومن غير ما ساره وابتسام يعرفوا، ومفهماهم انها بتشتغل عن سيده أعمال كبيره ف السن ف بتروح تساعدها ف الشغل وهي ف بيتها...
سوزي: شافت الرساله وقالت لابتسام. انا هدخل اغير هدومي. علشان في مشوار مهم. وسابتها ودخلت.

ابتسام: روحي ياختي. انا عارفه ان الوسا! في دmك. بس ما يشغلنيش. المهم اعيش في مستوى كويس وبس. وبصت لقدام فلوسك كلها هترجع وحقك كمان هيرجع، ياعاصم يابني.

نور: في الاوضه رايحه جايه. وحاسه لاول مره انها قد ايه مشتاقه ل محمد، وحاول ترتب افكارها، وترجع بافكارها من يوم ما شافت محمد وهي صغيره، وانها اتعلقت بيه، وكمان بدات تحط النقط على الحروف، وفكرت في كل المواقف وكأن الغشاوه اتشالت من على عينيها، وظهرت قدامها كل حاجه على حقيقتها، من لما كانت صغيره ومحمد بيحميها ويشجعها، وكمان يدافع عنها وكمان مكنش يهزر مع حد غير. نور، نووور وبس.

حتى في المصيف! مكنش ينزل الميه غير لو انا نزلت علشان خايف عليا لا يحصلي حاجه، وكمان فكرت وهي في الابتدائي، لما كان يروحلها في فسحة المدرسه، ويجيبلها سندوتشات وعصير، وكمان في المرحله الاعداديه، كان بيروح يوصلها، ولو حصل اي مشكله، بيكون هو ولي امرها، وسرحت لما جدتها نهاد اتوفت، كان محمد بيحاول على قد ما يقدر يخرجها من حـ.ـز.نها...

وكمان لما جدها خالد، اللي كان بيحبها تـ.ـو.في، محمد حاول يخرجها، وخرجها فعلا من حـ.ـز.نها بأنه طلب من باباها ومامتها انه ياخد الكل ويطلع رحله سفاري، وكل ده علشان نور، نوووور وبس
وفكرت كمان لما كانت في الاعدادي، كان بيذاكرلها. لانه عايزها تدخل ثانوي علمي علوم ودخل في تحدي معاها وشجعها، وكان بيعمل كل ده مع نور. نووور وبس.

ولما نجحت. كان محمد اكتر واحد. كان فرحان اكتر منها. ومن باباها. وهو استاذن آدm. وراح يقدmلها في الثانوي، وكمان افتكرت لما كان حد بيعاكسها في ثانوي قبل ما تشكي كان محمد جايب حقها، وكان بيعمل كل ده مع نور. نووور وبس
وفكرت لما مجموعها في ثانوي يدخلها طب...
محمد فرح جدا ومن فرحته. قرر يعزم كل العيله عنده. في فيلا مصطفى عزيز. بالمناسبه دي...

وراح برده قدmلها في الجامعه، وكان يوميا يوصلها للجامعه بعد الضغط على باباها وهو كان رافض، لكن نور ومحمد توسطو عند مريم. علشان تتدخل واتدخلت، وآدm اخيرا وافق.

ومحمد بيوصلها يوميا، وكمان كان محدد ليها صاحبتها، ونبهه عليها ممنوع تكلم شباب نهائي، وكان اغلب الوقت يراجع معاها، علشان عايزها تدخل جراحه وتكون معاه في المستشفى، وكمان علمها كل حاجه في مجاله، حتى العمليات علمها واحده واحده، ونور كانت بتطلع الاولى على الدفعه، وكل ده بسبب مساعده محمد ليها...
ومحمد كان بيعمل كل ده مع نور. نووور وبس
نور فكرت كتير. واخيرا حطت النقط على الحروف.

وشافت قد ايه ان كل تصرفات محمد كلها حب وعشق
وان عمره ما كان زي اخوها ابدآ...
وافتكرت كمان لما مامتها دعت لمحمد ان يرزقه ببـ.ـنت الحلال
فعلا اتدايقت. وكمان افتكرت لما صاحبتها كانوا بيعاكسوا محمد، كانت بتدايق، وكمان افتكرت لما محمد بعد عنها اسبوعين كاملين، كانت هتتجنن. وكانت حاسه انها مش مكتمله من غير محمد...

وكمان شافت. ضـ.ـر.ب محمد ل هشام، والكلام اللي قاله. وإن كل حاجه واضحه قدامها. وشافت ان كل اللي محمد بيعمله ده كان بدافع الحب!
وبعد تفكير طوووويل. اخيرا نور وصلت للحقيقه المستخبيه.
وكل حاجه ظهرت قدامها، وفهمت كل حاجه وعرفت ان محمد بيعشقها، وقفت مره واحده وابتسمت وقالت يعني انا كنت بالغباء ده واخيرا اخيرا. اخيرا. اكتشفت كل حاجه. واتنهدت بسعاااده، بحبك يا محمد.

اول ماخلصتها نزلتها بدرى اهو، التشجيع راح فين يابنات. شجعونى كدا علشان انا مش عارفه افكر. وربنا يستر.
آدm: اخيرا وصل الشركه. وسلم على جاسر واعتذر عن التاخير.
جاسر: عزم آدm على حفلة البـ.ـاربكيو، وقاله انها فرصه علشان يتجمعوا من تاني...
آدm: رحب جدا بالفكره. ووافق لانه كمان عايز يشوف اخته ملك. لانه يوميا يتصل عليها يطمن لكن ما شفهاش من فتره.
جاسر: استأذن. علشان يروح يعزم مصطفى عزيز. وباقي العيله كلها.
جاسر خرج وآدm قاعد مخـ.ـنـ.ـوق!
لانه كل يوم وهو في الشركه، يتصل على مريم يطمن عليها.

آدm: فتح الواتساب على محادثته مع مريم.
ونفسه يكلمها لكن زعلان، وعارف انها زعلانه واكيد مافطرتش.
آدm: اتصل على الداده، وقالها تتطلع فطار لمريم وكمان تتأكد ان مريم لو مصدعه تقيس الضغط. ولو عالى تاخد علاج الضغط علشان يظبط ضغطها. ونبه على داده سعاد. ان مريم ما تعرفش ان آدm اتصل نهائي.

فريحه كان عندها تدريب في المزرعه. وكمان لما مراد كلمها امبـ.ـارح بالليل كان صوته مخـ.ـنـ.ـوق، فكرت انها تتصل على مراد يوصلها بالعربيه للمزرعه، ويقضو وقت مع بعض، وانها تخرجوا من خـ.ـنـ.ـقته، وفعلا اتصلت عليه، وكان راجع في الطريق لما وصل رينو، ورد عليها وقالتله يوصلها، وهو وافق وراحلها اخدها من قدام فيلتهم، وطلع بيها على المزرعه، وطوله طريق كان كلام مراد رسمي مع فريحه. وهي ماحبتش تضغط عليه وسابته براحته خالص، لما يهدا هيحكلها كل حاجه، وصلو اخيرا للمزرعه، ومراد كان عايز يرجع ولما تخلص يبقى يرجع يجبيها يوصلها. لكن بترجي من فريحه انه يستنى معاها. مراد وافق واستنى معاها في المزرعه، فريحه خلصت التدريب بسرعه جدا علشان مراد ميملش، وراحت لحد عنده وطلبت منه ان هما يتمشوا في المزرعه شويه وسط الزرع وفعلا اتمشي معاها، لكن كان ساكت، وفريحه زعلانه عليه، ومره واحده فريحه اتجرأت حطت ايديها في دراع مرادها واتكلمت...

فريحه: احم. حبيبي هيفضل ساكت كده كتير و متجاهلني!
مراد: قلبه دق لما فريحه حطت ايديها في دراعه، انا ماقدرش اتجاهلك. لكن مخـ.ـنـ.ـوق شويه.
فريحه: طيب مخـ.ـنـ.ـوق من ايه احكيلي مش انا فريحتك حبيبتك...
مراد: بص في عينيها طبعا. انتي حبيبتي وروحي كمان. بس مش عارف احكيلك ايه انا اول مره احس اني مخـ.ـنـ.ـوق بالشكل ده.

فريحه: بص. احكيلي و كأني مش موجوده. بمعنى انك تفكر بصوت عالي شوف ايه اللي خانقك وتعبك وقولوا يمكن تلاقي عندي حل او على الاقل لما تحكي هتستريح شويه. ويا ريت ما ترفضش علشان خاطري.
مراد: اتنهد. حاضر يا فريحه هاحكى، ولما اشوف يمكن فعلا استريح...

مراد بدء يحكي، مش عارف لما نور اختفت امبـ.ـارح جالى شعور غريب، وان كده عيلتي هتتدmر، لان نور توأمى. وجزء مهم في العيله، وكمان اول مره اشوف ابويا بالعجز ده، وانه مش عارف يعمل حاجه، كمان اول مره اشوف الخــــوف في عينيه انه يخسر بـ.ـنته، وامي اللي كانت امبـ.ـارح اضعف من اي حد، وان قلبها مـ.ـا.تحملش وتعبت...

وكمان زين! اللي كان ماسك ايدي في الجامعه واحنا بندور على نور، كانه بيقولي ارجوك انت الكبير، اعمل حاجه لان بيتنا ما ينفعش من غير نور...
ورينو اللي كانت ضايعه ومرعوبه. و 100 فكره في دmاغها. ودmـ.ـو.عها اللي نازله زي الاطفال، وجريت على بابا وقالتله ارجوك يا بابا انا عايزه اختي.

ساعتها جالي احساس غريب، ان الفقد والخساره في المال واي حاجه تانيه اهون مليون مره من اننا نفقد شخص. وكمان لو غالي علينا، انا كنت بدور زي التايه. على امل اني اوصل حتى لطرف خيط، عايز اي بصيص امل، لكن للاسف حسيت ساعاتها اني عاجز تماما. واني فشلت في اني احمي اختي توأمي، المفروض احس بيها، واحس انها في خطر لكن ده ماحصلش، واتنهد ولما شفت امي تعبانه كنت عايز اكـ.ـسر كل حاجه حواليا، هتجنن مش عارف اوصل لحل وما فيش جديد، ومحدش عارف نور فين. ولا ايه الل حصلها. الوقت بيمر ببطء شـ.ـديد ومش عارف حاسس انى مشلول. وكمان تفكيرى وقف عند نقطة انى خايف كدا اكون خسرت اختى. صدقينى احساس ممـ.ـيـ.ـت، لكن اول ما شوفت محمد ومعاه نور، جالي احساس غريب، اول مره احس ساعتها يعني ايه راحه، رغم الخــــوف ان نور كانت مغمى عليها لكن اني اشوف توأمي تاني قدامي احساس مش قادر اوصفه، استريحت حقيقي، وبعدها اطمنت على نور...

لكن وهي بتحكي وبص ل فريحه، كان جوايا نار وعايزه انتقم وفكرت في اشـ.ـد انواع العـ.ـذ.اب ل هشام ده...

فعلا روحنا علشان اقــ,تــله بايدى. لكن شوفت محمد وهو بينتقم، وقد ايه كان جواه نار. ومش عارف ممكن تكون نار اكتر من الل كانت جوانا، لانه كان بيتنقم بغل وكرهه. هشام وشه مكنش باين من الدm. ورجليه محروقه. وسنانه متكـ.ـسره، وهو بينتقم سمعت اعترافه بحبه ل نور ساعتها حسيت بالغيره كوني اخو نور. وفهد فهنى إن الحب مش بأيدينا وقلبنا مش ملكنا اننا نحب مين ونحدد مين الل نختاره. ومحمد احسن واحد ل نور. وانه لو عنده اخت تانيه كان جوزهاله ومن غير تفكير. لانه بجد قادر انه يحميها. انا استوعبت كلامه. وبعدها فكرت لو فريحه كانت في الموقف ده! انا كنت هاعمل زي محمد واكتر. وساعتها احترمت محمد جدا لانه انقذ اختي، وكان هو الامان لاختي نور...

وبابا شاف انتقام محمد. وان هشام كان غرقان في دmه، قرر انه يتراجع. ومعملش حاجه. ولا انتقم. وروحنا وكلمتك، وبعدها سرحت في محمد تاني.
ازاي حب بالشكل ده. وعشق زي ده ومش ظاهر للنور!

انا يا فريحه لما حبيتك وكبرتي على ايدي مقدرتش اخبي جوايا حبك. فعلا مقدرتش. وكانت غيرتي عليكي واضحه، وطلبتك قدام الكل. وماخــــوفتش من اي حد، ولو كانو رفضونى. انا كنت هاخدك غـ.ـصـ.ـبا عن اي حد. لان قلبي ما يعرفش يعيش من غيرك، وما اقدرش يعدي عليا فتره من غير ما اقولك حشـ.ـتـ.ـيني و . لانك فعلا بتبقى وحشاني...
اللي انا مستغربه!
! ان محمد قادر يستحمل 21 سنه عشق...

وانه ما يتكلمش ولا يبوح باللي جواه، بجد صعب جدا يا فريحه، انا حاسس ان قلب محمد موجوع اكتر من اي حد...
و الل زاد خـ.ـنـ.ـقتي النهارده اكتر! ان بابا بيعـ.ـا.قب ماما وما بيتكلمش معاها. وسابها وخرج ع الشركه من غير مايتكلم معاها وكان متجاهلها تماماً
فريحه: بعدm فهم وتصديق، ازاي يعني! الل انت بتقوله ده مستحيل يحصل!

مراد: واهو المستحيل حصل يا فريحه. بابا مخاصم ماما و زعلان منها. و متأكد انه زعلان منها علشان ماما كانت عارفه موضوع هشام وخبت على بابا وما قالتش حاجه.

فريحه: ايوه يا حبيبي انا معاك. بس اكيد خالتو مريم خبت على عمو آدm لانها عارفاه عصبي. وانه ممكن يعمل اسوء من كده، واكيد خالتو ماكنش عندها خلفيه ان كل ده هيحصل يا مراد، فانا شايفه ان خالته مش غلطانه، وغير كده هي تعبانه من امبـ.ـارح ازاي بس عمو آدm يخاصمها ازاي؟
مراد: اتنهد وقال انا حكيت اهو يا فريحه بس مستريحتش. حاسس اني لسه مخـ.ـنـ.ـوق...
وتعرفى؟ عايز اروح ل آدm الشركه...

واقوله انه ما ينفعش يزعل من ماما وان الل بيعمله ده مش حل. انا متدايق جدا علشانها.
فريحه: لا يا مراد. ما تعملش كده. علشان الموضوع ما يتعقدش ويكبر اكتر، سيب خالتو مريم هي هتتصرف، اكيد عندها اسبابها وهتقولها لعمو آدm وهو اكيد ها يتفهم وجهه نظرها، هو بس تلاقيه متدايق من الاحداث اللي حصلت دي...
انت عارف ان عمو آدm ما يقدرش يستغنى عن خالتو مريم أبدا...

وبصت في عيونه. حبيبي كل حاجه هتكون احسن من الاول. وما حدش عارف اللي حصل ده اكيد ربنا ليه حكمه ف انه يحصل. وانا متاكده ان نور هتعرف قيمة محمد، لعله خير يا مراد...
واضحك بقى انا مش واخده عليك وانت قافوش كدا. وحزين.

مراد: باصص قدامه وساكت، وفريحه زعلانه علشانه. وفكرت بحب انها لو عملت كده هتهون عليه شويه، وقربت منه وحطت راسها على صدره وغمضت عينيها وبرفانه الل بتعشقه. حبيبي علشان خاطري اضحك انا زعلانه علشان انت زعلان.
مراد: غمض عينيه. وضم فريحه بحب وقالها شكرا لانك جمبي وف حياتى. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه علشان ما يضعفش لان قربها ليه بيجننه. وقالها يلا علشان نروح.

ولسه بيلف هو وفريحه. كان ف بقره بتاكل من الزرع وراهم بالظبط. مراد اتخض وفريحه. اتنهدت. الله يخربيتك ياعوض. غبى
مراد: عوض! عوووض ميين!
فريحه: عوض الغفير. ديما يحبس البقره السليمه. ويسيب البقره التعبانه غبى. البقره بتاكل وبتقرب من جزمة مراد
ومراد رجع لوراه. اييييه. ابعدى. فريحه ابعدى الجاموسه دي.
فريحه: حبيبي. دى مش جاموسه. دى بقره.

والبقره بتقرب من مراد. ابعديها ياجاموسه انتى سيباها بتقربلى وانتى لسه هتشرحى دي بقره ولا جاموسه.
فريحه. شافت مراد بالشكل ده. هههههههههههه. انت خايف من البقره. هههههه
مراد. انا مش خايف يحماره. بس هي عيزا ايه من الجزمه مش عارف انا.
فريحه. ههههههههه حبت جزمتك يقلبى. وندهت ع عوض. عوووض. انت ياعوووض وصوتها كان عالى
مراد: لف وارح عند فريحه. ولسعها ع قفاها.
فريحه: اااه: ايه يامراد بقى.

مراد: ياعوض. انت يعوض. متوطى صوت امك ده. وبعدين بتنادى عليه وانا موجود. انتى حماره!
فريحه: حطت ايديها على قفاها. احم. الله هو مش انت قولت ابعد البقره.
مراد: ايوه قولت. بس كان قصدى: عليكى. هههههههههههه
فريحه بغـ.ـيظ. انت تانى يابن العدوي. ومراد جيرى وهي جيريت وراه بغـ.ـيظ. ومراد كل مايضحك. هي تتنرفز اكتر. زى طارق زمان. واخيرا مراد ضحك...

واخيرا. اخدها وركبو العربيه وطول الطريق وهما راجعين مراد يضحك معاها ويرخم عليها ويستفزها. ورجع لطبيعته واتكلم كتير مع فريحه اللي فرحانه ان مرادها رجع يضحك و يرخم عليها زي الاول.

ماليكه: لسه نايمه لانها بتسهر للصبح. وفاقت ع صوت فونها الل نازل رن من صحباتها. ماليكه جابت الفون من ع الكومود بصعوبه. اوووووف. الووو
صافى: الو. ايه ياحب. انتى لسه نايمه!
ماليكه: ايه يصافى بتتصلى ليه؟ ف ايه. ع الصبح؟
صافى: ابدا. ياقلبى انا بأكد عليكى. كلنا هنروح. نسهر. عند ايمن انهردا. اوكى متتاخريش.
ماليكه: بدءت تفوق. ايمن ايه وبتاع ايه، انا قولتلك قبل كدا. انا ماليش ف سهرات الشباب دى.

صافى: بضحكه. مايصه. ليه ياحب مالها سهرات الشباب بس. دى احلا حاجه. تعالى بس وصدقينى هتتدعيلى
ماليكه: صافى. اطلعى من دmاغى. انا أخرى نسهر مع بعض انا وانتى واصحابنا البنات. لكن شباب انسى
صافى: ماشى ياحب: ع العموم انا مش هسهر معاهم. انهردا علشانك. هكنسل ايمن. وهظبط مع البنات سهره جـ.ـا.مده. ومن غير تفاهم هتوافقى اشطا
ماليكه: تمام. اوى. سبينى بقى انام علشان نسهر للصبح...
صافى: اشطا. سلام ياموزه.

ماليكه قفلت. وكملت نووم.

نور: اخيرا عرفت انها بتحب محمد وكانت طايره من الفرحه. وجريت على مريم في اوضتها وحـ.ـضـ.ـنتها بسعاده وحب، ومريم مش مستوعبه ولا عارفه سبب فرحتها دي ايه!
لكن مريم فرحت لفرح بـ.ـنتها وسعادتها...
هي الأم هتتمنى ايه غير انها تشوف اولادها مبسوطين!

وهما قاعدين. فارس وصل رنا وجت علشان تزور مريم. وطلعتلها الاوضه ودخلت وسلمت على نور و اطمنت عليها. وقعدت مع مريم ونور استأذنت وقالت انها هتقعد في جنينة الفيلا شويه. ونور نزلت.
ورنا ومريم اتكلموا مع بعض. ورنا اكدت ل مريم انها لو تعرف! كانت هتبقى اول واحده موجوده جمبها.
ومريم ما زعلتش منها ابدا واتكلموا ورنا هونت على مريم من اللي هي فيه شويه. وقعدوا كتير مع بعض.

نور في الجنينه بتتمشى فيها زي الفراشه، ومبتسمه وجواها اشتياق كبير وعايزه تتصل بمحمد...
وهي في الجنينه ماشيه لمحت حد داخل من بوابه الفيلا وكان محمد.
نور: اول مره قلبها يدق كده. وحاسه انها محرجه من محمد. وما كانتش مصدقه ان محمد اللي جاي هناك ده...
محمد: شاف نور من بعيد ووقف مكانه. وكل واحد عينيه متعلقه بالتاني، وبعدها محمد شاف انه لازم يتحرك، وراح عند نور وقف قدامها.

ومحمد جوا شعور غريب لاول مره، لانه حاسس ان نظرة نور مختلفه عن قبل...
محمد: احم. نور ازيك دلوقتى!
نور: برجفه في جـ.ـسمها كله. من اعراض العشق اللي مستخبي، ايوه. اا. اانا ا. اايوه، انا تمام انت عامل ايه؟
محمد: واقف ومش عارف. حاسس انه مراهق صغير. واحاسيس مختلفه. من طريقه نور ملخبطاه. انا تمام الحمد لله، وكويس علشان انت كويسه. وف أمان.
نور: احم. مامى فوق مع طنط رنا. تحب تتمشي شويه معايه ف الجنينه؟

محمد: كان معاه شنطة هدايا. ايوه طبعا احب جداا، لكن تعالي اقعدي عايز اوريكي حاجه الأول.
وراحوا قعدوا على الكنبه في الجنينه. جمب بعض.
ونور من قرب محمد ليها. حاسه بقوة ضـ.ـر.بات قلبها وحطت ايدها على صدرها. وبتاخد شهيق وزفير...
محمد: بخــــوف مالك يا نور انتى تعبانه!
نور. ها! لا لا ابدا انا كويسه قوي. بس. بس. لا مفيش حاجه.

محمد: طب الحمد لله. بصي يستى. انا كنت عايز اطمن عليكي امبـ.ـارح، بس فونك كان مكـ.ـسور وكمان كان معايه من امبـ.ـارح، و بصراحه قولت اكيد انتي نايمه. ومحبتش اتصل على مريم واقلقك.
نور: لا ابدا ولا تقلقني ولا حاجه يا ريتك اتصلت. محمد: هااا.

نور: احم. قصدي يعني ان انا كمان كنت عايزه اطمن عليك. لاني امبـ.ـارح لما فوقت مش لاقيتك موجود معاهم، وانت قبلها يعنى كنت ضارب هشام واصحابه. وكنت قلقانه يعني. ومكنش فوني معايا. وكمان محبتش اني اكلمك من فون لارين.
ونور بتتكلم كلمه. وتقطع في الباقي.
ومحمد: مش فاهم. لكن كل اللي هو فاهمه وعارفه انه. بيعشق تفاصيل نور، وحتى لو كلامها مقطع. هو حابب اي حاجه، اي حاجه من نور.

محمد: احم. فتح الشنطه وطلع منها هديه ل نور وقدmهالها. اتفضلي...
نور: ايه ده هديه علشاني انا!
محمد: ايوه. اتفضلي بقى ويارب تعجبك.
نور: اخدتها بتـ.ـو.تر. احم. اكيد هتعجبنى وميرسي مقدmا تعبت نفسك.
محمد: لسه متلخبط، وحاسس ان في حاجه متغيره تط، تعب ايه بس، افتحيها وشوفي عجبتك ولا لا! ولو مش عجبتك نغيرها في ثواني.

نور: ابتسمت. واول مره ايديها يكون فيها رعشه كده. واخدت العلبه وفتحتها، واتفاجئت بالهديه وكانت عبـ.ـاره عن
- iPhone 11 pro Max
وكان متغلف بطريقه شيك جدا، نور من فرحتها شهقت وحطت ايدها على بقها، الله جميله قوي قوي يا محمد، ايه ده بجد تحفه. تحفه حقيقي ده! ده! علشاني انا!
محمد: كفايه عليه بس فرحه نور دي. مش عايز حاجه تاني. احم ايوه يا نور ده علشانك انتي. يا رب تكون عجبتك!

نور: عجبتني بس! دي تحفه بجد. وبعدها قالت بس. بس يا محمد. ده غالي قوي.
كمان يعني. كان ممكن اصلح فوني. انا شفته وهو مرمي على الارض. كان واضح ان الاسكرين بس اللي اتكـ.ـسرت.
محمد: طلع الفون. بتاع نور من جيبه. اللي محمد كمل عليه وكـ.ـسره نصين علشان هشام لمسه بايده.
وقالها اتفضلي يستي. وحط الفون قدامها. وشافته ومكـ.ـسور نصين وشاشته كلها متكـ.ـسره وشهقت يا لهوي، ايه ده! ده مكنش كده.
ايه اللي عمل فيه كده؟

محمد: نصيبه كده بقى هنعمل ايه! اهو تكـ.ـسر وخلاص واهو مبقاش نافع، و كان بيتكلم بديق...
ونور: ابتسمت. وفهمت ان محمد كمل على الفون. ايوه. ايوه فعلا انا شكلى مختش بالى انه متكـ.ـسر كدا، وبعدين اصلا انا مكنتش حباه الفون ده...
تعرف! انا كان نفسي في ايفون، ونفس اللون ده. انا حبيته جدا على فكره...
محمد: بسعاده بجد يعني عجبك يا نور؟
نور: طبعا عجبني جدا. وبجد ميرسي كتير.

نور: طلعت الايفون وقالت ل محمد، اتفضل بقى شغلهولي وظبط فيه كل حاجه...
محمد: بسعاده. بس كده حاضر من عيوني. هاتي وقالها. انا جبتلك شريحه جديده
علشان محدش يدايقك. ولا يزعجك...
نور: بسعاده ونطقت بحب. شكرا يا. محمد.
محمد: سمع اسمه بدلع من نور! وكان حاسس انه هيتشل من الفرحه وغمض عينيه علشان يستوعب.

طبعا نور فاهمه وعارفه ان محمد بيعشقها، بس هو ما يعرفش انها عارفه، وكمان لسه لما يعرف ان نور بتحبه ربنا يستر وقلبه يستحمل الخبر.
المهم. محمد: العفو على ايه! دي هديه بسيطه. بقدmلك فيها اعتذار علشان نزلتى امبـ.ـارح وانتى زعلانه مني...
بجد اسف انا مكنتش اقصد انا بس كنت في عمليه، وقبلها مكنتش نمت كويس...

نور: بحب لا ابدا ما فيش حاجه، ويلا بقى شغل الفون، محمد شغللها الفون، وظبطلها كل حاجه، وكمان طلبت من محمد يسجل رقمه اول واحد، وقعده مع بعض شويه يتكلموا...
ومحمد حاسس ان المقابله دي مختلفه، حاسس ان قلبه مبسوط من جوه...
نور: اخدت بالها من الجـ.ـر.ح اللي في ايد محمد، ومسكت ايده: . ايه ده يا محمد!
محمد: من لمسة نور، معدل ضـ.ـر.بات قلبه خلاص زادت عن الحد الطبيعي ومردش على نور...

نور: بقلق. حقيقي. مسكت محمد من ايده وقالتله تعال معايا جوا لو سمحت.
محمد: قام معاها و فونها المكـ.ـسور وقع من ايده التانيه. وكان مستسلم تماما. مع فرق الطول بين محمد ونور وبرده كان مستسلملها.
واخدته وقعدوا في الليفنج.
ونور طلبت من داده سعاد علبه الاسعافات...
ونور قاعده جمبه. ومحمد يغمض ويفتح عينيه. وحاسس انه في حلم. ايوه انا بحلم.
داده سعاد. جابت علبه الاسعافات.

ونور: طهرت الجـ.ـر.ح ولفته بشاش وفجاءه شافت عيون محمد ما نزلتش من ع عينيها. ونور سرحت في عيون محمد الل قلبه عمال يدق. كأنها، اول مره تشوف لون عيونه، وقد ايه عيونه جميله. ومليانه حب. و حنان وفضلو مستثمرين فتره كده...
وقطع جمال اللحظه. رينو، اللي واقفه من فتره على الباب ومتابعه كل حاجه بحب واتنهدت من جمال سحر اللحظه، لكن شافت ان مراد وزين راجعين البيت مع بعض...

وحبت تنقذ اختها. احم. احم. هالوا. على الجميع...
محمد. انتبه ونور كمان الل علبه الاسعافات وقعت منها. ورينو جريت عليهم. وشالت علبه الاسعافات من ع الأرض. ووقفت معاهم كأنهم ال3 مع بعض من بدرى.
مراد. وزين: دخلوا وشافو. محمد. ونور. ورينو.
وفرحو لما شافوا محمد...
ودخلو سلموا عليه بحب...
مراد: محمد ازيك، ايه يا عم فونك مقفول ليه!
زين: وانا كمان اتصلت عليك كتير و فونك مقفول.

محمد: انا الحمد لله تمام، فوني كان فاصل شحن امبـ.ـارح وشحنته. بس لسه مفتحتوش.
رينو: احم طيب حمد لله على سلامتك يا ابيه محمد، انا طهرتلك الجـ.ـر.ح. ويا ريت تخلي بالك بقى المره اللي جايه. وانت بتنقذنى ما تفتريش اوي هههههه
ومراد وزين. ضحكو. ومحمد. ونور فهمو ان رينو انقذتهم. لما كانو سرحانين في عيون بعض.
محمد: حاضر ياستي مش هفتري. بس طبعا محدش يقدر يقرب منك، هما اصلا هيخافوا، ده انتي رينو العدوي مش اي حد...

رينو: احم. احم تشكرات. تشكرات، والكل ضحك عليهم...
وقعدو الخمسه مع بعض، وشكرو. محمد جدآ ع انه أنقذ اختهم.
ومراد سأل محمد. انه عرف ازاي، وازاي لحق نور.
محمد: قالهم حاضر هاحكيلكم كل حاجه، وفعلا قعده كلهم بفضول، عايزين يعرفوا ايه اللي حصل. لكن قبل ما محمد يحكى كل حاجه، مراد استاذنه ثوانى بس. وبعت دادا سعاد تنادي مريم. علشان تيجي تسمع كل حاجه معاهم...

في نفس الوقت، كانت مريم في التراس هي ورنا، وشافو كل حاجه بين محمد ونور ف الجنينه.
وانه جابلها ايفون هديه. والحب واضح بينهم...
و مريم قالت ل رنا، انها بتتمنى ان محمد يتقدm ل نور في اقرب وقت، ورنا قالت يا ريت اصل محمد صعبان عليا قوي، واتنهدوا. وداده سعاد. خبطت ودخلت عند مريم. وقالتلها أن الأستاذ مراد منتظرها تحت هو واخواته. والدكتور محمد.

ومريم قالت ل داده سعاد انهم يجهزوا الغدا علشان رنا ومحمد. هايتغدوا معاهم...
ونزله تحت. ومحمد بدء يحكيلهم.
وسمعو كل حاجه، ومشاعر متلخبطه من الكل، ما بين غـ.ـيظ. وكرهه. واطمئنان. وتفاخر. وحب.
وعشق...
نور: طبعا بتسمع. وبتحلل كل تصرفات محمد انه عمل كل ده علشان بيحبها، وكانت فخوره جدا ب محمد، ونفسها تقوله انها بتحبه قوي. وكل شويه تسرح فيه.

ورينو مراقبه ومتابعه نور، ومراد كان بيسمع. وحمد ربنا ان محمد شاف نور والا مكانش هيحصل خير واخته كانت هتتدmر في لحظه...
وزين: نفس التفكير...
ومريم: سمعت وضغطها مش راضي ينزل. وقامت من جمب رنا. وباست على راس محمد بحب. ودmـ.ـو.عها نازله. وشكرته...
مريم: محمد انت عملت معانا جميل مش هنقدر ننساه ابدا.

محمد: باس على ايديها. كلام ايه ده يا مريم جميل ايه وكلام فاضي ايه لو قولتي الكلام الخايب ده تاني هازعل منك بجد، اهم حاجه نحمد ربنا وبص على نور. وانها بخير
نور: جواها احساس، انها نفسها تقوم وتقولهم انا بحب محمد اوي...

الوقت عدى بسرعه. وكلهم قاعدين مع بعض. ونور قامت وجابت الايفون وقالت ل مامتها ان محمد جابوا هديه ليها، والكل عارف طبعا محمد عمل كده ليه، ومحمد كان محرج لان واضح اااوي قدامهم. واتحرج ان مراد يزعل ا و زين...
لكن اكتشف عكس كده تماما، وان مراد كان مبسوط، وكمان زين...
ورينو اللي نطت جمب نور. وقالتلها تعالى نتصور كلنا...

ورينو كانت مصممه، لانها كان في دmاغها ان نور تتصور جمب محمد، وفعلا وصورتهم كلهم مع بعض، ومراد وزين. استأذنو يطلعو يغيروا هدومهم. وطلعوا على فوق ومبسوطين ان اخيرا اليوم كان حلو...
ورينو. اخدت نور من ايدها. وقعدتها جمب محمد وصورتهم، وكان في الصوره واضحه من نظرة محمد انه بيعترفلها انها الوحيده اللي مغرم بيها...
وتمت عمليه التصوير بنجاح، والكل قاعد مبسوط...

لكن مريم حاسه ان آدm واحشها قوى لانه مـ.ـا.تصلش عليها ولا مره...

بعد شويه. آدm اتصل على رينو. في معاد ما بتكون في البيت، واطمن عليها، وكلم نور وقالتله ان محمد جاب شريحه جديده و فون جديد وهي هتسجل اسمه وهاتكلمه منه حالا، وفعلا نور اتصلت ع آدm. وكان رقم مميز وآدm فرح جدا لانه شايف ان محمد مهتم باصغر التفاصيل في حياة نور، واتمناه بجد لبـ.ـنته، وهو بيتكلم، كان نفسه يسمع صوت، مريم، او يسأل عليها بس خاف يسال، نور تقوله خد كلمها مع انه حاسس انها بعيده عنه اووى، ودي اول مره. آدm هو اللي يخاصمها. ولكن اتنهد ومسالش، وقال ان عمها جاسر عزمهم كلهم على حفله بـ.ـاربكيو بعد بكره.

ونور قالتلهم وكلهم وافقو. ولكن رينو ونور اتدايقو لأن ماليكه المغــــرور هتكون موجوده، وطريقتها محدش بيحبها...
نور: محمد انت هتكون موجود معانا ف الحفله!
محمد: شاف في عيون نور حاجه غريبه...
المكان اللي هتكوني موجوده فيه هاكون انا موجود فيه يا نور!

زين: ف اوضته ودخل ياخد شاور وخلص و طالع من الحمام...
سمع صوت فونه. وراح يشوف مين وكان المتصل! Retail
زين: قلبه دق. ريتال بتتصل معقول. وفتح من غير تردد. احم. الوو ريتال ازيك؟
ريتال: بتـ.ـو.تر. احم. اهلا زين. انا كويسه حضرتك كويس
زين: سمع اسمه برعشة صوتها، غمض عينيه بحب وتنهيده. حضرتي. حضرتى كويس انتى بقى حضرتك عامله ايه!
ريتال: ا. انا. انا الحمد لله حضرتك
زين: ريتال؟
ريتال: ن. نعم
زين: قولي زين.

ريتال: اتـ.ـو.ترت، ما ينفعش
زين: قعد على السرير ليه ما ينفعش! اكبر منك بعشر سنين! ده يا دوبك انا اكبر منك بسنه ونص
ريتال: لااراديا. سنه و4 شهور حضرتك.
زين: بفرحه ياااه. انتي بتعديلي بقى الفرق بالسنه والشهر.
ريتال: على طبيعتها وباليوم كمان، صدقني لازم نحترم اللي اكبر مننا. حتى لو فرق يوم واحد. الاحترام ده صدفه جميله...
زين: ببلاها. وهو ده اللي انا بحبه فيكي
ريتال: عينيها وسعت، ومردتش.

زين: احم، قااا، قصدي، اننا كلنا هنا في البيت بنحب احترامك لغيرك، وان دي فعلا صفه جميله قوي فيكي...
ريتال: انا متشكره لحضرتك.
زين: طيب احترميني. بس من غير حضرتك ماشي...
قوليلي زين، زين وبس. تمام
ريتال: ابتسمت حاضر هاحاول حضرت، احم يازين
زين: اممم اول مره احس ان اسمي حلو قوي كده
ريتال: احم...
زين: مش عايز يوترها. وساب كل حاجه تيجي في وقتها، قوليلي بقى! عامله ايه في المذاكره؟

ريتال: انا بتصل عليك علشان كده...
زين: قولي في حاجه صعبه قدامك.
ريتال: بصراحه اللغه الاسبانيه. مش قادره اتخطاها، بحس انها صعبه اوي. عارف ساعات بقول يعني يا ريتني ماسمعت كلامك وكنت دخلت اي كليه تانيه وخلاص...
زين: ازاي بقى امال هانزعق لبعض ازاي!
لازم لغه الحوار تكون باللغات كمان...
ريتال: ههههه
زين: بهيام. احنا بالصلاه على النبي كدا. لا تفرق معنا اسبانيه، ولا فرنسيه
ريتال. : يعنى هتشرحهالى.

زين: بحب وانا اقدر أتأخر. يستي شوفي الصعب ايه عندك وانا بكره في الجامعه اشرحلك كل حاجه
ريتال: بفرحه. بجد! بجد يا زين!
زين: في سره. هييبح قلب زين والله. احم...
ايوه بجد. وبعدين ما انا اللي مراجع معاكي الروسي. وكنتي برده شايفه انها صعبه. عموما مـ.ـا.تقلقيش. انا على طول هافضل جمبك ومش هاسيبك، غير لما تقولي كفايه اسباني بقى ههههه.

ريتال: ههههه وكانت من قلبها، وزين قلبه دقه ونفسه يقولها ان ضحكتها، بترد فيه الروح. وعايزها على طول تضحك كده...
ريتال: بجد متشكره جدا.
هو عمو آدm. وطنط مريم، هيكونوا موجودين عند عمه جاسر. في حفله البـ.ـاربكيو؟
ريتال نفسها تقوله. انت هتكون موجود يا زين
زين: اممم. بصراحه انا معنديش خليفه. بموضوع الحفله ده، لكن مش عارف، بس اكيد هيروحوا. لانهم بقالهم فتره ما تجمعوش اكيد هيكونوا موجودين.

ريتال: احم. و. وحضرتك. يعني، قصدي، هتكون، يعني، موجود مع اخواتك!
زين: حس احساس مختلف. من سؤال ريتال وحب يتأكد من حاجه...
زين: حضرتك! تاني ماشي يا ستي، انا لا مش هاكون هناك. هاقعد في البيت، او هروح النادي اتمرن.
ريتال: ببلاها وزعل، ليه بس ما تيجي ارجوك.
زين: نام على المخده، وحـ.ـضـ.ـن المخده التانيه. عايزاني اجي ياريتال!
ريتال: احم. هو. اصل. يعني، هو...

زين: بيعد على صوابعه. هو. اصل. يعني. هو. ايوه بقى الاجابه فين! وزين اتجرأ ودلعها.
روتي قولي عايزاني اكون موجود ولا لا!
ريتال: سمعت اسم الدلع بتاعها من زين قلبها دق.
احم. هوا، اصل. هوااا...
زين: تانى ياروتى. خلاص يبقى انتي مش عايزاني اكون موجود.
ريتال: باندفاع. لا لا طبعا انا عايزاك تكون موجود واشوفك اول واحد كمان، وكحت.

زين: ابتسم. حط ايده وراسه وفرح ورقص حواجبه. وقالها خلاص. هاكون هناك اول واحد، لان انا كمان. عايز اشوفك اول واحده.
ريتال: ابتسمت واتـ.ـو.ترت...
زين: ريتال
ريتال: نعم
زين: ابقى البسي الحجاب الاسود لانى بحب اشوفه عليكي.
ريتال: نفسها وقف، وقفلت من غير ما ترد، وزين: بص للفون وابتسم. وباس الفون. هانت ياروتى. شكلى كدا هعترفلك قريب، وقام علشان ينزل تحت وكان مبسوط جدا.

يوسف وصل مريم. وطلع معاها فوق و سلم على خالو حسام و طنط هدى. وقعد معاهم شويه و مريم كانت بتعمل عصير ليوسف وكانت بتسرق النظرات، وهو كمان، وهدى لحظت ده.
لكن كانت خايفه لتكون بـ.ـنتها اتعلقت ب يوسف. وانه حب من طرف واحد، وقررت انها تتكلم مع مريم. بعد ما يوسف ينزل.

يوسف شرب العصير، وكمان هنا اتصلت على يوسف، وكلمت هدى من فون يوسف وسلمت عليها، واتفقوا انهم كلهم هيتجمعوا عند ملك وجاسر بعد بكره، وقفل المكالمه ويوسف استاذن بكل احترام ونزل...

ومريم دخلت اوضتها. وبصت على يوسف من الشباك وهو بيركب العربيه. وشافها وهو بيفتح الباب وشاور لها، وهي اتكسفت وشاورت بخجل، وقفلت الشباك وماسكه العروسه وحـ.ـضـ.ـناها وبتدوخ بيها ف الاوضه. وبتفتح عينيها شافت هدى قدامها ومريم اتخضت. واتكسفت احم ماما انا...
هدى: تعالى يا مريم عايزه اتكلم معاكي شويه.
مريم: قعدت جمب هدى. نعم يا ماما.

هدى: بصي يا بـ.ـنتي انا هاتكلم على طول ومن غير مقدmـ.ـا.ت. وياريت تكوني لسه بتعتبريني صاحبتك قبل امك واتصارحيني. لاني حاسه ان جواكى حاجات. وكمان متغيره بقالك فتره.
مريم: متغيره! متغيره ازاي يا ماما. وقامت وقفت وياترى للأحسن ولا للاوحش!

هدى: قامت. لا يا حبيبتي تغييرك طبعا للأحسن. وكمان الحمد لله. شايفه انك بتذاكري وبكل تركيز. بس يا مريم انا امك. و حاسه بيكى يا حبيبتي. وكمان شايفه في عينيكي حب لحد. وانا استنيتك تيجي وتحكيلي. وقولت لو مقالتش النهارده. يبقى هتقولي بكره، لكن يا حبيبتي انتي ما قولتيش حاجه لماما حبيبتك، ممكن اعرف جواكى ايه وحبك ده لمين...
مريم: بتـ.ـو.تر. حب! حب! ايه بس ياماما.

هدى: مسكت مريم من ايديها. بـ.ـنتي وحبيبتي انا معوداكي. على الصراحه ومن وانت صغيره، دلوقتى بقى لما كبرتي وبقيتى عروسه و في كليه هتداري وتخبي على امك. انتى عايزه تزعليني منك، هو انا عمري ضغط عليكى اواجبرتك على حاجه!

مريم: حطت راسها في حـ.ـضـ.ـن هدى، ابدا يا ماما انتي. وبابا. وابيه زياد، من اجمل النعم اللي ربنا رزقني بيها، انا هقولك كل حاجه يا ماما. ومريم خرجت من حـ.ـضـ.ـن مامتها، وقعده جمب بعض. ومريم حكت كل حاجه ل هدى. وان اللي بتحبه هو يوسف. وكمان انهم كلها شهر وهيجوا يتقدmوا ويحددوا الخطوبه، وان مريم بتحب يوسف من وهي سن سنه وكبرت قدامه، وكمان يوسف بيحبها من اول ما شافها وجت على الدنيا، وان يوسف بيوصلها يوميا لانه شايف ان دي مسئوليته، لان زياد مش موجود، وبصت لامها، يوسف يا ماما محترم جدا. ظظ وعمره ماحاول انه يقلل من شاني، وكمان محترم جدا معايا، واسلوبه كويس كمان، انا بحبه قوي يا ماما. طبعا هدى سامعه كل كلمه و مبسوطه، ان حبهم من الطرفين، وهدى بتحب يوسف زى زياد. لانه محترم. وحـ.ـضـ.ـنت مريم بدmـ.ـو.ع ام فرحانه، وكمان دعت ل زياد من قلبها ان ربنا يرزقه باللي تحبه اوي كده زي ما مريم بتحب يوسف...

وكان حسام واقف بره وسامع الحوار من البدايه...
ودmعه اب نزلت لان بـ.ـنته كلها فتره بسيطه ومش هتكون موجوده معاهم في بيتهم. واتنهد وقال...
هي البنات بتكبر بسرعه كده ليه! السنين بتعدي كانها ايام.

محمد. خلص مرور ع المرضى. وكان عايز يروح. ولكن ف مريـ.ـض حالته مش مستقره.
د. علاء. خلاص يادكتور محمد روح انت حضرتك وانا هكمل انهردا. وهتابع حالة المريـ.ـض
محمد: حبيبي يا علاء تسلم. لكن روح انت. انا كدا كدا معنديش حاجه اعملها. انا هطبق انهردا. روح انت لمراتك وعيالك. وانا هتابع. وبعدين دى حالتى ومتقلقش الحقنه الل ادتهاله هتخلى الحاله تستقر إن شاء الله
د. علاء: متاءكد يادكتور
محمد: طبعا اتفضل انت.

د. علاء: بجد انا مش عارف أشكر حضرتك ازاى. احم. بعد اذن حضرتك.
محمد: العفو. اتفضل
علاء مشى ومحمد رايح ع مكتبه. يريح فيه شويه. ولسه بيفتح الباب. اتصـ.ـد.م من ياسمين. الل قاعده ع الكنبه ولبسه بنطلون ضيق جدا. وكمان توب. وفاتحه البالطو. وتفاصيل جـ.ـسمها واضحه جدااا.
محمد اتفاجئ. من وجودها أولا. ومن لبسها ثانياً
محمد: دخل ولكن ساب الباب مفتوح. احم. دكتوره ياسمين. خير ف حاجه!

ياسمين. قامت ووقت قدامه. والبالطو مفتوح. وكانت مغريه. ابدا. يادكتور انا كنت قاعده ف مكتبى. وجالى اتصال من البيت دايقنى اوى. واتخـ.ـنـ.ـقت. وقولت مفيش غير الدكتور محمد. الل لو اتكلمت معاه. هستريح. اووى. وكانت طريقت كلامها كلها اغراء.
طبعا ياسمين كانت رايحه ع مكتبها ولكن سمعت كلام محمد مع علاء وان محمد الل هيسهر انهردا.

وهي كمان نبطشيه. فكرت بسرعه وجريت ع مكتب محمد. وظبطت نفسها. وفتحت البالطو. وقعدت ع الكنبه وحطت رجل ع رجل ومنتظراه. ومستعده. انها توقع محمد باي طريقه كانت.
محمد: ومالو. اتفضلي استريحى. محمد قعد ع كرسى المكتب.
ياسمين. رايحه تقفل باب المكتب.
محمد: اكيد هتفتحى الباب اكتر. لانه يدوبك متوارب. افتحيه. افتحيه.
ياسمين. ادايقت. احم. وفتحت الباب سنتيمتر زياده. ورجعت قعدت قدامه. وحطت رجل ع رجل.

وكل شويه تظبط التوب بطريقه مغريه.
محمد. فتح فونه. وجاب صورة نور وابتسم.
ها بقى قولى. حضرتك. متدايقه من ايه. وايه الإتصال الفظيع الل جه لحضرتك. خلاكى. تنزلى مخصوص مكتبى. مع انى المفروض! مش هكون موجود ف مكتبى لانى مش نبطشيه النهارده!
ياسمين: اتـ.ـو.ترت. ها...
محمد. : ها ايه؟ متقولى. وبعدين اقفلى البالطو. لتبردى.

ياسمين: بمياصه. ليه هو مش عاجبك. وبعدين. الزورار صعب اقفله. حتى بص. وقامت علشان. محمد يشوف الزورار.
محمد: خليكى مكانك. وحط فونه ع المكتب. واتصل. ع الممرضه. من فون المكتب. وقالها تعالى مكتبى حالا.
ياسمين قعدت مكانها متدايقه. لان محمد مش مديلها فرصه. تبيع نفسها ليه.
الممرضه. جت نعم حضرتك. يادكتور محمد!

محمد: خدى. الدكتوره ياسمين. وشوفيلها احسن بالطو. ف المستشفى. وتلبسو قدامك. وتتاكدى من ان كل زراير. البالطو تتقفل. مش عايز زورار يكون مش مقفول
وابتسم. ل ياسمين. كل طلباتك اوامر يادكتوره. انا ميرضنيش أن الزورار يكون صعب عليكى.
وبص للممرضه. وزعق. مستنيه ايه اتفضلى مع الدكتوره ياسمين.
الممرضه: خافت من محمد. ااه. ايوه. اتفضلى معايا يادكتوره. اتفضلي.
ياسمين هتفرقع من محمد، والموقف الل حطها فيه.

وسابته وجت تخرج
محمد. نده ع الممرضه. وقال بتحذير. واقفلى باب المكتب وراكى ومش عايز حد يدخل عليا. غير ف حالة الطوارئ بس
ياسمين سامعه. وخرجت تلعن فيه. واقسمت انها لازم تغريه بأى شكل من الأشكال.
والممرضه. خرجت وقفلت الباب وراها. ومحمد قعد ع المكتب ورجع راسه لورا. وسرح ف نورو.

عند آدm
آدm روح متاخر. ومتعمد علشان مش عايز يشوف مريم، لانه حاسس لو اتكلم معاها. او هي اتكلمت معاه. حاسس انه ممكن يفقد السيطره على نفسه...
طلع وقف في الطرقه. وراح وخبط على رينو يطمن عليها...
ودخل وكانت بتراجع مع رودي على الفون. وابتسم
رينو: يابـ.ـنتى بقى ركزى.
رودى: ...
رينو: يادى جمبك الل كل شويه يوجـ.ـعك ده. مقولتلك روحي اكشفى
رودى: ...
رينو: طيب خدى مسكن. وفوقى كدا الماده دى صعبه...
رودى: ...

رينو: ثوانى. يارودى هسلم ع بابى. اهلا بابى حمدلله على سلامتك.
آدm: دخل. حبيبتي الله يسلمك. وكان مبتسم...
ل رينو. وقالها بتحبى صحبتك. رودي. دى انتي صح...
رينو: عملت كتم صوت المكالمه: قوي يا بابي دmها خفيف. و بتحبني قوي. ههههههههه
آدm: بتضحكي على ايه!
رينو: اصل رودي عايزه تتجوز اي حد من عيلتي، شايفاكم كلكم حلوين، احلى من بعض وهتتجنن هههههه.

آدm: ابتسم. لسه بدري يا رينو على الكلام ده. انا عايزك تركزي انتي وهي في دراستكم يا حبيبتي، و متركزيش في الكلام ده تماماً.
رينو: احم. حاضر يا بابي
آدm: اوكي يا روحي تصبحي على خير
رينو: وانت بخير، وادm جاي يخرج من الاوضه. رينو: بابي.
آدm: نعم يا حبيبتي
رينو: مامى. مااكلتش حاجه من الصبح.
آدm: بدهشه معقول! مااكلتش ليه!

رينو ؛ مش عارفه. كلنا كنا على الغدا النهارده. ومستنين حضرتك. وانت اعتذرت لما مراد اتصل عليك، وكلنا قاعدين بـ.ـنتغدى. بس مامي ما كانتش بتاكل، وحاسه انها كانت بتمثل انها بتتغدى، وبعد ما طنط رنا مشيت هي وابيه محمد، طلعت على طول على اوضتها، وابيه. مراد. وابيه زين ونور. وانا، طلعنالها علشان نشوفها. واعتذرت وقالت انها مش عايزه تتكلم، لانها مصدعه وعايزه تنام.

آدm: قلبه و.جـ.ـعه على مريم. بس يعمل ايه مريم ارتكبت غلطه كبيره، وهز راسه وقالها ما تقلقيش يا حبيبتي انا هشوفها، وخرج وقفل الباب
ورينو. شغلت كاتم الصوت وكملت مذاكرتها مع رودي على الفون.

آدm: خبط على نور ودخل، واطمن عليها، وكانت قاعده على اللاب، واتكلم معاها شويه، وشاف الايفون اللي جابه محمد ليها، وكان شايف في عيون نور فرحه حقيقيه، واتمنى انها تفضل كده مبسوطه على طول، وبرده نور قالت ل آدm نفس الكلام، اللي رينو قالته عن مريم...
وآدm قال انه هيتصرف، وودع نور وخرج...

ونور قاعده مستنيه ان الكل ينام، علشان عايزه تتصل ع محمد، هي مش عارفه هي عايزه تتصل ليه، بس هي حاسه انها عايزه تسمع صوته...
و فتحت الفون، واتفرجت على الصور، وخصوصا الصوره اللي محمد عيونه متعلقه بيها وقالت، هو انا كنت غـ.ـبـ.ـيه اوي كده!
آدm: اطمن على اولاده كلهم...
وكان زين يراجع اللغه الاسبانيه، علشان يراجع بكره ل ريتال، في الجامعه، وسلم ع باباه.

وكمان مراد: كان بيتكلم مع فريحه على الفون. وسلم ع باباه. وكان عايز يكلمه بخصوص مريم مامته. لكن فريحه. اترجته. انه مايتدخلش وانهم قادرين
يحلو مشاكلهم. مع بعض، وفعلا. مراد سلم ع باباه. بكل احترام...
وادm كده اطمن على اولاده، وراح ودخل ع الاوضه.
واول مادخل ملقاش مريم في الاوضه، استغرب وافتكر انها ممكن تكون ف الحمام.

وقعد شويه. لكن مفيش صوت ف الحمام. واستغرب. وراح ع الحمام وشاف الباب مش مقفول، ودخل الحمام، وملقاش مريم موجوده، يتتبع.
ماليكه: نازله على السلم، ولابسه بنطلون جينز مقطع وتوب وبلوزه مفتوحه. وكان شكلها ملفت جدا، وكانت بتتكلم في الفون مع صاحبتها وبتقولهم انها نازله حالا، علشان هما مستنينها في العربيه قدام الفيلا، ولسه هتفتح الباب وخارجه
جاسر: ماليكه!
ماليكه: بصوت مهموس اووووف. ولفت لجاسر. نعم يا بابي!

جاسر: كان خارج من المكتب ورايح على اوضته علشان ينام. ووقف مكانه لما شاف ماليكه نازله من ع السلم بالشكل ده. وماقربش منها واتكلم عن بعد وبص في الساعه كانت 11مساءا
جاسر: ممكن اعرف حضرتك بتعملي ايه!
ماليكه: بديق مكبت. باعمل ايه يعني يا بابي. انا خارجه اسهر شويه مع اصحابي ومش هتأخر
جاسر: خارجه! وقرب منها خارجه دلوقتى الساعه. الساعه 11 بالليل يا ماليكه...

وبص عليها. وعلى لبسها، وايه اللبس ده و جبتيه منين وامتى! وازاي تفكري تخرجي اولا باللبس ده. وكمان من غير ما تقولي لحد في الفيلا انك خارجه. وعلا صوته لدرجة ان ما لك. وملك خرجوا من اوضهم. وواقفين بعيد...
جاسر: كمل. بصوت عالي ايه خلاص كبرتي وبقيتى تتصرفي من دmاغك. ومن غير ما تقولي رايحه فين ولا جايه منين!

ماليكه: يوووه. يا بابي انا فكرت انكو نايمين وبعدين، وبعدين ماصحباتي اهم، خارجين برده من غير ما حد يعرف من اهلهم، وبعدين يا بابي دول ساعتين تلاته وراجعه.
جاسر: مصدوم! وملك! ومالك!

جاسر: انتي اتجننتي يا ماليكه! انتي مقتنعه باللي انتي بتقوليه ده! انا عايز اعرف في بـ.ـنت محترمه تلبس لبس زي ده! وكمان في بـ.ـنت متربيه تخرج من بيتها في وقت زي ده! لاء. وايه من غير ما تقول لاهلها. يعني اكون انا نايم ومطمن ان بـ.ـنتى في اوضتها. وهي متكونش موجوده وخارجه ساعتين تلاته. يعني بـ.ـنتي انا. هتخرج 11 وهترجع الساعه 2 بالليل! وزعق لدرجة ان مالك. وملك اكتشفوا ان جاسر عصبي جدا. انتي امتى هتعقلى. وهترجعي عن الطريق الزفت ده! انتي مش حاسه انك بتأذينا من غير ما ت عـ.ـر.في! للاسف يا ماليكه انا مصدوم فيكي...

بقى دي! وشاور عليها بقى دي. بـ.ـنتى!
ماليكه الجميله المؤدبه. اييييه. اييييه اللي جرالك!
انا عايز اعرف ناقصك ايه. علشان تكوني بالاخلاق دي! يعني من مغــــروره ومتكبره واسلوب زي الزفت. لوحده بدأت تخرج وتسهر ايييييه انتي مفيش حد مالي عينك!
ملك حاولت تقرب من جاسر. ومالك مسك ايد امه وقالها. ماما ارجوكي سيبي بابا يتصرف. لو سمحتي. وما تقلقيش.
ملك: قلبها خايف لا يحصل مشكله.

ماليكه: ايه اللي انت بتقوله ده يا بابي! انا مش شايفه اي سبب ل عصبيتك دي! انا واحده خارجه شويه مع صحابي، ومش مهم الوقت على فكره! المهم اني اكون مبسوطه، بابي انا مبعملش حاجه غلط. وكمان ياريت تسيبني اخرج علشان متأخرش اكتر من كده. وجايه تتحرك من قدام ابوها
جاسر: رجعها من تاني مفيش خروج يا ماليكه.
ماليكه: سوري يا بابي انا وعدت اصحابي اني هخرج. بعد اذنك ولفت وماشيه.

جاسر: وصل لقمه غـــضــــبه. وراح وراها وشـ.ـدها بقوه ومره واحده، ولاول مره. ضـ.ـر.بها بالقلم على وشها. انتي لازم تتربى من اول وجديد ياماليكه.
ملك: واقفه مصدومه من شكل جاسر الجديد وكمان اول مره يتصرف كده. اما مالك زعلان طبعا بس شايف مفيش غير الحل ده. لان ماليكه افعالها زادت عن الحد
ماليكه: واقفه مصدومه. ومش مصدقه ان ابوها اللي بتحبه. بيضـ.ـر.بها وفي السن ده كمان.

جاسر: الظاهر اني لازم افوقك بطريقتي ومسك شنطتها ورماها على الارض واخد منها الفون و شـ.ـدها من دراعها وزقها على مامتها
جاسر: مالك خدها طلعها اوضتها. ومن هنا ورايح مفيش خروج بعد الساعه 8 نهائي والكلام ليك وليها
وزعق جدا. انا مش عارف احكم بيتي ولا ايييه خدها من وشي، وخليها تغير القرف اللي هي لابساه ده.

مالك: خاف من ابوه واخد ماليكه وطلعها اوضتها، لكن مالك مستغرب ماليكه. اللي منزلتش دmعه واحده. واكتفت بأنها قاعده على السرير وبصه قدامها وما تكلمتش.
مالك: اتنهد و سابها وخرج وبعدها. ملك دخلت عند ماليكه بدmـ.ـو.ع. وقاعده جمبها وكلمتها كتير لكن مفيش فايده.

ملك: قامت وراحت على الدولاب وخرجتلها بيجامه علشان تلبسها وخرجت. وزعلانه وا تنهدت وقالت ربنا يهديكي يا بـ.ـنتي. وراحت أوضاعا. شافت جاسر قاعد مخـ.ـنـ.ـوق وزعلان. قعدت جمبه وحطت ايدها على كتفه، جاسر ان شاء الله ربنا هيصلح حالها، حبيبي مليكه بذرتها طيبه وصدقني انا متاكده انها هترجع لعقلها.
جاسر: بيأس. امتى بس! امتى يا ملك! بـ.ـنتي الوحيده والكبيره. اخلاقها بتنحدر. عايز اعرف انا قصرت في ايه يا ملك!

انا كنت باخدها معايا الشركه من وهي شهور ماحرمتهاش من حاجه. لا من معامله. ولاعيشه. وكل حاجه حققتهالها. انا نفسي اعرف هي بتعمل معانا كده ليه!
انا بجد حزين على بـ.ـنتي ؛ اللي في سنها دلوقتى بيكونوا مخطوبين ومبسوطين. وخصوصا إن ماليكه مش وحشه. لاء. دي جميله. وجميله جدا كمان.
لكن في الشكل بس يا ملك! في الشكل بس!
واتنهد. ت عـ.ـر.في! انا خايف لا ماليكه تأذي نفسها اكتر من كده. ااااه يارب. يااارب.

ملك: هون على نفسك يا جاسر إن شاء الله خير انا بدعيلها والله في كل فرض ان ربنا يرجعلها عقلها وترجع عن الطريق ده.
بس انا خايفه يا جاسر!
جاسر: خايفه! من ايه ياملك!
ملك: انت ضـ.ـر.بتها بالقلم. ودي اول مره تحصل منك. وخايفه ل تأثر على ماليكه بالسلب. انا لما دخلت عليها دلوقتى كانت قاعده جـ.ـا.مده متحركتش وكمان ما نزلتش دmعه واحده!

جاسر: بزعل. ده كـبـــــريـاء يا ملك. هي شايفه انها لو عيطت او عملت اي رد فعل. هتبان ضعيفه. وهي في الاساس اضعف مما يكون. انا مش عارف! من بعد ما زياد سافر وهي اتغيرت تماماً.
ملك: حطت راسها على صدره. ومش عايزه تقوله على اللي ماليكه عملته مع زياد. علشان الامور ما تتعقدش اكتر من كده. وغمضت عينيها. ان شاء الله خير يا جاسر...
جاسر: إن شاء الله.

آدm: دخل الاوضه ما لقاش مريم موجوده، وقال ممكن تكون في الحمام!
واستنى شويه لكن مفيش حد خرج من الحمام. وقلق. وراح يفتح الحمام. وكان الباب مش مقفول ودخل ملقاش مريم موجوده، وقلبه وقع ف رجليه...

آدm: خاف. وخرج من الحمام بسرعه. ولسه هيفتح باب الاوضه! شاف مريم داخله من التراس، واول ما شافها كان عايز يجرى عليها ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه. لكن فضل واقف مكانه واتنهد بـ.ـاريحيه. وراح اخد هدومه من الدولاب ودخل الحمام ياخد شاور، مريم دخلت من التراس. ومحاولتش تتكلم مع آدm لانها حاسه انها مخـ.ـنـ.ـوقه وتعبانه. وكمان ماكلتش حاجه من الصبح. من ساعة داده سعاد مكانت عندها الصبح. وراحت ع السرير. وطفت النور قبل ما يطلع من الحمام، وحاولت تمثل انها هتنام، لانها عارفه انها غلطت لكن عن طريق الخطأ، هي مكانتش تعرف انها كده هتاأذي بـ.ـنتها نور، ومريم نايمه زعلانه، وكمان حاسه بتانيب الضمير. ودmـ.ـو.عها نازله غـ.ـصـ.ـب عنها. وحاسه بالوحده من غير آدm، وغمضت عينيها وفكرت كتير وسرحانه...

نور: مش قادره تستني اكتر من كده! هي ماسكه الفون بس مش عارفه مالها مكسوفه ليه! ومتـ.ـو.تره مع انها كانت بتتعامل مع محمد عادي، وبتكلموا في اي وقت، ليه دلوقتى حاسه ان كل حاجه بقت صعبه! ومتـ.ـو.تره بس هي خلاص عايزه تكلمه حالا، نور جابت رقمه اكتر من مره وضغطت اتصال وترجع في كلامها، وبعد محاولات، واخيرا اخدت شهيق وزفير وقررت انها تتصل، وضغطت على الاتصال. ومنتظره الرد!

محمد: قاعد في مكتب المستشفى، وكان قاعد ع كرسى المكتب ومرجع راسه لورا. سرحان في نورو. وانها. النهارده كانت مختلفه، واهتمامها مختلف على غير العاده، قلبه حاسس بكده، وعنده شعور غريب من اسلوب نور، هو كان عادي ولا انا بيتهيالي! وهو شارد وسرحان في نور، سمع صوت الفون اللي على المكتب. وجابه من غير اهتمام. لكن اتعدل اول ما شاف المتصل (Noor).

نور! نور بتتصل دلوقتى! وبص في الساعه 11 بليل، و غمض عينيه وفتحها، واخيرا رد.
محمد: الو، نور.
نور: الو، ازيك. يا محمد؟
وكان في تـ.ـو.تر في صوت نور.
محمد: بحب. انا كويس يا نور. انت بقى عامله ايه!
نور: ا. انا. اا. انا كويسه
محمد: احم: انتي. بتتصلي حصل حاجه!
نور: باندفاع. لا لا. ابدا. انا كنت عايزه اطمن عليك...
محمد: غمض عينيه و بياخد نفسه بالعافيه، انا! انا كويس. طمنيني عليكي انتي
نور: انا تمام. احم، هو، هوا.

محمد: خير يا نور. قولي ياماما عايزه ايه!
نور: لا ابدا انا مش عايزه حاجه. بس كنت بطمن الجـ.ـر.ح اللي في ايدك عامل ايه دلوقتي!
محمد: بص على كف ايده. وقالها يعني تمام
نور: بقلق. يعني ايه! الجـ.ـر.ح و.جـ.ـعك، اكيد ماغيرتش عليه. من وقت ما كنت عندنا صح!
محمد: حس ان نور مختلفه عن كل مره، ومحمد مش مستوعب. لكن حب يتأكد من حاجه. لا ماغيرتش على الجـ.ـر.ح. مش مهم. وبمكر. بس حاسس انه كان محتاج خياطه...

نور: بخــــوف. ايوه. ايوه صح. انا برده كنت عايزه اقولك كده. طيب انا مش عارفه اعمل ايه! انت لو جمبي هنا كنت انا هخيطلك الجـ.ـر.ح. ارجوك يا محمد شوف اي دكتور يخيطلك الجـ.ـر.ح.
محمد: ضـ.ـر.بات قلبه بتزيد عن المعدل الطبيعي. ولكن حب يتأكد اكتر، احم حاضر. انا هاشوف الدكتوره ياسمين تخيطلى الجـ.ـر.ح.

نور: بغـ.ـيظ. نعم! ياسمين مين ان شاء الله! وبتاع ايه اصلا تمسك ايدك! و لا تخيطلك الجـ.ـر.ح، عندك دكتور احمد. او دكتور علاء. اشمعنى ياسمين يعني!
محمد: وقف مكانه ومش مصدق، ايوه غيره، دي نبرة غيره ايوه...
محمد: بفرحه. انتي مش عايزه ياسمين تخيطلي الجـ.ـر.ح ليه!
نور: ها، احم، ل. لا ابدا. وبعدها اتغاظت باقولك ايه! ياسمين مش هتخيط حاجه ماشي. و شوف بقى انت هتعمل ايه!

محمد: بسعاده. هاعمل ايه! ده انا هاروح اطرد ياسمين دي من الشغل حالا...
نور: هههههه. لا. لاء حـ.ـر.ام.
محمد: فتح بقه، لما سمع ضحكت نور، وبص على الرقم تاني، واتأكد ان ده رقم نور...
محمد: نور.
نور: نعم يا محمد!
محمد: انا مش بحلم صح!
نور: غمضت عينيها. وحـ.ـضـ.ـنت المخده. لا يا محمد مش بتحلم
محمد: يعني انا بكلمك دلوقتي وانتي معايه ده مش حلم صح!
نور: ايوه يا محمد. انا باكلمك. وكمان مش بتحلم. انا معاك يا محمد.

محمد: نور! انتى متغيره النهارده. ولا انا بيتهيالي!
نور: بحب. لا يا محمد مش متغيره، بس تقدر تقول اني اخيرا فوقت...
محمد: بعدm فهم. فوقتي! فوقتي من ايه!
نور: اتعدلت من مكانها. وحست ان خلاص محمد صعبان عليها، لانه حبها وعشقها 21 سنه، وشافت انه كتعويض، انها هي اللي تبدأ وتعترف بحبها...
محمد: نووور، روحتي فين! وفوقتي من ايه!
نور: برقه وحب، محمد!
محمد: سمع اسمه بالطريقه دي، غمض عينيه. بحب. نعم يا نور...

نور: ا. انا. ا. انا. كنت. عايزااا، ورجعت في كلامها. مفيش. انا، انا كنت عايزه اسالك على حاجه في المنهج...
محمد: اتنهد. عينيه ليكي يا نور...
نور: حطت ايدها ع قلبها. ونظمت نفسها، وحست ان الكلمه تقيله اوي، بس قالت انها لازم تقوله في اقرب وقت. ان مكنش النهارده. يبقى بكره واتكلمت كتير مع محمد، ومحمد قام نام ع الكنبه. وكان بيرد عليها بحب. وهزرو مع بعض. لحد ما نور نامت وهي بتكلم محمد...

ومحمد سمع صوت نفسها اللي انتظم، واتنهد بحب، بحبك يا نور، وقفل المكالمه، وشاف انها احلى مكالمه جاتله في حياته، وسرح ف نور من تاني لحد ما غمض عينيه ونام.

مريم: نايمه على السرير، ودmـ.ـو.عها نازله وسرحانه، وفاقت من افكارها على باب الحمام وهو بيتفتح. وغمضت عينيها بسرعه. واتنهدت.
آدm: خارج من الحمام. واستغرب الاوضه ضلمه وشغل الاضاءه. اتفاجئ ب مريم نايمه على طرف السرير واستعدت للنوم...
خلاص آدm من جواه صعب عليه شكل مريم، وكمان عايزها تاكل. ومش عارف يعمل ايه!

آدm: واقف قدام التسريحه، وبيراقبها في المرايه، وشاف ان مريم شكلها مخـ.ـنـ.ـوق بجد. وانها كل شويه تتنهد بصعوبه...
آدm: زعلان. لكن دي مهما كان اميرته وحبيبته، هو جواه مريم وحشاه رغم كل حاجه، واخيرا استسلم. وراح جمب السرير. وقعد على ركبه قدامها وشاف ان مريم كانت معيطه. وعيونها دبلانه. وشكلها اتغير من كل اللي حصل، رغم ان دول يومين بس...

آدm: صعب عليه مريم. ورفع ايده على خدها ومسد عليه بحب، لدرجه ان مريم جـ.ـسمها اتشنج. وفتحت عينيها. ولما شافت آدm جمبها قلبها دق ودmعه نزلت من عينيها، لكن الدmعه نزلت من عينيها حرقت قلب ال آدm.
آدm: مسح دmعتها بسرعه. ومريم اتعدلت. وكمان آدm قام وقعد جمبها على السرير، وعيونهم في عيون بعض، وحصل معاهم حوار بلغة العيون
ان مريم بتتاسف بعينيها بترجي، وآدm بيعاتبها انها ازاي تخبي عليه حاجه كبيره زي دي!

مريم: مااستحملتش النظره دي. وحـ.ـضـ.ـنت آدm. وبكت كتير من غير ولا كلمه، وآدm مغمض عينيه ومسد على شعرها، وكان زعلان لانه مابيحبش يشوف دmـ.ـو.ع مريم، وكمان اتدايق من نفسه لانه حس ان مريم حاسه بالوحده من غيره...
آدm: اخيرا اتكلم: بس. بس يا مريم خلاص يقلبي بطلي عـ.ـيا.ط. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه
مريم: آدm صدقني انا ماقصدش اني اخبي عليك.

آدm: بزعل. امال ايه يا مريم! انتي عرفتي ان بـ.ـنتك حصل معاها كده، وامر كبير زي ده. ووصل كمان للصور، تقومي تخبي عليا...

مريم: بدmـ.ـو.ع. والله يا آدm لما نور حكتلى وقالت اللي حصل، فكرته طيش شباب، وان محمد خلاص اتصرف وضـ.ـر.ب الولد ده، وان كده الموضوع خلص، وماقولتش ليك علشان مـ.ـا.تأيذيش الولد ده، او يحصل شوشره في الجامعه، وكمان خفت على مراد. وزين. وعليك. علشان ما يحصلش اي اذى لحد فيكو، والله العظيم انا ماخبتش عليك لسبب معين، انا فكرت ان الموضوع خلص كده، وان هشام عرف غلطه. وان نور اكتشفت هشام ده على حقيقته وبعدت عنه، وكل كلامها ب شهقات ودmـ.ـو.ع...

آدm: بس طيب بتعيطي ليه دلوقتي!
مريم: عيطت اكتر علشان. انت رفضت تسمعنى، وزعلت مني، وخاصمتني يا آدm.
آدm: مريم. انا زعلت منك جدااا طبعا. لان الل حصل ل نور ده، وسكت ماكملش مش عايز يقولها ان جزء كبير من الل حصل بسبب انها خبت عليه...
واتنهد. مريم! انتي لو كنتي قولتلي انا كنت هتصرف. وكنت هبعد هشام ده بطريقتي، وكمان احنا اتفقنا، اننا مانخبيش حاجه على بعض. وانتي اهو، خبيتي عليا، بجد صدmتي كانت كبيره اوي.

مريم: بعـ.ـيا.ط. انا اسفه يا آدm. والله ماكنتش اعرف ان كل ده هيحصل. انا اسفه ليك. وكمان اسفه ل نور، وعيطت اكتر
آدm: مش مستحمل دmـ.ـو.عها. اخدها في حـ.ـضـ.ـنه. بتتاسفي ليه! وكمان ليه بتتاسفي ل نور!
مريم ؛ انا ضميري معـ.ـذ.بني اوي يا آدm. انا السبب في اللي حصل لي بـ.ـنتي ده، انا لو كنت قولتلك مكانش حصل كل ده لبـ.ـنتي، ولا اتعرضت لخــــوف. ورعـ.ـب. ولا للموقف ده، انا السبب. انا أم سيئه جدا، انا و.جـ.ـعت بـ.ـنتي من غير مااحس.

آدm: متدايق من كلامها، بطلي عـ.ـبـ.ـط بقى. انتي أم سيئه انتي!
ده انتي احسن. واجمل. أم في العالم، ده انتي صاحبتهم. قبل ما تكوني امهم. وكمان انتي احلى زوجه. واخت. وصديقه. وبـ.ـنت. في العالم ده كله. ويستي خلاص. اللي حصل ده نصيب. ولو كنتي قولتي قبلها. كان هيحصل. ولو مكنتيش قولتي. برده كان هيحصل. لانه قدر ومكتوب.
مريم: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. يعني انت مش زعلان مني. يا آدm
آدm: مسك وشها بايديه. انا ما اقدرش ازعل منك يا مريم.

مريم: آدm لو سمحت متخاصمنيش تاني. انا كنت حاسه ان الدنيا كلها جايه عليا وانت مش معايا
آدm: باس جبينها. حبيبتي اسف بس غـ.ـصـ.ـب عني. واوعدك اني مش هاعمل كده تاني. لاني انا كمان كنت بعـ.ـا.قب نفسى قبل منك. وبعدك عنى خلانى لغيت كل الاجتماعات و مركزتش في شغلي. انا حياتي من غيرك صفر على الشمال، وباس ايديها، حبيبتي اوعديني انك ما تخبيش عليا حاجه تاني. علشان لو في ايدينا حاجه نعملها. وتتصرف وننقذ الموقف.

مريم: حاضر يا حبيبي. اوعدك ان دي اول واخر مره اخبي عليك حاجه. وحـ.ـضـ.ـنته وكـ.ـلـ.ـبشت فيه. وهو كمان حـ.ـضـ.ـنها بحب كبير.
آدm: على فكره انا جعان اوي
مريم: حاضر ثواني هانزل اجهزلك العشا
آدm: وانتي مش هتاكلي معايه!
مريم: احم. لا ما ليش نفس انا اكلت ومش جعانه
آدm: خلاص. يبقى انا كمان ماليش نفس واكلت ومش جعان
مريم: ابتسمت. حاضر. هتعشى معاك.
آدm: بس داده سعاد نامت!
مريم: وايه المشكله! انا هانزل اعمل الاكل وقامت من مكانها.

آدm: زعلان ع مريم. لانه شافها بكت كتير. وحب يدلعها زى زمان. وجاتله فكره، فاكره اول جوازنا كنا بنجهز الاكل ازاي.
مريم: ابتسمت. طبعا دي من اجمل الذكريات
آدm: وذكريات ليه! احنا فيها. وقرب على مريم وشالها. وخرج بيها من الاوضه.
مريم: بحرج. آدm الولاد. حد منهم يشوفنا
آدm: وايه المشكله، وبعدين ما تقلقيش كلهم في اوضهم وزمانهم نايمين...

ادm شايل مريم ونازل على السلم. والابتسامه على وشهم الاتنين. ونازل ورايح بيها على المطبخ.
مراد: كان في المطبخ، بيجيب ازازة ميا وطالع، شاف أبوه شايل مريم ورايح عنده على المطبخ...

مراد: ابتسم. وشاف أنهم اتصالحو. ولكن محبش يقطع سحر اللحظه الموجوده بين امه وابوه، وحاول يستخبى، لكن خلاص مش هينفع يطلع من المطبخ، وبسرعه استخبى جوه المطبخ في ركن في مكان صغير، ماحدش هيشوفه لكن كان مراد شايف كل حاجه، وشاف آدm دخل المطبخ.
آدm: قعد مريم على الترابيزه، وماخلهاش تعمل حاجه. وآدm الل جهز العشا واتكلموا مع بعض في ذكريات الماضي، وآدm جهز الاكل وقرب من مريم...

وكان بياأكلها في بقها، والوقت بيعدي ومراد كان مستمتع بالحب اللي موجود بينهم، لكن خلاص ما بقاش قادر، رجليه و.جـ.ـعته لان المكان ديق، وقاعد وخايف يحصل تجاوزات بين آدm ومريم، لانه شايف كل حاجه، آدm أآكل مريم...
ومريم أآكلت آدm، و كانوا مبسوطين وبيتكلموا مع بعض...

مراد للحظه، افتكر ان فونه مش على الصامت وخافت يجيله رساله، او فريحه تتصل، وحاول يخرج فونه من جيب البنطلون. ومسك فون وركز فيه وبيعمله على الصامت، وفجاءه آدm مسكه من قفاه، وقومه من مكانه...
مراد: اتخض وقام مع ابوه. ورفع يديه الاتنين فوق.
آدm: انت بتعمل ايه هنا يالا!
مراد: يادي الكسفه اللي انت فيها يا حازم، ابدا انا انا كنت بشرب.
آدm: بتشرب! في ركن المطبخ ومستخبي! كنت بتشرب ايه ياض!

مراد: احم بشرب ميه يا حاج. هاكون بشرب ايه يعني، وبص ل مريم اللي كاتمه الضحكه، ازيك يا مزه
آدm: راح لسعه ع قفاه.
مراد: اااه ايه يا حاج ايدك تقيله بالراحه. مش كده.
آدm: انت يالا. عملي الاسود في حياتي، اسيبك في الفطار تطلعي في العشا!
مراد: نصيب، نصيب ياحاج. هنعترض على امر ربنا. وبص تاني على مريم اللي قاعده على الترابيزه هتمـ.ـو.ت وتضحك، انما ايه الحلاوه دي بس
آدm: اتغاظ اكتر وراح لسعه ع رقبته من الجمب.

مراد: اااه تسلم الايادي ياحج. وبص ع مريم جديده البيجامه دى!
آدm: اتغاظ اكتر، ومسكه بايديه الاتنين من ياقة التيشرت وعلقه، انت عايز ايه يلا بالضبط! وايه، ماببتحبش تغازل في امك. غير قدامي! ياض انا مش عايزه احطك في دmاغي.

مراد: وحد الله ياحج آدm. وحد الله، انا عملت ايه بس! انا كنت في المطبخ بجيب ازازه ميه وشوفتك. وبص على مريم و شوفتك وانت شايل القمر ده، قولت بلاااااش يا مراد، بلاااااش يحبيبي تقطع اللحظه الحلوه دي، لقيتك جاي على المطبخ، قومت استخبيت، يعني انت يا حاج اللي جاي عليا، مش انا اللي جاي عليك، وبص ل مريم، ولا ايه يا مريوم مش كلامي منطقي والنبي!
مريم: مبتسمه من الأعداء الل قدامها، منطقي طبعا يا حبيبي...

آدm: بص ل مريم بغـ.ـيظ، ومريم كتمت الضحكه وسكتت...
آدm: بصلهم بغـ.ـيظ.
مراد: بص ل مريم. يا ريت تقوليله يسيبني. هيبتى بتروح يا مريوم. ورقصلها حواجبه وغمز.
آدm: وصل لقمة غـــضــــبه وغـ.ـيظه. من ابنه...
مريم: مش قادره. هههههههه حبيبي خلاص سيبه هو اكيد ما يقصدش
مراد: بهيام وغرام. هيييح، اه والله فعلا انا ماقصدش
آدm: صك. على اسنانه. وقرب من ودن مراد.

اوعا تكون فاكر اني نسيت اللي انت عملته. وانك قولت لامك على حوار السكرتيره. وجبتهالى ع الشركه، لاء، وحياه امك اللي انت بتنافسني فيها دي، ما هاعديهالك بالساهل يابن العدوي، وهتشوف بقى ابوك هيعمل ايه، وهوريك انا بقى اللعب على اصوله، واصبر عليا. التقيل لسه ماجاش. وبعد عنه وحط ايده على كتفه، فعلا عندك حق ياحبيبتي مراد مايقصدش. مش كده يا، مراد!
مراد: بلع ريقه بصعوبه. وخاف من ابوه. ومردش.

مريم كاتمه الضحكه...
آدm: ايه! ما لك ياروميو سكت ليه! اجيبلك ميا، ت. تشرب!
مراد: ها! لاء شكرا. احم انا. انا طالع انام تصبحوا على خير. ومراد مشي من قدامهم.
مريم: هههههههه انت مش معقول يا آدm
آدm: بغـ.ـيظ واد ابن كـ.ـلـ.ـب. ناططلي في كل اكله.
مريم: ههههههه مراد! ده مراد. ده حبيب، ومكملتش، من نظرة آدm، احم ابنك برده وبعدين ما تقولش عليه كده ولا تشتمه لو سمحت، علشان بجد هازعل منك...

آدm: بنرفزه. طيب ياختي تعالي انتي كمان. وشالها وطالع بيها على السلم، مش عارف انا ايه الحظ ده، واد مستفز...
مريم: هههههههههههه
آدm: بطلي تضحكي. علشان ما تغباش عليكي انتي كمان
مريم: هههههههه، احم وسكتت سوري. سوري
آدm: دخل بيها الاوضه. ونزلها. لكن هو لسه متدايق من عدوه اللدود.
مريم: حطت راسها على صدره بحب. حبيبي انت عارف انه مراد بيحبك. وهو بيحب يزاولك مش اكتر والله، ده ما بيستحملش عليك حاجه.

آدm: ومريم ف حـ.ـضـ.ـنه بيضعف. ضمها واتنهد. عارف يحبيبتي وانا كمان بحبه، بس عيل ابن كـ.ـلـ.ـب اوي.
مريم: وبعدين بقى، لو سمحت. قولت مـ.ـا.تشتمهوش. هازعل بجد. ولا انت بقى عايزنى ازعل! وقالتها بدلع.
آدm: وانا ما يهونش عليا زعلك يا قلبي. وباس جبهتها بحب.
مريم: حبيبى. يلا بقى علشان ننام. انا من امبـ.ـارح مش عارفه انام.
آدm: ومين سمعك يا قلبي. انا همـ.ـو.ت واخدك في حـ.ـضـ.ـني وانام.

مريم: بزعل حقيقى. بعد الشر عنك يا آدm. اوعا تقول كده تاني ربنا يخليك لينا، ويديمك ف حياتنا
آدm: باسها من شـ ـــفــايـــ ـفها. ويديمك ف قلبى. وحياتى.
مريم. ابتسمت، وسكتت. وبعدها احم، على فكره! انا نمت في حـ.ـضـ.ـنك امبـ.ـارح.
آدm: عارف بس ماكنش قد كده! علشان انا ماحـ.ـضـ.ـنتكيش ل قلبي وباس على راسها. حقك عليا وما تزعليش مني.
مريم: حقك عليا انا، وانا اسفه اني زعلتك من غير قصد مني.

آدm اخدها ونيمها على السرير وغطاها. ونام جمبها واخدها في حـ.ـضـ.ـنه ونامو على طول.

تاني يوم في الجامعه.

ريتال: قاعده وكانت لابسه حجاب اسود. لانها عرفت. ان زين بيحب اللون الاسود عليها. وكانت مستنياه علشان يراجع معاها، واخيرا شافت زين جاي عليها، اتـ.ـو.ترت كتير وفركت ف ايديها.
زين: بابتسامه. صباح الخير يا ريتال.
ريتال: احم. صباح الخير. حضرتك.
زين: سحب الكرسي. وقعد. حضرتك! الظاهر اننا هنخلص المنهج مع بعض. وانتي لسه بتقولي حضرتك دي
ريتال: ابتسمت. اسفه بس غـ.ـصـ.ـب عني. اكيد هتعود.

زين: اكيد هتتعودي. بس من غير أسفه.
المهم انت فطرتي!
ريتال: ايوه فطرت في البيت قبل ما انزل على الجامعه.
زين: طيب ايه رايك بقى نبدأ مراجعه!
ريتال: اوكي يلا.
زين: قعد اكتر من ساعه يراجع ل ريتال اللي متـ.ـو.تره. ونص الكلام بيطير منها. لكن زين ماسبهاش. غير لما فهمت قواعد الماده، وكان بيسـ.ـر.ق نظرات ل ملامح وشها الجميله...

وكمان ريتال بتحب لون عيون زين قوي. وكمان كل حاجه فيه، لكن متـ.ـو.تره وخايفه تبص عليه، علشان مايخدش باله...
وزين. كمان اخد باله من الحجاب. اللي روتي لابساه. وحس انه مبسوط، لان دي اشاره كويسه، وانه قالها انه بيحب الحجاب الاسود عليها، هي تاني يوم لبسته ع طول، وخلصوا الماده اخيرا، وماسكه الفون في ايديها
ريتال: ياااه، اخيرا فهمت...
زين: طيب كويس. انا عايزك بقى تشـ.ـدي حيلك كده. وتجيبي مجموع كويس.

ريتال: ان شاء الله. بجد انا بشكر حضرتك جدا.
زين: سحب الكرسي جمبها: ريتال.
ريتال: بتـ.ـو.تر. لان زين جنبها بالظبط احم. ن. نعم
زين: قولي زين
ريتال: ...
زين: ريتال قولى زين...
ريتال: بحرج. احم، زين.
زين: زين
ريتال: احم، زين
زين: شاطره. انا بقى عايزك على طول، بعد كل مراجعه، تجيبي ورقه وقلم وتكتبي فيها زين 20 مره، اتفقنا.
ريتال: هههههههه
زين. : شاف ضحكتها عن قرب. وقلبه دق: ريتال ضحكتك حلوه قوي...

ريتال: احم. ميرسي يازين
زين: شايف ان ده وقته ريتال.
ريتال: نعم.
زين: الحجاب جميل جدا عليكي. وخصوصا الغوامق
ريتال: بحرج. ورقه. ميرسي جدا لحض، يا زين
زين: خلاص مش قادر لما سمع اسمه برقه. ريتال.
ريتال: نعم.
زين: انا بحبك.
ريتال: قلبها دق بسرررعه كبيره، واتـ.ـو.ترت. والفون وقع من ايديها، والاوراق طارت وكل حاجه والكتب، و بتاخد نفسها بالعافيه، وحاسه انها هيغمى عليها، زين مش عارف يعمل ايه!

يلم ايه ولا ايه. لم الاوراق من على الارض وشال الفون بتاع ريتال. وكمان شنطتها. والاقلام وبص على ريتال اللي قاعده على الكرسي و حاطه ايديها على صدرها. وبتتنفس بسرعه. وخاف جدا عليها، والبنات في الجامعه، شافو ريتال واغلب الطالبات. راحو عندها يشوفوا مالها...
واحده راحت ل زين. حضرتك انت عملت فيها ايه!
زين: عملت فيها ايه! والله ما عملت حاجه.

البـ.ـنت: انا شايفاك من بدري قاعد معاها، ودلوقتي البـ.ـنت هيغمى عليها. تقدر تقولي انت عملت ايه!
زين: برخامه. حضرتك انا معملتش حاجه انا يادوبك اعترفتلها اني بحبها وكان صوته عالي.
البنات كلهم ابتسموا وفوقو ريتال. واحده منهم فوقي. فوقي كده. بصراحه يا بختك، الواد مز قوي.

وواحده تانيه. اعترفلك بحبه يا خايبه. تقومي تعملي كده. انا لو مكانك كنت اتشعلق في رقبته وكمان انا اللي كنت هاتقدmله. وريتال بدات تستوعب. وكان وشها احمر جدآ. واتعدلت على الكرسي، والبنات جابولها ميا.
وزين. واقف بعيد عن البنات علشان ما ينفعش يقف وسطيهم. ولكن كان خايف على ريتال جدا. وكمان شاف انه استعجل...
البنات مشيو بعد مااطمنو على ريتال. وريتال قاعده مكانها، زين راح قعد جمبها. ريتال، ريتال، مالك!

ريتال: احم. و صوتها مش طالع...
زين: اهدى، ريتال! انا اسف! انا اسف بجد. انا حسيت اني لازم اقولك على اللي جوايا، بس اكتشفت انى استعجلت، وبزعل حقيقي، ريتال انا بجد اسف، لاني حسيت اني لما قولتلك بحبك كان هيجيلك ساكته قلبيه ولا حاجه...
ريتال: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت
زين: ابتسم: انت كويسه دلوقتى
ريتال: بحرج. ايوه كويسه
زين: يعني مش زعلانه مني
ريتال: هزت راسها بي لاء.

زين: بصيص امل. قدامه وفرح، يعني بجد مش زعلانه. لاني ضميري مأنبنى وحاسس انك تعبتى بسببى. وكفايه الأوراق الل طارت ف كل حته.
ريتال: حست انها لازم تبطل تتـ.ـو.تر. و تسمع كلام مامتها. والا هتخسر كتير. احم وهي في واحده هتزعل من حبيبها.
ووشها اتحول جمرة نار. و قامت من مكانها بسرعه. عن اذنك هاروح الحمام حاسه اني عايزه اغسل وشي.
زين: ب فرحه وسعاده. ان ريتال اخيرا نطقت حتى لو ما قالتش بحبك. بس المهم انها نطقت.

وقالها: اتفضلي. وانا هستناكى هنا. علشان اوصلك
ريتال مشيت من غير ما ترد عليه، وهي ماشيه زين بيحبني، زين بيحبني، زين بيحبني...
وزين ماسك فون ريتال. والاوراق وقاعد فرحان وحاسس انه اسعد واحد في العالم، لانه تخطي اهم مرحله في حياته، واللي هي اعترافه ل حبيبته انه بيحبها.

رينو قاعده في الفصل جمب رودي، ومركزين مع الميس وهي بتشرح.
رودي: بدات تتالم. اااه
رينو: مالك يا زفته!
رودي: مش عارفه يا رينو جمبي بيوجـ.ـعني قوي.
رينو: بصوت وا.طـ.ـي، طفحتي ايه تاني ياطفسه. انا عارفاكي. كـ.ـلـ.ـبة اكل من بره انتي.
رودي: والله من آخر مره ما اكلت حاجه. وبعدين بقولك جمبي. جمبي اللي بيوجـ.ـعني يا غـ.ـبـ.ـيه ااه
رينو: انا مش قولتلك لازم تكشفي. دي مش اول مره تقوليلي جمبك بيوجـ.ـعك...

رودي: اممممم ااااه ياستي انا باخد مسكن وبعدها بتحسن، انا هاقوم استأذن اروح الحمام. واخد المسكن.
رينو: طيب خلي بالك. ويا ريت تروحي تكشفي. ولو مش قادره تنزلي لوحدك. انا هنزل معاكى.
رودي: ااه بألــم. ان شاء الله هبقى اكشف. وخليكى. انا هنزل بسرعه وهرجع. وقامت من مكانها. ولسه هستأذن من الميس. رودي جمبها كان بيتقطع اااااااااااه وصرخت وكل الفصل. والميس اتخضو. على رودي...

ورينو. خافت ع صاحبتها وعيطت. رووردى. روودى م. مالك يارودى.
رودي: اممم ااااه اه الحقيني يا لارين، الحقيني، بمـ.ـو.ت ااااه
الميس خرجت وبعض الطالبات علشان يتصلوا بالاسعاف...
رينو بتعيط. واتصلت ع والد رودي من فون رودى. مفيش شبكه، اعمل ايه، اعمل ايه فهد، فهد...
رينو طلعت فونها، واتصلت على فهد...

فارس: قاعد في الاوضه بيراجع. ومراحش الجامعه النهارده، وسمع صوت فون جاي من بره، ايه ده! صوت فون فهد. هو جه من الجامعه بدرى ولا ايه!
وبعدها الفون فصل ورن تاني، فارس يوووه تلاقيه في الحمام، وخرج وشاف فون فهد على الشاحن في الصاله، ورنا خارجه من المطبخ علشان تشوف مين بيرن. شافت فارس خارج، فارس شوف مين اللي بيتصل على تليفون اخوك فهد. لان فهد راح الجامعه ونسي ياخظ فونه معاه.

فارس: حاضر يا ماما. والرنه فصلت والفون بالبصمه، وقال فصل خلاص وراجع على اوضته الفون رن تاني ورجع يشوف مين، وشاف رقم رينو ومكنش عايز يرد. لكن في الاخر رد.
الو...
رينو: الحقني يا فهد...
فارس: بتـ.ـو.تر. لارين! في ايه. وبعيطى ليه!
رينو ؛ مش مركزه في الصوت، الحقني يافهد. رودي تعبانه قوي، وحاسه انها هتمـ.ـو.ت يا فهد الحقني.
فارس: لارين. انا فارس. مش فهد.
رينو: بدmـ.ـو.ع واحراج، انا اسفه يا فارس شكلي اتصلت عليك بالغلط.

فارس: لا. يا لارين ده فون فهد. هو نسي ياخده وهو خارج ع الجامعه. المهم انتى بتعيطى ليه!
رينو: عيطت اعمل ايه دلوقتى. انا صاحبتي تعبانه قوي اط. اعمل ايه وباباها في الشركه بتاعته ومش بيرد. فارس! اعمل حاجه لو سمحت.
فارس: اول مره يتعرض لموقف زي ده، طيب اهدي قوليلي عنوان مدرستك ايه. وانا هاجيلك
رينو: عطتله عنوان المدرسه وكمان الفصل.

وفارس: قال ل رنا واخد فون فهد معاه. علشان رينو تتصل عليه. لان فارس مش مسجل رقمها وخرج من الفيلا جري، وركب العربيه وساق بسرعه ومش عارف يتصرف ازاي، واخيرا وصل المدرسه وكان لسه الاسعاف ما وصلش، فارس دخل يسال على فصل رينو، ووصل اخيرا...
رينو شافته وجريت عليه، فارس، فارس الحمد لله انك جيت بسرعه، الاسعاف لسه ما وصلش، ورودي تعبانه قوي. والمسكن معملش حاجه...

فارس: اهدى يا لارين. ان شاء الله خير. هي فين! انا سامع صوت صريخ. بس مش شايفها.
رينو: هناك عند مجموعه البنات دي.
فارس: داخل مع رينو. والبنات قاموا من جمب رودي اللي ماسكه جمبها وخلاص هتمـ.ـو.ت من الو.جـ.ـع...
فارس: احم يا انسه قومى معايا...
رودي: بتصرخ ومش حاسه بحاجه ولا المسكن عمل حاجه...
فارس: مش عارف يعمل ايه لكن حاول يتصرف وقرب من رودي وشالها
وهو متـ.ـو.تر، لكن رودي مغمضه عينيها وبتصرخ ودmـ.ـو.عها نازله.

فارس: نزل بيها ورينو وراه. ووصلوا العربيه، ونزل رودي بالراحه، ورينو ركبت الاول. وفارس حاول يقعد رودي جمبها، وفارس كان متلخبط وقفل الباب...
وركب وساق بسرعه. وطلع على مستشفى النور، بتاعه محمد.
( حد اخد باله من اسم المستشفى)
فارس سايق وكل شويه يبص على رودي من المرايا، وقال. لارين هي الانسه بتصوت كده ليه!
هي عندها ايه!

رينو: بدmـ.ـو.ع. مش عارفه يا فارس. هي بقالها فتره بتشتكي من جمبها. وكنت باقولها تكشف، بس هي كسلت...
فارس: ايوه. ايوه اعتقد انها الزايده
رينو: ياخبر. الزايده!
فارس: اهدي يا لارين. ما فيش حاجه. الزايده دي سهله جدا. وما فيش منها خطر. وبعدين انا باقول تخمين. لسه مش عارفين هي عندها ايه بالضبط.
رينو: ربنا يسترها، هي اخدت مسكن وان شاء الله خير. هي بدءت تهدى. ظى كانت بتصرخ اكتر من كده.

فارس: ان شاء الله خير، وبعد فتره. رودي هديت شويه. لكن المغص بيروح. ويجي...
واخيرا فارس وصل المستشفى. و نازل بسرعه وفتح الباب.
رودي: فتحت عينيها وبصت على رينو. اللي بتعيط وماخدتش بالها من فارس...
رينو: يلا يا رودي. تعالى وصلنا هننزل خلاص متقلقيش ياحبيبتي
فارس: فتح الباب. وقرب منها. وكان لسه هيشيلها وبيقرب منها، رودي شافته!

رودي: يخرب بيتك. انت عسل كده ليه، هو في حلاوتك كده، اااااه يا بطني. وبصلته. انت حلوو اوى
فارس: اتصـ.ـد.م، وكمان رينو. اللي حطت ايديها على جابهتها بنفاذ صبر من صاحبتها...
رينو: رووووودي. انتي في ايه! ولا ايه!
رودي: ااااه يا بطني مش قادره، الواد ده حلو قوي يا روينوووو. ااااااه وبصتله، هو انت عسل قوي كده ليه!، ودخلت في نوبه المغص من تاني وصرخت كتير...

وفارس شاف انها بتقول اي كلام وخلاص. علشان تعبانه وقرب منها وشالها بسرعه. ودخل بيها المستشفى. ومن صوت صريخها الدكتوره جت بسرعه. ودخلوها غرفه الكشف
فارس: حس ان قلقان...
فارس: ايه ده انا قلقان كده ليه!
لارين: طلعت فونها برعشه ف ايديها. واتصلت على محمد، ومحمد رد عليها وجالها جرى.
ورينو: حكيتله كل حاجه. ومحمد راح بنفسه وكشف على رودي. وفعلا كانت الزايده.
وقال: رينو: صحبتك لازم تعمل العمليه.

محمد: اتصل على نور. وردت عليه، وقالها ان في عمليه كمان ساعه لو تحب تحضر...
نور: وافقت بسرعه. واتصلت على باباها. ووافق لبست ونزلت بسرعه وطلبت من مراد انه يوصلها...
وبعد كدا. فون رودي رن، وكان ابوها، وردت عليه وقالتله كل حاجه، وقالها انه جاي حالا.

ومحمد كلم. والد رودي في الفون. وقاله ان مفيش وقت. لو اتاخرنا اكتر من كده الزايده هتنفجر. وابوها قاله اعمل اي حاجه. اعمل اللي تشوفه صح، المهم بـ.ـنتي تكون بخير، وقفل
وفعلا محمد طلب ان غرفه العمليات تجهز. ودخلو. رودى العمليات. ورينو بتعيط. وفارس واقف ومش عارف يعمل ايه، مراد وصل نور اخيرا ورجع، رينو اتصلت ع باباها. ومامتها. وعرفتهم. وكمان طمنتهم أن محمد. وفارس. وكمان نور. موجودين معاها...

محمد بدأ في العمليه، ونور دخلت متأخره. لكن وقفت جمبه وفهمت واستوعبت. وكمان ركزت وبعد فتره. الحمد لله العمليه تمت على خير
رينو. و فارس. ووالد رودي. منتظرين وكلهم قلقانين.
فارس كان عايز يروح لكن شاف ان من الذوق يطمن عليها. وكمان يوصل لارين علشان خاطر فهد ما يزعلش منه ويتعصب عليه. ورنا اتصلت عليه تطمن.
واخيرا، محمد ونور. خرجو. وطمنوهم على. رودي.

رينو: جريت في حـ.ـضـ.ـن نور وطمنتها ان رودي هتبقى تمام، وكمان والد رودي. شكر رينو جدا وشكر فارس، لانه يعتبر هو اللي انقذ بـ.ـنته، ووصلها في الوقت المناسب. وفارس قاله انه ماعملش غير واجبه.
محمد استأذن واتحرك ونور جمبه. وبصت على ايده
نور: محمد
محمد: نعم يا نور!
نور: انت ماخيطتش جـ.ـر.حك امبـ.ـارح!

محمد: ابتسم من اهتمامها، لاء. لانه خلاص ماينفعش. عدى وقت كتير جدا يا دكتوره، وبعدين ده جـ.ـر.ح صغير جدا. مش مستاهل خياطه، كلها يومين ويروح
نور: طيب تعالى علشان اغيرلك على الجـ.ـر.ح في المكتب...
محمد: حاسس انه مبسوط من اهتمام نور.
محمد: قاعد على الكنبه في المكتب ونور قاعده جمبه وطهرت الجـ.ـر.ح...
وكان محمد عيونه متركزه على نور
ونور: متـ.ـو.تره من قربها من محمد. ولكن حست انها لازم تاخذ خطوه
نور: محمد...

محمد: بحب. نعم يا نور.
نور: احم. ع فكره. انا نسيت اشكرك. امبـ.ـارح ع الل انت عملته معايه.
محمد: تشكرينى! تشكرينى ع ايه! وايه الل انا عملته معاكى!
نور: انت عملت معايه حجات كتير أوى. وكمان انت انقذتنى. من خطر كبير. بجد بجد. شكرا
محمد: نور. انا معملتش حاجه. وده واجبى. انا وعدتك من وانتى صغيره انى هفضل جمبك. وهحافظ عليكى. ومش هسمح لاى ضرر يمسك
نور: مسكت، ايد محمد، الل جـ.ـسمه اتشنج من لمستها وهي بتحط الشاش...

محمد مغمض عينيه وسرحان ف لمستها
نور: بصت عليه وشافته مغمض عينيه...
نور: جمعت قوتها. محمد.
محمد: رد وهو مغمض. امممم
نور: انا. بحبك.
مالك: اتصل على ساره. واتكلم معاها كتير، وحاسس انه اتعلق بيها. واصبح كتاب مفتوح قدامها. ومستعد ان يعترفلها باي حاجه هي تسال عليها. وساره جواها متلخبط معقول حد بالطيبه دي ويكون جواه شر وجواها حست بمشاعر تجاه مالك. لكن طردت الفكره بسرعه من جواها. و كل ما تفتكر كلام سوزي تحس ان قلبها ولع نار من الكره والحقد. وانها لازم تنتقم من جاسر في اسرع وقت، و كلها بس بكره وبعد كده تكون في مكتب جاسر. وهتشوف مامتها مخططالها لايه علشان تنفذ كل كلام سوزي علشان ما تزعلهاش منها. لأن طبعا سوزى صبح وليل تحكيلها حكايه عاصم المظلوم. الل مـ.ـا.ت علشان يحمى بـ.ـنته الل لسه مطلعتش للنور. وساره وقفت وعينيها كلها شر. شر حقيقى. لأن ابوها اتقــ,تــل. وكمان جدها صلاح اتقــ,تــل. وجواها غل ونار هتولع ف الكل، وطبعا ف 2 واقفين قدام الاوضه مراقبينها. وفرحو جدا من نظرة الشر دى.

ابتسام: بضحكه خبيثه: عارفه ياسوزى
سوزى: عارفه ايه
ابتسام: انك لو مكنتيش خليتى عاصم ابنى يمضى ع عقد الجواز. وانك متجوزاه رسمى. كنت قولت ع ساره دى بـ.ـنت حـ.ـر.ام. من نظرة الشر الل ف عينيها دى...

سوزى: هههههههه. وانا هبله علشان كنت اخلف من عاصم ف الحـ.ـر.ام ومن غير إثبات ملكيه. ولما كنت هطلب حقها طبعا هتقولو عليها بـ.ـنت غير شرعيه. وبصت لابتسام بغل. ابنك السبب في كل الل انا فيه ده. كنا عايشين كويس. لحد ما قابل الل اسمها مريم. ومكنش مكسوف من نفسه وهو ف حـ.ـضـ.ـنى ويحكيلى ويقولى انه بيحب مريم. وعايز يتجوزها بأى طريقه. ساعتها بس حسيت بالخطر. وان ف اى وقت عاصم هيستغنى عنى. كلمت ابن عمى وقولتله وكان عارف مأذون. وجهزلى كل الاوراق. وكانت واقفه ع أمضت عاصم. وبعدها جبتله اوراق من الشركه ف شقتنا وجهزت كل حاجه وحطيت عقد الجواز ف قلب الأوراق. ولما اشتاقلى مضى من سكات. وبعدها بكام يوم جوزاى اتوثق. وبعد كدا حملت وكان نفسى ف ولد علشان ينتقم بقلب جـ.ـا.مد. وبصت لسوزى. للاسف ياابتسام بـ.ـنت ابنك بـ.ـنت حلال مش حـ.ـر.ام. وبعدين انتى مستغربه من نظرة الشر. وفكرتى انها ممكن تكون بـ.ـنت حـ.ـر.ام. ع أساس ابنك عاصم كانت نظرته ايييه! عموما بـ.ـنتى. وقريبا جدا هتاخد الل ابوها معرفش ياخدو.

وتابعو ساره الل بتتكلم مع مالك
وسوزي وابتسام متابعينها ومراقبينها وبيبتسمو بخبث لان خطتهم هتبدا.

نور: محمد
محمد: مغمض. اممم
نور: انا بحبك
محمد: فتح عينيه ع الآخر ومش مستوعب. لكن كانت عينيه متركزه ع نور وبس...
نور: قلبها بيدق بسرعه، لان الكلمه في حد ذاتها صعبه جدا وقت الاعتراف، وبتحاول تنظم نفسها، نور بلعت ريقها بصعوبه...
محمد: نور انتي قولتي ايه!
نور: ا. احم. قولت!
محمد: قلبه ضـ.ـر.باته كلها متلخبطه. فرحه. وصدmه. ودهشه. وحب. وعشق. وايديه ارتجفت من تاني.
نور اللي انا سمعته ده صح...

نور: - نزلت وشها في الارض امممم
محمد: دقات قلبه وصلت ل نور.
محمد: نور انتي قولتي بحبك! ولا انا بتخيل!
نور: مكسوفه. اا. ايوه. ي. يا محمد.
محمد: وقف مره واحده ومش عارف يعمل ايه. وايه كميه السعاده دي! ايه الفرحه دي يا محمد! قلبه بيرقص وبيغني من الل سمعه. والضحكه اترسمت على وشه...
نور انتي بتحبيني. انت بتحبيني انا...
نور: قامت. ببراأه. ايوه يا محمد انا بحبك انت.

محمد: اخيرا استوعب. وعيونه دmعت من الفرحه، اخيرا بعد صبر 21 سنه. وكمان هي الل اعترفت. يااااه. محمد واقف متلخبط. ومش عارف بجد يعمل ايه. بيضحك وبيدmع مع بعض. حط ايده على شعره. ونزل بأيديه مسح وشه تاني. وبعد كده مسك ايد نور من غير مقدmـ.ـا.ت. نور! انتي بتحبيني انا، بتحبي محمد عزيز، تقصدي انا!

نور: صعب عليها محمد. واتعلقت بيه اكتر. لان الفرحه. والدmـ.ـو.ع. والدهشه. واضحين على وشه. ولعنت نفسها ف سرها. لانها بالغباء ده.

وقالت انا لازم اعوض محمد عن كل لحظه كان بيتعـ.ـذ.ب فيها بسببي. واتشجعت اكتر. واخدت نفس عميق. واتنهدت. ايوه يا محمد انا بحبك انت. وصدقني انا اكتشفت اني بحبك من زمان. لكن كنت مغيبه. والكام موقف الل حصل الفتره اللي فاتت. فتحو عينيه عن الحقيقه. وكمان لما بعدت عني اسبوعين كاملين. ساعتها حسيت اني هشه وضعيفه وضايعه من غيرك، نور ماينفعش تعيش. ومحمد بعيد عنها، وعيونها دmعت انا اسفه يا محمد، ان كنت معميه ومش شايفه حبك ليا. انا اخيرا حطيت كل النقط على الحروف. وشوفت كل تصرفاتك. ومواقفك ووقفتك جمبي من سن يوم. لحد دلوقتى...

محمد بجد انا بحبك. وبحبك قوي كمان.
محمد: عينيه مفتوحه. وبتروح يمين وشمال. ومش مصدق. نور! نور! اخيرا!
نور وهي الل اعترفت! نور طلعت بتحبني انا!
نور: واقفه ومكسوفه: وسكتت ومنزله وشها في الارض. ومره واحده. محمد مسك وشها بايديه وقال. انا مش مصدق. بجد يا نور. مش مصدق. انا خايف لا اكون بحلم. ولو حلم مش عايز افوق منه، نور! حلم السنين انتى.
انا فعلا مش مصدق!

نور: حطت ايديها على ايديه. لا. صدق يا محمد. انا بحبك، والله العظيم بحبك
محمد: اول ما سامع القسم، غمض عينيه. اخيرااا. يا رب اخيرا. واخد نفس طووويل. وفتح عينيه. ومن غير اي مقدmـ.ـا.ت. اخد نور في حـ.ـضـ.ـنه. تعبير عن فرحته الل ما تتوصفش، وكان عايز يشيلها ويلف بيها في المكتب، من كميه السعاده اللي هو فيها...
نور: ضـ.ـر.بات قلبها بتزيد، ومغمضه عينيها بحرج، ومحمد حاضن نور حـ.ـضـ.ـن. فرحه وامان وسعاده...

محمد: فعلا متلخبط. ودmعه نزلت من عينيه على كتف نور. من السعاده. وشكر ربنا. انه اخيرا الحلم اتحقق.
محمد ساكت وحاضن نور. وكل اللي بيعمله. انه بيفكر في 21 سنه اللي عاشهم في صراع. وانه خايف يخسر نورو. دmـ.ـو.ع نازله. بعد الصبر ده جبر اخيرا. الانسانه اللي اتمناها في صلاته ودعاءه، وصبر على حبه كل الوقت ده، وكان خايف يعترفلها انه بيحبها، تيجي هي وتعترف ياااه على المكافآه الجميله دي، رفع عيونه لفوق وشكر ربنا.

نور: مغمضه عنيها في حـ.ـضـ.ـن محمد. ومتـ.ـو.تره ومرتاحه. ومشاعر كتير متلخبطه. لكن لازم تكـ.ـسر السكوت ده.
نور: احم. بصوت مبحوح. محمد...
محمد: سمع اسمه. ضـ.ـر.بات قلبه كانت هتطلع من بره صدره. خلاص نور سمعه ضـ.ـر.بات قلبه. ومش عارفه تعدها من سرعتها، وخافت على محمد، وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه، وقالت. احم محمد...
محمد: عيون محمد. قلب محمد. روح وعقل محمد، يا نور.
نور: اتحرجت ونزلت وشها في الارض.

محمد: رفع وشها. وقالها. نور عزيز. لا يمكن تنزل وشها في الارض ابدا. عايزك على طول راسك مرفوع. نور انا بشكرك بجد. انتي مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش انتي رديتي فيا الروح من تاني ازاي!

انتي حلم، انا مش مصدق. و خايف اكون بحلم بس حتى لو حلم. انا عايز اشكرك على شويه السعاده دي. انا ما حستش الاحساس ده من قبل كده. انتي خليتي قلبي يفرح. نور لو كان ده حلم وانتي اعترفتي بحبك فيه، فانا عايزه اعترفلك واقولك. اني بعشقك. مش بحبك بس. بعشقك من اول ساعه اتولدتي فيها. عشقتك من نعومه ايديكي وهي على خدي. عشقتك وحبيتك وادmنتك يا نور. كبرتي على ايدي. وكل يوم حبي ليكي يكبر عن اليوم اللي قبله. عشقتك في كل لحظه مرت. وكل ما تغيبي عني روحي بتبقى معاكي لحد ما اشوفك تاني. نور انتي النفس اللي بتنفسه. انتي دوله عشقي. انت بجد حبيبتي وصديقتي وروحي وعقلي. انتي الدm اللي ماشي في جـ.ـسمي. انتي شريان حياتي. انا مش عارف اقول ايه في الاعتراف ده، بس كل اللي عارفه اني مش عايش من غيرك. ومش هعرف اكمل حياتي غير جمبك. انا روحي متوقفه على حبك يا نور. انتي بانيتى قلب محمد وخلتيه عبـ.ـاره عن بيت من العشق. كله حب وحنان وامان ليكى قلبي بيتك انتي يا نور. وبنظره من عينيكى قلبي بيبدا بالنبض من تاني، نور انتي في مخيلتي. انتي اجمل بـ.ـنت في العالم كله، من بدايه الخلق لحد دلوقتى. انتي وريدي يانور...

نور: بتسمع كل كلمه. ومش مصدقه كميه العشق ده. وان في حد بيعشقها كده، هو في اصلا حب كده!
نور: عينيها متعلقه ب محمد وهو بيحكي. في اللحظه دي نور هي الل اتمنت ان ده ما يكونش حلم، لان عمرها ما هتلاقي حد يحبها بالطريقه دي، وشافت في عيون محمد. صدق كل كلمه وهو بيقولها. هي كانت بتتمنى ان اللحظه دي مـ.ـا.تنتهيش.

نور: عيونها دmعت. من كميه العشق اللي محمد وصل ليها، وشافت ان جه دورها انها تعوضه عن كل العشق ده، وتريح قلبه اللي تعب في حبها. ولازم ترد فيه الروح من تاني...
نور: ا. احم. محمد...
محمد: سرحان ف عيونها. عيونه.
نور: احم. انا بعشقك يا محمد.

محمد: غمض عينيه. وحاسس ان خلاص هيغمى عليه من الفرحه. نور اتجرات وحطت كف ايديها على قلبه. وقالت له اهدا يا محمد، وانت مش بتحلم. انت على ارض الواقع. وصدقني اللي جاي احلى ان شاء الله...
محمد حط ايده على ايد نور اللي على قلبه. يعني بجد اللي حصل دلوقتى، ده حقيقه مش حلم
نور: بدmـ.ـو.ع هزت راسها بلا...

محمد: مبسوط جدا، وفعلا اول مره مش عارف يعمل ايه. يشيل نور ويلف بيها في المكتب. ولا يجري على آدm عشان يخـ.ـطـ.ـفها لعالمه الخاص. ولا يروح يفرح ابوه وامه واخته اللي قلقانين عليه، ولا يروح لمريم يفرحها ويطمنها، محمد انا مش عارف اعمل ايه! بجد مش عارف.
نور: احم. ما تعملش حاجه سيب كل حاجه على الايام. وكل حاجه هتيجي بالترتيب. وبترتيب من ربنا كمان.

رينو: واقفه جمب رودي. اللي بتفوق من البنج، ولارين اصرت انها تكون جمبها لوحدها. علشان عارفه ان رودي ممكن تعك الدنيا. وهي بتفوق من البنج. وخافت. لابوها يسمع حاجه.
وقد كان...
ورودي بتفوق. ااااااه. انتو عسل. كلكم حلوين. ااااه عايزه بوسه، هاتو بوووسه.
رينو. امك حلوه. ااااه يا نادر يا فرفور...
آدm حلو قوي. لا ده جـ.ـا.مد تقولو 30 سنه اااه
رينو: بتسمع رودي، وعينيها بتوسع منها. ومن الكلام.

رينو: علقت. يخرب بيتك. انا امي حلوه. انت يابت مش عاتقه، وطلعت فونها وصورتها.
رودي: بابا اااه ماما مـ.ـا.تت يا بابا. حشـ.ـتـ.ـيني و  يا ماما.
رينو: عيونها دmعت لان دي تاني سنه على وفاة والدت رودي...
رودي: اه كلكم حلوين كده. اتجوز عايزه اتجوز. رينو. انتي جـ.ـا.مده اوى
رينو: رجعت اتصـ.ـد.مت تاني ايه البت دي! دى متـ.ـخـ.ـلفه رسمي...
رودي: رجلي بتمشي هههه. ايدي بتمشي لوحدها. خدي رايحه فين يا رجلي. هههههه...

ايه ده. ايه ده. الجمال عدي الكلام. تضحكلي وتاخد كام! ههههه اه يابا جعانه كرشي جعان. اااه المدير ابن الجزمه، يالهوي عليا وعلى سنيني، ايه ده، ايه ده. مخى وقع على الارض هههههه...
رينو: مش عارفه تعمل رياكشن معين. من كلام رودي، لكن في الاخر، ضحكت على صحبتها لانها عارفه انها، اطيب مما يكون. هي بتتكلم وبس لكن ساعه الجد تقلب قطه شيرازي...
رودي اخيرا فاقت وعادت الى ارض الواقع...
رودى: . اااه. انا فين!

رينو: حمد لله على السلامه يا بطل. اخيرا فوقتي من احلامك.
رودي: رينو. انا فين!
رينو: انتى في المستشفى يا حبيبتي.
رودي: ف المستشفى ليه! انا مااكلتش حاجه تاني من بره البيت.
رينو: لا يا قلبي انتي ما اكلتيش. لكن عملتي عمليه صغيره.
رودي: بدهشه. ايه عمليه! عمليه ليه! اااه
وعمليه ايه!
رينو: الزايده. عملتى. عملية الزايده.
رودي: ايه، يعني انا دلوقتي همشي من غير زيدتي حبيبتي...

رينو: هههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه والله فعلا. فوقي كده بقى علشان باباكي بره. وعايز يشوفك من بدري.
رودي: بابي. طيب هو فين مدخلش ليه!
رينو: مدخلش ليه! وانا هبله علشان اخليه يحضر التهيس اللي انتي فيه ده. ده لو كان سمعك كان كمل عليكي وشال مخك من راسك.
رودي: ليه كده بس يا رينو، ده انا طيبه والله.
رينو: اوووى طيبه اوى بإمارة ده. وشغلت التسجيل وسمعتها شوفى واسمعى ياقلبى.

رودي: شافت وسمعت. يا دي النيله السودا، اعتراف رسمي مني اني منحرفه. بس والله ده كلام وبس. امسحي يا بت انتي التسجيل ده...
رينو: هههههه لا طبعاً. ده انا هاسيبه دليل عليكى، وكمان لما احب اضحك هشغله.
رودي: رينو امسحيه بقى. مش كفايه انهم خدو اعضائى.
رينو: هههههه ماشي يا عم همسحو انا بهزر. انتي عارفه! انا سجلت علشان اعرفك اني انا انقذتك من باباكي لو كان حضر الاعتراف الصريح ده. وامي جـ.ـا.مده يا رودي هات!

رودي: اوووي يارينو. امك حلوه اوي اوي ولا اخواتك اوووف ابطال
رينو: ضـ.ـر.بت كف على كف. لا. لا انتي حالتك حرجه. جدااا.
الباب خبط. وكان والد رودي. واطمن عليها بخــــوف اب حقيقي...
ورينو استأذنت وخرجت بره. وكان فارس قاعد وشاف رينو خارجه، راح عندها. لارين ايه الاخبـ.ـار! صاحبتك عامله ايه دلوقتى!
رينو: الحمد لله تمام. انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي يا فارس ه الل انت عملته معايانا بجد ميرسي جدا ليك.

فارس: بتشكريني على ايه. انا ما عملتش حاجه وعموما انا مستني هنا. لما تحبي تروحي قوليلي علشان اوصلك.
رينو: بحرج شكرا جدا. لكن لو حضرتك مستعجل و حابب تروح اتفضل انت. وانا هتصرف.
فارس: بغباء. لا اروح ايه. من غير ما اوصلك. ده كان فهد قــ,تــلني فيها.
رينو: بعد فهم. ليه فهد يعمل كده!
فارس: ما عندوش خلفيه. ان رينو مـ.ـا.تعرفش ان فهد بيحبها. فارس مفكر ان فهد ورينو بيحبوا بعض وعارفين.

فارس: يعمل كده ليه! انتي بتسالي. فهد لو عرف ان سبت البـ.ـنت اللي بيحبها تروح لوحدها هايتعصب عليا. ومش بعيد يقــ,تــلني فعلا.
رينو: بصدmه. مالقيتش رد تقوله وسكتت.
فارس: انا هستناكي. وهقعد هنا لما تحبي تروحي قوليلي عن اذنك. والف سلامه على صحبتك.

رينو: هزت راسها واكتفت بده. وراحت قعدت على الكرسي. وعيونها مفتوحه من المفاجآه دي. فهد! فهد بيحبني انا! احم. رينو. جواها بدأ يتلخبط ومش عارفه تعمل ايه! لكن اللي هي فهمته وعرفته انها مبسوطه. لكن ليه مبسوطه. فهد! فهد بيحبني! وقاعده سرحانه وبتفكر في كل تصرفات فهد. وانه قال انها خطيبته قدام الناس. وفكرت كمان لما ضـ.ـر.ب نادر. واي حد يعاكسها يضـ.ـر.به، رينو مشاعرها اتلخبطت ومش عارفه تعمل ايه. لكن اكتفت انها عرفت ان فهد بيحبها وخلاص. وقررت انها تحاول تكون على طبيعتها معاه. وفجاءه قالت. انا قلبي بيدق ليه!

فهد روح البيت. ورنا شافته. حمد لله على السلامه يا فهد
فهد: الله يسلمك يا امي. ورايح علشان يجيب فونه اللي نسيه وملقهوش مكانه. ماما.
رنا: نعم يا حبيبي.
فهد: انا نسيت فوني على الشاحن هنا. ومش لاقيه هو فين!
رنا: فونك. مع فارس اخوك.
فهد: باستغراب. مع فارس ليه! وراح على اوضه فارس.
رنا: حبيبي فارس خرج من بدري. ومعاه الفون بتاعك.
فهد: بعدm فهم. معاه فوني انا طيب ليه يا ماما.

رنا: رينو. بـ.ـنت خالتك اتصلت عليك اكتر من مره. وفي الاخر فارس رد. وبعد ما كلمها قالي ان صاحبتها تعبانه قوي. وابو البـ.ـنت دى مش عارفين يوصلوا ليه. وطلبت من فارس يعمل يساعدها. وفارس اخوك اخد فونك. وراح ل رينو على المدرسه. واللي عرفته من فارس بعد كده لما اتصلت عليه اطمن. قالي انه في مستشفى خالك محمد. وكلهم منتظرين البـ.ـنت في العمليات. ويا حبيبتي. لما كلمت رينو. قالت ان البـ.ـنت صاحبتها دي يتيمه الأم و مالهاش صحاب غير رينو بس. قولت ل فارس. يستنى معاهم مش من الذوق يسيبهم ف الظروف دى.

فهد: اتدايق. ولعن نفسه. لانه نسى فونه ولو مكنش نسيه. كان دلوقت مع رينو. وقال طيب يا ماما انا رايح المستشفى اشوفهم.
رنا: ليه ياحبيبي ما فارس اخوك هناك. وكمان نور ومحمد ورينو...
فهد: انا رايح يا ماما و خلاص. سلام وسابها وماشى متدايق
رنا: اتنهدت. سلام. يا حبيبي وربنا يريح قلبك انت كمان. ولارين تحبك زي ما انت بتحبها.

زين في العربيه. بيوصل ريتال. وطول الطريق بيتكلم مع ريتال في امور عاديه. والدراسه علشان شافها متـ.ـو.تره. بعد فتره.
زين: تمام يا ريتال. لو احتجتي اي حاجه في اي ماده اول لغه واقفه في طريقك. كلميني على طول ومن غير تردد ماشي.
ريتال: ح، حاضر. وبتفرك في ايديها
زين: متابع ريتال. وهي بتفرك في ايديها من بدري. وكلمها وطمنها لكن لسه بتفرك في ايديها
زين: شايف ان كلامه معاها ماجبش نتيجه. وانها لسه متـ.ـو.تره...

زين: فرمل العربيه. ووقف. في مكان هادي.
زين: مالك يا ريتال.
ريتال: ها. اا. لا. اا. لا. ما فيش حاجه
زين: اتجرأ ومسك ايد ريتال. وقال متـ.ـو.تره ليه بقى، ممكن تهدي. وما تحسسنيش بالذنب...
ريتال: عايزه تشـ.ـد ايديها. لكن خايفه تعمل اي رد فعل. لكن اتـ.ـو.ترت اكتر، وصوتها مبحوح ومش طالع وبتنهج.

زين: شاف كده مسك ايد ريتال وباسها بحب. وقال روحي وحبيبتي. انا عايزك تهدي خالص. والله انا مش هأذيكي. انتي ليه متـ.ـو.تره كده! بصي انا هابقى صريح معاكي. انا ليا نظره في البـ.ـنت اللي قدامي. وانتى مش اى بـ.ـنت. انتى عشرة عمرى وكبرتى قدامى عينى. ومن كلامي معاكي حسيت انك معجبه بيا. وانا كمان معجب بيكى وبحبك جدا، لكن مستنتش بصراحه. انا خــــوفت تضيعي من ايدي. لاني مش هتحمل بعدك عني. وكمان برده في نفس الوقت. قولت اعرفك مشاعري ناحيتك. علشان يعني لو كنت شاكك في اعجابك بيا ماكنتش بتعب نفسي. وحبي ليكى يكون من طرف واحد. فانا قولتلك علشان تكوني عارفه. وانا كمان استريح. لاني لما بشوفك بكون عايز اخـ.ـطـ.ـفك من كل الناس...

روتي انا بحبك بجد. ويا ريت اعرف رايك
ريتال: جواها هتمـ.ـو.ت من التـ.ـو.تر، وبتعد من واحد لعشره وساكته، ومردتش بكلمه واحده.
زين: شال ايده. وقال وهو بيمثل الزعل. اوكي يا انسه ريتال. انا كده. عرفت ردك عليا. وانك مش معجبه بيا. ولا بتحبيني. عموما انا اسف واوعدك اني...

ريتال: خافت على زعل زين. وان الفرصه اللي هي مستنياها من سنين. تروح من ايديها وقالت، لااراديآ، لا يا زين انا بحبك. وبحبك قوي كمان ومن وانا صغيره وو، وسكتت وفتحت عينيها ع الآخر وبلعت ريقها بصعوبه...
وزين: اخيرا. نجح في اختبـ.ـار ريتال. واعترفت بحبها. من اول جوله. وكان اسعد واحد في الدنيا، ومسك ايديها بحب وباسها حبيبتي انتى، انا عايزك تبطلي تتـ.ـو.تري، وا عـ.ـر.في اني طول عمري هافضل جمبك، ريتال! انا بحبك.

ريتال: زين ممكن طلب.
زين: طلب بس. انتى تؤمرى ياروتى
ريتال: انا عايزه اروح. روحنى يازين.

يوسف بيوصل مريم على البيت...
ومريم شرحت ل يوسف كل حاجه. وانها قالت ل هدى مامتها كل حاجه، وانها فرحت جدا لانها بتعتبر يوسف زي زياد ومريم بالضبط...
ويوسف قالها أن دى احسن خطوه عملتها. وبكده ضمن موافقه هدى. وكمان حسام، وقال ل مريم ان قبل شهر رمضان هيكون متقدmلها...

ومريم قلبها دق وفرحت جدا جدا، وهتعد الايام لكن فرحتها ناقصه. علشان زياد اخوها مش موجود جمبها، ويوسف طمنها وقالها. ان اكيد اخوها هيرجع بالسلامه، ولو حتى ماجاش واتجوزت، اكيد هيكون مبسوط لاخته حبيبته، ومريم دعت في سرها. لاخوها زياد إن ربنا يريح قلبه. ويرزقه. واحده بتحبه وتحترمه.

فهد وصل المستشفى بسرعه، ونزل جري. وسأل واخيرا وصل. وشاف رينو قاعده في الطرقه. وسرحانه. وراح عليها ملهوف. رينو. رينو انتي كويسه...
رينو: شافت فهد. واول مره تتـ.ـو.تر كده، ولكن حاولت على قد ما تقدر تتماسك، انا كويسه انت ازيك يا فهد
فهد: انا كويس. رينو انا اسف جدا. لاني نسيت الفون في البيت. صدقيني لو كنت اعرف كنت سبت الجامعه وجيتلك على طول.

رينو: جواها فرحان. لكن هي شايفه انها لسه صغيره. وفكرت في كلام آدm. انه لسه بدري على الكلام ده، احم لا عادي. حصل خير يا فهد. انا اتصلت. واخوك فارس بجد كتر خيره. لانه جه واهتم ب رودي. ولحد دلوقتى قاعد معانا.
فهد: قعد جمبها. ورينو اتـ.ـو.ترت جدا.
فهد: طيب صحبتك عامله ايه دلوقتى!
رينو: كويسه الحمد لله.
فهد: هي اكلت حاجه ملوثه تاني!
رينو: لا خالص، دي كانت تعبانه من الزايده، وعملت عمليه. ودلوقتي هي احسن.

فهد: تحبي ندخل انا وانتي نسلم عليها.
رينو: لا اراديآ. اتدايقت. لا طبعا وانت تدخل عندها ليه ان شاء الله. وبتاع ايه!
فهد: قلبه دق. افهم ان دة غيره يارينو!
رينو: قامت من مكانها. هاا انا. اغير وهاغير من ايه! وليه
فهد: عادي يا رينو. وقفتي ليه، ومش عيب انك بتغيري. عليا مش انا ابن خالتك ولا ايه!
رينو: ، ايوه انت ابن خالتي. لكن مافيش غيره ولا حاجه.

فهد: طيب يا ستي انا شكلى فهمتك غلط. نقوم بقى نطمن على الانسه رودي لانها صعبانه عليا قوي، وجاي يقوم، رينو شـ.ـدته من ايده وقعدته تاني مـ.ـا.تقعد بقى. وقولت مش هتدخلها. الزياره ممنوعه. وبصتله بشرز. لكن غـ.ـصـ.ـب عنها لان ده شعور لا ارادي...
فهد: من جوه عايز يدخل يحـ.ـضـ.ـن رودي اللي بسببها شاف غيره رينو اخيرا...

والد رودي خرج اخيرا، وشكر فارس مره تانيه وشكر رينو. ووالد رودي حكى ل رودي ان قريب رينو الأستاذ فارس، هو اللي لحقها وجابها على المستشفى في الوقت المناسب، ورودي صممت تشكره بنفسها...
والد رودي: استاذ فارس، بـ.ـنتي عايزه تشكرك بنفسها.
فارس: بتـ.ـو.تر تشكرني انا؟ تشكرني ليه وعلى ايه! انا ماعملتش حاجه. انا عملت واجبي. ولو اي حد مكاني كان عمل كده. انتو يجماعه مكبرين الموضوع.

رينو: ابدا. يا فارس انت انقذتها ف الوقت المناسب. و تعالى. وانا هاكون موجوده معاك انت تعبت معانا النهارده، ولازم اقل حاجه رودي تشكرك.
طبعا فهد: النار بدات تشتغل في جـ.ـسمه.
فارس: اتحرج. احم اوكي. لارين اتفضلي انتي. وانا هادخل وراكي. لارين داخله.
فهد: انتي هتدخلى لوحدك يارينو...
رينو: ايوه طبعا. وفارس هيكون موجود معايا.
فهد: بغل ماشي يارينو، اتفضلي.
رينو: ابتسمت. لانها عرفت انه غيران عليها.

رينو دخلت وظبطت رودي. ونبهت عليها ان فارس انسان ملتزم. وما بيحبش البنات. وفي حاله.
رودي: كانت مفكره ان قريبها ده كبير في السن. من كلام رينو عليه.
رودي: ايه يا رينو اخصي عليكي. انتى عارفه ان كل كلامي ده هزار، عادي يعني. ومش معقول اتجوز اي حد كدا وخلاص. لا. انا لازم اتجوز عن حب ويكون بيحبنى اووى كمان
رينو: عقله يا رودي. عين العقل ياحبيبتي. ثواني بقى هنادى على فارس...

رينو: فتحت الباب و ندهت على فارس. ومش مهتمه باللي واقف شايط قدامها، ودخلت، وفارس اتحرك ودخل. ولسه هايقفل الباب، شاف رجل حد ترست في الباب قبل مايقفل، وكان فهد و فتح الباب ودخل ورا اخوه، وفارس. ابتسم على غيرة اخوه. وكمان رينو ابتسمت: بس اتغاظت في نفس الوقت.
فارس: اتحرك وقرب من سرير رودي، احم سلامتك يا انسه...

رودي: بتفتح عينيها وتقفلها، ومعلقتش ولا ردت، كل اللي حصل. ان قلبها دق وبس. ودي كانت اول مره...
فارس: احم انسه رودي، حمد لله على سلامه حضرتك...
رودي: الله يسلمك. حضرتك
رينو: استغربت تصرف رودي. لان فارس جميل جدا. استغربت انها متنحتش. ولا عاكست فارس. رينو: احم. رودي. الاستاذ فارس. اللي جه وانقذك ف آخر لحظه. والحمد لله جه في وقته بالضبط
رودي: ااه. ا. ايوه انا متشكره اوي يا استاذ فارس.

فارس: استغرب هدؤها. وانها كانت بتصرخ وتقول كلام غريب. وطرد الفكره. وقال يمكن من الالم اللي كانت فيه. ما تشكرنيش انا ما عملتش حاجه و حمد لله على السلامه مره تانيه. وان شاء الله تقومي بالسلامه.
رودي: هزت راسها. متشكره لحضرتك.
وفارس: استاذن ومشي. بما ان فهد جه هو هيوصل رينو.

ورودي عينيها متعلقه مع فارس. وهو خارج لحد ما اختفى. ومـ.ـا.تعرفش ايه اللي حصلها. مع انه حلو قوي. لكن لسانها اتلجم. ومـ.ـا.تكلمتش. قلبها هو اللي عمل رد فعل المره دي. وسرحت في عينيه وشكله. اللي اخد اسكرين على قلبها.
رينو: شافت رودى سرحانه. ايه يا رودي حاسه بحاجه
رودي: ها! انا احسن الحمد لله. مفيش حاجه.
فهد: حمد لله على سلامتك يا انسه رودي. قلقتني عليكي وبص ع رينو.
رودي: هزت راسها. متشكره.

رينو: بصتله بشرز. وتعابير وشها كلها غـ.ـيظ
وفهد: كده اتاكد. وشاف انها بداية خير
والد رودي دخل عليهم: ايه يا حبيبتي احسن دلوقتى!
رودي: الحمد لله يا بابي.
والدها: طيب يا روح بابي. انا سالت الدكتور دلوقتى. وقال انك هتخرجي بكره ان شاء الله.
فانا ها الغي كل حاجه ورايا في الشركه. واقضي معاكي اليوم كله. لحد ما اطمن عليكي يا حبيبتي
رينو سامعه: وقالت بصوت مهموس. ل فهد.

ى حـ.ـر.ام، فهد مش المفروض اقول لعمو. انه يروح هو. وانا استاذن من بابي. وابات مع رودي في المستشفى النهارده.
فهد: وصل لقمه غـ.ـيظه. هتباتي فين يا رينو!
رينو: ابات. هنا يا فهد مع رودي.

فهد: بغـــضــــب ظاهر. والله ما يحصل، على جثتي انك تباتي بره البيت، انتي دلوقتي تسلمي على صاحبتك دى. ويلا علشان اروحك ع البيت انتي معاها من الصبح. ودلوقتي الساعه داخله على 5، تحمدي ربنا قوي، ويا ريت من غير شوشره تروحي تسلمي، وتمشي معايه من غير ولا كلمه. ولو ماعملتيش الل قولتلك عليه، انا هاروح ل رودي وابوها. وهاقولهم اننا عملنا اللي علينا وهنمشي، ماشي يا رينو! وكان اسلوبه ف الكلام مع رينو بطريقة تهديد...

رينو: خافت. احم. حاضر. خلاص هاسلم عليها واروح...
فهد: وهنروح، اسمها هااننروح يا رينو. خدي بالك بعد كده من مخارج الحروف فاهمه...
رينو: حست بشعور جميل فاهمه يافهد.
رينو: سلمت على رودي. وفعلا استأذنت.
وفهد: ماشي متغاظ واخدها علشان يوصلها.

كل الوقت اللي عدى ده، محمد ماسك ايد نور وقاعد جمبها، وخايف لا يكون حلم وانه بيتخيل...
ولكنه فاق اخيرا على صوت الباب اللي كان بيخبط. وكان والد رودي، بيسال على حالتها وانها هتقعد قد ايه...
محمد: فاق اخيرا وقاله انها هتخرج بكره ان شاء الله، وبعدها شكره وخرج.

ونور كانت عايزه تمشي. لكن محمد قالها تقعد وانهم هيتغدو مع بعض، محمد فعلا طلب بيتزا، لانه عارف انه نور بتحبها جدا، وعلى ما الاوردر يوصل، نور اتصلت على مامتها، وكمان باباها، وقالتلهم انها هتتأخر شويه، ومحمد كلمهم وقالهم انه هيوصل نور لحد باب الفيلا، وقفلو. نور قاعده متـ.ـو.تره، ورينو اتصلت عليها وقالتلها ان فهد هيوصلها، واخيرا الاوردر جه ونور متـ.ـو.تره وحاسه انها مش جعانه من التـ.ـو.تر.

ومحمد كان شايف تـ.ـو.تر نور، لكن الابتسامه مافرقتش وشه، لانه اخيرا صدق واقتنع ان ماكانش بيحلم. ورجع قعد جمبها، جمب بـ.ـنته وحبيبته، وشايف تـ.ـو.ترها...
محمد فتح الاوردر وقالها: انا طلبتلك البيتزا اللي انتي بتحبيها...
نور: مش عارفه يا محمد، بس حاسه اني مش جعانه.
محمد: لا. انتي لازم تاكلي. اخد قطعه بيتزا. بايده. وشاف انه خلاص. نور اعترفت وهو اعترف. يبقى يقوم بدوره كحبيب، وقال نور انا ها أكلك بايدي.

نور: اتـ.ـو.ترت اكتر...
محمد: يلا افتحي بقك...
نور: حاولت تكون على طبيعتها. واكلت قطعه من ايده وبعدها. احم طيب. كل انت. وانا هاكل لوحدي.
محمد: ابدا! طول ما انا موجود جمبك متحدش هاي آكلك غيري. وفعلاا آكلها بايده لحد ما اكتفت، وقالها. طيب انتي اكلتي، وانا بقى هاكل ازاي! انا ايدي متعوره.

نور: فهمت. احم امممم. فعلا هتاكل ازاي بايدك المجروحه دي، حـ.ـر.ام وانت يا دوبك لسه عامل بيها عمليه، وابتسموا الاتنين. ونور حاولت تلم شتات اعصابها، واكلت محمد، ومن تـ.ـو.ترها وقعت قطعة بيتزا على هدومه. يا خبر! سوري انا اسفه جدا يا محمد...
محمد: مهتمش، ومسك ايد نور. وا كل منها قطعه بيتزا ومبتسم.
نور: متلخبطه. محمد انا وقعت على هدومك بيتزا.
محمد: وايه المشكله...
نور: البيتزا بهدلت هدومك.
محمد: وايه المشكله.

نور: محمد هتمشي بهدومك كده
محمد: وايه المشكله.
نور: ايه المشكله! دكتور محمد عزيز الجراح المشهور هيمشي كده!
محمد: وايه المشكله.
نور: اتغاظت. محمد بقى...
محمد: محمد بقى! طيب يا ستي انتي وقعتي البيتزا على هدومي. مش كدا!
نور: بالضبط.
محمد: وانا مبسوط انك وقعتي البيتزا على هدومي.
نور: بعدهم فين مبسوط ازاي! مبسوط
محمد: اي حاجه منك يا نور بتبسطني. اي حاجه!

نور: اتكسفت. احم ظ. طيب انت مش هينفع تمشي كده. انت معاك لبس غير ده؟
محمد: اكيد معايا. بس في العربيه.
نور: اوكي. هات المفاتيح. وانا هاجيبلك طقم. تكون انت كملت أكل. وبعدها تغير هدومك علشان توصلني.
محمد: اوكي اللي تشوفيه صح انا هاعمله. اتفضلي المفاتيح اهيي. وايديهم لمست ايد بعض. وكل واحد قلبه دق، نور اخدت المفاتيح وخرجت محمد: قاعد وقال! هو انا فعلا مش باحلم!

نور خرجت وراحت على العربيه. وفتحتها وجابت الطقم. وشافت ورقه على الكرسي جمبه. وفتحتها لاتكون مهمه. ووقعت من محمد، شافت ان محمد كان كاتب اسمها بطريقه حلوه قوي ومزخرفه. وجمب اسمها. راسم قلب. لكن مقسوم نصين، نور قعدت في العربيه. وجابت قلم من العربيه، وعدلت رسمه القلب وخليته قلب مكتمل.
وكتبت تحت القلب. احببتك منذ البدايه، Noor.

ونزلت وقفلت العربيه. وراحت على المكتب وكانت ماشيه مبسوطه جدا وهي شايله طقم حبيبها ع ايديها. ولكن اتصـ.ـد.مت لما شافت ياسمين عند محمد ف المكتب. وكانت ياسمين مش قادره على بعد محمد اكتر من كده. وكانت بتعترف ل محمد انها بتحبه. وانها لما شافت اللي اسمها نور دي عنده. وكمان خارجه مبسوطه حست انها غيرانه عليه. واخيرا لازم تعترفله علشان يعرف قد ايه انها بتحب محمد. وكمان ياسمين. ارتكبت غلطه كبيرن وانها قدmت نفسها لمحمد. ووعدته انها هتتنازله عن اي حاجه. قصاد انه يحبها...

نور: اتجننت و كانت لسه هتدخل تجيب ياسمين من شعرها. انتو طبعا عارفين نور من صغرها. لما بتحب حد بتحبه بجد. وكانت هتاكل اي حد يقرب من آدm. ولكن نور وقفت لما سمعت كلام محمد...

انسه ياسمين. اولا ما اسمهاش اللي اسمها نور! هي اسمها الدكتوره نور العدوي، وقريب جدا هتكون الدكتوره نور عزيز. واحب اقولك ان الحب طبعا مش بايدينا وبصلها، انا باتكلم على الحب النضيف، مش الحب اللي انك تتنازلي فيه عن كل حاجه! ياسمين! اوعي تكوني فاهمه او مفكره اني مش واخد بالي منك ومن تصرفاتك. لا. تبقى غلطانه. انا واخد بالي منك قوي، وعايز اقولك...

كويس انك فتحتي الموضوع ده، لان عايز اوصلك معلومه مهمه اوى. وهي انك لو عملتي ايه، انا مش هاشوف غير الانسانه اللي بحبها وبس، وهي، نور، ويا ريت تشوفي حد يقدرك وتقدريه. وتقربي منه لقلبه مش لنفوزه، او شكله، ويا ريت تقفلي البالطو ده وتلبسي لبس محترم. لان مهما تعملي عمري ما هاشوفك. اتفضلي حضرتك. علشان خطيبتي زمانها على وصول. اتفضلي.

ياسمين: بغــــرور وجراأه. راحت قعدت جمبه على الكنبه. وقربت منه قوي. ومسكت قطعة بيتزا.
محمد. انا بحبك انت. و مش هتنازل عنك. و ضحكه مايصه باغراء، صدقني انا هاخد كل الل انا عيزاه وبس، ومش هاسيبك حتى لو طردتني من المستشفى دي...
انا برده مش هاسيبك لاني بحبك بجد. وانا بقدرك بجد.
ومحمد لسه هيرد. وكانت نور داخله زي البرق، اطلعي بره. وحطت الطقم ع الكرسي.

ياسمين: وقفت وما ردتش عليها. وبصت ل محمد وبغمزه وتوعده. انها هتنفذ اللي قالت عليه...
محمد: من جواه خاف لاتكون نور سمعت الل ياسمين قالته، بص ل نور اسمعينى لو سمحتي
نور: بصت لياسمين انا قولت اطلعي بره وانت مرفوده من المستشفى...
ياسمين: قربت من نور انت ترفديني انا! بصفتك ايه بقى!

نور: انتي اقل من اني ارد عليكي. لكن معلش هاقولك بصفتي ايه، ونور اتحركت. وراحت حطت ايديها في دراع محمد. بصفتى خطيبة الدكتور محمد عزيز...
محمد: قلبه دق. لان الاخبـ.ـار الحلوه اللي بيحبها كلها جت في يوم واحد...
ياسمين: والله. خطيبته بجد! مش شايفه خاتم خطوبه. ف ايدك يعني ولا حتى دبله.
نور: بغـ.ـيظ من برود ياسمين. ولكن تصنعت البرود، الاسبوع اللي جاي خطوبتنا.
محمد: قلبه هيقف من الفرحه. وعيونه بتطلع قلوب.

نور: ودلوقتي اطلعي بره. ووبصت ل محمد اللي ساكت خالص.
محمد: احم ياسمين روحي دلوقتي.
نور: بغـ.ـيظ. مافيش روحي دلوقتى. الانسانه دي تخرج من المستشفى وما ترجعش عليها تاني
ياسمين: انتي مالكيش انك تطرديني، وشاورت بايديها، مش حته عيله صغيره لسه بتدرس. تطرد دكتورة جراحه.

محمد: اتدايق من ياسمين، انسه ياسمين! اتفضلي. ولمي كل حاجه تخصك واطلعي بره المستشفى حالا. والدكتوره نور. ليها الاولويه بانها تشغل اي حد. وتمشي اي حد. ودلوقتي بره لو سمحتي
ياسمين: اتغاظت جدا وسابتهم. وماشيه وبتقسم انها مش هتسيب محمد. الا لما تاخد منه الل هي عايزاه.
محمد: نور والله هي دخلت عليا فجاءه و.
نور: ما تقولش حاجه يا محمد انا واثقه فيك. وكمان واثقه انها انسانه مش كويسه. وبعدين انا واقفه من بدري.

محمد: اتنهد. اااه الحمد لله انا ماكنتش عايز علاقتنا تبدا كده. بس الحمد لله. وقرب منها بس عارفه ايه احسن حاجه حصلت!
نور: بتـ.ـو.تر من قربه. احم. ايه!
محمد: احسن حاجه حصلت. اني شوفت الغيره في عينيكي.
نور: بغـ.ـيظ. اي واحده تقرب منك يا محمد. تقول على نفسها يا رحمن يا رحيم.
محمد: قلبه دق من تانى من غيرت نور. ولا مليون بـ.ـنت يانور تملى عين محمد عزيز. هي نور. نوور وبس.

نور: اتحرجت. اتفضل بقى الطقم عندك اهو. وغير هدومك. وانا هستناك بره علشان توصلني.
وفعلا نور خرجت. واستنت محمد بره...
ومحمد غير هدومه. وكان اسعد واحد في العالم واخد نور وخرج معاها، وفتحلها باب العربيه وركبت جمبه...
وساق. وشاف الورقه. وابتسم. وشغل اغنيه، بعترف قدام عينيك...

وكان مبسوط هو ونور واخيرا. وطول الطريق يتكلم مع نور ويهزر معاها. زى زمان. ونور جواها مبسوطه. لان اهم مرحله وهي مرحلة الاعتراف. عدت ع خير.
محمد: وصل نور لحد باب الفيلا. ونزل معاها. وسلم ع كل الموجودين. ونور سألت ع آدm. رينو قالت. إن بابى لسه ف الشركه.
محمد: استأذن. طيب يجماعه انا ماشى
نور: ماشى. طيب ليه. متقعد شويه.

محمد: نفسه يقولها أنه عايز يقعد جمبها العمر كله وميفارقهاش ولا لحظه. احم. معلش يانور. هعمل مشوار مهم وهروح. واشوفك بكره ان شاء الله. عند جاسر. اوكى
نور. احم اوكى يا محمد
محمد: جواه: يلهوى انا ع محمد دى. بس الصبر
وعيونهم اتعلقت ببعض فتره.
رينو. نور. ابيه محمد. نوور. ابيه محمد
اوووف. نووووووووووور.
نور. ومحمد. ها. احم. محمد. طيب ياجماعه بعد اذنكم. ومشى
نور. ايه يارينو. عيزا ايه.

رينو. عيزا ايه! عايزه افهم. لالا الموضوع مـ.ـيـ.ـتسكتش عليه ابدااا. انا بقالى ساعه بنادى عليكو وانتو عيونكو ف عيون بعض. وواقفين متنحين. في ايه بقى هااا!
نور. اتنهدت. ابدا. ابدا يارينو. مفيش حاجه. وسابتها وطلعت
رينو. مفيش حاجه. مفيش حاجه ازاى. اومال لو كان فيه. يلا وانا مالى. لما اطلع اتصل ع رودي اطمن عليها...

محمد. عمل مشوار مهم. ورواح ع فيلا عزيز. وكان طاير من الفرحه. وحكي ل مصطفى وشيرين. لكن مش كل حاجه. وقالهم. إنه اخيرا. عرف ان نور بتحبه. وانه ف اقرب وقت هيتقدmلها.

شيرين: بدmـ.ـو.ع. وفرحه وقامت حـ.ـضـ.ـنت ابنها. وكمان مصطفى. الل قلبه استريح اخيرا وهيطمن ع ابنه الصغير. ومحمد قعد معاهم شويه. ونبه عليهم أن محدش يعرف خالص بالموضوع ده. واستاذن وروح وكان طاااااير حرفيا من الفرحه. ونام لاول مره وهو مبسوط. وبيعد الساعات علشان النهار يطلع، ويشوف نورو.
جاسر وملك ومالك بيجهزوا للحفله في الجنينه وعايزين كل حاجه. على اتم الاستعداد. وبعد شويه
جاسر: حبيبتي كله كده تمام!
ملك: تمام قوي قوي يا حبيبي بجد انا مبسوطه.
جاسر: حبيبتي وده اللي انا عايزه انك تكوني مبسوطه.
ملك: حبيبي ربنا ما يحرمنيش منك.
جاسر: ولا يحرمني منك. انا هطلع دلوقت هاخد شاور واغير هدومي.

ملك: اوكي يا حبيبي. وانا هادخل اجهز العصاير مع داده سنيه. تكون انت خلصت. وانا هطلع بعد منك اخد شاور و اجهز نفسي.
جاسر اتحرك وطالع على اوضته. لكن هو ما شافش مليكه من اخر مره ضـ.ـر.بها بالقلم. جاب فونها. ووقف قدام اوضتها. واتنهد، خبط عليها ودخل وقال مليكه.
مليكه. كانت قاعده على السرير فاتحه اللاب.
جاسر: مليكه.
مليكه: شافت باباها داخل. ونده عليها لكن مردتش عليه.
جاسر: راح وقعد جمبها على السرير. ماليكه.

مليكه: بديق. افنـ.ـد.م؟
جاسر: مجهزتيش نفسك ليه!
مليكه: قامت من مكانها. واجهز نفسي ليه؟
جاسر: تجهزي نفسك ليه! علشان الحفله يا حبيبتي. وبعدين العيله كلها هتتجمع. ولازم تكوني موجوده معاهم.
ماليكه. حبيبتك. والله، انا مش حبيبه حد يابابي.
جاسر: شاف انها لسه زعلانه. وراح وقف قدامها.
انتي مش حبيبت حد يا مليكه. هو انا عندي كام بـ.ـنت. علشان ما تكونيش انتي حبيبتي...

مليكه. انا عارف انك زعلانه منى، وانا كمان زعلان من نفسى. لاني مديت ايدي عليكي. لانها اول مره اعملها. لكن يا مليكه صدقيني. انا ماعملتش كده من فراغ، يا بـ.ـنتي انا عايزك تقعدي مع نفسك، وتفكري شوفي تصرفاتك، اعملي مقارنه بينك وبين اي بـ.ـنت تانيه، واي بـ.ـنت من بنات العيله، حبيبتي مفيش حد غيرك بيتصرف كده.

ما فيش بـ.ـنت بتسهر بره بيتها كده، وكمان يامليكه ايه اللي جرالك، لبسك! ايه اللبس اللي انتي كنتي لابساه ده! انا لما شوفتك باللبس ده. قولت دي اكيد مش مليكه بـ.ـنتي اللي انا مربيها...
وكمان انا من زمان بحاول اغير فيكي صفاتك، لانها بتزعل الكل منك. انا عايزك الاحسن دايما يابـ.ـنتي. وتقوليلي مش حبيبة حد!

مليكه: اسلوبي وتصرفاتي عاديه جدا. انتم بس اللي حابسين نفسكم. انا بستغرب انكو تكونو اغنيه كده. ومش عايشين حياتكو. حياتكو روتينيه.
وممله ومافيهاش جديد. فين السهرات والخروجات. انت مفكر إن دي عيشه اللي انتو عايشينها دي. وكمان مسمى انك عازم عيلتك على الغدا إن دي حفله. في نظري دي عزومه عاديه جدا، وكمان انت عازم ناس. انا مابحبش اغلبها...

تفكيرهم قديم. تقاليد واصول وحاجات انا مابحبهاش. وكمان مش من مستوايا انى انا اقعد معاهم وخصوصا، وسكتت
جاسر: كملي. خصوصا مريم حسام صح. وبعدها ريتال، وبعدها لارين ونور وفريحه. انا عايز اعرف مالهم، دول بنات اي حد يتمنى يكون عندهم بنات زيهم. انت ليه شايفه انهم آاقل منك...

مع انهم زيك في المستوى الاجتماعي ويمكن اكتر بكتير كمان. انا رجل اعمال عادي وبسيط. انما بسم الله ما شاء الله. خالك آدm وصل للقمه في وقت قصير جدا وأثبت نفسه وكمان ولاده يشرفو اى حد. مراد هيتخرج السنادى وهيبقى ظابط ف المخابرات. وكمان زين. ف كلية االاسن. كلها سنتين ويبقى مترجم للوفود ف شركة والده. وكمان العلاقات العامه وهيمسك مكان ابوه ف المستقبل، وبـ.ـنته نور. كلها سنتين تلاته. وتتخرج وديما الاولى ع الدفعه. وهتبقى جراحه ممتازه. ولارين مشاء الله عليها. ثانوى علم علوم. وليها مستقبل.

واللواء طارق، حاجه تشرف. وكمان شغال ف البيزنس مع خالك آدm. ابنه فهد هيبقى بردو ظابط ف المخابرات. وفارس ابنه مشاء الله كلها 3سنين وبكفأته هيتعين وهيبقى سفير، وفريحه. ف طب وكلها بردو كام سنه وتبقى دكتوره وهتكمل رسالتها وهتوصل لأعلى الشهادات، وكمان عمك حسام راجـ.ـل متواضع وجميل وميسور الحال وبـ.ـنته محترمه جدا. وف كلية صيدلة وكلها سنتين وتبقى دكتورة صيدله قد الدنيا. وأبوها عامل حسابه وبيجهز ليها واحده واحده صيدليه وكمان فلوس الصيدلية زياد محوشها لأخته. وعايشين في سعاده. وزياد. الل مستقبله مستنيه قدامه.

وجوز عمتك، اشرف. مشاء الله رجل اعمال وناجح زيي ف مجاله. وابنه يوسف مشاء هيخلص ويبقى مهندس يشرف اى حد. وريتال الخجوله المحترمه. هتخلص دراستها وهتبقى نفس مجال. زين ابن عمك آدm، كل دول وتقولى مش من مستواكى. انتى تجاره انجليش ياماليكه. فوقى
واتصـ.ـد.م من بـ.ـنته. يا بـ.ـنتي حاولي تشوفي الامور بقلبك مش بعقلك، حـ.ـر.ام عليكي امك اللي شالت الهم بسببك. وكمان انا مش مرتاح من تصرفاتك دي، قومي بقى ومش وقت انتقادات.

مليكه: لو سمحت يا بابي كل الل قولته ده مش موضوعنا، على العموم انا تعبانه وعايزه انام، وحفله مش هتحضر...
جاسر: بغـــضــــب ظاهر. هاتحضري يا مليكه. ورجلك فوق رقبتك. لان الذوق مش نافع معاكي.
مليكه: لسه هتتكلم...
جاسر: شاورلها. قسما بالله يا مليكه. لو ماجهزتى نفسك ولبستى. وتنزلي تقابلي الناس اللي على وصول. لا يكون ليا تصرف معاكى. ومش هيعجبك ابدا فاهمه، ورمالها فونها ع السرير. وسابها ومشي...

مليكه: واقفه متدايقه. ولعنت العيله كلها ف سرها، وراحت على الدولاب علشان تلبس وتجهز نفسها، لكن أقسمت انها لازم تزلهم كلهم.

محمد: اتصل على مالك. واتكلموا مع بعض شويه. ومالك سأل محمد هيتاخر! محمد قاله انه هيروح مشوار الاول. وهيطلع على المستشفى. ويطلع من المستشفى على عندهم على طول، محمد قفل مع مالك واتصل على نور...

نور: بتلبس الطقم اللي محمد جابه ليها عن طريق رينو، و كانت فرحانه جدا. لانها لحظت ان محمد عارف كل حاجه عنها. وكمان الالوان اللي بتحبها، وهي بتلبس فونها. رن. وراحت تشوف مين. وكان المتصل محمد، نور ابتسمت وردت على طول...
نور: الو...
محمد: الو. نورى. عامله ايه.
نور: بحب الحمد لله كويسه. انت عامل ايه.
محمد: انا عامل فرحان. ومبسوط. واسعد واحد في العالم.

نور: ابتسمت يا رب ديما مبسوط، احم. متشكره على الطقم الجميل ده بجد حاجه وهم.
محمد: عجبك.
نور: عجبني، عجبنى اوووي، بجد اتفاجئت. انا كنت قاعده مع مامي وبابي. وروينو جت وشوشتني في ودني انها عايزاني ضرورى، وقومت معاها. وجابتلي الطقم. وقالت. ابيه محمد جابلك ده مع السواق بتاع باباه. واتصل عليا. اطلع اجيبه من غير ما حد يشوفني، وبجد فرحت قوي قوي.

محمد: وانا كل الل انا عايزه. انك تفرحي قوي قوي. وهو انا عندي كام نور في الدنيا كلها.
نور: اتحرجت ميرسي يا محمد.
محمد: احلى محمد والله.
نور: ضحكت. انت صوتك في العربيه رايح ع الحفله
محمد: لا يا حبيبتي ورايا مشوار كده لحد المستشفى، همر على المرضى و اظبط شويه حاجات كده، وهطلع من المستشفى على الحفله على طول
نور: بحب ورقه. هتتاخر يامحمد
محمد: قلبه دق هااا...
نور: ابتسمت. احم. هتتاخر.

محمد: عمري، عمري. ما اتاخر عليكي يا نور
نور: ابتسمت. واتكسفت. وسكتت
محمد: حس انها مكسوفه. طيب يا روحي انا هقفل دلوقتي. وانتي شوفي هتعملي ايه. وخلي بالك من نفسك.
نور: وانت كمان. خلي بالك من نفسك.
محمد: نور...
نور: نعم
محمد: بحبك.

طارق لبس وجهز نفسه، وقاعد بغـ.ـيظ مكبت مستنى رنا تخلص...
وكمان فارس. وفهد اللي مستعجل. علشان يشوف لارين...
رنا: بتلبس. وكمان فريحه، طارق قاعد يعد الوقت على الساعه، ومش عايز يتكلم علشان رنا مـ.ـا.تزعلش
فهد: راح خبط على مامته، ماما خلصتي ولا لسه
رنا: ثواني يا حبيبي خمس دقايق واكون جاهزه
فهد: بديق خمس دقايق ايه يا ماما انتي بقالك ساعه بتلبسي، ارجوكي انجزي بقى.
طارق: فتح الباب. انجزي، حد يقول لامه انجزي.

فهد: بابا! احم انا قصدي يعني تلبس بسرعه علشان ما نتاخرش اكتر من كده
طارق: قرب على ودنه انجزي، انت تقولها اخلصي. علشان انا قاعد بقالي ساعه مستنيها، وخايف اتكلم تبلعني.
رنا: بتقول حاجه يا طارق
طارق: احم ا. اابدا ياحبيبتي انا بزعق ل فهد علشان ب يستعجلك. بقوله سيب امك براحتها
فهد: هههههه بحب سيطرتك يا بابا.
طارق: لا انا ما اقولكش، انا في الشـ.ـده شـ.ـديد، وفي القوه قوي. هههههه.

فهد: ههههههههه، وزعق ما تخلصي بقى يا ماما
رنا: حاضر. حاضر اهو خارجه. ايه متصربعين على ايه.
طارق: انا عارف عمال اقوله براحتها، براحتها وهو اللي مستعجل
فهد: صادق ياحج، ومستعجل ع ايه!
خالو أشرف اتصل، وقال انهم رايحين على فيلا الصاوي. مع جدو مصطفى ونانا شيرين، وكمان عمو حسام وكلهم رايحين في الطريق، واحنا لسه في البيت...
رنا: غمزتله طيب، ولارين فين...

فهد: ها! لارين. وانا هعرف منين، اكيد هما كمان في الطريق...
فريحه: جت من وراهم. لا لسه ما اتحركوش من البيت.
رنا: مراد اللي قالك!
فريحه: ايوه يا مامي. مراد كلمني وقالي انه لسه بيلبس. وكمان نور. ورينو. وزين. لكن بقى عمو آدm وطنط مريم مش عارفه ما ساألتش بصراحه.
طارق: لا يا حبيبتي. آدm ومـ.ـر.اته. لازم يوصلوا اخر ناس. امـ.ـو.ت واعرف بيتاخروا في ايه. والواد آدm ده بيعمل ايه.
رنا: هههههه وانت مدايق ليه يا حبيبي.

طارق: وهتدايق ليه يا روحي، حبيبتي وعمري كله جمبي. هعوز ايه تانى
رنا: حبيبي انا ياناس. ربنا يخليك ليا يارب.
طارق: هييح حبيبتي انتي. اموواه ع الهوا
فهد: بغـ.ـيظ ما تيلا بقى يا جماعه.

مراد: نزل. وكمان زين جهز ونزل، كمان رينو لبست ونزلت بعد ما اتصلت واتطمنت ع رودي. وأنها خرجت من المستشفى بالسلامه. و بعدها نور، وكلهم قاعدين في الليفنج.
مراد. الله الله. ايه القمر ده انتى وهي. وايه الحلاوه. دى. بت يانور هاتنورى ايه اكتر من كده
نور. بجد يامراد. انا طالعه حلوه.
مراد بص ل زين. الحق. اختك نور بتقول هي طالعه حلوه.

زين: حلوه بس. مشاء الله عليكي يا نور. زى القمر. والفستان. تحفه بجد عليكى. قمر. قمر
نور: ميرسي بجد. وانتو تهبلو. بجد عسلات اوى
رينو: استغفر الله العظيم يارب. يعنى ايه يعنى. انا مش باينه للدرجه دى. خيال. هوا
مراد. بغمزه. وهو ف خيال بيسحر كدا. دانتى عسل يابت. موزة المزاميز
زين. سيبك من المعاكسة بتاعة الواد ده. معاكسته بيئه. انتى بجد قمر يارينو. والله زى البدر مشاء الله. وكمان الطقم هياكل منك حته.

رينو: ايوه كدا. مبتجوش غير بالعين الحمرا. وأبيه مراد انا بحب كلامه اوى.
زين: اشبعى بيه. انا غلطان. بت رخمه. فكرتك كيوت.
مراد: كيوت هههههههه. اديك بالشلوت هههههه وضحكو...
زين: اووف انا مش عارف بيعملوا ايه كل ده...
مراد: دول لو بيلبسوا. كل اللي في الدولاب. كان زمانهم خلصو.
نور: الساعه 1 وكلهم في طريقهم على هناك.

مراد: طارق ورنا. الل كنت باقول عليهم هيوصلوا متاخر. خرجوا حالا من الفيلا وفي الطريق ورايحين عند جاسر.
رينو: مستعجلين على ايه. وقامت بتقلد مليكه، ايه ده. ايه ده، داده سنيه. لما تحطي العصير قدامي حطيه بطريقه متحضره. هههههههههه
وداده سنيه. قالتلها يووه يابـ.ـنتي ما انا حطيت الكوبايه اهي احطها ب متحضره دى ازاي يعني...
مليكه: يااااى. بـ.ـنتك. انا بـ.ـنتك. اوووف روحي روحي يلا...

ولفت ل نور. وبتقلد مليكه اكتر. وانتي يا مريم جبتي الطقم اللي عليكي ده منين، اكيد طنط مريم مساعداكى فيه، بت رخمه وقليلة الذوق، كلهم ضحكوا...
زين: عارفه لو ماما سمعتك وانتي بتتريقي على حد.

رينو: عارفه. عارفه. حـ.ـر.ام وعيب. بس اللي هي بتعمله مع مريم ده. وزياد كمان. مش عيب وحـ.ـر.ام. انا اصلا حابه الحفله. لكن كل ما افتكر مليكه دي وتصرفاتها. ماببقاش عايزه اعدي من جمب بيتهم اصلا، بت حيزبونه بصحيح. عارفين. دى كانت عيزا رودي صحبتى كانت هرتها مقالب.
وكلهم بيضحكو عليها...
زين: مراد ما تيجي نسبقهم احنا...
مراد: ابدا. لازم اشوف مريومه الاول.
زين: لاااااا. ابوس ايدك بلاش رخامتك دى انهردا.

مراد. لاا. ازاى، لازم اخلي ابوك كرات الدm البيضه عنده تركن على جمب. وكرات الدm الحمرا تاخد في وشها. هههههههه
وكلهم ضحكو ورينو انت فظيع يا ابيه مراد. بس خايفه عليك من بابي...
مراد: ومين سمعك يا رينو يا حبيبتي. آدm العدوى خلاص اقسم انه ينتقم. وبما أنه انتقام ب انتقام بقى. يبقى عليا وعلى اعدائي. نعمل اللي علينا وبضمير كمان...

نور: والله تستاهل اي حاجه بابي يعملها فيك. انت مش عاتق يابني على طول تعاكس مامي قدامه. مراد: شوفو مين اللي بيتكلم، والله يا جدعان...
يا بـ.ـنتي ده انتي اكتر واحده كوشتى على ابوكي. ده انتي. الله يكون في عونه اللي هتتجوزيه. لو حد جه وعكسو ولا يبصله هتاكليه. كلهم ضحكوا وقاعدين منتظرين آدm. ومريم.

عند آدm مريم.
مريم لابسه وجاهزه ولسه الحجاب والنقاب.
مريم: حـ.ـر.ام عليك يا آدm. انت كل مشوار تأخرنا كده.
آدm: لابس ونايم على السرير. وماله وبعدين النهارده اجازتي. وحبيبتي في حـ.ـضـ.ـني.
مريم: طيب قوم بقى يلا. انا لابسه ومستنياك تلبسني العقد. علشان البس الحجاب والنقاب.
انا كنت هالبس انا العقد المرادى. قولت مش مشكله المره دي.
آدm: اتعدل. تقدري ده انا كنت اطربق الدنيا. انما ايه العسل ده بس مـ.ـا.تجيبي بوسه تعالى.

مريم: واقفه. يا نهار يا آدm. قوم بقى الساعه عدت 1 واتاخرنا.
آدm: قام وقرب منها. عيون آدm. وقلب آدm انتي
مريم: قلبها دق واتـ.ـو.ترت. وخافت ل آدm أنه يطلبها. لانها كانت بعيده عنه فتره. واخدت العقد من العلبه على التسريحه اتفضل.

آدm: عينيه في عيون مريم. اللي تـ.ـو.ترت من هيام وغرام آدm. اللي واقف قدامها. اخد العقد وقالها حاضر. ووقف خلفها. وجاب شعرها على جمب. وبيلبسها العقد بكل حب. و همس في ودنها بحروف. ب. ح. ب. ك.
و مريم خلاص هتنهار. من آدm. مريم. احم. ومغمضه عنيها. وآدm لبسها العقد وباسها من كتفها.

ومريم جـ.ـسمها اتشنج واتـ.ـو.ترت اكتر لانها مشتاقه ل آدm. آدm حـ.ـضـ.ـنها من الخلف. وواقفه قدام المرايه وبص ع وشها ف المرايه وحاطط راسه ع كتفها. جمب رقبتها. وقال في جمال اميرته اللي كل يوم تزيد جمال عن اليوم اللي قبله شعر...

أتدرينَ أنكِ بشرى لنا. وأنكِ خيرٌ يفيضُ هنا أتدرينَ أنكِ نبعُ الحياةِ. يجوبُ الزمانَ ويروي الدُّنا أتدرين أنّك أمُّ الجمالِ. وبـ.ـنتُ الدلالِ و أختُ السّنا وأنكِ حين ارتديتِ الحجابَ. سمـ.ـو.تِ، علوْتِ على المنحنى.
حجبتِ الجمالَ فحُزتِ الجلالَ، وحُسنكِ للطّهر قد أَعلنا.
صنعتِ الرجولةَ، أمَّ الرجـ.ـالِ بنيتِ. فأعليتِ مَنْ قد بَنى.
حـ.ـضـ.ـنتِ الطفولةَ في مهدها. وكنتِ الخميلةَ والمسكنا.

فقلبكِ ينشرُ دفءَ الحنانِ. وكفّكِ تمسحُ عنّا الضّنا
إذا ما رضيتِ سترضى الحياةُ. وتضحكُ لو تضحكينَ لنا.
لأجلكِ غنّى وطارَ النشيدُ، يرفرفُ حولكِ حتى دَنا.
تهاجر كلُّ الحروفِ إليكِ، وتهوي إليك كرامُ المُنى، تحومُ عليكِ. وتأوي إليكِ وتبغي لديكِ هُنا موطنا.
تعاليْ لِنبنيَ بيتَ القصيدِ. بشطرينِ: منكِ. ومنّي أنا.
تعاليْ نصلّي لربِّ الوجودِ. ليغمُرَ بالدين أعمارَنا. لأنكِ أنتِ. لأني أنا.

تسيرُ الحياةُ رُخاءً بِنا. ظلمناكِ دهراً فهل تغفرينَ ومِثلكِ يصفحُ عمَّنْ جَنا، بحبك
مريم: بتسمع كل كلمه بقلبها. ومغمضه عيونها بتستشعر الكلام وبتعيشه وعينيها متجمعه فيها الدmـ.ـو.ع. ولفت ل آدm وبكل حب حـ.ـضـ.ـنته. بحبك يا آدm. بحبك ااوي. انا بعشقك. بعشق كل ثانيه انت جمبى فيها. انا ما اقدرش اعيش ثانيه من غيرك...
آدm مسد على شعرها بحب. وانا بعشقك يا مريم.
وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. وباس جابهتها بكل حب...

ومسح دmـ.ـو.عها، وبعدين بقى كلام حلو تعيطي...
نسكت تعيطي. ايه بقى بطلي دmـ.ـو.عك دي يا قلب آدm، وبتامل ف جمال عيونها.
آدm: للحظه افتكر مراد، وقال ل مريم بتحذير...
عارفه يا مريم. لو مراد اتكلم وانتي رديتي عليه! صدقيني هافلقو نصين قدامك...
مريم: هههههههه بعد الشر عليه. متقولش كدا ع مراد.

آدm: ماشي ياختي ع الله كلامى مايتسمعش. وجاب الحجاب ولبسه ل مريم وهي لبست النقاب وهو ساعدها فيه. ومريم لبسته الساعه ورشتله البرفان. وهو لبسها الخاتم والساعه. وخلاص اخيرا جهزوا. والطقوس تمت ع خير
آدm: اتحرك وجاب فونه ومفاتيحه وكان معاهم علبتين قطيفه. صغيرين.
مريم: شافتهم ايه العلب دي يا حبيبي. هديه ل ملك
آدm: ايوه يا روحي دي هديه ل ملك ولحد تاني
مريم: ممكن اعرف الهديه التانيه لمين!

آدm: بغمزه هت عـ.ـر.في بعدين. مفاجأه. يلا بقى انتي اخرتيني قوي الساعه 2 يامريم
مريم: بدهشه ايه 2. وانا اللي اخرتك. انت بجد مشكله يلا بقى.
آدm: اتحرك وحط ايد مريم في دراعه ونازلين على السلم، وكانهم عرسان. مريم كانت لابسه فستان اسود. وشريط ستان نبيتي من على الوسط. وحجاب ونقاب من نفس لون الحزام. وكانت جميله.
كلهم وقفوا واتشاهدوا. اخيرا...
مراد: اول ما شافها. صفر صفاره كبيره...

زين ل مراد: مراد وحياة ابوك مش النهارده.
مراد: اوعا يالا. ده اهم حاجه النهارده.
آدm ومريم. جم عليهم. وادm شاف مراد وسمعه وهو بيصفر، وحاول يبقى بـ.ـارد قدام ابنه.
مراد: راح عند مريم. الله اكبر. الله اكبر. ايه ده! ايه ده!
يامريم ياجزار، انتى احلى مريم في المجره كلها.
آدm: بدأت الاعراض تظهر على وشه. ومريم كاتمه الضحكه. وبصت لمراد بنظره ترجي انه يعدي اليوم ده على خير...

مراد: هز راسه ليها. بلاء. ايه ده يا مزه ده، حـ.ـر.ام عليكي. وغمز هي الانسه مرتبطه.
رينو ضحكت. ونور اتغاظت من مراد علشان باباها بيتدايق، وزين بيدعي أن اليوم يعدي على خير علشان روتي وحشاه.
آدm: صك على اسنانه مووررااد
مراد: عيون مراد ياحاج. وبص على مريم. الجميل ماردش عليا ليه. ممكن ت عـ.ـر.فيني سر جمالك ايه!
وانك خـ.ـطـ.ـفه قلبي ليه! وبصلها بهيام انتي اجمل انثى على الكره الارضيه!

آدm: جاب اخره. واتحرك ولسع مراد على قفاه.
وانت بقى ارخم عيل على المجره كلها. وكمان انا هخلي عيال المنطقه والمجره كلها تعلم عليك. انت ياض عايز مني اييه ها! عايز مني اييه!
مراد: حط ايده على قفاه. بردو. تسلم الايادي ياحاج، انا مش عارف ياحاج. انا عايز اعرف قولي بس الغلط اللي انا باعمله. وبص ل آدm كأنه مسكين، هو حـ.ـر.ام احب امي. وبص على مريم وغمز بذمتك دي ما تتحبش دى!

آدm: وصل للقمه. وشـ.ـد مراد من قفاه وخرج بيه في جنينه الفيلا. والكل طلع وراه، قسما بالله يا مراد الكـ.ـلـ.ـب انت. لو ما لمـ.ـيـ.ـت نفسك لااعمل معاك الصح. وعارف بقى هتشوف وكلها يوم واحد. استعد بقى يا روح امك، وسابوا واتحرك.
ومراد: بلع ريقه. وقال هاتها جمايل يا رب...
ومريم خرجت وقلبها مبسوط من آدامها. وكمان من ابنها اللي بتحب كل تفاصيله وتصرفاته.
ودعت ربها انه يتم عليهم نعمه السعاده...

آدm: فتح باب العربيه ل مريم بغـ.ـيظ مكبت.
ومريم ركبت. وآدm رزع الباب. وراح يركب وهو بيقول. ابو ام دى شغلانه زفت. واد ابن كـ.ـلـ.ـب رخم.
مراد: اخد معاه نور. وزين اخد معاه رينو.
آدm: اتحرك. واولاده ماشيين وراه وكان متدايق وهو سايق. مريم مسكت ايده في العربيه وبساتها بحب. وحاولت تخلي آدm ينسى زعله وهزرت معاه. وغازلته وفعلا قدرت بحبها الكبير. تخرج آدm من الغـ.ـيظ اللي كان جواه.

جاسر: واقف في الجنينه واستقبل كل العيله. ماعدا آدm اللي أتأخر كالعاده...
جاسر استقبل. مصطفى عزيز وشيرين. وجايبين معاهم هديه.
واشرف وهنا ويوسف وريتال. ومعاهم هديه
وبعدها حسام وهدى ومريم، ومعاهم هديه
وبعدها طارق ورنا وفهد وفارس وفريحه. ومعاهم هديه.
مالك: جهز كل حاجه و استعد للشوي. وصفر للشباب. وفارس قام وراح جمبه يساعده. فهد كمان اللي متدايق ونفسه يشوف لارين...

ويوسف: الل سلم ع الكل. وراح عند مريم وهمسلها حشـ.ـتـ.ـيني و . وسابها. وراح يساعد الشباب.
مليكه: لبست ونزلت. وسلمت على كل الموجودين. من باب الذوق. وقعدت وفتحت الفون تتصفح فيه. ومـ.ـا.تكلمتش مع حد وللحظه افتكرت زياد لما بيكون موجود مع حسام وهدى ومريم.
وطردت الفكره وقالت غـ.ـبـ.ـي.
كلهم قاعدين منتظرين. آدm واخيرا.
آدm: دخل الفيلا بالعربيه. ووراه عربية مراد وعربية زين. اللي عينيه بتدور على ريتال. وهو لسه في العربيه.

رينو: غـ.ـصـ.ـب عنها بتدور على فهد...
ومراد: لمح فريحته قاعده. وبتتكلم مع شيرين و ملك و رنا و هنا، واخيرا نزلوا كلهم...
مريم راحت وسلمت على اختها شيرين بحب كبير
وهنا. وبعدها ملك وسلمت على رنا. وبعدها مليكه وفريحه، وحسام. وهدى. ومريم. وريتال.

مليكه جواها بتحب مريم وآدm، مريم سلمت ع مصطفى. لكن مش بالايد طبعاً، وجت نور. ورينو وسلموا على على الكل بحب كبير. وشيرين سلمت ع نور بحب كبير، وسلموا على مليكه من باب الذوق
ومراد وزين. جم سلموا على الكل. مراد غمز لفريحه اللي اتكسفت. وزين هز راسه لريتال اللي اتـ.ـو.ترت، ونور بتبص في الساعه ومستنيه محمد.

ورينو بتدور على فهد وشافته واقف بعيد مع فارس ومالك، مالك جه وسلم على خالو آدm الل بيقفل باب العربيه. وراح سلم ع مريم واخد مراد وزين معاه علشان يقضو الوقت كلهم مع بعض. في المشاوي...

وآدm: جه وسلم على مصطفى بحب كبير واحترام وكمان سلم على طارق. وجاسر. واشرف. وحسام. وقرب من ملك وباس جابهتها. وباس جابهة مليكه وعكسها ومليكه حبت ده جدآ، ادm سلم على شيرين و رنا و هنا وهدى. وبص على الشباب وصفر للشباب اللي واقفين قدام البـ.ـاربكيو وكلهم رفعو اديهم ليه وبعتوله السلام، وفهد وفارس ويوسف راحو سلمو ع ادm، وفهد بص ف عيون رينو. ورجعو تانى عند الشباب، وآدm قعد يتكلم مع جاسر. وطارق. والكل...

داده سنيه. جت وشايله صينيه عصير كبيره، مريم قامت بسرعه واخدتها منها. هاتي عنك يا دادا سنيه...
ملك: والله يا مريم باقولها ريحي نفسك. البنات موجودين جوه معاكى جوه هما يشتغلو.
داده سنيه: حبيبتي يا ست ملك وانا يفديكى الساعه. لما اجيب للحبايب. ده انتو قد احفادى.
جاسر: والله يا داده. انا حابب انك تستريحي خالص. انتي بس اشرفى عليهم.

داده سنيه. تسلملي يا سي جاسر يابني انا حابه اني اخدmكو. ده انت مولوده على ايديا دول. وكمان الست هنا...
هنا: حبيبتي يا دادا ربنا يديكي الصحه والعافيه.
داده سنيه: تعيشي يا بـ.ـنتي ويامرحب بيكو نورتونا والله. انا جوه لو احتاجتو حاجه نادوا عليا وسبتهم ومشيت.
مريم: جميله قوي داده سنيه.
هنا: جميله جدا داده سنيه معانا هنا من قبل ما بابا الله يرحمه يتجوز. ولحد دلوقتى بقالها عمر في البيت ده. ربنا يديلها الصحه.

ملك: يا رب. والله باقولها ريحي نفسك. لكن هي تقولي. لو ما اشتغلتش هتعب. وسبتها برحتها.
المهم. عامله ايه يا هنا. اخبـ.ـارك يا حبيبتي!
هنا: انا الحمد لله يا ملك بخير.
ملك: يارب ديما. وبصت وانتي يا مريومه. عامله ايه. واخيرا شوفتك
مريم: بخير يا ملك والله تسلمي يا حبيبتي. ومعلش. الدنيا واخدانا من بعض
ملك. حبيبتي. كفايه انك انتى وآدm كل يوم تتصلو عليا. دى عندى بالدنيا.

وبصت. شرفتيني بجد يا ابله شيرين. الحفله منوره جدا...
شيرين: منوره بيكي يا قلبي. وفكره جميله قوي.
ملك: حبيبتي تسلمي. ورنوش بقى حبيبتنا عامله ايه!
رنا: انا كويسه يا قلبي تسلمي لقلبي. والله بجد فكره جميله يا ماما. احنا من زمان ما تجمعناش كده
ملك: نورتينى ياهدى بجد. بس زعلانه منك. لانك مبقتيش تسالى عليا.
هدي: معلش ياملك ياحبيبتي. الدنيا تلاهى والله. غـ.ـصـ.ـب عني سامحيني.

ملك: مسمحاكى طبعا ياحبيبتي. بس اعرفى انى بحبك جدا. ولو غيابك مكانش فرق معايه مكنتش هسال. انتى اختى وصحبتى. وكمان. ناناه نهاد الله يرحمها موصيانا كلنا عليكى
كلهم. : الله يرحمها ويغفر لها يارب.

آدm قاعد بيتكلم مع مصطفى وجاسر واشرف وطارق وحسام...
ورينو قامت. مامي بعد اذنك انا هاخد نور وفريحه وريتال ومريم ونتمشى شويه
مريم: احم. وماله يا حبيبتي. مليكه ياحبيبتي تحبي تروحي معاهم.
آدm: ايوه طبعا. ماليكه لازم تقضي وقت حلو مع اخواتها ولا ايه يا قمري...
ماليكه: ابتسمت. اوكي يا خالو حاضر
ماليكه قامت والبنات متدايقين، لانهم كده عرفوا ان مليكه هتنتقد مريم وريتال واخدو بعض واتمشو.

وجاسر وملك. جواهم ممنونين. ل آدm. لانهم حاسين أن ماليكه بتستجيب مع خالها آدm.
آدm: طلع من جيبه علبه قطيفه. وقدmها لملك بكل حب. وفتحها ليها وكانت عبـ.ـاره عن اسوره جميله. وملك قامت باست اخوها بكل حب، وشكرته وفرحت جدا. وكمان جاسر كان مبسوط. وكل اللي قاعدين مبسوطين...
فهد: واقف جمب مالك وعينيه على رينو اللي ماشيه فراشه وسط البنات. وفارس متابع نظراته وعايز يضحك. وفجاه افتكر رودي وطرد الفكره بسرعه.

مراد وفريحه. عينيهم بتبعت السلام لبعض بالاشاره. وزين عينيه هتطلع على ريتال اللي مش راضيه ترفع عينيها من الارض لانها مكسوفه، ومالك سرحان في ساره، وكان بيتمنى انها تكون موجوده معاهم...
يوسف: مالك فين الكاتشب. ما لك اه نسيت اجيبهم من جوه. يوسف طيب خليك وانا هاروح اجيبها.
ومالك سرح من تاني ف ساره...
مراد: مالك انت يالا يامالك.
مالك: ها، ايوه يا مراد. بتقول حاجه.

مراد: خلي بالك اللحمه هتتحرق. يا بيضه. سرحانه في ايه كدا ياموزه، ومالك والكل ضحك...
مالك: سرحانه فيكي يا قلبي...
مراد: طب يلا يا حبيبتي علشان انا جحان قوي
مالك: حبيبتك!
فهد: بعد كل اللي عملته. وبتقوله حبيبتشك.
زين: لالا. احنا لازم ندارى على المصيبه دي بسرعه.
مراد: اهم حاجه نتاكد أن مالك انوووو...
مالك: ساب المشواه وجيري ورا مراد هههههه
مالك: انا ايه. انا ايه. هااا، وكتف مراد.

ومراد: بيضحك. والبنات عينيهم كلها عليهم وبيضحكوا
زين: شاف اخوه متكتف وراح جيرى عليهم.
وفهد واقف هو وفارس بيضحكوا عليهم، فهد واقف بيشوي مكان مالك...
لارين: الله يا بنات، اممم ريحة الاكل حلو اوى جوعتنى. ثواني وجايه. وراحت عند فهد
لارين: فهد انت هتخلص امتى انا جوعت. الريحه جوعتني قوي...

فهد: سرحان في عيون لارين. اللي مع انعكاس الشمس كملت سحر على قلب الفهد، فارس شاف اخوه كده انسحب بهدوء. وراح يجري مع زين ومالك ومراد ال مجننهم ومش قادرين على استفزاز مراد
ومراد سايب مالك يكتفوا بمزاجه. ولكن وقت الجد ميقدروش عليه.
وطارق وآدm وجاسر واشرف بيضحكوا عليهم وكمان مراتاتهم...
رينو: فهد. ياااافهد
فهد: هااا. ايوه يا رينو بتقولي ايه.
رينو: تاني! هاقول كل ده تاني. بقولك انا جعانه قوي يا فهد.

فهد: عيونه متركزه ع شـ ـــفــايـــ ـف رينو وهي بتتكلم. ومن كتر الدقات حاسس ان قلبه اتحرك من مكانه. احم. بس كده، رينو استحاله تجوع وانا موجود.

رينو: وشها بقى احمر. واكتملت لعنتها على فهد. وشايف. قدامه بنوته رقيقه جدا. عيون زيتونى. غمازتين. شـ ـــفــايـــ ـف كريز. وخدود حمرا. ف الوقت ده عايز يخـ.ـطـ.ـفها حالا، وانتبه. احم واخد قطعه لحم وحطها في طبق وظبطه. اتفضلي يا ستي خدي دى تصبيره مؤقتا. احنا خلاص فاضل حوالي 10 دقايق وكل حاجه تكون جاهزه.
رينو: ابتسمت واخدت الطبق ومشيت بسرعه من قدامه. شكرا يا فهد.

فهد: اتنهد هييح شكرا يا فهد. وحس أن شـ ـــفــايـــ ـف رينو مجنناه. وبعدها. اي الل انا بفكر فيه دا، وبص حواليه. مالقاش حد معاه. ونده على الشباب. انت يالا انت وهو. انجزو بقى وتعالوا. علشان الناس اللي جاعت دي
رينو: اخدت الطبق وراحت للبنات. نور ومريم وريتال ضحكوا عليها ههههههههه
اما فريحه: حبيبتي. حبيبتي اللي حاسه ب مراة اخوها. هاتي حته.
رينو: حتة ايه. حد قالك اني بوزع دي يادوبك تصبيره. روحي اجري من هنا.

فريحه: بت طفسه وراحت ل مرادها. انا هاروح لمراد وهاجيب طبق اكبر من طبقك. البنات ضحكوا عليها ههههههههه
ما عدا ماليكه. اللي واقفه بتنتقد تصرفاتهم.
مليكه: بتعجرف. ايه ده. يا رينو مش قادره تصبري يعني لحد وقت الغدا. وبعدين ايه التصرفات دي. تجري وتروحي تقوليلهم انا جعانه.
هيقولوا عليكي ايه تصرفك. بلدى
رينو: ببرود. تاخدي حته...

نور: كتمت الضحكه. ومريم متدايقه منها علشان اخوها. زياد. وماليكه شافت مريم وهي بتبصلها بغـ.ـيظ
مليكه: لا ميرسي. لكن لو مريم عايزه جيبيلها طبق. يمكن جاعت هي كمان. اكيد خرجت من غير فطار، مش كدا يا، مريم
البنات اتغاظت منها ولسه هيردو. كان في واحد جاى وسمع الحوار بالصدفه. واتكلم.

يوسف: مين دي اللي جعانه! مريوم. ده انا وهي فاطرين احلى فطار. وملوكى كمان. صح يا قلبي. الكل واقف متنح. ورينو كانت لسه هتحط حته لحمه في بقها، سابتها وفتحت بقها. وكمان نور.
لكن ريتال عارفه. ان يوسف بيحب مريم.
مليكه: اتغاظت. و شاطت...
ومريم اتكسفت. لان ده ما حصلش وماردتش عليه.
يوسف: ساب ماليكه وعدى من جمبها. وراح ل مريم، اللي اتكسفت وعطا الكاتشب ل نور...
ومسك ايد مريم بحب. وباس على ايديها قدامهم كلهم.

ورينو ونور بيفتحوا عينيهم ويغمضوها و بقهم بيوسع.
يوسف: باس على ايد مريم. حبيبتي انا عارف انك محترمه ومؤدبه. وما بتحبيش تجـ.ـر.حي حد. لكن يا قلبي مش كل الناس تستاهل الاحترام ده، وبص على مليكه، وبعدين ما ينفعش حرم يوسف عزيز في المستقبل، تتحمل اى اهانه من اي حد ابدا...

ومـ.ـا.تردش. وكمان مريم الجزار اللي في كليه صيدله. والاولى على الدفعه، وجمال رباني سبحان من ابدع. ما ينفعش تتهان اصلا. انتي اتخلقتي علشان تبقي ملكه. ماشي يا روحي.
وشاور بصوباعو على مناخيرها بحركه سريعه، وقالها عايزك تقضي وقت حلو اوكي ياقلب يوسف.
ومريم هتمـ.ـو.ت في جلدها. ولكن جواها كان مبسوط جدا. وهزت راسها ل يوسف وماردتش.
ويوسف قالي رينو. بت يا رينو
رينو: فاتحه بقها هي ونور...
يوسف: رينووو.

رينو: هاااا. ايوه. يا يوسف
يوسف: لو احتاجتو. تصبيره. تعالى مالك هيرحب جدا. انتي عارفه. مالك محترم جدا. وبص بسخريه على مليكه. واخد الكاتشب من نور ومشي
فريحه: جت عليهم ومعاها فعلا طبق أكبر. ولسه هتتكلم. شافت اعراض الغـــضــــب على مليكه. ونور ورينو فاتحين بقهم. وريتال مبتسمه، ومريم وشها زي الطماطم.
فريحه: ايه دااا مالكو. ما حدش رد.
فريحه: انتي ياغـ.ـبـ.ـيه منك ليها مالكووو.

نور: ورينو في نفس واحد. انا عايزه اعرف ايه ده يا مريم. وفهمينا ايه اللي حصل ده.
مريم: واقفه ساكته. وريتال متغاظه من مليكه لانها اتريقت على حجابها الاسود. اول مااتمشوا مع بعض. ونور ورينو دافعو عنها.
ريتال: احم تفهموا ايه يا بنات. كل الحكايه ان ابيه يوسف. بيحب مريم. وكمان كلم بابي وجدو وهيتقدmو ل مريم قريب. وكمان مريم بتحب ابيه يوسف. هي دي كل الحكايه...
البنات فرحت اوى ل مريم...

نور: بجد. بجد احلى خبر يا مريم يا حبيبتي وحـ.ـضـ.ـنتها، حبيبتي الف الف مبروك
فريحه: اوعى كده. لما ابـ.ـاركلها انا كمان.
وفريحه حـ.ـضـ.ـنت مريم. اللي فرحت لما شافت انهم فرحانين علشانها، ورينو. وسعي كده يا لازقه انتي. وسلمت على مريم. مبروك. مبروك. مبروك.
يا قلبي بجد انت تستاهلي واحد زي يوسف...
شوفتو يابنات كان بيحب فيها قدامنا ازاي...
حاجه واو. بجد.
رينو: بصت على مليكه. عقبالك يا مليكه لما تلاقي حد، و، تتخطبي...

مليكه: اتنرفزت وسابتهم وماشيه. ورينو احسن ده انتي بت رخمه...
وبصت لمريم وكشرت عينيها. امممم قوليلي بقى فطرتي فين انتي ويوسف هااا قولي...
نور: قربت منها كمان. ايوووه قولي فطرتوا فين. وايه الفطار الملوكي ده. قرى واعترفي حالا.
فريحه: ايه يا ريا انتي وسكينه. سيبوا البت تتنفس. هتمـ.ـو.ت منكو، وريتال. ضمتها بحب.

ومريم ساكته وكلهم ضحكو. وهي كمان ابتسمت وماردتش وغمضت عينيها. بسعاده من يوسف اللي فخور بيها في اي مكان.

مليكه ماشيه متنرفزه. وآدm شايفها وهي رايحه الفيلا.
واستاذن منهم ورايح في اتجاه مليكه...
آدm: مليكه...
مليكه: كانت داخله الفيلا ولفت ل آدm نعم
آدm: تعالي عايزك
مليكه: نفخت بديق. وراحت لعنده، نعم
آدm: تعالى نتمشى ف الجنينه. عايز ادردش معاكي شويه
مليكه: لسه هترفض علشان تعبانه.
آدm: شاور بايديه. وقالها اتفضلي.
مليكه: اوكي يا خالو واتمشو مع بعض وبدء آدm يتكلم
آدm: ممكن اعرف مالك!

مليكه: انا! مالي يعني! ما فيش حاجه.
آدm: ما فيش حاجه ازاي. ده انتي العفاريت كلها بتتنطط في وشك. قولي مالك. حاسه بايه. وايه حكايتك!
مليكه: بعدm فهم. حكايتي! حكايه ايه يا خالو. انا مش فاهمه. حضرتك تقصد ايه!
آدm: وقف وبصلها. الغــــرور. والتكبر. العز. والفخر، الغلاف اللي انتي مغلفه نفسك بيه يا مليكه! لأن مليكه مش كده خالص، مليكه بـ.ـنت عاديه وطيبه! عايز اعرف سبب الغلاف ده ايه!

مليكه: ولا غلاف ولا حاجه. انتو بس اللي شايفين كده.
آدm: انتو! انتو مين!
مليكه: انتو. حضرتك. وبابي ومامي ومالك وكمان بناتك. وبنات العيله. وكمان، وسكتت
آدm: وزياد. مش كده...
مليكه: لو سمحت. ما تجبش اسم البني ادm ده قدامي. ده انسان. وقبل ما تكمل.
آدm ؛ بنظره تحذيريه. انها ما تغلطش...

آدm: اتنهد بنفاذ صبر. يعني انتي شايفه ان الكل مش عاجبه اسلوبك، امك وابوكى. وبنات العيله، وكمان زياد. واخوكى مالك، يعني انتي عايزه تقنعي نفسك انك انتي اللي صح. وكل العيله دي غلط...
طيب انتي ليه ماقعدتيش مع نفسك وفكرتي كويس. ان ازي العيله دي كلها. متفقه على رأي واحد. وانتي اللي مختلفه.

مليكه انتي عيبك الوحيد انك مفكره ان مفيش حد زيك. اتولدتي وف بقك معلقه دهب. ادلعتي. جاسر وملك ماحرموكيش من حاجه. زياد كان واقف جمبك طول الوقت. وكان بيلبي كل طلباتك، وانتي فهمت كل ده غلط...
مليكه: انا مش فاهمه يا خالو. انا تعباكم في ايه، انا عايشه مع نفسي ولنفسي. مبضرش حد.
ومبأذيش حد. انا عايزه افهم بابي ومامي عايزين مني ايه.

آدm: لا بتأذي، بتأذي يا مليكه. لما تنتقدي مريم الصغيره يبقى بتأذي، لما تهزى ثقت ريتال في نفسها يبقى بتأذي. لما تتجنبي امك وابوكى واخوكى. تبقى بتأذي. واذيتهم كتير. واكتر واحد اتأذى منك زياد...
مليكه: بصتله. اووى
آدm: بلاش البصه دي. انا عارف كل حاجه. انا مش عبـ.ـيـ.ـط. ومش معنى اني بعاملك كويس. وانك زي بـ.ـنتي بالظبط ابقى مش زعلان منك، لاء.

مليكه: تزعل مني انا. ليه يا خالو! واذيت زياد ؛! عايزه اعرف ايه، انا اذيت زياد ف ايه!
آدm: انتي اذيتي زياد. في مشاعره. في كرامته.
في شخصيته. في حياته. في اخته. في قلبه. في كل حاجه، تخص زياد، زياد بيحبك يا مليكه، وانتي خسرتي الحب ده.
مليكه: بسخريه. ايه زياد بيحبني! انا ملك الصاوي...

آدm: اهووو، رجعنا لنفس النقطه. مليكه الصاوي، انتى شايفه نفسك فوق، وان زياد فقير. مع انه كان بينفذ كل طلباتك لانك شايفاه فقير، لكن بالعكس انتي اللي كنتي محتاجاله مش هو، زياد راجـ.ـل من صغره ويعتمد عليه، وكمان ابوه حسام شغال في الشركه ومرتبه كويس جداً. وعايش ميسور ومستور، وعندهم عزه نفس كبيره.

وزياد اتعلم. وتعب وكون نفسه. وبيصرف على نفسه. وكمان مش حارم اخته وامه من حاجه. وكمان عنده رصيد في البنك. ومؤهل انه يبقى رجل اعمال ناجح في اي وقت، زياد مش فقير يا مليكه. انتي اللي فقيره...
مليكه: ابتسامه سخريه. كل ده وفقيره!
آدm: انتي فقيرة مشاعر. فقيره حب. فقيرة احساس بالغير، زياد اغنى منك يا مليكه، زياد عنده حب يكفى العالم كله، زياد عنده احساس ومشاعر مش موجودين عند اى واحده غنيه زيك.

وت عـ.ـر.في ان زياد جمال ده، أبوه جمال الله يرحمه ليه جميل في رقبتنا و لحد ما نمـ.ـو.ت مش هنقدر نسده.
مليكه: زياد وجميل، جميل ايه ده بقى ان شاء الله.
آدm: بلاش اسلوبك ده. احب افكرك بس قبل ما اقولك. زياد عمل ايه، ان جدك خالد الله يرحمه. كان فاتح محل ورد. يعني مكانش غني قوي زي ما انتي شوفتيه. في اخر ايامه، لا يا حبيبتي ابويا، كان فاتح محل ورد. بياع. وكان حاله على قده...

أما. بقى الجميل. اللي عملوا زياد وابوه، ان ابوه انقذ جدتك نهاد الله يرحمها من المـ.ـو.ت. واخدها عنده. رغم ديق الحال. وعيشها معاهم
8 سنين! 8 سنين. اكل وشرب وعلاج ولبس! ولا اشتكى ولا مل. وكان سايب كل حاجه على ربنا...

اما بقى زياد! هو السبب في اني اكشف قـ.ـا.تل جدك حسين الصاوي. وكان مستعد انه يضحي بنفسه علشان يجيب حق ابوه. وهو ابن 10 سنين. وكمان وقف جمبك وساعدك. وانا قربت منه. وعرفت دmاغه فيها ايه. وكان نفسه يبقى ظابط. او دكتور لما يكبر. وانا كنت شايفه هيبقى ظابظ مخابرات مفيش بعد كدا. لكن شاف البـ.ـنت اللي بيحبها من اول ما اتولدت. وشالها بين ايديه. حابه تدخل تجاره. قال مش مهم مستقبلي، المهم ان مليكه تكون حاجه كويسه. وتدخل حاجه بتحبها. وغير مساره. وضحى بحلمه. ودخل كليه تجاره علشان خاطرك. وعلشان خاطر يراجعلك اهم حاجه تبقي موجوده جمبه. لكن جيتى انتى بغباءك وتكبرك وغــــرورك. الل ملوش اى لزمه. اهنتيه. وزعلتيه بكلامك. وانتي فكرتي. ان زياد هيبقى تحت طوعك، لا زياد كان بيعملك كل حاجه بحب، لانه كان بيحبك يا مليكه، زياد انا اتمناه لبـ.ـنتي. واتمناه ابني. انتي خسرتي يا مليكه. خسرتي راجـ.ـل كان بيحبك وعشقك للاسف...

مليكه: واقفه مصدومه. زياد! زياد بيحبني انا!
آدm: الظاهر انتى ماخدتيش بالك من اللي انا قولته، زياد كان بيحبك. كاااان، ونصيحه فوقي قبل فوات الاوان، لانك لو فضلتى بأسلوبك وتصرفاتك دى، هتخسرى اكتر من كدا.

رينو: جات من وراهم. بابي. بابي يلا علشان الغدا جاهز. وعمو جاسر مستنيك.
آدm: هز راسه بحب. حاضر يا حبيبتي...
وبص ل مليكه. وسابها ومشي
مليكه واقفه مكانها. مصدومه. وبتراجع شريط ذكرياتها. مع زياد...
آدm: راح عندهم وكانت الترابيزه عليها. جميع انواع المشاوي...
آدm: بص ل جاسر. هي الحريم هتقعد فين.

جاسر: ابتسم، علشان عارف ان آدm غيران على مريم، ما تقلقش انا ومالك مجهزين الخيمه اللي هناك دي، علشان الستات تقعد براحتها.
آدm: لا تمام اووى. اووى
نور: قاعده زهقانه. لأن محمد لسه ماجاش والساعه عدت 3 ومكسوفه تتصل عليه.
جاسر: يلا يا جماعه اتفضلوا الغداجاهز. بسم الله.
مالك: ايوه يلا يا جماعه. والدكتور محمد على وصول. ثواني ويكون داخل علينا، وفعلا. اهوووو الدكتور وصل.

نور: لفت بسرعه. وكان محمد جاي ولابس بنطلون وقميص شيك جدا ومشمر الكم. ولابس الساعه. والنضاره. وماسك فونه ومفاتيحه. وقرب منهم وبرفانه. اخترق قلب نور. وابتسمت.
محمد: السلاااااام عليكم.
كلهم: وعليكم السلااااام
شيرين: ايه يا حبيبي اللي اخرك كده...
محمد: عينيه على نور. اسف يا ست الكل. كان ورايا كشف في المستشفى. وخلصت وجيت بسرعه. ده انا حتى لبست في المكتب. وسلم على الكل. ووصل ل عند نور وهز راسه. ازيك يا نور.

نور: بخجل. احم الحمد لله يا محمد. حمد لله على سلامتك.
محمد: بحب. الله يسلمك.
رينو: ما تيلا بقى يجماعه. انا جعانه قوي. والأكل هيبرد، كلهم ضحكوا...
جاسر: ملك يا حبيبتي خدى البنات و مدام شيرين. واقعدوا في الخيمه. علشان تاخدو راحتكم.
ملك: بابتسامه. حاضر يا حبيبي، وقامت
مصطفى: لا يا حبيبي سيب شيرين جمبي مش هتفارقني. ولا ايه يا روحي!
شيرين: عمري ما فارقك ابدا يا حبيبي...

أشرف: ااااه الحب ولع في الدره. وضحكوا كلهم.
رنا: قامت. طارق: رايحه فين يا رنا.
رنا: حبيبي هاقوم اتغدى جوه مع مريم والبنات
طارق: امم خلاص انا هاقوم اتغدى معاكي
آدm: انت ياض هتفضل عبـ.ـيـ.ـط لحد امتى
رنا: هههههه. حبيبي ما ينفعش اللي جوه منتقبين.
طارق: شـ.ـدها من ايديها. يبقى تقعدي جمبي هنا...
وتاكلي وانتي جمبي...
رنا: بس. يا طارق!
طارق: ولا كلمه. ومن غير بس، هتاكلي وانتي معايا. كلهم ضحكو. ورنا استسلمت ل.

طارق، وفعلا قعدت شيرين جمب مصطفى.
ورنا جمب طارق
ومريم: استاذنتهم. وبصت ل آدm اللي غمزلها.
ومراد متابعه بخبث. وادm بالصدفه شاف مراد عينه على ابوه. اللي برقله بغـ.ـيظ اول ما شافه.
مراد: احم واتعدل، ومحمد قعد وعيونه على نور اللي ماشيه في اتجاه الخيمه.
وكل الشباب والرجـ.ـاله وشيرين ورنا مع بعض...
وطارق: كان بيأكل رنا غـ.ـصـ.ـب عنها. ويحطلها الأكل ف بقها بالعافيه. وكلهم هلكو ضحك ع طارق.

اما البنات ومريم وملك وهنا مع بعض. وبدءو اكل.
ومليكه كانت بتاكل وهي سرحانه في كلام آدm.
بعد شويه.

رينو أكلت. وقامت. وقالت اااه تمت عملية تعبئه الكرش بنجاح. وضحكو عليها. انا رايحه اغسل ايدي.
نور: استنى يارينو خديني معاكى
وفريحه. ومريم. وريتال قامو كلهم ورا بعض
و الرجـ.ـاله. اكلو وخلصوا كلهم...
كده الكل اكل الحمد لله. وظبطه كل حاجه.
آدm: يلا يا شباب العصر أذن علشان نصلي جماعه.
والكل بدء يقوم يتوضأ. والشباب فرشو سجاد في الجنينه...
وآدm: صلي بالرجـ.ـاله. جماعه...

اما البنات. اتوضو وصلو في الخيمه. ومريم اللي صلت بيهم. وبعد الصلاه قعدو كلهم في الجنينه مع بعض يهزر ويضحكوا...
وكل حبيب عينه على حبيبته، ولغه العيون كانت اكتر من لغه الكلام...
مالك: جه. عليهم. وماسك كوره ف ايده. يلا ياجماعه.
الكل. انتبه. فهد يلا فين. وايه الكوره دى.
مالك: هنلعب كلنا مـ.ـا.تش صغير. ومن فرقين
زين: ايوه بقى. انا موافق وهكون ف فريق محمد طبعا.

الشباب عارفين طبعا أن محمد مدmن كوره وحريف فيها. وبدء الصوت يعلا. وكل واحد عايز محمد ف فريقه. وطبعا نور. مبسوطه. إن الكل بيتخانق وعايز حبيبها.
محمد. باااااس. باااااس. اهدو. احنا هنتقسم لفرقين.
مراد. وزين. وفهد. وفارس. ويوسف. ومالك. فريق
وآدm. وطارق. وأشرف. وجاسر. وحسام. وانا.
فريق
وبابا مصطفى هيبقى الحكم.
الشباب. اعترضو. لانهم عايزين محمد معاهم. وطارق. كان هيتخانق معاهم علشان عايز محمد معاهم.

والكل واقف يضحك عليهم. واخيرا كلام طارق. الل مشى عليهم. وإن المـ.ـا.تش اتقسم. زى ما محمد قال. والشباب. راحو ورا الفيلا. يظبطو للمـ.ـا.تش...
ورنا. هتمـ.ـو.ت ضحك هي وشيرين ع طارق.

مريم: حبيبي.
آدm: عيونه.
مريم: تسلملي عيونك. مش هتقولي بقى العلبه القطيفه التانيه دي لمين!
آدm: بغلاسه. لاء.
مريم: كشرت عينيها. واتقمصت...
آدm: ضحك عليها ههههههههه. حبيبتي انا ياناس الل بيزعل بره البيت. عارفه انتى لو ف البيت. وشوفت القمصه دى كنت اكلتلك. بحبك يابت. وبعدين دى مفاجأه. يقلب آدm
مليكه: جت. وقفت جمب آدm...
ماليكه: خالو آدm...
آدm: بص ليها نعم يا ماليكه
مليكه: هو زياد فين.
مليكه: خالو آدm.
آدm: بصلها نعم يا مليكه!
مليكه: هو زياد فين!
آدm: زياد عايش حياته يا مليكه. وياريت مـ.ـا.تفكريش فيه علشان هو مابقاش فاكرك. وسابها واستاذن. مريم حبيبتي تعالى نقعد على الارض تحت الشجره دي.
مريم: قامت وجواها زعلان على مليكه...
بعد شويه. جه مالك. يلا ياجماعه. ع المـ.ـا.تش وكل حاجه جاهزه.
هنا: اشرف ياحبيبى.
اشرف: عيون أشرف نعم ياروحي.

هنا: ما تستنو شويه. هو لازم المـ.ـا.تش دلوقتي. انا حبا انك تفضل جمبى كدا
أشرف: هييح. دلوقتي. جايه تقولى ده دلوقتي. عموما لما نروح. وبعدين ياقلبى. الدنيا قربت تبقى ليل. يدوبك نلحق. وعايزين نلعب ونرجع الماضي. بس اهم. حاجه شجعينى. هههههههههه
هنا: ماشى يقلبى انا هشجعك ع طول
أشرف: بغمزه ع طول
هنا: اتكسفت. قوم بقى آدm والكل اتحركو
أشرف: ماشى. تعالى يلا. الشباب. مجهزين كل حاجه وكمان ف كراسى. ليكو. علشان تشجعونا.

هنا: قامت معاه. وكمان مصطفى وشيرين. وجاسر. اخد ملك. وطارق اخد. رنا. وحسام اخد هدى.
وآدm ماشى هو ومريم. كأنهم بيحبو ف بعض.
وكل البنات راحت. فهد. نده ع رينو وحجزلها. كرسى قدام. وكمان يوسف. حجز لمريم. وماليكه. قعدت ف ركن وفتحت الفون. ومتفرجتش ولااتكلمت.

وآدm. وصل وقعد مريم. ف آخر كرسى. وقالها انتى تقعدي هنا جمب اختك ومتقعديش قدام. مريم ابتسمت. محمد. نده ع نور. وقعدها قدام. وقالها تعالى انا حجزتلك كرسى. علشان اشوفك. اتحمس واكسب
نور: محمد. انت مش محتاج. تتحمس. انا واثقه انك هتكسب. انت محمد عزيز مش اى حد.
محمد: طيب امسكى بقى. الساعه والفون. والمفاتيح دى معاكى.
نور: ف حاجه. ف جيبك. هاتها علشان متقعش.

محمد: لاا. متقلقيش. ثوانى وجاى. ومحمد اتحرك. وبعدها رجع تانى. وقالها امسكى. المحفظه دى معاكى. وخلى بالك منى. مش من الحجات دى وضحكو.
وكل البنات قعدت. والشباب. ف الملعب. واتقسمو لفرقين. وبدؤه المـ.ـا.تش.

وكان اكتر. لعيب محترف طبعا محمد. بيلعب. باحترافيه. وحس انه مشتاق للكوره. اووى. وبدء يرقصها ع رجله. والكل يهجم عليه وه. يتفادى. ومحدش ف كفاءته. لكن مراد وفهد بيلعبو كوره حلو اوى. طارق طبعا مبسوط من شكل الخصم. واتأكد ان محمد هيكسب. مراد قرب واخد الكوره
وشاطها. بعيد ودخل جوووول. ف طارق الل واقف حرس مرمى. وفريحه. قامت سقفت. برر افوووو يامراد. الله عليك.

رينو: سقفت. الله عليك ياحبيب والديك. ايه الجمال ده. ايه الحلاوه دى. والبنات ومريم ضحكو عليها.
اما نور. زعلانه لكنها متأكده أن محمد. ع رأي آدm سايبهم ياكلو عيش.
ف الملعب. كل ما الكوره تبقى مع آدm. ومراد يقرب منه. آدm يلسع مراد ع قفاه. ومصطفى صفر انذار. ل آدm.
ومراد: اقسم انه يتسبب لابوه ف طرده من المـ.ـا.تش.

ايه ده. ايه ده. جووووووول. محمد. محمد محمد. جاب جول ف مالك الل واقف حرس مرمى. نور وقفت وسقفت. وكمان رينو. الل بتشجع الكوره الحلوه. وطارق بيجرى ف الملعب هو وآدm واشرف. وبيغـ.ـيظو فريق الشباب.
فهد ومراد وزين ويوسف وفارس. متغاظين. تعادل
وبدء لعب من تانى ومحمد اخد الكوره ترقيص. لحد ماوصل عند مالك. وبحركه بسيطه. دخل الجوووول الل بعدو. واكتر 2 فرحانين نور ورينو
وباقى البنات زعلانه.

رينو: حلوووه بالزاف. حلوه. حلوه. حلوه الله عليك. يامحمد ياعزيز. موووو عزيز. الله عليك. يبنى والله. والكل حب تعليقات رينو.
وكملو لعب وجابو اجوال تانى وقربو للنهايه. واخيرا. مصطفى. العن وبفخر. إن فريق محمد عزيز كسب 4 وفريق مراد العدوي 1
واخيرا. المـ.ـا.تش خلص. وكلهم ضحكو وفرحو وكان وقت جميل جداااااا
نور: راحت ع محمد. بفخر. وجابتله ميا. ومناديل
وآدm راح قعد جمب مريم. هههه هرتلك قفا مراد.

وكل حبيب. راح لحبيبه يطمن عليه. وبصفة القرابه محدش شك ف حاجه.
وطارق. الل كان مبسوط. وبيغـ.ـيظ ف الفريق الخسران. ورنا. بتستعجب ع جنون طارق. الل بتعشقه.
وبعدها. استريحو شويه والليل جه. عليهم. وقعدو كلهم مع بعض يهزرو
وآدm اخد. اميرته وقعدو تحت الشجره. جمب منهم
فهد: عيونه على رينو. ومتغاظ من هزارها مع البنات. وكمان مع يوسف ومالك. وبيصك على اسنانه من الغـ.ـيظ، راح قعد جمبها. رينو.
رينو: نعم يا فهد...

فهد: بتريقه. حاولي يعني بعد اذنك تبطلي هزار شويه.
رينو: فهمت انه غيران عليها. وابتسمت بمكر. ليه بس يا فهد! انا باتكلم عادي خالص. والله مابهزرش يعني. وبعدين انا بضحك لان يوسف دmه خفيف اوى النهارده...
فهد: قبض على ايده، رينووو...
رينو: نعم يا فهد.
فهد: سمعتيني قولت ايه صح!
رينو: ببرود. مااخدتش بالي. انت قولت حاجه تاني دلوقتي.
فهد ؛ قرب يجيب اخرو خلاص. رينووو
رينو: ايوه يا فهد.
فهد: اتلمي احسن ليكى ماشي.

رينو: بصتله بغـ.ـيظ. ايه اتلمي دي. خد بالك من كلامك
فهد: انا واخد بالي اوووي يا لارين. ولو عايزه اليوم يعدي على خير. اتلمي لكن لو عايزاها. دm للركب انا مستعد، ماشي وسابها واتحرك
رينو: خافت منه لأن فهد لما بيجيب اخره بيناديلها باسمها، وسكتت
مراد: قاعد ولازق في طارق
طارق: ما تقوم يالا من جمبي. انت لازق فيا كده ليه!
مراد: الله انت مش حمايا.
طارق: حماك! وعلشان حماك تلزق فيا كده.

مراد: ما انت مش راضي تخليني اتمشى من فريحه في الضلمه دي.
طارق: بغـ.ـيظ ما تلم نفسك يالا. الدنيا بقت ليل وعايز، تتمشى مع بـ.ـنتي في الجنينه.
مراد: وفيها ايه. ده انا حتى هاحميها
طارق: تحميها! وهاتحميها من ايه ان شاء الله يابن العدوي.
مراد: هاحميها طبعا. افرض وهي ماشيه لوحدها كده طلع عليها اسد في الجنينه. او مثلا نمر، او كـ.ـلـ.ـب البحر...

طارق: بغباء. كـ.ـلـ.ـب البحر. وهو فى. في الجنينه كـ.ـلـ.ـب بحر، وبص ل رنا هو كـ.ـلـ.ـب البحر مش بيبقى في البحر...
مراد: ضحك بصوته كله. ورنا كمان ضحكت. والكل انتبه...
مراد: يعني هي الجنينه فيها اسد ونمر، نام يا طارق نام.
طارق: بغـ.ـيظ، زاقو قووم يالا انت. من جمبي.
روح اقعد جمب ابوك.
مراد: بص على ابوه. وحط ايدو ع قفاه. لا يا عم ابويا خلاص بيخطط.
طارق: بيخطط لايه!

مراد: بيخطط للانتقام منى. يا طارق. ابويا هينتقم مني على الل انا باعمله فيه...
طارق: يقدر وانا موجود. ولا تخاف ياض. انا في ضهرك ع طول
مراد: وده الل مخــــوفني. يا طارق انك في ضهري.
رنا ههههههههه. جـ.ـا.مده اقسم بالله. قولت فوله واتقسمت نصين.
طارق: بص ل رنا. ويا ترى الفوله دي حلوه ولا وحشه!
رنا: مسوسه. فوله مسوسه. يا حبيبي هههههه
طارق: اتغاظ. قوووم يالا انت. من جمبى يالا.
مراد: هاتمشي مع فريحه.

طارق: اقعد يالا انت جمبى يالا.

زين: قاعد جمب اشرف، خالو اشرف عامل ايه.
أشرف: الحمد لله يا زين يا حبيبي. انت عامل ايه في الجامعه. واللغات دي.
زين: لا الحمد لله كله تمام. ياخالو
اشرف: الحمد لله يا زين. وعايزك تاخد بالك من ريتال في الجامعه. وتخلي عينك عليها.
زين: وهو انا بعمل غير كده...
اشرف: بتقول ايه يا زين يابنى
زين: ها. لا. طبعا. طبعا يا خالو. ريتال في عينيه طبعا. وما حدش يقدر يعملها حاجه في الجامعه، وبراجع ليها كمان.

اشرف: وده الل مطمنى ع بـ.ـنتى، وايوه يا حبيبي هي قالتلي انك بتراجع ليها على طول. واخر حاجه الاسبانيه مش كده.
زين: بلع ريقه بصعوبه. اا. ااه طبعا دي الاسبانيه دي صعبه قوي...
اشرف: يازين يبنى. طول ما انت جمبها انا مش قلقان.

يوسف: قاعد جمب حسام وبيتكلم معاه في امور مختلفه. وبيطمن على زياد من خلاله.
فهد: راح قاعد جمب آدm: عمو آدm. عامل ايه.
آدm: تعالى يا حبيبي، يعني هي جت عليك
فهد: بعدm فهم. احم. مش فاهم.
آدm: مش مهم. قولي بقى عايز ايه...
فهد: حاسس انه مكشوف اوي. لانه عايز يقرب من آدm اكتر، علشان خاطر رينو. احم. ابدا انا جاي اقعد مع حضرتك شويه
آدm: يا سلام. اتفضل يا بن طارق. تعالى.

فهد: احم لا. انا اطمنت على حضرتك. هاروح اشوف مالك وفارس واستاذن
وبعدها آدm هههههههههه
مريم: استغربت. بتضحك على ايه يا حبيبي
آدm: بص ياروحي عليهم كده.
مريم: بصت. وكلهم قاعدين جمب بعض عادي. ايه يا حبيبي مش فاهمه. ما هما قاعدين كويسين وكلهم مبسوطين.
آدm: بصي يا قلبي، مراد ابنك. لازق في طارق وهيطققو من جنابه. علشان خاطر فريحه...
اما يوسف قاعد جمب حسام. علشان خاطر مريم.

وابنك زين. لازق في اشرف. علشان خاطر بـ.ـنته ريتال. والواد فهد. جاي يقعد جمبي علشان خاطر رينو بـ.ـنتك...
مريم: بدهشه. ايه ده يا آدm، يعني انت عارف ان فهد...
آدm: حبيبتي. انتي هتفضلي هبله لحد امتى. انا شغلتي ظابط. ظابط يعني كان زماني دلوقت لوا.

حبيبتي: فهد بيحب رينو. وهيفرقع. انها بتهزر وتضحك، ومراد هيمـ.ـو.ت ويتمشي مع فريحه بس علشان الوقت ليل ما ينفعش، اما يوسف بيحب مريم من زمان، وكمان زين ابنك بيحب ريتال. وخلاها تدخل نفسه الكليه معاه...
مريم: طيب ومالك.
آدm: لا. مالك لا. بس شايف ان في لمعه حب في عينيه. وهااا ممكن يفرحنا قريب.
مريم: طيب. وفارس!
آدm: فارس لا. بس برده حاسس ان في بذره اتزرعت جواه. لانه تصرفاته النهارده غريبه. فاكك شويه كده صح...

مريم: فعلا يا حبيبي. انا اول مره اشوفه بيتحرك بحريه كده معاهم، الاول كان بيتجنبنا. ويقعد لوحده.
مريم: بزعل. طيب. ومليكه!
آدm: لااا. مليكه مشوارها طويل. ولسه مانعرفش. لكن هنعرف بعدين.
مريم: اتنهدت. طيب ونور يا آدm.
آدm: نور. ولسه هيتكلم...
محمد: ايه يا جماعه. قاعدين لوحدكو ليه.
آدm: اقعد. انا بحب اقعد على الارض. وتحت الشجر متعه لوحدها اقعد...

محمد: جمبهم. والقعده عند الكل كانت عبـ.ـاره عن ترابيزه كبيره كل واحد ومـ.ـر.اته قاعدين عليها جمب بعض.
وترابيزه. تانيه للشباب قاعدين جمب بعض.
وترابيزه. تالته للبنات قاعدين جمب بعض.
وادm ومريم ومحمد قاعدين على الارض. وكلهم بيضحكوا بيهزروا، وكل حبيب عينه على حبيبته.
رينو: انا عطشانه قوي. وشافت الازازه فاضيه هي الميه خلصت! لما اقوم اجيب ازازه من جوه...
نور: لا خليكي انا هاقوم اجيب ازازه...

رينو: حبيبتي انتى والله حاسه بيا شكرا يا نور.
نور: قامت وسحبت الكرسي ولسه بتلف...
كان محمد وقف ونده على نور في وسط كل الموجودين...
محمد: نووور...
الكل انتبه وسكت. ونور لفت ل محمد وبصتله وقبل ما ترد...
محمد: تتجوزيني...
الصدmه: نزلت على الكل ما عدا آدm.
نور: واقفه. وما استوعبتش. وما ردتش
محمد: تتجوزيني يا نور...
مريم: اتصـ.ـد.مت. وشيرين ومصطفى ومراد اتعدل وفهد وطارق وزين اتصـ.ـد.موا والكل في حاله بلاها.

ورينو اللي كانت فرحانه قوي...
محمد: اتحرك. وراح وقف قدام نور
محمد: نوري تتجوزيني...
نور: واقفه. وعيونها دmعت وخافت. ومشاعر كتير متلخبطه. ومش عارفه تعمل اي رد فعل.
آدm: ابتسم. ومريم بصت ل آدm وباس مريم من خدها. محمد اتقدm ل نور امبـ.ـارح. واتفق أنه هيخطبها انهردا. مريم عيونها دmعت وفرحت قوي
نور: ا. اانا. اا. انا.

محمد: كان ماسك علبه في ايده. وطلعها من جيبه اول ما وقف. ونزل على ركبه قدام نور. وفتحلها العلبه اللي كانت فيها خاتم ودبله.
موافقه تتجوزيني
نور: بصت ل آدm ومريم، ومريم هزت براسها ليها بالموافقه. والكل كان مدهوش ومبسوط.
نور: الدmـ.ـو.ع نزلت من عينيها، ايوه. ايوه موافقه جدا يا محمد.

محمد: مسك الخاتم. وفي نفس الوقت مالك شغل الاضواء اللي كانت على الشجر وكانت اضاءه في منتهى الرومانسيه. وكان محمد متفق مع مالك يعمل كل ده.
ونور: شافت الانوار وفرحت قوي وحطت ايديها على بقها. وحست بسعاده. وماكانتش مصدقه.
ومحمد: مسك الخاتم و لبس الخاتم ل نور.
وفهد: واقف وصفر كتير قوي. والكل كان مبسوط وكلهم سقفوا بحراره. وفرحت ورينو كانت اكتر واحده مبسوطه. وحاولت تزغرط على قد ما تقدر.

لكن سكتت بنظره تحذيريه من فهد اللي استحلف لها. وكأنه بيقولهالها صريحه. انتي بتاعتي وما ينفعش تعملي كده...
محمد: باس ايد نور. ووقف مكانه. وكان عايز يحـ.ـضـ.ـنها. لكن كان قلبه بيدق ومتـ.ـو.تر. وكمان مش عايز يحرج نور قدام العيله.
نور: مسكت الدبله برعشه وحاولت تلبس محمد الدبله. وقلبهم الاتنين كان في مسابقه. مين بيدق اكتر. وطبعا قلب محمد فاز بالمسابقه...

وبعدها: داده سنيه. والبنات طلعو بصوانى شربات اللي كان مالك قايلها عليها. وكمان جاسر وملك اتفاجو بالشربات. والكل شرب. وداده سنيه زغرطت بفرحه اكتر من مره. ورينو وفقت جمبها. وبتتفرج ع داده سنيه. وهي بتزغط، وعيزا تتعلمها لانها بتزغرط حلو.
ومالك اخد فهد وزين. جابوا السماعات من جوه الفيلا وشغلوا ميوزك. والكل كان مبسوط.

مصطفى: قام وراح لابنه وسلم عليه بفرحه. انا كان نفسي تبقى الخطوبه في الفيلا عندي لكن ملحوقه...
شيرين: حـ.ـضـ.ـنت ابنها بدmـ.ـو.ع. اخيرا. اخيرا يابن قلبي استريحت. وفرحت. وسلمو ع نور
جاسر: وهو هنا ايه. وعندك ايه. يا مصطفى باشا احنا واحد.
مصطفى: طبعا. طبعا يا جاسر. ربنا يديم المحبه
رينو: حـ.ـضـ.ـنت نور بفرحه. وكمان من فرحتها حـ.ـضـ.ـنت محمد. ودي كانت كارثه وهتدفع تمنها بعدين. من فهد الل ولع نار...

رينو: مبروك. مبروك يا ابيه محمد. مبروك يا نور انا فرحانه قوي. قوى
فريحه: جريت على نور وحـ.ـضـ.ـنتها. وشوشتها مبروك يا سوسه والله ماشي لينا قاعده بعدين وباستها مبروك يا نور.
ريتال: بفرحه راحت حـ.ـضـ.ـنت عمها محمد. مبروك يا عمو بجد. انا مبسوطه علشانك قوي. وسلمت على نور مبروك يا نور الف الف مبروك يا حبيبتي. وطبعا ردو عليها.

و مريم الصغيره راحت سلمت وبعدها يوسف اللي حـ.ـضـ.ـن عمو جـ.ـا.مد. الف مبروك يا عمو. احلى خبر النهارده. وسلم وبـ.ـارك ل نور. وفارس جه وسلم وبـ.ـارك. واشرف حـ.ـضـ.ـن اخوه ومش عارف ليه هو دmع. وبـ.ـارك واتنهد وباس جبهة اخوه. اخيرا. اخيرا هنفرح بيك. وباس جابهة نور مبروك يا حبيبتي. وفهد جه وجواه غـ.ـيظ مكبت من رينو اللي واقفه جمب نور، لكن سلم على محمد بحب، مبروك يا خالو. الف الف مبروك. مبروك يا نور ربنا يتمم بخير. وبص ل رينو بنظرة غـــضــــب عقبالك يا انسه لارين...

رينو: كشت في نفسها...
الكل سلم وبـ.ـارك وجه زين بدmـ.ـو.ع بـ.ـارك لاخته ومشاعر مختلطه وحـ.ـضـ.ـنها. وكمان حـ.ـضـ.ـن محمد بحب.
وجه مراد سلم على محمد الاول وبـ.ـارك وحـ.ـضـ.ـنه. وبعدها. بص ل توأمه وسكت. ونور هي اللي حـ.ـضـ.ـنت مراد، ومراد حـ.ـضـ.ـنها حـ.ـضـ.ـن اب و مسد على حجابها ومراد حاسس ان بـ.ـنته اللي اتخطبت، ومشاعر حلوه جواه. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه وباس ايديها بحب مبروك يا قلبي. نور الله يبـ.ـارك فيك يا مراد، مراد سابهم وراح وقف في مكان لوحده.

الكل سلم وبـ.ـارك جات هنا سلمت على محمد وبـ.ـاركت. وبـ.ـاركت ل نور. ورنا وطارق وملك كده الكل سلم وبـ.ـارك، فاضل مريم وآدm.

مريم: قدmت برعشه في قلبها وجـ.ـسمها و احساس غريب. بـ.ـنتي كبرت. بـ.ـنتي اتخطبت. وفي لحظه كده. وقربت من محمد وسلمت عليه وبـ.ـاركت بدmـ.ـو.ع. لأن محمد يعتبر نور عينيها وحبيبها وابنها. محمد اخد مريم كلها في حـ.ـضـ.ـنه. ومريم بكت في حـ.ـضـ.ـنه. مش مصدقه اخيرا قلبك ارتاح يامحمد. واخيرا نور بـ.ـنتها في امان، رينو ونور عينيهم دmعو.

وآدm على قد ما هو غيران. ان مريم في حـ.ـضـ.ـن محمد. لكن صعبت عليه مريم. وزعل وقال ياريتني عرفتها انا كنت عايز اعملها مفاجاه...
مريم خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وسلمت على نور وباست جابهتها وحـ.ـضـ.ـنتها بدmـ.ـو.ع اكتر. ونور باست على ايديها. نور ايه يا مامي بتعيطي ليه ارجوكي ما تعيطيش.
مريم: دي دmـ.ـو.ع الفرح يا قلبي. الف الف مبروك وربنا يديم عليكو الفرحه والسعاده. وراحت وقفت جمب اختها شيرين وحـ.ـضـ.ـنتها ودmـ.ـو.عهم نازله و بعدها بـ.ـاركو لبعض...

آدm: اخيرا جه. وقف قصاد محمد ومشاعر جواه مختلفه ومختلطه ومتلخبطه. ما بين اب وصديق.
ونور دي عنده مش اي حد. دى نور المدلله حبيبه باباها...
آدm: وقف واخد محمد في حـ.ـضـ.ـنه ومش عارف يتكلم. وبيكابر ومش عايز الدmعه تنزل من عينه.
وخرج من حـ.ـضـ.ـن محمد وقال بصوت مهزوز مبروك عليك نور.

ولف ل نور اللي بتعيط و اخدها كلها في حـ.ـضـ.ـنه كأنه بيحاول يشبع من بـ.ـنته. لان محمد اتفق مع آدm ان الفرح تانى ايام العيد الصغير. وان نور هتكمل دراسه في بيت محمد. وانه هيساعدها في كل امور الطب. زي ما كان بيعمل واكتر.
وآدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ده معه نزلت على حجاب نور اللي بتعيط في حـ.ـضـ.ـن باباها. مع انها لسه خطوبه واخيرا آدm خرجها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها مبروك يا حبيبتي الف الف مبروك.
نور: بدmـ.ـو.ع. الله يبـ.ـارك فيك يابابي.

وبكده الكل بـ.ـارك وهنا...
ونور كانت عايزه تحـ.ـضـ.ـن محمد وتشكره على المفاجاه الجميله دي...
والميوزك اشتغل والكل بيسقف وبيغني...
هنا الكل حاسس ان محمد ايدا دفعه للكل.
يوسف قام واتشجع. وقال باااااس. الكل يسمعني لو سمحتو. والكل انتبه وكان محمد ماسك كف نور في كف ايده وواقف يسمع. يوسف هيقول ايه، والكل سكت. ويوسف كمان سكت...
طارق: ادينا سكتنا اهو. ما تتكلم يا معلم عايز تقول ايه.

يوسف: ها اه. احم. انا. انا طبعا مايرضنيش ان عمي محمد يخطب لوحده. لازم طبعا اسندوا واقف جمبه واخطب معاه، اغلب الموجودين مش فاهمين...
طارق: قصدك ايه يخطب لوحده. هو الواحد بيخطب ومعاه حد ولا ايه. ما تركز في كلامك. مش عايزين لخبطه. الواحد متلخبط لوحده، مصطفى ضحك على حفيده المتلخبط. ويوسف بص ل جدو مصطفى. انه ينقذ الموقف.
مصطفى: اتحرك وقام. انا هفهمك. يوسف حفيدي عايز هو كمان يخطب.

مريم الصغيره اول ما سمعت قلبها اتحرك من مكانه. ومسكت فستانها بايديها وبلعت ريقها بصعوبه استر يا رب هو المـ.ـجـ.ـنو.ن ده هيعمل ايه!
طارق: يخطب، يخطب مين!
أشرف: اتحرك جمب ابنه. وبص وقال خالي حسام او صديقي الصدوق حسام الجزار. طبعا احنا كنا هناخد معاد ونيجي نقابلك. بس انت عارف بقى الموضه في الحب، المهم انا ووالدي يشرفني ويسعدني طبعا اني اطلب ايد بـ.ـنتنا مريم الجزار. ل.

يوسف عزيز ابني. الكل واقف والفرحه شكلها كده هتبقى فرحتين. لكن الكل مترقب. يا ترى حسام هيوافق ولا لا. وبعد سكون ل ثواني. كأنها ساعات على يوسف.
حسام: وانا مش هلاقي ل مريم بـ.ـنتي احسن من حفيدك يا مصطفى باشا. ولا هلاقي احسن من ابنك يا اشرف وانا موافق وربنا يتمم بخير يا رب.
مريم: هتمـ.ـو.ت مكانها. ويوسف بجد. بجد يعني انت وافقت...
حسام: ضحك والكل. ايوه يا حبيبي وافقت. والف مبروك...

يوسف: حـ.ـضـ.ـن ابوه. وحـ.ـضـ.ـن جدو وباس على ايده كانه مش مصدق. والفرحه واضحه عليه.
ومحمد سرق في اللحظه دي والكل واقف مشغول وبيبـ.ـارك. ل يوسف. باس على ايد نور. وباسها من خدها اللي خلت قلب محمد كان هيقف من الحب اللي جواه، مبروك ياقلب محمد
ونور: اتسمرت مكانها وماردتش وما عملتش اي رد فعل. غير ان وشها بقى جمره نار...
يوسف: بيسلم على الكل...

آدm: قرب من مريم. وخرج العلبه القطيفه. وفتحها ل مريم وكان جواها خاتم ودبله وكان شاريهم هديه. ل نور ومحمد. لكن محمد صمم ان اول حاجه هتلبسها نور تبقى من ماله الخاص
آدm: حبيبتي.
مريم: جواها زعلان من آدm علشان خبي عليها وهو قالها في مفاجاه لكن ماكنتش تتوقع ان المفاجاه تبقى خطوبه بـ.ـنتها. وما تعرفش، نعم. يابو مراد.

آدm: عارف انها زعلانه واتأكد من ده. لكن هيشرحلها كل حاجه بعدين. بصي يا حبيبتي انا كنت جايب الهديه دي ل محمد ونور. لكن هو جابلها
ودلوقتي يوسف خطب مريم فاجأه. واكيد مش عامل حسابه. ايه رايك تقدmيلهم دي كهديه خطوبتهم...
مريم: ابتسمت. علشان بـ.ـنت اخوها هتفرح اخيرا. احم فكره كويسه واخدت العلبه وهتتحرك.

يوسف: سلم على حسام وهدى. وراحووقف قدام مريم. ولسه هيقولها ان بكره هيجيبلها الخاتم ويلبسوليها في الجامعه، لكن مريم جات في الوقت المناسب...
مريم: اتفضل يا عريس وقدmت العلبه وكان فيها دبله جميله قوي وخاتم تحفه فنيه.
يوسف: بص ل مريم ايه ده يا عمتو.

مريم: بحب وفرحه. حبيبي دي هديه خطوبتك و انا وعمك آدm. جبناها ليك ول مريم، ومن غير كلام واسئله كتير ازاي وامتى مش هجاوبك، وبعدين ايه مش عايز تثبت ان مريم خطيبتك ولا ايه...
يوسف: بس يا عمتو...
شيرين: ما تخلصنا بقى يا يوسف. خلينا نفرح.
مريم الصغيره عينيها دmعت. وحـ.ـضـ.ـنت عمتها شكرا يا عمتو بجد شكرا...
مريم: حبيبتي انتي بـ.ـنتي الصغيره، يلا يا يوسف مبروك يا حبيبي ولبس عروستك الخاتم بقي.

وفعلا يوسف اخد الخاتم ولبسه ل مريم وكان على قدها بالضبط. والدبله كمان جات مظبوطه على يوسف، والكل بـ.ـارك وهنا. ماعدا مليكه اللي قاعده وجواها حرب. وحقد. واعصار. وحب. وعشق. وغيره. وغل وكل انواع التفكير المختلطه ف صراع جواها. وقاعده ومن غير اي رد فعل...
الكل بيغني ويرقص، و كانت ليله حلوه وجميله.
مش مهم المكان ولا الزمان، المهم ان هما فرحانين بجد...
طارق: هههههههه هههههههه
آدm: بتضحك على ايه يا قدري المنيل.

جاسر: صح يا طارق. رياكشناتك غريبه وبتضحك ليه!
طارق: ضـ.ـر.ب كف على كف. تصدق ياض يا آدm ياخويا. ان فيلا الصاوي دى مورزقه. وان الخطوبه فيها تبقى دوبل...
آدm: فهم. و ابتسم
جاسر: مش فاهم. مورزقه ودبل ايه ده
طارق: اشرف خطب اختك هنا. وفي نفس اليوم انا خطبت رنا، وكان في نفس المكان سبحان الله.
جاسر: صدق صح. ما اخدتش بالي. خلاص انا هغير اسم الصاوي. واسميها فيلا العشاق. ههه.

طارق: لاء سميها. فيلا يابخت من وفق راسين ف الحلال ههههههه وضحكوا
آدm: للحظه. لاحظ ان مراد مش موجود، واستاذنهم وقام، وراح دور وشاف. ان مراد قاعد تحت شجره بعيد شويه. ادm شافه كده وكان واضح على شكله أنه زعلان...
آدm: راح وقعد جمبه. ايه يا مراد قاعد كده ليه!
مراد: مسح دmعه نازله بسرعه. وادm شافها ولكن معلقش، ها قولي بقى يا عملي الاسود مالك.
مراد: ابدا يا بابا ما فيش حاجه. انا كويس.

آدm: مين اللي بيتكلم ده! مراد العدوي المستفز، لا لا مش معقول.
مراد: ابتسم...
آدm: قولي بقى مالك. وكمان الدmعه دي سببها ايه! انا استغربت طلعت بتحس زينا.
مراد: ابدا. يا بابا. فرحان لاختي نور.
آدm: والفرحه دي، تخليك قاعد هنا، وما تشاركهاش فرحتها.
مراد: مش عارف. جالي احساس غريب. ان محمد. بعد الحب ده كله انه اخيرا. هياخد الانسانه اللي بيحبها. ونورا اخيرا هتكون في امان...

لكن جوايا احساس ساعتها، ان نور دي مش اختي. كأني هسلم بـ.ـنتي ل محمد...
آدm: جواه مبسوط على حب مراد لاخته...
طيب ما هي بـ.ـنتك بجد، مش هي كانت جمبك خطوه بخطوه، من اول ما امك حملت فيكو، قعدتو 9 شهور مع بعض لوحدكم، وبعدها طلعتوا للنور والدنيا في ساعه واحده. وكبرتو اليوم بيومه مع بعض. ف من البديهي. اكيد هتبقى بـ.ـنتك واختك وصحبتك، احساسك طبيعي جدا...
مراده: اتنهد. ربنا يسعدها.
آدm: ههههههههههه.

مراد: بص ل آدm. بتضحك على ايه ياحاج!
آدm: مش مصدق. ان اللي بيتكلم ده، مراد ابني، وصك على اسنانه. المستفز. الجبله.
مراد: هههههههه حبيبي يا حاج والله. انا بس بحب ازاولك. انت حبيبي برده. ومهما كان انت ابويا. حبيبي.
آدm: ايوه. ايوه. جيب ورا. لكن وحياه امك ابدا.
مراد: برده لسه مصمم يا حاج
آدm: وزاد تصميمي. ان ما انتقمت منك. ما بقاش انا ادm العدوى.

مراد: طيب. ممكن نبذه مختصره بس عن الانتقام. او خلفيه صغيره. علشان اكون جاهز.
آدm: بنظرة شر. بكره. بكره هتاخد كل الخلفيات...
مراد: اي ياحاج البصه دي. وحد الله كده. ده حتى خطوبه بـ.ـنتك النهارده...
آدm: طيب ياخويا. قوم بقى افرح. وفرح اختك.
وآدm: قام، ومد ايده لابنه. وقومه من مكانه ومشيو قصاد بعض. وراح وبـ.ـارك تانى. ومراد رقص مع نور، ورينو بترقص مع نور. وكان فهد كل شويه يدخل يرقص ويوشوشها.

ان ايامها اللي جاي هتبقى. بلاك على راسها. وهددها لو رقصت تاني هيولع في الحفله. ورينو وبلعت ريقها بصعوبه. وراحت وقفت جمب امها...
اما فريحه كانت واقفه مستغربه من مراد، لانه قالها الاسبوع اللي جاي هيطلبها وها يلبسها الخاتم. وكانت النهارده فرصه. انه يعمل زي محمد ويوسف، لكن قالت يا ترى مراد متقدmليش ليه...

وكانت جواها زعلانه من مراد، لكن فرحانه ل مريم ونور. ومراد شايف نظرات فريحه، وراح وقف جمبها ايه ياروحي. واقفه هنا ليه.
فريحه: عادي. انا كنت بشرب ميا.
مراد: طيب. تعالي تعالي نحتفل بالمناسبه الحلوه دي، وعقبالك يافريحتى. واخدها من ايديها وراحوا يحتفلوا. وفريحه. فكت شويه علشان مراد جمبها.
ما لك: سابهم في الاحتفال وراح اتصل على ساره الل وحشاه. وردت
ساره: الو...
ما لك: الوو. ازيك يا قمر.

ساره: انا تمام انت ازيك. وعامل ايه
مالك: اتنهد لانه ساعتها كان نفسه يتقدm ل ساره زي محمد ويوسف. انا! انا مش عارف مبسوط على زعلان.
ساره: قعدت على السرير. ازاي بقى.
ما لك: ابدا يا ساره ما فيش حاجه اليوم بس كان طويل وامتعب. لكن يوم جميل جدآ. بجد كنت بتمنى انك تكوني موجوده معانا دلوقتي.

ساره: سمعت صوت ميوزك. ايه ده. انت قولت انها حفله بـ.ـاربكيو. لكن الدنيا بقت ليل وكمان سامعه صوت ميوزك. انت الميوزك ده عندك!
مالك: ايوه ياستي عندي. اصل النهارده اتفاجأنا.
واخو جوز عمتي هنا. طلب ايد نور بـ.ـنت خالي آدm.
وبعدها يوسف ابن عمتي هنا. طلب مريم تقرب لجوز عمتي. بصى احنا كده عيله كلنا نقرب لبعض.

وتفاجأنا بالخطوتين. انا كنت عارف انها هتبقى خطوبه واحده. لا ني على علم بيها والدكتور محمد اخو جوز عمتي. كلمني و اتفق معايا على كل حاجه وزينت الشجر بالانوار والزينه. وكمان مجهزين السماعات والميوزك على كل حاجه. وما حدش كان يعرف. وفعلا كانت مفاجاه جميله...
ساره: بتسمع بغـ.ـيظ. ان كل الزينه والانوار والاحتفالات. من خير ابوها اللي هما عايشين فيه.
ما لك: يا ساره. ساره روحتي فين.

ساره: معاك يا مالك. والف مبروك. ل قرايبك. وان شاء الله. الحفله اللي جايه. اكيد انا هبقى موجوده.
مالك: يا ريت. اتمنى بجد. ساعتها هاكون مبسوط.
ساره: ...
مالك: احم. طيب يا ساره. انا قولت اطمن عليكي.
وقفلو الاتنين. مالك مبسوط. وساره محروقه ومتغاظه. وكمان مشتاقه لمالك. حاجات كتير من جواها متلخبطه.
مالك رجع للحفله. وشاف مليكه قاعده مكشره.
مالك: افرحي يا مليكه...
مليكه: نفخت بديق وماردتش.

مالك: افرحي للناس. الناس هتفرحلك ياماليكه.
ماليكه: اتخـ.ـنـ.ـقت. وقامت وسابته ومشيت. ودخلت على الفيلا وطلعت على اوضتها...
الكل: بيحتفل وكانوا مبهورين ومبسوطين. واليوم عدي عليهم بسرعه. وخلاص الكل فصل و هيبدأو بروحوا...
يوسف: راح ل حسام. عمو حسام ممكن اخد مريم ونخرج شويه...
حسام: بص ل هدى مـ.ـر.اته. وقالتله. يوسف مع مريم من زمان. وبيحافظ عليها.

حسام: اتنهد. وقاله. وماله ياحبيبي. بس خلي بالك من الامانه. يايوسف يابني.
يوسف: في عيني يا عمى واخد مريم اللي حاسه انها هيغمى عليها من الفرحه. وفتحلها باب العربيه وركبت جمبه، ويوسف ركب وساق هو مبسوط جدا
محمد: راح ل مريم ومعاه نور. الل مكـ.ـلـ.ـبش في أيديها. ومش سايبها. مريوم حمـ.ـا.تى حبيبتي...
مريم: ههههه نعم يا حبيبي.
محمد: ما تتوسطيلنا. كده عند آدm اخد نور ونتفسح شويه...

مريم: شافت الفرحه اخيرا في عيون محمد ورجع يضحك زي زمان. حاضر يا حبيبي...
وراحت جمب آدm.
مريم: احم. آدm.
آدm: موافق.
مريم: موافق على ايه!
آدm: على ان محمد يخرج مع نور. لكن بشرط.
مريم: شرط! شرط ايه!
آدm: هاعمل معاكي ديل. وافقتي ع الديل. هوافق.
ما وافقتش. هاعمل فيها حما وهطلع عين ابن اختك...
مريم: بدهشه. ديل. ديل ايه بس.

آدm: الديل. ياستي انك ما تزعليش مني، لاني خبيت عليكي. انا خبيت عليكي لان دي رغبه محمد، ان محدش يعرف خااالص. وخصوصا انتى. علشان تبقى مفاجاه حلوه ليكى و للكل. وكمان حلفني بيكى، وانا لا يمكن حد يحلفني بروحي ومنفذش. وعلشان خاطري ما تزعليش منى. انا مهما. كان دومى حبيبك.
مريم: ابتسمت. امممم هافكر اني مازعلش وقالتها بدلع، وادm مستحملش...

آدm: لاء. ابوس ايدك. من غير تفكير، ردي بسرعه علشان تلحقي تروحي. وتنفذى الديل التاني.
مريم: ديل تانى! ايه الديل التاني ده. هو ايه ده بقى...
آدm: قرب من ودنها. وقالها على الديل. ومريم وشها تحت النقاب بقى جمره نار...
مريم: احم. ا. انا. ا. انا هاروح اقول ل محمد انك وافقت يخرجوا. وقامت وهي مكسوفه.
آدm: حط ايده ع قلبه. ااااه بحبك يابـ.ـنت الجزار.
ومشتاقلك قوي...
مريم: راحت ل محمد. وقالتله إن آدm وافق.

محمد: شكرا يامريومه. وباسها من خدها واخد نور ومشيوا...
آدm: قام من مكانه. طيب يا جماعه. استاذن انا وبص ل جاسر. بجد شكرا يا جاسر على اليوم الجميل ده...
جاسر: والله انا الل بشكرك. وياريت نبقى كدا ع طول.
مراد: قرب من آدm. ووشوش ابوه في ودنه.
آدm: انت ع طول مستعجل. انا كنت لسه هاعمل كده...
آدm: المهم يا جماعه. وكل الحضور ينتبهولى دقيقه. الاجازه اللي جايه هتكون عندي في البيت.

مصطفى: لا. يا آدm هتكون عندي انا...
مراد: بعد اذنك يا عمو مصطفى اني هتدخل.
احنا اتعودنا ان اول يوم في رمضان هيكون عندك.
ورمضان خلاص فاضل عليه اسبوعين. وحضرتك هتعزم العيله كلها اول يوم ف رمضان عندك. فلو.
تسمح ان كلكم تشرفونا الاجازه اللي جايه عند بابا اكون متشكر لحضرتك جدا...

مصطفى: ايوه فعلا يا مراد يابني. خلاص يا آدm زي ما مراد قال الاجازه اللي جايه كلنا عندكم. وأول يوم ف رمضان هيكون عندى. زى مـ.ـا.تعودنا. وكل سنه وانتم طيبين.
كلهم. وانت طيب.
آدm: طيب تمام الاجازه اللي جايه. هنكون في انتظاركم جميعاً، وشكرا يا ملك يا حبيبتي بجد النهارده كان يوم جميل جدا...
ملك: حبيبي انا اللي بشكرك. لأن وجودك بيفرق في اي مكان.

مصطفى: قام قبل آدm. طيب يلا يا شوشو احنا كمان. وشيرين قامت يلا ياحبيبي. وسلموا على الكل. وودعوهم
وأشرف: ودع الكل هو وهنا...
جاسر: قرب من هنا. حبيبتي هنايا.
هنا: نعم ياحبيبى.
جاسر. طلع جيبه علبه قطيفه صغيره. وقدmها ل هنا. وكانت سلسله. جميله عبـ.ـاره عن حرف A أول حرف من اسم أشرف. هنا ابتسمت وفرحت جدا. وحـ.ـضـ.ـنت اخوها وشكرته اوى. وأشرف كمان فرح. وشاف انها. هديه مميزه. وبتفكير. انه لازم يجيب هديه لاخته رنا.

وزين راح وقف جمب ريتال، رروتى
ريتال: متـ.ـو.تره نعم يا زين.
زين: عقبالك يا قلبي.
ريتال: قلبها دق. احم ميرسي.
زين: يا بت. قبل ما ابوكي يجي، باقولك عقبالك تقولي ميرسي...
ريتال: امال اقول ايه يا زين...
زين: قولي. عقبالك انت كمان ياحبيبي. لما تيجى تخطبنى.
ريتال: ا. اه. حاضر. عقبالك لما تيجى تخطبنى
زين: وقعتى اهم كلمه...
ريتال: بتدور حوليها. بتـ.ـو.تر. هي فين دي.

زين: قرب منها. ومسك ايدها وباسها. وقعتي كلمه حبيبي، ريتال قولي انت حبيبي يا زين
ريتال: ضغطت على ايد زين بتـ.ـو.تر. وضوافرها غرزت في ايد زين...
زين: ايه يا ريتال. انتب بتنتقمي مني. على حبي ليكي...
ريتال: شافت ايديها. وسحبتها بسرعه. وكانت ايد زين. فيها اثار علامـ.ـا.ت من ضوافرها...
ريتال: بخضه. وخــــوف. ومسكت ايد زين. ياخبر انا. انا اسفه. بجد اسفه. عملت كدا غـ.ـصـ.ـب عنى. انا اسفه يازين.

وزين: قلبه دق. ولكن قال، ااااه انا ماكنتش عارف انك. هتقسي كده عليا اااه ايدي ياروتى. حـ.ـر.ام عليكي...
ريتال: سلامتك. سلامتك يا حبيبي. انا بجد اسفه.
زين: ابتسم بخبث. خلاص. خفت يا قلب زين.
ريتال: ها. معقول خفت بسرعه كدا...
زين: قرب منها قوي. باقولك خفت يا قلب زين.
ريتال: برقت. بابي.
زين: بعد شويه. لأن كان اشرف وهنا جايين على ريتال.
زين: قولي بسرعه قولي.
ريتال: اقول ايه بسرعه...

زين: قولي انت حبيبي يا زين. ابوك خلاص قرب يا بت قولي...
ريتال: اه بابى. قرب اه. احم. انت حبيبي يا زين. وجريت من قدامه. وراحت قابلت امها وابوها وكانت متـ.ـو.تره وبتنهج...
زين: اتبتسم هيييح قلب زين والله...

حسام استأذن. هو وهدى. وشكروا جاسر وملك واخد هدى في العربيه ومشيوا، وكانوا مبسوطين جدا. واليوم كان مميز بالنسبه ليهم. وحسام قال ل هدى. انهم هيعيدو ليله زواجهم. لان مريم مش موجوده. هو حب يفرح هدى. لان من يوم سفر زياد. وهي مش مبسوطه.
طارق: رنا
رنا: نعم يا حبيبي تحب نقوم نروح.
طارق: باقولك ايه. ما تيجي نروح على شقتنا القديمه...
رنا: ليه يا قلبي انت ناسي فيها حاجه.

طارق: ركزي يابت. تعالى كده نعيد امجاد الماضي هناك. ونقضي احلى وقت مع بعض...
رنا: ابتسمت. صدق انا حاسه اني مشتاقالك قوي.
طارق: احبك انت. وانت مركز معايا قومي يلا بينا.
طارق: طب يا جماعه نستاذن احنا بقى. وسلمو على جاسر وملك وشكروهم...
وودعو آدm ومريم ومشيوا...
فارس اتحرك، وفهد قال ل فريحه تعالي يلا علشان نروح، مراد قاله لا سيب فريحه انا هوصلها.

فهد: ماشي وكان خارج بعد ماسلم ع الكل. ولمح رينو واقفه. وراح وقف عندها
فهد: لارين.
رينو: لفت شافت فهد اللي متغاظ والغـــضــــب ع وشه
رينو: خافت تبصله. احم نعم يا فهد...
فهد: لارين بصيلي...
رينو: بصتله احم وبلعت ريقها. بخــــوف
فهد: بصي يا لارين. اظن كفايه لعب بالاعصاب لحد كده، واظن أن مشاعري واضحه وصريحه قدامك، و قسما بالله، قسما بالله يا لارين لو الل حصل ده اتكرر تاني. ماهاعديهالك بسهوله.

رينو: خافت. ولكن بتتصنع القوه، نعم انت بتتكلم معايه كده ليه...
فهد: قرب قوي منها. وكان مركز اووى إن مفيش حد شايفه ولا مراقبه. انا اتكلم زي ما انا عايز...
ومع ذلك هاعرفك انا باتكلم كده ليه، انا بحبك يا لارين، بحبك سمعتي. بحبك. وانك تسلمي على خالي محمد. وكمان تحـ.ـضـ.ـنيه ده انا هخلي ايامك سودا على العمله دي. وكمان تزغرطي وترقصي.

وكل شويه ادخل اخرجك من وسطهم. ده انا هخلي ايامك شبه شعر راسك يا لارين، وقسما بالله لو اتكلمتي كلمه واحده. ولا استفزتني لا اعمل دلوقتى تصرف مش هيعجبك...
لارين: من طريقه فهد خافت. ولكن كبريائها وكمان اعترف بحبه ليها، هي في موقف لا تحسد عليه.

ومش عارفه تعمل ايه، ولكن قالت بغباء، انا حره واعمل اللي انا عايزاه، وانت مش هتقدر تعمل حاجه وعايزه بقى اشوف التصرف اللي مش هيعجبني ده، انت مش كل شويه تهددني. واتفضل بقى علشان مشغوله...
فهد: وصل لقمه غـــضــــبه. وقبض على ايده، ومن غـ.ـيظه. قرب على رينو. مره واحده. وباسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بغـــضــــب. لاول مره. علشان هو كمان حبه ل لارين ممكن يوصله للجنون.

وبعد شويه. بعد عنها. قالها اول تصرف اهو. وبعد كده هيكون في تجاوزات اكتر. وريني بقى هتعملي ايه وسابها ومشي، وهو ماشي غمض عينيه. لان قلبه هيطلع من مكانه. وقال. انت عملت ايه يا فهد، انت بوست رينو. وكمان لمست شـ ـــفــايـــ ـفها.
انت ايه الل انت عملته ده. انت ازززاى تعمل كدا. اوووف ومشي بسرعه وركب العربيه وطار بيها ومش مصدق...

اما لارين. واقفه مكانها مصدومه ومتنحه. ودmـ.ـو.عها نازله من غير عـ.ـيا.ط. وجـ.ـسمها بيترعش. واحاسيس كتيره متلخبطه، وزعلانه وفرحانه. فهد بيحبها وقالها بحبها. لكن فهد باسني. فهد اتجرأ وباسنى، وفاقت علي. صوت زين اللي بينده عليها علشان يروحوا. لارين اتحركت ومسحت دmـ.ـو.عها.
وزعلت من فهد. واقسمت انها مش هتتكلم معاه تاني...
-بقلمىmariem Nasar.

آدm: اخد مريم. وركبوا العربيه. وزين اتحرك وراه. هو ورينو الل عملت نفسها هتنام ف العربيه لحد مايوصلو الفيلا. علشان زين سألها مالك. قالتله. تعبانه وعايزه انام...
آدm: مسك أيد مريم في العربيه. وباسها. حبيبتي اول ما تطلعي هتلاقي طقم في الدولاب.
في علبه لونها احمر. تلبسيه من سكات. علشان اصالحك. و اشرحلك كل حاجه. ومحمد جالى الشركه امتى. واتكلم معايا وقال ايه. واتفقنا على ايه...
مريم: بكسوف. احم حاضر.

آدm: بحبك.
مريم: بعشقك
اما مراد. اخد فريحه وحاسس انها زعلانه. وحاول يتكلم معاها.
مراد: فريحتى
فريحه: نعم يا مراد.
مراد: انتي كنتي جميله اوى النهارده.
فريحه: احم. ميرسي يا مراد.
مراد: مراد! امال فين مرادي. ولا انا مابقتش مرادك.
فريحه: ايه الل انت بتقوله ده. ما تقولش كده انت مرادى وعقلي. وروحي كمان
مراد: وقف العربيه. طيب لما انا مرادك وعقلك. وروحك كمان. مالك زعلانه ليه. ومكشره من بدري.

فريحه: ابدا صدقني. مافيش حاجه خالص.
مراد: شايف انها حتى من كلامها مخـ.ـنـ.ـوقه. مسك ايدها وباسها بحب. وفريحه قلبها دق، فريحه حبيبتي. انا بتدايق لما باشوفك متدايقه. عايزك على طول مبسوطه.
فريحه: قلبها بيدق. من لمسات مراد لا يديها وتاهت. اا. اابدا يامرادي صدقني. انا كويسه وغمضت عينيها...

مراد: قلبه دق وجاله شعور غريب. وقرب من فريحه غـ.ـصـ.ـب عنه ولا اراديا باسها من شـ ـــفــايـــ ـفها لأول مره. بوسه رقيقه جدا. وفريحه كانت هتمـ.ـو.ت فيها ومراد فاق بسرعه. وسحب نفسه.
وفريحه لسه مغمضه. ومتـ.ـو.تره وبتنهج وساكته.
مراد: جواه عايز فريحه في حـ.ـضـ.ـنه. احم انا اسف بس ما اعرفش ازاى انا عملت كدا. انا اسف.
وشغل العربيه ومشي، وفريحه ساكته وسرحانه في البوسه، وكمان مراد كان نفسه يبـ.ـو.سها تاني.
وطول الطريق مراد سايق مخـ.ـنـ.ـوق وساكت.

و اخيرا وصللها ونزل معاها لجنينه الفيلا بتاعتهم واقف وساكت. ومستني لما هي تدخل جوه.
فريحه: حست أن مراد مخـ.ـنـ.ـوق وزعلان. مره واحده حـ.ـضـ.ـنت مراد وقالته انا بحبك يا مراد. بحبك اكتر من اي حد اوعى تسيبني في يوم من الايام...
مراد: عايز فريحه بأى طريقه وبدء بينهار.
مراد: فريحه.
فريحه: في حـ.ـضـ.ـنه نعم يامرادي.
مراد: كفايه كده. علشان هيحصل تجاوزات موووت.

فريحه: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وطارت على الفيلا مراد: اتنهد: وحط ايدو ع شـ ـــفــايـــ ـفه. هانت يا فريحتي، وركب عربيته واتحرك على بيتهم.

يوسف اخد مريم. وقاعدين على النيل. كلمها كتير انا مش مصدق يا مريم، انا بجد حاسس اني بحلم، انا كنت هتقدmلك كمان اسبوعين، لكن شوفتى اللي حصل...
مريم: بتـ.ـو.تر كل شيء نصيب يا يوسف، وكل حاجه بأمر ربنا...
يوسف: ونعم بالله. ياحبيبتي. اجيبلك حمص الشام...
مريم: لا متشكره...
يوسف: يبقى اجيبلك وقام. وهي ابتسمت. وجابلها حمص الشام وقعدو وكانوا مبسوطين.

محمد في العربيه بيلف بيها مع نور وايديهم في ايدين بعض. ومش عايز يسيب ايد نور من ايده.
وكل شويه يبص عليها يقولها انا مش بحلم صح.
نور: بتضحك ومبسوطه...
محمد: نور تحبي نروح فين.
نور: خلينا في العربيه يامحمد نتمشى شويه انا مش عايزه اروح اي مكان انا عايزه اكون انا وانت مع بعض.
محمد: انتى تؤمري يا روحي. وجابلها من العربيه بوكس كبير شويه. اتفضلى يقلبى
نور: ايه البوكس الجميل ده. ده علشانى انا يامحمد.

محمد: ايوه يقلب محمد. علشانك انتى
نور: اممم. افتحه.
محمد: لا. لما تروحي ياروحي.
نور: اممم مع انى مش هصبر بس اوكى. وميرسى اوى يامحمد.
محمد: لا ميرسى ع واجب. ههههه
نور: ههههه. محمد انا عندي استفسار صغير
محمد: عارف يا قلبي.
نور: عارف ايه...
محمد: عارف انك عايزه ت عـ.ـر.في كل ده حصل ازاي.
نور: فعلا ويا ريت تحكيلي ممكن
محمد: ركن العربيه. ممكن اوى. وهاتى ايدك دى. ومسك ايديها. هاحكيلك يا نور قلبي.
طبعا محمد حكى ل نور. انه بعد ماوصلها امبـ.ـارح سابها وراح الشركه ل آدm. وآدm استقبله بترحاب كبير. وقعدو مع بعض شويه واخيرا محمد اتكلم. واتقدm ل نور رسمى. وآدm مكنش مصدق أن محمد اخيرا فاق. وطبعا آدm وافق من غير تفكير. ومحمد قال ل آدm. أنه عايز يعمل مفاجاه ل نور. ويتقدmلها بكره وسط العيله. وآدm رفض ف الأول لأنه كان عايز يعرف رأى نور الأول. ومحمد اكدله انها هتوافق. ومحمد قاله لو سمحت سبنى افرح. وآدm وافق. ومحمد اتفق أن الخطوبه تكون بكره. وإن الفرح تانى يوم العيد. وكل حاجه ف الاتفاق تمت ع خير. ومحمد حلف آدm. أن محدش يعرف خالص وخصوصا مريم. وحلفه ب مريم مايقول لحد خالص. وآدm وعده إن محدش هيعرف خالص. وآدm حـ.ـضـ.ـن محمد بحب وفرحه كبيره. ومحمد بعدها نزل من الشركه وراح فيلا عزيز عند ابوه مصطفى وشيرين. وعرفهم لكن مش كل حاجه. ومعرفهمش إن الخطوبه بكره. علشان ميعرفوش مريم ونور. لانه عايز يعمل مفاجاه ل نور. وبعدها خرج وروح ع شقته. واخد شاور. وخرج. وصلى وشكر ربنا كتير ف السجود. وخلص صلاه. واتصل ع نورو. واتكلم معاها. وبعد كدا نام بعمق لانه مبسوط وفرحان. واخيرا قلبه ارتاح. وحكالها.

الصبح. محمد صحي. واخد شاور. واخد طقم ليه وكل حاجته علشان هيلبس ف المستشفى. قبل ما يروح ل جاسر.

ونزل. واشترى الفستان ل نور. وظبطه ولفه ف علبه جميله. واتصل ع سواق مصطفى عزيز. يستلم الفستان ويوصله. ل أيد الانسه لارين العدوي. واتصل ع لارين. واتفق معاها. تاخد الفستان ومحدش يشوفها. وتوصله ل نور. واول مـ.ـا.توصله ل نور تتصل عليه تعرفه. وفعلا تمت المهمه. وبعدها. وانا ف الطريق اتصلت ع مالك. انه يجهز كل حاجه. ويزين الشجر بالانوار والزينه وكمان الشربات. والميوزك، ومن غير ما اى حد يعرف. وفعلا تمت المهمه، ومالك جهز كل حاجه، وبعدها كلمتك ع الفون. وبعد ماقفلت معاكى. طلعت ع محل المجوهرات. واشتريت الخاتم والدبله. وضحك. العلبه دى الل كانت ف جيب البنطلون. وانتى قولتى هاتها علشان متقعش منك. انا شيلتها ف مكان امين ورجعتلك بالمحفظه. وطلعت ع المستشفى. وعملت كام كشف كدا. ولبست الطقم ده وجيت ع الحفله. بس يستى. هو ده كل الل حصل. ومحمد حكي كل ده وهو ماسك ايديها.

نور: بجد. انا مبسوطه اوى اوى يامحمد. بجد فرحانه
محمد: باس ايديها. حبيبتي مش اكتر منى. ربنا ما يحرمني منك ابدا يانورى
نور: اتكسفت. احم. بس يعني انت مش شايف. ان شهر بس ع جوزانا. دى فتره صغيره!
محمد: ليه يانور. لسه هنتعرف ع بعض. ولا صغيره ولا حاجه.
نور: بكسوف. احم. لا ماقصدش. لكن كل حاجه جت بسرعه.
محمد: انتى مش قولتى سيب كل حاجه ع ترتيب ربنا. اهو. ربنا عايزنا نتجوز في العيد. وهو في احلى من كدا.

نور: ابتسمت. لا مفيش طبعا. مبروك عليا محمد
محمد: انا الل مبروك عليا نور حياتي.
وبعدها اتحرك علشان يوصل نور قبل الوقت مايتاخر.

يوسف: وصل مريم لحد باب الشقه. واطمن عليها. لحد مافتحت شباك اوضتها وشاورلته. وهو شاورلها وركب العربيه وروح. وهو طاير من الفرحه.

فهد: وصل الفيلا. ودخل من غير ما يتكلم مع فارس. ودخل مخـ.ـنـ.ـوق وبيقــلـــع ف هدومه قبل مايدخل الحمام. ودخل ياخد شاور. وهو تحت الدش. فكر كتير. في انه باس رينو. وخايف من رد فعلها. هو شايف أنه استعجل. لكن هي نرفزته. وكان متدايق جدا. لكن كل ما يغمض عينيه. يفتكر وهو بيبـ.ـو.سها ويحس لمستها. يحس بشعور غريب. وبعدها يرجع للقلق من تانى. واخيرا. خلص الشاور ولبس وخرج ووقف في البلكونه. و سرحان في لارين. وقد ايه كانت قمر النهارده. وافتكر عيونها في الشمس. وكمان شـ ـــفــايـــ ـفها وهي بتتكلم. و خدودها الحمرا واتنهد اااه بحبك قوي يا رينو. بس والله انتى نرفزتيتى. اوووف.

آدm ومريم وصلو. اخيرا. وزين دخل بعدهم هو ورينو.
والكل مستغرب. هدوء وزعل رينو.
آدm: قرب منها. حبيبتي نوتيلتي مالها.
رينو: حست. انها ارتكبت غلطه، في حق ربنا وكمان ابوها وامها، ابدا يا بابي انا كويسه. لكن اليوم كان طويل ومرهق. انا هطلع اخد شاور وانام.
آدm: هتنامي! مش هتستنى اختك نور. انا اتصلت على محمد، وهو جايبها في الطريق. زمانها ع وصول...
رينو: اوكي يا بابي. اللي تشوفه.

آدm: حبيبتي. انا مش بجبرك. انا بس كنت شايفك مبسوطه وفرحانه ومتحمسه.
مريم: قربت عليها. لا. وايه بـ.ـنتي طلعت بتزغرط. آدm: ابتسم. صح يا رينو. اتعلمتها فين دي.
رينو: بشبح ابتسامه. كانت حلوه!
آدm: ايوه طبعا. هي رينو بـ.ـنتي تعمل حاجه وحشه.
هنا غصه في قلب رينو. احم طيب عن اذنكم انا هطلع اخد شاور، وهستنى نور.
رينو: طلعت قبل ما حد يرد ودmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها لان ثقت اهلها فيها كبيره.
آدm: الله! البت دي ما لها...

مريم: والله ما انا عارفه يا حبيبي. شكلها متدايقه من حاجه. انا هاطلعلها!
زين: ما لهاش حاجه يا جماعه، هي كانت بتنام فعلا في العربيه.
مريم: ممكن. لان اليوم كان طويل ومتعب ليها. طيب يا زين يا حبيبي. انا هطلع اصلي وانت استنى هنا لحد ما تطمن على نور.
زين: من عينيا يا امي.
مريم: تسلملي عيونك يا حبيبي. تصبح على خير.
زين: وانتي من اهل الخير يا امي.
مريم: يلا يا آدm
آدm: ...
مريم: آدm يلا نطلع...

آدm: سرحان. ها اه يلا يا حبيبتي. تصبح على خير يا زين.
زين: وانت بخير يا بابا...
وادm ومريم طلعو اوضتهم. وقالت ل آدm اطمن ع مراد. وشوفه فين! ومريم دخلت تاخد شاور. وادm قاعد على السرير وبيفكر، يا ترى رينو تعبانه فعلا ومرهقه! ولا! لااا. واتنهد. ايوه هي تعبت النهارده، اليوم من اوله لاخره كانت بتتحرك فيه. اكيد هي مرهقه...
واتصل ع مراد يطمن عليه ويشوفه وصل ولا لسه. ومراد قاله انه ف جنينة الفيلا تحت.

وقام. وكانت مريم خرجت و هتصلي. وهو دخل اخد شاور وخرج. وصلي، ومريم كانت طلعت العلبه الحمرا، وكان فيها طقم رقيق جدا، ولكن برده لا تعليق عليه، واتحرجت ولكن لبسته ل آدامها وخرجت، ل آدm اللي مشتاق ل مريم اللي كانت بعيده عنه كام يوم. واول ما شافها قام واستقبلها. وقال سبحان المبدع. قمه في الجمال يامريومتى.

مريم: ابتسمت بخجل. وآدm. دخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وانه متغيرش في أسلوبه معاها. وانه لازم يطمنها الاول. وأخيرا مريم ف حـ.ـضـ.ـنه. ومغمضه عينيها. واشتاقــ,تــله. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وآدm قرب عليها. وباسها. بوسه طويله. فيها اشتياق وحب كبير. وشالها. وآدm دخل جنة مريم...

مراد وصل وقاعد في الجنينه وسرحان. في انه باس فريحه. وأنه ازاي عمل كده. هو فعلا مكانش حاسس. هو كان مشتاقلها هي برده حب 18 سنه. وعلى طول معاها. لكن اول مره يحس بالاشتياق واللمسه دي. وفكر كتير اووووف يا ترى فريحه دلوقتى هتفكر فيا ازاي، وآدm اتصل عليه ومراد طمنه انه موجود في جنينه الفيلا.

محمد وصل نور لحد باب الفيلا. وسلم عليها وودعها، لان زين واقف كان مستنيها، وسلم على زين. ورجع على العربيه مبسوط. وركب العربيه وساق وهو كله طاقه وايجابيه وانبساط...

نور دخلت الفيلا مبسوطه. وشايله البوكس...
زين: يا زيدي يا زيدي ايه البوكس الجميل ده!
نور: ابتسمت. ده محمد جابهولي هديه.
زين: بتفكير. اممم فكره برده. وجميل جدا جدا. طيب يا قلبي الف مبروك وحمد لله على السلامه، انا طالع انام تصبحي على خير.
نور: الله يبـ.ـارك فيك يقلبى. وانت من اهله.
زين طلع ينام، ونور لسه هتتحرك. لمحت مراد داخل الفيلا...
نور: مراد انت لسه جاي!
مراد: لا يا حبيبتي. انا كنت في الجنينه.

مراد: شاف البوكس. ايه ده. وعبـ.ـاره عن ايه.
نور: ده بوكس. عبـ.ـاره عن صندوق كبير. وجواه هدا يا.
مراد: هدايا. هدايا عبـ.ـاره عن ايه يعني.
نور: اي هدايا. يعني الواحد يجيب هديه لخطيبته. ويغلفها كويس. ويحطها في قلب البوكس ده مع شويه روشنه كده...
مراد: هز راسه بتفهم. ماشي يا حبيبتي المهم انك مبسوطه.
نور: مبسوطه قوي يا مراد.
مراد: وده اللي احنا عايزينه.

نور: ربنا يخليك ليا. اوكي انا هطلع علشان اروح ل رينو هي تلاقيها مستنياني
مراد: ماشي يا قلبي. اطلعي.
نور: وانت مش هتطلع.
مراد: لا انا هاعمل قهوه. عندي صداع.
نور: سلامتك. طيب اعملهالك انا.
مراد: تسلمي. لا شكرا يا حبيبتي انا هعملها مع نفسي. روحى اطلعي انتي. ل رينو
نور: اوكي تصبح على خير.
مراد: وانتي بخير.

طارق في شقته القديمه مع رنا. وانه ديما معاه نسخه من المفتاح ف المحفظه. والنسخه التانيه في الفيلا...
طارق: يووووه اخلصي بقى يا رنا. مش كل ده ام شاور يعنى.
رنا. خرجت. ايه حبيبي انت على طول مستعجل كده، وكانت خارجه بالفوطه.
طارق: تنح. ولكن انتبه. انا عايز اعرف. هي ام الشقه دي. الشاور فيها بيبقى عليه عسل.
رنا: خفه. لا يا قلبي عليه سكر. وبعدين انا ما كملتش 10 دقايق، انت اللي على طول متصربع كده.

طارق: ماشي يا ست الكتكوته. انا على اما ادخل اخد شاور. تكوني انتي لبست القميص ده...
رنا: اتكسفت. واتحرجت.
طارق: يا سكر 21 سنه جواز وبتتكسفي يا بيضه.
رنا: بمـ.ـو.ت في رومانسيتك ياطارق.
طارق: اي خدmه ياختي ثواني وجايلك يا قمر.
طارق دخل اخد شاور...
ورنا: قالت مـ.ـجـ.ـنو.ن رسمى. يختى ويقمر. ولبست القميص. وقعدت على السرير. ومثلت انها نامت واستغطت...

طارق: اخد الشاور. وخارج وبيغني و منشكح، شاف رنا نايمه على السرير ومستغطيه. ومغمضه عينيها.
طارق: هي ليله باينه من اولها. انا عارف. هو مين اللي كان بيلعب كوره، انا ولا هي!
وقرب منها رنا. ررااانا.
رنا: ، ما بتردش
طارق: عليا النعمه، الشقه دي منظوره ومنحوسه، انا ايه اللي خلاني اجي على هنا.
رنا: كاتمه الضحكه...
طارق: رنا قومي يابت. وشـ.ـد الغطا وكانت لابسه القميص...

طارق: صلاة النبي احسن. لاااء. فوقلي كده ماينفعش، وقرب منها وباسها. وهي فتحت عينيها ببطء، وماقدرتش تكمل تمثيل. واستجابت مع طارق ودخلت جنة طارق.

أشرف: حبيبتي. حبيبتي. حبيبتي هنايا. ت عـ.ـر.في انك وحشاني قوي.
هنا: وانت كمان يا قلبي.
أشرف: طيب ايه مش هتشجعيني
هنا: انا اشجعك على ايه يا حبيبي.
أشرف: على ده. وقرب منها وباسها.
هنا: اشرف...
أشرف: قلبه.
هنا: انا بحبك
أشرف: باااااس. كفايه تشجيع. وقرب منها وبادلها الحب...

ملك: ياااه. اما كان حته يوم جميل قوي.
جاسر: فعلا ياملك كان يوم مميز وجميل جدا. وكل ده حصل بفضلك انتي. وبفضل فكرتك.
ملك: حبيبي. وكل ده حصل بفضل تعبك. ومجهودك.
جاسر: حبيبتي. انا تحت امرك. المهم اشوفك مبسوطه يا قلبي.
ملك: تسلم لقلبي.
جاسر: اطمنتي. على مليكه. ومالك.
ملك: ايوه يا حبيبي. دخلت على ماليكه. واتكلمت معاها شويه. وقالت انها هتنام.
ومالك. قالي انه هيتصل بحد وينام على طول.

جاسر: طيب. تعالي في حـ.ـضـ.ـني انتي وحشاني قوي.
ملك: قامت. ونامت في حـ.ـضـ.ـنه. تعرف ان الفرح حلو قوي يا جاسر.
جاسر: طبعا وربنا يديم علينا الفرح يا ملاكي. وقرب منها وباسها. انتي وحشاني قوي يا ملك.
ملك: وانت كمان وحشتنى. وقرب منها وبادلها الحب.

نور طلعت اوضتها. واخدت شاور. واتطمنت على محمد انه وصل. وقالها هياخد شاور ويكلمها.
نور: خرجت من الاوضه. وراحت ل رينو علشان يفتحو البوكس مع بعض. وخبطت عليها مردتش ودخلت. رينو. رينو. انتي فين...
رينو. مش موجوده على السرير. ولا في الاوضه.
نور: خبطت على الحمام سمعت صوت ميا في الحمام.
نور: رينو انتي كويسه.
رينو: كحت. علشان تعرف نور انها كويسه.

نور: طيب. انا هستناكي في اوضتي. علشان في هديه هنفتحها مع بعض. ونور خرجت وقفلت الباب.
ورينو: قفلت المياه. وفتحت باب الحمام. لانها ماكنتش بتاخد شاور. هي كانت قاعده على السرير بتعيط. ولما سمعت نور بتخبط. دخلت تجري على الحمام. وشغلت الميا. علشان نور مش تلاحظ. ان رينو معيطه...
رينو خرجت من الحمام. وقفلت باب الاوضه عليها بالمفتاح. ورجعت قعدت على السرير وعيطت كتير.

لانها مش مصدقه. انها في السن ده وحد يقرب منها ويبـ.ـو.سها. وكمان قريبها. لاء. كمان حبيبها.
رينو كمان شافت انها كدا عملت حاجه كبيره وحـ.ـر.ام. وغلط. وعيب. وكمان عليتها بيثقو فيها. وانها استحاله تعمل حاجه غلط. في اللحظه دي كرهت فهد. واقسمت انها تتغير معاه وتتجنبوا تماما.
بعد فتره. نور رنت على رينو. علشان اتاخرت عليها.

ورينو: قامت وغسلت وشها. وصلحت وشها شويه بميك اب. لانه كان احمر جدا. ومش عيزا حد يلاحظ. وخرجت وراحت ل نور.
رينو: خبطت. ودخلت. نور.
نور: تعالي. تعالي شوفي محمد جابلي ايه.
رينو: ابتسمت وحاولت تبقى طبيعيه. رينو اخدا طبع مريم. انها تتداري اللي جواها ببراعه.
رينو: اه. الله جميله قوي يانور.
نور: تعالى بقى نفتح البوكس.
رينو: يلا بينا ابدئي.
نور: هتصورينى.
رينو: طبعا هاتي فونك. استنى. وفتحت فون نور.

وبدات تصور. يلا ابدئي...
نور: بدات تفتح الشريط اللي على البوكس. واول ماشالت غطا البوكس. بالون هيليوم طلع منه وطار. ومكتوب عليه بحبك يا نوري...

ورينو صورت البالون وهو بيطير. وبعدها نور مدت ايديها في البوكس. طلعت منه شوكليت كتير انواع مختلفه كتير اوى، وطلعت علبه وفتحتها وشافت فيها سلسله مكتوب فيها اسم نور بالانجليزي Noor، وبعدها طلعت علبه تانيه وكان فيها اسوره جميله قوي. علامة انفينتي. وبعدها مدت ايديها وكان فيه البوم صور ل نور من سن يوم. لحد 21 سنه. ومكتوب على غلاف الألبوم.

(عشقتها منذ نعومة أظافرها). وكان ف الالبوم انه بيحكى تفاصيل حيات نور مع محمد. ومحمد حب نور تشاركه. السر ده.
وبعدها طلعت مج كبير. وكان عليه صوره نور وهي سن 6 سنين. وكمان صوره ليها وهي في الكليه وكان جميل جدا. وكارت مكتوب عليه
( قدري انتى) (انتى دولة عشقى)
ورينو ؛ كانت مبسوطه ل فرحة اختها اللي هتطير من الفرحه قدامها.

نور: مع كل هديه تدي ريأكشن معين. وكل هديه اجمل من التانيه. وعجبها الكارت قوي وعجبتها الجمله اللي مكتوب عليها. واكتر حاجه عجبتها البوم الصور. وكمان عنوان الغلاف. عجبها جدا جدا. وحست انها مميزه...
وخلصو تصوير. وكانت بجد هديه جميله. بعد شويه من الانبهار...
نور قعدت جمب اختها. ونامت على رجليها.
نور: ت عـ.ـر.في يا رينو انا فرحانه قوي. بجد مشاعر جميله قوي. الحب حلو قوي يا رينو. حلو قوي قوي.

رينو: مسدت على شعر اختها. طبعا الحب جميل جدآ. مش شايفه بابي ومامي الحب محلي حياتهم ازاي. وكمان ابيه محمد بيحبك من زمان قوي.
نور: انتي كنتي عارفه ان محمد بيحبني يا رينو.
رينو: كلنا كنا عارفين يا نور. ما فيش حد بيعمل كده غير مع الانسان اللي بيحبه.
نور: اتنهدت. انا فوقت متأخر. اممم ت عـ.ـر.في ان محمد راح اتقدmلي امبـ.ـارح من بابي. واتفقوا ان فرحي تاني يوم العيد...

رينو: بدهشه. بجد. رينو جواها زعلت على فراق اختها ت عـ.ـر.في هتوحشيني قوي يا نور. وعيونها دmعت. لكن دmـ.ـو.عها من خـ.ـنـ.ـقتها.
نور: رفعت راسها. انتي هتعيطي من دلوقتى يا رينو!
رينو: ما انتي هتسبيني وتمشي يا نور.
نور: حبيبتي. انا كل يوم هنطلكو هنا. انا مقدرش ابعد عن بابي ومامي. ولا عنكو. بس ت عـ.ـر.في بجد انا محظوظه ب محمد. في حد بيحب حد من 21 سنه. انا مستغربه. بجد حاسه اني بحلم.

رينو: ما تستغربيش. ابيه محمد حبك. وصان الحب. وكبر جواه...
نور: فعلا. حب محمد كبير. وكل تصرفاته معايا كلها تدل على الحب. زي فهد كده. بحسه بيدافع عنك ديما. ممكن يكون...
رينو: قطعت كلامها باندفاع. فهد مين ده، فهد ده ابن بـ.ـنت خالتى مش اكتر.
نور: استغربت رد فعلها، ولسه هتتكلم. وفون نور. رن وكان محمد...
رينو: شافت المتصل. اتفضلي ابيه محمد بيتصل خدي كلميه. وانا هاقوم انام...

نور: مستغربه اختها. طيب خدي شوكليت...
رينو: لا ماليش نفس. تصبحي على خير. وسابتها وخرجت.
نور: ردت بسرعه قبل ما الرنه تفصل.
نور: الو...
محمد: كل ده! كنتي هتردى امتى!
نور: قاعده جمب الهدايا. سوري كانت رينو معايا. ولسه خارجه.
محمد: اممم. طيب قلبي عامل ايه!
نور: قلبك مبسوط قوي.
محمد: فعلا انتي مبسوطه قوي.
نور: ابتسمت. البوكس يجنن يا محمد...
محمد: والله اللي هيتجنن محمد نفسه. مش البوكس.

نور: ههههه. بعد الشر عليك من الجنان.
محمد: حشـ.ـتـ.ـيني و  يا نوري...
واتكلموا كتير. ونور بعتتله الفيديو اللي رينو صورته، وشايف السعاده على وش نور. وكمان شاف شعر نور. الل متصوره بيه في الفيديو. من غير حجاب. وقلبه دق. وكان هيتجنن. لانه شايف ايه من الجمال...

واتفرج عليه بحب، ونور شكرت محمد على الهدايا الجميله دي، وسألها. اى هديه عجبتها اكتر! قالت كلهم يجننو. لكن الألبوم. عجبها جدآ. وخصوصاً. عنوان الغلاف. وان دي رابع هديه جميله النهارده. ومحمد سالها 4! 4 ازاي مش فاهم فهميني...
نور: اول هديه. انه جابلها فستان توحفه.
تانى هديه. انها شافته اول ما دخل فيلا الصاوي.
تالت هديه انه اتقدmلها وخطبها...
رابع هديه. البوكس...

محمد: كان مبسوط وبيبحب يسمعها. واتكلموا كتير. لحد ما نور نامت وهي بيتكلم معاه على الفون. وبعدها محمد. قفل وباس الفون، ونام وهو مبسوط...

فريحه: قاعده في اوضتها متنحه، و سرحانه في لمسه مراد، ومش عارفه تاخد قرار، تزعل ولا تفرح، جواها محتاره. خايفه تزعل. مراد يدايق. وكمان مراد ما اتصلش ليه لحد دلوقت. زى كل يوم، واتنهدت وحاولت تنام. لكن مش عارفه تنام.

مريم في حـ.ـضـ.ـن آدm. وحكالها كل حاجه حصلت من محمد. وان فرح بـ.ـنتها تاني يوم العيد. ومريم بكت في حـ.ـضـ.ـنه، ان كل حاجه هاتم بسرعه كده...
ونور هتمشي من البيت، وآدm مسد على شعرها وباسها من جبينها، ومسح دmـ.ـو.عها، وخلاها تهدي خالص، وطمنها ان نور مش هتبعد عنهم، وكل ما تحب تشوف بـ.ـنتها، هيبعت يجيبها. او مريم تروح في اي وقت. وان محمد عمرو. ماهيمنع نور. عن أهلها. واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وناموا.

مراد شرب القهوه وطلع اوضته. وسرحان في لمسه شـ ـــفــايـــ ـف فريحه، واتحرج انه يتصل عليها، لانه مكسوف من نفسه. لانه عمل كده غـ.ـصـ.ـب عنه...
وماسك فونه. وكل ما يجيب رقمها. علشان يتصل عليها، مـ.ـيـ.ـتصلش. وساب الفون وحطه على الكمود. وفضل سرحان وبيفكر. لحد ما النهار طلع عليه، واخيرا استسلم ونام...

كده الكل نام...
في اللي نام في حـ.ـضـ.ـن حبيبه مبسوط...
وفي اللي نام بيحلم بحبيبه امتى هيكون في حـ.ـضـ.ـنه.
وفي اللي نام مبسوط وبيعد الساعات علشان النهار يطلع ويشوف حبيبته
وفي اللي نام مخـ.ـنـ.ـوق وزعلان...
وفي اللي نام واخد قرار بالفراق والتغيير للافضل.

وها قد جاء الصباح...
تانى يوم جاسر في الشركه.
ومالك جاب ساره علشان تقابل جاسر...
مالك: تعالى يا ساره مكتب بابا هنا.
ساره: متـ.ـو.تره. بصراحه يا مالك انا خايفه. لا باباك يرفض يشغلني.
مالك: ساره انتي ف كلية تجاره. وكمان قولتي انك واخده قرصات في الاالماني. والفرنسي وانجليزي. يعني مؤهلات حلوه قوي. ولسه هتكملى. وما تقلقيش انا شرحت ل بابا كل حاجه. وكمان عايز افرحك. وعندى ليكى خبر حلو...
ساره: خير يا مالك...

مالك: السكرتير اللي كان موجود هنا. قرر انه ياخد مـ.ـر.اته ويسافرو يعيشو بره. بس بعد فتره. وكنا لسه هننزل اعلان. ان شركة الصاوي. هتحتاج ل سكرتير، فانا طلبت من بابا. انك تشتغلي سكرتيره في مكتب بابا، وتاخدي دوره تدريبيه مع السكرتير اللي موجود لحد ما يسافر تكوني انتى اخدتى خلفيه عن نظام الشغل والشركه. وكسبتى خبره...

ساره: فرحت بجد. ده خبر يجنن دي ماما هتفرح قوي، احم، قصدي انها هتفرحلي اني اشتغلت في مكان مرموق زي ده، بجد شكرا يا مالك...
مالك: ما تشكرنيش يا ساره. واتفضلى. لأن معادك جه...
مالك: خبط ودخل. وساره دخلت وراه. ووقفت ورا مالك. وماكنتش لسه شافت جاسر...
وجاسر رافع راسه وشاف مالك بس، اهلا يا مالك تعال يا حبيبي...
مالك: بابا اقدmلك الانسه ساره صلاح...
جاسر: بيبص. علشان يشوف ساره. هي فين يا مالك...

وساره اتحركت. وجاسر شافها. واول ما شافها مش عارف حاسس انها مألوفه بالنسباله، اهلا تعالى يا انسه ساره.
ساره: اتحركت. مع مالك. وشافت قدامها راجـ.ـل وقور. ومش باين عليه انه والد مالك. يا دوبك كام شعره بيضا بس، وشكله مش شراني ابدا...
ساره: احم صباح الخير حضرتك...
جاسر: صباح الخير انسه ساره. تعالي اتفضلي اقعدي.
ما لك: تعالي اقعدي استريحي يا ساره...

وطبعاً جاسر. شاف اهتمام مالك. واتأكد انه بيحب ساره. لانه مالوش سيره مع جاسر غير عن ساره.
ساره: قعدت قدامه على كرسي المكتب. هي ومالك، متشكره جدا.
جاسر: هاا تحبي تشربي ايه.
ساره: لا ميرسي جدا لحضرتك. وبجد بشكر حضرتك لانك وافقت اني اخد من وقت حضرتك.
جاسر: ما تقوليش كده. وبعدين انا عايز اعتذرلك.
ساره: بعدm فهم. تعتذرلي! ليه حضرتك...

جاسر: لان مالك ابنى. خبطتك بالعربيه صدقيني ما لك مايقصدش ابدا. وبعدين سواقته هاديه جدا. وده قدر ومكتوب. فانا باعتذر نيابه عن ابني.
ساره: لا ما فيش حاجه. حصل خير. وبدأت تحتار.
جاسر: المهم انتي كويسه دلوقتى.
ساره: احم. ايوه. الحمد لله. شكرا لحضرتك.
جاسر: الحمد لله. شوفي يا انسه ساره. مالك قالي على كل حاجه. ممكن لو سمحتى اشوف. السي في.

ساره: ايوه طبعا. اتفضل حضرتك. السي في بتاعي. ومعايه. 3 لغات فرنسي. والماني. وانجليزي.
جاسر: ما شاء الله. جميل جدا. وشاف السي في بتاعها. وشايف الاسم والتاريخ وكل حاجه. تمام يا ساره. درجاتك تشرف، واظن مالك. قالك هتشتغلى ايه ف الشركه.
ساره: احم. ايوه الاستاذ مالك قالى. متشكره جدا يا جاسر بيه.
جاسر: انا اللي متشكر ومن حسن حظي انك هتشتغلي معانا. وشوفي انتي حابه تستلمي شغلك من امتى...

ساره: بلهفه. من دلوقتى لو تحب.
جاسر: ابتسم. جميل ممتاز. انا بحب الإنسان الطموح. وقال ثواني.
واتصل على حامد السكرتير ودخل، اوامرك يا جاسر باشا...
جاسر: حامد. الاستاذه ساره هتتفضل معاك. وهتكون معاك في السكرتاريه. وهتعلمها كل حاجه. لانها هتستلم المكتب والشغل بعد منك...
حامد: تحت امرك يا فنـ.ـد.م...
جاسر: وخلي بالك منها ومش عايز حد يدايقها الانسه ساره دي زي بـ.ـنتي فاهم...
حامد: ما تقلقش حضرتك. اتفضلي حضرتك.

مالك: فرحان ومبسوط. علشان ساره هتبقى مبسوطه.
ساره: قامت. ومتلخبطه من جاسر الشرير اللي قدامها. وانه مافيش في عيونه. ولا كلامه شر ابدا. وكمان ف اول مقابله. احترمها جدا. واعتبرها زى بـ.ـنته. والمكتب هادي وجميل. وماشيه متلخبطه، والسكرتير اتحرك. وهي وراحت تبتدء شغل...
جاسر: طيوبه ساره دي يا مالك...
مالك: قوي يا بابا. طيبه قوي.

جاسر: ابتسم. علشان النظره دي اللي في عيون ابنه. كانت موجوده في عيونه لما قابل ملاكه...
طيب يا سيدي. ان شاء الله تثبت كفاءتها...
مالك: ما تقلقش يا بابا. ان شاء الله هتثبت كفاأتها وبجداره.

سوزي: هههههههه
ابتسام: متضحكيني معاكي.
سوزي: هههههه. بجد فرصه وجت على طبق من دهب...
ابتسام: اخلصي يا سوزي وقولي.
سوزي: ساره، ساره يا ابتسام.
ابتسام: هااا. شغلوها...
سوزي: شغلوها طبعا. ومش بس كده، ده جاسر شغلها السكرتيره الخاصه...
ابتسام: ااه خبر يفرح بصحيح. انتي كلمتيها.

سوزي: بنفور. امال عرفت ازاي يعني. انا اتصلت على ساره. وقالتلى انها استلمت شغلها، وهتكون سكرتيره جاسر الخاصه. وهي حالياً. تحت التدريب
فون سوزى، احم انا هدخل اغير هدومي علشان خارجه، ودخلت، وابتسام ابتسمت بسخريه.
سوزى. الو، حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني. اوووى.
تـ.ـو.فيق: وانتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اكتر
سوزي: وحشتك، وايه كنت انت مختفي ليه الايام اللي فاتت دي...
تـ.ـو.فيق: كان ورايا شغل مهم. وكان في شويه حوارات كده ماحبتش اشغلك بيها...

المهم: هتيجيلي على الشقه. انا ربع ساعه و هاكون هناك...
سوزي: طبعا. انت وحـ.ـشـ.ـتني قوي. ومثلت بزعل. انا كنت قولت خلاص تـ.ـو.فيق نسينى وسابنى.
تـ.ـو.فيق: بخبث. انتي بتقولي ايه. ده انتي اللي نسيتيني هروب مراتي. بعد ما سابتني، ده انتي اللي في الشمال...
سوزي: حبيبي انت. متحرمش منك يقلبى.
تـ.ـو.فيق: يلا بقى انا في طريقى ل عشنا.
سوزي: وانا هحصلك يا قلبي.

آدm صحي ولبس. وقال ل مريم. تسبقو على تحت. وهو هيحصلها. وهي استغربت...
قالها. هاعمل مكالمه وانزل، ونزلت...
آدm: خرج من اوضته. وراح ع اوضت مراد. وفتح الباب. بشويش. وشافه نايم بعمق، وهمس، وحياه امك لاربيك، وماسك فون مراد من على الكومود. وقفله خالص...
وسابه خرج. ودخل اوضته تاني. واتصل على فريحه، وردت
فريحه: الو. صباح الخير يا عمو
آدm: صباح الخير يا روح عمو. عامله ايه
فريحه: الحمد لله يا عمو. بخير.

آدm: الحمد لله. طيب يا حبيبتي. اديني مراد اكلمه. لاني اتصلت عليه دلوقتى. وكان جمبه صوت بنات كتير. ولسه بسأله. وبقوله. ايه صوت البنات دى يامراد، ويادوبك قالي انا في الجامعه مع فريحه، وفونه شكله فصل. او هو قفله الله اعلم، هاتيه علشان عايزه في حاجه مهمه...
فريحه: باستغراب وصدmه. لانها لسه في طريقها للجامعه...
آدm: ايه يافريحه. يا حبيبتي. اديني مراد.
فريحه: انت متأكد يا عمو انه مراد...

آدm: قطع كلامها. بس. بس يبقى تلاقيه لسه زعلان مني. علشان ضـ.ـر.بته كتير وانا بلعب كوره امبـ.ـارح. بس أنا كنت بهزر معاه. خلاص. خلاص مش مهم، المهم انه معاكي. وبعدين ما تحاوليش تخلي صحابك البنات قريبين منه قوي كده، غيري عليه يا حبيبتي. علشان ماحدش يخـ.ـطـ.ـفوا منك. مع انى واثق انه ولا مليون بـ.ـنت تاخد مراد منك. مراد بيحبك اكتر من نفسه، بس الغيره مطلوبه. ده كأن البنات كانت هتنط في الفون عندي وانا بكلمه، وكنت هزعقله. لكن اطمنت لما قالي انه معاكي، بصي يا قلبي انا هاقفل علشان ورايا اجتماع مهم. والوفود على وصول. باااي.

آدm: قفل. وابتسم بخبث. ياعيني عليكي يا فريحه. وعيني عليك يا مراد. سامحني يا رب وابتسم وخرج، ونزل وفطر، وقال لمريم ان مراد كاتب ورقه وقال ماحدش يصحيني، وراح على الشركه...

وكل الوقت ده فريحه هتتجنن. وتتصل على مراد مره واتنين وعشره، فونه مغلق، وتفتح واتس وتبعتله رسايل. وتفتح ماسنجر، وهتتجنن. وكل الشياطين قاعدين معاها بيصورولها. ان مراد بعد ماباسها امبـ.ـارح. سابها واتجه للبنات، وفريحه قالت. لاااااا ده انا اقــ,تــلك يا مراد، يا نهار اسود. مراد فين، مراد مع مين. ومين البنات دي ااااه هامـ.ـو.ت من الغـ.ـيظ. وفريحه شاطت واستحلفت لمراد، اللي نايم ياعينى. وابوه ب ينتقم منه.

رينو في المدرسه، ومخـ.ـنـ.ـوقه لان رودي مش موجوده. علشان العملية ولسه تعبانه. وعيزه تروحلها بعد المدرسه. لكن مش هينفع تروح لوحدها، اليوم عدي عليها بملل، وخرجت اخيرا من المدرسه، واتصلت على آدm وما ردش. وزين رد عليها. قالها انه مع بابا في اجتماع مهم. واتصلت على مراد مغلق، واتصلت على مريم...
مريم: الو...
رينو: الو يا مامي...
مريم: ايوه يا رينو يا حبيبتي خلصتي.

رينو: ايوه يا مامي، مامي كنت عايزه اروح لرودي ازورها في البيت. واتصلت على بابي مشغول في اجتماع. وابيه زين قالي انه في اجتماع مع بابي، وابيه مراد فونه مغلق.
مريم: ايوه يا حبيبتي ابوكى وزين في الشغل من بدري. وقال إنه عنده. اجتماع علشان هيحدده استلام. الشحنه، ومراد اخوكي نايم شكله كان سهران طول الليل. وكاتب على ورقه ما حدش يصحيه...
رينو: طيب والعمل يا مامي. رودي عامله عمليه وما شفتهاش بقالي يومين...

مريم: طيب بصي. فهد معايا اهو لسه جاي من شويه، هاقوله يجيلك يوصلك، فهد اول ماصحى راح ع الكليه حضر التدريب. وجه على بيت رينو علشان يعتذرلها، وملقهاش...
ودلوقتي. فرح لما سمع مريم وقال ان دي فرصه اعتذر ل رينو. وافهمها موقفي.
رينو: بصوت مهموس، فهد. مامي لا انا مش هاروح ل رودي خلاص. انا هاستنى الباص زمانه على وصول. هاركب وهارجع على البيت...

مريم: بس يا بـ.ـنتي انتي عايزه تشوفي صاحبتك وخصوصا انها يا قلبي يتيمه، واخواتها مسافرين بره مصر. وباباها اكيد في شغله، يعني يا قلبي تلاقيها لوحدها، فهد. اخد الفون من مريم.
الو. رينو خليكي عندك. انا ثواني وجايلك. وساب الفون لمريم ومشي بسرعه. فهد اتحرك
رينو: بس يا مامي. اا. انا. انا ما كنتش عايزه فهد يوصلني.
مريم: ههههه ما تخافيش اكيد مش هيضـ.ـر.ب حد تاني. مريم فاهمه ان رينو خايفه ان فهد يضـ.ـر.ب حد.

مريم: بصي يا رينو. خدي حاجه لصاحبتك وانتي داخله عليها. وطمنيني اول مـ.ـا.توصلى. على تليفونات ماشي يا حبيبتي...
رينو: حاضر يا مامي
مريم: انتى عارفه عنوانها.
رينو. لا مش فاكراه. لكن هاخدو من رودى.
مريم: ماشى ياقلب ماما. وابعتيلى عنوانها في رساله. زيادة اطمئنان.
رينو: حاضر يا مامي. وقفلت. ورينو. وقفت تستنى فهد. وكانت متعصبه جدا.

فريحه: كل الوقت ده اللي عدى ده. بتتصل على مراد. وخلاص وصلت لقمه غـــضــــبها، ومن غـــضــــبها راحت عند الكليه بتاعته، لكن صعب جدا انها تدخل الكليه الحربيه، ورجعت تاني وكانت شايطه. واتصلت على فهد الصبح. وقالها انه ف التدريب. وصعب دلوقتي يعرف مراد فين. قدامه ساعه ويخلص. وبعدها. بفتره. اتصلت ع فهد تانى. وأكدلها ان مراد مجاش انهردا، وقفلت. وهي هتنفجر خلاص، واقسمت انها تقــ,تــل مراد على الخيانه دي، وخلاص كل الطرق في وشها اتقفلت...

ومش عارفه توصل لمراد اللي بياكل رز مع الملايكه في اوضته...

آدm: في الشركه، وقاعد في اجتماع. مهم جدا، وجواه مبسوط و بيتخيل ابنه وهو بيحاول يثبت براءته ل فريحه. وهو عارف انها ممكن تقلب جد مع مراد وفريحه، لكن مراد خلا آدm يشيط ويجيب اخره. وإحساس الغيره بشع. ياااااه على المتعه. ولسه يابن العدوي ولسه...

فهد كان سايق وطاير بالعربيه. واخيرا وصل. عند رينو، ونزل وكان محرج جدا، وكمان رينو كان جواها مكسوفه. وكره وغل. لانها شايفه ان فهد استغلها...
فهد: راح وقف قدام رينو وسكت شويه، وبعدها. حس أنه لازم يتكلم، رينو انا...
رينو سابته. وهو لسه هيتكلم. وراحت فتحت باب العربيه وركبت وبصت قدامها بجمود...

فهد: اتنهد. ولازم يستحمل، لان العمله اللي عملها دى مش سهله انها تغتفر بسهوله، واتحرك وراح ركب جمبها ومشي بالعربيه. وبعد عن المدرسه بمسافه كبيره، وبعدها ركن العربيه، واتكلم.
رينو: لو سمحتى ممكن نتكلم...
رينو: بصه قدامها بجمود وساكته...
فهد: رينو لو سمحتي. انا عايز اتكلم معاكي واشرحلك.
رينو: بغـــضــــب. لو سمحت انت هتوصلني عند صحبتي. ولا انزل واخد تاكسي...

فهد ؛ لسه هيتكلم، رينو. فتحت فونها واتصلت على رودي، وجـ.ـسمها فيه رجفه. لكن مثلت انها قويه، ايوه يا رودي. انا معايا واحد قريبنا من بعيد، وجاي يوصلني. عندك. لو سمحتي انا هافتح الاسبيكر. وقولي العنوان بالظبط علشان يعرف العنوان، وفعلا رينو فتحت الاسبيكر ومدت ايديها بالفون. قدام فهد. ورودي قالت العنوان بالتفصيل، وبعدها قفلت...

فهد: اتخـ.ـنـ.ـق. رينو لو سمحتي. بلاش تعامليني كده انا عايز اعتذرك على اللي حصل. انا، وماكملش من رينو...

رينو: افتكرت لما فهد قرب عليها وباسها بكل قوته. اتغاظت اكتر وكرهته وكرهت نفسها، لو سمحت يا فهد انت مصمم انك تتكلم، وانا مش حابه اسمعك، لكن انا اللي هاتكلم. وكلها بتترعش. لكن تماسكت، انا عايزه اقولك. انك استغلتنى. وصدmتى فيك كبيره. وانك من النهارده تنسى واحده اسمها لارين العدوي، والمعامله بينا هتبقى في حدود القرابه وبس، وبحذرك تقرب مني، او تتدخل في حياتي يا فهد، وعايزه اقولك. اعترافك بحبك ليا ده تبله وتشرب مـ.ـيـ.ـته، اللي بيحب حد. وعينيها دmعت.

بيحافظ عليه. مش يهينو بالطريقه دي. وبصت في عنيه. ويستغل ا نشغال ابوها. واخواتها الرجـ.ـاله. وامها. ويعمل كدا. وصممت تجـ.ـر.حه، بجد ونعم الرجوله يا فهد. ونعم الرجوله، انت خونت عيلتى يافهد. وياريت تبعد عنى. ودmعت اكتر وقالت من ورا قلبها، انا بكرهك يافهد...

فهد: اتصـ.ـد.م. وحس بو.جـ.ـع ف قلبه. وكمان ماستحملش. الاهانه. واتحرك من غير ما يتكلم كلمه واحده. وطار بالعربيه. وفي اقل من خمس دقايق وصلها. ونزلت. وقالتله. اتفضل انت. انا ها خلي اي حد يوصلني. او اخواتي الرجـ.ـاله، هااا الرجـ.ـاله هتوصلنى، واسمي بعد كده. ( الانسه. لارين) وقفلت الباب. ودخلت العماره ومبصتش وراها.

وبعد ما مشى. رينو قعدت ع السلم وعيطت كتير. لانها اهانت فهد ف رجولته. هي عارفه انه راجـ.ـل. ويقدر يدافع عنها. ويضـ.ـر.ب اى حد يقربلها، لكن ماكنتش تتوقع أنه يعمل كدا معاها.

فهد: اول ما رينو قفلت الباب. مستناش وطار بالعربيه، وكان بينهج ومتدايق، ومتعصب اكتر من كل مره. وفرمل العربيه. وكل كلامها. بيرن في ودنه بيحافظ عليها. اهانه. رجـ.ـاله. ونعم الرجوله. استغلتنى. اخواتى رجـ.ـاله. استغليت انشغال ابويا، اتصـ.ـد.مت فيك. اعترافك بحبك تبله وتشرب مـ.ـيـ.ـته. انسى لارين العدوي. معامله بحدود. واكتر كلمه بترن وبتتكرر.
انا بكرهك يافهد...

وضـ.ـر.ب على الدركسيون، وقعد فتره ف العربيه وهي واقفه. يفكر ويعيد كل كلام البـ.ـنت الل بيعشقها. وانها بتكرهه. وبعد تفكير. اخد قرار انه يبعد عن لارين، لانه ماستحملش. هو عمل كده في لحظه ضعف وغـــضــــب. وكان عايز يعتذرلها. ويشرحلها مشاعره. وانها لما تخلص الثانويه هيتقدmلها، وضـ.ـر.ب تاني على الدركسيون، ومسح وشه بايديه. وطلع فونه واتصل...

رينو. بعد شويه من العـ.ـيا.ط. حاولت تهدى. وطلعت عند رودي اللي فرحانه قوي. ورحبت بيها جدا...
و لسه بتسالها مالك يا رينو...
فون رودي. رن. ثواني. ايه ده رقم غريب.
رودي: الو.
فهد: الو، انسه رودي...
رودي: ايوه مين حضرتك...
فهد: انا فهد السيوفي. الانسه لارين. وصلت عندك...
رودي: استغربت. ايوه رينو وصلت وقاعده معايا فهد: تمام: وقفل...
فهد: حفظ رقم رودي. لما كانت رينو فاتحه الاسبيكر. ورودي بتقول العنوان...

رودي: غريبه. يارينو. فهد اتصل عليا ليه. وبيسال انتى وصلتى عندى.
رينو: غمضت عينيها. وعرفت كدا أن خلاص. فهد بعد الاهانه دى. هيبعد. وإن المعامله. هتبقى بحدود فعلا. دmعه نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها. لكن هتعمل ايه فهد صدmها وأنه يقرب منها كدا. هي رافضه المبدء. واتنهدت. المهم انى مكـ.ـسرش نفسى.
فهد: قفل قبل ما رودي ترد. وطار بالعربيه...

وهيبتدي رحله الفراق، وهنشوفه فهد بعد كده ايه اللي هيحصل معاه. ومع رينو. وهيستحمل الفراق هو ولارين ولا لا.
مراد صحي من النوم بعد العصر. وجـ.ـسمه كله متكـ.ـسر. لانه منمش غير الصبح. وقام واتعدل وعايز يشوف الساعه كام. مسك فونه لقاه مقفول. وقال. ايه ده. هو فوني مقفول ليه! انا فاكر اني سايبه مفتوح. وكمان الشحن كان كامل.

وفتح فونه وبعد ما اتفتح. كميه من الرسايل كتيره جدا. واتس ماسنجر. رسايل على الرقم. وشاف الساعه وقال. ايه 4. انا نمت كل ده! اكيد فريحه قلقت عليا. مش عارف مريم ليه مصحتنيش. اووف وايه كميه الرسايل دي كلها، من فريحه ايه يا نهار مدوحس فريحه رنه عليا فوق 120 رنه، ايه الل هي كتباه. ده! رد يا خـ.ـا.ين. افتح يا بتاع البنات. ورساله على الواتس. وديني لاقــ,تــلك يابن العدوي. اووف. ايه الاصطباحه دي! كل ده علشان بوسه. يا ستي خلاص هتجوزك وهصلح غلطتي، انا مش ناقص عـ.ـبـ.ـط. لما اقوم اخد شاور. وبعد كدا نشوف المتـ.ـخـ.ـلفه دى. وقبل ما يقوم اتصل على.

داده سعاد. الو. ايوه يا دادا سعاد، الحقيني ب برشامه مسكن. وكوبايه قهوه دوبل. ماشي تسلم ايدك. وقفل، ودخل الحمام. وهو تحت الدش.
فريحه وصلتها مسج ان فون مراد فتح. ورنت تاني وتالت. وفوق ال خمس مرات. ومراد ما بيردش...
كده في نظر فريحه. بقى خـ.ـا.ين رسمي وسابها. ومبقاش بيحبها، واقسمت انها لازم تنتقم منه، مراد خارج من الحمام على صوت الرسايل والرنات. وشاف اخيرا رقم فريحه.
مسك فونه. وقال اكيد قلقانه عليا. ورد.

مراد: الو: ، فريحه
فريحه: اخيرا. يا خـ.ـا.ين يا غشاش. والله يا مراد ما انا سايباك. انا! انا تعمل معايا كده! انا تخوني انا!
مراد: بيتاوب ومش فاهم. وقعد على طرف السرير وما ردش.
فريحه: طبعا ما بتردش. ما انا خلاص راحت عليا. ايه! كانت السهره حلوه.
مراد: ازيك يا فريحه.
فريحه: خلاص. هاطق من جنابها، ازيك يا فريحه! فريحه هتاكل من لحمك حتت يا مراد.
يا غشاش يا خـ.ـا.ين.

مراد: غشاش ايه. وخـ.ـا.ين ايه! اهدى على نفسك كده. انا مش فاهم حاجه، ولسه صاحي ومصدع.
فريحه: والله مش فاهم حاجه! اه ما انت استاذ في التمثيل.
مراد: يا بت اهدي بقى. وفهميني.
فريحه: كنت فين الصبح.
مراد: نايم.
فريحه: بجد نايم. وكنت فين الضهر.
مراد: نايم
فريحه: بغـ.ـيظ من بروده. وكنت فين العصر.
مراد: نايم.
فريحه: نهارك اسود يا مراد. انت بتكدب عليا! انت من الصبح عمال توخني مع البنات، اقدر اعرف مين بقى. اللي عجبتك.

مراد: ام الفصلان ع الصبح. يستي والله كنت نايم، نااااايم
فريحه: مش مصدقاك. انت عمرك ما نمت كل الوقت ده، وعيطت انت بتخوني ليه يا مراد! انا استاهل منك كده!
مراد: مسح وشه وشعره بايده. ودادا سعاد دخلت عليه. بالقهوه، وهو ساكت وماردش على فريحه لحد ما دادا سعاد خرجت.
فريحه: وكمان ساكت ومش مقدرنى وما بتردش عليا. ماشي يا مراد.

انا كده فهمت انك مش عايزني في حياتك. عموما كتر خيرك. ودي غلطتي اني علقت نفسي بيك. انا كنت مفكراك بتحبني. بس الظاهر اني كنت غلطانه. وكمان انت لما حاولت تبو، واتكسفت تكمل الكلمه. امبـ.ـارح وانا متجاوبتش معاك. قولت خلاص بقى يا مراد. مالهاش لازمه. اسبنى منها. واشوف غيرها وعيطت اكتر...
ومراد: مصدوم من اللي بيسمعه. هو كان مفكره انها بتهزر. ولسه هيرد.
مراد: الو. الو، الوووو فريحه. انتى يا مـ.ـجـ.ـنو.نه. قفلت...

مراد: رمى فونه ومش فاهم حاجه. وبعدها جاب فونه تاني. واتصل عليها وهي كنسلت. رن تاني قفلت فونها، اوووف. ايه اليوم ده. كنت نايم ناااايم. بخونك. وايه الكلمه دي. حسابي معاكي بعدين يا فريحه، وهعرفك ازاي تقولي عليا كـ.ـد.اب وغشاش. يومك اسود على دmاغك يا بـ.ـنت طارق. ع الكلام الل وقعتيه منك ده. ااه يا راسي. وقام واخد المسكن. ولبس وشرب القهوه ونزل...
آدm لسه داخل. وداده سعاد ومريم جهزو الغدا، والكل قعد...

آدm: سلم ع اميرته. وباسها. مساء الخير.
كلهم: مساء النور.
زين. قعد. ومراد قعد ونور. ومريم. و آدm
آدm: امال رينو فين!
مريم: رينو عند رودي صاحبتها. وفهد وصلها لانها كلمتكم كلكم وما حدش فاضي.
آدm: والله كان عندنا اجتماع مهم اوى. وكمان صفقه العمر يا حبيبتي زى ماقولتلك. ادعيلي. انا هصالحها لان دى مش اول مره. هي مقالتش هترجع امتى!

مريم: حبيبي ربنا يوفقك يارب. ورينو قالت هتقعد شويه. ولما مراد يصحى. او زين يرجع على البيت حد يجي ياخدها. من عند رودي.
زين: انا ياماما. هاروح اجيبها.
مريم: تسلملي ياحبيبي. ربنا يخليكو لبعض
آدm: عينيه على مراد. حمد لله على السلامه يا مراد. وصح النوم
مراد: سرحان...
آدm: بخبث. مراد. حبيب ماما. مالك.
مراد: ها! لا. يا بابا. ما فيش حاجه.
مريم: حبيبي انت كويس!
مراد: كويس يا مريم. ما تقلقيش.

مريم: كل ده نوم يا مراد!
مراد: نمت الصبح يا مريم. وقايم مصدع.
آدm: بتريقه. سلامتك. تحب اخدك للدكتور.
مراد: بشك. تسلم يا حاج. وبص ل مريم. انما ياميرو ما ت عـ.ـر.فيش. مين قفل فوني! لاني لما نمت كان مشحون. ولما صحيت لقيته مقفول.
مريم: ابدا يا حبيبي. انا ما دخلتش اوضتك من ساعة ما ابوك ما قالي...
آدm: حبيبتي هاتي صباع الكفته ده.

مراد: أتأكد. ان ابوه نفذ وعده في الانتقام. لكن ياترى عمل ايه! مراد مسك صباع الكفته. اتفضل ياحاج. وقرب من ودنه. برده ياحاج نفذت اللي في دmاغك.
آدm: البس يا معلم. علشان تعاكس امك حلو، وعلا صوته حبيبتي. هاتى قطعت مكرونه. انتي عارفه اني بحبها من ايدك قد ايه...
مريم: حبيبي بالف هنا على قلبك اتفضل.
آدm: تسلميلي يا روحي. اصل نفسي مفتوحه قوي قوي النهارده، كل يا مراد. كل يا حبيبي انت تلاقيك على لحم بطنك...

زين: متابع، استر يا رب، على اللي جاي.
مراد: وماله ياحاج انا هاكل، مراد بيفكر يا ترى ابوه هو الل قفل الفون. طيب فريحه. وخيانه ايه اللي بتتكلم عليها. يعني مثلا ممكن بابا تعمد انه يقفل الفون في وقت ما فريحه هتكلمني الصبح. ولقيته مقفول. طيب المفروض كانت هتقلق مش تقول خـ.ـا.ين. اوف يا فريحه عليكي وعلى دmاغك الجبس. واتخـ.ـنـ.ـق. وبص ل ابوه بتوعد. ومتغاظ. وعايز يفهم.

اذ وفجاه فريحه داخله زي الاعصار والكل بياكل في امان الله.
مووورررااااد. مووورررااد. كلهم اتخضوا.
مريم: بسم الله. استر يا رب. في ايه يا فريحه يا بـ.ـنتي.
زين: الله. بدأت.
آدm: حبيبتي تعالي اقعدي. حمـ.ـا.تك بتحبك.
نور: ايه يا فريحه. مالك داخله كده ليه. حصل حاجه.
مراد: فتح عينيه يا بـ.ـنت المـ.ـجـ.ـنو.نه...
فريحه: مراد انا عايزه اعرف انت...

آدm: قطع كلامها. فريحه شكلك متدايقه وباين كده على وشك. وشكل كدا في مشكله بينك وبين مراد.
لان هو كمان حاسس بصداع. وشكله ما نامش كويس. وبدء يهتم بفريحه قدام مراد. عايزك تهدي كده يا حبيبتي، وهنقعد مع بعض. اهدى يا حبيبة عمك. انا مبحبش اشوفك متدايقه. القمر خطيبة ابنى متزعلش ابدا.
مراد: بدا يتدايق. من اهتمام آدm. لفريحه. وكل حاجه وضحت قدامه. وشاط من ابوه، وبص ل فريحه بتوعد...

مراد: اطلعي على اوضتي يا فريحه. وانا طالع وراكي.
فريحه: متدايقه. مش هطلع يا مراد غير لما اعرف. كل حاجه...
مراد: صك على اسنانه. فريحه انا مش عايز اعلى صوتي علشان مينفعش. بس اقسم بالله لو ما طلعتي دلوقتى لا قلبها جد وهتشوفى وش مش هيعجبك...
فريحه: ماشي يا مراد. انا طالعه. واما اشوف اخرتها. وفريحه طلعت وهي متغاظه.

مريم: تطلع. اوضتك! ايه اللي انت بتقوله ده يا مراد. ازاي انت وفريحه هتقعدوا ف اوضتك. لوحدكو. مينفعش.
مراد: ايه يا مريم. هنقعد في التراس. انتي شايفه يعني شكلها يبشر بالخير...

آدm: ما تقلقيش يا روحي. انا هاكون موجود معاهم، ايه ده. ايه ده. انتي عامله كباب حله. مش تقوليلي يا مريم. ده انا ومراد ابنك بنمـ.ـو.ت فيه. هاتي. هاتي خد يا مراد يا حبيبي، كل ياحبيب ابوك. وبص ل مريم الظاهر. مراد مزعل فريحه قوي يا مريم...
مريم: مراد. انت ليه مزعل فريحه يابني دي بتحبك قوي. ويا ريت تصالحها وما تزعلنيش منك...

مراد: خلاص. قرب يجيب اخره من ابوه. لانه مكانش يتوقع انه يلعب في الحته دي. وانه يدخل فريحه في الانتقام، وقام. إن شاء الله. عن اذنكم.
آدm: ما تاكل يا مراد. اقعد كمل اكلك. اكيد يا حبيبي انت هتتكلم كتير. وبص ف عينيه. و هتحرق بنزين.
مراد: بغـ.ـيظ. انا اكلت وشبعت. انت عملت الواجب وزياده. ومراد اتحرك وطلع فوق عند فريحه...
زين: قام. احم. بابا انا هاروح اجيب رينو.

آدm: ماشي يا حبيبي. وقولها ان فوني كان على الصامت، علشان ما تزعلش. دي مش اول مره تكلمني وانا فوني يكون صامت. واكون في اجتماع وهاتلها حاجه بتحبها وانت جاي. وياريت تفسح اختك شويه. امبـ.ـارح كان شكلها زعلان
زين: حاضر. يابابا.
مريم: حبيبي ربنا ما يحرمنا منك ابدا
آدm: ولا منك يا روح قلبي.

رودي: تعبت مع رينو. لأن رينو عيونها فيها دmـ.ـو.ع مكبوته. ومش راضيه تتكلم ولا تقول مالها.
رينو: قاعده مع رودي. وكل خمس دقايق تتكلم كلمه وتسرح تاني. ومااكلتش كويس مع رودى. وباين على وشها انها زعلانه جدا...
رودي: ما تقولي بقى يا رينو مالك. بقالي ساعه واكتر بتحايل عليكي. وعايزه اعرف مالك. انتي مش طبيعيه. وكمان فهد جاب رقمي منين. وكلمني يسال عليكي ليه. في حاجه غامضه في الموضوع...

رينو: ما فيش حاجه يا رودي
رودي: ما فيش حاجه ازاي. انتي شكلك مخـ.ـنـ.ـوقه قوي. يا رينو حبيبتي. انا اختك قوليلي مالك.
رينو: جواها زعلان ومخـ.ـنـ.ـوق. هي بتحب طريقة فهد. لكن برده شايفه اللي هي عملته ده الصح. واتخـ.ـنـ.ـقت لما فهد مشي وما اتصلش عليها. واتصل على رودي. وياترى جاب رقم رودي منين.
واتنهدت. انا كويسه يا رودي. انا مخـ.ـنـ.ـوقه بس علشان انتي مش موجوده معايا في المدرسه.
وكمان اختي نور. كلها شهر وتتجوز. وتسيب البيت.

رودي: حبيبتي. انا كلها كام يوم واجي واقرفك في حياتك. وان كان على نور اكيد يعني هي مش هتتجوز في اخر الدنيا. لما تحبي تشوفيها هتشوفيها. فكك بقى. شكلك وحش وانتي زعلانه...
احم. هو انا كنت. عايزه اسالك. يعني. يا رينو هو. هو. مين فارس ده يا رينو!
رينو: بكـ.ـسره جواها. ولكن لازم تتكلم. فارس.
فارس ده اخو فريحه وو. وفهد.
رودي: ا. ااه. طيب وجه ازاي بقى رينو. انتى مكملتيش.

رينو: بتنهيده. ابدا اتصلت على فون. فه. احم. فهد
وفارس اللي رد عليا. لان اخوه مش موجود. وناسى فونه ف البيت. ولما سمعني بعيط وقلتله ان صحبتي تعبانه قوي بصراحه ما تاخرش. وكملت بزعل فارس انسان محترم قوي يا رودي.
رودي: سرحانه اه هو واضح عليه انه محترم قوي.
بس ازاي انا مش فاكره. انت قولتي قبل كدا انه شالني. وسرحت يعني انا كنت بين ايديه.

رينو: بغـ.ـيظ من رودي. ايوه كنتي بين ايديه. وكنتي متـ.ـخـ.ـلفه كالعاده انتي عاكستيه في العربيه وهو جاي ينزلك كسفتيني...
رودي: بدهشه. انا! انا عاكست فارس. يا خبر.
رينو: يا خبر وانتي مستغربه ليه! هي دي اول مره. ده انتي قولتيله. انت حلو اوى. انت قمر. انت مش عارف ايه، مش عارفه تمسكي نفسك. وانتي تعبانه حتى. فظيعه انتي. يخربيت كدا.

وفون رينو. رن. وكان زين. ثواني يا رودي ابيه زين بيتصل: الو، ايوه يا ابيه. خلاص ماشي، هابعتلك عنوانها في رساله. اوكي حاضر. وانت لما تقرب توصل رن عليا هانزلك اوكي باي يا ابيه، وقفلت...
رودي: بحرج. احم. انتي هتمشي.

رينو: ايوه. ابيه زين لسه خارج من الفيلا وجاي على هنا يوصلني. ورينو بعتت عنوان رودي ف رساله ل زين، المهم انتي خدي بالك من نفسك. وفوقي كده علشان ترجعي المدرسه الفصل كله بيسال عليكي. وهستناكى ف الحفله يوم الاجازه. في الفيلا عندنا. اوكى
رودي: مكسوفه من نفسها. اه. حاضر. ان شاء الله.

مراد: طلع فوق. وكانت فريحه رايحه جايه في الاوضه...
مراد: مش عارف يتدايق منها. ولا من آدm. وكمان اتدايق من اسلوبها. وهو مش فاهم ايه اللي حصل.
علشان تتهمه كده. ودخل عليها. ممكن افهم ايه الهبل اللي انتي بتعمليه ده. وايه الطريقه اللي انتي دخلتي بيها دي.
فريحه: هبل. ايوه هبل فعلا ما انا هبله علشان كده بتديني على قفايا. وبتخوني.

مراد: بتهديد. اقسم بالله يا فريحه. لو ما بطلتيش ام الكلمه دي. لاكون مزعلك بجد. انا معدي كل ده بمزاجي. انا ممكن انهي الموضوع في ثانيه وارجعلك عقلك. اعقلي كده واترزعي اقعدى.
فريحه ؛ بدmـ.ـو.ع مش هاقعد يا مراد. وانا عايزه اعرف انت بتخو، : وخافت ومكملتش الكلمه: انت عملت كده ليه.
مراد: بغـ.ـيظ مكبت. وحط ايده في جيبه. عملت ايه يا فريحه.

فريحه: بغـ.ـيظ. احنا اتفقنا انك كل مـ.ـا.تاخد اجازه انك هتكلمنى كل يوم، انت بقى ما اتصلتش عليا امبـ.ـارح قبل ما انام زي كل يوم. وقافل فونك من الصبح وما كلمتنيش. وكمان لما فتحت فونك ما اتصلتش علياا.

مراد: كنت نايم يا فريحه. نمت متأخر. وقومت من النوم مصدع. وشوفت رسايلك الخايبه. قومت اخدت دش ويادوبك خرجت. لقيت حضرتك بترني رديت عليكي. وسيادتك مسبتليش فرصه اتكلم. لا! وغير كده بتقفلي المكالمه في وشى. وغلطات كترت يا فريحه.
فريحه: بغـ.ـيظ. انت بتقلب الترابيزه عليا. بعد كل اللي عملته. انا اللي غلطاتي كترت. وبالنسبه ل غلطاتك.
مراد: غلطات ايه يا فريحه. غلطت اني نمت الصبح وصحيت متاخر.

فريحه: لا مش غلط. لكن الغلط لما تكون قاعد وسط بنات وتقول ان انك مع فريحه. وكمان اتصل عليك قافل فونك يا، يا حضره الظابط مقدmا.
مراد: متدايق من اسلوبها. لكن عايز يفهم. كشر عينيه. وسط بنات! بنات ايه يا فريحه. ومين اللي قالك اني وسط بنات والكلام الفارغ ده!

فريحه: عمو آدm اتصل عليا الصبح. وقال انه أتصل عليك. وانت رديت عليه. وكملت بغـ.ـيظك وكمان كنت في وسط بنات. وقلتله انك معايا و فونك فصل بعد كده، وعمو اتصل عليا علشان عايز يكلمك...
مراد: بغـ.ـيظ. ايوووه قولي كده بقى. وصك على اسنانه. ماشي يا آدm يا عدوي. ماااشي
آدm: دخل ايه يا حلوين وصلتوا لفين. وقعد على طرف السرير. ايه يا فريحه زعلانه ليه من مراد!
وانت يا مراد مزعل فريحه ليه!

مراد: بس لابوه بغـ.ـيظ. وفريحه خافت تتكلم من مراد
آدm: اتكلمي يا فريحه قولي يا حبيبتي ما تخافيش طول ما انا موجود.
فريحه: اتشجعت. عمو. حضرتك قولت انك كلمت مراد الصبح صح.
آدm: حصل يا حبيبتي
فريحه: وكمان حضرتك. قولتلي ان مراد. قال لحضرتك انه كان معايا في الجامعه وكان في بنات كتير جمبه حصل
آدm: حصل يا روحي. فين المشكله!
فريحه: بصت ل مراد. وبدmـ.ـو.ع. وصدmه وسكتت. لانها مش عايزه المشكله تكبر.

آدm: حبيبتي انا بسألك. فين المشكله!
فريحه: بصت ل مراد. ابدا يا عمو. مفيش مشكله
آدm: بص ل مراد. ما تقول يا مراد يا حبيبي. مزعل فريحه ليه. وقلد مراد ف اهتمامه ب مريم. حد يزعل القمر ده. حد يبقى معاه ملاك زى دى ويعمل كدا...
مراد: متغاظ. وغيران. ومش عايز يكـ.ـدب ابوه. وكمان مش عارف يعمل ايه...
آدm: قام من مكانه وقرب من مراد. البس يا معلم.
مراد: بابا خلي فريحه بعيد عن الحوارات دي.

آدm: ابدا. تبعد عن مريم. ابعد عن فريحه. وهذا هو لب الموضوع...
وآدm قرب من فريحه. علشان يغـ.ـيظ مراد. حبيبة عمك. بطلي عـ.ـيا.ط يا قلبي. عينيكى القمر دي ما تنفعش تعيط. وكمان ايه ده. مناخيرك بقت حمرا قوي. تعالي. تعالي. اقعدي هنا.
وآدm: جابلها كوبايه ميا. وبيهتم ب فريحه. ومراد جاب اخره من ابوه. وغار على فريحه جدا. وشاط من جواه، وفريحه قاعده زعلانه
مراد: اتحرك فريحه. تعالي نخرج شويه. ونتكلم.

آدm: لا طبعا. انت عايزها بعد الزعل ده. بـ.ـنت اخويا تخرج معاك. فريحه هتقعد معايا وكمان هتقضي اليوم معانا انا ومريم. واشوف ايه الل يريحها وهعمله، وانت حسابك معايا بعدين علشان تزعل القمر ده، ورقص حواجبه
مراد: قرب من ودن ابوه. بابا لو سمحت كفايه.
آدm: تبعد عن مريم. احكي لفريحه كل حاجه. مش هتبعد شوف هتثبت برأتك ازاي. ما هو مش معقول. انك هتكدب ابوك. ولا ايه يا موورراااد.

مراد: اتعدل. وصك على اسنانه، فريحه انا ما عملتش حاجه. وكنت نايم
فريحه: بعـ.ـيا.ط. ازاي ما عملتش حاجه. انت كدبت عليا يا مراد. قولت انك كنت نايم يا مراد. وعيطت كتير وانت ما كنتش نايم. وكنت قاعد كل الوقت ده مع بنات. هونت عليك يا مراد. هان عليك حب 18 سنه. وعيطت اكتر عمو آدm. انا مخـ.ـنـ.ـوقه قوي.
آدm: جواه متدايق على فريحه لكن لازم يوصل لابنه رساله. ان الهزار الزايد احيانا بيقلب بجد.

وان آدm قلبه بيولع نار لما مراد بيعاكس مريم. هي اه أمه. بس دى أميرة آدm وبس ملكيه خاصه ل آدm وبس.
آدm: بس يا فريحه بس ما تعيطيش خلاص يا حبيبتي. وبص ل مراد هاااا!
مراد: بيتقطع على عـ.ـيا.ط فريحه. ومتغاظ من غبائها، واستسلم، ماشي يا بابا ماشي.
آدm: قرب هتبطل تنافسني في امك...
مراد: بمكر. حاضر يا حاج. من عيني.

آدm: بخبث. لا وحياة امك النظره دي عارفها. لو هتمشيها لمصلحتك. وقرب جـ.ـا.مد. المره اللي جايه هتبقى بجد. وشوف مين اللي هيطلعك منها...
مراد: خاف من آدm. حاضر يا حاج انا مش هانفسك في امي تاني حاضر. بس لو سمحت تصلح المشكله
آدm: احم. مراد انزل وسيبني انا وفريحه لوحدنا.
مراد: نعم.
آدm: بنظره تحذيريه...
مراد: حاضر. حاضر يا بابا. واتحرك وخرج وهو متضايق. وشايط على الاخر...

آدm: ايه فريحه بطلي عـ.ـيا.ط بقى. هو الواحد ما يعرفش يهزر معاكو.
فريحه: بتعيط ومش فاهمه.
آدm: فريحه بطلي عـ.ـيا.ط قولتلك انا كنت باهزر معاكم.
فريحه: بدهشه. ايه يا عمو! بتهزر ازاي بتهزر مش فاهمه.
آدm: انا ليا تار عند مراد. انتى عارفه حوار معكساته ل مريم. وكمان كنت عايز اشوفك بتحبي مراد ولا. لا. فقولت يا آدm يا عدوي. شوف كده وجرب وشوف رد فعل البت فريحه. بـ.ـنت اخوك هتعمل ايه...

فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها. يعني ايه. يعني مراد مكانش بيخـ.ـو.ني.
آدm: يخـ.ـو.نك! خيانه! ايه الكلمه دي يا فريحه.
لا لا انا ازعل منك، مراد يخـ.ـو.نك. وكلمه خيانه يابـ.ـنتي ما تتذكرش في بيت آدm العدوي ابدا.
مراد كان نايم فعلا، وانا كان بيني وبين مراد تار واخدته.
فريحه: بفرحه. يعني انت يا عمو...
آدm: عسل. انا صح...
فريحه: خافت، يا خرابي عليك يا عمو، ده مراد اخد منى كلام، هاعمل ايه دلوقتي.

آدm: لا دى مش مشكلتي. وبعدين ده درس ليكي علشان تثقي ف مراد اكتر من كده، انا صدmتي فيكي كبيره يا فريحه.
فريحه: بدهشه. ايه اتصـ.ـد.مت فيا انا يا عمو، طب ليه.
آدm: طبعا. اقل حاجه كنتي فكرتي وقولتي اكيد مراد في مشوار مهم، مراد بيحبني وعمره ما يعمل كده. او مثلا تتصلي على مريم تسألي مراد فين. اتصلي على زين. أو على نور. مش تشكي فيه. وكمان يخـ.ـو.نك. لا يا فريحه...

فريحه: بزعل عندك حق يا عمو. بس والله لما حضرتك قولتلي انه مع بنات. وان قالك انه معايا. قلت اكيد هو بيعمل حاجه غلط. لانه امبـ.ـارح، وسكتت. احم. وبعدين يا عمو، كنت فهمني انك بتهزر.

آدm: انتي واخده غباء ابوكى ليه. امال كنت هاشوف رد الفعل على مراد ازاي، المهم انا عايزك تتعلمي من الدرس ده وتثقى ف مراد بعد كده، مراد عمره ما يفكر في غيرك ابدا، انا متدايق لاني عملت كده. بس بصراحه فرحت لما شوفته متغاظ. علشان يحس بيا، بس ما كنتش اتوقع ان الموضوع يكبر كده. وانك هتتهميه بالخيانه. ولسه هيكبر اكتر مراد ابنى وانا عارفه. انا كنت متوقع منك انك هتتخانقى معاه. وانا اتدخل واهتم بيكى وهو يحس بالل يعمله فيا. لكن نسيت انك غـ.ـبـ.ـيه. فريحه. انتى لازم تصلحى الموضوع.

فريحه: حاضر يا عمو. بعد اذنك انا هانزل ل مراد.

زين: وصل تحت العماره واخد رينو من عند رودي وراجعين في العربيه
رينو قاعده مخـ.ـنـ.ـوقه في العربيه. وبصه قدامها وكل شويه تتنهد...
زين: مالك يا رينو...
رينو: اتخـ.ـنـ.ـقت من كل اللي يشوفها يسالها مالك...
مفيش يا ابيه زين. انا بس تعبانه من امبـ.ـارح.
زين: تعبانه حاسه بايه يا حبيبتي. وبعدين مش عوايدك انك تفضلي ساكته وسرحانه كده.
رينو: صدقني يا ابيه زين انا كويسه. انا بس زعلانه على فراق نور. انها هتتجوز وتسيبنا وتمشي.

غير كده الثانويه العامه صعبه جدا. وعايزه اركز اكتر من كده.
زين: فعلا انا كمان زعلان ان نور هتتجوز وتسيبنا.
بس يا حبيبتي دي سنه الحياه. وكمان انتي هيجي يوم وتتجوزي.
رينو: بغـــضــــب. لا يا ابيه زين. انا مش هتجوز أبدا.
زين: يا ساتر، ايه الكلام ده يا رينو. في واحده مش عايزه تتجوز لما تكبر.
رينو: انا. انا مش عايزه اتجوز لما اكبر. انا هاهتم بدراستي وبس. هي دي حاجه وحشه يا ابيه.

زين: لا يا قلب ابيه زين. انا اكون فخور بيكي طبعا. وانك تتفوقي في دراستك. وتركزي فيها. هو في اخ هيعوز من اخته ايه اكتر من كده...
ورينو بصت في الشباك وسرحانه...
زين: تحبى تروحي فين. بابا طلب منى انى افسحك شويه.
رينو: لا. مش عايزه اروح في مكان. انا عايزه اروح. انا بهدوم المدرسه من الصبح.
زين: ماشى ياحبيبتي. بس ليكى عندي خروجه. تمام
رينو: بشبح ابتسامه. اوكى. وربنا مايحرمنى منكو ابدا.

زين: ولا يحرمنا منك ياقمر. ع رأى الحاج. يانوتليتى. هههههه
رينو: ابتسمت. ورجعت بصت للشباك. وسندت راسها على الشباك. وسرحان.
يا ترى هستحمل الحياه من غيرك يا فهد. وبعدها بصت بجمود. لانها كل شويه تفتكر هجومه عليها وهو بيبـ.ـو.سها. وتحس انها بتكره نفسها و بتكرهه
ولازم تبقى اقوى. وانه لازم يتعلم أنه مـ.ـيـ.ـتجرأش. ولا يفكر. انها ممكن تكون سهله بالشكل ده.

مراد قاعد في الجنينه وفريحه نزلت وراحت وقعدت جنبه. مراد.
مراد: ...
فريحه: مرادي حبيبي انا اسفه...
مراد: قام من مكانه وما ردش عليها.
فريحه: قامت، مراد حبيبي. والله بجد انا اسفه. انا اتصرفت غـ.ـصـ.ـب عني لما حسيت انك ممكن تروح مني. ساعتها اتعمـ.ـيـ.ـت يا مراد.
مراد: اروح منك. انتي غـ.ـبـ.ـيه يا فريحه. ولا بتمثلي الغباء. وانا! انا خـ.ـا.ين يا فريحه.

فريحه: بحرج. انا غلطت يا مراد. بجد والله باعتذر انا لما عمو اتصل عليا وقالي. اتصرفت بغباء ودلوقتى عمو آدm حكالي على كل حاجه وانه كان بيهزر. ارجوك يا مراد سامحني والنبي. والله كان غـ.ـصـ.ـب عني انا اسفه بقى.
مراد: جواه مش عارف يتدايق من مين! من ابوه اللي نفذ وعده وهو بياخد حقه. ولا من فريحته حبيبته. وصدقت كلام ابوه، فريحه. يلا علشان اروحك دلوقتى ولما اهدا. ابقى اكلمك.

فريحه: صعب عليها نفسها ودmـ.ـو.عها نزلت قربت اكتر مراد سامحني.

مراد: لف ليها واتنهد. لا. يا فريحه لا. انا لا يمكن اسامحك. ولف ضهره ليها. انتي شكيتي فيا. وعارفه اني لا يمكن ابص لغيرك. انا اه ممكن اهزر. اضحك. اتريق. انا مافيش واحده تملي عيني. وكمل بتريقه. غير حضرتك. وايه الل حصل بعد ماسمعتى كلمتين من حد! ان اول محطه تقابلك نزلتي فيها وصدقتي كلام آدm عليا. مع انه ماقالكيش حاجه كبيره. هو قالك ان مراد جمبه صوت بنات. يعني مقالكيش انه في شقه مع واحده. يعنى ممكن اكون في مشوار. او الكليه عندك. او. وارد اكون في اي مكان. او اي مصيبه. لكن ما توصلش انك تفكري ان في الوقت ده بكون بخون حضرتك. وتقوليلي انت خـ.ـا.ين يا مراد. وغشاش. وفتح فونه. وفتح الواتس. اتفضلي. ولا اقرالك انا. اسمعي. اسمعي. انت قافل فونك ومقضي حياتك. وعايش مع البنات بتخوني يا مراد رد عليا يا غشاش يا خـ.ـا.ين يا بتاع البنات رد. وقفل الفون.

الله حلو قوي يا فريحه. حلوه قوي. انك تشكي فيا. آدm ما عملش حاجه يا فريحه. آدm قالك كلمتين. وحتى لو مكنش بيهزر. انتي صدقتي. وانتى عارفه انى اكتر حاجه بكرها في حياتي. هي الخيانه.
فريحه: جواها مش مصدق انها عملت مشكله كبيره من فراغ. ولكن هي كانت ضحية هزار. بس شافت انها غلطت لانها كدا مش بتثق في مرادها
آدm: واقف بعيد ومتابع.
مريم: ليه كده يا آدm بس.

آدm: مريم كويس ان ده حصل. لازم فريحه يكون عندها ثقه في مراد اكتر من كده. مراد بيحب فريحه من 18 سنه. 18 سنه يا مريم. مش مكالمه اللي هتهد الحب ده. كويس ان حصل كده. انا طبعا ماكنتش اقصد كل ده. انا كنت عايز فريحه تزعل من مراد. وانا اهتم بفريحه قدامه. كان هيولع وساعتها يحس بالل هو بيعمله فيا. لكن ما توقعتش ابدا. ان فريحه هاتتهموا بالخيانه الكلمه في حد ذاتها كبيره ومش حلوه. انا مانكرش اني زعلان من نفسي. لكن (رب ضرة نافعه).

مريم: تفتكر مراد هيسمعها ويسامحها.
آدm: طبعا. ما دام اتخانقو وفتحوا مجال للكلام. وكمان في طرف معترف بغلطه يبقى هيسامح. وإن مش سامحها انهردا. بكره الفراق هيعلمو وهيسامحها باشتياق. الحب اللي بينهم مش هش قوي كده. بانه يتهدm في لحظه. وبص قدامه بزعل...
مريم: ما لك يا آدm
آدm: مافيش يا حبيبتي. انا هدخل مكتبي ويا ريت ما حدش يدخل عليا.
مريم: شافت وعرفت كده ان آدm زعلان. بس يا آدm.

آدm: عن اذنك ومشي وهو متدايق. ومريم كمان زعلانه على آدm ومراد...
لان الهزار الزايد. احيانا يقلب بجد...
مراد: اتفضلي علشان هاوصلك فريحه راحت وقفت قدامه. مراد لو سمحت...
مراد...
فريحه. مراد ارجوك. انت بتعمل كده ليه. انا ضحيه يامراد. ارجوك سامحني انا بثق فيك. في فرق بين الثقه. والغيره انت عارف اني عمري ما شكيت فيك.

مراد: بجد هي انك تتهمينى بالخيانه بتبرريها انك كنتي غيرانه. هههههههه. يعني مش شاكه فيا. لا واضح. انك مش شاكه فيا. اصل الل بتغير دى بتقول لحبيبها خـ.ـا.ين وغشاش. لا وكمان كـ.ـد.اب.

فريحه: ارجوك يا مراد بقى. انا مش قادره اتكلم. انا من الصبح في الشارع. ارجوك والله انا من امبـ.ـارح ما نمتش كويس. ولفت ضهرها ليه. انت امبـ.ـارح لما حاولت وبوس، ومكملتش الكلمه. انا معرفتش انام. كنت في منافسه. مابين قلبى وعقلى. وما عرفتش اخد قرار ازعل منك. ولا افرح. وفي الاخر قلبي اللي فاز على عقلي. علشان بيحبك. وقررت اني ماازعلش رغم انك ما اتصلتش زي كل يوم. والصبح قومت مصدعه وكملت بعـ.ـيا.ط. وانا رايحه الكليه عمو يتصل عليا ويقولى ان مراد جنبه بنات. وانك كمان قلتله انك موجود معايا.

وعمو آدm كلامه ثقه. انهي عقل يستوعب. ها. انا مادخلتش الكليه عندى. رجعت من نص الطريق. انا كنت بلف زي المـ.ـجـ.ـنو.نه. لدرجه اني رحت الكليه الحربيه وما قدرتش ادخل. انا عارفه انك في اجازتك انت وفهد. بس سعات بتروح انت وفهد. ومعرفتش بردو انت موجود ولا لا! وبعدها فهد قالي انك مش في الكليه.

وعيطت اكتر. وكل شويه فونك مقفول. ولما فتحت فونك جاتلي الرساله كنت في الشارع. وماهنش عليك تتصل عليا اول ما فتحت فونك. وانا اتصلت عليك اكتر من مره وماردتش.
لا انت دخلت تاخد شاور الاول. وبعدها تكلمني وحاطه، ايديها على وشها وعيطت كتير.
مراد: قلب واجعه على فريحه وشاف انها ضحيه فعلا. وكمان لما شاف آدm مهتم بيها كان عايز يولع في البيت كله. وحاسس انه فعلا مزودها مع ابوه.

لكن بردو كلمه خـ.ـا.ين و.جـ.ـعاه قوي. وكمان كبرياؤه وكمان فريحه كل ده واجعه. ومدايقه. طيب اعمل ايه! اصالحها ولا اسيبها! بس هي شافتنى ف لحظه خـ.ـا.ين وغشاش وكـ.ـد.اب.

فريحه: حست ان كرامتها بتتهان. وانها اتأسفت كتير. نزلت ايديها من ع وشها وقالت. خلاص يا مراد انا قولت اللي حصل بالضبط. ولفت ليه وعيونها حمرا من العـ.ـيا.ط. وبصت في عينيه انت لما بوستنى انا ما زعلتش منك يا مراد. مع انك عارف انه حـ.ـر.ام. انا تخطيت مرحله الحب وتقبلت منك اي حاجه. والظاهر ده ضعف شخصيتي قدامك. لكن لا. انا فريحه السيوفي. بـ.ـنت طارق السيوفي. ورنا عزيز...

و زي ما انت مش هتسامحنى و زعلان انى اتهمتك عن طريق الخطأ. انا دلوقتى مش هسامحك من انك بوستنى عن طريق القصد لانك بوستنى برغبتك، عن اذنك وسابته ومشيت.
مراد: وصل لقمة غـــضــــبه من كلامها. هو باسها من عشقه ليها. وكمان عمل كده لا اراديآ. وغـ.ـصـ.ـب عنه دى مشاعر جواه ناحيتها جت ف لحظه. ومتصلش لانه كان محرج منها. وفاق. ومش عارف يروح وراها يوصلها ولكن فضل واقف مكانه ومخـ.ـنـ.ـوق جدا.

زين: جه ونزل هو و لارين. وشافو فريحه وهي خارجه معيطه، لارين وقفتها وفضلت تتكلم معاها وتهديها. وفريحه مصممه تمشي. وزين شاور ل. مراد. مراد. اداله اشاره انه يوصلها. وفعلا رينو وزين صمموا ان فريحه تركب مع زين. وركبت في الاخر وزين هيوصلها...
ومراد فضل واقف مكانه ومش عارف يعمل ايه. وايه المشكله اصلا. وحصلت ازاي وليه. وهي الغيره بتعمل كده. واتحرك وهو مخـ.ـنـ.ـوق جدآ. وراح على العربيه وركب ومشي...

وآدm متابع كل ده من شباك مكتبه. وزعلان جدا.
لكن شاف ان في حاجه ايجابيه هتحصل. وخطوه مهمه.
ومش عايز اللي حصل أيام عاصم يتكرر تاني.

رينو: دخلت الفيلا وقالت ل مريم انها اتغدت مع رودي. ومريم اطمنت على رودي. وكمان اتكلمت شويه مع رينو. لانها حاسه ان بـ.ـنتها متغيره وتعبانه وزعلانه.
ورينو استاذنتها علشان تطلع تغير لبس المدرسه وتذاكر لان الامتحانات قربت. وقالت لمريم ان المنهج اتجمع عليها. ومافيش وقت وهتحاول تلم المنهج ف هتفضل اغلب الوقت في اوضتها تذاكر.
ومريم: شجعتها انها تذاكر وتهتم بمستقبلها...

ورينو طلعت اوضتها. و غيرت هدومها وقاعده سرحانه. في الكلام والاهانه اللي وجهتها ل فهد تعبت كتير من التفكير و حاسه انها اهانت فهد في رجولته. هي اتفاجأت بنفسها وهي بتقول الكلام ده. وكمان مسابتلوش فرصه يتكلم. وكمان مكنتش تقصد انها بتكرهه. لا. دى بتحبه جدا. وزعلت لما افتكرت انها قالتله ونعم الرجوله يا فهد. وكمان اعترافك بحبك تبله وتشرب مـ.ـيـ.ـته، وانه يعاملها بحدود. وأنه يبعد عنها...

ولكن اخيرا. قالت. ده الصح اني ابعد عنه.

طارق: حبيبتي هي فريحه مالها.
رنا: مش عارفه بس باين كده انها متخانقه مع مراد.
طارق: طيب انا هدخللها.
رنا: لا. انا كلمتها وقالتلي انها مخـ.ـنـ.ـوقه. ومش عايزه تتكلم مع حد. هي هتهدى مع نفسها انت عارف ان المشاكل دي بتقيم العلاقه.
طارق: انا مش عارف بيتخانقوا ليه يعني.
رنا: يا راجـ.ـل. مش عارفه. هو انا وانت عمرنا. ما تخانقنا، المهم فهد فين!
طارق: نعم هو مش موجود...

رنا: لا هو جه حوالى الساعه 2 ودخل مش طايق نفسه. ودخل الاوضه وبعدها الليفنج وطلع من غير ولا كلمه.
طارق: ازاي. وطلع الفون يتصل على فهد. لكن فونه مغلق مره وعشره مغلق. فتح واتس. ابنك مافتحش واتس من امبـ.ـارح. وكمان فونه مغلق.
رنا: بقلق ابني فين يا طارق!
فارس: خرج من أوضته. ماما فهد انا بتصل عليه من الصبح ما بيردش ومن اكتر من 3 ساعات مغلق طارق: بخــــوف متداري. يمكن فصل يا بني.
فارس: لا طبعا فهد معاه باور بانك.

رنا: هي إجازته خلصت. يمكن رجع الكليه انت عارف نظام الحربيه.
طارق: يارنا فهد لسه ف مخلصش إجازته هو ومراد. وكل حاجته موجوده. اهدى كدا علشان اعرف افكر.
رنا: خافت طيب اتصل على مراد او آدm شوف اشرف اخويا اتصل يا طارق على اي حد شوفه فهد فين
طارق: بقلق حاضر. حاضر اهدي انتي بس.

طارق: نبه على فارس انه يسال بطريقه غير مباشره على فهد: علشان ما حدش يقلق. ومش عايز شوشره. وطارق وفارس كل واحد يتصل على حد من العيله ويسال. وكلهم قالو إن فهد مش موجود.
رنا: اتصلت على مريم. وان مريم قالتلها ان فهد كان هنا الساعه 1 الضهر. ووصل رينو عند صاحبتها. وروح على بيت طارق.

رنا: قفلت وقامت من مكانها. يعنى ايه. مش معقول يعني ابني من، الساعه 1 عند مريم ووصل رينو ورجع الساعه 2 على هنا وخرج. ودلوقتى الساعه 8 يعني ابني مش موجود ولا حد يعرف عنه حاجه 6 ساعات. وعيطت ابني. ابني يا طارق هيروح فين.
طارق: اهدى يا رنا. هيكون فين يعني.
فارس: ممكن يكون في الجيم يا ماما ثواني هاتصل.
ب الجيم وفارس اتصل وقاله انه الاستاذ فهد ما جاش امبـ.ـارح ولا النهارده.

واتصل على صحابه قالوا ان كان في الكليه من بدرى واتمرن وخرج الساعه 12 الضهر، وكلهم في قلق.
وفريحه: طلعت على صوت رنا وعـ.ـيا.طها. وعيطت كتير يا ترى انت فين يا فهد.

محمد: الو.
نور: الو. ازيك يا محمد.
محمد: الحمد لله يا نورى عامله ايه يا قلبي.
نور: الحمد لله. انت فين كده ما اتصلتش من الصبح.
محمد: غـ.ـصـ.ـب عني يا حبيبتي طول اليوم في المستشفى. وكان في حادثه على الطريق وجابوا المريـ.ـض على المستشفى
وكان محتاج لنقل دm بسرعه و عمليه. ولسه خارج ما فيش نص ساعه.
نور: والحاله عامله ايه دلوقتي.

محمد: الحمد لله تمام. بس لسه ساعات الخطر ما زالتش. لكن متفائل خير ان شاء الله. تعرفى وش المريـ.ـض مش باين خالص من الازاز اللي كان في وشه. الناس الل جابوه قالو إن ازاز عربيته كله طار ف وشه. ووشه كله متبهدل، شاب صغير في العشرينات. ربنا يشفيه يارب.
نور: بزعل. ربنا معاه يا رب ويشفيه...
محمد: يارب. المهم انا عايز اشوفك بكره.
نور: احم مش هينفع يا محمد.
محمد: ليه بقى مش هينفع.

نور: انا ما رحتش الجامعه من زمان. وغير كده مامي قالتلي من بكره هننزل علشان اشتري شويه حاجات لزوم الجهاز. ونخلص كل حاجه قبل شهر رمضان. انت عارف بقى. مامي وبابي. و احنا بنستنى شهر رمضان بفارغ الصبر. ومش عايزين نضيعه في الحاجات دي...
محمد: اممم اوكي. خلاص انا بكره هاوصلك الجامعه.
نور: بسعاده: اوكي هستناك يامحمد...
محمد: عارفه لما بتقولي محمد دي.
نور: ايه.
محمد: قلبي بيدق. وببقى عايز، احم
نور: عايز ايه!

محمد: بعد رمضان هاقولك. المهم دلوقتى هتعملي ايه!
نور: ابدا هاقوم اصلي و احاول انام بدري علشان هصحى بدري.
محمد: هتنامي دلوقتى.
نور: ايوه الساعه 10 حلو قوي
محمد: خلاص صلي وكلميني.
نور: ليه بقى في حاجه.
محمد: هكلمك لحد ما تنامي واقفل.
نور: اتكسفت وابتسمت. طيب وانت مش هتنام
محمد: لا لسه شويه. هاشوف الحاله واروح على 12 كده.
نور: اوكي. وربنا معاك
محمد: هتكلميني.
نور: حاضر. هصلي وهاكلمك.
محمد: نور
نور: نعم يا محمد.

محمد: انا بعشقك.

العيله طبعا ملاحظتش حاجه من سؤال عيلة السيوفي على فهد. لانه كان سؤال بطريقه غير مباشره. والساعه دلوقتي عدت 11 بالليل وماحدش عارف فهد فين...
رنا: بتعيط و قلبها واجعها وقلقانه...
وفريحه: بتعيط ونفسها تتصل بمراد يعمل حاجه لكن ما ينفعش لا ن طارق قبل ماينزل نبه عليهم ماحدش يتصل ومش عايز شوشره.
طارق: نزل هو وفارس يدوروا على فهد من بدرى.

ودورو في كل مكان وما فيش اثر الساعه 12 صباحا رنا اتصلت على طارق...
طارق: فرمل العربيه. ورد بسرعه ايه يارنا فهد رجع.
رنا: طارق مفتاح الشقه مش متعلق في الاوضه يا طارق.
طارق: يعني ممكن فهد يكون، طيب اقفلي، وطارق لف بسرعه البرق. وساق بسرعه جدا، واخيرا وصل تحت العماره. وشاف عربية فهد موجوده.
(انتو فكرتو إن فهد هو الل عمل الحادثه صح! لا بعد الشر على فهد طبعا. تعالو نكمل ).

وطارق ساعتها حس ان قلبه اتحرك من مكانه. واتنهد. وسند بايديه على الدركسيون ونزل راسه عليها. وحاول ينظم نفسه وضـ.ـر.بات قلبه. وطارق كان مرعوب. واول مشاف عربية فهد دmعه نزلت منه، لان 100 فكره وفكره كانت في دmاغه
رنا: اتصلت تاني. وطارق مش عارف يمسك الفون لان جـ.ـسمه بيترعش. فتح الاسبيكر. وكانت ايديه فيها رعشه غريبه. ايوه يا رنا...
رنا: طمن قلبي يا طارق.

طارق: بلع ريقه. ايوه يا رنا فهد في الشقه. انا تحت العماره وشوفت عربيته موجوده.
رنا: بعـ.ـيا.ط. اطلع الشقه يا طارق. انت لسه ما طلعتش. اطلع وطمني على ابني.
طارق: حاضر. يا رنا اهدي وبطلي عـ.ـيا.ط. انا هطلع وانتي اتصلي على فارس يروح. لانه قلقان. انا هطلع و هاتصل عليكي من فوق...
رنا: لا مش هقفل اطلع دلوقتى وانا معاك طمن قلبي يا طارق ابوس ايدك.
طارق: حاضر. حاضر يا رنا. بس متعيطيش بقى.

طارق: نزل وبيحاول يلم شتات اعصابه. وطلع في الاسانسير وطلع النسخه اللي معاه. وخرج من الاسانسير وفتح الباب ودخل. واول ما دخل اتصـ.ـد.م. وشاف فون فهد متكـ.ـسر على الارض. ونضارته ومفاتيحه كل حاجه مرميه على الارض ومتكـ.ـسره.

طارق: ضـ.ـر.بات قلبه بتدق بخــــوف. ولاول مره خاف يدخل. مع انه دخل شقق كتير بحكم شغله. بس طارق ده ابنه فهد وروحه. ودخل واخيرا. شاف فهد قاعد على الارض وساند ضهره على الكرسي. وباصص قدامه بجمود وعينيه حمرا زي الدm...
رنا: طارق سكت ليه طمني ابني عندك.
طارق: اتصـ.ـد.م من شكل فهد. لكن حاول يطمن رنا ايوه. ايوه يا رنا فهد قاعد في الشقه وما تقلقيش هو كويس...

رنات: اتنهدت بـ.ـاريحيه. الحمد لله. الحمد لله طيب هو بيعمل ايه عندك. اساله.
طارق: رنا اقفلي دلوقتي.
رنا: ليه ياطارق.
طارق: غمض عينيه. وبنفاذ صبر رنا الحمد لله احنا اطمنا على فهد. وأنه موجود. اقفلي بقى واتصلي على فارس الل بيلف في الشوارع بيدور وخايف على اخوه. وطمنيه، وقفل
طارق: حط فونه ع التربيزه. وقرب خطوطين وشاف فهد. وافتكر آدm يوم الحادثه. لكنه طرد الفكره بسرعه. وقرب من ابنه: فهد.
فهد: ...

طارق: فهد يابني.
فهد: ...
طارق: راح قعد قدامه على الارض. ف. فهد.
فهد: باصص قدامه ونقط العرق على جبينه وعلى شعره وعينيه زي الدm. وسرحان في كلام لارين عن الرجوله وانها بتكرهه. وهي شايفه انه استغلها.
طارق: قاعد فتره قدامه ومش عارف يعمل ايه...
فهد: افتكر كلمه لارين. انا صدmتي فيك كبيره. انت استغلتني يا فهد...
فهد: لا ارادي، لاااا. انا ما استغلتكيش لااا.
طارق: ضم ابنه غـ.ـصـ.ـب عنه...

فهد: اهدا. اهدا يا فهد مالك يا حبيبي اهدا.
فهد: كل مايفتكر كلام رينو. وخصوصا عن أنه استغل انشغال ابوها واخواتها وباسها. وانها خيانه. جـ.ـسمه يتشنج. انا ما استغلتكيش وافتكر كلمه انا بكرهك. لاااااا. وفهد سرحان. في حب 17 سنه وأنه بيحميها من اى حد. وف الاخر اكتشف انها بتكرهه.
طارق: حاول على قد ما يقدر يهدي فهد، وده اخد وقت طبعا. واخيرا بعد فتره. فهد هدي نوعا ما. ورفض يحكي لابوه اي حاجه...

وبعد محاولات كتيره من طارق. يلا يافهد قوم علشان نروح...
فهد: قام مره واحده. بابا.
طارق: ايوه يا فهد.
فهد: انا هاعيش في الشقه هنا ولوحدي
طارق: اتصـ.ـد.م لانه شاف آدm تاني.
طارق: انت بتقول ايه يا فهد.
فهد: اتحرك لقدام خطوتين وقبض على ايديه. بابا انا هاعيش في الشقه دي لوحدي يا اما...
طارق: وقف بقلق. يا اما ايه يا فهد...
فهد: يا اما هسيب الحربيه وهسافر اى بلد تانيه.
طارق: قلبه اتقبض وحاسس ان ممكن يخسر ابنه.

فهد ايه الل انت بتقوله ده يبنى. استهدى بالله. انت لو تحكيلى انا أقدر اساعدك.
فهد: انا كويس. وكويس اوى. وفوقت. ولو حضرتك مش عايزنى اعيش هنا. انا هتصرف. وياريت متطغطش عليا اكتر من كدا. وده قرارى النهائى.
طارق: أتأكد انه لو عاند مع ابنه فعلا هيخسرو. وفكر انه يستسلم مؤقتا. ووافق، وفعلا فهد هيعيش في الشقه لوحده، وبعد فتره طارق روح وحكى ليهم لكن مش حاجه. علشان رنا متقلقش.

ورنا رفضت. لكن طارق شرحلها ان فهد بيمر بظروف صعبه جدا. هي ايه. الله اعلم. وهو رافض يحكي.
لكن واضح من سكوته. وطلب من رنا انها متفتحش اى كلام مع فهد. لانه واخد قراره. وكمان خايف انه يبعد. وطارق بعت مع فارس هدوم وكتب فهد وكل حاجه تخصه...
وفارس كان زعلان جدا. ورنا وفريحه يعـ.ـيطوا كتير على القرار ده لكن استحملوا لان فهد هدد بالسفر.

عدي اسبوع كده على الابطال. و يبقى الحال كما هو عليه وكل عيله ملتزمه بنفسها وما حدش بيروح لحد ولا حد بيتصل بحد، آدm زعلان من نفسه لكن شايف ان النتيجه هتبقى حلوه. ومريم واقفه جمب آدm ومراد...
مراد. طبعا زعلان من نفسه. لانه عايز يصالح فريحه بس مش عارف. واستغرب كمان ان فريحه عدي اسبوع بحاله ما فكرتش تكلمه. ومراد اتحرج من نفسه وشايف انها زعلانه من موضوع البوسه.

لكن هو كمان زعلانه من انها اتهمته بالخيانه. وبيطلع غـ.ـيظه في الجيم، وبيفكر أنه يقطع إجازته ويرجع للكليه والمهمـ.ـا.ت
وزين زعلان على اخوه وابوه لكن علاقته بريتال في تطور.
اما نور كل يوم عايشه حاله حب مع محمد.
ومحمد كل يوم يوصلها ويجيبها وعايش معها احلى ايام حياته. وجهزت كل حاجه وكل طلباتها. ومحمد بيظبط في الشقه.

اما لارين. شخصيتها تغيرت وركزت في دراستها واصبحت اقوى او هي بتمثل انها تكون اقوى. ولكن فهد في تفكيرها. وكمان هي مستغربه ان فهد ما ظهرش لمده، اسبوع. ولكنها قررت انها تبعد عن فهد نهائيا
اما: فهد. حابس نفسه في شقته يروح الجيم ويطلع كل الغل اللي جواه في التمرين. وأنه هيقطع إجازته ويرجع للكليه والتدريبات. وقرر أنه يفوق ويبعد عن لارين نهائيا.
طبعا عدي اسبوع على ابطالنا الحلوين.
آدm: لسه زعلان لكن من جواه ومش مبين زعله قدام حد. ومريم طبعا عارفه انه زعلان وحاولت على قد ما تقدر. لكن هو مش مديلها فرصه انه يعترف انه زعلان. واغلب الوقت بيقضيه في الشركه وفي مكتبه.
رغم ان مراد مش زعلان منه. لان مراد عارف ان والده كان بيهزر مش اكتر. وان آدm هدده اكتر من مره انه يبعد ولكن مراد كان بيعاند.

اما مراد: طول الاسبوع ده. ما اتصلش على فريحه. ولا كلمها رغم أنها وحشاه اوى. لكن استغرب عدm اتصالها. وبيفكر أنه يقطع اجازته ويرجع الحربيه تاني، وطول الوقت بيطلع غـ.ـيظه من فريحه وزعلها. في الجيم.

اما فريحه: على طول زعلانه وسرحانه. وحاسه انها وحيده. ومش عارفه تذاكر ولا تعمل اى حاجه واخر تدريب ليها. جابت فيه درجات وحشه. وبتحاول تدراى حـ.ـز.نها قدام العيله. وبتعيط كتير لانها كل يوم منتظره اتصال من مراد. او يجيلها على الكليه، لان طول ما مراد في الكليه بتاعته ما بتتكلمش معاه غير في الاجازات وبس.

اما لارين: ركزت في دراستها. وعايزه تثبت نفسها. وبتحاول ما تفكرش في فهد كتير. لكن كل اللي هي مستغرباه ان فهد ما ظهرش طول الاسبوع ده. هي جواها نفسها تطمن لكن لا عمرها ما هتعمل كده ابدا.
وفي نفس الوقت. زعلانه من اهانتها ل فهد.

اما رودي: على طول سرحانه. في فارس. وفرحت جدا لان لارين عزمتها على الحفله بعد بكره. وسبب فرحتها. انها عرفت ان فارس هيكون موجود. رودي بتفكير يا ترى هي حبت فارس. ولا ده مجرد اعجاب. لكن قلقت من كلام رينو لما كانت بتقولها في المستشفى. ان فارس مابيحبش يتعامل مع البنات وعايش في حاله.

اما ساره: ابتسام. وسوزى. بيخطاطولها. انها تقرب من جاسر وتوقعه في حبها. علشان قريب تمضيه وهو واثق فيها، لكن ساره كل ما تحاول تقرب من جاسر متعرفش. لانها مش بجرأة. سوزى. لكن ساره متعرفش إن امها تعمل كدا ف الحقيقة واكتر. هي مفكره امها بتفكر بالطريقه دى لانها محروقه من جاسر وأنه السبب ف قــ,تــل جوزها. ومن ضغطهم عليها انها تقرب منه. حاولت تانى وفشلت ومعرفتش لانها.

بتشوف قدامها راجـ.ـل بيحترم العلاقات جدا. وان ملك مـ.ـر.اته. لما بتروح عنده الشركه مابيكونش شايف حد غيرها، وكمان. جاسر عرف ملك على ساره، وملك رحبت بيها جدا بكل حب. لأن جاسر حكالها أنه متأكد من ان مالك معجب ب ساره. وملك عاملتها بكل احترام، هنا ساره فكرت ازاي واحد بالشر ده. مـ.ـر.اته تكون محجبه ولبسها محترم كده. عكس ماما. وازاي جاسر ده بيصلي الصلاه في وقتها، وبيقفل المكتب و ينزل يصلي في المسجد. وازاي واحد بالشر ده بيدء شغله في الشركه بانه يفتح المصحف ويقرأ فيه قبل ما يشتغل. ساره بتفكير. انا لازم اعرف ايه اللي حصل بالظبط ومالك هو المفتاح اللي هيوصلني للحقيقه. اكيد عنده فكره عن الماضي.

مليكه: ما بتخرجش كتير. بناءآ على طلب جاسر. لكن جواها بتفكر انها هتخرج بأي طريقه. وبرده جواها تفكير في زياد. ومن عنادها شايفه ان الخروج والسهر والطريق اللي هتمشي فيه بعد كده انها كده بتنتقم من زياد...

اما يوسف: زي ما هو. كل يوم يوصل مريم. وعايش معاها حاله حب. والحب بيكبر كل يوم عن اليوم اللي قبله. ومريم فكت شويه مع يوسف. وبدات تضحك وتهزر. ويوسف اكتشف ان مريم دmها خفيف. وعشقه ليها زاد اكتر من الاول. وهدى وحسام مبسوطين. لانهم شايفين مريم مبسوطه.
وبيدعو. لزياد براحة البال ليل ونهار.

اما زين: زعلان علشان العلاقات في الفيلا عندهم متـ.ـو.تره. وحاول لكن مريم مانعته وقالتله انها هتحل كل حاجه...

وطبعا زين مع ريتال في الكليه. وكل يوم يوصلها وهو مروح. وقرب منها اكتر وبيحاول يغير من شخصيه ريتال. وتثق في نفسها اكتر من كده، وفعلا زين شاف ان ريتال بدأت تتغير للاحسن نوعا ما. لكن هو حابب طريقة حبها. وردود افعالها في الحب. وانه ديما يتمسكن. ويمثل انه زعلان. وريتال. تخرج كل اللي جواها من حب دفعه واحده.

فارس: طبعا زعلان على اخوه ومش عارف ايه سبب تغيير فهد، وان فهد اصبح انسان عملي جدا. وكمان لا بيهزر ولا بيتكلم كتير. وانه بيجي هنا الفيلا بس علشان خاطر رنا ما تزعلش منه. يسلم عليها ويقعد معاها خمس دقايق ويطلع على الشقه، ويقعد باقي اليوم فيها. وزعل لما عرف ان فهد بيفكر يقطع اجازته ويرجع للحربيه، لكن هو برده مش عارف ليه شاف رودى في الحلم وان يوم العمليه اتكرر في الحلم. وانه شايلها وهي عاكسته.

وفكر في رودي، وطرد الفكره. لان الحب يمكن هو اللي يكون وصل فهد للحاله اللى وصلها دى. هو ما عندوش فكره باللي حصل. لكن هو عنده احساس بكده.

مالك: كل يوم يخرج من الكليه ويروح على شركه الصاوي. يسلم على جاسر اللي كاشفه وكشف مشاعره تجاه ساره، وبعدها يطلع على ساره في مكتبها. ويستنى لما تخلص علشان يوصلها لحد باب شقتها. وسوزي تفتح الباب ل ساره ومالك يستاذن ويمشي، ومالك قرر انه قريب اوى هيعترف ل ساره بحقيقة مشاعره.

اما: ابتسام: الحيزبونه رجليها والقبر. ولسه بتخطط وبتفكر فكره شيطانيه زيها. وانها عايزه ساره بعد ما توقع جاسر. تحاول تسمم مالك وانه يمـ.ـو.ت. وتحرق قلب جاسر وملك على ابنهم. زي ما هما كانوا السبب في حرق قلبها على عاصم. وانها لو تطول تمـ.ـو.ت وتقــ,تــل عيلة العدوي كلها هتعملها. وشافت لو انها جات فرصه مناسبه ان ساره تدخل عيلة العدوي وتعمل كده. لكن خافت من آدm. وافتكرت يوم ما هددها بالسكينه، وابتسام جواها نار لانها مش عارفه تحصل على اي حاجه. ولكن هتفضل ورا ساره. لحد ما تعمل اللي هي عايزاه. ومنتظره مـ.ـو.ت مالك، ربنا ياخدها بقى ويريحنا منها...

بيتر زي ما هو علاقته ب آدm واكتر الاجتماعات يحضروها مع بعض. وكمان طارق الل مجنن آدm وبيتر كمان مجنن آدm.

اما نور: في الاسبوع ده. كان محمد بيوصلها الجامعه. وبعد الجامعه نور ومريم يبدأو التجهيزات. وانهم يخرجوا ينزلوا يشتري كل حاجه ناقصه في جهاز نور. وآدm اقترح على مريم انها ما تتعبش نفسها وهو هيجيبلها كل حاجه. مريم قالتله انها مبسوطه وهي بتشتري جهاز بـ.ـنتها...

ونور كانت مبسوطه جدا. لانها في نفس الوقت عايشه حالة حب مع محمد. ويوميا يكلمها قبل ما تنام لحد ما تنام وهي معاه على الفون، ونور بتفكر انها تجيب هديه مميزه ل محمد.

اما محمد: مبسوط جدا مع نور و حس انه صغر 20 سنه. وبدأ يظبط في شقته. ومصطفى. واشرف اقترحو انهم يقدmوله شقه هديه. محمد رفض وقال ان الشقه دي فيها كل ذكرياته مع نور من افكار وصور. واحلام. وهو هيتجوز فيها وفعلا بدا يظبطها. وكان بياخد رأي نور في اي حاجه او ديكور في الشقه أو أي تغيرات. وهينفذلها كل اللي هي عايزاه. بس هي تروح وتختار وتشوف ايه الل هي عيزاه وهيتنفذ. ونور فرحت جدا. واتفقت انها هتروح معاه بعد حفلة آدm...

اما بقى فهد: نقل في شقة طارق وعايش فيها. وغير نظام الشقه. وفتح اوضتين على بعض. وجاب فيها اجهزه جيم. وخصصها للجيم. وبيطلع كل النار اللي جواه فيها وفي التدريب، وفهد فعلا اتغير. رينو وحشاه جدا. لكن الغـــضــــب عاميه. ويوميا يفكر. انها هانته في انه مش راجـ.ـل. وانها بتكرهه. واستغلها. وانه اتهان في اعترافه بحبه ليها. وانها استهانت بكل ده. ومدتلوش فرصه يشرح موقفه ويعتذر. ومش قادر ينساه وغـــضــــبه كل يوم يكبر عن اليوم اللي قبله. وقاعد بيفكر انه يحاول على قد ما يقدر انه. يخرج رينو من حياته. وهيثبتلها ده. وقال. لان فهد السيوفي راجـ.ـل من ضهر راجـ.ـل يا لارين.

-فيلا آدm العدوي
آدm: طول الليل مش عارف ينام. وواخد مريم في حـ.ـضـ.ـنه. وبيفكر كتير هيعمل ايه! الحفله خلاص بعد بكره. والكل هيكون موجود، طيب مراد وفريحه هيتقابلوا ازاي!
مريم: نايمه في حـ.ـضـ.ـنه وقلقت لان آدm بيتحرك وهي في حـ.ـضـ.ـنه. فتحت عينيها...
مريم: حبيبي انت برده مش عارف تنام.
آدm: بتنهيده. اسف يا حبيبتي صحيتك انا هنام اهو...
مريم: حطت ايديها على خده. انت قلقان من حفله بعد بكره مش كده.
آدm: قلقان! قلقان ليه.

مريم: قلقان. من ان مراد وفريحه هيكونوا موجودين. وانهم عدي عليهم حوالي اسبوع اهو مـ.ـا.تصالحوش.
آدm: وهو ده سهل يا مريم. انا كان نفسي يتصالحوا. انا بستغرب ازاى قدرو يبعدوا عن بعض اسبوع بحاله. انا ما اقدرش على فراقك يوم واحد.
ولما كنت في تركيا كنت بمـ.ـو.ت من بعدك عني. لكن دول بينهم مسافه صغيره. ازاي مستحملين البعد كل ده. ازاى محاولوش على الأقل...

مريم: حـ.ـضـ.ـنته. حبيبي انت هتقارن عشق ال آدm بعشق اي حد تاني. لا طبعا، وعموما ما تقلقش انا هتصرف.
آدm: هاتتكلمى مع مراد يامريم.
مريم: عيوني انت تؤمرني امر. انا هاتكلم مع مراد و هنشوف حل. لان بجد ما ينفعش كده. وكمان فريحه صعبانه عليا قوي. اول ما النهار يطلع إن شاء الله. انا هاتكلم مع مراد يا حبيبي. بس اهم حاجه عندى انك مـ.ـا.تقلقش.

آدm: باس ايديها. ربنا يخليكي ليا يا قلبي ولا يحرمني منك ولا من وجودك جمبي ابدا.
مريم: ولا يحرمني منك يا روح قلبي، يلا بقى ممكن تنام شويه. انت بقالك كام يوم مابتنمش كويس، ولا اخدك انا في حـ.ـضـ.ـني وتنام...
آدm: ياريت لكن اتعودت انك انتي اللي تكوني في حـ.ـضـ.ـن ال آدm، وفعلا آدm دخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه ونام...

في الصباح.

آدm: صحي قبل مريم ولبس وجهز نفسه، ومريم فتحت عينيها. صباح الخير يا حبيبي.
آدm: صباح الخير يا روحي. صح النوم.
مريم: قامت وحـ.ـضـ.ـنته من الخلف. وهو لف ليها وحاوطها من وسطها مع ابتسامه. آدm نمت كويس.
آدm: وانا اقدر اقاوم حـ.ـضـ.ـنك ومانمش. طبعا نمت كويس يا قلب آدm.
مريم: حـ.ـضـ.ـنته. حبيبي انا متفائله. ومدام شوفت ابتسامتك دي. يبقى كل حاجه هتطظبط وتبقى تمام.
آدm: باسها من خدها. حبيبتي انا واميرتى ربنا يديمك في حياتي.

مريم: ويديمك تاج فوق راسي. وراحت جابتله البرفان ولبسته الساعه. حبيبي ثواني أدخل الحمام وهنزل اعملك القهوه مش هتاخر.
آدm: لا يا روحي ما تتعبيش نفسك انا هنزل على الشركه على طول. وانت اتكلمي مع مراد وطمنيني اوكي...
مريم: طيب والقهوه
آدm: هشربها في المكتب...
مريم: بغيره. اااه هتشربها من ايد ست كامى.

آدm: ابتسم. كامى مين دى. هي بتعرف تعمل اندومى. لما تعمل قهوه. ولاء. هطلبها من اي حد غير كامي. وبعدين الحمد لله. كلها اسبوع وكامى تسيب المكتب لان السكرتيره هترجع خلاص...
مريم: ابتسمت. بجد. كويس انها هتمشى. علشان رمضان قرب.
آدm: بجد يا روح قلبي. وكويس فعلا. انها هتمشى. الواحد مش ناقص. وقرب منها وباسها. انا هانزل بقى مش عايزه حاجه.
مريم: عايزاك انت.
آدm: وانا موجود دايما جمبك يا روحي.

مريم: يارب ديما جمبى. انت هاتأكد على العيله ان الحفله بكره...
آدm: اكيد. انا بس اوصل الشركه. واتصل ب العيله كلها.
مريم: ربنا معاك يا حبيبي...
آدm: باس ايدها وحـ.ـضـ.ـنها تاني وسابها وخرج.

-فيلا السيوفى
فريحه: لسه نايمه و هتتاخر على الكليه. رنا دخلت عليها تصحيها. فريحه، فريحه قومي...
فريحه: ايه يا مامي. في ايه على الصبح.
رنا: قومي اتاخرتي. هو انا كل يوم هفضل اصحيكي كده ايه اللي جرالك. انتي كنتي بتقومي لوحدك. قومي بقى الساعه 9
فريحه: حاضر يا مامي حاضر. قومت اهو وقعدت على السرير.
رنا: قومي كده خدى حمامك. وظبطي نفسك وصلي والبسي. وانا هاجهزلك الفطار.

فريحه: لا يا مامي ما تعمليش فطار انا ها فطر مع ندي في الكليه، وكمان مش هلحق.
رنا: كل يوم نفس الاسطوانه. انتي ما بقتيش بتاكلي زي الاول. ووشك اصفر. فريحه هتفطري قبل ما تنزلي...
فريحه: ارجوكى يا مامي والله مش جعانه وصدقيني هفطر في الجامعه علشان خاطري ما تضغطيش عليا يا مامي.
رنا: ماشي يا فريحه. و لما اشوف اخرتها معاكي. وسابتها وخرجت...

وفريحه قعدت على السرير وفتحت فونها وجابت صوره ل مراد وحـ.ـشـ.ـتني قوي يامراد.

-فيلا العدوي
مراد: في اوضته وصاحي من بدري. واخد شاور ورجع نام على السرير تانى. وما لوش مزاج يعمل حاجه، الباب خبطت
مراد: بديق. ادخل.
مريم: فتحت الباب وابتسمت ممكن ادخل.
مراد: اتعدل احتراماً ل مريم، اه طبعا اتفضلي يا ماما...
مريم: داخله وشايله صينيه عليها فطار و كوبايه لبن وهي داخله، ماما! من امتى بتقولي واحنا لوحدنا يا ماما. امممم شكلي كبرت فعلا.
مراد: ابتسم تعالي يا مريم...

مريم: ايوه كده. واضح ان لسه مكبرتش.
مراد: خايف اغازل فيكى الدنيا تتقلب عليا اكتر من كده.
مريم: ايه الكلام ده. لا طبعا انت فهمت الموضوع غلط.
مراد: اتنهد. لا غلط ولا صح خلاص اللي حصل حصل، المهم ايه الاكل ده!
مريم: ابدا ابني حبيبي ومرادي ما بقاش بينزل يفطر معايا زي كل اجازه. قولت بقى ايه يا مريوم اعملي ل مراد الاكل اللي بيحبه. واطلعي رجعيه لعقله اصل دmاغه صعيدي ومش هتتعدل غير بمريم. صح.

مراد: لا يا مريم ما ليش نفس.
مريم: كلام ايه ده. انت عايز تزعلني منك.
مراد: انتي عارفه انتي عندي ايه. وزعلك انتى انا ماقدرش عليه.
مريم: خلاص. اثبتلى بقى. اوعا بقى كده بقى واتاخر خدني جنبك مش معقول هكلمك وانا واقفه، ومراد اتاخر وقعد في نص السرير
و مريم قاعده جمبه. وشالت الصينيه بين ايديها وحطتها على رجليها، يلا بقى انا هاكلك بايدي
مراد: ابتسم هو فين!
مريم: متخافش نزل على الشركه.

مراد: امممم ولو كان موجود وشافك وانتي بتاكلينى كده.
مريم: كويس انك فتحت كلام في الموضوع ده تانى. انا جايه مخصوص علشان اوضح كل حاجه...
بس تعال اأكلك الاول واشربك اللبن. وبعد كدا هاقولك على كل حاجه.
مراد: بتعجب. تشربيني اللبن!

مريم: طبعا انت في اخر سنه في الحربيه. وكمان لياقتك وصحتك دي اهم حاجه. كفايه التدريبات اللي انت بتعملها. وكملت بزعل. وكمان ابوك قالى ان رابعه حربيه دي بتطلع فيها مهمـ.ـا.ت. وانك هتخلص اجازتك وهتطلع اول مهمه. انا خايفه عليك قوي يا مراد.
مراد: مسك ايديها وباسها بحب. متقلقيش يا ست الكل ابنك قدها.
مريم: عارفه. وربنا هو الحافظ واستودعتك عند الله في كل وقت وكل مكان...

ومريم أكلت مراد. و شرب اللبن بعد محاولات من مريم، وبعدها قعدو مع بعض. ومريم هتبدا تتكلم.
مريم: ممكن بقى تحط راسك على رجلي ونتكلم.
وفعلا مراد. استسلم لانه مخـ.ـنـ.ـوق ومحتاج مريم في الوقت ده لانها بتعوضو عن اي حد. وحط راسه على رجليها.
مريم: مسددت على شعره بحب. مرادي حبيبي وابن قلبى. ممكن اعرف انت ليه لحد دلوقت ما تكلمتش مع فريحه...

مراد: بزعل من فريحه. مش قادر يا مريم مش قادر. كل ما احاول. افتكر اتهامها ليا بالخيانه واني كـ.ـد.اب وكمان، افتكر انه باسها ومكسوف يكمل وسكت. مش قادر...

مريم: حبيبي مين فينا مبيغلطش. مراد لازم يحصل بين الاحبه مشاكل. الحياه مش كلها عسل وبس على طول. لازم يحصل مناوشات ولازم يحصل زعل. علشان نقيم العلاقه يا حبيبي. وبعدين فريحه معتقدش. انها اتهمتك عن قصد هي بس اتصرفت من قلبها لما شافت وسمعت كلام آدm، بص يا مراد هي المواضيع كلها داخله في بعض. بمعنى ان آدm كمان زعلان ومتدايق من نفسه لانه ماكانش يقصد. وانت كمان زعلان لانك ما كنتش تقصد انك توصل ابوك للتصرف ده. بص يا حبيبي انت كنت بتدايق ابوك وبتستفزوا. في انك تنافسه فيا. وكمان كنت بتنقي كل الكلام الحلو اللي كان آدm بيقوله ليا.

مراد: لسه هيتكلم...

مريم: لو سمحت سيبني اتكلم واقول كل حاجه. وبعدها انت قول اللي جواك، انت يا مراد ااستفزيت ابوك كتير. ابوك ماعندوش مانع انك تحبني. لكن انت دايما كنت بتختار الوقت اللي ابوك بيبقى موجود فيه. وكمان تعاكسني قدامه. وكمان مننكرش انك بتكون قاصد ده. مع انك عارف ابوك بيغير قد ايه. ومش بيغير عليا انا بس. انت عايش معانا وكنت شايف كان بيعمل معانا ايه. وبيغير لدرجة أنه مشـ.ـدد على اخواتك البنات صيف شتا. ينامو بالبيجامـ.ـا.ت، وانه كان بيبقى غيران على نور من محمد قد ايه. واي حد يقرب من رينو وماكانش يسمح باي غلط، ابوك طبعه الغيره، وانا كنت بكون فرحانه انه غيران عليا. لكن يا حبيبي لما انت كلمتني على السكرتيره. وانا رحت وشفتها وحسيت بالغيره ساعتها عذرت ابوك. لان ساعتها حسيت. ان كل حته فيا كانت عبـ.ـاره عن نار. وجوايا غـ.ـيظ وغل وكنت عايزه اضـ.ـر.ب البـ.ـنت دي. وكمان حسيت ان جـ.ـسمي كله رجف. وكنت عايزه اطلع غـ.ـيظي كله في آدm. وراسي كانت هتنفجر من الغيره. وضغطى حسيت انه على عليا. وقلبي ساعتها كان فيه غـ.ـيظ، ده غير انى كنت متدايقه اوى. ساعتها بس عذرت آدm وقولت هو بيتحمل كتير وكمان استحمل مراد، ومع ان مراد بيختار كلام آدm ويقولو لحبيبته...

حبيبى احيانا الهزار الزايد عن حده بيتقلب لضده...
زى اللي حصل مع آدm. لما كلم فريحه. كان عايز فريحه تيجي هنا وتتخانق معاك. وهو يقف في صف فريحه ويهتم بيها. وكان عايزك تغير على فريحه. علشان تحس بالل بيحصل جواه. لما انت بتهتم بحببته. لكن لما فريحه عملت عكس كده ابوك زعل جدا. هو مكانش متوقع ان ده يحصل. وان الامور هتوصل لكده، اما بقى بخصوص فريحه فهي ضحيه يا مراد.

مراد رافع راسه ليها، ومريم كملت ايوه ضحيه. فريحه معاك 18 سنه. بتغير عليك وما بتستحملش اي بـ.ـنت تقرب منك. وانت حابب ده جدا منها. لكن كمان هي جالها اتصال عن طريق الغلط. ان مرادها حبيبها موجود مع بنات. ايان كان المكان والزمان. لكن في بنات حوالين مراد...

وكمان قال انه موجود مع فريحه. وهو مش موجود مع فريحه، واللي قال الكلام ده أبو مراد وابوها التاني. وصديقي العيله، يعني كلام موثوق منه 100. فريحه هنا عملت زي اي بـ.ـنت بتعشق حبيبها. شافت ان حبيبها فعلا مش موجود معاها.
ومش موجود في كليته. وفونه مقفول لاول مره في اجازته، وعقلها سيطر عليها. ان كده مراد بيعمل حاجه غلط. اي واحده مكانها هتفكر كده...

مش شرط انها شاكه فيك. لان مبدء فريحه من وهي صغيره الغيره على مراد الغيره وبس. لكن اي بـ.ـنت عقليتها هتفكر كده يا مراد. وبعدين هي اول ما عرفت من ابوك كل حاجه عملت ايه! مش جاتلك واعتذرت منك بدل المره 10. وانت رفضت تديلها فرصه. وانت عـ.ـا.قبتها وخلتها تمشي وكـ.ـسرت قلبها.

مراد انت غلطت انك ما سمعتش فريحه. ليه هتستفاد ايه من بعدك عنها. وهي تبعد عنك، لا انت مرتاح، ولا هي مرتاحه، حبيبي الشيطان لما بيدخل عقل الانسان بيصورله اسوئ الصور قدامه. هو الشيطان عايز ايه يعني غير الناس تعيش في هم ونكد وشك و غيره وحقد وغل...
مراد: اتنهد فريحه عايشه و مبسوطه يا مريم بدليل انها ما اتصلتش ولا مره.

مريم: شوفت! اهو. ده اللي انا باتكلم فيه. الشيطان صورلك انها عايشه مبسوطه. طيب تعرف ان فريحه تعبانه!
مراد: اتعدل. فريحه. انتى عرفتى منين. وتعبانه مالها فيها ايه.

مريم: ابتسمت. وحطت راس مراد على رجليها تاني. ايوه فريحه تعبانه. وكمان عرفت ان اخر تدريب ليها جابت درجات وحشه قوي. وعرفت ده من رنا امبـ.ـارح. وكمان فريحه ما بقتش بتاكل زي الاول وكملت، بمكر، شكلها كده بتنتقم من نفسها يا قلبي. يعني لا بتاكل ولا بتشرب. وكمان في التدريب درجاتها وحشه. وكمان مرادها مش موجود اكيد. فريحه هتتعب وكمان نفسيا اكتر من جسديا.

فريحه اكيد دلوقت حاسه انها وحيده. البـ.ـنت لما حبيبها بيبعد عنها. بتحس قد ايه ان هي مكـ.ـسوره. ووحيده. ومالهاش حد في الدنيا. حتى لو حواليها العيله كلها. بما ان حبيبها مش موجود هتحس انها يتيمه. ياعينى عليكى يا فريحه.
مراد: قلبه و.جـ.ـعه على فرحته. وحس انه غـ.ـبـ.ـي انه مادلهاش فرصه وسامحها. هو كمان غلط لما قرب منها وباسها. وهي قالتله انها تخطت كل حاجه معاه لانها بتحبه.

مريم: اكيد يا مراد كلنا بنغلط في حق بعض وبنسامح بعض علشان المركب تمشي، لكن انت وفريحه نزلتو من المركب. طيب المركب هتمشي ازاي طول ما انتو الاتنين مش فيها. اعقل يا حبيب ماما. اعقل كده وصالح فريحه. وبعدين الحفله بكره هتقابلها ازاي!
مراد: سرحان في فريحه التعبانه اللي مانعه الاكل واتعدل وبص ل مريم المبتسمه هتروحلها وحياه مريم مش كده...

مراد: حـ.ـضـ.ـن مريم. لانها ديما بتنور العتمه الل في حياته. وكمان لانه حاسس انه غلطان وظلم فريحه ولازم يصالحها. وقام بسرعه، اطلعي بره علشان البس...
مريم: كشرت عينيها. اطلعي بره، اه ماشي...
يا مراد تستاهل اللي آدm عملوا فيك...
مراد: هههههه. حبيبتي ما اقصدش. قصدي علشان الحق بـ.ـنت طارق، ما ت عـ.ـر.فيش هي في البيت ولا الجامعه.
مريم: بسعاده. هاتصل على رنا واعرف منها وهاقولك وانت نازل يا حبيبي. وربنا يهديك و يهديها...

وفعلا مريم نزلت مبسوطه واتصلت على آدm وقالتله ان مراد اقتنع. ورايح دلوقتي يصالح فريحه...
وآدm: فرح جدا...
ومريم بعدها اتصلت على رنا. ورنا قالتلها ان فريحه خرجت. وراحت على الكليه لكن بردو من غير فطار
مراد: لبس. قميص وبنطلون. فريحه بتحبه عليه اووى. ونزل بسرعه. ها يا مريوم فريحه فين! مريم: فريحه في الجامعه وخرجت من غير فطار.
مراد: باس على ايد مريم، طيب سلام وخرج.

ومريم. : ابتسمت لان اخيرا آدامها. ومرادها. هيرجعو زي الاول.

- شركة آدm العدوي...

آدm: اول ما عرف من مريم ان مراد اقتنع اخيرا و هيصالح فريحه، فرح جدا. وب طاقه ايجابيه بدا يتصل على العيله كلها علشان يأكد عليهم عزومه بكره. والكل رحب جدا. وكمان طارق. لكن آدm حس إن طارق زعلان. وسأله مالك. طارق خاف يقول ل آدm. وآدm يتكلم مع فهد. يقوم فهد ينفذ تهديده. وطارق قرر انه ميقولش حاجه. قاله مفيش انا زى الفل. و قال ل آدm كلنا اكيد هنيجى. لكن فهد ممكن ما يجيش الحفله...

وادm قفل مع طارق واتصل على فهد.
فهد: قاعد في شقته و نايم على الكنبه في الصاله تعبان لانه ما نمش غير الفجر من كتر التفكير. وانه بتفرج على فيدوهات رينو وصور ليها. وفاق على صوت الفون. وجابه من على الترابيزه بملل، وشاف رقم، آدm واتعدل. ورد
فهد: الو...
آدm: الو. ايه يا كوتش فينك!
فهد: موجود يا عمي. انت عامل ايه!

آدm: موجود! وعامل ايه، انا عامل كويس. انما انت مش موجود. ايه فينك من يوم حفله جاسر وما شوفتش خلقتك.
فهد: اسف يا عمي. انا بس كنت بتمرن علشان لما ارجع الكليه تاني انت عارف نظام الحربيه...
آدm: جميل وحلو. لكن انت بتاخد اجازه وبتعوض فيها في انك تقعد مع حبايبك مش تطلع عينك في التدريب. وبعدين انت ومراد ما شاء الله مش محتاجين تدريب ده انتو تيران الله اكبر.
فهد: بشبح ابتسامه، وسكت
آدm: انت كويس يا فهد!

فهد: لازم يثبت عكس الل جواه علشان عارف ان آدm زكي. انا فله يا عمي وكمان هاجيلك الشركه اعدي عليك انهردا. انت وحشنى...
آدm: لا يا حبيبي. مش عايز اشوف وشك النهارده.
بس تكون موجود عندي بكره. انت ناسي ولا ايه.
ان الحفله بكره.
فهد: اتعدل اكتر. وبلع ريقه. حفله عندكو. وسرح في رينو انه هيشوفها بكره. لكن هو مش عايز. حاسس انه هيضعف...
آدm: ايه يا بغل انت. رحت فين.
فهد: معاك يا عمي. ان شاء الله هاشوف.

آدm: ما فيش هتشوف. وايه هتشوف دي. انت تكون موجود بكره فاهم.
فهد: اتلخبط. ومش عارف يفكر ولا ياخد قرار. فاهم يا عمي، فاهم.
آدm: طيب. تمام يلا بقى اقفل علشان عمك بيتر جايلى دلوقت. وقفلو. وفهد قعد مكانه بيفكر ازاي هيحضر بكره في الحفله وهو مش عايز يشوفها.

وكمان هيمـ.ـو.ت ويشوفها. لكن هي صغرت بيه جدا. وسرح في كلامها ليه وبعدها سرحت في عيونها اللي وحشاه و طريقه كلامها. وطرد الفكره وقام علشان يعمل قهوه. ومش عارف يعمل ايه بعد كده.

ف الجامعه.
- نور، ونرمين.
نرمين: كده يا نور. يعني تتخطبي وانا ما اعرفش. وكمان آخر من يعلم. انا زعلت منك على فكره.
نور: والله يا نرمين حصلت فجاه. وبعدين انا كنت بعيده فتره عن الكليه. وغير كده طول الاسبوع ده انا كنت باتصل عليكي. وفونك على طول مقفول. وما عرفتش اوصلك. ولما جيت الجامعه هنا. انتي ما كنتيش موجوده. قوليلي بقى اعمل ايه...

نرمين: انا فوني وقع منى في الاتوبيس واتكـ.ـسر. ولما تفرج بقى. ابقى اجيب فون انت عارفه الحاله. وكنت ما بجيش علشان امي كانت مسافره البلد. وانا قاعده مع اخويا الصغير. بيني وبينك زهقت من الكليه.

نور: حبيبتي. ولا يهمك ليكي فون عندي هديه بمناسبة خطوبتي يا ستي. بس انتي ما تزعليش. نرمين: بفرحه. بجد حبيبتي والله انتي بـ.ـنت جدعه جدا. حبيبتي يا نور. ومش زعلانه منك يا قلبي. الف الف مبروك. و بصراحه الدكتور محمد لايق عليكي قوي. وكمان قمر.
نور: بغيره. طيب ركزي معايا انا. وسيبك من محمد. محدش طلب رأيك. ابن خالتي وعرفاه.

نرمين: هههههههههه ايوه الغيره بقى. حبيبتي انا هركز معاكي ماليش دعوه بيه. المهم هتجيبيلي الفون امتى.
نور: قريب يا قلبي...
نرمين: الا قوليلي يانور. انا جيت النهارده وماشوفتش هشام الرزل. وسألت عليه قالولي ان ماحدش يعرف عنه حاجه من حوالى اسبوعين مت عـ.ـر.فيش ايه السبب. ومبيجيش ليه.
نور: اتـ.ـو.ترت واتدايقت. اقولك ايه يعني. وانا هعرف زفت ده فين. يارب ما يجي الجامعه تاني. انتي. فصلتيني والله يا نرمين...

نرمين: انا بسألك. عادى والله. علشان بس هو كان عايز يتقدmلك. قولت ممكن تكونى عارفه. متزعليش. بس انا هعرف. من البت علا.
نور: بتنفخ بديق. لما سمعت اسم هشام. ومش عيزا تفتكر الل حصل معاها قبل كدا. وفونها. رن وكان المتصل محمد. وابتسمت.
نور: نرمين...
نرمين: نعم يا نور.
نور: قومي من هنا بقى. علشان محمد بيتصل
نرمين: هههههه. وماله يا عم. ربنا يهني سعيد بسعيده، وقامت هاستناكي بره في الكافتيريا.

نور: ردت الو، محمد.
محمد: الو، نفسي اعرف ما بترديش على طول ليه. المحاضره بتاعتك خلصت من عشر دقايق.
نور: ابتسمت. وحطت ايدها على خدها. أمممم. وانت بقى عرفت منين ان المحاضره خلصت! وكمان من عشر دقايق! انت بتراقبنى!
محمد: حبيبتي. انا عارف. مواعيد محاضراتك. قبل مواعيد كشفي على المرضى. وانا عندي كام نور يعنى علشان اهتم بيها. مش اراقبها. هااا
نور: ابتسمت بحب. محمد...
محمد: قلبه.
نور: ربنا يخليك ليا.

محمد: قلبه دق. حبيبتي انا. ربنا يخليكي لقلب محمد.
نور: هتيجي تاخدني بعد المحاضره التانيه.
محمد: اممم لا صعب.
نور: بزعل ليه بس.
محمد: انتي اللي هتيجيلى على المستشفى يا قلبي. علشان في مريـ.ـض هيعمل عمليه. لكن انا مستني الاشعه والتحاليل واول ما اشوفها هنبدا العمليه وعايزك معايا.
نور: احم. خلاص اوكي هاخلص. المحاضره. واخد تاكسي واجيلك
محمد: عيب والله.
نور: هو ايه الل عيب مش فاهمه.

محمد: قلبي. ممنوع تركبي تاكسي تاني وانا موجود.
نور: امم طيب انت مش هتيجي تاخدنى. وكمان ممنوع أركب تاكسي، طيب والحل بقى.
محمد: بصي انتي محضرتك هتبدا بعد نص ساعه.
انا هاكون موجود عندك بعد المحاضره على طول. واجي اخدك من قلب الجامعه. ونطلع على المستشفى اوكي يا روحي.
نور: بسعاده. بمـ.ـو.ت فيك والله.
محمد: يااااه اخيرا يانور، انتي من يوم الاعتراف ما قولتليش اي كلمه تنعشي بيها قلبي.

نور: وشها بقى احمر. واتكسفت. وسكتت.
محمد: ابتسم. اكيد خدودك بقت زى الطماطم دلوقتى.
نور: حطت ايديها على وشها. واستغربت. وبصت حواليها. محمد انت متأكد انك دلوقتى مش مراقبني.
محمد: نور. انتي بـ.ـنت قلبي. وبـ.ـنت عمري. وحافظ كل تفاصيلك يا نورى.
نور: بحب محمد.
محمد: عيون محمد.
نور: بحبك.

- ف الجامعه. فريحه. وندى
ندى: وبعدهالك يا فريحه. هتفضلي منكده كده على طول. يا بـ.ـنتي اضحكي وشك شقق.
فريحه: قاعده حزينه. وكل شويه تتنهد من الحـ.ـز.ن. لأن مراد وحشها. عايزاني اعمل ايه يا ندى. لو متدايقه من وجودي هاقوم امشي.
ندى: انتي عبـ.ـيـ.ـطه. وانتي قاعده في بيتنا يعني. انا بس مش متعوده عليكي كده. انتي بقالك اسبوع على الحال ده. لا بتاكلي ولا بتشربي. ولا بتذاكري. وخسيتى. ووشك بقى دبلان. مش فريحه ابدا.

فريحه: معلش استحمليني شويه. انا هبقى كويسه. ومسيري هتعود.
ندى: هتتعودى على ايه يا فريحه. مراد!
فريحه: ايوه مراد. لازم اتعود على بعده.
ندى: فريحه، مراد! يافريحه.
فريحه: خلاص يا ندى الظاهر انا ومراد...
ندى: يا غـ.ـبـ.ـيه مراد. جاى علينا. هناك اهو. موجود هنا.
فريحه: قلبها دق. وخافت لا تكون بتحلم. ندى. انتي قولتي. ان مراد هنا.
ندى: لسه هتتكلم...
مراد: جه من ورا فريحه. ووطي وهمس في ودنها. ايوه مرادك هنا.

فريحه: لفت. وشافت مرادها. وقلبها دق بسرعه كبيره. ومش مستوعبه. وكانت عايزه تحـ.ـضـ.ـنه. ولكن هي حاسه انها بتحلم.
مراد: شاف فريحه وفعلا متغيره. وشها متغير ودبلان. وزعل جدا. ولعن نفسه. ولكن هي وحشاه اوى
مراد: فريحه. حشـ.ـتـ.ـيني و 
فريحه: غمضت عينيها لما سمعت الكلمه ودmـ.ـو.عها نزلت.
مراد: قلبه و.جـ.ـعه. لما شاف دmـ.ـو.ع حبيبته. ولعن نفسه اكتر. وكان جايب معاه بوكس كبير، وبص على ندى وقالها امسكي ده.

ندى: فاتحه بقها من حجم البوكس ومسكته والبوكس كانت بين ايديها...
مراد: مسح دmـ.ـو.ع فريحه اللي نازله في صمت.
مراد: انتى عارفه انى مبحبش اشوف دmـ.ـو.عك. حشـ.ـتـ.ـيني و  بجد يا فريحه.
فريحه: مش عارفه تتكلم. هو مراد فعلا اللي قدامها. يعني ده مراد بجد. ولا بحلم...
مراد: فريحه انتي نمتي وانتي واقفه.
فريحه: فتحت عينيها وبصت في عيون مراد. اللي وحشاها جدا، ومراد كمان عينيه اتعلقت بعيون فريحه. وفضلوا باصين لبعض للحظات.

وندى حبت طريقه حبهم قوى. واتمنت واحد زي مراد...
فريحه: مراد.
مراد: عيونه.
فريحه: انت بجد هنا.
مراد: ايوه يا فريحتى. انا ما اقدرش ابعد عنك اكتر من كده. وخصوصا بعد ما عرفت ان قلبك جـ.ـا.مد قوي كده...
فريحه: عيطت انا قلبي جـ.ـا.مد يا مراد. وعيطت اكتر. انا هونت عليك يا مراد تبعد عني الاسبوع ده كله...
مراد: ما استحملش. بس يا فريحه علشان خاطري. مش عايز احـ.ـضـ.ـنك في الجامعه. قدام الكل.
فريحه: لسه بتعيط...

مراد: خلاص بقى. وحياة مرادك.
فريحه: سكتت. وبطلت عـ.ـيا.ط
مراد: ايوه كده شاطره. وبعدين انتي ماهونتيش عليا ابدا. بدليل اني قدامك اهو.
فريحه: مش عارفه تعمل ايه. هي فرحانه لأن مراد قدامها. اخيرا هتبدا تتنفس وتعيش، كل الزعل اتنسى. كل الافكار السلبيه اختفت ما بين مراد وفريحه. نسيو كل حاجه. وفريحه مره واحده اترمت في حـ.ـضـ.ـن مراد. متبعدش عني تاني يا مراد ارجوك. ودmـ.ـو.عها نازله.

مراد: قلبه دق. لانه هو بيعشق فريحه. وقربها منه بيجننه. وخصوصا انه ما شفهاش اسبوع بحاله. مراد غمض عينيه. لكن حاول يسيطر على مشاعره. لانهم في الجامعه. وكمان في ناس كتير موجوده. وخرجها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها خلاص بقى اهدى علشان خاطري. وياستي ما تزعليش مني. اعتبريها ساعه شيطان وراحت لحالها.
فريحه: بدmـ.ـو.ع يعني مش زعلان من اني، وسكتت.

مرات: خلاص بقى انسى الهطل اللي انتي كنتي بتقوليه. انا عارف انك حماره و متـ.ـخـ.ـلفه. واكيد مكنش قصدك.
فريحه: فعلا عندك حق.
مراد: هههههه. فعلا يعني شايفه نفسك حماره و متـ.ـخـ.ـلفه...
فريحه: بغـ.ـيظ. لا اقصد. فعلا انه مكنش قصدي يابن العدوي.
مراد: فريحه. اضحكي يا فريحه انتي وحشاني.
فريحه: ابتسمت بخجل. وحاسه انها فرحانه. واتكلمت هي ومراد وناسيين ندى الل واقفه متنحه وبوقها مفتوح...

مراد: انتبه. وشاف ندى ماسكه البوكس وفاتحه بقها، مراد قرب من ندى. واخد البوكس وايديها زي ما هي مكان البوكس.
مراد: يا انسه ندى.
ندى: ، ساكته وسرحانه.
مراد: يا انسه ندى اقفلي بقك علشان الدبان.
ندى: ها. واتحرجت. احم طيب يا فريحه انا هامشي انا ومشيت...
مراد: بص ل فريحه. عسوله اوى ندى.
فريحه: بنظرة تحذير، اللهم طولك يا روح.
مراد: مش عسوله اوى. عندها ضرس مسوس ابقى قوليلها تحشيه...
فريحه. هههههههه.

مراد: ايوه بقى. خلاص يا روحي اهدى. المهم يا قلبي. انا ماهنش عليا ادخل عليكي الجامعه وايدي فاضيه. اتفضلي. وقدm البوكس ل فريحه اللي فرحت جدا.
فريحه: الله يا مراد. ايه ده البوكس الجميل ده علشاني انا!
مراد: لا. ده علشان ندى.
فريحه: ما تهدى بقى.
مراد: ايوه كده رجعتي لاصلك.
فريحه: اوف استغفر الله العظيم يا رب يابني البوكس ده علشاني ما تقول.
مراد: والله ما انا قايل. لانك غـ.ـبـ.ـيه وحماره.

فريحه: ههههه يبقى علشاني. هات بقى وكان في كراسي وتربيزات جمبهم. وقعدو
فريحه: مراد افتح البوكس.
مراد: براحتك يا قلبي اللي يسعدك يسعدني.
فريحه: انا مش هاصبر لما اروح. وفتحته.
واول ما فتحته. فريحه. اتغاظت وعفاريت الدنيا كلها كانت بتتنطط في وشها...
فريحه: اييييه داااا. مراد ايه ده جايبلي كـ.ـلـ.ـب لعبه وكمان ديناصور لعبه. و اتغاظت اكتر.

مراد: مش مصدقه صح. انا قولت هيعجبوكي والله حبيبتي دي اقل حاجه عندي. كان في خروف بس قولت اجيبهولك في العيد الكبير...
فريحه: شاطت. اعمل فيك ايه. اعمل فيك ايه! مراد: هاتي بوسه...
فريحه: اتكسفت. بس بقى يامراد.

مراد: قلب مراد بقى. وبعدين انا عارف انك بتحبي الحـ.ـيو.انات. وكمان ما شاء الله مراتي في المستقبل هتبقى دكتوره بهايم قد الدنيا. فبحاول اساعدك. وصدقيني انا لفيت المول كله. وفي الاخر شوفت الكـ.ـلـ.ـب ده. والديناصور وبعد ما اشترتهم كان في حمار. بس قولت اجبهولك في زعله تانيه ان شاء الله. ههههههههه
فريحه: هههههه بخربيت الخفه. عسل يا مراد.
مراد: اهم حاجه انها تعجبك يا روحي.

فريحه: اتنهدت. عجبتني اوى. اي حاجه منك يا مراد تعجبني. ان شاله كـ.ـلـ.ـب.
مراد: حبيبتي. وانا عندى كام فريحه يعنى.
مراد: شال اللعب من قدامها. وجاب البوكس. وطلع منه شنطه هدايا.
فريحه: توقعت ان دي تكون الهديه اللي بجد.
مراد: فتح الشنطه و كان فيها سندوتشات فول وطعميه.
فريحه: اتصـ.ـد.مت. جايب اكل. وفي البوكس. وكمان في شنطة هدايا.
مراد: احلا فطار لقلبي. انا عارف انك ما فطرتيش. وجبتلك فطار معايا.

فريحه: صكت على اسنانها. بجد فطار. فول وطعميه يا مراد...
مراد: لا ومخلل كمان. بتحبي الجزر انتي مش كده انا قولت للراجـ.ـل اتوصى وكتر جزر على قد ما تقدر.
فريحه: حاسه ان ضغطها بدا يعلى. مراد انت هتمـ.ـو.تني.
مراد: اكتر من كده. ما انتي بتمـ.ـو.تي فيا يا قلبي. وبعدها مسك ايديها. فريحه انتى بجد حشـ.ـتـ.ـيني و .
فريحه: اتكسفت. احم. وبعدها شمت ريحة الأكل. مراد.
مراد: عيونه
فريحه: انا جعانه.
مراد: طفسه يا روحي.

ومراد: طلع السندوتشات لفريحه واكلها وسط الجامعه. وفريحه اتكسفت. وكمان اكتشفت انها كانت جعانه قوي فعلا. وان الاكل النهارده مميز وطعمه مختلف. وفريحه كانت مبسوطه اوى إن اخيرا مرادها جمبها ومعاها.
فريحه: باااس الحمد لله. ياااااه كنت جعانه قوي.
مراد: بالهنا يا قلبي. انتى شفطي السندوتشات كلها...
فريحه: الله بقى يامراد. كنت جعانه اوى. والمخلل كان حلو. عايزه احبس بكوباية شاى.

مراد: تحبسى. ومستغربه انى جايبلك كـ.ـلـ.ـب. حاضر يستى هجبلك واحد شاى على ميا بيضا يمعلم
فريحه: حبيبي تسلملى ياوحش.
مراد طلب ل فريحه شاى. وهو طلب لنفسه قهوه. وبعد ماشربو. مراد حاسب. وقام
مراد: قومي بقى علشان هاخدك على مشوارين مهمين.
فريحه: هنروح على فين...
مراد: قومي. وانتى ساكته.

فريحه: قامت ومراد مسك ايديها. وطلع من جيبه علبه قطيفه. وكان فيها سلسله جميله وقدmهالها هديه. وفريحه فرحت جدا واتنططت زى الأطفال مراد: ضـ.ـر.بها على رأسها اعقلى بقى. بدل ما ارنك علقه تفوقك. بتتنططى في الشارع.
فريحه: من فرحتى يامراد. بجد انا مبسوطه اووى
مراد: ولسه يقلبى. انا هخدك اول مشوار مهم. هشتريلك فستان علشان حفلة بكره.
فريحه: شهقت، موووراااد. انت بتتكلم بجد. بجد.

مراد: انتى هتتحولى ولا ايه يا فريحه. يلا هاتى ايدك. ومراد حط ايد فريحه في دراعه. وشال البوكس. وحطه في العربيه. وفتح الباب لفريحته. الل شاف الفرحه في عينيها. ووشها نور من تانى.
واخدها على المول. لكن مراد طلع عين فريحه. ومش عجبه اى فستان تقسيه. الل يطلع ديق. الل يطلع ملفت. والل لونه مش حابه عليها. هو غيران لأن كل حاجه مظبوطه على فريحه. وشكلها ملفت اوى.

واخيرا. شاف فستان اوف وايت. ورقيق. وقالها قيسى ده. عجبني. وفريحه قاست الفستان. وكان جميل عليها. وعجبه جدا على فريحه. واخيرا مراد اشتراه. وبعد كدا جابلها كل مستلزمـ.ـا.ت الفستان. حجاب. وشطنه. وجزمه. واكسسوارات. وكانت فريحه بتختار بسعاده وتاخد رأيه. وهو يوافقها. هو خلاص اختار اهم حاجه ل فريحه فستانها الل حبه عليها. اما الاكسسوارات دى هو سابها تختار. علشان يحسسها انها ليها رأيى وكيان. وبعد ماخلصو اخيراا. ركبو العربيه.

فريحه: يااااه. اخيرا. اخدنا وقت كبير اوى. وكل الوقت ده ف اختيار الفستان.
مراد: وهو اى فستان. ده فستان فريحتى. وبص ف الساعه. تمام يلا على المشوار التانى.
فريحه مشوار ايه.
مراد: مشوار اهم من كل حاجه. وساق العربيه.

واخيرا مراد وصل الفيلا عندهم. ونزل واخد فريحه ودخل على الفيلا، وكان آدm. ومريم وزين. ورينو. كلهم بيتغدوا. ولما مراد دخل الفيلا هو وفريحه مع بعض. وآدm ومريم شافوهم فرحو جدا وابتسموا، لان الحمد لله وش فريحه يبشر بالخير، وانهم جايين مع بعض كده انهم اتصالحه.
مراد: دخل مساء الخير...
كلهم: مساء النور...
فريحه: مساء الخير...
كلهم: مساء النور...
مريم: اهلا يافريحه. تعالى يا حبيبتي اقعدي اتغدى.

فريحه: لا شكرا ياخالتو. انا اكلت في الجامعه.
مراد: اه اكلت وحبست ب شاي وضحكوا...
آدm: خلص اكل و قام. عن اذنكم. ومريم قامت وكلهم اكلو...
زين: بابا. انا هعدى. على عمى أشرف. وهطلع على الجيم...
آدm: ابتسم. ماشى. بس متتأخرش.
زين: هتعوزى حاجه ياست الكل.
مريم: سلامتك. يازينى. ربنا يحفظك.
ورينو استأذنت وطلعت تذاكر.
آدm: قاعد في الليفنج. ومريم قاعده جمبه. وجه مراد وفريحه. قعدو معاهم...

مراد: بدا يتكلم. احم. بابا انا كنت عايز اتكلم معاك.
آدm: اتفضل يا مراد سامعك...
مراد: انا عايز اعتذر لحضرتك. على اللي انا عملته. لكن صدقني انا ما كانش قصدي اني ادايقك. انت عارفاني بحب ازاولك وبس...
آدm: ما فيش حاجه يا مراد. ومش عيب الواحد يعترف بغلطه. وانا كمان بعترف انى عملت مشكله عن طريق الخطأ. لكن الموضوع طلع من ايدي و خرج عن السيطره...

فريحه: انت معملتش حاجه يا عمو. حضرتك. ادتلنا درس مهم. وهو انى اثق في حب عمرى. وكمان مراد. فكر أنه بعد كدا يسمعنى. ويشوف وجهة نظرى ويستوعبها. وانا متسرعش. واسمع وجهة نظر مراد. وبعدها نحكم الأمور. بعلقنا.
انا بجد بشكرك. لانى اتعلمت درس مهم. وكمان أكتشفت أن الفراق وحش اوي. احنا اسفين بجد.
مراد: متزعلش بقى ياحج. وانت تعمل الل انت عيزو. وبرحتك. وقام باس على راس آدm احتراماً.

مريم: بسعاده. الحمد لله، الحمد لله ان مراد وفريحه اتراضو. ورجعو لعقلهم، كده بقى نعمل الحفله واحنا مطمنين.
مراد: طبعا يا مريومه يا عسل. وهو انا اقدر ازعلك. دا انتى ملكه تؤمرى والكل ينفذ...
آدm: حط ايده على جبهته بنفاذ صبر. من ابنه وحاول. يمتص غـــضــــبه وسكت...
مراد: شم ريحة الشياط. اعذرني يا حاج هو طبع فيا. وانا مش هاقدر اوفي بوعدي ليك. واسيب مريم في حالها...

فريحه: ضحكت جـ.ـا.مد. رهيب. رهيب. وكمان مريم. الل اتصـ.ـد.مت من مراد ابنها. لكن غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت.
وادm: بصلهم بغـ.ـيظ. هو انتو متفقين عليا...
مراد: قام وقعد جمب ابوه. اعذرني يا حاج بقى. وخلي قلبك ابيض وما تزعلش مني. وسيبني براحتي...
آدm: بصدmه، اسيبك براحتك. اسيبك براحتك ازاي يالا انت. انت ياض مش لسه جاي تقولي مازعلش انك دايقتني. تقوم تعاكس. امك.

مراد: انا مش عارف. مالك ياحاج دي امي. دي مريومتي حبيبتي، انا ما اقدرش استغنى عنها، وانت بقى حاول كده تصفي قلبك من ناحيتي، بس يا ريت. يا ريت ابوس ايدك. ما تعملش اي حركه تاني. انت قرصتك والقبر. ومراد. قام. وباس مريم من خدها. قدام آدm: الل هيشتل من أفعال ابنه. واخد فريحه من ايديها يلا بسرعه قبل مايتحول عليا. وعلشان اوصلك، وغمز ل آدm ومريم واخد فريحه بسرعه ومشي...

آدm: قاعد متغاظ. وحاسس ان برج من دmاغه هايطير، الواد ده ابن كـ.ـلـ.ـب. ومش هيعديها بالساهل معايا، وانا اللي زعلان اني ما عملتش اكتر من كده، وبص ل مريم بغـ.ـيظ. انت بتضحكي على ايه...
مريم: غـ.ـصـ.ـب عنها. ضحكت بصوتها كله. ومن قلبها. وفرحت. ان القط والفار. رجعو اخيرا بالسلامه.
حبيبي. خلاص يقلب مريم بقى. احنا ما صدقنا ان احنا رجعنا نضحك من تاني. وقربت من آدm وباسته ومن خدوا برومانسيه.

آدm: نضحك من تانى. الواد هيشلنى. الواد متعلمش. انا هكله بسنانى. وشايط. وبتقولى نضحك من تانى. واتغاظ اكتر من مريم الل مبسوطه. وكاتمه الضحكه. وصك على اسنانه.
مريم: شايفه إن ممكن آدm يقلبها جد. ومتدايق فعلا. قربت منه. آدm. انت وحشتنى اوى ومشتاقلك...
آدm: بدأ يهدا. وكمان هو مشتاق لمريم. احم. يعني انتى شايفه كده...

مريم: مسكته من ياقة قميصه. انا شايفه كده وابو كده. وام كده. وبعدين تعالى نطلع فوق. علشان ورانا بكره حفله كبيره وهتكون متعبه.
آدm: يعني انتي شايفه كده.
مريم: هههههههه ما انا قولتلك شايفه كده وابو كده يا ابو مراد...
آدm: مااااشى. انا هعدى الل عمله ابنك. بس علشان ضحكتك الحلوه دى. وكمان انتى الل جبتيه لنفسك. استني وشالها
مريم: بعشقك يا آدm
آدm: وانا يقلب آدm
وطلع على فوق علشان يدخل جنة مريم.

- مستشفى النور
محمد في العمليات هو ونور. وبيعلمها كل حاجه. ونور مش عارفه تركز. لان. الل بيعلهما ده حبيبها وخطيبها. مش محمد الل كانت مفكراه انه اخوها. الكبير. وكلها شهر وهيبقو في بيت واحد. وفكرة انها هتكون معاه في اوضه واحده مـ.ـو.تراها...
محمد: وهو بيعمل العمليه. انتبه على نور المتلخبطه. وانها متـ.ـو.تره. ومش مركزه. وركز اكتر في العمليه. لحد مالحمد لله العمليه تمت...

ومحمد خرج. وجمبه نور. لانه معودها اول مايخرج من اى عمليه تخرج معاه وتكون جمبه.
محمد طمن أهل المريـ.ـض. إن العملية الحمد لله تمت على خير. وأنهم هينقلو المريـ.ـض على الاوضه بعد مايفوق من البنج، محمد استاذنهم. ومشى ونور ماشيه جمبه.

نور: بتفكر في مبرر علشان تقوله ل محمد. لانها متوقعه أنه هيعاتبها. ويشـ.ـد عليها علشان. تركز اكتر من كدا. والل وترها اكتر. إن محمد وهو ماشى جمبها في الطرقه. وكمان الاسانسير أنه معلقش. ومتكلمش كلمه واحده. وبتفكر ياترى محمد هيزعقلى.
محمد: دخل المكتب وقعد على الكنبه ورجع راسه لورا ومغمض عينيه وساكت
نور: دخلت وجت تقعد على كرسي المكتب
محمد: تعالي اقعدي جمبي
نور: راحت قعدت جمبه. ومش عارفه هتعمل ايه، وكمان استغربت! انه ازاي شافها هتقعد على كرسي المكتب وقالها تعالي اقعدي جمبي، لكن قعدت وسكتت
محمد: فضل مرجع راسه لورا. و مغمض عينيه لان العمليه كانت متعبه جدا. لانها عملية استئصال ورم، وتعبت محمد جدا. واخد فيها وقت كبير.

نور: قاعده متـ.ـو.تره. وشايفه وعارفه ان محمد تعب في العمليه. احم اجيبلك قهوه
محمد: مالك
نور: مالي انا. انا
محمد: عدل راسه وبصلها. ايوه انتي مالك بقى.
نور: احم. انا. بعتذر لاني مركزتش في العمليه.
محمد: وهو انا جايبك هنا علشان تركزي في العمليه
نور: بعدm فهم، ها!
محمد: انا جايبك هنا النهارده علشان تركزي معايا انا
نور: مش مصدقه. ان محمد مانبهش عليها انها تركز وكمان مزعقلهاش.

محمد: مالك. مصدومه ليه. ما تقلقيش انا مش هاتكلم ولا هعلق، لان العمليه دي صعبه جدا عليكي. وعلشان تتعلمي لسه بدري وقدامك اختبـ.ـارات كتيره
نور: يعني انت مش زعلان
محمد: ازعل من ايه.!
نور: اني مركزتش معاك في العمليه. بجد مش زعلان
محمد: انا قولتلك. انا جايبك النهارده علشان تركزي معايا انا. وبعدين انا بتفاءل بيكي وانتي موجوده جمبي
نور: فرحت. الحمد لله انا كنت مفكره انك هتزعق.

محمد: انا ازعقلك يا نور. لا انا كده ازعل منك. انتي لسه مش عارفه. انتي بالنسبالي ايه بقى.
نور: اتكسفت. ربنا يخليك. ميرسي جدا
محمد: ميرسي! طيب يا ستي ممكن اعرف بقي كنتي سرحانه في ايه. ومتـ.ـو.تره. ومش مركزه.
نور: بصدmه و بدهشه. انت عرفت كل ده ازاي
محمد: يا بـ.ـنتي انتي بـ.ـنتي، بـ.ـنتي فاهمه. بصي يا نور. علشان ت عـ.ـر.في، دقات قلبك دي انا حافظها انا بحس بيكى من قبل ما تدخلي على المكتب ده.

نور: بدهشه محمد بجد بتعرف كل ده ازاي انا نفسي اسالك السؤال ده من زمان
محمد: تاني، انتي في دmي انتي ساكنه روحي. عايزه ايه اكتر من كده. بصي لو في اكتر من كده انا مستعد اوصل معاكي لنهاية العشق.
نور: ابتسمت و فرحت من محمد جدا. احم.
محمد: ها قولي بقى كنتي سرحانه. ومتـ.ـو.تره. ومش مركزه، في ايه
نور: ابدا شويه افكار كده...
محمد: ممكن اعرف.
نور: لو قلتلك بلاش. ممكن.

محمد: ممكن قوي قوي. بس انا عارف انتى سرحانه. ومتـ.ـو.ترة. وبتفكرى في ايه...
نور: بجد! طيب ايه!
محمد: بلاش ممكن؟
نور: اممم انت بتقلدني بقى.
محمد: مش بقلدك، بس لو قلتلك. انتي كنت بتفكري في ايه. ومش مركزه ليه ومتـ.ـو.تره انتي هتتكسفي مني
نور: وشها ضـ.ـر.ب طماطم واتكسفت. قبل ما يتكلم.

محمد: ابتسم. ومسك ايد نور بحب. صدقيني ما تقلقيش من اي حاجه. انا هاكون معاكي في بيتنا. اخوكى. وصديقك. وحبيبك قبل ما اكون جوزك. مش عايزك تفكري كتير اوكي.
نور: بحرج هزت راسها اوكي وقعدت مكسوفه جدا. لأن محمد قدر يخترق تفكيرها. وعرف هي كانت بتفكر في ايه.
محمد: شافها مكسوفه. محبش يتكلم اكتر وبص في الساعه وكانت 9 بالليل. وقال. تحبى اوصلك.

نور: يا ريت. انا قولت لبابي اني هتاخر معاك في العمليه. لكن ما كنتش اعرف اني هتاخر ل 9 كده.

محمد: العمليه دي كبيره يا نور. وفي كمان عمليات بتاخد يوم كامل. وواحده. واحده انتي هتتعلمى كل حاجه. و يلا يا حبيبتي علشان اوصلك، واخدها. ونور مشيت جمبه في المستشفى. وخرجوا بره المستشفى، وفتحلها باب العربيه. ووصلها. واتفق معاها انها بعد ما تاخد شاور وتصلي، وقبل ما تنام تتصل عليه، علشان تنام على صوته. ونور كمان اتعودت انها تنام على صوت محمد.

رينو بتتكلم مع رودي على الفون
رودي: ايوه يعني يا رينو اجي بكره الساعه كام
رينو: تعالى بدري يا رودي. اي وقت وبعدين مامي عايزه تشوفك. تعالى بدري بقى علشان ت عـ.ـر.في تقعدي معايا شويه.
رودي: طيب. اديني ميعاد كده يعني
رينو: اوف يا رودي عليكي. بصي تعالي على 12 كده
رودي: مش بدري قوي كده!
رينو: لا مش بدري. انتي هتيجي. وتسلمي على مامي وبابي. وانا وانتي هنطلع نقعد في اوضتي مع بعض.

رودي: نعم ياختي وانا جايه علشان اقعد في اوضتك!
رينو: لا يا غـ.ـبـ.ـيه مش قصدي. يعني هتقعدي معايا لحد ما العيله كلها تتجمع.
رودي: اوكي. لكن عندي سؤال يا رينو ليكي.
رينو: سؤال! سؤال ايه ده!
رودي: بصي احنا اتفقنا منخبيش حاجه على بعض.
لكن انا حاسه انك مخبيه عليا حاجه. وكمان حاجه كبيره مزعلاكي.

رينو: فعلا هي اتفقت انها ورودي يكونوا كتاب مفتوح قدام بعض. لكن هي عمرها ما هتتجرأ وتقولها ان فهد باسها. او هي بتحب فهد. وكمان فهد بيحبها، وانها جـ.ـر.حته وبعده عن بعض...
رودي: رحتي فين! انا دلوقت اتأكدت ان في حاجه يا رينو. قولي بقى مالك!
رينو: ما فيش حاجه يا رودي. يا ريت تسيبيني براحتي. وانا اكيد في يوم هتلاقيني باقولك لوحدي اوكي.
رودي: اوكي يا رينو انا هاسيبك براحتك. بس ياريت الوقت ده يجي بسرعه.

وبعد كده. اتكلمو مع بعض وقفلوا. ورينو. قامت من على مكتب المذاكره. وراحت قعدت على السرير. وفتحت فونها على صور العيله الجماعيه. وقربت الصوره على صوره فهد على الشاشه. واتنهدت وسرحت فيه، وقالت يا ترى يا فهد بكره هقابلك ازاي واشوفك. وبتمنى اني مضعفش وقفلت فونها ونامت.

نور: طلعت اوضتها بعد ماطمنت آدm ومريم. وحكتلهم على العمليه. ومريم كانت مجهزه شوب لبن ل نور. الل شربته بالعافيه، واخدت شاور بسرعه. وصلت فرضها، واتصلت على محمد
ورد عليها
محمد: كنت لسه هاتصل
نور: ومـ.ـا.تصلتش ليه
محمد: وانا عبـ.ـيـ.ـط علشان اخلص رصيدي هههههه
نور: هههه. امممم فداك رصيدي يا محمد
محمد: ما بلاش الطريقه دي هيغمى عليا
نور: هههههه لا بجد فداك اي حاجه.
محمد: وده العشم برده. المهم اكلتي.

نور: اكل ايه دلوقت، هو بعد الاكل اللي انا اكلته معاك كده. اقدر اكل تاني
محمد: لا انا عايزك تتغذى كويس فاهمه
نور: ما تقلقش مريم هنا. وماسبتنيش غير لما شربتني كوبايه اللبن كالعاده. طقوس عندها. صبح وليل
محمد: مريم دي طيبه قوي. عارفه كنا اصحاب قوي انا وهي
نور: اممممم بتقولي ديما. انك ابنها التاني.
محمد: عارفه لما نتجوز إن شاء الله
ونخلف وتجبيلي بنوته شبهك هسميها مريم.

نور: يانهار. علشان آدm يقــ,تــلك. انا سمعت انه اتخانق مع خالو حسام لانه سمي مريم على اسم مامى
محمد: ايوه فعلا. لكن مش خناقه. كان غيران ان في حد اتسمى على اسم مريم والكل هيدلعها ويشليها، ده كان حتة يوم. وحسام كان هيتشل ويقوله خلاص انا سمـ.ـيـ.ـتها على اسم اختي.
ولو كنت اعرف انك هتعمل كده كنت غيرت الاسم.

وآدm كان اليوم ده غيران جدا. وبيقول ل حسام اوعا تشتم مريم فاهم. و اوعا تزعلها انت سمـ.ـيـ.ـتها مريم يبقى تحافظ على الاسم ده. و كله كان هيمـ.ـو.ت ضحك على آدm في اليوم ده، بس ت عـ.ـر.في انا حبيت موقفه جدا
نور: ازاي بقى.

محمد: آدm بيحب مريم حب مش موجود. حبها بكل تفاصيلها. بصي انا مش هاشوف في حياتي زي عشق ادm ل مريم. مهتم بادق التفاصيل بجد. بيغير عليها. ومهتم بيها. وكمان في اصعب وقت بيكون جمبها. زى وقت الحمل والولاده. انا مشوفتش كدا. ويغنيلها ويغازلها قدام العالم. حب آدm حر طليق من غير اي قيود. بس ت عـ.ـر.في مريم تستاهل حب زي حب آدm بجد
نور: اممم مين اللي بيتكلم ده!
محمد: الو انا محمد عزيز مين معايه هههههه.

نور: ههههههههه بس يا محمد أنت آدm التاني واكتر
محمد: انا! ازاي بقى معقول.

نور: معقول جدا. لان آدm حب مريم واتجوزها في اسبوع واحد زي ما قالوا. انت حبيت نور واستحملت 21 سنه. وكمان انت كنت عايش على امل. ماكنتش متأكد من حبي ليك. يعني كان صعب عليك. وكفايه الانتظار اللي انت مريت بيه. انت يا محمد تخطيت حب آدm بكتير. وكمان انت بتغير عليا. وحبك حر طليق لانك طلبتني قدام العيله كلها. انت حبك استثنائي يا محمد. حبك ليا انت اتو.جـ.ـعت فيه كتير واستحملت. لاني كنت قدامك طول ال 21 سنه وانت ما تكلمتش وحابس حبي جواك لنفسك وبس. ودافعت عني طول السنين اللي فاتت دي. وكنت واقف جمبي على طول. وكنت الدعم ليا. تعرف! انا نـ.ـد.مانه لاني ضيعت اجمل لحظات من عمري. انا ماعرفش ازاي كنت عاميه كده عن حبك. لكن لما بعدت عني الاسبوعين دول كنت بجد هاتجنن. وما كنتش عارفه اتعايش مع اللي حواليا. ربنا يقدرني واسعدك يامحمد. وعيونها دmعت.

محمد: انتي بس قوليلي يا محمد دي وما لكيش دعوه بالباقي
نور: ...
محمد: حاسس بنفس نور، نور انتي بتعيطي!
نور: مسحت دmـ.ـو.عها واستغربت وابتسمت في نفس الوقت لانه عرف بقلبه انها بتعيط. وقالت، وبتقولي. ان حب آدm ما شفتش حب زيه انت حبك عدي حب ادm بمراحل. انا بعيط لاني ما حستش بيك من زمان وو.جـ.ـعت قلبك كتير.

محمد: نوري وحياتي. مش عايز اشوف دmـ.ـو.عك دي ابدا فاهمه! وبعدين بعد الصبر ده كان ايه! كان احلى مفاجاه ليا في حياتي. كفايه السعاده اللي انا كنت فيها وانتي بتقوليلي بحبك يا محمد. اديني واحده بحبك كده
نور: هههههههه بحبك يا محمد
محمد ؛ قلب محمد والله، ربنا يعدي الشهر ده على خير وبسرعه
نور: حد يقول كده على شهر رمضان! انه يعدي بسرعه.

محمد: حبيبتي. كده كده رمضان بيعدي بسرعه. غير اى شهر تانى، وبعدين انا بعد الايام والساعات يانوري. انا بجد مش مصدق اني ممكن اكون انا وانتي مع بعض. انتي حلمي يا نور.
ونور اتنهدت بسعاده. واتكلموا كتير واخيرا نامت نور على صوت محمد المعتاد، ومحمد ماقفلش المكالمه المره دي. ونام هو كمان على انتظام نفس نوره.

فهد: في اوضته نايم على السرير وسرحان ف رينو.
ومش عارف! يروح الحفله ولا لا! هو مش عايز يشوفها. طيب لما انا مش عايز اشوفها بعد الساعات ليه! قلبي بيدق ليه! وقام وقف ولام نفسه...

فهد: انساها دي بتكرهك يا فهد. وكمان طلبت منك ان المعامله بينك وبينها تبقى بحدود. وقبض على ايديه. وخرج وقف في البلكون. وسرح في جمالها اللي مشتاقله. ظ وافتكر لمسه لشـ ـــفــايـــ ـفها وانه شعور كان جميل. ولكن دفعه تمنه انه اتهان. وكمان البـ.ـنت اللي بيحبها من 17 سنه اعترفت بكرهها ليه. وسرح فيها من تانى وعاش جواه صراع ما بين المواقف الحلوه الجميله. وبين رينو اللى بتكرهه. وعاش في الصراع ده. إلى ان سمع آذان الفجر. واتنهد ودخل جوه اوضته واتوضا وصلي، وحاول ينام ومش عارف. ولا عرف ياخد قرار انه هيروح. ولا لا! واخيرا بعد تفكير طويل استسلم للنوم.

الصبح في فيلا آدm العدوي. كلهم قاعدين على الفطار.
مريم: اكلت بسرعه علشان تقوم مع دادا سعاد تعمل أكل العزومه للعيله
آدm: متابعها وبديق. اقعدي كملي اكلك يا مريم انا قلتلك. نجيب اكل من بره بس انتي مصممه تتعبي نفسك. كلامي مبيتسمعش.

مريم: حبيبي ولا تعب ولا حاجه. وبعدين اكل من بره ليه يعني. دادا سعاد والبنات اللي معاها ما شاء الله عليهم. انا قومت الصبح لقيت دادا سعاد مصحياهم من الفجر. وخلصلو جميع انواع المحاشى. وظبطه كل حاجه. انا بس هشرف واشوف اللي ناقص. واعمل البشاميل اللي انت بتحبه
مراد: مريوم. عملتي الرومي علشان فريحه
آدm: بغـ.ـيظ. رومي علشان فريحه. وامك الل هتعمله! ما تقولنا على اوردر عيله السيوفي. بالمره.

مراد: لا يا بابا هو الرومي بس. علشان فريحه بتحبه
آدm: وانت يا زين! مافيش حد في العيله بيحب حاجه. مريم تعملهاله. اصلها بتحقق الاحلام.
زين: شرق. وكح...
مريم: اسم الله عليك يا زيني اشرب يا حبيبي
مريم: الله يا آدm. ما تسيب العيال تعيش حياتهم. وبعدين انا مش هتعب في حاجه والله صدقني. انا بس هاعمل البشاميل اللي انت بتحبه. والديك الرومي دادا سعاد هتعمله مع الحمام
آدm: بصلها بغـ.ـيظ. ها يا زين ما قولتليش.

زين: احم. لا يا بابا. ماعرفش. هو، لا مش عارف حد. احم
آدm: قام. ورمي الشوكه. عيل مش طالعلي في حاجه ياض انت. وبص ل مراد وزين تاكلو وتخلصوا وتحصلوني على المكتب. عيال هم وسابهم وماشي
مريم: ابتسمت. بتنهيده
مراد: هو آدm ماله يا مريم؟
زين: احم صح هو ماله يا مريوم!

نور: بابي متدايق لانه منبه على مامي ما تعملش حاجه ولا تشتغل. وهي مش سامعه كلامه. وانت تطلب من مامى انها تعمل رومى ل فريحه ههه. المفروض كلام بابى حبيبي يتسمع ياميرو.
مريم: ما ينفعش يا نور يا بـ.ـنتي دي عزومه كبيره ومينفعش اقعد كده. وماعرفش ايه اللي بيتم في اكل الناس اللي جايه دي
مراد: اهم حاجه يا مريم الديك الرومي.
نور: حيث كده بقى. طبعا انا مش محتاجه اوصيكي على محمد. ولا ايه!

زين: من جواه عايز يقولها وكمان روتي
رينو: قاعده ساكته
مريم: محمد! هو محمد محتاج توصيه. عيني ل محمد، محمد ده نور عيني. واتخضت من صوات آدm العالى اللي كان واقف وراها. مش هنقفل ام صفحه الغزل دي. ونور وضلمه ولا اييييه...
مريم قامت. ونور ورينو ومراد، وزين راح يغسل ايديه بسرعه. وكل واحد راح في اتجاه...

وبعد شويه مراد دخل المكتب هو وزين واتكلموا شويه في امور الشغل والعزومه. وبعد ما زين خرج مراد قعد واتكلم شويه مع آدm وبعدها مراد خرج.
مريم: عملت قهوه ل آدm. ودخلت عليه المكتب. وكان شكله متعصب. دخلت وحطت القهوه على المكتب. وقربت منه. ممكن اعرف زعلان ليه! وكمان متعصبه كده ليه؟
آدm: علشان انتي عنيده. ومابتسمعيش الكلام. قولتلك نجيب اكل من بره. وهيكون اكل يشرفك مش اي اكل. لكن انتي مصممه تتعبي نفسك وخلاص.

مريم: طيب اهدي كده وتعالى نتكلم بهدوء. ممكن تقولي انا هتعب في ايه،؟ في بـ.ـنتين في المطبخ وداده سعاد كمان موجوده معاهم. وانا قلتلهم امبـ.ـارح على قايمه الاكل اللي هتتعمل. وداده بعتت الجناينى وجاب كل الطلبات. وكما داده سعاد هي والبنات الل هتعمل. كل حاجه من. محاشي و فراخ وحمام ولحوم والكلام ده. وصحيت الصبح انا و انت. ولما نزلت ما شاء الله. دادا سعاد لقيتها مخلصه كل حاجه وانا قلتلها سيبي البشاميل انا هاعمله فين بقى التعب! حبيبي انا لما باعملك حاجه بعملها بحب وبكون مبسوطه.

آدm: مش عايز باشميل يستى كرهته. ويا مريم اخر مره تكـ.ـسري كلامي فاهمه.
مريم: اكـ.ـسر كلامك انت عايزني ازعل منك وانا عمري كـ.ـسرت كلامك يا آدm
آدm: ايوه اهو. قولتلك امبـ.ـارح ونبهت عليكى. انى مش عايز اشوفك واقفه في المطبخ. ولا تعملى اي حاجه. انت ليه مش قادره تفهمي اني عايزك ترتاحي.

مريم: ابتسمت. من خــــوفه عليها، خلاص يا قلبي انا مش هاعمل حاجه. وهافضل قاعده معاك هنا ايه رايك. اضحك بقى الضيوف على وصول. يقولوا ايه لما يشوفوا. آدm العدوي. مبوز كده ها! وتعال هات بوسه بقى.
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. انا مش مطمنلك من امبـ.ـارح. انتى اخدتيني على الاوضه. والنهارده هات بوسه بقى. ايه، النظام ايه، هاااا
مريم: هههههه. الله يا بو مراد. مش انت جوزي. وحبيبى وسيد الرجـ.ـاله كمان.

آدm: قرب منها وباسها من خدها. ربنا يخليكي ليا يا مريم بجد. انتى وجودك في حياتى بيحيينى.
مريم: باست على ايده بحب. ولا يحرمني منك ولا من حنيتك وخــــوفك وحبك وعشقك ياابو مراد
آدm: متقوليش أبو مراد. انا لسه صغير. انتى هتكبرينى ليه. قوليلى يادومى.
مريم: ههههه. مين ده. الله كبر. الله اكبر عليك. ده الل يشوفك. يقول. اخو مراد الكبير. وانت احلى دومي.
آدm: لاء. كدا بقى. انا الل عايز بوسه...

مريم: قربت منه وباسته برقه. حبيبي. ربنا يديمك في حياتى.
آدm: روحى انتى يامريم. اميرتى انتى.
مريم: حست انها هتضعف. احم. حبيبى. انت عزمت. الاستاذ بيتر.
آدm: ايوه ياروحي. لكن مش هيجى. اعتذر
مريم: ليه كدا. انتو كنتو هتقضو مع بعض وقت حلو.
آدm: لانه كان عندو سفريه. وسافر امبـ.ـارح بليل هو ومـ.ـر.اته وبـ.ـنته. علشان يجيب حمـ.ـا.ته لانها. تعبانه. وهاتعيش معاهم.
مريم: اممم. ربنا يشفي كل مريـ.ـض يارب.

مريم: اروح بقى اعملك البشاميل!
آدm: بغـ.ـيظ، مرررررريم...
مريم: خلاص. استهدا بالله وتعالى هات بوسه.

رودي جت. ورينو استقبلتها. وعرفتها على آدm ومريم. ورحبوا بيها جدا. وطلعت فوق في اوضتها و قعدوا يهزروا. ويضحكوا. ورينو حولت تفرح نفسها. لانها تعبت من كتر تفكير في الفهد.
وبعدها زين. طلع وخبط عليها وقالها تيجي معاه مشوار مهم. ورينو قالتله ان رودي صاحبتي موجوده معايا. قالها. ما فيش مشكله. ممكن تجيبيها معاكي. بس بسرعه علشان مشوار مهم اوى
و فعلا رودي ورينو خرجوا مع زين.

حسام: يلا يا هدى اتاخرنا
هدى: ثواني بس يا حسام يا حبيبي بلبس الحجاب
حسام: مش عارف أنا. الحريم بيلبسوا الحجاب في ساعه. بجد الله يكون في عون الرجـ.ـاله
هدى: هههههه. طبعا طبعا الرجـ.ـاله دول ماسكين ياعيني. واهو يا حبيبي انا خلصت
حسام: قمر الله اكبر. يلا يا قلبي
هدى: حاضر يا حبيبي. انت جبت هديه مريم اختك
حسام: طبعا. وانا اقدر انسى ربنا ما يحرمني منك يا رب
مريم: ايه يا بابا خلصتو ولا لسه.

حسام: ايوه يا حبيبتي يلا بينا تفضلوا ونزلوا.

ملك: مليكه. يا قلبي هتلبسي الطقم ده ولا ده
مليكه: اي حاجه يا مامي مش هتفرق
ملك: راحت قعدت جمبها وباستها من جبهتها. حبيبتي انا مافيش حاجه اسمها اي حاجه. انتي لازم تلبسي الحاجه اللي انتي حباها
مليكه: ما انا كنت هلبس الحاجه اللي حباها. بس بابي رفض.

ملك: حبيبتي ما حدش قالك ما تلبسيش بناطيل. لكن يا مليكه. ده كان ضيق قوي يا حبيبتي. وبابي كده بيحافظ عليكي. مش ضدك ابدا. قومي يا حبيبتي قومي ربنا يهديكي يا مليكه ويريح قلبك. البسي. وعارفه الفستان الهاان ده. هيكون حلو قوي عليكي
مليكه: لا انا هلبس بنطلون وبلوزه. انا مبستريحش في الفساتين
ملك: اوكي انا هاقوم اجيبلك طقم. وملك قامت وطلعت طقم من الدولاب. وكان محتشم وكان الطقم ده هدية من زياد لماليكا.

ملك: ها. ايه رايك الطقم ده حكايه عليكي بجد موافقه تلبسيه.
مليكه: اي حاجه مش هتفرق، لكن جواها مش عارفه لما شافت الطقم حست انها مفتقده للغايب الحاضر
ملك: طيب يا قلبي البسي. وانا هاروح البس علشان عمتك هنا. جهزت وقربو. يتحركوا من بيتهم ومش عايزين نوصل متأخر ماشي يا ملوكتي
مليكه: اوكي يا مامي.

مصطفى: يلا يا شيرين.
شيرين: يلا يا حبيبي. انا مش عارفه هنا قالت انا جاهزه من بدري.
هنا: انا اهو يا ماما. جاهزه وفعلا من بدري. لكن زرار قميص اشرف اتقطع وكنت بخيطه.
أشرف: وانا اهو جاهز يلا بينا.
ريتال: نزلت وانا كمان جاهزه.
أشرف وهنا اول ما شافو ريتال. بسم الله ما شاء الله. ايه القمر ده يا روحي. وأشرف كان مبسوط بجمال بـ.ـنته. وكأنه شايف ميكس من أشرف وهناه
ريتال: باحراج احم ميرسي.

شيرين: الفستان هينطق عليكي يا قلبي. بجد تسلم ايد مريم ذوقها جميل قوي.
مصطفى: فعلا الفستان حلو قوي عليكي يا قلب جدك.
ريتال: بجد ميرسي يا جدو. ميرسي يا ناناه. أشرف: امال يوسف فين...
مصطفى: هههههه يوسف في العربيه من بدري. وجاب اخره منكم. لان حسام وصل. وطبعا مريم هناك، اخلصوا بقى.
ريتال: طيب انا هروح ركب مع ابيه يوسف.
هنا: اوكي يا قلبي. واشرف عيونه على بنوته الل كبرت مره واحده.
شيرين يلا بينا...

مصطفى: يلا يا حبيبتي
-فيلا السيوفى...
طارق لابس وقاعد بينفخ جواه. الحريم واللي يلبس قبل الحريم...

وبص ل رنا. عارفه يا رنا انا بعد كده. انتي هتلبسي اول ما تصحى و هتخلصي و لما تبدئى تلبسي الحجاب. اقوم انا بقى ايه! اكوي هدومي. واخد شاور. واخرج من الشاور. والبس كل هدومي. والشراب والجزمه. واحط برفان و اسرح شعري. وانزل اسلم على عماد الجنايني. واشرب معاه كوبايه شاي. تكوني انتي لبستي حجابك. ويا عالم هتكوني خلصتي ولا لا.

رنا: بتلبس الحجاب قدام المرايه، هههه حبيبي الله يا طارق. هو انا يعني كنت قاعده. ما انا اخدت شاور. وجهزت هدومك وكمان جهزت لبس فارس. وهو انا يعني مافيش ورايا غيرك.
طارق: بديق. أم كلامك يا شيخه، اخلصي بقى.
رنا: بزعل. تعرف انى وانا بجهز هدومك انت وفارس. قلبى و.جـ.ـعنى على فهد. انا قلبى بيتقطع عليه يطارق...

طارق: زعلان عليها. لانها بكت كتير الفتره الل فاتت. على فهد. حبيبتي. وبعدين بقى معاكى. هو فهد راح فين يعنى. وبعدين كدا كدا اغلب الوقت. في الحربيه هيكون موجود في الكليه. مش هتشوفيه غير في الإجازات. وفهد لسه في أولى والسنه دى في الحربيه بقضوها تدريبات حوالى 3 شهور بس. يعنى حوالى شهرين كمان وابنك يكون في تانيه حربيه. وهيقضى اغلب وقته هناك. يعنى انتى لازم تتعودى من دلوقتى. اعتبريه في الكليه. مش احسن لما يسافر ويبعد...

رنا: نفسى اعرف ايه الل جراله. ابنى أتغير خالص يطارق.
طارق: اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وضمها. حبيبتي إن شاء الله انا متفائل خير. وربنا ليه حكمه في كدا. المهم أن جمبنا وكمان مهتم بالتدريبات مبيعملش حاجه وحشه. متقلقيش انا عيونى على ولادى. ظ
رنا: يارب. واتنهدت. قولي يطارق مراد كان هنا بيعمل ايه.
طارق: حب يضحكها. دا واد متـ.ـخـ.ـلف جاي وجايب معاه. علبه دبابيس بيقولي دول علشان حجاب فريحه. عيل غـ.ـبـ.ـي.

رنا: هههههه. خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. بجد.
طارق: اه بجد من قلت الدبابيس عندنا.
رنا: لاء. هههههه بجد مراد عداك بمراحل.
طارق: اه مـ.ـجـ.ـنو.ن انا.
رنا: قربت منه. احلى مـ.ـجـ.ـنو.ن. طيب تعرف لما تقعد عاقل كده انا بقلق منك. هههههه
طارق: ما تجيبي بوسه.
رنا: هههههه والله مـ.ـجـ.ـنو.ن فعلا.
فريحه: خبطت ودخلت. وكانت زي القمر. في الفستان.
رنا وطارق بسم الله ما شاء الله.
طارق: عيونه لمعت. حبيبة ابوكي ايه الجمال ده.

رنا: عيونها دmعت. بـ.ـنتي انا قمر. قمر والفستان تحفه عليكي يا قلبي. ما شاء الله، بجد مراد ده ذوق جدا...
فريحه: بكسوف ميرسي يا بابي ميرسي يا مامي.
طارق: قرب من بـ.ـنته وباسها من جبهتها. وشاف حجابها. وبص عليه. هي دي الدبابيس اللي جابها مراد المـ.ـجـ.ـنو.ن.
فريحه: ايوه. ولو سمحت يا بابي ما تقولش على مراد مـ.ـجـ.ـنو.ن.
طارق: يا سلام. شوفى البت. طيب ياختي اشبعي بيه، بس صدقي الدبابيس ماشيه مع لون الحجاب.
واد متـ.ـخـ.ـلف بس بيفهم...

رنا: ايه التناقض ده. متـ.ـخـ.ـلف بس بيفهم ازاي. فريحه: اتغاظت. انا هاقول لمراد على فكره...
طارق: بص ل رنا. شوفي البت هتبعنا في لحظه. اممم. الظاهر اخيرا. ابن العدوي صالحك. ورضاكي. بعد اسبوع النكد الل كنتى معيشانا فيه.
فريحه: ايه ده. عرفتو ازاى. هو كان باين عليا قوي كده.
رنا: باين عليكى! ده كان باين علينا احنا. فريحه يا حبيبتي. احنا ما شوفناش ضحكتك غير امبـ.ـارح بس.

طارق: ايوه. وصح يا فريحه احنا ما شوفناش البوكس الكبير ده فيه ايه؟ احنا عرفنا ان مراد جابلك الفستان ده. بس البوكس اكيد مراد جابلك هديه حلوه. لان البوكس كبير قوي. جابلك ايه. هااا!
فريحه: بغـ.ـيظ. بلاش. بلاش يا بابي. تعرفه احسن
رنا: قولي. قولي. حابين نعرف صالحك وجابلك ايه
فريحه: مابلاااااش.
طارق: ما تقولي يا بت بقى. واخلصى.
فريحه: جابلي كـ.ـلـ.ـب و ديناصور لعبه. وساندوتشات. فول وطعميه. وجزر مخلل.

طارق وفريحه بصو لبعض. هههههههههههه. هههههههههههه
فريحه: اضحكو. اضحكو. بس جابلى السلسلة دى. وشافو فريحه وهي لابسه سلسه. عبـ.ـاره اسم مراد
وكانت مبسوطه بيها جداااااا.
فارس. خبط ودخل. بابا الكل في الطريق. ورايحين لعمى آدm.
طارق: وفهد؟
فارس: فهد فونه مغلق.
رنا. اتنهدت بو.جـ.ـع.
طارق: يبقى مش جاي. يلا بينا احنا. وخرجوا.

نور: اتصلت على محمد اللي شكله كده هيتاخر. لانه قالها انه عنده شغل في المستشفى. واخيرا رد.
محمد: الو...
نور: بزعل. انت فين يا محمد...
محمد: حبيبتي. انا خلصت كشف ورايح على الشقه. اخد شاور على السريع. واغير هدومي والبس.
نور: كل ده. على فكره. الكل وصل تحت وقاعدين كلهم بعض.
محمد: حبيبتي. اديني بس ساعه مش اكتر. انا في الطريق اهو. وفي ثواني هاروح اغير واجيلك. معلش والله اتأخرت غـ.ـصـ.ـب عني.

نور: بزعل اوكي. خلي بالك من نفسك.
محمد: طيب زعلانه ليه بس.
نور: لا مش زعلانه...
محمد: لا زعلانه. هو انا مش عارف بنوتي ولا ايه.
نور: زعلها راح وابتسمت. لا صدقني مش زعلانه. محمد: دلوقتى بس انتي فعلا مش زعلانه.
نور: بدهشه. انا هتجنن منك يا محمد. انا حاسه انك ممكن تكون مركب كاميرات في كل حته.
محمد: تاني. افهمك ازاي بس. انتي نبضي و بحس بيكي يا نوري.
نور: بحب. يارب ديما تحس بيا كده.
محمد: بكره تشوفي يا قلبي.

نور: ارجوك ما تتاخرش يا محمد لو سمحت.
محمد: حاضر يا قلب محمد. انا هانجز. وهاجيلك لأنك وحشاني ونفسي اشوفك. وقفلوا بعدها.

الكل. كده وصل ولكن لسه محمد وفهد اللي فونه مغلق. وقاعدين كلهم في الفيلا.
وادm ومريم. رحبو. جدا بكل الموجودين. ادm ومريم قاعدين جوا الفيلا. وموجود معاهم مصطفى وشيرين. وطارق ورنا. واشرف وهنا. وحسام وهدى. وجاسر وملك.
اما. كل الشباب والبنات في الجنينه، ورودي كانت هتمـ.ـو.ت من الاحراج، مالك واقف تحت شجره واتصل على ساره يكلمها ويطمن عليها
اما مليكه. قاعده على الكرسي و بتتصفح في الفون.

يوسف اول ما شاف مريم مش مصدق انها بالجمال ده. لانها كانت لابسه فستان زهري وكانت فعلا جميله فيه. وراح وسلم عليها واتمشي معاها في الجنينه...
اما. زين: راح سلم على ريتال وكانت محرجه. وحاولت تقلد البنات في شخصيتهم. وانها تكون عادي جدا قدام زين. لان التـ.ـو.تر ده بيدايقها جدا.
ريتال: احم ازيك يا زين.
زين: الحمد لله يا ريتال. انتي عامله ايه.
ريتال: انا كويسه.
زين: عارفه الفستان الاوف وايت ده يجنن عليكي.

ريتال: احم. ميرسي. فعلا انا كنت لسه هشكرك بجد ذوقك حلو قوي. بس ليه تعبت نفسك.
زين: بصي انا كنت عاوز اجيبلك هديه من زمان. لكن مكانش في وقت. بس النهارده طقت في دmاغي اني اجيبلك فستان. واخدت البت رينو وكان معاها صاحبتها. وروحنا على المول. وانا اللي اخترته علشان بس ما تفكريش ان رينو اللي اختارت. لا. انا اخترت اللون والتصميم عجبني قوي. وبصراحه حبيته عليكي.

ريتال: قلبها بيدق بسرعه. لكن بتحاول احم متشكره يا زين. والحمد لله جه على مقاسى بالظبط.
زين: لا. ما انا عيني لماحه بردو.
ريتال: مش فاهمه.
زين: احم قصدي. ان مقاسك زي رينو. سيبك بقى من الفستان. المهم حد لاحظ في البيت عندك ان انا اللي جبتلك الفستان.
ريتال: لا. رينو جابته وقالت قدامهم انا عمتو مريم هي اللي جابته علشاني...
زين: مش مهم. مريم مش غريبه بردو.
ريتال: ابتسمت. واكملو كلامهم وهما بيتمشوا مع بعض.

مراد: شاف فريحه بالفستان. اللهم صل على النبي. ايه يا بت ده. ايه الجمدان اللي انتي فيه ده يخرب بيتك مزه...
فريحه: بجد عجبتك يامرادي.
مراد: عجبتني بس. اصبري عليا بس لما يجمعنا بيت واحد.
فريحه: وشها بقى احمر.
مراد: الله، هو ده اللي انا عايزه فستان ابيض ووش احمر. الله عليك ياض يا مراد. ايه يا بت الجمال ده عروسه، وقرب منها ولسه عايز يغازلها. لكن نده عليها بغـــضــــب مكتوم. فريحه...
فريحه: نعم يامراد...

مراد: انتي حاطه برفان...
فريحه: في سرها وبهمس يا نهار اسود. دا انا حاطه برفان هادي جدا شموا ازاي بس، ومـ.ـا.تكلمتش.
مراد: ايه اتشليتي، وعلى صوته ما تردي...
فريحه: خافت. احم. هواا. هوااا. برفان. برفان. ايوه. اه. ايوه. تلاقي لما سلمت على. على مين،؟ هو مين اللي بيحط برفان من الرجـ.ـاله! اه لما سلمت على بابي وحـ.ـضـ.ـنته...

مراد: وحياة امك. سلمتي على ابوكي وحـ.ـضـ.ـنتيه. ليه كان وحشك في الطريق ولا ايه. انتي هتستهبلي يا بت. انتي حاطه زفت على راسك ليه...
فريحه: مش عارفه تعمل ايه. لان كل بنات العيله ما بيحطوش برفان بره البيت علشان حـ.ـر.ام...
فريحه: مراد
مراد: حط ايديه الاتنين. وربعهم على صدره. سامعك قولي...
فريحه: مرادي. بص. هو انا حطيت فعلا. بس هو مش برفان قوي يعني.

مراد: والله. ايه العسل ده. يعني مسكتي ازازه البرفان وانتي بترشي على الفستان. وقولتي رش بس ما تروشش برفان قوي. انتي عبـ.ـيـ.ـطه ولا ايه يا فريحه.
فريحه: خلاص يا مراد. اول واخر مره. انا من فرحتي. واني هقابلك النهارده رشيت رشه صغيره. وبعدين والله ده ريحته هاديه جدا يا مراد. واخر مره بليز بليز ما تزعلش والنبي. والنبي.

مراد: اول واخر مره يا فريحه. علشان المره اللي جايه. هيكون فيها كلام تاني. اقسم بالله احنا لو مش في مناسبه دلوقتي. كنت خليتك تقــلـــعي ام الفستان ده وتلبسي اي زفت تاني على راسك.
فريحه: ابتسمت. وتغمض عينيها وتفتحها بمرح. غيران عليا يا بيبي.
مراد: بيبك. اه ياختي غيران على مراتي.
فريحه: مراتك. يا لهوي يا فريحه. والله انت عسل يامراد قلبى. هو انا بحبك من شويه...
مراد: ايوه يا بت. كلي بعقلي حلاوه كلي.

المهم قوليلي. فهد فين مش باين يعني.
فريحه: خايفه تقوله من تحذير طارق ليهم. فهد
مش عارفه انا لبست وخرجت مع فارس على طول المهم انتو هتاكلوا امتى انا جعانه.
مراد: بصلها. طفسه يا روحي.

مليكه: قاعده في الجنينه وفاتحه فونها وباصه فيه. ورينو جمبها سرحانه. ورودي قاعده قصاد رينو، وعنيها على فارس.
فارس كان واقف تحت شجره. وبيرن على فهد.
رودي: رينو. باقولك ايه. مش المفروض نروح نسلم على الاستاذ فارس. وانا اشكره يعني.
رينو: مخـ.ـنـ.ـوقه لان فهد الوحيد اللي لسه ما جاش.
هي عارفه ان محمد على وصول. بس فهد يا ترى هيجي ولا لا! احم روحي انتي يا رودي انا حاسه بصداع...

رودي: بتفكير. طيب وقامت وراحت بتـ.ـو.تر عند فارس الل ضهره ليها...
رودي: احم استاذ فارس...
فارس: لف يشوف مين. لان الصوت ده مش من العيله. ايوه.
رودي: بتلم شتات اعصابها. انا رودي فاكرني.
فارس: ايوه طبعا. فاكرك عامله ايه دلوقتى.
رودي: احم. الحمد لله انا كويسه. وكل ده بفضل حضرتك.
فارس: من غير القاب. رودي انا ما عملتش حاجه.
رودي: تنحت لما سمعت اسمها وسرحت في اسمها اللي نطقوا.
فارس: انسه رودي.

رودي: ها احم. اه ايوه ايوه وانا كمان.
فارس: باستغراب. وانتي كمان! وانتي كمان ايه؟
رودي: اسفه اصلي سرحت شويه. احم حضرتك ماعملتش حاجه ازاي. حضرتك. لو كنت اتأخرت شويه كان قلبي هيحصل ليه مضاعفات.
فارس: باستغراب. قلبك! هي مش كانت الزايده بيتهيالي.
رودي: متلخبطه. ومتـ.ـو.تره. اا. اي حاجه اهي كلها اعضاء.
فارس: ابتسم من لخبطتها. هو مش فاهم ده طبعها. ولا هي متـ.ـو.تره...

رودي: شافت ابتسامت فارس. احم ضحكتك حلوه قوي يا فارس.
فارس: سمع اسمه منها. ومش عارف ليه وافق انه يقف معاها. هي المفروض شكرته. خلاص كان استأذن وسابها ومشي. متشكر.
رودي: فاقت وقالت في سرها. يخرب بيتك يا لساني مبتسترش ابدا. هيقول عليا ايه دلوقتى. ماشي يا رينو. سبتيني لوحدي. اهو عكيت الدنيا.
فارس: بتقولي حاجه يا رودي...
رودي: تاهت في اسمها من تاني. وقلبها اتحرك من مكانه. رودي متسرعه.

رودي: احم ل ابدا ما قولتش هو انت اسمعتني باقول حاجه.
فارس: لا. لكن بتهمسي ومش سامع كويس.
رودي: احسن.
فارس: بدهشه نعم.
رودي: قصدي يعني. اني ما قولتش حاجه مهمه.
فارس: ماشي. المهم حمد لله على سلامتك.
رودي: ما تقــلـــع النضاره دي. فارس بدهشه واتعجب منها. ولكن لا اراديا. فارس شال النضاره وكانت عيونه عسلي مع انعكاس الشمس. جننت رودي.

رودي: شافت لون عينيه عن قرب. وكمان في الشمس. يا لهوي عليك. انت قمر يا فارس. وعينيك حلوه قوي قوي.
فارس: بدهشه. من شخصيتها. احم. متشكر وغمض عينيه مع ابتسامه وفتحها. ملقاش رودي قدامه. شافها بتجري من قدامه لانها احرجت واتكسفت. ولكن فارس ضحك على شكلها، غريبه رودي دي.

اخيرا محمد وصل. ونور قاعده قرب باب الفيلا من الفيلا منتظراه...
ورينو شافت محمد. وقامت راحت ل نور. نور. نور.
ابيه محمد جه...
نور: بجد وقامت وقفت قدام باب الفيلا الداخلى. وشافت محمد داخل. ولابس بدله جميله و النضاره والساعه. وماسك 2 فون ومفاتيحه. وداخل عليهم. وبيدور على عشقه.

ونور قلبهادق. محمد سلم على كل الموجودين في الجنينه. وعينيه على نور اللي واقفه على باب الفيلا. ومحمد راح وطالع على سلم الفيلا وشاف نور وعينيها مع انعكاس الشمس. اول ما شافها. كان عايز يشيل نور ويدخلها جوه قلبه.
محمد: ابتسم. اتأخرت.
نور: هزت راسها بلاء.
محمد: ساعه بالظبط اهو.
نور: هزت راسها بايوه...
محمد: انتي ما بتتكلميش ليه.
نور: حبت محمد في البدله. ومبسوطه من شياكته. محمد.
محمد: نعم يا نوري.

نور: انت حلوه قوي.
محمد: انا برده اللي حلو. امال اقول على القمر اللي قدامي ده ايه. والله بجد ما لاقي كلام اوصف فيه جمالك. انتى فعلا قمر.
طارق: من جوه. تعالى يا قمر تعالى. خش سلم الاول...
محمد: احرج ودخل وقال ل نور امشى جمبى بالظبط. وميهمكيش حد.
نور: مشيه جمبه بسعاده كبيره.

محمد سلم على كل الموجودين. اسف يا جماعه اتاخرت عليكم. والكل سلم عليه. لكن رنا قاعده زعلانه على فهد. لانه الوحيد اللي مجاش وزعلانه على حاله.
وادm اتصل عليه وطارق وفونه مقفول. وآدm معلقش.
رينو داخله جوه. وآدm شافها ونده عليها. رينو حبيبتي.
رينو: نعم يا بابي...
آدm: قولي ل داده سعاد تجهز الغدا
رينو: بزعل جواها لان كده فهد مش جاي. حاضر يا بابي...
ورينو راحت وقالت ل داده سعاد فعلا. وبدأت تجهز الغدا.

مريم: فهد فين يا رنا.
رنا: مش عارفه تقول ايه. والله ما انا عارفه يا مريم تلاقيه لسه نايم. او فونه فصل شحن...
مريم: بصت في عيون رنا. المشكله انك ما بت عـ.ـر.فيش تكدبي. لاننا متربناش على كده. احنا اه ممكن ندراى للمصلحه وعشان نبعد المشاكل.
رنا: مخـ.ـنـ.ـوقه من جواها. لكن طارق. منبه عليهم. وطارق وقت عصبيته بيكون حد تانى. صدقيني يا مريم. انا ماعرفش فهد فين دلوقتي. وفونه مقفول ولا هو قافله. وممكن يكون نايم...

مريم: متاكده. ماشي يا رنا. انا هعرف بطريقتي
مريم: قامت علشان تشرف على الأكل.
وان الشباب كلهم وآدm ومصطفى وشرين وطارق ورنا. وجاسر. وحسام. وأشرف هيتغدو مع بعض في الجنينه.
ومريم وملك وهنا وهدى. والبنات هيتغدو جوه في الفيلا علشان ياخدو راحتهم.
وفعلا الغدا خلاص جاهز. وداده سعاد. سي آدm غدا الرجـ.ـاله جاهز في الجنينه.

وآدm قام متشكر يا دادا. يلا يا شباب اتفضل يا مصطفى باشا. مصطفى قام والكل قام من بعده هو وشرين. وخرجوا وقعدوا في الجنينه...
والبنات قعدت في الفيلا كلهم قعده ولسه هيبداو اكل
رينو قاعده زعلانه. علشان فهد مجاش. ولكن سمعت زين يقول عمى طارق فهد جه...
رينو قلبها دق اكتر من مره. وابتسمت تلقائيا لوحدها. ومريم متابعه بـ.ـنتها. ولكن مش قادره تحدد في ايه وبدؤ في الغدا.

فهد كان قافل فونه وعايش في حرب نفسيه. وحاسس انه مش عايز يروح. وكمان خايف من زعل آدm. وفكر كتير في تصرف رينو الاخير بعقله. ولكن فكر بقلبه في عيون رينو وحراكتها. وانها وحشاه وقلبه طبعا اللي فاز.
فهد: قام في اخر لحظه. ولبس وخرج. وكان لابس قميص وبنطلون وشمر الكم. وكانت عضلاته بـ.ـارزه. وكان في منتهى الجمال.
ودخل عليهم في جنينه الفيلا. وزين لسه بيقعد شاف فهد داخل. ونده. على طارق. عمي طارق فهد جه.

طارق ورنا شافوه واتنهدو بـ.ـاريحيه.
وآدm كان زعلان طبعا. لانه لو فهد مجاش كان هياخد موقف منه. لانه اتصل عليه شخصيا...
فهد: قرب عليهم. مساء الخير.
كلهم: مساء النور.
فهد: عيونه بتدور على رينو. ولكن اتأكد ان الستات كلهم جوه.
وشاف نظرة آدm. ولكن حاول يبقى على طبيعته احم. لا سلام على الطعام. نسلم بعد الغدا بقى.
وبص ل آدm اسف على التاخير.
آدm: اترزع. لحقت نفسك من قايمه البلاك لست.

فهد: ابتسم. وقعد. وحاول جواه انه يسيطر على فهد القديم. ويثبت شخصية فهد الجديد قدام رينو.
مراد: انما ايه الحلاوه دي ياض يا فهد. حاسس ان عضلاتك في تقدm. كلهم ضحكوا.
فهد: لازم الواحد ياخد خطوه صح في حياته.
(طبعا آدm فهم إن الجمله دى وراها حوار. وحوار كبير. لكن معلقش).
فهد: انا ركزت شويه في التدريبات، وبعدين كمان انا ملاحظ انك ما شاء الله عضلاتك في تقدm بردو.

مراد: اه كبرت شويه ورقص عضله دراعه والكل ضحك عليهم.
مصطفى: يلا بقى اتغدو. وبسم الله مشاء الله. يا آدm. الأكل في منتهى الروعه. انت عامل جميع انواع الاكل. طيب نعمل ايه احنا بقى.
طارق: فعلا انا محتار. اكل محشى ورق عنب. ولا المحاشى التانيه. ولا جلاش ورومي وحمام وفراخ وكفته ولحمه استيك. ولا الأنواع التانيه دى. انا بفكر اقوم. انا شبعت من المنظر. الكل ضحك
آدm: كله من خيرك يا مصطفى باشا. ميجيش من بعد كرمك.

مصطفى: الله يخليك.
آدm: وانت يطارق. وبص ل مراد. كل رومى. مراد صمم ان حماه ياكل رومي انهردا. مخصوص علشانك.
طارق بص ل مراد. اصيل ياض يامراد. طمرت فيك تربيتى. والكل ضحك. لكن مراد نفسه يقول ل طارق ده لفريحته وبس. وفهد بياكل في صمت
وبعد فتره الكل اكل الحمد لله. ومريم كانت مهتمه ب رودي لانها اول مره تحضر. ورودي. كانت مبهوره. بأنواع وأصناف الاكل الكتيره. وفعلا الكل. كان محتار ياكل ايه. ولا ايه.

واتغدو. كلهم. وبعدها برده صلوا كلهم. جماعه. الرجـ.ـاله لوحدهم. والستات لوحدهم.
وبعد شويه.
مراد: واقف في الجنينه هو كل الشباب وفهد جمبه بيتكلموا ويهزرو. وفهد بيمثل انه طبيعى. وعيونه بتدور على رينو. لانه لسه ماشفهاش.
مريم: ندهت على رينو.
رينو: نعم يا مامي.
مريم: حبيبتي. خدي الصينيه دي وطلعي الكانزات دي بره ل مراد والشباب.
رينو: خايفه تطلع. علشان كدا هتشوف فهد. احم لازم انا يامامي.

مريم: حبيبتي نور اختك قاعده مع محمد. ومش حلوه اندهلها، واخواتك قاعدين مع الضيوف.
والبنات وداده سعاد في المطبخ. اتفضلي. ولا اروح انا...
رينو: لا خلاص يا مامي هاتي. واخدت الصينيه وكانت كبيره عليها. وقلبها خايف وطلعت من الفيلا.

و نازله على السلم. وفهد. اخيرا شاف رينو. واول ما شافها. قلبه دق بخفقان. ضـ.ـر.بات مختلفه ومتلخبطه. وراقب حركاتها الل وحشاه اوى. وهي نازله على السلم. كانت رجليها هتفلت لكن لحقت نفسها. وفهد في اللحظه دي جـ.ـسمه اتشنج. وكان هيتحرك ويجري يلحقها. لكن رينو لحقت نفسها.
ومراد: ايه يا فهد مالك.
فهد: لا ابدا ما فيش...

وفهد لعن نفسه لانه حس أنه ضعف. وقال لنفسه انت لازم تكون اقوى من كد. هي جايه عليك اهي ولما تقدm الحاجه الساقعه ما تاخدهاش منها اجـ.ـر.حها. واحرجها. اثبت عكس كلامها. رد كرامتك. وانك خرجتها من حياتك، عرفها انها غلطت، وقبض على ايديه.

رينو علشان الصينيه كبيره عليها. رجليها فلتت وهي نازله على السلم. ولكن لحقت نفسها. ونزلت وهي رايحه على مراد. وشافت فهد اخيرا. و دقلبها بيدق. وب تفكير ازاي هتشوف فهد وازاي هتقابله. ياترى هتسلم عليه؟
رينو قربت ع مراد ولكن!
رينو: قربت على مراد. ولكن قلبها بيدق بسرعه. لانها شافت فهد عن قرب. غايب عنها اسبوع كامل. وشافت ان فهد متغير ولكن للاحسن. مهتم بلياقته وعضلاته بـ.ـارزه وشكله بقى وسيم اكثر بدقنه الخفيفه.
وفهد: جواه اشتياق ل رينو. اللي اول ما شافها. كان عايز ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه وقلبه دق. وف لحظه نسى كل حاجه. لكن واخيرا افتكر الاهانه. وقرر انه يعاملها بنفس الطريقه. وانه يعاملها بحدود القرابه وبس.

رينو: بتـ.ـو.تر. احم. ابيه مراد!
مراد: ايوه يا حبيبتي.
رينو: اتفضل. مامي بتقولك قدm الكانز ده للضيوف.
مراد: اوكي يا قلبي هاتي. ومراد اخدها منها. وهي ماستنتش ومشيت على طول. وقلبها هيطلع من مكانه. وانها كانت لحظه واحده وهتقوله ازيك يا فهد.
وفهد: جواه نار من رينو. لانها تجاهلته. لكن اكيد في فرصه انه يجـ.ـر.حها. زي ما هي جـ.ـر.حته.
مراد: فهد امسك يابني.
فهد: لا مش عايز. انا هشرب قهوه.

مراد: عين العقل والله. خلاص نعمل اتنين قهوه كده ونظبط الدmاغ. المهم مالك كده.
فهد: مالي ازاي. ما نا زي الفل اهو.
مراد: ياض عليا انا. ده انت من ساعه ما جيت مـ.ـا.تكلمتش مع حد. لازم حد يكلمك علشان انت ترد وتتكلم.
فهد: ما فيش حاجه يا مراد. كل الحكايه اني تعبان شويه وعايز ابقى لوحدي.
مراد: بتفهم ماشي يا بطل. على راحتك...
وجه محمد: من وراهم. ايه يا نجم منك ليه.
مراد: اهلا بالعريس المنتظر.
فهد: اهلا يا خالو.

محمد: بص ل فهد ليا قاعده معاك بس مش دلوقتى. وبطل تقولي يخالو دى. اسمى محمد، المهم. انتو نظامكو ايه في الفرح!
مراد. وفهد. نظام ايه!
محمد: يعني انتو اجازتكو شهر صح. واكيد الاجازه هتخلص في رمضان. يعني كده مش هتحضرو الفرح. وده مش هاسمح بيه. لان الاول ابن خالتى واخو العروسه. والتاني ابن اختي. هاا. بقى هتعملو ايه!

مراد: والله انا فكرت في كده. وكمان كنت ناوي اقطع اجازتي. علشان اخد اجازه صغيره. واحضر الفرح. ايه رايك يا فهد.
فهد: حلو قوي. انا كمان بفكر اعمل كده. انا من بكره هقطع اجازتي وارجع الكليه.
مصطفى. جه هو وآدm. وسمعو الحوار.
مصطفى: لا يابن بـ.ـنتي. ماينفعش.
فهد: ليه بس يا جدو ما ينفعش.
مصطفى: انت ناسي ان رمضان كمان اسبوع. وان العيله كلها لها طقوس معينه. واول يوم رمضان لازم كلكم تفطروا عندي.

فهد: ايوه بس يا جدو فرح. محمد قرب. ولازم أقطع الاجازه. ياما كدا مش هنحضر الفرح. فهد جواه عايز يقطع اجازته مين دلوقتي.
مصطفى: فهد يابني. احنا اتعودنا ان كل سنه. في شهر رمضان. ان شباب العيله كلها بتتجمع. كل يوم عند واحد قبل رمضان. وتعلقو زينه رمضان والانوار على كل فيلا.

وكمان ما تنساش. ان زياد مش موجود معانا. وكمان رمضان ان شاء الله. احتمال يكون يوم الجمعه بإذن الله يعني مثلا هتبدؤه من يوم التلات كل الشباب هيروحوا على فيلا الصاوي. زي كل سنه تعلقوا الزينه والانوار في الفيلا والجنينه. وبعدها تطلعوا على شقة حسام وتعلقوا الزينه عندهم وعند الجيران اللي قصادهم. ويوم الاربع كل الشباب يطلعو على فيلا طارق. وتضبطه برده كل حاجه. وبعدها تطلعوا عندي على الفيلا وتعلقوا كل الزينه. وانا بقى هتعبكو شويه في الجنينه عندي. هتعمله خيمه رمضانيه صغيره كده. ويوم الخميس عند آدm.

آدm: ايوه بس يوم الخميس ده يعلقو الزينه عندى من بدري. علشان انت عارف يا مصطفى باشا. ان والدي الله يرحمه. عودنا ان كل سنه قبل رمضان بيوم كان بيد.بـ.ـح ويوزع على الغلابه. ومن بعد وفاته انا استلمت العاده دي. وان شاء الله مش هقطعها. وكل سنه بد.بـ.ـح قبل رمضان بيوم. ومراد وزين. لازم يبقوا معايا علشان يتعلمو. ويتعودو يعملو كدا على طول.

مصطفى: انا عارف طبعا كل الكلام ده. وعلشان كده سبتك للآخر. وان الشباب كلهم يكونوا عندك ويساعدوك. وبص ل فهد ها. قولت ايه يا فهد. هتقطع العاده والروحانيات.
فهد: عايز يمشي حالا. لكن جدو مصطفى ليه معزه خاصه. لا يا جدو. حاضر انا هقطع اجازتي تاني يوم رمضان تمام كده...
مراد: وانا كمان معاك.
مصطفى: تمام قوي. تقضو معانا اول يوم. وبعد كده ترجعو. للكليه. وترجعوا ان شاء الله على الفرح.

فهد: اتنهد. ان شاء الله. وآدm طبعا متابع.
محمد: يعني اطمن يا جماعه.
مراد: اطمن يا محمد خلاص. كلام رجـ.ـاله. صح يا فهد.
فهد: هز راسه. كلام رجـ.ـاله.
محمد: تمام
مراد: هو كلام رجـ.ـاله. اطمنت يسطى.
محمد: يسطى! لا تمام تمام. وضحكوا.
مصطفى: المغرب. اذن يلا علشان نصلي. وفعلا كلهم اتوضوصلوا.
وكل واحد سرحان في ملكوت لوحده. وبعد المغرب...

فارس: كان بيشرب عصير. ورودي عينيها عليه. وهو لاحظ وشافها. لكن هي حست انه شافها ودخلت الفيلا بسرعه.
فارس: وهو بيشرب العصير. الشباب وهما بيهزروا واقعو شويه عصير على قميصه.
فارس: ايه يا عم انت وهو مش تفتحوا.
يوسف: خير. خير. هتتكسي يا فارس وكلهم ضحكو.
فارس: عسل وخفه. ورايح على الفيلا علشان ينضف القميص.

رودي لما حست ان فارس. شافها وهي بتبص عليه دخلت الفيلا بسرعه. وراحت على المطبخ. وجابت كوبايه ميه و ماسكاها. وبتكلم نفسها.

اااخ الواد عسل. لا بجد فارس عسل قوي. ولا عينيه يا خرابي على عينيه. ولا عضلاته يا لهوي. الواد يهبل. يهبل. وانا هافضل ساكته كده. ساكته ايه! هو لساني ده بيستر. لا لا. ولا شـ ـــفــايـــ ـفه. يا لهوي على شـ ـــفــايـــ ـفه. عايزه تتباس. اه والله يخرب بيت جمال امك، فارس كان واقف وراها وقرب من ودنها سمعتك على فكره...
ورودى. اتخضت ولفت وعينيها مفتوحه من الصدmه. وحطت كف ايديها على بوقها. لانها كانت مفكره انها في المطبخ لوحدها.

فارس مبتسم من طريقتها. ورودي ما تكلمتش كل اللي عملته انها وقعت كوبايه الميه من ايدها واتكـ.ـسرت. وما بصتش على الكوبايه. كل اللي عملته طلعت تجري من قدام فارس.
فارس: بت. بت رودي استنى. طيب مين هيلم الازاز اللي اتكـ.ـسر ده...
سعاد: جت انا يابني هشيله. وجت سليمه ان شاء الله د بس انت روح وصالح خطيبتك.

فارس: بتعجب. خطيبتي. واستغرب. وافتكر كلامها اللي سمعه لما دخل المطبخ علشان ينضف القميص. وسمع كل كلمه قالتها. رودي دى غرييه. وابتسم ونضف القميص د وهو خارج قال خطيبتي!
رودي: جريت من قدامه. وراحت قعدت في مكان في الجنينه علشان نظم نفسها الل اتقطع من الاحراج. وكان وشها عبـ.ـاره عن كتله طماطم.

رودي: سمعني يا نهار اسود. طيب سمع ايه. وحطت ايدها على بقها. يا لهوي. لا يكون سمعنى وانا باقول، وبرقت عينيها. انا مش عارفه اعمل. ايه اعمل ايه في ام لساني ده، هيفكر فيا ازاى بس. وهيقول عليا ايييه. اوووف. انا هقعد هنا وهاحاول ما تقبلش معاه.

بعد شويه يا مراد اختفى. وكلهم قاعدين جوه في الفيلا. ومصطفى جمبه شيرين. وآدm جمبه مريم وكل واحد جمبه مـ.ـر.اته...
والشباب كلهم جمب بعض. ومحمد كل شويه يبص في الساعه. ويبص على نور. ومش عارف يقعد معاها. لان العيله كلها متجمعه. وزين قاعد عنيه على روتى. وآدm. وقاعد متحمس.
والبنات مع بعض وكل حبيب عينيه على حبيبته. لكن فهد قاعد ومراقب رينو لكن بخبرة ظابط. وهي ماخدتش بالها ان فهد مراقب كل تصرفاتها...

اما. رينو قاعد مفكره. ان فهد متجاهلها تماما واتغاظت لانه حتى ما قالهاش ازيك اوكلمها.
ونور. عينيها كل شويه على حبيبها. ومستغربه. انه كل شويه يبص في الساعه. ونفسها تقعد معاه. لكن. مينفعش حاليا.
الكل قاعد وفريحه عيونها رايحه جايه ومش شايفه مراد.
فريحه: رينو ما شوفتيش مراد.
رينو: لا ما شوفتوش. من بعد صلاة العشا.

فريحه: ازاي يعنى. العشا اذنت من بدرى. والساعه دلوقت داخله على 9 هيكون راح فين. انا بتصل عليه ويكنسل عليا.
رينو: ما تقلقيش. تلاقيه راح يجيب طلب ل مامى أو بابى. زمانه جاي...
واخيرا مراد ظهر. اتفضل ياسيدنا الشيخ. والكل اتفاجئ. يا ترى مين الشيخ ده. وجاي ليه! ومراد جايبه ليه!
الشيخ: دخل. وقال. يارب ياساتر. السلاااام عليكم...
كلهم: مستغربين. وعليكم السلام.

كل البنات استغربت. وكمان يوسف و مالك ومليكه و رنا و هنا و ملك...
مراد: اتفضل استريح يا شيخنا...
الشيخ: متشكر يا ابني...
مراد: زين، هات عصير ل مولانا.
زين: ابتسم. من عينيه. وراح يجيب العصير.
آدm: قام وقعد جمب الشيخ. شرفتنا يا مولانا.
الشيخ: الله يكرمك. الشرف ليا يا بني.
آدm: بص للكل. مالكو مستغربين ليه. النهارده كتب كتاب محمد ومراد...
اغلب الموجودين ما كانوش عندهم علم. ولكنهم فرحو من المفاجاه.

مريم. وشيرين. ومصطفى. وطارق. وأشرف. وجاسر. وحسام. كانو عارفين. من امبـ.ـارح بليل.
نور: برقت عينيها. وحطت ايديها على وشها. ومش مصدقه وحست انها هيغمى عليها. ومحمد متابعها. وقلبه هيتحرك من مكانه. ودى خامس مفاجأه. يعملهالها. لانه اتفق مع آدm على كتب الكتاب من يومين.

وفريحه اللي شهقت وفتحت بقها. ومش عارفه تعمل ريأكشن معين. من الخبر الل نزل عليها زى الصاعقه. مش خطوبه لا. ده كتب كتاب مره واحده. وبتحاول تستوعب الل سمعته. ومراد بردو. متابعها. وابتسم من شكلها المتلخبط. وأنه كلم ابوه امبـ.ـارح. بعد ماوصل فريحه. وطلب منه أنه عايز يكتب كتابه بكره على فريحه في. الحفله. وآدm قاله هرد عليك بكره...

ورينو. اللي فرحت جدا وسقفت بايديها من الفرحه. وفهد قاعد عادي متأثرش بحركاتها. وهي استغربت انه ما عملش اي ريأكشن حتى على وشه.

ورنا: الل اتصـ.ـد.مت. وبصت ل طارق. اللي عارف كل حاجه. وبدء يحكيلها كل حاجه في شرح مبسط، وان الل حصل. ان مراد اتكلم مع آدm وقاله انه ما خطبش فريحه يوم خطوبه محمد. لانه عايز يكتب كتابه على طول. وآدm بتفكير. لان محمد قبلها اتكلم مع آدm واقترح عليه انه عايز يكتب الكتاب قبل رمضان علشان لما يجي عندهم في رمضان تبقى نور على ذمته. وآدm اخد رأي مريم اللي وافقت وفرحت جدا. واتفقوا أن كتب كتابهم مع بعض، وآدm. قال ل مراد انهردا الصبح أنه موافق. وفرح جدا وقرر ان دي هتبقى مفاجاه الحفله. ولما آدm وافق على قرار مراد...

مراد: راح ل طارق. واتفق معاه على كل حاجه. طارق رحب جدا. لانه كان متدايق من العلاقه وعايزها رسمي. وطارق جاب الصور وكل حاجه تخص فريحه وعطاها ل مراد و هيظبط كل حاجه. ومراد نبه على طارق إن محدش يعرف خااالص وخصوصاً رنا وفريحه، وطارق قاله. طيب لو سألوني انت كنت هنا ليه! مراد قاله ما تقلقش انا عامل حسابى. وطلع من جيبه علبه الدبابيس وقاله. خد دي اديها لفريحه علشان لايقه على الحجاب، طارق حكى ل رنا اللي مدهوشه ومش عارفه تفرح ولا تزعل. لكن لما شافت تعابير وش فريحه فرحت طبعا. و طارق باس ايد رنا بحب وبترجى إنها متزعلش منه. وإنه كمان حب يفاجأها ويشوف الفرحه على وشها.

والكل اخد وقت على ما استوعبوا الموضوع.
الشيخ: اين العريس يا جماعه. انا ورايا جوازه غير دي. وطـ.ـلا.ق. بسرعه لاني مستعجل.
طارق: يا ساتر. الملافظ سعد ياشيخ...
آدm: قام قعد قدام المأذون. وجواه شعور غريب جدا. وإنه حاسس إن كل حاجة بتحصل بسرعة ونور هتتجوز وتسيب البيت...
محمد: قام وراح الاول عنده نور. ووقف قدامها، وشايفها متلخبطه ومتـ.ـو.تره نور. موافقه.
نور: متـ.ـو.تره. وعينيها بتروح يمين وشمال. ومش مصدقه.

محمد: موافقه على المفاجاه. دي وانك تتجوزيني يا نور. وتكونى مراتى.
نور: مكسوفه ومتـ.ـو.تره. ومش عارفه ترد!
محمد: قولي حاجه. شكلي بقى وحش كده.
نور: بدmـ.ـو.ع. هزت راسها ايوه يامحمد. موافقه.
محمد: كان عايز يبـ.ـو.سها من جبينها. لكن قال كلها دقايق وتبقي حلالي. انا ها صبر.
ومحمد اتحرك. وقعد قدام آدm. وآدm طلع صور نور من جيبه والبطاقه وكل حاجه لانه كان مجهز كل حاجه هو ومراد. وبدؤوا في مراسم كتب الكتاب.

ومريم بدmـ.ـو.ع أم وفرحه راحت حـ.ـضـ.ـنت اختها شيرين الل هي كمان دmـ.ـو.عها نازله. وحـ.ـضـ.ـنت مريم بكل حب. لان أخيرا ابنها هيتجوز. وكمان الل حبها وصبر على حبها.
وفي الوقت ده مراد. راح وقف قدام فريحه المصدومه والل فرحانه. وقلبها مش مستوعب.
مراد: فريحه.
فريحه: ...
مراد: شاور بايديه قدام وشها. وهي انتبهت. وقالها فريحه اكيد هتتشلي من الفرحه صح؟
فريحه: اتغاظت وقالت هتشل. واه هتشل من تصرفاتك. تقدر تقولي انت ما عرفتنيش ليه.

مراد: غـ.ـبـ.ـيه ما لكيش في الرومانسيه. يا بت انا عملتهالك مفاجاه. امال انا صارف عليكى ومكلف وجايبلك الفستان ده ليه...
فريحه: بغـ.ـيظ صارف ومكلف.! بتتعب والله. ومفاجاه. هي بصراحه مفاجأه. بس كنت عرفنى.
مراد: غـ.ـبـ.ـيه. المهم. موافقه على المفاجاه دى. وغمزلها
فريحه: اممم هفكر...
مراد: طيب فكري على مهلك، هي ندى قولتيلي ساكنه فين!
فريحه: بغـ.ـيظ. روح جمب المأذون. واول ما يخلص اقعد مكان محمد على طول.

مراد: ايوه كده. عارفه بعد الكتاب انا هاعمل فيكي ايه...
فريحه: اتـ.ـو.ترت. ووشها بقى احمر جدا. ونزلت وشها، آحم. هتهعمل ايه؟
مراد: ولا اي حاجه وضحك عليها...
فريحه: اتغاظت. وصكت على أسنانها.
مراد: خلاص ما تزعليش. فريحه كلها دقايق وتبقى مراتي يا بت.
فريحه: غمضت عينيها ومش مصدقه من الفرحه. وفاقت على صوت المأذون وهو بيقول.
الف مبروك وبالرفاء والبنين. وداده سعاد زغرطت.

طبعا طارق. وحسام شهدو على العقد. ونور مضت. وكان محمد حساس بسعاده غريبه. وآدm بيكابر وحابس دmـ.ـو.عها.
وبعد كده ده سعاد زغرطت تانى. وبدات البنات. تبـ.ـارك ل محمد ونور. ومصطفي وشيرين بـ.ـاركو بدmـ.ـو.ع الفرحه ل محمد ونور.
وبعد ما المأذون خلص. الأوراق. نده على العريس التانى. جاه طارق وقعد. وكان مبسوط وفرحان. ومراد قعد قصاده...
مراد: ههههههههههههه، الكل مستغرب. بيضحك ليه.
طارق: تنح. بتضحك على ايه ياض!

مراد: هههههههههه. مش مصدق اني هحط ايدي في ايدك يا طارق. ههههههه كلهم ضحكو، ورنا. ضحكت. وضـ.ـر.بت كف على كف.
طارق: تقصد ايه يالا انت!
مراد: ولا حاجه. ان شاء الله هتبقى جوازه مهيبره. وضحكو تاني على مراد. وبدؤه في كتب الكتاب.
وهما بيكتبوا الكتاب. فهد بيسـ.ـر.ق النظرات ل رينو وشاف انها فرحانه قوي و بتهزر وتضحك. وجواه بيغلي لما شاف يوسف بيتكلم معاها هو مالك. لكن لازم يثبت العكس لحد ما يتعود على كده.

محمد: راح لنورو. مبروك يا نورى
نور: وشها أحمر جدا. ومكسوفه اوى. ا. الله يبـ.ـارك فيك يا محمد.
محمد: في لحظة انشغالهم مع مراد. قرب منها وباسها من جبينها. بكل الحب الل جواه. ونور. مغمضه عينيها. وماسكه الفستان بايديها. من التـ.ـو.تر.
محمد: باس جبينها. وبعدها. قال. مبروك عليا السعاده. وتاه في جمالها ووشهاالاحمر عينيها. الزتونى. وكانت جميله اوي.

وبعد شويه المأذون. الف مبروك بالرفاء والبنين. وطارق خـ.ـطـ.ـف المنديل من المأذون. والكل ضحك عليه. وأشرف وجاسر. شهدو على العقد. وفريحه مضت بمعجزه لان جـ.ـسمها كله كان بيترعش. طبعا مريم كانت قايله ل سعاد بعد كتب الكتاب. تقدm الشربات. وفعلا البنات طلعو ب صواني الشربات. مع الزغاريط. والكل بـ.ـارك وهنا. ولمأذون مشي وزين وصله للباب.

مراد: أول حد راح سلم عليه هو آدm. وحـ.ـضـ.ـنه جدا. وآدm حـ.ـضـ.ـن مراد بكل حب. وغـ.ـصـ.ـب عنه نزلت دmعه من عيون آدm. رغم كل الل مراد بيعمله مع آدm. لكن آدm بيحب مراد بكل أفعاله وتصرفاته. وإنه ابنه الكبير وعكازه في الدنيا. وعارف إن مراد بيحبه وبيقدره ويحترمه. وآدm خرج مراد من حـ.ـضـ.ـنه. مبروك يا حبيب ابوك.
مراد: الله يابركلى فيك يا حج ويديمك نعمه في حياتنا.

وبعدها. طارق. قرب من رفيق دربه. وآدm إبتسم وسلم على طارق وحـ.ـضـ.ـنو بعض.
طارق: مبروك. مبروك يصحى
آدm: الله يبـ.ـارك فيك يا رفيقى.
طارق: العيال كبرتنا يا آدm.
آدm: لا يا حبيبى اتكلم عن نفسك. انا لسه شباب.
طارق: أيوه عينى عليك بـ.ـارده. الل يشوفك يقول تؤام مراد مش ابوه.
آدm: الله أكبر في عينيك. الله يخربيتك. وانا اقول. المشاكل مش سيبانى اليومين دول ليه، دلوقتى بس عرفت. أم عينك الل انت راشقها في حياتى.

طارق: ههههههههههههه. لا والله ابدا. ولا بحسدك ولا نيله. وبعدين. ما انا كمان الل يشوفنى. يقول عليا اخو فهد وفارس. وكمان اصغر. والل أتنين ضحكو
نور: محرجه تبص على محمد. ومحمد مش عايز يروح ل نور تانى في وسط العيله علشان ما يحرجهاش. لكن لو كان عليه هي خلاص بقت حلاله وقدام ربنا قبل العيله والناس. عايز يشلها ويخـ.ـطـ.ـفها. وياخدها لعالمه الخاص.

اما مراد راح وقف قدام فريحه. وباس جبينها قدام الكل. وفريحه كانت هتمـ.ـو.ت من الكسوف.
مراد: مبروك. مبروك يا فريحتي.
فريحه: بصوت مبحوح. احم. الله يبـ.ـارك فيك.
مراد: طلع من جيبه. علبه وكان فيها خاتم ودبله. ولبسها الخاتم. وقالها مراد العدوي لما بيوعد بيوفي. وانا وعدتك اني هلبسك الخاتم و هاكتب كتابي عليكى قدام العيله.
فريحه: لبسته الدبله. وبصت في عنيه مبروك عليا جنتك.

يوسف. جواه كان نفسه. يكتب كتابه هو كمان. لكن مكانش يعرف بالمفاجاه دي لكن حس انه لازم يعمل كده في اقرب وقت...
اما مالك. من كمية الحب الل موجوده حواليه. اتشجع. وقرر انه بكره يعترف ل ساره بحبه ليها. ومن قوة حبه ليها مش قادر يستنى لبكره. وشاف انه يبعتلها رساله على الواتساب. دلوقت. وانه يمهد الموضوع. وفعلا فتح الواتس وكتبلها كلمتين. حشـ.ـتـ.ـيني و  يا ساره.

كل البنات بتبـ.ـارك ل نور وفريحه. ةونور مش مصدقه انها بقت مرات محمد عزيز. وان فرحها بعد شهر.
وكمان فريحه مش مصدقه انها خلاص هتبقى فريحه العدوي.
اما مليكه جواها بذره بدات تحيا. وشافت ان جو العيله حلوه مش وحش. وان كلهم فرحانين. لكن ليه هي ليه مش فرحانه...
زين: راح وقف جمب آدm. ايه يا حاج.
آدm: عايز ايه.
زين: ايه رايك هناخد ميعاد. ولا ايه.

آدm: والله يا زين الاصول بتقول اننا ناخد ميعاد. لكن جنون الحب بيقول ايه!
زين: بيقول. انى اتكل على الله.
آدm: صح اتكل على الله بقى.
زين: بص ل آدm. لكن اكلم مين فيهم.
آدm: عليك وعلى الراس الكبيره.
زين: تمام. يلا بالاذن.
آدm: اذنك معاك يا خويا. عيل لازملك قفا علشان تفوق.
(طبعا آدm طلب من زين في المكتب واتكلم معاه. وقاله انه عارف انه بيحب ريتال. لكن زين متكلمش. وكان عايز دافعه من آدm اللي شجعه. ).

وزين: فرح جدا. و قرر انه يتقدmلها النهارده. وعلشان كده حب انه يجيبلها فستان الخطوبه. وكمان جاب الخاتم والدبله.
زين: راح قعد قدام مصطفى وساكت. وزين يبص على اشرف. ويبص على مصطفى. وفي الآخر مصطفى وأشرف لاحظو ان زين محتار.
زين: يعني اكلم ابوها. ولا جدها. وقام وقال. عمى اشرف ممكن تيجي تقعد جمب عمي مصطفى. لو سمحت. عايز اقولكو حاجه.

أشرف: باستغراب ولكن قام. وماله يسيدي. الحاج الباشا الكبير واى حد يتشرف يقعد جمبه. اشرف قعد. ادي قاعده. نعم يا سيدي.
زين: بلع ريقه احم وحس ان الكلام وقف في ظوره. وسكت
مصطفى: في ايه يا زين يابني.

زين: احم. حاضر. هاقول اهو. احم. بص يا عمى مصطفى. وانت كمان يا عمى اشرف. انا كنت عايز. عاايز. احم. بصوا هو احنا كنا هناخد منكم ميعاد ونيجي. وبابا طبعا هو كان هيتكلم. لكن انا استاذنته. اني اتكلم واخد انا الخطوه دي.
مصطفى وأشرف مش فاهمين.
مصطفى: خطوه ايه يا زين يا بني!
طبعا: مريم وآدm كانو بيضحكو على زين المتلخبط. وآدm محبش يتدخل علشان زين يحس بالفرحه...

وطبعا ريتال حست ان الفيلا بتصغر عليها. واترعـ.ـبت جدا وقالت يا رب زين مـ.ـيـ.ـتهور ويتقدmلى...
زين: احم. وبص لعمو مصطفى. هو اللي عايز يطلب ايد الانسه ريتال. يطلبها من حضرتك. وبص ل أشرف. ولا من حضرتك.
العيله كلها فهمت وفرحت. وهنا مكانتش مصدقه. وكل البنات راحو وقفو جمب ريتال. ومصطفى ابتسم. وفهم. لكن اشرف مش مستوعب.
مصطفى: بص على اشرف اللي مردش.

مصطفى: سيبك من أشرف. الل يطلب حفيدتي ريتال عزيز. يتكلم معايا انا. وبص ل اشرف ولا ايه يا اشرف؟
أشرف: ايوه طبعا يا حاج. ودى عيزا كلام. ريتال بـ.ـنتك وحفيدتك. بس هو في ايه. انا مش فاهم.
مصطفى: اركن انت على جمب. ايوه يا زين يا حبيبي عايز تقول ايه.
زين: بلع ريقه. وقال مره واحده. انا عايزه اتجوز ريتال عزيز.
طارق: همس ل آدm. الواد ده. عبـ.ـيـ.ـط. اسمها اتجوز ريتال كده خبط لزق.

آدm: شوفوا مين اللي بيتكلم، والله يا جدعان. ارجع بالذاكره 22 سنه يا صاحب السعاده. ياللي مصطفى عزيز قالك موافق. وانت تقوله ارجوك فكر ومترفنيضش ههههههههههههه
طارق: بغـ.ـيظ. والله انا غلطان علشان مابخبيش عليك حاجه...
آدm: بص في عيون طارق متأكد انك مابتخبيش عليا حاجه. يطارق.
طارق: اتـ.ـو.تر. احم. استني. استني. لما نشوف النتيجه ايه
آدm: عرف ان طارق بيتهرب. ومعلقش. لكن قاله نتيجه ايه. هي كوره يا طارق.

طارق: يووه استني بس. انت المفروض تكون قلقان.
آدm: قلقان ليه. انا ابنى مـ.ـيـ.ـترفضتش. وغير كدا انا عارف النتيجه من امبـ.ـارح.
طارق: مش فاهم...
آدm: مع انك بتخبي عليا. لكن هاقولك، انا روحت وطلبت ايد ريتال امبـ.ـارح بليل. من مصطفى عزيز واشرف. ودي الاصول ولا ايه!
طارق: وانت يصحبى عمرك مـ.ـا.تتعدى الاصول. لكن الل يشوف أشرف وانه كان مستغرب ومش فاهم حاجه. يقول إنه فعلا مش عارف. هي دي خطه ولا ايه!

آدm: طبعا. علشان زين يحس بالفرحه. زين انهارده وانا بكلمه طلب منى انه هو عايز يطلب ريتال بنفسه، . وانا طلبت من مصطفى. وأشرف انهم. كأنهم ميعرفوش حاجه.
زين: ها يا عمي قولت ايه...
مصطفى: والله يا زين يابنى. انت فاجئتني. ولكن ناخد راي ريتال.
زين: كشر. لانه عارف انهم لو سالوها مش هتجاوب لبكره. وقال طيب خد وقتك يا عمي.
مصطفى: بص ل ريتال ها يا ريتال يا حبيبتي. قولتي ايه زين ابن عمك آدm. طالب ايدك.

ريتال: بتفرك في ايديها. وكل البنات حواليها.
نور: وافقي وافقي.
فريحه: ايوه قولي ايوه موافقه
رينو: هزى راسك بايوه يا ريتال.
وريتال واقفه هتمـ.ـو.ت في جلدها. وما فيش اي رد فعل. غير انها وشها بيحمر. وبعد فتره قعدوا البنات يشجعوها. لكن ريتال برده لسه ما قالتش رايها...
وزين: مترقب. ومتغاظ منها. والبنات سكتت لانهم حاولو كتير. وعارفين شخصية ريتال. وانها مش هتتكلم قدام حد. ةولكن رينو بتفكير. وبصوت مسموع شويه.

قالت يا جماعه ريتال مش موافقه.
ريتال: بسرعه لا طبعا انا موافقه على زين وو...
والبنات. سقفت. ونور حـ.ـضـ.ـنت رينو على ذكائها. وفهد غـ.ـصـ.ـب عنه إبتسم من تصرفات معشوقته الصغيره.
زين: واقف مش مصدق. انه اخيرا سمع الموافقه. وفرح جدا.
مصطفى: طيب على خيرة الله. والف مبروك. واضح كده ان ما فيش واحده في العيله بتتخطب في بيتها. كلهم فعلا وضحكوا.

زين: حـ.ـضـ.ـن آدm بفرحه وحب وشكره لانه السبب في الفرحه الل هو فيها دلوقتى. وآدm بادله الحـ.ـضـ.ـن بحب أب بيعشق ولاده.
وسلم على مريم. وباس ايدها وحـ.ـضـ.ـنها. ومريم حضتنه بدmـ.ـو.ع. الفرحه بقت 3.

وسلم على كل الموجودين بفرحه. وهنا دmـ.ـو.عها نزلت. وشيرين فهمت ان الفستان اللي ريتال لابساه ده يبقى من زين مش من مريم. وعيونها دmعت لانها شافت احفادها. وبتتمنى انها تشوف احفاد محمد. والكل بـ.ـارك وهنا وملك وجاسر كانو مبسوطين وبيتمنوالفرحه لاولادهم قريب.
آدm: ايه يا زين. واقف ليه. مش هتروح تلبس ريتال الخاتم.
زين: اه والله صح يا بابا انا كنت ناسي. وآدm ضحك على ابنه. الل الفرحه ملخبطاه.

زين: راح وقف قدام ريتال اللي جـ.ـسمها كله في رجفه. مبروك يا روتي.
ريتال: ، ما بتردش
زين: مش مهم. هسمعها منك بكره. هاتي ايدك بقى.
ريتال: مدت ايديها بصعوبه. وكانت بتترعش. ةوزين مش عايز يبـ.ـو.س ايديها قدام الموجودين. ولكنه قرب منها وهمس في ودنها. حبيبتي اهدي. انتى مش عايزه حبنا يطلع للنور ولا ايه.
ريتال: غمضت عينيها. وبتاخد نفسها. احم لا عايزه يازين...
زين: مبروك يا روتي.
ريتال: الله يبـ.ـارك فيك يا زين.

زين: خدي بقى الدبله. وحطيها في صوباعي زى الشاطره. بس ابوس ايدك بطلي تتـ.ـو.تري.
وحاول يشجعها. حبيبتى هي يعني مريم ونور احسن منك. انتي زيهم واقوى كمان. وانتي دلوقتى في موقف المفروض تثبتلهم انك قويه ومش متـ.ـو.تره ولاقلقانه من حاجه.
ريتال: اتشجعت. ومسكت الخاتم. والحمد لله لبست الخاتم ل زين...
والزغاريط، والميوزك اشتغلوا. وكانت فرحه مميزه لانها جمعت اربعه في الحلال. وكمان حب جديد طلع للنور.

ورودي كانت مبسوطه. من جو العيله الفرحه. وبصت على عيون فارس واتمنت إنها تبقى جزء من العيله الجميله دى. وهي بتتمنى. فارس رفع عيونه وبص بالصدفه واتقابلت عيونهم للحظه. ولكن رودي كانت محرجه ونزلت عينيها بسرعه. وفارس إبتسم. على الشقيه الصغيره.
مريم: راحت سلمت على شيرين ومصطفى. وبـ.ـاركت ليهم. وهما كمان بـ.ـاركولها. وبركت لهنا واشرف بحب. وقربت من ريتال اللي حـ.ـضـ.ـنتها ب فرحه كبيره. وانها تكون مرات زين.

وريتال بادلتها الحـ.ـضـ.ـن بحب اكبر. لان العيله كلها بتحب مريم...
وزين: قرب من مريم و سلم عليها تانى وباس ايديها وراسها. وبـ.ـاركت ليهم.
وبعدها. جه مراد وفريحه. وسلموا عليها. ومراد باس ايدها وحـ.ـضـ.ـنها بحب. لانها السبب الاساسي في الفرحه دي. ومريم حـ.ـضـ.ـنت فريحه. وسلمت عليها وبـ.ـاركتلها.

واخيرا جت نور ووقفت قدام مامتها ومريم حـ.ـضـ.ـنتها بحب ودmـ.ـو.ع. لانها شهر وهتمشي وسلمت عليها كتير والاتنين عيطوا في حـ.ـضـ.ـن بعض. واغلب الحضور عيونهم دmعت. آدm مدايق لان دmـ.ـو.ع مريم بتكوى قلبه. وكمان دmـ.ـو.ع نور. ولو بايديه يخلى بـ.ـنته وأولاده في حـ.ـضـ.ـنه العمر كله. وميبعدوش عنه.
وبعدها. محمد اخد مريم كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وباس راسها، ومسد على حجابها
مريم: مبروك يا نور عيني.
محمد: حبيبتي الله يبـ.ـارك فيكي. اهدى بقى بتعيطي ليه.

مريم: انا فرحانه قوي يا محمد. فرحانه ان ربنا استجاب لدعواتى وريح قلبك.
محمد: باس ايديها. ربنا ما يحرمني منك يا حمـ.ـا.تي. وابتسم.
مريم: وسط دmـ.ـو.عها ابتسمت. انا مريم وبس فاهم.
محمد: احلى مريم.
مريم: تسلملي يا رب...
محمد: راح عند شيرين. أمى وحبيبتي وروح قلبى. وباس ايديها الإتنين.
شيرين: حضتنه بدmـ.ـو.ع، حبيبى. ونبض قلبى. مبروك ياروحي. انا الفرحه مش سيعانى يا محمد.

محمد: غـ.ـصـ.ـب عنه عيونه لمعت بالدmـ.ـو.ع، ايه ياشيرى. انتى تزعلى تعيطى. تفرحي تعيطى. ومسح دmـ.ـو.عها. دmـ.ـو.عك دى غاليه اوى. علشان خاطرى متعيطيش.
شيرين: مش قادره. توقف عـ.ـيا.ط. ومصطفي جه وضمها ليه بحب. وحاول يهديها. لانهم أخيرا. محمد فرح قلبهم. وأخيرا هديت وضحكت. ومحمد إبتسم لما شاف ضحكتها.
وبعدها. راحوا كلهم يسلموا على آدm. زين وريتال. ومراد وفريحه. ومحمد ونور.

ولكن السلام اللي اثر في آدm. سلامه ل نور. لانها هتخرج من البيت اللي اتربت وعاشت فيه. وادm برده غـ.ـصـ.ـب عنه دmعه نزلت منه ونور عيطت في حـ.ـضـ.ـنه. وآدm مسبهاش غير لما هديت. وسلم على محمد بعدها. وقاله. مبروك عليك نور...
وبعدها زين وريتال سلموا على كل العيله. ومصطفى وشيرين وأشرف وهنا.
اما مراد وفريحه. سلموا على طارق ورنا. وكل العيله بعدهم...

فارس قام بفرحه وحـ.ـضـ.ـن فريحه وبـ.ـاركلها. بـ.ـارك ل توامه. وكانت رودي واقفه وراها هي ورينو. وردى كان وشها احمر جدا. ومكسوفه، وفارس غـ.ـصـ.ـب عنه عينيه كانت عليها ومش مصدق ان رودي مكسوفه. لانه سمعها وهي بتتمنى تبوسه وابتسم. وبعدها فاق على صوت مراد. ما خلاص يا وحش هتنام في حـ.ـضـ.ـنها سلم وزوق عجلك يلا.
فهد: اخيرا. خرج من صمته. وقرب من فريحه حبيبته. وسلم عليها وبـ.ـاركلها.

وفريحه في حـ.ـضـ.ـنه كانت. رينو وراها بالضبط. وفهد عينيه على رينو.
ورينو رفعت عينيها في عين فهد. وتقابلو في نظره لثواني. ولكن كانت نظرة اشتياق ممزوج بأسف وعتاب. وبعدها اتقلبت. بنظره كـبـــــريـاء من الطرفين. ورينو نزلت عينيها بسرعه. وتكلمت مع رودي. كأن فهد مش شايفاه.
فهد: مبروك يا فريحه.
فريحه: الله يبـ.ـارك فيك يا فهد...
: فهد مبروك يا مراد. الف مبروك.

مراد: الله يبـ.ـارك فيك. عقبالك يا فهد. ورينو رفعت عينيها تانى وكان فهد باصصلها من قبل. وحب يتكلم وهو باصص في عينيها.
فهد: لا انا بعدت عن و.جـ.ـع الدmاغ ده...
رينو اتصـ.ـد.مت اول ما سمعت. وفضلت بصه في عنيه ومعملتش اى رد فعل علشان مايشوفش ضعفها.
مراد: مش فاهم. هو حد يكره يبنى انه يحب ويتجوز! وخصوصا لو جواز عن حب يبقى. مش و.جـ.ـع دmاغ.
، فهد: عينه في عين رينو. مفيش واحده تستاهل انى احبها. انا صرفت نظر جواز ايه.

وو.جـ.ـع دmاغ ايه، مستقبلي وشغلى اهم. من الكلام الفارغ ده.
رينو: سمعت كلامه. واتاثرت من جواها. ولكن حاولت مـ.ـا.تبينش إنها اتو.جـ.ـعت وزعلت من. كلامه واتخـ.ـنـ.ـقت. ونزلت عينيها قبل مـ.ـا.تضعف...
رينو: رودي تعالى نتمشى شويه في الجنينه.
رودي: كانت محتاجه تهرب من عيون فارس. اوكي تعالي.

رينو: من غير ما تبص لفهد اللي مراقبها وعيونه عليها وكان عايز يشوف رد فعلها. اخدت رودي. وعدت من جمبه بابتسامه. ورافعه راسها بكـبـــــريـاء. كأنها بتقوله انا اللي رفضت حبك. ومشيت.
فهد: فهم وسكت.
يوسف: راح لجدو. جدو
مصطفى: نعم يا حبيب جدك
يوسف: انا بافكر اني اكتب كتابي قبل رمضان.
مصطفى: الله ايه اللي جرى للعيال دى.
يوسف: ارجوك يا جدو وافق. وكلم عمي حسام. ونكتب الكتاب. واتجوز مع عمى محمد.

مصطفى: والله يابني! انا مش عارف اقولك ايه. ودراستك؟
يوسف: وافق علشان خاطري. بالله عليك يا جدو. وكلم عمى حسام وبابا. ولو عم حسام وافق. وانا متأكد انه هيوافق. يومين كده ونكتب الكتاب. وما تشغلش بالك بدراستي.

وبعد محاولات من يوسف. وزن كثير على مصطفى. اخيرا مصطفى وافق. وقاله انه هيروح بكره ل حسام هو وأشرف. وشيرين. وهنا. ويتكلموا ويحددوا كتب الكتاب. ويوسف قام بفرحه حـ.ـضـ.ـن جده. وباس على ايده ومشي وراح يفرح مريم.
مصطفى: الله هي العيال دي مستعجله على ايه.

طبعا: مراد وفريحه. واقفين مع العيله. ومراد جواه نفسه ياخد فريحه في حـ.ـضـ.ـنه. لانها خلاص بقت مـ.ـر.اته شرعا. وفريحه واقفه جمبه. ومش مصدقه. من انها كانت حبيبته. وفي لحظه. بقت مـ.ـر.اته. وفرحتها كانت مضاعفه...
اما زين: كان مبسوط جدا. وقاعد هو وريتال في وسط العيله. والكل بيبـ.ـارك ويهني. والميوزك شغال.

محمد: واقف وجمبه. نور اللي شايفها متـ.ـو.تره. هو عايز يطمنها. لكن العيله كلها موجوده. وهو بيعتبر نور دي بـ.ـنته قبل ما تكون حبيبته. ودلوقتي مـ.ـر.اته. ومش عايز يوترها اكتر، ونفسه انه ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه. ويشيلها ويلف بيها ويقولها. انا امانك. مـ.ـا.تخافيش.
ونور: اللي واقفه جمب محمد. ومكسوفه ومحرجه. وبتفكر انه شهر بالضبط وهتبقى مع محمد لوحدهم. وخلاص نور بقت مرات محمد ووشها عبـ.ـاره عن كتله طماطم. وده زاد من حسنها.

مالك: مبسوط ليهم وفرفش الجو هو وفارس ويوسف ومريم. وداد اسعاد ملت الفيلا زغاريط.
آدm. قاعد ومحاوط مريم من كتفها. وجواه مبسوط قوي. لانه شايف الفرحه على وش اولاده، لكن عنده احساس. ان رينو بتمثل انها مبسوطه. وهيحاول يعرف مالها.
طارق ورنا. مبسوطين طبعا. وكلهم قاعدين. والضحكه ما بتفارقهمش من طارق المـ.ـجـ.ـنو.ن، والكل قاعد مبسوط، .

لكن فهد: قاعد مابيتكلمش. وسابهم وخرج على الجنينه. واتمشى لوحده فيها. وشاف رينو مع رودي. وكانت المسافه كبيره. فهد وقف وتابع رينو من بعيد. وشايف رودي بس هي اللي بتتكلم وتتحرك. ورينو قاعده ما بتعملش حاجه، ولان الدنيا ليل. حاول يقرب شويه. واتمشى فعلا. لحد ماوقف في مكان قريب. وسمع رودي وهي بتحكي لرينو عن فارس. والموقف اللي اتحطت فيه. وانها محرجه جدا. لكن رينو من عينيها واضح انها مش مع رودي خالص. رودي جالها مكالمه وكان باباها. وبعدت عن رينو شويه. علشان تتكلم...

فهد: بص على رينو، وشاف وشها اللي محروم منه من فتره. لكن وشها حزين.

رينو: وهي قاعده جمب رودي. بتفكر في كلام فهد. وماحستش برودي اللي مشيت. وإن فهد. بعد عن و.جـ.ـع الدmاغ. وانها كده بالنسبه لفهد كانت و.جـ.ـع دmاغ. وكمان مـ.ـا.تستاهلش حبه ليها، طبعا اي بـ.ـنت بتنسي اللي هي عملته. واي كلمه سلبيه من حبيبها بتأثر فيها. ورينو عيونها دmعت. لانها مكانتش تقصد تهين فهد. هي اتصرفت في لحظه غـــضــــب. وانها لسه صغيره. وكمان ثقة اهلها فيها كبيره. وان ما فيش ولد يتجرأ يقرب من بنات العدوي. لكن فهد، فهد يجي ويبـ.ـو.سها.

رينو: سرحانه وفهد متابعها. رينو جواها، انا ماكنتش اقصد يا فهد. انى اقول انك مش راجـ.ـل، بالعكس انت كل سيمـ.ـا.ت الرجوله فيك. والغيره اللي وحـ.ـشـ.ـتني منك يا فهد. انت محترمتنيش. لو بتحبني كنت تخاف من زعلي وردة فعلي على عملتك دي، انت غلطت يا فهد. وانا كمان غلطت. لكن انت ماحاولتش تقرب تاني. واخرتها ايه. انك استريحت من و.جـ.ـع الدmاغ. انا بالنسبه ليك و.جـ.ـع دmاغي يا فهد! وكمان مستاهلش حبك! انا هريحك من و.جـ.ـع الدmاغ يا فهد، وغمضت عينيها ودmعه نزلت منها. وفتحت عينيها. ورينو شافت. ضوء بيلمع جبها ولفت ولمحت فهد والضوء ده من ساعته كان عاكس جمبها من الاضاءه. واتـ.ـو.ترت ولكن بتفكير. عملت نفسها مش شايفاه. وفضلت قاعده وكان قلبها بيدق لكن بزعل. وحاولت تثبتله العكس. وان كانت هي بالنسباله و.جـ.ـع دmاغ. فهو مش هيكون في دmاغها اصلا. رودي: جت عليها.

رينو: كنتى فين؟
رودى: سلامتك يارينو. انا قولتلك بابى بيتصل. وكلمته وقالى انه هيتاخر عليا.
رينو: وقفت باقولك ايه يا رودي.
رودي: ايه
رينو: علت صوتها شويه. تعالى ندخل جوه ونفرفش شويه لابيه زين وريتال. تعالى انا نفسي ارقص. واخدتها من ايديها، وكان فهد بيحاول يداري نفسه جمب شجره علشان ما تشوفهوش.

وفهد: شاف رينو وهي بتضحك. لا وكمان رايحه ترقص. والنار شعلت. جواه. وفضل واقف مكانه ومش عارف يفكر. ولكن كل شويه يرجع لقرار.
البعد والفراق...

رينو: دخلت وهي متـ.ـو.تره وبتدعي ان فهد ما يكونش شاف دmـ.ـو.عها. لكن جت اللحظه اللي هثبتلك انك مش في دmاغي. وحاولت تضحك وتداري اللي جواها. لانها زي مامتها. وقالت. ايه يا ابيه زين. مش هترقص. انهردا. في بيتنا 3 مناسبات. وشغلو الميوزك. واخدت رودي معاها وزين. وفعلا رينو بتعمل فرق في اي مكان هي فيه. والكل. بدأ. يضحك من تاني وكل. كاپل واقفين جمب بعض. ويسقفو ومبسوطين والحمد لله الليله عدت على خير...

الكل كان مبسوط ولكن الوقت عدى بسرعه...
حسام: قام وقدm الهديه لاخته. وكان خاتم رقيق. وقدmه ل مريم. الل فرحت بيها جدا. مهما كان حتى لو أخته مش محتاجه. لكن اى هديه من اخوها الكبير. حتى لو صغيره بتفرق معاها جدا، وحضتنه بحب وقالتله انها هتفضل لابساه في ايديها على طول. وشكرهم على اليوم الجميل ده. واستاذن واخد هدى ومشيوا. ويوسف هيوصل مريم.

وبعدها. جاسر قام هو ملك ومليكه ومالك. وسلموا على كل الموجودين. وشكروا. آدm على العزومه واليوم الجميل ده. وبـ.ـاركو ليهم ومشيوا.
اشرف: قام وراح قعد جمب رنا. وقدm لها هديه اسوره جميله. ولبسها ليها. وكانت مبسوطه جدا ان اخوها جابلها هديه. هي ايوه مش محتاجلها.
لكن اي حاجه من الاخ الكبير بتسوي الدنيا وما فيها. وكانت فرحانه جدا. وحـ.ـضـ.ـنته بحب.
واشرف. بـ.ـاركلها على. كتب كتاب فريحه.

ورنا بـ.ـاركتله على خطوبه ريتال...
واشرف: قام واخد هنا و كان عايز ياخد ريتال.
لكن. حاول زين يقنع اشرف انه هيوصل ريتال.
واشرف. اخد هنا...
ومصطفى: قام وبـ.ـارك للجميع. واخد وشيرين ومشيوا.
يوسف: قام واخد مريم علشان يوصلها بالعربيه.
وبعد كده طارق قام. وسلم على آدm وحـ.ـضـ.ـنه بحب.
وبـ.ـاركله تانى. على كتب كتاب نور ومراد وخطوبه زين. وسلم على كل الموجودين...

وراح ل مراد وقاله متاخرش فريحه. ومراد قاله انه هيحصله علشان ميأخرهاش...
طارق: اخد رنا واستاذنو ومشيوا...

كده فاضل محمد ونور. و مراد وفريحه، وزين وريتال، وفهد ورينو، وفارس ورودي...
فارس: دخل وسلم عليهم وهو خارج شاف رودي واقفه لوحدها، وقرب منها.
فارس: انسه رودي...
رودي: اتكسفت. احم نعم.
فارس: في حد هيوصلك.
رودي: اتـ.ـو.ترت. وقالت بابي في الشركه و هيتاخر. انا هاستنى لحد ماييجي. او ممكن اخد تاكسي.
فارس: تسمحيلي اوصلك...
رودي: فتحت بقها ومش مصدقه. لكن بطبيعه اي بـ.ـنت. هتخاف تركب مع اي حد...

رودي: لا ميرسي. انا هاطلب اوبر. او هاخد تاكسي.
فارس: مش هينفع الوقت أتأخر. وما ينفعش تركبي تاكسي لوحدك. ويا ستي. اعتبري انك هتركبي تاكسي.
رودي: مش عارفه ليه. جواها مبسوط. وانها فرصه تتعرف على فارس. هو محترم جدا...
رودي: اوكي انا متشكره جدا لحضرتك. ثواني اجيب شنطتي من جوه.
فارس: اتفضلي...

رودي: دخلت الفيلا بسرعه. واخدت شنطتها وسلمت على. مريم وآدm. وآدm صمم انه يوصلها هو ورينو. لكن هي قالتله انها كانت هتركب اوبر. لكن الاستاذ فارس عرض عليها يوصلها. وبـ.ـاركت للموجودين. وراحت ل رينو. وقالتلها ان فارس عرض عليها يوصلها.
رينو: ابتسمت ل رودي وقالتلها خلي بالك من نفسك. وكلميني اول ما توصلي.

رودي: استاذنت ومشيت، وفارس اخدها وفارس ماشي. مش عارف هو عمل كده ليه. وحاسس انه اتسرع. لكن هو شايف انه كده بيساعدها. لان باباها مش موجود. فتحلها الباب وركبت بتـ.ـو.تر.
وركب وسالها على العنوان. وقالتله. وفارس هيوصلها. واتحرك بالعربيه ومشيوا.

اما زين: ريتال تحب اوصلك دلوقتى
ريتال: يا ريت يازين.
زين قام استاذن. من والده...
آدm: قاله خلي بالك من الامانه يازين...
زين: هز راسه ما تقلقش يا حاج، واخد ريتال بعد ما سلمت على كل الموجودين. علشان يوصلها.

فهد: دخل وكانت عينيه حمرا من الغـ.ـيظ والغيره. لانه تخيل ان رينو رقصت. وهو مرضيش يدخل علشان لو كان شافها. كان ممكن يتصرف بغـــضــــب. وكل ما يتخيل ده. دmاغه هتنفجر. لكن صمم انه يسيبها براحتها علشان يتعود على بعدها.
فهد: قرب من آدm ومريم الف مبروك وربنا يتمملهم بخير. انا هاستاذن.
آدm: بقلق. لما شاف شكل فهد. انت كويس يا فهد!
فهد: انا كويس يا عمي.
مريم: فهد يا حبيبي انت متأكد.

فهد: ما تقلقوش انا كويس. انا بس منمتش من امبـ.ـارح. واتعدل وما بصش على رينو ومشي.

اما مراد: يلا يا فريحه علشان اوصلك
فريحه: اوكي يلا...
مراد استاذن بابا. انا هاوصل فريحه.
آدm: بنظره ل مراد. ومراد طمنه بنظره ظ
مراد: فهم قصد ابوه. انه ما يتجرأش. مش معنى انه كتب الكتاب. انه يتجرأ. مع فريحه.
ومراد اخد فريحه علشان يوصلها...

محمد: قام طيب يا نور انا هامشي.
نور: متـ.ـو.تره. احم. بالسرعه دي.
محمد: معلش يا حبيبتي. وعلى فكره انا هستناكي بكره في المستشفى...
نور: هو في بكره عمليه.
محمد: بمكر. عمليه كبيره جدا. وطبعا مفيش عمليه ولا حاجه. هو عايز يبـ.ـاركلها بطريقته الخاصه. لان كل العيله كانت موجوده...
نور: احم. حاضر. إن شاء الله.
محمد: راح عند مريم وسلم عليها. وسلم على آدm. و استاذنهم ومشي.

رينو: قامت وحـ.ـضـ.ـنت نور وبـ.ـاركتلها. وسلمت على مامتها وباباها واستاذنتهم علشان تطلع تصلى وتنام وكانت الضحكه على وشها. وآدm ومريم. استريحو. لما شافو ضحكتها.
واول ما بعدت عنهم. وطالعه على السلم. عيونها اتملت بالدmـ.ـو.ع. وطلعت على اوضتها ونامت على السرير بهدومها حزينه زعلانه. وبتفكر في كلام. الفهد. ودmـ.ـو.عها على خدها.

نور: قاعده مع آدm ومريم. وحـ.ـضـ.ـنتهم بحب. وبعدها استاذنت وطلعت بسرعه علشان تصلي. وكانت مبسوطه جدا. وعايزه تخلص كل حاجه. علشان تتصل على محمد.

زين: وصل ريتال. اخيرا وحاول ما يوترهاش. لانها كانت هتمـ.ـو.ت. زين قال. واحده واحده. ريتال هتكون افضل. وسمع كلام آدm. وحافظ على الامانه.

اما فارس: وصل رودي بعد ما اتكلمو شويه مع بعض...
محمد: ماشي فرحان. وكان مبسوط جدا. وحاسس انه طاير من الفرحه.

مرادبيوصل فريحه
مراد: مبروك يا فريحتى.
فريحه: بخجل. الله يبـ.ـارك فيك يا مرادى
مراد: مالك مكسوفه كده ليه.
فريحه: بصراحه. مش مصدقه اني خلاص بقيت مراتك. يعني لحد النهارده الصبح كنت حبيبتك وبس. بعدها فجاه بقيت حبيبتك وخطيبتك ومراتك. انا مبسوطه قوي.
مراد: ركن العربيه. وانا عايزك كده تبقى مبسوطه على طول. ومسك ايديها.
وفريحه: قلبها دق بسرعه.

مراد: عارفه اول ماكتبنا الكتاب. كنت عايز اخدك في حـ.ـضـ.ـنى وابوسك قدام كل الموجودين.
فريحه: بتسمع كلام مراد وقلبها بيدق اكتر.
مراد: برقه باس ايد فريحه الل مغمضه عينيها
ومراد خلاص الاول مكنش بيستحمل قرب فريحه وهي حبيبته. دلوقتي بقت مـ.ـر.اته. فريحه وهمس ف ودنها انا بحبك.
فريحه: بتتنفس بصعوبه وحاسه انها هتمـ.ـو.ت. واتفاجت. ب مراد الل باسها من شـ ـــفــايـــ ـفها بوسه رقيقه جدا. وحست انها هتغيب عن الوعي.

واخيرا مراد بعد عنها. وشاف فريحه هتمـ.ـو.ت ووشها جمرة نار. وحب يطمنها. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ومسد على حجابها. وفريحه مسكت ف جاكت مراد لحد ماهديت. وشافت مراد حنين. في مراد المـ.ـجـ.ـنو.ن.
وبعد فتره مراد. انتى كويسه. فريحه هزة راسها بايوه
مراد: باس كف ايديها. مبروك يافريحت قلبى.
فريحه. مبروك عليا مرادى.
مراد: اتحرك بالعربيه ووصل فريحه لحد باب الفيلا.
وطبعا. مراد روح. وكالعاده هيكلم فريحه. وفعلا اتصل عليها وكلمها.

يوسف وصل مريم. وروح واستناها علشان يكلمها ع الفون قبل ماينام. ومريم اتصلت. ويوسف كنسل واتصل عليها وبيتكلمو.

وزين وصل ريتال. وقالها صلى وقبل متنامى هكلمك وريتال حبت ده جدآ وكانت مبسوطه. وزين روح ومنتظر رساله من ريتال علشان يكلمها. وفعلا ريتال بعتتله رساله ع الواتساب. وزين كلمها.
-: مالك: روح واتصل على ساره. الل شافت الرساله وحاسه انها متلخبطه اول ماشافتها وقلبها دق. وسوزى سألتها ايه الرساله دى. ساره خبت عليها. وقالتلها رساله من الشركه. وساره استغربت نفسها. هي خبت ليه.

ساره. قاعده على السرير. وفاتحه اللاب. واول ماشافت رقم مالك ردت ع طول واتكلمو. وكان مالك مبسوط وطلب منها ميعاد ياقابلها بكره. وهي لا اراديآ. وافقت.

فارس وصل رودى وشكرته جدا. ورودى المـ.ـجـ.ـنو.نه قالتله مـ.ـا.تمشيش غير لما اطلع واشاورلك من البلكون. وفارس ضحك عليها. وفعلا استناها وطلعت فوق وخرجت البلكوت وشاورلته. وفارس كان مبسوط وشاورلها ومشى. وردى كانت فرحانه جدا.

محمد: روح واخد شاور وصلى. واتصل على نورو. مـ.ـر.اته. مستناش هي تتصل وردت عليه. واتكلمو كتير ومحسوش بالوقت. وكان محمد حاسس انه ابن ال20 سنه وصمم أن نور تروحله بكره ع المستشفى. لان في عمليه كبيره جدا. وقالها انا هاجى اخدك. من الفيلا، واتكلمو. لحد مانامو الاتنين. وهما ع الفون...

اما فهد خرج من عند آدm. وركب العربيه. وبيلف بيها في كل مكان. ومخـ.ـنـ.ـوق. من كل حاجه. رينو جميله. جميله قوي. وكمان بيغير عليها. وكان مراقب كل تصرفاتها. وبيفكر هيدارى الغيره دي ازاى. هيعمل ايه بعد كدا. وقال أنا جـ.ـر.حتها. انا عارف هي فهمت انها و.جـ.ـع دmاغ ليا. وانها متستاهلش حبى. وان شغلى ومستقبلى أهم منها. وبص بجمود ايوه هي و.جـ.ـع دmاغ فعلا. ولازم اتعالج منها. وشغل العربيه من تانى. واتحرك.

وكان بيسمع. بحاول انساكى. لرامى جمال...
وحياة الوحدة اللي انا فيها. و الحـ.ـز.ن العايش جوايا
و الناس اللي اتظلموا معايا. وانا ياما بحاول انساكي
وحياة الفرحة اللي ناسيها. و الهم اللي استولى عليا
و الذكرى اللي بتو.جـ.ـع فيا. هتلف الدنيا و هلقاكي
وحياة ايامنا اللي أنا مش قادر انساها
وحياة الدنيا اللي انا من بعدك براها
هتجيني و قلبي قافل بابه. و تعيشي ف يوم نفس عـ.ـذ.ابه
وحياة الدmعة اللي بتنزل. من كل الناس اللي اتسابوا.

وحياة أيامنا اللي أنا مش قادر انساها
وحياة الدنيا اللي أنا من بعدك براها
هتجيني وقلبي قفل بابه. وتعيشي ف يوم نفس عـ.ـذ.ابه
وحياة الدmعة اللي بتنزل. من كل الناس اللي إتسابوا
انا لسة حكايتك بحكيها. و بقولها لقلبي اللي اذاني
علشان لو حن ف يوم تاني. يفتكر ازاي انتي مشيتي
ايام الوحدة هعديها. و الفرحة هترجع من تاني
و مسيرك تيجي ف يوم ليا. و تقولي ياريتك ما نسيتي
وحياة ايامنا اللي أنا مش قادر انساها.

وحياة الدنيا اللي انا من بعدك براها
هتجيني و قلبي قافل بابه. و تعيشي ف يوم نفس عـ.ـذ.ابه
وحياة الدmعة اللي بتنزل. من كل الناس اللي اتسابوا
وحياة أيامنا اللي أنا مش قادر انساها
وحياة الدنيا اللي أنا من بعدك براها
هتجيني وقلبي قفل بابه. وتعيشي ف يوم نفس عـ.ـذ.ابه
وحياة الدmعة اللي بتنزل. من كل الناس اللي إتسابوا.
آدm: صحى الصبح. ولبس وجهز نفسه. ومريم نزلت علشان تجهزله قهوته. وآدm نزل وكان الكل موجود على الفطار.
آدm: صباح الخير.
الكل: صباح الخير.
مريم: صباح الفل. على اجمل عيون في الدنيا اتفضل يا حبيبي قهوتك.
آدm: ابتسم. تسلم ايدك يا حبيبتي. تعبتك.
مريم: تعيش وتتعبني يا روح قلبي...
والكل منسجم من حاله العشق اللي قدامهم.
مراد: ايه يا مريوم. فين قهوتي!
مريم: داده سعاد. بتعملهالك.

مراد: بمكر. تؤ. ما بتبقاش حلوه. انا عايزها من ايديكي الحلوين دول.
آدm: بص لعدوه اللدود بغـ.ـيظ. ليه يا روح امك. تعملهالك ليه. مش عجباك قهوه سعاد. قوم انت واعمل لنفسك.
مراد: الله يا حاج. وفيها ايه يعني. لما مريوم تعملي القهوه.
آدm: فيها اللي فيها بقى. ده انت عيل غتتت.
مراد: بس انا عايز مريوم تعملي القهوه.
آدm: يابني ما تبقاش رخم على الصبح. وبص ل مريم. ما تعمليش حاجه للواد ده فاهمه...

مريم: ساكته وكتمه الضحكه.
مراد: ازاي يعني يا حاج ما تعمليش حاجه. ده انا بفكر اخليها تعملي صينيه بسبوسه كده. ولا ايه رايك يا مريوم تعمليلي كيكة الفراوله. ايوه. ايوه. انا وفريحه بنحبها قوي. وكمان ما حدش بيعرف يعملها زيك. خلاص افطري وقومي بسرعه كده اعمليها يا مريوم اوكي.

آدm: صك على اسنانه. انت ابن كـ.ـلـ.ـب ليه يالا انت، هي امك هتخدmك، والمحروسه هتاكلها على حساب صحه مراتي. انت ياض عبـ.ـيـ.ـط ولا بتمثل العـ.ـبـ.ـط. ولا مش علشان كتبت الكتاب لا اقسم بالله افلقك نصين. وكمل بتريقه. صينيه كيكه بالفراوله. عيل ثقيل. وكلهم كاتمين الضحكه.
مريم: قامت. بس يا مراد. ابعد عن آدm حبيبي. مالكش دعوه بيه. وقربت من آدm. خلاص يا روحي. خلاص يا آدm متزعلش نفسك يا قلبي. وبتدلعه قدامهم.

آدm: اتنرفز وبصلها. فين الببرونه.
مراد ضحك بصوت كله. ورينو كمان. اما. نور. وزين مش فاهمين.
مريم: ببرونه! ببرونه ليه؟ ولمين! هو عندنا اطفال هنا
آدm: ايوه انا. وقلدها. بس يا مراد ابعد عن ابوك. مالكش دعوه بيه. وخلاص ما تزعلش. هاتي يلا الببرونه علشان مزعلش. وممكن اعيط كمان.

كلهم ضحكو ومش قادرين. ومريم حـ.ـضـ.ـنت. آدm من الخلف. وهو قاعد على الكرسي. وقلبها مبسوط ومش قادره تبطل ضحك. ومن كتر ضحك الكل. آدm ضحك هو كمان، بعدها بشويه خلصو فطار.
آدm: زين.
زين: نعم يا حاج.
آدm: وصل رينو على المدرسه. وحصلني على الشركه الأم.
زين: حاضر ياحاج.
آدm: وانت يا بجح يا جبله.
مراد: اؤمرني.
آدm: وصل نور على الجامعه.
مراد: من عيني يا حاج.

نور: لا. يا بابي. انا ورايا محاضره على الساعه 2. وفي عمليه النهارده في المستشفى. ومحمد هايجيلى. ياخدني على الساعه 11.
آدm: هز راسه اوكي يا روحي.
وانت يا مراد هتروح فين حضرتك.
مراد: هوصل فريحه على المزرعه. وبعدها اطلع على الجيم.

آدm: وصل فريحه. وتعالى على الشركه الأم في اجتماع مهم. مع بيتر وطارق. وكمان مالك هيكون موجود. علشان انت عارف الشركه الأم. دي شراكه ما بيني وبين طارق وملك. وتعال علشان تتعلم وتاخد خلفيه عن كل حاجه. انت الكبير وهتبقى في ضهر اخوك زين.
مراد: ربنا يخليك لنا ياحاج. حاضر هوصل فريحه واجيلك على الشركه
آدm: تمام. الاجتماع. الساعه 3. وقام. وسلم على اميرته. وباسها قدامهم. وودع الكل. وراح على الشركه.

زين: يلا يا رينو.
رينو: حاضر. ياابيه. وودعو مريم. وخرجو.
مراد: سلم على مريم. علشان يوصل فريحه. وودعها وخرج.
ونور. قعدت مع مريم. لحد ما محمد. يتصل عليها وتجهز.
نور: مامى
مريم: نعم يقلبى.
نور: عايزه اقولك على حاجه. واخد رائيك.
مريم: تعالي اقعدي جمبي تعالي. قولي يا قلبي عايزه ايه.
نور: هو بصراحه. يامامى في بـ.ـنت صحبتي في الجامعه. اسمها نرمين. وحالتها يعني مش قوي.

ومن فتره فونها اتكـ.ـسر منها. وانا باتكلم معاها وعدتها اني اجيبلها فون. لان ظروفها متسمحش انها تشترى حاجه. وبصراحه مش عارفه اجيبلها فون. ولا اديلها فلوس الفون. وهي تشتري براحتها اللي هي عايزاه.
مريم: لا يا حبيبتي. انتي اشتريلها الفون زي ما وعدتيها. وغلفيه حلو كده وقدmيه ليها كهديه...
اما لو اديتلها فلوس. ممكن تفتكر انك بتقدmيلها صدقه. أو بتساعديها. ونفسها تتكـ.ـسر. وتزعل من جواها.

نور: يعني انتي شايفه كده يا مامي.
مريم: طبعا يا حبيبتي. انتي مثلا لو عايزه تساعديها. ساعديها بس بطريقه غير مباشره. يعني مثلا هتشتريلك كتب. اشتريلها معاكي وقوليلها انا جبتلك معايا. اعزميها على الغدا. مثلا في عيد ميلادها جبيلها هديه. ولو حالتها صعبه قوي يعني. شوفيلها شغل مثلا في مستشفى محمد. او لو ينفع تشتغل في شركه آدm. تشتغل اهو تحسن من دخلها. وممكن يميزوها في المرتب...

نور: حـ.ـضـ.ـنت امها. حبيبتي يا مامي. والله انتي احسن ام في العالم كله.
مريم: وانتو وآدm. اجمل حاجه في حياتي. ربنا ما يحرمني منكو.
نور: يارب ياقلبى. ومحمد اتصل، اوكي يا مامي انا هطلع البس. لأن محمد كدا على وصول. وبعد كده هاروح اشتري فون لنرمين. واطلع على الجامعه
مريم: ربنا معاك يا نور يا رب. وخلى بالك من نفسك.

محمد: في المستشفى من الساعه 8 الصبح. وخلص كل حاجه. والساعه دلوقتي 10. وخرج من المستشفى. وراح علشان يجيب. نور. واتصل عليها. وقالها انه في الطريق. وقالتله انها بتجهز.
واخيرا وصل قدام الفيلا. ونور. خرجت وكانت جميله. والحب والسعاده مخليها اجمل واجمل.

محمد شافها نزل من العربيه. وسرحان في جمالها الرباني. وسلم عليها وباس ايديها. وفتحلها باب العربيه. وركبت. وهو ركب واتحرك بالعربيه واتكلمو طول الطريق. لان محمد شاف. ان نور متـ.ـو.تره. واخيرا وصل المستشفى ونزل. وفتح الباب. ل نور. ونزلت واول حاجه عملها محمد. انه مد ايده ل نور. ونور احرجت. ولكن حطت كف ايديها في ايد محمد. ومسك كف ايديها. وطلع بيها المستشفى. وقدام كل الموجودين هي دايما كانت بتمشي جمبه. لكن المره دي كانت جمبه وماسك ايديها. محمد ماشي وحاسس بالفخر. وانه اسعد واحد في الدنيا. ونور مبسوطه جدا. واخيرا وصلوا عند المكتب. محمد واقف قدام الباب وساب ايد نور. وخرج من جيبه شريط. وقالها تسمحيلي. وربط عيون نور بشريط. وهي توقعت ان محمد يكون جايبلها هديه.

محمد: فتح باب المكتب بالمفتاح. ودخل ولف ضهره ل نور ومسك ايديها ودخلها. وقالها ادخلي تعالي معايا...
نور: دخلت، انا مش فاهمه حاجه!
محمد: امشي بس تعالي. ما تخافيش مش هخـ.ـطـ.ـفك مع ان نفسي اعملها.
نور: ابتسمت...

محمد: وقف نور في نص الاوضه. وشال الشريط من على عينيها. ونور فتحت عينيها. واتفاجئت بالمكتب. اللي كله ورد. وعلى الارض ورد. والمكتب كله ورد. وكمان بالونات هيليوم. وكانت نور. واقفه جوه دايره ورد جميله. ونور مصدومه بفرحه من المفاجاه دي. وشافت على الترابيزه علبه متوسطه وجنبها طبق واحد. محمد شاف فرحتها. فرحته اضاعفت. واتحرك وراح قفل الباب بالمفتاح. ونور شافت الباب وهو بيتقفل. قلب كبير مرسوم على الباب ومكتوب عليه I love you Noor.

وسابها مبسوطه. ومش تفرح اكتر من كده ايه. وراح وقف ورا المكتب. وسحب شريط صغير واتفردت على الحيطه صوره ورقيه كبيره جدا وكان فيها صوره جميله ل نور. وكاتب تحت الصوره. ( دوله عشقي). (عشقتها منذ نعومه أظافرها)
ونور لما شافت. صورتها وبالحجم ده. الفرحه مع الدmـ.ـو.ع اللي نازله في صمت. هي كانت ردة الفعل. من الفرحه والسعاده. الابتسامه مرسومه على وشها. جواها مشاعر كتير. وفرحه كبيره. ومفاجاه جميله...

محمد: شاف الفرحه بتكبر مكتفاش بكده. ونزل ستاير المكتب. علشان يقلل الاضاءه. وراح قفل الاضاءه. وكانت في اضاءه تانيه هاديه حوالين الورد. وكمان صورتها وكانت بتنور وتطفي. وكان شكلها جميل جدا.
نور: حطت ايديها الاتنين على بقها. والدmـ.ـو.ع نازله ومش مصدقه. بجد كانت فرحانه. وكل ده من غير ما حد يتكلم. محمد بيفرجها على المفاجاه وهي بتتفرج وتفرح والدmـ.ـو.ع نازله.

محمد: قرب منها وشال ايديها من على وشها وباس كف ايديها بحب. وبص في عينيها. اللي مع الدmـ.ـو.ع والاضاءه الهاديه فتنت قلب محمد.
محمد: باس كف ايديها. ومسح دmـ.ـو.عها بعد كده. ومسك وشها بايديه من غير قيود. واخيرا كـ.ـسر الصمت واتكلم، مبروك يا نوري.
نور: عينيها في عيون محمد. ومن فرحتها مش عارفه ترد. وغمضت عينيها والدmـ.ـو.ع نازله.

محمد: ششش. بطلي عـ.ـيا.ط. نور العدوي. حرم محمد عزيز. ما تنزلش دmعه واحده منها. لا ف حـ.ـز.ن ولا فرح فاهمه.
نور ؛ فتحت عينيها. وقلبها نطق على لسانها.
(بحبك. يا محمد).
محمد: قلبه دق. ودخلها كلها في حـ.ـضـ.ـنه. وهو مطمن خلاص. نور اعترفت بحبها. وكمان هي بقت مـ.ـر.اته. حـ.ـضـ.ـنها وهو عارف انها حلاله. ملكه.
نورو وحبيبته في حـ.ـضـ.ـنه بعد 21 سنه...

نور: حـ.ـضـ.ـنت محمد. وهي مش قلقانه. لان مافيش حب كده. ما فيش امان كده. ما فيش عشق كده. حـ.ـضـ.ـنته وغمضت عينيها. وهي متطمنه. وقالت. انت اماني يا محمد.
محمد: وانتي جنتي يا نور. وفضلو في حـ.ـضـ.ـن بعض فتره. كل واحد يشبع من التاني. مع ان محمد لو فضل حاضنها العمر كله. عمره ما يشبع منها.
بعدها بشويه نور خرجت من حـ.ـضـ.ـنه وبصت حواليها. وبصتله انت عملت كل ده علشاني!
محمد: ما اسمهاش كده. اسمها انت مستعد تعمل ايه علشاني.

نور: قلبها ابتسم. قبل وشها. عارف! بجد احلى مفاجاه في حياتي. مفاجأتك انت. كل حاجه بتعملها مميزه. وجميله وليها طعم مميز. انا مبسوطه قوي قوي يا محمد. انا حاسه ان ما فيش حد مبسوط زيي. محمد. انت احلى حاجه حصلتلي في حياتي. انت السعاده في حد ذاتها. انا بحبك قوي قوي. بجد بمـ.ـو.ت فيك.
محمد: بيسمع كلام نور. وعدد ضـ.ـر.بات قلبه بتزيد عن المعدل الطبيعي.
محمد: نوري.
نور: نعم يا محمد.

محمد: بعشقك. انا مش مصدق. انك بقيتي مراتي. حاسس اني بحلم. يعني احبك 21 سنه. وفي اقل من شهر. اخطبك. وكمان اكتب كتابي عليكي! انا مش باحلم صح!
نور: هزت راسها. انا ا