رواية جريمة عشق الجزء الرابع هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادم ومريم والرواية من تأليف مريم نصار في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جريمة عشق الجزء الرابع لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جريمة عشق الجزء الرابع هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جريمة عشق الجزء الرابع تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية جريمة عشق من الفصل الاول للاخير بقلم مريم نصار
بعد ما رجعو من اسكندريه بكام يوم.
مستشفى النور التخصصي.
محمد: ف غرفة الكشف. وقال للمريـ.ـض.
حضرتك لازم تعملى الاشعه دي ف اي مركز اشعه ع ضهرك ف اقرب وقت ولو انهردا يكون افضل. وياريت متهملش الموضوع اتفضل.
المريـ.ـض: اخد الورقه. طيب ياريت يادكتور تكتبلى ع علاج...
محمد: ابتسم. كل العلاج الل هقدر اكتبهولك مسكنات وباسط للعضلات والأعصاب. وده مبدئيا هيخليك تكسل عن عمل الاشعه. انا هكتبلك ع مسكن خفيف مؤقتا.
المريـ.ـض: الله يخليك يادكتور. هو حضرتك اكيد ف المستشفى دى موجود مركز اشعه صح؟
محمد: اكيد طبعا. موجود.
المريـ.ـض: باستغراب. طيب حضرتك مطلبتش منى اعمل الاشعه عندك ليه؟
محمد: ابتسم لأ عادي جدا. حضرتك انا مش هجبرك تعملها عندى. اي مكان مش هيفرق المهم انا عايز النتيجه.
المريـ.ـض: واضح ع ملامح حضرتك النزاهه والاحترام. ربنا يبـ.ـارك ف امثالك ويكفيك شر اعدائك يبنى.
احم انا حابب انى اعمل الاشعه عند حضرتك.
محمد: وعشان الدعوه الحلوه دي. انا هعمل لحضرتك خصم ع الاشعه. اتفضل حضرتك الورقه دي سلمها للدكتور محمود ف الدور الرابع ف مركز الاشعه وهو هايهتم بالباقي.
المريـ.ـض: اخد الورقه. وابتسم ربنا يسترك دينا وآخره. ياريت كل الأطباء يكونو زي حضرتك. كانت الدنيا كلها اتغيرت. ربنا يسلمك من كل شر يبنى ويبـ.ـاركلك ف ذريتك.
محمد: أتأثر. وقام وقف. اللهم امين يارب. احم اسف ل حضرتك. لو حضرتك مش قادر ع تمن الاشعه انا...
المريـ.ـض: لأ يادكتور لأ مش كدا خالص الحمدلله انا حالى ميسور.
ولكن طمع النفوس الل حوالينا. خلانا مبقناش عارفين نفرق بين الخير والشر. وهز راسه الحمدلله. انا اسف صدعتك معايا. انا هروح اعمل الاشعه وارجع لحضرتك. بعد اذنك. وخرج يدعي ل محمد.
محمد: هز راسه بتعجب. وبص ف الساعه. وخرج من اوضة الكشف. رايح ع المكتب. ودخل واتفاجئ ايه ده؟ نورى. وقفل الباب.
نور: قامت وسلمت عليه اذيك يا حبيبي عامل ايه؟
محمد: ضمها لقلبه بحب انا كويس ياحبيبتى. وبص ع الكنبه وشاف تيم قاعد زعلان. وهمس ل نور. تيم مصدر البوز الخشب ليه؟
نور: ضحكت بصمت. ما انت عارف امه التانيه مسافره. وعايز ينتقم من فهد. وحالف لا يخاصم رينو و آرين.
محمد: ضحك بصمت.
تمارا: قربت من محمد بغيره باااابى محماااد ابعد عنها. انت بابى انا وبس. وسعى يانور امشي بعيد بقى.
محمد: ههههه. وطلع نور من حـ.ـضـ.ـنه بعد اذنك انتي بقى.
تعالى يقلب بابي وشال تمارا وباسها من خدها. حشـ.ـتـ.ـيني و اوي ياتيما.
تمارا: انت وحشتنى اوى يا محمد. ههههه.
نور: ربعت ايديها بغيره. وبعدين بقى مع البـ.ـنت دي هااا؟
محمد: قلبه مبسوط جدا ع غيرة بـ.ـنته الكبيره عليه. وبعتلها بوسه ع الهوا وغمز انتى ف منتصف القلب يانورى. تعالى نشوف تيم باشا.
تيم: قاعد ع الكنبه ومربع ايديه ومكشر جدا.
محمد: قعد جمبه. ونور قعدت ف الاتجاه التانى.
محمد: اذيك يادكتور تيم.
تيم: بتكشيره. كويس يامحمد.
محمد: ياستار. ايه يبنى مكشر ليه كدا؟ تيما زعلتك ف حاجه؟
تمارا: لااا تيمو حبيب تمارا صح ياتيمو.
تيم: هز راسه بزعل صح ياتيما وانا كمان بحبك انتى وبس. مش بحب حد تانى.
تمارا: نزلت راسها من حـ.ـضـ.ـن محمد وباست تيم من خدو. انت حبيبي هههه صح يامحمد.
محمد: هههه صح يقلب محمد. وتعالى انزلى وروحي العبى بالعروسه. لما نشوف الباشا ده مكشر ليه؟
تمارا: نزلت واخدت العروسه وجريت بتحاول تطلع تقعد ع كرسي المكتب وبتلعب بيها.
نور: وبعدين ياتيمو هتفضل زعلان كدا.
تيم: بجديه انا مش زعلان يانورى. انا راجـ.ـل والراجـ.ـل مابيزعلش.
نور: قلبها مبسوط. طبعا تيم ابنى راجـ.ـل وبكره يبقى دكتور قد الدنيا. ومفيش حد يقدر يزعلو ابدا...
تيم: ساكت.
محمد: بمكر احم ايه رايك نتصل ع رينو نطمن عليها؟
تيم: بص ل محمد لأ انا مش عايز اطمن عليها.
رينو بتحب فهد وبتهرب معاه كتير. وانا مش هتكلم معاها. وكمان آرين...
محمد: ياخبر طيب آرين لسه صغيره ياتيم.
تيم: نزل من ع الكنبه ووقف قدامهم.
وانا كنت صغير. وبحب رينو. وعايز ع طول رينو وكنت بعيط كتير عشانها. بس آرين مبتعيطش عشانى.
محمد انا عايز اخد رينو وآرين ع البيت. وفهد ياخد آركان ويمشي بعيد.
محمد: بجديه. تيم كدا غلط. الل انت بتقوله ده ماينفعش.
فهد ورينو. زيي انا ونور بالظبط. لما بسافر باخد نور معايا وكمان انت واختك لانكم عيلتى فاهم؟
ماينفعش فهد يمشي ويسيب رينو وآرين وياخد آركان. تفكيرك كدا غلط.
تيم: بص ل نور وسكت بزعل...
نور: ابتسمت ع حب ابنها. و مسدت ع شعرو. تيم حبيبي انا عارفه انك بتحب رينو. لكن انت راجـ.ـل كبير فكر كدا معايا.
ينفع بابي يسافر وياخد تيم بس معاه ويسيب نور وتيما لوحدهم. ومثلت الزعل. ينفع ياتيمو مامي تعيش من غيرك؟
تيم: هز راسه لأ يانوري انا مش عايز اسيبك لوحدك. بس انااا، وسكت.
نور: قعدته جمبها. انت ايه ياحبيب مامي؟
تيم: هز راسه لأ مفيش يانورى خلاص.
وطلع من جيبه 2 شوكليت. وساب واحده ف جيبه اتفضلى الشوكيلت دى.
نور: باستغراب. امم الشوكيلت دى كانت لمين؟ والل ف جيبك دى لمين؟
تيم: بزعل كانت ل آرين امبـ.ـارح وانهردا. ودى ل ميرو.
نور: امم طيب واختك ولي لي؟ جبت ليها شوكليت؟
تيم: هز راسه لأ. انا جبت ل ميرو و آرين وبس...
ف المالديف. وقت الغدا.
رينو: لابسه بنطلون جينز وتوب. ع اليخت وفرده شعرها. وبتجهز الاكل وبتحطه ع التربيزه. وشافت آركان جاى وشايل ازازة ميا وطبق فاضي بيساعدهم
وابتسمت بسعاده. وقالت. هات ياقلب مامي تسلم ايدك ياروحي. فين آرين؟
آركان: شاور بايدو. لانها ع السلم.
رينو: بصت وشافت فهد شايل الأطباق و آرين طالعه قدام فهد درجه درجه وبتسقف. وبتقول فهد بيبى انا. فهد بابي انا.
رينو ضحكت ع شكل فهد. وقربت منه. هات ياحبيبى الاطباق. واخدتهم منه.
فهد: شال آرين. ورفعها ع كتافه. ورفع راسه ليها. مبسوطه كدا.
آرين: ببرأه. اوى فهد ههههه. مامى بصي فهد بابي ههههه. وفرحانه أنه شايلها.
رينو: بصت هههه ايوه فهد شايل آرين القمر. انا بقى هشيل آركان حبيب مامي. وشالت آركان.
فهد: ضحك. ياروحي انتى اوزعه مهما تعملى. حتى وانتى شايله ابنك قصيره بردو.
رينو: كشرت عينيها. انا اوزعه يافهد. طيب ايه رايك بقى. بعد الغدا. هتشيلنى وتجري بيا ع الشط وده عقـ.ـا.ب ليك ع فكره.
فهد: غمز احلا عقـ.ـا.ب. ياريت تعـ.ـا.قبينى كدا ع طول.
رينو: اتـ.ـو.ترت واتكسفت. احم. يلا يلا الاكل هيبرد. ونزلت آركان.
فهد: ابتسم. وشـ.ـد الكرسي ليها. اتفضلى يانجمتى.
رينو: قعدت وشالت آركان ع رجليها. احم ميرسي.
فهد: شـ.ـد الكرسي وقعد جنبها وشايل آرين. امم قوليلي بقى كنتى بتكلمي مين ع الفون مريم؟
رينو: لأ ياحبيبى. دي هيلينا. اتصلت عليا وفرحانه جدا. لأنها عرفت إنها حامل ف بنوته.
فهد: امم. ربنا معاها هي ورعد يستاهلو كل خير.
رينو: فعلا. هيلينا اتغيرت للأفضل بكتير الحمد لله. وابتسمت. عارف هتسمي بـ.ـنتها ايه؟
فهد: اممم تؤ.
رينو: قالت إنها اتفقت ع اسم بـ.ـاري.
فهد: هز راسه. بـ.ـاري. مش بطال. ربنا يوفقهم. كفايه إن رعد رغم الشركه بتاعته انها كبرت. لكن مش ناسي الل آدm عمله معاه. راجـ.ـل جدع.
وخصوصاً انه بعت حراسه خاصه للفيلا عند آدm. وكمان سواقين علشان يوصل اى حد سواء البنات أو مريم. بجد راجـ.ـل محترم جدا.
رينو: فعلا ربنا يصلح حاله. وفر وقت كبير جدا. ع اخواتى. وكمان كان السواق بيوصلنى الجامعه ويرجعنى عشان خــــوفك عليا.
فهد: باس ع أيدها وانا ليا من غيرك عشان اخاف عليه. ويلا بقى علشان انتى مأكلتيش كويس ف الفطار.
رينو: اللهم آمين. حبيبى هات انت آرين انا اكلتهم قبل مننا وهما مش جعانين.
فهد: تؤ خليها معايا. المهم تعالى جمبى اكتر عشان آكلك. وقرب من ودنها. بعد الغدا عايز العيال دى تنام بأى طريقه وباسها برقه من خدها.
رينو: اتكسفت وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج.
فهد: قرب منها تانى. وحشتينى يارينو.
رينو: غمضت عينيها بحب. وانت كمان وحشتنى اوى يا فهد.
فهد: قلبه بيدق علشانها. وقال يلا عشان تاكلي افتحى بوقك. وآكلها.
ورينو: آكلته. وكان وقت جميل بينهم.
آركان: نام بين ايديها.
فهد: تعالى يا آرين يلا نامى انتى كمان. وحاول ينيمها.
رينو: همست انا هنزل انيم آركان ف اوضته.
فهد: هز راسه. تمام وارين كمان نامت. ونزل وراها. ونيمو الاولاد. وقفلو عليهم الباب بالمفتاح. لأن رينو بتخاف حد يصحى ويطلع ع سطح اليخت.
رينو: طالعه ع سطح اليخت. وبتشيل الاطباق. وفهد ساعدها. ونزلو المطبخ. ورينو بتغسل الاطباق. وفهد بيعمل العصير.
فهد: نجمتى. انا خلصت العصير.
رينو: وانا كمان شطبت المطبخ.
فهد: قرب منها وحاوطت وسطها بايدو. تحبى تشربى عصير؟
رينو: ابتسمت. وهزت راسها تؤ. انا لسه آكلا. خليه شويه كدا.
فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها وباسها برقه. اممم طيب تعالى معايا.
رينو: ع فين. وشهقت بصوت مسموع. فااهد نزلنى.
فهد: شالها. وطالع بيها ع سطح اليخت. تؤ.
رينو: حاوطت رقبته بايديها اممم تؤ. طيب ممكن افهم حبيبى واخدنى ع فين.
فهد: بمكر. انتى ناسيه ان ف عقوبه لازم تتنفذ. ونزل بيها ع شط البحر. ونزلها.
رينو: ههههه ايه دا انت بجد صدقت انا كنت بهزر. وصكت ع اسنانها. عشان متقولش انى اوزعه تانى. وصرخت بصوت عالى وبتضحك. لاااا يافهد هقع الله يخليك نزلنى. لااا.
فهد: بيسمعها وبيتأمل جمال ملامحها مع انعكاس الشمس. وفجاءه قــلـــع التيشيرت و شالها لفوق ع أكتافه. وجري بيها ع الشط. وبيضحك ع خــــوفها.
رينو: قلبها بيدق. فهد ارجوك نزلنى. هههههههه انا هقع يافهد.
فهد: بيجرى بيها. هههههههه هتقعى انتى ف آمانى ولا ايه؟
وبعدين انا يدوبك بجري بسيط. لسه التقيل مجاش. وانا بحب اوى انك تعـ.ـا.قبينى. وجري اكتر.
رينو: هههههههه حـ.ـضـ.ـنت راسه. حبيبى خلاص. انا اوزعه وراضيه. بليييز خلاص.
فهد: قولى بحبك اوى.
رينو: قلبها دق. وفردت ايديها ورفعت راسها لفوق وصرخت بصوت عالى جدا بحباااااااك انا بحباااااااك اوووى يافهد. والله انا اكتر من بعشقااااااك.
فهد: بيضحك بسعاده. واتجنن اكتر. ودخل بيها الميا. ونزلها قدامه.
رينو: واقفه ف الميا بتنهح. وحاوطت رقبته بايديها. مـ.ـجـ.ـنو.ن. انت مجنوووون.
فهد: ههههههه. قولى حاجه جديده. انا مـ.ـجـ.ـنو.ن بحبك. تعالى. واخدها لجوه ف الميا.
رينو: متشعلقه فيه. فهد بلاش ندخل جوه اوى انت عارف انا بخاف من الميا.
فهد: المره الل فاتت كنتى حامل. ودلوقتي انا عايزك تسيبى نفسك لفهد خاالص. ومش عايزك تخافى.
رينو: طيب خلاص كفايه لحد كدا. مدخلتش اكتر من كده. وبتمسح وشها وبترجع شعرها المبلول.
فهد: واقف ف الميا ومحاوطها من وسطها. وسرح ف جمال عيونها وشعرها. وقال بحب انا بحبك اوى يارينو. بتثقى فيا؟
رينو: قلبها بيدق. اكتر من نفسي يافهد.
فهد: ابتسم. خلاص خليكى معايا. وعيشي جنون الحب. تعالى. هعلمك ازاى تعومي ومتخافيش من الميا. وبعدين المكان هنا مش عميق ولا حاجه.
رينو: هزت راسها. اوكي ياحبيبى.
فهد: تعالى. ومسكها من أيدها. وحاول يعلمها واحده واحده ازاى متخافش من الميا.
ف شركة آل العدوي الامبراطور.
زين ف المكتب. ومعاه ريتال.
ريتال: زينو حبيبى. بص كدا ف الملف ده انا مش فاهمه حاجه وايه القايمه دي؟
زين: ورينى كدا ياقلبى. اه دى قايمه بااسماء الوفد الألــماني الل هيوصل كمان اسبوع. ع مصر.
ريتال: بعدm فهم؟ وفد؟ بتهأيلى إننا مخلصين شغل. ومفيش اى زياره لأي وفد لينا ف الفندق او الشركه الفتره دي.
زين: عارف ياريتال. ولكن ده شغل خاص ليا والحج آدm. انتى ناسيه مشاريع الشباب الل احنا ساهمنا فيها وبنمولها؟
ريتال: امم ايوه صح. لكن ده ايه علاقته بالوفد؟
زين: علاقته ياحبيبتى إن الحج آدm ف الندوه سمع لكل افكار الشباب. واقتنع بكام مشروع كبير وهيمول كام مشروع ويساعد الشباب زى ما انتي عارفه.
لكن بقى الحج جه ف دmاغه حتة مشروع كبير جدا هيحطم الارقام القياسيه ف السوق. ونجاحه مليون ف الميا. والحج آدm ربنا يبـ.ـارك ف عمره. قال ده مشروع المستقبل لاحفادي. وهيحقق نجاح كبير إن شاء الله. وهيستقبل الوفد الألــماني بنفسه كمان اسبوع. وانا هكون موجود معاه.
ريتال: اممم تعرف يازينى انا بحترم عقلية بابا آدm ده جدا. ماشاء الله عليه بجد.
احيانا ممكن نتكلم ف اى حاجه. ومن وجهة نظرنا تكون حاجه عاديه جدآ.
لكن بابا يطلع من جواها ثغره لموضوع كبير ومهم جدا. بجد يستاهل اللقب الل رجـ.ـال الأعمال لقبوه بيه ف مجال الأعمال (امبراطور). انا فخوره جدا بحضرته.
زين: بيسمعها بفخر واعتزاز. اممم طبعا يابـ.ـنتى. ده آدm العدوي كتلة ذكاء ماشيه ع الأرض ربنا يبـ.ـاركلنا ف عمره يارب.
ريتال: اللهم آمين يارب. وبصت ف الساعه. حبيبى الساعه 4 هنروح امتى؟
زين: قام وقف. ثوانى ياحبيبتى. هروح اطلع الملف ده للحج ونروح كلنا مع بعض.
بعد فتره.
فيلا العدوي. الساعه 5
مريم: ف الليفنج بتقول الأذكار. وحواليها احفادها.
مريم وآدm واريان وليليان. ولسه راجعين من النادي بيتمرنو وكان معاهم مراد وفريحه وطلعو فوق يغيروا ونازلين.
ميرو: راحت عندها. ماما مريم. تيم فين؟
مريم: ابتسمت. تيم جاى شويه كدا ياميرو.
ميرو: هزت راسها. انا هلعب مع تيم.
مريم: ماشي ياحبيبتى. والعبى كمان مع اخواتك ياروحي. وامسكى الكوبايه دي دخليها المطبخ ل زينب.
ميرو: حاضر ياماما. واخدت الكوبايه وبتجرى. وقالت هيييه تيم جاى.
آدm: داخل الفيلا. السلام عليكم. ومعاه زين وريتال.
مريم: ابتسمت بحب. وقامت استقبلت آدm وعليك السلام ورحمة الله.
آدm: ابتسم. اذيك ياروحي. وباس ع أيدها.
مريم: الحمد لله ياحبيبى حمدالله ع سلامتكم.
زين: وريتال سلمو عليها. وع الاولاد.
ريتال: تعالو ياولاد نطلع اغيرلكم لبس النادي.
زين: وانا كمان هطلع اغير. يلا يا لي لي.
آدm: سلم ع الاولاد اريان وليليان وآدm.
زين: اخد عيلته وطلعو الجناح.
آدm: قعد ف الليفنج وقعدها جمبه. وحاوطتها من كتفها. وهمس اميرتى عامله ايه دلوقتى؟
مريم: بحب. مبسوطه وفرحانه بسؤالك. ربنا مايحرمنيش منك ابدا.
آدm: ولا يحرمنى منك ياقلب آدm.
مريم: بصت قدامها. هههههههه الحق نفسك طيب يا آدm.
آدm: بص قدامه. وضحك بصمت. اهلا ميرو القمر. تعالى.
ميرو: واقفه ومستنيه آدm يسلم عليها زى مريم الكبيره. ومقموصه.
آدm: شالها ع رجله. حبيبة قلب جدو انتى ياميرو، عامله ايه؟
ميرو: هزت راسها بنفي. لأ انت مش جدو انت بابا آدm حبيب ميرو وبس. وانا عايزه سكر.
آدm: ههههه ايوه انا بابا آدm صح. الناس دي عايزه تكبرنى سيبك منهم.
انما قوليلى سكر ايه الل انتى عايزاه؟ كدا غلط ع اسنانك ياروحي.
ميرو: هزت راسها بعفويه لأ سكر حلو. بابي مراد قال ل مامي عايز سكر.
آدm: كشر عينيه ولمحة ذكاء. امم طيب فين السكر ده ياميرو؟
ميرو: باسته من خدو. ده سكر.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. ياالله.
آدm: كتم الضحكه. وقال جواه. اممم بقى كدا ياسيادة المقدm ميمو. وبص ع مريم. ههههههههه. وقرب منها بهمس مش عايزه سكر؟
مريم: وشها بقى احمر. بس يا آدm أحفادك موجودين.
آدm: ههههه دا انا هنتقم من ابنك. اصبرى عليا.
مريم: وبعدين معاك يا آدm. حـ.ـر.ام عليك سيب مراد ف حاله.
آدm: يختى قوليله هو الل يسبنى ف حالى. ده واد إبن كـ.ـلـ.ـب جبله. وكل شويه ياحج دومي. ده انا ربنا بيحبنى. وعرفت ازاى انتقم من الجبله ده.
صوت من وراهم.
مراد: نازل هو وفريحه من ع السلم. سلامو عليكوووو. ههههه اذيك ياحجوج حمدالله ع السلامه.
آدm: اهلا ياخويا.
فريحه: سلمت عليه حمدالله ع سلامتك يا بابا.
آدm: الله يسلمك يافريحه.
مراد: قرب منه وبيسلم عليه. مالك بس ياحج دومي مين زعلك بس هههههههههه.
مريم: غمضت عينيها. استر يارب.
آدm: لسه متخلقش الل يزعلنى يا، ميمو.
مراد: هرش ف قفاه. احم. ايه يامريوم مش هنتغدى ولا ايه؟
مريم: ثوانى ياحبيبى هانده ع زينب.
فريحه: خليكى استريحى انتى ياماما. انا هروح اقول ل زينب. واتحركت.
ميرو: رفعت راسها ل آدm بابا فين الشوكيلت بتاعتى.
آدm: ضمها لقلبه. وانا اقدر أتأخر ع مريم ف اى طلب. اتفضلى ياحبيبتي اجمل شوكليت. وبص ل اميرته. لاجمل مريم ف الدنيا.
مريم: قلبها دق بحب كبير. وابتسمت بحرج.
مراد: رفع حاجبه. وقال جواه يسلام عليك يادومي. برنس والله. ضحكت ع بـ.ـنتى وجدتها ف ثانيه. اييييييه مسيرنا نتعلم منك يا دومي دومي ههههه.
بعد شويه. زين نزل وريتال والولاد.
محمد ونور واولادهم وصلو عند آدm.
محمد السلام عليكم جميعا، وسلم عليهم
كلهم وعليك السلام يادكتور.
نور: بابي حبيبى عامل ايه. وسلمت عليه.
آدm: حبيبت ابوكي انا كويس ياروحي.
نور: مامي وحشتينى اوى. وسلمت عليها.
مريم: ابتسمت وانتى كمان يانور عيني. عامله ايه ياحبيبتى.
نور: الحمد لله بخير ياحبيبتى.
آدm: اهلا اهلا تيما حبيبتى. وضمها لقلبه.
تيما: آدm حبيبى انا وحـ.ـضـ.ـنته وضحكت.
آدm: تعالى ياتيمو باشا هات بوسه ل جدو.
تيم: بصمت وزعل. قرب منه وسلم عليه اذيك يابابا آدm.
آدm: كشر عينيه. بابا آدm كويس يادكتور.
مريم: اممم تيم ماسلمش ع ماما مريم. ياترى فيه ايه؟
تيم: قرب عليها بزعل. اذيك يا ماما وسلم عليها.
مريم: بصت ل نور. ونور همست زعلان عشان رينو.
مريم: ابتسمت بحب. تعالى ياتيم اقعد جمبى ياحبيبى.
تيم: هز راسه حاضر. بس استنى وطلع شوكليت من جيبه. امسكى ياميرو. دى عشانك.
ميرو: فرحت جدا واخدتها شكرا ياتيمو.
تيم: هز راسه وسكت. وكل العيله متابعه ف صمت.
آريان: تمارا تعالى العبى معايا. انا وليليان وآدm.
تمارا: هزت راسها. واتحركت.
آدm مراد: تعالى ياتيم العب معانا.
تيم: هز راسه لأ مش عايز.
مريم: ابتسمت. روح انت يا آدm العب مع اخواتك.
وتعالى ياتيم اقعد جمب مريم حبيبتك. ها قولى بقى مالك زعلان ليه؟
تيم: انا مش زعلان ياماما مريم. ورينو مش هتكلم معاها تانى. وبصلها هي رينو كلمتك؟
الكل ابتسم ع التضاد الل عندو. مش عايز يكلمها. وف نفس الوقت نفسه يكلمها.
مريم: بصراحه ياتيمو. رينو كلمتنى الصبح بدرى. وطمنتنى عليها. وحقيقى سألت عليك. بس انت ليه مش عايز تكلمها. دى رينو بتحبك اوي...
تيم: بص ل محمد وسكت. ومش عايز يكرر نفس الكلام. وحد يقوله غلط.
نور: فهمت. وقالت تيمو يامامي عايز ياخد رينو وآرين ويعيشو معانا ع طول. وفهد ياخد آركان ويمشي بعيد. تخيلى.
مريم: ضحكت بسعاده. وضمته لقلبها. طبعا تيم يقصد أنه مش عايز رينو تسافر وتبعد تانى صح ياتيمو؟
تيم: ايوه صح. هي ليه بتسافر بعيد. انا عايزها معانا ع طول.
مريم: بحب. حبيبى الل بيحب حد. ديما يحب يشوفه مبسوط. انت شوفت رينو لما فهد بيسافر بتعيط كتير. وانت بتكون زعلان عشانها. لكن لما رينو بتضحك انت بتكون فرحان مش كدا؟
تيم: ايوه انا بحب رينو تضحك.
مريم: طيب ودلوقتي رينو مبسوطه مع فهد وبتضحك. وكلها كام يوم وترجع تانى إن شاء الله. وانت هتشوفها وتكونو مبسوطين.
رينو بتحبك انت اكتر من اى حد. وكمان كانت عايزه تاخدك معاها قبل ما هي تسافر. بس انت عندك تدريب ف النادي. ومينفعش عشان تيم البطل بيحب السباحه وعندو مسابقه قريب. يبقى تيم الشاطر يعمل ايه؟
تيم: بصلها لازم افوز ف المسابقه.
مريم: باسته من خدو. برافو عليك. لازم بقى تثبت ل رينو انك قوى. وانك هتكسب عشان انت تيم عزيز البطل الخارق. ومش لازم يخسر ابدا. وكمان عشان رينو و آرين يفرحو عشانك وكمان انا عايزه افرح بيك ياروحي.
تيم: بحماس. ايوه انا لازم اكسب المسابقه. عشان رينو تفرح. وكمان آرين. وقام وقف شكراً ياماما مريم انا بحبك اوى. انا هروح العب مع ميرو و آدm. وجري ع اوضة الالعاب.
الكل ضحك ع تيم وحركاته.
زينب: جت احم ست مريم الغدا جاهز.
مريم: شكرا يازينب.
آدm: قام. يلا ياشباب. والكل قام. وقعدو ع السفره. كل واحد جمب مـ.ـر.اته. والأطفال هياكلو ف الاوضه المخصصه ليهم وزينب معاهم بتاخد بالها منهم.
مراد: بهمس بت يافريحه.
فريحه: عيون فريحه يامرادي.
مراد: انا عايز سكر.
فريحه: اتـ.ـو.ترت. مراد احنا كنا فوق. جاي تطلب دلوقتي سكر. انت مصمم تحرجنى.
مراد: جرا ايه يابـ.ـنت المستخبى. دي حاجه بتيجى بالمزاج. وبعدين انت لاتقاوم ياعم وعايز سكر. اتصرفي.
فريحه: بصت ع الكل. واتـ.ـو.ترت. الله يخليك يامراد. عشان خاطرى استنى لما نطلع. وقول الل انت عايزو. احم الكل قاعد ارجوك.
مراد: بياكل. اممم طيب قولى بحبك يامرادى.
فريحه: وشها بقى احمر. وقالت بهمس بحبك اوى يامرادي.
مراد: قمر يابـ.ـنت كوم الشكاير. يخربيت الجمدان الل انتى فيه...
فريحه: قلبها دق. احم ربنا يخليك ليا ياحبيبى.
آدm: متابع مراد وفريحه. وساكت. وعيونه متابعه كل الموجودين. واستنى اللحظه المناسبه.
مراد: اخد كوباية الميا ورفعها ع بوقه وهيشرب.
آدm: بخبث. مراد انا عايز سكر.
مراد: كح وبخ الميا، وجت ع زين الل قاعد قصاده.
آدm: بياكل وابتسم بصمت كبير...
مريم: غمضت عينيها. استرها معانا يارب. ربنا يهديك يا آدm...
فريحه: بلعت الاكل بصعوبه وحاسه انها مكشوفه اوووى...
محمد ونور بصو لبعض. ومش فاهمين حاجه.
وريتال: شهقت ع شكل زين الل مغمض عينيه والميا ع وشه ولبسه.
مراد: بيكح. احم. ومسح وشه بالمنديل.
زين: قام وقف. وقرفان. الله يخربيت كدا. انت عملى الاسود يبنى انت. قولت اقعد قصادك مش جمبك بردو ملاحقنى. اووف.
مريم: بتـ.ـو.تر احم. معلش يازين ياحبيبى غـ.ـصـ.ـب عنه. اخوك شرق. اطلع غير هدومك وانزل.
ريتال: قامت. حصل خير يا زين تعالى معايا هساعدك. واتحركو.
مراد: بص ل آدm. وجواه أهم سؤال. ياترى يقصد اييييه؟
آدm: بياكل ومستمتع من حيرة ابنه.
فريحه: وشها جمرة نار. وهمست موراد. بابا آدm يقصد ايه؟ مراد لو كان يقصدها انا همـ.ـو.ت فيها...
مراد: كشر عينيه.
آدm: ببرود. ايه ياميمو. سلامتك هو السكر بيِشرق كدا. هههههههه...
مراد: صك ع اسنانه. احم لأ ياحج ابدا. انا بس شرقت عادى جدا. احم بتحصل ولا ايه؟
آدm: ببرود. طبعا طبعا. المهم ياميمو انا عايز سكر.
مراد: من جواه. ياترى قصدك ايه يا آدm باشا. بتلعب باعصابى. ولا سكر ايه بالظبط الل انت عايزه؟
مريم: همست آدm حـ.ـر.ام عليك ده ابنك يا آدm. ابنك.
آدm: همس ايه ياروحي وانا عملت حاجه. تاخدى انتى سكر. وغمز.
مريم: بنفاذ صبر. اااه يانى منك. حـ.ـر.ام عليك مراد بقى عامل زى الكتكوت المبلول. عشان خاطر مريم يا آدm.
آدm: باس ع أيدها. حاضر ياروحي. وبعدين متقلقيش. انا عمرى ما هفتش سر ابنك قدام الكل يعنى.
انا بس حبيت اقرص ودنه. واتعدل. احم. ف واحد اعرفه عندو السكر. وطلب سكر دايت. قولتله يسلام بس كدا من عينيا الجوز. ابنى الكبير ميمو هيتصرف. اصل انا عارفك ياميمو انت بتحب تعمل الخير اوى وغمز ولا ايه؟
مراد: كشر عينيه وفهم إن آدm بيلعب با أعصابه.
واضطر يسكت عشان كدا مفيهاش هزار. وقال احم حاضر ياحج. انت تؤمر.
ومراد هيتجنن ياترى آدm يقصد انهي سكر؟ وياتري عرف حاجه عن الموضوع ده ولا ايه؟ ونفخ بديق مكبت.
فريحه: قامت متـ.ـو.تره. احم الحمد لله ا. انا هروح اطمن ع الولاد. واتحركت بسرعه ومتـ.ـو.تره.
مريم: كشرت عينيها ل آدm. وساكته.
آدm: كاتم الضحكه ع شكل مريم. وساكت.
مراد: قام. احم طيب ياجماعه ا. انا هعمل اتصال مهم. واتحرك ومتغاظ جدا من آدm. ومش هيرتاح غير لما يعرف قصده ايه؟
آدm: اخد بالشوكه قطعة لحم. ورفع ايدو ل مريم. كلى ياقلب آدm...
مريم: هزت راسها بنفاذ صبر. وهمست اعمل فيك ايه؟
آدm: قرب منها. هاقولك فوق مش هنا. اصل انتى وحشانى اوى. وغمز.
مريم: اتـ.ـو.ترت. لااااا يا آدm انت مصمم تـ.ـو.تر الكل.
آدm: ضحك بصوته كله. هههههههههههه. كلى بقى ياروحي هتكسفينى.
مريم: اتنهدت بحب لانها بتعشق ضحكته. واكلت من ايدو.
نور: بتاكل. وقالت بهيام. واو تعرف ياحبيبى بجد. بابي سو هارت اوى.
محمد: بغيره. حقنة بنج 20 سم وهخليكى مت عـ.ـر.فيش تتكلمى كلمتين ع بعض اوكي.
نور: ضحكت بصوت عالى هههههه. ههههه.
محمد: ضحك ع ضحكتها.
آدm: ضحك اكتر.
مريم: شافتهم بيضحكو ضحكت.
والكل ضحك، ومش عارفين يسكتو.
زين: نزل وريتال معاه. واستغربو ضحكهم. وقعدو. والوقت كان جميل جدا وضحكو كلهم من قلبهم.
بعد فتره. حوالى الساعه 9 بليل.
آدm: ف المكتب. والباب خبط ومراد دخل. مساء الخير يا حج.
آدm: كتم الضحكه. مساء الخير ياحبيب ابوك تعالى اقعد.
مراد: قعد. وجواه هيتجنن ويطمن. احم عامل ايه ياحج؟
آدm: بمكر. انا الحمدلله تمام وزى السووكرررر.
مراد: بغيره. احم هو ايه حكاية السكر دي ياحج؟
آدm: سكر ايه يبنى؟
مراد: بيهز رجله بتـ.ـو.تر. احم ا. انا قصدى يعنى. هوا. احم يعنى اقصد حضرتك لما قولت انك يعنى عايز سكر. احم تقصد ايه بالسكر ده؟
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. انا اقصد سكر. سكر الل بيتحط ف العصير.
وكمل بتلميح، ولا هو ليها تفسير تانى ياسيادة المقدm ياعاقل ياكبير ياراسي.
مراد: مسح وشه بايديه. وجواه محتار ياترى بابا يقصد أيه؟
تؤ طيب سمعنى مثلا وانا بتكلم مع فريحه. طيب شافنى لأ لأ عمرها محصلت. اوووف ياحج آدm. انت تخلى اكبر دmاغ متعرفش تنام. تؤ استغفر الله العظيم يارب...
آدm: شاف حيرة مراد. وكمان حب يديله درس عشان ياخد باله اكتر من كده. ومريم بـ.ـنته ممكن تكون سمعته أو شافته وده ماينفعش. وقال ايه يامراد وصلت لحد فين؟
مراد: ها؟ ابدا ياحج انا معاك. انا بس كنت، وسكت.
آدm: حب ينهى الحوار. اله مالك يامراد يبنى.
انا طلبت منك طلب علشان انت ابنى الكبير. ولو انت مش فاضي اطلب من زين عادى؟ ولا اقولك اطلب من نور ازاى راحت عن بالى خالص. خلاص اصرف نظر انت وانا هتصرف.
مراد: نفخ براحه كبيره. واتأكد إن ابوه مايقصدش. وانه اتـ.ـو.تر ع الفاضي. ولكن قال جواه ربنا ستر المرادي. وانا لازم انتبه اكتر من كده. وقام وقف. احم طيب ياحجوج. تؤمرنى بحاجه؟
آدm: ابتسم لا ياحبيبى تسلم.
مراد: خرج مرتاح جدا.
عوض. قاعد مع زينب. قدام البيت بتاعهم خلف الفيلا.
زينب: بتأكل ابنها احمد الصغير.
عوض: بت يازينب.
زينب: بزهق. عايز ايه ياعوض.
عوض: اني عايز اشاورك ف حاجه كيده. الدكطوره فريحه هانم طلبت مني اشتغل معاها ف العياده.
وسيدي آدm بيه الله يبـ.ـارك ف عمره يارب قالى قبل سابق انى شغال هنا جناينى. وبردو قالى إلى يريحك ياعوض اعمله حابب تشتغل هنا اشتغل. عايز تشتغل مع الدكطوره بردو أشتغل اعمل ايه يابت شورى عليا.
زينب: ابنها بيعـ.ـيط وشالته ع دراعها. بس ياواد متبقاش زنان زي إلى خلفك.
عوض: اله مـ.ـا.تلمي لسانك ياوليه بدل ما قصهولك.
زينب: عوجت بوقها. يسلام حوش حوش يالموكوس. اني ساكته عليك عشان معملهاش معاك وأقل منك قدام سي آدm بيه. وقسما بالله ياعوض لو مالمـ.ـيـ.ـت نفسك لاروح اوقول لسي آدm ع إلى انت هببته. وساعتها بقى عايزه اشوف الفشخره الل انت كنت فيها قدام ست سوسن ياراجـ.ـل ياناقص.
عوض: خبط كف ع كف. يابت انتى لسه بتفكرى ف الموضوع دون. يابت والله العظيم مافي بيناتنا ايوتها حاجه. دي ست غلبانه وبتبيع خضار وبتصرف ع عيالها وامها العيانه.
زينب: بغـ.ـيظ اله اله يسي عوض. مانت عارف عنها كل حاجه اهو. ااه ما انت تلاقيك مدورها مع النسوان ف السوق. وانا بردك اقول بيتاخر ليه المنيل ع عينه. اتاريك بتتصرمح. بتخووووني ياعووواااض.
عوض: وطي صوتك يالى تنشكي. الحرس كلهم حوالين الفيلا. هتفضحينا. يابت احلفلك ع المصحف يعنى انى جلبي مافيهوش غير زينبو واحده وبس.
زينب: اه كلني بالكلام وثبتنى ياولا.
عوض: طب تلاته بالله العظيم يازينب اني مارايد ولا بعشج حد غيرك يابـ.ـنت شمندى. هههههههه.
زينب: خبطته ف كتفه بغـ.ـيظ. انت بتضحااااك
يابتاع سوسن؟ ابنك هيقول عليك ايه لما يكبر. يقول ابويا داير ع نسوان سوق الخضار.
عوض: ههههه حلوه منك يابت شمندى. يابت والله اني معرفها اقولك ايه بس مانى فهمتك ان الل اسمها سوسن دى لما عرفت انى شغال عند سي آدm العدوي بيه بجلالة قدره. طلبت منى انى احكيله ع ظروفها ولو يجبلها حتة دكانه تبيع فيها وتسترها هي وعيالها. واني قولت لسي آدm بيه الله يسترو يارب. وقدm ليها مساعده كبيره كمان. أما راجـ.ـل ونعم. والله قليل الناس الطيبه. ربنا يبـ.ـاركله يارب.
زينب: سي آدm بيه ده ملاك ع شكل بشر. ولا الست مريم هانم. ست كومل وبتراعي ربنا وبتعاملنا كا انا صحاب البيت. ولا ولادها اللهم صل ع سيدنا محمد. حاجه فوق الاحترام ربنا يخليهم لبعض. تعرف يالموكوس عوض انت؟ اني بحب العيله دى اوى. وعمري ما افكر ابدا انى اسيبهم يوم واحد. دى حتى الست ريتال هانم والست دكتوره فريحه. الهي يسترهم. قالو انهم لما الواد احمد ده يكبر مصاريف تعليمه عليهم. وسي آدm بيه قالى متحمليش هم اي حاجه يازينب. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. تعرف ياعوض ربنا كرمني اوى انى اشتغلت ف بيت العدوي.
عوض: مسح دmـ.ـو.عها. متعيطيش يازينب. واني لو عليا يابت ماخلكيش تحتاجي ل ايوتها حاجه ابدا. بس ربك بيسبب الأسباب. وع قولتك اني كمان ربنا كرمني انى اشتغلت هنا. واني عمرى ما اسيب البيت ده ابدا. وهفضل شغال هنا جناينى. ايوه هفضل هنا وجمبك كمان يابت شمندي ههههه.
زينب: بصتله بغـ.ـيظ. ماشي يابن خضره. اضحك ع اسم ابويا حلو. الله يرحم جدك ابو خضره. اسمه المهيطل هههههههه.
عوض بغـ.ـيظ. اييييهييي طيب قومي فزي ندخل نتخمد. ورانا صلاة فجر وانضف الجنينه من النجمه قومي يابت.
زينب: هههههههه ماشي يلا يالموكوس.
ف المكتب
آدm: بعد خروج مراد من المكتب. ضحك بسعاده كبيره. ودعا لاولاده من كل قلبه. وقفل الملف. وخرج وطالع عند اميرته، ودخل الاوضه.
مريم: لابسه الاسدال وقاعده ع السرير بتقرأ قرآن.
آدm: ابتسم. وشاور ليها تكمل قرآه. ودخل الحمام. ياخد شاور.
مريم: كملت قرأة الورد. وصدقت وحطت المصحف ع الكمود. وقامت قــلـــعت الاسدال. وطلعت ل آدmها تيشرت وحطته ع السرير.
آدm: خارج من الحمام. ونشف شعرو. ولبس التيشرت. ومستغرب سكوت مريم. مالك ياروحي.
مريم: وقفت قدامه بصراحه انا زعلانه منك اوى يا آدm.
آدm: بتفهم. اممم طيب قولى زعلانه وبس. بلاش آدm منك دى بتخلى قلب آدm يدوب فيكى اكتر.
مريم: بغـ.ـيظ ااخ منك انت. انا عايزه اعرف انت عملت كل ده ليه؟
آدm: تعالى اقعدى طيب وانا هشرحلك.
مريم: قعدت ع السرير. وآدm لف الناحيه التانيه وقعد جنبها. بصي يا روحي اولا كدا. ممنوع خالص اسمع منك كلمة زعلانه دى تمام.
ثانيا والأهم. ابنك مش سايبنى ف حالى. وف اول فرصه يقولى حج دومي. بينى وبينك ياروحي انا ببقى مبسوط وفخور جدا باولادى. وخصوصاً الجبله ده. بس لما ميرو انهردا قالت ع حاجه خاصه بين ابنك ومـ.ـر.اته. انا اضايقت.
مريم: بتنهيده. فعلا يا آدm عندك حق. انا من وقتها قاعده افكر. ياترى اتكلم مع فريحه. يخلو بالهم لأن دى خصوصيه. ولأن كدا غلط جدا.
آدm: حبيبتى مخك مايروحش ل بعيد مراد ابنك ع قد ما هو مخه طاقق لكن حكيم ف خصوصياته. هما ممكن مثلا يكون عن طريق هزار أو كدا. وبعدين متقلقيش مش عايزك تفكرى. انا قصدت اعمل كدا قدام مراد. علشان ياخد باله اكتر من كده.
مريم: فعلا عندك حق.
آدm: قرب منها بغمزه. آدm العدوي طول عمره عنده حق ولا ايه يا اميرة قلب آدm.
مريم: ههههه ينهارى عليك يا آدm. انت رهيب. وكمان مش قادره انسى شكل مراد. لما بخ الميا ف وش زين ههههه.
آدm: الله. ايه الضحكه القمر دي؟ انتى بضحكتك دي صغرتينى سنه.
مريم: حطت راسها ع صدره. ربنا يبـ.ـارك ف عمرك يا آدmي. وتكون سندي ديما بعد ربنا.
آدm: ضمها لقلبه باشتياق. ويبـ.ـاركلى فيكى يا ملهمتى.
مريم: ياااه من زمان جدا ماسمعتش الكلمه دى.
آدm: رفع وشها ليه. وقال انتى الشعر كله احتار يوصفك يامريم. انتى ملهمتى واميرتي والماستي وقمري. انتى كلي انتى روح آدm.
مريم: قلبها بيدق بسعاده وحب كبير. وغمضت عينيها انا بعشقك يا رفيق الدرب.
↚
مراد: خارج من الحمام.
فريحه: راحت بسرعه وسألته بلهفه. ها يامراد. بابا آدm يقصد ايه لما قالك عايز سكر؟
مراد: اهدى يا فريحه. مايقصدش حاجه. ده كان طلب عادى. هو قال هيتصرف.
فريحه: حطت ايدها ع قلبها. اووف الحمد لله يارب. يالهوى يامراد متعرفش انا كنت حاسه با ايه؟
مراد: بقولك ايه؟ عشان بابا انا معرفش دmاغه دى فيها ايه بالظبط.
مش انا مخابرات اهو؟ لكن ده الوحيد الل معرفش بيفكر ف ايه او يقصد ايه؟ المهم بقى. هزار من النوع ده تانى قدام ميرو وآدm ابنك ممنوع فاهمه؟
فريحه: شهقت. ايه يامراد؟ واحنا من امتى بنقول حاجه قدام الولاد. لا طبعا ماينفعش اصلا.
مراد: يابت انا فاهم. انا اقصد لما اهزر معاكى عادى واقولك عايز سكر. وابوسك من خدك قدامهم. الكلام ده بقى من هنا ورايح ممنوع قدام العيال. فاهمه.
فريحه: هزت راسها حاضر ياحبيبى وده الصح. ثوانى اجبلك تيشرت. واتحركت خطوه.
مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بسرعه. تيشرت ايه بس؟ قوليلى العيال فين؟
فريحه: قلبها بيدق بسرعه. احم ميرو وآدm نامو ف اوضتهم.
مراد: طيب انا عايز سكر.
فريحه: مراد. ا. انت قولت...
مراد: يابت احنا لوحدنا ياحماره. وانتى وحشانى اوى. ورجع خصله شارده ورا ودنها.
فريحه: غمضت عينيها بحب كبير. وهمست بحبك اوى يامرادى.
مراد: ومرادك بيمـ.ـو.ت فيكي. وقرب منها بحب كبير...
وبعد فتره. مراد واخد فريحه ف حـ.ـضـ.ـنه.
فريحه: مرادي.
مراد: عيونه.
فريحه: ف حاجه حصلت. وكنت عايزه اخد رايك فيها.
مراد: بانتباه. حاجة ايه؟
فريحه: الدكتوره وفاء. زميلتى الل اتعرفت عليها ف المؤتمر. الل عندها مزرعه وبيت كبير واسطبل خيل.
مراد: بتفكير. وفاء؟ اه ايوه ايوه. مش دي الل جوزها فاتح شركه ف اسبانيا؟
فريحه: ايوه هي ياحبيبى.
مراد: مالها بقى؟
فريحه: امبـ.ـارح كلمتنى واتس. تطمن عليا. ودردشنا مع بعض شويه. وف وسط الكلام. قالت إنها عايزه تبيع المزرعه بالبيت بكل حاجه. لأنها هتسافر إسبانيا لجوزها وهتقيم هناك معاه.
مراد: اه وبعدين؟
فريحه: احم. هي قالت إن البيت كبير جدا ومبني من سنتين اتنين بس وهو أقل من الفيلا حجات بسيطه. وتصميمه ع شكل فيلا ومن تلات ادوار. ومبنى ع مساحة أرض كبيره جدا. وحواليها جنينه كبيره اوى وفيها بيسين. واسطبل خيل. ومزرعة فواكهه. ده غير إن ف مجموعة خيل عربي وبعتتلى صور الخيل والمزرعه والبيت. بجد حاجه وهم.
مراد: بمكر. اممم هاتى من الآخر يافريحتى.
فريحه: بصت ف عينيه بتمنى. مرادي بصراحه انا بتمنى اننا نشترى المزرعه دي. بجد الموقع وكل حاجه هناك تجنن.
مراد: رجع راسه لورا بتفكير. وسكت شويه.
فريحه: اتنهدت. وحطت راسها ع المخده جمبه.
مراد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. رايحه فين يابت الورامه. خلينى افكر.
فريحه: ابتسمت. وحطت راسها ع صدره وسكتت.
مراد: بعد لحظات. قال ادينى يومين بس واشوف الحوار ده كله. ولو ف السليم. اعتبرى بيت المزرعه ملكك ياقلب مراد.
فريحه: شهقت بسعاده. بجد يامراد. حبيبى حبيبى والله اموووا.
مراد: ههههه. اه بجد يقلبى. انا فكرت ف الواد آدm واطفال العيله. عندهم ميول يتعلمو الفروسيه. خصوصا تيم وآدm. انهم يبقو عندهم مزرعة خيل ويعيشو حياتهم جميل جدا. وكمان ف إجازة الصيف. نجمع العيله كلها ف بيت المزرعه. وهيبقى وقت جميل جدا. والأهم من كل ده انتى يافريحتى. طلباتك اوامر بس بمزاجي ها؟
فريحه: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه كبيره. حبيبى انا والله بمـ.ـو.ت فيك يامرادي. انا بجد مبسوطه اووووى.
مراد: ضمها لقلبه. وانا مش عايز حاجه غير انى اشوف ضحكتك منوره وشك يافريحتى.
فريحه: بسعاده كبيره ربنا يبـ.ـاركلي فيك ياحبيبى. ويارب يارب اجيبلك نونو قريب.
مراد: كشر عينيه. نعم ياروح امك؟ نونو مين ده يافريحه. احنا قفلنا كلام ف موضوع الخلفه ده.
فريحه: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه بتكشيره. موراد ارجوك توافق انا عايزه اخلف منك ارجوك بالله عليك.
مراد: بغـــضــــب مكبت. مفيش نقاش ف الموضوع ده يافريحه انسي. انا كفايه عليا اوى مريم و آدm. انا معنديش إستعداد انى اشوفك بتتعـ.ـذ.بى تانى قدام عينى. وبعدين انتى من شهر تقريبا مكلمانى ف نفس ام الحوار ده وقفلناه. ايه الل حصل دلوقتي؟
فريحه: بدmـ.ـو.ع. الل حصل انى عايزه اجبلك عيال كتير. عايزه اعمل عيله كبيره يامراد. ارجوك وافق إن شاله اولد قيصري. بس وافق.
مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. قومي من وشي يافريحه. قومي.
فريحه: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. طييييب انا هاقوم. بس وحياة مراد عندى وعشقي ليه لا اخلف تاني يابن العدوي والموضوع بقى منتهي ها بقى. وقامت بنرفزه.
مراد: رفع حاجبه. وغـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. وقال البت بتاعتي بتعلى صوتها عليا. دي ليلتها سوسا انهردا.
خدي ياااابت.
تاني يوم الصبح. ف المالديف.
فهد ورينو. نايمين ف سرير جمب سراير آركان و آرين. وقافلين الأوضه بالمفتاح.
آرين: صحيت. ورفعت راسها. وشافت فهد نايم وضحكت. ونزلت من ع السرير. ورايحه عند فهد. وبتحاول تطلع ع السرير. وقالت فهد. فهد قووم. تؤ. قووم بابي.
فهد: حس بيها وفتح عينيه. وابتسم وغمض عينيه. ومثل انه نايم.
آرين: مش عارفه تطلع ع السرير. وبتفكير بصت حواليها. وشافت كرسي صغير. وجريت بفرحه. شالت الكرسي بصعوبه.
رينو: صحيت. وابتسمت.
فهد: شاور ليها بهمس. هشش بصي تابعى آرين. وغمضو عينيهم بسرعه.
آرين: جابت الكرسي. وحطته جمب السرير. وطلعت عليه. وحاولت تطلع ع السرير. وطلعت. وسقفت وقالت هيييه آلين ثاطله. ( آرين شاطره) وقعدت ع بطن فهد. وبتصحيه. بابي قووم. مامي لينو قومي. تؤ يوووه.
فهد ورينو. قلبهم مبسوط جدا من تصرفات آرين.
آرين: نامت ع صدر فهد. بابي قووم. ورفعت راسها ببراءه. وباست فهد من خدو. قوم فهد بيبى قووم.
فهد: مقدرش يكمل تمثيل. وفتح عينيه وضحك. روح بابي.
آرين: اتعدلت وسقفت هيييه بابي ثاطل وقام.
فهد: ههههه. واتعدل وضمها لقلبه وباسها كتير. روح بابي قلب وعقل بابي.
رينو: اتعدلت ومبسوطه. صباح الخير يا رينو ياصغيره انتى وباستها.
آرين: سقفت هييه مامي ثاطله صحيت لينو.
آركان: فاق ع صوتهم. وقام. ونفس الحركه وطلع ع الكرسي. وراح قعد ع رجل رينو. مامي باح الخيل.
رينو: ههههه صباح القمر والجمال ع عيون آركان قلب مامي انا. وباسته.
آركان: باح الخيل بابا فهد بيبى.
فهد: ههههه صباح الجمال. تعالى هات بوسه ل بابا. وضمه لقلبه بفرحه كبيره.
آرين: بصت ل آركان. الكان تعالى العب يلا. ونزلت. من ع السرير. و آركان نزل. وبيلعبو ف اللعب.
رينو: اتنهدت بسعاده. ودعت ربنا بقلبها. أنه يديم عليها النعم. وجايه تقوم. شهقت.
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. تعالى رايحه فين؟
رينو: بتضحك. ايه ياحبيبى. هاقوم اخد شاور و اتوضي واصلي الضحى. وأجهز الفطار.
فهد: دفن وشه ف شعرها. انتى مفكرا عشان آرين و آركان سلمو علينا. انا هنسى اسلم عليكى؟ تؤ عمري ما انسى.
رينو: ابتسمت. ربنا يخليك ليا يا فهد.
فهد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. مراتى حبيبتى نجحت وبقت دكتوره. انا بجد فخور بيكى جدا. وهتبقي أعظم دكتوره.
رينو: غمضت عينيها بحب. انا عايزه اكون أعظم زوجه لقلبك. انا مكتفيه بيك انت وبعيلتى. وجودك جمبى لوحدو نجاح كبير ليا يافهد.
فهد: رفع دقنها. عارفه لو العيال دى مش موجوده انا كنت دلوقتي قطعت كلامك بالبوسه بتاعتى.
رينو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنه. هههههههه طيب كويس أن الولاد موجوده. هههههه.
فهد: رفع حاجبه. اممم بقى كدا؟ ماشي ياروحي. مسير العيال تنام اوكي. وغمز.
رينو: ضحكت بسعاده. يلا قوم يدوبك نلحق صلاة الضحى.
فهد: حاضر يانجمتى. وقام. ودخل الحمام وفرش اسنانه. واتوضى وخرج يصلى.
ورينو: صلت. وغيرت للولاد. ودخلت المطبخ. تجهز الفطار.
فهد: شايل آرين ع كتف. و آركان ع كتف. ودخل المطبخ. ها ياروحي خلصتى. واخد قطعة خيار وأكلها.
رينو: بتشاور بايدها للولاد وبتضحك. ايوه ياحبيبى خلاص اهو.
فهد: ههههه بتشاورى للعيال يا اوزعه.
رينو: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. فهد؟
فهد: بعتلها بوسه ع الهوا. عيونه.
رينو: بحرج. وبعدين معاك بقى؟
فهد: بص ل آرين و آركان انا عملت حاجه؟
الاتنين هزو راسهم لأ. لينو اسكتى...
رينو: كشرت عينيها بغـ.ـيظ اكبر. آه اوكي اوكي. اتفقو عليا حلو. لكن مـ.ـا.تنسوش انى معايا تيمو حبيب قلبي. وهنكون فريق اقوى منكم.
فهد: ههههه. الل يشوف شكلك وانتى عماله تعتذرى ل تيمو امبـ.ـارح. مايشوفكيش دلوقتي. بجد استغربت جدا.
رينو: اتنهدت بحب. تيم؟ والله يا فهد لو قولتلك ع معزة تيمو ف قلبى مش هتصدقنى.
فهد: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت ونزل الولاد ع الارض. اممم وايه كمان؟
رينو: قربت منه. وحطت أيدها ع خدو. تيم ده عاش معايا فترة فراقك وبعدك عنى. تيم ابنى. تيم هون عليا كتير. كتير اوى يافهد من و.جـ.ـع فراقك. وعينيها لمعت بدmـ.ـو.ع. كأنها افتكرت الماضي.
فهد: هز راسه. لأ اوعي تعيطى اتفقنا؟ وباس كف أيدها الل ع خدو. انا عارف كل دا. وكمان عارف إن تيم شايفنى انى اخدتك منه.
وانا بحاول أقرب منه. لانى اولا بحبه جدا. عيل مشاكس ودmه خفيف. بحب ردود أفعاله اوى. وغير كدا. انا شايف مدى تعلقه بيكى. لكن الل مش هسمح بيه. آرين فاهمه يارينو؟
رينو: ابتسمت. تيم لسه هيروح تالته ابتدائى يافهد. سيب كل حاجه تمشي زى ما ربنا كاتب. وربنا يكتب لينا الخير يارب.
فهد. : هز راسه اللهم امين.
رينو: لفت ضهرها ومسحت دmعه نزلت منها. احم يلا بقى خد آرين و آركان واطلع فوق. وانا هحصلك بالفطار.
فهد: لفها ليه. مالك يارينو؟
رينو: مفيش حاجه صدقنى. كل الحكايه انى افتكرت زمان مش اكتر. لكن دلوقتي انت معايا وف حـ.ـضـ.ـنى.
فهد: ضمها لقلبه ومسد ع شعرها. انا مش معاكي وبس. انا بين ايديكي يارينو. وباس جبينها بحب كبير. اطلعى انتى وانا هجيب الفطار يلا.
رينو: ابتسمت واخدت آرين و آركان وطلعت.
فهد: اخد الفطار. وطلع فوق ع سطح اليخت. وقعد. وحس ان رينو مش طبيعيه. وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه. وقعدها ع رجله. وآكلها بايديه. ويهمس ليها ب اجمل كلام الغزل.
رينو: كانت مبسوطه. ووجود عيلتها الصغيره الجميله دي. كفيله انها تنسيها اي ذكرى حزينه.
فهد: حبيبتي ثوانى. وقام وقف. وقال يلا بينا؟
رينو: ع فين؟
فهد: هاخد معشوقتي الصغيره. وولادى. ف اجمل جولة طيران مستعده.
فيلا السيوفي...
رنا: دخلت اوضتها علشان تصحى طارق لصلاة الضهر، واتصـ.ـد.مت اول ما شافت طارق ماسك وشه وبيتألــم.
طارق: اااه. مش قادر خلاااص.
رنا: قربت منه بخــــوف كبير. طارق مالك ياحبيبى. فيك ايه؟
طارق: اااه يارنا. جوزك خلاص راحت عليه.
رنا: راحت عليك؟ مالك يا طارق قولى. وماسك خدك كدا ليه؟
طارق: بيتألــم. ضرسي. ضرررسي يختى هيجننى. اااه يامخك ياطارق.
رنا: نفخت. اووف الحمد لله. ياراجـ.ـل خضتنى. وبعدين انت لازم تخلع ضرسك ده. انت كل سنه لازم ضرسك ده يوجـ.ـعك ويبهدلك كدا؟
طارق: اخلعه؟ انتى عايزه ابن العدوي يشمت فيا. ااااه.
رنا: بنفاذ صبر. آدm هيشمت فيك ليييه؟ يا ما نفسي اعرف.
طارق: اااه تعرفى ايه؟ سبينى ف حالى. اااه يابا.
رنا: قامت وقفت ثوانى هروح اجبلك قرنفل وراجعه.
طارق: مش هيعمل حاجه يختى. اااه. انا بمـ.ـو.ت. انا خلاص. همـ.ـو.ت ضحية ضرس العقل ااااه.
رنا: الصبر من عندك يارب. ياراجـ.ـل بعد الشر عليك. وبعدين مرات ابنك دكتورة اسنان. قوم انت كدا صلى ونروح العياده ورودي تكشف عليك.
طارق: بصلها. دكاتره؟ انا مش هروح لدكاتره.
رنا: ليه؟ ممكن اعرف. وصعب عليها وقعدت جنبه. وباسته من خدو برقه. ليه بس ياطاروق ياحبيبى. كل مره ترفض نروح لدكتور الاسنان. وكملت بدلع ممكن تقول السبب ل رنوش قلبك.
طارق: باسها من خدها. فيكي من يكتم السر؟
رنا: ف بيييرر ياحبيبى.
طارق: بحرج. احم اصل انا بصراحه. بخاف من حقنة البنج اوى يارنا.
رنا: بدهشه. وكتمت الضحكه. احم بتخاف ياسيادة اللواء.
طارق: اهو شوفتى هتتريقي ازاى؟ اااه ياعيني عليك ياطارق وع حظك المنيل. اااه.
رنا: هههههه. اسفه ياحبيبى. انا هنزل اجبلك قرنفل وراجعه. واتحركت وهي بتضحك. الراجـ.ـل بيخاف من حقنة بنج ههههه. وكل شويه يقولى انا اسد ف نفسي كدا. هههههه.
طارق: حط ايدو ع خدو ااااه منك لله يا آدm ااااه.
رنا: نزلت المطبخ. هاتى ياعايده علبة القرنفل من عندك.
عايده: حاضر يا ست رنا. اتفضلى.
رنا: شكرا ياعايده. بقولك ايه. اعملى انهردا ع الغدا شوربة خضار. ل سيادة اللوا.
عايده: حاضر يا ست رنا من عينيا.
رنا: تسلمي. وخارجه من المطبخ. وسمعت فونها بيرن. وراحت تشوف مين. وكانت مريم. وابتسمت وردت. الو سلام عليكم يامريم.
مريم: بابتسامه. وعليكى السلام ياحبيبتى. عامله ايه يارنا؟
رنا: الحمد لله بخير. انتى عامله ايه دلوقتى؟
مريم: انا بخير بفضل الله. فارس ورودي والأحفاد عاملين ايه؟
رنا: الحمد لله تمام. فارس سافر امبـ.ـارح. ورودي لسه خارجه من شويه ع العياده. وچود وچواد. نايمين شويه.
مريم: الحمدلله انهم بخير. وربنا يحفظك يافارس يبنى ف كل خطوه.
رنا: بحب. اللهم امين يارب. ربنا يبـ.ـاركلى فيكى يامريومه.
مريم: ويبـ.ـاركلى فيكى ياحبيبتى. وابو فهد عامل ايه؟
رنا: قعدت. طارق؟ طارق ده كتب ع جنانى رسمي.
مريم: ههههه ليه بس كده؟ ده ابو فهد راجـ.ـل ونعم.
رنا: اه يختى ونعم فعلا. تصورى دخلت ع طارق من شويه وكان ضرسه هيجننه ومخلى عينيه ف وسط راسه. وبردو مش راضي يخلعه. راجـ.ـل رهيب.
مريم: بزعل لاحول ولاقوة إلا بالله. ليه كدا؟ الف سلامه عليه.
وبعدين دى مش اول مره يحصل كدا. ده كل سنه.
وتصدقى ف نفس ميعاد كل سنه كمان. لأ كدا غلط يارنا. ممكن لاقدر الله يحصل مضاعفات. لازم يشوف دكتور. يا اما يتعالج يا اما يخلع الضرس ده. واهي كمان رودي دكتورة اسنان زى الفل. وشاطره جدا ما شاء الله عليها.
رنا: والله غلبت معاه يامريم. ومش عايز يكشف.
مريم: بتفكير. هو ابو فهد انهردا اجازه مش كدا؟
رنا: ايوه يا حبيبتي. يارب تقولى انك جايه انتى والعيله هفرح اوى.
مريم: ابتسمت. اجيلك ع عينيا. بس سبيها ع حسب الظروف واشوف آدm.
رنا: بسعاده إن شاء الله هيوافق. هو ابو مراد عندو كام مريم يعنى.
مريم: ربنا يكرمك يارب يارنا. طيب ياحبيبتى انا هقفل دلوقتى اتصل ع آدm أكلمه.
رنا: ماشي ياحبيبتى مع الف سلامه ف رعاية الله.
مريم: ونعم بالله مع السلامه. وقفلو.
رنا: اخدت القرنفل وطالعه ل طارق.
فيلا العدوي.
مريم: بتفكير اتصلت ع آدm. ورد عليها ع طول.
آدm: بحب كبير. أميرة قلب آدm. كنت لسه هتصل عليكي حالا.
مريم: ابتسمت بحب. القلوب عند بعضها ياحبيبى.
آدm: طبعا ياروحي. عامله ايه دلوقتى؟ واخدتى العلاج؟
مريم: الحمدلله بخير طول ما انت بخير. وانا اخدت العلاج ف ميعاده. ربنا مايحرمنيش منك ابدا.
آدm: ولا يحرمنى منك. ها قوليلى بقى. نفسك ف ايه؟
مريم: بصراحه ياحبيبى انا اتصلت عشان اقولك انا كلمت رنا. وعرفت منها إن ابو فهد ضرسه رجع تعبه من تانى.
آدm: هز راسه اممم. الواد ده دmاغه زفت ومابيسمعش الكلام. ولازم يخلع الضرس ده.
مريم: وده كمان رأي رنا. بس هو معاندها بقى. والله اعلم السبب. المهم ياحبيبى حاول تكلمه. بصراحه و.جـ.ـع الضروس ده. ربنا يعافينا.
آدm: حاضر ياحبيبتى انا هكلمه وهتصرف معاه.
مريم: ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. ولو انت فاضي بعد ما ترجع إن شاء الله. كلنا كدا نروح عندهم زياره عائليه ايه رايك؟
آدm: بتفكير. امم تمام. هرد عليكي لما ارجع البيت إن شاء الله.
مريم: ترجعلى بالف سلامه. ويجعل الطريق رفيق ليك يا آدm.
آدm: اتنهد بحب. آمين يا اميرتي.
مريم: طيب ياحبيبى. انا هقفل اتصل اطمن ع البنات. ف رعاية الله وحفظه.
آدm: مع السلامه ياروحي. وقفل. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه بتفكير اممم، واتصل ع طارق. ورد.
طارق: بيتألــم. الوو.
آدm: ههههه ايه يا اسد الغابه. مـ.ـا.تنشف كدا.
طارق: بغـ.ـيظ. عايز ايه ياض انت. انت متصل تهزر؟
آدm: هههه ابدا ابدا. وحد يقدر يهزر مع سيادة اللوا طارق السيوفى. الف سلامه ع ضرسك ياحبيبى.
طارق: اممم ماشي يابن العدوي. وليك روقه اااه بس افوق اااه.
آدm: ههههه سلامتك ياطاروق. يلا يلا قوم البس عشان اخدك مشوار مهم.
طارق: ولا يا آدm اخلع من نافوخي انا مش طايقك.
آدm: بتحذير. البس ياطارق. ونص ساعه هكون عندك انا وبيتر. الموضوع حياه او مـ.ـو.ت. انت فاهم؟
طارق: اتخض. ياستار يارب. موضوع ايه ده؟ لأ انا ف ثوانى هكون جاهز. بس قولى ف ايه؟
آدm: اتنهد بزعل. هتعرف كل حاجه بعدين. وربنا يستر بجد يصحبى.
طارق: بقلق. انت قلقتنى يا آدm انا هلبس بسرعه.
آدm: ماشي يصحبى. وانا جايلك مع بيتر سلام...
ف المالديف. ع سطح اليخت.
فهد: قام وقف وقال يلا بينا؟
رينو: ع فين؟
فهد: هاخد معشوقتي الصغيره. وولادى. ف اجمل جولة طيران مستعده.
رينو: بدهشه. انت بتتكلم جد. هنركب الطياره هنا.
فهد: طبعا. لازم تشوفى الجزيره من فوق. يلا بينا ياحبيبتى. ثوانى هنزل اجيب المفاتيح. ونزل.
رينو: كانت مبسوطه. وشالت آرين. وباستها بابي هيسوق الطياره يا رينو ياصغيره. اموواه
وتعالى انت كمان يا قلب مامي. وشالت آركان. وباسته.
فهد: طلع. وشال منها الولاد. ونزل وهي نزلت وراه. وجواها احساس جديد. ووصلو عند الطياره.
فهد: نزل الاولاد ع الأرض. نجمتى تعالى اركبى انتى الاول. واقعدى ف الكرسي الل جمبى. وساعدها وركبت. وشال الاولاد طلعهم. وركب الطياره. وقرب من رينو. وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه منها. وربط ليها الحزام.
رينو: قلبها دق بحب كبير وضحكت. وشالت آرين.
فهد: ابتسم وقعد ع الكرسي. وربط الحزام. وشال آركان ع رجله. وبص ل رينو. هاا جاهزه ياحبيبتى؟
رينو: هزت راسها. ايوه ياحبيبى. بس خلى بالك يافهد ارجوك.
فهد: ههههه حاضر. هخلى بالى اي مقابل هفرمل ع طول ههههه.
رينو: ههههه. ربنا معانا إن شاء الله.
فهد: شغل الطياره. وقالت بصوت عالى عشان المروحه. انتى خايفه ياروحي؟
رينو: غمضت عينيها. وضمت آرين لحـ.ـضـ.ـنها. وقالت لأ مش خايفه.
فهد: طيب فتحي عينيكى. واتفرجي ع الطبيعه اوكي. وساق الطياره. وطار بيهم فوق الجزيره. وكان منظر ولا ف الخيال.
رينو: عيونها ع الجزيره من فوق. وانبهرت بجمال المنظر وقالت. واو يافهد. بجد سبحان المبدع. الشكل من فوق ليه وصف وإحساس تانى خالص. سبحان الله العظيم.
فهد: ابتسم. طبعا. ولسه بقى لما تشوفى البحر. وحرك الطياره. واتجه لفوق البحر.
رينو: شافت البحر. والشكل تحفه فنيه. لكن خافت مش شكل الميا. وحست بدوخه وغمضت عينيها. ورجعت راسها لورا.
فهد: مالك يارينو؟
رينو: انا خايفه من البحر.
فهد: حبيبتى. انا معاكي. وكمل بهزار. وبعدين انا مش طاير لفوق اوى يعنى. احنا يدوبك بعيد عن الأرض بحوالى 500 متر بس.
رينو: بدهشه ايييه؟ 500متر بس. يلا نرجع ع اليخت والكوخ يافهد ارجوك.
فهد: هههههههه ع أساس عمرك ما ركبتي طياره؟
رينو: لا ركبت طبعا. لكن مش هيلكوبتر. بجد دوخت. وحاسه انى هرجع.
فهد: كشر عينيه ترجعي. لأ خلاص. تعالى بس اخر جوله. اتفرجي ع الأسماك الملونه وانسي الدنيا.
فهد: طار بيهم. ولف الجزيره اكتر من ساعه ونص. ورينو بدءت تنـ.ـد.مج وسرحت بخيالها مع جمال الطبيعه. وكانت مبسوطه جدااا.
وكانت بتسأل فهد عن حجات كتير تخص الجزيره والصخور والشجر. وفهد يجاوبها. وكان وقت ممتع و مبسوط جدا بعيلته الجميله دي.
آدm وبيتر ف العربيه. قدام فيلا السيوفى.
بيتر: يامسهل. ايه ياعم آدm هو الباشا هيخرجلنا امتى؟
آدm: متستعجلش يابيتر. كل حاجه ف آوانها حلو. وبعدين احنا لسه واصلين مفيش 5 دقايق.
بيتر: بصله بدهشه. ولا يا آدm انت بقيت بـ.ـارد كدا امتى؟
آدm: هههههه. بـ.ـارد؟ واتنهد بحب. وسرح ف آميرته. وإن معاملتها الطيبه وروحها الحلوه. حولت كل حاجه ف حياته لهدوء تام وسعاده كبيره.
بيتر: بصله تانى باستغراب. ولا يا آدm انت سرحان ف ايه؟ اوعى تكون بتحب جديد؟ هتروح ف داهيه.
آدm: بصله ورفع حاجبه. احب جديد؟ ايه يبنى المستحيل الل انت بتتكلم فيه ده؟ ربنا يبـ.ـاركلى ف أم عيالي.
بيتر: ايوه كدا. طمنتنى عليك. ربنا يبـ.ـاركلك ف عيلتك كلها يصحبى.
آدm: آمين يارب، الواد ديف مش ناوى يستقر هنا بقى؟
بيتر: هز راسه لأ. هو مبسوط بره مصر. وشركته الجديده بدأت تقف ع رجليها. هو بيجي هو ومـ.ـر.اته وأولاده زياره اسبوعين ويرجع تانى. يلا ربنا معانا كلنا.
آدm: امم كارولين عامله ايه؟
بيتر: ههههه اهو رامي جوزها ده نسخه من طارق المهيبر. ومخلى كارو واولادها طاقين ومهيبرين. بس بينى وبينك يصحبى. احفادى مهونين عليا غياب ديف كتير.
آدm: هز راسه بزعل. انا مش عارف ازاى ديف قادر يبعد كل ده؟
بيتر: انا سايبه ع راحته. عشان ميجيش يقول انت ظلمتنى يابابا. واتفضل الاستاذ طارق جاى يتمخطر اهو.
آدm: لف وشه وشاف طارق خارج من الفيلا. وحاطط ايدو ع خدو.
طارق: فتح باب العربيه وركب. اااه سلام عليكم ياض منك ليه.
آدm: ابتسم وعليك السلام. يا اسد ههههه.
بيتر: هههههه. الف سلامه عليك ياضنايا.
طارق: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. واتألــم اكتر ااااه. وحيات امى بس لما اخف. هتشوف انت وهو الأسد. ورايحين ع فين إن شاء الله؟
و انت قلقتنى ياكابتن. موضوع ايه الل حياة او مـ.ـو.ت فهمني؟
آدm: شغل العربيه. ومثل الزعل. ربنا يستر ياطارق. اسكت متفكرنيش.
بيتر: كاتم الضحكه.
طارق: بقلق. يبنى انت قلقتنى بجد. طيب قولى ايه الل حصل؟
آدm: سايق. كلها نص ساعه وهتفهم كل حاجه. واتنهد استرها معانا يارب.
ف عيادة الاسنان.
رودي: بتابع مع حاله. افتح بوقك ياحبيبى. ايوه شاطر. ها حاسس بحاجه؟
الطفل: هز راسه لأ.
رودي: شاطر برافو عليك. يلا يلا. ثوانى. ايوووه. وخلعت الضرس. وجابت قطنه حطتها للطفل مكان الخلع. قوم تعالى. وراحت قعدت ع كرسي المكتب. وبتكتب روشتة علاج.
أم الطفل. ميرسي جدا لحضرتك يادكتور.
رودي: عوجت بوقها لأ ميرسي ع واجب. اتفضلى ياحبيبتي. دي روشتة بالعلاج. ده مسكن كل 8 سعات. وده انتبيوتك كل 12 ساعه. ومياكلش ولا يشرب حاجه سخنه ع طول. وردى بصت ع رجلين أم الطفل وقالت. الف سلامه عليه.
أم الطفل: قامت وكانت لابسه بنطلون جينز ضيق جدا ومقطع وتوب قصير. اوكي يا دكتور. بجد بجد ميرسي خالص.
رودي: بغـ.ـيظ مكبت. ميرسي ع واجب خالص. اتفضلى.
أم الطفل خارجه. وردي بتبص عليها. لاحول ولاقوة إلا بالله. الوليه تخينه والبنطلون هيطرشق من جنابه عليها. نسوان مـ.ـا.تختشيش بصحيح. استغفر الله العظيم يارب.
آدm: وقف قدام عيادة رودي. يلا وصلنا انزلوا.
طارق: كشر عينيه وقال انت جايبنى عيادة الاسنان ليه ياعملى الاسود؟
آدm: المشكله الل حصلت ف الدور الل فوق عيادة رودي. خلى عندك صبر شويه.
بيتر: هههههه. يلا بينا أنا هتجنن واشوف المشكله.
ونزلو كلهم. ودخلو العماره. وواقفين قدام الاسانسير. منتظرينه ينزل.
طارق: انا مش مطمن ليك ياض انت وهو؟
آدm: بص ف الساعه ومردش.
بيتر: اهدا يااسد يعنى احنا خـ.ـطـ.ـفينك. بس بجد هتجنن واشوف ال، وفتح عينيه بدهشه اوبااا...
الاسانسير. نزل وخرج منه أم الطفل وخارجه ع بره.
آدm: بص ع بيتر. وبص ع طارق.
طارق: بيتألــم. ومفتح عين ومغمض عين. وقال يخربيتك برميل متحرك.
بيتر: برميل ايه ياجاهل دى...
آدm: بصوت جهوري. دي ايه يامراهق منك ليه؟ هااا؟ يالل عندك أحفاد انت وهو.
طارق: ركب الاسانسير. بقولك ايه انا بصيت ع حجمها. ولبسها زفت اصلا.
بيتر: احم ايوه فعلا. لبسها ملفت حبتين. صح ياطارق.
طارق: مش حبتين اوى. هو ملفت جـ.ـا.مد.
بيتر: صح هو جـ.ـا.مد بصراحه. احم قصدى دى قلة ادب مننا اننا نبص ع غيرنا. احم ولا ايه يا آدm.
آدm: هز راسه بنفاذ صبر. وبص ل طارق بلوم. وقال المشكله حتى. إن العين تزنى وزناها النظر. ولا اييييه؟ ياسيادة اللوا؟
وانت كمان يابو ديف ياجد لاحفاد. ياتافه منك ليه؟
طارق: همس استغفر الله العظيم يارب. ده انت عملنا الاسود ف حياتنا.
بيتر: كتم الضحكه وسكت.
آدm: قرب من وش طارق واتكلم بفحيح افعى، ع فكره انا حجزتلك عند رودي. وهتخلع ضرسك عايزك اسد كدا فوق ماشي يالا؟
رودي: الو ايوه يافروسه وحشتنى اوى.
فارس: وانتى كمان يارودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. وحشتينى جدا عامله ايه ياحبيبتى؟
رودي: بزعل وحشه من غيرك يسطى. انت هترجع امتى بقى؟
فارس: يسطى؟ ماشي. المهم يامعلمه انا راجع إن شاء الله كمان يومين.
رودي: بتنهيده. مـ.ـا.تجيب بوسه يافارس.
فارس: فتح عينيه بدهشه. وبص حواليه. احم رودي انا قاعد مش لوحدي وداخل ع مؤتمر مصيري.
رودي: وده ايه علاقته بالبوسه؟ مـ.ـا.تنجز ياجدع انت. اله؟
فارس: احم. لما ارجع الفندق إن شاء الله ياحبيبتى.
رودي: عوجت بوقها. طيب قولى كلام حلو زيك كدا يافروسه.
فارس: ابتسم بحب. رودي المـ.ـجـ.ـنو.نه. انتى ف العياده ايه مفيش عندك شغل؟
رودي: حطت ايدها ع خدها. تؤ عندى. طاروق ع وصول.
فارس: بقلق بابا؟ بابا ماله يارودي؟
رودي: حبيبى اهدا متقلقش. عمو آدm اتصل عليا. وقالى إن ضرس بابا طارق رجع يوجـ.ـعه تانى. وانا قولتله انا بصيت عليه قبل كده ولازم يتخلع. لكن طاروق رافض. وعمو آدm قالى انا هتصرف واجيبه وجاى.
فارس: اتنهد. رودي خلى بالك من بابا. وطمنينى عليه حتى ف رساله. لحد ما اخلص المؤتمر واتصل عليه.
رودي: حاضر يانجم متقلقش. ده طاروق ده حبيبى. المهم مش هتجيب بوسه؟
فارس: ههههه والله بمـ.ـو.ت ف جنانك ده. لكن حاليا ف موقعى ده ماينفعش خالص. هيبتى بتروح يامـ.ـجـ.ـنو.نه.
رودي: ابتسمت بحب. انا بحبك اوى يافارس. يارب ترجعلى بالسلامه.
فارس: بحب. همس وانا بمـ.ـو.ت فيكى ياقلب فارس. وكلها يومين واكون عندك إن شاء الله...
الممرضه. خبطت. دكتوره كشف جديد موجود بإسم اللواء طارق السيوفى.
رودي: هزت راسها ليها. وقامت بسرعه. طيب يافارس. بابا طارق جه. انا هقفل دلوقتى وهطمنك بعدين. سلام.
طارق: بره. وخايف وبيدارى خــــوفه. ومتغاظ جدا من آدm. وقاله بغـ.ـيظ. وانت مالك ياجدع انت. انا اشتكيتلك ولا اتنيلت قولتلك عايز اكشف؟
آدm: ببرود. اخويا حبيبى تعبان ولازم اطمن عليه. وبعدين انت خايف من حاجه؟
طارق: ها؟ احم وا. انا هخاف من ايه يعنى؟ انا مابخفش. ا. انا قلبى مـ.ـيـ.ـت.
بيتر: هههههههه. هههههههه.
آدm: ضحك بصمت.
طارق: بنرفزه. انت جايب الواد بيتر ده معاك ليه؟ وبصله انت جاي تضحك عليا ياض انت؟
بيتر: هز راسه. نو يافخر العرب ههههههههه.
آدm: ضحك. هششش بس انت وهو.
رودي: خرجت بسرعه. وابتسمت اهلا. اهلا اذيك ياعمو آدm عامل ايه منورني والله؟
آدm: الحمدلله يادكتوره ربنا يكرمك. انتى كويسه.
رودي: انا الحمدلله بخير. اذيك ياعمو بيتر. العياده نورت بجد.
بيتر: الله يسلمك يادكتوره. ومنوره بوجودك. وب حماكي ههههه.
رودي: طاروق؟ احم قصدى بابا طارق. ده الكل ف الكل. الف سلامه عليك يابابا.
طارق: بغـ.ـيظ اهلا يختى.
رودي: يختى؟ احم وقربت منه طارق انا هنا دكتوره اشطا؟
طارق: بغـ.ـيظ اكبر. بقولك ايه يابت يا رودي انا مش طايق نفسي. واكتبيلى ع اي مسكن عشان امشي من هنا...
آدm: بمكر. مش لما الدكتوره تكشف عليك ياسيادة اللوا؟ ونشوف خلع ولا حشو. ولا ايه يابيتر ياخويا؟
بيتر: هههههههه. طبعا يا آدm ياخويا. لازم الدكتوره تكشف. وبعدين دى مرات ابنه يعنى هتكشف بضمير. سلامتك ياطاروق ههههه.
طارق: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ. اااااه ياضرسي. وحيات امى ماشي.
رودي: اتفضل يابابا.
آدm: رودي يابـ.ـنتى ينفع اكون موجود معاه. انتى مت عـ.ـر.فيش غلاوته عندى.
بيتر: وانا كمان عايز اتفرج عليه.
طارق: بص لفوق. وقال جواه استر يارب. والله ما هبص ع حد تانى. تووووبه.
رودي: طبعا اتفضلو حضراتكم. ودخلت اوضة الكشف.
آدm مسك طارق من ايد. وبيتر سانده من الاتجاه التانى.
طارق: شـ.ـد نفسه. جرا ايه ياجدع انت وهو. وانا داخل العمليات. انتو مأفورين كدا ليه؟
بيتر: احم اسف انا بس انـ.ـد.مجت شويه وكتم الضحكه.
آدm: رفع حاجبه. ومط شـ ـــفــايـــ ـفه. وشاور ل طارق اتفضل ع السرير.
طارق: بص ع سرير الكشف. وشاف الأجهزه. بلع ريقه بتـ.ـو.تر. ومش عايز حد يشمت فيه. احم. وقال بتمثيل. ايوه شايفه وعادى يعنى. احم. وراح قعد ع السرير ورجع راسه لورا. وقلبه بيدق بخــــوف. وبص ع رودي وفتح عينيه ع الاخر بصدmه.
رودي: بتلبس الجوانتى. وجابت حقنه شكلها مريب. وحطتها جمب الاجهزه. ونزلت الاضاءه ع وش طارق. وقالت. يلا ياطاروق. افتح بوقك...
طارق: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. احم وهمس بصوت واطى. رودي انتى بتحبى حماكي صح؟ مش انا حبيبك ومدلعك؟
آدm: جه وقف جمب راسه بتقول حاجه ياطارق؟
طارق: بغـ.ـيظ بقول منك لله يا آدm ياعدوي.
آدm: ببرود. كلنا مننا لله يصحبى. يلا يارودي شوفى شغلك. عشان عندي شغل.
رودي: يلا ياطارق افتح بوقك بقى؟
طارق: عينيه ع آدm بغـ.ـيظ وفتح بوقه. اها.
رودي: بتكشف. اممم. ايوه. امممم. هنا ضرس لازم يتشال. وف ضرس عايز حشو عصب. تمام. هو مش ملتهب اوى وهيتشال انهارده.
طارق: فتح عينيه ع الآخر بصدmه كبيره. احم بس، بس انا مش عايز أشيل ضرسي. انا هاخد مسكن.
رودي: مسكن ايه بس ياطاروق. ده ضرسك ضارب خالص. يلا افتح بوقك عشان تاخد حقنة البنج.
طارق: بصوت عالى. ايييه؟ بننننننج. وبص ع آدm وبيتر الل هلكانين ضحك.
ورسم الجديه احم. اه بنج. بس انا شايف انه ملتهب. يعنى. احم لو اخد مضاد حيوي. ولما يخف اجيلك بنفسي واخلعه. احم.
رودي: نفخت اووف وبعدين معاك بقى. قولنا مش ملتهب اوى. يلا ياعسل افتح بوقك ياحبيبى يلا يابابا.
آدm: قرب من طارق بمكر. هيبتك بتروح يا اسد.
طارق: رفع راسه ليه. بكرهك يابن العدوي.
آدm: ببرود. القلوب عند بعضها ياحبيبى. واتعدل احم يلا يارودي. طارق بيقولك اديله البنج وخدي راحتك.
بيتر: همس. ولا يا آدm هو قالك كدا؟
آدm: بوشه الأصفر ده؟ تؤ مايقولهاش.
بيتر: هههههههه. والله ماقادر ههههههههه.
طارق: اطلع بره انت وهو يالا...
رودي: طاروق عيب. دول اخواتك وضيوفك. وبصراحه عمو آدm خايف عليك. يلا افتح بوقك. بسم الله.
طارق: غمض عينيه جـ.ـا.مد. وفتح بوقه. وبيدعى ع آدm وبيتر. وافتكر رنا. وقال هتوحشيني يارنا. كان نفسي اعيش اكتر من كدا معاكي. هتوحشوني ياعيالى. واحفادي. اااه ياطارق. نهايتك ع ايد إبن العدوي. صاحب عمرك. ادي اخرت الصحوبيه. اتشاهد ياطارق. اتشاهد قبل ما تمـ.ـو.ت.
رودي: بتقــلـــع الجوانتى. اله ايه ياطاروق. مغمض عينيك ليه؟
طارق: انتبه وفتح عينيه. وبص حواليه وشاف آدm وبيتر. هيدmعو من كتر الضحك الصامت.
وقال الحمد لله مختش بنج. اكيد صعبت عليها...
رودي: طاروق انت خدت البنج حالا. شويه كدا. وهخلع الضرس.
طارق: ضحك ببلاها. والله انا اخدت البنج. ايه ده؟ انا محستش بحاجه. يسلام أما مرات ابني شاطره بصحيح.
وبعدها كشر ايه ده؟ بوقى منمل ليه؟ يخربيتك يارودي. انتى حقنتى بوقى. ااه مش حاشش بحاكه.
بيتر: وشه احمر من كتر الضحك. ولا يا آدm انا مش قادر همـ.ـو.ت واضحك يالا...
آدm: بيضحك بصمت وقال اصبر لسه لما يخلع الضرس. هههههههههه.
عند رعد الجوهري.
رعد: داخل البيت. وبينده ع هيلينا. هالي؟ حبيبتي انا جيت انتى فين؟
رعد. وقف بدهشه. ايه ده؟ انتى قاعده ليه كدا؟ وانتى بتعملى ايه؟ وفين سفيان؟
↚
فيلا مصطفى عزيز.
أشرف: راجع من الشغل ودخل. الفيلا السلام عليكم.
هنا: باستغراب. قامت من مكانها. وعليكم السلام. ايه ياحبيبى. راجع بدرى خير حصل حاجه؟
أشرف: باس جبينها حبيبتى. عامله ايه الاول وحشتينى، ويستى مفيش شغل عندى. قومت جيت ل هنايا. فيها حاجه دي؟
هنا: ابتسمت. وانت كمان وحشتنى اوى يا أشرف. واحسن حاجه عملتها إنك جيت. حمدالله ع سلامتك.
أشرف: الله يسلمك ياحبيبتي. اومال ماما وبابا فين؟
هنا: ماما فوق مع بابا ف اوضتهم ومعاهم مصطفى حفيدك.
أشرف: طيب انا هطلع اسلم عليهم. هي مريم ف الصيدليه؟
هنا: لأ راحت هي ويوسف النادي واخدو كريم عشان التدريب.
أشرف: هز راسه تمام. تعالى معايا نسلم ع الحج والحاجه. والواد مصطفى ده وحشنى اوى. وبعدين نريح شويه ف اوضتنا.
هنا: . يلا ياحبيبى.
أشرف: طلع وخبط ع باب الاوضه.
شيرين بتكح بتعب. ادخل.
أشرف: دخل السلام عليكم ياست الكل. وباس ع أيدها وراسها.
شيرين: وعليك السلام ياحبيبى. انا بخير الحمدلله.
أشرف: قرب من ابوه. اذيك يا حج وباس ع أيدو وراسه. عامل ايه دلوقتي؟
مصطفى: بتعب بسيط. الحمد لله يبنى. وكح حمدالله ع السلامه.
أشرف: الله يسلمك ياحج. وبص ل مصطفى الصغير. اهلا اهلا مصطفى حبيب أشرف.
مصطفى: جري عليه. بابا حبيبى.
كلهم ابتسمو.
أشرف: ضمه لقلبه. حبيب بابا الغالى ابن الغالى.
الباب خبط. وثريا. الشغاله دخلت. ست شيرين هانم. الدكتور محمد والدكتوره نور جم تحت.
هنا: ابتسمت بحب. خليهم يطلعو ياثريا. وانا هلبس النقاب. وراحت ع اوضتها.
شيرين: يارب يكونو جابو تيم معاهم الواد ده بيحلي القاعده.
أشرف: ههههه تيمو الجنتل. ده واد قمر.
مصطفى: ضحك بتعب. اه لو سمعك وانت بتقول عليه واد. ولا ايه ياحبيبتى؟
شيرين: ضحكت عندك حق ياحبيبى. ماشاء الله عليه راجـ.ـل من ضهر راجـ.ـل. بصراحه احفاد العيله كلها اللهم بـ.ـارك يارب. مريم وآدm بيعاملوهم انهم كبـ.ـار وليهم رأي وشخصيه. وده الل انا بحبه ف مريم. يا ما احتوت ودلعت محمد ووقفت جمبه. ربنا يبـ.ـارك ف عمرها يارب.
كلهم: آمين.
نور: خبطت. ودخلت بمرح السلام عليكم ياقوم. وكانت شايله علبه ف أيدها.
كلهم: ابتسمو. وعليكى السلام ياحبيبتى.
محمد: دخل مبتسم. وشايل تمارا. السلام عليكم جميعاً. ونزل تمارا. وباس ع أيد شيرين وراسها. وسلم وباس ع ايد مصطفى وراسه. وسلم ع أشرف.
نور: سلمت عليهم. اتفضلى ياست الكل. انا عملتلك بسكوت الشوفان الل حضرتك بتحبه. وكمان ده صحي جدا علشان بابا مصطفى.
شيرين: بلوم. ليه بس كده يانور ياحبيبتى. تعبتي نفسك ليه بس؟
نور: ياريت كل التعب بسكويت الشوفان هههههههه. تعبك راحه ياست الكل.
شيرين: تعيشي يابـ.ـنتى.
مصطفى: تسلم ايدك يانور يابـ.ـنتى.
نور: تسلم لقلبى ياحبيبى. يلا بقى خف بسرعه علشانا.
مصطفى: ههههه مابقاش ف العمر قد الل راح يانور ياحبيبتى.
نور: ربنا يبـ.ـارك ف عمرك يابابا يارب.
كلهم آمين.
محمد: قعد اذيك يا ست الكل عامله ايه يا حبيبتي؟
شيرين: بتبوس تمارا. وقالت بخير يانور عيني. انت عامل ايه ياحبيبى؟
محمد: هز راسه انا تمام الحمدلله. وانت يابابا كويس دلوقتي؟
مصطفى: عيونه متعلقه بيه واتنهد بتعب. انا كويس يبنى الحمدلله.
نور: يارب ديما كويسين بخير.
شيرين: اله اومال فين تيم؟
محمد: تيم ف النادي مع الولاد. ومراد وفريحه معاهم.
شيرين: كان نفسي اشوفه اوى.
محمد: ابتسم من عينيا انتى تؤمري امر. انا هتصل ع مراد يجيبه ع هنا. اصل بصراحه نور حالفه لا تتغدا هنا ههههه.
نور: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. اممم.
شيرين: بفرحه. دى نور تطلب وتتمنى. عينى ليها.
نور: ضحكت وباست ع ايديها. حبيبتى تسلمى لقلبى ياماما يارب. وع فكره مامي يتسلم عليكى كتير جدا.
شيرين: اه ياروحي. كلمتنى واطمنت عليا انا والحج. ربنا يكرمها يارب.
كلهم آمين.
محمد: ايه يا اشرف عامل ايه؟
أشرف: ربت ع كتفه انا الحمد لله يادكتور. وبجد مبسوط انكم شرفتونا انهردا.
محمد: تسلم يحبيبى الغالى. وطلع من جيبه علبتين علاج. اتفضل ياحج العلاج ده. تاخد منه كبسوله بعد الفطار يوميا. ولازم تحافظ عليه. وانتى ياست الكل. نفس العلاج تمشي عليه مره واحده يوميا. تمام.
شيرين: بعدm فهم علاج ايه دا يبنى؟
محمد: ده ياست الكل فيتامين مهم جداً للعضم. وهيخلي عندك باور. وتقدرى تنزلى السلم زى الاول إن شاء الله. وقبل ما يخلص هتلاقى عندك غيرو. وبالشفا إن شاء الله.
شيرين: ابتسمت بحب. ربنا يكرمك يارب ويبـ.ـارك ف اولادك يامحمد يابني يارب. انت وأشرف ورنا. حبايبى ياولادي ربنا مايحرمنيش منكم ابدا.
ف العياده.
طارق: قاعد ف الانتظار وآدm وبيتر جمبه. وهيمـ.ـو.تو حرفيا من الضحك.
بيتر: ل آدm بص بص عليا النعمه الواد ده كان عندو خال اهبل. ابوس ايدك عايز اضحك مش قادر.
آدm: بص ع طارق. وكح لانه مش قادر مابيضحكش
هشش الممرضه قاعده.
طارق: بيتكلم كلام مش مفهوم. هو وشي وارم؟ انا حاشش بحاكه غريبه. آدm هو انا شـ ـــفــايـــ ـفى كبرت؟ انا حاسس ان بوقى مدلدل.
بيتر: ضحك بصمت لدرجة كتافه بتتهز بسرعه.
همس اااادm همووووت يالا، طارق بيقولك بوقه مدلدل هههههههه. ارحمنى ابوسك ايدك. ااااه يابطنى.
آدm: مسح دmعه من عينيه من كتر الضحك. اسكت الله يخربيتك. هيبتى راحت بمعرفتكو السودا. انا حاسس انى خلاص هنفجر واضحك.
طارق: بصلهم واتكلم بكلام مش مفهوم. انتو بتتوسوسو بتقوله ايه؟ اااه بوقي بيكبر. الله يخنبيتك يالودي الكـ.ـلـ.ـب.
بيتر: ااااه هموووت. هو يقصد يخربيتك يارودي الكـ.ـلـ.ـب صح؟ هههههههه. ااااه قولوني هينفجر. هههههههه.
آدm: ضحك بصمت. ومش قادر يقاوم. بيتر اسكت خالص مش عايز اسمع صوتك. ااه احم.
طارق: ببلاها وغـ.ـيظ. انتو مبتردوش عليا ليخ.
بيتر: بصوته كله هههههههههههه هههههههههههه ليخ. خلااااص مش قادر هههههههههههه.
آدm: وشه بقى احمر جدا. ومسح وشه بالمنديل يدارى الضحك.
طارق: بيحسس ع وشه. وقال بغـ.ـيظ. انت جاي تشضحك عليا يلا. آدm انت جايبه ليخ؟
آدm: بص ف الارض وكاتم الضحكه بصعوبه وبيكح.
بيتر: هههههههههه انا هكون جاي ليخ يعنى؟ ههههه ااااه ياضحك السنين هههههههههههه
طارق: بصله بغـ.ـيظ. ع فكله انا مس هسيبك وانا مس مشامحك يابن العدوي.
رودي: خلصت الكشف الل موجود. وخرجو. وراحت عندهم. يلا ياطاروق. تعالى. الربع ساعه خلصت. وبصت ع آدm وبيتر. وشافت وشهم احمر والضحكه مكتومه. وضحكت غـ.ـصـ.ـب عنها. احم يلا ياحج طارق.
طارق: بصلها ايخ يالودي عايزه تعملى فيا ايخ اكتن من كيدا. اه الكلام مبلحقوش بيقع مني يا لودي الكـ.ـلـ.ـب.
رودي: ههههههههه معلش ده من البنج بس. ساعتين كدا. وهترجع لطبيعتك تانى. يلا تعالى معايا.
آدm: بيضحك من قلبه بصمت. وكح واخد نفس عميق. وحاول يكون عندو ثبات. وقام احم يالا ياطارق.
بيتر: مسح دmـ.ـو.عه وبيكح. وقام وقف يلا ياطارق عشان الدكتوره هتخلع ضرسك.
طارق: بصله بغـ.ـيظ. وبص ل آدm انا مش مشامحك عشان جبت الواد ده معاك.
آدm: ضـ.ـر.ب بيتر بكوعه ف جمبه. احم عندك حق. المره الجايه. مش هجيبو معايا. يلا بس عشان أثر البنج. وكتم الضحكه.
بيتر: حط ايدو ع جمبه وقال اااه. سمعت اكتن دي. وكاتم الضحكه.
دخلو اوضة الكشف.
طارق: طلع ع السرير.
بيتر: قرب منه متخافش ياطارق تمام؟
طارق: بصله. اخاف من ايه. مخلاش حطتشتلى بنج. يكش يشيلو رقبتك انت كمان واشتريح منك.
بيتر: ههههههههه. حتطشتلك بنج. معلش هتشتريح منى. ههههههههه.
آدm: شـ.ـد بيتر. تعالى هنا بقى. خلى البـ.ـنت تشوف شغلها.
رودي: جابت الجهاز. وقربت منه. افتح بوقك ياطاروق. ومش عايزه اى حركه. عشان لو الضرس اتكـ.ـسر هتبقى مشكله.
طارق: ربنا يطمنك يالودي.
بيتر: ااااه بطنى هههههههههههه.
طارق: بغـ.ـيظ. اطلع بله يلاااا.
بيتر: هههههههههههه اطلع فين. دانت هتتصور دلوقتي هههههههههههه.
آدm: قرب من طارق. كلام ايه ده يارودي يابـ.ـنتى. طارق اخويا عندو ثبات. فاكر ياض ياطارق زمان. لما طلعنا مأموريه مع بعض. ومسكت الاربع رجـ.ـاله طحنتهم ضـ.ـر.ب. وكانو مسلحين كمان. واترقيت فيها. طول عمرك وحش واسد...
طارق: هز راسه ااه كانت ايام. واتحمس شويه. يلا يارودي اخلعى خلينى اروح.
رودي: قربت منه بسم الله. وبدأت تخلع ف الضرس. وطارق يهز راسه كأنه حاسس. وردي اتعفرتت. وبصوت متغاظ أثبت بقى. مش عارفه اتعامل. دى العيال الصغيره مابتعملش كدا.
طارق: حرك راسه. اسسسستنى اخد نفسي الله يحرقك.
رودي: نفخت بنفاذ صبر. خد نفسك، ويارب نخلص.
طارق: بنرفزه. انتى زيهم مابيطملش فيكي حاكه. العياده دى بفلوشي...
رودي: هههههههههههه. وباسته من خدو. عيوني ليك ياطاروق. وهمست ف ودنه انا عايزاك تجمد. هيبتك بتضيع وهتبقى تريند.
وآدm وبيتر. هيمـ.ـو.تو حرفيا. م الضحك الصامت ع شكل طارق.
طارق: بصلهم. انا بكرهك انت وهو.
وبعد شويه.
رودي خلعت الضرس بصعوبه. وجابت قطنه حطتها مكان الخلع.
وقالت بابا ممنوع تاكل اكل سخن. او تشرب حاجه سخنه.
وده مسكن تاخد منه برشامه اول مـ.ـا.ترجع البيت. وده انتبيوتك كل 12 ساعه. الف سلامه عليك ياطاروق. دي چود هتزعل اوى.
طارق: ، وبيخبط ع خدو ومش حاسس بحاجه.
آدm: اخد العلاج. شكرا يادكتوره رودي. تسلم ايدك. يلا ياطاروق. وكاتم الضحكه.
ونزلو التلاته. وركبوا العربيه.
آدm: قفل باب العربيه.
بيتر: بص ع طارق. وانفجر ف الضحك بصوته كله. هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه، بوقه دلدل هههههههه. مش حاشش بحاكه هههههههههههه.
آدm: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك هههههههههههه أقسم بالله. ماضحكت كدا من زمان جدا هههههههههههه...
طارق: بغـ.ـيظ. والقطنه ف بوقه. خلشتو ضشحك. انا بتبرى منكو ومش عايز اعرفكو تشانى.
بيتر: هههههههههههه يالهوووى هموووت اااااه يابطنى. اااادm همووووت يالا والله ماقادر. خلشتو. وبتبرى. هههههههههههه، اااه
آدm: بص ل طارق. وكاتم الضحكه ع آخرو. لكن غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك هههههههههههه. اعذرني يا اسد. والله ريأكشناتك لوحدها تهلك ضحك. هههههههههههه.
طارق: ماشي ليكو يوم. اااه وشي منمل.
فيلا ذياد جمال.
زياد: رجع من الشركه. وطلع يغير هدومه.
ماليكا: طلعت هدومه من الدولاب. اتفضل يازيزو.
زياد: شكرا ياقلبى. واخد التيشرت ولبسه.
ماليكا: اخدت هدومه. وبتعلقها ف الدولاب.
زياد: قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها من الخلف. عارفه احسن حاجه ف حياة بـ.ـنتنا ايه؟
ماليكا: قلبها بيدق. ايه يازيزو؟
زياد: انها نسخه مصغره منك.
ماليكا: ابتسمت. ربنا يخليك ليا ياحبيبى. ديما كلامك ليا كله جميل اوى يازيزو. ولفت ليه. وحطت راسها ع صدور. زياد. انا كل يوم بحمد ربنا انى مراتك. انت عندك حنيه مش عند حد. طريقة تربيتك ل ياسين وحياة جميله اوى. بحب حبك ليهم واهتمامك بيهم.
زياد: ضمها لقلبه. وابتسم. دول مش عيالي وبس ياماكي. دول صحابى واخواتى. والأهم أنهم حته منك. انا بحبك اوى ياماكي. وكل يوم حبي ليكى وللعيله الجميله دي بيزيد. ربنا يخليكي ليا. ويبـ.ـاركلى فيكى ياروحي.
ماليكا: وقفت ع أطراف صوابعها. وباست جبينه بحب كبير. انا بعشقك يازياد. وربنا يديمك نعمه ف حياتنا.
زياد: باسها من خدها برقه. روحي انتى ياماكي. قوليلى فكرتى ف الل قولتلك عليه؟
ماليكا: هزت راسها اممم فكرت. وانا لسه عند قراري. إنا مش عايزه اشتغل انا مبسوطه كدا. طنط مريم رفضت تشتغل عشان خاطر بيتها. وانا عايزه اعمل زيها. وأسس بيتى واولادي صح.
زياد: قلبه دق بسعاده. خلاص ياحبيبتى. وانا موافق قرارك ده. انا بس عرضت عليكى تشتغلى عشان متقوليش انى مقيد حريتك. وشهادتك ركنتيها.
ماليكا: لا ياحبيبى انا مبسوطه كدا. نجاحي الحقيقى ف ذريه صالحه. وزوج وأب رائع. وابتسمت بخجل. احم ع فكره بقى انا عملتلك انهردا بسبوسه بالقشطه.
زياد: هههههه الله عليكي يا ماكي. هتجنن عليها.
ماليكا: وشها بقى احمر. احم يلا ننزل بقى. الغدا جاهز. وبابا حسام وماما هدى والولاد تحت...
زياد: حاوطتها من كتفها. وباس جبينها. يلا بينا ياقلب زياد...
ف فيلا الصاوى.
مالك وساره راجعين مع بعض. وطلعو يغيروا لبسهم...
ساره: بتغير هدومها بتعب. وماسكه بطنها.
مالك: قرب منها بخـ.ـنـ.ـقه. هاتى ياساره انا هساعدك. وساعدها ف اللبس.
ساره: ميرسي جدا يامالك. بجد مكنتش قادره اغير لوحدى.
مالك: بديق. طيب ممكن بقى تسمعي الكلام وتقعدى من الشغل. الدنيا مش هتخرب يعنى. انتى ف الشهر الخامس وتعبانه ياساره ماينفعش كدا؟
ساره: قربت منه. مالك انت متنرفز ليه كدا؟ وبعدين ياحبيبى ما انا شرحتلك قبل كده. نخلص من الصفقه دى. وهقعد. وهسلم كل حاجه ل بابا جاسر.
مالك: بتنهيده. ساره انتى تعبانه تغور الصفقه ياستى. الدكتوره قالت لازم ترتاحي. وكمان ده رائي. ولا بقى كلامي خلاص مالهوش لازمه بالنسبالك.
ساره: من هرومونات الحمل. اتخـ.ـنـ.ـقت من كلامه وعيطت...
مالك: مسح وشه بايديه ونفخ بديق حقيقي. وراح عندها. حبيبتى انا اسف. تعالى اقعدى. تعالى.
ساره: قعدت ع طرف السرير بألــم بسيط ف بطنها. وبتعيط.
مالك: نزل ع ركبه قدامها. ساره ممكن تفهمينى. ساره انا بجد خايف عليكى. انا عايز راحتك. وبعدين هو انا بقولك سيبى الشركه خالص. انتى هتاخدى اجازه. وبعده الولاده إن شاء الله ترجعى تانى. وبعدين انتى عايزه تزعلى. كارما مننا؟
ساره: مسحت دmـ.ـو.عها بطفوليه. وقالت كارما مين؟
مالك: باس بطنها. كارما الصاوى. بنوتى القمر.
ساره: ابتسمت الله اسم حلو اوى يامالك.
مالك: اسف انا بجد مخـ.ـنـ.ـوق جدا من الشغل والقضيه الجديده فيها الغاز كتير. ومشوشه ع تفكيرى. ده غير خــــوفى عليكى.
ساره: حاضر يا مالك. انا هظبط كل حاجه ف الشركه. واسلم كل حاجه ل بابا جاسر. واخد الاجازه. انا مش عايزه ازعلك. وكمان آسر حبيبى. اهتم بيه اكتر الفتره دى.
مالك: بسعاده حبيبتي. انا دلوقتى بجد مبسوط جدا. ويلا تعالى. ننزل نشوف آسر باشا. عمل ايه مع ملك. تعالى...
ساره: قامت. ومسكت ايدو. ونزلو مع بعض.
ملك: قاعده ع السفره. وبتأكل آسر. حبيب ناناه انا. بالف هنا ع قلبك.
آسر: ثوكرا ناناه. ثاره اهي ناناه. مامي بيبى وسقف.
ساره: قربت منه وضمته لقلبها. آسر حبيب مامي انت. وسلمت ع ملك.
مالك: اذيك يا أمي عامله ايه انهردا ياحبيبتى وباس ع أيدها. وراح سلم ع آسر.
ملك: بحب. حبايبى حمدالله ع سلامتكم. وانا بخير الحمد لله.
جاسر: جه عليهم. وقعد جمب ملاكه. وباس ع أيدها. حبيبتي عامله ايه ياروحي.
ملك: بحب كبير. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى. انا بخير طول ما انت بخير.
وبصت للكل. يلا عشان نتغدا. الكل قعد وكان وقت جميل بينهم...
عند رعد الجوهري.
رعد: داخل البيت. وبينده ع هيلينا. هالي؟ حبيبتي انا جيت انتى فين؟
هالي: قاعده ع تربيزة السفره من فوق. وماسكه المقص. وضحكت بفرحه هااااي رعد انا مبسوط كيتير انك جيت بدرى.
رعد: وقف بدهشه. ايه ده؟ انتى قاعده ليه كدا؟ وانتى بتعملى ايه؟ وفين سفيان؟
هالى: قاعده وقدامها كميه كبيره من المولخيا. وماسكه عود مولخيا.
وبتقص الورق بالمقص. وقالت سفيان نام بعد بكاء كيتير جدا، وانا بقص الموخليا. تعال شوف انا شاطر كيتير رعد.
رعد. ببلاها بتقصي الموخليا؟ وكشر عينيه بغباء. موخليا؟
المفروض اسمها ملوخيا صح؟ هي اسمها كدا ولا انا اتلخبط؟ وقال انتى جبتيها منين دي ياهالى؟ وايه كل الكميه دى؟
هالى. انا اتصلت وجبتها دليفيري حبيبى.
رعد بيبى انا امبـ.ـارح كنت بتفرج ع التي ي. واتفرجت ع مسلسل جميل اوى. وكانت الست بتعمل الموخليا زي دي. وطشخت فيها. وا...
رعد. قاطعها بسرعه. ايييه؟ الست عملت فيها ايه؟
هالى. طشخه بيبى. قالت هييييييييه. ودي تكون طشخة الموخليا.
رعد: بصلها بقرف. مش دي ياهالى لأ ارجوكي متكمليش.
هيلينا. بمرح. طشخة موخليا. وجبت الطريقه من الانترنت
رعد: طشخه؟ ياشيخه بعد الكلمه دى اقسم بالله ما حاططها ف بوقي تانى.
هالى: . واي؟ ليه بس يارعد. الموخليا حيلوه كيتير. وانا تابعت الشيف. وكمان قالت لازم شخقة الموخليا. ولازم يابيبى.
رعد: حط ايدو ع بوقه. خلاص ياهالي هرجع، والله ما انتى تعبه نفسك. انا الل هعملها.
هالى. نو نو بيبى انا إلى اعمل موخليا. انا عايز اكلها من زمان. وحبيت كتير انى اش...
رعد: باااس والله ما انتى مكمله خلاص. الانسان طاقه ياهالي.
هالى: . رعد انت ادخل خد شاور وانا اعمل الاكل.
رعد: احم طيب ممكن اساعدك؟
هالى: نو بيبى، بـ.ـاري بـ.ـنت انا عايز انا اعملها. وحطت أيدها ع بطنها وابتسمت. موش كيدا بـ.ـاري حبيب MoM انتى عايز موخليا.
رعد: ههههه اقسم بالله ماحد ضحك قدى. بصي يا حبيبتي مبدايا كدا اسمها ملوخيا.
هالى. موخوليا.
رعد: هههه نو نو. قولى ورايا. مو
هالي. مو
رعد. لو
هالي. لو.
رعد. خيا
هالى خيا.
رعد. نجمعهم ع بعض بقى تبقى ملوخيا.
هالى. بصعوبه. مو ءلوخياااا. وسقفت يس جود، فيري جود هالي.
رعد. ابتسم بحب. وقال برافو ياحبيبتى لكن من غير حرف الهاء. اسمها ملوخيا ع طول.
هالى. اه يعنى انا انتش صح كيدا.
رعد. هههههههههههه اه انتش ياوحش الكون. انتش وقول ملوخيا ع طول هههههههههههه.
هالى. اوكي مولوخييا واااااو نايس هالى.
رعد: هههههههههههه. قوليلى بس انتش دى جبتيها منين.
هالى. من التي ي والانترنت بيبى الإنسان المصري بيجاد انا بحب كيتير المصطلح بتاع هو. بحس انى ناقصنى حجات كيتير جدا. ولازم انا اتعلم لغة مصر بسرعه كيبيره.
رعد: هههههههههههه مصطلح؟ انتى بتسمى الالش ده مصطلح. وبعدين ياحبيبتى انتى زى الفل والله وبتتعلمي بسرعه.
وقرب منها بمكر. قوليلى بقى لما انتى بتصحينى من النوم انتى اتعلمتى تقوليلى ايه؟
هالي: بعفويه. حطت ايدها ف جمبها وقالت. أيصحا ياراجـ.ـل قووووم قامت قيامتك يابعيد.
رعد هههههههههههه هههههههههههه.
بعد اسبوع ف المالديف. الساعه 10 مساءاً
فهد: صحي من النوم ونزل. تحت ع الشط جمب اليخت. و رسم قلب كبير جدا. وحط شموع ع رسمة القلب.
ورسم دايره اكبر. وكتب فيها. معشوقتي. عشق الفهد. وحط شمع كتير. وحط اسلاك اضاءه حوالين الشجر. واضاءه ع الكوخ. وكمان حط اضاءه ع سلم اليخت. وجهز كل حاجه لمعشوقته الصغيره. وطلع بسرعه. وشافها لسه نايمه. واتحرك ببطء شـ.ـديد عشان آرين و آركان مايصحوش. وقرب من رينو. وهمس ف ودنها. نجمتى.
رينو: ...
فهد: رينو قومي.
رينو: فتحت عينيها. امم ايوه ياحبيبى.
فهد: بيرتب شعرها. وهمس قومي عشان محضرلك مفاجئه هتعجبك اوى. بس قومي ع مهلك مش عايز صوت. عشان الولاد مايصحوش. ولو فاقو. ساعتها المفاجأه تبوظ.
رينو: حطت ايدها ع خدو بحب. حاضر ياروحي.
فهد: اتعدل بحظر. واخد رينو وخارجين بشويش. وفهد قفل عليهم الباب بالمفتاح. واخد رينو. وراحو ع غرفتهم الخاصه.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. ايه الفستان ده يافهد؟
فهد: باسها برقه وهمس البسيه. وانا هلبس بسرعه اوكي. وسابها واتحرك.
رينو: قلبها بيدق بسعاده. وشافت فستان سهره أسود بيلمع وتصميمه تحفه. ودخلت اتوضت وصلت العشا. ولبست الفستان. وكان مبهر بجد عليها. وفردت شعرها زى ما فهد بيحب يشوفه. وحطت ميكب. وكانت جميله جدا
فهد: لبس بدله جميله جدا عليه ورش برفان. ودخل وشافها. وقلبه دق من جمالها.
رينو: لفت ليه بابتسامه خـ.ـطـ.ـفت قلبه، وكانت مهلكه ف جمالها للفهد.
فهد: قرب منها. ومسك ايديها الاتنين وباس عليهم. وقال انا بجد مش لاقى وصف ل جمالك.
رينو: اتنهدت بحب. وقالت انت ماشاء الله عليك تجنن يافهد.
فهد: طلع من جيبه علبه وفتحها. وقال ممكن.
رينو: بسعاده. شافت سلسله رقيقه جدا. وهزت راسها ممكن جدا. ولفت ضهرها ليه.
فهد: اخد السلسله. وجاب شعرها كله ع جمب. ومبتسم. ولبسها السلسله. ورجع شعرها تانى. وضمها لقلبه من الخلف. بحبك يارينو. بحبك اوى.
رينو: رجعت راسها ع كتفه. وانا كمان بحبك اوى يافهد. قولى بقى ياترى مفاجأة ايه الل قولتلى عليها؟
فهد: بغرام. رسمتلك قلب كبير زى ما وعدتك. تعالى معايه. وحط ايدها ف دراعه. وخرجو ع سطع اليخت.
رينو: انبهرت لما شافت الاضاءه وكمان ع سلم اليخت والشجر. وخصوصاً الكوخ وكان منظر رائع جدا.
فهد: نزل قدامها ع السلم. ومسك كف أيدها وبينزلها. ع مهلك ياروحي.
رينو: بانبهار. واو روعه بجد يا حبيبى ونزلو.
فهد: ابتسم. تعالى. وخطى خطوه ف نص القلب وهي معاه. وشغل المييوزك. ومسك ايديها وحطها حوالين رقبته. وحاوطها من وسطها. وبيرقص معاها. وقال. انا مش ناسي انك طلبتى انى ارسملك قلب. وانا قولتلك هرسملك قلب اكبر من الل قبله. وفهد مستعد لاي حاجه ف الدنيا يعملها عشان سعادة معشوقته الصغيره...
رينو: قلبها بيدق بحب كبير. وحطت راسها ع صدره. وغمضت عينيها. انا محظوظه اوى انى حبيبتك ومراتك.
فهد: ابتسم. ع فكره انتى ماطلبتيش هدية نجاحك.
رينو: تؤ مش عايزه. انا عايزاك انت.
فهد: ضحك. بس كدا وانا بين ايديكى. لكن انا عايز اقولك إن ف مفاجآه كبيره ف انتظارك اول ما نرجع. وهي عياده الدكتوره لارين آدm العدوى.
رينو: رفعت راسها بسرعه بدهشه. وقالت بفرحه كبيره بجد يا فهد؟ بجد؟
فهد: بحب. بجد ياقلب فهد. ودى هديتى ليكى انا والحج طارق.
رينو: حـ.ـضـ.ـنته بفرحه كبيره بجد ميرسي ياحبيبى. انا بحباااااااك اوووى يافهد...
فهد: حـ.ـضـ.ـنها. وبعدها رفع راسها. ومسك دقنها. وقرب منها وباسها باشتياق كبير. وبعدها قال. وانا بعشقك. ودي حاجه صغيره انا عن نفسي اتمنى احققلك كل امنيه. لكن أمنية انى اقول ليكى شعر. ف دى صعبه.
انا مش عارف اقولك شعر. انا مش لاقى كلام يوصف حُسنك وجمالك. ولا ف اى كلمه تقدر تقاوم سحر عيونك الل آثرت قلب فهد يارينو. لكن كل الل أقدر أقوله.
رُبّما لو سألتنيِ اليوم عن الحُب لن تجدِ تفسيرًا واضحًا، لكنّني سأخبركِ شيئًا، أت عـ.ـر.فين كيف يسقطُ المطرُ ع الأرض الجافّه فتبتلّ ثمّ ينمو العُشبُ والزهر؛ فتسكنُها العصافير والفراشات، مع ظهور قوس قُزح ف مشهد يبهج من يُحضره؟
هكذا كان حضورك، وكذلك كان قلبي تمامًا.
رينو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع ومبسوطه. وقالت اوعدنى يافهد. اوعدنى إنك تحبنى كدا ديما.
فهد: رجع شعرها الل بيتحرك من الهوا. ورا ودنها. وابتسم. وسكت...
رينو: حطت ايدها ع قلب فهد. اوعدنى يافهد انى مهما كبرت ف السن. قلبك ع طول ينبض علشانى.
فهد: بص ف عينيها بعشق. وقال. اوعدك يالاري. إن قلبى طول ما فيه نبض هيكون ليكى انتى وبس. واوعدك يا لاري. انك ديما ومهما عدى علينا من عمر هتكونى معشوقتى الصغيره. انتى قلبى ورحي انتى نجمتي. انتى عشق الفهد...
ونقول بعد مرووور فتره كبيره من الزمن.
فيلا العدوي. الساعه 12 الضهر.
آدm: راجع من الشغل. وبيتكلم ف الفون. ايوه يازين. مين؟ الجبالى؟ ايوه ايوه فاكرو. مناقصة ايه؟
لأ سبلى انا الموضوع ده. وركز ف الشركه الجديده. لأ انا خلصت الاجتماع و رجعت ع البيت. لا مريم كويسه متقلقش عليها. انت خلص شغلك ونتكلم بعدين. مع السلامه. وقفل. وبص ف الليفنج. مفيش حد. ونده ع زينب.
زينب: جت بسرعه. حمدالله ع السلامه ياسي آدm بيه.
آدm: الله يسلمك يازينب. مريم فين؟
زينب: بزعل. ست مريم. كانت قاعده هنا من شويه. وكملت بتـ.ـو.تر. احم بصراحه شوفتها وهي قاعده بتعيط. وجريت عليها اصبرها. بس طلعت ع الجناح وهي بتعيط ياكبدي.
آدm: غمض عينيه بتعب. وهز راسه ماشي روحي انتى يازينب.
زينب: تحت امرك ياسي آدm بيه. وجت تمشي.
آدm: اسمعى يازينب. اعملى عصير فريش وابعتهولى ع الجناج.
زينب: حاضر من عينيا وراحت ع المطبخ.
آدm: اخد نفس عميق. وطلع ع السلم.
مريم: واقفه وماسكه صوره ف ايديها. وضمتها لقلبها. وبتعيط بفقد كبير. وقالت وحشتونى اوي. فراقكم واجع قلبى.
آدm: دخل وشافها. وزعل علشانها جدا. وقرب منها. ووقف قدامها.
مريم: دmـ.ـو.عها نازله. وعيونها حمرا جدا. وحـ.ـضـ.ـنا الصوره. وغمضت عينيها.
آدm: رفع ايديه. ومسح دmـ.ـو.عها. وبعدين يامريم. انتى كدا بتعـ.ـذ.بينى.
مريم: انتبهت. وفتحت عينيها. وبصت ل آدm بعـ.ـيا.ط. غـ.ـصـ.ـب عني يا آدm. فراقهم واجعنى اوي.
آدm: مستحملش. وضمها لقلبه. هششش. بس حاولى تهدى. الله يرحمهم. انا عارف ان الفراق صعب. لكن المـ.ـو.ت هو الحقيقه الموجوده. وبعدين يامريم. انتى مؤمنه بقضاء الله. والحج مصطفى والحاجه شرين وكمان حسام وهدى كانو ليهم معزه وتقدير خاص ع قلوبنا كلنا. ادعيلهم بالرحمه والمغفره.
مريم: كـ.ـلـ.ـبشت فيه اكتر. وقالت بشهقات. انا مؤمنه بقضاء الله. وراضيه بكل حاجه. لكن الفراق صعب اوى يا آدm. اخواتى الاتنين. والحج مصطفى وهدي. ومش مصدقه أنهم مـ.ـا.تو وعدى عليهم 3 سنين. بجد و.جـ.ـع فراقهم بيزيد مابيقلش يا آدm. شرين كانت امي واختى. والحج مصطفى كان ونعم الاخ والاب. اخواتي وحشوني اوي يا آدm. وعيطت بو.جـ.ـع كبير...
آدm: غمض عينيه بو.جـ.ـع. وضمها اكتر. ومسد ع شعرها. وسابها لحد ما تهدى ف حـ.ـضـ.ـنه.
وبعد لحظات. طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. ومسك أيدها وسندها. تعالى اقعدي وحاولي تهدي. وقعدها ع طرف السرير. وقــلـــع الجاكيت وحطه جمبه. وقعد جنبها. واخد راسها ع صدره. وبيمسد ع ضهرها بحب كبير. وقال.
مريم ربنا انعم علينا بنعمة النسيان. يعنى انا اهو. امي نور الله يرحمها. انا كنت متعلق بيها جدا. وعمري ما كنت اتخيل حياتى من غيرها. ولما اتوفت. قولت بس الحياه وقفت لحد هنا. ومش هقدر اكمل. وعمري ما هنسى. زعلت وبكيت كتير. لكن بعدها عدت سنه. ورا سنه. وراها سنين. واكتشفت إن الدنيا ماشيه زي ما هي. وبفضل الله ورحمته علينا. رزقنا بنعمة النسيان. ونسيت. انا طبعا ما نستهاش. لكن نسيت الو.جـ.ـع. وطعم الفراق. بدء يختفى.
وبدأت اتعايش مع الحياه. وقابلتك. قابلت الجوهره الناعمه الل نستنى أي لحظة حـ.ـز.ن وو.جـ.ـع عيشته وشوفته ف حياتي. ورفع دقنها ليه. وكمل با ابتسامه.
تعرفى إنك دوايا. انتى إدmان يامريم. ووجودك جمبى نسانى اى لحظه و.جـ.ـعتنى مرت عليا ف حياتى. دخلتى حياتى ومحيتى كل ذكرى مؤلمه. انتى إدmان ل آدm. وآدm هيتجنن لدmـ.ـو.عك دي. وماينفعش.
ماينفعش ملهمتى واميرتي والماستي وقمري وروحي دmـ.ـو.عها تنزل، حتى لو دmـ.ـو.ع و.جـ.ـع. ممنوع. انتى تدعيلهم بالرحمه. وحاولى تنسى. وكملى حياتك معايا.
ع فكره يامريم. انا موجوع حقيقى بسبب دmـ.ـو.عك دي. عشان خاطر آدm. عشان خاطر بذرة الحب. الل فروعها وصلت للاحفاد. حاولى تكونى بخير عشانى. انا مستاهلش تكوني مبسوطه علشاني؟
مريم: عينيها متعلقه ف عيونه بدmـ.ـو.ع. وبتسمعه. وكأن جبل من الجليد ع قلبها داب ف لحظه. وغمضت عينيها. واخدت نفس عميق وحطت راسها ع صدره. وسكتت...
آدm: ضمها لقلبه بحب كبير. حبيبتى انتى يامريم.
الباب خبط.
مريم: طلعت من حـ.ـضـ.ـن آدm. وساكته.
آدm: باس جبينها. حاولى تهدى تمام. وقال أدخل.
زينب: فتحت الباب. ودخلت. وقالت العصير ياسي آدm بيه.
آدm: هز راسه. متشكر يازينب حطيه عندك.
زينب: حطت العصير. وبصت ع مريم. وزعلت عشانها. ونفسها تهون عليها. وقالت بعفويه. ست مريم وشك احمر اوى. والله الدنيا مامستهله زعلك ده. قومي كدا استحمي وروقي. وانا وكتاب الله لانزل دلوقتي اعملك كوباية عناب زى الفل. وكمان هعمل شوية مهلبيه ترمي بيهم عضمك. ولا ايه ياسي آدm بيه...
آدm: ههههه. عندك حق يازينب. لازم ترم عضمها. ولا ايه يامريم.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وضحكت. الله يجازيكى خير يازينب. مالوش لازمه. شوفى انتى الولاد عايزين ايه واعمليه.
آدm: بتفكير. اممم اسمعى يازينب. احنا انهردا هنتغدى سمك. وبص ل مريم مش انتى من عشاق السمك...
مريم: بتنهيده. اى حاجه مش هتفرق.
زينب: خلاص ياسي آدm بيه. انا هنزل واخد عوض. ونروح نجيب السمك من الراجـ.ـل الل بنجيب منه ع طول. بس انتى روقي كدا ياست مريم. والله لما بتزعلى البيت كله بيضلم وبيزعل.
مريم: ابتسمت شكرا يازينب.
زينب: تحت امرك ياست مريم ياست الكل يانوراتنا. بالاذن انا. وخرجت.
آدm: هههههه...
مريم: رفعت عينيها بعدm فهم.
آدm: ماخدتيش بالك من كلام زينب لما قالت قومي استحمي. هههههههه.
مريم: ابتسمت. زينب بريئه وعفويه. ربنا يصلح حالها.
آدm: امين. ويصلح حالك يامريم ويارب اشوف ضحكتك الل بتنور قلبى دى ديما.
مريم: ربنا يخليك ليا يا آدm.
آدm: اخد كوباية العصير. ويخليكى ل آدm ويبـ.ـارك ف عمرك. يلا اشربي من ايدى العصير ده.
مريم: شربت منه. وبعدها قالت شكرا يا آدm.
آدm: حط الكوبايه. وباسها برقه. شكرا ليكي انتي يامريم. انك ضحكتى.
مريم: بتنهيده. حبيبى انا اسفه. انا عارفه الفتره الل فاتت دى كلها. انت تعبت معايا علشان تخرجنى من الل انا فيه. بس كان غـ.ـصـ.ـب عني الحـ.ـز.ن كان مسيطر عليا.
آدm: مسك كف ايديها. وبص ف عينيها وقال.
لا تحـ.ـز.ن.
لأن القضاء مفروغ منه، و المقدور واقع، فحـ.ـز.نك لا يقدm ف الواقع شيئا و لا يؤخر، و لا يزيد ولا ينقص.
لا تحـ.ـز.ن.
لأنك مسلم آمنت بالقضاء خيره و شره.
لا تحـ.ـز.ن
و أنت تملك الدعاء، و تجيد الانطراح ع عتبات الربوبية، و تحسن المسكنة ع أبواب ملك الملوك، و معك الثلث الأخير من الليل، و لديك ساعة تمريغ الجبين ف السجود
لا تحـ.ـز.ن.
فإن الله خلق لك الأرض و ما فيها، و أنبت لك حدائق ذات بهجة، و بساتين فيها من كل زوج بهيج، و نخلا باسقات لها طلع نضيد، و نجوما لامعات، و لكنك تحـ.ـز.ن.
لا تحـ.ـز.ن
فإن عمرك الحقيقي سعادتك و راحة بالك، فلا تنفق أيامك ف الحـ.ـز.ن، و تبذر لياليك ف الهم، و توزع ساعاتك ع الغموم، و لا تسرف ف اضاعة حياتك فإن الله لا يحب المسرفين.
آدm: لا تحـ.ـز.ني. ف اني ف أشـ.ـد الاحتياج اليكِ...
مريم: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. ورمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه. آدm حبيبى وروحي وعمري كله. ربنا يديمك تاج فوق راسي وسند ديما ل حياتى. انت نعم الزوج والسند والصديق والحبيب. اسفه انى و.جـ.ـعتك. اوعدك اني هرجع زى الاول واحسن. اوعدك يا آدm.
آدm: اتنهد بأريحيه. وحب كبير. وضمها اكتر. وقال وانا مش عايز اكتر من كدا. اميرتى تبقى ف حـ.ـضـ.ـنى وضحكتها ع وشها. وكمل بمكر. ولازم تستحمي ع رأي زينب.
مريم: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. وسكتت ف حـ.ـضـ.ـنه.
آدm: رفع دقنها ليه وقال. انا مشتاقلك اوي اوي يا اميرتي. انتى بقالك فتره كبيره جدا بعيده عندى.
مريم: اتكسفت ووشها احمر...
آدm: قرب منها وباسها بحب كبير. وقدر يخترق حصونها بطريقته. وقدر بحبه يخرجها من حـ.ـز.نها...
ف المدرسه الثانويه. وقت الفسحه.
ف فصل تانيه ثانوى. كام بـ.ـنت واقفين بيبصو من الشباك ع حوش المدرسه.
ميار: بت يا لمار مريم مراد هناك اهي ف الحوش.
لمار: بغـ.ـيظ. اه التنكه والمغــــروره هانم؟ والله نفسي اديلها علقه عشان تتعدل رافعه مناخيرها ع ايه؟ ده انا ابويا وزير ومبعملش ربعها.
روان: ايه يا لمار انتى وميار حـ.ـر.ام عليكم بجد. مريم بـ.ـنت جميله اوى ومؤدبه وف حالها. هي بس مابتحبش تتكلم مع اى حد.
لمار: بغـ.ـيظ اكبر. اه ياست روان ما هي صحبتك وخدتك مننا. لازم تدافعي عنها. وهي اصلا تطول اننا نتكلم معاها.
ميار: جرا ايه ياروان. ولا عشان هي بتساعدك ف المذاكره. وكمان كل مانحاول نتكلم معاها ترفع مناخيرها ف السما. وتقول آسفه مستعجله بعد اذنكم. قال مؤدبه قال. وانتى بتصدقى الكلام ده. ده خبث بنات يابـ.ـنتى.
روان: بحده. لأ ياميار انتى ولمار انتو غلطانين. مريم مؤدبه جدا. وكمان محجبه. وانتو عارفين كويس السبب انها متجنباكو ومبتتكلمش معاكو بسببه.
ميار ولمار بصو لبعض بعدm فهم.
لمار: وسبب ايه ده بقى إن شاء الله؟
روان: ايه انتى نسيتى يا لمار انك قولتى ل مريم إن اخوكي ماهر عايز يتكلم معاها. وكمان بسبب انكم بتتكلمو مع ولاد جوه وبره المدرسه.
لمار: هههههههه وهي تطول تتكلم مع اخويا ماهر واخويا شاف غيرها خلاص. وبعدين هي مالها نكلم ولد ولا نكلم عشره. هي مالهاش فيه اصلا.
روان: فعلا مالهاش فيه. وعشان كده مريم ف حالها وهي مش بتاعة الكلام ده. ومركزه ف دراستها.
ميار: بغـ.ـيظ. طيب ولما انتى بتدافعي عنها كدا. واقفه معانا ليه؟ ومصحبانا ليه؟ مـ.ـا.تروحي صاحبيها هي ومالكيش دعوه بينا.
روان: بصتلها بزعل. فعلا عندك حق. بس انا مصحباكم لأننا من الاعدادي مع بعض. بس الظاهر اننا مش صحاب حقيقيين. بعد اذنكم. وسابتهم ونزلت الفسحه.
لمار: صكت ع أسنانها. والله العظيم لاربيكي يامريم. تعالى معايا يا ميار. ونزلو الحوش.
ميرو: كانت قاعده بتاكل السندوتشات. وبتراجع ف المذكره. وبعدها خلصت اكل. وحطت اللانش بوكس ف الشنطه. والكتب. ومسحت بوقها بمنديل.
ليليان: ف اولى ثانوى. وجت قعدت جمب مريم. هاى عليكى.
مريم: ههههه هاي يختى. كنتى فين كل ده؟
ليليان: اسكتى ياميرو. حتة امتحان صعب جدا. لكن بابي ربنا يخليه ليا يارب. سهل عليا كتير لما راجع معايا. والل أخرنى كنت مع الميس ف اوضة المدرسين. باخد منها النتيجه.
مريم: بلهفه. ها درجه حلوه مش كدا؟
ليليان: سقفت بفرحه ايوووه كان ع نص درجه لكن حلو اوى اوى.
مريم: بفرحه كبيره ايوه كدا. بنات العدوي لازم يبقو مميزين. مبروك ياقلبى.
ليليان: بتاكل. امم الله يبـ.ـارك فيكي ياقلبى. انتى اكلتى.
مريم: ايوه بصراحه كنت جعانه. من ساعة ما شربت شوب اللبن كالمعتاد من ماما مريم. ومن وقتها ما اكلتش حاجه.
ليليان: اممم ماما مريم دى انا لما اكبر بفكر انحت ليها تمثال هي وبابا آدm. بعشقهم عشق كدا.
مريم: انتى بتقولى فيها. انا بقى لما اكبر شرطي الوحيد عريسي يبقى نسخه مصغره من بابا آدm.
ليليان: ههههه ربنا يحققلك كل احلامك ياميرو. وكملت بتـ.ـو.تر. احم انتى ماشوفتيش كريم ف الفسحه.
مريم: بعفويه. تؤ بس انتى اكيد عارفه. إن تيم وكريم و آريان ف الوقت ده بيصلو الضهر ف مسجد المدرسه.
ليليان: اتنهدت امم ربنا يتقبل. وبعد دقايق. ليليان اكلت. وخلصت. وقالت يلا بينا الفسحه قربت تخلص.
مريم: قامت يلا بينا. وماشيين ف المدرسه. وفجأه. حد جه من ورا مريم وخبط فيها جـ.ـا.مد. وكانت هتقع ولحقت نفسها. وبتلف تشوف مين؟ اضايقت. انتو؟
ليليان: شهقت. مريم انتى كويسه...
لمار: بخبث. اوو سورى يامريم خبط فيكي بالغلط.
مريم: بخـ.ـنـ.ـقه. خبطى فيا بالغلط ازاى يعنى؟ وانتى جايه من ورايا. المفروض بتبقى ماشيه شايفه قدامك.
ميار: ايه يامريم انتى بتعلى صوتك ليه؟ ما قالتلك سورى. ولا انتى عايزه تتخانقى؟
مريم: لو سمحتى اتكلمى معايا بأسلوب احسن من كده. وهي اكيد عملت كدا بقصد منها. مش كدا؟
لمار: ببرود هزت راسها ايوه. انا قصداها. كبيرك ايه تعمليه؟ انا بابي وزير ولا تقدرى تعملى حاجه.
ليليان: بغـ.ـيظ. ايه يعنى باباكي وزير. بجد اترعـ.ـبنا اوى.
مريم: ربعت ايديها. من جهة اقدر اعمل. ف انا ممكن اعمل كتير جدا. لكن انا معنديش وقت اضيعو ف حاجات تافهه. بعد اذنكم يلا يا لي لي. وجت تلف.
لمار: مسكتها من كتفها. وقالت احنا تافهين يابت؟ طيب والله لاجبلك ماهر اخويا وهيجرسك ف المدرسه اوكي. وشاورت لاخوها...
مريم: نزلت ايد لمار بقوه. بقولك ايه يا انسه انتى وهي. انتو بنات بتوع مشاكل. وانا مبتكلمش معاكم.
وياريت كل واحده تخليها ف حالها. وإن كان ع اخوكي الل انا معرفهوش. لكن اكيد هينـ.ـد.م لو اتكلم كلمه واحده. وصدقينى انا هروح دلوقتي ل مدير المدرسه. لانك تعديتى حدودك معايا...
ماهر: جه. ف تالته ثانوى. ايه يالمار ف ايه حد كلمك؟
لمار: بتمثل العـ.ـيا.ط. الحقنى يا ماهر. البت دى زقتنى وانا ماشيه انا وميار ف حالنا. وبقولها ليه عملتى كدا. قالت انا قصداها...
ليليان: شهقت. ينهار ابيض. ياكـ.ـد.ابه.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. وهزت راسها. وزعقت انتى كـ.ـد.ابه. الل انتى بتقوليه ده محصلش. واسمعى ابعدى عنى ومالكيش دعوه بيا تانى انتى فاهمه؟
ماهر: اله يعنى هي هتكدب ليه. وبعدين انتى بتزعقى لاختى انا. انتى مش عارفه هي تبقى بـ.ـنت مين؟
مريم: مردتش عليه. وقالت اسمعى يا لمار انتى وميار.
ياريت بجد تبعدو عنى. انا من اول الدراسه وانا عارفه انكم مضايقين منى. والصداقه مش بالعافيه. ونصيحه ليكى حاولى تغيرى من نفسك. وسابتهم وماشيه.
ماهر: بسرعه. مسك دراعها. هو انا مش بكلمك يابت انتى؟
وفجاءه، حد جه مسكها من ايدها وشـ.ـدها ورا ضهرو. ووقف قدام ماهر وضـ.ـر.به بوكس.
↚
ماهر: بسرعه. مسك دراعها. هو انا مش بكلمك يابت انتى؟
ليليان: شهقت بصوت عالى وفتحت عينيها ع الاخر بصدmه...
مريم: اتصـ.ـد.مت. وجـ.ـسمها رجف. وشـ.ـدت دراعها بقوه اكبر. وزعقت انت ازاى تسمكنى كدا انت اتجننت؟
وحد جه مسكها من ايدها وشـ.ـدها ورا ضهرو. ووقف قدام ماهر وضـ.ـر.به بوكس.
ميرو: حطت أيدها ع بوقها. وشهقت. تيم؟
ليليان: بفرحه. احسن. جه الل هيربيك ياحـ.ـيو.ان.
تيم: خارج من مسجد المدرسه. وشاف مريم بتزعق. ورايح عليها.
وشاف ماهر وده معاه ف نفس الفصل. وشافه وهو بيمسكها من دراعها. واتجنن.
وجري عليها. ورجعها ورا ضهرو. وبص ل ماهر بغـ.ـيظ. وضـ.ـر.به بوكس.
وقال بغـ.ـيظ كبير. انا عارف إنك عيل صـ.ـا.يع. وانا ماليش علاقه بيك لانك بعيد عن الل يخصنى. انما تفكر وتتجرا انك تقرب من اى حد يخصنى هنا ف المدرسه صدقنى هخليك تنـ.ـد.م انت فاااااهم؟ ولف ل مريم ايه الل حصل يامريم؟
ميار ولمار. بصو لبعض واتغاظو.
مريم: حطت ايدها ع بوقها. وخافت ع تيم.
وجت تتكلم برجفه، لكن ماهر قال...
ماهر: حط ايدو ع خدو واتغاظ. امم تيم عزيز الطالب المتفوق. ومريم امممم كدا الموضوع بقى واضح اوى.
مريم: كشرت عينيها بعدm فهم...
ليليان: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير...
تيم: لف ليه و زعق. انت حتة نكره ومالوش اى لازمه. ولو شوفتك بتقرب من مريم تانى صدقنى هدفعك التمن غالى جدا.
ولف ليها اتكلمى ايه الل حصل. وشاف دmـ.ـو.عها. واتنهد اهدى يامريم. قولى ايه الل حصل. والحـ.ـيو.ان ده كان ماسك دراعك ليه؟
مريم: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت هوا، هو اصل البـ.ـنت دي خبطتنى. واا، وشهقت بصوت عالى. تييييبم. تيييييم.
ليليان: صرخت. تييييم...
ماهر: شاور لاتنين صحابه. وجريو وهجمو ع تيم. يضـ.ـر.بوه.
ميار ولمار. بيضحكو بشر. وميار قالت مع إن تيم ده قمرررر. وانا همـ.ـو.ت عليه.
لمار: تعالى احنا نمشي من هنا بسرعه. عشان مريم هتلبس الليله وهتتفضح ف المدرسه يلا. وجريو ع الفصل.
مريم: واقفه منهاره من العـ.ـيا.ط. وخايفه ع تيم. هي وليليان.
تيم: بيضـ.ـر.ب ف التلاته ومتغاظ جدا منهم.
آريان: وكريم. طالعين من المسجد.
آريان: بدهشه. مريم وليليان؟ وجري عليهم وكريم جري وشافو تيم بيضـ.ـر.ب. دخلو معاه. وضـ.ـر.بوا الولاد وعوروهم. ووقفو جمب بعض. واخدو العلقه التمام.
جه مدرسين ف المدرسه. شافوهم وفصلو بينهم. وزعقو وقالو الكل يطلع ع مكتب المدير.
تيم: بيعدل القميص. وقال ل مريم بطلى عـ.ـيا.ط ومتخافيش من حاجه. تعالى.
آريان: مشي جمب مريم. اهدى واحكيلى ايه الل حصل.
كريم: طالع وعينيه ع ليليان. انتى كويسه.
ليليان: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. ايوه.
مريم: بعـ.ـيا.ط. حكتلهم كل حاجه وهما طالعين ع السلم...
ف شقة فهد.
رينو: بتلبس بسرعه. وفونها رن وكان فهد. وردت. الو ياحبيبى.
فهد: ف الجهاز. ايوه ياروحي عامله ايه؟
رينو: انا تمام. ونازله ع العياده.
فهد: اممم طيب. انا لسه قافل مع رعد. وهيبعت السواق لحد عندك.
رينو: ربنا مايحرمنيش منك ابدا يافهد.
فهد: ولا منك ياروحي. انا لو فاضي كنت وصلتك بنفسي.
رينو: تسلم لقلبى. بقولك ياحبيبى. مين هيجيب الولاد انهردا من المدرسه؟ مالك. ولا فارس. ولا زياد. ولا الباص؟
فهد: زياد اتفق معايا. هيروح انهردا. يجيبهم كلهم من المدرسه. هجيب چواد. و آرين و آركان ويوصلهم عند ماما.
وكارما هيوديها فيلا الصاوي.
وتالين هيوديها عند فريحه ف الفيلا. وحياة بـ.ـنته هيوصلها بيتهم عند ماليكا ويرجع ع الشركه. وبكره إن شاء الله انا هجيبهم كلهم. كالعاده يعنى الل عندو وقت فينا هيروح يجيبهم قبل الباص. كدا آآمن لولادنا. وانتى متقلقيش عليهم.
رينو: هزت راسها ربنا يحفظك ويحفظهم.
فهد: ابتسم. ويحفظك. المهم بقى انتى صوتك حلو اوى انهردا كدا ليه؟
رينو: ههههه. وانت كمان صوتك يجنن.
فهد: تعرفى نفسي اسيب المكتب ونطلع اجازه كبيره انا وانتى.
رينو: بتنهيده. ياريت ياحبيبى. لكن حاليا ماينفعش. ولادك ف 5 ابتدائى. لازم تركيز. إن شاء الله نسافر ف الاجازه الكبيره.
فهد: اتنهد. وحشتينى اوى يارينو.
رينو: غمضت عينيها بحب. وانت كمان وحشتنى اوى يا فهد. وطلعت منها تنهيدة و.جـ.ـع وسكتت بعدها.
فهد: حس بيها. رينو انتى كويسه؟
رينو: دmـ.ـو.عها نزلت. ومسحتها بسرعه. وضحكت بتمثيل الحمد لله كويسه جدا يافهد.
فهد: قام وقف. رينو انتى بتعيطى؟ وكمل بحده. لارين ف ايه؟ وبتعيطي ليه اتكلمي.
رينو: غمضت عينيها بتعب. نفسي اخلف تاني يافهد. بجد عايزه اعيش التجربه دي تانى.
فهد: بزعل عليها. وقعد ومسح شعرو بايديه. حبيبتي هو يعنى كان بأيدينا. وبعدين يا لارين كل حاجه بايد ربنا. وانتى تعبانه. وانا يستى والله معايز عيال غير آرين و آركان. وبـ.ـنتى الكبيره رينو القمر. احسن بـ.ـنت ف الدنيا كلها.
رينو: عيطت بو.جـ.ـع. فهد ده حتى محصلش حمل او حملت واجهضت بعدها. طيب نكشف تانى ممكن؟
فهد: نفخ بديق حقيقي. ومخـ.ـنـ.ـوق لعـ.ـيا.طها. لارين ممكن تبطلى عـ.ـيا.ط. وحاول يهدا. وكمل. حبيبتى انتى بعد آرين و آركان. روحتى كشفتى والدكتوره قالتلك انتى تعبانه وحصل شوية مشاكل وهتتعالج.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. بس يافهد انا كنت ماشيه ع العلاج من 3 سنين والدكتوره قالت لسه بدرى. ونصحتنى انى ما استخدmش اي وسيله. لأن الحمل بقى صعب.
عارف يافهد. من بعد ما فريحه خلفت وجابت تالين وانا بفكر ف نونو شبها. تالين شبه الملايكه بجد يافهد.
فهد: بهزار. وانا كمان شبه الملايكه والله. ومحتاج لرينو تفكر فيا.
رينو: ههههه انت مش معقول. بكلمك ع الخلفه تقولى ايه ههههه.
فهد: ايوه كدا اضحكي يانجمتى. وبعدين قولتلك سيبى كل حاجه ع ربنا. هو انا الل هقولك كدا يابـ.ـنت مريم الجزار. فين اليقين يادكتوره؟
رينو: ابتسمت بحب. يقينى بالله وثقتى موجوده ديما.
لكن دي فطره جوه قلب اى ست. وبردو هقول. دى إرادة ربنا. ولو كان فيها خير ليا كان استجاب وخلفت تانى.
فهد: بمرح. اه والله يابـ.ـنتى. انتى كان ممكن تخلفى عيل ويطلع متـ.ـخـ.ـلف زى مراد بالظبط. هههههههههه.
رينو: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. فااااهد. مراد اخويا قمر ويجنن. وكمان من ساعة وجود تالين خـ.ـطـ.ـفته مننا بـ.ـنت اللذين دي. ماشاء الله هاديه جدا يافهد. ورغم أنها ف اولى ابتدائي لكن متدينه جدا وع الفطره. انا بمـ.ـو.ت فيها.
فهد: بغيره. بقولك ايه. انا هقفل علشان معملش حاجه انـ.ـد.م عليها. واحلف مـ.ـا.تروحي هناك تانى ماشي يابتاعة مراد وتالين انتى ومـ.ـو.تك فيها.
رينو: هههههههه لأ لأ مش معقول بتغير من طفله يافهد وكمان بـ.ـنت اختك؟
فهد: اتنهد بحب. انا قولتلك قبل كدا. انى بغير عليكى من مية المطر لما بتنزل ع خدك يارينو.
رينو: بحرج. احم ربنا مايحرمنيش منك ابدا يافهد.
فهد: ولا يحرمني من نجمتى.
ف المدرسه الثانويه. ف مكتب المدير.
المدير: قام وقف وخبط بايديه ع المكتب. وزعق دي اسمها بلطجه يا كابتن منك ليه؟ احنا كدا مش ف مدرسه. احنا كدا ف ملهي ليلي. كل واحد يعجب بواحده يروح يتخانق عشانها. ولا ايه يا استاذ تيم يامتفوق؟
تيم: قبض ع ايديه. وقال اولا حضرتك محصلش من الل اسمه ماهر ده قال عليه. دا كـ.ـد.اب. ومريم مش اى حد ومش غريبه دي بـ.ـنت خالى هي وليليان. وانا متخانقتش من فراغ. ماهر اتعدى حدوده. وكمان جاب صحابه عشان يضـ.ـر.بوني. وساعتها حضرتك انا مفكرتش. 3 هجمو عليا. انا اكيد مش هقف اتفرج؟
المدير: شاف مريم وليليان بيعـ.ـيطو. وقال انا واثق إن ماهر مكدبش. وبعدين واضح اوى انك انت وكريم و آريان الل هجمتو عليهم. انتو مش شايفين وشهم عامل ازاى؟ انتو كدا بتعملوا مشاكل كبيره. ولازم تعتذور لبعض حالا...
مريم: بغـ.ـيظ. اتحركت خطوه. حضرتك والله العظيم تيم ماعملش حاجه ومكدبش ف حاجه؟ والموضوع مش كدا خالص. وحضرتك رافض تسمع منى؟
ليليان: وقفت جمبها. وقالت ايوه حضرتك هما كدبو ف كل كلمه قالوها. وكمان انا سمعته ع السلم بيقول إن والده وزير ودافع فلوس للمدرسه دي. وإن محدش يقدر يعمل حاجه؟
المدير: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. احم وزعق انا مطلبتش منك انتى وهي انكو تتكلمو. وحتى لو هما غلطانين. قرايبكم ضـ.ـر.بوهم وبهدلوهم.
مريم: هاتتكلم، بس حضر...
تيم: بصوت جهوري. ارجعى مكانك يامريم انتى وليليان. وبص للمدير. انا عايز حق بـ.ـنت خالى وبطلب من حضرتك تجيب البنات الل اتسببو ف المشكله دي. وتسالهم. وكمان ف شهود ع الل حصل ده. احنا مبـ.ـنتهجمش ع حد. انا دي تالت سنه ليا ف المدرسه انا وكريم. وعمرنا مـ.ـا.تعرضنا لأى حد. ولا عملنا مشكله مع حد. لكن الل يقرب من بنات العيله ساعتها هينـ.ـد.م. واحنا مش هنعتذر لحد لأننا مغلطناش.
آريان: بحده. وياريت حضرتك تنبه ع ماهر هو واخته. لو فكرو انهم يتعرضو لاخوااتي تانى. انا ساعتها معرفش ممكن اعمل ايه؟
كريم: بقوه. وماهر يحمد ربنا إن آدm اخو مريم مش موجود ف المدرسه. لانه ساعتها كان حصل الاسؤ.
المدير: حس بقوه رهيبه ف عيونهم. ومحتار يعمل ايه؟ ماهر ابن وزير. واستحاله هيجي عليه.
ماهر: بيتألــم. انا مش هسكت. انا هاقول ل بابى. ومش هيسكت.
المدير: اتحرك بسرعه. ماهر ياحبيبى حاول تهدا. ومتدخلش والدك ف الموضوع. وانا هتصرف. بس انت اهدا. ولف ل تيم. وقال. اسمعوا الموضوع ده خلص خلاص. وانت ياتيم مـ.ـا.تعملش فيها بطل مره تانيه انت والولاد دى. وانتى يامريم مالكيش دعوه ب لمار تانى. ابوها لو عرف انك زقتيها وبقصد منك كمان. مش هيسكت. ابوها وزير...
تيم: قرب من المدير. واتكلم بقوه. واحنا مايهمناش هي بـ.ـنت مين؟
ولو حضرتك هتمشيها وسايط. ف احب اقولك إن الل واقف قدامك ده. إبن الدكتور محمد عزيز اكبر دكتور جراحه ف مصر وحاصل ع الدكتوراه من أكبر الجامعات. وصاحب اكبر مستشفى تخصصي وغير الفروع التانيه.
وابن الدكتوره نور آدm العدوي اكبر دكتورة جراحه تخصص اورام ف مصر وغنيه عن التعريف...
ومسك كريم. وده كريم يوسف عزيز. ووالده يبقى المهندس يوسف عزيز صاحب اكبر شركات اجهزه طبيه. ووالدته دكتورة صيدليه. ده غير التعريف بجدو أشرف عزيز ال برضو. غنى عن التعريف...
ومسك آريان. وقال. وده آريان زين آدm العدوي. واخته ليليان زين آدm العدوي. صاحب اكبر شركات تصدير واستيراد ف الشرق الأوسط كله ووالدته باشمهندسه ورئيس مجلس إدارة شركات الامبراطور.
ومسك ايد مريم. وراح بيها وقف قدام المدير. وقال.
اما بقى دي؟ ف احب اقدmلك. مريم مراد آدm خالد العدوي.
بـ.ـنت العقيد مراد العدوي. وبص ف عينيه مخابرات عامه واتمنى بجد انه مايعرفش بالل حصل ده.
ووالدتها دكتوره بيطريه حاصله ع دكتوراه وامتياز مع مرتبة الشرف.
وجدها ابو والدتها اللواء فريق اول طارق السيوفي. وخالها فارس السيوفي سفير ف وزراة الخارجيه.
وخالها التانى واتمنى انك متتقابلش معاه برضو. العقيد فهد السيوفي مخابرات عامه.
وغير كل دول والاهم. جدها آدm خالد العدوي. صاحب مجموعة شركات االامبراطور. وغنى عن التعريف. ده غير عيلة الصاوي. وده جزء صغير جدااا من التعريف بالعيله.
المدير: بيسمع تيم. وفتح عينيه ع الآخر بصدmه كبيره. من التعريف. وخصوصاً تعريف عيلة مريم. وقلبه وقع ف رجليه. احم وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. وكح وواقف محتار.
مريم: تيم اول مره يمسك أيدها كدا. وعيونها اتعلقت بيه. وشافت تفاصيله عن قرب. ولما اتكلم بالقوه دي. مـ.ـا.تعرفش ايه الل حصل لقلبها. دقاته مختلفه المرادي. وغمضت عينيها ومش عارفه مالها. واول ما فاقت. سحبت أيدها بسرعه. ورجعت وقفت جمب ليليان. لكن عينيها ع تيم. وقلبها مش راضي يسكت.
المدير: فكر. ده ابوه وزير. لكن دول عيلتهم تخــــوف. وشوية عيال عندهم قوه زي دي؟ اومال بقى اهاليهم عامله ازاى؟
وكمان بيقولى مخابرات عامه. والاسؤ إن آدm العدوى معروف جدا وزين العدوى. وبلع ريقه. وبص ل ماهر. احم ماهر. اول واخر مره تتعرض للانسه مريم انت فاهم. اختك اكيد فهمت غلط...
ليليان: بقوه. لأ حضرتك الل حصل العكس ف كل حاجه. ولمار هي الل زقت مريم وكانت هتوقعها ع الأرض. وتفاخرت إن ابوها وزير وهي الل ندهت ع اخوها كمان. وتيم كان ف المسجد مع كريم و آريان اخويا. ولما شافو ماهر واخته بيزعقو. جم وماهر جاب صحابه. وتيم بيسالنا ايه الل حصل. راحوا هاجمين ع تيم. وده الل حصل.
تيم: قبض ع ايديه. لو سمحت حضرتك. لمار تيجى لحد هنا وتعتذر ل مريم. وكمان ماهر. لو شفته بس بيقرب منها. انا مش هسكت...
وفعلا. كلام تيم اتنفذ. وجابو لمار وميار. واعتذرو من مريم. وماهر اعتذر. وتيم حظرهم تانى. وخرجو كلهم. كل واحد ع فصله.
مريم: كانت واقفه بفخر كبير. وقلبها بيدق بسرعه. إن تيم بيدافع عنها. وكمان كلامه اتنفذ والكل اعتذر منها. وابتسمت بسعاده وإحساس جديد اتولد جواها. ومش عارفه ايه هو. لكن كل الل تعرفه إن قلبها مبسوط جدا.
ف نفس الوقت. ف فيلا العدوي.
مريم: قاعده ع السرير. ومرجعه ضهرها لورا. وسرحانه...
آدm: خارج من الحمام. بعد ما اخد شاور. وشافها ولبس تيشرت. وراح قعد جمبها. روحي سرحانه ف ايه؟
مريم: انتبهت. ابدا ياحبيبى. سرحانه بفكر فيك.
آدm: اممم ده تأثيري مدmر ع كدا هههههه. طيب خدينى جمبك.
ولا اقولك. استنى. وقام. وعدلها. وقعد وراها. ورجع ضهرها ع صدره. وبيعملها مساج ف جبينها. وباس شعرها. ها كدا احسن؟
مريم: ابتسمت. وغمضت عينيها ومستكينه بالمساج وقالت اى حاجه منك جميله يا آدm.
آدm: ياقلب آدm. انا مستعد افضل جمبك واعملك مساج ديما. بس شرطي الوحيد انك تكونى مبسوطه. وبقولك ايه انا عندى ليكى مفاجاه هتعجبك.
مريم: مغمضه عينيها. مفاجأة ايه؟
آدm: ضمها لقلبه واتكلم بهمس. هنسافر انا وانتى نعمل عمره. ايه رايك؟
مريم: فتحت عينيها بفرحه كبيره جدا. بجد يا آدm. ربنا يبـ.ـاركلى فيك يارب. بجد بجد انا مبسوطه اوى مفاجأه جميله.
آدm: باس خدها. وانا بعشقك وانتى مبسوطه. وعلشان انا متأكد انك محتاجه تجددى نشاطك. قولت ياواد يا آدm ياقمر انت. خد الحته بتاعتك وطير بيها واعتمرو. وبعد العمره. خد الموزه الجـ.ـا.مده دي. واطلع ع المانيا. ونعمل اتنين تشيك أب محترم كدا ونطمن ع صحتنا. وهوبا نتفسح انا وهي. وبعد كده نرجع تانى بالسلامه إن شاء الله.
مريم: حـ.ـضـ.ـنت ايديه بسعاده. حبيبى بجد بجد انا مبسوطه اوى. وكفايه انك هتبقى معايا. بس...
آدm: امم بس ايه بقى؟
مريم: بتنهيده. البيت والأولاد واحفادي.
آدm: ههههه مريم هو انا بقولك هنهاجر ياروحي؟ انا بقولك اجازه. وبصراحه بقى انتى وحشانى اوى.
ومصدقت انك رجعتى لطبيعتك من تانى. يبقى دى فرصه ليا ولازم اغتنمها.
وهي حسبة شهر يعنى. وبعدين ياروحي. ولادك خلاص شالو المسؤليه. واحفادك اللهم بـ.ـارك.
تيم ف اخر سنه ف الثانوى. وتمارا القمر ف تالته إعداى ومحمد ونور. عندهم ولادهم ف المقام الأول.
أما بقى آريان وليليان ف الثانوى. وزين وريتال مش مقصرين معاهم.
وميرو ف تانيه ثانوى و آدm العصبى ده ف تالته إعداى.
وتالين قلب جدها ف أولى ابتدائي وفريحه مش مقصره بجد معاهم. ومراد كمان لكن شغله يحكم عليه.
و آرين و آركان. ف 5 ابتدائي. ورينو عندها حب كبير ليهم.
وكمان فهد لكن بردو شغله يحكم.
وكمان تيم مهتم ب آرين. وبيراجع لاطفال العيله.
والأهم من كل ده. انتى ياروحي. مش مقصره معاهم ف اي حاجه. وبتساعديهم كلهم. ومهتمه بالاكل بتاعهم. وربيتيهم زى ما ربيتى ولادك.
ودلوقتي كبرو. وجه الوقت الل انا وانتى نستريح فيه شويه انا عايزك ف حـ.ـضـ.ـنى اكبر وقت عايز اشبع منك ولو أنه استحاله. واعملى حسابك. كلها اسبوع ونسافر اوكي.
مريم: اتنهدت بحب. حاضر يا آدm. الل انت عايزه ياحبيبى. بس عندى طلب صغير.
آدm: رفع دقنها ليه وقال قصدك أمر ياقلب آدm. اؤمري يا اميرتى.
مريم: ابتسمت بحب كبير. تسلم لقلبى. ويبـ.ـارك ف عمرك. انا عايزه بعد ما نرجع بالسلامه إن شاء الله. نعزم كل العيله.
وف الاجازه الكبيره إن شاء الله نروح كلنا بيت المزرعه.
آدm: عينيا ليكي. وطلباتك أوامر. وانا عندى غيرك. بس انتى اضحكى، اضحكى وبس.
ف المدرسه الثانويه. الكل خارج من المدرسه.
تيم: واقف مع كريم. ومنتظرين آريان وليليان ومريم.
تيم: شاف مريم. وخارجه من البوابه. قال ثوانى ياكريم. وجري بسرعه يلحق مريم. ونده عليها. مريم. مرييم.
مريم: سمعت صوت تيم. ولفت بحرج. احم نعم ياتيم.
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. بصراحه انا عايز اقولك حاجه قبل ما كلنا نركب الباص.
مريم: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وقالت جواها. هو ف ايه؟ تيم كل يوم يكلمنى عادى. ودلوقتي حاسه اني مكسوفه جدا ليه؟
تيم: شافها سرحانه. واتأكد انها مضايقه منه. وقال انا اسف.
مريم: انتبهت. وكشرت عينيها بعدm فهم. اسف؟
تيم: بص بعيد. اسف لانى مسكت ايدك ف مكتب المدير.
بجد يا مريم كنت مخـ.ـنـ.ـوق جدا. ومتغاظ من المدير والحـ.ـيو.ان الل اسمه ماهر ده.
ولما اتكلم عن إن ابوه وزير. انا اضايقت اكتر. وحبيت اعرفه احنا مين. ومحستش غير وانا بمسك ايدك عشان اعرف المدير انتى مين وبـ.ـنت مين؟ ف انا اسف بجد.
مريم: اتكسفت. احم حصل خير يا تيم. انا متاكده انك عملت كدا لانك كنت زعلان من الموقف. وكمان أنت يعتبر عايش معانا. وعمرك ما ف مره مسكت ايدي. احم. حصل خير.
تيم: بزعل. يعنى انتى مش زعلانه منى؟
مريم: قلبها دق بقوه. واستغربت نفسها. ووشها احمر. وهزت راسها بتـ.ـو.تر. لأ انا مش زعلانه لانى عارفاك كويس.
تيم: هز راسه تمام. وبعدين انتى من عيلتى. واى حد يضايقك ف المدرسه كلمينى ع طول.
مريم: من جواها اضايقت من كلمة انها من عيلته. وبردو مش عارفه ليه؟ لكن هزت راسها إن شاء الله.
تيم: بغـ.ـيظ ولو البـ.ـنت دى كلمتك تانى. ولو الحـ.ـيو.ان ده بس بصلك. اتصلى عليا. متتردديش لحظه واحده ماشي يامريم؟
مريم: زعلانه. وهزت راسها حاضر.
كريم و آريان وليليان. جم عليهم.
آريان: ميرو عامله ايه دلوقتى؟
مريم: الحمد لله كويسه يا آريان.
تيم: همس ل آريان بغـ.ـيظ. مـ.ـيـ.ـت مره اقولك وانت ف الشارع تخلى بالك من كلامك. واسمها مريم مش ميرو.
ميرو ده ف البيت بنفرق بيه ما بين ماما مريم. ومريم مراد. اقسم بالله ما هنبه عليك تانى.
آريان: اهدا ياوحش خلاص. سعات بنسى بس ماشي.
مريم: بحرج. احم لو سمحتو. ممكن الل حصل ده. بابي ومامي مايعرفوش بيه. وخصوصاً آدm اخويا. وبابا آدm كمان. لأنهم لو عرفوا مش هيسكتو. وانا خايفه يحصل مشكله كبيره بسببى...
تيم: هز راسه تمام زى ما تحبى. وهو مش هيقدر يعمل حاجه...
كريم: بهمس. ليليان عملتى ايه ف الامتحان.
ليليان: قلبها بيدق. احم نجحت ياكريم.
كريم: ابتسم وهز راسه مبروك. انا فرحان بيكي اوى.
ليليان: بحرج. الله يبـ.ـارك فيك. احم ميرسي.
تيم: يلا ياشباب الباص جه. والكل اتحرك.
تيم: شاور ل مريم وليليان. وركبوا.
مريم: قعدت جنب الشباك. وليليان جمبها.
كريم: ركب. وشاور ل تيم. لكن تيم هز راسه اقعد يا آريان جمب كريم. وتيم راح قعد ف آخر كرسي جمب الشباك. وحاسس انه مخـ.ـنـ.ـوق.
الباص اتحرك...
كريم: مبسوط ل نتيجة لي لي.
آريان: بيكلم صحابه ع الواتس.
ليليان: بتفكر ف شجاعة كريم وهو بيضـ.ـر.ب ف الولاد.
مريم: سرحانه. ومستغربه نفسها. ليه بتفكر ف كل موقف ل تيم وخصوصاً انهردا، ومحتاره.
تيم: سرحان ومخـ.ـنـ.ـوق من ماهر جدا. لكن صورة آرين جت قدامه. وضحك بصمت. وطلع من جيبه الشوكليت بتاعها. وابتسم.
بعد فتره. ف فيلا عزيز.
يوسف: راجع من الشغل. وكانت هنا وأشرف قاعدين ف الليفنج.
ومصطفى. بيذاكر منهج اولى إعداى. وهنا بتراجع معاه.
يوسف: السلام عليكم.
كلهم وعليك السلام.
يوسف: سلم ع هنا وأشرف. ومصطفى.
هنا: حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
يوسف: بحـ.ـز.ن. الله يسلمك يا ماما.
أشرف: بتنهيده. وزعلان ع يوسف. لأن فراق جدو مصطفى وجدته مأثر فيه جدا. وكمان حماه وحمـ.ـا.ته.
ومريم تعبانه نفسيا. واشرف قال. حمدالله ع سلامتك يا حبيب ابوك.
يوسف: الله يسلمك يا بابا. بعد اذنكم انا طالع اغير هدومي.
أشرف: قام وقف قدامه. ومسك كتف يوسف بايديه. مش ناوى ترجع زى الاول بقى؟
يوسف: بتنهيده. إن شاء الله. ربنا يسهل.
أشرف: يوسف يبنى. الل حصل ده كان اكيد هيحصل وكلنا عارفين اننا هيجى علينا يوم وهننتهي.
وبعدين انت كنت مبسوط يعنى ل تعب جدك. ربنا احن عليهم مننا.
وكمان عاجبك شكلك ده. ومراتك الل انت اهملتها. وانطفت.
هي كمان حزينه. الل راح ليها اغلى اتنين ابوها وامها. وكانت منتظره منك انك تسندها ف مصيبتها دي.
يوسف: بزعل. وانا مقصرتش مع مريم يابابا.
لكن الل حصل إن نانا اتوفت. ومفيش بعدها بسنه. طنط هدي توفت.
وبعدها بشهور جدو اتـ.ـو.في. وبعدها بفتره قصيره. اخر حاجه من 3 سنين عمو حسام توفى. كانت فتره صعبه جدا ع الكل. وانا جدو مصطفى. حضرتك عارف هو كان بالنسبالى ايه؟ ومريم انا وقفت جنبها.
أشرف: غلط. الل انت فيه ده غلط.
لازم تفوق لنفسك. وانك تطبطب ع مراتك كل فتره كبيره ده غلط.
حـ.ـز.نها اكبر من حـ.ـز.نك. و.جـ.ـعها اكبر من و.جـ.ـعك. والل انت متعرفوش إن مريم اغمى عليها انهردا ف الصيدليه.
وزميلتها اتصلت عليك. وانت فونك كالعاده مغلق. واتصلت عليا. وانا روحت جبتها. يوسف فوق لنفسك ول مراتك. وحاول تنسى وتتعايش مع الواقع.
يوسف: قلبه دق بقلق. وفتح عينيه على الاخر. ايييه؟ مريم اغمى عليها. وطلع يجرى ع السلم بسرعه...
أشرف: اتنهد بتعب. وقعد جمب هنا ومسك راسه بايديه.
هنا: مصطفى ياحبيبى. اطلع كمل الواجب ف اوضتك.
مصطفى: حاضر يا ناناه. وطلع.
هنا: مسدت ع ضهر اشرف. طيب المفروض الل بينصح حد ده؟ يكون هو بيعمل بالنصيحه دي؟
أشرف: غمض عينيه بو.جـ.ـع. وسكت.
هنا: وحد الله يا اشرف. وحاول أنت كمان تتعايش مع الواقع.
أشرف: لا إله إلا الله. نفسي يا هنا. بجد نفسي انسى كانت سنين صعبه جدا علينا كلنا.
هنا: ودي إرادة ربنا. وكله مكتوب. وانت كمان اهملتنى ع فكره. وقامت. هو انا مش وحشتك انتى نسيتنى خالص يا اشرف. وانا زعلانه اوي منك. قوم معايه. تعالى اوضتك نتكلم شويه مع بعض وقولى الل تعبك وصدقنى هتستريح. وسيب كل حاجه ع ربنا. قوم معايا ياحبيبى.
أشرف: قام بتعب. واخد هناه. وهيحاول يتعايش وينسى مرارة الفقد.
يوسف: دخل ل مريم بلهفه. مريم.
مريم: نايمه ف السرير. ومغمضه عينيها بتعب...
يوسف: كأن كلام ابوه فوقه وشاف مريم قد ايه وشها بهتان. ومرهق جدا.
وقعد جنبها. يتأمل فيها. ورفع ايدو ع خدها بحنان.
وهز راسه بعدm تصديق وقال جواه لأ انا لازم افوق. ولازم ارجع مريم لحـ.ـضـ.ـنى ولحياتى من تانى.
انا مش عايز الحـ.ـز.ن الل جوايا. يأثر عليها. انا فعلا انشغلت بحـ.ـز.نى واهملتها. كل واحد عايش ف دوامه لوحدو. انا مقدرش اعيش من غيرها. وقرب منها وباس جبينها بحب. وهمس مريم حبيبتي.
مريم: فتحت عينيها بتعب. وابتسمت بدmـ.ـو.ع يوسف؟
يوسف: ابتسم. ورفع راسها. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. لوقت طويل. انا آسف. انا بجد اسف. فونى كان مقفول. مريم سامحينى.
مريم: كـ.ـلـ.ـبشت فيه ومغمضه عينيها. كأنها بتستمد منه القوه وتعوض احساس الفراق. ودmـ.ـو.عها نازله بصمت...
يوسف: ضمها لقلبه بحب كبير. واكتشف أنه قد ايه مفتقد للحـ.ـضـ.ـن ده.
وبعد شويه. طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. حبيبتي انا اسف صدقينى كنت تايه من فراقهم. واكيد انتى حاسه نفس احساسي.
مريم: بدmـ.ـو.ع. انا محتجالك اوى يا يوسف. محتاجه ترجعلى زى الاول. يوسف مهما اخويا زياد. وكل العيله تحتوينى. عمرهم ما هيجددو قلبى زى حـ.ـضـ.ـنك واهتمامك انت ليا.
ارجوك يايوسف انسى ورجعلى ليا حياتى من جديد.
يوسف: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. من الاحباط والوحده الل شافها ف عيونها.
لكن ابتسم با اراده جواه. وهز راسه ومسح دmـ.ـو.عها. وقال. ويوسف تحت امرك. ورجعلك من دلوقتي. وقام وقف. وشال مريم.
مريم: اتخضت. وحاوطت رقبته. انت شلتنى ليه؟
يوسف: زعل من جواه لانها خست اكتر ومكنش ملاحظ.
واتنهد وقال. اول حاجه. هندخل الحمام. اديكي حتة شاور محصلش. وبعد كده. ننزل نتغدى. لان حـ.ـضـ.ـنك جوعنى جدا. وتالت حاجه. هاخدك ونخرج لأى مكان انتى تشاورى عليه. ورابع حاجه. نرجع واعيش معاكي اجمل وقت لانك وحشانى جدا. وبعد كدا. اخدك ونسافر اى مكان. ايه رايك في البرنامج ده؟
مريم: قلبها بيدق ب أمل جديد. وضحكت بدmـ.ـو.ع. يوسف انت بتتكلم بجد. طيب والولاد.
يوسف: اتحرك بيها ورايح ع الحمام. كريم ومصطفى مع ماما وبابا. متشغليش بالك. سبيلى نفسك. وكلها اسبوع. وترجعى اجمل مريم عزيز لقلب يوسف.
فيلا العدوي.
آدm. ومريم. قاعدين ف الليفنج. وبيهزر مع تالين. وبيضحكو. والداده اخدت تالين لفوق.
زينب: جت وشايله صينية العصير. وبتضحك.
وقالت. ياألف نهار ابيض. ايوه كدا ياست مريم. اضحكى واتبسطي.
والله ياست مريم البيت نور من تانى. تقوليش كنتى مسافره ولسه راجعه. يديم عليكى الضحكه الصافيه. ويديم عليكي راحة البال قادر ياكريم. وحطت العصير.
مريم: ابتسمت. اللهم آمين. تسلمي يازينب ربنا يكرمك يارب...
آدm: والله يابت يازينبو ع رأي مراد. انتى كلامك صح جدا. انا حاسس إن الفيلا نورت من تانى.
زينب: يييي اومال ياسي آدm بيه. دى ست مريم نوارة البيت. وكفايه معاملتها ليا ولعيالي. شاله يسترها دنيا وآخره. ويبـ.ـاركلنا ف سيادتك ياسي آدm بيه.
آدm ومريم. ابتسمو. آمين.
زينب: اتفضلى ياست مريم. كوباية عناب زى العسل. وبالف هنا إن شاء الله...
مريم: تسلم ايدك يازينب. ولو سمحتى جهزى الغدا عشان الولاد ع وصول. وابعتى مع اى بـ.ـنت كوباية عصير برتقال فريش ل تالين.
زينب: هزت راسها من عينيا. واتحركت.
آدm: مسك كوباية العصير. يلا اشربى.
مريم: بحب. شربت من ايدو. شكرا ياحبيبى.
آدm: حاوط كتفها. تحت امرك ياروحي.
مريم: صح يا آدm انت رجعت من الشركه بدرى؟ وانا راح عن بالي أسألك جيت بدرى ليه؟
آدm: بخبث. انتى مركزه مع دومي حبيبك. وصعب تفتكري اى حاجه تانيه...
مريم: شهقت بحرج. انت انا مش عارفه اعمل معاك ايه؟ مالك كدا؟
آدm: ههههههههه. اله مالك بس ياروحي. انا ماصدقت اخدت منك سكر هههههههه
مريم: ضحكت بحرج. الله يسامحها ميرو بقى. والمفروض عدى سنين ع موضوع السكر ده وانت مش قادر تنسى.
آدm: بمكر. وهو حد ينسى النعمه. وخصوصاً لو منك ياقلبي. ههههههههه.
مريم: بنفاذ صبر. لأ بقى انا مش عارفه جرالك ايه؟
آدm: باس ع أيدها. جرالى ايه بس ياروحي. كل الحكايه انك وحشانى جدا. وانتى كنتى بعيده عني. وروحي رجعتلى انهردا. ومبسوط جدا.
مريم: بحب. ربنا يسعد قلبك وأيامك. وانا معاك بقلبى وعقلى وروحي. انت كيان مريم يا آدm.
آدm: ابتسم. ومسد ع حجابها. وبص ع باب الفيلا. وشاف آدm مراد. وقال. اممم اهو آدm باشا شرف اهو.
آدm مراد: راجع من المدرسه. السلام عليكم. اذيك يا ماما وسلم ع مريم وباس ع أيدها. اذيك يا بابا. وسلم ع آدm وباس ع أيدو.
مريم: بسعاده. تسلم لقلبى ياحبيبى. حمدلله ع سلامتك.
آدm مراد: الله يسلمك يا اجمل تيته ف الدنيا.
آدm: حمدالله ع سلامتك ياحبيبى. يومك كان كويس؟
آدm مراد: الحمد لله يابابا. كل حاجه تمام. تالين رجعت من المدرسه؟
آدm: ايوه اطمن عليها.
آدm مراد: وميرو وصلت ولا لسه ياتيته؟
مريم: لسه شويه ع ميعاد وصولها. وبعدين معاك يا آدm احنا مش اتفقنا بلاش تيته دي؟
آدm مراد: حاضر ياحبيبتى. والله إن كان عليا نفسي ادلعك اكتر من كدا. ولكن بابا حكالى عن تاريخيه مع بابا آدm ومنافسته فيكي.
آدm: اممم. ناصح اشتريت نفسك بدرى.
آدm مراد: طبعا يابابا. انا عايز اكون نسخه منك. وابقى امبراطور.
آدm: بحب. طبعا. انت آدm العدوي. وإن شاء الله هتكون زى ما بتتمنى واحسن كمان.
مريم: اللهم امين. اطلع يا آدm ياحبيبى خد شاور و غير هدومك. يكونو اخواتك وصلو بالسلامه. ونتغدى مع بعض.
آدm مراد: حاضر ياماما. بس هطمن ع تالين الاول. بعد اذنكم. وطلع.
ميرو وليليان و آريان. داخلين. وقالو ف صوت واحد السلام عليكم.
آدm ومريم وعليكم السلام.
مريم: حمدالله ع السلامه ياحبايبى.
كلهم سلمو ع بعض.
ميرو: قعدت جنب آدm. وهمست اذيك ياقلبى ههههه.
آدm: بهمس. اذيك ياحبيبتى. وحشتينى يابـ.ـنت مراد.
ميرو: انت اكتر يابابا. قولى بقى انا شايفه مريومه مبسوطه. ايه النظام؟
آدm: بهمس ابدا كان ف غلط ف نظام السيستم. ههههه.
ميرو: هههههههه. طيب كويس احلا حاجه انى شوفتها مبسوطه.
آدm: ميرو انتى بتهمسي ليه؟
ميرو: ما انت عارف بقى انت حبيبى وكدا. ومش عايزه مريومه تضايق ولا تفكرنى بقطع عليها هههههههه.
آدm: بدهشه. بتقطعى عليها. جبتى الكلمه دى منين يابـ.ـنت مراد.
ميرو: عايز الصراحه سمعتها ف التليفزيون.
آدm: طيب اتفرجي ع حجات هادفه وبرامج تحسن من عقلك وتفكيرك. اوكي ياحبيبتى.
ميرو: عشان خاطرك حاضر. انا هطلع بقى اخد شاور وانزل لانى جعانه اوى.
آدm: بسرعه انا هستناكي.
ميرو: باسته من خدو. ف ثوانى يا اجمل بابا ف العالم كله. وطلعت بسرعه.
ليليان: جت قعدت مكان ميرو. ايه يقلبى البت دى هتخدك منى وكدا غلط ع فكره.
آدm: اممم جه اليوم يا آدm واحفادك يتخانقو عليك.
ليليان: طبعا. وانت اي حد. ده انت الامبراطور.
آدm: حبيبتى يالي لي. قوليلى. اليوم كان عامل ايه معاكو.
ليليان: امممم جميل وكمان عندى ليك خبر حلو. استنى.
آريان: قعد جمب مريم. باس ع أيدها. نانا وتيته وستو وماما وقلبى وكل حاجه حلوه. عامله ايه؟
مريم: بسعاده كبيره انا الحمد لله ياحبيبى. انت عامل ايه؟ يومك كان عامل ايه ف المدرسه؟
آريان: امم عادي جدا. لكن اطمنى صلينا الضهر ف مسجد المدرسه.
مريم: ربتت ع ايدو. ودي اهم حاجه.
آريان: قوليلى بقى. انما ايه الحوار. وشايف وشك منور كدا وقمرايه.
مريم: ضحكت. ابدا انا مبسوطه اوى عشان عندى احفاد زي السكر.
آريان: احفاد ايه يامريوم انتى بتشيلى العين عنك ع رأي عمو مراد. انتى زى القمر.
مريم: ههههه ياواد يابكاش انت. طالع لعمك
آريان: ودى حاجه حلوه جدا. وكمل بتـ.ـو.تر. احم هي عمتو نور هتيجي انهردا؟
مريم: ايوه ياروحي. كانت مستنيه تمارا. وهتيجى مع تيم وتمارا. وخالك الدكتور محمد.
آريان: قلبه دق. امم ماشي ياحبيبتى. اطير انا بقى اخد شاور. وانزل. سلام. واتحرك.
ليليان: اتفضل يا بابا ده امتحان امبـ.ـارح. وواقف ع نص درجه واجيب الدرجه النهائيه.
آدm: ابتسم. اممم مبروك ياروحي. وانا واثق انك هتقفلى الامتحان الجاى.
ليليان: باسته من خدو. اكيد إن شاء الله. بعد اذنك بقى اطلع اخد شاور وانزل عشان جعانه.
آدm: بسرعه هستناكى.
ليليان: بفرحه هوا. وطلعت بسرعه.
مريم: بمكر ع فكره انا سمعت أحفادك وهما بيكلموك.
آدm: كشر عينيه. اوعى تكوني بتغيرى من أحفادك تبقى مشكله.
مريم: هههههههه انا بغير عليك من نفسي. لكن أحفادك ابدا. مـ.ـا.تعرفش انا ببقى مبسوطه قد ايه. بحب أحفادك ليك. وانك احتويتهم بنفس طريقة نور ورينو. ربنا مايحرمناش منك يا آدm.
آدm: حاوطها من كتفها. ولا منك ياروحي. بس انا بقى سمعت حفيدك. آريان باشا. وهو بيتغزل فيكى. وكنت هعلقه. بس قولت اصبر شويه يا آدm.
مريم: شهقت. معقول. بتغير من أحفادك؟
آدm: فتح كف أيدو قدام عينيها. شايفه صوابع ايدى دى. بغير عليكى منها. مش أحفادك وبس. انتى ساكنه روحي. انتى مهمه اوى يامريم. ولازم تكونى ف مكان عالى.
مريم: نزلت راسها ع كتفه. انا بعشقك اوى يا آدm.
عدى شهر كمان.
عند آدm. بعد ما رجع من السفر هو وأميرته.
عازمين. كل العيله.
طارق وعيلته. واشرف وعيلته. وجاسر وعيلته. وزياد وعيلته. ومحمد وعيلته. وفهد وعيلته.
آدm. وطارق. واشرف وجاسر وزياد. ومالك. ومحمد. ويوسف. وفارس. وزين. ومراد. وفهد. كلهم ع سفره واحده.
لكن تالين قاعده معاهم ع حجر مراد لانه لسه راجع من السفر امبـ.ـارح. ومراد قلبه متعلق بيها جدا.
ومريم. ورنا. وهنا. وملك. وماليكا. وساره. ونور. ومريم. ورودي. وريتال. وفريحه ورينو. ع سفره واحده.
وكل الاحفاد. ع سفره واحده.
تيم: بياكل. وبص ل آرين وقال؟
↚
فيلا العدوي. الاحفاد الولاد كلهم قاعدين جمب بعض ف صف واحد. والبنات قصادهم.
كريم: بياكل. وبيسـ.ـر.ق نظرات غـ.ـصـ.ـب عنه ل ليليان.
ليليان: متـ.ـو.تره لما شافت كريم بيبص عليها كل فتره. وبصت ف الطبق. ومرفعتش عينيها تانى.
تمارا: بتاكل. ورفعت عينيها شافت آريان بيبصلها. قالت بثقه. ف حاجه يا آريان؟
آريان: قلبه دق. لكن رد عليها وقال لأ مفيش.
چود: بتاكل. وبتهزر مع البنات وبتضحك من قلبها. وبعدها سكتت وكملت اكل عادى.
مصطفى: من جواه. كان مبسوط بخفة دm چود. وبصلها بغـ.ـيظ لما سكتت. وكان عايز يسمع صوتها ديما.
ياسين: بياكل وعينيه ع مريم. وحاسس انها قريبه من قلبه جدا.
آسر: بياكل. وبيضحك ويهزر مع البنات والشباب عادى جدا.
آدm: قاعد ياكل ف صمت تام.
ميرو: بتاكل. ومحرجه جدا. ومش قادره تحدد ايه الل بيحصلها ف وجود تيم. وليه عيونها بتلمع بدmـ.ـو.ع. لما تشوف اهتمام تيم ل آرين. مع إن قبل كده كان عادى جدا، واتنهدت بحيره...
آركان: بياكل. واتكلم. كلى يا آرين.
آرين: ببرآه. نو مش جعانه يا آركان.
تيم: بياكل. وبص ل آرين وقال. ليه مش عايزه تاكلى يا آرين؟
آرين: بصتله ببراه. مش جعانه ياتيمو. انا اكلت شوكيلت كتير. ومش جعانه.
آدm: بصلها. عشان انتى عنيده ومابتسمعيش الكلام. قولتلك بلاش الشوكليت كلها. وانتى ماسمعتيش كلامى.
آرين: اسكت يا آدm. انا بحب الشوكليت والعصير كتير كتير.
تيم: ابتسم. طيب يا آرين. لو اكلتى الفراخ الل قدامك دى. انا هجبلك الل انتى عايزاه. اوكي.
آرين: بتفكير. امم اوكي يا تيمو. هتحققلى كل حاجه زى بابي فهد الظابط الكبير.
تيم: ههههه. حاضر ياحبيبتى انتى تؤمري يا آرين. كلى بقى. عشان تيم هيزعل منك.
آرين: بصت ع الاكل. اممم طيب انت هتبقى ظابط زى بابي فهد؟
تيم: ابتسم ع حراكتها. امم انتى عايزانى اكون ظابط زي فهد؟
آرين: هزت راسها ايوه. بابي شجاع جدا. وانا بحبه اوى. وبيحقق ل مامي كل حاجه. وانا عايزاك ظابط كبير.
تيم: ههههه. كان نفسي يا آرين. لكن انا عايز اكون دكتور كبير. وانا بقى عايزك تكونى شاطره. ولما تكبرى تكونى دكتوره كمان. ها ايه رايك؟
آرين: هزت راسها نو. انا عايزه لما اكبر اكون ظابط كبير زي بابي فهد.
تيم: اممم لأ انا عايز. آرين القمر تبقى دكتوره كبيره. زي رينو. وكمان ماما نور. ايه رايك؟
آرين: هتجبلى شوكيلت واكل الفراخ؟
الكل ضحك عليها لأنها غيرت الموضوع.
آدm: بص قدامه وسكت. مضحكش.
ميرو: بلعت الاكل بصعوبه. واتخـ.ـنـ.ـقت من غير سبب. وقامت. احم الحمدلله. بعد اذنكم. واتحركت.
تيم: متابع حركات آرين. وبيضحك عليها ع حركاتها مع آركان.
آريان: وانتى يا تمارا. عايزه تكوني ايه لما تكبرى.
تمارا: انا طبعا بتمنى اكون دكتوره. لكن مش هينفع كل العيله دكاتره كدا. ف انا هفكر ف مجال تانى.
آريان: بتمنى تدخلى مجال إدارة الأعمال.
تمارا: اشمعنى يعنى؟
آريان: مش عارف يتكلم. احم. يعنى بساعدك ف اختيار المجال.
تمارا: اممم وانت بقى عايز تكون ايه؟
آريان: مهندس بترول. او مجال إدارة الأعمال. لأن بابا. طلب من آدm. انه عايزه يشتغل معاه لما يكبر ف الشركات. لكن آدm. رافض عايز لما يكبر. يكون ظابظ.
تمارا: واو. ظابظ بجد حلو جدا. ولايقه عليك اوى يا آدm.
آريان: بصله. اممم يا آدm ياجـ.ـا.مد. لايقه عليك صدق ياض، كح كح.
آدm: بص ل آريان بغـ.ـيظ. وابتسم بتمثيل.
تمارا: اممم وانت كمان اختياراتك جميله جدا يا آريان.
آريان: بجد. يعنى المجالات دى عجبتك؟
تيم: بغيره. مش مهم تعجبها يا آريان. المهم إنك تكون مقتنع بالل انت بتعمله. لان محدش غيرك هيحقق ذاتك.
ليليان: اممم عندك حق ياتيم. ده نفس كلام بابا آدm وماما مريم لينا كلنا.
تيم: طبعا. انا اتربيت هنا. وكل حاجه اتعلمتها هنا.
تمارا: آدm انت ف حاجه مضيقاك. مش عوايدك ساكت؟
آدm: ابتسم. لأ ابدا. قوليلى عملتى ايه ف واجب مستر علاء؟
تمارا: خلصته كله قبل ما نيجي ع هنا. وانت؟
آدm: لأ. لانى روحت النادي مع شباب العيله. و انا بعد الغدا هطلع اعمل كل الواجبات.
آرين: نزلت من ع الكرسي.
تيم: رايحه فين؟
آرين: بطنى و.جـ.ـعتنى مش عايزه آكل. مش جعانه. هروح ل تالين.
تيم: قام. طيب تعالى نروح الاول ل رينو. لو ف علاج ليكى تاخديه. وبعد كدا انا مش هجبلك شوكليت غير بعد ما تاكلى اوكي.
آرين: اوكي.
تيم: مسك ايدها. تعالى معايا. واتحركو.
الكل اكل. وكان وقت ممتع وظريف وخصوصاً ع سفرة آدm العدوي.
بعد شويه. الكل ف الجنينه.
تيم: خارج من الفيلا رايح ع الجنينه.
ميرو: داخله الفيلا. ووقفت عشان تيم يعدى.
تيم: ابتسم. اذيك ياميرو؟
مريم: بتـ.ـو.تر. ا. انا كويسه ياتيم. شكرا ع سؤالك.
تيم: مبتسم. عيب انتى من عيلتى. وهفضل أسأل عليكى. زي كل يوم وزي ما اتعودنا اننا كلنا نطمن ع بعض.
مريم: ابتسمت بحرج. احم ميرسي.
تيم: طلع من جيبه. 2 شوكليت اتفضلى. دي الشوكليت بتاعة امبـ.ـارح وانهردا. معلش بقى بصراحه أحرجت اديهالك قدام العيله.
مريم: قلبها بيدق. احم مش لازم كل يوم تجبلى. وبعدين انت بتجيب ل آرين وانا كمان ع طول. وكدا كتير.
حتى ممكن تجبلى انا ف اى مناسبه. لكن مش كل يوم.
تيم: لأ انا من يوم ماعرفت يعنى ايه كلام. وآرين جت ع الدنيا. جبتلها شوكليت. وانتى كمان. وانا بصراحه اتعودت ع كدا وانتى مش غريبه وهفضل اجبلك ديما. اتفضلى.
مريم: جواها تضاد مش عارفه تفرح. ولا تزعل. هي اصلا مش عارفه ايه الل بيحصل معاها. وهزت راسها بحرج. واخدت الشوكليت. ميرسي يا تيم.
تيم: العفو ياميرو. بعد اذنك. وخرج ع الجنينه.
مريم: واقفه مكانها وعينيها ع الشوكليت. ومش فاهمه حاجه.
وطلعت بسرعه ع أوضتها. وقفلت ع نفسها. وقعدت ع طرف السرير.
وقالت ل نفسها. انا مالى كدا؟ انا بقالى شهر واكتر مش ع طبيعتى.
من يوم المشكله. وتيم دافع عنى. وانا مش طبيعيه.
والمصيبه انى حلمت ب تيم مرتين. طيب انا بفكر كتير فيه ليه؟
وكمان لما مسكني من ايدى وقدmنى للمدير. واتكلم كأنى شوفت بابا مراد هو الل بيتكلم.
ليه من وقتها وانا مش ع بعضي؟ ليه سعات بفرح جدا. ومره واحده اعيط؟
ليه انا بجد مش فاهمه حاجه؟ وليه بقيت بتـ.ـو.تر لما تيم يكلمنى؟
مع إن قبل كده كنت عادي جدا. وبخـ.ـطـ.ـف منه الشوكليت واجري.
ليه دلوقتى كل خطوه بمشيها بحساب قدام تيم بالذات؟
الباب خبط.
فريحه: ميرو ياحبيبتى انتى جوه؟
مريم: خبت الشوكليت. وقامت فتحت الباب. ايوه يامامي انا هنا.
فريحه: بتعملى ايه ياميرو. وسايبه اخواتك البنات كلهم تحت؟
تمارا بتسأل عليكى. وكمان باباكي سأل عليكى. يلا ياروحي تعالى انزلى.
مريم: حاضر يامامي. ثوانى هظبط الحجاب وتنزل مع بعض.
فريحه: ابتسمت بحب. بـ.ـنتى مريم زي القمر ف كل حالاتها.
مريم: بتنهيده. مامي ممكن تحـ.ـضـ.ـنينى؟
فريحه: ابتسمت. تعالى ياروحي. وضمتها لقلبها بحنان. وربتت ع ضهرها بحب كبير. قوليلى ياميرو. انتى كويسه يقلبى؟
مريم: مغمضه عينيها بحيره. وقالت ايوه يامامي. انا كويسه الحمد لله.
وخرجت من حـ.ـضـ.ـنها. ميرسي يامامي. انا كنت محتاجه حـ.ـضـ.ـنك. ودلوقتي انا كويسه جدا.
فريحه: باست جبينها. حبيبتي ف اى وقت حـ.ـضـ.ـنى موجود لمريوم قلب مامي. وكمان بابي حبيبك.
مريم: ابتسمت. ميرسي جدا يامامي. يلا ننزل للعيله بابي وحشنى اوى.
ف الجنينه.
آركان و آرين وحياة و چواد و كارما. وهما طبعا ف ابتدائي. بيلعبو كلهم وبيجرو ورا بعض.
لكن تالين هاديه تماما وقاعده ع حجر مراد.
أما. باقى الشباب من الاحفاد. واقفين مع بعض. وسعات يهزور ويجرو ورا بعض. وصوت ضحكهم وفرحتهم واصل للعيله.
آدm مراد. بيجرى ورا آريان. ووقعو ع الأرض وكله ضحك حتى آريان بيضحك وكح كتير. كح كح.
آدm مراد: اتعدل ووقف. ومد ايدو ل آريان. وساعده. وقرب من ودنه وهمس بغـــضــــب. ع فكره انا عارف انك متصاحب ع ولد اسمه مازن. وبتشربو سجاير بعد السنتر.
آريان: اتصـ.ـد.م. ايه ده محصلش.
آدm: بنفس الهمس وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ.
انت بقالك اكتر من شهرين بتشرب سجاير. وكمان ف حمام اوضتك. ولو فضلت ع كدا. انا هاقول لجدو. ماشي؟
آريان: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. ا. انت كـ.ـد.اب. وبعدين انا اكبر منك. اتكلم معايا كويس.
آدm: بجمود. انا عارف انا بتكلم ازاى؟ مازن مصاحبك عشان فلوسك. وبيضحك عليك.
وابن عمه يزيد زميلى ف الفصل. ووقع بالكلام قدامي وميعرفش إن آريان العدوي ابن عمي.
اعقل وسيبك من الواد ده. ومن امتى حد ف العيله بيشرب سجاير. ابوك لو عرف. او جدك. انا مش عارف هيعملو فيك ايه. تمام؟
وانا مش هسكت انا بحذرك فاهم؟ مش معنى انك اخويا الكبير انك مابتغلطش لأ. انت عارف انا لو حطيت حاجه ف دmاغي هعملها. وهرجعلك عقلك. ابعد عن مازن مااشي؟ ومش هقولك تانى يا آريان ياعدوي.
أما: باقى البنات من الاحفاد. بيتمشو مع بعض ف الجنينه. وبيهزرو مع بعض.
وباقى العيله. قاعدين كلهم مع بعض. الرجـ.ـاله جمب بعض. والستات جمب بعض.
آدm: اتكلم كتير. مع جاسر وأشرف. وزياد. وباقى الشباب. وكان وقت مميز. وبعد شويه.
آدm: منورين بجد ياجماعه.
طارق: بنورك ياخويا. رايح تعمل عمره. وتطلع من العمره ع المانيا. وراجع ماشاء الله عينى عليك بـ.ـارده. انت كنت فين ياض؟
كلهم ضحكو عليه.
آدm: ههههه. كنت ف لبنان هههههه. وبعدين يعم الله اكبر ف ام عينيك دي. يعم ارحمنى شويه ديما جايبنى ورا. وقوم انت من بكره سافر انت كمان.
طارق: وحياتك يسطى ناويها. كلها كام سنه واطلع ع المعاش. وساعتها مش هتعرف تلمنى من مطارات مصر. صح يارانوش؟
رنا: هههههههه صح يا طارق. ويارب المرادي تكون صادق ف كلامك ههههه.
كلهم ضحكو.
مراد: شايل تالين، اوبا بقى ياطاروق. رنا بتحفل عليك. وانا كدا ازعل.
طارق: بغـ.ـيظ. شوفتى. خليتى الواد مراد يشمت فيا. وبصله عيب ياض دا انا الل مربيك. متبقاش زي ابوك ياض انت.
آدm: بمكر ماله ابوه يا، أسد؟
الكل ضحك بصوت عالى...
طارق: لاا هي القاعده انهردا عليا ولا ايه؟
زين: واحنا نقدر ياعمي. دا انت الخير والبركه.
طارق: تعرف ياض يازين. انت العاقل الل فيهم.
وبص ل مراد ماطمرش فيك تربيتى ياض انت.
مراد: بخبث. بإمارة الديك الرومي ياطاروق ههههه...
كلهم ضحكو.
مريم: قاعده. وقالت ل مريم بـ.ـنت اخوها تقعد جمبها واهتمت بيها. وقالت منورين ياجماعه. والله بجد وجودكم كلكم مبهج جدا.
كلهم. ابتسمو الله يكرمك.
رنا: تسلمي يامريم ربنا يكرمك. انتى الل مجمعانا والله.
ملك: فعلا. ودي حقيقه. ربنا يبـ.ـاركلنا فيكى يا ام مراد.
هنا: مريم دى كل حاجه حلوه. ربنا يعزها يارب.
نور: بسعاده. مامي. مامي بجد ست عظيمه نفسها كل يوم نتجمع كدا.
مريم: ابتسمت بحب. والله يانور يابـ.ـنتى بتمنى. كلنا نتجمع كل يوم. بنهون ع بعض كتير. وكفايه الضحكه الل طالعه من القلب.
ربنا يبـ.ـارك فيكو يارب. ونتجمع ع طول ف الخير إن شاء الله.
كلهم. إن شاء الله.
آدm: طبعا بيسمع. وكالعاده. قلبه مبسوط من احترام الكل ل اميرته. وخايف يحسد نفسه عليها. وابتسم بحب كبير.
مراد وزين ونور ورينو. مبتسمين وعندهم فخر كبير إن مريم الجزار. تبقى امهم.
مريم: همست ل رينو. حبيبتي معلش شوفي زينب اتأخرت بالضيافه ليه؟
رينو: قامت حاضر يامامي. واتحركت.
فهد: عينيه عليها وواحشاه جدآ. لانه لسه راجع من مهمه هو ومراد من يوم واحد بس. وجه يقوم وراها.
مراد: بمكر. مسكه رايح فين يانجم؟
فهد: بغـ.ـيظ. ايه الل رايح فين؟ داخل جوه؟
مراد: بمكر. ليه؟ كلنا قاعدين هنا. انت عايز تقوم ليه؟
فهد: ياض متبقاش ثقيل. وانت مالك. وسع خلينى اقوم؟
مراد: بغمزه. تؤ.
فهد: شـ.ـد ايدو. ده انت عيل رخم وفصيل.
مراد: انا رخم؟ امممم ماشي يافهودي قوم.
فهد: جه يقوم. شاف رينو راجعه. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. وقعد تانى. وبص ل مراد. منك لله يامراد.
مراد: ببرود. ومنك ياقلب موراد.
رينو: قعدت وعينيها ع الولاد وفهد. وقالت زينب جايه حالا يامامي.
فهد: مراقب الكل. وبص ع رينو. وهمس بين شـ ـــفــايـــ ـفه. بحبك.
رينو: ضحكت بسعاده. ونزلت وشها ف الارض بحرج.
زينب: جت. ووراها البنات وشايلين صواني الضيافه. وقدmوها.
آريان: راح عند آدm. احم ع فكره ا. انا مبشربش سجاير.
آدm مراد: رفع عينيه ليه. وقال أنا مبحبش اعيد واكرر كلامي وانت عارف ده كويس. وممكن اوي اخدك دلوقتي ونطلع اوضتك واطلعلك علبة السجاير من درج المكتب. تمام؟
آريان: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. طيب انت هتقول لجدو؟
آدm مراد: بص ع الشباب. وقال قدامك اسبوع واحد. لو مرجعتش عن الل انت بتعمله ده. انا هتصرف. بنفسي.
آريان: انت بتهددني يا آدm؟
آدm مراد: بصله. انا لو مش خايف عليك. مكنتش نصحتك. الواد ده عايز يبوظك. ويخليك زيه. وبكره هياخدك لطريق اكبر من كدا بكتير. وساعتها انت بس الل هتنـ.ـد.م. لكن عايزك تعرف حاجه مهمه. انى مش هسمح لأى حد يجي جمب سمعة العيله. ولو عايز تعتبره تهديد. اشطا مفيش اى مشكله عندى. وقرب من دونه وقال عارف اول واحده من العيله هتعرف ان آريان باشا العدوي بيشرب سجاير هتبقى مين؟
آريان: بصله بقلق. وهز راسه لأ.
آدm مراد: بنظره تخــــوف. مريم الجزار. وسابه ومشي.
بعد فتره
عدا الوقت ع الكل. وكان وقت جميل جدا. وجه آخر اليوم. وكل واحد اخد عيلته ورجعو ع بيتهم.
عند يوسف عزيز...
مريم: ف اوضة كريم. بتراجع معاه. تمام ياكريم ياحبيبى. إن شاء الله هتنجح وتجيب مجموع كبير وترفع راسي زى كل سنه.
كريم: ابتسم. إن شاء الله ياامي. دعواتك ليا ياحبيبتى.
مريم: بتنهيده. بدعيلك ديما ياروحي. وكان نفسي تدخل طب. لكن رغبتك اهم طبعا.
كريم: يا امي انا لو دخلت طب مش هنفع فيها. انا بتمنى اكون مهندس كمبيوتر. شغل سهل ولذيذ. وكمان انا بحب البرمجيات جدا. يعنى بقى ماليش ف الطب والكلام ده.
مريم: ابتسمت ربنا يوفقك ياكريم ياحبيبى يارب. وإن شاء الله هتكون احسن مهندس ف الشرق الأوسط كله. وايا كان انت انا هفتخر بيك ديما. يلا يا حبيبي نام عشان مدرستك.
انا هروح اشوف اخوك مصطفى بيعمل ايه. وهبعتو عشان تنامو.
كريم: بابا بيراجع ل مصطفى اللمض.
مريم: هههههههه انت بتقول فيها. ولد مشاغب اوى ربنا يهديه. يلا ياحبيبى تصبح ع خير.
كريم: وحضرتك بخير.
مريم: خرجت وراحت ع اوضتها.
يوسف: مصطفى ركز معايا. السؤال ده مهم جدا.
مصطفى: منا جاوبت عليه يابابا.
يوسف: مش بنفس الصيغه المكتوبه يادرش. لازم الإجابه تكون نموزجيه عشان دى هيرفع معاك ف الدرجات. ولازم كمان تفهم قبل ما تحفظ.
مصطفى: حاضر يا بابا. بكره إن شاء الله. هراجع مع حضرتك كل الاسئله دى. وهحفظها كويس جدا.
يوسف: وانا واثق انك هتحل بطريقه مميزه. اومال ايه. انت مصطفى عزيز. ويوسف افتكر جدو. وغمض عينيه باشتياق كبير. ودعى ل جدو بالرحمه.
مصطفى: شكرا يابابا. انا هشرفك.
يوسف: ابتسم. وباس ع راسه. اسمك لوحدو يشرف يا مصطفى. ربنا يحميك يبنى.
مريم: خبطت ودخلت. وابتسمت. مصطفى حبيبى. ها عملت ايه مع بابا؟
مصطفى: كله تمام يا ماما. اروح انا بقى عشان عايز انام. جرينا كتير جدا عند جدو آدm.
مريم: باسته من خدو. حبيب قلبى انا. يلا روح نام. اخوك كريم مستنيك وياريت متضايقوش اوكي. تصبح ع خير.
مصطفى: قام. وقال بمكر حاضر ياست الكل. وانتى بخير. تصبح ع خير يابابا.
يوسف: ابتسم وانت بالف خير يا حبيبى.
مصطفى: خرج. وقفل الباب وراه.
مريم: قــلـــعت الاسدال. وقعدت جنب يوسف. مالك يا يوسف؟
يوسف: ابتسم. وحط ايدو ع خدها. انا مبسوط ياقلب يوسف. مبسوط انك جمبى ومعايا.
مريم: حطت راسها ع صدره. انا جمبك ومعاك ديما ياحبيبى. ربنا يخليك لينا يايوسف.
يوسف: قرب منها وباسها بحب كبير. ويخليكى ليا ياقلب يوسف.
عند زياد جمال.
طالع ع السلم. وقابل ماليكه ف الطرقه.
زياد: لسه هيتكلم...
ماليكه: حطت ايدها ع بوقه. وهمست. هششش حياة نامت اخيرا.
زياد: هز راسه. وهمس تمام. تعالى. وراحو الأوضه.
ماليكه: قفلت الباب. ونفخت اووف. مـ.ـا.تعرفش عـ.ـذ.بتنى قد ايه علشان تنام. تخيل 4 حواديت. ده غير الل جبتهم من ع النت. وحياة مفتحه عينيها وتقولى قولي كمان. ههههه. اووف. الحمدلله انها نامت اخيرا.
زياد: بيقــلـــع جاكيت البدله. ههههه. غاويه سهر البـ.ـنت دى. مع انهم لعبو كتير انهردا.
ماليكه: بتعلق الجاكيت. اه ربنا يهديها. طفله مشاغبه.
زياد: تؤ تؤ بـ.ـنتى انا اجمل بـ.ـنت ف العالم. وتعمل الل هي عايزاه. مدام ده ف راحتها.
ماليكه: راحت عند الدولاب تطلع لبس ل زياد. ايوه. ايوه. دلع فيها برحتك. لما البـ.ـنت جننتنى.
زياد: بيلبس. لأ ف دلع عن دلع يفرق. انا شايف إن حياة ماشاء الله عليها. هاديه وعاقله. وكمان شخصيتها كويسه جدا. وبتحب القصص والحجات المفيده. ف ليه ما شجعهاش ع كدا. المهم ياسين نام؟
مالييكه: بتعدل ياقة تيشرت زياد. وابتسمت امم حظابط ياسين ههههه. ايوه زمانه نام. أقوله نام يا ياسو. يقولى لو سمحتى انا حظابط ياسين.
زياد: حاوطها من وسطها. بجد نفسي يحقق حلمى زمان. ويبقى ظابط. والحمد لله انه عندو حلم أنه يكون ظابط. وربنا يوفقه واقدmله ف الشرطه إن شاء الله.
ماليكه: حاوطت رقبته بحب. يارب يقدرنى ع تربيتهم. واحقق أحلامك فيهم. ياسين ظابط. وحياة دكتوره. وربنا يستجاب لدعواتى...
زياد: اتنهد. ربك كريم اوى ياماكي. وهيستجيب إن شاء الله، انما قوليلى بقى. انتى قمر ليه كدا؟
ماليكه: نزلت عينيها بحرج. احم. وسكتت.
زياد: قرب منها وباسها بحب كبير. وحشتينى اوى ياماكي.
ماليكه: غمضت عينيها بحب. وانت اكتر يازيزو...
عند: مالك الصاوي.
مالك: بتعب. عشان خاطرى نامي ياكارما.
كارما: بابي. انا عايزه العب بالعروسه شويه.
مالك: العبى بالعروسه بكره ياحبيبتى. كدا انتى مش هت عـ.ـر.في تصحي بدرى للمدرسه.
كارما: نو بابى مش عايزه اروح المدرسه.
مالك: نعممم. لأ ماينفعش. ولو مروحتيش. مش هنخرج نتفسح كلنا اخر الاسبوع.
كارما: جريت ع السرير. بسرعه تعالى قولى حدوته عايزه انام عندى مدرسه بكره...
مالك: ضحك بسعاده. يابت يابكاشه انتى. تعالى. وشـ.ـد عليها الغطا. وباس أيدها. يلا خدينى جمبك اقولك حدوته جميله.
كارما: اهو سمعاك قول...
مالك: فتح النت ع الفون. وبيقرأ حدوته. وانـ.ـد.مج مع الاحداث.
ساره: براو عليك يا آسر ياحبيبى. كدا احنا قفلنا المنهج. وإن شاء الله هتجاوب كويس جدا.
آسر: يارب ياماما. وناناه ملك كل يوم أنا وهي نعمل الهيمورك مع بعض. وده الل سهل عليا كتير.
ساره: نانا ملك عايزاك تكون اشطر واحد ف الدنيا.
آسر: انا عارف. وكمان قالتلى انها عايزانى لما اكبر. اكون وكيل نيابه زي بابا. او مهندس وأمسك شركات الصاوي كلها. قالتلى انت آمل العيله بعد ربنا طبعا...
ساره: ابتسمت بحب. طبعا ياحبيبى. لكن انا عايزاك تكون زي ما انت عايز تشوف نفسك ايه؟
آسر: انا عايز اكون وكيل نيابه وكمان بتمنى اكون زي جدو جاسر.
ساره: مسدت ع شعرو. إن شاء الله ربنا يحققلك كل احلامك. وبصت ف الساعه. امم انت يدوبك تنام.
وانا هروح ل كارما هانم ولسه بينا أنا وهي حوار كبير ع العروسه. ههههه. تصبح ع خير ياروحي. وباسته من خدو.
آسر: وحضرتك بخير.
ساره: خرجت. وراحت ع اوضتة كارما. وكشرت عينيها وقربت من الباب.
وقالت. صوت مالك ده؟ وقربت راسها من الباب. وشافت مالك منـ.ـد.مج ف قرأة القصه. وكارما نايمه بعمق كبير. وابتسمت بحب كبير. وهمست. بسبس. وشاورت ل مالك.
مالك: انتبه. وبص ع ساره. وبص ع كارما شافها نامت. وهز راسه ل ساره. هششش.
ووطي باس جبينها وشـ.ـد عليها الغطا. وخرج، وراحوا اوضتهم.
ساره: بتفك زاراير القميص ل مالك. ومبسوطه وقالت. بجد بجد انا مبسوطه جدا انك نيمت كارما. بتاخد منى مجهود كبير ع مـ.ـا.تنام...
مالك: قــلـــع القميص وبيلبس التيشرت. ياحبيبتي ده اسلوب. عارفه مفيش خمس دقايق ونامت.
ساره: رفعت حاجبها وقالت اممم بجد. اوكي تمام. خلاص انت بقى عليك تنيم كارما كل يوم باسلوبك الجميل ده اوكي يابيبى...
مالك: فتح عينيه. لااا. ع فكره بقى. بـ.ـنتك عـ.ـذ.بتنى ع مانامت. وانا بسحب كلامى هههههه. وهتنازل ليكى يقلبى وانتى اتولى المهمه دي.
ساره: ههههه خلاص هنقسم الايام اوكي.
مالك: اممم فكره مش بطاله انا خميس وجمعه وانتى باقى الاسبوع...
ساره: هههههههه. لأ جاى ع نفسك اوى.
مالك: عشان ت عـ.ـر.في انى بضحي.
ساره: راحت ع السرير. اممم طول عمرك مضحى ياحبيبي.
مالك: نام جمبها. اطفى النور ده بقى. وتعالى ننام عشان عندى قضيه بكره إن شاء الله مهمه جدا.
ساره: حاضر ياحبيبى وربنا يوفقك يارب. وقفلت الاضاءه. وباسته من خدو. تصبح ع خير ياحبيبى.
مالك: اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وانتى بخير ياقلبي.
عند فارس.
رودي: بغـ.ـيظ يلا يا چواد ياحبيبى نام ياروح ماما.
چواد: لأ انا مش عايز انام. انا عايز بابا طارق.
رودي: اوووف يبنى عايزه اتخمد الله يخربيت كدا. وجدك دلوقتي نام. تبقى العب معاه بكره.
چواد: حط صوباعه ف بوقه. لأ بابا طارق مش نايم. وچود بتلعب معاه.
رودي: شالت ايدو. وزعقت. مـ.ـيـ.ـت مره اقولك ماينفعش تحط ايدك ف بوقك كدا. كدا غلط ويجيب امراض. وچود انا هروح اجيبها من شعرها وانيمها هي كمان. يلا نام.
چواد: لأ مش عاوز أنام يارودي.
رودي: زعقت. ياض انت عامل زى الشريك المخالف ليييه. يخربيتك انت وچود انتو خلفة شياطين ياض انت وهي. اتخمد يالا بدال ما اضـ.ـر.بك. وبالشبشب وحيات امك.
چواد: كشر عينيه ومش فاهم.
فارس: سمع صوتها. ودخل بسرعه. ايه يا رودي بتزعقى لمين؟ وبص ع ابنه. واستغرب. انتى بتزعقى ل چواد؟
رودي: بغـ.ـيظ ابنك مش عايز ينام ياسيادة السفير وانا جبت أخرى منه.
فارس: بعتاب. رودي مش أسلوب ده؟ احنا متربناش ع كدا ولا بالطريقه دي. اتفضلى انتى وانا هتصرف معاه.
رودي: لأ مش هتفضل. غير لما اشوف اسلوب تربيتك معاه.
انا بقالى ساعه بحايل فيه. عشا واتعشى. لبن وشرب. عصير وشرب. ابنك بيضحك عليا ياستاذ.
فارس: كاتم الضحكه. احم لأ چواد ابنى راجـ.ـل وشاطر جدا ومابيضحكش ع حد مش كدا يا چواد؟
چواد: لأ انا ضحكت عليها. عشان مش عاوز أنام. انا عايز بابا طارق.
فارس: بص ع رودي الل شايطه. وابتسم بتمثيل. انا هتصرف اوكى.
رودي: شاورت ليه. اوكي اتفضل انا واقفه اتفرج ع اسلوب تربيتك مع عيالك.
فارس: بلع ريقه. احم يارب مايكسفنيش. احم چواد ابنى الشاطر هينام دلوقتي ويسمع الكلام. عشان عنده مدرسه بكره. وبعد المدرسه هجبله حاجات حلوه كتير جدا...
چواد: هز راسه لأ انا عايز بابا طارق.
فارس: حاول تانى وتالت. وحاول مع چواد أنه ينام لكن بردو مش عايز.
رودي: واقفه. وكانت شايطه. لكن قلبت معاها ضحك بصمت. ع شكل فارس وهو جايب اخرو ومضايق.
فارس: بخـ.ـنـ.ـقه. وبعدين معاك ياچواد؟ يعنى انت مش هتنام؟
چواد: لأ انا عاوز بابا طارق.
فارس: اتعدل ووقف. وبص ل رودي. مش طالعلى ابدا.
رودي: هههههههه. والله ضحكتنى. ده واد فصيل. تعالى يسي چواد نروح ل طارق. أما نشوف ايه الحجه بتاعتك.
عند طارق...
طارق: بس يست چود. وبعدها بقى. العصابه كانت هتهرب. لكن انا بقى ايه؟ جريت وراهم زي الأسد. ومسكتهم ضـ.ـر.ب وفين يوجـ.ـعك. وقبضت ع العصابه كلها. وبعدها اترقيت لمقدm. وسمونى الأسد.
چود: بانبهار. الله جدع وشجاع يابابا طارق. طيب وجدو آدm بقى؟ ميرو بتقول كان مقدm ف الشرطه وقوى وذكي جدا.
طارق: بتريقه آدm ذكي؟ يابت آدm ده عمرو ما عمل حاجه غير لما يسالني الاول. ايه رايك ياطارق نعمل ده؟ ايه رايك ياطارق نروح هنا ولا هنا؟ بصي مكنش يعرف يمشي اى خطوه من غير ما ياخد رأيي...
رنا: هههههههههه. حصل وع يدي هههههه. يخرابى عليك راجـ.ـل.
طارق: بغـ.ـيظ. مالك ياوليه انتى؟ انا يعنى كـ.ـد.اب؟ ولا يمكن بكدب؟ قولى قولى قدام بـ.ـنت ابنك. نسوان نكد.
رنا: شهقت. نسوان؟ انت بتقول الالفاظ دي قدام بـ.ـنت ابنك ياطارق؟
چود: ماما رنا فكك م الحوار ده. فكسان ع الآخر.
رنا: تنحت. فكسان! طيب يا چود. انا بقى مش هتكلم معاكي تانى غير لما تتعلمى ازاى تتكلمى كويس لأن كدا غلط.
چود: بصت ل طارق.
طارق: غمزلها. تصالحها وخلاص.
چود: بتمثيل اتمسكنت، ايه ده انتى مخصمانى. ده لا يمكن أبدا. وبعدين ياماما احنا بنهزر مع بعض. انا ف الشارع مبقولش كلمتين ع بعض...
طارق: ايوه وانا شاهد ع كدا. چود حفيدتى ملاك وديع بره البيت...
رنا: بغـ.ـيظ. ملاك اه. بأمارة زميلها الل فتحت راسه السنه الل فاتت. دى بتاكل العيال ف المدرسه...
چود: اله ما هو الل يستاهل. شتمنى انا وصحباتى.
رنا: وصحباتك. متكلموش. انما انتى؟ لأ ازاى لازم تربيه وتاكليه كمان.
طارق: اله جرا ايه يارنا. البت اتصرفت صح. اسمعى يابت ياچود. اى حد يكلمك تجيبى حقك ومتخافيش يابت. انتى من عيلة السيوفى فاهمه ياچودى.
چود: بغمزه فاهمه ياقلب چودى.
رنا: شهقت. وغمضت عينيها بنفاذ صبر. ارحمنى يارب. مش عارفه اربي احفادى. كويس اوى إن فهد بعيد عنك.
طارق: وحياتك لا اخلى آرين تاكل بنأدmين صغيرين. قال بعيد عني قال. اصبري واتفرجى. كلها كام سنه. واقعدلك يختى ف ام البيت. والم احفادى حوليا. واهيبرهم.
رودي: خبطت. رانوش انتى لابسه. ههههه.
رنا: بغـ.ـيظ. الطم. الطم. أدى الدكتوره الكبيره. وانا هالوم ع البت ليه؟ لما امها هبله. استغفر الله العظيم يارب. ادخلى يارودي.
طارق: والله انتى وليه معقده. وغمزلها بس هفرفشك اصبري عليا...
رودي: دخلت. سالخير يابشر. اتفضل يسي چواد. أدى بابا طارق اهو.
چواد: جري عليهم. بابا طارق. ماما رنا، وطلع ع السرير.
رنا: باسته قلب ماما رنا انت. ايه ياچواد انت كل ده لسه ما نمتش؟
ردوى: وحياتك يارانوش. بقالى اكتر من ساعه ونص بحاول انيم ف الل جايبينه. احم لأ مؤاخذه. بحاول انيمه. وكمان فارس جاب آخرو معاه. وهو كل الل عليه عايز بابا طارق. بابا طارق.
طارق: اصيل ياض يا چواد. تعالى ف حـ.ـضـ.ـن جدك حبيبك.
چواد: قام من حجر رنا. وقعد ع حجر طارق.
طارق: قولى بقى مش عايز تنام ليه؟
چواد: كدا. انا مش عايز انام هناك. انا هنام هنا جمبك انت وماما رنا.
طارق: فتح عينيه بدهشه. ايييه؟ تنام هنا؟ انهردا لأ. احم قصدى مش هينفع انهردا.
رنا: بمكر. ليه ياطاروق مش هينفع؟
طارق: بغـ.ـيظ. احفادى بينامو كل واحد ف اوضته. جديده دى انه ينام وسطينا. وقرب منها وهمس وانهردا لأ يارنا. انتى وحشانى مووت يابت...
رنا: كشرت عينيها. وقالت جواها. امم. مش انت بتقول عليا وليه نكد ومعقده. حااااضرر اصبر عليا. احم قوم ياچواد نام ف اوضتك يلا...
چواد: لأ انا هنام هنا جمبك. قومي ياچود عشان انام.
رودي: تعالى ياچود ياحبيبتى. المهم أنه ينام. معلش بقى ياطاروق. استحمله انهردا بس...
طارق: بغـ.ـيظ. وانا استحمله ليه يختى. انتو تخلفوا وتقرفونا. قوم ياض انت نام ف اوضتك يلا.
چواد: لأ. انهردا جدو آدm قالى الل بيحب جدو. بينام جنبه. وانا بحبك وهنام جمبك.
رنا: هههههههههههه هههههههههههه...
طارق: وصل لقمة غـــضــــبه. آدmممم، منك لله يا آدm ياعدووووووي...
عند محمد عزيز.
محمد ف الحمام بياخد شاور.
نور: ف اوضة تمارا بتراجع معاها الاسئله. وخلصت وقالت. تمام كدا ياحبيبتى برافو عليكي.
تمارا: ميرسي يامامي.
نور: ابتسمت. ولعبت ف شعرها. تحت امرك ياقلب مامي. يلا بقى. نامى عشان تقومى إن شاء الله بكره فايقه للمدرسه.
تمارا: اوكي تصبحي ع خير. وباستها.
نور: وانتى بخير ياروحي. يلا تعالى عشان اغطيكى كويس.
تمارا: نامت ع السرير. ونور شـ.ـدت عليها الغطا. وباست جبينها. تصبحى ع احلام سعيده.
تمارا: ابتسمت. تصبحى ع جنه.
نور: ابتسمت. وقفلت النور. وخرجت.
نور: واقفه ف الطرقه وقالت. اطمن ع تيمو. وبعد كدا ادخل ل محمد.
تيم: بيتكلم ف الفون. ايوه يارينو. طمنينى ع آرين؟
رينو: ف حـ.ـضـ.ـن فهد الل واحشها. اطمن والله ياتيمو هي كويسه جدا الحمد لله ونامت كمان.
فهد: اتنهد بغيره كبيره.
تيم: طيب يعنى هي اتعشت قبل ما تنام؟
رينو: اتـ.ـو.ترت من ملامح فهد. احم ا. ايوه اكلت ونامت.
تيم: هز راسه تمام. وانتى يارينو اتعشي قبل ما تنامى تمام؟
رينو: ابتسمت بحب. حاضر ياحبيبى. متقلقش عليا.
تيم: ماشي ياحبيبتى. انا هطلع بكره من المدرسه بدرى. وهعدى عليكى واطمن ع آرين بنفسي.
رينو: ابتسمت. ماشي يقلب رينو. هستناك.
تيم: ماشي ياحبيبتى تصبحي ع خير.
رينو: وانت بخير ياتيمو. وقفلو.
نور: هههه ممكن ادخل؟
تيم: رفع عينيه. وابتسم. نورى. تعالى ادخلى.
نور: اممم انا مش بتصنت ع فكره. لكن انت سايب باب اوضتك مفتوح.
تيم: عادى انا كنت بطمن ع رينو. وخارج اعمل نسكافيه عشان ف عندى مراجعه مهمه. دى اخر سنه ولازم اجيب مجموع طب إن شاء الله.
نور: قربت من تيم. وعدلت ياقة القميص بسعاده. طبعا إن شاء الله. انت الدكتور تيم. وبإذن الله هتحقق كل احلامك. وانا واثقه من ده.
تيم: ابتسم. وباس ع أيدها. والفضل يرجع لله ثم ليكى انتى والدكتور محمد. احسن اب ف العالم كله.
نور: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. انا مش مصدقه. تيمو ابنى كبر. وخلاص امتحاناته ع الابواب.
وكلها سنه ويبقى ف الجامعه. انا بجد اسعد ام ف الدنيا كلها.
تيم: حبيبتى يانورى. إن شاء الله ربنا يقدرنى وافضل اسعدك كدا ع طول.
نور: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. تحب اراجع معاك ف اي حاجه؟
تيم: لا شكرا جدا. الدكتور محمد شرحلى كل حاجه. انا بس هراجع شويه. وبعدها انام.
نور: ربتت ع ايدو. طيب ياروحي. راجع انت وانا هعملك النسكافيه.
عند فهد.
رينو: قفلت مع تيم. وبصت ل فهد الل مغمض عينيه. وواضح ع ملامحه الغيره.
رينو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم حبيبى انت نمت؟
فهد: اخد نفس عميق واتنهد. لحد امتى يارينو؟
رينو: فهمت. لكن قالت لحد امتى ايه؟
فهد: اتعدل. لحد امتى تيم هيفضل يهتم ب آرين. وكمان حوار ام الشوكليت واللعب ده. انا جبت أخرى بجد.
رينو: حبيبى حاول تهدى. وبصت ف عينيه. فهد انت كنت بتهتم بيا بردو. ليه تظلم تيم بما إن كل حاجه بيعملها بتقدير وحب واحترام كمان.
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بديق واتعدل. انا كنت بهتم بيكى اه.
عشان بحبك فا ده اكيد. لكن عمرى ما قدmت ليكى لعبه أو هديه قدام آدm.
ديما كنت بعمل ليه حساب. ومتنسيش انى وانا ف ثانوى ابوكي كان مطلع عينى وكنت بشحت منك الكلمه.
رينو: كتمت الضحكه. احم. طيب انت عايز ايه دلوقتي وانا اعمله؟
فهد: بص ف عينيها. رينو انا طبعي الغيره. ومش جديد عليكى. وآرين بـ.ـنتى.
انا عارف إن تيم محترم جدا كمان. وبيخاف عليها. وآرين لسه صغيره. لكن خايف.
مش عايز حد يتعلق بالتانى. مش عايز حد يتعـ.ـذ.ب. وغير كدا من واجبى احمي بـ.ـنتى وده ماينفعش. انا لما بشوف تيم بينادى عليها بولع نار.
رينو: بتنهيده. صدقنى يافهد. الوضع مختلف. تيم ابنى. ولما عرف انى خلفت آرين و آركان. قال إنهم اخواته. واتربى وكبر ع الاساس ده.
تيم مش حاسس نفسه غريب عننا. لأ. تيم واخدنى امه. وكمان انت ليك حب كبير ف قلبه.
وكان بيغير منك وهو صغير.
لكن لما كبر واحده واحده بدء يستوعب كل حاجه. وكبر وآرين أخته وكمان آركان. وميرو وليليان. زي ما اتربينا اننا كلنا اخوات.
احنا كمان ربيناهم أنهم اخوات. فهد احنا مانجيش نزرع الحب والحنيه ف قلوب ولادنا. ودلوقتي نقولهم لأ. ماينفعش.
فهد: بصلها كتير. انتى مش هتفهمى احساسي كأب بيغير ع بـ.ـنته.
رينو: حطت راسها ع صدره. انا فاهمه كل حاجه. وانا كمان بغير ع بـ.ـنتى. ولو ف يوم حسيت إن ف تهاون انا هاخد موقف. لكن انا شايفه حاليا إن تيم اخ ل آرين. صدقنى.
فهد: غمض عينيه. وضمها لقلبه وسكت.
رينو: سمعت دقات قلبه سريعه وبيتنهد بخـ.ـنـ.ـقه.
عرفت أنه مخـ.ـنـ.ـوق جدا. ورفعت راسها. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وهمست بحب. تعرف انك وحشتنى اوى.
فهد: بتنهيده. وانتى كمان.
رينو: قربت منه وباسته. وقالت برقه. وانا كمان ايه؟ انت بعيد عنى وكنت مسافر اكتر من اسبوعين.
هو انا مش معشوقتك ونجمتك. انا رينو حبيبتك يافهد.
فهد: قلبه دق بحب. وقال انتى روحي يارينو. وانتى فعلا معشوقتى ونجمتى. اسف انا بس كنت مخـ.ـنـ.ـوق شويه.
رينو: قربت منه اكتر. وحاولت تخرج فهد من زعله.
وفهد: قرب منها بحب كبير. وعاشو وقت مميز مع بعض.
آريان: ف الحمام. فاتح نت بيكلم مازن صاحبه. وبيشرب سِجاره. وكتب ل مازن. لأ لأ يامازن انا خايف.
مازن: كتب. خايف من ايه؟ هو حد هيشوفك؟
↚
عند محمد عزيز.
محمد: واقف قدام المرايا بيسرح شعرو.
نور: دخلت. وابتسمت اتأخرت عليك؟
محمد: اكيد طبعا. لكن المهم الولاد نامو؟
نور: بتقــلـــع الاسدال. تمارا بس الل نامت. لكن تيم بيراجع ع المنهج.
محمد: ربنا معاه. وإن شاء الله هيجيب درجات كويسه. انا واثق من ده.
نور: بتعلق هدوم محمد ع الشماعه. إن شاء الله ياحبيبى. ربنا معاهم يارب.
محمد: راح ع السرير. تعالى بقى ارتاحي شويه. انتى صاحيه من الفجر.
نور: حاضر. انا بجد نفسي انام اوى. وراحت جمبه ع السرير.
محمد: شـ.ـد عليها الغطا. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وباس جبينها. يلا نامي ياروحي.
نور: باسته من خدو برقه. تصبح ع خير ياحبيبى.
محمد: بحب. وانتى بخير.
عند زين.
ريتال: عند ليليان ف اوضتها وبتراجع معاها.
ليليان: كفايه كده يامامي بليز. 20 سؤال اصعب من بعض.
ريتال: ايه بس يالي لي ما انتى ماشاء الله عليكي جاوبتى عليهم كلهم.
ليليان: بتتاوب. ايوه ياروتي منا قولتلك حفظاهم والله. بس انتى بقى لازم تراجعى معايا مره واتنين وتلاته كمان.
ريتال: خبطتها ع راسها يابت ياغلباويه انتى. انا براجع وبتاكد عشان عايزاكي تففلى المنهج كله. ثم انا عارفه إن لي لي الجميله شاطره وقموره. وهترفع راس بابا زين مش كدا يقلبى.
ليليان: اممم طبعا. لكن الأهم. وقبل اى حاجه...
ريتال: قاطعتها. عارفه جدو آدm وناناه مريم. اكيد طبعا دول أساس العيله ياروحي. وإن شاء الله هترفعى راسهم وتجيبي مجموع كبير جدا...
ليليان: يااارب يارب يامامي. ادعيلى بالله عليكى عايزه ادخل كلية هندسه.
ريتال: لعبت ف شعرها. دعيالك ياقلب مامي. وكمان دعوات جدك وجدتك معاكي ديما انتى وأخواتك...
ليليان: حـ.ـضـ.ـنتها انا بحبك اوى اوى يامامي.
ريتال: ابتسمت بحب وضمتها لقلبها. وانا بحبك جدا ياروح مامي. يلا بقى علشان تنامى وترتاحي.
ليليان: اروح اسلم ع بابا آدm وماما مريم. وكمان بابي حبيب قلبي. وأرجع انام...
ريتال: بابتسامه ماشي ياحبيبتى. وانا هروح اطمن ع آريان. تصبحي ع خير.
ليليان: وحضرتك بخير.
ريتال: خرجت ورايحه عند آريان، وليليان رايحه تسلم ع باباها وآدm ومريم...
-بقلمي مريم
آريان: ف الحمام. فاتح نت بيكلم مازن صاحبه. وبيشرب سِجاره. وكتب ل مازن. لأ لأ يامازن انا خايف.
مازن: كتب. خايف من ايه؟ هو حد هيشوفك؟ وبعدين دى صورة بـ.ـنت عاديه اتفرج عليها وبعدين امسحها عادى جدا. اسمع منى انا عايز مصلحتك.
آريان: افتكر كلام جدو آدm ومريم عن الحلال والحـ.ـر.ام. وافتكر آدm مراد لما قاله إن مازن مصاحبك عشان فلوسك وكمان هيضيعك.
مازن: انت يبنى مردتش عليا ليه انا هبعتلك صورة البـ.ـنت. هي صاحبة زميل ليا اسمه احمد وهي بعتاله الصور بتاعتها وايه بقى البت جـ.ـا.مده اوي يصحبى.
آريان: غمض عينيه بحيره. وجواه خــــوف من ربنا لانه عمره ما عمل حاجه زى دي. وكمان عيلته كلها محترمه.
وهز راسه بـ.ـاراداه وكتب اسمع يامازن انا ماليش ف سكة البنات دى. وبعدين ازاى واحده بعتا صور لواحد. وهو يبعتهالك. وانت تبعتهالى. لأ انا بصراحه نـ.ـد.مان انى عرفتك يامازن.
مازن: يا آريان متبقاش جبان. وانت شوف جـ.ـسم البت واحكم بنفسك انت هتدعيلى يصحبى.
آريان: اتخـ.ـنـ.ـق. انا مش عايز اشوف حد. وانت المفروض تخاف من حاجه زي دي. انت اكيد عندك اخوات بنات واستحاله تقبل عليها كدا...
مازن: بهزار يعم فوكك بقى. بلا اخواتى بلا امي. المهم انى اتبسط وخلاص...
آريان: بدهشه كبيره. ايييه؟ ا. انت بتقول ايه. اسمع يامازن انت مالكش دعوه بيا تانى. ولا عايز اعرفك تانى...
مازن: اسمع بس انت زعلت ليه؟ وبعدين ده انا الل بشتريلك السجاير. وانا الل مظبظ نص المجموعه بتاعتنا.
وكمان ليك عندى خبر حلو. البت اسماء الل معانا ف السنتر هتمـ.ـو.ت عليك. وكلمتنى اتوسط ليها عندك. وتتقابلو ف شقه ساعة زمن تقعدو مع بعض وتفرفشو وتدعولى...
آريان: رمى السجاره ع الأرض بصدmه. وقاله بغـ.ـيظ انت لو قدامى دلوقتي انا كنت ربيتك وعلمتك يعنى ايه رجوله.
مش معنى انى وافقتك اشرب سجاير. يبقى هتاخدنى معاك ف طريقك. وانت فعلا شكلك كده عايز تاخدنى ف طريقك بس لأ.
انا عمرى ما هسمح لنفسي ابقى كدا. انا حفيد آدm العدوي. وانت متعرفش يعنى ايه آدm العدوي يامازن.
وانا استحاله اعمل حاجه زي دي. انت تبعد عني ومش عايز اعرفك تانى. وقفل النت. وحط الفون ع طرف البانيو. واتغاظ. ومسح وشه بايديه وخايف.
ريتال: خبطت ع آريان. ومردش. وقالت آريان. آريان. ايه ده هو نام؟ وفتحت الباب ودخلت. وسريره فاضي. وخبطت ع الحمام آريان ياحبيبى؟
آريان: اتصـ.ـد.م وقام بسرعه. ا. ايوه ياماما. ث. ثوانى وخارج. وشال بسرعه السجاره ورماها وشـ.ـد السيفون. وفتح شباك الحمام. والستاره. ورش معطر جو كتير. وراح عند الحوض. وفرش اسنانه بسرعه وغسل وشه. واخد الفون وحطه ف جيبه. واخد نفس عميق وحاول يبقى ثابت. وخرج. احم...
ريتال: كانت مبتسمه. لكن ابتسامتها اختفت. مالك يا آريان وشك اصفر ليه كدا ياحبيبى؟ وجريت عليه بلهفه انت تعبان. حاسس بحاجه...
آريان: حاسس بالخــــوف. وانه ارتكب غلطه كبيره. وهز راسه لأ ا. انا كويس ياماما متقلقيش عليا. ا. انا، احم. ا. انا كنت ف الحمام. وا، احم. انا عايز انام ممكن؟
ريتال: تعالى ياحبيبى. تعالى نام وانا هقعد جمبك. شكلك مش عاجبني يا آريان. تعالى ياروحي.
آريان: نام ع السرير وحط الفون ع الكمود. وجواه مخـ.ـنـ.ـوق ومحتار...
ريتال: شـ.ـدت عليه الغطا. وبتمسد ع شعرو بحنان. مالك يا آريان؟ تعرف انت مش عاجبني بقالك فتره كبيره.
حتى جـ.ـسمك نزل شويه. وف االنادى اول مره تخسر ف المسابقه بتاعتك.
وحاسه إن الاراده الل عندك قلت بكتير. وكمان ماما مريم لامت عليا انهردا لما شافتك بالشكل ده. وقالت معقول اغيب شهر عن البيت ارجع الاقي آريان ابن قلبى متغير كدا؟
آريان: اتنهد بتعب. وغمض عينيه انا اسف ياماما. واوعدك انى هرجع آريان حفيد آدm العدوي. وهرجع للرياضه من تانى. وهكسب زى كل مره. وماما مريم هتكون فخوره بيا اوعدك.
ريتال: باست جبينه. وانا واثقه أنك قد وعدك. وهتكون أحسن آريان ف العالم كله.
آريان: بشبح ابتسامه. إن شاء الله. وغمض عينيه. تصبحى ع خير.
ريتال: وانت بخير ياروحي. وقامت وطفت الإضاءه وخرجت.
آريان: فتح عينيه. واتعدل وبيفكر ف كل حاجه حصلت. ولوم جدته مريم لوالدته؟
وفعلا حاله بقى ف النازل من يوم ما اتعرف ع مازن ده.
وفكر ف تهديد آدm مراد. وعارف إن آدm مبيخافش من حاجه. وكمان عندو شـ.ـدة إقناع لجدو آدm غريبه ورغم صغر سنه إلا أنه محترف ف كل حاجه. واكيد تهديده هينفذه. واستحاله هيستحمل المواجهه بينو وبين جدته مريم.
و آريان قام من مكانه وقبض ع ايديه بحيره كبيره. وراح فتح درج المكتب. وجاب علبة السجاير من تحت الكتب وبص عليها كتير. وكان متغاظ وقرفان من نفسه. وكرمش علبة السجاير وقطعها بايديه. ورماها ف الحمام وشـ.ـد عليها السيفون. وخرج فتح الفون. واتصـ.ـد.م من صورة البـ.ـنت الل بعتها مازن ليه. وفتح عينيه بعدm استيعاب. وغمض عينيه بعدها. وخاف جدا من ربنا. وحذف الصوره. وعمل حظر ل مازن. واخد قرار. انه يرجع آريان العدوى من جديد.
زين: ف اوضته. قاعد ع الكنبه وفاتح اللاب توب. وبيسي شغل مهم...
ريتال: دخلت. وابتسمت انت لسه يازينى ع اللاب توب.
زين: قــلـــع النضاره. اعمل ايه ياروتى. صفقه مهمه جدا. ما انتى عارفه. المهم اتكلمتى مع آريان ولا اتكلم معاه انا؟
ريتال: قــلـــعت الاسدال. لا اطمن ياحبيبى انا كلمته. وقالى اوعدك يا ماما انى هرجع زى الاول.
زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه بحيره. لو فضل ع كدا. انا هضطر اراقبه.
ريتال: كشرت عينيها. تراقبه؟ واحنا من امتى بنراقب ولادنا يازينى.
زين: مدام ف المصلحه يبقى من دلوقتي ياريتال. والزمن بيتغير. والناس بتتغير. مستوى آريان اخر فتره معجبنيش.
ريتال: شالت اللاب من قدام زين. حبيبى متفكرش كتير. ولو أريان استمر ع كدا. اعمل الل انت بتقوله ده. اوكي. ويلا بقى علشان تاخدنى ف حـ.ـضـ.ـنك وننام بلييييز.
زين: مسح وشه بايديه. اه والله ياقلبى عايز انام جدا. يلا تعالى. وقام. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وباسها برقه. تصبحى ع خير ياروتى.
ريتال: بحب. وانت بخير يا زينى.
عند مراد.
مراد: خبط ع ميرو بطريقه معينه.
ميرو: قاعده بتراجع. وضحكت بسعاده بابي. وقامت جريت فتحت الباب بسرعه.
مراد: ابتسم. ميرو قلبى عامله ايه دلوقتى؟
مريم: بابتسامه. انا كويسه يا بابي. اتفضل حضرتك. وايه شوب اللبن ده؟
مراد: دخل: وحط كوباية اللبن ع المكتب. ده يستى شوب لبن لبنوتى القمر. والشوب التانى ده لاخوكي دومي.
مريوم بقى طلبت من زينب تطلع لكل واحد من احفادها شوب لبن. قولت انا ايه بقى. اطلع بنفسي اطمن ع قمرى الل وحشه ابوها موووت. تعالى ف حـ.ـضـ.ـنى. وفتح ايديه.
مريم: ضحكت. واترمت ف حـ.ـضـ.ـن ابوها. حبيبى يابابي. ربنا يخليك لينا. انا بحبك اوى اوى يابابي.
مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وبيرتب شعرها. ومبتسم. وانا بحبك جدا ياروح بابي.
مريم: تعرف يابابي انا بجد نفسي متسافرش تانى. الفيلا من غيرك وحشه اوي.
مراد: ياروحي ده شغلى. والحمد لله. انى مبقتش اسافر كتير. عارفه وانتى صغيره. كنت بسافر بالشهور. المهم عامله ايه ف المدرسه. ف حد من المدرسين بيضايقك؟
مريم: لأ كل حاجه تمام.
مراد: بتنبيه. اى حاجه تحصل. عندك تيم و آريان وكريم. دول اخواتك. لكن يامريم زى ما فهمتك. اخواتك وبس لا ف سلام بالايد. ولا هزار وضحك مع بعض. مهما كان فاهمانى يابـ.ـنتى.
مريم: ابتسمت متقلقش يابابى. احنا كلنا تربية مريم الجزار. و آدm العدوي. وكمان انا بـ.ـنت العقيد مراد العدوي. اقوى راجـ.ـل ف العالم كله. السوبر مان الحقيقى. انا بجد فخوره إن حضرتك ابويا.
مراد: جواه احساس جميل. ومسد ع شعرها. ت عـ.ـر.في يامريم. انتى الوحيده الل مبعرفش اهزر قدامها كلامك بيجبرنى اكون عاقل ههههه. ربنا يكملك بعقلك يابـ.ـنتى.
مريم: ميرسي جدا يابابي.
مراد: باس جبينها. انا هروح اطمن ع آدm. اشربى اللبن. ونامي اوكي. تصبحي ع خير
مريم: اتنهدت بحب. حاضر وحضرتك بخير.
مراد: اخد كوباية آدm. وخرج وقفل الباب. ومبسوط من هدوء بـ.ـنته.
مريم: ابتسمت بحب كبير. وقالت انا بحبك اوى يابابى. بجد أعظم اب ف العالم.
مراد: خبط ع آدm. وقال ولا يا دومي.
آدm: اتفضل يا بابا.
مراد: فتح ودخل. طول عمرك مهزء. طيب قوم افتحلى الباب.
آدm: بينشف وشه. انا آسف جدا. كنت بتمرن.
مراد: حط الكوبايه ع الكمود. وقعد وقال طيب اتمرنت كام ضغط انهردا. تعالى اقعد.
آدm: قعد ع طرف السرير جمب مراد. اتمرنت 20 ضغط.
مراد: بس؟ لازم تتمرن اكتر من كدا.
آدm: اكيد. لكن الامتحانات قربت. وده الل شاغلنى.
مراد: ماشي يانجم. اسمع بقى انا عندى ليك برنامج ف الاجازه ف بيت المزرعه. انا متأكد أنه هيعجبك.
آدm: كشر عينيه بعدm فهم. برنامج ايه؟ انا ف الاجازه بتعلم الفروسيه والسباحه.
مراد: خبطه ع كتفه ياض متبقاش مستعجل. وانت مبوز كدا ليه؟
آدm: ابدا. انا بس استغربت ايه البرنامج؟
مراد: طلع مسدس من الخلف. وقال ده؟
آدm: فتح عينيه بدهشه. بابا انت هتعلمنى النيشان؟
مراد: طبعا. وانا عند وعدي. انا مش ناسي لما طلبت منى انك تتعلم تضـ.ـر.ب نار. بس انت كنت لسه صغير. انا دلوقتي هعلمك واحده واحده. وخصوصاً انى شايف فيك شغف كبير. بس لو تفرد بوز امك ده.
آدm: ابتسم. عشان خاطرك انت بس ياحج.
مراد: لعب ف شعرو. اصيل ياض. المهم اشرب كوباية اللبن دى. ونام اتفقنا.
آدm: اتفقنا. شكرا يابابا.
مراد: ع ايه ياض. ده انت ابنى وحبيبى وعايز اشوفك احسن واحد ف العالم كله. وقام وقف. انا هروح اشوف تالين اشطا. يلا تصبح ع خير.
آدm: ابتسم وحضرتك بخير.
آدm مراد: قام. وحط الفوطه ع السرير. ونزل ع الأرض يلعب ضغط. وجواه شغف كبير انه يوصل لهدفه.
مراد: خرج وراح يشوف تالين. وفتح عليها الاوضه بشويش. وكانت نايمه.
قرب منها. وقعد جمبها ع السرير. وابتسم بحب كبير. ومسد ع شعرها. وقال سبحان الله كنت خايف ع فريحتى تخلف تاني.
لكن حصل وسبحان الله ربنا رزقها بولاده سهله وانا كنت مخـ.ـنـ.ـوق ومعترض.
لكن اول ما شيلتك بين ايديا حبيتك واتعلقت بيكي اكتر من اي حد. انتى شبه الملايكه ياتالين.
أنا اكيد عامل حاجه حلوه ف حياتي عشان ربنا يرزقني بيكي انتى وأخواتك.
وضحك بتريقه هو انا بعمل حاجه حلوه ههههه. اوبس. هششش ووطي صوته. وقرب منها وباسها من جبينها وشـ.ـد عليها الغطا. وخارج.
تالين. بابا مراد؟
مراد: لف ليها. ايه ده انتى صاحيه ياتوتا؟
تالين: اتعدلت وبتدعك ف عينيها. امم انا صحيت وحضرتك بتضحك.
مراد: رجع قعد جمبها. اسف ياقلب بابا. يلا ارجعي نامي.
تالين: تيته مريم وهي بتنيمني كل يوم بتقرا جنبي صورة الملك لحد ما انام. ممكن حضرتك تعمل كدا. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه ببراه وبتتاوب.
مراد: ابتسم بحب كبير. ومسد ع شعرها. عيوني ليكى يابوبناية قلب بابا. بس انتى ليه ديما بتقولى بابا وماما. وجدو وتيته. ليه مبتقوليش زي اخواتك.
تالين: عشان انت بابا قلبى انا وبس. وجدو آدm جدو قلبى وبس. وانا بحب اقول كل حاجه صح. هو كدا غلط يابابا؟
مراد: بسعاده ضمها لقلبه بحب كبير. وباس خدها. يابت انتى عسل نحل. وسكر وكل حاجه حلوه. انتى كل كلامك صح ياقلب بابا. وانتى ومريم اختك. ف قلبى وبس. تعالى يلا اقرالك سورة الملك ونامي اوكي؟
تالين: اوكي. وحطت راسها ع المخده. وغمضت عينيها.
بابا حط ايدك ع راسي وانت بتقرا القرآن. وكمان اقرأ اول عشر آيات من سورة الكهف. عشان هسمعهم بكره لتيته.
مراد: بابتسامه. حاضر ياحبيبتى. وحط ايدو ع راسها وقرا ليها.
تالين: مغمضه عينيها وبتقرا معاه. لحد ما نامت واستكانت تماما.
مراد: قلبه فرحان ب تالين لانها تصرفاتها كلها عاقله جدا. وشـ.ـد عليها الغطا. وخرج
مراد: خرج. ورايح ع أوضته.
فريحه: اخدت شاور. ولبست طقم رقيق. وبتحط ميكب اب وكانت جميله جدا وفرحانه إن مراد رجع بخير...
مراد: فتح الباب ودخل. وشاف فريحته. وقفل الباب وابتسم. ونده بحب فريحه. وفتح ايديه.
فريحه: لفت بسرعه. وضحكت بسعاده. وجريت عليه بلهفه كبيره. مرادى.
مراد: ضمها لقلبه ورفعها من ع الأرض. ولف بيها بسيط. وحشتينى اوى يافريحتى.
فريحه: مغمضه عينيها. وانت كمان وحشتنى اوى اوى يامرادي. انا السعاده رجعت لقلبى تانى بوجودك معايا.
مراد: نزلها. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وبيتأمل فيها. انتى كل شويه تحلوى كدا؟ ورجع خصله ورا ودنها. وحشتينى مـ.ـو.ت يابت المستخبى.
فريحه: ضحكت بسعاده. حمدالله ع سلامتك يامرادي.
مراد: حط ايدو ع خدها. وقرب منها باشتياق كبير.
فريحه: غمضت عينيها. وتاهت ف عشق المراد...
عند آدm.
آدm ومريم. قرآو الورد اليومي.
مريم: قــلـــعت الاسدال. وراحت قعدت ع طرف السرير جمب آدm.
آدm: تعالى ياروحي ف حـ.ـضـ.ـنى.
مريم: نامت جمبه وحطت راسها ع كتفه. تعرف يا آدm. انا مبسوطه اوى. اليوم انهردا كان جميل الحمدلله.
آدm: بيمسد ع شعرها. وانا مبسوط عشان انتى مبسوطه. وفعلا اليوم كان جميل. اللمه الحلوه دي. بتحسسنى إن الدنيا لسه بخير.
مريم: تعرف يا حبيبى بتمنى ايه؟
آدm: ايه ياروحي؟
مريم: رفعت راسها وبصت ف عينيه وقالت. بتمنى إن الناس كلها تتجمع ف الخير.
نفسي الشر يقل. والناس تعرف انها دنيا دنيئه ومحدش واخد منها حاجه.
بتمنى الفقير يصبر ع ابتلاء ربنا ليه. ويعرف إن ف مكافأه ليه ف الاخره. وانه اول واحد هيدخل الجنه.
نفسي الغنى يتواضع ويعطف ع الفقير. ومبيبصش ليه بنظرة كـبـــــريـاء.
نفسي الراجـ.ـل يعامل زوجته ع أنها كائن ضعيف محتاج طبطبه ورحمه.
ونفسي الزوجه تعامل زوجها بما يرضي الله ورسوله.
نفسي الإبن يخاف ع امه وأبوه ويحبهم مهما طال بيهم من عمر أو مرض.
نفسي الحما تعامل مرات ابنها انها زى بـ.ـنتها. وتعرف انها لما تعامل مرات ابنها كويس وتسعدها. السعاده دى هترجع لابنها ف الاخر. ويعيشو من غير مشاكل.
نفسي مرات الإبن تراعي ربنا ف أهل جوزها.
نفسي الدنيا تبقى جميله وهاديه. نفسي نرجع تانى لايام زمان.
زمن الخير والبركه. نفسي اشوف واحس فرحة وروحانيات رمضان زى زمان. وفرحة العيد. والناس تسأل ع بعض والخير يعم ع الكل.
والنفوس تبقى صافيه وجميله. نفسي بجد ف حجات كتير يا آدm.
آدm: بيسمعها بتركيز كبير. وشاف نظره تمنى ف عينيها. وقال جواه. وانا نفسي احققلك كل احلامك يامريم.
لكن صعب دى محتاجه لدعوه من القلب واستجابه من رب العباد.
وابتسم ليها. وقال إن شاء الله ياروحي. ربنا يحققلك كل أمنياتك.
مريم: حطت راسها ع صدره. واتنهدت إن شاء الله ياحبيبى.
آدm: بيمسد ع شعرها. ت عـ.ـر.في بقى انا نفسي ف ايه؟
مريم: غمضت عينيها بحب. ايه يا آدm؟
آدm: نفسي اسيب كل مسؤولياتي والمجموعه الشركات واسيب كووول حاجه. واقعد جمبك ليل ونهار.
مريم: ابتسمت بفرحه. ورفعت راسها بجد يا آدm. طيب ياحبيبى ياريت تعمل كدا. مستنى ايه؟ ابنك زين ماشاء الله عليه اثبت نفسه هو وريتال ف نفس المجال...
آدm: باسها برقه. ايوه ياروحي لكن زين المسؤوليه كبيره جدا عليه من مجموعه و شركات ومصانع ومؤسسات وفروع اللهم بـ.ـارك.
لسه شويه عليه لما يتعلم كل حاجه. انا مش عايز اسيبه ف نص الطريق.
انا بس اطمن عليه أنه يقدر يواجهه اي مشكله ف الشغل. وساعتها بقى اسيب كل حاجه. واجري ل اميرتى وروحي.
مريم: بحب. ربنا يوفقك يا آدm. ويسعدكو ياولادي انتو واحفادي.
آدm: ويبـ.ـارك ف الماستي.
مريم: امين. ممكن بقى تاخدنى ف حـ.ـضـ.ـنك وننام؟
آدm: طبعا. تعالى ياروحي. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. تصبحي ع عشق آدm.
مريم: آمين يارب. تصبح ع جنة مريم. ونامت ع صدره. وابتسامتها ع وشها. وبتدعي بقلبها أنه يديم عليها نعمة آدm.
بعد مرور فتره من الزمن.
فيلا العدوي.
رينو: رايحه جايه ف الليفنج ومتـ.ـو.تره جدااا. يارب خليك مع ولادى ونجحهم يارب. انا مش قادره اصبر.
مريم: جايه عليها. امسكى يارينو. اشربى العصير ده واهدى شويه. انتى وترتينى اكتر منا متـ.ـو.تره.
رينو: انا آسفه غـ.ـصـ.ـب عني يامامي. انهردا يوم صعب جدا علينا كلنا.
انتى عارفه نتيجة الثانويه العامه.
وكمان رودي هتجنن لأن چود ف تالته ثانوى وده الفيصل.
وكمان مريم عزيز ابنها مصطفى ف تالته ثانوى
و اسر ابن ساره ف تالته ثانوى.
وحياة ف اولى ثانوي.
آرين و آركان ف تانيه ثانوي
وكمان آرين و آركان. مش عيل واحد لأ دول الاتنين شهاده واحده. بجد اعصابى باظت.
وفهد مسافر مأموريه من شهرين واكتر. ودلوقتي كل خمس دقايق يتصل. اهو شايفه بيتصل تانى. ثوانى يامامي. وردت. الو يافهد.
فهد: بقلق. ايوه ياحبيبتى. ها طمنينى حد جاب النتيجه؟
رينو: لسه يافهد تيم لسه مرجعش.
فهد: بحده. تيم،؟ و آرين و آركان فين؟ اوعي تقولى آرين مع تيم لوحدهم يالارين؟
رينو: ممكن تهدى شويه. آرين بـ.ـنتك ف اوضتي فوق ومتـ.ـو.تره وخايفه. وتيم و آركان راحوا يجيبو الشهاده.
فهد: آرين خايفه؟ طيب ياحبيبتى. انا هقفل واتصل عليها اطمنها.
رينو: ياريت بجد يافهد. وجودك جمبها بيفرق كتير.
فهد: مسح وشه بايدو. غـ.ـصـ.ـب عني يارينو. غـ.ـصـ.ـب عني والله. يلا انا هقفل واكلمها. وقفلو.
مريم: امسكي بقى اشربى العصير ده وريحي قلبى...
آرين: قاعده ع طرف السرير متـ.ـو.تره. وقامت قعدت ع كرسي المكتب. وبتفرك ف ايديها بتـ.ـو.تر.
تالين: قاعده معاها وهي حاليا ف اولى اعدادي. وقالت اهدى يا آرين. وانتي اكيد إن شاء الله ناجحه.
آرين: قامت ورايحه جايه بتـ.ـو.تر. اهدا ايه بس يا توتا. انا خايفه وتيم أتأخر جدا. وبابي بعيد عني ف أهم يوم انا محتجاله اوى.
تالين: ببراه. ربنا معاه هو وبابا. انا صليت الضهر وكلمت ربي كتير اوى. وقولتله يارب خلى بالك من بابا وخالو فهد لأنهم بيدافعو عن بلدنا. ونيتهم خير. متقلقيش ربي ديما معانا وبيسمع لقلبى. انتى اهدى وقولى لاحول ولاقوة إلا بالله. وهتلاقي نفسك هديتي.
آرين: قعدت جنبها ومسدت ع شعر تالين. وحوقلت وقالت لاحول ولاقوة إلا بالله. إن شاء الله خير.
ولحظه وفونها رن وجريت عليه. وقلبها دق بفرحه. بابي؟ وردت بسرعه. الو بابي.
فهد: قلب بابي ياروحي طمنينى عليكى ياحبيبتى؟
تالين: قامت وهمست ل آرين انا هروح الجنينه ل ماكس اوكي. و فتحت الباب وخرجت.
آرين: انا كويسه اوى يابابي. وكملت بدmـ.ـو.ع
بس كنت محتجالك اوى.
فهد: بزعل حقيقي اسف ياحبيبتى انتى عارفه انه غـ.ـصـ.ـب عني. لكن انا ديما جمبك ف اى وقت.
آرين: انا عارفه كدا يابابي. وكمان غمضت عينيا زى ما حضرتك عودتنى. واتكلمت معاك كتير جدا. ووقتها حسيت انى كويسه اوى.
فهد: ابتسم بحب. وانا كمان امبـ.ـارح كنت عايز اطمن ع بنوتى الجميله. وغمضت عينيا وكلمتك. بس انتى رخمه بقى صوتك واطى خالص وحاولت اسمعك بالعافيه ههههه.
آرين: ههههه انا صوتى رقيق ل مامي القمر.
فهد: انتى كلك ع بعضك تشبهى مامي القمر. المهم ياروحي انا مش عايزك تقلقي ولا تخافى. كل حاجه مكتوبه هنشوفها اوكي.
آرين: اكيد طبعا. وإن شاء الله النتيجه هتكون كويسه.
فهد: طيب تمام. مش انتى بتقولى مقفله كل الامتحان؟
آرين: طبعا ماسبتش حتى ولا فتفوته صغنتته.
فهد: ههههه ولا فتفوته صغنتته خالص. خلاص يبقى اطمنى ياروحي إن شاء الله النتيجه هتبهرنا كلنا.
آرين: يارب يارب يابابى. انا صليت كتير ودعيت ربنا كتير جدا. وماما مريم قالت إن ربنا هيستحيب.
فهد: اتنهد بحب. اكيد هيستجيب. ربنا ديما معانا وبيوفقنا ع طول.
آرين: يارب. بابي خالو مراد فين؟ عايزه أكلمه.
فهد: خالك مراد كان هيتجنن ويطمن عليكى انتى و آركان. لكن نزل شغل مهم. واول ما يرجع. هيكلمك اكيد. جدو طارق وجدو آدm كلموكي؟
آرين: ايوه. كل شويه يكلمونى. ومتـ.ـو.ترين اكتر منى. وخصوصاً ماما رنا حبيبتي.
فهد: هز راسه تمام ياحبيبتى ربنا يوفقك. انا لازم اقفل دلوقتي. وشويه هكلمك خلى بالك منك يا آرين.
آرين: بدmـ.ـو.ع. هتوحشنى اوى يا بابي.
فهد: غمض عينيه بتعب. وانتى كمان ياروحي. لا إله إلا الله.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها سيدنا محمد رسول الله.
ف شركة آل العدوي.
ف غرفة الاجتماعات.
زين قاعد بيشرح ف الاجتماع. وع يمينه آريان وهو خلص الجامعه. واتعين دكتور ف الجامعه. وكمان استلم شغل مع جدو آدm وزين.
وع شماله قاعده ليليان الل خلصت كلية الهندسه. وهي حالياً تحت التمرين وبتساعد زين وريتال ف مجال الأعمال.
ريتال: ف مكتبها. وبتابع شغلها ع اللاب توب.
ف مكتب آدm.
آدm: اتصل ع مريم وعايز يطمن ع النتيجه. وقالتله إن تيم لسه مجاش وقالها اول ما تيم يرجع تكلمه ع طول وتطمنه. وقفلو
وبعد شويه. الباب خبط.
زين: دخل. مساء الخير يا حج؟
آدm: مساء الخير تعالى يازين.
زين: واقف قدام المكتب. وقال الصداع عامل ايه دلوقتي ياحج العلاج جاب نتيجه؟
آدm: سيبك من العلاج لكن انا الحمد لله احسن بكتير.
ها قولى احفادى عاملين ايه ف الاجتماع...
زين: بفخر كبير. لا الحمدلله تمام جدا. آريان ماشاء الله عليه دmاغه شغاله وعندو حضور كبير. ولي لي ف التفكير حلو لكن ف الشغل مش اوى.
آدm: ابتسم. واحده واحده عليها يازين. وهي بتتسلى وتضيع وقت ف حاجه مفيده. وهتتعلم اكيد.
اما الدكتور آريان انا واثق أنه هيكون ليه مستقبل جميل جدا إن شاء الله. المهم الاجتماع انتهى ع ايه؟
زين: إن شاء الله ياحج. اتفضل ده ملف كامل بدراسة الجدوى.
ونفذت الشروط زى ما شرحت لحضرتك بالظبط. وفعلا شافو إن الشرط الجزائي كبير. وانا رديت عليهم بثقه. وقولتلهم المجال مفتوح للجميع. وكتير جدا عايزين يشاركونا المشروع ده.
وبعدها وافقوا ع طول. واتفقنا ع امضة العقود. اخر الشهر إن شاء الله.
آدm: ابتسم بحب. وقال ماشاء الله عليك يازين. ع بركة الله.
زين: هههههه تلميذك ياحج. المهم ياحج مفيش اخبـ.ـار ع النتيجه. عايزين نفرح بقى.
آدm: إن شاء الله هنفرح. ابعتلى بقى حفيدتى وحبيبتى لي لي. تقعد معايا ف المكتب.
زين: ضحك. مدلعها انت ياحج. البت شافت نفسها علينا.
آدm: حفيدتى تشوف نفسها ع اي حد. وامشي من قدامي ابعتلى حفيدتى.
زين: ضحك بسعاده. حاضر من عينيا ياحجوج. بعد اذنك.
فيلا العدوي...
ميرو حاليا ف اخر سنه رابعه طب قسم عيون. واتاخرت سنه لانها عملت حادثه ف تالته ثانوى واضطرت تعيد السنه. ( وهنعرف ال حصل بعدين)
ميرو: نازله من ع اول السلم. وسمعت صوت تيم عند باب الفيلا ووقفت مكانها.
تيم: حاليا ف سته طب جراحة. وبعد الامتياز هيختار قسم تجميل...
تيم: داخل الفيلا بسرعه. وبيجري بفرحه. آرين. اريييين انتى يابت انتى فين؟
رينو: جريت عليه بلهفه كبيره. تيمو. ها قولى ولادى نجحوا؟
مريم: بتضحك ع لهفة بـ.ـنتها رينو. يابـ.ـنتى استهدي بالله. وبعدين الفرحه واضحه ع وش تيم اهو
تيم: بسعاده عندك حق ياماما مريم. وقال بسعاده. آرين فهد السيوفي نجحت والأولى ع المدرسه.
ميرو: واقفه مكانها وقلبها بيدق اول ما شافت تيم الل بتعشق طيفه. وفرحت ل آرين.
رينو: حطت ايدها ع قلبها وغمضت عينيها بدmـ.ـو.ع الفرح. الف حمد وشكر ليك يارب.
آركان: دخل بسرعه. رينوووو قلبى قلبى. ابنك نجح بس الاول ع الفصل بقى معلش تتعوض.
مريم: ابتسمت بسعاده وفتحت ايديها تعالى ف حـ.ـضـ.ـنى ياروحي. الف مليون مبروك.
آركان: حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتى يا اجمل ماما وتيته وناناه ف الدنيا كلها. بس اعملى حسابك مبروك من غير هديه كدا مـ.ـا.تنفعش.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع عيونى ليك يا روحي. وهديتك جاهزه متقلقش.
رينو: تعالى ف حـ.ـضـ.ـني يا آركان ياحبيبى. وضمته لقلبها وعيطت الف مبروك ياروحي الف مليون مبروك.
آركان: رينو ابوس ايدك بلاش دmـ.ـو.ع.
تيم: لأ ودي تيجي؟ متبقاش رينو لو ماعيطتش دي وراثه يبنى. المهم فين آرين لازم ابلغها الخبر الحلو ده بنفسي.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها. آرين فوق. هتصل عليها تنزل.
تيم: لأ لأ. انا هطلع اخبط عليها وافرحها بنفسي. واتحرك.
ميرو: انتبهت وشافت تيم جاى عند السلم. وقلبها هيطلع من مكانه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وحاولت تنزل قبل ما هو يطلع لكن تيم أسرع منها. واتقابلو ف نص السلم.
تيم: طالع وشافها وابتسم. ووقف اذيك يادكتوره مريم؟
ميرو: اتـ.ـو.ترت. احم ا. االله يسلمك يادكتور تيم انت اذيك؟
تيم: الحمدلله انا تمام ومبسوط جدا لان آرين نجحت والأولى ع المدرسه كمان.
ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع متدراي. ايوه انا سمعتك وانت بتتكلم. الف مبروك انا فرحت ليها جدا.
تيم: ضحك الله يبـ.ـارك فيكي. بقولك ايه تعالى معايا نقول المفاجآه دي للبت آرين. ونشوف رد فعلها ايه؟
ميرو: جـ.ـسمها بيرتجف. و هزت راسها حاضر. اتفضل.
وجت تتحرك ومتـ.ـو.تره. رجلها فلتت من ع درجة السلم وكانت هتقع. وصرخت بصوت وا.طـ.ـي.
تيم: مريييييم حاااسبى. ومسكها من ايدها وشـ.ـدها عليه بسرعه قبل ما تقع.
ميرو: مغمضه عينيها وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا لانها كانت هتقع...
وريحة برفان تيم دخلت ع قلبها. وسمعت صوت دقات قلب قريبه منها. وفتحت عينيها وجت ف عيون تيم لأول مره عن قرب وسرحت لثوانى.
لكن بعدها انتبهت وشهقت بصوت مهموس لانها قريبه جدا من تيم. ورجعت خطوه وسحبت أيدها بسرعه.
تيم: بلخبطه. مريم انتى كويسه؟
ميرو: وشها احمر جدااا. ومحرجه واتـ.ـو.ترت اكتر وقلبها بيدق بسرعه، ومش عارفه ترد...
مريم ورينو و آركان. واقفين متابعين الل حصل.
آركان: اووف الحمد لله. ميرو لو كانت وقعت من فوق الله اعلم كان ايه الل حصل.
رينو: بقلق جريت بسرعه ع اول السلم. مريم حبيبتي انتى كويسه؟
مريم: واقفه بخــــوف. جمب آركان وعينيها ع ميرو وحمدت ربنا إن تيم لحق حفيدتها.
لكن مريم بصت ع ميرو كويس وشافت واتأكدت من الل كانت خايفه انه يحصل. وفتحت عينيها وهمست مستحيل!
تيم: بقلق. ميرو ردي عليا انتى كويسه. تعالى انزلى معايه. واقعدى استريحي.
ميرو: متـ.ـو.تره وحاسه إن مشاعرها مكشوفه. وهزت راسها ايوه ا. انا كويسه. بعد اذنكم نسيت حاجه ف اوضتى. وطلعت جري من قدام تيم...
رينو: طلعت. تيم ميرو مالها؟
مريم: لحقتها. ما انتى عارفه إن ميرو خجوله. وتلاقيها أحرجت انها كانت هتقع. اطلعى مع تيمو يلا وفرحو آرين بالخبر ده.
رينو: صح يلا ياتيمو تعالى معايا. دى هتفرح جدا. ويارب فهد يتصل عشان افرحه بالخبر ده.
تيم: هز راسه. تمام تعالى يلا. واتحركو.
مريم: قعدت ع الكنبه. وغمضت عينيها بتعب. وقالت يااارب متو.جـ.ـعش قلب احفادى يااارب...
ميرو: جريت بسرعه ع أوضتها وقفلت ع نفسها. وسندت ضهرها ع الباب. وبتنهج. ورفعت أيدها قدام عينيها وكانت بتترعش بسرعه.
وحطت أيدها ع قلبها الل بيدق جـ.ـا.مد جدا. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع. ليه؟ ليه قلبى اختارك انت ياتيم؟ انا بحبك اوى. انا. انا بمـ.ـو.ت من قربك ل آرين. وغـ.ـصـ.ـب عني مش بأيدي.
ودmعه نزلت ع خدها. وجريت رمت نفسها ع السرير وعيطت بصمت كبير...
رينو: خبطت ع آرين. رينو ياصغيره. البسي حجابك تيم معايا.
آرين: قامت بسرعه البرق ولبست الحجاب. وفتحت الباب. ووقفت قدام تيم بلهفه. تيمو انا نجحت مش كدا؟
تيم: مط شـ ـــفــايـــ ـفه ومثل الزعل. وبص ل رينو بمكر. وهز راسه واتنهد بتمثيل.
رينو: كشرت عينيها. وسكتت لأن تيم عايز كدا.
آرين: شافت ملامح تيم. وقلبها دق بخــــوف. وقالت بتلعثم. تي، تيم ا. انا. قصدى انت جبت النتيجه مش كدا؟ ارجوك عشان خاطري رد عليا.
تيم: بتمثيل الزعل. ايوه جبتها فعلا. لكن للأسف يا آرين انتى...
آرين: بصدmه كبيره هزت راسها لأ لأ. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وبصت ع أمها.
رينو: صعبت عليها بـ.ـنتها. هششش بس انتى نجحتى الف مبروك ياروحي. والاولى ع المدرسه كمان.
آرين: شهقت بفرحه كبيره. واااااو وحـ.ـضـ.ـنت رينو بسعاده كبيره وعيطت بفرحه وهمست الحمدلله يارب.
تيم: واقف بيضحك بصمت...
آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـن رينو. وكشرت عينيها ل تيم.
وصكت ع اسنانها بغـ.ـيظ كبير. انت بقى كنت عايز تلعب با اعصابى حـ.ـر.ام عليك ياشيخ وقعت قلبى. قال دكتور قال. الل دخلك الطب ظلمك.
تيم: هههه يابت هقصلك لسانك ده. وبعدين انا بهزر معاكى يابت.
آرين: بغـ.ـيظ متقولش بت انا ليا اسم اوكي.
تيم: لا طبعا اي حد يقولك اسمك عادى جدا إنما انا اقول الل يعجبنى.
آرين: بغـ.ـيظ شايفه يامامي ابن اختك. بجد انا مش عارفه اعمل معاه ايه؟
رينو: بسعاده. تيم اخوكي الكبير يا آرين. وهو بيحب ديما يهزر معاكى.
آرين: بغـ.ـيظ بس انا بقى مابحبش هزاره. وكمان متحكم بطريقه اوفر جدا.
تيم: رفع حاجبه. اممم معلش ياحبيبتى. انا لو كنت وافقت ع البـ.ـنت الل معاكى ف الفصل انك تصاحبيها كنت هبقى تيم القمر الجميل. بس بعدها بقيت انا متحكم بطريقه اوفر مش كدا؟
آرين: ع فكره بقى ياتيم. البـ.ـنت دى طيبه جدا اوكي.
تيم: بتحذير. اقسم بالله يا آرين لو شوفتك أو عرفت بس انك بتتكلمى مع البـ.ـنت دي لا اتصرف معاكي تصرف مش هيعجبك ابدا.
آرين: بغـ.ـيظ. خبطت برجليها ع الأرض. انت مالك اننننت. يامامي بقى قوليله حاجه؟
رينو: بتـ.ـو.تر. احم خلاص يا آرين مش وقته الكلام ده. احنا مبسوطين بشهادتك انتى و آركان.
مش لازم تتخانقو انهردا. ارحمونى شويه...
تيم: بص ل رينو. وابتسم بغـ.ـيظ مكبت. كلامى مش هعيدو تانى. بـ.ـنتك عايزه تتصاحب ع بـ.ـنت مش كويسه وكل لبسها مقطع.
وانصحيها بطريقتك بدال ما انا اتصرف بطريقتي. واتحرك خطوتين. ورجع تانى بضهرو. وغمز ببرود انا نسيت اقولك مبروك يا آرين باااى. واتحرك وبيضحك ع نرفزة آرين.
آرين: بغـ.ـيظ عاجبك. عااااجبك وعلت صوتها انا بكررررررهك ياتييييييم متتكلمش معايا تااااااانى.
تيم: من اخر الطرقه. مش بمزاجك يارينو ياصغيره. هههههههه.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. انتى بتضحكي انتى كمان يا مامي. والله لا اقول ل بابي ها بقى.
رينو: ههههه هتقوليله ايه؟ تيم مش عايزنى اتصاحب ع بـ.ـنت مش كويسه؟ ها
آرين: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. لأ خلاص تيم أهون بكتير من بابي...
رينو: هههههههههههه...
تيم: نزل الجناح الل تحت. وافتكر ميرو وهي بتقع. وهرش ف قفاه. وراح خبط ع باب اوضتها. وقال مريم انا تيم. ممكن تفتحى.
ميرو: انتفضت من ع السرير بسرعه. ومسحت دmـ.ـو.عها وهمست تيم؟ وجريت بسرعه تفتح. لكن وقفت مكانها. لأ لأ انا مش هفتح.
لأ لما يشوفني وانا معيطه كدا هيقول ايه؟ لأ وكتمت بوقها بايدها وبتعيط بو.جـ.ـع.
تيم: خبط تانى مريم انتى كويسه؟ وبعدها هز راسه بتفكير. ممكن تكون نامت أو ف الحمام. ونزل.
بعد شويه. كل العيله عرفت. واطمنت ع بعض. ومصطفى وچود نجحوا. وأسر وحياة نجحوا. وكانت الفرحه مضاعفه. وآدm اتصل ع طارق وبـ.ـارك ل أحفاده. وبعدها اتصل ع أشرف ويوسف. وكمان مالك وزياد وفارس.
ورينو اتصلت ع رودي وبـ.ـاركت ليها وكانو مبسوطين جدا. وكل العيله اتصلت ع بعض تبـ.ـارك وتهنى...
ف بلد عربي، ف نفس الوقت.
فهد: رايح جاي. وماسك الفون ومخـ.ـنـ.ـوق. اوووف يعنى كل ده بيجيب النتيجه.
مراد: يبنى اهدا. اكيد الطريق زحمه. وانت عارف تيم حريص ف سواقته.
فهد: قعد قصاده ومسح وشه بايديه. بجد يامراد موضوع الشهاده ده متعب جدا.
مراد: انت هتقولى؟ انت فاكر يوم شهادة مريم ف تالته ثانوى؟
ولا أولى طب لحد دلوقتي وانا قلبى مشغول عليها. هي وتالين. ويمكن مريم بـ.ـنتى هي الل و.جـ.ـعت قلبى بالذات.
والل تعبنى اكتر آدm. واتنهد بتعب. انا خايف ع آدm اوى يافهد.
فهد: ربت ع رجله. آدm مش صغير يامراد. وهو اختار حربيه زى ما احنا اختارنا. بس انت وفريحه. وكمان مريم زودتوها معاه.
مراد: ما انت عارف السبب يافهد احنا خايفين عليه. وانت شايف يعنى احنا مستريحين؟
فهد: لأ، احنا الل تعبنا بس اننا بعيد عن العيله. لكن انا وأنت بنحب شغلنا جدا كمان.
مراد: بصله. انت لو آركان طلب يدخل حربيه هتوافق؟
فهد: ابتسم بتعب. حصل يصحبى واتخانقت وزعقت معاه.
وقالى انا عايز اكون ظابط زى حضرتك. يا اما طيار حربي، واختك رينو عيطت وبهدلت الدنيا كمان. لكن ف الاخر مش هقف قدام حلمه.
مراد: بتنهيده. واهو ده الل عملته مع آدm. موقفتش قدام حلمه. وربنا يسترها معاه.
فهد: إن شاء الله. وبعدين انت متقلقش ع آدm ماشاء الله لياقته البدنيه عاليه جدا.
وكمان بيلعب تايكوند. وفروسيه وحريف نيشان. يعنى قائد بدرجة امتياز. متقلقش عليه.
مراد: ضحك. الواد ده شبهك اوى اقسم بالله. ع طول بوزه شبرين قدامه وليه تحكمـ.ـا.ت غريبه. ونكد سبحان الله اختك اتوحمت ع سحنتك.
فهد: ههههههه وانت تطول ياض يكون عندك حد زيي.
مراد: للأسف حصل يسطى. وانجز اتصل كدا ع رينو وطمنى ع الولاد...
فهد: اصلى بس العصر. واتصل عليها...
ف فيلا العدوي.
تالين: ف الجنينه. واقفه قدام ماكس الكـ.ـلـ.ـب والجارد ماسكه كويس جدا.
وتالين بتحطله الأكل من بعيد. وخايفه. لكن هي بتحب ماكس.
الجارد: تالين هانم لو تحبى حضرتك احطله الاكل انا. عشان آركان باشا ميقولش حاجه؟
تالين: ببراه. لأ انا ها أكل ماكس. ومتخفش من آركان مش هيقول حاجه. وحدفت قطعة لحمه قدام ماكس وأكلها بسرعه.
آركان: جاي من بعيد. وشافها. وضحك ع شكلها وهي خايفه. وقرب عليهم. ايه ياتالين بتعملى ايه؟
تالين: لفت وضحكت ببراه. انا سمعت صوت ماكس كتير. وعرفت أنه اكيد جعان. قولت اجبله اكل عشان حـ.ـر.ام يفضل جعان كدا.
آركان: مسك السلسله بتاعة ماكس. وقال للجارد روح انت.
الجارد: هز راسه تحت امرك ياباشا. ومشي.
آركان: نزل ع ركبه جمب ماكس. وقال ايه ياماكس عامل ايه انهردا؟
ماكس: رفع ايدو ل آركان. وسلم عليه.
تالين: فتحت عينيها بدهشه. وقالت ايه ده؟ ده بيسلم عليك؟
آركان: ههههه. ايوه وبيسمع الكلام كمان. تحبي تسلمي عليه؟
تالين: اتخضت وطبق اللحمه وقع منها. وقالت بخــــوف. لأ لأ. يامامي ده ياكلنى.
آركان: ههههههههه. لا متخافيش. ماكس عارف كل العيله. وميعملهاش معاكي. وتعالى متخافيش.
تالين: بخــــوف لأ لأ شكرا. مش. مش عايزه.
آركان: بيلعب مع ماكس. يابت تعالى والله متخافي. ده ماكس ع فكره بيحبك جدا.
تالين: بعدm فهم بسلام بيحبنى؟ وعرفت منين بقى؟
آركان: اهو بياكل من ايدك. ومهجمش عليكى اكلك ههههه. وقرب منها. هششش متخافيش.
تالين: واقفه برعـ.ـب كبير. وقالت جواها بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم.
آركان: افتحي ايدك يا تالين. ماكس هيسلم عليكي.
تالين: برجفه. آركان انا خايفه ماكس حجمه اكبر منى ومنك شخصيا.
آركان: والله متخافي. وجمدي قلبك عشان الكـ.ـلـ.ـب هيحس بخــــوفك. يلا بقى دي آرين اشطر منك ع كدا. يلا افتحي ايدك.
تالين: فتحت ايدها برعشه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر.
آركان: يلا ياماكس. سلم ع تالين.
ماكس: رفع ايدو وسلم ع تالين.
تالين: مغمضه عينيها. وحست بايد الكـ.ـلـ.ـب ف أيدها. وفتحت. وابتسمت. وقالت واو. اي ده سبحان الله بجد.
آركان: ضحك. شوفتى أنتى كنتى خايفه ع الفاضي. ودلوقتي ماكس هيقرب منك حطي ايدك ع راسه.
تالين: هزت راسها لأ لأ. كفايه انا خايفه بجد.
آركان: هشش اسمعى كلامى. وبعدين ياتوتا. دي الكلاب اوفى حـ.ـيو.ان موجوده ف العالم. وفي بجد. وقال يلا ياماكس.
ماكس: قرب من تالين ووقف قدامها.
تالين: ابتسمت بخــــوف. ورفعت أيدها برعشه. ع راسه. وبعدها ضحكت بفرحه. ومسدت ع شعر ماكس. ولف حواليها بمرح.
آركان: قام وقف وربع ايديه. ها ايه احساسك دلوقتي؟
تالين: بفرحه كبيره. بجد مبسوطه اوى. ماكس طلع يجنن بجد. وجابت اللحمه كلها وحطتها قدام ماكس. وبياكل وهي واقفه تمسد ع ضهرو. ومبسوطه...
بعد شويه. الكل اتجمع ف الليفنج.
رينو: فونها رن. وشافت رقم غريب وقالت باستغراب. ياترى رقم مين ده؟
مريم: يمكن فهد يارينو يابـ.ـنتى.
رينو: لأ يامامي انا عارفه رقم فهد الل بيكلمنى منه. وغير كدا الل بيتصل ده رقم فون مصري.
آركان: هاتى انا هرد ع الرقم ده. واخد منها الفون. ورد بجمود. الوووو.
: الو. اذيك يا آركان.
آركان: بفرحه! مش معقوووول.
↚
فيلا العدوي. الكل اتجمع.
آدm: رجع من الشركه مع ليليان و آريان. وبـ.ـارك للاحفاد. وقاعد جمب اميرته. وحاسس انها مش ع طبيعتها.
محمد ونور وتمارا. وبـ.ـاركو للأولاد وقاعدين.
وكمان زين وريتال. وفريحه قاعده وجمبها تالين.
رينو قاعده وجمبها آرين و آركان وفرحانه بيهم ومنتظره اتصال الفهد.
تيم: قاعد وجمبه آريان وليليان والكل بيضحك ومبسوط.
آدm: بص ع الكل. وكشر عينيه وقال ميرو فين؟
تالين: انا خبطت عليها ومفتحتش قولت اكيد بتصلي العصر.
فريحه: انا طلعت اطمن عليها. لقيتها نايمه يابابا.
ليليان: بعدm فهم نايمه؟ ميرو مش بالعاده تنام دلوقتي.
تمارا: تعالى يا لي لي نطلع نصحيها ونرخم عليها.
مريم: بطريقه ملحوظه. لاااء. احم قصدى ميرو صاحيه من بدرى ياحبيبتى وقلقانه. انتو عارفين انها آخر سنه وشهادتها قربت. ولسه الماجستير ياقلبى ربنا معاها. وهي قالتلى انها مرهقه و هتنام شويه.
آدm: كشر عينيه بعدm فهم. وهمس ل مريم انتى كويسه؟
مريم: بزعل حقيقي ع حفيدتها. بصت ل آدm وهزت راسها بعدين ياحبيبى.
آدm: فهم إن ف حاجه. وهز راسه ليها تمام ياروحي. وبص للبنات. خلاص يابنات محدش يصحيها. سيبوها براحتها. وبص ل تيم. وانت يادكتور تيم. شهادتك امتى؟
تيم: ابتسم. إن شاء كلها اسبوع انا ومريم.
نور: اااه كل ما ميعاد الشهاده يقرب ياتيمو اعصابى تبوظ اكتر.
محمد: انتى الل مـ.ـو.تره نفسك ع الفاضي ومـ.ـو.ترانى معاكى. ابنك ماشاء الله ف سنه 6 طب. وكل سنه بيرفع راسنا ايه بقى لأزمة التـ.ـو.تر وشـ.ـد الاعصاب ده؟
آدm: محمد بيتكلم صح يانور يابـ.ـنتى. وسبيها ع الله.
نور: ونعم بالله يابابي.
ليليان فونها رن. وكان كريم. واتـ.ـو.ترت وكنسلت عليه...
آدm: بص ل تيم. وقاله تيم. انا عايزك تعدي عليا بعد يومين ف الشركه.
تيم: بتردد. وبعدها اتنهد وقال حاضر يابابا. لكن اجيلك الساعه كام؟
آدm: بتفكير. خليها الساعه 3.
تيم: تمام الساعه 3 بالدقيقه هكون عند حضرتك.
آدm: هز راسه تمام.
رينو: فونها رن. وشافت رقم غريب وقالت باستغراب. ياترى رقم مين ده؟
مريم: يمكن فهد يارينو يابـ.ـنتى.
رينو: لأ يامامي انا عارفه رقم فهد الل بيكلمنى منه. وغير كدا الل بيتصل ده رقم فون مصري.
آركان: هاتى انا هرد ع الرقم ده. واخد منها الفون. ورد بجمود. الوووو.
آدm مراد: الو. اذيك يا آركان.
آركان: بفرحه آدm مراد! مش معقوووول. اذيك يا آدm وحشنى اوى ياجدع. الشله مش حلوه من غيرك.
الكل سمع اسم آدm. وفرحو جدا. وفريحه عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع.
آدm مراد: ابتسم انا تمام انت اخبـ.ـارك ايه؟
آركان: انا زى الفل.
آدm مراد: . احم شهادتك انهارده مش كدا؟
آركان: لسه هيتكلم...
رينو: شـ.ـدت منه الفون. هات بقى ابن قلبى حبيب عمتو عامل ايه ياروحي انت.
آدm: ابتسم بحب الحمد لله ياعمتو انتى عامله ايه؟
رينو: بسعاده كبيره. انا مبسوطه جدا ياروحي. وانا عارفه انك عايز تطمن ع شهادة آرين و آركان. وهفرحك واقولك إن آرين نجحت والأولى ع المدرسه...
آدm مراد: ضحك بصمت وقلبه دق بحب كبير، احم والله. الف مبروك.
رينو: الله يبـ.ـارك فيك ياروحي. و آركان نجح والأول ع الفصل. بس حلو اوى نحمد ربنا.
آدm مراد: الف مبروك ياعمتو انتى تستاهلى كل خير ياحبيبتى. وقلبه بيسأل ونفسه يسمع صوتها.
فريحه: بلهفه. هاتى يارينو اطمن عليه. واخدت الفون واتكلمت بعتاب ودmـ.ـو.ع. آدm حبيبى ونور عيني.
آدm: بحب اذيك يا امي عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى؟
فريحه: بعـ.ـيا.ط. انت وحشتنى اوى يا آدm بقالك شهرين غايب عني.
آدm مراد: بتنهيده. انا اسف يا امي انى زعلتك انتى وماما مريم منى باختيارى للحربيه. وكل مره هفضل اقولك حقك عليا. لكن انا بعشق المجال ده يا امي. وابنك خلاص فاضل كام شهر. ويبقى ملازم ف المخابرات العامه. عايزك تفرحي وتكونى فخوره بيا زي ما ماما مريم وبابا آدm فخورين بمرادك ههههه. لو سمعنى دلوقتي.
فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع. عمرى ما ازعل منك ياحبيب قلبي. وانا فخوره بيك ف كل حالاتك. ربنا يرجعك لقلبى بالسلامه.
تالين: ماما عايزه اكلم أبيه آدm.
آدm مراد. بلهفه هاتي تالين اكلمها ياماما.
فريحه: حاضر ياحبيبي. خدى ياتوتا كلمي اخوكي.
تالين: اخدت الفون. وراحت قعدت جنب آدm
آدm: حاوطها من كتفها وباس ع راسها.
تالين قالت السلام عليكم يا أبيه آدm.
آدm مراد ابتسم من قلبه. وعليكي السلام ياروح أبيه آدm. عامله ايه يا توتا.
تالين: الحمدلله يا أبيه. حضرتك بخير؟
آدm مراد: ايوه طول ما انتى بتدعي لاخوكي حبيبك انا هكون بخير.
تالين: متقلقش يا أبيه انت هتفضل بخير ع طول إن شاء الله. انا بكلم ربي عنك. وربي هيحفظك. انا بحبك اوى يا أبيه ويارب ترجع لينا بالسلامه.
آدm مراد: اتنهد بحب كبير. قريب جدا هكون قدامك. بس ده سر بينى وبينك اوكي.
تالين: اوكي يا أبيه. تيته مريم عايزه تكلمك.
مريم: اخدت الفون. وابتسمت بدmـ.ـو.ع. السلام عليكم يانبض قلبى.
آدm: اتنهد بحب. وعليكى السلام ياماما. والله العظيم وحشانى اوى اوى.
مريم: كاتمه العـ.ـيا.ط. وانت ياروحي وحشنى اوى. انت كويس يا آدm. بتاكل كويس وبتنام كويس؟
آدm: ضحك ايوه ياحبيبتى. ومتقلقيش عليا. ها قوليلى بقى. امبراطور قلبك فين؟
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. موجود جمبى. هيكلمك اهو. وعطت الفون ل آدm.
آدm: ابتسم بتمثيل. السلام عليكم ياحفيدى الغالى.
آدm مراد: وعليك السلام. عامل ايه يابابا. وحشتنى جدا.
آدm: وانت كمان وحشتنى ياحبيب جدك. المهم قولى رقم مين الل بتكلمنا منه ده؟ انا عارف أنه ممنوع.
آدm: ده رقم واحد صاحبى لسه راجع من اجازه. وقبل ما يسلمه. اخدته منه اطمن عليكم. بابا مراد بيكلمك؟
آدm: ايوه يا حبيبي متقلقش عليه. بيكلمنا كل يوم.
آدm مراد: ابتسم ربنا معاه. مريم اختى فين عايز اكلمها.
آدm: ابتسم. ميرو نايمه. وبعدين انت متصل عشان تبـ.ـارك للناجحين ولا ايه؟
آدm مراد: بتـ.ـو.تر احم ايوه، لأ، قصدى انا اتصلت اطمن ع كل العيله.
آدm: ابتسم. من الل مشاعرو واضحه قدام جدو اكتر من اى حد...
نور: قامت بسرعه بابي عايزه اطمن عليه بليز.
آدm: حاضر ياحبيبتى. عمتك نور معاك اهي ياحبيب جدك.
نور: اخدت الفون. الو آدm ابن قلبى حبيب عمتو انا ياناس.
آدm: هههههه والله وحشانى اوى ياعمتو ياقمر. عامله ايه ياحبيبتى؟
نور: انا كويسه جدا الحمد لله. انت ياروحي عامل ايه؟
آدm مراد: تمام زى الفل. خالو محمد عامل ايه؟ وكمل بتنهيده. والدكتور تيم. وتمارا؟
نور: كلهم بخير الحمدلله. خد بقى بـ.ـارك ل آرين عشان منطولش عليك ياروح عمتك.
آدm: هز راسه احم ماشي ياحبيبتى...
آرين: اخدت الفون وابتسمت. الو.
آدm مراد: غمض عينيه وقلبه دق بحب كبير...
آرين: كشرت عينيها الووو آدm انت معايا؟
آدm مراد: اخد نفس عميق. ايوه يا آرين. احم انا معاكي عامله ايه؟
آرين: بفرحه كبيره انا كويسه جدا. انا نجحت يا آدm انا بجد مبسوطه اوى.
آدm مراد: ابتسم بحب ع فرحتها. الف مبروك يا آرين.
آرين: ضحكت بسعاده الله يبـ.ـارك فيك. يلا بقى مش هترجع. بصراحه تجمع العيله ناقصك انت وبابي وخالو مراد.
آدm: قريب جدا هكون عندك. احم قصدى هرجع إن شاء الله. اجازه اسبوع.
آرين: اممم اسبوع واحد بس؟ ربنا معاك يا آدm.
آدm مراد: آرين.
آرين: نعم؟
آدm: احم ابدا. كنت عايز اقولك خلى بالك من نفسك.
آرين: ابتسمت وانت كمان خلى بالك من نفسك لا إله إلا الله.
آدm: بتنيهده سيدنا محمد رسول الله.
بعد شويه. فهد اتصل ع رينو.
آرين: بسرعه البرق اخدت الفون وردت بسعاده، الووو باااابي حبيبى.
فهد: سمع صوتها فرحان. وقام وقف وقال. يبقى نجحتى صح؟
آرين: ههههه طبعا طبعا. ده انا آرين فهد السيوفي مش اى حد ههههه ايوه يابابي نجحت. نجحت وكمان الاولى ع المدرسه.
فهد: ضحك بسعاده كبيره. الف الف مبروك ياروحي. انا متأكد وواثق إنك هترفعى راسي ديما. و آركان ايه الأخبـ.ـار طمنينى.
آرين: هو كمان نجح والأول ع الفصل.
فهد: الف مبروك ياحبايب قلبى.
آرين: ميرسي جدا يابابي. بس ع فكره انا مش هتنازل عن هديتى.
فهد: ياروحي انتى تؤمري امر. ولما ارجع إن شاء الله هعملك حفله ونعزم كل العيله. قوليلى چود عملت ايه؟
آرين: بفرحه. چود نجحت ومصطفى وحياة واسر كلنا نجحنا يابابي.
مراد: شـ.ـد الفون. هات بقى انت ايه نازل لوكلوك. اوعى. الو رينو ياصغيره ياروح خالك انتى عملتى ايه يابت؟
آرين: بفرحه خالو مراد وحشتنى اوى يا خالو بجد.
مراد: طبعا يابـ.ـنت فهد لازم اوحشك واكتر من ابوكي كمان.
آرين: هههههه بجد مبسوطه اوى انهردا. كلمت بابي وحضرتك وكمان آدm...
مراد: آدm ابنى؟
آرين: ايوه ياخالو. كلمنا كلنا. وقال إنه قريب جدا هياخد اجازه اسبوع...
مراد: هز راسه تمام. ربنا معاه. الف مبروك ياحبيبتى.
وبعد كده مراد كلم آركان وبـ.ـارك ليه. وكلم كل العيله وسأل ع ميرو. وقاله انها نايمه. وفهد كلم آركان وبـ.ـارك ليه. وكلم باقى العيله. وقال ل رينو هيكلمها بليل، وقفلو.
عند السيوفى.
طارق: قاعد وواخد چود وچواد جمبه وفرحان بيهم.
رنا: بسعاده. بجد انا مبسوطه جدا انهردا. الف حمد وشكر ليك يارب احفادى الاربعه نجحوا ودرجات تشرف الله اكبر عليكو ياحبايب قلبى.
چود و چواد. شكرا ياماما رنا.
طارق: وأنا فخور جدا باحفادي الحلوين. وعشان كده انا عازم آدm وعيلته بكره ع الغدا.
رنا: شهقت. بس انت مقولتليش ليه ياطارق اجهز كل حاجه.
طارق: وانتى هتعملى ايه ياحبيبتى كل حاجه موجوده والحمد لله. انتى متفكريش ولا تتعبى نفسك. وبعدين. رينو جايه بكره مع آرين و آركان وكمان فريحه وميرو وتوتا يقضو معانا بكره. انا قولت بما اننا هنتجمع يبقى آدm وام مراد وزين وعيلته يشرفونا هما كمان.
رنا: بفرحه. طيب انت اتصل اعزم آدm. وانا هتصل ع مريم.
طارق: حاضر يا حبيبتي.
رودي: خارجه من المطبخ وشايله صينية العصير ومبسوطه. اتفضلو احلا عصير لاحلى عيله عجب ول اجمل ولاد ف الدنيا كلها.
چود: تسلم الايادي يارودي. بقولك ايه هو فارس قلبى متصلش؟
رودي: اتصل ياروحي. وهيطلع ع الفندق ويكلمك ده كان قلقان جدا عليكى انتى وچواد. بس الحمد لله اطمن عليكو.
طارق: حط الفون ع ودنه. هششش اسمعوا. الو ايوه يابن العدوي.
آدm: عايز ايه ياعملى الاسود. هو انا مش مكلمك قبل العصر وبـ.ـاركتلك. عايز ايه تانى؟
طارق: انا عملك الاسود؟ اومال انت ايه يانصيبى المهبب.
وهعوز منك ايه ياخويا؟ انا قولت لنفسي ياض ياطارق اعمل ثواب واعزم الل اسمه آدm ده عندك بكره ع الغدا اهو اخد فيك ثواب.
آدm: ضحك بصوته كله. غدا مره واحده. انت قبضت المعاش يالا ولا ايه؟ هههههههههه.
طارق: بغـ.ـيظ ياض لم نفسك أحفادي قاعدين جمب منى يافصيل. وبعدين انا طول عمرى خيري عليك انت والعيله كلها. المهم تتنيل تيجى بكره
آدm: ببرود تؤ مش جاى.
طارق: بنفاذ صبر انت ياض انت بتحب تنرفزنى وخلاص.
آدm: ببرود. انا حر مش جاى.
طارق: طيب يا آدm هتيجى وهنشوف ايه رايك بقى.
آدm: ثوانى كدا ياطارق. بتكلمى مين يانور؟ ماليكه؟ طيب تمام اوى قوليلها إن عمك طارق عزمك انتى وجوزك وولادك بكره عنده ع الغدا بمناسبة النجاح.
طارق: تنح وفتح عينيه بدهشه.
آدm: ايوه ايوه قوليلها طارق هيتصل ع زياد. ايوه وكمان هيتصل ع عيلة الصاوي وعيلة عزيز. طبعا ده طارق عمره صاحب كرم. اومال؟
وخيرو ع العيله كلها. وبعدين دول نجاح احفادو الاربعه. ولا ايه ياطارووووق؟
طارق: فتح بوقه بصدmه كبيره. وبعدها صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقال يابن الل...
آدm: بتحذير هااا؟ وبعدين انا مكنتش عايز اجي ياطاروق بس انت الل مصمم بقى تاخد ثواب.
طارق: بغـ.ـيظ مكبت منك لله يا آدm يااااعدووووي...
بعد شويه. ف فيلا العدوي.
ميرو: صحيت واتعدلت مكانها وجـ.ـسمها و.جـ.ـعها لانها نامت معيطه. ومسحت وشها بايديها. ورجعت شعرها ورا ودانها. واتنهدت بزعل وحـ.ـضـ.ـنت ركبها. وسرحانه ف تيم.
الل عرفت واتأكدت انها بتحبه من ثانوى. وع طول مهتم بيها.
افتكرت مواقف كتير. وأنه يوم الحادثه لما ماهر خبطها بالعربيه عن عمد. تيم شالها وجري بيها ع المستشفى. وغمضت عينيها وهي بين ايديه. وبعد ما فاقت ورجعت لطبيعتها سمعت من احفاد العيله إن تيم كان مصدوم والدm ع ايديه. وزعل ان السنه ضاعت عليها.
وافتكرت. أنه جابلها شهادة تالته ثانوى وكان فرحان عشانها.
وكمان ف اول يوم ليها ف الكليه. وأنه جه اخدها بنفسه من الفيلا. ودخل بيها الجامعه. وعرفها ع حاجه موجوده فيها.
وهي مكانتش مركزه غير ف صوته وبس وقلبها بيدق بحب كبير ل تيم.
واى مشكله تحصل معاها يكون تيم اول واحد يوقف جمبها. وديما كان يقولها انتى من عيلتى.
وميرو احتارت ومش لاقيه تفسير لكل حاجه بيعملها تيم علشانها غير أنه حب.
لكن تيم بقالو فتره كبيره يقولها انتى اختى وده واجبى.
واتنهدت بتعب كبير. وقالت لنفسها. واخرتها يامريم؟
هتفضلى لحد امتى كدا؟ تيم مش حاسس بحبى. وانا مش هقدر الومه أو أجبره عليا.
والكل عارف أنه مهتم ب آرين. بس الحب مش بمزاجنا.
قلبى مره واحده لقيته بيدق باسمك ياتيم. وانا حاولت ابعدك عن تفكيرى وبهرب ف النوم من عشقك الل سكن دmي. بلاقيك ف احلامى.
7سنين بدارى احساس اللهفه الل جوايا ليك. 7 سنين بحاول أمثل قدام العيله انك اخ ليا مش اكتر.
لكن خايفه ف يوم حد يلاحظ عليا ويشوف حبي ليك ف عينيا.
ولحد امتى انا هرفض ف العرسان ع وهم عايشاه ف خيالى إنك ممكن ف يوم من الايام تكون من نصيبي.
وكملت بو.جـ.ـع. انا بحبك اوى يا تيم. ونفسي انساك. ودmعه نزلت ع خدها وغمضت عينيها...
وقامت بتعب. وفتحت الدولاب. وجابت منه مفكره كبيره كاتبه فيها مدونتها وذكرياتها. ورجعت قعدت ع السرير. وكاتبه عنوان المفكره ب (ميراث العشق).
وفتحت المفكره. واخدت القلم. وكتبت. انهردا يوم مميز وهو شهادة آرين و آركان. احساس جميل جدا وانا نازله ع السلم وسمعت صوت تيم. مش قادره اوصف احساسي وقتها. حب لأ اشتياق برضو لأ. ايوه هو عشق. عشقي ليه عدا المدى. اشتياقى ليه عدا كل حدود المشاعر المقدسه ف العشق. اول ماشوفته وهو داخل الفيلا. اتجدد شعور الأمل جوايا. ضحكته بترد فيا الروح.
تيم كان طالع يفرح آرين بخبر نجاحها. انا وقتها فوقت. وكنت نازله بسرعه. وحاسه إن دقات قلبى مسموعه للكل. لكن تيم كان اسرع منى واتقابلنا ف نص الطريق. ايوه اي مكان بيكون فيه تيم بيبقى بالنسبالي طريق. وطريق طويل جدا. وقفت قدامه وقتها حسيت بلخبطه. اتـ.ـو.ترت. حاسه إن رجليا مش قادره تشيلنى.
تيم قالى اذيك يا دكتوره مريم. وانا رديت عليه بحرج كبير. ايوه كنت مكسوفه. حسيت كأن ميا بـ.ـارده نزلت عليا. ومش عارفه اتصرف ازاي؟
تيم: طلب منى انى اطلع معاه ونفرح آرين انا وهو. انا وافقت من غير تفكير. هههه وانا هفكر ازاى؟ انا ف وجوده ببقى مغيبه. ايوه منا بحبه بجد. لكن وقتها حسيت برعشه ف كل جـ.ـسمي. وحسيت لو اتحركت خطوه هقع. لكن جازفت عشان شكلى قدامه. حاولت أخطي خطوه لكن حظي مكنش حليفى المرادي. ورجلى فلتت منى غـ.ـصـ.ـب عني. لكن تيم كالعاده أنقذني. ولاول مره اكون قريبه جدا من قلبه. يااااه ع قد ما انا كنت همـ.ـو.ت من الاحراج الا انه احساس بالأمان والاستقرار لايوصف. حسيت بأمان كبير جدا وانا قريبه منه. مش عارفه هو ده الأمان بجد ولا مجرد حرمان واشتياق ليتيم؟
فجاءه وقفت الأرض عن الدوران. كنت عايزه اللحظه دي تكون أطول من كدا. مش انى ف اكون ف حـ.ـضـ.ـن تيم لأ. انا اقصد لحظة الأمان. رفعت عينيا واول مره اشوف عيونه عن قرب. حسيت فيها بخــــوف حقيقي عليا. ايوه ماهو ده طبع تيم. بيخاف ع الكل.
انا فوقت من شرودي ف لون عينيه وقلبى مش راضي يسكت. وجـ.ـسمي رجف. ايوه هي لحظات صغيره. لكن شرح إحساسها ف سنين طويله.
بعدها حسيت اني مكشوفه للكل. حاولت اتكلم معرفتش. مكسوفه اوى متلخبطه. بحبه. حجات كتير مكركبه فوق بعض. ولقيت الحل الوحيد ف الوقت ده هو الهروب. كالعاده. هـ.ـر.بت وجريت ع اوضتى. وبكيت كتير من اشتياقى ليه. وبس. ودي مدونة ميراث العشق انهردا. ويعالم بكره هكتب ايه؟، وقفلت المفكره وحطت القلم. وحـ.ـضـ.ـنت المفكره بتعب. ورجعت راسها لورا وغمضت عينيها...
ف الليفنج تحت. كلهم بيضحكو من قلبهم ع موقف آدm مع طارق...
مريم: بتفكر ف ميرو. و قالت لي لي ياحبيبتى انتى وتمارا.
قالو. نعم ياماما مريم؟
مريم: عايزاكو تاخدو الغدا ل ميرو ف اوضتها. وصحوها واقعدو معاها وهي بتتغدى.
ليليان: حاضر ياحبيبتى. تعالى ياتيما نروح المطبخ وناخد ليها الاكل.
تيم: قام وقف بعد اذنكم هعمل مكالمه ل صديق ليا.
كلهم: اتفضل.
تيم: خرج ف الجنينه. وطلع الفون واتصل ع ميرو.
ميرو: مغمضه عينيها. وسمعت صوت فونها. وفتحت وجابت الفون من ع الكمود بعدm إهتمام. وفتحت عينيها ع الاخر. وقلبها بيدق. وهمست تيم! وايدها رجفت. ا، ارد ولا لأ. ومحتاره وقبل الرنه ما تفصل ردت بتلعثم. ا. الو.
تيم: ابتسم الو. ايه يا دكتوره انتى مش عايزه تنزلى ولا ايه؟ ومال صوتك يامريم؟
مريم: قلبها بيدق. احم اء. اسفه ياتيم انا لسه صاحيه. احم صوتى عادي بس لسه صاحيه.
تيم: انتى عامله ايه دلوقتى؟ من ساعة موقف السلم وانتى حابسه نفسك ممكن اعرف ليه؟
مريم: ابدا مش حابسه نفسي ولا حاجه. انا بس كنت محتاجه استريح شويه.
تيم: طيب ممكن بقى تفوقي كدا. ودلوقتي ليليان وتيما طالعين عندك ومعاهم الغدا. ممكن تتغدى وتنزلى عشان تقعدي معانا شويه. احنا شويه وهنمشي. وعايزك تاخدى الشوكليت بتاعتك.
مريم: غمضت عينيها بحب كبير. حاضر يا تيم وشويه ونازله.
تيم: تمام عشان نور وبابا سأله عليكى متتاخريش.
مريم: بتعب هزت راسها حاضر مش هتاخر.
تيم: طيب انا هقفل مع السلامه.
مريم: مع السلامه. وقفلو...
مريم: مسكت راسها وجواها. حيره كبيره جدا. وقامت بسرعه خبت المفكره وسط هدومها فالدولاب.
ليليان وتمارا. طلعو ل مريم وقعدو معاها وحكو ليها ع كل حاجه.
و إن آدm اخوها اتصل وكمان فهد ومراد. وحكولها ع موقف آدm مع طارق وضحكو من قلبهم، ومريم أكلت معاهم. وحاولت تتعايش وتداري عشقها جوا قلبها.
بعد شويه.
ليليان: يلا يا ميرو البسي فستان حلو كدا عشان ننزل.
مريم: هز راسها طيب ثوانى استنونى هنا. وراحت ع الدولاب وطلعت فستان بنى.
تمارا: عارفه ياميرو. انا بحب اللون البنى ده اوى. ونفسي اجيب فستان بنفس اللون ده.
مريم: حبيبتى يا تيما اتفضليه انا اصلا اكتر لبسي باللون البنى.
تمارا: اتفضل ايه يابـ.ـنتى؟ ده تيم مابيكرهش قد اللون ده. ديما يقولى مابيحبش الشوكيلت ولا اللون البنى. اوعى اشوفك لابسه اللون ده ابدا. خـ.ـنـ.ـقنى بجد...
مريم: بدهشه ايييه؟
ليليان: عيونها ع مريم وقالت بخبث. بجد ياتيما؟ بس الل اعرفه إن تيم بيحب اللون الأبيض مش كدا؟
تمارا: جدااا. وبيحب الاصفر والاسود وبيقولى انتى جميله ف اللون الكشمير.
ليليان: اممم دى نفس الالوان الل انتى بتحبيها ياميرو مش كدا؟
مريم: فتحت عينيها بدهشه وقالت بتلعثم. لأ ايوه. لأ احم عادى يعنى...
ليليان: رفعت حاجبها. طيب يلا بقى البسي وانا وتمارا هنسبقك ماشي.
مريم: هزت راسها تمام، وخرجو.
ف الليفنج تحت.
محمد: شاور ل تمارا الل نازله من ع السلم. تقعد جنبه. وقعدت. وقال المحاميه الجميله عامله ايه؟
تمارا: انا كويسه جدا يابابي.
آريان: قاعد فاتح واتس وبيسـ.ـر.ق نظرات ل تمارا ومتغاظ من تجاهلها ليه؟
تمارا: رفعت عينيها وشافت آريان وعيونهم جت ف عيون بعض لثوانى. وتمارا انتبهت ونزلت عينيها بسرعه. ووشها احمر.
آريان: قلبه دق. وقال جواه نفسي اقولك انى بحبك اوى يا تيما.
تمارا: قالت جواها. تؤ وبعدين بقى ف قلبى ده؟
ليليان: جالها رساله خاصه ع الواتساب. وفتحتها. وقلبها دق بسرعه كبيره. وكانت من كريم. وكاتب فيها.
ليليان انا آسف انى رنيت عليكي لكن انتى وحشتينى اوى اوى.
وكنت عايز اقولك انا اتكلمت مع بابا وصارحته بكل حاجه. وقولتله انى بحبك جدا ومن زمان. وعايز اخد خطوه واتقدmلك.
وبابا فرح جدا. وقال إنه هيتكلم مع جدو أشرف ويحددو ميعاد مع جدو آدm وعمو زين. ارجوكي كلمينى بليل همـ.ـو.ت واسمع صوتك.
ليليان: قلبها هيطلع من مكانه. ووشها كتلة طماطم. وحاسه إن مفيش هوا حواليها. وقامت برجفه. وراحت ع الحمام. وحـ.ـضـ.ـنت الفون بسعاده كبيره. وفرحانه جدا. اخيررررا ياكريم اخيررااا. اااه لو تعرف انا بحبك اوى قد ايه؟ انا مبسووووطه اووووى.
وسابت الفون. وراحت تغسل وشها علشان تهدى.
آدm: بيهمس ل مريم. حبيبتى مالك انتى مش مركزه معايا انهردا.
مريم: ربتت ع ايدو. ابدا ياحبيبى انا كويسه.
آدm: رفع عينيه وشاف ميرو. وقال حفيدتى التانيه اخيرا نزلت...
مريم: رفعت عينيها وشافت ميرو. وكانت رقيقه جدا ف جمالها. وهمست ما شاء الله.
تيم: رفع عينيه وشاف ميرو. وابتسم.
ليليان: خارجه من الحمام وشافت ميرو و ابتسمت بخبث ورفعت حاجبها وقالت يبقى احساسي انا والبت چود صح...
ميرو: نازله ولابسه فستان سماوي رقيق جدا. وحزام من الوسط. وحجاب رقيق. وقالت السلام عليكم.
كلهم ابتسمو وعليكي السلام.
فريحه: ضحكت بسعاده من جمال بـ.ـنتها ميكس من مراد وفريحه. وسلمت عليها.
ميرو: سلمت ع محمد ونور. وجدها آدm وباست ع ايدو. وسلمت ع آرين. وقالت مبروك يا آرين بجد فرحت ليكى جدا.
آرين: ههههه الله يبـ.ـارك فيكي يا دكتوره. بس انتى بجد طالعه زي القمر وكيوت جدااا...
ميرو: بحرج. ميرسي مش اجمل منك ابدا.
رينو: ايه؟ انتى بتشيلى العين عنك بقى. اللهم بـ.ـارك انتو الخمسه ماشاء الله عليكم بجد. ربنا يحفظكم ياحبايبى.
ميرو: ميرسي ياعمتو. مبروك يا آركان.
آركان: الله يبـ.ـارك فيكي يا دكتوره. هديه ها؟ انا بقبل فلوس عادي جدا.
ميرو: ههههه ضحكت برقه. من عينيا بس كدا؟ وبصت ع تيم بتـ.ـو.تر. اذيك يا تيم.
تيم: هز راسه تمام.
ميرو: باست تالين. عامله ايه ياروحي.
تالين: الحمدلله. انا خبطت عليكى لكن انتى كنتى نايمه.
ميرو: اسفه ياتوتا نمت غـ.ـصـ.ـب عني.
آدm: تعالى ياميرو ياحبيبتى اقعدى جمبى.
مريم: لأ ميرو هتقعد بينى وبينك. معلش بقى ياحبيبى المرادي بس.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. موافق طبعا. دى حفيدتى الغاليه. وكمان ليا مصلحه عندها هههههه.
ميرو: قعدت بينهم. وابتسمت بحب. حاضر يابابا عينيا ليك انجح بس السنادى إن شاء الله وأكمل الماجستير والدكتوراه. واول كشف نضاره إن شاء الله هيكون لحضرتك وكمان ماما مريم. وع حسابى الشخصي.
كلهم ابتسمو...
ليليان: بتمثل الغيره. احم احم نحن هنا. ولا ايه؟
آدm: عايزه ايه ياغلباويه انتى؟ وبعدين يابت انتى معايا طول اليوم ف المكتب وآخر دلع. المفروض بقى ادلع باقى احفادى. ميرو الرقيقه وتيما القمر وآرين البوبونايه دى. وتوتا روح جدها...
آريان: اوعدنا يارب...
آركان: تؤ مش لينا يبنى الدلع ده...
تيم: وبعدين معاك انت وهو. البنات لازم ليها معامله خاصه. وبعدين انت عايز تتدلع يا آريان انت و آركان. يختى حلوه جميله؟
آريان هرش ف قفاه بحرج. و آركان بص للسقف وقال هو الجو حر انهردا،؟
الكل ضحك...
مريم: ومالو ياتيمو ياروحي. وبعدين انا قصرت مع احفادى ف حاجه؟ ده تيم و آريان و آركان و آدm دول نبض قلبي من جوه. وياخدو كل الدلع مش عيب ولا حـ.ـر.ام.
آركان. سقف اووو. هو ده هو انا بمـ.ـو.ت فيكى من شويه.
الكل ضحك.
آدm: والله احنا مقسيمنها من زمان جدا. انا عليا تربية البنات. واميرتي عليها تربية الولاد. وياريت بقى محدش يبصلنا. وغمز ل ميرو. ولا ايه ياحبيبت جدك؟
ميرو: بنفي. انت بابا آدm مش جدو.
آدm: ههههههه ايوه صح معلش بنسى.
آركان: قام وقف. بينا ياشباب نقعد ف الجنينه شويه. بعد اذنك طبعا يا بابا؟
آدm: ومالو ياحبيب جدك. خد اخواتك واتمشو شويه. وبص ل ميرو تتمشي معاهم؟
ميرو: رفعت عينيها تلقائيا ع تيم. واتنهدت وهزت راسها. لأ خلينى قاعده مع حضرتك.
آدm: حس بيها. ومسد ع حجابها. قومي ياحبيبتى. اتمشي مع تيما ولي لي وآرين. صدقينى الأوقات دى مش هتتعوض.
مريم: ابتسمت. فعلا ياميرو قومي ياحبيبتى وعيشي الفرحه مع اخواتك...
ليليان: اااه يقلبك ياليليان. الل محد قالك اتمشي ع سور الجنينه حتى؟
ريتال: ضحكت يابت انتى ناطه ف كل كلمه كدا...
ليليان: رفعت راسها بكـبـــــريـاء. انا ليليان زين العدوي. ولازم يكون ليا وضعي اوكي يا روتى؟
زين: بدهشه. روتي؟ البت دى عايزه علقه.
آدm: فكر بس انك تيجى جمبها كدا وتلمسها؟
ليليان: بفرحه جريت حـ.ـضـ.ـنت آدm. حبببيبي حبيبببى والله بمـ.ـو.ت فيك جدااا يا أحلى بابا آدm ف الدنيا.
كلهم ضحكو.
زين: فتح عينيه وبص ل ريتال. البت دى مـ.ـجـ.ـنو.نه رسمي.
ريتال: ههههه خلاص بعد كلمة بابا. انت مش هينفع تقربلها.
وبعدين ياحبيبى لي لي واضح عليها انها مبسوطه اوى. خليها تعيش حياتها وتفرح.
فريحه: قامت وقفت. طيب ياحلوين. انتو اخرجو ع الجنينه وانا هعمل للعيله الجميله حاجه حلوه بالمناسبه الجميله دي. وراحت ع المطبخ.
تيم و الشباب والبنات طلعو يتمشو ف الجنينه. وتالين طلعت ع اوضتها تراجع ع القرآن الل هتسمعه ل مريم.
محمد: حج آدm انت اخدت علاج الضغط انهردا؟
آدm: خاف من رد فعل مريم. وهز راسه لأ.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. اييه؟ لأ؟ آدm انا حطالك العلاج ف الشنطه قبل ما تنزل ع الشركه وفكرتك بيه مرتين انهردا.
آدm: ربت ع ايدها حبيبتى انا عارف كل ده. بس انا كويس جدا الحمدلله. وبصراحه انا مبحبش العلاج.
مريم: بزعل حقيقي. ومين فينا بيحب ياخد العلاج يا آدm. بجد زعلتنى اوى منك. طيب حافظ ع نفسك عشان خاطرك مش عشان حد تانى. بلاش انا.
آدm: بص ل محمد لازم تسأل يعنى؟ اهي زعلت منى اعمل ايه دلوقتي؟
محمد: ضحك. والله انا برئ. انا بطمن ع صديقى الغالى وجوز خالتى وأبو مراتي وحمايا العزيز. اظن ده سبب كافي جدا انى اسأل واطمن. ولا ايه يانورى؟
نور: طبعا ياحبيبى. وبعدين انت كشفت لينا إن بابي حبيبي مش مهتم بنفسه ولا بصحته.
رينو: بجد يابابى زعلتنا جدا. حضرتك لازم تاخد بالك من صحتك. احنا مالناش غيرك انت ومامي من بعد ربنا. ارجوك حافظ ع نفسك.
آدm: شاف الكل زعلان بجد. وقال بدهشه. كل ده عشان برشامة الضغط؟ وبعدين يا حبايبى انا محاافظ ع صحتى والحمد لله. رياضه كل يوم بعد الفجر انزل أجري انا وزين واحفادي ف الجنينه لحد الساعه 7 الصبح. وبعد كده بدخل ع اوضة الجيم الخاصه العب رياضه مع احفادى. والحمدلله انا زى الفل.
مريم: سألته بزعل. شربت قهوه ف الشركه انهردا؟
آدm: غمض عين وفتح عين وبص ل زين. ومش عارف يرد.
زين: رفع كتفه ف معنى ماليش دعوه.
مريم: هزت راسها وقالت بتحذير. طيب قول انت يازين. ابوك شرب قهوه ولا لأ؟
زين: رد ف ثوانى. مرتين ياماما. احم وبلع ريقه بتـ.ـو.تر.
ريتال: همست ل زين. حـ.ـر.ام عليك. فتنت ع بابا آدm يازينى؟
زين: بينى وبينك. كدا احسن. عشان الدكتور محمد مانعه عن القهوه. وقاله مرتين ف الاسبوع وخفيفه كمان. لازم مريم تشوف شغلها بقى.
آدm: كشر عينيه واستحلف ل زين.
مريم: فتحت عينيها بدهشه ايييه؟ مرتين يا آدm؟
آدm: ابتسم بتمثيل. انتى عارفه ياحبيبتي إن فنجال القهوه بتاع الصبح ده الل بيظبط دmاغى. وانا صدقوني انا صحتى الحمدلله كويسه. وعشان متزعليش منى خلاص ياروحي انا هحاول اآقلل منها.
مريم: ، ومردتش وزعلانه.
نور: ع فكره يابابى متستوهنش بتحذير اى دكتور لحضرتك. وياريت بجد تقلل القهوه.
رينو: ندهت. عزيزه. ياعزيزه.
عزيزه: جت بسرعه. نعم ياست الدكتوره.
رينو: لو سمحتى ياعزيزه. ابعتى البـ.ـنت الشغاله الجديده دي اسمها ايه؟
زينب: اسمها مياده يادكتوره.
رينو: مياده. طيب لو سمحتى خليها تجيب جهاز الضغط من اوضتى فوق.
عزيزه: حاضر ياست الدكتوره. واتحركت.
آدm: ابتسم بحب كبير. وقلبه مبسوط من خــــوف عيلته عليه بالشكل ده.
مياده: جابت الجهاز. اتفضلى يادكتوره.
رينو: شكرا يا مياده. واخدت الجهاز.
محمد: هاتى يارينو. انا هقيسله الضغط. واخد الجهاز. يلا يا حج. وقاس الضغط ل آدm. وبص ليه ف نظرة عتاب. لأن الضغط عالى.
مريم: ها يا محمد طمني. ضغطه مظبوط؟
محمد: بصراحه. لأ. ضغطك عالى ولازم بقى نسمع الكلام.
مريم: قامت وطالعه ع السلم.
آدm: استغرب رد فعلها.
نور: استلم بقى يابابي.
رينو: بصراحه انا لو مكان مامي. همنع القهوه تدخل بيتى تانى...
آدm: بص ل زين بغـ.ـيظ. عاجبك كدا؟ كله منك ياجبله...
زين: بصراحه ياحج انا قاصدها. وبعدين حضرتك لازم تبطل شرب قهوه.
آدm: طيب وحيات امك الغاليه دى لاشرب، وسكت لأن مريم نازله. احم.
زين: بخبث. ايوه ياحج كنت بتحلف بالغاليه انك هتشرب ايه؟
آدm: بيعدل جاكيت البدله. احم هشرب ينسون. اهو بينزل الضغط وصحي بردو مش كدا يادكتور؟
الكل ضحك...
محمد: ههههههههه ايوه ياحج صحى.
مريم: نزلت. ومسكت كوباية ميا. واتكلمت بزعل. اتفضل يا ابو مراد. وحطت الميا ف ايدو و البرشامه ف ايدو التانيه.
آدm: ابتسم من قلبه ع زعلها وطفوليتها. واخد البرشامه. تسلم ايدك ياروحي.
مريم: ...
آدm: بص ل زين. كله منك ياجبله يابجح...
ف الجنينه.
ليليان وميرو وتيما و آرين ماشيين مع بعض.
ليليان: بصراحه ياميرو لون الفستان ده عليكى جميل جدا.
تمارا: فعلا انا نادرا لما بشوف ميرو لابسه فواتح. خليكى كدا ع طول.
آرين: برقه. ميرو كيوت اوى وقمر ف اي حاجه.
ميرو: ابتسمت بحب وعيونها ع تيم. وقالت ميرسي جدا يابنات. عيونكم الل جميله عشان كدا شايفين انى جميله.
تمارا: عيون مين يابـ.ـنتى بغمازاتك القمر دي؟
ميرو: ههههه. ده ع أساس انك مش عندك غمازه.
تمارا: هي غمازه واحده ف اليمين زي مريم الجزار وكان نفسي ف غمازتين زيك كدا. بس يلا بقى اهي حاجه تمشي الدنيا ههههه
البنات: هههههههههههه.
ليليان: احلا حاجه ف بنات العيله انهم كلهم بغمازات وموزز كدا.
آرين: شهقت موزز. ايوووه دي كلمة چود صح؟
ليليان: ههههههه ايوه. بت فقر وعسل.
آرين: فعلا كلها طنط رودي ودmها خفيف.
تمارا: وكفايه جدو طارق العسل ده عايش معاهم. لازم يكونو دmهم خفيف.
آرين: يابنات عندى سؤال محيرني جدااااا.
كلهم بصو لبعض. وقالو ف صوت واحد. اسئله تاااااانى يا آرين؟
ليليان: يابـ.ـنتى ارحمينا انتى هريانا اسئله. وياريت ليها لازمه اصلا. دmاغك فاضيه الله يكون ف عونك ياعمو فهد.
ميرو: ههههه بس يا لي لي. أسألي يا آري. بس بجد ياريت يكون سؤال له معنى.
آرين: انتو أعداء النجاح ع فكره. وانا نابغه من نوابغ المجتمع. لكن يلا انا هتواضع وأسأل.
تمارا: أسألي ياست النابغه. معلش خدينا ع قد عقلنا.
آرين. ليه خمسه عدد حروفها اربعه؟ وليه اربعه عدد حروفها خمسه؟
كلهم بصو لبعض ببلاها. وملقوش رد عليها، وضحكو بصوت عالى...
تيم: سمع صوت ضحك البنات. وبص عليهم. وشاف آرين وميرو بيضحكو. وهز راسه بضحكه.
آريان: عيونه ع تمارا وسمع ضحكتها وابتسم تلقائي.
آركان: فونه رن. طيب ياشباب ثوانى كدا عشان ده المستر ممدوح اكيد بيتصل يطمن ع الدرجات. واتحرك بعيد ورد عليه.
تيم: شاور ل آرين. تعالى.
آرين: رفعت كتفها لأ مش جايه.
تيم: قال جواه. البـ.ـنت دى عنيده بشكل. وانا هعدلها دmاغها دي. واتكلم. ثوانى يا آريان. وراح عند البنات.
آرين: شهقت يانهاري. تيم جاي عندنا.
ميرو: رفعت عينيها وقلبها دق.
ليليان: بمكر. بقولك ايه ياتيما. تعالى عايزه اخد رايك ف حاجه.
تمارا: يلا بينا. وانتى يا آرين تيم اكيد هيزعقلك عشان نده عليكى وانتى ما سمعتيش كلامه.
ليليان: يلا بقى سيبك منها. هما الاتنين عاملين زي القط والفار. واخدت تمارا وبعدت بعيد.
ميرو: وافقه مع آرين. وقلبها معدل دقاته بيزيد مع قرب تيم ليهم.
آرين: نفخت اووف. بجد تيم ده خـ.ـنـ.ـقتى ف حياتى. بليز ياميرو خليكى معايا اكيد هيبهدلنى.
ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع. متقلقيش تيم عمره ما يزعلك ابدا.
آرين: نعم؟ ده بيتفنن ازاى يحرق دmي. انتى مت عـ.ـر.فيش وقع قلبى وقت الشهاده ازاى؟
تيم: جه. هو انا مش قولتلك تعالى عايزك؟
آرين: بقولك ايه ياتيم مش لازم تحرق دmي انهردا. انا ناجحه ومش حابه حاجه تنرفزنى اوكي.
تيم: وانا لسه حرقت دmك يا آرين؟ انتى مت عـ.ـر.فيش الجديد؟
ميرو: واقفه وحاسه انها عزول بينهم ومحرجه...
آرين: فتحت عينيها. ايه بقى الجديد إن شاء الله؟
تيم: انا هتفق مع مُدرسين معرفه عشان تتابعى معاهم تالته ثانوى من قبل الترم.
آرين: بغـ.ـيظ مكبت. ايييه؟ يعنى ايه ده إن شاء الله. انا بروح السنتر مع صحابى. وهروح معاهم ف تالته كمان.
تيم: ببرود. لأ مش هتروحي السنتر ده تانى. وكلامى منتهى.
آرين: صكت ع أسنانها. واننننت ماااالك تتفق ليييه؟ ومن غير متاخد رأيي الشخصي وكمان رأي بابى ومامي؟ انت عاااايز منى ايه؟
تيم: بنفس البرود. كل خير يارينو ياصغيره. سنتر الل اسمه نائل ده مش هتروحيه تانى؟ واوعى تكونى مفكره انى معرفش الل حصل اوكي ياقمر؟
آرين: بحرج. احم انت عرفت؟ و. وانا مالى بالل حصل هو انا الل كنت بتكلم معاه. هو مجرد مدرس وبس.
تيم: بصي يا آرين. انا لو شرحت لفهد قضية نائل ده مش بعيد يخليكى متروحيش اى سنتر تانى اصلا. ف اسمعى كلامى عشان مااعندش معاكى وتراجعى المنهج كله ف البيت. وانتى عارفه إن كلامي ف الآخر هيتنفذ اوكي يا قمر.
آرين: بغـ.ـيظ خبطت برجليها ع الأرض. انا عارفه انك هتحرقلى دmي. انا بكررررررهك ياتيم متتكلمش معايا تاااااانى...
ميرو: بحرج. احم طيب انا هدخل اشوف مامي بعد اذنكم. ولفت ضهرها...
تيم: استنى ياميرو عايزك. وبص ل آرين. وطلع الشوكليت بتاعها. وقالها ببرود. اتفضلى ياحبيبتي احلى شوكليت ليكى.
ميرو: سمعت كلام تيم. ولفت بسرعه وقلبها دق بسرعه كبيره. وافتكرت إن الكلام ده ليها. وبعدها حست بخيبة أمل كبيره. واتنهدت بزعل حقيقي. وسكتت.
آرين: بغـ.ـيظ شـ.ـدت منه الشوكيلت. هات بس اعرف انى لما اكبر هردلك كل الل انت بتعمله فيا. وسابتهم ومشيت.
ميرو: واقفه مغمضه عينيها وبتحاول تنظم دقات قلبها. وبتحاول تستوعب كل حاجه حواليها.
تيم: وقف قدامها. وحط ايدو ف جيبه. ايه يا دكتوره وصلتى لحد فين؟
آريان: شاف تمارا واقفه لوحدها. وليليان بتصالح ف آرين المتنرفزه...
تمارا: شافت آريان جاى عندها، وبتحاول تكون ثابته...
آريان: وقف قدامها وبص ف عينيها وقال.
↚
تمارا: شافت آريان جاى عندها وبتحاول تكون ثابته...
آريان: وقف قدامها وبص ف عينيها وقال. اذيك يا تمارا؟
تمارا: بثبات. انا تمام. وحضرتك يادكتور؟
آريان: ابتسم بحب. دكتور مره واحده.
تمارا: طبعا مش حضرتك اتعينت دكتور ف الجامعه.
آريان: ايوه فعلا. بس ياترى دى حاجه حلوه ولا عاديه؟
تمارا: لأ طبعا حاجه جميله جدا ومشرفه كمان.
آريان: بمكر. افهم من كلامك ده إنك مبسوطه علشانى؟
تمارا: بلخبطه. ا. ايوه. احم قصدى عادي يعنى. احم انت اخويا وافرحلك.
آريان: بغـ.ـيظ. اخوكي؟
تمارا: بتحارب جواها ومش عايزه تضعف. ايوه ايه اول مره تعرف انك اخويا؟
آريان: بص ف عينيها وقال ف لحظة حب. بس انا عمرى ما اخدتك انك اختى ياتيما.
تمارا: قلبها دق بقوه. وحست انها بتعمل حاجه غلط. وغمضت عينيها بقوه. وفتحت تانى بسرعه. وقالت أنا لازم امشي دلوقتي.
آريان: تمارا لحد امتى هتفضلى تهربي منى؟
تمارا: بتـ.ـو.تر. ا. اهرب منك ازاى يعنى؟ انت بتقول كلام مش مفهوم.
آريان: متطبقيش كلية الحقوق عليا ياتمارا.
اظن انتى فاهمه كويس اوى انا بتكلم عن ايه؟ وبتمنى اللحظه الل انا وانتى نكون فيها لوحدنا عشان اصارحك بكل حاجه جوايا.
حتى لما بتصل اطمن عليكى مابتدنيش فرصه اقولك ع الل جوايا ليكي.
تمارا انا بجد تعبان ومحتاج اتكلم معاكى. وكل ما أحاول انتى بتهربي.
وبقول لنفسي خلاص يا آريان هي فاهمه كل حاجه. لكن هروبها منى ده معناه انها رافضه وجودي.
لكن عينيكى بتقول عكس كدا. ولما وقعت ف التمرين ف النادى ورجلى اتجـ.ـر.حت لهفتك عليا اكدتلى احساسي اكتر. ارجوكي ياتيما عايز اتكلم معاكى.
تمارا: برجفه. آريان لو سمحت. انا مش فاهمه منك حاجه. وتتكلم معايا ف ايه؟ ولوحدنا ازاى يعنى؟
آريان: تمارا اوعى تفهمى كلامى غلط. انا مقصدش اننا نتقابل ف مكان لوحدنا انا اخاف عليكى اكتر منك.
انا قصدى انى اتكلم معاكى مثلا دلوقتي اى نعم احنا مش لوحدنا اوى لكن الل يهمنى ان مفيش غيرك هيسمع الل جوايا ليكى. وعايز اعرف رأيك وبعدها اخد خطوه والعالم كله يعرف انى، وسكت...
تمارا: بتنهج بسيط جدا. ومغمضه عينيها. وحاسه إن رجليها مش شايلاها. وعايزه تجري من قدامه. وقالت بتلعثم. ا. انا لازم امشي. وجت تتحرك، شهقت بسيط.
آريان: مسك ايدها بسرعه. تمارا استنى.
تمارا: شـ.ـدت أيدها بسرعه. وضهرها ل آريان وقلبها بيدق بسرعه كبيره ولسانها اتلجم ف نفس اللحظه.
آريان: شاف ارتباكها. انا آسف مش قصدى امسك ايدك. لكن انا عايزك تسمعنى. وغمض عينيه واخد نفس عميق واتنهد. وقلبه دق بقوه، وقال تمارا انا بحبك. وبمـ.ـو.ت فيكي وانتى عارفه من زمان جدا انك حاجه كبيره اوى بالنسبالى.
تمارا: سمعت اعتراف آريان اخيرااا. الل استنه من زمان وحاسه انها هتقع. وسامعه دقات قلب آريان، وقلبها دق بصوت مسموع ل آريان.
آريان: فتح عينيه وشاف تمارا ضهرها ليه. ولف ليها ووقف قدامها. وفتح عينيه بدهشه. لأن تمارا وشها بقى احمر جدا. وبتنهج بتـ.ـو.تر. وقال تمارا تعالى اقعدى هنا وحاولى تهدى.
تمارا: هزت راسها لأ. ا. انا عاوزه ادخل ل بابي.
آريان: . طيب ع الاقل اهدى. تمارا انا مقولتش حاجه غلط. انا اعترفت ليكى بحبى. وعايز اعرف ردك. ومع أنه واضح. لكن هستنى ردك عليا إن شاله حتى ف رساله خاصه.
المهم إنك توافقى لأنى بصراحه عايز أتقدm رسمي وتكونى معايا انهردا قبل بكره.
تمارا: قلبها بيرقص سعاده ومبسوطه جدااا. وغـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت بحرج. وجريت من قدامه بسرعه.
آريان: شاف ابتسامتها. وقلبه دق بفرحه. وضحك ع كسوفها وهي بتجرى من قدامه. وسند ضهره ع الشجره. وبص للسما وابتسم بحب وقال. والله بمـ.ـو.ت فيكي. وربنا بقى يهديكى وتوافقى.
ف نفس الوقت.
ميرو: واقفه مغمضه عينيها وبتحاول تنظم دقات قلبها. وبتحاول تستوعب كل حاجه حواليها.
تيم: وقف قدامها. وحط ايدو ف جيبه. ايه يا دكتوره وصلتى لحد فين؟
ميرو: فتحت عينيها ببطء. وبصت ف عينيه بعشق واضح. ونسيت كل حاجه حواليها. واتعمقت ف لون عيونه الخُضر الل بيخلوها تايهه ف عالم تانى، ومردتش عليه.
تيم: بص ل مريم وشاف نظرتها. وبص ليها كتير. وبعدها قال مريم انتى كويسه؟
ميرو: بتوهان. ها؟
تيم: ابتسم. ها ايه؟ وصلتى لفين كدا؟ انا واقف من زمان وانتى ساكته.
ميرو: بلخبطه. ا. ابدا. ا. انا. انا ساكته عشان، عشان، واتخـ.ـنـ.ـقت من نفسها لانها مش لاقيه مبرر أو حجه جديده. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. احم ابدا ياتيم مفيش حاجه.
تيم: مريم ممكن متخبيش حاجه عليا.
انا بصراحه من زمان جدا نفسي أسألك مالك. وايه الل غيرك اوى كدا. انتى مكنتيش كدا. فين ميرو الل روحها كانت مرحه وخصوصاً مع بابا آدm. ومراد ومعايا انا كمان. فجاءه كل ده اتغير. فين ميرو البنوته الشقيه.
ميرو: بتكابر دmـ.ـو.عها. احم كل واحد ليه فتره معينه وبيحس فيها بالنضج وبعدين احنا كبرنا. يعنى انا معرفش انى اتغيرت غير لما الكل بدء يسأل مالك؟ فيكى ايه؟
وهي. هي نفس الجواب مفيش حاجه. واتنهدت بتعب. لأن فعلا مفيش حاجه. ومسحت دmعه نزلت بسرعه قبل ما تيم يلاحظ. وابتسمت بتمثيل. انت شكلك كدا عايز تضحك عليا وتكنسل الشوكليت بتاعتى انهردا. هههههه. وقلبها بيبكى...
تيم: بص ف عينيها كتير جدا. وساكت.
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وبصت بعيد وبتهرب من نظرته ليها...
تيم: اخد نفس عميق. وهز راسه. انا عمرى ما اقدر اكنسل يوم واحد وماجيبش ليكى الحاجه الل اتعودت عليها. انتى من عيلتى. قصدى انتى اختى. وطلع الشوكليت بتاعها اتفضلى ياميرو. اجمل شوكليت لاجمل مريم ف الدنيا.
ميرو: قلبها دق بسرعه. ومدت أيدها.
تيم: حط الشوكليت ف ايدها. وايدو لمست أيدها...
ميرو: من لمست ايدو. غمضت عينيها. وجـ.ـسمها رجف.
تيم: ابتسم. تعرفى لما وشك بيتحول لل اللون الاحمر بتبقى جميله جدا. ههههه ودي مش معاكسه ع فكره...
ميرو: هزت راسها بدmـ.ـو.ع. شكرا ياتيم. انا هروح اشوف مامي بعد اذنك. ومشيت وهي مخـ.ـنـ.ـوقه من ضعف شخصيتها قدام تيم بالذات.
تيم: نده عليها وقال مريم؟
ميرو: لفت ليه بحـ.ـز.ن. نعم يا تيم؟
تيم: هسالك واقولك تانى. انتى ف حاجه مخباياها عليا؟
ميرو: بشبح ابتسامه. ابدا وانا هخبي عليك ايه؟
تيم: متاكده؟
ميرو: ايوه.
تيم: هز راسه تمام.
ليليان: ماشيه بسرعه ورا آرين. يابت استنى هنا فرهدتينى، ومسكتها من أيدها. اقفى بقى ايييه مش سمعانى كل ده؟
آرين: بغـ.ـيظ عايزه ايه يالي لي. انا مخـ.ـنـ.ـوقه جدا. وعايزه اضـ.ـر.ب اى حد.
ليليان: ههههههه. يابـ.ـنتى استهدي بالله كدا. وبعدين هو انتى هتتجددى ع تيم. طيب والله ياريت تيم يهتم بيا انا كدا. ده بيخاف عليكى ياعبـ.ـيـ.ـطه.
آرين: قبضت ع ايديها. ده مش بيخاف عليا. ده واضح اوى إن ف طار قديم عندو وعايز يخلص الطار ده فيا انا. بصي يا لي لي. تيم ده انا متغاظه منه اكتر من اى حد.
ليليان: ههههه طيب اهدى وبطلى نرفزه. وتيم الل انتى بتتكلمى عليه ده انتى مبتستحمليش عليه حاجه.
فاكره لما اتخانق مع واحد ف الجامعه بيعاكس مريم. وراجع متعور ف راسه. انتى عملتى ايه وقتها؟
كنتى هتمـ.ـو.تى من العـ.ـيا.ط ياعينى والخــــوف عليه ومنعتى الاكل عشانه.
وبعدين تيم طول عمره مهتم بيكى ويعتبر انتى متربيه ع ايديه يعنى اخوكي الكبير.
آرين: بدءت تهدا. واتنهدت تيم بجد حنين جدا يالي لي.
وكمان طول عمره مهتم بيا وكمان ب مامي وبيخاف علينا جدا.
بس ديما يقرر من غير ما ياخد رأيي. يعنى دلوقتي منعنى وخلانى اقطع علاقتى بصحبتى ف المدرسه. انا عارفه انه صح. لكن بحس انه فارض نفسه عليا...
ليليان: كشرت عينيها. فارض نفسه عليكى؟ ازاى وانتى متعلقه بيه زى اخوكي الكبير.
وبعدين انا مش شايفه إن تيم فارض نفسه ع حد. تيم شخصيه جميله جدا. كل الموضوع انه اتربى ع ايد عمتو لارين وبيمـ.ـو.ت فيها.
وهي امه التانيه ف من الطبيعي انه يهتم بيها وبولادها الل هما اخواته الصغيرين.
آرين: غمضت عينيها. طيب والسنتر. تخيلى منعنى انى اروح سنتر مستر نائل تانى.
ليليان: طيب ليه تيم عمل كدا؟
آرين: اتـ.ـو.ترت. وبتفرك ف ايديها. وسكتت.
ليليان: آرين انا سألتك ليه تيم يمنعك من سنتر مستر نائل؟
آرين: اتحرجت، وساكته...
ميرو: من وراها. انا الل طلبت من تيم انه يعمل كدا؟
ليليان. وآرين انتبهوا ل مريم.
آرين: بزهول. ايييه؟ انتى يامريم؟ انتى الل قولتى ل تيم كدا؟
ليليان: استنى انتى يا آرين اكيد ف سبب؟ ممكن تفهمينا يا ميرو. عشان آرين تفهم وجهة نظر تيم.
ميرو: قربت من آرين و ابتسمت بحب. المشكله إن آرين عارفه السبب كويس. والمفروض تفرح إن تيم خايف عليها.
آرين: بس ياميرو تيم مبيقوليش ع الل ناوى يعمله. كل مره يفاجئنى. وانتى ليه قولتيله بس؟
ميرو: مسدت ع حجابها. وقالت رينو ياصغيره. انا لو كنت قولت ل خالو فهد صدقينى كان ممكن يقعدك من السنتر زى ما تيم قالك.
وكمان كان ممكن يكـ.ـسر السنتر ع راس نائل ده ويقفلو خالص. ف انا شايفه انى اتصرفت صح.
ليليان: مـ.ـا.تفهمونا ياجماعه. زفت نائل ده عمل ايه؟
ميرو: بحرج. بيتـ.ـحـ.ـر.ش بالبنات ف السنتر.
ليليان: شهقت وحطت ايدها ع بوقها. ايييه؟
ميرو: انا عرفت بالصدفه من زميله ليا ف طب. وليها اخت مع آرين ف نفس السنتر.
وزميلتى دي كانت داخله الجامعه ومخـ.ـنـ.ـوقه جدا. وبتعيط.
هي صعبت عليا وروحت قعدت جنبها. وحاولت اهديها.
وهي حكتلى ع كل حاجه. وإن نائل ده بياخد ارقام البنات وبيدخل ليهم شات ويتكلم معاها ف الاول عادي جدا.
ويفضل يشجعها ع الدراسه ويقولها انها اشطر بـ.ـنت ف السنتر وهيساعدها فالامتحان وهينجحها اكيد. والبـ.ـنت تصدق نائل ده.
ويطلب من كل بـ.ـنت تروحله السنتر قبل وقت الحصه بوقت محدد. ويتـ.ـحـ.ـر.ش بيها.
وطبعا دي بنات ف اولى ثانوى ويعتبر صغيرين وف بنات كتير جدا مش فاهمين حاجه.
ولولا سبحان الله اخت زميلتى دي عندها وعي. وبعتت الشات لاختها. واتفضح ع الموقع بتاعه كان استغل بنات كتير.
يبقى انا اول ما اعرف لازم اتصرف. انا خــــوفت عليكى جدا يا آرين. وتيم اتصرف صح.
ليليان: بتسمع ومزهوله وعينيها مفتوحه ع الاخر ينهار ابيض هي وصلت للدرجادى؟ تحررررش؟..
آرين: نزلت وشها ف الارض بحرج. انا عرفت بكل ده.
وع فكره يامريم المستر نائل ده حاول يكلمنى وطلب رقمى.
بس انا رديت عليه وقولتله انا لازم اقول ل بابي إن حضرتك عايز رقم فونى.
وهو مردش عليا. ومن وقتها وهو بعيد عني. ميرو. انا متربيه كويس جدا وعمرى ما هسمح ان حد غريب يتكلم معايا مهما حصل.
ميرو: ابتسمت. حبيبتى كلنا واثقين فيكى. وكفايه إن خالو فهد مدربك كويس وعارفه انك تقدرى تحمي نفسك.
لكن يا آرين فكرى معايا كدا. السنتر دلوقتي اتعرف انه مكان مش كويس.
وحتى لو البـ.ـنت الل داخله السنتر ده مؤدبه جدا. الناس مش هيفكرو فيها كدا ياحبيبتى.
وبعدين احنا لازم نبعد عن الحاجه الل تجبلنا شُبهه. تيم خايف عليكي واتصرف صح.
وع فكره تيم عمره ما فرض نفسه عليكى. ولا عمره فرض نفسه ع اى حد تيم مميز جدا.
تخيلى كدا لو هو مسالش عنك تانى. بتهايئلى انتى هتتجننى ههههه. انتو فعلا قط وفار زى ما لي لي قالت.
آرين: اتنهدت. عندك حق ياميرو. تيم إنسان كويس جدا.
ميرو: ابتسمت بتمثيل. اكيد إنسان كويس.
ليليان: كلام مريم صح يا آرين وبطلى تتنرفزى ع تيم.
أولا هو اكبر منك وماينفعش. ثانيا محدش طايل يختى. كفايه الشوكليت الل بيجبهولك. افتحى افتحى وهاتى حته. اله بت ياميرو. الدكتوره فريحه قالت إنها هتعمل حلو. هما اكلوه جوه ولا ايه؟
ميرو: ضحكت. امم مش عارفه بس آركان و آريان مش موجودين حوالينا. وده بيأكد انهم جوه بياكلو الحلو.
ليليان: طيب تعالو بقى ندخل نقتحم الفيلا.
آرين: طيب روحو انتو. وانا هروح اعتذر ل تيم اوكي.
ميرو: ابتسمت بحـ.ـز.ن. وهزت راسها. اوكي.
ليليان: متابعه مريم. وحست بخـ.ـنـ.ـقتها. احم ماشي يا آرين بس بسرعه علشان تلحقو الحلو. يلا بينا ياميرو ياحبيبتى. واتحركو.
مريم: ماشيه وعينيها بتدور ع تيم.
ليليان: ع فكره ياميرو. تيم كان واقف وراكي وانتى بتتكلمى ع نائل. واكيد سمع الحوار كله.
ميرو: بتـ.ـو.تر. احم والله امم طيب تمام. وده هيسيهل أنه ميزعلش من آرين.
ليليان: انتى حنينه اوى اوى يامريم. واخده طباع من طنط فريحه. وكمان ماما مريم.
ميرو: ههههه ومـ.ـا.تنسيش انى سعات كتير بقلب مـ.ـجـ.ـنو.نه وبكون عصبيه جدا كمان. بس انا سيباكم تاكلو عيش ع رأي بابا آدm ههههه.
ليليان: بتنهيده. ع فكره انا عايزاكى ف موضوع شخصي. بس لما نبقى لوحدنا اوكي.
ميرو: شافت آرين واقفه مع تيم. وهزت راسها بحـ.ـز.ن كبير. اوكي ياليليان. ودخلو الفيلا.
آرين: بحرج. تيم ع فكره انا معنديش مشكله انى مروحش السنتر تانى.
انا اصلا كنت بفكر بعد الل حصل ده. اتكلم مع صحابى ونشوف سنتر تانى وبابي يتفق مع المدرسين. بس انت ديما تفاجأنى بقراراتك دى.
تيم: وياترى بقى قراراتى صح ولا غلط؟
آرين: بتنهيده. صح طبعا. بس صعب انى ابعد عن صحابى كده مره واحده.
تيم: وانا مقولتش انك تبعدى عنهم. وانا معنديش مانع أنهم يروحو معاكى للمُدرسين الل انا هتفق معاهم عشانك.
آرين: بفرحه بجد بجد ياتيم. يعنى اتكلم معاهم؟
تيم: ضحك ع فرحتها. بجد يا آرين. بس البـ.ـنت إياها دى لأ فاهمه.
آرين: بزعل ليه بس ياتيمو ما انت كنت كويس. والله البـ.ـنت دى كويسه اوى.
تيم: آرين. البـ.ـنت دى حقيقي مش كويسه. وممكن تاخدك ف طريقها.
بصي يا رينو ياصغيره. انا هفهمك حاجه. انا دلوقتي اهو طالب ف طب وليا مكانتى بردو. انتى مثلا شوفتينى ماشي ف يوم مع شاب ف سنى لكن لابس سلاسل بقى وخواتم وفاتح القميص بصي من الاخر شوفتينى مع واحد فاشل جدااا. هتقولى ايه؟
آرين: فهمت قصده. خلاص ياتيم انا مش هتكلم مع البـ.ـنت دى. ووعد بجد انى هبعد عنها خالص.
تيم: ابتسم. كدا بقى تبقى انتى آرين القمر الرقيقه الل بتسمع كلام تيم. ويلا تعالى ندخل جوه نشوف العيله بتعمل ايه؟
آرين: ابتسمت برقه اوكي يلا بينا. واتحركو.
العشاء أذنت. وآدm اخد الشباب كلهم وطلعو ع المسجد. ومريم والبنات صلو ف البيت. وبعدها.
فريحه: عملت حلو بالمناسبه دى. وكانت مبسوطه جدااا عشان كلمت آدm ابنها. وكمان مرادها كلمها. وقالها انه هيكلمها تانى بليل.
وكل العيله قعدت مع بعض مبسوطين.
لكن تمارا قاعده مكسوفه وقلبها فرحان من اعتراف آريان بحبه ليها. و آريان قاعد مبسوط وبياكل الحلو وعيونه عليها.
وتيم بيضحك مع العيله. وميرو شارده.
و آركان بيهزر. وليليان بتفكر ياترى تحن ع كريم الل مطلعه عينه وتكلمه ولا لأ.
و آرين بتضحك مع خالها زين وتالين. ومحمد طبعا مهتم ب نور.
وآدm طبعا متابع عيون الكل. ونفس الوقت بيحاول يصالح مريم الل لسه زعلانه منه عشان مهمل ف صحته.
وصحة آدm دي خط احمر عندها. وآدm طبعا من جواه مبسوط جدا ب اميرته.
واخيرا رينو عشق الفهد سرحانه ومنتظره الساعه 11 مساءا بفارغ الصبر. وف انتظار مكالمة فهد.
وبعد شويه.
محمد: استأذن. واخد نور وتمارا. ومشيو. وتيم قاله إنه هيروح الجيم. ويروح ع البيت
وزين وريتال. استاذنو وطلعو ع الجناح.
وفريحه: استأذنت واخدت تالين تنيمها وهتروح ع الجناح.
ورينو: سلمت ع آدm ومريم. وطلعت اوضتها فوق. تاخد شاور وتصلى. و آركان طلع اوضتة آدm مراد.
و آرين طلعت اوضتها تنام لانها صاحيه من بدرى.
وآريان: سلم ع آدm ومريم. وطلع ع اوضته يفكر ف رد فعل تيما لما اعترف بحبه ليها.
وليليان. سلمت عليهم و طلعت ع اوضتها. ومحتاره تعمل ايه؟
ميرو: سلمت عليهم. وطلعت اوضتها. وحطت الشوكليت بتاعها ف الدولاب جمب مجموعة شوكليت كتيره وكلها من تيم ومحتفظه بيهم. وطلعت المفكره وهتكتب عن احساسها الل كل شويه يكبر جواها.
آدm: شايف زعل اميرته. وقام وطلع بيها ع الجناح. ولكن هيصالحها بطريقة عشق ال آدm.
عند السيوفى.
طارق: قاعد ع السرير وماسك راسه بغـ.ـيظ كبير.
رنا: هلكانه ضحك ع شكل طارق الل اتصل بالعيله كلها وعزمها بالاكراه ومتغاظ جدا من آدm.
طارق: بغـ.ـيظ كبير اااه لأ لأ لأ. الواد ده عدوي وبيكرهنى اااه. وبص ل رنا. انتى بتضحكي ع ايييه يختى انتى كمان هااا؟
رنا: كتمت الضحكه. وهزت راسها لأ مش بضحك.
طارق: خبط كف ع كف. الواد مش مديلى فرصه انتقم منه. الواد انا قولت اعزمه واكسب فيه ثواب.
وبص ليها. طيب منا لما فارس وفهد يرجعو هعمل عزومه كبيره. اااه يامرارتك ياطارق.
الواد ده عايزك تكبر قبل اوانك.
رنا: مش قادره تكتم الضحكه اكتر من كده. وانفجرت ف الضحك. هههههه ههههههههه ياراجـ.ـل حراااام عليك. ارحمنى بطنى و.جـ.ـعتنى من الضحك ههههههههه...
طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. بت انتى، انتى حد مسلطك عليا؟ انا متغاظ وقرفان من ابن العدوي. وانتى نازله ضحك ايه يختى كلامى بيزغزك؟
رنا: ههههههههه. والله يارب ماقادره.
طارق: بغـ.ـيظ اكبر. اه يارب الوليه مش قادره خلاص.
مبسوطه ف جوزك والل بيحصل معاه يختى، تبقى افرحي لما إبن العدوى يشلنى ولا يجبلى جلطه.
رنا: الف بعد الشر عليك. اهدا ياطارق مش كدا. انت دلوقتي عندك مشكله في ايه بس؟ ايه الل مضايقك ياحبيبى؟
طارق: يعنى انتى مش عارفه. آدm الزفت اجبرنى ع العزومه.
رنا: طيب وهي يعنى هتفرق معاك ف حاجه؟
طارق: لأ مش هتفرق طبعا ودول عيلتى ويشرفو ف اى وقت. بس انا محبش اعمل حاجه وانا مغـ.ـصو.ب عليها. الواد ده غـ.ـصـ.ـبنى انى اعزمهم. الواد عايز يمـ.ـو.تنى يختى. ااااه يانارى.
رنا: بعد الشر عليك ياطاروق ياحبيبى. وقربت منه. وحطت أيدها ع خدو. انت طارق السيوفي ومحدش يقدر يجبرك ع حاجه ابدا.
طارق: اه يارنا. قولى كمان عشان عايز اهدا.
رنا: كتمت الضحكه. احم. معاش ولا كان الل يخليك تعمل حاجه غـ.ـصـ.ـب عنك. وبعدين انت ورطت آدm برضو قبل كده كتير ف عزومـ.ـا.ت ومجتش من مره. هو آدm بس بيحب بهزر معاك وعشان كمان عارف إنك تقدر تعزم بلد بحالها مش عيله بس.
طارق: حط ايدو ع ايدها الل ع خدو. ايوه كمان يارنا. ادينى حنان من بتاع زمان.
رنا: فتحت عينيها بدهشه. وهتمـ.ـو.ت وتضحك. وبلعت ريقها بصعوبه. وقالت حنان اه.
طارق: ايوه يختى حنان. عشان انسا الل حصل من ابن العدوي. ده انا اصغر منه وشعري شاب قبله. ماشي يابن العدوى مااااااشي.
رنا: بدهشه. انت اصغر منه؟
طارق: اه يختى عندك مانع انتى كمان؟
رنا: ابدا ياحبيبى والله. وبعدين شعرك شاب فين بس ياطاروق دول خمسه سته بس من الجناب وكمان شكلك قمر. ده الل يشوفك يقول انك ف الجامعه.
طارق: ايوه. عندك حق. وعشان كده الواد ده غيران منى انى اصغر منه...
رنا: هتمـ.ـو.ت وتضحك. احم لأ وكمان انت اجمل منه بكتير.
طارق: بكـبـــــريـاء ايوه فعلا انا احلا منه. وهو عمل كدا عشان انا اضايق واعجز قبل منه.
وانا اسد ف نفسي كدا ااه. ومش لازم اتهز قدام الواد ده. اسمعى يارنا.
رنا: نعم يا حبيب قلبي.
طارق: بكره عايزك تطلبى من الشغالين يعملو جميع أصناف الاكل مالذ وطاب. وبص قدامه ولما اشوف اخرتها معاك يابن العدووي...
عند محمد عزيز.
نور: ف الاوضه بتغير فستانها.
محمد: لبس بنطلون وتيشرت. ورايح ع الحمام يتوضي علشان يصلي القيام هو ونور.
نور: حبيبى تحب اعملك اى حاجه قبل ما نصلى القيام؟
محمد: وقف وابتسم لا ياروحي تسلمي. انا بس كنت عايز أسألك عن تمارا. انتى مش ملاحظه عليها حاجه؟
نور: امم فعلا ياحبيبى طول الطريق سرحانه ومش ع بعضها.
محمد: باستغراب. الل محيرنى انى عمرى ما شوفتها كدا؟ وكمان عمرها ما خبت عليا حاجه ابدا؟
نور: بتفكير. طيب تحب بعد الصلاه. اروح اتكلم معاها؟
محمد: هز راسه لأ. انهردا يوم مرهق جدا. سبيها براحتها دلوقتي. وانا واثق إن تيما هتيجي بنفسها وتصارحني بكل حاجه جواها كالعاده.
نور: حطت راسها ع صدره وغمضت عينيها بحب كبير.
محمد: ابتسم وضمها لقلبه وربت ع ضهرها.
نور: تعرف يامحمد انا بحب اوى علاقتك باولادنا. ع طول بتتعامل مع تيما كأنها زميلتك او صديقتك المقربه جدا.
وده زود ثقتها بنفسها وصريحه ديما معاك قبل منى وده شئ جميل جدا.
وتيم ع طول بيناقش كل أموره قدامنا مبيخبيش حاجه علينا. طول عمره صريح وواضح لكن بقاله فتره مش طبيعي. وكمان انت وبابي أصدقائه المقربين. انا بجد مبسوطه بيك اوى يامحمد. ربنا يخليك لينا ويبـ.ـارك فيك ويديمك نعمه ف حياتنا ياروحي انت.
محمد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتى انتى يانورى. ولادنا كبرو واتربو ع الحب والتقدير والموده والرحمه. ولما كبرو كنا ديما السند ليهم من بعد ربنا. تيما بـ.ـنتى وحته منك وحته من قلبى.
لازم اخاف عليها واحتويها. لازم اديها الأمان علشان لو واجهت اى مشكله ف اى وقت متخبيش علينا.
وتعرف اننا ديما ف ضهرها وهنقف معاها ونساعدها ف اى قرار مهما كان.
وتيم ده صحبى وابنى وعمري كله. راجـ.ـل بجد وقدر يحافظ ع جميع العلاقات العائليه من حبه ل رينو وفهد وكمان اهتمامه ببنات العيله كأنهم اخواته بجد. ومصاحب شباب العيله كلها صغير وكبير. حتى آدm العدوي تيم ليه جزء كبير ف قلبه. تيم قدر يخترق قلوب الناس بالمحبه والاحترام. اما تغيره ده اكيد ف سبب واكيد هنعرفه.
أما انتى بقى يانورى. انتى من ضلعى حاجه كدا جوه روحي نفسها. وقفتى جمبى كتير جدا. وعمرى ما اقدر انسى انك هونتى عليا كتير. كتير جدا يانور. وقت وفاة ابويا وامي. بجد كان وقت صعب جدا لكن بوجودك جمبى. رضيت بالقضاء والقدر. وكأن جبل من الصبر سكن قلبى بوجودك جمبي. ربنا يبـ.ـاركلى فيكى ياروحي.
نور: مغمضه عينيها وزادت من حـ.ـضـ.ـنه وقلبها بينبض بإسم محمد. ويبـ.ـاركلى ف عمرك ياحبيبى.
الباب خبط.
نور: انتبهت. وطلعت من حـ.ـضـ.ـنه وابتسمت. وهمست اكيد هتقولنا مالها.
محمد: ابتسم. اكيد. ثوانى ياروحي. وراح فتح الباب. وابتسم اهلا تيما تعالى ياحبيبتى.
تمارا: بتـ.ـو.تر. ا. انا اسفه يابابي لكن كنت عايزه...
محمد: مسكها من أيدها. تعالى ادخلى واسفه ع ايه؟ وقعد ع الكنبه واخدها جمبه.
نور: قعدت جمب محمد.
تمارا: بحرج. بصراحه انا ف حاجه حصلت معايا. وكنت عايزه اخد رأي حضرتك انت ومامي فيها. احم و. وكنت بفكر اقولكم بكره. لكن مقدرتش اصبر اكتر. اسفه لو كنتو بتنامو وانا قلقتكم.
نور: حبيبتى احنا مش هنام دلوقتي. ومن امتى بنام قبل ما اطمن عليكى. وكمان لما تيم يرجع بالسلامه.
محمد: بيمسد ع شعرها. وحتى لو نمنا وصحتينا. احنا تحت أمر تيما عزيز. ولا ايه وابتسم...
تمارا: بدأت تهدى. ميرسي جدا يابابى. احم هوا، هوا بصراحه انا، كنت عايزه اقول، احم وسكتت ووشها احمر ومحرجه تكمل.
نور: حست بيها. وقامت قعدت جنبها. وطبطبت ع ضهرها. ايه ياروحي قولى مـ.ـا.تتكسفيش.
محمد: مسك ايدها. وكانت ساقعه. وتفهم تـ.ـو.ترها. وقال بهزار. ايه الموضوع كأنه كدا عريس كالعاده صح ياتيما؟
تمارا: بتـ.ـو.تر احم هزت راسها ايوه يابابي.
نور: استغربت تـ.ـو.تر تمارا. وقالت جواها. تيما ديما تدخل علينا وتقولنا ف عريس عايز يتقدm ومرفوض مقدmا.
بس دلوقتي تيما متـ.ـو.تره وعينيها بتلمع. وفتحت عينيها ع الاخر بدهشه. معقول تيما تكون بتحب مثلا؟ وانتبهت ع صوت محمد.
محمد: بسعاده. اممم قولتيلى الموضوع فيه عريس. طيب انا اعرفه؟
تمارا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. وهزت راسها ايوه يا بابي.
نور: بفرحه. وانا اعرفه ياتيما؟
تمارا: هزت راسها بحرج كبير ايوه يامامي.
نور: من قلبها دعت يكون حد من شباب العيله.
محمد: شاف الحب و الموافقه ف عيون بـ.ـنته. واتنهد بزعل. لأن بـ.ـنته الصغيره فجاءه كبرت خلاص. وقال. ممكن اعرف هو مين؟
نور: مغمضه عينيها وقلبها بيدعي...
تمارا: قبضت ع ايد نور. وقالت آريان إبن خالو زين.
نور: اول ما سمعت. شهقت بصوت مهموس وفرحت جداا.
محمد: ابتسم بحب كبير. وقال طيب ممكن تحكيلى الموضوع جه ازاى؟ ولو محرجه منى ممكن تحكي ل نور كل حاجه.
تمارا: هزت راسها لأ لأ يابابى. محصلش اى حاجه. الموضوع بصراحه. وبلعت ريقها وبصت ل نور وبصت ل محمد. بصراحه آريان معجب بيا من زمان جدا. بس انا عمرى ما ادتله الفرصه انه يكلمنى ف اى حاجه. ونزلت راسها بحرج. بس انا كنت عارفه انه بيحبنى.
محمد: رفع راسها. ارفعى راسك فوق وانتى بتتكلمى. وانا متأكد وواثق ف بـ.ـنتى انها عمرها ما تعمل حاجه غلط. والحب عمرو ما كان عيب ولا حـ.ـر.ام. والقلب بينبض بالحب بإرادة رب العالمين. يعنى مش بأيدينا.
لكن الل بأيدينا اننا نحترم ونقدس الحب ومنتهاونش ف اى لمسه أو نظره. ونتحجج بإسم الحب. كملى ياروحي انا سامعك وموافقك ع اى قرار تاخديه...
تمارا: ثقتها ف نفسها رجعتلها من تانى. بعد الدعم الل ابوها عطاهولها. وقالت آريان بيحبنى بجد يابابي. وحاول كتير جدا أنه بس يلمحلى انه بيحبنى لكن انا كنت بحاول ابعد عنه لانى مش عايزه اتعلق بحد علشان كنت ديما خايفه من النصيب.
لكن زى ما حضرتك قولت مالناش سلطه ع قلوبنا. واكتشفت بعدها انى انا كمان جوايا اعجاب من ناحية آريان. لكن بردو حافظت ع بعد المسافه بينا. لحد انهردا ف الجنينه. كنت واقفه لوحدى وجه آريان يكلمنى.
وانا كنت هسيبه وهمشي لكن طلب منى انى اسمعه مره واحده ويعرف قرارى النهائى عشان عايز ياخد خطوه صح. واعترفلى انه بيحبنى. وعايز يتقدmلى. وانا بصراحه أحرجت جدا. مردتش عليه ومشيت من قدامه.
وطول الوقت بفكر اعمل ايه. وبصراحه محتاره جدا وكمان مبسوطه اوى وفرحانه انى ممكن تكون حياتى تشبه حياتكم. مبنيه ع الحب من الطرفين. واعيش حياتي مبسوطه مع الإنسان الل اختاره قلبى. لكن يا بابي القرار ف النهايه قرار حضرتك.
نور: ضحكتها منوره وشها. وقلبها بيرقص سعاده. إن آريان ابن اخوها بيحب بـ.ـنتها وروح قلبها. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع الفرح. واستنت قرار محمد.
محمد: ظاهريا مبتسم بفرحه. ومن جواه زعلان انها هتسيب البيت ف اي وقت. وبلع ريقه بغصه ف قلبه. وحط ايدو ع راس تمارا وحطها ع صدرو. وضمها لقلبه بحب كبير.
واتنهد وقال. القرار الل انتى موافقه عليه انا كمان موافق عليه. و آريان شاب محترم جدا ودكتور جامعي. وقبل كل ده يكفى أنه حفيد آدm العدوي. مبروك ياروحي. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها. وقال بصوت مبحوح كبرتى ياتيما...
تمارا: كان قلبها بيرقص سعاده. ونفسها تجرى تتصل ع آريان وتقوله انها موافقه. لكن شافت زعل ف عيون ابوها وكمان صوته حزين. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه. بابي انا مش عايزه غيرك انت ومامي ارجوك متزعلش ارجوك.
نور: دmـ.ـو.عها نازله بصمت وفرحه وزعل ومشاعر مختلطه.
محمد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وضحك بتمثيل. ههههه ازعل. انا ازعل؟ انا انهردا اسعد اب ف العالم كله. عشان بنوتى الجميله كبرت. وكمان ربنا هيرزقها شخص بيحبها.
تمارا: ضحكت بسعاده يعنى حضرتك مش زعلان؟
محمد: تؤ انا مش زعلان. وقولى قرارك ل آريان. وسيبى الباقى ع ربنا.
نور: ضمت تمارا بسعاده وعـ.ـيا.ط. بـ.ـنتى وروحي وعمري كله كبرت. انا بجد مبسوطه اوى اوى. وفرحانه انك هتكوني ف ايد امينه. ربنا يسعدك يارب ياروحي.
تمارا: طلعت من حـ.ـضـ.ـنها وباست ع ايديها. ارجوكي طيب مـ.ـا.تعيطيش. انتى بتعيطى ليه. الموضوع لسه كلام. محصلش لسه حاجه.
نور: ابتسمت بحب. وانتى فاكره إن جدك آدm لما يعرف. هسيبكم فتره كبيره مخطوبين؟ لأ ده اخرك شهر خطوبه والجواز ع طول.
تمارا: فتحت عينيها بدهشه وقلبها بيدق بسرعه كبيره جدا. ايييه؟ شهر.
محمد: غمز ل نور. ومسك كتف تمارا. اهدى ياحبيبتي متـ.ـو.تره ليه؟ لسه بدرى. وخالك مراد وفهد لسه بره مصر.
وآدm مش هيوافق تحصل اى حاجه غير ف وجود العيله كلها. اهدى انتى بس ومش عايزك تفكرى كتير اوكي؟
تمارا: وشها بقى احمر جدا. وهزت راسها بتـ.ـو.تر. احم. طيب ا. انا هروح ا. انام. احم تصبحو ع خير. وجريت ع اوضتها ومكسوفه جدااا.
نور: بسعاده كبيره حـ.ـضـ.ـنت محمد. حبيبى انا فرحانه اوي اوي. بجد مبسوطه اوى يامحمد.
محمد: ههههه يااااه لما بتقولى محمد دى. حـ.ـر.ام عليكي يانورى.
نور: ضحكت بحرج. وبعدين معاك بقى؟
محمد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وضحك. وخـ.ـطـ.ـف بوسه رقيقه. هاقولك بعد الصلاه اوكي. وغمز بصراحه انتى وحشانى جدا.
نور: اتكسفت. احم انا هروح اتوضى. وجريت من قدامه وقلبها مبسوط جدا.
محمد: ضحك بصمت وقلبه مبسوط. وقال الحمد لله يارب. إن فعلا بـ.ـنتى هتكون ف ايد امينه...
تيم رجع البيت. وخبط ع محمد ونور. وكانو لسه هيصلو. وسلم ع محمد ونور وخرج. وراح ل تمارا كالعاده وخبط عليها.
تمارا: قاعده ع طرف السرير ومبسوطه جدااا. وانتبهت وقالت ادخل.
تيم: فتح الباب ودخل بابتسامه. مساء الخير يا حبيبتي.
تمارا: قامت بسرعه وضحكت مساء السعاده ياتيمو قلب اختك.
تيم: معاه كيسه كبيره وحطها ع المكتب. وقالها مش قولنا بلاش تيمو دي ياتمارا.
تمارا: بطفوليه اله بقى انت اخويا وحبيبي واقول الل انا عايزاه. وضحكت بمرح وقالت الكيسه دي علشانى صح صح؟
تيم: ابتسم. طبعا عشانك اومال انا كل يوم بجيبها عشان مين؟ انتى اختى وبـ.ـنتى وحببتى. ولازم ادلعك. اتفضلى ياستي جبتلك كل حاجه انتى بتحبيها.
تمارا: سقفت بفرحه ايوووه بقى. وفتحت الكيس. وقالت اممم شيبسياتى حبيبتى. وشوكلاتاتى. وكانزاتي. واااااو ربنا يخليك ليا يا اجمل تيمو ف الدنيا. يامدلعني انت.
تيم: ههههههههه. اي خدmه. انما قوليلى بقى. شكلك مبسوط. واوعى تقولى عشان جبتلك الحجات دى. انا كل يوم بجبلك. لكن مبتكونيش مبسوطه اوي كدا؟ ممكن اعرف السبب؟
تمارا: وشها جاب الوان. وبصت ف الارض بحرج وهزت راسها احم ممكن.
تيم: طيب تعالى انا وانتى ندخل المطبخ. واعمليلي فنجال قهوه. واحكيلى اوكي.
تمارا: هزت راسها حاضر. يلا بينا.
فيلا العدوي.
ليليان: ماسكه الفون ورايحه جايه ف الاوضه بحيره كبيره. اوووف. طيب اتصل؟ لأ لأ هيقول عليا ايه؟ يوووه طيب ما هو قال اتكلم مع خالو يوسف. تؤ بس بصراحه ياليليان انتى معـ.ـذ.به كريم معاكى. تؤ بس بردو ماينفعش نتكلم ف الفون.
تؤ بس هو عايز يشاركنى فرحته بموافقة عيلته عليا. وقلبها دق بحب كبير وقعدت ع طرف السرير. وقالت بهيام. انا بحبك اوى اوى ياكريم. ونفسي بجد اسمع صوتك. وغمضت عينيها. وقلبها انتصر اخيرا ع عقلها. واتصلت عليه.
كريم: فاتح اللاب توب وبيراجع ملفات الشركه. ونفخ بديق حقيقي يوووه مش عارف اركز. وقفل اللاب توب بنرفزه.
ومسح وشه بايديه. وقال بغـ.ـيظ. فيها ايه يعنى لما اكلمها واطمن عليها؟
ليليان معـ.ـذ.بانى معاها من الاعدادى والله حـ.ـر.ام عليكى ياليليان.
المشكله اننا اعترفنا لبعض بحبنا. ف الجامعه. ومن ساعتها كل مـ.ـا.تشوفنى تختفي من قدامى. كأنى هاكلها. اووووف. وحشانى مووت.
وفونه رن. وجابه من جمبه بزهق. وبص وفتح عينيه ع الاخر. وقام وقف بسرعه. لي لي؟ ورد بسرعه الو...
ليليان: رايحه جايه بتـ.ـو.تر. ووقفت اول ما سمعت صوته. وقالت بصوت مبحوح. ا. الو.
كريم: غمض عينيه. وقال ليليان؟ اخيرا بجد انا مش مصدق انك كلمتينى.
ليليان: بنفس الصوت وقلبها بيدق بسرعه كبيره. اذيك يا كريم.
كريم: قعد ع السرير. كريم مش كويس ياليليان من غيرك. وبجد انا زعلان منك جدا.
ليليان: قعدت ع السرير. زعلان مني أنا طيب ليه؟
كريم: زعلان لانك بتعـ.ـذ.بينى معاكى. محسسانى انى هخـ.ـطـ.ـفك. ليليان هو انتى مش واثقه فيا؟ ولا مش واثقه من حبي ليكى؟
ليليان: بنفي لأ طبعا ياكريم واثقه فيك جدا. لكن ده مالوش علاقه بالمبادئ الل اتربينا عليها. ياريت متفهمش تصرفاتى غلط.
كريم: بتنهيده. اعمل ايه بس يالي لي. انا بحبك جدا وانتى عارفه كدا كويس وبخاف عليكى اكتر منك.
مافيهاش حاجه ع الاقل يستي كل فتره تحنى عليا وتطمنينى عليكى. من باب القرابه ع الاقل. لكن ماينفعش كدا.
انا آخر مره كنت عندكم. عينيا دورت عليكى ف كل مكان. ولبست ف العمود. واول ما شوفتك. انتى سلمتى علينا وبعدها اختفيتى.
ليليان: احم. سورى ياكريم. مش قصدى والله. لكن انا بتصرف كدا غـ.ـصـ.ـب عني. بصراحه يعنى بحس إن كل الموجودين هيكونو مركزين عليا. وكمان بكون محرجه.
كريم: محرجه؟ منى انا يا لي لي؟ وكمان نفسي الكل يعرف. انتى مت عـ.ـر.فيش بسببك حصل ايه؟
ليليان: بقلق. حصل ايه ياكريم؟
كريم: ههههه اهدى ياحبيبتى متقلقيش كدا انتى مش عارفه جنان مصطفى يعنى.
بصي يستى من اسبوع كدا كنت نايم ف آمان الله. وبعدين مصطفى البـ.ـارد جه صحانى.
وقالى قوووم. قوووم وانت بتجرى ورا ليليان ليه؟ قومت مخضوض. قولتله ايه؟ ليليان؟
انا بجرى وراها فين؟ قالى ف الحلم ياخفيف. وضحك عليا. وقالى انت كنت بتتكلم وانت بتحلم ب ليليان وبتقولها خدى بس ياليليان مـ.ـا.تجريش منى خدى هقولك والله انا بحبك وعايز اتجوزك. ومن ساعتها الواد ده كل مايشوفنى يتريق عليا وحاططنى ف دmاغه عيل متـ.ـخـ.ـلف.
ليليان: بعفويه. هههههههه. مصطفى ده مش معقول واد زى العسل.
كريم: سمع صوت ضحكتها ابتسم. ورجع بضهرو ع السرير. وقال أنا هتغاضى عن شكرك ف مصطفى قدامي عشان سمعت اجمل ضحكه قلبى بيدق بسببها.
ليليان: الفون كان هيقع من أيدها من الاحراج. ومردتش...
كريم: بتنهيده. ع فكره انتى وحشانى جدا يالي لي...
ليليان: بتـ.ـو.تر. لو. سمحت يا كريم...
كريم: قاطعها. خلاص بقى مافيش لو سمحت دى تانى. انا اتفقت مع بابا وجدو أشرف. وجدو قال. كلنا معزومين عند جدو طارق بكره. ولو شاف فرصه مناسبه هيفتح كلام مع جدو آدm.
ليليان: ابتسمت بسعاده وقلبها بيرقص ومش مصدقه. وضحكتها اختفت ايوه بس، كريم؟
كريم: نعم يا لي لي.
ليليان: بقلق. بس انا مقولتش ل مامي. وكمان ماما مريم. وانا مش عايزه حد يزعل مني لما يعرف ويتفاجأو بعدين، اعمل ايه؟
كريم: بص ف الساعه وكانت 10 بليل. اممم فعلا عمتو ريتال ممكن تزعل. بصي يا حبيبتي. بكره اجازه. انتى اتكلمى مع ناناه مريم وعمتو ريتال بكره الصبح قبل ما تخرجو للعزومه. لأن دلوقتي ممكن يكونو نامو اوكي؟
ليليان: ابتسمت بحب. وهزت راسها اوكي حاضر ياكريم...
ف جناح آدm العدوي.
آدm: كشر عينيه. وقرب من وشها. وصك ع اسنانه. بتزعقى لجوزك يامدام.
↚
فيلا العدوي.
آريان: واقف ف التراس. وحاطط ايدو ف جيبه. وباصص للسما وسرحان ف تمارا. وفونه رن. وطلعو من جيبه. وابتسم بفرحه. ورد عليها. الوو تيما.
تمارا: قعدت ع طرف السرير. الو.
آريان: بحب. عامله ايه دلوقتى؟
تمارا: بحرج. الحمدلله كويسه. وانت؟
آريان: انا دلوقتي كويس جدا جدا جدا.
تمارا: ابتسمت. يارب ديما كويس.
آريان: خلاص يبقى يارب ديما تكونى معايا.
تمارا: قلبها بيدق. وقالت بتـ.ـو.تر. ا. آريان.
آريان: عيون آريان.
تمارا: غمضت عينيها. واتـ.ـو.ترت. احم. ا. انا اتكلمت مع بابي ومامي.
آريان: بسعاده كبيره. هاا وافقوا صح؟ اجيب الخاتم بكره؟
تمارا: ههههه. لا مش بالسرعه دى.
آريان: وحيات الضحكه القمر دى. توافقى وانا اخليها اسبوع واحد والماذون يكون قدامك. بس انتى وافقي.
تمارا: ابتسمت بحب. لأ مش دلوقتي. انا اتكلمت مع بابي. وقولتله انى موافقه. والباقى بقى عليك انت...
آريان: حط ايدو ع قلبه ورفع راسه للسما. وقال اااه يقلبك يا آريان. تعرفى ياتيما. انا عايز دلوقتي انزل واخد العيله وأجرى ع خالو محمد واقوله ابوس ايدك جوزنى بـ.ـنتك الل مبهدلانى ف عشقها من ثانوى ده...
تمارا: ههههه. وقالت بمكر. ياااه من ثانوى معقول؟
آريان: يامحاميه مقدmا. دا آدm مراد قافشنى من ثانوى. وكمان الحج زين عارف. وماما. وماما مريم ونص العيله عارفه. وفوق كل ده انتى عارفه قبل منهم.
عارفه ياتيما. انا ديما كنت بحب ابص لعينيكى. كنت بروح ف عالم تانى خالص. تمارا انا بحبك اوى.
تمارا: قلبها بيدق بسرعه كبيره. واتـ.ـو.ترت. احم. آريان انا اتصلت علشان اقولك قرارى. احم. ممكن اقفل؟
آريان: سند ايدو ع سور التراس. طيب ممكن تخليكى معايا شويه. ومتقلقيش مش هقولك بحبك. مع انى بعشقك. لكن هحاول. صدقينى ياتيما انا نفسي نتكلم مع بعض شويه. ممكن؟
تمارا: هزت راسها وابتسمت ممكن.
عند فريحه.
صلت القيام. وبتقرأ ف الورد اليومي. وخلصت. ورفعت ايديها ودعت كتير ل مرادها وآدm وميرو وتوتا. وباقى العيله.
وقامت وقــلـــعت الاسدال. وفونها رن وجريت عليه بلهفه. وضحكت بسعاده وهمست مراد حبيبى. وردت بسرعه. مرادي.
مراد: بضحكه. قلب مراد يافريحتى. عامله ايه يا بت.
فريحه: بضحكه. يامراد احنا كبرنا ع بت دى.
مراد: كبرتى؟ يابت ده انتى واتكت قلبى وطول عمرك جـ.ـا.مده جمدان السنين. وحشتينى اوى يابـ.ـنت المستخبى...
فريحه: بسعاده كبيره وانت كمان وحشتنى اوى يا مراد.
تعرف إن دى اجمل مأموريه انت طلعتها ف حياتى. ياااه كل يومين نتكلم. ايوه اليومين بردو صعب عليا. لكن أهون بكتير جدا من الشهور الل كنت بمـ.ـو.ت فيها من الانتظار.
مراد: بعد الشر عليكى ياحبيبتى. يابت بلاش بقى سيرة المـ.ـو.ت دي. انا من غيرك معرفش اعيش ياعم انت. ادينى واحده سكر.
فريحه: هههههههه. يلهوى ع قلبى انا. ارحم قلبى هحبك ايه اكتر من كده...
مراد: وحياة امك رانوش الغاليه. إنا ملاقي ف قلبى مكان من عشقك يابـ.ـنت الوارمه انتى. يخربيت كدا. هاتى سكر يابت انجزى.
فريحه: هههههههه. حاضر يا حبيبي. وبعتتله بوسه رقيقه بحرج كبير.
مراد: يسلام. يلا. اهي اى حاجه تصبرنى. ع ما اجيلك يامزة قلبى.
فريحه: بسعاده. مراد.
مراد: قلبه قبل عيونه يابت.
فريحه: بابتسامه. يسلملي قلبك وعيونك ياحبيبى. احم هو انت مش هترجع بقى. بجد وحشتنى اوى.
مراد: بغمزه. وحياتك ياقلبى كلها اسبوعين إن شاء الله. وتلاقينى قدامك ياروحي.
فريحه: بزعل ايه؟ اسبوعين؟ كتير اوى عليا يامراد.
مراد: بتنهيده. عشان خاطر مراد مش عايز اسمع صوتك وهو زعلان.
انا عايز ع طول اسمع صوت ضحكتك وهي بترن ف ودنى. عشان انتقم بقلب مـ.ـيـ.ـت...
فريحه: ههههه. يلهوى بمـ.ـو.ت ف رمانسيتك.
مراد: لأ خلى بالك أنا ف الرومانسيه معنديش يما ارحمينى. ندوس ونعدى ع طول.
فريحه: هههههههه. قلبى ياموراد والله.
مراد: حبيبتى يابت. قوليلى بقى. ميرو عامله ايه؟ و آدm طمنك عليه لما كلمك. كويس يعنى؟ والبت توتا؟
فريحه: الحمدلله ياحبيبى. ميرو تمام. وتوتا بخير وبتدعيلك ديما.
وكمان آدm طمنى عليه وقال إنه بخير. وقال إنه عايزنى اكون فخوره بيه. زيك بالظبط.
مراد: ابتسم بحب. انا اكتر من فخور بيه. آدm ده سندى بعد ربنا. بس لو يفرد بوزه ده.
فريحه: ربنا يبـ.ـارك ف عمرك. ويخليك لينا وتفرح باولادك وتشوف احفادهم يارب.
مراد: ابتسم. ويبـ.ـاركلى فيكى يافريحتى.
فريحه: فهد اخويا عامل ايه يا مرادي؟
مراد: اهو متلقح ف الاوضه التانيه بيكلم رينو.
عند رينو. خلصت صلاه وقراءة القرآن. وردت ع الفهد.
فهد: نجمتى.
رينو: وحشتنى.
فهد: وانتى وحشتينى اوى.
رينو: مبسوط يافهد؟
فهد: ومين مايبقاش ف حياته رينو وميكونش مبسوط. بس رينو ملك الفهد وبس.
رينو: بسعاده: ورينو بين ايديك يافهد بس انت ارجع.
فهد: قريب اوي ياروحي هتكونى ف حـ.ـضـ.ـنى.
رينو: بتنهيده. تعرف الفرحه انهردا مكانتش كامله من غيرك. وجودك بيفرق.
فهد: ابتسم. إن شاء الله هعوضك انتى و آرين و آركان لما ارجع.
رينو: إن شاء الله ياحبيبى. وع فكره هيلينا بتسلم عليك. وبتقولك مبروك ع نجاح الولاد.
فهد: امم الله يبـ.ـارك فيها. وسفيان ابنها وبـ.ـنتها كويسين؟
رينو: سفيان سافر عند جدو والد هيلينا يقضى الاجازه. وهيكمل دراسته ف ايطاليا ومش هيرجع دلوقتي. وبـ.ـنتها بـ.ـارى. ف 2 اعدادي.
فهد: ربنا معاهم. بصراحه رعد قبل ما اسافر قابلته ف شركة آدm. وسلمت عليه شخص فوق المحترم ومتواضع جدا.
رينو: فعلا. رغم إن هيلينا دخلت شريكه معاه. وكبرت شركتهم. إلا أنهم متواضعين.
فهد: ربنا معاهم. المهم ياروحي آرين و آركان فين؟
رينو: آرين ف اوضة نور نامت من شويه لانها صاحيه من بدرى وكانت قلقانه بخصوص النتيجه.
و آركان ف اوضة آدm. وع فكره ياحبيبى انا عايزه اقولك اننا كلنا بكره معزومين عند بابا طارق.
فهد: ايوه عارف. اتصلت ع ماما ابـ.ـارك ليها ع نجاح چود و چواد. وقالتلى.
رينو: تمام. بس برضو عايزاك تعرف إن بعد العزومه هنطلع انا وولادى ع شقتنا نقعد فيها.
فهد: بخـ.ـنـ.ـقه. تانى يارينو؟ مش قفلنا كلام ف الموضوع ده. قعاد ف شقه لوحدكو لأ مش هيحصل.
رينو: ممكن تهدا شويه. واسمعنى وافهمنى لو سمحت. وع فكره دى مش رغبتى. دى رغبة آركان ابنك. وزعلان جدا منك يافهد.
فهد: بدهشه. زعلان مني أنا طيب ليه؟
رينو: ايوه زعلان منك. واتكلم معايا وقالى بابا خايف عليكى انتى و آرين وانا موجود. وكمان قالى هو انا مش راجـ.ـل واقدر احميكي؟
فهد: بتنهيده. يارينو ياحبيبتى. انا خــــوفى ده مش جديد عليكى.
و آركان راجـ.ـل وماشاء الله عليه يعتمد عليه ف كل حاجه كمان.
لكن انا هكون مطمن اكتر وانتى عند آدm وزين. وبـ.ـنتى مع مريم وابنى قدام عيون جدو. ارجوكو قدرو خــــوفى عليكم. الدنيا مبقاش فيها امان.
رينو: بتنهيده. ياحبيبى انا فاهمه كل ده. لكن يافهد لازم آركان يحس بالمسؤوليه.
هو عايز يشيل المسؤلية من دلوقتي ليه نعاند معاه. وبعدين الل نصيبه ف حاجه مهمه حصل هيشوفها. عشان خاطرى يافهد اسمع كلامى المرادي بس ارجوك.
والله آركان زعلان جدا وواخد الموضوع بجديه.
فهد: نفخ بديق حقيقي. ماشي يا لارين اعملى الل انتى عايزاه.
رينو: بزعل. بقى كدا يافهد. اوكي شكرا جدا.
فهد: شكرا ع ايه بقى؟
رينو: بزعل طفولي. عشان انت مسافر بعيد عنى. والمفروض تتدلعنى. بس اظاهر بقى الخناقات وحشاك...
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك بصمت ع طريقتها. ايه يارينو القمر. كل شويه تصغري كدا. حـ.ـر.ام عليكي والله.
رينو: بمكر. اممم بس مش وحشاك كتير صح؟
فهد: هههه. طيب تعالى نبدء من الاول وسيبك بقى من كل ده وركزى معايا. هو انا مش وحشك ولا ايه؟
رينو: ههههه. انت؟ دا انا هتجنن واشوفك قدامى. نفسي تعملهالى مفاجآه زى زمان واشوفك حقيقي قدام عينى.
فهد: إن شاء الله ياروحي. كل طلباتك اوامر.
ف جناح آدm.
آدm: صلى القيام وقرا الورد اليومي. هو ومريم...
مريم: خلصت. وقامت قــلـــعت الاسدال وعلقته ع الشماعه. ورايحه تنام. وكل ده ف صمت تام.
آدm: قام وشال المصحف حطه مكانه. وراح قعد ع طرف السرير مكانه. ومستني يشوف مريم هتعمل ايه.
مريم: شـ.ـدت الغطا عليها بنرفزه. وقالت تصبح ع خير يا ابو مراد. وغمضت عينيها وهي زعلانه.
آدm: ابتسم. وهز راسه أمم ابو مراد؟ طيب ماااشي. احم وحضرتك بخير.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. وهمست اييه؟ حضرتي؟ وبصت ع آدm. شافته بيبصلها. واتحرجت احم. وغمضت عينيها بغـ.ـيظ وسكتت.
آدm: رفع حاجبه. اممم. تمام. لو سمحتى حضرتك. ممكن تقربي شويه عليا. عشان سقعان.
مريم: عوجت بوقها. وهمست سقعات واحنا ف بداية الصيف. طيب. وقربت منه شويه صغيره.
آدm: معلش يا أم مراد. تقربي شويه كمان.
مريم: نفخت بنفاذ صبر. استغفرك ربي. وقربت منه شويه صغيره. وقالت بنرفزه ممكن بقى حضرتك تنام.
آدm: كشر عينيه. وقرب من وشها. وصك ع اسنانه. بتزعقى لجوزك يامدام.
مريم: غمضت عينيها بتعب. وبعدين معاك بقى. انا عايزه انام.
آدm: بسخريه. اتفضلى ياباشمهندسه نامي. نامي وانتى مزعقه لجوزك. خلى الملايكه كلهم بقى يشكرو فيكى.
مريم: اتعدلت وقعدت. وقالت بنرفزه. عايز ايه يا آدm من بدرى بتلف وتدور ليه؟
آدm: غمض عينيه بتريقه الله اخيرا اميرتى قالت اسمك يا آدm.
مش مهم حتى لو من غير نفس بس انا راضي. انت قلبك كبير اوى يا آدm. اه والله.
مريم: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. ولفت وشها بعيد عشان مايشوفهاش...
آدm: قرب من ودنها وهمس. من بعد العصر يامفتريه. هريانى يا ابو مراد. يابو مراد. ماكانتش برشامه دي.
مريم: لفت وشها ليه. وكشرت عينيها بزعل. والله كل ده الل يهمك وبس.
انى قولت ابو مراد. طيب واهمالك ف صحتك ده مايزعلنيش؟ لأ انا بجد زعلانه أوى منك يا آدm.
آدm: مسك ايدها. خلاص بقى قلبك ابيض. والله انا كويس الحمد لله.
مريم: حطت ايدها ع ايدو. وبصت ف عينيه. وعلشان تفضل كويس اهتم بنفسك علشانك انت. انت طول ما انت بخير. انا هكون بخير يا آدm...
انت مابتسمحليش انسي علاجى ساعه واحده. وكل ده نابع من حبك ليا وخــــوفك عليا. وأنا كمان واجبى انى اهتم بيك واشوف طلباتك واهتم بصحتك.
آدm انت من سنتين تعبت ورقدت ف سريرك اسبوع. وانا كان ربنا وحدو الل عالم بيا. وكمان ولادك كانو تايهين واحفادك كانو مرعوبين عليك.
وابو فهد. كان ضايع من غيرك. وكل العيله كمان.
صعب علينا تعبك اوى يا آدm. بجد تعبك ممـ.ـيـ.ـت لينا كلنا. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. ارجوك حلفتك بالله تهتم بنفسك يا آدm.
آدm: بدهشه. مريم بس بس. ومسح دmـ.ـو.عها. انا اسف ياروحي بجد. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. واضايق من نفسه. مريم خلاص ارجوكي. الموضوع مش مستاهل دmـ.ـو.عك دي.
مريم: كـ.ـلـ.ـبشت فيه بعـ.ـيا.ط. بتهايألك يا آدm. انا من غيرك ولا حاجه. ارجوك خلى بالك من نفسك حلفتك بالله يا آدm.
آدm: بزهول. وبعدm فهم. طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. ومسك وشها بايديه.
مريم انتى محسسانى انى عندى تعب بجد. ده ضغط واكتر الوقت الحمد لله بيكون مظبوط. والفتره الل تعبت فيها دى. كانت عاديه جدا.
اى حد معرض للتعب ياروحي. وبعدين خلاص ليكى عندى ياقلب آدm يوميا هاخد العلاج. بس ارجوكي متعيطيش والله الموضوع تافهه جدا. وباس جبينها بحب كبير. وضمها لقلبه. ومسد ع شعرها.
مريم: غمضت عينيها بحب ف حـ.ـضـ.ـنه. واستكانت.
آدm: ابتسم ع عشق ال آدm. وهمس احسن دلوقتي.
مريم: هزت راسها ايوه الحمدلله.
آدm: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه. وبص ع وشها وملامحها. والكام شعره باللون الرمادي فوق جبينها. وابتسم. طول عمرك قمر من اول يوم شوفتك فيه لحد دلوقتي.
مريم: رفعت ايدها ع شعر آدm. وابتسمت. ونزلت ايدها ع دقنه الخفيفه. طول عمرى بعشقك ف شبابك وبقول انك كيان مريم. وبعد ما ظهر اللون الرمادي بين شعرك الاسود ودقنك الل بتخـ.ـطـ.ـفنى. وكياني زاد ف عشقك يا آدm.
آدm: مسك ايدها وباس عليها. وقال.
مهما يمر علينا من عُمر. لن يسـ.ـر.ق أيّ منافس حبّي المؤكّد لكي هذا المجد سيكون لشعرك الرّماديّ.
تاني يوم ف فيلا العدوي. الساعه 9 الصبح.
ميرو: نازله ع السلم. وبصت ع الليفنج مالقتش حد. وراحت ع المطبخ. صباح الخير ياداده زينب.
زينب: بتجهز الفطار. وابتسمت يسعد صباحك يادكتورتنا. وانا اقول المطبخ منور ليه؟ اتاري ست الكل منوراه...
ميرو: ههههه. حبيبتى ياداده ربنا يخليكي ليا يارب. هو محدش نزل من العيله؟
زينب: لا لسه محدش نزل. ما انتى عارفه بقى يوم الاجازه سي آدm بيه بيصحى برحتو.
تحبى اعملك كوباية اللبن بتاعتك دلوقتي.
ميرو: بنفى. لأ لأ لأ. ارجوكي مش عايزه. أنا هطلع اصحى البنات.
وخرجت من المطبخ. شافت رينو نازله ع السلم. وابتسمت صباح الخير ع اجمل عمتو.
رينو: ابتسمت بحب ونزلت سلمت عليها. صباح القمر ع اجمل ميرو ف الدنيا. عامله ايه ياحبيبتى.
ميرو: بابتسامه. كويسه جدا الحمد لله. آرين لسه نايمه؟
رينو: تعالى نقعد. وقعدو. لأ آرين صحيت وبتصلى الضحى ونازله ع طول. و آركان كمان.
ميرو: خالو فهد كلمك؟ وحشنى اوى بجد هو وبابي.
رينو: بحب كبير. كلمنى ياروحي وسأل عليكى امبـ.ـارح كتير. وقالى أنه هيتصل ع فونك عشان يسلم عليكى.
ميرو: هزت راسها وابتسمت. اوكي ربنا معاهم ويرجعو لينا بالسلامه.
رينو: يارب ياحبيبتى. ورفعت راسها وشافت ليليان نازله.
ليليان: صباح الخير عليكو. وسلمت عليهم.
رينو. وميرو. صباح الخير يالي لي.
ليليان: قعدت بتـ.ـو.تر احم هي ماما مريم لسه منزلتش؟
رينو: تؤ. انهردا إجازة بابي. وبينزلو متأخر كالعاده.
ريتال: نزلت. وبتتاوب. صباح الخير يارينو. صباح الخير يابنات وسلمت عليهم.
كلهم. صباح الخير.
ريتال: قعدت. عامله ايه يالي لي؟
ليليان: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم كويسه يامامي.
ريتال: وانتى ياميرو ياحبيبتى. عامله ايه وفريحه فين؟
فريحه: من وراهم انا اهو. ههههه صباح الخير يابنات وسلمت عليهم. واطمنت ع ميرو. وقعدت. وتالين سلمت وقعدت.
ليليان: بتجمع قوتها. وبتاخد شهيق وزفير. وقالت اسمعوا وركزو بقى انا عايزا اقولكم ع حاجه مهمه جدا وحصلت. قبل ما بابي وبابا آدm ينزلو.
الكل بص لبعضه. ومش فاهم.
ريتال: كشرت عينيها. ومسكت ايد ليليان. مالك ياليليان. وايه الل حصل؟
ليليان: غمضت عينيها بقوه. وقالت مره واحده. كريم ابن خالو يوسف كلم باباه وجدو أشرف وعايز يطلب ايدى. ونفخت بقوه انها اخيرا قدرت تتكلم.
كلهم بصو لبعض وفرحو...
رينو: بفرحه. بجد يالي لي؟ امممم يانمسه انتى. أحكي وقولى بقى ايه الل حصل؟
ريتال: بسعاده. وقالت بهمس. كريم إبن اخويا؟ وضحكت بصمت ع الخبر الجميل ده.
فريحه: بجد إخبـ.ـار جميله جدا. ويارب يتمم بخير يالي لي كريم محترم جدا. وبصت ع ميرو بـ.ـنتها. وشافت ابتسامه حزينه ع وشها. وغمضت عينيها بو.جـ.ـع. لانها عارفه إن بـ.ـنتها مغرمه بتيم. واتنهدت ودعت بقلبها ربنا مايكتب عليكى و.جـ.ـع القلب يامريم يابـ.ـنتى. ويريح قلبك ياروحي.
ميرو: ابتسمت بفرحه. لكن للحظه تخيلت انها مكان ليليان. وبتقول تيم عايز يتقدmلى. وضحكتها اختفت وعيونها لمعت. وانتبهت ع صوت ليليان.
ليليان: يارب ياخالتو فريحه. ربنا يخليكي لينا يارب.
ميرو: الف الف مبروك يالي لي بجد فرحتلك جدا. وقامت حـ.ـضـ.ـنتها بسعاده كبيره.
ليليان: ضمتها وف نفس الوقت زعلانه عشانها. واتمنت إن تيم يحس بيها.
رينو: اخلصي بقى احكيلى. يتقدmلك عادي ولا ف اعجاب من الطرفين ولا ف قصه وكدا واحنا مش عارفين؟
ليليان: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. احم حاضر ياعمتو انا هقولكم ع كل حاجه...
عند آدm.
مريم: فتحت عينيها وشافت آدm نايم. ورفعت أيدها ع دقنه. وابتسمت بحب. وبدأت تصحيه آدm حبيبى؟
آدm: ...
مريم: آدm. قوم بقى الساعه 10 صباح الخير.
آدm: فاق وفتح عينيه. وابتسم صباح الخير يا روحي.
مريم: صباح الورد والياسمين ع عيونك. قوم بقى.
آدm: اتعدل. حاضر يستى مستعجله ع ايه؟
مريم: الساعه 10 ورينو اكيد صحيت ونزلت من بدرى.
وكمان زين وريتال وفريحه واحفادك. اللهم بـ.ـارك يارب. وانت عارف انهم مش هيفطرو غير بوجودك معاهم.
آدm: حاضر ياروحي، وللحظه افتكر. وقال مريم. انتى امبـ.ـارح طول اليوم مكنتيش ع بعضك وف حاجه مزعلاكي. وانتى قولتى بعدين؟ ممكن اعرف؟
مريم: بتنهيده. مش وقته ياحبيبى. هاقولك بعدين.
آدm: شاف ملامحها زعلانه. ورجع خصلة شعر ورا ودنها. طيب ليه مش وقته؟ انا انهردا اجازه. وكمان بحب اسمعك. ممكن تقولى ايه الل مضايق اميرتى كدا؟ وزعلانه ليه؟
مريم: بحـ.ـز.ن كبير. انت كان عندك حق يا آدm.
آدm: بعدm فهم. عندى حق ف ايه؟
مريم: انت من زمان تقولى ميرو بتحب تيم. وانا اقولك لأ. ميرو بتحترم تيم مش اكتر. وهما اخوات وبس.
لكن امبـ.ـارح بس اتأكدت إن كلامك كله صح. انا شوفت العشق ف عيون ميرو. مش حب وبس لأ ده اكبر من العشق يا آدm.
انا دلوقتي فهمت سبب تغيير حفيدتى وسكوتها اكتر الوقت. بتفكرنى بالألــم الل عاشته رينو بـ.ـنتى زمان. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. انا مش عايزه حفيدتى تعاني يا آدm.
آدm: هشش اهدى ياحبيبتى. وانا عمرى ما هسمح لحفيدتى انها تعاني.
وانا بحاول اعوضها وأخرجها من الل هي فيه. لكن برضو هرجع واقولك حفيدتى اغلى من عيالى وانا لا يمكن ااقلل منها ابدا.
لازم راسها تكون مرفوعه ديما زي بناتك وبنات العيله.
وكمان يامريم انتى عارفه إن كل شئ ف الدنيا دى قسمه ونصيب. ولو ليها نصيب ف تيم. هتاخده غـ.ـصـ.ـب عن اى حد.
الل نقدر نعمله اننا نحتويها اكتر من قبل...
وميرو قويه جدا وكمان عندها اراده كافيه انها تتعايش مع الواقع. ميرو مش ااقل منك ف القوه يامريم.
مريم: بصت ف عينيه بدmـ.ـو.ع. وسألته هو تيم بيحب مين يا آدm؟
تحت ف الليفنج.
كلهم سمعو قصة كريم وليليان.
ميرو: ههههه حـ.ـر.ام عليكى عـ.ـذ.بتيه معاكى.
رينو: شاطره يالي لي. ايوه كدا بنات العدوي مش اى حد.
فريحه: ههههه اكتر موقف عجينى. ف يوم كريم جه هنا.
وماشي يدور ع حاجه. وبيلف حوالين نفسه. وفجاءه خبط ف عمود الصاله واتكسف منى هههههه سألته بتدور ع ايه ياكريم.
اتلخبط وقالى بدور ع الموبيل ماشوفتيهوش ياعمتو؟
قولتله ايوه ف ايدك اهو ياحبيب عمتك هههههه. دلوقتي بس عرفت هو كان بيدور ع مين. ههههه شاطره يالي لي.
كلهم ضحكو...
ريتال: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. وضمت ليليان. الف الف مبروك ياقلب مامي. انا مبسوطه اوى عشانك ياروحي.
ليليان: بفرحه كبيره ميرسي جدا يامامي ربنا يخليكي ليا يارب.
آريان: من وراهم. وهتفرحي اكتر ياست الكل لما تعرفى إن ابنك قرر يخطب خلاص.
الكل: بص لبعض بسعاده كبيره.
زين: نازل ع السلم. ومين سعيدة الحظ دى يادكتور آريان...
آرين: نازله جري ع السلم. وبتضحك. وقالت بمرح اكيد تمارا صح يادكتور آريان؟
الكل. بدهشه وسعاده ايييه؟ تماراااا.
آريان: هرش ف قفاه. واستحلف ل آرين.
آرين: ههههههه. اعترف يادكتور آريان صح ولا انا غلطانه؟
زين: صباح الخير للجميع الاول. وسلم ع رينو. والكل وقعد جمب ليليان. وسألها ايه ياحبيبتى وشك احمر اوى ليه؟
ريتال: استنى بس يازين ارجوك. نشوف ابنك هيقول ايه؟
زين: ههههه. طيب ماهي رينو الصغيره قالتلك اهي.
بتفكرينى ب رينو زمان. فاكره لما اتقدmتلك ياريتال. والكل مستنى موافقتك ومفيش غير رينو الل خلتك تتكلمى اخيرا.
رينو: بسعاده. شاورت ل آرين وباستها حبيبت مامي الل هاتقولى بقى مين عايز يتجوز مين ف العيله؟
آرين: حطت ايدها ع بوقها. نو نو يامامي. دي اسرار دوله.
وبعدين انا قولت تمارا لان خلاص الدكتور آريان قرر ع اهم خطوه. وانا سهلت عليه صح يادكتور...
آريان: صح ياصغيره. احم بصراحه ياحج زين. انا عايز اطلب ايد تمارا. وياريت يعنى تفاتح بابا آدm ف الموضوع.
زين: بسعاده كبيره. هز راسه تمام ياحبيبى. وربنا يتمم بخير. لكن قبل كل ده. تمارا رأيها ايه؟
رينو: بخبث. ايوه صح مش ممكن تكون مش موافقه وابن اخويا يحرج نفسه؟
آريان: بتسرع. لأ لأ انا سألت تيما وهي موافقه، احم.
آركان: من وراه. صفر بصوت مهموس اوووو تيماااا ايوه قووووولتلي.
الكل ضحك ع شكل آريان وهو متلخبط ومتغاظ من آركان.
آريان: ضـ.ـر.به ف جمبه اتلم.
آركان: ااه. ايه ياعم انت. هو انا قدك. وكمل بمكر.
وبعدين عندك قصة غرام ومخبى علينا كل ده؟ لأ لأ انا زعلان. حقيقي زعلان. قولى بقى حبتها من امتى ها. ها؟ وغمز
آريان: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. اتلم عشان معلمش ع وشك ع الصبح.
آركان: تعلم ع وشي ليه انت مفكرني مصطفى عزيز؟ قول قول. متخفش والله مش هسيحلك وسط الشله هههههههههههه. آريان بيحب تمارا هههههه.
الكل ضحك عليهم.
آريان: بصلهم. واتغاظ وقال لزين بعد اذنك ياحج. جري ورا آركان بسرعه.
آركان: جري بسرعه وخرج من باب الفيلا.
كلهم بيضحكو. من قلبهم ع آريان و آركان.
آرين: بصت فوق. وضحكت بسعاده. بابا آدm وماما مريم نازلين اهم.
فريحه: ندهت يازينب لوسمحتى حطى الفطار.
زينب: حاضر يا دكتوره.
آدm: ومريم نزلو. وسلمو ع الكل. وقاعدين ع السفره يفطرو.
آدm. قاعد وع يمينه اميرته وواضح عليها الزعل ع ميرو.
وع شماله زين وريتال جمبه. ورينو جمب مريم. وفريحه جنبها وتالين. وميرو جمب ليليان وآرين. وآريان واركان جمب بعض.
آدm: ابتسم. عامله ايه ياميرو ياحبيبتى.
ميرو: ابتسمت بحب الحمد لله يابابا.
آركان: بابا هو احنا هنروح عند بابا طارق ازاى؟ مين هيوصل مين؟
آدm: انت هتركب مع آريان العربيه بتاعته.
وخالك زين. هياخد ريتال.
وتيم: جاى شويه كدا. وهياخد رينو وفريحه وتوتا معاه.
آرين: كشرت عينيها طيب واحنا يابابا؟
آدm: ابتسم. انتى ولي لي وميرو. معايا ياروحي. ايه رايك؟
آرين: واااو جميل اوى...
مريم: اتفضل يا حبيبي. العلاج بتاعك.
آدm: ابتسم. حاضر يا روحي. تسلم ايدك.
وبعد الفطار. زين طلب من آدm أنهم يتكلمو ف المكتب. واخد آريان معاه. واتكلمو. وآريان شرح ل آدm كل حاجه بخصوص تمارا.
و آدm هز راسه بدهشه ومثل انه مش عارف حاجه. مع أنه عارف إن آريان وتمارا بيحبو بعض. وابتسم. وقاله سيب كل حاجه لحد ما عمك مراد وفهد يرجعو بالسلامه.
وبعد فتره. الكل لبس وجهز نفسه. و تيم جه وسلم ع الكل. واخد رينو وفريحه وتالين ع فيلا طارق.
زين: اخد ريتال ومشيو. و آريان اخد آركان ومشيو.
بعد شويه.
آرين: لابسه فستان زهرى جميل جدا عليها.
وميرو لابسه فستان اسود رقيق وتحفه عليها. ليليان لابسه فستان هافان لأن كريم بيحب اللون ده جدا عليها. وقاعدين ف الليفنج من فتره.
آرين: قامت بزهق. اوف بقى. احنا اتاخرنا جدا. هو بابا آدm بيعمل ايه كل ده؟
ميرو: ههههه يابـ.ـنتى اهدى. انتى عارفه طقوس بابا آدm. لازم يروح اخر واحد مع اميرته.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. ايووووه انا كنت ناسيه. طيب وبعدين.
دي مامي وصلت من نص ساعه واتصلت عليا. ونص العيله وصلت هناك.
ميرو: متستعجليش. تعالى بس اقعدى جمبى. وكلها ساعتين تلاته وبابا وماما هتلاقيهم نازلين هههههههه...
آرين: خبطت برجليها ع الأرض مكانها. وعيطت بتمثيل ببراة الأطفال. ساعتين تلاته اعااااا...
ميرو: ههههه طفوليه انتى اوى يا آرين. هي ليليان فين؟
آرين: قعدت جنبها بغـ.ـيظ. بتتكلم ف الفون مع سي كريم.
ليليان: ايوه يا كريم. طيب اعمل ايه هو بمزاجي؟
كريم: بغـ.ـيظ مكبت. يعنى انا من الضهر واقف ف الجنينه ومستنى وصولك ف اى وقت.
واول ما شوفت عربية اخوكي آريان قلبى فرح وقولت اخيرا هشوفك. ومكنتيش موجوده معاه. وعربية عمى زين بردو نفس الاحساس.
وعربية تيم. والله حـ.ـر.ام شـ.ـد الاعصاب الل انا فيه ده. ده انتى لو بتنتقمى منى مش هتعملى فيا كدا.
ليليان: ضحكت بسعاده كبيره وقلبها بيدق من حب كريم ولهفته عليها.
احم معلش يا كريم. بابا آدm قال إنه هياخدنا معاه. ولسه منزلش لحد دلوقتي...
كريم: مسح وشه بايدو بخـ.ـنـ.ـقه. صبرنى يارب. ماشي يالي لي. واعملى حسابك انى هطلب ايدك انهردا. لما اشوف انا ولا انتى.
ليليان: ههههههه. معلش يا كريم متزعلش. قلبك ابيض بقى. وكتمت الضحكه...
كريم: اتنهد بحب. انا بمـ.ـو.ت فيكى ياليليان.
مصطفى: جه عليه. انت بتكلم مين ياكريم؟
كريم: بغـ.ـيظ وانت مالك انت؟ امشي روح العب مع چواد أجرى.
ليليان: بتسمع وبتضحك ع نرفزة كريم.
مصطفى: العب مع چواد؟ ليه وانا عيل صغير؟ انا رايح اولى جامعه ياكابتن. وعلا صوته ولا ايه ياليليان يابـ.ـنت عمتى احببتى هههههههه...
كريم: مسكه من قفاه. انت ياض رخم ومشاكس ليه؟ ياض انا اخوك الكبير وممكن اعمل منك كفته امشي يلا من هنا.
ليليان: بتضحك بصمت.
مصطفى: طيب نزل ايدك. القميص هايتكرمش. وانا غلطان أنى ساكت عليك اصلا.
كريم: بدهشه. ساكت عليا انا؟ ياض متخلنيش اتغابى عليك.
مصطفى: رقص حواجبه. طيب هات اسلم ع لي لي بـ.ـنت عمتو حبيبتى.
ليليان: هههههه.
كريم: بغيره. اقفلى ياليليان. وقفل وعلق مصطفى من ياقة القميص. ايه لي لي دي ياض؟ وايه حبيبتي دي كمان؟
انت بقى هتعملي فيها انك ماسك عليا حاجه؟ ها؟ لأ احب اقولك انى هطلب ايد ليليان انهراد. بس انت بقى من هنا ورايح هتنفذ اى طلب اطلبه منك ومن سُكات. عشان بس تحترم نفسك وانت بتتكلم مع مرات اخوك المستقبليه.
مصطفى: بغــــرور. هأ. حبيبى ياكريم باشا احب اقولك انى لا يمكن أنفذ اى طلب تحت ضغط من اى حد. وبعدين يانجم انفذلك من سكات ليه؟ ماسك عليا ذله ولا قافشنى هههههه العبد لله واد مخلص ومفيش عليه اى جمارك.
كريم: بخبث. قرب من ودنه. طيب قول وحياة چود كدا؟
مصطفى: فتح عينيه بدهشه. وقال بلخبطه چو، احم چواد؟ ماله چواد مش فاهم؟
كريم: هههههههه لأ حلوه. بس احب اعرفك انى عارف انك بتحب چود يادرش. ولم نفسك معايا عشان ماعملهاش معاك واخليك حديث العيله. اشطا يانجم؟ وعدل ياقة قميص مصطفى. وخبط ع خدو براحه اتلم ماشي ياقلب چود هههههههه. وسابه ومشي.
مصطفى: كشر عينيه بغـ.ـيظ كبير. اممم طلعت مش ساهل يابن يوسف عزيز. وحياة چود وكوثر. لاردهالك مااااشي.
بعد شويه.
تيم: ف الجنينه. بيتكلم مع شباب العيله. وقال ثوانى وراجع ياشباب. واتحرك خطوتين. وطلع الفون واتصل ع آرين.
فيلا العدوي...
آرين: قامت وقفت. بصو بقى يابنات انا هطلع اخبط عليهم.
ليليان: ههههههه. والله لو عملتى ايه حتى. بابا آدm مش هينزل غير بمزاجه.
ميرو: ههههههه بابا آدm بينتقم من بابا طارق اكيد، بيحب ينرفزه ديما. واكيد بابا قاصد يتأخر عشان بيحب يشوف رد فعل بابا طارق.
ليليان: هههههه وانا قولت كدا والله. اقعدي بقى يا آرين. لسه بدرى.
آرين: اعاااااا. الساعه 3 وبتقولو لسه بدرى. اهو تيم بيتصل عليا اهو.
ميرو: قلبها دق. وابتسمت بو.جـ.ـع متدراي.
ليليان: تلقائيا بصت ع ميرو. واتنهدت بزعل عشانها.
آرين: قعدت جمب ميرو. وردت الو.
تيم: بخـ.ـنـ.ـقه. ايوه يا آرين انتو فين؟
آرين: لسه ف الفيلا ياتيمو...
تيم: طيب لو بابا آدm هيتأخر اكتر من كدا. اجي اخدكو.
ميرو: سامعه صوت تيم من الفون. وغمضت عينيها بزعل ع حالها. والل وصلت نفسها ليه.
آرين: ببراه. ياريت بجد ياتيمو. لكن انت عارف قرار بابا آدm.
تيم: طيب ياحبيبتى متزعليش نفسك. انا هتصل ع بابا آدm. لأن الكل موجود وعمى طارق متغاظ جدا.
آرين: اوكي ياتيمو. ميرسي جدا.
تيم: ابتسم. ماشي ياحبيبتى يلا مع السلامه.
آرين: باى. وقفلت. وبصت ليهم. تيم هيتصل ع بابا آدm.
ميرو: ...
ليليان: احم. والله طيب تمام.
ميرو: قامت وقفت. انا هطلع استناهم ف الجنينه. بعد اذنكم. وسابتهم ومشيت.
آرين: بعدm فهم. هي ميرو مالها يالي لي؟ شكلها زعلانه. وكانت بتضحك من شويه.
ليليان: بتنهيده. ابدا ياحبيبتى مفيش حاجه. اكيد متـ.ـو.تره لأن النتيجه قربت.
بعد لحظات آدm. نازل ومريم جمبه.
آرين: قامت بفرحه يس. اخيرا. وجريت ع اول السلم. ايه يابابا كل ده. ساعتين؟
آدm: ههههه اعمل ايه بس ياحبيبتي. كله من مريومه هي ديما تأخرنى.
مريم: بصتله بدهشه و كشرت عينيها. انا؟ وبصت ل آرين طيب تصدقى انى انا اعمل كدا؟
آرين: بصت ل آدm. اممم ينفع مجاوبش هههه
آدm: ههههههههه حبيبت جدها. ديما واقفه معايا.
مريم: اممم مبروك عليك. كفايه عليا حفيدى آدm الغالى ديما منصف ليا.
ليليان: اوبا بقى. وانا روحت فين يامريومة قلبى.
آدm: ههههههه. اهي اتفضلى ليليان اتحولت اهي.
آرين: اوكي اوكي حصل خير يا جماعه. ممكن بقى بليز. بليز نمشي.
مريم: بصت حواليها. هي ميرو فين؟
آرين: مستنيه ف الجنينه.
آدm: طيب يلا بينا. واتحركو وخرجو.
ميرو: شافت جدها آدm. وقربت منه بحب كبير. ايه الشياكه والجمال ده ياحبيبى.
آدm: حط ايدها ف دراعه التانى. ايه رايك عجبتك؟
ميرو: ههههه قمر بجد يابابا. طول عمرك جينتل مان وجميل جدا.
آدm: بص ل اميرته. وغمز. حفيدتك ماشيه ع العهد.
مريم: بسعاده. طبعا دى بـ.ـنت الغالى.
آدm: فتح باب العربيه ل مريم وركبت جمبه. والبنات ركبو ف الكرسي الخلفي. وآدm اتحرك. وطول الطريق. يتكلم مع مريم واحفاده.
فيلا السيوفي.
طارق: بفرحه. منورين ياجماعه بجد.
جاسر: بنورك ياحبيب اخوك.
اشرف: كلفت نفسك ياطارق.
طارق: بعتاب. ياراجـ.ـل عيب عليك الكلام ده.
زياد: طول عمرك صاحب واجب ياسيادة اللوا.
طارق: الله يخليك يازياد. والله انا مبسوط بلمتكو دي. بس الل هيشلنى قريب ابن العدوي. الساعه 3ونص. ولسه مشرفش. وبتصل عليه دلوقتي كنسل عليا.
زين: هههههه. اكيد الحج ف الطريق. ومردش عليك عشان عارف انت بتحبه قد ايه ههههههه.
طارق: كشر عينيه. بحبه اوى. انت متعرفش نفسي اشوفه قد ايه.
محمد: هههههههه. والله ياطارق. انا بحب علاقة الصداقه بينك وبين آدm. ميكس جميل جدا.
طارق: ابتسم بحب. آدm؟ آدm ده كدا حاجه ملهاش وصف. عارف يامحمد ع قد ما بينرفزنى. ع قد انه مايستحملش عليا الهوا.
تيم: ابتسم. ايه اكتر موقف حصل بينك وبين بابا آدm. وساب أثر جواك؟
طارق: يااااه ياتيم يبنى. مواقف كتير. كتير جدا ملهاش عدد.
لكن الموقف الل مش قادر انساه. حصل قريب. والل محدش يعرفه غير زين وزياد. وانا معرفتش غير بالصدفه.
إن أسهم الشركه بتاعتى وقعت خالص. وخسرت مناقصه كبيره بسبب واحد اسمه رؤوف الجبالى.
وانا كنت مشغول بإجراءات المعاش. وكنت ف اليوم ده راجع تعبان والجو كان حر اوي. قولت اعدي ع آدm قبل ما اروح البيت. طلعت الشركه. وقربت من مكتبه. سمعته بيتكلم بأسلوب تهديد.
ل زين و زياد. إن لو طارق عرف بالل حصل ده هيطربق الشركه ع دmاغهم.
وقال كمان انه دفع تمن الاسهم. وهيعوض المناقصه. وهيرفع الشركه ويوقفها ع رجليها زى الاول واحسن.
وأنه مش عايزنى اعرف عشان مـ.ـا.تعبش او اضايق خاف عليا لايحصلى حاجه. ساعتها حسيت احساس غريب جداً. الل بسال نفسي. هو ف كدا؟
بينى وبينك ياتيم. انا مدخلتش المكتب. لأ انا نزلت وركبت العربيه ومحستش بحرارة الجو. ورغم الخساره الل حصلت إلا إن طول الطريق كانت ضحكتى ع وشي وابتسامة رضا عجيب. وكله يتعوض إلا صاحب وأخ وفي زى آدm العدوي. آدm اى موقف ليه يسيب أثر جوايا.
تيم: بيسمع. وابتسم بفخر. وقال جواه مش جديد ع آدm العدوي.
زين: قاعد بيسمع وكان مبسوط جدا. وحاسس انه ربنا راضي عنه عشان رزقه ب أب وأم زي آدm ومريم.
كلهم: ابتسمو بحب.
جاسر. مش جديد ع آدm. عمل حجات كتير جدا كفايه وقفته جمب ساره وماليكه. بجد ونعم الاخ.
اشرف: آدm ده بجد حاجه جميله جدا. ربنا يبـ.ـارك ف عمره. ويديم عليكو نعمة الصداقه يطارق ياخويا.
زياد: بأمتنان. لولا آدm بعد ربنا انا مكنتش وصلت لل انا فيه دلوقتى.
محمد: ابتسم. ف اشخاص ربنا بيخلقها ويكون راضي عنها وينعم عليها بنعم كبيره جدا. ومنهم حب الناس للشخص ده. وآدm إن شاء الله نحسبه من الناس دي.
كلهم آمين...
چواد: دخل يجرى. جدو آدm جه. جدو آدm جه.
ف اوضة فريحه.
ميرو: قاعده، ايه ياليليان جبتينى ع اوضة مامى ليه؟
ليليان: قعدت قدامها. علشان نتكلم بجد شويه. لانى مبقتش قادره اشوفك كدا واسكت.
ميرو: احم مش فاهمه نتكلم بجد ف ايه يعنى؟ تقصدى انتى وكريم؟
ليليان: بصت ف عينيها لأ اقصد انتى وتيم!
↚
چواد: دخل يجرى. جدو آدm جه. جدو آدm جه.
آدm: ساب مريم مع البنات. وهيدخلو عند رنا.
آدm: دخل ع الشباب. السلام عليكم.
طارق: بص ف الساعه وكانت 4. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقام وقف بغـ.ـيظ مالسه بدرى ياخويا.
آدm: بيسلم ع جاسر وأشرف. وقال ببرود. دانا جاي بدرى ساعه ياطاروق. وراح يسلم عليه.
طارق: شـ.ـده لحـ.ـضـ.ـنه بغـ.ـيظ. وهمس ف ودنه. انت عيل أتم وبـ.ـارد. وفصيل.
آدm: ههههههه. حلو القميص المشجر ده عليك. بتصغر نفسك ياعجوز.
الكل ضحك
طارق: هينفجر غـ.ـيظ. بكرهك يابن العدوي.
آدm: غمزله. وسلم ع باقى الشباب. ايه ياطارق مش هنتغدى ولا ايه؟ ولا هنقضيها سلامـ.ـا.ت. والغدا شوربة خضار؟
الكل ضحك بصوت عالى. ع شكل طارق.
رنا: رحبت ب مريم وملك وهنا ونور وماليكه وساره ومريم عزيز. والبنات. وخصوصاً فريحه ورينو. وطلبت من عايده والبنات يحضرو السفره الكبيره للشباب. وف اوضه كبيره.
الستات هتتغدى فيها. ورودي بتشرف ع كل حاجه. ومبسوطه جدااا إن كل العيله متجمعه عشان نجاح ولادها.
الكل صلى العصر. وبعد الصلاه. الكل بيتغدى. وكان غدا مميز وفيه اشكال والوان مختلفه. عشان طارق يغـ.ـيظ آدm. لكن شتان. وطارق اهتم بالضيوف. ورنا كانت مبسوطه جدا. واهتمت ب مريم وباقى العيله.
بعد الغدا.
طارق. وآدm واشرف وجاسر وزياد وزين ومالك ويوسف. قاعدين ف الليفنج وصوت ضحكهم ع مغامرات الماضي. واصل للستات جوه وهما كمان بيحكو عن زكريات زمان.
والأحفاد كلهم ف جنينة الفيلا. الشباب مع بعض والبنات كلهم مع بعض.
تيم: ايه ياكريم. عملت ايه في اوراق الجيش؟
كريم: خلاص كله تمام يا تيم. ااقل من شهرين واروح ع الجيش.
تيم: ربنا معاك إن شاء الله. وانت بقى يامصطفى. ناوى تدخل كليه ايه؟
مصطفى: امم. انا مجموعى الحمدلله. يدخلنى اى كليه وانا مستريح. لكن انا ناوى على ألسن إن شاء الله.
تيم: بإعجاب امم جميل جدا يامصطفى.
كريم: بخبث ايه ده بجد؟ انا عرفت من جدو طارق إن چود هتدخل نفس الكليه. سبحان الله.
مصطفى: كشر عينيه بغـ.ـيظ...
تيم: جميل جدا ع فكره. ألسن ليها مستقبل. وكمان ياريت يامصطفى تلعب رياضه انت خلاص كبرت اهو مالكش حجه.
مصطفى: لاااااااااء. رياضه لأ انا مبحبش الرياضه. هاتلى بس اكل وبلستيشن واتعشت ع كدا.
كريم: اهو بيئه زي ما انت شايف ياتيم. بقالى سنين اتحايل عليه يبنى لازم تلعب جيم حتى ع الاقل عشان صحتك.
يقولى لأ. أقوله طيب تعالى معايه ف صالة التدريب الل ف الفيلا. يقولى انت لو عملت ايه حتى مش هتمرن. عيل خيخا...
مصطفى: بقولك ايه اطلع من دmاغي. وركز انت ف حياتك كفايه عليا عضلاتك دي.
تيم: هز راسه بيأس. مفيش فايده فيك يادرش. وانت يا أسر ناويت ع ايه؟
آسر: ابتسم. إن شاء الله حقوق يادكتور.
تيم: امم تمام. دى رغبة جدك جاسر. عشان تكون مسؤول عن الشركات.
آسر: ابتسم. فعلا رافض استلم اى حاجه غير لما اخلص الجامعه. وديما يقولى الأهم رغبتك يا أسر. وبصراحه انا من زمان عندى شغف اكون محامى.
تيم: ابتسم. ربنا يوفقك. وإن شاء الله هتكون زى ما انت بتتمنى.
آسر: متشكر يادكتور.
ياسين: واقف وعقله وقلبه مش معاهم
آريان: وانت ياكابتن ياسين باشا عامل ايه ف الشرطه؟
ياسين: عينيه وقلبه ع مريم. وانتبه وقال. تمام وطالع عينى هههههه. بس كله يهون. وانا داخل كدا ع الحج زياد واقوله ابنك بقى ظابط شرطه ياحج.
آريان: انت تستاهل كل خير يا ياسين. وربنا معاك.
ياسين: ومعاك يادكتور. عارفين اللمه من غير الواد آدm وحشه بصراحه. مين متفق معايه؟
كلهم. فعلا عندك حق.
تيم: فعلا والله. كان زمانه فايز عليكم ف كل تحدى.
آسر: طيب ايه رايكم. تعالو نعمل تحدى. ونلعب لعبه.
مصطفى: موافق وانا اول واحد هخلع منكو.
كلهم: هههههههههههه.
آركان: يبقى انا الل هكسب إن شاء الله.
تيم: ههههه طيب العبو انتو بقى. وانا هتمشي مع آريان وياسين وكريم شويه.
عند البنات.
آرين: واقفه مع چود وكارما وحياه.
وتالين جوه مع مريم ورنا.
أما. ميرو واقفه مع ليليان وتمارا...
ميرو: بفرحه. الف مبروك ياتيما. بجد لما آريان قالنا ع الخبر ده فرحنا جدا. انا بجد مبسوطه اوى وكمان زعلانه جدا.
تمارا: اولا الله يبـ.ـارك فيكي ياميرو ياحبيبتى. ثانيا بقى. زعلانه ليه؟
ميرو: بصت ع ليليان. لأن البت دى هتتجوز وتروح ع بيت كريم. انا طول عمرى مافرقتهاش يوم واحد.
ليليان: عيونها لمعت. وبعدين معاكى بقى ياميرو. هتخلينى احلف منا متجوزاه.
تمارا: هههههه. خلاص ميرو موافقه انك تفركشي الجوزاه. وغمزت ل مريم.
ليليان: بدهشه. ايه؟ بجد يا مريم؟
ميرو: ههههه ايوه طبعا. مش انتى الل قولتى كدا؟ خلاص احلفى بقى ومتجوزيش وخليكى معايا ف فيلا العدوي ههههه.
ليليان: يالهوز. يابت ده انا بهزر معاكى هههههههه ده كريم يقــ,تــلنى ههههه.
ميرو: بعد الشر عليكى ياقلبى. وربنا يابنات يتمم ليكو ع خير. بجد بجد انا مبسوطه اوووى عشانكو.
تمارا: بعفويه. عقبالك ياميرو. وغمزت قوليلى بقى مافيش حد ف حياتك؟
ميرو: قلبها دق بقوه. واتلخبطت. ووشها اتخـ.ـطـ.ـف. ومالقتش رد تقوله...
ليليان: سمعت صوت حد بينادى وبصت وراها
ايه ده؟ تيما آرين بتنادى عليكى.
تمارا: بضحكه اوكي هعرف بعدين. يلا سلام دلوقتي أما اروح اشوف النابغه عايزانى ف ايه ههههههههه. ومشيت.
ميرو: حاسه ان جـ.ـسمها بيرتجف.
ليليان: حست بيها. تعالى ياميرو. انا عايزه اتكلم معاكى ف حاجه مهمه. تعالى نقعد اوضة مامتك فوق.
ميرو: ماشيه جمبها وساكته وعيونها ع تيم الل ضحكته مرسومه ع وشه وسط الشباب.
چود: بصت ع مصطفى وبتضحك عليه. وشافت ليليان وميرو داخلين الفيلا. احم بقولكو ايه يابنات انا رايحه الحمام اشطا. سلام دلوقتي. وراحت وراهم.
تمارا: ايوه يا آرين جتلك اهو.
آرين: بضحكه رقيقه. قلبى ياتيما ميرسي جدا ليكى.
احم بقولك ايه انا كنت عايزه استاذنك يعنى انى اقول الخبر الجميل ده ل حياة وكارما وچود.
تمارا: ههههه يابـ.ـنتى اهدى هو لسه حصل حاجه.
آرين: بطفوليه. بليز بليز. ارجووووكي. انا عايزه اقول الخبر ده بنفسي بليييز وافقى.
تمارا: هههههه. اوكي يقلبى قولى الخبر. وع مسؤوليتك اوكي.
آرين: بفرحه كبيره. وووااااو ميرسي جدا جدا يا اجمل ياتيما.
تيما: هههههههه قلبى يا آرين.
آريان: قرب منهم احم تمارا ممكن لحظه؟
تمارا: قلبها دق واتـ.ـو.ترت. احم وهزت راسها اوكي.
آرين: فتحت عينيها بسعاده. واو رومانتك بجد. روحي كلمى الدكتور آريان. وانا هروح اقول للبنات. يلا بااااى. واتحركت بسرعه.
وراحت عند حياة وكارما. وقالت. ايه ده فين چود؟
كارما: چود راحت الحمام.
آرين: اممم اوكي. اسمعوا بقى عندى ليكم حتة خبر حلو اوى.
حياة: بتسرق النظرات لل واقف بعيد عنها حوالى 5 متر. وقالت بهيام ها قولى يا آرين.
آرين: بفرحه. أبيه الدكتور آريان قرر يخطب.
كارما: سقفت بفرحه وااو بجد؟
حياة: عينيها كانت ع آريان. ونزل عليها الخبر بصدmه كبيره جدا.
آرين: ايوه بجد ياكارو. وبصت ع حياة. انتى يابـ.ـنتى سمعتى انا قولت ايه؟
حياة: بحـ.ـز.ن طفولى. ايوه سمعت. مبروك.
كارما: بسعاده ومين بقى العروسه؟ حد من العيله. ولا لأ؟
آرين: هزت راسها بمرح. اممم. هيخطب تمارا. هو اصلا بيحبها من زمان جدا وانا بس الل كنت عارفه.
كارما: وااو. ابله تمارا. بجد قمر وعمو آريان قمر. بجد يشبهُ عالم ديزني. انا مبسوطه اوى.
آرين: مش اكتر منى ياكارو. بتمنى بقى بابي حبيبى يرجع عشان اقوله انا أول واحده الخبر ده بحب اوووووى اشوف الضحكه والفرحه ع وش بابي القمر.
حياة: بدmـ.ـو.ع. قالت جواها يعنى آريان خلاص طلع مابيحبنيش.
آرين: بت ياحياة انتى سرحانه ف ايه كدا؟
كارما: بهزار. تلاقيها سرحانه ف حبيبها ههههههه.
حياة: انتبهت. واتـ.ـو.ترت.
آرين: بجديه. كارما عيب الكلام ده. حب ايه يابـ.ـنتى ماينفعش طبعا. احنا لسه صغيرين.
حياة: بزعل. هو الحب ليه سن معين يا آرين.
آرين: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها. اممم موش عارفه لكن مامي ديما تقولى ان شهادتنا اهم حاجه ف الفتره دي اننا نركز عليها. انتى داخله ع تانيه ثانوي وانا داخله ع تالته ثانوي وكمان علمي يعنى لازم تركيز كويس جدا وانا نفسي اكون ظابط مخابرات زي بابي فهد. وكارما المفعوصه دي ف تانيه اعدادي.
حياة: يعنى انتى عمرك ما حبيتى يا آرين؟ او بتتخيلى مواصفات حبيبك ايه؟
آرين: بفخر. انا حبيبي بابى فهد وبس. وعايزه فارس احلامى يكون زي فهد السيوفى وبس. غير كدا. مش هتعب نفسي ف التفكير.
وبقولك ايه بقى انتى وهي. عيب الكلام ده. وانتى ياركاما انتى لسه صغنتته ع الأفكار دي.
كارما: اوكي اوكي. انا كنت بهزر مع حياة والله. سورى ياحياة بجد.
حياة: بزعل. مافيش حاجه ياكارو عادى. وبصت تانى ع آريان الل معجبه بيه من أولى إعداى. واتنهدت ببراة الأطفال وزعلت.
آريان: اذيك ياتمارا.
تمارا: بخجل. الحمد لله يادكتور.
آريان: بيرسم تفاصيلها. وقال دكتور ايه بس؟ انا آريان. آريان وبس اوكي.
تمارا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. احم اوكي.
آريان: انا قولت ل بابا آدm كل حاجه. وقريبا جدا هتقدmلك. انا بجد مستنى اليوم الل هتكوني فيه ع اسمى يا تيما.
تمارا: قلبها بيدق بسرعه كبيره. وبتنهج بسيط. ومردتش.
آريان: ابتسم بعشق كبير. واتنهد. خلاص اهدى مافيش حاجه. لسه شويه. يعنى بابا آدm قال مش هيتكلم غير بعد رجوع عمي مراد وعمي فهد بالسلامه.
تمارا: احم. إن شاء الله.
آريان: وبعدين. هتفضلي ساكته كدا؟
تمارا: هتكلم اقول ايه؟
آريان: اي حاجه. بتتمنى ايه مثلا.
تمارا: بصت ف عينيه وقالت بصراحه بتمنى انى اشوفك مبسوط ديما. وتحقق كل احلامك.
آريان: واحلامي كلها بين ايديكي انتى ياتيما.
ف اوضة فريحه.
ميرو: قاعده، ايه ياليليان جبتينى ع اوضة مامى ليه؟
ليليان: قعدت قدامها. علشان نتكلم بجد شويه. لانى مبقتش قادره اشوفك كدا واسكت.
ميرو: احم مش فاهمه نتكلم بجد ف ايه يعنى؟ تقصدى انتى وكريم؟
ليليان: بصت ف عينيها لأ اقصد انتى وتيم!
ميرو: فتحت عينيها بدهشه كبيره. وحاولت تكون ثابته. لكن اعراض العشق صعب جدا تخفيها. ا. انتى قصدك ايه احم. م. ماله تيم؟
ليليان: بتنهيدة زعل. مريم انا عارفه انك بتحبى تيم...
ميرو: قلبها بيدق بلخبطه وهـ.ـر.بت من عينيها. ا. انا؟ ا. انتى بتقولى ايه يا لي لي. الظاهر فرحتك بكريم خلتك تتخيلى حجات غريبه.
ليليان: طيب بصي ف عينى وقولى الكلام ده؟ مريم انتى بتحبى تيم ومن زمان جدا.
وكل ما حاول اتكلم معاكى انا مبقدرش. لانى حرفيا شايفه انك بتعانى. ومش عارفه ازاى اهون عليكي. وف نفس الوقت مابقتش قادره مـ.ـا.تكلمش دى حتى چود عارفه انك بتحبى تيم.
ميرو: غمضت عينيها بتعب كبير. وساكته...
ليليان: مسكت أيديها. مريم ارجوكي اتكلمى قولى كل الل جواكى. انتى بعدتى عنى اوى.
ميرو: وهي مغمضه. اتكلمت بحـ.ـز.ن. اتكلم اقول ايه يا ليليان؟
اقولك انه حب من طرف واحد؟
ولو اتكلمت هل الأمر هيختلف؟
بالعكس هو.جـ.ـع الل حواليا وخلاص.
وبشبح ابتسامة و.جـ.ـع. قالت. المشكله إنك بتمشي ورا قلبك ف وقت ضعف. بتحبى شخص دفعه واحده ومبتبقيش عارفه ايه الاعراض الل عندك دى غير لما تكبرى وتتـ.ـو.ترى وتخافى أنه يبعد عنك.
وتغيرى من قرب اى حد ليه ومن جواكي عايزه تخبيه بعيد عن كل الناس ساعتها بس عرفت. انى فعلا بحب تيم.
ومش حب وبس لأ ده عشق. عشق متراكم. عشق مورث كأنه من زمن فات.
لكن للأسف كل ده من طرف واحد بس. ومفيش ف ايديا حاجه اعملها. غير انى أدفن مشاعرى وعشقى ليه جوايا. لكن اكيد وغـ.ـصـ.ـب عنى بلاقى عينيا بتدور عليه ف كل مكان.
ليليان: عيونها لمعت. طيب انتى ماحستيش مثلا إن تيم ممكن يكون بيحبك؟ انا شايفه إن تيم ديما مهتم بيكي انتى وآر، احم.
ميرو: قامت من مكانها بحـ.ـز.ن كبير. ووقفت قدام الشباك وشافت تيم واقف مع آرين. وهزت راسها بو.جـ.ـع، وقالت مش عارفه.
لكن تيم ع طول يهتم بيا زي ما قولتى. وده الل مش لقياله تفسير.
وف نفس الوقت كمان اهتمامه ب آرين كبير جدا. صدقينى مش عارفه ولا قادره افهم حاجه ياليليان
تيم ف اوقات كتير جدا يحسسنى انى حاجه مهمه بالنسباله. من واحنا صغيرين اهتمام تيم بيا مقلش. ف الاعدادي كان مهتم ف الثانوى وع ايديكى كان ديما يحمينى وواقف جمبى.
انتى بنفسك قولتى إن يوم الحادثه تيم كان واحد تانى خالص. وهيتجنن طول فترة تعبي ف المستشفى ومسابنيش لحظه واحده...
وجبلى شهادة نجاحى. ويقدmلى ف الجامعه. يفرح عشانى.
اى حد يضايقنى يدافع عنى ويجبلى حقى.
ودmـ.ـو.عها نزلت لكن تيم بقاله فتره ف كل موقف يقولى انتى اختى.
وانا مش عارفه بكون مسلوبه قدامه. احيانا بحس انى ضعيفه قدام تيم بالذات.
انا مش عارفه اتصرف ازاي؟ نفسي بجد أنساه عايزه افوق. برغم من انى بستمتع من دقات قلبي انها بتدق بالحب.
ع قد ما كرهت دقات الو.جـ.ـع الل جوايا بسبب الحب ده. بتمنى بجد أنساه. واخدت نفس عميق واتنهدت. وبصت ع تيم...
ليليان: زعلت جدا ع مريم والحيره الل هي عايشه فيها. ومش عارفه ترد تقول ايه...
چود: خبطت ودخلت. احم ممكن اتكلم.
ميرو: اخدت نفس عميق واتنهدت بتعب. وربعت ايديها. وسندت راسها ع الشباك وعيونها ع تيم ومردتش...
ليليان: تعالى ياچود. اقعدى.
چود: وقفت قدام ليليان ع فكره انا سمعت كل حاجه.
وانا مش قصدى اتصنت والله العظيم. انا شوفتكم داخلين الفيلا ودخلت وراكم.
وطلعت. وبحمد ربنا انى طلعت. لأن طنط ماليكه وخالتو رينو كانو طالعين مع مامي هنا وانا اتصرفت وقولتلهم ان ميرو فستانها اتقطع وليليان بتخيطه ليها جوه. وفضلت واقفه قدام الباب لحد ما نزلوا.
ميرو: ماهتمتش لانها محبطه، ومردتش.
ليليان: اوووف الحمد لله. شاطره ياچود برافو عليكي اتصرفتى صح.
چود: لابسه بنطلون وبلوزه وكوتش وحجاب. وهرشت ف قفاها. احم مريم يابـ.ـنت عمتى ممكن اتكلم بصراحه ولا هتزعلى منى؟
ميرو: من غير ما تبصلها. عايزه ايه ياچود؟
چود: قعدت جمب ليليان. بصي انتى ممكن تفكري انى لسه صغيره. لكن انا فاهمه كل حاجه. وعارفه انك بتحبى الدكتور تيم. بس بصراحه انتى الل معـ.ـذ.به نفسك...
ليليان: خشي ف الموضوع ع طول يافصيحه. ومين قالك انتى صغيره. ده انتى بـ.ـنت الدكتوره رودي يابـ.ـنتى. انتى ع فهم اكتر منى يلا قولى عايزه توصلى لايه؟
چود: قامت واتمشت ف الاوضه. وقالت. الل اعرفه إن الراجـ.ـل عموما يحب البـ.ـنت الفرفوشه ونفس الوقت يحبها عاقله.
وكمان يحب الل تديله ع دmاغه.
وكمان يحب الشخصيه العنيده المـ.ـجـ.ـنو.نه.
وكمان الشخصيه المستقله. وزياده ع كدا يحب الشخصيه المضحيه المطيعه الل زى شخصيتك يامريم. وانتى بطبيعتك طيبه وعاقله.
وتيم شاف فيكى الجزء ده بس ع طول نعم حاضر مافيش مره لأ. مافيش وانت مالك؟ مافيش مالكش دعوه بيا؟ مفيش حركات مـ.ـجـ.ـنو.نه.
ميرو: انتبهت ل كلام چود. وبصتلها وكشرت عينيها وبتسمعها...
ليليان: قامت بسرعه والله كلامك صح يامـ.ـجـ.ـنو.نه. فعلا مريم قطه مغمضه ولازم تفتح بقى.
چود: ههههه بصي يا لي لي ميرو متنحه ومذبهله ازاى؟
ليليان: سيبك منها يامعلمه وركزى معايا. قوليلى نعمل ايه عشان نلفت نظر تيم...
ميرو: بسرعه ايه هو دا؟ وانا عمرى ما هحاول الفت نظر تيم ليا، انتى اكيد مـ.ـجـ.ـنو.نه انتى وهي.
چود: خبطت كف ع كف. اهو ده الل انا بتكلم فيه؟ الدكتوره بتشرب اللبن وتنام م المغرب وعايزه تيم يحبها بالدعاء.
بصي يا ميرو. انتى مش غريبه. والبت ليليان دى عارفه اسرار عنى بس انا هاقول سر قدامك عشان أنا واثقه فيكى.
عارفه مصطفى عزيز؟ معايه من كيجى لحد دلوقتي سنه بسنه. وف 2 ثانوى قالى انا معجب بيكى ياچود. بينى وبينك فرحت. بس انا بقى شغلت عقلى ورديت عليه بثقه وقولتله روح العب بعيد ياشاطر. وسيبته ومشيت.
بعدها بكام يوم جاي يقولى والله بحبك. بصتله من فوق لتحت وسبته ومشيت وانا قلبى كان مبسوط جدا.
يوم ورا التانى مصطفى هيتجنن واسمعه. وانا مكبره دmاغى منه خالص. لحد ما تجنن فعلا السنادى بقى جاب آخرو. وبعتلى رساله ع الواتس حوالى صفحتين ههههه. انتى جننتينى. انا اتعلقت بيكى جدا. انتى عـ.ـذ.بتينى. انا مش هخليكى تضيعى من ايدى. انا اول ما ادخل الكليه هتقدmلك. وحكالى ع كل حاجه. وانا بقى ساعتها قلبى ده كان شغال فيبريشن ماقولكيش. وبرضو مردتش عليه.
عارفه لو كنت نعم وحاضر وتحت امرك يامصطفى. كان ممكن يكون اعجاب من ناحية مصطفى وخلاص ع كدا.
انتى كمان يا مريم لازم تخلى تيم يشوف فيكى الجانب القوى والمـ.ـجـ.ـنو.ن والشرير لازم يشوف كل حاجه. لازم تصديه ف اى حاجه يقولك عليها. لازم تلفتى انتبهاه. شوفى ايه مابيحبوش واعمليه. اتصرفى تصرف يخليه ماينمش طول الليل من التفكير.
ميرو: بتسمعها وفتحت عينيها ع الاخر بصدmه كبيره، بت ياچود! كل ده يطلع منك انتى؟
ليليان: ومالها بس چود ياميرو. ماهو لازم يكون ف العيله بلطجيه بردو هههههه. وباستها من خدها. قمر ياچودى بجد وفرتى عليا كتير. ههههههه...
چود: بتعدل ياقة البلوزه بكـبـــــريـاء. اى خدmه يابنات. بس يارب الاخت تسمع منى. وانا عندى افكار تهبل تخلى تيم يلف حوالين نفسه. اول حاجه تحطى روج قدام تيم. بعد كدا نحاول نوصله انك بتحبى حد تانى. وبعد...
ميرو: خبطتها ع راسها انتى اكيد مـ.ـجـ.ـنو.نه. وازاى يطلع منك انتى كل ده؟
انسي كل الل انتى قولتيه ده. ومصطفى ده. مـ.ـا.تتكلميش معاه تانى انتى لسه صغيره. لما يكبر ويعقل يجى يتقدmلك.
وبصت لليليان وانتى كمان ماشيه ورا كلامها وعايزانى اعمل الحجات المـ.ـجـ.ـنو.نه دى؟
ليليان: بتـ.ـو.تر. ها. ا. انا وكملت بطفوليه. بليز ياميرو نجرب مش هنخسر حاجه.
ميرو: هزت راسها بنفاذ صبر. انتو مجانين. بجد تفكيركم متـ.ـخـ.ـلف. ويلا انجري قدامى انتى وهي ع تحت. والكلام الل حصل هنا ده مفيش حد يعرفه غيرنا مفهوم؟
ليليان وچود. بخــــوف هزو راسهم حاضر يا ابله. احم قصدى حاضر.
فجاءه. الباب بيخبط كأن حد بيطبل عليه بفرحه كبيره...
ميرو وليليان وچود استغربوا.
آرين: فتحت الباب وخلت بفرحه كبيره جدا. يابنااااات انتو هنا ومش عارفين ايه الل بيحصل تحت.
چود: جريت عليها مالك يابت وايه الل حصل؟
آرين: بيئه انا مش بت انا ليا اسم اوكي؟
چود: اوووف ايه الل حصل يا آرين هانم؟
آرين: ههههه ايوه كدا. وجريت ع ليليان بسعاده. لي لي ياقمرايه. عندى ليكى خبر حلو جدا.
ميرو: قولى بقى يا آرين ايه الل حصل؟
آرين: اممم جدو أشرف طلب من بابا آدm ميعاد عشان يروحو الفيلا ويطلبو ايد ليليان ل كريييييم ابن عمووووووو يوسف...
ليليان: شهقت بفرحه وحطت أيدها ع قلبها الل دق بسرعه كبيره جدا ووشها احمر جدا. وقعدت ع طرف السرير ومش مصدقه.
چود: بلهفه ها وجدو آدm قال ايه؟
آرين: بثقه، قال يشرف ف اى وقت. وجدو أشرف قال بعد اسبوع إن شاء الله ههههههه انا مبسووووطه اووووى...
ليليان: همست بعد اسبوع؟
ميرو: قعدت جنبها وحـ.ـضـ.ـنت ليليان بفرحه كبيره الف مبروك ياحبيبتى.
چود: ايوه بقا ع الاخبـ.ـار الجـ.ـا.مده دي خلينا نهيص.
آرين: اممم اومال بقى لما تعرفى إن ابيه الدكتور آريان قرر يخطب تماراااا؟
چود: سقفت بفرحه ايووووه بقى خلينا نشهيص ونفرح.
آرين: ههههه رهيبه يا چود.
ليليان: قامت بلخبطه. وواقفه متـ.ـو.تره وحاسه انها هيغمى عليها من الفرحه. اخيرا كريم هيكون خطيبها؟
فون ميرو رن. وبصت وقلبها دق تيم؟ وبصت ليهم احم ثوانى يابنات. وخرجت من الاوضه بسرعه وردت عليه ف الطرقه. احم ا. الو.
تيم: الو. ايه يامريم انتى فين؟
ميرو: بتنهيده. انا فوق ياتيم ف حاجه؟
تيم: ايوه انا من بدرى ملاحظ انك مش موجوده. وبعدها ليليان انزلوا بسرعه علشان ف خبر حلو عايز اقولك عليه.
ميرو: ابتسمت. خبر؟ طيب اقدر اعرفه دلوقتي؟
تيم: ههههه لأ لازم أقوله وانتى قدامى. انزلى بسرعه يلا سلام.
ميرو: ابتسمت لضحكته. حاضر ياتيم نازله حالا باى.
تيم: اوكي هستناكى باى. وقفلو.
ميرو: بحماس ياترى خبر ايه؟ وغمضت عينيها بأمل تانى. وراحت للبنات. واخدتهم ونزلو كلهم.
الكل: بـ.ـارك ل ليليان مقدmا. وليليان اتكسفت وجريت ع مريم الجزار وقعدت جنبها.
ومريم فرحت جدا علشانها. ودعت ليها بالسعاده هي وكل احفادها. وخصوصاً ميرو الل تورثت طريقة عشق مريم.
كريم: ف الجنينه وكل الشباب بـ.ـاركتله. وف الل بيتريق عليه ويجرى وراه وكانو مبسوطين جدا. وكريم قلبه ملهوف وعايز يشوف ليليان بأى طريقه...
مصطفى: مبروك ياشبح.
كريم: خبطه ع قفاه بهزار الله يبـ.ـارك وعقبالك يالمض.
مصطفى: بتريقه. انت مفكر انى هخطب كدا زيك من غير مغامرات. احلم يا كيمو.
كريم: مسح ع شعرو بنرفزه. يبنى نفسي مره تقول كلمتين حلوين ع بعض. هتتشل يعنى وقتها.
مصطفى: لأ مش عايزك تتشل دلوقتي.
كريم: هز راسه بيأس من اخوه. وقال طبعا. وانا اصلا هقول ع عيل صغير ايه غير أنه طفل.
مصطفى: بتحذير لوووو سمحت متقولش عليا عيل صغير. وبلاش تخلينى احطك ف دmاغي.
كريم: هههههههههههه. لأ نفسي تحطنى ف دmاغك. ومش عيل صغير ليه؟ انت لسه بتتفرج ع افلام كرتون يبنى ههههههههه.
مصطفى: بغـ.ـيظ وبص حواليه عشان محدش يسمع كريم. وقال. ممكن توطي صوتك. وبعدين ماله الكرتون يخويا. مش احسن من الرعـ.ـب الل انت كل يوم بتتفرج عليه؟
كريم: هههههههههههه حاضر هوطي صوتي. بس قولى انت كنت بتتفرج ع فيلم ايه امبـ.ـارح؟ كنت سمعك بتزعق وبتقول شيف لينجويني. هههههههه.
مصطفى: هيهيهيي ده فيلم الفار الطباخ. وابعد عني بقى قفلتنى منك بجد.
كريم: هههههههههههه.
مصطفى: نفخ وسابه وماشي.
كريم: هههههههههههه فار بيطبخ؟ وفجاءه تنح وقال فار بيطبخ؟ ايه القرف ده؟ عيل معفن.
مصطفى: ماشي متغاظ. واد رخم بس ع مين. وحياة كوثر لا اوريك. وفونه رن. وكان صحبه. الو ايوه ياسعيد؟
سعيد: ايه يادرش فينك من الصبح؟
مصطفى: احنا معزومين بره مع العيله. خير ف حاجه؟
سعيد: كوثر.
مصطفى: وقف مكانه. مالها؟ حصل ليها حاجه؟
سعيد: لأ هي زي الفل. بس مش هتيجي نروح عندها. انا وانت.
مصطفى: بزعل. لا ياعم. مش انهردا. انا بصراحه خايف حد يلاحظ حاجه.
سعيد: يبنى فوكك هيعرفو منين بس. وهي كوثر مش وحشاك ولا ايه؟
مصطفى: دي وحشانى مووووت. ونفسي اروحلها اوووي. واقضي وقت معاها بس مش هينفع. اليومين دول كريم اخويا حاططني ف دmاغه. ومش هعرف أخرج.
سعيد: اممم يعنى اروحلها انا وسامح؟
مصطفى: بغـ.ـيظ. سامح يروح لكوثر ليه إن شاء الله؟ كوثر دي ملكى انا وبس. ولو سامح قرب عندها يبقى آخرته قربت. قوله يبعد عنها احسن ليه هو مفيش غيرها؟ سلام وقفل الخط قبل ما يرد عليه.
زين: همس ل آدm. احم آسف ياحج. لكن موضوع آريان؟ محمد قاعد ممكن ع الاقل ناخد منه ميعاد.
آدm: اهدا متستعجلش. كل حاجه بالأصول حلوه. انت بكره إن شاء تتصل ع محمد وتاخد منه ميعاد لكن مش قبل ما مراد اخوك يكون موجود...
زين: بدهشه نعم أنا الل اتصل؟ احم قصدى ماينفعش ياحج حضرتك الل لازم تتصرف...
آدm: ماينفعش. آريان ابنك وانت ابوه.
زين: بحزم. ولو ياحج انت كبيرنا ومفيش حاجه هتم غير من بعد ما حضرتك تكون الأمر الناهي فيها.
آدm: ضحك بسعاده كبيره. من رد فعل زين وربت ع رجله.
زين: كمل. آريان بيعتبر حضرتك ابوه. وابتسم وليليان الل كبرت بسرعه دي. بتعتبرك ابوها. وانا؟ وغمز اخوها الكبير. البت سعات تقولى يازينى هههههه.
آدm: لي لي تقول الل هي عايزاه. دي قلبى من جوه.
زين: بحب كبير. ربنا يخليك لينا ويبـ.ـارك فيك ياحج.
آدm: هز راسه ويخليك لينا يازين يبنى. المهم انا مش عايزك تقلق. احفادي هيفرحو بالطريقه الل تليق بيهم. وتمارا هتفرح زي ليليان قريب. دي هتبقى تمارا العدوى...
زين: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وليليان. هتبقى ليليان عزيز. البت كبرت بسرعه. مش عارف هعمل ايه من غير مـ.ـا.تغلس عليا كل يوم.
آدm: هي دي سنة الحياه يا زين.
ميرو: راحت عند تيم بتـ.ـو.تر.
تيم: ابتسم ايه يا بـ.ـنتى كل ده. اختفيتو مره واحده.
ميرو: بتـ.ـو.تر. سورى ياتيم. كنا قاعدين فوق مع بعض.
تيم: المهم بقى انتى عامله ايه؟
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر الحمد لله كويسه. احم وانت اخبـ.ـارك ايه؟
تيم: انا تمام. ممكن اعرف انتى متـ.ـو.تره ليه؟
ميرو: اخدت نفس عميق. احم ابدا انا مش متـ.ـو.تره ولا حاجه.
تيم: لأ متـ.ـو.تره. واكيد علشان الشهاده الاسبوع الل جاي. لكن انا بطمنك من دلوقتي انتى اكيد اكيد ناجحه وبتقدير امتياز كمان. انا واثق جدا...
ميرو: بحـ.ـز.ن. فعلا انا متـ.ـو.تره عشان كدا. وربنا يستر. وشكرا ع ثقتك.
تيم: ههههه بتشكرينى ع ايه يامريم. يابـ.ـنتى انتى اختى. ومتربيين مع بعض وانتى مسؤوله منى...
ميرو: ف عيونها دmـ.ـو.ع مكبوته. وهزت راسها احم فعلا. المهم انت كنت عايز تقولى خبر حلو خير؟
تيم: ايوه يستى عايز اقولك. إن آريان هيتقدm ل تيما. و كريم هيتقدm ل ليليان.
ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع. ايوه عرفت. آرين قالتلنا...
تيم: ههههه آرين مـ.ـجـ.ـنو.نه. اجمل حاجه فيها انها بريئه جدا. وبتحب توصل الاخبـ.ـار الحلوه. بتحب تشوف الفرحه وردود الأفعال.
ميرو: غمضت عينيها بتعب. وهزت راسها ايوه آرين جميله جدا. احم انا فرحت جدا ل تيما و ليليان وربنا يتمم ليهم بخير...
تيم: ابتسم وبص ف عينيها عقبالك ياميرو...
ميرو: بشبح ابتسامه. ميرسي ياتيم. عقبالك انت الاول.
تيم: هز راسه لأ انا مش دلوقتي. لسه قدامى ماجستير ودكتوراه. لسه مشوارى طويل جدا.
ميرو: قلبها بيقول مستعده استناك ياتيم العمر كله. اااه يامريم انسيه ارجوكي...
تيم: ايه روحتي فين كدا. وطلع من جيبه الشوكليت بتاعها اتفضلى ياميرو.
ميرو: بصت ع الشوكيلت. ونفسها ترمي نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه وتعيط وتقوله مش عايزه حاجه غيرك انت وبس.
تيم: باستغراب مريم مالك يابـ.ـنتى امسكى الشوكليت؟
ميرو: انتبهت. وبصت ف عينيه وافتكرت كلام چود. وقالت لأ انا مش عايزه حاجه تانى. وقلبها هيطلع من مكانه، وجـ.ـسمها رجف.
تيم: بعدm فهم. ايه؟ مش عايزه ليه؟ انتى اول مره تقولى مش عايزه.
ميرو: بخـ.ـنـ.ـقه ايوه عشان فعلا مش عايزه. انا مابقتش بحبها. بعد اذنك وجريت من قدامه. وحاسه انها ارتكبت غلطه كبيره وخافت انها حتى تخسر سؤال تيم عنها.
تيم: واقف مزهول. من رد فعل مريم.
بعد شويه. كل العيله اتجمعت مع بعض. وضحكو وهزرو. وكان وقت جميل.
وكل عاشق بيسـ.ـر.ق النظرات لحبيبته. وميرو قاعده جمب مريم ومتـ.ـو.تره وبتهرب من نظرات الكل.
وخصوصاً انها بصت ع تيم وشافته قاعد ساكت تماما. وحست ف اللحظه دي انها هتخسره. ونـ.ـد.مت انها سمعت كلام چود. وبعد شويه الكل استأذن وروح ع بيته.
ونقول بعد اسبوع كمان.
ف مستشفى النور.
نور ف المكتب رايحه جايه ومتـ.ـو.تره. يارب. يارب تيم ينجح يارب. تقدير كويس يااارب. اااه مش قادره اصبر، وبتفرك ف ايديها ورايحه جايه بتـ.ـو.تر كبير. وتمارا يارب تنجح يااارب نجحها هي ومريم يااارب. يااارب خليك مع ولادى يارب.
محمد: دخل المكتب. وشاف تـ.ـو.ترها. وبعدين معاكي يانورى انتى لسه ماهدتيش؟ تعالى اقعدى هنا واهدى. واخدها من أيدها. وقعدو ع الكنبه. حبيبتي اهدى انتى عارفه إن تيم إن شاء الله ناجح. وكمان تيما يبقى ليه التـ.ـو.تر وشـ.ـد الاعصاب ده.
نور: مش قادره اصبر يامحمد مش هستريح غير لما تيم يكلمنى ويقولى امتياز زى كل سنه ياماما. يااارب.
محمد: بجد انتى وترتينى المفروض نقلق ع مريم مراد. دي اخر سنه ليها ف الكليه يعنى لازم تقدير كويس.
نور: قامت انا اعصابى باظت خلاص. ولادى وبـ.ـنت اخويا. هو تيم مـ.ـا.تصلش لييييه؟
ف الجامعه.
تيم: من آخر موقف مع مريم مـ.ـا.تصلش عليها. وزعلان من رد فعلها. وكمان هي مـ.ـا.تصلتش عليه. وجاب جاب النتيجه بتاعته. وناجح بتقدير امتياز مع مرتبة الشرف.
وراح يجيب نتيجة مريم من غير ما يقولها، وأتصدm اول ما شاف.
↚
ف فيلا العدوي. بعد الضهر
فريحه: رجعت من العياده بدرى وطلعت تطمن ع ميرو. ونازله متـ.ـو.تره جدااا.
مريم: قاعده ف الليفنج بتسبح. ومغمضه عينيها وبتدعي لاحفادها بالنجاح. وتالين قاعده جمبها.
فريحه: بقلق. ماما. ميرو فين؟ انا طلعت أشوفها مش موجوده. مراد اتصل وعايز يطمن ع النتيجه.
مريم: تعالى اقعدى واهدى ياحبيبتى. ميرو راحت ع الجامعه تشوف النتيجه.
فريحه: بدهشه. ايييه؟ راحت ع الجامعه؟ طيب ليه؟ ومن غير ما تقولى؟ وراحت ازاى ومع مين؟
مريم: ابتسمت. اهدى يافريحه مش كدا يابـ.ـنتى. ومريم مش صغيره. هي كانت قلقانه جدا ومـ.ـو.ترانا كلنا ع الفطار. وبعدها مقدرتش تصبر اكتر. استأذنت من آدm اتصلت عليه وهو رايح ع الشركه. وبعت معاها السواق الخاص ال تبع شركة رعد بعته جديد مخصوص للبنات حراسه. اسمه شاهين. يعنى بـ.ـنتك ف حفظ الله ومش لوحدها.
فريحه: قعدت. وقالت ايوه يا ماما ونعم بالله
بس تيم هو الل بيجبها كل سنه ليه هي تروح؟
مريم: بتنهيده. معلش سبيها ع راحتها. ربنا يريح قلبها وترتاح يارب...
فريحه: غمضت عينيها بأمل. يارب.
ف الجامعه.
مريم: نازله من العربيه.
شاهين: نزل. اتفضلى ياهانم.
مريم: بحرج. احم ميرسي جدا. واتحركت كام خطوه.
شاهين: ماشي جنبها مع حفظ المسافه. ماشاء الله طول وعرض. وميرو جمبه مش باينه.
ميرو: وقفت باستغراب. خير حضرتك؟ ماشي جمبى ليه؟
شاهين: باحترام. يافنـ.ـد.م انا حراسه. وجاى من طرف رعد باشا. وموصينى جدا ع عيلة آدm باشا ومنبه عليا انى لازم افتح عينى ع كل فرد من أفراد الأسره. و آدm باشا بنفسه مشـ.ـدد عليا انى لازم اكون زى ضل حضرتك. اتفضلى.
ميرو: بصت قدامها. وابتسمت بحب كبير ع جدها الل بتعشقه. واخدت نفس عميق بتفائل. واتحركت. وشاهين جمبها مع حفظ المسافه.
تيم: راح يجيب نتيجة مريم من غير ما يقولها، وأتصدm اول ما شاف مريم مع واحد غريب. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ. واتحرك بغـــضــــب واضح.
ميرو: ماشيه وعيونها بتدور ع تيم ف كل مكان. ومشتقاله حد الجنون. ونـ.ـد.مت انها سمعت لكلام چود. وكل يوم عايزه تتصل عليه لكن بتتـ.ـو.تر وتسكت. وهي عارفه انه دلوقتي ف الجامعه بيجيب شهادتها. ووقفت مره واحده وقلبها هيطلع من مكانه اول ما شافت تيم وجاى عليها. وكأنها ماشافتوش من سنين. ووشها كتلة طماطم. وقلبها بيدق بسرعه.
شاهين: واقف وراها ع يمينها. وعيونه بتلف ف كل مكان. حمايه لل خـ.ـطـ.ـفت قلبه.
تيم: قرب منها بغـــضــــب وقال بصوت جهورى. مريم؟
ميرو: لسه هترد...
شاهين: وقف قدام تيم. حضرتك تعرفها؟
تيم: قبض ع ايديه، ومردش.
ميرو: بخــــوف كبير. احم لو سمحت حضرتك ايه الل انت بتعمله ده؟
شاهين: انا...
تيم: مهتمش بشاهين. وراح وقف قدامها. وقال بصوت جهوري غـــضــــبان. ممكن اعرف ايه الل بيحصل ده؟ وانتى ازاى ماشيه وواحد ماشي جمبك. وزعق. مين ده يادكتوره؟
ميرو: المرادي. قلبها دق بطريقه تانيه خالص. عشق اكبر وحب أعمق. احساس جديد. حست انه تيم غيران. ايوه دى غيره يامريم. تيم غيران علي، وفاقت ع كلمة.
تيم: بص ل شاهين بغـــضــــب. انت مين؟ وازاى ماشي جمب اختى؟
مريم: غمضت عينيها بإحباط كبير. ويأس أكبر.
شاهين: انا آسف يافنـ.ـد.م. ده اول يوم شغل ليا. وانا لسه معرفش أفراد العيله كلها. انا اسمي شاهين حراسه خاصه من شركة رعد باشا. وانا كنت بشوف شغلى.
تيم: نفخ بأريحيه. تمام حصل خير. بس ياريت وانت ماشي تكون ف مسافه اكبر من كدا.
شاهين: كشر عينيه بعدm فهم لانه محافظ ع المسافه. لكن هز راسه تحت امرك يافنـ.ـد.م.
ميرو: بغصه ف قلبها وزعلت، احم بعد اذنكم انا هروح اشوف الشهاده. وحضرتك يااستاذ شاهين مـ.ـا.تجيش ورايا. وسابتهم ومشيت بسرعه...
تيم: بغـ.ـيظ مكبت، لكن بص ل شاهين. روح انت ياشاهين والدكتوره هتروح معايا.
شاهين: عيونه كانت ع الملاك. وبص ل تيم. احم استاذنك يافنـ.ـد.م هبلغ آدm باشا. لانه شـ.ـدد عليا واى تهاون مع حفيدته قالى فيها رقبتى...
تيم: بعدm إهتمام. بلغه وقوله تيم عزيز هيوصل الدكتوره لحد البيت. وسابه ومشي.
شاهين: فتح عينيه بدهشه، تيم عزيز؟ وهي مريم العدوي؟ طيب ازاى؟ واتصل ع آدm بسرعه. بتـ.ـو.تر. احم الو ايوه ياباشا...
آدm: خير يا شاهين؟
شاهين: احم انا وصلت الهانم الصغيره للجامعه. وحصل بعد كده، وقالى ابلغ حضرتك إن تيم عزيز هيوصلها بنفسه.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. تمام ياشاهين. تعالى بقى انت ع الشركه عشان توصل حفيدتى التانيه ع الفيلا...
شاهين: باحترام تحت امرك ياشا، وقفلو.
شاهين: افتكر اول ما نزل قدام الفيلا. وشاف مريم خارجه. وفرد الأمن بيقولها عليه، وماشيه باحترام كبير. كأنها حوريه مش انس ابدا. ورفعت عينيها بخجل. واول ما سمع صوتها وشاف لون عيونها. وقع رهينة الحب. وفاق من أفكاره. احم فوق ياشاهين. دى حفيدة العدوي. وابتسم ع تفكيرو. وركب العربيه واتحرك.
ميرو: ماشيه بسرعه...
تيم: اووف. مريم وبعدين معاكي انا ماشي وراكي وبكلمك مبترديش. ف ايه؟
ميرو: وقفت بتعب. ولفت ليه. نعم يا دكتور تيم؟
تيم: بحرج. أولا انا بعتذر عن سوء التفاهم ده. انا عارفك وحافظك كويس جدا. واول ما شوفت واحد ماشي جمبك استغربت جدا. وبصراحه اضايقت. مين ده؟ وكمان عاملى فيها فندام. هو فاهم العضلات غلط ع فكره. هههههه.
ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت. وسكتت.
تيم: ها لسه زعلانه مني؟
ميرو: بشبح ابتسامه. هزت راسها لأ مش زعلانه.
تيم: بعدها كشر عينيه بغـ.ـيظ. انتى ايه الل جابك انهارده؟ انتى مش عارفه انى كل سنه انا الل بجبلك الشهاده...
ميرو: كانت هتتكلم باندفاع وتقوله ليه؟ ليه اهتمامك ده؟ ليه اضايقت لما شوفت واحد ماشي جمبى ليييييه ياتيم ليه؟ لكن افتكرت الرد المعتاد. انتى اختى...
تيم: الووو انتى يابـ.ـنتى. انا مش عارف انتى بتروحي منى فين؟
ميرو: بتنهيده. ابدا انا كنت متـ.ـو.تره بسبب النتيجه. وكملت بحرج. انت كل سنه تتصل عليا قبل ما تنزل تجيبها. احم لكن المرادى انت متصلتش، فا...
تيم: قاطعها، متصلتش عشان زعلان منك يا مريم. بجد زعلت منك جدا من آخر موقف.
ميرو: عينيها لمعت بدmـ.ـو.ع. احم تيم. ا. ا. انا.
تيم: ابتسم. طيب والله حـ.ـر.ام عليكي عيونك دى. بجد ماشاء الله عليكي يامريم. يعنى عينيكى مش ناقصه جمال عشان تنزلى بيها لعنه ع الغلابه الل هنا ههههه. وطلع منديل ورقي اتفضلى امسحى دmـ.ـو.عك دي. ومش عايز اشوفك بتدmعى تانى تمام؟
ميرو: قلبها دق. وجواها صراع كبير جدا من معاملة تيم، واخدت المنديل احم ميرسي. ومسحت دmـ.ـو.عها.
تيم: يلا تعالى اقعدى واستريحى هنا ف الكافتيريا. وانا هفرحك بنفسي.
ميرو: هزت راسها حاضر. وراحت قعدت بسرعه لانها حاسه إن رجليها مش شايلاها.
تيم: باهتمام اطلبلك حاجه تشربيها؟
ميرو: ابتسمت بتكليف لأ ميرسي.
تيم: اوكي ثوانى وجاى.
ميرو: هزت راسها...
تيم: اتحرك كام خطوه.
ميرو: بسرعه. تيم.
تيم: لف ليها نعم يا مريم...
ميرو: بلهفه. انت نجحت مش كدا؟
تيم: بابتسامه خـ.ـطـ.ـفتها. يس. وامتياز مع مرتبة الشرف. وغمز بعفويه. انا الدكتور تيم ياميرو...
ميرو: خلاص دقات قلبها مسموعه للجميع. من طريقة احتواء تيم ليها. وضحكت بسعاده كبيره الف الف مبروك ياتيم.
تيم: ههههه الله يبـ.ـارك فيكي ياميرو. ثوانى وراجعلك متتحركيش من هنا اوكي. وسابها ومشي.
ميرو: غمضت عينيها بحب واخدت نفس عميق واتنهدت. حاضر يا تيم...
ف مكتب آدm...
آدm: قاعد ع كرسي المكتب وباصص قدامه وماسك القلم تحت دقنه وسرحان بعمق.
امم بقى كدا ياهيكل مااشي بتراوغنى ف المناقصه وبتقولى ع اسعار وهميه. وكمان اسماء وهميه؟ طيب ياهيكل باشا. انا هسيبك بمزاجي وإن ماخليتك تشيل انت المناقصه دي وبأعلى سعر مابقاش اسمى آدm العدوي.
وبعد شويه. الباب خبط. وزين دخل مساء الخير ياحج.
آدm: اهلا مساء الخير يازين. تعالى.
زين: دخل. عامل ايه ياحج؟
آدm: هز راسه تمام. ها قولى ف جديد.
زين: اتفضل ده ملف المناقصه الل زكي هيكل قال عليه.
آدm: بتنهيده. اخد الملف. تعالى اقعد يازين.
زين: باستغراب مالك يابابا. شكلك مضايق. ف حاجه حصلت امى كويسه؟
آدm: ابتسم بحب. طبعا كويسه وزى الفل. اسمع يازين انا عايز اقولك كلمتين هينفعوك ف المستقبل.
زين: احم اتفضل يا حج سامعك.
آدm: قام من مكانه وقفل السِتار وقفل الاضاءه كامله.
زين: كشر عينيه بعدm فهم.
آدm: زين احنا دلوقتي ف العتمه بس انت مطمن أنى جمبك مش كدا؟
زين: طبعا يابابا.
آدm: طيب مفكرتش انى ممكن اغدر بيك ف وقت زى ده؟
زين: قام وقف كلام ايه ده يا بابا وغدر ايه الل حضرتك بتتكلم عنه؟
آدm: شغل الاضاءه وفتح السِتار. ووقف قدام زين. وقال. وكدا انت مطمن بردو انى جمبك؟
زين: بقلق. بابا انا مش فاهم حاجه.
آدm: ابتسم وحط ايدو ع كتف زين. الل عايز اقولهولك يابني انك مهما تشتغل وتعدى عليك الايام اوعا تثق ف اى مخلوق ع وجه الارض.
زين: بابا انا بجد مش فاهم حاجه؟
آدm: انت بتثق ف ذكي هيكل صحبك يازين؟
زين: بصراحه يابابا انا اتعاملت معاه سنتين ومعاملته كلها كويسه. لكن سؤال حضرتك اكيد وراه سر مش كدا؟
آدm: هز راسه امم فعلا وسر لو عرفته ممكن يضايقك.
زين: كشر عينيه بشك. حج انت عرفت حاجه عن هيكل ده؟
آدm: الاول قولى ايه مدى صداقتك معاه؟ ده الل يفرق عندى.
زين: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امم لأ عادى احنا بينا بيزنس مش اكتر.
آدm: امم تمام. وفتح درج المكتب وطلع ملف مع ظرف. اتفضل يازين. شوف الملف ده.
زين: مسك الملف وفتحه وبيقرأ فيه تقرير مفصل عن ذكي هيكل. وفتح الظرف واندهش ايه دا يابابا؟ زكي هيكل ف فيلا رؤوف الجبالى؟ ده مستحيل. دول أعداء من زمان طيب ازاى؟ وبص ع تاريخ الصوره من شهر تقريبا. وبص ل آدm. بابا معقول إن هيكل والجبالى!
آدm: ابتسم إن زين بدء يفكر بطريقة آدm. وهز راسه ايوه يسيدى. وعندك ملف كامل بالصفقات الل تمت مابين هيكل والجبالى ف ال7 سنين الل فاتت. هيكل يازين داخل الشركه هنا عشان يوقعك انت مش انا.
لانك يعتبر أصغر اكبر رجل اعمال ف مصر. وداخل بمسرحيه سخيفه وحوار مكشوف. انه هو والجبالى أعداء.
وعايز يشاركك. ولما انت قولتله انك مبتشاركش حد علشان كل حاجه تحت ايدى انا. فكر ف طريقه تانيه يسحب منك فلوس وهو مستريح. وحاليا قدmلك ملف المناقصه بأسعار وهميه. يعنى الضعف مرتين. وانت المسؤول وهتدفع يعنى هتدفع. وساعتها بقى هو يطلعله التلتين من المبلغ من غير اى مجهود. وده طبعا بالاتفاق مع الجبالى. الل هو اصلا بيكره ابوك. عيال غـ.ـبـ.ـيه جدا. ومفكرين انها هتدخل ع آدm العدوي.
زين: قعد. بغـ.ـيظ مكبت. الحـ.ـيو.ان. وبص ل آدm. طيب وحضرتك عرفت ازاى إن هيكل عدو لينا؟
آدm: ههههههه. يبنى انت لازم تفكر ف كل حاجه. زين انا عايزك تكون حافظ عدد الاوراق الل ع مكتبك عايز تشغل مخك.
يعنى بزمتك. الجبالى ده بيكرهنى من زمان من وقت خسارة عمك طارق ف اسهم الشركه. وشايف انى واكل السوق. وقالها لرجـ.ـال أعمال صريحه آدm العدوي عامل زى المنشار. وحاول يوقعنى من سنتين بالظبط ف صفقه خيبانه وطردته من مكتبى.
وبعدها مفيش شهر يجي هيكل ويعرض عليك انت خدmـ.ـا.ته. ويقولك انه اتشاكل مع الجبالى. تؤ مش غريبه دى؟
طيب جايلك مخصوص انت ليه؟ وكمان وضح شكل العلاقه بينه وبين الجبالى؟ يعنى كأنه بيقولنا انا جاى من طرف الجبالى ههههه.
وانا راقبته ف الاول. وكان كل شغله سليم معاك. وده طبعا علشان يديك الامان. لكن الغبى مايعرفش انى ليا عيون ف كل مكان. وجبت الملف الاصلى للمناقصه وعملت مقارنه بين اسعار هيكل للمناقصه. والاسعار الاصليه. ده غير ترتيب ربنا سبحانه وتعالى والحفله دى كان موجود فيها اشرف عزيز ههههه. وصورلى الجبالى مع هيكل. وبعتهالى. وكمان سمع هيكل والجبالى بيتكلمو مع بعض عليا وعليك. الجبالى عايزنى انا. وهيكل غيران منك. يعنى الحوار ده كله عشان يوقعونا ف السوق. وبص قدامه بس ع مين؟ هما شكلهم نفسهم يجربو قرصة آدm العدوي. وقريبا جدا هنسمع نغمـ.ـا.ت الاستغاثه بالرحمه.
زين: صك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. لأ ياحج ارتاح انت. واقعد واتفرج وشوف ابنك زين آدm العدوي هيعمل ايه؟ وبص قدامه بغل، صوت استغاثة هيكل هتسمعه وانت قاعد ف مكتبك ياحج آدm.
ف الجامعه.
ميرو: قاعده متـ.ـو.تره. وفونها رن. وفرحت جداا لانه مراد. وردت بسرعه. الو بابى وحشتنى اوى.
مراد: ابتسم. قلب بابي ياروحي طمنينى عليكى يا قلبى عامله ايه؟
ميرو: بدmـ.ـو.ع واحتياج. محتجالك اوى يا بابي.
مراد: بقلق. قام وقف. مريم انتى كويسه حصل معاكى حاجه؟
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها بسرعه. وضحكت بتمثيل. ابدا يابابي انا كويسه جدا. بس حضرتك وحشتنا جدا. انت وآدm مش موجودين معانا. ده كفيل انه يحسسنى بالوحده من غيركم.
مراد: نفخ بأريحيه. وضحك. كفيل سعودي ولا خليجى هههههههه.
ميرو: ههههه. اى حاجه مش هتفرق المهم أنه هيسافر وخلاص ههههه.
مراد: ههههه حبيبة قلب ابوها الل ماشيه ع العهد. وحشتينى يابت يا مريم.
ميرو: ههههه وحضرتك جدا.
مراد: انا اتصلت ع الحج آدm. وقالى إنك معاكي حراسه. ساعتها اطمنت. اوعي ف يوم تخرجي لوحدك ياقلب ابوكي.
ميرو: ابتسمت بحب. حاضر يا بابي. ومتقلقش عليا. اصلا بابا آدm محاوطنا من جميع الاتجاهات. ربنا يبـ.ـارك فيه يارب.
مراد: بتنهيده. يارب. واحنا معندناش اغلا من بناتنا علشان نحافظ عليها. والدنيا مبقاش فيها امان يابـ.ـنتى. عشان كدا بقولك اوعي تخرجى ف يوم لوحدك.
ميرو: باااابى ارجوك. انا حفظت الكلام ده كتير. من بابا آدm وماما مريم وحضرتك وعمو زين وآدm اخويا ومامي وتي، احم. وانا بروح فين يعنى. متقلقش والل مكتوب لينا اكيد هنشوفه.
مراد: ابتسم. عارفه يامريم. انتى وتوتا نسخه مصغره من مريومه. ودى بقى احسن حاجه حصلتلى بجد.
ميرو: بسعاده. فعلا وانا بجد مبسوطه انى بشبها. وكملت بمكر. اممم بس ياترى آدm بقى طالع لمين؟
مراد: ههههه ده بقى الل مش فاهم لل خلفوه كتالوج. عيل ملبوس زى خالك فهد.
ميرو: هههه. آدm اخويا قمر. وخالو فهد عامل ايه بجد مصر وحشه جدا من غيركم.
مراد: فهد بيغسل المواعين جوه. ههههه ابوكي مسيطر يابت أميرو.
ميرو: ههههه. اااه لو آرين سمعتك دلوقتي. كانت اتنرفزت جدا ههههه.
مراد: ههههه احنا بالصلاه ع النبى لا يفرق معانا آرين ولا لورين. سيبك انتى بس وقوليلى النتيجه ايه النظام؟
ميرو: احم لسه شويه. تيم بيجبها.
مراد: اممم تمام. خلاص ياحبيبتى. نص ساعه كمان وهتصل عليكي تطمنينى. مع انى واثق انك ناجحه إن شاء الله وبتقدير كويس جدا كمان.
ميرو: بتفائل. إن شاء الله يابابي.
مراد: ماشي ياروحي خلى بالك من نفسك يا مريم.
ميرو: بدmـ.ـو.ع. وانت كمان خلى بالك من نفسك. و ارجوك ارجعلنا بقى.
مراد: يتنهيده. حاضر ياحبيبتي. إن شاء الله.
ف الجيم.
كريم: بيتمرن بهمه عاليه.
ياسين: ههههه ايوه بقى. العريس المنتظر لازم يظبط الفورمه ههههه.
كريم: ولاا. بقولك ايه انا مش هخلص من مصطفى تطلعلى انت. حل عنى وركز ف تمرينك.
ياسين: ههههه ماشي ياعم. هحل عنك. وكمل بتـ.ـو.تر. احم ا. انت هتروح انهردا عند آريان؟
كريم: بينهج بسيط. مش عارف. ممكن العيله كلها تروح بليل. لأن نتيجة الدكتوره مريم انهارده. وكمان تيم...
ياسين: بحيره. احم طيب مـ.ـا.تعرفش تطمن ع الدكتور تيم وتعرف ايه آخر الأخبـ.ـار؟
كريم: ع فكره انت معاك فون ورقم تيم. ممكن تعرف وتطمن بنفسك.
ياسين: بتـ.ـو.تر. احم ايوه منا عارف يبنى. بس انتو قرايب وكدا ههههه.
كريم: وانت ايه شبح ف العيله. ما انت متنيل من العيله انت كمان. قولى ياض ياياسو. انت مفيش حد ف حياتك؟ قلبك ماخترش واحده كدا ولا اى حاجه؟
ياسين: اتنهد بزعل. وافتكر عيون مريم الل اكتشف مؤخرا انها مش حاسه بعشقه ليها. وكان فاكر معاملتها ليه حب.
ولكن رغم انه اصغر منها بسنتين قلبه دق ليها هي وبس. والفتره الاخيره. كلامها معاه بقى رسمي جدا ف حدود القرابه وبس. وغمض عينيه بتعب. وقال لأ مفيش حد.
كريم: ههههه كل ده عشان تقول لأ. انا فكرتك نمت. اومال لو كنت هتقول ايوه بحب ههههه كنت هترد بكره...
ياسين: ابتسم بتمثيل. ما انا كنت بفكر بشوف اى بـ.ـنت ملقتش ههههه اعملك ايه بقى. وبعدين يانجم لسه بدرى ع الكلام ده. اركز ف شغلى احسن. احم هو آركان و أسر فين؟
كريم: آركان كلمنى وقالى أنه هيروح العياده للدكتوره لارين وبعدها هيطلع ع الجيم أما أسر بيجري ف التراك.
ياسين: بيتمرن وهز راسه. واتنهد. وقال جواه ياتري عملتى ايه يامريم؟
ف الجامعه.
تيم: دخل الكافتيريا. وشـ.ـد الكرسي وقعد قدام مريم.
ميرو: بتـ.ـو.تر. وقلبها بيدق عشان النتيجه. ها ياتيم. وبالله عليك. مـ.ـا.تلعبش باعصابي زي آرين ارجوك.
تيم: ابتسم. حاضر يستي. وليه متـ.ـو.تره كدا؟ ما انتى عارفه انك ناجحه. ههههه مبروك ياميرو الف مبروك. ناجحه وبتقدير امتياز. بس من غير مرتبه. بهزر طبعاً ههههه. مريم انتى الاولى ع الجامعه يامريم انا مبسوط جدا.
ميرو: قامت وقفت بسرعه بفرحه. وضحكت بدmـ.ـو.ع بجد ياتيمو بجد.
تيم: قام وقف قدامها. اه بجد. وبقالى 7 سنين ماسمعتش تيمو دي ههههه. الفرحه حلوه مفيش كلام ههههه.
ميرو: ضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها بحرج كبير. احم ا. انا اسفه جدا. ا. انا قولت...
تيم: بس بس اهدى. مريم بجد انتى غريبه جدا. ومعاملتك معايا برسميه كبيره. ايه يابـ.ـنتى ده انتى اختى بتعتذرى ليه؟ ف ايه بقى؟
ميرو: ابتسمت بو.جـ.ـع. احم ابدا ولا رسميه ولا حاجه كل الحكايه انى عارفه انك مبتحبش حد يقولك تيمو من زمان جدا. علشان كدا مقولتش.
تيم: ههههه فعلا عندك حق. بس البت آرين دي عنيده ومابتسمعش الكلام. هي الوحيده الل مسموحلها تقولى تيمو. بـ.ـنت لذين.
ميرو: بإحباط. احم. طيب ياتيم بجد متشكره جدا ع تعبك معايا. احم بابي ومامي اتصلوا ولازم اطمنهم وبابا آدm كمان. ا. انا همشي علشان متاخرش ع السواق اكتر من كدا. بعد اذنك.
تيم: مالك يامريم؟
ميرو: من سؤال تيم ف اللحظه دي نفسها تترمي ف حـ.ـضـ.ـنه وتعيط وتقوله انا محتجالك اوى يا تيم. وابتسمت بو.جـ.ـع متدراي. ابدا. انا كويسه جدا. ههههه دا انا حتى ناجحه وبتقدير امتياز وكمان الأولى ههههه.
تيم: هز راسه تمام. عموماً يلا تعالى انا هوصلك.
ميرو: بحرج. احم لأ سوري ياتيم اصل السواق...
تيم: السواق مشي من بدرى يامريم. انا قولتله يمشي لانى هوصلك. اتفضلى.
ميرو: بتـ.ـو.تر. هزت راسها. وماشيه جمب تيم. وشايفه قد ايه إن البنات هتتجنن عليه. وغيرتها عليه كتماها ف قلبها.
تيم: ماشي جمبها. ثوانى ياميرو. انا هتصل ع نور اطمنها. انتى عارفه اكيد دلوقتي اتمشت ف المستشفى كلها ههههه.
ميرو: وقفت قدامه ورفعت عينيها بالصدفه وجت ف. عيون تيم الخضرا مع ضوء الشمس. كفيله تخلى مريم تعترف بعشقها ليه من غير تردد. وقلبها بيدق بعشق كبير جدا.
تيم: بيكلم نور ف الفون قدام مريم. وبيضحك. وبيتكلم مع محمد وتمارا.
وملامحه الجميله كلها مريم بتاخدها اسكرين وخلاص بجد هتتجنن من فرط العشق.
تيم: خلص المكالمه. ورفع عينيه ليها وشافها واقفه وسرحانه بعمق كبير. ونده مريم...
مريم: ...
تيم: هاااى ميرررو انتى يابت.
ميرو: انتبهت. ها،؟ احم. ا. انا...
تيم: مريم بجد انتى مش طبيعيه. بتسرحي منى كتير جدا.
ميرو: لعنت نفسها. وقالت بلخبطه. ا. ابدا. ا. انا. ا. انا كونت بفكر، احم بفكر. ايوه بفكر انى المفروض في السنه الجايه والل بعدها الماجستير. وكنت عايزه اتدرب جمب الرساله ف اى مستشفى.
تيم: بعفويه. ياحبيبتي. مستشفى النور تحت امرك.
ميرو: بصدmه وحطت ايدها ع قلبها، ايه؟
تيم: اسف بجد. لأنى متعود اقول لزفته آرين دى ديما ياحبيبتى. جت فيكى المرادى بقى. المهم تعالى اوصلك ونتكلم ف الطريق ع حوار المستشفى ده.
ميرو: بخيبة أمل. هزت راسها تمام.
تيم: فتح باب العربيه اتفضلى.
ميرو: ركبت جمبه.
تيم: ركب. ومبسوط جدا بالنتيجه بتاعته هو ومريم. واتحرك بالعربيه. بقولك ياميرو.
ميرو: نعم...
تيم: افتحى الدرج الل قدامك ده. وخدى العلبه الل موجوده فيه...
ميرو: بعدm فهم. فتحت الدرج. وشافت علبة شوكليت كامله. وميرو جواها حيره كبيره. وقالت ايه ده يا تيم؟
تيم: بصراحه. انا زعلت منك جدا من رد فعلك وانا بقدmلك الشوكليت بتاعتك زى كل يوم. مكنتش اتوقع انك تحرجينى كدا وتسبيني وتجري.
ميرو: قالت جواها. مريم اعترفى لنفسك انك بتعشقيه. ومكتفيه بوجوده فحياتك. ولو تيم زعل منك عشان حاجه تافهه زى دى. يبقى انتى عقلك صغير. اعترفى انك من غيرو مش كامله. واخدت نفس عميق. وضحكت بتمثيل. ههههه. سوري بجد يا تيم. انا بس يومها كنت اكله كتير جدا. ومكنتش قادره اكل اى حاجه تانى. احم بس تعرف بعد ما رجعت البيت حسيت اني جوعت. وقولت ياريتنى اخدتها من تيم اكل ايه انا دلوقتي. سورى بقى متزعلش.
تيم: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. خايبه حتى وانتى بتكدبى. بس انتى الوحيده الل مت عـ.ـر.فيش تكدبى عليا. وبصلها بس بتداري حجات كتير.
ميرو: بصلته. انتى ازاى عرفت،؟
تيم: ابتسم. انتى بريئه اوى يامريم. لا بت عـ.ـر.في تكدبى. ولا تجـ.ـر.حي حد.
ميرو: ابتسمت. ميرسي جدا ياتيم. احم المهم متزعلش موقف وعدا. وعشان متزعليش مني. انا هاخد علبة الشوكليت دي كلها لوحدي اوكي ههههه.
تيم: اصلا انا جايبها ليكي. تعويضا عن الاسبوع الل عدا من غير ما اشوفك فيه.
ميرو: ها...
تيم: احم. المهم بقى. نسيت اقولك إن حفلة التخرج بتاعتك كمان اسبوع. اوكي.
ميرو: هزت راسها اوكي.
ف العياده.
رينو: خلصت كشف. اتفضلى حضرتك. دى روشته بالعلاج بعد ما شوفت التحاليل.
وكمان هكتبلك ع اشاعه ولازم تعمليها ف أسرع وقت. لأن انا شاكه يكون عند حضرتك غضروف.
المريـ.ـضه: بتعب حاضر يادكتوره. وربنا يستر.
رينو: ابتسمت إن شاء الله خير. ومش عايزاكى تقلقى. لكل داء دواء. اتفضلى.
المريـ.ـضه: قامت واخدت الروشته. ربنا يكرمك يارب شكرا لحضرتك.
رينو: الشكر لله. والف سلامه ع حضرتك. بالشفا إن شاء الله.
المريـ.ـضه: خرجت.
رينو: قامت بسرعه. وقــلـــعت البالطو. ودخلت تغسل ايديها. وقالت. انا متصلتش ع تيم. وهيبهدلنى. وخرجت من الحمام. وقالت يارب تنجح تيم ومريم يااارب. اعمل ايه غـ.ـصـ.ـب عني متصلتش ع حد. العياده زحمه اوى انهردا. اوووف. مش هخلص من تيم وهيزعل منى وهيطلع عينى.
آرين: خبطت ودخلت بغـ.ـيظ. مااامي. انتى منزلتيش ليه؟ انا و آركان منتظرينك من زمان ف العربيه.
رينو: بلخبطه. حاضر يا آرين غـ.ـصـ.ـب عني اتأخرت. هو يعنى بايدى يابـ.ـنتى. ثوانى هلبس النقاب.
آرين: رايحه جايه بتـ.ـو.تر. ياتري تيمو عمل ايه؟ انا قلقانه اوى اوى يامامي. وكمان نتيجة ميرو. بجد اعصابى باظت خالص.
رينو: اطمنى ياحبيبتي إن شاء الله ناجحين. قوليلى بس انتى اتصلتى ع تيم. او مريم؟
آرين: هزت راسها لأ. انا عايزه اشوف تيمو وهو بيقول الخبر قدامى.
رينو: فونها رن. يوووه اهو آركان بيتصل بيستعجلنى اهو وكنسلت عليه. يلا بينا يا آرين...
آرين: يلا بسرعه. بجد هتجنن واشوف تيمو وميرو.
رينو: اخدت فونها وشنطتها. وخرجت. وقالت للمرضه. تقفل العياده. ونزلو.
آركان: بيبص ف الساعه ومتنرفز. وشاف رينو و آرين خارجين من العماره. اخيرررراااا.
رينو: متزعلش يا آركان ياحبيبى انا اتأخرت غـ.ـصـ.ـب عني.
آركان: ولا يهمك يا اجمل ام ف الدنيا. المهم خلينى انا الل اسوق اشطا.
رينو: بدهشه. اشطا؟ ولا مش هتسوق طبعا. انت لسه صغير.
آركان: يارينو ياحبيبتى. انا بعرف اسوق والله. ويمكن احسن واحد ف العيله بعرف اسوق.
آرين: بتريقه. نو نو نو. فوق لنفسك يسي آركان باشا. مفيش حد بيعرف يسوق زي بابي فهد حبيبى. وكمان خالو مراد القمر. وبجد بقى مفيش زى سواقة آدm مراد. يخراااابى حاجه رهيبه وهو سايق الريس. انا بخاف منه.
رينو: اتحركت. طيب بلاش غلبه انتى وهو. ويلا اركبو بقى عشان نلحق تطمن ع تيم.
آركان: بغـ.ـيظ عشان مش هيسوق. طيب وركب جمب رينو.
آرين: ركبت ف الكرسي الخلفي. وقالت. مامي هنروح عند بابا آدm؟ ولا عند خالتو نور؟
رينو: شغلت العربيه. واتحركت. لأ ياروحي هنروح عند بابي. عشان تيم اول حاجه بيعملها بيروح ع هناك يطمن مامي أول واحده.
فيلا العدوي.
فريحه: قلبها مشغول ع نتيجة بـ.ـنتها و رايحه جايه ف الليفنج. و مشبكه أيديها ف بعض وبتدعي بقلبها.
مريم: بصت ف الساعه. واتنهدت. لأ انا بدءت اقلق. ميرو خارجه بقالها 3 سعات.
ليليان: متقلقيش ياماما مريم. تيم قال للسواق الل اسمه شاهين ده إنه هيوصلها. واكيد زمانهم ع وصول.
مريم: استغفرك ربي و اتوب اليك.
ليليان: طيب انا هتصل ع ميرو وهطمنك. وطلعت الفون.
فريحه: سمعت صوت عربية تيم. وقالت مريم جت. وجريت ع الباب.
ميرو: نزلت بسرعه من العربيه. وطلعت ع السلم. وبتضحك ل فريحه. مااامي حبيبتي. انا نجحت يامااامى.
فريحه: ضمتها لحـ.ـضـ.ـنها بسعاده كبيره جدا. ودmـ.ـو.عها نازله من الفرحه.
تيم: واقف بيضحك.
فريحه: مسدت ع ضهرها. الف مبروك ياروحي الف مليون مبروك ياقلب فريحه.
ميرو: بدmـ.ـو.ع. الله يبـ.ـارك ف حضرتك. وارجوكي بلاش دmـ.ـو.عك دي يامامي. انتى بتيعطى كتير جدا. عشان سفر بابي. وآدm اخويا. ارجوكي مش عايزاكي تعيطى.
فريحه: ابتسمت بسعاده ومسحت دmـ.ـو.عها. حاضر يا حبيبتي. الف مبروك. انا بجد مبسوطه اوى.
تيم: قرب منهم. طيب سيبى شويه لتيم إبن خالك. ولا فرحتك ب ميرو نستك تيم؟
فريحه: ضحكت. عمرى ما انساك ياحبيبى. ها طمنى ولو انى عارفه طبعا.
ميرو: بفخر كبير. تيم نجح يامامي. امتياز مع مرتبة الشرف. زي بـ.ـنتك ميرو بالظبط وكمان الاول ع الجامعه وانا كمان.
فريحه: اللهم بـ.ـارك ماشاء الله الف مبروك ياتيم.
تيم: الله يبـ.ـارك فيكي. ادخل بقى تطمن مريوم. اوكي.
مريم: شافت تيم داخل. قامت بسرعه. وقربت منه. وابتسمت بحب. نجحت مش كدا ياحبيبى؟
تيم: قرب منها وباس ع ايديها الاتنين. ودي عايزه كلام يعنى؟ انا تربيتك. بـ.ـاركيلي ياست الكل. ابن إبن قلبك نجح بتقدير امتياز والأول ع الجامعه.
مريم: ضمته بحنان كبير. ومبسوطه جدااا. واتمنت تيم يكون من نصيب مريم. الف مبروك ياروحي. الف مبروك.
تيم: طلع من حـ.ـضـ.ـنها وباس جبينها. الله يبـ.ـارك فيكي ياماما.
مريم: بصت ف عينيه. ومريم، مريم عملت ايه ياتيم؟
تيم: ابتسم. امتياز طبعا وزي كمان. دى مريم العدوي مش اى حد.
مريم: ضحكت بسعاده كبيره. وفتحت ايديها. تعالى ياروحي. الف مليون مبروك.
ميرو: اترمت ف حـ.ـضـ.ـنها. الل كله أمان وحنان. وغمضت عينيها.
مريم: زادت من حـ.ـضـ.ـنها كأنها بتقولها انا حاسه بيكى. وحـ.ـضـ.ـنى ده عشان يطمنك. ويريح قلبك شويه. من عـ.ـذ.اب العشق.
ليليان: بجنون. الللله. ايوه بقى. خلينا نفرح. الف مبروك ياتيم باشا. الف مبروك يامريم هانم. عليا النعمه. الل ما هيجبلى هديه منك ليها. لا يزعل مني زعل انتو حرين وقد أعذر من فنزر.
كلهم ضحكو.
تيم: يابـ.ـنتى انتى حوله. ع فكره انا وميرو الل ناجحين. يعنى تفكي الكيس كدا وتظبطينا هدايا.
ليليان: يتحـ.ـضـ.ـن ميرو. وقالت. ياعم روح هو انا لسه قبضت. انا شكل. ابويا زينى بيضحك عليا.
ميرو: ههههه عينيا ليكى يا لي لي. اول ما بابا آدm يحدد خطوبتك ليكى عندى هديه حلوه.
تيم: اوباااا. انا ناسي إن البت دى عروسه. خلاص تمام. هنزل انا وانتى يامريم نختار للبت دى هديه. بدال ما تفضحنا.
ليليان: بغمزه. ايوه بقي. هو ده الدكتور تيم. تسلم ياكبير.
تالين: بفرحه. مبروك يا ابله مريم.
ميرو: لفت ليها. وضحكت اهلا روح قلبى الل دعيلتى كتير. تعالى هاتى بوسه. لأختك حبيبتك.
تالين: جريت عليها بسعاده. وحـ.ـضـ.ـنتها. وقالت. انا كلمت ربي كتير. وحلمت بيكي وقت الفجر.
ميرو: طلعتها من حـ.ـضـ.ـنها بابتسامه. ومسدت ع حجابها. حلمتي بيا انا؟
تالين: ايوه. بس خــــوفت ف الأول. لكن نهاية الحلم كانت جميله. انا قولته لتيته مريم.
ميرو: بعدm فهم. حلم ايه ده الل تخافى منه. وبعدين دي اضغاث احلام. متقلقيش من حاجه.
ليليان: بفضول. بتقولك وقت الفجر. اكيد رؤيه. قولي يابت ياتوتا. حلمتي بايه. فضولي هيقــ,تــلنى.
تالين: رفعت راسها ل ميرو. اقول يا ابله؟
ميرو: بابتسامه صافيه. قولي ياقلب الأبله.
تالين: انا حلمت. خير إن شاء الله. انك ماشيه ف طريق عادي وكان معاكي كتب الجامعه. وطول الطريق ده يطلع مطبات قدامك.
وبعد كدا فجاءه انتى سمعتى صوت حد بينادي عليكي.
بس انا معرفش صوت مين لانه مكنش واضح اوي وكان صوت واحده ست.
وانتى خــــوفتى من صوتها. وجريتي منها. جريتي بسرعه كبيره اووى.
وفجاءه ظهر حفره كبيره قدامك و وقعتي ف الحفره دي. وكنتى بتصرخي بصوت عالى ومحدش سامع صوتك.
بس بعد كده لقيتك مره واحده بعيد عن الحفره دي.
وجه حد وقالك انتى لو مكنتيش وقعتى ف الحفره دي. كنتى هتقعى ف حفره اكبر منها ومفيش منها خروج ابدا. وف رساله ليكي وقالك قولى ورايا.
اللهم وإن إستحالَت. بأمرك تكون.
وانتى قولتيها كتير. وبعد كده نزلت من السما ورده بيضا جميله اوى. بين ايديكي. وبعد كده بدءت السما تمطر. وانتى ضحكتى وكنتى فرحانه اوي. وقومت ومن النوم ع صوت آذان الفجر.
ميرو: كشرت عينيها. حلم غريب.
ليليان: اوبا انا عرفت تفسيرو.
تيم: ربع ايديه. وقال قولى يافصحيه يامفسرة الاحلام.
ليليان: رفعت ياقة الفستان بكـبـــــريـاء. وقالت طبعا يبنى هو انا اي حد؟
بصي يستى التفسير. انتى رايحه الجامعه عادي وشايله الكتب. وصوت الست دي. هو صوت داده زينب ندهت عليكي عشان تشربي شوب اللبن. وانتى جريتى منها. هههههه وظهر قدامك عوض جوزها ف الجنينه ههههه ووقعتي لما شوفتى الكـ.ـلـ.ـب ماكس الل مخــــوفنا بيه سي آركان. وبعدين انا بقلبى الكبير هاجي واساعدك وانقذك واجبلك ورده من الجنينه واقولك احمدي ربنا لو مكنتيش اتخضيتى من عوض كان ماكس هيشلوحك ههههههههه الله عليكي ياليليان وانتى مفسرة احلام و هبله كدا هههههههه.
كلهم ضحكو عليها.
ميرو: ههههههه انتى تتجوزى بسرعه علشان كده خطر ع مخك.
ليليان: هههههه حاسه باختك. انا بقول كدا بردو.
مريم: ربنا يجعله خير إن شاء الله. المهم خلونا نفرح بنجاح احفادي.
فريحه: اخدت ميرو ف حـ.ـضـ.ـنها بفخر كبير. وهمست ابوكي هيفرح جدا ياميرو.
ميرو: خرجت من حـ.ـضـ.ـنها بسرعه. ياخبر. انا مقولتش ل بابا آدm. وطلعت فونها بسرعه. واتصلت ع آدm. ورد ع طول.
آدm: بابتسامه. روح جدها ناجحه مش كدا؟
ميرو: قعدت ع الكرسي. بابتسامه هاديه. ايوه فعلا نجحت. وانت مش جدو انت بابا وبس.
آدm: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. الف الف مبروك ياروحي.
ميرو: بحب. امتياز مع مرتبة الشرف والأولى ع الجامعه يابابا.
آدm: بفخر وسعاده. كنت متأكد. إن أول حفيده لعيلة العدوى هترفع راسي.
وعشان كده. شاوري. ع احسن برج ف القاهره كلها. وقوليلى عايزه العياده بتاعتى هنا. ولو عايزه مستشفى. من بكره اجهزلك فيها. انتى بس شاوري يامريم.
ميرو: بسعاده كبيره لسه بدرى لما احضر الماجستير والدكتوراه قدامى ع الاقل 3 سنين. كفايه عليا فرحتك دي وبس يابابا. انا مش عايزه غير انكم تكونو مبسوطين.
آدm: وهو حد يكون عندو مريم وميكونش مبسوط. دي انتى بـ.ـنت قلبى وبـ.ـنت الغالى.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها. تسلم لقلبى ياحبيبى يارب. ها هتيجى بدرى علشاني انهردا.
آدm: من عيوني. ساعه بالكتير. واجيب عمك زين واكون عندك.
ميرو: بابتسامه خلاص هستناك إن شاء الله.
بعد شويه.
رينو: داخله بلهفه. تيم حبيبى عملت ايه؟
تيم: كشر عينيه. وهز راسه تمام يادكتوره.
رينو: حبيبى انا اسفه انا عارفه انك زعلان مني. بس والله العظيم. العياده انهردا كانت زحمه جدا.
تيم: حط ايدو ف جيبه. اتمنى إن الل حصل ده مايتكررش تمام يا رينو؟
رينو: ضحكت. حاضر اول وآخر مره. المهم طمنى.
تيم: بيعدل ياقة القميص. امتياز طبعا يارينو.
رينو: عيطت بسعاده. واخدته ف حـ.ـضـ.ـنها الف مبروك ياحبيب قلبي. الف مبروك. انا بجد مبسوطه اوى.
تيم: باس ع راسها. حبيبتى الله يبـ.ـارك فيكي.
رينو: وانتى ياميرو. طمنينى عليكى ياروح عمتك.
ميرو: بسعاده نجحت الحمد لله ياعمتو.
رينو: بـ.ـاركت ليها. وسلمت ع الكل.
آرين: سابت آركان يقفل العربيه. ودخلت تجري. تيموووو. تيموووو. ووقفت قدامه بطفوليه و بتنهج.
تيم: بس بس حاولى تهدى. خدي نفسك يامـ.ـجـ.ـنو.نه انتى.
آرين: بتنظم أنفاسها. قولى. قولى نجحت مش كدا؟
تيم: ياحبيبتى عندك شك.
آرين ؛ ولا صفر ف الميه. ههههه
تيم: ههههه خلاص يبقى نجحت.
آرين: اتطنتط ع الأرض. وااااو بجد الف مبروك ياتيممووو. وغمضت عينيها وفتحت ببراة الأطفال. هتجبلى هدية نجاحك مش كييدا؟
تيم: ههههههههه كييدا. عيوني ليكى ياحبيبتى.
ميرو: قاعده. والدmـ.ـو.ع متجمعه ف عينيها. وحاولت تفكر بإيجابيه.
آرين: اوكي. وجريت ع ميرو بمرح وقالت ميرووو القمر. نجحتى ثح ثح؟
ميرو: ضحكت بحب. رغم أنها بتغير غـ.ـصـ.ـب عنها. لكنها بتحب آرين جدا. وحطت ايدها ع خد آرين. وضحكت ايوه يا حبيبتي نجحت الحمدلله.
آرين: بسعاده. وااااو بجد بجد احلا يوووم. هاتى حـ.ـضـ.ـن كبير بقى. وحـ.ـضـ.ـنو بعض بسعاده.
آركان: دخل وسلم ع الكل. وبـ.ـارك ل تيم وميرو. وهيقعد شويه وبعدها هيطلع ع الجيم.
فريحه: قلبها مبسوط. وماسكه الفون ف أيدها. يلا بقى اتصل يامراد. اتصل عشان افرحك ببـ.ـنتك ياحبيبى.
محمد: وصل فيلا العدوي. ونور نزلت بسرعه. وكمان تمارا. ودخلو الفيلا.
نور: جريت بفرحه وندهت تيم.
تيم: قام بسرعه. وقابلها. ع مهلك يانورى. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه.
نور: بعـ.ـيا.ط. الف مبروك ياروحي. الف مبروك ياحبيب قلبي.
تيم: اتخـ.ـنـ.ـق. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وبعدين بقى. بتعيطى ليه دلوقتي؟
نور: ضحكت بدmـ.ـو.ع. ومسكت وشه بايديها. انا بعيط من فرحتى. تعب ابوك مراحش ع الفاضي. سهرك وتعبك مراحش ع الفاضي ياحبيبى.
تيم: باس ع أيدها. وتعبك انتى كمان ياست الكل انتى ناسيه انتى عملتى ايه علشانى؟ والل انا فيه دلوقتى ده بفضل الله ثم انتى وبابا. ربنا يبـ.ـاركلى فيكم يارب.
تمارا: مااامي بليزز سيبى تيم بقى اسلم عليه.
نور: باست جبينه بحب كبير. وابتسمت بحب الف الف مبروك ياروحي.
تيم: الله يبـ.ـارك فيكي ياست الكل.
تمارا: اتشعلقت ف رقبته. الف مبروك ياقلبى.
تيم: رفعها من ع الأرض. وضحك. الله يبـ.ـارك فيكي ياروحي.
تمارا: ف حـ.ـضـ.ـنه. هتجيب هديه لأختك حبيبتك مش كدا؟
تيم: همس ف ودنها. جبتهالك اصلا ياحبيبتى. وانا عندى كام تيما. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. بابتسامه.
تمارا: بفرحه. واااو بجد طيب قولى بالله عليك جبتلى ايه؟
تيم: حرك ايدو ع انفها بمرح وقال. جبتلك السلسله الفضه الل انتى كان نفسك تجيبيها اونلاين.
تمارا: شهقت بسعاده. بجد بجد ياتيم؟ انت احسن اخ ف العااااالم كله.
تيم: وانتى اجمل تيما يقلبى. يلا روحي بـ.ـاركى لميرو.
تمارا: بسعاده. حالا.
نور: حـ.ـضـ.ـنت ميرو. الف مبروك ياحبيبت عمتك.
ميرو: بسعاده. الله يبـ.ـارك ف حضرتك ياعمتو.
نور: مسدت ع حجابها. كنت اتمنى مراد حبيبى يكون موجود. واشوف الفرحه ف عينيه.
ميرو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. إن شاء الله ربنا يرجعه لينا بالسلامه.
تمارا: حـ.ـضـ.ـنتها. الف مبرووووك ياقلب تيما.
ميرو: بسعاده. حبيبتى ياتيما ميرسي ياقلبى.
مريم: تعالى يانور. تعالى اقعدى جمب منى. الف مبروك ياحبايب قلبى.
نور: قعدت جنبها وباست ع ايديها. الله يبـ.ـارك ف عمرك يامامي. انا مبسوطه اوى اوى بجد.
رينو: مش اكتر منى يانور. بجد انا فخوره بتيمو اوووى. الف مبروك ياحبيبتى. ويارب تفرحي ب تيما قريب إن شاء الله.
نور: تسلمي يارينو ياحبيبتى. وتفرحي برجوع فهد بالسلامه إن شاء الله.
رينو: اتنهدت باشتياق كبير اللهم امين يارب.
محمد: من ع باب الفيلا. احم احم يا اهل الدار؟
رينو: نزلت النقاب.
آرين: بمرح. اتفضل يادكتور. الدار دارك.
محمد: دخل وشاف الكل متجمع ومبسوطين.
تيم: قام وقف واستقبل ابوه.
محمد: بيكابر دmـ.ـو.عه. وقرب من ابنه. وحـ.ـضـ.ـنو بعض بحب كبير.
محمد: بصوت مبحوح. مبروك يادكتور.
تيم: ابتسم بصمت. وقلبه مبسوط جدا. الله يبـ.ـارك فيك يابابا.
محمد: ربت ع كتفه. طول عمرك رافع راسي. وراجـ.ـل يعتمد عليه ياتيم يبنى.
تيم: ابتسم. تربيتك ياحج.
آرين: امممم هذا الشبل من ذاك الاسد ولا ايه؟
محمد: ضحك. وقرب من ميرو. وسلم عليها. مبروك ياحبيبتى. وضمها لقلبه بحب كبير. وزعلان عليها. لانه اكتر واحد عارف ازاى بتكون نظرة العشق من طرف واحد.
ميرو: ابتسمت. الله يبـ.ـارك ف حضرتك يادكتور.
محمد: سلم ع مريم الكبيره. وباس ع أيدها. وقعد جمب نور والكل مبسوط.
أشرف: اتصل ع تيم. وبـ.ـارك ليه. وبعدها. رنا اتصلت وبـ.ـاركت ليه و ل ميرو. وطارق وكل العيله عرفت بالخبر الجميل ده. والكل بـ.ـارك وهنى.
وكل العيله بتجهز عشان يروحو يبـ.ـاركو بنفسهم ف فيلا العدوي.
وفريحه: قاعده وماسكه ايد ميرو بـ.ـنتها بسعاده كبيره جدا. وتالين قاعده مبسوطه.
بعد نص ساعه تقريباً.
مريم: قامت. انا هروح اقول ل عزيزه. تعمل كيكة النوتيلا. عشان نور. وميرو. وكمان آرين. القمر دي وتوتا قلبى.
آرين: باستها ع الهوا. والله انتى اجمل ماما مريم ف الدنيا كلها. بحبك اووووووي.
مريم: ماشيه بتضحك ع آرين. ورفعت عينيها بالصدفه. شهقت وفتحت عينيها ع الاخر. آدm؟
↚
بعد نص ساعه تقريباً.
شاهين. واقف قدام بوابة الفيلا. وشاف واحد شاب نازل من التاكسي. طول بعرض. ولياقته البدنيه عاليه. وداخل الفيلا. وشايل شنطه ع كتفه.
شاهين: وقف قدامه. حضرتك رايح ع فين؟
آدm مراد: رفع طرف عينيه. وقال بعدm اهتمام. انت جديد هنا مش كدا؟
شاهين: ابتسم. ايوه فعلا وده اول يوم ليا. وانا بشوف شغلى. وباقى الحرس جوه بيتغدو.
آدm مراد: طلع كارنيه الكليه ورفعه قدام عين شاهين ومتكلمش.
شاهين: بيقرا الكارنيه. آدm مراد العدوي. كليه حربيه. احم. اتفضل حضرتك. انا بعتذر.
آدm مراد: هز راسه. متعتذرش انت بتشوف شغلك. ممكن ادخل بقى؟
شاهين: اتحرك. طبعا يافنـ.ـد.م اتفضل.
آدm مراد: هز راسه تمام متشكر. واتحرك خطوه. وقال بصوت مسموع. انت جاى من طرف كابتن رعد مش كدا؟
شاهين: ابتسم. فعلا ياباشا. انا من طرفه.
آدm مراد: هز راسه. تمام. يا،؟ شاهين.
شاهين: بدهشه. ايه ده؟ عرف اسمى ازاى؟
آدm مراد: ماشي ف جنينة الفيلا وظهر شبح ابتسامه بسيطه. وقال. متفكرش كتير عشان متتعبش.
شاهين: واقف بحيره، وبعدها افتكر الخاتم الل هو لابسه وعليه اسمه ومكتوب بحجم صغير جدا. وابتسم. وقال ماشاء الله. ف ثانيه لمح وشاف اسمي ع الخاتم؟ واضح عليه أنه ذكي جدا.
آدm مراد: داخل الفيلا. وجواه حماس متداري. وعيلته وحشاه جدا.
مريم: قامت. انا هروح اقول ل عزيزه. تعمل كيكة النوتيلا. عشان نور. وميرو. وكمان آرين. القمر دي وتوتا قلبى.
آرين: باستها ع الهوا. والله انتى اجمل ماما مريم ف الدنيا كلها. بحبك اووووووي.
مريم: ماشيه بتضحك ع آرين. ورفعت عينيها بالصدفه. شهقت وفتحت عينيها ع الاخر. آدm؟
آدm: داخل من باب الفيلا. وعيونه جت ع مريم. وابتسم بسعاده. وقــلـــع الشنطه ونزلها ع الأرض. واتحرك عندها.
الكل انتبه. وفريحه وميرو قامو بسرعه. وقلبهم دق بفرحه كبيره. وتالين سقفت بفرحه كبيره.
مريم: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وفتحت ايديها. آدm ابن قلبى وروحي.
آدm مراد: اخدها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. حبيبتى وحشتينى جدا.
مريم: بتعيط بصمت انت الل وحشتنى اوى يانور عيني. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدm مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع ايديها الاتنين. وباس جبينها. وحشتينى اوى ياماما. عامله ايه ياحبيبتى. ومسح دmـ.ـو.عها.
مريم: بتحسس ع دراعاته وكتفه وصدره. انا بخير ياروحي. قولى انت كويس. حصل معاك لاقدر الله اى مكروه. صحتك كويسه طمنى يانور عيني.
آدm مراد: . والله العظيم انا زى الفل. وجتلك جري. قولت يا آدm مش لازم تطلع ع شركة الحج الأول.
لأ روح ع البيت وطمن ست الكل. وكمان امي حبيبتي.
فريحه: من وراه بصوت مبحوح. ودmـ.ـو.عها نازله. همست آدm ابني.
آدm مراد: لف ليها. وابتسم. وقرب منها وباس جبينها. وضمها بحب كبير. امي وحشتينى اوى.
فريحه: عيطت بصوت عالى. حبيبى قلبى وروحي يا آدm حمدالله ع سلامتك يانور عيني. انت وحشتنى اوى اوى يبنى.
آدm مراد: طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس ع أيدها. بس بس يا ست الكل بتعيطى ليه دلوقتي؟ انا قدامك اهو. روقي كدا عشان اسلم ع البت ميرو.
ميرو: جريت عليه بلهفه واتشعلقت ف رقبته. آدm اخويا حبيبى.
آدm مراد: رفعها من ع الأرض ولف بيها. مريم حبيبتي وحشانى اوى يابـ.ـنت اللذين انتى.
ميرو: بتعيط بفرحه. انت الل وحشتنى اوى يا آدm بجد انا فرحانه اوي انك جيت انهردا.
آدm مراد: نزلها وباس ع راسها. ومسح دmـ.ـو.عها. بس ياميرو. بس ياحبيبتى. بطلي عـ.ـيا.ط انتى وماما ماينفعش كدا.
ميرو: ضحكت بدmـ.ـو.ع الفرح. حاضر ياحبيبى. آدm انا نجحت انهردا.
آدm مراد: ضحك بسعاده كبيره بتتكلمى جد؟ الف مبروك ياروحي. وباسها من خدها وضمها لقلبه. الف مبروك ياحبيبتى.
ميرو: اتنهدت بأريحيه. الله يبـ.ـارك فيك ياحبيبى.
تالين: جريت عليه بفرحه. أبيه آدm. أبيه آدm.
آدm مراد: فتح ايديه وشالها لحـ.ـضـ.ـنه ولف بيها كتير. توتا روح قلب آدm انتى.
تالين: بتضحك بسعاده كبيره. أبيه آدm. الحمدلله انك رجعت بالسلامه. انا فرحانه اوي يا أبيه.
آدm مراد: نزلها وباس ع ايديها الاتنين. وابتسم. وانا مبسوط عشانك انتي ياقلبى.
محمد: من الليفنج. قال مش كفايه بقى سلامـ.ـا.ت هناك. تعالى يبنى سلم علينا ف ناس موجوده هنا والله.
آدm مراد: رفع عينيه وابتسم. لكن عينيه اول ما شافت آرين. قلبه دق بسرعه كبيره. وقرب عليهم. وسلم ع محمد.
محمد: حمدالله ع سلامتك يا بطل. ماشاء الله تبـ.ـارك الله عليك يا آدm.
آدm مراد: ابتسم اذي حضرتك يادكتور. عامل ايه؟
محمد: ربت ع كتفه الحمد لله ياحبيبى.
آدm مراد: راح سلم ع تيم. وبيسـ.ـر.ق نظرات لل فرضت لعنت عشقها عليه. اذيك يا دكتور تيم.
تيم: بسعاده كبيره. الحمدلله يا آدm. بجد وحشنى جدا ياوحش. حمدالله ع السلامه نورت بيتك.
آدm مراد: هز راسه. الله يسلمك. واكيد انت كمان نجحت مش كدا؟
تيم: هز راسه ايوه يسيدى الحمد لله.
آدm مراد: رفع طرف عينيه ل آرين. الف مبروك ياتيم.
تيم: ربت ع كتفه الله يبـ.ـارك فيك. عقبالك إن شاء الله.
آدm مراد: هانت اهي. وراح سلم ع نور. عمتو حبيبتى عامله ايه؟
نور: ضحكت بدmـ.ـو.ع. حبيبى آدm الف حمدالله ع السلامه ياروحي.
آدm مراد: الله يسلمك ياحبيبتي ومسح دmـ.ـو.عها وباس جبينها. وراح عند رينو وضمها لقلبه بحب كبير. عمتو لارين حبيبتى.
رينو: بدmـ.ـو.ع. آدm حبيب عمتو ياروحي انت. حمدالله ع سلامتك ياقلب عمتك.
آدm مراد: مسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها. الله يسلمك ياحبيبتي. وبص ع لي لي. وابتسم اذيك يا لمضه هانم.
ليليان: هههه. آدm اذيك ياواد. وانت داخل علينا كدا. قولت اوبااااااا.
مين الحته الأجنبي الل داخل علينا دا؟ لا ياجماعه انا هرتبط خلاص.
يقوم الاقيك انت ههههه. اذيك يا بن عمي. ماشاء الله عينى عليك بـ.ـارده جدا ههههه.
آدm مراد: يابت افصلي خلينى اطمن عليكي.
ليليان: اختك زى الفل. وكملت بطفوليه وقالت. ونفسها تخرج وتتفسح. والحمد لله انك رجعت بالسلامه. كدا انا ضمنت خروجه لينا وع حسابك.
آدm مراد: ابتسم. وماله عينيا ليكو. وقرب من آرين باشتياق كبير متدارى. وقلبه بيدق بسرعه كبيره. لكن ظاهر ع ملامحه جمود وجديه. اذيك يا آرين؟
آرين: بسعاده كبيره الله يسلمك يا آدm. حمدالله ع سلامتك.
آدm مراد: الله يسلمك. عامله ايه؟
آرين: انا كويسه جدا الحمد لله. بجد انت كل اجازه بتنزل فيها بتبهرنا عن المره إلل قبلها. چان بجد. صح يامامي.
رينو: آدm ابن اخويا طول عمره چان وقمر وكل حاجه حلوه.
آدm مراد: نفسه يقولها وحشتينى. واكتفى بشبح ابتسامه وهز راسه متشكر.
فريحه: قربت منه بفرحه كبيره. جعان ياحبيبى.
آدm مراد: هز راسه لأ ياست الكل. انا بس هطلع اخد شاور وانزل بسرعه.
فريحه: ابتسمت طيب اطلع معاك. اجهزلك هدومك.
آدm مراد: باس ع أيدها. لا ياحبيبتي متتعبيش نفسك. انا هطلع بسرعه ومش هتاخر عليكم. بعد اذنك يادكتور.
محمد: ابتسم. اتفضل ياحبيبى خد راحتك.
آدm مراد: عيونه ع آرين. واتحرك. وابتسم ل مريم ومسد ع حجاب تالين بهزار وباسها ع الهوا. واخد شنطته وطلع ع فوق.
فريحه: بلهفه. ماما انا هقول ل زينب تعمل اكل آدm الل بيحبه.
مريم: ضحكت. وماله ياحبيبتى. وخليها تعمله عصير المانجا وتجهزو ع ما ينزل.
فريحه: بسعاده ولخبطه. ا. ايوه. ايوه صح آدm بيحب عصير المانجا. وجريت ع المطبخ بفرحه كبيره.
ف نفس الوقت. فيلا عزيز.
كريم: ها يابابا. هنروح نطلب ليليان امتى؟
يوسف: بنفاذ صبر، استغفر الله العظيم يارب. يبنى دي عاشر مره تسالني السؤال ده واقولك ميعادنا بكره. بكرررره. ايه صعبه انك تستوعب؟
كريم: نفخ بنفاذ صبر. يابابا ياحبيب قلبي. وهي يعنى هتفرق انهردا من بكره؟
يوسف: ايوه تفرق كتير كمان. تفرق لأن جدك اشرف ادى كلمه لجدك آدm. وعيب أننا نرجع ف كلامنا. واهدى يبنى مجتش من يوم.
مريم: جت وجايبه القهوه. وضحكت معلش ياحبيبي انت عارف كريم عايز كل حاجه تتم بسرعه.
كريم: ياست الكل بسرعه فين بس؟ دا انا بقولكو انى اعجبت بليليان من أعدادى.
ده انا اكتر واحد حاسس انى حياتى ابطء من السلحفه نفسها. وتقوليلى عايز كل حاجه بسرعه. انا مظلوم والله.
مصطفى: بمكر. مش عارف انا. جواز ايه يبنى دلوقتي.
ولا انت عشان هتخش الجيش خلاص مستعجل ع الجواز.
اهدا كدا ياكيمو. واعتبر نفسك داخل الجيش وقدامك 3سنين وتخلص. انا بقول ياحج يوسف ايه رايك لو تأجل حوار جواز كريم اخويا 3 سنين كمان.
يوسف ومريم ضحكو ع شكل كريم.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ واضح. وقال بنرفزه اقسم بالله لو ماالحج قاعد كنت علقتك. مااااشي يامصطفى.
مريم: كاتمه الضحكه. احم بس يامصطفى عيب كدا. كريم اخوك الكبير ولازم تخلى بالك من كلامك معاه مش كل شويه ترخم عليه كدا؟
يوسف: بخبث. اله. هو مصطفى قال حاجه غلط يامريم. الولد بيقول رائيه مش اكتر. مش كدا يادرش.
مصطفى: رقص حواجبه ل كريم. الله ينور عليك يابابا. انا كنت بقول رأي مش اكتر. ويسلام لو اخدت برأيي ياحج واجلت الجوازه. وضحك وغمز ل كريم.
كريم: هز راسه ل مصطفى بتوعد. وقال بحركه من شـ ـــفــايـــ ـفه بهمس. ماااشي يابتاع چود. انا هاقول لجدك أشرف.
مصطفى: بتـ.ـو.تر. احم. انا بقول نطلب ايد ليليان انهارده ياحج. وخير البر عاجله.
يوسف ومريم بصو لبعض وضحكو.
مريم: هههه. خلاص ياولاد. زى ما جدك اشرف اتفق هايتم.
وقومو يلا اطلعو البسو عشان نروح نبـ.ـارك ل تيم وميرو عند عمو آدm.
كريم: قام وقف بسرعه. ف ثوانى هكون جاهز.
يوسف: بدهشه. الواد ده ماله ملهوف كدا ليه؟
مريم: ههههه معلش ياحبيبى سيبه يعيش حياته بسعاده. وبصت ل مصطفى. اطلع يامصطفى ياحبيبى. البس عشان جدك اشرف مايستعحلناش. زمانه نازل هو وناناه هنا.
مصطفى: قام. حاضر يامريوم عشان خاطرك بس. وطلع.
يوسف: ههههه العيال زى ما تقولى مولودين من فوق روس بعض. ياستار ايه ده.
مريم: هههه بصراحه مصطفى ابنك بيعاند كريم كتير. وانت طبعا ع قلبك زى العسل.
يوسف: ابتسم بتنهيده. وبص قدامه. مصطفى عزيز. مهما يعمل هيكون ع قلبى زى العسل.
فيلا ذياد جمال.
ماليكه: لبست وجاهزه. واتصلت ع زياد. ورد.
زياد: الو. حبيبتي.
ماليكه: الو. ايوه يازيزو انت اتأخرت ليه؟
زياد: حبيبتي غـ.ـصـ.ـب عني. انا لسه خارج من المينا مافيش ساعه. بصي كلها نص ساعه واكون عندك.
ماليكه: بصت ف الساعه. وقالت توصل بالسلامه إن شاء الله. مع إن ياسين ابنك مستعجل جدا. ولابس ومكهربنا انا وحياة.
زياد: بتفكير. امم طيب بقولك ايه ياروحي. بما انكو جاهزين. اسبقونى انتو ع فيلا العدوي. وانا هحصلكم ع هناك.
ماليكه: ايه ده؟ طيب مش هتتغدى قبل ما نروح؟
زياد: لأ ياروحي. بصي احنا هنبـ.ـارك ل تيم وميرو. ونخرج انا وانتى والولاد ونتغدى بره ايه رايك؟
ماليكه: ايوه ياحبيبى بس انا عامله غدا.
زياد: يستى خليه لبكره إن شاء الله. احنا من زمان مخرجناش مع بعض. عشان خاطر حياة بـ.ـنتك حتى ايه رايك؟
ماليكه: ابتسمت بحب. خلاص ياحبيبى زى ما تحب.
زياد: ماشي ياحبيبتى. يلا انزلى بقى. ونبهي ع ياسين يسوق ع مهله تمام؟
ماليكه: ههههه حاضر ياحبيبى مدام انا معاه متقلقش هشـ.ـدو من ودانه.
زياد: ضحك. تمام ياروحي. نصايه إن شاء الله واكون هناك. مع السلامه.
ماليكه: توصل بالسلامه إن شاء الله. مع السلامه ياحبيبى. وقفلو.
ياسين: خبط بنرفزه. ياااامااااما لسسسه بدرررى؟
ماليكه: اتخضت. وقامت فتحت الباب. ايه ياواد ي ياسين. حاضر انت مستعجل ليه كدا؟
ياسين: بتـ.ـو.تر. احم انتى مت عـ.ـر.فيش الجديد ياماكي؟
ماليكه: بتجيب شنطتها لأ ايه بقى الجديد ياروح ماكي.
ياسين: آدm مراد. جه انهردا.
ماليكه: ابتسمت بجد؟ والله خبر حلو جدا. وعرفت منين هو كلمك؟
ياسين: لأ انا اتصلت ع الدكتور تيم. وقالى إن آدm لسه راجع مفيش نص ساعه.
ماليكه: طيب الحمد لله. يلا بقى بابا قال نسبقه احنا وهو هيحصلنا ع هناك.
ياسين: بفرحه كبيره تمام اوى اوى. يلا بينا.
ماليكه: بحيره انا مش فاهمه انت مستعجل اوى كدا ليه؟ المهم هتسوق وأحنا معاك ع مهلك. عشان متنرفزش عليك فاهم ياحضرة الظابط؟
ياسين: خـ.ـطـ.ـف بوسه من خدها. فاهم يقلب ياسين. بس يلا بقى.
ماليكه: ابتسمت بحب. وخرجت وندهت ع حياة. وخرجو ع فيلا العدوي.
فيلا الصاوي.
جاسر: قاعد ع طرف السرير. وجاهز من بدرى.
ملك: لبست وجهزت. حبيبى اخدت علاجك؟
جاسر: ايوه ياحبيبتى متقلقيش.
ملك: ربنا يشفيك إن شاء الله ياحبيبى. يلا انا جاهزه.
جاسر: قام. وقفل جاكيت البدله. وانا جاهز. يلا بينا.
ملك: هنستنى مالك وساره. ولا هنمشي احنا.
جاسر: لأ انا هاخد كارما معايا. وهما حرين يحصلونا براحتهم.
ملك: ابتسمت. تمام يلا بينا. واتحركو.
عند مالك.
ساره: خارجه من الحمام. وبصت ع مالك وقالت ايه ده انت لسه مالسبتش؟
مالك: بص من الشباك. وشاف جاسر اخد كارما وخرجو. وقال هو اسر فين؟
ساره: آسر مع آركان ف الجيم. ليه؟
مالك: بمكر. يعنى احنا لوحدنا.
ساره: ايوه تخيل؟ وبعدين يلا بقى ياحبيبى. انا انهردا سبت الشركه واخدت نص يوم بس عشان ابـ.ـارك لعمو آدm ع نجاح احفادو.
مالك: قرب منها. وحاوطها من وسطها. طيب ومالك الغلبان ده مالوش ساعه حتى عندك؟ ده حتى حـ.ـر.ام.
ساره: بحرج. احم مالك ا. احنا متأخرين و...
مالك: قرب منها وباسها باشتياق كبير. وبعدها حط جبينه ع جبينها وقال. انتى وحشانى اوى اوى ياساره.
حـ.ـر.ام عليكي انتى بقالك فتره كبيره بعيده عني. انا مش وحشتك؟
ساره: قلبها بيدق بسرعه. ومحرجه. مالك ا. احنا ورانا مشوار ولاز...
مالك: قاطع كلامها. وباسها برقه وبشوق كبير. وساره تاهت ف عشقها ل مالك. وقرب منها بحب كبير...
فيلا العدوي.
آدm مراد: ف الحمام بياخد شاور وواقف تحت الدش. وسرحان ف عيون آرين.
وانها كل ما تكبر بتحلا اكتر. وغمض عينيه. وعايز يعترف بعشقه ليها. لكن شايف انها لسه صغيره. غير كدا كان أعترف قدام الناس كلها انها ملكة قلبه وبس.
وقبض ع ايديه بغـــضــــب شـ.ـديد. وكل خــــوفه من إن تيم وآرين يكونو بيحبو بعض. وقتها آدm مش عارف ممكن يعمل ايه؟
بعد شويه. خرج من الحمام. ولابس بنطلون فقط. ورايح ع الدولاب. وطلع تيشيرت وبيلبسه.
الباب خبط. ومحدش يقدر يدخل من غير إذن آدm. وده طبع فيه.
آدm مراد: ادخل.
فريحه: دخلت بابتسامه. آدm حبيبى انا كنت طالعه اجهزلك هدومك.
آدm مراد: ابتسم. لا ياست الكل انا خلاص خلصت.
فريحه: قربت منه وبتعدل ياقة التيشرت. وقالت بدmـ.ـو.ع فرح. انا مش مصدقه انك رجعت بالسلامه ياروحي. انت كنت وحشنى اوى اوى يا آدm يبنى.
آدm مراد: باس ع أيدها. وانتى كمان ياست الكل كنتى وحشانى جدا. لكن غـ.ـصـ.ـب عني سامحينى.
فريحه: اسامحك ع ايه ياروحي. قلبى راضي عنك ديما. وبدعيلك انت ومراد ربنا يحفظكو فكل طريق.
آدm مراد: ربنا مايحرمناش منك ابدا ياحبيبتى.
فريحه: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. ع فكره جدك آدm وصل تحت. وعمك زين.
احنا مقولناش ليهم انك وصلت بالسلامه. خليناها مفاجآه لما انت تنزل بنفسك.
آدm مراد: بابا آدm ده وحشنى بطريقه رهيبه جدا. طيب ياحبيبتى انزلى انتى. وانا هظبط نفسي ونازل ع طول.
فريحه: حاضر ياحبيبى. متتاخرش علشان الغدا جاهز. وخرجت.
آدm مراد: وقف قدام المرايه وسرح شعرو. ولبس الساعه ورش برفانه. وشغل فونه. وخرج من الاوضه...
آدm: ف الليفنج. قاعد وواخد ميرو جنبه ف حـ.ـضـ.ـنه. ومبسوط وفخور بيها.
ليليان: بغيره. وبعدين بقى ف قلة العدل والمساواه دي. اشمعنى ميرو يعنى؟
كلهم ضحكو.
آدm: بضحكه. يابت ياغلباويه انتى. دا انتى اكتر واحده واخده الدلع كله. انتى معايه من الصبح ف الشركه وكمان ف مكتبى. ومهتم بيكى لحد ما بنروح. وبتتكلمى عن المساواه والعدل؟
ليليان: بصراحه يابابا انت مايتشبعش منك ابدا. وبصراحه اكتر انا متغاظه وعايزه اقعد جمبك.
آرين: بطفوليه يسلام. وليه انا بقى الل مقعدش جمبه؟
اشمعنى انتى تقعدى جمبه ف الشركه وهنا كمان وانا لأ؟
لأ انا مش هسمح بكدا ابدا. ولا ايه ياتيما؟
تمارا: بغـ.ـيظ بصراحه البت ليليان دي مكوشه ع بابا آدm. ولو مالمتش نفسها وبعدت عن حقنا ف بابا انا مش عارفه ممكن اعمل فيها ايه؟
كلهم بيضحكو وبيهمسو لبعض.
آدm: همس ل ميرو. ايه رأيك مش المفروض اتغر بزمتك. 3 بنات زي القمر بيتخانقو عليا.
ميرو: كشرت عينيها وقالت بغيره. خلى بالك هما 4 بنات. لكن الل هتقرب منك اكتر منى صدقنى هقــ,تــلها. انت بابايا وحبيبى انا وبس.
آدm: بتمثيل الدهشه. ليه كدا بس يابـ.ـنتى. بتقطعى عليا ليه؟
ميرو: ابتسمت. تحب نشوف رأي ماما مريم ف الموضوع ده؟
آدm: ضحك لااا. خلينا كدا عايشين بناكل عيش ف آمان الله. مش عايزين نعد الجثث دلوقتي. ههههه.
ميرو: هههههه مسيطر يابابا.
آدm: هههههههه جدااا...
آرين: بغيره كبيره وقفت قدام آدm. بابا آدm ممكن اعرف انتو بتهمسو وبتضحكو ع ايه؟
مريم: ابتسمت بحب كبير. ع احفادها الل بيعشقو جدهم. وغـــضــــب آرين الطفولي...
وقامت من جمب آدm. وقالت أنا هطلع البس إسدال عشان العيله زمانها ع وصول. وغمزت ل آدm ع آرين.
آدm: شاور ل آرين. تعالى ياحبيبت جدك اقعدى جمبى هنا.
آرين: سقفت يس يس يعيش بابا آدm. البقاء للاقوى. وقعدت جنب جدها.
آدm: ضحك عليها. وحاوطها من كتفها. ها مبسوطه كدا؟
آرين: جدااا يابابا. حضرتك مـ.ـا.تعرفش انا بحبك اوى قد ايه؟
ليليان: بغيره. بس يابت. محدش بيحب بابا قدى انا.
تمارا: بغـ.ـيظ، لااا بقى مش عشان أنا ساكته. حقى ف عشق ال آدm يضيع. انا احتج واعترض.
كلهم ضحكو.
آدm: ههههه والله وجه اليوم الل أحفادك يتخانقو عليك فيه يا آدm ياعدوي.
وكمل وقال. طيب خلاص انا هقسمها. ميرو وآرين القمر دي هيقعدو جمبى ساعه تمام.
وبعدها ليليان اللمضه وتيما حبيبتى هيقعدو جمبى ساعه بردو.
اما توتا قلبى تقعد جنبي براحتها. اها. عرض منصف لجميع الأطراف.
رينو: كشرت عينيها بغيره. طيب وبناتك بقى يسي بابي. انت نسيتنا ولا ايه؟
نور: بغيره اكبر. ع فكره بقى. العيال دى اخدوك مننا. وشكلي كدا هتجه لطرق غير مشروعه. واخـ.ـطـ.ـفك ياحج آدm.
الكل ضحك بصوت عالى.
آدm مراد: نازل من ع السلم ومبتسم...
آدm: بكـبـــــريـاء. فعلا الامبراطور اسم ع مسمى. العيال بتتخانق عليا. ولسه اميرتى لما تنزل.
آرين: مدام فيها اميرتك يبقى الله يرحمنا برحمته بقى.
آدm مراد: السلام عليكم...
آدm: سمع صوت حفيدو. ورفع عينيه بدهشه. وابتسم بسعاده. آدm حفيدي...
آدm مراد: قرب من جدو. اذيك يا بابا وحشنى جدا.
آدm: قام وقف. وشاف آدm حفيدو بهيبه كبيره. وابتسم واخدو ف حـ.ـضـ.ـنه. فتره كبيره. كأنه بيحـ.ـضـ.ـن مراد ابنه. وغمض عينيه وقال حمدالله ع سلامتك ياحبيب جدك.
آدm مراد: ابتسم وضم جدو بحب كبير. الله يسلمك يابابا.
آدm: طلع حفيدو من حـ.ـضـ.ـنه. وربت ع كفته بفخر كبير. ماشاء الله تبـ.ـارك الرحمن عليك يا آدm. ربنا يحفظك يبنى. ها قولى وصلت امتى؟ وليه ماجتش ع الشركه زي كل مره.
آدm مراد: ابتسم. وقال اعذرنى بقى المرادي. انا حبيت اطمن امي، وست الكل عليا.
آدm: زين ما عملت. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدm مراد: الله يسلمك. وقرب من عمه زين وسلم عليه. وسأله. فين آريان؟
زين: آريان ف اوضته بياخد شاور ونازل لانه كان ف المينا انهردا. تعالى اقعد جمبى وحشنى اوى يابن اخويا.
آدm مراد: وانت اكتر ياعمى. وقعد جنبه.
آرين: بهمس. بابا آدm. بابا آدm.
آدm: نعم ياروحي.
آرين: بهمس عايزه اوشوشك.
آدm: ابتسم. توشوشينى؟ طيب وماله. وقرب منها عايزه تقولى ايه؟
آرين: هو آدm ابن خالو مراد. ع طول مكشر كدا؟
آدm: أبتسم. لأ هو بس جد شويه.
آرين: بهمس. جد ايه يا بابا بس؟ انا سعات بحس انه فجاءه هيطلع مسدس ويقــ,تــلنا كلنا. ويدفنا ف الجنينه. ده مش آدm العدوي ده آدm المرعـ.ـب.
آدm: هههههههه.
كلهم انتبهوا.
آرين: بغـ.ـيظ. ياباااابا كدا أهُم أخدو بالهم مننا اهو. ولو آدm شم خبر انى بتكلم عليه. هكون انا اول ضحيه.
آدm: ضحك بصمت. لأ متخافيش آدm مش كدا ابدا. وانتى عارفه انه طيب جدا. ولا ايه؟
آرين: مطت شـ ـــفــايـــ ـفها. اممم ع الله حكايته.
آدm: نعم؟ مين ده قولتى ايه؟
آرين: لأ يابابا مفيش حاجه. بس عندى سؤال مهم جدا. بجد محيرنى.
آدm: عارفه لو سؤال تافهه من بتوعك انا هسلط عليكى حفيدى آدm ايه رايك؟
آرين: باست كتفه بتمثل الخــــوف. نو نو خلاص مش هسال.
آدm: ضحك شاطره ياحبيبتى.
آرين: بطفوليه اكبر. بليييز سؤال واحد بس.
آدm: أسألي ولما نشوف اخرتها.
آرين: بهمس. ليه السبت بعيد عن الخميس مع إن الخميس قريب جداً من السبت؟
آدm: كشر عينيه وبصلها. وقال. عشان البعيد عنك قريب والقريب منك بعيد صح؟
آرين: هههههههههههه.
آدm مراد: رفع طرف عينيه. وبصلها بغيره.
آدm: شوفتى بجاوب صح مش كدا؟
آرين: بصراحه اقنعتنى. هههههه.
زينب: جت سي آدm بيه الغدا جاهز.
آدm: قام وقف. يلا بينا ياشباب.
الكل قام. ومريم نزلت. والكل قاعد بيتغدى.
آدm ومريم وأولاده ع سفره.
والأحفاد كلهم ع سفره.
فيلا السيوفي.
عند طارق
طارق: لابس وقاعد ف نص السرير. وبينفخ بغـ.ـيظ كبير. يااااارب تنجزى يارنا. ياااارب تخلصي ف ام اليوم ده.
رنا: بتلبس. حاضر. اصبر شويه. ياستار عليك راجـ.ـل.
طارق: بغـ.ـيظ. اصبر عليكى. تصدقي بالله؟ هتصدقى إن شاء الله. إن أمنية حياتى اشوفك لابسه ومجهزه نفسك قبل منى. روحي يابعيده الهي تنجزى وتلبسي قبل منى.
رنا: ههههه. ياحبيبى خلاص اهو. فاضل الحجاب.
طارق: رفع ايدو لفوق. يااارب انا مش طالب كتير. غير الوليه دى تنجز. وتبطل الروح الطويله دي.
رنا: كشرت عينيها بغـ.ـيظ. ولفت ليه. جرا ايه ياطارق. مـ.ـا.تهمد بقى شويه. اييييه؟ ساعه عمال تتكلم في نفس الحوار. بلبس هو انا يعنى بتدلع. اووف.
طارق: اه. ده الل بناخدو منك. صوت وخلاص.
رنا: شهقت بصوت عالى. شوفو الراجـ.ـل. هتخلينى احلف منا رايحه ف حته ايه رايك بقى؟
طارق: بغـ.ـيظ مكبت. ورفع راسه لفوق وقال بهمس. كلما زاد نكد الست، زاد معه استغفار الرجل لربه؛ فيكون هنا نكد الست رزقً لجوزها.
رنا: كشرت عينيها اممممم بتقول حاجه ياطارق؟
طارق: ها؟ احم ايوه بقول. ياروحي انتى تلبسي برحتك. وخدى وقتك. دا انا بكون منشكح كدا وانتى بتلبسي ف 5 سعات يسلام. جايه ع نفسك والله.
رنا: كاتمه الضحكه. احم. ايوه كدا اتعدل. ولولا مريم حفيدتى نجحت انا ممشيش معاك ف طريق. بتفضل تتخانق مع دبان وشك. اهدا شويه.
الباب خبط. ودخلت چود. ميا مسا عليكوووو.
رنا: رفعت راسها للسما. كتير عليا والله يارب. اهلا بحفيدتى الل جايالى من المد.بـ.ـح.
چود: يلهوز انتى لسه بتلبسي ياماما. الله يكون ف عونك يابابا. وراحت قعدت جنبه.
طارق: بهمس هشش اكتمى عشان كلمه زياده. هتعلن علينا الحرب.
چود: اوووف وبعدين يابابا. ده الحج فارس ورودي هانم لابسين وجاهزين. والواد چواد اخويا لابس وقاعد ف العربويه.
طارق: ف العربويه؟ اسكتى يابت انتى عشان أنا ع أخرى من الوليه دي.
چود: إلا. قولى يابابا صح. هي ماما رنا شخصيتها جد كدا ع طول؟
طارق: جد ايه يابت؟ دى زمان اول ما شوفتها كانت مهيبره ودmاغها طاقه بعيد عنك.
بس بعد الجواز عملت حادثه بسيطه كدا. قلب معاها شخصيه رخمه. عارفه انتى فيلم اللمبي الل بالي بالك؟
چود: ههههه اه بتاع فيحاء. وانا رميو ههههه.
طارق: الله ينور ع امك. هو ده. شوفتى اللمبى لما عمل حادثه. ودخل ف بوقه واحد وتقمص دور الظابط رياض.
چود: ههههه شت انا رياض البنطلونى. اصغر مدير سـ.ـجـ.ـن ف تاريخ البنئادmين ههههه.
طارق: ايوه شاطره يابت. اهو ستك عملت حادثه زمان. دخل ف بوقها واحده نكد. ومن ساعتها وهي كدا.
چود: هههههههههههه.
رنا: سامعه الحوار. ولبست الحجاب. وقربت منهم. وقالت بغـ.ـيظ.
ماهو ده الل انت وهي فالحين فيه. تريقه وحورات فاضيه. انا هسيبلكم البيت ده ومحدش فيكو هيعرفلى طريق ايه رايك بقى؟
طارق: قام بسرعه. ومسك ايدها وباس عليها. اخيرا لبستى ياقلب طارق. إنجاز والله إنجاز.
رنا: شـ.ـدت ايدها بنفاذ صبر.
طارق: بغمزه. واهون عليكى تسبينى لوحدى يارانوش. ده انا طارق يابت. العشق يانوسه.
رنا: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت. ياخرابى عليك راجـ.ـل.
طارق: همس ف ودنها. انما ايه الحلاوه دي يابت. يابياض التلج انت ياقشطه.
چود: وقفت ع السرير. وقالت بمرح. تلاته بالله العظيم ماهو تمثيل واهو بحق وحقيق. ما تيلا بقى اجودعان اتأخرنا.
رنا. : شهقت وحطت ايدها ع قلبها. يلهوى شوفت البت ياطارق.
وبصت ع طارق شافته بيغمز لچود بهزار. رنا قالت وانا هشتكي لمين؟ امها هبله وجدها حالته متأخره. الله يكون ف عونك يافارس يبنى.
فون چود رن. وكانت رنة فونها شعبى.
( مع السلامه لل عايز يمشي. المركب الل تودي مترجعشي وعادى وعادى وعادى. )
رنا: فتحت عينيها بدهشه. ايه الرنه ده ياچود؟
چود: بكـبـــــريـاء. دي كارما بتستعجلنى. وده مهرجان للمطرب العالمي اوشا الصغير وعمر حفظى ياماما. وبتغنى وتقول كلمـ.ـا.ت المهرجان.
رنا: بصت ل طارق...
طارق: هز راسه ليها معلش يارانوش عيال صغيره.
رنا: قعدت ع طرف السرير بغـــضــــب. انا مش رايحه ف حته ياطارق. اتفضل خد چود وروحو انتو. بجد كدا كتير. انت هتفضل لحد امتى كدا.
طارق: ايه بس يارنا ف ايه ياحبيبتى؟
رنا: ف إن كدا غلط. وتصرفات چود كلها غلط. ماينفعش وايه الرنه الزفت الل هي حطاها دي؟ وانت بدال ما تعقلها بتقول صغيره؟
چود: ايه بس ياست الكل انا مش فاهمه زعلتك ف ايه؟ ده انا حبيبتك والله.
رنا: بغـــضــــب واضح. بت ياچود. نغمة الفون دي تتغير. يا إما والله العظيم. انا هاخد منك الفون ده وهكـ.ـسرو قدام عينيكي انتى فاهمه.
چود: تنحت من طريقة جدتها.
طارق: بغمزه ل چود. ايوه صح انتى كلامك صح جدا يارنا. احم چود غيرى الرنه دى.
وحطى دعاء ولا اى حاجه غير الاغانى دى. من امتى واحنا بنحط اغانى ها؟
چود: كشرت عينيها وقربت من طارق وهمست ف ودنه. والله يابابا طارق؟ اومال مين الل طلب منى ابعتله مهرجانات ع الواتس اب ها؟
طارق: بهمس هشش اكتمى عشان كلمه زياده مننا ستك هاطين عيشتنا. ومشي حالك وعيشي اشطا.
چود: رفعت حاجبها. ماشي عشان خاطرك انت بس. احم وبصت ل رنا.
حاضر ياماما انتى تؤمري ياست الكل ياقمر. انا هغير الرنه دي. بس والله مـ.ـا.تزعلي نفسك. وهو احنا عندنا كام رانوش ف العيله يعنى؟ هي واحده بس. وچود حـ.ـضـ.ـنت رنا بمرح. يلا بقى فوكيها يامااااامااا.
رنا: بشبح ابتسامه. احم غيرى النغمه دى قدامي حالا. يا اما،؟
چود: والله ما انتى مكمله. حاضر اهو. غيرتها عشان خاطر عيونك. نمشي بقى؟
طارق: رانوش حبيبتي. يلا بقى. العيله كلها زمانها هناك دلوقتي...
رنا: قامت بنفاذ صبر. يلا ياخويا. ديما مستعجل كدا؟
طارق: ابدا ياروحي فين الاستعجال ده. تحبى تريحيلك ساعتين كمان؟ خلاص الساعه 4 ريحي واصحيكي ع 6 لو عايزه؟
رنا: نفخت بنفاذ صبر. استغفر الله العظيم يارب. واتحركت.
طارق: متهوره بس قمر. ااه يابـ.ـنت عزيز عسل قشطه ف نفسك كدا.
بعد فتره. ف فيلا العدوي.
كل العيله وصلت وسلمو ع آدm مراد. وانبهرو بيه. وفرحانين لوجوده. ومتجمعين مع بعض.
والأحفاد كلهم ف جنينة الفيلا.
تيم: ماشي مع الشباب. وقال. نازل اجازه قد ايه يا آدm؟
آدm مراد: حط ايدو ف جيبه وقال. 15 يوم إن شاء الله. يادكتور.
آريان: احسن حاجه بجد. هيبقى احلى 15 يوم. انت الل بتشجعنى ع التمرين ف النادي.
آدm مراد: ليه بس يادكتور. وانت ماشاء الله عليك انا شايف إن لياقتك البدنيه عاليه ولا انا بتهائلى.
آريان: لا عندك حق. انا ف الدراسه كنت بروح الجيم بالعافيه ومش ديما كمان.
يعنى جامعه الصبح. وبعد الضهر بروح الشركه مكنش ف وقت. لكن وقت الاجازه بروح يوميا. لكن وانت معايا هتشجع اكتر.
تيم: فونه رن وأستاذن الشباب وراح يتكلم.
آدm مراد: بص ل آريان وقال. الف مبروك ياض يا آريان عرفت انك اتشجعت وهتخطب تمارا اخيرا.
آريان: ابتسم الله يبـ.ـارك فيك يا اتش. وبعدها كشر عينيه مين الل قالك؟ آرين مش كدا؟
آدm مراد: لأ مش هي. الل قالى عمتو ريتال حبيبتى الل مبتخبيش عليا حاجه.
آريان: هرش ف قفاه بحرج. والله كنت هقولك بس ع رواق يصحبى انت عارف انى مبخبيش عليك حاجه.
آدm مراد: ابتسم ولا يهمك الف مبروك يصحبى.
آريان: الله يبـ.ـارك فيك. وشاف تمارا واقفه لوحدها. احم طيب بقولك ايه يا آدm ثوانى وجاي اشطا.
آدm مراد: ضحك بصمت و هز راسه تمام روح بس خلي بالك.
آريان: كله ع الله. ومشي.
كريم: ايه يادفعه. عامل ايه يانجم.
آدm مراد: اهلا بالعريس المنتظر. مبروك يا كيمو.
كريم: الله يبـ.ـارك فيك وعقبالك كدا افرح فيك قريب.
آدm مراد: لا انا لسه مشواري طويل.
كريم: ع الله حكايتك يانجم. ويعالم. كل شئ باوان.
آدm مراد: شاط حجر برجله. وهز راسه. ونعم بالله ياكريم.
ليليان: بقولك ايه ياميرو. انا عايزه أخرج. وبابا آدm مبيأمنش علينا غير ف وجود آدm اخوكي.
ميرو: ايوه وانا كمان بجد نفسي اتفسح اوى. بس انتى عارفه إن العيله كلها موجوده. ومش هينفع نخرج.
ليليان: تؤ لا هينفع. وانا بجيب فونى من جوه دلوقتي. سمعت جدو جاسر أنه هيستاذن وماشي عشان عندو زياره لأصدقاء ليه.
وكمان عمو زياد. وباقى العيله مش هتقعد كتير. احنا نخرج ع الساعه 8 ايه رايك؟
ميرو: هزت كتفها موش عارفه. الرأى هيرجع ل آدm وتيم ف الاخر.
ليليان: كشرت عينيها بتفكير. امممم. لأ ماهو انا لازمن أخرج. بدال ما اقلب عليكو انهردا. انا هروح أقنع اخويا دومي حبيبى. سلام يابت. وسابتها وجريت بسرعه ع آدm.
ميرو: ههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه رسمي ياليليان ولو سمعك وانتى بتقولى يادومي دي هيقــ,تــلك.
ياسين: من وراها. قال بحرج. مساء الخير يا مريم؟
ميرو: لفت وابتسمت بعفويه. اهلا مساء الخير. اذيك يا ياسين عامل ايه؟
ياسين: قلبه بيدق. وبيحب لون عيونها الصافى. وقال الف مبروك يادكتوره.
ميرو: الله يبـ.ـارك فيك. وعقبالك كدا إن شاء الله. وتشرف العيله كلها. وتكون احسن ضابط شرطه ف مصر كلها.
ياسين: احم. إن شاء الله. ع فكره. ا. انا. انا فرحت جدا لنجاحك يامريم.
ميرو: حست بنبرة صوته. ولمعة عينيه. لانها اكتر واحده عشقانه. ولكن اتصرفت بنضج. وقالت. ميرسي جدا لحضرتك. احنا اخوات ولازم نفرح لفرح بعض. وخصوصاً افرح لاخويا الصغير.
انا بفرحلك زى آدm اخويا بالظبط. احم اومال حياة فين انا مش شايفاها.
ياسين: اتنهد بتعب. وهمس اخوات؟ وهز راسه ليها تمام. احم حياة مع كارما وتالين بعد اذنك لأن بابا رن عليا. لاننا خارجين.
ميرو: ابتسمت. اتفضل.
ياسين: اتحرك بإحباط ومشي.
ميرو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. وبصت ع ياسين. وقالت انا أسفه ي ياسين. حاولت أخطي خطوه معاك لكن قلبى مقفول ع تيم. انا عايشه ع امل واحد بس. وهو تيم. اسفه بجد سامحنى.
ورفعت راسها للسما. وقالت
اللهم وإن إستحالَت. بأمرك تكون.
ليليان: بتجري ووقفت قدام آدm. وقالت بعفويه. واد يا آدm يادوم، احم انت يعسل هتخرجنا مش كدا؟
آدm مراد: . ع فكره يالمضه كريم كان واقف جمبي. وشوفتك جايه تجرى زى الهبله. قولت بس اكيد هتعك الدنيا. وكريم هيشوف شغله معاكى ساعتها، فخليته يخلع بالطريقه.
ليليان: بكـبـــــريـاء. يشوف شغله مع مين يايبنى انت. وكملت بتمثيل الزعل. وبعدين يا آدm انت هتسمح ل كريم انه يجي ع اختك ليليان.
آدm مراد: وحياتك لا كريم ولا غيرو. يقدر يمس شعره واحده من بنات العيله. وخصوصاً بنات العدوي. انتى اخت آدm مراد العدوي. يعنى صعب جدا الل يزعلك يا هبله.
ليليان: هههه عسل عسل يادومي، احم اسكت يالسانى.
آدm مراد: بتحذير. عارفه لو قولتى دومي دى تانى ساعتها انا ممكن اتغابى عليكي وحسابك هيبقى صعب جدا معايا. وانجزى عايزه ايه؟
ليليان: بخــــوف. حاضر حاضر. والله ما اقصد. وكملت ببراه. انا وميرو وتمارا و آرين عايزين نخرج بلييييز بليييييز.
آدm مراد: بتفكير. وقال بصمت آرين؟ امممم وهز راسه ليها تمام يالي لي. لكن هنخرج شويه لما العيله تتحرك من هنا. انا هتكلم مع بابا آدm.
ليليان: سقفت بفرحه. حبيبى انا ياناس...
آدm مراد: رفع طرف عينيه. وشبح ابتسامه. وقال اوبس. كريم واقف وراكي وشكله سمعك ياليليان هانم.
ليليان: فتحت عينيها بصدmه. وبلعت ريقعا بصعوبه. احم قول والله العظيم كريم سمعنى؟
آدm مراد: والله كريم سمعك. يلا اطير انا بقى. واروح اشوفلى حاجه اشربها. سلام. ومشي وهو بيضحك.
ليليان: بهمس ولا يا آدm. انت رايح فين؟ خد يالا. وبتلف بتـ.ـو.تر. وشافت كريم واقف وراها. ومتغاظ جدا.
كريم: قرب منها. انتى قولتى ايه ل آدm ياليليان؟
ليليان: بتـ.ـو.تر: احم ا. انا ما. ما.
كريم: انتى هتمأمأي ياليليان.
ليليان: شهقت بصوت مهموس. ايييه؟ هامأمأ؟ قصدك ايه ياكريم؟ انا معزه ياكريم؟
كريم: لا مش قصدى كدا. لكن انتى بتنقطينى بالكلام.
ليليان: قالت جواها. اثبتى ع موقفك عشان انتى الل غلطانه. وهيسمعك كلمتين ف جنابك.
ايوه جتلى فكره. ومثلت انها هتعيط. ميرسي جدا ياكريم. يعنى قبل ما تتقدmلى بيوم. تشبهنى بالمعزه؟ اومال بقى لما اوافق عليك؟
هتعمل ايه هتمد ايدك عليا؟ طيب كويس جدا إن حصل كدا واحنا لسه ع البر. ميرسي جدا ياكريم، اهئ اهئ اهئ.
كريم: تنح وفتح بوقه. لسه ع البر؟ انتى يابـ.ـنتى هتقلبى الموضوع انتى الل غلطانه ع فكره. ازاى تقولى ل آدm حبيبى؟ انتى ازاى تنطقى كلمه زي دي؟ دا انا الل بمـ.ـو.ت فيكى. ممرمطانى عشان اسمع كلمه منك. تقولى لسه ع البر؟
ليليان: بحيره. احم ا. انا مش قصدى اقول حبيبى بالمعنى ده. انت عارف ان انا وآدm متربين مع بعض وانا اكبر منه. يعنى اخويا الصغير. وا...
كريم: مسح وشه بايديه. وقال بتحذير. اول واخر مره يالي لي. اسمع منك كلمة حبيبى دى لغيري انتى فاهمه؟
ليليان: وشها احمر جدا. وهزت راسها احم اوكي ياكريم ومثلت الزعل.
كريم: بنفاذ صبر. ياليليان انا بحبك اوى وبغير عليكى من نفسي. عشان خاطرى خلى بالك من كلامك مع شباب العيله بعد كدا. عشان خاطرى لانى ممكن اتغابى عليكي ياحبيبتى تمام؟
ليليان: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. تمام حاجه تانى؟
كريم: ابتسم لغـ.ـيظها. ايوه.
ليليان: بغـ.ـيظ. خير؟
كريم: بحبك يا لي لي.
ليليان: قلبها دق جـ.ـا.مد وجريت من قدامه بسرعه...
كريم: حط ايدو ع قلبه اااه بحبك اوى ياليليان.
مصطفى: من وراه وانا بمـ.ـو.ت فيك ياكيمو ههههه ههههه.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وقال تعالالى دا انا هشلفطك انهردا. بقى انت يالا بتقول لابوك يأجل الجوازه؟
مصطفى: بكـبـــــريـاء طبعا يبنى. باشاره واحده منى اعطل الدنيا. اومال.
كريم: هز راسه هتعطل الدنيا تمام تمام. هوب مره واحده كريم اداله لكمه ف وشه.
مصطفى: ااااه. ااااه ياعينى منك لله ياكريم.
كريم: بتحذير. كلمه زياده هخليك متشوفش قدامك. وغور من وشي عيل بـ.ـارد ورخم. وسابه ومشي.
مصطفى: اااه ياوشي. فينك ياكوثر.
بعد شويه. الكل استأذن ومشي.
آدm مراد: قال. بعد اذنك طبعا يابابا انت وست الكل. كنت عايز اخد اخواتى ونخرج شويه.
آدm: هز راسه تمام مفيش مشكله ياحبيبى. لكن مين الل عايز يخرج.
تالين: موش انا. انا هفضل هنا مع تيته وماما.
مريم: ربتت ع ايديها حبيبتي ياتوتا ربنا يكملك بعقلك ياروح تيته.
ليليان: رفعت أيدها انااااااا
آرين: وانا بلييزززز انا كمان عايزه أخرج.
تمارا: بحرج عشان آريان قاعد. احم. وانا.
آدm: بص ل ميرو. وانتى ياروحي مش عايزه تخرجي؟
ميرو: ابتسمت بحرج. زى ما تحب يابابا.
آدm: تمام. يبقى كل واحد هياخد أخته وهيخرج. لكن كلكو مع بعض. ومتفارقوش بعض ثانيه واحده.
آرين: واااو. انا عايزه اروح السينما بلييييز.
كلهم ضحكو.
رينو: بتـ.ـو.تر. شـ.ـدت آرين. اقعدى هنا. انتى ناسيه إن باباكي لو عرف انك هتخرجي. هيبهدل الدنيا.
آرين: بزعل مااامي ارجووكي. آركان وتيم وآدm معايا. بليز انا كنت مطحونه ف الامتحانات ارجووووكي.
آدm مراد: عمتو. متقلقش آرين هتكون تحت عينى. واوعدك مش هيحصلها اى حاجه.
آرين: بفرحه ميررررسي كتير يا آدm.
آدm: خلاص يارينو ياحبيبتى. حفيدي بما أنه وعد. هينفذ. لكن يا آدm انت هتخرج بالعربيه. ممنوع الريس دلوقتي.
آدm مراد: تمام ياحج زي ما تحب. كدا كدا الريس مش هينفع واحنا كلنا مع بعض.
آدm: تمام. تيم هياخد تمارا. و آرين و آركان معاه ف العربيه. وانت يا آدm خد ميرو وآريان وليليان معاك. ف العربيه.
آدm مراد: بغيره كبيره مكبوته. هز راسه تمام.
مريم: يلا يابنات كلكو اطلعو البسو عشان متتاخروش.
البنات كلهم طلعوا بسرعه.
آدm مراد: بغـــضــــب. انا طالع اغير هدومي. وطلع بسرعه.
آدm: اتنهد. وبص ل مريم وسكت.
محمد: تيم. خلي بالك من تيما اوعى تسيبها لوحدها فاهم؟
تيم: متقلقش يادكتور. تيما ف عينيا.
بعد شويه الكل لبس وجهز. وخارجين من الفيلا.
آدm مراد: ركب عربيه فخمه جدا. وآريان جمبه. وميرو وليليان معاهم. وخارج من بوابة الفيلا وبص ل شاهين ف نظره غامضه. ومشي.
تيم: ركب العربيه. و آركان جنبه. وتيما و آرين معاهم...
شاهين: واقف بعيد عن باقي الحرس وسرحان.
عوض: شايل صينية قهوه. وبيقدm للحرس. وشاف شاهين واقف لوحدو. وراح عندو. اتفضل قهوتك.
شاهين: انتبه. ها؟ اه تسلم ياريس. واخد القهوه. جت ف وقتها.
عوض: بألف هنا. انت بس لو احتجت ل ايوتها حاجه. نادي عليا طوالى.
شاهين: تسلم يا، اسم الكريم ايه؟
عوض: محسوبك الريس عوض. انا هنا الجنانينى وكمان بجيب طلبات البهوات الكبـ.ـار. وانت اسمك ايه؟
شاهين: بيشرب القهوه. وقال اسمي شاهين ياريس عوض. وقعد. احم اقعد ياريس عوض لو انت مشغول؟
عوض: ولا مشغول ولا حاجه. وادي قاعده اني كدا كدا. زهقان العيال عاملين دوشه.
شاهين: ماشاء الله عندك اولاد؟
عوض: ايوه احمد ودعاء.
شاهين: ربنا يخليهوملك يارب. إلا قولى ياريس عوض. انت شغال هنا من زمان؟
عوض: يااااه انى هنا من سنين طويله. اتجوزت هنا ف الفيلا. وسيدي آدm بيه الله يكرمه بنى ليا البيت الل ورا الفيلا.
شاهين: اممم. ع كدا تعرف كل واحد من عيلة العدوي؟
عوض: كشر عينيه، انت عايز تعرف ايه؟ وبتسال ليه؟
شاهين: اهدا ياريس عوض. انا بسال عادي. انت عارف ان ده اول يوم ليا هنا. وماشاء الله الفيلا كان موجود فيها ناس كتير جدا. وكل واحد اقوله رايح فين. يطلع من العيله. لكن الل محيرني إن اسم العيله العدوي. وسمعت يعنى احم الاحفاد كلهم بيعتبرو بعض اخوات. انا طبعا مقصدش حاجه. لكن انا كنت واقف وبراقب الجنينه من الداخل والخارج. فسمعت غـ.ـصـ.ـب عني. رغم إن العائلات مختلفه. وكمان حسيت و آدm باشا الصغير. خارج من شويه بصلى كتير جدا ههههه ساعتها استغربت شخصيته.
عوض: لا انت متستغربش. اني اقولك. الل اني عرفتو زمان إن عيلة العدوي ناسبو عيلة عزيز. وعيلة عزيز ناسبو عيلة الصاوي. وعيلة السيوفي ناسبو عيلة عزيز. وكلهم بقو عيله واحده. والل جمعهم كدا. سيدي آدm بيه. والبهوات ولادهم. كبرو ع أنهم كلهم اخوات برضو. وكل العيله دي ناسبو بعض من تانى. ودلوقتي موجود الاحفاد وكلهم برضو ماشيين ع نفس الطريقه إن كلهم اخوات وعيله واحده.
آركان باشا. متربي هنا. ورغم صغر سنه إلا أنه بيحب تربية الكلاب. والكـ.ـلـ.ـب ماكس مدربه كويس اوي. وعندو كـ.ـلـ.ـبين ف بيت المزرعه. تحس انهم وحوش مش كلاب. وسي آركان مجدع ورجوله.
آريان باشا. طبعه هادي بس وقت غـــضــــبه تقول ع نفسك يارحمن يارحيم. بس رجوله ومجدع.
أما آدm باشا الصغير. غـــضــــبه من نار. وقراره من دmاغه. وهو الوحيد الل يقدر يغير قرار سيدي آدm بيه. عشان دmاغهم واحده.
هو طيب وقلبه كبير والله. بس عندو شويه حجات كدا مايسامحش فيها أبدا. لو حد مثلا. دخل اوضته من غير ما يسمحله بالدخول.
ومحدش فينا يقدر يهوب ناحية صالة التدريب بتاعته ف الاوضه التانيه الخاصه ليه هو وبس.
ولو حد من الشغالين هوب ناحيتها يبقى نهارو مدوحس.
عندو مكنة الريس بتاعه ده اغلى من اى عربيه موجوده.
وكمان لما بنروح كلنا بيت المزرعه. عندو حصان اسمه سهيل اسرع حصان ف المزرعه.
محدش يعرف يروضه غير آدm باشا الصغير وبس.
ومبيحبش يكرر كلامه كتير. ولو حصل اى مشكله او حد أتعرض لحد من بنات العيله بيضـ.ـر.ب وهو ساكت.
وماشاء الله عليه بيضـ.ـر.ب نار من ع بعد أمتار ويصيب الهدف. اومال ايه. اصل انت متعرفش ابوه سي مراد باشا هو الل مدربه ع النيشان وضـ.ـر.ب النار. حاجه كدا عظمه.
وسي الدكتور تيم باشا مايتخيرش عنه بس سي تيم باشا. هادي وبيصاحب الكل وبيخاف ع مصلحة الكل. وعندو حصان اسمه صعب كدا مش فاكرو. ومحدش يقدر يهوب جمب منه غيرو هو وبس.
بص هي عيله كدا كلها عظمه والله. الله اكبر عليهم.
شاهين: بيسمع. وسرحان بتفكير. وعايز يسأل عن أهم واحده شغلت تفكيرو. احم ماشاء الله ربنا يزيد ويبـ.ـارك...
وف لحظة غباء منه قال. احم طيب كدا عرفنا الشباب. طيب وال، احم اقصد الدكتوره مريم. يعنى اقصد...
عوض: قام وقف بخــــوف. هششش وطي صوتك لحد يسمعك من الحرس وساعتها هيبلغ سيدي آدm بيه وانت تروح ف داهيه.
اسمع انت شكلك طيب وابن حلال. واني هنصحك نصيحه لوجه الله.
اوعاك تسأل اى مخلوق عن بـ.ـنت من بنات العيله دي بالذات.
سيدي آدm بيه لو عرف ان حد من الحرس أو اي حد. جاب سيرة اي واحده من احفادو أو الحريم عموما هيخلص عليه. ومش بهزر معاك. الحريم ف العيله دي كلها خط احمر.
شاهين: قام وبلع ريقه بتـ.ـو.تر. لأ لأ ا. انا مقصدش ا. انا بس كنت عايز اعرف اكتر عن العيله الل بشتغل عندها. انت فهمت غلط ياريس عوض.
عوض: اني هقولك الخلاصه. سيدى آدm بيه. بيصلى الفجر ف الجامع هو وزين باشا والأحفاد. وبيرجعو من صلاة الفجر يعملو رياضه. وكلهم يجرو ف الجنينه دي كلها ساعه كامله. وبعدها يدخلو صالة التدريب الكبيره كلهم يتدربو فيها. أما آدm باشا الصغير. بيتدرب ف اوضته الخاصه. وبعد كدا سيدى آدm بيه يطلع ع جناحه. أما بقى زين باشا و آريان باشا يشربو عصير وبعدها بينزلو البيسين. وآدm باشا الصغير. بينزل البيسين التاني وده خاص بيه لوحدو. وبعد كده الكل يفطر ويروحو ع شغلهم.
لكن بنات العيله. اني نفسي اخاف اقول اي حرف واحد. دول يقــ,تــلوني فيها. فهمت ياشاهين باشا؟
شاهين: بتنهيده. فهمت. فهمت ياريس عوض...
بعد شويه.
آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـن آركان وبتعيط بشهقات. ا. انا عايزه ارجع البيت. انا عايزه ماااااامي. وفتحت عينيها بسرعه وصرخت حاااااسب يا آااااادااااااام.
↚
فيلا العدوي.
تالين: نايمه صاحيه ع رجل مريم. وبتمسد ع شعرها.
فريحه: قاعده وقلبها مشغول.
مريم: لاحظت قلق فريحه. وسألتها. مالك يافريحه؟
فريحه: بقلق. مش عارفه ياماما. قلقانه اوى ع مراد. من ساعة ما كلمنى الصبح يطمن ع شهادة مريم. متصلش تانى. مع أنه قالى ساعه وهكلمك عشان اطمن عليها.
مريم: حبيبتي انتى عارفه نظام شغله. ممكن يكون جاله شغل مستعجل.
فريحه: مش عارفه انا خايفه اوى.
مريم: إن شاء الله خير. طيب حاولى تتصلى عليه انتى.
فريحه: ماينفعش ياماما. لما بتصل عليه يقولى خارج الخدmه. ما انتى عارفه نظام شغله. ربنا يستر.
رينو: قلبها دق بقلق. ايه يا فريحه انتى قلقتينى اكتر ع أبيه مراد وفهد.
آدm: بقولكو ايه؟ مراد وفهد كلمونى الصبح وكانو كويسين. شيلو الأفكار دي من دmاغك انتى وهي.
محمد: فعلا يا فريحه انتى ورينو. حاولو تفكروا بإيجابيه. وبعدين مراد وفهد اللهم بـ.ـارك عليهم يقدور ع مواجهة أسطول حربي كامل. يعنى متقلقوش. بإذن الله خير.
نور: إن شاء الله. وبلاش بقى الأفكار السلبيه دي. احنا انهردا مبسوطين جدا. بشهادة الولاد. وكمان رجوع آدm قلب عمتو بالسلامه.
ريتال: اه والله يانور. بجد انا مبسوطه اوى. ربنا يديم علينا نعمة الفرح والسرور يارب.
كلهم آمين يارب.
زين: احم. ع فكره ياحج. يوسف كلمنى وقالى ع ميعادنا بكره إن شاء الله. انا رديت عليه وقولتله تشرف ف اى وقت.
آدm: هز راسه. تمام. وأشرف كلمنى. وهيكونو موجودين بكره إن شاء الله بعد صلاة العشا.
وانت يادكتور محمد لازم تكون موجود ف الاتفاق.
محمد: ابتسم تحت امرك ياحج.
آدm: ضحك. وعايزين ناخد منك ميعاد انت كمان عشان آريان مش ساكت.
محمد: بتنهيده. ياخبر احنا كلنا تحت امرك ياحج آدm.
آدm: تسلم يادكتور. بس كلو بالأصول. اول ما مراد وفهد يرجعو بالسلامه إن شاء الله. نحدد ميعاد ع طول هتلاقينا كلنا ف بيتك. بنطلب حفيدتى الغاليه تمارا. ل آريان الغالى ابن الغالى.
زين: ابتسم بحب كبير.
محمد: وتمارا. مش هتلاقى حد أحسن من الدكتور آريان. وربنا يقدm الل فيه الخير.
نور: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع...
آدm: ايه يانور. دا احنا لسه بنقول يهادى. وبعدين هي تمارا هتروح فين يعنى. دى حفيدة العدوي وعزيز يعنى هتبقى ف آمان.
نور: بدmـ.ـو.ع. غـ.ـصـ.ـب عني يابابي. السنين جريت بسرعه. وفجاءه بـ.ـنتى كبرت وتبعد عني.
رينو: قامت بسرعه واحتوت اختها وضمتها لقلبها بحنان.
مريم: ضحكت. وحدي الله يانور ياحبيبتى. ودي سنة الحياه. وبصت ل آدm احم لكن انا عندي سؤال يا آدm.
آدm: ابتسم وفهم هي عايزه ايه. ولكن قال اتفضلى ياحبيبتي خير سؤال عن ايه؟
مريم: يعنى كنت عايزه أسأل. آريان وتمارا هيتجوزو هنا ف الفيلا؟ ولا،؟
آدm: بصي يا روحي انا هقولك نفس الكلام الل قولته زمان.
كل واحد برحته. آريان عايز يعيش معانا هنا هكون مبسوط. ولو عايز يعيش ف شقه ف اى عماره من بتوعنا بردو هكون مبسوط. اهم حاجه إن احفادي يعيشو مبسوطين.
مريم: بزعل حقيقي. كنت اتمنى بجد أنهم يكونو حواليا.
زين: قام وقعد جمب أمه. وباس ع أيدها. وانا مقدرش ازعلك ياست الكل. وطلباتك أوامر. وبص ل آدm وقال. احم. انا عندى اقتراح صغير كدا ياحج. ياريت لو توافقنى عليه اكون سعيد جدا.
آدm: وانا سمعك ايه الاقتراح ده؟
زين: ...
عند الشباب ركنو العربيات. ووصلو عند الكورنيش
وكل أخ مع اخته. بيتمشو كلهم ورا بعض.
آرين: ماشيه. وشافت واحد بيبيع دره مشوي. وقالت بطفوليه. آركان انا عايزه دره مشوي.
آركان: دره مشوي؟ يابت اصبرى احنا لسه بنقول يهادى. متبقيش طفسه.
آرين: خبطت برجليها ع الأرض مكانها. انت رخم. انت لا يمكن تكون اخويا توأمي ابدا.
آركان: ههههه اه يابت بدلوني ف المستشفى واحنا ف اللفه. انا قولت بردو مش معقول اختى تبقى بالبشاعه دي.
آرين: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ. وزعقت انا شكلى بشع يا آركان؟ طيب والله لا اقول ل تيم و آدm وهما هيتصرفو معاك. متتكلمش معايا تاااااانى بقى. وسابته وراحت عند آدm وتيم. وزعلانه.
آدm: كشر عينيه مالك يا آرين؟ حد ضايقك؟
تيم: انتبه. وجه بسرعه ف ايه يا آرين؟
آرين: بطفوليه. آركان بيقول عليا شكلى بشع.
تيم: ضحك.
آدm: بصوت جهوري. انتى شكلك بشع؟ هو واحد مبيفهمش. وانتى لازم تكوني واثقه ف نفسك يا آرين.
آرين: بدmـ.ـو.ع. انا طلبت منه دره مشوي. ومش راضي يجبلى. انا مش هتكلم معاه تانى.
آدm: ابتسم ع برأتها. وانتى بتطلبى منه ليه؟ لما تعوزي اى حاجه قوليلى انا. فاهمه؟
آرين: ببراه ميرسي جدا يا آدm.
تيم: ههههه متزعليش. وانا هربيلك آركان ده. وزي ما قالك آدm اي طلب اطلبيه منه أو مني يستى. سيبك من الواد الفاشل ده.
آدm: قبض ع ايديه بغيره. وسكت.
آركان: جه عليهم وبيضحك. والله انا برئ ياجدعان.
هي الل بدأت. وخبطت برجليها ع الأرض زي العيال وقالت انت رخم. انت لا يمكن تكون اخويا توأمي ابدا. وانا قصفتلها جبهتها وبس كده.
آدm: بجمود. آركان اهدا شويه. تعالى معايا يا آرين انا هجبلك الل انتى عايزاه.
آرين: سقفت بفرحه. وحبت تغـ.ـيظ آركان. وطلعت لسانها ليه. ومشيت بسرعه جمب آدm.
تيم: خبط آركان ع قفاه بهزار. مالكش دعوه ب آرين تانى عشان معلمش عليك.
آركان: تسلم ايدك يادكتور. يامنصف العداله. انا هروح اجيب حمص الشام. اجبلك معايا ياميرو؟
تيم: خبطه تانى. ميرو دي قولنا ف البيت مش ف الشارع. واجري بقى من هنا.
ليليان: جت عليهم. تمارا. تعالى اقولك ع حاجه. وانت يا آركان تعالى نجيب حمص الشام. واخدت تمارا ومشيو.
تمارا: حاسبى بتشـ.ـدينى كدا ليه يابت يالي لي.
ليليان: اصل آريان عايز يقولك كلمه ف ودنك هههههههههههه.
تمارا: اتـ.ـو.ترت وقلبها بيدق. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر ا. انتى بتقولى ايه؟
ليليان: هههههههههههه بهزر يصلاح. بصي آريان اخويا ضارب بوز وهيتجنن ويكلمك ومش عارف. وانا يعينى عليا وحدانيه.
ف انا بقى هاخد الواد آركان ده ونشتري اى حاجه ونقزقز مع بعضينا. وانتى اتكلمى مع اخويا شويه. اشطا. يلا سلام. وسابتها وجريت بسرعه مع آركان.
تيم: واقف وحاطط ايدو ف جيبه. ايه يامريم. عامله ايه دلوقتى؟
ميرو: انا تمام ياتيم.
تيم: تعالى نتمشي شويه. ع ما آدm يشترى ل آرين.
ميرو: هزت راسها اتفضل.
تيم: ماشي وهي ماشيه جمبه بتـ.ـو.تر ولخبطه.
تيم: تحبي اجبلك اى حاجه؟
ميرو: لأ ميرسي ياتيم.
تيم: انتى بخيله بقى ولا ايه؟
ميرو: ابتسمت. انا ابدا والله.
تيم: طيب اومال ايه بقى. ميرسي دي؟ قولى اجبلك ايه؟ نفسك ف ايه؟
ميرو: وقفت وبصت بعيد. وقالت جواها الل انا نفسي فيه صعب جدا أنه يتحقق ياتيم. وبشبح ابتسامه قالت. احم قولى انت نفسك ف ايه؟ وانا هعزمك المرادي علشان تعرف بس انى مش بخيله.
تيم: ابتسم. لأ خلى عزومتك دى لما تاخدي الدكتوراه اوكي.
ميرو: إن شاء الله.
تيم: وقف وسألها. مريم انتى مش عايزه تقولي حاجه؟
ميرو: وقفت واتـ.ـو.ترت. ح. حاجه؟ حاجه زي ايه؟
تيم: هز كتفه. انا بسألك انتى. لأني حاسس انك متغيره بقالك فتره. انتى مش عايزه تقولي اي حاجه؟
ميرو: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ا. ابد انا مش متغيره ولا حاجه. انت بس بتهايألك
تيم: هز راسه. اممم تمام. ايه رايك ف ياسين جمال يامريم؟
ميرو: باستغراب. من ناحية ايه؟
تيم: من ناحيه كل حاجه. ايه رايك فيه؟
ميرو: ياسين شاب محترم جدا وطموح. ومثالي.
تيم: فعلا هو طموح ومثالى. بقولك ايه اعملى حسابك. انى انا هجهزلك اوراق الرساله واقدmلك ف الجامعه.
ميرو: ابتسمت. بصراحه انا مش عارفه اقولك ايه ياتيم. انت مهتم بيا وتعباك معايا. وضحكت بو.جـ.ـع كبير وعارفه هتقولى انتى اختى. لكن ده مايمنعش انى اشكرك. وبصت ف عينيه وقالت بحب كبير شكرا جدا ياتيم.
تيم: شكرا دى تقوليها للغريب. مش ل تيم عزيز اوكي. وتعالى بقى ايه رأيك اجبلك ترمس. ولا عايزه حمص الشام؟
ميرو: بتنهيده اى حاجه.
تيم: طيب تعالى انا هاكلك ع زوقي. واتحركو.
آدm مراد: ماشي. وقال ل آرين اقفي هنا. انا هجبلك الدره وجاي.
آرين: هزت راسها اوكي. بس متتاخرش.
آدm مراد: ابتسم. يابـ.ـنتى انا هيبقى بينى وبينك 3 خطوات بس. هتاخر فين؟ ثوانى وجاى.
آرين: اوكي يا آدm.
آدm مراد: ابتسم بحب. وعايز يقولها أنه بيحب يسمع اسمه منها جدا. وراح يشترى ليها.
آرين: واقفه. وبصت ع آدm. وقالت جواها. اممم آدm شكله كدا ف هيئة بابي حبيبى.
اممم بس بابي عضلاته اكبر. وكمان بابي اطول. لأ لأ.
انا حاسه إن آدm نفس طول بابي أو اطول؟
تؤ تؤ آدm طول بابا آدm؟ اوووف لأ آدm ممكن يكون طول بابي حبيبي. يوووه موش عارفه بقى.
آدm مراد: جاب ليها الدره اتفضلى يا آرين جبتلك احلا دره مشوي.
آرين: انتبهت. وقالت بفرحه واااو. واخدتها. امممم ريحتها تجنن فعلا يا آدm ميرسي جدا بجد.
آدm مراد: ابتسم. وبياكل معاها امممم قوليلى بقى. كنتى سرحانه ف ايه من شويه؟
آرين: بتاكل. وبصتله امم لأ لأ مش هقولك ده سر بينى وبين نفسي.
آدm مراد: ضحك ع براتها. طيب ماينفعش اشاركك السر ده؟ انا شايفك كنتى محتاره.
آرين: بدهشه ايوه فعلا يا آدm. عرفت ازاى انى كنت محتاره. انت ذكي جدا بجد.
آدm مراد: ههههه طيب يستى متشكر. ها بقى هتقولى انتى كنتى بتفكرى ف ايه؟
آرين: بعفويه. اممم ابدا بصراحه كنت بعمل مقارنه بينك وبين بابي.
آدm مراد: . مقارنه؟ ازاى؟
آرين: اممم الدره جميله اوى اوى يا آدm.
احم ابدا. انا بحب بابي جدا. وبحب كل تفاصيله. وحافظه كل حاجه ف بابي. ولما شوفتك دلوقتي حسيت انى شايفه بابي قدامي. بس محتاره. طيب انت قولى. عضلات بابي اكبر منك صح؟
آدm مراد: ههههه ايوه صح.
آرين: يس. طيب وانت طويل جدا زى بابي ولا جدو آدm ولا خالو مراد؟ دى بقى محيرانى بجد.
آدm مراد: ابتسم بحب. وقال لأ انا اطول من خالو فهد بحجات بسيطه جدا.
آرين: واووو. جميل جدا. بس تعرف انا زعلانه جدا يا آدm.
آدm مراد: للحظه. ونفسه ياخدها ف حـ.ـضـ.ـنه من برائتها. لكن بيداري مشاعره. وقال ليه زعلانه يا آرين؟
آرين: عشان أنا قصيره جدا. طالعه ل مامي وماما مريم.
آدm مراد: بثقه. دي احلا حاجه فيكي يا آرين.
آرين: تؤ لأ انا كنت عايزه ابقى زى البنات الفرعه دي. ووقفت جنبه بعفويه. شوفت يا آدm انت اطول مني بكتير جدا.
آدm مراد: لما آرين قربت ووقفت جنبه. قلبه دق.
آرين: حتى تيمو اطول منى بكتير انا مضايقه بجد.
آدm مراد: نفخ بغـــضــــب واضح. وقعد ع الكورنيش. ومسح وشه بايديه بغـ.ـيظ كبير.
آرين: بحيره. مالك يا آدm انا قولت حاجه غلط؟
آريان: قرب من تمارا. اخيرا. انتى مت عـ.ـر.فيش انتى وحشانى قد ايه؟
تمارا: بتـ.ـو.تر. احم لو سمحت يا آريان...
آريان: بحب كبير. لو سمحتى انتى بقى ياتيما. خلينى اعبر عن مشاعرى. خلاص العيله كلها عرفت انى بحبك وهتقدmلك. يعنى مافيهاش حاجه لما اقولك وحشتينى.
تمارا: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. لأ فيها يا آريان. وانت عارف إن كدا غلط. مش معنى اننا خرجنا مع بعض. نتكلم ف الكلام ده ومفيش اى رابط رسمي بينك وبيني.
آريان: هز راسه بزعل حقيقي وحط ايدو ف جيبه. تمام انا اسف.
تمارا: بتنهيده. لو سمحت آريان ارجوك متزعلش منى. انت عارف حقيقة مشاعرى انا كمان ناحيتك.
لكن لازم نحافظ ع الحب ده.
وانا مش متعوده انى اقول الكلام ده. وانى اسمعه منك شئ جميل. لكن انا عايزه كل حاجه تكون ف الحلال احسن. مش عايزه اخاف من حاجه لما اسمع منك غزل ليا وانا ارد عليك. ارجوك ممكن تفهم وجهة نظري.
آريان: قلبه دق بحب كبير. وابتسم من قلبه. وقال طبعا ودي حاجه تسعدني جدا. متزعليش منى. انا بس حابس عشقك جوايا 9 سنين ياتمارا. وعندى قصايد بوصف فيها جمالك. ونفسي اقولك ع كل حاجه جوايا. لكن وجهة نظرك تحترم جدا. وهصبر لحد كتب الكتاب. ووقتها بقى مش عايز اسمع منك غير كل كلام الغزل اتفقنا ياتيما؟
تمارا: اتكسفت ووشها احمر جدا. وهزت راسها وسكتت.
آريان: طيب تعالى نتمشي شويه. واعزمك ع عصير.
تمارا: ماشيه جمبه وقلبها بيدق بسعاده كبيره.
آرين: بحيره. مالك يا آدm انا قولت حاجه غلط؟
آدm مراد: بغـــضــــب. تعالى اقعدى هنا يا آرين.
آرين: قعدت جنبه مع حفظ المسافه. وبتاكل ف الدره.
آدm مراد: غمض عينيه وقال جواه. اهدا يا آدm. وحاول تتأكد من مشاعرها. علشان لو هي بتحب تيم. انت لازم تنسحب من حياتها تماما. ونفخ بنفاذ صبر. وبص ل آرين. وقال بطريقه غير مباشره. ت عـ.ـر.في إن كريم جاي بكره يتقدm لليليان؟
آرين: بطفوليه. ايوه عارفه. وكمان الدكتور آريان قرر يخطب تمارا.
آدm مراد: امم عرفت. مبروك ليهم. عارفه انا عايز افرح ب تيم.
آرين: بصتله. وقالت بغـ.ـيظ دى الله يكون ف عونها الل هتكون من نصيبه.
آدm مراد: كشر عينيه. واتعدل ليها بتركيز. وقال بمكر. ده انا بفكر اجوزهولك.
آرين: شهقت بصوت عالى. اييييه؟ انا حـ.ـر.ام عليك يا آدm.
ده تيم ده خـ.ـنـ.ـقنى بجد ف حياتى. وبتقلدو بطفوليه. اثمعي يا آرين البت دى مت عـ.ـر.فيهاش تانى.
واثمعي كمان السنتر ده انسيه خالث.
ايه ده يا آرين انتى منزله ع فونك تيك توك يتسمح حالا.
إيه ده يا آرين ممنوع تروحي الجيم غير مع باباكي وبث.
ايه ده يارينو لأ مفيش خروج من غير ما اكون موجود معاكم.
وكملت بغـ.ـيظ كبير. عارف ببقى عايزه اخـ.ـنـ.ـقه بايديا دول واقوله ارحمنااااى شويا يشيخ. والله الل دخله طب ظلمو. وتقولى اجوزهولك. لأ طبعا.
آدm مراد: ضحك من قلبه. ودي كانت أول مره.
آرين: بصت عليه بدهشه. وقالت ده بيضحك زينا؟ وقالت جواها امم ضحكتك قمر يا آدm. ايه ده. استغفر الله العظيم يارب. يخربيتك شبه بابي جدا.
آدm مراد: بتفائل. يعنى افهم من كلامك ده إن تيم اخر حد تفكري فيه؟
آرين: كشرت عينيها. بص يا آدm. هو تيم قمر جدا. وچان اخر حاجه. واي واحده تتمناه بس انا لأ ليه بقى؟
آدm مراد: صك ع أسنانه بغيره كبيره. اممم ليييه؟
آرين: أولا. لانى لسه صغيره ع الحجات دي. ومبفكرش فيها خالص.
وكمان لاني كبرت ع أساس إن تيم اخويا. وهو مش اخويا وبس لا ده لازق لحياتى بغرا. وبيعاملنى ع انى أخته. وغير كدا بيغظنى كتير.
آدm مراد: مخـ.ـنـ.ـوق جدا من وصفها ل تيم. لكن بردو مبسوط جدا إن آرين مش مقتنعه ب تيم.
وقال انا عارف انك لسه صغيره يا آرين انا كنت بهزر معاكى. المهم بقى انتى كنتى عايزه تروحي السينما؟
آرين: بفرحه كبيره ياااريت. بجد يا آدm.
آدm: طيب تعالى يلا. انا هوديكي.
آرين: شهقت بفرحه. بجد هنروح السينما بجد؟
آدm مراد: قال ايوه بجد. تعالى نروح نشوف الشباب ونطلع ع السينما ع طول.
فيلا العدوي.
آدm: وانا سمعك ايه الاقتراح ده؟
زين: بصراحه ياحج. انا عرفت إن صاحب الأرض الل جمب الفيلا بتاعتنا دي. عارضها للبيع عشان هيسافر بره مصر.
آدm: بتفكير اممم بس الارض دي مساحتها كبيره جدا يازين. بتهايألى اكبر من الفيلا دى مرتين تلاته واكتر كمان.
زين: ايوه فعلا ياحج. لكن انا سمعت عوض الجنايني بيتكلم مع الغفير بتاع الأرض دى بالصدفه. وإن صاحب الأرض دى عارضها كلها للبيع. وبصراحه انا جاتلى فكره يعنى لو...
آدm: هز راسه بابتسامه. امم انت عايز نشتريها ونبني فيها للولاد مش كدا يازين؟
زين: ابتسم. ايوه ياحج. انا فكرت وقولت ليه آريان وآدm يبعدو عننا. لما ممكن يعيشو جمنا. ومنها يعيشو براحتهم وع حريتهم. ومنها يكونو جمب امي حبيبتى لأنى عارف قد ايه هي متعلقه بااحفادها...
آدm: ابتسم. وبص ل مريم. ها ايه رايك ياروحي؟
مريم: بسعاده. ودي عايزه كلام يا آدm. ياريت بجد. اكون فرحانه اوي. إن احفادى جمب منى.
آدm: خلاص ياحبيبتى. وانا يهمنى سعادتك.
وانت يازين. امشي ف الإجراءات اللازمه. واتفق مع صاحب الأرض. وخلص فيها. بس قبل كل حاجه. تتأكد إن الأرض مفيش عليها قضايا أو مشاكل.
زين: بفرحه تمام ياحج. ربنا يخليك لينا.
مريم: طيب إن شاء الله لو اشتريت الأرض دى. هتبنى عليها فيلا؟
آدm: ياحبيبتى دى قطعة أرض كبيره جدا. يعنى يتبنى فيها اكتر من فيلا. لكن انا ف دmاغى حاجه تانيه خالص.
زين: ممكن اعرفها ياحج؟
آدm: طبعا. إن شاء الله. إن ربنا أراد واشترينا الارض دي. انا هبنى عليها. فيلا ل آريان. وفيلا ل آدm. وفيلا لوحدها كدا ع جمب. وهبنى عماره كبيره الدور ع شقتين كبـ.ـار جدا. ل مراد وزين و لبناتى وأحفادي كلهم. وهخصص جزء نتبرع بيه لأى مؤسسه خيريه.
زين: فكره جميله جدا ياحج.
رينو: بس يابابي. احنا عندنا بدال الشقه 2 ده غير خير حضرتك علينا. يعنى مالوش لزوم تتعب نفسك.
نور: فعلا يابابي. احنا مش عايزين غير حضرتك انت ومامي وبس.
آدm: ياحبيبتي انا عارف كل ده. وكمان عارف إن محمد وفهد مش حارمينكو من حاجه. لكن دى هديه منى ليكو ولاحفادى. يعنى مثلا احنا كلنا قاعدين وسهرانين مع بعض. والوقت أتأخر. هيكون لكل واحد شقته الخاصه جمب مننا. يطلع يستريح فيها. وبعدين محدش يرفض هدية آدm العدوي ابدا ولا ايه؟
مريم: بحب كبير. ربنا يديمك نعمه ف حياتنا ويبـ.ـارك ف عمرك يا آدm يارب.
كلهم بتمنى. آمين يارب العالمين.
بعد شويه.
قدام السينما.
تيم: تمام خليكو كلكو هنا وانا هروح احجز التذاكر. خلى بالك منهم يا آدm.
آدm مراد: هز راسه تمام يادكتور.
تيم: دخل يقطع التذاكر.
ليليان: آريان ياحبيب اختك.
آريان: ارغي.
ليليان: بغـ.ـيظ مكبت. احم ماشي. بقولك ياحبيبى. مش انا اختك حبيبتك وتوأمك؟
آريان: أسوأ حاجه حصلت. اخلصي عايزه تطلبى ايه؟
ليليان: كشرت عينيها. انا اسؤا حاجه. مااااشي يا آريان. ما علينا. احم انت عارف انى جايلى عريس بكره وكدا. وكنت عايزه اشترى فستان جديد.
آريان: من قلة الفساتين عندك يعنى؟
ليليان: بهمس ابو تقل دmك يشيخ.
آريان: بتقولى حاجه يالي لي؟
ليليان: بغـ.ـيظ ابدا ياحبيبى. بس يعنى انا عارفه انى عندى فساتين كتير.
بس مافيهاش حاجه لو تدلع اختك حبيبتك وتجبلها فستان.
وكملت بمكر. وتجيب ل تمارا كمان. ايه رايك لو اخد تمارا. وانت تيجى معانا وتختار ليها فستان هديه. هتبقى انت ف نظرها جينتل مان اوى اوى.
آريان: بصي هو حوارك فكسان زيك وانا فاهم دmاغك يابت. بس فكره حلوه. وبص حواليه. تعالى ف محل فساتين هناك اهو.
ليليان: ضحكت بسعاده. حبيبى اخويا حبيبى. ثوانى بقى اروح اجيب البت تمارا وكمان مريم عشان زوقها حلو.
آريان: راح ل آدm. بقولك ايه يا آدm؟
آدm مراد: قول.
آريان: انا هاخد ليليان وتمارا ومريم المحل الل جمب السينما ده عايزه تشترى فستان عشان بكره.
آدm مراد: هز راسه تمام بس متتاخروش.
آريان: ههههه يبنى دول حريم. يعنى يدوبك 3 سعات بس.
آدm مراد: وانت هتقولى. يلا ربنا معاك.
آريان: اخد ليليان وتمارا وميرو وراحو المحل.
آدm مراد: واقف وعينيه ع آرين. وفونه رن ولف ضهرو ليهم ورد ع أمير صاحبه ف كلية الشرطه.
آرين: واقفه جمب آركان. وقالت آركان عايزه كاندي.
آركان: ههههه انتى نفسك مفتوحه اوى انهردا.
آرين: بزعل ع فكره بقى انا ما اكلتش وقت الغدا. وبعدين هو انا كل ما اطلب منك حاجه هتضايقني كدا. مش عايزه منك حاجه خلاص.
آركان: ايه يابت الرقه والجمال ده. يخربيت كدا. وانا عمرى ما اضايقك بره البيت يعم. انتى عايزه الحج فهد لما يرجع يعلم عليا.
مش عارف انا محسسنى انه مخلفش غير آرين هانم.
آرين: طلعت لسانها ليه بتغـ.ـيظه. بابي حبيبي انا. وانا عارفه انك غيران عشان بيحبني موووت واسمع كلامي عشان مقولش ليه اول ما يرجع اوكي.
آركان: امري لله. عندى اخت هبله. تعالى يستى اجبلك احلا كاندى كراش. احم قصدى كاندى.
آرين: بفرحه. ايوه كدا. وحطت ايدها ف دراعه. يلا بينا.
آركان: ماشي كام خطوه ووصل لآخر الشارع. وبيضحك مع آرين.
وفجاءه جم شابين وقفو قدام آركان.
&: مساء الجمال ياغزال.
#: ايه ياكابتن انت مش شايف نفسك صغير ع الموزه الجـ.ـا.مده دي؟
آرين خافت: ووقفت ورا آركان.
آركان: بص ل آرين. وقال بجمود متخافيش ووقف قدامها وضهرو ليها وبص بغـ.ـيظ للشابين.
&: ههههه ليه متخفش بس؟ لا هتخاف يانجم. يلا يلا سيبها واتكل الحته الجـ.ـا.مده دي تلزمنا.
آركان: بغـــضــــب. مـ.ـا.تحترم نفسك يالا انت وهو. ويلا غورو من هنا عشان متغباش عليكو.
چو: ههههههههه تتغابى ع مين ياض؟ وبص لصاحبه وقال شكله لسه ف ثانوى ههههه.
آرين: بتعيط بصمت وخايفه ع اخوها.
آركان: اه ياخفه لسه ف ثانوى بس أعلمك الرجوله اوى.
چو: عينيه ع آرين بطريقه مقززه. علمهالنا بعدين المهم تعالى ياموزه. صدقينى الواد ده لسه صغير. تعالى معانا ومش هتنـ.ـد.مى.
&: لف ليها وقال دى لو لون عينيكي الحقيقى يبقى يخربيت عينيكى.
آرين: برجفه. وعـ.ـيا.ط وهمست بابي...
آركان: بغـ.ـيظ وكمان خايف ع أخته. رجع خطوه لورا. انتو لو مامشيتوش من هنا. انا هربيك انت وهو.
&: تربي مين يالا. وبص ل آرين بتعيطي ليه ياحته؟
چو: هششش بس مـ.ـا.تعيطيش ياقمر. ورفع ايدو علشان يمسك دراعها.
آرين: اتخضت وشهقت بصوت عالى.
آركان: لسه هيرفع ايدو عشان يضـ.ـر.بو.
لكن فجاءه. بوكس من آدm مراد طايرو مترين قدام.
آدm مراد: قفل المكالمه. ولف ضهرو. وبص ع آرين و آركان ومش موجودين.
واتحرك خطوتين ولمح اركان واقف وآرين وراه وبتعيط. وشاف الشابين. وصك ع اسنانه بغـــضــــب كبير. لكن شاف أن الولد هيرفع ايدو يمسك آرين. اتحرك بسرعه كبيره. وضـ.ـر.به بوكس بقوته.
آرين: شهقت بخــــوف كبير. وجـ.ـسمها بيرجف.
آركان: شاف آدm. وحـ.ـضـ.ـن أخته الل واقفه خايفه. اهدى متخافيش. آدm هيربيهم.
آدm مراد: اتحرك بغـــضــــب وقرب من الولاد وضـ.ـر.بهم بغباء.
واحد: انقذ نفسه وجري بسرعه ومرعوب. والتانى هيمـ.ـو.ت ف ايد آدm.
آرين: اول مره تخاف من آدm بالشكل ده. وخبت وشها ف حـ.ـضـ.ـن اخوها.
آدm: بيضـ.ـر.ب ومش شايف قدامه. وقال بصوت يرعـ.ـب. انت بقى كنت عايز ايييه؟
چو: بينهج بصوت عالى من الضـ.ـر.ب. ا. انا مش، مش عايز حاجه. وبلع ريقه بصعوبه سبنى الله يخليك.
آدm مراد: شـ.ـدو من شعرو وقومه من مكانه. وقال بفحيح افعى. لو شوفت وش امك هنا تانى هخليك زى الحريم. وزقه بقوته. والشاب وقع ع وشه ومناخيرو نزفت.
ورفع راسه وبص ع آدm بخبث كبير. وهز راسه ماااشي انا هربيك. وقام بصعوبه وبيكح. ومشي. ودخل ف شارع جانبي.
آدm مراد: قرب من آركان بغـــضــــب. وزعق انت ازاى تتحرك وتمشي من غير ما تقولي.
آركان: حاضن أخته. وقال بخـ.ـنـ.ـقه. خلاص يا آدm الل حصل.
آدm مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بديق. آرين خلاص فوقي ومش عايزك تخافى من حاجه.
آرين: طلعت من حـ.ـضـ.ـن آركان وبتعيط بشهقات. ا. انا عايزه ارجع البيت. انا عايزه مامي. وفتحت عينيها بسرعه وصرخت حاااااسب يا آااااادااااااام. الولد الل ضـ.ـر.بته جاي ومعاه...
آدm مراد: لف وراه. وشاف الولد الل ضـ.ـر.به. جاي ومعاه اكتر من 5 شباب ومعاهم سلاح أبيض. وطلع مفاتيح العربيه. وحدفها ل آركان.
آدm مراد: بصوت غـــضــــبان. اركااااان. خدها واركبو العربيه واقفلو ع نفسكو. ولو حصل ايييه متنزلوش من العربيه فاااهمين. يلااااااا.
آركان: خاف ع أخته. وخاف ع آدm. وقال بس يا آد...
آدm مراد: اتحرك للشباب. وقال بتحذير مش هعيد كلامي تاني يا آركان. اخللللص.
آرين: عيطت بصوت عالى. وخايفه ع آدm.
آركان: بخــــوف. يلا يا آرين. تعالى.
آرين: بدmـ.ـو.ع. آدm يا آركان.
آركان: تعالى بس انا هتصرف. هتصل ع تيم و آريان. تعالى بسرعه. يلااا. واتحركو.
آدm مراد: واقف قدامهم وقبض ع ايديه.
واحد منهم ماسك سلاح أبيض شبيه للسيف. وقال هو ده الل ضـ.ـر.بك ياجو؟
جو: بيكح ايوه. وانا عايزكو تربوه. مش عايز فيه حته سليمه.
$: اشطا ياچو. وهنحط مع جتته كفنه هديه لامه انهردا.
جو: بيتألــم. ااااه. انتو مستنين اييييه. قطعوه يلاااا.
الخمسه قربو ع آدm الل واقف مكانه ومتحركش. وبص ع يمينه.
شاف واحد بيفك جنزير من كوتش المكنه بتاعته. واتحرك بسرعه. واخد الجنزير من ايد الشاب. وراح ع الخمسه. وهجم عليهم بغيره وغـــضــــب كبير.
آركان: اركبى يا آرين بسرعه.
آرين: ركبت وجـ.ـسمها كله بيترعش من الخــــوف وبتعيط.
آركان: قفل باب العربيه ع أخته. وهو واقف بره. وطلع فونه واتصل بسرعه ع تيم. ورد عليه. وقاله. واتصل ع آريان.
آريان: هههههه. عارفه يامريم. البت ليليان دي اكبر واحده مصلحجيه.
مريم: ههههه حـ.ـر.ام عليك يا آريان. دي لي لي طيبه جدا.
آريان: والله انتى الل طيبه. رابع فستان تقيسه. والفيلم هيفوتنا ومش هنحضره. وهتقولى آريان قال. واتفضلى. آركان بيتصل اهو اكيد بيستعجلنا. ثوانى هرد عليه. الو.
آركان: بلهفه. ايوه يا آريان انت فين تعالى بسرعه.
آريان: كشر عينيه بقلق. انا ف محل جمب السينما. انت مال صوتك ف ايه؟
آركان: تعالى بسرعه يا آريان. ف شباب مسلحين بيضـ.ـر.بو آدm.
آريان: فتح عينيه بصدmه كبيره ايييه؟ مسلحين. وقفل المكالمه. ولف ل مريم. وقال بلخبطه مريم بصي ا. انا نازل بسرعه وراجع تانى. متخرجوش من المحل ماشي. استنوني هنا. وسابها ومشي بسرعه.
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. هو آريان ماله انا مش فاهمه حاجه؟
تيم: خارج من السينما بيجري بسرعه. وراح عند آركان. فين آدm يا آركان؟
آركان: شارو بايدو. هناك اخر الشارع عند الزحمه دي.
تيم: طلع يجري بسرعه. وآريان وصل بسرعه.
ليليان: خرجت من البروا. ولابسه فستان رقيق. وبتلف حوالين نفسها. ها ايه رايك ياميرو. حلو اوي مش كدا؟
ميرو: بانبهار. واو يجنن عليكى يالي لي. بجد تحفه.
تمارا: خرجت هي كمان. طيب وانا ايه رايك؟
ليليان وميرو. ف صوت واحد يخربيت الجماااال.
تمارا: ابتسمت بحرج. احم ميرسي يا بنات. وبصت حواليها اومال فين آريان يامريم؟
ميرو: بحيره. والله آركان اتصل عليه. وخرج بسرعه من المحل.
ليليان: كشرت عينيها. لاا هو الواد ده هيخلع ولا ايه؟ عتلاق مايحصل ابدا. ولازم ادبسه وهيدفع يعنى هيدفع.
ميرو: شهقت بصوت مهموس. عليكى ايه؟ الله يخربيتك ياچود. بصي طول ما انتى ماشيه ورا چود الل اصغر منك دى. انتى مش هتنفعي.
تمارا: هههههههه بصراحه اتصـ.ـد.مت. بكالوريوس الهندسه مش لايق عليكى يالي لي هههههه صح ياميرو ههههه
ليليان: هيهيهي. خفه يابت انتى وهي. بكره نشوفك يختى وانتى بتترافعي عن ابو دهشان الل عور ام شوقيه عشان خاطر ايجار الشهر.
ميرو: هههههههه.
تمارا: كشرت عينيها بغـ.ـيظ مكبت. مااااشي ياليليان هانم. كلها بكره واشوفك وانتى شبه الكتكوت المبلول قدام كريم اوكي.
ليليان: بهيام. هيييح كيمو. يلهوى ع جمال أمه.
ميرو: وتمارا بصو لبعض ببلاها. وخبطو كف ع كف.
ليليان: انتبهت. بقولك ايه يامعقده منك ليها. انا هدخل البس فستانى. وانا خلاص حجزت ده. واما نشوف سي آريان باشا. يلا تعالى ابت اتموره ورايا.
تمارا: همست بغباء. تموره؟
ميرو: هههههههه معلش استحمليها ياتيما. هي كدا سعات بتجيلها الحاله. يلا ادخلى غيرى الفستان. وانا هستناكم هنا ونتصل ع آريان قبل ما يشوفك بالجمال ده ويروح يتقدmلك حالا...
تمارا: بحرج اوكي.
تيم بيجري بسرعه. وآريان وراه ع طول. لكن وقفو مره واحده. وفتحو عينيهم ع الآخر بدهشه كبيره.
آريان: بينهج. وقال بزهول. ينهار اسو، آدm قــ,تــلهم.
تيم: بينهج و ابتسم. مايبقاش ابن العدوي. لو معملش كدا.
آدm مراد: ضـ.ـر.بهم كلهم. واتنين واقعين قدامه ع الأرض. وبيربط 3 بالجنزير جمب بعض. واتعدل بغـــضــــب. وبص ع الشاب الل جاب الشباب دي.
جو: واقف مصدوم من قوة آدm. وأنه مخلاش فيهم حته سليمه. وشاف آدm جاي عليه. وبلع ريقه بصعوبه. وجه يجرى.
آدm مراد: جري وراه بسرعة البرق. وجابه من قفاه. وضـ.ـر.به روسيه. وشـ.ـدو من التيشرت وجرجره جمب اصحابه. ورماه جمبهم.
تيم وآريان. راحو وقفو جمب آدm.
تيم: بفخر. اي مساعده يا آدm باشا؟
آريان: تنح. مساعده؟ ده واكل العيال...
آدm مراد: هز راسه بغـــضــــب. ايوه ياتيم. اتصل ع عمى مالك. يبعت فريق ياخد الكلاب دول ع الحجز.
تيم: رفع حاجبه. اممم تمام. واتصل ع مالك.
آريان: قرب من آدm. هو ايه الل حصل يصحبى يخليك تشلوحهم كدا؟
آدm مراد: بص قدامه بغـ.ـيظ. وقال غلطو يا آريان. غلطو غلط كبير جدا. وسابهم ومشي.
الناس كل واحد رجع مكانه. والزحمه خفت.
آدm مراد: راح عند آرين.
آرين: بتعيط. وشافت آدm جاي. وضحكت بدmـ.ـو.ع. ونزلت بسرعه من العربيه.
آركان: بخــــوف ع أخته آرين. اركبي العربيه خلى اليوم ده يعدى.
آرين: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. آدm جه هناك اهو يا آركان.
آركان: بص قدامه. وشافه. وهز راسه واتنهد بأريحيه أنه بخير.
آدm مراد: قرب منهم. وقال آرين انتى كويسه؟
آرين: قربت منه ووقفت قدامه ورفعت راسها ليه. وابتسمت بدmـ.ـو.ع ايوه انا كويسه. انت كويس يا آدm.
آدm مراد: جواه غـ.ـيظ كبير. ولكن شاف لون عيونها بتلمع مع الدmـ.ـو.ع. وعشقه ليها بيزيد. انا كويس. وكمل بصوت جهورى وتانى مره متتحركيش خطوه واحده غير لما اكون معاكي.
آركان: والله يا آدm هي الل زنت عليا وكانت عايزه كاندي. وزعلت منى. وانا عشان مزعلهاش اخدتها ع اول الشارع عند الراجـ.ـل عشان اجبلها. طلعو قدامنا الحـ.ـيو.ان هو والتاني. صدقنى انا كنت هربيهم بس بصراحه خــــوفت ع آرين جدا.
آرين: بحرج كبير نزلت وشها ف الارض ببراه. وسكتت.
آدm مراد: بشبح ابتسامه. كنتى عايزه كاندى؟
آرين: هزت راسها بزعل لأ خلاص مش عايزه حاجه.
آدm مراد: ارفعى راسك فوق يا آرين وكلمينى. كنتى عايزه كاندى؟
آرين: رفعت راسها وعينيها جت ف عينيه وهزت راسها ايوه كنت عايزه.
آدm مراد: بابتسامه جذابه. وانا قولتلك قبل كدا لما تحتاجي لأى حاجه تطلبي مني انا، انا وبس تمام يا آرين؟
آرين: ابتسمت بمرح. وهزت راسها اوكي يا آدm. وبعدها شهقت بصوت عالى. وقالت آدm انت عملت ايه ف المجرمين؟ ضـ.ـر.بتهم؟
آدm مراد: ههههه لتانى مره. ايوه يستى. ضـ.ـر.بت المجرمين. ومش عايزك تخافى من حاجه.
آرين: بخــــوف. احم ممكن نروح. انا عايزه مامي.
آدm مراد: مش عايز اشوف لمحة خــــوف ف عينيكى طول ما انتى معايا. ومش هنروح قبل ما تتفرجي ع الفيلم. اوكي. وتعالى معايا يلا.
آرين: بصت ل آركان ول آدm وقالت ع فين؟
آدm مراد: اجبلك كاندى. يلا بينا. تعالى يا آركان.
آرين: بمرح يس. آدm هيجبلي كل حاجه.
آدm مراد: ضحك بصمت. واخدها ومشي جمبها. ومعاه آركان. وراح اشترى ليها كل حاجه هي عايزاها.
وبعد شويه. القوه جت. وآدm شرح للظابط كل حاجه.
وتيم رفض إن آرين تدخل القسم.
ومالك اتصل ع الظابط. واتصرف. واخدو الشباب ع القسم.
آريان: راح بسرعه ع المحل. واشترى فستان ليليان وتمارا. وقال ل مريم تشترى فستان لكن رفضت.
وبعد كده. دخلو السينما. والشباب قاعدين جمب بعض. والبنات جمب بعض. وكان آدm بيسـ.ـر.ق النظرات لحبيبته كل شويه. وضحك من قلبه ع شكلها وهي بتاكل الفيشار ومنـ.ـد.مجه مع أحداث الفيلم.
بعد شويه. فيلا العدوي.
محمد: قام وقف طيب ياجماعه تستأذن احنا بقى.
مريم: ع فين بس يامحمد لسه بدرى يبنى.
محمد: بدرى ايه بس ياست الكل الساعه 11
مريم: بصت ل آدm. الولاد اتأخرو يا آدm.
آدm: انا اتصلت ع تيم. وقال جايين ف الطريق. يعنى كلها دقايق ويكونوا هنا.
محمد: طيب تمام. وتيم هيجيب تمارا. وهيروحو ع البيت. نسبقهم احنا. يلا يانورى.
نور: قامت. يلا يا حبيبي. وسلمت ع مريم. وآدm ورينو. وباقى العيله.
محمد: سلم عليهم. واخد نور ومشيو.
آدm: لاحظ تـ.ـو.تر رينو. ايه يارينو ياحبيبتى مالك؟
رينو: بصراحه يابابي. خايفه لما فهد يعرف إن آرين خرجت وكمان راجعه بعد 11.
آدm: هز راسه. يابـ.ـنتى هي آرين لوحدها. أخواتها معاها.
مريم: متقلقيش يارينو ياحبيبتى. وبعدين مافيهاش حاجه يعنى لما يخرجو. البنات خارجه من امتحانات. والله يكون ف عونهم. ومدام كل واحده اخوها معاها فين المشكله؟
رينو: بخـ.ـنـ.ـقه. ربنا يستر إن شاء الله.
بعد شويه. الشباب وصلو.
شاهين: واقف وغـ.ـصـ.ـب عنه بص ع مريم. لكن افتكر كلام عوض. وبص بعيد.
آدm مراد: نزل من العربيه. وقرب من كل الشباب وقال. بقولكو ايه؟
كلهم ايه؟
آدm مراد: مش لازم الل حصل انهردا. حد يعرف بيه ع الاقل دلوقتي. لأن عمتو لارين قلقانه من غير حاجه. اتفقنا؟
كلهم: تمام. اتفقنا.
آدm مراد: بتحذير. وانتى يا آرين ياريت متقوليش حاجه عشان المصلحه العامه. اوكي؟
آرين: هزت كتافها اوكي.
تيم: طيب يلا بقى علشان اسلم عليهم. واوصل رينو ع البيت قبل ما اروح.
آدm مراد: معلش يا دكتور. انا هوصل عمتو.
تيم: ليه يبنى. انت راجع تعبان من الكليه. ده غير الل انت عملته مع العيال. ارتاح انت وانا هوصلهم.
آدm مراد: انا مش تعبان. لكن انا عايز اوصل عمتو. وقال بمكر. انا يعم فين وفين لما بشوفهم.
تيم: ابتسم خلاص زي ما تحب.
كلهم دخلو الفيلا، وسلمو ع بعض.
تيم: اخد تمارا ومشيو.
رينو: قامت. تصبحو ع خير ياجماعه.
آدm: مـ.ـا.تباتى هنا يارينو.
رينو: ابتسمت بحب. معلش بقى يابابي عشان سي آركان ميزعلش.
بكره إن شاء الله. هكون موجوده من بدرى. عشان عروستنا القمر ليليان.
آدm: هز راسه تمام. وبص ل آدm مراد. وصلهم ياحبيب جدك. ومتتاخرش.
آدm مراد: حاضر يا بابا. اتفضلى ياعمتو.
رينو: تسلملي ياحبيب عمتك. واتحركت. ومعاها آرين.
آدm مراد: خرج. وفتح الباب ل رينو وركبت جمبه. وفتح الباب ل آرين وابتسملها. وركبت جمب آركان ف الخلف. وآدm ركب وساق.
زين: مسح وشه بايديه بتعب. طيب ياحج انا يدوبك اطلع اصلى وانام.
آدm: ماشي يازين. ومش عايزك تفكر كتير ماشي.
زين: هز راسه. وابتسم بخبث متقلقش ياحج. وقال جواه هيكل نهايته محتومه. وقام واخد ريتال وطلعو.
فريحه: قامت وقلقانه ع مراد. وطلعت تنيم تالين وتنام.
ميرو: قامت عايزين منى حاجه قبل ما اطلع.
مريم: ابتسمت. عايزاكي بخير وسعاده ياروحي.
آدm: ابتسم. تصبحي ع اخبـ.ـار جميله زيك ياميرو.
ميرو: ابتسمت وسلمت عليهم وطلعت.
ليليان: وآريان سلمو عليهم وطلعو.
آدm: بص ل مريم. يلا يا روحي.
مريم: مش هنستنى آدm لما يرجع بالسلامه؟
آدm: قام وقف. وابتسم متقلقيش ع حفيدى. وبعدين احنا لسه هنصلى. هيكون رجع بالسلامه إن شاء الله.
مريم: قامت. إن شاء الله. يلا ياحبيبى. وطلعو.
آدm مراد: وصل تحت العماره. ونزل. وطلع معاهم لحد باب الشقه.
رينو: تعالى ادخل يا آدm.
آدm مراد: ابتسم. معلش ياعمتو. الوقت أتأخر. مره تانيه بقى. انتى مش عايزه منى اي حاجه.
رينو: ابتسمت. عايزه سلامتك ياقلبي. وخلي بالك من نفسك.
آدm مراد: إن شاء الله ياحبيبتى.
آرين: آدm سوق ع مهلك. انت سواقتك متهوره جدا. زي بابي.
آدm مراد: ضحك حاضر يا آرين. يلا تصبحو ع خير.
كلهم: وانت بخير.
رينو: آدm رن عليا اول ما توصل طمنى عليك يا حبيبي.
آدm مراد: حاضر ياحبيبتى. يلا ادخلى واقفلى عشان انزل.
رينو: قفلت. وآدm نزل وركب العربيه واتحرك. وجواه مشاعر متلخبطه.
عند رينو.
رينو: غيرت هدومها. وراحت ل آركان تطمن عليه. وخبطت. وقالت آركان؟
آركان: ثوانى ياماما متدخليش انا بلبس.
رينو: بصت ف الساعه. وكانت 1 كل ده بتغير يا آركان؟
آركان: فتح الباب اتفضلى ياست الكل. معلش كنت باخد شاور سخن.
رينو: دخلت. ماشي ياحبيب مامي. تحب تاكل او تشرب حاجه اعملهالك قبل ما تنام؟
آركان: بيتاوب. لأ انا ع أخري. آرين بـ.ـنتك مخلتناش نفسنا ف حاجه. اكلنا كل حاجه ع الكورنيش.
رينو: ههههه بألف هنا ياحبيبى. طيب انا هروح اطمن عليها. وانت نام ع طول عشان صلاة الفجر اوكي؟
آركان: هز راسه ماشي. هقعد شويه ع النت وبعدها انام.
رينو: ااه يبقى هتتعبنى وانا بصحيك زي كل يوم.
آركان: انا؟ دانا حمل وديع. دانا نسمه.
رينو: ههههه امم هنشوف حوار نسمه ده وقت الصلاه. وساعتها متزعلش منى بقى اوكي.
آركان: ابوس ايدك يارينو هانم بلاش ميا ف قفايا وانا نايم. آرين علمتك الشقاوه. البت دى مـ.ـجـ.ـنو.نه والله العظيم.
رينو: بتحذير. آركاااان. وبعدين معاك. اختك حبيبتك عيب تقول عليها كدا. اختك مش مـ.ـجـ.ـنو.نه اوكي.
آركان: امم انتى هتقوليلي. طيب انا راضي زمتك. امبـ.ـارح انا وهي بـ.ـنتفرج ع فيلم اكشن خيال علمي عادي جدا.
الاقيها مطالعالى كمية اسئله ف قلب الفيلم. تقولى ليه الريبوت الألــمانى خبيث وبيقــ,تــل ف البشر. وليه الريبوت الأمريكي بيحمي البشر. وليه الريبوت الطيب لما بيشوف حد اتقــ,تــل قدامه مابيعـ.ـيطش زي ما انا بعيط؟
وليه الريبوت الشرير مابيضحكش ضحكه شريره بعد ما بيقــ,تــل البشر ف نهاية الفيلم؟
رينو: ههههههه. بجد؟ ما انت عارف آرين اختك بتحب تسأل عن حجات كتير وغريبه ف نفس الوقت وسعات انا بتهرب منها ههههه معلش اختك وبتحب تشغل عقلها كتير. يلا ياحبيبى هسيبك انا وهروح اطمن عليها. تصبح ع خير.
آركان: وحضرتك بخير.
آرين: خارجه من الاوضه.
آركان: ماما...
رينو: لفت ليه. نعم يا حبيبى؟
آركان: بتنهيده. هو بابا كلمك؟
رينو: هزت راسها بزعل. لأ...
آركان: بابا وحشنى اوى.
رينو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. ربنا يرجعو لينا بالسلامه.
آركان: يارب ويكون بخير.
رينو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بحب. هو اكيد بخير ياحبيبى. انت بس ادعيله ف كل صلاه وربنا هيستجيب.
آركان: إن شاء الله. تصبحي ع خير.
رينو: وانت بخير. وخرجت.
آرين ف اوضتها. لابسه بيجامه وعليها رسوم كرتونيه مضحكه.
وعامله شعرها ديل حصان من الناحيتين. وقاعده ف نص السرير. وبتكلم نفسها.
تؤ آدm لما قرب من المجرم ده. ضـ.ـر.به ف جمبه ولا وشه؟ تؤ بتهائلي ف وشه عشان عينيه ورمت احسن احسن يستاهل الحقير ده
انا بقى عايزه لما اكبر اكون ظابط مخابرات زي بابي فهد حبيبى وخالو مراد القمر وكمان آدm. عشان اى حد يقرب مني اقوم بوووم بوكس ف وشه كدا. وكيم بوكس تانى ف نفس ذات الوش برضو.
وبعد ما اضـ.ـر.به. اطلع السلاح واحطه ع راسه. وافرح جدا واضحك ضحكه شريره متقطعه وهو يكون مرعوب منى وبترجانى ارحمه.
ايوه طبعا وهو انا اى حد؟ دا انا آرين فهد السيوفي.
امممم. تؤ بس آدm اطول منى بكتير انا هضـ.ـر.ب المجرم ده ازاى؟ ايوووه ف بطنه، وزززو تانى ف بطنه ع طول.
ايه زو دي كمان؟ ايه الهبل ده؟ اوووف انت فين بقى يابابي نفسي احكيلك كل حاجه وعايزه أسألك ع حجات كتير جدا. اممم كان ف كيس شبسي هنا راح فين؟ لما اقوم اشوفه.
وقامت بسرعه بتدور ع الشبسي. وبتغنى كرتون ريبونزل أجنبي.
Oh my heart, let the strength appear to me. He returned to me. He used to be lost in time, loosen the wounds. I will return to him. He will return to me. He used to return to a lost time.
ياورده المعي. خلي القوه تبان. يرجع إلى كان. إلى ضاع زمان. خففي الجروح. رجعي إلى فات. يرجع إلى كان. يرجع إلى ضاع. ضاع من زمان.
ايه ده. هو الشييبس فين؟ ياورده المعي. خلي الشيبس يبااااااان.
رينو: هههههههههه. يامـ.ـجـ.ـنو.نه.
آرين: هيييه مامي. حضرتك واقفه ع الباب هنا من امتى؟
رينو: دخلت بابتسامه. من اول كيس الشيبسي.
آرين: ببراه. اممم. طيب هو راح فين؟
رينو: بمكر. اخوكي آركان اكله.
آرين: بغـ.ـيظ مكبت. اييييه؟ هو ع طول ياكل حاجتى ليه بقى؟ ماليش دعوه دي الشيبس بتاعي انا. وتيم الل جايبهولى مع الشوكيلت. اعااااا. اعمل ايه ف ابنك ده بقى؟
رينو: ههههه عارفه لو بابي كان موجود وشافك كدا دلوقتي كان عمل ايه؟
آرين: بزعل طفولي. بابي كان زمانه اخدنى السوبر ماركت وجابلي كل حاجه. اعااااااا بابي وحشنى اوى اوى.
رينو: ههههه يابـ.ـنتى انتى مش هتكبري بقى.
آرين: بدلع. تؤ اكبر ايه بس. انا كدا حلوه اوي. وانا بنوته 16 سنه. لسه بدرى اوى عشان اكبر.
وكملت بغـ.ـيظ. انا هروح لابنك ده ينزل يجبلى شيبس دلوقتي.
رينو: ينزل؟ هههههه بلاش عشان هيطلب قصاد الطلب ده. تكويله القميص وتعملي قهوه وعصير وممكن يخليكى تعملى عشا كمان. وف الاخر يقولك ماليش نفس خلاص ههههه.
آرين: بتتنفس غـ.ـيظ. وصكت ع أسنانها. وبعدين بقى هو الواد ده مش هيجيبها لبر معايا؟
رينو: خبطتها ع راسها. عيب تقولى ع اخوكي واد. انا مش عارفه انتو طالعين لمين كدا؟ ع العموم تعالى انا هديكي شوكلت من عندى. خديها واسمعى الكلام ونامي اوكي.
آرين: بمرح يس يس. اجمل MoOoOM ف العالم كله ههههه.
رينو: ههههه تعالى يالمضه يلا.
آرين: بمرح اووووووكي يلا بينا.
فيلا العدوي.
آدm مراد: نزل من العربيه. وبص ع شاهين ومتكلمش.
ودخل الفيلا. وملقاش حد موجود تحت. وطلع ع السلم ووصل الدور الاول.
مريم: ف الطرقه حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدm مراد: ابتسم بحب ووقف مكانه. الله يسلمك ياماما. ايه انتى منمتيش ليه؟
مريم: ومن امتى بنام. وحد من ولادي بره البيت.
آدm مراد: باس جبينها. ياحبيبتي انا مش عايزك تقلقي عليا.
مريم: ربنا يطمن قلبي عليك ديما ياروحي. وصلت رينو بالسلامه؟
آدm مراد: ايوه يا حبيبتي. واتصلت عليها من شويه طمنتها عليا.
مريم: ابتسمت. طيب ياحبيبى. اطلع نام واستريح انت من الصبح مستريحتش.
آدm مراد: حاضر ياحبيبتى. تصبحي ع خير.
مريم: وانت بخير وسعاده.
آدm مراد: طلع ع السلم.
ومريم: دخلت الاوضه. وبتقــلـــع الاسدال.
آدm: نايم ومرجع ضهرو لورا. وقفل الكتاب. وقال ها اطمنتي ع حفيدك؟
مريم: راحت جمبه. ايوه ياحبيبى. وربنا يطمنى ع مراد وفهد ويريح قلوبنا جميعا.
آدm: ابتسم بحب كبير. آمين ياروحي. يلا بقى ننام احنا سهرنا انهردا.
مريم: ايوه عندك حق. انت ظبطت المنبه لصلاة الفجر؟
آدm: ايوه ياروحي. تعالى بقى. حـ.ـضـ.ـنك وحشنى اوى.
مريم: ضحكت. وقفلت الاضاءه. ونامت ف حـ.ـضـ.ـنه تصبح ع خير.
آدm: أخدها ف حـ.ـضـ.ـنه. وابتسم وانتى بخير. وغمض عينيه ونامو بعمق.
بعد فتره الساعه 4 الفجر.
مراد: فتح الاوضه ببطء شـ.ـديد. وقرب من فريحة قلبه وكانت نايمه. وباسها باشتياق كبير وهمس فريحتى
عند فهد
رينو نايمه: وفتحت عينيها. وشهقت فاااااهد.
↚
فيلا العدوي.
ف منزل عوض
زينب: نايمه بعمق.
عوض: نايم صاحي ومش عارف ينام. وبيتقلب جمبها كل شويه.
زينب: حست بيه وفتحت عينيها مره واتنين. واستغربت أنه لسه صاحي. واتعدلت مكانها وبتتاوب. وقالت ايه ياعوض. انت لسه صاحي؟
عوض: اتعدل بخـ.ـنـ.ـقه. ايوه يازينب لسه صاحي. ومش عارف انام. النوم طار من عينى.
زينب: بعدm فهم. ليه جرا ايه؟ عشان النوم يطير. ما انت متعشي قبل ما تنام.
عوض: نفخ بزهق. انام ازاى بس يازينب انتى مت عـ.ـر.فيش حاجه. اني حاسس انى عملت مصيبه. ومش عارف اعمل ايه؟
زينب: بقلق. نهارك اسو، ياعوض انت سرقت ولا نهبت ع حد؟
عوض: بغـ.ـيظ يابت اتهدى وقولى كلمتين حلوين يخربيتك. سرقة ايه وزفت ايه هو احنا بتوع الكلام ده.
زينب: بقلق اكبر. عملت ايه ياعوض؟
عوض: بصلها بتردد...
زينب: اتكلم يامدهول عملت ايه. قلبى واكلنى انطق اخلص.
عوض: بصي اني هقولك. بس متتظرظريش عليا.
زينب: شهقت هي وصلت للظرظره ياعوض. الله يجيبك ياطولة البال. ياراجـ.ـل انطق انا بصحي من النجمه.
عوض: نفخ بديق حقيقي استغفر الله العظيم يارب. ماشي هنطق اهو. اسمعى يستى. اني عملت القهوه وروحت اوديها للحرس. حصل، وقالها ع حوار شاهين وهو مع بعض. وخلص. وقال هو ده الل حصل. واني من ساعتها حاسس اني عملت مصيبه و مخـ.ـنـ.ـوق.
زينب: بزهول. خبطت ايدها ع قلبها. وقالت ينهار عيلتك واهلك كلهم مطين؟
انت ايه الل انت هببته ده ياعوض؟ انت عارف انت عملت ايه؟
ده سيدى آدm بيه لو شم بس خبر. ممكن يخلص عليك. ولا يدفنك حي. ولا يحطك ف دmاغه. ياسوادك يازينب ياحظك المهبب ياززززيييييينب.
عوض: بنرفزه. اكتمى جاك خابط ف نفوخك انتى كمان. هو انى ناقص خــــوف لما هترعـ.ـبينى الله يخربيتك.
زينب: بغـ.ـيظ. مرعوب؟ انت لسه شوفت رعـ.ـب؟
بقي يهبل واحد لسه مـ.ـا.تمش شغل يوم واحد. ويسالك عن العيله. تقر و تعترف بكل حاجه من غير مـ.ـا.تاخد قلم حتى؟
يامرارك يازينب. ياوقعتنا المنيله بنيله.
عوض: بخـ.ـنـ.ـقه. يابت وطي صوتك العيال هتصحى. واني فهمتك قصدى.
اني والله العظيم. قولتله بحسن نيه. وكمان انى قولت اخــــوفه من هيبة العيله. وأعرفه هو شغال عند مين. وكمان انى مجبتش سيرة الحريم. و...
زينب: بخــــوف. قاطعته بسرعه. بسسسس الله يخربيتك اسمهم حريم؟
اكتم انت مش عارف دmاغ سيدى آدm بيه؟ ده ممكن يكون مركب مكرفونات ف كل مكان. ويسمعنا.
عوض: بص للسقف ببلاها. وقال ينهار مدوحس.
طب والعمل يازينب. انى خايف وكمان ضميري واجعنى وخايف.
زينب: رايحه جايه ف الاوضه بحيره كبيره.
وقالت مش عارفه. ماهو ممكن يكون بيسأل بحسن نيه. وممكن يكون حد زاقو ع العيله. الله ينتقم من الظالم يشيخ. قلبت دmاغي، اوووف.
عوض: يابت منا قولتلك انى حكيتله ع الل يخــــوفه. مقولتش حاجه اكتر من كدا.
زينب: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. يخــــوفه؟
انت قولت ع كل حاجه ياخويا. دانت قولتله ع كل حركه بيصحو امتى؟ وينامو امتى؟
وكمان بيت المزرعه وسهيل الحصان وخصوصيات سي آدm بيه الصغير. وشهقت ولطـ.ـمـ.ـت ع وشها ينهار مش فايت لو سي آدm بيه الصغير شم خبر. هتبقى ارمله بدرررررى ياززززيييينب
عوض: بقلق وغـــضــــب. الله يخربيت ال يفكر يحكى للحريم حاجه. انى غلطان انى قولتلك ع حاجه.
انى اه منكرش انى غلطت. بس انى قصدت انى اخليه يخاف من العيله.
وكدا كدا يختى هو حرس ورديات. يعنى هيعرف سيدى آدm بيه بيصحى امتى.
والبسين مش ف تانى بلد. وبيت المزرعه بيرحوه ف الصيف.
انى نيتى كانت خير. وفزى اتخمدى قلقتينى اكتر مانى قلقان ومرعوب منك لله نسوان هم.
زينب: عوجت بوقها. مني لله. اه تبوظ الدنيا وتعكها ع دmاغنا ونيتك خير. ونسوان هم.
يلا الله يرحمك ياعوض. ورايحه اتخمد. واتخمد انت كمان. وزي ما ربك رايد هيكون. وراحت ع السرير وشـ.ـدت الغطا بزهق.
عوض: مسح وشه بايديه بقلق ونفخ بنفاذ صبر. وراح ع السرير. وشـ.ـد الغطا. ونام وهو مخـ.ـنـ.ـوق.
جوه الفيلا.
آدm مراد: قبل ما يطلع ع اوضته. اطمن ع تالين. ودخل اوضته وراح الحمام واخد شاور وخرج. ولبس بنطلون وتيشرت. واتصل ع زميل ليه. وطلب منه طلب مهم. ورايح ينام ع السرير.
الباب خبط.
آدm مراد: اتعدل ووقف باستغراب. ادخل.
فريحه: دخلت وابتسمت حمدالله ع سلامتك ياحبيبى.
آدm مراد: ابتسم. الله يسلمك ياماما. ايه مش جايلك نوم ولا ايه؟
فريحه: بابتسامه. طبعا مش هنام غير بعد ما اطمن عليك. انت متعرفش انت كنت وحشنى اوى قد ايه؟
آدm مراد: حبيبتى يا امي ربنا يبـ.ـاركلى فيكى.
فريحه: ويبـ.ـاركلى فيكو ياولادي. المهم ياحبيبى جعان انزل اجهزلك عشا؟
آدm مراد: افتكر آرين. وابتسم لا ياحبيبتي انا شبعان جدا. انا بس محتاج انام.
فريحه: حطت ايدها ع خدو. وماله يانور عيني نوم الهنا إن شاء الله. تصبح ع خير.
آدm مراد: وانتى بخير ياحبيبتى.
فريحه: خرجت. وراحت تطمن ع ميرو...
ميرو: لابسه بيجامه رقيقه. وفرده شعرها. وقاعده ع طرف السرير ومرجعه ضهرها لورا. وسرحانه.
فريحه: خبطت. مره واتنين. وقالت معقول نامت؟ وفتحت الباب بشويش.
ميرو: انتبهت. وشافت فريحه. احم. وابتسمت اهلا مامي.
فريحه: دخلت. حبيبتي انا خبطت عليكى. وفكرتك نمتى لما مردتيش. انتى كويسه؟
ميرو: الحمدلله انا كويسه جدا. بس كنت سرحانه بفكر ف بابي وأنه متصلش تانى عشان يطمن.
فريحه: مسدت ع شعرها. اكيد غـ.ـصـ.ـب عنه ياحبيبتى. انتى عارفه مراد روحه فيكى انتى وآدm وتالين.
ميرو: بمرح. اممم ولما انا وآدm وتوتا روحه بقى. انتى يافريحه تبقى ايه؟
فريحه: ضحكت. انا ايه يابت انا مـ.ـر.اته عادي يعنى.
ميرو: لفت حواليها بمرح. ووقفت قدامها. ومسكت أيد فريحه وبتقلد مراد وبنفس الطريقه.
فريحتى وحشتينى اوى اوى يابت يافريحه يخربيت كدا، كل ده جمدان. هههههههه.
فريحه: ههههههههه. يابت حـ.ـر.ام عليكى للحظه تخيلت ابوكي قدامي ههههه.
ميرو: هههههههه مسيطر اوى مراد.
فريحه: بتنهيدة حب. مراد؟ ربنا وحده الل عالم هو عندى ايه؟ ربنا يحميه ويرجعهولى بالسلامه.
ميرو: يارب يامامي. انا بجد مبسوطه اوى ع عشق بابي ليكي.
بجد حبه نادر جدا. قليل جدا الل تقابليه ف حياتك ويجاهد نفسه عشان بس يشوف ابتسامتك وانك ع طول مبسوطه وسعيده.
فريحه: حست ببـ.ـنتها. وضمتها لقلبها بحنان كبير. ومسدت ع ضهرها.
وقالت ت عـ.ـر.في ياحبيبتى إن ماما مريم قالت نفس كلامك ده زمان.
وانا شايفه إنك نسخه مصغره منها. وإن شاء الله انا واثقه من إن ربنا هيكرمك ويريح قلبك يامريم يابـ.ـنتى.
ميرو: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. واتنهدت. ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه وابتسمت. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنها. حبيبتى يامامي ربنا يخليكي ليا يارب.
فريحه: بابتسامه. ويخليكى لقلبى يانبض قلبى. يلا ارتاحي شويه. انتى صاحيه من بدرى. تصبحي ع خير.
ميرو: وحضرتك بخير وسعاده.
فريحه: خرجت. وراحت ع اوضتها. وقــلـــعت الاسدال. وراحت ع السرير. وبتدعي بقلبها لجوزها واولادها. ونامت بعد تفكير ف عشق المراد.
آدm مراد: نايم ع السرير. وغمض عينيه. وشاف صورة آرين وهي ف السينما وبتاكل الفيشار ومنـ.ـد.مجه وفاتحه بوقها بزهول من أحداث الفيلم. والفيشار بيقع منها. وابتسم تلقائي ع برأتها وعفويتها.
ونام ع ضهرو. وحط ايدو ورا راسه. وفتح عينيه. واستغرب نفسه. هي الوحيده الل بيضحك من قلبه معاها. هي وبس...
وافتكر اسألتها عن الفيلم. ازاى البطل بيطير ف الجو. وبينزل ع الأرض من غير بـ.ـارشوت؟
وازاى البطل بعد ما يمـ.ـو.ت. البطله تزعق ليه يقوم يرجع من المـ.ـو.ت تانى؟
وازاى البطله تحب واحد زميلها وبعدها تحب كمان البطل؟
وضحك بصمت لأن ده طبع عندها تسأل كتير. واتنهد بحب. وقال بحبك يا آرين وكمل بثقه وقريباً هتكونى ملك ال آدm. وغمض عينيه ونام.
عند ميرو.
نايمه ع السرير. وبتفكر ف تيم. وغمضت عينيها. وبتحاول تنام. لكن مش عارفه. وفتحت عينيها واتنهدت.
وقامت. وراحت عند الدولاب. وجابت المفكره. وقعدت ع كرسي المكتب وشغلت إضاءة المكتب. وفتحت ع صفحه. ومسكت القلم. وكتبت.
انهردا كان يوم رغم صعوبته إلا أنه من اجمل الايام.
حسيت فيه للحظه عن غيرة تيم. ايوه هي كانت لحظه صغيره لكن احساسها حلو اوى.
انا شوفت عيون تيم انهردا وانا ف الجامعه بوضوح.
عيونه جميله اوى. لأ مش جميله وبس. عيون فيها جمال بلوره نادرة الوجود. ايوه انا شوفتها كدا.
حسيتها ايكونه جميله جدا جديره انى اقول تشبه الكره الارضيه.
ورجعنا مع بعض. هو وصلنى وجابلى علبة شوكليت كامله. رغم أنه مابيحبهاش.
لكن ياترى ممكن اكون عند تيم زي الشوكليت ده ومبيحبنيش؟ مش عارفه.
المهم.
تالين: توتا الجميله. بنوتى واختى وقلبى وكل حاجه رقيقه.
انهراده قالت إنها حلمت بيا. وقالت الحلم. هو غريب شويه.
لأ هو فيه جزء غامض. لكن نهايته مبهجه. واحلام توتا بتتحقق. بصراحه انا قلقت ومنكرش إن قلبى اتقبض. لكن فكرت بإيجابيه. وإن كل مايصيبنا إلا ما كتبه الله لنا. وإن شاء الله خير.
آدm. اخويا. ده كدا ف حته تانيه. بمـ.ـو.ت فيه. جه انهردا. واتعلقت ف رقبته باحتياج كبير. ايوه ما هو حمايتى برضو.
حسيت بالفرحه الكبيره. وكانت هتبقى فرحة العمر لو بابي كان موجود جمبى. هو بيسافر كتير اوى. وبابا آدm بيعوضني شويه.
لأ لأ مش شويه. بابا آدm بيعوضني كتير جدا. انا بحبه اووي. او بعشقه. بحس انى بـ.ـنته واغلى. ايوه ماهو بابا آدm وبس ههههه.
انا اول مره اشوف ضحكة اخويا آدm ف وجود آرين. ايوه هي الوحيده الل اخترقت حصن ال آدm.
آرين، آرين دي جميله اوى. بوبنايه. زعلها الطفولي بحبه اوي. رغم، احم. رغم انى بحسدها ع كلمة حبيبتى. والله اعلم ايه درجة الحب ده.
ليليان: اللمضه اتجننت خلاص بسبب چود. طلعت مـ.ـجـ.ـنو.نه بكريم. ايوه هي قالتلى. ونفسها تتجوز ههههه. اتمنى ليها حياه جميله.
تمارا: انهردا كانت محرجه جدا من آريان.
عارفاه انا الاحساس ده.
تمارا شخصيتها بتتغير. ف وجود آريان. اكيد. لانى انا كمان كدا. وبتمنالها حياه اجمل.
ع فكره. انا مش ضعيفه. ممكن ليليان أو چود يشوفو انى ضعيفه.
لأ انا مش كدا. انا اقوى بعيلتى. ايوه تيم نقطة ضعفي. وبعشقه حد الانهيار.
لكن انا عمرى ما هفكر اهين نفسي. وابقى مجرد إحتمال ف حياة حد.
يا اكون آكيد يا يااكون بعيد. لكن مش ضعيفه. انا عمرى ما هقول ل تيم انى بحبه لأ. هو الل يقولى. انا لازم احس واعيش الاعتراف ده. هههههههه ده لو يعنى بيحبنى.
تيم: انهردا كان جميل جدا معايا. حسيته مختلف. وفجاءه يقولى انتى اختى. كلمه سخيفه محبتهاش منه. بس عادي.
هو سالنى انا مخبيه عنه حاجه؟ طيب ياترى السؤال ده مقصود فعلا؟
ولا لمجرد شايف انى متغيره. اااه ياترى جواك ايه ياتيم؟
فريحة مراد، عن قلق مامي ع بابي. بتمنى ترجع بقى يابابى. وجودك جنه و بيفرق.
ف حاجه عايزه اقولهالك ياتيم.
لا نحتاج سوى الرأفه ببعضنا البعض، الرأفه ف الحديث، ف الفعل، ف التمسّك، وحتى ف التّخلي.
قبل ما انسى ف حاجه مهمه. قررت انى قولها كل يوم.
اللهم وإن إستحالَت. بأمرك تكون.
المهم اليوم انهردا كان حلو لقلبى. M/T.
وقفلت المفكره. وقامت. خبتها ف هدومها. ورجعت تانى ع السرير. وحاولت تنام.
وقالت بابتسامة اشتياق. تصبح ع خير ياتيم. وغمضت عينيها.
بعد فتره الساعه 4 الفجر.
مراد: وصل الفيلا. ودخل بطريقتة المعتاده من غير ماحد يشوفه. وطلع ع السلم بشويش.
وطلع الجناح بتاعه وفتح الاوضه ببطء شـ.ـديد وقــلـــع الشنطه. وشاف حبيبته نايمه. وقلبه دق.
وقرب من فريحة قلبه. وباسها باشتياق كبير وهمس فريحتى.
فريحه: فتحت عينيها. وابتسمت وغمضت تانى ونامت.
مراد: ضحك بصمت. وقرب منها تانى وهمس ف ودنها بت يافريحه.
فريحه: بدءت تفوق. وسمعت صوت وحست بوجود مرادها جمبها. وفتحت عينيها بسرعه.
مراد: حط ايدو ع خدها وبيمسد عليه بحنان. وابتسم ليها. حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يابـ.ـنت المستخبى.
فريحه: فتحت عينيها بدهشه اكبر. وقلبها دق بسرعه كبيره جدا واتعدلت. وقالت بصوت عالى شويه مرااااد. مراااد. ا. انت. اا. انت هنا؟
مراد: حط ايدو بين خصلات شعرها ايوه ياقلب مراد. انا رجعتلك.
فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع واتعدلت اكتر. واتشعلقت ف رقبته باشتياق كبير. وعيطت بفرحه. وكـ.ـلـ.ـبشت فيه بكل قوتها.
مراد: حـ.ـضـ.ـنها وضمها لقلبه اوي. وحشتينى يافريحه.
فريحه: مردتش عليه وبتعيط وبتضحك وقلبها مبسوط وعندها مشاعر عشق مختلطه.
مراد: همس ف ودنها بقولك وحشتينى اوى يافريحتى.
فريحه: طلعت من حـ.ـضـ.ـنه وباست كل مكان ف وشه. وحشتنى اوى اوى يامراد. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى. بجد انا قلبى طاير من الفرحه. مراد انت رجعتلى صح. انا مش بحلم مش كدا؟
مراد: رجع خصلة شعر ورا ودنها. تؤ مش بتحلمي ياحبيبتى. انا رجعتلك انا جمبك ومعاكي.
فريحه: ضحكت بدmـ.ـو.ع اكتر. وهمست مراد. انا...
مراد: قاطع كلامها. وباسها برقه انتى ايه ياروح المراد.
فريحه: تاهت ف عشقه. وغمضت وفتحت عينيها بتوهان. وهمست ا. انا...
مراد: ابتسم ع عشقها. وقرب منها وباسها باشتياق كبير. يعبر ليها عند مدى عشقه ليها. وقرب منها وعاشوا ف بحر العشق.
وفريحه: بتحاول تستوعب إن مرادها رجع ليها وف حـ.ـضـ.ـنها اخيرا...
عند فهد.
فهد: طالع ع السلم. وفتح باب الشقه بشويش. ودخل ببطء شـ.ـديد.
وقرب من اوضة معشوقته. وفتح الباب بشويش. ودخل وحط الشنطه ع الكنبه.
وشاف رينو نايمه. وابتسم وقلبه جواه اشتياق كبير ليها. وقرب منها وقعد جنبها ع طرف السرير. بيتأمل فيها. ورجع شعرها الل متناثر ع وشها. وهمس نجمتى.
رينو: ...
فهد: رينو حبيبتى اصحي...
رينو: ، وحركت راسها وعملت صوت انين بسيط.
فهد: قلبه دق ليها. ورفع راسها وهي نايمه. واخدها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه وهمس وحشتينى اوى يارينو.
رينو: نايمه وحست بحـ.ـضـ.ـن وريحة فهد وفتحت عينيها مره واتنين بنوم.
وبعدها فاقت وفتحت عينيها ع الاخر بزهول. وحركت راسها وشافته، شافت عشق الفهد اخيرا. وشهقت بصوت مسموع فاااااهد.
فهد: مغمض عينيه وزاد من حـ.ـضـ.ـنها. قلب الفهد يارينو.
رينو: سمعت صوته اخيرا. وقلبها بيدق وضحكت بدmـ.ـو.ع وسعاده. ورفعت ايديها وكـ.ـلـ.ـبشت فيه بكل قوتها. فهد حبيبى. ا. انت معايا يافهد انت رجعتلى انت ف حـ.ـضـ.ـنى.
فهد: حبيبتى وحشتينى اوى.
رينو: بسعاده كبيره. زادت من حـ.ـضـ.ـنه. وعيطت. انت الل وحشتنى اوى يا فهد. بجد انا قلبى هيوقف من الفرحه. معقول فهد انت جيت بجد.
فهد: زاد من حـ.ـضـ.ـنها. هششش بس مـ.ـا.تعيطيش انا جمبك وف حـ.ـضـ.ـن نجمتى.
رينو: حاولت تخرج من حـ.ـضـ.ـنه.
فهد: مكـ.ـلـ.ـبش فيها. هششش بس عايز اغذي روحي. ريحتك وكل حاجه فيكى وحشانى اوى يارينو.
رينو: ابتسمت بحب وقلبها دق. ورفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنته اكتر. وغمضت عينيها بسعاده كبيره.
وفضلو ف حـ.ـضـ.ـن بعض شويه. ف صمت تام. كل واحد بياخد احتياجه من عشقه.
فهد: دفن وشه ف شعرها. واخد نفس عميق واتنهد باشتياق كبير.
رينو: قلبها بيدق بسرعه كبيره. وهمست وحشتنى اوي يا...
فهد: قاطع كلامها بالبوسه المعهوده وقرب منها. وبيحاول يثبت لنفسه أنه اخيرا وصل بخير لمعشوقته.
بعد فتره. عند مراد.
مراد: نايم واخد فريحه كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. وباسها من انفها بمرح. حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يابـ.ـنت الوارمه.
فريحه: ههههه. وحطت راسها ع صدره وغمضت بسعاده. وانت كمان وحشتنى اوى يا مرادي. ورفعت عينيها ليه. حبيبى انت قلقتنى اوى عليك لما متصلتش تانى.
مراد: شبك ايدها ف ايدو وباس ع أيدها. غـ.ـصـ.ـب عني والله يافريحتى. انا فعلا كنت هتصل عليكى. لكن انا يدوبك قفلت معاكى.
فهد بعتلى اشاره اننا لازم نتحرك حالا ونقبض ع العصابه لأن جاتلنا اشاره من فوق.
وجهزنا نفسنا ف ثوانى. وخرجنا ورا الهدف. والحمد لله وبتـ.ـو.فيق من ربنا. اننا قبضنا عليهم من غير اى خساير. واترحلو ع مصر بالطياره.
واحنا ف طياره تانيه وكل واحد اخد شاور وغيرنا هدومنا. وانا والواد فهد قولنا مش هنستنى لبكره. احنا نروح الجهاز دلوقتي ونسلم الادله. وكل واحد فينا يطلع ع بيته. وابتسم ليها. كنت وحشانى مووت يابت مقتدرتش اصبر للصبح يعم.
فريحه: رفعت ايدها ع خدو. حمدالله ع سلامتك ياحبيبى. بجد انا مبسوطه اوى. رجعوك انت وآدm ونجاح مريم بجد يوم من اجمل ايام حياتي.
مراد: ت عـ.ـر.في انتى لما قولتى آدm رجع. انا كنت عايز اروح اشوفه دلوقتي.
وكمان اشوف ميرو وابـ.ـارك ليها البت دى وحشانى مووت.
وكمان تالين يااااه بعشق امها وعايز اصحيها. لكن كلها كام ساعه والنهار يطلع. واشوفها واشوف ابن الكئيبه ده.
فريحه: كشرت عينيها ليه، نعم ابن الايه؟
مراد: بغمزه. ابن الكئيبه يابت.
فريحه: بغـ.ـيظ. موراااد انا كئيبه؟
مراد: باسها. اجمل واحلى كئيبه ف الدنيا.
فريحه: بحرج. يلهوى بقى...
مراد: انا قولت هبله محدش صدقنى ههههههههه.
فريحه: خبطته ف كتفه بهزار. انا زعلانه منك.
مراد: ضمها لقلبه. اوعي. اوعي ف يوم تزعلى من مرادك. انتى ضحكتى يابت.
فريحه: بتنهيده. وانت الدنيا ومافيها. ربنا يخليك ليا يامرادى.
وسمعو آذان الفجر.
مراد: قام اخد شاور. وخرج. وبعدها فريحه وصلو الفجر مع بعض.
فريحه: تقبل الله ياحبيبى.
مراد: منا ومنك ياروحي.
فريحه: هتسلم ع ماما وبابا آدm. هما اكيد صاحيين للصلاه دلوقتي.
مراد: بيتاوب. لأ عشان مريوم لو عرفت مش هتعرف تنام بعدها. انا بس اخـ.ـطـ.ـفلى ساعتين ف حـ.ـضـ.ـنك. وإنزلهم ع الفطار.
فريحه: قــلـــعت الاسدال. وابتسمت وماله ياحبيبى. تعالى ارتاح شويه.
مراد: راح ع السرير بـ.ـارهاق. واخد فريحته ف حـ.ـضـ.ـنه. ونام ع طول.
أما فريحه: نايمه صاحيه ف حـ.ـضـ.ـنه بتقول الأذكار. ورفعت عينيها ل مراد وابتسمت بسعاده كبيره. وباسته من خدو. ودقنه. وغمضت عينيها بحب كبير ونامت بعمق وف امان...
عند فهد.
فهد: واخد معشوقته ف حـ.ـضـ.ـنه. وبيلاعب خصلات شعرها.
وبيحكيلها وكمل وقال. بس ياروحي وبعدها. انا ومراد قولنا مش هنستنى لبكره. وطلعنا ع الجهاز وسلمنا الادله. وخرجنا وجينا بعربيه تبع الشغل.
وبصلها بحب. ودفن وشه ف شعرها وقال وطلعت اجري ع السلم زي المـ.ـجـ.ـنو.ن. عشان اشوف نجمتى جرعة ادmاني وحياتى.
رينو: غمضت عينيها. ورفعت ايديها وحـ.ـضـ.ـنته اكتر وحطت راسها ع صدره. عارف يافهد. لما فريحه قالت إن مراد المفروض يتصل ومتصلش انا كنت مرعوبه وقلبى كان مشغول عليكو جدا. لكن دعيت ربنا كتير. واستودعتكم عند الله. وع يقين إن ربنا هيحفظكم لينا.
فهد: ابتسم. طبعا ربنا هو الحافظ. الحمد لله.
واتعدل. وعدل رينو معاه. وبيتأمل فيها. قوليلى بقى آريني عامله ايه؟ و آركان؟ بجد وحشونى بغباء.
رينو: ههههه آرين مـ.ـجـ.ـنو.نه رسمي يافهد. وهتجنني معاها قريب.
و آركان الحمدلله تمام ولسه بيعاند فيها بطريقه مـ.ـجـ.ـنو.نه.
لكن الاتنين مطلعين عينى. تعرف آركان اكل الشيبسي بتاعها عشان يرخم عليها وقولتلها تعالى خدي شوكليت بدالها.
وراحت ع التلاجه تجيب الكانز بتاعها شافت آركان خارج من اوضته وهو بيشرب فيها هههه اتطنتط ف الارض وصرخت وعيطت وجريت وراه وآركان يغـ.ـيظها.
ومتغاظه إن الحاجه خلصت من عندها لكن هديت بأعجوبه. بصراحه يافهد عندهم قوة رخامه ع بعض رهيبه.
فهد: بابتسامه. آرين دي روحي وتعمل الل هي عايزاه. انا بمـ.ـو.ت ف جنانها. وع أتم الاستعداد انى اجاوبها ع الاسئله التافهه ههههه.
رينو: ههههه. سبحان الله. الل يشوفك وآرين صغيره وانك مصمم تلبسها النقاب مايشوفش العلاقه بينكم دلوقتي.
سعات بحس انها الل مراتك. وصكت ع أسنانها بتمثيل. وانا ضرتها الل جايه عليها. ست ريبونزل بتاعتك دي.
فهد: ههههههه. اعمل ايه بس ياروحي. بـ.ـنتك خـ.ـطـ.ـفتنى. وكفايه انها منك.
وطريقة زعلها وطفوليتها بحس اني عايز اكلها بـ.ـنت اللذين دي.
رينو: بتمثيل الغيره. وكشرت عينيها وسكتت...
فهد: ههههه. وبيرتب شعرها زي ما عودها. قلبى وروحي وعمري انتى يارينو.
اوعي تحطى نفسك ف مقارنه بينك وبين اي حد. اايييي حد فاهمه؟
لانك عايشه وساكنه ف صميم قلبي. عشقك محتل عقلي وروحي. و آرين دي بجد نور عيني وكفايه انها تشبه نجمتى القمر.
رينو: قلبها دق. تعرف يافهد. غيابك عني بيقــ,تــلنى. اااه لو تعرف قد ايه مشتاقه لعشق الفهد.
فهد: باس كف أيدها. وفهد وعشقه وروحه بين ايديكي ومعاكي ياروحي.
رينو: حبيبى ربنا مايحرمنيش منك ابدا. ها قولى بقى. هتسلم ع آرين و آركان دلوقتي؟
فهد: سمع صوت آذان الفجر. وابتسم. نصلي الفجر بس وربك يحلها.
رينو: قامت وضحكتها ع وشها ومبسوطه. واخدت شاور. وخرجت. وجهزت ل فهد هدومه. وفهد دخل اخد شاور وخرج.
رينو: بابتسمامه نصلى جماعه؟
فهد: ابتسم. طبعا. وفرش السجاده. وصلى بيها.
وبعد شويه.
رينو: تقبل الله ياحبيبى.
فهد: منا ومنك ياحبيبتي. وقام. وساعدها انها تقوم.
رينو: مسكت راسها ااه لسه دور آركان. ساعه ع ما اصحيه.
فهد: لأ ياروحي. انا هتولى المهمه دي.
رينو: نفخت اووف ريحتنى والله. وازازة الميا جمب سريره.
فهد: هههههههه. ماشي. لكن انا هصحيه وهنزل. وانتى صحى آرين اوكي.
رينو: بعدm فهم. تنزل؟ رايح فين دلوقتي يافهد؟
فهد: بابتسامه. هت عـ.ـر.في بعدين. دول ربع ساعه يعنى مش هتاخر. لكن مش عايز آرين تعرف انى جيت اوكي.
رينو: اممم عرفت انت رايح فين. عموما حاضر ياحبيبى زي ما تحب.
فهد: بغمزه. متناميش اوكي.
رينو: بمرح وانا عبـ.ـيـ.ـطه. وانام واسيبك. انت تصحي آركان وتنزل وارجعلى بسرعه علشان تاخدنى ف حـ.ـضـ.ـنك.
فهد: حاضر ياروحي. وخرج من الاوضه بشويش.
رينو: ضحكت بسعاده كبيره. ع شكل فهد وهو بيتسحب. وخايف ل آرين تشوفه. لأنها لو شافته استحاله تخليه ينام...
فهد: دخل ع آركان. وكان نايم والفون جمبه. وابتسم بحب كبير.
وشال الفون وحطه ع الكمود. وبدأ يصحي فيه. آركان.
آركان: ...
فهد: هز كتف آركان بايدو. ولا يا آركان؟
آركان: ...
فهد: بنفاذ صبر. ياض قوم نومك تقيل جدا. قوووم.
آركان: هرش ف قفاه. وهلوس ف الكلام. اعمليلى شاى بلبن.
فهد: ضحك عليه. قوم ياض شكلك هتخليها تصحي وهنشرب كلنا شاي بلبن. قوم ياحبيبى قوم ياض انت وحشنى...
آركان: بيضحك وهو. نايم. هههههه انا اخدت منك الملزمه وخبتها. احسن عشان تغسلى القميص وتسمعي كلام اخوكي.
فهد: هز راسه بنفاذ صبر. مفيش قدامي غير كدا. ومسك ازازة الميا وفتح الغطا نص فتحا ودلق ميا ف قفا آركان.
آركان: شهق. واتعدل بسرعه ايه ايه انا فين. انا فين. وليه. ايه الل حصل.
فهد: ههههه الل يصبحك بالخير ياحج طارق.
آركان: فتح عينيه وغمضها. وفرك ف عينيه جـ.ـا.مد. ومش مصدق. وقال بتعجب بابا؟
فهد: تخيل ايوه بابا يا آركان باشا.
آركان: فتح عينيه بدهشه. وضحك بااااابا واتعدل بسرعه واترمي ف حـ.ـضـ.ـنه.
فهد: ابتسم بحب وضم ابنه لقلبه. ومسد ع ضهرو. وحشتنى اوى ياحبيبي.
آركان: بسعاده. بابا انت وحشتنى جدا اقسم بالله وحشنى. وطلع من حـ.ـضـ.ـنه. حضرتك رجعت امتى؟ ا. انا والله مش مصدق...
فهد: ربت ع كتفه. رجعت من شويه يابطل. قولى عامل ايه ياحبيبى.
آركان: بسعاده. انا كويس جدا جدا حضرتك. حمدالله ع سلامة حضرتك.
فهد: الله يسلمك. المهم الفجر أذن قوم صلى وكمل نومك تانى. ونتقابل لما اصحى إن شاء الله.
بس بحذرك تقول ل آرين انى رجعت. انا عايز انام إن شاله ساعتين قبل ما تصحي تمام؟
آركان: بسعاده حاضر يابابا. وحمدلله ع سلامة حضرتك تانى.
فهد: بابتسامه الله يسلمك ياحبيبى. وقام واتحرك وفتح باب الاوضه.
ولف ضهرو وبص ع آركان. وشافه شـ.ـد الغطا ونام تانى. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت آركاااان؟
آركان: نط من مكانه. حاضر انا رايح اتوضى اهو. وجري ع الحمام.
وخبط ف باب الحمام. وحط ايدو ع جبهته ولف ل فهد وضحك ببلاها. عنيف اوي الباب ده. مش شايف انى جاي عليه ههههه اتفضل حضرتك ياحج.
فهد: ضحك بصمت ع حركات ابنه. وهز راسه ليه ماشي. ولو رجعت ولقيتك نمت. انا...
آركان: لا لا ياحج اطمن. انا قومت خلاص والله.
فهد: تمام. يلا أنجز. صلى ونام. وخرج ومشي بشويش.
رينو: شاورت ل فهد.
فهد: همس ليها. انا نازل. روحي صحيها.
رينو: هزت راسها اوكي خلى بالك من نفسك
فهد: ههههه هششش اسكتى يابت. يلا باى. ونزل.
رينو. : حـ.ـضـ.ـنت المخده بسعاده وكأنها فراشه. وقالت بعشقك يافهد. وراحت تصحي آرين. وخبطت ودخلت.
آرين: نايمه. ورجل فوق البطانيه وفرده ايديها وراسها ع جمب. وشعرها ع وشها.
رينو: ههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه حتى ف نومها. وقعدت جنبها ومبسوطه. رينو ياصغيره قوومي.
آرين: نفخت بديق ونامت ع جنبها...
رينو: كشرت عينيها، قومي يا آرين عشان تصلى الفجر.
آرين: ببراه. وبتتاوب صليته امبـ.ـارح.
رينو: ههههه صليته امبـ.ـارح؟ قومي يا آرين ياحبيبتى عشان عايزه انام.
آرين: بتمثيل العـ.ـيا.ط. اعااااااا سبينى انام يامامي بلييييز.
رينو: بنفاذ صبر هو كل يوم هتتعبونى وانا بصحكيو كدا. طييييب فين ازازة الميا؟
آرين: فتحت عينيها بدهشه واتعدلت. لااااااااااااااء الميااااااا ف قفايااااا لااااااااااااااء. ارجووووكو كفايه عـ.ـذ.اب قفايا داااااااب.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. وانفجرت ف الضحك. هههههههههههه مـ.ـجـ.ـنو.نه. انا مخلفه مـ.ـجـ.ـنو.نه رسمي.
آرين: بمرح. صباح الخير يانجمتى. هههههههه.
رينو: بابتسامه صباح الورد ياحبيبتى. قومي صلى يلا وكملى نوم.
آرين: مامي عندى سؤال صغير.
رينو: برفض. لااااااء. مش وقت اسئله يا آرين حـ.ـر.ام عليكى يابـ.ـنتى انتى مبتزهقيش؟
آرين: بمرح ربعت رجليها. نو يارينو ياحبيبتى نو. ده اسمه ذكاء.
انا واحده نابغه وبابي الوحيد الل بيقدر الموهبه دي. وحضرتك لو مسمعتيش سؤالى هفضل اعاااااااااا لحد الصبح.
وغمضت وفتحت بسرعه وطفوليه. وف الآخر هتسمعى سؤالي.
رينو: بسسس افصلى يا آخرة صبري. قولى ايه سؤالك يانابغه؟
آرين: بصتلها بمكر. ونزلت من ع السرير. واتحركت كام خطوه وقالت. هي الزقازيق فيها كام زقزوقه؟ وجريت ع الحمام بسرعه. هههههههه.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. وقالت بهمس زقزوقه؟ هو انا الل غـ.ـبـ.ـيه ولا البت دي هتجننى معاها؟
بعد شويه.
رينو: ف اوضتها. ومبسوطه جدااا وواقفه قدام المرايا بتسرح شعرها. وحطت برفان. وبتغنى بصوت مهموس جدا.
فهد: دخل عليها بشويش. وقفل الباب. وحط كيسه كبيره ع التربيزه.
وقرب منها ولفها ليه وحاوطها من وسطها وقال بابتسامه. ها كل حاجه تمام؟
رينو: بضحكه رقيقه. امم صحيت وصلت الفجر ونامت تانى. ورفعت أيدها حوالين رقبته. امم قولى بقى جبتلها ايه؟
فهد: رجع خصلة شعر ورا ودنها وباسها برقه وقال. جبتلها كل انواع الشيبسي والشوكيلت وكل حاجه هي بتحبها. وفاضل بس اخر خطوه. هتاخدي الكيس ده وتحطيه جمبها ع السرير. وبشويش مش عايزها تصحى اوكي ياروحي.
رينو: بتنهيدة حب. اوكي ياحبيبى. طيب و آركان؟
فهد: ههههه لا ده ليه هديه مني بس لما يفوق كدا.
رينو: بابتسامه اوكي. ثوانى ورجعالك.
فهد: ماشي متتاخريش لانى فاصل بجد.
رينو: اتحركت بسرعه ثوانى واكون عندك.
واخدت الكيس. وخرجت بشويش. ودخلت ع آرين وحطت الكيس ع المكتب. وبصت عليها وضحكت بصمت ع شكلها وهي نايمه وغطتها. وخرجت بحظر.
فهد: قــلـــع التيشرت. وراح نام بـ.ـارهاق.
رينو: دخلت. وراحت عند فهد. واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ونام بعمق. ورينو نامت وابتسامتها ع وشها. لأنها اخيرا حست ب الآمان.
ف نفس اليوم الساعه 10 صباحا.
عند زياد.
كلهم قاعدين بيفطرو.
ياسين: بيفطر وسرحان ومخـ.ـنـ.ـوق.
حياة: زعلانه بطفوليه لان الدكتور آريان ماطلعش بيحبها. وهي شايفاه البطل الخارق ليها من آخر موقف وزعق ليها عشان متقفش مع شباب بره المدرسه حتى لو بيسألوها عن حاجه بحسن نيه.
طبعا آريان اتصرف كدا لأنهم اتربو كلهم ع مبدأ أنهم عيله واحده وكلهم اخوات.
وحياة بالنسباله طفله صغيره. رايحه تانيه ثانوي. و لكن حياة ف مرحلة المراهقه.
ومن وقتها اقنعت نفسها انها بتحب آريان. و آريان بيحبها لانه خايف عليها.
ماليكه: لزياد. حبيبى كل مربى الفراوله انت بتحبها.
زياد: عينيه ع ياسين. وابتسم ليها. انا شبعت جدا ياماكي. انا يدوبك انزل ع الشركه.
ماليكه: ربنا معاك ويوفقك يارب.
زياد: قام. حبيبتي متحرمش منك. وبص ل ياسين. فطرت ياحضرة الظابط؟
ياسين: ها؟
زياد: تعالى معايا عايزك ف الشركه.
ياسين: هز راسه. حاضر يا بابا. وقام انا هسبق حضرتك ع العربيه. وسلم ع ماليكه وخرج.
زياد: باس ع راس ماليكه. وابتسم. هتعوزي مني حاجه ياماكي؟
ماليكه: ابتسمت بحب. عايزه سلامتك ياحبيبى.
زياد: الله يسلمك. وانتى ياحياة قلبى عايزه من بابي حبيبك حاجه؟
حياة: قامت وراحت وقفت قدامه. ورفعت راسها ليه ببراه. بصراحه يابابي. كنت عايزه نروح انا ومامي عند ناناه ملك. عايزه العب مع كارما.
زياد: هههه تلعبى؟ عموما ياروحي انا معنديش مانع. لكن شوفي مامي رأيها ايه؟
ماليكه: قامت وبتشيل الاكل. خلاص ياحبيبى نروح واطمن ع بابي ومامي واقضي معاهم وقت ايه رايك انت عارف إن بابي تعبان؟
زياد: تمام. السواق يوصلك لحد البيت وطمنينى عليكي. ولعب ف شعر حياه. مبسوطه ياحبيبتي؟
حياة: بفرحه. حـ.ـضـ.ـنت ابوها. اوي اوي ميرسي جدا يابابي.
زياد: ضحك بسعاده. انتى تؤمري يقلبي. وباسها. وخرج.
ياسين. ركب العربيه.
زياد: ركب جمبه واتحرك بالعربيه. ها مالك بقي؟
ياسين: مثل عدm الفهم. وقال مالى انا زى الفل يابابا.
زياد: ياولا. ع ابوك برضو. طيب ده انا صحبك وعمرك ماخبيت عليا حاجه وكمان حفظك اكتر من نفسك. وشكلك مانمتش من امبـ.ـارح.
ياسين: بتنهيده. ابدا يابابا متشغلش نفسك.
زياد: ركن ع جمب. وقال ولو مشغلش بالي بيك. وانت اهم حاجه عندى. هشغل بالي بمين؟ وحط ايدو ع كتف ياسين. وقال مريم بردو؟
ياسين: بص بعيد. وقال بتعب ايوه يا بابا. للأسف شكلي كدا مش ف دmاغها اساسا.
زياد: بعدm فهم. ازاى يعنى؟ انت مش قولتلي قبل كده وانت عندنا ف الشركه الأم انك بتحبها. وهي شكلها معجبه بيك انت كمان. ومعاملتها معاك مختلفه غير اى حد؟
ياسين: بصله. شكلى كنت غلطان يابابا. واحساسي كان غلط. وإحساسك انت كان الصح.
مريم بتعبرنى اخوها الصغير. هي امبـ.ـارح قالتلى كدا.
انا كنت بابـ.ـارك ليها. وكنت خلاص ع وشك انى اقولها قد ايه انى بحبها.
لكن هي قالت. احنا اخوات ولازم نفرح لفرح بعض. وخصوصاً افرح لاخويا الصغير.
حسيت انى مشكوف قدامها وهي بتفوقنى وبتقولى ف رساله انى اخوها الصغير مش اكتر. واتنهد بتعب بجد مش عارف اعمل ايه؟
زياد: بتفهم. اسمع يا ياسين انت لازم تفوق لنفسك وتركز ف دراستك. انت خلاص فاضلك اخر سنه يبنى.
وبعدين انا قولتلك ع فرق السن. هو مش عائق اوي فرق السن بينك وبينها.
لكن مش عايزك تبنى جواك وهم كبير انك بتحبها وهي كمان بتحبك.
لأ انا عايزك تحاول تقنع نفسك إن الل جواك ده إعجاب بشخصية مريم.
وعايزك تتأكد لو ليك نصيب فيها هتاخدها.
انا طبعا اتمنى مريم تكون من نصيبك.
بس ي ياسين انت غلطان. انت بنيت ف مخيلتك انها بتعاملك معامله خاصه. وانا قولتلك قبل كدا ف الشركه ياياسين إن مريم بـ.ـنت رقيقه جدا ومعاملتها كويسه مع الكل مش انت بس.
لكن انت عشان بتحبها شايف إن أي كلمه منها ليك بتكون مميزه. وياريت تحاول تفوق انا مش عايزك تتعلق وتتعـ.ـذ.ب ع وهم.
انا لو شايف إن مريم نظرتها ليك مختلفه انا كنت طلبتها ليك ع طول.
لكن انا مش عايز اعمل حاجه وانـ.ـد.م عليها. انا عايزك ع طول راسك مرفوع.
وعايزك كمان تركز ف شغلك. انت هتبقى الظابط ياسين جمال. يعنى انت حلمي يبنى.
وكمل بهزار. ووالله العظيم لو ليك نصيب فيها لاتاخدها غـ.ـصـ.ـب عن ال خلفك نفسه. ها ايه رايك بقى؟
ياسين: ابتسم. وهز راسه فعلا يابابا. لو ربنا رايد هتكون من نصيبي.
زياد: ابتسم ولعب ف شعرو ايوه كدا. عايز اشوف ضحكتك منوره وشك كدا. ماشي ياحبيب ابوك؟
ياسين: ضحك. حاضر ياحج ربنا يخليك لينا.
زياد: شغل العربيه واتحرك. ولا يحرمنى منك انت واختك ياحبيب ابوك.
فيلا السيوفي. كلهم بيفطرو.
رودي: بتاكل بسرعه ومستعجله.
فارس: براحه يارودي هتظوري.
رودي: والأكل ف بوقها. معلشيحبيبىاصلمتاخرهعالعيادهوعندىكشفكتيرانهردا
الكل تنح.
رنا: هزت راسها بنفاذ صبر. ورزعت الطبق قدام طارق بغـ.ـيظ.
طارق: اتخض. الله مالك حاسبى متحطي الطبق براحه.
فارس: بدهشه وغـ.ـيظ. اقسم بالله مافهمت غير كلمة معلش وانهردا. ومـ.ـيـ.ـت مره اقولك متتكلميش والأكل ف بوقك.
چود: هههههههههههه.
چواد: بتضحكي ع ايييه يابت. انتى اصلا فهمتى ماما قالت ايه؟
چود: بتاكل ومين يفهم امك يبنى. بقولك ايه اخلع من نفوخي انا جعانه وعايزه اكل.
رودي: بلعت الاكل. وشربت ميا بسرعه. واخدت نفسها. وقالت.
مـ.ـا.تهدا عليا يافارس ايه باكل وانت بتكلمنى. ومش فاهمه ايه الصعب جدا الل قولته ف كلامى، دلوقتي انا بقولك.
معلش يحبيبى اصل انا متأخره ع العياده وعندي كشف كتير انهردا.
فارس: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وهمس طيب يارودي مافيش عياده انهردا.
رودي: بغمزه. وهمست وقالت. ليه وحشتك يشقى ف وضح النهار كدا هههههههههههه.
طارق: هههههههههههه هههههههههههه.
رنا: بغـ.ـيظ انت بتضحك ع ايه؟ انت سمعتها قالت ايه؟
طارق: والله ابدا. بس بطري القاعده ياموزه ياجـ.ـا.مده انتي هههههههههههه وبص ل رودي مرات ابنى منوره يابت يارودي.
رودي: حبيبى ياطاروق تسلم ياغالي.
فارس: مش عارف يقفل عينيه من الدهشه. وقام وقف. قومي معايا ع فوق.
رودي: بصت ف الارض بتمثل الزعل. اوكي ياسيادة السفير. بعد اذنكم. ومشيت بسرعه من قدامهم.
طارق: بنرفزه. لازم تنكد عليها. طبعا وانت هتجيبه من بره.
رنا: بتحذير قصدك ايه ياطارق؟
طارق: تاكلي خيار. بيقولوا مفيد للنظر اهاهاهااااهههههههه. كح كح. مفيش سيجاره ولا حاجه الواحد يسلك بيها صدره.
فارس: بعد اذنكم. احم وراح ورا رودي الل وحشاه من امبـ.ـارح.
چواد: تفتكري ماما وبابا هيتخانقو؟
چود: هههههههههههه يتخانقو مين يبنى. دي امك دلوقتي داخله ع جروب ستات روشه وعامله دوشه.
رنا: بدهشه كبيره. وقالت انت بتقول ايه ياطارق؟ سجاير؟ ومن امتى إن شاء الله؟
طارق: جرا ايه يا رانوش انتى وقفالى ع الكلمه ليه؟ وغمزلها وهمس مـ.ـا.تيجي نطلع فوق نرجع امجاد الماضي.
رنا: فتحت عينيها بصدmه. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ كبير. اعمل فيكوووو اييييييه. عوض عليا عوض الصابرين يااااارب.
چود: بمرح. مـ.ـا.تسبيه يمسكها يافوزيه هههههههههههه.
طارق: هههههههههههه. وبص ل رنا احم. وقال چود بـ.ـنت عيب فوزيه مين دي؟ وبص ل رنا مـ.ـا.تبيسه يافوزيه ههههههههه
رودي: واقفه ف نص الأوضه ومربعه أيديها وبتمثل النرفزه.
فارس: وقف قدامها. وقال بصوت جهوري. ممكن اعرف انتى ازاى عايزه تروحي العياده. وانا راجع امبـ.ـارح الصبح من السفر؟
رودي: رفعت صوباعها ف وشه وبتتحرك لقدام وفارس بيرجع لورا. وقالت بتحذير. اسمع بقى ياجدع انت.
انت مش كل شويه هتعلق ع كلامى. واظن انت مش متجوزنى امبـ.ـارح.
فارس: بيمثل الخــــوف. طيب اهدى يادكتوره مش كدا. الكلام اخذ وعطا.
اهو شوفتى بتكلم بطريقتك ازاى؟ مش كفايه بقول لزميل ليا. اشطا استبينا. حـ.ـر.ام عليكى والله.
رودي: هههههههههههه. ينهار بنى قولت لزميلك كدا ههههههههخخخههه. عتلاق انت مشكله ياض يافارس.
فارس: شـ.ـدها من وسطها عليه. وبعدين معاكي بقى انتى مش هتعقلي. جننتينى معاكي.
رودي: بغمزه. ورفعت أيدها حوالين رقبته. بعد الشر عليا من العقل يافروسه.
فارس: وحشتينى جدا يامـ.ـجـ.ـنو.نه.
رودي: مش اكتر منى ياقلب المـ.ـجـ.ـنو.نه.
فارس: باسها برقه. ولما انا وحشك اوى كدا. كنتى رايحه العياده ازاى؟
رودي: بدلع. عيادة ايه بس دى حركه كدا منى. انا من ساعة ما عرفت انك وصلت المطار.
اخدت اجازه اسبوع. ولازم تاخدنى ونسافر اي مكان. انشاله بلطيم.
فارس: هتبقى احلى اجازه ع اجمل يخت مع مـ.ـجـ.ـنو.نتى.
رودي: شهقت بفرحه كبيره بجد يافارس. بجد هنطلع باليخت؟
فارس: بجد ياقلب فارس. وتعالى بقى عشان انتى مجننانى معاكى من امبـ.ـارح. وقرب منها بحب كبير. وردي تاهت ف حب الفارس.
فيلا العدوي.
ميرو: راحت ع المطبخ. ها ياداده عملتى القهوه الخضرا؟
زينب: من جواها مرعوب. لكن ابتسمت. ايوه يادكتورتنا. كنت لسه هطلعها لسي آدm بيه حالا.
ميرو: تسلم ايدك. هاتيها انا هطلعها. وانتى كملى الفطار.
زينب: من عينيا. اتفضلى.
ميرو: اخدت الصينيه. وطلعت بيها. وخبطت ع الباب.
آدm: سلم من صلاة الضحى. وقال ادخلى ياميرو.
ميرو: فتحت الباب وسابته مفتوح ودخلت بابتسامه. صباح الورد ع عيونك ياحبيبى.
آدm: قام وشال السجاده. وابتسم. صباح الخير ياحبيبتى.
ميرو: حطت الصينيه. وسلمت عليه. نفسي اعرف عرفت انى انا الل بخبط ازاى؟
آدm: قعد ع الكنبه. وقال أنا بعرف اميز كويس قوي مين الل ع الباب من طريقة الخبط ع باب اوضتى ومكتبي تحديدا، وفوق كل ده انتى مميزه ف كل حاجه. تعالى اقعدى جمبى هنا.
ميرو: قعدت. ومسكت الفنجال. اتفضل اجمل فنجال قهوه خضرا لحبيب قلبي. وبصت حواليها. اومال ماما فين؟
آدm: بتصلى الضحى جوه. وشرب القهوه. قوليلى عامله ايه دلوقتى؟
ميرو: بمرح. عندى اجمل بابا آدm ف الدنيا. فمن الطبيعى طبعا انى اكون اسعد وحده ف الدنيا.
مراد: من بره. اسعد مين يابت اميرووو. احجووووج. صباحو عسل نحل.
ميرو: قلبها دق بقوه. وقامت بسرعه البرق وشهقت بصوت عالى. باااابي؟ وجريت عليه بلهفه واتشعلقت ف رقبته. بااابي. حبيبى.
آدm: ضحك بسعاده وراحه كبيره. إن عيلته اكتملت بوجود مراده اخيرا.
مريم: سمعت صوت مراد من جوه. وسلمت الصلاه وقامت برجفه وفرحه كبيره. وهمست الف حمد وشكر ليك يارب.
مراد: رفع ميرو من ع الأرض. ولف بيها. حبيبتي ياميرو وحشتينى اوى اوى يابـ.ـنت اللذين.
ميرو: بعـ.ـيا.ط. بابي انت متعرفش انت وحشنى جدا قد ايه. بجد انا فرحانه اوي انك رجعت لينا بالسلامه.
مراد: نزلها. وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه. ومسح دmـ.ـو.عها. وباس جبينها بحب كبير.
بس ياميرو مش عايز اشوف دmـ.ـو.عك دي يابـ.ـنتى. استنى هنا لما اسلم ع الحج وراجعلك نكمل وصلة العـ.ـيا.ط اشطا.
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بسعاده حاضر.
مراد: داعبها من انفها بمرح. وقرب من آدm. اذيك ياحج.
آدm: بابتسامه. انا دلوقتي كويس ياحبيب ابوك. وفتح ايديه.
واخد مراد ف حـ.ـضـ.ـنه بحب كبير. وربت ع ضهرو حمدلله ع سلامتك يبنى.
مراد: مغمض عينيه ف حـ.ـضـ.ـن صديقه وأبوه وسنده وكل حاجه حلوه ف حياته. الله يسلمك ياحج. وخرج من حـ.ـضـ.ـنه. وباس ع ايديه.
مريم: خرجت برجفه ودmـ.ـو.ع. ابنى. حبيبى حمدالله ع سلامتك يانور عيني.
مراد: قرب منها بسرعه واخدها كلها ف حـ.ـضـ.ـنه. مريوم. مريوم قلبى. عامله ايه ياحبيبتى.
مريم: بدmـ.ـو.ع. انا دلوقتي كويسه ياروحي. وحسست ع صدره ودراعاته انت كويس ياحبيبى. حصلك اى مكروه؟
مراد: ابتسم. ت عـ.ـر.في خــــوفك انتى يامريوم يختلف عنهم كلهم. وباس ع ايديها الاتنين. انا كويس وزي الفل ياست الكل.
وأبوس ايدك تانى وتالت متعيطيش الله يكرمك.
مريم: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بفرحه. حاضر ياحبيبى. قولى جيت امتى. فريحه عرفت انك جيت؟
دي قلبها كان مشغول عليك اوى. وفهد؟ فهد كويس وبخير. طمنى عليكو يانور عيني.
مراد: ههههه والله العظيم انا وفهد كويسين. وجيت قبل الفجر.
والبت فريحه نزلت دلوقتي تعملى قهوتى. وصحيت تالين وقعدت معاها يجي نص ساعه نلعب مع بعض ههههه.
وسلمت ع زين وآريان والبت اللمضه ليليان وروتى مرات زينو هههههههه.
انا مش عايزك تقلقي علينا. احنا تمام جدا. طول ما انتى والحج بخير.
مريم: بأريحيه. الف حمد وشكر ليك يارب.
آدm: ربت ع كتفه حمدالله ع سلامتك يبنى.
مراد: الله يسلمك ياحج.
ميرو: قربت منهم ومسكت دراع مراد بفرحه كبيره.
مراد: حاوطها من كتفها. وباس جبينها. مبروك ياميرو. الف مبروك ياروحي.
ميرو: حطت راسها ع كتفه بسعاده كبيره. الله يبـ.ـارك ف حضرتك يابابي وغمضت عينيها بسعاده كبيره.
زينب: جت عليهم وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. صباح الخير. وسلمت ع مراد. حمدلله ع سلامتك ياسي العقيد المقدm الرائد مراد بيه. نورت بلدك ونورت بيتك.
مراد: هههههههه الله يخليكى يازينب. انتى الوحيده الل بتلخبطينى ف رتبتي ههههه.
زينب: هييه لازمن احترمك ياسي العقيد المقدm الرائد مراد بيه.
ده انت والى زيك بيحمونا. بنام وانتو ياكبدي سهرانين عشان تحمونا. الهي يسترك دنيا واخره. الهي يحميك لشبابك الهي...
مراد: بااااس كفايه يازينب لسه واصلة عوض. عموما يستى الله يخليكي. احمد ودعاء بـ.ـنتك عاملين ايه؟
زينب: نحمد الله الواد احمد نجح ف تالته إعداى. والبت دعاء كيداني ف مصاريني عايزه تطلع من أولى اعدادي. ومش عايزه تكمل علام.
آدm: باستغراب. ليه يازينب؟ ومقولتليش ليه؟
زينب: بزعل حقيقي. هقولك ايه بس يسي آدm بيه؟ كفايه خيرك علينا وسيادتك متكفل بمصاريفهم.
آدm: رجعنا لكلامك الخايب يازينب. والل اعرفه إن دعاء بتحب التعليم. ليه عايزه متكلمش تانى علامها؟
زينب: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وحرج. احم اصل بصراحه زمايلها ف المدرسه عايروها ف الامتحانات. إن امها خدامه وأبوها جناينى.
مريم: زعلت علشان دعاء.
آدm: كشر عينيه. وهز راسه. اممم تمام ماشي يازينب. انا هتصرف. وليا كلام مع دعاء.
زينب: هزت راسها. الهي يديمك فوق راسنا قادر ياكريم. ويخليك ويخليلك ست الكل. وبصت ل مريم. احم. الفطار جهز ياست مريم. وسي المهندس زين بيه والكل موجود تحت.
مريم: شكرا يازينب. آدm صحي؟
زينب: البت مياده. راحت تخبط عليه تصحيه.
مريم: نبهتى عليها انها متدخلش اوضته ابدا؟
زينب: بتأكيد. ايوه طبعا. انا فهمتها ع كل حاجه تخص سي آدm بيه الصغير بالذات.
مريم: تمام ياحبيبتى ماشي. كلنا نازلين وراكي.
زينب: هزت راسها بالاذن. اجهز اللبن ل تالين. وخرجت.
آدm: نورت بيتك يامراد. نفطر كدا. وتحصلنى ع المكتب.
مراد: تحت امرك ياحج. اتفضل انت ومريومه اسبقونى. وانا هروح اسلم ع آدm.
آدm: تمام. وبص ع ميرو. وشافها واقفه ومتعلقه ف دراع ابوها وسندها زي الاطفال. وابتسم. وقال ل اميرته. يلا ياروحي.
مريم: هزت راسها بسعاده. يلا ياحبيبى. ونزلو.
مراد: بص ل ميرو. عامله ايه يامريم؟
ميرو: بدmـ.ـو.ع احتياج. ورمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه. انا دلوقتي كويسه جدا يابابي. انت متعرفش انا كنت محتجالك اوى قد ايه؟
مراد: بقلق. وضمها لقلبه بحب كبير. مالك يامريم. قوليلى يابـ.ـنتى حاسه بايه؟
صوتك امبـ.ـارح ف الفون مكنش عجبنى. قوليلى ياروحي. مش انتى بتعتبرينى اخوكي الكبير. قوليلى مالك؟
ميرو: حست انها هتضعف وهتقوله انها. تورثت منهم العشق.
وانتبهت ومسحت دmـ.ـو.عها بسرعه وابتسمت بتمثيل. طبعا لازم صوتى يتغير وازعل جدا كمان. عشان بابي حبيبي واخويا كمان ف نفس الوقت. واخويا الصغير. بيسافرو بعيد عني. وبكون قلقانه وكمان وحشنى جدا.
مراد: مسد ع حجابها. مبت عـ.ـر.فيش تكدبي. لكن بت عـ.ـر.في تدراي.
انا مش هجبرك ع حاجه. لكن عايزك تتأكدي من حاجه مهمه جدا.
انى انا ابوكي. يعنى سندك وحمايتك. ضهرك. انا الوحيد الل اعافر عشانك حتى لو روحي ع كفي.
محدش هيحبك قدي.
محدش هيخاف عليكى قدي. ويوم ما تحسي انك جاهزه تفتحيلى قلبك. انا هكون امانك. سمعانى وفهمانى ياميرو؟
ميرو: عارفه إن ابوها ذكي. وقالت بمرح. اممم طيب وطي صوتك عشان بابا آدm ممكن يزعل اوكي. لانه كمان بيقولى نفس الكلام ده. وانا مقدرش ع زعله هههههههه
مراد: بتفهم. وابتسم. طبعا آدm العدوي مش جدك وبس. لأ ده ابوكي وكلمته تمشي عليا وعليكي. وخــــوفه عليكى ده بيفرحنى. وده الل مطمنى عليكو ف غيابي.
ميرو: بفخر اكيد، ا. انت. قصدي حضرتك هتسلم ع آدm؟
مراد: اممم طبعا. ايه رأيك تيجى معايا نروح نرخم عليه؟
ميرو: بسعاده وهو كذلك يلا بينا. وحطت أيدها ف دراعه وماشيه جمبه وقلبها بيدق بفرحه.
آدm مراد: نايم بعمق. لكن فتح عينيه مره واحده وشافها مقربه ع وشه. وقال بغـــضــــب وبحده انتى ميييين؟ وبتعملى ايه هناااااا؟
↚
عند محمد عزيز. ع الفطار.
نور: اتفضل يا حبيبي اشرب العصير ده.
محمد: بياكل لأ ياروحي انا شربت قهوه من ايد تيما اول ما صحيت.
تيما: طبعا. ده انا عليا فنجال قهوه تووووحفه. ولا ايه ياتيمو؟
تيم: ...
تيما: كشرت عينيها بعدm فهم. وبصت ل محمد ونور. وهمست ماله؟
نور: رفعت كتفها مش عارفه. وبصت ل محمد بنظره معناها شوفه ماله؟
محمد: بابتسامه. هز راسه. وبص ل تيم. ايه يادكتور تيم. روحت فين كدا؟
تيم: انتبه. احم معاك يابابا. خير ف حاجه؟
محمد: لا ابدا مفيش حاجه. لكن انت موجود معانا ع الفطار. واكلك قدامك زى ما هو وتيما بتكلمك وانت سرحان. خير ياحبيبى ف حاجه شغلاك؟
تيم: بتنهيده، احم اسف انا بس سرحت شويه ف، احم ف، اخر سنه ليا ف الجامعه و، وكنت بفكر اعملها بره مصر. احم...
نور: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. انت عايز تسافر سنه كامله وتسيبنا ياتيم؟
تيم: غمض عينيه واتنهد بتعب. امي ارجوكي انا بقول مجرد اقتراح جه ع بالي مش اكتر.
محمد: ربت ع ايد نور. اهدى يانورى الأمور متتاخدش كدا. وبص ل تيم. بص ياتيم يبنى انت ماشاء الله عليك كل درجاتك ممتازه وكمان اللهم بـ.ـارك زكي جدا. ونجاحك ف بلدك جميل جدا. ولكن انا عارف إن بره مصر ف اكتساب خبره ع أعلى مستوى ومهارات وكفاءه عاليه جدا. فكر وخد قرارك برحتك خالص ولسه بدرى جدا ع بداية السنه الجديده. وانا معاك ف اي قرار تاخده وهدعمك ديما. المهم النتيجه وراحتك انت.
نور وتمارا. لمجرد الفكره. زعلو وعيونهم لمعت بدmـ.ـو.ع.
تيم: هز راسه وبص قدامه بشرود. وقال إن شاء الله يابابا.
محمد: مسح دmـ.ـو.ع نور. وهمس ف ودنها. انا واثق أنه مابيقولش الحقيقه. اهدى يانورى ومتزعلنيش منك اوكي.
نور: ابتسمت بتمثيل. وهزت راسها حاضر اسفه ياحبيبى.
تمارا: المهم بقى. احنا هنروح عند بابا آدm امتى؟ انهردا كريم هيتقدm لليليان.
تيم: قام وقف. بعد اذنكم. انا رايح مشوار مهم. وبعدها هطلع ع النادي. والجيم.
محمد: بتعجب لكن محبش يلفت انتباه تيم. احم وماله ياحبيبى. لكن متنساش معادنا كلنا عند جدك الساعه 7 تمام ياتيم؟
تيم: إن شاء الله. بعد اذنكم وخرج.
نور: بعدm فهم. هو ماله يامحمد؟ تيم بقاله شهرين تقريباً مابيتكلمش معانا زى الاول.
محمد: اهدى يا روحي كل واحد بيجي عليه وقت ويفضل الصمت فيه. واحنا لازم نقدر ده.
تمارا: بطفوليه. برضو محدش قالى هنروح امتى؟ عايزه اشوف لي لي.
محمد: ضحك. خلصو فطار والبسو. هوصلكو ف طريقي وانا رايح المستشفى.
نور: طيب وانا؟ مش هروح معاك المستشفى؟
محمد: لا ارتاحي انتى انهردا. لسه اليوم طويل. وانا هخلص بدرى إن شاء الله. وهطلع قبل الميعاد.
تمارا: قامت. طيب انا هاقوم البس فستانى وجريت من قدامهم.
محمد: ضحك عليها. وقال ل نور شايفه بـ.ـنتك طفله ازاى؟ وبص ليها شاف نور بتبصله بغموض كبير واسئله كتير وساكته.
محمد: اخد نفس عميق واتنهد. وقال صدقينى انا معرفش تيم ماله.
نور: هزت راسها لأ. انت لازم تعرف ابنك ماله. انا مش ناسيه من شهرين لما ابنك راجع من بره. وكانت حالته وحشه جدا وغـــضــــبان وكـ.ـسر كل حاجه ف اوضته. انا استحاله انسى اليوم ده يامحمد. تيم مابيغـــضــــبش وياخد جمب غير لما بكون حد بيحبه اوى بعد عنه. وانا مش قادره افهم.
محمد: غمض عينيه واتنهد بتعب. وافتكر اليوم ده. وقال مش عارف يانور. صدقينى مش عارف. حاولت كتير جدا انى اعرف ايه الل حصل ليه ف اليوم ده. لكن تيم رافض يقول. وانا عارف ابنى اكتر من نفسي. تيم ديما يصارحنا بكل حاجه حصلت معاه. حتى لو زعلان من رينو أو آرين. لكن بما أنه حصل معاه موقف ومش راضي يتكلم فيه ومجرد فكرة أنه اتخانق مع حد بخصوص آرين ف المدرسه دي انا مش مقتنع بيها وحاسس انها حجه ومبرر. ف انا متأكد أن تيم مجروح جدا. وبيمثل أنه مرح مع العيله. ومش عايز حد يشاركه اى حاجه حصلت ف اليوم ده. وانا احترمت رغبته. او تقدري تقولى استسلمت ل رغبته.
-بقلمي مريم
فيلا عزيز.
كريم: بياكل بسرعه. وقال بابا حضرتك هتروح الشركه انهردا؟
كلهم قاعدين وضحكو عليه.
يوسف: هو انهردا اجازه وانا معرفش؟ طبعا رايح الشركه. وانت كمان هتيجي معايا.
كريم: كح كح. لأ اجي فين حضرتك. انهردا أهم يوم. انتو نسيتو ولا ايه ياجماعه؟
اشرف وهنا. بيضحكو بصمت ع لهفة حفيدهم.
مصطفى: بمكر. ايه انهردا عيد العمال؟ ولا عيد تحرير سيناء؟ ولا يمكن الجمعه؟ وبص ل لامه بخبث. هو انهردا الجمعه ياماما؟
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت من مصطفى الل رافعله الضغط كل شويه. واستحلف ليه.
مريم: كاتمه الضحكه. احم لأ ياحبيب ماما انهراد يوم عادي جدا.
مصطفى: بص ل كريم ورقص حاجبه اهو ياكيمو طلع يوم عادي اهو. ايه يبنى عامل شبوره ليه ع الصبح.
هنا: بتحذير. مصطفى وبعدين معاك؟ مش قولنا نختار كلمـ.ـا.ت ارقي من كدا؟
مصطفى: بمكر. اسف ياناناه. نقول بدال شبوره. بوليكه ها ايه رايك ياكريم ياحبيبى هههههههه.
كلهم: ضحكو.
كريم: بغـ.ـيظ مكبت اه بوليكه ياخفيف. بس ياترى انا سمعت الكلمه دى قبل كده من مين؟ ومثل الحيره. اممم من مين؟ ياكريم. من مييين؟ ايوووووه افتكرت.
مصطفى: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. وبص ل كريم بترجي.
كريم: بمكررر. ايووووه من چو...
مصطفى: كح كح. احم كح كح. وشرب ميا بتـ.ـو.تر.
كريم: رفع حاجبه. وكمل چو، اد. چواد إبن عمى فارس. صح يا. درش؟
مصطفى: بغـ.ـيظ مكبت. اه صح وكويس انك فاكر.
كريم: بخبث. لا خلي بالك انا بسي الحاجه ف مخي من مره واحده. اشطا؟
يوسف: ماشاء الله مخلف 2 معلمين. واقفين لبعض ع الواحده.
مريم: ههههه معلش ياحبيبى هي تربية الولاد كدا صعبه.
هنا: ابتسمت بس حفيدى كريم هادى وعاقل. لكن مصطفى ده بكاش وديما مزعلنى.
مصطفى: بدهاء. قام وقف بسرعه. وقال هو ف حد هنا اسمه مصطفى؟ ايه دا؟ لا بجد قوليلى ياناناه مصطفى مين الل مزعلك؟ واوعي تقولى أنه مصطفى عزيز. إبن يوسف اشرف عزيز؟ لانى اسمع ديما إن المنطقه كلها بتقول ع الاستاذ مصطفى ده كلام ذي الفل. اه والله. ده انا حتى حبيبك وغلبان. وغمز ليها. صباحك قشطه ياقلبى. هههههههههههه
كلهم ضحكو عليه.
هنا: هههههههه. مش قولتلكم بكاش.
كريم: بغـ.ـيظ مكبت. وقام قعد جمب جدو. وقال جدو حبيبي انت الوحيد الل هتنصفنى. مش كدا؟
اشرف: افتكر نفس الموقف لما يوسف طلب من جدو مصطفى انه يطلب مريم. واتنهد ودعى بقلبه بالرحمه ليهم. وابتسم. وقال اطمن ياحبيب جدك. محدش يقدر ينسى أهم يوم لحفيد عزيز. انهارده إن شاء الله. الساعه 7 هنكون هناك. اطمن.
كريم: بسعاده كبيره. باس ع أيد جدو. ربنا يخليك لينا ياحلا جدو ف الدنيا كلها...
فيلا الصاوي.
ملك: اتفضل ياجاسر المسكن. الل معرفش انت بتاخدو يوميا ليه؟
جاسر: بياكل. كح كح. حبيبتي دور برد بسيط وباخد مسكن. فين المشكله.
ملك: بتنهيده الف سلامه عليك ياحبيبى.
جاسر: ربت ع أيدها الله يسلمك ياحبيبتي.
مالك: بابا حضرتك مش هتنزل الشركه انهردا.
جاسر: اطمن يامالك انا كويس يبنى.
مالك: وعشان اطمن اكتر. ياريت حضرتك تسمع كلامى وتريحنى. ساره. واسر هيطلعو ع الشركه. وانا هخلص شغل واحصلهم ع هناك. وحضرتك ياريت ترتاح بقى.
جاسر: ابتسم. يامالك ياحبيبى انا نفسي فعلا ارتاح. لكن هسيب الشركات دي لمين؟ ساره ماشاء الله عليها متابعه شركاتها وشغلها. آسر حفيدي؟ لسه هيدخل الجامعه ومتابع معايا شويه والحمدلله بدء يستوعب كل أمور الشركه. وانت؟ انت ف شغلك. وساعات تلحق تجيلى الشركه وسعات متلحقش. قولى بقى املاكي كلها اسيبها لمين؟
مالك: فكر بحيره. طيب اعمل ايه؟ بابا الشغل كتير عليه ولوحدو؟ و انا ف شغلى. وكمان ساره؟ تؤ. اوووف انا نفسي يرتاح بقى. ايوه لقيتها خالو آدm. انا اكيد هلاقى عندو الحل. احم وقال ل جاسر. طيب ياحج جاسر انا من بكره هقدm ع اجازه من شغلى. وهتابع كل حاجه لحد مانلاقى حل. بس اهم حاجه حضرتك تستريح.
جاسر: هز راسه بابتسامه. ماشي يامالك ربنا معاك. لكن اعمل حسابك انهردا هتكون موجود معايا ف مقابلة كريم عزيز الساعه 7 متنساش يبنى.
مالك: متقلقش ياحج. 7 بالدقيقه هكون موجود هناك. وربنا يتمم بخير.
كلهم آمين.
آسر: عينيه ع جدو جاسر. وبيفكر ازاى يريح جدو من الحمل الل عليه...
فيلا العدوي.
مياده: وصلت عند اوضة آدm ورفعت أيدها عشان تخبط.
لكن فكرت بخبث. لأ انا مش هخبط. انا هدخل ع آدm بيه وهو نايم كأني معرفش اي حاجه لاني جديده هنا.
اااه يخربيتهم كلهم حلوين اوي اوي. ايه ده مفيش فيهم واحد وحش.
آريان بيه جماله يهبل ولما شوفت آركان بيه اقسم بالله دوخت من جماله.
يلهوووى بقى لما شوفت تيم بيه اااه يخربيت عينيه ولا شعرو لأ لأ هو كله ع بعضه قمررر وباقي شباب العيله كلهم يهبلو. ولا رجـ.ـا.لة العيله سي آدm بيه ينهار اسو، ع جماله وشعرو الابيض جنني.
ولا زين بيه يلهوي عليه وع وسامته. ولسه بيقوله ف الظابط مراد بيه وانا متاكده انه هيطلع صاروخ. اه هو يعنى هيطلع وحش لمين؟
كفايه ابوهم الل بحلم بيه ليل ونهار. ولا بقى لما شوفت آدm بيه الصغير امبـ.ـارح يلهوووى قلبى ده عمال يدق عندو هيبه كدا وحسيت أنه بطل. تؤ انتى هتتكلمى كتير يامياده. خشي ملي عينيكي منه. قبل ما يصحى واطلعي بسرعه. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر وفتحت الباب بحظر. وبصت يمين وشمال. وحطت ايدها ع قلبها ونفخت بتـ.ـو.تر. ودخلت. ومشيت ع أطراف صوابعها براحه. ووقفت عند السرير. وقلبها دق جـ.ـا.مد من الخــــوف.
آدm: نايم ع ضهرو. ولابس بنطلون فقط. وحاضن مخده صغيره.
مياده: همست يلهوووي ايه العضلات دي. يخربيت جمالك. وعايزه تمد ايدها ع دراعه لكن خافت.
وقالت بقلبها يسلام لو يحبنى يبقى ياسعدك يامياده. لأ ده انت حلو اوى يا سي آدm ااااه ولا اسمك جميل اوى. ورفعت أيدها ف اللاوعي وقربت منه.
آدm مراد: نايم بعمق. لكن فتح عينيه مره واحده وشافها مقربه ع وشه. وقال بغـــضــــب وبحده انتى ميييين؟ وبتعملى ايه هناااااا؟
مياده: اتفزعت وشهقت بصوت عالى ورجعت لورا بسرعه وكانت هتقع من الخضه. واتكلمت بتلعثم. ا. ا. انا. ا. انا...
آدm مراد: قام وقف بغـــضــــب. وزعق انتى مييين يابت انتى؟ وانتى ازاى تدخلى عليا الاوضه؟
مياده: اترجفت من صوته. واترعـ.ـبت من غـــضــــبه. س. سامحنى يسيدي. ا. انا...
آدm مراد: زعق انتى؟ دا انتى يومك اسو، انهردا ومرفوده. اطلعىىى بررررررا.
مياده: انتفضت من مكانها بخــــوف. حا، حاضر. حاضر. بس الله يخليك يابيه تسامحنى. ا. انا الخدامه الجديده ومعرفش...
آدm مراد: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ كبير. وقاطعها انا قولت اطلعي براااااا. وا عـ.ـر.في إن ده اخر يوم ليكي هنا انتى وال بعتك ليا.
مياده: مثلت العـ.ـيا.ط. ونزلت ع ركبها قدامه. ابوس ايدك يابيه والله غلطه ومش هتتكرر. والله العظيم لو هوبت ناحية اوضتة سعاتك دي تانى اعمل فيا الل انت عايزو. ابوس ايدك انا يتيمة الأب وبصرف ع امي واخواتي ابوس رجلك مـ.ـا.تقطعش عيشي.
آدm مراد: قبض ع ايديه واتكلم بآمر، اول وآخر مره اشوف وشك ف الاوضه هنا. انتى فاهمه؟ برااااااااا.
مياده: قامت بسرعه برجفه. وجريت من قدامه. وفتحت الباب وخبطت ف مراد.
ميرو: شهقت بصوت مهموس وحطت أيدها ع بوقها...
مراد: بعد عنها بسرعه. انتى مين؟
مياده: جواها. انبهرت من جمال مراد. لكن خافت وواقفه تتنفض مكانها. وقالت أنا اسفه والله ما شوفتك يسيدى. انا الخدامه الجديده. وا...
مراد: بص ف نظره سريعه عليها وع آدm الل واقف جوه متنرفز وبيمسح شعرو ومتغاظ. وقال انتى دخلتى ع آدm ابنى من غير ما يسمحلك تدخلى مش كدا؟
مياده: شهقت بخــــوف. وهزت راسها ايوه. وعيطت بس والله العظيم انا مكنتش اعرف. سامحنى يسيدي ابوس رجلك والله غلطه ومش هعمل كده تانى.
مراد: هز راسه وبص ف عينيها ودرسها. تمام خلاص حصل خير. بس اسمعي ياريت تتعلمي من غلطك بسرعه. عشان آدm غير اي حد وقرصته والقبر. عيشي وكلي عيش. روحي ع شغلك.
مياده: ح، حاضر ياسيدي، وجريت من قدامه بخــــوف كبير. وقالت يلهوي ايه ده كنت هروح فيها...
آدm مراد: سمع صوت مراد ونسي كل حاجه. ولبس تيشرت. ولف ليه. بشبح ابتسامه.
مراد: ايه يادومي مسموحلى ادخل عادي ولا فيها إنذار هههههه.
آدm مراد: العفو يابابا. وقرب من ابوه بسرعه وحـ.ـضـ.ـنه بعض. وقال وحشنى اوى يابابا حمدالله ع السلامه.
مراد: مسد ع ضهرو. الله يسلمك يا آدm يبنى. وانت كمان وحشنى ياض. حمدلله ع سلامتك.
آدm مراد: طلع من حـ.ـضـ.ـنه. الله يسلمك. بجد مفاجأه جميله اوى. حضرتك وصلت امتى؟
مراد: الفجر.
آدm مراد: بص ل مريم. صباح الخير ياميرو.
ميرو: بابتسامه صباح الخير يا آدm.
مراد: ربت ع كتفه. يلا ظبط حالك كدا. وحصلنا ع تحت. متتاخرش
آدm مراد: حاضر 10 دقايق واحصلك.
مراد: اخد ميرو وخرج وفضل أنه مايفتحش حوار مياده تانى. لكن هو خلاص حطها ف دmاغه...
آدm مراد: قــلـــع التيشرت بنرفزه. ودخل الحمام ياخد شاور.
زينب: ف المطبخ بتحط الاكل ف الاطباق. وقالت امسكي يابت ياعزه. طلعي العصاير دي وهتحطيها ع السفره. هتحطى عصير البرتقال قدام سي مراد بيه وزين بيه وكمان تالين الصغيره. اما عصير الموز باللبن ده هتحطيه قدام ست الدكتوره فريحه وست الباشمهندسه ريتال. اما اللبن ده هتحطيه قدام الاحفاد.
وكوباية اللبن دي الل عليها بيض دى لسي آدm بيه الصغير واسمعي حسك عينك تتلخبطي وخصوصاً قدام سي آدm بيه الصغير. واتحركي يلا بسرعه. وندهت ع مياده.
عزه: هزت راسها حاضر ياست زينب. وشالت الصينيه وخرجت.
مياده: واقفه جمب التلاجه ووشها اصفر. وبتترجف.
زينب: كشرت عينيها. وقربت منها. اله انتى يابت يامياده؟ مش بنادي عليكي يابت؟
مياده: انتبهت ها؟ اه معلش ياست زينب بتقولى حاجه؟
زينب: عوجت بوقها وحطت أيدها ف جنبها. نعم يختى بقول حاجه؟ مالك يابت نازله من فوق مش ع بعضك ليه ها؟ ووشك لونه مخـ.ـطـ.ـوف كدا ليه؟
وشهقت ياسوادك. اوعي يالل تنشكي تكوني عملتى حاجه ضايقتى بيها آدm بيه الصغير؟ نهارك هيبقى مدوحس. انطقى يابت مالك واقفه متنحه كدا ليه؟
مياده: بلعت ريقها بخــــوف. ا. انا معملتش حاجه والله. ا. انا. ا. انا بس خبط ف سي مراد بيه بالغلط ومن ساعتها وانا مخضوضه. اتكسفت يعنى. احم.
زينب: هييييه خبطي ف سي العقيد المقدm الرائد مراد باشا؟ نهارك مطين.
ورفعت حاجبها. بس لأ باين عليكي وش كسوف اوي يابت. الله يرحم اول يوم جيتي فيه هنا وانتى لابسه المحزق والملزق وست فريحه وست ريتال كانو هيخلوكي تمشي. لولا ست مريم صعبتى عليها. ونصحتك. يلا يلا يختى. خدى الاكل ورصيه ع السفره.
مياده: عوجت بوقها بغـ.ـيظ. حاضر ياست زينب. اووف. وخدت الاطباق وراحت تحطها ع السفره.
مراد: نازل وشاف مياده وهي خارجه من المطبخ. وقال اسبقينى انتى ياميرو. وانا هحصلك.
ميرو: حاضر يابابي.
مراد: دخل المطبخ. اذيك يازينبو.
زينب: بابتسامته تسلم وتعيش ياباشا.
مراد: ههههه اباشا؟ محسسانى انى قابض عليكي. عوض فين اومال؟
زينب: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. عوض بيحط الفطار للحرس ياسي المقدm العقيد الرائد مراد بيه.
مراد: ههههه الله يجازي شيطانك يازينبو. وكمل بمكر. انا شايف إن ف بنات جديده بتشتغل هنا. هما كام واحده؟ وجم هنا ازاى؟
زينب: ايوه ياباشا ف 3 بنات جديده بتشتغل هنا.
سياتك عارف بعد وفاة ست سعاد الله يرحمها.
وكمان وبناتها كل واحده قعدت ف بيتها عشان رجـ.ـالتهم طلبو منهم مايشتغلوش تانى. قوم ايه بقى؟
عم الشيخ صبحي جه هنا وجاب ال3 بنات دول. وقال إنهم محتاجين اي شغلانه. وست مريم ست الكل وافقت عليهم واشتغلو من يومها.
مراد: بمكر اكبر. اممم تمام يازينب. بس همتك انتى بقى وعايزك ت عـ.ـر.فيهم نظام البيت ايه؟ وماشي ازاى؟ الكل بيحب ايه وبيكره ايه؟ وخصوصاً آدm ابني. ولا انتى معرفتيهمش النظام؟
زينب: بسرعه. لأ ودي تفوتنى بردك ياباشا؟ انا عرفتهم ع كل حاجه بالساعه وبالثانيه كمان.
وسي آدm بيه الصغير. انا حفظت البنات ايه الل بيحبه وايه الل مبيحبوش. وانا قولت قدام سعاتك فوق انى قولت للمخفيه مياده لازم تخبط عليه الاول وقولتلها اوعك ف يوم تدخلى الاوضه دي بالذات من غير إذن. وهي عملت كدا وسمعت الكلام.
مراد: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. ماشي يازينب. انتى هنا شغلك تشرفي عليهم وخلى عينيك عليهم. تمام؟
زينب: بفرحه. حاضر من عينيا ياباشا.
مراد: اخد تفاحه عشان لو حد سأله كنت ف المطبخ ليه؟ وخرج.
مياده: راجعه. ومراد ف وشها. وبصلها بتوعد ونظره تخــــوفها. وعدا من جمبها. ومياده بلعت ريقها بتـ.ـو.تر من نظرته ليها.
عند فهد.
آرين: نايمه وبدأت تفوق. وفتحت عينيها. واتعدلت وبتتاوب. وبصت ع الساعه وكانت 11 وقالت ياااه انا نمت كتير اوى. تؤ ازاى مامي مصحتنيش؟
وشالت الغطا الل واقع ع الأرض من طريقة نومها. وقامت. ورايحه ع الحمام. لكن وقفت مكانها وتنحت. ورجعت خطوتين بضهرها. وبصت ع المكتب.
وشافت كيس كبير ع المكتب. وفتحت عينيها وبوقها بعدm تصديق. وهزت راسها ببطء. وهمست لأ لأ. مش معقوووول. وفتحت الكيس بسرعه. وطلعت منه حجات كتير اوى.
عصاير مختلفه وانواع شيبسي كتيره و كوكيز. والاكتر شوكلاتات. وفتحت بوقها بسعاده كبيره كأنها حصلت ع كنز.
وقالت ببلاها. اش معقووول نو نو نو اخويا آركان؟
لأ استحاله انا مش مصدقه بوقي يابخ؟
لأ لأ لأ. آركان مايعملهاش. طيب ميييين؟ مييين غير تيمو القمر. ايووووه هو تيمووو.
وجريت ع السرير. وجابت الفون. وقالت أنا هتصل عليه اشكرو بنفسى. ااااه دخل عليا وع قلبى وع حياتى السعاده. اه والله. وبتتصل. يلا رد. رد بقي.
تيم: واقف بالعربيه ف مكان هادى. ومرجع راسه لورا ومغمض عينيه ومشغل الميوزك. وسمع صوت الفون. واتعدل. واخد نفس عميق. ورد. بابتسامه صباح الفل.
آرين: صباح الخير ياتيمو باشا. عامل ايه؟
تيم: هز راسه تمام. انتى عامله ايه دلوقتى؟
آرين: انا فله شمعه منوره هههههه.
تيم: ههههه طيب يستى كويس جدا انك فله. اهم حاجه متكونيش وقعتى بالكلام قدام رينو وعرفت بالل حصل امبـ.ـارح؟
آرين: هزت راسها لأ لأ. اقول ايه؟ لأ طبعا محصلش وانا عبـ.ـيـ.ـطه. ومتقلقش ربنا يستر يعنى ومقعش بالكلام. بس ف حاجه بقى عايزه أسألك عليها؟
تيم: هههههههههه ابوس ايدك بلاش اسئله ارجوكي.
آرين: ههههه وانا مسمعا اوي كدا. ههههه لا هو سؤال يخصك انت متقلقش.
تيم: كشر عينيه بعدm فهم. سؤال ايه؟
آرين: مال صوتك؟ انا حاسه وسط ضحكتك ان ف حاجه مضيقاك؟
تيم: بت يارينو ياصغيره انتى. انا لا مضايق ولا اي حاجه. انا زي الفل وشمعه ومنور برضو هههههه.
آرين: ههههه وانت ياخويا محتاج تنور. ده انت غلبت نور فيحاء ف فيلم اللمبي. لما قالها. وبتقلدو بطفوليه. فيحاء. فيحاء. هو في كدا؟ في كدا ف الدونيا. حد يزعل القمر ده. دي فاضلها 2 ولت وتنور. هههههههه...
تيم: ههههههههه صاحيه فايقه ورايقه.
آرين: بمرح. طبعا. بعد ما شوفت الحجات الل انت جبتهالى دي. وانا مزاجي اتعدل مليون درجه بجد ثااااااانكس كتير اوووووى. بس انت جيت امتى؟
تيم: بعدm فهم. حجات جبتهالك؟ حجات ايه؟ وجيت فين؟
آرين: ايه دا؟ ايه دا. لحظه واحده. هو انت مجبتش ليا كيس كبير مليان شوكليت وحاجات تانيه كتير؟
تيم: امممم لأ. انا لسه مجبتش حاجه. لكن بليل إن شاء الله.
آرين: هرشت ف شعرها. وهمست. اله اومال مييين يعنى؟ تؤ اوووف.
تيم: انتى يابت. مين الل جبهالك؟
آرين: تؤ. ممكن يكون آركان لكن اشك اصلا ده بياكل هدومي لو جاع. بس احتمال يكون ضميره صحى. وكملت بغـ.ـيظ مكبت. اصله المفجوع أكل الشيبس بتاعي وكمان شرب الحاجه الساقعه بتاعتى اعاااااااااا.
تيم: هههههههه بس يامـ.ـجـ.ـنو.نه. طيب ما هو عوضك اهو.
آرين: كشرت عينيها. اممم صدق صح. بس هو مايعملش حاجه من نفسه ابدا. اكيد مامي كلمته. يلا هعرف كل حاجه دلوقتي. المهم بقى انت فين كدا؟
تيم: بص حواليه. انا رايح الجيم. وبعد كده هرجع ع البيت.
آرين: كشرت عينيها. البيت؟ طيب انت مش هتكون موجود عند بابا آدm؟ انت ناسي إن كريم هيتقدm لليليان انهردا؟
تيم: لا ياحبيبتي مش ناسي. انا هرجع البيت اغير هدومي مش معقول هروح بلبس التدريب. ومتقلقيش هعدي عليكى اخدك انتى ورينو.
آرين: اووووكي يامان. متتاخرش بس علينا. عايزه اشوف لي لي وهو مكزوفه ههههه.
تيم: حاضر ياحبيبتى. متقلقيش مش هتاخر عليكم. يلا باي.
آرين: باي. وقفلت ووقفت قدام الكيس وقالت.
تؤ والله انا ممصدقه إن آركان اخويا. يصرف إلا إذا كان ليه مصلحه.
ومطط شـ ـــفــايـــ ـفها. اممم هعرف دلوقتي. بس ادخل اخد شاور وافوق كدا. واخدت هدومها وراحت ع الحمام.
فهد: نايم بعمق كبير...
رينو: نايمه جمبه. ولكن صاحيه من بدري. وبتحفر تفاصيله الل بتعشقها. وحطت ايدها ع خدها وسرحانه بهيام.
فهد: حرك راسه. وايدو، وكمل نوم.
رينو: ابتسمت بحب كبير. وهمست فهد.
فهد: ...
رينو: حطت ايدها ع خدو. فهد حبيبى اصحى.
فهد: بدأ يفوق. وفتح عينيه ببطء. وبعدها ابتسم ابتسامه جميله. خـ.ـطـ.ـفت قلبها. صباح الحب يانجمتى.
رينو: صباح الخير ياحبيبى.
فهد: اتعدل. وباسها من خدها. الساعه كام دلوقتي حاسس انى منمتش كتير؟
رينو: بصت ف الساعه. وقالت 12 وربع معلش بقى انا صحيتك عشان كدا كدا هتصحي من دوشة ولادك
فهد: ابتسم. هما صحيو؟
رينو: اكيد. انا سمعت حركه جايه من المطبخ. وده اكيد آركان. لأن ريبونزل هانم. بتعمل دوشه كبيره.
فهد: ههههه وحشانى جدا ريبونزل هانم دي.
وفجاءه سمعو صوت جري بره الاوضه ف الصاله. وبصو لبعض وضحكو.
رينو: ههههه اهي شرفت. قوم بقى خد شاور واتوضي عشان الضهر ع وشك الآذان. وانا هطلع الحق الحرب الل بره دي. وشهقت بخضه. فاااهد حـ.ـر.ام عليك والله بجد.
فهد: شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بقوه. وخضها. هههههههه يابـ.ـنتى انتى الل بسكوته اعمل ايه؟ ومليون مره اقولك لازم تتعودي ع كدا.
رينو: ههههه بصراحه انا مش قادره احفظ تصرفاتك. يعنى انت دلوقتى بتبصلي عادي جدا. وفجاءه تشـ.ـدنى ف طبيعي اتخض يعنى.
فهد: ضمها لقلبه ودفن وشه ف شعرها. وحشتينى اوى وبتوحشينى ف كل ثانيه.
رينو: ضمته بحنان كبير. واتنهدت وانت بتوحشني ديما. ربنا يبـ.ـاركلى فيك يارب ياحبيبي.
فهد: مسد ع شعرها. وباس جبينها. قومي الحقى ابنك اكيد بياكل أخته قبل ما اطلع اعلقه.
رينو: ههههه. والله الخــــوف عليا انا مش عليها. بص يقلبى انا جهزتلك هدومك متتاخرش اوكي وباسته من خدو. وقامت.
فهد: اوكي. لكن مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيهاش اتفقنا؟
رينو: لبست فستان رقيق. حاضر اتفقنا. وخارجه من الاوضه.
فهد: مسح ع شعرو. وقام واخد هدومه ودخل الحمام.
آركان بيجري. و آرين بتجري وراه بغـ.ـيظ كبير جدا.
آركان: يابت استنى. افهمي انا كنت جعان والله.
آرين: بتجري. مش هسيبك. انا مش هسيييبك.
انت لايمكن تكون اخويا. اعاااااا. اعااااااا. يامااااااامي. وقعدت ع كنبة الليفنج بغـ.ـيظ.
رينو: خرجت. ايه ياولاد. ف ايه ع الصبح؟ انتو مش هتكبرو ابدا؟ ف ايه يا آركان؟
آركان: بيبلع الاكل. والله ياماما بـ.ـنتك دي معندهاش روح المشاركه خالص.
وانا معملتلهاش اى حاجه حتى اساليها.
رينو: قعدت جنبها. ايه الل حصل يا آرين؟
آرين: بغـ.ـيظ. بصي يامامي انا صحيت من النوم. ولقيت كيس كبير فيه شوكيلت وحاجات كتير جدا.
وفكرت انه تيم. واتصلت عليه وشكرته لكن مطلعش تيم. قولت يبقى الواد ده.
بما إن بابي مش موجود مين يعنى هيجبلى؟
قولت هاخد شاور. وابقى اروح اشكر آركان من باب الزوق يعنى.
وكملت بغـ.ـيظ كبير. وقالت. اخرج من الحماااام يامامي.
الاقى آركان قاعد ع المكتب. وبياكل ف كل حاجه موجوده وبيشرب نسكافيه كمان.
لاااااااااء. وبعدين يقولى هو مين الل جابلك الحجات دي؟
يعنى مش هو الل جابها. وكمان اكل نصها. اعاااااااااا. اعااااااا. انا عايزه بااااااابي.
رينو: بصت ل آركان بلوم. وقالت كدا يا آركان؟ مش عيب الل انت بتعمله ف اختك ده؟
آركان: قرب منها وبيتكلم بطريقة محمد هنيدي. وقال. ياست الكل.
انا جعان وحضرتك كنتى نايمه. ف انا قلبى كبير وقولت ياواد آركان ياسيوفي.
سيب رينو نايمه وتصحى براحتها وخش لأختك القمر دي تعملك احلا فطار.
وخبطت عليها ربع ساعه كامله. وده طبعا جوعنى اكتر. اومال؟
ماهو مجهود ياساده. المهم قلقت عليها. وفتحت الباب اشوفها. تكون كتمت نفسها بمخده ولا حاجه؟
منا عارف بتنام زي النعامه هههههههه.
المهم مش موضوعنا. دخلت خــــوفا عليها والله ده أولا طبعا.
وثانيا انا عارف إن لبسها بيجامـ.ـا.ت وده قرار جمهورى من فهد باشا وعشان كده دخلت بقلب جـ.ـا.مد.
ولقيت اختى الصغيره، ايه الل انا بقوله ده. احم صغيره ايه دي توأمي.
المهم لقيتها ف الحمام. خبطت عليها وقولتلها يا آرين انا جعان.
وقالت أنا تعبانه يا آركان وابعد عني. صعبت عليا. قولت اه اختى حبيبتى تعبانه.
قوم وانا خارج لمحت الكيس الملعون. هههههههه. فتحت الكيس واتفتح معاه شهيتى. غـ.ـصـ.ـب عني ياناس. يرضي مين ده بس.
لقيت نفسي بعمل زي عادل امام. انتى كيس وانا كيس. انتى باكو. وانا باكو. وقسمت بالعدل والله ع ما اقول شهيد.
واكلت بس 2 شوكلاته و3 بسكوت و2 كوكيز. وكيس شبيسي.
وكمل بتمثيل الزعل. مكنتش اعرف انك هتزعلى اوي اوي كدا يا آرين بجد.
عموما لو شايفه إن الكيس قل عن الاول. هاتى الباقى واعتبري إن مفيش حاجه جت من الأساس هههههههههههه هههههههههههه.
رينو: بتسمع وكاتمه الضحكه ع شكلهم الاتنين واحده مفروسه والتاني ممثل عاالمي.
آرين: خبطت برجليها ع الأرض بغـ.ـيظ كبير. اعاااااااااا اعااااااا انت مش اخوياااااا. انا عايزه باااابي. ماليش دعوه انا عايزه بااااااابي.
فهد: من وراها. وبابي جمبك يا ريبونزل.
فهد: اخد شاور وصلى. وخرج. وواقف ومتابع. وبيضحك بسعاده ع الاتنين المناكفين. ولكن هيعاتب آركان ع الل عمله ده بعدين.
آرين: سكتت مره واحده. وقالت أنا سمعت صوت بابي. انتو سمعتوه؟
آركان: بمكر. صوت بابا؟ انتى دخلتى ف حالة تاهيوأت عشان كلت منك شوية حجات؟ هي يعنى اول مره اكل منك حاجه؟
آرين: اعاااااااااا انت مستفز. والله لما بابي يرجع. اعااااااا.
ماااامي خليه يروح عند بابا طارق. وانا هعيش معاكي عند بابا آدm. لحد ما بابي حبيبى يرجع اعاااااااااا. انا عايزه باااابي حبيبي.
فهد: قرب خطوه ووقف وراها بخطوتين. منا قولتلك بابي جمبك يا ريبونزل.
رينو: كتمت الضحكه.
آركان: هرش ف قفاه وعارف أنه هيتسلم تسليم أهالى.
آرين: تنحت. وفتحت بوقها. ولفت بسرعه. وشافت فهد. وصرخت بصوت عالى. لاااااااااا بااااااابي. لااااااااااااااء مش معقوووول. وجريت خطوتين واتشعلقت ف رقبته. بااابي.
فهد: ضحك بسعاده. وضمها لقلبه ولف بيها كتير. بـ.ـنتى وروحي وعمري كله. وحشتينى اوى اوى يا آرين.
آرين: بتعيط بفرحه. بااابي انا مش مصدقه نفسي حضرتك رجعت لينا. انا مبسوطه اوووى وحضتنه اكتر.
فهد: نزلها ع الأرض. وباس جبينها. وضحك. حبيبتي عامله ايه وحشتينى اوى.
آرين: ضحكت بدmـ.ـو.ع. وانت كمان وحشتنى اوي اوي بجد. بابي انت بجد هنا صح؟ واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه تانى.
فهد: ههههه ايوه ياروح بابي انا رجعت.
آرين: للحظه انتبهت. وخرجت من حـ.ـضـ.ـنه. وقالت يبقى حضرتك الل جبتلى كل الحجات دي صح؟
فهد: هز راسه اممم صح.
آرين: اعااااااا. طيب يرضيك آركان ياكلها. ومسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. مش مهم. مش مهم مش عايزاها خلاص. قولى بقى حضرتك وصلت امتي؟
رينو: قامت. هههههههه طيب ع المحاكمه تخلص انا هدخل احضر الفطار. حبيبى اعملك قهوه.
فهد: ياريت بجد ياحبيبتى.
رينو: من عينيا. وراحت ع المطبخ.
آركان: قرب منه. صباح الخير يابابا. وسلم عليه.
فهد: ضمه وقرب من ودنه. حسابك معايا بعدين.
آركان: بنفس الهمس. حضرتك لسه جاي ومحاسب ناس كتير. وبعدين دا انت ضنايا. حبيبك يابابا. حد يعمل ف ضناه كدا.
فهد: كتم الضحكه. وقال انا ضناك؟ يلا يالا. شوف وراك ايه؟
آركان: ورايا. اصالح ماكدونالدز هانم. احم قصدى ريبونزل هانم.
متزعليش ارينو ياصغيره. انا اخوكي حبيبك. مش انا امبـ.ـارح كنت هجبلك دره مشوي واحنا ع الكورنيش، وهمس ينهار اسوس ع رأي خالو. احم. ونده يامامااااااا. وجري من قدام فهد.
فهد: بغـ.ـيظ متدراي. بص ل آرين وضحك بخبث طبعا بنوتي الحلوه هتقولى كل حاجه موووش كداااا؟
آرين: بلعت ريقها وهمست. الله يخربيتك يا آركان. احم ايوه طبعا. وكملت بطفوليه ممكن حضرة عقيد قلب بـ.ـنته يقولى بقى وصل امتي؟
فهد: عينيه ع رينو وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ مكبت. لكن استنى يسمع الاول. وقالها الفجر ياحبيبتى.
آرين: شهقت بصوت عالى. اييييه؟ الفجر يابابي. يعنى حضرتك موجود هنا من بدري. وانا معرفش. وربعت ايديها بزعل. ولفت راسها بعيد انا زحلانه.
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم. تعالى نقعد طيب. وانا هقولك كل حاجه وهصالحك. هو انا عمري خبيت ع بنوتي الحلوه دي حاجه؟
آرين: هزت راسها نو نو. وقعدت جنبه. وقلبها مبسوط. طيب قولى الاول خالو مراد كويس وجه معاك؟
فهد: ايوه ياروحي اطمنى. ومتزعليش انا كنت راجع مرهق وصليت الفجر وجبتلك انتى واخوكي الحجات دي ودخلت نمت ع طول.
آرين: ربعت رجليها بطفوليه. تعرف يابابي انا بجد مبسوطه اوى اوى. إن حضرتك رجعتلى بالسلامه. بجد بحس بالأمان ف وجودك.
فهد: مسد ع شعرها. حبيبتي بابي طول عمره ف ضهرك وجمبك. ومبروك ياقلبى ع نجاحك.
آرين: الله يبـ.ـارك ف حضرتك. ع كدا بقى لما اخلص ثانوي ادخل حربيه وانا مستريحه.
رينو: جابت القهوه. اتفضل يا حبيبي. قهوتك. وانتى يالمضه اشربي اللبن. وبصت لفهد عقل بـ.ـنتك عايزه تدخل حربيه.
فهد: اخد القهوه. وهز راسه ليها ف نظره غامضه. وقال بخـ.ـنـ.ـقه متداريه. متقلقيش.
آرين: اخدت اللبن. وبصت ل فهد بترجي. بابي هي ليه مامي معترضه ع الحربيه؟
فهد: بيشرب القهوه. وقال. لأن ده الطبيعي. خــــوفها عليكي. ده آمر طبيعي. ت عـ.ـر.في انا اول ما سمعتك دلوقتي وانتى بتقولى حربيه قلقت وخــــوفت عليكي.
آرين: ليه الخــــوف يا بابي. وفيها ايه انا عايزه اكون ظابط وكمان اكون قويه زي حضرتك.
فهد: اخد نفس عميق واتنهد وقال. آرين. أولا الموضوع ده مرفوض. وانا ليا أسبابي.
ثانياً اوعي تكوني مفكره إن شغل المخابرات سهل. لأ دا صعب جدا. وكله مخاطر. انا مش بقولك كدا عشان تخافى منه أو تخافي عليا.
انا كراجـ.ـل اقدر أواجه اقدر احارب سواء ليل أو نهار. اقدر اسافر ف اي وقت ومع اي حد. لانى راجـ.ـل. انما انتى بـ.ـنت. وانتى عارفه إن ف حجات كتير جدا ممنوعه سواء ف الدين وف حكم فهد السيوفي. وانا عمري ما هسمح اني بـ.ـنتى تسافر أو تتعرض للخطر.
آرين: بدmـ.ـو.ع. بس انا حلمي اكون زي حضرتك وخالو مراد وكمان حلمي اكون زي آدm.
انا لما شوفت آدm وهو بيضـ.ـر.ب ف المجرمين امبـ.ـارح. انا حبيت جدا اكون عندي كل الفنون دي. بابي ارجوك.
فهد: كشر عينيه. وقال آدm مراد؟ وشوفتيه امبـ.ـارح؟ وضـ.ـر.ب مين قدامك يا آرين؟
آرين: شهقت بصوت مهموس. ونزلت وشها ف الارض بخــــوف.
فهد: بثبات انفعالي. رفع دقنها بايدو. ممكن ريبونزل حبيبة بابى تحكي كل حاجه حصلت امبـ.ـارح. ولا ثقتها فيه قلت لما سافر وبعد عنها؟
آرين: بصت ليه بترجي. ثقتى ف حضرتك زى عمرى يابابى. بس وعد متزعلش منى وتسمعنى للآخر ارجوك. لاني ماليش زنب ف الل حصل.
فهد: جواه بركان من نار. وحاول يجاهد نفسه. وابتسم بتمثيل وهز راسه. وعد. قوليلى بقى ازاى خرجتو وليه و من اول آركان والدره المشوي ع الكورنيش لحد آدm...
آرين: بتـ.ـو.تر. حكت كل حاجه ل فهد. الل بيتخيل خــــوف بـ.ـنته وابنه الل لسه 16 سنه واتعرضو لموقف زي دا. ورغم دفاع تيم انها متدخلش القسم. ورغم ضـ.ـر.ب آدm مراد ليهم. إلا إن طبع حوت المخابرات زي ما هو. وكمان اكتسب خبره ع مدار السنين الل فاتت أنه ازاى يكون عنده ثبات انفعالي ويفصل احيانا. انا بقول احيانا. عن بيته وشغله. وغمض عينيه بغـ.ـيظ كبير.
آرين: بس حضرتك وبعد ما خرجنا من السينما رجعنا ع البيت ع طول. وآدm وصلنا لحد هنا ورجع. لكن مامي متعرفش حاجه لأن آدm نبه علينا وكان خايف ع مامي. لانها كانت رافضه اننا نخرج. بس ماما مريم وبابا آدm. شافو ان من حقنا نخرج شويه. عشان كلنا خارجين من امتحانات. سورى يابابي.
فهد: جواه شايط. ولكن التمس العذر ل رينو. وقال بتمثيل. اممم تمام. اهم حاجه إن بنوتي بخير.
آرين: يس انا كنت مبسوطه جدااا جدااا يابابي. ودلوقتي انا فرحااانه اوووى. واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه بمرح. لان بااابى حبيبي رجعلى بالسلامه.
فهد: غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك بصمت. ومسد ع شعرها بحنان. وانا كمان فرحان عشان بـ.ـنتى فرحانه.
رينو: جت وشافتهم وابتسمت بحب. حبيبى يلا الفطار جاهز.
فهد: طلع آرين من حـ.ـضـ.ـنه وباس جبينها و قام. وقرب من رينو. وباس خدها. افطرو انتو انا لازم اروح الجهاز حالا.
رينو: كشرت عينيها جهاز؟ ليه يافهد؟
فهد: نسيت دليل مهم جداً. ولازم يتسلم. عشان متاخدش جزء من القضيه.
ساعتين وراجع. وانتو أفطرو وأجهزو. اكون انا خلصت مشواري وهروح عند ماما اسلم عليها. ونروح ع آدm. وسابهم ودخل لبس بسرعه واخد فونه وخرج.
رينو: باستغراب. هو ف ايه؟
آرين: بتنهيده بابي رافض كلية الحربيه يامامي.
رينو: حبيبتي ده الصح. وياريت يا آرين تطلعي الموضوع ده من دmاغك. اقولك انا هخلى آدm يقنعك بنفسه. اهو ف الكليه واساليه وشوفي هيقولك أيه؟
آرين: امممم فكره برضو.
ف نفس الوقت ف فيلا العدوي.
آدm مراد: اخد شاور. ولبس بنطلون اسود وتيشرت اسود. ونزل. وسلم عليهم.
مراد: تعالى يا آدm اشرب المشروب بتاعك. يكون الفطار جهز.
آدm مراد: شويه كدا. انا هطلع اجري ف الجنينه. بعد اذنكم. وخرج.
شاهين: واقف.
عوض: راح عندو بغـ.ـيظ. اتفضل يا اخينا القهوه.
شاهين: متشكر ياريس عوض.
عوض: بغـ.ـيظ العفو.
شاهين: بعدm فهم مالك ياريس عوض. انت شكلك مضايق من حاجه.
عوض: بتفكير. وقال هششش وطي صوتك.
شاهين: بتعجب. اوطي صوتى؟ ليه ياريس ف ايه؟
عوض: بهمس. اسكت انت متعرفش حاجه خالص.
شاهين: بعدm فهم. طيب فهمني وبتتكلم كدا ليه بصوت وا.طـ.ـي.
عوض: بدهاء. اصل اني سمعت امبـ.ـارح بالصدفه. واني ماشي كدا ف الجنينه. صوت حد مش معروف. بيقولوا ايه بقى.
انى اقولك. سمعتهم بيقولو كله كدا تمام. كل الشجر الل موجود في الجنينه اتركب عليه مكروفانات وكامرات مراقبه. ده غير الكامرات إلى ف كل مكان ف الفيلا. وأجهزة ال، التص، اسمها ايه. ياعوض. اسمها ايه. اه أجهزة التصمت.
شاهين: كشر عينيه تصمت؟ وضحك اه ايوه ايوه تقصد أجهزة التصنت ياريس عوض.
عوض: ايووووه الله ينور عليك يابو المفهوميه. وكمان سمعت إن ف ناس من المخابرات مراقبه الفيلا هنا ف سريه تامه.
عشان لو حد بيراقب البيت أو ناوي يسـ.ـر.ق أو يعمل ايوتها حركه كدا ولا كدا. هيقــ,تــلوه طوااااالى من غير ايوتها سؤال.
شاهين: يسلام المخابرات مره واحده ياريس عوض؟
عوض: اني قولتلك ال سمعته. وانت خليك ف حالك. وامشي عدل يحتار عدوك فيك سلامو عليكوو.
شاهين: ضحك بصمت. وعليكم السلام ياريس عوض. وشرب القهوه. وضحك اكتر. أجهزة التصمت ههههه.
آدm مراد: بيجري ف الجنينه. وحاطط السماعه ف ودنه. وفونه رن. ووقف مكانه بينهج. ورد. عملت ايه؟
#: ابيض ياباشا.
آدm مراد: هز راسه. مستنى الرساله.
#: تحت امرك.
آدm مراد: قفل. وبص ع شاهين. وقال لما نشوف. آخرة التـ.ـو.تر الل ف عينيك دي ايه. ياشاهين. وكمل جري. ووصلت الرساله. وبعد كده دخل الفيلا.
زينب: جابت الفوطه. اتفضل يسي آدm بيه.
آدm مراد: هز راسه ليها. شكرا يا داده. واخد الفوطه وبينشف وشه. وبصلها بتحذير. ولسه هيقولها ع مياده.
مراد: اتدخل بسرعه. وقال آدm انجز بقى. جدك راح ع السفره. وانت عارف مبيحبش الانتظار. روحي انتى يازينب.
زينب: حاضر. ومشيت.
آدm مراد: بلمحة ذكاء. انت كلمتها.
مراد: يعم الموضوع تافه. البـ.ـنت جديده هنا ومتعرفش قوانين حضرتك. ممكن بقى تفرد بوز امك ده. وتيجي تفطر. ولا اروح انا. وانت تاكل مع عوض.
آدm مراد: ضحك. لا طبعا. وانا اقدر مافطرش معاك يابابا.
مراد: اصيل ياض. يلا بينا.
آدm مراد: راح وقعد جمب تالين.
تالين: بابتسامه بريئه صباح الخير يا أبيه.
آدm مراد: ابتسم وباس راسها. صباح الجمال ياقلب أبيه.
مريم: بابتسامه. اتفضل ياحبيبى العلاج وبالشفا إن شاء الله.
آدm: باس ع أيدها قدام الكل. تسلم ايدك ياروحي.
بعد الفطار.
آدm: دخل المكتب. مع مراد وحكاله تفاصيل المهمه كالعاده وخرجو وكلهم قاعدين مع بعض بشربو القهوه ف الليفنج.
آدm: قاعد وجمبه مريم. وميرو.
مراد: قاعد وتالين قاعده ع رجله بفرحه كبيره. ومراد محتويها بسعاده كبيره. وفريحه جمبه مبسوطه جدا.
زين: قاعد وجمبه ريتال وليليان.
آريان: قاعد وجمبه آدm مراد.
زين: بعد اذنك ياحج. كنت عايز حضرتك ف المكتب.
آدm: هز راسه تمام. وقام وقف تعالى يازين.
ريتال: بهمس. زين هو ف حاجه حصلت؟
زين: لا ياحبيبتي مفيش حاجه متقلقيش. واتحرك ورا آدm.
آدm: دخل المكتب. وقعد ع الكنبه.
زين: قعد جمبه.
آدm: ها يازين. خير كنت عايز ايه؟
زين: بصراحه يابابا. انا طول الليل مش عارف انام. بسبب زكي هيكل. وكنت بفكر ازاى اقضي عليه واديله درس يفوقه ويعرف مين هو زين العدوي. وكمان بعدها يفكر مليون مره قبل ما يخطي خطوه واحده ناحية مجموعة الامبراطور بتاعة حضرتك.
آدm: مط شـ ـــفــايـــ ـفه امممم. ووصلت لحاجه؟
زين: ابتسم بمكر. وبص ل آدm وقاله ده انا ابنك ياحج. ومتعلم ع ايدك. ايوه وصلت لخطه. هي مش خطه بالمعنى بس هنلعب شويه مع هيكل. هزار يعنى.
آدm: سامعك.
زين: دلوقتي. هيكل كدب عليا ف حوار المناقصه. يعنى ظبط ملف كامل وكل سعر موجود ف الملف ده وهمي. وقالى المناقصه قدامها 4 شهور واكتر ع الأقل وقالي كمان انه هيروح المناقصه لوحدو بحيث اني مشغول ف المجموعه وكدا وهو من باب الصداقه هيروح مكاني. انا بقى هكمل مع هيكل عادى جدا. ولا كأني عرفت حاجه وهو هيروح المناقصه مكانى وكل حاجه.
آدm: كشر عينيه بتركيز. اممم وبعدين؟
زين: قام وقف واتحرك كام خطوه لقدام. وقال. المناقصه دي لازم ترسى عليا ياحج وهاخدها إن شاء الله. لكن مش باسمي انا.
آدm: فهم قصده. وابتسم. وهز راسه. انا معاك وكل ده جميل. لكن هيكل عارف كل أفراد المجموعه. وكمان الجبالى عارف اشرف عزيز وطارق وجاسر وكمان زياد. وهيكل عارف إن آريان مسك الإداره تحت اشرافك وعارف اسم عزيز كويس عشان يعنى لو بتفكر تدخل الدكتور محمد وكمان عيلة الصاوي والسيوفي. يعنى المناقصه دي هتدخل بإسم مين؟
زين: بص قدامه وقال بخبث. انا عارف إن هيكل مدسوس معانا ف الشركه عشان يعرف كل حاجه عننا وعن علاقتنا مع رجـ.ـال الأعمال. لكن هيكل مايعرفش. اهم واحد هيساعدنى اخد المناقصه دي وانا مستريح.
آدm: تمام. خطتك ايه؟
زين: انا هسلم الملف لهيكل وهيروح المناقصه وهيمشي ف الإجراءات. وقبل تحديد المناقصه هيكون الشخص ده سابقه بخطوه. وحضرتك هتعمل حاجه صغيره جدا.
آدm: بإعجاب كبير. ايه هي؟
زين: هتسحب كل رصيدي ف البنك. وقتها هيوصلى رساله ع حسابى الشخصي إن رصيدي صفر. وساعتها هاقول لهيكل اسف ما باليد حيله ياصحبي. وياخد الضـ.ـر.به من غير اي مجهود. ومن ناحيه تانيه المناقصه تبقى بين ايديا.
آدm: هز راسه. وابتسم بفخر من تفكير زين. وقال. هو مين الشخص ده يازين؟
زين: بمكر. رعد الجوهري.
بعد شويه.
فهد: بغـ.ـيظ مكبت. العيال الل آدm ضـ.ـر.بهم امبـ.ـارح موجودين ف قسم ايه؟
مالك: قال جواه ربنا يستر. احم. اه فاكرهم لا يعم انت متقلقش خالص انا هظبطهم.
فهد: بحده. مالك انا لو عايز اعرف هما فين؟ هعرف. بس انا بختصر ف الوقت. وكمل بغـــضــــب مكبت همااا فيييييين يامااااالك؟
↚
فهد: سايق العربيه. وجواه غل اكبر من قبل. واتصل ع مالك. وحاطط السماعه ف ودنه. ورد
مالك: بسعاده. الو فهد باشا حمدالله ع السلامه.
فهد: مسح ع شعرو. الله يسلمك يامالك. عامل ايه؟
مالك: انا تمام الحمدلله. ايه يبنى رجعت مصر امتى؟
فهد: وصلت انهردا الفجر. المهم أنا كنت عايز اعرف منك حاجه مهمه.
مالك: باستغراب. مال صوتك يافهد؟
فهد: بغـ.ـيظ مكبت. العيال الل آدm ضـ.ـر.بهم امبـ.ـارح موجودين ف قسم ايه؟
مالك: قال جواه ربنا يستر. احم. اه فاكرهم لا يعم انت متقلقش خالص انا هظبطهم.
فهد: بحده. مالك انا لو عايز اعرف هما فين؟ هعرف. بس انا بختصر ف الوقت. وكمل بغـــضــــب مكبت همااا فيييييين يامااااالك؟
مالك: مسح وشه بايدو. طيب ممكن تهدى شويه وتقولي ناوي تعمل ايه؟
فهد: هتقولي هما فين؟ ولا اقفل؟
مالك: نفخ بحيره. موجودين ف قسم (-)
فهد: هز راسه تمام. سلام وقفل وداس بنزين...
ف القسم.
فهد: داخل بهيبه غير عاديه. وفتح باب مكتب الظابط. وطلع الشاره بتاعته. وطلب المحضر وقراه.
الظابط: بتـ.ـو.تر. هما إن شاء الله هيتعرضو ع النيابه الساعه 4. احم والله يافنـ.ـد.م. لولا انا كنت هناك. وسمعت كلام الشهود؟ انا مكنتش هصدق إن الولاد دول مجرمين. لأن الشاب الل اسمه آدm. بجد عمل منهم كفته.
فهد: بيقرا المحضر ورفع عينيه بنظرة آمر. هما فين؟
الظابط: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. اتفضل حضرتك ياباشا. اتفضل انا هوصلك ليهم بنفسي. احم.
فهد: حدف المحضر ع المكتب. وخرج. وماشي بجمود وغـــضــــب.
وواضح ع معالم وشه. الهدوء ما قبل العاصفه.
ايوه هو بيغير ع رينو لانها حبيبته ومـ.ـر.اته. ولكم ما تتخيلو بقى بـ.ـنته حته منه وروحه.
الظابط: وقف قدام تخشيبه قفص حديد كبير
وجواه 6 شباب الل اتعاركو مع آدm.
فهد: بصلهم بكُره كبير. وشاف قد ايه هما مضروبين ووشهم متبهدل. وقال للظابط روح انت ع مكتبك.
الظابط: بس يا...
فهد: رفع ايدو وشاور باشاره معناها. خلاص قضى الامر.
الظابط: هز راسه تحت امرك يافنـ.ـد.م. ورجع ع مكتبه.
فهد: للعسكري. بغـــضــــب افتح الباب ده.
العسكري: ادى التحيه برهبه كبيره تمام يافنـ.ـد.م. وفتح الباب بسرعه.
الشباب انتبهوا وقامو وقفو بخــــوف. ونـ.ـد.م مؤقت.
فهد: شـ.ـد كرسي ودخل. وحط الكرسي وقعد ع الكرسي بالعكس. وبصلهم كلهم حوالى دقيقه كامله ف صمت تام.
الشباب: من هيبة فهد قالو ده اكيد رتبه كبيره جدا. وربنا يستر.
فهد: قرأ الاسماء ف المحضر. وعارف إن الل اسمه جو هو الل بص لبـ.ـنته.
لكن ميعرفش شكله. وقال بذكاء مخابرات. امممم ما انتو شباب زى الفل اهو.
طيب ليه تورطو نفسكو ف جريمة قــ,تــل كبيره جدا ذي دي؟
ومط شـ ـــفــايـــ ـفه بتمثيل. اامممم بجد زعلت ع شباب زيكم كلها كام شهر ويتعدm.
الشباب: كلهم بصو لبعض برعـ.ـب كبير وصدmه. ودهشه اكبر.
#: برجفه، والله يا، ياباشا ا. احنا ماقــ,تــلنا حد. ومنعرفش سعاتك بتتكلم عن ايه؟
فهد: بصوت غـــضــــبان چوووو. بتكلم عن جو.
الشباب كلهم اتخضو من صوته. و بصو ع چو
فهد: بطريقته قدر يعرف مين هو چوو وهز راسه تمام.
انتو متعرفوش إن چو. قبل الخناقه بتاعتكم وانكم تشرفو ع هنا. متورط ف جريمة قــ,تــل.
وانتو الخمسه اتورطو معاه. لأن الل اتقــ,تــل ده شخصيه مشهوره جدا؟
چو: برعـ.ـب ورجفه. والله انا ماقــ,تــلت حد. ا. انا معملتش حاجه ياباشا ابوس ايدك صدقنى.
فهد: قام من مكانه وحط ايدو ف جيبه ولف حوالين چوو وقال.
إنت امبـ.ـارح قــ,تــلت رجل اعمال معروف اوووى. وف نفس اللحظه هـ.ـر.بت وروحت بصيت لواحده وعاكستها.
وجبت صحابك يتعاركو معاك عشان تثبت ع نفسك إنك وقت الجريمه كنت بتتخانق. بس للاسف الكاميرات جابتك. وصحابك انت ورطهم معاك ولبسو قضيه هتكلفهم حياتهم.
#: بغـــضــــب منك لله ياجو الكـ.ـلـ.ـب وديتنى ف داهيه.
$: ياريتنى ماسمعت كلامك بقى انت تقــ,تــل وعايز تضيعنا معاك.
&: منك لله ياشيخ بتوقعنا وبتضحك علينا.
چو: واقف عرقان. وقلبه بيدق بسرعه من الرعـ.ـب. و. والله معملت حاجه. انا معرفش حاجه ولا قــ,تــلت حد. قــ,تــل ايه ياجدعان؟
فهد: بمكر. ضيعت صحابك ياچو. يلا الل حصل بقى. عموما القضيه لابساكو.
ويعتبر خلصت خلاص لأن أهل القتيل نفوذهم كبيره جدا.
واوراقكو اكيد هتتحول للمفتى قريبا. وساب الكرسي وخرج. اقفل الباب ده يبنى.
العسكري: قفل الباب.
فهد: للعسكرى. تعالى معايا. واتحركو كام خطوه وبعدو عن القفص. وفهد وقف بعيد وبص عليهم...
چو: واقف مزهول. وجواه رعـ.ـب رهيب.
صحابو بيبصو عليه بغـــضــــب شـ.ـديد. ولعنوه وسبوه. وقربو منه كلهم.
چو: بيرجع لورا بخــــوف. اسمعوا والله انا معملت حاجه. انا مقــ,تــلتش حد. انا معرفش هو بيتكلم عن مين؟
الخمسه: كل واحد قال حاجه. الل قال انت السبب وهنقــ,تــلك بأيدينا قبل ما احنا نمـ.ـو.ت.
والل توعد ليه بااكبر عقـ.ـا.ب. وهجمو عليه الخمسه. وضـ.ـر.بوه بغـ.ـيظ كبير جدااااا.
العسكري: فتح عينيه بدهشه. ينهار اسو، العيال هتقــ,تــل بعض. انا هروح ابلغ سيادة الظابط حالا. وجه يتحرك.
فهد: هششش اقف مكانك ومتتحركش. ومش عايز صوت واتحرك افتح الباب ده.
العسكري: بلع ريقه بصعوبه. وادى التحيه. ت، تحت امرك يافنـ.ـد.م، وراح فتح الباب ع الشباب.
فهد: طلع الفون والمفاتيح وحطهم ع المكتب. وقال كدا بقى ادخل افك الاشتباك رسمي. واتحرك ودخل القفص وقفل الباب. وبصلهم.
كلهم. انتبهو. ووقفو بينهجو. وجو عينيه اتقفلت من الضـ.ـر.ب.
فهد: قرب منهم كام خطوه. وقــلـــع الحزام. وموجود ف الحزام قطعه معدنيه مخصصه للتعذيب. وفهد من غير ما يتكلم. قرب منهم وضـ.ـر.بهم كلهم.
العسكري: واقف بره. ومزهول. وللحظه اترعـ.ـب من فهد. وشاف طريقة ضـ.ـر.به فيهم. وقال ينهار اسو، العيال مـ.ـا.تت اكتر ماهي مـ.ـيـ.ـته.
فهد: كومهم كلهم ع الأرض. وبيلبس ف الحزام. وراح عند الباب وقبل ما يخرج لف ليهم و قال. ده درس صغير بس لل يفكر يضايق اي بـ.ـنت بعد كده. وخصوصاً بـ.ـنت السيوفي. وسابهم وخرج. واخد المفاتيح والفون وخارج.
العسكري: مأدي التحيه بخــــوف كبير. وفاتح بوقه ببلاها. وعينيه ع فهد لحد ما اختفى.
فهد: خرج من القسم. وركب العربيه. وبص قدامه وكان غـــضــــبان جدا. وحاول يهدي نفسه. ويطمن نفسه إن ولاده بخير. وحمد ربنا إن آدm وتيم كانو موجودين. واخد نفس عميق ومسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر. وفاق وشغل العربيه. واتحرك ع فيلا السيوفي.
بعد فتره الساعه 5. ف فيلا عزيز.
كريم: داخل بالعربيه من بوابة الفيلا. وبص جمبه ع البوكس الكبير الل اشتراه لليليان. وابتسم. وهرش ف قفاه بحيره. وقال طيب انا هقدmه ازاى؟ اخلي ماما تقدmه ليها. تؤ مش هتبقى حلوه. طيب آرين. لالا دي بقى ممكن الكل يعرف. اووف طيب مييين؟ ايوووه ميرو. مفيش غيرها. ايوه صح. انا هتصل عليها وافهمها كل حاجه. ونزل من العربيه. وساب الهديه فيها. ودخل الفيلا. السلام عليكم ورحمة الله.
كلهم وعيلكم السلام.
مريم: بصت ف الساعه. ايه ياكريم ياحبيبى اتأخرت كل ده ليه؟
كريم: معلش يا امي عملت كام مشوار مهم. عرفتو إن عمي مراد وعمي فهد رجعو مصر؟
يوسف: ايوه ياكيمو عرفنا. واتصلنا سلمنا عليهم مؤقتا لحد ما نشوفهم إن شاء الله.
مريم: يلا ياكريم اطلع غير هدومك مفيش وقت
كريم: حاضر يا امي. انا ف ثوانى هاخد شاور واكون جاهز. لكن اهم حاجه. حضرتيلى هدومي؟ القميص الأبيض والبنطلون الاسود؟
مريم: بفرحه طبعا ياحبيبي. هدومك ع السرير. والبرفان والساعه وكل حاجه ف اوضتك جاهزه.
كريم: باس ع راسها. تسلمي ياست الكل. اومال اللمض فين؟
مريم: ههههه مصطفى ف اوضته بياخد شاور وهيلبس.
كريم: تمام. انا هطلع ومش هتاخر. وسابهم وطلع يجري ع السلم.
كلهم ابتسمو بحب وفرحه ع سعادة ابنهم
هنا: أشرف حبيبى تعالى نطلع نجهز نفسنا يكون الكل جهز.
اشرف: قام وقف ع رأيك. احنا المفروض يدوبك نتحرك.
يوسف: لسه ساعتين ياحج. إن شاء الله هنكون هناك ع الميعاد. واحنا كمان هنطلع نلبس.
وكل واحد طلع يجهز نفسه.
كريم: اخد شاور. وخرج. واتصل ع ميرو. وردت.
ميرو: الو بالعريس المنتظر.
كريم: بابتسامه. الو اذيك يامريم عامله ايه؟
ميرو: الحمد لله ياباشمنهدس. ايه فينك كدا. الساعه داخله ع 6 احنا بنام بدرى. ههههه.
كريم: ههههه لا متخافيش 7 بالظبط هكون عندكو. المهم بقى انتى اختى وعارفه غلاوتك عندي قد ايه.
ميرو: قعدت ع طرف السرير. وحطت رجل ع رجل. وقالت اممم. انا شامه ريحة مصلحه مش كدا.
كريم: هههههه. اه ياعفريته انتى. احم هي مش مصلحه اوي يعنى.
مريم: اممم أقل من 50 مقبلش ياكابتن.
كريم: ماشاء الله طول عمرك مضحيه يابـ.ـنتى والله.
ميرو: ههههه اعمل ايه بس. هو انا مودينى ف داهيه غير تضحياتي وتواضعي ده. هههههههه. المهم هات الل عندك. ايه نوع المصلحه يبنى.
كريم: كشر عينيه وقال دليفري.
ميرو: كشرت عينيها بعدm فهم. ايه؟ دليفري؟ انا مش فاهمه.
كريم: اسمعي يستى انا جايب هديه لليليان بوكس كبير. وبصراحه مش عارف اقدmها ليها ازاى. وحقيقي مفيش غيرك انتى الوحيده الل هتساعدينى وتقدmيها ليها.
ميرو: رفعت حاجبها. امممم خلاص تمام متقلقش سيب كل حاجه عليا.
كريم: بابتسامه. يسلام انا قولت مفيش غيرك هيحلها والله.
ميرو: انت بس سيبها ف العربيه. وابعتلى مفتاح العربيه.
كريم: تمام جدااا. وبصي انا هركن العربيه جمب باب الفيلا الخلفي بعيد شويه عن الباب الرئيسى اتفقنا.
ميرو: ههههههههه للدرجادي.
كريم: ايوه يابـ.ـنتى البوكس كبير جدا. وبجد بشكرك جدا من دلوقتي.
ميرو: متشكرنيش ياعريس احنا اخوات. ويلا بقى انا هقفل علشان اروح اشوف لي لي.
كريم: . هي ليليان عامله ايه يامريم؟
ميرو: ابتسمت بحب. لي لي مبسوطه اوى ياكريم. وقالت بدmـ.ـو.ع. كريم عايزه منك وعد.
كريم: باستغراب. وعد؟ وعد ايه الل عايزاه منى؟
ميرو: اوعدني انك تخلي ليليان ع طول مبسوطه وسعيده.
كريم: ضحك بصمت. دا انا مش بس بوعدك بده. انا بوعد نفسي وبوعد العالم كله. إن ليليان ديما هتكون وريدي. انتى مت عـ.ـر.فيش ليليان بالنسالى ايه؟
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بو.جـ.ـع. اتمنالك انت ولي لي انكو تعيشو مبسوطين ديما.
كريم: تسلمي ياميرو. وعقبالك كدا وساعتها بردو انا هاخد منه وعد انه يسعدك ديما.
ميرو: غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها نزلت. وهزت راسها وقالت بصوت موجوع إن شاء الله. احم انا هقفل مامي بتنادي عليا.
كريم: هز راسه مع السلامه. وقفل. وحط الفون ع الشاحن. وراح يلبس. وبص ع السرير واتفاجئ...
مريم: لبست وجهزت. ها يايوسف خلصت؟
يوسف: ايوه ياعيون يوسف. لبست وكله تمام. ولف ليها. وانبهر. اووو ماشاء الله. ايه الجمال ده.
مريم: ههههه يسلام خلاص ياحبيبى راحت علينا انهردا خطوبة ابنك.
يوسف: قرب منها. بقى بزمتك انتى ام العريس. والله الل يشوفك هيقول ياتري دي اخت العريس الصغيره ولا الاصغر منها.
مريم: ههههه. ياحبيبى ربنا مايحرمنيش من كلامك الحلو ده. وانت ماشاء الله عليك عيني عليك بـ.ـارده. اخو مصطفى الصغير.
يوسف: هههههههه. واضح عليا اوي كدا اني لسه صغير.
مريم: بتأكيد. طبعا ربنا يحفظك يارب ويبـ.ـارك ف عمرك.
يوسف: ويبـ.ـارك فيكي ياروحي.
الباب خبط.
يوسف: ادخل.
ثريا: دخلت. يوسف بيه. سي أشرف بيه بيقول لحضرتك انه جاهز.
يوسف: بص ف الساعه. وقال فعلا احنا يدوبك نتحرك.
مريم: ماشي شكرا يا ثريا روحي انتى واحنا نازلين.
ثريا: هزت راسها تحت امرك. وخرجت.
مريم: كشرت عينيها. ايه ده. انت سمعت صوت كريم؟
يوسف: سكت وقال ايوه ده بينادي عليكي.
مريم: طيب انزل انت وانا هروح اشوفه محتاج مساعده ولا ايه؟
يوسف: تمام. بس متتاخروش.
مريم: حاضر. وخرجت.
يوسف: نزل. وشاف اشرف وهنا قاعدين. وقال اومال مصطفى فين؟
مصطفى: نازل ع السلم بفخامه. وقال أنا هنا ياحج جو.
يوسف: لف ل مصطفى. وابتسم من هيئته الجميله.
كريم: بنرفزه وصوت عالى. مااااااماااااااا. انتى ياماااااماااااا.
مريم: دخلت تجري. بسم الله ايه ياكريم يبنى بتنادي عليا بصوت عالى اوى كدا ليه؟ ف ايه؟
كريم: مسح وشه بايديه ونفخ بنفاذ صبر.
مريم: اله مالك ياكريم. وانت لسه مالبستش ليه؟
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ. البس؟ وهو فين اللبس الل هلبسه ياماما.
مريم: حبيبى انا مطلعالك لبسك ع السرير. وبصت ع السرير وقالت ايييه ده؟ ايه اللبس ده؟ لأ انا مطلعالك الطقم الجديد قبل ما انزل.
كريم: وزي ما حضرتك شايفه. اللبس الل موجود بنطلون اسود وقميص تانى.
وقولت يمكن حضرتك اتلخبطى. وقلبت الاوضه كلها. ودخلت غرفة اللبس بتاعتى ودورت فيها كلها. مفيش اى أثر للطقم الجديد.
مريم: بتعجب. غريبه فعلا. هيكون راح فين؟
كريم: كشر عينيه بغـ.ـيظ. وقال بتحذير. عارفه لو كان هو؟ انتى مت عـ.ـر.فيش انا هعملك فيه ايه؟
مريم: بحيره. لأ لأ. اخوك مصطفى مش مـ.ـجـ.ـنو.ن للدرجادي. انا طلعتلو طقم. بنطلون وتيشرت. وكملت بتـ.ـو.تر. هو نفس اللون الل ع سريرك ده.
لأ مصطفى مايعملهاش احم وعشان تصدق ثوانى انا هتصل ع باباك. واتصلت ع يوسف.
يوسف: لأ ماشاء عليك يا مصطفى. ده كأنك انت العريس.
مصطفى: عدل ياقة القميص. تسلم ياحج. دي ااقل حاجه عندي.
يوسف: هز راسه وضحك. وفونه رن ورد ع مريم. الو. اتاخرتو ليه يامريم؟
مريم: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. يوسف هو. هو مصطفى نزل ولا لسه؟
يوسف: بفرحه لا نزل. وماشاء الله عليه. انتى لما تشوفيه هتنبهري بيه.
مريم: تنحت. هو. هو لابس بدله؟ ولا طقم عادي؟
يوسف: هههههههه بدلة ايه بس ياحبيبتى. ده لابس حتة طقم قميص ابيض وبنطلون اسود بجد مرسومين عليه.
مريم: تنحت اكتر. وصكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وبصت ف الساعه وكانت 6 وربع. وقالت ماشي يا يوسف.
يوسف: اله هو العريس المستعجل أتأخر ليه؟ يلا بجد مفيش وقت كدا هنتاخر ع الناس.
مريم: بصت ع كريم الل متنرفز. وهزت راسها حاضر نازلين حالا. مع السلامه وقفلت.
كريم: بصلها لابسه صح؟
مريم: بتمثيل هههههههه. انما اخوك ده عليه حركات. عايز يعمل نفسه عريس وخلاص.
كريم: بغـــضــــب، ضـ.ـر.ب قبضة ايدو ف ايدو التانيه. وقال طييييب مااااشي يامصطفى وحيات، مااااشي انا هروح اقــلـــعه الطقم حالا.
مريم: وقفت قدامه. خلاص ياكريم. مفيش وقت هنتاخر ع الناس. البس اي طقم جديد تاني.
كريم: بنرفزه بس انا شاري الطقم ده للخطوبه ياماما. ومصطفى اتعدى حدوده. وعشان تكوني عارفه انا مش هعدي الل عمله ده بالساهل...
مريم: بحده. بتعلى صوتك عليا ياكريم؟ خلاص انت عارف إن مصطفى بيحبك. وبيحب بهزر معاك. انا معاك إن المرادي زودها كتير وانا ليا معاه كلام تانى. ولو كان ف وقت اكتر من كده انا كنت اتصرفت معاه.
كريم: نفخ بديق حقيقي. ماما انا مقصدش انى اعلي صوتي ع حضرتك.
مريم: قربت منه. وحطت أيدها ع دراعه وابتسمت. حبيبى انا عارفه كل ده. وعشان خاطر ماما حبيبتك. البس عشان منتأخرش.
كريم: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. وسكت.
مريم: ربتت ع ايدو. وحاولت تغير الموضوع. وقالت انت عارف بقى اللون الكحلى عليك يجنن. والاسود كمان ده ملك الالوان.
انا هطلعلك طقم جديد وع زوقي كمان. وراحت ع الدولاب. وقالت جواها. الله يهديك يا مصطفى انت مش هتسكت غير لما يضـ.ـر.بك. وطلعت طقم شيك جدا. وقالت اتفضل ياكيمو. الطقم ده هيكون خرافه عليك. تحب اساعدك؟
كريم: بص ف الساعه. وهز راسه لا متشكر. اتفضلى حضرتك وانا هلبس واحصلك.
مريم: ابتسمت تمام. وخرجت وهي بتتوعد لمصطفى.
مصطفى: قاعد جمب يوسف.
مريم: نزلت ووقفت قدام مصطفى بغـ.ـيظ واضح عليها.
مصطفى: فهم. وقام وقف قدامها ها ايه رايك ياست الكل. تسلم ايدك ف زوقك.
مريم: بصوت جهوري انت ازاى تلبس طقم اخوك كريم يامصطفى. انت مش هتبطل حركاتك دي بقى؟
الكل بص لبعض بدهشه.
مصطفى: بتمثيل الصدmه. ايييييه؟ حضرتك بتقولى ايه ياماما. ده طقم كريم اخويا؟
ينهار مش واضح. صدقينى انا لو كنت أعرف مكنتش لبسته ينهار ابيض ع الل عملته. لأ لأ لأ انا هطلع اغيرو حالا.
مريم: بغـ.ـيظ. انت ياولد انت مش هتتعدل. الطقم ده كان ع سرير اخوك كريم؟ واللبس الل عند كريم كان لبسك انت.
مصطفى: اها. يعنى حضرتك حطيتى لبسي عند كريم؟ ولبس كريم عندى؟ طيب وانا هعرف منين؟
يوسف: خلاص بقى يامريم مش عايزين مشاكل. ده يوم مميز بالنسبه لكريم.
هنا: كشرت عينيها. ولد بكاش.
أشرف: ههههه. الواد ده نصاب.
مصطفى: انا؟ دانا مظلوم والله.
كريم: لبس ونازل ع السلم. وكان ماشاء الله. الطقم متفصل عشانه. وعضلاته البـ.ـارزه زودت من وسامته.
مريم: ابتسمت بدmـ.ـو.ع. ماشاء الله عليك ياكريم يبنى. الله اكبر عليك.
هنا: بسعاده ماشاء الله. قمر ياحبيب ناناه.
كريم: ابتسم شكرا جدا ياناناه. شكرا يا امي. وبص ل مصطفى ف نظرة توعد واجرام ف نفس الوقت.
مصطفى: اوبااا احلى عريس ده ولا ايه؟ قمر ياكيمو باشا.
كريم: رفع ايدو ع كتف مصطفى وضغط عليه. وضحك بتمثيل. تسلم يادرش. بس حلو الطقم عليك.
مصطفى: بيتالم. وضحك بتمثيل. شكرا جدا ياخويا ياحبيبى.
كريم: قرب منه وهمس. وحيات امى ماهعديهالك يامصطفى.
مصطفى: ببرود. بس الطقم جـ.ـا.مد عليا صح؟
كريم: بغـ.ـيظ. جداااا.
أشرف: يلا بينا كدا هنتأخر ومش حلوه مننا. واخد هنا وخرجو.
يوسف يلا ياحبيبتى. واخد مريم وخارجين.
مصطفى: جه يخرج بسرعه وراهم عشان خايف من رد فعل كريم.
كريم: بحركه سريعه. شـ.ـد مصطفى وحط ايدو ع بوقه. وقال ششش مش عايز اسمع صوتك. وشال ايدو.
مصطفى: وسع كدا مـ.ـا.تسبنى امشي. وبيعدل ف القميص.
كريم: بغـ.ـيظ مكبت. وراح ضـ.ـر.به لكمه ف وشه. وقال دى عشان تحترم نفسك معايا.
مصطفى: ااااه ووقع ع الأرض. وماسك وشه ااااه منك لله يا كريم اااه.
كريم: عدا من فوق مصطفى وسابه واتحرك.
بعد شويه. فيلا العدوي. ف الليفنج
كل شباب العيله متجمعين وبتكلمو مع بعض. آدm وطارق وفارس. جاسر ومالك وآسر. ومحمد وتيم. وزياد وياسين. ومراد وفهد وزين وفارس و آدm مراد و آريان و آركان.
وف مكان تانى. مريم قاعده مع البنات. رنا وملك. وماليكه. ونور ورينو. وفريحه وريتال. ورودي وساره.
أما الاحفاد الصغيرين مع تالين ف اوضتها.
وباقى. البنات موجودين ف اوضة ليليان.
ليليان: واقفه قدام المرايا. ولابسه فستان جديد ورقيق جدا وحجاب وحطه لمسات خفيفه جدا.
ميرو: لفت ليليان ليها وابتسمت بسعاده. ماشاء الله. انتى جميله اوي يالي لي.
آرين: واووو بجد قمووووره وكيوت جدا.
چود: اقسم بالله. انتى من الآخر كدا وحش الكون. عتلاق كريم لو شافك هياخدك ع المآذون وقتي.
تمارا: خبطت چود ع راسها. وقالت بيئه. يابـ.ـنتى انتى تسكتى كلامك كله يودي فداهيه اسكتى ياماما. وراحت عند ليليان. يؤبرني هالمكسوفه. مالك يالي لي وشك احمر اوى يابـ.ـنتى. بس بجد اللهم بـ.ـارك عليكي قمر 14
ليليان: بحرج كبير. ميرسي جدا يابنات. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. بصراحه انا حاسه ان رجليا مش شايلاني.
ميرو: تعالى اقعدى. واهدى خالص وبعدين دي مقابله عاديه اتفاق وقراية فاتحه.
آرين: بصت من الشباك. وسقفت بفرحه. واااو كريم جه يابنات. وزي القمررررر. تعالو. تعالو بسرعه.
كلهم: راحو وقفو قدام الشباك.
ميرو: مسكت ايد ليليان. وراحو وقفو.
ليليان: عينيها بتدور ع كريم. وشافته بيقفل باب العربيه. وقلبها هيطلع من مكانه. وجماله خـ.ـطـ.ـف قلبها اكتر. وضغطت ع ايد مريم.
ميرو: حست بيها. وربت ع أيدها. وقالت ماشاء الله بجد انتو الاتنين لايقين ع بعض.
چود: عينيها ع مصطفى. وانبهرت بجماله. لكن ديما بتمثل أنه مش ف دmاغها مع انها بتمـ.ـو.ت فيه. وقلبها دق بقوه كبيره.
آرين: بزهق. وسعو بقى يابنات انتو هرستونى. اوووف.
كلهم: اتحركو.
آرين: بتفكير. اممم بت يا چود تعالى ننزل تحت. ونعرف اخر الاخبـ.ـار. ونطلع نقول للعروسه ههههه.
چود: بتفكر ف مصطفى وأنها هتشوفه عن قرب. وقالت فكره حلوه يا آرين تعالى يلا. وسابوهم ونزلو.
ف الليفنج. بعد الترحيب والسلامـ.ـا.ت.
أشرف: اتكلم. وابتسم. وقال والله يا آدm ياخويا الواحد مش عارف يقول ايه هههههه.
آدm: ههههه فعلا يا اشرف. ومن غير ما تقول ياحبيب اخوك. ليليان بـ.ـنتك وحفيدتك.
اشرف: ليليان دي بـ.ـنت الغاليين. ووعد منى ليك انها هتكون ملكه ف بيت عزيز.
آدm: ربت ع رجله. مش محتاج منك وعد يا أشرف. احنا مش عشرة يوم يصحبى.
أشرف: بابتسامه. ربنا يكرمك وانت ونعم الأخ. وربنا وفقك وجمعت العيله الجميله دي. وانا يشرفنى بجد إن اطلب ايد بـ.ـنتى وحفيدتى وحفيدتك ليليان العدوي. لابني وحفيدي كريم عزيز.
الكل قاعد مبتسم. وكريم قلبه ملهوف وعايز يشوف ليليان.
وزين قلبه مبسوط وزعلان ف نفس الوقت.
ومراد أخوه قاعد جنبه. وبيتخيل مريم بـ.ـنته. وقال جواه معقول ممكن ميرو بـ.ـنتى تبعد عني؟
آرين وچود. واقفين. جمب العمود وفاكرين نفسهم محدش شايفهم.
آدm: هز راسه. الشرف لينا احنا يا أشرف. وكريم ده ابنى وحفيدي. ولا ايه ياكيمو.
كريم: بتـ.ـو.تر. ا. ايوه. طبعا طبعا ياجدو.
يوسف: احم انا اسف طبعا. لكن ممكن نتكلم ف التفاصيل. وانت عارف ياعمي انا تحت امرك ف اي طلب. وخلى عروستنا تشاور بس. واحنا علم وينفذ.
آدm: ابتسم. تسلم يايوسف يبنى. لكن احنا الل يهمنا كريم. انه يحافظ ع الامانه.
كريم: ابتسم بحب كبير. وانا إن شاء الله قدها ياجدو. واوعدك أن الانسه ليليان هتكون مصانه. ومقامها عالى. ودي بـ.ـنت عمتى قبل اى حاجه. ومن دmي. وربنا يقدرني وأقدm ليها السعاده.
زين: عيونه لمعت بدmـ.ـو.ع. وانا مش عايز حاجه تانى غير كدا. اهم حاجه انى بـ.ـنتى تكون فرحانه. ودي عندى بكنوز الدنيا ياكريم يابني.
كريم: اوعدك ياعمي.
آدm: قبل ما نقرا الفاتحه. انت اخر ميعاد ليك للجيش امتى؟ ومدتك سنه صح؟
كريم: إن شاء الله. هسافر مركز التدريب. كمان 45 يوم.
آدm: هز راسه تمام. يبقى كتب الكتاب قبل ما تسافر بيوم. والفرح بعد مـ.ـا.تخلص جيش. يعنى بعد سنه ونص تقريبا.
كريم: بص للكل بصدmه. لانه كان عايز يكتب الكتاب قبل كده بكتير.
مراد وفهد. وآدm مراد. ابتسمو من تفكير آدm العدوي. وانه مايديش فرصه لكريم يقرب من ليليان هههههههههههه.
أشرف: ع خيرة الله. نقرا الفاتحه؟
طارق: انت لسه هتسال؟ انجزو بقى انا جوعت. ما احنا عارفين إن كل ده هيحصل. والقبول موجود. ورفع ايدو وقرا الفاتحه بصوت عالى. بسم الله الرحمن الرحيم...
الكل بص لبعض وضحك. وقرو الفاتحه.
طارق: بصوت عالى آميييين.
زينب. : بفرحه. شايله الضيافه. ووراها البنات. وحطو الضيافه للشباب. وزينب. شالت صينيه تانيه كبيره. ودخلت ع الستات. وزغرطت بفرحه. وقالت الف مليون مبروك ياهوانم. اييييهييي انتو لسه ماقرتوش الفاتحه.
مريم عزيز: قامت بسرعه وراحت عند زينب. بجد يازينب. هما قرو الفاتحه؟
زينب: زغرطت تانى. والكل اتخض وضحك. وقالت ايووووه ياست الدكتوره. سي آدm بيه وافق وقرو الفاتحه. والجواز بعد سنه ونص إن شاء الله. وزغرطت تانى. الف مبروك ياست ريتال هانم. الف مليون مبروك ياست مريم ياست الكل.
مريم: ضحكت بسعاده الله يبـ.ـارك فيكي يازينب. تعالى امسكي. خدي الفلوس دي وزعي ع البنات ف المطبخ. ودي ليكي انتى.
زينب: بسعاده إلهي يكرمك ياست الكل. الهي تيعشي وتفرحي باحفاد احفاد أحفادك قادر ياكريم انتى وسيدي آدm بيه. الف مبروك ياهوانم متجمعين ف الفرح ديما.
ريتال: قامت بسرعه وقلبها بيدق بفرحه كبيره. امسكي يازينب. الفلوس دي. واعملى زي ما ماما مريم قالتلك. انتى ديما بتجيبى الاخبـ.ـار الجميله زيك.
زينب: بفرحه انا جميله؟ الهي يجبر بخاطرك. وكتاب الله عشان الكلمتين الحلوين دول. لا اخلى الجيران تسمع صوت فرحتنا. وخرجت وهي بتزغرط.
مريم عزيز: حـ.ـضـ.ـنت ريتال. مبروك. مبروك ياريتال.
ريتال: بدmـ.ـو.ع الف مبروك عليكي ليليان يامريم. بس امانه عليكي. اوعي تزعليها. ارجوكي.
مريم عزيز: ههههه يابـ.ـنتى كلامك ده يزعلنى والله. وانتى بتعيطي ليه دلوقتي. دي ليليان رايحه بيتها وعيلة عزيز. عيلتك يعنى مش حد غريب.
هنا: سيبيها يامريم يابـ.ـنتى. هي ريتال حساسه حبتين. وبعدين لي لي حفيدتى الغاليه.
فريحه: قامت الف مبروك ياروتي. الف مبروك يامريومه. وسلمت عليهم.
الكل سلم وبـ.ـارك وهنى.
چود: سقفت بفرحه ايوووه بقى. انا هطلع جري للبنات اقولهم. وجريت من قدامها.
آرين: عيونها ع ابوها. وكشرت عشان رافض الحربيه. ولفت وشها. واتخضتت ورجعت خطوه وخبطت ف العمود بضهرها. هييييي. بسم الله.
آدm مراد: قرب منها. ورفع ايدو ع العمود. ورفع حاجبه. واقفه هنا ليه؟
آرين: حطت ايدها ع قلبها. ايه يا آدm مش تكح؟ خضتنى.
آدm مراد: بيرسم تفاصيلها. وقال. واقفه هنا ليه يا آرين؟
آرين: فتحت عينيها. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ا. ابدا انا كنت بتصنت عليهم.
يووووه لااا لأ مش بتصنت بالمعنى ده. هو يعنى انا كنت، وبعدها كشرت بزعل. سبنى بقى يا آدm عشان أنا زعلانه اوي.
آدm مراد: خمس دقايق وتكوني ف الجنينه. ومشي بسرعه لأن فهد كان هيشوفو.
آرين: بتهمس خمس دقايق؟ تؤ طيب ليييه؟ انا كنت عايزه اقولهم ع الخطوبه؟
يووووه. لما اشوف حضرته عايز اي؟ وافتكرت. وقالت ايوووه صح انا لازم أسأله ليه رافضين انى ادخل حربيه؟ واتحركت.
تيم: قام وبـ.ـارك ل كريم. والشباب سلمو و بـ.ـاركو لكريم
مصطفى: كل شويه يعدل ياقة القميص ويغـ.ـيظه. ويبص ل كريم ويضحك. وقام سلم عليه. مبروك ياباشمهندس كيمو.
كريم: ضغط ع ايد مصطفى جـ.ـا.مد جدا.
مصطفى: غمض عينيه وبيحاول يدارى الألــم عشان الناس الل قاعده.
كريم: شـ.ـد مصطفى لحـ.ـضـ.ـنه. وهمس ف ودنه الله يبـ.ـارك فيك. ويرحمك مني ع الل هعمله فيك اول ما نروح.
مصطفى: مـ.ـا.تهمد بقى شويه. ايه مكنش طقم ده؟ وسع كدا. لما اروح اشرب حاجه.
البنات: فوق سمعو الزغاريط وچود طلعت بلغتهم الخبر. وليليان ضحكت بسعاده كبيره وعيونها دmعت من الفرحه وقرأت الفاتحه. والكل سلم عليها.
ميرو: افتكرت. الهديه. ومحتاره تاخد المفتاح من كريم ازاي؟ وقالت بقولكو ايه يابنات انا هنزل اسلم ع ناناه هنا وملك. ونزلت بسرعه.
ياسين: فونه رن. وقاعد جمب تيم. وقام بعد اذنك ياتيم اعدى جالى مكالمه مهمه جدا.
تيم: هز راسه. واتحرك. اتفضل يا ياسو.
ياسين: ابتسم شكرا جدا. واتحرك وخرج يتكلم ف الجنينه.
فهد: قعد جمب تيم. ايه يادكتور تيم مش منـ.ـد.مج معاهم ليه؟
تيم: ابتسم. انا منـ.ـد.مج بس محتاج فنجال قهوه وهتلاقينى منـ.ـد.مج اكتر ههههه.
فهد: قهوه. بس كدا. ماشي يسيدي. وبص قدامه. وقال چواد تعالى اقولك.
چواد: جه جري نعم ياعمو.
فهد: روح ل زينب المطبخ. وقولها تعمل فنجال قهوه للدكتور تيم.
چواد: هز راسه حاضر ياعمو. واتحرك.
تيم: ابتسم. متشكر يا فهد. وبصله ايه مش عوايدك يعنى؟
فهد: ليه ياعم مش عوايدي. عمرى ما جبتلك قهوه؟
تيم: اتعدل. وبص ف عينيه. وقال لأ انت جبتلى كتير. بس دلوقتي حاسس إن نظرتك مختلفه ليا. فيها راحه يعنى.
فهد: ابتسم. وقال. فعلا بس عايزك تعرف انى ديما بحبك. ومن وانت سن يوم. ولحد دلوقتي. بس كنت ديما قلقان.
تيم: هز راسه بابتسامه. والقلق ده راح لما عرفت الحقيقه مش كدا.
فهد: مش البظبط. الحقيقه حتى لو غير كدا. انا معنديش مانع طبعا. لكن كل خــــوفي من التعليق المزيف. الحب من طرف واحد ده ياتيم ممـ.ـيـ.ـت. واتمنى انك متجربوش. ولو انى شايف ف لمعة عينيك و.جـ.ـع كبير متدارى.
تيم: هههههههه. لا يافهد اطمن. انت عارف تيم. لو جواه حاجه هيقولها وقدام الكل.
فهد: ولو ف حاجه. هتعمل مشكله. انت بتدفنها جواك ياتيم. بس هل تفتكر ده الصح؟
تيم: بص لفهد بصمت كبير وسكت.
فهد: هز راسه. وربت ع كتف تيم. الل جواك صعب حد يعرفو غيرك.
لكن ف فئه معينه من الل جربو الو.جـ.ـع اكيد هيحسو بيك. وقرب منه وهمس. فهد موجود ديما. يوم ما تحب تطلع المدفون جواك. هتلاقي اب وصديق ف ضهرك.
وده الل عمله معايا زمان ابوك محمد عزيز. وقام وقف. وساب تيم ف امواجه. وحيرته.
ميرو: واقفه عند السلم. ومحتاره تعمل ايه. بتتصل ع كريم. لكن مبيردش. ومسمعتش صوت فونه رن ف الليفنج. ونفخت بغـ.ـيظ. وبعدين بقى؟ هو فونه صامت ولا سابه ف العربيه؟ وبصت بالصدفه وشافت ياسين من شباك الصاله. واقف ف الجنينه بيتكلم ف الفون. وقالت ايوه هو ياسين الل هيجبلى المفتاح من كريم. وخرجت من باب الفيلا.
كريم: قاعد جمب ابوه وقال بابا. مش المفروض اقدm الخاتم لليليان؟
يوسف: تنح. هو انت جايب خاتم؟
كريم: ايوه يابابا.
يوسف: بغـ.ـيظ. ولسه جاي تقول ياغـ.ـبـ.ـي. المفروض بعد قرابة الفاتحه كنت وقفت وقولت عايز اقدm خاتم الخطوبه للعروسه.
كريم: ما انا بقى. كنت متلخبط يابابا. وبعدين هندخل ع ليليان من غير هديه؟
يوسف: اتكلم عن نفسك يابغل انت. انا جبت لخطيبة ابنى طقم الماظ حر وحياتك. وزمان امك قدmته ليها.
كريم: بغـ.ـيظ. لأ بقى كدا كتير عليا اقسم بالله. مش كفايه جدى آدm كروتنى ف كتب الكتاب. انا من ساعتها وانا متغاظ.
يوسف: هههههههههههه جدك آدm حسبها صح ف ثانيه. هههههههه معلش مش جديد عليه. المهم أنا هتصرف متقلقش.
كريم: ابوس ايدك اعمل اي حاجه.
يوسف: حس إن ابنه تفوق عليه ف العشق. وابتسم بحب كبير. وهز راسه. وبص ل آدm. وقال لو سمحت ياعمي. كريم عايز يقدm خاتم الخطوبه للعروسه. ده بعد اذنك طبعا انت وزين. وكمان عمها مراد.
مراد: ههههههههه بلاش انا هههههه. عشان ممكن كريم يزعل مني هههههههههههه.
فهد: هههههه. وهمس ف ودن مراد. اه عارفك تحب تفرق الناس موووت
مراد: اله. وانا مالي يالمبي. هو انا هقول حاجه اكتر من شرع ربنا. أنه لا يجوز.
فهد: هههههههههههه. لا صح انت بلاش تتدخل احسن.
آدm: هز راسه تمام. ثواني هبعت حد يشوف عروستنا.
تيم: اخد فنجال القهوه. وخرج يشربه ف الجنينه.
كريم: همس بفرحه. شكرا جدا يابابا.
يوسف: ربت ع كتفه. الف مبروك ياكيمو.
ميرو: راحت عند ياسين. وندهت عليه. احم ياسين.
ياسين: سمع صوتها وقلبه دق بسرعه. ونزل الفون من ع ودنه ولف ليها...
ميرو: ابتسمت بعفويه. اذيك ياحضرة الظابط مقدmا.
ياسين: بلخبطه. رفع الفون ع ودنه وقال الله يسلمك.
احم قصدى طيب يصحبى مع السلامه انت دلوقتى وهكلمك اول ما اروح البيت. وقفل. وقال بهيام اذيك يامريم؟
ميرو: الله يسلمك. معلش كنت عايزه منك تعملى خدmه صغيره.
ياسين: بسعاده كبيره. قرب منها خطوه مع حفظ المسافه. ياخبر انتى تؤمري أمر. خير.
ميرو: ميرسي جدا ياياسين بصراحه انا كنت عايزه منك تجيبلى مفاتيح عربية كريم. بس ياريت من غير ما حد من العيله ياخد باله. انت بس قول ل كريم هات مفاتيح العربيه لمريم.
ياسين: بس كدا. حاضر من عينيا.
ميرو: عن عمد. الف شكر بجد انت اخ ونعم ربنا يكرمك.
ياسين: انتبه. وكأنه فاق من الوهم بسرعه. وقال بحـ.ـز.ن متدارى. احنا اخوات ومفيش كلمة شكر بينا يا دكتوره. بعد اذنك وسابها ودخل.
ميرو: وقفت مكانها. وزعلت جدا ع ياسين. هي حاسه بيه. لكن قلبها رافض يتقبل اى حد غير تيم وبس...
آدm مراد: واقف عند البيسين الخاص بيه. وحاطط ايدو ف جيبه. وباصص للميا. وقال اتأخرتي ليه؟
آرين: جايه من وراه ووقفت وتنحت. ايه ده؟ عرف ازاى انى موجوده؟
آدm مراد: تعالى يا آرين. وبطلى تكلمي نفسك.
آرين: بحرج. احم وجت وقفت قدامه. ممكن اعرف بقى انت عرفت انا جيت ازاى؟
آدm مراد: اظن انتى ماشيه ع الأرض مش جايه طايره. ولا ايه؟
آرين: اممم نظريه بردو. طيب انت ليه قولت اجيلك هنا. واختفيت مره واحده من قدامي.
آدm مراد: انا قولتلك تيجي هنا عشان اعرف مالك؟ وزعلانه ليه؟
آرين: بطفوليه. ااه اسكت يا آدm. بابي رافض انى ادخل كليه حربيه.
آدm مراد: بصلها بغـــضــــب وقبض ع ايديه انتى قولتي اييييه؟
آرين: خبطت برجليها ع الأرض مكانها. وقالت بنرفزه. هو ايه ده بقى. كل ما اقول حاجه انت ومامي تتنرفزو عليا. اعااااااا. انا اتخـ.ـنـ.ـقت.
آدm مراد: غـــضــــبه اختفى ف ثواني. بس ياطفله، انتى اصلا ازاى تفكري مجرد تفكير ف الحربيه؟
آرين: ببراه لدرجة انها خلت قلب آدm يدوب ف عشقها. آدm ممكن تفهمني طيب ليه رافضين انا بقتنع بيك انت. قصدى يعنى بكلامك انت.
آدm مراد: . تعالى اقعدى هنا يا آرين وانا هشرحلك كل حاجه. بس حتى لو مقتنعتيش انسي فكرة الحربيه دي تماما فاهمه.
آرين: نفخت بطفوليه. وبتقلدو. حتى لومقتنعتيش انثي الحلبيه دي تماما. اوووف.
آدm مراد: بتحذير. بتقولى ايه يا آرين؟
آرين: قعدت بنرفزه. مابقولش حاجه. ممكن بقى حضرتك تقولى كل حاجه عن الحربيه وايه وجه الاعتراض؟
آدm مراد: هز راسه. وقال جواه اصبر عليها يا آدm لسه طفله.
وشـ.ـد الكرسي بغـــضــــب وقعد ع الكرسي بالعكس قدامها. بصي يا آرين. اولا كدا ماينفعش بنوته رقيقه ذيك كدا تدخل الحربيه. ليه؟ لان الحربيه مش سهله. وكلها أمور خطيره من ناحية التدريبات والسلاح والسفر ومواجهة المـ.ـو.ت. المخابرات صعبه جدا يا آرين.
آرين: قالت بتمنى، بس انا عايزه اكون زي بابي. عايزه اكون زى خالو مراد وزيك يا آدm. انا نفسي اكون بطله وقويه وشجاعه عايزه يكون ليا كارير معين لحياتى. انتو ليه مش قادرين تفهموني؟
آدm مراد: ابتسم. وقال بذكاء. طيب جدك آدm ايه رايك فيه؟
آرين: بفخر. بابا آدm؟ ده ايكونه كدا محصلتش. شخصيه جميله جدا. بيجمع بين حجات كتير جدا. أولهم القوه والذكاء والشجاعه والدهاء. كون امبراطوريه آدm وجمع العيله. وماشي ع مبدأ الاتحاد قوه والتفرق ضعف. بيعامل الصغير ذي الكبير بيحترم الكل. عنده ثقه ف نفسه جميله جدا. عنده حب ل ماما مريم. حب ايه؟ عندو حاله مابعد العشق. لحد دلوقتي العشق موجود بينهم. بابا آدm زي العمر مش هيتكرر مرتين.
آدm مراد: بيسمعها وعينيه ف عينيها. وعشقه بيزيد وابتسم من نضج وصفها لجدها آدm. وضحك بصمت. وقال. طيب ايه رايك انك تكوني حليفة آدm العدوي. وتوصلي لنفس ليفل القوه والشجاعه. بصي يارينو ياصغيره. مش لازم تعرضي نفسك للخطر عشان تثبتي انك قويه. ومش لازم تدخلي حربيه عشان يكون ليكي كارير معين؟ ومش لازم تختاري الاصعب عشان توصلي. وبعد مـ.ـا.توصلي هتكوني هلكتى تماما. لأ انتى قدامك فرص كتير جدا انك توصلي للقمه. ايوه هتتعبى عشان توصلي. بس تعب عن تعب يفرق. يعنى انتى ربنا ميزك ودmاغك حلوه وذكيه وبتطلعي من الاوائل. ليه متحطيش هدف قدامك ومن غير مخاطر و بذكائك هتوصلى وهتكوني حاجه كبيره جدا.
آرين: بتفكير. اممم طيب انت شايف انى ممكن اكون ايه؟
آدm مراد: غمض عينيه وقلبه قال. نفسي اشوفك نصي التاني.
آرين: كشرت عينيها. انت يا ااادm روحت فين؟
آدm مراد: قال شايفك حاجه كبيره اوى يا آرين. وعايزك تشوفي انتى متميزه ف ايه ف دراستك. وتركزي فيها. وصدقينى هتكوني فخر للعيله كلها.
آرين: هزت راسها بزعل حقيقي. عارف يا آدm. انا بجد كان حلم حياتى كلها انى اكون ف حربيه. وديما شايفه نفسي ظابط آرين السيوفي. والحلم كبر جوايا. وبشبح ابتسامه قالت. بس انا مقدرش اعيش يوم واحد وبابي زعلان منى. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وابتسمت بتمثيل. بس هحاول اغير حلمي. وقامت بحـ.ـز.ن. انا هروح للبنات لانى اتأخرت عليهم. وجريت من قدامه.
آدm مراد: شاف دmـ.ـو.عها. وصك ع اسنانه بغـ.ـيظ واضح.
ميرو: واقفه عند عربية كريم. وشافت ياسين جاي عليها.
ياسين: ابتسم بتمثيل. اتفضلى المفتاح.
ميرو: بفرحه. ميرسي بجد يا ياسين. انا مش عارفه اقولك ايه بجد.
ياسين: ابتسم. متقوليش حاجه. انتى قولتى قبل كده اننا اخوات.
ميرو: ابتسامتها اختفت. وزعلت ع ياسين. وقالت ياسين انا كنت عايزه اقول حاجه. وياريت مـ.ـا.تفهمنيش غلط.
ياسين: أتأكد من نظرتها. وقال مافيش داعي يادكتوره. وكل جـ.ـر.ح مع النسيان هايتلم من تاني.
ميرو: افتكرت تيم. ولا إراديا. كررت جملة ياسين. كل جـ.ـر.ح مع النسيان هايتلم من تاني. وغـ.ـصـ.ـب عنها دmـ.ـو.عها نزلت.
ياسين: اتخـ.ـنـ.ـق لدmـ.ـو.عها. انا اسف يامريم. انا قولت حاجه ضايقتك. وطلع منديل ورقي اتفضلى وياريت متعيطيش وانا اسف بجد. انا مقصدش حاجه صدقينى.
ميرو: اخدت المنديل ومسحت دmـ.ـو.عها. وهزت راسها بلاء. انت مقولتش حاجه غلط يا ياسين. وانا حاسه بيك.
ومش عايزاك تعاني وتتعلق باأمل كـ.ـد.اب. وتعيش ف سراب. انا من زمان كنت عايزه اقولك انك زي اخويا فعلا.
ودي حاجه مش بايدي. وعيطت بصمت وصدقينى كلامي ليك بيد.بـ.ـحنى لانى مقدره جـ.ـر.حك دلوقتي. انا بجد اسفه اوي يا ياسين.
انت انسان محترم جدا وطموح. وانت مكسب كبير لاي واحده ف الدنيا. لكن، وبصت بعيد وضغطت ع شـ ـــفــايـــ ـفها وعيطت بشهقات و.جـ.ـع. ومش قادره تقول اكتر من كده.
ياسين: قلبه اتقسم نصين. وعايز يختفي ف مكان لوحدو. لكن دmـ.ـو.عها صعبه جدا عليه.
ورغم أنه مجروح أتأكد من أنها مجروحه زيه. وف نفس الوقت احترم شجاعتها ف انها فوقته لنفسه. وغمض عينيه وجمع قوته. وفتح مره واحده وابتسم بتمثيل.
ت عـ.ـر.في اول مره اشوفك بتعيطي. ولو الحج آدm العدوي شافك بتعيطي وانا واقف كدا سايب اختى تعيط كان عمل منى بطاطس محمره.
ولا آدm مراد بقى كان دفني مكاني. بس متقلقيش عليا انا ظابط برضو واعرف اتعارك هههههههه.
ميرو: غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت لكن بو.جـ.ـع لانها حاسه بيه.
ياسين: بتنهيده. ايوه كدا. اضحكي. المهم بقى مقولتليش انتى كنتى عايزه مفاتيح كريم ليه؟ ممكن تاخدي عربيتى نفس اللون والماركه ع فكره. هههههههه
ميرو: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت. ميرسي جدا اولا لتفهمك بسرعه.
وكمان ميرسي لانك فعلا انسان راقي جدا. أما عربية كريم بقى. كنت عايزه منها البوكس الكبير ده.
ياسين: شاف البوكس. وقال وااو. الواد كريم هيتحفل عليه لو الشباب شافو البوكس ده.
ميرو: هههههه وعشان كدا. قالى خدي البوكس واستري عليا ههههه.
ياسين: طيب وانا هساعدك. ممكن. بعد اذنك خدي جمب.
ميرو: ابتسمت بـ.ـاريحيه. واتحركت خطوتين.
ياسين: فتح باب العربيه. وجاب البوكس. وقفل الباب. وقال بهزار. اتفضلى ممكن تقبلى مني الهديه المتواضعه دي؟
ميرو: ههههه ممكن جدا. وهديه مقبوله. وكريم هيقــ,تــلنا من غير تردد. واخدت منه البوكس.
ياسين: ههههه يلا ع البركه. هههههههه. طيب هتحتاجي انى اوصلك للباب؟
ميرو: لأ ميرسي متتعبش نفسك. انا هروح من الباب ده. بعد اذنك. متنساش تطمن كريم وتقوله إن كل حاجه تمام. والمهمه تمت بنجاح.
ياسين: هز راسه تمام. اتفضلى انتى.
ميرو: لفت ضهرها وابتسامتها اختفت. وعيونها لمعت بدmـ.ـو.ع تاني. عشان ياسين. وحاسه انها جـ.ـر.حته. وحاسه بالذنب من ناحيته. ودخلت.
ياسين: سند ع العربيه. وحاسس إن قلبه بينزف من الحقيقه المره. ورفع راسه للسما. وقال كل حاجه جواه ف نظره واحده للنجوم. ونزل راسه. واتفاجئ بدmعه فراق نزلت ع خدو.
بعد شويه
تمارا: قاعده مع البنات. وسمعت صوت همس. وبصت حواليها. لمحت آريان بيشاور ليها.
آريان: بهمس. بسبس. تمارا. تماراااا.
تمارا: هزت راسها ليه ايوه؟
آريان: بص حواليه وشايف الكل منـ.ـد.مج. وبصلها وقال. انا عايزك ثوانى. تعالى.
تمارا: بتـ.ـو.تر. بصت لمريم وابتسمت بتمثيل. ميرو انا ثواني وراجعه.
ميرو: ابتسمت بتكليف. وهزت راسها ليها.
تمارا: قامت. وشافت آريان خارج ع الجنينه. وراحت وراه بحرج كبير.
آريان: وقف تحت شجره كبيره. ومتسنيها. وشافها جايه عليه. وابتسم بحب.
تمارا: بكسوف. احم كنت عايز حاجه يا آريان؟
آريان: ههههه اذيك الاول ياتيما.
تمارا: هزت راسها الله يسلمك. وانت اذيك؟
آريان: انا دلوقتي كويس اوي. آسف انى ندهت عليكي بالطريقه دي. بس بصراحه مكنش قدامي حل تانى. انا من زمان جدا كنت همـ.ـو.ت واسلم عليكي.
تمارا: بعفويه. لا بعد الشر عليك متقولش كدا تانى من فضلك.
آريان: نفسه يعبر عن عشقه ليها لكن هي حاطه حدود للعلاقه. ومسح وشه بايديه. احم تمارا انا عارف لو قولت اى حاجه دلوقتي انتى ممكن تضايقي مني. وانا مش عايز كدا.
تمارا: ابتسمت بحب ع تقديره ليها. وقالت الحكايه مش حكاية انى اضايق يا آريان. الحكاية حكاية حلال وحـ.ـر.ام. حكاية خــــوف من الل ممكن يحصل بعد كده. حكاية ثقة اهلى فيا. يعنى انا متاكده دلوقتي إن لو بابي شافنى دلوقتي وانا واقفه معاك اكيد هيكون واثق ف بـ.ـنته انها متعملش اى حاجه تكـ.ـسر الثقه دي. وكمان لازم ثقتك فيا تبقى كبيره. الثقه يا آريان. الثقه عندى اهم من الحب نفسه. لأن الثقه هي الل بتوصل لأعلى مراحل العشق. فهمتنى؟
آريان: بابتسامه خـ.ـطـ.ـفت قلبها. وقال. انا مش هقولك غير أن كل كلامك مفيش عليه أي غبـ.ـار. وثقتى فيكي عدت عدد عمري بمراحل. وانا محظوظ جدا ومبسوط إن قلبى نبض ليكي انتى مش لحد تانى ياتمارا. لكن ف حاجه انا جبتهالك ويتمنى انك تقبليها مني. ممكن؟
تمارا: قلبها بيدق بسعاده كبيره. وهزت راسها ممكن.
آريان: طلع علبه قطيفه من جيبه. اتفضلى. ويارب تعجبك.
تمارا: وشها احمر جدا. وبلعت ريقها بتـ.ـو.تر. واخدت الهديه ميرسي جدا يا آريان.
آريان: عيونه متعلقه ف جمال عيونها. وابتسم. افتحيها اول ما تروحي اوكي؟
تمارا: بابتسامه. هزت راسها اوكي.
كريم: لبس الخاتم لليليان. الف مبروك ياحبيبتى. بجد انا مش مصدق نفسي.
ليليان: بحرج. وقلبها هيطلع من مكانه. الله يبـ.ـارك فيك يا كريم.
كريم: بهمس. ميرو قدmتلك الهديه؟
ليليان: هزت راسها ايوه. ميرسي جدا. تعبت نفسك.
كريم: انا بحب اتعب نفسي عشانك يا ليليانو. بجد مع انى زعلان من اتفاق كتب الكتاب. لكن مبسوط انك خلاص هتبقى من نصيبي.
ليليان: معلش ياكريم. انا عرفت كمان إن بابا آدm هيكتب كتاب آريان وتمارا قبل الفرح باسبوع واحد. متخيل بقى؟
كريم: ايوه عرفت من آريان. بس وجهة نظر جدو آدm ناحية آريان صح. لانه ماينفعش آريان يكتب كتابه سنه ونص. وتمارا بتكون موجوده هنا ديما. انما انا بقى مش حـ.ـر.ام؟ انا هكون ف الجيش. يعنى مش هشوفك غير كل اجازه انزلها.
ليليان: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع. انت هتمشي امتى ياكريم...
كريم: كلها 45 يوم ان شاء الله
ف الشركه.
زين: راح وقف عند الشباك واتصل ع هيكل.
هيكل: ف العربيه. وفونه رن وابتسم بخبث. ورد الو كل حاجه جاهزه. زي ماخطط بالظبط ياباشا
تيم: بينهج. خالو مراد انت فين. عربية فهد انفجرت قدام عينيا.
↚
يلا العدوي
چود: فونها رن.
رودي: مين ياچود الل بيتصل عليكى دلوقتي؟
چود: طلعت الفون من جيب البنطلون. وقالت دي زينه صحبتى يامامي. ثواني هطلع ارد عليها بره عشان الدوشه.
رودي: هزت راسها ماشي.
چود: خرجت. وردت عليها. واتكلمت مع صحبتها حوالى 10 دقايق. وقفلت وراجعه.
مصطفى: ظهر قدامها فجاءه.
چود: شهقت بصوت مهموس وحطت أيدها ع قلبها. بسم الله...
مصطفى: ببرود. ايه شوفتى عفريت؟
چود: قلبها بيدق من جماله. لكن صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ وقالت لا وانت الصادق. شوفت ابليس.
مصطفى: ابليس مره واحده؟ طيب قولى شبل صغير 5000 تلاف سنه ولا حاجه ههههههههه.
چود: بتريقه. هيهيهيهي ظريف. سكر وعسل.
مصطفى: بيعدل ياقة القميص بكـبـــــريـاء. عارف ياچود. كلهم بيقولوا كدا عليا. وايه الجديد؟
چود: نفخت بنفاذ صبر. طيب يامسكر ممكن توسع عشان اعدى؟
مصطفى: بغمزه. هو ايه الحوار؟
چود: بعدm فهم. هزت راسها حوار ايه؟
مصطفى: بغمزه. هو الكلام ع ايه؟
چود: ببلاها. كلام؟ كلام ايه الل ع ايه انا مش فاهمه حاجه؟
مصطفى: بص حواليه كأنه بيستكشف المكان.
چود: كشرت عينيها وبتقلدو وبصت حواليها هي كمان. وقالت انت بتعمل ايه وبتبص ع ايه؟
مصطفى: هششش اسكتى ووطي صوتك. احسن حد يسمعنا.
چود: بتنيهده غـ.ـيظ. وايه يعنى لما حد يسمعنا انا مبعملش حاجه غلط. ووسع بقى يا أخينا انت خلينى اعدى.
مصطفى: قرب منها خطوطين بشويش.
چود: بلعت ريقها بتـ.ـو.تر. ورجعت خطوه لورا. وقالت انت بتبصلى كدا ليه؟
مصطفى: قرب منها اكتر وكشر عينيه ليها.
چود: بخــــوف رجعت لورا. وقالت ولا. اظبط نفسك انت بتقرب كدا ليه؟
مصطفى: هششش وطي صوتك. ومتخافيش من الل هعمله.
چود: تنحت. وفتحت عينيها ع الاخر بدهشه. نهار ابوك، انت هتعمل ايه؟ وبتقرب كدا لييييه؟ انا مش عايزه اتغابى عليك.
مصطفى: قرب منها اكتر ومفيش غير خطوه واحده.
چود: قلبها هيطلع من مكانه. وهمست الواد مخه لسع ولا ايه؟
هو بيخــــوفنى؟ والله همد ايدي عليه. ورجعت خطوه وضهرها خبط ف الشجره. وشهقت بخضه.
مصطفى: بغـ.ـيظ. اييييه الل انتى عملتيه دااااا؟
چود: ايه. ايه عملت ايه؟ والمصحف ما عملت حاجه؟
مصطفى: نفخ بغـ.ـيظ. ورجع لورا. وقال خلاص طارت.
چود: ببلاها. ها؟ هي ايه دى الل طارت؟
مصطفى: فراشه. كان ف فراشه ع حجابك وكنت عايز امسكها. بس انتى بقى اتحركتي وطارت.
چود: تنحت. فراشه؟ انت كنت بتقرب عليا بالطريقه دي عشان تمسك فراشه؟
مصطفى: اومال يعنى ايه؟ يخساره كنت عايز امسكها واحطها ف قفا آسر. ضيعتى كل خططي ياشيخه بت فقر.
چود: صكت ع أسنانها بغـ.ـيظ مكبت. وقالت جواها عيل اهبل.
مصطفى: المهم ياچود. انتى مردتيش يعنى ع رسالة الواتس بتاعتى. ممكن اعرف ليه؟
چود: قبضت ع أيدها. انا قولتلك مـ.ـيـ.ـت مره العب بعيد ياشاطر.
مصطفى: قرب من وشها ببرود. بس انا بقى. ب ح ب ك. فهمتى ياچودي.
چود: رغم إن قلبها بيدق، لكن بصتله من فوق لتحت وقالت مبقاش فاضل الل انت يجي يقولى بحبك. وجت تمشي.
مصطفى: فرد دراعه قدامها. ووقفت. وقال أنا مصطفى عزيز ياچود مش اي حد اوكى. وهاخدك. ولو ف حـ.ـضـ.ـن امك هخدك خليكي فاكره.
چود: نزلت ايدو بنرفزه. ومشيت بسرعه. وبعدها الضحكه اترسمت ع وشها وقلبها هيطلع من مكانه.
مصطفى: مط شـ ـــفــايـــ ـفه وبص حواليه وقال مافيش اى حشره هنا احطها ف قفا اى حد ايه الزهق الل الواحد فيه ده؟
آدm مراد: ماشي ف الجنينه. ورفع طرف عينيه ع طقم الحراسه.
شاهين: واقف. وعيونه ف كل مكان. لكن الاكتر ع ميرو.
آدm مراد: وقف مكانه. ومنزلش عينيه ع شاهين. وراقب ليه كل رمشة عين.
شاهين: لمح آدm وعينيهم جت ف عينين بعض. وارتبك ونزل عينه وبص بعيد. ونفخ بـ.ـاريحيه ومسح وشه بايديه. وفتح عينيه. واتـ.ـو.تر اكتر. لأن آدm مراد وقف قدامه فجاءه. وقال بصوت مهزوز. احم اؤمرنى ياباشا.
آدm مراد: باصص ف عينيه وساكت.
شاهين: بص ف عينيه بثبات. وفهم نظرته. لانه كمان متدرب ع أعلى مستوى. لكن من جواه متـ.ـو.تر.
آدm مراد: بنبره تخــــوف. ف قانون آدm مراد العدوي. الل يرفع طرف عينيه ع ضل اي حد يخص العيله. الاعدام ليه رحمه من عقـ.ـا.ب آل العدوي.
شاهين: بلع ريقه بتـ.ـو.تر. مفيش حد يتجرأ يعملها يافنـ.ـد.م.
آدm مراد: بنفس النبره. شاهين عبد الناصر فياض. 27 سنه. راجـ.ـل محترم وأهل منطقتك يشـ.ـدهو بكده. خطبت بـ.ـنت عمك رودنيه محمد فياض 22 سنه. برغبة والدك. الخطوبه سنه كامله. وسبتها لظروف والدك نفسه مايعرفهاش.
والل هي؟ إن خطيبتك السابقه كانت ع علاقه بزميلها حسين متولى 23 سنه. ووافقت عليك بضغط من أهلها لانك عريس محترم و لقطه وشجاع وهمام وقلبك جـ.ـا.مد. وفوق كل ده ابن عمها.
ولما انت عرفت بعلاقتها مع حسين. انت مستحملتش وسبتها فورا. وقدmت ف شركة رعد الجوهري. وطلعت كل غـــضــــبك ف شغلك. وأثبت نفسك عند رعد الجوهري. ووثق فيك. وبعتك جارد خاص رقم واحد ل آدm باشا العدوي. لأن مش اى حد يشتغل عند آدm العدوي. ولان رعد ع ثقه عاليه بيك
انما انت كـ.ـسرت الثقه دي. وعينك ماجتش ع الضل لأ. دي عينك اترفعت ع الل يخص آدm مراد العدوي. عينك جت ع حد يخص علية العدوي. وده اكبر جريمة انت عملتها.
شاهين: واقف متنح ومزهول من كتلة القوه الل واقف قدامه.
وف يوم وليله قدر يخترق اسرار محدش ف العيله يعرفها عنه. وكان مدهوش حرفيا. لكن قال. بكل احترام. حضرتك انا...
آدm مراد: قاطعه. وقرب من وشه بفحيح افعى. ف قانوني هي فرصه واحده بس. وده آخر أنزار ليك.
وانت تحت عينى. و المره الجايه. هتطلع من هنا ع الآخره. عينيك دى هتبقى متعلقه ع بوابة الفيلا دى زكرى، وسابه ومشي.
بعد فتره.
نور: بتتصل ع تيم وفونه مغلق. وراحت لمحمد وقالت محمد تيم مش موجود ف الفيلا. وكمان فونه مغلق. انا همـ.ـو.ت من القلق ابنى فين؟
محمد: بقلق اهدي يانور هيكون راح فين يعنى؟ اصبري انا هتصل عليه.
آدm مراد: من وراهم تيم خرج من الفيلا مش شويه.
نور: جريت عليه. طيب ماقلش راح فين؟
آدm مراد: بثبات. راح يزور جدو مصطفى وناناه شيرين.
نور: عيونها لمعت بدmـ.ـو.ع وبصت ل محمد.
محمد: قرب منها وطبطب ع كتفها. نور احنا ف مناسبه. ممكن نأجل اى حاجه لحد ما نرجع بيتنا؟
نور: بو.جـ.ـع. انا مش عارفه ابنى فيه ايه يامحمد؟
محمد: بتنهيده. كل حاجه مسيرها تبان يانور. مهما كان ضلام الليل إلا إن بعده نهار. ارجوكي حاولى تهدى مريم بتبص عليكي هتقول ايه دلوقتي؟
نور: مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت بتمثيل للكل. وهزت راسها حاضر يامحمد.
مياده: واقفه ف المطبخ. وبتقطع الخضار. وسرحانه. ومش قادره تنسى جمال آدm مراد. ولا ابوه مراد. ولما شافت كل شباب العيله انهردا. قلبها محتار.
والل طير برج من عقلها هو مراد و الفهد. وكمان نفسها تستريح من الشقى الل هي فيه.
وسابت الخضار. وراحت وقفت عند باب المطبخ. وبصت حواليها ع اليلا كلها. وشافت مريم الجزار قاعده كأنها ملكه.
وشافت آدm العدوي قاعد برنس الفيلا. واتخيلت نفسها مكان مريم. وتبقي الكل ف الكل. وسرحت بخيالها إلى مالا نهايه.
وقالت جواها. نفسي انا ابقى مكانك ياست مريم. او حتى مكان الدكتوره فريحه. او ست ريتال انا عايزه اكون مكان اي حد. المهم اكون مرتاحه بدل الهم ده.
5 سنين شغل وغلب ومرمطه ويدوبك عارفه اعيش. طيب ليه انتو عندكو العز ده كله وانا حتى مش عارفه اكمل قسط العفش. اااااه ياغلبك يامياده. اتولدتي ف الفقر والذل. لازم يامياده تحاربي عشان تدخلى العالم ده.
لازم تكوني مرات اي حد فيهم. وعينيها جت ع، وابتسمت بخبث كبير وقالت انت الل هتكون من نصيبي.
يا اما هفضحكو كلكو لكن لازم أخطط حلو اوى بس مش دلوقتي لازم استحمل شويه انشاله سنه او اتنين حتى. لازم تثقو فيا عشان لما اضـ.ـر.ب ضـ.ـر.بتى تكونو ف صفي.
زينب: طالعه من المطبخ. وشافت مياده واقفه مش ف وعيها. وخبطتها ف كتفها. انتى يامصيبه انتى. واقفه بتعملى ايه عندك؟
مياده: انتبهت. وبصت حواليها شافت نفسها بره المطبخ. وقالت بتمثيل معلش ياست زينب انتى عارفه انى يتيمه ومن زمان مفرحتش. قومت ابص ع العرسان يختى ماشاء الله زي العسل ولايقين ع بعض.
زينب: عوجت بوقها. لا يختى معرفش انك من زمان مفرحتيش. المرحوم ابوكي قبل ما يمـ.ـو.ت ماجاش قالى قصة كفاحك يختى.
مياده: لبست جلد حربايه. وضحكت هههههه والله دmك زي العسل ياست زينب. قوليلى اخدmك بآيه. اعملك اي حاجه. اؤمري وانا خادmتك.
زينب: شهقت. هي البت دى عبـ.ـيـ.ـطه ولا بتستعـ.ـبـ.ـط. ايه يابت انتى اتحولتى امتى؟ خشي يختى تبلي اللحمه الل جوه وشيليها ف الفريزر. وبعدين اعملى كوباية لبن وعليها بيض وانا هوديها لسي آدm بيه الصغير.
مياده: خلي عنك انتى ياست زينب وانا هعمل كل حاجه وانا الل هخدm ع كل العيله. اصل بينى وبينك حاسه اني ربنا عوض عليا واشتغلت عند ناس طيبين زي دول. اي والله.
زينب: طيب يختى وريني شطارتك. وبطلى توهانك ده. اصل البهوات هنا خلقهم ضيق. وبلاش تشوفي وشهم التاني. طول ما انتى ماشيه حلو ومسلكه الخير هيعم عليكي من وسع. أما بقى لو لعبتي بديلك وسرقتى اي حاجه من البيت. يبقى محدش سمى عليكي ياحبيبتى. خلى بالك أنا نصحتك وانتى حره. اصل انا عارفه لؤم بنات اليومين دول. انجري بقى ع شغلك.
مياده: ههههه عيوني ياست زينب. ودخلت وقلبها بيشحن طاقة جديده بخبث كبير.
ماليكه: قفلت الفون. وحطته ف الشنطه. وقامت. وقالت طيب بقى ياجماعه هنستاذن احنا.
مريم: ايه؟ تمشي فين بس ياماليكه يابـ.ـنتى. لسه بدرى. لسه العشا بيجهز. اقعدى.
ماليكه: ابتسمت تسلمي ياخالتو. وعشا ايه بس هو ف مكان. ماشاء الله انتو مش مدينا فرصه ناخد نفسنا.
مريم: بألف هنا ع قلبك. بس اقعدى لسه بدري.
ماليكه: غـ.ـصـ.ـب عني والله. زياد اتصل عليا. وقالى إن ياسين مرهق شويه وعايز يروح يستريح.
ميرو: انتبهت ل كلام ماليكه. وزعلت جدا. وحست بالذنب تجاه ياسين. واتخـ.ـنـ.ـقت.
مريم: الف سلامه عليه. طيب ياحبيبتى. بس تبقى تطمنينى عليه.
ماليكه: سلمت عليها. حاضر من عينيا. الف الف مبروك لليليان. ويارب عقبال ما تفرحي بكل أحفادك انتى وخالو آدm.
مريم: تسلمي ياحبيبتى. وتفرحي بياسين وحياة إن شاء الله.
ماليكه: اللهم امين. وسلمت ع كل الموجودين. وقالت يلا يا حياة.
حياة: قامت وسلمت ع البنات ومريم الكبيره وخرجت ورا ماليكه.
وبعد شويه. عيلة الصاوي مشيو.
طارق: الف مبروك ياض يا آدm.
آدm: الله يبـ.ـارك ياطارق. بس نفسي تحترم نفسك.
طارق: احترم نفسي؟ انت بتتمنالى حجات غريبه. المهم بس انتو هتروحو تطلبو ايد تمارا امتي؟
آدm: هز راسه اسبوع كدا إن شاء الله.
طارق: يلا ع البركه. وعقبال ما نفرح بميرو.
آدm: بص ع ميرو. وقال يارب ياطارق.
طارق: ومالك بتقولها بزعل كدا؟
آدm: بتنهيده. ولا زعل ولا حاجه لكن زي مانت عارف ان مريم مراد. ليها مكانه خاصه ف قلبى...
طارق: ربت ع كتفه. ربنا يسعدها. هي بـ.ـنت حلال وتستاهل كل خير.
آدm: المشكله الوحيده ياطارق انك جدها.
طارق: هز راسه. عارف. وبعدها انتبه وبصله بغـ.ـيظ. تقصد ايه يالا؟ انا مشكله لبـ.ـنت بـ.ـنتى؟
آدm: ههههههههه بمـ.ـو.ت ف غباءك.
طارق: بنرفزه. انت عيل فصيل. والله لا اقوم من وشك. انا مروح.
آدm: بص ف الساعه. وقال المفروض تروح من زمان.
طارق: بغـ.ـيظ. ياض متخلنيش اعملها معاك. اقسم بالله ابيتلك هنا اسبوع كامل. ماهو بيت بـ.ـنتى بقى.
آدm: اترزع ياخويا. البيت بيتك. وانا من بكره هكون ف المانيا.
طارق: بغـ.ـيظ كبير. منك لله يا آدm ياعدوي. قوم سلم خلينى أغور من وشك.
آدm: قام. وقاله حلوه الكرافت دي؟ من العتبه؟
طارق: صك ع أسنانه بغـ.ـيظ مكبت. انت ياض بتحب تنرفزني ليييييه؟
آدm: ههههههههه. انت الل مخك صغير اعملك ايه؟ المهم تعمل حسابك. عشان تكون موجود معانا ف خطوبة آريان اتفقنا؟
طارق: بغـ.ـيظ. مش جاي ايه رايك بقى؟
آدm: ابتسم بحب. ماينفعش. الخطوبه مش هتم غير بوجودك ياطارق. وعم زين هو الل هيطلب ايد تمارا ل آريان كمان.
طارق: ابتسم بحب كبير. وحـ.ـضـ.ـنو بعض. ربنا يتمم بخير يا آدm ياخويا.
آدm: بابتسامه. حبيبى ياطارق.
طارق: طلع من حـ.ـضـ.ـنه. وربت ع كتفه. يلا تصبح ع خير.
آدm: وانت بخير ياحبيبى. تعالى هوصلك لحد العربيه.
طارق: هز راسه. وسلم ع الكل. واخد رنا وفارس وعيلته. وآدm وصلهم لحد العربيه. ومشيو.
يوسف: يلا بقى ياكريم ياحبيبى. انا عندى بكره استلام شحنه بدرى. وانت كمان هتكون موجود ف المينا من الساعه 8
كريم: من جواه رافض يمشى. لكن هز راسه بالموافقه.
يوسف: قام. وكريم وأشرف ومصطفى وسلمو ع الكل. واخدو هنا ومريم ومشيو.
آدm: بص ل آدm مراد وقال. كنت اسالني ع شاهين وانا كنت هريحك.
آدm مراد: آسف يابابا بس كدا انا اطمنت اكتر.
آدm: بابتسامه. ودى احسن حاجه بتعجبنى فيك. بس أعرف إن مش اى حد بيشتغل مع آدm العدوي.
آدm مراد: اكيد. بس حضرتك عرفت ازاى انى بسال ع شاهين.
آدm: بثقه. انا بابا يالا.
آدm مراد: ابتسم. وهز راسه صح.
باقي العيله كلها قاعدين ف الليفنج.
آدm: قاعد وواخد ليليان جمبه.
محمد: شايف نور قاعده زعلانه. وقام. طيب ياجماعه احنا يدوبك نروح.
آدm: اله تروح فين دلوقتي انت كمان؟ اقعد لسه بدري؟ وتيم فين انا من بدرى مش شايفه؟
محمد: تيم قالى أنه رايح مشوار مهم. وانا كان نفسي اقعد اكتر من كدا بس انت عارف المستشفى والعمليات بتبدء من 7 الصبح.
آدm: هز راسه. ماشي. وبص ع نور وقال نور انتى كويسه يابـ.ـنتى؟
نور: ضحكت بتمثيل. طبعا يابابي انا كويسه جدا. ومبسوطه اوي ل لي لي حبيبت قلبي دي.
ليليان: بحرج ميرسي ياعمتو ربنا يبـ.ـارك فيكي يارب.
مريم: طيب ما تباتو معانا. وتمشي ع شغلك الصبح ياحبيبى.
نور: قامت. مره تانيه إن شاء الله. وسلمت عليها. وع آدm والكل.
تمارا: قامت وسلمت ع الكل. وهزت راسها ل آريان بهدوء تصبح ع خير.
آريان: نفسه يوصلهم لكن صعب. وهز راسه ليها بابتسامه وانتى بخير.
محمد: سلم ع الكل. وقال تصبحو ع خير. ومشيو
الكل وانتو بخير. ومراد وزين قامو معاهم وصلوهم لحد العربيه.
فهد: رينو. آرين فين؟
رينو: آرين فوق مع تالين.
فهد: طيب اتصلى عليها تنزل عشان اتأخرنا.
رينو: حاضر ياحبيبى. واتصلت.
آدm مراد: قاعد ساكت تماما وسرحان ف آرين. وانتبه ع صوت خطوتها ع السلم. ورفع عينيه ليها.
فهد: قام. يلا يا آركان. سلم ع الكل انت واختك واسبوقنى ع العربيه.
آركان: حاضر يا بابا.
رينو: قامت وسلمت ع الكل. وودعتهم هي وفهد.
آرين: سلمت ع الكل. وقالت ببراءه تصبح ع خير يا آدm.
آدm مراد: هز راسه ليها. وانتى بخير. خلى بالك من نفسك.
آرين: اوكي. باي. خرجت مع آركان. وفهد ورينو.
ومشيو.
وبعد شويه.
كل واحد اخد مـ.ـر.اته وطلع.
آريان: انا طالع انام يا آدm مش هتطلع؟
آدm مراد: لأ شويه كدا. اطلع انت.