رواية خيانة الوعد صالح وجميلة كاملة جميع الفصول

رواية خيانة الوعد هي رواية رومانسية تقع احداثها بين صالح وجميلة والرواية من تأليف داليا منصور في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية خيانة الوعد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية خيانة الوعد هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية خيانة الوعد تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية خيانة الوعد صالح وجميلة كاملة جميع الفصول

رواية خيانة الوعد من الفصل الاول للاخير بقلم داليا منصور

- ايه الحديت الماسخ اللي عتقوله ده يا والدي بقى عاوز تطلق مرتك وتسافر للبندر وتسيب أهلك وناسك اهنيه...
صالح بزهق : 
-أنا معتش قادر اقعد اهنيه يابوي مش كفاية جوزتني بنت عمي اللي عمري مشوفتها واصل وجاي تقولي كمان اقعد اهنيه لاء يابوي أنا دكتور كد الدنيا ولازم اعيش في القاهرة واشتغل واشوف نفسي بلاش تفرضوا عليا حاجة يابوي 
عبد الجليل بص لأبنه بعصبية: 
- يعني بنت اخوي مش رايدها يا ولدي بعد متجوزتها أنا هقول لأخوي أيه عاد منك لله يا صالح.. 
صالح اتنرفز وهو وبص لأبوه: 
- أنا مليش صالح اتصرف أنا مش طايق أسمع اسمها مبالك لو عيشت معاها في مكان واحد... 
عبد الجليل بحزن:
-يابني دي بنت عمك وسمعتها من سمعتك يرضيك اللي هيتقال عليها بعد مطلقها وترميها كده قدام اللي يسوى واللي ميسواش.. 
صالح: 
- اه يرضيني يابوي مش أحسن معيش معاها وأنا مش رايدها هي لو بتفهم هتوافق على الطـ.ـلا.ق.. 
حفيظة بكره: 
- مالك يابو صالح متسيب الولد على كيفه بقى أبني الدكتور صالح يتجوز بنت هنيه أنا مكنتش راضية على الجوازة الشوم دي من الأول.. 
عبد الجليل بحزن على بنت اخوه: 
-مش قادر أقول حاجة من اللي بسمعه بقى علشان كرهك لمرت أخوي اللي متـ.ـو.فية  جاية تخربي بيت والدك بيدك يا حفيظة ده الكلام يابنت الأصول.. 
عوجت بقها بغيظ وكره وهي بتقول: 
- مليش صالح عاد باللي بيحصل بينك وبين والدك هو أنت مش قادر على الحمار عتتشطر عالبردعة أياك أنا بقول رأي وأنت حر مع والدك... 
سابتهم حفيظة وهي مقهورة من مرات ابنها وبتتمنى متشوفهاش خالص والا ابنها يوافق عليها.. 
... في مكان تاني.. 
كانتوا قاعدين تلت بنات وواحدة فيهم بتقول: 
- كيف يا جميلة توافقي على أبن عمك وانتي عمرك مشوفتيه، أنتي مش أقل منيه واصل أنتي شباب البلد كلياتهم يستمنوا نظرة من عيونك.. 
اتنهدت جميلة وهي بتبص لصحبتها نور: 
- والله يا نور أنا بحبه قوي ومصدقت عمي يجي يطلبني ويكتب الكتاب.. 
نور بعصبية: 
- يابنتي انتي وقتها كنتي لساتك اصغيره حب أيه اللي بتتحدتي عنيه أنتي كنتي ساعتها طفلة.. 
ماجدة: 
- بس يانور الحب مش بيدنا ده كاس وداير علينا كلياتنا ومنقدرش نتكلم واصل... 
نور بلا مبالاة: 
- انتي بالذات تسكتي ومسمعش حسك واصل يا محروقة مش كفاية بتحبي واحد مش حاسس بيكي يا منيـ.ـلـ.ـة.. 
جميلة بصتلهم بقلة حيلة:
- ت عـ.ـر.في يانور أنا رغم أني حاربت مرت أبوي وكملت علامي ومحدش يعرف بده غيركم وخالي ممدوح، بس مقدرتش أوقف العادات وأخلي ابوي ياخد رأي في الجواز مرات أبوي مسيطرة على عقلة وتفكيره .. 
نور بنرفزة: 
- مش عارفه والله هي المرة الحرباية دي رايدة أيه تخليها في بنتها اللي محدش قادر يكلمها.. 
فجأة وهي قاعدة سمعت مرات ابوها بتنادي: 
-  انتي يازفته الشوم انتي روحتي فين يا منيـ.ـلـ.ـة.. 
اتخضت جميلة وجريت على الصالة تقابل مرات ابوها: 
- نعم يا مرات أبوي.. 
مرات أبوها اتنرفزت ورمت الكيس بتاع الخضار في وشها وهي بتقول: 
- كنتي فين يا منيـ.ـلـ.ـة كنت بنادي عليكي لم حسي اتنبح والا أنتي اطرشتي عاد.. 
جميلة نزلت تلم الطماطم وهي بتقول: 
- معلش يا عمة كنت قاعدة مع نور وماجدة بنحكي ويا بعض ونتسلى.. 
سميرة مرات ابوها: 
- مش أنا قولت البنتين دول متقعديش وياهم والا مبتسمعيش الكلام وعوزاني أقول لأبوكي يطين عيشتك ويقطم رقبتك.. 
جميلة بخوف: 
- خلاص يا مرات أبوي ملهاش عازه تقولي لأبوي حاجة، أنا معتش هقعد ويا نور وماجدة تاني واصل بس أنتي متقوليش لأبوي.. 
مرات ابوها: 
- طب همي وشيلي الحجات اللي جيباها من السوق ورصيهم في التلاجة، واعملي الوكل زمان ابوكي جاي وهيطين عيشتك لو ملقاش الوكل جاهز.. 
شالت جميلة الأكياس كلها ودخلت تعمل اللي قالتلها عليه مرات ابوها.. 
.... في بيت عم جميلة..... 
كان قاعد صالح مع ابوه وأمه وعمه: 
- بص ياخوي أنا كنت رايد منك طلب وعارف أنك هتزعل مني بسببه.. 
-كامل بــــاستغراب:
- قول يأخوي معاش والا كان اللي يزعلني واصل منيك.. 
عبد الجليل بخزلان: 
- والدي رايد يطـ.ـلق جميلة ويسافر البندر ويشتغل هناك وأنا وافقته على كلامه ده.. 
اتنفض كامل ووقف وهو بيقول: 
- وه وه بقى رايد تطلق بنتي من ولدك أمال كتبنا الكتاب ليه عاد طلاما هو مش رايد البنية هي بنتي لعبة في يدك أنت وأبنك.. 
عبد الجليل: 
- يا كامل أفهم وجهة نظري أنا لو بيدي احط جميلة جوه عيني بس القرار قرار أبني وأنا مش رايد بنت أخوي تتبهدل مع واحد مش داري بمصلحته.. 
كامل وقف وهو متنرفز: 
- طـ.ـلا.ق بنتي مش هتتطلق وتبقى مسخرة للي يسوى وميسواش، ومن بكرة هقول للكل أن الفرح بعد أسبوع ولو ده محصلش كده ياخوي هتشوف اللي عمرك مشوفته واصل أنت وولدك، بنتي مش بايرة علشان حضراتكم تلعبوا بيها.. 
صالح اتكلم بعصبية: 
- يعني ايه الحديث الماسخ اللي بتقوله ده يعني عاوزني أتجوز بنتك وانا مش رايدها شايفني أهبل أياك.. 
كامل بعصبية: 
-أه شايفك عيل قدامي كلمتك مش سيف على رقبتك زي الصعايدة ياولد أخوي و هتتجوزه بنتي ورجلك فوق رقبتك بنتي مليون شاب يتمناها مش هيجي عيل زيك يضيع سمعت بنتي وأسكتله.. 
صالح بغضب اكتر: 
- يانا يانت يا عمي...
وسابهم وطلع أوضته وعبد الجليل قعد على الكرسي وكامل ساب أخوه وطلع من البيت كله وحفيظة كان جواها طبل من الفرحة ومش عاوزة جميلة لولدها.. 
- هنشوف يانا يانتي يابنت هنية في البيت ده... 
بعد يومين.
كل البلد عرفت بفرح جميلة وصالح يوم الخميس والكل استعد وجميلة كانت بتجهز الوازم بتاعتها ويوم الحنة بتاعتهم كان الكل بيرقص ومستنين العريس ينزل وحفيظة واقفة قدام المعازيم وجواها بيغلي وبتدعي أن الجوازة دي تقف بأي طريقة الكل استغرب على ريم وهي جاية تجري وتقول. 
- ياما ياما الحقي.. 
حفيظة بصت لبنتها ريم وهي بتقول: 
- في ايه يا وش المصايب على المسا.. 
ريم بخوف: 
-  اخوي صالح مش لقياه واصل في البيت كلياته ولم طلعت اوضته ملقيتش هدومه شكله هرب عاد.. 
الكل وقف الأغاني والمعازيم بقت تتكلم على جميلة بكلام وحش وأن صالح خد منها اللي عاوزة وهرب، قامت حفيظة من كتر الفرحة ظغرطت... 
.... عند اهل العروسة... 
الرجـ.ـا.لة كلها كانت في شادر والحريم كلهم كانوا في بيت كامل ومشغلين أغاني وبيرقصوا فجأة.. 
- يلاهوي يا ميلة بختك يا كامل بنتك جابتلك العار يا خوي.. 
سميرة مرات ابو جميلة: 
- في ايه يا سعيدة مالك بتعددي ليه على أخوكي كده.. 
سعيدة بقهرة: 
- العريس هرب والكل بيدور عليه والفرح قلب معزة والكلام كتر على بنت أخوي في البلد كلياته بيقولوا ولد عمها خد منها اللي رايده وهرب.. 
لطـ.ـمـ.ـت سميرة على صدرها وهي بتقول: 
- يامري يا كامل بقت سمعتها في الطين بسبب بنتك..
وفضلت تصوت وتلم الناس أكتر علشان تعرفهم عمايل بنت جوزها وتفضحهم.. 
عند جميلة كانت قاعدة في اوضتها والبنات حوليها ببحنوها ونور بترقصلها وفرحانين فجأة سمعوا صوت صويت مرات ابو جميلة الكل جرى حتى جميلة بقلق: 
- في ايه يا مرات أبوي بتصرخي ليه اكده في حد جرالع حاجه لسمح الله.. 
مرات أبوها مسكتها من شعرها قدام الكل وفضلت تضـ.ـر.ب فيها بالكفوف على وشها وجميلة كانت بتصرخ من الوجع وهي مش فاهمة حاجة ومرات ابوها بتشتمها وبتقول... 
- بقى يهرب يوم الحنة ليه يابت عملتي أيه عاد علشان يسيبك ويهرب كده إتكلمي يا منيـ.ـلـ.ـة... 
نزلت الكلمة على جميلة بصدمة وهي غير مستوعبة للي بيحصل أصلاً اتكلمت جميلة وهي بتتهان من مرات ابوها وبتبعد ايديها وتقول.. 
- حـ.ـر.ام عليكي يا عمة قولي في أيه ومين هرب.. 
سميرة بشمـ.ـا.تة: 
- كنتي متفشخرة بتربيتك قوليلنا العريس هرب وسابك وراح على فين يا مقصوفة الرقبة.. 
جميلة بصدمة: 
- هرب؟؟؟!
- مين اللي هرب يا مرات أبوي.. 
مرات ابوها وهي بتزقها: 
- جوزك يا مدام سابك وهرب .. 
وقعت جميلة على الأرض وهي بتصرخ وتلطم وتقول: 
- يامصيبتي يلهوي ليه يعمل كده لو أنت مش رايدني ليه تتجوزني، يا صالح تعمل كده عاد بقى ده ستر بنت عمك وشرفها.. 
مرات ابوها مسكتها من شعرها وشـ.ـدتها لأوضتها والمعازيم كلهم خرجوا من الأحراج بسبب اللي بيحصل بس كان في حد واقف مبسوط من اللي بيحصل.. 
- اخيرا يا بنت أبوي هشمت فيكي وسيرتك بقت على كل لسان الحمد لله جت من عند ربنا وأنا لساتني معملتش حاجة واصل، اما اروح عند أمي اولعها اكتر جايز تموتها ونخلص منيها... 
... في مكان تاني خالص كان قاعد وهو حاطط رجل على رجل وبيضحك.. 
- مفكرين نفسهم هيغصبوني على الجواز من بنت عمي اللي عمري مشوفتها.. 
- بس يا صالح عيب تعمل كدا دي شرفك قبل متكون مراتك ليه تخلي سيرتها على لسان الكل كدا... 
- اخرص يا زياد بنت عمي وأنا حر فيها اتجوزها متجوزهاش ملكش دعوة بينا.. 
صاحبه سابه وخرج من الشقة وصالح كان بيضحك ومبسوط من اللي حصل وهو بيقول: 
- مرن بقى على البت شوشو وحـ.ـشـ.ـتني بنت الأيه.. 
عند جميلة كانت قاعدة في اوضتها ومحروق قلبها على اللي حصل من اسبوعين وكلام الناس اللي بقى زي السهام بتغرز في قلبها، فجأة دخل ابوها وقعد جنبها.. 
- سمحيني يا جميلة بسبب اهمالي وجبروتي وقعتك الواقعة المهببة دي يا بنتي، بس بوعدك اني هجوزك سيد سيده بس يجي واطلقك منيه ابن الكل*ب ده.. 
- مش زعلانة يابوي أنا أصلاً مكنتش ريداه من الأول بس كلمتك سيف على رقبتي لازم انفزها.. 
كانت بتقول كده وقلبها بيتقطع لأنها حبت صالح من وهي طفلة، هو أه غاب سنين ومشفتهوش لم كبر بس جواها حب الدنيا كلها... 
- ربنا يراضي قلبك يا بنتي.. 
وكان هيمشي وقفته جميلة وهي بتقول: 
- أنا يابوي كنت عاوزة اقولك حاجة مخبياها عنك وخايفة منك.. 
استغرب كامل بس قال: 
- في ايه يا جميلة ايه اللي رايده تقوليه.. 
اتـ.ـو.ترت وكانت هتقوله عن كليتها بس توهت وقالت حاجة تانية: 
- بوي كنت حابه اكمل علامي.. 
حس كامل بــــاستغراب من كلام بنته: 
- مش كنا قفلنا السيرة دي يا بنتي من سنة.. 
- بس أنا مقفلتهاش أنا سمعت كلامم مرة واديك شفت اللي حصل فيا أنا هكمل علامي، هروح اقعد عند خالي مؤمن وهو هيقدملي على كلية زينة اتعلم فيها.. 
- هفكر يا جميلة وارد عليكي... 
وخرج كامل وقفل وراه الباب وجميلة دفنت راسها في المخدة وفضلت تبكي وهي مش عارفه المرة الكان بس عيونها حمرة زي الدم، تاني يوم كانت 
جميلة واقفة في المطبخ بتطبخ وفجأة.. 
- بنت ابوي ايه البرنسيسة اخيرا اتكرمت وجت تعملنا الوكل.. 
جميلة مردتش عليها لانها عارفه اختها وطبعها.. 
- ايه بتحدت مع حالي أياك يابنت ابوي.. 
مسكتها أميرة من شعرها وكانت هتنزل وشها في طاسة الأكل بس سمعت صوت برة زقت جميلة وحرقت اديها ووقعت نفسها على الأرض ساعة دخول امها.. 
- بتي كيفك مين عمل فيكي كده.. 
اميرة وهي بتتصنع البكاء: 
- شوفتي ياما خيتي عملت فيا ايه أنا كنت ريداها تفك ومتفكرشي في الراجـ.ـل اللي خانها وهرب قامت زقتني وكوت يدي.. 
وعملت نفسها بتبكي وجميلة كانت مصدومة جداً من عمايل اختها.. 
سعيدة قامت ضـ.ـر.بت جميلة كف وهي بتصرخ وتقول: 
- رايده تموتيلي بنتي والله منا سيباكي ياللي جبتلنا العار.. 
وفضلت تضـ.ـر.ب جميلة وجيه كامل على صوت صريخ بنته وهو بيقول: 
- في ايه يا سعيدة بتضـ.ـر.بي البنية كده ليه هي عملتلك ايه عاد.. 
- تعالى شوف بنتك وجبروتها عملت ايه في يد بنتي كل ده وهي بتواسيها بس... 
جميلة كانت لسة هتقول انها معملتش حاجة لقت كف على وشها: 
- جايز انا اتساهلت معاكي اليومين اللي فاتوا وبقيتي محدش قادر يكلمك واصل قومي جهزي خلجاتك هوديكي عند خالك تكملي علامك غوري.. 
جميلة كانت زعلانة بسبب الظلم اللي اتعرضتله بس فرحت بأنها هتكمل تعليمها وجرت تلم هدومها. 
سميرة بــــاستغراب: 
- وليه هتوديها عند خالها يا كامل.. 
كامل: 
- علشان رايدة تكمل علامها ومنها تغور من اهنيه ومتأذيش اختها تاني واصل لم تبعد عنينا هتحس
.. 
سميرة بصدمة: 
- انا مش ريداها تكمل علامها البنت معدناش هنقدر نكلمها تاني اقطع رجليها ومتخلهاش تمشي كلمتها عليك.. 
- اخرسي يا سميرة أنا عارف كيف أربي بنتي أنتي ادخلي عالجي حرق يد بنتم وانا هاخدها واوديها لخالها في القاهرة... 
... بعد يوم طويل وصلت جميلة وابوها على حارة شعبية في القاهرة وراحوا عند بيت خال جميلة وخبط على الباب.. 
- مين على الباب جاية حاضر.. 
فتحت ريهام الباب وشافت جميلة وابوها اتصـ.ـد.مت! 
- خير يابو جميلة ايه جابك في الوقت ده في حاجه ياخوي.. 
- ايه اللي بتقوليه ده يا ريهام ده بدل مترحبي بيها واتخليهم يدخلوا الأول.. 
- احم متواخزنيش ياخويا بس اتصـ.ـد.مت من جيتهم متأخر كده ومعاه جميلة كمان.. 
ابتسم شوقي باحراج وهو بيقول: 
- ادخل يا خوي بيتك ومترحك.. 
دخل كامل وهو مخـ.ـنـ.ـوق بس ما باليد حيلة.. 
- انتي عاملة ايه يا جميلة. 
ابتسمت لخالها وقامت حـ.ـضـ.ـنته وهي بتقول: 
- بخير والله يا خالي بس أنت كيفك وبنت خالي كيفها.. 
- كلنا بخير يا عيون خالك... 
- احم انا عارف يا شوقي أنا جاي ليه وانا بجد حاسس اني متقل عليك قوي.. 
- ايه اللي بتقوله ده يا كامل يا خوي بنتك هي بنتي وكمان هي بنت اختي فعيب لم تقول كده.. 
- اصيل يابو زينة.. 
شوقي وهو بيكلم مـ.ـر.اته: 
- قومي يا ريهام اعملي الأكل للجماعة علشان جاين من مشوار كبير ولازم ياكلوا.. 
كامل: 
- لاء ياخوي اقعدي يا مرت اخوي أنا معاود البلد تاني بس كنت جايب جميلة وهمشي علطول.. 
وفعلا قام وخرج وجميلة قعدت عند خالها، وريهام شـ.ـدت شوقي ودخلته الأوضه وهي متنرفزة: 
- بقى جايبلي قرايبك يقعدوا عندنا انت مش عارف مصاريفنا قد ايه مبالك بمصاريف بنت اختك.. 
- ايه اللي بتقوليه ده يا ريهام عيب عليكي اللي بتقوليه ده دي بنت اختي وده خيرها مهما كان.. 
- اختك مـ.ـا.تت يا خويا وبنتها ملهاش حاجة عندنا يا تطلع تقلها يا اطلع انا اقلها.. 
اتنرفز شوقي بس سمع صوت باب الشقة بيتقفل وخرج شاف الشنطة بتاعت جميلة وجميلة مش موجودين، خرج وراها بسرعة وهو مش عارف لو مشيت هيقول لجوز اخته ايه.. 
..... في الشارع.. 
كانت جميلة ماشية وهي بتجر شنطتها وبتفتكر اللي حصل معاها كله من كلام الناس وازيت مرات ابوها ليها واللي اختها عملته، وخزلانها من جهة ابوها رمت الشنطة ووقعت على الأرض وفضلت تسرخ وهي بتقول.. 
- يارب أنا منبوزة محدش بيحبني خالص اهلي كلها بيكرهوني وامي مـ.ـا.تت وسبتني وخالي كمان مش قادرة اقعد عنده علشان انا حمل عليه، وجوزي سابني وهرب يا رب انا تعبت... 
وبعد مخلصت بكاء قامت ومسكت شنطتها وهي دمـ.ـو.عها نازلة على عيونها ومش شايفة حاجة حوليها خالص وطلعت الموبايل ورنت على زمايلها اللي اتعرفت عليهم اون لاين وفي نفس الجامعة وقالتلهم على مكانها وهما قالولها انهم هينزلوا من السكن الجامعي ويروحوا يخدوها.. 
وهي واقفة مستنية صحابها: 
- ايه ده انا عاوزة اشرب كويس الحسنة الوحيدة ان ابويا سابلي فلوس علشان اصرف على نفسي.. 
وكانت معدية الشارع علشان تروح تجيب حاجه تشربها بس فجأة.. 
-حااااسب.... 
ياتري ايه اللي حصل مع جميلة؟ وهل ابوها هيعرف انها سابت بيت خالها؟ وهل جوزها هيرجعلها هنعرف ده بالتفصيل...؟؟ 
انتي متـ.ـخـ.ـلفة أنا ناقص بلاوي ياستي امشي من قدام ام العربية.. 
جميلة فتحت عيونها وقلبها كان بينبض جـ.ـا.مد هي كانت خلاص على وشك الموت بس ربنا سترها معاها والسواق وقف في أخر لحظة.. 
- في ايه انتي هتفضلي واقفة كدا كتير عاوز أمشي.. 
انتبهت جميلة وبصتله بعصبية: 
- صدق بالله أنت راجـ.ـل معندك دم واصل علشان أنا كنت هموت بسببك وحضرتك جاي تزعقلي.. 
اتعصب ونزل من العربية: 
- أنا معنديش دم أنا هعرفك مين اللي معندهوش دم.. 
وخدها غصب عنها ورماها جوه العربية ومشي، وفي الحظة دي جم البنات وشافوا الشخص وهو بياخد جميلة غصب عنها فخدوا حاجتها معاهم وحصلوه... 
.... بعد فترة..... 
- سيبني بقولك انت ازاي تمسك ايدي كده يا حـ.ـيو.ان.. 
بس اتفجأت انه جايبها القسم اترعـ.ـبت.. 
- انت جايبني فين أنت اللي غلطان مش أنا أنا مسمحاك بس سيبني امشي يا عم.. 
بصلها وهو شاددها جـ.ـا.مد: 
- اخرسي أنا هعرفك مين اللي حـ.ـيو.ان.. 
ودخل مكتب الظابط ورماها جـ.ـا.مد على الأرض هي من الوقعة معرفتش بتقول أيه: 
- أه يا حـ.ـيو.ان مش كدا كنت هتخبط راسي.. 
سمعت شخص بيضحك وهو بيقول: 
- والله عشت وشوفت سامر باشا يتقاله حـ.ـيو.ان.. 
- اخرس يا حـ.ـيو.ان البنت دي.. 
وشاور سامر على جميلة.. 
- عاوزها تعفن في السجن ومتشوفش النور لغاية لم تجيلي وتبوس رجلي اخرجها.. 
جميلة بصت على الظابط ورجعت تبص لسامر وهي رافعة حاجبها: 
- بقى علشان حضرتك كنت هتخبطني وانا بقولك انت اللي غلطان تعمل فيا كده بس شكلك عيل كلام على الفاضي.. 
قام سامر وهو متعصب وجميلة من الخوف جرت على الظابط ومحستش بنفسها وهي بتتكلم صعيدي جـ.ـا.مد رغم هي كانت مقرره متتكلمش صعيدي هنا بالذات.. 
- وه وه وه بتمد يدك على حرمة أياك كيف تعمل كده فاكر نفسك راجـ.ـل بعمايلك دي.. 
سيف بس عليها بصدمة وسامر كمان كان مصدوم من  لهجتها وعرف هي اساسها صعيدي وهما كمان اساسهم صايدة اتكلم سيف وقال.. 
- لاء متقلقيش معندناش رجـ.ـا.لة يمدوا يدهم على حرمة بس انتي خرجتية عن شعوره علشان كده كان متعصب وانتي ت عـ.ـر.في الصعيدي دمه حامي وميقدرش يستحمل حرمة تهينة.. 
اتكسفت جميلة لم سمعت الظابط بيتكلم بلهجتها: 
- بس هو جابني غصب عني وانا مكنتش حابه الموضوع يكبر بس هو اللي طول لسانه من الأول.. 
- حصل خير خلاص المهم اعرفك الرائد سامر اللي حضرتك شتمتيه وفي نفس الوقت اخويا .. 
بصتله جميلة بصدمة وقالت في سرها: 
- رائد يا جميلة يا وقعتك المهببة يا بنت كامل.. 
سمعها سامر وكتم ضحكته بس قال: 
- اه رائد ها ي على اني حـ.ـيو.ان والا هترجعي في كلامك.. 
- مين اللي حـ.ـيو.ان ده دأنا كنت بشتم نفسي والله مقدرش اشتمك دانت الأساس والباقي كله شنط في كياس يا باشا.. 
سيف ضحك على اخره وسامر كان مصدوم من تصرفها مكنش باين عليها بنت اجتماعية كدا كان باين انها انطوائية ولاحظ ده من خبرته في شغله بس خالفت توقعاته بــــاسلوبها.. 
- على العموم حصل خير أنا كمان اتعصبت عليكي برضوا.. 
قالت جميلة بزوق: 
- وانا كمان مخدش بالي من اسلوبي بس انا كنت هموت وحضرتك بتشتمني كمان مقدرتش استحمل.. 
سامر اتكلم: 
- طب تعالي اوصلك لمكانك علشان حاجتك سبتيها وجيتي.. 
افتكرت جميلة وكانت لسه هتخرج وشافت اللي صـــدمــها...! 
في بيت عم جميلة كان قاعد ومـ.ـر.اته قاعدة جنبه: 
- يعني وافقت ان ابنك يهرب علشان بنت هنية ترتاح اديها راحت تكمل علامها وابني يا حبة عيني طفشان بسببها.. 
- يولية اتقي الله ابنك خلى سمعت بنت اخويا في الأرض عمري محسامحه أبداً ولو رجع هخليه يطـ.ـلقها واجوزها سيد سيده.. 
في سرها: 
- عمري مهخليكي تتهني يابنت هنية زي امك مخلتنيش تتهنى.. 
... في بيت اهل جميلة؛... 
كانت مرات ابوا جميلة قاعدة هي وبنتها اميرة.. 
- انا محروق قلبي ياما بقى جميلة تكمل علامها وانا لاء.. 
- استني انتي اما خليتها تبوس على رجلي مبقاش أنا سميرة بنت البشوات.. 
... عند جميلة.... 
اتفجأت بدخول صحابها بتوع الجامعة ومعاهم شنطتها.. 
- سهي وشروق اخبـ.ـاركم ايه.. 
حـ.ـضـ.ـنوا جميلة وهما فرحانين : 
- قلب سهى انتي اخبـ.ـارك ايه. 
- الحمد لله والله وانتي يا شروق اخبـ.ـارك ايه.. 
شروق بهزار: 
- احلا خبر مني ليكي انا بخير.. 
سهى ضـ.ـر.بتها على دماغها: 
- ياريت تعقلي نفسي اعرف وصلتي كلية طب إزاي بعقلك ده.. 
الكل ضحك فجأة شروق شافت شابين واقفين وهما في القسم. 
- اه صحيح يا سارة مين الشاب ده وليه جابك هنا احنا تابعناكي وجينا وراكي لم لقناه بيشـ.ـدك جـ.ـا.مد على العربية.. 
ضحكت يلة وهي بتشاور على سامر: 
- اعرفكم ده دكتور سامر واللي جنبه دكتور سيف وهما الأتنين ظباط. 
سهى مدت اديها تسلم عليهم اما شروق قالت بهزار: 
- يعني أول يوم ليكي هنا تت عـ.ـر.في على ظباط ايه الجمال ده يا بت يا جميلة.. 
جميلة ضحكت وهي بتزق صحابها علشان تخرج وهي بتقول.. 
- شكلك مش هتجبيها لبر يا شروق بينا نخرج بسرعة من من هنا... 
... في مكان تاني...... 
كان ماسك التليفون وبيكلم حد وبيقول: 
- اخوك عمل مصيبة يابني انا مش عارف هواجه عمك إزاي.. 
:....... 
-عارف انك قاطع صلتك بينا من سنين بس علشان خاطري دور على اخوك علشان اخوي مستحلفله وبنته بقت سيرتها على كل لسان البنت هربنت من البلد وراحت تكمل علامها علشان كلام الناس.. 
:.......... 
- حاضر هبعتلك كل المعلومـ.ـا.ت عنها وصورتها كمان وابعتلك رقم تليفون أخوك جايز تلاقيه.. 
وقفل الخط..... 
تاني يوم جميلة كانت بتجهز نفسها علشان تنزل الجامعة هي في سنة اولى كلية طب نزلت هي وسهى وشروق الجامعة وكانت داخلة الجامعة بكل هيبة رغم اللي حصلها بس جميلة فعلاً صدق من سماها، كانت لابسة البنطلون الجنز والجاكيت البينك والشنطة السودة ولابسة طرحة والنظارة كانها ملكة جمال... 
شاب كان واقف: 
- اوبا شوفت يا معلم البنت الجديدة.. 
نزل النظارة وهو بيبص على صاحبه اللي واقف جنبه
 - هتكون عاملة ازاي يعني.. 
بص على البنت اللي زياد صاحبه بيشاورله عليها واتفاجأ هي فعلاً اقل ما يقال عنها جميلة.. 
زياد بهزار: 
- ايه يا صالح مش كنت بتقولي اخرس من شوية ايه القط كل لسانك.. 
- يابني اسكت شوية مش عارف اركز.. 
- تركز ايه بس بأم السلعوة اللي انت بتحبها دي البنت دي جنب شوشو بتاعتك ملكت جمال.. 
-صالح بخـ.ـنـ.ـقة: 
- يوه بتفكرني ليه طيب دأنا مصدقت نسيتها كل يوم بترن عليا من ساعة مقولتلها على حوار اهلي.. 
زياد بخـ.ـنـ.ـقة: 
- لسة برضو مش قابل بنت عمك دي مراتك وانت رميتها وسبتها.. 
- يوه متقفل ام السيرة دي قولتلك مش متنيل متجوز انا خلاص بمشي في اجرأت الطـ.ـلا.ق.. 
- طب ايه مش ناوي تذاكر علشان منظرك بقى وحش انت لسة في كلية الطب وبعيد السنة بـ اتنين اهلنا مفكرينا متخرجين من سنين.. 
صالح بخـ.ـنـ.ـقة: 
- مانا ناوي اذاكر السنادي علشان اتخرج بقى واخلص  من زن امي اللي مش بيخلص،  المهم متيجي نزور اولى كده ونشوف الأحوال هناك.. 
وغمز لصاحبه زياد ضحك وهو بيقول: 
- عمرك مهتتغير يا صاحبي طول عمرك دماغك سم..... 
كانت جميلة قاعدة جنب صحابها وفجأة جه عليها شابين شكلهم مش في سنة أولى خالص.. 
- ها مش تعرفونا بالقمر.. 
سهى بعصبية: 
- لم نفسك يا زياد وخد صاحبك  الصـ.ـايع ده وامشي من هنا احنا مش بتوع مشاكل وكمان انتوا سنة رابعة ازاي جاين هنا مش فاهمه والله. 
صالح اتحرك بأتجاه جميلة وبيمدلها ايده وبيقول: 
- اسمي صالح والجميل اسمه ايه. 
وغمزلها جميلة اول مسمعت اسم صالح اتنرفزت وهي كرهت الأسم لأنه بيفكرها بأسم جوزها قالتله.. 
- أنا مش بتعرف على حد واصل ومش هيجي على آخر الزمن اتعرف على واحد صـ.ـا.يع شبهك أنا ميشرفنيش أكون صاحبت حد زيك وياريت تبعد عني وعن طريقي وتسيبني في حالي  .. 
زياد بص لصالح وهو بيقول: 
- اوباا لاء البنت جـ.ـا.مدة مش هقدر اتكلم هسيبلك أنت الطالعة دي.. 
شروق بعصبية: 
- والا بقولك ايه مش أنت اصلا فاشل ومعروف في الجامعة كلها انك فاشل وبتسقط ومش عارفه والله ازاي البنات بيعجبوا بيكم انتوا الاتنين على العموم انا وجميلة وسهى مش بنتعرف على حد أحنا صحاب وكافين نفسنا... 
زياد بغمزة: 
- طب متخليني ابقى رابعكم وابعدك عن العالم كله.. 
شروق بعصبية: 
- صدق انت عيل غتت وانا ميشرفنيش اتعرف على واحد زيك.. 
والتاني كان واقف بيبص على جميلة وبيقول في سره: 
- هو انا ازاي البنت قلت مني ومش قادر اكلمها وكمان اسمها على اسم مراتي بس شهادة حق دي احسن من مراتي اكيد مراتي مين الجاهلة دي، حد يسيب الفرس ويروح للمامة بتاعتهم.. 
جميلة بنرفزة: 
- ايه بتبصلي كده ليه.. 
- ها لاء مفيش.... 
وشـ.ـد ذياد وخرج وسهى وشروق كانوا بيبصوا لأثر صالح وزياد وبيقولوا: 
- مش هيسبونا دول ناس شر وأحنا مش قدهم.. 
جميلة بهدوء: 
- القادر عليهم ربنا وانا واثقة في ده أما بقى بالنسبة لو هددونا لازم نكون مستعدين زين لغدرهم أنا مش أي حد أنا جميلة اللي محدش يقدر يكلمني واصل .. 
عند خال جميلة كان قاعد في الصاله وفجأة رن عليه ابو جميلة.. 
- الو اهلا يا كامل ياخوي.. 
-كيفك يا خوي كنت بسأل على جميلة اخبـ.ـارها ايه عاد. 
مؤمن بتـ.ـو.تر: 
- الحمد لله بس جميلة مش أهنيه هي مقلتلكش والا أيه ياخوي.. 
كامل بصدمة: 
- ايه اللي حوصل وترتني عاد قلبي اتوغوش على بتي.. 
مؤمن: 
-- لاء متقلقش يا خوي بس.. 
وكان لسه هيقوله بس التليفون اتشـ.ـد من اديه.. 
ريهام بكذب: 
- اهلاً بيك ياخويا اخبـ.ـارك واخبـ.ـار مرتك  ايه.. 
كامل: 
-الحمد لله يا خيتي بخير والله بس كنت بسأل عن جميلة بنتي اصل جوزك خوفني عليها.. 
ريهام بخبث: 
- والله ياخوي أنت طلعت من هنا وبنتك خدت شنطتها وخرجت وراك ومنعرفش مكانها خالص فكرناها رجعتلك تاني.. 
كامل بصدمة: 
- ايه اللي عتقوليه ده يا مرت أخوي بنتي هتكون فين دلوك.. 
ريهام: 
- مش عارفه والله جايز رايحة تقابل حبيبها أو هـ.ـر.بت منك ومصدقت جوزها سابها.. 
قفل التليفون وهو قاعد مع مـ.ـر.اته وبنته أميرة مـ.ـر.اته اتكلمت بخبث: 
- جرى أيه يا كامل ايه اللي لخبط وشك كده. 
كامل حكالها كل حاجه سميرة بخبث وهي بتقول: 
- مش قلتلك لو سبناها تكمل علام هتتمرد أكتر ماهي متمردة وهتبقى واعرة قوي ومش هيقدر عليها حدى واصل.. 
كامل بغضب: 
- وأنا السبب في وجودها في العالم وهكون السبب في نهايتها من الدنيا كلياتها... 
وسابهم وخرج.. 
عند جميلة كانت قاعدة في الجامعة مع صحابها.. 
سهى بهزار: 
- جميلة ايه الجمال ده انتي خليتي الدكتور يعترف انك شاطرة جداً كنتي مخبية ده كلوا فين.. 
جميلة بضحك: 
- وه وه ايه اللي عتقوليه ده راشقة عينك في حياتي ياسهى ملازم تبوظ على الأخر.. 
شروق: 
- المهم يا جميلة احكيلنا ايه اللي حصل في حياتك وازاي ابوكي وافق تكملي تعليمك هو كان رافض المبداء.. 
جميلة حست بحزن وهي بتحكيلهم كل حاجة حصلت معاها من أول جوازها لغاية سبب مجيأها  القاهرة.. 
شروق بحزن: 
- ليه يعمل كده فيكي هو معندهوش دم ونخوة وقولنا ماشي أنما الظاهر حتى الرجولة مش عنده إزاي يعمل كده فيكي ويسيبك في أهم يوم في حياتك كلها.. 
سهى بكره: 
- رجـ.ـا.لة أخر زمن حتى شرف بنت عمهم مش بيحافظوا عليه.. 
جميلة بحزن ظاهر: 
- القوة اللي جواتي انعدمت معتش قادرة اتحمل ضغط واصل وحمل الأيام زاد في قلبي كنت بتمنى حياتي تتغير بشخص يصوني ويقدر القرابة اللي بيناتنا بس الظاهر حتى أحلامي كانت مستحيلة... 
..... عند سامر كان قاعد وهو بيشوف صورة مرات اخو اللي صدمته وهو بيقول: 
-إزاي ده يحصل بقى جميلة بنت عمي وحصل فيها كل ده.. 
سيف بــــاستغراب: 
- جميلة مين اللي بنت عمك يا سامر.. 
سامر بتوضيح:: 
- فاكر البنت اللي كنا هنسجنها.. 
سيف بتفكير: 
- اه اللي من الصعيديه دي. 
سامر: 
- ايوه هي دي طلعت بنت عمي وهي مرات اخويا من  الأب الطايش ده.. 
سيف بتريقة: 
- بقى البنت السكرة دي تتجوز اخوك اللي ملهوش مستقبل صعبت عليا والله.. 
سامر بتريقة: 
- وخد الكبيرة ابويا بيقول أخويا اللي هرب ليلة حنته وخلى سيرت بنت عمه على كل لسان واللي يسوى واللي ميسواش اتكلم عليها.. 
سيف بصدمة: 
- كمان هو اللي سابها طب أنا لو مكانه لكنت سجدت وحمدت ربنا على النعمة مش رفصتها برجلي ايه الغباء ده.. 
أم سامر بحب: 
- سامر سيف انتوا جيتوا امتى يا ولاد.. 
سامر قام بــــاس على اديها وهو بيقول: 
- أنا هنا يا ست الكل من ساعة بس محبناش نصحيكي وسبناكي نايمة علشان دواكي لم بتخديه بينيمك.. 
صابرين بحب: 
- ربنا يراضي قلوبكم يا ولادي يارب هقوم احضرلكم الأكل.. 
بس قالت بهزار: 
- امتى بقى تيجي مرات ابني وتشيل عني الصراحة هشيلها في عيوني مش في قلبي... 
  سامر مش عارف ليه افتكر جميلة في الحظة دي وسرح فجأة.. 
سيف بهزار: 
- جرى ايه يا سامر هي السنارة غمزت والا ايه.. 
سامر فاق وهو بيقول: 
- امشي من جنبي يا فصيل.. 
عند جميلة كانت قاعدة في السكن وزهقانة قررت تنزل شوية لبست وخرجت.. 
جميلة وهي قاعدة في مكان لوحدها وبتقول: 
- ايه اللي بشوفه ده البنت ماسكة الشاب ومفيش زرة إحراج واصل بقى دي تربية البندر.. 
سمعت حد بيقول وراها: 
-تربيتك فخر ليكي غير الكل.. 
جميلة بــــاستغراب: 
- سيادة الظابط سامر كيفك وليه أنت هنيه.. 
سامر وهو بيبصلها بشعور غريب جواه بس افتكر انها مرات صالح اخوه سكت وقال: 
- مفيش كان عندي قضية ولسة راجع منها قولت اقعد على هنا شوية وبعدين اروح.. 
- اتفضل اقعد يا استاذ سامر.. 
سامر: 
- أحم بلاش استاذ دي أنا اسمي سامر بس.. 
جميلة: 
- حاضر.. 
قعد سامر جنبها وبداء يتكلم معاها وهي كانت بتحكيلة عن حجات بتحصل معاها في الجامعة بس كانوا مش شايفين اللي وراهم.. 
صالح من وراهم شافهم: 
- بقى أنت يا سامر عاوز تاخد مني البنت اللي اعجبت بيها وهي كمان عملالي فيها الخضرة الشريفة.. 
سامر عرض على جميلة يوصلها وجميلة وافقت. 
... 
في بيت صالح كان رايح جاي ومخـ.ـنـ.ـوق من الدنيا كلها ومش عارف يعمل ايه بقر ترفضه هو وتعجب بأخوه هو بيكره سامر جداً.. 
صالح بعصبية: 
- أنا هعرفك أزاي تاخد مني حاجة مش من حقك..
... ورن على ابوه.. 
صالح: الو.. 
عبد الجليل بعصبية: 
- اخيرا افتكرت أن ليك أهل ورنيت عليهم.. 
صالح بلا مبالاة: 
- رايد قسيمة الجواز بتاعتي أنا وجميلة يابوي.. 
عبد الجليل بفرحة جواه وفكر أبنه رجع لعقلة وصوابه.. 
- بكرة عتكون عنديك ياولدي بس عامل بنت عمك زين.. 
صالح استغرب وسأله: 
- إزاي هي بنت عمي هنيه والا أيه يابوي.. 
عبد الجليل: 
- سافرت علشات تكمل علامها من بعد مكسرتها يا ولدي اللي عملته وياها كان واعر قوي وعلشان ابوها يخرجها من اللي حضرتك عملته وافق انها تروح القاهرة عند خالها.. 
صالح قفل مع أبوه وهو مش مستوعب وبيقول: 
- بقى بنت عمي هنا احلوت كدا هبعتلها قسيمة الطـ.ـلا.ق واخلي بالي من جميلتي وبس.. 
... عند مرات أبو جميلة كانت واقفة بكل جبروت وهي بتقول لبنتها: 
- خلاص هانت ابوكي راح وعيخلص عليها وهنرتاح من بنت هنية دي للأبد.. 
أميرة بفرحة: 
- الحديت ده صوح ياما أنا الفرحة مش سيعاني واصل أول خبر أسمعة وينعش قلبي من الول.. 
سميرة بكره: 
- اصبري لعل الصبر خير يابتي... 
.... في بيت عم جميلة كان عبد الجليل بينادي وهو مبسوط جدا...
- حفيظة روحتي فين يا ولية.. 
حفيظة بــــاستغراب: 
-  في أيه يا راجـ.ـل عمال اتنادي بصوت عالي كده قول وغوشتني.. 
عبد الجليل بفرحة: 
- الحلم اتحقق يا حفيظة وأخيراً صالح رجع لعقله وهيرجع اهنيه ويا مرته.. 
حفيظة بصدمة من كلام عبد الجليل وبعديها عد الجليل قال:
- انا عروح علشان اقول الخبر ده لخوي جايز يسامحني وعلشان نعملهم الفرح من أكبر الأفراح في البلد كلياته.. 
وخرج مبسوط وحفيظة رنت على ابنها بعصبية صالح شاف أمه بترن عليه استغرب وهو بيرد عليها.. 
- الو ياما اخبـ.ـارك كيف.. 
حفيظة بعصبية: 
- اخبـ.ـارك منيـ.ـلـ.ـة بستين نيـ.ـلـ.ـة يا ولدي بقى رايح توافق على قرار ابوك اياك شايفني هابله عتطحك عليا يابن عبد الجليل.. 
صالح بصدمة: 
- ايه اللي عتقوليه ده ياما من أنا قولت ميتا أني عرجع لبنت عمي الشوم دي.. 
حفيظة بزعيق: 
- اضحك عليا ياولدي وكل بعقلي حلاوة فاكرني عصدك الحديت الماسخ بتاعك دي ابوك عامل ليلة ليك ولبنت هنية عمري محسامحك ياولد بطني لو عملتها وحرقت قلبي.. 
صالح بهدوء: 
- ياما أنا كيف هرجعلها أنا طالب القسيمة علشان اطلق بنت عمي لأني بحب واحدة هنيه جميلة قوي ياما وغير أن اسمها جميلة .. 
حفيظة بعصبية: 
- قطع الأسم يابني أنا بكره الأسم ده.. 
صالح بــــاستغراب: 
- كيف  عتكرهي الأسم يامه هي عملتلك حاجة أمال.. 
حفيظة: 
- مانت لو عيل زين كنت عرفت أسم بنت عمك جميلة بس حضرتك كنت والا شاغل بالك، اسيبك يابن بطني ياريت حديتك ده تنفزه ومتحرقش قلبي واصل.. 
قفل صالح مع أمه وهو مستغرب وبيقول: 
- ازاي اسم بنت عمي جميلة لم كنا صغار كنت بناديها جمر مش جميلة،  ماعلينا المهم هطلقها وخلاص... 
...... عند جميلة سامر وصلها بعربيته.... 
جميلة بخجل: 
- انا بتشكرك يا سامر بيه قوي على خدمتك دي.. 
سامر بحب بس أخفاه: 
- تاني سامر بيه مش قولتلك سامر وبس يا جميلة على العموم الوقت اتأخر انزلي وانا هفضل هنا لغاية لم تطلعي وتطمنيني عليكي.. 
جميلة فرحت جواها بأهتمام سامر الوحيد اللي حست معاه بأمان رغم وجود اللي حوليها بس قلبها اول مشافها دق جـ.ـا.مد.. 
جميلة: 
- حاضر خالي بالك من نفسك.. 
ونزلت جميلة وسامر ساعتها افتكر كلام أبوه فقرر يسأل جميلة عن الكلام ده وبالمرة يقولها انه أبن عمه.. 
- جميلة.. 
جميلة بصت على سامر: 
- نعم يا يا سامر ايه اللي رايد تقوله علشان توقفني كده.. 
سامر بتـ.ـو.تر: 
- بصي كنت عاوز اقولك حاجه هي أني.. 
وفجأة سمعت صوت بيخليها تخاف من العالم كله.. 
كامل: 
- أنا سيبتك تتعلمي وأنتي دايرة تتسرمحي هنيه بقى ده حديت يابنت كامل.. 
جميلة بخوف: 
- بوي كيفك وجيت إزاي هنيه وليه جيت في حاجه مهمه اياك.. 
كامل بغضب: 
- اجيت لخلص عاري بيدي واقولك اللي عتفكري فيه مش هيكمل واصل يا بتي يانا يا اللي بتفكري فيه.. 
ورفع في وشها المسدس بعدها سامر عن طريق عمه وهو بيقول.. 
- اهدى كده ياعمي وهفهمك كل حاجه.. 
كامل بعصبية: 
- عمري مهدا غير وانا شارب من دمها الخاينة بقى جاية القاهرة علشان تتسرمحي مش تتعلمي... 
وكامل محسش بنفسه غير لم الرصاصة طلعت من المسدس وجميلة بتصرخ وتقول... 
- سامرررر لاااااء... 
عند صالح بعد مـ أسم جميلة بنت عمه طلع نفس أسم جميلة بعدها رن على أبوه تاني علشان يجبلة صورتها وبعد دقايق... 
- يلهوي بقى جميلة بنت عمي هي هي جميلة اللي حبيتها؟؟؟!.. 
ياترى ايه اللي هيحصل مع جميلة وهل سامر فعلاً هيموت وصالح هيعمل ايه مع جميلة مـ.ـر.اته هيرجعلها والا هيفضل على رأيه ويطـ.ـلقها..؟؟! 
- سامر؟؟! 
المسدس كان مفهوش طلق ولم ضـ.ـر.ب الطلقة جت على الفاضي راح كامل في اتجاه سامر وهو متعصب.. 
- ايه اللي عملته ده لو كان المسدس فيه رصاص  كنت اتبليت ببلوة اياك.. 
سامر بهدوء:
- صدقني يا عمي انا مليش دعوة أنا جيت اوصلها بس لأنها كانت لوحدها مش أكتر.. 
كامل كان لسه هيتكلم بس اتفاجأ بالتليفون بيرن وكان اخوه.. 
كامل: 
- الو ياخوي كيفك.. 
عبد الجليل بفرحة: 
- اخوي عندي خبر بمليون اجنيه صالح ولدي قرر يرجع لبنت عمه وميسبهاش واصل.. 
كامل بفرحة: 
- انت عتتكلم جد ياخوي.. 
عبد الجلبل: 
- اه ياخوي طلب مني قسيمة الجواز وبعدها طلب يشوف بنت عمه فبعتله صورتها.. 
كامل: 
- بس يا خوي أنا لازم نأدبه علشان ميكررهاش تاني واصل.. 
وبعدها كامل قفل مع اخوه وهو بيبص لبنته وبيقول: 
- اللي عملتيه هتتعاقبي بأنك هترجعي لولد أخوي ومسمعش منك صوت واصل.. 
سامر اتكلم:
- بس يا عمي في سوء تفاهم أنا وجميلة صدقني مفيش حاجه بينا.. 
كامل بتفكير: 
- امال سابت بيت خالها ليه عاد.. 
جميلة بحزن: 
- سمعت مرت خالي وهي عتتكلم عن أمي وأنا مستحملتش أكون حمل على حد خدت بعضي وجيت اهنيه في سكن مع زمايلي في الجامعة.. 
كامل حس بزعل وهو بيقول: 
- سامحيني يا بنتي أنا مصدقتكيش وسمعت كلام الناس وجيت لهنيه علشان ائذيكي سامحيني يابنتي... 
سامر قاطعهم وهو بيقول:*
- بس إزاي يا عمي هتخلي بنتك ترجع لشخص ضحك عليها وبمشاعرها كده هي بنتك لعبة للكل.
كامل حس من كلامه انه معاه حق بس قال: 
- وانت كيف اعرفت أن أبن عمها عمل كده فيها هي حكتلك أياك.. 
سامر:*
- الصراحة ياعمي أنا اللي قالي ابويا هو اللي رن عليا أعرفك سامر عبد الجليل ابن اخوك.. 
كامل بصدمة: 
- ايه اللي عتقوله ده انت اتخبلت أياك اخوي مين اللي يبقى ابوك.. 
سامر بهدوء: *
- صدقني ياعمي اخوك اتجوز أمي من  ٣٠ سنة من ورى أهله ومحدش كان يعرف الموضوع ده أبداً.. 
««فلاش بااك»» 
عبد الجليل: 
- ها قولتي أيه يا زينة البنات كلاتها.. 
صابرين بكسوف:*
- بس يا عبده الكل معارض جوازك من القاهرة ي هتتجوزني.. 
عبد الجليل: 
- ماحنا هنتجوز ومعنقولش لحد واصل في البلد عندي الكل اللي اهنيه هيعرفوا وبس.. 
صابرين برعـ.ـب:*
- ايه اللي بتقوله ده يا عبده بقى عاوزني اتجوز في السر يرضيك ده.. 
عبد الجليل: 
- ي مصر على جوازي من حفيظة بنت عمي وانا رايدك انتي وبس.. 
صابرين بحزن:*
- بقى ده يبقى مصيري اتجوز في السر والا حد يعلم بيا.. 
عبد الجليل بحب: 
- صدقيني هعملك اهنيه اكبر فرح يحكاكى بيه القاهرة كلياتها لكن في بلدي محدش يدرى بالموضوه ده... 
وافقت صابرين لأنها بتحب عبد الجليل وبعد خمس سنين.. 
عبد الجليل: 
- سامحيني يأم سامر مقدرتش اتحكم في أهلي واصل وجوزوني غصب عني لأنها بنت عمي ولازم اتجوزها علشان اخوي مكنش رايد يتجوز غير البنت اللي بيحبها.. 
صابرين بقهر:*
- طب وأبنك هتعمل ايه عاد.. 
عبد الجليل نزل راسه وهو بيقول: 
- بنت عمي جابتلي صالح هي كمان وعندينا في العيلة لو اتجوزت بنت عمك مهتتجوزش حد تاني بعديها.. 
صابرين بصدمة:*
- طب هتعمل ايه فيا أنا وابنك هترمينا صح.. 
عبد الجليل: 
- ابني مهسبهوش واصل أما انتي مش هقدر افضل معلقك فيا كده لأني هعيش حياتي ويا بنت عمي انتي كمان عيشي حياتك يابنت الناس.. 
صابرين وهي بتبكي وتقول:*
- قصدك ايه يا عبد الجليل.
عبد الجليل: 
- قصدي أنك طالق يا صابرين طالق بالتلاته.. 
ونزل راسه وخرج من الشقة وسامر كان واقف وسمع كل حاجه حصلت ومن يومها كره ابوه جداً... 
««باااك»»  
سامر بحزن:*
- بس ده كل اللي حصل وبعدها بسنة ماما اتجوزت من شخص كويس جداً وكان معاه ولد اللي هو سيف اخويا دلوقت واهتم بيا وبتعليمي واخوك كان كل فترة يجي علشان يشوفني مكنتش بقبل اشوفه بس لم كلمني من يومين علشان ابنه انا وافقت علشان جميلة شوفت فيا امي الغلبانة.. 
كامل بصدمة: 
- بقى اخوي يطلع منه كل ده عاد عار عليك يا عبد الجليل ترمي لحمك ودمك للغريب وكل ده ليه علشان حفيظة.. 
سامر بحزن:*
- صدقني يا عمي انا خفت عليها وكنت بتمنى جميلة تطلع قوية وهي اللي تبعد عن ابن اخوك ومتدبسش في الموضوع علشان ابن اخوك ميستاهلهاش.. 
كامل بص لبنته وهو بيقول: 
- اتحملتي ياما قوي يابنتي سامحيني.. 
جميلة مسحت دمـ.ـو.عها وهي بتقول: 
- مسامحاك يا بوي مسمحاك.. 
سامر بابسامة:*
- اشوفك بخير ياعمي.. 
وكان لسه هيمشي بس كامل مسك اديه.... 
.... عند حفيظ....
كانت قاعدة في اوضتها وبتقول  : 
- على أخر الزمن ابني يتجوز بنت هنية بس على جثتي تدخل بيتي يانا يا أنتي يا جميلة.. 
عند صالح كانت واقف مصدوم من اللي شافه وكمان لم أتأكد أن جميلة هي نفسها بنت عمه قال بفرحة... 
- بنت عمي ومراتي كمان يافرحة قلبي في الحظة دي.. 
زياد كان قاعد جنبه: 
- انت اتهبلت يا صالح بتكلم نفسك.. 
صالح بفرحة: 
- جميلة طلعت بنت وعمي ومراتي كمان يا زياد مراتي يعني اقدر اخليها غصب عنها تحبني.. 
زياد بصدمة: 
- بقى جميلة اللي انت بتتكلم عليها دي طلعت مراتك أنت الصراحة مستغرب النصيب صدق اللي قال النصيب غلاب.. 
صالح بعصبية: 
- قصدك ايه يا زياد اني مستاهلش جميلة والا ايه.. 
زياد بتريقة: 
- جميلة مستحيل تسامحك وانا لو مكانها اول مشوف وشك كنت طلبت الطـ.ـلا.ق والا قعدت معاك ثانية واحدة وبالذات بعد عملتك السودة.. 
صالح بعد مفتكر اللي عمله وأن امه مش عوزاها: 
- يواقعة مربربة كيف هقنع امي باللي في دماغي دي حافة عليا لو جميلة تدخل بيتها لتقول لأبيا كل حاجه.. 
زياد بهزار: 
- استلقى وعدك بقى ده عقاب اللي يكسر بنات النلس مبالك دي بنت عمك وسمعتها من سمعتك.. 
صالح بتفكير: امي بتكره جميلة بس بتحبني ولو جبتلها سيرة عن سامر اخويا وانه معجب بجميلة هتوافق على جميلة من غير كلمة لانها بتكرة سامر اكتر من جميلة نفسها.. 
..... عند عبد الجليل... 
كان قاعد وهو بيفتكر اللي حصل وبيقول: 
- غصب عني ياولدي خوفت عليك وعليها وهي واعرة قوي لو كنت اعترفت بيكم قدام العيلة مكنتش هتسيبكم واصل... 
ونزلت دمعة من عنيه فجأة شاف حد بيقول: 
- ايه عتحنلها اياك للدرجة دي كانت واخدة قلبك وعقلك.. 
عبد الجليل بكره: 
- سبيني في حالي اياك مش قادر ابص في خلقتك واصل همي بعيد من اهنيه... 
          ꧁داليا منصور الفرجاني ꧂
حفيظة بخبث: 
- زي مبعدت صابرين وولدها هبعد بنت اخوك عن ابني مش هسمح أن بنت هنية تاخد ولدي مني زي محصل مع امها.. 
عبد الجليل بكره: 
- انتي ايه قلبك ده فيه ايه مكانه حجر بدل القلب اصل مستحيل شخص يكون بالجبرود ده.. 
ضحكت حفيظة وهي بتقول: 
- قلبي جواته نار قايدة والنار ده معتنطفيش واصل غير لم تحرق اللي حوليها وتاخد الأخضر باليابس يا ولد عمي.. 
عبد الجليل: 
- وبنت اخوي عملتلك ايه عاد البنت والا ليها علاقة بيكي أصلاً.. 
حفيظة بكره: 
- هي معملتش بس امها عملت وزي ماخوك رفضني قدام العيلة كلياتها أنا هخلي ابني يرفضها قدام الدنيا كلياتها العين بالعين والباقي اظلم.... 
عبد الجليل بصدمة: 
- انتي؟؟! 
ياترى ايه اللي هيحصل مع جميلة هتعمل ايه وهل سامر هيحب جميلة والا ده كلام وياترى حفيظة هتعمل ايه... 
عبد الجليل: 
- انتي معدش فيكي عقل واصل الكره ملا قلبك وعقلك بدعيلك يا بنت عمي أن روحك تطيب من الحقد اللي جواكي... 
وسابها وطلع فوق وحفيظة بتقول في سرها: 
- أنت أول واحد هتنحرق من ناري لو فضلت تفكر بالماضي ياولد عمي... 
...... عند كامل....
كان جاي في الطريق هو وجميلة وسامر كان سايق عربيته ومروحهم.. 
كامل بجب: 
- أنا هجمع جمع شمل بيت اخوي ومهسبهوش متفكك كده.. 
سامر بغضب: 
- بيت اخوك اتهدم من سنين ياعمي من ساعت مساب امي لوحدها علشان مـ.ـر.اته وابنه.. 
كامل بحزن: 
- كل أنسان خطاء ياولدي واحنا ولاد النهاردة لازم نفكر بالمستقبل قبل الحاضر ياولدي.. 
سامر سرح في تفكيره وجميلة كانت بتخطف نظر لسامر كل فترة هي حاسة أنها طايرة من الفرحة بوجودة معاها... 
بعد ساعات وصلوا على بيت كامل واستقبلتهم اميرة وسميرة:.
-اهلاً باللي هـ.ـر.بت وسابت بيت خالها.. 
كامل بعصبية: 
- ايه اللي عتقوليه ده يا مرة الحديت ده مسمعهوش تاني واصل بنتي مهـ.ـر.بتش والا عملت حاجة عفشة تتكسف منيها واصل..
اميرة بخبث: 
- امي كانت خايفة على اختي يابوي بس علشان كده بس متزعلش منها يابوي.. 
جميلة بحزن وهي عارفه عمايل اختها ومرات ابوها: 
- كيف يا عمة وانتي يا أميرك كيفك اتوحشتك قوي اليومين اللي فاتوا.. 
اميرة: 
- وانتي كمان اتحشـ.ـتـ.ـيني و  قوي يا خيتي .. 
فجأة شافوا سامر جاي وراهم اميرة بصت على سامر بــــاستغراب وهي بتقول: 
- وه مين ده يابوي تعرفه.. 
كامل : 
- ده ولد أخوي عبد الجليل.. 
سميرة بصدمة: 
- ولد اخوك كيف مجانين اياك لنصدق كلامك.. 
كامل: 
- ادخلوا وانا هقولكم على كل حاجه ادخل ياولدي بيتك ومترحك.. 
دخل سامر وجميلة كمان وأميرة كانت بتبص عليه ومعجبه بيه بعد مقعدوا كامل حكالهم كل حاجه.. 
اميرة: 
- يعني يابوي ده ولد عمي صوح.. 
كامل بابتسامه: 
- صوح يابنتي وانا جبته وياي علشان اعرفه على باقي عيلتنا واخلي اخوي يحاول يصلح غلطته.. 
سامر وقف: 
- عمي انا جيت معاك علشان اوصلكم اما بالنسبة إني اتعامل مع اخوك أنا مش هقدر وكمان عندي مأمورية كمان اسبوع لازم اروح علشان الحق اقول لأمي واخويا.. 
كامل: 
- يابني مش هتقعد حتى تحضر فرح اخوك وبت عمك أمال ده ميصحش عاد.. 
جميلة بصدمة: 
- جواز ايه ده يا بوي أنا عمري مهتجوز واحد سابني يوم حنتي خالى اللي يسوى واللي ميسواش يتحدث عليا.. 
كامل: 
- يابنتي أنا مش بيدي حاجة انتي مرته مش هقدر اخليه يطـ.ـلقك غصب عنيه واصل ده حقه لو رايد يطـ.ـلق هو حر مش رايد مش هقدر اغصبه.. 
جميلة بعصبية: 
- يعني معتجبرهوش على طـ.ـلا.قي انما الكلام اللي اتجال عليا عادي يابوي وكمان أنا رايدة اكمل علام مش رايدة اتجوز يابوي.. 
كامل اتعصب وكان لسه هيضـ.ـر.ب جميلة كف: 
سامر: 
- ايه اللي بتعمله ده أنت تعرف ان القانون معاها ولو أنت غصبتها هتروح في داهية أبن أخوك غلط ولازم يتربى ياعمي... 
كامل: 
- سامر أنت ابن اخوي على عيني وراسي اما لو قصدك تدخل بيني وبين بنتي أنا اللي مش موافق على كده بتي هتتجوز صالح ولد اخوي وبس... 
سامر سكت وجميلة فضلت تبكي ودخلت على اوضتها وهي بتجري وكامل خرج من البيت أميرة وهي واقفة جنب سامر.... 
- إنت بقى بتشتغل ظابط مش كده.. 
سامر بخـ.ـنـ.ـقه:*
- اه أنا ظابط ليه في حاجه.. 
اميرة: 
- لاع مفيش حاجة واصل بس أنا مبسوطة قوي أن ولد عمي ظابط وانت متعرفش أن عندينا في الصعيد البنت لولد عمها وبس.. 
سامر فهم قصدها وقال:*
- اه علشان كدا جوزتوا جميلة من صالح بس أنا مش هتجوز من هنا لأني بحب واحدة من القاهرة.. 
اميرة اتعصبت وهي بتقول: 
- معنديناش الحديت الماسخ دي البنت لولد عمها وبس أما شغل البندر ده مش علينا يا حضرت الظابط.. 
سامر سابها وخرج لأنه اتخـ.ـنـ.ـق من كلامها وهو بيقوا في سره:*
- ايه المـ.ـجـ.ـنو.نة دي كمان بقى أنا في يوم اتجوز البنت الهبلة دي لو أنا اتجوزت من بدري كنت خلفت قدها قال اتجوزها قال... 
ست واقفة جنب بيتها : 
- ايه ياولدي شكلك عتتحدت مع حالك يا حبت عيني.. 
سامر بكسوف:*
- اسف يا خالتي بس بفكر في حاجه.. 
الست بابتسامة: 
- أنت مش من أهنيه ياولدي صوح.. 
سامر ابتسم بود:*
- اه أنا مش من هنا أنا من القاهرة.. 
الست: 
- وانت جاي لمين هنيه يا ولدي في البلد دي.. 
سامر: *
- انا جاي مع عمي كامل.. 
الست: 
- كامل ولد العزايزة أخو عبد الجليل صوح.. 
سامر:*
- أه محتاجة حاجة يا خالتي.. 
الست: 
- سلامتك يا ولدي.. 
رجع سامر لبيت عمه... 
عند صالح كان رجع من القاهرة وداخل بيت ابوه واول مدخل... 
- ولدي اتوحشتك قوي ياقلب امك.. 
صالح بلا مبالاة: 
- كيف اتحشـ.ـتـ.ـيني و  ياما انا كنت هنيه من اسبوعين بس كيف لحقت اتوحشك.. 
حفيظة: 
- صدق انت عيل غـ.ـبـ.ـي ادخل شوف ابوك عيستنيك من فجور ربنا عايزك في موضوع مهم بس حسك عينك توافق تتجوز بنت هنية.. 
صالح: 
- حاضر ياما سيبيني ادخل لبةي لشوف رليد مني ايه.. 
صالح وهو داخل قال في سره: 
- سمحيني ياما مش هقدر ابعد عن بنت عمي واصل هي مرتي ومش هتركها لسامر أبداً.. 
... عند عبد الجليل كان قاعد هو وكامل ومستني صالح... 
صالح اول مدخل: 
- عمي كامل كيفك.. 
كامل مرضاش يسلم على ايده اللي ممدودة وهو بيقول: 
- اقعد علشان نتحدت على جوازك من بنتي.. 
صالح بص لأبوه اللي معبرش بنه وكان منتظر كلام اخوه.. 
كامل: 
- بص يا ولدي خلينا متفقين أن جميلة مرتك بس بنتي مش متلقحة عليك ياولدي رايد تطلق أنا... 
قاطعة صالح: 
- أنا موافق يا عمي جميلة بنت عمي وأنا رايدها ومعطلقهاش واصل.. 
عبد الجليل فرح وكامل قال: 
- بنتي أمانة في رقبتك ياولد اخوي لو جرالها حاجة أنا مش هيكفيني أطير رجبتك.. 
صالح: 
- اطمن ياعمي أنا اللي مش رايد اطلق بت عمي.. 
كامل حس بحزن على بنته بس كلام الناس وحش وبنته مش هتقدر تواجه حد.. 
كامل: 
- من بكره هنعلن جوازكم رسمي للبلد كلياته ونقول انك جالك حالة طارئة وروحت للقاهرة علشان كده سبت مرتك يوم فرحها... 
صالح هز براسة بس جواه كان بيقول: 
- يارب ميكتشفوا اني لسه مش دكتور من جميلة.. 
مشى صالح وكامل قعد جنب عبد الجليل وهو بيلومه ويقوله: 
- بقى كده ياخوي متقولش لينا حاجة واصل ده العشم فيك يا ولد بوي.. 
عبد الجليل بــــاستغراب: 
- قصدك ايه عاد يا خوي.. 
كامل: 
- بقى كلامي مش فاهمه أياك والا أهبل عاد.. 
عبد الجليل: 
- خوي قول اللي عندك بلاش توغوشني عاد.. 
كامل: 
- بقى كنت متجوز وعندك ولد عاد ومقولتش لينا واصل جالك قلب منين تترك ولدك للغريب يربيه ياجبروتك ياخي.. 
عبد الجليل بصدمة: 
- ايه الحديت الماسخ دي ياخوي جواز ايه وولد مين اللي عتتحدت عليه أنا متجوزتش غير حفيظة ومخلفتش غير صالح وريم وبس ياخوي... 
كامل بتريقة: 
- طب وسامر يا خوي ده ولدك والا عيتبلى عليك عاد.. 
عبد الجليل بصدمة: 
- سامر... 
كامل بتريقة: 
- أه سامر يا خوي ولدك اللي رميت أمه ورميته للغريب يربيه ده عوايدنا يابن العزايزة عاد عيلتنا فخر للكل سواء لصغير أو للكبير يا خوي أنت تعمل فأبنك اكده.. 
نزلت دمعة من عين عبد الجليل وقعد على الكرسي وهو بيقول بحرقة قلب: 
- غصب عني يا خوي غصب عني صدقني قلبي حارقني من اللي اعملته وبالذات في حب عمري.. 
كامل بــــاستغراب: 
- كيف عتقول حب عمرك وانت سيبتهم اكده والا حتى دورت عليهم واصل تعرف مين اللي حمى بتي كان ولدك رغم جبروتك بس مقدرش يشوف لحمه ودمه بيتعزب ياخوي قالي بالحرف أنا شوفت أمي في جميلة أبنك مكسور منك قوي ياخوي قوي... 
عبد الجليل وهو بيقوم: 
- وولدي كيفه دلوكيت اتوحشته قوي رايد اشوفه واتحدت وياه جايز يسامحني على غلطات الماضي... 
كامل: 
- هو مش هيقعد وياك دماغة ناشفة قوي بيشبك بطباعه ياخوي بس هتشوفه في فرح صالح وجميلة لانه عندي في الدار... 
عبد الجليل: 
- صوح ياخوي ولدي عندك في الدار يعني هو هنيه في البلد.. 
كامل: 
- اخوي بس لازم تعمل اللي عقولك عليه....... 
..... عند جميلة كانت قاعدة على السرير.... 
جميلة: 
- بقى بتجبرني يابوي اتجوز الراجـ.ـل اللي ساب مرته يوم الفرح علشان كلام الناس عاد للدرجة دي يابوي أنا مليش عازة بحياتك، بس أنا لازم أعمل حاجة تخليه ينـ.ـد.م على اليوم اللي فكر يرجعلي فيه... 
وقالت وهي بتفكر: 
- اعمل ما بدالك ياولد عمي بس القرار في النهاية قراري ومعطولش والا شعرة مني واصل... 
فجأة أميرة دخلت وهي شايفاها بتعيط... 
اميرة: 
- قومي ياخيتي علشان محط الحنة عاد البلد كلياتها جاين علشانك بس لأنهم مش متأكدين أن العريس رجع علشانك... 
جميلة وهي قلبها محروق:
- اللي ميصدقش هو حر أنا عتحايل عليهم عاد أنا اشرف من مليون بنت اهنيه مش كل بنت جوزها سابها تبقى معيوبة ياختي.. 
اميرة: 
- وه وأنا مالي عاد هما اللي عيقولوا كده أنا كل اللي بعمله اني بقولك على اللي بيحصل بره مع العالم كلياته علشان متتفجأيش واصل... 
جميلة سكتت وبدأت تجهز نفسها علشان الحريم اللي هتيجي علشانها.. 
....... عند صالح....
كان قاعد في اوضته وهو سرحان فجأة شاف امه داخله الأوضة بسرعة وعصبية... 
حفيظة بعصبية: 
- اللي ابوك عيقوله ده صوح.. 
صالح بخوف: 
- صوح ياما انا رايد جميلة بنت عمي كامل ومش هسيبها واصل.. 
حفيظة: 
- مش قلتلك يابن عبد الجليل البنت دي مش هتدخل داري واصل ولو دخلت هطربق الدنيا فوق دماغ الكل ومش هسيب حد سواء انت او غيرك.. 
صالح بمكر: 
- اسمعي بس ياما.. 
و.. حكالها عن سامر وجميلة.. 
- بس ولو سامر اتجوز جميلة ابوي هيرجعة حياته ومش هيسيبه واصل وبالذات علشان هو ظابط كبير قوي ها ايه رأيك ياما عتستحملي بنت هنية والا أبن صابرين ضرتك... 
حفيظة بصتله وهي ساكته بس جواها كانت مقتنعة بكلام صالح..... 
تاني يوم كان يوم الفرح وسامر كان واقف قدام البيت وبيستقبل الضيوف بس كان حاسس بضياع وكسرة حاسس بروحه بتروح منه ومش قادر يتكلم لان ده مش من حقه وجميلة كانت بتلبس وسميرة وهي بتنادي على بنتها. 
- بت يا أميرة أنتي يامقصوفة الرقبة... 
اميرة: 
- في ايه ياما انا هنيه ليه بتنادي بصوت عالي كده.. 
سميرة: 
- همي يابت الضيوف كلياتهم محتاجين وكل كلمي الطباخ ينزل الوكل جبل الضيوف متمشي وشوفي جميلة هتمشي أمتى علشان نجهز كل حاجه.. 
اميرة: 
- يوه ياما انا زهقت مش عارفه مالك النهاردة نسيتي أن ده فرح جميلة عاد.. 
سميرة: 
- امشي يابتي وهمي بمشيتك أحنا في وسط عالم ولمة همي وبطلي رطرطه أياك... 
اميرة مشت وهي مدايقة وباليل الكل اتجمع وفضل يرقص على الجمال وسامر كان قاعد جنب عمه ولابس زي الصعايدة وهو حاسس بغربه بس فرحان من الأجواء.. 
كامل: 
- قوم يابني شارك الشباب في رقص العصايا ده فرح أخوك أياك هم كده.. 
سامر:*
- بلاش ياعمي سيبني قاعد كده وخلاص.. 
كامل غمز لعبد الجليل خلاه يقوم وقوم سامر ومسكهم عصيان علشان يرقصوا بيها.. 
سامر وهو بيرقص بالعصاية وبيبص لأبوه افتكر اللي حصل مع امه بقى يخبط العصاية جـ.ـا.مد قوي على عصاية ابوه فجأة وهو مش واخد باله عبد الجليل العصاية وقعت منه سامر اتخض ورمى العصاية وجرى على ابوه وهو بيقول... 
- مالك أنا أزيتك صح أسف مخدتش بالي.. 
عبد الجليل بابتسامة: 
- سامحني ياولدي مكنش بيدي اسيبك واصل لكن الزمن كان القوي وبكرة الأيام تأكدلك ده... 
سامر حس بمشاعر قوية اتجاه ابوه ومحسش بنفسه غير وهو بيحـ.ـضـ.ـنه ويقوله: 
- كنت سايبني لوحدي وتعبت من غيرك مقدرتش اكرهك خالص مهما حاولت مكنتش قادر اكرهك.. 
عبد الجليل: 
- ربنا كان حاسس اني مظلوم ومقلبك مطاوعكش عاد.. 
الكل بعد مشاف المنظر فظلوا يضـ.ـر.بوا نار وقام سامر مع ابوه وفضل يرقص صالح كان قاعد وجواه نار وبيقول... 
- متفرحش قوي ياخوي بكره امشيك من أهنيه زي مأمي غوىت أمك زمان يانا يانت يابن أبوي... 
عدى اليوم والعريس والعروسة دخلوا اوضتهم وصالح كان مبسوط بانتصاره جميلة كانت واقفة ومنزلة شال الفستان على راسها وبتبكي بحرقة... 
صالح بابتسامة: 
- ايه ياعروس مش رايدة تشوفيني عاد.. 
جميلة استغربت على الصوت وقالت جواها: 
- حاسة أني سمعت الصوت ده... 
ومن الخوف خافت ترفع اللي على وشها ويطلع اللي خايفة منه حقيقة.. 
صالح بمكر: 
- خلاص بقيتي مرتي قدام الدنيا كلياته لو كنت أعرف انك مرتي من الأول مكنتش سيبتك واصل وهـ.ـر.بت.. 
الكلمة نزلت على جميلة زي الساعة ورفعت طرحة الفستان وهي بتقول: 
- وه ده أنت  الصـ.ـايع اللي عمري مكنت اتمناك جوز ليا ايه البخت المنيل ده.. 
صالح وهو بيضحك: 
- بس القدر جمعنا من زمان قوي يابت عمي والا انتي ايه رأيك... 
جميلة بخـ.ـنـ.ـقة: 
- بس أنا مش هسمح للقدر أنه يجمعنا سوى يانا يا أنت ياولد عمي... 
وجريت على طبق الفاكة اللي على الكومدينو ومسكت السكينة وهي بتقول... 
- من النهاردة أنا في حالي وإنت في حالك يا ولد عمي والا تدخل في حياتي والا أنا اتدخل في حياتك واصل وقدام الكل مرة وجوزها عادي لكن اهنيه لع... 
صالح بمكر: 
- اهدي كده يا جميلة وانا هعملك كل اللي انتي رايداه.. 
جميلة بكره: 
- عمري ماهدى وانا معاك يا ولد عمي واللي اعملته عمري مسامحك عليه عاد ولو متلميتش هقول أنك لساتك في الجامعة وصـ.ـا.يع ومعتنجحش واصل.. 
صالح بخوف: 
- تمام اهدي انتي وانا مش هعمل حاجة وياكي بس متقوليش لبوي عاد بينا اتفاق وخلص الموضوع... 
جميلة بهدوء: 
- تمام اتفقنا انا من اليوم ورايح في الأوضة دي وانت في الأوضة اللي جنبيها وأول منخرج من شقتنا نبقى زوج وزوجة قدام العالم كلياتهم... 
صالح فضل يفكر في كلام جميلة بس ملقاش حل غير ده فعلاً لأنها لو قالت لأبوه هيحصل مصيبة كبيرة... 
جميلة دخلت غيرت هدومها ونامت في اوضتها وهي بتقول... 
- يعني افضل طول عمري مقفلة عليك ويوم متتفتح 
لأخو جوزي أيه العزاب ده قلبي بيحرقني حرق ومش قادرة اتنفس واصل... 
... بعد أسبوع كان الكل تاني  قاعد على السفرة وسامر كمان قاعد وكان كل شوية يسـ.ـر.ق النظر على جميلة اللي باين عليها الحزن رغم أنها لسه عروسة.. 
عبد الجليل: 
- انتي يابتي جميلة.. 
جميلة وهي بتفوق من سرحانها: 
- نعم ياعمي رايد مني حاجة اعملهالك عاد... 
عبد الجليل: 
- مالك يابتي عنادي عليكي من الصبح بس مش بتردي عليا فيكي ايه يا بتي صالح مزعلك.. 
جميلة بحزن بس أخفته هتقلهم أيه انها بتحب سامر مش صالح طول اليل قلبها مع سامر كانت شايفة سامر وهو داخل مش صالح قالت في سىرها: 
- يارب معتش قادرة استحمل قلبي بيعورني قوي مش قادرة اشوفه قدامي وأنا اكون قاعدة كده ومش قادة اتكلم.... 
دمعة نزلت من عيونها ومسحتها بسرعة وهي بتقول: 
- متقلقش يا عمي صالح زين وياي وعيعاملني زين قوي... 
عبد الجليل: 
- ربنا يفرح قلبك يابتي...
سامر شاف دمعتها وقلبه وجعه قال لأبوه: 
- اشوفك بعافيه يابا انا هروح اشوف القسم واعرف المكان علشان لو استقريت هنا اكون عارف كل حاجه... 
عبد الجليل: 
- روح يا ولدي... 
مشى سامر وبعدين بص على حفيظة وهو بيقول: 
- جهزي اوضت سامر لأنه هيقعد ويانا من اهنيه ورايح أنا كلمته وهو نقل في القسم اهنيه.. 
حفيظة بكره: 
- ماشي ياخوي عجهز كل حاجة بس يمكن ولدك مش متعود على عوايدنا وميرضاش يقعد ويانا والا ايه... 
عبد الجليل بتفكير: 
- لاع هيقعد اهنيه أن الأوان كل طير يرجع لعشه يا حفيظة... 
حفيظة جواها نار وهي بتقول : 
- مش كل طير ليه عش يا عبد الجليل في طير لو رجع عشه بيموت طوالي لأن عشه بيكون الوكر بتاعه  ... 
جميلة كانت قاعدة مش فاهمه حاجه بس صالح فاهم.... 
ريم بحب: 
- صوح الحديت ده يابوي اخوي هيجي هنيه ومعتش هيرجع للبندر واصل... 
حفيظة بعصبية: 
- ومالك طايرة من الفرحة كده ليه همي قومي شيلي السفرة... 
وبعدين بصت على جميلة وهي بتقول: 
- ها العروسة معيزاش تساعدنا والا ايه... 
جميلة بخوف: 
- لاع مين قال كده انا قايمة ها... 
وقامت جميلة علشان تشيل مع ريم كل حاجه وصالح طلع يعمل تليفون وحفيظة وعبد الجليل كانوا لسه مكانهم.. 
حفيظة بكره: 
- بقى جايبلي ولد عدوتي لهنيه باقي ايه عاد... 
عبد الجليل: 
- أنا خلاص معتش هظلم حد ولدي حقه يعيش ويا ابوه وبس وبالنسبة لـ صابرين هتيجي علشان تعيش مع ولدها ولو جا أنا هرجعها وهتفضل اهنيه وياي أنا وولدي ومهما عملتي مش هتركها واصل.... 
حفيظة بكره: 
- يعني عتتحداني يا عبد الجليل ومعتش فارق معاك حاجة امال.. 
عبد الجليل: 
- اعلى ما فخيلك اركبيه وانا معتش هظلم ولدي اكتر من كده يا تقعدي محترمة هنيه يا تغوري من وشي واطلقك واخلص كفاية عيشتيني في تعب طول السنين اللي فاتوا.. 
حفيظه سابته وراحت اوضتها وهي مش طايقة حد... 
عبد الجليل وهو بيقول في نفسه بعد مشافها مشيت متعصبة: 
- خلاص عاد معتش هتقدري تتحكمي فيا واصل أنا هنيه بقيت الكل في الكل يا حفيظة هانم ولو عملتي حاجه انا اللي هقفلك... 
...... عند صالح كان قاعد وبيفكر في اللي حصل وازاي يخلي جميلة ترجعله وتحبه بس افتكر اللي حصل الصبح لم شافها بتبص على سامر ودمـ.ـو.عها نازلة قال.. 
- يانا يا أنت يا سامر أنت خدت مني ابوي بس مش هسيبلك جميلة واصل لأنها مرتي وحقي أنا وبس... 
وفضل يفكر ايه اللي ممكن يعمله مع اخوه علشان يخلص منه بس افتكر شوشو اللي كان بيكلمها زمان.. 
صالح بمكر: 
- شوشو عاملة ايه يابت حشـ.ـتـ.ـيني و  قوي.. 
شوشة بدلع: 
- وحشتك ايه بس يا غشاش بس لهجتك دي احسن من لهجتك العادية شكلك وانت صعيدي افضل... 
صالح بخبث: 
- وه وأنا مكنتش الأول حلو أياك يا بت يا شوشو... 
شوشو بدلع: 
- ايه اللي فكرك بيا يا صالح مش سبتني وقولت بتحب مرتك.. 
صالح: 
- أصل هنيه شخص بكره قوي.. 
وحكالها كل حاجة.. 
صالح: 
- ها هتسعديني اتخلص منيه عاد... 
شوشو: 
- عندي حل ليك وهو... 
وقالتله على الحل صالح قال بمكر: 
- مخك سم قوي ايه الدماغ دي يابت يا شوشو.... 
بعد اسبوع من الأحداث..... 
الكل كان قاعد في الصالة وسامر داخل من ابشغل تعبان شافته جميلة وسألته: 
- مالك يا سامر فيك حاجة امال.. 
صالح شافها سألته ادايق وهو بيقول: 
-  وانتي مالك عاد هو حر بنفسه تدخلي ليه ها.. 
جميلة سكتت وسامر بصلها وهو بيقول: 
- تكرمي يا مرت أخوي بس كان عندي قضية صعبة قوي فضلت سهران عليها طول اليل فعلشان كده دماغي وجعتني قوي... 
عبد الجليل بقلق: 
- اجيبلك الدكتور يا ولدي.. 
حفيظة بتريقة: 
- مالكم عاد بيقول صداع مش هيموت يعني... 
ونادت على الخدامة: 
- بت سا سنية انتي يابت... 
سنية وهي بتجري: 
- نعم يا عمه ائمريني.. 
حفيظة: 
- شوفي سامر عيشرب قهوته ازاي علشان الصداع ويفكنا اياك... 
سامر كان لسه هيشتمها لأنه اتخـ.ـنـ.ـق منها بس وقفته الخدامة: 
- امرك يا سامر بيه رايد قهوتم ايه.. 
سامر بخـ.ـنـ.ـقة: 
- عاوزها سادة يا سنية... 
سنية: امرك يا بيه....
.. وجريت على المطبخ علشان تعمل قهوة ولم عملت قهوة فجأة... 
صالح: 
- سنيه روحي شوفي بطاقتي فوق لأني رايدها.. 
سنية: 
- بس قهوة سامر بيه... 
صالح بعصبية: 
- قولتلك ايه عاد انجري هاتي بطاقتي الدنيا مش هتولع عاد لو اتأخرتي شوية... 
سنية: 
امرك يا صالح بيه.. 
خرجت سنية وصالح خرج كيس فيه بودرة بيضة وحطها في القهوة وخلطها وهو بيقول... 
- نهايتك النهارده يا سامر يا خوي اشوف وشك بخير... 
جت سنية وخرج صالح وهو مبسوط... 
سنية: 
- يلهوي حطيت سكر ياما قوي ونسيت انه طالبها سادة انا اعمل قهوة كمان مرة واسيب دي اشربها أنا بعدين... 
... عند سامر شاف سنية جاية خد كباية القهوة بتاعته وطلعت لفوق علطول وصالح راح المطبخ وكان بيرقص من الفرحة وركن على جنب وشاف كباية وهو بيقول: 
- ياترى سنية عاملة كباية القهوة دي لمين المهم انها سخنة اشربها تكيف مزاجي عبال مسمع خبره... 
شرب صالح كباية القهوة وهو بيتخيل ايامه مع جميلة بعد موت سامر وهو طالع على السلم فجأة وقع صالح... 
سنية شافته صوتت: 
- صالح بيه فوق يا صالح بيه هو بينزل ايه من بقه داهية ليكون جراله حاجه... 
يعالم الحقوني... 
الكل جرى على سنية وشاف صالح مرمي على الأرض وبقه بينزل رغوة بيضة ووشه ازرق وعيونه مفتحه... 
الكل صوت وحفيظه جريت على ابنها وهي بتقول... 
- ولد مالك يا ضنايا قوم متحرقش قلبي عليك... 
فضلت تصرخ وجميلة من المنظر بكت رغم اللي عمله فيها بس هو روح وفي الأخر هو جوزها.... 
طلبوا الدكتور وكشف عليه.. 
الدكتور خرج من الأوضه وهو بيقول: 
- أحنا نقدر نقول كلمة واحدة البقاء لله شـ.ـد حيل يا حج عبد الجليل... 
عبد الجليل من الصدمة وقع وسامر سنده وحفيظه جرت على اوضت ابنها وهي بتصرخ وجميلة وقعت على الأرض وهي بتبكي على الأخر، وريم كانت بتصرخ على اخوها باليل كان الكل في الشادر بتاع العزا والحريم كلهم بيعزوا حفيظة... 
واحدة من الستات وهي بتلقح على جميلة: 
- البت دي شكلها نحس امها بعد مولدتها اتوفت وجوزها سابها ليلة فرحها وبعدين رجع واتجوزها واتوفى بعد فرحه بشهر دي نحس وعتنحس العيلة كلياتهم.... 
حفيظة بكره:..... 
ياترى ايه اللي هيحصل مع جميلة وهل حفيظة هتسيبها في حالها بعد اللي حصل؟؟
حفيظة بعد مكانت بتصرخ راحت مسكت في جميلة وهي بتقول: 
- انتي نحس ونحستي ولدي مش هسيبك يا منحوسة. 
مسكت جميلة من رقبتها وختقتها جـ.ـا.مد والكل بيحوش عنها والصويت زاد.. 
كامل جه جري وهو بيقول: 
- سيبي بتي يا مرة يا شرانية انتي انتي عتقـ.ـتـ.ـليها ذنبها ايه عاد.... 
حفيظة بكره: 
- ذنبها أنها دخلت بيت ولدي وخربته هي السبب هي اللي قـ.ـتـ.ـلته أنا مش هسيبها واصل يا نا يانتي يا بت هنية النحس... 
عبد الجليل جه جري وهو بيقول: 
- بت اخوي مش نحس يا حفيظة ولدك مـ.ـا.ت بسم وهي ملهاش ذنب واصل يعالم مين اللي كان حاطط الس*م ده وفي شر اعمله ربنا وقعه.. 
حفيظه بزعيق : 
- قصدك ايه ياعبد الجليل قصدك أني أنا اللي قـ.ـتـ.ـل*ت ولدي أنا لو كنت رايده اقت"ل ولدك كنت قـ.ـتـ.ـلته قدام عينيك ومخفتش واصل مش أنا اللي أخاف من راجـ.ـل زيك بس ولدي خط احمر داهية لتكون انت اللي قـ.ـتـ.ـلت*ه... 
عبد الجليل: 
- اتخبلتي اياك يا مرة ده ولدي هقـ.ـتـ.ـله كيف... 
وقعت حفيظة على الأرض وفضلت تلطم وتصرخ وتقول: 
- أنا عملت كل حاجه علشانك يا صالح ليه تسيبني وتمشي كده قلبي بيحرقني يا ولدي أنا حاربت العالم كلياته علشانك أنت وبس حتى ضحيت بحب عمري من شانك ياولد عبد الجليل... 
عبد الجليل شاور للحريم علشان يدخلوها حفيظة صرخت وهي بتقول: 
- محدش هياخدني ولدي مش هيروح ويسبني سبوني يا عالم... 
جميلة كانت بتبكي بحرقه ومش قادرة تقف وريم دخلت أمها في اوضتها وقعدت جنب جميلة تواسيها فجأة سمعوا صوت ضـ.ـر.ب نار جاي من فوق... 
الكل جرى على اوضت حفيظة ريم بصريخ وهي بتجري: 
- اما قومي ياما متسبنيش في العالم ده لوحدي صالح مـ.ـا.ت وانتي كمان.. 
حفيظة وهي بتموت: 
- رايحه لولدي معتركهوش لحاله واصل يابتي خالي بالك على نفسك زين.. 
وبعدها مـ.ـا.تت حفيظة البيت بدل مكان فيه ميت واحد بقى اتنين والعزا اتقلب لدمار وأميرة وسميرة شافوا كل حاجه قدام عنيهم حسوا بالخوف جواهم... 
اميرة وهي بتبكي: 
- هو أنا ظلمت جميلة ياما زي صالح ومرات عمي هموت زيهم كده... 
سميرة حـ.ـضـ.ـنت بنتها وهي بتقول: 
- الأعمار بيد الله يابتي وجميلة ملهاش ذنب واصل ده قدر ومكتوب واحنا ظلمناها أن الأوان نصلح من غلتطنا دي... 
عبد الجليل ظهرة اتحنى من الألم على فراق ابنه ومـ.ـر.اته في نفس اليوم.... 
.... بعد ٤ شهور.... 
جميلة كانت في السوق بتشتري خضار وفجأة: 
- ايه اللي عتعمليه اهنيه يا وش النحس امشي من اهنيه نخاف على ولادنا لواحد يعجب بيكي ويتجوزك ويكون مصيره زي حمـ.ـا.تك جوزك الغلابة... 
جميلة زعلت وكانت هتمشي بس فجأة وقفها حد وهو بيمسكها من اديها وبيقول: 
- زمانك مش قادرة تقعدي من غير راجـ.ـل انا هتجوزك ومش هيسترجى حد يكلمك واصل....
فجأة لكمه سامر وهو بيقول: *
- ايدك لو اتمدت عليها تاني انت حر.. 
ومسك ايد جميلة وخدها ومشى من السوق وجميلة كانت بتبكي بحرقه وتقول.. 
- انا طلعت نحس قوي يا سامر ضيعت ابن عمي ومرت عمي وامي كل اللي بيدخلوا حياتي بيموتوا واحد واحد... 
سامر بهدوء:*
- ايه اللي بتقوليه دع يا جميلة أنا لسة بخير وابوكي واختك ومرات ابوكي وعمك اما جوزك ده قضاء وقدر... 
جميلة بقهر: 
- بس بعد متجوزته مـ.ـا.ت علطول الكلام كتر قوي يا ولد عمي معتش هقدر ارفع عيني وراسي بقت في الأرض ولقبي الجديد المنحوسة... 
سامر سكت ومقدرش ينطق وخدها وروح البيت وهو داخل من باب البيت... 
- يابا كنت عاوز منك طلب واحد.. 
عبد الجليل بــــاستغراب: 
- قول يا ولدي.. 
سامر بقلق:*
- الكلام كتر قوي على بت عمي حاول تخلي الكل ميتكلمش عليها كده تاني... 
عبد الجليل بقهر: 
- وانا بيدي ايه ياولدي معملتهوش حتى الكل بيقول عليها نزير شوم البنت لساته صغيرة وملحقتش تخش دنيا يا حبت عيني... 
سامر بحزن: *
- نحاول نثبت العكس بنت عمي مش شؤم بالعكس هي انسانة متعلمة وهتبقى اكبر دكتورة بكره افكرك... 
عبد الجليل بحزن: 
- محدش هيوفق يتجوزها صدقني ياولدي ده بلدي وانا عارفها الكل هيخاف على عمره... 
سامر بصدمة:*
- هي حصلت انهم يدخلوا في علم ربنا ايه الجهل ده وعلى العموم أنا رايد أطلب يد جميلة وبكده هخرس الكل ومحدش هيتكلم عليها واصل... 
عبد الجليل بصدمة: 
- كيف يا ولدي عتتجوزها وكمان جميلة مش هتوفق أبداً... 
سامر بهدوء:*
- متقلقش يابا انا هكلمها وهقنعها متقلقش انت بس جهز كل حاجه.... 
... باليل سامر شاف جميلة واقفة في الجنينة وقف قدامها وهو بيقول...*
- ت عـ.ـر.في انا نفسي اقولك حجات كتير بس مش قادر.. 
جميلة بــــاستغراب: 
- اي هي يا ولد عمي.. 
سامر بغمزة:*
- عاملة نفسك مش فاهمة بس انا هصدق ده المهم ابويا عيطلب يدك ليا توافقي ومن غير ليه... 
جميلة بصدمة: 
- ايه اللي عتقوله ده يا ولد عمي جوزي مكملش خمس شهور متـ.ـو.في حتى عاوزني اتجوز عاد... 
سامر:*
- الأعمار بيد الله وصابر لو مكانك مكنش هيقعد يوم من غير جواز وابويا موافق ليه نأخر الموضوع... 
جميلة بخوف: 
- والناس والكلام اللي هيتقال عليا ياولد عمي . 
سامر بحب: *
- ملكيش دعوة بكلام الناس أنا اللي هيتكملم هقفله انتي بس قولي رأيك موافقة والا مش موافقة ها... 
جميلة قلبها دق بسرعة وهي بتقول بكسوف: 
- اللي تشوفه ياولد عمي.... 
ودخلت جري البيت وسامر ضحك وهو بيقول:*
- حلو قوي ولد عمي منها كأنها مزيكة والله.. 
سيف من وراه:*
- شكل الصنارة رجعت تغمز تاني بس انا بدعيلك ربنا يفرحك يارب... 
سامر وهو بيحـ.ـضـ.ـن اخوه وبيقول:*
- ربنا يفرحني بيك انت كمان يا سيف يارب.... 
سيف وهو بيرفع اديه وبيقول بهزار: *
- يا رب تيجي اللي تخطف قلبي خطف... 
فجأة سمعوا صوت بنت بتتخانق قدام البوابة وبتقول: 
- اصل انت عيل بهيم لو واعي زين مكنتش قلتلي أنا مين وسع وافتحلي البوابة عاد ده دار عمي فسح... 
سيف بهزار:*
- اجري وافتح البوابة علشان متضـ.ـر.بكش... 
اميرة بعصبية: 
- جاتك فتح نفوخك عيل اهبل ايه المجانين دول اللي عيتحدفوا علينا على الصبح... 
ودخلت بيرعة وسيف بيبص عليها سامر بضحك: 
- ها شكل السنارة غمزت.. 
سيف بهزار: 
- وغمزت قوي ياخويا الصراحة.... 
ضحكوا مع بعض.. 
بعد اسبوع طويل من تجهيزات الفرح دخل سامر وجميلة اوضتهم واول مدخلوا.
سامر بحب: 
- كنت حلم ليا واتحقق النهاردة يا جميلة.. 
جميلة بحزن: 
- كنت خايفة منبقاش لبعض وقلبي كان بيوجـ.ـعني قوي يا سامر حتى مع صالح عمري معاملته كجوز ليا.. 
سامر فرح وهو بيقول: 
- بجد يا جميلة اللي بتقوليه.. 
هزت راسها بفرحة وبعدها شالها سامر وفضل يلف بيها في كل الأوضه وهو فرحان....... 
عاوزة اقولكم الظلم مش هيدوم هتظلمي النهاردة اختك اخوكي امك اهلك حد تبعك والله العظيم مش بيدوم الظلم واللي بيتباهى بالحجات دي نهايته بتكون اصعب وصدقيني لو مخدش حقه في الدنيا هياخده اضعاف مضاعفه في الأخرة إلا انك تظلمي او تعاملي حد وحش دا دينا دين تسامح ليه نعامل بعضنا كدا بتمنى اكون عرفت اوصل وجهة نظري من الرواية اشوفكم على خير.... 

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات