رواية شمسي وقمري راغب وشمس كاملة جميع الفصول

رواية شمسي وقمري هي رواية رومانسية تقع احداثها بين راغب وشمس والرواية من تأليف زهرة الربيع في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية شمسي وقمري لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية شمسي وقمري هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية شمسي وقمري تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية شمسي وقمري راغب وشمس كاملة جميع الفصول

رواية شمسي وقمري من الفصل الاول للاخير بقلم زهرة الربيع

راغب ..خطبتك عجباني وعايز اتسلى بيها يومين  عايز كام وتسبها
مصطفى برق بزهول وقال..انت بتقول ايه يا باشا دي بنت عمي وانهارده كتب كتابنا 
 حط رجل فوق رجل بغرور وقال..عارف وهدفعلك الي تعوزه..مليون جنيه كويس..ده اكتر من سعرها بكتير بس كل الفكره انها دخلت مزاجي وناوي اخلص ها قولت ايه
مصطفى بلع ريقه بزهول وقال..مليون...وبص لابوه وقال..طب ..طب حضرتك الناس كلها جايه على اساس ان انا الي هتجوزها وبعدين انا بحبها و
راغب قال بمقاطعه..ملكش دعوه بالناس ولو على الحب انا هخادها اسبوعين تلاته بالكتير ابقى اتجوزها بعد ما انا اسبها ..خلصني بايع ولا ايه
مصطفى قال بحزن ..موافق..بس دي بنت عمي وابوها متـ.ـو.في ومسأوله مننا كمان شرفنا وسط الناس يعني حضرتك فاهمني
راغب ابتسم ابتسامه جانبيه وقال..خلاص فهمت هكتب عليها والفتره الي هتقضيها معايا هتبقى مراتي يعني محدش هيتكلم تمام
بقلمي..زهرة الربيع
مصطفى قال...تمام يا باشا حلال عليك انت..انت هتطلقها امتى يعني
راغب قال بعصبيه..قولتلك اسبوعين تلاته براحتى امتى ما يجيني مزاجي انت لك فلوس تقبضها وملكش دعوه بعد كده
مصطفى قال بتـ.ـو.تر..اصل اصل..يعني حضرتك قولت هتطلقها فانا قولت يعني بنت عمي وانا اولى بيها يعني بعد ما حضرتك تطلقها
راغب وقف وبصلو بقرف وقال..لما ابقى اطلقها ابقى اعمل الي عايزه.المهم هيه عملالكم توكيل
اتقدم راجـ.ـل في الستينات ده محسن ابو مصطفى قال بلهفه..ايوه يا باشا انا عمها وعملالي توكيل 

راغب لبس نضارتو ووقف وقال..تمام هاجي باليل نخلص وتجبهالي على القصر
محسن قال بلهفه..والفلوس هتكون معاك مش كده

راغب بصلهم بقرف وقال..طبعا ومشي وهو بيقول مقرفين بجد... ولسه هيخرج التفت لهم وقال...هيه اسمها ايه
مصطفى قال بحزن..شمس..شمس يا باشا
راغب ابتسم بمكر شـ.ـديد وقال..شمس..امممم مش بطال

في شقه بسيطه كانت شمس بترسم الحنه على اديها وحواليها صحباتها وجات ست في الاربعينات دي فاديه والدة شمس قالت...بقى ابعتك تيجيبي شويه حجات من عند العطار الي جمبنا تاخدي ساعه ونص يا شمس امتى هتلحقي تخلصي رسم وتجهزي

شمس قالت ..اسكتي يا اما متفكرنيش ده انا كنت هرتكب جنايه انهارده
فاديه قالت بقلق ..ليه بقى ان شاء الله
شمس قالت بضيق ..انا ومعديه الشارع شوفت واحد راكب عربيه قد بيتنا ده وزي ما يكون مشتريها جديد وفرحان بيها طايح في خلق الله ولا همه بس ايه مسحت بكرامتو الشارع كلو
فاديه اتنهدت بيأس وقالت..تاني اخناق يا شمس وانتي مالك يا لي تنشكي ما يطيح هو قربلك ولا جيه جمبك يا بنت مرزوق
شمس قالت  ..مقربليش بس كان هيدوس بنت عنيات جارتنا اسكتلو
صحباتها قالو بضحك.... لاطبعا
شمس  قالت ..اهو ده الي عملتومسكتلوش روحت اشتمو شتمتين وامشي...اوم ايه البجح عاكسني اسكتلو
امها قالت بتريقه..لا....ودي تيجي لازم اجيب لامي مصيبه
شمس قالت ..اهو ده الي قلتو بالظبط يا فوفا روحت امبهدلاه اخر بهدله ومفرجه عليه الخلايق..بس فيه مشكله صغننه
فاديه قالت بخوف..اتحفيني يا روح امك
شمس بخوف وتـ.ـو.تر...طلع يعرف تيفا خطيبي

فاديه قالت..منك لله يا بعيده واحد من صحابو يعني
شمس قالت بسرعه..لا لا لا متقلقيش يا ماما مش صاحبو الحمد لله وكملت بخوف وقالت..طلع صاحب القصر الي مصطفى شغال فيه

فاديه برقت بصـــدمــه وقالت بخوف...يا نهار ابوكي اسود..هترفدي الراجـ.ـل قبل ما يتجوزك يقولو عليكي ايه دلوقتي نحس بومه
الرسامه قالت... خلصت ....وشمس..قامت حـ.ـضـ.ـنت امها وقالت..يقولو الي يقولوه بقى يا فوفا افرحي بقى بنتك انهارده هتتجوز وهتخلصي منها

فاديه حـ.ـضـ.ـنتها بحب وقالت..على عيني والله يا قلب امك انتي عارفه انا لو عليا مش عايزه اجوزك خالص وكان نفسي تستني تكملي جامعتك يمكن حظك يبقى احسن من حظ امك
شمس بــــاستها وقالت..انا مبسوطه اوي كده يا ماما انا ومصطفى بنحب بعض قوي وانا متأكده ان ربنا هيكرمه وهيبقى احسن واحد في الدنيا كلها

فاديه قالت..ربنا يهنيكم يا قلبي ويكتبلك الخير كلو

باليل كتبو الكتاب وراغب قال لمصطفى..انا راجع القصر خلص انت وهاتها ورايا

مصطفى هز راسو بحاضر وطلع على بيت عمه في نفس العماره علشان ياخد شمس

 شمس كانت  جهزت ولبست فستان الفرح وكانت قمر بمعنى الكلمه قالت..حلوه كده يا ماما

فاديه قالت بحب..قمر يا قلب امك انتي..انا الصراحه الاول كنت زعلانه انك مرحتيش كوافير زي كل بنات الحاره بس انتي طلعتي قموره ومش محتاجه تتزوقي اصلا ربنا يحميكي من العين

شمس قالت بابتسامه..معلش يا ماما انا عارفه انك نفسك  اروح كوافير والبس فستان غالي ويبقالي شقه بس انتي عارفه ظروف مصطفى بس ربنا يكرمه وهنعوضها في حجات احسن

فاديه قالت بحزن..طب يا حببتي خليكم في شقه عمك الي تحت او خليكم معايا هنا مش احسن ما تروحي حته منعرفهاش

شمس قالت...تحت فين بس ياماما ده عمي ومراتو مفيش ليهم اوضه هيدونا احنا اوضه وهنا كمان مينفعش انتي عارفه مصطفى بيتكسف وبعدين احنا هنروح مكان حلو قوي ..اصل البيه الي مصطفى شغال عنده ادالو اوضه في الجنينه تحفه..هنفضل هناك لحد ما ربنا يفرجها واهو يبقى جمب شغلو

فاديه اتنهدت وقالت..المهم تبقى مبسوطه

شمس قالت ...اوي اوي يا ماما انتي مت عـ.ـر.فيش انا بحب مصطفى قد ايه 
فاديه لسه هتتكلم سمعت خبط على الباب فتحت وكان مصطفى 
مصطفي قال..مساء الخير يا مرات عمي
فاديه بفرحه..خلاص بقى بقيت حمـ.ـا.تك

مصطفي ابتسم ابتسامه بسيطه وقال..امال العروسه فين
طلعت شمس من الاوضه واول ما مصطفى شافها انبهر بجمالها وفضل مثبت نظره عليها بس فاق على صوت فاديه بتقول...احم احم مش وقت تسبيل كلها دقايق وتبقو لوحدكم وتسرح فيها براحتك

مصطفي اتتهد بحزن وقرب منهاوقال ..طالعه حلوه قوي بالفستان يا شمس تجنني

شمس ابتسمت بكسوف وقالت....انت احلى يا مصطفى حلو اوي في البدله
مصطفى ابتسم بالعافيه وقال...عجبتك البدله
شمس قالت بكسوف..انت الي عاجبني يا مصطفى حلو في اي حاجه
مصطفى بصلها بحزن شـ.ـديد وقال...طب...يلا بينا

شمس قالت بفرحه يلا 
وطلعت معاه وسط زفة اهلها واصحابها والزغاريد الي ملت المكان وركبو العربيه المزينه مخصوص للعرسان وطلعو على القصر

اول ما وصلو كان راغب في الجنينه مستنيهم
شمس اول ما شافتو قالت..يا لهوي يا مصطفى ده مديرك الي هزأتو الصبح واقف بنفسو يستقبلنا انا مكسوفه منو اوي اكمني بهدلتو وهو هيخلينا في بيتو

مصطفى قال بدمـ.ـو.ع...شمس..انا عايز اقولك حاجه
بقلمي...زهرة الربيع
شمس قالت بكسوف وعنيها بتلمع من السعاده... عرفاها انا كمان بحبك وبموت فيك كمان
مصطفى نزلت دمـ.ـو.عو وقال..لا انا عايز اقولك حاجه مهمه..بس وحيات سيدنا النبي ما تزعلي مني انا طول الطريق عايز اقولك ولساني مربوط و

بس قطع كلامو لما راغب فتح باب العربيه وشـ.ـدها من ايدها بقوه ونزلها من العربيه بالعافيه

شمس اتفاجات جدا واتسعت عنيها بشـ.ـده بلونهم الزيتوني الرهيب
راغب ركذ فيها وقال...يخربيت عنيكي مش طبيعيه

هنا شمس قالت بعصبيه ..انت اتجننت يا جدع انت سيب ايدي ايه الي بتعملو ده فيه ايه يا مصطفى

مصطفى نزل راسو في الارض ومردش وراغب قال بجمود..روح انت مهو مش معقول مليونير زيك هيفضل يشتغل بواب مش كده ولا ايه

مصطفى هز راسو ولسه هيركب العربيه شمس قالت بعصبيه وزهول ..استني انت رايح فين وسايبني وازاي سايبو يمسكني كده كلمني يا مصطفى فيه ايه

راغب قال ببرود.انااقولك انااشتريتك منو ودفعت تمنك يعني بقيتي ملكي بقيتي مرات
اشتريتك تسليني لزوم المزاج دفعت وخطيبك باع يعني بقيتي ملكي بقيتي مراتي مبروك يا حلوه

شمس كانت مصدومه بطريقه فظيعه من الي راغب قاله كانت مش مستوعبه الي بيتقال اصلا فضلت مبرقه جـ.ـا.مد ومش قادره تتكلم واخيرا قالت...ايه...بيقول..بيقول ايه ده ..مصطفى..يلا ..يلا بينا من هنا يا مصطفى انا..انا مش عايزه اقعد هنا ..اصلا مديرك ده مـ.ـجـ.ـنو.ن يلا يلا يا مصطفى يلا

مصطفى كان واقف مكانو ونزلت دمـ.ـو.عو وقال بحرج شـ.ـديد...انا..انا اسف ...سامحيني

شمس بصتلو بزهول وقالت بصـــدمــه...اسامحك...يعني...يعني ايه...يعني ايه اسامحك..ها وقالت بصريخ..يعني ايه اسامحك رد عليااااا 
مصطفى دمـ.ـو.عه كانت بتنزل ومكسوف منها  وشمس كانت بتبصلو بخيبه امل شـ.ـديده ونزلت دمـ.ـو.عها بغزاره وفجأه اغمى عليها من شـ.ـده الصـــدمــه

مصطفى اتخض وجري عليها وبقى يقول بدمـ.ـو.ع...شمس...شمس..ردي عليا..ردي عليا انا اسف ...اسف يا حببتي اسف والله

هنا راغب ادخل وزقو وقال..متقربلهاش ..انت انسيت انها مراتي...وانسيت انك قبضت تمنها فتلزم حدودك يا شاطر انت شغال عندي بقالك كتير وعارفني كويس

مصطفى وقف وهز راسو بخوف ودمـ.ـو.ع وراغب شال شمس ودخل بيها وهو بيقول بصوت عالي...يلا روح انت خلاص وصلت العروسه وعملت الي عليك

مصطفى مشي وهو بيبكي وبيلعن نفسو ومش قادر ينسى نظراتها ليه 

في القصر راغب طلع على طول على اوضتو لان الوقت متأخر وكل الي في القصر نايمين دخل اوضتو وحطها على السرير وبصلها بابتسامة سخريه ودخل ياخد دش

نستوب بقى زي العاده.. لازم نعرف شويه عن الحلوين دول ..اولا راغب الصفتي مهندس معماري ومدير شريكات ومصانع معماريه من اغني اغنياء البلد شاب جميل جدا  وكاريزما طول بعرض عمره ٣٠ سنه والدو منفصل عن والدتو وعايش مع والدتو والباقى هنعرفه عنه مع الاحداث

ثانيا شمس الشيمي بنت من اسره فقيره وطبعا زي ما عرفتو ملهاش غير امها وعيله عمها بنت محظوظه جدا من الناحيه الجماليه جـ.ـسمها متناسق وعيونها زيتوني تبهر وشعرها طويل زي سلاسل الدهب عمرها ١٨سنه كانت حلم جميع سكان حارتهم بس هيه اختارت ابن عمها الي بتموت فيه... حسره عليها

وطبعا باقى الابطال هنعرفهم مع الاحداث 
نرجع بقى لراغب طلع من الحمام وراح علشان ينام اتنهد بضيق لما شاف شمس نايمه على السرير قال...اووف انا نسيت طب انا هنام ازاي دلوقتي...وقرب عليها بقى يحاول يفوقها بس مفاقتش 
فتح الدلاب واخد لها حاجه تلبسها وشـ.ـدها عليه وبقى يغير لها هدومها

اول ما قلع لها الفستان وبقت قدامه بقميص قصير جدا وشكلها كان مغرب لابعد الحدود 

راغب بلع ريقه بتـ.ـو.تر من منظرها وقال...اثبت..مش دلوقتي...مش دلوقتي خالص...ولبسها كاش مايوه ونام جمبها 

في صباح يوم جديد شمس قامت من النوم وفتحت عنيها ببطأ بس اتسعت عنيها بدهشه وصـــدمــه لما شافت راغب نايم جمبها وفجأه صرخت بصوت عالي جدا 

راغب قام من النوم مفزوع وقال..فيه ايه..ايه الي حصل

شمس شـ.ـدت الغطا عليها وبعدت لاخر السرير وقالت برعـ.ـب..انا فين...ايه  الي جابني هنا ..

راغب اتنهد بـ.ـارتياح وقال..حد يصحي حد كده قطعت الخلف...حاجه تقرف على الصبح...راغب قال كده بعصبيه ووقف واخد هدوم  ودخل الحمام من غير ما يرد عليها

بعد شويه خرج لافف فوطه حوالين وسطو وبقى يطلع هدوم من الدلاب
شمس قالت بزعيق...انا هنا بعمل ايه ..انا عايزه امشي من هنا 
راغب قال ببرود من غير ما يبصلها...غريبه يعني مغمضتيش عنيكي وعملتي مكسوفه

شمس قالت بعصبيه ..لاخر مره هقولك عايزه امشي من هنا
راغب قال بضيق....تمشي ازاي....انتي مراتي...يعني مكانك مع جوزك

شمس قالت بعصبيه اكبر وزعيق...متقولش جوزك..انت مش جوزي مش جوزي..انت مـ.ـجـ.ـنو.ن ولا متـ.ـخـ.ـلف..انا امتى اتجوزتك

راغب اتنهد وقال وهو بيلبس..شوفي يا شاطره انا دفعت لابن عمك مقابل اني اكتب الكتاب بدالو وده الي تم كل ما تتقبلي الوضع اسرع يكون احسن ليكي..وبصلها بصه ترعـ.ـب وكمل بغضب وقال...اصل انا خلقي ضيق حبتين..فمتخلنيش اعاملك بطريقه مش هتعجبك خالص فاهمه

شمس قالت بزعيق اشـ.ـد..لا مش فاهمه..مش فاهمه حاجه انت مش جوزي انا هوديكم في داهيه انت والجبان  التاني والله لاوريكم وراحت ناحيه الباب هتخرج بس وقفت لما راغب قال بسخريه..على فين هتنزلي بلبسك ده

شمس بصت لنفسها واتفاجات بلبسها الي كلو مكشوف وشفاف صرخت وقالت...انا فين فستاني مين غيرلي انت ازاي سايبني كده يا حـ.ـيو.ان كده حـ.ـر.ام افهم ...فين طرحتي و

بس راغب قاطعها بضحكه عاليه وقال...هيه المشكله في الطرحه يعني والباقي سترو على الله...على العموم انا مش فاضي ورايا شغل انتي اقعدي مع نفسك كده وكرري الجمله دي انا مرات راغب..وراغب جوزي...يمكن تتعودي عليها وتحفظيها ولو احتاجتي تلبسي الهدوم في الدولاب ده جهزتلك الي هيلزمك كلو 

راغب مشي وشمس قعدت على السرير والدنيا بتدور بيها مش مصدقه الي حصل ..امبـ.ـارح كانت بتخطط  لحياتها مع مصطفى ازاي عمل فيها كده ورماها بالشكل ده..معقوله يكون قبض تمنها فعللا..الف سؤال بيدور في دماغها حطت اديها على وشها وبقت تبكي بالم ووجع شـ.ـديد

راغب نزل وكانت فيه ست في الخمسينات بملامح هاديه وملابس راقيه دي منيره هانم والدة راغب كانت قاعده بتشرب قهوتها

راغب قرب بــــاس راسها وقال...صباح الخير ياست الكل نمتي كويس
منيره ابتسمت وقالت صباح العسل يا قلبي الحمد لله نمت كويس فضلت مستنياك كتير ترجع من الفرح بس طولت ها قولي بقى عروسة مصطفى حلوه

راغب ابتسم وقال..اهي واحده زي اي واحده
منيره ابتسمت وقالت...عقبال ما تفرح قلب امك انت كمان وتجبلي عروسه حلوه واشوف اولادك يا راب

راغب قال بتـ.ـو.تر...احم..اه ما انا هقولك هو انا امبـ.ـارح كنت
بس قطع كلامو على نزول بنت جميله بجـ.ـسم ممشوق ولبس استايل بيظهر كل مفاتنها دي ايناس الصفتي بنت عم راغب عمرها ٢٥ سنه نزلت بكل ثقه وقعدت على الفطار وقالت....صباح الخير يا طنط صباح الخير يا راغب
راغب بص في اكلو وقال بضيق....صباح النور

منيره قالت صباح الخير يا حببتي هتروحي الشركه انهارده
ايناس قالت...هشوف راغب انت رايح ..لو رايح نروح سوا
راغب بصلها بقرف وابتسم وقال...لا انا انهارده اجازه هقعد مع عروستي

بقلمي ...زهرة الربيع
منيره شرقت وهيه بتشرب وايناس فضلت بصالو بصـــدمــه وقالت ايه عروستك..عروست ايه

منيره قالت...انت اتجوزت يا راغب..امتى
راغب بصلها وقال...اتجوزت امبـ.ـارح عروسه حلو اوي هتعجبك يا ماما
منيره قالت بزهول..امتى يا حبيبي انت مش امبـ.ـارح كنت معزوم في فرح مصطفى البواب امتى اتجوزت و

راغب ابتسم اول ما شاف شاب داخل القصر قال بسرعه..اهلا يا عمر..انا كنت مستنيك عن اذنك يا ماما ورايا شغل مهم نتكلم بعدين ..وشـ.ـد عمر وطلع بيه على الجنينه
عمر شاب جميل بملامح وسيمه عمره ٢٧ سنه صاحب راغب جدا وبير اسرارو قال...طب استنى اسلم على طنط...
راغب شـ.ـدو بسرعه وقال..تسلم عليها بعدين انت جتلي نجده من السما تعالى هنشرب قهوه بره

راغب اخد عمر الجنينه وسابهم مصدومين بشـ.ـده ومش فاهمين حاجه ابدا

في الجنينه كان عمر مبرق بدهشه وقال...اتجوزت ازاي..قصدي امتي

راغب قال ببرود...اصل انا كنت رايح احضر فرح مصطفى البواب بتاعنا هو عزمني واصر وماما قالت متكسفوش بس ايه ياض يا عمر طلعت قدامي بنت صاروخ حاجه من الاخر بس لسانها متبري منها حبتين تلاته اربعه حلفت اضمها للسته تطلع مين بقى

عمر قال بــــاستغراب..مين
راغب قال بضحك تطلع العروسه

عمر برق بشـ.ـده وقال ايه...عروسه مصطفى
راغب قاا..اممم هيه..خساره في خلقتو

عمر قال... وبعدين

راغب قال ببساطه...بس ولا قبلين دفعتلو واخدتها

هنا عمر بقى في قمه الزهول ومش مستوعب ابدا قال..لا معلش مفهمتش دفعت لمين واخدت ايه

راغب اتنهد وقال ...ايه بتكلم صيني..دفعت لمصطفي واتجوزت انا خطبتو هيه تمنها طلع حراق شويه بس هيه تستاهل وهو كمان حما*ر باع على  طول لو كان ساوم شويه كنت هدفع اكتر اصلك مشوفتهاش و

بس عمر وقف وقال بغضب...بس بس...انت ايه الي بتقولو ده..انتو ازاي عملتو كده ايه القرف ده

راغب ضحك وقال..اهدى واقعد بس ..ايه غيرتلك مفاهيمك ما انا دايما اقولك الفلوس تشتري اي حاجه كنت تقلي لا يا راغب الفلوس متشتريش الناس اهي اشترت وفرز اول كمان لما اتشوفها هتتأكد 

عمر قعد بصـــدمــه وقال...راغب يا حبيبي..انا عارف ان الي حصل معاك صعب..تمام انا معاك بس مينفعش لمجرد انك اتأذيت تفضل تأذي الي حواليك مينفعش البنت ذمبها ايه

بقلمي...زهرة الربيع
راغب قال...ولا حاجه من امبـ.ـارح مصدومه شويه كمان هتهدى وتفكر وتقبض هيه كمان ونعيش يومين حلوين وتمشي زي الي قبلها وبس

عمر قال...وبس ايه..وبعدين اشمعنى دي الي اتجوزتها ما طول عمرك مقضيها مع اي واحده تعجبك من غير  جواز اشمعنى دي

راغب ضحك وقال..اصلها بنت عمو  ياسيدي شرفو نقح عليه وقال لازم اكتب عليها فوافقت اصلك مشوفتهاش حاجه تهبل مستحيل اسبها انا الحاجه الي تعجبني بخلص على طول انت عارفني

عمر لسه هيرد نزلت شمس زي الاعصار من فوق..و منيره حاولت تكلمها بس هيه خدت في وشها وطلعت على بره وكانت مكمله هتخرج من القصر كلو وهيه متجاهله راغب الي كان بينادلها

راغب جري عليها ومسكها من ايدها بقوه وقال...رايحه فين

شمس بصتلو بغل وقالت...مروحه بيتنا ابعد ايدك عني

راغب ضحك وقال والله مروحه طب سلميلي على الكل بقى وعلى مصطفى ها...وبصلها بصه ترعـ.ـب وقال...ارجعي الاوضه احسنلك متخلينيش اتغابى عليكي
شمس زقت ايده بعصبيه وقالت...انت الي متطلعش اجناني عليك اقسم بالله امرمط بكرامت الي خلفوك الارض اوعى من سكتي

شمس كانت بتزعق بقوه والكل واقفين حتى الخدم والجناينيه وكل الي في القصر... راغب قال وهو هيفرقع من الغيظ اطلعي لوحدك بدال ما اطلعك متكسحه
عمر قال ..اهدى يا راغب مش كده يا جماعه بهدوء

راغب مسك ايدها ولفها وقال لعمر....سيبك من زنها ها ايه رايك دفعت فيها ارنب تستاهل مش كده

هنا شمس بصتلو وعنيها بتطلع نار ورزعتو قلم جـ.ـا.مد جدا وقالت بقرف.. اخس على الي كتبك راجـ.ـل في البطاقه و
رزعتو قلم جـ.ـا.مد وقالت.. اخس على الي كتبك راجـ.ـل في البطاقه شمس قالت كده وبقت تبصلو بغل 

الكل بقى يبص بصـــدمــه ومنيره ضـ.ـر.بت على خدها بخوف وجريت عليهم.. اما راغب بصلها بصـــدمــه وغل رهيب وفجأه مسكها من رقبتها بقوه وبقى يخـ.ـنـ.ـقها وهو بيقول...عملتي ايه يا حـ.ـيو.انه يا بنت الكاااااااالب

عمر بقى يحاول يبعدو عنها بس مكانش قادر عليه وشمس وشها بقى احمر وروحها هتطلع ومنيره كانت بتحاول تبعدو عنها وبتتحايل عليه بس من غير فايده لحد ما قالت...والله لو ما سبتها لاانت ابني ولا اعرفك

راغب سابها بعنف وهو بينهج والغضب مسيطر عليه وشمس وقعت على الارض واغمى عليها من التعب

عمر نزل لمستواها وبقى يحاول يفوقها بس راغب بصلو بغضب وقال سبها ابعد عنها وشالها وطلع بيها على الاوضه ومنيره قالت بعصبيه...طلعها وتعالى عيزاك

راغب حطها في السرير وبصلها بغضب وطلع دخل عند امه وقال نعم يا امي
منيره وقفت بغضب وقالت...الي سمعتو بره صحيح....دي العروسه الي روحت تحضر فرحها
راغب اتنهد وقال...ايوه هيه
منيره قالت بعصبيه...ازاي تعمل كده ازاي انت روحت تبـ.ـارك لهم ولا تخطف مراتو

راغب اتنهد وقال...اهدي ياما اقعدي لتتعبي علشان خاطري اقعدي وانا هفهمك كل حاجه

منيره قالت بعصبيه... مش قاعده ويارب اموت علشان مش قادره اشوفك بتتحول لشخص معندوش ضمير ولا اخلاق..ايه الي حصلك انت عمرك ما كنت كده يعني ايه الي قلتو لعمر يعني ايه دفعت حقها هيه  عروسه لعبه علشان تعجبك تشتريها هيه ذمبها ايه وخطيبها ذمبو ايه

راغب قال بهدوء...يماما خطيبها لو كان بيحبها مكانش قبل اول ما عرضت عليه الفلوس وافق على طول لو كان فعلا حبها مكانش وافق

منيره قالت بغضب...مش شرط مش شرط ابدا يا راغب...فيه ناس بتغريها الفلوس لانها محتجالها في ناس بتحسب بالعقل قبل القلب وحتى لو كلامك صح هيه بتحبو انا شوفت كسره اانفس والحسره في عيونها هيه ذمبها ايه انو طلع وا.طـ.ـي زي ما انت بتقول حـ.ـر.ام  يا ابني حـ.ـر.ام
راغب اتنهد وقال...شوفي انت عمرك ما هتفهمي ولا هيه كمان انتو هتشوفو ان الي عملتو غلط في حقها بس لما هيه تفكر وتحسبها هتلاقي اني انقذتها ..من انها تفضل مخدوعه وفاكره  ان الشخص ده بيحبها ويبيع الدنيا علشانها وهتفضل معايا فتره وهدفعلها هيه كمان وتعيش حياتها لان الفلوس بس الي هتنفعها وهتقدر تشتريلها قلوب كتير مزيفه زي مصطفى وغيره عن اذنك

راغب كان هيطلع بس منيره قالت...اااه فهمت انت لسه على جنانك القديم ... لو لسه بتحب ايناس لدرجاي اهيه قدامك تتمنالك الرضا ترضى وبلاش تعذب نفسك وتعذب غيرك
راغب بصلها وقال بدمـ.ـو.ع وعصبيه...انا مش بحبها انا خلاص مبقتش احبها ولا هحب اي واحده تانيه انا مش محتاج لاي ست في حياتي انا بقدر اعمل الي انا عايزه ومش ناقصني حاجه

راغب مشي ومنيره قعدت مكانها بحزن شـ.ـديد
 وقالت...ربنا يهديك يا ابني ربنا يحميك من نفسك

راغب طلع بعصبيه على اوضتو ورزع الباب جـ.ـا.مد وطلع للبلكون يشرب سيجاره وبقى يدور في افكارو لحظات كانت بنسبالو مفيش اجمل منها
فلاش باك
راغب..عارفه يا ايناس انا بحس بايه كل ما اشوفك
ايناس...بايه يا قلبي
راغب قال بحب واضح في عيونه ...بحس انك عوض ربنا ليا عوضني بيكي عن اي تعب عشتو واي حاجه وحشه حصلتلي بنساها بنظره واحده من عيونك انتي عندي اغلى من القصر والفلوس واغلى من نفسي كمان

ايناس ضحكت وقاات...انا كمان بموت فيك يا راغب وانت بانسبالي اغلى من كنوز الدنيا واغلى من عمري كلو

راغب فاق من شروده على صوت اهات مرهقه من شمس اتنهد بالم شـ.ـديد واتحولت ملامحو لغضب مرعـ.ـب ودخل الاوضه وقال...صحيتي يا ست الحسن..

شمس بصت حواليها وقالت بتعب...انت جبتني هنا تاني انا قولتلك عايزه مشي من هنا

راغب نفخ بغضب وقال....بقولك ايه يا بت انتي ..حكايه امشي من هنا دي تنسيها خالص..انا دافع فيكي مليون مش  عشره جنيه يعني مش هتمشي من هنا الا لما انا احب انك تمشي فاهمه ولازم ت عـ.ـر.في اني لولا اني دافع فيكي كتير مكنتش خليتك عايشه لحظه واحده بعد الي عملتيه تحت ..انا امي ممدتش ايدها عليا يا جربو*عه انتي
شمس وقفت قدامو وقالت...واضح من غير ما تقول ..انك عمرك ما انضـ.ـر.بت لا من ام ولا من اب ولا شوفت يوم واحد ربايه ولو امك كانت ادتك القلم ده من زمان وربتك كويس مكنتش انو ادتهولك 

راغب بصلها بغضب وقال..اسمعي يا بت انتي انا اقسم بالله جبت اخري منك وعلشان متعودتش ادخل صفقه واخسر فيها هقولك على اتفاق يرضيكي ويرضيني..شوفي انتي طبعا عارفه انا عايز منك ايه انا  اديت خطيبك مليون جنيه وجاهز اديلك الضعف ومشي ايده عليها بوقاحه وقال..انا ايدي فرطه واعجبك

شمس بصت على ايده الي بيحركها عليها  ابتسمت بطريقه غريبه وهوب رزعتو قلم اقوي من الاولاني وقالت..انا كمان ايدي فرطه واعجبك اديني اديتك الضعف وجاهزه اديلك تلت اضعاف كمان

وهنا راغب بقى  زي كتله الجمر ومسكها من شعرها وقال..يابت الكل*ب يا جزمه بتضـ.ـر.بيني انا هطلع روحك يا زباله يا وا.طـ.ـيه
شمس زقت ايده وقالت...انت لسه شوفت حاجه...وفجأه بقت تصرخ بصوت عالي وتقول.الحقوني ياناس انجدوني يا خلق حـ.ـر.ام عليك يا باشا يا باشا حـ.ـر.ام عليك يا لاهههههوي

بقلمي...زهرة الربيع
راغب بصلها بــــاستغراب شـ.ـديد لسه معملش حاجه ولا ضـ.ـر.بها ضـ.ـر.به واحده حتى قال...بطلي ازعيق حوالينا ناس ..متستهبليش انتي مش في شارعكم الز*باله

بس شمس بصتلو وابتسمت وقالت بصريخ...ياخرااااااااااابي هيموتني يا باشا حـ.ـر.ام يا لاااااااهوي

وهناجات منيره وايناس والخدم اتلمو حوالين الاوضه

منيره اول ما دخلت قالت بخضه ....فيه ايه يا ولاد مالكم مالك ياحببتي 
شمس جريت عليها وبقت تبكي وتقول..الحقيني يا هانم هيموتني ضر*بني وبهدلني وكان عايز..عايز يغت*صبني 

منيره حـ.ـضـ.ـنتها وبصت لراغب بغضب وقالت ايه..انت صحيح عملت كده يا راغب يا خسارة تربيتي فيك

راغب بص لشمس بغيظ شـ.ـديد ودهشه اشـ.ـد من دمـ.ـو.عها وطريقتها وقال..والله يا ماما ما جت جمبها دي هيه الي ..بس سكت لانو مقدرش يقول انها ضـ.ـر.بتو تاني

منيره قالت...هيه ايه كمل سكت ليه ..بقى اسمع يا ابن منيره انا سكتالك على الي عملتو مع الغلبانه دي على امل ان ربنا يهديك لاكن توصل انك تحاول تقربلها بالعافيه مش هسمحلك فاهم

راغب اتنهد بضيق وقال....معلش يا ماما انا غلطت ودلوقتي هصالحها حضرتك روحي ارتاحي وانا اوعدك اني هصلح الي عملتو اتفضلي انتي ارتاحي لتتعبي

ايناس قالت بغيظ ..هو انتو مخليين حد يرتاح دي الجيران جات تسأل فيه ايه فهم مراتك انها في ارقى منطقه سكنيه محدش هنا بيستحمل الصداع ده على  الصبح
راغب اتنرفز ولسه هيرد شمس قالت ...انا عارفه انا فين كويس بس انتي الي الظاهر مش عارفه انتي فين ..انتي هنا في اوضه ابن عمك يعني شخص اجنبي عنك منتيش في حمامك علشان تقفي كده بهدومك الدا*خليه قدامو وقدام الخدم كمان

ايناس شهقت وقالت بغضب..هدوم ايه...هقول ايه لواحد  بيئه زيك جابك من الحواري ومشيت وهيه هتموت من الغيظ

منيره ضحكت وراغب كمان مقدرش يمنع ضحكتو وقال...روحي انتي يا ماما انا مش هزعلها تاني اوعدك

منيره قالت...طيب... ااهو حلف مش هيزعلك تاني انا همشي ولو ضايقك تاني ناديلي بس تمام

شمس ابتسمت وقالت..تمام شكرا لحضرتك

منيره طلعت وراغب بص لشمس بغيظ وقال..خلصتي المسرحيه الجميله بتاعتك نتكلم جد شويه بقى شوفي انا عايزك ت عـ.ـر.في مبدأيا كده ان ولا امي ولا اي مخلوق يقدرو يحشوني عنك واقدر اخدك مكان تصرخي فيه براحتك لحد ما صوتك الحلو ده متقدريش تسمعيه وميبقاش اسمي راغب الصفتي لو حد سمعك تمام..بس انا مش هعمل كده ليه بقى لاني عايزك بمزاجك انا عمري ما غصبت واحده ولا هعمل كده معاكي وهسيبك براحتك خااالص لحد ما انتي بنفسك ت عـ.ـر.في ان عرضي هو الانسب ليكي وتقبلي بيه

شمس ابتسمت بسخريه وقالت...ده  ممكن يحصل بس في احلامك
راغب ابتسم وقال...لا وهيحصل في الحقيقه كمان واتحولت ملامحو لغضب مرعـ.ـب وقال..انا هسيبك لمزاجك بس اقسم بالله لو ما احترمتي نفسك ولميتي ايدك الي عايزه قطعها دي لاوريكي الي عمرك ما شوفتيه ماشي ومتنسيش انتي عندك ام غلبانه وعايشه لوحدها ولازم تخافي عليها

هنا شمس بلعت ريقها بخوف وقالت بتـ.ـو.تر...هتعمل ايه يعني..انت بتهددني
راغب قال...لو كنت عايز اهددك كنت اخدت الي انا عايزه بالتهديد وخلصت منك ومن لسانك بس انا مش هعمل كده هسيبك لما تجيلي بمزاجك وتقوليلي معاك حق وتقبضي زي غيرك بس في الفتره دي لو عايزه امك تفضل كويسه تلمي نفسك ومتطوليش لسانك ولا ايدك ماشي يا حلوه
شمس قعدت على السرير بضيق وقالت...انت بتضيع وقتك عمري ما هوافق انك تشتريني انا الفلوس مبتهمنيش ابدا وانت الي هتزهق وهتمشيني بنفسك وبكره تشوف
راغب ابتسم وقال...مفيش حد الفلوس مبتهمهوش بس انا عجبني اصرارك وبكره نشوف ودلوقتي مش عايز اسمع صوتك معايا شغل لازم اكملو

راغب قعد وبقى يشتغل على الاب وشمس قعدت على السرير بضيق شـ.ـديد وبقت تفكر كتير وبعدين قالت...بقولك ايه ممكن اسألك سؤال

راغب قال من غير ما يبصلها. انجزي واسألي

شمس قالت..هو..هو انت بجد دفعت لمصطفى..ولا ممكن تكون هددتو زي ما هددتني بامي كده..ارجوك قولي الحقيقه
راغب قفل اللاب واتنهد وراح قعد جمبها على السرير وقال بحزن...شوفي ..انا عارف ان الحاجه الوحيده الي هتريحك دلوقتي انك ت عـ.ـر.في انوكان مجبور يعمل كده واني هددتو بس انا مش هقدر اقولك غير الحقيقه..والحقيقه انو قبض يا شمس عرضت عليه مليون جنيه وافق على طول حتى مقالش انو قليل

شمس كانت بتتقطع حرفيا ومش قادره تصدق وبتجاهد علشان متبكيش 
راغب خد بالو وقال...انا عارف ان كلامي ده بيدمرك من جوه بس بكره هتفهمي الدنيا وهت عـ.ـر.في ان ده احسن ليكي وان كان المفروض ت عـ.ـر.في انو بايع من زمان ده احسن ليكي صدقيني ده اصلا ميستهلش دمعه منك كل الي همو سمعتو كنت هاخدك من غير ما اكتب عليكي وهو الي اصر اني اتجوزك علشان انتي بنت عمو وشرفو  ده كل الي حصل

هنا شمس نزلت دمـ.ـو.عها بوجع شـ.ـديد بس مسحتهم بسرعه وقامت اخدت هدوم ودخلت الحمام تاخد دش تحت انظار راغب الي كان الحزن في عيونه واول ما دخلت الحمام قال...ياريت كل الي بنتمناه بيحصل بس محدش بياخد قد ما بيدي ابدا واتنهد وقعد يكمل شغل

بعد شويه شمس خرجت وبقت تنشف شعرها وتمشطو وراغب كان بيتابعها وبيبصلها باعجاب واضح شمس خدت بالها وقالت...هو احنا هنفضل محشورين في اوضه واحده كتير ما تشوفلك اوضه تانيه تقعد فيها

راغب بصلها بزهول وقال..محشورين..دي الاوضه دي اكبر من شقتكم يا كحيانه انتي بقولك ايه متتكلميش كلامك بينرفزني
شمس نفخت وقالت..طب انا جوعت ..انا مفطرتش

راغب قال...هنا الاكل له مواعيد يعني كلها نص ساعه ويجهز الغد من هنا ورايح لازم تتعودي على ضبط مواعيدك
شمس اتنهدت وقالت..ربنا يصبرني وقعدت تلعب في التليفون بتاعها 
راغب ابتسم وفضل يكمل شغلو لحد معاد الغدا ونزل هو وشمس وقعدو على طاوله الغدا هما وايناس ومنيره

منيره قالت..بقيتي احسن دلوقتي مش كده

شمس قالت الحمد لله يا طنط شكرا
ايناس كانت بتبصلهم بغيظ شـ.ـديد وراغب كان بياكل من غير اهتمام
شمس بصت للاكل ولقتهم بياكلو بالشوكه والسكينه قالت..هو مفيش عيش هنا ولا ايه
راغب بصلها وقال..ايه مش بت عـ.ـر.في تاكلي بالشوكه ولا ايه
شمس قالت..لا بس انا
بس ايناس قاطعتها وقالت..عيش عايزه عيش هههه لا اسمحلي اقولك زوقك المرادي بلدي قوي يا راغب

راغب بصلها بضيق ولسه هيرد شمس قالت...البلدي يوكل يا قلبي وحطت ايدها على ايد راغب ..وابتسمت بدلال وقالت..مش كده ولا اي

راغب حس باحساس يجنن لما لمست ايده لدرجة انو استغرب قوي ونظراتها الجريئه كانت اروع قال بابتسامه..كده ونص 
شمس ضحكت قاصده تغيظها وميلت عليه وقالت بهمس..البت دي صفرا قوي
راغب بص لايناس ورجع بصلها وقال بهمس..صفرا يعني ايه سمرا قصدك ..مش قوي يعني

شمس قالت بهمس..سمرا ايه بس... صفرا صفر قصدي بتغير
راغب ضحك وقال..اه ..وهتغير من مين بقى منك مثلا
شمس ابتسمت بغرور وقالت..طبعا مني الفرق شاسع اصلا يا بابا
راغب ضحك وبصلها من فوق لتحت باعجاب شـ.ـديد وقال...في دي معاكي حق 
شمس اتكسفت وبعدت نظرها عنو  وقالت..طب انت فيه حاجه بينك وبينها

راغب قال..وانتي مالك ما اتاكلي وانتي ساكته
منيره قالت..ايه يا ولاد بتتوشوشو في ايه كل ده

راغب لسه هيرد جيه شاب وبقى يزعق ويقول..قولو عايز اقابلو حالا
راغب بان الغضب على ملامحو اول ما سمع صوتو  وزعق للخدم وقال...سيبوه يدخل وقام واتوجه ناحيه الباب بغضب 
ايناس قالت بقلق..ايه ده ده صوت ماجد
شمس مكانتش فاهمه ابدا ومنيره قالت بقلق عايز ايه ده استر يا رب
دخل شاب وسيم بملابس راقيه وطله جذابه ده ماجد الراوي عمره ٢٨ هنعرف قصتو مع الاحداث

ماجد دخل بغضب شـ.ـديد وقال..انت هتبطل حركاتك دي امتى بتدخل في شغلي ليه.. مش هتشيلني من دماغك بقى
راغب ابتسم بــــاستفزاز وقال...انا بمشي شغلي مالي ومالك وبعدين انت مين علشان احطك في دماغي

ماجد قال بغضب..انت عارف كويس انا مين زي ما انا عارف انت بتعمل كل ده ليه انت مش قادر تنسى ان ابوك سابك انت وامك علشام حب امي واتجوزها كمان مش قادر تنسى اني اخدت منك خطبتك الي بتموت فيها

راغب كان هينفجر من الغضب بس حاول يبين العكس وقال بــــاستفزاز....امممم شوف يا ماجد انا هعتبر نفسي مسمعتش الهبل الي انت بتقولو ده لاني مقدر الي انت فيه ..انت هنا يا حبيبي علشان عارف ان انا لو مشلتش ايدي من المناقصه عمرها ماهترسي عليك بس لو طلبت مني باحترام انسحب هنسحب علشان خاطرك

ماجد اتنهد بغضب وقال بضيق شـ.ـديد...طيب..لو سمحت يا باش مهندس المناقصه دي انا دفعت فيها دم قلبي علشان ترسي عليا فلو سمحت سبها حلوه الصيغه دي
راغب بص لايناس بانتصار وهيه نزلت راسها في الارض وهتموت من الغيظ 
راغب ابتسم وقال ببرود...حلوه...بس مش هسبها

هنا ماجد شاط من الغضب وقال..انت عايز ايه بالظبط عايز ايه ومسك في راغب ومنيره طلعت جري وشمس وراها
ماجد قال بغضب وهو ماسكو وديني لو ما بطلت تدخل في شغلي و ...
بس قطع كلامو ووقف بانبهار لما شاف شمس واقفه جمب منيره بخوف فضل باصص عليها وساب راغب وصفر جـ.ـا.مد وقال...ايه الصاروخ ده هو فيه جمال كده

راغب التفت وشافو بيبص على شمس قال بعصبيه..لم نفسك وغور من هنا بدال ما اناديهم يرموك رميه الكلاب

ماجد قال بتوهان وهو لسه مركذ في شمس..استنى بس قولي..جبت الحته دي منين اوووف لعبت معاك المرادي خد بالك منها بقى
راغب لسه هيرد ايناس قالت بخبث..لا لا يا ماجد عيب دي مش زي الي بيجبهم كل مره دي مراتو

ماجد رفع حاجبو وقال..مراتو انت من امتي بتتجوز ..بس وقعت واقف 
راغب  بقى كتله من الغضب مسكو من قميصو بعنف  وقال وهو بيزقو..غور من هنا ..اطلع بره احسن ما اطلع بروحك
ماجد بص لراغب قال بوقاحه..استنى بس مراتك تجنن متدهالي وحلال عليك المناقصه 
ماجد بص لراغب قال بوقاحه..استنى بس مراتك تجنن متدهالي وحلال عليك المناقصه 

راغب اتنرفز بشـ.ـده وبقى قمه في الغضب بصلو بنظره ترعـ.ـب وفاجأو ببو*كس قوي ونزل فيه ض*رب بقوه وعن*ف
منيره وايناس وحتى شمس جريو عليه وبقو يبعدوه عنه...  وماجد استغل محاولتهم وفلت منو وبعد وقال...انت قد الي انو عملتو ده ..انت فاكر نفسك مين علشان تمد ايدك عليا انا هوريلك
 راغب كان متعصب جـ.ـا.مد وقال بعصبيه..غور من هنا لو باقي على حياتك امشي اقسم بربي اخلص عليك غوووور من وشي

ماجد خاف منو ومن نظراتو الي كانت زي الرصاص قال..طيب..انا ماشي بس مش هعديهالك ..وبكره تشوف وتعرف انت مديت ايدك على مين

ومشي تحت انظار راغب الي كان هيموت من الغضب بص لشمس وقال بزعيق..الزفت ده لما يجي متظهريش قدامو خالص فاهمه

شمس اتخضت من صوتو وهزت راسها بحاضر تلقائيا ..راغب طلع اوضتو بنرفزه وشمس بصت لمنيره وقالت..هو..هو مين ده

منيره اتنهدت وقالت...ده ماجد الراوي منافس لراغب في الشغل...احم مامتو كانت متجوزه طليقي..وهو طليق ايناس
شمس بصت لها بدهشه وقالت..هي..هي ايناس كانت متجوزه

منيره اتنهدت و قالت ..ده موضوع طويل يا بنتي ممكن تروحي تشوفي راغب هو بيكره الولد ده قوي ممكن تفضلي جمبو
شمس بلعت ريقها بخوف وقالت..مين..انا

منيره قالت..انا عارفه ان بعد الي عملو مش من حقي اطلب منك كده بس انا عرفاه مش هيقبل يخليني جمبو لو ممكن تحاولي معاه ابقى ممنونه ليكي

شمس ابتسمت بخوف وقالت..احم..تمام..هطلع اهوه

في الوضه كان راغب  قاعد بيشرب سجاير وبينفخ بعصبيه وفي قمة غضبو 
شمس خبطت على الباب ودخلت على طول

راغب بصلها بغضب وقال..انا سمحتلك تدخلي

شمس خافت منو بس حاولت متبينش قالت...مش محتاجه اخد اذن علشان ادخل اوضتي

راغب بصلها بزهول وقال..اوضتك...امممم.ومن امتى الكلام ده بقى  

شمس قالت... والله الكلام ده كلامك انت الي قولت انتي مراتي ومكانك هنا

راغب قرب منها بطريقه ترعـ.ـب وقال...امممم...طبعا طبعا طب بما اني جوزك مش المفروض نتمم جوازنا ونتشارك السرير زي ما بنتشارك الاوضه ولا ايه وشـ.ـدها عليه من وسطها وقرب منها جـ.ـا.مد

شمس بلعت ريقها بخوف وزقتو ورجعت لورا وقالت..بقولك ايه الزم حدودك معايا انا غلطانه اني جيت اقف جمبك

ولسه هتخرج راغب مسك ايدها وقال ..انا مش محتاج لحد جمبي ابدا..بس دي اوضتك طالما لسه على زمتي وتقدري تفضلي لو حابه وسابها وقعد على السرير بضيق شـ.ـديد
شمس بصتلو بــــاستغراب لما شافت الحزن في عيونه ولسه هتكلمو سمعت صوت تعرفو كويس بيقول...انتو يا عالم يا زباله...اطلعلي يا راجـ.ـل يا نا*قص...ابعد عني انت وهو... بنتي فين ياناس يا عره

شمس قالت بصـــدمــه..ماما
راغب برق بشـ.ـده من كلامها ونزل لتحت زي الاعصار وشمس كانت بتجري وراه خايفه على امها

منيره طلعت وقالت... للحرس ايه ده ايه ده في ايه سبوها...نعم حضرتك فيه ايه

فاديه دخلت وقالت بغضب..في قله ادب وقلة تربيه  بنتي فين لاوديكم في ستين داهيه

منيره لسه هترد راغب قال...اتفضلي ارتاحي يا مدام بنتك بخير ومحدش قرب لها

فاديه لسه هتتكلم شمس جريت عيها وحـ.ـضـ.ـنتها بقوه وبقت تبكي 
فاديه شـ.ـدتها عليها وقالت بدمـ.ـو.ع...بس يا قلب امك..محدش يستاهل يا قلبي...انا ياما قولتلك انو وا.طـ.ـي مكنتيش تصدقيني يا شمس

شمس كانت بتبكي وبس وفاديه هدتها وقالت..كفايه يا حببتي يلا بينا..يلا نمشي

وشـ.ـدتها من ايدها هتطلع بيها بس راغب قال...استني عندك...بنتك بقت مراتي شرعا وقانونا مش هتروح مكان غير باذني

فاديه بصتلو بغضب وقالت..بنتي صحيح بقت مراتك بالقانون بس عادي هطلقها منك بس الشرع ده متجبش سيرتو على لسانك لانك متعرفش حاجه عنو اصلا.. انا بنتي لما وافقت ...وافقت على ابن عمها مش عليك يا باشا فالشرع ده سيبو على  جمب... يلا يا شمس

بس شمس بصت لراغب وشافت نظراتو الي ترعـ.ـب وافتكرت تهديدو خافت جدا على امها ..سابت ايدها وقالت...انا هفضل عند جوزي يا ماما

فاديه بصت لها بصـــدمــه وقالت..انتي بتقولي ايه يا بت امشي معايا متخافيش منو ولا هو ولا الجبان التاني بقدرو يعملو حاجه انا لو هشحت في الشوارع هطلقك منو امشي معايا

شمس نزلت دمـ.ـو.عها وقالت...سامحيني يا اما مش هقدر..انا..انا مبسوطه هنا 
.كل حاجه عندي ومش عايزه ارجع للفقر تاني...صدقيني انا مبسوطه قوي و

بس فاديه شـ.ـدتها عليها وضر*بتها قلم قوي وقالت...انتي فاكره اني هصدق العـ.ـبـ.ـط ده قولتلك امشي معايا من سكات
هنا راغب شـ.ـد شمس عليه وقال بغضب..اظن اسمعتي ردها هيه حابه تقعد معايا يعني حتى المحكمه مش هتنفعك ..اظن مفيش داعي ندايق بعض اكتر من كده

فاديه بصت لشمس بدمـ.ـو.ع وقالت...يا خسارة تربيتي فيكي...ياخسارة عمري الي ضيعتو عليكي با بنت مرزوق 
فاديه خرجت بغضب رهيب ومنيره كانت بتنادي عليها وعايزه تهديها بس مشيت من غير ما ترد عليها 

شمس نزلت دمـ.ـو.عها بحسره وبقت تبكي بشـ.ـده
راغب اتنهد وقال...اهدي بكره لما تسمعي كلامي ويبقى عندك مبلغ محترم بــــاسمك وقتها امك هتعرف ان انك على حق وهترجعلك 

شمس بصتلو بزهول وقالت...انت مش طبيعي..بجد...وقالت بغضب وزعيق...روح اتعالج بقا بلاش قرف وطلعت على الاوضه بسرعه

راغب اتنرفز ولسه هيطلع لها منيره مسكتو وقالت...وانبي يا ابني سبها في حالها السعادي ابوس ايدك
راغب اتنهد وقال ..حاضر يا ماما هطلع الجنينه هكلم عمرعن اذمك وطلع يكلم صاحبو

في شقه عم شمس كان مصطفى قاعد في اوضتو ودمـ.ـو.عو على خدو وماسك صوره شمس وبيفكر في كل الوقت الي قضوه سوا

جات ست في الخمسينات ودخلت دي وفاء ام مصطفى قالت بسخريه..لما انت بتحبها قوي كده وقاعد قعدت الحزانا دي عملت فيها كده ليه وطاوعت شيطانك وشيطان ابوك

محسن سمعها من بره قال..هو ابوه جيه جمبكم يا وليه ابنك الي وافق من نفسو ومعاه حق ده مليون جنيه هو كان ادانا الفين

وفاء اتنهدت وقالت.. تقوم تبيع بنت اخوك الي موصيك عليها ..وبصت لمصطفى وقالت... وانت يا خيبه املي  دي البت كانت تتمنالك الرضا ترضى تبعها كده زي ما تكون علبه مخلل يا ابن وفاء دانتو حتى امها يدوبك عرفت جات مرتين تسأل عليها  انت وابوك تضحكو عليها تقلولها عروسه  ونايمه جاتكم عرسه تقطم وسطكو انتو لتنين

مصطفى وقف ونزلت دمـ.ـو.عو وقال بزعيق..ما كفياكي يا اما كفياكي بقى..انا مش مستحمل انا حاسس بنار في قلبي مش قادر ارحميني

وفاء اتنهدت وقالت..انا هخرس خالص يا مصطفى ومش هفتح السيره بس يا رب لما انا اسكت النار الي جواك تطفى يا ابن بطني 
 
في القصر شمس كانت في الاوضه و بتبكي وحست انها هتفرقع من الغيظ من كلام راغب وحزن والدتها كان معذبها قررت تنزل تحاول معاه يمكن يسبها ترجع لوالدتها

شمس نزلت وبصت عليه لقتو قاعد مضايق جدا راحت تكلمو بس وقفت مكانها لما ايناس حطت ايدها على كتفو وقالت...انت كويس يا راغب

راغب نزل ايدها بضيق وقال..جدا..وكل ما بتكوني بعيده بكون احسن ولسه هيمشي بس وقف مكانو لما قالت....ليه مش قادر تنساني مش متستحمل اكون قريبه منك مش كده

راغب غمض عنيه بتعب وبصلها وقال...طبعا انتي بتتمني اقولك ايوه..بس لاسف مش هقدر اكدب عليكى لان الحقيقه اني بقرف من وجودك جمبي مبقتش اطيق اشوفك فلو تتكرمي عليا وتبيعي نصيبك في القصر اكون شاكر جدا او حتى تسافري لاهلك ايطاليا وترحميني من خلقتك الي مضطر اشوفها كل يوم

ايناس قالت بعصبيه..القصر ده قصر جدي زي ما هو قصر جدك ومش هبيع نصيبي فيه لا ليك ولا لغيرك وبعدين وانت بتعمل معايا كده ليه ...هو احنا ول اتنين يتخطبو وينفصلو ..با راغب انا لسه بحبك حتي بعد ما اتجوزت ماجد مقدرتش انساك واتطلقت منو لاني بحبك و
بس قاطعها راغب لما ضحك بشـ.ـده وقال...والله ..بجد
انتي اتطلقتي منو لانك بتحبيني مكنتش اعرف والله..واتحولت ملامحو لغضب رهيب وقال...ماجد طلقك لانو اخد الي عايزه منك هو اتجوزك علشان يكسرني وانتي مخدتيش في ايده غلوه برافو عليكي اول ما عرض عليكي نص اسهم الشركه وافقتي ..وافقتي لاني وقتها مكانش عندي الي عند ماجد وكان اغنى مني قولتيلي ايه وانتي بتقلعي دبلتي قدامو..قولتيلي عندي طموح مش هتقدر توفرهالي..ونزلت دمعه غصب عنو وقال بغضب..قولتيلي هتجوزو انساني كل شيى نصيب

بس شوفي ربك كبير ازاي دلوقتي هو الي جيه يترجاني اسبلو مناقصه هيموت عليها يا عيني انا وعدتكم انتو التنين اني هكبر وهوصل لدرجات متقدروش تشوفوها بعيونكم وابتديت ولسه هخسف بيه الارض اوعدك

راغب لسه هيمشي ايناس جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنتو من ورا وقالت بدمـ.ـو.ع..متعملش فيا كده يا راغب انا بحبك والله والله بحبك انت كمان بتحبني متكدبش على نفسك

راغب ابتسم بدمـ.ـو.ع وبعدها عنو وقال..معاكي حق حبيتك ...ويمكن لسه بحبك ..ويمكن افضل احبك طول عمري
ايناس ابتسمت بفرحه بس اختفت ابتسامتها بسرعه لما قال...بس قلبي ده لو هحرقو مش هيكون ليكي انا وانتي مبقاش فيه خطوه نمشيها سوا انا لو هموت مش هرجعلك... انسيني كل شيئ نصيب

راغب مشي وسابها بتبكي بحزن ونـ.ـد.م.. كل الحوار ده كان تحت انظار شمس الي نزلت دمـ.ـو.عها بحزن عليه  لما شافت الوجع في عيونه ..دخلت وراه وقالت راغب استنى
راغب وقف ومسح دمـ.ـو.عو بسرعه وقال..عايزه ايه انتي كمان
شمس كانت حاسه بوجعو قوي احساس صعب جدا لما تحب شخص ويبيعك بسهوله قالت...انت كويس

راغب بصلها بــــاستغراب وقال..انا الي المفروض اسألك السؤال ده 
شمس قالت.انا بخير الحمد لله 
راغب قال ....امال نزلتي تاني ليه ..وبعدين انتي جايه من الجنينه...لحظه بس..انتي كنتي بتصنتي علينا بره

شمس بلعت ريقها بتـ.ـو.تر قالت..احم..انا انا
بقلمي...زهرة الربيع

راغب غمض عيونه وفتحهم  وقال....يعني كنتي بتتصنتي
شمس قالت..بص هو مش بالظبط انا جيت علشان اطلب منك تسبني اروح... لقيتكم بتتكلمو بالصدفه

راغب قال...امم بالصدفه..ووقفتي تسمعي بالصدفه برده..على العموم انا مش قادر اتناقش معاكي حاليا...ولسه هيمشى شمس قالت..لسه بتحبها

راغب قال بغضب...وانتي مالك..يخصك في ايه
شمس قالت بحزن...كنت عايزه اعرف الوقت بيداوي ولا ..لا
راغب هدي لما قالت كده و بصلها بدمـ.ـو.ع وابتسم وقال...لسه بتحبيه بعد الي عرفتيه
شمس اتجمعت الدمـ.ـو.ع في عنيها وقالت...انت كمان لسه بتحبها بعد الي عملتو معاك

راغب اتنهد وقال...مش شرط كل حاجه نحبها تبقى لينا في حجات بنحبها قوي بنضطر نبعد عنها علشان حاجه اهم 
شمس قالت بــــاستفهام...حاجه ايه دي الي اهم من الحب

راغب قال..الكرامه..كرامتك اولا واخيرا ده اول درس تتعلميه مني علشان كده مش هاخد منك مقابل 

شمس ضحكت وقالت..هو انا كل ما هحب اعرف منك حاجه هدفع مقابل 
راغب قال ...طبعا كل حاجه في الدنيا لها مقابل ولازم تدفعي علشان ميبقاش حد بيمن عليكي

شمس ضحكت وقالت..طب انت عندك فلوس تدفع منها انا عندي ايه يا حسره

راغب قرب منها وقال..انتي عندك كتير..كتير اوي..وقرب اكتر وقال..يعني مثلا عنيكي انا مستعد افضل اشرح واكتب اشعار كمان مقابل النظره دي ..من اول يوم سحرتني كمان شعرك حتى الحجاب الي بتلبسيه يشهد على جمالو ولما بتتكلمي بتحركي قلوب بحركه شفايفك كل حاجه فيكي تبهر انتي جمالك ثروتك وسلاحك كمان

راغب كان قريب منها جـ.ـا.مد وشمس بقت تبصلو بتركيذ في كل كلمه وكلامو عجبها جدا وشخصيتو بتعجبها اكتر ازاي بيقدر يخفي ألم قلبو في ثواني ويسيطر عليه 

راغب كان غرقان في عيونها بس فاق لنفسه وبعد وقال بـ.ـارتباك..احم..انا..انا هطلع انام تعبان جدا..عن اذنك

راغب طلع وشمس ابتسمت ولسه هتمشي ايناس قالت...استني عندك

شمس وقفت وبصت لها بــــاستغراب وقالت...نعم عايزه حاجه
ايناس قالت بغرور...تاخدي كام وتبعدي عنو ومشوفش وشك تاني و
ايناس قالت بغرور...تاخدي كام وتبعدي عنو ومشوفش وشك تاني 
شمس بصتلها بــــاستغراب وزهول وقالت..نعم...قولتي ايه
ايناس بصتلها بغضب وقالت..عايزاكي تطلقي من راغب  وانا مستعده لاي مبلغ تطلبيه كده وضحت ولا محتاجه شرح اكتر
شمس فضلت مبرقه بدهشه وبعدها ضحكت جـ.ـا.مد وقالت...اممم تدفعيلي..الظاهر ان كلكم هنا عندكم عقدة الدفع دي..على العموم يا شاطره انا راغب بتاعك ده مش بطيق اسمع اسمو حتى ولو عليا عايزه اطلق منو انهارده قبل بكره فلو عندك فكره تنفع ياريت تقوليلي احسن ما تبعتري فلوسك على الفاضي

شمس لسه هتمشي ايناس قالت..طبعا عندي هو حل واحد اديلو الي عايزه وهيسيبك زي ما ساب غيرك 

شمس بصت لها بغضب وقالت...نجوم السما اقربلو انسي لوهقـ.ـتـ.ـل نفسي مش هيلمسني 

ايناس قالت بغضب..انتي فاكره نفسك مين يا بت انتي ..انتي كنتي هتتجوزي البواب بتاعنا ده اخرك..راغب اتجوزك ينبسط معاكي ليلتين فمتحلميش باكتر من كده ..لو فضلتي عمرك كلو تدوري وراه مش هتستفيدي لان راغب لسه بيحبني ومستحيل يحب غيري ابدا.
شمس ابتسمت وقالت ببرود..طيب مدام كده بالتـ.ـو.فيق...عن اذنك بقى 

شمس مشيت وايناس اتحولت ملامحها لغضب رهيب وقالت...اصبري عليا انا هعرف ازاي اوقفك عند حدك ودخلت اوضتها ومسكت التليفون بعصبيه هتتصل على حد
في فيله جميله على البحر ماجد كان قاعد بيحط تلج على عينه بسبب البوكس الي اخدو من راغب وجات ست في اواخر الاربعينات بملابس شيك جدا وغاليه جدا جدا دي عليه هانم..والده ماجد وقفت قدامو بغضب وقالت...هو الي عمل فيك كده
ماجد هز راسو  بحرج وقال..ايوه هو

عليه بقت تمشي رايح جاي بغضب اعمى وقالت..وازاي تسمحلو يطلع مين ابن منيره علشان يضـ.ـر.ب ابني انا..والله لاوريه
ماجد قال..اهدى يا ماما انا هعرف ازاي اعاقبو متدايقيش نفسك انتي

عليه قالت بعصبيه..انت لو كنت عايزني متدايقش كنت خدت بالك من شغلك بدال ما انت عمال تتسرمح وبردو سمحتلو يدخل المناقصه واضطرينا نترجى حيو*ان زي ده لاكن انت فاضي من السرمحه مع الاشكال الزباله الي بتعرفهم 
ماجد اتنهد بضيق وقال ..يت ماما انا عملت ايه يعني لكل ده
عليه قالت بانفعال ..عملت ايه انت عايز تجلطني انا نفسي تحسن زوقك نفسي في مره الاقيك معجب بواحده تستاهل  الاول روحت اتجوزت ايناس وادتلها نص اسهم الشركه مع انك تقدر تتجوز الي اجمل منها مليون مره وانهارده رايح تبصبص لواحده انا متأكده انها مش من مستواك زي العاده وتخلي ابن منيره الحـ.ـيو.ان يضـ.ـر.بك دانت حتى البت الخدامه الخرسا الي كانت تشتغل في عندنا كنت عايز ترمرم معاها وكانت هتقـ.ـتـ.ـلك بقى حتت خدامه تخليك تجري وراها وكمان مرضيتش بيك مش مكسوف من نفسك امتى هتكبر وتعقل وتعرف مستواك..تقدر تقولي ايه المميز في مرات راغب علشان تعاكسها

ماجد نزل راسو بحرج وقال..يا ماما انا مبقتش صغير قولتلك انا هتصرف وهتشوفي ازاي هعاقبو على الي عملو وبعدين البنت زي القمر لو شفتيها و و...بس قطع كلامو لما جالو تليفون وكان من ايناس

ماجد ابتسم وطلع على طول على الجنينه وقال الو اذيك يا نيسو وحشاني
ايناس قالت بضيق...بطل غلبه وخلينا نتكلم جد ..شوفت البنت الجديده الي راغب جابها

ماجد اتنهد وقال....اووووف شوفتها..كرباج بنت الذينه اتلم عليها فين دي

ايناس اتنرفزت جدا بس قالت...طيب مدام عجباك اوي كده ممكن تخلص فيها ولا هتغلبك

ماجد قال بغرور..انتي عارفه انا مفيش واحده تغلبني ابدا ولا انسيتي
ايناس كانت مضايفه جدا بس قالت...لا منستش وعلشان كده كلمتك اقرب فرصه ممكن اجمعك بيها هكلمك متفقين

ماجد قال...تمام متفقين وتبقى عملتيلي خدمه كمان  ...يلا بقى احكيلي عنها جابها منين

ايناس ضحكت وقالت..دي حكايتها حكايه مش هتصدقها اصلا اسمع يا سيدي .

ايناس حكت كل الي تعرفو عن شمس  ومصطفى والي راغب عملو معاهم ماجد كان بيسمعها بدهشه وقال ...معقوله...ده راغب ده طلع بلوه

ايناس قالت...هو عايز يقضي معاها ليلتين زي غيرها بس هيه مش راضيه تفضها وتخلصنا

ماجد ابتسم وقال..انتي في ايدك تخليها تفضها

ايناس قالت بــــاستغراب..ازاي بقى
ماجد قال بخبث... انا هقولك ازاي اسمعيني كويس وتنفذي بالحرف الواحد .

بقلمي...زهرة الربيع
عند راغب كان قاعد بيكلم واحده في التليفون وشمس دخلت وهو بيقول..انتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و ..فاضيه بالليل

راغب سكت شويه يسمعها وبعدها قال...هههههه مش دلوقتي هعدي عليكي بكره

شمس كانت بتطلع هدوم من الدولاب بلامبالاه وقالت بضيق...استغفر الله العظيم يا رب
راغب قال بضحك..لا والله مش هينفع ابدا خليها بكره معلش والله انا عايز اشوفك دلوقتي لو عليا 

شمس لوت بقها بضيق وقالت..يا لهوي على المحن
راغب شافها وضحك وقال..طب باي دلوقتي يا نانا هكلمك بعدين وقفل معاها

شمس اخدت الهدوم ولسه هتدخل الحمام راغب وقف قدامها 
شمس قالت بــــاستغراب فيه ايه عايز ايه

راغب قال..عايزك ...مش هتراجعي نفسك..اسمعي مني يا بنت الحلال..هتكسبي كتير

شمس ضحكت بخفه وقالت...وهكسب ايه بقى
راغب قال ...كتير طبعا هتاخدي مبلغ محترم وتطلقي وتكملي دراستك وتعيشي حياتك براحتك ها قولتي ايه

شمس اتنهدت وقالت..شوف يا راغب..الي بتفكر فيه مش هيحصل..متتعبش نفسك روح لنانا ولا بتنجانا الي كنت بتكلمها البنات على قفا من يشيل وحل عني ..ها حل عني مفيش فايده صدقني

شمس دخلت الحمام وراغب ابتسم وقال..بتنجانا..ماشي ياشمس لسه المشوار طويل وانا نفسي اطول

في فيله جميله جدا وراقيه قاعد راجـ.ـل في اواخر الخمسينات بطله جذابه ده سليمان الصفتي والد راغب مسك التليفون واتصل على القصر

منيره ردت وقالت..الو
سلمان قال بحزن..اذيك يا منيره

منيره بلعت ريقها وقالت بحزن مكتوم..اهلا يا سليمان اخبـ.ـارك ايه
سليمان قال بحزن..مش تمام يا منيره مش كنتي وعدتيني تحاولي مع راغب علشان يقابلني

منيره اتنهدت وقالت..مش هكدب عليك يا سليمان راغب رافض جدا لدرجه انو بينهي الحوار قبل حتى ما اتكلم معاه 
سليمان قال بحزن شـ.ـديد..يعني مفيش فايده مش عايز يقابلني مره واحده حتى

منيره قالت بحزن وتنهيده..معلش يا سليمان انت عارف هو مضايق قد ايه بس والله انا مش هيأس وهحاول تاني وان شاء الله خير
سيلمان قـ.ـتـ.ـل بدمـ.ـو.ع..بجد شكرا يا منيره انا بجد مستاهلش تحاولي علشاني ابدا

منيره ابتسمت بوجع وقالت ...انا بحاول علشان ابني يا سليمان... مع السلامه..وقفلت الخط وقعدت بحزن شـ.ـديد وقالت.ربنا يهديك يا راغب

عند شمس طلعت من الحمام ونشفت شعرها وراحت تنام لقت راغب نايم على السرير اخدت مفرش وبقت تفرشو على الارض
راغب بصلها وقال... بتعملي ايه
شمس قالت..هكون بعمل ايه يعني هنام
راغب قال..انتي اتجننتي هتنامي على الارض
شمس قالت... وفيها ايه منها واليها نعود
راغب قال بعصبيه.. بلاش هبل قومي نامي على السرير اصلا واسع يشيل اتنين تاني معانا
شمس ضحكت وقالت...انتي عايزني انام جمبك مستحيل..الي بتفكر فيه مش هيحصل فبلاش دحلبه علشان فهماك
راغب ضحك من قلبو وقال..اقسم بالله ما اقصد حاجه تعالي نامي نوم عادي يعني
شمس قالت...تؤتؤ..جمبك لا
راغب اتنهد وقام واخد مخده وقال..هنام انا على الكنبه يلا اتخمدي انتي على  السرير
شمس نامت على الارض وقالت...انا هنام هنا اصلا متعوده وعادي انت لو نمت على الكنبه مش هتستحمل ..عضمك طري
راغب برق بدهشه وقال بغيظ..انا عضمي طري  ..وقرب عليها فجأه وشالها وحدفها على السرير وقال...اتخمدي هنا ومسمعش صوتك

شمس اتنرفزت منو ونفخت وقالت...على العموم احسن حد يزعل من الراحه..خليك نام على الكنبه وابقى قول رقبتي وجعتني بقى

راغب قال..لا ملكيش دعوه مش هتوجعني...وفضلو كل واحد في افكارو لحد ما نامو هما التنين

في صباح يوم جدبد شمس قامت بدري زي عادتها واستحمت وجهزت 

راغب فتح عنيه بنوم لقاها بتلبس حجابها.. لسه هيقعد حس رقبتو متشنجه جـ.ـا.مدقال ااه

شمس ضحكت من قلبها وقالت..وجعتك مش كدا

راغب اتغاظ وقال..لا طبعا انا بس بعمل تمارين..سيبك انتي من رقبتي قوليلي ...قايمه بدري ليه
شمس قالت..بدري من عمرك يا كسلان الساعه تسعه
راغب قام وقال...وهيه تسعه دي كتير يعني..طب انتي رايحه فين دلوقتي
شمس قالت نازله اقعد مع منيره هانم شويه
راغب ابتسم بسخريه وقال...اممم مع منيره هانم حمـ.ـا.تك بقى وكده
شمس قالت بغيظ..وانت مالك اما حشري صحيح 

راغب مشي ناحيتها وكان لابس بنطلون بس وبقى يتقدم عليها وشمس بقت ترجع لورا بتـ.ـو.ترلحد مالزقت في الدولاب

راغب قرب منها جـ.ـا.مد وهو مركذ في تفاصيلها وقال...حلوه قوي بالبس ده والحجاب مخليكي احلى كل حاجه بتلبسيها كانها اتصنعت ليكي 

شمس بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت..احم..ابعد..شويه لو سمحت
 راغب قرب منها اكتر وشمس اتـ.ـو.ترت جدا وغمضت عنيها بخوف وارتباك

راغب ابتسم على شكلها واخد بدله من الدولاب الي وراها وبعد وهو بيضحك

شمس اتغاظت منو جدا وراغب قال...طب مااحنا حلوين وبنخاف وعندنا دم امال ايه طيب

شمس نفخت بغيظ وقالت.... انا هنزل بني ادم مريـ.ـض بجد
لسه هتمشي راغب قال...طب استني بقولك ايه صحابي بيزنو عليا نطلع ناخد يومين في السخنه ايه رايك تيجى معايا 
شمس قالت بــــاستغراب واجي معاك بصفتي ايه 
راغب قال... بصفتك مراتي بقى وخلاص

شمس ضحكت وقالت..وخلاص..لا  معلش روح انت لوحدك انت هفضل هنا مع طنط
راغب قال..يا بنت الحلال طاوعيني يمكن لما نغير القصر تفرج وجو السخنه يخلي الدنيا سخنه ونخلص بقى
شمس ضحكت جـ.ـا.مد وقال والله انت ما شوفت يوم واحد تربيه ..الي في بالك مش هيحصل لو غيرت الكوكب مش القصر على العموم هفكر في الموضوع يلا باي

شمس نزلت وراغب ابتسم على كلامها وطريقتها واتنهد وراح يجهز

على الفطار كانت شمس ومنيره بيتكلمو سوا ومنيره بتضحك من قلبها وبيهزرو وجيه راغب قال...ايه الضحكه الحلوه دي على الصبح. يا مرمر
منيره قالت..صباح العسل يا حبيبي..دي شمس دي رهيبه اما تتكلم معاها تفطس من الضحك

راغب قال ..امم انتي هتقوليلي

راغب قال ..احم..امال ايناس فين

منيره قالت..مش عارفه والاه صحيت ملقتهاش في القصر كلو حاجه غريبه حتى مش بترد على تليفونها

راغب استغرب جدا وبص في الساعه وقال..الساعه ١٠ ونص غريبه قوي هتكون راحت فين دلوقتي

بعد شويه ايناس جات وقالت..صباح الخير
منيره قالت..صباح الخير يا ايناس وقعتي قلبنا يا بنتي كنتي فين كل ده ومقولتيش ليه انك خارجه

ايناس ابتسمت وقالت..وفيها ايه يا طنط هو انا صغيره 
منيره قالت ..لا ياحببتي مش صغيره بس مش نعرف انتي فين ده حتى تليفونك مش بتردي عليه

ايناس قالت بمنتهى البرود ..كنت بتجوز

راغب شرق وهو بيشرب وبقى يكح ومنيره وشمس كانو بيبصولها بصـــدمــه
 وايناس ابتسمت بخبث وقالت..ايه يا جماعه مش هتبـ.ـاركولي ولا ايه ولا اقولكم لما تشوفو جوزي الاول وتبـ.ـاركولنا سوا وقالت بصوت عالي ..تعالى يا حبيبي

اول ما دخل الكل وقف بصـــدمــه شـ.ـديده وشمس برقت بشـ.ـده وقالت بصـــدمــه....مصطفى وووو
شمس نزلت دمـ.ـو.عها لما شافت ايده في ايدها داخل بيها قدام عيونها الي كان خطيبها وحبيب عمرها باعها واتجوز كانت مصدومه بطريقه تخوف 

راغب بقى يبص عليهم بصـــدمــه مش طبيعيه ومصطفى كان منزل راسو في الارض وواقف بتـ.ـو.تر شـ.ـديد قال بـ.ـارتباك...احم..صباح الخير
راغب بصلو بــــاستغراب وزهول وقال...انتو جاين تهزرو مش كده..يعني ايه..يعني ايه اتجوزتو 

ايناس قالت بــــاستفزاز..عادي زي ما انت اتجوزت يا راغب وحطت ايدها في ايد مصطفى وقالت..بحبو الحب مش عيب
راغب تنح شويه وبعدها ضحك جـ.ـا.مد وقال..بتحبيه..لا  والله ...طيب الف مبروك وطلع فلوس من جيبو ورماها في وشهم وابتسم وقال ببرود...دي نقطه مني للعرسان 

ايناس بصتلو بغيظ شـ.ـديد وراغب  التفت للسلم وكان هيطلع جات عيونه على شمس

كانت واقفه بتبصلهم بدمـ.ـو.ع ومصدومه بطريقه تخوف منطقتش كلمه وعنيها على ايد مصطفى الي في ايد ايناس ودمـ.ـو.عها بتنزل بغزاره

راغب فضل باصص لها وحس بحزن عليها كمان حس انو السبب في حالتها قرب منها ومد ايده وقال...تعالي معايا
شمس بصت لايده ورجعت بصت لمصطفى ..مصطفى كان مركذ في عيونها وعيونه مليانه دمـ.ـو.ع حاول يتكلم مقدرش 
شمس اتنهدت بوجع وحطت ايدها في ايد راغب ومشيت معاه وهيه مش شايفه قدامها كان عندها امل ان يكون الي حكاه راغب غلط وانو مبعهاش زي ما قال ..احساس الخزلان وخيبه الامل صعب جدا من شخص بتحبو حتى صعب العقل يصدقو مهما ذادت الادله
راغب وشمس طلعو ومنيره بصت لايناس بقرف وحسره وقالت...يا خسارة يا ايناس يا الف خساره...ومشيت هيه كمان
ايناس سابت مصطفى ودخلت اوضتها بعصبيه وقعدت على السرير وبقت تفكر هتعمل ايه

مصطفى دخل وراها وقال بتـ.ـو.تر..احم...هنعمل ايه بعد كده
ايناس بصتلو بغضب وقالت...انت متتكلمش خالص مش كفايه الي هببتو بره
مصطفى بصلها وقال بعصبيه..وانا عملت ايه انتي عايزه تزعقي وخلاص
ايناس قالت بعصبيه اشـ.ـد..لا والله عملت ايه انا جبتك هنا ودفعتلك الي طلبتو ليه.. مش عشان تغيظ الي اسمها شمس دي وتكرها عشتها وتخليها تنفذ الي عايزينو ..بس انت عملت اين حضرتك اول ما شفتها وقفتلي امبلم وعلى شوبه هتبكيلي ايه حنيت لست الحسن
مصطفى اتنهد وقال..اولا انتي لسه مدفعتيش حاجه ثانيا انا جيت معاكي على امل ان شمس تطلق لما قولتيلي مش ناوي يطـ.ـلقها وطبعا هساعدك في كده بس مش علشان الفلوس الي هتدفعيها لا يا هانم علشان انا عايزها تطلق انهارده قبل بكره لاني  مش قادر انساها

ايناس بصتلو بزهول وضحكت جـ.ـا.مد وقالت..لا والله بجد بتحبها..قبل المليون ولا بعد

مصطفى قال بضيق..من غير تريقه...انا بحب شمس واخدت الفلوس دي علشان اعيشها العيشه الي تتمناها انا مكنتش قادر اجبلها اي حاجه حتى حتت شقه تأوينا مقدرتش اوفرهالها ولا اعملها فرح ولا اي حاجه وعارف راغب باشا مبياخدش مع الواحده اكتر من يومين فقولت اخد الفلوس علشان اوفر لها حياه مناسبه انا لسه بحبها وهفضل احبها اخدت الفلوس علشانهاوجيت هنا كمان علسانها ورأيك ميهمنيش

ايناس قالت..والله جيت علشانها..مش علشان الي هتاخدو مني انا هديلك قد الي راغب ادهولك وانت جيت علشان كده متضحكش على نفسك 

مصطفى قال بضيق...انتي عايزه ايه من الاخر خلصيني

ايناس قالت بعصبيه..انا الي طلبتو منك واضح عايزاك تمثل قدامهم اننا متجوزين وبنحب بعض عيزاها تغير وتفرقع من الغيظ هيه وراغب علشان يخلصونا

مصطفى قال بتساؤل..يخلصونا ازاي ..هيه زمبها ايه اذا كان ابن عمك عجبتو ومش عايز يطـ.ـلقها

ايناس ضحكت وقالت..عجبتو..والله انت مسخره..ابن عمي مطلقهاش لانها مش راضيه تديه الي اشتراها علشانو لحد دلوقتي اظن فاهم

مصطغى برق بزهول وقال .يعني ايه..وكمل بفرحه واضحه في عيونه...يعني هو لسه مقربلهاش

ايناس قالت بغيظ..وانت فرحان ليه المفروض يقربلها علشان نخلص دا انت غـ.ـبـ.ـي قوي

مصطفى كان فرحان جدا في نفسو لانو كان مش متقبل فكرة ان راغب يلمسها كمان فكر انها لسه بتحبو علشان كده بترفض راغب وفلوسه

ايناس قالت على العموم سيبك من كل الي فات خلينا في الي جاي اول حاجه راغب هيعمل اتصالاتو علشان يعرف اذل كنا اتجوزنا بجد ولا بنضحك عليهم وعلشان كده انا اصريت نكتب الكتاب... دلوقتي هيتاكد اننا متجوزين ومن انهارده هنبتدي نكرهم في عشتهم وانت تسمع الي هقولهولك وبس تمام

مصطفى ابتسم وهو في راسو خطه تانيه خالص وقال...تمام الي تأمري بيه

عند راغب طلع هو وشمس اوضتهم وكانت شمس مغيبه تماما ومش مصدقه الي حصل وحالتها صعبه بطريقه الكلام ميوصفهاش

راغب اتنهد بحزن اما شاف حالتها طبعا لانو حاسس انو السبب ولانو حس بنفس  احساسها قبل كده قرب منها وقال....شمس انتي كويسه

شمس بصتلو بدمـ.ـو.ع ونزلت راسها من غير مـ.ـا.ترد عليه وقامت ببطأ شـ.ـديد وتعب ونامت على السرير وهيه مش بتنطق ابدا بس دمـ.ـو.عها بتنزل بغزاره

راغب قلبو وجعو عليها بجد كان ديما يشوفها قويعه جدا رغم صغر سنها 

راغب قال بحزن..متعمليش في نفسك كده ارجوكي...اصلا ممكن يكونو بيكـ.ـدبو...ونزلت دمعه من عينه وقال...اكيد بيكـ.ـدبو
هنا شمس قالت من غير ما تبصلو...انت زعلان عليا ولا على نفسك
راغب اتنهد وقال... وهتفرق ايه..احنا التنين حالنا واحد

شمس ابتسمت بحزن وقالت..لا حالنا مش واحد ..حالنا مش واحد ابدا انت عمرك ما هتحس الي انا حساه دلوقتي
راغب كان نفسو يقولها ان احساسو اصعب وانو مجروح جدا لانو لسه بيحب ايناس ومقدرش يتكلم بس شمس كملت بغضب رهيب وقالت...بس سواء انت اوهو هتدفعو تمن النار الي في قلبي بكره تنـ.ـد.مو على الي عملتوه معايا وده وعد يا راغب بيه

راغب اتنهد بضيق شـ.ـديد حاسس انو مخـ.ـنـ.ـوق طلع من الاوضه واحساسو صعب ما بين الكره والغضب والغيره والحزن نزل بغضب عايز يكلم ايناس بس كان عمر مستنيه 
عمراول ماشافو قال بمرح...اها اهو نزل لوحدو اهو ..اكيد قلبو حس اني مستنيه

راغب بصلو وبص لامه وقال بيأس ..تاني يا ماما هو انا عيل صغير علشان كل ما تلاقيني مضايق تتصلي بعمر مش كفايه انا سايبلو اغلبيه الشغل اليومين دول 

منيره قالت بتـ.ـو.تر..ياحبيبي انا مكلمتوش هكلمو ليه يعني ده هو حب يشوفك مش كده يا عمر

عمر قال بـ.ـارتباك..اه طبعا..انا جيت لوحدي
راغب قال..بس..بس..انتو التنين مبتعرفوش تكدبو اصلا فبلاش حورات وبص لعمر وقال..تعالى معايا هنقعد في الجنينه

عمر وراغب طلعو وراغب كان ساكت ومش بيتكلم والغضب باين على ملامحو 
عمر قال..احم ..هو..هو انت لسه بتحبها يا راغب

راغب اتنهد وقال...المشكله حاليا مش فيها ولا في حبي ليها انا اتعودت على الالم والوجع منها..الي مزعلني دلوقتي شمس وضعها صعب حتى اصعب من وضعي

عمر قال بــــاستغراب..شمس..انت زعلان على شمس
راغب بصلو وقال بضيق..وفيها ايه دي

عمر قال ..هيه مفهاش بس من امتى بتهتم بمشاعر حد يعني..اققصد عمرك ما جبت واحده و فكرت هيه حاسه بايه ولا ايه مزعلها 

راغب اتنهد وقال...شمس بتفكرني بامي احساس صعب ان الشخص الي بتحبو يسبها علشان الفلوس ويتجوز واحد تانيه احساس بيوجـ.ـع قوي انا جربتو وامي كمان جربتو مش قادر انسى نظرات الخزلان الي شفتها في عنيها انهارده كانت نفس نظرة امي لما سليمان بيه العظيم طلقها واتجوز غيرها علشان شويه فلوس مش قادر اتقبل اني حطت واحده بايدي في نفس الموقف ده

عمر اتنهد وقال..طب ما انت كنت عارف من الاول انك هتحطها في الموقف ده ايه الي اتغير

راغب قال بسرعه...ابدا..اناكنت فاكر انها هتقبض زيو وهتبيعو زي ما باعها..اصلا كنت فاكر انها هتفرح بالفلوس زيو.. وكمل بوجع مكنتش متخيل انها بتحبو لدرجادي
عمر قال بمكر..وانت زعلان علشان انت السبب ولا علشان هيه بتحبو لدرجادي

راغب بصلو بغضب وقال..تقصد ايه

عمر خاف من نظراتو الشرسه بس قال..احم..قصدي يعني..لو كنت زعلان عليها تقدر تسبها وتطلقها وبكده تريحها من كل الي هيه فيه ولما تبعد عنك وعنو هتنسى بس ده كان قصدي

راغب وقف وقال بعصبيه. يعني ايه اطلقها انا اتجوزتها علشان اطلقها..بقولك ايه خلاص انا مش قادر اتكلم سبني في حالي 
عمر قال..خلاص خلاص متزعلش نفسك انا كنت بقترح بس
راغب قال بضيق...لا شكرا وفر اقترحاتك ويلا روح شوف الي وراك علشان بكره هنسافر

عمر قال..ليه هو انا كمان هاجي معاك

راغب قال..طبعا وانا من امتى بروح مكان من غيرك
عمر اتنهد وقال. ياراغب انت رايح تتفسح هو شغل علشان تاخدني معاك
راغب قال..ليه هو انا لازم اخدك في الشغل بس يلا بلاش صداع هتيجي يعني هتيجي
عمر قال..الامر لله عن اذنك انا بقى ورايا كام حاجه

عمر مشي وراغب دخل وطلع علشان يشوف شمس بس اتفاجأ بمصطفى بيخبط على اوضتها بخوف
بقلمي..زهرة الربيع
راغب حس بغضب شـ.ـديد وكان هيروح يضـ.ـر.بو بس شمس فتحت الباب فاستخبى علشان يشوفها هتقولو ايه

شمس اول ما شافت مصطفى استغربت وفضلت بصالو بالم واضح وقالت ..نعم..فيه حاجه..

مصطفى كان متـ.ـو.تر لانوشاف راغب لما طلع الجنينه وخايف يجي ويشوفه قال. .عايزك في كلمتين يا شمس ممكن ادخل
شمس طلعت وقفلت باب الاوضه وقالت بقوه مزيفه...تقدر تتكلم هنا انا وانت مينفعش نتكلم في اوضه مقفوله انا ست متجوزه 
مصطفى حس بحزن شـ.ـديد وقال..يا شمس انا اسف. انا بجد بحبك اقسم بالله بحبك وهفضل احبك على طول ارجوكي خليني اشرح موقفي

شمس ابتسمت بوجع وبصتلو بقوه وقالت..اممم سمعاك..اشرح..اتفضل..خلينا نبتدي من المبلغ الي بعت بيه خطبتك يا ابن عمي ان شاء الله يكون يستاهل

مصطفى نزلت دمـ.ـو.عو وقال..انا بجد اسف..كنت عايز اامن مستقبلنا سوا راغب بيه كل يوم بيجيب واحده ويفضل معاها ليلتين بالكتير ويسيبها قلت اول ما يسيبك نرجع لبعض ويكون معانا مبلغ نأمن بيه حياتنا

شمس نزلت دمـ.ـو.عها وابتسمت وقالت بسخريه...اممم..يعني مكنتش بتبعني ...كنت بتأجرني ليلتين...وياترا لو كان ده حصل ورجعتلك كنت هتفضل تاجرني وانا على زمتك كده يا ابو الرجوله

مصطفى نزل راسو وقال بحزن..كلامك قاسي قوي يا شمس 
شمس قالت بدمـ.ـو.ع..لا ..انت مشوفتش قسوه..القسوه انا شوفتها بالوانها وانا بحرم نفسي من كل حقوقي علشان اعيش معاك لو في عشه..القسوه انا شوفتها في دمـ.ـو.ع امي لما كانت بتتحايل عليا اتجوز حد غيرك يصوني ويقدرني ..وكملت بغضب وزعيق القسوه انا شوفتها وانت  بترميني بفستاني الابيض عروسه لغيرك وبتسلمني ليه باديك مقابل شويه فلوس بتبعني لحم لغيرك يتسلى بيا
مصطفى نزلت دمـ.ـو.عو بغزاره وقال اهدي يا شمس ارجوكي
شمس قالت بدمـ.ـو.ع وعصبيه..اهدى ليه خايف من عروستك..عروستك الي داخل قدامي ايدك قي ايدها بمنتهى البجاحه دفعتلك كام هيه كمان ما انت بتقبض على حسابي كتير اليومين دول

مصطفى حاول يتكلم وقال..يا شمس انا..بس شمس قاطعتو وقالت..انت حـ.ـيو.ان..انت وا.طـ.ـي..بعت واحده كانت مستعده تموت بجوع بس في حـ.ـضـ.ـنك بعت الغالي بالرخيص ..رخيص قوي يا مصطفي وخسرت كتير يا ابن عمي ..عن اذنك جوزي دلوقتي يجي وعايزه اروح البسلو اتزوقلو هعمل بتمني انت عارف انو دافع كتير ويستاهل يتمتع
شمس قالت كده وبصتلو بحقد وكره ودخلت وقفلت الباب بعنف
مصطفى كان بيبكي بشـ.ـده ومراره وحاسس انو كل كلمه قالتها سكين بتقـ.ـتـ.ـلو حط دماغو على الباب وبقى يبكي بقوه وحسره

راغب كان واقف بيسمعهم بزهول من قوتها وكلامها وكان مبسوط بيها جدا قرب على مصطفى وقال بسخريه...النـ.ـد.م دايما بيجي متأخر

مصطفى بصلو بدمـ.ـو.ع وقال بخوف..انا..انا

راغب قال بسخريه..متخافش قوي كده انا لو كنت عايز اذيك مكنتش هغلب فيك بس الي زيك ميستاهلش افكر او اتعب دماغي علشانو انا صحيح سمعت كلامك مع شمس واقدر اروح اقول لايناس انك بوظت خطتها بس انا مش هعمل كده لان كفايه عليك الي عملتو في نفسك انت بعت جوهره بتراب الفلوس انا لو كنت مكانك مكنتش يعتها بملايين الدنيا فكفايه عليك الي خسرتو

مصطفى قال بضيق...انت السبب في كل الي خسرتو انت الي طمعت في الحاجه الوحيده الي كانت ملكي وانا بغبائي ادتلك الفرصه بس انا هاخد شمس منك هرجعها ليا يا باشا وبكره تشوف

راغب ضحك وقال...بجد ..طب وريني شطارتك وانا لو عليا هسيبك تعمل كل الي تعوزه لما اشوف هتقدر تاخدها تاني ازاي
مصطفى بصلو بتحدي وقال..شمس بتحبني وهتفضل تحبني بكره تسامحني ونرجع سوا

راغب ابتسم بــــاستفزاز وقال..بالتـ.ـو.فيق يا...يا تيفا عن اذنك مراتي مستنياني عرسان جداد بقى وغمزلو بيستفزو اكتر وضحك ودخل عند شمس

مصطفى حس بغضب ونار جواه وعمل اتصال وقال..ايوه يا ماجد بيه انا مصطفى........

عند شمس كانت قاعده على السرير ودمـ.ـو.عها مغرقه وشها 
راغب دخل وقفل الباب واول ماشاف حالتها صعبت عليه جدا قرب منها وقال...هتفضلي تعيطي كتير ده حـ.ـيو.ان ميستاهلش
شمس وقفت بتعب ودمـ.ـو.ع وفاجأتو بشـ.ـده لما قلعت الروب الي لبساه ووقفت قدامو بقميص نوم مغري جدا 

راغب بلع ريقه بتـ.ـو.تر من منظرها وهيه قالت بحزم...خد الي انت عايزه وخلصني..عايزه امشي من هنا ووو
شمس وقفت بتعب وفاجأتو بشـ.ـده لما قلعت الروب الي لبساه ووقفت قدامو بقميص نوم مغري جدا 

راغب بلع ريقه بتـ.ـو.تر من منظرها وهيه قالت بحزم...خد الي انت عايزه وخلصني..عايزه امشي من هنا 

راغب كان مستغرب جدا وفي قمه زهوله قال..احم...اهدي يا شمس نتكلم بعدين...  
ولسه هيمشي شمس مسكتو من ايده بعصبيه وقالت.. نتكلم في ايه   مش ده الي كنت عايزه مش ده الي بوظت حياتي علشانو اتفضل خلصني انا قدامك اهو

راغب اتنهد بضيق..وقال شمس انتي مش في وعيك حاليا الغضب مسيطر عليكي متعمليش حاجه تنـ.ـد.مي عليها 
بس شمس وقفت قدامو بغضب وقالت باصرار...لا انا في كامل وعيي ومصره خلصني بقى مش طايقه افضل هنا يوم واحد ارحمني

راغب قرب منها وقال..اهدي يا شمس صدقيني مش ده الحل لو حصل كده انتي مش هتكوني مبسوطه ابدا اهدي وقعدي مع نفسك شويه وكل حاجه لها حل

راغب اتوجهه ناحية الدولاب بس وقف 
مكانو لما شمس قالت بسخريه قاصده تستفزو...امال عاملي فيها راجـ.ـل ونص من ساعت ما جيت وعمال تتحايل عليا ايه خايف ولا مخضوض ولا..محتاج مساعده 
راغب ابتسم وكان عايز يضحك رغم ان كلامها يعصب بس هو فاهم انها قاصده تستفزو قرب منا اكتر وشمس بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وبقت ترجع لورا لحد ما لزقت في الحيط
راغب بقى قريب منها جدا وشـ.ـدها عليه بقوه وفاجأها ببوسه قويه متمكنه وهو ماسكها بقوه علشان متبعدش عنو
شمس كانت بتحاول تزقو بس مش قادره بعد عنها وهو لسه حاضنها باديه وقال وهو بينهج...ايه...نكمل
شمس زقتو بقوه وبعدت قوي وهيه متـ.ـو.تره ومكسوفه ومش قادره تبصلو 
راغب ابتسم عليها وقال وهورايح ناحيه الحمام...الي مش قد كلامو ميقولهوش من الاول علشان بيتقال عليه عيل في الاخر.. وبصلها وغمز وقال...شفايفك تهبل وكمل قاصد يغيظها..تستاهلي الي ادفع فيكي...ودخل ياخد دش
شمس كانت متغاظه جدا من حركاتو وهتتجنن من الغضب بس...بس القلب بيدق بقوه وقربو كان مميز جدا كانت مستغربه دقات قلبها الي زي الطبل قعدت على السرير ولبست الروب بتاعها وهيه مش عارفه هتتواجه معاه الزاي بعد الي حصل

راغب بقى كان في دنيا تانيه كان مغمض عنيه بــــاستمتاع بيفكر في لحظتهم الجميله ومستغرب قد ايه كانت مميزه عن اي واحده عرفها وايه الغريب فيها وكان مستغرب زاي قدر يتحكم في نفسو كده ومقربلهاش اتنهد وقال..بالذمه في غباء كده حد يضيع فرصه زي دي... يلا خيرها في غيرها

عند مصطفى دخل الاوضه علشان ينام بس كانت ايناس مستنياه قالت...كنت فين انت عايز تجنني

مصفى اتنهد وقال..كنت بتمشى مخـ.ـنـ.ـوق فيه حاجه

ايناس قالت يا رب صبرني..شوف يا مصطفى المفروض اننا عرسان جداد يعني مفيش داعي كل شويه افكرك انك المفروض تقضي اغلبيه وقتك معايا على العموم بكره راغب هيسافر السخنه واكيد مش هياخد البتاعه دي معاه ووقتها هتبقى فرصتك تحاول تبعدها عنو فهمت
مصطفى قال..تمام..تصبحي على خير

عند راغب طلع من الحمام وبص لشمس وكانت عامله نايمه مش عايزه تتواجه معاه...ابتسم وقال...اكيد مش هصدق انك نمتي في خمس دقايق..بلاش حركات العيال دي
شمس قالت من غير ما تبصلو.. انا مش عامله نايمه..انا هنام فعلا
راغب قال...اممم طب هتيجي معايا بكره جهزتي حاجتك
شمس قالت بضيق..مش رايحه معاك في حته انا هفضل هنا
راغب ضحك وقال..لا يا قلبي ده كان ممكن يحصل في الاول بس دلوقتي بما ان الزفت ده هنا هاخدك معايا حتى لو غصب عنك
شمس ضحكت وقالت..ده بجد ...ليه بتغير مثلا...بقولك ايه حل عن دماغي انا ولا هفضل معاه ولا معاك انا هروح لامي خلاص كفايه كده معدتش طايقه افضل هنا

راغب قال...انتي عارفه اني مش هسيبك تمشي حاليا فبلاش نستفز بعض
شمس قالت بعصبيه..مش هتسبني ليه انا هنا بعمل ايه اصلا ..انا من شويه عرضت عليك تخلصني وانت مرضتش يبقى خلاص كده عداني العيب المفروض تسبني في حالي

راغب قال بابتسامه...اصبري على رزقك الي انا عايزه هيحصل...وهاخدو انا قولتلك قبل كده انا عمري ما خسرت هيجي يوم وهتسلمي بـ.ـارادتك بس مش زي دلوقتي اصلا مقدرش قربلك وانتي في الحاله دي انا مش حـ.ـيو.ان لدرجادي علشان استغل ضعفك

شمس قالت بعصبيه...اممم لافعلا مش حـ.ـيو.ان خليك مستني مسيرك هتتعب وهتمشيني بكره تشوف وراحت تنام
راغب ابتسم وقال...اجهزي علشان هنمشي بدري 
شمس نفخت بغيظ وقامت جهزت هدوم وشويه حجات لانها مكانتش قادره تتناقش معاه اكتر وحاسه بصداع اليوم كان مرهق جدا 

راغب تبتسم على طفولتها وطريقتها في توضيب الشنطه كانت بترمي الهدوم بغضب وضيق وهتفرقع من الغيظ فضل باصص عليها ومتابعها بعيونه لحد ما نام

في صباح يوم جديد شمس وراغب كانو بيودعو منيره علشان هيمشو ونزلت ايناس مع مصطفى ماسكين ايدين بعض وايناس بتضحك جـ.ـا.مد قال يعني بيهزرو 
سوا وكده
شمس اتنهدت بضيق وراغب حط ايده على كتفها وقال...يلا عمر مستنينا

شمس بصت بطرف عينها على ايده بتحزير وراغب نزل ايده وابتسم وقال...احم..نمشي 

شمس هزت راسها بايوه ولسه هيخرجو ايناس قالت..على فين..هي..هي هتيجي معاك..ليه

راغب بصلها بــــاستفزاز وقال...هو انا المفروض اجاوبك

ايناس ادايقت ولسه هترد مصطفى قال...طبعا هياخدها معاه..هو معقوله يسيبها لوحدها ..الدنيا متضمنش وبص لراغب بابتسامه مستفزه 

راغب فاهم معنى كلامو وتلميحاتو كويس ابتسم وقال...والله يااخي معرفش ليه كل ما اشوفك ببقى عايز اقولك اجري افتح البوابه ودايما انسى انك اترقيت وبقيت جوز الست ومسأول منها 

مصطفى اتنرفز ومشي خطوتين ناحيتو بس شمس سبقتو وقربت من راغب وقالت..يلا يا قلبي..هنتأخر ولا ايه
راغب بصلها واتنهد وشـ.ـدها عليه من وسطها وبص لمصطفي بابتسامه مستفزه وقال..يلا يا عمري

راغب طلع مع شمس تحت انظار ايناس الي كانت هتتشل حرفيا اما مصطفى كان بيبص لطيفهم بغضب ونظرات متبشرش بالخير

راغب وشمس طلعو وكان عمر مستنيهم بالعربيه وطلعو كلهم سوا على العين السخنه

في الطريق كان عمر بيسوق وراغب جمبو وبيتكلمو راغب قال...اخدت العربيه على بيتك ليه كاميليا عايزه حاجه ولا ايه
عمر قال...اه يا سيدي فيه شويه حجات وانتيكات بتاعتها سابتها عندي لما كانت هنا وعيزاهم فقولت بما اننا هنبقى قريبين منها اخدهم معايا حطتلها كل حاجتها في صندوق وخليتو في شنطة العربيه  
شمس كانت قاعده  من ورا قالت...مين كامليا ما داهيه تكون انت كمان زي صاحبك وبتجيب نسوان في بيتك

عمر وراغب ضحكو وعمر قال..نسوان...

شمس قالت ..بتضحكو على ايه هو مش كامليا دي واحده ست ولا انا بيتهيألي 

عمر ضحك وقال..طبعا ست

شمس قاات بغيظ..انا عارفه يا ختي ايه الستات الفلتانه دي ازاي الواحده تروح لراجـ.ـل غريب عنها بيتو ده ايه السفاله دي و

بس عمر قاطتها وقال..بس بس من غير  غلط دي امي

راغب كان بيضحك من قلبو  على منظرها وشمس حست بكسوف شـ.ـديد وبلعت ريقها وقالت بتـ.ـو.تر..امك...هههه..ما انا كنت بقول عموره ده باين عليه متربي ومش بتاع الحجات دي والله حتى اسأل راغب دايما اشكر فيك في قفاك
عمرضحك وقال ..قفايا..ماشي يا ستي شكرا

بعد فتره شمس كانت حاسه بملل رهيب قالت...هو احنا في عزا ولا ايه متشغلولنا حاجه خلينا نفرفش

راغب اتنهد وبصلها بطرف عينه وقال ..لما نوصل علشان ت عـ.ـر.في ترقصي
شمس ابتسمت بغيظ وقالت....هرقص بس مش دلوقتي لما اخلص منك ان شاء الله
عمر ضحك وقال..طب عايزه تسمعي ايه

شمس فكرت شويه وقالت عندك الحلق الي عامل قلق
راغب ضحك وعمر قال..سعد مش كده

شمس قالت..ايوه عندك بموت في الاغنيه دي
عمر شغلها وشمس كانت منـ.ـد.مجه معاها وبتغني مع الاغنيه وعمر بيضحك ويغني معاها 

راغب بقى كان بيبص عليها في مرايه العربيه وتايهه في تفاصيلها وحركه شفايفها مع الاغنيه والفرحه الي في عيونها كان مبسوط من قلبو وفضل مركذ معاها طول الطريق لحد ما وصلو

اول ما وصلو وجهتهم نزلو في منتجع سياحي راقي جدا وكانو صحاب راغب مستنيينه

عمر نزل ونادا على العمال رفعو الصندوق الكبير الي جايبو معاه
راغب قال بــــاستغراب..يخرب عقلك ايه كل الصندوق ده

عمر قال...كل التحف والانتيكات وكل حاجتها ماانت  عارف كامليا قطها جمل
راغب ضحك واخدو ارقام الاوض وعمر طلع مع العمال اوضتو 
راغب بقى اتوجه لاصحابو الي اول ما شافوه بقو يرحبو بيه وجات بنت لابسه..اونقدر نقول مش لابسه كان لبسها شفاف ومكشوف كانت في التلاتينات وشكلها جذاب وجـ.ـسمها ممشوق دي نانا صديقه راغب جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنتو بقوه قدام الكل زي عادتها

وراغب كمان بادلها الحـ.ـضـ.ـن وهيه همستلو وقالت..وحشنا يا مطنشنا
راغب ضحك بقوه وشمس كانت بتبصلهم بزهول من قربهم للبسها للاحضان كل شيى كان غريب جدا بالنسبالها قربت وقالت ...يا حلاوتكم

راغب بعد عن نانا وهو عايز يضحك وقال..احم..نانا..دي شمس مراتي الي كلمتك عنها

نانا بصت لها من فوق لتحت وقالت..مش بطاله وقربت منو بدلع وقالت..بس انا هنا معاك جايبها ليه

راغب لسه هيرد شمس قالت..بغيظ هو ايه الي جايلها ليه بيقولك مراتو ده ايه البلاوي دي وبعدين لازقه فيه كده ليه اديه النفس يا حببتي جاي تعبان والدنيا حر وعرق وقرف
نانا بصت لها بزهوا وقال..ايه الاشكال دي يا راغب

راغب كانت نظرات شمس وكلامها  مش مخلينو عارف يتكلم وبس عايز يضحك قال..بس يا شمس يلا اطلعي وهحصلك
شمس لسه هترد اتلمو حواليهم الصحافه والاعلام وبقو يتحايلو عليهم ياخدو كلمه
راغب شـ.ـد شمس بسرعه وعايز يطلع بيها بس شمس رفضت وقالت..استنى بس نشوفهم عايزين ايه..ووقفت وقالت..نعم يا اختي قولي 

راغب ضـ.ـر.ب على وشو وخاف جدا لانو متأكد انها مضايقه منو ومش هتجيبها لبر

الصحافيه قالت..عايزين نعرف ايه سبب جوازكم المفاجأ وليه معملتوش اي احتفال

شمس بصت لراغب بمكر وراغب هز راسو بتحزير انها متتكلمش بس شمس بصت للبنت وقالت..اه بصي اصل راغب الحقيقه دغع كتير في المهر بتاعي فاستخسر يكلف ويدفع مصاريف حفلات وكده كلام في سرك هو اصلو مش بيحب يدفع خالص

البنت بصت لها بــــاستغراب وقالت..قصدك ان راغب بيه الصفتي بخيل ومحبش يصرف على جوازتو

شمس بصت لراغب الي اتحولت ملامحو لغضب مرعـ.ـب وقالت..الصراحه اه بخيل جدا جدا حتى لو احتاجنا اي حاجه في البيت مش بيجبها دا انا والغلبانه امو مكلناش من يومين و

بس راغب شـ.ـدها من ايدها وقال من بين اسنانو ايه الي بتهببيه ده
شمس البتسمت وقالت انت لسه شفت حاجه يا بتاع نانا استنى عليا هصيطك 

 الصحافيه قابت لوسمحتي سؤال اخير انتو اتقابلتو ازاي
شمس قالت..اه ده كان حتت يوم بصي هو جيه شارعنا وكان هيخبط بنت جارتنا بالعربيه قمت فرجت عليه امة لا الاه الا الله ونزلت لا مؤاخذه الشبشب على دماغو حبني على طول علشان هو من النوع المهزأ ده الي تتفي عليه يلزق و

شمس كانت مكمله وراغب اتنهد وقال..الله يخرب بيتك ونادى على الامن والمسؤل وقال..الصحافه دول هما وخارجين يتاخد كل الي صوروه مفهوم لو اتنشرت حاجه هقفل لكم المكان الحلو ده واضح

المسؤل قال..واضح يا فنـ.ـد.م واضح ..راغب بعد عنهم وقعد على البـ.ـار وبقى يشرب كاس وشمس كانت بتتكلم مع الصحافه 
راغب كان متابعها بنظره وبيسمع الي بتقولو من غير ما يوقفها لانو مطمن ان مفيش حاجه هتتزاع وسايبها على راحتها بس فجأه برق عنيه بغضب رهيب لما اتقدم عليها شاب من الصحفيين استغل ان راغب بعد 
 وقال...معلش سؤال...هو الجمال ده كلو منين يعني لو عايز واحده قمر زيك الاقيها فين وكان قريب منها جـ.ـا.مد

راغب شرب الكاس على بوق واحد واتوجهه ناحيتهم وعنيه بتطلع شرار

عند عمر طلع اوضتو وقفل الباب كويس وجري على الصندوق فتحو بلهفه وخوف

اول مافتح الصندوق طلعت منو بنت زي القمر بتكح بشـ.ـده ومش قادره تتنفس و
عمر اول مافتح الصندوق طلعت منو بنت زي القمر بتكح بشـ.ـده ومش قادره تتنفس 
عمر طلعها من الصندوق بتـ.ـو.تر وقال بخوف شـ.ـديد...انا.اسف..اسف بجد ..انتي كويسه يا شهد...ها ردي عليا اعملي اي حركه طمنيني لو سمحتي

شهد بنت جميله جدا بعيون زرقا وخدود ورديه شعرها اسود رهيب عمرها ١٧ سنه هنعرف قصتها مع الاحداث 

عمر كان خايف ومرعوب عليها وهيه هزت راسها بمعنى كويسه وشاورت على الميه 
عمر بص مكان ما بتشاور وقال..عطشانه..عايزه تشربي

شهد هزت راسها بايوه 
عمر جري جاب لها كبايه ميه وشربها وقال...انا بجد اسف على الموقف ده بس مكانش فيه حل تاني

شهد ابتسمت ابتسامه جميله وبقت تلف في الاوضه بانبهار ووقفت قدام عمر وعملت شويه الأشارات باديها

عمر ابتسم وقال...ايوه هتفضلي هنا دي اوضتك
عجبتك 
شهد ابتسمت بسعاده وشاورت عليه بــــاستفهام

عمر فهم قصدها وقال ..احم..انا كمان مضطر انام هنا

شهد برقت ورجعت لورا بخوف

عمر قال بسرعه..اهدي ارجوكي انا دخلتك هنا في الصندوق بالعافيه يعني مش هينفع اخدلك اوضه تانيه بس اوعدك انا هنام بعيد عنك خالص ومش هضايقك اكيد انتي واثقه اني مستحيل اأذيكي مش كده

شهدهزت راسها بالموافقه وقعدت على السرير بحزن ودمـ.ـو.ع
عمر اتنهد وقال بحزن...معلش هما كام يوم استحميليهم انا والله حاولت مع مديري اني مجيش معاه بس موافقش وطبعا مش هينفع اسيبك لوحدك 
شهد ابتسمت وشاورتلو بمعنى شكر
عمر فهمها وقال بابتسامه..مفيش داعي تشكريني احنا بقينا صحاب خلاص ولا ايه
شهد هزت راسها بالموافقه وابتسمت ابتسامه جميله

عمر فضل مركذ في ملامحها وعيونها البريئه وابتسامتها كل شيئ فيها جميل بس نفض الافكار من دماغو وقال..ااحم..بصي الشنطه دي فيها هدوم ليكي لو حبيتي تغيري يلا الحمام من هنا وانا هنزل اشوف راغب وجاي على طول

شهد هزت راسها باالموافقه وعمر نزل  يشوف راغب

عند راغب كان متابع شمس وشاف الصحفي الي عاكسها وعنيه اسودت من الغضب واتقدم عليها وهو مش شايف قدامو
بقلمي..زهرة الربيع
شمس ابتسمت للصحفي ابتسامه جميله ومسكت المايك منو وهو كان بيبصلها بانبهار بس اتفاجأ بيها رزعتو بالمايك على دماغو بقوه لدرجه انو نزف

الصحفي بقى يتألم وقال...ااااه انتي ازاي تعملي كده انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه ولا ايه 
شمس قالت ..انت لسه شوفت جنان ووطت تقلع جزمتها بس راغب جري عليها وحـ.ـضـ.ـنها عايز يمنعها وهو بيقول...مالك يا روحي خير ...وهمس في ودنها بتحزير...سيبي الجزمه فضحتي الي خلفونا بلاش امور الشرشحه دي

شمس كانت بتحاول تزقو وراغب بعد عنها وهو بيبصلها بتحذير وقرب على الصحفي الي ضـ.ـر.بتو وقال بهدوء...ااسمك ايه

الصحفي قال بتـ.ـو.تر وخوف..... علي حضرتك
راغب قال بنفس الهدوء الي يخوف...الثلاثي..اسمك الثلاثي

الصحفي قال...على احمد بهيج بس والله حضرتك انا ما كلمتها..سبني اشرح لحضرتك الي حصل و

راغب قال ببرود...تؤ ..مفيش داعي...انا شوفت الي حصل ومش محتاج تشرحلي... هو انا طبيعي دلوقتي اضـ.ـر.بك ..بس الصراحه كون ان بنت اتعلم عليك كده دي لوحدها كفايه..مفيش داعي لمد الايد هيه قامت بالواجب علشان  قبل مـ.ـا.تكلم واحده بطريقتك الزباله دي تفتكر ان مش اي بنت واقفه لوحدها تبقى صيده سهله يا علوش ..بس انا برضو ميرضنيش تمشي من غير ما اديلك انا كمان تذكار علشان كده يا علي احمد بهيج اعتبر نفسك مفصول وللاسف مش هتقدر تبقى صحفي بعد كده لاني هوصي عليك حبيتين يلا بقى ودع المايك يا علوه
الصحفي خاف لدرجه انو كان هيبكي وقال برجاء..ارجوك يا باشا وانبي ما تعمل كده ..والله انا هفهمك بس اسمعني لوسمحت 

بس راغب ولا كانو سامعو  بص للمسأؤل وقال..زي ما قولتلك محدش يخرج بحاجه وبص لشمس بغضب وشـ.ـدها من ايدها بقوه وطلع بيها على اوضتهم

اول مادخلو الاوضه زقها بقوه على السرير وقال بعصبيه...ايه الي هببتيه تحت ده انتي عايزه تجننيني

شمس بلعت ريقها بخوف وقالت بعصبيه مصتنعه..وانا عملت ايه يعني مشوفتوش عاكسني كنت عايزني اسكتلو
راغب مسح على وشو بضيق وقال بغضب ..انابتكلم عن كلامك الزباله الي قولتيه وتصرفاتك الطفوليه كلها على بعضها وقرب منها وقال بنظره مرعـ.ـبه وغضب وزعيق..لو كنتي احترمتي وجودي من الاول وبطلتي الهبل الي قولتيه مكانش حيوا*ن زي ده اتجرأ يتصرف كده 
راغب كان منفعل جدا وشمس لاول مره خافت منو قالت...اهدى وبعدين نتكلم

راغب بعد عنها بيحاول يتمالك اعصابو واتنهد بعصبيه وبصلها بهدوء  وهو بيحاول يسيطر على نفسو وقال..بصي احنا مش هينفع نفضل مع بعض انا راجـ.ـل ليا وضعيي الاجتماعي ومسمحش لحد يهز الصوره الي انا تعبت فيها مين ما كان فاهمه

شمس قالت بلهفه..فاهمه وده الي بقولو انت تطلقني وكل واحد يروح لحاله انا اصلا منفعكش انت عندك حق انا صلا مش من مستواك صدقني وبعدين البنات على قفا من يشيل وانت بسم الله ما شاء الله عليك زي القمر والف من تتمناك ها هتطلقني امتى

راغب كان بيبصلها بدهشه للفرحه الي في عيونها لمجرد فكرة الطـ.ـلا.ق قرب منها وقال...لدرجادي عايزه تطلقي

شمس قالت بسرعه..جدا وده احسن ليك صدقني و

بس شهقت بخضه لما راغب شـ.ـدها عليه من وسطها وقال وهو بيبص لعنيها بعمق...مقدرش اطلقك...نفسي فيكي قوي ..لو تطاوعيني وتسمعي الكلام اطلقك من بكره
شمس بلعت ريقها بتـ.ـو.تر من كلامو ونظراتو وخدودها احمرت بكسوف وبقت تبعد عنيها عنو 

راغب بقى مركذ في كل تفاصيلها وقال...ااوووف..تزعلي تحلوي..تتعصبي...تحلوي ..تتكسفي او تفرحي حتى لما  بتعيطي في كل حلاتك تجنني... وكمل وهو بيلمسها  بوقاحه وقال مستحيل اسيبك قبل ما دوق كل الحلويات دي ابقى مغفل لو عملت كده


شمس اتعصبت وزقتو بقوه وقالت..يبقى استحمل بقى متجيش تقول عملتي وولا قولتي ما شي  

ولسه هتمشي راغب مسك ايدها وقال...هو انا مش عاجبك ليه انا ممكن ادفعلك الي تطلبيه فكري

شمس نفضت ايده بعصبيه وقالت..مش عاجبني علشان مبتفهمش لو كنت بتفهم كنت عرفت ان فلوسك مش هتغريني لو كتبتلي ثروتك كلها فهمت

راغب اتنهد وقال..طيب ايه الي يرضيكي شيلي الفلوس على جمب قولي الي يرضيكي وانا مستعد انفذ

شمس ضحكت بسخريه وقالت..وانت حيلتك ايه غير الفلوس..انت صحيح بتلمع من بره بس فاضي قوي من جوه يا راغب معندكش حاجه تقدمها لحد ولا لنفسك حتي...ولاعندك قلب ولا احساس ولا حتى اخلاق انت معندكش غير شويه الفلوس الي بتتنطط بيهم على الخلق فكرت في مره لو الفلوس دي راحت منك انت هتبقى ايه ..ولا حاجه صفر على الشمال..انا بقى بما ان الفلوس مش بتهمني فانا شيفاك على حقيقتك صفر على الشمال فالاحسن والانسب ليك تسبني في حالي ومتضيعش وقتك معايا وكملت قاصده تستفزه...انت معندكش وقت كتير تضيعو انت عديت الثلاتين ياعمو

راغب برق بشـ.ـده وقال..عمو..وضحك وقال...انتي شيفاني كبير قوي عليكي 
شمس قالت قاصده تضايقو..طبعا كبير انت عارف انا عمري كام يدوب ١٨ سنه يعني انت اكبر مني ب١٢ سنه فانا رأي تخليك مع طنط نانا انسبلك 

راغب اتنهد وقال بابتسامه اعجاب ..بس انتي عجباني قوي يا قطتي وعمو مستعد يتبناكي مش هتفلتي من ايدي مهما حاولتي ولو قولتي ايه انا الي بيعجبني باخدو تمام ياشموستى 

شمس اتنرفزت وضـ.ـر.بت على الارض بغيظ واخدت هدوم ودخلت تستحمى وهي بتقول..مستفذ قوي ايه ده

راغب ضحك على حركاتها بس اختفت ضحكتو لما افتكر كلامها ..حس ان معاها حق هو فعلا ميملكش حاجه غير الفلوس معندوش حد بيحبو ولا بيحب حد وعمرو بيروح من اديه كل كلمه قالتها معاها حق فيها اتنهد ونفض اي افكار من دماغو وبقى يشتغل طلع ادواتو وبقى يرسم في مشروع كان ابتدى فيه قبل ما يسافر بس مكانش قادر يركذ عيونها الي ديما بيلمعو بلونهم الي خطف قلبو مش بيروحو من بالو فضل سرحان فيهم بشـ.ـده 

شمس خلصت حمامها وطلعت وشافتو بيشتغل قالت غريبه منزلتش لحبيبه القلب يعني زمانها مستنياك 

راغب مردش عليها وكان منـ.ـد.مج في شغلو قربت منو وقالت انت مبتردش ليه و

بس قطعت كلامها بانبهار واتسعت عنيها بشـ.ـده لما شافتو بيرسم عيونها على الوح وكانت رهيبه زي الحقيقه بكل تفاصيلها شمس قالت باعجاب...الله ايه ده ازاي كده هو انت بتعرف ترسم

راغب اتخض كان سرحان ومش واخد بالو ليها قال..احم..انا...انا بحب اتسلى هوايه يعني

شمس قالت ..كل ده هوايه ده انت محترف...هي دي عيوني صح
راغب قال بتـ.ـو.تر...لا طبعا..اقصد يعني اهي عيون والسلام
شمس ضحكت وقالت..بس دي عيوني مكنتش اعرف انك مركذ معايا للدرجادي
راغب ابتسم وقال وهو بيبصلها بتوهان...عيونك مش محتاجه تركيذ اي حد يحفظهم يجذبو القلب قبل العين 

شمس بقت تبصلو بتركيذ واول مره تتوه في عيونه وسرحت في ملامحو وكلامو الجميل بس فاقت لنفسها بسرعه وقالت..احم...على العموم شكرا مع انك بوظت المخطط الي من امبـ.ـارح ترسم فيه

راغب ابتسم وقال.خدت بالي هرسم غيره .طب عن اذنك انا هنزل حابب اتكلم مع عمر شويه

شمس قالت..مع عمر ولا رايح لها..عادي اذا رايح لها قول اكيد مش همنعك
راغب ابتسم ابتسامه جانبيه وقال..اصلا متقدريش تمنعيني لو حابب اروح مش مضطر اكدب بس نانا دي محتجالها فوقه وانا الصراحه مزاجي مضروب السعادي 

ولسه هيمشي شمس قالت..امم طبعا محتجالها فوقه الحجات دي محتاجه تركيذ ربنا يكون في عونك

راغب ضحك قوي وفتح الباب وقال قبل مايخرج...شامم ريحه شياط من الصبح وحاسس انك غيرانه منها اقعدي مع نفسك وبلاش تفكري فيا ذياده ها انا خارج حسبات القلب دي نصيحه مني..باي

راغب نزل وشمس قعدت على السرير بتفكر معاه حق ليه حاسه انها مش حابه تشوفو مع اي واحده مجرد الفكره بتزعجها  مددت على السرير وفضلت تفكر في كلامو لحد ما نامت

عند راغب نزل لقا عمر مستنيه قال..ايه يا عم كل ده مستنيك 
راغب قعد بضيق وقال..فيه حاجه ولا ايه

عمر قعد وبقى يبصلو بــــاستغراب وقال..لا ابدا دردشه..انت زعلان من حاجه

راغب اتنهد وقال..مش عارف مالي ..كل الي اعرفو اني لازم ابعدها عني بسرعه 

عمر استغرب وقال..هيه مين
راغب قال...شمس...حاسس باحساس عجيب مستغربو جدا بحس بضيق شـ.ـديد لما افكر انها فتره مؤقته وهتخرج من حياتي وديما حابب اشوفها مستغرب احساسي لما اكون معاها حاجه كده غريبه وجميله في نفس الوقت..انا عمري ما حسيت كد

عمر ابتسم بفرحه وقال...اوعى تكون طبيت

راغب بصلو بضيق..وقال..طبيت ايه انت كمان..انا بس اتعودت عليها لاني الفتره الي فاتت كنت لوحدي ديما وهيا ديما تهزر وتعاند اتعودت علي  كلامها وحركاتها وضحكتها..و..وعيونها ...واتنهد وقال..عيونها انا رسمتهم..اول مره ارسم من زمن..اول مره اصلا ارسم حاجه من غير ما تكون قدامي

عمر ابتسم وقال ...والله طبيت انت حبتها صدقني و

راغب زعقلو وقال .بلاش سخافه يا عمر..انت عارف اني مش بحب السيره دي ..وبعدين ما انا حبيت قبل كده ..حتي لما كنت مع ايناس عمري ما حسيت بحاجه من الي بحكيها دي مع اني حبتها قوي ..

عمر قال ..مش يمكن تكون ايناس هيه الي محبتهاش وكنت متعود عليها مش اكتر

راغب اتنرفز وقال..بقولك ايه انا مش ناقص هبل ...بص سيبك مني خالص... انت كنت عايز تحكيلي حاجه ها قول

عمر قال..اه بص فيه موضوع كده حصل من فتره وانا مخبيه عنك هو في بنت..... بس قطع كلامو لما جالو شاب وقال...عمر باشا. كويس ان حضرتك هنا 

عمر قال..ليه خير...

الشاب قال..لا ابدا حضرتك فيه عطل فني في السخانات بتاعت الخط B واوضه حضرتك من ضمن الاوض الي الي هتحتاج صيانه فلو سمحت متشغلش السخان علشان الميه بتنزل سخنه جدا

راغب قال..تمام براحتكم احنا كده كده مش هنطلع دلوقتي
 بس عمر قال بخضه ورعـ.ـب شـ.ـديد...يعني ايه... يا نهار اسود شهد  وطلع جري على اوضتو 
راغب استغرب وقال ..شهد..شهد مين..وطلع جري وراه 

عمر دخل اوضتو بسرعه وملقاش شهد في الاوضه وجري بسرعه وفتح باب الحمام و
شهد كانت واقفه بهدومها الداخليه لما فتح عمر الباب ودخل عليها بالمنظر ده بس كانت لسه مفتحتش الميه

عمر اتنهد بـ.ـارتياح انها متأذتش وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بقوه ومش واخد بالو انو فتح عليها الحمام او انها مش بكامل هدومها كان مخضوض عليها قوي وقال انتي بخير كويسه حصلك حاجه

شهد زقتو بقوه وضـ.ـر.بتو قلم بادها الصغيره وبقت تداري نفسها وهيه مش مصدقه الي عملو شـ.ـدت فوطه لفت بيها جـ.ـسمها وهيه بتتنفض من الخوف وبترجع لورا برعـ.ـب
هنا عمر خد بالو من الي عملو بلع ريقه بتـ.ـو.تر وقال..بصي..هفهمك...اهدي الي حصل ان

بس قطع كلامو لما سمع صوت راغب بيقول..عمر..عمر فيه ايه عمر
عمر اتـ.ـو.تر وشهد نزلت دمـ.ـو.عها من الخوف وبقت تبصلو بــــاستغراب وهي مش فاهمه ايه الي بيحصل

عمر قرب منها وقال...متخافيش انا هخرج وانتي البسي واطلعي
شهد اتسعت عنيها بدهشه وشاورتلو بمعنى تطلع ازاي وفيه حد بره
عمربصلها بابتسامه وقال..ده راغب صاحبي انا هشرحلو الوضع واكيد هيساعدنا
شهد بقت تبكي وتهز راسها بالرفض وخايفه جدا بقت ترجع لورا ورافضه تماما انها تخرج وحتى عمر حاول يقرب لها يطمنها بس بقت ترجع لورا وبتبصلو بتحزير انو ميقربش بس فجأه كانت هتقع وسندت ايدها على مفتاح الميه بالغلط
عمر شـ.ـدها عليه بسرعه البرق ونزلت الميه على الأرض سخنه بتغلي لدرجه انها عامله بخار جـ.ـا.مد وصوت شـ.ـديد

راغب اتخض وجري على الحمام واتصـ.ـد.م من الي شافو وشهد اول ما شافتو اتخبت في عمر اكتر وبقت تبكي 

عمر بص مكان ماهي بصت شاف راغب واقف بصـــدمــه 
راغب حاول يهدى علشان يفهم وبص الناحيه التانيه وقال...ابقى حصلني
شهد اول ما مشي خرجت من حـ.ـضـ.ـن عمر بـ.ـارتباك وكسوف وشاورت على الميه بــــاستفهام

عمر قال...فيه عطل ١٠ دقايق ويصلحوه انتي تمام مش كده
شهد نزلت راسها بكسوف وشاورتلو بمعني اسفه

عمر ابتسم وقال..انا الي اسف على الموقف ده كلو ومش عايزك تقلقي من راغب انا هحل كل حاجه معاه خليكي واثقه فيا
شهد هزت راسها بأيوه وابتسمتلو ابتسامه تسحر

عمر بلع ريقه من منظرها الي تقريبا يادوب خد بالو منو لافه الفوطه بطريقه مغريه وشعرها المفرود وابتسامتها كل حاجه فيها تتعب الاعصاب 
شهد اتكسفت جدا من نظراتو ونزلت راسها في الارض

عمر خد بالو وبعد نظرو عنها بـ.ـارتباك وقفل الميه بحذر وقال..احم..خلصي لبس ...انا ...انا هخرج عن اذنك 

عمر خرج وكان راغب مستنيه قدام الاوضه اول ما طلع قال بعصبيه...مين دي 
عمر قال...اهدى يا راغب لو سمحت هحكيلك كل حاجه

راغب اتنهد وقال..امشي قدامي ونزلو سوا قعدو على طاوله يتكلمو بهدوء

راغب قال..ها ادينا قعدنا وطلبنا قهوه كمام اتنيل قولي مين دي الي في حمامك يا شيخ الشيوخ طب مدام ليك في العك قولي
عمر اتنهد وقال...بلاش كلام فاضي يا راغب الموضوع مش زي ما انت فاكر..الي فوق دي اسمها شهد امها اتوفت وهيه طفله وابوها اتجوز ومن كام سنه مـ.ـا.ت وسابها مع مرات ابوها ست مش كويسه كانت بتشغلها تخدم في البيوت كانت كل حاجه تمام لحد ما وقعت عند ناس ولاد حـ.ـر.ام ابنهم استغل وضعها وانها مش هتقدر تفضحو وحاول يعتدي عليها
راغب بصلو بــــاستغراب وقال..ايه..يعني ايه استغل انها مش هتفضحو متفضحوش ليه يعني

بقلمي...زهرة الربيع
عمر قال بحزن..اصلها خرسا مش بتنطق ولا كلمه
راغب بصلو بانتباه وقال...وبعدين

عمر قال..هو اول ما حاول يعتدي عليها ومقدرتش تهرب منو ضـ.ـر.بتو بسكينه وجريت انا يومها كنت معدي الشارع وهيه كانت بتجري جـ.ـا.مد وحالتها صعبه خبطتها من غير ما اقصد واخدتها على المستشفى وهناك  سألتها عن الي عمل فيها كده وكتبتلي الي حصل معاها وانا مقدرتش اسبها البنت ملهاش حد ابدا
راغب اتنهد وقال...طب ليه مرجعتهاش لمرات ابوها 

عمر قال...هيه رفضت بتقول..انها حاولت كتير تقولها انو بيتهجم عليها وهيه رافضه انها تسيب الشغل علشان الفلوس
راغب قال..تمام لنفترض ان كل الي قالتو صح هيه قاعده معاك باي صفه مدام شريفه قوي كده وليه جبتها هنا من غير ما حد يعرف ليه مخبيها اصلا

عمر قال...البنت غلبانه اوي يا راغب وانا كنت ماجر لها مكان قاعده فيه لوحدها وكل فتره كنت بطمن عليها بس لما انت اصريت اني اجي جبتها معايا في الصندوق مكنتش اقدر اسبها لوحدها ولا اقدر اخلي حد يعرف بوجودها... اصلها

راغب بصلو بانتباه اكتر وقال...اصلها ايه قول الي فيها

عمر قال..اصل بصراحه كده الشاب الي ضـ.ـر.بتو ده بلغ عنها انها كانت عايزه تسرق وحاولت تقـ.ـتـ.ـلو والبوليس بيدور عليها
راغب قال بزهول..يا انهار ابوك اسود 
.هتجيب لنفسك مصيبه يا غـ.ـبـ.ـي..انت عارف ده اسمو ايه ده تستر على مجرم انت اهبل ايه الي يورطك الورطه السوده دي مش يمكن تكون كـ.ـد.ابه وفعلا كانت هتسرق و

عمر قاطعو بعصبيه وقال...لا يا راغب انا شوفتها وهيه بتجري ومرعوبه وكانت حالتها صعبه بتتنفض من الخوف وهدومها متقطعه والعنف واضح عليها ..المسكينه بالعافيه هـ.ـر.بت منو ..وانا  قولتلك البنت ملهاش حد وانا مش هسبها ياراغب مش هسبها ابدا حتى لو هتحبس تمام

راغب بصلو بابتسامه وقال...بتحبها ولا ايه
عمر بلع ريقه بتـ.ـو.تر وشرب من قهوتو وهو بيهرب بعيونه وقال..ايه الي بتقوله ده البنت صغيره اصلا دي طفله...لا طبعا انا بس صعبانه عليا
راغب قال..امممم  صدقتك انا كده..على العموم محلوله نروح لشاب ده ونتفاهم معاه ونخليه يتنازل بس

عمر بص بعيد وقال...احم..مش هينفع
راغب قال...اهااه انا كده خوفت لما بتمرجحلي عنيك رايح جاي كده بتقلقني بيجي بعدها مصيبه لا محاله انطق مش هينفع ليه

عمر قال بنفس الارتباك....لامو مش هيرضى..بص بصراحه كده الشاب ده يبقى ماجد

راغب بصلو بصـــدمــه وقال..ماجد...ماجد الراوي
عمر قال..ايوه هو الحـ.ـيو.ان بعد الي عملو معاها  مصر يحبسها لمجرد انها رفضتو

راغب اتنهد ومسك دماغو وقال..هو انا كل مصيبه الاقيه قدامي..طيب بص انا الاول كنت شاكك في كلامها بس مدام بتتهم ماجد يبقى صادقه..لانو يعملها ويعمل ابوها انا عارفو وا.طـ.ـي...خلاص انا هاتصرف في الموضوع سبهولي ومتقلقش
عمر بصلو بفرحه وقال..بجد يا راغب 
راغب ضحك وقال بتريقه...يا عيون راغب...والله انت واقع وواصله معاك لاخرها ..عن اذنك هروح اشوف المـ.ـجـ.ـنو.نه الي فوق اصل دي متتسابش لوحدها ابدا 
 
عمر ضحك وقال ليه عملت ايه تاني

راغب اتنهد وقال...هيه معملتش انا الي هعمل...وكمل بحزم وقال..انا هطلقها
عمر بصلو بــــاستغراب وقال..ليه..مهمتها تمت ولا ايه

راغب اتنهد وقال..ولا تمت ولا زفت ليه ملمستهاش بس حاسس انها ابتدت تتعلق بيا انهارده كانت غيرانه من نانا جدا وانا مش عايز كده يفتح الله لا عايز احب ولا اتحب تاني ومش عايز اذيها تاني كفايه الي عملو ابن عمها هطلقها واخلص من الموضوع ده 

عمر ابتسم وقال..قول انك خايف تحبها
راغب سرح شويه وفتكر عيونها ضحكتها وكل ملامحها بس فاق لنفسه وقال..بلاس هبل انا اتجننت علشان احب تاني ..سيبك من الكلام الفاضي ده انا هروح اريح عن اذنك
راغب لسه هيطلع اتفاجأ بشـ.ـده لماشاف اخر شخص يتوقع يقابلو وكان سلمان الصفتي والدو

راغب فضل واقف مكانو بصـــدمــه حقيقيه وسلمان كان بيبصلو بدمـ.ـو.ع وقال...اذيك يا ابني

راغب بصلو بغضب وكره ومردش ولسه هيمشي سلمان قال..استني يا راغب..با ابني حـ.ـر.ام عليك اديني فرصه اتكلم معاك 

راغب وقف مكانو واتنهد بضيق بيحاول يتحكم في اعصابو وبصلو وقال ببرود...اتفضل..عايزني اسمعك...اتكلم سامعك

سلمان بصلو بدمـ.ـو.ع وقال..انا ابوك يا راغب ..ابوك يا ابني هتفضل زعلان مني عمرك كلو انا...انا تعبت يا راغب وعايزك جمبي يا ابني

راغب قال بجمود ...خلصت...اقدر امشي دلوقتي

سلمان قال بزعيق. انت بتعمل معايا كده ليه..علشان مقدرتش استغنى عن شقى عمري..كنت عايزني اعمل ايه..استغني عن كل ما املك في لحظه كنت عايزني اخسر كل حاجه بسهوله كده

راغب ابتسم بــــاستهزاء وقال...انت فعلا خسرت يا سلمان بيه خسرت كل حاجه ...مبقاش حلتك حاجه ان شاء الله تكون انبسطت بالفلوس الي بعت ابنك ومراتك بيها ..بس انا بشكرك قدرت تعلمني درس حياتي..علمتني ان الفلوس تشتري اي حاجه وتشتري القلوب كمان عن اذنك وقتك معايا خلص انا دلوقتي وقتي مش ببلاش

راغب مشي وسابو واقف بحزن وألم شـ.ـديد 
عمر تتنهد بحزن وقال...متيأسش اكيد هيجي يوم وينسى
سلمان نزلت دمعه من عيونه وقال...مفيش حاجه هتتغير عمره ما هينسى بالعكس الوقت بيذيد من قسوة قلبو ربنا يحميه من نفسو

راغب طلع على البـ.ـار وبقى يشرب بشراهه وهو بيفتكر اصعب لحظات حياتو
فلاش باك
في قصر الصفتي كانت منيره قاعده جمب سلمان بدمـ.ـو.ع وقالت...متزعلش يا حبيبي بكره ربنا يعوضك احنا صحيح خسرنا كل حاجه بس ربنا كبير وزي ما عملت الفلوس دي تقدر تعمل غيرها

سلمان بصلها بضيق وعيون مليانه دمـ.ـو.ع وقال..لا يا منيره ..لا ده شقى سنين..انا ازاي .ازاي ارجع على الحديده بعد ما كنت ملياردير..لا مش هقبل بكده ابدا واحمرت عيونه من الغضب وقال...كلو منها انا هوريها مش هرحمها

ولسه هيخرج جات عليه دي طبعا والده ماجد وقالت بــــاستفزاز...انا جتلك لوحدي مفيش داعي تتعب نفسك

سلمان قرب منها بغضب وقال....انتي ازاي تعملي فيا كده ازاي تخدعيني وتخسريني كل حاجه ده احنا صحاب من سنين و

عليه قالت بغضب..لا يا سلمان...لا احنا مش صحاب..احنا عمرنا ما كنا صحاب...انت حبيبي يا سلمان انا بحبك بس انت فضلت عليا الزفت دي وانا حاولت انساك...حاولت واتجوزت وخلفت..بس..بس مقدرتش انساك..بس يا حبيبي كامل جوزي مـ.ـا.ت ونقدر دلوقتي نعيش انا وانت ونتجوز وانا هرجعلك كل فلوسك قولت ايه

سلمان اتحولت ملامحو لصـــدمــه حقيقيه ومنيره كمان بس كان فيه الي متابع الحوار كلو وعيونه بتشع غضب ده طبعا راغب وكان عمره وقتها ١٥ سنه قال..اخرجي بره بابا مستحيل يتجوزك وانا هرجعلو كل فلوسو انا موجود بابا مش لوحدو اخرجي من هنا

عليه قالت..تمام ياحلو ابقى وريني ازاي هترجعلو فلوسة وانت يا سلمان انا هديلك وقت تفكر ...تطلقها ونتجوز..وارجعلك كل فلوسك ده عرض ميترفضش

عليه مشيت وسلمان قعد على الكرسي بصـــدمــه مش مصدق الي سمعو منيره قربت منو وقالت بدمـ.ـو.ع وصـــدمــه...متزعلش يا حبيبي...اوعى تزعل نفسك..كل شيئ هيتصلح و
بس قطعت كلامها  لما قال بدمـ.ـو.ع..انا اسف يا منيره

منيره ابتسمت ونزلت دمـ.ـو.عها وقالت بتـ.ـو.تر..على..على ايه..يا حبيبي..ا
بس وقفت بصـــدمــه حقيقيه اما قال بدمـ.ـو.ع.. انتي طالق يا منيره...سامحيني

منيره كانت ساكته ودمـ.ـو.عها بتنزل بغزاره اما راغب وقف وقرب منو وعيونه بتلمع بالدمـ.ـو.ع وقال..هيه يمكن تسامحك..بس انا مستحيل اسامحك..مش هسامحك ابدا..ابدا يا بابا
سلمان وقف قصادو وقرب منو وقال بدمـ.ـو.ع..يا راغب يا ابني افهمني انا 

راغب قال.. اششش مش عايز اسمع منك حاجه اخرج بره حياتنا مش عايزينك لا انت ولا فلوسك الي بعتنا  علشانها القصر ده قصر جدي واحنا هنفضل فيه غيره مش عايزين حاجه منك اخرج بره ...واياك تفكر ترجع هنا
سلمان لسه هيتكلم منيره قالت بدمـ.ـو.ع...اطلع بره يا سليمان...اطلع بره
سليمان..اتنهد بوجع وخرج واول ما طلع منيره وقعت على الارض بانهيار شـ.ـديد وبقت تبكي بكل قوتها راغب بقى يبكي اكتر منها ونزل لمستواها واخدها في حـ.ـضـ.ـنو وهو بيقول ببكا وشهقات عاليه..انا..انا معاكي..مش هسيبك يا ماما انا معاكي

راغب فاق من شروده على صوت بكاها الي لسه في ودانو شرب كاس دفعه واحده وحاول يقف مقدرش من كتر السكر...شرب بطريقه سيئه جدا بقى يتسند بالعافيه وصل اوضتو

اول ما فتح الباب كانت شمس لسه نايمه ولابسه بيجامه رقيقه جدا وشكلها كان رهيب زي العاده 

راغب قفل الباب وقرب منها بسكر شـ.ـديد ومشي ايده على جـ.ـسمها و
راغب قرب منها بسكر شـ.ـديد ومشي ايده على جس*مها ببطأ
شمس قامت مخضوضه وبحركه سريعه مسكت الفازا على الكمود بسرعه وضـ.ـر.بتو بيها على دماغو

راغب صرخ بقوه وقال..ااااااه..ليه كده يا حـ.ـيو.انه..ااااه

شمس برقت بشـ.ـده وبلعت ريقها بخوف وقالت..راغب...يا خبر..انا..انا اسفه والله..كنت..كنت فاكره حد غيرك يالهوي حقك عليا
راغب حط ايده على دماعو وكان بينز*ف قال بزعيق..انتي بتتفرجي عليا اجري هاتي علبه الاسعفات من الحمام اخلصيي

شمس قالت بتـ.ـو.تر..اه..صح...ثواني..وجريت وهيه بتلطم بخوف
شمس جابت العلبه وعقمت الجرح وضمضتو وقالت بـ.ـارتباك..موجوع
راغب قال بضيق ..ويهمك في ايه اكيد مش هحبسك يعني
شمس قالت بــــاستغراب..تحبسني..وتحبسني ليه بقى ان شاء الله
راغب قال..طبعا اقدر احبسك دي جنايه هو عادي كده تفتحي دماغي بالبساطه دي

شمس قالت..لا طبعا بس انت الي ابتديدت وبقيت تتحرش بيا الاول
راغب بصلها بعصبيه وقال..اتحرش بيكي كل ده علشان حطيت ايدي عليكي
شمس قعلت بزعيق..وتعمل كده ليه اصلا
راغب قال بعصبيه اكبر ذودت في الشرب ومش حاسس بعمل ايه و
شمس قالت بمقاطعه..شوفت يعني معايا حق كنت سـ.ـكـ.ـر.ان يعني كنت ناوي تغتصبني 
راغب بصلها بزهول وقال..اأ أيه يا اما انتي هبله يا بت انتي انا راغب الصفتي اقرب من واحده غصب عنها ويوم ما اعمل كده تكوني انتي يا جربوعه

شمس بصتلو بــــاستهزاء وقالت..مش هرد عليك حاليا دماغك مفتوحه ومش في وعيك يا حـ.ـر.ام.

شمس لسه هتمشي مسك ايدها وشـ.ـدها عليه بحركه سريعه بقت في حـ.ـضـ.ـنه ركذ عيونه على عيونها وقال ..اول مره اكدب على نفسي انا فعلا كنت هعمل كده كنت هقربلك يا قـ.ـا.تل يا مقـ.ـتـ.ـو.ل لاني هموت على قربك يا شمس بقيت حاسس انك عالم تاني نفسي اعرفو حاسس اني عمري ما عرفت بنات قبلك مع اني قابلت كتير لاكن انتي في حته لوحدك

شمس اتنهدت وقالت وهيه بتبصلو بتوهان...راغب...سبني لو سمحت

راغب قرب منها قوي وبــــاسها بشغف وجنون و شمس استسلمت لمشاعرها معاه 
بعد عنها وهو مغيب وقرب ولسه هيكمل شمس بعدت وقالت..لا يا راغب.ارجوك..انت سـ.ـكـ.ـر.ان

راغب قرب منها وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وبص في عنيها جـ.ـا.مد وقال..انا فايق..فايق جدا...انا بحبك اوي...حاولت ابعد مقدرتش..مقدرتش

شمس اتصـ.ـد.مت بكلامو بس قلبها كان بيدق بقوه والسعاده بانت على ملامحها قالت ...بت...بتحبني

راغب حـ.ـضـ.ـنها بقوه وبقى يقول ..اوي..اوي يا شمس بحبك..بعشقك يا شمس حياتي وتلاقت نظراتهم وتاهو في بوسه طويله متمكنه وكانت شمس بتبادلو بنفس المشاعر 
فلوسك وترجعلي حببتي..عايزك تطلق شمس 
في صباح يوم جديد شمس كانت نايمه في حـ.ـضـ.ـن راغب وحـ.ـضـ.ـناه بشـ.ـده 
راغب فتح عنيه ببطأ حس بتقل على دراعو بيبص اتفاجأ بشمس نايمه على ايده بقى يبصلها بــــاستغراب بس غمض عيونه بصـــدمــه لما افتكر كل الي حصل و بعد عنها بسرعه

شمس صحيت على حركتو وقالت بنوم..صباح الخير
راغب اتـ.ـو.تر وبقى يبعد نظرو عنها وقال....صباح..الخير..هو... احم هو ايه الي حصل

شمس استغربت سؤاله اتعدلت وقالت...ايه الي حصل ..انت مش فاكر الي حصل

راغب بعد عيونه اكتر وقال...لا..لا مش فاكر حاجه..مش فاكر اي حاجه

شمس لاحظت نظراتو الي بيبعدهم عنها وقالت بالم...محصلش حاجه...ولا اي حاجه  عن اذنك..وقامت ودخلت تستحمى وهيه مش مصدقه الي حصل

راغب قعد على السرير وضـ.ـر.ب على دماغو بحزن وعصبيه وقال بدمـ.ـو.ع...غـ.ـبـ.ـي..غـ.ـبـ.ـي..راغب كان متعصب من نفسو لدرجه كبيره بس حاول يهدى وقال..وفيها ايه يعني..ده الي جبتها علشانو..زيها زي غيرها .انا معملتش حاجه غلط..معملتش حاجه غلط و بقى يقنع نفسو بكده

شمس اوا ما دخلت الحمام وقفلت الباب حطت ايدها على بقها  وبقت تبكي جـ.ـا.مد وكاتمه بكاها وصوت شهقاتها بايدها ومش مصدقه الي عملتو في نفيها ليه ضعفت قدامو كده ليه فرحت لما قلها بحبك الف سؤال ملهمش اجابه خدت دش وطلعت وهيه مش قادره تقف ومش مستوعبه االي حصل

شمس اول ما طلعت لسه هتكلم راغب بس مدهاش فرصه جري على الحمام بسرعه زي ما يكون بيهرب منها

شمس اتنهدت بالم وحست بوجع في قلبها وعيونها اتملت دمـ.ـو.ع 

عند عمر صحي من النوم وكانت شهد لسه نايمه صحاها وقال..شهد قومي محضرلك مفاجاه

شهد فتحت عنيها بنوم وابتسمتلو بــــاستفهام

عمر قال ..امم عايزه ت عـ.ـر.في مش كده
شهد قعدت وهزت راسها بايوه وهيه متحمسه جدا

عمر ابتسم وقال...بصي يا ستي راغب صاحبي الي كلمتك عنو يعرف الشاب الي كنتي شغاله عندو وهيخليه يتنازل عن القضيه هو وعدني ايه رأيك

شهد وقفت بفرحه وهيه مش مصدقه وبصتلو وعنيها بتلمع من السعاده وشاورت بعض الاشارت

عمر ضحك وقال..ايوه والله ما بكدب عليكي كلها كام يوم وتطلعي مكان ما تحبي وتخرجي وتتفسحي واتنهد بحزن وقال..ويمكن مقدرش اشوفك تاني

شهد ابتسمت لما شافت الحزن على ملامحو وقربت منو ومسكت ايده وشاورتلو بدماغها بمعنى شكرا

عمر ابتسم وفضل يبصلها وعيونه بتلمع وقال...العفو يا شهد انا الي المفروض اشكرك اجمل اوقات حياتي قضتها معاكي

شهد شاورتلو بمعنى وانا كمان
عمر ابتسم وقال..احنا هنفضل صحاب مش كده
شهد شاورتلو براسها بسرعه

عمر ابتسم وقال..طيب انا هنزل دلوقتي راغب عايزني 

عند راغب خرج من الحمام وبقى يلبس بدلتو وهو بيتحاشى يبصلها ..شمس بقت تتابعو بعيون مليانه دمـ.ـو.ع واول ما لقتو هيخرج قالت..استنى. انت هتفضل تهرب كده كتير

راغب اتنهد وقال من غير ما يبصلها..وانا ههرب من ايه

شمس قالت..متعملش عبـ.ـيـ.ـط انت مش طفل يا راغب حتى لو ماكنتش فاكر الي حصل بنا اكيد الوضع الي فتحت عينك عليه انت فاهم ايه الي حصل قبلو

راغب بصلها وقال بقوه بيحاول يفتعلها..اكيد عارف..وفاكر كل حاجه كمان..والي حصل طبيعي وكان المفروض يحصل من اول يوم ..انا اتجوزتك علشان كده ودفعت فيكي كتير برضو علشان كده

شمس بلعت ريقها بوجع من كلامو وغمضت عيونهاوهيه بتجاهد علشان متبكبش وقالت...مش فاهمه ..انت مش فاكر قولتلي ايه

راغب فهم ان قصدها علشان اعترف انو بيحبها قال بجمود.الي قولتهولك بقولو لاي واحده قبل العلاقه اكيد مش هقولك نشرة اخبـ.ـار في الوقت ده.. 

شمس بلعت ريقها بصـــدمــه وقالت..بس انا...انا افتكرت انك ..
بس راغب قاطعها وقال ببرود..افتكرتي ايه..كنتي متخيله اني حبيتك مثلا... انا مقبلش بيكي خدامه عندي ده اخرك معايا 

شمس نزلت دمـ.ـو.عها وفضلت ساكته مش قادره تنطق وراغب كمل وقال...وبعدين المفروض تكوني فرحانه دلوقتي..اخيرا هتخلصي مني 

شمس بصتلو بدهشه وكانت نفسها تقولو ميعملش كده  وانها مش عايزه تبعد عنو بس كرامتها منعتها قالت بقوه مصتنعه ودمـ.ـو.ع مكتومه..وانا اصلا فرحانه...فرحانه قوي ياريت تخلصني بسرعه

راغب لبس نضارتو بيحاوا يداري الالم الي في عيونه وقال وهو خارج...اكيد هعمل كده في اسرع وقت...خلاص بقيتي كرت محروق عايز اخلص علشان اشوف غيرك
راغب قال كده وخرج بسرعه وشمس وقعت على الارض بحزن وانهيار وبقت تبكي وقالت ببكا...كنتي مستنيه ايه يا غـ.ـبـ.ـيه..كنتي عايزه ايه يا هبله... وبقت تبكي بشـ.ـده

راغب نزل وقعد على طاوله بيفك الكرافته بعنف حاسس انو مخـ.ـنـ.ـوق مش قادر يتنفس

عمر شافو بالحاله دي اتخض اتقدم عليه وقال..مالك ايه الي حصل
راغب قال بدمـ.ـو.ع..الي حصل غلط..غلط ومكانش لازم يحصل..مكانش المفروض يحصل ابدا انا ازاي عملت معاها كده ازاي قولتلها كده انا استغلتها انا غـ.ـبـ.ـي غـ.ـبـ.ـي اوي
راغب كان بتكلم بانفعال وحزن شـ.ـديد عمر قعد جمبو وطلبلو ليمون وقال..اهدى يا راغب احكيلي الي حصل بالهداوه 
راغب شرب شويه وحاول يهدى وقال..انا احم..انا وشمس..امبـ.ـارح ..يعني احنا

عمر اتنهد وقال..مفهوم تمام..ايه المشكله في كده ما انت اتجوزتها علشان كده..بس يعني مستغرب امبـ.ـارح قولتيلي ان البنت جدعه وهتسبها تكمل حياتها وكلام كبير كده راح فين كل ده

راغب قال بدمـ.ـو.ع..كنت سـ.ـكـ.ـر.ان مكنتش حاسس او يعني كنت حابب قوي اقرب لها مش عارف ازاي عملت معاها كده مش عارف ..وكمان قولتلها كلام زي الزفت كلام صعب قوي
عمر بصلو بدهشه وقال..ليه ليه ياراغب..دي مراتك وانتو معملتوش حاجه غلط او حـ.ـر.ام و

راغب قاطعو وقال بانفعال..عايزها تنساني انا متعود على كده بس هيه هتتأذي بسببي كنت عايزها تنساني بعد ما نطلق و

عمر قال بمقاطعه..وتطلقو ليه مش يمكن تحبها ده اذا مكنتش حبتها اصلا 
راغب قال بسرعه .لا..لا يا عمر..مش عايز..مش عايز احب تاني ولا اعيش الي عشتو تاني مش عايز وجع تاني ولا تعب مبقاش عندي طاقه ولا عندي مشاعر استنزفها هيه قالتلي قبل كده ....قالتلي انت مريـ.ـض معاها حق..انا فعلا مريـ.ـض البنت صغيره وجميله انا لو كنت عرفتها قبل ما اتجوزها استحاله كنت اذتها كده

عمر اتنهد وقال..انا مش فاهمك انت زعلان ليه ما دام مش بتحبها طلقها وهيه هتعيش وهتنسى الدنيا مش هتقف عليك .. البنت اصلا اتجوزتك مغصوبه 

راغب بصلو بدمـ.ـو.ع وقال..بتحبني..شكلها بتحبني يا عمر..ده الي كنت خايف منو مكنتش عايزها تتعلق بيا كانت رافضه قربي ليها بس لما..لما ..قولتلها اني بحبها...وافقت..بتحبني يا عمر تخيل انا قد ايه كسرتها مش كفايه الي عملو معاها ابن عمها انا طلعت اسؤ منو

عمر بصلو بصـــدمــه وقال..انا..انا مش عارف اقولك ايه..بس لو عايز نصيحتي فكر يا راغب..مش سهل تلاقي واحده زي شمس  تحبك لشخصك بعيد عن فلوسك وبعد كل الي عملتو معاها البنت تستاهل تتحب تستاهل تعيش..روح اعتزر لها ومدام بتحبك هتسامحك

راغب قال بعصبيه..لا لاا..يا عمر..هطلقها...العمر قدامها اكيد هتحب وهتتجوز وتعيش حياتها مع انسان يحبها انا مستحيل احب تاني انا اصلا مش فاهم نفسي ومش عارف اذا كنت اتخطيت ايناس او لا الي حصل بيني وبين شمس لحظه ضعف مش اكتر حتى لو هيه ابتدت تحبني هتنساني افضل ما اتعيش مع واحد اكبر منها بعمر وميستاهلش حبها 

عمر اتنهد بحزن على حالو وراغب لسه هيمشي اتفاجأ بدخول ايناس مع مصطفى وماجد

راغب بصلهم بغضب وقال...الله الله مع بعض اخيرا اعلنتو انكم فريق..
ايناس قعدت وماجد كمان من غير ما يردو
وراغب بصلهم بــــاستحقار وبص لمصطفى وقال..وايه انت مش هتقعد كمان ولا انت جاي تسوق لهم العربيه

مصطفى قعد بتـ.ـو.تر وماجد قال..اقعد يا راغب عايزينك
راغب قعد وقال..ويا ترى مين فيكم الي عايزني

ايناس قالت..كلنا..كلنا عايزينك
ماجد قال اولا انا عايزك في موضوع المناقصه انت قولتلي هترد عليا ومردتش ..ها هتنسحب ولا لا

راغب بصلو بابتسامه جانبيه وقال..كويس انا اصلا كنت هكلمك في الموضوع ده عندي شرط وانسحب

ماجد قال .الي هو
راغب قال...شهد ..البنت الي كانت بتشتغل عندك وانت اتهجمت عليها
كلهم بقو يبصو لماجد بزهول وماجد قال بحرج..احم..انا متهجمتش عليها...دي كانت هتسرقني ولما مسكتها حاولت تقـ.ـتـ.ـلني و

بس عمر قال بزعيق..انت واحد حـ.ـيو.ان وكـ.ـد.اب و
بس راغب قال ..لو سمحت يا عمر ..انا بتكلم معاه

عمر قال..مش سامع بيقول ايه و
راغب قال بمقاطعه.... وبعدين
عمر سكت وماجد قال..هو فيه ايه هه البنت تخصكم في حاجه
راغب قال بزعيق ملكش دعوه ولو عايز المناقصه ترسي عليك تتنازل عن البلاغ اول ما تتنازل هنسحب
ماجد قال بــــاستغراب..تمام..معنديش مشكله اصلا مالي بيها بس كلام رجاله اول ما اسحب البلاغ..هتتنازل

راغب ابتسم بسخريه وقال..طول عمري كلامي كلام رجاله..ها بقى وانتي يا بنت عمي جايبه الارجوز بتاعك وبتقولي عيزاني يا نعم

ايناس كتمت غضبها وقالت..والله مش انا الي عيزاك الارجوز بتاعي هو الي عايزك
راغب بص لمصطفى بــــاستحقار وقال..عايز ايه

مصطفى مسك شنطه كانت جمبو وفتحها قدام راغب وقال.. بتـ.ـو.تر ...فلوسك اهيه المليون جنيه كلهم

راغب بص للفلوس بــــاستغراب وقال...مش فاهم وضح

مصطفى بلع ريقه وقال بخوف...عايز ارجعلك فلوسك وترجعلي حببتي..عايزك تطلق شمس 
شمس بصتلو شويه وقالت..وانا.... انا اسمي ايه...انا مش فاكره اي حاجه 
عاصم اتسعت عنيه بشـ.ـده وقال...يعني ايه..يعني مش فاكره ولا اي حاجه ..طيب..طيب حاولي تفتكري يمكن الخبطه مأثره عليكي...حاولي تفكري..احنا فين دلوقتي
شمس قالت...احنا في المستشفى
عاصم قال..لا مش قصدي..اقصد احنا في اي بلد عارفه
شمس فكرت شويه وقالت...لا ..لا مش عارفه

عاصم اتنهد وقال ..طيب..مش فاكره اسمك خالص ..يعني حاولي تفتكري
شمس حاولت تفتكر بس بقت تشوف وجوه سودا وخيلات غريبه ودماغها وجعتها قوي مسكت دماغها بقوه وبقت تبكي وتقول..مش فاكره..مش فاكره حاجه..مش فاكره اي حاجه
عاصم قرب منها وشال ايديها وقال بسرعه.تمام..تمام اهدي محصلش حاجه.. متقلقيش...اهدي شويه ..متفكريش..متفكريش ابدا اهدي خاااالص

عاصم نزل اديها ببطأ وشمس هديت شويه وبصتلو بدمـ.ـو.ع وهيه بتحاول تفتكر اي حاجه 

عاصم اول ما جات عيونه على عيونها الجميله تاه في جمالهم ونسي نفسو وبقى مثبت نظره عليها فتره

شمس اتكسفت من نظراتو ونزلت عيونها عنو وقالت ..احم
عاصم  فاق وبعد بخضه وقال بـ.ـارتباك..اه..انا..انا هشوفلك دكتور اعصاب تمام..يعني ان شاء الله هتفتكري كل حاجه..عن.. عن اذنك

قال كده وخرج بسرعه وهو بيقول لنفسه..ايه يا ابني اتجننت ما كنت تبوسها احسن... واتنهد بضيق وراح لدكتور في المستشفى وقال للممرضه ...دكتور سمير جيه ولا لسه

ردت عليه الممرضه وقالت...ايوه وصل من شويه يا دكتور
راغب قال شكرا واستأذن للدخول وجالو صوت بيقول اتفضل 
عاصم دخل وكان فيه شاب بملامح هاديه وجميله ده دكتور سمير صاحب عاصم وشريكه في المستشفى
سمير قال بابتسامه...دكتور عاصم بنفسه في مكتبي ده يوم حظي انهارده
عاصم ابتسم وقال...بلاش تستلمني ..عايزك في موضوع مهم جدا
سمير بصلو بانتباه وقال..خير ريهام كويسه مش كده
عاصم ضحك وقال...ريهام ...هو مفيش موضوع مهم في حياتك غير ريهام اقولك ايه بس

سمير ضحك وقال بحرج..ديما  انسى انها اختك 
عاصم قال ...طب بجد سيبك منها...شوفت البنت الي جات امبـ.ـارح  خبطتها عربيه
سمير رد بتلقائيه وقال..اه شوفتها البنت الشقرا  الي شعرها دهبي دي 
عاصم ادايق وقال..احم..على فكره  البنت محجبه مينفعش كده
سمير قال بضحك...ما انا الي كشفت عليها قبل ما تستلمها انت كانت دماغها بتنز*ف..هكشف عليها بطرحتها فيه ايه يا عاصم ..كلامك غريب قوي

عاصم قال..طيب سيبك من كل ده البنت جالها نزيف في المخ ووقفناه بصعوبه بس المشكله انها مش معاها اي حاجه تدل على هويتها كان املي انها لما تفوق تقول حاجه عن اهلها بس للاسف مش فاكره اي حاجه تقريبا فقدان ذاكره 
سمير قال...امممم مشكله..بس احتمال تكون مؤقته من الخبطه
عاصم قال...طب في حال كانت مستمره هنعمل ايه

سمير قال..والله في الحاله دي العمل عمل ربنا وطبعا هنساعدها بشويه حجات بس منقدرش نضغط عليهاعلشان تفتكر لانها ممكن تنهار
عاصم اتنهد وقال...فعلا ده الي حصل لما حاولت تفتكر

سمير قال بجديه..... لا.لا ياعاصم مينفعش الضغط في الحلات دي لازم تفتكر على راحتها
عاصم قال ....تمام مفهوم طيب هيه حاليا نامت لما تفوق ابقى مر عليها وشوف الازم

سمير قال..تمام.بس بالنسبه لاهلها مش المفروض نعمل لها اعلان او بوست على مواقع التواصل يمكن حد يتواصل معانا
عاصم قال...يعني هو امتي عملنا كده وحد تواصل معانا البنت مش شايله حتى تليفون ولا بطاقه واضح انها ملهاش حد 
سمير قال..ايوه بس نعمل الي علينا يعني يومين بالكتير والمفروض تخرج ساعتها هتفضل بحالتها دي في الشارع

عاصم قال..احم..لا طبعا انا هاخدها البيت عندي
سمير قال بدهشه..تاخدها فين يا حبيبي
عاصم ضحك وقال ...فيه ايه يا بني ديما دماغك تحدف شمال هو انا قاعد لوحدي هاخدها عند ماما وريهام لحد ما تفتكر او حد يسأل عليها ..احنا المستشفى الوحيده في المنطقه دي يعني لو لها حد هيجي يسأل عليها هنا او على الأقل يعمل اعلان

سمير بصلو بــــاستغراب وقال..انا مش فاهم سر اهتمامك بالبنت دي الاول اصريت تعمل لها انت العمليه مع ان فيه اكتر من جراح ممارس..وبعدين غطيت انت تكاليف علاجها ودلوقتي هتاخدها بيتك متنساش اننا مش عارفين دي مين وظروفها ايه واحتمال تكون متجوزه او

عاصم ضحك وقال..متجوزه والله انت غلبان..البنت صغيره جدا يعني ١٧ او ١٨ بالكتير مستحيل تكون متجوزه ولو لها اهل ولو اني اشك وحاسس انها ملهاش حد هيجو يسأل  عليها في المستشفى اول حاجه... انت بس ملكش دعوه انا هتصرف  عن اءنك

عاصم طلع وسمير فضل يبص لطيفه بــــاستغراب شـ.ـديد

بعد مرور يومين شمس خرجت مع عاصم وراحت معاه بيتو عاصم قال.. اتفضلي
شمس وقفت بتردد وقالت...انا مش عارفه اذا كان ينفع افضل هنا بعدين اهلك يعني
عاصم ابتسم وقال..متقلقيش..انا حكيت لهم عنك وبعدين احنا هنحاول نلاقي حد من اهلك متقلقيش

شمس اول ما دخلت جات بنت في سن ال١٩ دي ريهام اخت عاصم بنت طيبه وجميله جدا قالت..اهلا وسهلا  انا ريهام
شمس سلمت عليها وقالت..انا..انا لسه مش عارفه الصراحه ..مش عارغه اسمي
ريهام زعلت عليها وسكتت ..بس جات ست في اواخر الخمسينات دي وفاء والده عاصم قالت..احنا هنلاقيلك اجمل اسم يعجبك اهلا بيكي يا بنتي
شمس ابتسمت وقالت..اهلا بحضرتك
عاصم قال ..ايه رأيكم نناديها ايه بقى

ريهام قالت..نسميها رودينا ونقولها رودي اي رأيكم
شمس ضحكت وعاصم قال. انتي الاحسن متقترحيش خالص
وفاء قالت انتو تاعبين نفسكم ليه هيه اسمها على وشها ماشاء الله قمر وهنسميها قمر
شمس ضحكت وقالت ده من ذوقك..عاصم قال..تمام قمر حلو  وكلام ست الكل يمشي

وقعدو مع بعض في جو عائلي جميل ضحك وهزار وعدت الايام و عاصم كان بيدور في المدارس الثانويه الي في المنطقه الي شمس عملت الحادث فيها  يمكن تكون شمس كانت طالبه هناك لاكن طبعا من غير فايده

بعد مرور اسبوع من الحادث عاصم جيه من بره و كانت شمس قاعده قدام التلفزيون
عاصم دخل وقال بمرح...شوفي جبتلك شوكلت علشان  ت عـ.ـر.في غلاوتك
شمس اخدتو منو بفرحه وقالت..الله كان نفسي فيها والله ...بس شكلك رايق انهارده
عاصم قال بفرحه..جدا ....وعندي ليكي اخبـ.ـار تجنن

شمس قالت بلهفه ايه لقيت حد يعرفني
عاصم اتنهد بحزن وقال...لا الموضوع مش كده ..وكمل بفرحه..بس قدرت اكملك اوراقك كلها وهتقدمي في الجامعه كمان ها ايه رأيك
شمس قالت بــــاستغراب ..ازاي انا حتى معنديش شهادة ميلاد
عاصم قال ..لا بقى ده موضوعي انا ما انا مش بلعب طول الاسبوع شوفي يا ستي انا عندي عم من بعيد متـ.ـو.في ومعندوش غير بنت واحده انا حكيت لها عن ظروفك ووافقت نعملك اعادة قيد بقسيمه اهلها كطريقه مؤقته علشان نقدملك في الجامعه وفيه جماعه حبايبي ساعدوني وبعد كده باقى الاوراق سهله حتى  انك هتسافري معايا 

شمس بصتلو بدهشه وقالت...اسافر... اسافر فين

عاصم قال..عندهم في ايطاليا انا عندي مؤتمر هناك وشغل كتير  واحتمال اطول وماما وريهام جايين معايا وانتي كمان وهتدرسي في ايطاليا ايه رأيك

شمس سكتت شويه وقالت..انا مش عارفه بس كده لو حد سأل عني او طلع حد يعرفني

عاصم قال.. لا من النحيادي متخافيش...انا عملتلك ملف بكل حالتك وحطتلك صوره فيه كمان وامرتهم في المستشفى لو حد سأل عليكي او شكو حتى شك ان حد يعرفك يبلغوني انتي انتبهي لمستقبلك وملكيش دعوه بالباقي ...مقولتليش بقى هتدخلي ايه

شمس ردت بسرعه وقالت ..هندسه

عاصم استغرب وقال..اشمعنى هندسه
شمس قالت بــــاستغراب من نفسها..مش عارفه...حاسه زي ما اكون اعرف المجال ده او اعرف حد فيه

عاصم قال... على العموم براحتك..وانا  كلمتلك مصممين ازياء  ممتازين جهزو حجات اخر شياكه علشانك 
شمس قالت بضيق...مبن قلك تعمل كده بس ....انا مش عارفه هردلك كل ده ازاي 
عاصم  ابتيم على برائتها وكمل بمرح...ايه الكلام ده هو انتي لسه شيفاني غريب عنك يا خساره الشوكلاته الي دفعت فيها دم قلبي

شمس ضحكت بقوه ضحكه تجنن وقالت..والله ابدا..ده انا بقيت اعتبرك كل اهلي انا لو عندي اخ مش هيعمل الي انت عملتو
عاصم حس بنغزه في قلبو لما قالت كده بس ابتسم وقال..احم...تمام... وان شاء الله يومين بالكتير وهنمشي وهنسافر اتفقنا..يا باش مهندسه

شمس ضحكت بخفه وقالت..اتفقنا يا دكتور

عند راغب كان مقضي الاسبوع ده بيشغل نفسو باي شيى ويهلك نفسو في الشغل علشان ينسى شمس ومش بيطلع مع حد ... واخيرا اتجرأ يروح بيت فاديه والده شمس ومعاه الاوراق الي المحامي جهزها للطـ.ـلا.ق واتفاقيه على كل حقوقها ومبلغ كبير من راغب علشان يعوضها بيه

اول ما وصل عند الباب اتنهد وخبط
فاديه فتحت واول ما شافتو قالت بغضب..نعم فيه حاجه
راغب قال بحرج..احم لو سمحتي ممكن ادخل عايز شمس في كلمتين
فاديه بصتلو بــــاستغراب وقلق وقالت..شمس..شمس بنتي مالها جرالها ايه هيه مش عندك

راغب اتصـ.ـد.م وقال...يعني ايه..شمس مجاتش عندك..يعني مجاتش ابدا
فاديه قال برعـ.ـب..انا من ساعت ما مشيت من عندكم مشوفتهاش انطق قولي عملت فيها ايه بنتي فين اتكلم

راغب اتسعت هنيه بزهول وفضل واقف بخوف شـ.ـديد ومبيردش
فاديه زعقت وقالت ..انا بكلمك انطق احكيلي الي حصل اتكلم
راغب حاول يهدى وقال...اهدي يا مدام..انا هرجع بنتك متقلقيش وكمل برعـ.ـب وقال...دي ..دي بقالها اكتر من اسبوع  هتكون راحت فين 
فاديه سمعت كده وصرخت بزعر وقالت..اسبوع ...يا لاااااهويييي ..ووقعت مغمى عليها 

بقلمي...زهرة الربيع
راغب كان في حاله خوف مش طبيعيه شالها بالعافيه لانو مش حاسس برجليه اصلا واخدها معاه وراح بيها القصر تفضل مع منبره 
راغب طلب لها دكتوره وبعد شويه فاقت بس كانت بتبكي ومش راضيه تهدى 
منيره كانت قلفانه جدا على شمس بس بقت تهدي فاديه لانها كانت منهاره 

وراغب بقى يعمل كل اتصالاتو وعمر كمان كانو بيدورو في كل حته على اساس انها رجعت القاهره بس مراحتش لامها

راغب بعد فتره قال بتعب..انا مش فاهم كتبتلي في الورقه..انت عارف سكتي كويس هتكون راحت فين غير عند امها هيه متعرفش حد تاني اصلا انا هتجنن...انا غـ.ـبـ.ـي..انا حـ.ـيو.ان كان لازم اطلع وراها ازاي فضلت كل ده وانا مش عارف اذا كانت وصلت او لا 

عمر قال..اهدى بس ...وعايزك لوحدك..اخدو على جمب بعيد من فاديه وقال..انت دورت في المستشفيات الي هناك في العين السخنه..يمكن لاقدر الله تكون حصلت لها حاجه

راغب بصلو برعـ.ـب وقال بتـ.ـو.تر..لا ...لا طبعا انت بتقول ايه..اكيد لا..وبعدين لو ده حصل كان زمانا عرفنا

عمر قال..يا راغب هنعرف ازاي وهيه سابت شنطتها وتليفونها واي اوراق تثبت هويتها..بص انا هتصرف في الموضوع ده انا هوصل هناك هلف على كل المستشفيات واديهم اوصافها تمام وكمان هنعمل اعلان في الجرايد ومواقع التواصل 

راغب قال بتـ.ـو.تر ودمـ.ـو.ع..تمام..تمام نعمل اي حاجه..المهم ترجع..مش هسامح نفسي...لو حصلها حاجه انا هموت هموت يا عمر

عمر قال بحزن ... اهدى...وان شاء الله خير

عاصم قال تمام بكره نروح سوا وكل واحد يدور في مستشفى وبعد كده ندور في الأقسام

في اليوم التاني في الوقت الي عمر وراغب كانو بيدور في كل المستشفيات 
كان عاصم قاعد مع سمير ....وسمير قال بــــاستغراب...يا ابني انت ازاي تعمل كده دي بنت فاقده الذاكره يعني اهلها ممكن يسألو عليها في اي وقت افهم بقى انت عايز تشلني
عاصم اتنهد وقال...بقولك ايه متدوشنيش لو لها حد كان زمان سألو عليها او عملو اعلان... المريـ.ـض مش هو الي بيلاقي اهلو هما الي بيلاقوه يا دكتور..وبعدين انا جهزت ملف في مكتبي في كل المعلومـ.ـا.ت عنها وهسيبو في الاستقبال  ولو حد اتعرف عليها هيبلغوني كده احسن ولا الاحسن تضيع الدراسه من البنت وهيه مستنيه ويا عالم حد يلاقيها او لا

سمير بصلو بشك وقال..هو انا ليه حاسس انك عايز تبعد البنت دي ومش عايز حد يلاقيها ..يعني حتى السفر ده انت كنت رافضو ومش حابب تبعد عن البلد ايه الي جرى دلوقتي
عاصم بعد عيونه بتـ.ـو.تر وقال.. والله انت بتقول اي كلام انا لقيتها فرصه كويسه وبعدين حتى انت مسافر معايا

سمير نفخ بضيق و قال...انا من الاول مش رافض السفر وبسافر على طول انت الي حالك اتبدل على العموم انا اصلا مش فاضي للهري معاك اعمل الي يريحك لما اشوف اخرة البنت دي معاك ايه

عاصم ابتسم وقال بــــاستفزاز....كل خير... وحياتك كل خير هو انت بتغير عليا ولا ايه يا سيمو يا قمر متخافش مش هتاخدني منك

سمير اتنرفز ونفخ بغيظ وراح يشوف شغلو وعاصم ضحك و طلع وكان هيروح مكتبو شاف عمر واقف مع موظفه الاستقبال وبيقول...اسمها شمس بنت شقرا وعيونها اخضر غامق..ومحجبه وصغيره كده في سن تقريبا ١٨ سنه  الكلام ده من ٨ ايام

عاصم اتصـ.ـد.م من الي سمعو ..و الموظفه كانت بتدور في الملفات
 عاصم اتقدم  عليه وقال...حضرتك بتدور على مين انا دكتور الجراحه هنا وعارف كل حلات الحوادث و
عاصم اتقدم عليه وقال...حضرتك بتدور على مين انا دكتور الجراحه هنا وعارف كل حالات الحوادث 

عمر قال  ..اهلا بحضرتك...وابتدى عمر يعيد عليه مواصفات شمس وقال في النهايه...هيه اسمها شمس الشيمي..جات حاله هنا بالمواصفات دي
عاصم ابتسم بتوهان وقال في نفسه شمس...فعلا شمس...
عمر بصلو لاستغراب وقال.. حضرتك معايا
عاصم بصلو بانتباه وقال..اه مع حضرتك..هو انت تقربلها ايه
عمر قال..انا صديق للعيله
عاصم قال..اه على كده بقى هيه من اي عيله علشان لو عرفت عنها حاجه..
عمر بصلو بيأس وقال..لا هيه من عيله بسيطه اكيد متعرفهاش بس لو حضرتك عرفت عنها حاجه ده الكارت بتاعي فيه ارقامي..يا ريت تبلغني علي طول البنت غلبانه وملهاش حد وخايفين يكون جرالها حاجه لا قدر الله
عاصم قال..تمام متقلقش ان شاء الله نلاقيها انا هعمل اتصالاتي مع الاطباء الي هنا والي اعرفهم من بره ولو عرفت حاجه هبلغك
عمر شكرو وطلع وعاصم دخل بسرعه على المكتب وطلع الملف الي عملو لشمس وخباه في الخزنه وقفل عليه 
عاثم  اتنهد بـ.ـارتياح وقعد على الكرسي وقال بابتسامه..شمس..طب اناديكي شمس ولا قمر...وبص لصورتها في تليفونه وقال..مش مهم انتي 
...شمسي وقمري... واجمل بنت شافتها عيوني .. المهم انك معايا
بقلمي..زهرة الربيع
راغب اتقابل مع عمر في كافيه لان كل واحد كان بيدور في مكان 
راغب كانت حالتو سيئه جدا وقال بدمـ.ـو.ع..انا السبب يا عمر ...اما الي ضيعتها...ظلمتها زي ما الدنيا ظلمتني  غلطت معاها قوي...كنت..كنت فاكرها هتستحمل زي العاده  ماهي  ياما استحملت مني ..بس انسيت ان حتى الجبال بتنهار وانها في الاخر بشر..و..وصغيره..صغيره قوي يا قلبي... وكمل ببكا شـ.ـديد وقال.... وكانت بتحبني...في عيونها حب ميتوصفش ..حب انا مستاهلوش ابدا... بس هيه غـ.ـبـ.ـيه مقدرتش تميز..او لانها لسه خام مشافتش حاجه في الدنيا مقدرتش تعرف اني اوس*خ واحد ممكن تقابلو... كسرت قلبها انا دمرتها مش هسامح نفسي ابد ابدا

رلغب كان منهار حرفبا ...وعمر كان زعلان جدا عليه قال بحزن...مش كده يا راغب اقوي شويه علشان نلاقيها

راغب قال ويط دمـ.ـو.عه ..نلاقيها... نلاقيها فين..مشيت وهيه زعلانه ومش شايفه قدامها من اكتر من اسبوع ..كان لازم اخرج وراها مكانش لازم اسبها ..خفت اروح وراها اضعف واترجها ترجع..خفت تقولي بحبك اقولها انا اكتر ..انا...انا .. مخـ.ـنـ.ـوق اوي حاسس بنار في قلبي بموت يا عمر والله بموت

راغب كان بيبكي ودمـ.ـو.عه على خده وعمر كان اول مره يشوفو بالحاله دي اتنهد بحزن شـ.ـديد وقال...قوم معايا...استهدى بالله شمس دي مفيش اطيب منها...وانا متأكد انها مكان ما تكون فهيه بخير

راغب وقف بالعافيه ومشي معاه وطلعو على القاهره بعد ما دورو في كل حته وعملو بلاغ واعلان في الصحافه والاعلام ومواقع التواصل

عند شمس كانت بتجهز شنطتها هيه وريهام ..
ريهام كانت بتحط صور لسمير في شنطتها
شمس بصت لها وخطفت الصوره منها وقالت...امممم مش ده الدكتور بتاع الاعصاب الي في المستشفى الي اخوكي بيشتغل فيها
ريهام ضحكت وقالت...الي اخويا بيشتغل فيها...بصي يا قمر ده دوكتور سمير هو واخويا شركا في المستشفى يعني المستشفى بتاعتهم مش بيشتغلو فيها

شمس قالت..ااااه قولتيلي ما انا بقول برضو اخوكي واخد وضعو هناك حتى افتكرتو ماسك عليهم زله ولا حاجه
ريهام ضحكت جـ.ـا.مد وقالت..زله  ايه بس الي هيمسكها عليهم والله انتي مسخره
شمس قالت..وانا  ايه عرفني بقى لقيتو كل ما يقلهم حاجه يقلولو حاضر  علشان كده يعني ..بس برضو مقولتليش واخده صورتو  ليه
ريهام ابتسمت بكسوف وقالت...سمير خطيبي ..وان شاء الله اول ما اخلص الجامعه هنتجوز

شمس ابتسمت بفرحه وقالت...مبروك..والله انتو التنين لايقين على بعض وهو واد تحسي انو راكذ كده مع انو صاحب اخوكي ولو عايزه رايي اول حاجه تخليه يعملها بعد الجواز  يقطع علاقتو باخوكي نهائيا ده لو عايزه تعيشي من غير نكد
ريهام قالت بــــاستغراب ..ايه الي بتقوليه ده بس...سمير وعاصم صحاب الروح بالروح وبعدين مالو عاصم يعني

في الوقت ده عاصم رجع من المستشفى وكان رايح على اوضه شمس وسمع اسمو فوقف يشوفها هتقول ايه

شمس قالت...مالوش هو طيب ومالي مركذه  كده بس
ريهام ضحكت وقالت..بس ايه
شمس قالت...بس الصراحه فلاتي..وبتاع نسوان..في اليومين الي قضيتهم في المستشفى خدت بالي سواء  الممرضات او العيانات او حتي الفيتامينات واي حاجه فيها تاء تأنيث اخوكي جاي فيها وش 

ريهام ضحكت بشـ.ـده لما عنيها دمعو وعاصم كمان سمعها وكان كاتم ضحكتو بالعافيه وخبط على الباب

شمس قالت مين
عاصم قال..انا يا قمر 
 ريهام كانت مش مبطله ضحك  واول ما سمعت صوت عاصم ضحكت اكتر 
شمس قالت بهمس..بس بس .اسكتي يخرب بيتك ...احم..ايوه يا عاصم
شمس فتحت وعاصم بصلهم وقال...ايه ضحكوني معاكم صوت ضحككم واصل لبره 

شمس قالت بتـ.ـو.تر..لا ابدا ..ده كلام عادي بس هيه اختك زي ما اتكون بتصتبح 

ريهام  برقت وقالت..بصتبح 
وعاصم ضحك و قال..طب ايه  جاهزين
شمس  قالت بخبث..انا جاهزه بس ريهام لسه بتاخد صور الدكتور معلش اصل صورو كتيره وهتطول شويه

ريهام بصت لها بتوعد وقالت..احم.. لا لا انا..انا خلصت خلاص
عاصم ضحك وقال تمام..اجهزو يلا وبالنسبه لصور الدكتور ...ملهمش لزمه الدكتور نفسه جاي معانا

عاصم مشي وريهام قالت بغيظ..عاجبك كده طيب خلينا نلبس دلوقتي وهحاسبك يا بتاعت الفيتامينات

شمس ضحكت وراحو يلبسو 
بعد فتره جهزو.. وجهزو حاجتهم وقفلو الفييله وطلعو على المطار 
في المطار اول ما نادو على ركاب طياره ايطاليا شمس كانت متـ.ـو.تره وحاسه انها مش حابه تمشي قالت لعاصم..انت اكيد سبتلي ملف هنا

عاصم قال بـ.ـارتباك..اه..اه طبعا متخافيش يلا بقى بينادو الطياره هتفوتنا
شمس ركبت الطياره وهيه حاسه باحساس غريب زي ما يكون في شيئ بيربطها بالبلد وفعلا الطياره اقلعت واختفى معاها اي امل للرجوع

بقلمي..زهرة الربيع
عند راغب رجع القاهره وبقت تمر عليه الايام زي بعضها مخلاش ركن مدورش فيه بس للاسف مفيش لها اثر 

فاديه كمان فقدت الأمل ورجعت بيتها وهيه مش قادره تعمل حاجه وكانت حالتها صعبه جدا راغب طلب منها تفضل في القصر بس كانت مش طايقه تسمع صوته حتى 
عمر كان دايما واقف مع راغب في محنتو وديما بيواسيه بس طبعا ده مكانش بيجيب نتيجه مع راغب الي بقى عبـ.ـاره عن جثه متحركه ودمـ.ـو.عه الي حبسها طول السنين مبتنشفش من على خدو 

ايناس بقى اطلقت من مصطفى ورجعت القصر ومصطفى رجع بيتو وبقى يثتثمر الفلوس الي اخدها من راغب ومن ايناس 

شهد بقى رجعت بيت ابوها وعمر الي رجعها وساب لمرات ابوها فلوس كتير  وامرها متقربش من شهد ولا تخليها تخدم تاني ..وبقت تعدي عليهم الايام وعمر كان يوديها المدرسه ويرجعها وقربو من بعض جدا

وتوالت الأحداث ومكانش فيه اي جديد بالنسبالهم ...اما في بريطانيا كانت شمس بتدرس في اكبر جامعه هناك وريهام كمان وكانت الحياه بنسبالهم ورديه واستمر الوضع كده ٣ سنين 

بعد ٣ سنين..عند شمس في بريطانيا كانت قاعده بترسم بعض المشاريع الهندسيه ودخل عاصم وقال بحب...كنت متأكد اني هلاقي القمر هنا

شمس ضحكت وقالت..تعال يا عصومي انا كنت لسه هكلمك ..امتى رجعت
عاصم قعد وقال.. يادوب داخل ده طبعا بــــاستثناء عصومي دي لان لو اي حد غيرك مسمحلوش يقولها لاكن انا مستعد أبقى عصومك طول العمر

شمس ضحكت وقالت...بس بقى اتكلم جد شويه انا متحمسه جدا نرجع مصر هو احنا هنرجع بكرا

عاصم قال ..اه يا ستي بكره خلاص فرع المستشفى الي في القاهره جهز والفيله كمان هنستقر هناك  وهنعمل فرحنا كمان هناك  مع سمير وريهام 

شمس ابتسمت بتردد وقالت...ان شاء الله
عاصم حس بحماسها اختفى لما جاب سيره الجواز قال..احم..اه عارفه انهارده جات حتت بنت جميله جدا  تجنن بس يا حـ.ـر.ام طلعت عنـ.ـد.ما مشاكل كده وعملتلها عمليه بس ايه شكلها يهبل
شمس كانت بترسم بلا مبالاه وقالت..وايه نجحت
عاصم قال ..هيه ايه
شمس قالت ..العمليه نجحت 
عاصم اتنهد وقال بضيق..اممم نجحت..هو انتي مخدتيش بالك لاي حاجه غير العمليه
شمس بصتلو بعدم فهم وقالت..حاجه..حاجه ايه دي

عاصم قال بيأس..لا ابدا مفيش...هو انتي ليه مش بتغيري عليا..اذا جبت سيره واحده او اتكلمت عن بنت غيرك يعني انا بغير عليكي من خيالك..هو..هو انتي مش بتحبيني يا قمر

شمس بلعت ريقها بـ.ـارتباك وبصتلو وقالت..طبعا..طبعا بحبك امال هتجوزك ازاى..بس يعني الفكره ان دول المرضى بتوعك يعني اكيد الي بينك وبينهم شغل مش اكتر بس يعني

عاصم اتنهد وقال ...تمام بس مش بس ده الي مزعلني انتي عمرك ما بادرتي معايا باي مشاعر حاسس انك بترديلي جميل مش اكتر يعني اقولك بحبك تقوليلي وانا كمان..اقولك حشـ.ـتـ.ـيني و  تقوليلي وانت كمان كل كلمه على قد ردها بحس الي بنا صداقه اكتر ما يكون حب مع اني بعشقك يا قمر بجد بموت فيكي

شمس قربت منو ومسكت ايده وقالت..انا عارفه..عارفه انك بتحبني اوي ..والله انا كمان بحبك يمكن يكون مش بالشكل الي انت عايزه بس انت بقيت اهم حد في حياتي ده لو ما كنتش حياتي كلها ..انا عايزاك تعزرني انا ديما دماغي مشغوله وبتجيني افكار غريبه طول الوقت وببقى مش مركذه

عاصم قال بــــاستفهام..افكار ...افكار ايه

شمس بصتلو بتـ.ـو.تر شـ.ـديد وقالت..مش..مش هتزعل لو قولتلك
عاصم قال ..اكيد مش هزعل اتكلمي يا قمر انا دكتورك قبل ما اكون خطيبك
شمس راحت جابت ورقه من الي بترسم فيهم ودتها لعاصم وكان مرسوم فيهم عيون واسعه سودا عيون راجـ.ـل زي عيون الصقر..وطبعا احنا عارفين عيون مين

عاصم مسك الصوره وبقى يبصلها بــــاستغراب وقال..عيون مين دي
شمس بصتلو بتـ.ـو.تر وقالت..مش عارفه..اما بقعد ارسم بحس اني عايزه ارسم العيون دي واني حفظاهم بيبقو قدامي كأني شيفاهم وببقى كأني شوفت نفس الموقف قبل كده ان فيه عيون كانت مرسومه على ورق زي ده وسط مشروع معماري زي كده...انا مش فاهمه دي مش عيونك ولا عيون حد اعرفو وانت قولتلي ان جماعتك اما كلموك قلولك انهم لقو حد اتعرف عليا وقال اني كنت متربيه في ملجأ ومليش اي حد طب ..طب لو فعلا انا مليش اهل..دي عيون مين

عاصم اتـ.ـو.تر جدا بس حاول ميبينش وقف وحـ.ـضـ.ـن  وشها باديه وقال...ده بس خيالك رافض فكرة  انك ملكيش اهل بس انا قولتلك قبل كده احنا اهلك وانا هبقى كل دنيتك وهعوضك هو انا مش كفايه ولا ايه

شمس ابتسمت وقالت...اكيد كفايه انا عمر ما كان حد هيعمل معايا الي انت عملتو حتى لو كان من اهلي

عاصم البتسم وقال طب يلا اسيبك انا علشان تجهزي بكره الصبح بدري  ..اه صحيح كنت هنسى انتي كنتي عاوزه تتدربي عند مهندس  السنه الي فضلالك في الجامعه مش كده
شمس قالت باهفه ايوه  عايزه..علشان  لما اتخرج ابقى متدربه وجاهزه

عاصم ابتسم على فرحتها وقال..ولو اني كنت حابب تكملي السنه الي فضلالك الاول علشان تفضلي ممتازه زي العاده بس علشان انتي حابه كلمتلك  اكبرر المكاتب الهندسيه في القاهره من بكره تختاري تروحي عند مين

شمس فرحت جدا وحـ.ـضـ.ـنتو من غير مقدمـ.ـا.ت وهيه بتقول..مش عارفه اقولك ايه شكرا شكرا بجد

عاصم حس بسعاده الكون كلو وحـ.ـضـ.ـنها بشـ.ـده وتملك ..شمس خدت بالها من الي عملتو واتكسفت  وبعدت عنو وهيه بتقول بحرج انا..انا اسفه..احم فرحت زياده
عاصم ابتسم وقال ...ربنا يفرحك كمان...وكمان..وكمان 
شمس ضحكت وقالت يلا علشان اشوف الي ورايا وجريت بسرعه على اوضتها

في اليوم التاني طلعو كلهم على القاهره واستقرو في الفيله الجديده الي في القاهر علشان تبقى قريبه من فرع المستشفى الجديد  وقضو اليوم ما بين الضحك والهزار لحد ما الوقت اتأخر وكل واحد دخل ينام

في اليوم التاني شمس صحيت بنشاط وهيه فرحانه جدا لانها هتشتغل في اكبر شريكات الهندسه  
و كانت متحمسه جدا لانها حابه تثبت كيانها وترد لعاصم شويه من افضالو عليها 

بعد شويه وصلت الشركه ودخلت عند الموظفه وقالت بحماس..احم..انا قمر يونس الي كلمكم عني دكتور عاصم زين
البنت قالت اه اتفضلي هديى الباش مهندش خبر

البنت دخلت وقالت...راغب بيه البنت الي من طرف دكتور عاصم بره
راغب قال هاتي الفايل بتاعها ودخليها
راغب اخد الفايل من السكرتيره وبقى يقرى فيه ودخلت شمس المكتب 
شمس لسه هتتكلم راغب شاور لها بمعنى تقعد وفعلا قعدت بتـ.ـو.تر وهيه مش عارفه تشوفو كويس لانو منزل  راسو وبيقرى الملف

اما راغب مكانش شايفها اصلا اتنهد وقال اممم يعني انتي لسه بتدرسي ..انا مش عارف  اذا كنتي هتنفعي او لا اصل الي عندنا كلهم مخلصين جامعتهم ومحترفين 

شمس قالت بسرعه...حضرتك انا متفوفه بامتياز و

راغب اول ماسمع صوتها رفع عيونه ليها بسرعه وصـــدمــه وفضل باصص لها بزهول وهو مش مصدق نفسو وشمس قطعت كلامها لما بصلها كده وبقت تبص لعيونه بزهول وقالت في نفسها... نفس العيون الي رسمتهم

راغب وقف وهو مش قادر يتحرك من الصـــدمــه واتقدم عليها ببطأ والدمـ.ـو.ع في عنيه وقال...ش شمس وووو
راغب وقف وهو مش قادر يتحرك من الصـــدمــه واتقدم عليها ببطأ والدمـ.ـو.ع في عنيه وقال...ش شمس
شمس بصتلو بــــاستغراب وقالت..لا .قمر..قمر يونس حضرتك

بس راغب كأنو مش سامعها قرب منها وحط اديه على خدودها ببطأ وهو مش مصدق انو شايفها وبيحاول يتأكد من وجودها 

شمس بلعت ريقه وقالت  في نفسها..مـ.ـجـ.ـنو.ن ده ولا ايه وبعدت اديه براحه وبعدت وقالت بحده...فيه حاجه يا باشمهندس 

راغب نزلت دمـ.ـو.عو بغزاره وهو مبتسم وقلبو بيدق بسرعه وقال...شمس ..كنتي فين...حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي..اوي انا ..انا دورت عليكي في كل حته..مسبتش مكان في مصر كلها...انا..انا مش مصدق انك قدامي

شمس كانت بتسمعو بــــاستغراب كانت للحظه فرحت انو ممكن يكون حد من عيلتها بس بعد كده افتكرت كلام عاصم اكتر شخص بتوثق فيه  لما قالها انها يتيمه متربيه في ملجأ نفضت اي افكار من دماغها وقالت بضيق..حضرتك غلطان انا اسمي قمر يونس تمام وواضح انك مش حابب اني اشتغل هنا عن اءنك

شمس لسه هتمشي راغب شـ.ـدها عليه بقوه وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وبقى يبكي بقوه وبيقول ...انا اسف..انا عارف انك زعلانه مني اعملي اي حاجه بهدليني اقـ.ـتـ.ـليتي بس متسبنيش تاني ارجوكي

شمس كانت في حالة زهول من الي بيعملو الشخص ده ومستغربه لانها حاسه انها تعرفو حتى عنيه نفس العيون الي كانت ترسهم بس طبعا كلام عاصم بالنسبالها اكيد صح  استجمعت قوتها وزقتو جـ.ـا.مد وبصتلو بغضب وحده وقالت...ايه الي بتهببو ده انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا جدع انت اسمع لما اقولك اوعى تفكر اني محتاجه شغل فهعمل اي حاجه وهسكت على جنانك ده وبصتلو بقرف ولسه هتمشي

راغب جرى قدامها ووقف قدام الباب وقال بسرعه..استنى بس. على فين..اهدى هنتكلم يا شمس مش كده
بس شمس غمضت عنها وفتحتهم بغضب وقالت..قولتلك..ميت مره اسمي قمر...اسمي قمر

راغب ابتسم وقال...قمر شمس مش مهم المهم كنتي فين وليه بتتعاملي معايا زي ما تكوني متعرفنيش و

بس قاطعتو شمس لما قالت...لأني فعلا معرفكش

راغب بصلها بزهول وقال..مـ.ـا.تعرفنيش ازاي هما ٣ سنين الي اختفيتي فيهم لحقتي تنسيني مستحيل انا عارف انك بتقولي كده لانك زعلانه مني

شمس اول ما قال ٣ سنين اتصـ.ـد.مت لان ده معاد الحادث يعني الشخص ده يعرفها من قبل ما تفقد الذاكره قالت بصـــدمــه...انت..انت مين...يعني احم..بص انا من ٣ سنين عملت حادث ونسيت كل حاجه عن ماضيه فلو حضرتك فعلا تعرفني لو سمحت تقولي كل حاجه تعرفها ارجوك

راغب اتصـ.ـد.م وقال..ايه حادث ...طب يعني نسيتي نسيتي كل حاجه ..مش فاكره اي حاجه عني

شمس قالت ..ولا عنك ولا عن غيرك ..ها بقى حضرتك مين
راغب ضحك بقوه واتنهد وقعد على الكرسي وقال..للاسف مقدرش اقولك انا مين... ومسك الملف بتاعها وقرى فيه وقال..انسه..قمر...يونس وضحك تاني

شمس استغربت وقربت منو وقالت..انت بتضحك ليه اسمي فيه حاجه تضحك

راغب حاول يبطل ضحك وقال...لا ..لا ابدا انتي مش عيزاني اساعدك اولا اسمك الحقيقي...شمس الشيمي وبطاقتك معايا

سمس قعدت بصـــدمــه وقالت ..تمام كمل وانا من هنا من القاهره يعني
راغب بصلها وقال.. لا انتي من شبرا

شمس اتسعت عنيها بزهول وقالت...ايه شبرا 
راغب هز رايو بايوه وضحك وقال..ايه مش عجباكي البلد متمشيش مع مستواكي الجديد بس انا مستغرب يعني مكتوب في ملفك درستي في بريطانيا وحجات غريبه قوي عملتي كل ده ازاي

شمس بصتلو بضيق وقالت...انت اصلا مش مسموحلك تسألني اي سؤال لحد ما تقولي انت مين
راغب ابتسم وقال...بما انك فاقده الذاكره يمكن مينفعش اقولك انا مين
شمس بصتلو بــــاستغراب وقالت..ليه بقى ان شاء الله
راغب قال بضحك...يمكن تتصدمي او بمكن تجيلك جلطه لا قدر الله 
شمس قالت بسخريه.ليه يعني... انت مين...  اخويا
راغب...تؤ تؤ لا
شمس قالت...طب ابن عمي ...ابن خالي.. عمي مثلا
راغب ضحك وقال..لا لا
شمس قالت بغيظ..امال مين يعني مهو مش معقول تكون ابويا

راغب ضحك بقوه وقال..انتي بلاش تفكري احسن... انا هعرضك على دكتور كويس واشوفو بنفع اقولك او لا وبعدين انا محتاج تحكيلي كنتي فين ومع مين الفتره دي  ده انا قلبت عليكي الدنيا

شمس وقفت وقالت بحزم..انا قولتلك لحد ما تقولي انت مين مش هقولك حاجه وقتك معايا خلص انا ماشيه

راغب قال بسرعه...استني بس ماشيه على فين انتي لازم تيجي معايا امك هتجنن عليكي

شمس وقفت مكانها بصـــدمــه و قالت...امي..امي انا..انا امي عايشه

راغب قال.. بصي يا شمس ..انتي والدك متـ.ـو.في بس والدتك عايشه وبتموت فيكي كانت هتتجنن عليكي وعندك كمان عم ومرات عم وكمل بضيق وقال..وابن عم كمان
شمس بقت تفكر وتحاول تفتكر اي حاجه وجيه قدامها شويه افكار وخيالات ومسكت دماغها بألم

راغب قرب عليها بخوف وقال..شمس .شمس حببتي مالك..شمس ..بس شمس بقت تبصلو بدوخه ووقعت مغمى عليها

راغب سندها وشالها وخرج بيها قدام كل الموظفين وطلع بيها على القصر

اول ما وصل دخل بيها وامه وقفت وقالت بخضه..مين دي يا راغب اوعى تكون خبطها 

راغب حطها على الكنبه وقعد جمبها ..منيره اول ما شافت ملامحها قربت منها ببطأ وقالت بصـــدمــه...دي..دي شمس..شمس مش كده
راغب هز راسو بدمـ.ـو.ع وقال...ايوه..ايوه هيه

منيره قالت بفرحه  شـ.ـديده..ازاي ..لقتها فين..الحمد الله اللهم لك الحمد استجبت لدعايا ياكريم... يا حببتي يا بنتي كانت فين

راغب اتنهد وقال..مش عارف..مش عارف اي حاجه بتقول انها عملت حادث ومش فكراني ولا فاكره اي حد لو سمحتي يا ماما لما تفوق بلاش تقوليلها اني جوزها هيه فاكره نفسها لسه متجوزتش ولما نشوف راي الدكتور الاول 

منيره قعدت جمبها بدمـ.ـو.ع وقالت...حاضر مش هقولها حاجه بس والدتها انت عارف انها هتموت عليها

راغب قال..انا قولتلها ان عندها ام وزي ما انتي شايفه مقدرتش تستحمل وبعت لفاديه عمر راح يجيبها

بعدد شويه كان الدكتور بيكشف على شمس وفاديه واقفه جمبها ومنهاره وبتبوسها ومش راضيه تسيب ايدها

شمس فتحت عنيها شافت راغب قدامها وامه
 والدكتور ابتدى يسألها شويه اسأله عن الي فات بس شمس مكانتش فاكره اي حاجه عن قبل الحادث

الدكتور اتنهد وقال...تمام ..بلاش تفكير خالص ده طبيعي جدا وان شاء الله هتفتكري كل شيئ عن اذنكم 
الدكتور طلع وراغب طلع وراه
شمس بصت لمنيره وقالت ...هو  ..هو  انتي امي

منيره  قال بابتسامه...لا انا ام راغب امك اهيه جبك

شمس بصت جمبها وشافت فاديه كانت بتبكي بشـ.ـده على حاله بنتها

شمس بقت تبصلها بزهول نفس شكلها نفس العيون ولون البشره والملامح ابتسمت وقالت...انا مبسوطه قوي بيكي

فاديه ابتسمت وسط دمـ.ـو.عها وحـ.ـضـ.ـنتها بشـ.ـده وهيه بتقول...الف حمد الله على السلامه يا قلب امك تعبتي قلبي با بنتي كنت هموت عليكي يا شمس

شمس حـ.ـضـ.ـنتها هيه كمان ونزلت دمـ.ـو.عها وهيه مش مصدقه الي بيحصل كلو

راغب اخد الدكتور يوصلو وقال..ها يا دكتور طمني
الدكتور... مكدبش عليك واضح كده ان ذاكرتها انمسحت نهائيا وكل الي فكراه ال٣ سنين الي بعد الحادث
راغب اتنهد بحزن وقال...طيب ايه  العمل 
الدكتور قال..اولا لازم تجبها المستشفى تعمل اشعه وشويه تحاليل وبعدين نقرر 

راغب قال بحرج..احم..طيب هو انا قبل ما تعمل الحادث كنت اتجوزتها بس كانت ظروف جوازنا غريبه شويه ومزعجه بنسبالها ايه العمل اقولها ولا ايه

الدكتور قال.شوف ياباشمهندش المريـ.ـض في حالة فقدان الذاكره كل ما بيتقلو حاجه غريبه عقلو ميستوعبهاش بيضغط على نفسو ويحاول يفكر وده بيوصلو لتعب شـ.ـديد واحيانا انهيار تمام علشان كده لو كات الموضوع صعب بلاش ولو  تقدر توصلهولها بطريقه اسهل يبقى تمام  
راغب اتنهد وقال..تمام..شكرا يا دكتور

الدكتور مشي وراغب رجع عند شمس وكانت امها قاعده جمبها وبيضحكو سوا

راغب ابتسم وقال ..ها بقيتي احسن
شمس ضحكت وقالت...هبقى احسن لما اعرف انت مين هو انت بجد مش ناوي تقولي... انا حاسه انك حد قريب مني جدا..  وبصت لامها وقالت...انتي اكيد ت عـ.ـر.في يقربلي ايه
امها ارتبكت وقالت بـ.ـارتباك..دا.دا يبقى
بس راغب قاطعها وقال احم.. ..هو بصي هت عـ.ـر.في كل حاجه واحده وحده الدكتور قال كده 

شمس قالت بــــاستغراب..ماانا عرفت كل حاجه اشمعنى انت الي هعرفك واحده واحده 

راغب لسه هيرد اتفاجأو بعاصم زق الحرس ودخل باندفاع وجري على  شمس وقال...حببتي..انتي تمام..تمام يا قلبي وحط اديه على خدودها وقال..قلبي كان هيقف عليكي روحت اخدك من الشركه قالولي اغمى عليكي 

شمس لسه هترد فاجأهم راغب لما شـ.ـد عاصم عليه  وهو ماسكو بغضب وبص لشمس وقال بعصبيه ..مين...ده

عاصم بصلو بغضب وقال..انت الي فاكر نفسك مين علشان تاخدها على بيتك بالطريقه دي انت فاكر انها ملهاش حد

راغب  رجع بص لشمس بغضب وقال...مين ده يا هانم وواخدو العشم معاكي كده ليه

شمس استغربت طريقتو وقالت بعصبيه وانت بتكلمني كده ليه اصلا...وبعدين انت مالك مين ده انت لحد دلوقتي مقولتليش  صفتك ايه علشان اعرف يحقلك تسأل او لا 

عاصم مسكها من ايدها وبص لراغب بتحدي وقال يلا يا شمس 
شمس بصت لامها وقالت...لا خلاص يا عاصم انا مش هينفع ارجع معاك خلاص 

عاصم اتصـ.ـد.م وبصلها بزهول شـ.ـديد وقال..انتي..انتي بتقولي ايه
 شمس بصتلو والسعاده بتلمع في عنيها وقالت ..مش هتصدق يا عاصم ...الي ادالك المعلومـ.ـا.ت عني طلع غلطان اكيد يقصد حد غيري..انا طلعلي اهل ووقفت جمب فاديه وقالت..دي امي 

عاصم بلع ريقه بخوف وقال بـ.ـارتباك  .اه ....اهلا احم..اهلا يا هانم ...شمس ممكن نتكلم دقيقه

شمس قالت طبعا ولسه هتمشي معاه راغب قال..انتي رايحه فين سألت وهرجع اسألك تاني مين ده..متطلعيش جناني عليكي

شمس  قالت بنرفزه ..اللهم طولك يا روح..طيب ده دكتور عاصم زين خطيبي وفرحنا كمان كان يوم ارتحت كده يا راغب بيه

راغب اتسعت عنيه بشـ.ـده وقال..ايه..قولتي ايه..خطيبك..خطيبك ازاي..وضحك وقال..لا والله خطيبك ..طب ليه محدش عزمني

شمس نفخت بغيظ وعاصم وقف قدامو مفيش خطوه وقال...زي ما قالتلك..خطيبها..ممكن اعرف بقى حضرتك مين...و تقربلها ايه

راغب قال بغضب مش من مصلحتك تعرف انا  اقربلها ايه  ولسه هيكمل..جات ايناس وقالت اقولكم انا هو يقربلها ايه

راغب اتقدم على ايناس بغضب وقال...امشي من هنا يا ايناس احسنلك

بس شمس قربت منهم وبعدتو عنها وقالت..ملكش دعوه بيها انا عايزه اسمعها وبصت لايناس وقالت..الاول اقدر اعرف مين حضرتك

ايناس ابتسمت بخبث قاصده تـ.ـو.تر راغب الي كان بيبصلها  بتحذير ومش عايزها تتكلم

بس ايناس ولا همها وابتسمت ابتسامه مستفزه وقالت لشمس ..انا بنت عم راغب جوزك يا حببتي و
 كانت هتقع من طولها بعد ما عرفت انها متجوزه راغب قالت بصـــدمــه..جو..جوزي..جوز مين.. انا متجوزه

راغب غمض عنيه بغضب وفضل ساكت شمس قربت عليه وقالت بصراخ ...رد عليا الي قالتو صح...احنا متجوزين ولا لا رد عليا

راغب اتنهد وقال بحزن...ايوه ...انتي مراتي ..اتجوزنا قبل الحادث بشهر
شمس رجعت لورا بصـــدمــه حقيقيه  وعاصم كان هيتجنن من الي سمعو 

شمس كانت  في حاله صـــدمــه غريبه وبقت تبص للكل بزهول وقالت..انت..انت كـ.ـد.اب..وبصت لايناس وقالت..انتي كمان كـ.ـد.ابه..كلكم كـ.ـد.ابين ..يلا..يلا يا عاصم يلا بينا نمشي من هنا انا انا مش مصدقاهم يلا..ومسكت ايد عاصم  ولسه هتطلع راغب وقف قدامهم وقال...على فين سيبي ايده بدال ما اقطعها وخلهالك تحتفظي بيها

عاصم ساب شمس و اتقدم عليه بغضب وقال..اعمل كده..وريني نفسك 

راغب قرب عليه ولسه هيضـ.ـر.بو منيره وقفت ما بينهم وقالت..بس..بس انت وهو شوفو حاله البنت بقت ازاي حـ.ـر.ام عليكو دي تعبانعه

راغب وعاصم بصو على شمس وكانت بتبكي بشـ.ـده ومصدومه قوي ومش راضيه ترد وامها حـ.ـضـ.ـناها بتحاول تهديها
 راغب جري عليها وقال..شمس..شمس حاسه بايه..اكلم الدكتور
بس شمس مردتش عليه ودمـ.ـو.عها مش بتقف..ومش بترد ابدا 
راغب قال بـ.ـارتباك..لا كده غلط ..انا هرجع اكلم الدكتور
راغب بقى يطلب الدكتور بس  عاصم قرب منها وقعد  على الارض قدامها وقال...قمر...بصيلي

بس شمس منزله راسها ومش بترد
عاصم قال بصوت اعلى...يا قمر بكلمك بصيلي

اول ما رفعت راسها ليه مسك وشها باديه وقال....انتي اقوى من كده مش انتي الي تنهاري على موضوع زي ده..حتى لو..وسكت شويه وقال بقوه مزيفه..حتى لو كان كلامو حقيقي..وكان فعلا جوزك انا متأكد انك هتعديها

راغب كان هيتقدم عليه يضـ.ـر.بو ويبعده عنها بس شمس قالت بدمـ.ـو.ع ..هنعمل ايه لو كان كلامهم صح..لو كان...لوكان جوزي هتصرف ازاي

هنا راغب كان هيقع من طوله من الالم والوجع الي في كلامها ...معقوله جوازهم مصيبه بنسبالها نزلت دمعه من عيونه وغمض عينيه بألم وقال في نفسو..تستاهل...انت.الي بعدتها عنك..انت السبب في كل الي حصل..تستاهل

عاصم كان ساكت ودمـ.ـو.عو حابسها بالعافيه مش قادر يتصور انو يخسرها بعد ما بنى كل الي جاي من حياتو عليها بصلها بدمـ.ـو.ع ولسه هيتكلم راغب شـ.ـدها من ايدها يغضب وقال ..متشكرين يا دكتور ..كل الي عملتو مع مراتي لحد دلوقتي انا بشكرك عليه وهبعتلك تمن مجهودك لحد بيتك اتفضل

عاصم وقف وبصلو بحده وقال..انا مش مصدق ولا حاجه من الي قولتها...وشمس هتفضل معايا لحد ما تثبت كلامك و
راغب ضحك وقال..وعلى ايه تفضل معاك وتفضل مستني وتتعب نفسك انا هثبتلك حالا.. ونادى على حد من الخدم وقال..هات حاجت مدام شمس من الخزنه بسرعه

وفعلا راح وعاصم وقف بتـ.ـو.تر واول ما نزل الخادم راغب اخد منو الحاجه وقال...اتفضل..دي بطاقه شمس مراتي ..اسمها الحقيقي وبيناتها موجوده ..ودي قسيمه جوازنا انا وهيه ...وامها اهيه موجوده انت دكتور وعارف ممكن اعمل تحليل يثبت انها بنتها...بس انا لو مشيت  في الطريق ده فكده في خطر عليك وعلى مستقبلك يا دكتور

عاصم قرى الورق واتأكد انو سليم وبص لراغب بقوه وقال...انت بتهددني

راغب قال ببرود..بالظبط بهددك الورق الي انت عملتو لشمس  يعتبر تزوير كمان حضرتك مبلغتش عن الحاله ولا عملت لها اعلان وسفرت المريـ.ـضه من غير ما تدي فرصه لاهلها يلاقوها..الحجات دي كفيله تشطبك من النقابه وتمنعك من مزاوله المهنه خصوصا لما اقول انك طمعت في المريـ.ـضه بتاعتك وكنت هتتجوزها وكمان قايل لها معلومـ.ـا.ت غلط يعني تعتبر نفسك ضعت لا محاله ها تحب اطلب البوليس ولا توريني عرض كتافك

عاصم كان بيبصلو بغل وهجم عليه عايز يضـ.ـر.بو بس شمس منعتو وقالت...اهدي يا عاصم..اهدى هو معاه حق

عاصم بصلها بزهول وقال...انتي بتقولي ايه ممكن يكون كل ده متزور و

بس شمس قاطعتو وقالت...لا مفيش جاجه مزوره هو ملحقش يزور حاجه و وكملت بالم وقالت... امشي من هنا يا عاصم انا مش عايزه تتأذي بسببي اكتر من كده لو سمحت امشي لو بتحبني امشي

عاصم بصلها بدمـ.ـو.ع ولسه هيتكلم  راغب شـ.ـد شمس من ايدها وطلع ببها وهو بيقول...مع السلامه يا دكتور ابقى خلينا نشوفك وطلع مع شمس الي كانت بتبص لعاصم بدمـ.ـو.ع

عاصم نزلت دمـ.ـو.عو بالم وهو بيبصلها وراغب طالع بيها وهيه دمـ.ـو.عها على خدها حس بنار في قلبو وطلع بسرعه وركب عربيتو ومشي 

راغب كان شادد شمس وراه وهيه بتحاول تفك ايده وبتقول...سيب ايدي....انت واخدني على فين سيبني ابعد عني سبني

بس راغب ولا كأنو سامعها ودخلها الاوضه وقفل الباب وبقى يطلع هدوم  ليه وهو بيتجاهل وجودها تماما

شمس كانت بتبص عليه بــــاستغراب من بروده وقالت..طلعني من هنا عايزه امشي..انا عايزه افضل في بيت ماما
راغب برضو مش بيرد وبيصفر بــــاستفزاز شمس وقفت قدامو وقالت بعصبيه..انا مش بتكلم معاك

راغب بصلها بابتسامه جانبيه وقلع التيشرت بتاعو ولاكانها موجوده 

شمس كتفت اديها وقالت بسخريه..والله ..ده على اساس اني هتكسف كده يعني..انا كان ممكن اتكسف لو كان الي واقف قدامي راجـ.ـل

راغب اتسعت عنيه بشـ.ـده وقال بغضب... وانا كان ممكن اوريكي الرجوله لو كانت الي قدامي ست

شمس اتعصبت وقالت بغضب شـ.ـديد..انت ..انت متربتش..بس راغب مردش عليها واخد هدومو ودخل الحمام 
شمس حاولت تفتح الباب بس متفتحش ضـ.ـر.بت على الارض بعصبيه وقعدت  على السرير بعد شويه راغب طلع وبصلها بطرف عينه وقال...لو حابه تغيري. هدومك لسه مكانها

شمس قالت..بضيق..ده على اساس اني فاكره مكانها كان فين
راغب بصلها وقال بسخريه...في جيبي..متطبقين في جيبي
شمس قالت بغيظ...اممم على فكره مش محتاج تستظرف انت ظريف لوحدك 

راغب قال بضيق..اعملك ايه يعني اقولك في مكانهم تقولي مش فاكره مكانهم الهدوم هتكون فين يعني غير في الدولاب

شمس مشيت ناحيه الدولاب وهيه بتقول...هدخل اخد دش ونطلع نتكلم لاني مش هفضل هنا الا لما نتكلم تمام

راغب اتنهد وقال..تمام 

شمس فتحت الدولاب بس استغربت ان الهدوم نضيفه ومكويه ومترتبه ومفيش عليها غبـ.ـاره واحده مش شكل  هدوم متلبستش من ٣ سنين قالت بــــاستغراب
...هيه دي هدومي ازاي كده

راغب قال وهو بيسرح شعره...انا كنت كل كام يوم اخليهم يكوهم وينضفوهم ويرتبوهم وفيه الي اشتريتو جديد حسيتهم هيليقو عليكي 
وقرب منها جـ.ـا.مد وقال وهو مركذ في عيونها ..كنت متأكد انك هترجعي كنت حاسس اني مستحيل اخسرك

شمس اتـ.ـو.ترت من كلامو وقربو بلعت ريقها  بـ.ـارتباك شـ.ـديد  واخدت حاجه تلبسها ومشيت بسرعه على الحمام وقلبها بيدق بسرعه

راغب ابتسم واتنهد بـ.ـارتياح وقال..الحمد لله 

عاصم رجع على البيت وكانت حالتو صعبه دخل المكتب بتاعو وبقى يكسر في كل حاجه حواليه وحاسس انو مخـ.ـنـ.ـوق ومش قادر يتنفس

امه واخته خبطو كتير على الباب بس مفتحش  ريهام جريت اتصلت على سمير يجي يشوفو مالو

وفعلا بعد شويه وصل ودخل عند عاصم واتفاجأ بعاصم قاعد على الارض وماسك صوره لشمس و المكان كلو متكسر
سمير  دخل وهو بيبص لمكان بــــاستغراب وقال..عاصم..فيه ايه..ايه الي حصل

عاصم كان قاعد على الارض وعنيه مليانه دمـ.ـو.ع والغضب باين على ملامحو  ومكانش بيرد

سمير وقف قصادو وقال بصوت اعلى..عاصم مش بكلمك
عاصم رفع راسو ليه وقال..راحت مني...٣ سنين وانا مخبيها عن الدنيا  وبرضو راحت مني

سمير قال..هيه مين قمر ..تقصد قمر

عاصم قال بدمـ.ـو.ع..ايوه قمر...طلعت متجوزه وبايدي بعتها لجوزها مكنتش متخيل ان راغب الصفتي يطلع جوزها مجاش في بالي ابدا ابدا

سمير اتفاجأ جدا وقال...ازاي يعني ..ازاي واحد زي راغب الصفتي ميقدرش يلاقيها لحد دلوقتي

عاصم قال ..هو كان هيلاقيها من زمان بعت واحد سأل عليها وانا قولتلو مفيش حد بالمواصفات دي وخبيت الملف وعملت كل الي قدرت عليه بس..برضو راحت

سمير كان بيبصلو بزهول وقال...لا ده انت مش طبيعي ابدا ...انت مسبتلهاش ملف في المستشفي وكمان لما سألو عليها كدبت عليهم يا مـ.ـجـ.ـنو.ن انت كده ممكن تكون ضيعت نفسك لو جوزها عرف انك كنت قاصد هينهيك..انا..انا اصلا مش فاهم ازاي تعمل كده

عاصم قال بانهيار..بحبها..بحبها قوي من اول دقيقه شفتها فيها..كأن روحي اتعلقت بيها كنت عايز اكمل حياتي معاها مجاش في بالي ان بنت صغيره زي دي تطلع متجوزه.. ومتجوزه مين راغب الصفتي ازاي ده قد ابوها انا هتجنن

سمير اتنهد وقال...الحمد لله الي جات على كده كويس انك عرفت انها متجوزه قبل ما كنت تتجوزها وتبقى مشكله ..فتره كده وهتنساها و

بس قاطعو عاصم لما قال بعصبيه..مش هنساهامستحيل انساها...هو الي ينساها هطلقها منو شمس ليا انا ليا ومش هتكون لحد تاني

سمير قال بخوف..يعني ايه الكلام ده عاصم بلاش جنان انت ناوي على ايه
عاصم ابتسم بشر وقال بكره تشوف انا هعمل ايه


عند راغب خلى شمس دخلت الحمام ونزل تحت  واتصل على عمر وقال..ايوه يا عمر اسمعني كويس..فيه دكتور اسمو عاصم زين.. عايزك تعرفلي شغال فين بالظبط عايز اعرف كل حاجه عنو تمام

عمر قال..تمام انا حاسس اني سمعت الاسم ده قبل كده هدور واقولك

راغب قفل معاه ولسه هيطلع شاف ايناس قاعده بتشرب قهوه اتقدم عليها بغضب وقال...اقدر اعرف استفدتي ايه من الحركه الزباله الي عملتيها

ايناس بصتلو وقالت بــــاستفزاز...ايه ده هو انا عملت ايه

راغب كان متعصب جدا حاول يهدي بالعافيه قال.اللهم طولك ياروح البنت مريـ.ـضه استفدتي ايه لما قولتيلها اننا متجوزين 
ايناس قالت بلا مبالاه..ولاحاجه.. بتسلي ولسه هتسلى اكتر
راغب نفخ بضيق وقال...بقى اسمعي شغل الهبل بتاعك ده تبطليه وطلعيها من ادماغك احسنلك ولو قربتي منها ولا حكيتيلها حاجه هيبقى اخر يوم في عمرك فاهمه

ايناس ضحكت وقربت منو وقالت..انت خايف اقولها انت اتجوزتها ازاي..لا متخافش انا هعمل معاك دييل ..شمس دي كده كده هتطلقها..يعني تطلقها وهيه شيفاك بطل مقدرتش تجبرها على العيشه معاك احسن ماهيه تطلب الطـ.ـلا.ق بعد ما تشوفك على حقيقتك وتعرف اتجوزتها ازاي 

راغب مسكها من دراعها بغضب وقال...انتي بتهدديني

ايناس قالت بدلال..لا انا بحبك يا روح ايناس ومش قادره على بعدك اكتر خلاص بقى انسى الي فات لا انت تقدر تعيش من غيري ولا انا خلينا نرجع لبعض عمرنا بيضيع احنا مش صغيرين يا راغب

راغب زقها وقال وهوبيبصلها بقرف..انا مش هرجعلك لو اطبقت السما على الارض وفري طاقتك في حاجه اهم

ايناس لسه هترد دخل الخادم وقال راغب باشا فيه واحد بيستأذن يدخل لحضرتك
راغب بصلو بــــاستغراب وقال..مين ده..دخلو

دخل واحد ومعاه اتنين جاردات ولابس بدله شيك جدا قلع النضاره وقال..ازيك يا راغب

راغب بصلو بزهول وضحك  وقال ..راغب حاف يا درش وبص للخادم وقال بقى معرفتش زميلكم هو علشان لبس بدله هيتغير مصطفى بذات ميتغيرش الجزمه لو مليتها فلوس بتفضل جزمه برضو

مصطفي نفخ بضيق وقال..انا مش فاضي لقلة الادب دي ولا  لتريقتك البايخه  ورايا شغل 

راغب ضحك بقوه وقال..لا  واضح واضح الشغل ..وجايب معاك جردات كمان والله وبقيت تفهم يا تيفا..ارغي جاي ليه

مصطفى قال ...جاي اشوف بنت عمي سمعت انها رجعت وجيت اسلم عليها و
راغب قال بغضب ..بنت عمك الي بعتهالي وقبضت تمنها
دلوقتي بتسأل عليها...امشي من هنا  احسنلك انا مش جاي على بالي اتخانق معاك 
بس مصطفي قال باصرار...مش همشي الا لما اشوف شمس واتكلم معاها كمان

راغب ابتسم بطريقه تقلق...ودالو بوكس قوي وقع على الارض
البادي جارد قربو على راغب بس راغب قال...مكانك انت وهو لو ناديت على واحد من الي واقفين بره مش هتمشو على رجليكم

مصطفى وقف وقال بتعب..محدش يقربلو انتو اطلعو استنوني بره

الجردات طلعو ومصطفى قرب من راغب وقال بتحدي...انت مش عايزني اشوفها ليه خايف..خايف اقولها انت اتجوزتها ازاي 

راغب بص لايناس لانو اتأكد انها هيه الي قالتلو مدام عارف ان شمس فقدت الذاكره بس ابتسم بسخريه وقال...واهتقولها ايه ها هتحكيلها انت عملت ايه

مصطفى قال بتحدي ..ميهمنيش..المهم عندي اشوفها هتخليني اشوفها والا هلاقي طريقه وهقولها انت اتجوزتها ازاي

راغب لسه هيرد اتفاجأ بشمس من وراه بتقول...وانا سمعاك اهوه ..عايز تقول ايه 

راغب بصلها بغضب وقال..اطلعي فوق يا شمس انا مش قولتلك متنزليش يلا اطلعي

شمس لسه هترد مصطفى اتقدم عليها وقال بابتسامه ودمـ.ـو.ع..شمس..انا..انا مش مصدق اني رجعت شوفتك ..حشـ.ـتـ.ـيني و  قوي عامله ايه

شمس بقت تبصلو جـ.ـا.مد وقالت...انت مين ...انا مش فاكره حد مين حضرتك

مصطفى قال..انا مصطفى ابن عمك انا كمان نستيني ده احنا كنا ..وسكت شويه وقال..كنا صحاب قوي

شمس اتنهدت وقالت..اسفه يا مصطفى بس انا حتى امي نسيتها اتفضل اقعد

راغب قال بسرعه وعصبيه..هو مش هيقعد هو وراه شغل اتفضل اديك شوفتها يلا وريني جمال خطوتك

شمس بصتلو بــــاستغراب وقالت..انت بتتكلم معاه كده ليه ..هو فيه ايه

راغب قال..دي مواضيع بيني وبينه ملكيش فيها
شمس بصت لمصطفى وقالت..طب انت كنت عايز تحكيلي حاجه..سمعتك بتتكلم عن جوازي من راغب هو فيه حاجه المفروض اعرفها

مصطفى بص لراغب بابتسامه مستفزه قاصد يوتره وراغب فعلا اتـ.ـو.تر وبص لمصطفى بتحزير وقال..كان عايز يقولك اني معزمتهوش في الفرح لاننا متخانقين وبص لمصطفى بنظره ترعـ.ـب وقال..مش ده الي كنت عايز تقولو

مصطفي ابتسم لما عرف انو خاف وقال..طبعا ..انا همشي دلوقتي يا شوشو ورايا شغل كتير بس هرجع تاني 
شمس هزت راسها وهيه مش فاهمه حاجه ومصطفى مشي 
راغب فضل باصص لطيفه بعصبيه شـ.ـديده وبص لشمس وقال بغضب .نزلتي ليه مش قولتلك خليكي فوق

شمس قالت بعصبيه..انت كمان نزلت مع اني قولتلك عايزه اتكلم معاك ضروري
راغب اتنهد وقال...نعم اتفضلي اتكلمي

شمس قالت...مش هنا هنتكلم فوق تعالى ورايا

شمس طلعت وراغب قال بدهشه... تعالى ورايا ..دي فكراني الحارس بتاعها ولا ايه واتنهد وقال
ربنا يعدي الايام دي على خير وطلع وراها

شمس كانت  مستنياه واول ما دخل قال..نعم عايزه تقولي ايه ارغي
شمس قالت ..بص من غير لف ودوران عايزه اعرف احنا اتجوزنا ليه وازاي

بقلمي...زهرة الربيع
راغب اتـ.ـو.تر بس حاول ميبينش قال...ايه الاسأله الغريبه دي اتجوزنا زي ما الناس بتتجوز عادي

شمس قالت بنرفزه انا قولتلك من غير لف ودوران هو ايه الي عادي بقى حضرتك راغب باشا العظيم يتجوز بنت بسيطه زيي عايشه في حواري ليه لازم كلامك معايا يبقى منطقي

راغب ضحك ومسك ايدها ومشي بيها ووقفها قصاد المرايه وقال...الاجابه هنا المرايه دي هتجاوبك

شمس بقت تبص للمرايه بــــاستغراب وبعد كده ابتسمت لما فهمت قصدو وقالت...قصدك عجبتك ..طب لو كان كده انت شوفتني فين اصلا وبعدين انا ازاي وافقت والشاب الي تحت ده واضح انو غني جدا ازاي يبقى ابن عمي انا حاسه ان فيه حاجه انتو مخبينها عني

راغب قال..ايه كل الاساله دي وبعدين انتي شاغله دماغك ليه خليكي في المفيد المهم اننا متجوزين وخلاص
شمس قعدت قصادو وقالت..يعني ايه متجوزين وخلاص انا عايزه اعرف كل حاجه عن حياتنا سوا  ازاي كنا عايشين ازاي اتجوزنا وايه اول حاجه قلناها لبعض كنا بنحب بعض ولا لا 

راغب بلع ريقه بـ.ـارتباك قدام عيونها وقال بتوهان...جدا كنا بنحب بعض قوي..بس عرفنا متأخر

شمس بصتلو بــــاستغراب وقالت..قصدك ايه

راغب خد بالو من الي قالو فوقف وبص بعيد وقال احم قصدي يعني اكيد بنحب بعض امال اتجوزنا ليه

شمس اتنهدت وقالت انا تايهه قوي مش عارفه ليه حاسه ان فيه حاجه غلط ..طب يوم ماعملت الحادث انت كنت فين وليه انا كنت لوحدي ومش معايا اي حاجه

راغب اتنهد وقال بحزن..علشان انا كنت غـ.ـبـ.ـي . احم اتخانقنا شويه وزعلتي مني ومشيتي لوحدك انا اسف بجد لانك كنتي لوحدك سامحيني ارجوكي

شمس فضلت بصالو شويه وركذت في عيونه وحطت ايدها على خده وقالت وهيه سرحانه فيه جـ.ـا.مد ...عارف انا ليه صدقتك ومصدقه كل كلامك علشان انت الوحيد الي لسه موجود في بالي يعني عيونك فضلت ارسمهم ٣ سنين ولما شوفتك كنت مبسوطه قوي انا حاسه انك محفور جوايا حتى لو نسيت ملامحك انا مش عارفه الي بنا بس انا مبسوطه اني لقيتك

راغب نزلت دمـ.ـو.عو وبــــاس كفه ايدها بحنيه وقال..انا ...انا اسف...اسف اوي...انا معرفتش قمتك الا لما روحتي مني كنت هموت عليكي كان اقصى طموحي اني اشوفك مره واحده قدامي اوعي تسبيني تاني مهما زعلتك اوعي

راغب كان بيبصلها بعشق واضح في عيونه وشمس كمان وقرب منها جـ.ـا.مد ولسه هيبـ.ـو.سها شمس فاقت لنفسها وبعدت بحرج ووقفت بعيد عنو وقالت..احم..انا..انا ...انا عايزه انزل افضل مع ماما شويه
راغب  ضحك وقال..ماما..بالله ده وقت ماما ماشي على العموم امتى ما تحبي تنزلي انزلي 

شمس كانت متـ.ـو.تره وحابه تتكلم وبترجع في كلامها

راغب بصلها بطرف عينه وقال..امم قولي..الي حابه تقوليه قوليه انا سامعك

شمس قالت بكسوف..كنت حابه اعرف حاجه اخيره..هو احنا..انا وانت يعني..كنا ازاي سوا احم..يعني انا مش عارفه علاقتنا كانت واصله لفين..يعني مش عارفه اقلع الطرحه لما نكون سوا ولا لا و

بس راغب قاطعها لما ضحك بقوه من قلبو اول مره يضحك كده وقال...الطرحه..بجد هموووت

شمس بصتلو بغيظ وقالت...يايا سلام الموضوع يضحك اوي كده
راغب حاول يبطل ضحك وقال...واكتر والله ..شوفي يا شمس انتي ..اعملي الي يريحك تقدري تفضلي بالطرحه او تتنقبي حتى وميل عليها وهمسلها وقال بوقاحه..بس الي بنا صعب عقلك يستوعبو دلوقتي موضوع يطول شرحو

شمس اتكسفت جـ.ـا.مد وقالت..امممم تمام..فهمت..وقلعت الطرحه وفردت شعرها وقالت بتـ.ـو.تر.. انا..انا هنام..هنام شويه..وبعد كده ابقى انزل .....وراحت تنام وهيه مكسوفه موت ومش بتبصلو

راغب كان هيموت من الضحك على منظرها وهيه مكسوفه واقال..تحبي انيمك في حـ.ـضـ.ـني زي ما كنتي تحبي تنامي في الاول

شمس برقت بشـ.ـده وفضلت بصالو بدهشه 
راغب ضحك وقال..اهدي بهزر ..وبعدين بلاش لما تتفاجأي بحاجه تبصيلي كده عيونك بتقـ.ـتـ.ـلني

شمس بلعت ريقها بـ.ـارتباك وشـ.ـدت الغطا عليها وعملت نايمه

راغب ابتسم عليها وبقى يكمل شغل وهو مبسوط جدا وبيحمد ربو انها رجعتلو

في شركه صغيره كده كان مصطفى بيتابع شغلو وجيه ماجد وقال بعصبيه...هو انت هتعمل مشغول عليا انا كمان ليه برنلك مش بترد

مصطفى قال بلامبالاه وهوبيشتغل...مواضيعك بقت قديمه ومفيش منها اي فايده

ماجد بصلو بزهول وقال...كده  وانت بقى مينفعش ترد عليا الا لو كان فيه فايده ليك

مصطفى قال بــــاستفزاز...بالظبط..وياريت تسبني ورايا شغل
ماجد اتفاجأ بطريقتو وقال...تمام...براحتك يا درش بس متبقاش تجيلي لما تطبل فوق دماغك ومشي بعصبيه وهو وطالع شاف عاصم بيسأل على مكتب مصطفى فضوله خلاه يقف يشوفه عايز ايه

عاصم دخل لمصطفى وقال اذيك يا استاذ مصطفى انا دكتور عاصم زين ال 
عاصم كان لسه هيعرفو بيه اكتر مصطفى قاطعو وقال..عارفك انت الدكتور الي كنت مخبي شمس عندك

عاصم بصلو بدهشه وقال..مخبي..تمام يبقى انت معاك الحكايه كلها
مصطفى قال بغرور..معايا الحكايه كلها وعارف انت جيت ليه اصلا ...انت ملقتش طريقه مع راغب فدورت عليا على امل احكيلك حاجه عن ماضيهم  تدخلهم عن طريقها..بس للاسف انا مش هقدر اساعدك

عاصم قال ..وده ليه بقى
مصطفى قال ببرود..ده لان شمس بنت عمي وكنا مخطوبين وانا لسه بحبها وناوي ارجعها فاطلع من اللعبه دي علشان زحمت وملكش مكان فيها

عاصم ضحك وقال...لا والله ..ومين الي هيطلعني بقى  انت 
مصطفى قال بثقه..انا هطلع اي حد شمس دي نصيبي ومهما عدى علينا وقت هتفضل ليا ومنصحكش تدخل ..حابب تقول حاجه تاني ولا تلحق تشوف الي وراك

عاصم بصلو بسخريه ولبس نضارتو وطلع ولسه هيمشي ماجد وقفو وكان سمع كل حديثهم وقال..استني يا دكتور عاصم
عاصم بصلو بــــاستغراب وقال...حضرتك تعرفني

ماجد قال..لسه عارفك من شويه انا عندي الي جيت لمصطفى علشانو
عاصم قال باهتمام قصدك ايه
ماجد قال ..تعالى نقعد في حته وانا عندي كلام  هيعجبك تقدر بيه تطلع مصطفى وراغب من حياتها  وللابد 
في القصر عمر كان قاعد مع راغب وقال..زي ما بقولك يا راغب انا اول ما بعتولي صورتو اتفاجأت زيك كده الدكتور ده انا فاكرو كويس لما كنا بندور على شمس انا قابلتو وفضل يسأل اساله غريبه من فين وعيلتها مين وحجات كده واخد رقمي وقال هيكلمني لو عرف عنها حاجه

راغب قال بغضب مكتوم..زي ما اتوقعت سفرها قاصد ومحى اي حاجه توصلنا ليها 
عمر قال طب هتعمل ايه دلوقتي

راغب قال..لسه مش عارف بس اكيد مش هسكت على الي عملو ...سيبك مني دلوقتي عملت ايه في موضوعك

عمر قال بفرحه...الحمد لله  اخيرا وافقت..هنعمل خطوبه الاول على الضيق ونبقى نشوف

راغب قال.الف مبروك  بس ليه على الضيق انتو هتعملوه هنا في الجنينه وهيبقي اجمل فرح ده فرح اخويا

عمر ابتسم وقال..والله انت اكتر من اخويا بس انت عملت معايا كتير وكتر خيرك كفايه كدا

راغب قال..كفايه ايه يا عبـ.ـيـ.ـط هو كلام وخلاص مش بقولك اخويا يعني مش عايزني افرح بيك ولا ايه الفرح هيتعمل هنا وتكاليفو عليا وممنوع النقاش كمان... وكمل بتردد وقال  ..بس قولي انت يعني متزعلش مني بس حابب اسألك انت متأكد من الخطوه دي

عمر قال بضحك..ده انا كنت هموت على الخطوه دي يعني لو مكنتش متأكد كنت بطلبها ليه

راغب قال ...انا مش عايزك تزعل بس الي زي شهد دي مسأوليه و

عمر قال بابتسامه..طبعا فاهم وانا هحاول قد ما قدر مزعلهاش ولا اخليها تحس بحاجه انا بحبها قوي وهيه كانت خايفه زيك كده وبالعافيه رضيت عني

راغب قال بابتسامه..ربنا يهنيكم انتو اتنين تستاهلو كل خير و

بس قطع كلامو نزول شمس وهيه في قمه العصبيه وقالت بزعيق..طبعا لازم يستاهل الخير مش صاحبك

راغب بصلها بــــاستغراب وقال..فيه ايه يا شمس مالك  فيه حاجه ولا ايه

شمس بصتلو بكره شـ.ـديد وقالت ...طلقني

راغب اتسعت عنيه بشـ.ـده وقال بزهول... انتي بتقولي ايه احنا مش اتكلمنا وخلصنا من الموضوع ده فيه ايه تاني
شمس قالت بعصبيه ..فيه اني عايزه اطلق وهدفعلك المليون الي دفعتو في الجاريه بتاعتك يا راغب بيه و
طلقني وهدفعلك المليون الي دفعتو في الجاريه بتاعتك يا راغب بيه.. قالتها شمس وهيه في قمه العصبيه والغضب
راغب اتسعت عنيه بشـ.ـده وكان مش مستعد انو يواجها بس حاول يتمالك نفسو وقال...اهدي يا شمس اديني فرصه افهمك الي حصل و

بس شمس قاطعتو وقالت بحده...مش محتاجه تفهمني مش عايزه اسمع حاجه..انا فهمت كل حاجه ونزلت دمـ.ـو.عها وقالت..كنت غلطانه ..غلطانه لما فكرت ان فيه حاجه حقيقيه بنا طلعت مشتريني بفلوسك زي ما بتشتري اقل غرض عندك ..وقالت بزعيق..مشتريني ليلتين تتبسط فيهم يا حقييير

فاديه ومنيره وحتى ايناس جم على صوتها وعمر قال..احم..طب انا هجيلك وقت تاني

راغب هز راسو بالموافقه وعمر مشي وفاديه قريت على شمس وقالت..فيه ايه يا حببتي فيه ايه

شمس قالت بغضب..فيه انكم كلكم كدبتو عليا انا عرفت راغب باشا اتجوزني ليه ...وقربت من راغب وقالت بغضب ودمـ.ـو.ع..طلقني..طلقني بالذوق بدال ما ارفع قضيه وسيرتك تبقى على كل لسان

قالت كده وبصت لامها وقالت...يلا يا ماما هنمشي

راغب وقف قدامها وقال بقلق...ارجوكي اديني فرصه افهمك بس
شمس قالت وهيه بتمشي ..انا فهمت الي المفروض افهمو 
راغب مسك ايدها وقال..بس كده حـ.ـر.ام المفروض تخليني اشرحلك الي حصل

شمس زقت ايده وقالت..بلاش انت تتكلم عن الحـ.ـر.ام وانا قولتلك مش عايزه افهم حاجه..يا ريت تطلقني وتخلصني بقى..يلا يا ماما

شمس مشيت ولسه هتطلع من باب القصر راغب جري عليها وقال..انا اسف بس مش هتطلعي من هنا يا شمس

شمس قالت بتحدي..ومين هيمنعني بقى..انت

راغب قال وهو بيحاول ميتعصبش..اطلعي فوق وهنتفاهم لما تهدي
بس شمس ولا كأنها سمعاه وكانت هتمشي بس راغب شـ.ـدها بحركه سريعه وشالها غصب عنها وطلع بيها فوق
شمس كانت بتحاول تخليه يسبها وبتضـ.ـر.بو جـ.ـا.مد بس راغب مش مأثر فيه ضـ.ـر.باتها الضعيفه واخدها بالاجبـ.ـار على اوضتهم  ودخلها وقفل الباب

شمس اول ما نزلها قالت بعصبيه..انت حـ.ـيو.ان انا عايزه امشي من هنا

راغب ابتسم وقال ببرود..والله لو عرفتي تطلعي امشي

شمس حاولت تفتح الباب مقدرتش قالت..هات المفتاح يا راغب احسن اصوت والم عليك الخلق

راغب ضحك وقرب منها وقال...متغيرتيش يا شمس لسه زي ما انتي قويه..وجميله..وعنيده وهبله كمان

شمس بصتلو بغيظ وقالت ..انا هبله.

راغب هز راسو وقال..ايوه هبله..لما تبقى متخيله اني هفرط فيكي بسهوله كده بعد ما كنت هموت ولاقيكي تبقى هبله وعبـ.ـيـ.ـطه كمان

شمس قعدت بيأس وقالت بدمـ.ـو.ع..انت عايز مني ايه انا عرفت كل حاجه عرفت انك دفعت لابن عمي علشان تتجوزني بدالو ..وعرفت انك اتجوزتني من غير ما اعرف حتى وعلى حسب كلامك معايا فهمت انك نولت غرضك مني  عايز ايه تاني طلقني بقى كفايه الي ضيعتو من عمري

راغب اتأثر بدمـ.ـو.عها ونزلت دمـ.ـو.عو وقعد عند رجلها وسند راسو على رجلها وقال بدمـ.ـو.ع..معاكي حق انا ..انا غلطت معاكي اوي انا كمان كنت هطلقك يوم ما عملتي الحادث وانتي زعلتي ومشيتي بس ..بس انا عملت كل ده معاكي علشان انا طول عمري بشتري كل حاجه بالفلوس وفاهم انها تشتري اي حاجه انا كنت ١٥ سنه لما ابويا طلق امي قدام عيني علشان يرجع فلوسو ..قلها مقدرش استغنى عن شقى عمري...بس عادي قدر يستغنى عنها وعني انا كمان باعنا بالساهل وراح للست الي ساومتو وقلتلو طلقها وارجعلك فلوسك

شمس كانت بتسمعو بزهول شـ.ـديد وراغب كانت دمـ.ـو.عو بتنزل بغزاره وساند راسو على رجلها بتعب ووجع وقال...منظر امي وهيه منهاره  لانو باعها بالطريقه دي والنظره الي في عيونها مش هنساها لحد ما اموت نظره حسره وكسرة نفس وكمل بغضب وقال.. يومها عقلي قدر يستوعب قاعده واحده بس ان الفلوس هيه محور الكون واغلى من اي حاجه اغلى من حب زوج لزوجتو واغلى من حب اب لابنه طلعت اغلى من اسرتنا الي باظت في لحظه 

ومسح دمـ.ـو.عو وقال بقوه..بس امي..امي قالتلي..لا لاياراغب..تفكيرك غلط في حجات كتير اقوي من الفلوس.. والفلوس متقدرش تشتريها..زي الحب مثلا وحاولت اصدقها اتمرمطت ومرضتش اقبل من ابويا جنيه واحد من فلوسه الي باعنا علشانها وكملت حياتي بطريقه امي وفتحت اول شركه ليا كانت صغيره بس كنت مبسوط بيها كانت شركه من بتوع بابا عايز يبيع اسهمو فيها واشتريتهم علشان اثبت لنفسي اني اتخطيت الماضي وكان معايا شركا فيها بس كنت مبسوط خصوصا..لما رجعت من السفر

شمس قالت بــــاستغراب هيه مين

راغب قال بدمـ.ـو.ع...ايناس..بنت عمي وكمل بسخريه وقال..وحب حياتي .. فضلت معانا في البيت وكان حبي ليها بيذيد مع كل نفس بتنفسو حبتها قوي واتخطبنا وكنا هنتجوز جهزنا اكتر من حاجه سوا بس رجعت الفلوس تثبتلي انها اقوى من اي حاجه... واحد من الشركا الي معايا في الشركه عرض عليها اسهم في الشركه وتبقى شريكه فيها بس .بس تسبني..و...وتج..وتجوزو...و...وافقت 

راغب بكي بشـ.ـده وشمس حطت ايدها على بقها بصـــدمــه وصعب عليها حالو قوي ونزلت دمـ.ـو.عها وقالت..اشششش اهدى اهدى مفيش حد يستاهل 

راغب بصلها بدمـ.ـو.ع وقال...قالتلي..قالتلي انا عندي طموح مش هتقدر تحققهالي  قالتلي انت قدامك مشوار طويل على ما تبقى قد ماجد انا اسفه بس دي فرصه عمري... سابتلي الدبله واتجوزتو مهتمتش لقلبي الي داست عليه ولا روحي الي انتهت وكمل بغضب وقال..يومها اتأكدت ..اتأكدت ان الفلوس فعلا هيه كل حاجه وهتفضل كده فضلت اتعامل بالمبدأ ده وكل حاجه ليها مقابل لحد ما قابلتك يا شمس

شمس بصتلو بدمـ.ـو.ع وراغب قال....لما شفت عيونك وسحروني كنت راكب اغلى عربيه عندي بس انتي بهدلتيني يومها وكنتي هتضـ.ـر.بيني كمان كأنك مش شايفه الهيبه الي الكل بيحترمها حبيت في الاول اغيظك وتبقى ملكي زي اي واحده بدفعلها بس رفضتيني ورفضتي فلوسي انتي اجمل حاجه حصلتلي لما كنتي تبصيلي بــــاستحقار كنت بحس نفسي صغير قوي مش راغب الصفتي الي الكل بيعملو الف حساب ..بس لما تبصيلي بنظرة اعجاب او نظره حلو من عيونك ساعتها بحس ان ليا قيمه بجد... لو سبتيني هرجع اسؤ من الاول انا محتاجلك ارجوكي يا شمس

شمس اتنهدت بحزن وقالت..يا راغب انت محتاج تسامح محتاج تنسى محتاج تلاقي نفسك مش محتاجني ولا محتاج حد يكملك..حاول تنسى يا راغب

راغب قام وقف وقال بعصبيه..انسى ايه هو انا بحكيلك حلم وحش دي حياتي ...كل حاجه بتفكرني.. ايناس عايشه معايا وديما بفتكر ازاي باعتني و..ولابابا .انا اصلا بالعافيه بنطقها ...ومش بقابلو ولا بسمحلو يكلمني انا بقيت مش عايز حتى اسمع اسمو 
وقرب منها ومسك ايدها وابتسم وسط دمـ.ـو.عو وقال.بس...بس انتي معايا ...مش انتي هتفضلي معايا انتي مش هتسبيني مش كده

شمس بصتلو بدمـ.ـو.ع وقالت...لا...للاسف انا كمان هسيبك ياراغب

راغب ساب ايدها وبعد بحزن شـ.ـديد وشمس قالت بدمـ.ـو.ع..ارجوك افهمني وجودي جمبك مش هيغير حاجه انت محتاج تحس ان فيه حد معاك وخلاص مش محتاجني انا لشخصي وكملت بالم وقالت...احنا المفروض متجوزين بس انت مشاعرك لشخص تاني ايه الي ممكن يكون بنا حتى الصداقه مستحيله بعد  الي عرفتو انهارده

راغب قال بيأس..براحتك ياشمس الي انتي عيزاه هيحصل حتى لو مصره على الطـ.ـلا.ق هطلقك بس عايزك ت عـ.ـر.في ان مشاعري كانت لايناس انما دلوقتي ملهاش اي شئ جوايا ولا حتى الكره انا دلوقتي مش بفكر غير فيكي 

شمس اتفاجأت واتسعت عنيها بشـ.ـده وراغب كمل وقال..مكن متصدقيش بس من ساعت ما بعدتي عني وانا مش مشغول غير بيكي يا شمس

شمس فضلت ساكته ومردتش
راغب اتنهد وقال...على  العموم زي ما قولتلك الي هيحصل من هنا ورايح الي انتي عيزاه وبس ...انا بس ليا عندك طلب 

شمس قالت..طلب ايه

راغب قال ..انا حابب تأجلي قرارك يومين اتنين عمر صاحبي هيخطب وانا وعدتو اعملو الحفله هنا ومش حابب انو يتم طـ.ـلا.قنا قبل خطبتو ..هو مبسوط ومش عايز حاجه تأثر على فرحتو كمان خطبتو عندها ظروف كده وعايزين نفرحها

شمس ابتسمت وقالت..تمام..نخلص الخطوبه ونتفق

راغب هز راسو بالموفقه ومشي ناحيه الباب ولسه هيخرج التفت لشمس وقال .
شمس..هو مين الي قلك علي حكايه جوازنا

شمس اتنهدت وقالت... مش مهم  مش هتفرق 

راغب قال..انا هتفرق معايا..مصطفى الي كلمك  مش كده
شمس قالت بسرعه..لا طبعا  وكملت بحزن وقالت...وهو مصطفى هيقلي انا قبضت تمنك

راغب اتنهد وقال..امال مين ارجوكي انا لازم اعرف

شمس قالت..مش ضروري يا راغب انا كان المفروض اعرف من زمان .ارجوك كفايه مشاكل

راغب قال بغضب مكتوم ...المشاكل جابها الي ادخل ما بنا قوليلي مين  يا شمس..ايناس

شمس قالت بنرفزه..لا لا مش ايناس...هو كل حاجه عندك ايناس..عاصم الي قلي ارتحت

راغب برق بدهشه وقال..عاصم..وعاصم عرف ازاي
شمس قالت..معرفش رنلي وقلي انو عرف كل حاجه وحكالي

راغب اتحولت ملامحو لغضب اعمى ونزل بسرعه من غير ما يرد على شمس الي كانت خايفه يتهور وبتنادي عليه بس ولا كانو سامع

راغب نزل وكانو منيره وفاديه مستنينو بقلق وفاديه قالت..ايه ياراغب هديت

راغب كان ماشي بغضب زي الاعصار قال وهو مكمل ...تمام متقلقوش احنا اتفاهمنا ورايا مشوار ضروري وراجع

راغب مشي بسرعه وفاديه ومنيره بقو يقولو الحمد لله انها هديت

ايناس اول ما سمعت كده كانت هتتجنن ازاي ممشيتش كانت فاكره انها هتخلص منها دخلت اوضتها بعصبيه وعملت مكالمه وقالت..ايوه يا ماجد

ماجد قال بغرور ..ها  سمعيني اجمل الاخبـ.ـار

ايناس قالت بعصبيه...زفت..اتصالحو

ماجد وقف بدهشه وقال..ايه..ازاي ده انا سامعو بنفسي وهو بيكلمها ويحكيلها الي حصل

ايناس قالت..ايوه حكالها وعملت فيلم كده وفي الاخر اقنعها ..اسمعني كويي انا مليت من البنت دي عملالي فيها ملكه جمل العالم والرجاله عمالين يجرو وراها وانا زهقت قررت اسلمهالك ايه ليك فيها

ماجد لمعت عيونه وقال..ليه قوي ..بس هنعملها ازاي

ايناس ابتسمت وقالت ..ازاي دي سبهالي بس عايزاك تخلصني منها يعني تاخد غرضك منها ومشوفش وشها تاني 
ماجد قال بفرحه..اعتبريها  مكانتش في حياتك اصلا

ايناس قالت..تمام اسمع بقى هتعمل ايه.

عند راغب وصل المستشفى الي عاصم بيشتغل فيها وعمل مشكله مع الامن علشان يدخل يقابل عاصم 

عاصم سمع صوتو بيزعق ويقول..بقولك ابعد انت وهو ...انت يا حيوااااان..انت يا واااااطي اطلع

عاصم اتحولت مللمحو لغصب اعمى وطلع وهو هينفجر من الغضب وقال..نعم...عايز ايه احنا هنا مش في سوق ده مستشفى وفيه مرضى لو مش واخد بالك

راغب قرب عليه وابتسم بشر وقال..عارف ان فيه مرضى وهذودههم مريـ.ـض..وبص لواحد من الممرضين وقال..جهزو للدكتور سرير محترم يليق بوضعو... واتقدم على عاصم بغضب مرعـ.ـب

عند شمس كانت  قاعده بتـ.ـو.تر وجالها اتصال ردت وجالها صوت شخص متعرفوش بيقول...شمس هانم 

شمس قالت ايوه انا نعم

الشخص قال...انا فرد امن في مستشفي عاصم زين ..راغب بيه جوز حضرتك عامل مشكله كبيره هنا ومشتبك مع دكتور عاصم فلو تسمحي عاصم بيه طلب انك تيجي يمكن يوافق يرجع معاكي

شمس قفلت معاه وجريت بتـ.ـو.تر من غير ما تفكر حتى 

فاديه شافتها بتجري بقت تناديلها بس موقفتش ولا حتى ردت عليها
فاديه استغربت وقلقت جدا ورنت لعاصم

شمس اول ما طلعت شافت تاكس لسه بتوقفو طلع اتنين شباب منو وخدروها وحطوها في التاكس و
طلعو قدامها اتنين شباب مسكوها بقوه وخدروها وحطوها في التاكس وطلعو بيها على مكان مجهول

عند راغب كان في قمه غضبو وهجم على عاصم وبقى يضـ.ـر.بو جـ.ـا.مد وجم الامن ووقفو مابينهم وبعدوه عنو بس راغب مكانش شايف قدامو بقى يزعق ويقول...اقسم بالله لو قربتلها تاني ليكون اخريوم في عمرك ابعد عن حياتنا اطلع منها احسنلك هنهيك هدمرك فاهم يا حيوااان 
عاصم قال بغضب..لا مش فاهم...مش فاهم و انت الي هتبعد وهتطلقها يا راغب باشا اصلا شمس عمرها ما هتقبل بيك ..بص لنفسك انت اكبر منها بعمر واستخدمت فلوسك بطريقه قزره علشان تتجوزها لولا كده مكنتش هتتجوزها لو مسكت السما بايدك اخرج انت من الحوار ده الي عمره ما هيناسب سنك

راغب اتنرفز جدا واتقدم عليه هيضـ.ـر.بو بس خد بالو ان تليفونو بقالو كتير بيرن خاف يكون فيه حاجه رد وقال بعصبيه..الو فيه ايه

جالو صوت فاديه وبتقول بقلق..اخيرا رديت..شمس معاك
راغب قال بــــاستغراب ..معايا فين هيه مش عندك في القصر
فاديه قالت بقلق...مش عارفه راحت فين طلعت تجري ناديت لها مردتش عليا ومشيت وتليفونها مش بيرد

راغب قلبو انتفض بخوف وقال...يعني ايه الكلام ده هتكون فين يعني ..طيب انا...انا جاي جاي حالا

راغب مشي بسرعه وعاصم جري وراه وقال بقلق..فيه ايه مالها شمس..تعبانه ولا ايه

راغب بصلو بتحذير وقال وهو بيضغض على كل حرف بيقوله ..ملكش دعوه..لاخر مره هحذرك متدخلش في حياتنا ...ملكش دعوه...بينا

راغب قال كده وركب عربيتو وطلع..اما عاصم كان قلقان من المكالمه الي جات لراغب وكل الي فهمو منها ان فيه مشكله تخص شمس ركب عربيتو هو كمان وطلع ورا راغب بسرعه

عند ايناس رنت لماجد وقالت..ها طمني الامانه وصلت

ماجد قال بعصبيه..امانه ايه الي وصلت انتي بتستعـ.ـبـ.ـطي ايه كل ده بقالك ساعتين قولتيلي هخرجهالك من القصر والرجاله مستنين على اول الشارع من اكتر من ساعتين كل دا مش عارفه تخرجيها

ايناس اتسعت عنيها بشـ.ـده وقالت...يعني ايه الكلام ده البنت خرجت من زمان ازاي مش عندك ده هنا كلو بيدور عليها

ماجد قال بــــاستغراب...ازاي يعني انتي خرجتيها..

ايناس قالت..لا انا كنت هطلع اقولها تخرج معايا بس هيه طلعت جري افتكرت ان انت عملت حاجه خلتها تخرج

ماجد قال بــــاستغراب.. لابدا  كلمتهاش..غريبه قوي

ايناس قالت...يعني ايه الكلام ده طب اقفل راغب وصل وهشوف واكلمك

راغب وصل القصر ودخل عند فاديه وهو قلقان جدا وقال....ايه الي حصل بالظبط خرجت امتى وقالت ايه ..وايه الي حصل قبلها احكيلي كل حاحه

فاديه قالت..يا ابني اهدى عليا خليني اتكلم .انا اصلا معرفش حاجه...هيه نزلت بعد ما انت مشيت بشويه وطلعت جري انا طلعت وراها وبقيت انادي عليها بس مردتش عليا كانت مستعجله جدا

راغب قال بخوف...طب الكلام ده من امتى كده

فاديه قالت بقلق...من اكتر من ساعه ...انا مستغربه هيه متعرفش حد غيرك انت والدكتور هتكون راحت فين ممكن تكون راحت للدكتور

راغب قال بضيق...لا مرحتلوش  انا كنت عندو و

راغب قطع كلامو دخول عاصم وهو بيقول...هو انتو بتتكلمو عن شمس..مش لاقينها يعني

راغب اتقدم عليه بغضب وقال..وانت مالك وايه الي جابك هنا ...غور من هنا بدال ما اناديلك الامن

عاصم حاول يهدى و قال بهدوء..اظن مش وقتو يا راغب بيه شمس فاقده الذاكره يعني متعرفش حد ولا تعرف البلد كلها خلينا نعرف راحت فين وبعدين نتخانق زي ما انت عايز

راغب كان هيتكلم منيره قالت بسرعه..الدكتور معاه حق هو يعرفها الفتره الي فاتت اكتر مننا خليه يتصل على  حد من اهل بيتو يمكن راحتلو هناك

راغب اتنهد بيأس لان معاها حق فعلا معندهومش اي مكان يدورو فيه غير عند عاصم قال...تمام اتصل عليهم ..بس لو كنت بتلعب معايا وكان ليك دخل بالي بيحصل

عاصم قاطعو وقال..اكيد لو ليا دخل مش هكون بدور معاك عليها واتصل على ريهام اختو الي اكدتلو انها مجاتش ولا شافتها ابدا 

راغب قال لا كده الموضوع بقى يقلق هتكون راحت فين بس

عند شمس فتحت عنيها ببطأ ولقت نفسها نايمه في اوضه غريبه عليها قامت بتعب وبقت تحاول تفتح الباب بس كان مقفول دورت على تليفونها كمان ملقتوش استغربت جدا وبقت تنادي وتقول...فيه حد هنا...انا فين..انتو مين حد يرد عليا

بس مكانش فيه حد بيرد ابدا بس كانت هتموت من الخوف لما طلع شاب من حمام الاوضه  وكان بينشف وشو بالفوطه وملامحو مش باينه

شمس بقت تبصلو بتركيز وهو قال...صحيتي يا ياشمس...اخيرا

شمس بصتلو بزهول وصـــدمــه وقالت..انت ..

عند راغب  فضل مستني وماسك التليفون بتـ.ـو.تر وبيحاول يتصل بيها  بس مبتردش وعمر بيحاول يهديه وقال..مش يمكن تكون خرجت تجيب حاجه اوتتمشى

راغب قال بحزن..الطريقه الي خرجت بيها مش طريقه شخص عايز يتمشى امها بتقول كانت بتجري ومستعجله انا خايف عليها قوي وبص لعاصم بكره وقال..كلو منك اكيد من الكلام الزفت الي قولتهولها.. لو جرالها حاجه عمرك مش هيكفيني

عاصم كان كمان خايف جدا ومش بيرد عليه بيحاول يفكر وقال بسرعه...هو انت  اكيد عندك كاميرات مش كده
راغب وقف فعلا هو ازاي نسي الموضوع ده قال بلهفه..طبعا عندي والشارع كمان فيه كاميرات انا هطلع اشوف كاميرات القصر وانت يا عمر جيب تسجيل كاميرات الشارع الي جمبنا

قال كده وهو بيجري على اوضه المراقبه وعاصم راح معاه طبعا الكاميرات جابت شمس وهيه بتجري وخرجت من القصر بس مجابتش المكالمه لانها كانت في اوضه النوم  

بعد شويه عمر قدر يجيب كاميرات الشارع وكانت ظاهره شمس وهيه واقفه بتـ.ـو.تر مستنيه تاكس بس بعد كده التسجيل انقطع فتره ورجع تاني وكانت اختفت

هنا الكل اتأكد انها انخطفت وان الي عمل كده حذف الوقت الي اخدها فيه

راغب كان هيتجنن قال بخوف..مين..مين ممكن يخـ.ـطـ.ـفها..انا دماغي حاسس انها مش شغاله ..هتجنن 

عاصم بقى ضم اديه بغضب وقال...انا عرفتو..مفيش غيرو ....اكيد مصطفى 

راغب اتسعت عنيه بشـ.ـده وطلع جري من غير ما يتكلم مع حد وعاصم وعمر طلعو وراه 

وفعلا راح لبيت مصطفى ودفع الحرس ودخل وهو بيزعق ويقول ....مصطفى انت يا زفت وطلع جري مع ان الخدم حاولو يمنعوه بس طلع على اوضتو بسرعه ومش مهتم لحد 

اول ما وصل اوضتو فتح الباب بقوه من غير ما يخبط 

بس اتفاجأ بمصطفى بيلبس هدومه بسرعه وكانت معاه بنت في السرير


البنت شـ.ـدت الغطا عليها بـ.ـارتباك ومصطفى بصلو بغضب وقال...حد يدخل بيوت الناس  كده انت عبـ.ـيـ.ـط يا جدع انت

راغب ولا اهتم للموضوع كلو دخل ومسكو من رقبتو وبقى يخـ.ـنـ.ـقو وقال...شمس فين

مصطفى اتسعت عنيه بشـ.ـده وقال...شمس...مالها سمس 

راغب خـ.ـنـ.ـقو اكتر وقال...متستعـ.ـبـ.ـطش...شمس فين

هنا عمر وعاصم كانو دخلو وراه وعمر جري عليه وبعدو عنو بالعافيه وقال بتعب..اهدى يا راغب اهدى علشان نلاقيها مش كده

عاصم قال بغضب...انطق يا مصطفى ودتها فين الي بتعملو ده مش هينفعك

مصطفى قال...يا جماعه انا والله مش فاهم تقصدو ايه طيب حد يفهمني هو انتو مش لاقين شمس 

راغب اتحولت ملامحو لغضب اعمى وعايز يضـ.ـر.بو وعمر ماسكو بالعافيه قال بغضب..وحيات امك ...اقسم بالله لو ما قولت شمس فين ليكون اخر يوم في عمرك

مصطفى قال بغضب شـ.ـديد..معرفش..معرفش مكانها معرفش...انا مستحيل اذيها انت عارف كده كويس

راغب اتنرفز وزق عمر  وهجم عليه وقال..الي اعرفو اني هموتك هخلص عليك يا كل*ب يا وا*طي وبقى يخـ.ـنـ.ـقو جـ.ـا.مد

جريو عليه عاصم وعمر وبعدوه عنه وعاصم قال بعصبيه..بااااااااس بس انت وهو الي بتعملوه ده هيضيعها احنا لازم نعرف مكانها وبص لمصطفى وقال...اتكلم يا مصطفي البنت تعبانه لو كانت معاك اتكلم وهنتفاهم

مصطفي قال بدمـ.ـو.ع...اقسم بالله ما عرف...انا مستحيل اذيها مستحيل انا..انا بحبها بس عمري ما هعمل كده 

راغب قعد على الكرسي بيأس وقال....يعني لو افترضنا ان حضرتك متعملهاش ...وبص لعاصم وقال..ودكتور عاصم كمان معملهاش...هيكون مين يعني هيه اصلا تعرف مين غيرنا

عاصم قال بتعب...هو وانت عندك  اعداء او حد ممكن يعمل كده

راغب قال بضيق...انا معنديش عداوه غير معاكم انتو ...اصلا شمس مين يفكر يخـ.ـطـ.ـفها غير واحد منكم و....بس قطع كلامو وبص لعمر وقال...ممكن يكون ماجد 
عمر قال..او ايناس مثلا يعني معرفش بس ممكن

عاصم قال بلهفه...ممكن جدا... ماجد ده هو الي قلي على حكايه جوازكم يعني احتمال يكون هو 

مصطفى قال بسرعه...اكيد هو اصلا  هو مش طايق راغب وكل يوم كان يجيلي الشركه وحابب اساعدو انو يأذيك باي طريقه

راغب قال بغضب..لو هو يبقى جنى على نفسو وطلع على بيت ماجد.... وعمر وعاصم راحو وراه ومصطفى  كمان لبس ونزل وراهم 

عند ماجد كان بيتغدى وهو بيفكر   اذا مش هو الي خطفها مين ممكن بتجرأ يعمل حركه زي دي ويورط نفسو مع راغب 

راغب وصل وبقى يزعق مع الحرس وماجد سمعو ونفخ بضيق وزعق من جوه وقال...سيبوه يدخل

راغب دخل ووشو كان ميبشرش بخير ابدا بس  ماجد قال من غير ما يسألو..معرفش مكانها...كنت هخطفها وجهزت العربيه والرجاله وكمل بسخريه وقال... بس حد تاني سبقني وخد بيدها 

راغب اتفاجأ بكلامو وقال...وايه الي يخليني اصدقك

ماجد قال ببرود..انت اصلا صدقتني علشان كده بتتكلم بهدوء لانك عارف اني لو خطفتها هقف قدامك واقولك انها معايا بس للاسف كنت اتمني اتعشى بيها انهارده بس محصلش نصيب

راغب مسكو بقوه وقال بعصبيه..اتكلم كويس..ورد باه او لا ..ايناس ممكن تكون لها ايد.

ماجد قال..ايناس اصلا كانت متفقه معايا بس هيه خرجت من القصر بسرعه يعني الي طلعها من القصر هو الي خطفها

راغب سابو ومشي وهو مش قادر بتحرك دور في كل مكان ممكن تكون فيه ولسه هيخرج ماجد قال...نصيحه مني ليك ..الموضوع ده مش هيخرج من اتنين يا اما الدكتور او مصطفى مستحيل يكون حد تالت

راغب اتنهد بضيق وخرج ورجع على  القصر وهو هيموت من الخوف عليها ومش قادر يتكلم

مصطفى وعاصم مشيو و عمر رجع مع راغب على القصر و قال..ناوي على ايه

راغب قال بحزن..مش عارف بس عايزك تجهز رجاله يراقبو مصطفى وعاصم اليوم كلو انا لسه شاكك فيهم 

عمر مشي وراغب طلع اوضتو وبقى يفكر مين ممكن يكون فيهم وحاسس ان  مخـ.ـنـ.ـوق بجد ومش قادر يفكر قال بحزن...كل ما تغيبي عن عيني تكوني زعلانه مني مقدرتش اخليكي مبسوطه يوم واحد معايا هتجنن لو ضعتي مني تاني 

ونزلت دمـ.ـو.عو بحسره وحزن بس اتفاجأ برساله من تليفونها استغرب جدا بس فتحها بسرعه وكانت كالاتي.

راغب انا مقدرتش اواجهك بالي هعملو انا مش هقدر افضل معاك بعد الي عرفتو لو سمحت طلقني لو فعلا خايف عليا طلقني لاني مش طايقه حياتي معاك انا مش بحبك ومش قادره احبك انا مش هرجع الا لو طلقتني ولو مش هطلقني هموت نفسي لاني مش طايقه العيشه دي
راغب فضل يقري الرساله اكتر من مره وهو هيتجنن مش عارف ايه الي بيحصل رن على رقمها بسرعه بس رجع اتقفل

عند شمس كانت مصدومه جدا بعد ما عرفت الشخص الي خطفها و
 كانت مصدومه جدا بعد ما عرفت الشخص الي خطفها قالت بزهول...سمير...انت الي جبتني هنا...ليه

سمير اتنهد وقعد قصادها وقال...هو مش انا الي جبتك انا موجود معاكي بس علشان متخافيش وتفتكري انك مخـ.ـطـ.ـوفه اما انا مليش دعوه خالص ولاحتى قدرت اقنعو

شمس قالت ..قصدك مين ...عاصم
سمير اتنهد بضيق وقال..ايوه هو زفت...هيضيع نفسو بغبائو ...انا والله حاولت معاه كتير وقلتلو كده غلط بس مسمعنيش ولما قلي افضل معاكي لحد ما يجي وافقت لان انتي ملكيش ذمب تفضلي مستنيه ومرعوبه لحد ما يجي
شمس ضحكت وقالت...والله صاحبك ده اتجنن على الاخر ..يلا سيبك منو وافتحلي الباب زمانهم قالبين الدنيا عليا

سمير قال بتـ.ـو.تر...لامهو..مهو مش هينفع تمشي عاصم يقـ.ـتـ.ـلني
شمس قالت بضحك...ياسلام لدرجادي
سمير قال..واكتر انتي اصلا مش متخيله الموضوع واصل معاه لفين

شمس قالت طب حتى اديني تليفوني اكلمهم اطمنهم عليا
سمير قال ....تليفونك كمان معاه
شمس لسه هتتكلم الباب انفتح ودخل عاصم  وقال...ايه ده حبيبه قلبي صحيت

شمس بصتلو بغيظ وقالت..ايه الحركات الغريبه دي يا عاصم ..وايه المكان الاغرب ده ..مكانش فيه داعي لكل الحوار ده لو كنت عايز تتكلم معايا كنت قولي كنت قابلتك في اي مكان بدال المرمطه دي

عاصم ضحك وقال..ومين قلك اني جايبك هنا علشان نتكلم يا شمس الكون كلو..انتي بس اديني دقيقه هوزع سمير وهفهمك كل حاجه

سمير وقف بصلو بيأس وقال...سمير اصلا ماشي وسيبهالكو بس عايزك في كلمه قبل ما امشي

عاصم راح معاه ووقفو على جمب وسمير قال...انت متأكد من الهبل الي بتعملو ده...يا ابني راجع نفسك دي جريمه خطف مش لعبه زمان جوزها قالب الدنيا عليها

عاصم ابتسم وقال...اكيد انا معملتش كل ده وجبتها هنا علشان ارجعها فملوش لزوم كلامك ده انت كده براءه وانا هكمل وسيرتك مش هتيجي في الموضوع متخافش

سمير قال بحزن...وانا خايف عليك انت  يا غـ.ـبـ.ـي  

عاصم ابتسم وقال...متخافش عليا انا حاليا بخير خاف عليا لو ضاعت مني 
سمير اتنهد بيأس ومشي وعاصم دخل لشمس وقال...ها حبيبي اكل ولا  لسه

شمس بصتلو بــــاستغراب من هدوءو وقالت.. انت بتستهبل يا عاصم ايه الهدوء الي انت فيه ده يلا مشيني من هنا لما قالولي انك بتتخانق مع راغب نزلت جري زمانهم قلقانين عليا دلوقتي و

بس عاصم قاطعها وقال بنفس الهدوء ..لا هما خلاص اتأكدو انك اتخطفتي

شمس اتسعت عنيها بزهول وقالت..ايه

عاصم قال...والله زي ما بقولك انا لسه جاي من هناك
شمس قالت بصـــدمــه...ايييه اييه

عاصم ضحك وقال...ده احنا قلبنا عليكي الدنيا بس للاسف مقدرناش نلاقيكي

شمس وقفت وقالت بعصبيه..انت بتهزر ولا بتتكلم جد 

عاصم قال بضحك من منظرها..والله بتكلم جد الجد اصل انا كنت بدور معاهم 

شمس قالت..بغضب..روحني حالا يا عاصم حالا

عاصم ابتسم وقال...اهدي يا قلبي..انتي مضايقه ليه هو انتي مخـ.ـطـ.ـوفه بجد ده انتي معايا هتخافي وانتي معايا

شمس كانت مستغربه طريقتو وهدوءو قالت بنرفزه..عاصم بقولك روحنييي حالا

عاصم قال بغضب...اهدي بقى...اكيد معملتش كل ده علشان ارجعك مفيش خروج من هنا انتي خطبتي وحببتي ومش هتكوني لحد غيري

شمس قالت بزهول وعصبيه..انا متجوزه يا غـ.ـبـ.ـي ..متجوزه

عاصم قال بعصبيه...هيطـ.ـلقك..هيطـ.ـلقك معندوش اي اختيار تاني محدش هياخدك مني 

شمس بصت على ملامحو والغضب الي في عيونه وحست ام مفيش فايده ابدا قعدت مكانها بيأس شـ.ـديد

عند راغب لما رتب افكارة اتأكد ان الرساله الي جاتلو دي مكانتش من شمس لانو اتكلم معاها قبل ما يخرج واتفقو انو هيطـ.ـلقها بعد خطوبه عمر فهي مش محتاجه تعمل كل ده اصلا 
وطبعا كان متاأكد بما ان الي خطفها متصلش عليه ولا طلب حاجه وكل طلباتو الطـ.ـلا.ق يبقى اكيد واحد من التنين يا مصطفى يا عاصم بس كان ناقص يتأكد مين فيهم الي خطفها

فبعت على نفس رقمها رساله كتب فيها..تمام يا شمس انا موافق هطلقك زي ما انتي عايزه بس ارجعي علشان اطلقك
وفضل مستني الرد لما يفتح التليفون وكان قلقان جدا عليها

عند شمس كانت قاعده بتـ.ـو.تر وملل ولسه عندها امل ان عاصم يسبها تمشي قالت..هيه الساعه كام معاك دلوقتي

عاصم قال بلا مبالاه...الساعه ١٠ 
شمس قالت...طب ايه..مش كفايه كده بقى وخليني امشي زمانهم قلقانين يا عاصم حـ.ـر.ام عليك

عاصم قرب منها ومسك ايدها وقال...يا شمس يا حببتي انتي هتفضلي معايه هطلقك منو  هنتجوز مش هرجعك متتعبيش نفسك

شمس شـ.ـدت ايدها منو بعصبيه وقالت...انت ايه الي مخليك واثق كده انو هيطـ.ـلقني مش يمكن ميطـ.ـلقش

عاصم قال بعصبيه...مش بمزاجو هيطـ.ـلقك انتي متشغليش بالك انا هعرف اتصرف

شمس اتنهدت وحاولت تهدي وقالت...اسمعني يا عاصم ..انا من ساعت ما عرفتك وانت اقرب حد ليا وديما بتفهمني انا...احم..وكملت بتـ.ـو.تر وقالت...انا حابه ارجع ..انا مش قادره ابعد عنو

عاصم بصلها بصـــدمــه وقال...انتي...انتي بتقولي ايه...انتي سامعه نفسك بتقولي ايه وكمل بزعيق وقال...انتي بتقولي قدامي عايزه ترجعيلو..ترجعي للراجـ.ـل الي دفع تمن ليله يقضيها معاكي واشتراكي كأنك جاريه متسويش

شمس قالت باندفاع وعصبيه ...ايوه .ايوه عايزه ارجعلو...لاني تقريبا بحبو 

عاصم اتسعت عنيه بشـ.ـده وشمس نزلت دمـ.ـو.عها وقالت..انا صحيح مش فاكره الي بنا لاكن من زمان وانا حاسه ان في شخص في قلبي الاحساس ده كان بيقـ.ـتـ.ـلني كل ما انت تقولي بحبك ومكنتش اقدر اقولهالك بس من ساعت ما شفت راغب وانا مشـ.ـدوده ليه بطريقه عجيبه وحاسه ان الي بنا كبير كبير قوي انا للاسف بحبو ومش مبسوطه بكده بس مش قادره اتخيل حياتي من غيره و

بس عاصم قاطعها لما حط اديه على ودانو وقال بعصبيه ودمـ.ـو.ع..بس بس كفايه..متقوليش كده....متقوليش كده حـ.ـر.ام عليكي...ومسكها من اديها بشـ.ـده وقال وهو بيهزها بعنف..انتي ليا انا...انتي حببتي انا..هتحبيني..انا متأكد هتحبيني .اصلا انتي..انتي مش فاكره حاجه والي بتقوليه اوهام في دماغك 

شمس هزت راسها بلا بحزن وقالت بدمـ.ـو.ع...لا ..لا يا عاصم انا نسيت كل حاجه الا مشاعري ليه..لما تعرف احسن ما تفضل تحاول على الفاضي لاني معتقدش هحب غيرر و

بس عاصم فاجأها بقلم قوي وقال بحده وعصبيه..اخرسي..اخرسي مش عايز اسمع  ولا كلمه انتي مش هتكوني لحد غيري برضاكي او غصب عنك انا خبيتك عنهم تلت سنين واقدر اخبيكي العمر كلو

شمس بصتلو بصـــدمــه وقالت..يعني...يعني ايه خبتني

عاصم قال بعصبيه..الي فهمتيه..انا سفرتك علشان محدش يلاقيكي وخبيت ملفك من المستشفي علشان محدش يعرف عنك حاجه..ولما جيه صاحبو يسأل عليكي مشيتو اقولك على حاجه كمان انا الي كدبت وقولتلك انك كنتي في ملجأ وملكيشش اهل علشان متسأليش على اهلك يعني انا زي ماخبيتك الفتره دي هخبيكي الي باقي من عمري انتي هتفضلي معايا واتقبلي الفكره دي احسنلك 

شمس كانت مصدومه ومتفاجأه من الي قالو و من الطريقه الغريبه الي بيتكلم بيها وااول مره تخاف منو بجد قعدت بحزن ودمـ.ـو.عها نزلت بالم

عاصم شاف حالتها نزل عند رجلها وقال بدمـ.ـو.ع ....متزعليش..انتي بس حاولي هتحبيني اكيد والله ما هتلاقي حد يحبك قدي يا شمس

وقام ومشي وسابها ...شمس كانت دمـ.ـو.عها بتنزل بغزاره وقالت في نفسها...انت فين يا راغب...تعالي ارجوك انا خايفه قوي

عند راغب كان هو وعمر في المكتب وراغب كان رايح جاي  وماسك التليفون بتـ.ـو.تر ومستني يبعت او يتصل وبالفعل جاتلو رساله مكتوب فيها

لا هتطلق الاول مش هرجع الا لما تطلق

راغب بعت على طول بسرعه قبل ما يقفل كتب
انا عارف انت مين بلاش نلعب على بعض وواجهني راجـ.ـل لراجـ.ـل

عاصم شاف الرساله وكان كلام شمس بيدور في دماغو ومش سامع غير جمله انا بحبو مش قادره ابعد عنو...فكتبلو...تمام نلعب على المكشوف تعلالي ونتواجهه  هبعتلك العنوان 
وقفل التليفون وقال...شكلك حابب تخليها أرمله مش مطلقه براحتك يا باشمهندس

راغب كان مستني بتـ.ـو.تر وجاتلو الرساله وقف بفرحه وحاول يتصل يا خد العنوان بس التليفون اتقفل 

عمر قال..ها ايه الاخبـ.ـار

راغب قال بتفكير...ليه معرفتش مين فيهم...بس اعتقد الدكتور لان مصطفى مش بالذكاء ده

عمر قال..انا كمان شاكك انو عاصم لان مصطفي طول اليوم  في شركتو اما عاصم مختفى

راغب قال تمام انا تقريبا عندي خطه اسمع هتعمل ايه وتنفذ بالحرف.

راغب فضل الليل كلو ماسك التليفون بتـ.ـو.تر وبيفكر في شمس وازاي هتقضي الليله دي

عند شمس عاصم دخل عندها وقال...ها هديتي

شمس قالت بضيق..انت مش هتستفيد حاجه صدقني لو فضلت عمرك كلو حابسني

عاصم ابتسم بسخريه وقال...لا هستفيد لاني قررت بدال ما استناه يطـ.ـلق اخلص عليه اسرع وطلع سلاح من الدرج وبقى يعمرو

شمس بصتلو بزهول وقالت بخوف..انت بتعمل ايه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن انت..انت بتضيع مستقبلك...اعقل يا عاصم 

عاصم بصلها بسخريه وقال..انا مستقبلي غامرت بيه من ساعت ما شوفتك يا شمس
وبعت لراغب العنوان وقال...ده العنوان ...مفيش داعي اقولك تعالى لوحدك....لاني اقسم بالله ما عندي مانع اقـ.ـتـ.ـلها واقـ.ـتـ.ـلك واقـ.ـتـ.ـل نفسي

راغب شاف الرساله وابتسم بفرحه وبعتلو وقال..تمام جايلك

عاصم ابتسم وبص لشمس بطريقه تخوف وقال...حبيبك جاي ...اظن لما اخلص عليه مهيبقاش فيه حاجه تمنعك انك تحبيني ويبقى عداني العيب ولا ايه
عاصم قال كده ومشي وشمس بقت تزعق وتقول..انت مـ.ـجـ.ـنو.ن..انت اتجننت منتاش طبيعي ابدا وقعدت بخوف شـ.ـديد وبقت تبكي جـ.ـا.مد

عند راغب اتصل على عمر وقال...جاهز 

عمر قال..كلو تمام

راغب طلع بسرعه على العنوان واول ما وصل كان بيت كده غريب في نص الغابه وفيه جنينه... كانت شمس محبوسه فوق ...وعاصم مستنيه تحت

عاصم اول ما شافو قال...اهلا بجوز خطبتي ايه يا بطل جاهز للموت ولا افطرك الاول وطلع سلاحو و
عاصم اول ما شافو قال...اهلا بجوز خطبتي ايه يا بطل جاهز للموت ولا افطرك الاول وطلع سلاحو وصوبو عليه

راغب بصلو بــــاستهزاء وقال بسخريه...كنت متأكد ان الحركات التافهه دي متطلعش غير من شخص تافهه زيك وكمل بغضب وقال...شمس فين
عاصم قال ببرود...في قلبي..شمس في قلبي ده مكانها الطبيعي
عاصم ضم اديه بغضب وقال بسخريه...معتقدش تقبل تفضل في مكان وسـ.ـخ زي قلبك انطق حابسها فين

عاصم ضحك وقال..حابسها..ايه بقى الي مخليك متأكد اني حابسها شمس معايا هنا برضاها بمزاجها اول ما كلمتها جاتلي جري اتنين بيحبو بعض خلي عندك دم واطلع منها
راغب ضحك بسخريه وقال...اتنين بيحبو بعض والله ضحكتني ..هي لو كانت بتحبك كان بقى ده منظرك كنت وقفت تهددني بسلاحك كنت خطفتها من الاساس

عاصم اتنرفز بس مبينش وقال..انا هناديهالك تقولك بنفسها هيه عايزه مين فينا بس المفروض لما تقولك مش طايقه خلقتك حفاظا على رجولتك تطلقها ده لوكان عندك منها يعني
راغب كتم غضبو بالعافيه وقال بتمتمه..اللهم طولك يا روح يا رب صبرني وابتسم بالعافيه وقال..تمام يلا نطلع لها
عاصم قال...لا يا حبيبي..انا الي هطلع لها انت هتفضل هنا مع الرجاله وبص لرجالتو وقال...خدو بالكم ليه مش عايزه يتحرك من مكانو وطلع عند شمس

شمس كانت رايحه جايه في الاوضه ومرعوبه على راغب اول ما انفتح الباب قالت بلهفه..راغب

بس كان عاصم بصلها بغضب وقال...ده انا ..عاصم ..تحفظي الاسم ده كويس علشان ده الاسم الوحيد الي هتنطقيه من هنا ورايح..يلا قومي معايا

شمس قالت بخوف..على فين
عاصم شـ.ـدها من دراعها وقال بفحيح...حبيب القلب تحت...عايز يشوفك
شمس قالت بفرحه...راغب تحت

عاصم اتنرفز وقال...اه تحت جيه لقضاه تعالي علشان تشوفيه قبل ما يودع
شمس قالت برعـ.ـب استنه.. استنه يا عاصم ...يا عاصم حـ.ـر.ام عليك..انا ..انا عارفه انك تعبت معايا وكنت متمني نتجوز بس..بس ده نصيب وانت شب كويس و

قاطعها عاصم وقال بسخريه..والف واحده تتمناني مش كده انا مش محتاج تواسيني بالكلام ده لان الي انا بعوزه باخده وانتي كمان مش هتكوني لحد غيري امشي معايا يلا
شمس قالت بتـ.ـو.تر..طب..طب يعني هو..هو ملوش ذمب سيبو يمشي
عاصم قال بنظره مرعـ.ـبه...وخايفه عليه كمان...على العموم انا مستعد اخليه يمشي..بس تقوليلو انك مش عيزاه واتخليه يطـ.ـلق...لو طلقك كان بها..اما بقى لو مقدرتيش تقنعيه ملوش معايا غير رصاصه.. وضحت

شمس بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت...طب يعني انا ممكن مقدرش...
قاطعها عاصم وقال بحزم وغضب...لو مطلقش هخلص عليه مفهوم مش هعيد تاني
شمس هزت راسها بالموافقه  وهيه ميته رعـ.ـب وعاصم قال...برافو عليكي يلا وشـ.ـدها بقوه ونزل بيها

راغب كان مستنيه بتـ.ـو.تر وكل شويه يبص في الساعه ورجـ.ـا.لة عاصم كانو حواليه وماسكين السلاح 

شمس نزلت مع عاصم واتفاجأت بالرجاله والسلاح ولقت راغب وحدو وخافت عليه جدا 
راغب اول ما شافها ابتسم بفرحه وكان هيجري عليها من شـ.ـده لهفتو بس رجاله عاصم مسكوه وقربو اسلحتهم منو

شمس خافت جدا وقربت منو ببطأ وكانت بتبصلو بدمـ.ـو.ع ومش قادره تنطق
راغب كان بيبص في عيونها الي وحشوه قوي  وقال..انتي كويسه يا شمس...اذاكي عملك حاجه

شمس ابتسمت وسط دمـ.ـو.عها وقالت...انا بخير...وانت

راغب ابتسم وقال وعنيه بتلمع وقال...انا مشتاق لك قوي
شمس كان نفسها تحـ.ـضـ.ـنو وتبكي في حـ.ـضـ.ـنو واتقولو انو وحشها اكتر بس حاولت تبان اقوى وقالت..احم...انا..اناعايزه اطلق...مش...مش هينفع نكمل...علشان انا مش ..مش بحبك و..و

شمس نزلت دمـ.ـو.عها ومقدرتش تكمل وراغب كان بيبصلها بابتسامه وهو اصلا مش مصدق الي بتقوله قال بابتسامتو الجميله...و ايه كمان كملي

عاصم اتقدم عليهم بغضب وقال..طلقها..كلامها واضح مش عيزاك طلقها  واكسب حياتك 
راغب بصلو بغضب وقال...مش هطلق..شمس مراتي وهتفضل مراتي اقـ.ـتـ.ـلني ..يلا اديني قدامك

عاصم شـ.ـد اجزاء سلاحو وعنيه بتطق شرار وصوبو عليه بغضب مرعـ.ـب بس شمس وقفت قدامو بحمايه وقالت بخوف..لا لا هو هو هيطـ.ـلق هيطـ.ـلق والله هيطـ.ـلق وبصت لراغب وقالت..ارجوك..ارجوك طلقني يلا يا راغب ابوس ايدك
راغب ابتسم وقرب منها مفيش بينهم خطوه ورما حاجه كانت في ايده بسرعه عند رجل عاصم وفي ثانيه المكان اتعبى دخان وبقى يخـ.ـنـ.ـق
راغب بسرعه البرق شـ.ـد شمس وجري بيها ناحيه الغابه وعاصم ورجالتو بقو يحاولو يشوفو حاجه بس مش شايفين من الدخان والكل بقى يكح بشـ.ـده وعاصم كان هيتجنن وقال بغضب وزعيق...هقـ.ـتـ.ـلك يا راغب.. هقـ.ـتـ.ـلك يا حيواااااان

راغب كان ماسك شمس من ايدها وبيجرو بسرعه شـ.ـديده في الغابه ومش عارفين من فين يطلعو منها ولا هينفع يقفو كانو بيجرو وبس
عاصم كمان جري هو ورجالتو بعيد عن الدخان وكل واحد شـ.ـد سلاحو وعاصم فرقهم كل واحد من ناحيه يدورو عليهم 
راغب وشمس كانو  بيجرو  بس شمس فجأه اتكعبلت  وقعت على الارض و صرخت بقوه 

راغب وقف بخضه وبصلها  بخوف لما لق رجلها اتعورت وبتنزف...قال يا خبر..رجلك بتنزف

شمس قالت بتعب وهيه بتنهج ..ايوه ومش ..مش هقدر اكمل اناخلاص ..خلاص مش
.مش قادره اكمل  ..انت امشي امشي وسبني يا راغب وانبي
راغب مسك وشها بين اديه وقال بحزم...شمس..شمس بصيلي ..انا..انا مش همشي من غيرك ..يلا ..يلا حاولي علشان خاطري قومي معايا واول ما وقفت شالها وفضل مكمل شويه  لحد ما لقو حته فيها اشجار كتير واستخبو وراه وراغب قعد شمس بخوف وقلع القميص بتاعو وبقى يربط لها رجلها وقال ..بتوجعك جـ.ـا.مد

شمس هزت راسها بلا.. وهيه بتبصلو بعشق واضح في عيونها 
راغب تاه في عيونها الجميله الي بتجننو وقال بتوهان..وحشوني..عيونك اوي
شمس نزلت عيونها بكسوف وضحكت بخفه وقالت...ده وقت نحنحه يعني
راغب ضحك وقال...نحنحه..تصدقي انا الي غلطان 

شمس ضحكت وراغب لسه هيكلمها تلفونو رن قال...ايوه يا عمر ايه يا ابني كل ده

عمر قال بتـ.ـو.تر..مصيبه يا راغب...اهلو مش في البيت لا امو ولا اختو حتى
راغب وقف وقال بدهشه.ايه ازاي انت مش الصبح قولتلي كل شيئ تمام

عمر قال.. ايوه...انا كنت جمب الفيله بتاعتو وكانت الانوار مفتوحه وسألت الخدم قالو موجودين بس طلع كدب طلع عامل حسابو وهما مش في الفيله ده فيلم اتعمل علينا
راغب قال بتـ.ـو.تر..طيب..طيب بص اتصرف بسرعه واطلب البوليس وتعالى على العنوان الي سبتهولك بس بسرعه مفيش وقت خالص
راغب قفل معاه وقال بتـ.ـو.تر.. يلا ياشمس حاولي تمشي معايا
شمس قالت بخوف..فيه ايه
راغب قال مفيش..كنت باعت عمر على اساس ياخد حد من اهل عاصم نهددو بيه وكنا فاكرين انهم في الفيله بس طلع عامل حسابو ومأمنهم يلا مفيش وقت لازم نحاول نبعد قد ما نقدر
شمس حاولت تقف وبالعافيه بقت تمشي معاه وفضلو مكملين
عاصم كان بيدور هو ورجالتو في كل حته وهيتجنن.. لحد ما شاف المكان الي كانو متخبين فيه وشاف اثار رجلين ودم على الارض ابتسم بغضب وكمل 

شمس للاسف مكانتش قادره تكمل ورجلها وجعاها قوي وراغب كل شويه يقعدها ترتاح  وكانت تعبت جدا بس راغب شاف رجاله عاصم من بعيد شـ.ـدها واستخبى بيها بسرعه 
شمس لسه هتتكلم راغب حط ايده على بقها وقال بهمس...اششس ولا كلمه

وفضل باصص على رجاله عاصم لحد ما بعدو وبصلها ونزل ايده ببطأ من على شفايفها وبلع ريقه بتـ.ـو.تر من قربها المهلك لاعصابو وقال...انا ..اسف...على كل حاجه...سامحيني

شمس كانت بتبصلو وتايهه في عيونه وقربت منو وبــــاستو برقه شـ.ـديده وقالت بهمس..بحبك
بقلمي..زهرة الربيع
راغب اتسعت عنيه بشـ.ـده كان حرفيا هيموت من الفرحه والصـــدمــه في نفس الوقت شـ.ـدها عليه جـ.ـا.مد وبــــاسها بقوه وشغف شـ.ـديد وبعد عنها  بالعافيه وقال بهمس...بعشقك..اوي...اوي...انا لو مت دلوقتي هبقى مبسوط
شمس لسه هترد اتفاجأو بصوت عاصم من وراه بيقول...انت فعلا هتموت...بس متسبقش الاحداث

عاصم كان مصوب سلاحو على راغب شمس اتفزعت وقالت لراغب ..بهمس...لما قولتلك مش وقت نحنحه زعلت
راغب ضحك وقال..اخرسي دلوقتي
عاصم قال بغضب..بتقولك ايه
راغب كان عايز يضيع وقت لحد ما عمر يوصل قال..بتقولي انها عايزه تطلق

عاصم قال ..اممم لا خلاص انا كده كده هموتو حتى لو طلقك اتشهد اعمل حاجه لاخرتك

راغب كان بيبصلو بغضب شـ.ـديد  وقال.. انت متحامي في سلاحك واجهني راجـ.ـل لراجـ.ـل ده لو كنت راجـ.ـل اصلا 

وشمس كانت خايفه وقالت..ارجوك يا عاصم خلاص اديه اخر فرصه هخليه يطـ.ـلق والله 

عاصم مردش عليها وكان هيتجنن من راغب خاصه انو شافو وهو بيبـ.ـو.سها حط السلاح في جيبه وهجم عليه  وبقي يضر*بو بقوه بس راغب وقعو على الارض ونزل فيه ضر*ب بعن*ف وشـ.ـده وهو بيقول..شمس..مراتي..مراتي انا..فاهم مراتييييي وعنيك متجيش عليها..ولا تشوفها في احلامك

عاصم كان وشو بقى عبـ.ـاره عن د*م طلع سلاحو بالعافيه وراغب مسك ايده وبقى يحاول يبعد السلاح بس سمعو صوت عربيه البوليس

عاصم او لما سمع الصوت بص لراغب بغضب  وفجأه طلعت رصاصه من المسدس وشمس صرخت بقوه وقعدت على الارض 
عمر جيه جري وقال برعـ.ـب...راغب...راعب انت كويس..بس اتفاجأو براغب وقف وابتسم وقال ..هيجرالي ايه يعني....اكيد مش ده الي هيقـ.ـتـ.ـل راغب الصفتي في الاخر

شمس وقفت وجريت عليه حـ.ـضـ.ـنتو بقوه وراغب بادلها الحـ.ـضـ.ـن بقوه وشوق ولهفه وقال..حمد الله على السلامه يا شمسي
شمس ابتسمت وبعدت عنو بكسوف بس اتحولت ملامحها لحزن والم لما شافت عاصم واقع ومضروب ومتصاوب 
راغب  حـ.ـضـ.ـنها وقال...يلا بينا علشان ترتاحي هو هيقوم متقلقيش
راغب مشي مع شمس وعمر..و الشرطه خدت عاصم على المستشفى لانو اتصاب وهيكملو التحقيق بعد ما يقوم
شمس رجعت بالسلامه على القصر هيه وراغب وعاشو اجمل وقت سوا ...عاصم اتسجن بعد ما طلع من المستشفى اما ايناس مع الوقت شمس بقت تضايقها وتغيظها سافرت علشان مش قادره تستحمل..مصطفي كمان زيها فقد الامل مع الوقت 
راغب مقدرش يسامح ابوه ابدا رغم محاولات شمس ..وشمس مقدرتش تفتكر حاجه بس قرررت تصنع ذكريات جديده بتبتدي براغب وتنتهي بيه

بعد سنه في احتفال كبير في قصر الصفتي احتفال غير عادي بيجمع تلت مناسبات سعيده كان فرح عمر وشهد بيوافق عيد جواز  راغب وشمس..وتخرج شمس من الجامعه بتقدير امتياز

عمر كان قاعد جمب شهد ومبسوطين جدا عمر قال..بحبك اوي 
شهد شاورتلو بمعني انا كمان وعمر قرب منها هيبـ.ـو.سها بس راغب جيه فجأه وقال..مش دلوقتي خالص اكيد يعني
شهد اتخضت واتكسفت جدا وراغب بـ.ـارك لهم وقال...عارف مين جاي انهارده
عمر قال..مين يا غلس
راغب قال بفرحه..مش هتصدق حاتم الحسيني وهنا مراتو 
عمر قال..ايه ده بجد والله قلك جاي
راغب قال..اه اخيرا فضيلنا راغب لسه بيتكلم شاف شمس الكون ظهرت بفستانها الدهبي الي مطلعها بطله اجمل من الشمس راغب فضل متنح في جمالها وراح لها وقال...ايه الجمال ده كلو اول مره اشوف الشمس بالليل

شمس ابتسمت وقالت..انا ملاقيش منك غير الكلام وبس ده الي فالح فيه
راغب قال ..يخربيت الفصلان غلطت في ايه انا علشان الفضايح دي الي يسمعك بتقولي.. كلام وبس يقول عليا ايه ..وشـ.ـدها وقال بوقاحه...يقول الراجـ.ـل مبيعرفش في الاصول
شمس ضحكت بقوه وقالت..انا بتكلم على بنتك الزنانه يا اما كنتو اجلتو الفرح لحد ما تكبر شويه يا اما تساعدوني بقى مش راضيه تسكت ومش عارفه اكلم حد

راغب قال بضحك ..دي احسن حاجه فيها انها مش مخلياكي تكلمي حد ده انا غيران من عيون الناس الي هتطلع عليكي كمان عايزه تكلميهم وشال الطفله الي كانت معاها وقال..وبعدين قمر حبيبه بابا كبرت عندها شهرين ونص عايزاها تكبر ايه تاني ده عمر كان يموتنا لو اجلنا اكتر

شمس ضحكت واتفاجأت بعربيات كتير وراجـ.ـل بهيبه وطله جذابه نزل هو وبنت قمه في الجمال ودخلو ماسكين ادين بعض والحب في عيونهم دول هنا وحاتم...ابطال روايتي تحدي مع الشيطان

راغب اتقدم عليهم بفرحه وسلم على حاتم وحـ.ـضـ.ـنو وقال..ابن الحسيني واحشني يا راجـ.ـل 

حاتم ضحك وقال..وانت اكتر والله وعرفو على هنا وسلمو على بعض
وحاتم قال ... ايه يا راجـ.ـل اعرف اخبـ.ـارك من الجرايد تتجوز و تخلف وانا معرفش

راغب قال بضحك ..ده قضاء الله ولازم ينفذ 
حاتم ضحك من قلبو وشمس وقفت جمب راغب وقالت بغيظ.. لا والله قدر الله وما شاء فعل يا سيدي

راغب ضحك وشـ.ـد شمس عليه وقال..مدام شمس الصفتي مراتي
حاتم سلم باحترام وقال..اهلا يا مدام ربنا يكون في العون
شمس ضحكت وحاتم قال..دي هنا مراتي
هنا سلمت عليها ومشيت هيه وشمس وراغب فضل مع حاتم وسلمو على العريس والعروسه وراغب قال..اخوك المـ.ـجـ.ـنو.ن مجاش معاك ليه
حاتم ضحك وقال..سليم... ما انت عارفو ذيك ملوش في الحفلان المحترمه
راغب ضحك وقال..عارفو ومعاه حق..بس اضطرينا بقى نكبر ونحتفل بطريقه محترمه هنعمل ايه ومن الحب ما قـ.ـتـ.ـل...وبقو يضحكو سوا

وشمس سابت قمر بنتهم مع منيره وفاديه وقعدت مع هنا وقالت..انتي معاكي اولاد

هنا قالت..اه معايا سليم ٥ سنين ومنى سنتين... سبتهم مع ندى اختى اصلها معايا في نفس البيت

شمس قالت ربنا يخليهملك 
هنا قالت ربنا يخليكي..مقولتليش متجوزين عن حب اصل جوزي كلامو كتير عن جوزك
شمس ضحكت وقالت..لا دي كانت قصه غريبه هتستغربي ومش هتصدقي مفيش داعي احكي
هنا ضحكت وقالت..مش هتكون اغرب من الي حصل معايا..وقالت بهمس..اصل انا كنت الاول هتجوز سليم اخو حاتم فجاه لقتني مرات حاتم

شمس قالت بزهول..ايه اخوه..ده انتي حكايتك اغرب لا انتي تحكيلي بقى وفضلو سوا يحكو ويتكلمو لحد ما سمعو راغب بيقول في المايك


اهلا بالحضور الي شرفونا الحفل الغريب ده وقال بضحك طبعا احنا ديما مميزين انهارده مش بس بنحتفل بجواز صديقي واخويا عمر لا كمان انهارده بحتفل بتخرج مراتي وحببتي بتقدير امتياز مبروك يا باشمهندسه 

الناس بقت تصقف وتبـ.ـارك لشمس وراغب كمل وقال..كمان زي انهارده  شفت اجمل عيون في الكون لاول مره كانت اول مره اقابل شمس واتجوزتها في نفس اليوم انا مخلص يا جماعه

الكل ضحك وراغب نزل وقف جمب شمس وقال..عايز اقولها كل سنه وانتي في قلبي..وكل يوم وكل ساعه وكل دقه من قلبي انتي الشمس الي نورت كل دنيتي ...بقيتي الدنيا كلها 

الكل كانو بيصورو وبيصقفو وحاتم كان حاضن هنا وبيبصو عليهم بحب
شمس عيونها دمعو وقالت بحب وكسوف..كل سنه وانت معايا يا قلبي
راغب طلع خاتم غالي جدا لبسهولها وبــــاس ايدها وقال بعشق واضح في عيونه كل سنه وانتي معايا يا
 شمسي وقمري..وكل حياتى

اصابتنى عيناكي يا شمسي حين وقع عليكي نظري
رأيتك صدفه فنهار قلبي يا اجمل صدفه في عمري
  يا بسمه الحياه لعيني  ويا اروع ما كتب في قدري
رايت النور في عيناكي واصبحتي شمسي وقمري
                
                   تمت بحمد الله

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات