رواية مزرعة الغضب روز وعاصي كاملة جميع الفصول

رواية مزرعة الغضب هي رواية رومانسية تقع احداثها بين روز وعاصي والرواية من تأليف نرمين قدري في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية مزرعة الغضب لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية مزرعة الغضب  هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية مزرعة الغضب  تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية مزرعة الغضب روز وعاصي كاملة جميع الفصول

رواية مزرعة الغضب من الفصل الاول للاخير بقلم نرمين قدري

أكبر خطأ يصدر منا حين نكون كـالكتاب المفتوح
فيقرأنا كل من اقترب لبعض يستهين بتلك السطور
والبعض يسيء الفهم والبعض لايفهم أبداً
فلا تغضب حين يمَزقك
من لا يحسِن قراءتَك فــأنت من ارتضيت أن تكون لهُ كِتاباً مفتوحاً فأحتفِظ دائماً بجزء منك لنفسِ
حدقت روز من النافذة في حركة المرور السريعة بين المباني البنية والرمادية الكئيبة العالية وكان لونها يعكس الانقباض الذي أثقل كاهل الفتاة ,وأفلتت منها تنهيدة خافتة وهي تترك الستارة لتستقر مكانها , وتستدير لمواجهة الرجل المسن الجالس خلف المكتب :
– استاذ فؤاد , كنت صديق لبابا وتستطيع أن تفهم الوضع أكثر من أي شخص آخر , ليه المزرعة هتتباع بكرة محتاجة تفسير منك ، أنت علي مدار عشرين سنه كنت المحامي العيله و ماسك كل حاجة تخص أملاك بابا الله يرحمه ليه فجاءة كده اتغير الحال معقول كل حاجة تروح في لمح بصر كده حضرتك مدرج حجم الكارثة انا بكره هكون في الشارع بكرة بعد ما المالك الجديد يوصل مش هلاقي حته اروح فيها انا معنديش حد ،
امي مـ.ـا.تت وانا صغيرة و ابويا كمان هو كمان سبني لوحدي
تنهد المحامي بضيق وقال بأسلوب يأس :
– ده ال سبب أن جيبتك دلوقتي يا روز في أن تعيدي التفكير في أسلوب حياتك هو كوني محامي والدك وأقرب أصدقائه حابيت اعرفك أن حياتك الجاية هتختلف تمام لكن علي موضوع هتقعدي فين انا حاطط شرط للهيشتري المزرعة أنه يسبب ليكي المبني الصغير اللي في اخر المزرعة
ضحكت روز بسخرية وقطعت كلامة قائله:
_ قصدك مبني الخدم و العمال اللي كانوا بيشتغلوا عندنا في الأرض
” اسمعي يا روز , أي حد مكانك لازم يوطي للريح لحد ما تعدي انتي دلوقتي مش روز البنت الغنية الي كل حاجة تحت رجليها , لا الوضع اختلف لازم كبريائك ده يهدأ خالص وترضي بالأمر الواقع , عارف ان وفاة شخص عزيز تتطلب من الإنسان التكيف علي الرغم من صعوبة ذلك . لا كن انتي حتي معندكيش رفهيه الحزن علي والدك عنادك و كبريائك لازم دلوقتي تركتيهم علي جنب كنت دائما مستقلة إلي درجة العناد , علشان كده انا مش شايف علي إصرارك علي دفن نفسك في الريف “.لو مش عاجبك الوضع وان انك تقعدي في بيت العمال سيبي المزرعة وحياه الريف كلها وانزلي للمدينة انتي دكتورة و بشاهدتك هاشتغلي
و من الفلوس اللي هتتبقي من بيع المزرعة أجري شقة صغيرة و من شغلك ادفعي ايجارها
نظرت له روز نظرة عميقه و شرد عقلها
+ كيف لهذا الكائن أن يكون صديق والدها من زمن كيف لكل هذه المده التي قضاها معهم لم يظهر وجه الحقيقي كيف قدرته علي ارتداء قناع الصداقة والحب لوالدها كل ههذة المده وكيف لم يلاحظ ولدها هذا القناع الذي يخفي خلفه الكره له
ظلت تتساءل نفسها كيف الي أن قطع حبل تفكيرها صوت المحامي وهو يقول :
– ها يا روز فكرتي هتعملي ايه هتقعدي ولا هتسيبي المزرعة وحياة الريف وخدي بالك من حاجة قبل اي قرار تاخدي اعملي في اعتبـ.ـارك أن لسة وصية ولدك ما تفتحتش انا بس منتظر المالك الجديد يستلم المزرعة وبعدين هفتح الوصية
نظرت له نظره ذات معني
تجعله يفهم سبب اضطرارها للذهاب . لقد احترم أبوها هذا الرجل ووثق به كما لم يثق بأحد في حياته.
أبوها …وقفت الكلمة في حلقها , ونظرت إلي ثوبها الاسود ويديها المعقودتين بشـ.ـدة في حجرها . تـ.ـو.فيت والدتها بعد مولدها بفترة قصيرة , تاركة لزوجها الرحالة مهمة تربية طفلتهما بكل ما في هذه المهمة من غرابة ومشقة . ولأن رحل هو أيضا تاركا ايها بمفردها
حاولت أن تمنع دمـ.ـو.عها المنهمرة , ورفعت عينيها لتلتقي بنظرة المحامي الحانية . وغامت عيناها البنيتان من الدمـ.ـو.ع الموشكة علي السقوط والتوت شفتاها في ابتسامة باهته :
+ متشغلش بالك استاذ فؤاد لسة مقررتش هقعد هنا ولا هسيب كل حاجة اول ما هقرر هبلغ حضرتك علطول واتجهت نحو الباب قائلة وهي شارده :
+ بس في حاجة محتاجة افهمها قبل ما امشي ايه علاقة المالك الجديد بفتح الوصيه عمتا حضرتك تشكر لحد كده الجاي بقا ده بتاعي انا بعد اذنك اتاخرت
رفع حاجبية بتذمر قائلا :
– كل حاجة في وقتها حلوة يا روز خالي فتح الوصيه في وقته ولكن تفتكري أنك مازلت شابة صغيرة في العشرين والناس مبترحمش وانك لوحدك خالي بالك من نفسك كويس يا روز علشان الجاي صعب ومش هت عـ.ـر.في تصدي
غير أن انا سمعت أن اللي اشتري المزرعة حوت في السوق وانتي جنبه سمكة صغيرة
نظرت له نظرة تفحصية و هزت راسها وتركته و رحلت من المكتب وهي تحدث نفسها عن مدي استفزاز هذا الكائن
دخلت روز مزرعتها للمرة الأخيرة و الحزن يكسي كل معالم وجهها فاهي افنت نفسها في تلك المزرعة كانت تعمل بيها مثل أي عامل لم يكن أحد لدية المقدرة أن يفرق بينها وبين عمال المزرعة فاهي كانت تعشق العمل بيدها وكانت تعتبر المزرعة هدفها الوحيد كانت تود أن تكبرها ولكن انتهي الحلم سريعا فغدا سوف تؤخذ روحها من جسدها بدأت روز تمر علي كل قسم في المزرعة فاهي كانت مقسمها اقسام وقفت عند اصطبل الخيل واستنشقت نفسا طويلا ثم دخلت لتجد استقبال حافل من قبل الحصان الخاص بيها فاهي كانت تعشق هذا الحصان فقد اهدا لها والدها في عيد ميلادها السابع و كبرا سويا أطلقت عليه اسم ريحانه نظرت روز للحصان وانهمرت الدمـ.ـو.ع من عينها فقد احتبستها اكتر. من اللازم انهارت روز من شـ.ـده البكاء ثم رفعت عينيها تنظر محتويات المكان وكيف لكل ركن فيه ذكري سعيده لها وكانت لاتعلم أن الذكريات السعيدة اشـ.ـد الم من الحزينه تنهدت بحزن لاجنيازها أولي المراحل قد تكون اصعبهم ولكنها علي يقين أنها سوف تمر ولكن النور الآتي من النافذة شـ.ـد نظرها اللي ذلك الحقل الممتد بلا نهاية وكأنه ينسج أمامها كل أحلامها و يخبرها بأن أحلامها تاهت اللي ملا نهاية خرجت روز من الاسطبل تجر قدمها دخلت فيلاتها تجمع اغراضها و تنقلها اللي الغرفه الموجوده اخر المزرعة وعقلها يفكر في هوية المشتري فغدا ساياتي المالك الجديد ولا تعلم عنه شيء تمنت من الله أن يكون رجل مسن لكي يترك لها حرية التصرف في اي شيء حتي لا تشعر بلغربه في بيتها ولكن تاني الرياح بما لا تشتهي السفن
وفي الصباح ابدلت روز ملابسها وذهبت لعملها المعتاد في المزرعة فاهي دكتور بيطري وهذا من صميم عملها أن تراعي جميع الحـ.ـيو.انات
لاحظت حركة غير معتاده في المزرعة يبدو أن المالك الجديد قد وصل فعلا
ذهبت مسرعة لتستكشف هاويت المالك
وقفت بجوار عمود تتلصص النظر شاهدت سيارة ضخمة من اغلي الماركات يجلس على عجلة القياده شاب مفتول العضلات في الثلاثين من عمره و بجواره سيدة في العقد الرابع من عمرها وتبدو علي معالم وجهها الحده و في الخلف تجلس فتاه في أواخر العشرينات نزل الشاب من السيارة وانزل الكرسي المتحرك وحمل الفتاه ثم وضعها فوق الكرسي
وقفت روز تسترق النظرات وتحاول التدقيق في الشاب لكي تستشف من نظرات عينية اي شيء يدل علي شخصيته ولكن كانت ملامحة خاليه من اي تعيبرات ولكن يوجد بعينيه قسوة ممزوجة بحزن
تنهدت روز وذهبت لإكمال عمالها وقلبها يرتجف من الذي سوف يأتي والمؤشرات تدل علي أنه ليس بخير
دخل عاصي فيلات المزرعة وهو يدفع الكرسي المتحرك اللي الامام ودخلت بجوارة السيد العجوز أمه وهي تحمل اغراضها
قالت الفتاه الجالسة علي الكرسي المتحرك و هي تنظر حولها تتأمل المكان قالت وهي تبتسم:
– الله يا عاصي المكان هنا يخبل تحفة بجد كأنه لوحة مرسومة و الفيلا كمان بجد احسن قرار اخدته اننا نسيب مصر ونيجي نقعد هنا بجد شكلي هرتاح قوي هنا
نظر لها عاصي نظرة رضا ثم نقل نظرة اللي ولدته كأنه يقول لها اصبري الحساب لسة هيبدا
تنهدت أمه وكأنها تقراء ما يريد أن يقوله و هي تنظر له نظرات شفقة علي حاله وفي داخلها هي أيضا الانتقام فمرار الظلم كان شـ.ـديد عليها و ما مرت به كان قاسي لابعد حد
اجتمع كل الخدم أمام عاصي وعائلته ولكن عين عاصي تبحث عن شيء ما قال وهو يزفر انفاسة بضيق
– كل واحد يعرف نفسةللهانم الكبيرة
بدأ كل العاملين في المزرعة و في الفيلا بالتعريف عن هوايتهم وعن وظيفتهم
نظر لهم عاصي ثم قال :
– من فيكم بنت الحاج رضوان صاحب المزرعة القديم
نطق كبير العمال الذي يدعي عمار وقال :
– حضرتك تقصد الدكتورة روز لا يا استاذ عاصي الدكتورة دلوقتي بتكون في الأساطبل معاد الكشف الدوري الاحصنه
رفع عاصي حاجبية وقال متعجبنا :
– يا سلام و جناب البرنسيسة مكنش ينفع تأجل الشغل العظيم اللي بتعمله وتيجي تتعرف علي صاحب شغلها الجديد ولا الهانم مستغنية عن الشغل ولا هي مستكبرة تيجي تسلم علينا
عدل عمار نظارته الطبية وقال بـ.ـارتباك:
-لا ابدا استاذ عاصي بس الدكتورة بتحب الانضباط في المواعيد هي مقسمة يومها كله علي المزرعة وكل حاجة ليها معاد ودلوقتي معاد مرور الأساطبل
ضحك عاصي بصوت مرتفع ثم قال بصوت حاد :
– الكلام الفارغ ده كان زمان دلوقتي انا اللي اقول ايه يتعمل وفي الوقت اللي انا احدده خلاص ايام زمان خلصت والهانم اللي عماله تحط مواعيد علي كيفها تنسي الكلام الفارغ ده حد يجري ينده لها
ولكن قطع كلامة دخول روز بملابس الشغل وكانت عبـ.ـارة عن بنطال يخفي نصفة حذاء برقبة مرتفعة و بلوزة واسع من الشيفون وبالطوا ابيض
قالت بصوت مرتفع :
– خير سمعة حضرتك وانا داخلة بتجيب سيرتي خير
نظر لها من أعلي لاسفل وقال:
– هو انتي بقا روز بنت الحاج رضوان
ابتسمت نصف ابتسامة بسخرية وقالت:
– اه انا بقا الدكتورة روز بنت الحاج رضوان وانت بتكون عاصي ابن عم جلال الجانيني صح عرفتك من اول ما شوفتك نازل من العربية
استشاط عاصي غيظا وقال وقد احمر وجه من الغضب
اه أنا البشمهندس عاصي صاحب المزرعة والفيلا
رفعت حاجبها بكبرياء وقالت:
– اه منا عرفت ان انت اللي اخدت مزرعتنا
ضحك بسخرية متعمده وقال:
_ كانت مزرعتكم يا آنسة لكن دلوقتي انتي مجرد دكتوره شغاله عندي وممكن استغني عنك واجيب اي دكتور غيرك انتي
ثم اكمل بنبرة استهزأ:
_ منبتعمليش حاجة مستحيلة اي دكتور لسة متخرج هيعمل اللي انتي بتعمليه لكن علشان احنا عندنا اصل مش هنرميكي برا زي غيري ما عمل و هشفق عليكي وكفايا عليكي ان سمحتلك بالبيت الصغير الي في اخر المزرعة
نطقت أمه وعلامـ.ـا.ت الكره واضحة عليها :
– عاصي كفايا كده الدكتورة روز ملهاش ذنب في اللي حصل زمان هي كانت صغيرة مش فاهمة
التفت لها عاصي وهو في قمة غضبة وقال:
– ولا احنا كان لينا ذنب في الي حصل زمان ومع كده انا وانتي ورنا دفعنا التمن و ما كنش لينا ذنب بابا مـ.ـا.ت علي بوابة الفيلا هنا وكأنه شريط بيمر قدامي بعد ما جدها اتهم ابويا بلسرقة وجلده قدمنا وكل ده ليه علشان اخد من الحظيرة كام بيضة وشوية لبن يسد جوعنا فاكر يا امي وكأن اللي حصل ده بيحصل حالا، رنا كانت مموته نفسها من العـ.ـيا.ط كان الجوع بينهش فيها ومش عارفة تسكت وكانت حرارتها وصلت أربعين ومش عارفين نعالجها
وابويا كان قليل الحيله مش في ايده حاجة غير أنه يروح يجيب كام بيضة يسد بيهم جوعنا وطبعا الوضع معجبش الباشا الكبير ازاي حتة جنايني ياخد حاجة من أملاك الباشا حتة الجانيني الحقير اللي اتجراء واخد كام بيضة بدون إذن لازم يتعاقب
ثم التفت اللي روز وامسكها من وجهها بشـ.ـده و بداء بضغط عليه وقال:
-عارفة عقابه كان ايه ها عارفه ولا اقولك
عقابه أن جدك ماسك كرباج وجلد ابويا قدمنا ومرحمش جوعنا ولا بكائنا ولا حتي مرض اختي شفعله ولا تذللات ابويا وأنه ميكسرهوش قدمنا لكن جدك بكل جبروته ازي يتنازل ويسامح لكن أصر علي جلده وكسره إن الإنسان لا يرث الكرامة ولا المهانة بل يصنعها بنفسه لاء ومستكفاش بكده كرشنا من الشغل ابويا ما استحملش كل الاهانه دي وقع قدمنا مـ.ـا.ت علي باب المزرعة
واحنا ت عـ.ـر.في حصل فينا ايه عشنا ازاي كام. يوم مر علينا واحنا في الشارع رنا كانت طفله عندها يادوب سنتين
البرد والجوع مبيرحومش ولا السخونيه رحمتها وتسببت لها في شلل
بس ربنا كبير يا بنت الأكابر جه اليوم اللي ابوكي جه ذليل لحد عندي يترجاني اشتري المزرعه علشان يسد ديونه جه ليا ذليل بس لعبها صح ربط نقل المزرعة بشرط كاتبه في الوصيه بتاعته لو نفذت الشرط المزرعة بكل اللي فيها ملكي بس للاسف وانا بمضي العقد ما اختش بالي من الشرط ده بس هحلها أن شاء الله
نهرت روز يده بحده من علي وجهها وقالت والغضب قد تملك كل أجزاء جسدها :
– اااايه حيلك اخر مرة ايدك تتحط و اوعا تنسي انا مين انا بحذرك قدام الكل هنا ايدك لو انحطت عليا تاني استحمل اللي هيجرالك و اللي حصل زمان أنا مليش دعوة بيه حساباتك دي تصفيها مع اللي عمل فيكم كده و اظن مكانه ميتوهش الكل عارف جدي فين دلوقتي و علي الشرط اللي بابا حطة في الوصيه انا معرفش عنه حاجة ولا فتحت الوصيه اصلا
ثم تنهدت وقالت وهي ترفع حاجبها :
اه فاهمت علشان كده المحامي كان مصمم أن يفتح الوصيه بعد انت ما تستلم المزرعة
= اسخري من كلامي براحتك بس حياتك اللي فاتت كوم واللي جاي فيها كوم تاني خالص
– بقولك ايه يا بشمهندس يؤسفني أن اقولك أن انا مش هديك فرصة أن تنتقم مني هسبلك الجمل بما حمل المزرعة كلها حلال عليك اديني بقيت فلوسي فرق بيع المزرعة وانا هسبلك المكان كله اشبع انتقام في لوحدك
ضحك عاصي ضحك هستيري ثم تبدلت معالم وجه بحده وقال وهو يجز علي أسنانه:
= نجوم السما اقربلك من الحلم المستحيل بتاعك ده فلوسك بح اعتبري نفسك اخدتيها انا اصلا جاي هنا مخصوص علشانك
قطعت كلامة بحده وقالت :
– لأ معلش وضح كده فلوس مين اللي اعتبر نفسي اخدتها انا اوديك في ستنين داهية في قانون
جلس عاصي ووضع ساق فوق الأخري وقال بهدوء و كأنه مستمتع بغضبها:
= تمام انا قاعد مستني الداهيه اللي هتوديني فيها وبردو هتفضلي تحت رحمتي هتفضلي تشغتلي عندي
أغمضت روز عينيها تمتص غضبها وقالت وهي تحاول تسيطر على غضبها:
– يا بشمهندس من فضلك اديني فلوسي و خلينا نخلص من بعض انهاردة. نكلم المحامي يفتح الوصيه علشان نخلص من الربطة دي و كل واحد يروح لحاله
= انتي ملكيش فلوس عندي اعتبريها تعويض عن اللي حصل زمان فينا من عيلتكم و اذا كان علي مكتوب في والوصيه اي كان المكتوب فا ميهمنيش ابوكي باع لي المزرعة وخلصنا
– انت يابني عيان عاوز تتعالج شوفلك دكتور نفسي يعالجك بدل ما انت ما طلع امراضك النفسية دي علينا انا هكلمك المحامي علشان يجي يخلص كل حاجة ونخلص بقا
أوقف الجدال صو ت والدتهم تعلن عن غضبها مما يحدث أمام جميع عمال المزرعة فالجميع يقف بتابع الحديث بانتباه وتركيز
قالت الأم بحده وهي تنظر حولها :
+ اظن الكل عرف نفسة الكل يتفضل علي شغله وياريت نفض المهزلة دي ثم توجه نظرها نحو روز وقالت :
+ وانتي كمان يادكتورة علي شغلك دلوقتي وبعدين نشوف حكاية بقيت فلوسك انا هتكلم مع عاصي ونشوف ايه اللي لازم يتعمل وهنعمله غير أن كل الإجراءات القانونية وقفة لحد فتح الوصية يعني لحد دلوقتي عاصي مش مالك المزرعة في مواقفه علي شرط اللي في وصية العقد بيقول كده فاأهدي كده لحد ما نعرف في ايه في الوصية
تنهدت روز وهزت رأسها بالموافقة و نظرت نظرة كرة اتجاه عاصي وتركت المكان وهي في قمة غضبها منه
خرجت مسرعة تحلف وتتوعد لعاصي فقامت بالاتصال بالمحامي ولكنه لم يجيب على هاتفه زفرت أنفاسها بضيق وذهبت لاستكمال عملها
وفي داخل الفيلا نظر عاصي ولدته نظرة عدم رضا وقال:
-ماما انا عارفة كل اللي حضرتك عاوزة تقوليه بس من فضلك علشان انا مش حابب اكسرلك كلمة من فضلك ما ما تدخليش في الموضوع ده وسبيني مني ليها احنا اللي شوفنا بسببهم مش شوية
= بس البنت ملهاش ذنب في اللي حصل زمان صحيح انا بكرهم كلهم لكن براحة عليها لحد ما نعرف الشرط اللي ابوها حاطه في الوصية
– واحنا كمان ما كنش لينا ذنب وانا مش فاهم انتي مهتمة قوي بلشرط ده ليه انا كده كده اشتريت مزرعة وخلاص وهي هتشتغل عندي
= لاء أوعا تستهون برضوان ابدا رضوان مش بيعمل اي خطوة مش محسوبه لما جه اختارك انت بلذات علشان تشتري المزرعة بتاعة كان عارف بيعمل ايه
بص يا عاصي رغم علامك و شهاداتك قدر رضوان يخدعك ويخبي عليك الشرط اللي في عقد أن انتقال مليكة المزرعة مربوط بلوصيه اللي كاتبها
اجاب عاصي بستهزاء:
– وايه يعني ليكن ما يكون المزرعة بتاعي
= لا متستهونش قوي كده ممكن يكون حاطط شرط أن البنت الفلاحة دي تكون هي المديرة هنا وكل حاجة تمشي بموافقتها الاول،
رضوان مش سهل ومش هيرمي بنته كده من غير ما يكون مأمن لها حياتها روز كانت روح رضوان اكتر حد حبه استحاله ما يكونش مأمنها
رفع عاصي حاجبية وظهر علي وجه علامـ.ـا.ت القلق وقال:
– تفتكري يا ماما دي تبقي مصيبة لو اللي قولتيه صح
قالت رنا و وهي تمسح دمـ.ـو.عها:
+ عاصي احنا عشنا حياة الظلم وعرفنا اد ايه صعب ليه عاوز تعيش روز نفس اللي عشناه خد بالك هي مش هقدر تستحمل اللي احنا استحملناه احنا كنا مجبرين نتحمل كبرنا علي كده بمعني اصح اتعودنا. انت بقيت مهندس زراعي و انا خريجة كلية العلوم
لكن هي مش هاتقدر روز كبرت في حياه مرتاحة متعرفش يعني تجوع مرة وتاكل مرة روز دكتورة مش حته فلاحة زي ماما ما قالت عليها
نظر لها عاصي وهو يستعد للخروج وقال:
– لازم تقدر و تتعود علي وضعها الجديد يا رنا زي ما احنا رضينا بس الصبر حلو لسة اللي جاي احلي تصبر عليا بس بنت رضوان كله في اوانه حلو
دخلت روز غرفتها وعلي وجهها علامـ.ـا.ت الغضب والكره أخرجت هاتفها من جيب بنطالها واتصلت علي المحامي وقالت بأسلوب أمر حتي لا تفتح مجال لاي أحاديث:
– صباح الخير استاذ فؤاد لو سمحت المالك الجديد وصل ممكن حضرتك تحدد معاد علشان نفتح الوصية
وصحيح انا فكرت في كلامك و اقتنعت اسيب هنا خالص و اسافر بس حضرتك ياريت تكلم صاحب المزرعة يجبلي باقي حسابي من البيع علشان الاستاذ بيقول مهطرات انا مش فاهمة معناه فا ياريت حضرتك اللي تتعامل معاه مش انا
تنهد فؤاد وكأنه علي علم بالقادم وقال:
_ ماشي يا بنتي اهدي بس وكل حاجة ليها حل انا هكلمك البشمهندس عاصي و هاخد منه معاد علشان نخلص
– ماشي يا استاذ فؤاد بس ياريت يكون في اقرب وقت لان مش مستحملة القعده هنا خلاص
– ربنا يقدم اللي في الخير يا روز
أغلقت روز هاتفها ثم نظرت إلي ساعة يدها واطلقت شاهقه مكتومه وجرت مسرعة فكان معاد تغير دماضة الحمام التي كسر جناحها اول امس
دخلت روز علي عجل دون أن تنتبهي من الذي يقف في اخر حظيرة الطيور يتطلع علي اشكال وانواع الطيور. المختلفة
حملت روز الحمامة الصغيرة وهي تبتسم وقالت لها بحب:
عارفه أن انا اتاخرت عليكي معلش سامحني يومي كان طويل بس انتي خلاص بقيتي تمام عارفه انهم كسرو جناحك زي ما انا كمان اتكسرت بس ت عـ.ـر.في مش لازم تستسلمي لازم تخفي وترجعي تطيري تاني وانا كمان اوعدك أن مش هستسلم و هطير من هنا خالص وابداء حياة جديدة في اي مكان بعيد مع ناس جديدة لا يعرفوني ولا اعرفهم صحيح يعز عليا المكان هنا انا اللي عملت كله ده بس ما بليد حيله
ثم أكملت وهي تمسح دمـ.ـو.عها وغير مباليه بمن يسمع حديثها مع الحمامة و مستمتع بضعفها وقالت؛
-بس ت عـ.ـر.في انا مش فاهمة ليه بابا اختاره هو بلذات علشان يبع له المزرعة و ليه بابا ما قاليش حكاية البيع دي وياتري ايه الشرط اللي بابا حطة في الوصية
ثم نظرت للحمامة بابتسامة عريضة وقالت :
ما علينا شكلي اتجننت وعماله اتكلم مع حمامه المهم أن انا كمان هطير زي ما هي هطير
ولكنها سمعت صوت يأتي من خلفها ويقول بثقة:
=نجوم السما اقربلك من حلم انك تطيري انتي هنا تحت رحمتي وبس وملكش خلاص مني
التفت روز لمصدر الصوت وقالت؛
انت ايه اللي مدخلك هنا هنا بلذات انا منعه اي حد يخش في عصافير من سلالة نادرة لو طارت هنخسر فيها كتير ولازم تكون عارف. مش علشان اشتريت المزرعة يبقي ليك الأحقية تخش اي حته في اي وقت لاء يا بشمهندس كل مكان هنا وليه وقت لزيارته
اجاب ببرود تام :
– ها خلصتي كلام بصي بقا يا شاطرة انا اخش في المكان اللي يعجبني في الوقت اللي يعجبني واظن من حكم في ماله ما ظلم واتفضلي روحي غيري هدومك وشكلك الغريب ده علشان المحامي علي وصول بصراحة أنا مشفتتش حد بالمنظر و طريقة اللبس دي الفلاحين اللي شغالين في الأرض لبسين احسن من كده
نظرت له روز نظرات مفعمة بلغضب وتجاهلت كلامه وتركته ورحلت
دخلت روز غرفتها ومازلت ملابسها في الحقائب لم تفرغها في الخزانه فقد اشتاقت لغرفتها و سريرها وكل محتويات غرفتها فاهي كانت عاشقة لغرفتها الورديه فاهي من قامت بدهان الغرفة بنفسها وتعليق ورق الحائط المزغرف عليها أدمعت عينيها ألقت تنهديدت حزن و دخلت الحمام تغتسل وكلمـ.ـا.ته ترن في اذونها علي مظهرها الخارجي الغير مهنـ.ـد.م فاهي فعلا لم تكن تلفتفت يوما بطريقة لبسها أو تسريحة شعرها فاهي في معظم الأوقات. رفعة عاليا ومخفي تحت كاب علي رأسها
خرجت من الحمام ورمت كلامه عرض الحائط وارتدت ملابس أخري مريحة لا تمد الانوثه باي مظهر ولم تضع علي وجهها اي نوع من مساحيق التجميل ولكن كان جمالها طبيعي من حـ.ـضـ.ـن الطبيعة جمال هادء خلاب يسـ.ـر.ق النظر دون مجهود
وعلي النحو الاخر تدخل المزرعة فتاة في كامل زينتها وكأنها خارجة من عرض لافخم الازياء والاكسسوارات تتطاير منها رائحة العطر تعبق المكان تدخل بسيارتها وهي تتأفف من الحر تقابل في طريقها روز وهي تمشي علي استعجال تحدث نفسها كالعاده تنده عليها بصوت متعجرف:
انت يا يا انت اللي ماشي هناك ممكن سؤال
استشاط روز أنها تحدثها بصيغة المذكر التفتت ونظرت لصاحبة الصوت وقالت وهي تزفر أنفاسها بغضب وتجز علي اسنهانها:
– نعم اي خدمة يا سكر
قالت صاحبة الصوت بعجرفه:
= معلش انا شكلي توهت في مغارة علي بابا دي، انا عاوزة اوصل لفيلا عاصي بس بقالي ربع ساعة عماله اخش من مكان اطلع من مكان تاني وكاني في جنينة حـ.ـيو.انات والريحه تقرف معرفش انتم ازاي مستحملين تعيشوا هنا وسط الدبان والروائح المقرفة دي
نفخت روز بشـ.ـده وقد نفذت كل ذرة صبر لديها وقالت :
– حضرتك هتمشي علطول هتلاقي الفيلا في وشك اوك سلام
يتبع…..
وصلت الفتاه للفيلا و رنت الجرس فتحت لها أحدي الخادمـ.ـا.ت نظرت لها بعجرفه وقالت بقرف:
-ساعة علشان تفتحي الباب اوف ا جري اندهي الست الكبيرة بسرعة
جاء صوت من خلفها يقول ضاحكا:
_=انتي علطول كده يا هبه متسربعة ومش طايقة نفسك ايه اللي اخرك يا بكاشه
التفت هبه اللي الصوت و قالت بشبه ابتسامة:
– يووو يا خالتوا انتم ايه اللي رماكم هنا وسط الحر و الدبان و لا الريحة يا خالتوا بجد يع حاجة مقرفة فوق ما تتخيلي و الغريب بقا اصرارك أن لازم اجي. يكون في علمك لو اتجوزت عاصي استحاله اعيش هنا .
= مش لما تتجوزيه الاول خدي بالك اوعي تظهري قدام عاصي انك قرفانه من المكان هنا هو بيحب هنا جدا خدي بالك من تصرفاتك انا بقالي سنه بخطط علشان ياخد باله منك و يتجوزك وانتي كل شوية بطرقتك دي تبوظي كل اللي بعمله
– لا خلاص يا خالتوا هسكت خالص بس يشوفني بقا هو مش شايفني من اصله
جاء صوت ضاحك ؛
+ ولا هيشوفك من اصله طول ما انتي عامله شبه العروسة الحلاوة كده
التفت هبه اللي مصدر الصوت وقالت:
– اتصدقي انك رخمة قوي يا رنا انتي مش شايفة لبسي و شكلي عامل ازاي كل حاجة من اغلي الماركات
+ علي فكرة يا هبه انتي سطحية قوي عاصي اصلا مش بيفرق معاه خالص كل البهرجه اللي انتي عملها في نفسك
عاصي بيحب البساطة في كل حاجة وانتي بصراحة عاملة زي اللي خارجة من مولد النبي شبه العروسة الحلاوة ملونه من كل حته بس بصراحة مقصرتيش مش سايبة حته في وشك غير لما ملونها لا بصراحة. صرفه ومكلفه الصرف باين
اتعصبت هبه وتصنعت البكاء بدلع ماسخ وذهب اللي خالتها :
،- شوفتي يا خالتوا رنا كل شوية تسمعني كلام يضايقني هو انا ذنبي ان انا احلي منها وأن انا بتحرك ولفيت العالم كله وهي زي ماهي مبتخرجش من باب الأوضه بتاعتها
ابتلعت رنا غصه في قلبها و رسمت الضحكه علي وجهها وضحكت علي سطحيت بنت خالتها وذهبت بكرسيها تفتح الباب بعد أن سمعت صوت الجرس يعلن عن قدوم ضيف
فتحت رنا الباب وابتسمت للضيف فكانت روز
قالت بابتسامة حب:
– تعالي يا روز اتفضلي
اصعب شعور يمر عليك انك تستأذن في مكان قد كنت تملك مفاتيحه في يوم
دخلت روز وهي تحبث دمـ.ـو.عها فشعورها بالغربة في البيت التي تربت فيه شعور قاصي حقا دخلت وهي تجر قدمها وقد تملكها الخجل وكأنها لم تعرف هذا المكان من قبل
استشفت رنا ما اشعر به ورز وقالت لوجه ضاحك . لكي تعفيها من الحرج:
– انا حاسة أن انا وانتي هنكون صحاب مقربين قوي عاوزاكي بكرة أن شاء الله تفرجيني علي المزرعة دي كلها
ابتسمت روز ابتسامة لها وانحنت تقبلها وتقول لها بحب
طبعا يا آنسة رنا هتكون اصدقاء وبكرة أن شاء الله اعدي عليكي ونقضي اليوم كله افرجك علي المزرعة
قالت رنا بلهفة
بتكلمي جد يا روز انتي فعلا هتخرجيني من سجني ده
انحنت روز لمستواها وقالت :
-و عد مني يا رنا طول ما انا هنا محدش هيخرجك غيري و ان شاء الله اقدر اقومك من علي الكرسي المتحرك
لا حظت هبه قرب الحديث المطول بين رنا والضيف
قالت هبه :
– خير يا رنا مين اللي جه
دخلت روز علي استحياء ومازال شعور الغربه يمتلكها ابتسمت ابتسامة هادئة و ألقت التحية برأسها علي الجالسين والدت عاصي وهبه و جلست علي استحياء وعينها علي الارض
تفحصتها هبه بقرف ثم اشارت بعينها لخالتها التي بدورها أشارت لها بعدم مبلاه
قالت هبه قاطعة الصمت:
اه مش انت اللي انا سالتك عن مكان الفيلا صح بس انت جاي قاعد وسطينا ليه
دخلت عاصي لم يتملك نفسه من الضحك علي كلام هبه وعلي مظهر روز الرجالي في ملابسها
قامت روز بغيظ من كلامها و جذبت الكاب من علي رأسها وانسدل شعرها كاشلال فوق ظهرها وكان اسود مثل الليل و يصل اللي بعد منتصف ظهرها
مما جعل عاصي يقف مكانه دون حركة وكأنه تحول اللي تمثال
نظرت لها هبه بلا مبلاه وقالت:
+ اه سوري بنت معلش اصل بصراحة شكلك صعب ولبسك كمان صعب جد
والله مع أن اللي يشوفك ويشوف طريقتك في الكلام يقول عليكي ولد ولبسك اللي تحسي انك مش عارفة لبستيه ازاي ما فيهوش اي انوثه
قالت روز بثقة في نفسها:
– اولا احنا متعرفناش بس ما علينا مش مشكله بصي يا سكر انا واحده بحب اللبس اللي يريحني مش مشكله رايحة فين المهم انا مرتاحة فيه ولا لاء
الكارثه هنا اكون لبسة افخم ماركات و يكون اغلي ما فيا لبسي وبس ثم غمزت بعنيها ثم أكملت وقالت :
– انا اللي بغلي الحاجة و بديها قيمة مش الحاجة اللي بتغليني تمام يا سكر
ثم التفت نحو عاصي و بنفس العفوية :
– خير يا بشمهندس بقالي ساعة مستنية هو استاذ فؤاد قالك جاي امتي
هبه في همس واضح :
سوقية و بيئة اوف معرفش بيجيبوا الاشكال دي من فين
التفت لها روز ورفعت حاجبها وقالت :
خير قلتي حاجة يا سكر اصلي ما سمعتش
قطع حديثهم صوت جرس الباب يعلن عن وصول فؤاد المحامي
دخل فؤاد وعلي وجه نفس الابتسامة التي لم يغيرها منذو سنوات وكأنها مطبوعة علي وجه
دخل معه عاصي و روز غرفة المكتب وةاغلقوا الباب خلفهم
وفي الخارج قالت هبه بغضب:
_ هي مين البنت السوقية دي يا خالتوا ، دي معندهاش ريحة الذوق و ازاي عاصي بيتكلم معاها عادي كده تطلع مين دي دي ماشفتش أ، ب ، اتيكيت في حياتها
ضحكت خالتها وقالت :
+ واحده فلاحه يا هبه منتظره منها هتكون عايشه ازاي يعني عامله ايه في نفسها فلاحه عايشه وسط البهايم وعايشه وسط الارض وسط التين هتكون لابسه لك منين يعني يا هبه ولا رايحه عندها عرض ازياء
قالت رنا بقرف من نظرت هبه الطبقية :
– تطلع صاحبه الهالوما دي كلها اللي احنا قاعدين فيها اللي مش عاجباكي دي يا هبه دي بتكون الدكتوره روز بنت عم رضوان صاحب المزرعه دي كلها اللي وهو اللي باع المزرعه لعاصي قبل ما يموت
قامت هبه واقفه وقالت بعدم تصديق:
= لا بتهزري يا رنا دي دكتوره استحاله طبعا يا بنتي انت مش شايفه شكلها عامل ازاي و مبهدله ازاي دكتوره ايدي اصلا
– يا بنتي بطلي سطحيه اللي انت فيها دي، انت هتفضلي لحد امتى تبصي للناس بمنظور اللي فوق ده منظور الطبقيه اللي انت عامله لنفسك ده شيلي البرواز اللي انت حاطه نفسك في وانزلي معانا علي أرض الواقع روز دكتوره بيطريه هي اللي عملت المزرعه دي كلها لوحدها هي اللي بتراعي كل الحـ.ـيو.انات اللي فيها بطولها ما حدش فينا يقدر اللي تعمله اللي بتعمله روز
= اه قولي كده بقى دكتوره حـ.ـيو.انات علشان كده شكلها عامل كده حقها بقى بصراحه طول النهار عايشه مع البقر والمعيز هنا
– بصراحه يا هبه انت الكلام معاكي خساره بجد والله العظيم خساره يعني الواحد مهما هيفهم فيك بقول لك دكتوره انت معاكي شهاده ايه يا هبه وصلتي لحد فين في التعليم عشان تفضلي تبصي للناس بالمنظور ده معلش فهميني كده
وفجأة أوقفا كلا من رنا وهبه عن الكلام والتفت نحو الصوت الصاعد من غرفه المكتب وفتح الباب بشـ.ـده و خرجت روز من المكتب تصيح وتحدث نفسها وخرجت من الفيلا وصفعت الباب وراءها بشـ.ـده
وخرج ورأها عاصي بنفس حاله الغضب وهو يوجه كلامة للمحامي
ده اسمة جنان اللي بيحصل ده جنان محدش هيوافق علي الكلام الفارغ ده
رفع المحامي حاجبية بقله حيلة وقال بهدوء و بنفس الابتسامه وكأنها مطبوعة فعلا :
-واللهي القرار معاكم وانا تحت امركم في اي حاجة هتخدوها
خرج المحامي من باب الفيلا وعيون عاصي متابعة خطواته و هو يظفر انفاس غيظ ممزوجة بغضب
اغلق عاصي الباب وراؤة والتفت ليجد عيون الكل متابعة خطواته
اقتربت أمه وعلي وجهها علامـ.ـا.ت استفهام حول ما حدث وقالت:
– خير يا عاصي روز طالعة من جوا وصوتها عالي وخرجت من غير حتي ما تسلم و نفس الكلام انت طالع مش طايق نفسك فيها ايه الوصيه وصلكم للحال اكيد مش اللي كنا متوقعينه لان روز كمان مش عجبها المكتوب في الوصية
وقفت هبه واقتربت منهم وقالت :
– انا مش فاهمة حاجة وصيه ايه و روز دي تطلع مين
أجابت رنا بتهكم:
– منا قلتلك روز بتكون مين بس نقول تاني
روز دي يا ستي صاحبه كل ده والدها قبل ما يموت كان عليه ديون كتير علشان ميسبهمش لروز باع المزرعة لعاصي بس شرط في العقد أن انتقال الملكية ميتنقلش لعاصي غير بموافقة علي شرط موجود في وصية هو كاتبها
قالت هبه متعجبة :
– وازاي عاصي يمضي علي الكلام الفارغ ده
اجاب عاصي وهو يجلس في ضيق:
– منا ما اختش بالي من الشرط ده يا هبه مضيت من غير ما بص علي كل شروط العقد
قالت الأم بغيظ:
– لا يا عاصي متنكرش ان رضوان خدعك و خلاك تمضي وانت مغمض
زفرت هبه انفاس ملل وقالت:
-يا جماعة مش ده موضعها مين خدع مين عاصي مضي وخلاصنا المهم هنا بقا ايه هو الشرط اللي محطوط في الوصيه خلاكم متعصبين كده ده الاهم
عمت حاله صمت واتجاهت كل النظرات نحو عاصي الذي وضع يده علي راسة و نظر نحو الأرض في شرود تام
قالت الأم:
– مش وقت سرحانك ده يا عاصي قولي رضوان عمل ايه علشان يحفظ حق بنته من الواضح أن اللي كتب حاجة مش متوقعة
ضحكت رنا وقالت بسخرية :
– ليكون عاوز يجوزكم تكون نكتة الموسم
استدارت لها الام وقالت بغضب:
– رنا يا تقولي كلام معقول يا اتفضلي علي فوق بلاش كلام عبـ.ـيـ.ـط مش ناقص كمان أن عاصي يتجوز من فلاحه
رفعت رنا عينيها مستعجبه وقالت :
– صحيح انا بهزر بس ليه يا ماما لأ ، و مالها روز انتي ليه ناسيتي أن حالنا كان أسؤ منها احنا كنا في الشارع مش لاقين حته تلمنا كان ممكن منكملش تعليم ولا عاصي يوصل لكل اللي احنا فيه ده مش لازم ننسا اصلنا
قالت الأم بنفس نبرة الغضب:
– وماله اصلنا يا رنا بصي انتي كلامك كله بيعصبني اسكتي لحد ما نعرف ايه الشرط اللي مخلي اخوكي عامل كده
ضحكت رنا منا قلتلك بس انتي اللي مش عاوزة تصدقي
قالت هبه بغيظ:
– ما تبطلي بقا يا رنا مش ناقصة هبله بذمتك دي واحده ممكن عاصي يبصلها مش شايفة لبسها ولا شكلها
رفعت رنا حاجبيها وقالت:
– وماله شكلها علي الاقل هي دكتورة الرك بقا علي معاه ثانوي منازل واخده بطلوع الروح
التفت هبه نحو خالتها وقالت:
– خالتوا عجبك اللي رنا بتقوله ده بجد بايخة قوي بتشبهني الفلاحة دي علي الأقل يا رنا انا معايا ثانوي الرك بقا علي بيتكسف يروح المدرسة و بيتخدها منازل علشان يا حـ.ـر.ام مش قادر
قالت رنا ضاحكة واخفت دمـ.ـو.عها :
– لا يا هوبا انا مشبهتكيش بيها انا بقول أنها احسن منك هي دكتورة وانتي ولا حاجة غير أن انا ما خترتش اكون علي الكرسي ده صحيح كنت بحول منازل بس في الاخر اتخرجت من كليه العلوم والحمد لله الدكاترة عطوني أمل أن ممكن امشي وانا عايشة علي الامل ده
قالت الأم وقد تملك الغضب منها أقصاه:
– ما خلاص خلصنا بقا يا رنا خلينا نشوف بقا اخوكي هيقول ايه كفايا محاضرات عنك و عن ازاي تقدري تمشي متفلقناش
قام عاصي واقفا واتجه نحو رنا وكأنه استشعر الجرح الذي امتلك قلبها وقال:
– طول عمرك يا مفعوصة بتلقتيها وهي طايرة
قالت متحمسة :
احلف بالله عليك هو كده صح
= هو كده يا مفعوصة انتي ما شوفتهاش طالعه من جوا والشياط بيطلع من دونها
غمزت بعينها وقالت:
– بس انا شايفاك هديت كده خير لتكون هتوافق علي الشرط
= انتي شايفة ايه يا مفعوصة
– شايفه أن البت ما تتسبش البت قمر .
قالت الأم غاضبه وبصوت حاد :
– باااااااااس منك ليها انا محتاجة افهم اللي بيحصل حد فيكم ينطق علشان كده كل حاجة دخلت علي بعض انا مش فاهمة
قال عاصي وهو يمسح على رأسه :
– في ايه في الكلام مش مفهوم يا امي رضوان لعبها صح باع لينا المزرعة ونفس الوقت ضمن حق بنته حط شرط علشان يكتمل البيع وتنتقل الملكية أن اتجوز روز و لو أردنا الانفصال مده لا تزيد عن سنتان مده عقد الجواز
قامت هبه منفعله:
– وانت موافق بالتخريف ده يا عاصي اكيد طبعا انت مش هتوافق
جلس عاصي وضع ساق فوق الآخر وقال بهدوء مسستفز:
– وانتي عندك حل تاني يا هبه لو عندك قولي
قالت الأم بغصب :
– ده كلام فارغ انا ما صبرتش كل ده و صممت أعلمك علشان تيجي حته فلاحة وتاخدك علي الجاهز الكلام ده لا يمكن يحصل لو انطبقت السما علي لارض
رفع عاصي حاجبية وقال:
– تمام اوي انا تحت امركم اللي شايف أن في حل تاني يقولي
ضحكت رنا وهي تنظر لأخيها وقالت:
– انا عن نفسي معنديش حل اللي انت شايفة صح اعمله
قالت الأم بنفس نبرة الغضب:
– بس انا مش مواقفة رجع ليها المزرعة و هي حره مع ديون ابوها ملناش علاقه بيها ويلا نمشي من هنا لكن جواز من الفلاحة دي استحاله فاهم استحاله
قال عاصي يتهكم:
– واسيب حلمي أن اخد المزرعة لاء طبعا انا مستحيل اعمل كده انا كبرت وانا بحلم امتلك المزرعة اللي كانت سبب في اننا نكون قي الشارع و لو علي الجواز هتجوز وهي اللي جابته لنفسها هيكون جحهمها مش جوزها انا هكون عملها في الدنيا وتبقي تفرجني هتهرب مني تروح فين بنت الأكابر واللي عمله فينا جدها زمان تستحمله هي بقا دلوقتي كل واحد يشيل واصمة عائلته انا مليش في
وعند روز حالها لم يكن بخير فكانت في قمة غضبها وهي غير مصدقة ما كتبه والدها في الوصيه ظلت تحدث نفسها عن السبب الذي جعل والدها يفعل ذلك قطع حبل افكارها صوت رنين هاتفها نظرت لهاوية المتصل كان المحامي
أجابت مسرعة بصوت غاضب :
+ الو استاذ فؤاد أنت كنت عارف باللي كان مكتوب في الوصية عارف بابا عمل كده ليه انا محتاجة تفسير أنا عاوزة افهم بلظبط ليه بابا عمل كده وايه إصراره الغريب أن اتجوز من الشخص ده بالذات
اجاب فؤاد بهدوء المعتادء:
– ممكن تهدي يا روز علشان اعرف اتكلم اديني فرصة اتكلم وافهمك
لو علي الوصية أيوا كنت عارف اللي فيها وتأكدي أن والدك عمل كل حاجة لمصلحتك
قطعت كلامة غاضبه :
+ وايه مصلحتي أن اتجوز واحد معرفهوش ولا يعرفني ولاء بيكرهني وبيكره عائلتي كلها واحد مغرور مش شايف غير نفسة
– انا عارف شعور عاصي من عيلتكم وهو ليه أسبابه بس اتاكدي ان رضوان عمل الصح عاصي اكتر حد ممكن يخالي باله عليكي حتي لو بيكرهك
+ وانا مطلبتش من حد ياخد باله مني انا كبرت كفايا انا دكتورة و اظن انا مش محتاجة لحد
– غلطانه يا ياروز انتي دلوقتي في أمس الحاجة لحد تحتمي ليه
+ احتمي من مين وليه يا استاذ فؤاد انا بجد مش فاهمة حاجة
– بصي يا روز انا ما كنتش عاوز أتكلم اتني استغربتي ازاي والدك خسر كل فلوسة كده مرة واحد و توصل أنه يبيع المزرعة اللي كانت اعز حاجة عنده احب اقولك أن أبوكي معلهوش ديون ولا حاجة وهو اتعمد يبع المزرعة علشان محدش ياخدها منك كان مجبر يعمل كده
+ معلش يا استاذ فؤاد انا مش فاهمة حاجة
– تمام علشان كده انا كلمتك بصي انا رتبت معاد مع عاصي انهاردة. بعد المغرب وهيجيبك معاه بعد ما تكونوا هديتم
أغلقت روز الهاتف وظل عقلها شارد في كلام المحامي ظلت تفكر ولكن لم تجد أي إجابة أو تفسير مقنع لنا فعله والدها اسحق له أن يربط مصيرها بشخص لم تعرفه من قبل بشخصية كل نظره منه تحمل لها كره شـ.ـديد
تخشي روز أن يكون والدها قد ظلمها بما فعل
وبعد المغرب سمعت روز صوت طرقات علي بابها وكانت متوقعة هاوية الطارق فتحت الباب وجدت عاصي يقف أمامها ووجه خالي من اي تعبير وقال بهدوء مبالغ :
-اظن المحامي كلمك و عرفتي أنه مستنيا سوا
هزت راسها. بالموفقة وخرجت أمامه جاءت ريح قوية اطارت شعرها للوراء فلامس وجه دون قصد
شعر بـ.ـارتعاشه في جسده لا يعلم مصدرها تجاهل هذا الشعور وركب سيارته وركبت بجواره وهي لم تتحدث بأي كلمة
طول الطريق التزموا الصمت ولكن عين عاصي كانت تختلس النظر لها ولاحظ ارتباكها وصلا إلى مكتب المحامي الذي قابلهم باستسامته المعتاده وقال بهدوء :
– تمام اتقضلوا اقعدوا واظن كل واحد فيكم هدا ونقدر نتكلم
قال عاصي بجدية تامة:
– ياريت تقصر في الكلام علشان انا معنديش وقت اضيعة في كلام ملهوش لازمة انا ميهمنيش الحاج رضوان مديون أو مش مديون انا كل اللي يهمني أنه باع المزرعة وانا اشتريت ووجود شرط ملهوش أي لازمة علشان استلم مزرعتي وانا جيت علشان اشوف حل الشرط المهبب ده
تجاهلت روز كلامه و اتجهت ببصرها نحو المحامي وقالت :
– تمام كده بابا معلهوش ديون طيب عندي سؤالين ومحتاجة منك اجابه
-ليه باع المزرعة؟؟ده اول سؤال
ا-لسؤال التاني طلما معلهوش ديون فين الفلوس؟ ليه طلما عندي الفلوس دي كلها اقعد في اوضة الخدم
قال المحامي بهدوء:
+ تمام كلامك جميل اجباته كلها عندي
اولا يا آنسة روز ابوكي باع المزرعة. بعد ما عرف أنه مريـ.ـض كانسر في مرحلة متأخرة و هو عارف ان اولاد عمامة طمعانين فيه من زمان عنيهم كانت علي المزرعة من بعد ما جدك اتـ.ـو.في وهما هيموتوا عليها بس جدك كتبها باسم والدك وهو كان قدهم وقدر يقف ليهم لكن والدك خاف عليكي منهم علشان كده بعها علشان كان متاكد انهم هايخدوها منك
قطع كلامه صوت عاصي هو يقول بحده:
– طيب وهو خاف عليها من اعمامها و باع المزرعة ايه لازمة الشرط المهبب ده اللي حطة ده جزاتي أن عاوز اعمل خير يبليني بجوازه زي دي
التفتت له روز و قالت بغضب:
يبليك انت عارف بتقول ايه انا بلوي انت اصلا تطول تتجوز من الدكتورة روز عمتا انا اللي ميشرفنيش أن اسمي يرتبط باسمك
ضحك المحامي باستفزاز وقال:
– اهداوا انتم الاتنين انا جي في الكلام
من سنه جه ابن عم الحاج رضوان الكبير وكان مصمم يجوز روز لابنه الكبير علشان المزرعة ولما الحاج رضوان رفض ابن عمه اتعصب وحلف لايا خد المزرعة بعد موت ابن عمه وهو صمم يجوزك روز علشان عارف انك انت اللي هتحميا لأنهم كانوا هيجوزوها غصب عنها
قال عاصي وهو ينظر لها يتوعد :
– واشمعنا انا اللي باع ليا المزرعة رغم أنه عارف اللي حصل زمان وعارف قد ايه أن انا بكره عائلتهم كلها
رفع فؤاد حاجبية:
– استاذ عاصي الحاج رضوان كان عارف هو بيعمل ايه كويس وعارف انت بتكون مين ومتأكد انك اكتر حد ممكن يحمي روز
قطعت روز كلامه وقالت بغضب :
– بابا فاكرني بنت صغيرة مش هعرف احمي نفسي جايبلي بودي جارد ما علينا انا عاوزة الفلوس الي تباعت بيها المزرعة خليني امشي من هنا خالص واظن ده كان رايك من الاول يا استاذ فؤاد
قال فؤاد بتهكم ؛
-انا بس كنت بشوف قوتك ورغبتك في تمسكك بالمكان عاوزة تفضلي هنا ولا هتستفري لكن للاسف يا روز انتي معندكيش رفاهية الاختيار والدك حسم الأمر
قامت روز من مكانها وقالت مستفهمة:
– اللي هو ازاي يعني ازاي معنديش رفاهية الاختيار
قال فؤاد:
.- من غير عصبية الحاج رضوان حطلك الفلوس وديعة في البنك متقدريش تصريفها قبل سنة وبعقد جوازك من عاصي
هبدت روز بعصبية علي المكتب حتي انجرحت يدها وقالت:
– استحاله بابا يعمل فيا كده انا مش عاوزة اتجوز الكائن ده هيطلع كل عقده فيا انا عاوزة فلوسي
قال فؤاد موجه كلامة لكلاهما:
+ انتم دلوقتي ما قدمكوش حل غير الجواز انتي علشان تقدري تاخدي فلوسك وانت علشان تنقل مليكة المزرعة القرار معاكم وانا مستني
نظر كل منها للاخر قال عاصي للمحامي وهو يستعد للذهاب :
تمام امشي في إجراءات الزواج وحدد اليوم وبلغني انا عن نفسي معنديش مانع ووجه نظرة ليها وقال:
اهلا بيكي في جحيم العاصي
ابتلعت روز ريقها بصوت مسموع وقالت وقد بدأ الخوف يمتلكها :
– لاء اللي هو ازاي انا مش عاوزة اتجوز انتم بتهزروا مش هتجوز لو انطبقت السما علي الارض
قال المحامي وكأنه لم يستمع لكلام روز:
تمام استاذ عاصي يومين كده واكون جهزت كل حاجة وان شاء الله هسلمك مع القسيمة عقد نقل مليكة المزرعة
ذهبت روز بصحبة عاصي الي المزرعة وكأنها تمثال بدون روح ولكنها انصدمت فور وصولها المزرعة و نظرت لعاصي بتعجبت
لقد وجدت حشـ.ـد كبير من رجال يرتدون زي الصعيد يقفون أمام بوابة المزرعة ارتجفت روز وشعر عاصي بقوة. ارتجافها
التفت لها وقال :
+ شكل الحرب بدأت متنزليش من العربية لحد منشوف عاوزين اية
نزل من السيارة و علي وجه علامـ.ـا.ت الغضب وقال بأسلوب تحذير:
– اهلا وسهلا خير في اي خدمة أقدر أقدمها لكم
قال كبيرهم :
– وه وتطلع مين انت عاد
قال عاصي بهدوء مصتنع:
– انا اللي بسال حضرتك السؤال ده حضرتك تطلع مين
اجاب بحده:
-انا صاحب المزرعة دي كلها
نزلت روز من السيارة فور سمعها كلامة وقالت بغضب:
-مزرعة مين اللي انت صاحبها وتطلع مين انت من اصله
قال الرجل الصعيدي:
– وه وه شكلك انتي بنت رضوان ولد اخوي صوح
= اه انا روز انت بقا مين
– انا حمدان ود عم ابوكي لازم و حماكي كمان انتي بقا عروسة ولدي شعبان وأشار اتجاه شعبان الذي بدورة فرو وقعة علي روز وهو فاتح فاه
جذب عاصي روز من يدها ورجعها للخلف ووقف في مقدمه وقال:
– ايه موضوع أن المزرعة بتاعك افهم بس
قال حمدان:
– رضوان ولد عمي مخلفش اولاد خلفته بنات وهي حته بنت واحده وانا هجوزها لولدي بيقي خلاص دي مزرعتي عاد البنات حدانه ملهاش ورث من اصله
ضحك عاصي وقال:
-وهو الحاج رضوان مبلغكش أنه باع المزرعة قبل ما يموت بشهر علشان يسدد ديونه
قال حمدان بزعر:
– كيف منا مش فاهم كيف رضوان يبيع المزرعة وباعها لمين
وانت تطلع مين وبنت واد عمي بتعمل في عربيتك ايه في وقت متأخر أكده
قال عاصي متجاهلا كلامة :
– الحاج رضوان بعها ليا بس لو حضرتك عاوزها تمام معنديش مشكلة سدد ديون الحاج رضوان وخد المزرعة معنديش اي مانع
رفع حمدان حاجبة وقال :
– وتطلع كام ديون ود عمي واصلا من امتي وهو عليه ديون انا اعرف انه كان ميسور الحال و المزرعة دي ورثها من أبوه وأجداده ازي يبعها لاء الحكايه فيها إنه ونصبايه انا مش متحرك من هنا غير لما اشوف عقود البيع انا اصلا مش مصدق ان رضوان يكون عليه ديون من اصله اكيد دي لعبه
قالت روز بغضب :
-تعرف ايه انت عن ابويا تعرف أنه جاله سرطان تعرف علاجة كان بيتكلف كام في الشهر بابا أجبر علي بيع المزرعة علشان يسدد ديون العلاج
مش من حقك تشوف اي عقود كنتم فين انتم من زمان ولا افتكرت أن ليك قرايب بعد ابويا ما مـ.ـا.ت علشان الورث انت حيله ابن عم ابويا
قال حمدان بغضب:
لا يا بنت الغالي انا مش مسافر الصعيد غير لما اشوف عقود البيع بنفسي وكلامك ده كلاته ملهوش عازة
قال عاصي بفراغ صبر:
-العقود عند المحامي هنجبهالك منين دولوقتي
= لاء منا مش مستعجل كده كده انا هنا بحضر لفرح ولدي شعبان علي بنت الغالي
قالت روز وقد تملك الغضب أقصاه:
-فرح مين علي مين
قال حمدان :
– فرحك علي ولدي شعبان زينة شباب الصعيد
اقترب منها عاصي وقال بصوت منخفض:
– يا تعيشي في جحيم العاصي يا عندي استعداد اخلع واسيبك تتجوزي زينة الشباب
قالت وهي تجز علي أسنانها بغيظ:
+ لاء وعلي ايه جواز بجواز بلاها زينه الشباب خلينا في جحيم العاصي هي موتا ولا اكتر
قال عاصي وهو يكتم الضحك:
– اهلا بيكي في جحيمك
ثم التفت اللي حمدان وقال:
-للاسف يا عمده حتي دي مـ.ـا.تنفعش علشان انا كتبت كتابتي علي روز قبل وفاة والدها و فرحنا كمان يومين وطبعا حضرتك اول المعزومين علي الفرح أنت بردو في مقام والدها مش العم والد برضوا و سحب روز من يدها وتركهم ورحل
دخل عاصي مع روز من باب الفيلا جذبت روز يدها من عاصي وقالت:
– انت ازي تسمح لنفسك تقولهم ان احنا كتبنا الكتاب
نظر لها عاصي وقال:
– خيرا تعمل أنا غلطان كنت سبتك ليهم وكنتي اتجوزتي العريس الي شكلة بيتعامل معامله الاطفال ده انا غلطان انا هطلع انادي ابن عم ابوكي واسلمك ليه
قالت روز وهي تنظر له بتحدي:
+ عادي خالص وايه المشكله ما أنا كمان لو اتجوزت الكائن ده انت مش هتاخد المزرعة عادي خالص اوعا تكون فاكر نفسك بتعمل فيا جميلة ولا حاجة مصلحتك معايا زي ما مصلحتي معاك
رفع عاصي اكتافة وقال :
– حلو اوي كده تمام كويس اننا احنا الاتنين متفقين أن جوزنا من بعض مصلحة وأننا لازم نتجوز علشان نخلص من بعض خلصنا من بعض هو الجواز وانا عاوز اخلص منك في أقرب فرصة ممكنه
+ اكيد انت بتحلم علشان الوصيه متحدد فيها المده انا مش هقدر افك الوديعة قبل سنتين
– والله دي مشكلتك أنتي انا مشكلتي تتحل مع كتب الكتاب المحامي قالي تكتب الكتاب هسلمك نقل الملكية ونخلص من الشبكة الزفت دي
كل ذلك ولم ينتبهوا أن الجميع يجلس ويستمع لحوارهم فاقوا علي صوت والدت عاصي وهي تصيح بصوت مسموع:
– باااااس هو مين اللي هيتجوز مين حد فيكم يفهمني اللي بيحصل هنا
انتبه عاصي وإدار وجه اتجاه والدته وقال:
+ خير يا امي في ايه صوتك عالي ليه
قالت الأم بغضب:
– صوتي بردو انا اللي عالي ولا حضرتكم اللي مش عملين حساب لحد كبير هنا انا عاوزة اعرف ايه اللي بيحصل
= ولا حاجة خالص انا فرحي بعد بكرة وده قرار
– اللي هو ازاي يا عاصي انت ازاي تنزل نفسك للمستوي ده
انت عاصي أكبر مستثمر في مصر وبتعرف ناس كتير من الطبقة الراقية هتجوز فلاحة شغاله في مزرعة. طيب هتقدمها للناس ازاي هتقولهم مين دي.
تملك روز الغضب أقصاه وقالت وهي تحاول أن تتحكم في أعصابها:
– حضرتك الفلاحة اللي مش عاجباكي بتكون دكتورة و بتحضر كمان دارسات عليا في نوع نادر من الاوبئة الخاصة بالحـ.ـيو.انات غير أن انا مش دايبة في ابن ساعتك لكن الظروف حكمت علينا احنا الاتنين بلجوازة دي فا حضرتك مجبرة تتقبلي الوضع زي ما احنا كمان مجبرين تتقبله و مجبرة كمان تحترميني الفترة اللي هكون فيها مرات ابنك علي ورق علشان الحياة تمشي
قامت الام من مكانها وقالت بتعجب؛
= يا سلام انا محدش يجبرني علي حاجة انا مش عاوزها انا مش مجبرة اعاملك كويس انا اعملك بالطريقة اللي تعجبني
– تمام قوي حضرتك انا كمان زي ما هتعمليني هاعملك وتأكدي أن الشعور هيكون متبادل
اقترب منها عاصي وضغط علي يدها بشـ.ـده وقال بغضب:
+ لاء عندك امي تتعاملي معاها باحترام اياكي اسمع انك كلمتيها بأسلوب مش كويس
نفرت يده وقالت بغضب:
– واللهي الكلام ده تقوله لوالدتك مش ليا طول ما هي بتحترمني احترامي وتقديري ليها واجب عليا غير كده انت مش بسكت لاي حد يدوس ليا علي طرف انا مش اقل من اي حد هنا وكرمتي فوق أي شيء
قالت هبه بعجرفه:
– يع يا عاصي انت بتكلم جد انت هتجوز من الشخصية دي لاء طبعا انا اكيد بحلم تسبني انا علشان الشيء ده دي فلاحة لا بتعرف تلبس ولا بتعرف تتكلم
قالت روز وكأنها تراها لاول مره:
مين السكر دي ها ثم اقتربت منها وقالت وهي تجز على أسنانها
– بقولك ايه يا ملزقة انتي تحطي لسانك في بوقك وخالي الايام الهباب دي تعدي علي خير علشان انا شياطين الانس والجن بيرقصوا قدامي فاتلمي وخلي اليوم ده يعدي علي خير
ثم تركته وفتحت الباب لتخرج ولكنها اتفجاءت بوجود حمدان أمام الباب تقهقرت للخلف ونظرت لعاصي
الذي اقترب منها ووجه كلامة لحمدان وقال :
– خير يا عمده انت لسة مروحتش قلتلك الفرح كمان يومين
= لع مروحتش اصل بصراحة حدوته الجواز وبيع المزرعة دي مش لده عليا انا عاوز اشوف القسيمة دلوق يا اما بنت ود عمي تيجي معايا علي الصعيد حالا بلا مسخره وقلت حيا عاد
بدات علامـ.ـا.ت الغضب على وجه عاصي واحمر وجه ؛
– بقولك مراتي هي مين اللي تروح معاك الصعيد
= وانا بقولك من حقي اشوف قسيمة الجواز
خرجت والده عاصي. علي صوت حمدان وقفت بحده وقالت
+ خير يا عمده صوت عالي هنا ليه
نظر لها حمدان وقال وهو يدقق النظر :
= خير يا حاجة بس اكيد حضرتك بتفهمي في الأصول ينفع بنته تقعد لحالها اهنه انا بس رايد اطمن عليها
+ ومين قال إنها لوحدها هي في بيت جوزها
= بس لسة الفرح متعملش عاد ينفع كيف
+ متهيقلي انك عارف ان الحاج رضوان لسة متـ.ـو.في من وقت قريب فا احنا مش هينفع نعمل فرح كبير كل اللي هنعملوا حفله صغيرة هنا في الفيلا علشان الاشهار بس وياريت حضرتك تبقي تتفضل لكن دلوقتي الوقت اتاخر اتفضل حضرتك واشوفك بعد يومين في الفرح ثم أغلقت الباب في وجه
والتفت الي روز وقالت:
– انتي مش هينفع تخرجي من باب الفيلا انهاردة اتفضلي نامي مع رنا الليله دي
قالت روز معترضة:
+ لاء مش هينفع انا هصبر لحد ما يمشي و اروح ابات في الاوضة بتاعي
قال عاصي:
= هو مش هيمشي هو اصلا شاكك في كل كلامنا مش هيمشي غير لما يتأكد أن المزرعة فعلا انباعت ياريت
روحي انتي تامي وانا هكلمك المحامي يسرع الإجراءات و بحضر لكتب الكتاب بكره بلاش كلام كتير واتفضلي مع رنا
قطعت رنا كلامهم بمرحها المعتاد وقالت:
– ياه انا فرحانه قوي انك هتباتي معايا يا روز طول عمري كان نفسي يكون ليا اخت ونفضل نحكي لحد الصبح
ابتسمت لها روز ابتسامة باهتة فاهي تشعر بالغربه في بيتها وكأنها لم تكن تعيش سنوات عمرها بأكملها
دخلت روز بصحبه رنا الغرفة نظرت روز حولها كل شيء كما تركته
قالت رنا وكأنها قرأت عيون روز ولاحظت الدمـ.ـو.ع العالقة في عينيها:
– هي دي كان اوضتك صح توقعت كده من كتر ما هي جميلة
هزت روز راسها وسقط الدمـ.ـو.ع رغما عنها وقالت :
– اه يا رنا وكنت بحبها اوي وانا اللي ملونه الحيطان بنفسي ومختاره الديكور وكل حاجة فيها
بس ت عـ.ـر.في انتي كمان هتحبيها زي ما انا حبتها انا حاسة أن زوقنا واحد تقريبا
ضحكت رنا وقالت :
+ انا كمان حاسة اننا هتكون اصدقاء مقربين
– لا قولي اخوات بس انا ممكن أسأل سؤال من غير ما اجرحك
+ انتي قولتي اننا بقينا اخوات فا من حقك اي سؤال طبعا
– هو. انتي يعني ما فكرتيش تتعالجي يمكن ربنا يسر الحال وتقومي من علي الكرسي ده
ضحكت رنا وقالت بصوت مهموم :
+ بصراحة أنا اتعودت عليه وبقينا جزء من بعض عاصي حاول معايا كتير بس انا اللي رافضة العلاج
– ليه يا رنا حاولي ساعدي نفسك
+ خايفة يا روز خايفة من خيبة الامل ،خايفة ادي نفسي أمل أن هقدر امشي تاني وميحصلش فبحاول اقنع نفسي أن خلاص دي حياتي وده مستقبلي اللي جاي
– لاء انتي غلطانه يا رنا طول ما فينا نفس في امل ولو حتي ضعيف اوعي تيأسي من رحمة ربنا
+ ونعمة بالله ت عـ.ـر.في يا روز أن الدكاترة قالوا إن مرضي ده نفسي مش عضوي
ابتسمت روز وقالت :
– بجد دي حاجة حلوة قوى وانا وعد مني مش هسيبك غير لما تكوني بتجري مش بتمشي ويلا ننام علشان فصلت اليوم كان طويل قوي وبكرة لسة عندي لقاح لكل الحـ.ـيو.انان
واعلمي حسابك انتي هتكوني المساعده بتاعتي يعني من بكرة نازله معايا الشغل
رنا بفرح وهي غير مصدقة:
+ بجد يا روز بتكلمي جد يعني انا هعمل حاجة غير قاعدة الكرسي دي
– اه طبعا واعملي حسابك انا في شغل معنديش محسوبيات الشغل شغل مافيش تعب يلا نامي بقا
كل ذلك وعاصي يقف في بلكونه غرفته يستمع لحديثهم ويبتسم علي الروح التي اعطتها روز لرنا وكأنها اهدت الحياه لها من جديد
لم تستطيع روز النوم من كثرة التفكير ظلت مستيقظة تفكر فيما تخفي لها الايام شعرت بلجوع الشـ.ـديد تذكرت انها لما تأكل طوال النهار خرجت من غرفتها متناسية أنه لم يعد منزلها ونزلت اللي المطبخ لتجد شيء تتناوله فتحت الثلاجة لتبحث عن أي طعام وكان عاصي يراقبها من بعيد وهو يبتسم علي عفويتها وطريقتها وكأنها طفله صغيرة ولكن وقف عنـ.ـد.ما لمح هبه تدخل المطبخ هي الأخري
اصتدمت هبه ب روز وقالت لها بعجرفه:
– انتي ايه اللي منزلك هنا متهيقلي الضيافة ليها حدود حضرتك ضيفة يبقي تلتزمي بأصول الضيافة ما تتمشيش كده علي كيفك وتفتحي وتقفلي في التلاجات لو احتاجتي حاجة اصبري لما صحاب البيت يكونوا موجودين يجبولك اللي محتجاه لكن تخشي تفتحي كده اظن عيب ولا اهلك معرفتش يعلموكي اصول الضيافة تكون ازاي
أغمضت روز عينيها بشـ.ـده وتذكرت أنه لم يزل بيتها و أنها فعلا هنا ضيفه
فتحت عينهيا وحبست دمـ.ـو.عها وقالت معتذرة :
اسفة انا بس كنت عاوزة اشرب بعتذر
و تركتها وغادرة الفيلا بأكملها وهي تجري باسرع ما لديها علي غرفتها في اخر حديقة الفيلا ولم تنتبه أن الجو بـ.ـارد جدا والمطر شـ.ـديد في الخارج ظلت تجري اللي أن وصلت غرفتها ودخلت وانهارت في البكاء
دخل عاصي المطبخ ينظر اللي هبه باحتقار ثم قال لها:
– انتي اي منزلك المطبخ يا هبه اظن انتي هنا ضيفه ياريت متتعديش حدود الضيافة
قالت له هبه بمسكنه :
– انا بردو ضيفه يا عاصي انا هوبا حبيبتك وخالتوا قالتلي ان انا هكون ست البيت هنا بعد ما انا وانت نتجوز
=يابت انتي هبله انا فرحي بعد بكرة علي روز فوقي بقا
– اه منا عارفة أنه جواز علي ورق بس لحد يعني ما تاخد المزرعة علشان الشرط اللي حطة ابوها يعني جواز كده وكده يعني
ضحك عاصي وتركها وخرج يبحث عن روز وصل علي باب غرفتها و سمع صوت بكائها من خلف الباب وشعر وكأن قلبه يتمزق عليها استغرب من الشعور الذي يتملكة حاول طرد هذا الشعور ولكن لم يستطيع السيطرة علي شعورة لقد دقه قلبه لاول مرة طرق الباب بدون أن يفكر
فتحت روز وهي تمسح دمـ.ـو.عها بظهر يدها
وقفت أمامه وقالت مستفهمة:
– خير يا بشمهندس اي خدمة اظن ان الفجر قرب يأذن يعني ده مش معاد للزيارة
ارتبك عاصي أمامها وقال:
+ هو مش المفروض يا دكتورة انتي دلوقتي نايمة مع رنا ايه اللي جابك هنا
– متهيقلي يا بشمهندس انا حرة اكون في المكان اللي انا عاوزه
هرش عاصي رأسة وقال:
+ هو من جه انتي حره فا انتي لحد دلوقتي حره صحيح الكتاب لسة ما اتكبتش
قطعت كلامة وقالت باستهزاء:
-هو سقف طموحاتك عالي بقا هو خيالك صورلك انك لما تكتب الكتاب هتتحكم فيا ومش هكون حرا عندك احلام يقظة والله يا بشمهندس
+ ما علينا مش قضيتنا دي اتفضلي معايا علي الفيلا بلاش نسيب اي حاجة للظروف ممكن تلاقي حمدان قدامك في اي وقت
– ما فتكرش زمانه روح بعد كلام مامتك معاه غير أن انهار خلاص قرب يطلع وانا عندي شغل كتير
والا اقولك استناني برا هغير واجي معاك علشان كنت مواعده رنا هتيجي معايا
+وانتي فاكرة رانا هتصحي بدري وتنزل معاكي ما فتكرش بس حاولي يمكن تكون طريقة تكفري بيها عن ذنوب جدك معانا علي العموم في انتظارك متتاخرش عليا
نظرت له روز بغيظ من طريقته المستفزة وأغلقت الباب
بدلت ملابسها و خرجت معه دخلا سويا الفيلا و كانت هبه أيقظت خالتها دخلت روز بصحبة عاصي ليجد والدته تجلس في البهو وهي ترفع حاجبها وهي
تنظر لهما بغضب شـ.ـديد قامت واقفة وقالت بصوت حاد :
– خير يا عاصي كنت فين وش الصبح كده
التفت لها عاصي باستغراب وقال:
+ هكون فين في وقت زي ده كنت بجيب روز علي هنا علشان لو حمدان رجع مينفعش يلاقيها نايمة هناك هيشك في كل كلامنا وانا مش عاوز اي تصرف ملهوش لازمة لحد ما يكون معايا قسيمة الجواز علشان تقل الملكية
رفعت الام حاجبها مرة أخرى وقالت:
-وهي جناب البرنسيسة ايه اللي خرجها برا في وقت زي ده ولا عشان تجرجرك وراها و تحس انها ليها قيمة
جزت روز علي أسنانها من الغيظ وقالت :
– انا طلعة اصلي الفجر واصحي رنا علشان عندي شغل كتير
قالت هبه بعجرفه؛
+ وتصحي رنا ليه رنا مالها هي و مال شغلك مع البهايم
تجاهلت روز كلامها وكأنه شيء نكره ثم التفت اللي عاصي وقالت له:
+ انا هخلص شغل علي المغرب يناسبك المعاد ده
هز عاصي راسه موافق ولم يتفوه بكلمة
قالت الأم وهي تجلس :
+ وعلي فين العزم أن شاء الله ولا مينفعش نعرف
قال عاصي بنفاذ صبر:
+ ريحين للمحامي علشان كتب الكتاب علشان احنا قلنا لحمدان أن مكتوب كتبنا. وانا مش عاوز مشاكل معاه علشان يا امي مليكة المزرعة مربوط بلقسيمة في حاجة كمان ولا اروح اشوف شغلي
قالت الأم مستعحبة من طريقته.كلامة
خير يا عاصي في طرفتك لهجة مش عجبتني لتكون حنيت للبت الفلاحة دي
ضحك عاصي وقال
احن لمين يا امي انا لما صدقت أن القدر جبها لحد عندي و هنتقم براحتي فيها
نظرت هبه لخالتها ابتسموا ابتسامة انتصار
دخلت روز وجدت رنا مستيقظة ومبدله ملابسها ابتسمت لها روز وقالت:
– انا قلت هتنامي ومش هتقدري تصحي بدري
= لاء خالص انا وعدتك يلا بينا أنا متحمسة جدا
خرجت روز بصحبة رنا اللي العمل وكانت رنا مستمتعة جدا باليوم وقد غير من نفسيتها جدا تحت أنظار عاصي المراقبه لهم
دخلت رنا مع روز غرفتها التي في اخر حديقة الفيلا والتفت حولها وقالت بمرح
صحيح يا روز الاوضة دي مش بنفس جمال اوضتك اللي في الفيلا بس تحسي بدفا غريب فيها
ضحكت روز ضحكة باهته وقالت:
المزرعة كلها يا رنا انا اللي عملتها جدي سابها لبابا وبابا كان مهتم بلبزنس كان رجل اعمال ملهوش في زرع و لا في حـ.ـيو.انات انا استلمت منه المزرعة خرابه و انا اللي بنيت كل حاجة فيها بنفسي سهرت كتير وتعب قوي علشان اخليها كده علشان كده انصدمت جـ.ـا.مد لما عرفت أن بابا باع المزرعة هو عارف شـ.ـدة تعلقي بيها ازاي حته مني يا رنا بس سيبك مني انا ويلا
نظرت ليها رنا نظرة استفهام وسألتها يلا ايه؟
ضحكت روز وقالت يلا قومي علشان من هنا ورايح هتيجي هنا كل يوم ساعة تعملي فيها علاج طبيعي يلا بقا الوقت بيضيع و انا عندي معاد مع هولاكوا علي المغرب مش عاوزة اتاخر عليه احسن يقلب تنين
ضحكت رنا وقالت
اظن هولاكوا ده عاصي صح
هزت روز راسها وقالت
رنا بعد اذنك اللي بيحصل هنا مش عاوزة حد يعرف عنه حاجة خالص لحد ما الكل يتفاجيء انك بتمشي وخصوصا الصفرا بنت خالتك
ابتسمت رنا وحاولت روز معاها واستجابت رنا ليها انتهوا من الجلسة وبدلت روز ملابسها وذهبت بصحبة رنا علي الفيلا دخلت رنا وهي في قمة سعادتها
وجدت الجميع يستعد للغداء و السفرة جاهزة
قالت هبه وهي تتفحص روز وطريقة لبسها فكانت تردي ثياب ماركة علي غير المعتاد:
+خير يا رنا طول النهار فينك مختفية كأنك مش عاوزة تقعدي معايا و لما صدقتي هـ.ـر.بتي ايه في ايه وخصوصا انك يعني محتاجة الراحة علشان حالتك دي
ابتسمت رنا قالت وقالت بهدوء
وليه مش هقعد معاكي انا بس كنت مع روز كان عندها شغل كتير وكنت يساعدها
ضحكت هبه بحقد وقالت :
هو انتي ت عـ.ـر.في تساعدي نفسك لما تسعديها بطلي هبل مساعدة ايه بالكرسي بتاعك ده اخرك تهشي الدبان ده لو عرفتي كمان تعملي كده قال مساعدة قال بذمتك مصدقة نقسك اطلعي بقا من وهم انك تقدري تعملي حاجة انتي خلاص هتعيش وتموتي كده لازم ما ترضي بالأمر الواقع ومتعيش نفسك الوهم
وقت روز أمام هبه وقالت بغضب:
– الاعاقه بتكون في العقول يا آنسة هبه مش البدن وللاسف إعاقة العقول ملهاش علاج
ثم ابتسمت اللي رنا ومالت عليها وغمزت لها وقالت :
ولا كانك سمعني حاجة دي حد معاق عيانه في مخها وفكرها والفل بياكل فيها اوعي تخليها تأثر فيكي بكلامها الماسخ شبها ا عـ.ـر.في كويس أن طول ما فينا نفس في امل و اراده طول ما في نفس في حياه
قالت رنا ضاحكة
انا عملت كده فعلا كان الأول كلامها بيوجـ.ـعني لكن بعد كلامك معايا و الاراده الي عندك والطاقة اللي عطتهالي كلامه عبـ.ـاره عن هوا ولا بيأثر فيا علي رايك يا روز دي واحده عيانه بفكرها وليس علي مريـ.ـض حرج
لاحظت هبه الارتباط اللي بين روز و رنا وان كلامها لم يؤثر علي رنا كا لمعتاد
نتهد عاصي وقال وهو ينظر ل هبه بغض وكان كلام روز قد اوقف مما كان ناوي يفعله عاصي مع هبه
وقال بغضب :
اظن كفايا كلام ويلا السفره جاهزة انا جعت و لا هنقضيها كلام يا هبه
قالت هبه بتهكم
اصبر يا عاصي لما الضيفه اللي عندنا تمشي ميصحش كده ولو أن المفروض هي عارفه أن دي ساعة غدا ما ينفعش حد يزور حد الوقت ده دي حاجة أظن مش محتاجة علام بقا
احمر وجه روز من كثرة الخجل للمرة التانية تشعرها هبه أنها ضيفة وليست مرغوب بها
قالت وهي تحاول من خفه إحراجها
انا في انتظارك يا بشمهندس في الجنينه برا لما تخلص اكل علي مهلك
قالت رنا
في ايه ياروز انتي ما اكلتيش حاجة خالص النهاردة شربتي قهوة و بس اقعدي كلي معانا و انا شوفت البيت عندك، لاعندك تلاجة ولا اكل شكلك كده بقالك كام يوم من غير اكل وده ميصحش الاكل انحط عيب قوي لما تخرجي من غير ما تاكلي
رفعت هبه حاجبها وقالت :
ااه علشان كده كنتي بتتسحبي بليل وفاتحة التلاجة يا حـ.ـر.ام انا لو كنت أعرف كنت طلعتلك حته جبنه ولا اي حاجه تكليها عمتا استني برا واول ما نخلص أكل هاخلي الداده تلف الباقي و تودهولك علي الاوضة بتاعتك
انجرحت مشاعر روز لدرجة أنها لم تستطيع السيطرة على دمـ.ـو.عها فالعزيز عنـ.ـد.ما يهان تجرح كرامته بشـ.ـده
قالت مدبرة المنزل دون إذن وكأنها استنفذت اخر ذىة صبر لديها :
بواقي اكل ايه اللي هديها للدكتورة , ده خير الدكتوره مغرقنا كلنا مش الدكتورة روز اللي تاكل بواقي الناس
قالت الأم بغضب:
خلاص فضنها وانتي متكلميش من غير إذن ويلا علي الاكل ثم التفت اللي روز
وانتي اتفضلي استني عاصي برا هيخلص ويطلع معلش معملناش حساب أن ضيف هياكل معانا المرة الجاية ابقي سيبي خبر للداده علشان تعمل حسابك
شعرت روز بصفعة أخري علي وجهها وتركتهم دون اي كلمة وخرجت تجري مسرعة للخارج
ضحكت هبه بحقد وقالت:
انا هموت من الجوع يا خالتوا الله علي الاكل وجماله
نظرت رنا ليها باستحقار و قالت للداده
من فضلك ممكن تدخليني الاوضة بتاعتي
قالت الأم :
ايه يا رنا مش هاتكلي
أجابت رنا دون أن تلتفت لهم
لاء الف هنا وشفا علي هبه
قام عاصي أيضا وقال
انا قايم علشان متاخرش معنا معاد مع المحامي ثم وجه كلامة لرنا وقال
رورو تحبي تيجي معانا تحضري كتب الكتاب
التفت له رنا وقالت
بجد يا عاصي هو ينفع
هز عاصي راسة وقال :
ينفع يا قلب اخوكي ثانية تكوني جاهزة ثم التفت اللي الداده سعديها من فضلك
قامت هبه واقفه وقالت:
ليه مقولتليش اجي معاكم
معلش يا هبه معملناش حساب الضيوف ابقي قولنا المرة الجاية علشان نعمل حسابك
خرجت رنا و جذب عاصي الكرسي المتحرك و خرجوا دون أن ينظروا لأحد
استغربت روز من خرجهم السريع وقالت
لحقتم تاكلوا بالسرعة دي
قالت رنا
لا اصل انا مش بحب الاكل اللي المعمول عاصي قالي تعالي ناكل برا وانا لما صدقت اهرب من هبه
فهم عاصي أخته زابتيم علي ذكائها وقال :
ست البنات بقا تحب تاكل ايه
قالت رنا ضاحكة
انا بصراحة مبعرفش الاماكن هنا اكيد روز تعرف اكتر مننا
قالت روز مبتسمة
طيب انتي تحبي تأكلي ايه علشان احدد المكان
قالت رنا
اممممم بيتزا ناكل بيتزا
قالت روز تمام انا همشي بعربيتي وانتم
قطع كلامها عاصي وقال بحده
لا هتركبي معانا يلا
ركبت روز بجوار عاصي وركبيت رنا في الخلف تحت أنظار هبه الحاقدة
وصول لمطعم البيتزا وقالت روز يلا انا هستناكم هنا لحد ما تخلصوا
قالت رنا متصنعة الزعل
هو ينفع تسبيني لوحدي انا لما صدقت خرجت يا روز انا محبوسة وده اول افراج ليا
ضحكت روز علي طريقتها الطفوليه
حاول عاصي يحمل رنا لينقلها علي الكرسي
ولكن أوقفته روز وقالت لو سمحت يا عاصي من فضلك ارتجف عاصي وهذه اول مرة تقول اسمة روز فكل مرة تنادية بالبشمندس هذه اول مرة تقول اسمة
التفت ليها وقال
خير في ايه
جذبت روز الكرسي وقربته من باب السيارة وقالت لرنا يلا
قالت رنا روز مش هقدر
قالت روز بإصرار يلا يا رنا انتي قدها وحده وحده اخلصي
وفعلا تحملت رنا علي نفسها وبشـ.ـده سحب ساقيها وبدأت تنزلهم من سيارة نزلت اول ساق وبدأت روز تساعدها في نزول الآخري وقف عاصي من هول المفاجأة
ساعدت روز رنا في الوقف انتبه عاصي وقرب الكرسي منهم وهو مازل في حاله صدمة وعيونه ممتلئلة بالدمـ.ـو.ع جلست رنا واحتضن أخته بشـ.ـده وانسابت دمـ.ـو.عة
التفت اللي روز وقال
انتي عملتي ايه يا روز بجد عملتي ايه انتي غيرتي حياة رنا كلها
قالت رنا
ولسة يا عاصي بس علشان خاطري مش عاوزة حد يعرف بالي حصل وخصوصا الصفرا بنت خالتك اظن فاهمني
فاهمك طبعا يا قلب اخوكي
دخلوا الي المطبخ طلبت رنا البيتزا المفضله لها وجاء الدور علي روز اعتذرت وقالت إنها لم ترغب في الطعام
ولكن أصر عاصي وطلب لها مثلما طلب لنفسة كانت روز جائعة حقا اكلت بجوع شـ.ـديد نظر لها عاصي وابتسم فهو يعلم أنها جائعة حقا
انتهوا من الطعام ذهبوا جميعا اللي المحامي الذي احضر المأذون وتم عقد القران وأصبحت روز زوجه له
طول الطريق عودتهم وروز ملتزمة الصمت هي وعاصي
ظل عاصي يسترجع كلام المحامي أنه لازم يعيش مع روز سنه كاملة و لا يحق له أن يمنعها من ممارسة عملها كطبيت داخل المزرعة الا إذا هي أرادت ذلك
قال عاصي بغضب :
+ انا مش فاهم الحاج رضوان بيعمل كده ليه وعلشان ايه ، منا ممكن احميكي من غير جواز، ليه يجبرني اعيش مع حد انا مش بحبه و مش بعرفه،
ليه انا اكون مجبور علي الجواز منك
قالت روز والخجل بتملكها واحساسها أنها مفروضة عليه بيجرح كرامتها
– متقلقش يا بشمهندس الوضع هيفضل زي ما هو انا هنام في الاوضة اللي في الجنينة زي ما احنا كل الكلام مجرد حبر على ورق سنة وهتعدي وكل واحد حر في تصرفاته
قال عاصي وقد تملك منه الغضب :
– انا اصلا مش مستني رايك علشان اعمل كده هو ده اللي هيحصل انا اصلا ليا حياتي وهعشها زي ما احب انا مرتبط بواحده وكنا متفقين نتجوز اظن ده حقي ابوكي قال اتجوزك بس مقالش متجوزش عليكي وانا هتجوز مع اللي احس انها مش مفروضه عليا زي الدوا
شعرت بجرح مشاعرها و قد فقدت قوها من كثرة المهانه
لمح عاصي دمـ.ـو.ع عالقة في عيونها شعر أنه اذادها معاها في الكلام
قالت رنا وقد أدمعت عيونها علي حال روز :
– بعد اذنك يا عاصي انا عاوزة انام مع روز انهاردة
قال عاصي تمام يا رنا زي ما تحبي
ثم وجه كلامة ل روز وقال:
+ المحامي قالك علي الراتب الشهري بتاعك بخصوص شغلك في المزرعة
هزت راسها وقالت:
– اه شكرا
+ وها المبلغ عجبك ولا المرتب مش مناسب ليكي
– تمام مناسب والتزمت الصمت
دخلت رنا بصحبه روز الي ومنزل روز الصغير
قامت روز بمساعدتها في تبديل ملابسها والنوم
استيقظت روز في الصباح واستقلت سيارتها لمحها عاصي وهي خارجة حاول جاهدا الا يعطي الموضوع اهتمام ولكن فضوله غلب عليه كان يود يعرف اللي اين ستذهب باكرا
تتبعها دوان أن تشعر به
ذهبت روز لتبيع سيارتها فاهي لم تملك مالا ، باعت سيارتها وهي تنظر لها والدمـ.ـو.ع تنهمر من عينيها فكانت غاليه قوي عليها
وذهبت واشترت بعض مستلزمـ.ـا.ت للبيت من طعام
عادت المزرعة
تعجب عاصي من أمرها وعلم أنها فعلا بحاجة للمال و أن والدها ظلمها عنـ.ـد.ما وضع كل مالها في وديعة وربطها بشرط الزواج
دخلت روز بيتها و جدت رنا قد استيقظت أعدت الفطار ثم جلست مع رنا تساعدها على الحركة بمفردها وكانت حاله رنا نستجيب بسرعة ثم ذهبا سويا للعمل
انهكمت روز في العمل حتي لا تفكر فيما يحدث لها
دخل عليها محمد المهندس الزراعي المسؤل عن المحاصيل وجلس يهزر ويضحك معاها كعادته وعينه لم تنزل من علي رنا فقد اعجب بيها من اول نظره
دخل عاصي ولا حظ قرب من محمد من روز دقت طبول الغيرة أعلنت عن حضورها فقد دبت الغيرة في قلب عاصي لقد اعلن قلبه الاحتجاج عليه وتغلب علي قسوتة فقد كان قلب عاصي كالحجر و لكن العشق اذاب الحجر
اقترب منهم عاصي وقال وهو ينظر لها نظرات غضب:
– خير يا دكتورة ايه الحاجة اللي مخليه الكل يضحك كده وصوت ضحككم مسمع لآخر المزرعة ضحكوني معاكم
بس الاول نتعرف علي الاستاذ اللي واخد راحته كأنه في بيته
قام محمد واقفا من الخجل
رفعت روز حاجبيها وقالت:
– اعرفك البشمهندس محمد المهندس زراعي اللي ماسك محاصيل الأرض و الزراعة هنا و تقريبا أنا وهو متربين سوا ويمكن صديقي الوحيد
بكلامها قد وصل عاصي اللي أعلي درجات الغضب وجز علي أسنانه وقال :
ايه مش هتعرفني علي البشمهندس
قال محمد مسرعا ليخفف من حده الموقف لقد راي الغيرة في عيون عاصي:
– حضرتك طبعا غني عن التعريف حضرتك المهندس عاصي اللي اشتري المزرعة من الحاج رضوان الله يرحمه
قالت رنا بمرح:
+ وانا رنا اخت عاصي
قال عاصي متحديا
– وروز بتكون مراتي وفرحنا بكرة عاملين حفله صغيرة في الفيلا ياريت حضرتك تشرفنا
ثم التفت إلي رنا وروز وقال :
– مش كفايا شغل لحد كده ويلا علشان الكل مستنيا علي غدا
قالت رنا :
– اه والله انا هموت من الجوع جداااااااا يلا بينا بجد الشغل. هنا مرهق بس ممتع ليكي حق يا روز روحك تبقي متعلقة بالمكان يستاهل التعب اللي تعبتيه
ابتسمت لها روز ثم قالت:
– تمام انا كمان تعبت من الشغل يلا انا مروحة سلام
جري وراها عاصي وماسكها من ذراعها لدرجة أنه ألمها وقال بحده:
+ علي فين رايحه حضرتك
– علي بيتي ايه غريب في ده مش كان اتفقنا علي كده
+ اه كان اتفقنا بس لما كان حضرتك بتحترمي أن اسمك علي اسم راجـ.ـل مش فاتحها علي بحري
+نعم حضرتك بتقول ايه معلش كده وضح
يعني يا دكتوره يا محترمة مينفعش تقعدي تهزري وتضحكي مع كل واحده هنا
– انا هزرت مع مين مش فاهمة
ثم كشرت وقالت:
– ااه انت تقصد محمد ودي فيها ايه انا اعرف محمد من وانا في ابتدائيه
+ فيها انك علي ذمة راجـ.ـل المفروض تحترمي اسمة
– ها وبعدين اعمل ايه يعني مش فاهمة
+ يعني مـ.ـا.تقوفيش تكلمي مع اي حد
-تمام موافقة بس يكون الفعل متبادل زي ما عاوزني احترامك انت كمان تحترميني وتحترم أن مراتك
+ مش فاهم عاوزة ايه
قطع كلامهم صوت رنا وهي بتقول
– اخصاوا بقا انا جعت قوي و تعبت عاوزة انام
رفع عاصي حاجبية وقال بأسلوب أمر
+ يلا معايا علي الفيلا وبلاش صوتنا يطلع اكتر من كده
+ تمام هاجي معاك بس يكون في علمك البت الصفرا اللي هناك دي لو اتكلمت انا مش هسكت ليها هي بقا اللي لعبت في عداد عمرها طلبتها ونالتها وانا اصلا عفاريت الدنيا بتنططت في وشي
دخلوا جميعا للفيلا ودخلت روز ورائهم ورأسها مرفوعة لاعلي
قالت مروة مندفعة كل ده علشان تيجوا انا هموت من الجوع وقطعت كلامها عنـ.ـد.ما لمحت روز معهم
نظرت لها بحقد وقالت :
– مش كنت تقول يا عاصي أن معاك ضيوف علشان اعمل حسابهم علي السفرة
ابتسمت روز لها وجلست علي السفرة وقالت :
-عندك حق بعد كده لما تحبي تيجي عندنا ادينا خبر اصل احنا فعلا مش بنستقبل الضيوف في اي وقت يلا يا جماعة الاكل هيبرد
اه سوري يا هبه اتفضلي اقعدي احنا بيت كرم و بنفهم في الأصول مينفعش نرد ضيف ساعة اكل
من فضلك ياعاصي خالي حد من المطبخ يحط طبق زياده للضيفة
ثم التفت إلي رنا التي كانت تكتم ضحكاتها وقالت:
ها يا رورو قررتي هتلبسي بكرة ايه ولا لسة انا عن نفسي هلبس الفستان اللي اختار ليا عاصي كان يجنن
قالت الأم :
– مش فاهمة فساتين ايه اللي يتكلموا عنها و عاصي ايه دخله في ده
قالت روز بدلع :
-يا طنط لحقتي تنسي هو مش بكرة فرحنا انا وعاصي
هو في فرح من غير عروسة ما تلبس فستان الفرح بذمتك يا هبه يصح كده
جلست هبه تاكل في نفسها من الغيظ ولم تستطيع الرد عليها
انهمك الجميع في الاكل ولاحظ عاصي أن روز لم تأكل اي شيء ولكنها تتصنع الاكل
دخلت روز مع رنا غرفتها
قالت لها رنا :
– علي فكرة يا روز انتي ما اكلتيش حاجة انا اخدت بالي ومش انا بس عاصي كمان علي فكرة الحجر بدأ يدوب
= يعني اية يا ررنا مش فاهمة
-يعني قلب عاصي رق وحب يا روز والبركة فيكي
=طيب سيبك مني يا رنا انتي محبتيش قبل كده
أدمعت عيون رنا وقالت:
– مافيش بنت محبتش بس انا كنت المفروض افهم أن واحده في وضعي ده ماينفعش تحب ولا تفكر اصلا في الحب محدش هيواقف يرتبط بواحده معاقة متقدرش تناول نفسها كوباية مائة
= اللي يشوف كده هو اللي معاق في عقله وقلبه يا رنا المهم يعني حببتي قبل كده احكي بسرعة
– طبعا يا روز حبيت وحبيت قوي كمان كان اول حب في حياتي اول مرة قلبي يدق وعلي دق الحب كانت الكسرة
جلست روز علي السرير وقالت:
متحمسة ها احكي ايه حصل اخلصي احسن هنام منك المفروض بيقولوا أن بكره فرحي ثم تذكرت شئ وقالت:
– ينهار الوان اتصدقي أن نسيت اجيب فستان يلا بقا مش مشكلة. هقضي باي حاجة عندي احنا اصلا بمنمثل المهم احكي ايه اللي حصل في حكايتك
ضحكت رنا بسخرية وقالت:
– ولا حاجة اتعرفت عليه علي النت وكان ظابط ووسيم وكلامة وطريقة يشـ.ـدوكي كان كارزيما زي ما بيقولوا كده بس لما عرف وضعي سابني
ت عـ.ـر.في اللي زعلني أنه حتي ما فكرش انا ممكن اكون حاسة بأية تقريبا فكر أن انا كمان معاقة في احساسي مش بحس
قالت روز بحزن:
= الغلط عندك أنتي يا رنا انتي انبهرتي بقشره من برا انبهرتي بشكل و الشغل والمستوي الاجتماعي وسبتي الجوهر نفسة قللتي من نفسك لحد ما هو كمان شاف نفسة كتير عليكي اوعي المعة اللي برا تشـ.ـدك خالي الي ببهرك يبهرك بأسلوبه بطيبته بحنيته بقلبه يحبك زي ما انتي من غير تجميل
وبصراحة يا رنا انا شوفت ده في عيون محمد انهاردة وهو بيص ليكي شوفت الحب من أول نظرة
ابتسمت رنا في خجل لأنها هي الاخري لاحظت ذلك
– خلاص يا روز اهو راح لحال سبيله
بس محمد ما شفنيش غير مرة واحدة لحق يحبني امتي
= الحب ملهوش وقت يا حببتي الحب بيخـ.ـطـ.ـفك في دقيقة مش بعترف بشكل ولا بمكان
المهم تكوني اتعلمتي مش كل اللي بيلمع دهب وفي ناس كتير قشرة منظر من برا بس
– خلاص يا روز انسي انا نسيت المهم انتي هتعملي ابيه في موضع الفستان في عروسة من غير فستان
= عادي يا رنا مش لما اكون عروسة بجد
مر اليوم بدون مشاحنات وحاولت روز مع رنا في العلاج مع استجابات رنا وعزمها علي ذلك
في الصباح حضرت الكوافير وبدأت تجهز روز ولكن روز أدمعت عينيها عنـ.ـد.ما تذكرت انها بدون فستان وقالت في نفسها:
=ياربي الفلوس بيع العربية هصرفها علي ايجار فستان مش مشكلة هلبس اي حاجة من عندي ساعة وتعدي
ولكن طرق الباب ودخلت أحدي الخدم وقالت:
– الصندوق ده علشان يا دكتور استاذ عاصي بعته لحضرتك
ابتسمت روز وسمعت صوت رنا يقول:
-فضولي مش قادر يصبر ايه الي في صندوق ده ده
قالت روز وهي تحمل الصندوق
علمي علمك يا رنا دلوقتي نشوف
قالت رنا بهدوء :
= روز ممكن تغمضي عينك عندي ليكي مفجاءة
قالت روز مستعحبة!
_ خير يا رورو في ايه
= غمضي بس الاول
أغمضت روز عينيها
قالت رنا :
= افتحي يلا
فتحت روز عينيها وشهقت من المفاجأة فكانت غير متوقعة رنا تقف على قدميها بدون مساعدة من أحد
جرت روز علي رنا واحتضنتها وادمعت عينيها
قالت الكوافير:
– علي فكرة لو المكياج باظ مش هعملوا تاني بطلوا عـ.ـيا.ط
ابتسمت روز وقالت:
– دي اجمل حاجة حصلت انهاردة المهم مش عاوزة حد يعرف خليها بليل مفجاءة للكل
فتحت الباب علي غفله جلست رنا مسرعة وكانت هبه
دخلت هبه تنظر لهم بسخرية وقالت :
– ايه يا عروسة ملبستيش ليه مش لاقيه حاجة تلبسيها يا حـ.ـر.ام ممكن اسلفك عادي من عندي
قالت رنا :
= متشليش هم يا هبه روز أخدت فستان من عندي اهي ليله وتعدي وكله تمثيل
قالت هبه ساخرة:
_ اده يا رنا هو انتي عندك فساتين و بت عـ.ـر.في تلبسيهم وانتي كده ، واشترتيهم امتي عندك حق اديها واحد بدل ما هما مركونين كده
ابتسمت لها رنا وقالت :
= تمام يا هبه سيبنا بقا و روحي اجهزي علشان تطلعي احلي واحده ومـ.ـا.تنشيش ان عروسة هتلبس اي حاجة لازم تكوني انتي اللي ظاهرة في الفرح واجمل واشيك فستان علشان عاصي يعجب بيكي
لمعت عيون هبه بحقد وغل وذهبت لتكون اجمل من العروسة
ضحكت كلا من رنا و روز عليها
فتحت روز الصندوق ووجدت فستان زفاف من اروع ما يكون
وفي المساء استعدت روز وارتدت الفستان وكانت مثل الحوريات فكانت وكأنها هاربه من أحدي الروايات
طرق الباب ودخلت الخادمة تخبرهم بأن كل المدعوين وصلوا استعدت رنا و روز وخرجوا سويا
قام الجميع واقفا و شهقت هبه عنـ.ـد.ما وجدوا رنا تمشي بدون الكرسي المتحرك أدمعت عيون امها وجرت عليها وهي غير مصدقة ما يحدث أمامها
ظل عاصي مكانه وهو ينظر لروز باعجاب و قد خفقة قلبه بشـ.ـده تاكده حبها تملك من قاله
لاحظ هبه نظرات عاصي لروز وبدأ الحقد يتملكها
قالت الأم لرنا وهي تبكي :
– مش معقول انا قلت هموت قبل ما اشوف اليوم ده الحمد لله انا مش مصدقة عيون
قالت رنا ضاحكة:
= الفضل كله لروز هي اللي تعبت معايا قوي لحد مقدرت امشي
نظرت الام لروز وقالت لها :
– انا مهما اشكرك مش هقدر اوفيلك حقك انتي عملتي اللي بقلنا سنين بنحاول في خصوصا لما الدكتور قال مرضها نفسي مش عضوي
و عمت حاله من الصمت فجاءة لدخول حمدان و رجال يرتدون الزي الصعيدي وعلي وجههم علامـ.ـا.ت الشر
نظرت روز لعاصي وكأنه مصدر امانها ذهب عاصي يقف بجوارها وأمسك يدها كأنه يبث الامان لها
لاحظت هبه الخوف في عيون روز وضحكت بغل وذهبت جوار حمدان لكي تتخ سمها في أذنه وقالت ؛
– اوعي تخليها تضحك عليك الفرح ده مش بجد كل ده علشان الورث وانت متاخدش حاجة اوعي تمشي من هنا غير لما تاخكها معاك هي وفلوسها
اشتد غضب حمدان ولا حظ عاصي قرب هبه وتوقع ما قالته نظر لها بغضب
امسك عاصي يد روز بشـ.ـده ثم اقترب يقبلها من راسها وأخرج خاتم من الالماس و وقدمه لها أمام الجميع
اقترب محمد من رنا وقال:
مبروك يا آنسة رنا فرحت ليكي قوي انتي جميلة جدا
ابتسمت رنا بخجل واحمر وجهها
ذهب محمد لعاصي وقال:
بشمهندس عاصي ممكن كلمة بصراحة مش قادر اصبر لما الفرح يخلص انا بطلب ايد الآنسة رنا وعاوز اعمل الخطوبه حالا مع فرحكم
ضحك عاصي علي طريقة وقال:
– في ايه يابني هو حد بيجري وراك في. حد يخطب كده مش لما اعرفك وآسئل عنك
قطعت روز كلامة :
انا اضمنه يا عاصي وافق علشان خاطري وخلينا كلنا نفرح
نظر لها عاصي وابتسمت وقال:
ماشي يا محمد انا موافق روح هات العروسه
ذهب محمد اتجاة رنا وماسك يدها وقال وهو ينظر في عينيها بحب
– ممكن اجمل بنوته تقبلني شريك حياتها ونصها التاني يا نصي.الحلو
أشتدت حمرة الخجل في وجهها وهزت رأسها بالموافقة
اقترب حمدان ليأخذ روز من يد عاصي ولكنه اتفجاء ب عاصي تعتصر يده بشـ.ـده وقال له محذرا
ايدك لو اتمدت تاني علي حاجة تخصني هقطعهالك مفهوم روز مراتي
وانا مش مصدق
ان شله عنك ما صدقت واتفضل برا البيت ورجلك ما تخطيش هنا
لع مش خارج ده بيت ابن عمي يعني بيتي وانا الوريث الوحيد له و انا عرفت انك كل ده تمثيل ولازما روز تتجوز من ولدي
قال عاصي غاضبا
انت اتجننت بقولك روز مراتي روح جوزة للي قالتلك أن ده تمثيل
اقترب المحامي وجذب حمدان و طالعة علي عقود البيع التي تمت قبل وفاه رضوان ذهب حمدان يجر أذيال الخيبة تحت نظرات هبه الغير مصدقة لما يحدث أمامها ذهبت لخالتها تستنجد بيها
قالت الخاله:
معلش يا هبه كل شيء قسمة ونصيب وانا اول مرة اشوف الفرحة في عيون عاصي ورنا لما صدقت فرحوا استحالة هكسر فرحة اولادي بعد كل الي شافوا زمان بكرة تلاقي نصيبك أن شاء الله
نظرت لها هبه بخبث وقالت
اه باوخالتوا تمام ربنا يسعدهم
ثم جزت. علي أسنانها وقالت بخبث
و ماله يفرحلهم بيومين
رجع حمدان من من علي الباب والغضب متكلمة واقترب من هبه وقال
انتي عاد مرت ولدي وقدامي علشان اكتب عليكم منا مش هخرج من المولد بلا حمص
نظرت له هبه باستحقار وقالت بقرف
مين اللي يتجوز ابنك ده انا انت متعرفش انا مين ولا إيه
لع مخبرش بس انتي اللي طلعتيني عيل قدام عاصي لما قلتي أنه تمثيل يبقي تتجوزي ولاي قدامي بدل ما اطخك عيار تطبي ساكته مكانك خرجت هبه والرعـ.ـب يتملكها
مين اللي يتجوز ابنك ده انا انت متعرفش انا مين ولا إيه
– لع مخبرش بس انتي اللي طلعتيني عيل قدام عاصي لما قلتي أنه تمثيل يبقي تتجوزي ولدي ويلا همي قدامي بدل ما اطخك عيار تطبي ساكته مكانك خرجت هبه والرعـ.ـب يتملكها
خرجت و نظرات التوعد و الكره لروز
انتهي الفرح و دخلت روز مع عاصي غرفتهم و قد تملك منها الخجل أقصاه
التفت لها عاصي وقد استشعر خجلها وقال لها بهدوء دون أن ينظر لها :
– عارف اننا مغصوبين علي بعض و انا واخد علي نفسي عهد انك مش هتكوني زوجتي أمام الله في لما تحسي بجد انك عاوزة كده وانا مش هغصبك علي حاجة
اكتفت روز بهز رأسها و قالت :
+ هو انا ينفع ارجع بيتي اظن حمدان مشي خلاص ماعداش لازمة لوجودي هنا
خبط عاصي علي راسه وكأنه تذكر شيء مهم ثم قام فجاءة وقال:
– هبه هبه خرجت مع حمدان وكان ساحبها
جري عاصي ليلحق بها
وفي الخارج كانت هبه تصيح بغضب و تسب وتلعن حمدان وولده وتقول بعجرفتها المعتادة
= انت متعرفش انا مين شيل ايدك المقرفه دي عني
انت ماسكني كده ليه روح خد قربتك اللي شبهك انتم شبه بعض لكن أنا هبه هانم شيل ايدك قلتلك
و كانت تحاول الفرار منهم ولكنها اتفجائت بيد تسحبها بقوة
جذبها عاصي منه وقال :
– خير يا حمدان هو انت عاوز اي حد وخلاص واخد بنت خالتي ورايح علي فين انت متعرفش أن محدش بياخد اي حاجة تخصني من غير. اذن مني ، انت اتعديت كل حدودك معايا ، انا مستحملك علي قد ما اقدر فا متحولش تسنقذ اخر حبه صبر عندي
نظر له حمدان بغضب وقال:
= وه عاد انت مش اتجوزت روز مالك انت بقا اخدها ولا ما اخدهاش منا ولدي لازما يتجوز هو كمان .
زفر عاصي انفاسة بغضب وقال
– حمداااان انا خلاص جبت الاخر خد ابنك واتفضل من هنا علشان انا مش مسؤل.من رد فعلي بلاش تستفز فيا علشان رد فعلي هيزعلك ثم جذب هبه من يدها ودخل بيها المزرعة واغلق باب المزرعة الرئيسي
ابتسمت هبه بمكر وقالت بدلع:
+انا كنت عارفه يا عاصي أن انا مش هون عليك
وكمان عارفه انك مغصوب علي الجوازة الفقر دي لحد ما تستلم المزرعة بس متقلقش انا جنبك ومش هسيبك و اذا كان علي البت الفلاحة دي معلش استحملها كام يوم بشكلها المنعكش ده
نظر لها عاصي. بغضب وتركها دون أن يتفوه باي كلمة
دخلت هبه المنزل وهي تدندن وعلامـ.ـا.ت النصر علي وجهها و هي تحمل في داخلها كره شـ.ـديد لروز و تتوعد لها انها سوف تخرجها من هنا نهائي
دخل عاصي غرفته ولكنه لم يجد روز ضغط علي أسنانه بغيظ و. تملك الغضب منه أقصاه
وكان ذاهبا ليراها في منزلها الصغير ولكنه توقف فجاءة بعد أن سمع صوتها في غرفه رنا و هي تتحدث معاها
طرق الباب ودخل
وجدها تساعد رنا في تبديل ثيابها قفد بذلت رنا مجهود علي قدمها كبير و قد تعبتها
ابتسم بهدوء وقال وهو ينظر لها بأعجاب:
– روز بعد ما تخلصي مع رنا عاوزك متتأخريش
اكتفت روز بهز رأسها ولم ترفع عينيها له
ضحكت رنا بصوت عالي وقالت:
+ الله الله الحب الحب الشوق الشوق عملتي ايه يا رورو مخليه عاصي مش علي بعضه كده اخويا وانا حفظاه عمره ما كان بيجري ورا حد ولا بيدور علي حد أنه يدور عليكي ده اعجاز
ضحكت روز نصف ابتسامة:
= ما تفرحيش قوي كده اخوكي بيدور عليا علشان شكله قدمكم ما هو مينفعش عروسة ليله دخلتها تبقي برا اوضتها عيب في حقه ولا ايه يا رنا
– ياه علي دماغك يا روز يبقي انتي لسة مت عـ.ـر.فيش عاصي كويس ، عاصي اخويا لو مش عاوز حاجة مابيهموهوش حد في الدنيا مش تقولي شكله بكرة تفهمي عاصي كويس
ولكنهم سمعوا صوت يأتي من خلفتهم يتحدث بسخرية
– تفهموا ليه بقا أن شاء الله دي مجرد صفقة جواز و هتخلص زي اي عقد شغل عاصي بيمضي عليه و لما يخلص بيرمي العقد في اقرب زباله تقابله
هكذا قالت هبه بعد أن دخلت غرفة رنا بدون استئذان
التفت لها روز وقالت بهدوء مصتنع وهي تجز علي أسنانها :
– بقولك ايه ياللي شبه البلباتشوا انتي قصري الشر و ابعدي عني خالص علشان انا رد فعلي غـ.ـبـ.ـي و مش هيهجبك ومش روز اللي تترمي في الزباله وتاني مرة ولو ماخترتيش كلامك وطريقته وانتي بتتكلمي معايا هخليكي شبه الخنفسة المطلقة وانا دكتوره حـ.ـيو.انات ودي لعبتي هشوهلك وش البلباتشوا ده فاحرصي مني انا مش البنت الغلبانه لاء انا روز اللي عملت كل الإمبراطورية اللي انتي عماله تبرطعي فيها شبه الحمار اللي وقع منه الجام بتاعه وعملتها لوحدي فمتتوقعيش واحده عملت كل ده وصبرت لحد ما كبرت المزرعة دي انك هتقدري بكلمتين تكسريها لاء يا قمر انا استلمت المرزرعة بعد جدي ما مـ.ـا.ت خرابه وانا اللي عملتها يعني عندي صبر وتحدي انتي متقدريش عليه وعلاقتي انا وعاصي دي حاجة تخصنا احنا ملكيش دعوة بيها فاهمة ولا تحبي افهمك بطريقتي
ثم تركتها ورحلت الي غرفتها مع عاصي
طرقت الباب ودخلت وجدت عاصي ابدل ثيابه واستعد لنوم
دخلت الحمام لكي تبدل ثيابها ولكنها توقف وهي توفر أنفاسها بخـ.ـنـ.ـقة وقالت في نفسها
علشان كده مش بحب البس البس ده ماله لبسي القديم ثم خرجت بضيق
التفت لها عاصي وجدها لم تبدل ثيابها و تستعد للخروج من الغرفة
قال لها باستعجاب!!
-علي فين يا روز وليه مغيرتيش
بلعت روز ريقها بصوت مسموع
+رايحة اقول حاجة لرنا
– دلوقتي يعني متنفعش تتأجل وايه الحاجة المهمة الي تخليكي تقولها لها قبل حتي ما تغيري لا خشي غيري وبعدين ابقي روحي لرنا
+لاء ما هو ما ينفعش لازم اروح لها الاول
اتعدل عاصي في جلسته وقال:
– يا سلام لاء ما هو مافيش خروج من الأوضة في لما اعرف ايه المهم قوي يخليكي تخرجي من الحمام مخصوص علشان تروحي لرنا
+ خلاص يا عاصي لما ارجع من عندها هقولك
– وانا قلت لاء مافيش خروج يا روز
+ هو تحكم وبس ، انا في الآوضه اللي جنبك مش مسافرة
– لاء يا روز اتفضلي خشي غيري فستانك
+ اوف بقا منا مش هينفع لازم رنا
– مش فاهم !!
+ بصراحة أنا مش عارفة افك الفستان وانا اصلا مش واخده عليه ورنا اللي ساعدتني وانا بلبس و مش عارفة اقلعة
انفجر عاصي في كريزة ضحك مما زاز من احمرار وجهها من الخجل وقال وهو يحاول أن يسيطر علي نفسة من الضحك
– طيب براحة كده ايه مش عارفة تفكيه وانا هساعدك
ارتبكت روز وقالت :
+ لاء رنا عارفة انا هروح
ارتفع صوت عاصي وقال:
– قلت لاء عيب قوي الي هتعمليه اتفضلي وريني ايه اللي مش عارفة تفكيه في الفستان
+ التفت وقالت كل الزراير دي والسوسته
رفع حاجبة وقال :
-كل دي زراير ايه الفستان هيطير طيب تعالي
وبدأ يفك زراير الفستان وقلبه يخفق معه و يكادو هو الآخر يسمع خفقات قلبها ابتسم وتأكد أن الشعور متبادل بينهم وأنها هي الآخري تميل له
انتهي من فك الأزرة وفتح لها سحاب الفستان وقال: بصوت يكادو مسموع
– انا خلصت يا روز روحي غيري بسرعة
لن تتلفت له وجرت مسرعة تبدل ملابسها ولكنها وهي تجري سقط منها الفستان من تقله
قام عاصي وقفا وهي شهقت وجرت مسرعة نحو الحمام
انا خلصت يا روز روحي غيري بسرعة
لن تتلفت له وجرت مسرعة تبدل ملابسها ولكنها وهي تجري سقط منها الفستان من تقله
قام عاصي وقفا وهي شهقت وجرت مسرعة نحو الحمام
ضحك عاصي علي تصرفها الطفولي وكأنه مازلت تعيش بقلب الطفله و وكان الطبيعة حفرت بداخلها جمال رباني لا يرضخ لتشوهات الزمان
وفي الداخل ظل وجه روز تسوده حمرة الخجل وظلت تجلس داخل الحمام مده لاباس بها فخجلها مما حدث منعها من الخروج
اقترب عاصي من باب الحمام وطرق عليه وقال :
-خير يا روز انتي ناوية تابتي جوا اخلصي انا عاوز ادخل الحمام
فتحت روز الباب ولم تنظر له وهو أيضا تعامل معها وكان لم يحدث شيء
توجهت روز نحو الأريكة الموجوده بقرب السرير و نامت عليها
خرج عاصي من الحمام و جدها تستلقي علي الأريكة نظر عاصي لها ورفع حاحبية وقال :
-بصي يا روز علشان بس الوضع ده شكلة مطول انتي دلوقتي مراتي يعني تتصرفي علي هذا الاساس
رفعت الغطاء من عليها وقالت :
+مش فاهمة قصدك ايه ؟
-قصدي انك تتعاملي براحتك هنا يعني تعملي اللي انتي عايزاه من غير . كسوف واول حاجة لازم تتعودي عليها هو. إن مينفعش تنامي علي الكنبه اولا علشان تتعودي أن مكانك علي السرير غير أن لو حد دخل فجاءة و شافك علي الكنبة. شكلنا هيكون مش حلو
+ بس اظن يا عاصي أن مينفعش. حد يخش من غير ما يخبط علي الباب
ضحك عاصي وقال ؛
– بس هبه تتوقعي منها أي حاجة
+ كويس انك فتحت الموضوع علشان انا كنت ناوية اتكلم معاك بخصوص هبه هي قاعدتها هنا مطوله
قال عاصي. مستفهما:
– مش عارف!! بس ليه؟؟
+ اولا قاعدتها ملهاش اي لازمة هنا غير أن انا مش ناوية اسكت لها علي طريقتها المستفزة معايا بجد أسلوبها لا يطاق
جلس عاصي علي حرف السرير وقال لها :
– بصي يا روز هبه حياتها كلها. ملغبطة ابوها وامها منفصلين كل واحد منهم اتجوز وشاف حياته مسالش فيها وهي بتقعد عند كل واحد فيهم شوية
وباقي الايام بتقعد عندتا تقريبا كده مقيمة معانا
– وانا مش مجبرة يا عاصي استحمل عقدها النفسية دي تروح تتعالج بص مطلعهوش عليا علشان انا اخر ذرة صبر عندي تقريبا خلصت
زفر عاصي انفاسة وقال بضيق وكان أسلوبها في صيغة الامر استفزة :
+ بقولك ايه يا روز اوعي تنسى انا هنا صاحب البيت وانا اقول من يقعد ومين يمشي اوعي تنسي انك هنا ضيفة فترة بتقضيها و ماشيه لكن هبه هنا صاحبه مكان بحكم انها قاعده معانا وخدي بالك امي بتحبها زي رنا يعني الي يزعل هبه كأنه زعل امي و اللي يزعل امي انا بعتبر ربنا ما خلقه من اصله
قامت روز واقفة وقالت بغضب :
– ايه ايه حيلك حيلك في ايه لكل ده اهدي علي نفسك كده ومش لازم كل ساعة تفكرني أن مش صاحبة البيت علشان انا عارفة ده كويس و لو نسيت الست ولدتك هتفكرني والبرنسيسة اللي بدافع عنها مش متوصيه بتفكرني بده كل دقيقة و يكون في علمك انا مش هسكت لاي حد يدوس ليا علي طرف كله الا كرمتي انا مش قليله واظن انت عارف انا مين كويس وبكون بنت مين وجدي مين ولا ايه
ذاد غصب عاصبي عليها ومسك يدها بقوة مما جعلها تتالم وقال بحده :
+كنتي بنت مين لكن دلوقتي انتي ضيفة ملكيش مكان وانا لو قلتلك مع السلامة في اي وقت هتكوني في الشارع مش مهم كنتي ايه المهم دلوقتي انتي ايه والمكان ده مكاني انا واهلي
جذبت يدها منه بقوة وقالت:
– وانا سيبهولك اشبع بيه وتركته وخرجت من الغرفة
جري وراها عاصي وجذبها من يدها وقال بحده:
+ انتي ازاي تخرجي من الاوضة بالمنظر ده اياكي رجلك تخطي برا الأوضة بعد كده بلبس البيت أو البيجامة
جذبت ابدها ونظر ته له بغضب ولكنها خرجت من الفيلا دون أن تنظر له ورمت بكلامة عرض الحائط
وقف عاصي مكانه وقد تملك منه الغضب
ابتسمت هبه من بعيد فقد شاهدت كل ما حدث بينهم واقتربت من عاصي تبخ سمها في أذنه تقالت بمكر :
= ايه يا عاصي ماالك واقف كده وسايب عروستك لوحدها بذمتك ده يوم ينفع وتخرج و نسبها ايه لحقت تزهق منها بالسرعة دي
جذ عاصي علي اسنانه وقال:
+هبه لو سمحتي ملكيش دعوة بالي بعمله ادخل اخرج انا حر خليكي في حالك وياريت ملكيش دعوة. بروز خالص
لمحت هبه خالتها تاني من بعيد
تصنعت البكاء وقالت بصوت مرتفع باكي :
= ليه كده يا عاصي انا قلبي عليك ليه المعاملة الوحشة دي لو مش عاوزني هنا قول وانا اخد هدومي وأخرج
بس بلاش تحسسني اني تقيله لحقت تمليك من ناحيتي وتقسي قلبك عليا انا كنت عملتها اي بس علشان تعمل معايا كده
اقتربت خالتها بفزع من حاله هبه وقالت بخوف:
– هبوب مالك يا قلبي من زعلك بس
قالت هبه ببكاء مصتنع
= مافيش يا خالتوا بص واضح أن انا تقيله علي العروسة حقها عاوزة تكون هي ست البيت وتتحكم وتقول مين يقعد ومين يمشي
ظهرت علامـ.ـا.ت الغضب علي وجه خالتها وقالت:
– مين دي اللي ست البيت هي ناسيت نفسها ولا اية احنا مقعدنها شفقة علشان متترميش في الشارع لكن هتزودها والله ما هبقي علي اي حاجة ولا أنها مرات عاصي و هنشوف مني وش هي مش هتحبه
نظر لهم عاصي و زفر انفاسة بضيق وقال:
+بصي يا امي روز مراتي واللي يزعلها يزعلني و هبه عماله تخترع قصص وتعشها روز لا شغاله دمغها بهبه ولا بالي بتعمله روز عندها الأهم من ده روز دكتورة و حياتها كلها شغل معندهاش وقت تضيعة في كلام فارغ وهي عارفه حدودها كويس وعارفة أنها ضيفة لفترة هنا و علشان اريحكم روز سابت الفيلا كلها وراحت تقعد في الاوضه اللي في اخر الجنينة علشان انا لسة مفكرها بكلام ده كله
نظرت هبه خالتها و علي وجهها شبه ابتسامة
قالت هبه بزعل :
= .قصدك ايه يا عاصي أنها دكتوره ومعندهاش وقت وانا اللي هايفة و معنديش حاجة تشغلني و شغله دماغي ياي ياجة
يرضيكي كده يا خالتوا عاصي يقول عليا كده
قالت خالتها :
– خلاص يا هبه بقا متزودهاش وروحي نامي وانت يا عاصي خد بالك ما ينفعش مراتك تبات انهاردة برو أوضتكم عيب قوي في حقك
قال عاصي بغضب؛
– انا اعملها ايه ما كل حد هنا مصمم يحسسها أنها ضيفة مش مرغوب فيها وأن اننا كلنا نقعدنها بدل ما تترمي في الشارع ولولا شرط الوسيه كان ومنها في الشارع فعلا
مش هي دي الحقيقه يا عاصي ولا احنا بنتبلي عليها
ماشي يا امي وهي ريحتكم خالص من الحقيقة دي انا طالع انام علشان جبت اخري
+ يعني هتسبها بتبات هناك
قال لها و هو يصعد الدرج السلم :
-لو عندك حل اعمليه انا هنام علشان مزعلش حد مني
وعند روز دخلت غرفتها وعلي وجهها دمـ.ـو.ع
فروحها قد كسرت وظلت تلعن اليوم الذي كتبت في هذه الوصية فقد هانت نفسها عنـ.ـد.ما رضخت الشرط الذي وضعة والدها ولكنها قررت أنها في اقرب وقت تتخلص من وضعها
وفي الصباح ارتدت روز ملابسها المعتادة عليها في العمل في المزرعة و بدأت تنهمك في العمل و انشغلت وتناست اوجعاها فالعمل اكبر دواء للنسيان
دخل عليها محمد صديق طفولتها ولاحظ نظرة الكسرة في عينها اقترب منها وقال وهو يربط عليها
+ مالك يارورو عيونك كلها دمـ.ـو.ع ايه غير أنك لسة عروسة ايه اللي منزلك قبل اسبوع
مسحت روز دمـ.ـو.عا التي نزلت دون اراده منها
مسك محمد يدها وقال لها بحنان
+ اقعدي طيب ووحدي الله كده واحكيلي
ولكن دخلت هبه عليهما و شاهدت محمد وهو يمسك يدها وقالت بصوت عالي الله الله ايه اللي بيحصل هنا
علشان كده مرضتيش تباني مع عاصي علشان تنزلي بدري ويخلالك الجو مع اظن يا مدام يا خترمة لازم تحترني اسم الراجـ.ـل اللي انت شيلاه
استشاك روز بغي وقالت ،
ولكن قطع كلامها دخول عاصي عليهم وقد سمع كل الحديث الذي دار بين هبه روز
ولكن دخلت هبه عليهما و شاهدت محمد وهو يمسك يدها وقالت بصوت جهوري:
– الله الله علي الست المحترمة ايه اللي بيحصل هنا
علشان كده مرضتيش تباتي مع عاصي علشان تنزلي بدري يخلالك الجو معاه ،،
اظن يا مدام يا محترمة لازم تحترمي اسم الراجـ.ـل اللي انت شيله اسمة احترمي حتي انك لسة عروسة مكملتيش يوم ايه خلاص هي البجاحة وصلت لكده
رفعت روز عينيها وقالت بغضب وقد فقدت السيطرة على نفسها :
+ بقولك ايه يا بتاعة انتي لما تحبي تكلمي معايا تكلمي باحترام علشان انا ليا قوة تحمل أحسن اقسم بالله
ولكن قطع كلامها دخول عاصي عليهم وقد سمع كل الحديث الذي دار بين هبه روز
نظر اللي روز نظرة تحمل غضب ممزوج بالغيرة ثم التفت اتجاه محمد وقال بشبه ابتسامة
= خير يا بشمهندس حضرتك سايب شغلك و هنا ليه
اجابت روز مسرعة دون أن تفكر
– محمد هنا علشان شافني مضايقة غير أن محمد شغله بيكون في المزرعة كلها ملهوش مكان محدد بيكون في
التفت نحوها عاصي وقد بدأ أن يفقد أعصابه
لاحظت هبه نظرات عاصي الغاضبة وأنها تعلم أنه عنـ.ـد.ما يصل الي هذه المرحله يصبح مثل الثور الهائج لا يستطيع أن يتحكم في أعصابه ابتسمت بخبث و اتجهت نحو عاصي ووقفت جانبة وقالت بصوت ناعم ساخر :
+ بس برضوا يا عاصي معرفناش ليه عروسة تسيب عرسها من اول يوم وتنزل تتكلم مع واحد غريب عنها في يوم زي ده مش غريبة دي
ثم وضعت يدها علي فمها وقالت:
+ اوبس ليكون كان بنهم حاجة قصة حب يعني و تكون الوصية هي السبب أنها تتجوزك بس برضوا فضلت معاه يالهوى عليكي يا روز طلعتي مش سهله خالص
ولكن بدون مقدمـ.ـا.ت مما جعل الجميع يشهق لقد سحبت روز هبه من شعرها دون مقدمـ.ـا.ت والقتها علي الارض وجلست فوقها تجذب شعرها بشـ.ـده و تقطعة في يدها تحت صرخات هبه المستمرة وفجأة فاق عاصي من عنصر المفاجأة و حمل روز من فوق هبه بعد أن كان أجزاء كثيرة من شعر هبه في يدها
قال عاصي بحده :
= روووووز بسرعة علي الفيلا ما شوفكيش هنا
قامت هبه وهي تستحلف لروز وتسب وتلعن
ألقت روز كلام عاصي عرض الحائط و وجهت كلامها نحو هبه وقالت:
_ ده اول أنذار ليكي اقسم بالله يا حلاوة الموسم انتي يالي شبه البلباتشوا لو جبتي اسمي بس علي لسانك لاخليكي عبرة لاي حد والله لاديكي حقنه السعار بتاعة الحمار واخليكي تنهئي طول الليل زي الحمار اتلمي و قصري الشر معايا وان كان سكاتي عنك كل ده افتكرتيه ضعف يبقي انتي مت عـ.ـر.فيش مين روز عدي ايامك هنا بعيد عني علشان انا غضبي وحش اوعي تكوني مفكراني
ولكن جذبها عاصي امام الجميع بشـ.ـده
و دخل بيها الفيلا ودخلت ورائهم هبه مسرعة كي لا تفوت عليها غضب عاصي عليها
سحبت يدها منه بشـ.ـده وقالت بصوت جهوري اسمع الجميع :
+ بقولك ايه انت مش ساحب في ايدك حمارة ولا بقره واخر مرة تتكلم معايا كده قدام اي حد و بقولك اهو وبقول لأي حد هنا كله الا كرامتي انا مش هسكت لاي حد يهين كرامتي كله الا الاهانه
وقفت والدت عاصي مكانها وقالت وهي ترفع حاجبها بغضب:
+ خير يا عاصي مراتك صوتها عالي ليه ياريت تعلمها اصول الضيافة وان الضيف ما ينفعش يعلي صوته ولا الدكتورة محتاجة حد كل شوية يفكرها اننا مخلينها عندنا تخليص حق
رفعت روز عينيها وقالت:
لا حضرتك انا هنا مش تخليص حق انا هنا صاحبة حق و أو حضرتك مش عارفه اسالي البشمهندس وهو يقولك غير أن انا مرات ابنك يعني حتي لو مليش حق بقيت صاحبه حق
التفت الام نحو عاصي وقالت بحده:
انت عاجبك كلام مراتك ده يا عاصي فهم الهانم أنها هنا غصب عننا كلنا وان ابوها هو اللي باعها ليك و هو اللي فرضها عليك خيبة لتكون معيوبه علشان كده ابوها صمم يجوزها ليك علشان المزرعة تكون بتاعتك و شرط كمان المده المحدده
اتاكد يا بني أنها مش معيوبه بس يا حسرة هتتاكد ازاي والهانم المحترمة سابت اوضتة نومها ليلة خلتها
ظلت روز تنظر لعاصي منتظرة منه ان يتحدث ويدافع عنها ولكنه وقف صامتا ينظر لها بغضب
جرت هبه نحو خالتها وقالت وهي تحاول أن تظبت شعرها الذي كان متطاير وقالت:
– امال يا خالتوا هتقولي ايه لما ت عـ.ـر.في ان احنا ظبطنها مع واحد في المزرعة حتي اسالي عاصي هو كمان شافهم
شهقت الخاله ولكن قطع كلامها
للمرة الثانية لم تستطيع روز التحكم في أعصابها و جذبت هبه مرة أخرى من شعرها وقالت :
مافيش فايده طلما ناقصة ربيايه يبقي تتربي
= طلما محدش قادر يلمك انا هبعترك اكتر يا……
ولكن جذبها عاصي مرة أخري وقال بغضب :
اتفضلي علي فوق وعدي يومك ده بقا في ايه محدش قادر عليكي
جذب روز نفسة منه وقالت وهي تحاول جاهدة أن تهدء من روعها:
= اللي هو انا يا بشمهندس محدش قادر عليا ،،،، وبنت خالتك المحترمة اللي عماله تقوله من الصبح ده تسمية ايه،، ولا الانسة علي رأسها ريشه لكن لاء طبعا لحد عندي وتتعلم تفرمل لسانها ولا تكون محتاجة لجام للبنركبه للحمار عندنا
جرت هبه مسرعة. تحتمي خلف خالتها وقالت بنبرة ساخرة:
– ياي فلاحة بلدي قوي حتي في كلامك
جذت روز علي أسنانها بغيظ ولكن قطع الأحداث دخول رنا وهي تقول لروز بصوت هادئ متزن:
+ ممكن ياروز تطلعي معايا فوق نتكلم و ملكيش دعوة بيها علشان خاطري يا روز اطلعي معايا
هزت روز رأسها و صعدت إلى اعلي بصحبه رنا اللي أن دخلت غرفت رنا وانهارت في بكاء حاد
وقفت رنا تربت على كتف روز بحنان وقالت لها بمرح مصتنع:
+ صحيح يا روز جبتي الصحة دي منين انتي قاعدتي علي هبه ولا اكنها دكر بط بتزغطية
ضحكت روز رغم شعورها بالألم من داخلها ولكن نقاء رنا جعلها تضحك
قالت لها رنا بهدوء
+هوانا ممكن اسالك ليه ياروز سبتي الفيلا و روحتي تنامي في الأوضة الي في الجنينة
نظرت لها روز وقالت وهي تبتسم بسخرية :
عمرك سمعتي عن حاجة اسمها غربة الروح انك تبقي في بيتك اللي اتولدتي في وعايشة طول عمرك فيك لكن حتي مش مسموع ليكي تقومي من غرفة الصالون احساس انك ضيفة في بيتك البيت اللي انتي حافظة كل شبر في إكتر من ساكنه انتي بتستأذني لو عاوزة كباية ماية هي دي غربه الروح يا رنا شعور مميت انك تحسي أن المكان مش مكانك والحمد لله اخوكي ولدتك و عروسة الموسم كلهم مقصروش كل دقيقة متعمدين يحسسوكي بلغربه دي
عاصي مصمم يكمل انتقامة مني من اللي حصل زمان من جدي طيب انا ذنبي ايه فاهمني يا رنا
وإحساس الخذلان لما تحسي أن أقرب حد ليكي خذلك وباعك لعدو مستني الفرصة علشان يدمرك
انا ابويا باعني لعاصي تحت مسمي الوصية وهو عارف ومتاكد أن عاصي اكتر حد بيكره عيلتنا رغم كده باعني ليه
كل ده ولسة بتسالي انا الجوايا يهد جبل تخيلي كده يا رنا
احلامك كلها بتقع قدامك حلم حلم انتي مت عـ.ـر.فيش المزرعة دي بالنسبة ليا بتكون ايه يا رنا انا كنت مستلمة المزرعة من جدي حطام انا اللي عملت لوحدي كل اللي انتي شيفاه ده لوحدي يا رنا تخيلي تعب سنين وسهر يروح منك بجرة قلم انتي متخيلة ده سهل
سهل انك تلاقي نفسك متجوزه اكتر حد بيكرهك أن احسن يوم اللي بتتمناه اي بنت وهي بالفستان الابيض المفروض يكون اسعد يوم ليها تسمع كلام يقل منها ومن كرامتها كلام مختصره أنها هنا زي اي رجل كرسي أنها هنا لفترة قصيرة و تحترم اصول الضيافة
بس انا مش مجبرة استحمل هبه يا رنا علشان انا ضيفه لاء انا مش بتكسر وزي ما عملت نفسي هنا هعمل نفسي في اي حته تانيه انا اللي عملت المزرعة مش المزرعة اللي علمتني سهل قوي اثبت نفسي في اي حته
اخوكي فاكر لو رماني هكون في الشارع فلازم اكون مجبرة اتحمل العيشة هنا تحت اي ضغط واتحمل هبه
بس هو غلطان هو لعب علي لعبه الضمان و ما اختبرش صبري انا لا مجبرة استحمل هبه ولا اخوكي نفسة
هو ناسي أن انا دكتورة و متميزة في اختصاصي انا متخرجه بتقدير امتياز يا رنا،، انا من بكرة ممكن اقدم علي وظيفته معيده في الجامعة و هما لما هيصدقوا اختصاصي نادر وهما طالبين معدين يعني حياتي وموقفتش علي هنا
دفع عاصي الباب وقد سمع كل حديثها مع رنا وقال بغضب:
_ ومين بقا يا دكتورة يا كبيرة هيسمحلك تتحركي متر واحد برا المزرعة
+ وانا مش مستنية السماح بتاعك يا بشمهندس من اصله
_ ليه الظاهر انك بتنسي معلش افكرك حضرتك امبـ.ـارح كان فرحنا يعني الدكتوره بتكون مراتي وانا بحكم أنك مراتي بقولهالك اهو ممنوع تخرجي برا باب أوضتك وأكلك هيوصل لحد عندك
ضحكت روز ضحكة مرتفعة دليل علي استهزأ بكلامة
جز عاصي على اسنانه وقال :
_ بلاش تختبري صبري يا روز غضبي انتي لسة لحد دلوقتي ما شفتهوش وخروج برا باب أوضتك ممنوع و تتكلمي مع اي حد ممنوع حتي مع رنا
قامت روز واقفة وقالت وهي تضع يدها على خصرها:
+ ليه أن شاء الله حبس انفرادي احنا في سجن
_ اه يا روز في سجن وانا سجانك من هنا ورايح وهجيلك وقت مزاجي ما يقولي ما انتي مراتي يعني ليا حق فيكي وقت ما أنا احب
نظرت له روز بكرة وقالت :
+نجوم السما اقربلك مش انا اللي تكسرني يا عاصي و انسي موضوع مزاجك ده علشان انت سقف طموحاتك بيعلي وانت مش واخد بالك
يمكن اه حققت انتقامك أن اخدت المزرعة بتاعتي و الفيلا بتاعتي تمام اخدتهم خلاص وانتصرت برافوا شاطر اهدا بقا لكن تعتبرني من ضمن أملاك و انتقامك يبقي انت بتحلم ومحتاج حد يفوقك
اذاد غصب عاصي عليها و سحبها بشـ.ـده من يدها تحت نظرات رنا المشفقة عليها فاهي تعلم مدي غضب اخوها
سحبها وادخلها حجرة نومهم واغلق الباب عليهم بالمفتاح ثم قام فجاءة بتمزيق ملابسها
اذاد غصب عاصي عليها و سحبها بشـ.ـده من يدها تحت نظرات رنا المشفقة عليها فاهي تعلم مدي غضب اخوها
سحبها وادخلها حجرة نومهم واغلق الباب عليهم بالمفتاح ثم قام فجاءة بتمزيق ملابسها
تفاجأت روز مما فعله عاصي قامت مسرعة محاولات أن تجمع ملابسها الممزقة لاخفاء ما ظهر منها مما زاد غصبه عليها وقال بنبرة حاده :
– علي فكرة انتي مراتي كل حاجة فيكي ملكي انا ليا حق فيكي حتي النفس اللي طالع منك ملكي انتي فاهمة
انتفضت روز من صوته الجهوري و لكنها تظاهرت يالتماسك وقلت بنبرة غضب:
+ وانا بقولك أن نجوم السما اقربلك مني مش روز اللي تعمل حاجة مغصوبه عليها انت لسة متعرفتيش يا بشمهندس
– لاء انتي اللي لسة متعرفنيش ياكتوره يمكن انتي أقصي حاجة عملتيها في حياتك انك عملتي المزرعة دي منكرش أنها استوريا بس اخرك باب المزرعة. لكن برا الباب بتعها مت عـ.ـر.فيش ايه الي بيدور برا لكن أنا نحت في الصخر علشان اعمل نفسي انا ابويا مـ.ـا.ت قدامي ونفسه مكسورة بقيت مسؤله عن ام واخت عاجزة وانا عمري عشر سنوات كنت الاخ و الاب و الابن،
امي اللي هي في دلوقتي بسبب اللي شافته زمان خوفها أن ايام الفقر ترجع بقت تكره اي حاجة تفكرها باللي شافته و للاسف انتي من ضمن الماضي اللي نفسها تنساه كل ما بتشوفك بتفتكر كل اللي مرينا بيه ومش هي بس انا كمان كل ما افتكر جدك و اللي عملوا فينا نار جوايا
مسحت روز دمـ.ـو.عا بظهر يدها وقالت وهي صامده :
+تمام قوي يا بشمهندس كل ده حلو شيل ده من ده يرتاح ده عن ده وانا قلتلك انا هسيب الدنيا كلها وانزل مصر اديني فلوس بيع المزرعة ومش هتشوفني تاني لا انت ولا الهانم ولدتك
ضحك عاصي بسخرية وقال:
– انتي فاكرها سهله قوي هطلع من جيبي ٢مليون واقواك اتفضلي!! واللهي مش انا اللي اتعاتب روحي عتبي ابوكي هو اللي حطك في الوضع ده هو اللي حط شرط الجواز سنتين وهو اللي عمل الوديعة بفلوسك كلها يبقي طول فترة سجنك هنا انتي تحت رحمتي وتحت مزاجي وانا مزاجي طالبك دلوقتي اخلصي وخشي وضبي نفسك علشان مزاجي وبعد ما اخد مزاجي روحي نامي برا في أوضتك ولما ما مزاجي يعوزك انتي هنا تحت رجلي
قالت روز بأندفاع بدون أن تفكر:
+ ااااايه جو الاغا خان و حريم السلطان اللي انت عايش في انت طالع من فيلم ابيض واسود قديم ومهروس ناقصله الكاس و ازازة الخمرة ما توزن كلامك يا بشمهندس كده مزاج مين اللي انا هكون تحت امرك فيه انت عايش الوهم بزياده
وفي الخارج تقف هبه علي باب الحجرة تحاول أن تستمع لما يدور في الداخل وكل ما تسمع صوت عاصي يرتفع تزاد فرحتها من الداخل وهي تدعي أن يطـ.ـلقها فاهي تريد بشـ.ـده ان تكون هي صاحبة كل الخيرة ده وهي الآمر الناهي وتكون هي سيده المنزل حتي فكرت أنها سوف تتخلص من خالتها في إحدي دور المسنين حتي لا تكون عائق لها وتصبح هي المتحكمة في كل ذلك العز
اقتربت منها رنا وقالت وهي تدفعها بعيدا عن الباب:
= بطلي بقا يا شيخة مسح الاوكر ده وانضفي بقااا هتستفادي ايه لما تسمعي للي بيدور بين راجـ.ـل ومـ.ـر.اته عيب عليكي
اتفزغت هبه من رنا ولكن تلتفت لها وقالت بغيظ وهي تجز علي أسنانها:
+ والله مباقش غيرك يا عجزة انتي اللي هتقولي اعمل وما معلش ايه انتي مالك انتي انا بعمل ايه
= طيب يا هبه انا هخبط علي عاصي و اقوله اللي انتي بتعمليه ونشوف بقا رد فعله معاكي هيكون ايه
ولكن بحركة سريعة دفعت هبه رنا بعيد عن الباب مع ضعف قدم رنا اختل توازنها و سقطت من علي الدرج تحت صياح هز جميع أركان الڤيلا
سمعت روز صوت صياح رنا جرت مسرعة وتناست أن ملابسها ممزقة فتحت الباب وجدت هبه تضع يدها علي فمها و رنا تقع من علي الدرج جرت مسرعة تلحق برنا ووضعت يدها خلف ظهر رنا حتي تخفف من حده الوقعة علي ظهرها فوقعت رنا بثقلها علي زراع روز مما تسببت في كسر مضاعف فيه
جري عاصي هو أيضا علي صوت الصياح وشاهد ما فعلته روز مسرعة دون أن تفكر وكيف ضحت بنفسها من أجل أن تلحق رنا جري عاصي مسرعا ينزل الدرج و رفع رنا من علي زراع روز التي كانت تصيح هي الأخري من زراعها صاح بصوت جهوري إسعاف اتصلوا بالاسعاف فكانت رنا تصيع من ظهرها و روز من يدها وقدمها
استوعب عاصي أن ملابس روز مازالت ممزقة و دخول محمد وعمال المزرعة فور سمعهم صوت الصياح المرتفع
جري محمد علي روز لأن عاصي كان يحمل رنا
ارتفع الدم في عروق عاصي لأن روز كان جزء كبير من جسدها مكشوف
لاحظت روز تغيير وجه لغضب شـ.ـديد وتذكرت ما هي في رفعت عينها وقالت لهبة أن تحضر لها اسدال الصلاة الخاص بها من حجرة النوم ولكن هبه اصتنعت عدم الفهم وقالت :
+ وعاوزة الاسدال ليه بقا أن شاء الله مش انتي عاملة فيه المراه الخارقة اطلعي هاتية لنفسك ولو أن انا شايفة أن الشو اللي عملتيه من حبه ده سخفيف قوي كل ده علشان عاصي يا خد بالله منك مش بعيد تكوني انتي اللي زقتي رنا علشان تشـ.ـدي النظر ليكي
خبط ولدت عاصي علي صدرها دليل علي الاعتراض وقالت برعـ.ـب :
= معقول تكوني انتي اللي زقيتي بنتي من علي السلم اه معقول قوي بدليل أن هدومك مقطوعة اكيد رنا حاولت تمسك فيكي فزقيتها سحبتك معاها وهدومك انقطعت
ثم التفتت نحو عاصي وقالت :
= شايف يا عاصي شايف المجرمة عملت ايه في اخوتك
ولكن عاصي كان في عالم آخر لا عارف يعطي رنا لأحد يحملها و لا قادر يحضر شيء يستر زوجته عن العيون
لم ترد روز علي كلام ولدت عاصي و تحاملت علي قدمها رغم الالم الشـ.ـديد الذي كانت تشعر به وصعدت اللي غرفتها ولكنها أدركت أن ملابسها مازالت في غرفتها الصغير فتحت دولاب عاصي وأخرجت منه تي شيرت خاص به و. جددت صعوبه في ارتدائه بسسب الالم في يدها و لكنها في النهاية ارتدته سقطت دمـ.ـو.عها من شـ.ـده الالم نزلت روز الي اسف فقد كانت سيارة الإسعاف وصلت حملو رنا علي حامل السيارة توجه عاصي نحو روز يسندها هي الآخر لم تحاول روز الاعتراض فاهي قد تملك الالم منها أقصاه
ذهبوا الجميع اللي المستشفي و طمأنهم الطبيب علي حاله رنا وأنها لاتحتاج سوي راحة اسبوع بدون حركة وان ما فعلته روز هو من أنقذها من انتكاس حالتها مرة أخري
ولكن الوضع عند روز لم يكن باحسن حال مثل رنا فالوقعه كانت قوية وهي تحمل جسد رنا لقد حصل كسر مضاعف وتم تجبير الذراع بالكامل بالجبس و ربط رباط ضاغط علي الساق و لبس حزام يمسك منطقة الظهر و عدم الحركة لمده شهر كامل حتي ترتاح فقرات الظهر بسبب ظغط الفقرات بسبب الارتطام
حمل عاصي روز الي غرفتهم ووضعها علي السرير وقال لها برفق دقتين وراجع اوعي تتحركي انتي سمعتي كلام الدكتور وكفايا عند علشان مضريش نفسك
هزت روز رأسها
ذهب عاصي لغرفت رنا التي كانت تبكي شعور بالذنب لما حدث لروز
اقترب منها عاصي يربت علي شعرها وقال بحنان
سلامتك يا عصفور قلبي ايه اللي حصل خلاكي تقعي من علي السلم
قصت رنا علي عاصي كل ما حدث من هبه مما زاد غضب عاصي عليها وقال:
– وبعدين بقا فيها علشان عارفه أن انا مش هقدر أمشيها من هنا بسبب الزفت ظروفها بس هي اتمادت فيها قوي واللي يجننك أن امي مصدقها في اي حاجة بتقولها
قالت رنا بتعب شـ.ـديد :
+ امك بتعتبرها بنتها اللي فاهمة دماغها و بطاوعها وبتعوضها علي انا مقدرتش اعمله بسبب عجزي امك بتتباهي بيها فبراير مكان تروحه وهبه عارفة ده كويس وبتلعب عليه عارفة ان خالتها مش بتستحمل عليها الهوا
بذمتك يا عاصي المفروض ماما امون معايا دلوقتي علشان لو احتجت حاجة انا مش عارفة لو روز ملحقتتيش انا كانت هتبقي ايه حالتي دلوقتي وفين ماما انا بجد محتاجها يا عاصي محتاجة حـ.ـضـ.ـن يحسسني بالأمان لكن هي من ساعة مرضي وكأنها بتستعر مني علطول هبه هي اللي معاها في كل مناسبه و كل مكان وانا في الأوضة بتاعتي بالايام
دمعت عيون رنا لاهتمام ولدتها ب هبه و تركها ليها رغم ظروفها التي كانت في أشـ.ـد الحاجة لحـ.ـضـ.ـن امها
حـ.ـضـ.ـنها عاصي فهو يعلم ما تفكر فيه أخته واشفق عليها وقال لها بحنان شـ.ـديد :
– طيب يا حببتي مش محتاجة مني حاجة انا هروح اشوف روز علشان زي ما انتي عارفة الدكتور مانعها من الحركة ولو احتاجتي اي حاجة رني عليا هتلاقيني قدامك علطول
هزت رنا رأسها وقالت مبتسمة وهي تغمز له:
+ عيونك فضحاك يا عاصي ولهفتك وخوفك عليها وأضحة رحلها يا عاصي وطيب خاطرها صدقني روز مش هتتعوض وبنت اصول ارمي كل الحقد اللي جواك وعيش العمر قصير قوي بلاش تقضية في كره وعند، في حاجات لو راحت منك هتقعد العمر كله نـ.ـد.مان عليها انا نصحتك وانت حر مـ.ـا.ترجعش تقول ياريت اللي جري ما كان متسعش لكلام ماما سيب قلبك هو اللي يمشيك اسمع كلام قلبك يا عاصي وانسي اللي فات
تركها عاصي ودخل غرفته ليجد روز تحاول النهوض من السرير و هي تتألم جري مسرعا نحوها وهو يقول بغضب
– هو انا مش قلتلك متتحركيش من مكانك هو انتي لو سمعتي الكلام تعيي مت عـ.ـر.فيش تسمعي الكلام ابدا
قالت روز وهي تتالم :
ما انا عاوزه اخش الحمام اعمل اية طيب
سندها عاصي الي الحمام و تقابلت أنفاسهم عن قرب لاول مرة خفق قلب عاصي بشـ.ـدة وشعر أنه فعلا يحبها لم تكن روز في حاله افضل منه فاهي الأخري خفق قلبها وتسارع نبضها وارتعشت يدها و احمر وجهها من الخجل لاول مرة أحد يقترب منها
رمت روز تقلها عليه فاهي فعلا لن تستطيع المشي علي قدمها كمان أن ظهرها يـ.ـؤ.لمها حقا تركها عاصي عند باب الحمام وقال لها وهو يبتسم
+ تحبي اخش معاكي علشان اسندك
احمر وجهها بشـ.ـده من الخجل وقالت بتلجلج
– لاء لاء انا هتصرف انا بس هنادي عليك لما اخلص علشان تطلعني
+ وانا واقف علي الباب مش همشي يمكن تحتاجني جوا ولا حاجة ثم غمز بعينية
ابتسمت روز بخجل ودخلت الحمام وقلبها يخفق بشـ.ـده خرجت روز وجدا بالفعل عاصيي ينتظرها أما الباب سندها وقال لها
+ بس التي شيرت بتاعي هياكل منك حته هو صحيح كبير عليكي شويتين بس جميل قوي
احمر وجهها وقالت بصوت يكادو مسموع
-معلش اصل ملقتيش حاجة ألبسها و كل وهدومي لسة في الأوضة اللي في الجنينه
+ ولا يهمك انا بهزر معاكي تعالي يلا علشان ترتاحي وانا هنزل اجبلك اكل علشان اتخدي العلاج بتاعك
هزت راسها نافيا وقالت معترضة
+لاء مش عاوزة اكل انا عاوز. اروح الأوضة بتاعتي انا مش مرتاحه هنا وعاوزة اطمن علي رنا الوقعة سببت ليها اذي. رنا اعصبها مش راكزة لسة و ممكن ده السبب اللي خلها تقع انا حاسة بلذنب علشان انا اللي قومتها من علي الكرسي المتحرك اكيد انا السبب
زفر عاصي انفاسة بغضب وقال :
– اولا يا روز مش انتي السبب رنا وهبه كانوا بيتخانقوا ورنا ما شفتش السلم فوقعت تانى حاجة لازم تفهميها كويس أن دي اوضتك لازم تتعودي تنامي هنا بقا
تركها ونزل يخضر لها الطعام ولكنه وقف علي باب المطبخ في حاله زهول مما سمع
– اولا يا روز مش انتي السبب رنا وهبه كانوا بيتخانقوا ورنا ما شفتش السلم فوقعت تانى حاجة لازم تفهميها كويس أن دي أوضتك لازم تتعودي تنامي هنا بقا
+ بس انا يا عاصي مش بحب اكون تقيله علي حد ومامتك شيفاني ضيفة تقيله انا بقول افضل خليني في الأوضة بتاعي اللي في اخر الجنينة
رفع عاصي حاجبية وقال :
– أنا مش بحب اكرر كلامي مرتين ياريت تسمعي الكلام من مره واحدة انا هنزل اجبلك اكل علشان في علاج كتير لازم يتاخد و ده بيتك ودي أوضتك ومكانك مكان ما يكون جوزك مفهوم
تركها ونزل يعد لها الطعام ولكنه وقف علي باب المطبخ في حاله زهول مما سمع
فقد كانت هبه تتحدث مع مجهول وتقول بصوت خافت:
= مش عارفه البت دي عملاله عمل ولا ايه، حكايتها متبته كل ما اقول خلاص خلصت منها تعمل حاجة تخليه يتمسك بيها اكتر أنا مش عارفه طلعتلي من انه نصيبة انا قلت خلاص فاضل تكه وهتجوزه واستولي علي كل العز ده لوحدي
المجهول : بس برافوا عليكي استحملتي كل ده هانت
هبه بقرف:
– استحملت أن اقعد في المكان المقرف ده مليان بالحـ.ـيو.انات ولا ريحتهم يع طلعتلي روز و الوصيه الزفت اللي ابوها حطها
المجهول: هو مش خلاص تمم الجواز تبقي المزرعة بتاعته خلاص
تضحك هبه بسخرية وتقول :
– الاسم بس أن المزرعة بتاعت عاصي لكن الشرط اللي في الوصيه مخليه زي اللي رقص علي السلم لا منه امتلكها ولا منه سيبها، ابوها الله يجحمة ربط مستقبلهم ببعض
المجهول : طيب والعمل هتعملي ايه انتي دلوقتي
هبه : مش عارفه لسة مش عارفه بعد اللي حصل مع رنا وانا مخي واقف عن التفكير خايفة رانا تتكلم وتقول إن انا اللي وقعتها من علي السلم
المجهول: ينهارك اسود هو انتي اللي وقعتيها بقولك ايه يا هبه خفي اللعب بلاش تئذي حد اوعي انتي هدفك واضح الفلوس يبقي خليها علي قد الفلوس وبس لكن أذية حد لاء والف لاء
هبه بلا مبلاه :
– والله مافيش حرب من غير ضحايا واصلا رنا دي ملهاش لازمة في الحياة بتعمل ايه في حياتها غير أنها طول النهار تندب علي حالها و علي عجزها الناس دي بيكون الموت ليهم راحة صدقني
المجهول: وانتي فاكرة أن خالتك هتسكت ليكي مهما كان درجه حبها ليكي بس في الاول والاخر دي بنتها واوعي تنسي أن خالتك وعيالها تعبوا كتير علشان يوصلوا اللي هما في ده فا متتتوقعيش أن حد هيتنازل ليكي بسهوله حتي لو كانت خالتك هي ما شفتش شوية اتبهدلت كتير وده خالي قلبها قاسي
إنفعلت هبه بشـ.ـده وقالت :
وانا مالي قضاء وقدر هنخش في في قضاء ربنا ولا اية
و متشلش هم خالتي انا عارفة هعمل معاها ايه كل واحد وليه دور هي مكانها محجوز من دلوقتي في دار المسنين
المجهول :
بقولك ايه يا هبه تاني مرة هتتعرضي لاي حد عندك
انا مليش دعوه بيكي واتصرفي مع حالك انا برا الليلة
+ هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه بره ايه يا حبيبي انت عبد القرش هو مين اللي برا لا يا روحي فوق لنفسك كده واعدل في الكلام انت شريكي في كل حاجة ولا انت عاوز تقبض علي الجاهز كده
قال المجهول. بتهكم واضح :
+ بس متفقناش علي الدم لما توصل لحد كده انا برا اللعبة مليش في بس بيني وبينك كده يا هبه انتي ليه مصممة تعملي كده ما تحتوي عاصي وخلاص من ما حد يتأذي
-انت عبـ.ـيـ.ـط يا بني بقولك عاوزة اكون انا صاحبه الهلومة دي. كلها وانت قلت إن خالتي مش هتسيب حاجة بسهوله غير أنها فعلا هي المتحكمة في كل حاجة هنا
تعمد.عاصي يصدر صوت بقدمه وهو داخل حتي تنتبه هبه وتغلق الخط وذلك ما حدث بالفعل أنهت هبه المكالمة مسرعة ثم التفتت خلفها وهي تبتسم وقالت :
+ خير يا عاصي عاوز حاجة اعملهالك
قال عاصي وهو يرفع حاجبية:
– لا تسلمي يا هبه انا هحضر أكل خفيف لروز علشان تاخد العلاج
سمع صوت من خلفة يقول بسخرية:
= وهي الغندوره متنزلش تعمل الاكل بنفسها ولا تكون فاكرة نفسها صاحبة البيت وبتتحكم وتدلع ولسة الخدم بتاعها موجود وبيخدمها
تنهد عاصي بصوت مسموع والتفت الي مصدر الصوت وقال:
الدكتور مانع روز من الحركة يا ماما الوقعة أصابت ظهرها ورجليها علشان كده كتبلها علي ارحة في السرير وميجراش حاجة لما احضر ليها لقمة خفيفه ما اكلتش حاجة طول النهار و متقلقيش روز عارفة كويس أن الڤيلا ما عدتش بتاعتها وأنها ضيفة
وياريت لو الاستجوابات خلصت سبوني احضر الاكل علشان اطلع ليها
قالت الأم وهي تنظر لوجه هبه المخـ.ـطـ.ـوف لونه :
ماشي يا عاصي افضل دلع فيها كده لحد ما تخد وش علينا
نظر لها عاصي و اخذ طعام خفيف وتركهم وصعد إلي غرفته
فتح الباب ليجد روز تحاول النهوض من علي السرير ولكن الم ظهرها كان اقوي من محاولتها وضع الصينية علي المنضده و جري مسرعا نحوها وهو يقول بغضب:
هو العند عندك هويا مت عـ.ـر.فيش تعيشي من غير عند ارحمي نفسك وارحمينا كل الدكتور اللي طلبه منك اسبوع راحه اظن اسبوع مش كتير
قالت روز بالم شـ.ـديد انا عاوزة اخش الحمام من فضلك اسندني لاني بجد مش قادرة الوجع لا يحتمل
بدون مقدمـ.ـا.ت حملها عاصي والتقت
أنفاسهم وخفق قلبهم وكأن كل واحد يسمع نبض الاخر فالقلوب ليس عليها سلطان ولا تعترف بخصومـ.ـا.ت ولا انتقامـ.ـا.ت فالحب حين يأتي لا يستأذن بل يقتحم قد اقتحم الحب قلوبهم
قالت روز بخجل شـ.ـديد :
+ عاصي نزلتي ميصحش كده
قال عاصي مبتسما وكان خجلها قد أعجبه :
+ هو ايه اللي ميصحش يا مدام انتي مراتي يعني بتاعتي وكل حاجة فيكي ملكي
اشتدت حمرة الخجل ودفنت وجهها في صدره ادخلها عاصي الحمام وتركها انتهت روز و نادت عليه
دخل الحمام ولكنه توجه نحو الدش فتحة ليملاء بانيو الاستحمام بماء دافئ
قالت له روز متسأله ؟
-بتعمل ايه يا عاصي
قال عاصي دون أن ينظر لها :
+انتي لازم تقعدي في ماية دافئة علشان عضلات ظهرك تفك وبعد ما تخلصي هدهن ضهرك كريم باسط العضلات
قالت روز مقاطعة كلامة :
– ها مين عمل اية هتعمل ايه مش فاهمة
ولكن لم يعطيها فرصة للتحدث أكثر حملها و ضعها في بانيو الاستحمام بملابسها
شهقت روز من المفجاة و لكن شعرت فعلا للاسترخاء لاحظ استرخاء عضلاتها وبدأ بتدليك ظهرها برفق وخلع ملابسها الخارجية دون أن تشعر ومازالت في حاله استرخاء حملها برفق وحاوطها بمنشفة كبيرة ووضعها علي السرير برفق أخرج بيچامة من عنده ولكن قبلها بدأ بوضع الكريم على ظهرها واقترب من اذونها وقال بحنان
تقبلي تتجوزيني يا روز عارف أننا كنا مفروضين علي بعض لكن أنا. دلوقتي وبكامل ارداتي بطلب منك انك تكملي حياتك معايا و يكون شرف ليا انك تكوني مراتي
خفق قلبها وتسارع نبضها وارتعشت يدها و ابتسمت وقالت:
وانا كمان يا عاصي احب اكون زوجة ليك
احبه بجنون ولكني اكرهه بشـ.ـده هل يجتمع الحب مع الكره بقدر تباعد الحب عن الكراهيه ربما فصل بينهما خيط رفيع و هل يجب تحكم العقل ولكن هل يمكن الاستماع الى صوت العقل عنـ.ـد.ما يتورط القلب عفوا لا يمكن الاستماع الى صوت العقل فقد اصدر القلب قراراته واحكامه فهي عشقت ملكيته العمياء لقد انتصر العشق علي الكرة والغضب اقترب منها بشـ.ـده واختلطت أنفاسهم وبعد فترة من الوقت أصبحت روز زوجته امام الله
ولكن صرخت روز بالم شـ.ـديد من ظهرها فقد حملت عليه بشـ.ـده لدرجة أنها ظلت تبكي من الالم
انتبه عاصي وحملها ووضعها مره اخري في حوض الاستحمام وفتح المياه الساخنة وبدأ بعمل تدليك لظهرها حتي ارخت عضلتها حملها بالمنشفة ووضعها برفق واحضر البيجامة الخاصة به وجعلها ترتديها و ظل يضحك علي منظرها فكانت مثل اللعبه الصغيرة في ملابسه وكأنه عملاق
ابتسمت روز بخجل وقالت :
+ عاصي انا خلاص بيقت مراتك قدام ربنا انا مش طالبة منك غير حاجة واحدة بس علشان خاطري حافظ عليا وعلي كرامتي خصوصا قدام مامتك وهبه
اقترب منها ووضع قبله علي جبينها وقال:
– كرامتك من كرامتي يا ورده قلبي من جوا ويلا بقا علشان تأكلي وتشربي اللبن انا جبتلك كوباية لبن ساقعة
استعجبت روز وقالت:
وانت عرفت منين أن بحب اللبن ساقع
قال عاصي مستغربا:
بجد بتحبي اللبن ساقع طيب الحمدلله انا كنت خايف مـ.ـا.ترضيش تشربية انا جبته ساقع علشان اخلص من زن هبه أصلها كانت في المطبخ ساعة ما تزلت اجبلك الاكل
رفعت روز حاجبيها وقالت:
– يا الله امتي بقا تحل عنا عروسة المولد دي
+ بصي يا روز علشان خاطري انا حاولي انتي ورنا تبعدو عنها علي قد ما تقدروا وانا وعد مني همشيها من هنا خالص في اقرب وقت استحملوها بس الكام يوم
– والله يا عاصي المشكلة مش فيها انا كفيلة بيها المشكلة أن مامتك بتخش في الموضوع وانا مش بقدر اتكلم
+ هز عاصي راسه وقال :
يلا بقا كفايا كده النهاردة عليكي لازم ترتاحي أعطها الدواء الذي كان في نوع من المهدء جعلها تمام سريعا
اغلق عليها الغرفة ونزل الي المطبخ يعد قهوة و ذهنه مشغول بمحادثة هبه كان يود أن يعرف مع من كانت تتحدث
اخذ مج القهوة وخرج الي الحديثة
هدوء وذهن صافي رغم تراكم الأحداث بداخله ولكنه تعمد أن يصفي ذهنه
يحتسي مج ال قهوة وخلوة مع النفس و استنشاق هواء بـ.ـارد لعلة يعاود التفكير بهدوء ولكنه فاق علي حركة غريبة في الحديقة وراي خيالات من بعيد وكان في صراع بين شخصين اقترب ولكنه وقف مكانه فقد كانت هبه في وضع مخل مع اخر واحد كان يتوقع عاصي أن يجده
ولكنه ابتعد دون أن يراه أحد وجري مسرعا داخل الفيلا و علي وجه علامـ.ـا.ت لا تفسر
ولكنه فاق علي حركة غريبة في الحديقة وراي خيالات من بعيد وكان في صراع بين شخصين اقترب ولكنه وقف مكانه فقد كانت هبه في وضع مخل مع اخر واحد كان يتوقع عاصي أن يجده
ولكنه ابتعد دون أن يراه أحد وجري مسرعا داخل الفيلا و علي وجه علامـ.ـا.ت لا تفسر
دخل عاصي الفيلا ولكنه صعق مما راي لقد كانت هبه مع اقرب صديق له صديقه الذي كان يؤتمنه علي كل اسراره
ظل عاصي مكانه فتره لكي يستوعب ما يحدث حوله
كيف تحولت بنت خالته التي كانت بمثابه اخت أخري له لذلك الوحش المخيف و صديقه. لماذا يخونه فقد فعل من أجله الكثير ولماذا لم يتقدم صديقة لخطبة هبه؟؟ لماذا اختار طريق الغير صحيح؟ رغم أنه يعلم أنه إذا تقدم لها سوف يحظى بالقبول ظلت أسئلة كثير تدور داخل ذهنه ولم يجد لها إجابه ولكنه شعر بيد تربط علي كتفه بحنان
التفت عاصي ليجد أخته تربط علي كتفه وتقول بحزن:
+ مستغرب ليه يا عاصي هي دي حققيتهم بس انت الانتقام من روز واهلها كان عميك من سم اللي حواليك
قال عاصي بحزن شـ.ـديد :
– طيب ليه يا رنا ليه ماهر يعمل معايا كده وهبه ليه احنا اللي اخدناها في بيتنا رغم أن ابوها رمانا و ماكنش عاوزنا عنده ولما طلق خالتي ، وخالتي اتجوزت واحد غيرة وما كنش عاوز هبه احنا فتحنا ليها بيتنا
نظرت له رنا بشفقه وقالت :
+ بص يا عاصي ماهر دايما كان بيغير منك وكانت واضحة غيرته في مواقف كتير بس انت اللي ما كنتش شايف و اللي خاتمها يوم ما تقدم ليا وانت رفضت انت رفضته علشان انت كنت شايف أن انا مينفعش افتح بيت واتجوز غير لما اخف ولكن هو شافها أنه هو مش قد المقام علشان كده انت رفضته و من يومها اخدك عدو ليه
. اما هبه فهي طول عمرها كده
انت فاكر يوم ما خرجنا من المزرعة هنا وانا كنت تعبانه اوي صحيح كنت صغيرة قوي بس في مواقف بتعلم معاك
فاكرة زي ما يكون حصل انهاردة لما دخلنا بيت خالتي وما كنش عندنا مكان نروحوا يومها خالتك دخلتنا اوضت هبه علشان نقعد فيها هبه قربت مني وقالت لي وانا عيانه يارب تموتي علشان متاخديش الأوضة بتاعتي
و جرت علي مامتها تقولها انا عاوزة الاوضه بتاعتي مليش دعوة طلعيهم برا و فضلت تعيط لحد ما جوزها خيرها بيه وبينا
يومها خالتك لمت حاجتنا وقعدتنا مبني الخدم اللي في ڤيلاتها وقالت لينا لحد ما تفضلنا مكان طول عمرها كانت بتكره ماما علشان ماما صممت تتجوز ابوك وهو راجـ.ـل علي قده وبيشتغل جنايني وهي اتجوزت راجـ.ـل الأعمال الغني ازاي امي تفضل تحب بابا رغم فقره و هي جوزها يسبها بعد عشر سنين جواز ويرميها هي وبنتها
انت ازاي مش فاكر يا عاصي ازي مش فاكر معاملة خالتك لينا وازاي سابت جوزها الاول يتحكم فينا
تنهد عاصي بشـ.ـده وقال:
+ فاكر يا رنا مين قالك أن انا نسيت يومها ماما قاعدت تترجي خالتي أن تسيينا في مبنى الخدم يمكن تعبك هو اللي شفعلنا عندها
التفتت رنا وحـ.ـضـ.ـنت اخوها وقالت بحنان:
+ وانت يا عاصي مقصرتش حفرت في الصخر و اشتغلت ودرست لحد ما وصلتنا الي احنا فيه فاكر اول مناقصة خلتها ماما يومها استلفت فلوسها من الست اللي كانت شغاله عندها و كانت فتحت خير علينا
أطرق يده بشـ.ـده في الحائط وقال بغضب:
– علشان كده بكره كل عائله روز هي اللي خلتنا نتذل كده ونحتاج لخالتك و جوزها اللي فضل متحكم فينا سنين و هو بيرمي لنا المتبقي منهم وهو بيتفضل علينا
+ بس روز زمبها ايه في ده كله يا عاصي متنكرش أن قلبك رق ليها
– انا حبتها حبتها قوي يا رنا بس كل ما شريط الماضي يطلع قدامي ببقي عاوز ادمر كل حاجة تفكرني بيه
+ المهم يا عاصي انت هتعمل ايه مع هبه وماهر هتسبهم يبخوا سمهم كده وانت عارف انهم طمعانين فيك
– مش عارف صدقيني مش عارف يا رنا انا مصدوم فوق ما عقلك يصور لك
+ طيب يا قلب اختك اطلع نام دلوقتي وبكرة يحلها ربنا
هز عاصي راسة فهو فعلا محتاج ياخد قسط من الراحة صعد لأعلي وهو متلهف بأن يري معشوقته و تذكر ما حدث بينهم وأنها أصبحت زوجتة ابتسم و اخدها في أحضانه وذهب في نوم عميق
استيقظ عاصي علي حركة من روز فكانت روز تتأمل معالم وجه وهو نائم ولكن شعرت بألم في ظهرها فتح عاصي عينية وابتسم لها ووضع قبله علي جبينها و حملها اللي الحمام و ضعها مره اخري في حوض الاستحمام بماء دافئ وتركها وذهب غرفة رنا التي كانت مستيقظة تعمل تمرينات العلاج الطبيعي قال لها مبتسما :
– صباح الورد علي اجمل اخت في الدنيا
رفعت رنا عينها اتجاه أخاه مبتسمة وقالت :
+ صباحك بيضحك يا قلبي روز عاملة ايه بصراحة لقتكم نايمين كنت عاوزة اخش اطمن عليها
– الحمد لله احسن هي في الحمام دلوقتي انا بس كنت عاوز فستان ولا تي شيرت وبنطلون لحد بس ما اجيب شنطتها من أوضتها
ابتسمت رنا بحب وقالت بس كده احلي فستان الأميرة روز وكمان بالتكت بتاعة متلبسش قبل كده
+ انتي شكلك بتحبي روز قوي يا رنا عيونك بتلمع اول ما تيجي سيرتها
– اه يا عاصي بحبها قوي بصرف النظر عن وقفتها جانبي وأنها ساعدتني علشان اقف ولا أنها وقعت مكاني وعرضت نفسها للخطر لاء ده كله في جنب و حبي ليها في جنب تاني طبعا اللي عملته معايا زاد حبها أضعاف جوايا
لكن أنا حبيت روحها الصافية أنها تساعد حد متعرفهوش
صدقني هي حد من جوا جميل قوي
ابتسم لها عاصي واخد منها الفستان ودخل غرفته وهو يشعر بمشاعر حب كبيرة
دخل الحمام وجدها في انتظاره لفها بالمنشفة وحملها
قالت له :
= علي فكرة أنا أقدر امشي انا حاسة بتحسن عن امبـ.ـارح
– الدكتور قال اسبوع يا روز من غير حركة انا طول الاسبوع ده اعتبرني المساعد الشخصي لحضرتك
ضحكت روز ضحكة مرتفعة مما جعل قلبه يخفق بشـ.ـده ولم يستطع التحكم في مشاعره ضمها يستنشق رائحتها بشـ.ـده وهو يهمس لها بكلام يعبر فيه عن مدي اشتياقه لها واخدها معها لعالم الاحلام الخاص بيهم
فاقوا علي صوت طرقات عالية علي الباب و اندفاع الباب مرة واحده ودخول هبه عليهم سحب عاصي الغطاء عليهم سريعا قبل دخولها عليهم وقال بغضب:
+ في اية يا هبه. في حد يخش علي حد كده اتعلمتيها فين دي
اجابت هبه بعجرفتها المعتادة و بتأفف :
– جري ايه يا عاصي انا خبط ودخلت كنت فكرتك لوحدك معرفش أن الهانم لما صدقت تلزق فيك
ثم نظرت لروز بقرف وقالت
– خلاص عملتي اللي كنتي بتحاربي علشان توصلي له رخيصه قوي بس الحركات دي متخلش علينا وبدأ صوتها يرتفع لأجل أسماع خالتها
قال عاصي بغضب :
+ انتي اتجننتي في عقلك دي مراتي
– مين يا عاصي مراتك اللي اتجوزتها تخليص حق اللي ابوها باعها ليك مراتك اللي كنت بتحلف تكسرها الحمد لله اديك كسرتها يلا بقا طلعها برا مبقاش ليها لازم.
ظلت روز تستمع لكلامهم و هي مغيبة مما يحدث حولها
دخلت أمه علي صوتهم و طرقت علي صدرها دليل اعتراضها علي الوضع وقالت بشهقة :
+يالهوي يا عاصي انت عملت ايه هو ده انتقامك لابوك ده ابوك وقع ميت قدامك علي باب المزرعة انت ناسيت بسببهم حصل فينا ايه كل ده نسيته مجرد ما واحده رخيصة شاروت لك ده انتقامك منها هو ده حقنا اللي قلت هترجعوا لينا
لفت روز الغطا حولها وقامت واقفة وقالت بصوت : –
= جهوري جميل قوي العرض المسرحي ده أداء باهر و متميز بس بعد اذنكم براااااااا الكل برا
ثم جرت مسرعة تغلق الباب خلفهم
التفت ليها عاصي بغضب وقال:
+ انتي ازاي تسمحي تكلمي امي بطريقة دي
التفت له روز وقالت بسخرية:
= يا سلام احلف كده وانا لما اقتحموا عليا اوضة نومي وانا في وضع مينفعش حد يشوفوا لما تقال عليا رخيصة وانا اللي سحبتك كل ده ملوش اي اعتبـ.ـار عندك
+ خدي بالك صوتك بيعلي وانا واقف
= معلش يا بشمهندس المرة الجاية هاخد بالي انت واقف و لا قاعد
+ وكمان بتتريقي اعملي حسابك اخر مرة هسمح تعلي صوتك عليا أو تكلمي امي بطريقة. متعجبنيش مش هيحصل كويس وانفضلي خد شاور و البسي الفستان ده و القي الفستان علي وجهها
تحاملت روز علي نفسها رغم الالم الشـ.ـديد في ظهرها لأنها قامت واقفة فجأة
تجاهل عاصي ألمها وتركها بمفردها دخلت روز الحمام وانهارت في البكاء بشـ.ـده و ايقنت أن كل ما فعله معها كان بدافع الانتقام وليس الحب
انتهت من حمامها مما زاد الالم ارتدت الفستان وكانت ساحرة الجمال رغم علامـ.ـا.ت الالم الواضحة عليها مسحت دمـ.ـو.عها و خرجت رأسها مرفوع تجاهل عاصي النظر لها ودخل الحمام هو الآخر خرج ليجدها قد أكملت لبسها وفي قمة جمالها تجاهلها و قال :
+يلا علشان ننزل نفطر تحت
= مش عاوزة اكل شكرا انزل انت
اقترب منها وقال وهو يجز علي أسنانه :
+ الكلمة تتسمع من مرة واحد لما قول يلا يبقي يلا اتفضلي قدماي مش عاوز جدال و عدي اليوم
تحاملت روز علي نفسها ونزلت الدرج علي مهل و هو خلفها يحاوطها من بعيد خشية عليها أن تسقط
نزلوا وجدوا الجميع متجمع علي السفرة ابتسمت. رنا عنـ.ـد.ما رأت روز وقامت واقفة تحتضنها وتساعدها علي جلوس فقد تملك الالم أقصاه واحمر وجه روز بشـ.ـده لاحظ عاصي تحمل روز الالم الشـ.ـديد و اردك أنها قد تجاوزت الاحتمال
وضع أمامها الطعام و كوب اللبن ولكن لم تستطيع روز تحريك يدها من الالم اقترب منها وبدأ يضع الطعام في فمها نظرت له انها لا تريد ولكنه تجاهل نظرتها ووضع كم كبير من الطعام في فمها عند
رفعت هبه رأسها وجدت فم روز ممتلئ بالطعام قالت بسخرية :
– يا حـ.ـر.ام يا روز لدرجة دي الايام اللي فاتت كنتي محرومة من الاكل مش قلتلك لما صدقتي وقعتي عاصي
نظر لها عاصي نظرة غصب اخرصتها ولكن روز لم تعطيها الفرصة وقالت بدلع مصتنع
= انا بلعت يا حبيبي ممكن اشرب شوية لبن
انتفض عاصي من الكلمة ولكنه ضحك بمكر فهو فهم روز اقترب منها و حاول أن يستغل الفرصة هو الآخر في القرب منها بدا يطعمها وهي تبتسم له بدلع شـ.ـديد
دخل عليهم محمد ليطمأن علي روز و رنا
ابتسم رنا فور رؤيته
قال محمد و هو ينظر لرنا :
– لا سلام علي طعام
رفع عاصي راسة وقال :
+ تعالي افطر حمـ.ـا.تك بتحبك
– لا تسلم انا سبقتكم انا بس كنت جاي اطمن علي رنا و روز
قالت هبه بتهكم
– لا اتفضل اقعد احسن روز تزعل زعل روز غالي قوي ولا ايه
ثم التفت إلي روز وقالت:
يا خبر يا روز لو تشوفي خضت محمد عليكي لما وقعتي كان هاين عليه يحـ.ـضـ.ـنك ويجري بيكي علي المستشفي
رفعت روز عينها فاهي تفهم جيدا ما تلمح له هبه وقالت,:
+ ما هو لازم يخاف عليا مش بمزاجه يا هبه انا ومحمد متربين مع بعض وفي حكم الإخوات
ضحكت هبه بسخرية وقالت :
اه منا عارفة فحكم الاخوات بأمارت ما ظبتكم مع بعض
احتدت رنا وقالت:
=خير يا هبه ما تحسبي علي كلامك انتي واعية بتقولي ايه
– جري ايه يا رنا هو حد كان جيه جانبك انا بقول اللي شوفته بعيني
نظر لها عاصي بغضب وقال:
_اتفضل يا محمد اقعد عيب الاكل محطوط
جلس محمد ونظر لروز وجد وجهها احمر وعلامـ.ـا.ت الالم تحتل ملامحها قال لها
خير يا رورو مالك حاسة بأية
شعرت رنا بنوع من الغيرة ولكنها اخفتها ولكن لاحظت هبه غيرت رنا فابتسمت بخبث وقالت بسخرية وهي تضحك:
– ردي يا رورو مالك حاسة بأية
لم تستطيع روز الرد عليها فقد تحملت من الالم مالم يستطيع أحد تحمله و نزلت دمـ.ـو.عها دونه اراده منها
قام محمد واقفا وقال بلهفة واضحة :
+ مالك يا روز في ايه شكلك مش طبيعي حاسة بأية يا حببتي
قامت هبه واقفة وقالت:
لا ده كده بقت خل خالص بصراحة أنا متشوفتش بجاحة كده طيب اعمل اعتبـ.ـارا أن جوزها موجود حاولوا تدارو اللي انتم فيه
ثم التفت اللي عاصي تبخ سمها وقالت بأسلوب ناعم:
مش قلتلك يا عاصي أن اكيد بنهم حاجة و الوصية هي اللي خلتها تتجوزك شوف بقا بيرتبوا علي ايه
اكيد متفقين ياخدوا فلوس روز و يخلصوا شرط الوصية و يرجعوا لبعض ده اكيد دول حتي مش عارفين يداروا مشاعرهم قدام اي حد
قامت رنا وقد تملكتها الغيرة وجرت مسرعة
سيطرت الغيرة أيضا علي عاصي ولكنها لغت تفكيره
قام عاصي يوجه كلامة نحو روز ويقول بعنف:
= الكلام ده صح جاوبي اللي بتقوله هبه ده صح
ظلت روز صامته و الالم ينهش في ظهرها
ولكن عاصي فسر سكتها خطاء وقال دون أن يفكر
روز انتي طالق
قام عاصي يوجه كلامة نحو روز ويقول بعنف:
= الكلام ده صح جاوبي اللي بتقوله هبه ده صح
ظلت روز صامته و الالم ينهش في ظهرها
ولكن عاصي فسر سكتها خطاء وقال دون أن يفكر
روز انتي طالق
تكهرب الجو وساده حاله من الصمت والزهول حتي رنا لم تستطيع صعود الدرج مما فعله عاصي
إنفعل محمد بشـ.ـده واقترب من عاصي وقال له بحده :
– انت اتججنت انت عارف عملت ايه انت عارف روز تبقالي اية
ولكن نطقت روز بغضب:
+محمد اسكت خلاص من غير ولا كلمة وتعالي ساعدني علشان أخرج من هنا
نظر محمد بغضب لعاصي وساعد روز في الخروج
وفجاءة وقفت روز وقالت بصوت مجهد وعلامـ.ـا.ت الالم واضحة عليها
+اعتبر يا بشمهندس الوصية انتهت انا هتنازل عن حقي في المزرعة و الفلوس وحلال عليك المزرعة الف مبروك
خرجت روز وهي تحاول الصمود و التماسك
اقترب منها محمد وقال لها :
– ليه يا حببتي مادفعتيش عن نفسك وقولتي اننا اخوات في الرضاعة وان امي هي اللي ربتك معايا
مسحت روز دمـ.ـو.عها وقالت:
+الدفاع عن نفسي لوحده إهانه ليا انا لما اقف ادافع وابررر يبقي انا غلطت وانا مغلطتش
ده واحد مريـ.ـض نفسة ينتقم من اللي حصلهم زمان بأي طريقة وكأن انتقامه مني هيرجع اللي حصل زمان سيبه يمكن ده يهبطه هو دكده ولا كده مش هيفرق معاه الكلام ده بص يا محمد انا عاوزة اسيب المزرعة النهاردة و مش عاوزة حد يعرف طريقي
– طيب ماشي يا روز بس بشرط تيجي عندنا البيت ماما هتفرح لما اشوفك
تنهدت روز وقالت:
+ لاء طبعا يا محمد انا اصلا هسيب هنا خالص وانزل مصر ومش عاوزة حد يعرف طريقي
– هتعملي ايه في مصر يا وزو لوحدك
+ هقطع اجازتي وارجع ادرس في الجامعة مش انا اخدت اجازة علشان بابا كان معترض أن أعيش في مصر لوحدي و المزرعة كانت وقتها محتجاني اهو جه الوقت اللي اقطع فيه الإجازة
وفي الداخل شعر عاصي أنه اتسرع في الحكم عليها ولكن. اقتربت منه هبه وهي تضحك وتكادو تطير من الفرحة وقالت:
= برافو عليك يا عاصي واحده زي دي ما كنش ينفع تشيل اسمك بجد برافوااا
رجعت رنا وهي مازالت في حالة زهول مما حدث
ووجهت كلامها نحو هبه :
+ انتي ايه انتي شيطان مش بني آدم كفايا بقا السم اللي عماله تبخيه ارحمينا بقا من شرك اتقي الله
قالت امها بغضب:
_رنا انتي اتجننتي انتي ازاي تكلمي بنت خالتك بالطريقة دي
قالت رنا بغضب وقد انسابت دمـ.ـو.عها:
+أنه طريقة تحبي اكلم بيها جناب البرنسيسه كنتي زمان بتفضليها عليا وكنت بقول يمكن علشان احنا عايشين عندهم لكن لحد دلوقتي لسة بتفضلي هبه عليا ليه اديني سبب واحد يخليكي تعمليني كده ليه يا امي رغم ظروفي اللي الكل عارفها درست واخدت شهاده وده لولا تشجيع عاصي ليا أن انا هقدر و العجز ما هو اللي رشاقة بيعلق عليها الفاشل فشله و عافرت و اتخرجت و حضرتك برضوا مش شايفه غير هبه حرمتيني افرح بنجاحي وتخرجي علشان هبه بتعيد الثانوي العامة للمرة الثالثة غير سنتين مأجله وكأن ده عقاب ليا و حتي مبروك مقلتهاش ليا
ثم التفتت نحو عاصي وقالت بغضب ولاول مره تثور فيه :
وانت يا عاصي بقيت خلاص كلمة توديك وكلمة تجيبك اي حد يقولك حاجة تصدقها من غير ما تتحقق منها وانت عارف ومتأكد أن هبه بتشعللها ليه تديها الفرصه افهم بس ليه وانت متاكد ان روز مش كده ليه يا عاصي تكسرها ما محمد كان قدمها من زمان لو كانت عايزاه كانت اتجوزته ايه هيخليها تصبر كل ده
ظل عاصي ملتزم الصمت وكأنه مغيب عن الواقع ولا يريد تصديق ما حدث
ذهب رنا نحوه و بدأت تهز فيه :
-اديني سبب واحد يخليك تعمل كده شوفتهم بعينك سمعت اي مكالمة بينهم رد عليا يا خويا يا كبير يا عاقل
جلس عاصي مكانه وهو في حاله صدمة :
+ غيرتي عمتني احساس الغيرة مميت يا رنا مستحملتش لما قالها يا حببتي و متنكريش انتي كمان غيرتي انا حبيتها لدرجة أن بغير من الهوا اللي بيعدي
قالت رنا :
منكرش أن غيرت بس ده للحظات و فوقت لنفسي ومتهورتش زيك غيرة طبيعة لكن انت لغيت كل المنطق والعقل وغيرتك اتحكمت فيك
و في الخارج ساعد محمد روز في الخروج من المزرعة و السفر لمصر
خرج عاصي مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن يبحث عنها ولم يجدها دخل غرفتها لم يجد حقيبتها رجع الفيلا ودخلت غرفته وهو في قمة غضبه من نفسة لاحظ وجود هاتفها فتح الهاتف وظل يقلب في الصور لاحظ صور كتيرة تجمع محمد و روز منذو طفولتهم وكأنهم تؤام و مراحل دخولهم المدرسة ثم الجامعة وصور كأنهم اخوات وليست عشاق
وتوقف عند صورة له قد التقطتها له دون أن يعلم
اتصل عاصي بالمحامي ليستفير منه علي درجة قرب محمد.من روز ولكن كانت الإجابة صادمة محمد اخو روز في الرضاعة ام روز أصيبت بحمي النفاس و توفاها الله و كانت أم محمد تعمل لديهم في الفيلا فاخدت روز واعتبرتها مثل محمد وارضعتهم سوا وساروا مثل التؤام
ظل عاصي يخبط علي رأسه من النـ.ـد.م
ولكنه جري مسرعا اللي المأذون يسأله عن كيفية رد اليمين و نفع بالفعل ردها غيابيا وأصبحت روز زوجته مرة أخري ولكنه اخفي ذلك الخبر ليعرف ما تنوي عليه هبه وقد استحلف لها هذه المرة
مر أسبوعان علي هذا الحدث ويحاول عاصي الوصول لروز و الاتصال بمحمد ولكن دون جدوى لم يجيب محمد علي اتصال وهذا بأمر من روز
وفي مصر بحث محمد علي شقة قريبة من عمل روز وذهب معاها الي الكلية لقطع إجازتها وبدأت روز تتحسن يوم عن يوم وبدأت تمارس عملها دون أن تفكر وعاشت جسد بلا روح
عاد محمد الي المزرعة بعد أن اطمأن علي روز ووضعها ولكن لاحظت بعض الإجهاد عليها
علم عاصي برجوع محمد وذهب إليه
وقف عاصي امام محمد وقال:
+ انا اسف انا عارف ان غيرتي عليها عمتني واتسرعت
رفع محمد عينة وقال:
= اسف دي تقولها لما تخبط رجليا بالغلط محدش فينا بيحب يخسر حد كان عزيز عليه في يوم من الأيام ، لكن الأفعال هي السبب ولكل واحد فينا طاقة وقوة تحمُل ، فينا اللي بيعاتب ، وفينا اللي بيتجاوز وبيعدي الموضوع من غير عتاب وبيخلي حُزنه وحرقة دمه بينه وبين نفسه ، لكن تكرار الغلط مرة بعد مرة بيخلي الشخص دا يتقفل منك ، ويستخسر فيك العتاب ويشتري راحته ويفضل. أنه يسكت ويقول هتعدي بس ياتري سالت نفسك. وهي بتعدي بتاخد ايه معاها ..
اخدت ايه منك يا عاصي و اللي اخدته هتعرف أنت ترجعه تاتي
اسف دي متقولهاش ليا قولها للكسرتها مش انا انت اتجوزتها وانت مخطط تكسرها علشان تاخد تارك من اللي جدها عملوا زمان فيكم و اديكم خلاص خلصين وهي سابتلك الجمل بما حمل
اصعب ست ممكن تتعامل معاها ف حياتك هي اللي مايفرقش معاها الفلوس ،
اللي مش هتعرف تبهرها بهدايا و لا فارق معاها عربيتك و لا لبسك و ماركة ساعتك ، و اللي مش هتعرف تعاقبها لما تحرمها م ماديات و لا هتعرف تصالحها و ترضيها بالغالي !
كل اللي هيشغلها منك معاملتك و تقديرك لها، وقت الشـ.ـده لقيتك و لا دورت عليك ،
فضلتها ع الناس ولا فضلت عليها حد ، اشتريت خاطرها و لا كسرته
و لما احتاجتلك كنت فين ؟ معاها و لا بعيد ، ف حزنها احتويتها و لا سيبتها تعدي أزمتها م غيرك ؟!
دي الحاجات اللي بتفرق معاها و كل احتياجاتها عاطفية و معنويه و بتقدر تحسها و تستشف ان كانت مشاعرك حقيقه و لا لاء ؟!
الست دي ملهاش ماركة و ملهاش دراع يتلوى ، زعلها سهل و رضاها اسهل ، بتزعل لما ظنها يخيب فيك و بتسيبك تكمل و تديك فرصة تبني سور ورا سور بينكم
و مع كل موقف بتبعد نفسيا عنك
و فجأة تلاقي نفسك مع حد مـ.ـا.تعرفهوش !
هي مـ.ـا.تغيرتش هي بس مبقتش محتاجالك و فجأة و م غير مقدمـ.ـا.ت و لا تبريرات بتختفي و بلا رجعة ومهما حصل
وانت للاسف خسرت روز عارف يعني ايه روز تسيب هنا وتمشي كأنها بتنزع روحها من جـ.ـسمها وطلما هي عملت كده اتاكد أنها مش راجعه تاني مهما عملت
قال عاصي وقد تملكه الحزن وهو يعلم أن كل كلمة قالها محمد كان محق فيها ولكن لا يعلم ماذا يفعل :
= روز فين يا محمد علشان خاطر روز عندك قولي هي فين وعملت ايه في الاسبوعين دول وظهرها عامل ايه كان شكلها تعبان اوي وهي خارجة من هنا انا عاوز اطمن عليها بجد القلق هيموتني صدقني يا محمد انا اول مرة انـ.ـد.م النـ.ـد.م ده ممكن بقا تقولي علي مكانها هي فين
– معرفش و متحاولش علشان مش هقولك هي فين
= بس روز مراتي وانا من حقي اعرف مراتي فين
– كانت مراتك انت شكلك بتنسي انك رميت عليها يمين الطـ.ـلا.ق قدمنا كلنا و بطريقة مهينه زي اللي تكون عاملة عامله انت أهنت كرامتها وكبريئها قدام الكل
= لاء يا محمد انا رجعت روز لعصمتي اليوم اللي مشت في من هنا روز مراتي و مخرجتش من ذمتي ساعة واحده هي راحت فين أنا لازم ارجعها وارد ليها كرامتها اللي راحت
– وانا اسف يا عاصي معنديش تصريح أن اقولك مكانها بعتذر منك
وفي مكان آخر رن هاتف هبه نظرت حولها تتلفت يمين ويسار وذهبت الي الحديقة تتحدث
_ايوا يا ماهر بتتصل ليه مش قلتلك متتكلمش هنا غير الضرورة انت مصمم نتكشف ولا ايه حكايتك انا لما صدقت بدأت اصلح الأوضاع هنا و خلاص عاصي بقا ملكي
قال ماهر بملل:
+ الموضوع باخ قوي يا هبه وطول زياده عن اللزوم
انتي عاوزة فلوس عاصي
وعاوزة المزرعة عاملة ترتبي وتخطيطي تخلصي من رنا و خالتك ازاي و حكايتك مطوله
انا بقا مالي بده كله
شغلي متعطل لحد حضرتك ما تحققي احلامك اللي شبه مستحيله وانا تحت رحمتك انا بقا مليش دعوة بلعك بتاعك ده كله كل اللي انا عاوزة ورق المناقصات اللي هو دخلهم خشي المكتب و صوري الأوراق دي خليني اخلص انا شغلي كله واقف وفرصه أن عاصي دلوقتي مشغول بيدور علي السنيورة و مش فايق للشغل هو ده الوقت اللي نضـ.ـر.ب في ضـ.ـر.بتنا و ارجعه يشحت تاني و المزرعة تبقي بتاعتنا
وكل حاجة يمتلكها عاصي هتكون بتاعتي
-ياسلام يا ماهر اديك اللي انت عاوزه و بعدين تخلا بيا
لا يا بابا انت بتحلم مافيش ورق غير لما اخد انا الفلوس واتجوز عاصي وابقي صاحبة البيت ده
+هبه انتي اكيد مـ.ـجـ.ـنو.نه انت علي بال متحققي كل احلامك دي انتي محتاجة الفانوس السحري علشان يحققها اكون انا خسرت كل المناقصات يا هبله افهمي بعد كده مش هتكوني محتاجة تتجوزي عاصي علشان انا اصلا هاخد منه المزرعة وكل حاجة بيمتلكها بمجرد ما عرف المناقصات اللي داخل فيها انا هاخد منه كل التعاقدات
– وانا ايه اللي يضمن ليا أن بعد ما اديك ورق شغله هتكتب المزرعة باسمي
+ اكتب ايه يا ختي باسمك انتي عبـ.ـيـ.ـطة ولا شكلك كده بقا انا بقالي سنين بشتغل تحت أيده و اخطط علشان المزرعة تكون باسمك
– امال انت كنت فاكر ايه انا مستحملة العيشة هنا وسط البهائم والريحة المؤرفه و مستحملة رنا وقرفها ولا الحيزبونه الكبيرة بتحكمتها و عاصي اللي فاكر نفسة جاب الديب من ديلة وكأنه لما اخد المزرعة امتلك الكون
ليه علشان بعد كل ده المزرعة ما تتكتبش باسمي بقولك ايه يا ماهر اتقي شري انا لا ليا عزيز ولا ليا غالي انا استغنيت عن ابني اللي في بطني بحبيتين دوا و لا تهزلي رمش يعني ممكن استغني عنك بكلمتين لعاصي تلاقي نفسك برا حياته كلها صيحيح مش هنكر انك ساعدتني كتير لانك عارف اسرار عاصي كلها وعرفتتي اللعب علي نقط ضعفه بس ده يا حبيبي مش مبرر فا خدها مني نصيحة بلاش تلعب معايا انا علشان اللي عاوزه بخده حتي لو غصب و ادي اول واحده غارت من المزرعة الدور علي رنا هي كده ولا كده قلبهلنا حزن و نكد مش هتاخد في ايدي غلوة ولو صلت أن اموتها مش هتردد في داهية بقا ملهاش لازمة اصلا
والحيزبونه مكانها محفوظ وعاصي بعد الجواز ديتها اكله حلوة بقليل من السم و باي باي عاصي و تخلص الحدوته البايخه دي و اكون ارتحت من العيله دي بقا
تنهد ماهر بضيق وقال:
يااااه علي السواد اللي جواكي ربنا يكفينا شرك بس انا هموت واعرف ليه الكره ده كله لخالتك و اولادها مع أن انا معاهم من زمان و شوفتهم قد ايه بيحبوكي ليه يا هبه كل الكره ده رغم أن ظروفك طول عمرها احسن منهم طول عمرك بتاخدي اللي انتي عايزاه
نظرت هبه للفراغ وعلامـ.ـا.ت الحقد والكره تخرج من عينيها وقالت بغل
امي وخالتي أختين تؤام
خالتي حبت جوزها رغم أن ظروفه ما كنتش قد كده لكن كان عنده حنان وحب يكفي العالم امي لما شافت ازاي جوز خالتي بيحبها غارت منها وحاولت تاخده لنفسها ولكن هو صدها كان بيحب خالتي قوي
بدأت توقع بينهم و تحسسها بظروفها و النقص اللي عندها لكن خالتي الحب كان مغطي عنيها عن أي حاجة نقصاها
امي صممت تتجوز حد غني علشان تفضل تزل في اختها وتحسسها بعجز جوزها وفعلا اتجوزت ابويا من غير حب مجرد بنك وبس بيصرف وهو حس بكده وبدأ يعملها بجفاء لأنها كانت حامل فيا ومكنش ينفع يطـ.ـلقها كانت أمي عندها كل حاجة بس ما كانتش راضية بحالها و كل مرة تشوف خالتي تحسسها أنها احسن منها
ولكن كانت شايفة معاملة جوز خالتي وازي بيتعامل مع اختها وايه كمية الحب الاهتمام رغم ظروفهم و انا كمان كبرت علي كده شايفة أن رنا متفوقة عليا في كل حاجة حتي حب ابوها ليها اول ما تولدت كان فرحان بيها كأنه جاب نجمة من السما رغم أنه اصلا ماكنش حتي عارف يجبلها اللبن بتاعها كان حته جنايني حقير شغال في مزرعة جد روز
رنا رغم انها قاعده علي كرسي متحرك وانا كنت برمي ليها هدومي القديمة علشان تلبسها قدرت تنجح وتخش كلية العلوم و أنا هبه هانم اللي عندي كل حاجة و الخدم تحت رجلي معرفتش حتي اخد ثانوي عام
ابوها كان بيحبها وانا بابا شايفني غلطة حياته بسببي هو عاش مع امي بطبعها ده عشر سنين أجبر أنه يستحملها ويستحمل طمعها علشاني فكان دايما بيعاملني كنت انا السبب في اللي هو فين حتي بعد ما تقلبت حياه خالتي وجوزها مـ.ـا.ت دي كانت الضـ.ـر.به الكبيرة ليها حزنت عليه حزن انا عمري ما شوفته علشان كده هي بتكره روز وبتكره اي حاجة تفكرها بجوزها واللي حصله سودت حياه روز و ده كان في مصلحتي عرفت ليه بكرهم علشان انا رغم أن انا عندي كل حاجة بس معرفتش اخلي ابويا يحبني معرفتش اخلي عاصي يحبني معرفتش حتي اخد شهاده ورنا رغم عجزها اخوها كان ظهر ليها كان معها في كل خطوة رغم ظروفهم اتحدوا مع بعض وخالتي اشتغلت وعاصي اشتغل وبدأ اول مناقصة ليه حتي البت العاجزه كانت شغاله من البيت عن طريق النت كان نجاحهم يوم بعد يوم بيزود كرهي ليهم بقا البت العاجزة تاخد شاهده و اخوها بيحبها كررت اخد منها اهم حاجة حـ.ـضـ.ـن امها منها و خليت خالتي تحبني اكتر منها بقيت املي ودان خالتي من ناحيتها واقولها انا بحبك انا اللي هشرفك قدام الناس انتي دلوقتي غير زمان انتي محتاجة بنت تكون قدام الناس وهي من كتر ما هي طيبة بقت تصدقني وتعمل كل اللي قلت عليها هبله بقا متعرفش أن انا اول واحده هبعها مكانها في دار المسنين محجوز من سنه هبله بقا ربنا يعنها تتحمل نتيجة طيبتها
وفجاءة فاقت علي قلم يهوي علي وجهها بشـ.ـده التفتت هبه لتجد خالتها قد سمعت كل المكالمة الهاتفية نظرت لها خالتها والدمـ.ـو.ع تنهمر من عينيها وقالت:
+ليه ليه انتي انا فضلتك علي اولادي ليه يا هبه انا خربت بيت عاصي علشان تكوني انتي مـ.ـر.اته
كسرت فرحة رنا علشانك ليه يا هبه انا كنت معتبراكي بنتي ليه الكره ده كله
قالت هبه بصوت جهوري
– علشان كل نجاح ليكم بيحسسني اد ايه انا حد فاشل نجاح رنا بيوريني خيتي رنا العجزة بقت معاها شهاده وانا لأ ،
رنا اللي كانت بتاخد حاجتي بعد مزهق منها وارميها. كل اللي يشوفها بيحبها وانا هبه هانم محدش شايفني اصلا
قالت رنا من خلفها :
+ وانا عمري ما حسستك بده انتي اللي كل مرة كنتي متعمده تحسسيني بعجزي وانا ما كنتش برد عليكي ولا بقولك بتقولي ايه ولا بتعملي كده كنت بصبلك و اسكت
اقتربت منها هبه بغل وقالت :
– علشان اللي زيك مش لازم بعيش انتي لازم تموتي علشان انتي مش احسن مني لازم تموتي موتي وبدأت تحاول أن تخـ.ـنـ.ـق رنا من عنقها تحت صراخ أمها جري عاصي ومحمد عليهم محاولت انتزاع هبه من علي رنا التي كانت تسعل بشـ.ـده
احتضن عاصي رنا وقال لها بخوف شـ.ـديد:
= حببتي انتي كويسة فيكي حاجة
هزت رنا رأسها أنها بخير
التفت عاصي نحو محمد وقال :
= خد رنا وماما من هنا يا محمد
محمد كان يمسك هبه حتي لا تفلت منه
قال محمد وهو ينظر اتجاه عاصي:
– ناوي على ايه يا عاصي بلاش تعمل حاجة تضيعك
قال عاصي وهو يأخذ هبه من يد محمد:
+ متقلقش عليا انا هعمل الصح اللي كان مفروض يتعمل انا بقالي مده مراقبها ومسجل كل مكلمتها مع الحـ.ـيو.ان التاني اللي زمان الشرطة قبضت عليه خلاص
و اخد هبه وحبسها في زريبة الحـ.ـيو.انات واغلق عليها النور وسط صراخها تركها وسط الحـ.ـيو.انات ثلاثة أيام بدون طعام أو ماء كادت تختنق من الرائحة الكريهة المنبعثة منها ومن الحـ.ـيو.انات
اتصل عاصي بمصحة نفسية و أحضرت سيارتها واخدت هبه
وفي القاهرة انـ.ـد.مجت روز وحياتها الجديدة وبدأت تتأقلم عليها عجبها شغل التدريس في الجامعة اختلفت حياتها عن حياة المزرعة بدأت تهتم بملابسها وشكلها الاجتماعي وكانت محل اعجاب لكثير من زملائها ولكنها كانت تتجاهل نظراتهم مر شهر و روز تعمل واخر اليوم ترجع منزلها تغلق بابها وتستعيد ذكرياتها
ولكن كل يوم تشعر بأجهاد شـ.ـديد قررت الذهاب الي الطبية لمعرفة سبب الإجهاد المستمر ولكنها زفت ليها خبر حملها
وفي القاهرة انـ.ـد.مجت روز وحياتها الجديدة وبدأت تتأقلم عليها عجبها شغل التدريس في الجامعة اختلفت حياتها عن حياة المزرعة بدأت تهتم بملابسها وشكلها الاجتماعي وكانت محل اعجاب لكثير من زملائها ولكنها كانت تتجاهل نظراتهم
وفي يوم طلب زميل لها في العمل التحدث معها
اقترب منها زميلها مبتسما وقال:
+صباح الخير دكتوره روز ممكن عاوز حضرتك في كلمة
نظرت له نظرة تفحصيه وقالت :
-خير يا دكتور نعم ابراهيم
رفع الدكتور حاجبية وقال :
+انا معجب بحضرتك وعاوز اتقدم ليكي
عدلت روز نظارتها الطبية وقالت :
– سوري يا دكتور انا مش بفكر في الجواز عن أذنك
قطع طريقها وقال :
+ بس انا يا دكتوره مش هيأس و هفضل وراكي لحد ما توافقي عليا علشان انا معجب ليكي بشـ.ـده
نظرة له روز باستغراب وتركته ومشت وهي تحدث نفسة عن مدي اختلال عقله واكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن
مر شهر عليها وهي تعمل طول النهار في الجامعة واخر اليوم ترجع منزلها تغلق بابها وتستعيد ذكرياتها وتحن المزرعة و لعاصي ولكن سرعان ما ترجع تستعيد توازنها من جديد
ولكن كل يوم تشعر بأجهاد شـ.ـديد قررت الذهاب الي الطبية لمعرفة سبب الإجهاد المستمر ولكنها زفت ليها خبر حملها
تلقت روز خبر حملها و لكن لا تستطيع تحمل الخبر ظلت صامته لا يوجد رد فعل ظلت الدكتور تتحدث معاها علي كيفة الطعام والعلاج و روز في عالم آخر لاتدري ماذا ستفعل هل تجهد طفلها و تقـ.ـتـ.ـله بيدها ،،ام تبقي له الام والاب في أن واحد هل تخبر عاصي بطفلهما ام تحرمه من هذه الفرحة وتحتفظ بيها لنفسها
تشابكت الافكار كثير في رأسها انتبهت أنها مازالت في عياده الطبيبة اعتذرت منها واستئذنت
ظل روز تمشي دون أن تدري ماذا تفعل اخذت هاتفها واتصلت علي محمد
قالت له و هي تحاول أن تخفي قلقها ولكن صوتها كان يعلن ووقوع مصيبة
كان محمد مازل مع عاصي عنـ.ـد.ما رن هاتفه نظر محمد لهاوية المتصل ولم يجب ولكن روز ظلت ترن ولكن عاصي توقع أنها المتصلة من عدم رد محمد علي الهاتف
قلق محمد لان مش بعاده روز الإلحاح في الاتصال أخذ التليفون وذهب بعيدا عن عاصي ولكن ظلت عيون عاصي متابعة و فور ان استدار ذهب عاصي مسرعا ليستمع ماذا يقول ومثل ما توقع كانت المتصله روز
سمع محمد يقول لها بخوف:
-صوتك ماله فيكي حاجة مش طبيعيه
قالت روز وهي تحاول أن تخفي شعورها بالقلق :
= انت جاي امتي يا محمد محتجاك ضروري
– هيجيلك بكرة بعد ما تخلصي شغلك في الجامعة هتلاقيني مستنيكي علي الباب المهم انتي كويسه صوتك في حاجة مش مظبوطه
شعر عاصي بقبضة في صدرة عنـ.ـد.ما علم أن في أمر ما يخص معشوقته ولكن
اسم الجامعة رن في آذان عاصي وتذكر عنـ.ـد.ما قالت له روز في إحدى المرات وهي بنتخانق معاه أنها سوف ارحل من هنا وترجع شغلها في الجامعة لم يكتب عاصي خبر ومع ظهور اول ضوء سافر القاهرة دخل الحرم الجامعي وسال عليها
دخل عاصي عليها دون استئذان وهي تجلس على مكتبها في الكليه يتقدم منها ويقول بهمس
-وحشتي قلبي يا وردتي
ترفع روز عينيها فور سماع صوته وتنظر له بعينين دامعتين غير مصدقه وهي صامته وقلبها يخفق بشـ.ـده
يبتسم عاصي شبه ابتسامه ويخفض عينيه لاسفل ويقول
– مبروك يا روزتي
تستعجب روز وتظهر علامـ.ـا.ت القلق عليها ويخفق قلبها تخشي أن يكون علم بخبر حملها عينيها ثانيه وتقول باستهزاء:
-مبروك على ايه معلش يبشمهندس
يجلس عاصي يضع ساق فوق الأخري ويقول مازحا:
=ببـ.ـارك لنفسي بنيابه عنك
ترفع روز حاجبها مستعجبه :
-انا ما اعرفش عنك حاجه يا باشمهندس تخليني ابـ.ـارك لك خير كملت عقد جوازك من هبه ولا ايه
– لازم ت عـ.ـر.في أنه محصلش اصلا ولا عمره هيحصل و هبه خرجت من حياتنا للابد
المهم ان مزرعتنا اخد شهادة دوليه وبقيت من اشهر المزارع الموجوده من حيث الجوده
تقول روز باستخفاف :
– حصل محصلش مش فارقه اعرف بقا ايه المطلوب مني
يقف عاصي يقول وهو ينظر داخل عيونها التي افتقدها يشـ.ـده وهو يكمل كلامة وتعمد يتجاهل نبرة السخرية :
=ومش انا بس محمد كمان وتقريبا كل الموظفين في المزرعة كلنا بصراحة عملنا مجهود جبـ.ـار.
تضحك وتقول بسخرية متعمده :
-طيب ليه عاوزني ابـ.ـارك لك انت بشكل خاص ما موظفين كلهم معاك يعني حاجه عاديه واكيد ده حصل بفضلهم كلهم مش اجتهاد شخصي منك
زفر انفاسة و قد علم أنها لن تلين بسهوله قفال محاولا احتواء قلبها الذي يعلم جيدا أنه السبب في تهشيمة :
=ما انتي لو كنتي شفتي الرسائل اللي بعتها لك ما كنتيش قلتي الكلام ده كنت عرفتي انا تعبت قد ايه وايه اللي حصل لي عشان اقدر اوصل لكده وازاي غيابك المفاجئ ا
قطعت كلامه روز بحده:
-بشمهندس عاصي لو سمحت انا مفتحتش ولا رساله من رسائلك او بمعنى اصح ما كنتش بكمل اول سطر من الرساله وبمسحها كان اول سطر فيها كفايه علشان اكرهك واكره
اللي فيها
كانت تحاول جاهده ان تصد اي مشاعر يحاول أن يرسلها لها فاهي اعلم الناس بقلبها فاهي تخشي أن يحن له فقالت بحده لإنهاء الحوار:
-بص بقى يا باشمهندس اختصار لاي كلام عاوز تقوله يوفر وقتي ووقتك عشان انا اصلا ما عنديش وقت اضيعه معاك وجودك دلوقتي ما بيعنيش ليا وجودك هنا بيخـ.ـنـ.ـقني بيفكرني بمرحله تافهه سقطت من حياتي مرحله كنت بنـ.ـد.م فيها على سذاجتي وعلى هبلي
ينظر لها عاصي بحده ويقول وهو ياخذ نفس عميق فهو يعلم أنه في حرب صعبه :
=انا مش جاي اعتذر او اطلب الصفح انا معترف اني ارتكبت في حقك جرم عارف أنه أكبر من اي محاوله للغفران انا جايه اقول لك متشكر
تضحك نصف ضحكه :
-انا ما عملتش اي حاجه ممكن تشكرني عليها
=دلوقتي جايز لكن زمان عملتي، وعملتي كتير قوي
علاجك ليا ؛ كفايا انك غيرتي نظرتي للحياة
تضحك روز بشـ.ـده حتى تدمع عينيها وتقوله وهي تنظر له بعين ممتلئة بالدمـ.ـو.ع:
– ياااه انت لسه فاكر اللعبه البايخه دي.
يقطع عاصي كلامها مسرعا ويقول بلهفه :
=ما كانتش لعبه يا روز ما كانتش لعبه عمر اللي عملتيه معايا أو مع رنا ما كان ابدا
تقطع روز كلامه بصرامه وتقول:
-لا كانت لعبه زي لعبه الاستغمايه وانت بصراحه لعبتها معايا بمنتهى الحقاره وما قصرتش عملت معايا كل حاجه وما قصرتش يا باشمهندس.
يقول عاصي بصوت نادم:
=مش هقول لك حاجه او هعرضك علشان معترف بغلطتي مع أن اللي حصل غصب عني خارج عن ارداتي لو كنتي صبرتي أو شوفتي رسائل كنتي عرفتي أن مليش يد في اللي حصل
انا كنت زمان حاطط شروط لقبي في الحب لكن انتي كسرتي كل القواعد والشروط
تضحك روز بشـ.ـده وتقول بسخرية:
– مافيش حب مشروط الحب باكدج علي بعضة يا احبك زي ماانت يا ملهوش لازمه الحب من الاخر لازم احبك بعبلك كده لو ححط شروط يبقي هتجمل علشان اعجب وده مش حب ده اعجاب مافيش شروط في الحب يا بشمهندس
=بس انا اتغيرت وانتي اللي غيرتيني صحيح انتي دفعتي ده ودفعت ثمنه غالي جدا بس انا كمان دفعته زيي زيك بالضبط
ثم ترتفع نبرة صوته دون ارده منه محاولا أن يجعلها تصدق ما يقول:
حصرتي على ضياعك مني خلتني اراجع نفسي كويس قوي اكتشفت ان كنت اناني مش بفكر غير في نفسي وانتقامي بس اقسم لك يا روز انا اتغيرت و نـ.ـد.مان على كل لحظه ضيعتك من ايديا نـ.ـد.مان على كل حاجه عملتها معاكي
ثم اختنق صوته فجاءة وهو يحاول جاهدا أن ينول رضها ويحاول يستسمحها قائلا :
=وجاي دلوقتي استسمحك واقول لك يا ريت تسامحيني علي غيابي عنك انا عارف ان المفروض اجيلك من أول يوم واشرحلك بس دورت عليكي كتير حتي موبايلك سبتيه في المزرعة لولا رسايل اللي كنت ببعتها علي حسابك علي الفيس و كمان محمد مرضيش يقولي مكانك لحد ما كنت براقبه زي ضله وكنت عارفة أنه اكيد هيجيلك
انا عمري ما هنسي فضلك عليا أنا كنت معيش نفسي جوه صدفه حاجبه عني اي نور
الصدفه دي انتي كسرتيها صحيح جرحتي ايدك وسيحتي دمك لكن ألمك ما راحش هدر ده
ثم نظر في عينها محاولا اكتساب عطفها و قال بنفس نبرة الصوت:
انتي عملتي مني انسان جديد انسان بقى يحس بكل اللي حواليه
بقت انسان بمعنى الكلمه بيحس بالناس وبيقدر
كنت ظالم نفسي وظلمت رنا لما كنت معيشها داخل القوقعة قافل علي نفسي وادفنها مع ذكرياتي
وجبتي انتي كسرتي القوقعة و خرجتيني انا و هي منها
ثم اقترب منها أكثر وقال برعشة
انتي صنعتي المستحيل يا حببتي من واحد كان هدفه الانتقام وبس لوحد عرف بحب الدنيا والحياه من جديد
قطعت كلامه روز بحده لانهاء الحوار وقالت:
مبروك يا باشمهندس مش ده اللي كنت عاوز تسمعه اديني قلتها لك
ثم حاولت جاهده ان تخفي دمـ.ـو.عها وتأثرها بكلامة وتصنعت القسوة :
بس انا كمان اتغيرت ما عدتش روز اللي عرفتها روز البنت البريئه الساذجه اللي ابوها مـ.ـا.ت وساب ليها وصيه غيرت كل حياتها انا اتغيرت كثير
روز اللي انت ذبحتها مـ.ـا.تت في نفس الليله اللي انذبحت فيها اللي قدامك دي روز استاذ الجينات الوراثية للحـ.ـيو.ان في كليه الطب البيطري انسانه كل حياتها كتب ومراجع ومحاضرات حبر على ورق وبس انسانه ممكن تقراها لو وصلت للمستوى المكتوب جواها لكن ما تقدرش تتعامل معاها بالمشاعر مهما كانت المشاعر دي نـ.ـد.م حب غفران
ولكن قطع كلامها دخول الدكتور الذي كان يرغب في الارتباط منها دون استئذان ولم يأخذ باله من وجود عاصي
ذهب لها وقال بحده :
=بصي يقي يا دكتورة روز ما انتي هتوافقي عليا بمزاجك او غصب عنك منا هتجوزك هتجو………… ولم يتم الكلمة
الفصل الواحد والعشرين
ثم بصي يقي يا دكتورة روز ما انتي هتوافقي عليا بمزاجك او غصب عنك منا هتجوزك هتجو………… ولم يتم الكلمة
فقد هجم عليه عاصي مثل الصياد يلتهم الفريسه
وقال له بحده ممزوجة بغضب :
– تقريبا انا مش مالي عينك صح لما تكلم مع مراتي تتكلم بأدب ولما تخش المكتب علي واحده ست غريبه عنك من قواعد الادب انك تستأذن وبما أن انك محترمتش لا اصول ولا قواعد الادب انا هعملك بنفس اسلوبك
وفتح الباب والقاه في الخارج دون أن يتفوه باي كلمة ودخل واغلق الباب خلفه
-نظرت له روز ثم انهمرت
الدمـ.ـو.ع من عينيها فلم تقدر علي التماسك أكثر من ذلك وقالت بصوت مصحوب بالبكاء:
-خلاص روز القديمه مـ.ـا.تت و اتدفنت زمان وانت بنفسك اللي اشتريت ليها الكفن اللي دفنته بيها الكفن يوم ما فرجت عليها كل اللي كانوا في الڤيلا واتهمتها قدام الكل
ثم ارتفعت حده صوتها :
– اي مشاعر هتقدمها لي دلوقتي مش هتنفع عارف ليه الحاجه بسيطه جدا لان اللي ميت ما بيصحاش اللي مـ.ـا.ت خلاص راح عمرك شفت ميت قام من قبره وصحى انا كده خلاص مشاعري مـ.ـا.تت كل حاجه فيا حلوه مـ.ـا.تت والبركه فيك
يقول عاصي بعصبية مفتعله وهو يحاول جاهدا اقناعها:
=ما تضحكيش على نفسك يا روز انت لسه جواكي مشاعر ليا نظره عينيك اول ما دخلت الدمـ.ـو.ع المتعلقه في عينيك وخايفه تنزل قدامي رعشه ايدك نظره الخجل اللي في عينيك اللي انا حافظها كويس بس الانسان اللي من حبر على ورق زي ما انت بتقولي مش هيكون جواه كل المشاعر دي
ثم يحاول جاهدا إثبات صدق كلامة فيقول مؤكدا :
-روز بصي لنفسك في المرايه و انتي هت عـ.ـر.في انك
لسه بتحبيني كل حاجه كل حاجه جواكي بتصرخ وبتقول.بحبك
ثم التفت ينظر لها ويضع يده على كتفها ويقول:
روز انا بجد بحبك و نـ.ـد.مان اني ضيعتك من ايدي
تصرخ روز وتدفع يده وتبدا الدمـ.ـو.ع تنهمر من عينيها وتبدا تنهار وتقول له بحده :
-اوع ايدك دي تلمسني تاني اياك تتجرا وتحط ايدك عليا تاني انا بكرهك اطلع بره اطلع بره انا بكرهك بكرهك وبكره نفسي معاك على ساذجتي وكل ما افتكر قد ايه كنت هبله و صدقتك واظن كده انت انتقمت مني كويس قوي واخذت تارك كمان
يقولو لها وهو يحاول إخفاء دمـ.ـو.عه:
– اهدي يا حببتي انا مقدرش استحمل اشوفك كده حقك عليا يا نور عيوني
انا جاي ابلغك ان مكانك في مزرعتك اللي انتي عملتيها محفوظ بينا وكلنا في انتظارك
= انت ناسي ان خلاص ما بقاش ليا مكان بينكم
قطع كلامها بحده
-لا روز مكانك محفوظ في مزرعتك وكلنا بجد بحاجة ليكي دي مزرعتك اوعي تتنازلي عنها لاي حد أو لأي سبب ده تعبك انتي .
قالت له بحده:
= من فضلك ما تجمعنيش معاكم في حاجة انتم عمركم ما حسستوني أن انا واحده منكم كل شوية تفكروني أن البيت مش بيتي و أن انا ضيفة و ولدتك الحمد لله مقصرتش في ده
التفت لها عاصي وقال بحده وقد بدأ ينفذ صبرة :
-بس انا همنعك تقعدي هنا وده حقي
=اي حق ده اللي يخليك تمنعني ويخليك بتتكلم بثقه دي كلها
-اه يا روز بتكلم بثقه انك لسه على ذمتي وان انا جوزك من حقي امنعك
تضحك روز وتقول:
-وهي دي حاجه تتنسي حد ينسى اليوم اللي اتذبح فيه صدمتي فيك كانت فوق احتمالي كانت كبيره قوي بس الحمد لله صدمه فوقتني وعلمتني درس مش هنساه
تاخد روز أنفاسها وتكمل كلا مها بقهر :
-لا يا باشمهندس لا ما حدش بينسى اليوم اللي اتذبح فيه صدمتي فيك كانت فوق احتمالي كانت كبيره قوي بس معلومة فاتتك كنت مراتك كنت
يضحك عاصي ثم يكشر فجاءة ويقول:
-لا يا روز انتي لسة مراتي و انا رجعتك من اول يوم و لازم ت عـ.ـر.في ان
اي خطا في الدنيا دي مهما كان حجمه مش ممكن يقضي الحب الكبير اللي بينا وانا مش هسمح تقعدي هنا لوحدك يا ستي لو على جوازنا ، اعتبري اننا لسة بنتعرف علي بعض من جديد . و خلي بالك يا روز انا ممكن اعمل اي حاجه في سبيل انك ما تضيعيش مني تاني و خدي بالك
انا مـ.ـجـ.ـنو.ن وممكن اعمل اي حاجه اللي ما تخلينيش اني انا اخسرك تاني
تضحك روز وتقول بحسرة:
=خطا ولا جريمه انت بتسمي اللي انت عملته خطا لا دي جريمه يا باشمهندس
-سميها زي ما تسميها اي جريمه بنت خطا
=صح اي جريمة بنت خطا بس اي جريمه ممكن تتنسى الا قـ.ـتـ.ـل الروح يا باشمهندس وانت قـ.ـتـ.ـلت روحي بسكينه تلمه
ثم تنهار قواها وتجلس علي اقرب كرسي و كان روحها بتنسحب منها فقـ.ـتـ.ـل الروح اكبر من قـ.ـتـ.ـل الجسد و تكمل كلامها :
-قـ.ـتـ.ـلتني وقـ.ـتـ.ـلت كل حاجه جوايا ما رعيتش اي حاجه ولا حتي أن انا بنت يتيمه وحيده فقدت اهلها كلهم وكنت انت ليها الاهل والسند والصحبه بس انت خذلتني خذ بالك يا باشمهندس البت اللي تبقى لوحدها وتستحمل فقدان ابوها وامها تقاوم وتعافر وتحفر بضوافرها في الصخر علشان تعمل نفسها كيان تقدر تنساك بجره قلم علشان مشاعري بقت ازاز اه يا باشمهندس بقت ازاز قابل لتهشيم في اي وقت قلبي بقى بلاستيك كل حاجه بقى بلاستيك كل حاجه فيا بقت بلاستيك قلبي وروحي ومشاعري كل حاجه بقت صناعيه انا زي ما تحديت ظروفي لوحدي هقدر كمان اتحدى اني انساك عادي زي ما قلت على ابويا الله يرحمه هقول عليك كمان الله يرحمك ومع الوقت جرحك ليا هيهدى انت مش اخر حد في الدنيا
ثم قامت واقفة ولفت ذراعها حول بعضها تحاول احتواء نفسها وقد ارتجف قلبها وقالت :
– هقدر اقوم بعدها وهعافر وهعمل نفسي من جديد زي ما عملت روز استاذه الچينات الوراثية بعد ما كانت ولا حاجه بنت عاديه في مزرعة دكتورة بيطرية مغمورة فلوسها ابوها حطها كلها وديعة معهاش منهم ولا قرش اشتغلت كل حاجه لحد ما ثبتت نفسها مع انا ابويا كان معودني على عزه النفس صحيح كان معانا فلوس كثير بس كان مخليني اعتمد على نفسي الله يرحمه هو اللي خلاني كده قويه لنفسي مش بفلوسي عشان انا اللي كنت بعملها مش هي اللي عملتني لكن طز في الفلوس انا كنت مستعده أتنازل عن كل حاجة واعيش معاك انا اخترتك انت ورميت كل حاجة ورا ظهري
ثم تنهدت واغمضتت عيونها وكأنها تواسي روحها المفقوده وتقول بقهر :
بس انت مقصرتش كسرتني قدمهم قوي حتي لو انت برئ بس انت اتاخرت عليا قوي
ثم تتنهد وقد رق قلبها فتقول بهدوء :
الحب اللي حبيته لك كله يا عاصي انا ما عدتش بحبك
وضع يده علي فمها وقال :
= لا يا روز مش انتي بس اللي قاسيتي انا قاسيت اكتر منك ايوه يا روز ما فيش الم في الدنيا اصعب من الاحساس بالنـ.ـد.م احساس مر كئيب بيخـ.ـنـ.ـق اي فرحه او امل احساس ملازمني ليل نهار بيفكرني قد ايه انا كنت حقير احساس الذنب ده صعب جدا كل ما افتكر لحظاتنا الحلوه مع بعض بصرخ جوايا واقول انا اللي ضيعتها من ايدي بحس جوايا بصراع بحس جوه صدري بحاجه خـ.ـنـ.ـقاني كان نفسي اريح ضميري وانساكي واقول مرحله وعدت لكن ما قدرتش ما قدرتش يا روز حبك كان محتل كل كياني محفور جوايا حبك بيصـ.ـر.خ جوايا انا بحبك يا روز كل حته فيا بتصرخ وتقول بحبك يا روز
خيانه اعز صديق ليا كسرتني هبه اللي كنا معتبرنها زي رنا كانت السبب في الخراب اللي احنا في ده كله
قطعت روز كلامه بصراخ:
-كذاب كذاب انا مش مصدقاك وعمري في حياتي ما هصدقك اللي باعني مره ممكن يبيعني الف مره ازاي هستأمن نفسي عليك ازاي ازاي هنام وانا مأمنه لك تفتكر يا باشمهندس ان انا هعرف انام هعرف احط راسي على المخده كده جنبك وابقى حاسه بالأمان بالعكس انا هبقى كل شويه صاحيه خايفه الغدر يجي لي منك في اي لحظه صدقني مش قادره مش قادره اسامح مش قادره انسى اللي حصل فيا حتى لو بحبك هدوس على قلبي
يصـ.ـر.خ بصوت عالي:
= انا مابعتش والله مابعتك يا روز مش ذنبي ده ملعوب اتلعب عليا ومليش يد فيه غيرتي عليكي عمت قلبي ما كنتش شايف قدامى غيرت عليكي من حبي فيكي ما كنتش عاوز ااذيكي ما كنتيش مقصوده اللي حصل خارج عن ارادتي فجاه لقيت حياتي كلها بتتهد المزرعة هضيع حياتي مهدده بالافلاس
اعز صحابي عاوز يسـ.ـر.ق ورق المناقصات علشان يحاربني في شغلي و بنت خالتي هي اللي بتساعده وانتي ما ت عـ.ـر.فيش انا تعبت قد ايه وحاربت قد ايه عشان اوصل للمركز اللي انا فيه ده الضغوطات كانت اكبر من احتمالي عارف ان انا غلطت لما رميت اليمين عليكي من غير ما استفهم او افكر بس غلطت وكلنا بنغلط
ثم يجلس يحاول التقاط انفاسه ويقول بنـ.ـد.م :
-معترف بدا نـ.ـد.مان بس انا عمري ما كذبت في مشاعري معاكي في يوم كل اللي عملته معاكي وانت بتسميه كدب وخداع كان بعيد عن حبي ليكي والله كان بعيد عن حبي ليكي انا حبيتك وقلبي دق ليكي
تصرخ روز بعنف وتقول:
-ايه منطق جديد ده اخترعته المشاعر ما بتتجزأش حلو قوي منطقك الجديده اعمل كل حاجه باسم الحب اكدب باسم الحب اضـ.ـر.ب باسم الحب اقـ.ـتـ.ـل باسم الحب اضيع ناس باسم الحب لا يا باشمهندس المشاعر ما لهاش تجزئه يا بحب يا بكره وعمري اللي بيحب بيعرف يؤذي لكن انت اذيت يبقى انت عمرك ما حبيت
تترفع نبرة صوته أكثر موضحا لها
= انا ماذتكيش افهمي بقا انا مش بكذب عليك والله ما بكذب عليك انا فعلا حبيتك وكل لحظه مشاعر عشتها معاكي كانت بجد عمرها ما كانت خدعه اتعمل علينا احنا الاتنين مؤمرة وكنا احنا الاتنين ضحايا كل غلطتي أن تاخرت عليكي وسبتك علشان كنت عاوز اجبلك حقد منهم وحصل احنا خلاص خلصنا من هبه خالص
تقطع كلامة بصوت باكي :
وايه اللي يخليني اصدقك ايه اللي يخليني ارجع لك تاني واستأمنك على نفسي بعد ما طعنتني وغدرت بيا طعتني وانا جنبك وفي حـ.ـضـ.ـنك وغدرت بيا الا يخليني اصدقك بتهيأ لي صعبه صعبه قوي يا باشمهندس ان انا اصدقك تاني وارجع امن
=لحظه واحده بس ياروز لحظه راجع كل تاريخك معايا لو لقيتي نقطه واحده بيضاء تبقى بدايه امل جديد لينا ونحاول عشانه ندي نفسنا فرصه ثانيه يمكن بريق النور النقطه البيضاء تكون شعاع امل لينا وبدايه جديده لينا
-صدقني انا دورت ودورت كتير ومن زمان مش من دلوقتي ما لقيتش غير سواد ضلمه كل حاجه بقت ضلمه
كان يستمع لها وهي تصف ما تشعر به وهي تحاول أن تجد نقطة النور وكانت حريصة تلتمس له أي عذر ولكن لم تجد نقطة النور حاولت أن تغفر له ولم تجد
سوي السواد أكملت بيأس:
– صدقني يا ماجد حاولت التمس ليك عذر وملقتش حاولت اغفر بجد ومعرفتش
=لا يا روز تبقى انت كده ظالمه وظلمتي حبنا
-مش احسن ما اكون مظلومه تاني اكون ظالمه احسن ما اكون مظلومه تاني يا باشمهندس
=كرهتيني ليه ؟ وانتي متاكده أنه مش بايدي اللي حصل
– علشان عريت قلبي ومَسترتنيش كسرتني قدام اهلك
علشان اللي بيحب عمرك ما هتهون عليه ، واللي تهون عليه عُمره ما حبك .
إياك والإكتساء بمن لا يعرف معني الإحتواء فيمنحك التعري..وإياك والاتكاء علي من لا يعني معنا السند فيهديك السقوط..وإياك والإرتواء بمعسول الكلمات حتى لا تظمأ
عندما تكتشف أنّ أقربَ الناسِ إليك كان كذبةً ‏سيصعبُ عليك تصديقُ الكثير‏فلا شيءَ يؤلمُ أكثرَ من سقوط قناعٍ
‏ظنناه يوماً وجهاً حقيقياً‏ فالحياة عندما تكشفُ أقنعةَ الناس‏تكشفها بقسوة
فاهي تقطر ألما، شعورها بأن حبه لها لم يكن كاف ليحميها مما حدث، هوانها عليه جعلها تشعر بعدم الثقة فيما يقوله
كم من المشاعر المتناقده ، التي كانت تشعر بها ،
يجيش بها قلبها ،تود أن تخرجها جميعها ،وتخبرة كيف جعلها تهون عليه ،فعز عليها نفسها وقالت وقد احرقت الدموع عينيها:
انهارت قوها للمرة الثانية فقد شعرت بقتل روحها بداخلها وان قلبها يتمزق وجعا وشوقا قمة التناقد في المشاعر فقد نصاب جميعا بشيزوفرنيا المشاعر و هي أن كرامة النفس تعلوا رغبات القلب فالقلب يريد وعزة النفس ترفض فاهي في صراع بين قلبها وكرامتها
قالت وهي تحاول أن تجعل كرامتها هي من تفوز :
و عمال تقولي بحبك كلمة سهلة علي فكرة وحتي حروفها سهله
بس مهما اتقالت ومهما سمعتها ، الفعل هو اللي بيثبت الحب أو بينفيه والكلام مجرد وعود الأفعال بتثبتها وبتخليها واقع أو لا شئ، ومع اول موقف حقيقي يا اما تلاقي نفسك مش فارق وهُنت عادي وبيتم التخلي عنك بسهولة وتلاقي نفسك خسرت رهانك ع الشخص دا وتكتشف انك زرعت في أرض بور وتحس الخذلان والتوهه المُميته،
حاولت جاهده استرجاع روحها بداخلها ففقدان الروح مميت رفعت عينيها لتكمل كلامها وجدته ينظر لها بعينين دامعتين يقف أمامها بقلب عاشق يترجي معشوقة فهو يعلم أن الحب صدق أفعال وان تجد المحب باع الدنيا و اشتري خاطرك بالغالي ووضعك في كَفه وكل الدنيا في كفهَ تانية ورجح كفِتك انَـَتَ
وهو يعلم أيضا أنها عاشقة له وتحاول أن تظهر عكس ما تكن له من مشاعر فتركها تكمل حديثها وتخرج كل ما بداخلها من ثورة حتي اهداء تركها تكمل واستمع لها وهي تقول بغضب :
-عارف مشكلتك ايه يا عاصي أنك عاوز الناس تلتمسلك العذر وانت مش بتعرف تعمل كده بس الناس مش مجبرة تستحمل تقلباتك
و مش معني أن كنت بهزر و بضحك كلامك ما كنش بيوجعني لا انت كنت كل مرة بتحاول تعرفني مقامي وان كل حاجة بقت ملكك خلاص وايام زمان خلصت وا انا ضيفة عندكم و ابويا هز اللي فرضني عليك
ما كنتش بتقدر الحاله النفسية اللي انا فيها ولا كنت عاوز تقتنع أن انا كمان عندي زيك حاله نفسية مش انت بس مش لوحدك اللي عديت بتجربه قاسية انا اللي مريت به اصعب الف مره من تجربتك
اقترب منها وقال بحب
= ولو قلتلك نفتح صفحة جديدة وتديني فرصة تانية
ضحكت بسخرية وقالت :
-الفرصة الثانية مخيفة جدا يا عاصي أكثر من الفرصة الأولى، لأنك بتكون عارف انك بتخاطر بقلبك ووجع القلوب صعب
يقترب منها عاصي ويمسك يدها بحنان ويهمس برقة محب:
=بس انا بحبك وهفضل احبك واعمل ايه انا قلبي مليش حكم عليه وانتي اقتحمتي قلبي يا ازهار
احمر وجهها وحاولت سحب يدها منه فقد هزها قربه لها فاهي عاشقة حد النخاع ومظاهر القوة التي كانت اختبأ وراها بدأت نتهار :
-صحيح قلبي ما ليش حكم عليه لكن عقلي بيبني قراره على الحسابات وحسابات عقلي بتقول كل اللي بينا فات ومات
فى حاجات كده بتعلم فى القلب وصعب تتنسى زى انك تقول لحد علشان خاطرى مايعملكش خاطر…او إنك تهون على حد ويسيبك زعلان …او انك تحط حد فى مكانه عاليه وتبقى فاكر انك لك نفس المكانه وتكتشف انك ولا حاجة…او تقوله وحشتني وبقولك طيب
اسوأ شعور انك يصعب عليك نفسك وتحس انك بتهون على الناس اللى بتخاف الهوا يجرحهم .
الاختيار لو مكنش صح من الاول ، هتفضل طول عمرك تدفع من حزنك عليه وعلي نفسك ، مش كل اللي تقابله هينفعك ومش كل اللي بيلمع من بره بيلمع من جوه .
وفجاءة يقطع كلامهم صوت طرقات ضعيفة علي باب المكتب تمسح روز دموعها وتفتح الباب
يدخل محمد عليهم ويقول :
+ المناقشة طولت قوي وانا زهقت من الوقفة برا ممكن يلا ونكمل في اي مكان
هزت روز رأسها وسحبت حقيبتها دون أن تأخذ بالها أنها مفتوحة و سقت منها كل ما فيها بما فيهم صور الأشعة الحمل وتحاليل
انخفض عاصي يجمع ما سقط من الحقيبة ولكنه ثبت مكانه من هول الصدمة ورفع عينبه ينظر اتجاه روز وهو غير مصدق ما راي
قام واقفا وحاوط روز بيده وقال وعينيه دامعتين:
= روز انتي انتي حامل ثم وضع يده علي بطنها بطريقة لا اراديه وحملها و دار بيها من هوا الفرح
ضحك محمد علي منظر عاصي وكأنه طفل صغير فرح بلعبه قدمت له
نظر لها عاصي بشوق وحب ويقول لها مترجيا :
=يلا ياروز علشان خاطري انا نفسي نكون عائله واحده كفايا عناد انا بحبك قوي
تقول له باستفزاز وهي تعلم أنها تستفزة :
-وعروستك هتعمل فيها ايه
=يووو و يا روز هبه خلاص بح وماما كمان عرفت حقيقتها واتغيرت خالص انتي هتشوفي واحده تانيه غير اللي تعرفيها
تبتسم روز بخجل وتقول:
-ماشي يا عاصي بس عندي شرط انا مقدرش اسيل شغلي هنا انا هكون عضو منتدب اجي يومين في الاسبوع
= وانا معنديش مانع طلما رجلي على رجلك وهي تبقي فسحة لينا ونسرق يومين لوحدينا كل اسبوع تعتبرهم يومين عسل
وبعد يومين استعد روز للسفر الي المزرعة التي وجدتها كلها مزينه بالانوار احتفالا بعودتها
قالت في نفسها وهي مبهورة بجمال الزينة والمكان
اه لو تعرف قلبي بيحبك قد انا بعشقك يا عاصي لو تعرف أن قلبي عمره ما دق في يوم غير عليك انت ملكت روحي وقلبي وملكت حياتي كلها
ثم لمعت عينيها من وهج العشق فالعاشق تفضحة عيونه
ثم رفعت عينيها باستحياء تنظرت لعاصي الذي كان يقف متكاء علي الحائط مربع يده وينظر لها علي منظرها الطفولي و يري لمعة الحب في عينيها وقد ازاد شوقا لها فهمس لها بشفتاه وقد شغف حبا لها :
بحبك
احمر وجهها بشده و ارتعش قلبها
اقترب اكثر منه وشعر رعشتها وعلم أن العشق قد خطي طريقه لقلبها فاهي تعدت مرحلة الحب الي العشق فطبع قبله علي جبينها كان يود أن يقبلها من شفتيها التي يعشقها واقترب بالفعل ولكنه فاق علي صوت محمد يصبح كعادته
فقدخل عليهم وشهق ثم قال بمرح وهو يخبيء عينيه بيده :
-لااااا التار ولا العار واحنا صعيده ودمنا حامي ولازم نغسل عارنا بايدنا وانا هغسل عاري واقتلك يا عم رميو
وفجاءة وجد يد ماسكته من ياقة قميصة تؤرجحة يمين و يسار و صوت ضاحك يقول له :
=عار ايه يابني دي مراتي يعني اعلق دلوقتي مكان النور ده واخليك عبرة قدام خطبيتك
-عيب يا عاصي برستيجي قدام البت انت كده ضيعته
يضحك الجميع في حب ثم يغمز عاصي بعينيه لاروز التي تزاد حمرة الخجل لديها وتتسارع دقات قلبها شوقا له
دخلت روز الڤيلا وجدت والدت عاصي تقف علي الباب ترحب بيها وتحتضنها وتقول لها بحب :
– اهلا بيكي في بيتك يا روز نورتي مكانك يا حببتي
ابتسمت لها روز واحتضانتها
جرت رنا عليها تحتضنها بقوه وترحب بيها جري عاصي مسرعا يقول بلهفه:
= براحة يا رنا روز مش لوحدها دلوقتي ووضع يده علي بطن روز
طارت رنا من الفرحة ونظرت لمحمد في خجل الذي غمز له كأنه يقول لها بعينيه عقبالك
احمر وجهها بشدة واقتربت من روز تقول لها
– بقولك ايه يا روز انا عاوزه بنت العب معاها مليش دعوه بقا
ضحك الجميع علي خفه ظل رنا
مرت الشهور سريعا وجاء موعد الوضع قامت روز من النوم وهي تطلق صرخات الالم
افاق عاصي علي صوتها وقال بنعاس:
– مالك يا قلبي فيكي ايه بتصوتي ليه
+ بولد يا عاصي ايه شكلي مش باين
– هو في حد بيولد بليل كده استهدي بالله و تعالي نامي والصباح رباح
+ عااااصي انا بولد افهم
– طيب معلش اعمل ايه برضوا انا
+ عااااااااا هموتني مت الغيظ خدني المستشفي
انتبه عاصي أنها تتحدث جد قام مسرعا لا يعلم ماذا يفعل ظل يدخل ويخرج من الغرفة
صرخت روز فيه
+ عاصي انت بتعمل ايه
-مش عارف مش عارف
+روح نادي مامتك يا عاصي هموت
+اه ماما صح عندك حق
وجري مسرعا يوقظ أمه التي وجدها قد استبقظت بالفعل من صوت صرخات روز
اقترب منها عاصي وقال :
-ماما الحقيني روز شكلها بتولد
اخد عاصي روز علي المستشفي واتجمع الكل أمام غرفة العمليات في انتظارها توضع طفلها وبعد ساعة من القلق خرجت الدكتورة تزف لهم خبر ولادتها وأنها أنجبت بنوته فرح الجميع بالبنوته و سمتها روز جميلة وكأنها بشرة خير للجميع وبعد اسبوع اتجمع الجميع يعدوا ويحضروا اسبوع جميلة والكل يعمل علي قدم وساق روز و رنا بيزينوا الحمص بالفضيات و ولدتهم تعد المغات ورائحته تعبيء المكان مما أثارت الرائع اعجاب روز وجرت مسرعة علي المطبخ تاخد كوب كبير منه
و عاصي ومحمد قاموا بتزين الحديقه لاستقبال المهنئين بالمولود
وكان اجمل سبوع والكل سعيد بقدوم المولودة الجديدة
سيطر الحب علي المزرعة بأكملها وتحولت من مزرعة الغضب لمزرعة الحب
فأنت محب👌
و هي رائعه
تمت بحمدلله

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات