رواية جعلتني اقوي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين يونس وروح والرواية من تأليف شيماء صبحي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جعلتني اقوي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جعلتني اقوي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جعلتني اقوي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية جعلتني اقوي من الفصل الاول للاخير بقلم شيماء صبحي
انتي ايه الي بتعمليه هنا يا انسه انتي تايهه ولا ايه..
رفعت عينيها وهيا بتبص حواليها وكأنها مش عارفه هيا فين ولا حتي فاهمه قصده..
رفعت ايديها وشاورت ليه وعملت إشاره انها مش من هنا..
قرب منها وقال" هو انتي بتحركي ايديك ليه هو انتي خرس'ه ..!
بصتله وهزت راسها بحزن ولاكنه إستغربها جداا..!
قرب منها ومسك ايديها وقال" انتي من هنا؟
هزت راسها بلأ وهوا فهمها علي طول وقال" يعني انتي فهماني بس مش بتتكلمي !
هزت راسها بمعني ان كلامه صح وهوا قال..
طيب انتي منين تعرفي توصفيلي عنوانك'"
لما قال كلامها لقي ان وشها اتغير وكانها مش عايزه تروح لبيتها تاني . بصلها بإستغراب وقال بصوت كله حنيه.. مش عارفه بيتك فين. ولا عارفه ومش عايزه تقولي!
هزت راسها بمعني انها مش عارفه .. هز راسه وقال" طيب انتي دلوقت في مكان خطر جدا ومينفعشي تفضلي هنا ممكن تيجي معايا!
هزت راسها وهوا مسك ايديها وقال" متخافيش انتي بس هتدخلي البيت الي هناك دا!
شاور علي البيت وهيا هزت راسها وهوا فضل ماسك ايديها لحدما قربوا من البيت اللي هوا قاعد فيه!
كانت بتبص حواليها وكأنها خايفه من حاجة ولاكنها اطمنت لما دخلت البيت "
كان بيت شكله غريب شويه ولاكن فيه دفي وامان !
بصلها بعدما قفل الباب وقال" انتي جعانه تحبي تاكلي معايا!
هزت راسها وهوا قال" طيب اقعدي هنا وانا هروح اجيب اكل من المطبخ واجي ..
ابتسمت بهدوء وهوا ساب ايدها واتجه للمطبخ"
كانت قاعد وضمه رجليها لحضنها وكان واضح عليها الخوف!
رجع بعد دقايق وهوا شايل صينيه فيها اكل بسيط وقال" بتعرفي تاكلي ولا أكلك أنا !
ضمت حواجبها باستغراب وهزت راسها وشاورتله انها بتعرف تاكل لوحدها..
ابتسم علي حركتها الي ضحكته وقال" انا بس كنت بهزر معاكي..!
هزت راسها بتفهم وهوا بدا ياكل ولاحظ ان ايديها بترتعش جامد وهيا بتاكل..
قرب منها وقال بتساؤل" انتي كويسه حاسه بتعب!!
هزت راسها بمعني لأ وهوا فاضل مركز معاها وهوا مستغرب انها ازاي بتسمع وبتفهم كلامه ولاكنها مش عارفه تتكلم..
قعد قدامها وهوا باصصلها لحدما هيا خلصت اكل وسكتت وهوا سألها بهدوء " انتي كدا اكلتي!
هزت راسها بمعني انها اكلت وبعدها هوا شال الصينيه ودخل المطبخ وعدي وقت ورجع وكان في كام نقطقه مايه علي هدومه بمعني انه غسل الاطباق الي كانو بياكلو فيها وهيا كانت نايمه ولاكنها لما حست بيه بيقرب منها قامت مفزوعه..!
إستغرب جدا خوفها وقرب منها وقال بلطف" اهدي دا انا متخافيش..
اخدت نفس عميق وهزت راسها وبعدها هوا قعد قدامها وقال" انتي متاكده انك كويسه!!
هزت راسها وهوا ابتسم وقال" انا إسمي يونس وانتي..
ابتسمت وعملت اشاره بايديها ولاكنه مفهماش لحدما هيا مسكت ايديه وكتبت اسمها وهوا كان مركز اوي معاها لحدما عرف اسمها وقال" إسمك روح ؟؟
هزت راسها بإبتسامه لانه عرف إسمها بسرعه وهوا إبتسم علي شكلها وقال" إسمك حلو اوي يا روح !
روح إبتسمت وشاورت عليه بمعني ان هوا كمان إسمه حلو..
يونس إبتسم وقال" انا كنت بس عايز اعرف ايه الي جابك المنطقة دي وعرفتي توصليلها ازاي..!
روح ملامحها اتحولت للخوف لما سألها السؤال دا ولاكنه قال بهدوء " خلاص اهدي متخافيش مش هضغط عليكي وهسييك تحكيلي براحتك بس اللي عايز أقولهولك متخافيش البيت دا متأمن جدا ومستحيل حد يدخل فيه من غير بصمتي!
هزت راسها براحه وهوا قال" الوقت اتاخر اوي فلازم انام علشان شغلي وانا هسيبك تنامي علي السرير هنا وانا هطلع انام برا علي الكنبه!
هزت راسها بلأ وهيا بتشرحله إنها هيا الي هتنام علي الكنبه وهوا يفضل في أوضته ..
يونس كان سهل عليه انه يفهم قصدها فهز راسه برفض وقال" لا انتي اللي هتنامي هنا علشان ابق مرتاح اكتر.
هزت راسها بالموافقه وهوا قال" تقدري تقفلي علي نفسك للامان وانا هكون موجود برا لو خفتي ابق صحيني عادي..
استغربت اوي لطافته وحنيته معاها رغم انه ميعرفهاش غير من دقايق بس!!
روح هزت راسها وهوا ابتسم وخرج وهيا قامت بسرعه قفلت الباب عليها وبعدما هوا خرج اتنهدت بحزن وهيا بتفتكر اللي حصلها بس من كام ساعه ..
فلاش بااك'
في دار (الأمل ) لرعاية الأيتام .. كانوا في بنات كتيره قاعدين مع بعض وهما خايفين لان النهارده يوم الخميس ودا وقت اختيار بنت منهم هياخدها البعبع ودا يبق مدير الدار والبنات هنا اللي اطلقوا عليه الاسم دا لانه مخيف جداا ودايما كل خميس بيختار بنت منهم وياخدها اوضة يوم الخميس وبيع"مل فيها كل الي هوا عايزه من غير اي رحمه ..
(عبير )ودي بنت منهم قالت بخوف وهيا بتبص علي روح " خليكي ورايا يا روح واوعي تتكلمي خالص لحدما هوا يمشي.
روح هزت راسها وشاورت علي عبير وقالت بالإشاره " وانتي كمان خلي بالك علي نفسك!
عبير هزت راسها بمعني متخافيش عليا انا كويسه ولاكن أهم حاجه انتي .
روح هزت راسها وابتسمت لحدما لما الباب اتفتح فجأه ودخل البعبع!!
عبير شدت روح وراها وخبتها وقالت بخوف" علشان خاطري متقوميش ومتعمليش اي صوت!
روح هزت راسها برعب ومسكت فيها جامد من رجليها وعبير اطمنت انها بقت في امان..
دخل البعبع واللي اسمه منصور وهوا بيبص علي البنات بطريقه قذ"ره كانت عبير وكام بنت ضامين علي روح لدرجة انها يعتبر مش باينه لصغر حجمها بالنسبالهم!
فضل منصور يبص علي البنات الي تفاصيل جس"مها باينه اكتر لحدما لفت نظره عبير . قرب منها وهيا كانت خايفه منه جدا وهوا بيقول" اسمك اي يا حلوه..
عبير غمضت عينيها بخوف وقال "إسمي عبير ..
منصور هز راسه وهوا بيبصلها من فوق لتحت وقال " تعالي معايا يا عبير علشان تاخدي حلاوتك..
عبير هزت راسها برفض وقالت" لا مش عايزه اجي معاك انا عايزه أفضل هنا.
منصور اتعصب منها وشدها جامد عليه وقال" مش عيب تعلي صوتك عليا وانتي عارفه اني غضبي وحش!
عبير قالت بخوف" انا اسفه مش هكررها تاني؟؟؟
منصور ابتسم علي خوفها وقال" احبك وانتي مطيعه كدا .
عبير كانت واقفه خايفه لحدما هوا شدها عليه جامد ووقتها روح شافتها ..
كان البعبع ماسك عبير وشاددها عليه اوي ووقتها روح عرفت انه اختار عبير اختها المره دي..
وقفت روح وهيا بتجري علي منصور وبتض"رب فيه وهيا بتحاول تصرخ علشان تخليه يسيب اختها عبير ولاكنها مقدرتش تعمل كدا.. وهوا كان واقف باصصلها بصدمه متفاجئ من جمالها الي كان غريب عن باقي البنات .
منصور بصدمه" انتي جديده هنا يا حلوه"
روح بصتله بخوف وهزت راسها بلأ وهوا بص لبقيت البنات وقال بغضب " البت دي قديمه هنا.!
كل البنات بصوله بخوف وهزو راسهم بمعني انها موجوده من زمان وهوا قال بغضب امال مكنتش بتبان في كل مره ليه!
البنات خافت ترد عليه ولاكنه صرخ فيهم جامد فكله شاور علي عبير وقالو" عبير كانت بتخبيها ؟؟
يتبع
↚
منصور بص علي عبير بغضب وقال" انتي فعلا كنتي بتخبيها!
عبير غمضت عينيها بعياط وهزت راسها بخوف وهوا قال وهوا ماسك روح" حلو اوي يبق الليله دي مش ليلتك انتي بص علي تفاصيل جس"م روح وقال " دي ليلتها هيا وانتي خليكي الخميس الجاي..
روح سمعت كلامه والخوف اتملك قلبها وضربته وقالت بالاشاره" سيبني امشي وسيبنا كلنا.
ابتسم عليها وفهم انها خرسه وقال" حلو انك خرسه يبق مش هتتعبيني اوي..
عبير بصتله برعب وقالت" سيبها وخدني مكانها ارجوك سيبها دي ضعيفه متستحملش الي هتعملو فيها دي لسا صغيره !
منصور مردش عليها وس"حب روح من إيديها والي كانت عماله تص"رخ ولاكن من غير صوت بتعيط فقط..
عبير فضلت تصر"خ وهيا بتنادي علي روح بخوف ولاكنه قفل الباب عليهم"
عبير بصت للبنات بحزن وقالت" هيعمل فيها ايه البنت ضعيفه مفيهاش حاجه مش هتقدر تستحمل!
البنات قربو من عبير وهما بيحض"نوها وبيعيطوا علي عياطها..
وعند منصور كانت روح بتحاول تهرب منه ولاكنه كان مسكها بقوه..
فضلت روح تبص حواليها وهيا بتقاومه لحدما وصل عند اوضه ضلمه كان عليها سرير بس ..! والسرير دا عليه ملايه المفروض انها لونها أبيض ولاكن من كتر بق"ع الدم الموجوده لونها كان احمر..
روح كانت بتض"رب فيه بخوف وفضلت تحرك راسها برفض ولاكنه مهتمش ليها ولا للي بتعمله وقرب منها ولسا هيش"دها من هدومها قدرت روح انها تهرب من جمبه ولاقت حد"يده كبيره مسكتها وهيا بترفعها علشان تضر"به بيها ولاكنه قدر ياخدها منها بسهوله وزق"ها علي الارض وقعت بتعب ومقدرتش تتحرك تاني لحدما هوا قرب منها تاني وشالها حط"ها علي السرير الاحمر وهيا فضلت تقاوم فيه لحدما شافت حدي"يده اصغر من الي مسكتها فقربت منها بسرعه وهوا بيغير هدو"مه وضر"بته علي راسه ووقتها وقع علي الارض ودماغه متع"وره "
روح فضلت تبص عليه وتعيط وقربت من الباب وهيا بتحاول تفتحه ولاكنه كان مقفول جامد وكان منصور بيبص عليها بغضب وبيحاول يقوم وهيا من الخوف مسكت الحدي"ده تاني وضر"بته بيها والمره دي وقع مغمي عليه.
مسكت روح المفتاح وفتحت الباب وطلعت وهيا بتجري بهستريه كانت هتروح اوضة البنات ولاكنها قررت تهرب من المكان المرعب دا قبل ما البعبع يصحي ويمسكها تاني بعدما هربت منه بصعوبه..
روح قربت من البوابه وفضلت تقاوم وهيا بتفتحها لحدما نجحت في فتحها وبعدها فضلت تجري في الشارع الي كان ضلمه لان مفيش اي انوار فيه ..كانت كل شويه تخبط في حاجه لحدما وصلت عند طريق فيه نور شويه وقتها شافت بيت موجود بس بعيد عنها بمسافه كبيره " فضلت تجري عليه بكل قوتها لحدما وصلت عنده بعد معافره فانها تجري كل المسافه دي !!
فضلت تبص حواليها لقت ان المكان شكله مخيف جدا فضلت تدور بعينيها علي اي حاجه تطمنها ولاكن اتملكها الخوف وبدات تعيط وهيا مش عارفه تروح فين ...؟ لانها كانت تعبت جدا من الجري ومعدتش قادره تقاوم لحدما سمعت صوت الشاب الي بيسألها هيا مين وبتعمل ايه هنا..؟؟
هيا حاليا في بيته وهيا لسا خايفه لـ البعبع يطلعلها من اي مكان ويرجعها الملجأ تاني ويعذ"بها ...
روح خرجت من الاوضه بقلق وهيا بترتعش بخوف"
كان يونس نايم علي الكنبه وهيا قربت منه وهيا بتعيط وهيا مش عارفه ازاي هتصحيه .. فضلت واقفه ققدامه شويه لحدما قربت منه ولم"ست دراعه بخوف وهيا بتعيط..
فاق يونس علي لمسة إيد بص حواليها بصدمه لحدما شافها واقفه قدامه وباين عليها الخوف وقف وهوا بيقول بإستغراب" ايه مالك في حاجه حصلت ولا ايه ..
هزت راسها بلأ وهيا بتعيط.. بقلمي شيماء صبحي
وقف يونس قدامها وهوا مستغرب هيا ليه خايفه اوي كدا وبتعيط قرب منها وقال.. انتي خايفه من ايه لوقت..
روح مسكت ايده بخوف وكتبت علي ايده البعبع وهوا حاول يفهم قصدها ولاكنه مفهمش ايه الي هيا كتبته !
روح قربت منه اوي وهيا خايفه وهوا كان مستغربها جدا ولاكنه حاول يكون هادي معاها " قرب من تلفونه ومسكه وبصلها وقال" بتعرفي تستخدميه "
هزت راسها بايوا فهوا ادلها التيلفون وقال" اكتبي ايه الي مخوفك هنا وانا هفهمك..
هزت راسها وهوا قعدها علي الكنبه وقعد جمبها وهيا فضلت تكتب وايديها بترتعش لحدما كتبت" البعبع ممكن يجي وياخدني تاني لأوضة الخميس!!
قرأ كلامها بصدمه وهوا مش فاهم قصدها ايه هل هيا طفله ولا ناضجة أصل دا كان كلام أطفال اوي البعبع ؟؟؟ مين البعبع دا..
بصلها وقال مين البعبع دا..
روح مسكت التيلفون وكتبت تاني" دا منصور مدير الدار..
سألها بإستغراب" دار ايه ..!
بصتله وكتبت تاني " دا الامل لرعاية الايتام !
يونس فضل باصصلها وهوا بيفكر وبعدها قال" البعبع دا لقب انتي مسمياه ل اللي اسمه منصور دا يعني .
هزت راسها وهوا قال" وليه انتي خايفه من اوي كدا.
روح مسكت التيلفون وكتبت " عبير قالتلي ان هوا بياخد كل يوم خميس بنت لاوضه ضلمه وبيع"ذبها!!
يونس بصلها بصدمه وقال" بيعذ"بها ازاي ياعني!
روح بصتله بخوف وكتبت " انا هربت منه وكملت بخوف وقالت" ضر"بته بالحد"يدة علي دماغه وهوا جاب د"م كتير بس انا عارفه انه لسا عايش وممكن يجي ياخدني ويرجعني تاني للاوضه الضلمه !!
يونس كان مصدوم من الكلام اللي هيا بتقوله وازاي مدير دار رعايه يعمل كدا في البنات الي المفروض هما في حمايته..
حاول يونس انه يستجوبها علشان يعرف التفاصيل كلها علشان يقدر يفهم قصدها كامل ولاكنه شافها تعبانه وخايفه "
روح غمضت عينيها بخوف وكتبت" انا خايفه انام لوحدي انا كنت بنام في حض"ن عبير !
مرضاش يسألها مين عبير ولاكنه قال" امال عايزه تنامي فين!
روح وشها احمر من الخجل ولاكنه قال" انتي ممكن تنامي هنا وانا هفضل جمبك بس بعيد عنك شويه!
هزت راسها بالموافقه وهوا عدل الكنبه وخلاها تنام عليها وراح هوا قعد علي الكرسي الي موجود قدامها وهيا كانت كل شويه بتفتح عينيها بتطمن لو هوا موجود ولا مشي وهوا كان بيبصلها وبيبتسم علشان يطمنها لحدما اتاكد انها نامت استسلم هوا كمان ونام.
_____________
وتاني يوم الصبح صحي يونس فجاه وبص حواليه شافها وهيا منكمشه علي نفسها وكانها برضوا مش مطمنه للمكان'
وقف وهوا بيفتكر كل الكلام اللي هيا حكتهوله إمبارح وبدأ يرتب كلامها علشان يفهم قصدها كامل..
دخل للحمام وبدأ يستعد للشغل وبدا ياخد دش سريع ..
وعند حور فاقت علي صوت المايه اللي خارجه من الحمام " فضلت تبص حواليها بخوف لحدما شافت الساعه بتاعته موجوده علي الطرابيزه اطمنت لانه كان حنين معاها جدا امبارح فحست بنسبه بسيطة من الامان وهيا في بيته..!
خرج يونس بعد وقت من الحمام وهوا لافف الفوطة علي جس"مه وماسك فوطه صغيره بينشف شعره بيها وهيا اول مشافته غمضت عينيها بخجل وهوا انتبه لوجودها فلبس التيشرت بسرعه وبعدها دخل اوضة صغيره غير هدومه فيها وبعدها خرج وهوا باصصلها بتفكير وهيا عدلت نفسها وهيا بصاله بخجل لحدما هوا قال" بصي يا روح انا شغال ظابط وطبعا مليش ميعاد محدد برجع فيه فانا هاخدك لبيت جدتي لحدما بس مخلص شغلي ولما ارجع عايزك تحكيلي كل حاجه بالتفاصيل علشان اقدر اساعدك انتي وبقيت اصحابك واقبض علي البعبع دا'
روح ابتسمت انا سمعت كلامه وهزت راسها وهوا قال " طيب انا هطلع اخرج العربيه من الجراچ وبعدها اجي اخدك"
حركت راسها بخوف وهوا هز راسه وقال" خلاص تعالي معايا !
روح هزت راسها ومشيت وراه وهوا قرر يقفل البيت ويطفي الانوار وبعدها خرجوا هما الاتنين وهوا فتح الجراچ وخرج العربيه وبعدها قفلوا واتحركوا.!
كانت قاعده جامبه وهيا بتبص علي الطريق لحدما شافت الملجأ من بعيد حست برعشه في جسمها من الخوف وهوا لاحظ دا فلما بص علي المكان الي هيا بتبص عليه لقي انه ملجأ وقتها فهم ان دا اللي هيا حكتله عنه امبارح..
يتبع
يونس لاحظ خـ.ـو.فها لما بصت علي المكان دا فلما بص عليه عرف انه الملجأ اللي هيا حكتله عنه امبـ.ـارح ف بصلها وقال" متخافيش يا روح محدش هيقدر يقرب منك طول منتي معايا ..
روح بصت في عينيه وهوا بصلها بكل ثقه وهيا هزت راسها لما شافت في عيونه الثقه والامان هزت راسها وهوا ابتسم وبعد طريق طويل كان وصل يونس عند بيت جدته .. بص ل روح وقال" احنا وصلنا يا روح يلا انزلي..
روح هزت راسها وهيا بتحاول تفتح الباب ولاكنها معرفتش لانها كانت أول مره تركب فيها عربيه فضلت بصه للباب وساكته لحدmا هوا نزل وفتحلها الباب ومس"ك ايديها ..
روح إستغربت جدا حركته دي بس كانت مبسوطه ونزلت معاه لحدmا بصت حواليها كان بيت شكله جميل اوي كان حواليه ورد باشكال والوان مختلفه دا غير الفراشات الي بطير حواليه وكان شكلها حلو اوي..
يونس كان باصصلها وهيا بتبص علي كل تفاصيل البيت وهيا مستغربه كأنها اول مره تشوف الحجات دي..
روح بصتله وابتسمت وهوا قال" يلا علشان هتقابلي جدتي!
هزت راسها وبعدها هوا فتح الباب ودخلوا ووقفوا قدام باب شكله حلو برضوا ويونس رن الجرس وفضل باصصلها وهيا باصاله وساكته لحدmا الباب اتفتح وخرجت منه ست كبيره في السن ولاكن كان شكلها هادي جدا والطيبه باينه علي ملامحها واول مشافت يونس ابتسمت وقالت" يونس حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني اوي.!
يونس قرب منها وحض"نها وقال " وانتي كمان يا نانا حشـ.ـتـ.ـيني و اوي طمنيني عليكي..
الست دي واللي اسمها ماجدة قالت بابتسامه" انا كويسه علشان شوفتك يا حبيبي ..
يونس ابتسم وهيا بصت علي روح وقالت اي دا مين دي يا يونس..
يونس بص لـ روح وقال بابتسامه دي روح يا نانا كنت جايبها علشان تقعد معاكي لحد بس ما ارجع من الشغل وهفهمك هيا هنا ليه!!
ماجدة ابتسمت وهزت راسها وقالت وهيا بتبص ل روح" تعالي يا حبيبتي متخافيش ادخلي.
روح بصت ل يونس وهوا هز راسه بمعني متخافش وهيا هزت راسها ودخلت مع جدته وبعدها يونس قفل الباب عليهم ورجع ركب عربيته واتحرك بيها...
ماجدة كانت بتبص ل روح وهيا مبتسمه لان روح كان شكلها مريح اوي وملامحها هاديه وجذابه'
ماجده قالت بابتسامه" تحبي تشربي ايه يا حبيبتي عندي هنا كل حاجة"
روح بصتلها وسكتت ..
ماجده بصتلها باستغراب وقالت" انتي خايفه مني ولا ايه يا روح ..
روح هزت راسها بمعني انها مش خايفه!
ماجده قربت منها وقالت" امال مالك مبتروديش عليا ليه..
روح اخدت نفس وكلمتها بالإشاره انها بتسمع بس مش بتعرف تتكلم..
ماجده فهمت قصدها واتصـ.ـد.مت وقالت" يا حبيبتي طيب انا اسفه والله مكنتش اعرف..
روح ابتسمت وهزت راسها بمعني... مفيش مشكله ..
ماجده قامت جابت ورقه وقلم وادتها ل روح وقالت يابتسامه لطيفه " ممكن تكتبي هنا تحبي تشربي ايه وانا عيوني ليكي..!
روح هزت راسها ومسكت الورقه والقلم وكتبت" ممكن اشرب مايه علشان عطشانه..
ماجده كانت بتابع هيا بتكتب ايه ولما قرأت اللي هيا كتبته هزت راسها بابتسامه وقالت" عنيا يا حبيبتي بس كدا .
روح خجلت من لطافتها وماجده قامت جابتلها مايه وجمبها كام قطعة كيكه وقالت" انا جبتلك كيكة طعمها جميل اوي انا اللي عملاها جربيها هتعجبك اوي..
روح هزت راسها واخدت المايه شربت الاول وبعدها بدات تاكل وفعلا كانت الكيكه طعمها حلو..
روح بصت لماجده وابتسمت وبعدها كتبتلها في الورقه " الكيكيه حلو اوي تسلم إيديك!!
ماجده ابتسمت وكانت بصالها وقالت" تسلميلي يا رب علي كلامك الجميل .. ت عـ.ـر.في انك اول واحده تاكلي من ايدي بعد يونس حفيدي..
روح ابتسمت وكتبتلها" اشمعنا يونس بس..!
ماجده ضحكت وقالت" علشان هو الوحيد اللي بيجي يزورني وعلشان كدا بعمله اكل كتير لما بيجي!!
روح بصتلها واستغربت وقالت" واشمعنا يونس اللي بيجي يزورك فين مامـ.ـا.ته!
ماجده اتنهدت بحـ.ـز.ن وقالت" مامت يونس وباباه مسافرين برا مصر وانا عايشه هنا لوحدي ويونس عايش في بيت لوحده علشان شغله ولاكن كتر خيره بيجي يزورني علي طول ..
روح هزت راسها وابتسمت وماجده قالت"انتي عندك كام سنه يا روح
روح رفعت عينيها بتفكير وبعدها فضلت تعد علي ايديها لحمدا كتبت. ١٨سنه
ماجده قالت بابتسامه" مشاء الله يا حبيبتي لسا صغيره..!
روح ابتسمت وماجده قالت" طيب ومامتك وباباكي فين..
روح ملامحها اتحولت للحـ.ـز.ن وكتبت" معنديش بابا وماما.. بس عندي عبير؟؟
ماجده بتساؤل" يعني بابا وماما متـ.ـو.فين ..!
روح حركت راسها بمعني انها متعرفش بس كتبت في الورقه.. عبير بتقولي انهم عايشين وبيدورو عليا بس مش عارفين هما مين!!
ماجده بصت عليها بحـ.ـز.ن لان شكلها غلبانه اوي فحبت تسألها مين عبير دي ف روح كتبتلها..
دي اختي في الدار!!
ماجده بصدmه دار ايه يا حبيبتي..
روح كتبت" دار(الامل) لرعاية الايتام !'
ماجده حركت راسها وروح كانت قاعده حزينه ف ماجده محبتش تضغط عليها فقالت"
اي رئيك تعملي معايا الغداء بتاع النهارده ونتسلي كدا لحدmا يونس يرجع براحته..
روح هزت راسها بابتسامه وقامت مع ماجده وبعدها دخلوا المطبخ وماجده لبست روح مريله وقالت" بت عـ.ـر.في تتطبخي يا روح..
روح هزت راسها بلأ وماجده إبتسمت وقالت" خلاص انا هعلمك بق علشان تبقي شيف شاطر زيي..
روح هزت راسها وبدأت ماجده توريلها ازاي تستخدm السك"ينه في تقطيع الخضار وتوريها ازاي تستخدm البوتجاز وفضلت روح تسمع كلامها بكل انتباه وبدات تعمل زيها بكل حماس وماجده كانت مبسوطه لانها من زمان موقفتش مع حد في المطبخ وشاركها في عمل الاكل ......
______—
وفي قسم الشرطه ..
يونس كان بيحقق مع مجرم وبيسأله "ليه سرقت فلوس معلمك رغم انه كان بيعتبرك زي ابنه وهوا الي مجوزك وكان متكفل بمصاريف فرحك كلها..
المجرم دا بص في الارض بحـ.ـز.ن وقال" وزة شيطان يباشا والله مكان قصدي اعمل كدا..
يونس بغضب" انت عارف بعملتك دي المعلم بتاعك حصلو ايه..
المجرم بقلق" ايه اللي حصله يا باشا قولي والنبي متخبيش عليا..
يونس بجديه" في العنايه المركزه عمل حادث اهله بيقولوا انه كان رايحلك علشان ينتقم منك بعدmا عرف انك سرقته بعد كل اللي عمله عشانك ولاكن عربيه خبطته !
المجرم بعـ.ـيا.ط" والله يباشا مكنش قصدي اسرقه وكنت هرجعله الفلوس لما عرفت اني طلعت ندل وازاي اسرقه بعد اللي عمله معايا ارجوك يباشا متحبسنيش والله هرجعله فلوسه تاني صدقني !
يونس بصلها وقال" مين الي وزك تعمل كدا يا احمد.!
المجرم بص ل يونس بخـ.ـو.ف وقال " محدش يباشا انا اللي عملت كدا بنفسي..!
يونس بصله واتكلم بغضب" هتتكلم ولا ادخلك الحبس واوصي الرجـ.ـاله عليك تحت اظن ان القعده معاهم عجبتك اوي وعايز ترجعلها .
احمد بخـ.ـو.ف" هقول والله هقول يباشا بس مترجعنيش الحبس تاني..
يونس بنفاذ صبر بصله وقال" انطق..
احمد اتكلم بخـ.ـو.ف وهو بيبص في عين يونس " مراتي يباشا هيا اللي خلتني اسرقه علشان امها مديونه لمعلم كبير اوي في المنطقه كان مهددها ومراتي فضلت تزن عليا اخد الفلوس من الخزنه علشان هيا تديها لامها وبس كدا والله..
يونس بص لأحمد بغضب وقال" بق انت تمشي ورا كلام مراتك وتسرق معلمك اللي مربيك..
احمد بحـ.ـز.ن والله يباشا غـ.ـصـ.ـب عني هما كانو بيضغطو عليا..
يونس قال" ترجع الفلوس لمعلمك وتتكفل بمصاريف المستشفي ولو عملت غير كدا السـ.ـجـ.ـن هينور بيك...!
احمد هز راسه وقال بخـ.ـو.ف" والله هعمل كدا يباشا هرجعله فلوسه وهدفع مصاريف المستشفي والله هدفع..
يونس نده علي العسكري واكدعليه انه يروح مع احمد ويرجعوا للمعلم حماده فلوسه ويروح معاه ويشوفه وهو بيدفع فلوس المستشفي وبعدها يسيبه..
العسكري هز راسه واخد احمد ومشيوا وبعدها يونس وقف وهوا بيطلع سيجاره وبيولعها وهوا بيفكر في روح وفي حالتها الغريبه .. كان مستغرب ازاي بتسمع وبتفهم كلامه ولاكنها مش بتتكلم ... فضل يرتب كلامها اللي قالتهوله عن الملجأ اللي كانت فيه ..
مسك تيلفونه وطلب المساعد بتاعه وبعد دقايق كان وصل..
يونس للمساعد" انا عايزك تجيبلي كل المعلومـ.ـا.ت عن دار الامل لرعايه الايتام عايزك تعرفلي الكبيره والصغيره فيها وازاي بيعاملو الايتام اللي فيها ..
المساعد هز راسه ومشي ويونس رجع قعد علي مكتبه وحط رجل علي رجل وهو بيدخن السيجاره وبيفكر لحدmا العسكري دخل وبلغه بوجود خطيبته واقفه برا وعايزاه..
يونس عدل قعدته وقال " دخلها ..
العسكري خرح وبعدها دخلت خطيبته وهيا بتقول" خير يا يونس مبترودش عليا من امبـ.ـارح ليه في ايه..
يونس قال بهدوء " مفيش يا ناديه كنت نايم بدري ..
ناديه بضيق" يعني ايه نايم مش فاهمه منا بكون نايمه بس بصحي ارد علي مكالمتك عادي.. قولي بق انك معدتش عايزني...
يونس بضيق" ناديه انا مش فاضي للكلام بتاع المراهقين دا اكبري شويه..
ناديه بصدmه" انت كمان شايفني مراهقه يا يونس لا بق دنتا ذودتها اوي..
يونس قال بغضب" انتي شايفه ان دا مكان نتناقش فيه وبعدين انتي جايه علشان تساليني مردتش عليكي امبـ.ـارح ليه.
ناديه بصتله وقالت بغضب" ايوا يا يونس جايه اسالك مردتش عليا ليه .. ها قولي بق مردتش عليا ليه امبـ.ـارح رغم اني كنت همـ.ـو.ت من القلق عليك ..
يونس وقف بضيق وقال" طيب يا ناديه انا دلوقت عندي مأموريه ولازم امشي وانا هبق اجيبكوا البيت بالليل ونحل المشكله دي..
ناديه قالت برفض" لا يا يونس مش همشي وهتحل المشكله دي دلوقت..
يونس اتضايق من كلامها وقال" بقولك عندي مأموريه يا ناديه ودا مش وقت احل فيه مشكله واعطل شغلي علشانه ..
ناديه زقته بغضب وخرجت من مكتبه وهوا حط ايديه علي راسه بضيق وقال" مش ناويه تكبري خالص يا ناديه ..
ناديه خرجت من القسم وهيا بتعمل اتصال بوالدها وبتقول" بابي انا عايزه افسخ الخطوبه بتاعتي انا ويونس لو سمحت كلمه وخليه يجي بالليل علشان معدتش طايقه بروده معايا..
والدها قال باستغراب" حصل ايه يا ناديه لكل دا الولد كويس وعمره معمل حاجه ضايقتنا..
ناديه بغضب" لا يبابا يونس مش كويس دا بيتجاهلني وبيعاملني ببرود وانا معدتش طايقه المعامله دي ..
والدها بهدوء " يا حبيبتي دا ظابط يعني علي طول محطوط في ضغط وبدل مانتي تقفي جمبه تقوليلي هسيبه.
ناديه بغضب" بابا انا خلاص معدتش عايزاه لو سمحت كلمه يجي علشان تتفقوا انما انا خلاص مش هكمل وانا بستأذن من حضرتك انا هروح عند مامي اهدي اعصابي عندها كلم يوم لحدmا ما حضرتك تخلص الموضوع داا ..
والدها بنفاذ صبر" خلاص يا ناديه اللي انتي عايزاه بس مترجعيش تعيطي وتقولي انا عايزه يونس..
ناديه بغـ.ـيظ. لا مش هقول الموضوع انتهي بالنسبالي..
والدها هز راسه وقال" خلاص انا هكلمه ونتفق علي ميعاد بس بكره علشان مش فاضي النهارده بالليل خالص.
ناديه هزت راسها بالموافقه وقالت" خلاص بكره ولاكن اكتر من كدا مش عايزه.
والدها قفل معاها وهيا مشيت خطوتين وبعدها بصت علي القسم تاني وقالت بعـ.ـيا.ط.. يونس انا بجد هسيبك مش معقول ..
قالت كلامها وركبت عربيتها وهيا بتحاول تبان ان الموضوع مش فارق معاها اتحركت من قدام القسم وهيا بتعمل اتصال مع والدتها بتعرفها انها جايلها في الطريق...
وفي بيت جدة يونس ..
كان الوقت اتاخر ويونس لسا مرجعش ..
ماجده بصت لروح ولقتها قاعده سرحانه وعلي ملامحها الحـ.ـز.ن ..
قربت منها وهيا مبتسمه وبتقول" مالك يا حبيبتي قاعده حزينه كدا ليه..
روح بصتلها وهيا بتحاول تبان طبيعيه وهزت راسها بمعني انها كويسه .. ماجده هزت راسها وطبطبت عليها وهيا بتقول.."طيب ايه رأيك ناكل احنا لان يونس شكله هيتأخر طبيعة شغله بق..
روح هزت راسها
وماجده قامت ومسكت ايدها علشان يجهزوا السفره مع بعض ..
—————-
وفي دار الامل لرعاية الآيتام
صحيوا البنات بخضة من نومهم بعدmا كانو نايمين بفرحه لانهم عرفوا ان روح ضر"بت منصور علي راسه وانتقمت منه علي اللي بيعمله فيهم ولاكن عبير كانت صاحيه وهيا حزينه ومش مستوعبه ان روح هـ.ـر.بت فعلا كانت قاعده خايفه وقلقانه ليكون اي حد من الشباب الي مش كويسه اخدوها وعملوا فيها حا"جه ..
دخلت الممرضة بتاعت الدار وهيا متعصبه وخبطت الباب جـ.ـا.مد لدرجه ان البنات اتفذعوا وقالت بصوت عالي علشان كل اللي في العنبر يسمعوها" منصور بق كويس وبيقولكم متخافوش عليه وبيعرفكوا انه مش هيسيب روح وهيدور عليها علشان ترجع تاني للدار لانه خايف عليها ليحصلها حاجه..!
عبير كانت بتبص علي الممرضه بغضب لانها عارفه انها قذ""ره ومتفرقش عن منصور باي حاجه وكانت بتضغط علي ايديها جـ.ـا.مد وهيا بتحاول تسيطر علي غضبها لحدmا الممرضه خرجت وقفلت الباب وقتها عبير صرخت بصوت غاضب وهيا بتقول" كل""ااب حـ.ـر.ام عليكوا البـ.ـنت اكيد حصلها حاجه ربنا ينتقم منكوا يارب ..!
البنات قربوا علي عيير بحـ.ـز.ن وهما بيحاولوا يهدوها علشان منصور لو سمعها ممكن يعمل فيها حاجة..
عبير قالت بغضب" وهيعمل ايه اكتر من اللي عمله تعرفوا انا نفسي ام"وته وانتقم منه الكا""فر الي ميعرفش يعني ايه ربنا حتي قالت كلامها بعـ.ـيا.ط وكملت وهيا بتقول...ذنبها ايه الطفلة دي يعمل فيها كده ذنبها ايه لما تخرج في وقت زي دا وهيا حتي متعرفش اي حاجه ولا تعرف تروح فين ولا تتصرف منه لله منه لله ..
البنات حطوا ايدهم علي بوقها وهما خايفين ليحصل حاجه وواحده منهم قالت" علشان خاطري ياعبير اسكتي انا خايفه عليكي والله..
عبير بصتلها بحـ.ـز.ن وحركت راسها وهيا بتقول" اهلنا عملوا ايه في حياتهم علشان احنا نتعـ.ـا.قب بالشكل دا ها ليه نعيش في قلق وخـ.ـو.ف ليه منبقاش حرين ونختار كل حاجه بنفسنا ليه عايشين في العنبر دا واحنا كل واحده فينا معديه الثلاثين ممكن حد يرد علياا لييه..
واحده قالت بعـ.ـيا.ط.. حظنا يا عبير ونصيبنا برضوا وبعدين يا حبيبتي كدا احسن من رمينا في الشوارع..
عبير بعـ.ـيا.ط هيا كمان" لاا كدا مش احسن الشارع اهون بكتير احنا هنا بـ.ـنتعـ.ـذ.ب انا عندي ابق في الشارع ولا ابق هنا دقيقه واحده عايشه زي المحبوسين مش المفروض اننا نخرج من هنا واحنا في سن العشرين ليه بق لسا موجودين احنا بالنسبالهم زي السلع بيبيعوا و بيتحكموا فينا براحتهم وبالذات منصور اللي كل يوم والتاني ياخدله واحده فينا قال ايه هيفسحها فاكرنا ايه منعرفش حاجه او مبنحسش ليه ياخد اي بت ويعمل فيها أق"ذر حاجة ممكن تحصل لاي بـ.ـنت ليه كل دا هاا.. ردوا عليا...
البنات فضلوا يعـ.ـيطوا علي كلام عبير لانهم عارفين انها عندها حق وانهم فعلا من حقهم يعيشوا بحريه ولاكن مش عارفين هيعملوا ايه..!
هما للاسف ميقدروش علي منصور ولا حتي مع الي معاه هما اضعف من انهم يقاوموهم حتي..!
عبير مسحت دmـ.ـو.عها ونامت علي السرير وقالت..يلا يابنات روحوا ناموا احنا لو فضلنا نتكلم من هنا لحد بكره محدش هيسمعنا ولا هيحس بينا روحوا ناموا احسن..
البنات هزوا راسهم وكل واحده راحت علي سريرها ونامت ولاكن عيير منامتش فضلت طول الليل صاحيه وهيا بتفكر ازاي تهرب من السـ.ـجـ.ـن دا ...
يتبع
↚ وفي مؤمريه خارج المدينه ..اتجه يونس وفريقه داخل مخزن مهجور بيتم فيه عمليات تهر"يب لنوع من اخطر انواع المخد""رات الي بتترحل من روسيا لمصر عن طريق مراكب مجهوله ... كانوا في المخزن اربع رجـ.ـاله في انتظار الشحنه اللي بقيت العصابه بيستلموها..
يونس وقف وهوا بيعطي التعليمـ.ـا.ت لفريقه وقرر انهم هيفضلوا واقفين مكانهم لحدmا العصابه ترجع باللشحنه ويقبضوا عليهم متلبسين...!
كانو الرجـ.ـاله اللي موجودين قاعدين بيتعا""طوا من المـ.ـخـ.ـد.ر""ات الموجوده وهما بيضحكوا بطريقه مخيفه دليل علي ان النوع قوي جدا وبيأثر علي المخ لدرجة انه بيخليهم يفقدوا الاحساس تماما..
يونس كان بيبص عليهم وهوا متضايق لانهم لسا شباب وبيضيعوا نفسهم باللي بيعملوه .. عدي وقت والعصابه اللي بتستلم الشحنه وصلت..
الرجـ.ـاله وقفت تستقبلهم وهما مش في وعيهم لحدmا الزعيم بتاعهم رش في وشهم سائل احمر خلاهم يناموا من كتر الو.جـ.ـع وهوا بدا يتكلم مع بقيت رجـ.ـالته ويعرفهم الخطه اللي حطها علشان يوزع البضاعه للتجار بتاعهم..
واول ما فتحوا الصندوق هجم عليهم يونس وفريقه وقفوا رجـ.ـا.لة العصابه بصدmه ولاكن واحد جه من وراهم وبدأ يضر"ب النا"ر علي يونس وفريقه وبداوا يضـ.ـر.بوا علي بعض لحدmا يونس وفريقه قدروا يسيطروا عليهم واخدوهم للبوكس واخذوا البضاعه اللي كانت معاهم ولاكن قبل ما يونس يخرج جه شخص من وراه وضر"ب عليه نا"ر و قدر يونس يتفاداها ولاكنه وقع علي ازاز مكـ.ـسور جـ.ـر.ح دراعه وكان الجـ.ـر.ح عميق..
قرب عسكري من يونس بعدmا مسك الشاب اللي ض"رب نا"ر وهو بيقول بقلق" انت كويس يا فنـ.ـد.م ..
يونس وقف بصعوبه وهوا بيهز راسه وبعدها قال" انا كويس خلينا نمشي من هنا يلا ..
العسكري مسك الشاب وركبوا البوكس ورجع تاني ساعد يونس يركب العربيه وبعدها اتحركوا للقسم ....
_____________
وفي بيت جدة يونس ...
كان الوقت اتاخر وروح كانت صاحيه لانها خايفه تنام لوحدها وكانت محروجه تصحي الست ماجده وتعرفها فقررت انها تقعد في الصالون وهيا صاحيه لحدmا الصبح يطلع وعدي وقت وهيا علي نفس الحال لحدmا الباب فجاه اتفتح ودخل منه شخص طويل وعريض وقتها روح فكرت انها بتتخيل وفضلت ضمه نفسها برعـ.ـب وهيا بتبص عليه لحدmا الشخص دا شغل النور وباص عليها باستغراب...
روح فتحت عينيها بالراحه لما لقت ان الشخص دا مقربش منها واتصـ.ـد.مت لما لاقته يونس.. بقلمي شيماء صبحي
عدلت نفسها وهيا بتبصله وهوا قرب منها وهوا بيقول " انتي كويسه..
روح هزت راسها وهيا محروجه لانه شافها وهيا بالوضع دا
ويونس كان بيغمض عينيه من الآلم لان الجر"ح الي في ايديه لسا بيوجـ.ـعه..
روح كانت بتبص علي ملامحه وملاحظة انه مش بخير قربت منه وهيا بتخبط علي دراعه بصوباعها وهوا انتبه ليها وهز راسه وقال" نعم يا روح.
روح خجلت من نظراته ليها ولاكنها استجمعت قوتها وشاورتلها وهيا بقتول " انت كويس..
فضل مركز مع طريقة شرحها لحدmا ما فهمها وقال" انا كويس متقلقيش بس هوا جـ.ـر.ح صغير..
روح بصتله بصدmه وقلق وقالت" جـ.ـر.ح ايه..
يونس وراها دراعه اللي كان ملفوف بالشاش وقال" جـ.ـر.ح بسيط بس بيوجـ.ـعني شويه متقلقيش ..
روح بصت لدراعه وهيا ضامه حواجبها بحـ.ـز.ن وبصتله وقالت" انت متاكد انه صغير مش كبير...
يونس حرك راسه بعدmا فهم كلامها وقال" ايوا صغيرمتقلقيش ..
روح حركت راسها وابتسمت وبعدها سكتت وهي باصه علي الارض..
كان يونس بيبص عليها وهوا شايفها بتقاوم النوم وقال.. روح انتي منمتيش ليه..
روح بصتله وحركت راسها بمعني انها هتنام وهوا ابتسم وقال" انتي خايفه تنامي لوحدك تاني..
حركت راسها بخجل وهوا قال " طيب متخافيش تعالي معايا .. قال كلامه ومسك ايديها وهوا بيقول بهمس" هنروح اوضتي اللي فوق هيا فيها سرير كبير وكنبه ومتخافيش انتي هتنامي علي السرير وانا هنام علي الكنبه..
روح هزت راسها وهوا كان باصص عليها ومستغرب ازاي بيتعامل معاها بالطريقه دي رغم انه طول الوقت ييكون جد جدا وحتي خطيبته كان قاسي معاها في المعامله..
وصلوا لاوضته وهو قرب من السرير وهوا بيحاول يعدله ولاكن دراعه بدأ يوجـ.ـعه تاني .. روح انتبهت ليه وحست انه مش قادر من دراعه فقربت هيا وشاورتله انها هتعدله وانه يروح ينام ..
هز راسه وهيا بدات تعدل السرير بنفسها وبعد وقت مش كبير كانت نامت روح وهيا مطمنه لانه موجود معاها....
يونس كان شايفها وهيا نايمه لان الكنبه قدام السرير بالظبط كان مركز مع ملامحها البريئه وحركت شفايفها اللي شبه حركة الاطفال كانت حا"ضنه المخده وضغطة عليها جـ.ـا.مد وكانها بتتحامي فيها فضل يبص عليها لحدmا غلبه هوا كمان النوم واستسلم
_______________
وفي صباح تاني يوم صحيت روح من النوم علي صوت ماجده وهيا بتصحيها .. قامت روح وهيا بتبص حواليها بصدmه وبعدها استعوبت انها في امان بصت لماجده وابتسمت وماجده قالت باستغراب " انتي ايه الي نيمك في أوضة يونس يا حبيبيتي ...
روح بصت حواليها وهيا بتدور علي يونس ولاكنها لاقت الاوضه فاضيه قالت بخجل " انا ...؟
ماجده لاحظت خجلها وتـ.ـو.ترها فابتسمت وهيا بتقول" خلاص تعالي متقلقيش هوا اصلا يونس خرج من بدري وهوا اللي طلب مني أصحيكي علشان هيجي ياخدك في نص اليوم علشان موضوع خاص بيكوا..!
روح بلعت ريقها وهيا بتبصلها وبتهز راسها وبعدها ماجده قالت" انا هنزل احضر السفره وانتي اجهزي وانزلي ورايا علشان نفطر مع بعض ..
روح هزت راسها وماجده ابتسمت وخرجت من الاوضه وسابتها لوحدها...
كانت روح بتبص حواليها وبتتفرج علي شكل الاوضه والروسمـ.ـا.ت اللي فيها ابتسمت لما لقت صوره صغيره لطفل خمنت انه يبق يونس كان من غير هدو"م
كانت مكسوفه جدا لان الصوره شكلها يضحك ..
قامت وهيا بتدخل الحمام علشان تجهز وتنزل تقعد مع جدة يونس...
___________
وفي دار الأمل لرعاية الآيتام …
صحيت عبير من النوم علي صوت دوشه حواليها فتحت عينيها بتعب لانها منمتش غير ساعتين بس ولقت ان البنات كلها فرحانين وكل واحده فيهم ماسكه دريس وبتقيسه … عبير قامت قعدت علي السرير وهيا بتقول بإستغراب..
في ايه يابنات ايه اللي بيحصل.. ؟
بـ.ـنت بصت عليها وضحكت وقالت وهيا معاها فستان" خدي يا عبير البسي دا في كام عريس جايين هيختاروا بنات مننا وزي منتي شايفه كدا كل واحده بتحاول تطلع احلي واحده علشان اي واحد منهم يختارها..
عبير ضمت حاجبها برفض وقالت" وهما يعرفوا مين اللي جايين دول علشان يبقوا فرحانين بالشكل دا .. ؟
بقلمي شيماء صبحي
البـ.ـنت بصت لعبير باستغراب وقالت" اكيد لا محدش يعرفهم بس اكيد هيكونوا احسن من منصور..
البنات كلها ضحكت وعبير هزت راسها وشـ.ـدت من إيديها الفستان وهيا بتقول" طيب وسعي بق خليني ألبس انا كمان يمكن يختارني واحد منهم واخلص من التعب دا أنا كمان ..
البـ.ـنت ضحكت علي كلام عبير ولاكن عبير مضحكتش وبدأت تلبس الدريس وكان شكله قديم ولاكنه كان حلو اوي علي عبير ….
عدي ربع ساعه وكل البنات كانوا لبسوا وواقفين ورا بعض علشان اول لما الباب هيتفتح هينزلوا ويقفوا قدام الشباب اللي تحت وبعدmا يختاروا البنات اللي عجبتهم الباقي هيرجع تاني للعنبر….
وصل منصور وجانبه الممرضه صافيا وهما بيبصوا علي البنات بطريقه مش حلوه وبعدها منصور قال بصوت عالي…
اسموعني يا بت منك ليها الرجـ.ـاله اللي تحت دي كل واحد هيختار واحده وهيتجوزها وياخدها معاه وطبعا الباقي هيطلع هنا زي كل مره ولاكن اهم حاجه الي هتعمل اي حركه كدا ولا كدا هاخدها علي الاوضة اللي كلكم طبعا بتحبوها..
البنات بصوا عليه بخـ.ـو.ف الا عبير كانت نظراتها ليه كانت كلها تحدي وقوه ..
خرج منصور والممرضه هيا اللي فضلت واقفه معاهم وبعدها بدات تنزل البنات واحده ورا الثانيه لحدmا نزلوا كلهم وكانت الرجـ.ـاله دي موجودين في الحوش اللي برا المبني…
البنات بدأوا يقفوا واحده جمب التانيه وكانت نظرات الرجـ.ـاله دي عليهم مش مريحه وكانوا كلهم في سن الاربعين والخمسين ولاكن في وسطهم كان شاب ثلاثيني كل البنات كانوا مركزين معاه وكل واحده بتدعي انه يختارها لانه كان باين عليه انه شخص كويس مكنتش نظراته شبه الباقي…
عبير كانت بتبص علي الرجـ.ـاله دي بكره واضح في عينيها ولاكن لما عينيها جت في عين الشاب دا وقفت مصدومه مش عارفه ليه قلبها دق بالسرعه دي رغم انها بتكره حاجه اسمها رجـ.ـاله ولاكن هوا فعلا نظراته كانت لطيفه مفيهاش اي نوع من انواع الشه"وه او الشر زي الباقي…
الشاب دا كان باصص في عينيها وهوا مستغرب ان ازاي واحده في جمالها تفضل عانس كدا …
وصل منصور ومعاه الممرضه صافيا وهما بيبصوا للرجـ.ـاله ومبتسمين وبدا منصور يكلمهم عن البنات ويوصف كل واحده بطريقه حلوه علشان اي واحد يختارها لانهم بيدفعوله فلوس ضخمه مقابل انه هياخد البـ.ـنت ويفهمها انه متجوزها ولاكنه بيكون كاتب ورقه عـ.ـر.في واول ما بيزهق منها بيرميها زيها زي غيرها لانه بيكون للاسف متجوز وبيعمل كدا من ورا مـ.ـر.اته ….
جه منصور عند عبير وفضل يبص عليها وهوا بيبتسم بخبث وقال" ودي بق عبير ٣٣ سنه بس ايه آدب واحمرام ومطيعه جدا..
قال الكلمه الاخيره بإستهزاء وعبير بصتله بكره ولفت وشها بضيق وفضلت عبير باصه في الأرض وبدأ كل واحد من الرجـ.ـاله يختار اللي عجبته وفضل واحد جمب الشاب دا وكانت عينيه عليها ولاكن الشاب دا قال بصوت عالي" انا اختارت عبير…
عبير رفعت عينيها بصدmه وهوا ابتسملها وهز راسه وبعدها الراجـ.ـل التاني هز راسه بيأس وقرب من واحده تانيه واختارها وبعدmا كل واحد اختار واحده بدأوا يروحوا لمكتب منصور واللي كان معاه محامي وبدا يجهز الورق ال عـ.ـر.في لكل واحده وجه عند عبير وكتب ورقتها وهيا مضت عليها والشاب دا مضي وكان إسمه مراد الشافعي وبعدmا كتبوا الورقه وكانت الممرضه صافيه ومساعدينها مجهزين شويه هدوم من القديمه ومديين لكل واحده شنطه فيها بطاقتها وكل ممتلكاتها وطبعا قبل ما البنات يمشوا منصور طلب انه هياخدهم علشان يسلم عليهم وطلب من الرجـ.ـاله كلها تخرج و بعدmا كلوا خرج الباب اتقفل منصور بص علي البنات وقال بتحذير …انا مش عايز اهددكم بس بعرفكوا لو اي واحده قالت اي حاجه من اللي كانت بتحصل هنا مش هيكفيني فيكوا طل"قه انتوا فاهمين…
البنات هزوا راسهم بخـ.ـو.ف منه وهوا قال.. اديني عملت اللي عليا وجوزتكوا بدل منتوا كنتوا مرمين في العنبر وملكوش اي قيمه ..
البنات بصوا في الارض بحـ.ـز.ن علي كلامه ليهم وكانت عبير بصاله وساكته وهوا قرب منها وهوا بيل"مس جـ.ـسم"ها وبيقول" كان نفسي اقضي معاكي الليله دي بس للاسف غيرك سبقني…
عبير لفت وشها بضيق وبعدها منصور فتحلهم الباب وقال" يلا مع السلامه متنسوش تبقوا تزوروني دانا زي أبوكوا برضوا…
البنات حركوا راسهم وكل واحده راحت مع الراجـ.ـل اللي اتجوزته وعبير فضلت تبص للشاب دا بحـ.ـز.ن وبعدها هوا مسك ايديها وقال" يلا يا عروسه….
عبير شـ.ـدت ايديها بضيق وخرجت وهيا ماشيه جمبه وفي مسافه بينهم ..
فتحلها العربيه وهوا مبتسم وبيقول" اتفضلي …
بصتله باستغراب ولاكنها دخلت وهوا قفل الباب وركب جمبها وبعدها اتحرك بالعربيه وبعد ما بعدوا عن الدار بمسافه وقف العربيه وقال وهوا بيبص عليها"
بصي بق يا عبير انا عايزه افهمك اني متجوز وبصراحه انا اتجوزتك علشان غرض واحد وصدقيني عمري مهظلمك معايا انتي اول مهتجيبيلي الولد انا هكتبلك شقه وهشغلك في واحده من شركاتي وهضمنلك مستقبل كويس بس كل دا بمقابل واحد..
عبير رفعت حابها بصدmه وهيا بتقول بغضب" ايه اللي انت بتقوله دا انا مش فاهمه حاجه ..!
مراد حط ايديه علي راسها وقال" اهدي يا عبير وافهميني انا ومراتي بقالنا سبع سنين متجوزين ومفيش اي سبب واضح بيدل ان في عيب في اي حد فينا بس الدكتور قالي اني لو اتجوزت اي وادحه تانيه ممكن اخلف بنسبة ٨٠ %ارجوكي دي فرصتي الوحيده….
عبير بصدmه يعني اي انت عايزني اخلف وبعدها تاخد ابني مني وتسجلوا باسمك انت ومراتك صح :.
مراد حرك راسه وقال" بالظبط بس زي مقلتلك هوفرلك شقه في مكان كويس وعربيه ووظيفه كمان…
عبير غمضت عينيها وهيا بتحاول تستوعب كلامه وبعد تفكير هزت راسها وقالت موافقه .. بقلمي الكاتبة شيماء صبحي
↚نزلت روح للست ماجده بعدmا جهزت وهيا مبتسمه لانها كل شويه بتفتكر الصوره المتعلقه وتضحك واول مشافتها ماجده بتضحك سألتها بإبتسامه وقالت" خير يا حبيبتي ايه اللي بيضحكك اوي كدا..
روح خجلت وهيا بتحاول تشرحلها عن الصوره ولاكن ماجده مفهمتش وراحت جابتلها الورقه والقلم علشان تكتبلها وروح هزت راسها وكتبتلها صوره مين اللي فوق..
ماجده ضحكت وهيا بتقول" دي صورة يونس وهو صغير شكله يضحك فعلا..
روح هزت راسها وهيا بتضحك وبعدها قعدت هيا وماجده علشان يفطروا ما بعض وفي نص كلامهم الجرس رن ..ماجده ابتسمت وهيا بتقول دا اكيد يونس اما اقوم افتحله..
روح ابتسمت وشاورتلها انها اللي هتفتح وماجدة هزت راسها بالموافقه وروح قربت من الباب وفتحته وهيا مبتسمه ولاكنها لما شافت بـ.ـنت هيا اللي واقفه بصتلها باستغراب وهيا بتبص لماجده ومش عارفه تتصرف ازاي..
ناديه كانت بتبص لروح باستغراب وقالت" انتي مين وبتعملي ايه هنا في بيت نانا ماجدة ..
روح بصتلها وسكتت وناديه قامت علي صوت ناديه وهيا بتقول بابتسامه" ناديه ازيك يا حبيبتي اتفضلي ادخلي..
ناديه هزت راسها ودخلت وهيا بتبص لروح بنظرات مش مريحه واول ما دخلت جوا ماجده قالتلها تقعد معاهم علي السفره وناديه وافقت...
ماجدة طلبت من روح تقعد هيا كمان وروح هزت راسها وقعدت ..
ناديه بصت لماجده بحـ.ـز.ن وقالت" انا جيت علشان أقولك اننا هنسيب بعض..
ماجدة شهقت بخضة وقالت" ليه ايه اللي حصل يا ناديه منتو كنتوا كويسين..
ناديه غمضت عينيها بغضب وقالت" بيتجاهلني وبيعاملني بقسوه وبرود بيحسسني اني مش فارقه معاه واني مش موجوده ..
ماجده بصتلها بحـ.ـز.ن وقالت" منتي عارفه ان طبيعة شغله هيا اللي بتخلي اسلوبه شـ.ـديد شويه ولاكن يونس بيحبك...
روح اول ما سمعت اسم يونس فتحت عينيها بخضه لما عرفت ان ناديه دي تبق خطيبته ..
ناديه ردت علي ماجده وقالت" خلاص يا نانا الموضوع منتهي انا كلمت بابي يخلص الموضوع وانا حاليا عايشه مع مامي وجوزها لحدmا اهدي اعصابي بس انا حبيت اعرفك بنفسي لاني عارفه انه مش هيقول حاجه لانه للاسف مشغول...
ماجدة حركت راسها بحـ.ـز.ن وطبطبت علي ضهر ناديه بحنيه وقالت" معلش يا نادي واوعدك اني هتكلم معاه بس بلاش تتسرعي انتي مت عـ.ـر.فيش هوا بيمر بايه والله اعلم..
ناديه بصت لماجده بتفكير وقالت" يعني انتي شايفه اني اديله فرصه تانيه..
ماجدة حركت راسها وقالت" ايوا يا حبيبتي انتي لازم تفكري في الموضوع كويس وا عـ.ـر.في ان يونس مش معرفة سنه ولا اتنين دول عشر سنين يا ناديه دنتوا متربيين مع بعض...
ناديه بصت لماجدة باقتناع وقالت" انتي صح يا نانا بس انا هستناه يصالحني وطبعا انتي وعدتيني هتتكلمي معاه..
ماجدة هزت راسها وابتسمت وبصت لروح اللي كانت بتاكل في صمت ...
ناديه اخدت بالها من وجود روح معاهم علي السفره فبصت لماجدة وقالت باستغراب" هي مين دي يانانا..
ماجده ابتسمت وهيا بتبص لروح وقالت" دي روح بـ.ـنت جارتنا اللي في البيت اللي جمبنا واهلها سافروا من كام يوم وسابوها معايا ..
ناديه هزت راسها وروح استغربت ان ماجدة كدبت عليها ومعرفتهاش الحقيقه ..
ناديه قامت وهيا بتقول" طيب يا نانا انا همشي علشان اصحابي مستنيني وطبعا مش هوصيكي علي يونس ..
ماجده ابتسمت وهزت راسها وناديه فتحت الباب وخرجت وفضلت روح تبص لماجده وساكته..
ماجده بصتلها وقالت " بتبصيلي كدا ليه يا روح..
روح قامت وجابت الورقه والقلم وكتبتلها ..هي دي خطيبة يونس..؟
ماجده قرأت الكلام وهزت راسها وبعدها روح كتبت تاني.."انتي قولتلها اني بـ.ـنت جارتكوا ليه رغم ان يونس هوا اللي جايبني هنا..
ماجده ابتسمت وهزت راسها وقالت" علشان لو قولتها ان يونس اللي جايبك هنا هتحصل مشكله كبيره وطبعا هما عندهم مشاكل في حياتهم ولو عرفتها كانت المشاكل هتكبر وبدل ما يتصالحوا كانوا هيسيبوا بعض ..!
روح هزت راسها وقامت رجعت الورقه والقلم مكانهم ورجعت قعدت علي السفره وبدات تاكل وماجده كانت بتبصلها وملاحظة نظرات الحـ.ـز.ن اللي في عينيها وطبعا خمنت انها دايما عيونها كدا ...
______
وبداخل فيلا مراد الشافعي ..
كان واقف مراد وعبير جانبه وقدامه والده ووالدته ومـ.ـر.اته اللي كانوا بيبصوا لعبير باستغراب..
والدت مراد قالت بتساؤل" مين دي يا مراد ..!
عبير بصت علي مراد وهيا مستنياه يرد عليهم وهوا قال" دي عبير مراتي يا ماما..
عبير هزت راسها وهيا بتبصله ولاكنها اتفجأت من ردة فعل اهله...
والدته بصدmه" انت اتجوزت علي نورين يا مراد من غير حتي متعرف اي حد باللي هتعمله..
مراد قرب من والدته وقال" متقلقيش يا ماما نورين عارفه كل حاجه وموافقه وعموما انا متجوز عبير علشان الولد بس وانا وهيا متفقين علي كل حاجه ..
فضلت عبير مركزه ما نظراتهم الغاضبه ليه وهوا بيتكلم ولاكنه لما قالهم انها مجرد اتفاق ملامحهم اتحولت للفرحه وبصوا عليها...
والدته قربت من عبير وهيا بتقول بابتسامه" ازيك يا عبير انا ابق مدام انتصار وانا ابق مامت مراد ..
عبير هزت راسها وبعدها والد مراد قرب منها وقال" وانا ابق نصار الشافعي والد مراد..
عبير هزت راسها وهيا بصالهم بخجل ولاكنها لما عينيها جت في عين نورين مرات مراد لاحظت الكره اللي في عينيها ليها وقد اي هيا مش متقبلاها..
مراد قرب من عبير وهوا بيقول بابتسامه" طيب انا هاخد عبير اعرفها اوضتها وبالمره هنام معاها الليله...
نورين بصتله بصدmه وقالت" مراد استني انا كنت عايزاك في موضوع ..
مراد ابتسم وهز راسه وقال" هطلعها اوضتها الاول وهجيلك علي اوضتنا يا نورين...
كانت نورين هتتكلم ولاكنه مسك ايد عبير وطلعوا علي السلم....
نورين بصت حواليها بغضب وبعدها استاذنت من والد ووالدت مراد انها هتطلع وهما وافقوا واول ما نورين دخلت اوضتها صرخت بغضب وهيا بتقول " دا كان نقاش عادي يا مراد معقول تروح تتجوز بالسرعه دي..؟
قالت كلامها وهيا بتكـ.ـسر اي حاجه قدامها وبعد وقت فاقت لنفسها وقامت وهيا بتقول" ماشي يا مراد اما وريتك بق انا هعمل معاك ايه مبقاش نورين عزام وابق خلي ست الحسن تنفعك..!
_______
وفي اوضة مراد وعبير ..
دخل مراد وهوا عيونه علي عبير ومبتسم ولاكنها مكنتش مركزه معاه وكانت مركزه مع شكل الاوضة الجميل كانت مزهوله من النظام اللي شيفاه .. سرير مترتب وشكله ضخم بالنسبالها قربت عليه وهيا بتلمسه ولاقت ان ملمسه ناعم جدا قعدت عليه وهيا مبسوطه باحساس الراحه اللي حاسه بيها فضلت تتنطت عليه وهيا فرحانه وبعدها قامت وهيا بتلمس الكرسي اللي موجود وعجبها شكل الستاير كانت تفاصيل الاوضة كلها كانت مبهوره بيها وكل دا ومراد مركز مع حركات وشها وفرحتها بالحجات اللي في نظره أقل حاجه يملكها..
عبير خلصت لف في الاوضه وهيا مبتسمه قربت من مراد وقالت بفرحه" هو انا هنام علي السرير دا..
مراد هز راسه وهيا ابتسمت وقالت" احلف كدا يا مراد عايزه اصدق كلامك..
مراد ضحك علي كلامها وهز راسه وقال" والله هتنامي عليه يا عبير..
عبير قربت منه وهيا بتح"ضنه وبتقول" شكرا اوي علي الهديه دي بجد مش عارفه اقولك ايه..
مراد اتصـ.ـد.م من حركتها الغريبه ولاكنه ضحك لانه عمل حاجه فرحتها..
عبير بعدت عنه بخجل وقالت" انا اول مره اشوف سرير زي دا او اشوف شقه زي دي متستغربش رد فعلي علشان انا فرحانه اوي..
مراد كان رافع حاجبه وهوا بيسمع كلامها اللي كان صدmه بالنسباله هي معقول شايفه الاوضة دي شقه ..
مراد مس"ك ايد عبير وقال" اولا دي اوضه مش شقة ثانيا انا مبسوط لان الاوضه عجبتك..
عبير ضحكت علي كلامه وقالت" دmك خفيف اوي يا مراد ههه قال اوضه ايه بس دي فيها حمام كبير واكيد فيها مطبخ صح..
مراد حرك راسه بلا وقال" لا دي اوضه بس مش شقه وبعدين ايه اللي هيجب المطبخ هنا المطبخ تحت..
عبير بصتله بصدmه وقالت" ازاي المطبخ تحت ليه الفرهده دي ..!
مراد ضحك علي كلامها وقرب منها وهيا قعدت علي السرير ومس"كت ايديه وقالت" تعالا اقعد كدا يا مراد دا السرير فيه سوسته بتخليني اتنطت...
مراد قعد جمبها لانها شـ.ـدته وهيا بدات تعمل حركات علي السرير بفرحه وهوا كان بيبصلها وهوا مش مستوعب ان حاجه بسيطه زي دي تفرحها بالشكل دا...
فضلت عبير تضحك وهيا بتتنطت علي السرير وهوا بدا يضحك علي ضحكها لحدmا نامت عبير علي ضهرها وهيا بتاخد نفسها وبتقول" الله حلو اوي اختراع السوسته دا دي روح هتفرح اوي لما تشوف السرير دا..
مراد كان نايم جمبها ولفت نظره اسم روح اللي عبير قالته فسألها وقال"
مين روح دي يا عبير اللي قولتي اسمها دلوقت..
عبير بصتله وقالت بابتسامه حزينه " روح دي احلي حاجه حصلتلي في حياتي ممكن تقول كدا انها بـ.ـنتي او اختي اي وصف من دا بس في الاخر هيا بـ.ـنتي اللي ربيتها ..
مراد ابتسم وقال" وهيا فين دلوقت..
عبير عينيها دmعت وقالت" مش عارفه ..قالت الكلمه دي بو.جـ.ـع ظهر في صوتها وبعدها قامت وهيا بتمسح دmـ.ـو.عها ومراد كان متأثر جدا بكلامها ومن وصفها للبـ.ـنت دي وكان باين عليها انها بتحبها اوي ..
بقلم شيماء صبحي
قرب منها وقال بتساؤل " انتي ازاي مش عارفه مكانها مش بتقولي انها اختك..
عبير بلعت ريقها بصعوبه وهيا بتقول " اخدها مني ومن وقتها وانا مش عارفه عنها حاجه ونفسي اوي الاقيها...
مراد سألها باستغراب " وهو مين اللي اخدها منك ..!
عبير اتنهدت وهيا بتبصله وبتقول" البعبع..!
مراد ضحك علي كلامها وقال" انتي اكيد بتهزري صح..
عبير حركت راسها بلأ وقالت" لا مبهزرش هو اسمه كدا فعلا هيا اللي سمته الاسم دا لانه مخيف. مخيف اوي ومرعـ.ـب تعرف ان كل خميس لما كان بيدخل علينا كدا انا كمت بفضل ادعي ربنا ان اي بـ.ـنت تعجبه قبل ما يقرب مننا ويختار واحده فينا ..
مراد اتصـ.ـد.م لما سمع كلامها وهيا كملت وقالت" اخر مره اختارني انا من وسط البنات وهيا من خـ.ـو.فها عليا بدات تدافع عني وضحت بنفسها علشاني بس انا مقدرتش اعملها حاجه كنت زي المشلوله لحدmا اخدها ومعرفش ايه اللي حصل بعدها تاني يوم قالولي انها هـ.ـر.بت ومن وقتها وانا عامله زي اللي روحها سابتها ومشيت كنت جسد بلا روح هيا كانت كل حاجه حلوه في حياتي .. !!!
عبير ابتسمت وهيا بتقول" اول مره شوفتها كانت لسا صغيره وبتعيط بخـ.ـو.ف لانهم لقوها علي اول الدار واقفه وهيا شايله شنطة صغيره كان فيها شهادة ميلاد وشويه اوراق تخصها مكنوش يعرفوا عنها حاجه لانهم لما بحثوا عن اهلها عرفوا انهم اختفوا من فتره ومحدش يعرف عنهم حاجه..
انا بق كنت حباها جدا و طلبت من المديره اني اخدها معايا واعتني بيها وهيا طبعا وافقت كان عندي وقتها١٨ سنه وهيا كانت لسا طفله مكملهش ال ٦ سنين وكنت كل يوم بشوفها بتكبر قدام عنيا وطبعا كنت ببق مبسوطه واتعلقت بيها لدرجة متتوصفش وكنت بخاف عليها من اي حاجه لدرجة اني كنت بمنع اي بـ.ـنت تقرب ليها او تتكلم معاها ...
مراد كان بيسمع كلامها وهوا متأثر وهيا مسحت دmـ.ـو.عها اللي نزلت وقالت"ممكن لو سمحت نغير الموضوع علشان بتأثر اوي ..!
مراد حرك راسه وقال" هو انا ينفع انام معاكي النهارده..!
عبير بصت في الارض بتردد ولاكنها هزت راسها وقالت" انت جوزي وطبعا من حقك انك تنام معا"يا ..
مراد ابتسم وهز راسه وقال" طيب انا هقوم اغير هدومي واخد شاور سريع وطبعا في هدوم هنا ليكي وبصراحه مش عارف هيا هتكون مقاسك ولا لأ بس اكيد هتنفع..
عبير هزت راسها وهوا قام دخل الحمام وعبير قربت من الدولاب وفتحته وهيا بتبص علي الهدوم اللي متعلقه وكانت لسا بالتكت حست انها في حلم..
مسكت عبير فستان وهيا بتبصله بزهول وبعدها قررت انها هتجربه وتشوف شكلها بيه .. بدات تعير هدومها بقلق علشان مراد ممكن يخرج في اي وقت ولاكنها لحقت تلبسه بسرعه قبل ما مراد يخرج..
وقفت عبير قدام المرايه وهيا مغمضة عينيها واول مشافت نفسها عيونها دmعت بفرحه لان الفستان كان شكله حلو اوي عليها كانها اميرة خارجه من قصة أسطوريه ...
بعد وقت خرج مراد وهوا بينشف شعره بالفوطه ولاحظ شكل عبير اللي واقفه قدام المرايه وهيا بتتغزل في نفسها .. اتصـ.ـد.م من جمالها وقال" هو في كده بجد..
عبير انتبهت ليه وشهقت بخضه ولاكنه ضحك علي حركتها وقرب منها وقال" مالك يا عبير متخافيش انا مستحيل اعمل اي حاجه تضايقك....
عبير هزت راسها وهوا عدي من جمبها وبدأ يلبس التيشرت قدامها وهيا كانت بتبص في الارض بخجل...
مراد وقف وهوا بيقول..انا هنام لاني تعبان جدا وغير اني عندي شغل بكره فلازم انام بدري...
عبير حركت راسها بهدوء وهوا فرد جـ.ـسمه علي السرير وغمض عينيه لحدmا نام وعبير فضلت واقفه مكانها وهيا متردده تنام جمبه لحدmا حست بتعب في جـ.ـسمها فقررت انها هتنام جمبه واللي يحصل يحصل....
_____________
وفي بيت جدة يونس.. بقلمي شيماء صبحي
وصل يونس وهوا شايل اكياس كثيره قرب من الصالون وهوا عيونه عليها ولاكنه ملقاش غير جدته قاعده لوحدها ..
يونس حط الاكياس علي الارض وقال" مساء الخير يا نانا امال فين روح..!
ماجده ابتسمت وقالت" مساء النور يا حبيبي .. روح فوق في اوضتك واقفه تتفرج علي صورتك وانت صغير..
يونس فتح عينه بصدmه وقال" انتي قولتيلها يا نانا ..!
ماجده ضحكت علي كلامه وقالت" مش هيا اللي سألت الله..!
يونس جري بسرعه علي السلم لحدmا وصل اوضته وشاف روح نايمه علي السرير..
قرب من الصوره اللي موجوده وهوا بيبص لنفسه وهوا صغير وبيقول" كان لازم يعني ياماما الوضعيه دي...
قال كلامه بغـ.ـيظ وهوا بيشيل الصوره وبيلفها علي ضهرها من غير ما يبصلها لان عينيه كانت علي روح اللي كانت نايمه وحاض""نه المخدة كالعاده..
يونس قرب منها وهوا بيهمس باسمها وبيقول..روح ،.روح..!
روح ابتسمت لما سمعت صوته ولاكنها كانت نايمه فضل يونس بهمس باسمها لحدmا هيا صحت وهيا بتبص عليه باستغراب وهوا بعد عنها وقال..انتي ايه اللي نيمك بدري كدا ..
روح بصتله بغـ.ـيظ لما افتكرت انه خاطب من عير ميعرفها .. قعدت وهيا بتشاورله انها نامت غـ.ـصـ.ـب عنها..
ضحك يونس علي حركتها وقال" طيب مسامحك المره دي بس ت عـ.ـر.في انا جيت بدري علشان ايه..
روح ضمت حواجبها باستغراب وهوا قال" كنت بشتريلك لبس جديد وانا متاكد انك هتحبيه جداا..
روح هزت راسها بلامبالاه وهوا شـ.ـدها من ايديها وقال" يلا قومي علشان تشوفي اللبس وتقوليلي رئيك ايه ..
روح هزت راسها برفض وقالت بالاشاره" تعبت نفسك ليه انا مش محتاجة لبس ..!
يونس حرك راسه وقال" لا طبعا انتي اكيد محتاجه لبس وبعدين انتي حاليا تحت مسؤليتي لحدmا اقبض علي منصور دا وتقدري ترجعي لاختك وانتي في امان..!
روح هزت راسها بحـ.ـز.ن وهيا بتشاورله انها تعبانه وممكن ياجل موضوع انها تجرب اللبس دا ليوم تاني..
يونس فهم كلامها واستغرب انها ازاي مش متحمسه رغم انها في العادي بتفرح باي حاجه بتشوفها..
روح قامت وعدت من جمبه وهيا حزينه وهوا مسكها من دراعها وشـ.ـدها ليه وقال" مالك يا روح انتي كويسه ليه متغيره معايا كدا..!
روح بصتله في عينيه وهوا كانت عيونه كلها قلق وكان منتظر ردها ولاكنها كانت ساكته وهيا باصه في عينيه..
يونس حس بشعور غريب لما فضل باصص في عينيها فتره طويله وهيا رجعت قعدت قدامه ومسكت ايديه وكتبت عليها حروح وطلبت منه انه يجمعها..
يونس حرك راسه وهيا كتبت اول حرف "ن
يونس نطقه وهيا كملت وكتبت " أ
يونس كان بيقرأ الحروف وهيا بتكمل لحمدا كتبت اخر حرف "ة
يونس غمض عينيه بتفكير وبعدها قال" نادية!!
روح حركت راسها وهوا قال باستغراب" يعني ايه نادية مش فاهم؟
روح بصتله سخريه وشاورلته علي الدبله اللي هوا لابسها وقالت بالاشاره" ناديه خطيبتك ..!
يونس هز راسه وقال" ايوا انا خاطب فعلا واسمها نادي بس انتي عرفتي منين ان اسمها ناديه ..
روح شاورتله بغضب وقالت يالاشاره" عرفت لانها جت النهارده واتكلمت مع نانا ماجده وقررت انها ترجعلك تاني ..؟
كان يونس مركز مع حركاتها ولاكنه مفهمش قصدها. قرب منها وقال بهدوء " خليني افهم " ناديه خطيبتي .. روح هزت راسها وهوا كمل وقال" جت هنا النهارده .. روح هزت راسها وهوا قال بتساؤل" عملت ايه بق ..!
روح هزت راسها وقربت من ايديه وخلعت الدله ورفعتها قدام عينيه وقالت" دي ناديه خطيبك الي سابتك..
يونس هز راسه وقال" ناديه سابتني ..!
روح هزت راسها وبعدها لبسته الدبله تاني وقالت" كدا ناديه رجعتلك.!!
يونس هز راسه وقال" يعني انتي قصدك ان ناديه سابتني وبعدها رجعتلي تاني ..
روح هزت راسها بغـ.ـيظ وهوا فضل يفكر في كلامها لحدmا قال" قصدك ان ناديه هترجعلي يعني مش موافقه نسيب بعض ورجعت في قرارها..!
روح هزت راسهاا وهوا قال بغضب" ايه الهبل دا يعني ايه الكلام در احنا المفروض كنا هنفركش الخطوبه دي وكل واحد يروح لحاله.!
روح هزت راسها وهيا بصاله وبعدها هوا قال" هيا جت هنا وكانت بتعرف نانا بالموضوع صح ..
روح حركت راسها بمعني ان كلامه صح وهوا كمل كلامه وقال" واكيد نانا نصحتها واقنعتها انها تفكر وتدي لعلاقتنا فرصه تانيه !!
روح حركت راسها بحـ.ـز.ن وهوا قال" بس انا مش موافق انا خلاص علاقتي بناديه انتهت ..!
روح رفعت عينيها بصدmه وهيا مش مستوعبه كلامه وقالت لنفسها" ايوا انت صح مينفعش ترجعلها تاني دي حتي باين عليها شريره..!
يونس بص لروح ولاحظ نظراتها ليه الحزينه وقال وهوا بيغير الموضوع .. قولتلي بق هتجربي الهدوم ولا نخليها يوم تاني..
روح هزت راسها بابتسامه ومسكت في ايديه بحماس بمعني انها هتجربهم دلوقت..
فضل باصصلها بصدmه ولاكنه ابتسم علي حماسها لانها بتشيه الاطفال الصغيرين جدااا هز راسه ومسك ايدها ونزلوا مع بعض ... يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚كانت روح ماسكه الفساتين اللي جابها يونس بفرحه لانهم كانو جداد ومحدش لبسهم قبل كدا..
يونس كان واقف وهوا ضامن ايديه لصدره وبيتفرج عليها وهيا بتتفرج علي الهدوم ..روح اختارت فستان كان لونه بيچ وقربت من يونس وقالت بالاشاره" انا هجرب دا الأول..
يونس ابتسن وهز راسه وهيا دخلت لاوضة ماجدة لانها كانت الأقرب ليها وبدأت تغير هدومها وتلبس الفستان وبرا كانت ماجده بتبص ليونس وهيا مش عارفه تبدأ كلام معاه ازاي علشان موضوع ناديه ولاكنه قرب منها وقال" نانا هيا ناديه جت النهارده ليه..
ماجده ابتسمت وقالت" كانت بتعرفني بالخناقه اللي حصلت بينكوا بس انت ليه بتعمل فيها كدا يا يونس البـ.ـنت بتحبك..
يونس هز راسه وقال" وانا كنت بحبها لما كانت عاقله انما دلوقت بحركاتها المـ.ـجـ.ـنو.نه دي انا مبقتش قادر استحملها
ماجده قربت منه ومسحت علي ضهره وقالت" متظلمش علاقتكوا يا يونس وفكر في الموضوع كويس انت وماديه مخطوبين بقالكوا سنتين وغير كدا انتو اصحاب من زمان يعني ناديه مش علاقة سنه ولا اتنين دول عشر سنين..!
يونس هز راسه وقال" انا فاهمك طبعا ومقدر كل كلمه قولتيها بس ناديه اتغيرت جدا وانا من البدايه معرفها طبيعة شغلي وغـ.ـصـ.ـب عني اي تصرف بيحصل لاني بكون مضغوط طول الوقت وبعدين ناديه اتكلمت مع والدها اننا نفسخ الخطوبه وهوا كلمني النهارده واتفنا علي ميعاد نتقابل فيه علشان نخلص الموضوع وبعدين ناديه مصره علي قرارها يعني رافضه اننا نرجع تاني بس مش فاهم هيا ازاي قررت ترجع في كلامها..!
ماجده حركت راسها وقالت" انا اللي اقنعتها يا يونس وبعدين انت عارف اني بحب ناديه وانا اكتر واحده عارفه هيا بتحبك قد ايه ومش عايزاك تخسرها..
روح خرجت من الاوضة وهيا لابسه الفستان وكان شكلها جميل يونس وماجده انتبهو ليها ووقفوا كلام واول ما يونس شافها ابتسم باعجاب وهيا لما اخدت بالها من نظراته ليها بصت في الارض بخجل..!
ماجده قالت بابتسامه" بسم الله مشاء الله ايه الجمال دا كلو يا روح ..!
روح ابتسمت بخجل وشكرتها وبعدها قربت من يونس وقالت" اي رئيك في الفستان..
يونس ابتسم علي طريقتها في الشرح وقال" الفستان جميل اوي يا روح لايق عليكي..
روح هزت راسها وقالت" هو احنا هنخرج النهارده..!
يونس ضم حاجبه بعدm فهم وهيا هزت راسها وراحت علشان تجيب الورقه والقلم وكتبتله" احنا هنخرج النهارده..!
يونس بصلها بتفكير وهز راسه وقال" ايوا انا ازاي نسيت ايوا هنروح نقابل ظابط صاحبي علشان هو الوحيد اللي هيقدر يساعدنا في حل مشكلتك بس اهم حاجه تحكيله عن اللي كان بيحصل في الملجأ..!
روح خافت وهزت راسها بلأ وهوا ضمها ليه وقال" روح متخافيش انا هكون معاكي وبعدين انا بعمل كل دا علشان خاطر اختك اللي هناك..!
روح هزت راسها بالموافقه وهوا قال" انا شايف ان الفستان دا مناسب بس انا هطلع اغير هدومي وهنزل مش هتاخر ..
روح هزت راسها وقعدت جمب ماجده وهوا طلع علي السلم وماجده كانت ضمه روح ليها وهيا بتقول" متخافيش يا روح محدش هيقدر يعملك حاجه طول منتي معانا وبعدين يونس معاكي خايفه ليه بق..
روح غمضت عينيها وهيا بتفكر في كلامها واتاكدت ان عندها حق لانها بقت بتطمن في وجود يونس فعلا وبتحس بامان غريب وهيا معاه ..!
بقلم شيماء صبحي
يونس غير هدومه وهوا بيفكر في كلام جدته عن ناديه خاطيبته وهوا مش عارف هيعمل معاها ايه لانه لسا شايل مشاعر ليها ولاكن الغريب انه لما بيغمض عينيه بيلاقي روح هيا اللي بتظهر قدامه مش ناديه .. كان متفاجئ من اللي بيحصل لانه لما كان بيعمل الحركه دي زمان كان يستخيل ناديه قدامه ولاكن الغريب ان اللي ظهرت المره دي روح مش ناديه..!
خلص لبس وبعدها نزل وهوا بيبص عليها من بعيد وشايفها بتضحك وهيا بتبص لماجده والظاهر انهم بيتناقشوا في موضوع ..
يونس قرب منهم وبص لروح وقال" بعد ازنك يا نانا انا مضطر اخد روح منك كام ساعه بس وهرجعهالك تاني ..
ماجده بصت لروح وابتسمت وروح قامت وهيا خجلانه منه لانه بيبصلها بنظرات حلوه وهيا اول مره حد يبصلها كدا…
يونس مسك ايديها وخرجوا من البيت وركبها هيا الاول العربيه وربطلها الحزام وبعدها ركب في كرسي القياده وهوا بيبص عليها وبيبتسم وبعدها شغل العربيه واتحركوا…'
وهما في الطريق روح سالته بقلق هما هيروحوا فين وهوا هز راسه وقال" هنروح نقعد في مطعم لاني مش عاوزك تروحي القسم علشان متخافيش..!
روح حركت راسها وهوا ابتسم ليها وقال" انا مش عايزك تخافي من اي حاجه وبعدين دا عماد دا صاحبي من ايام الكليه وانا لما حكتله عنك وعن الكلام الي قولتهولي طلب انه يشوفك بنفسه علشان يسمع منك كل حاجه وطبعا انتي كل اللي عليكي هتكتبي وهوا هيفهم ..
روح هزت راسها وهوا مسك ايديها علشان يطمنها انه موجود وهيا ابتسمت ليه …
وبعد وقت وصلوا قدام مطعم كبير مخصص بس لرجـ.ـال الاعمال واصحاب النفوذ العليا …
يونس نزل الاول وفتحلها الباب وبعدها مسك ايديها ودخلوا طلب من الويتر يساعدهم يلاقوا عماد ومن حسن حظهم انه كان قريب منهم مش بعيد ..
يونس دخل وروح كانت ماسكه في ايديه واول مشاف عماد شاورله من بعيد وعماد ابتسم لانه بقاله كتير مشافش يونس…
يونس كان بيبص علي عماد بفرحه كبيره لانهم اصحاب من زمان ولانهم دايما مشغولين فقليل جدا لما بيتقابلوا..
عماد سلم علي يونس بابتسامه وهو بيقول" سنه ونص بحالهم منتقابلش..
يونس ضحك وقال" هنعمل ايه بق يا حضرت الظابط الشغل يحكم برضوا..
عماد هز راسه وهوا بيبص علي روح وقال" مش هتعرفني ولا ايه يا يونس..
يونس بص لروح وابتسم وقال" دي روح اللي حكتلك عنها في التيلفون ودا بق حضرت الظابط عماد اللي حكتلك عنه من شويه..
عماد ابتسم ومد ايديه علشان يسلم علي روح وهيا من خـ.ـو.فها منه مكنتش عارفه تعمل ايه .. يونس فضل باصصلها وهيا بصه لايد عماد وساكته لحدmا قال" سلمي عليه يا روح متخافيش..
روح بصت ليونس وهزت راسها وبعدها سلمت علي عماد وقعدوا…
عماد كان باصص علي روح باعجاب لانها جميله ويونس لما لاحظ نظراته قال" روح حكتلي عن الملجأ دا حجات محدش يصدقها ولاكن انا لما بعت مساعدي يجبلي معلومـ.ـا.ت عم الملحأ دا قالي حاجه غريبه اوي..
عماد بصله بتركيز وقال" قالك ايه ..!
يونس بص لروح وبص لعماد وقال" قالي ان كل اللي موجودين هناك اطفال اعمارهم من ٨ لـ١٥ سنه يعني كلهم اطفال والبنات الكبيره اللي روح قالتلي عليهم محدش ذكرهم خالص ..!
هيا روح قالتلي ان منصور اللي هوا المدير بتاع الملجأ .. بيختار منهم كل خميس واحده وبياخدها لاوضه ضلمه هناك وبيع"مل في"ها حجات مش كو"يسه .. ومن كلامها انهم بنات كبيره يعني من سن ٢٨ ل ٣٥ يعني مش صغيرين وطبعا دي حاجه غريبه جداا لان المساعد بتاعي لما راح علي اساس انه مساعد رجل اعمال وجاي علشان يعرف معلومـ.ـا.ت عن الملجأ ويشوف كل الايتام والمدير اللي هوا منصور وراله الاطفال دي بس ومجبش اي سيره عن بقيت البنات الكبيره ؟؟؟؟
عماد هز اسه وقال" يعني قصدك ان البنات اللي روح قالت عليهم هوا مخبيهم بعيد عن الاطفال دول..
يونس هز راسه وعماد بص لروح وقال" هو انتي والبنات دول كنتو عايشين فين.. روح مسكت الورقة والقلم وكتب ..في نفس المبني اللي فيه الاطفال بس في عنبر كبير سري محدش يعرف مكانه غير منصور والممرضة صافيا …
عماد اخد الورقة وقرأ كلامها وقال ..يعني انتي دلوقت تقدري توصفيلنا ازاي نوصل للعنبر دا ..
روح غمضت عينيها بتفكير وبعدها هزت راسها ومسكت الورقة وكتبت..! في الدور الثاني من المبني في باب حديد لونه اسود مكتوب عليه مخزن ..!
عماد اخد الورقه وقرأها وقال" طيب في حد قبل كدا حاول يدخل للمخزن دا يعني مثلا واحد من اللي بيتبرعوا للملجأ او ظابط او اي حد غريب يعني..
روح بصتله بتفكير وهزت راسها وهوا ادالها الورقه وكتبت..
كان في ظابط كان عايز يدخل للمخزن دا لانه كان سمع صوت جاي منه واما حاول يدخل منصور فضل يقوله انه مخزن ومليان كراكيب ولما الظابط قرر يدخل كانت الممرضة صافيا معانا وعلشان منعملش صوت هددتنا بسل"اح ولما الظابط دخل ملقاش حاجه لان كان في باب سري وهو دا باب العنبر ولاكن منصور كان مخبيه بالكراكيب والظابط لما لقي انه مخزن كراكيب مشي ومن وقتها ومحدش حاول يدخل تاني …
عماد بص ليونس بتفكير وهز راسه ليها وقال" طيب يا روح شكرا اوي انك اتشجعتي وحكتيلي كل حاجه وانا عايزك متخافيش وانا اوعدك اني هقبض علي منصور دا ومش هسيبه غير لما ياخد اعدا"م علشان خاطر البنات اللي ضيعها دي..!
روح هزت راسها وكتبت" متنساش الممرضة صافيا لانها معاه..
عماد قرأ كلامها وهز راسه وقال" متقلقيش هما الاتنين هيتعـ.ـا.قبوا
روح هزت راسها ويونس بصلها وقال ..اي رئيكوا ناكل حاجه ..
عماد هز راسه وقال..دي فكره كويسه اوي وخصوصا اني جعان بصراحه اي رئيكوا اطلبلكوا حاجه علي ذوقي..
يونس بص لروح وهزوا راسهم وهوا بدا يختارلهم اكل ….
وفي طربيزه بعيده عنهم كانت قاعده ناديه وبقيت اصحابها البنات وكانوا بيتناقشوا مع بعض في موضوع ناديه ويونس ومنهم اللي كان بيشجع ناديه علي قرار جدة يونس وانها تديله فرصه ومنهم اللي كان رافض انها ترجعله تاني…
واحده من البنات قالت" اهم حاجه انتي يا ناديه شوفي انتي عايزه ايه ..
ناديه هزت راسها وقالت" انا بحب يونس بس تصرفاته دي بتحسسني اني مش فارقه معاه وانه مش عايزني.!
واحده تانيه قالت " يبـ.ـنتي مش انتي في البدايه قولتي انه بيبص مشغول علي طول لدرجه انه معندوش وقت يخرج فيه ..!
ناديه حركت راسها وقالت بحـ.ـز.ن" انا كل اللي فكراهم كام خروجه يتعدوا علي الصوابع وكنت لما اقوله تعالا نخرج كان يرفض ويقولي انا مشغول..
البنات فضلوا باصين عليها بحـ.ـز.ن وبعدها واحده قالت" انا هروح اظبط الميك اب بتاعي تعالي معايا يا نورا ..!
نورا صاحبتها هزت راسها وقامت والاتنين مشيوا وهما بيتكلموا في موضوع ناديه ومستغربين ازاي يونس مبيخرجش معاها .. وهما ماشين نورا شافت يونس ومعاه شخص وكانت فيه بـ.ـنت جميله قاعده جانبه ومن نظراته ليها باين انها حبيبته..
نورا شهقت لما شافته وقالت" دينا بصي بصي انتي شايفه اللي انا شيفاه دا..
دينا بصت علي مكان مهيا بتشاور وشافت يونس خطيب ناديه وفي بـ.ـنت قاعده معاه وهوا مقرب منها ومن الواضح كدا انها حبيبته فعلا..
دينا بصت لنورا وقالت" دي لو ناديه شافتهم هتعمل مصيبه..
نورا قالت بقلق" طيب احنا مش لازم نقولها تعالي ندخل نعدل الميك اب ونرجع ولا اكننا شوفنا حاجه..
دينا حركت رايها وقالت" عندك حق خلينا ندخل احنا..
وعند طرابيزه ناديه كانت بتشرب العصير وهيا بتقول " انا هروح اظبط الميكب بتاعي انا كمان..
اصحابها هزوا راسهم وهيا قامت وفي الوقت دا كانت دينا ونورا خارجين ولما شافوها بتقرب عليهم اتصـ.ـد.موا وجريوا عليها وهما بيقولوا بخضه" رايحه فين يا ناديه..
ناديه بصتلهم باستغراب وقالت" هظبط الميك اب بتاعي حاسه انه باظ..
دينا ونورا باستغراب" مين قالك انه باظ دا تحفه وبعدين التواليت فيه صيانه واحنا ملحقناش نعمل حاجه وطلعنا علي طول ..
ناديه باستغراب" بجد والله طيب كويس انكو وفرتوا عليا المشوار يلا تعالوا نرجع..
البنات حركوا راسهم بالموافقه ومشيوا قدامها ولاكنها كملت طريقها في اتجاه التواليت ومهتمنش لكلامهم لانهم كانوا مظبطين الميك اب بتاعهم..!
البنات كانوا مبسوطين انهم اقنوعها ترجع وكانوا بيبصوا جمبهم بابتسامه ولاكنهم اتصـ.ـد.موا لما لقوها مسمعتش كلامهم ومكمله طريقها وضحكت عليهم اتصـ.ـد.موا لانها كدا ممكن تشوف يونس ووقتها ممكن تحصل كارثه ؟؟ يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚صحيت عبير من نومها بقلق وهيا بتشهق بخضه وبتقول" رووح ..؟
مراد فتح عينيه علي حركتها واتصـ.ـد.م لما لقاها بترتعش وخايفه ..
مراد قرب منها وقال بقلق" عبير مالك ايه الي حصل .. عبير بصتله وهيا خايفه وبتقول .. انا عايزه روح انا عايزاها ..'
مراد فضل باصصلها وهو مش عارف يرد يقولها ايه بس اكتفي انه يشـ.ـدها لحض"نه علشان تهدي ..!
عبير غمضت عينيها وهيا بتحاول تهدي نفسها لآنها حلمت بروح وكانت بتعيط وبتترجاها تساعدها..'
مراد فضل يمسح علي شعر عبير وهوا بيقول بهمس" خلاص يا عبير اهدي متخافيش كل حاجه هتكون كويسه.!!
عبير كانت سامعه صوت دقات قلبه اللي كانت بتدق بسرعه دليل عن الخضة ..فضلت مغمضه عينيها شويه لحد ما حست انها بقت كويسه بعدت عن صد"ر مراد وهيا بتبصله بخجل وبتقول" انا اسفه اصل حلمت بيها بتنادي عليا..!
مراد حرك راسه وقال " متخافيش يا عبير دا مجرد حلم واكيد هيا كويسه ربنا مش هيسيبها..!
عبير هزت راسها بحـ.ـز.ن وقالت" اتمني انها تكون فعلا بخير ..
مراد هز راسه وابتسملها وهيا بصتله وسكتت لان قلبها كان بيدق جـ.ـا.مد لان نظرات مراد ليها كانت حلوه اوي وكانت دي المره الاولي الي عبير قلبها يدق فيها وبالشكل دا ...
الباب خبط وكانت نورين مرات مراد بتنادي عليه وبتقول" مرااد انت نسيت اني عيزاك ولا ايه انا مستنياك بقالي ساعتين..
مراد بص لعبير وغمض عينيه وقال" معلش بق انا هروح اشوف ايه اللي بيحصل وهرجعلك تاني.!
عبير هزت راسها بالموافقه وهوا قام وقرب من الباب وفتحه وكانت نورين واقفه بلهفه واول مشافته قالت بغيره" مراد انت مجتش ليه انا مستنياك بقالي كتير..'
مراد بصلها واتنهد وقال" متخافيش يا حبيبتي انا بس نمت لاني كنت حاسس بتعب..
نورين بصت لعبير اللي كانت نايمه وكانت لابسه فستان عا"ري نوعا ما وكان شكلها جميل بصت لمراد بغيره عاليه وقالت" ومجتش تنام عندي ليه علي الاقل هتكون مرتاح اكتر..
مراد لاحظ نظراتها لعبير فلف وشه ولقي ان عبير نايمه وكان جزء كبير من جس"مها باين.. بص لنورين وقال بهدوء " انا نمت وخلاص يا نورين ومركزتش بق دي اوضة مين علي العموم يا ستي انا هاجي وانام معا"كي ولا تزعلي..
نورين حركت راسها ومسكت ايديه وقالت بصوت عالي علشان عبير تسمعها ..طيب ماشي بس يلا تعالي بسرعة علشان عايزاك في موضوع مهم.!
مراد هز راسه وخرج معاها وقفل الباب علي عبير ومشي معاها لاوضتهم!!!!
وعند عبير في الاوضه اول ما لقته قفل الباب قعدت علي السرير وهيا بتاخد نفس وبتقول " انا ايه اللي بيحصلي دا ليه قلبي دق كدا لما قربت منه ..لا يا عبير اوعي تعملي كدا متنسيش ان الي بينكوا اتفاق وهوا بيحب مـ.ـر.اته يعني انتي بالنسباله وقت وهيخلص اوعي تفكري فيه بالطريقه دي تاني..
فضلت تقول لنفسها الكلام دا علشان متفكرش فيه تاني وتعتبره مجرد شخص عابر وان اللي بينهم مجرد فتره وهتنتهي...
________
في اوضة نورين دخلت هيا ومراد وقفلت عليهم الباب وقالت " انت مستعجل اوي كدا ليه متسيبها شويه وبعدين ابق روحلها..!
مراد بصلها بصدmه وقال" ايه الكلام اللي انتي بتقوليه دا يا نورين انا اصلا معملتش حاجه انا نمت بس وبعدين عبير مراتي زيها زيك بالظبط ومن حقها اني افضل معاها ..
نورين فتحت عينيها بصدmه من كلامه وقالت" مراد احنا لسا بالنهار ودا مش وقت نوم خالص عايزني بق افكر في ايه غير انها عجبتك وعايزها هيا اكتر مني..؟ بقلمي شيماء صبحي
مراد بصلها وقال " نورين يا حبيبتي انتي مراتي وحبيبتي وحب عمري انما هيا مجرد اتفاق بس يعني عمري مهفكر فيها غير كدا انما انتي حبيبتي والوحيده اللي ساكنه قلبي..!
نورين ابتسمت لما سمعت كلامه وقالت بدلع وهيا بتشـ.ـده من قميصه عليها " يعني انت بتحبني انا بس يا مراد ..!
مراد حرك راسه بايوا وقال" طبعا وبعدين انتي ناسيه اننا هناخد الطفل ويتسجل باسمك انتي يعني هيا مش هيبقي ليها وجود في حياتنا تاني ..
نورين ابتسمت وقالت" لا مش ناسيه بس برضوا انا مش عايزاك تروحلها عايزاك تفضل جمبي انا علشان كل ما بتخيل انك معاها بمـ.ـو.ت ..!
مراد بصلها بهدوء وقال..بعد الشر عليكي يا روح قابي ...بس خلاص بق يا نورين خلينا نقفل الموضوع دا علشان دا مش وقت كلام خالص لانك حشـ.ـتـ.ـيني و اوي..
نورين بصتله وقالت بابتسامه ..بجد يا مراد انا وحشتك..!
مراد هز راسه وهوا بيبص علي جـ.ـسم""ها وقال..طبعا حشـ.ـتـ.ـيني و اي رئيك بق اصالحك ..
نورين ضحكت علي كلامه وهزت راسها وهوا شالها وقال..يعني موافقه..
نورين بصتله بحب وقالت..موافقة يا حبيبي..'
__________
وفي المطعم اللي موجود فيه يونس وروح ..
ناديه كانت رايحه التواليت وكانت بتبص علي اصحابها بضحك لانها فكراهم كانوا بيهزرو معاهم وهما كانوا واقفين بيبصولها ومصدومين ..ناديه لفت وشها بسخريه منهم لانهم مبيعرفوش يحوروا صح ...
كانت عينيها لسا هتيجي علي طرابيزه يونس ولاكن الويتر ومعاه كام شخص كانوا بيقدmوا الاطباق علي الطرابيزه فكان يونس وروح مش ظاهرين وكان اللي ظاهر هوا عماد فقط .. ناديه ماخدتش بالها منهم و دخلت التواليت
وعند طرييزه يونس ..
الاكل كان بيتزل وكان شكله مغري وجميل روح كانت متابعه الويتر وهما بينزلوا الاكل علي الطرابيزه ومتشوقه انها تاكل منه لانها اول مره تشوف الاصناف دي...
الظابط عماد كان بيبصلها وملاحظ حماسها اللي بتحاول تخبيه وهيا بتبص علي الاكل ...؟
كان فاهم نظراتها للاكل لانه عارف ان دايما في اي دار ايتام متعودين ياكلوا من نفس الاكل كل يوم واكيد دي حاجه جديده عليها..
روح مسكت المعلقه وهيا بتبص ليونس وبتستاذنه علشان تاكل وهو استغرب حركتها ولاكنه هز راسه علشان ميحرجهاش وبدا ياكل هو كمان ...
عماد كان بيبصلهم ومبتسم لانهم لايقين علي بعض جدا ولاكنه أفتكر ان يونس خاطب فقال بابتسامه" يبق دي فرصه حلوه اوي ومش هتتكرر ..
يونس لاحظ نظرات عماد المطوله لروح واتضايق لان الفرق اللي بينه وبينها كبير يعني مينفعش يفكر فيها باي طريقه لانها لسا صغيره..!
روح كانت بتاكل وهيا مبتسمه لان الاكل كان طعمه حلو وعجبها شاورت لعماد بابتسامه وقالت بالاشاره.. الاكل حلو
عماد هز راسه ليها ابتسم ولاكن يونس اتضايق جدا من حركتها دي وهيا لما بصتله علشان تعرفه ان الاكل عجبها لقته بيبصلها بغضب ..بعدت وشها عنه بخـ.ـو.ف وهيا فكراه متضايق منها لانها اكلت اكل كتير ...
بصتله بحزت وقالت بالاشاره انها هتروح للحمام علشان تغسل ايديها واول ماقالت كدا وقف عماد بعدmا فهمها وقال" انا ممكن اوصلك ..
يونس هز راسه برفض وقال" ملوش داعي يا عماد انا هروح معاها..
روح بصتلهم هما الاتنين باستغراب ولاكنها وافقت ان يونس هوا اللي يروح معاها..
اتجه يونس وروح للتواليت وهناك كانت خارجه ناديه واول ماشفتهم اتصـ.ـد.مت وهيا بتقول " يونس انت بتعمل ايه هنا...
روح بصتلها بصدmه وبصت ليونس وهوا رد عليها وهوا مستغرب وجودها في نفس المكان وقال" انا هنا مع صاحبي ولاكن انتي ايه اللي بتعمليه هنا..
ناديه رجعت خصله من شعرها ورا ودنها وقالت وهيا بتبص علي روح باستغراب" انا هنا مع اصحابي البنات بس غريبه يعني يا حضرت الظابط انك عندك وقت تخرج فيه ...
يونس بصلها بضيق وقال" وايه الغريب يعني يا ناديه وبعدين احنا هنا علشان شغل ومش وقت فاضي ولا حاجه..
ناديه بصت لروح وقالت بسخريه وهيا بتشاور عليها من فوق لتحت " ودي بقت شغل..
روح اتحرجت جدا من كلامها وطريقتها في وصفها فسابتهم يكملوا كلام ودخلت الحمام ..
يونس بص عليها واتغاظ من ناديه اكتر لانها احرجتها فقال بضيق" طيب يا ناديه بما انك مع صحابك فاتفضلي روحيلهم ..
ناديه هزت راسها وقالت" اكيد هروحلهم بس انت مش حابب تعزم عليا اقعد معاكوا ولا ايه يا يونس..
يونس بصلها بضيق وقال " بقلك دا شغل يا ناديه !!!
ناديه بصتله وهزت راسه ومشيت من قدامه بدلع ورفعت شعرها علشان يخبط في وشه ...
يونس ضغط علي ايديه جـ.ـا.مد وفضل واقف مكانه وهوا بيقول بغـ.ـيظ..هتفضلي طول عمرك كدا ومش هتتغيري يا ناديه..
روح خلصت وفضلت واقفه جوا ومحروجه تخرج لانها عارفه ان ناديه خطيبت يونس اكيد عملت مشكله معاه بسببها ..
ويونس فضل واقف قلقان عليها علشان اتاخرت فاول ما شاف بـ.ـنت داخله وقفها وهوا بيقول" بو سمحتي يا انسه في بـ.ـنت جوا ممكن بس تشوفيها علشان اتاخرت..
البـ.ـنت بصت ليونس من فوق لتحت باعجاب وهزت راسها ودخلت علشان تشوف روح..
كانت روح واقفه في جنب وهيا ساكته فقربت منها البـ.ـنت دي وقالت " انتي كويسه ..
روح بصتلها وحركت راسها بمعني ايوا فالبـ.ـنت كملت كلامها وقالت" في شاب برا بيسال عليكي وقلقان طلب مني اطمن عليكي..
روح رفعت راسها وقالت بالاشاره" هو كان لوحده ..
البـ.ـنت بصتلها وهيا بتحاول تفهمها وقالت "انا اسفه ليكي بس انا مش فاهمه قصدك خالص بس لو انتي كويسه اخرجي للشاب اللي برا علشان واقف برا قلقان عليكي ...بقلمي شيماء صبحي
روح هزت راسها والبنات بعدت عنها وبدات تغسل ايديها وروح عدلت هدومها وخرجت واول مشافت يونس بصت في الارض بخجل ..
يونس اتضايق من زعلها لان ناديه غلست عليها فقرب منها وقال "انتي كويسه يا روح..!
روح حركت راسها بايوا وهوا قال" لو متضايقه من المكان خلينا نمشي
يونس قرب منها ومسك ايديه وقال" روح ردي عليا متخافيش خلينا نمشي من هنا..
روح بصتله وهزت راسها وهوا راح للطرابيزه وبلغ عماد انهم هيمشوا علشان روح تعبانه شويه ومحتاجة ترتاح ..
عماد وقف بقلق وقال" خير يا يونس هيا مالها.. يونس وقفه بايديه وقال" لا خليك انت انا هاخدها ونمشي المهم دلوقت انا عايز اكون معاك في المهمه دي علشان منصور دا انا لازم قبض عليه بنفسي..
عماد حرك راسه ويونس سابه ومشي ومسك ايد روح وخرجوا من المطعم ..
_______
ناديه واصحابها كانوا متابعين يونس والبـ.ـنت اللي معاه وناديه اول مشافتهم خرجوا سابت اصحابها من غير اي كلمه ومشيت وراهم وقفت تبص عليهم وشافت يونس وهوا بيفتح الباب لروح وبيبتسملها اتغاظت جدا من البـ.ـنت اللي معاه وفهمت انها مش مجرد بـ.ـنت جارة ماجده زي مقالتلها وان في علاقه بينها وبين يونس ..
يونس اتحرك بالعربيه وناديه ركبت عربيتها ومشيت وراهم ..
يونس بص لروح ومسك ايديها وهو بيطمنها وبيقول" روح اهدي بق متخافيش وبعدين هيا ناديه كدا طول عمرها اسلوبها مش حلو وانا اسف اني سيبتها تبصلك كدا من غير ما اخدلك حقك..
روح ضمت حاجبها وقالت بالاشاره … انا مش زعلانه انا كويسه..
يونس رفع حاجبه وقال" بجد والله طيب وضمت حواجبك دي ايه..
روح حركت راسها وهيا بتقول بخجل" انا كدا …
يونس ابتسم ومسكها من خدها وقال" اي رئيك اخدك في مكان تغيري جو..
روح بصتله وقالت بفرحه " بجد..
يونس حرك راسه بابتسامه وقال" اكيد طبعا .. قوليلي بق نفسك تروحي فين..
روح حطت صوبعاها علي دmاغها وهيا بتفكر وبعدها بصتله وقالت بالاشاره..عايزه اروح الملاهي ..
يونس ضم عينه وهوا باصصلها وهيا ضحكت علي شكله ومسكت تلفونه وادتهوله وهوا فهم قصدها وفتحه واداهولها علشان تكتب اللي هيا عايزاه..
روح كتبت " انا عايزه اروح الملاهي ..
يونس قرأ كلامها وهز راسه وقال" بس كدا دنتي تؤمري..
روح خجلت وهزت راسها وهوا قال " انا هاخدك لملاهي حلوه فيها العاب كتير وهتعجبك اوي..
روح هزت راسها وهوا غير اتجاه الطريق وكل دا وناديه ماشيه وراهم..
وصل يونس عند ملاهي كبيره ووقف بالعربيه ونزل هو الاول وفتح لروح العربيه وفكلها حزام الامان وبعدها مسك ايديها وخرجها ..
روح كانت فرحانه لانها لاول مره هتجرب الملاهي اللي كان نفسها تشوفها من سنين…
يونس دخل وروح ماسكه في ايديه واول حاجه روح شاورت عليها هيا نوع من انواع الالعاب الخطيره..
يونس بصلها وضم حاجبه وقال" بس دي خطرة اوي يا روح هتخافي..
روح حركت راسها بلا وشاورتله انها مبتخافش…
يونس هز راسه بالموافقه وراح علشان يشتريلها تذكره روح شاورت عليه ..يونس قرب منها وهو بيقول " خير يا روح غيرتي رئيك.. روح هزت راسها بلا وشاورت عليه وقالت" مش هتركب معايا..
يونس قال " قصدك اني هركب معاكي..
روح ابتسمت بحماس وحركت راسها وهوا فضل يبصلها ومش عارف يقولها ايه هو ظابط وليه كاريزمته معقول هيركب لعبة زي دي ..
روح فضلت بصاله وهو لما لقاها مصره هز راسه وقطع تذكرتين للعبة دي ودخلوا هما الاتنين وركبوها واول ما اللعبه اتحركت بدات روح تحس بسرعات قلبها بتزداد ولانها مبتتكلمش بقالها كتير مكنتش عارفه تعبر عن خـ.ـو.فها فمسكت جـ.ـا.مد في ايد يونس وهوا لما بصلها لاقاها ضغطة جـ.ـا.مد علي ايده ومغمضة عينيها ..
فضل يضحك علي حركتها وهوا بيبص علي الارض لاحظ ناديه واقفه وبتبص عليه وهيا متضايقه .. يونس بص لنفسه واستغرب اللي هوا بيعمله دي اول مره يركب فيها لعبة زي دي روح لاحظت انه مكشر فشاورتله وهيا بتضحك وهوا ابتسم ولما جه يبص تاني علي ناديه لقاها مش موجوده وشاف عربيتها وهيا ماشيه…
يونس اتنهد بضيق وفضل يبتسم لروح لحدmا الجوله انتهت ونزلوا من علي اللعبه..
يونس بص لروح وقال" حابه تجربي حاجه تانيه..
روح بصتله بتفكير وهزت راسها وكتبتله " بين الرعـ.ـب عبير دايما بتحكيله عنه وبتقول انه مرعـ.ـب بس انا مش هخاف علشان انت معايا..
يونس كان بيفكر ياخدها ويمشوا ولاكن لما قرأ كلامها رجع في كلامه وهز راسه وراح اشتري تذكرتين لبيت الرعـ.ـب ودخلوا..
روح بصت ليونس برعـ.ـب وهوا كان ماسك ايديها جـ.ـا.مد علشان يطمنها ولاكنها اول مشافت شكل الدmيه المخيفه بتقرب عليها فضلت تصوت وهيا بتنده باسمه وبتقول " الحقني يا يونس…
يونس بصلها بصدmه وهوا مش قادر يستوعب انها بتصرخ وبتنده باسمه فقال بصدmه" روح انتي اتكلمتي دلوقت .. يتبع بقلمي شيماء صبحي 🥀
↚بصت ليونس برعـ.ـب وهوا كان ماسك ايديها جـ.ـا.مد علشان يطمنها ولاكنها اول مشافت شكل الدmيه المخيفه بتقرب عليها فضلت تصوت وهيا بتنده باسمه وبتقول " الحقني يا يونس...
يونس بصلها بصدmه وهوا مش قادر يستوعب انها بتصرخ وبتنده باسمه فقال بصدmه" روح انتي اتكلمتي دلوقت..
روح فضلت ماسكه ف هدومه جـ.ـا.مد وهيا خايفه ولاكنها لما استوعبت انها اتكلمت بصتله وهيا مصدومه..!
يونس مسك ايديها وهو بيحاول يهديها علشان يقدروا يخرجوا من المكان دا وقدروا فعلا بعد وقت يخرجوا ..روح اول مخرجت اخدت نفس طويل وهيا بتحاول تستوعب انها اتكلمت ..بصت ليونس اللي كان مركز معاها ومستنيها تقول ايه حاجه..
روح قربت منه وهيا بتشاورله انهم يمشوا لانها مقدرتش تتكلم تاني ..
يونس استغرب حالتها وازاي قدرت تتكلم وتنطق اسمه رغم انها المفروض مبتتكلمش وازاي دلوقت بعدmا صرخت واتكلمت مش قادره تتكلم تاني ..
روح مسكت في ايديه وشاورتله علي البوابه علشان يخرجوا من الملاهي وهوا هز راسه وخرجوا..
اول ما ركبوا العربيه يونس بصلها وقال" روح انتي اتكلمتي ازاي'
روح بصتله وهيا مش مستوعبه انها اتكلمت وحاولت انها تستجمع قوتها وتحاول تتكلم وترد عليه ولاكنها مقدرتش..
كان يونس مركز معاها وشايفها وهيا بتحاول تتكلم ولاحظ انها مش قادره تتكلم تاني فقرب من ايديها مسكها وهوا بيطمنها .. وروح حركت راسها بحـ.ـز.ن وشاورتله انها مش قادره تتكلم تاني او تصدر اي صوت .. يونس حرك راسه بابتسامه وسألها..
هو انتي كنتي بتتكلمي قبل كده ولا دي اول مرت ..!
روح هزت راسها وشاورتله انها كانت بتتكلم فعلا بس لما كان عندها 10سنين قبل الحادثه اللي عملتها..
يونس ضم حاجبه وسالها باستغراب" حادثة اي دي يا روح !!
بقلمي شيماء صبحي
روح غمضت عينيها بحـ.ـز.ن وقالت "انا عايزه امشي من هنا..!
يونس فهمها وهز راسه واتحرك بالعربيه وقال " طيب يا روح حاولي تهدي علشان انا عايز افهم منك ايه الحادثه دي..
روح حركت راسها وطلبت منه انتم يروحوا علي النيل ..يونس استغرب طلبها ولاكنه هز راسه واخدها علي النيل..
___________
في فيلا مراد الشافعي ..
الساعة كانت ١١ مساء ..
صحيت عبير وهيا حاسه بزهق لانها مش متعوده انها تفضل لوحدها كتير قامت من علي السرير ودخلت الحمام وفي الوقت دا كان مراد دخل لاوضتها..
كان بيدور عليها علشان عايز ينام جمبها النهارده لانه حس بالراحه في الاوضة دي اكتر من اوضة نورين ..
عبير خرجت وهيا بتعدل شعرها الطويل وبتسيبه علي ضهرها..
مراد كان واقف وبيتفرج عليها وهو مزهول من جمالها..اول ما عبير شافته استغربت جدا وجودة عندها في الوقت دا..
مراد قرب منها وهوا عينه علي شعرها اللي عماله تعدل فيه وقال""
عبير انا كنت عايز انام هنا النهارده..!
عبير استغربت كلامه ولاكنها هزت راسها فالاخر وقالت" طيب يا مراد دا بيتك وانت حر فيه تنام في اي حته تعجبك انا مليش اني اقول حاجه..!
مراد هز راسه وقال" هوا صحيح بيتي بس دي اوضتك انتي يا عبير وطبعا من حقك توافقي او ترفضي !!!
عبير بصت في الارض وهزت راسها وقالت " يعني اي اوضتي دي يا مراد انا مليش حاجه هنا وبعدين انا افهم في الأصول كويس وانت كزوجي من حقك تنام جمبي عادي…
مراد بصلها بابتسامه وهز راسه وقال..طيب انا هنام انتي مش هتنامي..
عبير بصتله بتفكير وقالت..الصراحه انا مش جيلي نوم زهقت حاسه كده بالوحده لاني مش متعوده افضل لوحدي كل الوقت دا ومفيش حد معايا ..!
مراد هز راسه وقال..يعني عايزة تخرجي مثلا..
عبير بصتله باستغراب وقالت..اخرج اروح فين لا انا قصدي اني عايزه حد يقعد معايا نتكلم ..نسلي بعض يعني..
مراد ضحك علي طريقتها في الكلام وعبير بصتله وهيا مبتسمه وهوا قرب منها وقال..طيب انا ممكن اقعد معاكي ونسلي بعض عادي..!
عبير بصت في الارض بخجل وهوا كان مبسوط لانه اول مره يتعامل مع بـ.ـنت جميلة وهاديه زي عبير ..
عبير بصت لمراد وحركت راسها وقعدت علي الكنبه وهو قعد جمبها وكان بيبصلها وهو مستنيها تتكلم ولاكنها كانت ساكته …بتفكر هي بتعمل ايه هنا وليه وافقت علي الاتفاق دا وازي هيا هتسيب ابنها لو خلفت منه …
مراد كان مستغرب سكوتها وسالها باستغراب" مالك يا عبير سكتي ليه ..
عبير رفعت وشها وبصتله في عينه وقالت" بفكر يا مراد انا بعمل ايه هنا وليه وافقت علي الاتفاق دا ..!
مراد بصلها باستغراب وهز راسه وقال" يعني ايه يا عبير الكلام دا..
عبير بصتله بحـ.ـز.ن وقالت" انا طول عمري محبوسه في الدار ولا عمري شوفت الحريه ووقت ما انت جيت مع الرجـ.ـاله علشان تختارو بنات مننا انا وكل اللي كانو موجودين كنا بدعي ان اي حد يختارنا علشان نقدر نهرب من السـ.ـجـ.ـن اللي كنا عايشين فيه ..بس بصراحه انا استغربت وجودك جداا في المكان دا لان اللي بيجوا دايما بيكونوا رجـ.ـا.لة كبيرة زي منت شوفت كدا كل واحد بيختار بـ.ـنت يتيمه مننا ويتجوزها عـ.ـر.في علشان يقضي معاها فتره ويسبها يعني عمرنا ما اختارنا اي حاجه بايدينا ديما مجبورين في اللبس مجبروين والاكل مجبورين وحتي الجواز اللي هوا اصلا مش رسمي مجبورين ..انا نفسي اعيش لحظة واحده في حياتي احس فيها اني حره وانا عارفه يا مراد انك دفعت علشان تتجوزني عـ.ـر.في مبلغ كبير انا بس عايزه امشي وصدقني هشتغل واردلك كل فلوسك بس صدقني كل ما افكر اني ممكن اخلف منك وانت تاخد ابني وتسميه علي اسمك انت ومراتك بحس بو.جـ.ـع في قلبي جـ.ـا.مد بحس اني ست مش كويسه اني اعمل في ابني اللي هيتولد كده وان واحده غريبه هيا اللي هتربيه مش امه…
مراد فضل يسمع كلامها ليه وبيفكر لحدmا قال" طيب يا عبير انا لو قلتلك هتجوزك رسمي وابنك هيتسمي باسمي انا وانتي هتوافقي..
عبير اتصـ.ـد.مت من كلامه وفضلت بصاله في عينه وهوا قرب منها ومسك ايديها وقال" انا مش عارف ليه كل ما ابص في عينك بحس اني اعرفك من زمان وان في بينا ذكريات حلوه عشناها انا مش مصدق ان انا وانتي بقالنا يومين بس مع بعض..
عبير قلبها فضل يدق من قربه ليها وفضلت تبلع ريقها بتـ.ـو.تر لحدmا هو سابها وقال" قولتي ايه يا عبير ..
عبير رفعت راسها ليه وقالت" طيب ونورين مراتك..'
مراد لف وشه وهوا بيقول" ملهاش نصيب تخلف يبق دا قدرها وانتي ملكيش ذنب في اني اظلمك معايا واخد ابنك اسجله باسمها ..
عبير حست بفرحه كبيرة سكنت قلبها فضلت بصاله وهيا مش عارفه ترد تقول ايه بس لما قرر سؤاله تاني عبير هزت راسها وقالت موافقه …
________
وقدام النيل نزل يونس وروح من العربيه ووقفوا قدام الكورنيش وهما بيبصوا علي شكل النيل ..يونس كان شايف لمعة المايه وانعكاس المباني عليها وكان عاجبه شكلها جدا ولاكن روح كانت شيفاها مايه سودًا وعميقة كانت واقفه وهيا ضاغطة علي ايديها وكأنها بتفتكر ذكريات مؤلمه ..
يونس بصلها وركز في ملامحها وهو مستنيها تبدأ تحكيله عن الحادث اللي كان السبب في ان صوتها يروح..
روح انتبهت ليه وبصت في عينيه وهيا ضاغطة علي ايديها والغريب بق انها قدرت تتكلم وقالت" من ٨ سنين بالظبط كان في رجل اعمال كبير في البلد وكان يعتبر اكثر واحد بيتبرع بفلوس ضخمه للدار ..
يونس هز راسه وهيا كملت وقالت" في اليوم دا كنت انا ومعايا بنات من نفس سني واصغر كمان وكانت في الوقت دا اكثر واحده كنت بحب العب معاها هيا سحر بـ.ـنت جميلة جدا بس كانت اطول مني ومليانه شويه كان رجل الاعمال اللي مستضيفنا في بيته دا دايما عينيه عليها انا مكنتش فاهمه يعني ايه بس في الحقيقه عرفت كل حاجه لما كبرت
يونس كان مركز جدا مع كلامها وهيا كملت وقالت " لما وصلنا الفيلا بتاعته
كان عاملنا حفله فيها اكل والعاب حاجه زي هديه كدا 'كنا كلنا فرحانين لان دي حاجه جديده علينا واول مره نجربها يعني بناكل لحمة وفراخ وبنلعب وكنا مبسوطين ..وانا كنت فرحانه لان سحر كانت بتلعب معايا وواخده بالها مني لان عبير موصياها تعمل كدا علشان انا دلوعه شويه ومش بعرف اتكلم مع اي حد ولا حتي اخد حقي ..
يونس هز راسه وهيا ضمت حاجبها وقالت بحـ.ـز.ن" كنا بنلعب انا وهيا والمفروض ان واحده بتعمض عينيها والتانيه بتستخبي وكده ..ولما جه الدور علي سحر انها تستخبي فجاه اختفت و فضلت ادور عليها كتير جدا لدرجة اني دخلت للفيلا من جوه وانا بنادي عليها علشان خايفه لاني لوحدي..
فضلت ادور في الاوض لحدmا لقيتها اخيرا ..جريت عليها بفرحه وخـ.ـو.ف في نفس الوقت..
كنت فرحانه اني لقيتها بس كنت خايفه علشان المديرة كانت بتنبه علينا مندخلش للفيلا قربت منها وانا بقول بهمس قومي يا سحر قبل ما صاحب الفيلا يشوفنا ..
سحر مكنتش بترد عليا والغريب بق ان هدومها مكنتش مظبوطه يعني كأن حد شـ.ـددها منها جـ.ـا.مد ..فضلت اهزها بخـ.ـو.ف لحدmا سحر وقعت من علي السرير واول ماوقعت لقيت في د"م علي السرير وعلي بنط"لونها الابيض " فضلت اصرخ باعلي صوت علشان اي حد يجيلنا ولاني طفلة ومش فاهمه حاجه مكنتش عارفه ايه اللي حصلها بالظبط لحدmا مالقيت باب صغير في الاوضة بيتفتح كان حمام وخرج منه رجل الاعمال بس كان لابس بنطلون بس ..!
وكان بيبص عليا بصدmه.. كان متفاجي انا ايه اللي جبني هنا..
قربت منه بخـ.ـو.ف وانا بقول الحق سحر يا عمو سحر بنط"ونها فيه د"م ..
فضل يبصلي وكأني مش بتكلم وقرب مني انا كمان ومسكني من هدومي وشـ.ـدني جـ.ـا.مد عليه وقال" متخافيش يا حبيتي سحر كويسه وبعدين دي صلصه مش دm..
بصيت عليه بخـ.ـو.ف لانه بدا يمس"كني من هدومي جـ.ـا.مد ولان عبير كانت معرفاني ان اي حد لو لم"سني بالطريقه دي يبق مش كويس واني لازم اسيبه وامشي ..
بعدت عنه وانا بصرخ لاني عرفت انه مش كويس واني لازم انده لحد كبير واول ما قررت اهرب منه لقيته فجاه مسكني وحط ايديه علي بوقي وقالي اني لو صرخت هيقت"اني زي ما قت"ل سحر..
فضلت اصرخ بخـ.ـو.ف لما عرفت ان سحرصحبتي مـ.ـا.تت وانه قت"لها وهوا علشان يسكتني رماني في النيل لان الفيلا بتاعته كانت علي النيل وانا طبعا من حظي ان في الوقت دا كان فيه صيادين لما شافوني انقذوني وطلعوني وهوا جاب ناس من رجـ.ـالته ورمي سحر في النيل هيا كمان علشان الموضوع يبان اننا كنا بنلعب وزقينا بعض وان الموضوع ملوش علاقه بيه ..
يونس كان مصدوم من كلامها ومكنش مستوعب ان ممكن راجـ.ـل كبير يعمل كده في اطفال..
روح بدات تعيط وهيا بتكمل كلامها وقالت" لما طلعت كنت خايفه وجاتلي صدmه نفسيه وعصبيه مكنتش قادره اتكلم ولما عبير حاولت تسالني ايه اللي حصل وقتها مقدرتش اتكلم كان صوتي معدش موجود وعدي ثلاث ايام لحدmا لقوا سحر عايمه علي وش المايه وعلشان هوا راجـ.ـل كبير ومعاه فلوس محدش قدر يعمله حاجه وقدر انه يسبت اننا كنا بنلعب وعملنا في بعض كدا ومن وقتها وانا بكره الراجـ.ـل دا ومش قادره انساه وفضلت اكتر من سنتين بفتكر شكل سحر وبحلم بيها لحدmا قدرت انسي الموضوع شويه بعد اصرار كبير من عبير لاني كنت ضعفت جدا وكنت لازم اهتم بصحتي ومن وقتها وانا ساكته ومش بتكلم …
يونس شـ.ـدها لحض"نه ومسح علي شعرها وقال " اهدي يا روح اهدي انا عايز اعرف بس مين الراجـ.ـل دا وصدقيني هاخد حق صاحبتك منه ومش بس هوا لا منصور والممرضة وكل حد كان السبب في ظلمك انتي وكل اصحابك..
روح غمضت عينيها وهيا بتضغط علي حض"نه وقالت" الراجـ.ـل دا اسمه صلاح السعدني هوا رجل اعمال معروف..
يونس اول ما سمع الاسم اتصـ.ـد.م وهوا بيقول" قولتي مين ..
روح اتكلمت تاني وقالت" اسمه صلاح السعدني ..
يونس بعد عنها وهوا مش مستوعب الاسم اللي سمعه روح فضلت بصاله بصدmه وهيا بتقول بدmـ.ـو.ع" هو انت تعرفه يا يونس .
يونس بصلها وسكت وهوا بيستوعب لسا ان الشخص دا يبق والد خطيبته ناديه ..! بقلمي الكاتبة شيماء صبحي
يتبع..'
↚الراجـ.ـل دا إسمو صلاح السعدني هو رجل اعمال معروف .؟
يونس اول ما سمع الاسم اتصـ.ـد.م وهوا بيقول" قولتي مين ..
روح اتكلمت تاني وقالت" اسمه صلاح السعدني ..
يونس بعد عنها وهوا مش مستوعب الاسم اللي سمعه وروح فضلت بصاله بصدmه وهيا بتقول بدmـ.ـو.ع" هو انت تعرفه يا يونس .
يونس بصلها وسكت وهوا بيستوعب لسا ان الشخص دا يبق والد خطيبته ناديه... بصلها وهز راسه وقال" لا معرفوش بس حاسس اني اعرفة بس مش متاكد..
روح مسحت دmـ.ـو.عها وهيا بصاله بحـ.ـز.ن ويونس عدل هدومه وقال" تعالي يلا نروح علشان الوقت اتاخر..
روح حركت راسها وركبت العربيه وهو ركب جمبها واتحركوا..
بعد وقت وصل يونس وروح لبيت جدته نزلت روح بدون اي كلام ودخل يونس وراها..
ماجده كانت نامت لان الوقت اتاخر ..يونس بص لروح وقال" هتنامي فين يا روح..؟؟
روح رفعت عينيها ليه وقالت " هنام معاك في الاوضة.. يونس هز راسه وشاورلها تطلع هيا وهو هيطلع وراها..
هزت راسها وطلعت لاوضته وغيرت هدومها ونامت وبعدها يونس دخل للاوضه وهوا لسا بيفكر في الكلام اللي روح قالته...
فضل يونس طول الليل يفكر في كلام روح ومستغرب ازاي صلاح السعدني اللي المفروض راجـ.ـل كبير وطول عمره بيعمل خير وفاتح أكتر من جمعيه خيريه ممكن يعمل كدا في اطفال يتامى.. وقف يونس وهو بيبص لروح وهيا نايمه وشاف قد اي ملامحها بريئة وباين الخـ.ـو.ف عليها لانها دايما بتكون حا"ضنة المخده وكأنها بتتحامي فيها..
يونس دخل غير هدومه وخرج من البيت وهو مقرر انه هيروح القسم يدور علي ملف الحادثة دي ويكتشف الحقيقه بنفسه..
وبعد وقت خرج يونس من البيت وركب عربيته واتجه لقسم الشرطة واول ما وصل اتصل بظابط صديقه وطلب منه انه يجيله ضروري للمكتب وقفل معاه..
وفضل قاعد في مكتبه وهوا بيحاول يفتح المحاضر من عنده ولاكنه مقدرش يوصل لحاجه ...
بعد ساعه وصل الظابط صديقه اللي مسؤل عن الحوادث واول ما وصل بص ليونس باستغراب وقال" خير يا يونس في ايه..
يونس وقف وهو بيقول" اشرف انا عايز اعرف معلومـ.ـا.ت عن حادثه حصلت من 8سنين كانت تخص بـ.ـنتين اترموا في النيل واحده عاشت والتانيه توفت..
اشرف بص ليونس ياستغراب وقال" وانت عايز المحضر بتاعهم ليه في حاجه ولا ايه..
يونس هز راسه وقال" انا قابلت البـ.ـنت اللي عاشت دي وعرفت منها ان صحبتها تم الاع"تداء عليها قبل رميها في النيل..
اشرف اتصـ.ـد.م من كلام يونس وطلب منه انهم يروحوا لمكتبه ويشوفوا الموضوع دا هناك..
يونس هز راسه بالموافقه ووقف وهوا بيقول..في حاجه تانيه بق عايزك تعرفها بس هقولك عليها لما نروح المكتب .. أشرف هز راسه والاتنين خرجوا من مكتب يونس وراحوا لمكتب اشرف ..
اشرف قعد علي مكتبه وفتح اللاب توب بتاعه وفضل يدور علي المحاضر اللي اتعملت من ٨ سنين وفضل هوا ويونس يدوروا لحد ما لقوا فعلا في محضر كان معمول والبـ.ـنتين كانو سحر رزق وروح سامي..!
يونس شاور لأشرف علي الملف وفتحوا وبدأو يقرأوه مع بعض وبعد ما يونس خلص قراءة اتصـ.ـد.م من اللي مكتوب ...
اشرف كان باصص ليونس وهوا لسا مش فاهم ايه اللي يونس بيفكر فيه لحدmا يونس بصله قال"
مذكور في المحضر ان البـ.ـنتين دول كانوا بيلعبوا وان البـ.ـنت اللي عايشة اللي اسمها روح اذت صحبتها عن طريق الخطا وان حصلت خناقة بينهم ادت انهم يقعوا في النيل لانهم كانوا بيتخانقوا عند بلكونه ملهاش صور ..!
أشرف هز راسه وقال" طيب وانت دلوقت بتقول انها بتقول ان البـ.ـنت التانيه في حد اعتد"ي عليها يعني مش خناقه ولا حاجة..!
يونس هز راسه وقال" ايوا في حد اعتد""ي عليها والشخص دا يبق صلاح السعدني..!
اشرف اتصـ.ـد.م من الاسم وقال " انت قصدك انه يبق حماك؟؟
يونس هز راسه بضيق وقال" هوا كان متبرع للملجأ دا وعلشان يكافئ الاطفال عزمهم عنده علي الفيلا كان عاملهم حفله وقدر انه ياخد البـ.ـنت اللي اسمها سحر واغت""صبها لانها كانت في انوثة شويه ولما صحبتها كانت بتدور عليها وشافته رماها في النيل علشان متتكلمش وتفضحة.!
اشرف هز راسه وقال" طيب والبـ.ـنت دي عامله اي دلوقت ؟؟
يونس بصله بضيق وقال" البـ.ـنت دي من وقت الحادثة وهيا فاقدة النطق من الصدmة اللي اتعرضتلها والنهارده قدرت تتكلم لما اتعرضت لموقف مرعـ.ـب قدرت تصرخ ووقتها حكتلي كل حاجه وانا من وقتها وانا مش عارف اعمل اي ولا اتصرف ازاي لان التهمه بعيده عنه تماما واكيد روح كلامها مش هيكفي ولازم يكون في دليل كبير علشان نقدر نقبض عليه..!
اشرف هز راسه وقال بس ازاي مكتوب في المحضر ان البـ.ـنت التانيه اذت صاحبتها دا كان عمرهم لا يتعدي العشر سنين يبق انت عندك حق فعلا..!
يونس هز راسه وقال" هيا قالتلي ان صلاح هو اللي قفل القضية بسلطاته وبعد الشبهه عنه وطبعا اكيد خلي ناس من اللي يعرفهم هما اللي خلصوه من الليلة دي كلها ..
اشرف بصله وقال" طيب يا يونس انت هتعمل ايه معاه هتعرف تجيب دليل ضدة ازاي !!!
يونس هز راسه وقال" اكيد في دليل طبعا انا متاكد ان وجود روح قدامي مكنش صدفة ابدا واكيد ربنا سبحانه وتعالي اراد ان الحقيقه تظهر وانا اللي هخدلهم حقهم منه ..
اشرف هز راسه ووقف وهو بيحط ايده علي كتف يونس وبيقول"
طيب يا يونس انا هكون معاك في كل حاجه بس انا عايزك تقوم تروح علشان باين عليك مرهق جدا ودا غلط علي صحتك.!
يونس هز راسه ووقف وسلم علي اشرف والاتنين خرجوا وكل واحد روح بيته.. بقلمي شيماء صبحي
___________
وصل يونس للبيت وطلع اوضته ولقي ان روح عمالا ترتعش وبتهتف باسم سحر ..قرب منها بخـ.ـو.ف وقال علشان يصحيها" روح فوقي !!!
روح كانت بتعيط وبتمد ايديها علشان تمسك في سحر لانها شيفاها قدامها وبتقول بعـ.ـيا.ط..سحر انا اسفه اني ملحقتكيش سامحيني..
يونس اتصـ.ـد.م من الحاله اللي هيا وصلتلها وقرب منها اخدها في حض"نه وهوا بيمسح علي شعرها علشان تهدي وروح فتحت عينيها وهيا لسا خايفه ولما لقت يونس قدامها ضغطت علي حض"نه وهيا بتقول بعـ.ـيا.ط" سحر يا يونس انا شوفتها قدامي وكانت بتبصلي وتعيط انا اكيد غلطانه اني سبتها صح ..
يونس هز راسه بلا وقال" انتي ملكيش اي ذنب دا قضاء وقدر متلوميش نفسك!!
روح هزت راسها وهيا بصاله بعـ.ـيا.ط وقالت" انت عارف مين صلاح دا يا يونس ..
يونس فضل باصصلها وساكت وهو مش عارف يقولها ايه ..روح كانت ملاحظة سكوته فقربت ايديها من خدة وقالت" يونس انت عارفه رد عليا ارجوك ؟؟
يونس هز راسه بايوا وقال" ايوا اعرفه يا روح بس مش هينفع اقولك اي حاجه ودا علشانك انتي انا خايف عليكي وبعدين يا روح صلاح دا خلاص انا فتحت القضية من تاني ومش هسيبه غير وهوا واخد جزاءة !!
روح بعدت عنه وهيا بتمسح دmـ.ـو.عها وبتقول" انا مش ههدي يا يونس الراجـ.ـل دا هو السبب في كل حاجه هو السبب اني اعيش ٨ سنين في حالة اكتئاب ومش عارفه اتخلص منها وخلاني اعيش فاقدة النطق من اللي انا عشته وغير انه قت"ل صاحبتي قت"لها بكل برود علشان ياخد غرضة من طفلة مكملتش عشر سنين ممكن تقولي انا اهدي ازاي ..انا كنت فاهمه كل حاجه مش غـ.ـبـ.ـيه كانت عبير بتقولي ان منصور بياخد البنات يفسحهم بس انا كنت عارفه كان بيعمل فيهم ايه ولما روحت الاوضة وشوفت السرير اللي مليان د"م اتاكدت اني صح وان عبير كانت بتكدب 'بس انا عارفة انها بتعمل كدا علشاني وعلشان خايفة عليا اعرف حاجة بشعه زي دي ..!
يونس قرب منها وهوا بيقول بغضب" كل اللي انتي حكتيه دا انا عارفه وبعدين انا قولتلك كلهم هياخدوا جزائهم انا ظابط وعارف ازاي اوقعهم كلهم في شر اعمالهم وحقك انتي وكل اللي اتاذو هيتردلهم بس انا عايزك تهدي لان عـ.ـيا.طك دا بيحسسني اني ضعيف يا روح ممكن تهدي..!
روح بصت في عينيه وهزت راسها لما لاحظت الصدق في كلامه قربت منه وحطت راسها علي صدر"ة وقالت" انت مش ضعيف يا يونس انا اللي ضعيفة انا اللي مقدرتش اعمل اي حاجه وعشت طول عمري بتحامي في اللي حواليا وعمري مواجهت لاني ضعيفه..
يونس مسح علي شعرها وقال " انا عايزك تكوني اقوي من كدا يا روح علشان الفتره الجايه هتواجهي كل دول والمواجه محتاجه للقوة وعلشان تردي حقك انتي وسحر وبقيت اصحابك لازم تكوني قويه..!
روح هزت راسها وبعدت عن حـ.ـضـ.ـنه وقالت" حاضر يا يونس بس انا هنام علشان تعبانه..!
يونس هز راسه وقال" طيب يلا نامي انا هقضل جمبك علشان لو حلمتي باي حاجه تانية الحقك
روح ابتسمت علي كلامه وهزت راسه ونامت ..
وبعد نص ساعه كان يونس لسا صاحي وهوا بيبص عليها وبيقاوم النوم بالعافيه روح قربت عليه وهيا فكراه عبير لانها خلاص نامت نوم عميق وشـ.ـدته عليها ويونس لانه عايز ينام استسلم ليها ونام في حض"نها!!!!
___________بقلمي شيماء صبحي
تاني يوم صحيت ماجده وهيا بترفع ايديها علشان تفوق وافتكرت ان روح ويونس اتاخروا انبـ.ـارح فقلقت عليهم وقررت انها تطلع تشوفهم الأول قبل ما تجهز الفطار..
خرجت ماجدة من اوضتها وطلعت علشان تشوف يونس وروح وتطمن انهم رجعوا واول ما دخلت الاوضة اتصـ.ـد.مت من اللي شيفاها كان يونس واخد روح في حض"نه وضاغط عليها كانها هتهرب..
ماجده حطت ايديها علي بوقها وهيا مش مصدقه انه واخده في حض"نه بالشكل دا وهيا المفروض محرمة عليه!!!
المنبه بتاع يونس رن قام وهوا حاسس بصداع في دmاغه بص جمبه وشاف روح وهيا نايمه علي صدره ابتسم علي شكلها وبص حواليه علشان يقوم. شاف ماجده واقفه بتبصلة بضيق..
يونس استغرب وجودها فبصلها وقال بصوت وا.طـ.ـي" خير يا نانا واقفه كده ليه..
ماجده هزت راسها وقالت" انا عايزاك يا يونس بس قوم اجهز الاول وانا هستناك تحت ..!
يونس هز راسه ياستغراب وهيا خرجت من الاوضة وهيا متضايقه من اللي يونس بيعملة..!
يونس بعد روح عن جـ.ـسمة بالراحه و قام من علي السرير علشان يجهز للشغل ..
دخل الحمام خد شاور سريع وخرج وبدا يلبس وكل دا وروح نايمه..
جهز يونس ومسك تلفونه والمفاتيح وخرج من اوضته وهو نازل علي السلم جاله اتصال من صلاح السعدني والد خطيبته..
يونس بص للرقم بكل ضيق ورد عليه ..
صلاح بابتسامه" صباح الخير يا حضرت الظابط اكيد انت صاحي وانا مقومتكش من النوم !!
يونس هز راسه وقال" لا طبعا انا صاحي انت عارف بق اني بصحي كل يوم بدري. علشان شغلي والقبض علي المجرمين كالعاده !!
صلاح ضحك وقال" ربنا يكرمك يا يونس وتعيشوا وتنضفوا البلد من المجرمين!!
يونس ابتسم بسخريه علي كلامه وقال" اكيد دا شغلنا!!
صلاح ضحك وقال" بس قولي بق انت مجتش اميارح ليه علشان تصالح نادية!!
يونس استغرب كلامه وقال" اصالح نادية ؟؟؟
صلاح هز راسه وقال" اكيد يا يونس هيا مش خطيبتك ولازم تصالحها ولا انت غيرت رئيك ولا ايه..
يونس رد عليه وقال باستغراب " مش فاهم غيرت رأي في ايه هو مش حضرتك كنت مكلمني علشان نخلص الموضوع وكل واحد يروح لحاله ايه اللي اتغير في الكام ساعه دول..!
صلاح ابتسم وهو بيبص لناديه اللي واقفه قدامه وقال " انا بس فكرت في الموضوع وحاولت مع ناديه علشان تفكر وتاخد القرار الصح لانها برضوا بتحبك يابني وانت برضوا بتحبها ومش عاوزكوا تنـ.ـد.موا علي قرار اخدتوه في وقت غضب!!!
يونس اتنهد ورد عليه وقال" انا حاولت كتير مع ناديه كتير بس الظاهر كدا انها تخطت حدودها في حجات كتير وانا هاجي لحضرتك النهارده علشان نتكلم في الموضوع دا ونخلصة ..
صلاح هز راسه بالموافقه وقال" خلاص ماشي يا يونس انا هستناك في الفيلا النهارده بس اوعي تنسي اتفاقنا..؟
يونس رد عليه وقال" لا مش هنسي متقلقش هاجي في ميعادي..!
صلاح ضحك وقفل معاه ويونس حط تيلفونه في جيبه وهوا حاسس بخـ.ـنـ.ـقه من كلامه معاه !!!
نزل يونس علشان يروح لماجده واول ما نزل وهيا شافته قربت عليه وهيا متضايقه وقالت" ايه اللي انا شوفته دا يا يونس ازاي نايمين في حض"ن بعض كدا انت ناسي انكم متحرمين علي بعض من غير جواز..!
يونس اتصـ.ـد.م من كلام جدته ورد عليها بكل هدوء وقال" انتي فاهمه غلط يا نانا روح كانت تعبانه وانا كنت قاعد جمبها ونمت بالغلط ولاكن انا مش قصدي انام جمبها كده..
ماجده حطت ايديها علي كتفه وقالت" بس برضوا يا يونس حتي التلامس غلط دي ينت اجنبيه عنك انت عارف ربنا كويس وطبعا عارف ان دا غلط وبعدين بلاش الكلام دا انت كدا ممكن تعلقها بيك وانت اصلا خاطب..
يونس اتعصب من كلام جدته وقال" انا مش خاطب يا نانا بص علي دبلته وقلعها وهوا بيقول "ادي دبلة ناديه اهي انا مش عايزها خلاص انا وناديه معدش في بنا اي حاجه كل واحد راح لحاله وانا قايلها كده والموضوع انتهي ..!
ماجده بصتله بحـ.ـز.ن وقالت" انت بتعمل كل دا علشان روح مش كده انت عارفها بس من كام يوم معقول تسيب خطيبتك علشان بـ.ـنت لا ليها اصل ولا فصل..
يونس اتضايق من كلامها عن روح ولاكنه رد عليها وقال" روح ملهاش اي علاقه بموضوعي انا وناديه وبعدين هيا بـ.ـنت يتيمه ومتربيه في ملجأ ومش علشان هيا كده تبق ملهاش اصل وفصل انتي كنتي حباها يا نانا ايه اللي غيرك عليها كده..!
ماجده بصتله وقالت" ناديه شافتك امبـ.ـارح انت وهيا في الملاهي معقول يعني يا يونس عيله زي دي تخليك تركب ألعاب زي العيال الصغيره..!
يونس اتصـ.ـد.م من كلامها وقال" الظاهر ان ناديه جتلك انبـ.ـارح وسـ.ـخنتك عليا بس انا هقولك حاجه يا نانا انا هاخد روح وهرجع بيتي وانا اسف لو كنت زعجتك باني اجي واجيب روح معايا ..!
ماجده اتصـ.ـد.مت من كلامه وقالت برفض" لا انت هتاخدها وتمشي ازاي انا خلاص اخدت عليها وعليك انت كمان انت عارف اني عايشه لوحدي ومصدقت انك جيت تونسني وروح انا اتعودت عليها برضوا..
يونس بصلها واتنهد بتعب وقال" طيب علشان خاطري ينانا بلاش تضغطي عليا انا والله فيا اللي مكفيني وروح مش وحشه صدقني دي بـ.ـنت غلبانه وملهاش في اي حاجه بس اللي مش غلبانه فعلا هيا ناديه فبلاش تسمعي كلامها علشان بكلامها دا ممكن نخسر بعض..!
ماجده خافت من كلامه وهزت راسها وقالت" مش هسمعهلها يا يونس بس اوعدني انك مش هتسيبني وتمشي!!
يونس هز راسه وقال" حاضر يانانا اوعدك اني مش همشي بس علشان خاطري بلاش تزعلي روح دا لو ليا خاطر عندك..
ماجده اتكلمت بدmـ.ـو.ع وقالت" انت ليك طبعا خاطر عندي بلاش تقول الكلام دا روح انا بحبها وهشيليها في عينيا متخافش !!
يونس قرب منها وقبل جبينها وقال" انا اسف يا نانا مش قصدي ازعلك انا طبعا عارف اني ليا خاطر وانك بتحبيني بس صدقني والله انا الفتره دي مضغوط جدا ادعيلي ربنا عدي الفتره دي علي خير !!
ماجده ابتسمت وهزت راسها وقالت " ربنا يوفقك ياحييبي ويبعد عنك شر ولاد الحـ.ـر.ام..
يونس ابتسم وهو بيرد عليها " اللهم امين انا همشي بق علشان عندي شغل كتير ..
ماجده " مش هتفطر!!
يونس " هفطر في المكتب..
يونس قال كلامه وخرج وساب ماجده واقفه مكانها وهيا حاسه بالذنب من الكلام اللي قالته ليونس ؟؟؟؟
________ بقلمي شيماء صبحي
وفي قسم الشرطة دخل يونس مكتبه وطلب من المساعد بتاعه يجيله ويجب معاه قهوه وبعدها قعد علي الكنبه وهوا بيفرد جـ.ـسمه عليها وبيتنهد !!!
دخل العسكري وهوا بيقول" يونس باشا في ست برا الظابط علي بعتها لحضرتك..!
يونس رفع حابه بتساؤل وقال" ست مين دي!!!
العسكري حرك راسه يمعني انه ميعرفش ويونس شاورله يدخلها ..
العسكري خرج وقفل الباب وراه ويونس قام من علي الكنبه وقعد علي الكرسي بتاع المكتب واستني الست دي تدخل..
الباب اتفتح ودخلت ست سنها لا يتعدي الخمسين وهيا بتبص ليونس وبتقول" صباح الخير يباشا!!
يونس هز راسه وقال" صباح النور اتفضلي اقعدي..
الست دي قعدت وهيا بتبص ليونس وبتقول" انا جيالك يباشا علشان اعمل بلاغ في واحد !!
يونس هز راسه وقال" مين هوا..
الست دي فتحت شنطتها وطلعت منها صوره وقالت" للراجـ.ـل دا ؟؟؟
يونس اخد منها الصوره وهوا بيبصلها بانتباه وبيقول" ايوا مين دا؟
الست حركت راسها بحـ.ـز.ن وقالت" دا جوزي يباشا اسمه سامي رضوان .
يونس رفع حاجبه باستغراب وقال" وانتي عايزه تعملي محضر في جوزك ليه ياست الكل قوليلي عمل فيكي ايه!!
الست دي رجعت بضهرها علي الكرسي وقالت بقهر" عمل ايه ؟؟ قول معملش ايه يباشا دا عمل اكتر حاجه تقهر اي ست اخد بـ.ـنتي من حـ.ـضـ.ـني ووداها دار ايتام وكان مفهمني انها تايهه ولما عرفت انها تاهت قلبت عليها الدنيا وعملت محضر في كذا قسم ومحدش عرف يوصلها والغريبه بق يباشا انه وقتها اخدني ومشينا من البلد بحجة اننا علينا ديون وهنروح نعيش عند اهله البلد وكل السنين دي وهوا مخبي عليا انه موديها دار ايتام وامبـ.ـارح بس اعترفلي قبل ما يهرب ويسيب البلد بس انا مش مسمحاه يا باشا قلبي واكلني علي ضنايا اللي ملهاش طنب في اي حاجه !!!
يونس فضل مركز معاها وقال بتساؤل "جوزك دا هرب ليه !!
الست ردت عليه وقالت بعدm معرفه" معرفش يباشا هوا امبـ.ـارح لما رجع من شغله كان متـ.ـو.تر كده وقالي علي الحقيقه وحتي مسمعش ردي ايه علي كلامه ولقيته قالي انه هسيب البلد وسابني وانا مش عارفه اعمل ايه ولا اقول ايه فانا جيت هنا القاهره علشان ادور علي بـ.ـنتي ولما ملقتهاش جيت اعمل فيه محضر هنا وبطلب من الحكومه انها تجبلي حقي وترجعلي بـ.ـنتي..!
يونس كان بيبصلها وهوا مش مستوعب كلامها قرب منها و سالها " هوا مقالكيش حطها في ملجأ ايه ..
لا مقلش بس هو قالي انه مش فاكر لان الموضوع دا من ١٢ سنهقالي انه حطها في اول دار ايتام ظهرت قدامه وهو مش فاكر اسمها بس انا مش عارفه اعمل ايه انا نفسي اشوف بـ.ـنتي يباشا انا بقالي ١٢سنه عايشه من غيرها وبحلم باليوم اللي ترجع لحض"ني فيه ؟؟
يونس بصلها بحـ.ـز.ن وقال" هي بـ.ـنتك دي اسمها ايه ياست!!
الست طلعت صوره لبـ.ـنتها وهيا صغيره وادتهاله وهيا بتقول" بـ.ـنتي اسمها روح ..روح سامي ودي صورتها يبني وهيا عندها ست سنين ؟؟
يونس مسك الصوره بعدmا سمع الاسم واول مشاف شكل الطفله اتصـ.ـد.م لانها تبق روح !!!!!
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚" هي بـ.ـنتك دي اسمها ايه ياست!!
الست طلعت صوره لبـ.ـنتها وهيا صغيره وادتهاله وهيا بتقول" بـ.ـنتي اسمها روح ..روح سامي ودي صورتها يبني وهيا عندها ست سنين ؟؟
يونس مسك الصوره بعدmا سمع الاسم واول مشاف شكل الطفله اتصـ.ـد.م لانها تبق روح !!!!!
بقلم شيماء صبحي
يونس فضل مركز في الصوره شويه وهوا بيتاكد من التشابه اللي بين الطفلة ورح وقبل ما يتكلم ويقولها ان روح عنده دخل المساعد بتاعه وهوا شايل القهوه وبيقول" يونس باشا انا معايا حاجه مهمه لازم حضرتك تشوفها ..!
يونس هز راسه وبص للست اللي قدامه وقال " طيب يا ست نادرة انا اسف بس انتي هتقعدي في الاستراحه برا لحد بس مخلص حاجه وهجيبك تاني واعملك اللي انتي عايزاه!!
نادرة هزت راسها وقالت" حاضر يابني ربنا يصلح حالك يا رب..
يونس ابتسم واستناها لحدmا خرجت وبص للمساعد بتاعه وقال" خير يا رأفت ايه اللي معاك..
رأفت ابتسم ليونس وقعد قدامه علي المكتب وطلع من جيبه فلاشة وقال" اتفضل يباشا انا هكرت جهاز المراقبه اللي موجود في الملجأ اللي انا براقبه ولقيت حاجه غريبه جدا !!!
يونس هز راسه واخد منه الفلاشة وحطها في اللاب توب اللي قدامه وظهر قدامه ثلاث فديوهات فتح يونس اول فيديو وشاف منصور وهوا ماسك بـ.ـنت من البنات الكبيره وهيا عمالا تبعد عنه وخايفه بس هوا كان مسكها جـ.ـا.مد ودخلوا لاوضه بابها اسود وبعد فتره خرج منها منصور وهوا بيعدل هدومه وبعدها جت بـ.ـنت وهيا لابسه لبس دكتوره فخمن يونس انها الممرضة صافيا اللي روح قالته عليها وهيا سانده البـ.ـنت واللي كانت هدومها متقطعه وماشيه بتعرج..!
يونس خرج من الفيديو وضغط علي الفيديو التاني وشاف مجموعه بنات خارجين من الدور ووصلوا للجنينه وواول ما وصلوا اشتغلت الكاميرا التانيه اللي جاييه الحوش وكانو في رجـ.ـا.لة كبيره واقفين جمب بعض واول ما البنات وقفوا قدامهم بدأ كل واحد يختار بـ.ـنت ويدخل وهوا ماسكها لمكتب المدير ..!
خلص الفيدو وبعدها ظهر فديو تاني لبـ.ـنت صغيرة وهيا بتهرب من بوابة الملجأ ويونس لما كبر الفيديو اكتشف انها روح؟؟؟؟
يونس بص لرأفت وقال" في فديوهات تانيه غير دي!!
رأفت هز راسه وقال" فيه يباشا بس دول اللي قدرت اجيبهم قبل ما البت الممرضة تقفشني..!
يونس هز راسه ووقف وهوا بيقرب من رأفت وبيقول" انا عايزك تجبلي كل الفديوهات المسجله حتي لو بقالها سنه انا عايزها يا رأفت!!
رافت هز راسه ليونس وبعدها وقف علشان يخرج ولاكن يونس وقفه وهو بيقول" رأفت لو لقيت فيديوهات بقالها حوالي 8 سنين عايزها برضوا..
رأفت استغرب كلام يونس وقال" معقوله يباشا هلاقي فديوهات بقالها ٨ سنين ازاي دا..
يونس حرك راسه ليه وقال" دور يا رأفت المهم تحاول وانت عارف لو جبتها ليك مكافاة مني اجازه شهر علي حسابي ..!
رأفت هز راسه بالموافقه وهوا فرحان وبيقول " عينيا يباشا دنتا تؤمر قال كلامه بفرحه كبيره ويونس ابتسم علي شكله وبعدها رأفت استأذن منه وخرج..!
قعد يونس علي مكتبه وهوا بياخد رشفه من القهوه اللي قدامه وبعدها بلغ العسكري يدخل الست نادرة !!!
_________
وبداخل فيلا مراد الشافعي..
صحيت نورين وهيا بتحط ايديها علي مراد ولاكنها ملقتهوش فتحت عينيها بخضه وهيا بتبص علي مكانه ولقته فاضي.. قامت من علي السرير وهيا متعصبه لانه اكيد سابها وراح لعبير!!
وفي اوضة عبير !!
صحيت عبير ولقت انها كانت نايمة في حض"ن مراد وهوا عا"ري الصدر؟؟؟
عبير اتكسفت جدا لانها افتكرت الي حصل بينهم امبـ.ـارح فحاولت تقوم ولاكن مراد شـ.ـدها ليه وهوا بيقول بنوم" رايحه فين خليكي شويه!!!
عبير ابتسمت وهزت راسها ورجعت تاني حطت راسها علي صد"رة وهوا شـ.ـدها عليه جـ.ـا.مد وابتسم لانها سمعت كلامه ومقامتش..
عدي حوالي دقيقتين ه وعبير قامت بخضه علي صوت خبط جـ.ـا.مد علي الباب..
نورين كانت بتخبط وبتقول بغضب" انتي يا خطافة الرجـ.ـاله اطلعي انا عارفه ان عينك منه وعايزه تاخديه مني !!!
مراد صحي علي صوت نورين وهو بيبص لعبير باستغراب وبيقول" في ايه علي الصبح!!
عبير بلعت ريقها بحـ.ـز.ن وهيا بتشاورله علي الباب وبتقول" دي نورين مراتك قوم شوفها!!
مراد مسح علي وشه بضيق وقال" هيا عامله ليه كدا علي الصبح !!
نورين خبطت تاني وهيا بتنادي علي مراد وبتقول" قوم يا مراد يا كـ.ـد.اب بتخدعني بتخليني انام وتجيلها!!!
مراد اتصـ.ـد.م من اسلوب نورين وقام فتح الباب من غير ما يلبس التيشرت !!
نورين اول مشافته اتصـ.ـد.مت وقالت " انت دخلت عليها يا مراد خالفت بوعدك ليا مش دي اللي بينكوا اتفاق اتكلم يا مراد قول عملت ايه!!!
والد ووالدت مراد صحيوا علي صوت نورين العالي وخرجوا من اوضتهم بسرعه وراحوا علي مكانها !!!
مراد اتعصب من اسلوب نورين وقال بضيق" اهدي يا نورين وبلاش الكلام اللي بتقوليه دا عبير مراتي زيها زيك ودا حقها كزوجة!!!
نورين بصتله بصدmة وقالت وهيا بتبص لعبير بتقزز" بتقارنها بيا انا يا مراد وبعدين انت مش قايلي انها مجرد اتفاق يعني مش جواز حقيقي!!!
مراد رد عليها وهوا بيشـ.ـد عبير ويوقفها جمبه وبيقول" لا يا نورين انا وعبير خلاص هنتجوز رسمي وهتبق زيها زيك لان انا مرضاش بالظلم ومينفعش اخد ابنها منها واسجله باسم واحده تانيه!!!
نورين دmـ.ـو.عها نزلت اول ما سمعت كلامه وبصت حواليها شافت حماها وحمـ.ـا.تها واقفين وهما مستغربين كلام مراد واللي كان بيبص لعبير وبيمسح علي شعرها علشان يطمنها !!
نورين قالت بغضب وهي بتبص علي نصار والد مراد " شوف يا عمي كلام ابنك قال ايه هيتجوزها رسمي انت هتسكت علي المهزله دي!!
نصار والد مراد بص لابنه وقال بغضب" ايه الكلام اللي بتقوله دا يا مراد جواز رسمي ايه انت مش قايلنا ان انت متجوزها عـ.ـر.في واللي بينكوا اتفاق!!!
مراد بص لعبير وقال" انا غيرت رأي يبابا عبير بـ.ـنت كويسه ومتستحقش كل البهدله دي وبعدين مش حضرتك اللي دايما تقولي اوعي تظلم حد يا مراد اديني سمعت بنصيحتك وشايف انها تستحق تكون مراتي علي سنه الله ورسوله ونورين لازم تتقبل انها مبتخلفش ومينفعش نظلم واحده تانيه ونقهرها علشانها ؟؟
نورين فضلت بصاله بصدmه وهيا بتقول" ايه الي بتقوله دا يا مراد حـ.ـر.ام عليك تعمل فيا كده!!!
عبير بصت في الارض بحـ.ـز.ن ووالدة مراد قربت منها وقالت وهيا بتمسكها من ايديها بغضب" انطقي عملتي ايه في ابني يا خطافة الرجـ.ـا.لة انتي!!
عبير شـ.ـدت ايديها وهيا بتعيط وسابتهم ودخلت ومراد لما شافها بتعيط بصلهم بضيق وقال" عبير ملهاش ذنب ياماما انا اللي اقنعتها بالجواز الرسمي !!
انتصار قربت من نورين وهيا بتقول" اهدي يا حبيبتي وتعالي نتكلم وبصت لمراد وقالت" انا ليا كلام تاني معاك يا مراد علشان الهبل اللي بتعمله دا !!!
نورين بصت علي مراد بحـ.ـز.ن ومشيت مع انتصار وفضل نصار واقف قدام ابنه وبيقول" انا معنديش مانع انك تتجوزها رسمي بس فين خاطر نورين يا مراد مش دي حب عمرك واللي كنت متقدرش تقعد لحظة من غيرها!!
مراد بص لوالده بهدوء وقال" يبابا انا مقولتش اني معدتش بحبها بس صدقني انا عملت كدا علشان حـ.ـر.ام اظلم عبير وبعدين انا هعدل ما بينهم بس هيا اللي مش راضيه وشايف بتعمل ايه..!
نصار خبط علي كتف ابنه وقال" ادخل البس حاجه يابني وانزل راضي نورين يا مراد. نورين بتحبك !!! مراد هز راسه ونصار مشي من قدامه وسابه واقف..
مراد دخل وقفل الباب وهوا بيدور علي عبير وملقهاش في الاوضه فدخل الحمام علشان عارف انها اكيد جوه..!
بقلم شيماء صبحي
عبير كانت قاعده بتعيط وصعبان عليها نفسها يحصل فيها كل دا!!
مراد خبط علي الباب وهو بيقول" اطلعي يا عبير خليني اتكلم معاكي!!
عبير مسحت دmـ.ـو.عها وخرجت وهيا بصاله بحـ.ـز.ن وبتقول" ملوش لزمه تخسر مراتك علشاني طلقني يا مراد وسيبني ابدا حياتي من جديد وكمل حياتك انت ومراتك وكان مفيش حاجه حصلت !!
مراد شـ.ـدها عليه وهو بيقول بغضب" ايه اللي بتقوليه دا يا عبير انتي مراتي زيك زيها وبعدين هيا اللي متدلعه وانتي ملكيش ذنب في اي حاجه!!
عبير دmـ.ـو.عها نزلت تاني وقالت برفض.. انا اسفه يا مراد بس مش هقدر استحمل اللي بيحصل دا روح صالح مراتك وسيبك مني وخلي كلامنا بعدين!!
مراد اتفاجئ من كلامها وكان هيرد عليها بس لقاها سابته ومشيت من قدامه!!
مراد اتنهد بضيق وقرب من السرير لبس التيشرت بتاعه وخرج من الاوضة وهو بيهبد الباب..
عبير مسحت دmـ.ـو.عها وهيا بتقول" مينفعش افضل هنا انا مش قدهم ومش عارفه ممكن يعملوا معايا ايه لازم اقنع مراد يطـ.ـلقني وامشي من هنا واشوف حياتي اللي معشتهاش دي !!
عند نورين نزل مراد وهوا بيبص عليها بضيق لانه شايف ان دا دلع زياده منها وانها المفروض تتقبل جوازه من عبير لان مراد من حقه يخلف ويكون اب..؟
نورين اول مشافت مراد بعدت عن انتصار وقالت" انا هطلع الم هدومي واروح عند مامي انا مش هقدر استحمل كل اللي بيحصل دا!!
انتصار قالت برفض" لا يا نورين مش هسيبك هوا فعلا لازم يطـ.ـلق البـ.ـنت دي ؟
مراد قرب منهم وهوا بيقول" انا عايز اعرف لي رافضه جوازي منها طيب منا في الحالتين كنت هدخ"ل عليها عـ.ـر.في او رسمي في الحالتين كنت هق"رب منها..!
نورين لفت وشها بغضب وهوا قرب منها وقال" فيها ايه يا نورين لو هيا خلفت وربيتوا الطفل. انتي وهيا ويقولك يا ماما عادي لازم يعني يكون متسجل باسمك!!
نورين لفتله وقالت بغضب" فيها كتير يا مراد انا اصلا كنت رافضه الفكره دي من الاول ولما اقترحتها عليك كان مجرد اقتراح يا مراد بس معرفش انك كنت مستني اني اقولك كدا من زمان!!
مراد بصلها وقال بهدوء " انا عملت كدا علشان انا نفسي في طفل يا نورين وانتي عارفه ان احنا بقالنا سنين بنحاول وبرضوا مفيش اي حاجه حصلت وانا ربنا محللي اربعه بس انا هتجوز اتنين بس..!
نورين زقته بغضب وقالت" بس انا مش متقبلاها يا مراد يا انا يا هيا علي ذمتك!!
مراد بصلها بصدmه وقال" انا عايزكوا انتو الاتنين وبعدين يا نورين انتي مش نفسك يبق عندي طفل وامون اب !!
نورين قالت بعـ.ـيا.ط" وانا نفسي ابق ام يا مراد كان نفسي يكون االطفل دا بننا احنا يا مراد مش من واحده تانيه ؟
مراد شـ.ـدها لح"ضنه وقال وهوا بيمسح علي شعرها" انتي عارفه اني بحبك وطبعا مش عايز اخسرك بس صدقني انا لو معملتش كدا هنعيش طول عمرنا بننـ.ـد.م علي الوقت اللي ضيعناه واحنا في ايدينا نجيب طفل !!
نورين شاورت عليه وقالت" اتكلم عن نفسك يا نراد انت اللي تقدر تجيب ولاكن انا لا مقدرش لاني عقيمه مش دا قصدك!!
مراد بص لوالده ووالدته واتنهد وهوا بيقول" صدقيني يا نورين عبير بـ.ـنت كويسه وانا عارف ان اللي مضايقك اني سبتك وروحتلها بس صدقني كل دا حصل صدفة بس لو هيا وجودها في الفيلا مضايقك انا ممكن اخدها في اي مكان تاني واعدل الايام مبينكوا !!!
نورين قالت برفض.. لا يا مراد انا مش موافقه وانا هروح بيت بابا ولو سمحت طلقني دا اخر كلام عندي وانا قولتهالك من شويه يا انا يا هيا علي ذمتك اختار انت بق!!
نورين قالت كلامها وسابتهم وطلعت اوضتها وهوا فضل واقف بيبص لاهله بصدmه وهوا مش عارف يقول ايه ولا يعمل ايه هوا مش عايز يخسر نورين وفي نفس الوقت مش عايز يخسر عبير لانه حبها!!!
انتصار قربت من ابنها وقالت" دا قرارك انت يا بني وانت ممكن تكون شايف حجات احنا مش شايفينها بس نصيحتي ليك بلاش تخسر نورين هيا بتحبك!!
بقلم شيماء صبحي
مراد هز راسه وبص لوالده والي قال" انا بصراحه نفسي اوي في حفيد بس في نفس الوقت مش عايزك تخسر نورين انت عارف اننا كلنا بنحبها وهيا بقت جزء من العيله خلاص..
مراد هز راسه وبعدها قال" حاضر يبابا حاضر ياماما!!!
نصار اخد مـ.ـر.اته وطلعوا علشان يصالحوا نورين ويحاولوا معاها علشان متسبش البيت ومراد قرر انه يطلع يغير هدومه ويروح عند صحبه ويفضفض معاه لانه محتار يعمل معاهم ايه واكيد لما يفضفض لحد هيقدر يساعده انه ياخد القرار الصح !!!
_________
وفي مكتب يونس "
الست نادرة بفرحه" بجد يا يبني عارف مكانها..؟
يونس هز راسه وقال" طبعا عارف مكانها بس انا عايز منك خدmه بسيطة""
نادرة بفرحة" قول يا حبيبي انا تحت امرك!
يونس ابتسم وقال" انا مش عايزك تجيبي سيرة لاي حد هنا او بره يعني اهلك او جوزك مش عايز حد يعرف..!
نادره رفعت حاجبها باستغراب وقالت" ليه يا بني عايزني مقولش لحد خير قلقتني!!!
يونس ابتسم وهوا بيقول" مفيش حاجه بس انا بعمل كل دا علشان مصلحة روح مش اكتر وانا هاخدك ليها بس زي متفقنا ولو حابه تقعدي معاها انا معنديش مشكله بس انا مش عايز اي حد يعرف عنها حاجه او يعرف انك لقتيها!!
نادره هزت راسها وقالت" حاضر والله مش هتكلم بس انت توديني ليها!!
يونس هز راسه وقال" الاول انا عايز اساالك هتعملي محضر في جوزك ولا رجعتي في كلامك!!
نادره ابتسمت وهزت راسها بلا وقالت" قطيعه هو وسرته اهم حاجه اني لقيت بـ.ـنتي!!
يونس ابتسم علي طريقة كلامها وقال" طيب خليني اخدك ليها ويارب تكون صحيت!!!
نادره ابتسمت وقامت ويونس طلب منها تخرج وتستناه برا وهوا هيطلع وراها..
نادره هزت راسها وخرجت من مكتبه وهوا لبس هدومه وقال وهوا بيتنهد" يارب عدي الايام اللي جايه دي علي خير..
العسكري دخل وهو بيقول" حضرتك ماشي يباشا!!
يونس هز راسه وقال" ورايا مشوار هخلصه وهاجي تاني!!
العسكري هز راسه وخرج ويونس بعدها خرج واول ما طلع برا القسم لقي نادره واقفه مستنياه شاور للصبي يجيبله عربيته وراح فتحلها الباب علشان تركب وراح ركب جمبها …
وهوا في العربيه جاله اتصال من صاحبه اللي بقاله سنتين ميعرفش حاجه عنه!!
يونس بغضب" عايز ايه يا زف"ت !!
مراد ضحك علي كلامه وقال" انت زعلان ولا ايه ؟؟
يونس رفع حاجبه بغـ.ـيظ وقال" وانا هزعل ليه هو انا برضوا هيفرق معايا عيل زيك!!
مراد ضحك علي كلامه وقال" خلاص يا عم انا اسف مكنتش اعرف انك زعلان مني بالشكل دا!!
يونس ابتسم وهوا بيقول" قول عايز ايه اخلص..
مراد ضحك وهوا بيقول" جايلك تلحقني يا صاحبي حاسس اني هنفجر من اللي بيحصلي!!
يونس رد عليه ببرود وقال" وهو ايه اللي بيحصل..
مراد هز راسه وقال" مينفعش اقولك علي التيلفون احنا لازم نتقابل..
يونس هز راسه وقال" خلاص قولي انت فين وانا سنتين وهجيلك!!
مراد ضحك علي كلامه وقال" دنتا قلبك اسود صحيح!!
يونس ضحك علي كلامه وقال" اكيد شايل منت مبتعبرش ومش لاقيلك رقم..
مراد ابتسم وقال" معلش بق يا يونس انت عارف اني مشغول في حكاية الخلفة دي وبعدين انا لسا راجع من السفر اهو واول ما جيت انت اللي جيت في دmاغي اول واحد!!
يونس هز راسه وقال" ماشي يا عم مراد المهم انا عندي مشوار دلوقت اسبقني انت بس علي المكان بتاعنا وانا هجيلك علي طول!!
مراد هز راسه وقال" ماشي يا صحبي سلام..
يونس" سلام!!
يونس قفل المكابمه وبص لنادره لقاها بصة علي الطريق باستغراب ودي كانت نفس نظرات روح اول مره اخدها معاه في العربيه كانت بتبص حواليها بنفس النظرات وكانها مستغربه شكل الحياة!!!
وصل يونس لبيت جدته وهوا بيبص لنادره وبيقول" بـ.ـنتك موجوده دلوقت في البيت دا!!
نادره بصتله بشكر وقالت" والله منا عارفه اقولك ايه يابني انت ابن حلال وربنا هيكرمك والله..!
يونس ايتسم وخرج من عربيته وراح فتحلها الباب ومسك ايديها واتحركوا لقدام الباب الرئيسي للبيت ورن الجرس وعدي ثواني والباب اتفتح وكانت روح هيا اللي بتفتح وهيا مبتسمه بس اول مشافت ان معاه واحده خجلت جدا وقالت وهيا بتشاور عليها" مين دي .. بقلمي شيماء صبحي
يتبع!!
↚اول مشافت ان معاه واحده خجلت جدا وقالت وهيا بتشاور عليها" مين دي يا يونس..؟
نادره اول مشافت روح ابتسمت ولاكنها اول ما لقتها مش عارفاها دmـ.ـو.عها نزلت وهيا بتقول" مش عارفة انا مين يا روح انا امك يا حبيبتي ؟؟
روح اتخضت من كلامها وقربت من يونس مسكت في دراعه وهيا بتقول بخـ.ـو.ف"يونس مين دي !!
يونس قرب من روح ومسك ايديها وقال" دي مامتك يا روح وبعدين مش المفروض تسلمي عليها!!
روح هزت راسها وقالت" يعني دي ماما بجد بس انا مش فاكرة شكلها ؟؟
يونس هز راسه وقال" دا طبيعي يا روح انتي مشوفتهاش بقالك 12 سنه انتي كنتي لسا صغيره اكيد مش هتبقي فكراها !!
روح بصت للست اللي واقفه قدامها وهيا بتقول" هو انتي بجد ماما!!؟
نادره هزت راسها بعـ.ـيا.ط وقالت" انا اسفه يابـ.ـنتي والله انا مكنتش اعرف انه اخدك من حض"ني ووداكي ملجأ سامحيني مكنتش قادره عليه!!
روح قربت منها وهيا بتقول بحـ.ـز.ن" هوا مين اللي اخدني من حض"نك؟؟
نادرة مسحت دmـ.ـو.عها وهيا بتقول" ابوكي اللي ما يتسمي منه لله اخدك من ورايا ووداكي ملجأ وبعدها اخدني وروحنا لاهله في البلد ومنعني من الخروج علشان مدورش عليكي بس صدقيني ولا الدنيا كلها تخليني مدورش عليكي وطبعا انا هـ.ـر.بت منه وقلبت عليكي الدنيا علي اساس انك تاييه ومكنتش اعرف انك في ملجأ!!
روح بصتلها بدmـ.ـو.ع وهيا بتقول" وعرفتي امتي مكاني ودورتي عليا ؟؟
نادرة هزت راسها وقالت" دورت يا حبيبتي دورت واخر دار ابتام روحتها قالولي انهم ميعرفوش حد بالاسم دا بس في بـ.ـنت قالتلي انها تعرفك وانك هـ.ـر.بتي من الدار بس يونس باشا الله يكرمه اما روحتله القسم علشان اعمل محضر في جوزي قالي انه يعرف مكانك وجابني هنا؟؟
بقلم شيماء صبحي
روح بصت ليونس بشكر وقربت من مامتها وحض"نتها وهيا بتقول" انتي حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا ماما انا مبسوطه اني شوفتك تاني؟؟
نادرة كانت بتعيط وبتقول " انتي اللي حشـ.ـتـ.ـيني و يا روح قلب امك من جوه..؟
ماجده خرجت علي صوتهم وهيا بتقول باستغراب" هو ايه اللي بيحصل هنا وروح بتتكلم ازاي..؟
يونس قرب من ماجده وهو بيقول" تعالي معايا يا نانا وانا هفهمك بس سيبيهم مع بعض شويه بص يونس لروح وقال" خدي مامتك وادخلي يا روح متفضلوش علي الباب؟
روح بصت لمامتها وابتسمت ومسكت ايديها وقالت" تعالي يا ماما ندخل جوا؟
نادرة هزت راسها وهيا مبسوطه انها شافت بـ.ـنتها تاني بعد 12 سنه فراق ..
روح قعدت وهيا بتبص لنادرة وبتقول بلهفة" هو انتي لما روحتي دار السلام شوفتي عبير؟؟
نادره بصت لبـ.ـنتها باستغراب وقالت" مين عبير دي يا حبيبتي!!
روح بحـ.ـز.ن" دي عبير مامتي التانيه وكل حياتي هيا وحـ.ـشـ.ـتني اوي..؟
نادرة بصت لبـ.ـنتها بحـ.ـز.ن وحركت راسها وقالت" انا مشوفتهاش.. هيا صغيره !
روح حركت راسها بلا وقالت" لا عبير دي كبيره قد عمري مرتين!!
نادره ضمت حاجبها وقالت" كل اللي شوفتهم اطفال مكنش في حد كبير ؟؟
روح هزت راسها وسكتت ونادره خرجت من الشنطه اللي في ايديها صور لروح وهيا صغيره وبدات توريهالها وروح اول مشافت الصور ابتسمت لانها فاكرة شكلها وهيا صغير لان اول ما دخلت الدار صوروها صوره ادوهالها علشان لما تكبر تقدر تلاقي اهلها بيها !!!
نادره كانت مقربه من روح وهيا بتشاورلها علي الاشخاص اللي موجودين معاها في الصورة وبتشرحله هما مين لحدmا جت عن شخص وقالت دا يبق ..
روح بصتلها بانتباه ونادره كملت بحـ.ـز.ن وقالت" دا يبق ابوكي ؟
روح مسكت الصوره وقربتها من عينيها وهيا بتددق في ملامحه وقالت" وهو فين دلوقت؟
نادرة اتنهدت وهيا بترد عليها وبتقول.. هرب ومش عارفت راح فين بس انا مش عايزه اشوفه دا هو السبب في كل اللي احنا فيه دا منه لله..!
روح قامت من جمبها وراحت علشان تدور علي يونس وهيا بتقول" يونس انت فين؟!
يونس انتبه لصوتها وخرج من اوضة ماجده وهوا بيقول" انا هنا يا روح تعالي!
روح قربت منه وهيا بتوريله صورتها ما باباها ومامتها وبتقول" دا بابا انا عاوزاك تقبض عليه مع الباقي..!
يونس اتصـ.ـد.م من كلامها وقال بتساؤل" ليه ياروح؟
روح بصت لابوها في الصوره بكره وقالت" انا بكرهه علشان هوا السبب انت شايف ماما مقهوره ازاي..!
يونس بص للست نادره وقال وهو بيبص لروح" بس مامتك رفضت تخليني اعمل فيه حاجه وقالت ان اهم حاجه انها تشوفك ومش عايزه في الدنيا دي غيرك انتي بس..؟
روح بصت لمامتها وقالت بحـ.ـز.ن" يونس انا عارفه انها ماما بس انا مش عايزه ابعد عنك؟؟
يونس قلبه دق اول ما سمع كلامها وفضل باصصلها ومركز في ملامحها وهيا بتتكلم لحدmا لقاها بتحط ايديها علي خده وبتقول"انت روحت فين يا يونس انا بكلمك؟؟
يونس انتبه ليها وهو بياخد نفسه وبيقول" انا هخلي مامتك تقعد هنا لحدmا اقبض علي كل الي قلتلك عليهم علشان تبقوا في امان ووقتها يبق لينا كلام تاني!!
روح هزت راسها برفض ومسكت ايده وهيا بتقول" حتي لما تخلص يا يونس انا هكون معاك ماشي..؟
يونس هز راسه وقال" ماشي ياروح هتفضلي معايا بس روحي لمامتك بق مينفعش تسيبيها قاعده لوحدها وانا هخرج علشان عندي مشوار وهاجي بالليل..!
روح هزت راسها ومشيت من قدامه وراحت عند مامتها وفضلوا يتكلموا ويونس دخل لجدته وطلب منها انها تقعد معاهم علشان هو هيخرج لان عنده شغل وهيرجع بالليل.
ماجده هزت راسها وهيا بتتنهد وبتقول" حاضر يا يونس !!
يونس ابتسم ومشي من قدامها وقرب من نادره وقال" ست نادره انتي هتفضلي هنا مع روح ودا بيت جدتي وانا عايش فيه برضوا وعايزك متقلقيش من اي حاجه انتوا في امان..!
نادره ابتسمت علي كلام يونس وقالت بشكر" شكرا يا بني علي كل حاجه عملتها علشاني او علشان بـ.ـنتي انا مش عارفه اردلك جميلك دا ازاي..
يونس ابتسم وهو بيبص لروح وبيقول" انا معملتش اي حاجه وبعدين دا وجبي كظابط اني احمي اي مواطن..
روح بصتله بابتسامه وهوا ابتسم وخرج !!
____________
يونس خرج من الييت وركب عربيته وساقها وهو بيفكر في كلام روح وانها مش عايزه تسيبه حس بنبضات قلبه بتزيد لانه بدا يحس بشعور غريب لما بيشوفها او يقرب منها ..! ابتسم علي طفولتها وهيا بتترجاه يخليها معاه ؟
مسك تلفونه وعمل اتصال مع صديقه مراد وعرفه انه في الطريق وقفل..
وفي مكان تاني عند ناديه وبقيت شلتها .. قالت ناديه بسخريه" انا طبعا مش هسيبه ليها بالساهل كده انتي فاكره ان سهل عليه يسيبني علشان واحدة زي دي.؟
نورا صاحبتها قربت منها وهيا بتقول..!
هتعملي ايه يعني يا ناديه يونس شكله بيحب البـ.ـنت دي وانتي عارفاه كويس لما بيكون عاوز حاجة انتي ناسيه انه يبق يونس الشناوي يعني من اكبر رجـ.ـال الاعمال في مصر وكمان ظابط يعني مهما تعملي مش هتقدري عليه!!
ناديه ابتسمت علي كلامها بسخريه وقالت" اوعي تكوني ناسيه انا ابق بـ.ـنت مين فاهمه يعني ايه صلاح السعدني قبل ما تقوليلي يونس ومش يونس!!
نورا بصت في الارض وهيا بتفكر وبتقول" بس انا خايفة عليكي يانادية انتي تستحقي احسن من يونس وبعدين انتي باصرارك عليه دا..؟
ناديه بصتلها وقالت بغضب.. كملي يا نورا بعمل ايه باصراري؟؟
دينا صحبتها ردت عليها وقالت..هيا قصدها انك كده بترخصي نفسك قدامه هوا كدا شايفك مدلوقة عليه وبعدين يا ناديه هو انتي مش قولتي في البداية ان علاقتكوا مجرد صحاب فجاه يعني اتعلقتي بيت كده..؟
ناديه بصتلهم بضيق وقالت" انا صحيح مبحبش يونس بس دا مش معناه ان بعد خطوبتنا الفتره دي يسيبني بالشكل دا وعلشان حتة بت مفعوصة زي دي طيب لو كان اختار واحده تانيه في نفس مستوايا مكنتش هزعل قد منا شايفاه مختار بت زي دي؟؟
نورا بصت لدينا صحبتهم ورفعت حاجبها يمعني انها متتكلمش تاني والاتنين فضلوا باصين لناديه واللي كانت سرحانه وهي بتفكر ازاي تنتقم من يونس ؟؟
بقلم شيماء صبحي
_______
وبداخل كافية وصل يونس وهوا بيدور علي مراد واول مشافه قرب منه وعلي ملامحه الجديه ..!
مراد ابتسم وهو بيقول" يونس وحـ.ـشـ.ـتني يا ابن الايه!؟
يونس هز راسه وقال" وانت كمان طمني عليك..؟
مراد بصله بغـ.ـيظ وقال" دنت قفوش يلا متفك كدا بقولك مكنش قصدي..!
يونس بصله باستغراب وقال" قفوش ايه يا عم انت كمان انا بس مستغرب شكلك انت اتغيرت اوي كده ليه!!
مراد ضحك وهو بيقول" هعمل ايه بق من مرمطي ورا نورين عند الدكاتره انت متخيل اني حولت شغلي لامريكا سنتين علشان نكشف هناك ..؟
يونس ابتسم وهو بيقول" طيب طمني حصل اي حاجه جديده!!
مراد هز راسه بلأ وقال.." ولا اي حاجة حصلت كل الجري دا كله واكتشفنا ان نورين هيا اللي عندها المشكله؟؟
يونس هز راسه وقال وهو بيحط ايده علي كتفه.. معلش يا صحبي دا نصيبها بس انت مدام معندكش اي مشكله متتجوز تاني..؟
مراد ضحك وهوا بيقول" مانا عملت كده!!
يونس فضل يضحك وهوا بيخبط كف فوق التاني وبيقول" يا ابن الايه وانا اللي قولت عليك هتـ.ـو.في لنورين ومتتجوزش عليها..
مراد بصله وهوا بيفكر في كلامه وقال ..انا عملت كده لما هيا طلبت مني دا بس المشكله بق اني بعدmا اتجوزت بتقولي دا كان مجرد اقتراح ومكنتش اعرف انك مستنيني اقولك كده..
يونس قرب منه وحط ايده علي كتفه وقال..كمل وبعدين؟؟
مراد هز كتفه وقال..بتخيرني بينها وبين مراتي الجديده وطبعا انت عارف ان ابويا وامي بيحبوها ومش متقبلين اني اطلقها وعايزني اطلق التانيه..
يونس هز راسه وقال.طيب ومراتك الجديده دي رأيها ايه في كل دا..
مراد افتكر عبير وجمالها فابتسم وقال..متسامحه مع الموضوع بطريقه تجنن الواحد يعني عايزاني اطلقها عادي واكمل انا مع نورين..بس بيني وبينك يا صحبي انا حبيت عبير اوي رغم انها مكملتش اسبوع معايا بس بـ.ـنت جميله وتتحب؟؟
يونس ابتسم وهو بيقول..يعني انت قرارك ايه دلوقت..
مراد بصله وقال،منا جايلك علشان كده انا بحب الاتنين ومش عايز اطلق ولا واحده بس نورين منشفه دmاغها وبتقولي يا انا يا هيا..
يونس هز راسه وهو بيبص لمراد وبيقول"مدام انت حابب مراتك الجديده خليها علي ذمتك وطبعا نورين بما انها منشفه دmاغها سيبها تروح عند باباها فتره كده بس اوعي تعمل اي حاجه لا تقول هطلق ولا تجيب سيره انا عارف انها متقدرش تبعد عنك انت ناسي كنت بتعمل ايه لما بـ.ـنت تقرب منك..؟
مراد هز راسه وهو بيقول..عندك حق بس قولي هعمل ايه مع التانيه اللي بتقولي طلقني وخليني ابدا حياتي من جديد؟؟
يونس باستغراب."هيا كانت متجوزه قبلك ولا ايه..
مراد هز راسه بلا وقال..لا كانت عايشة في ملجأ….!
يونس بص لمراد بتفكير وهو بيفكر في اسم مـ.ـر.اته وبيربط كلامه عنها بكلام روح وفجاه بصله وقال..عبير دي كانت في دار الامل لرعاية الأيتام..؟
مراد استغرب يونس وان عارف اسم الدار وقال..ايوا بس ازاي انت عارفها؟؟
يونس حرك راسه بلأ وقال ..انت ازاي اتجوزتها من هناك مش المفروض ان عمرها عدي ال ٣٠
مراد هز راسه وقال" هيا صحيح عدت ال٣٠ بس لسا بـ.ـنت ولما روحت الدار علشان اختار عروسه لان واحد من المستسمرين في شركتي قالي علي الملجا دا بس عرفني ان الموضوع سري فانا وافقت وروحت ووقتها دفعت مبلغ كبير علشان اقدر اتجوزها!!
يونس باستغراب" دفعت مبلغ ازاي وليه!!
مراد حرك راسه بعدm علم وقال" المدير بيقول ان هو اللي كان بيصرف عليهم لحدmا كبرهم وانه علشان يجوزهالي ادفع مقابل رعايته ليها..
يونس هز راسه وقال" وانت دفعت كام..
مراد " ٢٠٠ الف جنيه بس كان جواز عـ.ـر.في وطبعا مفيش اي حد من اهلي يعرف كل الكلام دا؟؟
يونس قرب من مراد وقال" ممكن تقولي انت في الوقت دا شوفت كام بـ.ـنت!!
مراد كان مستغرب اساله يونس الكثيره ولاكنه كان بيرد وقال"كانو حوالي ١٢ بـ.ـنت وانا وقتها لفت نظري عبير لانها كانت مختلفه عن باقي البنات كانت واقفه حزينه عكس البنات اللي كانو مبسوطين!!
يونس وقف وهوا بيقول " مراد انا لازم امشي بس انا عايز منك طلب ضروري انا عايزك تجيب مراتك عبير وتيجي عند بيت جدتي بكره علي الاقل وانا هفهمك كل حاجه بعدين لاني عندي دلوقت ميعاد مع صلاح والد ناديه ولازم امشي دلوقت!!
بقلم شيماء صبحي
مراد وقف وهو بيقول" خلاص ماشي يا يونس بس انا ليه حاسس ان الموضوع كبير!!
يونس هز راسه وقال" هو فعلا كبير يا مراد وانا هحتاجك معايا !!
مراد هز راسه ويونس سلم عليه ومشي ومراد خرج من الكافيه وركب عربيته ومشي وهوا بيفكر يا تري ايه الموضوع اللي يونس عايزه فيه هو وعبير؟؟؟
_______
وبداخل فيلا صلاح السعدني وصل يونس ورن الجرس وبعد ثواني فتحت الخادmه وهيا بتقول" يونس باشا اتفضل صلاح بيه موجود بس هو حاليا معاه ضيف!!
يونس هز راسه وقال" عـ.ـر.فيه اني وصلت !
الخادmه هزت راسها ويونس دخل وهو بيبص علي المكان..
وبداخل مكتب صلاح دخلت الخدامه بعدmا طرقت الباب وهيا بتقول" صلاح بيه يونس باشا خطيب الانسه ناديه وصل ومستني حضرتك!!
صلاح هز راسه وقال" طيب شوفيه يشرب ايه وانا هحصلك!!
الخادmه هزت راسها ومشيت وصلاح بص للشخص اللي قدامه وقال"
انجز لم الفلوس دي يا منصور وامشي بس متنساش تبعت كام بـ.ـنت للرجـ.ـا.لة بتاعنا اللي جايين من برا..؟
منصور هز راسه وقال" عينيا ياباشا بس انت عارف ان الموضوع مكلف ودول مش كفايه!!
صلاح هز راسه ليه وقال" هديلك غيرهم بس لو الرجـ.ـاله بتاعتي اتبسطت !!
منصور ابتسم وهوا بيقفل الشنطة اللي قدامه وبيقول" وانا عمري خذلتك قبل كده يباشا اكيد هيتبسطوا دانا هبعتله بنات لسا بكرتونتها !!
صلاح ابتسم وقال" طيب يلا قوم لحسن اللي برا دا مش شخص عادي دا ظابط..!
منصور بصله بخـ.ـو.ف وقال" ظابط بجد يباشا!!
صلاح ضحك علي تـ.ـو.تره وقال" ايوا ظابط بس متقلقش دا خطيب بـ.ـنتي!!
منصور ضحك بخـ.ـو.ف وقام وهو بيقول" اذا كان كده مخافش بق..
صلاح هز راسه ومنصور خرج من قدامه وهو بيبص حواليه بتـ.ـو.تر واول ما يونس شافة استغرب شكله لان شافه قبل كده بس مش فاكر فين صلاح سلم عليه وهو بيقول" مساء الخير يباشا!!
يونس هز راسه وهو بيقول" مساء النور ..؟
منصور خرج بسرعه من الباب وهوا بياخد نفسه وبيقول" خلاص يا منصور اهدي اكيد يعني هواا ميعرفكش!!
وعند يونس كان بيفتكر شاف الشخص دا فين فين لحدmا افتكره وقال بهمس دا يبق مدير دار الايتام ؟؟
وقف يونس بصدmه وكان هيمشي بس وقفه صلاح وهو بيقول بابتسامته"علي فين بس يباشا المره دي مش هتعرف تهرب مني !!
يونس بصله وهو بيقول " كنت قايم اشم شويه هوا في الجنينه بس كويس ان حضرتك جيت!!
صلاح قرب منه وهو بيسلم عليه وبيقول" طمني عليك يا حبيبي عامل ايه واخبـ.ـار الشركة والقسم ايه؟؟
يونس هز راسه وهوا بيتماسك اعصابه وقال !!
كل حاجه تمام الحمدلله!
صلاح قعد جمبه وهو بيقول" الحمدلله يابني ..بص بق يا يونس انت عارف اني بعزك جداا وبعتبرك في مقام ناديه انا جبتك علشان اكلمك بصفتي في مقام والدك مش حماك وبقولك ان انت ونادية بتحبوا بعد فبلاش تخسروا بعض يبني !!
يونس هز راسه وهو بيقول.بس يا عمي انا وناديه متفقين علي الانفصال وانا بصراحه مش مستعد خالص للجواز دلوقت ومحتاج فتره افكر فيها كويس في الموضوع ..؟
صلاح هز راسه وقال."والله يا يونس كلامك مقنع ومن حقك انك تفكر فعلا بس قولي انا هعمل ايه مع ناديه البـ.ـنت متعلقه بيك..
يونس كان لسا هيرد عليه فقاطعته ناديه واللي دخلت عليهم وهيا بتقول..خلاص يبابا ملوش لازمه الكلام دا انا مستعده اسيب يونس عادي ..
يونس بصلها بانتباه وهيا قربت منهم وهيا بتبصله وبتقول..اظن ان يونس لقي بـ.ـنت يحبها غيري بس للاسف معرفش يختار ملقتش غير دي يا يونس وتحبها ؟؟
يونس بصلها بغضب وضغط علي ايديه ولما صلاح لاحظ كده بص لبـ.ـنته وقال..عيب كدا يا ناديه متنسيش ان يونس مش مجرد خطيب
ك دا ابني وزيه زيك بالظبط ولازم تحترميه؟؟
ناديه حطت ايديها علي وسطها وقالت.. طيب يبابا قول لابنك بق دبلته اهي وانا معدتش عوزاه!!
يونس بصلها بتركيز وهيا بتقلع الدبله وبتقرب منه وبتقول" اتفضل يا يونس قالتها وهيا بتفتح ايديه وبتحطها وبعدها سابتهم وطلعت!!
صلاح بص ليونس وقال " متزعلش منها يابني هيا اكيد مضغوطة بس خلاص الموضوع خلص خلاص هيا اخدت قرارها..!
يونس هز راسه وقال" طيب يا عمي انا بستأذن بق من حضرتك لان ورايا شغل مهم!!
صلاح هز راسه ويونس سلم عليه وخرج وهوا بيبص لدبلة ناديه ومش مصدق انه اخيرا خلص منها!!
اتحرك يونس بعربيته ووصل عند النيل وخرج من عربيته وهوا ماسك دبلة ناديه بضيق وحدفها في المايه وهو بيقول" ربنا يبعدك عني يا ناديه بقدر ما الدبله هتكون بعيدة!!! بقلمي شيماء صبحي
يتبع ..
↚وصل يونس لبيت جدته وكان الوقت اتاخر اول ما فتح الباب لقي روح واقفه قدامه؟؟
يونس استغرب وهو باصص عليها وبيقول" انتي ايه اللي مصحيكي لحد دلوقتي يا روح..؟
روح قربت منه وحض"نته وهيا بتقول "يونس انا بحبك ومش عايزاك تسيبني ،خليني معاك علي طول علشان انا بخاف لما بكون لوحدي..؟
يونس اتصـ.ـد.م من كلامها وفضل يقرر كلمة (انا بحبك) اللي هيا قالتها ومش مستوعب انها بتقوله كده فضل قلبه يدق وهيا كانت حض"ناه ومغمضه عينيها وهيا مستنياه يرد عليها..؟
يونس بعدها عنه وهو بيمسك وشها بايديه وبيقول" روح انا قولتلك اني مش هسيبك بس بعدmا كل حاجه تنتهي مامتك من حقها تاخدك !!
روح حركت راسها بلا وهيا بتقول بدmـ.ـو.ع" بس انا عايزاك انت وعبير بس انا عارفه انها مامتي بس انا خايفه لاني لسا معرفهاش بس انا مش عايزه امشي من هنا!!
يونس غمض عينيه بتعب وقال" مينفعشي تفضلي هنا انتي من حقك تعيشي مع والدتك ولاكن انا مقربلكيش حتي يعني مينفعش تفضلي هنا؟؟
روح بصتله بصدmه وقالت" لا يا يونس انت قولتلي اني هفضل معاك ليه بتغير كلامك!!
يونس ابتسم وهوا بيقول" مش هكدب عليكي يا روح بس انا كنت بقول كده علشان تتقبلي مامتك وتقربي منها علشان هيا الوحيده الي تستحق انك تحبيها وتفضلي معاها مش انا..!
روح بعدت عنه وهيا بتحرك راسها بالرفض وقالت" انا مش عايزاها يا يونس انا مش بحبها عبير احسن منها هيا سابتني وعبير اللي كانت بتحميني وانت كنت بتحميني برضوا علشان كده بحبكوا ولاكن هيا عايزه تيجي وتاخدني وهيا زمان مقدرتش تحميني من ابويا ..عايزني اروح معاها ازاي دي جبانه؟؟
يونس اتصـ.ـد.م من كلام روح عن مامتها وقرب منها وقال بجديه" روح عيب اللي بتقوليه دا وبعدين مش انتي كان نفسك تلاقي اهلك !!
روح عيطت وقالت" كان نفسي الاقيهم بس مش عايزه اروح معاهم علشان خاطري يا يونس خليني معاك..!
بقلم شيماء صبحي
يونس غمض عينيه بتعب وهو مش عارف يقولها ايه فحرك راسه وقال" بصي يا روح مينفعش بـ.ـنت وولد يفضلوا مع بعض من غير جواز وانا ..؟
روح هزت راسها وقالت" انت ايه ؟
يونس حرك راسه برفض وقال" انا اكبر منك بكتير يا روح وحـ.ـر.ام اظلمك معايا انتي تستحقي شاب يكون اكبر منك بحجات بسيطه علشان تقدروا تفهموا بعض ولاكن انا بيني وبينك 12 سنه فمينفعش!!
روح قالت بلهفه"..لا ينفع يا يونس انا موافقه انا بحبك انت ومش عايزه شاب من سني انا كبيره انا فاضل شهرين وهيبق عندي19 سنه يعني كبيره اهو!
يونس حرك راسه برفض وقال" روحي نامي يا روح وبلاش نتكلم في الموضوع دا تاني لو مش عيزاني ازعل منك!!
روح بصتله بحـ.ـز.ن وسابته وطلعت لاوضتها!!
يونس اتنهد وهوا بيحط ايديه علي دmاغه بتعب وبيبص عليها وهيا طالعه فضل واقف مكانه شويه وبعدها قرر يطلع اوضته علشان يرتاح !!!
______________
تاني يوم صحي يونس علي صوت موبايله وكان المتصل عماد ..
فتح يونس المكالمه وهو بيقول بتعب" ايوا يا عماد!!
عماد كان بيتكلم بجديه وبيقول" صباح الخير يا يونس انا عايزك تجي المكتب حالا علشان في اخبـ.ـار مهمه عن اللي اسمه منصور دا؟؟
يونس هز راسه وقال " حاضر يا عماد مسافة الطريق وهكون عندك !
عماد قفل مع يونس وهوا بيبص للراجـ.ـل اللي واقف قدامه وبيقول" انا عايزك بق تشرحلي كل حاجه وتقولي كنتو بتعملوا ايه بالبنات دول!!!
الراجـ.ـل دا كان بيبص لعماد بخـ.ـو.ف وبيقول" والله يباشا انا لو اتكلمت هيمـ.ـو.توني انت متعرفهمش دول عصابه كبيرة!!
عماد ابتسم بسخريه وقال" لا يا حبيبي قول ومتخافش كانو بيعملوا ايه بالبنات الكبيرة!!
الراجـ.ـل بلع ريقه وقال" في رجـ.ـا.لة كبيرة كل سنه بيروحوا يختارو بنات كل واحد بيطلع بواحده بياخدها ويروح مكتب منصور بيه يمضوا علي عقد جواز عـ.ـر.في وبيفهموا البنات انهم كده اتجوزوا ونص البنات دي يباشا..؟
عماد هز راسه وبص للراجـ.ـل وقال" ها كمل؟
الراجـ.ـل هز راسه وقال" نصهم او معظمهم بيكونوا مش بنات اصلا لان منصور بيه بياخد بـ.ـنت منهم كل خميس يقضي معاها ليله وطبعا اللي بيساعدوه فكل دا انا والممرضة صافيا وصلاح بيه؟؟
عماد هز راسه باستغراب وقال" مين صلاح بيه دا؟؟
الراجـ.ـل عيط وهو بيقول" مش هقدر اقول يباشا انا بناتي تحت ايديهم!؟
عماد وقف ومسكه من هدومه وقال بتهديد!! بناتك اللي انت خايف عليهم دول انا اللي ممكن اخلص عليهم لو منطقتش؟
الراجـ.ـل بص لعماد وهز راسه وقال" دا رجل اعمال يباشا اسمه صلاح السعدني !
عماد رفع ايديه وهو بيسكت الراجـ.ـل وهوا بيقول" صلاح السعدني؟
الراجـ.ـل هز راسه بخـ.ـو.ف وعماد فضل يكرر الاسم بصدmه وهو بيقول صلاح السعدني دا يبق حما يونس!!
الراجـ.ـل مكنش فاهم قصد عماد لحدmا عماد بصله وقال كمل!
الراجـ.ـل قال" صلاح دا يباشا شغال في السكه الشمال يعني مش مجرد رجل اعمال دا شغال مع ناس اجانب يباشا بيشتغلوا في المافيا وبيجو كل سنه زي مقولت لحضرتك يختارو بنات وبعدmا يقضوا معاهم الفتره اللي تعجبهم بيخ"لصوا عليهم ويبيعوا اعضا"ئهم وطبعا محدش يعرف كل الكلام دا لان صلاح باشا المفروض انه المتبرع الوحيد للملجأ يعني الكل عارف انه شخص كويس ومستحيل يجي في دmاغهم ان مل دا بيحصل !!!
عماد كان مصدوم من كل الكلام اللي سمعه وكان مش متخيل رد فعل يونس لما يعرف بالكلام دا كله،،
عماد بص للراجـ.ـل وقال" منصور دا شغلته ايه مع صلاح!!
الراجـ.ـل قال بعـ.ـيا.ط" دراعه اليمين يباشا والممرضة صافيا تبق حبيبتة !!!
عماد هز راسه وقال" طيب يا شاكر انت هتشرفنا في الحجز فتره كده لحدmا يونس بيه الشناوي يوصل ووقتها نشوف هنعمل فيك ايه!!
الراجـ.ـل فضل يقول بخـ.ـو.ف" والله يباشا انا مليش دعوه باي حاجه هما كانو بيهددوني ببناتي والله انا مليش علاقه بشغلهم!!
العسكري دخل للمكتب وعماد شاورله ياخد شاكر علي الحجز؟؟
وبعد وقت وصل يونس وهوا بيقول للعسكري.. بلغ عماد بيه اني وصلت!!
العسكري رفع التحيه وقال" عماد بسه في انتظارك يا فنـ.ـد.م!!
يونس هز راسه والعسكري فتح الباب وقال" عمادبيه يونس باشا وصل
…
عماد هز راسه ووقف علشان يستقبل يونس اللي دخل وكان باين علي التعب
عماد بابتسامه" صباح الخير يا باشا ايه مش عايز تصحي!!
يونس قعد علي الكرسي بعدmا سلم عليه وقال" والله ياعماد انا تعبان ومضغوط جداا!؟
بقلم شيماء صبحي
عماد خبط علي كتفه وقال" كل حاجه هتخلص يا يونس بس المهم انا عايزك تستقبل الاخبـ.ـار دي وتتمالك اعصابك..
يونس ضم حاجبه وعماد قعد قدامه وهو بيقول" امبـ.ـارح وانا براقب الملجأ لقيت راجـ.ـل ماسك بـ.ـنتين وخارج من هناك..لما مشيت وراه عرفت انهم بناته وانه شغال في الدار وطبعا لما ضغط عليه عرفت منه المعلومـ.ـا.ت اللي احنا مستنينها؟؟
يونس هز راسه وعماد كمل" انا كنت بستجوبه من شويه وطبعا المعلومـ.ـا.ت اللي قالها مش شويه وقالي ان صلاح السعدني حماك ليه دخل في الموضوع!؟
يونس بص لعماد بانتباه وقال" انا عارف ؟؟
عماد بص ليونس باستغراب وقال" عارف ازاي وامتي يا يونس !!
يونس رجع راسه بتعب وقال" روح اتكلمت وشرحتلي انه من ٨ سنين اتع"دي علي صحبتها لما كان عندهم عشر سنين ولما روح شافته انه عمل كده في صحبتها رماها في النيل وصاحبتها كانت مبته اصلا لانها مستحملتش فرماها هيا كمان بس روح كان ربنا كتبلها عمر جديد وقتها وكان في صيادين بيصتادوا في تفس الوقت ولحقوها ..وصحبتها طلعوها بعد ثلاث ايام وطبعا روح جاتلها صدmه نفسيه فمقدرتش تقول علي اي حاجه شافتها وطبعا صلاح قدر يبعد التهمه عنه ولما عرف انها فقدت النظق سايها ومرضاش يجي جمبها تاني !!
عماد كان مركز مع كلامه وقال" المعلومه اللي انت قولتهالي دي متجيش حاجه جمب اللي الواد دا قالها ..؟
يونس عدل جـ.ـسمه وبص لعماد بجديه وقال" مش فاهم!!
عماد حكي ليونس كل اللي شاكر قاله وعرفه ان صلاح مش مجرد راجـ.ـل اعمال وانما شغال مع مافيا اجانب وبيتاحروا في اطفال الملجأ؟؟؟
يونس اتصـ.ـد.م وهز راسه وقال" يا ابن الك"لب يا صلاح؟؟
عماد حط ايديه علي كتفه وقال" اهدي يا يونس صلاح خلاص انكشف واحنا حاليا معانا شاكر رغم ان عنده كلام كتير دليل علي قذ"ارة صلاح واللي معاه الا انه مش كفايه ومحتاجين دليل اكبر علي الاقل فديوا مصور لاتفاق او نقدر نقبض عليهم متلبسين في اي حاجه !!
يونس هز راسه وقال" بس دي هتكون صعبه لان لو صلاح او اللي معاه حسوا بس اننا عرفنا اي حاجه عنهم هياخدوا حظرهم ووقتها هنكون ضيعنا كل اللي بنعمله!!
عماد هز راسه وقال" طيب هو في حد غيري انا وانت يعرف بالكلام دا !
يونس هز راسه وقال" اشرف زميلي في القسم طلبته من يومين علشان يجبلي ملف القضيه بتاعة روح وصحبتها والمساعد بتاعي رأفت!!
عماد هز راسه وقال" طيب يا يونس احنا دلوقت لازم نحط خطة علشان نقدر نوقع منصور وصلاح في شر اعمالهم البنات اللي ضاعت دي حقهم في رقابنا احنا!!
يونس هز راسه وهو بيضغط علي ايديه بغضب وقال" طيب انا هروح اشوف رأفت عمل ايه انا كنت طالب منه يجبلي كل تسجيلات الكاميرا لكل السنين اللي فاتت من اول ما مسك منصور الاداره ومن وقت حادثة روح وصحبتها!!
عماد خز راسه وقال" انا كنت سايب شاكر علشان تقابله بس اظن ان ملوش داعي دلوقت عمتا هو هيكون مشرفنا في الحبس الكام يوم دول لحد ما نشوف هنعمل ايه!!
يونس هز راسه بالموافقه وسلم علي عماد واستاذنه علشان هيمشي..!
________
بداخل فيلا مراد الشافعي وبالتحديد في اوضة عبير ومراد!!
صحيت عبير وهيا بتبص جمبها شافت مراد نايم بعمق..
قامت وهيا بتفتكر كلامه امبـ.ـارح انهم هيروحوا لبيت واحد صاحبه علشان موضوع خاص بدار الايتام..
دخلت عبير تغسل وشها وتفوق وهيا بتفكر يا تري صاحبه دا عايزهم في ايه..
صحي مراد علي صوت قفل باب الحمام بص جنبه لقي ان عبير مش موجوده فقام يجهز علشان يروح الشركة ….
وعند عبير كانت خلصت وخرجت وهيا بتبص علي مراد ومبتسمه فلقت ان السرير فاضي فضلت عبير تدور عليه باستغراب واتصـ.ـد.مت انه مش في الاوضه فضلت قاعده علي السرير وهيا مستنياه يرجع علشان تساله هيعملوا ايه ؟؟
بقلم شيماء صبحي
مراد دخل اوضة نورين واللي كانت نايمه غير هدومه بسرعه وخرج وراح لعبير .
مراد بابتسامه" صباح الخير يا عبير .؟
عبير ابتسمت وهزت راسها وقالت" صباح النور يا مراد!!
مراد قرب منها وهوا بيقول" انا رايح الشركة وانا زي مفهمتك امبـ.ـارح اننا هنروح لصاحبي الساعه واحده كده تكوني جاهزه وانا هاجي اخدك بس المهم متتكلميش مع اي حد من اللي في البيت ولا حتي تخرجي من اوضتك!!
عبير هزت راسها ومراد ابتسم وهوا بيقب"ل دmاغها وقال" الفطار والغداء هيطلعوا علي اوضتك وطبعا لو حصل اي حاجه اتصلي بيا !
عبير ابتسمت وهوا وقف يسرح شعره ويحط بيرفيوم وبعدها شاورلها انه هيخرج وودعها!!
____
وفي القسم وصل يونس واتصل علي رأفت يجيله مكتبه وبعد دقايق كان وصل "
يونس بص لرأفت وقال" عملت ايه في اللي قولتلك عليك!!
رأفت قعد قدامه وحط الشنطه اللي كان شايلها علي المكتب وقال" دول يباشا كل الهاردات بتاع تسجيل الكاميرا من اول ما الملجأ اتبني!!
يونس هز راسه وقال" دا كويس جدا هات بق اما نشوف مع بعض؟
رأفت هز راسه وفتح الشنطة طلع اول حاجه اللاب توب بتاعه وبعدها بدأ يطلع كل هارد ويشغلوه كان اول اتنين فتحوهم كانوا عن تصميم الملجأ والعمال شغاله وبدأ واحد ورا التاني لحدmا شغله واحد كان لصلاح وهوا بيدفع مبلغ كبير من الفلوس وبيسلم علي المديره وكانت ناديه موجوده وهيا صغيره وكانت بتسلم علي الاطفال وبتديهم هدايا وكانت الصحافه بتصور كل دا!!
رأفت فضل يشغل ويونس بيتفرج معاه لحدmا شافوا فديوا لشخص مقنع داخل للملجأ بالليل وكانت في استقباله المديره الشخص دا كان بيشاورلها علي الكامرا وهيا كانت بتشاورله انها مش شغاله الراجـ.ـل قلع القناع اللي لابسه وكان صلاح واول ما دخلوا المبني الفيدوا فصل .!
رأفت خرج الهارد وهوا بيقول هوا شكل الكاميرا دي فضلت بس في رقم ١٠ ممكن يكون التكمله بتاع الفيدوا دا!!
يونس شاورله يشغله واول ما شغله كانت الصوره واضحه جدا للمديره وهيا ماسكة بـ.ـنتين صغيرين في سن ١٥ سنه وبتديهم لصلاح وشاورتله علي اوضة موجوده جمبهم وصلاح كان مـ.ـيـ.ـتسم جدا وفضل يقرب من البنات دي ويم"سكهم من المنا"طق الغل"ط والبنات كانوا خايفين جدا وكانت المديره مبتديش اي رد فعل ..
في بـ.ـنت منهم جرت علي المديره بخـ.ـو.ف وهيا بتترجاها تنقذهم من الشخص دا ولاكنها زقتها بعيد عنها وصلاح اول مشاف ان البـ.ـنت دي خايفه شـ.ـدها ودخل للاوضة دي وقفل الباب وبعدmا طلع كان بيعدل هدومه وكان في ايديه ظرف اداه للمديره وهيا فتحته بفرحه وكان فيه فلوس.. عدي ثواني وبدات المديره وبـ.ـنت في نفس سن الاطفال تساعدها انهم يطلعوا البنات دول وكانوا عا"ريين !
يونس غمض عينه وهوا مش قادر يصدق ان ممكن يكون في ناس بالبشاعه دي ومكنش يصدق ابدا ان صلاح صديق والده ووالد خطيبته يبق هوا السبب في كل اللي بيحصل دا!!
فضل يونس ورأفت يشوفوا الفديوهات ولقوا فديوهات مكرره لصلاح بيعمل نفس الموضوع لحدmا شغله فيديوا كان لعزاء المديره وكانت الاطفال كلها بتعيط لانهم كانو بيحبوها للاسف ..؟ خلص الفيديو واشتغل فيديوا لاستلام المدير الجديد الاداره بتاعت الدار وكان منصور !!
يونس طلب من رأفت انه يعمل زوم علي وش منصور علشان يتاكد انه نفس الشخص اللي شافه امبـ.ـارح عند صلاح واول مشافه اتاكد ان هوا..
رأفت كان بيتفرج علي كل اللي بيشوفوه وقلبه و.جـ.ـعه علي البنات اليتامي اللي ملهمش ذنب في كل اللي بيحصلهم دا!!
خلص رأفت كل الفديوهات وكانوا اخدوا ادله كتير تدل عن اللي بيعمه صلاح ومنصور والممرضة وعن شاكر اللي كان ظاهر معاهم وعن تجارتهم بالاطفال ..
خرج يونس من القسم وكانت الساعه واحده الظهر!!
صلي يونس الظهر في اول جامع قابله وكان بيدعي ربنا انه ينصرهم ويقويهم علشان يقدروا يرجعوا حق كل الاطفال اللي ضاعوا بسبب صلاح وشركائة !!
خلص يونس صلاه واتصل بصديقة مراد علشان الميعاد اللي بينهم ومراد اكد عليه انهم في الطريق..!
يونس وصل البيت بسرعه علشان يعرف روح ان عبير صحبتها جايه عندهم !!
روح كانت بتتجاهل النظر في وش يونس ومبتردش عليه ..
يونس قرب منها وقال بهدوء " ممكن نتكلم !
روح بصتله بضيق وحركت راسها بلا ..يونس ضغط علي ايديه بغضب وقال" في موضوع ضروري لازم اقولك عليه!
روح قامت من جمبه وراحت قعدت جمب والدتها وهوا فضل باصصلها ومستغرب تعاملها معاه!!
الجرس رن وطلبت ماجده من روح انها تفتح ولاكن يونس منعها وقام هوا يفتح!!
روح كانت بصاله بغـ.ـيظ علشان هيا بتحب تفتح الباب دايما ولاكنها فضلت باصه في الارض وساكته لحدmا سمعت صوت هيا عارفاه كويس بتقول" روح؟؟ بقلمي شيماء صبحي
↚قرب منها وقال بهدوء " ممكن نتكلم !
روح بصتله بضيق وحركت راسها بلا ..يونس ضغط علي ايديه بغضب وقال" في موضوع ضروري لازم اقولك عليه!
روح قامت من جمبه وراحت قعدت جمب والدتها وهوا فضل باصصلها ومستغرب تعاملها معاه!!
الجرس رن وطلبت ماجده من روح انها تفتح ولاكن يونس منعها وقام هوا يفتح!!
روح كانت بصاله بغـ.ـيظ علشان هيا بتحب تفتح الباب دايما ولاكنها فضلت باصه في الارض وساكته لحدmا سمعت صوت هيا عارفاه كويس بتقول" روح؟؟
كل اللي موجودين رفعوا عينيهم ولاكن روح وقفت بصدmه وهيا بتقول" عبيرر؟؟
عبير كانت بصالها بصدmه ومستغربه انها رجعت تتكلم وقبل متسالها ازاي اتكلمت روح جريت عليها وحض"نتها وهيا بتعيط وبتقول"
عبير انتي حشـ.ـتـ.ـيني و اوي انتي عامله ايه وهـ.ـر.بتي ازاي من منصور؟؟؟
عبير كانت فرحانه جدا انها قدرت تشوفها تاني وضغطت علي حض"نها وهيا بتقول" انتي اللي حشـ.ـتـ.ـيني و قوي يا قلب عبير!!
عبير بعدتها عن حـ.ـضـ.ـن"ها وهيا بتتفحصها وبتقول" طمنيني انتي عامله اي حصلك حاجه!!
روح ابتسمت وهيا بتهز راسه بلا وقالت" انا كويسه الحمدلله انتي عارفه يا عبير انا لقيت ماما!!
عبير بصتلها بصدmه وغيره ورفعت حاجبها وقالت" وهي فين ماما دي.. عبير كانت بتبص علي نادرة وماجده وهيا بتقول هيا فين !!
روح لفت علشان تشاورلها علي نادره وعبير وقتها كانت باصه علي ماجده؟؟
نادره كانت مستغربه مين البـ.ـنت الي روح حـ.ـضـ.ـناها دي ووقفت علشان تسلم عليها وهيا بتقول" انا نادرة يا بـ.ـنتي ام روح!!
عبير بصت لروح علشان تتاكد من كلام الست دي وروح هزت راسها وقالت" ايوا يا عبير هيا تبق ماما!!
عبير بصت للست نادره بغضب وقالت" وحضرتك بق كنت فين كل السنين دي وسايبه بـ.ـنتك في مكان زي دا انتي عارفه هيا مرت بايه هناك.
يونس ومراد كانوا بيتفرجوا عليهم ومراد مكنش فاهم ايه علاقه عبير بالبـ.ـنت اللي في بيت يونس لاكن اللي صدmه اكتر ان عبير بتزعق للست دي..!
نادره بصت لعبير وقالت بحـ.ـز.ن" انا مليش يد في اي حاجه يبـ.ـنتي ابوها هو السبب هو اللي حطها في الدار دي وكان مفهمني انها تاهت!!
عبير دmعت وهيا بتبص لروح وبتضمها ليها وبتقول" متخافيش يا حبيبتي انا خلاص رجعت واوعدك المره دي محدش هيقدر ياخدك مني مره تانيه!!
نادره بصت لعبير بصدmه وقربت من عبير وقالت بغضب"" تاخدي مين دي بـ.ـنتي انا محدش هيقدر ياخدها مني مره تانيه..!
مراد بص ليونس والاتنين قربوا منهم ومراد اخد عبير ويونس وقف قدام الست نادره وهو بيقول" اهدوا علشان نعرف نتكلم!!
عبير كانت بتبص لمراد وبتقول بعـ.ـيا.ط" دي روح يا مراد اللي حكتلك عنها البـ.ـنت اللي انا ربنها علي ايدي دي وكنت بحبها اكتر من نفسي ..
مراد بص لروح وابتسم وقرب تاني من عبير وهمس في ودنها وقال" خلاص يا حبيبتي اهدي انا عارف انك بتحبيها بس لازم تهدي علشان نقدر نفهم كل الحكاية!!
عبير بصت لروح اللي كانت واقفه خايفه وهيا بتقرب منها وبتقول" قولتلك متخافيش تعالي ..
يونس بص للست نادره وطلب منها تقعد وقرب من عبير وطلب منها تسيب روح وتقعد ومراد قعد وكل دا وماجده قاعده تبصلهم وساكته !!
يونس قرب من روح وضمها لصدره وهوا بيقول" روح انا عارف انك كبيرة وعاقله وتقدري تاخدي القرار الصح مش عايزك تظلمي مامتك هيا ملهاش ذنب!!
روح بصتله وابتسمت لانه قال عليها كبيره فقالت بهمس..يعني انت شايفني كبيره اهو يعني ممكن نتجوز..!
يونس بصلها وغمض عينيه وقال" الظاهر كده انك عنديه ومحدش بيقدر يتناقش معاكي!!
روح ضمت حاجبها بغـ.ـيظ ويونس ابتسم وهو بيقول" خلاص بق بلاش الضمة دي انا مش قدها..!
الست نادره كانت بتبص لعبير بضيق ولاكن عبير كانت بتبص لروح ومستغربه ازاي هيا موجوده في حض" ن الشخص دا ومبسوطه ..
مراد قرب منها وقال بهمس..الطاهر كده ان في علاقة حب بين يونس وبـ.ـنتك..
عبيرضمت حاجبها وهيا بتقول ..علاقة اي دي لسا صغيره وبعدين مش دا قدك..بقلمي شيماء صبحي
مراد ابتسم علي غيرتها الواضحه علي روح وقال..لا يا ستي انا اللي اكبر،،؟
عبير هزت راسها وهيا بتقوم وبتقول ،" ولو برضوا مينفعشي يقرب منها كده هوا فاكر نفسه مين ..؟
مراد لسا هيشـ.ـدها فلقاها قامت بسرعه وقربت من يونس وشـ.ـدت روح من حض"نه وقالت بغضب..ايه اللي بتعمله دا دي لسا صغيره علي الكلام دا ،؟!
يونس بص لعبير بضيق وروح بصتلها بضيق وقالت بهمس..بتعملي ايه يا عبير منك لله دانا مصدقت اقرب منه!!
عيير قرصتها من دراعها وهيا بتقول" مكنتش اعرف انك اتعلمتي قلة الادب تعالي اقعدي جمبي!!
روح ضمت حاجبها ومشيت جمبها ويونس بص لمراد وشاورله علي مـ.ـر.اته بضيق ومراد ابتسم وشاورله يجي علشان يفهمه ايه اللي بيحصل!!
يونس قرب منهم وبص لعبير وقال" بصي يا عبير انا عارف انك بتحبي روح وانك ربتيها من وهيا لسا ٦ سنين بس دا ميمنعش ان ليها اهل هقابلهم في يوم من الايام وطبعا هما اللي ليهم الحق ياخدوها !!
عبير بصت ليونس وهزت راسها برفض وقالت" بس روح تقدر تختار هيا معدتش طفلة واكيد مش هتحتار غيري !!
يونس بصلها وعرف ليه روح طالعه عنديه ؟؟
روح كانت بتبص للست نادره واللي كانت ملامحها حزينه وهيا بصالها .. فلفت جـ.ـسمها وهيا بتبص لعبير وشافت قد ايه خـ.ـو.فها عليها فضلت روح قاعده وهيا بتفتكر ذكرياتها مع عبير وفي نفس الوقت هيا عايزه مامتها..؟
روح وقفت وبصت ليونس وقالت" يونس انا عايزه افضل مع ماما وعبير !!
يونس بصلها وهوا فاتح عينيه وبص لنادره وعبير اللي كانوا باصيين عليها بنفس النظره وساكتين!!
ماجده لاحظت اللغبطة اللي بتحصل قدامها ووقفت وهيا بتمسك روح من ايديها وبتقول" روح هتفضل معايا هيا ومامتها كمان ودا قرار نهائي ومش مسموح للنقاش فيه!!
مراد بص لجدة مراد وهوا مبسوط لانها عملت معاه الصح لان لو روح كانت اختارت عبير بس كانت عبير هتقرر تاخدها معاهم للبيت ومش بعيد تخليها تنام في حض"نها!!
يونس بص لجده وابتسم لانها كده حلت المشكله!!
عبير كانت لسا هتتكلم مراد شـ.ـدها عليه وقال" متسيبيها بق مع مامتها انتي ناسيه انك متجوزه وخلاص يا ستي انتي عرفتي مكانها ابق تعالي زوريها !!
عبير رفعت حاجبها برفض ووقفت ولاكن مراد شـ.ـدها عليه تاني وقال" مينفعشي اللي بتعمليه دا يا عبير وبعدين انتي لسا معرفتيش روح انك اتجوزتي!!
مراد قال جملته الاخيره بصوت عالي علشان روح تنتبه ليه واول ما روح سمعت ان عبير اتجوزت بصتلها بصدmه وقالت" انتي فعلا اتجوزتي يا عبير !!
عبير اتـ.ـو.ترت وهيا بصالها وهزت راسها بايوا وقالت" بس كله علش..!
روح جريت عليها بفرحه وقالت" مبرووك يا عبير انتي فكراني زعلت بالعكس انا فرحانه وبعدين عمو دا شكله بيحبك!!
مراد اتحرج من كلامها ونظراتها ليه وعبير كانت مستغربه ان روح تقبلت جوازها بفرحه عكس توقعاتها!!!
يونس قعد من التعب وهوا باصصلهم وسابهم يخلصوا كلام وبص لجدته وقال" خلاص كده يا نانا كلمتك مش هتتغير روح ومامتها هيفضلوا هنا!!
ماجده هزت راسها بابتسامه وقالت" اكيد مش هتتغير المهم بس انك تحل العبث اللي بيحصل دا'؟
يونس بصلهم وهوا مبتسم وقال" لا هيا اتحلت لوحدها!!
مراد وقف وساب روح وعبير يتكلموا وقرب هوا من يونس وقال" هو دا الموضوع اللي قولتلي عليه!!
يونس هز راسه وقال" هوا بس لسا ناقص حجات بسيطة!!
مراد ضم حاجبه وهو بيقول" حجات ايه!
يونس بص لعبير وقال" محتاج من مدام عبير انها تحكيلي عن اللي كان بيحصل في الملجأ..؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚محتاج من مدام عبير انها تحكيلي عن اللي كان بيحصل في الملجأ..؟
مراد باستغراب" يعني اي يا يونس مش فاهم هو ايه اللي كان بيحصل في الملجأ؟
يونس بص لمراد وهز راسه وقال" الملجأ دا كله علي بعضه مصايب تعالا معايا يا مراد نتكلم جوا..!
مراد هز راسه ودخل مع يونس لغرفه صغيره ويونس بصله وقال"
الناس اللي انت كنت معاهم وقت ما اختارت عبير كان شكلهم مصريين؟؟!
مراد بصله بتفكير وقال" علي ما افتكر ان مش كلهم هو يمكن كام واحد بس مصرين والباقي كان خليجي ،اجنبي، وهكذه؟؟
يونس هز واسه وقال" انت عارف ان الناس اللي كانو معاك دول مش مجرد بيتجوزو البنات دي دول بياخدوهم للمت"عه وبعدها بيبوعوهم اعض"اء..؟
مراد بص ليونس بصدmه وقال" بيبعوهم ازاي يعني!؟
يونس حط ايديه علي كتف مراد وقال" دي قضيه احنا شغالين عليها واظن انك لما روحت لمنصور فكرك تبع رجـ.ـالته وعلشان كده وافق علشان انت كنت عارف معلومه دفع الفلوس وكويس انك اختارت عبير لانها هتساعدنا نعرف مين هما الناس دي وبيروحوا للملجأ امتي علشان نقدر نقبض عليهم متلبسين ..!
مراد مكنش مستوعب لسا ان كل دا كان بيحصل في الملجأ دا فهز راسه وقال بتساؤل" عبير ممكن تكون حياتها في خطر في الموضوع دا !
يونس هز راسه بالرفض وقال" لأ متقلقش عبير وروح دلوقت في امان لانهم موجودين معانا وعبير كل اللي عليها هتعرفني كام حاجه هسألها عليها وبس وطبعا مينفعش نتكلم في الموضوع دا هنا ..انا خليتها تيجي علشان تشوف روح وتطمن عليها ولاكن انا عايزك تستأذن وتاخدها وتروحوا للبيت بتاعي انت عارفه هوا قريب علي فكره من الملجأ !!
مراد هز راسه وقال" اخدها ونمشي دلوقت !!
يونس هز راسه وقال" ايوا وانا هجيب ظابط ذميلي انا وهوا شغالين علي نفس القضيه علشان يسمع كلامها بنفسه!!
مراد هز راسه وقال" طيب يا يونس بس لو الموضوع هيأثر عليها مش عاوزك تضغط عليها لان من الواضح انها شافت كتير في المكان دا !!
يونس هز راسه وبعدها الاتنين خرجوا!!
مراد قرب من عبير وهوا بيقول" عبير يلا قومي علشان ورانا مشوار تاني '!
عبير بصتله باستغراب وقالت" مشوار اي تاني مش انت قولتلي هنا وبس!!
مراد هز راسه وقال" لا في مشوار تاني اهم من دا بس خلينا نستأذن ونمشي الاول !!
عبير بصت لروح اللي قاعده جمبها وقالت" انا هروح مع مراد وهبق اجيلك تاني!!
روح حض"نت عبير وهيا بتقول" حاضر يا عبير متتاخريش عليا بس!!
عبير هزت راسها وهيا بتبص ليونس وبتقول" في امانتك يا حضرت الظابط!!
يونس بص لروح وابتسم وهز راسه وقال" متقلقيش عليها !!
عبير وقفت وهيا بتبص لمراد وبتهز راسها علشان يمشوا وبعدها بصوا ليونس وبقيت الموجودين واستاذنوا منهم علشان هيمشوا..!
يونس هز راسه وهو بيبص لمراد وبعدها بص لروح وقال" تعالي يا روح عاوزك!
بقلم شيماء صبحي
روح ابتسمت وبعدت عن عبير وراحت عنده ومراد مسك ايد عبير وخرجوا!!
يونس استاذن من ماجده ونادره واخد روح وطلعوا لاوضته !!
روح قالت بخجل لانه كان مقربها منه " يونس انت جايبني هنا ليه!
يونس كان باصصلها اوي وبيقول" انا هغيب عن البيت كام يوم وعاوزك تاخدي بالك من نفسك!!
روح بصتله بصدmه وقالت" وهتغيب ليه متخليك معانا!!
يونس مسك وشها بايديه وابتسم وهو بيقول" معلش يا روح دا شغلي وانا متضر وبعدين انتي عارفه اني ماسك قضية دلوقت ولازم اخلصها وعلشان اركز محتاج اكون لوحدي وانا هجيبلكوا حرس برا يخلوا بالهم منكوا علشان انا مش ضامن ايه اللي ممكن يحصل!!
روح شالت ايديه من علي وشها وقالت برفض!!
انت ليه بتبصلي كدا يا يونس وكانك بتودعني علي فكره انا عارفه النظره دي كويس ممكن بق تطمني وتقولي في ايه!!
يونس ابتسم وهز راسه وقال" والله يا حبيبتي مفيش حاجه كل اللي بقوله دا علشان خاطر اني متعود علي كده في كل قضيه بحتاج اكون لوحدي علشان اقدر اركز وطبعا انا لازم اطمن عليكوا كلكوا وعايزك تكوني كويسه وتخلي بالك علي نفسك اتفقنا!!
روح هزت راسها وبعدت عنه بمسافه وقالت" ماشي يا حضرت الظابط انا هسمع كلامك… حضرتك هتمشي دلوقت!!
يونس هز راسه وهيا سابته ومشيت من غير حتي متودعه!!
يونس غير هدومه واخد هدوم ليه احتياطي وحطهم في شنطة صغيره وبعدها نزل!!
يونس بص لجدته وقال" انا رايح يا نانا خلوا بالكوا علي نفسكوا لحدmا ارجع!!
ماجده بصت ليونس بتفهم ووقفت قدامه وقالت" مهمه جديده مش كدا!!
يونس هز راسه وقال" ادعيلي يا نانا لاني ماشي بدعواتك..!
ماجده حض"نته وهيا بتقول" ربنا ينصركوا يا بني ويحفظك انت وكل اللي معاك وترجعلي وانت بالف سلامه !!
يونس ابتسم وقب"ل جبينها وقال بهمس" لو اتاخرت متقلقيش بس حاولي تسيطري علي الطفله دي!!
ماجده بصت لروح وشافتها وهيا بتبص ليونس بغـ.ـيظ فابتسمت وهزت راسها ليه وقالت" ترجع بالسلامه انت بس يا حبيبي!!
يونس ابتسم وساب ايد ماجده وقرب من الست نادره وسلم عليها وقرب من روح ومد ايديه وقال" مش عايز امشي وانتي زعلانه!!
روح مدت ايديها وسلمت عليه وقالت" ربنا يوفقك!
يونس ابتسم ليها وسابهم وخرج ... واول ركب عربيته اتصل بالظابط عماد علشان يعرفه انه جايله في الطريق علشان يروحو لعبير !!!
___________
وفي دار الايتام !!
دخل منصور لعنبر البنات وهوا معاه الممرضه صافيا واللي بتقول" جهزوا نفسكوا علشان في عيرسان جايين بكرا وكل واحد هيختار منكو واحده !!!
واحده من البنات وقفت وهيا بتقول" قصدك اي يا صافيا اننا هنتجوز!
صافيا هزت راسها وقالت" ايوا يا ختي هتتجوزو وانتوا طبعا عارفين هتعملوا ايه لبعض امسكوا العده اهي!!
البـ.ـنت مسكت منها الشنطه اللي فيها المستلزمـ.ـا.ت اللي هيستخدmوها علشان جـ.ـسمهم وبعدها منصور بص علي البنات وهوا بيختار لنفسه واحده ولاكن معجبهوش ولا واحده بص لصافايا وقال" اي رئيك تيجي انتي؟؟
صافيا وشها احمر من الخجل وهزت راسها وقالت" بجد يا منصور'
منصور ضحك وقال" بجد يلا تعالي بق!!
صافيا هزت راسها وخرجوا هما الاتنين بعدmا قفلوا الباب علي البنات كويس !!
بدات البنات في العنبر يجهزوا بعض علشان هما اخر ١٢ بـ.ـنت في العنبر واكيد بعدmا يتجوزوا هيرتاحوا من الملجأ ومنصور وكل الق"رف اللي كانو عايشين فيه!!
واحده من البنات ابتسمت وهيا بتقول" انا نفسي اوي اتصل بعبير علشان اعرفها اننا هنحصلها ونتجوز..!
واحده من البنات قالت بصدmه" تتصلي بعبير ازاي هو انتي معاكي تيلفون!!
البـ.ـنت بصتلهم بسخريه وهزت راسها وقالت" طبعا معايا انتي فاكره اخر حفله اتعملت للاطفال لما منصور طلب مننا نشتغل مع الخدامين اللي بيقدmوا العصير
البنات هزوا راسهم وهيا كملت " انا وعبير كل واحده فينا اخدت تيلفون من الرجـ.ـاله اللي كانت موجوده لانهم كانو بيسيبوها علي الترابيزه كده عادي !!
البنات كانو بصين عليها بصدmه وقالوا" بس احنا عمرننا مشوفنا التيلفون دا!!
البـ.ـنت دي كانت اسمها نسمه ..!
نسمه طلعت التيلفون من تحت مخدتها وهيا بتوريه للبنات وبتقول" انا وعبير كنا بنخبيه واخدنا ارقام بعض بصعوبه وطبعا مش عايزه اقولك علي الناس اللي كانت بتتصل علينا كتير اوي بس مكناش بنرد عليهم واحنا علشان نحافظ علي شحن البطاريه كنا بعينه دايما علشان لو اي واحده خرجت فينا تقدر تكلم التانيه!!
البنات اتحمسوا وهما بيبصواها وبيقولوا" طيب اتصلي بيها وشوفيها لقت روح ولا لسا!!
بقلم شيماء صبحي
نسمه هزت راسها وقالت" بس بقولكوا ايه محدش يعرف اني معايا تيلفون ماشي يعني ولا كأنكوا شوفتو حاجة علشان لو منصور عرف حاجه زي دي ممكن اروح فيها ؟؟
البنات بصولها وهزوا راسهم ووعدوها ان مفيش اي واحده هتفتح بوقها وهيا فتحت التيلفون واتصلت بعبير واستنتها ترد....؟
وفي بيت يونس وصلت عبير ومراد الاول وعبير كانت مستغربه المكان بصت لمراد وهيا بتقول بتساؤل" ممكن تقولي انا هنا ليه!!
مراد بص للبيت وقال" يونس اللي طلب مني اني اجيبك واجي هنا لانه عايز يعرف منك حجات تخص الملجأ !!
عبير غمضت عينيها بتعب وهيا بتقول" بس انا معنديش حاجه اقولها ممكن نروح!!
مراد هز راسه بالرفض وقال" انتي الوحيده اللي هتساعديه انه ينقذ بقيت اصحابك اللي هناك لانه قالي ان كل البنات اللي المفروض اتجوزوا دول بيتب"اع اعضاهم ولا بيتجوزوا ولا حاجه!!
عبير شهقت بخضه وهيا بتقول" انت بتقول ايه اعض"اء ايه !!
مراد مسك ايديها وهو بيقول .. دا الكلام اللي يونس قالهولي وقالي انه هجيب ظابط صاحبه وهيشحرلنا كل حاجه!!
عبير ضمت حاجبها وهيا بتسمع كلامه وبتقول" معقول يكونوا كلهم مـ.ـا.تو فعلا بالبش"اعه دي !!
مراد شـ.ـدها لصدره وهو بيهديها وبيقول" انتي اكيد ت عـ.ـر.في اكتر من روح صحبتك عن الملجأ دا وانا عايزك لو ت عـ.ـر.في اي حاجه تقوليها ليونس لان الملجأ دا قضيه كبير وهما شغالين عليها انا عايزك متخافيش وتقولي كل حاجه !!
عبير هزت راسها وهيا لسا مصدومه وبعد دقايق وصلت عربية يونس هوا والظابط عماد!!
خرج يونس وعماد من العربيه وسلموا علي عبير ومراد وبعدها فتح يونس البيت ودخلوا كلهم!!!
قعدت عبير جمب مراد ويونس وعماد قعدوا قدامها!!
يونس كان معاه لاب توب وكان في كام فيديوا هيوريه لعبير!!
عبير كانت قاعده ساكته لانها مصدومه من اللي سمعته من مراد !!
يونس بص لعبير وقال" عبير انا هشرحلك كل حاجه عرفناها عن الملجأ دا وطبعا عايزك تكمليلي بس بقيت المعلومه!!
عبير بصت لمراد وهوا هز راسه بمعني انها ترد عليه ومتخافش!!
عبير رفعت عينيها ليونس وهزت راسها!!
يونس شغل اول فيديوا كان لمجموعه رجـ.ـال واقفين جمب بعض وكل واحد بيختار بـ.ـنت!!
يونس قال وهو بيشاور علي الرجـ.ـاله .. الرجـ.ـاله دي بيجوا الملجأ امتي!!
عبير بصت للفيدو وقالت" كل سنه علشان في بنات كتير بتكون لسا صغيره فلما بيعدي سنه بيكونوا كبروا شويه علشان يقدروا يتجوزوا!!
يونس هز راسه وقال" يعني وقت ما كنتي انتي واصحابك والرجـ.ـاله الي زي دي كانو موجودين كان دا المعاد بتاعهم اللي هو بتاع كل سنه!!
عبير هزت راسها ليه وقالت" ايوا دا المعاد بس في اوقات كتير بيجي كام راجـ.ـل مع منصور وبيطلعوا العنبر والبنات نايمه ويختارو منهم !!
يونس هز راسه وشغل فيديو تاني لصلاح وقال" الراجـ.ـل دا ت عـ.ـر.فيه؟
عبير بصت للفيديو وهزت راسها وقال" دا صلاح بيه بيجي الدار كل فتره علشان يدي للاطفال هدايا!
يونس هز راسه بهدوء وقال" صلاح بيه دا يعرف بوجودكوا في الدار!!
عبير هزت راسها بلأ وقالت" محدش يعرف عن وجودنا لان منصور بيقول اننا عوانس وهو هيجوزنا من ورا علم الاداره !!
يونس هز راسه وقال" انتي عندك فكره عن البنات دي بعدmا بتتجوز ايه اللي بيحصل معاهم يعني مجربتوش تسالو منصور عليهم وعلي احوالهم!!
عبير هزت راسها وقالت"" لا كنا بنسال بس كان بيقولنا انهم مشغولين في حياتهم وكان يقولنا ان في منهم اللي خلفت ومنهم اللي سافرت بعيد عن البلد!!
يونس بص لعماد علشان يكلمها وعماد قال..
يعني كل معلومـ.ـا.تكوا عن البنات دي ان حياتهم مستقره !!
عبير هزت راسها وقالت" بس انا مره سمعت الممرضه صافيا كانت بتتكلم مع منصور وبتقوله ان في بنات سافرت وبنات لسا عايشين انا وقتها مفهمتش قصدها ايه بس سكت لاني فكرت انهم سافروا برا مصر يعني!!
عماد هز راسه وقال" انا اسف علي اللي هتسمعيه بس البنات دي مش بيتجوزوا دول بيتاخدوا للم"تعه وبعدين بيتباعو اع"ضاء للاغنيه وطبعا اللي بيحصل دا شغل مافيا يعني كل البنات دي بنسبه 99% ربنا يرحمهم فانا هسالك اخر سؤال " ت عـ.ـر.في ايه عن منصور والممرضه محدش في البنات يعرفه!!
عبير جـ.ـسمها بدأ يرتعش لانها كانت بتحاول تنسي اللي كانت بتعرفه وهزت راسها ليه وقالت" اعرف ان منصور دا هو وصافيا الممرضه انهم مش تمام يعني منصور مخبينا عن الحكومه والاداره وبيبعينا سلع للرجـ.ـاله دي وبيجوزنا ليهم عـ.ـر.في وهما لما بيزهقوا مننا بيرمونا في الشارع ،، و اعرف كمان ان منصور كل خميس بياخد بـ.ـنت يغت""صبها باوحش الطرق وممكن تمـ.ـو.ت عادي..! ولو عاشت بيرجعها تاني للعنبر بس بعد شهر وطبعا بيكون مهددها بالمو"ت علشان لو اتكلمت وقالت حاجه لينا !!
واعرف برضوا ان في رجل اعمال منصور شغال معاه مش عارفه هوا مين بالظبط بس هما بيتاجروا في المخ""درات لاني مره مسكت كيسه شبه الدقيق كبيره كان منصور حطها في عنبرنا بالغلط ولما واحده من البنات جربت تشمها علشان تشوف دي ايه جتلها نوبه صرع لاننا عرفنا ان دا نوع خطير من اخطر انواع المخ"درات السامه!!!
عماد بص ليونس وهز راسه وقال انتي عارفه يا عبير الراجـ.ـل اللي منصور شغال معاه دا يبق مين!
عبير هزت راسها وعماد ويونس قالوا" يبق صلاح بيه اللي بيدي للاطفال هدايا وصلاح بيه دا هو نفسه اللي ق"تل سحر ورمي روح في النيل من ٨ سنين!!!
عبير فتحت عينيها من الصدmه وقالت بغضب" صلاح بيه السعدني هواللي رمي روح وق"تل سحر!!
عماد بص ليونس وهز راسه ليها وبعدها وقف يونس وقرب منها وقال" روح اللي قالتلي علي الموضوع دا وقالتلي انها كتير حاولت تشرحلك بس مقدرتش وطبعا صلاح دا هوا اللي مسؤل عن كل اللي بيحصل دا انا اسف لاني سجلت كل الكلام اللي قولتيه بس كل اللي عملته دا علشان نقدر نثبت تهمه عليهم!!
وطبعا سجلت لما قولتي ان صلاح بيه اللي قــ,تــلها وانا معايا ادله كتير ضده هو ومنصور وهعرضها علي النيابه بكرا وكل اللي طالبه منك انك تهدي لان حق سحر وروح وحق كل البنات اللي اتظلمت لازم يرجع واحنا اللي هنرجعه بتعاونا مع بعص !!
مراد قرب من عبير ومسحلها دmـ.ـو.عها وهو بيقول" اسمعي كلام يونس يا عبير واهدي لان كل اللي بيعملوه دا علشان بقيت اصحابك اللي هناك علشان ميحصلش معاهم زي اللي حصل للباقي وكويس ان انتي وروح في امان!!
عبير هزت راسها وبصت ليونس وقالت" ههدي يا حضرت الظابط بس حق البنات وحقي انا وروح وسحر يرجع !
يونس وعماد بصولها وهزوا راسهم وبعدها تيلفون عبير رن !!
مراد بصلها باستغراب لان دي اول مره تيلفونها يرن برقم غيره!!
عبير بصتله باستغراب وهيا بتطلع تيلفونها من شنطتها وبتقول " دي نسمه اختي من الدار!!
يونس وعماد ومراد بصولها بصدmه وقالوا" هيا لسا هناك"
عبير هزت راسها وقالت" اكيد في حاجه بتحصل هناك علشان كده هيا اتصلت!!
يونس بصلها بانتباه وقال" افتحي مكبر الصوت!!
عبير هزت راسها ومسكت دmـ.ـو.عها وفتحت المكالمه وهيا بتقول" ازيك يا نسمه حشـ.ـتـ.ـيني و !!
نسمه بفرحه سامعين يا بنات اهي عبير ردت عليا!!
البنات فضلوا يتكلموا ويقولوا" عبير وحشتينا عامله ايه!!
عبير ردت عليهم بابتسامه وقالت انا كويسه يابنات طمنوني عليكوا!!
البنات بصوا لنسمه بفرحه وهيا قالت" احنا هنتجوز يا عبير هنحصلك يا اختي!!
عبير بصت بصدmه للتيلفون وبصت ليونس والظابط اللي جمبه وهما قالوا بهمس" اسالها هيتجوزوا ازاي!!
عبير هزت راسها وقالت" اي دا يا نسمه هتتجوزوا أزاي مش المفروض العيرسان بتيجي كل سنه!!
نسمه رفعت كتفها وقالت " والله يا بـ.ـنتي مانعرف حاجه هوا منصور وصافيا دخلوا علينا وقالولنا اننا هنتجوز بكره ولازم نجهز نفسنا واحنا بنجهز بعض واحنا فرحانين اهو!!
عبير بصت ليونس وهو قال بهمس" اساليها امتي هيتجوزو!
عبير ابتسمت وقالت بفرحه" الف مبروك يا بنات بس قوليل امتي بق بكره!
نسمه اللي ردت وقالت" مش عارفين بس انا بكره هبق اتصل عليكي قيل ما ماننزل من العنبر!!
عبير هزت راسها وقالت" خلاص ماشي انا بس عايزه اكون معاكوا خطوه بخطوه كاني موجوده !!
نسمه قالت بفرحه" ربنا يخليكي لينا يا حبيبتي بس طمنينيا لقيتي روح!!
عبير بصت ليهم وهيا بتسالهم بعينيها تقول ايه ويونس هز راسه بمعني ايوا وعبير قالت" لقيتها متقلقوش وكنت عندها من شويه وبتيلم عليكوا كلكوا!
البنات كلهم فضلوا يتكلموا معاها ويبـ.ـاركولها لحدmا عبير قبل ما تختم المكالمه قالت بجديه" بنات اوعوا اي حد يقول ان نسمه معاها تسلفون انتو عارفين منصور ممكن يعمل فيها ايه مش بعيد يق"تلها!!
البنات بصوا لنسمه بخـ.ـو.ف وقالو لعبير" بجد يا عبير !!
عبير وهيا بتقول علشان تخـ.ـو.فهم" بجد انتو ناسين انه شراني ومعندوش رحمه انا خايفه عليها وعليكوا!!
البنات هزوا راسهم وبعدها عبير قالت" متنسيش يا نسمه تعرفني قبل متنزلوا من العنبر ماشي..!
نسمه هزت راسها بالموافقه واتكلمت" حاضر متقلقيش وبعدها قفلت مع المكالمه عبير!!!
عبير اتنهدت بتعب وهيا بتبصلهم وبتقول" الظاهر ان منصور عايز يخلص منهم علشان يكبر في غيرهم!!
بونس بص لعماد وقال" احنا لازم نجمع فريق بكره يكون علي استعداد للقبض علي منصور وطبعا الادله دي كلها هتتعرض علي النيابه بكره الصبح يعني هيكون معانا تصريح بالقبض علي صلاح لكره ان شاء الله !!
عماد هز راسه وقال" انا هروح انا وفريقي للدار وانت عليك بالقبض علي صلاح!!
يونس هز راسه وبص لعبير ومراد وقال" احنا هنحتاجك بس علشان ت عـ.ـر.فينا البنات هينزلوا امتي وطبعا هتكوني في بيتك عادي بس تركزي اوي مع التيلفون وانت يا مراد ارجوك تبلغني انا او الظابط عماد بالرد بتاع البـ.ـنت دي ارقامنا معاك'
مراد هز راسه ووقف هوا وعبير واستاذن من يونس وعماد انهم هيروحوا علشان الوقت اتاخر؟!!
يونس وقف علشان يودعهم وخرج معاهم لحدmا مراد وعبير ركبوا العربيه واتحركوا!!
يونس رجع تاني للبيت وبص لعماد وقال" انا هبات هنا وانت لو حابب اتفضل هنا البيت بيتك!!
عماد ابتسم ووقف وهوا بيقول" متحرمش منك يا يونس بس انا لازم امشي علشان ابلغ الفريق ان في مهمة بكره وكمل كلامه وهو بيخبط علي كتف يونس وبيقول "وانت بق يا بطل حاول تنام علشان تصحي بدري لمهتمك!!
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚في صباح يوم جديد ..صحي يونس علي صوت المنبه وقام من علي السرير وبدأ يستعد للخروج من البيت .. وقف قدام المرايه وهو بيبص لنفسه وبيقول" ان شاء الله اليوم هينتهي من غير اي خساير ..
اتنهد يونس بعدmا خرج من الحمام وبدا يلبس هدومه ..'وبعد وقت كان انتهي !!!
جهز يونس شنطته اللي هيتحرك بيها علي النيابه وبعدها خرج من البيت وركب عربيته وساقها باقصي سرعه!!
وفي بيت جدة يونس ..صحيت روح علي صوت رنة تيلفون مامتها مسكت روح الموبايل الصغير وهيا بتبص عليه بنوم ولقت ان الرقم مسجل باسم سامي.؟
روح غمضت عينيها وفتحتها وهيا بتبص للاسم وبتقول لنفسها باستغراب" معقول سامي دا يبق ابويا!!
قامت روح وهيا ماسكه التيلفون وبتبص علي الرقم بتساول وخرجت من الاوضة بتاعها ووقفت في البلكونه وفتحت المكالمه!!
كان صوت راجـ.ـل وكان بيقول" انتي فين يا نادره انا رجعت البلد وملقتكيش ردي عليا هـ.ـر.بتي وروحتي فين يا فا""جره؟؟؟
روح اتصـ.ـد.مت اول ما سمعت كلام الشخص دا فقالت بغضب" انت مين انت علشان تغلط في امي رد عليا!!
الشخص الي بيكلمها استغرب صوتها وكلامها وقال" امك مين يا بت انتي هيا فين نادره روحي اديلها التيلفون!!
روح قالت بصدmه" معقول انت ابويا اللي سيبتها وهـ.ـر.بت !
سامي والدها استغرب كلامها وقال" ابوكي مين ياا شاطره بقولك اديني صاحبه التيلفون دا!!
روح اتعصبت من كلامه وقفلت المكالمه وهيا بتبص للتيلفون بغضب وبتقول" انسان حق"ير !!
خرجت روح من البلكونه وهيا متعصبه وقررت انها هتكـ.ـسر التيلفون علشان الشخص دا ميحاولش يتصل بامها تاني ويزعجها!!
مسكت روح الموبايل ورمته في الارض لحد ما اتكـ.ـسر وبعدmا اتاكدت انه اتكـ.ـسر مسكته ورمته من البلكونه!!
دخلت روح اوضتها تاني وهيا بتستنشق الهواء براحه وبتبص علي مامتها وبتقول" من النهارده كل حاجه هتكون احسن! ابتسمت روح بعدmا خلصت كلامها وقربت من مامتها ونامت وهيا حض"ناها!!
_________
وبداخل قسم الشرطة كان واقف عماد وفريقه وكانوا مستعدين انهم يتحركوا ولاكنهم كانوا واقفين وبيتكلموا لحدmا عماد يديلهم الاشاره!!
عماد كان قاعد وهوا فاتح اللاب توب بتاعه وبيظبط ليونس الصوت بتاع عبير علشان لما يعرضه علي النيابه يبق الكلام واضح اكتر!!
يونس كان لسا في عربيته ولما استلم سجل الصوت من عماد ابتسم وهو بيقول" نهايتك قربت يا صلاح!!!
وصل يونس للمقر وخرج من عربيته وهوا في ايديه الشنطة اللي فيها كل الادله اللي بتدل علي ان صلاح السعدني مجرم كبير ومتهم في قضية تجاره اع"ضاء ومخد"رات وفي ادله ضد منصور والممرضه وشاكر المساعد بتاعم!!
دخل يونس لمكتب وكيل النيابه بعدmا سلم عليه وكانوا يعرفوا بعض!!
وكيل النيابه كان متفاجئ من زياره يونس فساله باستغراب" خير يا حضرت الظابط ايه اللي فكرك بينا..!
يونس ابتسم وهو بيقول" مفيش يا منير دا كام دليل كده ضد صلاح السعدني !!
منير رفع حاجبه باستغراب وبيقول" صلاح السعدني دا اللي هوا حماك صح!
يونس هز راسه وقال " ايوا هوا في الحقيقه احنا شغالين علي القضيه دي من فتره . واكتشفنا ان صلاح السعدني زائد شغله كرجل اعمال فهو تاجر مخد"رات وشغال مع مافيا اجانب واكتشفنا برضوا ان صلاح مسيطر علي دار ايتام وبياخد البنات اللي فيها ويبيعها لرجـ.ـال الاعمال يغرض المتعه ولاكن بعدmا لما بتنتهي المتعه البنات بتتباع اعضاء للمافيا اللي شغال معاها!!
منير وقف بصدmه وهو بيسمع كلام يونس وبيقول" الكلام اللي انت بتقوله دا يا يونس دا كارثه!!
يونس فتح شنتطه قدام منير وقال" كل دول فيديوهات صوت وصوره بتشرح ان الموضوع دا بيحصل ومن اكتر من ١٠ سنين ودا تسجيل صوتي لبـ.ـنت بتحكي فيه علي كل اللي حصل مع اخواتها في الملجأ من ٨ سنين ولما حضرتك تسمعه هتكتشف ان صلاح قام بالتعدي علي طفلتين في عمر العشر سنوات واحده منهم قام بالاعت"داء عليها ورميها في النيل والتانيه رماها في النيل من غير ما يل"مسها لآنها كانت البـ.ـنت اللي شافته!!
وكيل النيابه مسك التيلفون اللي مع يونس وفتح التسجيل وسمع كلام عبير وهي بتعترف ان صلاح هو اللي اعتد"ي علي روح وقت"ل سحر!!
يونس بص ل منير وقال" صلاح السعدني شغال معاه ثلاثه واحد منهم اسمه منصور ودا يبق مدير الملجأ واللي مسؤل عن رعاية البنات ،بس هو في الحقيقه مبيعملش كدا خالص لانه قبل ما بيبيع البنات الكبيره دي لرجـ.ـال الاعمال بيكون معت"دي عليها وبرضوا دا تسجيل تاني لنفس البـ.ـنت اللي حكتلنا عن كل اللي حصل ..
(يونس شغل تسجيل لعبير وهي بتعترف ان منصور كان بيع"تدي علي البنات باوحش الطرق)
منير هز راسه ويونس اداله كل التسجيلات وطلب منه يشوفها كلها وفعلا منير بدا يشغل الفديوهات دي ويشوفها وكان في كل فيديو بيتصدm !!
وبعدmا خلص منير الفيديوهات بص ليونس وقال" الممرضه دي اسمها صافيا ومنصور وشاكر دول اللي شغالين مع بعض!
يونس هز راسه وقال" في الحقيقه يا فنـ.ـد.م في فريق دلوقت مراقب دار الايتام لاننا عرفنا انهم هيبعيوا النهارده اخر ١٢ بـ.ـنت من البنات الكبيره اللي سنها فوق الثلاثين !! وعلشان كدا انا مستعجل جدا يا فنـ.ـد.م لان معايا فريقي ومستنين التصريح بالقبض علي صلاح !!
بقلم شيماء صبحي
منير بص ليونس بفخر وقال" انا فخور بيك انك قدرت تعمل كل دا ومهمكش ان دا والد خطيبتك لان القانون فوق الجميع يا يونس وانا هديك التصريح دلوقت وان شاء الله ترجعوا بالسلامه بدون اي خساير!!
يونس وقف وهو بيبص لمنير بحماس وهز راسه بشكر ومنير جهزله التصريح وادهاله!!
يونس استأذن من منير وخرج بسرعه من المبني واتصل بعماد وبلغه انه اخد التصريح وعماد بلغه انه لسا في انتظار الاشاره من مراد !!
يونس قفل مع عماد واتصل بمراد علشان يشوف ايه الاخبـ.ـار..
مراد رد عليه وبلغه انه صاحي هوا وعبير وفاتحين التيلفون مستنين الممكالمه !
يونس هز راسه وشكرهم علي وقفتهم جمبهم وقفل بعدها و اتحرك للقسم علشان ياخد فريقه ويطلعوا علي فيلا صلاح السعدني!!!
________
وفي دار الايتام!!
البنات صحيت علي صوت خبط جـ.ـا.مد علي الباب ..قاموا بفزع ولاقوا ان اللي واقفه وبتخبط هيا صافيا ..
نسمه بغضب" اي يا صافيا اللي بتعمليه علي الصبح دا حـ.ـر.ام عليكي..؟
صافيا قربت منها وقالت بغضب هيا كمان" حرمت عليكي عشتك يا ختي منك ليها مش انا قايلالكوا تصحوا بدري علشان تلحقوا تجهزوا الرجـ.ـاله زمانها جايه!!
واحده من البنات قالت وهيا واقفه وراها " قصدك العيرسان صح!!
صافيا لفت بجـ.ـسمها ليها وهيا بتقول" ايوا يا حبيبتي قصدي العيرسان وامسكوا ادي الفساتين اللي هتلبسوها وقدامكوا نص ساعه واللي هتتاخر هتتحبس هنا ومش هتتجوز!!
البنات جريت علي الشكاره اللي سابتها صافيا وكل واحده بتختارلها فستان ولاكن نسمه كانت لسا واقفه مكانها لانها حست بشعور غريب او ما شافت ملامح صافيا وهيا بتقول رجـ.ـاله وبعدها حولت كلامها وقالت عيرسان!!
نسمه مسكت تيلفونها وهيا بتتصل بعبير بعدmا صافيا خرجت واول ما عبير ردت نسمه قالت" صباح الخير يا عبير احنا بنجهز اهو علشان هننزل بس انا عايزه اقولك حاجه يا عبير انا قلقانه اوي حاسه ان في حاجه هتحصل وهتعطل الجواز دا!!
عبير بصت لمراد وردت عليها وهيا لتـ.ـو.تر" لا قلق ايه متخافيش خالص انا كنت كده برضوا واهو يا ستي عايشه انا وجوزي ومبسوطين!!
نسمه ضحكت وهيا بتقول" بجد يا عبير!
عبير هزت راسها وهيا بتقول" بجد يا قلب عبير ويلا بق روحي اختاريلك فستان قبل ما البنات يخلصوا علي كله!!
نسمه ابتسمت وهيا بتهز راسها وبتقول" حاضر يا عبير انا هقفل بق ماشي..
عبير هزت راسها وقالت" ماشي بس اهم حاجه اتاكدي انك قافله التيلفون كويس!!
نسمه ردت عليها بابتسامه وقالت" متقلقيش متقلقيش يلا مع السلامه!
عبير"ما السلامه!!
قفلت عبير المكالمه وبصت لمراد واللي اتصل علي طول بعماد وبلغه ان البـ.ـنت قالتلهم نص ساعه وهينزلوا!!
عماد قفل المكالمه مع مراد بعدmا شكره هو وعبير وقالهم انه حاليا قدام المبني وانهم ميقلقوش..!
عماد كان ماسك تلسكوب وبيبص علي المبني وبيشوف التحركات اللي بتحصل!!
عدي وقت وبدات عربيات كتيره تظهر ورا بعض ونزل منهم رجـ.ـاله لابسين بدل!!
فضل عماد يتابع هما متجهين فين ولقي انهم واقفين في الحوش بتاع المبني ودقايق والبنات نزلت وكانوا لابسين فساتين لونها ابيض ووقفوا قدام الرجـ.ـاله دول وبدا كل واحد يختار واحده ويدخل بيها للمبني وفي الوقت دا دخل عماد هو وفريقه وهجموا عليهم!!!
منصور كان قاعد وجمبه المحامي وجمبهم صافيا!!
بدا المحامي يكتب في الورقة المزيفه اللي قدامه ان البـ.ـنت والراجـ.ـل متجوزين!! وبيبصلهم ويقول بابتسامه" بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجما بينكما في خير!! كانه مازون علشان يقنع البـ.ـنت اكتر انها كده اتجوزت!!
بعد اخر بـ.ـنت تم اعطائها الورقه اللي المفروض قسيمه جوازها دخل عماد وفريقه ومسكوا كل الرجـ.ـاله اللي موجودين في المكتب !!
البنات كانو خايفين من الهجوم اللي حصل عليهم من الحكومه وعماد بصلهم وقال" متخافوش يابنات انتو دلوقتي في امان ومش هيقدروا ياخدوكم او يستغلكوا تاني ا!!
البنات كلها خافت اول ماسمعت كلامه ولاكن نسمه كانت مستغربه ايه اللي بيحصل نسمه قربت من الراجـ.ـل اللي متجوزاه وهيا بترفع القسيمه في وش عماد وبتقول" يا خدنا ايه ياباشا دا جوزي ودي قسيمه الجواز!!
عماد رفع حاجبه وهو بياخد منها الورقة وبيقول" قسيمة جواز ايه انتي كمان دي ورقه فاضيه كل اللي مكتوب فيها دا كلام اهبل ملوش علاقه بالجواز ..!
نسمه اتخضت من كلامه وبعدت بسرعه عن الراجـ.ـل دا ووقفت ورا عماد ومسكت في هدومه وهيا بتقول" انقذني يباشا !!
عماد استغرب اوي حركتها بس تجاهلها وبص لمنصور وقال" معانا بلاغ بالقبض عليك انت والبت دي والرجـ.ـاله دي ولو عملت اي حركه هيتم التخلص منك بسهوله معانا الاذن بدا برضوا!!
منصور بص لعماد بخـ.ـو.ف وهز راسه وبدات رجـ.ـاله عماد يكـ.ـلـ.ـبشوا ايديهم كلهم وخرجوا من الملجا بعدmا وصل فريق مساعده وتم اخدهم كلهم في العربيات بتاع الحكومه!!
والبنات ركبوا عربيه كبيره وكان معاهم عماد علشان يطمنهم وميخافوش..؟
_______
وفي ڤيلا صلاح السعدني وصل يونس وهو بيطلب من الخادmه انه عايز يقابل صلاح !!! الخادmه هزت راسها وبلغته انه موجود ولاكن معاه ناس!!
يونس ابتسم وقال انه معاه معاد مع الرجـ.ـاله دي برضوا..
الخادmه استغربت كلامه وقالت" صلاح بيه مبلغنيش بان حضرتك جاي اصلا انت عاوز ايه!!
يونس قرب منها ورش في وشها سائل خلاها تفقد وعيها واول مشافها فقدت الوعي نده علي رجـ.ـالته علشان يدخلوا وبعدها يونس اتحرك هو الاول علي مكتب صلاح ودخل عليهم وهو بيقول" صباح الخير!!
اول ما الرجـ.ـاله دي شافوه كان معاهم شنطة مفتوحه وكان فيها مخ٠درات قفلوها بسرعه وهما مستغربين مين الشخص دا ووقفوا وهما بيبصوا لصلاح وبيقولوا بالاجنبي" من هذا!!؟
صلاح ابتسم بتـ.ـو.تر وهو بيبص ليونس وبيقول" يونس حبيبي ايه الزياره المفجأه دي!!
يونس بصل للرجـ.ـاله دي وقال" والله منتوا قايمين اقعدوا انا اصلا مش عايزكوا!!
صلاح اتـ.ـو.تر من كلامه ومد ايده علشان يخرج سلاحه ولاكن قاطعه دخول فريق يونس وهما رافعين الاسلحه'
يونس وقف بعدmا كان قعد جمبه وهو بيقول" معلش بق يا صلاح بيه والله كان نفسي اشوفك في وضع احسن من دا بس مضطر ! انت مطلوب القبض عليه بتهمه تجاره اعض"اء وق"تل طفله ورميها في النيل هيا وصديقتها وقضيه تانيه وهيا الم"خدرات دي !!
قالها وهو بيشاور علي الشنطة وبيفتحها وهوا مبتسم وبيقول" دي كده اع"دام وش!!
صلاح بدا جـ.ـسمه يرتعش وهو بيقول" يونس انا مليش علاقه بالشنطة دي هما كانوا عاوزيني اشتريها وانا رفضت ولاكن انت اللي. دخلت في وقت غلط!!
الرجـ.ـاله الاجانب كانوا مستغربين كلامهم ومش فاهمين هما بيقولوا ايه لحدmا يونس بصلهم وقال بالانجلش..صلاح بيه يخبرني انكم من تريدون منه الشراء وهو كان يرفض!!
الرجـ.ـاله هزوا راسهم بالرفض وفضلوا يشاورو علي صلاح ويقولوا كـ.ـد.اب!!
يونس امر فريقه يقبضوا عليهم ويكـ.ـلـ.ـبشوهم وقرب هوا مسك صلاح من هدومه وحط في ايديه الكـ.ـلـ.ـبشات ومسك الشنطه بايده التانيه وهو بيقول" خلينا نتحرك يا رجـ.ـاله "
اتحرك فريق يونس للخارج وكانت ناديه واقفه وهيا مستغربه وجود يونس مع رجـ.ـاله غريبه في بيتهم ولاكن اللي صدmها انهم مكـ.ـلـ.ـبشين ابوها..ناديه جريت علي والدها وهيا بتقول بخـ.ـو.ف..بابي ايه اللي حصل..
صلاح بصلها بخـ.ـو.ف وقال" كلمي منصور والمحامي خليهم يجيلوا علي القسم يا ناديه بسرعه ..
ناديه مكنتش فاهمه ليه يونس قابض علي ابوها وقربت منهوقالت وهيا بتمسك في هدومه" واخد بابي ورايح علي فين يا يونس!!
يونس تجاهلها وكمل طريقه وهيا فضلت تعيط وهيا بتنادي علي ابوها واللي كان بيقولها تتصل بالمحامي..!
وبعدmا خرجوا من الفيلا ركببوا كلهم العربيات الخاصه بالحكومه واتجهوا كلهم للقسم!!!
↚اتجه يونس وفريقه لقسم الشرطة وكان صلاح بيزعق وبيقول" سيبني يا يونس بقولك انا مليش دعوه بالمخد"رات دي!!
يونس مردش عليه وفضل ماسكة لحدmا وصلوا للسـ.ـجـ.ـن ..صلاح كان بيبص ليونس وهوا بيقول" يا بني صدقني انا معملتش حاجه..؟
يونس مهتمش لكلامه وأمر العساكر يفتحوا باب الزنزانه وبدأو العساكر ينفذوا اوامره!!
يونس دفع صلاح بغضب هو واللي كانو معاه وأمر رجـ.ـالته يوصوا عليهم الرجـ.ـاله اللي في الزنزانه وخرج!!
وبعد وقت وصل عماد ومعاه منصور وبقيت شركاءه والبنات!!
يونس كان قاعد في مكتبه وجمبه رأفت المساعد واشرف اللي وصل علي خبر القبض علي صلاح..!
دخل عماد للمكتب ومعاه الباقي واول ما يونس شاف كميه البنات اللي كانت واقفه وخايفه اتعصب اكتر وقرب من منصور ولكمه!!
عماد واشرف مسكوه وهما بيهدوه علشان مـ.ـيـ.ـتصرفش اي تصرف غلط ويتفلب ضده.!
يونس بعد عن منصور وأمر انه يروح لزنزانه لوحده وياخدو الممرضه صافيا لزنزانه الحريم!!
منصور كان ساكت ومبيديش اي رد فعل وكان بيمشي مع العساكر وهو مستسلم ولاكن صافيا كانت مرعوبه وعماله تناديله بخـ.ـو.ف وبتقول" منصور انت مش هتسيبني صح اتكلم يا منصور ورد عليا !!
منصور ابتسم بلامبالاه ومشي مع الظباط لحدmا دخلوا للزنزانه!!
صافيا فضلت تصرخ وهيا بتنادي عليه علشان ينقذها ولاكن الظباط دخلوها للزنزانه وأمر الظابط الكبيره بتاعة الزنزانه انها تظبتها وبعدها قفل الباب!!
الكبيره بتاع الزنزانه كانت بتبص لصافيا من فوق لتحت وبتقول" بت عـ.ـر.في ترقصي؟
صافيا فتحت عينيها بصدmه وهيا بتبص للست دي اللي شكلها مرعـ.ـب وبتقول" افنـ.ـد.م ارقص!!
الكبيره قربت منها وهيا بطلع الم"طو^ة من جيبها وبتقربها من وش صافيا وبتقول" اه يا اختي ارقصي ولا تكونيش عايزه تعقري مزاجي ..
قالت كلامها وهيا مقربه جـ.ـا.مد من صافيا وكملت وهيا بتقول" انتي جايه في ايه يا بت!! (قالت الكلمه الاخيره بصوت عالي لدرجة ان جـ.ـسم صافيا اتنفض من مكانه )
صافيا بصت للست دي بخـ.ـو.ف وقالت" مم مش عارفه والله هما فجاه دخلوا علينا و!!
الكبيره مسكت صافيا من شعر"ها وقالت" هو انتي لسا هتحكيلي قصه حياتك يا روح امك!! قدامي يا نسوان نعلم البت دي الادب!!
كل الحريم والبنات الي في الزنزانه بدأو يقربوا من صافيا ويض"ربوا فيها ويق"لعوها هدومها لحدmا بقت من غير ملا"بس ..!
صافيا وقعت علي الارض وهيا بتضم ايديها لصدرها وبتعيط وبدات الحريم تلف حواليها وهما بيغنوا ويرقصوا والكبيره قاعده بتتفرج علي اللي بيحصل وعلي وشها ايتسامه كبيره!!!
صافيا بصتلهم بخـ.ـو.ف وهيا ضامه جـ.ـسمها لحدmا الباب اتفتح ودخل منه العسكري اللي واقف علي حمايتهم واول مشاف صافيه عينيه لمعت وهو بيقول" المرشـ.ـدين وصلوا يا كبيره وعاوزين كام بـ.ـنت لليله بتاعهم'!
الكبيره ابتسمت وهزت راسها ليه ووقفت وهيا بتشاورله علي صافيا وبتقول" البـ.ـنت دي لسا جديده والظباط موصيين عليها جـ.ـا.مد اظن انها هتعجب المرشـ.ـدين بتوعنا !!
صافيا بصتلهم بخـ.ـو.ف وهيا بتحرك راسها برفض وبتعيط وهيا بتتخيل انها هتكون فريسه لرجـ.ـاله مبترحمش!!!
الكبيره قربت من صافيا ورمت عليها البطانيه وبصت للعسكري وقالت" انا هجهزلكوا البت لبليل بس مـ.ـا.تنساش الحلاوه!!
العسكري بص لصافيا بابتسامه وهز راسه وبعدها شاور للكبيره علشان يعرفها ليله صافيه ايه واول ما الكبيره عرفت انها ممرضه وكانت شغاله في دار ايتام وعرفت عن القذرات اللي كانت بتعملها هيا وشركائها في البنات اللي هناك
هزت راسها ليه وهيا مقرره تعلمها درس عمرها مهتنساه!!!!
العسكري خرج من الزنزانه والكبيره رجعت تاني لصافيا اللي كانت ضمت البطانيه علي جـ.ـسمها وهيا بتقول" هو انتو عاوزين مني ايه وليه بتقوليله انك هتظبتيني!!
الكبيره قربت منها ومسكتها من شعرها لدرجه ان صافيا فضلت تعيط من الو.جـ.ـع وقالت" بق انتي يا حته حشره انتي تعملي كده في بنات صغيرين!!
صافيا اتكلمت وهيا بتقول بعـ.ـيا.ط" والله منا دا هوا !!
الكبيره ابتسمت بسخريه وهيا بتسيب شعرها وبتقول للحريم اللي واقفين" الليلة دي بتاع البت دي والمرشـ.ـدين لازم يعلموها الادب!!!
صافيا صرخت برفض وهيا بتقول" انا مليش ذنب انا معملتش حاجه..
الحريم قربوا منها تاني وهما بيحس"سوا علي جس"مها وبيضحكوا وهما بيقولوا"" هتكوني انتي بس علي عشره؟؟
صافيا فتحت عينيها من الصدmة وهيا بتهز راسها بدmـ.ـو.ع وفي الوقت دا اتخيلت كل البنات اللي كانت بتصرخ وقت لما منصور بياخدهم لاوضة يوم الخميس وبيترجوها انها تنقذهم منه وهيا كانت بتضحك بسخريه عليهم وكانت بترفض تساعدهم !!!
صافيا غمضت عينيها وهيا بتقول بحسره " بعد كل دا انا لوحدي اللي هدفع الثمن..
__________
في مكتب يونس عماد كان بيتكلم مع يونس يشوفوا مكان للبنات دي لحدmا النيابه تطلع القرار ..يونس هز راسه وهو بيقول ..'البنات هترجع دار الرعايه تاني ويكون معاهم فريق لحمايتهم!!!
عماد بص ليونس وهو بيقول" ومين الفريق دا يا يونس !
يونس بص لعماد وقال" انت يا عماد هتروح انت وفريقك وهما كلهم ثلاث ايام وهيتعرضوا علي النيابه وهيا هتطلع قرار ليهم !!
عماد بص للبنات اللي كانو حاض"نين بعض وهز راسه وقال" تمام يا يونس انا هاخدهم وارجع بيهم تاني للملجأ بس متنساش تبلغني باي حاجه هتحصل!!
يونس هز راسه وعماد بلغ فريقه ياخدوا البنات لعربياتهم وبعد دقايق كل واحد من رجـ.ـا.لة عماد كان معاه بـ.ـنتين واتفضلت نسمه واقفه وباصه لعماد !!
عماد خلص كلامه مع يونس ولف بجـ.ـسمه علشان يمشي لقي نسمه واقفه قدامه وهيا ساكته!! عماد سالها باستغراب هيا واقفه ليه ونسمه ردت عليه وقالت" كل واحد كان ماسك بـ.ـنتين وفضلت انا لوحدي هسمك في ايد مين!؟
عماد بصلها باستغراب وقال" تمسكي في ايد مين؟؟
نسمه هزت راسها وقالت" ايوا ؟
عماد بص ليونس وودعه وقرب منها ومسك ايديها وقال" امسكي في ايدي انا!!
نسمه بصتله بصدmه لما مسك ايديها وشـ.ـدها لبره وخرجوا من القسم !!
كل البنات ركبت العربيات ومعاهم رجـ.ـا.لة من فريق عماد لحمايتهم واتفضلت عربيه عماد وفضل هو باصص لنسمه بعدmا كل العربيات اتحركت فقال" انتي شكلك كدا هتركبي معايا يلا !!
نسمه هزت راسها ووقفت قدام العربيه وعماد ركب وهوا مستنيها تركب ولاكنها كان واقفه وبتبص عليه وساكته؟
خرج عماد وهو مصدوم من صمتها وقال" مركبتيش ليه يا انسه؟
نسمه بصت للعربيه وقالت" مبعرفش اركب انا اول مره اشوف عربيه علي الحقيقه اصلا؟
عماد بصلها باستغراب من كلامها وهز راسه ليها وهو مبتسم وقرب من الباب بتاع العربيه وفتحه وقال" اقعدي هنا!! قال كلامه وهو بيشاور علي الكرسي وهيا ابتسمت وهزت راسها وركبت!!
عماد قفل الباب عليها وركب هوا جمبها وساق العربيه واتحركوا؟؟؟
_______
وفي غرفة مراد !
عبير كان رايحه جايه في الاوضه بقلق وهيا بتقول" انا عايزه اطمن علي البنات يا مراد اتصل باي واحد منهم وطمني!!
مراد هز راسه وفتح تيلفونه واتصل بعماد واستناه يرد وعماد وقتها كان سايق ففتح عليه المكالمه وكان الصوت متوصل بسماعه العربيه فكان الصوت عالي!
عماد" ايوا يا مراد انت سامعني؟
مراد رد عليه وقال" ايوا يا عماد سامعك المهم عملتوا ايه طمني عبير قلقانه من ساعتها!
عماد هز راسه وقال" قولها البنات بخير وقبضنا علي منصور واللي معاه!
عبير كانت سامعه كلام عماد فمسكت التيلفون من مراد وقالت" بجد يا عماد باشا والله فرحت قلبي دول شويه مجرمين ويستحقوا الق"تل مش الحبس !!
نسمه كانت سامعه كل الكلام اللي بين عماد واللي بيكلموه بس لما سمعت اسم عبير وصوتها اتكلمت وهيا بتقول" هي دي عبير اختي اللي كانت في الملجأ صح!!
عماد بصلها وهز راسه ونسمه ابتسمت وهيا بتبص للتيلفون وبتقول" عبير انا نسمه !
عبير بصت لمراد باستغراب وبعدها ردت عليها وقالت" نسمه حبيبتي طمنيني عليكي انتي والبنات!
نسمه قالت بفرحه" احنا كلنا بخير يا عبير بس مش انا قولتلك ان قلبي مش مطمني وكنت حاسه ان الجوازه دي هتبوظ!!
عبير ضمت حاجبها بحـ.ـز.ن وقالت" الحمدلله انكوا بخير دلوقت ودا اصلا مكنش جواز دا نصب واحتيال وتجاره بس الاهم دلوقت انكم بخير والحكومه قدرت تنقذكوا قبل ما يحصل فيكم اي حاجه وحشه!!
نسمه ابتسمت وهيا بتبص لعماد وبتقول" عاوفة انتي الظابط دا اللي قبض عليهم جـ.ـا.مد اوي يا عبير شبه ابطال الحكايات اللي كنتي بتحكيهالنا!!
عماد اتصـ.ـد.م من كلامها عليه لانه هو الظابط اللي قبض علي منصور ..نسمت كملت كلامها وقالت" حلو اوي !!
عماد اتصـ.ـد.م من كلامها تاني واستغرب ازاي بتقول كده بدون اي خجل فلف وشه بعيد عنها لانها كانت بتبصله وعبير اول ماسمعت كلامها ضحكت وهيا بتقول" هو انتي جمبه صح!!
نسمه هزت راسها وقالت" ايوا انا موجوده معاه في العربيه ورايحين الدار تاني لان هو وفريقه هيحمونا احنا والاطفال!!
عبير ابتسمت وقالت" خلاص مدام الظابط عماد وفريقه معاكوا يبق انتو في آمان!!
نسمه بصت لعماد بابتسامه وقالت" اسوا مش انا بقولك جـ.ـا.مد!!
عبير هيا ومراد فضلوا يضحكوا علي كلامها وكان صوتهم واضح وعماد كان وشه بيحمر من كلامها عليه وفهم انها تلقائيه ومبتعوفش تزوق الكلام فقفل المكالمه وهو بيقول وهو باصص في الطريق!
زمانهم مشغولين وبعدين احنا وصلنا!!
نسمه هزت راسها ليه وبعد وقت صغير وقف عماد قدام الدار ورجـ.ـالته فتحوله البوابه وبعدها دخل بالعربيه ونزل نسمه الاول وبعدها قفل العربيه ودخلوا كلهم للمبني وفريقه كانوا واقفين في الحوش مستنينه يرجع علشان يعطيهم الاوامر!!
______
وفي بيت جدة يونس كانت روح صحيت وهيا حزينه لانها مش هتشوف يونس لحدmا المهمه دي تخلص فقالت بحـ.ـز.ن" انا عايزه اسمع صوتك بس يا يونس انتي وحـ.ـشـ.ـتني اوي !!
طلعت روح من اوضتها ونزلت تحت ولقت ان ماجده بتحضر الفطار هيا ومامتها فابتسمت ليهم وهيا بتقرب من ماجده وبتقول بخجل" هو ممكن تتصلي بيونس عاوزه اقوله حاجه!!
ماجده بصت لروح وغمزت ليها وقالت" قوليلي وانا اقولهاله!!
روح رفعت عينيها برفض وقالت" لا دي حاجه خاصه ولازم انا اللي اقولها ليونس بنفسي!
ماجده ابتسمت وهيا بطلع تيلفونها وبطلع رقم يونس واتصلت عليه واستنت لما يونس رد عليها فقالت بصوت واضح" ايوا يا حبيبي انت مشغول ولا ايه!!
يونس رد عليها بايوا وهيا بصت لروح وقالت" طيب هيا روح كانت عايزه تكلمك وتقولك علي حاجه فمش عارفه عندك وقت تكلمها ولا ايه؟؟
يونس ابتسم اول ماسمع كلام جدته فهز راسه وقال" اديهالي يا نانا!
ماجده ابتسمت وهيا بتمد ايديها بالتلفون وبتقول" اتفضلي يا روح يونس علي التيلفون!!
روح هزت راسها واخدت منها التيلفون وخرجت من المطبخ وطلعت لاوضته وهيا بتخري واول مدخلت قفلت الباب وهيا بتاخد نفسها وبعدها حطت التيلفون علي ودنها وقالت" يونس!
يونس كان بيسمع صوت انفاسها واول ماسمعها نطقت اسمه انتبه لصوتها ورد عليها وقال" ايوا يا روح!
روح بلعت ريقها وهيا بتقول بخجل" هو انت هتيجي امتي !هتتاخر اوي؟
يونس ابتسم علي كلامها وقال" مش عارف يا روح يعني مش اقل من شهرين تلاته كده !
روح قالت بصدmه" دا كتير اوي انت قولت كام يوم بس وهترجه !!
يونس ابتسم ورد عليها بجديه! القضيه شكلها صعبه اوي يا روح ومحتاجه وقت وانا زي مقولتلك بحب اكون لوحدي علشان اقدر اركز!!
روح عيونها دmعت وهيا بتقول" بس كتير اوي شهرين ثلاثه دول !
يونس هز راسه وهوا بيبص للتيلفون وبيقول" طيب هو انتي كنتي عاوزه تقوليلي حاجه خاصه صحيح هيا ايه بق!!
روح قلبها فضل يدق جـ.ـا.مد وقالت بهمس" امم كنت عاوزه اقولك اني؟
يونس انتبه لصوتها المره دي اوي واستناها تتكلم لحدmا روح قالت" البيت فاضي وكده بس حبيت اقولك ليك وحشه !
يونس ضم حاجه وهو بيقول" ليا وحشه يعني ايه الكلمه دي ياروح مش فاهم!!
روح باستغراب" بجد والله يعني مش فاهم يعني ايه ليك وحشه!
يونس رد عليها وقال " لا مش فاهم ممكن تشرحيهالي بسرعه بس علشان انا مشغول!!
روح ضمت حاجبها وقالت" يعني حشـ.ـتـ.ـيني و يا يونس فهمت كدا !!! يلا بق مع السلامه!!
قالت كلامها وقفلت المكالمه وهو كان مبتسم لما سمع كلامها بص اتصـ.ـد.م لما لقاها قفلت المكالمه فبص للتيلفون وقال بابتسامه " يا مـ.ـجـ.ـنو.نه !؟
روح مسكت التيلفون ونزلت وهيا لسا ضامه حاجبها وادته لماجده وهي بتقول" انا هخرج اشم شويه هوا برا !
ماجده هزت راسها وقالت" ماشي بس متروحيش بعيد!
روح هزت راسها وقربت من مامتها وقالت" ابويا رن عليكي وانا كـ.ـسرت التيلفون وارجوكي متحاوليش تفكري في تاني!
نادره بصت لروح بصدmه وروح قالت" علشان خاطري انسيه ؟
نادره بصت لماجده وهيا مش مستوعبه الكلام اللي روح قالته !!
روح سايتهم وخرجت وماجده بصت لنادره وهيا بتقول" انا شايفه ان روح عندها حق يعني كفايه اوي اللي عمله فيكوا!
نادره هزت راسها ورجعت تجهز معاها الاكل وهما بيتكلموا وبيتسلوا!!
وعند روح كانت مشيت شويه من قدام بيت ماجده وفضلت تبص علي بقيت الڤيلل الي قدامها وهيا بتدقق في تفاصيلها وعاجبها اوي وفجاه ظهر اشخاص مقنعين راكبين عربيه قربوا من روح واخدوها في عربيتهم وروح كانت لسا هتصرخ ولاكن واحد منهم رش في وشها مـ.ـخـ.ـد.ر اغمي عليها!!!
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚الساعه ١٢ منتصف الليل !!؟
بداخل بيت جدة يونس كانت واقفه نادرة وجمبها ماجده وهما حاطين إيديهم علي قلبهم من الخـ.ـو.ف لان روح لحد دلوقت لسا مرجعنش ..نادره بصت للست ماجده بعيون وارمه وقالت" بـ.ـنتي راحت فين يا ست ماجده اتصلي بحضرت الظابط تاني يمكن عرف حاجه عنها؟؟
ماجده طلعت تيلفونها بإيد بترتعش واتصلت علي يونس وهيا مستنيه رده بفارغ الصبر!!
يونس كان مع مساعده رأفت وبيشوفوا كاميرات المراقبه بتاعة الحي اللي روح اتخـ.ـطـ.ـفت منت ..!
اشتغل فيديو لروح وهيا ماشيه وكان واضح انها بتعيط ..يونس كان بيتفرج عليها وهو ضاغط علي ايديه من الغضب واول مشاف العربيه السودا اللي قربت عليها واخدوها يونس وقف الفيديو علي رقم العربيه بص لرأفت وقال" اكتب النمره دي يا رأفت بسرعه!
رأفت هز راسه وكتب رقم العربيه وبص ليونس وقال" خلاص كده يا يونس باشا انا هاخد النمره بتاعت العربيه وهروح اشوفها بتاعة مين وهبلغ حضرتك'
يونس هز راسه وخرج هو ورافت من الفيلا اللي كاميراتها صورت اللي حصل!
رأفت اتحرك بعربيته ويونس فضل واقف في نفس المكان اللي روح كانت واقفه فيه وبيفتكر المكالمه اللي جاتله من ثلاث سعات من جدته وكانت بتعيط وتقول ان روح مختفيه ومرجعتش البيت !!
يونس اتجنن اول ماسمع كلامها وقام بسرعه من علي مكتبه ومسك مفاتيح عربيته وخرج بره يدور عليها لحدmا وصلوا للفيلا دي بعد لف كثير في الحي دا وكل الاماكن القريبه منه!!
يونس لقي اتصال من جدته رد عليها وهو بيتماسك اعصابه وبيقول" خير يا نانا!
ماجده بعـ.ـيا.ط" عملت ايه يا حبيبي طمني !
يونس اخد نفس طويل ورد عليها بهدوء " لسا يا نانا موصلناش لمكانها لانها مخـ.ـطـ.ـوفه!!
ماجده شهقت بصدmه ويونس اتكلم وقال" مت عـ.ـر.فيش مامتها حاجه وقوليلها اننا لسا بندور علشان ميحصلهاش حاجه!
ماجده هزت راسها وهمست" والله دانا اللي هيحصلي حاجة مش هيا !
يونس قفل المكالمه مع جدته وركب عربيته وقبل ما يتحرك اتبعتله ماسدچ من رأفت بمعلومـ.ـا.ت عن صاحب العربيه وعنوانه!!
يونس اتحرك بالعربيه بتاعته وفي طريقة لمكان صاحب العربيه!!!
______\
بداخل دار الامل لرعاية الايتام!
وبالتحديد في عنبر البنات الكبيرة" كانت نسمه قاعده وهيا زهقانه وبتقول" بما اننا متأمنين يبق نخرج نشم هوا بق؟؟
اصحابها بصولها باستغراب وقالوا" الوقت اتاخر هوا ايه اللي انتي عايزه تشميه دا يانسمه نامي يا اختي احسن؟
نسمه رفست الغطاء وهيا بتقول برفض" لا انا عايزه اشم هوا انا خارجه"
البنات تجاهلوها وناموا وهيا فتحت باب العنبر وخرجت منه !!
فضلت تتمشي شويه لحدmا وقفت عند شباك كبير بيطل علي الحوش بتاعة الدار !
كان واقف عماد هو وواحد من رجـ.ـالته وبيشربوا شاي وبيتكلموا!
نسمه فضلت باصه عليهم ولفت نظرها عماد واللي كان ليه عضلات كبيره وعروق دراعه باينة وشكلهم يجنن !!
عماد كان بيضحك هوا والراجـ.ـل اللي معاه وبيسلموا علي بعض وللحظة عماد لف بجـ.ـسمه و عينيه جت في عين نسمه اللي واقفه تبص عليه!
نسمه جريت بعيد عن الشباك بخضه لما عينيها جت في عينه وحست بقلبها بيدق جـ.ـا.مد حطت ايديها علي قلبها وهي بتقول باستغراب معقول قلبي دق علشان الظابط دا؟؟
قالت كلامها وهيا بتقرب من الشباك تاني تبص عليه والغريب انه مكانش موجود كان الراجـ.ـل اللي معاه هو اللي واقف بس وعماد مختفي!!
نسمه رفعت حاجبها باستغراب وهيا بتقول بهمس" هيكون راح فين الظابط دا!!
نسمه قالت كلامها وهيا بتقف علي طراطيف صوابعها علشان تعرف تدور عليه ولاكنها ملقتهوش زفرت بضيق ولفت علشان تمشي لقت عماد واقف قدامها!!
نسمه بصتله بخضه وسكتت وهو كان مستغرب خروجها من العنبر في الوقت دا!!
عماد كان باصص عليها وهو بيقول" بتعملي ايه في الوقت دا؟؟
نسمه بصت حواليها ورجعت بصتله وهيا بتقول" انا بعمل ايه!
عماد هز راسه وهو مركز مع عيونها وهيا بلعت ريقها وقالت" بشم شويه هوا اصلي مخـ.ـنـ.ـوقه اوي؟
عماد حط ايديه الاتنين وراها علي الحيطة وحاصر جـ.ـسمها وهو بيبص في عينيها وبيقول" مش عيب تخرجي باللبس دا وانتي عارفه ان رجـ.ـالتي في كل حته؟
نسمه وشها احمر من الخجل وهي بتبص علي هدومها ولقت انها لابسه بيجاما ضيقه وملفته للنظر!!
نسمه بلعت ريقها وهيا بتقول" انا ماخدتش باللي من اللبس بتاعي؟
عماد ضم حاجبه وهو بيقول" ولو ماخدتيش بالك مين اللي هياخد باله انا؟
نسمه رجعت بجـ.ـسمها لورا وهيا بتقول بخـ.ـو.ف" انا اسفه والله مش قصدي اخرج كده!!
عماد فضل مركز مع عيونها اللي بتكون دmـ.ـو.ع وقال بهدوء " خلاص حصل خير المره دي بس تاخدي بالك من هدومك مره تانيه ومتخرجيش في الوقت دا تاني لان دا وقت النوم!!
نسمت هزت راسها ليه وقالت" بس انتوا لسا صاحيين؟
عماد ابتسم وقال" علشان نحميكو يا نسمه ولا انتي عايزانا ننام ونسيب اي حد يدخل يخـ.ـطـ.ـفكوا ولا يأذيكوا يرضيكي يعني..
نسمه هزت راسها بالرفض وقالت..لا طبعا احنا مش ناقصين كفايا علينا اللي كنا بنشوفه ؟؟
عماد هز راسه وبعد ايده وقال..يلا روحي بق علشان تنامي لان الوقت اتاخر وانا مش ضامن لو فضلتي هنا ايه اللي هيحصل،،؟
نسمه هزت راسها وجريت من قدامه ودخلت للعنبر بتاعهم وهو فضل واقف مكانه وبيبص علي طيفها ومبتسم ودي كانت المره الاولي اللي قلب عماد يدق فيها لبـ.ـنت..؟
________
وصل يونس للعنوان بتاع الشخص صاحب العربيه والمفجأة ان العربيه كانت موجوده وكانت مركونه قدام قهوه نزل يونس وهوا بيبص للناس اللي علي القهوه وبيقول،.السلام عليكم يا رجـ.ـاله..؟
رجـ.ـا.لة القهوه ردو السلام وقعد يونس علي كرسي ودقايق وقرب منه الصبي اللي في القهوه يونس بصله وهو بيقول واحد قهوه ساده..
الصبي ابتسم وهو بيعلي صوته وبيقول واحد قهوه ساده للباشا..؟
اول ما الصبي قال كده الرجـ.ـاله اللي في القهوه اتصـ.ـد.موا وقالو في صوت بعض..باشا..
يونس بصلهم وابتسم وقال..موظف متقلوقوش؟
الرجـ.ـاله هزت راسها بضحكه لانهم كانو معاهم حجات من الممنوعات اللي بتعدل المزاج واتـ.ـو.ترو ليكون دا ظابط ولا مرشـ.ـد،،؟
الصبي رجع وهوا شايل القهوه وقرب من يونس وهو بيقول..بالف هنا علي قلبك يا باشا..
يونس ابتسم وشاورله يقرب منه وطلع من جيبه 200 جنيه وهو بيحطها في جيب الصبي وبيقول..شايف العربيه السودا اللي هناك دي؟؟
الصبي هز راسه وقال..! ايوا يباشا قصدك عربية دينا هانم،،؟
يونس هز راسه وقال..مين دينا هانم دي!
الصبي ابتسم وهو بيقرب من ودن يونس وبيقول..صاحبة الفيلا اللي هناك دي يباشا بس هيا بتحب تركن عربيتها قدام القهوه هنا علشان انا كل يوم بمسحهالها ؟؟
يونس هز راسه وقال..يعني الفيلا دي بتاعها!!
الصبي هز راسه بايوا ويونس وقف وهوا ماسك قهوته وبيقرب من عربيته وبيقول" ازاي دينا هانم دا اكيد اللي سايقها مش اقل من مجرم!!
يونس خلص قهوته ونده للصبي ياخد الكوبايه واتحرك يونس بعربيته للفيلا اللي الصبي شاورله عليها !!
يونس وصل ورن الجرس واستني ثواني والباب اتفتح..
اللي كانت بتفتح الباب كانت دينا صاحبة ناديه واول مشافت يونس قالت بصدmة" يونس؟؟
يونس استغربها وقال" انتي دينا هانم صاحبة الفيلا دي؟
دينا اتـ.ـو.ترت وهزت راسها وهيا بتقول " ايوا انا اتفضل يا يونس باشا؟؟
يرنس هز راسه ودخل وهو بيقول" قوليلي بق يا دينا علاقتك بناديه لسا زي مهيا ولا حصلت مابينكم مشكله؟؟
دينا كانت مصدومه من سؤاله وساكته ويونس قرب منها وهو بيبص في عينيها وبيقول" ردي يا دينا انتي خايفه ليه؟؟
دينا هزت راسها وقالت" صح علاقتنا متـ.ـو.تره شويه من وقت لما ناديه شافتك في الكافيه مع روح؟؟
يونس ابتسم وهو بيقول" انتي عارفة روح كمان!
دينا كانت بترد عليه بسهوله لانه كان باصص في عينيها ومحاوطها بايديه فدا كان مـ.ـو.ترها ومخليها ترد علي كل اسئلته بسلاسه!!
دينا هزت راسها ليونس وقالت" ايوا طبعا انا شوفتها انا وبقيت الشله ؟
يونس هز راسه وقال بجديه " انتي مطلوب القبض عليكي ؟؟؟
دينا جـ.ـسمها اتنفض وهيا بتقول" انا معملتش حاجه والله يا يونس صدقني ؟
يونس هز راسه وهو بيقرب منها جدا وبيقول" فين روح؟
دينا فضلت باصه في عيونه بخـ.ـو.ف وتردد لحدmا قالت" فوق في اوضتي مربوطه في السرير!!
يونس اتعصب من كلامها وقرب من رقبتها وضغط علي عرق ادي الي فقدانها للوعي وطلع يونس علي اوضتها اللي فوق ولقي ان روح مغمي عليها وكانت مربوطه فعلا في السرير !!
يونس قرب منها وفك رباطها وشالها علي كتفه ونزل وكان وقتها وصل رأفت !
يونس طلب منه يمشي ورافت كان مصدوم من كلامه وقال" مش هنقبض عليها يباشا دي كانت خـ.ـطـ.ـفاها!
يرنس هز راسه بالرفض وقال" دي بـ.ـنت هبله واكيد ناديه اللي اجبرتها تعمل كده يعني ملهاش في الحجات دي اصلا !
رأفت كان مش عاجبه كلام يونس لحدmا يونس قال بصوت عالي " يلا يا رأفت خلينا نمشي وهيا كلها نص ساعه وهتفوق يلا بق اسمع الكلام!
رأفت هز راسه وخرج مع يونس وساعده انه يحط روح في العربيه وجابله معطر علشان يصحوها!!
روح بدات تفوق وهيا بتبص حواليها بخـ.ـو.ف ولسا هتصرخ يونس حط ايديه علي بوقها وقال" متخافيش انا يونس !!
روح بصتله وحض"نته بخـ.ـو.ف وهيا بتعيط وبتقول" انا كنت مخـ.ـطـ.ـوفه صح يا يونس!!
يونس هز راسه وقال" متقلقيش انتي دلوقتي في امان ومحدش عملك حاجة..
روح بصتله وافتكرت مكالمتها معاه واتـ.ـو.ترت وقالت" يعني احنا هنروح؟.
يونس هز راسه وهو باصص في عينيها وقال" جدتي ومامتك قلقانين عليكي ولازم نروح علشان نطمنهم؟
رأفت كان واقف بيبص عليهم وشايف نظرات يونس ليها وخجلها اللي كان واضح فراح ركب عربيته وساقها ويونس بعدها ركب هو كمان وساق عربيته!!
وفي بيت جدة يونس!
وصل يونس ومعاه روح اللي كانت لسا دايخه يونس طلب منها تثبت مكانها وقرب منها شالها وهو بيقول"حطي ايدك علي رقبتي!
روح انتبهت ليه وقربت ايديها من رقبه وحطت راسها علي صدره وهيا بتستنشق ريحته الجذابه اللي كانت في هدومه!!
يونس دخل بيها للبيت واول ما ماجده ونادره شافوه جريوا عليه بقلق وهما بيبصوا لروح وبيقولوا" عامله ايه يا حببيبتي انتي كويسه حصلك حاجة!!
روح بصتلهم بتعب وهزت راسها انها بخير ويونس لما شافها لسا دايخه قال بهدوء " انا هطلعها ترتاح ومتقلقوش هيا بخير واللي خاطفها كانت بـ.ـنت جبانه ملهاش في الكلام دا بس متقلقوش انا هعرف اردلها حقها كويس!
ماجده ابتسمت ليونس وهزت راسها ونادره كانت لسا هتقرب من روح ماجده شـ.ـدتها ويونس استاذن منهم وطلع علي السلم وهوا شايل روح !
ماجده بصت لنادره وقالت" سيبها ترتاح واضح انها تعبانه وبعدين هيا بتطمن بوجود يونس فمتقلقيش!
نادره هزت راسها بحـ.ـز.ن وماجده مسكت ايديها وقعدتها علي الكنبه وراحت علشان تعملهم عصير علشان يهدو أعصابهم؟
وفي اوضة يونس كان واقف وهو بيبص لروح اللي مغمضه نص عين ومفتحه التانيه وقبل ما يحطها علي سريره روح قالت" خليني هنا شويه؟
يونس بصلها بانتباه ولقاها ضمن وشها لصدره جـ.ـا.مد وبتشم في التيشرت بتاعه؟
يونس قلبه فضل يدق جـ.ـا.مد لدرجة ان روح كانت سمعاه روح كانت مبتسمه لما اتاكدت انه بيحبها وان نبض قلبه دا شبه نبضها لما بتقرب منه؟
فضل يونس شايلها وهو بيبص لملامحها وهيا كانت لسا ضمه دmاغها لصدره؟!
روح بعدت عن صدره لما لاحظت انه مبقاش متوازن فقالت" خلاص نزلني يا يونس!
يونس انتبه ليها وحطها علي السرير برفق وبص في عيونها وقال" انتي كويسه يا روح!
روح بصتله في عيونه وهزت راسها وقربت منه وحض"نته وهيا بتقول" لما بكون معاك بس يا يونس بكون كويسه ولاكن لما بتبعد قلبي بيوجـ.ـعني اوي؟
يونس ابتسم علي كلامها وضغط علي جـ.ـسمها وهو بيضمها لصدره جـ.ـا.مد وبعد دقايق مرت وهما علي نفس الوضع بعدت روح عنه وهيا بتبص لشفا"يفه ومبتسمه!
يونس كان تايه في جمال عيونها ورقة ملامحها فقرب هوا كمان من شفايفها وطبع قب'له طويلة يعبر فيها عن حبه واشتياقه ليها ..؟
روح كانت فرحانه انه قرب منها وفضلت تبادلة القب"لات لحدmا بعد عنها وهو بيقول" روح تتجوزيني؟؟؟
روح بصتله بصدmه وهيا بتحط ايديها علي جبهته وبتقول " هو انت سخن؟
يونس ابتسم علي طفولتها وهز راسه وقال" مش انتي عندك١٩ سنة!
روح بصت في الارض بخجل وهزت راسها وهو قال! يعني مناسبه اهو قوليلي بق موافقه تتجوزيني يا روح؟
روح بصتله بحب وهزت راسها وقالت" موافقه يا يونس. علشان انا بحبك قوي!
يونس ابتسم وقربها عليه تاني وهو بيشم ريحتها اللي شبه ريحة الاطفال حديث الولاده وبعد وقت بعدها وهو بيقول" بعدmا يتم الحكم علي صلاح واللي معاه هطلبك من مامتك!
روح ابتسمت وهزت راسها وقالت" موافقه؟
يونس بعد عنها وهو بيعدل هدومه وبيقول" انا رايح القسم علشان عندي كام حاجه لازم اخلصها وانتي نامي بق ومتسهريش!!
روح هزت راسها وهوا خرج وقفل الباب واول ما روح اتأكدت انه بعد عنها قامت وهيا بتتنطت علي السرير بفرحه وبتقول" طلع بيحبني""" يونس بيحبني!!
حطت ايديها علي عيونها بفرحه كبيره وبعدها نامت علي السرير وهيا بتاخد نفسها وبتقول" مش مهم فرق السن المهم انه بيحبني وانا بحبه وحاسه معاه بالامان!
يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚بعد مرور اربع أيام اتحرك صلاح ومنصور وصافيا للنيابة ومعاهم فريق يونس ..
والراجـ.ـلين اللي كانو مع صلاح تم ترحيلهم للسفاره بتاعتهم واللي سفروهم بلدهم وتم الحكم عليهم بسبع سنوات ؟
وفي مكتب وكيل النيابه كان قاعد معاه صلاح واللي بيقول؟ انا شرحت لحضرت الظابط يونس ان المخ"درات دي مش بتاعتي وانها بتاعت الرجـ.ـاله الأجانب اللي كانوا معايا؟
وكيل النيابه هز راسه وقال: بس الكلام اللي قالوه الاجانب عكس كلامك وقالو انهم جايين يشتروه منك ؟؟!
صلاح وشه قلب للون الأحمر وبص لوكيل النيابه وقال.. " انا قولت اللي عندي يباشا وانا مليش علاقه بالمخد"رات دي ؟
وكيل النيابه فتح فيديو لصلاح وهو بيغ"تصب الاطفال وقال" انت دا ولا مش انت يا صلاح!
صلاح اتصـ.ـد.م لان الموضوع دا عدي عليه سنين فقال بصدmه" انتو ازاي جبتو الحجات دي؟
وكيل النيابه بصله بجديه وقال" شغلنا بق واحنا ادري بيه ..قولي بق يا صلاح في بـ.ـنتين اعترفوا عليك وقالو انك قت"ات بـ.ـنت منهم بعد اغـ.ـتـ.ـsـ.ـابها ورميها في النيل والتانيه رمتها بس وطبعا انت كنت فاكر ان الموضع انتهي بمـ.ـو.ت البـ.ـنت الاولي وفقدان التانيه للنطق بس حظك ان ربنا اراد الحقيقه تبان وانت لابس اعد"ام ان شاء الله ..!
صلاح اتجنن من الكلام اللي قاله وكيل النيابه وقال " ان معايا محامي يباشا وبطلب تدخله حالا !
وكيل النيابه قال برفض! وجود المحامي مش هيحل حاجه وانا زي مقولتلك كل الادله اللي بتسبت صحة كلامي موجوده وحاليا في المحكمة؟؟
صلاح بصله بصدmه وبعدها بدأ وكيل النيابه يبلغ الشخص اللي قاعد جمبه بالكلام اللي يكتبه ... وبعد دقايق دخل اتنين من الظباط واخدو صلاح ودخلو بعده منصور!
وبدا وكيل النيابه يتكلم مع منصور وسمع منه كل الي كان بيحصل واوامر صلاح ليه واعترف منصور علي كوارث تانيه كان بيعملها صلاح وبعدmا الشاب اللي كان جمب وكيل النيابه كتب كل الكلام اللي قاله منصور طلب وكيل النيابه ان الظباط ياخدو منصور وبعدها دخلوا صافيا واللي اعترفت علي منصور بكل الحجات اللي كان بيعملها وحاولت تبين انها بريئه وانهم كانو بيهددوها ولاكن بالادله اللي كانت مع وكيل النيابه اكدت انها شريكتهم وكانت بتعمل كل اللي يطلبوه بـ.ـارادتها!
خرج كل من صلاح! منصور! صافيا ! من مبني النيابه واترحلوا للسـ.ـجـ.ـن لحدmا معاد القضيه بتاعهم!!!
وفي منزل جدة يونس دخل يونس وهو مرهق جدا لانه من وقت ما اشتغل علي القضيه دي وهو مبينامش كويس !
يونس كان هيقفل الباب ولاكن لقي ناديه واقفه وراه وبتقول" انت اللي عملت كده في ابويا يا يونس انت اللي قبضت عليه!
يونس بصلها وقال بجديه" ابوكي مجرم كبير ولازم يدفع ثمن الحجات اللي عملها!
ناديه عيطت وهيا بتقول" بس انت عارف اني مليش غيره لي عملت كده؟
يونس مسكها من دراعها بغضب وقال" اسمعيني كويس يا ناديه انا مقدر كويس انك كنتي في يوم من الايام خطيبتي ولاكن برضوا متنسيش ان انا ظابط وواجبي اني اقبض علي اي مجرم محتال فاكر ان البلد دي مفيهاش قانون ولازم ت عـ.ـر.في برضوا انك كنتي متهمه في قضية خـ.ـطـ.ـف وانا علشان عارف انك بت هبله وعملتي كده بغرض الانتقام مني بس انا هعديها علشان روح كانت كويسه ولاكن انا بحظرك لو فكرتي او شيطانك وزك بس تعملي اي تصرف مش هيعجبني هتحصلي ابوكي انتي فاهمه؟
ناديه سحبت ايديها وبصتله في عينيه وقالت بقهر" مكنتش اعرف انك بتكرهني اوي كده بس خلي في علمك اني مش هسكت علي اللي عملته في ابويا يا يونس !
يونس مردش عليها وهيا مشيت من قدامه وهو قفل الباب ودخل لقي ان كلهم قاعدين في الصاله وبيتفرجوا علي مسلسل قرب يونس منهم وهو بيقول" متجمعين عند الرسول ان شاء الله !
كلهم ردو بابتسامه وقالو" عليه افضل الصلاه والسلام!
يونس بص لروح اللي كانت مبتسمه وقال بهمس" حشـ.ـتـ.ـيني و ؟
روح وشها احمر من الخجل ولفت وشها وهو قرب منهم وقال" انا هطلع ارتاح شويه لاني تعبان وبعد اذنكم مش عايز حد يصحيني!
ماجده هزت راسها و ضحكت علي كلامه وروح ابتسمت وهيا بصاله وبعدها يونس سابهم وطلع اوضته !!
بقلمي شيماء صبحي
_____________
وفي دار الايتام وصلت المديرة الجديده وهيا بتبص علي الدار وبتاخد نفسها!
كان في استقبالها عماد واللي قال" اهلا وسهلا يا دكتوره ؟
المديرة دي كانت اسمها الدكتوره سمر ابتسمت لعماد وقالت" اهلا بيك يا حضرت الظابط؟؟
عماد ابتسم ليها وقال" حضرتك اكيد عارفه ايه اللي كان بيحصل هنا في الدار وطبعا البنات والاولاد كلهم خايفين من التجربة اللي مروا بيها فانا طالب من حضرتك تكوني حنينه عليهم علي قدر الامكان !
الدكتوره سمر ابتسمت وقالت" حضرتك مش عارف انا بحب الاطفال قد ايه واوعدك اني مش بس هحطهم في عيوني دول في قلبي؟؟
عماد ابتسم ليها وقال" مش كل اللي هنا اطفال بس في بنات كبيره كانو محرومين من الزواج ودا بسبب الجشع بتاع المدير اللي كان هنا علشان يستفيد منهم ويبيعهم لرجـ.ـال اعمال بدون زواج!
الدكتوره سمر ضمت حاجبها بحـ.ـز.ن وقالت" لا حول ولا قوة الا بالله منه لله ؟
عماد قرب من رجـ.ـالته وطلب منهم يجيبوا الاطفال كلهم والبنات الكبيرة هنا الحوش علشان يتعرفوا علي المديره الجديده والمساعدين الجداد!
رجـ.ـا.لة عماد اتحركوا بلطف وبدا يطلبه من كل الاطفال ينزلوا الحوش ودخلوا بلغوا البنات ينزلوا!!
الدكتور كانت بتبص علي الاطفال وهما خارجين من المبني بابتسامه واول مشافت البنات اتصـ.ـد.مت جدا لانهم كبـ.ـار وعكس توقعاتها انهم يكونو في سن الجواز مثلا!!
البنات كانو بيهمسوا لبعض ونسمه كانت مركزه مع عماد اللي بيتكلم مع المديره واول ما وصلوا عماد بصلهم وعيونه جت في عيون نسمه وهوا بيقول" اعرفكم بالدكتورة سمر المديرة الجديدة بتاع الدار سلموا عليها يبنات!
نسمه غمزتله بابتسامه وهزت راسها وعماد اتصـ.ـد.م من حركاتها ولف وشه بسرعه عنها وهو حاسس ان قلبه بيدق !!
البنات قربوا من المديره وسلموا عليها وبعدها بعدوا عنها وعماد بص للطفال وطلب منهم يسلموا علي المديرة وكل واحد يقول اسمه والاطفال سمعوا كلامه وقربوا منها!!
الدكتوره سمر كانت مبسوطه حدا بالاطفال والبنات ولاكنها اخدت قرار سريع فانها تجيبلهم عيرسان في اسرع وقت وتجوزهم!!
عماد شاور لفريقه علشان هيمشوا من الدار وبدا ينفذو اوامره ويجمعوا حجاتهم!!
الدكتوره طلبت ان الاطفال والبنات يرجعوا علي اوضهم واتحركت هيا والمساعدين للمكتب وبدات تديهم الاوامر اللي هينفذوها علشان يغيروا النظام اللي كان موجود بنظام أفضل!!
البنات طلعوا علي العنبر بتاعهم وقالت بـ.ـنت منهم" انا سمعت الظابط بيقول لفريقه يجمعوا حاجتهم علشان هيمشوا!!
البنات فضلوا يشكرو فيه هوا وفريقه ولاكن نسمه كانت مصدومه لانها كانت اتعودت عليه وعلي وجوده معاهم كل يوم؟؟
كل واحده من البنات فردت جـ.ـسمها علي سريرها براحه ولاكن نسمه قامت وخرجت من العنبر من غير متقول اي كلمه؟؟
راحت نسمه قدام الشباك اللي بتشوف منه عماد دايما ولاكنها ملقتهوش اتصـ.ـد.مت لانها فكرته مشي هو وفريقه فضلت قاعده مكانها وهيا ضامه رجليها وبتعـ.ـبـ.ـط لانها اكتشفت انها معجبه بيه!!
عماد راح علشان يجمع حاجته وهو معدي من قدام عنبر البنات قرر يبص علي نسمه ولاكنه قبل ما يفتح الباب سمع صوت عـ.ـيا.ط جاي من بعيد!!
مشي عماد وهو مصدوم ان في حد بيعـ.ـيط رغم انهم المفروض بقوا في امان!
اول ما قرب من الصوت لقي بـ.ـنت ضمه رجليها ودفنه وشها وبتعيط ؟؟
عماد قرب منها وهو بيقول" بتعيطي ليه!
نسمه اول ما سمعت صوته بصتله بصدmه وقالت" انت لسا هنا؟
عماد بصلها باستغراب وبص حواليها وقال..ايوا بس احنا ماشيين دلوقت؟؟؟
نسمه بصتله وعيطت وهيا بتقول" وهتمشي ليه خليكوا معانا علي طول؟
عماد اول مشاف دmـ.ـو.عها بتنزل بغزاره حس ان قلبه و.جـ.ـعه خصوصا انه في الفتره دي اتشـ.ـدلها جدا فقال وهو بيمسح دmـ.ـو.عها.." انا لازم امشي لان دا مش مكاني يا نسمه انا ظابط وعندي شغل كتير؟
نسمه بلعت ريقها بصعوبه وقالت" يعني هتيجي تزورني !
عماد ابتسم وهز راسه وقال..اكيد انا خلاص اخدت عليكي انتي وبقيت البنات والاطفال اللي هنا؟
نسمه ضمت حاجبها وقالت بغيره" انت خدت علي البنات ازاي انا عمري ماشوفتك بتتكلم مع واحده منهم انت كنت بتتكلم معايا انا وبس؟
عماد كان بيبص لملامحها اللي باين عليها الحـ.ـز.ن الشـ.ـديد وقال..طيب انتي عايزه اي دلوقت علشان متعيطيش؟؟
نسمه قربت منه وحض"نته وهي بتقول" مش عايزاك تمشي يا ع م ا د قالت اسمه بصوت متقطع من الشهقه وعماد كان مش عارف يعمل ايه معاها بعدها عنه وهوا بيرجع شعرها لورا وبيقول" طيب انا لازم امشي علشان اقفل المحضر دا واوعدك اني هرجع تاني بس متعيطيش بق!
نسمه اخدت نفسها وهيا بصاله وقالت" هستناك والله بس اوعي تضحك عليا ؟
عماد ابتسم وهو بيمسك ايديها ويحطها علي قلبه وبيقول" وغلاوتك هنا هرجعلك!
نسمه ابتسمت وهزت راسها لانها حست بنبضة وهوا وقف وهو بيقول" روحي اغسلي وشك وارجعي للبنات واسمعي الكلام اللي انا قولتهولك وكلي كويس ونامي كويس ومتطلعيش وانتي بالبيچاما تاني؟
نسمه هزت راسها بابتسامه وعماد سابها ونزل وهيا فضلت باصه عليه لحدmا خرج من المبني ..!
قامت بسرعه تبص عليه من الشباك وهو قبل ما يمشي غمزلها وابتسم!!
نسمه حطت ايديها علي قلبها وابتسمت ورجعت تاني للعنبر علشان تسمع كلامه وتنام !!
وفي اوضة يونس دخلت روح وهيا بتمشي علي طراطيف صوابعها لحدmا وصلت للسرير بتاعه فضلت تبص علي ملامحه الي سحرت قلبها ووقعتها في عشقه وهيا مبتسمه ..
ابتسمت روح وهيا بتقرب ايديها من شفايفه وبتبتسم بخجل لان يونس قب"لها قبل كده وكانت بتفتكر اللي حصل بينهم ؟
اما يونس كان حاسس بوجودها و بكل حركاتها واول ما حطت ايديها علي شفايفه حس بنبضة العالي واول ما فتح عينيه روح شهقت وهيا بتقوم وبتقول" والله انا اسفه فكرتك نايم!
يونس بصلها بجديه وقال" كنتي بتعملي ايه ؟
روح خافت من نظراته الجديه وقالت بخـ.ـو.ف" انا كنت قاعده و..
قاطعها يونس بق"له طويله اسكتتها عن النطق والحركة!؟
روح غمضت عينيها وهيا مش مصدقه ان شفايفها لا"زقه في شفايف يونس وبيتبادلو القبلات!!
يونس بعدها عنه بعد دقيقه كامله وهوا بياخد نفسه وصدرة كان بيعلي ويهبط من كتر مهوا كان كاتم نفسه علشان يستمتع بطعم شفا"يقها الكريزيه!
روح حطت ايديها علي عيونها وخرجت من اوضتة وقفلت الباب بسرعه وهيا بتاخد نفسها وبتقول" يا نهارد ابيض ..؟
يونس ابتسم علي حركاتها الشقيه ورجع فرض ضهره علي السرير وهو بيقول بتعب..ااه يا ضهري؟
_________
في فيلا مراد الشافعي وبالتحديد في غرفة نورين كانت واقفه وجمبها انتصار والدة مراد وهما الاتنين مستغربين حالتها لانها فجأة بدأت تستفرغ بطريقه غريبه!
انتصار مدت ايديها باختبـ.ـار الحمل وهيا بتقول" جربي المره دي يا نورين انا شكه ان دا حمل مش مجرد برد في المعده!
نورين اخدت نفسها وهيا بتهز راسها وبتاخد منها الاختبـ.ـار ودخلت للحمام وبعد دقايق خرجت وهيا ماسكه الاختبـ.ـار اللي فيه شرطتين باللون الاحمر وبتقول" ماما شوفي كده !
انتصار اخدت منها الاختبـ.ـار واول مشافت الشرطتين زغردت من الفرحه وهيا بتقول" حمل يا نورين حمل ..الف مبروك يا روح قلبي تعالي في حض"ني؟؟
نورين مكانتش مستوعبه انها حامل فعلا بعد كل السنين دي قربت من انتصار وحض"نتها بفرحه وقالت" دي معجزه يا ماما الحمدلله يارب!
انتصلر ابتسمت بفرحه وقالت" احنا لازم نعرف باباكي ومراد دول هيفرحوا اوي..!
نورين هزت راسها وقالت" وهو فين مراد!
انتصار بصتلها وقالت بتفكير" هو عند عبير بيقول انها تعبانه من الصبح!!
نورين هزت راسها وقالت" خلاص ياماما عـ.ـر.في انتي بابا وسيبيلي مراد انا هعرفه بطريقتي!!!
انتصار هزت راسها وخرجت من اوضة نورين وهيا طايره من الفرحه واول ما شافت جوزها قالت بفرحه" نورين حامل !
نصار بفرحه" بجد يا انتصار !
انتصار هزت راسها وقالت" الحمدلله يا نصار دي معجزه ..
نصار هز راسه وقالت" صبرت ونالت ربنا بيعوض فعلا يا انتصار.. بس هو مراد عرف!
انتصار هزت راسها بالرفض وقالت " لا لسا بس نورين قالتلي مقولوش حاجه وانها هتعرفه ببنفسها!!
نصار ابتسم وقال" ربنا يهديك يا مراد يبني ويجعلك اب صالح !
انتصار ردت من قلبها وقالت" اللهم امين يارب العالمين..!
نصار مسك ايد انتصار وقال" هتبقي جدة يا انتصار ! قالها بضحك
فانتصار ردت عليه وقالت" منت هتكون جد انت كمان!
نصار ابتسم وهو بيقول" كبرنا وعجزنا وهيتقالنا يا جدو!!
انتصار ابتسمت بفرحه وقالت هيتقلنا يا جدو وجدتي ماشي انما ايه عجزنا دي اتكلم عن نفسك لو سمحت "
نصار ابتسم وقال" حقك عليا يا جدة يا عسل انتي !
انتصار ضحكت وهيا بتجري وراه وبتقول" تعالا هنا يا نصار مش هسيبك!
نصار ضحك وهو بيقرب منها وبضمها لح" ضنه وبيقول" متحرمش منك ولا من وجودك ابدا يا سوسو!
انتصار بصتله بخجل وقالت" ولا انا يا نصار ربنا يخليك ليا !
نصار ابتسم ومسك ايديها وقال" تعالي نقعد في الجنينه!
انتصار هزت راسها ومشيت معاه !!
وفي اوضة عبير كانت عمالة تستفرغ ومراد جمبها وخايف عليها لحدmا عبير قامت وهيا بتقول" خلاص انا بقيت كويسه!
مراد مسك ايديها وقال" قومي نروح للدكتور يا عبير شكلك كده مش مطمني!!
عبير هزت راسها بالرفض وقالت" لا انا بقيت كويسه بس انا حاسه كده ان دا حمل لاني دي اعراضة!!
مراد بصلها بصدmه وفرحه في نفس الوقت وقال" بتقولي حمل!
عبير قالت " مش متاكده بس اعتقد اه!
مراد قرب منها وحض"نها وقال" عارفه يا عبير لو طلعتي حامل بجد انا هكون اسعد انسان في الكون!
عبير ابتسمت وقالت" ان شاء الله هيكون حمل وهتبق اب يا مراد!
مراد ابتسم وهو بيقول" طيب خليكي هنا وارتاحي وانا هروح اوضة نورين اجيب من عندها اختبـ.ـار حمل علشان نتاكد برضوا!
بقلمي شيماء صبحي
عبير هزت راسها ومراد خرج من اوضتها وراح اوضة نورين اللي في وشها واول ما دخل كانت نورين واقفه قدام المرايه وهيا بتبص علي بطنها ومبتسمه!
مراد قرب من الادراج وقال" نورين فين اختبـ.ـارات الحمل اللي كانت هنا!
نورين بصتله باستغراب وقالت" ليه بتسأل عليهم يا مراد!
مراد بصلها وقال" مفيش بس عبير حاسه انها حامل وعايزين نتاكد!
نورين هزت راسها بحـ.ـز.ن وقربت من درج تاني وطلعت منه اختبـ.ـار وهيا بتقول" مش عايز تعرف خبر يفرحك يا مراد!
مراد بصلها بانتباه وقال" خبر ايه يا نورين قوليلي!
نورين قربت من مراد ومسكت ايديه وقال وهما بيبصوا للمرايه شايف بطني دي يا مراد!
مراد هز راسه وهو بيبص لبطنها وبيقول" مالها انا حاسس كده ان بق ليكي كرش صح!
نورين بصتله بصدmه وقالت" كرش يا مراد هو دا اللي لفت نظرك"
مراد بص تاني لبطنها وقال" مهوا دا اللي باين يا نورين اعمل ايه ؟
نورين مسكت اختبـ.ـار الحمل اللي كان معاها وحطته في ايد مراد وقالت" اتفضل!
ادتهوله وقعدت علي السرير بحـ.ـز.ن ومراد اول ما فتح ايديه وشاف الاختبـ.ـار بصلها بصدmه وهو بيقول" انتي حامل؟
نورين هزت راسها وهيا بتدmع وبتقول" انا عمري مكان ليا كرش يا مراد !
مراد ابتسم بفرحه وهو بيقرب منها وبيقول" انا اسف متعيطيش بس انا فكرتك بتاخدي رأي في شكلها !
نورين فضلت تعيط وهوا وقفها قدامه وبص في عيونها وقال" انا مش مصدق بجد يا نورين دا اكيد حلم!
نورين هزت راسها وقالت" لا دا حقيقه مش حلم انا فعلا حامل!
مراد ضمها لحض"نه بفرحه وقال" ربنا لما بيريد ان يعوض شخص بيكون كرمة كبير اوي وانا متوقعتش اني هيكون ليا طفلين في نفس الوقت !
نورين ضمتة لحض"نها جـ.ـا.مد وقالت" انا فرحانه انك هتكون اب بس متنساش الكلام اللي اتفقنا عليه انا لازم اطلق يا مراد!!
مراد بعدها عن حض"نه وبصلها بحـ.ـز.ن وقال..والبيبي دا يا نورين مش لازم يتربي في وسط باباه ومامته؟؟
نورين ابتسمت وهيا بتقول..انا عارفه الكلام دا كويس بس صدقني مش قادره استحمل انك معاها وانا عارفه انك حبيتها ويمكن اكتر مني كمان ولاكن صدقني حاولت كتير بس مش قادره اتقبل وجودها !!
مراد اتصـ.ـد.م من كلامها وقال" نورين متقوليش الكلام دا تاني انا بحبك زيها بالظبط ويمكن انتي اكتر كمان احنا اللي بينا مش سنه ولا اتنين دول عشرة يا نورين!
نورين ابتسمت وهيا بتحط ايديها علي بطنها وبتقول" البيبي هيشوفك وهيبق عارف انك باباه وانا عايزاك تعتبر انك مطلقتنيش كل الحاكايه اني هكون في بيت تاني وبس وان شاء الله اما البيبي يتولد هيجي هنا وانا اللي هجيبه بنفسي وانت هتيجي عادي بس انا خلاص يا مراد مش عايزه افضل علي ذمتك تاني لو سمحت طلقني ؟؟
مراد بصلها بحـ.ـز.ن وهز راسه وقال" خلاص يا نورين انا بحترم قرارك وانا عارف وواثق انك ام قد المسؤليه وهتكوني ونعم الام لابني وانا موافق اطلقك يا نورين انتي طالق بالتلاتة ؟
مراد قال كلامه وخرج من اوضتها ونورين كانت واقفه ومبتسمه ولاكنه لما خرج انهارت من العـ.ـيا.ط لانها بتجبه جدا ولاكنها عارفه ومتاكده ان عمره مهيطـ.ـلق عبير لانه للاسف ييحبها اكتر منها!!
في اوضة عبير كانت قاعده مستنياه واول ما مراد دخل للاوضه كان باين عليه الحـ.ـز.ن عبير قربت منه وهيا بتقول" مراد حبيبي انت كويس!
مراد بصلها ومد ايده بالاختبـ.ـار وقال" خدي يا عبير دا اختبـ.ـار الحمل بت عـ.ـر.في تستخدmيه!
عبير هزت راسها بلا ومراد شرحلها ازاي تستخدmه وهيا هزت راسها ودخلت للحمام وبعد دقايق خرجت وهيا بتقول" طلع شرطتين يا مراد دا معناه ايه!
مراد ابتسم وهو بيقول" معناه انك حامل يا عبير؟؟؟
يتبع
↚اتجه عماد لدار الايتام بعد مرور اسبوع كامل علي انتهاء مهمته فيها ..
كانت الدكتورة سمر في عنبر البنات الكبـ.ـار وكانت معاها المساعدين وكانو بيلبسوا البنات فساتين لانهم هيتجوزو النهاردة علي سنة الله ورسوله ..!
كانت نسمه بتبص للبنات اللي كانوا فرحانين وهما بيلبسوا الفساتين بحـ.ـز.ن كبير لانها مشتاقه ل عماد اللي وعدها انه هيجي تاني يزورها ولاكن عدي اسبوع ومفيش منه اي خبر ..
واحدة من المساعدين قربت من نسمه وهيا بتقول" يلا يا نسمه علشان تلبسي الفستان وتحطي الميك اب!!
نسمه هزت راسها بحـ.ـز.ن وقامت غيرت هدومها ورجعت تاني وبدات المساعده تلبسها الفستان!!
وبدات المساعده التانيه تحطلها المكياچ وبعد مرور دقايق كانو البنات كلهم جاهزين!!
الدكتوره سمر طلبت من كل بـ.ـنت تطلع بطاقتها الشخصيه البنات نفذوا كلامها وبعدmا الدكتوره نزلت فضلوا البنات واقفين مع المساعدين وهما مستنين امر المديره في نزولهم؟؟؟
دخلت الدكتوره لمكتبها ولقت عماد موجود!!
عماد بابتسامه " ازاي حضرتك يا دكتوره !
الدكتوره سمر ردت عليه بابتسامه وقالت" الله يسلمك يا حضرت الظابط نورت الدار كلها!
عماد ابتسم وقال" الدار منوره بالناس الجميله اللي فيها!
الدكتوره سمر ابتسمت وطلبت من عماد يقعد وقالت" والله يا حضرت الظابط انت جيت في وقتك اصل انا جبت للبنات عرسان ومستنيه المأزون بس يوصل علشان نبدأ كتب الكتاب..!
عماد بصلها باستغراب وقال" بالسرعه دي!!
الدكتوره هزت راسها وهيا بتعدل البطايق بتاعة البنات وبتقول" البنات كبرت ولازم يتجوزوا وانا لمعرفتي الكبيره قدرت الاقي شباب مناسبه ليهم وهما حاليا في الطريق مع المأزون وطبعا لان حضرتك هنا فممكن تقدmلهم خدmة وتكون الواصي عليهم !؟
عماد كان مصدوم من كلامها ولاكنه هز راسه وقال..كل البنات هتتجوز..؟
الدكتوره ابتسمت وهزت راسها وهوا قال..طيب انا هروح اسلم علي الاطفال واول ما الجماعه توصل هكون جيت!!
الدكتوره هزت راسها وعماد خرج من مكتبها وهو حاسس بقبضة قويه في قلبه !!
اتحرك عماد عند الاطفال وسلم عليهم وهو عيونه علي المبني اللي هتخرج منه البنات عايز يتأكد لو نسمه هتكون معاهم ؟؟
عدي دقايق ووصلوا الشباب والمأزون وكانت المديره مجهزه في الحوش كراسي وحفلة صغيره ..كانو ١١ شاب والمأزون والمديرة والمساعدين وفي الوقت دا خرجوا البنات مع المساعده اللي كانت بتساعدهم يجهزوا وهما مبتسمين !!
عماد كان واقف جمب المديره والشباب كانو قاعدين واول مشافوا البنات وقفوا وهما مبهورين بجمالهم!!
المديره ابتسمت للبنات وطلبت منهم يقفوا جمبها واول ما عماد شاف نسمه وهيا لابسه الفستان اتصـ.ـد.م وقرب منها وهو بيقول" ايه اللي انتي لبساه دا؟
نسمه استغربت طريقته معاها في الكلام فقالت بحـ.ـز.ن" دا فستان علشان هتجوز!!
عماد ضغط علي ايديه بغضب وبص للمديره وهيا كانت بتشاورله علشان يبدأو كتب الكتاب!!
نسمه شـ.ـدت ايديها من ايد عماد ووقفت جمب اخواتها البنات وبدأ المأزون يكتب الكتاب لاول بـ.ـنت بعدmا اختارت العريس والعريس كان موافق بيها وكان عماد الواصي عليها هو والمديره وبعد ما كتبوا كتاب ال١١ بـ.ـنت فضلت نسمة واقفه لانها كانت اخر واحده!!
المديره بصتلها بصدmه وهيا بتقول" فين عريسك!
نسمه بصت حواليها وهي مش فاهمه حاجه لحدmا واحد من الشباب قال" عريسها تعب في الطريق واتضر يرجع تاني !
الدكتوره بصتلها بحـ.ـز.ن وقالت" معلشي يا حبيبتي ممكن ناجل كتب كتابك ليوم تاني!!
عماد في الوقت دا وقف وهو بيبص للمديره وبيقول" لا مش هنأجل حاجه انا عايز اتجوز نسمه!!
المديره اول ما سمعت كلام الظابط عماد اتصـ.ـد.مت وبصت لنسمه اللي كانت بصاله بصدmه هيا كمان ومش مصدقه كلامه!!
عماد بص لنسمه بصه سريعه ورجع بص للمديره وقال" انا هتجوزها واوعدك اني هيشيلها جوه عيوني !
المديرة بصت لنسمه وهيا بتقول" اي رأيك في كلام حضرت الظابط يا نسمه!
نسمه بصت في الارض بخجل والبنات كانو باصين عليها وبيقولوا مع بعض" وافقي ..وافقي..وافقي.. !!
نسمه بصت لعماد بخجل كبير وهزت راسها وهوا ابتسم وهوا بياخد نفسه وبيقول" الحمدلله يا رب!!
الدكتوره بصت للمأزون وقالت" اكتب الكتاب يا حضرت المأزون!!
المأزون ابتسم وبدأ يكتب كتاب عماد ونسمه وكان وكيلها شاب من اللي واقفين والمديره وبعد دقايق تم عقد الزواج بين نسمه وعماد!!
الدكتوره بدات تزغرط هيا والمساعدين وهما مبسوطين وكل واحد من الشباب كانت شقته جاهزه واخد عروسته ومشي وفضلت نسمه وهيا باصه لعما واللي قال" متقلقيش انا شفتي جاهزه انا كمان وكانت واقفه علي العروسه !!
نسمه ابتسمت بخجل وسلمت علي المديره ومشيت مع عماد واللي اصبح زوجها امام الناس وامام الله!!!
_____________
وبعد مرور شهر وبالتحديد داخل دار القضاء العالي كان اليوم المحدد لاصدار الحكم علي كلا من ..صلاح احمد السعدني ، منصور حسن متولي ،صافيا عادل حسين..وشاكر انور صالح ..؟
دخل يونس ومعاه جدته و روح ومامتها ودخل بعدهم مراد الشافعي وزوجته عبير وبعدهم الظابط عماد وبجانبه زوجته نسمه وكان رأفت مساعد يونس والرائد أشرف موجودين !!
و في الجانب المقابل كانت قاعده ناديه والمحامي بتاع والدها وبقيت الحاضرين !!!
محكمه!! الكلمه المعتاده اللي بتسمعها دايما واول ما بتتقال في منا اللي بيكون مرعوب منها ومنا اللي بيكون فرحان لانه هينتصر؟؟؟
وقف كل الحاضرين وقت سماع الكلام دي وبعدها دخل القاضي وبقيت المستشارين واول ما قعدوا كل الحاضرين قعدوا ؟؟ فتح القاضي الملف اللي قدامه والي كان عبـ.ـاره عن الادله الي بتثبت ان كل من المتهمين ،صلاح ومنصور وصافيا وشاكر انهم قامو باستغلال الاطفال والبنات التي منع زواجهم في بيعهم لاشخاص خارج مصر ومنهم من ق"تل وتم اخذ أعضا"ء اجسادهم ؟؟
بدأ القاضي يسأل كل واحد فيهم عن اللي عمله وكان صلاح بيكابر ولاكن منصور وصافيا وشاكر اعترفوا عليه ان هو اللي كان بيديهم كل التعليمـ.ـا.ت وانهم ملهمش اي علاقه بشغله كتاجر مخ"درات!!
منصور كان مصدوم من اعترافهم وتثبيت التهمه عليه فبص للقاضي وقال" من ٨ سنين قمت باغت"صاب طفلة في عمر بـ.ـنتي وهيا مـ.ـا.تت مني بالغلط ولما انا شوفت صحبتها حفت تقول علي اللي شافته فرمـ.ـيـ.ـتهم هما الاتنين في النيل!!
ناديه اول ما سمعت اعتراف والدها اتصـ.ـد.مت من كلامه وبصت ليونس وهيا مش مصدقه ان والدها مطلعش برئ زي مكانت فاكره!!
يونس لف وشه وبص لروح اللي كانت خايفه وناديه رجعت بصت لوالدها وعيونها مليانه دmـ.ـو.ع!!!
القاضي هز راسه وقال" يعني انت قت"لت الطفلة سحر وقمت برميها هيا وصديقتها في النيل !
صلاح هز راسه بعـ.ـيا.ط واعترف علي كل اللي كان بيعمله في الاطفال ودا كان باتفاقه مع المديره السابقه وهيا والدة صافيا !!!
القاضي بص لمنصور وقال" كنت بتع"تدي علي بـ.ـنت منهم كل خميس؟
منصور هز راسه بخـ.ـو.ف وقال" ايوا وصافيا كانت بتساعدني !
صافيا بصتله وصرخت برفض وقالت" والله يا سيادة القاضي هو اللي كان بيعمل كده بنفسه فضلت تبص الي الناس الي قاعدين واول مشافت عبير ونسمة وروح صرخت صافيا باسمهم وقالت" مش هوا اللي كان بيعمل كدا يبنات صح انا مليش ذنب اتكلموا وقولوا !!
القاضي ضـ.ـر.ب علي المكتب بغضب وقال" الصوت ؟
صافيا سكتت وهيا بتترعش وبعدها القاضي بص لشاكر وقال" انت كنت بتساعدهم في كل الحجات اللي كانو بيعملوها !
شاكر هز راسه بخـ.ـو.ف والقاضي بصله وقال ".. انت عندك بـ.ـنتين يا شاكر في نفس عمر البنات تقويبا !
شاكر هز راسه والقاضي قال" وليه مخفتش علي بناتك يحصل فيهم زي ما بيحصل في البنات اليتيمه دي !
شاكر قال بخـ.ـو.ف" كانو بيهددوني يباشا بس والله مكنتش بأذيهم وكنت بساعد البنات دايما!
القاضي بص عليهم بحـ.ـز.ن وقال" يعني كلكم بيعتوا ضميركم من اجل شويه فلوس !!! القاضي كمل كلامه وقال" يخساره ثلاث شباب زيكم تضيع حياتهم بسبب جشع ملوش اي لازمه ..
المحامي بتاع صلاح طلب انه يتدخل ولاكنه مقدرش يعمل اي حاجه لان صلاح اعترف علي نفسه فرجع المحامي تاني قعد و
القاضي طلب انه ياخد اقوال البنات اللي كانو في دار الايتام ..
طلعت اول واحده واللي كانت عبير بصت عبير للقاضي بحـ.ـز.ن وقالت علي كل اللي كان بيحصل فيهم من منصور وصافيا وشاكر وعن قت"ل صلاح للطفله سحر وتعذيب روح طول السنين دي وهيا مش قادره تتخطي اللي شافته ؟
القاضي طلب البـ.ـنت التانيه تطلع وكانت نسمه واللي شرحت نفس كلام عبير ولاكنها ضافت ان اخر حاجه شافتها قبل ما منصور يتقبض عليه كان بق"تل بـ.ـنت منهم كان اخدها ولاكنها تعبت ومقدرتش تستحمل تعذ..يبه ليها فشافته وهو بي"خـ.ـنـ.ـقها لدرجة انها مـ.ـا.تت ؟؟؟
منصور اتصـ.ـد.م لما سمع كلامها لانه كان فاكر ان محدش شافه ولاكنه رجع تاني يعـ.ـيط وبعدها القاضي طلب البـ.ـنت الاخيره تحضر واللي هيا روح..!
كانت لسا هتقوم فبصت ليونس بخـ.ـو.ف وهو همسلها وقال" انتي قويه ولازم تتكلمي علشان ترجعي حقك وحق صاحبتك وكل اخواتك!!
روح بصتله وهزت راسها وقامت ووقفت قدام القاضي وشرحتله عن اللي كان صلاح عمله في صحبتها بالتفاصيل وازاي عاشت عشر سنين فاقدة النطق بسببه وشرحت عن اللي منصور وصافيا وشاكر كانو بيعملوه وبعدmا خلصت كلامها طلب القاضي منها ترجع مكانها وقال شخص!! محكمه !!
وقفوا كل الحاضرين وهما بيبصوا لقاضي وبقيت المستشارين اللي معاه وهما بيخرجوا وبعد ربع ساعه دخلوا تاني والقاضي قال!!
قررت المحكمة وباجماع اراء اعضائها بـ.ـارسال القضيه الي فضيلة مفتي جمهورية مصر العربيه لابداء الراي الشرعي فيها وحددت جلسة ١٧ يوليو ٢٠٢٤ بالنطق بالحكم مع استمرار حبس كل من المتهم صلاح احمد السعدني ومنصور حسن متولي لتلك الجلسه ..
وتم الحكم علي كلا من صافيا عادل حسين وشاكر أنور صالح بالسـ.ـجـ.ـن ١٠ سنوات مع الشغل والنفاذ ؟؟؟ رفعت الجلسة؟؟؟
صرخت روح وعبير ونسمه بفرحه وهما مش مستوعبين ان حقهم وحق اخواتهم رجع ويونس كان بيبص لعماد ومراد وهوا فرحان لانهم قدروا يرجعوا للبنات اليتيمه اللي اتظلمت حقهم!!
خرجوا كلهم من المحكمه وكانوا واقفين وفرحانين وفي الوقت دا خرجت ناديه والمحامي وهيا باصه في الارض بقهر!!
يونس بصلها وهيا كانت بتعيط فقرب منها وحط ايديه علي كتفها وقال" كان لازم الحق يرجع لصحابه ابوكي مش بريئ يا ناديه وظلم اطفال وبنات كتير اتمني انك تكوني احسن وتغيري من نفسك ؟؟
ناديه بصتله بحـ.ـز.ن وجريت من قدامه ويونس قرب من روح وهو بيبتسم وبيقول" كان لازن اطيب خاطرها باي حاجه علشان صدmتها كانت كبيره!!
روح هزت راسها بتفهم ويونس بصلها بحماس وقال" حان الان موعد الجواز؟
روح ابتسمت وهيا بتبصله بخجل والبنات قربوا منها وقالو بفرحه" الف مبروك يا عروسه!
روح خجلت من كلامهم وطلعوا كلهم برا المحكمه وركبوا عربياتهم واتحرك يونس وروح لبيت جدته وعماد ونسمه لشقتهم ومراد وعبير لبيتهم!!
يونس وصل للبيت وهوا بيبص لروح وبيقول" تحبي الفرح يبق فين؟؟
روح حطت ايديها علي دmاغها بتفكير وقال..امممم ممكن في الحوش؟؟
يونس بصلها باستغراب وقال" حوش ايه؟
روح قربت من خده وهيا بتقول" حوش الدار يا يونس ؟؟
يونس ابتسم وهو بيقول" بس انا عندي فكره احلي و هتعجبك قوي"
روح هزت راسها وقالت" ايه هيا؟
يونس قرب من شفايفها وقال" عايز اعملك فرح يتكلم عنه مصر كلها لمدة عشره عشرين سنه كده؟؟
روح ابتسمت بفرحه وهوا خـ.ـطـ.ـف قب"له سريعه وقال" يلا انزلي علشان اطلب ايدك من الست نادرة!!
روح هزت راسها بحماس ونزلت ويونس نزل وراها وقبل ما يقفل البوابه بتاع البيت قال" لكل قصه نهاية سعيده وطبعا انا وروح قصتنا تستحق سعاده تكون كبيرة واتمني من كل اللي كانو بيسمعوا قصتنا تكون نهايتكم سعيده وشكرا حزيلا للكاتبة شيماء صبحي الي أبدعت في كتابة قصتي انا وحبيبتي زي مانا حكيت بالظبط ومع السلامه 🦋
قفل يونس الباب😢
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇