رواية صدي بين النبضات هي رواية رومانسية والرواية من تأليف اماني سيد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية صدي بين النبضات لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية صدي بين النبضات هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية صدي بين النبضات تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية صدي بين النبضات من الفصل الاول للاخير بقلم اماني سيد
ـ ابراهيم عايزك تكلم المحاسب وتخليه يزود النفقة بتاعت غاليه
ـ انت بتتكلم جد يا رياض بس الفلوس اللى انت بتبعتها تكفى ولادك زيادة
ـ انا عارف انها تكفى مصاريف ولادى بس غاليه صعبانه عليه أوى حاسس إن ظروفها صعبه وواضح جدا عليها
ـ أولا انت مالك ومال ظروفها جوزها هو اللى مسئول عنها وطالما هى راضيه خلاص ، وغير كده انت عرفت منين ؟؟
ـ ولادى وحشونى اوى انت عارف مسموحلى اشوفهم كل اسبوعين بس وانا كل يومين بروح من بعيد اطمن عليهم بلاقى غاليه لابسه نفس اللبس هما طقمين تلاته وواضح انهم مهلوكين وانا واثق انها مش بتاخد فلوس من فلوس نفقه الولاد ليها ، عشان كده عايز ازود النفقه يمكن لما تلاقيها كتير تصرف منها
ـ رياض انت بتحبها
دخل ذلك السؤال اللى قلب رياض أحيا به و*جع داخل قلبه وعاد النـ.ـد.م يضـ.ـر.به بقوه
اجاب عليه بعينين دامعه
ـ كلمه بحبها قليله عليها انا بعشقها
ـ طيب ليه طلقتها طالما بتحبها كده
ـ عشان انا مكنتش كده من سنه كنت إنسان قذ*ر وصلتلها لمرحله صعب يتحملها أى إنسان مكنتش اعرف انى بحبها كده غير لما بعدت ومبقتش موجوده وذاد الو*جع اضعاف لما اتجوزت غيرى
ـ طيب وهى بتحبك
ـ كانت بتحبنى بس اللى عملته فيها كفيل إنه يخليها تكر*هه تشوفنى حاولت كتير بس اكلمها عشان اطلب منها السماح لكن للأسف مجرد سماع صوتى بتقفل الخط من غير حتى مـ.ـا.تدينى فرصه اقولها أنا عايز ايه
ـ طيب جوزها ده وضعه ايه
ـ ده ابن عمها معرفش حاجه اكتر من كده ومعرفش علاقتهم عامله ازاى بس بشوف حزن كبير فى عنيها مش زى زمان
عارف زمان لما كانت بتنزل تشترى حاجه مع الولاد كنت تشوفها وهى ماشبه جمبهم كأنها طفله وفرحانه بالحاجة اللى اشتروها
دلوقتي وانا مراقبها بلاقيها ساكته مش بتتكلم ويادوب بتبتسم على كلام الاولاد
ـ طيب انت عملت ايه يوصلكم للحاله دى اكيد حاجه كبيره اوى
صمت رياض يتذكر ماضيه بخذى من نفسه ، ليتها تركته قبل أن يفعل بها ما فعل فى الماضى ليتها ضر*بته او اها*نته او اخذت حقها منه
لما كانت ضعي*فه بتلك الطريقة وعنـ.ـد.ما اخذت القرار ابتعدت بدون امل
هل كانت تخطت للا*نتقام منى بتلك الطريقة البش*عه ببعدها عنى
اشار رياض
لابراهيم بالخروج وظل يسترجع زكرياته معها ويبكى نـ.ـد.ما
**********&*******&*******&******
فى مكان اخر كانت تجلس بالشرفه عيناها مثبته فى الفراغ كطير حزين قام صائده بقص ريشه وتركه فى وسط غابه لا يعلم أين يذهب وكلما يراه حـ.ـيو.ان يحاول افتراسه حتى تركوه ضعيف هش لا يستطيع المقا*ومه اصبح شبه ميت ولكن مازال على قيد الحياه
قاطع شرودها صوت ابنها وهو يسألها عن الطعام
ـ ماما ماما انا جعان
ـ حاضر تعالى معايا عشان ناكل
ـ هو انكل عيسى هيودينا لبابا يوم الجمعه
ـ مش عارفه ، هتصل واساله ، انت باباك وحشك وعايز تشوفه
ـ أه وحشنى اوى اوى على فكره بابا اتغير اوى يا ماما مش بيزعقلنا خالص بالعكس اى حاجه نطلبها منه بيجبهالنا على طول وبيسالنا عليكى كتير
ـ بص يا حبيبي أنا مش عايزه اعرف بيسأل عنى يقول ايه زى ما انا مش بسأل عنه
عشان كده لو سالك عنى قوله معرفش حاجه ولو سمحت نتكلم عنى انا واخويا بس وهو هيفهم على طول ومش هيسال عن حاجه تخصنى
ـ حاضر يا ماما اتصلى بقى على انكل عيسى شوفى هيودينا امته
ـ حاضر نادى اخوك ياكل معاك على ما اتصل بيه
ـ قامت غاليه بالاتصال على عيسى الذى اغلق عليها الخط بمجرد ما رأى رقمها ، اتى ىاليها ابنائها يسألوها عن رده لكنها اعتذرت لهم
ـ عمو مشغول يا حبيبي لما يفضى هيتصل بينا اتفقنا
كان عيسى يجلس فى احدى الكافيهات ومعه فتاه جميله حزنت تلك الفتاه من تصرفه
ـ ليه يا ابراهيم قفلت التليفزن
ـ دى غاليه يا يا ليلى
ـ طيب مـ.ـا.ترد عليها يمكن عايزاك فى حاجة مهمه
ـ تروح لعمها
ـ دى مراتك ومن حقها إنك ترد عليها
ـ مش مراتى انا مش معترف بيها كزوجه انتى نسيتى اتجوزنا إزاى لو نسيتى افكرك
ـ بس ده مايمنعش انها مراتك
ـ انتى ليه مصممه تستفزينى وتقولى مراتك
نسيتى لما بابا كان موافق على جوازنا وانا اتصلت بأهلك واخدت معاد وبعدها حصل اللى حصل واجبرنى اتجوزها
دانا وطيت على ايده عشان ابوسها انه يغير قراره رفض وروحتلها لحد عندها عشان ترفض هى لكن هى مرفضتش وقبلت تتجوزنى
كنت صريح معاها وقولتلها انى مبحبهاش وانى بحب وهخطب واحده تانيه لكن هى عملت نفسها مش سمعانى
عارفه خلتنى احس بإيه
حسسونى انى مر*ه ((ست ) بتتجوز غصب عنها وقتها ابويا وقفلى وهددنى وقالى انه هيجيى لبوكى ويقوله كلام كدب ويعرفه انه مش موافق على جوازنا فاكره كان بيهددنى ازاى
كان ضاغط عليا زى العيل الصغير اللى اخد منه مصروفه
بسببها انا كنت بعيط زى الطفل الصغير اللى لا حول له ولا قوه
عايزانى اعاملها ازاى بعد كده ، تفتكرى ممكن اتقبلها كزوجه ولما تتصل بيا ارد عليها
ـ باباك تفكيره قديم للاسف وشايف انها بنت اخوه وطـ.ـلا.قها هيسببلكم العار
ـ هما الاتنين مش بابا بس كان ممكن ترفض وتبعد لكن هى لا كملت
ـ يمكن ليها اسبابها وخلاص اللى عدى عدى وأحنا هنتجوز وبابا فهم الوضع وماعندوش مشكله
ـ فى حاجات وضغط بيحصل للواحد ومواقف من اللى قدامه صعب يتخطاها بسهوله هى شاركت أنى اتأ*ذى نفسيا يبقى تستحمل
ـ طيب خلاص اهدى اهدى
مر اليوم وذهب ابراهيم لمنزله ودخل مباشره لغرفته المنفصله عنهم فهو يعتبر زواجه منها أمر مؤقت ولن يوقف حياته لاجلها هو يعلم مدى الظلم الذى تعرضت له وتعاطف معها وساعدها لكنه يرى أنها استغلت تعاطفه معها وجعلت والده يطلب منه أن يتزوجها من وقتها اصبح لا يتعامل معها إلا فى اضيق الحدود
قام عيسى بتبديل ملابسه وبعدها بدقائق طرق عليه مالك وريان الباب
فتح لهم الباب واستقبلهم فى غرفته فهو يتعامل معهم بطريقة منفصله فهم ليس بيدهم شئ
ـ خير يا شباب عاملين ايه
ـ عمو هتودينا لبابا امته عشان وحشنا أوى
ـ بصوا حبايبى انا مشغول اوى الفتره دى مامتكم هى اللى هتوديكم
ـ بس انت عارف ماما استحاله توافق على كده
ـ انا هتكلم معاها روحوا نادوها
دخل الاولاد لغرفه والدتهم وابلغوها بما قاله لها عيسى
ارتدت غاليه اسدالها وخرجت للصاله لتقابل عيسى
ـ عيسى الولاد بلغونى انك مش هتوديهم لباباهم الاسبوع ده مافيش مشكله لو مشغول نأجله
ـ وتأجليها ليه وبعدين هو انتى رايحه فى معاد غرامى انتى رايحه عشان يشوف ولاده فى الروئيه الشرعيه بتاعته يعنى هتكونى فى مكان عام وولادك معاكى ولو كلمك مـ.ـا.ترديش عليه
ـ طيب انت هتقبلها على نفسك و مراتك راحه تقابل راجـ.ـل غريب عنها
ـ اولا انا مش معتبرك مراتى عشان اعتبره راجـ.ـل غريب انتى
زيك زيه بالنسبالى على فكره احنا من يوم مـ.ـا.تجوزنا وانا بعتبرك غريبه عنى ومفكرتش ولا اقرب منك
وعلى فكره انا خلاص بجهز شقتى وهتجوز فيها ونادراً لو جيت هنا تانى عشان كده بقى حاولى تحلى المشكلة دى بعيد عنى انا مبقتش فاضى
صمتت غاليه زلم تستطع الرد عليه فهى تعلم سوء ظنه بها وتعلم أن لديه كل الحق فيما يفعله معها ولكن ماذا ستفعل هى واذا منعت الاولاد من ابيهم سيلقوا اللوم عليها
دخلت لغرفتها وجلست تصلى وتدعوا الله أن يخرجها من ذلك الهم
ـ ياترى حكايتها ايه ؟؟
ـ وايه هو الماضي اللى الكل بيهرب منه ؟؟
↚
ظلت غاليه جالسه فى غرفتها تبكى ماذا ستفعل وكيف لها أن تقابله بعد ما حطم حياتها
ماذا لو اعتذرت للأولاد؟" همست بها في الفراغ، وكأنها تنتظر احد ان يجيبها . "هل سيقبلون اعتذاري؟ هل سيفهمون؟"
ليتهم يعلمون فقط... ليتهم يرون الوحش الحقيقي خلف قناع الأب المثالي.
تحول الحب في قلبها إلى رماد الكراهية، نارًا خامدة تترك وراءها سوادًا لا يمحى. كيف يمكن لقلب حمل كل هذا الود أن ينقلب هكذا؟ كيف يمكن لشخص كان الأمان ذاته أن يصبح مصدر هذا الألم العميق؟
عادت دمـ.ـو.عها للانهمار بغزارة،
سمعت غاليه طرق على الباب فذهب مسرعه للمرحاض
وقامت لتغسل وجهها المتورم من البكاء فقد شعرت بالعجز والوحدة تلتفان حولها ككابوس خانق. كانت تقف على حافة الهاوية، تتأرجح بين الرغبة في المصالحة واليأس من إمكانية تحقيقها.
ـ مين بيخبط
ـ انا يا ماما ريان
ـ ادخل يا حبيبى
ـ ها هنروح لبابا امته
ـ ينفع يا ريان نأجل مشوار بابا كام يوم يكون انكل عيسى فضى يوديكوا
ـ لا مش موافق بابا وحشنى اوى وغير كده هياخدنا انا ومالك عشان يجبلنا اسكوتر جديد بالكهربا كان نفسنا فيه بس مالحقناش نجيبه
شعرت بالعجز من حديث ابنائها فهى مهما فعلت لم تستطع تـ.ـو.فير تلك الرفاهيه التر يوفرها لهم ذلك الشخص
ـ خلاص روح الاوضه بتاعتك وانا هتصرف
ـ انا هخلى بابا يجبلى تليفون عشان مافضلش اتحايل عليكى كده
نظرت له غاليه ولم تتحدث فاليفعل ما يشاء
عادت مره اخرى وجلست شارده امام تبك الشرفه الصغيره فى غرفتها تتذكر سبب كر*اهيه عيسى لها
Flash back
عنـ.ـد.ما اذدادت مشاكها مع رياض وذاد عن*فه معها لجأت لعمها كى يخلصها منه رفض عمها الطـ.ـلا.ق فهو يراه وصمه عار فى عائلتهم
ـ يا عمى ابوس ايدك خلصنى منه انا مش قادره استحمل تانى وخايفه الولاد يتعلموا منه وخايفه عليهم
ـ ماعندناش طـ.ـلا.ق فى العيله ولو صممتى على اللى فى دماغك هتبقى انتى الخسرانه الوحيده
تدخل عيسى محاولا أن يقنع والده
ـ يا بابا انا حاولت اتكلم معاه عشر دقايق ماستحملتش مبالك هى معشراه بقالها خمس سنين ،
طيب بلاش كده المصالح اللى كانت بينا خلصت خلاص يعنى مش هنحتجله تانى فلزمتها ايه بقى تكمل مع واحد زيه
ـ بص انت وهى انا قولت الى عندى ومش هعيده وانتى بلاش تبقى مره (ست ) خرعه كده انشفى قدامه ولا هو ماسك عليكى حاجه مانتى لو ست عدله مكنش عمل معاكى كده انما انتى خايبه روحى شوفى الستات اللى جوزك بيصرف عليهم وماشى معاهم عاملين ازاى واعملى زيهم وحافظى على بيتك بدل ما تطلبى الطـ.ـلا.ق ، مهو ليه حق صحيح يبص بره من منظرك ده انا مبقتش عارف اشوف وشك من كتر ماهو احمر من الزن مره نكد صحيح
قال حديثه وتركهم وذهب
جلست غاليه على أقرب مقعد واذداد البكاء
ـ عجبك كده يا عيسى انا خلاص هم*وت نفسى انا زهقت من الحياه دى
ـ مـ.ـا.تقوليش كده انتى عندك عيال محتاجينك وابوهم مش هيعملهم حاجه بصى انا جاتلى فكره انا هساعدك من ورا بابا انك تطلقى ونحطه قدام الامر الواقع
ـ بجد يا عيسى
ـ اه بجد ومش عايز منك أى حاجة غير انك تدعيلى اتجوز ليلى انتى عارفه انا بحبها اوى من ايام الجامعه ومصدقت بابا وافق اتجوزها الجيش بتاعى هيخلص كمان ٦ شهور وبعدها اتقدملها رسمى انا بفرش بيتى من دلوقتي عشان لما اخرج نتجوز على طول
ـ ربنا يتمملك بخير يارب حافظ عليها يا عيسى الست بتبقى محتاجه حد يطبطب عليها ويقولها كبمه حلوه الست ممكن تضحى بكل شئ عشان الامان وراجـ.ـل يحبها
ـ حاضر يا غاليه وربنا يعوضك خير اللى فات
وبالفعل مر شهر ومع ضغط عيسى على رياض تم الطـ.ـلا.ق وبعدها علم عمها من رياض بطـ.ـلا.قها
ذهب اليها عمها غاضباً وقام بضر*بها وحبسها فى المنزل إلى ان انتهت عدتها وبعدها اخذ منها اولادها عنوه
وقفت غاليه تترجاه
ـ يا عمى ابوس ايدك ابوس رجلك ولادى صغيرين
ـ زى ما روحتى بطولك ترجعى بطولك مش انتى نفذتى اللى فى دماغك وعيسى ساعدك اتحملوا بقى النتيجه
ـ خلاص رجعهم وانا اعملك اللى انت عايزه
ـ تتجوزى عيسى
ـ إزاى يا عمى عيسى متكلم على ليلى ومدى ابوها وعد وغير كده انا اكبر منه
ـ اكبر منه بسنه وهو ابن عمك وشريكك يبقى يتحمل نتيجه عصيان ابوه
ـ يا عمى ابوس ايدك انا بعتبره اخويا ومحدش وقف جمبى غيره
ـ انا قولت اللى عندى ولادك هيفضلوا معايا لحد جوازك من عيسى ولم مـ.ـا.تمش هوديهم لابوهم وانتى عارفه ابوهم ممكن يعمل ايه مش بعيد يمو*تهم
اه صحيح وحاجة تانيه عيسى لو عرف إن الولاد معايا وقتها انسى فعلاً إن ليكى عيال حتى لو اتجوزتى عيسى
جلست غاليه على الارض تبكى ماذا لو علم عيسى ماذا ستقول له حتما سيك*رهها فهو دائما ما يتحدث عن ليلى ومدى حبه لها كيف ستتصرف
عاد عيسى من الجيش وهو سعيد فأخيرا اقترب موعد لم شمله على حبيبته
دخل منزله وجد ابيه جالس منتظره ووالدته جالسه بجواره بوجه حزين لا حول لها ولا قوه لا تستطيع فعل شئ
اقترب منه عيسى وقبله هو ووالدته
ـ اخيرا يا حاج خلصت جيش وهتنفذ وعدك وتخطبلى ليلى رسمى وتحدد كمام معاد الفرح وانتى يا ست الكل بكره تفرحى بيا وتشيلى احفادك
صمتت والده لم تجيب عليه وقام والده بالحديث دون رحمه
ـ انت هتتجوز على طول مش هيكون فى خطوبه
شعر عيسى كأنه طير هل سيتحقق حلم العمر ولكن فى اللحظه التاليه سمع من أباه ما هوى به فى سابع ارض بعد ان اكمل اباه حديثه
ـ انت هتتجوز من غاليه بنت عمك
صمت تام فى المكان عقله اصبح لا يستوعب ما يقال
ماذا يقول والده
ـ ماما بابا بيقول ايه انتى سمعاه
لم تستطع الام الرد عليه فقط جلست تبكى
ـ بابا غاليه اختى الكبيرة وانا بساعدها كأخ ليه تضيع فرحتى بسببها
ـ اتحمل نتيجه افعالك
ـ طيب خد رأيها اكيد هى مش موافقه
ـ لا موافقه ومرحبه كمان
ـ مستحيل انا هروح اسالها مستحيل تعمل فيها كده
ذهب بعدها مسرعا لغرفه غاليه وطرق الباب فتحت غاليه ووجدته امامها شعرت أن جسدها قد شُل من الصـــدمــه
ـ غاليه صحيح اللى سمعته ده انتى موافقه تتجوزينى
ـ حاولت غاليه التماسك قدر الامكان حتى لا يظهر شئ وامسكت مقبض الباب بعنف حتى لا تهتز امامه
ـ موافقه يا عيسى
نظر لها عيسى بزهول مما تقوله
ـ غاليه انتى سامعه نفسك بتقولى ايه ؟؟ انا عيسى اخوكى اللى ساعدتك انك تتخلصى من رياض وولادك يبقوا معاكى وانتى عارفه انى بحب ليلى وعايز اتجوزها ، انتى بتقولى ايه ؟؟
مكنش ده كلامك قبل ما اسافر ايه اللى حصل ؟
بابا ضايقك او ضغط عليكى قوليلى وهتصرف
ـ لا محدش ضغط عليا وبعدين يا عيسى انت عارف كلام الناس عن المطلقه ايه عشان كده وافقت اننا نتجوز
ـ انتى اتجننتى ؟! طيب وليلى ؟
ـ بص احنا نتجوز وبعدها بكام شهر اتجوز ليلى انا موافقه
ظل عيسى يضحك بصوت عالى
ـ انتى مرتباها بقى وطمعتى فيا ، عايزانى اتجوزك وبعدين اتجوزها ، بتقولى كده عشان انتى عارفه ومتاكده انها هترفض طيب ايه رأيك بقى مش هتجوزك وهقف قدام ابويا لتانى مره بسببك
عاد عيسى الى والده مره اخرى يترجاه
ـ يا بابا عشان خاطرى سايق عليك حبيبك النبى بلاش ابوس ايدك سبنى اتجوز اللى بحبها برضاك بدل ما تبقى غصب عنك
تحدث والده بتجبر
ـ لا هتتجوز بنت عمك مش انت اتسببت فى طـ.ـلا.قها يبقى اتجوزها انا معنديش ستات تبقى مطلقه زلز فكرت إنك تعصا اوامرى وقتها قول على اهل ليلى يا رحمان يا رحيم هشوه صورتك قدامهم ومش بس كده هتسبب فى خراب بيته ، تفتكر ليلى لما اعمل كده هتفضل تحبك وتوافق عليك
عشان كده يا عيسى اسمع كلامى المأذون جاى انهترده هتكتب عليها وتاخدها وتروحوا شقه اهلها تقعدوا فيها
لم يستطع عيسى أن يقف امام والده اكثر من ذلك خرج من المنزل وذهب لمكان فارغ وظل يبكى كطفل صغير ماذا سيقول ليلى وماذا سيفعل فى وعده
فى غرفه غاليه عنـ.ـد.ما خرج عيسى ظلت تبكى بحرقه على ما يحدث معها لما الكل يعاملها بهذه الطريقة حتى الشخص الوحيد الذى كان رحيما بها اصبح يمقتها ، نظرات الغضب والاتهام في عينيه اخترقت قلبها كسهام مسمومة.
شعرت غالية بالوحدة القـ.ـا.تلة تلتف حولها كالأفعى، تخـ.ـنـ.ـق أنفاسها وتزيد من شعورها بالعجز. لم يكن لديها من تلجأ إليه، لم يكن هناك كتف تستند عليه. كانت وحيدة تمامًا في مواجهة هذا العالم القاسي
وعيسى ماذا سترى منه فى المستقبل بالتأكيد سيحملها كل العواقب
صعد عمها الى غرفتها وفتح الباب
ـ جهزى نفسك عشان كتب كتابك بليل
ـ انا نفذت كلامى رجعلى ولادى وحشونى عايزه اطمن عليهم زمانهم بيعـ.ـيطوا
ـ بكره هجبهملك شقه اهلك اللى هتعيشى فيها مع عيسى
قامت غاليه وارتدت فستان بسيط لا يمت للفرح بأى صله فقط ارتدت شئ يدارى جسد*ها
ونزلت للاسفل وجلست برفقه زوجه عمها
كان الصمت يعم المكان لا احد يجد ما يتحدث به فالكل مغلوب على امره
بعد فتره أتى عيسى وبعده المأذون وتم عقد قرانهم وقاموا بعدها يإشهار الزواج ، واخذها عيسى وذهبوا لمنزل أهلها وعنـ.ـد.ما دخلوا المنزل بدأ عيسى فى الحديث
ـ اوعى تفرحى وتفتكرى انى هرضى بالأمر الواقع لا انا بقيت احتقرك الظاهر انى كنت فاهمك غلط بس ملحوقه انتى هتشوف. واحد تانى خالص
ثم نظر حوله وسأل عن ابنائها
ـ صحيح فين عيالك سيباهم لواحدهم على أساس انى ممكن اقربلك هه تبقى غـ.ـبـ.ـيه انا هنام فى الاوضه دى وانتى شوفياك حته تانيه نامى فيها ومن بكره تجيبى عيالك معاكى انتى فاهمه
ثم تحدث بتهكم " يا عروسه "
دخل عيسى غرفته وصوته مبحوح من البكاء وقام بالاتصال بليلى وقص لها جميع ما حدث
ياترى رد فعل ليلى ايه ؟؟
وحكايه رياض وغاليه ايه ؟؟
↚
ـ ياليلى انا مبحبهاش انا مجبور عليها صدقينى ده اللى حصل وانا والله فتره وهطلقها
ـ مبروك يا عيسى ولو سمحت مـ.ـا.تتصلش بيا تانى انت دلوقتي راجـ.ـل متجوز أيا كان الطريقة اللي اتجوزت بيها بقيت خلاص راجـ.ـل متجوز حاول تتأقلم على الوضع الجديد ثم اغلقت الهاتف وقامت بحظره
حاول عيسى مراراً وتكرارا أن يتحدث معها لكنها رفضت
قام عيسى بفرش غرفه فى منزله وقرر الانتقال اليها فهو اصبح لا يريد أن يرى غاليه
كلما نظر إلى غالية. يتذكر استغلالها لتعاطفه معها، تلك المشاعر الأخوية الصادقة، ووافقت على الارتباط به رغم علمها بحبه لامرأة أخرى. لماذا لم ترفض في ذلك الوقت؟ لماذا سمحت لهذا الزواج أن يتم؟
لما لم ترفض وقتها كان سيبقى بجانبها ويؤيدها لكنها اختارت الطريق الأسهل لها
مرت الايام وكان عيسى يتجاهلها بشكل تام ولكن فقط يعطيها المال لتنفق على ابنائها
فى ذلك الوقت قررت غاليه أن تذهب لمنزل ليلى وتتحدث معها وتقص لها الحقيقة لعل لليلى أن تقتنع وترد جميل عيسى لها
فما جزاك الإحسان إلا الإحسان
لعل وعسى تستطع تقنعها ويذوب الجليد الذى بينهم
قامت غاليه بالتواصل مع ليلى عبر حسابها على مواقع التواصل الاجتماعي واخذت منها العنوان لتذهب لمنزلها وتتحدث معها في المنزل وبالفعل ذهب لها واستقبلتها ليلى
وحضر والد ووالدتت ليلى ذلك الحديث
ـ ازيك يا ليلى عامله ايه
ـ الحمد لله ازيك يا مدام غاليه
ـ الحمد لله بصى يا ليلى انا جايالك انهارده فى البيت وقررت إن الكلام كمان يبقى قدام اهلك عشان يبقى الكل عارف الحقيقه
بدات غاليه تقص عليهم ما فعله معها عيسى ووقوفه بجانبها الى خطف عمها لابنائها وتهديدها على الموافقه من زواج عيسى امام رجوع اولادها
تحدث والد ليلى مستفهما
ـ طيب ليه محكتيش لعيسى كان ممكن يقدر يساعدك ويرجعلك ولادك
ـ مكنتش ضامنه إنه هيقدر يرجعهم وغير كده مكنتش عايزه اذود العداوه بين عيسى وعمى
ـ مهو كده كده فى عداوه بينهم بسبب وقوف عيسى فى صفك
ـ العداوه كانت هتذيد والعند هيتملك عمى اكتر لكن بخض*وع عيسى عمى بعد كده هيوافق على جوازه من ليلى
ـ بس انا اسف بنتى مش هتتجوز واحد متجوز
ـ صدقنى عيسى اخويا الصغير والله جوازنا على الورق بس وانا استغليته واعتبرته طوق النجاه وقدرت فعلا انجى من عمى وطليقى بسببه ارجوك ميبقاش جزاءه إنه يخسر حياته
ظل الحديث قائم وحاولت غاليه بشتى الطرق اقناعهم إلى أن رضخ والدها فى النهايه ووافق
ـ ممكن اطلب منك طلب
ـ اتفضلى طبعاً
ـ بلاش عيسى يعرف انى جيت واتكلمت معاكم وبلاش يعرف إن عمى خطف اولادى عشان يجبرنى أنى اتجوز عيسى
ـ طيب ليه
ـ وقتها عيسى هو اللى هيعادى ابوه ، هو دلوقتي فاكر إن باباه جوزه منى عشان يعاقبه لكن لو عرف عمايله العند هيتملك منهم هما الاتنين
ـ خلاص يا بنتى احنا كام يوم وهنكلم عيسى ومس هنجيب سيرتك خالص
وبالفعل مر بضعت ايام واتصل والد ليلى بعيسى وذهب لهم عيسى وأخبره أنه سيتغاضى عن زواجه من اخرى مقابل أن تحلس ليلى فى منزل بمفردها وان يأتى والده معه لطلبها للزواج
وبالفعل ذهب عيسى لوالده ووافق والده بشرط أن لا يطـ.ـلق غاليه وإذا طلقها وقتها سيعتبره عداء له
ووافق عيسى مجبراً إلى أن يتزوج ليلى
ولكن الظنون داخله أن غاليه هى التى تريد البقاء على ذمته
وبالفعل قام عيسى بخطوبه ليلى بشكل عائلى ولم تحضر غاليه تلك الخطوبه ولكن استمرت مكالمـ.ـا.ت هاتفيه كل فتره بين ليلى وغاليه
فاقت من شرودها وقررت أن ترسل رساله لرياض وتعطيه العنوان لياتى ويأخذ ابناءه من اسفل المنزل ويعيدهم مره اخرى للمنزل بعد انتهاء مقابلته معهم وبالفعل امسكت غاليه هاتفها القديم وقامت بإرسال رساله لرياض محتواها
” انا غاليه
لو حابب تقابل اولادك الاسبوع ده ممكن تيجى فى العنوان ****** وبعد كده بترجعهم مره تانيه فى معاد استلامهم وياريت تبلغنى لو هتيجى هتيجى الساعه كام فى رساله عشان اجهزهم قبلها “
كان رياض يجلس فى غرفته ممسكا بالهاتف ناظراً فى صوره قديمه تجمع غاليه بأبنائه وظل يشاهد بعدها صوره التى كان يلتقطها مع ابنائه فى مقابلته معهم
فهمى يتذكر اول مره راهم بعد غياب شهور ومدى الشوق الذى شعر به فهو عمل المستحيل كى يقنع عيسى أن يرى ابنائه
وبعد ان رأهم جلس مع عيسى واتفق معه بشكل ودى أن يراهم كل اسبوعين وسوف يرسل لهم نفقه شهريه
وافق عيسى على حديث رياض ففى النهايه هم اطفاله ويحتاجون لابيهم
لعلى وعسى أن يكون اب صالح وبالفعل واظب رياض على إرسال نفقه كبيره لابنائه استطاعت من خلالها غاليه أن تشترى لهم ما يريدون وأن تشترك لهم النادى لممارسه الرياضه التى يفضلونها وكانت تشترى لهم ما يحتاجونه والباقى تتركه فى ذلك الحساب الذى يرسل لها رياض النفقه من خلاله
لكنها لم تستخدم المال فى شراء أى شئ لها حتى الطعام تكتفى بالمال الضئيل الذى يعطيه لها عيسى واحيانا تبيع اشياء بسيطه من دهبها
فى تصبحت زاهده فى الحياه لا تريد منها سوى تربيه اولادها فهم عوضها فى تلك الحياه
وصلت تلك الرساله لرياض وقام بإستلامها
وعنـ.ـد.ما وقع اسمه على كلمه أنا غاليه
شعر بإنتفا*ضه تض/رب كامل جسده مجرد رؤيه اسمها على هاتفه جعل جسده يتجمد واصبحت ضـ.ـر.بات قلبه تكاد تدق فهو أجزم أنه عنـ.ـد.ما قرأ اسمها انا غاليه قد توقف قلبه لا يعلم لما فمن المفترض أن تذداد ضـ.ـر.بات قلبه لما تقل عنـ.ـد.ما رأى اسمها لما يشعر أنه لا يستطيع التنفس
كل هذا من مجرد اسمه شاهده
إذا فماذا سيحدث لو قابلها ؟؟
لحظات حاول فيها تمالك نفسه وقرأ باقى محتوى الرساله
لما لم يأتى بهم عيسى تلك المره ؟؟ هل حدث شئ بينهم
هل حقاً غاليه هى من ستعطيه الولاد وتأخدهم منه
وفوق كل هذا
هل هذا رقمها اصبح فى هاتفى
يا الله هل حقاً املك الآن رقمها واعرفه ؟؟!!
قام رياض بكتابه رساله وارسلها لها
” ممكن بكره لو مناسب بالنسبالك أنى اجى اخدهم منك الساعه ١٢ الضهر عشان اقضى معاهم أكبر وقت لو مناسب معاكى عـ.ـر.فينى عشان اجهز “
تعمد أن ينهى الرد بسؤال حتى يجبرها على الرد عليه مره اخرى
ما كل هذه المتعه التى شعر بها من رساله بسيطه ارسلتها له
اذا ماذا سيكون حاله لو ارسلت له رسائل اكبر ومحتواها مختلف
بمجرد التخيل شعر انه يحلق
حسنا غدا سيقابل أبناءه ويحاول معرفه لما لم يرسلهم عيسى كما يفعل
قامت غاليه برد عليه فقط بإرساله كلمه تمام
ولكن اظهر الاشعار اسمها مره اخرى فقد سجلها رياض على هاتفه
❤️غاليتى❤️
وضعت غاليه الهاتف مكانه وقامت بإبلاغ ابنائها بزياره والدهم غدا وشعر الاولاد بسعاده وذهبوا لغرفتهم ليخلدوا للنوم حتى يستعدوا ليوم غدا
عادت غاليه لغرفتها وشردت فى تلك الشرفه التى قررت أن تحكى لها الذكريات لعلها تغلق تلك الجرو
ح التى بداخلها
↚
تذكرت لحظه دخول عمها اليها الغرفه وهو مبتسم لاول مره
ـ غاليه إنتى عارفه انتى غاليه عندى اد ايه صح وعشان اننى غاليه قررت انك لما تتجوزى تتجوزى حد يصونك
ـ تقصد ايه يا عمى
ـ عارفه نصر اللى اللى بيوردلنا البضايع كان بيدور لابنه على عروسه ولما عرف أن عندى بنت اخ قرر انه يناسبنى
ـ بس انا معرفش العريس وماشوقتوش قبل كده
ـ بسيطه اكيد هنحدد معاهم معاد عشان تقابليه العريس شاب طويل وعريض شبهه ممثلين السيما كده ومتربى وابن اصول ، ده اللى هكون مطمن عليكى معاه
ـ خلاص يا عمى طالما انت واثق فيهم كده انا موافقه اقابلهم
ـ ايوه كده هى دى غاليه بنت اخويا المتربيه الغاليه ، انا هكلمهم يجوا بكره وتقعدوا مع بعض
وبالفعل فى اليوم التالى اتى رياض مع والده
وتركنا عمى بمفردنا حتى نتحدث
من اول لقاء شعرت بزغزغه داخل قلبى
رياض شاب وسيم معسول الكلام استطاع من خلال احاديثه إبهارى به لا اعلم لما انجذبت له بتلك السرعه
هل لعدم وجود خبرات سابقه فى حياتى ربما
بعد انتهاء اللقاء المدبر سألنى عمى عن رأيى
ـ ها يا غاليه نقول مبروك
لم استطع أن اعطى رأية فقط
ـ اللى تشوفه يا عمى انا موافقه عليه
ـ يبقى على خيره الله رياض ابن ناس وهيصونك
وبالفعل مرت فتره الخطوبه وكانت اللقاءات قليله فعمى كان متحفظ ولم يظهر خلال تلك الفترة ما يثير شكوكى تجاهه
بل كل زياره لرياض يأتى ومعه هدايا وحلوى
واصبحت وقتها فى اجمل مراحل عمرى
مرت فتره الخطوبه ولم يحدث بيننا اى مشاكل كما تحدث بين اى اثنين مرتبطين
كنت طوال الوقت مسالمه معه لم اختار أثاث منزلى او الديكورات تركتها جميعاً له
لم تطل الخطبه كثيرا وبعدها اتى الزفاف لم تكن زوجه عمى ناضجه بالشكل الذى يجعلها تتحدث مع ىفى اشياء لها علاقه بالزواج والعلاقه فقط تركنى لمصيرى لاعلم نفسى
ولم يكن لى اصدقاء يتحدثون معى
حتى يوم الزفاف حضر عدد قليل من اقاربى وكان عدد اصدقائى معدوم فقط اثمين من زملائى ايام الدراسه
انتهى الزفاف ودخلت المنزل برفقه رياض وهنا كان اسوء يوم فى حياتى
ـ ادخلى يا عروسه الليله ليلتك
ـ شكرا
ـ مالك مكسوفه ليه كده لا انا عايزك تفكى كده انهادره دخل*تنا
ظلت صامته لا تعلم ماذا تجيب او ماذا عليها ان تفعل
ـ بقولك ايه انتى هتفضلى مكسوفه كده كتير ادخلى يلا غيرى هدومك وانا مستنيكى
ـ حاضر
ـ ولا اقولك استنى اجى اساعدك
ـ لا شكرا انا بعرف اساعد نفسى لو سمحت
ـ خلاص هستناكى هنا بس عايزك تلبسى حاجه حلوه كده فهمانى ، عايز اتفاجئ انت هقعد مغمض عينى لحد ما تيجى
وبالفعل دخلت الغرفه وقمت بإخراج اجمل بيجامه وارتظيتها ظننت أن بهذه الطريقة بنفذ له ما يريد
كنت منتظره اسمع منه ما يزيد ثقتى بنفسى 😢
لكن .
خرجت الصاله وجدته مازال جالسا كان الخجل مرتسم على وجهى
نظر رياض تجاهى وجعد ما بين حاجبيه
ـ ايه ده
ـ مش عجباك اغيرها
ـ غاليه انتى عارفه المفروض تلبسى ايه
ـ اه انت قولتلى البسى حاجه حلوه
ـ بس مش ده اللى قصدى عليه انا اقصد حاجات العرايس اللى بتبين اكتر ما بتخفى عارفاها دى
صمتت غاليه فهى لم تشترى اشياء كتلك فى تخل أن ترتديها امام نفسها كيف سترتديها امامه
نظر رياض لها بتوجس
ـ غاليه انتى عارفه المفروض نعمل ايه انهارده
ـ اه هنتعشى وننام
ـ بس كده ده اللى ت عـ.ـر.فيه
تركها رياض ودخل غرفتهم وفتح الدولاب وتأكد من ظنونه فجميع ملابسها محتشمه وظل يسأل نفسه
هل حقا لم تتحدث من احد من قبل واين زوجه عمها لما لم تنبهها
وصع يده على جبتهه يفكر في ماذا سيفعل وقرر أن يخرج يتحدث معها بوضوح فهو لم يترك تلك الليلة تضيع هباءا
ـ بصى يا غاليه واضح إنك مش فاهمه حاجه وبصراحه كده انا معنديش وقت اشرح وأصلا مش محتاج الهدوم خالص فى حاجة انا بعدين ابقى اجبلك اللى على مزاجى
دلوقتي كل اللى طالبه منك انك تسبيلى نفسك خالص واى حاجه هنعملها اتاكدى إن كل اللى متجوزين بيعملوها
اقترب منها رياض وحملها ودلف بها لغرفه النوم وهو يقب*لها حاولت غاليه الفرار منه لكنها لم تستطع
ـ اهدى بقى وسبيلى نفسك عشان تتعودى وبلاش تخشبى نفسك كده انتى مش طوبه
ظل رياض يقب*لها وينزع عنها ملابسها
حاولت غاليه ان تهرب منه لكنها لم تستطع قررت أن تترك نفسها له
ومرت الليليه اشببه بليله اغت**اب
ظلت غاليه نائمه على الفراش تبكى ودمـ.ـو.عها تتساقط منها ، نظر لها رياض
ـ على فكره انا اتعاملت معاكى براحه ماينفعش تبقى كده حاولى تتعلمى بقى عندك نت اقعدى اتعلمى منه
ـ مش معايا موبايل يدخل على النت
ـ امال موبايلك عامل ازاى
قامت بإخراج موبايل ذات طراز قديم واعطته له
ـ ايه ده انتى جبتيه منين ده وهو فى حد لسه بيشيل الموبايلات دى
ـ عمى بيرفض انى امسك تليفون او اصاحب حد بيقول انه هيفسد اخلاقى والموبايل ده عيسى بالعافيه ادهولى بعد ما فضل يقنع عمى ووافق بعد معاناه
ـ طبغانا هجبلك تليفون جديد ولبس على زوقى وهعتبر انك مجبتيش حاجه بس عايزه تسمعى كلامى وتسيبيلى نفسك اللى حصل ده مش عايزه يتكرر ومالوش لازمه الزن ده لأن انا اخدت حقى الطبيعى منك معملتش حاجه غلط او عيب ،
العيب إنك تمنعى نفسك عنى
ـ حاضر هحاول اتعلم واعملك كل اللى انت عايزه
خلد رياض وغاليه للنوم فكان اليوم مرهق للجميع
فى اليوم التالى استيقظت غاليه مبكراً وجهزت الفطور وقامت بإيقاظ رياض الذى رفض أن يستيقظ وحينما الحت عليه وبخها وقام بزقها واكمل نومه
خرجت بعد ذلك وجلست امام الطاوله حزينه لا تعلم ماذا تفعل هل اخطأت مى يع*نفها بهذا الشكل
ظلت تلوم ذاتها وتقنع نفسها انها اخطأت
ـ اكيد أنا غلطت وهو نايم تعبان من امبـ.ـارح المفروض اسيبه لحد ما يصحى لواحده.
خلاص اول ما يصحى انا هروح اصالحه وبعد كده لازم اخد بالى
بعد ساعتين استيقظ رياض ووجد غاليه تجلس على الطاوله لا تفعل شئ منظره ان يستيقظ لتأكل معه
جلس رياض امامها على الطاوله صامت كاد أن يتحدث ويبرر لها معاملته الجافه لكنهل سبقته فى الحديث
ـ رياض انا عارفه انك زعلان بس انا والله معرفش انت بتصحى امته وتنام امته حقك عليا انا بصحى بدرى عشان كده فكرتك بتصحى زيى
عشان كده عايزاك واحده واحده تستحملنى وانا هنفذلك كل اللى انت عايزه
نظر لها رياض بصمت واستغراب هل هى ساذجه لذلك الحد ام انها تتصنع ؟؟
إذا كانت ساذجه لهذه الدرجه وقتها سيستطيع استغلالها بأفضل شكل ممكن
ابتسم رياض بخ*بث
ـ خلاص مش زعلان منك طول مانتى شاطره وبتتعلمى بسرعه انا مش زعلان ولا هزعل وهستحملك كمان وطباعى واحده واحده هت عـ.ـر.فيها
ومن هذا اليوم وتحولت غاليه من زوجه للعبه بيده
↚
لم تدرك غاليه أن تلك الكلمـ.ـا.ت العفويه جعلته يراها كلعبه يفعل بها ما يشاء فهى لا تعرف شئ عن الحياه ، رأت انها مخطئه لمجرد ان ايقظته مبكراً بالرغم من صريخه عليها يوم صباحيتها إلا انها حملت نفسها اللوم
جلس رياض على الطاولة وبدأ فى تناول الطعام
ـ ايه ده يا غاليه الاكل بـ.ـارد وناقص ملح
ـ بجد معلش حقك عليا انا هقوم حالا اسخنه واظبطه
وبالفعل قامت غاليه وجمعت الاطباق وذهبت لتسخين الطعام وتعديله
نظر رياض فى اثرها بابتسامة خبيثة ، هو كان يعلم أن علاقتها محدوده بالعالم الخارجى لذا وافق على الزواج منها فهو اراد الزواج من فتاه متحفظه لكنه لم يكن يعلم انها بتلك السذاجة
اتت غاليه مره اخرى ووضعت الطعام على الطاوله وبدؤا فى تناول الطعام
ـ بص انت قولى بس كل اللى يعجبك وانا هعملهولك
ـ تمام يا غاليه انتى الأول لازم تعرفى ظروف حياتى انا شغلى مالوش مواعيد انتى عارفه اننا مستوردين وموردين فى نفس الوقت وبنقابل عملا فطبيعى اسهر كتير واسافر بالايام اخلص شغل وقتها انتى هابقى لواحدك فلازم تتعودى على كده وغير كده انا كمان مابحبش الزن والغيره يعنى اهم حاجه إنك تقدرى ظروف شغلى وحياتى وتتأقلمى عليها
ـ لا مـ.ـا.تقلقش من الناحيه دى خالص وبعدين انت بره البيت بتعب وتشقى وطبيعى تيجى تلاقينى مستنياك ومجهزالك اللى انت بتحبه
ـ شاطره لو عملتى كده تبقى فعلاً ست مطيعه واهم حاجه طاعه الزوج ، تعرفى أن لو الزوج بات غضبان عليكى وقتها ربنا يغضب عليكى
ـ بجد
ـ اسالى واقرى فى الدين وانتى تعرفى
ـ حاضر ومـ.ـا.تقلقش انا مش هزعلك أبدا وهعملك كل اللى انت عايزه
وبهذا الكلام اعطته الإشارة الخضراء ليفعل ما يريد بها
جعلها كدميته اصبح يشترى لها الملابس التى يفضلها هو اشترى لها هاتف وسمح لها بإستخدام بعض التطبيقات وربط جهازها بجهازه حتى يعلم ما تفعل فى غيابه
خرجت غاليه من سجن عمها ودخلت سجن زوجها
فى بداية الزواج لم تشعر بملل فبرغم ذلك الهاتف الحديث وبعض تطبيقات الالعاب الصغيره إلا انها كانت سعيده به جدآ واخذ كل وقتها
قام رياض بعزلها عن العالم دون أن تدرى ، واصبح عالما عبـ.ـاره عن رياض وماذا يحب و التليفزيون وذلك الهاتف وبعد شهر من زواجها علمت غاليه بحملها
وقتها شعرت أن سعاده الكون اجتمعت بها واصبحت ترى انها امتلكت العالم ، لم تكن تريد اى شئ اخر من ذلك العالم سوى أن يتم حملها بخير
فى الجهه الاخرى عاد رياض لحياته القديمه قبل الزواج سهر مع اصدقاء السوء وفتيات يتعرف عليهم
فى البداية حاول اخفاء زواجهه لكن اصدقاءه اصبحوا يفتنوا عليه
اصبح يرى وجود غاليه فى حياته شئ مضمون وسعد بخبر حملها كثيراً من جهه سيصبح له ابناء ومن جهه اخرى ذاد الرابط بينها وبينه الذى سيجعلها خاضعه له ومهما يفعل او تعرف عنه ستتقبل من أجل ابنائها
اصبح يبيت خارج المنزل بالايام بحجه العمل وهى كانت تتقبل ذلك بقلب رحب وتدعى له دائماً فى صلاتها
طلبت منه ماكينه خياطه وقررت أن تتعلم الخياطه وتصنع بنفسها ملابس اولادها فهى تمتلك كثيرا من الوقت
مر سته اشهر على حملها وتعلمت فيهم التفصيل واصبحت تفصل ملابس لابناءها
فى يوم قررت أن تصنع مفاجأة لزوجها وتفصل لها بيجامه يرتديها فى المنزل تشبه تلك التى تصنعها لاطفالها
دخلت على بعض المواقع وقامت بطلب الادوات التى تحتاجها وبالفعل اختارت موديل وقررت أن تفصله بنفسها وبالفعل قامت بتفصيله واصبح كالجاهز وقامت بكويه ووضعته فى حقيبه هدايا
وعنـ.ـد.ما أتى زوجها ذهبت اليه مسرعه وهى سعيده بما فعلته
دخل رياض المنزل ودخل مباشره لغرفته ليبدل ملابسه كالعاده وذهبت اليه غاليه مسرعه قبل تبديل ملابسه
ـ رياض استنى استنى
ـ ايه يا غاليه عايزه ايه انا جاى تعبان وعايز انام
ـ معلش حقك عليا انا بس عملالك مفاجأة ومستنياك عشان تشوفها
ـ انتى عملالى مفاجأة ، قالها رياض بسخريه
ـ اه غمض عينك كده
ـ انا مش فاضى يا غاليه فى ايه قولى
ـ طيب خد افتحها بنفسك
قام رياض بفتح الحقيبه واخرج منها تلك البيجامه ثم وضعها على السرير وقام بض*ربها على وجهها بقوه
نظرت له غال بصـــدمــه وتحولت ابتسامتها لدمـ.ـو.ع لا تعلم ماذا فعلت ليفعل بها ذلك
ـ ايه ده انا عملتلك ايه ليه ضـ.ـر.بتنى كده انا ضايقتك فى حاجه ؟؟
طيب البيجامه مش عجباك ؟؟
كانت تتحدث بخوف ودهشه من تصرفه لا تعلم ماذا فعلت ليضر*بها بهذا الشكل هى فقط كانت تريد ان تسعده
جذبها رياض بشـ.ـده من يدها
ـ انتى خرجتى من غير مـ.ـا.تقوليلى
ـ لا والله مخرجت ولا روحت فى مكان
ـ امال اشتريتى دى ازاى
ـ انا فصلتهالك بنفسى فاكر لما جبتلى المكنه وقولتلى لو احتجت حاجه اشتريها من النت واديتنى كذا حاجه اجيب منها انا دخلت اشتريت كل حاجه وفصلتهالك وكمان فصلت منها اتنين صغيرين لولادك
تركها رياض وابتعد عنها واعطاها ظهره
ـ بعد كده ابقى عـ.ـر.فينى بلاش المفاجات دى عشان انا رد فعلى وحش
ظلت غاليه واقفه تبكى ويدها على خدها
ـ انا كنت عايزه افرحك واوريك انا اتعلمت ايه مكنتش متخيله انك هتفهمها كده ثم ذهبت واتت بملابس ابنائها
ـ بص عملت ايه للاولاد كان نفسى بعد الولادة لما ارجع البيت والبسهم اللبس اشوفهم لابسين زيك عشان لما يكبروا يبقوا شبهك .
لم يستطع رياض الرد عليها وكبريائه ابى أن يعتذر لها
ـ خلاص بطلى عـ.ـيا.ط وجهزى العشا وانا هقيسها دلوقتي عشان اشوفها مظبوطه عليا ولا لا
وبالفعل ذهبت غاليه لتحضير الطعام كأن شيئا لم يحدث واصبحت تعطيه الاعذار دائما
ـ مهو عنده حق اكيد اى راجـ.ـل مـ.ـر.اته هتخرج من وراه هيعمل كده واكتر كمان المفروض كنت قولتله بص انا فصلتلك ايه وقتها اكيد مكنش حصل ده كله عموما واحنا بنتعشى انا هراضيه 😡😡😡😡
قام رياض بـ.ـارتداء تلك البيجامه وخرج لتناول الطعام
جلست غاليه امامه وهى مبتسمه بعد ان ارتدت من تلك الملابس التى يفضلها
ـ ايه رايك في البيجامه عجبتك
ـ أه حلوه طيب مش هتغيرها
ـ لا عجبتنى ومريحه ابقى اعملى منها تانى واعملى للاولاد زيها
ـ حاضر ، بص يا رياض انا مش عايزاك تزعل منى انا مش قصدى ازعلك وصدقنى انا عمرى ما اخرج من وراك أو اعمل حاجه من غير ما اقولك
انا مقدره رد فعلك واكيد اى راجـ.ـل تانى دمه حر هيعمل كده بس لو سمحت المره الجايه مـ.ـا.تتسرعش واسمع منى الاول
ـ ماشى يا غاليه خلاص انا مش زعلان
المفروض اننا نروح للدكتوره امته
ـ بكره
ـ خلاص جهزى نفسك عشان نروحلها
ـ انت عارف انا اكتر مشوار بحبه مشوار الدكتورة ده ببقى عايزه اروحلها كل يوم
ـ فى حد يحي يروح للدكتور
ـ انا اولا بشوف اولادى ثانيا بخرج من البيت انا مش بخرج خالص غير على المشوار ده
ـ هو انتى مكنتيش بتروحى مدرسه يا غاليه
ـ كنت بروح بس عمى كان بيخلينى اغيب كتير عشان مكنش عايزنى اتصاحب على حد
صمت رياض لا يعلم ماذا يقول وخشى أن يعطيها حريتها فتهرب منه بعد ذلك فأكمل عليها وفعل بها كما فعل بها عمها ولكنه اعطاها بعض الحريه فى المنزل واشترى لها ما تريده حتى يضمن أنها ستنشغل عنه فى المنزل تلك الفلوس الزهيده التى يعطيها لها لا تؤثر عليه فى شئ
فهى لم تطلب منه مال للذهاب للكوافير كما تفعل النساء او كى تشتري ملابس او مجوهرات هى راضيه تماما بما يعطيه لها
فى اليوم التالى قبل الذهاب للطبيبه اتى لها رساله على هاتفها من رقم غريب فتحتها ووجدت صوره لزوجها برفقه امراه اخرى
لم تشعر بنفسها الا وهى فاقده الوعى وزوجها يحاول أن يوقظها
ياترى غاليه هتفوق بعد الرسالة دى ولا هتفضل سلبيه ؟؟
↚
دخل رياض مسرعاً وجد غاليه ملقاه على الارض قام بحملها ووضعها على التخت و حاول أن يوقظها
ـ غاليه غاليه اصحى فوقى
بدأت غاليه بفتح عينيها
ـ غاليه انتى كويسه
عنـ.ـد.ما نظرت اليه غاليه تذكرت ما حدث معها وجلست تبكى
ـ ليه كده يا رياض انا عملتلك حاجه
ـ انا مش فاهم فى ايه وعملت ايه وعملتى ايه مـ.ـا.تتكلمى دوغرى وقوليلى حصل ايه
ـ فين موبايلى
ـ اهو
قامت غاليه بفتح هاتفها واعطته تلك الصوره التى ارسلها لها شخص ما مجهول
نظر رياض لتلك الصوره وحاول تمالك نفسه حتى لا تظهر على وجهه أى تعابير تجعل غاليه تشك
فهى إلى الان زوجه مطيعه لا يريد خسارتها والدخول فى مشاكل وجدالات
ـ انتى بقى زعلتى عشان الصورة دى وطبعاً فاكره أنى بخونك صح
ـ اماءت له غاليه رأسها بنعم
ـ بصى يا غاليه انا بورد لعملا بضاعه ستات ورجاله وانا قولتلك كده من اول يوم جواز فاكره
لو بصيتى للصوره هتلاقى الصورة دى فى مكان عام مش مكان خاص
ممكن يكون حد صورنا وحابب إنه يوقع بينا عشان كده لو حصل وحد بعتلك رسايل تانى عـ.ـر.فينى
انا بثق غيكى وجايبلك فون وعارف انك اد الثقه ومش هتخبى عليا حاجه
ولو حد قالك ده جوزك مع واحده فى المكان الفلانى اوعى تفكرى تنزلى وتيجى لأن واضح كده إن فى حد بيحاول يخرب علينا ويوقع بينا وانتى اكبر من انك تدى فرصه للناس دى
ـ يعنى انتى مش بتخونى
ـ لا طبعاً انتى بتقولى ايه وبعدين انا لو عايز اعرف واحده انا هتجوز على طول مش هخبى عليكى وطول مانتى بتسمعى الكلام ومريحانى انا عمرى ما هعمل كده
ـ طيب المفروض دلوقتي اعمل ايه
ـ تعملى بلوم للرقم ده واى حد يبعتلك رسايل تبلغينى ، تعرفى أن دلوقتي ممكن حد كمان يركب صور ويبعتهالك ويقولك جوزك بيخو*نك والدليل اهو
ـ اه انا سمعت فعلا قبل كده عن حاجه زى دى
ـ عشان كده يا غاليه عايزك اى حاجه تجيلك ت عـ.ـر.فينى على طول وتثقى فيا انتى فاهمه زى انا ما بثق فيكى وجايبلك تليفون وفاتحلك نت وانتى شوفتى عمك كان رافض كده ازاى لكن انا بثق فيكى
اعتدلت غاليه فى جلستها وتحدثت بإبتسامه وتأكيد لحديثه
ـ انت عندك حق معتزلش منى غصب عنى والله انا افتكرت بس ان
وظلت تتلئلئ بالحديث
افتكرت يعنى انك تعرف واحده عليا وكده
ـ ماشى يا غاليه مره تانيه تجيلى على طول
واخذ منها الهاتف وقام بحظر ذلك الرقم
ـ يلا بقى اجهزى عشان نروح للدكتور وكمان هنتعشى بره
ـ انت بتتكلم جد
ـ ايوه طبعا يلا بسرعه عشان منتأخرش
وبالفعل ذهبوا للطبيبه وكان الحمل يمر بشكل طبيعي وذهبوا بعدها لاحدى المطاعم واشتروا ملابس للاطفال
كانت غاليه تتبع رياض كالطفله التى تخرج لاول مره
كانت تخشى أن تتحدث مع البائعين فقط تشاور لرياض على ما ترغب به وهى يشتريه
كانت تنظر لما حولها بإنبهار جعل رياض يبتسم على تصرفاتها
ويقرر أن يجعلها كما هى حبيسه للمنزل حتى يرضيها بأقل شئ كما فعل فخروجها للعالم ممكن أن يفتح عينيها لأشياء لم تراها
عادوا للمنزل وعادت غاليه لروتينها اليومى الذى لا تمل منه
عند رياض بعد عودته من عند الطبيبه خرج لمقابله تلك الفتاه التى ارسلت صورته معها لزوجته
مر رياض على تلك الفتاه واخذها فى سيارته لاحظ الاماكن المهجوره وقام بإيقاف السياره وفجاه قام بخن*قها
ـ بقى انتى يا زباله يارخ*يصه يا وس**** يا *****
بتبعتى رساله لمراتى فاكره انك ممكن توقعى بينا
انتى هبله يارب ولا فاكره انى ممكن ابص لواحده زيك
انتى زيك زى غيرك عايشين لمزاجى وبس انى فاهمه وقام بلط*مها اكثر من مره
حاولت تلك الفتاه الفرار منه لكنها لم تستطع
ـ خلاص خلاص سبنى مش هعمل كده تانى
ـ منا عارف انك مش هتعملى كده تانى لانى مش عايز اشوف خلقتك مره تانيه
ثم جذب تلك القلاده التى فى رقبتها
ـ مش دى برضوا انا اللى جايبهالك هاخدها واى حاجه صرفتها عليكى ترجعيها ده اقل عق*اب ليكى
ثم عاد مره اخرى وقام بإخراجها من السيارة في منتصف الطريق
مرت الايام بعد ذلك ببطئ ورياض كما هو كل فتره يتعرف على فتاه ما وسهرات مع اصدقائه وسفريات
كان يستمتع بحياته كما فى السابق
علم ابيه بوضعه وحاول الحديث معه اكثر من مره لكنه لم يستطع السيطره عليه فقرر أن يتركه للايام خاصه أن غاليه لم تشتكى منه اطـ.ـلا.قها
عنـ.ـد.ما كان يذهب اهل رياض له كانت غاليه تقوم بإستقبالهم افضل استقبال مما جعلهم ان يقرروا عدم التدخل فى حياه ابنهم حتى لا يسبب تدخلهم مشاكل فى المستقبل
مرت الاشهر وأتى يوم الولاده فى ذلك اليوم اتى الطلق مبكراً لغاليه وكانت بمفردها فى المنزل
حاولت الاتصال أكثر من مره على رياض لكنه يتجاهل تلك المكالمـ.ـا.ت
وبعد تكرارا الرنين اجاب عليها بعصبيه
ـ ايه ياغاليه زن زن فى ايه انتى مش عارفه انى سهران مع الناس فى ايه
تحدثت غاليه بخوف وبكاء لا تعلم ماذا تفعل فى موقف كهذا .
ـ رياض انا تعبانه أوى مش قادره استحمل انا همو*ت الحقنى
ـ فى ايه يا غاليه مالك غاليه غاليه
لم تجيب عليه غاليه من الالم
ذهب رياض مسرعا للمنزل ووجدها بحاله لا يرسى لها واتصل على والده ووالدته واستدعاهم واتصل بعمها وزوجته
قام بطلب الاسعاف واخذها للمشفى وظلت فى غرفه العمليات إلى أن خرج الدكتور من غرفه العمليات
اقتربوا جميعا من الطبيب ليطمأنوا على حاله غاليه
ـ المريـ.ـضه الحمد لله لحقناها بس مقدرناش نولدها طبيعى لانها جت متأخر اضطرينا اانا نولدها قيصرى
ـ مش مهم المهم انها بقت كويسه
ـ بإذن الله مجرد مـ.ـا.تفوق هننقلها غرفه عاديه والاولاد فى الحضانه بيطمنوا على صحتهم
ذهب رياض للانتهاء من الاجراءات وذهبت والدته للاطمئنان على الأطفال وظل عمها وزوجته جالسين كالغرباء لاتعلم زوجته ماذا يجب عليها ان تفعل
خرجت زهره من غرفه العمليات وساعدتها والدتت رياض فى إرضاع اطفالها
وبعدها ذهبوا للمنزل وقررت شهيره والدتت رياض أن تجلس معها بضعه ايام لتعلمها كيف تحمل الاطفال وترضعهم
وبالفعل مر اسبوع على ذلك الوضع إلى أن استطاعت غاليه أن تتحرك وتتعامل مع اولادها
فى الأسبوع الثانى مل رياض من المنزل ومن بكاء الاطفال المتواصل واصبح يبيت خارج المنزل بالايام بحجه العمل وترك كامل المسؤولية لغاليه
طلبت منه شهيره أن يأتى بواحدة لتساعدها لكن رياض رفض رفض تام
مرت سنتين على تلك الأحداث وتبدلت بهم حياه غاليه اصبحت لا تهتم بنفسها واصبح رياض لا يتعامل معها إلا قليلا واصبح يراها امرأه مهمله
واصبحت العلاقه بينهم معدومه مهمها حاولت غاليه اصلاح تلك العلاقه يقابلها رياض بجفاء
مرت سنه اخرى واصبح لدى الاولاد ثلاث سنوات وقررت غاليه أن تشترك لهم فى حضانه قريبه من المنزل
وتحدثت مع رياض ووافق رياض
كان مشوار الذهاب من وإلى الحضانه تعتبره غاليه المنفذ الوحيد لها فى تلك الحياه الى أن اتى اليوم الذى قلب جميع الموازين
قررت غاليه أن تأخذ الاولاد بعد الحضانه ويجلسوا فى حديقه قريبه من المنزل ويأكلوا بعض الايس كريم
وأثناء جلوسها فى تلك الحديقه اشار لها ابنها ريان على والده
ـ ماما ماما مش ده بابا اللى ناشى هناك ده
نظرت غاليه فى الإتجاه الذى اشار ابنها فيه وجدت رياض يخرج من عماره ومعه امرأة يمسكها رياض من خسرها
اخذت الاولاد بدون تفكير وذهبت اليه مسرعه
ـ رياض رياض
نظر لها رياض وتفاجأ بها
ـ غاليه انتى ايه جابك هنا وخرجتى ازاى من غير اذنى
ـ مين دى
ـ انتى بتتجاهلى كلامى كمان ، اتفضلى روحى البيت وانا جاى وراكى
ـ لا مش همشى مين دى يا رياض
تحدثت التى معه بمنت
هى البرود
ـ مـ.ـر.اته انتى بقى تبقى غاليه ، قالتها بسخريه
تفتكروا غاليه أخيرا هتنتفض ولا لسه
↚
ـ يعنى ايه مراتك لما هى تبقى مراتك ابقى انا مين
ـ غاليه مش هعيد كلامى تانى خدى العيال وروحى البيت بدل ما تزعلى منى
ثم نظر للفتاه التى بجانبه وتحدث بتهمم
ـ وانتى حسابك معايا بعدين على انك اتكلمتى بدون إذن منى
ترك رياض تلك الفتاة وجذب غاليه من يدها وبيده الاخرى امسك الاولاد وذهب لسيارته ووضعهم فيها
وتحرك مسرعا وذهب لمنزله
طول الطريق كانت غاليه تبكى على وضعها هل حقاً تزوج عليها لماذا ، ولم يفكر أن يكذب عليها او يجبر خاطرها
لو كذب عليها كانت لتصدقه لكنه لم يكذب
بالنسبة لرياض كان يفكر كيف يبرر لها زواجه دون أن تعترض وتظل كما كانت ولا تحاول أن تتمرد عليه كان يضغط على الوقود بقوه وكانت السياره تسير بسرعه فائقه كأنه يسابق الزمن
كان مالك وريان يجلسون فى الخلف غير مدركين ما يحدث فقط ينظرون للطريق
عنـ.ـد.ما وصل رياض المنزل فتحت غاليه باب السياره وذهبت مسرعه لاعلى فتح رياض الباب الخلفى للسيارة واخذ اولاده وذهب مسرعاً خلفها
دلفت غاليه لغرفتها وكانت تبكى
تبكى على قله حيلتها وهى لا تعلم ما الذى يجب عليها ان تفعله
وتبكى لانها تعلم أنها لو ذهبت لعمها سيعيدها اليه فهو من يوم زفافها نادراً ما يسأل عنها حتى يوم ولادتها جاء ليحافظ على ماء وجهه وذهب هو وزوجته كالغريب
منزلها وكل ما تملك تحت ادارته فهو الواصى عليها بعد موت والدها ووالدتها فى حادث وهى صغيره
دخل رياض خلفها مبادرا فى الحديث بشكل غاضب حتى لا يعطيها فرصه الاعتراض او الغضب
ـ ممكن افهم انتى ايه اللى خرجك من ورايا وروحتى المكان ده ليه
ـ ده طريق الحضانه بتاعه الاولاد
ـ بس انتى بتروحى من الطريق التانى
ـ كنت حابه اجيبلهم حاجه حلوه ومشينا من الطريق ده انا مروحتش فى حته بعيده وغير كده المفروض انك انت اللى تبررلى مين الست اللى كانت معاك دى
ـ دى ايمان السكرتيرة
ـ بس هى بتقول انها مراتك
ـ عرفى متجوزها عرفى
ـ طيب ليه انا قصرت معاك فى ايه عشان تعمل فيا كده
كانت غاليه تتحدث بإنهيار فهى تعلم انها لن تستطيع فعل شئ معه
ـ بقولك ايه اهدى كده وافهمى
ايمان إحنا بنقعد لواحدينا كتير والش*يطان تالتنا عشان معملش حاجه حـ.ـر.ام اتجوزتها عرفى عشان لو سافرنا مع بعض ولا حاجه مايكنش فيها حرمانيه
ـ رياض انت بتتكلم جد ؟؟!!!
يعنى انت متجوز عرفى وشايف إن الموضوع حلال
الجواز العرفى حـ.ـر.ام فانت عشان تعفى نفسك من الحر*ام بتدخل فى حر*ام
لو أنت فعلاً عايز تعف نفسك كان ممكن تجيبلك سكرتير راجـ.ـل ست
ـ انتى عايزة ايه دلوقتي اروح اتجوزها رسمى ده اللى هيخليكى مرتاحه
ـ لا انا مكنتش عايزاك تخونى أصلا
ـ انا مخونتكيش انا اتجوزت وعملت شرع ربنا انا الشرع محللى مثنى وثلاث ورباع ايه هتخالفى شرع ربنا
ـ انا عارفه دينى كويس وعارفه كمان إن ليه الحق فى انى اقدر اكمل ولا لا
ـ قصدك ايه
ـ قصدى أنى عايزه اطلق انت اخترت واحده تانيه
ـ اعقلى يا غاليه دى زوجه فتره مؤقته وخلاص
ـ انت بتقول ايه معنى كده انك اتجوزت قبل كده من ورايا
ـ هتفرق فى ايه
ـ رياض انت سامع نفسك انت بتقول ايه انا مش مصدقه ، هو للدرجه دى انا مش ماليه عينك
ـ غاليه انا فى الاخر برجع لمين ليكى انتى والاولاد
ـ بس انا مش عايزه كده انا عايزاك انت بس ، طلقها يا رياض ومـ.ـا.تتجوزش تانى وانا هسامحك انما متعملش فيا كده
شعر رياض أن بموافقته تلك سيعطيها اشاره للتدخل بعد ذلك فى شئونه وإذا استطاع تلك المره أن ينفذ رأيه فهذه اشاره لفعل ما يشاء فى المستقبل تحت انظارها
ـ قرارك يا غاليه لا يعنيلى شئ واللى انا شايفه صح هعمله
ـ وانا مش قابله بكده يا رياض
ـ يعنى انتى عايزة ايه
ـ عايزه اطلق
ـ وانا مش هطلق يا غاليه عيشى وربى عيالك
ـ لا رياض انا مش هقبل اعيش وانا عارفه إن جوزى متجوز عليا
ـ اعتبرى نفسك ماعرفتيش حاجه
ـ يا رياض ارجوك انا عايزه احافظ على بيتنا واولادنا ارجوك ساعدنى
ـ بصى يا غاليه انا هسيبك تهدى هروح مشوار واجي تانى تكونى فكرتى وعقلتى
بس اعرفى أنى راجـ.ـل وهعمل اللى انا عايزه وإن طـ.ـلا.ق مش هطلق وكل اللى هتاخديه من عنادك هو انى هكسرلك راسك
تركها بمفردها وذهب لتلك الفتاه مره اخرى
دخلت الفتاه ذلك المنزل الذى قام رياض بتأجيره لمزاجه الخاص بعيداً عن جو المنزل
عنـ.ـد.ما دخلت ايمان المنزل جزبها رياض من شعرها
ـ مين قالك تفتحى بوئك وتقولى إنك مراتى
ـ منا مراتك مكدبتش وبعدين انت عايزها تقول عليا ايه
ـ ما تقول اللى هى عايزاه وانتى تسمعى وانتى ساكته
ـ يعنى ايه
ـ يعنى يا ايمان اللى بينى وبينك الورقه دى
وقام بإخراج ورقه زواج عـ.ـر.في من جيبه وقام بتمزيقها
ـ من انهارده يا ايمان انتى طالق واللى بينى وبينك خلص مش مرات رياض اللى واحده زيك تقف ند بند معاها ومن بكره مش عايز اشوف وشك فى الشركه
ـ يا رياض انا بدافع عن نفسي عشان مـ.ـا.تفهمنيش غلط ومش هقول حاجه لحد تانى بس عشان خاطرى ارجع فى كلامك
ـ الموضوع خلص خلاص واكتفيت بطـ.ـلا.قك إنما المره الجايه لو شوفتك هتزعلى وانا زعلى وحش
ثم جزبها خارج المنزل وقام بطردها
لكنه قرر ان لا يبلغ غاليه بقراره فهو يريدها خاضعه له كما هى
فى منزل غاليه قامت بالاتصال على عمها كى تستنجد به
ـ الو عمى
ـ ازيك يا غاليه
ـ انا تعبانه اوى يا عمى
ـ طيب كلمتى جوزك عرفتيه
ـ مهو المشكلة فى جوزى انا عايزه اطلق منه
ـ ايه الكلام الماسخ ده من امته عندنا حد بيطـ.ـلق اعقلى يا غاليه وركزى فى كلامك وروحى راضى جوزك وصالحيه
ـ يا عمى ده بيخونى ومتجوز عليا عرفى
ـ وايه المشكلة يعنى ده راجـ.ـل واى راجـ.ـل بيغلط احنا مش ملايكه أهم حاجة إنه فى الاخر بيرجعلك انتى
اهدى يا غالية انتى مش عيله صغيره
ـ يا عمى انا طلبت منه يطـ.ـلقها وهرجع زى الاول رفض وقالى حياتى انا حر فيها والشرع محللى اربعه
ـ مهو عنده حق والشرع معاه فعلا انتى عايزه تحللى الحـ.ـر.ام وتحرمى الحلال
ظلت غاليه مصدومه من حديث عمها
إذا خذلها عمها وسندها فمن سينصفها
عاد رياض للمنزل مره اخرى وجد غاليه مازالت تبكى
اقترب منها وجلس بجانبها
ـ غاليه انا مابحبش النكد قومى اعمللنا حاجه ناكلها العيال جعانه وانا كمان قومى كده وارجعى غاليه القديمه
ـ لا يا رياض مش هيحصل يا تطلقها ومـ.ـا.تتجوزش تانى يا تطلقنى
ـ غاليه انا صبرى ليه حدود
ـ وانا اسفه انا مصره على قرارى
قام رياض بجذ*بها من شعرها وجر*ها الى المطبخ بقوه
ـ لما اقول كلمه تتسمع انا محدش يجادلنى يا غاليه انتى فاهمه وغصب عنك هترضى بالأمر الواقع ولو ما اتعدلتيش المره الجايه هجبلك ضرتك هنا انتى فاهمه
ظلت غاليه فى المطبخ تطهو الطعام وتشعر بقهر لمن تلجأ ومن سيساعدها
هل لو ذهبت لعمها واستنجدت به سيساعدها
قررت ان تكر اليوم وغدا ستذهب لعمها
مر اليوم وتجاهلت غاليه رياض وترك لها رياض بعض الحريه حتى تراجع نفسها وتعتذر منه
فى اليوم التالى ذهبت غاليه لعمها الذى صدم من وجودها وقام بتوبيخها واتصل على زوجها
تدخل عيسى فى الحوار
رياض تعالى مراتك هنا خدها
ـ وايه جابها عندكم
ـ جايه تشتكى انك متجوز عليها
ـ انا جاى حالا
ـ يا بابا مايصحش اللى انت بتعمله ده الراجـ.ـل يقول عليها ايه مالهاش اهل
ـ مالكش دعوه يا عيسى خليها تتعلم تتحمل مسؤولية
ـ يا بابا تتعلم بعدين طالما لجأتلنا يبقى نقف معاها
ثم نظر لغاليه
ـ اهدى يا غاليه انا معاكى ولما يجيى انا هتكلم معاه
ـ وانت مالك ومالها هى ليها راجـ.ـل هما حرين مع بعض
ـ يا بابا مالنا ازاى دى بنت عمى الله يرحمه
ـ وانا قولتلك مـ.ـا.تدخلش
حاول عيسى التدخل وتهدئه غاليه ووعدها بالتحدث لزوجها
أتى رياض مسرعا لمنزل عمها ودخل وقام بسحبها للخارج حاول عيسى جزبها منه لكن رياض عنـ.ـد.ما نظر ليد عيسى الممسكه بغاليه ازدادت عصبيته وقام بضـ.ـر.ب عيسى ورد له عيسى الضـ.ـر.ب
وجذبها عنوه للخارج وقام عمها بسحب عيسى عنوه حتى لا يتدخل
ياترى غاليه هترضخ ولا هتاخد موقف
↚
ظل رياض ممسكا بيد غاليه بقوه وساحبها خلفه والاولاد يجرون خلفهم
حاولت غاليه التملص منه لكنها لم تستطع كانت يده ممسكه كفها بعن*ف
وصلوا المنزل قام رياض بدفعها بعنف ولطم*ها بقوه على خدها وبدأ يتحدث بعن*ف وهو ينهج
ـ بقى عايزه تمشى وتسبينى لواحدى انتى فاكره نفسك هتهربى منى تبقى هبله انا بقى هعرفك تهربى إزاى
قام بعد ذلك بسحب الاولاد لغرفتهم وحبسهم وعاد لغاليه التى حاولت الهرب
كانت تنظر لرياض بزعر من طريقته معها
لأول مرة تراه يتعامل معها بتلك الطريقه حاولت الهرب منه لكنه لم يعطيها فرصه
اقترب منها وسحبها لغرفه نومهم
ـ انتى مراتى ومش هسيبك بتاعتى انا بس انتى فاهمه وهعرفك ازاى تغلطى كده تانى .
قام رياض بضـ.ـر.بها واغتص*ابها وتجاهل صرخا*اتها وتوسلاتها اليه
ـ رياض ابعد عنى هموت سبنى
ـ انسى لازم تعرفى نتيجه تصرفاتك ايه انتى اللى عملتى كده فى نفسك
انا كنت بعملك كويس وانتى استغليتى طيبتى معاكى
ـ لا انت اللى اخترت غيرى وانا مش عايزاك
ـ يبقى انتى اللى حكمتى على نفسك
لم ينتهى رياض إلا عنـ.ـد.ما رأها ساكنه لا تتحرك امامه شعر بزعر تجاهها واخذها وذهب للمستشفى وترك الاولاد فى غرفته واغلق عليهم الباب جيدا واتصل على والدته وطلب منها أن تذهب وتجلس مع أبناءه الى ان يأتى
ذهب رياض المشفى وقام الأطباء بإسعافها وعنـ.ـد.ما فاقت غاليه وطلب عمل محضر بحالتها وطلبت من الأطباء عدم إخبـ.ـار زوجها
اشفق الأطباء على حالتها ورضخوا لطلبها وقاموا بعمل تقرير تبقى وتم ختمه من المشفى وكتبوا عليه تاريخ الزياره
بعد فتره تحسنت صحت غاليه وعادت للمنزل مع رياض
حاول رياض التحدث معها لكنها لم تهتم
شعر من داخله بفداحه ما فعله معها ولكنه لم يظهر نـ.ـد.مه حتى تخشاه ولا تكرر فعلتها مره اخرى
عنـ.ـد.ما رأتها والدته شعرت بزعر واقتربت منها وحاولت التحدث معها
لكن غاليه حدثتهم بجفاء ودخلت لغرفتها وتركتهم خلفها
نظرت والدته اه بلوم
ـ ايه اللى انت عملته فى البنت ده وحصل ايه عشان الامر يوصل بيكم لكده
ـ دى حاجة بينى وبينها ولو سمحت مش حابب حد يدخل بينى وبينها
ـ ازاى يعنى انت مشلفطها خالص دى لو عملت فيك محضر تسجنك
ـ مش هتعمل حاجه
ـ يابنى اتقى الله
ـ ماما لو سمحت انا كنت عايزك تقعدى مع الاولاد ومشكوره على مجيتك انما اللى بينى انا ومراتى خاص بينا مش مسموح لحد يتدخل فيه
تركته والدته ودخلت غرفة غاليه وجدتها ممدده على السرير
ـ عامله ايه يا حبيبتي
لم تحيبها غاليه بل اماءت برأسها فقط
ـ انا اتكلمت مع رياض ومش عايز يحكيلى حاجه ممكن تحكيلى انتى
ـ انا عايزه اطلق
ـ طيب ممكن تحكيلى وانا هتصرف معاه انا وباباه
ـ ابنك متجوز عليا عرفى وبيقولى إن ده حقه قولتله هسامحك بس طلقها ومـ.ـا.تعملش كده تانى رفض ولما روحت لعمى جه اخدنى وعمل اللى انتى شوفتيه ده
ـ لا ده اتجنن بقى انا هكلم باباه واخليه يطـ.ـلقها فورا ويعتذرلك
ـ لا انا عايزه اطلق انا بقيت اخاف منه
ـ طيب اهدى اهدى وانا هكلم باباه
خرجت والدته واتصلت على والده واتى اليه وقصت له ما حدث
شعر ولده بغضب من ابنه وحاول أن يكسر عناده لكن رياض لم يتأثر
ـ ايه الكلام اللى بسمعه ده يا رياض
ـ يا بابا لو سمحت انا قولتلها لماما وبقولهالك محدش يتدخل بينى انا وهى
غاليه ملجأتش لحد فيكم
ـ لا حكتلى كل حاجه
ـ انا هعرف اتصرف معاها واراضيها لو سمحت مـ.ـا.تدخلوش بينا
ـ كانت غاليه تسمع حديثهم وقررت أن تثبت على موقفها وتنفصل عنه
قامت غاليه بالاتصال بعيسى واستنجدت به وقامت بتصوير ورق المشفى حتى يذهب لمحامى ويساعدها بالطـ.ـلا.ق
قام عيسى بالاتصال بها تلفونيا
ـ اهدى يا غاليه اهدى واثبتى ولو قرب منك تانى اتصلى بيا وأنا هجيلك فورا وصوتى سمعى الجيران واستنجدى بيهم عشان يكون معاكى شهود ومـ.ـا.تخافيش انا مش هسيبك
ومـ.ـا.تقوليش لبابا حاجه عشان لو عرف هيحظره
ـ حاضر يا عيسى بس بالله عليك بسرعه انا خايفه اخرج من الاوضه
دخلت اطمنت على الاولاد انهم نايمين وكلمتك
ـ مـ.ـا.تقلقيش اطمنى
اغلقت غاليه مع هيسى وقامت بحذف رقمه وحذف الرسائل من هاتفها حتى لا يراها رياض
فى الخارج مازال الشجار مستمر بين اهل رياض وبينه
تحدثت والدته محاوله اقناعه
ـ طيب هاتها هى والاولاد عندى يومين
ـ لا مش هتخرج من البيت وانا السكرتيرة خلاص طلقتها وطردتها من الشغل كمان يعنى اطمنوا المشكلة اتحلت
ـ ومراتك واللى عملته فيها
ـ انا عارف هصالحها ازاى اطمنوا
دخلت والدته مره اخرى غرفه غاليه وحاولت أن تتحدث معها لكن غاليه كانت على يقين انهم لم يستطيعوا مساعدتها
ابتسمت فى وجهه والدته وطمئنها ولم تبلغها شئ خشت أن تخبره
خرجت والده رياض من غرفة غاليه قم اخذت زوجها وذهبوا لمنزلهم دخل بعدها رياض الغرفه وجلس أمام غاليه
ـ عجبك اللى وصلناله ده يا غاليه كل اللى حصل ده بسببك ، شوفتى وصلتينى انى اعمل فيكى ايه خرجتى من جوايا واحد تانى مكنتش اخب إنك تشوفيه
ظلت غاليه صامته تسمع حديثه بوجه خالى لم تجيب عليه
ـ غاليه ردى عليه عيب كده ابقى بكلمك وانتى مابترديش
ـ انا عايزه انام
ـ طيب نامى وارتاحى ومـ.ـا.تعمليش حاجه في الشقه انا هجيب واحده بكره تنضفها وتروقها
اماءت له غاليه برأسها ولم تجيب
تركها رياض ترتاح وذهب للشرفه وظل يشرب سجائره ويفكر ماذا يفعل
هل يتنازل ويخبرها إنه لم يتزوج عليها مره اخرى وانه طلق تلك السكرتيرة ام يصمت إلى أن يمر الموضوع بسلام ووقتها سيحقق هدفه
قرر أن يأخذ ذلك القرار بعد أن يرى رد فعل غاليه
مرت الأيام ولم تظهر له غاليه أى رد فعل فقط كانت تخطط مع عيسى للطـ.ـلا.ق منه
لم يشعر عيسى بشئ غريب ولم يشك في شئ فقط كان يرى تجاهل غاليه له
مر شهر وعاد رياض لأفعاله القديمه وبدأ يذداد فى تصرفاته
أراد أن يثير غيره غاليه فأصبح يتحدث مع الفتيات امامها واصبحت الفتيات ترسل لها صور برفقه رياض ولكنها أصبحت لا تهتم فهى تسمع حديثه وترى خيانته ولا تت*حدث
شعر رياض بأن ما كان يسعى اليه تحقق وان غاليه رضخت له ولطلباته كالعاده
فقط كانت غاليه تتابع مع عيسى الذى يتابع مع المحامى
مر شهران اخران وكانت غاليه تستلم بهم جوابات المحكمه إلى أن تحدد يوم القضيه وكانت ترسل تلك الرسائل والدلائل على خيانه زوجها وعن*فه معها
فى يوم القضيه صباحاً قامت غاليه باكرا وجهزت حقيبتها وحقيبه ابنائها ووضعت بهم الاشياء المهمه وذهبت لتقابل عيسى امام المحكمه وبعدها قامت بالاتصال على رياض لتبلغه بموعد القضيه حتى يأتى ولا تتأجل القضيه
كانت تقف امام المحكمه برفقه عيسى
ـ مش عارفه يا عيسى اشكرك ازاى وفى نفس الوقت انا خايفه
ـ مـ.ـا.تقلقيش انا جمبك
ـ تفتكر عمى هيعمل ايه
ـ هيزعل شويه وبعدين يهدى
ـ ورياض
ـ هتكونى طليقته ومالوش سلطه عليكى اتصلى بيه دلوقنى بلغيه عشان يجيى
اتصلت غاليه على رياض ورد عليها رياض بخضه أن يكون حدث لها شئ وهى توصل ابنائها للحضانه
ـ الو يا غاليه حصل حاجه.
ـ انا عند المحكمه ورافعه عليك قضيه طـ.ـلا.ق تعالى عشان تحضرها
ـ خضتينى حد يخض حد كده بطلى هزار وتعالى
ـ انا مبهزرش انا دلوقتي فى المحكمه ورافعه عليك قضيه من فتره طويله
شعر رياض بمن جل*ده على وجهه بأقصى قوه وذهب مسرعاً وارتدى ملابسه وذهب للمحكمه ليتأكد وذهب لغرفه الاولاد وجدها قد اخذت اشيائها بالفعل
وصل للمحكمه ووجدها واقفه مع عيسى
حاول الاقتراب منها وضعها عيسى خلف ظهره
مسكت جيدا غاليه بيد الاولاد كانت تستمد منهم القوه
تحدث رياض بغضب
ـ بقى جايه تتحامى فى ده منى ماشى يا غاليه افتكريها لانها مش هتعدى ومش انا اللى يترفع عليا قضيه طـ.ـلا.ق
ـ خلاص طلقها واحفظ ماء وجهك
ـ وانت مالك بتدخل ليه ، انا هيبقى ليه كلام تانى مع ابوك بس لما اشوفه
اتى دورهم ودخلوا جميعا لغرفه المحكمه وقام القاضى بتأجيل القضيه
خرج رياض وتجاهلهم وذهب لمكتبه ليفكر فى حل لتلك القضيه وذهبت غاليه لمنزل عمها
لم يقبل عمها بوجودها لكن تحت ضغط عيسى رضخ أن تبقى يومين وبعدها سيعيدها للمنزل
اتصل رياض على عيسى وطلب أن يقابله وذهب عيسى لمقابلته
ـ انت بتعمل كده ليه
ـ عشان انت مـ.ـا.تستهلهاش
ـ لولا انى سالت عنك وعارف انك بتحب ليلى وعايز تتجوزها كنت افتكرت إن فى حاجة بينكم
ـ كويس إنك عارف إن غاليه محترمه ومستحيل تعمل حاجه غلط وياريت تطلقها بهدوء بدل الشوشره وكده كده هى هتكسب القضيه لان معاها كل الدلائل اللى تخليها تطلق مرتاحه
ـ وانا جايبك عشان كده غاليه مابقتش تلزمنى ومش عايزها ومش هتاخد منى جنيه ابقوا ارفعوا قواضى بقى عشان تاخدوا منى جنيه
ـ مش بعيد عنك انك تبقى ندل طلقها ومكلش دعوه
وبالفعل تم الطـ.ـلا.ق بين غاليه ورياض
يتبع
↚
اتى عيسى بورقه الطـ.ـلا.ق واعطاها لها ولكن الامر لم يعجب والده فقرر والده ان يعطيه درساً على عصيانه له
ـ برضو عملت اللى فى دماغك يا عيسى انت وزهره
ـ ده الصح لازم يعرف قيمتها
ـ يعنى انت بتوقف قدامى وتتحدانى بسببها وكمان اتعلمت تكدب عليا لا برافو برافو يا عيسى
ـ يا بابا غاليه يتيمه وغلبانه و ابوها سيبهالك امانه من صغرها ومتربيه معانا يعني بعتبرها زى اختى طبيعى لو لجأتلنا نساعدها
ـ تقوم تخرب عليها
ـ يعنى نسبها وحدها
ـ سبها تتعلم وتعتمد على نفسها هى لا أول ولا اخر واحده جوزها يخونها ويتجوز عليها
ـ بس هى ضعيفه
ـ خليها تنشف والايام تعلمها
ـ يا بابا انت حابسها من وهى صغير خلتها مش عارفه تتعامل مع حد بديهيات الحياه مش عندها فازاى هتتعامل مع واحد زى رياض لافف الدنيا شرقها وغربها من البداية أصلا مكنوش ينفعوا لبعض وغير كده هى ممكن ترجع معاشها تانى وتعيش منه
ـ ابوها لما مـ.ـا.ت مكنش حيلته حاجه ، كان حتت موظف مرتبه بيعيشه بالعافيه معاش ايه اللى يكفيها هى وولادها ايه مش عايش في الدنيا
رياض راجـ.ـل متريش اى نعم عينه زايغه بس هيعيشها حلو
غاليه لازم تتعلم إزاى تحافظ على بيتها وجوزها
ـ طيب لما انت عارف كده ليه مخلتهاش تطلع وتتعرف على ناس وكنت قافل عليها اكتر من اى حد حتى اختى كنت مديها حريتها
ـ غاليه كانت امانه وكنت بحافظ عليها ، كنت فاكر لما تتجوز هتبقى طوع جوزها وتعرف تعشش لكن كنت غلطان وانت روحت من روايا وساعدتها وطلقتها وخربت بيتها بس صدقنى يا عيسى اللى حصل ده مش هيعدى
لم يكترث عيسى بكلام والده ظن انه يهدد وبعد فتره سيتقبل الامر
قبل ذهاب عيسى للجيش تحدث مع غاليه واعطاها بعض المال لها ولاولادها
لم يعجب ذلك الامر عمها وقرر أن يعطى ابنه درس وقرر أن يزوجها له عنوه
وبالفعل سعى لزواج عيسى من غاليه واخذ اولادها رهينه حتى توافق على الزواج منه ونبه عليها بعد قول شئ لعيسى
مرت ٦ اشهر وعاد عيسى من الجيش واخبره والده بأمر زواجه وجعل غاليه تبدى موافقتها التامه للزواج وبالفعل نفذت غاليه حديث عمها
خلال تلك الفترة عند رياض بعد مرور شهر على الطـ.ـلا.ق شعر بوحده فى حياته اصبح يخبر نفسه انها لن تستطيع أن تعيش بمفردها وسوف تعود له طواعيه
مر شهرين وبدأ النـ.ـد.م والشوق يتسلل اليه لكن ما كان يطمئنه انه يعلم أن عمها ليس لديه نيه فى زواجها مره اخرى وإذا اراد أن يزوجها حتما سيبلغه قبلها
حاول أهل رياض التدخل لكن رفض عمها الصلح ولم يخبرهم بقراره من زواج عيسى بغاليه
فقط سيترك الأمر مفاجأة للجميع وفى نفس الوقت يخشى من رد فعل ابنه
بعد مرور أربعة أشهر ذهب رياض لمنزل عم غاليه وتحدث معه حول رجوعه لها لكن عمها لم يعطيه كلمه
ـ ازى حضرتك يا عمى عامل ايه
ـ الحمد لله خير يا رياض
ـ أنا بصراحة كده عايز اشوف ولادى وارجع غاليه لعصمتى مره تانيه
ـ للاسف القرار مش قرارى انت لما جيت تطلقها مارجعتليش مرجعتش للراجـ.ـل اللى انت حطيت ايدك فى ايده واتصرفت انت وعيسى من دماغكم عشان كده استنى لما عيسى يرجع من الجيش وكلمه هو فاضله شهرين ويخلص
ـ طيب مانتكلم مره تانيه والمره دى أنا موافق على الشروط
ـ للاسف مش هحط ايدى فى ايدك تانى لانك محترمتش كلام الرجاله من الاول لما يجيى عيسى ابقى كلمه زى مـ.ـا.تفقتوا على الطـ.ـلا.ق ابقوا شوفوا هتتفقوا عليه ايه
ثم انهى معه الحديث وتركه وذهب وعاد رياض لمنزله خالى الوفاق
انتهى عيسى من فتره التجنيد وعاد للمنزل ولم يعطيه ابيه فرصه وزوجه من غاليه حتى لا يعطى مجال للعوده بين غاليه ورياض ويعا*قبهم على ما فعلوه
وكان يعاملها بتجاهل تام فهو لم يراها زوجه قط فقط يراها اخت
بعد زواجه بأسبوعين تواصل معه رياض مره اخرى ووافق عيسى على مقابلته وحدد موعد معه وبالفعل تم مقابله عيسى لرياض
ـ خير يا رياض كلمتنى وقولتلى انك عايزنى خير
ـ بصراحه يا عيسى انا عايز ارجع غاليه تانى لعصمتى
ـ وانت لسه دلوقتي عموما ماعدش ينفع
ـ ليه بس انا حاولت مع والدك وهو رفض وقالى كلامى يبقى معاك انت لان انت اللى اتدخلت فى موضوع الطـ.ـلا.ق
ابتسم عيسى بق*هر وتأكد أن غاليه وافقت على زواجها منه حتى تقطع أى محاوله للرجوع لرياض
ـ روحت لبابا امته
ـ من شهرين كده
ـ عموما يا رياض غاليه بقت مراتى
ـ انت بتقول ايه امته حصل الكلام ده
ـ من اسبوعين وانت دلوقتي مالكش عندنا غير اولادك لما تحب تشوفهم ابقى كلمنى عن ازنك
تركه عيسى وسط صدمته ورحل
ظل رياض شارد فى الفراغ هل حقاً ما سمعه وهل كان يعلم عمها بذلك
ظلت الظنون تدور فى رأسه
هل سعى عيسى ليطـ.ـلقها حتى يتزوجها هو ؟؟
هل كان عمها على علم بما حدث
قام رياض من مجلسه وذهب مسرعا لمنزل صلاح عم غاليه وقابله ودخل بشكل مباشر في الحديث دون مقدمـ.ـا.ت
ـ انا جيتلك وطلبت منك انى ارجعها ليه سبت عيسى يتجوزها
ـ ابن عمها وهو اولى بيها وده عقاب ليكم انتم التلاته عشان بعد كده تتصرفوا من دماغكم
ـ يعنى ايه ؟
ـ يعنى انا اللى امرت عيسى يتجوز غاليه عقابا ايه عشان ساعدها تتطلق منك وعقابا ليك عشان طلقتها من غير مـ.ـا.ترجعلى وعقابا ليها عشان عصت اوامرى
لم يستطع رياض فهم حديث صلاح
ما هذا التفكير ؟؟ كيف يفكر من الأساس
ـ انا عايز اعرف انت بتفكر إزاى ليه من الاول ماخلتنيش اكلمها واقعد معاها لما جيتلك كان ممكن اقنعها نرجع بدل مـ.ـا.تجوزها غيرى وتعاقبنا كلنا
ليه عملت كده عشان غلط انا غلطه تعاقبنا كلنا مدى الحياه
ـ كل واحد يتحمل نتيجه اخطاءه واتفضل اطلع بره وجودك غير مرغوب فيه ومش مسموح تتكلم عن غاليه مره تانيه لانها بقت فى عصمه راجـ.ـل تانى
لم يستوعب عقل رياض ما يقوله صلاح هل حقاً اصبحت محرمه عليه ؟؟كيف ؟؟
ظل رياض واقف يحاول استيعاب كلمه اصبحت محرمه عليه
غاليه ملكه هو أراد أن يخبرها انه سيفعل ما تريده ويعود مره اخرى للعيش معا ولكن كيف اصبح رجوعها مستحيلا بهذا الشكل
حاول التواصل مره اخرى مع عيسى لكن عيسى لم يجيبه
مرت الايام ببطئ مم*يت على رياض يتخيل كيف تعامل عيسى وكيف يعاملها هو
هل يدللها هل يعطيها الحريه التى حرمها هو منها هل تطيعه غاليه كما كانت تطيعنى
هل وهل وهل اصبحت الافكار والظنون تأتى على رأسه
حاول رياض تمالك نفسه لكنه لم يستطع اصبح يضحك بهستيريه ويبكى
الم*وت اهون عليه من ذلك الخبر
تزوجت حقا تزوجت
هل لا يحق لى التفكير بها
لا لا هتفضل ملكى وهرجعها تانى هستحمل انها كانت فى ح*ضن غيرى هعتبر إن ده عقاب بس ترجعلى
يارب يارب انا مش قادر خلاص
ظل يضـ.ـر.ب على قلبه حتى يزول ذلك الوجع الذى تملك منه
End flash back
فاقت غاليه من شرودها على صوت رنين الهاتف فمن الواضح انها لم تنام جيداً اللليله السابقه
ذهبت لغرفه الاولاد لتحضرهم لمقابله ابيهم
وفى الجهه الاخرى قام رياض بالاستعداد لرؤيه غاليه سيراها ويتحدث معها مهما كلفه الامر
↚
ارتدى رياض ملابس سبق وفصلتها له غاليه أراد أن يخبرها انها مازال يتزكرها ومحتفظ بهداياها
انتهى من تجهيز نفسه كأنه شاب مراهق ذاهب للقاء حبيبته للمره الاولى
بالنسبة لغاليه بدأت بتجهيز ابنائها وتحضيرهم وقررت أن تتعامل معه من خلال الرسائل فقط ولا تقابله او تراه
أتى رياض ووقف أمام المنزل وقام بالاتصال بغاليه على أمل أن يسمع صوتها
قامت غاليه برفض المكالمة وارسلت له رسالة مكونه من علامـ.ـا.ت استفهام
شعر رياض بإحباط من عدم ردها فهو كان يأمل فقط أن يسمع صوتها
ارسل لها رساله
" انا تحت البيت ممكن تبصى من الشباك عشان أتأكد إن العنوان صح "
نظرت غاليه من خلف الستاره وتاكده من وجوده وارسلت له رسالة
" اه واقف صح استنى والولاد نازلين "
للمره الثانيه شعر بإحباط كيف بعد كل ذلك لا يراها حتى لو من بعيد كيف له أن لا يسمع صوتها
يعلم جيداً أن ما يفعله ذنب كبير ولكن اشتياقه لها كأشتياق الحى للميت يشتاق له ويعلم أنه لا يراه سوا فى حلم او رؤيه
بعد دقائق قليلة فاق من شروده على صوت أبنائه وهم ينادون بإسمه
ـ بابا بابا وحشتنا أوى
ـ وانتوا كمان انتوا عاملين ايه وماما عامله ايه
ـ إحنا كويسين الحمد
ـ وماما ؟
ـ كويسه ، هى كانت عايزه تأجل معاد الزيارة ليوم تانى يكون فيه انكل عيسى فاضى بس احنا رفضنا
ـ وانكل عيسى مشغول بإيه بقى اكتر منكم
كان رياض يتحدث بمزاح وهو ياخذ اولاده للسياره
ـ اقولك سر يا بابا
ـ قول
ـ اصله هيتجوز طنط ليلى
ـ وانت عرفت ازاى ؟
ـ سمعته مره بيكلمها وبيتفق معاها على حاجات ومره تانيه سمعت ماما بتكلمها
صمت رياض يفكر في حديث اطفاله هل عيسى سيتزوج وهى على علم بزواجه ؟؟
ابتسم بأمل أن ترفض زواج عيسى من اخرى وتتركه كما تركها
ولكن كيف تتحدث مع خطيبته ؟؟
سيتحدث مع عيسى ويعلم منه ولكن كيف سيسأله وبأى حق
تحرك رياض بسيارته الى احدى المولات وقام بشراء ملابس جديده لابناءه والعاب كثيره واشترى هاتف لريان وتابلت لمالك وبعدها ذهبوا لتناول الطعام الذى اختاره الاطفال وبعدها ذهبوا ليتناولوا احدى الحلوى ومشاهده فيلم سينما انميشن
وعنـ.ـد.ما انتهوا من خروجهم اخذهم رياض ليروا والديه
فى الجهه الاخرى خلدت غاليه لنوم عميق لمده طويله ولم تستيقظ إلا على سماع صوت رنين الهاتف وكانت ليلى بمجرد نا رأت رقمها اجابتها فورا
ـ ازيك يا ليلى عامله ايه
ـ الحمد لله انتى عامله ايه يا غاليه
ـ بخير الحمدلله
ـ غاليه المفروض اننا بنحضر التحضيرات النهائية لفرحنا ولآخر مره بسالك انتى موافقه لو مش موافقه قولى وانا مش هقول انى كلمتك
ـ صدقينى يا ليلى انا وعيسى مجرد اخوات وعمرى ما هشوفه غير أخ وهو كمان مش هيشوفنى غير اخت جوازنا غلط من البداية
ـ طيب بقولك ايه انا عايزاكى تيجى الفرح انتى والاولاد تتبسطوا
ـ صعب اوى
ـ ليه بس صدقينى هزعل لو مجتيش
ـ حاضر يا ليلى عشان خاطرك هحاول بس عيسى ممكن يرفض
ـ مـ.ـا.تقلقيش سيبى عيسى عليه ممكن
ـ حاضر
أغلقت غاليه الهاتف وظلت تفكر كيف ستحضر ذلك الزفاف وليس لديها أى ملابس بالنسبة للاولاد الوضع سهل ستأخذ من نفقتهم وبالنسبة لها من المستحيل أن تأخذ من تلك الفلوس يكفى انها من رياض
دخلت
ظلت غاليه تدور في المنزل دون هدف فمنزل غاليه من المنازل ذات التراز القديم فى منطقة شعبيه تحتوى على اربعه غرف ومطبخ كبير وصاله
دخلت لغرفه والدتها و ظلت تبعث فى أشياء والدتها
وجدت ماكينه خياطه قديمه لا تعلم اذا كانت تعمل ام لا
حاولت أن تتزكر اى ذكريات مع والدتها لكنها لم تستطع
فتحت ذلك الدولاب القديم ووجدت ملابس قديمه متهالكة
ظلت تدور فى تلك الغرفه بعينيها
لما لم تدخل تلك الغرفه وتحاول أن تنظفها من قبل
لما لم يأخذها الفضول لترى ما بها
ظلت تنظر لتلك الملابس القديمه وخرجتها من الخزانه
لا تعلم ماذا تفعل بها هل ترميها ام ماذا تفعل فهى متهالكه وذات طراز قديم
فى وسط تلك الملابس وجدت صندوق قديم فتحته وجدت به زوج من الاساور الذهبيه وخاتم
قامت غاليه بالتحقق منهم وجدتهم من الدهب
وضعتهم غاليه جانباً وظلت تشاهد باقى محتويات الغرفه
وذهبت لجلب ممسحه وجردل به ماء حتى تنظف كل مـ.ـا.تقع يدها عليه
وجلبت كيس كبير كى تضع به الاشياء التى لا تريدها
وظلت تتسائل لما لم تفعل ذلك من قبل فهى أول مره تأتى لذلك المنزل بعد زواجها من عيسى اهتمت بنظافه جميع الغرف معادا تلك الغرفه قررت تستخدمها كمخزن
اثناء جمع تلك الأشياء المتهالكه وجدت بعض الاقمشه المحفوظه بحظر
قامت بفتحها وظلت تتفقد حالتها فالواضح أن والدتها كانت تهتم بحفظ تلك الأشياء حتى لا تتلف قامت بتفخصها وظلت تتخيل شكلها لو قامت بتفصيلها
فهناك اقمشه كبيرة وأخرى صغيره
ظلت تخرج باقى الاكياس وجدت بواقى اقمشه ولكنها محفوظه بطريقه جيده
قامت بوضع الاشياء القديمه المتهالكه فى حقائب والاشياؤ التى تصلح للاستخدام وضعتها فى مكان اخر وقامت بفحص جميع محتويات الغرفه ونضفتها جيداً وفتحت بافى درف الدولاب واخرجت ما بهم ووضعتهم فى اكياس حتى تتخلص منهم
ظلت تعبث فى التسريحة ووجدت جميع ادوات الخياطه
فمن الواضح انها اخذت تلك الموهبه من والدتها
بعد بضع ساعات متواصلة فى التنظيف أخيرا انتهت من تنضيف الغرفه وتنظيمها وقررت التخلص وبيع تلك الغرفه القديمه وجعل تلك الغرفه مخصصه لها ولكن عليها أن تصلح تلك المكنه
اتصلت غاليه على عيسى واجاب عليها
ـ ألو
ـ ازيك يا عيسى
ـ الحمدلله فى حاجة حصلت للأولاد
ـ لا هما مع باباهم بس انا كنت عايزه اروح مشوار
ـ طيب مـ.ـا.تروحى يا غاليه عايزه فلوس
ـ لالا انا معايا انا بستأذنك
ـ ماشى روحى يا غاليه انتى كبيره وتقدرى تتحركى من غير إذن
حاضر شكرا يا عيسى
نظرت فى ساعه الهاتف وجت الساعه اصبحت السادسه
سالت نفسها هل تذهب لتصلح تلك الماكينه ام تنتظر اطفالها حتى يأتو
فى ذلك الوقت اراد رياض ان يجل الاولاد يقيمون عنده تلك الليله واخذها حجه ليتحدث مع غاليه لعل وعسى أن تتصل به لتغض*ب عليه وترفض
وقرر أن يسأل الاولاد عن رأيهم قبل الاتصال بغاليه
ـ يا ريان يا مالك
ترك الاولاد أجدادهم وذهبوا مسرعين ليتحدثوا مع والدهم
ـ بقولكم ايه رايكم تباتوا هنا انهارده ونلعب سوا وبكره اوديكم لمامتكم
ـ بجد ، موافقين طبعا
ـ خلاص اتفقنا انا هكلم ماما واخد الاذن منها روحوا كملوا لعب مع جدكم وفكروا نفسكم تتعشوا ايه وانا اطلب
أتصل رياض بغاليه ولكنها تجاهلت المكالمه وبعتتله اداه استفهام عبر الواتس اب
ارسل لها رياض رساله
" غاليه لو سمحت ممكن الاولاد يباتوا عندى انهارده وبكره المغرب هبعتهملك عايز اخدهم معايا الشركه واقضى وقت معاهم "
ارسلت له غاليه اشاره 👍
مما جعل رياض يشعر بالغض*ب
هو يريد فقط أن يسمع صوتها حتى لو كان فى حديثها توبيخ له
وصلت لغاليه الرسالة شعرت بفرحه لانها ستستطيع أن تخرج بمفردها لأول مرة
قررت ان تلبس تلك الاسورتين وتبيع ذلك الخاتم لتصلح به تلك المكنه وتشترى ما يلزمها
خرجت غاليه من المنزل لا تعلم إلى أين تذهب
فتحت هاتفها وبحثت عن اقرب مكان لتصليح مكن الخياطه وذهبت اليه واعطت المكنه للرجل ليصلحها
ـ السلام عليكم
ـ وعليكم السلام
ـ لو سمحت كنت عايزه اصلح المكنه دى
ـ مالها المكنه ايه المشكلة اللى فيها
ـ مركونه عندى بقالها سنين ومابستخدمهاش
ـ هى واضح انها قديمه بس مـ.ـا.تقلقيش المكن القديم ظه بيبقى عضمه ناشفه وقطع غياره موجوده لحد دلوقتي
ـ يعنى ممكن تتصلح
ـ اه سبيهالى كام يوم كده وتعالى خديها
ـ لا الله يبـ.ـاركلك انا مشغوله اوى ومحتاجاها ضرورى انا ممكن استنى تكشف عليها وتشوف محتاجه ايه
ـ طيب استنى اكشف عليها لو حاجه بسيطه ممكن تعدى عليا كمان ساعه لكن لو محتاجه موتور او حاجه هتستنى يومين تلاته كده
ـ ماشى
كشف عليها الرجل ووجدها سليمه فقط محتاجه بعض التشحيم والتللين
وبالغعل تركتها له غاليه وذهبت لبيع الخاتم وبعدها ذهبت لشراء بعض المستلزمـ.ـا.ت وادوات الخياطه وكانت تتفرج على بعض المحلات
لأول مره تتحرك بتلك الحريه وتشترى ما تريده وتعاين وتقارن بين ذلك وذا ولاحظت فروق الاسعار في المحلات لنفس قطعه القماش مما جعلها تبدأ فى الفصال وتعلمت الفصال مع البائعين
كانت غاليه سعيده بما تفعله فقط تشعر انها تصنع إنجاز بتلك الاشياء البسيطه انتهت من شراء ما تحتاجه وعادت مره اخرى لذلك الرجل لتاخد تلك المكنه وقامت بمحاسبته ورحلت بعد ذلك
دخلت غرفه والدتها وبدأت فى رسم عشوائي للفستان الذى تريده وبدأت فى البحث عن طريقه عمله على اليوتيوب حتى وجدته وبدات فى قص القماش وظلت طوال الليل تفصل لها فستان لتحضر به فرح عيسى
وقررت أن تفصل ذلك القماش الذى وجدته فى دولاب والدتها ملابس للخروج فالقماش رغم قدم شكله إلا ان جودته عاليه وصعب أن تجد مثله وقررت أن تفصله بشكل حديث يتناسب معها
وبالفعل بدأت فى البحث عن بعض الموديلات التى تناسبها وتتناسب فى حياكتها لذلك القماش
عند رياض كان يسأل أولاده كثيرا عن علاقتهم بعيسى وتفاجئ ان عيسى يسكن فى غرفه منفصله عن غاليه وأنه لا يذهب اليهم كثيراً
شعر رياض بفرحه من ذلك الحديث وقرر أن يواجهه غاليه مهما كلفه الامر
↚
ظل رياض يفكر فى طريقه تجعله يتواصل مع غاليه ويفاجأها بوجوده ويجبرها أن تقف وتتحدث معه
ظل جالس فى غرفته يفكر كيف يتواصل معها إلى أن وجدت الطريقه الاكيده التى ستجعله يتواصل معها
قام رياض بالاتصال على عيسى ولكن عيسى تجاهل اتصاله مما جعل رياض يكرر الإتصال اكثر من مره
ولكن عيسى ترك الهاتف فى السياره وذهب لشراء بعض الاثاث الناقص مع ليلى
اوقف رياض الاتصالات وقرر أن يتصل مره اخرى فى وقت لاحق
فى منزل غاليه مر الوقت عليها وهى عاكفه على تفصيل ذلك الفستان الذى ستحضر به العرس واثناء عملها شعرت بجوع شـ.ـديد لأول مره منذ وقت طويل تشعر بذلك الجوع
نظرت للطعام ولكن لم تكن لها شهيه لأن تأكل منه
أتت لها فكره أن ترتدى ملابسها وتذهب لتأكل فى احد المطاعم وتجرب أنواع جديدة من الطعام
وبالفعل ارتدت ملابسها وظلت تشاهد المحلات وصور الطعام عليها هى تعرف بعض الاكلات البسيطه التى تصنع خارج المنزل لكن لم تجرب الكثير منها
رأت امامها محل طعام سورى ذهبت اليه واخذت قائمه الطعام كان بها أصناف كثيره لا تعرف عنها شيئا وقفت فى حيره من امرها هل تجرب ذلك الطعام
وماذا لو وجدت الكميه صغيره او لم يعجبها طعمه ماذا ستفعل حينها ؟
قامت غاليه بشراء نوعين من الطعام لُتجربهم وظلت تتجول وتشاهد محلات الملابس وتقوم بتصوير نا يعجبها
اثناء تجولها
وقفت أمام واجهة أحد المحلات، وعيناها معلقتان بفستان خروج أنيق معروض بالداخل. شعرت برغبة قوية في الدخول وتجربته، لكن ترددًا غريبًا منعها. لم تستطع أن تشجع نفسها على الدخول بمفردها.
لم تفهم سبب هذا الخوف. لماذا لا تخشى من تجربة الطعام الجديد، لكنها تخشى من دخول محل ملابس؟ ظلت تتساءل في داخلها: "ماذا سيحدث لو قمت بقياس تلك الفساتين بدلًا من مجرد النظر إليها؟"
هل كانت تخشى ألا تناسبها الملابس، وأن تتعامل معها العاملة بطريقة سيئة؟ أم أنها كانت تتذكر ما سمعته عن بعض أصحاب المحلات الذين يضعون كاميرات مراقبة لمشاهدة الزبائن؟ أم أن الخوف الأكبر كان من أن تشتري شيئًا يعجبها في المحل، ثم تكتشف في المنزل أنه لا يليق بها؟
لا تعلم سبب محدد لخو*فها وهل كل ما تفكر به مجرد اعذار حتى لا تظل داخل قوقعتها
ظلت غالية واقفة أمام الواجهة، لم تجرؤ على الدخول وقامت بتصوير ذلك الفستان كما فعل مع غيره وذهبت للمنزل
جلست غاليه تتذوق الطعام بشهيه مفتوحة وتستمتع بمذاقه
حمدت ربها انها اشترت طعام اضافى فهى لأول مره تأكل بتلك الشهيه
نظرت فى الهاتف لترى الوقت فمن المفترض أن يرسل لها رياض ابنائها لما تأخر لكل ذلك الوقت هل ترسل له رسالة ام تتركهم معه
قررت ان تتركهم فهم سعداء معه بالإضافة لانه يأخذهم اماكن لم ولن تستطيع هى أن تذهب اليها
انتهت من الطعام وقامت بصنع كوبا من الشاى وذهبت لتكمل تفصيل ذلك الفستان
كان رياض يحاول تأخير الاولاد قدر المستطاع واغلق النت من على هاتفه حتى يجبر غاليه أن تتصل به لكنها لم تفعل
فتح النت وبحث فى الرسائل لعلها تكون بعثت شيئا له لكنه لم يجد أى رسائل منها فأعاد غلق النت مره اخرى
كان الاولاد يجلسون فى السياره متزمرين
ـ يا بابا هنفضل كده كتير يا نروح عند ماما يا نروح لتيتا الوقفه كده ممله اوى
ـ انتوا عايزين ايه
ـ عايزين نفضل معاك انت بتخرجنا وتفسحنا وتحبلنا حاجات حلوه عكس ماما اللى اقصى حاجه ممكن تعملها أنها تودينا التمرين
ـ عيب كده يا ريان ماما بتعتمد على أنى بخرجم وأنا وهى منفقين على كده انا بخرجكم وهى المزاكره والتمرين ولو ماسمعتوش كلامها انا مش هخرجكم تانى ولو سمعتكم بتتكلموا عن ماما كده انا هزعل منكم ومش هكلمكم
تحدث مالك موبخا اخيه
ـ بابا عنده حق يا ريان ماما طول الوقت واخده بالها مننا وانت جاى تتكلم عنها كده عشان مش بتخرجك زى بابا طيب ماهى كمان مش بتخرج انت فكرت تخرجها
ـ خلاص خلاص انا اسف طيب يلا ودينا ليها
ـ حاضر ، بس ايه رايكم تشترولها هديه تفرحوها بيها
صاح الاولاد فرحين بذلك الاقتراح واخذهم رياض وذهبوا لاحدى محلات الهدايا وقام رياض بشراء احدى البرفانات غاليه الثمن واعطاها لمالك واكد عليه أن يقول إنه من اشتراها حتى توافق والدته على اخذها
ـ بص يا مالم انت قول لماما انك انت اللى اشترتها عشان تفرح بيك ماشى وبلاش تقولها انى ساعدتك قولها إن بابا ادانا مصروف وانا جبتلك بيه الهديه دى
ـ حاضر يا بابا
وقام بشراء مجموعه من الشكولاتات واعطاها لريان حتى يعطيها لوالدته وتظن انهم هم من اشتروها لو اشترى لها ثياب او حقائب ستظن انه هو من اشتراهم ، عليه أن يتجنب شكها حتى تأكل او تستخدم أى شئ اشتراه هو
مجرد استعمالها لأشياء قام هو بشرائها يشعره بنشوه داخليه أنها مازالت ملكا له ففى الماضى هو من مان يشترى لها الملابس والبرفانات والاحذيه وكل شئ كان يعلم قياسها اكثر منها
اكد على ريان اكثر من مره أن لا يبلغ وابدته بأنه اشترى شئ وافق ريان واشترط أن يأكل هو الاخر من تلك الحلوى وافق رياض مرغما حتى لا يتحدث ريان فشئ
فريان يفكره بنفسه فى صغره عكس مالك دائما متفهم ما يحدث حوله
تحرك رياض بالسياره وذهب لاسفل المنزل الذى تسكن به غاليه وقام بإرسال رساله لها
" غاليه انا تحت البيت ممكن تبصى على الاولاد لحد ما يطلعوا "
لم تجيبه غاليه فقط وضعت له علامه اعجاب بأنها استلمت الرساله ووقفت من وراء الستاره تتابعو اولادها إلى أن صعدوا للمنزل
دخل الاولاد المنزل واستغربوا من تلك الغرفه المفتوحه
ـ ماما ايه ده مين فتح الاوضه دى
ـ انا لما انتوا مشيتوا حسيت بملل ودخلت انضفها وكده
ـ الاوضه دى كبيره دى اكبر اوضه فى الشقه
ـ اه ايه رأيكم فيها مش لما نضفت بقت حلوه
ـ اه حلوه ، ايه ده انتى رجعتى تخيطى تانى
ـ اه اصلى بفصل فستان عشان نحضر بيه فرح انكل عيسى
ـ وهيبقى امته
ـ خلاص كام يوم تقريباً
ـ طيب تعالى شوفى بابا جابلنا ايه
وقاموا بفتح كل ما اشتراه والدهم لهم
وبعدها قام مالك بإعطاء والدته زجاجة العطر
ـ اتفضلى يا ماما ايه رأيك فيها
ـ حلوه اوى اوى يا مالك بس مكتوب عليها حريمى مش رجالي
ـ انا جبتها ليكى هديه بابا ادانا مصروف وانا قررت اعملك مفاجأة
صمتت غاليه متردده هى لا تريد اخذها منه ولا تريد أيضا احراجه وان تشعره بالاحباط اذا لم تأخذها
ـ ماما اتفضلى خديها
ـ طيب ليه يا حبيبي ماجبتلكش انت حاجه بالمصروف
ـ بابا ادانا فلوس كتير اوى وبصراحه حبيت اعملك مفاجأة خديها بقى عشان مازعلش منك
اخذتها غاليه متردده تحاول ايجاد حجج حتى لا تأخذها لكنها لم تستطع
ـ ممكن بقى تفتحيها وتجربيها وتقوليلى رايك
ـ مالك هى دى زوقك ولا زوق بابا
ـ لا أنا اللى جبتها واختارتها عشان كده عايزك تقولى رايك يلا بقى ولا انتى زعلانه عشان جبتلك هظيه قالها بحزن
ضمته غاليه لصدرها وقامت بفتح تلك الزجاجه فحديث مالك وضعها فى حيره من امرها ولكن قررت أن تاخذه على قدر عقله حتى لا يحزن وبالفعل فتحتها وقامت بتجربتها امامه وظلت تمدح بها حتى لا يحزن
اتى اليها ريان بشنطه الحلوى واعطاها لها
ـ بصى يا ماما انا كمان جبتلك ايه
ـ انت كمان يا ريان افتكرتنى قالتها بمزاح
ـ طبعا ده انا اخترت كل حاجه بنفسى
ـ وانت عارف انا بحب ايه عشان تجيبه قالتها بسؤال حتى تتأكد من هويه من اللذى اشترى تلك الأشياء
ـ اه انا بصى انا جبت كل الحاجات اللى جبرتها قبل كده ولقتها حلوه قولت لازم تجربيها معايا
ـ شكلك جايب الحاجه دى عشان تاكلها يا ريان صح
ابتسم ريان بمكر فهو يريد أن يأكل منها .قامت غاليه بجذبه لحـ.ـضـ.ـنها فحديث ريان العفوى من وجهه نظرها جعها تتاكد ان اولادها هم من اشتروا تلك الأشياء
ـ طيب تعالوا بقى ناكلها سوا يلا بينا
وجلسوا سويا وتناولوا بعضاً منها وظلوا يقصوا لها ما حدث طوال فتره اقامتهم مع والدهم
فى الجهه الاخرى انتهت ليلى من الانتهاء من شراء كل النواقص لمنزلها وذهبت برفقه عيسى ليجلسوا فى إحدى الكافيهات لتتحدث معه بخصوص غاليه
ـ عيسى كنت عايزه اكلمك فى موضوع بس بالله عليك ما تتعصب
ـ خير يا ليلى قولى
ـ غاليه
ـ مالها
ـ راضيها وخليها تحضر الفرح مع الاولاد إحنا خلاص هنتجوز وكل حاجه انت عايزها عملتها مالوش لازمه الخصام بقى
صمت عيسى ولم يجيب عليها فاستكملت حديها
ـ يا عيسى انت ممكن تكون فاهما غلط او حصلت حاجه اجبرتها على كده ليه مـ.ـا.تقولش ممكن باباك يكون ضغط عليها بحاجة
ـ ده عذر اقبح من ذنب
غاليه تبقى اختى والمفروض انها بتحكيلى كل حاجه وانا ساعدتها فى الطـ.ـلا.ق فرضاً بابا ضغط عليها او هددها زى ما بتقولى مش المفروض كانت تيجى تقولى ولا تخبى عليه
ـ يمكن خافت
ـ خافت دى يبقى هى مابتثقش فيا انى ممكن اجبلها حقها أو بدأت تخبى عليه وفى الحالتين هى غلط
ـ طيب أفرض باباك هددها بولادها انا بقول فرضا يعنى
ـ ماقلتليش ليه ؟؟
مش يمكن لو قالتلى كنت جبتلها ولادها ولو معرفتش اجبهملها واتجوزتها يبقى اسمى اتجوزتها عن طيب خاطر مابقاش ماشى اكلم نفسي ومش عارفه ليه تعمل فيا كده
بقالنا اد ايه متجوزين مافكرتش تيجى تتكلم معايا وتقولى اللى حصل ؟؟
يبقى محصلش حاجه ومحدش هددها وجوازها منى عشان تقطع أى طريق لرجوع رياض
صمتت ليلى فعيسى محق كان يجب على غاليه أن تخبره لكن صمتها جعل الجميع يأتوا عليها
ـ طيب خلاص يا عيسى ننسى اللى فات ونبدأ من جديد واعزمها عشان خاطرى يا عيسى هى فى الاول والاخر بنت عمك
ـ حاضر يا ليلى انا هكلمها بكره
ثم نظر فى هاتفه ليرى الساعه وجد عدد كبير من اتصالات رياض شعر بخضه فظن أن يكون حدث شئ للاولاد وقام بالاتصال برياض مره اخرى بدون تفكير
واجابه رياض من اول رنه
ـ خير يا رياض حصل حاجه للاولاد انت كلمتنى كتير
تفتكروا رياض هيقول لعيسى ايه عشان يعرف معاد الفرح ؟؟
↚
ـ الأول مبروك يا عيسى على فرحك
ـ وانت عرفت منين ؟؟
ـ الاولاد بلغونى
ـ الله يبـ.ـارك فيك
ـ بص يا عيسى انا بصراحه كنت مسافر يومين كده اغير جو وعايز الاولاد معايا
ـ اولا لازم تستأذن مامتهم مش انا لو وافقت انا معنديش مشكله رفضت يبقى للاسف مش هتاخدخم ثانياً طيب انا فرحى الاسبوع الجاى ينفع وعايزهم يحضروا انت مسافر امته
ـ الاسبوع الجاى باذن الله ، طيب ايه رأيك لو مامتهم وافقت انهم يسافروا معايا اعدى عليهم فى القاعه بعد الفرح و اخدهم معايا عشان نسافر تانى يوم بدرى
ـ تمام نشوف رأى مامتهم الأول وبعدها ابلغك
ـ تمام فى الانتظار ومبروك مره تانيه
اغلق عيسى الحديث مع رياض وقرر أن يسأل غاليه عن رأيها
سالته ليلى عن هوية المتصل وابلغها بهويته
ـ طيب ليه هو مايكلمهاش على طول
ـ انتى بتغيرى
ـ لا طبعا بس أى حاجة تخص الأولاد ده قرارها والمفروض إن هى اللى تقرر والمفروض إن رياض يبقى عارف وياخد رأيها
ـ هو مقالش حاجه ولو هى اعترضت مستحيل اسمح انهم يروحوا معاه
ـ ما انت زعلان منها
ـ زعلان منها ومش صافى ناحيتها بس ده مالوش علاقه أنى الغى رأيها ، قصص وروايات أمانى سيد
ـ تمام فهمت قصدك بس عشان خاطري حاول تكلمها مره تانيه
ـ حاضر ، يلا بقى عشان اوصلك
فى اليوم التالى ذهب عيسى لمنزل غاليه ولم يحدها بالمنزل أتصل عليها ووجدها فى النادى مع اولادها تحضر التمرين
طلب منها أن تنتظره وأنه سيأتى لاصطحابها
وبالفعل ذهب عيسى ليصطحب غاليه
وعنـ.ـد.ما حضر طلبت من الأولاد الذهاب للهو بعيداً حتى لا يستمعوا للحديث
جلس عيسى لا يعلم كيف يبدأ الحديث معها ولكنه قرر أن ينهى تلك المسألة
ـ غاليه انتى عارفه انى بجهز لفرحى بقالى فترة
ـ أه ومش زعلانه يا عيسى
ـ طيب انا فرحى خلاص الاسبوع الجاي
ـ ألف مبروووك ربنا يجعلها الزوجة الصالحة ليك
ـ كنت عايزك تحضرى اننى والاولاد الفرح
اثناء حديثهم اتى رياض حتى يرى غاليه من بعيد فهو يعلم أن اليوم موعد التمارين الخاصه بهم
عمدما وجدها جالسه برفقه عيسى بمفردهم فى مكان بعيد عن الانظار شعر بغيره داخله
غيره كانت تحرقه من الداخل
كيف يحق لأى شخص غيره أن يجلس ويتحدث معها بكل ذلك الود ؟؟
كاد أن يقترب منهم ويفتعل مشكله مع عيسى ولكنه ابتعد مره أخرى ففى الاخير عيسى زوجها وليس لى الحق أن أتدخل بينهم
عنـ.ـد.ما ذكر نفسه بذلك الوضع شعر بيأس داخل كاد أن ينصرف ولكن أخذه الفضول ليعلم فيما يتحدثون
وجد مكان قريب منهم ولكن يوجد فاصل من الاشجار الكثيفة التى تمنع الرؤيه ولكن تمكنه من سماعهم ذهب رياض وجلس فى تلك الطاولة وصب كامل اهتمامه على حديثهم والتنعم من سماع صوت غاليه اخيرا استطاع سماع صوتهت ، جلس رياض وجعل ظهره للامام واعطى وجهه للسور الشجرى كى لا يراه اولاده ويتعرفون عليه
ظل الحديث دائر ما بين عيسى وغاليه
ـ انت عايزنى احضر يا عيسى
ـ انتى بنت عمى قبل أى شئ ووجودك فى حياتى كاختى وبنت عمى عمره ما يزلعنى بالعكس يبسطنى
ـ تمام يا عيسى وانا باذن الله هكون موجوده بس عايزه اطلب منك طلب وبالله عليك ما تعترض
ـ اتفضلى يا غاليه
ـ انا عايزه اطلق
ـ انتى بتهزرى صح ؟
ـ لا بتكلم جد ، بص يا عيسى انا مش مرتاحه فى الوضع ده وكمان ليلى حقها انها تبقى الوحيده فى حياتك عشان كده انا عايزه اطلق بس مش عايزه عمى يعرف حاجه
ـ اشمعنى
ـ معلش يا عيسى إحنا خلاص مش محتاجين ليه فى حاجة دلوقتي وخلاص هتتجوز ليلى وانا خلاص بقيت قاعده فى بيتى مع ولادى ومش محتاجه منه حاجه هو لو عرف مش هيسكت وهيقولى مكلقه للمره تانيه وكلام كتير إحنا فى غنى عنه
ـ انتى عايزه تتجوزى تانى او ترجعى لرياض
ـ مستحيل رجوع للرياض او جواز تانى من المستحيلات
ـ خلاص يبقى نسيب الوضع كما هو عليه متجوزين بالاسم فقط .
ـ معلش عايزه احس انى حره مش لازم ارجع لحد ولا استأذن حد عايزه احس انى اقدر اختار حاجه في حياتي
ـ طيب ما تدى نفسك فرصه وتراجعى نفسك وانا كده كده مش مخليكى ملزمه بحاجة
ـ معلش يا عيسى كده هبقى مرتاحه اكتر
صمت عيسى يفكر فى تلك الخطوة هى كان يريدها من البداية لكن لما الآن شعر بتـ.ـو.تر من تنفيذها
ـ خلاص يا غاليه بعد الفرح نتكلم فى الموضوع ده
ـ لا انهارده نخلص الموضوع ده
ـ انتى مستعجله كده ليه هو أنا بعذ*بك
ـ لا دانت ملاك هههههه يا راجـ.ـل
ـ إيه ده بقينا نعرف نألش اهو
ـ تمام يبقى كده اتفقنا نخرج من هنا على المأذون نطلق وبعدها توصلنى البيت بالولاد
ـ بخصوص الولاد صحيح باباهم عايز ياخدهم ويسافر يومين
ـ مافيش مشكله
ـ ايه ده بسهوله كده انا كنت فاكر انك هتعترضى وأنى هقنعك وكده بقى ،
بس لازم أعرف ايه اللى خلاكى توافقى بسرعه كده
ـ عشان مش عايزاهم يبقوا شبهى ماقفول عليهم يطلعوا من غير رأى ولا شخصيه
ايه المشكلة لو سافروا مع باباهم وخرجوا واتعلموا عارف هيحصل ايه ؟؟
هياخدوا خبره ويعرفوا يتعاملوا مع الناس ولو باباهم بيضايقهم او بيعملهم حاجه هما مش هيحبوا يروحوله وهيعرفوا يشتكوا ويعبروا مش هيبقوا زيى الى الآن مش بعرف اعبر
وفوق كل ده هو باباهم فى الاول والآخر يعنى استحاله يأذ*يهم
ـ طيب مهو اذاكى
ـ هو استغلنى واستغل ضعفى وداس عليا واستقوى عشان كان عارف انى ماليش حد وفوق ده كله
كان لما بيغلط انا بعتذرله
انت متخيل تبقى انت غلطان وانا اجى اقولك انا اسفه حقك عليا
هو متقاش ربنا فيا وكمل عليه
ظل عيسى ينظر لغاليه بأسف لا يعلم ماذا يقول لها
على قدر سعادته انها بدأت تفوق وتستوعب على قدر حزنه لما مرت به
لا ينكر استياءه منها وبعده عنها خلال الفتره الاخيره فسلبيتها ادت لأ*ذها واذاه هو شخصيا
ـ تمام يا غاليه هنفذلك اللى إنتى عايزاه
ها تحبوا تتغدوا ايه بقى انا همو*ت من الجوع وزمان الولاد كمان جعانين
ـ وفر فلوسك عشان العروسه فى غدا فى البيت
ـ كفى نفسك انتى مـ.ـا.تقلقيش جيب السبع مايخلاش
ثم اخرج من جيبه رزمه من النقود واعطاها لها
ـ خدى دول هاتيلك فستان حلو وجزمه شيك كده وشوفى لو محتاجه حاجه تانيه هاتى اللى انتى عايزاه
ـ لا مش هاخد حاجه
ـ مـ.ـا.تنسيش إنك لسه على زمتى ولو رفضتى مش هطلق
ـ عيسى بطل تعاند معايا هو يا تبقى كويس اوى يا تبقى رخم اوى كده
ـ كده كده انا كنت شايل الفلوس دى ليكى مالهاش علاقه بكلامنا دلوقتي ، وعايزك تصرفى منهم مش محتاج إنك تحوشيلى زى مابتعملى
ـ مش فكره بحوش مكنتش اعرف اصرف على ايه
ـ اتعلمى تصرفى ، ها تحبى تاكلى ايه انتى والاولاد
ـ بص نادى على الاولاد وشوفهم هياكلوا ايه وهاتلى زيهم
ـ تمام يا ستى بسيطه
وبالفعل نادى عيسى على الاولاد واختاروا الطعام وطلبت غاليه مثلهم فى تريد أن تتعلم الحياه وبدأت تتعلم من اولادها فأصبحت تطلب كما يطلبوا
قبل ان يأتى الاولاد قرر رياض الانسحاب حتى لا يتعرف عليه اولاده
خرج من النادى بصمت تام
فى بداية حديثها مع عيسى صعد لاعلى السماء عنـ.ـد.ما علم بوضع زواجهم وانها ستنفصل عنه
ثم وقع لسابع ارض عنـ.ـد.ما سمع منها استحالة رجوعهم وسمع منها مدى المعاناة التى عاشتها معه
كيف له أن يفعل ذلك بها ؟؟
هى رجوعها بالنسبة له اصبح من المستحيلات بالنسبه لها ولكن بالنسبة له اصبح رجوعها له اشبه بح*رب
سيفعل المستحيل حتى تعود له ويعوضها
ولكن الأمل انها مازالت تثق به على اولادها
جلس رياض يفكر في طريقه ليجعلها ترضخ للحديث معه
ياترى هيعمل ايه ؟؟
وهل فعلا هيعرف يعوضها او فى حاجة ممكن تعوضها ؟؟
هل غاليه هتوافق ترجعله ولا هتعيش حياتها الاول اللى اتحرمت منها ؟؟
↚
قام عيسى بالذهاب للمأذون وتم الطـ.ـلا.ق البائن من غاليه واصبحت غاليه بالفعل حره
وقررت أن تحاول أن تغير من حياتها ولكن كيف لها أن تبدأ وهى فقط حاصله على دبلوم صناعي والوظائف التى امامها محدوده
حتى لو قررت أن تستكمل تعليمها ليس لديها المؤهلات التى تساعدها للتكمله هى بالكاد تستطيع القراءه والكتابه
" اخواتنا العرب الدبلوم الصناعي بيكون شهاده ثانوى بعد الاعداديه فى منها ٣ سنوات وخمس سنوات وممكن يتم عمل معادله بعدها ويدخلوا كليات هندسه وخاصه لو المجموع عالى "
حبيت اوضح المعلومه لأن للاسف طريقه التعليم فى نصر مختلفه
دلفت غاليه لغرفتها وفردت سجاده الصلاه وظلت تبكى وتدعوا الله أن يرشـ.ـدها
فى اليوم التالى اتصلت ليلى عليها بعد أن اخبرها عيسى ما حدث يوم أمس وقررت أن تزورها وتتحدث معها بشكل مباشر
ـ ازيك يا غاليه عامله ايه
ـ بخير يا ليلى انتى عامله ايه
ـ انا الحمد لله كويسه بقولك ايه انا قريبه منك ينفع اعدى عليكى
ـ أه طبعاً تعالى تنورينى
ذهبت ليلى لمنزل غاليه ورحبت بها غاليه
ـ ازيك يا ليلى عامله ايه نورتينى
ـ البيت منور بصحابه طمنيني عليكى انتى عامله ايه
ـ أنا الحمد لله بخير
ـ يارب دايما ، انا جايالك بنفسى اهو عشان اتكلم معاكى ممكن اعرف ليه عملتى كده وطلبنى من عيسى يطـ.ـلقك
ـ جوازنا أصلا غلط ومسئولية زيادة على عيسى انا حبيت اريحه وارتاح وانتى كمان من حقك تخسى انه زوجكك لواحدك
ـ يا ستى هو انا اشتكيتلك ، انا أصلا مكنش عندى أى مشكله خالص
ـ انا عارفه بس المشكلة كانت عندى انا وانا كده مبسوطه اكتر
ـ ربنا يبسطك كمان وكمان ، بقولك ايه انا الاسبوع الجاى هكون بفرش الشقه وكده ايه رايك تحضرى معانا تغيرى جو وتنبسطى وكمان تساعدينى
ـ من عينى ، طبعاً موافقه
ـ ومـ.ـا.تقلقش مش هيكون ناس كتير موجوده بنت خالتى ومرات اخويا وماما وانا وانتى وبس
ـ هى الفكرة فى الاولاد مش عارفه ممكن يضايقوكوا لو حيت بيهم
ـ لأ طبعاً مافيش الكلام ده
ـ عموماً انا هتصرف وبإذن الله هاجى مـ.ـا.تقلقيش
ـ صحيح اشتريتى فستان ولا لسه
ـ لأ ماشترتش انا فصلته
ـ طيب ليه تتعبى نفسك والتفصيل مش بيكون فى نفس مستوى الجاهز ، تحبى انزل معاكى تشترى فستان
ـ طيب ايه رأيك ادخل البسه وتقوليلى رأيك لو وحش خلاص انزل اشترى غيره
ـ تمام ادخلى البسيه وأنا مستنياكى
جلست ليلى فى الصاله منتظره انتهاء غاليه من تجربه الفستاه تخشى أن يكون الفستان لا يناسبها ووقتها لا تعلم كيف ستخبرها الحقيقة ومن جهه اخرى لا تعلم هل ستتقبل غاليه رأيها أم لا
كانت غاليه فى غرفتها وترتدى ذلك الفستان لل تعلم هل هو حقا مناسب وزوقه يتماشى مع ذلك الزفاف أم لا فهى لا تمتلك الثقه الكافية لتقرر
ومن حسن الحظ ان ليلى أتت لتأخذ رأيها وتساعدها
ارتدت غاليه الفستان ونظرت لحالها فى المرأه
ظلت واقفه تتمعن من رؤية حالها كانت تحاول تبحث عن الأخطاء فى فستانها لكنها لم تجد
ظلت تتسائل هل تخرج وتريه لها ام تخلعه وتذهب لشراء غيره ، كانت الحيره مسيطرة عليها مما جعلها تتأخر فى الغرفه
شعرت ليلى بقلق من ذلك التأخير فذهبت للغرفة وطرقت على الباب
ـ غاليه انتى اتاخرتى اوى ، انتى كويسه
ـ أه أه لحظه انا جايه
ثم ذهبت للباب وفتحته وهى مرتديه ذلك الفستان ووجدت ليلى تقف امام الباب
عنـ.ـد.ما رأت ليلى الفستان نظرت له بإعجاب واضح على ملامحها وانبهار شـ.ـديد
هل حقاً ذلك تفصيل غاليه ،
ـ غاليه انتى اللى مفصله الفستان ده
ـ أه انا وحش قالتها بقلق
ـ وحش مين ده أحلى من الجاهز بجد تحفه تحفه انتى ناويه تبقى العروسه بدالى شكلك كده وشكلى كده هغير منك
ابتسمت غاليه على مزاح ليلى
ـ لأ طبعاً وانا اجى جمبك ايه
ـ لا بجد يا غاليه الفستان ما شاء الله تحفه جداً لو عندك وقت ينفع تفصليلى فستان للحنه ولا بياخد وقت
ـ لأ خالص انا تقريباً فاضيه طول اليوم انتى عارفه الفستان ده خد منى كام يوم تفصيل
ـ اكيد اسبوع ولا اتنين طبعا
ـ لأ خالص اخد منى يومين بس
ـ بتهزرى 😯😯 بصراحه انتى خلتينى انـ.ـد.م أنى اشتريت لبس 😭😭 بس ملحوقه عايزاكى تفصليلى فستانين خروج كده لشهر العسل بس بشرط ، تقوليلى حسابهم كام
ـ لأ اعتبريهم هديه منى
ـ والله أبدا اللى انا هطلبه هحاسب عليه
ـ بس انا مش بعرف احسب
ـ إزاى الكلام ده
ـ مجربتش افصل لحد قبل كده
ـ الموضوع بسيط جدا على فكره
ـ انتى اشترى القماش وشوفى هيتكلف كام متر واحسبيه السوست والاكسسوارات اللى اشترتيها اكتبيها على تمن القماش اى حاجه هيحتاجها الفستان من مواد خام اكتبر سعرها وشوفى هتتكلف كام وبعدها ضيفى السعر اللى انتى شايفاه مناسب ليكى
ـ طيب اسعار التفصيل بتكون كام مافتكرش انها مجزيه
ـ مين قالك كده انتى عارفه انا لو عندى نص موهبتك دى كان زمانى اشتغلت ف التفصيل من زمان
ـ تعرفى انا نفسى فى كده بس للاسف ماعنديش الخبره اللى اعرف بيها احسب التكاليف إزاى ولا مكسبى ازاى
ـ دى سهله ايه رأيك انا أسأل حد بيفصل التكلفه هتبقى كام واعرفك وقتها الرنج بيكون كام
ـ بجد ينفع تعملى كده عشانى
ـ اه طبعا دى حاجة بسيطه وسهله كمان وممكن نعمل انا وانتى مشروع خياطه ونتشارك
ـ انتى بتتكلمى بجد يا ليلى
ـ أه طبعاً لو انتى موافقه انا اشاركك اجيب الخامـ.ـا.ت وامسك الحسابات وانتى تبقى مسئوله عن التفصيل
ـ وعيسى هيوافق انك تشتغلى
ـ وليه لأ هو انا هعمل حاجه غلط وحتى لو اعترض انا هحاول اقنعه طالما انا حابه الموضوع ده
ـ خلاص اتفقنا والمكان موجود انا ممكن اعمل الاوضه دى مصنع صغير نبدأ فيه ومش بس كده انا بقدر افصل أى موديل كمان ويبقى زى الجاهز بالظبطت
ـ حلو اوى اوى وانا عندى صحاب وزمايل وقرايب ممكن نبدأ بيهم
ـ خلاص اتفقنا
ـ تعالى بقى نقعد واوريكى الموديلات اللى انا عايزاهت وسعرهم كام انا كنت هطلبهم اونلاين
عادت غاليه وجلست مره اخرى برفقه ليلى واخذت منها صور تلك الموديلات وفوجئت من اسعارها هينول بـ.ـارت كمان تلات ساعات على صفحتى قصص وروايات أمانى سيد
فأسعار الخامـ.ـا.ت اقل من ذلك بكثير
ظلت تبحث غاليه وليلى عن اسعار الفساتين واخذهم الفضول معرفه سعر فستان غاليه الذى قامت بتفصيله
وضعت ليلى صورت الفستان على جوجل وأتى لها أكثر من فستان بنفس الشكل بأسعار متفاوته
تبدأ من ٤٠٠٠ جنيه الى ٩٠٠٠ الاف جنيه
صدمت غاليه من تلك الأسعار وظلت تضحك
ـ انتى عارفه واقف تفصيله عليه بكام
ـ بكام ٣٧٥ جنيه
ـ بجد
ـ اه والله انا مش مصدقه الاسعار دى
شعرت غاليه بفخر وثقه داخلها فهى كانت تفتقر لذلك التحفيذ الذى اعطته لها ليلى بشكل عفوى فهى لن تنسى تلك النظرات
وبالفعل قامت غاليه بعد ذلك بأخذ مقاسات غاليه وقررت أن تفصل لها فستان على ذوقها وتعطيه لها هديه لزواجها فهى لا تعرف ماذا أن تهادى فى مناسبات كتلك ولكن من المفترض أن تعطى هديه للعروس
قضت ليلى اليوم بأكمله برفقه غاليه وابنائها واتفقت انها ستمر عليها غداً صباحاً حتى يكون الاولاد فى حضانتهم و تأخذها لشراء الاقمشه المطلوبه لتفصيل تلك الموديلات
وبالفعل ذهبت غاليه فى اليوم التالى برفقه ليلى واشتروا جميع المستلزمـ.ـا.ت وقامت ليلى بحسابها وجدت أنها اقل من نصف سعر الفستان المعروض
واشترت غاليه بعض الاقمشه التى وجدت عليها عروض كبيره نظرا لانها اقمشه صغيره الحجم ولكن غاليه كان لها وجهت نظر مختلفه
واشترت أيضا اقمشه اتصنع ذلك الفستان الذى ستعطيه هديه ليلى
بعد انتهائهم من شراء جميع احتياجاتهم قامت غاليه للذهاب للحضانه واخذت الاولاد وعادت للمنزل وقامت بتحضير الطعام وبعدها ذهبت للغرفه الخاصه بها
ولكن تلك المره كان الشغف مسيطر عليها
******&*****&******&*****&***
فى منزل رياض كان كل تفكيره منصب على غاليه وأنها الآن اصبحت حره ويستطيع التقرب منها دون الشعور بتأنيب الضمير
وستكون اول محاوله له يوم فرح عيسى
قام بعد ذلك بالاتصال بعيسى واخبره عيسى بموافقخ غاليه فى أن تعطيه الاولاد ليقضوا معه بعض الوقت
ازداد الشعور الداخلى لدى رياض بالأمل من عوده غاليه له
مر يومين وذهبت غاليه ليلى حتى تفرش معها منزلها وتعطيها تلك الثياب التى فصلتها له
↚
ذهبت غاليه لمنزل ليلى واعطتها تلك الملابس التى قامت بتفصيلها لها
ارتدت ليلى تلك الملابس التى قامت غاليه بتفصيلها وعرضتها على اقاربها
اُعجب الحاضرين بتلك الملابس وطلبوا من غاليه أن تفصل لهم هما الاخرين
ثم اعطتها ذلك الفستان الذى قامت بإهدائه لها مما جعل ليلى تشعر بفرحه من تلك المفاجأة
وبدأ الجميع فى الثناء على غاليه وعملها
ـ حلوه اوى يا غاليه بجد انتى اللى مفصلاهم
ـ اه والله أنا
اخت ليلى تحدثت بحماس
ـ غاليه انا كمان عايزه زى بتاع ليلى بس لون مختلف
ثم قاطعتها ابنت خالتها
ـ وانا كمان يا غاليه لو جبتلك طقم من على النت تعرفى تعملى زيه
ـ اه اقدر اعمل أي موديل
ـ بجد انتى هايله يا غاليه ، تعرفى انا كنت فاكره إن مهنه الخياطه دى خلاص راحت عليها وانقرضت بس انتى خلتينى أغير فكرتى عنها خالص
لا تعلم ماذا تفعل غاليه أو ماذا يجب أن تقول لهم على ذلك الاطراء الذى اغدقوها به سوا ان تبكى
اقتربت منها والده ليلى وضمتها
ـ بتعيطى ليه بس المفروض تفرحى انا ليلى قالتلى على المشروع بتاعكم وانا متحمسه اوى ليكم وممكن لو احتاجتوا مساعدتى كمان اساعدكم بدون تردد بس على اد امكانياتى
ثم قامت وتحدثت بصوت خافت قريب من اذنها
ـ ماينوبكيش فيا ثواب وتفصليلى فستان احضر بيه فرح البت دى بدل العبايات السودا اللى مش بغيرها دى ، ولا صعب
ـ لأ طبعاً اقدر افصلك حاجه
ـ طيب انا هديكى مقاساتى واعمليلى على ذوقك وشوفى هتتكلف كام وحطى مصنعيه ايدك لو معملتيش كده انا مش هلبسه اتفقنا ومـ.ـا.تقوليش لحد من العيال دى خليها مفاجأة اتفقنا
ـ اتفقنا قالتها غاليه بإبتسامه و اتفقت مع منال والده ليلى على أن منال ستتصل بيها وتعطيها المقاسات عن طريق الهاتف حتى لا يشعر ابنائها وتجعلها مفاجأة للجميع
ظل ريان ومالك يتجول فى المنزل ويحركوا الاشياء من اماكنها وقاموا بكسر احدى التحف
حاولت غاليه مراراً وتكرارا السيطرة عليهم لكنها لم تستطع
فشعرت بحرج وقررت أن تستأذن وتذهب لمنزلها
، تحدثت إبنه خاله ليلى بعفويه
ـ ليه ماسبتهمش مع جوزك على الاقل تبقى براحتك بدل مانتى عماله تجرى وراهم يمين شمال
لم تعرف بما تبرر او ماذا تقول
ـ معلش المره الجايه بس باباهم مشغول دلوقتي عن اذنكم وهستنى تبعتولى صور الحاجه اللى عايزينها وانا اجهزهالكم
ثم استأذنت وخرجت من منزل ليلى وكلمه ابنت خالها ترن فى اذنها
اين ابيهم ؟
وقامت ليلى ووالدتها بلوم ابنه اخيها على حديثها
وظلت غاليه مع افكارها
هل لو لم تنفصل من رياض كان سيوافق أن يتحمل معها مسئولية اولاده لكى تذهب هى حيث تشاء ؟؟
مسئوليه الاولاد مرهقه ولكن الحياه معه كانت مرهقه أكثر
رياض لم يكن ليوافق على ما تفعله الآن فهو بالنسبه له من المستحيلات
اخذها الفضول لترى رده فعله عنـ.ـد.ما تعمل وتنجح هل سيتقبل الامر ويصمت أم سيحاول التدخل في شئونى
لكن حمدا لله إنه ليس لديه السلطه للتحكم بها مره اخرى لا هو لا أى شخص آخر ستحاول التأقلم مرارا وتكرارا حتى تنجح
تتمنى أن تنجح فى حياتها وتنجح فى ذلك المشروع
تتمنى أن ترى نظرات رياض لها ورد فعله عن ذلك التغيير وهو لا يملك حق سؤالها عن شئ
هل سيغضب ؟؟ هل سيتخيل أن من الممكن أن ابرر له افعالى كما كنت أفعل سابقا
شعرت بغرور بسيط داخلها جعلها مصممه على النجاح
ذهبت للمنزل وبعدها فتحت التلفاز لابنائها ووضعت لهم الطعام والالعاب وذهبت لغرفه الخياطه خاصتها
وبدات بتصميم ملابس أطفال بباقى القماش الفائض عندها حتى يكون عندها ملابس جاهزه
فى المساء اتصلت منال بغاليه واعطتها قياستها وابلغتها إنه لا حرج لها اذا لم تأتى رغم انها ستحزن من عدم وجودها لكن هى مقدره ظروفها بسبب وجود الاطفال لكن وعدتها أنها هى من ستذهب اليها
فى اليوم التالى وبعدها قام الاخرون بـ.ـارسال بياناتهم لغاليه حتى تجهز ما طلبوه منها
بعد أن ارسلت الاولاد للحضانه ذهبت لتحضير الطعام بشكل سريع حتى لا تتاخر فى تحضيره بعد عودتها ولا يمر الوقت هباء فى انتظار موعد فتح المحلات
وبالفعل ذهبت غاليه وقامت بشراء القماش التى وجدته مناسب لها ولحجمها وسنها فى اشترت قماش هادئ ليس به كثيراً من المشغولات واهتمت بنوع القماش ان يكون فضفاض و غامق حتى لا يظهر اى عيوب وفى نفس الوقت به بعض الاشغال البسيطه
وبالفعل بعد انتهاء ما احتاجته من مشتريات جعلت البائع يعطيها فاتوره لكل مجموعه من المشتريات حتى ترسلها لمنال وترسل لكل
وبالفعل انتهت من مشترياتها وذهبت للحضانه واخذت الاولاد وعادت للمنزل وبدأت فى تجهيز الفستان الخاص بمنال
بعد وقت طويل انتهت من رسم الباترون وقصه وذهبت للنوم فى اليوم التالى استيقظت وقامت بخياطته ووضعت اللمسات الاخيره ولكنها لم تخبر منال قررت أن تنتظر أن تأتى لها وفى اليوم الثالث بدأت بتجهيز ملابس اخت وابنه خالت ليلى
فى نهايه الاسبوع أخبرتهم انها انتهت من تجهيزهم
وقرروا أن يذهبوا اليها حتى يروا ما صممته
وبالفعل ذهبوا لها واعطتهم غاليه الفواتير ولامتها ليلى على ذلك الفعل فهى اخبرتها أن تبلغهم بإجمالى السعر فهم يثقون بها فى البداية رفضت اخذ أجر على تعبها إلى أن قامت ليلى بمداعبتها بالحديث
ـ غاليه انتى كده هتخلينا نخسر قبل ما نبدأ المشروع حـ.ـر.ام عليكى
ثم نظرت لكل واحد منهم
ـ يلا يا حلوه منك ليها مل واحدة تكلع فلوسها
وبالفعل قاموا البنات بحساب غاليه ٣٠٠ ج على كل فستان إلا منال غمزت لها أن لا تخبرهم بشئ .
وفى منتصف جلستهم استاذنت منال انها تريد الخديث مع غاليه بمفردها ودخلت معها الغرفه قامت بقياس الفستان واعجبت جدا بتفصيله وكيف جعلها تخسر المزيد من وزنها
قامت منال بضم غاليه وشكرتها وظلت تثنى عليها من جمال الفستان وقررت أن تقابلها غدا لتأخذه منها حتى تكون مفاجأة لهم فى الزفاف واعطتها ضعف ما اعطوها الفتيات
وبعدها خرجوا للصاله وجلسوا سويا وطلبت ليلى من غاليه ان تأتى لها صباحا حتى تقضى اليوم معهم وتاتى الميكب ارتست لتقوم بتزينهم جميعاً بما فيهم غاليه واصرت ليلى على حضور غاليه معها ووافقت غاليه وقرروا أن يتركوا الاطفال مع والد ووالدتت ليلى ووافقت منال أن تاخذ الاطفال وتهتم بهم وتاخذهم معها فى فى المساء للزفاف
وبالفعل فى اليوم التالى اتت لهم الميكب ارتست وجلسوا فى غرفه ليلى وظل الاطفال بالخارج مع والد ووالده ليلى يهتمون بهم واحبهم والدها كثيرا وقرر أن يجهزهم بنفسه للزفاف
شعرت غاليه بود والفه فى منزل ليلى لم تجده من قبل
ودلفت منال غرفتها وارتدت ذلك الفستان وقامت بوضح ملمس خفيف من المكياج على وجهها وكان هادئ ويناسب سنها كثيراً
خرجوا جميعا من الغرفه وتفاجئوا بهيئه منال
ظلوا يسمعوها كلمـ.ـا.ت غزل وتشجيع هم وزوجها أيضا الذى تفاجئ بهيئه زوجته الحديثه
ـ انتى ناويه تغطى على العروسه
ـ البركه فى غاليه بصراحه هى اللى اختارت وصممت
كانت الفتيات تلبس فساتين بسيطه وجميله وكانت ليلى تلبس فستان ابيض منفوش وكبير
بينما غاليه ارتدت فستان من الستان الاوف وايت مظرز من الصدر وبه ديل من الخلف والديل مثبت بحزام من الوسط
ووضعت لها الميكب مكياج يناسب وجهها عكس ذلك المكياج الذى وضعوه لها يوم زفافها
كان ذلك المكياج جرئ بعض الشئ ولكنه هادى
اتى عيسى واخذ ليلى وذهبوا
وصعدت غاليه سياره اخرى برفقه والد ليلى واختها ووالدتها وأطفال غاليه
مر الزفاف وكانت غاليه خاطفه للانظار بهاله الهدوء حولها وكان اولادها يمرحون فى القاعه هنا وهناك
وفى وسط الزفاف أتى رياض ولم يتعرف فى البداية على غاليه ظن أن تلك الفتاه تشبهها إلى أن اخذهم اولاده اليها
ياترى رد فعل رياض ايه ؟
↚
ذهب رياض حفل الزفاف ولم يتعرف علي غاليه
فقد انـ.ـد.مجت غاليه مع الحاضرين فكل من يبدى اعجابه بفستان منال تخبرهم انه من تصميم غاليه وتعرفهم عليها ويذداد اعجابهم بها عنـ.ـد.ما يعلمون أن فستان غاليه أيضا من تصميمها
اقترب منها كثيراً من الفتيات وتبادلوا ارقام الهواتف
اصبحت غاليه ملتصقه بمنال وظن الحاضرين انها من اقاربهم فكانت مناس حريصه أن تجعلها تتحدث وتتفاعل مع الحاضرين
لم يكن هناك وقت لتفكر غاليه فيما يحدث او كيف عليها أن تتصرف فقط اصبحت تتعامل مع الجميع بتلقائية
وتساعد منال إذا احتاجت شئ
كان عيسى منشغل بالرقص مع اصدقائه وليلى مع اصدقائها واقاربها ومن حين لاخر تذهب غاليه لتشاهد ليلى ومره اخرى تذهب خلف ابنائها وباقى الوقت برفقه منال لتعرفها على اقربائهم
ظل رياض يشاهد من بعيد حركه غاليه وهى كالفراشه ويتسائل متى أصبحت بذلك الجمال وكيف لها أن تظهر امام الجميع بذلك الشكل المبهر ؟؟
ماذا لو اعجب بها شخص ما واراد الارتباط بها ؟؟
فى نفس الوقت كان يجلس عمها ويشاهدها ويحاول كبت غض*به حتى لا يفسد زفاف وفرحه ابنه
قام بالهمس لزوجته
ـ روحى نادى غاليه
ـ حاضر يا حاج
وبالفعل ذهبت زوجته وسط الحريم واخذت غاليه لتتحدث مع عمها
بدأ عمها فى النظر لها بغ*ضب
ـ ايه القرف اللى انتى لابساه ومهبباه فى نفسك ده ، ايه فاكره نفسك عيارك فلت ومالكيش كبير
ـ ماله شكلى يا عمى منا لابسه حشمه ومداريه جـ.ـسمى اهو
ـ واللى فى وشك ده ايه
ـ كل البنات عاملين كده وبعدين انا عامله كده عشان محدش يقول انى متضايقه من جواز عيسى
ـ وانتى مش فارق معاكى جوزك يتجوز وغير كده انا واخد بالى من قربك من ام العروسه والعروسه ايه خايفه عيسى يقلب عليكى بعد ما يتجوز فبتحرى معاهم ناعم
ـ ودى حاجه تزعلك انى ابقى كويسه مع ضرتى ، ده حتى ابنك هيعيش مرتاح من غير مشاكل
ـ طيب اعملى حسابك بقى الايام اللى عيسى مش هيكون فيها موجود هتيجى تعيشى معايا تانى ما انا مش هسيبك عايشه لواحدك من غير راجـ.ـل
ـ لا يا عمى انا مش موافقه دى حاجة بينى وبين جوزى
ـ نعم يعنى ايه ومن امته بتقوليلى لأ
ـ بعد كده لما تقرر حاجه عنى مش عجبانى هقولك لأ ، انا مش مجبره اسمع كلامك وأجى على نفسى تانى
ـ ولما اخد منك الاولاد تانى
ـ مش فارقه أولا لو قررت تخطفهم تانى المره دى هبلغ عيسى واحكيله سبب جوازى منه كان ايه
ثانياً البلد فيها قانون
ثالثاً الأطفال دى ليها اب ولما اعرفه أنهم اتخطفوا اكيد مش هيسكت خاصه إن علاقته بيهم قويه
رابعاً يا عمى البيت اللى انا عايشه فيه ده بيت اهلى يعنى كمان محدش يقدر يخرجنى منه
ـ من امته طلعلك صوت ومين اللى علمك الكلام ده
ـ الايام والظل*م علمونى كتير اوى ، اجبـ.ـارك ليه انى اعمل كل حاجه على مزاجك وضغطك عليا وصلنى لكده مـ.ـا.تلومنيش بقى على تصرفاتى وأنى بحاول اعيش
ـ حلو الكلام ده يا غاليه بس مش هيعدى كده وكلامنا مش دلوقتي لينا كلام تانى مع بعض
تركته غاليه ورحلت وهى غير مصدقة أنها هى من قالت ذلك الكلام
هل حقاً استطاعت أن تتمالك نفسها وتقف امام عمها ، الذى جعلها دميه فى يد الجميع
تمنت لو تقابل رياض وتسمعه هو الآخر ما يحلو لها كما فعلت مع امها
لم تكمل الكلمه داخلها ووجدت رياض يقترب منها بملامح مبهمه
لا تعلم هل هو سعيد ام غا*ضب حسنا لا يهمك ففى كلا الأحوال هو ليس لديه أى سلطه عليها
كانت الابتسامه مرسومه على وجه غاليه لا اراديا وظن رياض انها تبتسم له فابتسم هو الاخر
مرت غاليه من جانبه دون أن تعيره أى اهتمام مما جعل الابتسامه تختفى وذهب خلفها مسرعاً
وَعت غاليه لتلك الابتسامه وخشت أن يظن رياض أنها له فقررت أن تتجاهله حتى لا يسئ فهمها
اقترب منها رياض وجذبها من معصمها لمكان هادى تحت اعتراضها
ـ اسكتى عشان الناس مـ.ـا.تتلمش والفرح يبوظ انا مش هعملك حاجه انا عايز اكلمك بس
ـ طيب سبنى وانا جايه معاك
وبالفعل ذهبوا سويا للخارج ليتحدثوا
ـ خير يا رياض فى حاجة
ـ إيه الجمال ده بس ، كنتى مخبياه فين
ـ احترم نفسك انا ست متجوزه وعيب تتكلم معايا كده لو عايز تتكلم بخصوص الاولاد انا هرد عليك غير كده أنسى
ـ ماشى يا غاليه نتكلم بخصوص الاولاد انا هاخدهم واسافر بعد الفرح انا كلمت عيسى وقالى إنك موافقه
ـ اه فعلا ماعنديش مانع
ـ خلاص هوصلك البيت اخد حاجه الاولاد عشان نسافر
ـ لا وتتعب نفسك ليه الحاجه انا جايباها معايا تعالى خدها وخدهم وسافر
ـ طيب لو حبيتى تكلميهم اتصلى عليا
ـ لا منا عامله حسابى وحطالهم تلفوناتهم فى الشنطه
تعالى معايا
ذهب رياض خلفها وتوقفت عن رجل الامن الخاص بالقاعه
ـ مساء الخير ممكن تدينى الشنطه اللى سبتها معاك وانا داخله واسفه لو ازعجتك
ـ حاضر اتفضلى يا استاذه
ثم اعطاها تلك الحقيبه وقامت غاليه بإعطائها لرياض ثم تركته وذهبت دون أن تتحدث معه
ذهب رياض خلفها مره اخرى
ـ طيب يلا اوصلك دلوقتي
ـ وتوصلنى بأماره ايه
ـ ابو ولادك
ـ وطليقى يعنى مالكش دعوه بيا
ـ بس كان فى عشره بينا يا غاليه
ـ عشره سوده ومنيله و الافضل ليك إنك مـ.ـا.تفكرنيش بيها لأن بصراحه كل ما بفتكرها بتضايق على السنين اللى عشتها مع واحد زيك
تغاضى رياض من حديثها فهو كان يتوقعه لا يهم ماذا ستقول له أهم شئ أنها واقفه امامه وتتحدث اليه
ـ بصى يا غاليه انا مش هسيبك تمشى لواحدك باليل كده وانتى زى القمر واكيد ممكن حد يعاكسك
ـ ملكش دعوه وياريت نسبنى بدل ما اعلى صوتى وافرج عليك القاعه
ـ طيب خلاص اهدى انتى مين هيوصلك
ـ رياض أنت مابتفهمش ، مالكش دعوه بيا انت سامع انا ليه جوز مسئول منى
وقف رياض حائرا ماذا سيفعل مع ذلك العناد
ذهب ووضع حقيبه اطفاله فى سيارته وعاد مره اخرى للزفاف
وجدت غاليه تقف مع منال
ـ بقولك ايه غاليه ابن اختى هيوصلك واخته هتكون راكبه معاكم مش هتسيبك لواحدك انا بصراحه ماضمنش انك تركبى عربيه لواحدك
اقترب منهم رياض زهو يشعر بغيره من حديث تلك المرأه فهو كان يرى نظرات ذلك الرجل اليها هل تلك المراه تريد أن يقتربوا من بعضهم
لا لن يعكى لهم تلك الفرصه
ـ مافيش داعى يا مدام انا رياض والد اطفالها
وضغط على تلك الكلمه حتى يعطى اشاره لهم بعد الاقتراب
رأت منال غيره طليقها عليها ولكنها سمعت ما يكفى حتى يجعلها لا تأمن له معها
ـ بص يا بنى ابن اختى وبنتها أنا بثق فيهم وعرفاهم ولو حصل حاجه هيكلمونى وغير كده غاليه ضيفه فى فرح بنتى يعنى مسئوله منى
وانت حيالله طليقها يعمى مالكش الحق تقول مين يوصلها ومين لأ
كانت النظرات حارقه بين منال وغاليه ورياض
ـ وانا مش هقبل إن راجـ.ـل غريب يوصلها ده يبقى ابن اختك انتى وانا اعرفه منين
ـ معلش يعمى بصفتك ايه تقبل او لا انت حيالله طليقها
ـ وابو ولادها ولو ركبت معايا كأن ولادها هما اللى بيوصلوها واعتقد أن اولادها اولى بيها
كان الاولاد وأقارب منال يقفوا يشاهدون ذلك النقاش الحاد
ـ وانت يا ابن الناس لو كان ليك امان مكنتش اتطلقت منك انا ازاى اطمن عليها معاك
ـ دى حاجة تخصنا بقى وبعدين ماهى عاشت معايا قبل كده وسليمه اهى لاهى ناقصه ايد ولا رجل
تحدثت غاليه ناهيه ذلك الحوار وواقفه فى صف منال
ـ انتى كلامك صح معلش انا اركب معاك ليه انت اللى ليك عندى ولادك وانا كتير خيرى بيسبك تقابلهم وتسافر معاهم اكتر من كده لأ مالكش عندى حاجه وهركب معاهم هما ولو سمحت مـ.ـا.تدخلش مره تانيه فى حياتى انا موافقه اركب معاهم يلا بينا
ثم انطلقوا ثلاثتهم نحو سيارته
شعر رياض بالاحراج لكنه لم ييأس ولم يتركهم سويا
ذهب خلفهم بسيارته إلى أن وصلت للمنزل وغادر اقارب ليلى
نزل من سيارته واقترب منها
ـ انتى قاصده تحرجينى يا غاليه بس ماشى هقبلها منك ولما اجى من السفر ليه كلام تانى معاكى هسيبك دلوقتي عشان الوقت اتاخر
ثم تركها ورحل
نظرت غاليه فى اثره بلا مبالاه هى لن تعيد الماضى مره اخرى
مر يومين وذهب عيسى لشهر العسل برفقه ليلى وعرضت عليه ليلى مشروعها مع غاليه ورحب عيسى وقرر ان يتكفل هو بكل شئ يحتاجوه ليبدأو ذلك المشروع
قبل عوده عيسى قرر عم غاليه زيارتها حتى يحاول كسرها مره اخرى واعادتها لطوعه
ـ ياترى هيقدر ؟؟؟
↚
كانت غاليه تجلس في غرفتها الجديدة وتقوم بحياكه بعض الملابس التى اتفقت عليها مع بعض اقارب العروسه فى الفرح
مع كل ضغطه على المكنه كانت ترى غاليه طريق عليها أن تخطيه أولا حتى تصل لنهايته فلكل شئ بداية ونهايه
هى الآن اصبحت تعلم بدايتها وعليها أن تجتاز الصعاب حتى تستطيع المضى قدما بنجاح عليها أن تتعلم كيف تواجه
اثناء انشغالها بالتفصيل سمعت صوت محاوله لفتح الباب
شعرت غاليه وقتها بخوف أن يكون لصاً يحاول الدخول للمنزل
اخذت اقرب عصا ظهرت امامها وذهبت لباب المنزل
وجدت بالفعل الباب تم فتحه وعمها ظهر من خلفه
شعرت غاليه بــــاسترخاء ووضعت العصا جانبا
نظر لها عمها بإستهزاء
ـ ايه يا غاليه هى العصايه دى اللى هتحميكى
ـ بعمل اللى عليه بس حضرتك مابلغتنيش إنك جاى ليه
ـ هو انا محتاج استأذان قبل ما اجى بيت ابنى
ـ لا يا عمى ده بيتى وبيت بابا الله يرحمه ، وغير كده حضرتك تنور فى اى وقت بس استاذنك تبلغنى قبلها عشان ابقى عامله حسابى
ـ وهتعملى حسابك ازاى بقى هتلبسيلى اللى على الحبل
ـ لا اضمن أنى اكون موجودة في استقبالك
ـ ليه وانتى بتروخى فين
ـ دى حاجة خاصه بيا مش مطالبه اقولك خط سيرى.
المهم
خير يا عمى وايه سبب الزيارة دى
ـ جهزى حاجتك هتيجى تقعدى معانا مراتى تعبانه ومحتاجة حد يساعدها
ـ أنا اسفه مشغوله ومش هقدر اجى
ـ مشغوله فى ايه بقى يا بنت اخويا
ـ حاجات تخصنى يا عمى
ـ وأنا مش همشى انهارده غير وانتى معايا
ـ وانا قولتلك لا يا عمى مش هروح فى حته
ـ ايه مش خايفه
ـ لأ مش خايفه لأن أى فعل هتعمله المره دى هيكون فى رد عليه
ظلت غاليه ترد على عمها الكلمه امامها اخرى وتستفذه لا تعلم سبب تلك النشوه الداخليه عنـ.ـد.ما وجدته وصل تلك الحاله من العصبيه اقترب منها عمها بهمجيه وكاد أن يض*ربها
ـ تصدقى إنك قليله الادب وناقصه ربايه وانا هربيكى
وكاد أن يصفعها إلا أن غاليه ظلت تصرخ بهستيريا
الحوقنى الحقونى عايز يقـ.ـتـ.ـلنى ظلت تستنجد بالجيران إلى أن اجتمعوا فى منزلها
ظل عمها واقف لا يعلم ما يحدث ومتى تجمع كل ذلك الجمع
اقتربت السيدات من غاليه وظلت تواسيها وتسالها ماذا يحدثت معها
ـ خير يا بنتى حصل ايه
ـ ده عمى بيتهجم عليا وعايز يمو*تنى يا اما اسيب بيتى واروح اخدم مـ.ـر.اته يا اما يضر*بى ويبهدلنى
ـ لا طبعا مايصحش الكلام ده ماهى برضو البنت ليها بيتها وجوزها اللى سمعنا إنه اتجوز عليهها وهى قبلت بنفس راضيه فانت بقى عايز تكمل ظلم وتيجى عليها وتشغلها خدامه لمراتك لا مايصحش
ومحدش هيسمح بكده
تمتم الجميع خلف حديثها مما جعل لسان عمها يعجز عن الحديث او التبرير فتركهم وذهب
ظلوا الجميع يحاولوا تهدئتها الوهميه وبعدها انصرفوا الى منازلهم
وعادت غاليه لغرفتها المفضله واكملت عملها بكل حماس
فى اليوم التالى صباحاً اتت بنجار وقامت بتغيير الكالون وقامت بتزويد بعض الترابيس لتجعلها تشعر بأمان اكثر
فسعور الوحده يذداد داخلها بمجرد أن ينصرف الزبائن
امسكت الهاتف وقررت أن تتصل بأبنائها حتى تطمأن عليهم ولكن وجدت هاتفهم مغلق
شعرت بالقلق عليهم ولكنها حاولت تهدئه نفسها ان من الممكن أن يكونوا فصلوا شحن وهم مشغولون باللعب سألت نفسها هل تتصل برياض لتطمأن عليهم ام تنتظر للمساء
قررت أن تنتظر لعلهم هم من يتصلون بها
قامت بإستكمل عملها ونست أن تأكل او تشرب
فى اخر اليوم شعرت غاليه بدوار يعصف برأسها وصوت يأتى من بطنها
تذكرت غاليه أنها لما تأكل شيئا من الصباح
ذهبت للمطبخ وقامت بعمل ساندوتش وكوباً من الشاى وجلست فى الشرفه تأكلهم وهى تحاول الإتصال بأبنائها مراراً وتكرارا
وقررت أن ترسل رساله لرياض حتى يطمئنها على ابنائها
وبالفعل قامت بإرسال رساله ولكنه تعمد تجاهلها حتى تتصل به ويسمع صوتها
تجاهل رياض للرساله جعل القلق يذداد داخل غاليه فقررت الاتصال به فأجابها رياض مسرعاً
ـ ألو ازيك يا غاليه
ـ الأولاد عاملين وايه وتلفوناتهم مقفوله ليه
ـ التليفون فى البيت فاصل شحن وأحنا بنتفسح تحبى ابعتلك عربيه تجيبك تطمنى عليهم
ـ لأ انا عايزه اكلمهم لو سمحت
ـ لا هما مشغولين دلوقتي بيلعبوا بلايستيشن
ـ لو سمحت انا عايزه اكلمهم اطمن عليهم متحسسنيش أنى غلط لما سبتهملك
ـ حاول رياض قدر الامكان المماطله معها فى الحديث حتى يسمع صوتها اطول فتره ممكنه
ـ رياض لو سمحت ادينى الاولاد عايزه اكلمهم زلز معملتش كده انا مش هقبل أنهم يباتوا بره البيت تانى
ـ خلاص خلاص حقك عليا أنا اسف استنى هخليكى تكلميهم
فتح رياض مكبر الصوت ووضع الهاتف امام ابنائه ليتحدثوا مع امهم بدأت غالي بالحديث
ـ ريان يا مالك عاملين ايه وحشتوني قوي
ـ الحمد لله يا ماما احنا كويسين وانت كمان وحشانا انتى عامله ايه
ـ انا كويسه طمنوني عليكم انتوا مبسوطين ناقصكم حاجه
ـ احنا مبسوطين اوى وكل يوم بابا بيخرجنا فى مكان مختلف حتى الشغل بياخدنا معاه مش بيسبنا لوحدنا
ـ تمام حبايبي اهم حاجه ان انتوا تبقوا مبسوطين وتخلوا بالكم من بعض وتحطوا التليفون على الشاحن عشان لما احب اكلمكم اعرف اوصل لكم عشان لو ما عملتوش كده مش هخليكم تسافروا لوحدكم تاني سامعين
ـ حاضر يا ماما
ـ هتيجوا امته
ـ بعد بكره بابا لسه عنده شغل وهيتأخر يوم تانى
ـ تمام مافيش مشكله طالما انتوا مبسوطين كويسين وبطمنونى عليكم
اغلقت الهاتف واذداد الشعور بالوحده داخلها
هل اخطأت حينما تركت اطفالها وجلست بمفردها
إذا ماذا لو كبرت فى السن وتزوج الاطفال وانشغلوا بحياتها هل ستبقى فى تلك الوحده
هل عليها أن تحاول أن تتأقلم عليها تنهدت بوجع وقامت لتكمل عملها لعل شعور الوحدة يختفى وقامت بتشغيل الراديو بجانبها حتى تقضى على ذلك الصمت
ليتك يا رياض كنت صالحا ليتك تغيرت قبل فوات الاوان
لكن الان الوحده افضل من العوده اليه فالعوده اليه بمثابه التخلى عن كل شئ
مر يومين وبدأ صيت غاليه فى الانتشار وبدأت تذداد زبائنها ومن يفصل عندها مره يحجز تصميم اخر
وحدت غاليه نفسها لن تستطيع أن تكفى كل تلك الطلبات بمفردها وتلك الماكينه لم تنجز معها فقررت أن تؤجل البعض منهم وتبحث عن فتاه تساعدها فى عملها وسالت احدى الجيران ومنهم واحده دلتها على ابنت اختها وبالفعل فى اليوم التالى اتت لها تلك الفتاه
مريم بنت فى ال ٢٥ والعشرون من عمرها مطلقه منذ خمس سنوات ولا يوجد لديها أطفال
بدأت غاليه بالجلوس معها والتعرف عليها
ـ ازيك يا مريم عامله ايه خالتى ام ابراهيم شكرتلر فيكى اوى
ـ الحمد لله فى نعمه
ـ انتى اشتغلتى فى الخياطه قبل كده
ـ أه طبعا كنت بشتغل فى مصنع وسبته من شهر
ـ سبتيه ليه
ـ يعنى عشان ظروفى وكده بتلاقى الناس لما بتعرف أنى مطلقه نظرتهم ليه بتختلف بيكون فيها طمع كأن الست المطلقه دى مباحه للجميع
ـ بيضايقوكى
ـ طبعا وتلمحيات سخيفه وكلام من تحت لتحت ونظرات تقرف بقيت كل فتره اشتغل فى مصنع شكل لحد ما قررت انى مش هشتغل تانى لكن لما عرفت ان الشغل هيكون مع واحده ومافيش تعامل مع الناس بصراحه وافقت اشتغل بغض النظر عن الربح
ـ بإذن الله تتحل بس انتى شكلك عانيتى كتير
ـ الحمد لله على كل حاجه انا راضيه باللى حصل
لم تريد غاليه أن تضغط عليها واخذتها للغرفه لتعرفها طبيعه عملها
ظلت مريم تشاهد محتويات الغرفه واعطت غاليه بعض الافكار
ـ بصى يا مدام غاليه عشان اكون صريحه معاكى المكنه دى مش هتسعفك ومش هتديكى الجوده المطلوبه
ـ طيب اعمل ايه دلوقتي عشان اجيب مكنه جديده محتاجه مبلغ كبير خاصه لو زى بتاعن المصانع
ـ بصى مبدئيا كده الاوضه دى كويسه هى صغيره شويه بس ماشى حالها طالما انا وانتى بس
انتى هتكونى محتاجه اوضه للقياس مايصحش كل اما يجيلك حد تدخليهم أوضه النوم بتاعتك
تانى حاجة فى مكن مستخدم من المصانع كل شويه المصانع بتجدد ممكن تشتريلك مكنه حالتها حلوه بتبقى بنص السعر ومش هتكلفك كتير لكن هتنجزلك الوقت
ـ طيب انتى تعرفى حد
ـ اه ممكن اكلملك عم لطفى ده المسئول عن صيانه المكن فى المصنع الاخير اللى كنت شغاله فيه لو فى حاجة حالتها كويسه تحت ايده يجبهالك
ـ طيب اتصلى بيه وشوفى دنيته ايه
بالفعل اتصلت مريم بذبك الرجل وابلغها بوجود ثلاث ماكينات ظلت مريم تفاصل معه وتتحدث معه بمجامله حتى يعطيها المكنه بسعر مناسب وبالفعل وافق الرجل واتفق انه فى اليوم التالى سيأتى بالمكنه ليركبها
بدأت غاليه ومريم بتجهيز المكان وبعد الانتهاء ذهبت مريم لمنزلها وجلست غاليه تحضر طعام لاولادها فهم سيأتو اليوم
فى المساء أتى الاولاد وهم سعداء وبعدها جلسوا وظلوا يقصوا لوالدتهم كل شئ رأووه بإنبهار
كانت تسمع غاليه وتتخيل لو كانت معهم ولكن سيأتى اليوم لتصطحبهم في رحله مثل هذه وترى تلك السعاده والانبهار فى اعينهم
فى اليوم التالى اتى الرجل وبالفعل بدأ فى تركيب المكنه وقامت مريم بتشغيلها وتعليم غاليه عليها وقررت كل واحده ستعمل على مكنه من المكن ،
المكنه القديمه تستخدمها فى خياطه البطانه والأشياء الغير ظاهرة والجديده تستخدمها فى انهاء الشغل. وبالفعل بداؤو فى العمل واستطاعوا الانتهاء من الطلبات المتأخره
مر اسبوع وأتى عيسى ومعه ليلى ليزوروا غاليه وقصت لهم غاليه ما فعتله وسعدت ليلى بتصرفها وقرر عيسى أن يجدد المنزل ويضم غرفته التى كان يجلس بها بغرفه غاليه حتى يصبح المكان اوسع واكبر ويصنع مكتب ليلى حتى تبدأ معهم وقررت ليلة ان تقوم بالتسويق لهم على جميع مواقع التواصل الاجتماعى
وبالفعل قرروا أن يوقفوا العمل لمده اسبوع حتى ينتهوا من التجهيزات فى المنزل واتى العمال وكانوا يعملون على قدم وساق وكان عيسى يأتى من وقت لاخر ليتابع سير العمل وبدأت ليلى فى عمل دعايه على كل مواقع التواصل الاجتماعي
واصبح يأتى لهم زبائن من كل مكان بدايه من ذلك المكان الذى تقطن به غاليه
↚
مر اسبوعين وكان الجميع يعمل على قدم وساق
اهتم عيسى بتقسيم الشقه نصفين نصف لغاليه حتى يكون لها خصوصية فى منزلها وقت وجود زبائن ولابنائها حتى يستطيعوا أن يتحركوا بحريه ويحافظوا على خصوصيتهم وقام بفتح باب ليتمكنوا بسهوله من التنقل بين الشقه والمصنع الصغير وقام بفتح البلكونات وضمها للشقه حتى يعطى مساحه اكثر وسعا للشقه وقام بعمل بروفا صغيره حتى يستطيع الزبائن التأكد من المقاس قبل الاستلام
خلال ذلك الوقت ذهبت وخلال ذلك الوقت قامت غاليه ومريم بتفصيل بعض الفساتين والموديلات المختلفة وقامت ليلى بتصويرها بطريقة احترافيه ووضعها على مواقع السوشيال ميديا
وتم عمل دعوه لجميع اصدقائهم ومعارفهم
وتفاعل معهم عدد كبير من الأقارب
كانت مريم تفصل للأطفال وكانن غاليه تفصل للبالغين
واذداد التقارب بين غاليه وليلى ومريم وشعرت مريم براحه تجاه غاليه وليلى واخذها الفضول حول علاقتها بليلى كيف تعامل ضرتها بذلك الحب المتبادل ولما لا يأتى عيسى ويتصل بغاليه كما يفعل مع ليلى
فى يوم أثناء استراحتهم وتناول وجبه الغداء قررت مريم أن تسأل غاليه عن علاقتها بهم
بدأت مريم سؤالها بحرج لغاليه
ـ غاليه ينفع اسالك سؤال بس مـ.ـا.تفهميش غلط
ـ أنا عارفة إنتى عايزه تسألينى ايه بس أنا هجاوبك عيسى مش ابو اولادى أبوهم واحد تانى حصلت بينا مشاكل كتيره واطلقنا وعمى أصر على إنه يجوزنى عيسى لكن انا وهو مش شايفين بعض غير اخوات وقبل جوازه من ليلى اتطلقنا وهو كان خاطبها قبلى عشان مـ.ـا.تفتكريش انها اخدت واحد من مـ.ـر.اته
والى الآن وقت ما بحتاجه بلاقيه حتى لو زعلانين من بعض ومش بيكلمنى لكن وجوده أمان
ـ ربنا يخليكم لبعض يارب ، طيب طليقك ده مافيش أمل ترجعيله لو كويس
ـ لو كويس مكنتش اطلقت منه أصلا الحمد لله انى خلصت منه وقدرت افوق لنفسى
عارفه يا مريم قاعدتى معاكى وكلامى ده وكل اللى بيحصلى ده لو حد من ٣ شهور بس قالى إن كل ده هيحصل كنت هقول ده كـ.ـد.اب
ظلت غاليه تقص على مريم قصتها بداية من دخولها منزل عمها
ـ عايزه تعرفى رأيى من غير زعل
ـ قولى مش هزعل
ـ إنتى اللى غلطانه ربنا اداكى فرصه إنك تتجوزى وتبعدى عن عمك ليه محاولتيش تغيرى من نفسك ، انتى لو من أول يوم كنتى اخدتى موقف من طليقك مكنش عمل معاكى كده
سلبيتك الذياده معاه هى اللى وصلتكم لكده وده مايمنعش إنه استغلالى واستغل الموقف وساق فيها ياريتك كنتى فوقتى من زمان كان ممكن الأوضاع مـ.ـا.توصلش لكده
ـ طيب وانتى بقى انفصلتى ليه
ـ عارفه يا غاليه طليقك بكل مساوقه ولا حاجه جمب طليقى
ـ لا حول ولا قوه الا بالله طيب ليه كده وعمل معاكى ايه
ـ عارفه انتى جوزك اغتص*ــبك وقت خناقه لما حس انك بتضيعى من ايده إنما أنا يوم دخلتى كنت فى المستشفى فى غيبوبة بين الحياه والموت بسببه
Flash back
اهلى ناس غلابه اوى واختى زيى كده معندناش خبره فى الحياة وقت ما خالد اتقدملى اهلى رحبوا بيه وخاصه لما قال إنه مش هيكتب قايمه وهيجيب كل حاجه وقتها قولنا ده ابن ناس
لكن بعد فتره قال اخواتى البنات كل واحدة فى شقتها وانا عايز اتجوز مع امى عشان اخد بالى منها واللى مالوش خير فى امه مالوش خير فى حد
، طبعا الكلام ده خلى اهلى يطمنوا ليه اكتر واكتر وامى جابت جهاز بسيط المطبخ والكوبايات والحلل والحاجات دى
واتجوزنا يوم الفرح بليل اخواتوا المفروض يمشوا ويسيبونا لوحدنا كعريس وعروسه وكده
لا دول قاعدوا وكملوا سهرتهم وبعدها حد من اجواز اخواته اداله برشامه معرفش مصدرها ولا بتاعت ايه
قالى نضفى الشقه مكان اخواتى وتكون امى نامت وتعالى
تخيلى يوم فرحى الأكل اللى اهلى مجهزينه يخلص كله يوم الفرح ومش بس كده دخلت فضلت اغسل فى مواعين اد كده وبعدها كنت هموت من التعب دخلت انام ده ه*جم عليا فصلت اصوت احاول استنجد بجد معرفتش لحد مافوقت فى المستشفى
روحنا البيت طبعا حمـ.ـا.تى جابت العيب عليه وأنى ضعيفه ولو انا مش بتاعت جواز كنت بتجوز ليه 😏
دخلت المطبخ عملت اكل وتنضيف وترويق فضلت كده اسبوع لحد ما بقيت كويسه
وبعدها كنت بتعامل زى الح*يو*انات بخاف حتى اعلى صوتى او استنجد بحد امه تدخل تقولى الكلام اللى بتسمعهولى ده انتى متخيله
كانت مريم تتذكر ما يحدث وتبكى بإنهيار
قامت غاليه وصنعت لها كوبا من اللمون
ـ خلاص مـ.ـا.تكمليش
ـ لأ عايزه افضفض يمكن ارتاح
من تانى اسبوع اخواته بقوا يتجمعوا بعيالهم كل اسبوع يومين وتلاته فى البيت
عارفه كنت خدامه ليهم ولاولادهم لدرجه انى كنت بغير الحفاضات ( البامبرز ) لاولادهم
غير الاكل والترويق وغير بنت خالته اللى بتيجى تسهر مع اخواته باليومين ولبسها
لدرجه انه كان بيخلينى ابات فى الصاله وهى تدخل تنام فى اوضه نومى بحجه انها ضيفه إنما انا مباحه لجواز اخواته يدخلوا الصبح وانا نايمه عادى
عارفه
كنت ٧٥ كيلو قبل الجواز بعد ٦ شهور جواز بقيت ٥٥
حملت مره والبيبى نزل منى من كتر الخدمه
ـ طيب ليه استحملنى كده وازاى اتطلقتى
ـ فى يوم جت اخته الكبيره وقتها كنت حامل فى شهرين وجابت معاها ٣ سجاجيد وقالتلى اغسليهم
طبعاً رفضت وقولتلها انا حامل
اتصلت بجوزى جه زى المـ.ـجـ.ـنو.ن وضر*بنى وشتمنى وضـ.ـر.بنى قدامهم واجبرنى أنى اعتذرلهم وخلانى اغسلها السجاد وانا بغسلهم شلت سجاده تانى سجاده جالى نز*يف والبيبى نزل
سابونى مرميه فى الارض والجيران اتصلوا بأهلى جم ودونى المستشفى وانا بين الحياه والموت
بابا بعدها حلف انى لازم اطلق منه وطبعاً عشان ماليش قايمه طلقنى فى نفس اليوم وانا فى المستشفى عشان مايدفعش حاجه لعلاجى وبعد طـ.ـلا.قنا بشهر اتجوز بنت خالته
ـ محاولش يكلمك او يرجعلك تانى
ـ لا كأنه خلص منى وانا مش عايزه اعرف حاجه عنه ولا حتى عن الناس اللى يعرفهم سواء حلوين او وحشين
ـ عندك حق ربنا يعينك يارب
ـ وبعد ده كله اللى كنت خايفه منه حصل بقيت فى نظر الناس مطلقه قبل سنه من جوازى والكل بيبصلى بطريقه وحشه
انا مش مسامحه حد اذانى او اتكلم عنى وهو مايعرفش حاجه
ـ ولا تسامحى يا مريم حقك عند ربنا وانا واثقه هيجيلك فى الدنيا والآخرة
ـ امين يارب نفسى نفسى اشوف حقى وهو بيجيلى ـ يارب
فى الجهه الاخرى فى منزل عم غاليه اتت ابنته زياره لتجلس معهم شهر فهى متزوجه من أحد اقاربها وتسافر مع زوجها فى احدى البلاد العربي
كانت تجلس ايناس مع ابيها وتتحدث معه عن احوالها واحوال زوجها وانه اخيرا وافق على نزولها مصر رغم رفضه السابق لذلك الموضوع
وظل عمها يقص بها ما فعلته مع غاليه وكيف تغيرت
ـ بس يا بابا ازاى عيشى يقبل بكده
ـ تخيلى لما كلمته قالى دى حاجة بينى وبين مراتى وانا مبسوط كده وماشغلش بالى بيهم
ـ على فكره الموضوع ده فيه إنه وممكن يكون طلقها فاكر طول عمرى بقولك غاليه دى مش سهله وسهتانه وكانت بتشاغل الشباب اللى قدام المدرسه واللى اكبر منها مكنتش بتصدقنى
ـ منا صدقتك لما شوفت الجواب وبقيت امنعها تروح المدرسة غير على الامتحانات
ـ أنت لو كنت ادتها الحريه كان زمنها جابتلك العار اذا كانت وهى بنت بتستغل أى موقف وتحاول تقرب للشباب مبالك بقى لما تبقى مطلقه
شوف ابنك نفسه بيدافع عنها ازاى
ـ انا حاسس إن فى حاجة غلط فى الموضوع ده
ـ طيب بقولك ايه رأيك انى اروح اقعد معاها كام يوم واجبلك قرار الموضوع ده
ـ تصدقى فكره بكره روحى زوريها واقعدى معاها اسبوع هاتيلى قرارها
ـ حاضر
عند رياض كان يذهب عند منزل غاليه ورأى تلك اليافطه المكتوب عليها عاليه وعنـ.ـد.ما سأل الجيران عرف ما تفعله
ياترى ايناس ورياض هيعملوا ايه فى غاليه ؟؟
وهل هتقدر عليهم ؟
وهل حكايه مريم خلصت ؟؟
↚
فى اليوم التالى جلس رياض يفكر في غاليه ويتسائل داخله هل لتلك الدرجه تغيرت غاليه وهل بعد ذلك التغيير من الممكن أن تعود له ؟؟
هل لو دعمها ووقف بجانبها من الممكن أن يخفف ما فعله بها وكيف سيساعدها فمن الواضح أنها لم تصبح بمفردها كما السابق
ظل يفكر كيف يحاول أن يتحدث معها ويخبرها ويثبتلها إنه تغير ولا مانع لديه من عملها ؟؟
انتهى رياض من عمله واثناء خروجه من شركته الصغيره نظر للعاملين عنده وابتسم فقد أتت له الفرصه على طبق من فضه
قاد رياض سيارته وتوجه لمنزل غاليه وطرق الباب فتحت له الباب غاليه ولم تستقبله
ـ خير يا رياض فى حاجة ، جاى ليه دلوقتي
ـ طيب اهدى ونتكلم
ـ مافيش بينا كلام ولادك لما تحب تشوفهم تعرفنى قبلها وتبعتلى رساله لكن ماينفعش تيجى كده من غير معاد
ـ طيب بصى يا غاليه أولا انا انهاردة مش جاى عشان الاولاد انا كده كده كل يوم بكلمهم فى التليفون انا جاى عشانك
ـ يبقى تتفضل تمشى وكادت أن تغلق الباب
ـ اهدى بس أنا جاى فى شغل المفروض إنك تفصلى فى الشغل بين العلاقات الشخصيه والعمل صح ولا ايه
ـ وشغل ايه بقى اللى انت عايزه
ـ عايز اعمل يونيفورم للموظفين عندى فى الشركه
ـ انت بتهزر صح
ـ والله أبدا انا كنت بدور على مكان اعمل بونيفورم للموظفين عندى ووانا ببحث اتفاجئت بيكى فقررت اتعامل معاكى فى شغل مش اكتر ولو انتى مش عايزه فخساره تضيعى رزق اللى شغالين معاكى
ـ بقى كده ، طيب
بص اتفضل ادخل اتكلم مع ليلى دى المسئوله
ـ طيب منا بكلمك انتى
ـ أنت جاى عشانى ولا عشان الشغل
ـ الشغل طبعا
ـ يبقى كلامك معاها.
ـ طيب مش المفروض اقول لك الاستايل اللي انا عايزه شكله عامل ازاي والالوان تبقى عامله ازاي
ـ اتفق معاها هى أنا بنفذ بس
ـ طيب هى فين
ـ تعالى ورايا
دلفت غاليه وخلفها رياض يتأمل المكان حوله الذى تعيش به غاليه
توقفت غاليه امام حجره بسيطه وتحدثت مع ليلى أولا واعطت لها نبذه صغيره حتى تستطيع ليلى التعامل معه ، ثم تركتهم بعد ذلك وذهبت لتكمل عملها
تحدثت ليلى معه برسميه شـ.ـديدة
ـ اتفضل يا استاذ رياض حضرتك كنت جاي عشان عايز يونيفورم للموظفين عندك
ـ اه انا عندي موظفين وعندي سواقين وعندي عمال نظافه عايز لكل واحد منهم حاجه مختلفه
ـ طيب تمام ممكن تقول اللي حضرتك عايزه ايه للموظفين وايه العمال وايه للسواقين وليه حضرتك ما اشتريتش الحاجات دي من بره وحبيت انك تعملها عموله عندنا
ـ انا حبيت افصل عشان عايز مقاسات معينه للموظفين والوان معينه ومش ضامن ان لو جيت اشتريها الاقي نفس الون في منه كل المقاسات
ـ تمام طيب ايه تحيلك ليها وللخامـ.ـا.ت عايزها ايه
ـ بصي انا عايز اعلى خامه والالوان عايز البنطلون كحلي والقميص اصفر فاتح ده بالنسبه للموظفين ويكون كلاسيك البنطلون من القماش والقميص يكون قطن
بالنسبه للسواقين عايز البنطلون اسود وتيشرت ابيض
ـ بالنسبه لعمال النظافه عايز بنطلون ازرق وتيشرت بيج
ـ طيب عددهم كام ومقاساتهم ايه
ـ ممكن مدام غاليه تيجى الشركة وتاخد المعلومـ.ـا.ت دى بنفسها
ـ أستاذ رياض بصراحه كده حضرتك جاي عشان مدام غاليه ولا جاي عشان فعلا حضرتك عايز شغل
ـ انا دلوقتي بكلم حضرتك مش في شغل يبقى جاي عشان شغل هو حضرتك بتاخذي المقاسات ولا مدام غاليه
ـ مدام غاليه ومدام مريم هم المسؤولين عن المقاسات
شعر رياض ان مجهوده يذهب هباء
ـ طيب تمام هو العدد كبير ممكن هما الاتنين يجوا مع بعض ياخدوا المقاسات وانا مستعد لأى تكلفة بس أنا مستعجل عليهم
ـ طيب يوم الخميس مناسب ممكن نيجى وناخد مقاسات الموظفين ، بس استاذنك كلهم يبقوا موجودين عشان ما نروحش ونيجي اكتر من مره ولو في حد مش هيكون موجود المره الجايه هو بقى يبقى يجي لنا هنا بنفسه
ـ تمام اتفقنا ، نتكلم بقى فى التكاليف
ـ التكاليف هنتكلم فيها لما نيجي وناخد المقاسات
ـ تمام هنتظركم الخميس القادم باذن الله
انتهى رياض من حديثه مع ليلى واتت مريم لتوصله للخارج لكنه طلب أن يرى الأطفال
ذهبت مريم لتخبى غاليه فوافقت غاليه وابلغتها ان تبلغه ان ينتظر الاولاد بالاسفل وهي سترسلهم له
وبالفعل بعد عده دقائق نزل الاولاد وجلسوا مع ابيهم واخذهم فى نزهه صغيره ثم عاد بهم
كانت ليلى تشعر من داخلها أن رياض يتحجج بالعمل معهم حتى يصل لغاليه مره أخرى ولكنها قررت أن تبقيها لنفسها حتى لا تتشتت غاليه أو يؤثر على عملها
فى منزل عم غاليه حزمت ايناس امتعتيها وقررت الذهاب للجلوس في منزل غاليه لمعرفه ما تخبئه غاليه ،وافق والدها وقرر أن ينتظر حتى يعرف كل التفاصيل من ايناس
فى المساء كان الجميع مشغول بالعمل والمكان اصبح مكتظ بالزبائن قررت غاليه أن تترك الباب مفتوح حتى لا تذهب لفتح الباب ، الباب لم يتوقف عن الطرق
اثناء انهماكهم بالعمل دخلت ايناس وظلت تتفحص المنزل وتقف بعيدا تصور ما يحدث وخرجت مره اخرى من المنزل دون أن يلاحظها أحد واتصلت على والدها
ـ ايه يا بابا شوفت الهانم عامله ايه فى الشقه قلبتها مصنع ملابس دى زى اللى بقت فى جره وطلعت لبره ليها حق مـ.ـا.توافقش تيجى معاها اكيد قلبها قوى والقرش جرى فى اديها
ـ ازاى الكلام ده انا لما شوفت الفديو ماصدقتش انا جاى حالا وهكسر البيت عليها
ـ اوعى تيجى استنى لما نعرف هى مخبيه ايه تانى عشان نعرف نكسرها إزاى
ـ مش قادر استنى
ـ لا استحمل عشان تكسرها وتعلمها تبطل ترد عليك تانى
ـ هستنى اخرى اسبوع واحد يا ايناس انتى سامعه
ـ حاضر بس بقولك ايه خلى ماما تبطل رن عليا هى عايزه منى ايه مش كانت قاعده لواحدها من غيرى هى مصدقت انى انزل عشان ارتاح شويه عايزه تشغلنى بالسخره
ـ سيبك منها انا هتصرف معاها
عادت إيناس مره اخرى لمنزل غاليه وخلفها ابنائها وابتسامتها على وجهها لكنها كانت ابتسامة زائفة، تخفي خلفها بحرًا من الحقد المتلألئ في عينيها الدامعتين. من يراها لأول مرة، يظنها ملاكًا يمشي على الأرض، ببرائتها المصطنعة ووداعتها الخادعة.
ينطبق عليهم قول الله تعالى
"ومن الناس من يُعجبك قوله في الحياة الدنيا ويُشهد الله على ما في قلبه وهو ألد الخصام"
اقتربت من مكان غاليه ووقفت امامها وهى على نفس الوضع من الابتسامه رفعت غاليه رأسها وتفاجئت بإيناس فقامت واستقبلتها
ـ مش ممكن ايناس ازيك عامله ايه وحشتينى اوى
ـ وانتى اكتر يا لولو انتى عارفه أنا بحبك اد ايه انا لسه نازله امبـ.ـارح القاهره وانهارده اخت هدومى وجيتلك
ـ حمد الله على السلامه
ـ بقولك ايه السهره انهارده صباحى فاكره سهرتنا بتاعت زمان خلصى شغل زعايزامى تعمليلى كيكه زى بتاعت زمان مع كوبايتين شاى ونقعد نتكلم سوا وحشتينى اوى اوى يا لولو
ـ عيونى حاضر اخلص شغل وافضالك مش كنتى ت عـ.ـر.فينى انك جايه كنت فضتلك نفسى
ـ حبيت اعملهالك مفاجأة هدخل اغير واتعرف على اولادك على مـ.ـا.تيجى ، على فكره انا زعلت من بابا اوى عشان خاطرك وغلطته فى اللى عمله معاكى
ـ ربنا يهديه معرفش ليه مصر يعمل معايا كده نفسى يسبنى اعيش حياتى بطرقتى
ـ بإذن الله يلا مش هعطلك هستناكى جوه
دخلت ايناس من ل غاليه وظلت تتجول فى المنزل كمن يبحث عن شئ ما وظلت تبحث فى غرفه غاليه عن ملابس عيسى لكنها لم تجدها فتأكدت انهم انفصلوا ولكن عليها أن تتأكد الأول وتعرف مـ.ـا.تنوى غاليه فعله حتى تبادر هى فى فعلها
بعد أن بدّلت ملابسها سريعًا، توجهت إيناس إلى حيث يجلس أبناء غالية. جلست بينهم بابتسامة دافئة مصطنعة، بينما عيناها كانتا تراقبانهم بخبث، وكأنها تترقب فريسة سهلة. بدأت تحدثهم بصوت حنون، تنثر أسئلتها بمهارة،
أجاب الأطفال ببراءة متناهية، لم تلتقط أذنهم الصغيرة نبرة الحية التي تدس السم في العسل
انتهت من اخذ ما تريد منهم فتركتهم وذهبت لتشاهد احدى الافلام على التلفاز
انتهت غاليه من عملهت ودخلت لايناس بشوق فدائما ما كانت ايناس اللسان المعسول الذى دائما ما يسمع شكواها حتى لو لم تستطع أن تفعل لها شئ لكنها لم تكن تفعل معها كما يفعل والدها
وقفت ايناس برفقه غاليه فى المطبخ وظلت تسألها عن ما حدث معها بدايه من يوم زفافها وكانت تسأل فى أدق التفاصيل
ـ ياترى غاليه هتعرف غرض ايناس ؟؟
ولا لسه صعب على غاليه أنها تتعامل مع المستوى ده من الخبث
هنعرف فى البـ.ـارت القادم سبب أن غاليه كانت بتثق كده فى ايناس وبتحبها
للاسف اللى زى ايناس دول كتير عشان كده احذر من عدوك مره ومن حبيبيك ألف مره
↚
وقفت ايناس بجانب غاليه فى المطبخ وظلت تتحدث معها عن أحوالها وتحاول أن تدحلبها فى الحديث
ـ صحيح يا غاليه من أمته وانتى بتعرفى تخيطى
ـ من ساعه ما كنت متجوزه رياض ، كان بيرفض انى اخرج او يبقى ليه صحاب فكنت بضيع وقتى أنى اتعلم الخياطه
ـ معنى كده إنه ليه الفضل في اللى وصلتيله ده
ـ لو الحبس والخ*يانه والظل*م يوصلوا الواحد للى بقى فيه دلوقتي يبقى فعلاً رياض الوحيد اللى ليه فضل كبير أوى عليا
ـ أنا لو منك كنت عديتله خيانه دى وسبته يتجوز زى ما هو عايز بس أهم حاجة إنه بيصرف عليا وعلى عيالى كويس
ـ انتى بتتكلمى بجد يا ايناس
ـ اه طبعا بتكلم جد انتى عجبك بهدلتلك مع الزباين ودى تعدل عليكى ودى تتكلم بطريقة وحشه
وكل ده كوم وأنك تتعاملى مع ضرتك دى كوم تانى
انتى اتطلقتى من رياض عشان كان متجوز فى السر اديكى اتجوزتى عيسى واتجوز عليكى قصاد الناس كلها ومش بس كده عملها فرح وشهر عسل حاجات معلش يا غاليه انتى محرومه منها
نظرت لها غاليه بصـــدمــه من طريقه تفكيرها
ـ طيب يا ايناس لو جوزك جه وقالك إنه هيتجوز عليكى هتوافقى
ـ إنتى ليه عايزه تقارنى نفسك بيا يا غاليه انا ظروفى غير ظروفك ، انا متعلمه ومعايا شهاده كبيرة واشتغلت بره فتره ولو جوزى فكر يزعلنى اهلى هيقفوله إنما انتى انا أسفه يعنى فى اللى هقوله انتى مالكيش حد
ـ مين قالك كده بالعكس عندى ربنا واقف جمبى ورزقنى بتؤام يغنينى عن الدنيا ومافيها ، عندى صحابى وعندى عيسى اخوكى ، عندى مشروعى اللى الحمد لله بيكبر دلوقتي وبإذن الله فى فتره بسيطه هيكبر اكتر واكتر انا الحمد لله مش ناقصنى حاجه
ـ تفتكرى بابا لو عرف هيسيبك
ـ مايقدرش يعملى حاجه يا ايناس ابوكى لو كان يقدر يعمل حاجه كان عملها
ـ يعنى مش خايفه منه نسيتى زمان كان بيعمل فيكى إيه
ـ لأ مانستش ومش هنسى أنسى إزاى إنه حرمنى من الدراسة وسابنى اروح الامتحانات بس
أنسى إزاى إنه كان مش بيجبلى لبس وانتى بتدينى لبسك القديم ،
أنسى إزاى إنه جوزنى رياض وغصب عليا اتجوز اخوكى
كل الحاجات دي مـ.ـا.تقلقيش مش هتتنسى يا إيناس زى ما برضو يوم القيامة وانا واقفه قدام ربنا هقوله أنى مش مسمحاه ولا هسامحه وعلى فكره انا واثقه ومتأكده ان ربنا هيجيب حقى من كل اللى ظلمونى
ـ طيب هو عيسى ماظلمكيش
ـ لأ ماظلمنيش وفى عز زعلوا منى وإنه واخد منى موقف إلا إنه كان فى ضهرى برضو كان فاصل بين الزعل والواجب وحتى لو ظلمنى فى يوم انا مسمحاه لأنه يستاهل
وبعدين يا نوسه يا حبيبتي مـ.ـا.تشغليش بالك بمين ظلمنى ومين لأ مش ربنا مطلع على كل شئ يبقى حقى هيجيلى دنيا واخره حتى لو اتاخر بس هيجيى وربنا أكيد ليه حكمه فى كده
كانت نظرات التحدى بينهم تذداد لا تعلم غاليه لما لم تكن تلاحظ تلك النظرات من قبل
توقفت غاليه عن الحديث ولم تكمل تفاصيل اكثر عن حياتها
كيف لم ترى نظرات الحقد فى أعين إيناس من قبل ؟
كيف كانت تراها ملاك فى السابق عنـ.ـد.ما كانت تعطيها ملابسها القديمه والتى كانت تتعمد عمل عيب بها حتى تظهر دائما انها ملابس مهلهله ؟
تذكرت غالية كيف كانت إيناس تبالغ في إظهار الشفقة عليها أمام الجميع، وتتحدث عن “ظروفها الصعبة” كأنها تمنّ عليها بصدقة. في تلك اللحظة، انكشف قناع إيناس تمامًا أمام غالية، وظهر وجهها الحقيقي القبيح، وجه مليء بالغيرة والحقد والكراهية.
قاطع حديثهم صوت ريان مناديا عن أمه
ـ ماما ماما
ـ نعم يا حبيبي
ـ انا جعان
ـ بس كده عيونى
وقامت بقطع قطعه من الكيك ووضعتهت فى طبق واعطتها له واخرى لاخيه
ثم وضعت لايناس وابنائها طبق به عدد من القطع
ـ اتفضلى يا إيناس الكيكه اللى بتحبيها
أخذتها إيناس وذهبت لغرفتها وحديث غاليه يتردد فى اذنها
” ازاى غاليه بقت كده وبقى ليها عين تبص فى وشى
الله يرحم زمان لما كنت عملاها خدامه عندى بحجه انها تسلى نفسها ، مش هسمحلك يا غاليه إنك تشوفى نفسك عليه مره تانيه ”
فى منزل خالد كان خالد يجلس برفقه اخوته مجتمعين في غرفه والدته ومعهم الطبيب
تحدث خالد يحاول الاطمئنان على حاله والدته
ـ خير يا دكتور ماما مالها مكنتش قادره تاخد نفسها وبتنهج كتير ورجليها مش حاسه بيها
ـ هى عندها القلب
ـ لأ عمرها ما اشتكت من القلب
ـ هى كده هتكون محتاجه تتنقل المستشفى ويفحصوا حالتها ممكن تكون اخدت جرعه زيادة من العلاج اتسبب إن يحصلها شلل خدوها دلوقتي لاقرب مستشفى
خرج الطبيب وازدادت حاله والدته سوء اخذها خالد برفقه اخوته وذهبوا للمستشفى لفحص حاله والدته فى طريقها للمستشفى كانت حالتها تزداد سوء ونفسها بدأ يختفى
عنـ.ـد.ما وصلوا المستشفى حاول الأطباء اسعافها لكنهم لم يستطيعوا خرج الطبيب وابلغهم أنها توفت
وقف الجميع مصدوم وظلوا ينظروا لبعض بدأت نجلاء زوجه خالد بالص*راخ والبكاء وبعدها بدأ الجميع فى البكاء
ظل خالد واقف لا يعلم كيف حدث ذلك والدته لم تشتكى أبدا من شئ
كيف تم*وت فجأة ؟؟
مر بجانبه الطبيب اوقفه خالد
ـ يا دكتور هى مـ.ـا.تت ازاى
ـ ممكن تكون اخدت دوا غلط او جرعه زيادة من العلاج إحنا محتاجين نش*رح الج*ثه ونتأكد من سبب الوفاة
عنـ.ـد.ما سمعت نجلاء ذلك الحديث ازداد بكائها
ـ لا يا دكتور حـ.ـر.ام نع*ذبها حـ.ـر.ام يا خالد أمك مش هتكون مرتاحه هى دلوقتي فى الجنه بإذن الله
ـ أهدى يا نجلاء
ـ مامتك بقالها كام يوم حاسه انها هتمو*ت وكانت بتوصينى عليكم
نظر الجميع لبعضهم لا يعلموا كيف عليهم ان يتصرفوا فى موقف كهذا ظلت نجلاء تبكى وتؤكد عليهم أن وجود والدتهم تكلفه اضافيه تصنعها المشفى لاخذ المال منهم وبعدها سيقولون أن سبب الو*فاه طبيعى
وحدث مثل ذلك الشئ لإحدى اقربائهم
مما جعل الجميع يقتنع بحديثها فهم كانوا يرون مدى حبها لوالدتهم
وبالفعل مضى خالد على تعهد واخرج والدته وبدأوا فى إجراءات العذاء
فى منزل رياض كان يجلس فى غرفه نومه يتذكر اول يوم له مع غاليه لم يجد أحد فى برائتها
كان يتذكر ما فعله بها ويتذكر أدق التفاصيل وأثناء جلوسه تذكر انها تحب اللون الاسود لانه يعطى وقار
ويخفى اشياء وعيوب لا تظهر من خلاله
امسك الهاتف واتصل على احدى شركات الدعايه وتم عمل تعديل للون اللوجو الخاص بالشركه وجعله اسود فى دهبى
وبعدها أتصل بغاليه حتى يعدل معها ألوان الملابس هو يعلم جيدا أنهم لم يبدأوا فى شئ ولكنه لم ييأس سيظل يتحجج حتى يتحدث معها .
واتت فى ذهنه أفكار كثيره سيجعل المكالمه تطول بينهم
أتصل على غاليه ولكنها اغلقت عليه عاد الإتصال مره واخرى وتجاهل رسائلها على الواتس اب إلى ان اجابته غاليه بعصبيه
ـ خير يا رياض فى ايه المكالمـ.ـا.ت دى كلها
اجابها رياض بهدوء
ـ محتاج اكلمك ضرورى فى كذا حاجه
ـ ميتأجلش للصبح او تبعت باللى انت عايزه رساله على الواتس أب
ـ دلوقتي من الصبح فرقت ايه الوقت مش متأخر اوى زفى الحالتين هكون محتاج اتكلم معاكى
ـ تمام رديت فى ايه بقى
ـ أولا انا هغير الألوان اللى قولتها للمدام اللى عندك
ـ قصدك ليلى
ـ اه
ـ خلاص ابقى بلغها
ـ منا خايف تشترى الخامـ.ـا.ت قولت اقولكم والحقكم عشان مـ.ـا.تجبوش حاجه غلط
ـ طيب انا هبلغها فى حاجة تانيه ولا خلاص كده
ـ اه طبعا فى حاجة مهمه جدا جدا
ـ ايه هى بقى
ـ التقديمـ.ـا.ت بتاعت المدارس خلاص هتفتح وأنا عايز اقدملهم
صمتت غاليه فهى إلى الآن لا تعلم أي مدرسه ستختار هل تدخلهم مدارس خاصه ام حكومى أم ماذا هى حاولت البحث كثيراً لكنها لم تعرف ماذا سترسلهم وعنـ.ـد.ما تسأل أحد يخبرها عن شئ مختلفه
( الاخوه العرب الخاص فى مصر مش لذوى الهمم عشان حصل لبس فى الروايه المره اللى فاتت
احنا عندنا انواع كتير من المدارس خاص تجريبى حكومى ناشونال انترناشونال ، سيمى انترناشونال ، قوميه ، دوليه ، صينيه ، يابانيه وكل دول للطلبه العاديين بس ده بيرجع للمستوى المادى لكل طالب لانها بتتفاوت فى الأسعار )
ـ عارفه وبدورلهم على حاجه كويسه قريبه من البيت عندى
ـ بصى يا غاليه مدارس الاولاد دى مسئوليتى وانا ظروفى كويسه وحابب ادخلهم حاجه مستواها كويس عشان مستقبلهم يبقى افضل وسالت عن مدرسه***** الكل قال انها كويسه وممتازه وبيأسسوا الطفل عشان كده انا هقدملهم فيها
ـ بس انا مش موافقه
ـ ليه
ـ انا عايزه حاجه تكون قريبه من عندى هنا عشان اقدر اوديهم واجبهم
ـ تعالى اقعدى هنا فى الشقه مع الاولاد
ـ انت بتستهبل صح
ـ ماشى يا غاليه مقبوله منك
طيب اسمعى انا بفكر فى ايه الاول
اولا انتى حاضنه والشقه من حقك يعنى انتى تيجى تقعدى هنا وانا همشى منها خالص ووقتها تقدرى تقلبى شقت والدك كلها مصنع وتجيبى عمال زياده واللى بتخلصيه فى ٣ ايام يخلص فى يوم وتحولى الشقه لمصنع صغير
صمتت غاليه تفكر فحديث رياض اغراها
تفتكروا غاليه هتقبل ؟؟
تفتكروا ايناس هتعمل ايه ؟؟
↚
ـ رياض انت بتستهبل
ـ بصى رجعتى تغلطى تانى ازاى ينفع كده
ـ لا أنا بتكلم بجد واضح انك ناسى عيسى وأنى متجوزه
صمت رياض لا يعلم كيف يخبرها إنه يعلم أمر طـ.ـلا.قها هل يخبرها أم يحترم عدم قرارها بالافصاح
ـ بصى يا غاليه عيسى اتجوز وعايش حياته وواضح إن علاقتكم كأى اتنين اخوات
ـ وانت عرفت منين ولا بتخمن
ـ لا عرفت زى ، ما عرفت هى مش ليلى دى مرات عيسى طبيعى لو فى بينك إنتى وعيسى علاقه غير اخويه مكنتش هتبقى علاقتك بيها كده
عشان كده انا بفكر فى مصلحتك ومصلحة الاولاد
ـ ومصلحتى أنى ارجع الشقه دى تانى ارجع لسج*نى برجليا ،
ـ من مصلحتك ان يبقى عندك خصوصيه انتى واولادك هل انتى سعيده بوضع اولادك حتى لو الشقه مفصوله نصين زى مانتى عامله هل الصوت مش مأثر على الاولاد هل ده جو حياه طبيعيه
طيب إنتى راضية عن وضعهم
ـ أنت عايزنى بقى اسيب الشغل واقعد فى البيت زى الأول مش كده ؟؟
بس انسى يا رياض انا مش موافقه
ـ والله أبدا يا غاليه ، بصى خلينى اتكلم معاكى بشكل عملى وبنظره رجل أعمال وأب فى نفس الوقت
من مصلحتك إن يكون ليكى مكان خاص حام منفصل هدوء والاولاد هيدخلوا المدرسة محتاجين جو هادى عشان يرجعوا من المدرسة يزاكروا ولو حابوا يناموا يعرفوا ، وانتى كمان مش هتحسى بتأنيب ضمير عشانهم او تحسى إنك مقصره معاهم
ده من وجهه نظرى كأب
ووقت شغلك ممكن تجيبى مربيه الوقت اللى هتبقى فيه بره البيت وممكن تركبى كاميرات تتابعيها .
وبالنسبة كرجل أعمال ممكن تفتحى الشقه كلها مصنع صغير وتقسمى الغرف
تخلى غرفه للاطفال وواحده للسهره وواحده للملابس العاديه والباقى للطلبات الكبيره زى شغلى كده وتذودى كمان عماله وقتها وقت شغلك هيقل ومكسبك هيتضاعف .
ولما الفلوس تبقى متاحه ممكن كمان تشترى الشقه اللى تحتك على طول وتكبرى شغلك
ظلت غاليه صامته فحديث رياض صحيح ولا غبـ.ـار عليه اوقات كثيرة كانت تشعر بالشفقه تجاه ابنائها ولكن لا تعلم ماذا عليها أن تفعل كانت تتغاضى عن أشياء مقابل أهداف اخرى
ولكن ما يزيد حيرتها أن تلك الأفكار من يعرضها رياض
هل حقا يتحدث معها هكذا من أجل ابنائه أم يريد اخضا*عها له مره اخرى ولكن بطريقه مختلفه ؟؟
هل إذا وافقت على حديثه تلك المره وقتها ستفتح باب للود بينهم مره اخرى وهذا اخر شئ تريده
هى لا تريد أى علاقه تربطهم فى المستقبل سوا ابنائها
ولكن العرض مغرى وعليها أن تضع فى الاعتبـ.ـار مصلحه أبنائها من حقهم العيش فى مكان هادئ والحصول على الرعايه المناسبه فى ذلك العمر
توقفت فجأة عن التفكير ثم سألته بتلقائية
ـ رياض هما الأولاد اشتكولك من حاجه
عنـ.ـد.ما سمع رياض سؤالها شعر كمن رمى الكوره فى ملعبه
ـ بصراحه يا غاليه دى اسرار بينى وبين اولادى
ـ يعنى ايه
ـ اخاف اكلمك تروحى تكلميهم وقتها هيبطلوا يتكلموا معايا تانى
ـ لا لا قولى ووعد مش هسألهم ولا هكلمهم تانى
ـ بصراحه يا غاليه الولاد بيقولوا انهم مش مبسوطين أوى بسبب الصوت العالى والتلفزيون مش بيعرفوا يتفرجوا عليه زى الأول عشان كده اغلب وقتهم بيقضوه فى غرفتهك بيلعبوا على الموبايلات والتابلت
هو يعلم أن حديثه معظمه غير حقيقى ولكن هذا لمصلحتها هى والاولاد لعلها توافق على طلبه
اصبحت غاليه مشتته هل حديثه صحيح عليها أن تهتم بأبنائها بشكل اكبر هل يخشون أن يتحدثوا معها
ـ ها يا غاليه موافقه
ـ سبنى افكر يا رياض
ـ فكرى براحتك بس كنت عايزك تيجى تشوفى المدرسه قبل ما اقدم ورق الاولاد فيها ولو معجبتكيش خلاص
ـ تمام هفكر واكلمك سلام
ظلت غاليه جالسه وحديث رياض يدور فى عقلها
هى تريد شقه منفصله لكن إذا فعلت هذا الان سيتركها عمها أم ستدخل حرب
هل تذهب منزل رياض أم تقوم بتأجير منزل ووقتها لا تحتاج إلى منزل رياض
حسنا عليها التفكير جيدا قبل أن تخطوا أى خطوه
*****&******&******&*****&*****
فى غرفه ايناس كانت تتحدث مع زوجها عن طريق الماسنجر
ـ انتى ليه مش قاعده فى شقه باباكى وروحتى لغاليه
ـ بابا طلب منى كده وغير كده هو كل يوم هنا انت عارف ظروف غاليه
ـ مكنتش متصور أبدا انها كده
ـ للاسف بابا اصر انها تتجوز عيسى بعد ما جوزها طلقها لما عرف ماضيها وانها كانت بتتواصل معاه حتى بعد جوازهم
ـ لا حول ولا قوه الا بالله
ـ عارف يا حسين إحمد ربنا انى قولتلك حقيقتها كان زمانك انت اللى متورط معاها ، حتى اخويا عيسى ماستحملهاش ولا استحمل اهمالها بس عشان خاطر الامانه وسمعتها مخليها على زمته واتجوز عليها
عشان كده بابا خايف تقعد لوحدها لتكلم حد كده ولا كده
تحدث حسين بسخريه ،
ـ بصراحه من غيرك فعلا مكنتش عارف هعمل ايه ، بقولك اقفلى بقى عشان عندى شغل بدرى وعايز انام ثم اغلق الهاتف معها والتفت بجانبه الى تلك التى تجلس على التسريحه وتزين نفسها
ـ سمعتى بودنك كلامها
ـ منها لله بجد ازاى تتكلم عنها كده
ـ أنا فضلت عايش فى الوهم ده سنين اكبر غلطه لما قولت لايناس أنى عايز اتجوز غاليه يارتنى كنت روحت على عمها على طول
ابتعدت عنه تلك المرأه (زوجته رغداء )
ـ انت لسه بتفكر فى غاليه , وكادت أن تبعتد لكنه جذبها اليه
ـ لا والله ابدا مش قصدى انا اقصد مكنتش وقتها اتدبست فى جوازى من ايناس واخلف منها انا لا طايقها ولا طايق اسمع صوتها بكلمها بس عشان الاولاد
ـ انت عارف لو مكنش رياض قريبى و غاليه كانت جارتنا كنت صدقتها لكن كل العيله عارفه اللى حصل ومامته حكت لماما كل حاجه وانا سمعاها بنفسى وبصراحه عمرنا لا سمعنا ولا شوفنا عنها حاجه وحشه
ـ إنتى عارفه انا بحمد ربنا انى ساعدت اخوكى يجيى يشتغل هنا عشان اتعرف عليكى و اتجوزك
ـ انت بكاش على فكره بص انا بقول ايه وانت بتقول ايه ، كل ده من زياره جيت ازورها لاخويا
ـ هى صدفه بس احلى صدفه من وقت ما شوفتك وانا مكنتش عارف ابطل تفكير فيكى
ـ بصراحه اما مكنتش بطيقك فى الاول بسبب إنك جوز ايناس لكن لما اخويا حكالى عنكم والكلام اللى هى قايلاه عن غاليه لأ وقتها قولت لنفسى لازم اكلمك واقولك الحقيقه
ـ وكانت احلى حقيقة اتسببت انى اعرف رقمك بصى سيبى الماضى للماضى ربنا اراد إنه يبرأ غاليه وانى اعرف حقيقه ايناس
ـ وهتسبها على ذمتك
ـ مش عارف بفكر اطلقها واحظرها انها تيجى هنا مره تانيه وفى نفس الوقت بفكر فى اولادى
ـ انا لما اتجوزتك كنت عارفه إنك متجوز عشان كده ماليش أنى اقولك طلقها وارمى ولادك
ـ هو احنا بنرغى كتير ليه انتى وحشتينى الحبه اللى كنت بكلم فيهم ايناس سيبك من كل ده وركزى معايا انا بس.
*****&******&*****&*****&*******
فى اليوم التالى اتت ليلى ومريم باكراً حتى يتحدثون مع غاليه واخبرتهم غاليه بمكالمه رياض لها
ولكن مالم تتوقعه غاليه انقسام الرأى بين مريم وليلى
ليلى : على فكره يا غاليه رياض عنده حق وبيتكلم فى اللى فيه مصلحه ليكى وللاولاد اصل مهما حصل هتفضلى ام اولاده
مريم : لا يا ليلى انا شايفه إنه عايز يمشيها على مزاجه وبعدين المفروض إنه فاهم انها متجوزه ازاى يطلب منها كده
ليلى : رياض مش سهل يا مريم ده رجل أعمال وفى السوق من وهو صغير
مريم : بس لو وافقت ده معناه أنها بتديله اشاره أنها ممكن ترجعله فى المستقبل
ليلى : بصى يا مريم ترجعله أو لأ دى حاجة تخصها هى لواحدها محدش ليه إنه يضغط عليها ، بالإضافة إن لو غاليه مـ.ـا.تعلمتش تواجه وتعمل اللى فيه مصلحتها يبقى كده هى مـ.ـا.تعلمتش حاجه من اللى حصلها
خلينا نفكر بالعقل كده الصح فين أنها تشوف مصلحتها وتمشى وراها وعرض رياض ده مش بس فيه مصلحتها لا ده فى مصلحه اولادها كمان يعنى قبل مـ.ـا.تفكر ترفض لازم تفكر مليون مره عشان مـ.ـا.تظلمش اولادها
الحمد لله احنا بقالنا اسم وبقى يجليلنا طلبات كتير لو فضلنا نأخر الناس والطلبات محدش هيتعامل معانا تانى
غاليه : ما شاء الله انتوا كلمكم ده شتتنى اكتر
ـ فكرى يا غاليه فكرى كويس فى مصلحتك انتى والاولاد
ـ هو المفروض يا ليلى نروح لرياض الشركه امته
ـ بعد بكره
ـ طيب حلو اوى وكويس اننا مطلبناش القماش لأن رياض غير اللون
ـ هيختار ألوان ايه
ـ معرفش لما نروح وقتها هنعرف
ـ صحيح يا غاليه هى ايناس فين
ـ نزلت تشترى حاجات ليها .
ـ تعرفى إن عيسى اتفاجئ امبـ.ـارح أن اخته جت لما حكيتله دى حتى مجتش سلمت عليا
ـ تعرفى يا غاليه دى دخلت شافت المكان وخرجت اتكلمت فى التليفون ورجعت دخلت تانى ، معلش يا ليلى بس دى شكلها مش مرسح خالص حاولى تحذرى منها يا غاليه
ـ عندك حق
ـ المهم هتعملى ايه مع رياض
ـ بعد بكره باذن الله هكون اخدت القرار وهبلغه واقولكم انتوا كمان.
وكمان اعرف سبب زياره إيناس ايه
******&******&*********&******
فى منزل خالد كانت نجلاء تجلس برفقه اخته الصغرى تتحدث معها
ـ صحيح يا بوسى شوفتى احمد عينه مانزلتش من عليكى يوم العذا شكله لسه بيحبك
ـ خلاص ماعدش ينفع يا نجلاء
ـ ليه بس انتى كمان بتحبيه وهو واضح انه بيحبك وطول الوقت ماشى مع اخوكى وبيحاول يعرف اخبـ.ـارك يبقى ليه لا
ـ عشان متجوزه مثلا
ـ اتطلقى من جوزك وارجعيله
ـ تفتكرى هيوافق وهيقبل يتجوز واحده متجوزه انتى بتقولى ايه بس يا نجلاء
ـ جربى يا ستى انتى مش خسرانه حاجه
صمتت بوسى تفكر فى حديث نجلاء
وابتسمت بوسى داخليا فهى هدفها ذلك المنزل وخالد فقط هى لم تأتى لتعمل خادمه كما كانت تفعل مريم
( خالد الناس اللى نسيت جوز مريم ونجلاء بنت خالته )
فى منزل غاليه كانت ايناس تحاول معرفه ما يحدث حولها وواجهت غاليه بأمر طـ.ـلا.قها من عيسى
ـ غاليه انتى ليه مابقتيش تحكيلى زى الاول
ـ عايزه تعرفى ايه يا ايناس
ـ انتى وعيسى اتطلقتوا صح
ـ اه صح
ابتسمت ايناس بسعاده لم تستطع اخفائها
ـ بجد تصدقى انا فرحتلك بس اكيد في حد تانى فى دماغك صح
ـ صح طبعاً امال انا اتطلقت ليه
ـ وياترى مين ده
ـ لا ده سر بقى مش هقولك عليه دلوقتي
ـ وعيسى يعرف
ـ طبعاً
ـ وقبل
ـ أكيد
ظلت ايناس تسألها وغاليه تعطيها اجابات منها الصحيح ومنها غير الصحيح حتى تعلم ماهدفها من كل ذلك
ارادت غاليه أن تثبت لحالها أنها تغيرت حقا وقادرة على المواجهه بمفردها
ـ غاليه هتاخد قرار ايه بخصوص الشقه ؟؟
تفتكروا غاليه بتفكر فى رياض 🫣🫣 ؟؟
وليه هى واثقه إن عمها مش هيعمل حاجه ولا هيأذيها ؟؟
↚
ـ يعنى انتى ورياض دلوقتي مش متجوزين
ـ لا مطلقين
ـ للمره التانيه
ـ اه
ـ مش عارفه اقولك ايه يا غاليه ربنا يعوض عليكى بس انتى عارفه سمعه الست المطلقه ايه وخصوصا اكتر من مره
ـ زى الفل وناجحه الحمد لله فى حياتى والكل بيشهد بأخلاقى ، وعملت اللى مقدرتش اعمله وانا متجوزه وعلى زمه راجـ.ـل
ـ انا مقزلتش حاجه ربنا يعوض عليكى يا غاليه
ـ صحيح يا إيناس انتى هتقعدى معايا هنا لحد أمته
ـ همشى بكره الصبح خلاص اصل بابا وماما وحشونى وهروح اقعد معاهم
ـ سلميلى عليهم كتير أوى وخصوصاً عمى
ثم ابتسمت بخبث وتركتها ودخلت غرفتها و اتصلت على ليلى
ـ بقولك يا ليلى خلى الراجـ.ـل بتاع كاميرات المراقبه يجيى بكره الصبح ايناس ماشيه الصبح
ـ اتفقنا الساعه ١٢ كده هيكون موجود ويركبها
ـ بس مش عايزاه ياخد وقت طويل فى تركيبها
ـ مـ.ـا.تقلقيش ساعه بالكتير وهيكون مخلص كل حاجه
ـ تمام
فى اليوم التالى ذهبت ايناس لمنزل والدها وبدأت تقص له ما عرفته من غاليه مع اضافه التحابيش
ـ زى مابقولك كده يا بابا اطلقت هى وعيسى لما واجهتها مأنكرتش حاجه ومش بس كده ده فى واحد تانى ماشيه معاه ربنا يستر بقى علينا
ـ واخوكى عارف
ـ تخيل إنه طلقها عشان عرف بالموضوع ده
ـ ده بدل ما يقت*لها ويمسح عاره بيشغل مـ.ـر.اته معاها ده اتجنن ده ولا إيه
انا قايم دلوقتي رايحلها
ـ هتعمل ايه هناك
ـ هكسرلهم المكان على دماغهم
وبالفعل ذهب عم غاليه لمنزلها وكسر باب الشقه وظل يكسر كل ما تطوله يده
بينما جلست غاليه ومريم وليلى يشاهدوا ما يحدث بهدوء كأنهم منتظرين قدومه
ثم تحدث بإنفعال تجاه غاليه
ـ هتقومى دلوقتي تلمى هدومك وتيجى معايا والمسخره دى انا لسه هحاسبك عليها
وقفت غاليه أمامه ببرود
ـ أولا انا مش هاجى معاك انا كبيره بما فيه الكفاية أنى اخد قراراتى بنفسى ده أولا
ثانياً الحاجات اللى اتكسرت دى والقماش اللى اتقطع ده انت ملزوم دلوقتي تعوضنى عنهم
ـ شكلك اتجننتى انا هعلمك تقفى تبجحى فيا ازاى
وكاد أن يه*جم على غاليه لكن مريم وقفت مامه
ـ انت هتعمل ايه
ـ ابعد. عنى يدل مـ.ـا.تخدى اللى فيه النصيب
ازاحه غاليه مريم من امام عمها ووقفت بتحدى امامه
ـ طيب يا عمى انا أهو قدامك فكر بس تمس شعره منى.
ثم نظرت ليلى
ـ اطلبى البوليس طالما انت مش عايز تدفع تمن الخساير البوليس هو اللى يتصرف معاك بقى
ـ هى حصلت
ـ أه حصلت لاكتر من كده كمان ولو وصلت للسجن مش هتنازل حتى لو هخسر مين
ـ وعيسى موافق على كده
ـ ماليش دعوه بحد عيسى يحكم على اللى يخصه وانا ماخصوش
ـ إنتى مين علمك الكلام ده
ـ الأيام والظلم بيعلموا اكتر من كده بكتير الحاجه اللى بوظتها دى تمنها ١٢ الف جنيه
حضرتك تدفعها خلاص هعدى الموضوع مش هتدفع يبقى القسم هو اللى هيتصرف معاك
ـ مش هدفع حاجه واثبتى بقى إن انا اللى عنلت كده واللى حصل ده دري ليكى عشان تردى على عمك
ـ نظرت غاليه إتجاه الكاميرات ثم نظرت لعمها بطرف عيناها
ـ زى مـ.ـا.تحب يبقى انت اللى اخترت
نظر عمها لنفس الاتجاه وتفاجئ بوجود الكاميرات وبدأ التـ.ـو.تر يظهر على معالم وجهه وقام بالاتصال بعيسى الذى أتى مسرعاً وتفاجئ من تلك الفوضى
ـ ألحق يا عيسى بنت اخويا اللى ربتها وعلمتها وصرفت عليها عايزه تطلبى البوليس اتصرف معاها
ـ وانت عملت كده ليه
ـ عشان خبت عليه ودارت عليه انكم اتطلقتوا
ـ بس يا بابا مهمها حصل ما ينفعش تعمل كده
ـ اهو اللى حصل بقى كنت متعصب وكل ده كوم ومشيها مع الرجاله كوم تانى
ـ رجاله ايه وبتاع ايه بس يا بابا ده شغلهم اغلبه مع الحريم
نظر عيسى لغاليه محاولا التدخل وإصلاح الوضع
ـ خلاص يا غاليه مـ.ـا.تقلقيش بابا هيدفع تمن الحاجه اللى بوظها وانا اخدكم انهارده تجيبوا غيرها
عنـ.ـد.ما سمع عمها حديث عيسى ازداد فى العصبيه
ـ انت اتجننت آمال انا جايبك ليه
ـ عشان احل المشكلة واللى انا عملته ده العدل
ـ انت بتستعـ.ـبـ.ـط يا عيسى انا مش هدفه ولا مليم
تدخلت غاليه بتحدى
ـ خلاص وانا اسفه يا عيسى ومش هتنازل عن حقى وطلب القسم يعمل معاينه
ظل الجدال مستمر بينهم إلى أن رضخ عمها فى النهايه ودفع ١٠.٠٠٠ الاف جنيه وتحنل عيسى ٥٠٠٠ وذهب والد عيسى وهو يحدث نفسه غير راضى عن ما دفعه وبعدها اهذ عيسى ليلى وغاليه لشراء ما تم تدميره عمها وجلست مريم فى المنزل برفقه ابناء غاليه محاوله تعديل المكان والانتهاء من الأعمال المؤجله
مر اليوم وأتت ليلى برفقه غاليه وعيسى وانتوا من تعديل المكان وطلبت غاليه من مريم أن تتحدث من ذلك الرجل لتشترى منه مكنتين اخرتين ولكن تريد بهم بعض المميزات الإضافية
وبالفعل اتصلت به مريم وأبلغها أن ما تريده غاليه سيتوفر معه الاسبوع القادم
وافقت غاليه على الانتظار وطلبت من مريم أن تجلب فتاتين اخرتين للعمل معهم وبالفعل اخبرت مريم بعض من زملائها القدام ومنهم من اخبرها أن سيعمل معهم بجانب عمله ومنهم من وافق على العمل معهم بدوام كلى
فى اليوم التالى فى شركه رياض
قام رياض بتأجيل كل اعماله وطلب من الاوفيس بوى تجهيز العصائر التى تحبها غاليه حتى يقدمها لها عنـ.ـد.ما تأتى ، فتلك المره الاولى التى ستأتى فيها غاليه لشركته
كان إبراهيم يرى حماس رياض المبالغ به كأنه عروس منتظره موافقه أهلها على زواجها من حبيبها
بعد فتره أتت غاليه برفقه ليلى لشركه رياض واتصلت ليلى برياض لتخبره بوصولهم فذهب رياض لاستقبالهم بنفسه
بدأت غاليه الحديث بشكل مباشر عن العمل
ـ أستاذ رياض الموظفين عارفين اننا جايين انهارده
ـ أه مـ.ـا.تقلقيش أنا مظبط كل حاجه هتيجى قصدى هتيجوا معايا فى المكتب وبعدين هبعت لموظف موظف يجيى لحد عندكم وتاخدوا مقاساته
ـ طيب مافيش مكتب تانى منفصل عشان نبقى على راحتنا ومانعطلكش
ـ لا لا طبعا مافيش عطله ولا حاجه وغير كده لازم ابقى موجود عشان محدش من الموظفين يتلكع ويضيع الوقت
ـ طيب واحنا بناخد مقاسات الحريم
ـ وقتها هخرج انا من المكتب
كانت ليلى تبتسم داخلها على حديث رياض فهى تعلم نيته وواضحه بالنسبة لها
وقررت أن لا تتدخل
دخل رياض شركته وبعدها للمكتب وكان يصف لهم وضع الشركه واماكن العاملين كانت غاليه تستمع لحديث رياض بلا مبالاه
دخل رياض مكتبه وبعدها استعدى ابراهيم
ـ ده بقى ابراهيم السكرتير والمساعد بتاعى ودراعى اليمين ودى با ابراهيم بقى تبقى مدام غاليه وام عيالى وصاحبه مصنع ملابس ،
كان يقولها رياض بفخر
و جعل العمال كل نصف ساعه يعرضوا عليها بعض المشاريب التى تحبها حتى لا تشعر بالعطش وتلاحظ انه مازال متذكر ماذا تحب
ـ اهلا يا مدام غاليه
ـ اهلا يا استاذ ابراهيم
ثم نظرت للرياض وتحدثت بسخريه
ـ ايه ده امال *** راحت فين
ـ مشيت من زمان من قبل ما ننفصل على فكره وانا مطلقها وقررت ماشغلش معايا حريم تانى يكونوا قريبين منى
ـ عموماً دى حاجة تخصك الوضع لا يعنيلى فى شئ
ـ تمام يا غاليه تحبى نبدأ دلوقتي
ـ ياريت عشان منتأخرش
وبالفعل دخل الموظفين واخذت غاليه جميع مقاساتهك وكان رياض حريص على أن يعرفهم عليها بصيغه أم ابناءه حتى يظن الموظفين انها زوجته ويتعاملوا معها من هذه المنطلق
انتهت غاليه بالفعل من اخذ المقاسات
ـ دلوقتي كده احنا خلاص اخدنا مقاسات الجميع حضرتك حابب اللون يبقى ايه
ـ أسود
ـ هتلبس الشركه كلها اسود فاسود
قالتها غاليه بسخريه
ـ لا طبعا بصى انا محتار بس بصراحه عايز اللون الاساسى يبقى اسود ممكن تقترحى عليا ألوان تانيه
كان رياض حريص ان يجعلها تشاركه كل تلك التفاصيل ولكن ما يعكر صفوه تلك الرسميه المبالغه التى تعامله بها غاليه الكاتبه أمانى سيد
ـ بص يا استاذ رياض اولا اللوجو بتاع الشركه لونه ايه
ـ اسود فى دهبى
ـ طيب تمام يبقى الموظفين يلبسوا بنطلون اسود وقميص كافيه لاننا صعب نلبسهم دهبى وفى نفس الوقت مش هنخلى كل الشركه نفس اللون يعنى السواقين والعمال لازم تبقى الوانهم مختلفه
ـ صح عندك حق طيب عمال النضافه والاوفيس بوى
ـ دول بيكونوا عرضه إن ممكن حاجه تقع على ملابسهم او تترب بسهوله عشان كده هيكونوا محتاجين حاجه اغمق وفى نفس الوقت هتكون مختلفه فى الشكل لانى لاحظت انى اغلبهم لابس عبايات فصعب اانا نلبسهم بناطيل وقمصان
عشان كده هنعملهم تونيكات طويله نبيتى بناطيل كحلى واسعه وفضفاضه
ـ طيب بمناسه المقاسات انا عايز اليوميفورم بتاع الحريم اللى فى الشركه يكون واسع يعنى ممكن تفصللهم البناطيل الواسعه دى والقمصان تبقى واسعه شويه انا مش هايز اخد سيئات عليهم
ـ حاضر ، بالنسبة للسواقين فهما بيكونوا اغلب الوقت بره الشركه وللأسف الجو بيكون حر عليهم عشان كده ممكن نعملهم تيشرتات صفرا او خضرا على البناكيل السودا أولا مش هتتوسـ.ـخ زى البيضه وغير كده مش هتمتص اشاعه الشمس
ـ ممتاز كده ، التكلفة بقى هتكون اد ايه
ـ دى بقى اختصاص مدام ليلى
بدأ حديث ليلى معه واعطته التكلفه الإجمالية ووافق عليها رياض وكان يتحدث مع ليلى برسميه عكس غاليه
انتهى الحديث عن العمل وطلب رياض من غاليه أن يتحدثوا على انفراض بخصوص ابنائهم ووافقت غاليه وقررت ليلى أن تنتظرها فى الاستراحه
قام رياض واخرج احدى المشروبات البـ.ـارده التى حبها غاليه ووضعها امامها
ـ اتفضلى يا غاليه
ـ ياريت يا استاذ رياض تحفظ الالقاب
ـ هحاول مع انى ، قالها ثم صمت
تجاهلت غاليه حديثه وبدأت هى فى الحديث
ـ يص يا أستاذ رياض انا فكرت فى عرضك
ـ ها موافقه
ـ موافقه بس مش على كل اللى قولته
ـ طيب ايه اللى انتى رفضاه وايه اللى وافقتى عليه
ـ انا طبعاً يعمنى مصلحه ولادى وانهم يتعلموا ععليم ممتاز عشان كده وافقت على إنك تقدملهم فى مدرسه كويسه
ثانياً موضوع الشقه المنفصله ده أنت عندك حق فيه لو بيت لواحدهم هيكون امان ليهم اكتر
" تذكرت غاليه ما فعله بها عمها لذلك قررت أن تخبئهم فى مكان بعيد عن عمها حتى يبقول بأمان
ـ يعنى هتنقلى فى الشقه
ـ لا مش هنقل للشقه دى تانى مش عايزه افتكر الأيام اللى عشتها فيها
ـ للدرجه دى يا غاليه مش فكرالى حاجه كويسه
صمتت غاليه تتذكر ايامها مع رياض ولكن قررت أن لا تضعف امامه تتذكر ما تشاء فى وقت لاحق
ـ مش فاكره غير أنها كانت سجن وانت كنت السجان
ـ مش هنكر غلطى معاكى يا غاليه انا كنت انانى محاولتش أنى اعوضك عن السنين اللى عشتيها مع عمك
ـ اللى عدى خلاص عدى دلوقتي انا هكون عايزه شقه فى مكان تانى غير اللى كنت قاعده فيها معاك لو جبتها تمام هنقل انا والاولاد
ـ وانا موافق
يتبع
↚
ـ حاضر يا غاليه هيكون عندك شقه ليكى انتى والاولاد وهتكون قريبه من شغلك ومدرستهم
ـ تمام وقت ما تجيبها نبقى ننقل فيها
ـ فى اقرب وقت هتكون موجوده ، اتفضلى ده شيك بنص المبلغ اللى اتفقنا عليه ولما تخلصوا هبعتلكم باقى المبلغ
ـ تمام خلال اسبوع هتكون الحاجه جاهزه
ـ بس لازم تسلموها بنفسكم
ـ ربنا يسهل باذن الله
انتهت غاليه من الحديث مع رياض وذهبت لمنزلها برفقه ليلى
وعنـ.ـد.ما دخلت المنزل قصت ما حدث ما رياض واظهرت ذلك الشيك وقررت غاليه أن تذهب لصرفه غدا ويشتروا ما ينقصهم من خامـ.ـا.ت ليبداؤو فى تجهيز طلبيات رياض
وبالفعل احضرت مريم ثلاث بنات للعمل معهم واصبحت غاليه تقص ومريم تخيط ومن الفتيات من تكوى واخرى تقوم بتركيب الزراير إلى أن يأتوا بالمكن الجديد ويوفروا وقت وجهد
وفى ذلك الاسبوع قررت غاليه أن تفصل عينه لبعض ملابس المدارس وتمر بها على المدارس وعرضت الفكرة على ليلى وتحمست ليلى لتلك الفكرة خاصه أن الفتره القادمه سيقل العمل على ملابس الخروج بسبب دخول المدارس
ـ على فكره يا غاليه الفكره ممتازه وانا ماما كانت بتشتغل مدرسه وليها علاقات مع مديرين المدارس وممكن جدا تساعدنا انا هكلمها واقولها
ـ وأحنا كمان ممكن ننزل للمدارس القريبه مننا هنا ونعرض الشغل ولازم نحط اسعار كويسه بخامـ.ـا.ت عاليه عشان نجذب الناس لينا
ـ عندك حق
واتصلت ليلى بوالدتها وبالفعل قررت مساعدتهم
وقامت غاليه وليلى بأخذ العينات والذهاب بها للمدارس وتم التفاوض مع بعض المدارس على خطه للاسعار
وقاموا بالبحث عن محل حتى يتم فيه عرض ملابس المدارس خلال فتره التقديمـ.ـا.ت
خلال ذلك الاسبوع استطاع رياض أن يجد منزل قريب من منزل غاليه وقريب من المدرسة التى يريد التقديم لابنائه بها
وبالفعل قام بشراء المنزل وكتبه بإسم غاليه ولكن لم يخبرها لانه على يقين بأنها سترفض
أتصل عليها حتى يخبرها بأنه جهز منزل لها واجابت عليه
ردها عليه كان بمثابه حلم له فالان اصبح بينهم حديث أيا كان نوع الحديث ولكن المهم أنها لانت واصبحت تجيب عليه وهذا ما يهمه ، سماع صوتها الشعور بان هناك أشياء مشتركه بينهم وانها تتقبل حديثه اليها يشعره بأمل كبير
اجابت عليه غاليه برسميه كما تفعل دائما معه
ـ السلام عليكم
ـ وعليكم السلام ازيك يا غاليه عامله ايه
ـ الحمد لله
ـ انا جهزت الشقه وفرشتها كده فاضل انك تيجى تشوفيها ونروح نقدم للولاد فى المدرسة
ـ طيب مـ.ـا.تقدملهم انت هو انا لازم اجى معاك
ـ أه طبعاً عشان يبقول عارفينك وقت ما تحبى تستلميهم وغير كده الاولاد هينبسطوا لو كنتى معاهم فعلاً وخصوصاً فى يوم زى ده
ـ خلاص هتروح امته نتقابل هناك
ـ بكره هعدى عليكى الساعه ٩ الصبح نروح سوا
ـ لا نتقابل هناك
ـ يا غاليه لو سمحت خلى الاولاد اليوم ده يفصلوا فيه عن أى مشاكل بينا عشان يكون يوم مميز ليهم
ـ طيب تمام هستناك بكره
فى اليوم التالى
ارتدت غالية ملابس بسيطة، لكنها كانت في غاية الأناقة والجاذبية. اختارت جيبًا واسعًا من الكلوش باللون الأسود، وعليه بلوزة من الستان بلون كشميري ناعم، تبرز بياض بشرتها الناصع. أكملت أناقتها بحجاب أسود يلف وجهها بجمال. وضعت لمسة خفيفة من مساحيق التجميل، أضفت على ملامحها إشراقة طبيعية.
لم تعلم غالية لماذا أرادت، من أعماقها، أن تبدو جميلة ومختلفة في عيني رياض اليوم تحديدًا. هل كان ذلك رغبة لاشعورية في أن تشعره بالنـ.ـد.م على كل ما فعله بها، بشكل غير مباشر؟ أم أنها كانت ترغب في إثارة غيرته، وهي تدرك تمامًا أنه لم يتمكن قط من السيطرة عليها كليًا أو قمع روحها الحرة؟
في داخلها، كان هناك صراع خفي ، جزء منها كان يريد أن يثبت له أنها أقوى مما يتخيل، وأنها قادرة على الوقوف شامخة رغم كل الصعاب التي تسبب بها. وجزء آخر، أعمق وأكثر تعقيدًا، كان يتوق ربما لانتزاع أي شرارة اهتمام منه، أو ربما إثارة شعور ما لديه لم يكن يعرفه. لم تكن متأكدة من الدافع الحقيقي، لكن الرغبة في إظهار أناقتها كانت قوية، كأنها رسالة صامتة موجهة إليه.
أتى رياض وذهب الاولاد له أولا ثم ذهبت هى اليه بعد فتره انتظار قليله
لمعت عينا رياض وهو يراقب غالية، انتابه شعور غريب لم يعهده من قبل. هذه أول مرة يرى فيها تلك الإشراقة عليها، هذه الهالة من الجمال الهادئ الذي يلفها. لكن سرعان ما تحولت نظرات الإعجاب إلى خليط من الاستغراب والغضب.
"عفوًا، هل تضع مساحيق تجميل؟" تمتم رياض في دهشة، وكأن الكلمـ.ـا.ت تخرج بصعوبة. "هل وضعت ذلك الكحل الذي يبرز جمال وسحر عينيها؟ وما هذا؟ هل تضع شيئًا يطيل رموشها؟"
عقد حاجبيه بحدة، وتساءل في داخله: "هل أصابها خلل في عقلها؟"
الغيرة تملكت منه فجأة، كالوحش الذي ينهش في صدره. هذه الأناقة، هذه الجاذبية التي لم يلاحظها من قبل، أو ربما تجاهلها عمدًا، كانت تثير جنونه. كيف لها أن تظهر بهذا الشكل
هل سيراها أحدا غيره بهذا الشكل ؟؟
امسك رياض مقبض باب السيارة بعن*ف، وهو يجز على أسنانه، محاولًا كبح جماح غض*به الذي كاد يخرج عن السيطرة. كان قلبه ينبض بقوة، مشاعر متضاربة من الغيرة والتملك والألم تتصارع بداخله. لم يكن يتوقع أن يرى غالية بهذه الصورة، وبهذا القدر من التوهج.
"ما الذي تحاولين فعله يا غالية؟" فكر رياض بمرارة. "هل تحاولين إثارة غضب*ي؟
حاول رياض كبح جماح غض*به وابتسم لها بتكلف
ـ ازيك يا غاليه منوره
ثم قام وفتح لها الباب بجانبه
كانت غاليه ترى نظرات عينيه ومحاولته فى كبح غ*ضبه منها ولكنها اظهرت عدم اللامبالاة
ـ لا انا هقعد ورا
ـ الاولاد ورا لو سمحت يا غاليه يلا عشان هنتأخر
صاح الاولاد من الخلف
ـ يلا يا ماما عايزين نروح المدرسة نفسنا نشوفها بابا حكالنا عنها كتير وانتى فوق يلا بسرعه بقى
رضخت غاليه لطلب ابنائها وجلست بجانب رياض وتحرك رياض وتوجهه للمدرسه
دخلوا المدرسة وتم عمل مقابله مع المديره وسألتهم عده أسأله وعن مؤهلاهم وأعمالهم وسألت الاولاد بعض الأسئلة العامه والدراسيه وانتهت المقابلة بقبول الاولاد فى المدرسة وطلب منها رياض أن يشاهدوا المدرسه ويروا فصل اولادهم
طلب المديره من إحدى المعلمين اخذهم فى جوله داخل المدرسة
كانت غاليه تنظر لذلك المكان بإنبهار من المدرسة.
تحدث رياض بهمس بجانب اذنها
ـ ايه رايك يا غاليه عجبتك
ـ جداً الاولاد بجد هيتعلموا هنا ، دى شبهه النادى بتاعهم
ـ أه هيتعلموا هنا وهيكبروا وتفرحى بيهم ، مش ناويه تحبيلهم اخت بقى
نظرت له غاليه بصـــدمــه ثم تركته وذهبت وتمتمت داخلها
ده اتجنن ده ولا إيه
ـ يلا عشان منتأخرش ولو حبيت اجيب بنت ليهم مش هتبقى منك يا رياض
ضم رياض قبضه يده بغضب متمالكا رده فعله
ـ طيب يلا عشان منتأخرش فعلاً
ركبوا السياره مره اخرى وكانوا الاولاد يتحدثون بحماس عن المدرسه وعن ما أعجبهم بها
ـ دلوقتي بقى هنروح شقتكم الجديدة يارب تعجبكم
توجهه بعد ذلك للمنزل الذى اشتراه لهم دخلت غاليه المنزل وتجولت به وكان رياض خلفها يراقب رد فعلها
اعجبها تصميم المطبخ مفتوح على الصاله حتى تراقب اولادها اثناء طهيها للطعام
ثم دلفت لغرفه الاولاد وجدت بها تختين متطابقين ومكتبين ودولابين ومجموعة من الالعاب موضوعه بصندوق ثم ذهبت للصاله وجدت بها شاشه كبيره وجهاز بلايستيشن موصل بالشاشه
دخلت غرفه نومها وجدت غرفه مشابهه لغرفتها السابقه وبها مكنه الخياطه الخاصه بها فى احدى الاركان والديكورات على الحائط لصور امراءه تعمل على ماكينه خياطه وخلفها زوجها وبجانبها ابنائها
تجاهلت غاليه الصوره ثم وجدت غرفه ثالثه
نظرت غاليه لرياض مستفهمه عن تلك الغرفه
ـ ايه دى
ـ غرفه زيادة عشان لو جالك ضيوف
دخلت غاليه الغرفه وجدت غرفه بيضاء بها سرير ودولاب وشاشه تلفاز
لم تعلق عليها وخرجت مره اخرى للصاله لتتحدث معه
ـ عحبتك الشقه محتاجه أى تعديلات
ـ لا تمام كده
ـ هتنقلى. امته
ـ بكره بإذن الله
ـ تمام اتفضلى المفتاح وفى جليسه اطفال هتجيلك كل يوم عشان لو انتى مش موجوده تيجى هى تقعد معاهم
ولو سمحتيلى وقت غيابك ابقى احى اشوفهم واقعد معاهم
اماءت غاليه برأسها بالموافقه
ثم ذهبت لتغادر هى والاولاد لكن الاولاد رفضوا المغادره
ـ ماما احنا عايزين نفضل هنا مش عايزين نرجع هناك تانى هنا احلى وعايزين نقعد مع بابا
نظر ريان لوالدته ثم تحدث بعفويه
ـ ماما هما الاولاد اللى كانوا فى المدرسه دول زينا كده باباهم ومامتهم مش عايشين مع بعض
انا نفسى نخرج احنا الاربعه سوا نتصور سوا صوره توريها لصحابى بعد كده احنا ليه مافيش صوره بتجمعنا إحنا التلاته مع بعض
آمن مالك على حديثه
ـ بابا انا نفسى نخرج احنا الاربعه مع بعض نفسى نامل بره زى صاحبنا فى الحضانه
نظر رياض لغاليه التى تجاهلت نظراته وداخلها ح*رب
من جهه كرامتها ولا تضمن رد فعل رياض معها إذا عادت إليه أن يعود كما كان فى السابق وبين اولادها وهى على يقين بأن حديثهم هذا نابع من داخلهم .رجوعها لرياض بمثابه العوده للماضى الذى تريد التخلص منه
لكنها لم تضع مشاعر ابنائها فى الحسبان هى كانت تعمل على تـ.ـو.فير حياه رفاهيه لم ينقصها شئ لم تحرمهم من رؤيته إذا لما يضغطوا عليها ؟؟
قاطع حديثهم وافكارها اقتراح رياض
ـ كيب إيه رأيكم انهارده نروح نتغدى كلنا فى المول
تحججت غاليه بالعمل
ـ مش هينفع عندى شغل كتير محتاجه انهيه
تحدث ريان بمشاغبه
ـ هو الشغل أهم مننا يا ماما وبعدين دى اول مره ناكل سوا
مالك : اه يا ماما ريان عنده حق لو سمحت وافقى عشان خاطرنا احلى الشغل انهارده بس ووعد هنسمع كلامك بعد كده
ظل الاولاد يلحون عليها إلى أن رضخت فى الاخير لطلبهم وذهبوا لإحدى المولات الكبرى وجلسوا يتناولوا الطعام فى إحدى المطاعم
وبعدها اوصل رياض غاليه لعملها وعاد بالاولاد لمنزلهم الجديد وقرر الجلوس معهم إلى أن تأتى غاليه ووقتها سيرحل ابلغته غاليه انها ستتصل به اثناء عودها حتى يذهب قبل أن تأتى ووافق رياض على حديثها
ذهب رياض وباشرت عملها وقامت بالاتفاق مع العمال حتى يفتحوا باقى الشقه ويحولوا المنزل لمصنع صغير
وفى اليوم التالى قامت باكراً واوصلت اولادها للحضانه وذهبت لمنزلها جمعت ملابسهم وعادت بها للمنزل ووضعتهم فى خزانتهم وعادت للحضانه لاخذهم للمنزل وخضرت الطعام وتركته لهم وقرر رياض أن يأتى يجلس معهم حتى تأتى غاليه من عملها كما فعل أمس إلى أن تأتى الجليسه
ووافقت غاليه فهى تطمأن على اولادها عنـ.ـد.ما يكونوا مع ولادهم اكثر من جلوسهم بمفردهم
فى المساء اتصلت والده ليلى وقد حضرت لهم موعد مع ثلاث من مديرين المدارس ليتحدثوا معهم بشأن توريد ملابس المدارس لهم بأسعار مناسبه
******&********&*****&******
فى جهه اخرى فى منزل حسين كان يجلس برفقه رغداء ويتحدثون بشأن نزولهم لمصر
ـ بصى يا رغداء انا خلاص قررت الاسبوع الجاى هننزل اجازه وهنقابل ايناس انا وانتى ونبلغها بأمر جوازنا
ابتسمت رغداء بمكر فأخيرا أتى اليوم الذى تنتظره أن تعرف ايناس بأنها اخيرا تزوجت ومِن مَن من زوجها حسين ، كانت تتمنى أن يمر الاسبوع بسرعه حتى ترى رده فعلها
فدائماً ما كانت ايناس تعايرها بمرضها وتأخر حملها ودائما ما تنصحها من الزواج أيا كان الشخص حتى لا تحصل على لقب عانس
تزكرت ذلك اليوم الذى اقترحت عليا والد صديقتها لتتزوجه بعد أن تـ.ـو.فيت زوجته
لم تنسى كلامها يوماً وهى عملت بنصيحتها وتزوجت ولكن من زوجها
ـ ياترى قصه ايناس مع رغداء ايه ؟؟؟
↚
مر اسبوع وكانت تعمل غاليه ومريم والفتيات الاخرين على قدم وساق حتى ينتهوا من تسليم رياض ملابس شركته
وكانوا العمال يعملون فى المنزل على قدم وساق حتى يغيروا شكل المنزل مما جعلهم يأخذوا الملابس ويقوموا بتفصيلها فى منازلهم
كان عيسى يمر عليهم من وقت لاخر ويقف مع العمال حتى ينجزوا سريعا وأوقات يعمل معهم
وكثيراً من الاحيان تأخذ غاليه الملابس التى تحتاج لخياطه معها منزلها الجديد وتقوم بحياكتها مساءاً حتى لا يتعطل العمل
وبالغعل بعد مرور اسبوع قامت غاليه بتسليم رياض والموظفين ملابسهم
وكانت مظبوطه عليها وكان يشعر رياض بفخر امام الموظفين ولكن تعامل غاليه معه كان واضح به اللامبالاة
******&*******&****&*****&******
فى منزل صلاح عم غاليه كان يتحدث مع ايناس بخصوص زوجها وغاليه
ـ بس كده يا بابا انت هتسيب غاليه مش هتعملها حاجه
ـ مش عارف أعمل ايه وللأسف مابقتش لواحدهت حتى اخوكى مش عارف يسيطر عليها
ـ يعنى ايه هتسيبها من غير حاكم كده
ـ مـ.ـا.تشغليش بالك بيها سبيها دلوقتي لما نشوف اخرتها انا مش قاهرنى غير ال ١٠.٠٠٠ اللى غرمتهم دول حر ونا*ر فى جتتها
ـ مش عارفه إزاى سمحت بكده مكنتش اديتها حاجه ومكنتش هتعملك حاجه
ـ لأ كانت هتعمل فعلاً البت بقت بجحه وعنيها يتدب فيها رصاصتين ، المهم سيبك منها جوزك جاى بكره
ـ أه وطلب منى انه يقابلنى فى شقتنا مش عارفه فى ايه
ـ يمكن يكون جايبلك هديه ولا عملك مفاجأة
ـ شكله كده
ـ طيب روحتى شقتك نضفتيها ولا لسه .
ـ لسه عايزه اكلم غاليه تيجى تنضفهالى
ـ شكلك لسه موصلكيش انها اتغيرت ومش هتعرفى تستفادى منها بحاجة ، غاليه بتاعت زمان اللى كنتى مخليها خدامه عندك اتغيرت ومش بعيد تشغلك انتى عندها
ـ هجرب وأشوف
قامت ايناس بالاتصال على غاليه واجابت عليها غاليه ببرود
ـ ازيك يا لولو عامله ايه وحشتينى اوى
ـ الحمد لله يا ايناس انا بخير
ـ يارب دايما بقولك يا لولو ينفع تيجى معايا تساعدينى اروق الشقه لحسن حسين جاى بكره وانا محتاسه لواحدى
ـ بس كده ابعتى العنوان وانا هظبطتك مـ.ـا.تتعبيش نفسك يا حبيبتي
ـ أنا كنت عارفه انك اجدع بنت هستناكى متتأخريش
ـ الساعه ١٠ الصبح هكون عندك جوزك جاى امته
ـ جاى الساعه ٧ على مايخلص الإجراءات هتبقى ٨
ـ هتكونى خلصتى .
وبالفعل ارسلت ايناس لغاليه العنوان وقامت غاليه بالاتصال بإحدى شركات النظافه من خلال مواقع التواصل الاجتماعي وطلبت إرسال فريق نظافه لمنزل ايناس واعطتهم العنوان بالتفصيل كما ارسلته لها ايناس واكدت معهم الموعد الساعه ١١ حتى تضمن وجود إيناس بالمنزل
وبالفعل فى اليوم الثانى ذهبت ايناس وقامت بالاتصال بغاليه ووجدت هاتفها مغلق عادت الاتصال اكثر من مره ولكنها تجد نفس النتيجه
بدأت ايناس العمل في المنزل وتفاجئت بطرق على الباب فتحت الباب وتفاجئت امامها بتلك الشركه
ـ السلام عليكم استاذه ايناس
ـ أه انتوا مين
ـ إحنا شركه ***** للنتظيف المنزلى ومدام غاليه كلمتنا عشان نيجى لحضرتك
ابتسمعت ايناس بسعاده وافسحت لهم الطريق ليدخلوا المنزل وبالغعل بدأوا فى العمل واخذ منهم وقت طويل نظرا لان المنزل مغلق من سنوات
ظل العمل على قدم اساق في منزل ايناس وكانت ايناس فقط تقوم بتوجيه الاعمال لهم ظنا منها ان غاليه هي من حاسبتهم
بعد وقت طويل انتهوا من العمل واعطوا فاتوره باجمالي المبلغ لايناس وكان المبلغ رقم كبير
أخذت ايناس الفاتورة وشكرتهم وكادت أن تغلق الباب ولكن اوقوفها
ـ لو سمحت يا مدام ده الحساب
ـ حساب ايه
ـ اللى موجود في الفاتورة
ـ وانا مالى هو انا اللى طلبتكم
ـ احنا جينا وبلغنا حضرتك وانتى وافقتى ودخلتينا الشقه معنى كده إن حضرتك على علم فلو سمحت ادفعى الفلوس بالذوق عشان لو مادفعتيش هننزل دلوقتي نعنل فيكى بلاغ فى القسم وهندخل نبوظ اللى عملناه
احنا بنينالك الشقه من اول وجديد دى كانت شقه مهجوره ده بدل مـ.ـا.تشكرينا وتزودى مراضيه لينا
قالتها الفتاه بعصبيه مما جعل ايناس تخشى من أن تتجادل معهم
ـ بس المبلغ كبير اوى
ـ دى تمن مجهودنا والادوات اللى استخدمناها احنا غسلنالك الانتريه والستاير والحيطان والسيراميك و فرشنالك الدواليب من اول وجديد
احنا لو بنفرش شقه من اول وجديد ما كناش هنتعب فيها كده
حاولت ايناس الفصال معهم بكنها لم تستطع مما اضطرها للنزول وسحب مبلغ من المال لتعطيهم إياه وجلست تتوعد لغاليه
وبعدها قامت بشراء طعام وعادت لمنزلها لتنتظر زوجها
مر ساعه ووصل حسين برفقه رغداء ودخل حسين المنزل ورغداء خلفه وبدأ ينادى على ايناس
خرجت له ايناس من الغرقه وهى مبتسمه وسريعا ما انمحت الابتسامه عنـ.ـد.ما رأت رغداء
ـ ايه ده رغداء انتى عرفتى منين ان احنا هنا
ظلت رغداء صامته لم تجيب عليها نظر لها حسين بابتسامه وهو متـ.ـو.تر من الموقف لا يعلم كيف سيواجهها
ـ أعرفك يا ايناس دى رغداء مراتى
ـ نعم يا روح امك
ـ ايناس عيب كده
ـ عيب ايه يا أبو عيب مرات مين يا اخويا ، انت تطلقها دلوقتي فاهم مافضلش غير البايره دى
ـ مالك يا ايناس مش انتى رايك إن الست تشوف مصلحتها وضل راجـ.ـل ولا ضل حيطه
ـ وانتى جايه تطبقى. نصايحى عليا مانتى صحابك كتير اشمعنا جوزى ، عشان اهبل صح
ـ ايناس احترمى نفسك انا ساكت لك عشان عارف ان انتى مصدومه
ـ فعلاً بس انتى اللى جبتيه لنفسك يا رغداء والله بنت حلال وجيتى فى وقتك
اقتربت ايناس من رغداء وقامت بض*ربها وقاموا يالاشتباك ببعضهم
حاول حسين الفض بينهم لكن ايناس لم تعطيه فرصه وجذبته هو الاخر وقامت بعضه
بعد فتره من الشجار والعراك
ابتعدت ايناس عندهم وهى تنهج بشـ.ـده وذهبت بعد ذلك وفتحت الطعام الذى اشترته وجلست تأكل
حاول حسين الجلوس معها والطعام هو ورغداء ولكنها رفضت
فقام حسين بالنزول لشراء طعام له هو ورغداء
كانت تنظر ايناس لرغداء بسخريه
ـ انتى فاكره كده انك كسبتينى لا يا رغداء تبقي عبـ.ـيـ.ـطه
ـ مش عاجبك اطلقي
ـ ليه فكرانى هبله اسيبلك جوزى بس افتكرى بقى إنك انتى اللى جبتيه لنفسك ، اصلك انتى لسه مـ.ـا.تعرفنيش انا محدش ياخد منى حاجه غصب عنى
ـ لا انا عارفه بس خلينا كده ضراير نونس بعض
ـ انت عارفه انا كان بقى لي فتره زهقانه وبدور على حاجه اعملها وانت جيتي لي بنت حلال وتستاهلي
بس صحيح قوليلى حسين يعرف انك مش بتخلفى يا حـ.ـر.ام
صمتت رغداء واخذت الكلمه داخلها ولكنها لم تظهر لها
ـ دى حاجة بينى وبين جوزى
ـ ويا ترى بقى جوزك يعرف انت اتجوزتي ليه ، تصدقى اول مره اعرف إنه اهبل وبيضحك عليه
ـ على فكره بقى جوزك هو اللى جرى ورايا مانتى لو ماليه عينه مكنش بص بره
ـ لا يا حبيبتي انا املى عين أى حد بس الواحد لما بيلاقى بضاعه رخيصه معروضة عليه بيقول عادى لما يجرب يشتريها
ـ ايناس لتكونى فاكره أنه كان عايزك من الاول انا وانتى عارفين كويس اوى هو كان عايز يتجوز مين
ـ انا كنت فاكره انك شيلتيه من دماغك لما عرفتى انه كان عايز غاليه لكن واضح انى حرقاكى أوى عشان كده فضلتى وراه
ظل الحديث داير بينهم إلى أن عاد حسين بالطعام وجلس هو ورغداء يأكلون وقامت ايناس بمشاركتهم الطعام تحدث حسين بــــاستغراب
ـ مش انتى لسه واكله انا مش عامل حسابك
ـ انت من دلوقتي هتفرق بينا فى المعامله
ـ ماقصدش بس الأكل راح فين هاتيه طيب ناكله مع بعض
ـ الأكل خلص ده يادوب
صمت حسين ولم يعلق عليها حتى ينتهي ذلك الموقف
بعد انتهاء الطعام سألته إيناس اين ستعيش رغداء
ـ بقولك ايه هى الهانم دى بقى هتعيش فين
ـ معانا هنا
ـ طيب وانت انهارده هتبات فين
صمت حسين فهو كان يظن أن ايناس ستغضب وتقاطعه إلى أن يحاول مصالحتها لكن لم يتوقع رد فعلها
ـ أى حاجة مش فارقه يا ايناس
ـ لأ لازم تعرف مافيش حاجه اسمها أى حاجة وانهارده يومى انا مجهزه نفسى على كده لحد بكره بقى ونبقى نقسم الاسبوع بينا
ـ يومك ايه إحنا لسه عرسان جداد
ـ ليه فاكره نفسك عروسه بجد ولا ماشبعتيش من الوقت اللى كنتوا مقرطسنى فيه اسمع يا حسين عشان تخلى ايامك تعدى انهارده يومى انت فاهم
رضخ حسين لطبلها ودخل معها غرفتها
******&******&*****&********
فى منزل خالد كانت نجلاء تجلس برفقه بوسى
ـ ها يا بوسى عملتى ايه معاه
ـ كنا بنتكلم الفتره اللى فاتت دى كلها وهقابله بكره
ـ طيب كويس بكره بقى ظبطى معاه انتى ناويه على ايه ، بس المهم قابليه فى مكان فاضى عشان جوزك مايشفكوش
ـ هقابله فى بيته
ـ طيب كويس بس برضوا خدى بالك منه لحسن يعمل حاجه كده ولا كده وأهم حاجه جوزك مايشكش فى حاجة
ـ مـ.ـا.تقلقيش انا قولتله أننا خارجين سوا بكره هروح معاكى للدكتورة
ـ طيب شاطره يا بوسى ربنا يسعدك يارب
↚
فى اليوم التالى قررت ايناس الذهاب لغاليه حتى تتشاجر معها وتأخذ منها ثمن تنضيف الشقه
قامت ايناس وجدت حسين نائم بجانبها
ـ اصحى يا حسين الساعه ٣ العصر
ـ معقول نمنا كل ده
ـ اه قوم بقى انا هروح أجيب الولاد من عند ماما عشان سايباهم عندها من امبـ.ـارح
ـ طيب كويس لحسن وحشونى أوى
ـ على ما اروح وأجى خلى الشملوله تعمل الأكل
ـ حاضر روحى انتى وتعالى بس متتأخريش
ارتدت ايناس ملابسها وتوجهت أولا لمنزل غاليه ولكن لم تجدها وجدت فقط مريم وليلى وبعض من العاملين
دخلت المنزل وجلست بجانبه
ـ هى غاليه فين
ـ لسه مجتش ، زمانها على وصول
ـ انتى بقى ليلى مرات عيسى
ـ اه أنا ، عندك اعتراض او حاجه
ـ وانا مالى هو انا اللى اتجوزتك ، بس صحيح بقالك شهرين متجوزه مش هبقى عمه قريب ولا إيه
ـ دى حاجة بتاعت ربنا .
ـ هى أه بتاعت ربنا بس انتى لازم تسعى وطالما مر شهر ومحصلش حمل لازم تكشفى عشان لو فى عيب عندك تلحقى نفسك بسرعه مـ.ـا.تسبيش نفسك سنه واتنين زى اللى بيعملوا وبعد كده تروحى تكشفى وتاخديلك سنه ولا اتنين تانيين فى العلاج
ـ بس باذن الله مش هيكون عندى مشاكل .
ـ وانتى عرفتى منين كنتى اتجوزتى قبل كده وحملتى ، عموماً أنا بنصحك وانتى حره تعملى بنصحتى أو لا
بس عايزه انبهك إن عيسى فلاح مش معنى اننا هنا فى القاهره من زمان ننسى اصلنا
ـ قصدك ايه
ـ قصدى إنه بيحن للعيال ولو محصلش خلفه دماغه هتاخده لبعيد عشان كده روحى اكشفى روايات امانى سيد
صمتت ليلى فحديث إيناس رغم أن الغرض منه مضايقتها إلا إنها اقتنعت به وقررت أن تتحدث مع عيسى وتذهب للطبيبه
نظرت إيناس بعد ذلك لمريم
ـ وانتى بقى بتشتغلى عندهم ولا شريكه معاهم
تحدث مريم بتهكم فهى لا تحب ايناس لانها تذكرها بأخوات خالد
ـ ابقر اساليهم عن أذنك يا ليلى عندى شغل
تركتها مريم ورحلت تحت نظرات الاشمئزاز من ايناس
ـ ايه ده هى بتتكلم كده ليه دى ، هى صحيح شغاله هنا ولا شريكه ليكم
ـ هتفرق معاكى
ـ أه طبعاً هتفرق لو بتشتغل هنا فخليها تقوم تعملى حاجه اشربها على الاقل تعمل بلوقمتها
ـ استنى يا ايناس اكلم غاليه اشوفها فين لخسن اتاخرت اوى
تحججت ليلى لتترك ايناس وذهبت للاتصال بغاليه
ـ ايه يا ليلى عامله ايه الكاتبه أمانى سيد
ـ انتى فين ايناس جت وقاعده وعمالة ترازى اللى رايح واللى جاى ومستنياكى
ـ معلش هتاخر عشان المربيه موجوده وبتكلم معاها فى شويه تفاصيل
ـ طيب ايه ده نعمل فيها ايه
ـ محدش يكلمها ولا يرد عليها خالص هتزهق وتمشى
ـ طيب تمام
اغلقت معها ثم اتصلت بعيسى
ـ السلام عليكم
ـ ليلى انتى كويسه ولا ايه مش عوايدك تتصلى دلوقتي
ـ انا كويسه بس كنت عايزه احجز مع دكتوره ونروحلها
ـ ليه حاسه بإيه
ـ صدقنى انا كويسه بس عايزه اروح لدكتوره نسا وتوليد
ـ انتى حاسه بحاجه
ـ انت علقت لا مش حاسة بحاجة عشان كده عايزه اروحلها
ـ طيب حصل ايه طمنينى
ـ لما اشوفك فى دكتوره هنا على اول الشارع هحجز معاها وبليل نروحلها سوا
ـ طيب وانا هعدى عليكى بدرى إن شاء الله
*****&*******&******&*****&***
فى منزل غاليه كانت تجلس برفقه رياض وتتحدث مع تلك المربيه التى جلبها رياض
ـ طيب ممكن اعرف مؤهلاتك ايه
ـ انا معايا لسانس اداب
ـ طيب ليه ماشتغلتيش مدرسه
ـ للأسف حاليا المرتبات تكاد تكون معدومة
ـ طيب عندك القدرة انك تتعاملى مع الاولاد انتى هتقعدى معاهم كل يوم من ٤ او ٥ ساعات
ـ مـ.ـا.تقلقيش ومش بس هقعد معاهم لا انا كمان هبدا معاهم المنهج واسسهم كويس
تحدث رياض مؤكداً على يوم اجازتها
ـ تمام وبالنسبة للاجازه بتاعتك هتكون جمعه وسبت
ولو فى يوم هنخرج او مش هنكون موجودين هنبلغك وأوقات انا بقعد مع الاولاد وقتها برضوا هبلغك تاخدى اجازه
ـ تمام مافيش مشكله
ـ هتبدأ. شغل من انهارده وانا بإذن الله الساعه ٨ هكون موجوده لو اتاخرت هبلغك
ـ وانا محتاج البطاقه بتاعتك هصورها واجبهالك تانى
ـ تمام مافيش مشكله اتفضل البطاقه و حضرتكوا تقدروا تتفضلوا وانا هقعد اتكلم مع الاولاد.وبالفعل خرجت غاليه لتذهب لعملها وخرج خلفها رياض
اراد رياض توصيلها لكن غاليه رفضت واوقفت تاكسى وذهبت لعملها
دخلت غاليه مصنعها الصغير وجدت ليلى تجلس صامته على غير العادة
جلست غاليه بجانبها
ـ مالك يا لوله
ـ مافيش
ـ امال ايناس فين
ـ قولتلها انك مش جايه ومشيت
ـ احسن طيب انتى بقى مالك متضايقه ليه ، ايناس حكتلك حاجه
حكت ليلى ما قالته لها ايناس
ـ وهو حد ياخد على كلام ايناس برده ، عموما انتى لو عايزه تطمني على نفسك عشان كلام ايناس قلقك تقدري تروحي للدكتوره وتطمنى ، لكن بلاش تزعلى نفسك وتقلقى بالشكل ده ،
معادك امته انهارده
ـ الساعه ١٠ هستنى عيسى يعدى عليه
ـ طيب حلو اوى لو عايزانى اجى معاكى ماعنديش مشكله
ـ لا يا روحى تسلميلى
بدأت غاليه تمر على الفتيات وتباشر عملهم وتتأكد من انتهاء ما طلبته منهم امس حتى لا يتعطل العمل وظلت تجرب المكن الجديد حتى تتأكد من عدم وجود مشاكل به
وبعدها بدأت فى عملها
واخذت تجهز كميات كبيرة من ملابس المدارس وبدأت مريم تساعدها فى القص وتحيك خلفها
فتعاقدت غاليه مع أكثر من مدرسة بالإضافة الى شغلها الحالى
****&******&*****&*****&*****
( بوسى تبق اخت خالد طليق مريم اللى بتشتغل مع غاليه وكانوا بيعاملوها وحش جدا ومريم حكت قصتها لغاليه ارجعوا للبـ.ـارت ده لو نسيتوا لانه مهم جدا )
ذهبت بوسى للقاء ذلك الشاب فى منزله وقامت نجلاء بإرسال رساله لزوج بوسى من رقم غريب
" مراتك دلوقتي هتقابل واحد فى شقته فى العنوان *** وهى لابسه فستان اسود وطرحه حمرا وقايلالك انها رايحه للدكتور مع نجلاء ولو حابب تتأكد تقدر تسأل نجلاء )
استلم الرسالة زوج بوسى واتصل على نجلاء التى انكرت وجود بوسى معها ولكن اكدت عليه أن لا يبلغ أحد حتى لا يحدث لها مشاكل الكاتبه أمانى سيد
وبالفعل توجه الى منزل ذلك الشاب
فى ذلك المنزل كانت تجلس بوسى مع احمد تتحدث معه
ـ طيب بص يا احمد انا هطلب من جوزى الطـ.ـلا.ق ونتجوز انا لسه بحبك انت
ـ وليه تطلبى الطـ.ـلا.ق انا ظروفى مـ.ـا.تسمحليش انى اتجوزك يا بوسى
ـ امال رجعت تكلمنى تانى ليه
ـ عشان تجيلى هنا ونقضى وقت حلو مع بعض وادلعك وتدلعينى
ـ انت قليل الادب ابعد عنى
ـ ايه يا بوس بوس بس محنا كويسين اهو ومحدش شايفنا تعالى بس هدلعك دلع عمر جوزك ما دلعهولك
ثم اقترب منها وبدأ يفك حجابها
سمع طرق على الباب فتح الباب فوجد زوجها يدخل بعنف ويبحث عنها
وجد بوسى جالسه وشعرها مفرود على ظهرها
اقترب منها وظل يض*ربها ويضـ.ـر.ب ذلك الشاب خرج الشاب هارباً من المنزل تاركاً بوسى مع زوجها
يا خ*اينه يا زبا*له
من امته وانتى بتخون*ينى اللى فى بطنك ده اكيد مش ابنى
ـ لا والله ابنك انا اول مره اجى هنا وهتبقى اخر مره
اسمعنى بس حقك عليا اسمعنى
ـ انتى طالق طالق طالق يا بوسى غورى واللى فى بطنك ده لما تخلفيه انا هعمله تحليل DNA لو ابنى هاخده مش هخليكى تشوفيه انا مش ضامن إذا كان ابنى ولا لا
جلست بوسى تبكى وتسأل نفسها ، كيف عرف زوجها هل كان يراقبها هل شك بها
ظلت تبكى واخذت نفسها وذهبت لمنزل اخيها
وحدت نجلاء جالسه برفقه خالد ونظرت لبوسى بشمـ.ـا.ته
عنـ.ـد.ما رأها خالد بذلك الشكل ذهب اليها مسرعا يحاول أن يسالها ما بها
حاولت التهرب من الحديث لكنه اصر عليها إلى أن قصت له كل شئ
ـ وانتى مـ.ـجـ.ـنو.نه إزاى تعملى كده ليه حق طبعاً يطـ.ـلقك ومش هنعرف ناخد منه حق ولا باطل
ـ طيب اعمل ايه انا خايفه اروح اخد حاجتى يمو*تنى
ـ خلاص اقعدى هنا لحد مانتصرف
تحدثت نجلاء برفض
ـ تقعد فين بعد الفضيحه دى ، ده زمان المنطقه كلها عرفت وانا دلوقتي حامل يا حبيبي ونش حمل خدمه حق
ـ انتى يا نجلاء اللى بتقولى كده مش انتى اللى شجعتينى
ـ انتى هتتبلى عليا ، اتفضل شوف اختك عايزه تلبسنى مصيبه ، وبعدين افرضى انا قولتلك كده تسمعى كلامى ؟؟
ليه عيله صغيره بشربك حاجه اصفره
ـ حسبي الله ونعم الوكيل فيكى يا شيخه منك لله مريم كانت برقابتك
ـ اتلمى يا بت انتى وانت يا خالد لو اختك هتعيش معانا انا مش هقعد هنا وابقى كلم اهلى بقى
ـ طيب اصبرى بس نتفاهم ،
ـ نتفاهم على ايه انت شايف بطنى عامله ازاي وعايزنى اخدم اختك كمان
ـ طيب خليها هنا وانا هخليها تساعدك فى شغل البيت وانتى اهتمى بنفسك وبالواد اللى جاى فى الطريق
ـ إذا كان كده ماشى لكن لو رفضت ولا افتكرت نفسها هانم وقتها مـ.ـا.تلومنيش على الاقل لما اخواتك يجوا يلاقى اللى يخدمهم
كانت تنظر لهم بوسى ببكاء لا تعلم كيف فعلت هذا بحالها
بعد ان كانت تأتى وتجلس براحتها ويقوم الجميع بخدمتهم هى الان من ستخدم الجميع
هل ستفعل ما كانت تفعله مريم
أم هذا حق مريم ؟؟!
يتبع
↚
اخذ عيسى ليلى وذهبوا للطبيبه
كان القلق يسيطر على ليلى من حديث ايناس وبعد الانتظار فتره بسيطه اتى دورهم في الكشف
دخلت ليلى وبعدها عيسى وجلسوا امام الطبيبة وبدأت الطبيبه فى الحديث
ـ ازيك يا مدام ليلى ،
ـ الحمد لله بخير
ـ خير إن شاء الله ، بس مالك شكلك متـ.ـو.تر ليه كده
ـ أبدا يا دكتوره انا متجوزه من حوالى شهرين وإلى الان مافيش حمل
ـ طيب ايه المشكلة دى حاجة بتاعت رينا وبعدين انتى لسه فى الاول خالص يعنى الحمل مش متاخر ولا حاجه
ـ انا عارفه بس فى حد كان بيتكلم قدامى وانى لازم اكشف عشان لا قدر الله لو فى مشكله الحق اعالجها من الاول ولو مافيش حاجه ابقى اطمنت على نفسى
ـ تمام فهمت قصدك عموما يا ستى هكشف عليكى وبإذن الله مش هيكون فى حاجة وحشه
بدأت الطبيبه في الكشف على ليلى وقامت بعمل سونار لها واتضح في السونار ان ليله حامل في شهر ونصف تقريبا
ـ جلست الطبيبه مكانها مره اخرى وهي مبتسمه
ـ مدام ليلى انت اخر مره البريود جاتلك كانت امتى
ـ مش فاكره
ـ طيب مش واخده بالك انها متاخره
ـ فعلا بس ممكن يكون هرمونات بسبب الجواز وكده
ـ طيب ليه ما شكتيش انك ممكن تكوني حامل
نظروا لها بــــاستغراب أن تكون حامل حقا ، سألتها ليلى بشك
ـ قصد حضرتك ايه ؟
ـ قصدي انك حامل في شهر ونص يا مدام ليلى الف الف مبروك
تهلل وجه عيسى وليلى من الفرحه فهم غير مستوعبين حديث الطبيبة وكانت عين ليلى تدمع من الفرح
ـ ايه ده بجد يا دكتوره
ـ أه والله بجد ووضع الطفل كمان ممتاز
ـ طيب ازاى انا مش حاسة بأى أعراض
ـ مش شرط تحسى فى ناس مش بتحس بالحمل غير فى الشهور الاخيره
نظرت ليلى لعيسى وهى تبكى
ـ شوفت يا عيسى انا حامل ، انا مش مصدقه
ـ ألف مبروووك يت حبيبتي بإذن الله يبقى طفل سليم معافى
ـ دلوقتي انا هكتبلك شويه فيتامينات تمشى عليها لحد ما تقومى بالسلامه
ـ طيب انا بشتغل هل ممكن يأثر على الحمل
ـ لأ تابعى حياتك بشكل عادى جداً بس مـ.ـا.تشيليش حاجه تقليه ومـ.ـا.تعمليش مجهود أوفر لكن كلى واشربى واتحركى عادى جداً ، هتمشى على الحاجات دى وهشوفك كمان شهرين باذن الله
ـ تمام يا دكتوره شكرا جدا لحضرتك
ذهبت ليلى لمنزل والدتها وابلغتهم بخبر حملها واتصلت على غاليه واخبرتها وسعدت لها غاليه كثيرا
فى منزل غاليه كانت تحلس غاليه مع اولادها تسألهم عن رأيهم فى تلك المربيه
ـ بصراحه يا ماما محبتهاش
ـ ليه يا ريان
ـ عايزانا طول الوقت نزاكر مش عايزانا نلعب ولا نتصل بيكى ولا ببابا ، وكل شويه تسالنا عن بابا
ـ انت بتقول كده عشان مش عايز تزاكر وتفضل تلعب
تحدث مالك مدافع عن أخيه
ـ لأ يا ماما ريان بيتكلم صح
كل لما نقولها عايزين راحه مابترضاش وتقول لازم تزاكروا عشان تطلعوا زى بابا كده ، قولنالها احنا بنحب بابا وماما وعايزين نطلع زي الاتنين
قالت لا بابا احسن من ماما خليكوا شاطرين زيه
ـ طيب يا حبايبى انا هتصرف معاها
ـ ماما إحنا عايزينك معانا زى الأول انتى بقيتى بتوحشينا أوى
ضمتهم غاليه لحـ.ـضـ.ـنها وقررت أن تتأكد من كلام أولادها وبعدها ستتصرف مع تلك المربيه
أتصلت غاليه برياض واخبرته ما قاله لها الاولاد
ـ ايه ده هى اتجننت ولا ايه انا هتصرف معاها
ـ لا انا هتكلم معاها الاول انا حبيت اعرفك عشان لو مشيتها تبقى عارف مش اكتر
ـ يا غاليه سبينى انا همشيها وهجيب واحده غيرها
ـ لأ مش محتاجه حد تانى انا هتصرف
ـ هتتصرفى ازاى
ـ بعدين المهم انا دلوقتي مش محتاجه مربيه او جليسه للاطفال حبيت بس اعرفك السبب بما أن انت اللى جايبها
انتهت من الحديث مع اولادها وبعدها اخذتهم للنوم
فى اليوم التالى اتت المربيه فى موعدها ووجدت غاليه تجلس مع ابنائها
ـ مساء الخير
ـ مساء النور
ثم اشارت للاولاد أن يذهبوا لغرفه
ـ كنت عايزه اتكلم معاكى فى موضوع مهم
ـ اتفضلى
ـ انتى قولتى للأولاد امبـ.ـارح خليكم زى بابا وبابا افضل وكلام زى كده
ـ أه قولت
ـ بصفتك ايه بتتكلمى فى حاجة زى دى
ـ انا مسئوله عن تربيه الاولاد فى غيابك ومن مهمام وظفتى انى احسن من مستواهم العلمى والأدبي
ـ ولما تقللى منى قدامهم انتى كده هتحسنى مستواهم ازاى
ـ انهم يتشجعوا عشان يبقوا ناجين زى باباهم
ـ ومين قالك أنى فاشله انا اشتكلتك أو باباهم اشتكالك
من الاخر يعنى حد قالك اننا محتاجين مساعدتك عشان ولادى فاشلين ولا إحنا جايبينك تقعدى معاهم الوقت اللى انا مش موجوده فيه فى البيت
ـ معلش يا مدام غاليه حضرتك معاكى ايه
ـ معايا دبلوم صناعي
ـ اهه اديكى قولتى
ـ وده يعبنى فى ايه معلش
ـ مدام غاليه ولاد حضرتك فى مدرسه انترناشيونال يعنى محتاجين مستوى اكاديمى ولغه برفكت
حضرتك لا تمتلكى شئ من دول
نظرت لها غاليه بصـــدمــه هل يتم تقييم الأشخاص بتلك الطريقة يتم تقييمهم من خلال ورقه تستطيع بسهوله تزويرها
ـ انتى عارفه انا لما ولادى حكولى شكيت فى كلامهم الاول وقولت ممكن يكونوا فهموا غلط عشان كده قولت اكلمك الأول
لكن لما كلمتك اتاكدت انك انسانه سطحيه
ولادى اللى مش عجبينك دول مستواهم الدراسى اعلى من سنهم لانى انا اللى بزاكرلهم وكل المدرسين بيشهدوا بتفزقهم رغم صغر سنهم
نيجى بقى للاهم من ده مستواهم الاخلاقى اللى خلاهم مايردوش عليكى الرد المناسب
بصى يا انسه بما انك انسانه سطحيه كده انا مايشرفنيش انى اخلى ولادى يتعاملوا معاكى من الاثاث مش حابه اطلعهم سطحيين بياخدوا بالمظاهر
وانا مبسوطه أوى بتربيتى لاولادى واللى انا هكملها بنفسى بدون مساعدتك والحمد لله أنى اكتشفت ده بدرى قبل ما تبوظى أخلاقهم
ثم اخرجت من حقيبتها مبلغ مالى
ـ اتفضلى ده تمن يوم امبـ.ـارح ويوم انهارده ومايشرفنيش انك تتعاملى معايا او مع اولادى تانى
ـ مش من حقك تمشينى اللى يحدد ده استاذ رياض
ـ تصدقى انتى طلعتى بجحه كمان ، لانتى ولا هو ولا أى حد ليه انه يتدخل فى تربيه اولادى
قامت تلك الفتاة بالاتصال برياض ظناً منها إنه سينصفها
اجاب عليها رياض بتحفذ
ـ السلام عليكم خير فى حاجة يا انسه
ـ استاذ رياض مدام غاليه عايزه تمشينى ومش عايزانى اكمل مع الاولاد
ـ ليه عملنى حاجه تزعلها
ـ لأ انا قولتلها ان الاولاد محتاجين مستوى اكاديمى ومحتاجين يزاكروا اكتر لانهم فى مدارس انترناشيونال
ـ هو إحنا اخدنا رأيك فى التربيه انتى حيالله واحده انا جايبها عشان تعمل اللى مدام غاليه طالباه منها وطالما هى شيفاكى مش مناسبه يبقى مع السلامه ومانشوفكيش تانى مش انتى اللى هتعلميها تربى اولادها ازاى
شعرت بمن دلق دلو من الماء البـ.ـارد عليها واخذت تلك الاموال ورحلت
لم تستطع الرد عليهم فهى ظنت أن رياض سيقف فى صفها ولكن من الواضح إنه مازال يحمل مشاعر لزوجته لذلك اخذت الأموال ورحلت
جلست غاليه فى غرفتها تفكر كيف تتعامل الفتره القادمه فالاولاد محقين هى اصبحت مقصره فى وجودها معهم وهم يحتاجوها ، تلك المره تحدثوا معها فهل المره القادمه سيتحدثوا معها أم سيبعدوا عنها بالتدريج ، عليها أن تجد حلا حتى لا تشعر بذلك الشعور مره اخرى
اتصلت غاليه بليلى ومريم وباقى العمال واخبرتهم انها تريدهم غدا مبكرا الساعه التاسعه صباحا
وبالفعل فى اليوم التالى حضر الجميع فى الموعد وبدأت غاليه تتحدث معهم
ـ معلش مقدرتش اجى امبـ.ـارح بسبب الاولاد بس منت عايزه اتكلم معاكم فى موضوع مهم
” انا كنت عايزه اغير مواعيد العمل والمواعيد الجديدة هتكون انسب لينا كلنا يعنى هنبدأ شغل الساعه ٩ ونروح الساعه ٥ ايه رأيكم
نظر الحاضرون لبعضهم وايدوها فى ذلك القرار
ـ كده افضل بصراحه يا مدام غاليه على الاقل نقدر بعد الشغل نشوف حياتنا بدل ما بنستنى ليوم الاجازه عشان نخرج او ننزل نشترى حاجه
ـ طيب الحمد لله انى لقيت قبول يبقى من انهارده هنبدأ نشتغل بالمواعيد الجديدة
فى منتصف اليوم اتت ايناس لغاليه مره اخرى وقابلتها غاليه بسخريه
ـ بقى كده يا غاليه دى حركه تعمليها معايا
ـ انا سمعت إن الشقه اخدت تنضيف يوم كامل المفروض تشكرينى انى فكرتلك وريحتك
ـ ريحتينى انى دفعتينى مبلغ وقدره
ـ صحتك اهم مش الشقه نضفت وبقت احسن وانتى مـ.ـا.تعبتيش
اعطتها ايناس الفاتوه
ـ بس بصى المبلغ اللى دفعته كام
ـ مش خساره فيكى يا ايناس راحتك اهم
ـ يعنى هتديهولى
ـ وانا مالى هى شقتى ولا شقتك ولو المبلغ كبير عليكى مكنتيش خلتيهم ينضفوا الشقه
ـ يعنى ايه حتى مش هتدفعيلى جزء من المبلغ انتى شغاله زى النار عينى بـ.ـارده عليكى يعنى المبلغ ده مش هيأثر معاكى
ـ هو جوزى اللى جه من السفر ولا جوزك ، انا مالي بشقتك نضيفه ولا لأ ايناس فكك منى وابعدك عينك عنى وفلوس مش هدفعلك حاجه
ـ قولى بقى كده متغاظه عشان انا متجوزه ورجعت لجوزى وانتى لأ
ـ انا بغير منك اه ، ها لو خلصتى كلامك اتفضلى مع السلامه
نظرت لها إيناس بغل وتركتها ورحلت
حاولت غاليه رسم اللامبالاة امام ايناس ولكن من داخلها ترك حديث ايناس علامه بها
بدأت غاليه مباشره عملها ومن وقت لاخر تتحدث مع ليلى وتعطيها بعض النصائح للحمل وعنـ.ـد.ما اتت الساعه الثالثه اخبرتهم بما يفعلوه قبل أن يغادروا وجمعت بعض الاشياء لتنهى عملها فى منزلها
ذهبت للحضانه واخذت الاولاد وعادت لمنزلها وقامت بصنع الطعام وجلست معهم لتحل واجباتهم وبعد انتهاء يومهم دخلت غرفتها واكملت عملها
فذلك العمل هو من يعطيها سبب للحياه لا تكل او تمل منه
هى لا تريد سوا تربيه اولادها ومباشره عملها وتكبيره هذا اصبح هدفها
حاول رياض التواصل معها لكنها قررت التقليل معه من الحديث وأن تتحدث معه فى الأمور الهامه الخاصه بالاولاد وتركت له رساله اخبرته بما فعلته وانه لم تحتاج لاحد بعد الآن
شعر رياض من حديث غاليه انها عادت معه لنقطه الصفر مره اخرى فقرر أن يتحدث معها بشكل مباشر ويواججها برغبته للعوده اليها مره اخرى
↚
أتصل رياض بغاليه وقرر ان يقابلها ويتحدث معها فى رغبته بعودتها إليه أتصل عليها اكثر من مره لكنها تجاهلت اتصالاته مما جعله يرسل إليها رساله
ـ غاليه ممكن تردى عايزك ضرورى
ـ خير ؟؟
ـ محتاج اتكلم معاكى فى موضوع مهم
ـ بخصوص الاولاد
ـ اه بس محتاج اقابلك ينفع نتقابل بكره
ـ تمام بكره الساعه ٩ عند حضانه الاولاد
ـ تمام
وبالفعل اليوم التالي ذهب رياض لمقابله غاليه وانتظرها امام الحضانه
ـ خير يا رياض كلمتنى امبـ.ـارح وكمت عايز تقابلنى ضرورى
ـ طيب ممكن نقعد فى مكان نتكلم سوا
ـ ممكن نتكلم هنا
ـ معلش يا غاليه ووعد مش هأخرك
ذهبت غاليه معه وجلسوا فى احدى الحدائق العامه
ـ اتفضل يا رياض كنت عايز ايه
ـ بصراحه يا غاليه كده انا عايز نرجع لبعض تانى .ـ انت سامع نفسك بتقول ايه
ـ اه ، بصى يا غاليه انا عارف انى غلطت وكنت انانى معاكى بس صدقينى أنا اتغيرت وأكيد انتى لاحظتى ده
ـ بص يا رياض انت أب كويس انا مش هنكر ده إنما انت مكنتش زوج كويس
ـ طيب ادينى فرصه وهتشوفى
ـ لأ انا أصلا شلت موضوع الجواز خالص من حسباتى لا انت ولا غيرك
ـ يا غاليه افتكرى ليه حاجه حلوه فى فترة جوازنا تخليكى تدينى فرصه ليها
ـ مممممم بص يا رياض انا لو فاكره ليك حاجه فا انا فاكره انك استغليت انى طفله ساذجه مقفول عليها اتجوزتها وبدل ما تحتويها وتعلمها لأ انت حبيت ضعفها وحولتها من زوجه المفروض تشاركك كل حاجه لدميه تلعب بيها فى ايدك
مافتكرش مره زعلتنى فيها جيت بعدها تصالحنى
مافتكرش مره اخدتنى أنا والاولاد وسافرنا سوا وقولت اخلى الانسانه المحرومه دى تشوف مناظر جديده وتشوف العالم
لا كنت بتتجوز وبدل ما تعيشنى انا الحياه دى كنتى بتعيشها لناس تانيه
رامى عليه مسئوليه الاولاد والبيت ومسئوليتك انت كمان
وبره البيت عايش من غير أى مسئوليه سفر وخروج وهدايا
انا مكنتش فى حساباتك
تقدر تقولى طول فتره جوازنا جبتلى كلم هديه ؟؟
اخدتنى وسافرنا كام مره ؟؟
شوفتنى تعبانه قولت لنفسك اسهر جمبها مره زى ما كانت بتعمل معايا ؟؟
وبعد ده كله تقولى ارجعلك 😏😏 تبقى بتحلم
ـ هعوضك عن كل ده يا غاليه وعد منى هاخدك ونسافر كل العالم مش هخليكى محتاجه حاجه
ومش بس كده هساعدك تكبرى مشروعك والوقت اللى هتكونى فيه مشغوله انا هقعد بالاولاد فى البيت
ـ خلاص يا رياض فى حاجات لو ماجتش فى وقتها ماعدش ينفع فيها نـ.ـد.م
فى حاجات مش هقدر انساها
مش هقدر أنسى وقت ما انا كان نفسى أسافر واشوف العالم كنت انت بتتجوز وبتاخدها وتسافر
مش هقدر انسى وقت ما شوفتك معاها وانتوا خارجين سوا
مش هقدر انسى اليوم اللى جتلى فيه وعايزنى ارضى بالأمر الواقع انى اسيبك تتجوز وتعيش حياتك وأفضل انا بمثابه خدامه فى البيت للاولاد عشان انت تقدر تتحرك
رياض أنا هسالك سؤال وجاوبنى بصراحه
ـ انا مكنتش بصعب عليك
قالتها وهى تبكى رغماً عنها
نظر لها رياض ولتلك الدمـ.ـو.ع ولا يعلم بما يجيب عليها
عارف يا رياض انا كان نفسى فى الاحتواء كان نفسى احس أنى مسئوله من حد وبيقدر يحتوينى وللاسف انتى مادتنيش لا احساس الاحتواء ولا إحساس الامان
علمتنى إزاى احتوى نفسى وفعلاً انا دلوقتي بقيت احب نفسي واطبطب عليها واحتويها وامسح دمعتى لنفسى
تفتكر بعد كل ده ممكن ارجعلك ؟؟
ـ إنتى عندك حق يا غاليه انا فعلاً ماستحقش انك تسامحينى ، انا اسف على الماضى اللى سببتهولك وآسف على كلامى دلوقتي أنى فكرتك بالماضى ده واتسببت إن دمـ.ـو.عك تنزل تانى بسببى انا اسف
قال ذلك الحديث بدمـ.ـو.ع ثم تركها ورحل
جلست غاليه فى مكانها وضمت نغسها بيدها ظلت تهدئ وتواسى حالها
جلس رياض فى السيارة يبكى كالطفل الصغير
ماذا فعل لها وبأى حق يطلب منها العودة مره اخرى اليه انا أستحق ذلك الع*ذاب انا من اوصلتها بيدى لتلك المرحله
بعد فتره انتهت غاليه من البكاء وذهبت لمصنعها الصغير وجدت البنات يعملون وليلى كانت تتحدث مع مديره لإحدى الحضانات تكـ.ـلـ.ـب منها عمل ملابس للحضانه واعطتهم اللوجو الخاص بتلك الحضانه حتى يطبعوه على الملابس
كانت غاليه جالسه معهم ولكنها شارده بمكان آخر
تفكر فى حديثها مع رياض
حاولت كثيرا أن تشغل نفسها بالعمل لكن زكريات الماضى لم تتركها
لاحظ الجميع شرودها وقرروا أن يعطوها مساحه ولا يسألوها من بها
حاولت ليلى الحديث معها لكن غاليه تهـ.ـر.بت من حديثها مع الجميع
******&*****&*****&****&*******&**
فى منزل خالد اتصلت بوسى على زوجها وحاولت استعطافه لكن حديثه كان جارح لها
شعرت باليأس من عودتها له وقررت الإتصال بأختها واللجوء لها
ـ ازيك يا ولاء عامله ايه
ـ الحمد لله اننى عامله ايه يا بوسى
ـ مش كويسه خالص يا ولاء انا متبهدله ومتمرمطه فى بيت اخوكى
ـ وانتى ايه اللى مقعدك مع خالد مش قاعده فى بيتك ليه
قصت لها بوسى جميع ما حدث وما فعلته معها نجلاء
ـ يعنى نجلاء اللى عملت فيكى المغرز ده
ـ اه والله هى وشرطت انى اقعد عندها مقابل انى اخدمها وبقت تعاملنى اسوء معامله كأنها كاسره عينى
ـ وخالد ساكت ومش بيتكلم
ـ انتى عارفه خالد كلمه توديه وكلمه تجيبه ونجلاء مش زى مريم طيبه وفى حالها لا دى بجحه وعنيها قويه
ـ مـ.ـا.تقلقيش اخر الاسبوع جوزى مسافر هستغل الفرصه واحى انا والعيال وانا هعرف اتصرف معاها إزاى نسيت نفسها نجلاء ايام ما كانت بتيجى تبات معانا وتتمحلس لاخوكى عشان يتجوزها
ـ ياريته مـ.ـا.تجوزها ولا دخلت وسطنا من الأساس دى عامله زى الحيه إزاى مخدناش بالنا منها
ـ يلا نصيب عموما اجمدى كده لحد ما اجيلك ووقتها هيكون ليه كلام تانى وخصوصاً مع اخوكى
*******&*****&*****&******&*******
فى منزل ايناس ورغداء كان الشجار مستمر فى المنزل بشكل دائم حاول حسين التدخل اكثر من مره لكنه ام يستطع السيطره على الوضع ففى نهايه المطاف يذهب للبيات عند والدته ويتركهم سويا
فإيناس لم ترغب فى عمل أى شىء بالمنزل تاركه جميع الأعباء على رغداء ودائما رغداء تشتكى لحسين من أفعال ايناس معها
مما جعله يفكر بتركهم سويا والسفر بدون أيا منهم حتى يرتاح من ذلك الشجار فالمنزل اصبح لا يطاق بالنسبه له
واصبح كل ما يشغل فكر ايناس أن تحمل مره اخرى
اتصل بها والدها كثيراً حتى تذهب لتجلس مع والدتها لأن صحتها فى حالة تدهور
رفضت ايناس أن تجلس مع والدتها حتى لا تترك زوجها بمفرده برفقه رغداء
كانت تذهب اليها فى منتصف اليوم تجلس معها بضع من الوقت وتترك اولادها لرغداء
وبعدها تهود للمنزل
اتصل والدها بعيسى وذهب عيسى وليلى وجلسوا معها وقررت ليلى أن تعيش فى منزل عمها إلى أن تتحسن حاله والدته فهى لا حول لا ولا قوه
مر يومين وكانت ليلى تجلس فى منزل صلاح والد عيسى تذهب للعمل وتاتى من عملها لتراعى والدته
طلب منها عيسى كثيرا الراحة لكنها رفضت
ـ يا ليلى انتى بتتعبى كتير اوى وبتيجى على نفسك صحتك ايه رأيك اجبلك ممرضه تساعدك
ـ لا يا عيسى مش مستاهله هى مامتك محتاجه راحه ورعايه وصحتها بتتحسن
ـ انا خايف عليكى وعلى البيبى
ـ صدقنى رينا هيردهلنا فى ولادنا وبعدين انا مش تعبانه ولا حاجه
فى ذلك الوقت كان صلاح يرى مـ.ـا.تفعله معهم ليلى وبدأ يقارن بينها وبين ايناس
ايناس لا تعمل وابنائها كبـ.ـار كيف ترفض مساعدت والدتها وعنـ.ـد.ما تأتى لا تفعل لها شئ فقط تجلس معها وتذهب ومن قامت بخدمتها زوجه ابنها
قرر صلاح أن يجلس معها ويتحدث معها ويحاول معرفه أخبـ.ـار غاليه من خلال ليلى
↚
فى منزل غاليه كانت تشعر ببعض التعب ولكنها تجاهلته وقررت أن تكمل عملها إلى أن غلبها التعب وخلدت للنوم
فى اليوم التالى لم تستطع غاليه أن تستيقظ وتقوم بروتينها اليومي كما تفعل كل يوم
فالتعب تملك من جسدها جاء اليها الاولاد حتى يوقظوها لكنها لم تستطع
حاول الولاد كثيراً معها لكنهم لم يستطيعوا
ذهبوا بعد ذلك للصاله يبكون لا يعرفوا ماذا يمكن أن يفعلوا
مر الوقت وبدؤا الجوع يتملك منهم ذهبوا لوالدتهم وجدوها كما هى وضع مالك يده على رأسها وجدها ساخنه حاول كثيرا أن يوقظها او يضع لها كمادات لكن الوضع يزداد سوءا
قرر ريان الإتصال بوالده واللجوء إليه
وبالفعل فتح الهاتف الذى أعطاه له والده واتصل به
كان رياض يجلس في الشركه يتابع عمله عنـ.ـد.ما رأى رقم أبناءه شعر بقلق داخله أن يكون حدث لهم شيئا واجابهم فورا
وجد ريان يبكى لم يستطع أن يفهم منه شيئا
قام من مجلسه وذهب مسرعاً لسيارته
ـ ريان اهدى يا حبيبي أهدى انا جاى انت فين
ـ فى البيت
ـ طيب ماما فين
ـ نايمه مش عايزه تصحى
تلك الجمله كانت كفيله أن تجعله لا يرى أمامه
كيف لغاليه أن لا تستيقظ هل حدث معها شئ
كان يقود بأقصى سرعة لمنزل غاليه محاولا أن يصل فى أسرع وقت حتى يطمئن عليها
وبالفعل بعد فتره قصيره وصل المنزل وطرق الباب فتح له ريان وكان يظهر على وجهه آثار البكاء
ـ ماما فين
ـ جوه نايمه ومش عايزه تصحى
دخل رياض غرفه غاليه مسرعاً ووجدها نائمه ووجهها محمر اتصل بسرعه بالطبيب حتى يأتى له مسرعاً
وحاول أن يوقظها لكنها لم تستطع أن تفتح عيناها
ـ غاليه فوقى يا غاليه الدكتور جاى دلوقتي
بعد فتره فتحت غاليه عيونها ثم اغمضتها مره أخرى
لم يستطع رياض أن يتحمل ذلك المشهد فقام بحملها والذهاب بها إلى المرحاض وفتح صنبور المياه البـ.ـارد ووضعها اسفل الصنبور
شهقت غاليه وظلت ترتعش وظل واقف بها فتره إلى أن بدأت تستعيد وعيها وبالكاد بدأت تتحدث
ـ عايزه اخرج أوعى
حاولت الانسحاب من بين يديه لكن لم تكن لديها القوه لتقف بمفردها
ـ أهدى يا غاليه متخافيش انا معامى مش هعملك حاجه مـ.ـا.تخافيش
ثم اخذها للخارج وفتح الخزانه واخرج منها بيجامه مكونه من بنطال طويل وتيشرت بأكمام طويله ثم جهز لها طقم من الملابس الداخليه ووضعهم بجانبها على السرير
ـ غاليه هتعرفى تغيرى هدومك الدكتور زمانه على وصول
اماءت له رأسها بنعم
ـ طيب خلينى اساعدك صدقينى هغمص عينى ومش هشوف حاجه
تحدث بالكاد بصوت يكاد يكون مسموع
ـ أطلع لو سمحت انا هعرف اغير
ـ طيب معاكى عشر دقائق لو مغيرتيش هدخلك
وبالفعل تركها وخرج وجد أبناءه واقفون امام يبحثون عن شئ يأكلوه
ـ وقفين كده ليه
ـ جعانين اوى
ـ طيب تعالوا انا هبعت اجيبلكم غدا وبالفعل أتصل رياض على أحد المطاعم وطلب طعام للاولاد واتصل على والدته وطلب منها صنع طعام مخصوص لغاليه وسيطلب لها سياره لتأخذ منها الطعام وبالفعل وافقت والدته وبدأت فى عمل طعام مسلوق
ثم طرق باب غرفه غاليه ودلف اليها وجد غاليه بالفعل قد ابدلت ملابسها وذهبت للنوم مره اخرى اقترب منها رياض وجدها ما زالت ساخنه أتصل مره اخرى بالطبيب ووجده فالفعل قد اقترب منهم
بعد دقائق قليلة
أتى الطبيب وكشف على غاليه وطلب عمل بعض التحاليل وقرر أن ينتظر إلى أن تظهر النتيجه
وبالغعل اتت ممرضه من المستشفى التى يعمل بها ذلك الطبيب واخذت العينات وبعدها ارسلت له النتيجه على الهاتف حتى لا يضيع الوقت
نظر الطبيب فى نتائج التحاليل وكما توقع ترك الورق ونظر لرياض
ـ بص يا أستاذ رياض زى ما توقعت المدام عندها كرونا وأحنا هنعزلها هنا فى غرفتها وهتكون محتاجه عنايه مكثفه خاصه فتره النقاهه
ـ هو لسه فى كرونا
ـ أه طبعاً وللاسف بتكون اشـ.ـد من الاول بس للأسف التحاليل مبينه النسبه كبيرة انا دلوقتي هكتبلك الادويه بالمواعيد بتاعتها
ـ تمام يا دكتور
ـاتفضل دى الادويه هتاخدها بالمواعيد الموجودة على الروشته وانا هبعت ممرضه هتعلقلها محاليل وتتابع معاها
نحاول بس نخليها تشرب سوائل كتير وفيتامين سي
ـ تمام يا دكتور اللى تشوفه ،
ـ انا همشى دلوقتي وهبعتلك الممرضه وهى هتبقى عارفه شغلها
وبالفعل ذهب الطبيب وجلس رياض يضع الكمادات على رأس حاليا محاولا تخفيض درجة حرارتها
وبعد فتره أتت والدته مع ذلك السائق بالطعام واعطته لرياض وطلبت منه أن ترى غاليه
ـ يابنى خلينى اشوفها يمكن محتاجه حاجه
ـ لأ هى نايمه وأخاف تدخلى تتعدى منها والدكتور قال لازم تتعزل
ـ هو لسه فى كرونا مش كانت خلصت من زمان
ـ للأسف موجود متمحور جديد كده مش عارف اسمه ربنا يسترها
ـ طيب أخد الاولاد معايا ،
ـ لا هيبقوا هنا انا هعزلهم عنها ولازم حد فينا يبقى معاها
ـ طيب معلش انت هتبقى موجود معاها بصفتك ايه
ـ مش عارف انا بفكر بس في ممرضه هتيجي تشوفها الدكتور هيبعتها
ثم نظر لوالدته كأنه تذكر شيئا
ـ صحيح يا ماما الست اللى بتجيلك كلميها شوفيها ينفع تيجى تقعد معاها وهديها اللى هى عايزاه
ـ استنى اتصل بيها اشوفها.
وبالفعل اتصلت بها واخبرتها تلك المرأة انها سوف ترسل لها إحدى اقاربها واعطتها والده رياض رقم هاتف ابنها لتتواصل معها وطلبت منها أن تأتى اليوم وتجهز نفسها انها ستجلس معها أقامه كامله
ـ خلاص يا ماما تقدرى تروحى إنتى
ـ وانت
ـ اطمن عليهم بس وكده كده مش هقدر اسيب الاولاد لواحدهم انا برضوا معرفهاش
ـ يابنى بس دى مش مراتك ومايصحش
ـ الست هتيجى مش هنبقى لواحدنا والاولاد موجودين، وبعدين ده ظرف طارئ وانا مش هكون مطمن لو فضلوا لواحدهم
ـ طيب يابنى اقعد معاك
ـ يا ماما انتى كبيره ومش هغامر بصحتك
ذهبت الام بقله حيله لمنزلها
ودخل بعدها رياض غرفه غاليه ليطمأن عليها وظل يضع لها الكمادات إلى أن بدأت تذهب الحرارة منها
بدأت غاليه تفتح عينيها ووجدته أمامها جعدت ما بين حاجبيها وتخدثت بهزيان
ـ رياض ، انت بتعمل إيه هنا والأولاد فين
ـ اطمنى الاولاد بره وانا واخد بالى منهم اكلوا وشربوا وبيلعبوا
ـ طيب عايزه اشوفهم
ـ ماينفعش الدكتور قال إن عندك كرونا وممكن تعديهم
ـ طيب وانت هنا ليه ؟؟
ـ مـ.ـا.تقلقيش يا غاليه انا مش بحاول انتهز الفرص عشان اقرب منك بس فى الاول والآخر انتى كنتى مراتى ومازلتى أم اولادى
ـ طيب لو سمحت اخرج
ـ هخرج بس لما الست تيجى
ـ ست مين
ـ دى واحده قريبه الست اللى بتساعد ماما فى ابشقه هتيجى عشان تعمل الاكل وتروق الشقه لحد ما تقومى بالسلامه
صمتت غاليه لا تعلم ماذا عليها أن تفعل فقررت أن توافق على وجود تلك المرأة إلى أن تتحسن حالتها ولكن عليها أولا ابلاغهم حتى لا يقلقوا عليها
ـ طيب فين تليفونى
ـ التليفون فضل يرن كتير وانا قفلته
ـ طيب هاته بسرعه عشان اكلمهم اطمهم عليا زمانهم قلقانين ومحدش عارف العنوان. لسه
ـ طيب استنى لحد ما تبقى كويسه
ـ لو سمحت هات التليفون عايزه اكلم ليلى
اعطى لها رياض الهاتف وقامت بالاتصال على ليلى
شعرت ليلى بالحزن عليها وأصرت أن تذهب لها لكن غاليه رفضت فهى تعلم ظروف ليلى واقامتها مع زوجه عمها بالإضافة الى حملها ورفضت أن تعطيها العنوان وبلغتها أنها ستتواصل معها من وقت لآخر
كانت ليلى جالسه تفكر فى وضع غاليه لا تعلم ماذا او كيف ستساعدها
وقامت بالاتصال بعيسى لعله يستطع التواصل معها
ـ الو
ـ ازيك يا ليلى عامله ايه
ـ إحنا كويسين المشكلة في غاليه
ـ مالها غاليه
قصت له ليلى حديث غاليه وثناء حديثها مع عيسى سمع صلاح مكالمتها
ـ طيب ماعرفتيش تاخدى منها عنوان أو اى حاجه
ـ لأ معرفتش خالص وهى رفضت عشان محدش يروح ويتعدى منها
ـ طيب اقفلى انا هتصرف
ـ هتعمل ايه.
ـ هكلم رياض اكيد عارف العنوان مش هو اللى جايب الشقه
ـ صح عندك حق كلمه وطمنى عليها
بالفعل اتصل عيسى برياض وتجاهل رياض مكالمـ.ـا.ت عيسى
ظل عيسى يتصل برياض إلى أن أجابه مرغما
ـ ألو ازيك يا رياض عامل ايه
ـ الحمدلله
ـ رياض معلش ممكن تدينى عنوان شقه غاليه
ـ ليه
ـ هى تعبانه واحنا محتاجين نزورها
ـ مـ.ـا.تقلقش يا عيسى انا جبتلها واحده تساعدها وبعدى عليهم من وقت للتانى
ـ وانت عرفت منين
ـ الأولاد كلمونى وكانوا بيعـ.ـيطوا فجيت وجبتلها الدكتور
ـ شكرا لتعبك معانا يا رياض ابعتلى العنوان وانا هجيلها باذن الله
ـ مافيش تعب يا عيسى انت ناسى إنها ام ولادى
ـ وبنت عمى وأحنا أولى بيها
ظل رياض يفكر هل يعطيه العنوان أم لا فإذا اعطاه العنوان سيخسر تلك الفرصه التى تجعله قريباً من غاليه
لعلى وعسى حدث ذلك الأمر حتى يقترب منها
تفتكروا رياض هيدى عيسى العنوان ؟؟
↚
ـ لو سمحت يا رياض ابعت العنوان
ـ العنوان****** بس قبل ما تيجى يا رياض الدكتور محظر ومانع الاختلاط يعنى لو المدام حامل او حد مريـ.ـض هيكون فى خطوره عليه
ـ وانت بتبات معاها فى الشقه
ـ لا انا جايب واحده تبات معاها وانا ببات فى الشقه بتاعتى بس بعد ما بطمن عليهم وإن كل حاجه كويسه
ـ تمام يا رياض أنا جاى ازورها دلوقتي
ذهب عيسى واشترى كمامه وكحول واتجه لعنوان غاليه حتى يطمئن عليها ويكون خذر فى نفس الوقت لسلامه زوجته وامه
شعر رياض بغيره من وجود عيسى وقرر أن يظل متواجد إلى أن ينصرف وبعدها سينام داخل سيارته لليوم التالى حتى يظل قريب منهم
وبالغعل أتى عيسى ودخل لغرفه غاليه ولكن وجدها نائمه ومرهقه تركها وذهب ليتحدث مع رياض حتى يطمأن اكثر وتحدث من تلك المرأة التى جلبها رياض
وبعدها رحل وكـ.ـلـ.ـب من رياض أن يرحل معه لان الوقت تأخر وبالفعل خرج معه رياض وذهب لسيارته ونام بها وضبط المنبه على موعد العلاج حتى يعطيه لغاليه ويتاكد أنها اخذته
لاحظت غاليه تصرف رياض ولكنها لم تستطع أن تعترض او تتحدث
في صباح اليوم التالي، استيقظت غالية، جسدها ما زال منهكًا، وشعور غامض بالضيق يلف روحها. رفعت هاتفها بيد مرتعشة لتتفقد الوقت، لتجد أن الساعة قد تجاوزت الحادية عشرة صباحًا. التقطت عينها بضع رسائل قليلة من ليلى ومريم، ومن بعض زملائها في العمل، جميعها لا تتعدى بضع كلمـ.ـا.ت تطمئن عليها ببرود.
وضعت الهاتف جانبًا، وتجول بصرها في أرجاء الغرفة التي بدت خاوية وموحشة. لم يكن هناك أحد بجانبها. هذا الفراغ الصارخ جعلها تتساءل بمرارة: "هل حياتي ليس لها قيمة في نظر الآخرين؟ أهي مجرد مكالمة هاتفية أو رسالة عابرة تكفيهم لتأدية الواجب؟"
تنهدت بعمق، وشعرت بوخز حاد في قلبها. لو كانت والدتها ما زالت على قيد الحياة، هل كانت ستبقى وحيدة هكذا؟ هل كانت ستتركها تواجه ألمها وضعفها بمفردها؟ تساءلت بمرارة أشـ.ـد: "لماذا لم تنجب لي والدتي أخًا أو أختًا؟ لماذا كُتب عليّ أن أبقى وحيدة في هذه الدنيا؟"
الدمـ.ـو.ع تجمعت في عينيها، وهي تفكر في كل الصداقات التي بنتها، كل العلاقات التي ظنت أنها قوية. لكن في وقت حاجتها الحقيقية، في لحظة ضعفها ومرضها، لم تجد أحدهم بجانبها. شعرت وكأنها فقاعة صابون جميلة، تظهر وتتألق، لكنها هشة جدًا، عرضة للانفجار في أي لحظة، تاركة وراءها لا شيء سوى قطرات ماء تتبخر سريعًا.
"وحيدة..." ترددت الكلمة في أذنيها كصدى مؤلم. مهما فعلت، ومهما كونت من علاقات، يظل مصيرها الوحيد هو البقاء بمفردها عنـ.ـد.ما تشتد عليها الخطوب. هذا الشعور بالعزلة كان أشـ.ـد قسوة من أي ألم جسدي. لقد أدركت في تلك اللحظة أن القوة التي ادعتها أمام رياض وغيره لم يكن سوا مجرد وهم داخلها
هل لو بكت الآن، ستجد من يمسح تلك الدمـ.ـو.ع؟ السؤال رنّ في ذهن غالية كجرس إنذار حاد، وهو يعكس حجم اليأس الذي تملكها.
انخرطت غالية في نوبة بكاء حارة داخل غرفتها. ارتفعت الشهقات، كل واحدة منها أعمق وأكثر إيلامًا من سابقتها. لم تعد تعرف كيف تسيطر على حالها، فصوت بكائها كان يرتفع غصبًا عنها، يمزق الصمت المحيط بها.
كانت الدمـ.ـو.ع تنهمر كشلال لا يتوقف، تغرق وجهها المتورم وتغشي رؤيتها. شعرت وكأن حائطًا ضخمًا يسقط على صدرها، يطبق عليها ويمنعها من التنفس. كل ما بداخلها من ألم وحزن وخيبة أمل كان يخرج مع تلك الدمـ.ـو.ع، بلا قدرة على التوقف أو الكبح.
"أنا وحيدة... وحيدة تمامًا!" تمتمت بين شهقاتها، الكلمـ.ـا.ت تخرج بصعوبة من حنجرة متشنجة. "لا أحد... لا أحد يهتم."
كانت تشعر بأنها تائهة في بحر من الظلام، بلا شاطئ ولا قارب نجاة. العزلة كانت تنهش روحها، تجعلها تشعر بأنها غير مرئية، غير مسموعة، وغير مهمة لأي شخص في هذا العالم. لم يعد هناك قناع يمكنها أن ترتديه، لم يعد هناك قوة يمكنها أن تتظاهر بها. كانت في أضعف حالاتها، تصرخ بصمت لم يسمعه أحد.
ظلت تبكى لبضعة دقائق إلى أن دخل رياض الغرفه وتفاجئ من حالتها
حاول الاقتراب مها لكنها اوقفته بإشارة من يدها
وقف رياض بعيدا عنها لا يعلم ماذا يفعل ولما هى تبكى هكذا
ـ غاليه اننى كويسه بتعيطى ليه طيب
طب انتى حاسه بوجع فى حاجة وجعاكى
لم تستطع غاليه الرد عليه فقط اماءت رأسها بالرفض
خرج رياض من الغرفه وجلب لها الطعام ووضعه امامها
ـ طيب ينفع تاكلى عشان تاخدى الدوا
ـ مش قادره
ـ انا عارف بس تعالى على نفسك عشان تخفى بسرعه الاولاد نفسهم يشوفوكى
ظلت غاليه تنظر للطعام وحاولت أن تأكل لكنها قامت مسرعه للمرحاض وتفرغ ما بجوفها
حاول رياض أن يساعدها لكنها رفضت واغلقت الباب عليها
زل رياض واقف خارج الباب محاولا التحدث معها او مساعدتها لكنها كانت ترفض أن يقترب منها
ـ حاولى تانى كلى أى حاجة
ـ مش قادره اكل من الأكل ده هاتلى ساندوتش جبنه وكوبايه عصير
خرج رياض مره اخرى وجلب لها ما طلبته واضاف بعض الخيار والجزر
جلست غاليه وبالكاد استطاعت أن تأكل ، بعد انتهائها من الطعام اخذ رياض ما تبقى والقاه فى القمامة حتى لا يلتقطه أحد من ابناءه وتصيبه العدوى ثم عاد إليها وأعطاها الدواء
وحلس يتحدث معها
ـ غاليه انتى كنتى بتعيطى ليه ، للدرجه دى وجودى مزعلك
نظرت له غاليه ولم تتحدث لن تعود للماضي مره اخرى وتخبره بكل ما تشعر به كالماضى
استكما رياض حديثه
ـ انا عارف إنك مش عايزانى وزعلانه منى لسه وانا بعمل كده مش عشان اجبرك انك ترجعيلى للانى عارف إنك مش هترجعيلى مره تانيه
كانت غاليه صامته تفكر بعمق فى المستقبل ذلك الشعور الذى شعرت به فى الصباح لم يتركها
نظرت لرياض وحديثه المختلف عن الماضى
هل هو حقا تغير ماذا لو كان كل ذلك كذب حتى يعود اليها مره اخرى وبعدها يعود للماضى
ماذا لو كان هكذا من البداية لكان للوضع مختلف الآن
ـ غاليه إنتى مش بتردى عليه ليه
ـ رياض ممكن تسبنى لوحدى دلوقتي محتاجه أقعد مع نفسى شويه
بعد خروج رياض وجدت الهاتف يرن وكانت ليلى
ـ غاليه ازيك انهارده عامله ايه انا كنت عايزه اجيلك اطمن عليكى طمنينى عليكى بقيتى احسن
ـ الحمد يا ليلى ما تقلقيش عليا انا باذن الله هبقى كويسه اهم حاجه انت خلي بالك من نفسك ومن الشغل انا مقدره ظروفك وعارفه انك مش هينفع تيجي عشان انت حامل وهيكون في خطور عليكى
ـ والله نفسي اطمن عليكى ومتضايقه اوى وحاسة انى متكتفه
ـ ولا يهمك خليكى انتى مع مرات عمى وتابعى الشغل
ـ مـ.ـا.تشليش هم أى حاجة خدى بالك انتى من صحتك
ـ حاضر يا حبيبتي ، بقولك ايه يا ليلى عيسى عندك
ـ اه هو أجازه انهارده وكان بيلبس وجايلك
ـ طيب هاتى عايزه اكلمه
أعطت ليلى الهاتف لعيسى
ـ ازيك يا غاليه ألف سلامة عليكى انا جايلك دلوقتي محتاجه حاجه اجبهالك
ـ لا يا عيسى شكرا انا عايزه اطلب منك طلب
ـ خير
ـ أنا عايزة أرجع لرياض
ـ انتى بتهزرى مستحيل يا غاليه فاهمه مستحيل .
ـ لو سمحت يا عيسى انا ادرى بمصلحتى انا هرجع لرياض وعايزاك تبقى وكيلى المره دى
ـ وأنا مش موافق
ـ عيسى انت عارف ان انا ممكن اتجوز من غيرك ومن غير عمي بس انا حابه ان انت تبقى وكيلي المره دي هتيجي يا عيسى ولا هتصغرني
ـ هو قالك حاجه او ضغط عليكى تانى طيب
ـ هو مش جنبي اصلا وما يعرفش ان انا بطلب منك كده وغير كده مش عايزه عمي يعرف حاجه
ـ يعني ايه انت كمان اللى هتطلبي منه ان هو يرجعلك
ـ لا مش كده ، هو طلب مني قبل كده ان انا نرجع وانا كنت رافضه بس انا دلوقتي ليا اسبابي اللي تخليني اوافق ارجع له
ـ وايه هى بقى الأسباب دى
ـ بص يا عيسى الاسباب دى للاسف خاصه بيا ومش حابه اتكلم فيها بس اللى اقدر اقولهولك إن رياض اتغير
ـ طيب المفروض انا اكلمه ولا اعمل ايه
ـ كلم مأذون وهاته وتعالى وانا هكلم رياض وابلغه
ـ هو عندك
ـ أه بره مايعرفش لسه حاجه زى ما قولتلك
ـ خلاص يا غاليه هاجى وهشوف مأذون
جلس عيسى بعد أن اغلق الهاتف يفكر لما غاليه طلبت هذا الطلب
سالته ليلى فيما كانت تريده غاليه وأخبرها بما قالته له
جلست ليلى بجانبه وامسكت يده
ـ عندها حق يا عيسى ولو هو اتغير خليها ترجعله
ـ انتى مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش هو عمل فيها ايه
ـ عارفه بس غاليه ظروفها مختلفه وضع زى اللى هى فيه ده مين جمبها غيره ولو حصلها حاجه تانيه مين هيوقف جمبها ؟؟
ـ انا وانتى
ـ طيب ماهى صحتها خانتها ووقعت لانت ولا انا معاها
ـ عشان فى ظروف المره دى مناعتنا
ـ افرض اتكرر الوضع تانى وقتها مين هيبقى جمبها
غاليه عايشه لوحدها مالهاش حد واختك للأسف بتدور على نفسها وبس ومحدش يعرف عنها حاجه هى تعرف عن الكل لكن محدش يعرف عنها حاجه وابوك
ابوك أصلا سبب حزنها فى الحياه
لكن لو رياض اتغير وبقى كويس ليه لأ ترجعله وتخلف عيال كتير تعمل لنفسها عزوه وعيله
ـ افرضى شرط انها تقعد من الشغل
ـ ما ظنش يا عيسى مكانش جه من الاول وخلاها تعمله يونيفورم للشركه عنده
انا شفت نظرته واد ايه كان فخور بيها وبيحبها
صمت عيسى يفكر فى حديث ليلى مما جعل ليلى تكمل
ـ وغير كده انت ابن عمها مش هتعرف تشيلها ولا تروح وتيجى بيها فى حرمانيه فى الموضوع وقاعدته معاها وهما مطلقين برضو حـ.ـر.ام اكيد هى فكرت عشان كده
ـ تمام انا هعملها اللى هى عايزاه وربنا يستر
خرج عيسى متجها لاقرب مأذون وبعدها لمنزل غاليه
بعد خروجه طرق صلاح غرفه باب ليلى وخرجت له ليلى لتسأله عما يريد
ـ خير يا عمى فى حاجة اعملهالك ، طنط كويسه
ـ اه انا بس بسالك عن غاليه كنت سمعت طراكيش كلام كده انها تعبانه
ـ أه هى عندها كرونا ومحجوزه فى البيت
ـ اه طيب ، الف سلامه
بس واضح انكم صحاب انتى وهى
ـ أه غاليه جدعه وطيبه جدا ودماغها حلوه
ـ طيب مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش اللى هى ماشيه معاه ده هيتقدملها امته
ـ ماشيه معاه ؟؟! غاليه مش ماشيه مع حد ودماغها فى شغلها
ـ يبقى بتخبى عليكى ومش بتحكيلك
ـ يا عمى انا وغاليه تقريبا ٢٤ ساعه مع بعض يعنى لو فى حاجة هعرف على الاقل هتتكلم فى التليفون
ـ انا ايناس قايلالى أن غاليه حكيالها
ـ معلش يا عمى مش يمكن ايناس بتتكلم بمزاجها او فهمت غلط ، انت ليه واخد أن كلام ايناس حقيقه ويمكن قالت كده عشان متخانقه مع غاليه
ـ هى متخانقه معاها
ـ اه ، وظلت ليلى تقص لوالد عيسى ما كانت تفعله إيناس مع غاليه
كان صلاح يجلس يستمع لحديث ليلى وهو متعجب من ايناس هل من تتحدث عنها ليلى حقا ايناس ابنته وقرر أن يذهب لايناس ويواجهها
فى منزل غاليه اتصلت على رياض لتخبره بموافقهتها لعودتهم مره اخرى
عنـ.ـد.ما رأي رياض اتصال غاليه دلف اليها مسرعاً ليطمأن عليها
ـ ياترى رد فعل رياض ايه ؟؟
وهل قرار غاليه صح وهل رياض هيتقبله ؟
ـ هل غاليه هتخلى رجوعها كبيعى ولا مشروط وهل هى سامحته ولا لأ ومجرد رجوع على ورق ده اللى هنعرفه الاحداث القادمه
يتبع
↚
دخل رياض غرفه غاليه واقترب منها ولكن طلبت منه غاليه أن يجلس فى مكان قريب لحد ما حتى تستطيع أن تتحدث معه
وبالفعل جلب رياض كرسى وجلس فى بدايه التخت المتصطحه عليه غاليه
ـ خير يا غاليه
ـ عيسى جاى دلوقتي ومعاه مأذون
شعر رياض بخوف داخلى أن تعود لعيسى مره اخرى
لم يستطع أن يتحدث فشعر أن الحديث وقف فى حلقه ، اكملت غاليه حديثها
ـ أنت عرضت عليه قبل كده اننا نرجع تانى لبعض صح
ابتسم رياض ظنا منها انها سامحته وستعود إليه
ـ أه طبعاً يا غاليه انا عرضت عليكى قبل كده وانتى رفضتى لكن انا عرضى لسه مازال قائم
ـ بص يا رياض انا هرجع بس بشروط لو وافقت عليها هنرجع موافقتش هخلى عيسى يلغى موضوع الرجوع ده خالص
ـ قولى يا غاليه أنا موافق على كل حاجه
ـ أولا رجعونا هيبقى صورى فقط يعنى انا مش مطالبه بحقوق شرعيه ، ثانياً هفضل في شغلى زى مانا ، ثالثاً انا مش هقدر أرجع معاك زى الأول ولا هقدر أدى أى حاجة حتى المشاعر يا رياض انا مش جوايا مشاعر ليك بالعكس المشاعر اللى جوايا مشاعر سلبيه
ـ انا معنديش يا غاليه أى نيه خالص أنى اخليكى تضيعى اللى عملتيه ده أولا بالعكس أنا هساعدك تكبرى
بالنسبة لحقوقى صدقينى انا مش هكون عايزها غير لما انتى تبقى عايزاها زيى واكتر
ومش مطلوب منك انك تدى حاجه ده دورى أنى أدى وانى اعوضك عن اللى عملته
انا مش طالب منك غير حاجه واحده بس انك تدينى فرصه اصلح اللى عملته
يا غاليه انا كنت انانى وعارف ده ضعفك كان بيرضى غرورى مش هنكر ومش هنكر برضوا انك لو مكنتيش اتغيرتى انا كمان مكنتش هتغير
لما بعدتى عنى وحسيت خلاص إن رجوعنا بقى مستحيل بقيت زى اللى اخد قلم على وشه فوقه وقتها فوقت وحسيت انى ضعيت اكتر حاجه بحبها فى الحياة انتى والاولاد
كانت تسمع غاليه حديث رياض بقلق من يكون مجرد حديث ولكنها لم تعطيه الفرصه ليتحكم بها مره اخرى
ـ تمام يا رياض الايام جايه وهنشوف صدق كلامك ، ممكن تجبلى من الصيدلية كمامه وكحول على ما ابدل هدومى
ـ طيب اساعدك انا خلاص كام ساعه وهبقى جوزك
ـ اطلع يا رياض بدل ما اغير رأيى
ـ حاضر يا قلب رياض
كادت الابتسامه تظهر على وجهها لكنها سرعان ما اختفت حاولت غاليه الضغط على حالها وقامت وارتدت فستان فضفاض وعليه حجاب ودخلت المرحاض قامت بغسل وجهها ويديها جيداً وبعد قليل اتى رياض ومعه تلك الطلبات التى طليتها غاليه واعطاها لها وبدأت غاليه فى تجهيز نفسها واخذ الاحتياطات حتى لا تعدى أحدا من أبنائها أو عيسى أو اى شخص يتعامل معاها
بعد قليل أتى عيسى وكـ.ـلـ.ـب رياض من ابراهيم الحضور وتم عقد قرانهم مره اخرى
كانت غاليه لا تشعر بشئ فقط تفكر هل تلك استعجلت فى تلك الخطوة أم ذلك الصواب كان عقلها مخدرا اصبحت غير قادرة على الرجوع
الشعور بالوحدة كان صعب عليها ، خوفها على ابنائها يفوق أى شئ اخر
انتهى كتب الكتاب وطلب عيسى من رياض أن يتحدث مع غاليه بمفردهم
ـ غاليه انت واثقه من قرارك
ـ اماءت رأسها بنعم لم تستطع الرد او الحديث عليه هى فقط تريد الذهاب لغرفتها لتنام وتعود لعزلتها مره أخرى
شعر عيسى بمدى تعبها واحترم تلك الرغبه وانسحب هو ومعه ابراهيم
ظل رياض فقط جالس مع الاولاد وغاليه جالسه فى غرفتها
لا يعلم كيف عليه أن يبدأ شعور بالرضا يجتاحه فالمستحيل اصبح واقع بين يديه
ظل جالساً محاولا تهدئة نفسه وطلب من المساعده أن تصنع طعام شهى لهم حتى تستطيع غاليه أن تأكل واعطاها مبلغ مالى كبير حتى تشترى ما يلزمها من فاكهه لتصنع لها عصائر
واخذ الاولاد معه حتى لا يزعجوا والدتهم وذهب لمنزله وجلب ملابسه حتى يقيم معها
( مصدقت انت مش صابر )
ثم عاد مره اخرى لمنزل غاليه وجدها مازالت نائمه ظل جالس بجانبها لأول مره دون أن يؤنب نفسه فأخيرا تصبحت له مره أخرى
****&******&******&******&*******
قرر صلاح الذهاب لايناس حتى يتحدث معها ويتأكد من حديث ليلى
وبالفعل وصل العنوان وطرق الباب وفتحت له رغداء
فى البداية استغرب من وجود رغداء وظن أنها صديقه ابنته
قامت رغداء بــــاستقباله ودخلته المنزل ونادت على ايناس حتى تقابل والدها ودخلت لحسين حتى تخبره بوجود والد ايناس ليخرج له هو أيضا
وبالفعل خرجت ايناس وهى متعجبه من زياره والدها
ـ بابا ازيك عامل ايه
ـ الحمد لله يا ايناس انتى عامله ايه ومين دى اللى واخده راحتها فى الشقه كده
صمتت ايناس فهى لم تكن تريد أن يعلم احد بأمى زواج رفداء وحسين ظنا منها أنها بهذه الطريقة ستبقى زواج رغداء من حسين فى السر إلى أن يتم الطـ.ـلا.ق لكن بوجود والدها فهى تخسر خطتها
ـ دى رغداء يا بابا مرات حسين
ـ نعم وانتى ليه ماقولتليش وازاى موافقه على وضع زى ده وقابله بيه
كاد حسين ان يدخل الغرفه لكنه قرر أن يقف خلف الباب ليسمع حديثها مع والدها أولا
ـ عادى يا بابا لما انا رجعت من السفر هو كان محتاج واحده معاه وانت عارف السعوديين شـ.ـداد شويه وهو كان محتاج واحده تنضفله وتروقله الشقه عشان كده اتجوزها
ـ طيب ومطلقهاش ليه وليه مخدلهاش شقه بره
ـ أصل جوازه منها مؤقت وبعدين هنا انا اشيفه هو بيصرف كام وبيديها ايه انما لو اخدلها شقه بره الله اعلم بقى
ـ يا بنتى انتى اللى همك الفلوس وجوزك ده لأ
ـ الموضوع مش مستاهل هو بيحبنى زهى فتره فى حياته وهيطـ.ـلقها فلزمتها ايه بقى شقق وفرش ومصاريف
ظلت رغداء و حسين ينظروا لبعضهم بصـــدمــه من تفكير ايناس الهذا السبب وافقت على ذلك الوضع
شعرت رغداء فى تلك اللحظه انها رخصت من نفسها وكادت أن تنصرف إلا أن حديث صلاح عن غاليه جذبها
ـ انتى حره يا ايناس وتفكيرك غريب بس طالما انتى مرتاحه يبقى خلاص ، إلا صحيح قوليلى هو الراجـ.ـل اللى بتكلمه غاليه اسمه ايه
ـ راجـ.ـل مين
ـ مش انتى قولتيلى انها تعرف حد وبتكلمه بعد طـ.ـلا.قها من عيسى
ـ اه افتكرت ، بس انا مش فاكره اسمه ايه انت شايف اللى انا فيه والظروف عامله إزاى
بدأ صلاح يشك بأبنته مما جعله يسألها عن اشياء خاصه بالماضى
لم تستطع رغداء السكوت على حديث ايناس المسموم ودخلت مسرعه الغرفه وخلفها حسين
وجلست معهم وظلت تتحدث عن الماضى واكد له حسين ذلك الحديث صدم صلاح مما سمعه
وقفت ايناس وظلت تهاجمهم وتدافع عن نفسها وحاولت تكذيبهم إلا أن حديث رغداء كان اكثر ثقه وبالادله
ظلت ايناس تهاجمها وتحاول أن تخرجها من الغرفه حتى تصلح ما افسدته لكنها لم تستطع
وبعد أن انتهت رغداء من حديثها تركت الغرفه التى يجلسون بها زدلفت لغرفتها وقامت بجمع ملابسها لكى تترك لهم المنزل
دخل خلفها حسين وجد رغداء تجمع اشيائها لتترك المنزل
اقترب منها مسرعاً مستفهما سبب فعلتها
ـ رغد فى ايه بتلمى حاجتك ليه
ـ بص يا حسين انا مش مرتاحه فى القاعدة هنا انا عايزه امشى
ـ هتروحى فين
ـ هرجع بيت بابا عايزنى هاتلى شقه ليا لواحدى انما انا مش هقعد تانى مع الانسانه دى
ـ ايه اللى حد يعنى مانتى عارفه اسلوبها
ـ بس مكنتش اعرف انى رخصت نفسى كده انا قاعده هنا وانا حاسه أنى ضيفه وهى طول الوقت راميه مسئولية عيالها عليه انا تعبت بجد وفى الاخر تقول انها مقعدانى هنا تحت عنيها عشان تراقبنى وتعرف انت بتدينى ايه وبتعمل ايه
ـ انا والله مافكرتش أبدا فى كده وانتى حقك فعلاً فى شقه لواحدك ،
صمت حسين يفكر ماذا يفعل فهو سمع حديث ايناس ورغداء لديها كل الحق لتغ*ضب
ـ طيب بصى خليكى هنا كام يوم بس اكون حبت شقه وفرشتها واقسم الاسبوع بينكم بعد كده
ـ مش قادره استحملها يا حسين تانى دى انسانه مرضيه انا اللى فضلت كول عمرى اعمل عمليات ودايت ورجيم عشان اخس معرفتش جت ايناس خسستنى ١٠ كيلوا فى اسبوعين مش قادره خلاص انا مش قادره استمحل
ـ معلش اعتبرى ده نظام تخسيس خسيلك كمان ٥ كيلوا وقتها هتبقى ايه صاروخ
ابتسمت رغداء على مزاح حسين وقررت أن تنتظر الى ان يجلب لها حسين شقه ولكن ستغير طريقه تعاملها مع رغداء
******&******&*******&****"
فى منزل خالد اتت ولاء لتجلس مع اختها وتحاول مواساتها وقامت بوسى بإستقبالها ببرود
ـ خير يا ولاء مش اللى بيزور حد لازم يبلغ قبلها ولا يطب كدا زى القضى المستعجل
ـ ايه ده والله وطلعلك صوت يا نجلاء من امته ده
ـ من زمان يا حبيبتي المهم جايه ليه
ـ جايه بيت امى
ـ امك مـ.ـا.تت يعنى مالكيش حد هنا
ـ لا ليه اخويا واختى
ـ اخوكى مبقاش فاضلكم وراه مصاريف ولادة واختك اهه لو وحشتك خديها على الاقل توفرلنا شويه بدل ما هى واكله شاربه نايمه على قفانا
واهو ينوبك من الحب جانب من سيرتها اللى بقت على كل لسان
ـ مس انتى السبب في اللى حصل ده
ـ ليه وانا مالى هو انا اللى وقولتلها تروحله شقته
اختك من الاول مش كويسه انا لو وذتها زى هى ما بتقول ماعندهاش عقل تفكر بيه وتعرف الصح من الغلط ولا هى رايحه وبمزاجها عشان مزاجها ولما اتقفشت قالت تلبسها فيه
ـ تصدقى انك مش متر*بيه وعايزه ربايه وانا اللى هربيكى
اقتربت منها ولاء وبدات فى جذبها من شعرها حاولت نجلاء الخلاص منها لكنها لم تستطع بسبب حملها
حاولت بوسى التدخل لفض الشجار لكنها لم تستطع
ظلت ولاء تركل نجلاء إلى أن سقطت نجلاء وال*د*م والماء محاوطها من جميع الاتجاهات
عنـ.ـد.ما رأت ولاء ذلك الوضع خشت من ان تتحمل أى مسئوليه وتركت المنزل وهـ.ـر.بت وظلت بوسى واقفه لا تعلم كيف أن تتصرف وقررت الإتصال بخالد الذى اتى مسرعا
يتبع
↚
اتصلت بوسى بخالد حتى يأتى وينقذ نجلاء وبالفعل أتى خالد و صُدم من ذلك المشهد واتصل مسرعا بالاسعاف
حاول خالد ان يفهم من بوسى شئ لكنها كانت منهاره لم يكن لديه الوقت ليفهم منها شئ فأسرع وتم نقل نجلاء الى المشفى وقامت المشفى بطلب البوليس حتى يحقق فى الامر فمن الواضح الاعت*داء الذى تعرضت له نجلاء
اتى الظابط وبدأ يحقق فى الأمر وبدأ بخالد الذى لم يعطى شهادته وتحجج بوجوده فى العمل
بينما بوسى لم تدلى بشهادتها واخبرتهم أنها كانت تشترى اشياء من خراج المنزل وعنـ.ـد.ما عادت وجدتها هكذا
قررت الشرطة أن تؤجل التحقيقات الى ان تستيقظ نجلاء ويأخذوا اقوالها
ظل خالد وبوسى فى المشفى منتظرين ان يبلغهم الطبيب وضع نجلاء
خرج الطبيب واخبرهم أنهم تأخروا فى نقلها وأن الاعت*داء أدى إلى انفجار الرحم
شعر خالد أن الارض تميد به وجلس على اقرب كرسى لا يعلم لما حدث له ذلك
ظلوا جالسين فتره يحاول أن يعلم ما حدث من بوسى لكن بوسى تراوغه فى الحديث تشعر بقلق من رد فعله
قررت بوسى أن تذهب للمنزل لتبدل ملابسها وتعود مره اخرى للمشفى
وبالفعل ذهبت بوسى للمنزل ووجدت أن هاتفها قد اوشك على نفاذ البطارية فذهبت لتضعه فى الشاحن وجدت هاتف نجلاء على الشاحن
اخذت هاتف نجلاء ووضعت هاتفها وذهبت لتستريح الى أن يشحن هاتفها
*****&*****&******&******&****
فى منزل إيناس كانت تجلس مع والدها يتشاجران
ـ ليه يا ايناس ليه تكدبى استفادتى ايه لما تشوهى سمعت بنت عمك
ـ بابا اللى حصل حصل خلاص وكل واحد خد نصيبه
ـ خد نصيبه ؟؟ انتى بتتكلمى جد هو انتى مش حاسه بتأنيب ضمير خالص انا بسببك كنت بخاف اخرجها من الشقه تجلبلنا العار بسبب كلامك عليها
، واتاريكى انتى العار فى حد ذاته روحى منك لله انا متبرى منك ومن عمايلك
ـ بابا والنبى بلاش الدراما الأوفر دى
ـ انا بعمل دراما يا بنت ال *******
طيب إيه رأيك بقى نصيبك فى الورث هديه لغاليه هديه
ـ انت بتهزر اكيد مش هتعمل كده
ـ لأ مش بهزر ولازم تتعا*قبى على عمايلك دى انت فاكره نفسك مالكيش حاكم
ـ وأنا مش هسمحلك تعمل كده
ـ هتعملى ايه هتمسكيلى العصا*يه
ـ لا هرفع عليك قضيه حجر تسيب بنتك وتروح تدى بنت اخوك الورث بأنى عقل ودين تعمل كده
ـ مالى وأنا حره فيه ، ورينى بقى هتمنعينى ازاى
ـ أنت شكلك اتجننت
ـ أنا اتجننت يا بنت ال*** وقام بضـ.ـر.ب*
ظلت ايناس تص*رخ بصوت عالى وخرج حسين ورغداء على صوتها وقاموا بفصل والدها عنها وبعدها تركهم والدها وخرج واتصل بعيسى ليأخذ عنوان غاليه لكن عيسى رفض بسبب سوء حالتها الصحية
مرت الايام وابتدت غاليه فى التعافى وحاول رياض التقري منها لكنها كنت تعامله ببرود وتقبل هو تلك المعامله إلى أن يتم شفاها
****&******&*****&****&********
فى المستشفى ابلغهم الطبيب أن نجلاء دخلت فى غيبوبه بسبب فقدانها كميه كبيره من الد\\ماء وسيضعوها بضعه ايام فى غرفه العنايه حتى تفيق من الغيبوبه
قرر خالد وبوسى العوده للمنزل ليرتاحوا وقرروا أن يذهبوا لها كل يوم حتى يطمأنوا عليها
فى منزل خالد كانت تحلس بوسى تتصفح هاتفها واثناء تصفحها للهاتف تذكرت هاتف نجلاء
قررت أن تأخذه وتفتح الرسائل حتى تتأكد أنها من أرسلت تلك الرسالة لزوجها
حاولت فتح الهاتف لكنها لم تستطع بسبب بصمه يد نجلاء قررت أن تاخذ الهاتف فى اليوم التالى الى المشفى وتفتحه ببصمه يدها وتضيف بصمه يدها ايضا حتى تتمكن بعد ذلك من فتح هاتفها فى أى وقت
وبالفعل فى اليوم الثانى ذهبت بوسى للمشفى واستطاعت فتح هاتف نجلاء واضافت بصمه يدها حتى تتعامل بحريه مع هاتف نجلاء ولم تخبر خالد بما فعلته حتى لا يأخذ منها الهاتف
اتى خالد من المشفى وجلس مع بوسى مستفهما منها ما حدث
ـ بصى انا لحد دلوقتي عامل زى الطور اللى عمال يلف حوالين نفسه من من غير ما يفهم حاجه انا عايز افهم دلوقتي ايه اللى حصل بالتفصيل عشان مطلعش عليكى القديم والجديد
ـ نجلاء اتخانقت مع ولاء وض**ربوا بعض ولما ولاء شافت نجلاء بالمنظر ده خافت وجريت وسابتنى لواحدى
تحدث خالد بإنفعال
ـ وليه زفته تعمل كده انا مش فاهم انتوا اتجننتوا ، انتوا عايزين منى ايه حالفين مـ.ـا.تخلونى اشيل عيل وافرح بولادى
اتسببوا إن مريم تسقط حملها وقولت معلش إنما المره انتوا قاصدين بقى انى مخلفش
عايز افهم ليه ايه طمعانين فى البيت تبقوا بتحلموا
ـ اهدى يا خالد اهدى طيب
ـ مـ.ـا.تقوليش اهدى انا ليه حساب تانى مع ولاء لما اشوفها
ظل خالد يحاول الإتصال بولاء او زوجها لم يستطع فقرر أن يذهب لها المنزل بنفسه
وبالفعل قام بالذهاب لمنزل ولاء وفتح له ابنائها الباب واخبروه أنها غير متواجده
عاد لمنزله مره اخرى لا يعلم ماذا يفعل هل يسلم اخته للشرطه ام ماذا يفعل
هل ستصمت نجلاء أم ستبلغ عن ولاء
فى غرفه بوسى كانت تتفحص رسائل نجلاء تريد أن تمسك شئ عليها حتى تستطيع أن تساومها به حتى لا تبلغ عن اختها وتتنازل عن المحضر
ظلت تبحث فى الرسائل لم تجد شئ
قامت بالبحث فى الرسائل القديمه وعنـ.ـد.ما لم تجد ذهبت لاحدى محلات الهواتف واعطتهم الهاتف لكى يعيدوا الرسائل المحذوفه فالاكيد أن شخص مثل نجلاء حريص فى التعامل والطبيعى أن تمسح أى شئ يدينها
وبالفعل استطاعت بوسى أن تعيد كل الرسائل والصور المحذوفه
وظلت تشاهد الصور وتفاجئت بوجود صور ورسائل بين نجلاء وأحمد فكانت نجلاء على علاقه به وهى من وذته عليها
ظلت تقرا الرسائل القديمه ووجدت رسائل خاصه بمو*ت والدتها وكيف اتفقت مع احمد على ان يجلب لها ادويه تسببت فى موت والدتها
ظلت تقرأ الرسائل وهى مصدومه مما تراه
قامت بالتقاط صور لتلك الرسائل حتى تصورها وارسلت تلك الريكوردات على هاتفها ثم قررت الاحتفاظ به كدليل وظلت تفكر ما ستفعله حاولت الاتصال بولاء لكنها لم تستطع الوصول لها وقررت أن تذهب لها فى اليوم التالى
******&*******&*****&******&***
فى منزل غاليه حالتها بدأت تتحسن وأصر عمها على زيارتها حتى يتحدث معها ويقص لها سوء الفهم
وصل صلاح منزل غاليه وطلب ان يقابلها ووافقت غاليه حتى تعلم ماذا يريد
جلست غاليه وجلس صلاح امامها لا يعلم ماذا سيقول
ـ خير يا عمى اصريت انك تكلمنى وتقابلنى
ـ الاول انتى صحتك عامله ايه
ـ كويسه الحمد لله
ـ انتى رجعتى لرياض ؟
ـ اه وعيسى كان وكيلى وشهد على الجواز ، ده سبب مجيتك هنا انهارده انك عرفت انى رجعت لرياض من غير ما اقولك
ـ لا مش ده السبب بس لو ده اللى مريحك فألف مبروك
ـ آمال ايه سبب مجيتك النهارده
ـ عايزك تسمحينى
ـ على ايه
ـ انى فهمتك غلط طول السنين اللى فاتت
ـ وايه اللى كنت فاهمه غلط
ـ ظل صلاح يقص عليها ما كانت تقوله له ايناس وما قالته له ليلى
وحكى لها عن زيارته لايناس وأنها مازالت تنكر لكن رغداء زوجه زوجها اخبرته الحقيقة
ظلت غاليه تستمع اليه دون تعليق إلى أن انتهى من حديثه وبعدها ابتسمت بسخريه
ـ بجد يا عمى كل ده حصل
ـ اه والله العظيم ده سبب سوء الفهم عشان كده انا جاى وعايزك تسمحينى و وعد منى هكتبلك فى الورث زيك زى إيناس بس انا عايزك تسامحينى
ـ اسامحك
قالتها غاليه بسخريه
ـ اسامحك على ايه ولا ايه
على انك مفكرتش تتأكد من كلام ايناس صح ولا غلط وانك حرمتنى أنى اتعلم زى الناس وكنت يا دوب بروح على الامتحانات دانا بحمد ربنا انى بعرف اقرا واكتب
كلام ايناس خلاك تشك فيا ومـ.ـا.تودنيش المدرسه وكمان مـ.ـا.تجبليش مدرسين
طيب انت لسه مراقبتنيش عشان تتاكد من كلام ايناس وحتى لو كلامها صح مزاكرتليش انت ليه فى البيت على الأقل تعوضنى
مصعبتش عليك وانا بلبس هدوم بنتك القديمه
مكنتش بتشوفها وهى مشغلانى عندها زى الخدامه
طيب سيبك من كل اللى عدى ده هنقول معلش كان مخدوع او مش حابب تدخل بين البنات لكن لما لجأتلك استنجد بيك من رياض وعمايله معايا فاكر عملت ايه ها تفكرك
اتصلت بيه وسلمتنى ليه من غير حتى مـ.ـا.تقوله عيب مايصحش تعمل فى مراتك كده لكن انت ساندته وجيت عليا قصاده
خليته يبيع ويشترى فيا
عارف رياض رغم كل عمايله دى مايجيش حاجه فيك
تربيتك ليه هى السبب انى اكون من غير شخصيه معاه من الاول
انا اللى السبب انه يعمل معايا كده عشان اتعود على انى اقول حاضر وطيب ونعم
اتعودت اقول انا أسفه حتى لو مكنتش غلطانه اتعودت أتنازل واجى على نفسى وارضى الكل وانا مش مهم كنت اشوف فى التليفزيون والنت الاعلانات عن خروجات ومطاعم كان نفسى اروحها واجربها كنت بخاف حتى اطلب من رياض يخرجنى وانت جاى تقولى سامحينى
انا اسفه يا عمى انا اسامح أى حد إلا انت لان انت السبب فى كا حاجة وحشه حصلتلى
يتبع
↚
كان رياض يقف خلف باب الغرفة، يتسمر في مكانه، يصغي بانتباه لكل كلمة تخرج من فم غالية. كل جملة كانت تتردد في أذنيه كوقع الصاعقة. "ليتني استمعت لهذا الحديث من قبل!" تمتم في داخله بمرارة. وهل لو استمع بالفعل، كان سيتأثر بها ويغير من نفسه؟ أم أن كلمـ.ـا.تها كانت ستزيده سوءًا وقسوة؟
أبتعد رياض عن الباب وذهب لغرفه ابنائه وجلس معهم محاولا تشتيت ذهنه
ظل عم غاليه يحاول معها لعلها وعسى تسامحه فى يوماً ما
ـ يا غاليه مـ.ـا.تنسيش انى عمك فى الأول والاخر وانتى من دمى
ـ يا عمى المفروض الكلام ده كنت قولته لنفسك
ـ مانتى سامحتى رياض اشمعنى انا لأ
ـ لأن انت السبب فى ان انا ابقى سلبيه بالطريقه دى
رياض لو انا من اول يوم كنت أخدت موقف منه كان عملى مليون حساب لكن هو استغل ضعفى لكن مكنس السبب الأساسي أنى ابقى ضعيفه ومعدومه الشخصيه
يمكن ادانى مساحه أنت مكنتش مديهالى
ـ بكره الايام تنسيكى الماضى وأنا هفضل مستنى اليوم ده واتمنى إنه يجيى قبل ما امو*ت
صمتت غاليه ولم تجيب عليه فهى لم ولن تسامحه
خرج صلاح وذهبت غاليه للمطبخ وجدت تلك العامله تقوم بصنع الغداء
وقفت غاليه معها بضع دقائق تتعرف عليها وبعدها دخلت لغرفتها مره اخرى
خرج رياض ودخل المطبخ وطلب من العامله تأجيل الغداء للغد ويمكنها أن تنصرف وقام هو طلب طعام من احدى المطاعم الكبرى التى تقوم بعمل دعايا كبيره على مواقع التواصل الاجتماعي
فقام بطلب طعام لإحدى الوجبات البحريه الشهيره ثم دخل غرفه غاليه وجدها ذهبت للمطبخ
ـ بتعملي ايه يا غاليه هنا
ـ انا جعانه اوى و الست مشيت من غير لما تعمل الاكل ، هى كانت بتعمله بس مش عارفه مكملتش ليه عموما هكمل أنا.
ـ لا متكمليش انا عازمكم على غدا انهارده انما ايه فاخر من الاخر
ـ عزامنا على ايه
ـ لأ مفاجأة بس هبهرك انا كنت ناوى لما تقومى بالسلامه اخدك ونروح هناك لكن بصراحه قولت نجيبه نتغدى بيه ولما تقومى بالسلامه وتحبى تاكلى تانى من عنده نبقى نروحله
ـ للدرجادى حلو
ـ جدا بقولك تعالى اقعدى فى الصاله نتفرج على فيلم لحد ما الاكل يجيى
ـ بلاش عشان الاولاد
ـ مـ.ـا.تقلقيش الدكتور قال تتعامل عادى بس محدش ياكل ويشرب مكانك وخلى مساحه معقوله بينكم
والاولاد هيموتوا ويشوفوكى
ـ متاكد
ـ أه على ضمانتى ، متخافيش عليهم
وبالفعل جلست غاليه تشاهد التلفاز برفقه اولادها فى جو مليء بالدفء اصبحت تتعامل مع رياض بشكل طبيعي لحد ما ولكن من داخلها ما زال هناك حاجز لن يستطيع بسهوله كسره
حاول رياض كثيرا كسر هذا الحاجز ولكنه لم يستطع وقرر ان يعطيها مساحتها الشخصيه
عليه اولا ان يبذل جهدا حتى يعوضها عن الماضي
ظل رياض يشاهد إعلانات ذلك المطعم أمام غاليه حتى يذداد شعورها بجوع لتأكل جيدا وبالفعل تأثرت غاليه بذلك الاعلان وتمنت أن تأكل منه
بعد فتره طرق المندوب الباب وفتح رياض واستلم الطعام ووضع الطاولة امام غاليه وأتى بعدها بتلك الصينيه الممتلئه بما لذ وطاب
ظل يهلل ابنائه فرحين بها ويريدون اكلها بسرعه
بينما غاليه عنـ.ـد.ما رأتها فتحت عيناها من المفاجآه وابتسمت
ـ ايه ده معقول
ـ الف هنا اظن مدلعكم آخر دلع
جلسوا جميعاً يأكلوا فى جو من الالفه ويتحدثوا عن أشياء يرغبون بها فى المستقبل
******&******&*******&******&***
فى المستشفى استيقظت نجلاء وقام الطبيب بــــاستدعاء الشرطه وقامت نجلاء بالابلاغ عن ولاء وبوسى
اتصلت الممرضه بخالد وبلغته بــــاستيقاظ نجلاء فقرر الذهاب لها مسؤعا وبلغ بوسى التى قامت بطباعه الورق الذى تدين به نجلاء حتى لا تستطيع أن تفعل لها شئ
وذهبت الشرطه لمنزل ولاء وبالفعل استطاعت القبض عليها
وصل خالد برفقه بوسى مسرعين ودخلوا غرفتها وعنـ.ـد.ما رأت نجلاء بوسى ظلت تصر*خ عليها
ـ ابعدى عندى يا حيوا*نه انتى واختك اتسببتوا أن الطفل ينزل منكم لله
ـ طيب ماينزل ولا يغور فى داهيه
نظر خالد لبوسى بصـــدمــه وكاد أن يض*ربها
ـ أهدى يا خالد دلوقتي هتفهم كل حاجه
ـ انتى بتقولى ايه يا ذفته انتى جايه تتبلى عليا عشان ماسجنكيش صح لكن انا بلغت عنك انتى واختك وهتتحبسوا وهخلص منكم هستناكوا تتابعونى على صفحتى قصص وروايات أمانى سيد
ـ تصدقى خوفتينى انا اترعـ.ـبت ، بصى يا نونو قالتها بسخريه
انتى هتروحى القسم وهتتنازلى عن المحضر وهتخلى ولاء تخرج
ـ ايه البجاحه اللى بتتكلمى بيها دى انتى فاكره نفسك ايه
ـ انا مش فاكره نفسى انا هعرفك على عمايلك
ثم اخرجت الهاتف الخاص بنجلاء وعادت ووضعته فى جيبها مره اخرى ثم اعطتها بعض الاوراق تحتوى على محادثات بينها وبين احمد وتؤكدخيانتها لخالد واخرى بها الاتفاق على موت والدتها
ظل خالد يرى ذلك الحوار الدائر بينهم ويشعر أنه كان لعبه بين يدى مجموعه من الحريم
ظل ينظر لهم كأنه أول مره يراهم
هل حقاً من الممكن أن يكون هذا الطفل ليس ابنه ؟؟
هل حقاً تخلصت زوجته من أمه بمساعدة عشيقها
ظل خالد واقف تارك لهم الحديث المتبادل والاتهامـ.ـا.ت المتبادلة ظل يستمع لهم وهو غير مستوعب ما يحدث
كيف استطاعوا أن يفعلوا شيئا كهذا ؟؟
أين كان هو من كل ما يحدث حوله ؟؟
هل لتلك الدرجه كان غافلا عما يحدث حوله
ظل خالد يقترب ببطئ إلى أن وقف امام اخته وقام بضر*بها ثم اقترب من نجلاء وظل يض*ربها بشـ.ـده وبشكل جنونى وحاولت بوسى بالكاد أن تفصله عن نجلاء
ـ خلاص يا خالد أهدى اهدى
ـ والله لهطلبلكم البوليس
ـ اطلبى ولما يجيى وقتها هقول دى خناقه عاديه عشان الحاجات اللى شوفناها على تليفونك وانك انتى اللى قـ.ـتـ.ـل*تى ماما
انا أهو يا نجلاء مستنيه البوليس يحيى يقبض عليا وهتبقى عليا وعلى اعدائى
خافت نجلاء من حديث بوسى وتلك الثقه التى تتحدث بها معها
وبعد فتره أتت الشرطه لتقبض على بوسى لكن نجلاء انفت كل حديثها السابق وخرجت ولاء بعد ذلك من القسم وذهبت للمشفى حتى تفهم ماذا يحدث
واتصلت نجلاء على اهلها حتى لا تصبح بمفردها معهم وينتق**موا منها المتابعه على جروبى الكاتبه امانى سيد
وبالفعل اتوا جميعا الى المشفى وجلسوا فى غرفه نجلاء
حاول خالد كثيرا ان يبلغ الشرطه على نجلاء لكن نجلاء ظلت تهددهم انها ستسجنهم بسبب ضر*ـبهم لها مما أدى إلى أنها فقدت الرحم
بعد كثيراً من المفاوضات قرر خالد أن يطـ.ـلقها فى المقابل أن تتنازل عن جميع حقوقها ووافق الجميع على ذلك الاقتراح وطلب خالد من اخوته أن لا يقصوا لاى أحدا أيا كان عن ما حدث حنى لا يصبحوا حديث الحى مره اخته ومره زوجته فكيف سيصبح شكله
وقام بعد ذلك بإجبـ.ـار ولاء وبوسى أن يتنازلوا له عن نصيبهم من المنزل حتى يتركهم وبالفعل تنازلوا عن نصيبهم من المنزل لخالد حتى لا يعود انجلاء ويجعلها تقوم بعمل محضر ضدهم
فوقوف خالد بجانبها سيشكك فى كل ما جمعته بوسى من ادله وكان كل ما يهمهم فى ذلك الوقت أن لا يصيبهم اذى يكفى ما حدث لهم
وبالفعل تم الطـ.ـلا.ق بين نجلاء وخالد وقرر أن يحاول الرجوع لمريم والبدء معها من جديد وطرد بوسى من المنزل بعد أن تعود له مريم وإن لم تعد سيترك بوسى معه حتى تقوم بخدمته
وبالفعل فى اليوم التالى ذهب خالد لمنزل مريم حتى يتحدث معها ويحاول أن يقنعها أن تعود له مره اخرى
ـ ياترى مريم هتوافق ؟؟؟
↚
ظل خالد جالس بالقرب من منزل مريم فى احدى القهاوى البلدى منتظر ان يرى مريم لكي يذهب ويتحدث معها ظل جالس بضع ساعات إلى أن أتت مريم من عملها
عنـ.ـد.ما راها خالد ذهب اليها مسرعا وحاول ان يوقفها
ـ مريم وقفي اسمعيني انا خالد
عنـ.ـد.ما سمعت مريم صوته وقفت هذا اكثر صوت يشعرها بالاشمئزاز
نظرت اليه مريم بإشمئزاز و تركته ورحلت لكنه اسرع وسد عليها الطريق
ـ مريم لو سمحت اوقفي كلميني
ـ أبعد عنى يا خالد بدل ما اصوت والم عليك الشارع
ـ طب اسمعيني طيب وشوفي انا عايز ايه
ـ ايا كان اللي انت عايزه انا مش عايزه اعرف انت جاي ليه ولا عايز ايه ولا عايز اشوف خلقتك اصلا
ـ يا مريم انا عايزك تسامحيني وصدقيني انا اتغيرت ووعد مني ما حدش من اخواتي هيدخل البيت تاني ومش بس كده انا طلقت نجلاء وعايز ارجعك تاني لعصمتى
نظرت له مريم بسخريه ممزوجه بإشمئزاز
ـ خالد انت عبـ.ـيـ.ـط انت فاكر ان انا ممكن اسامحك بعد اللي انت عملته فيا او ان انا ارجع لك مره ثانيه
ـ وايه المشكله يا مريم طالما هعمل لك اللي انت عايزاه
ـ عارف يا خالد انت لو جبت لي حته من السماء عمري ما هرجعلك تاني
ـ طيب هكتبلك البيت بــــاسمك
ـ برده مش هرجعلك تانى انسى ان انا ارجعلك مره ثانيه ومش عايزه اشوف خلقتك قدامي تاني عشان المره الجايه هبلغ البوليس عنك وهقول انك متحرش
ـ يا مريم صدقيني مش هتنـ.ـد.مي
ـ النـ.ـد.م فعلا لو رجعت لك مره ثانيه ان انت راجـ.ـل ما عندوش نخوه عارف يعني ايه
ما عندكش مشكله مراتك تبات فى الصالة والرايح والجاى يشوفها من أجواز اخواتك اهم حاجه انك ترضى غرورك قدامك الناس وتبينلهم انك مسيطر وللاسف كنت انا ضحيتك عشان كده يا خالد بقولك ابعد عنى ومـ.ـا.تورنيش وشك لانى لو شوفتك تانى ولو صدفه صدقنى هزعلك
ـ ايه ده وطلعلك صوت يا مريم من امته ده
ابتدا صوت مريم أن يعلوا تدريجيا مما جعل بعض الماره يلتفتون اليها
ـ طول عمرى ليه صوت زمان كنت بقول جوزى وعيب ارد عليه انما دلوقتي الرد مش هيكون بلسانى لأ وبإيدى كمان
كاد خالد أن يرد عليها ويمد يده إلا أن أتى شخص من خلفهم ومسك يده بقوه وبعدها دفعه للخلف مما جعل جسد خالد يرتد للخلف
ـ وانتى ليه تتعبى نفسك وتمدى ايدك يا ست مريم وتتعبى نفسك إحنا موجودين وفى الخدمه نمد ايدينا بدالك
اتفضلى انتى اتطلعى شقتك وانا هتصرف معاه
نظرت مريم لذلك الصوت وجدته عبد القادر الج*زار
"عبد القادر رجل فى الثلاثون من عمره مطلق من بضع سنوات وطلق زوجته بسبب خلافات فى الطباع بينهم "
ـ شكراً يا معلم مش عايزين نتعبك معانا
ـ ولا تعب ولا حاجه وده شكل واحد حد يتعب فيه اطلعى اننى وانا هتصرف معاهة
وبالفعل اقترب عبد القادر من خالد وبدأ فى التشابك معه
حاول خالد الخلاص لكنه لم يستطع فعبد القادر يفوقه جسدا وعضلات وقام عبد القادر بضر*به إلى أن اجتمع باقى الماره واستطاعوا تخليص خالد منه بصعوبه وبعدها هرب خالد مسرعاً من أمامه حتى لا يمسكه مره اخرى
فى ذلك الوقت كانت مريم تقف في شرفه منزلها تشاهد ما فعله عبد القادر بخالد وعلى وجهها ابتسامه سعاده أتت من خلفها اختها تسالها عن سر تلك الابتسامه وقامت مريم بالاشاره براسها تجاه عبد القادر وخالد
ـ ايه ده مش ده خالد اللى عبد القادر ماسكه
ـ أه هو
ـ وهو بيعمل فيه كده ليه
حاول يوقفنى ويضايقنى وقال ايه عايزنى ارجعله
ـ يالهوى على البجاحه ايه ده تصدقى يستاهل انتى لازم تشكرى عبد القادر
ـ بكره وانا راجعه من الشغل هعدى عليه واشكره
ـ بس بصى المنظر خالد شبه الكتكوت المبلول فى ايد عبد القادر ، كنتى متجوزاه ازاى ده ، ده يا دوب محسوب على الرجاله بالاسم بس
ـ والله عندك حق كويس انى خلصت منه
وفى اليوم التالى بعد انتهاء مريم لعملها قامت بالمرور على عبد القادر وشكرته ثم انصرفت مسرعه وكان عبد القادر ينظر فى أثرها بابتسامه أخيرا رأته
*********@***
مر اسبوع اخر على تلك الأحداث وكان الوضع فى منزل حسين بلكاد يمر فى هدوء
مر اربعه اسابيع ولم تأتى لايناس الدورة الشهريه فذهبت وجلبت اختبـ.ـار حمل وظهرت النتيجه ايجابيه
شعرت ايناس كأنها انتصرت فى حر*ب ضد خصمها ودخلت الصاله وظلت تطلق الزغاريط فأجتمع من بالمنزل على صوتها وسالها حسين
ـ فى ايه يا ايناس ايه الزغاريط دى كلها
ـ أنا حامل يا حسين مبروك هتبقى أب للمره التالته ثم نظرت بشمـ.ـا.ته لرغداء التى تجمعت الدمـ.ـو.ع بعينيها
ـ الحمد لله انا ارض خصبه من اول شهر حملت مش ارض بور هتعيش وتموت وحيده
لم تستطع رغداء الصمود فدخلت غرفتها وظلت تبكى على حالها وذهبت بعد ذلك للوضوء ثم جلست تبكى وهى تصلى فحديث إيناس كان كالسهم ،الذى أصاب قلبها فى المنتصف
اقترب منها حسين بعصبيه مفرطه لأول مره
ـ إنتى ايه يا شيخه معدومه الدم مابتحسيش ، نفسى اعرف بتكونى مبسوطه ازاى وانتى بتأذى غيرك وبتكسرى قلوبهم
اوعى تكونى فاكره انى عديت موضوع غاليه عشان بحبك ولا عشان سواد عيونك لا انا عملت كده عشان انتى اللى هتتحاسبى على رميك المحصنات ده وسبت ابوكى يمكن ينفذ كلامه ويديها ورثك لعلى وعسى انك تتهدى شويه
انما انتى أبدا مافيش حاجه بتكسرك
ذنبها ايه رغداء فى الكلام الدبش اللى كل شويه ترميه عليها ده لو مش عايزه ضره عادى اطلقك بس انا سايبك على ذمتى عشان خاطر الاولاد غير كده كنت طلقتك ورغم كده بعدل بينك وبينها عشان ربنا مايحاسبنيش
انما انتى كده خلاص جبتى اخرك معايا ولو اللى حصل ده اتكرر ده صدقينى هتبقى طابق يا ايناس وحضانه الاولاد معايا ولو اخدتيهم مش هصرف جنيه عليهم ووقتها ابقى لفى فى المحاكم عشان تطولى منى جنيه واحد
ـ انت ايه يا اخى هى دى كلمه مبروك اللى بتقولهالى وانا فرحانه هو اللى جاى ده مش ابنك ولا بنتك برضو
ـ للأسف أنه هيكون منك
منك لله يا شيخه ضيعتى عليه الفرحه غورى من قدامى
ثم تركها وذهب لغرفه رغداء وجدها تبكى بحر*قهو
ـ معلش يا رغداء حقك عليا هى انسانه مريـ.ـضه ورينا هيديها على اد نيتها مش عايزك تزعلى وانا والله خلاص السمسار قالى انه هيجبلى شقه قريب جداً وانا شارط عليه تكون حلوه مـ.ـا.تكنش أقل من الشقه دى
ـ عادى يا حسين مش فارقه كتير
ـ ليه بتقولى كده
ـ حسين ممكن تسبنى لواحدى لو سمحت
ـ طيب أهدى ، او اقولك تعالى ننزل نتمشى شويه ايه رايك
ـ على فكره انا مش زعلانه عشان هى حامل الف مبروك.
ـ أنا عارف انتى زعلانه ليه بس عشان خاطرى مـ.ـا.توعليش والله انا واثق إن ربنا كريم وهيرزقك
ـ ابتسمت بأ*لم ، ازاى مانت عارف اللى فيها
ـ هو فى حاجة كبيره على ربنا
ـ لأ
ـ يبقى خلاص سلمى امرك ليه ، ويلا ننزل نتنشى شويه
وبالفعل استطاع أن يخرجها من حاله الحزن التى سيطرت عليها واخذها وجلسوا فى احدى الكافتريات القريبه من المنزل
مر يومين وقررت ايناس أن تذهب لدكتوره نساء حتى تتابع معها الحمل فهى لم تظهر عليها أى أعراض إلى الآن
وبالفعل قامت بالحجز ورفض حسين الذهاب معها وكانت رغداء تتجنبها قدر الامكان
فى عياده طبيبه النساء أتى دور إيناس ودخلت للطبيبه حتى تكشف عليها
ـ ازيك يا مدام ايناس
ـ بخير يا دكتوره انا كنت عملت اختبـ.ـار حمل فى البيت وطلع ايجابى الحمد لله وكنت عايزه اطمن على وضع الجنين
ـ ألف مبروك يا مدام ايناس اتفضلى معايا اكشف عليكى ونعمل سونار
وبالفعل كشفت الطبيبه على ايناس ولم تجدها حامل
ـ مدام ايناس للأسف مافيش حمل
ـ إزاى انا متاكده وعامله الإختبـ.ـار اكتر من مره
ـ طيب ضرورى ضرورى تعمل الاشعه والتحاليل دى وتجبيها انهارده او بكره بالكتيرـ هو فيه ايه
ـ هتاكد الاول وابلغك
ـ تفتكروا ايناس عندها إيه ؟؟؟
شعرت ايناس بالقلق وذهبت مسرعه لعمل التحاليل وقررت الانتظار لليوم التالى حتى تظهر النتيجه ولكنها قررت ان تخفى الامر عليهم فى المنزل حتى لا تشمت بها رغدا وأيضا الى أن تتأكد من حالتها الصحيه
******&*************&******&*****
فى منزل غاليه بدأت تتحرك فى منزلها واصبحت حالتها الصحيه أفضل وابلغها الطبيب أن تتعامل بشكل طبيعي ولكن لا تبذل مجهود كبير
وعاد رياض لعمله وطلب من تلك العامله أن تستمر معهم دائما ووافقت تلك العامله
ـ بقولك ايه يا غاليه انا قولت للست تفضل معانا على طول شكلها طيبه وغلبانه وانتى محتاجه حد يساعدك
ـ هى فعلاً طيبه مافيش مشكله خليها ، بس من امته يا رياض بتوافق على أن حد يجيى الشقه
ـ يا ستى انا قولتلك رياض القديم مـ.ـا.ت ايه رايك ننزل كلنا نخرج مع بعض انا وانتى والاولاد ، الاولاد للاسف نفسيتهم كانت تعبانه الفتره اللى فاتت
ـ خلاص خدهم واخرج خليهم ينبسطوا
ـ لا تعالى معانا هينبسطوا اكتر دول كانوا قلقانين عليكى اوى
ـ مش هقدر امشى كتير ولا أعمل مجهود
ـ مـ.ـا.تقلقيش هتتبسطى اور ثقى فيا
ـ فلانتينوا قديم انت
ـ توبت والله توبت صدقينى هتتبسطى
ـ وياترى الاماكن دى اللى كنت بتخرج فيها قبل كده مع
كادت أن تكمل حديثها لكن رياض اوقفها
ـ والله مش زى مانتى فاكره خالص يا غاليه وحياه ولادى عندى مكان بيهمنى انى اخرجهم او افسحهم انا كنت عايش لمزاجى وبس ومـ.ـا.تقلقيش ماخدتهمش قبل كده الاماكن دى
ـ تمام هدخل اغير وانت فرح الاولاد
ـ تعالى نفرحهم سوا وبالفعل دخلوا بلغوا الاوللد بخروجهم وظل الاولاد يقفذون من السعاده
" عايزه اقول لكل بنت قبل الجواز اكتر شخص بتحبيه بيكون نفسك لكن بعد الجواز والخلفه بتلاقى نفسك بتحبى أولادك اكتر من نفسك عشان كده مانلمش على واحده سامحت او ادت فرصه "
اخذها رياض وذهبوا لإحدى المولات وذهبوا للمطاعم وجعل غاليه تختار الطعام الذى ترغب به وقررت أن تجرب الطعام الاسيوى وبعدها قاموا بوضع ابنائهم فى احدى الملاهى المغلقه الخاصه بالأطفال تحت رعايه مشرفين وقاموا بترك رقم هاتفهم وذهبوا بعد ذلك للسينما ليشاهدوا فيلما بمفردهم قريباً من مكان اولادهم
حجز رياض فيلم رومانسى ودخلوا القاعه وخرج بعدها رياض جلب البوشار والمقرمشات والعصائر والشكولاتات والحلوى لغاليه
كانت غاليه غير مستوعبه ما يحدث لم يكن فر خيالها أن ترى مثل تلك الأشياء
كان رياض يعاملها كانهم مازالوا فى فتره الخطوبه ويدللها وهى فقط تستقبل لم تعطى أى مشاعر او حديث
يتبع
↚
ذهبت ايناس وقامت بعمل جميع التحاليل التى طلبتها منها الطبيبه وقدمتها لها وتاكدت الطبيبه من شكها فإيناس مريـ.ـضه سرطان رحم
عنـ.ـد.ما سمعت ايناس ذلك ظلت تبكى بإنهيار لا تعلم ماذا تفعل كيف ستبلغهم حتما سيشمتون بها كما كانت تفعل هى معهم
ظلت ايناس فى منزلها تفكر ماذا يجب عليها ان تفعل الفتره القادمه وهل تخبرهم ام لا
خلال تلك الفتره كانت تتجنب الجميع لم تفتعل مشاكل معهم كما تفعل
فى البداية ظنوا السبب إرهاق إيناس بسبب الحمل لكن بعد مرور أسبوع أتى الحيض لايناس حاولت ايناس أن تخفى ذلك الأمر حتى لا تشمت بها رغداء ولكن رغداء لاحظت نقص في عدد الفوط الصحيه بشكل ملحوظ مما جعلها تشك بايناس
قررت رغداء اخبـ.ـار حسين بذلك الامر ان ايناس ليست حامل مما جعل حسين يشك ان رغداء اسقطت الجنين ولكن رغداء نفت ذلك التفكير
ـ ماهى لو مسقطتوش هيكون حصله ايه
ـ ممكن تكون مكنتش حامل أصلا
ـ ايناس حواراتها كتيره وانا زهقت
ـ طيب أدخل اتكلم معاها وحاول تفهم منها
وبالفعل دخل حسين غرفه ايناس وجدها تشاهد بعض مقاطع الفيديو الخاصه بسرطان الرحم وما الخطوات التى يجب أن تتبع
جلس حسين بهدوء بجانبها وبدأ يتحدث معها
ـ مالك يا ايناس عزله نفسك في الاوضه ليه
ـ مافيش حاجه يا حسين
ـ متأكده إن مافيش حاجه
صمتت ايناس والدمـ.ـو.ع بعينيها تخشى الصمت فتزداد حالتها سوء وتخشى الحديث فيشمتوا بها ظل ذلك الصراع بداخلها إلا أن بدأت الدمـ.ـو.ع تنهمر على خدها لا إراديا مما جعل حسين أن يتأكد أن هناك شيئا ما خاطئ
ـ ايناس فى ايه قلقتينى بجد
قامت ايناس وتوجهت للخزانه واخرجت تلك التحاليل واعتها لحسين وهى تبكى
ـ اتفضل دى التحاليل اللى عملتها لما كنت فاكره انى حامل
ـ فاكره انك حامل ؟؟! طيب ونتيجتها ايه التحاليل دى
ـ عندى سرطان فى الرحم
صمت تام حل بالمكان لبعض دقائق لم تجد ايناس حديث تقوله ولا يعلم حسين كيف سيواسيها فى خبر كهذا
ظلت الصـــدمــه واضحه على وجهه وبدأ يتحدث ببتقطع لا يعلم ماذا يقول
ـ طيب اهدى يا ايناس مـ.ـا.تقلقيش انا معاكى وهتخفى وهتبقى كويسه وزى الفل
ـ انت بتقولى كده انت عارف ان المرض ده خبيث وصعب حد يخف منه
ـ لأ طبعاً فى ناس كتير بتخف منه أهم حاجة أننا نبدأ العلاج بدرى بدرى ، بصى انا هاخد اجازه من الشغل ونروح بكره القصر العينى نسأل هناك ونشوف هيقولوا ايه والحمد لله إنى لقيت شغل هنا فى مصر
والاولاد كده كده بيحبوا رغداء وبيقعدوا معاها
ـ أوعى تقولها هتشمت فيا
ـ لا حول الله يارب لا شمـ.ـا.ته فى المرض يا ايناس متخافيش مش هتشمت فيكى بس آجلا او عاجلا هتعرف
صمتت ايناس وظلت تبكى وظل حسين يواسيها ويقص لها قصص لبعض من معارفه تعافوا منه مما جعلها تطمئن
*******$******$***********$******
فى منزل خالد بدأت تزداد المشاكل بينه وبين اخوته وازداد الح*قد داخلهم وقرروا أن ينتق*موا من نجلاء لانها كانت السبب وفى نفس الوقت كان خالد يفكر كيف سيأخذ بثأر امه منها
انتظرت بوسى وولاء الى أن تعافت نجلاء تماما وبعدها ذهبوا وسلموا كل الأدلة الى البوليس التى تدين نجلاء بموت امهم وبالفعل بدأت التحريات والقبض على شريكها وتم الاعتراف عليها وتم حبسها
وأثناء ذلك الوقت أتى الطلق لبوسى وقامت بإنجاب ولد وعنـ.ـد.ما علم زوجها قرر أن يأخذه منها بعد أن عمل له تحليل وتأكد من أنه ابنه
فى ذلك الحى الذى يسكن به خالد بدأت تكثر الإشاعات حوله وعنـ.ـد.ما يتقدم لطلب الزواج من أى فتاه يقابل طلبه بالرفض ويتم معايرته بماضيه
********$********
فى منزل غاليه ظل رياض يحاول مراراً وتكراراً مع غاليه أن تسامحه ظل يجلب لها الهدايا ويرسل لها رسائل حب وهى فى عملها
كانت تتلقى غاليه الرسائل دون رد فعل ولكن هناك بسمه ترسم على وجهها
وتحسنت حاله زوجه عمها وعادت ليلى لعملها كالسابق مره اخرى وظلت غاليه تقص ليلى شعورها تلك الفتره السابقه
ـ عارفه يا ليلى انا فرحانه أوى أوى وخايفه لما ابدأ معاه من جديد يرجع زى زمان
ـ مفتكرش يا غاليه ، بقولك ايه انتى مـ.ـر.اته يعنى حلال شرعا الخلوه بينكم ارجعى ليه تانى ولو رجع يلعب بديله يبقى تسبيه وخلاص فرصه خاصت وانتى محدش هيجى يحاسبك عملتوا حاجه مع بعض ولا لأ
وبالفعل اقتنعت غاليه بحديث ليلى ولكن لا تعلم ماذا عليها أن تفعل هل تطلب منه الاقتراب
ام تجهز نفسها ومعنى تجهيز نفسها انها تطلب منه الاقتراب منها تابعو روايتى الجديدة بيت الاميريه هتعجبكم بإذن الله
ظلت تفكر بعض الوقت إلى أن اتتها فكره
قامت غاليه بـ.ـارتداء قميص بيتى (كاش مايو )
قصير يشبه قمصان العرائس وجمعت شعرها بطريقه عشوائيه
وظلت جالسه فى غرفتها إلى أن دلف اليها رياض ووجدها بتلك الهيئه
اقترب رياض منها بحذر أن ترفضه وبدأ بالتحدث معها
ـ إيه الجمال ده يا غاليه مش كفايه كده انا استويت خلاص
ـ مـ.ـا.تروح تتجوز
ـ منا متجوزك اهو
ـ مش الشرع محللك ٤
ـ لا منا خلاص مش قادر على واحده هقدر على اربعه
وغير كده انا مش عايز غيرك انتى انتى وبس
نفسى نخاوى العيال ونجيبلهم بنت
ـ بص يا رياض انا بحاول ارجع زى الاول وأدى علاقتنا فرصه إنما انا مش حاسه بالامان اللى يخلينى أحمل مره تانيه فاهمني
ـ اقترب منها رياض ببطئ
يعمى موافقه تسبيلى نفسك
ابتسمت غاليه بخجل وقتها تأكد رياض انها اعطته فرصه اخرى واقترب منها مره اخرى كزوجه شرعيه
فى اليوم التالى استيقظت غاليه مبكراً عن رياض فتلك المره كانت مختلفه عن السابق
كان حريص على ارضائها لم يكن انانيا كما يفعل كن من قبل
استيقظ رياض ووجدها جالسه صامته فاقترب منها وقبلها
ـ صباح الورد والفل على عيونك
ـ صباح الخير
ـ كنتى وحشانى أوى أوى
ابتسمت غاليه ولم تجيب
بقولك ايه خليكى هنا وانا هجبلك الفطار وأجى
ـ معقول انت بنفسك
ـ اه انتى عروسه ومحتاجة دلع
ابتسمت غاليه على تصرفه وتاكدت أن رياض بالفعل تبدل
قام رياض بتحضير الافطار ووضعه فى صنيه امامها على التخت
جلست غاليه تأكل وهى تتحدث مع رياض عن عملها وطموحها وهو كلن يشاركها أيضا بعض الاقتراحات ويحكى لها عن عمله
ـ بقولك ايه يا غاليه بما اننا صاحيين بدرى قومى جهزى نفسك وجهزى لبس يومين عشان هنسافر
ـ ايه ده سفر مره واحده
ـ اه هاخد السخنه نقضى الويك اند فى السخنه يومين كده جمعه وسبت ولو الجو عجبنا نرجع الحد المغرب كده
ـ انا مسافرتش قبل كده ومش عارفه اجهزله ازاى
ـ بسيطه يا ستى حطى ٣ او اربع اطقم خروج ليكى وللاولاد كمان وانا زيكم وزودى من الملابس الداخليه وانا هشترى مايوهات والباقى من هناك
ـ طيب اجهز اكل او حاجه
ـ لا ولا الهوا هنروح فندق هناك مش هنعمل حاجه غير اننا ننزل ناكل ونتفسح وننزل المايه
ـ انا بخاف من البحر عمرى ماروحته
ـ مـ.ـا.تقلقيش هتتبسطى يلا بس أجهزى على نا اصحى الاولاد والبسهم وفعلا قامت غاليه نفذت كلامه وزودت فوط وبعض الاشياء النسائيه الخاصه بها وصعدوا فى سياره رياض واخذهم وانطلق
كانت غاليه تنظر للطريق بإنبهار وضـ.ـر.بات قلبها تعلوا من السعاده وكانت تسال رياض طوال الطريق عن شكل البحر والفندق واسئله عشوائية الى ان وصلوا ودخلوا الفندق انبهرت غاليه من المكان وظلت صامته الى دخلوا غرفتهم التى تكل على البحر فتح رياض الشباك ورأت غاليه البحر من بعيد واعطاها ذلك المايو الذى جلبه لها لتلبسه وبالفعل ارتدته وارتدى الاولاد مايوهاتهم وذهبوا جميعا للبحر ظلت غاليه واقفه بعيد لا تعلم لما تخشى النزول للبحر ظل الاولاد يضحكون عليها إلى أن حملها رياض ودخل بها الماء بعض فتره من التـ.ـو.تر والخوف بدأت تتأقلم مع الماء وشعرت بسعاده كبيره بعد مده طويله اتى وقت الغداء ذهبوا ليتناولوا الغداء وصعدوا لغرفهم وفى المساء اخذهم رياض وخرجوا واشتروا اشياء كثيره وكان رياض حريص على أن يشترى لغاليه كل ما يعجبها
ـ بقولكم ايه ناموا بدرى عشان بكره محضرلكم مفاجأة
ـ معقول يا رياض فى مفاجأة اكبر من كده
ـ بكره هتشوفى
فى اليوم التالى اخذهم رياض وقام بإستجار يخت ودخل ووقفوا فى منتصف البحر
شعرت غاليه بإسترخاء كانها كانت تحتاج لتلك السفريه منذ زمن
جلست غاليه تحاول الصيد لكنها لم تستطع وظل رياض والاولاد يسخرون منها
وقاموا يتقضيه اليوم فى اليخت وفى المساء عادوا مره اخرى للفندق وقرروا تقضيه يوم آخر
يتبع
↚
الأخير
عادوا جميعهم من السفر وعادت غاليه للعمل مره أخرى بحماس ونشاط
واراد رياض أن يساعدها فى تكبير مشروعها حتى يؤكد لها انه بالفعل تغير فتواصل مع صاحب الشقة اسفل شقتها وطلب منه شرئها واخذ منه المالك مبلغ كبير مقابل التنازل عنها وافق رياض واشتراها دون أن يخبر غاليه وبدأ فى تجهيزها كمصنع صغير
كانت تجلس غاليه مع ليلى ومريم يتحدثون بخصوص ذلك المنزل الذى يتم تجهيزه كمصنع
تحدث ليلى بإستياء
ـ يعمى هما سابوا كل الاماكن وحبكت يعملوا مصنع تحتينا
ـ المشكلة إن ممكن اللى يجيلنا يدخلهم هما الاول وبكده الزباين هتروح
ـ طيب مانتكلم معاهم يا غاليه
ـ حتى لو اتكلمنا معاهم الكلام هيفيد بإيه واضح أنهم اخدوا قراراهم انهم يفتحوا هنا مخصوص
ـ انا كان نفسى نشترى الشقه دى ونكبر مصنعنا الصغير
ـ الواضح كده انهم اللى هيشتروا مننا ربنا يستر ،
إحنا اهم حاجه نحافظ على الجوده بتاعتنا زى ماحنت وبــــاسرع معاد تسليم ده هيكون السبب الوحيد إن العملاء بتوعنا مايروحوش لحد غيرنا
ـ عندك حق ومحاول نضم مدارس ومحلات زياده لينا واحنا اللى نروح نسلمهم بدل ماهما اللى يجوا يستلموا مننا
ـ ربنا يستر باذن الله شغلنا ميتأثرش ربنا كريم
بدؤا عملهم ومن داخلهم قلق أن يكون فتح ذلك المصنع اسفلهم مقصوده لمضايقتهم
كانت غاليه تحكى لرياض عن مخاوفها لكنها لم يعلق
ـ يا رياض المشكلة انه مجهزه افضل ماكينات واجهزه مش موجوده عندى
ـ طيب كويس عشان لو فى حاجة محتاجه مكنه معينه تروحوا هما يخلصوهالكم
ـ انت بتهزر دول اكيد حد عايز ينافسنا وبيستغل اننا ناجحين
ـ ممكن
ـ تفتكر لو العملا جم ولقوا المكان ده هيبطلوا يتعاملوا معانا خصوصاً انه مجهز اكتر مننا ومع المكن ده التسليم هيبقى اسرع
ـ احتمال كبير جداً إن ده اللى يحصل كل واحد بيدور على مصلحته
ـ انت بتخوفنى ده بدل ما تطمنى
ـ لا يا حبيبتي انا بواجهك بالحقيقة اللى ممكن تحصل عشان تفكرى فى حلول بديلة وتحطى قدامك أسوأ التوقعات
ـ كتر خيرك بصراحه بدل ما تطمنى
ـ خيركم من بكانى وبكى عليا ولا ضحكنى وضحك الناس عليا
بدأ الحزن جلياً على وجه غاليه وكاد رياض أن يفاجاها انه مش اشتراه ولكن أراد أن يكمل مفاجأته للنهايه
ـ خلاص يا غاليه مـ.ـا.تقلقيش لو حصل حاجه انا هساعدك
ـ ازاى بقى
ـ هنقلك شغلك فى مكان تانى بس انا واثق إن مش هيحصل حاجه
المهم سيبك من كل ده وتعالى اقولك حاجه مهمه
ـ رياض مش وقته
ـ لأ ده وقت ونص اسمعى كلامى بس عشان المفاجأة اللى عملهالك
ـ مفاجأة ايه
ـ لا مش هقولك دلوقتي بس انا واثق انها هتعجبك وتفرحك يلا بقى فرحينى انا كمان
*****&******&******&&*********
فى منزل حسين
حكى حسين لرغداء ما حدث لايناس مما جعلها تشعر بالاسف تجاهها فمهما حدث لا شمـ.ـا.ته فى المرض فالجميع معرضون لذلك
بدأت رغداء تقترب من ايناس وتتحدث معها ولم تزكر امامها الماضى
وقام حسين بالتواصل مع والد ووالده ايناس وابلغهم بحالتها
وقام أيضا بالتواصل مع اخيها واتى الجميع لزيارتها وكانوا يحاولون التخفيف عنها
وبعد فتره تركوها وذهبوا
مرت الأيام وكثيراً من الاوقات كان يذهب معها حسين لجلسات الكيماوى وعنـ.ـد.ما يكون مشغول كانت تذهب معها رغداء وقوم بمساندتها
اصبحت حاله ايناس فى التدهور بسبب الكيماوي ولكن حسين ورغداء كانوا دائما ما يقوموا بتحفيذها وكان عيسى من وقت لآخر يأتى لزيارتها ووالدها ووالدتها كانوا يتواصلون معها عن طريق الهاتف
*****&*****&****&*******&*****
فى منزل خالد اتت اليه اخته ولاء ومعها حقيبتها لتجلس فى منزله
تحدث خالد بسخريه
ـ وانتى جاره شنطتك وراكى وشايفك واخده راحتك فاكره نفسك داخله فين
ـ دخله بيت ابويا وامى
ـ لا يا حلوه انتى مضيتى على تناول مالكيش حاجه
ـ يا خالد انا اتطلقت وانت اخونا هترمى لحمد فى الشارع يمكن لما تقف جمبنا الناس تبطل تتكلم عليك
،
انت عايز الناس تقول ايه رمى لحمه فى الشارع
ـ انا مش ناقص دوشه عيال يا ولاء وانتى عيالك مزعجين
ـ معلش يا اخويا انا هلمهم ومش هيضايقوك
ـ هسيبك شهرين يا ولاء عشان كلام الناس وتكونى شوفتيلك شقه تانيه تغورى فيها انتى واختك شهرين ويوم هطردك بعيالك وفوقيكم اختك فاهمه
جلست ولاء لا تعلم ماذا تفعل فزوجها قام بطردها بسبب كثره مشاكلها مع أهله وترك لها الاولاد وجاء أهله وجلسوا فى الشقه حتى لا تستطيع العوده إليها
فقررت ان تجلس مع اخيها فتره وبعدها تعود لمراضيه زوجها وأهله وترضى بالأمر الواقع
يابن ادم كما تدين تدان
******&*******&********&*******
فى منزل مريم انتهت من عملها وذهبت للمنزل عنـ.ـد.ما دخلت شقتهت وجدت عبد القادر يجلس امامها
نظر إليها بابتسامة جعلتها تخجل فدخلت مسرعه لغرفتها دون أن تلقى عليه السلام
دخلت خلفها اختها لتخبرها بسبب وجوده
ـ بوقلك ايه هو المعلم عبد القادر بيعمل ايه هنا
ـ جاى يطلب ايدك للجواز
احمر وجهه مريم بخجل وظلت جالسه فى غرفتها
وظلت اختها تمازحها فهى لاحظت اعجاب مريم بذلك المعلم وحديثها عنه كثيراً
عنـ.ـد.ما رحل المعلم دخل والدها الغرفه وبلغها برغبه زواج المعلم منها
ارتسمت على ملامح مريم الخجل وكانت الموافقه ظاهره ملياً على ملامحمها
فابتسم الاب وقرر الانتظار بضعه ايام وإبلاغه بالموافقه المبدأيه ليأتى بأهله بعدها
*****&**"***&********&******&****
مر شهر على جميع الأحداث وبالفعل تم خطوبه مريم من عبد القادر وعادت ولاء لمنزلها بشروط زوجها في خدمه أهله وإخوته وكأن الزمان يعيد نفسه ولكن بإختلاف الأشخاص
عند ايناس
تحسنت حالت ايناس الصحية وقامت بعمل عمليه واستطاعت إزالة الورم بشكل كامل ولكنها لم تنتهى من علاج الكيماوى ولكن وقفه زوجها ورغداء بجانبها جعلتها تعيد تفكيرها مره أخرى وقررت الذهاب لمنزل غاليه هى وابيها لعلها تسامحهم
استقبلتها غاليه فى منزلها هى و عيسى ورياض وليلى
بدأت ايناس تتحدث بصدق لاول مره
ـ أنا عارفة يا غاليه أنى السبب فى كل حاجة وحشه مريتى بيها كنت أنا السبب فى المقام الاول وبعد كده بابا لأنه للأسف كان بيثق فيا بزياده او يمكن عايز يورى نفسه إن تربيته لأولاده افضل من تربيه ابن اخوه
وللأسف مش هنكر انى عملت حاجات وحشه انتى مكنتيش ت عـ.ـر.فيها كنت بكتب جوابات للاولاد واحطها فى شنطتك وابلغ بابا وللأسف كان بيصدقنى
حاولت كتير اخلى عيسى يقلب عليكى زى بابا بس عيسى كان قافش كل الاعيبى ومش بيصدق
حسين لما جه عشان يتقدم كان جايبك انتى وانا اتكلمت فى حقك كلام مش حلو لغايه ما رغداء ظهرت وواجهته بالحقيقه
وجت بعدها ليلى وجه بابا اتخانق معايا وكان هيحرمنى من الورث لولا حالتى الصحيه اللى خليته يتراجع بس قرر إنه يكتبلك جزء وانا وعيسى موافقين ومبـ.ـاركين
انا ماليش أى كـ.ـلـ.ـبات عندك يا غاليه غير انك تسامحينى انا دلوقتي بين ادين ربنا وكلامى كله صدق ومش هنكر غيرتى منك وكنت عايزه ابين لنفسى أنى تحسن منك عشان كده كنت باجى عليكى كتير لأن من جوايا كنت عارفه انك انتى الاحسن
ظلت غاليه تسمع حديثها ولكن لا تعلم لما لم تتأثر رغم أن اى شخص اخر من الممكن أن يتأثر بذلك الحديث
ـ بصى يا ايناس انا مش هعرف اكدب عليكى واقولك سامحتك بس مابقتش شايله جوايا زى الاول سيبى الايام هى اللى تقرر ده
بالنسبة ليك يا عمى انا أسفه مش هقدر ايناس كانت طفله يتغير كلن المفروض انت تحتوى الموقف مش تمشى ورا كلمها , وعلى فكره يا ايناس مش انتى السبب لأن حتى بعد سفرك لما جيت اطلق كان رافض ولما اتطلقت خطف اولادى عشان يجبرنى انى اتجوز عيسى
نظر لها عيسى ورياض بصـــدمــه
وخاصه رياض فهو كان سبب عذ*ابه لاعتقاده أن غاليه وافقت على عيسى بإرادتها وتعيش مع كزوجين وهو السبب فى عدم عودتها له مره أخرى
بالنسبة لعيسى نظر لها بصـــدمــه لما لم تخبره من قبل
كان وقتها تصرف مع والده ولم يجعله يضغط عليها لما وضعت نفسها موضع اتهام بالنسبه له
اكملت غاليه حديثها
ـ وبرضو هقولكم سيبوها للايام إنما دلوقتي لأ مش هقدر اسامح حد منكم
ثم تركتهم ودخلت غرفتها
وقف عيسى امام صلاح وتحدث بغضب
ـ انت عارف إنك السبب انى اعيش سنين بمو*ت من جوايا وانا بتخيلها مع عيسى وفى الاخر يطلع برضو انت السبب
اخذ نفس عميق واكمل حديثه
ـ انا مش هقدر اعملك حاجه لانك من سن ابويا بس من اللحظه دى كل شغل بينا اعتبره انتهى وشوف حد تانى يوردلك ثم نظر لعيسى
ـ شرفت يا عيسى
وقف عيسى امام والده لا يعرف ماذا يقول
ـ انا مش عارف اقولك ايه او اقولكم ايه
انت فاكرنى لعبه فى ايدك مافكرتش اننا لينا مشاعر وقلوب بتحس للأسف مش هقدر اعمل حاجه لانى مش عارف أعمل ايه بس مش هقدر انسى الإحساس اللى خلتنى اعيشه الفتره دى
لو سمحت الفتره الجايه اما مش عايز اكلم حد منكم لحد ما اهدا
ثم تركهم ورحل وبعدها رحل صلاح وايناس
التى ازداد لديها الشعور بالذنب
فى المساء قامت غاليه بالاتصال بعيسى الذى تجاهل اتصالاتها فهو يرى أنه ظلمها ولكن هى من خبت عليه
اتصلت غاليه بليلى التى اعطت الهاتف لعيسى
ـ الو يا عيسى
ـ خير يا غاليه
ـ انا مش زعلانه منه
ـ بس انا زعلان منك ومن نفسى زعلان منك لانك كان ممكن تبلغينى وقتها كنت هعرف اجبلك عيالك لانه اكيد كان هيسبهم فى بيت حد من رجالته
وزعلان للنك ماكنتيش واثقه فيا انى هجبلك حقك
وزعلان من نفسى لانى شكيت فيكى وغض*بى منك كان لاغى تفكيرى عن سبب انك عملتى كده
ـ انا مش زعلانه منك يا عيسى انت اخويا وانا كنت عذراك انت وقفت جمبى كتير وحتى وانت مخاصمنى كنت بتشوف طلباتى ومـ.ـا.تخلتش عنى وكنت بتجبلى حقى
انت ملكش ذنب فى اللى ايناس وابوك عملوه ، بس انا مش هقدر اسامحهم
ـ أنا مطلبتش منك تسامحيهم كل واحد يتحمل نتيجة أخطائه
ظل عيسى وغاليه يتحدثوا بضع دقائق يتعاتبون وبعدها اغلقوا الخط وطلبت غاليه من رياض أن لا يوقف شغله مع عمها حتى لا يتضرر عيسى وبعد عده محايلات وافق
فى منزل ايناس بعد مرور أسبوع بدأت رغداء تشعر بإعياء شـ.ـديد زلم تستطع تناول الطعام كما السابق اخذها حسين وذهب للطبيب واكتشفت انها حامل
فى البداية لم تصدق ما سمعته كانت تشعر انها فى حلم مما جعلها أن تسأل الطبيبه اكثر من مره للتتأكد
ـ بجد يا دكتوره انا حامل
ـ ايوه يا ستى حامل واضح فى التحاليل وفى السونار كمان اهو
ـ انا كان عندى تكيسات تمنع الحمل
ـ التكيسات دى سببها الدهون ممكن تكونى خسيتى او مشيتى على نظام غذائي ولما خسيتى الدهون راحت
نظرت رغداء لحسين بفرحه ممزوجه بالدمـ.ـو.ع فالحلم أخيرا اصبح واقع وستصبح أم
ـ بقولك يا حسين هنبلغ ايناس ولا هنخبى عليها
ـ ايناس حالتها بقت افضل ممكن نقولها وعير كظه بكره بطنك هتكبر والحمل هيبان
عند كلمه بطنك هتكبر ازدادت ابتسامه رغداء
ـ بجد بطنى هتكبر وهيبقى عندى بيبى وكده
ابتسم حسين علي تخيلاتها
وذهبوا للمنزل واخبرت رغداء ايناس بحملها ولكن لم تحزن ايناس بل شعرت بالسعادة من أجلها فرغداء كانت اكثر شخص وقف بجانبها واعتنت بأبنائها
فى مصنع عند غاليه بدأت تشاهد تجهيزات الافتتاح الخاص بالمصنع
وقفت فر الشرفه وهى وباقى العاملات وجدت رياض زوجها يصعد السلم ومعه مجموعه من العمال
ذهبت غاليه لتقابله ولكنها لم يصعد
بدأت غاليه تساورها الشكوك وذهبت لاسفل وجدت رياض يقف ومعه العمال ويضعوا اللمسات الاخيره
ـ ايه ده يا رياض انت تعرف صاحب المصنع ده
ـ اعرف صاحبته
ـ طيب خبيت عليه ليه
ـ هتعرفى دلوقتي ، تعالى معايا
ثم اخذها وصعد لاعلى ووقف فى وسط المصنع
ـ أولا حابب اشكر غاليه على الفرصه التانيه اللي ادتهالى وانا بقالى فتره بحضرلها مفاجأة يتمنى تعجبها
ثم أعطاها مفتاح المصنع الجديد
ـ مبروك عليكى مصنعك الجديد يا حبيبتي
ظل الجميع يهللون بذلك الخبر فهم لم يتوقعوا تلك الهديه
ظلت غاليه صامته مصدومه هل ما يقوله حقيقى .
بعد فتره صمت بدأت غاليه تبكى من السعادة
ـ بجد يا رياض انت عامل المفاجأة دى ليه
ـ اه بس على شرط هتاخدى اسبوع أجازه ونسافر موافقه على الشرط
ـ موافقه طبعاً
ثم قامت بضمه امام الجميع بسعاده ودمـ.ـو.ع وكانت عينى رياض ممتلئه بدمـ.ـو.ع الفرح مثلها
وتوته توته خصلت الحدوته
مش كل الناس ينفع معاها فرصه تانيه لأن مكانش ينفع نديهم فرصه اولى
إحنا مش ملايكه عشان نعرف نسامح كل اللى اذونا ومنردش الاساءه