رواية في اول الوجع هي رواية رومانسية تقع احداثها بين عيسي وزينة والرواية من تأليف رودي عبد الحميد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية في اول الوجع لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية في اول الوجع هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية في اول الوجع تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية في اول الوجع من الفصل الاول للاخير بقلم رودي عبد الحميد
- مستحيل أخليها تقعد جوا بيتي
: يا إبني علشان خاطري دي مهما كان بنت عمـ...
- بلا بنت عمي بلا ز"فت إنتي نسيتي أبوها عمل فينا إيه نسيتي إزاي أخد حقنا وسابنا نشـ"ـحت ، كان فين عمي دا وأنا بشتغل في فرن و بتاع فراخ وعلي توكتوك و صبي كل دا علشان أوفر ليا وليكي لقمة العيش كان فين عمي دا ساعتها هااا كان فين جايه دلوقتي عايزاني أدخل بنته بيتي بعد ما وقفت علي رجلي مستحيل يا ماما
الأم بترجي : علشان خاطري يا عيسي هي ملهاش غيرنا وبعدين هي ملهاش ذنب وعمك اللي هو أبوها أهو ما"ت
نفخ عيسي بضيق : المطلوب يا أمي دلوقتي ؟
أم عيسي بسعادة : تيجي بت عمك تعيش معانا وفي وسطينا هنا
عيسي بصرامة : هتعيش معانا بس اللي أقولو هو اللي يتسمع تمام ؟
أم عيسي بقلة حيلة : طيب طيب اللي تشوفو المهم تبقي البت وسطينا هنا
عيسي ببرود : هتشرفنا إمتي ؟
أم عيسي بإبتسامة : علي بكرة الصبح هتكون هنا
عيسي وقف وقال بصرامة : فيه قوانين هتتحط لما البت دي تيجي
أم عيسي : يابني متقـ"ـساش عليها قولتلك حـ.ـر.ام عليك يا عيسي ميبقاش قلبك أسود
عيسي ببرود وتجاهل : أنا قولت اللي عندي
سابها وطلع وهي كانت بتدعي الأيام اللي جايه تعدي علي خير
" صباح تاني يوم "
نزلت بنت من العربية ومعاها شنطة وسط فيها هدوم ليها بصت علي البيت لاقتها ڤيلا من دورين وتصميمها هادي مش أوڤر زي بقية الڤِلل التانية ، دخلت البيت لقت ست جميلة واقفه مستنياها وفيه واحدة تانيه قاعده علي كرسي الأنتارية ومستقبلاها بإبتسامة
قالت السِت اللي واقفة : حمدللة علي سلامتك يا سِت هانم
إبتسمت وكانت لسه هترد سمعت صوت خو"فها جاي من بداية السلم بيقول : هي مين دي اللي ست هانم يا تهاني! مفيش هوانم هنا غير أمي وبس فاهمة
تهاني بخو"ف : ف..فاهمة يا عيسي بيه أنا أسفة
عيسي ببرود وهو نازل علي السلم : روحي إعمليلي قهوة
قرب من البنت ووقف قصادها وقال ببرود : إنتي مين ؟
كانت أمه هتجاوب بس شاورلها بإيده تسكُت وباصص للبنت ببرود مستنيها تجاوب
فقالت بخوف : أنا ز..زينة
حط عيسي إيده في جيبه وقال : أمممم بنت عمي رضوان!
بصتله زينة شوية وقالت : إنت إبن عمي ؟
قامت وقفت أم عيسي وقالت : أه يا حبيبتي دا عيسي إبن عمك علام
مدت زينة إيديها وقالت إبتسامة : إزيك يا عيسي أنا زينة
بصلها من فوق لتحت بقرف وقال : عيسي بيه مش معني إنك للأسف بنت عمي تنسي نفسك هنا! ، حتي أمي نفسها تقوللها يا ست هانم متعتبريش نفسك واحدة مننا إنتي هنا أخرك هت..
قاطعته أمه بحدة وقالت : عيسي كفاية أنا مش ست هانم أنا مرات عمها وإنت إبن عمها ومنها مننا وزيها زينا في البيت دا إنت فاهم
عيسي بعصبية : لأ مش فاهم ومش ناسي اللي حصل ولا هنسي ومش هسكُتلها
بص لزينة اللي بتعيط وقال : إسمعي يابت إنتي الكلام اللي أقولو هو اللي يتسمع ولو مسمعتيش حرف واحد هوريكي الجـ"ـحيم كلامي مفهوم طبعاً وإتفضلي إطلعي إرتاحيلك ساعة واحدة بس وبعد كدة فيه قوانين وتلتزمي بيها
زينة بعصبية : إنت مين أصلاً علشان تتحكم فيا أوي كدة إسمعني يا إبن عمي أنا مش خدامة ولا جارية عندك أنا في بيت عمي اللي في مقام أبويا وأوامرك دي ولا حاجة ومش هسمع كلامك
هنا كف نزل علي وشها وقال : إخرسي يا زبا"لة إياكي تقارني أبويا بأبوكي ال*** دا
أم عيسي بصرامة : عيسيي إنت عديت حدودك أوي كدة وكفاية ومش هسمحلك تعدي حدودك أكتر من كدة إنت فاهم!
عيسي بص لزينة نظرة ذات معني وقال بحدة : اللي قولتو هيتسمع ومش هعيد كلامي مرتين
سابهم وطلع من البيت
قربت أم عيسي من زينة وحضـ"ـنتها وقالت : حقك عليا أنا يا بنتي هو عصبي شوية واعصابو تعبانة بقالو فترة إطلعي يا حبيبتي إرتاحي شوية وعلي راحتك مش ساعة زي ما هو قال ومش عايزاكي تتكسفي البيت بيتك هنا
إبتسمت زينه وهي بتمسح دمـ.ـو.عها وقالت : ماشي يا مرات عمي عن إذنك
أخدت شنطتها وطلعت في الأوضة اللي أخدتها ليها تهاني ورتبت شنطتها في الدولاب وأخدت شاور ونامت
" بعد خمس ساعات "
زينة صحيت وهي بتشهق جـ.ـا.مد علي حد دلق عليها ماية متلجة خلتها سنانها بتخبط في بعض من كتر الساقعه
↚
زينة صحيت وهي بتشهق جـ.ـا.مد علي حد دلق عليها ماية متلجة خلتها سنانها بتخبط في بعض من الساقعه
فتحت عينيها وقالت بخضة : فيه إيه
عيسي ببرود : بقالك خمس ساعات نايمة وأنا قولتلك ساعة واحدة
زينة بعصبية : هو فيه حد بيصحي حد كدة وبعدين مرات عمي قالتلي براحتك وملكش دعوة بيا خالص أنا معملتلكش حاجة علشان تعمل فيا كدة !
مد إيده بورق وقال : إمضي
بصتله ببرود وقالت : وأمضي بتاع إيه ؟
مسكها من شعرها وقال : إمضي بقولك
بصتله بدمـ.ـو.ع وضعف وقالت : إرحمني أنا معملتش ليك حاجة علشان تعمل فيا كدة كفاية بقا هي إهانة هنا وهناك
عيسي ببرود : إمضي
مسكت القلم ومضت وقالت بزعيق : إطلع برا بقا
قعد علي السرير ببرود وقال : وأطلع ليه إنتي اللي هتنزلي تخلصي المطبخ وتعمليلي قهوة وتجيبيها علي مكتبي
زينة بغيظ : طب أغير هدومي حتي!
عيسي ببرود : لأ يا حبيبتي هتنزلي كدة بهدومك المبلولة دي
حسِت برعشة في جـ.ـسمها من كلمة حبيبتي تجاهلتها و قالت : بجد حـ.ـر.ام أنا محتاجة أغير هدومي أنا كدة هيجيلي برد وخصوصاً إحنا داخلين علي الشتا
بصلها شوية لقاها بتترعش من البرد وبتعيط صعبت عليه بس قال بضيق : إنجزي طب وبسرعة خمس دقايق بالظبط وتكوني خلصتي مفهوم!
هزت راسها وهي بتترعش وبتعيط
سابها وطلع وهي غيرت هدومها ونزلت
لقت مرات عمها تحت قربت منها وقالت بإبتسامة : إزيك يا مرات عمي
أم عيسي يإبتسامة : الحمدلله يا عيوني نمتي كويس ؟
هزت راسها وقالت : فين المطبخ ؟
أم عيسي بإستغراب : ليه يا حبيبتي لو عايزه حاجة تهاني تعملهالك
زينة بسرعة : لأ لأ أنا عايزه أدخل المطبخ وكدة وهعمل أنا
أم عيسي بإبتسامة : تمام يا حبيبتي
أم عيسي ندهت علي تهاني ، تهاني جات بإحترام وقالت : تحت أمرك يا ست هانم
أم عيسي بإبتسامة : خدي زينة للمطبخ وشوفيها عاوزه إيه وخليها تعملو هي لو حابة
هزت راسها وزينة مشيت مع تهاني للمطبخ
دخلت لقت عيسي واقف ساند علي الرُخامة وبياكل جزرة ببرود
تهاني بإحترام : عيسي بيه عايزني أعمل لحضرتك حاجة
عيسي بهدوء وهو باصص علي زينة : روحي إنتي يا تهاني أوضتك ونامي ومتطلعيش منها خالص
تهاني بإستغراب : عيسي بيه المطبخ متبهدل وعايز يتعمل
عيسي ببرود : زينة اللي هتعملو
شهقت تهاني بصدمة وقالت : بس يا بيه المطبخ متبهدل علي الأخر مش هتعرف تعملو
عيسي بحدة : ملكيش دعوه روحي نامي وملكيش دعوه بحاجة ولو ماما ندهت عليكي هقولها إنك نمتي
بصت تهاني علي زينة بحزن ومشيت ، زينة واقفة بتبص علي المطبخ اللي متبهدل علي الأخر بحزن لإنها جايه من طريق سفر ومحتاجة ترتاح هي أه نامت بس لسه محتاجة ترتاح أكتر
قطع تفكيرها عيسي وهو بيقول : إيه هتفضلي واقفه تتأملي المطبخ يعني ؟
زينة بإرهاق : طب ممكن تناديلي تهاني تعمل معايا طب ؟
عيسي ببرود : لأ وخلصي بسرعة علشان عايز قهوه وتكون مظبوطة
سابها وطلع وهي بصت علي المطبخ اللي في كل حته فيه مواعين متو"سخة ، شمرت أكمام التيشيرت ولبست المريول وقالت : إستعني علي الشقي بالله
وبدأت تخلص المطبخ
" بعد ساعتين "
غسلت أخر طبق في الحوض بعد ما لمت كل اللي كان موجود في المطبخ وغسلتو ، بصت علي أرضية المطبخ لاقتها متبهدله ماية
مسحت علي جبينها بتعب وبدأت تمسح الأرض
خلصت مسيح وكان عيسي هيدخل المطبخ قامت صرخت وقالت : لأ لأ متخشش
وقف مكانو بإستغراب وقال : ليه ؟
مسحت علي جبينها بتعب وسندت بإيديها علي الشرشوبة وقالت : لسه ماسحة وإنت هتبهدل الدنيا قول إنت عايز إيه من عندك
سند علي باب المطبخ وقال ببرود : القهوة
هزت راسها وقالت : حاضر هنيلها دلوقتي حاضر
قال وهو مديها ضهره وماشي : علي المكتب بتاعي
قالت بصوت عالي : عيسي إستني
وقف عيسي وقال بتصحيح : عيسي بيه* إنتي سامعة
بصتله بغيظ : فين مكتبك
قال وهو ماشي : الأوضة اللي تحت السلم
عملتلُه القهوة وراحت علي أوضة المكتب خبطت وأذن لها بالدخول ودخلت
حطت علي المكتب القهوة وقالت : إتفضل
شرب بوق من القهوة وقال : أمممم قهوتك جميلة حلو ، كل يوم هشرب منك القهوة بتاعتي
زينة بإبتسامة : أيوا بابا دايما كان يقولي قهوتك حلوة
إنتفضت من مكانها لما عيسي حدف كوباية القهوه علي الأرض وإتكسرت
قالت بخضة : في إيه ؟
عيسي بعصبية قام وقف قصادها وقال : متجيبيش سيرة الو*** دا قُدامي
زينة بصدمة : إنت تقصد مين
عيسي بسُخرية : رضوان بيه يا هانم ، هو فيه و*** غير أبوكي!
ضـ.ـر.بتُه كف علي وشه وقالت بدمـ.ـو.ع : إخرس إياك تقول كدة علي بابا ، أنا سايباك تغلط فيا براحتك لكن كلمة علي بابا أنا مش هسكتلك
بصلها بصدمة وثواني وكانت الصدمة إتحولت لغضب جحيمي ومسكها من شعرها وقال : بتمدي إيدك عليا أنا يا زيالة وديني ما هعديهالك
سحبها برا أوضة المكتب وهو مازال ماسكها من شعرها وهي بتصرخ وصوت صراخها صحي كل اللي في البيت
طله بيها عيسي علي فوق وقابل أمه في وشه وهي بتقول بخضه : في إيه يا عيسي سيب زينة إنت ماسكها كدة ليه
عيسي بغضب : محدش يتدخل
أمه فضلت ماشيه وراه بتحاول تهديه لحد ما وصل قُصاد الأوضة اللي هي قاعدة فيها وفتح الباب بعصبية ورماها علي الأرض وقال : مفيش طلوع ليكي من الأوضة دي نهائي علشان تتربي وت عـ.ـر.في إنتي بتكلمي مين بعد كدة
قربت أمه منها وحـ.ـضـ.ـنتها وهي بتقول بقلق : فيه إيه يا عيسي إنت إتجننت
عيسي بعصبية وهو بيشاور علي زينة اللي بتعيط بصوت عالي في حـ.ـضـ.ـن مرات عمها وقال : الهانم ضـ.ـر.بتني بالقلم ونسيت نفسها هنا
ردت زينة بإنفعال : إنت اللي قليل الأدب
عيسي بتحذير : إحترمي نفسك المرة الجايه مش هسيب فيكي حِتة سليمة
زينب بعصبية وهي بتعيط : وإنت تشتم بابا وأسكتلك؟ تبقي بتحلم أنا اللي يجيب سيرة أبويا علي لسانُه بكلمة مش حلوه أقطعهولو
عيسي كان هيقرب يضـ.ـر.بها تاني بس أمه وقفت قصاده وقالت بحدة : كفاية بقا لحد هنا وإحترم نفسك
قامت زينة وقفت ورا مرات عمها وقالت : إنت مالك ومال أبويا دا المفروض عمك وتحترمو
عيسي بعصبية : أحترم عمي لو مش هو اللي قا"تل أبويا وسرق فلوسنا وورثنا وسابنا نشحت أنا وأمي في الشارع لو عمي مش قاا"تلل أحترمو
زينة بصدمة : ق..قـ.ـا.تل!
عيسي بحقد :
↚
عيسي بحقد : أه وأنا هنتقم منو فيكي علشان يبقا الأستاذ أبوكي مرتاح في تُربتُه
زينة بعصبية : أنا ذنبي إيه وبعدين إنت إنسان كـ.ـد.اب أبويا مش قا"تل أبويا عمرُه ما يعمل كدة أبداً وأنا بكرهك بجد بكرهك يا عيسي
عيسي ببرود : مطلبتش تحبيني وأنا بكرهك ضعف كُرهك ليا بس برضوا مش هسكُت واللي مقدرتش أعملو في أبوكي هعملو فيكي إنتي وهخلي حياتك جحيم
زينة بعـ.ـيا.ط : وأنا مش هسمح لدا وهمشي وروح إنتقم من الوهم الكـ.ـد.اب دا من حد تاني مش مني يا إبن عمي
كانت رايحة علي الدولاب علشان تاخد هدومها بس هو مسك إيديها ورماها علي السرير وقال : مفيش مرواح في حتة إنتي جيتي برجليكي يبقا مش هتمشي ولو فكرتي هكسر"لك رجليكي دي
زينة قامت بعصبية : هو إيه جو ذئاب الجبل دا إنت متقدرش تحكم عليا بكلمة! إنت فاهم
عيسي بإبتسامة بـ.ـاردة : لأ أقدر
بصت قدامها بشرود وبعدها قعدت علي الأرض وخبت وشها وبدأت تعيط بصوت عالي
بصلها ببرود وفضل واقف ، مرات عمها كانت هتروحلها بس إيد عيسي منعتها وشـ.ـدها لبرا وطلعها هي وتهاني ودخل الأوضة تاني وقفل الباب
قعد علي الكرسي ببرود وحط رجل علي رجل وقال : لو خلصتي سيناريو العـ.ـيا.ط دا قومي
رفعت وشها وقالت بكُره : أنا بكرهك وإنت إنسان سا"دي
ضحك بصوت عالي وقال : تحبي أقوم أوريكي السا"دي دا ممكن يعمل إيه ؟
خافت منو بس قامت وقفت وشـ.ـدت إيده وطلعتو برا الأوضة وقفلت الباب
عيسي من برا الأوضة : هتروحي مني فين ! ، دا إحنا في بيت واحد
بص علي الباب بقرف ونزل ، زينة كانت قاعدة ورا الباب وبتعيط وهي بتفتكر ذكرياتها مع أبوها وقد إيه كانت ذكريات حلوه وكان بيعاملها حلو حتي بعد مو"ت والدتها لما راحت عاشت معاه بس كانت دايما تحسُه متردد وعاوز يقولها حاجة! ، رفعت وشها وقالت بعد ما إفتكرت حاجة : السي دي
قامت بسرعة وفتحت الدولاب وطلعت الصندوق الصغير اللي إداهولها أحمد السواق يوم ما أبوها ما"ت في المستشفي بعد الحا"دثة اللي عملها ، مكانش معاها لاب ومكانتش عارفة تشغلو إزاي
في نفس الوقت الباب خبط ، شالت الصندوق في دولابها من تاني وفتحت لقت مرات عمها ، وسعت ليها ودخلت مرات عمها وحطت صينيه علي الترابيزة وقالت : متزعليش من عيسي ، حقك عليا أنا بس هو كدة من يوم مو"ت أبوه حقك عليا
زينة بشرود : مرات عمي معاكي لاب ؟
مرات عمها بإستغراب : أه كان عيسي جايبهولي اتفرج علي أفلام ومسلسلات عليه بس ليه ؟
زينة بتـ.ـو.تر : يع..يعني ممكن أستعينو منك بس خمس دقايق!
حطت مرات عمها إيديها علي وشها وقالت بحنية : هبعتهولك يا حبيبتي مع تهاني وإطلبي كل اللي نفسك فيه من غير أي حاجة إنتي زيك زينا هنا يا زينة
حـ.ـضـ.ـنتها زينة وعيطت : كنت خايفة أوي تطلعي وحشة معايا زي عمتي يا مرات عمي والله
طبطبت عليها وقالت : عمري ما أكرهك دا إنتي أمك كانت روحي وكنت بحبها جداً وإنتي بنتها مستحيل أكرهك
إبتسمت زينة ليها ، قالت مرات عمها : هبعتلك اللاب مع تهاني وكلي الأكل اللي جبتو دا
هزت راسها وإبتسمت ، طلعت مرات عمها وقفلت الباب وراها
بعد خمس دقايق جات تهاني وإدتها اللاب
أخدتو وطلعت الصندوق وطلعت السي دي وشغلتو
" زينة أنا عارف إن إنتي لما تشوفي السي دي دا يبقا أكيد انا ميـ"ـت ، عايز أعترفلك إعتراف خا"يف طول عمري ت عـ.ـر.فيه وأنا عايش ودا سبب إنفصال أمك عني ، أنا قتـ"ـلت أخويا علام بسبب الطمع وبسبب عمتك الحربا"ية قومتني عليه خلتني أقتـ"ـلو وأدخل أنا السجن وهي تاخد كل حاجة وتاخدك لإبنها بس من غير جواز طبعاً أنا مقدرتش أعمل كدة ولما قـ.ـتـ.ـلـ"ـتو طلعت نفسي منها بس عيسي إبنه ومرات عمك علام عرفو وعيسي نفسو ينتقم مني بس مش لاقي دليل يمسكو عليا ومكانش عندو الشجاعه يعمل دا لإنو كان في الشارع هو وأمه بعد ما أخدت ورثهم وفلوسهم كلها اللي خليت أبوه يمضي عليها ورمتهم في الشارع بس نـ.ـد.مت يا بنتي علي اللي عملتو دا لإن مرات عمك حنينه أوي يا زينة وقلبها طيب جداً وعيسي طالع لأمه بس واخد طبع أبوه في العصبيه والقسا"وة بس قلبه أبيض وطيب وحنين أوي عايز أقولك لما أمو"ت روحيلهم هما يا زينة متروحيش لحد غيرهم والصندوق دا هتلقي فيه ملف بالأملاك والورث اللي أخدتو من عيسي وأم عيسي وورثك مني لما تشوفي مرات عمك أو عيسي خليه يمضي وإنتي كمان إمضي وكدة إنتي كل أملاكي مكتوبة بإسمك وحق عيسي وأم عيسي رجعلهم ومكتوبين بإسم عيسي وعايز أقولك خليهم يسامحوني وإنتي كمان سامحيني أنا غلطت ومسيري ربنا يجبلهم حقهم مني ومش عايزك تزعلي مني يا زينة البنات "
زينة كانت بتسمع الفيديو وهي بتعيط علي دمـ.ـو.ع أبوها اللي نازلة في الفيديو ، مسكت الصندوق وطلعت منو الملف ولقت إن كل حاجة كانت مِلك لأبوها مكتوبة بإسمها معادا حق عمها علام مكتوبين بإسم عيسي
شالت السي دي وحطتو في الصندوق مع الورق وقررت تعمل حاجة ..
↚
" صباح تاني يوم "
صحيت علي صوت فر"قعة ، قامت بخضة لقت عيسي قاعد علي الكُرسي ببرود وماسك ولاعة في إيده والإيد التانيه صوا"ريخ
قعدت علي السرير وقالت : هو مفيش أم باب تخبط عليه ؟
عيسي وهو عمال يولع في الولاعة ويطفيها : تؤ أنا مبستأذتش في بيتي
بصت علي الصا"روخ المتفر"قع في الأرض وخبطت كف علي كف وضحكت بصوت عالي
بصلها بإستغراب بس ضحك علي ضحكها وقال : بتضحكي علي إيه ؟
زينة وهي بتضحك : إمبـ.ـارح بتدلق عليا مايه والنهارده بتصحيني بصوا"ريخ! أقسم بالله إحنا لو عيال في إبتدائي مش هيحصل كدة
ضحك علي ضحكها وقال : مش أحسن ما أتغاشم معاكي وتزعلي في الأخر
زينة بعوجة بوق : إتوكس وعلي أساس بيفرق معاك زعلي أوي
قام وقف وقال بصرامة : خمس دقايق وتكوني تحت
ضـ.ـر.بت علي وشها وقالت : حاااضررر يخربيت دا تا"ر مش ناوي يخلص
سابها ونزل وهي قامت أخدت شاور وغيرت ونزلت وراه ..
نزلت لاقتهم كلهم قاعدين بيفطرو وهو بيبصلها ببرود ، قربت منهم وقعدت جمبو
سمعتو بيقول بهمس : أوففف إيه سدة النفس دي
زعلت جداً علشان مش بيطيقها بسبب ذنب هي ملهاش ضحية فيه ، قامت وقفت وكانت هتمشي
مرات عمها وقفتها : رايحة فين يا زينة مش هتاكلي ؟
زينة بحجة : لأ مش قادرة يا مرات عمي بطني وجعاني أنا هدخل أعمل شاي بالنعناع ليا أعملك يا مرات عمي ؟
مرات عمها بإبتسامة : لأ يا حبيبتي مش عاوزة
دخلت المطبخ وهي حزينة جداً مكانتش تتمني معاملة زي دي لإنها متستاهلهاش ، مرات عمها اللي الوحيدة اللي بتعاملها حلو في البيت دا هي وتهاني ، فكرت في إنها تشتغل وتنقل في شقة لوحدها وتستقر في حياتها..
قطع تفكيرها دخول عيسي المطبخ ببرود
تجاهلت وجودو وكملت اللي بتعملو
قال ببرود : القهوة
مردتش عليه وواقفة بتعمل شاي بالنعناع
قرب منها وشـ.ـد دراعها بعنف وقال : أنا مش بكلمك !
عينيها دمعت من ألم دراعها وقالت : سيب إيدي بقا أنا زهقت أنا مش عدو"تك
ساب إيديها ببرود وقال : لأ عدو"تي
نفخت بضيق وقالت : عايز إيه ؟
عيسي ببرود : قهوه قولتلك إيه مبتسمعيش ؟
زينة ببرود : طيب هعملها وهتنيل أجيبها علي المكتب
عيسي بإبتسامة بـ.ـاردة : شاطرة يا زينة
بصتله بقرف وهو طلع من المطبخ
وقفت عملت شاي بالنعناع ليها
أخدت كوباية الشاي بالنعناع بتاعتها وكوباية القهوة بتاعتو ودخلت المكتب من غير ما تخبط
عيسي وهو مركز في اللاب : مخبطتيش ليه ؟
زينة ببرود : معرفتش علشان ماسكة الصينيه بإيديا الإتنين
عيسي رفع عينه وبصلها : إنتي ناوية تقعدي معايا ولا إيه ؟
حطت الصينيه علي الترابيزة اللي قدام المكتب وقالت : فيه حاجة عايزه أوريهالك
بصلها بإستغراب ، سابتله المكتب وطلعت وغابت خمس دقايق ودخلت وهي شايلة صندوق في إيديها
بصلها ببرود وقال : لو حاجة تافهه هلزق وشك في المكتب
قعدت علي الكُرسي وحطت الصندوق علي رجليها وفتحتو وطلعت منو السي دي وإدته لعيسي
مسك عيسي السي دي وبصلها بإستغراب ، قالت زينة : شغلو
إتنهد وشغلو علي اللاب وشبك إيديه وحطها تحت دقنه وهو باصص للفيديو بتركيز
كانت هي مركزة مع ريأكشنات وشو اللي بتتغير وعينيه اللي إحمرت من الغضب أو من الدمـ.ـو.ع المحبوسة معرفتش تحدد
إتفزعت لما دب جـ.ـا.مد بإيديه علي المكتب وقفل اللاب بعصبية وقال : يولاد الكـ.ـلـ.ـب بتتفقو علي أبويا وديني ما هرحمك يا ناهد الكـ.ـلـ.ـب ( عمتة زينة وعيسي )
طلعت الملف من الصندوق وإدتهولو وقامت وقفت وقالت : الملف أهو إمضي وبكدة حق عمي رجعلك ومكتوب بإسمك
مسك منها الملف وقال قبل ما يفتحو : إنتي مضيتي ؟
هزت راسها وقالت : أه مضيت بس مش هستعمل حاجةة من كل دول هسيبهم للأيام اللي جايه
حط الملف علي المكتب وقال : هبقا أشوفو وامضي أو ممضيش علي حسب تفكيري ومزاجي
زينة بغيظ : و إنت هتأجل ليه يعني ما تشوفو دلوقتي
عيسي ببرود : إنتي عايزه إيه ؟
زينة فركت في إيديها وقالت : يعني إحم عايزاك بس تشوفلي شقة أو مكان مناسب أقعد فيه وأنا هبقا أشوف شغل وشكراً علي اليومين اللي قعدتهم هنا
ضحك عيسي بسُخرية وقال : بس مينفعش تمشي ولو مشيتي من ورايا هجيبك بالقانون
زينة بإستغراب : ودا ليه ؟
عيسي بإبتسامة :
↚
عيسي بإبتسامة : بوصولات أمانة وكمان بِــ ، بعقد الجواز!
ضـ.ـر.بت علي المكتب بغضب وقالت : نعم يا أخويا ! عقد جواز إيه دا إن شاء الله ، لا يا حبيبي أنا مش بريا"لة علشان أصدق الهبل دا إنت أخرك في حياتي إبن عمي البـ.ـارد اللي مش بيطيقني ولا بطيقو وربنا يديم عدم القبول اللي ما بينا
كان عيسي قاعد بيمسح ليها بصدمة ، دي طلعت ردا"حة!!!
عيسي ببرود : الورقة اللي مضيتي عليها! ، دي كانت عقد جوازنا وأنا أخدت إمضتك وحطتها في وصولات أمانة عامله 20 مليون جنيه دا لو لا سمحالله لعبتي بديلك وطلبتي الطـ.ـلا.ق قبل خمس سنين من جوازنا ساعتها هتدفعي ال 20 مليون بالضعف كمان! ولو فكرتي وهـ.ـر.بتي هقدر أجيبك بإنك مراتي ، وبالوصولات
زينة بإحباط : طب مينفعش تعملي تخفيض 50% بما إني بنت عمك وإشحيالله مراتك جديد
ضحك غصب عنه وقال : تؤتؤ الضعف
زينة بغيظ : أنا ورث أبويا مش معدي ال 15 مليون أشحتلك ال 5 التانيين منين ؟
عيسي بتصحيح : 25 أصل أنا قولت الضعف ولا إيه يا حرمي العزيز!
زينة بإنفعال : أنا مستحيل أنام معاك في أوضة واحدة! فكك من جو هتنقلي معايا في أوضتي والكلام دا لإنه مبياكلش معايا
عيسي بصلها بقرف وقال : هتقرف أنام معاكي في أوضة واحدة أساساً ، يابنتي أنا مش طايق وجودك في البيت هطيق وجودك في أوضتي!
زعلت جداً لإنها مكر"وهه من كل اللي حواليها بذنب ملهاش يد فيه
قالت بهدوء : كدة جواز باطل وأنا مش هسكُت لإنه من غير علمي ومن غير مأذون
عيسي ببساطة : اللي يصدقك! دي إمضتك بجد مش تزوير
زينة بإبتسامة : مفيش شهود ف أقدر برضوا أعمل اللي عايزاه
عيسي وهو بيحرك كُرسي المكتب يمين وشمال : 500 جنيه أجبلك بدل الشاهد أربعه
زينة بعد ما حاولت تهدي نفسها من العصبيه علشان تاخد منو إجابة : إتجوزتني ليه ؟ أو سوري ، خلتني مراتك ليه ؟
عيسي : علشان أنتقم وعلشان أعرف أتعامل معاكي مبقاش إسمي إبن عمك وبس لأ أكون جوزك وليا حق أعمل فيكي اللي نفسي فيه حتي لو دفنـ"ـتك حية محدش هيقولي بتعمل إيه وكمان علشان أخليكي زي التين الصلصال أشكلك علي مزاجي وبالشكل والشخصية اللي تريحني
زينة بعصبية : أنا مش هسمحلك تمحي شخصيتي علشان تعيش دور سي السيد فوق لنفسك كدة لو إنت عيسي علام ف أنا زبنة رضوان معرفش إيه الفكرة في إن أقول إسمي وإسمك بس هي بتتقال كدة ولو فكرت تمحيلي شخصيتي مش هسكتلك
عيسي قام ووقف قصادها وقال ببرود : لأ هقدر وأعمل كُل حاجة كمان ، أقدر أحبسك ، أقدر أعمل فيكي اللي أنا عايزه ، إنتي من أول ساعة دخلتيها البيت أخدتي مني قلم محترم ودا ترحيباً مني ليكي علي وصولك في بيتنا ف تسمعي كلامي زي الشاطرة علشان أنا واحد اللي بيجري في دمو دا دم صعيدي ودم الصعايدة حامي ومبيحبوش يعيدو الكلام مرتين ولا حد يعلي صوته عليهم وبالذات لو حُرمه!
زينة برفعة حاجب : بس بيبقو حد تاني لما يحبو وبالذات مع اللي بيحبوه بتبقي حنية العالم كله فيهم وبيبقو طيبين جداً مش قا"سيين
عيسي ببرود : أديكي قولتي اللي بيحب وأنا مش بطيقك أصلاً لإن أنا بكر"هك وبكر"هك جداً ولو مسمعتيش كلامي هحبسك وهرميكي في السجن
زينة : لو إنت فاكر إنك كدة بتهددني ف إنت أه بتهددني وقولي أعملك قهوة غير دي علشان بردت ولا تشربها بـ.ـاردة !
عيسي بإبتسامة بـ.ـاردة : لأ إعمليلي غيرها
أخدت الصينيه ومشيت ودمـ.ـو.عها نازله وهي بتلـ"ـعن حظها ، قررت إنها تبقا مهاوداه كام يوم لإنها متستحملش تقعد يوم واحد في السجن وعيسي ممكن يعملها ويإذيها زي ما بيقول لإنه مش بيطيقها نهائي..
" بعد إسبوعين "
زينة خبطت علي باب المكتب بتاع عيسي وأذن ليها بالدخول ، دخلت وحطت القهوة علي الترابيزة وقالت : هو مفيش غيري يعملك القهوة دي ؟ أحطلك ملح مكان السُكر علشان تبطل تطلبها مني
عيسي شرب بوق من القهوة وقال : لأ هتعملي دا هتتعاقبي عليه نسيتي الإسبوع اللي فات لما قاوحتي ومردتيش تعمليها
بلعت ريقها بصعوبة وإفتكرت لما رفضت تعملها خلاها واقفة ساعتين علي رجل واحدة ووشها في الحيط
زينة بتـ.ـو.تر : هت..هتعوز حاجة تانية ؟
عيسي بإستفزاز : جهزيلي طقم أروح بيه الحفلة يا حرمي المصون
زينة بهمس : أراك تتحدث عن صحة أبوك
عيسي بإنبتاه : بتقولي حاجة يا زينة ؟
زينة : بقول إبن عمي ربنا ياخدو .. قصدي ربنا يخليه ، قولي البدلة الكحلي ولا السودة علي دماغك ؟ قصدي السودة !
عيسي بتحذير : غلطة كمان وهعاقبك عقاب أقوي وخليها البدلة الرمادي يا خفيفة
طلعت من المكتب ودخلت الجناح بتاعو وجهزتلو اللبس اللي هيلبسو علي السرير وطلعت ساعة مع البيرفيوم اللي هيحطو والجزمة اللي هيلبسها
" بعد ساعتين "
زينة بزعيق : لأ أنا مستحيل أعمل كدة إنت مش مشلول!
عيسي بغضب : زينة صوتك وبعدين دا واجبك وفاضلك تكة معايا بجد
زينة بضيق : لأ مش واجبي إن أساعدك تلبس إنت مش البزازة في بوقك ما ناقص أحميك بالمره دا إيه المرار الطا"فح دا
عيسي قرب منها بعصبية وقال : هتسمعي الكلام وإلا
قاطعتو زينة : بااااااس الإسطوانة المشر"وخة اللي دايما بتسمعهالي خلاص
راحت ناحية السرير وجابت جاكيت البدلة وراحت علشان تلبسهولو
عيسي رجع لورا بإستفزاز : هتلبسيني الجاكيت من غير ما تقفليلي زراير القميص؟
نفخت بضيق وقالت بهمس : اللهم طولك يا روح
حطت الجاكيت علي كتفها وبدأت تقفلو الزراير وهي باصة في الأرض
عيسي كان متابعها بإستمتاع لإنو بيحب يشوفها مرهقه وتعبانه قصادو بسببه
خلصت ولسه كانت هتطلع مسك إيديها وقربها منه وقال : ما لسه بدري المفروض متطلعيش ألا معايا
بصتله بقرف وقالت : ليه كنت سيادة الرئيس وأنا معرفش وبعدين وسع إيدك دي خليني أنزل
بص عيسي في عيونها بخبث وقرب منها علي أساس إنو هيبو"سها بس فاجأة...
↚
بص عيسي في عيونها بخبث وقرب منها علي أساس إنو هيبو"سها بس فاجأة همس جمب ودنها : أحسن من سيادة الرئيس
خبط علي خدها بخفة وقال : كنتي فاكراني هبو"سك ؟ ، قولتلك أنا بكر"هك وعمري ما أفكر فيكي فَــ متحلميش
بصتلو بقرف من فوق لتحت وكانت لسه هتطلع الباب إتفتح ودخلت أم عيسي
أم عيسي بإستغراب : إيه دا ! مالكم قريبين من بعض أوي كدة ليه؟
زينة إستوعب منظرهم وبعدت وهو فضل واقف ببرود
زينة بتـ.ـو.تر : أن..أنا ك..كنت بساعدو في اللبس و..
أم عيسي بضحك : بس بس إهدي خلاص
عيسي ببرود : خير يا أمي
أم عيسي : يلا يا عيسي هنتأخر
بصت علي زينة وقالت : مش هتلبسي يا زينة ؟
زينة بصتلهم بعدم فهم ، عيسي رد قبلها وقال : مش من مقام الحفلات دي يا ماما وإنتي عارفة
زينة كانت هتطلع من باب الأوضة وتمشي وقفتها إيد مرات عمها وقالت : لو مجاتش زينة أنا مش رايحة معاك في حتة وروح حفلة صاحبك لوحدك
عيسي بضيق : مش صاحبي دا مامتُه اللي رنت عليكي وعزمتك ووصتك تيجي!
أم عيسي ببرود : اللي عندي قولتلو
نفخ بضيق وقال لزينة : خمس دقايق وتنجزي
" بعد نص ساعة "
عيسي بزعيق : إحنا لو مستنيين الأميرة ديانا كانت زمانها خلصت من بدري
أم عيسي ببرود : دي بنت ومن حقها تجهز براحتها
عيسي بصدمة : أمي أنا اللي إبنك مش هي !
أم عيسي بإبتسامة : وهي بنتي اللي مخلفتهاش
- أنا جهزت
لف وبص ليها من فوق لتحت ببرود وقال : كل دا !
تجاهلتو وقالت لأم عيسي : مش يلا يا مرات عمي
قرب منها بعصبية وهي واقفة بثبات إنفعالي وقال : أنا مبكر"هش في حياتي قد التجاهل ولما أكلمك تردي عليا
ردت برفعة حاجب : وإنت كنت إتكلمت ومردتش وبطل تلكيك بقا علشان بقا أوڤر
سحبت إيد أم عيسي وطلعت وهو طلع وراهم وهو هيطق من كتر الغيظ بسببها
بعد شوية كانو وصلو قدام الفندق اللي معمول فيه الحفلة كانت زينة ماشيه جمب مرات عمها من ناحية وعيسي من ناحية
أول ما دخلو قرب واحد وسلم علي عيسي وقال : هو الواحد علشان يحب يشوفك يعمل مناسبه ولا مصيبه علشان تيجي!
عيسي بضحك : مش فاضي أعملك إيه يعني ؟
بص الشاب لأم عيسي وقال : إزيك يا طنط
أم عيسي بإبتسامة : أهلاً يا مازن
مازن بص لزينة وقال بإبتسامة وهو بيمد إيده علشان تسلم : أهلاً مودموزيل
مدت إيديها وقالت بإبتسامة : أهلاً بيك
إنحني وبــــاس إيديها وقال : دايماً بقدر جمال المرأه
عيسي كان بيبصلهم ببرود وأم عيسي كانت بصاله بصدمة
سحب عيسي مازن من دراعو ودخل لجوا وسحبت أم عيسي زينة ودخلت لجوا
كانت فيه واحدة ست أول ما شافتهم قامت وحـ.ـضـ.ـنت أم عيسي بسعادة وقالت : أهلاً بيكي الحفلة نورت خالص والله
أم عيسي بإبتسامة : منورة بصحابها يا فريدة
قربت فريدة من زينة وقالت بإبتسامة : إنتي مرات عيسي ؟
زينة بصدمة : إيه لأ طبعاً أنا أبقا مراتو يووه قصدي أنا بنت عمو
ضحكت فريدة وبصت لأم عيسي وقالت : ما عروسة زي القمر أهي يا نيهال إبنك أعزب لحد دلوقتي ليه ؟
نيهال " أم عيسي " : اللي فيه الخير يقدمو ربنا يا فريدة
فريدة سحبت إيد نيهال وزينة وقعدت علي ترابيزة
بعد شوية إشتغلت أغنية رومانسيه هاديه
قرب واحد من زينة وقال : سينيوريتا تسمحيلي بالرقصة دي
زينة بصت لنيهال لاقتها بتقولها : أنا مش عارفة بصراحة حابه تقومي ترقصي قومي
بصت علي عيسي لاقتو بيرقص مع واحدة
مدت إيديها وقامت رقصت معاه
إتكلم الشاب وقال : إسمك إيه ولا أناديلك بِــ سينيوريتا ؟
إبتسمت وقالت : زينة
لفها ورجعها ليه تاني وقال : زينة البنات ، أنا إسمي أمير
زينة بمرح : أمير الأُمراء
ضحك وهي كمان ضحكت
عيسي كان متابعهم ببرود أو كان بيتظاهر بالبرود ، لما شافهم بيضحكو قرب منهم بعصبية و ....
↚
عيسي كان متابعهم ببرود أو كان بيتظاهر بالبرود ، لما شافهم بيضحكو قرب منهم بعصبية و شـ.ـد زينة ورقص معاها والبنت اللي كانت بترقص معاه رقصت مع أمير
عيسي بعصبية خفيفة : إيه اللي قومك من مكانك ؟
زينة ببرود : برقص مع أمير
ضغط علي وسطها اللي ضامو جـ.ـا.مد وقال : مش سبب علشان تقومي من مكانك مين سمحلك ترقصي!
زينة بألم : زي ما إنت رقصت أنا رقصت
عيسي ببرود : وإنتي مالك ارقص مرقصش ميخصكيش
زينة بنفس البرود : وإنت مالك أرقص مرقصش ميخصكش
عيسي بعصبية : لأ يخصني لإنك مراتي!
زينة ببرود : ويخصني لإنك جوزي
بصلها بعصبية وقال : بطلي تردي الكلمة بعشرة
زينة بتريقة : نينينيني وإنت بطل تقفلي علي الواحدة أنا مش واكلة ورث أبوك يعني !
شـ.ـد إيديها جـ.ـا.مد ومشاها وراه بعصبية وراح ناحية الترابيزة اللي قاعده فيها نيهال وفريدة
قرب منهم وقال : يلا يا أمي
نيهال بإستغراب : ليه يا حبيبي ما لسه بدري
ضغط علي إيد زينة جـ.ـا.مد وقال : يلا
زينة بألم : أه هو انا اللي قولتلك هنتنيل نقعد إيدي يعم
بصلها بغضب وقال : إسكتي
قامت نيهال وقفت وفريدة
قالت فريدة : لسه بدري يا عيسي ما تقعدو شوية
عيسي بحجة : معلش تتعوض يا فريدة هانم عن إذنك
زينة وهي طالعه بصت علي أمير لاقتو مبتسم وبيغمزلها
إبتسمت بكسوف وبصت علي عيسي لاقته بيبصلها وبيبصله بغضب واضح
طلع بيهم من الفندق وهو مازال ماسك إيد زينة وضاعط عليها جـ.ـا.مد
ركبهم العربية وخلع الجاكيت ورماه علي الكرسي وقال وهو بيتني كُم القميص : إستنوني هنا محدش ينزل من العربية
سابهم ودخل الفندق
بعد شوية قرب من العربية وهو بيحرك رقبته يمين وشمال
ركب العربية وأخد نفس عميق وشغل العربية
نيهال بإستغراب : كنت فين يا عيسي وطلعتنا ليه لما دخلت جوا تاني
بص عيسي بغضب علي زينة في المراية : كنت بخلص واجب جوا
" بعد نص ساعه "
دخلو الڤيلا وعيسي حرفياً مش طا"يق زينة
قال بهدوء ما قبل العاصفة : إعمليلي قهوة
قالت وهي بتشاور علي السلم : طب هطلع أغير هدومي وأع
قبل ما تكمل كلامها قلم نزل علي وشها منو وشـ.ـدها من شعرها وقال : أنا مبحبش الحال المايل إنتي تظبطي كدة واللي قولتو يمشي إنتي فاهمة ولا لأ
كانت حاطه إيديها علي خدها مكان ما ضـ.ـر.ب وبصاله بصدمة ودمـ.ـو.عها بتنزل ، لإنها مغلطتش في حاجة
مسكت أطراف الفستان وجريت علي فوق
كان عيسي هيطلع وراها بس أمه مسكتو من إيده وقالت : بس بقا أنا زهقت منك ومن تصرفاتك البت من ساعة ما جات مبتشوفش منك غير ذ"ل وقر"ف وبس ومعملتش حاجة لدا كله وأنا اللي بجد هشوفلها شقة بعيدة عن هنا لإن تصرفاتك مبقتش تتطا"ق بجد
سابت إيده بعصبية وطلعت علي فوق وهو وقف حط إيده علي شعره وهو بيلـ"ـعن غبائه علي اللي عمله
طلع وراها وراح أوضتها لقاها بتلم هدومها في شنطة وهي بتعيط
قرب منها وقال ببرود : مش قلم اللي يخليكي تلمي هدومك وتمشي يا حرمي المصون
كانت متجاهلاه وبتكمل في لم هدومها
عيسي بتنهيدة : خلاص بلاش أڤورة
قفلت سوستة الشنطة وخدتها وكانت هتطلع من الأوضة مسك إيديها وقال : أسف
شـ.ـدت إيديها من إيده ونزلت ، نزل وراها ومسك إيديها وهي علي السلم وقال : أسف قولتلك أسف
مسك الشنطة منها وكان هيشـ.ـدها لفوق
شـ.ـدت الشنطة من إيده وقالت بعصبية : سيبني بقا عايزه أغو"ر في داهـ"ـية
نزلت علي السلالم بعصبية وهو مش عارف يعمل معاها إيه
قبل ما تطلع من باب الڤيلا هيدخل حد ويقول : متخافيش يا زينة هاخدك يا حبيبتي تعيشي معايا وللأبد كمان
زينة بصدمة :
↚
زينة بصدمة : عمتو
ناهد بإبتسامة : أه عمتو يا قلب عمتو جيت أخدك يا حبيبتي من جحـ"ـيم إبن عمك
عيسي نزل ببرود وقال : أهلاً أهلاً ناهد هانم خير مشرفانا ليه ؟
ناهد بخبث : جيت أخد بنت أخويا يا عيسي ولا مش من حقي دي وصية أخويا
عيسي ببرود : عندك دليل ؟
ناهد بتـ.ـو.تر بس بثبات إنفعالي : أه معايا
طلعت ورقة وإدتها لعيسي
عيسي مسك الورقة وقرأ بصوت عالي مليان سخرية
" ناهد أختي حبيبتي ، لما أمو"ت بنتي أمانة في رقبتك وبلاش توديها عند عيسي وأمه لإنهم هيأذوها جـ.ـا.مد ، مش هآمن علي بنتي زينة غير معاكي يا ناهد يا أختي ، أخوكي رضوان "
نتشت زينة الورقة من عيسي وقرأتها وقالت : دا كدب دا مش خط بابا إنتي كـ.ـد.ابة
ناهد بإبتسامة : لأ مش كـ.ـد.ابة وهاخدك معايا قولت
جات تشـ.ـد إيد زينة علشان تمشي ، زينة إستخبت في عيسي وقالت بخو"ف : مش همشي معاكي لأ مش همشي
عيسي بجمود : ناهد إنتي لو ممشتيش من هنا أنا هطلعك علي نقالة
ناهد بصت لبرا وهزت راسها
دخل إتنين بودي جارد بيمسكو زينة
زينة بعـ.ـيا.ط : مش همشي معاكم أنا هقعد مع عيسي ومرات عمي سيبوني ، إلحقني يا عيسي
عيسي كان واقف بجمود بس مستحملش دمـ.ـو.عها وتوسلاتها ليه ، طلع المسد"س وضـ.ـر.ب طلـ"ـقة في دراع واحد منهم وشـ.ـد زينة ورا ضهره وقال : لو ممشتيش من هنا الطـ"ـلقة التانيه هتكون في راسك
رجعت لورا بخوف وقالت : مش هسكت وهاخدها برضوا يا عيسي ولو مش دلوقتي هيكون بعدين
مشيت من الفيلا وهو حط المسد"س في البنطلون ولف لزينة اللي كانت ماسكه في القميص من ورا وبتترعش من العـ.ـيا.ط ، حط إيده علي كتفها وقال : ممكن تهدي وتبطلي عـ.ـيا.ط! محدش هيقربلك طول ما إنتي موجودة هنا في وسطينا
بصتله وقالت : حتي إنت كمان مش بتطيقني ، إنت ك عيسي مش بتطيقني أساساً
عيسي بص لأمه اللي نزلت علي صوت المسد"س وقالها : روحي إرتاحي إنتي يا حبيبتي ومتشغليش بالك
بصت نيهال علي زينة بقلق وطلعت وتهاني راحت أوضتها
عيسي إتنهد وشـ.ـد إيديها ودخل المكتب وقعدها علي الكنبة
أخد نفس عميق وقال : إنتي مش عدو"تي العدا"وة كانت بسبب أبوكي وأهو ما"ت
زينة بتكملة : واللي كان السبب ناهد يبقا متقولش أبويا
عيسي بعصبية : متنكريش إن أبوكي شارك
زينة بدمـ.ـو.ع : هو إنت مينفعش تتكلم بهدوء أبداً كفاية عصبية بقا أنا مش هسكتلك علي الإقلام اللي إنت عمال تديهالي دي وشعري اللي طلعتو في إيدك
عيسي بتهدئة : بصي علشان منبقاش زي القط والفار كدة لإن إنتي عندية وأنا مش بحب العِند
زينة بإبتسامة واسعة : عليك نور يبقا أمشي من البيت
عيسي بإبتسامة : نبقا متفاهمين قولتلك قبل كدة هكسر"لك رجلك لو فكرتي تطلعي
زينة بإرهاق : والمفروض دلوقتي ؟
عيسي ببساطة : نبقا متفاهمين
زينة بجمود : بس أنا مش عايزة أتعامل معاك تاني أنا قر"فت وزهقت
عيسي ببرود : براحتك أنا مش همو"ت عليكي يعني التفاهم دا علشان منفضلش دايماً في خناق لكن أنا بكر"هك أصلاً
بصتلو بسخرية وطلعت من المكتب أخدت شنطتها اللي موجودة قُرب الباب وطلعت الأوضة التاني
قعدت علي السرير وقالت بدمـ.ـو.ع : بكر"هك يا عيسي بكر"هك
" بعد إسبوع "
نيهال وزينة وعيسي قاعدين علي سُفرة الأكل
نيهال بتساؤل : إنتي موركيش كلية يا زينة ؟
زينة بإبتسامة : مخلصة يا مرات عمي قبل مو"ت بابا بإسبوع
نيهال : كنتي كلية إيه ؟
زينة بإبتسامة : حقوق
نيهال بزعل : ومشتغلتيش ليه ؟
زينة : ملحقتش جه موضوع مو"ت بابا وملحقتش أعمل حاجة
نيهال قبل ما ترد باب الفيلا هيخبط
هتفتح تهاني الباب هتلاقي البوليس واقف
الظابط بجدية : دا منزل عيسي علام الشامي ؟
تهاني بخوف : أيوا يا بيه فيه حاجة
الظابط وسعها من طريقو ودخل ومعاه إتنين عساكر
دخل لعيسي اللي وقف هو وزينة ونيهال
الظابط ببرود : إنت عيسي علام الشامي ؟
عيسي ببرود : أيوا
الظابط :
↚
الظابط ببرود : مطلوب القبض عليك وتفتيش البيت
عيسي ببرود : ما هو يا تفتشو البيت يا تاخدوني إنما الإتنين صعبة شوية
الظابط بصرامة : إنت هتهزر ولا إيه ؟
نيهال بقلق : طب أفهم بس إنتم عايزين تاخدوه ليه ؟
الظابط ببرود : مُتهم بقضية خطـ"ـف بنت إسمها زينة
زينة ضحكت بصوت عالي وقالت : طب معاك صورة لزينة دي ؟
الظابط ببرود : لأ بس معايا أوامر القبض علي عيسي وناخد زينة علشان أهلها ييجو ياخدوها
عيسي ببرود : القضية با"طلة لإن زينة شخصياً واقفة قصادك أهي
الظابط بص للبيت وقال : هنفتش البيت
عيسي بضحك : يا باشا إنت مش مصدق ليه إن اللي واقفة قُصادك دي زينة! وبعدين هو فيه حد يخـ"ـطف بنت عمو ومراتو ؟
نيهال بصدمة وبصوت همس : مراتو!!
الظابط ببرود : معاك دليل ؟
عيسي دخل أوضة المكتب وطلع وفي إيده قسيمة جوازو هو وزينة
مد إيده للظابط وقال : قسيمة الجواز أهيه
زينة طلعت أوضتها ونزلت تاني ومدت إيديها للظابط وقالت : و أدي بطاقتي أهيه نفس الخلقة والسحنة اللي في البطاقة واقفة قُصادك أهو
الظابط كان ماسك البطاقة وقسيمة الجواز وعمال يبصلهم كل شوية
مد إيدة لعيسي بالحاجة وقال : تمام إحنا أسفين علي الإزعاج
عيسي بإبتسامة : ولا إزعاج ولا حاجة دا إنتو جيتو في وقت فطار ما تتفضلو معانا
الظابط بإبتسامة : نستأذن إحنا بقا
الظابط مشي وعيسي قعد علي الكُرسي ببرود
نيهال قعدت جمبو وقالت : ممكن أفهم زينة مراتك إزاي والكلام دا من غير علمي إزاي برضوا
عيسي بهدوء : تاني يوم الهانم جات فيه مضتها علي ورقة جوازنا علشان أقدر أعمل فيها اللي أنا عايزو من غير ما حد يقولي بتعمل إيه
نيهال بصدمة : إنت إزاي كدة أنا أمك ومصدومة فيك للدرجادي الإنتقام عماك
عيسي ببرود : ما أهي قدامك صاغ سليم مجيتش جمبها غير إنها كانت بتعملي القهوة وتخلص كام حاجة كدة
زينة بسرعة : مرات عمي عيسي مأذنيش متقلقيش وأنا أهو قدامك بخير
بصت نيهال لزينة بشك وقالت : متأكدة
زينة بتأكيد : جداً كمان أنا بخير متقلقيش والله
نيهال أخدت نفس عميق وقالت : طلقها
عيسي ضحك بصوت عالي وقال : قولي تاني كدة
نيهال بغيظ : طلقها إيه مش سامع
عيسي ببرود : لأ
زينة بإبتسامة وصوت همس : أكيد بيحبني أكيد
نيهال بعصبية : هو إيه اللي لأ
عيسي بإبتسامة مستفزة : لما ألقي اللي أتجوزها ساعتها هطلقها
زينة كانت بتشرب شاي بالنعناع بس شرقت لما سمعتو بيقول كدة
قامت وقفت وقالت بعصبية : نعم يخويا! فاكرني بديل ولا إيه
عيسي بهدوء : صوتك ميعلاش علشان ملبسش وشك في السفرة
زينة بشهقة : حوش حوش وكمان بجـ"ـح لأ بقولك إيه طلقني أنا مش بديل لحد يدلعادي
عيسي قام من علي الكُرسي ومشي ناحيتها قامت زينة وجريت وإستخبت ورا نيهال
عيسي بسخرية : علي أساس مش هعرف أجيبك أنا كدة يعني ؟
زينة وهي ماسكه في نيهال ومستخبيه : لأ متقدرش لإنك لو قربت تبقي متر"بتش
با"ست نيهال وقالت : لامؤخذة يا مرات عمي
نيهال بتريقة : خدي راحتك أحبيبتي إنتي خليتي فيها مرات عمك أصلاً
نيهال بخبث : حبيبي إنت بتقول مش مش هتطلقها غير لما تتجوز ؟
عيسي هز راسه وهو ساند بإيده علي السُفرة ومستنيها تكمل
قالت ببرود : لو عريس جه بقا لزينة قبلها وهو ميترفضش بصراحة نعمل إيه؟
عيسي ببساطة : هنرفض ومش هتتجوز سهلة
شوحت زينة بإيديها وهي مازالت ورا نيهال : نعم يخوياا ليه هخلل جمبك إنت وأمك ولا إيه
با"ست نيهال وقالت : لامؤخذة يا مرات عمي
وطت نيهال وجابت الشبـ"ـشب وقالت : ولا يهمك أحبيبتي خدي راحتك
طلعت زينة من وراها وجريت وإستخبت ورا عيسي وقالت : عيب كدة إحنا اهل
رمت نيهال الشبـ"ـشب علي الأرض ولبستو وقالت : مش بتيجي غير بالعين الحمرا
عيسي بصلها وقال لزينة بهمس : مش خايفة أمسكك أرنك علـ"ـقة
با"ست كتفه وقالت : إبن عمي قُرة عيني وزوجي عيب كدة ولم الليلة بقا
نيهال بصوت عالي : طب أنا عندي حل حلو
زينة وعيسي بصولها بإهتمام
نيهال بخبث :
↚
نيهال بخبث : إبن طنط مُنيرة شاف زينة في الحفلة وطالب القُرب مننا
زينة بإبتسامة : حلو يا مرات عمي ؟
نيهال بضحك : قمر يا زينة
عيسي بسُخرية : وهيرضي يتجوز واحدة متجوزة
نيهال ببرود : ما إنت هتطلقها بقا قولت
عيسي بحدة : قولت مش هتطلقها
نيهال بعصبية : دي بنتي وأنا مش هعيشها مع واحد مش بيحبها ثانية واحدة
عيسي بتحدي : تمام أوي أنا بقا هروح أتجوز وهجبهالكم وأجي
سابهم وطلع من الڤيلا
نيهال بصت علي زينة اللي بتبص في شبح خياله بحزن ودمـ.ـو.ع
قربت نيهال وقالت : عيسي مستحيل يعملها متزعليش
زينة بدمـ.ـو.ع : أنا متمر"مطة من بدري أوي وبجد زهقت وحتي لو مش بيحبني أنا مقبلش علي نفسي يكون ليا ضُرة تانيه
طبطبت نيهال علي كِتفها وقالت : تعالي نعمل حلويات أصل بقالي كتير معملتش حلويات ونفسي فيها
مسحت زينة دمـ.ـو.عها وقالت بحماس : نعمل كيك بالفرواولة
نيهال بضحك : هنعمل كُل حاجة تعالي
" صباح تاني يوم "
دخل عيسي من باب الڤيلا وهو بيغمض عيونه من قِلة النوم
كان طالع علي السلم قابلتُه نيهال وهي بتقول : إيه يا أستاذ كنت سهران مع مراتك التانيه ؟
عيسي بإرهاق : أمي أنا محتاج أنام
عيسي طلع علي فوق وهو قافل عيونُه ومش مركز خالص في الطريق لدرجة إنو دخل أوضة زينة مكان أوضتُه ونام علي السرير من غير ما يغير هدومه حتي!
كانت زينة بتاخد شاور ، طلعت من الحمام وهي لابسه هدومها بس إتصدمت لما لقت عيسي نايم علي سريرها
قربت منو وفضلت تهز فيه : عيسي .. يا عيسي قوم إيه منيمك في أوضتي
عيسي بنوم : بس بقا عاوز أنام
بصتله بغيظ وطلعت من الأوضة نزلت لنيهال وقالت : هو إيه منيم عيسي في أوضتي يا مرات عمي
نيهال بصدمة : هو نام في أوضتك
زينة بضيق : كنت باخد شاور طلعت لاقيتو نايم علي السرير بهدومه بصحي فيه مش راضي يقوم
نيهال بضحك : عيسي كان طول الليل سهران برا ولسه اللي راجع ولما بيبقا عايز ينام وعلي أخره مش بيركز ف تلقيه إتلغبط ما بين أوضتك وأوضته
قعدت جمبها ونفخت بضيق : كانت غلطة لما أخدت الأوضة اللي قصاد أوضته والله
نيهال بضحك : معلش يا زينة شكلك هتفضلي قاعده معايا لحد ما هو يصحي من النوم
زينة بضيق : شكلها كدة
" الساعة السادسة مساءً "
إتململ عيسي في نومُه وفتح عيونُه بتكاسل ، بص علي ديكور الأوضة وهو بيفرد دراعاتو لفوق بإريحية
بس قام إتعدل بسرعة وإتصدم لما لقي إن دي مش أوضته ، بص بتركيز علي الأوضة وقال بهمس : أوضة زينة
قام وطلع من الأوضة وراح أوضتُه أخد شاور وغير هدومه ونزل لقاهم قاعدين بيتفرجو علي التي ڤي وقدامهم طبق تسالي
قرب منهم وهو حاطت إيده علي شعره من ورا وقال : مساء الخير
نيهال بسُخرية : ناموسيتَك كُحلي ياخويا كل دا نوم
عيسي قعد جمب نيهال وقال : كنت مطبق من إمبـ.ـارح فَ نمت
نيهال : وحلو النوم في أوضة زينة مش كدة ؟
عيسي بتـ.ـو.تر : ك..كنت عايز أنام ومأخدتش بالي دخلت أنهي أوضة مش حوار يعني
زينة كانت بتتصنع البرود ومتابعه التي ڤي
نيهال بإبتسامة : طب يا حبيبي جهز نفسك بقا كدة علشان بكرة أنا عازمة أختي بأولادها
عيسي بضيق : متقوليش إن ريهام جايه!
نيهال بتأكيد : ريهام وأم ريهام وأخو ريهام جايين
عيسي مسح علي وشه بضيق وقال : يادي القر"ف خلاص أنا هروح في أي حته لحد ما يمشو مش ناقصة قر"ف
نيهال بتحذير : ولد إحترم نفسك كدة دي أختي وأولادها اللي بتتكلم عنهم دول
بصت علي زينة وقالت : وإنتي يا زينة هتحبيهم أوي أنا متأكدة وخصوصاً ريهام لإن قلبها طيب
عيسي بتريقة : هه واضح جداً إن قلبها طيب أوي لأ وكبير كمان
زينة ضحكت وقالت : شكلنا هنبقا صحاب جـ.ـا.مد
عدا اليوم بسرعه وجه اليوم التاني
" تاني يوم العصر "
الباب خبط راحت تهاني فتحت وقالت بترحيب : أهلاً أهلاً إزيك يا ست هانم إتفضلو
دخلت سِت من عُمر أم عيسي وبنت في عُمر زينة وولد أكبر من عيسي بِسنتين
قعدو في الصالون ، دخلت نيهال وقالت : سُهير حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و أوي
قامت سُهير أختها وحضـ"ـنتها وقالت : و إنتي أكتر والله
قامت ريهام وسلمت علي نيهال وقالت : حمـ.ـا.تي حشـ.ـتـ.ـيني و أوي
نيهال بتـ.ـو.تر : و..وإنتي كمان يا..يا ريهام
قام الولد وسلم علي نيهال وقال : عاش من شافك يا جا"مد
نيهال بضحك : إنت لسه بكاش يا رامي
رامي مشاكسة : علشان لسه بقولك يا جا"مد ما إنتي مُميزة يا خالتو
دخل عيسي ببرود وقال : مساء الخير
قامت ريهام وقفت وبصتله بلمعة عين وقالت : أحلا مساء خير دا ولا إيه ؟
سلم علي سُهير ورامي وهز راسة لريهام وقعد
كانو بيتكلمو في أمور عادية وعيسي مشبك إيده فِـ بعض وباصص علي إيديه بملل وريهام مركزة معاه وإبتسامة مرسومة علي وشها
حبه ودخلت زينة وهي مُحرجة جداً
دخلت وقالت بإحراج : إحم مساء الخير
قام رامي وقف وصفر بإعجاب وقال : أوبا مين دي يا خالتو
عيسي شـ.ـد إيديها وقعدها جمبو وبص لِرامي بغضب
نيهال قبل ما ترد هتقول سُهير بإبتسامة : إنتي بنت كاميليا صح ؟
زينة بإبتسامة : أه أنا بنت كاميليا
رامي بإعجاب : تسلم طنط كاميليا علي المُنتج القمر دا
عيسي بعصبية قام وقف وقال : ما تحترم نفسك يا رامي علشان مقلبش عليك بجد
رامي قام وقف وقال بإستغراب : إيه يعم هي مين دي علشان تتحمق عليها أوي كدة
عيسي بعصبية : تبقي مـ
زينة قالت بسرعة : بنت عمو أنا بنت رضوان
ريهام بصتلهم بشك وقالت : وهو مالو متعصب كدة ليه لما رامي عا"كسك
زينة ببرود : معلش أصل لقي نفسو فاضي فَ قال يغير عليا شوية
نيهال بإبتسامة متـ.ـو.ترة : أقعدو يا جماعة مالكُم كلكم وقفتو كدة ليه
عيسي قعد وشـ.ـد زينة من إيديها وقعدها جمبو وهو بيبص علي رامي بغضب اللي بيبص علي زينة بإعجاب وزينة باصة في الأرض من الإحراج
قام عيسي وقف وقال : عن إذنكُم هعمل حاجة وجاي
سابهم وطلع أوضته ، قالت ريهام بتـ.ـو.تر : عن إذنكُم.. ه..هروح الحمام وأجي
قامت طلعت جري ، زينة بصتلها بشك بس سكتت
عيسي كان طلع أخد شاور وكان هيقعد علي اللاب شوية وينزلهم
طلع من الحمام وهو لابس بنطلون بس وبينشف شعره
أول ما شال الفوطة من علي شعره لقي ريهام قاعده علي السرير بأريحية وبتهز في رجليها
عيسي بزعيق : إنتي بتعملي إيه هنا
ريهام قامت بلهفة وقالت : عيسي وحـ.ـشـ.ـتني أوي يا عيسي إنت عارف من إمتي مشوفتكش
عيسي بعد لورا وقال بزعيق : إطلعي برا يا ريهام
ريهام قربت منو وإتعلقت في رقبتو وقالت بدمـ.ـو.ع : بحبك يا عيسي ليه بتعمل فيا كدة أنا بحبك
قبل ما عيسي يبعدها عنو الباب هيتفتح وهيدخل شخص الأوضة
ريهام بعدت وقال عيسي بصدمة : ز..زينة!
↚
ريهام بعدت وقال عيسيي بصدمة : ز.. زينة!
زينة ببرود قربت وقالت لِــ ريهام : إيه يا ريهام يا حبيبتي أومال فين الحمام ؟
ريهام بتـ.ـو.تر : م..إحم هو..يعني..
قاطعتها زينة بإبتسامة مستفزة : طب طنط سُهير يَــ حبيبتي عايزاكي تحت في أوضة الصالون
ريهام بصتلها بتـ.ـو.تر وطلعت
زينة بصت لعيسي بقر"ف ودمـ.ـو.ع ونزلت وهو كان عمال ينادي عليها
أول ما طلعت من الأوضة ورز"عت الباب جـ.ـا.مد
قعد علي السرير بضيق وقال : بدأت تتقفل من كُل حتة
قام لبس تيشيرت ونزلهم تحت بس قبل ما يدخل سمع سُهير بتقول : لا دا إحنا كدة نجوز زينة لِرامي بقا
دخل بسُرعة قبل ما يردو وقال : إحم ما تيجو نقعد في الجنينة شوية ؟
نيهال قامت وقفت وقالت : لأ إحنا نروح نتغدا
طلعو كلهم وراحو قعدو علي السُفرة
كان عيسي قاعد علي راس الترابيزة وجمبو من ناحية نيهال وكانت ريهام رايحة تقعد الناحية التانية بس سبقتها زينة وقعدت ببرود وسُهير جمب نيهال ورامي قعد جمب ريهام اللي قعدت جمب زينة بغضب
كانو بياكلو بهدوء وعيسي بيبص علي زينة بطرف عينُه
قامت زينة وقالت : شبعت عن إذنكم
نيهال بإستغراب : إنتي مأكلتيش يَحبيبتي علشان تشبعي!
زينة بإبتسامة : معلش يا مرات عمي مليش نفس
زينة طلعت من الأوضة وقعدت في المطبخ علي الترابيزة وحسِت إنها محتاجة تعيط
سندت راسها علي الترابيزة وفضلت تعيط
حسِت بإيد حد علي كتفها رفعت راسها لاقته رامي
رامي بإبتسامة : ممكن أقعد
مسحت دمـ.ـو.عها وقالت : إتفضل
قعد وقال بإبتسامة : بتعيطي ليه بس
زينة بإبتسامة : مفيش حاجة كلو تمام
رامي بمشا"كسة : طب بزمتك لما إنتي تعيطي كدة مين هينورلنا الدنيا فيه زينة تعيط كدة ؟ دا إنتي زينة البيت والمكان والحتة كلها
زينة ضحكت وقالت : كلهم معني واحد علي فكرة
رامي بمرح : مش مهم يستي المهم إن إنتي زينة البنات كلهم وفعلاً مكدبتش
ضحكت بصوت عالي وقالت : بكاش أوي
كان عيسي قاعد متضايق من ريهام وتصرفاتها اللي بتحاول تقرب منو بكُل الطُرق ، سمع صوت ضحك زينة
قام من مكانو ومشي بإتجاه الصوت لقي رامي قاعد وبيخبط كف إيده مع كف إيد زينة وبيضحكو
دخل المطبخ وقال ببرود : ما تضحكوني معاكُم أصل بقالي زمن مضحكتش
زينة بضحك : رامي دا فظيع دمو خفيف خالص وبيضحكني أوي
عيسي بتريقة : والله طب قوليلي كدة بيقول إيه
زينة بإبتسامة : مينفعش أصل دا سر ما بينا مش صح يا رامي
رامي بهيام ونسي إن عيسي واقف : صح يا قلب رامي
زينة وطت راسها وإبتسمت وعيسي قال : وحياة أمك!
دخلت سُهير وقالت : يلا يا رامي علشان هنروح
زينة بإبتسامة : ليه يا طنط أنا حبيتكم أوي ما تقعدو شوية
رامي بصلها وقال : الجيات كتير هتلقيني هنا دايماً
عيسي نفخ بضيق وقال : نورتونا يا جماعة
قربت منو ريهام وقالت : مش هتسلم عليا يا عيسي ؟
عيسي ببرود : نورتي يا ريهام
ريهام بهمس : عقبال ما أكون مراتك ومنورالك بيتك يا نور حياتي
بصلها ببرود وهي طلعت مع رامي وسُهير
عيسي بص لزينة اللي قاعدة بتشرب شاي بالنعناع ببرود وقال : مش كفاية طفـ"ـح شاي بالنعناع هتطلعي زرعة في دماغك
بصتلو ببرود وقالت : خليك في حالك إنت وريهام وميخصكش
عيسي بتحذير : أنا جوزك متتكلميش معايا كدة
زينة بتحذير مصتنع : قدامهم بنت عمك فَ ميخصكش برضوا
عيسي بزعيق : زينة انا لو شوفتك قاعدة مع رامي دا تاني هزعلك
زينة وقفت وقالت بعصبية : وحلو لما كانت ريهام في حضـ"ـنك فوق في أوضتك!
نيهال قالت بصدمة : في حضـ"ـنُه!
عيسي لف وبص علي نيهال اللي واقفة مصدومة
حط إيده علي وشه وقال لزينة : صلحي بقا اللي هببتيه
زينة بإنفعال : لأ ريهام لما قالت هطلع الحمام طلعت لعيسي وحضـ"ـنتو ، دخلت الأوضة لاقتها حاضـ"ـناه وبتقولو بحبك يا عيسي مش مقدر إن مراتو أصلاً وجاي دلوقتي بتقولي متقعديش مع رامي ؟ ، طول ما إنت مش مقدرني عمري ما هقدرك
عيسي بعصبية : وإنتي مالك إنتي هو إنتي هتعملي نفسك مراتي بجد ولا إيه إنتي نسيتي نفسك ؟
زينة بإبتسامة ألم : لأ منستش نفسي يا.. يا إبن عمي
سابتهم وطلعت الأوضة ولمِت هدومها في الشنطة ونزلت بيها
قابلتها نيهال وقالت : رايحة فين يا زينة إنتي مش هتمشي من هنا
زينة بعـ.ـيا.ط : لأ همشي يا مرات عمي
جه عيسي من ورا نيهال و قرب منها ومسك إيديها بعصبية وطلع علي الأوضة ورماها علي السرير وقال : مش كل مصيبة أو خناقة تلمي هدومك وتقولي همشي أنا مش بيتلوي دراعي إنتي فاهمة
هيسيبها ويطلع ويقفل الباب عليها بالمفتاح
وهيقول لتهاني ونيهال : ملهاش طلوع برا الأوضة أكلها يروحلها وهي قاعدة مكانها هنا ولو عرفت إنها إتحركت من مكانها بس وطلعت من عتبة باب الأوضة
نيهال : هات يا حبيبي المفتاح ربنا يهديك
عيسي بجمود : لأ قولت ولو علي الأكل اللي هيدخلها هدخلو أنا ليها أنا قاعدلكم هنا
سابهم ودخل أوضته
زينة كانت بتسمع كلامه وقالت : عمري ما هخليك تتحكم فيا بإسلوبك دا ومش هسيبك تمشيني علي مزاجك
" بعد ساعتين "
عيسي مسك الأكل ودخل الأوضة بتاعتها لقاها نايمه علي الأرض وراسها مسندوة علي السرير
ساب الصينية علي الترابيزة وقرب منها لقي فيه علبة بـــرشـــام مرمية جمبها علي الأرض ونصها مرمي علي الأرض
قعد جمبها وفضل يخبط علي خدها وهو بيقول : زينة.. زينة إصحي بلاش شغل العيال دا
قاس نبضها لقاه ضعيف جداً
شالها ونزل جري من الفيلا ووصل المستشفي
نده علي الممرضين بزعيق : حد يجيلي هنا هتمو"ت منيي
قربو منو وحطوها علي ترولي ودخلو بيها طوارئ
وهو فضل واقف برا متـ.ـو.تر وخا"يف
فونُه رن رد وقال : إيه يا أمي
نيهال بقلق : كنت شايل زينة وبتجري بيها ليه يا عيسي عملت في البت إيه
عيسي بأعصاب سايبة : مش عارف معملتش حاجة والله دخلت عليها لاقتها قاطعة النفس بنتالجز"مة بلعت نص علبة البـــرشـــام
نيهال بصدمة : بـــرشـــام إيه دا
عيسي بإرهاق : معرفش يا أمي معرفش لو هتيجي المستشفي إسمها ****
قفلت معاه نيهال ولبست وراحتلو المستشفي
أول ما قربت عليه قال عيسي بتعب : أرجوكي وفري أي كلام لِــ بعدين أنا مش قادر دلوقتي
سكتت بس بصتلو بعتاب
وطلع الدكتور وقال بحزن :
↚
طلع الدكتور وقال بحزن : حالة تسمم لإنها أخدت كمية بـــرشـــام غلط بس إحنا عملنالها غسيل معدة
نيهال بلهفة : طب وهي فاقت ، هي كويسة
الدكتور بإبتسامة : هي بس عندها إلتهاب بسيط بسبب البـــرشـــام اللي أخدتو بس مع الأدوية هيروح ، هي أه فاقت وتقدرو تدخلو تشوفوها
دخلت نيهال ليها بلهفة وقلق وقالت : ليه كدة يا زينة ليه يا حبيبتي بتعملي كدة ؟
زينة كانت قاعدة وساندة ضهرها وبتعيط وأول ما دخلت نيهال إترمت في حـ.ـضـ.ـنها وفضلت تعيط
دخل عيسي بقلق بس مغطيه ببرود وقال : عايزة تموتي نفسك ليه يا حرمي المَصون!
إستخبت في حـ.ـضـ.ـن نيهال أكتر وفضلت تعيط أكتر
بص لأمو وهز راسه ، نيهال فهمت وطلعت من الأوضة بس قبل ما تطلع قربت منو وقالت بهمس : أقسم بالله لو عملت حاجة لهخليك تدخل قسم جرا"حات خطيره!
طلعت نيهال وقرب قعد جمب زينة وقال : زينة أنا قولتلك أنا مبحبش العِند وإنتي عِندية جداً ولما أقولك متقعديش مع رامي يبقا متقعديش معاه
زينة بعـ.ـيا.ط : مش هسمحلك تمحيلي شخصيتي أو تتحكم فيا ، فيه حاجة إسمها التفاهم إنما متعملش فيا كدة إنت واخدني ضحية لِذنب أنا مليش يد فيه وأنا زهقت وتعبت
عيسي بهدوء : الحل إننا نتفاهم فعلاً
زينة بهدوء : عيسي من فضلك أنا مش عايزة أتعامل معاك تاني
عيسي بصلها بصدمة وقال : وبتقوليها في وشي كدة عادي!
زينة بجمود : أه بعد إذنك مش عايزه أتعامل معاك تاني ولا تكلمني تاني ينفع ؟ ، إعتبرني هوا في البيت وأنا علي قد ما أقدر هبقي في الأوضة مطلعش مش هخليك تشوف خلقتي كتير تمام ؟
عيسي قام وقف وقال ببرود : براحتك
سابها وطلع من الأوضة ودخلت نيهال وقالت : يلا يا حبيبتي علشان هنروح
قامت زينة معاها وطلعت من الأوضة لقت عيسي واقف وبيبصلها ببرود
تجاهلت نظراتو وطلعت مع نيهال
بعد شوية كانو وصلو البيت ، نيهال طلعت مع زينة وتهاني عملتلها أكل
زينة أكلت بعد إلحاح كبير من نيهال علشان تاكل وأخدت العلاج ونامت..
نزلت نيهال لعيسي اللي كان قاعد علي الكُرسي وحاطت رجل علي رجل
نيهال بهدوء : أعرف إنت قولتلها إيه
عيسي ببرود : مقولتش هي مش عايزه تتعامل معايا تاني و وفرت والله
نيهال بعصبية : ما تبطل برودك دا وإيه وفرت دي ! دي بنت عمك ومراتك يا اللي خليتها مراتك بالعافية وفي الأخر تقول وفرت
عيسي بعصبية خفيفة : عايزاني أعمل إيه يعني ؟ اللي عندي قولتو
نيهال بعصبية : أنا بجد مشوفتش في برودك ، فعلاً إنت واخد طبع أبوك في البرود نسخة من علام معايا في نفس البيت
عيسي بإبتسامة بـ.ـاردة : دا شئ يشرفني إن زي أبويا والله
بصتله نيهال بغيظ وطلعت
" في بيت سُهير "
ريهام بصوت همس مليان سعادة : حضـ"ـنتو النهاردة أنا مش مصدقة نفسي بجد يا تقي
تقي بضحك : طب إهدي يا بنت المجا"نين وبعدين مينفعش إنتي عارفة إنو مش بيحبك
ريهام بثقة : هييجي يوم ويحبني فيه أنا واثقة
تقي بتـ.ـو.تر : أ..ريهام ه..هو فين رامي ؟
ريهام بخبث : ليه يا تقي
تقي بتـ.ـو.تر : ع..عادي بسأل أصلو مناكفش فيكي زي كُل مره
ريهام بخبث : أصلُه فيه واحدة شاغله عقله
تقي بعصبية : نعم مين دي اللي شاغلة عقله
ريهام ببرود : زينة بنت عم عيسي
تقي بدمـ.ـو.ع : بتهزري! ، هو حبها ؟
ريهام لما حسِت إنها هتعيط قالت : لأ لأ بهزر معاكي إنتي عارفة رامي بيحب يناكش في أي حد يعني
تقي بتنهيدة : إمتي يحس إن بحبو بقا إمتي
ريهام بنعاس : طب يلا من هنا بقا سلام علشان هنام وإحلمي إنتي بِـ سي رامي بتاعك دا وأنا هحلم بِـ عيسي
تقي بضحك : تمام يختي سلام
قفلت ريهام مع تقي وكل واحدة بتفكر في حبيبها
" صباح تاني يوم "
تهاني طلعت خبطت علي أوضة عيسي
عيسي فتح وهو بيفرك عينُه من أثر النوم
تهاني بإحترام : نيهال هانم بتقولك إن فيه واحد صاحبك تحت عايزك
هز راسه وهي مشيت وهو قفل الباب دخل أخد شاور وطلع من الأوضة
وهو بيقفل باب الأوضة باب أوضة زينة إتفتح وكانت ناوية علي النزول بس أول ما شافتو بصتلو ببرود و دخلت وقفلت الباب تاني
ضحك ونزل لقي مازن تحت ( صاحب الحفلة اللي عيسي راح فيها هو وزينة ونيهال )
قرب عيسي منو وسلم عليه وقال : إيه يا معلم حد ييجي لحد الصبح كدة
مازن ببرود : براحتي
عيسي بصوت عالي : إتنين قهوة يا تهاني وهاتيهالي علي المكتب
عيسي شاور لمازن وقال : تعالي ورايا
دخلو أوضة المكتب ومازن قعد وباين عليه التـ.ـو.تر
عيسي بإستغراب : مالك يالا في إيه ولا أكنك رايح تمتحن فيزيا!
مازن بتـ.ـو.تر : عايز أقولك علي حاجة يا عيسي
عيسي حط رجل علي رجل وقال : خش عليا بالمصيبة
مازن بتـ.ـو.تر وخوف من رد فعل عيسي قال :
↚
مازن بتـ.ـو.تر وخو"ف من رد فعل عيسي قال : أنا عايز أتجوز ريهام
عيسي فضل باصصله شوية وبعدها ضحك بصوت عالي
مازن بصله بإستغراب وقال : إنت بتضحك علي إيه ؟
عيسي بضحك : أصل اللي يشوفك وإنت قاعد قدامي زي الكتكوت المبلول ميقولش إن إنت جاي تطلب إيد ريهام يعني
مازن بإحراج : ما إنت غشـ"ـيم أوي يسطا قولت أعمل حسابي
عيسي بإبتسامة : طب جايلي أنا ليه ؟
مازن بغمزة : ما إنت صاحبي يمعلم وهتنصفني وكدة
الباب خبط ودخلت تهاني بالقهوة وطلعت
عيسي بتنهيدة : بس فيه حاجة لازم تعرفها
مازن بصله بإهتمام مستنيه يقول
عيسي أخد نفس عميق وقال : ريهام بتحبني!
مازن بان علي ملامحه الزعل ، قال عيسي بسرعة : بس أنا مبحبهاش أنا متجوز
مازن بانت علي ملامحه الصدمة وقال : نعم ياخويا ، متجوز!
عيسي ببرود : أه هو حـ.ـر.ام؟
مازن بغيظ : ومتعزمنيش يا ****
عيسي بضحك : محدش كان يعرف أصلاً حتي العروسة نفسها
مازن بصله بعدم فهم ، ضحك عيسي وقال موضوع طويل مش لازم دلوقتي
مازن بشك : ثواني هي مين! أوعي تكون البت إياها
عيسي بنفي : لأ طبعاً أنا متجوز بنت عمي زينة
مازن بغمـ"ـزة : الصا"روخ اللي كانت معاك في الحفلة ؟
عيسي بغضب : إحترم نفسك علشان ملزقش وشك في المكتب
مازن بخبث : إيه يا عمهم بتغير ؟
عيسي ببرود : براحتك شوف مين هيمشيلك الجوازة
مازن بسرعة : لا لا دا إنت صاحبي وعشرة عمري خلاص بقا قلبك أبيض
مازن بخو"ف : طب إنت مش بتحب ريهام ؟
عيسي بصدق : والله مش بحبها هي زي أختي بس هي اللي بتحبني وعايشه علي أمل إنها تبقا مراتي وهي متعرفش إن متجوز محدش يعرف غيرك إنت وأمي وبس!
مازن بأمل : هخليها تنساك وتحبني أنا بحبها أوي يا عيسي
عيسي بإبتسامة : وهي بإذن الله هتحبك
" في أوضة زينة "
زينة كانت قاعدة باصة قدامها بشرود ، الباب خبط قامت فتحت لاقتها نيهال
سابت الباب مفتوح ودخلت قعدت مكانها تاني
نيهال قربت وقعدت جمبها : مش ناوية تنزلي يا زينة ؟
زينة بهدوء : مش عايزه يا مرات عمي ، مش عايزه أتعامل معاه تاني
نيهال بتفاهم : طب حتي لو مش عايزه إنزلي إقعدي معانا تحت
زينة بحزن : مش هتجمع معاه في حتة لما يروح شغله ساعتها هنزل
نيهال بإبتسامة : ما هو حظك إن الشركة بتتظبط فيها كام حاجة ومازن اللي واقف مش هو
زينة بإستغراب : شركة إيه
نيهال : عيسي ومازن اللي روحنالو الحفلة شُركاء في شركة مقاولات هما الإتنين أسِسوها سوا وكبروها سوا وكدة
زينة بإبتسامة : ربنا يبـ.ـارك وتكبر أكتر وأكتر بس هينزل الشغل إمتي
نيهال بعد تفكير : يعني ممكن بعد يومين كدة
زينة ببرود : بعد يومين هنزل مش حوار!
عيسي طلع أوضة زينة وخبط
نيهال قامت فتحت وقالت : في إيه؟
عيسي وهو باصص علي زينة : خالتو سُهير هلقاها في البيت دلوقتي ؟
نيهال بصت علي ساعة الحيطة وقالت : أه ممكن بس ليه
عيسي : أصل عايز أتكلم مع ريهام ومينفعش أروح وخالتو مش موجودة
زينة لما سمعت إنه عايز يكلم ريهام بصتله بصـــدمــه لاقتو إبتسم ودت وشها الناحية التانيه
نيهال بصوت عالي : يا عيسي أنا بكلمك
عيسي بإنتباه : معاكي كنتي بتقولي إيه
نيهال بإبتسامة : كنت عايز ريهام ليه
عيسي ببرود : هت عـ.ـر.في وقتها المهم أنا رايحلها
نيهال هزت راسها وهو بص بصة أخيرة علي زينة ونزل
نيهال قفلت الباب ودخلت قعدت جمب زينة
زينة بشرود : تفتكري هيتجوزها ؟
نيهال بهدوء : زينة إنتي بتحبيه ؟
زينة بسرعة : لأ طبعاً أنا مش بحبو فعلاً
نيهال : خلي قلبك يجاوب متقاوحيش
زينة بتنهيدة : مشـ.ـدودالو ، كنت بحس اليوم بيكمل لما بناكف فيه أو نشـ.ـد مع بعض وكنت مبسوطة أوي لما كان غيران عليا من رامي ومن أمير اللي رقصت معاه في الحفلة حاسه إن مايلة ناحيتو بس حرفياً بعد اللي عملو مستحيل أحبو مستحيل يا مرات عمي
نيهال بهدوء : أنا معاكي توريه الويل بس في الأخر النتيجة إيه؟
زينة بشرود : سيبيها علي الله
" في بيت سُهير "
الباب خبط راحت ريهام فتحت الباب
أول ما فتحت شافت عيسي قُصادها ثالت بإبتسامة : وحشتك ؟
عيسي بهدوء : ريهام أنا محتاج أتكلم معاكي شوية!
جات سُهير من وراها وبتقول : إزيك يا عيسي تعالي يا حبيبي
بصت علي ريهام بغيظ وقالت : موقفاه علي الباب ليه يمهـ"ـزأه
عيسي بإبتسامة : أنا اللي ملحقتش أدخل
دخل وقعد في أوضة الصالون
عيسي بإحراج : خالتو يعني ممكن أتكلم مع ريهام لوحدنا
سُهير إستغربت بس قالت : أه يا حبيبي إتكلم
سُهير قامت وسابتهم لوحدهم وريهام كل دا متنحة لعيسي وهي مبتسمه
عيسي بهدوء : إحم ريهام
ريهام بهيام : عيون ريهام والله
عيسي وطي راسه وقال بهمس : هتعب أنا عارف
رفع راسه وبصلها وقال : ريهام إنتي فيه عريس متقدملك
إتلاشت إبتسامة ريهام اللي كانت مرسومة وبصتله بصدمة وحزن
عيسي أخد نفس عميق وقال : الحب اللي إنتي بتحبيهولي هو بيحبك ضعف الحب دا كمان ، هو بس كل اللي عايزو موافقتك عليه
ريهام بدمـ.ـو.ع : بس أنا بحبك إنت يا عيسي
عيسي بهدوء : إنتي متربية علي كلمة عيسي لِريهام وريهام لِعيسي علشان كدة إنتي متعلقة بيا بس مينفعش
ريهام دمـ.ـو.عها نزلت وقالت : ليه مينفعش يا عيسي ليه حـ.ـر.ام عليك أنا بحبك
عيسي قرب وحط إيده علي كتفها وقال : وهو والله العظيم بيحبك جداً إديلو فرصة وشوفي ولو مرتاحتيش أنا بنفسي هفشكل الموضوع دا وبكرا يجيلك سيد سيدُه
ريهام بعـ.ـيا.ط أكتر : بس أنا عايزاك إنت والله مش عايزه غيرك
عيسي بعصبية خفيفة : ريهام قولتلك مينفعش وهت عـ.ـر.في مع الأيام وأنا واثق إنو هيعيشك في أيام الهنا بس إنتي متلككيش ولو ليا غلاوة عندك بجد إديلو فرصة دا صاحبي وأنا عارفو
ريهام بصتلو وقالت : طب ممكن طلب ؟
عيسي بصلها بإستغراب ، قالت بدمـ.ـو.ع : عاوزه حضـ"ـنك أعيط فيه
عيسي أخد نفس عميق وفتح دراعاتو الإتنين ، إترمت ريهام في حضـ"ـنو وفضلت تعيط
حط إيده علي شعرها وفضل يملس عليه لحد ما هديت خالص
بعدها عن حضـ"ـنه وقال : أقدر أقول إن إنتي موافقة ؟
بصتله وقالت بإبتسامة حزينة : اللي تشوفو يا عيسي أكيد مش هتكرهلي الشر
قام وقف وقال بإبتسامة : يبقا الواد يجيب أمو وييجي بكرة
هزت راسها وسكتت
عيسي بصوت عالي : اسُهير
سُهير جات علي صوتو وقالت : خيرر
عيسي وهو باصص لريهام اللي حزينة : جهزي نفسك بكرة فيه عريس جاي لِبنتك وهي موافقة عليه
سُهير بصدمة : عريس مين دي رافضة طوب الأرض
عيسي بإبتسامة ثقة : لأ ماهو اللي جاي من طرفي وبعدين حطني أنا واسطة وأنا إتكلمت معاها وهي وافقت
سُهير بإبتسامة : ياااااه أخيراً
" تاني يوم "
مازن راح إتقدم وقرأو الفاتحة وهو مبسوط جداً علشان بيحبها وهي كانت حزينة بس قالت تسمع كلامه وتديلو فرصه
كان مازن قاعد مع ريهام لوحدهم
مازن بإبتسامة : إحكيلي عنك يا ريهام
ريهام بتنهيدة : بص يبن الناس أنا بحب إبن عمي وصاحبك عيسي وإنت عارف تقريباً.. فَــ لو عايزني وعايز تكمل معايا يبقا تديني فرصتي
مازن بإبتسامة أمل : وأنا إن شاء الله هخليكي تحبيني
ريهام بصتله بحزن وسكتت
" بعد مرور إسبوع "
نيهال بيأس : مش عايزة يا عيسي هي مش عايزة تنزل
عيسي بعصبية : مش عايزة إزاي يعني هو دا لعب عيال دي خطوبة ريهام علي صاحبي ومنروحش بسببب السنيورة
نيهال بتـ.ـو.تر : هي..هي فاكرة إنها خطوبتك إنت
عيسي بصلها بصدمة وقال : دا بجد
نيهال هزت راسها بخبث وقالت : فاكرة إنها خطوبتك وهي من ساعتها مقطـ"ـعة نفسها عـ.ـيا.ط
عيسي زعل جداً وطلع ليها وفتح الباب من غير ما يخبط بس إتصدم لما لقي ....
↚
عيسي زعل جداً وطلع ليها وفتح الباب من غير ما يخبط بس إتصدم لما لقي زينة مشغلة أغاني وبتحط مونيكير ورافعة شعرها وحاطة ماسك وبتدندن مع الأغنية
عيسي بصدمة : مقـ”ـطعة نفسها عـ.ـيا.ط!
زينة بصت علي الباب وقالت ببرود : مش تخبط !
عيسي بصدمة : إنتي بتعملي إيه ؟
زينة ببرود : شايفني بعمل إيه ؟
عيسي بإستغراب : مش المفروض بتعيطي ؟
زينة وهي بتحط مونيكير : مفيش حاجة مستاهلة أعيط عليها
عيسي بهدوء : طب قومي إتنيلي علي عينك إلبسي علشان خطوبة ريهام النهاردة علي صاحبي هاا صاحبي
زينة ببرود من غير ما تبصلو : ألف مبروك عقبالك
عيسي بغيظ : قومي إلبسي
بصتلو وقالت : مش هروح هو بالعافيه
عيسي بهدوء : قومي إلبسي يا زينة علشان ملغبطش وشك
زينة بإستحقار : ألفاظ بيـ”ـئة أوي
عيسي بعوجة بوق : محسساني إنك جاية من جاردن سيتي يابت ، قومي خلصي
زينة ببرود وهي بتنفخ في ضوافرها : أما أخلص
مسح علي وشه بغضب وقرب منها ومسكها من ياقة القميص وشـ.ـدها للحمام وغرق وشها مايه وهو بيقول : بلا أما تخلصي قال إنتي مش رايحة حفلة عرض أزياء دي خطوبة ساعتين وراجعين ومش هسيبك تتنيلي تقعدي لوحدك في البيت عمتك ملهاش أمان
كان بيقول كل الكلام دا وهو عمال يحط مايه علي وشها ومازال ماسكها من ياقة قميصها
مسكت إيده وشهقت : خلااص يخربيت كدة همو”ت خلااص كفاية مايه
شـ.ـدها أكتر من ياقة القميص وقال قُصاد عينيها : نص ساعة بالكتير وتكوني لابسه!
أدت تحية العسكري وقالت : تمام يا فنـ.ـد.م
ساب ياقة القميص وقال : جتكم البلا مش بتيجو غير بالعين الحمرا فعلاً
سابها وطلع وهي بصت علي مكان ما طلع بغيظ وقالت : أوففف أنا مش عايزه أتعامل معاك دا إنت بـ.ـارد
نزل هو لنيهال وقال : إطلعي إلبسي
نيهال بخبث : كانت بتعيط صح
عيسي بتريقة : أومااال دي كانت مُنهارة علي الأخر مش قادر أوصفلك كمية الإنهيار
نيهال كتمت ضحكتها وقالت : هطلع ألبس أنا كمان
طلعت نيهال وهو فضل واقف حاطت إيده في جيبه وبيبص علي نقطة وهميه بشرود
” بعد ساعة “
نزل عيسي من العربية وهو بيقفل زرار البدلة وزينة ونيهال نزلو من العربية ودخلو القاعة سوا ، أول ما دخلو ريهام بصِت لِعيسي بدمـ.ـو.ع
راحو سلمو عليهم وقعدو علي الترابيزة
زينة قربت من نيهال وقالت : شوفي مازن مبسوط أوي وطاير من الفرحة وبصي علي ريهام هتلاقيها زعلانة وحزينة ليه دا ؟
نيهال بحزن : ريهام بتحب عيسي يا زينة ومازن بيحبها وعيسي لما كلمها قالها تديلو فرصه وكدة وهي سمعت كلام عيسي
زينة بثقة : هتحبو لإن من حبو فيها هتحبو والله أنا واثقة
نيهال : يارب
قربت تقي صاحبة ريهام من رامي وقالت : إزيك يا رامي ؟
رامي بصلها وقال بإبتسامة : أهلاً يا تقي عاملة إيه ؟
تقي بإبتسامة : بخير عقبالك يا رامي
رامي بضحك : لأ انا لسة بدري أوي عليا عقبالك إنتي يا ستي وأسلمك لِجوزك كدة زيك زي ريهام
ريهام بحزن : وليه متكونش إنت اللي جوزي ؟
رامي : نعم!
تقي لفت حوالين نفسها وقالت : حلو الفستان ؟
بصلها وقال بإعجاب : صاحبة الفستان محلياه ، هو حلو علشان إنتي اللي لابساه
تقي بخجل : بجد حلو
رامي : أه
رامي بص ناحية واحدة وقال وهو ماشي : عن إذنك
بصت عليه لاقتو مشي ناحية بنت لابسوة لبس ضيق وقصير وقف معاها وبيضحكو سوا
بصتلو بدمـ.ـو.ع وقالت : نفسي تحس بيا محدش بيحبك قدي والله
” بعد وقت من الهزار والضحك الخطوبة تمت علي خير وخلصت ..
الكل بدأ يروح ومازن أخد ريهام وخرجو مع بعض
” في فيلا عيسي “
زينة أول ما دخلت من باب الفيلا طلعت علي فوق ، طلع عيسي وراها وفتح الباب بعصبية لقاها بتخـ”ـلع الحلق
قال بعصبية : نفسي أفهم هتفضلي عازلة نفسك في الأوضة كدة كتير
زينة ببرود قعدت علي السرير وقالت : ودا شاغلك في إيه ؟
عيسي ربع إيديه وقال : والله أنا ممكن أخدك في أوضتي بحُكم إن إنتي مراتي
قامت وقفت وقالت بعصبية : أنا مش مرات حد تمام ! أنا ولا عملت فرح ولا خطوبة ولا حتي لبست فستان زي البنات فَ متقولش مراتك لإن أنا متجوزتش
عيسي : دا ملوش علاقة بإنك منعزلة في الأوضة بمُجرد ما بكون في البيت!
زينة بجمود : قولتها اهو بمُجرد ما بكون في البيت دا معناه إن مش عايزه أتعامل معاك أصلاً
عيسي بتحذير : زينة أنا بالذات بلاش عِند معايا
زينة ببرود : ولو عاندت يعني هتعمل إيه
عيسي قرب وشالها وقال : هعمل كدة
أخدها وطلع من الأوضة ودخل أوضتُه ونزلها علي الأرض
جات علشان تطلع من الأوضة وقفها وقال بإستفزاز : علي فين يا جميلة دي أوضتك الجديدة!
زينة بعـ.ـيا.ط : مش عايزة أتعامل معاك بقا مش عايزة هو بالعافية
عيسي مسكها من كتفها وقال بعصبية : بس بقا هو إنتي مينفعش تسمعي الكلام معتش فيه طلوع من الأوضة دي لو حابه ، لكن هتفضلي قاعدة معايا هنا في الأوضة
زينة بعصبية : مش بالعافية مش كل حاجة بالعافية
عيسي ببرود : لأ بالعافية خليكي هنا بقا ثواني
طلع وقفل عليها الباب بالمفتاح ودخل أوضتها لم هدومها في شنطة وراح الأوضة تاني
أول ما دخل الأوضة قامت وقفت وكانت لسه هتتكلم حط الشنطة علي السرير وقال : هدومك كلها هنا وفري كلام بقا وإسكتي علشان مش هتطلعي
فتحت الشنطة وأخدت بيجامة ودخلت الحمام وهي بتعيط
قعد علي السرير وقال بضيق : صعب عليا بس مكانش ينفع أجيبك غير كدة
” في المطعم “
مازن عمال يتكلم وريهام باصة قُدامها بشرود وساكته
مازن : ريهام إنتي معايا
ريهام : …..
مازن حط إيده علي إيديها وقال : ريهام
ريهام بإنتباه : هاا
مازن بإبتسامة : إيه يا حبيبتي بكلم فيكي سرحتي في إيه
ريهام بحزن : مصمم عليا ليه يا مازن
مازن بحب : علشان بحبك يا ريهام والله العظيم بحبك من بدري أوي
ريهام بحزن : بس أنا مش عايزه الخطوبة دي ممكن تقولهم إنك مرتاحتش ونفشكل ؟
مازن بصلها بصدمة و…
↚
مازن بصلها بصدمة وقال : ريهام أنا عارف إنك مش بتحبيني بس مش للدرجة !
ريهام بصتلو وسكتت ، قال بحزن : ريهام هو أنا وحش أو مش مرتحالي
ريهام بسرعة : لأ والله مش وحش ومرتحالك وكل حاجة بس هظلمك معايا كدة
مازن بإبتسامة : إديني فرصتي وإفتحيلي قلبك صدقيني مش هتنـ.ـد.مي
ريهام إبتسمت وسكتت
” في فيلا عيسي ”
زبنة بنفخ : أنا مش محبوسة إفتحلي أم الباب دا
عيسي كان فارد نفسو ببرود علي السرير وبيقرأ في كتاب
زينة بعصبية : أنا بكلمك
عيسي ببرود : نامي يا حبيبتي الله يهديكي
زينة برفعة حاجب : إنت بتكر”هني ياعم مخليني معاك في أوضة واحدة ليه ؟
عيسي بإبتسامة : ومين قال إن بكرهك دا إنتي بلسم بتتحطي علي الجر”ح يورم أكر”هك إزاي بس!
زينة بتريقة : نينينيني بتتحطي علي الجرح يورم يا خفة ، إفتحلي الباب بقاا
عيسي إتاوب وقال : تصبحي علي خير خليكي إتنططي زي الكرة الكفر كدة
زينة بصتله بغيظ وراحت قعدت علي الكنبة وهي ضامة رجليها علي جـ.ـسمها لحد ما نامت
عيسي قام من مكانو لما لقي هدوء في الأوضة لقاها لسه علي وضعها ومرجعه راسها لورا ونايمة
قام شالها ونيمها علي السرير ونام علي الناحية التانيه من السرير وهو بيفكر في حاجة..
” في بيت ناهد ”
كاس إتحدف في الحيطة وإتكلم بعصبية : يعني إيه كل دا مش عارف أجيبها يعني إيه ؟
ناهد بقلق : إهدا يا نادر مينفعش كدة قولتلك هجيبها
نادر بعصبية : إنتي مش عارفة تجيبيها كل دا بقالها أكتر من شهر هناك مش عارفة تجيبيها وأنا عايزها هحصل عليها لو حصل إيه
ناهد بشر : وبنتالكـ”ـلب أكيد ودت الوصية لِعيسي وعرفو إن أنا السبب هقتـ”ـلها
نادر قرب منها ومسكها من خدودها جـ.ـا.مد وقال : قـ”ـتل لأ خليني أحترمك بما إنك أمي إنما لو لمستي شعرة من زينة أنا مش هعمل إنك أمي وهقـ”ـتلك
ناهد بصدمة : تقـ”ـتلني!! ، تقـ”ـتل أمك يا نادر علشا بت عمك!
نادر يعصبية : و أقـ”ـتل أي حد حتي عيسي هقـ”ـتلو لو مرضاش يخليني أخدها
ناهد بسخرية : مش هيرضي ومش نافع
نادر ببرود : يبقا هقـ”ـتلو أو هخـ”ـطفها
ناهد : وهتخـ”ـطفها إزاي يا سبع البرمبة دا مش بيسيبها لحظة!
نادر بخبث : مفيش حاجة بعيدة عن نادر
” صباح تاني يوم ”
نيهال خبطت علي أوضة عيسي
قام فتح وهو بيفرك عينه من أثر النوم
نيهال بإستغراب : كل دا نوم! ، إعمل حسابك إحنا معزومين عند سُهير
ضـ.ـر.ب بإيديه علي الباب بخفة وقال : يخربيت أم العزومـ.ـا.ت اللي مش بتخلص بينك إنتي وأختك دي ، دي كانت خطوبة بنتها إمبـ.ـارح وعايزه تعزمنا النهاردة !
نيهال ببرود : أه لإنها أختي وعارفة كلمتك اللي هتقولها ” مدام أختك روحي إنتي أنا مالي ” هقولك هي بتسأل عليك وبتزعل لما مش بتروح وإنجز بقا علي ما أروح أصحي زينة
عيسي بنوم : وفري مشوارك زينة معايا هنا
نيهال بصدمة : نعم يحبيبي بتعمل إيه في أوضتك
عيسي ببرود : واحدة وجوزها جبتها في أوضتي فيها إيه!
وسعتو من علي الباب ودخلت لِزينة اللي نايمة ومنكمشة في نفسها أوي
بصتلو وقالت بغيظ : عملت إيه في البت دي نايمة خا”يفة
عيسي سند علي الباب وواقف باصصلهم بسُكات
نيهال قربت من زينة وقالت : زينة حبيبتي إصحي أنا مرات عمك يا حبيبتي
زينة صحيت بفز”ع وقالت : مرات عمي عايزه أروح أوضتي والنبي
نيهال بصت لِعيسي بعتاب وقالت : تعالي يا زينة يا حبيبتي هوديكي أوضتك علشان تجهزي
عيسي بزعيق : زينة مراتي وهتكون معايا هنا
نيهال بزعيق أكتر : جواز با”طل يا أستاذ ياللي عارف ربنا عايز تتجوزها بجد يبقا تجيب المأذون وتتجوزو من أول وجديد ولو هي موافقتش يبقا مفيش جواز ومش هسيبها معاك في الأوضة كلامك يمشي علي كلو معادايا يا إبن بطني إنت فاهم!
بصلهم بضيق وسكت ، زينة أخدت شنطتها اللي كانت موجوده متشالتش ونيهال شـ.ـدت زينة وطلعت من الأوضة
زينة دخلت الأوضة بتاعتها وفضلت تعيط وقالت بترجي لِنيهال : علشان خاطري مشيني من هنا
نيهال بحُزن : وتيسيبني يا زينة دا إنتي بنتي اللي مخلفتهاش
زينة بعـ.ـيا.ط : مصمم يتحكم فيا يا مرات عمي وانا معتش قادرة أستحمل
نيهال بإبتسامة : نبقا نوريلو الويل بقا ، هو أكيد هيجيب مأذون علشان تتجوزو أنا عايزاكي توافقي
زينة بفز”ع : إيه لأ أوافق إيه بتهزري صح لأ يا مرات عمي لأ
نيهال بهدوء : يا حبيبتي إفهمي لازم علشان تربي عيسي بجد تمنعيه من حاجة تخصو أو عايزها من الأخر والواد عايزك وإلا مكانش أخدك أوضتُه بالغصب علشان مش بتخليه يلمحك في البيت ألا صُدفة يبقا لازم توافقي ومن هنا نبدأ الخطة
زينة بقلق : خا”يفة يا مرات عيسي بيكر”هني ، عيسي بيتمتع لما بيشوفني بتعذ”ب قدامو بسببو
نيهال بنفي وثقة : عيسي بيحبك وبيكابر وكان بيتلكك علشان يشوفك طول الفترة اللي في أوضتك فيها ساعتو ضاعت في مره وكان مصمم يطلع يدور عليها في أوضتك وأنا اللي وقفتو
زينة بضيق : وطلع في الأخر دور عليها
نيهال بضحك : أهو شوفتي إبني وأنا عارفاه ، معايا نوري الويل لِعيسي علشان يتظبط ؟
زينة بصت علي إيد مرات عمها بتـ.ـو.تر بس حطت إيديها وقالت : معاكي
نيهال بإبتسامة : خديلك شاور يلا وغيري علشان النهاردة طول اليوم هنبقا موجودين عند سُهير عازمانا فَـ يلا
زينة هزت راسها ونيهال طلعت
” في بيت سُهير “
ريهام كانت قاعدة متو”ترة ومبسوطة علشان عيسي جاي بس مبقاش ينفع تتكلم ولا تقر”ب منو زي الأول ، قطع تفكيرها رنة فونها
ردت بنفخ وقالت : خير يا مازن ؟
مازن بحب : حشـ.ـتـ.ـيني و أوي يا ريهام قولت أسمع صوتك
ريهام بضيق : مش شايف إنو أوڤر كل شوية ترن وتقولي حشـ.ـتـ.ـيني و
مازن : لأ مش أوڤر يا ريهام لإنك فعلاً بتوحشيني حتي وإنتي معايا ، أنا جاي النهارده أخدك ونخرج ينفع ؟
ريهام بسرعة : لأ مينفعش أصل خالتو جايه هي وعيسي
مازن بغيرة : طب و إنتي مالك يعني ما أجي أستأذن حمـ.ـا.تي وأخدك وأمشي
ريهام بحجة : مينفعش خالتو تزعل وكدة
مازن فهمها بس قال : تمام ماشي خلاص أجي أقعد معاكُم
ريهام بعصبية : مازن إحنا عيلة في بعض جاي تعمل إيه ؟
مازن بعصبية : مسيري أبقا من العيلة أو بقيت بس فيه إيه يعني هو لا كدة عاجب ولا كدة عاجب ، ماشي يا ريهام باي
ريهام قفلت ورمت الفون علي السرير ونفخت بضيق وقالت : أووف بقا بجد دا إحنا يدوب لسه مخطوبين إمبـ.ـارح مش للدرجة يعني!
قامت وقفت والإبتسامة إترسمت علي وشها لما سمعت صوت جرس الباب
طلعت جري علشان تفتح وقفها رامي وقال : إدخلي أوضتك أنا اللي هفتح
رجعت خطوتين لِورا وهي واقفة مستنياه يدخل
فتح رامي الباب وقال بترحيب : أهلاً يا جماعة تعالو إتفضلو
دخلت نيهال وعيسي وزينة من الباب وهما مبتسمين
قربت من عيسي وقالت : إزيك يا عيسي
عيسي بإبتسامة : الحمدلله يا ريهام
بصِت لِزينة وقالت : أهلاً زينة
زينة هزت راسها وهي مبتسمة
كلهم دخلو قعدو في أوضة الصالون وهما بيتكلمو في أمور عائلية عادية وزينة كانت شاردة تماماً وعيسي كان بيبصلها بطرف عينيه
حبة وكان جرس الباب رن
ريهام قامت وقفت وقالت : عن إذنكم هفتح الباب
قامت فتحت الباب بس إتصدمت لما لقت….
↚
قامت فتحت الباب بس إتصدمت لما لقت مازن واقف قصادها وحاطت إيديها في جيبه
ريهام بعصبية مكتومة : إيه اللي جابك دلوقتي ؟
مازن بسماجة : خطيبتي و وحـ.ـشـ.ـتني مجيش أشوفها
سُهير بصوت عالي : مين علي الباب يا ريهام
مازن بصوت عالي رد وقال : أنا مازن يا حمـ.ـا.تي
جات سُهير وقالت : تعالي يا حبيبي إتفضل صاحبك جوا بعيلتو
دخل مازن وميل علي ريهام وقال : حشـ.ـتـ.ـيني و يا مراتيي المستقبلية
بصتلو بغيظ وهو دخل بإبتسامة وقال : مساء الخير يا جماعة معلش بس أستأذنكُم لو أخد حبيبتي أخرجها
عيسي شاف نظرة ريهام وفهم وقال بإبتسامة : خدها يا حبيبي دي بقت خطيبتك خلاص
مازن بص لِرامي وسُهير وقال : أخدها ؟
سُهير بإبتسامة : خدها
رامي برفعة حاجب : هاجي معاكم أكيد
مسكو عيسي وقال لِمازن : خد خطيبتك وإمشي يا مازن
مازن شـ.ـد إيد ريهام وطلع من البيت
كان ماسك إيديها وبيمشي بسرعه
ريهام شـ.ـدت إيديها بعصبية وقالت : ملحقتش ألبس حتي نزلت بلبس مكونتش عايزه أنزل بيه وكمان بتمشيني
مازن بصلها وقال بحب : إنتي حلوه في كل حالاتك وهتفضلي حلوه دايما فِعيني ، ولو علي إنك بتمشي فَ دا كان يعني حلم نفسي أحققو أمشي طريق طويل أو مشوار طويل مع حبيبتي ونحكي كتير وبما إنك إنتي اللي بحبها يبقا تمشي معايا ممكن ؟
بصتله شوية وإستسلمت وقالت : يلا أنا أصلاً بحب أتمشي
شبك إيده في إيديها وإستغل فُرصة إنها مستسلمه وبيتمشو وبدأ يتكلم عن حاجات كتير وخلاها تنـ.ـد.مج وتحكي وبقو يضحكو بِصوت عالي في الشارع
وصلو عند الكورنيش وقعدو
مازن بصلها وقال : تعبتي من المشي ؟
ريهام بنفي : إطـ.ـلا.قاً أنا أصلاً بحب أتمشي جداً
وكملت بخجل : وكمان يعني كان نفسي أمشي كدة مع اللي بحبو
مازن بلهفة : يعني بتحبيني!!
ريهام بصتله فِعيونو وشافت نظرة الرجاء والحب فعينيه
إتنهدت وقالت : طب ممكن تديني وقتي وفرصتي ليا أنا كمان إنت عارف صعب الواحد ينسي حد بيحبو من بدري أوي أنا بحب عيسي من وإحنا صغيرين
مسك إيديها وبا”سها بحب وقال : وأنا مش مستعجل وحياتك أنا معاكي للأخر وهفضل متمسك بيكي لإن أنا بحبك يا ريهام ♡.
إبتسمت وهي شايفة نظرة الحب دي فِـعينيه كانت تتمناها من عيسي بس ربنا عوضها بِمازن
” في بيت سُهير “
رامي كان قاعد في وسطيهم فونو رن ، قام بعد عنهم و رد : أيوا
صوت حد في الفون قال : وحـ.ـشـ.ـتني أوي يا رامي وبحبك أوي بجد نفسي تحس بيا
رامي بعد الفون عن ودنه وبصله بإستغراب وقربو تاني وقال : مين معايا ؟
البنت بعـ.ـيا.ط : رامي أنا بحبك أوي أرجوك متبقاش غير ليا
رامي بصدمة : مبقاش غير ليكي وأنا مش عارفك أساساً!
البنت بدمـ.ـو.ع : ركز يا رامي هتعرف أنا مين من نظرتي ليك ولهفتي معاك في الكلام وأتمني تكون عرفتني
رامي قبل ما يرد المكالمة هتقفل ، هيبص للفون بصدمة ويقول : دا بجد!
حط الفون في جيبه وراح قعد معاهم تاني ومحطش في دماغو
” بعد ثلاث ساعات “
زينة بملل همست لِنيهال : أنا عايزه أروح هو إيه الملل دا
نيهال بهمس : أحسن من قعدتك في أوضتك يختي إتلمي إحنا حبه و ماشيين
جرس الباب رن رامي فتح وكانت ريهام ومازن
رامي قال لِمازن : تعالي يا مازن إدخل هتفضل علي الباب كتير!
ريهام قالت بسُرعة : لأ دا هو يدوبك يلحق يروح علشان وراه شغل الصبح مش صح كدة يا مازن
مازن بصلها بحُزن ومحبش يكسفها وقال : إنتي صح يا حبيبتي أنا فعلاً لازم أمشي
إستأذن ومشيي وهو زعلان لإنه كان عايز يقعد معاها وقت أكتر بس هي اللي حبت تروَح إتنهد وقال : شكلي همشي مشوار طويل بس يارب نهايتو أكون ملكت قلبك يا ريهام
–
رامي بص لِريهام وقال بغيظ : إيه اللي إنتي قولتيه دا علي فكرة زعل!
ريهام بلا مبالاة : هبقا أصالحو بكرة
سابت رامي واقف باصصلها بصـــدمــه ودخلت جوا
سُهير شافت رامي داخل بعصبية قالت بإستغراب : مالك يا رامي في إيه ؟
رامي بص بغضب لِريهام وقال : مفيش يا ماما
سُهير بصت علي ريهام وقالت : عملتي إيه لأخوكي يا ريهام!
ريهام بلا مبالاة : علشان قولت إن مازن وراه شغل ولازم ينام لما رامي قالو إدخل
سُهير بعتاب : مكانش ينفع تقولي كدة برضوا
رامي بغضب : قوليلها الهانم بايعة الدنيا بايعه واحد بيعشق في التراب اللي بتمشي عليه ولو ضيعتو من إيديها مش هتلقي أحسن منو وهو زعل وكان هيدخل علي فكرة بس كلمتها اللي خلتو يمشي
ريهام قامت وقفت وقالت بخـ.ـنـ.ـقة : خلاص أنا غلطانه هروح أرن عليه وأصالحو خلاص بقا خلاص
سابتهم ودخلت الأوضة ورنت علي مازن
مازن أول ما فتح قال : إيه يا حبيبي
ريهام بهدوء : مازن أنا أسفة لو اللي قولتو ضايقك قُدام رامي حقك عليا
مازن بحب : عمري ما أزعل منك يا ريهام اللي بيحب بيسامح و أنا بحبك ومسامحك علي كُل حاجة
ريهام بدمـ.ـو.ع : أنا أسفة إن لسه مفتحتش قلبي ليك بجد أسفة
مازن : مش أسفة يا ريهام أنا مقدر يا حبيبتي ومعاكي للأخر وبعدين إحنا لسه في بداية خطوبتنا و أنا معاكي متقلقيش يا حبيبي
ريهام سكتت ومعرفتش ترد تقول إيه ، قال مازن : هسيبك أنا يا حبيبي علشان ألحق أخلص قبل ما أنام ، باي
ريهام : باي
قفلت معاه وهي بتدعي الأيام دي تعدي علي خير
” بعد ثلاث أيام “
‐ بـ.ـارك الله لكُما وبـ.ـارك عليكُما وجمع بينكُما في خير ♡
كانت ريهام حزينة علشان حُب حياتها إتجوز واحدة غيرها
زينة كانت قاعده جـ”ـسد بلا روح لإنها رمِت نفسها في الجحـ”ـيم بإيديها ..
عيسي كان مبسوط نوعاً ما
نيهال كانت طايرة من الفرحة
ومازن كان بيدعي إن قبل ما ريهام تكون مِلكه قلبها يكون معاه
سُهير حضـ”ـنت زينة وقالت : مبروك يا روحي عقبال ما تجيبي بنت شبه كاميليا بالظبط
زينة إبتسمت وسكتت
قربت نيهال وحضـ”ـنتها وقالت بهمس : إفردي وشك يا زينة أرجوكي خلي الدنيا ماشية تمام متقلقيش
وكملت بصوت طبيعي : مبروك يا نورعيني وربنا يجعل ما بينكُم مودة ورحمه
ريهام قربت وسلمت عليها وقالت بحزن : مبروك يا زينة
عيسي قرب منها بإبتسامة أول مره تشوفها وشـ.ـدها لحضـ”ـنو وقال بهمس جمب ودنها : مبروك يا حياتي كدة مبقاش با”طل شهود ومأذون وموافقتك كدة إنتي مراتي رسمي وبِكدة أقدر أقولك حرم عيسي الشامي
زينة بدمـ.ـو.ع : بكر”هك
عيسي شـ.ـدها لحضـ”ـنو أكتر وقال : وأنا واثق إنك مش بتكر”هيني يا زينة
بعدها عن حضـ”ـنه وبص للناس وإبتسم
قربت نيهال منهم وقالت : خد مراتك وإطلع علي فوق يا عيسي ليلة سعيدة بينكُم إن شاء الله
زينة بسخرية سمعها عيسي : تقصدي ليلة الجحـ”ـيم بينكُم
شـ.ـدد علي إيد زينة خلاها بصتلُه قام مبرق ليها جـ.ـا.مد كَتحذير
الناس كلهم بـ.ـاركولو وهو أخد زينة وطلع علي فوق في أوضتُه
أول ما دخلو الأوضة يدوبك بس خـ”ـلع الجاكيت قالت زينة بإنفعال : بص بقا إنت هنا إبن عمي وأخويا وأعملك اللي إنت عايزو لإنك جوزي لكِن تقر”بلي دا بعينك إنسي إنك تقر”بلي واللي يقر”بلي دا يكون الشخص اللي بحبو بس ودا اللي هو مش إنت!
قرب منها ومسكها من دراعاتها بعـ”ـنف وقال بغيظ : وإنتي فاكرة إن هطلقك ولا إيه؟ محدش هيكون حبيبك غيري و أنا واثق
زينة بعدت إيده بعصبية وقالت : نجوم السما أقربلك لو بقيت حبيبي ، أه إنت إمتلكتني بس ممتلكتش قلبي وزي ما قولتلك عمرك ما هتقر”بلي!
عيسي ببرود : و أنا راجـ.ـل مبحبش أفرد نفسي علي حُرمه ولا أخد”ها بالغصب
بصتلو ببرود وقالت : يبقا أفضل برضوا نعرف نعيش مع بعض كدة
سابتو ودخلت غيرت في الحمام وطلعت نامت وهي متجاهلاه تماماً وهو كان قاعد علي الكنبة متابع تحركاتها بغموض
عدت الأيام بينهم وكان عيسي مش بيبطل ينا”كف في زينة وزينة متجنباه علشان الخطة ، لحد ما جه في يوم
” وقت الفجر “
باب الأوضة بتاع عيسي بيتفتح بهدوء شـ.ـديد وإتنين دخلو من الباب لابسين قناع علي وشهم و جوانتي في إيديهم
إتسحبو لحد ما وصلو ناحية زينة ، واحد منهم حط إيده علي بوقها ، زينة صخيت بِفز”ع وهي بتحاول تفلت نفسها منو ، حكم إيده عليي بوقها كويس وشـ.ـدها وكانو هيطلعو من الأوضة بس فاجأة …
↚
كانو هيطلعو من الأوضة بس فاجأة زينة ضـ.ـر.بت اللي ماسكها برجليها خلتو صر”خ ووقع علي الأرض ، عيسي قام من النوم علي صر”اخ الراجـ.ـل بس قبل ما يستوعب أي حاجة كان الراجـ.ـل التاني خبط زينة علي راسها خلاها تفقد الوعي و وشالها ومشي
التاني كان هيجري معاه عيسي كعبلو برجليه ومسكو وقال بزعيق : إنتو مين! وأخدتوها ليه
الراجـ.ـل مردش عليه ، عيسي شال القناع بعصبية من علي وشو وضـ.ـر.بو وقال : ما تنطق وقول إنتو مين وأخدتوها ليه
الراجـ.ـل : إحنا من رجـ.ـا.لة نادر باشا هو اللي امرنا ناخد البت دي
فون عيسي رن ، رد : أيوا
نادر بخبث : أقول مُبـ.ـارك عليا المدام بتاعتك ولا نقول الأنسة ؟
عيسي بزعيق : ملكش دعوه بزينة يا نادر لو راجـ.ـل تعالي واجهني وإبعد عنها
نادر وهو بيبص علي زينة اللي واقعة قصادو علي الأرض : لأ منا مش محتاجك إنت ، أنا محتاجها هي أصل مش قادر أقولك نفسي أحصل عليها من إمتي بس يخسارة مينفعش من غير جواز لإنها متجوزه
وطي جمبها ومسك خصله من شعرها وقال : وريحة شعرها اللي مجنناني دي
مشي إيده علي دراعها وقال بخبث : ولا جسـ”ـمها اللي علي طول مجنني
عيسي بغضب أعمي : مش هسيبك يا نادر هكسر”لك إيديك اللي جرأت ومدتها عليها
نادر بضحكة مستفزة : مش هتلحق تيجي هكون أنا أخدت منها اللي أنا عايزو
قفل في وشو السكة وعيسي قعد جمب الراجـ.ـل اللي بيحاول يقوم مشعارف يعمل إيه
الراجـ.ـل كان هيقوم يهرب عيسي ضـ.ـر.بو في وشو جـ.ـا.مد وقال بعصبية : ما تتهد بقاا
الراجـ.ـل وقع علي الأرض بألم
” في مصنع بعيد ”
زينة صحيت وهي بتشهق جـ.ـا.مد بسبب الماية اللي إتكبت عليها
بصت للمكان وقالت : أه شغل عصابات بقا وكدة
جالها صوت نادر بيقول : مش عصابات يا روحي دا أنا منك حتي
بصتلو وقالت : أتوقع منك أو”سخ من كدة يا نادر
نادر بإستفزاز : ياه إسمي حلو أوي وهو بيتقال منك
زينة بقرف : فعلاً إنت من النوادر لإن محدش بال**** دي بصراحة
نادر لما سمع الشتـ”ـيمة قام وقف قُصادها وقال : والله ولساننا بقا طويل
بصتله بقر”ف وتفت في وشه ، مسح هو وشو ببرود ومسكها من شعرها جـ.ـا.مد وقال : دا عيسي مقويكي بقاا
زينة بإستفزاز : أه علي الأقل أرجل منك مش زيك مـ”ـرا بدقن
نادر لطشها بالقلم وقال : ما تحترمي نفسك يا بت أنا مش هسكتلك تاني
زينة بصتله بحقد وقالت : بكر”هك وعمري ما هحبك يا نادر أنا بكر”هك
” في فيلا عيسي ”
عيسي رابط الراجـ.ـل علي كُرسي ووشو متبهدل كد”مـ.ـا.ت من ضـ.ـر.ب عيسي ليه وعيسي قاعد واقف قصادو
عيسي ببرود : براحتك خليك إنت كدة متقولش حاجة وأنا مش هبطل ضـ.ـر.ب فيك
الراجـ.ـل بألم : يا باشا والله قولتلك إسمي سعد وإحنا شغالين عند نادر بيه أمرنا نجيب زينة عندو البيت وهو هيوديها في مكان
عيسي : عظيم فين المكان دا بقا!
سعد : معرفش
عيسي ضـ.ـر.بو تاني في وشه وقال : إفتكر يا سعد علشان أعيشك أيام السعد والهنا
سعد بألم : يا ليلة أمي السودة ممسكتوش ليه إبن الو”رمه اللي أخدها وجري دا هو أكيد عارف مكانها
عيسي ببرود : حظك يا سعد وقعك في إيدي ، هااا مش ناوي تقول
سعد : إديني فرصه يومين تلاته أفكر
عيسي مسكة من ياقة قميصو وقال : يومين تلاته إيه يا رو”حمك إنت طالع شرم إنت لو مقولتش دلوقتي أنا هد”فنك حي
سعد بتفكير : أه خلاص خلاص هقولك والله
عيسي قعد قصادو وقال : عظيم أخبرني يلا
” في مصنع بعيد ”
دخلت ناهد وقالت : خروجك من هنا مقابل التنازل عن كل حاجة يا زينة
زينة بصت لعمتها وقالت بسخرية : أهلاً ناهد مصفة!
ناهد بعصبية : إحترمي نفسك إنتي حياتك بين إيديا
زينة بسخرية : فعلاً حياتي علي كف عفريت بس إحنا ممكن نغير كلمة عفريت ونخليها شيا”طين ، إنتي و إبنك شيا”طين
ناهد كانت هتقرب وتضـ.ـر.ب زينة بالقلم بس إيد نادر مسكتها وقال : كلو إلا كدة زينة خط أحمر و إنتي عارفة حاجة زي كدة واللي هيقرب ليها هزعلو
ناهد بصدمة : أنا أمك يا نادر
نادر ببرود : فكك من التمثيل دا بقا إنتي بتحبي الفلوس أكتر مني دا إنتي قتـ”ـلتي رضوان وعلام إيه ناسيه!
زينة بصدمة : ب..بابا ، قتـ”ـلتي بابا!
ناهد بحقد : أه قتـ”ـلت أبوكي لإنو غـ.ـبـ.ـي كان فاكر إنو هيتوب وهيرجع عن الإنتـ”ـقام وقتـ”ـلت علام وخليت في نظر نيهال وعيسي و كاميليا وهو شخصياً إن هو القا”تل بس طلع غـ.ـبـ.ـي كان عايز ياخدك ويبعد عن كل المشاكل دي بس قتـ”ـلتو بدم بـ.ـارد علشان ميروحش في حتة
وكنت فاكراه كاتب كل حاجة بإسمي زي ما كنا متفقين بس طلع غدار وكاتب بإسمك إنتي و أنا هقتـ”ـلك لو متنازلتيش علي كل حاجة تخصك
نادر بزعيق : ناهد إنتي مش هتقربي من زينة خطوة واحدة!
زينة إستغلت الفرصة وقالت بتمثيل : إخص علي الأمومة فيه أم تبيع الدنيا كلها حتي إبنها علشان خاطر الفلوس! ، بتحبي الفلوس أكتر من إبنك
ناهد بحقد : إخرسي يا بنتالكـ”ـلب
نادر ببرود : و تخرس ليه ما هي عندها حق فعلاً
زينة بإستحقار : حقيقي مشوفتش كدة إنتي خسارة فيكي كلمة ماما أصلاً
ناهد بشر : همو”تك يا زينة همو”تك
زينة بصدمة مصتنعه : إلحقني يا نادر هتمو”تني
نادر وقف قصاد أمه وقال : قولتلك مش هتقربي منها إنتي فاهمة
ناهد بجنـ”ـون : همو”تك إنت شخصياً لو زينة متنازلتش عن الحاجة أنا معتش فارق معايا أي حاجة أنا عايزة الفلوس وبس
زينة بصدمة : يسواد السواد هتمو”تي إبنك علشان فلوس
طلعت مسد”س وقربتو من نادر وقالت : خليها تمضي وحلال عليك البت
نادر بتهدئة الوضع : طب إهدي بس إهدي وهعملك اللي إنتي عايزاه
بصت لِزينة وقالت : هتمضي ولا لأ
نادر إستغل إنها بتزعق مع زينة وقرب منها ونزل إيديها اللي فيها المسد”س وبيحاول يفلتو من إيديها وهي ماسكه فيه جـ.ـا.مد وبتحاول تثبتو علي زينة لحد ما فاجأة طلعت رصا”صة من المسد”س وإستقرت في …
” في فيلا عيسي ”
عيسي بشك : متأكد إن دا المكان
سعد بصدق : عليا الطـ.ـلا.ق من مراتي اللي ما تتسمي هو دا المكان
عيسي فكو وشـ.ـدو من إيديه وقال : تعالي يا حبيبي هاخدك معايا علشان لو كدب هد”فنك هناك
شـ.ـدو من إيديه ونزلو من الفيلا متجهين للمصنع اللي قال عليه سعد ..
عيسي بسُخرية : الواد قلبو جـ.ـا.مد لِدرجة إن مش حاطت حراس علي المصنع
إتسحب ودخل المصنع بس وقف مكانو بصدمة لما شاف ..
↚
بحث عن
بحث عن
إتسحب ودخل المصنع بس وقف مكانو بصدمة لما شاف ناهد واقعة علي الأرض وهدومها فيها د”م ونادر قاعد جمبها وفي إيده المسد”س وباصص قُدامه بتوهان وزينة متكـ”ـتفة في كُرسي وموطية راسها وبتعيط بصوت عالي
عيسي قرب بحذر من نادر ونتش من إيده المسد”س ومسكو من ياقة قميصو وقومو من علي الأرض وقال بعصبية وهو بيهز فيه : بتخطفها ليييه وكمان بتمو”ت أمك إنت بلا رحمه يا أخي
كان بيقول كل كلمة وهو بيهز فيه جـ.ـا.مد ونادر مُغيب عن العالم
ضـ.ـر.بو في وشو جـ.ـا.مد وقعو علي الأرض ونادر مازال مُغيب زي ما هو وباصص علي د”م أمه اللي في إيده
عيسي قرب من زينة بلهفة اللي أول ما سمعت صوتو كانت بصاله وبتعيط
قرب منها وقال بقلق : إنتي كويسه ؟
زينة بدمـ.ـو.ع هزت راسها بمعني ” لأ “
فك ليها الحبل وأول ما إتفك إتعلقت في رقبته وفضلت تعيط وتردد كلمة : كان هيإذيني ، كان هيإذيني
لحد ما أغمي عليها
كل دا وعيسي كان مصدوم مش عارف يتصرف أول ما حس إنها فقدت الوعي مسكها بإيديه ، بص علي نادر اللي مازال قاعد مكانو وبيعـ.ـيط
شال زينة بين إيديه وبص لِسعد وقال : إتصرف إنت بقا مع الباشا بتاعك أنا ماشي
طلع بِزينة من المكان وركب العربية وهي مازالت في حضـ”ـنه ، كان هيحطها في الكُرسي اللي جمبو بس حس إنو عايز يخليها كدة في حضـ”ـنه طول الطريق ..
” بعد نص ساعة “
دخل عيسي الڤيلا وهو شايل زينة علي إيديه ، شاف تهاني في وشو
تهاني شهقت بصدمة وقالت : مالها ست زينة يا بيه
عيسي بحدة خفيفة : ششش وطي صوتك وأمي متعرفش حاجة هي كانت تعبانه وودتها المستشفي وخلاص
تهاني هزت راسها وسكتت ودخلت أوضتها
طلع عيسي الأوضة بِزينة وحطها بهدوء علي السرير وراح جاب كوباية ماية وحط علي إيده وبدأ يطبطب بخِفة علي وشها
رمشت بعينيها كذة مره لحد ما فاقت
قامت مفز”وعة وهي بتقول : هيإذيني هيإذيني
عيسي بيقرب منها علشان يهديها إتفاجئ لما حضـ”ـنتو جـ.ـا.مد وعيطت وهي بتقول : أنا بكر”هك إزاي سبتني كل دا
عيسي ضمها ليه وقال بهدوء : إنتي مكملتيش ساعة مخطو”فة وجبتك
زينة بعـ.ـيا.ط : لو مكانتش عمتو جات وسايرتهم بالكلام كان زماني ..
مقدرتش تكمل وعيطت أكتر
عيسي ضمها أكتر ليه وقال : حقك عليا أنا ، بس خلاص معتش فيه أذي تاني
زينة بعدت وقالت بصدمة : ن..نادر قـ”ـتل عمتو ، قتـ”ـلت بابا و باباك
عيسي بصلها بعدم فهم وقال : وضحي
شـ.ـدت إيديه وقعدتو قدامها وقالت : بابا ملوش ذنب ، بابا مقتـ”ـلش باباك عمتو هي اللي قتـ”ـلتو وخلت بابا في نظر الكل وفي نظر نفسو القا”تل ولما كان هياخدني ويمشي قتـ”ـلتو بس لاقتو كاتب كل حاجة بإسمي لإنو كان مفهمها إنو كاتب كل حاجة بإسمها هي ، كانت هتمو”تني يا عيسي كانت هتمو”تني
عيسي شـ.ـدها في حضـ”ـنو وقال : طب هو قتـ”ـل ناهد ليه ؟
زينة مسكت في حضـ”ـنه أكتر وقالت بخو”ف : كانت هتقـ”ـتلو علشان أمضي علي تنازل لكل حاجة تخصني بس هو مسك منها المسد”س وفضلو يتخا”نقو علي المسد”س لحد ما طلـ”ـقة جات فيها و وقعت ميـ”ـته علي الأرض ، المنظر صعب أوي بجد
عيسي طبطب عليها وقال : دا قدرها ، المهم محدش يعرف حاجة وبالذات ماما لإنها هتقلق وكدة و أدينا أنا وإنتي راجعين سُلام منها تمام!
زينة هزت راسها وسكتت ، كان عيسي هيقوم بس مسكت فيه بخو”ف وقالت : لأ متقومش لأ
با”س راسها وقال : هغير هدومي وإنتي قومي يلا خديلك شاور وغيري هدومك وهاخدك في حضـ”ـني ونامي إتفقنا
هزت راسها وقامت بهدوء
مسح علي وشه بضيق وقال : ربنا نجاكي من اللي كنت هعملو فيكي يا ناهد
” في بيت سُهير “
ريهام صحيت من النوم علي رنة الفون
ردت بنوم : إمممم
مازن : إنزليلي
إتعدلت وقالت بصدمة : نعم!
مازن ضحك وقال : بقولك إنزليلي
بصت في الساعة وقالت : أنزلك دلوقتي الساعه ٥ الصبح
مازن : هديكي حاجة وإطلعي تاني قابليني علي السلم
قفلت معاه وقامت عدلت شكلها وفتحت الباب بهدوء وطلعت وقفلتو بهدوء ونزلت لاقت مازن واقف علي السلم وفي إيده بوكس
بصتلُه بإستغراب ، مازن مد إيده بالبوكس وقال : إمسكي
مسكتو وقالت : إيه دا
مازن بإبتسامة : لما كلمتيني إمبـ.ـارح وإنتي كنتي متضايقة وكدة بصراحة أنا كنت عايز أجيلك بس كان الشغل متراكم فوق راسي ولسه مخلصو دلوقتي فَ جبتلك هدية
عينيها دمعت وقالت : أنا حقيقي مش عارفة أقولك إيه
مازن بحب : حبيني قولي إنك بتحبيني
ريهام بإبتسامة خجل : سيبها لوقتها
مازن بإبتسامة : وأنا معاكي للأخر ، يلا إطلعي
إبتسمت وطلعت بسُرعة ودخلت أوضتها وقعدت علي السرير وهي مبتسمة
فونها رن وكان مازن
ردت وقالت : إيه تاني
مازن بضحك : نسيت أقولك بحبك يا ريهام
ريهام إبتسمت وسكتت ، مازن قال : باي
ريهام : باي
قفلت معاه وبصت للبوكس وقالت : خليك أفتحك لما أصحي بقا
” في ڤيلا عيسي “
طلعت زينة من الحمام وهي لابسه بيجامة وشعرها مبلول ، دخل عيسي أخد شاور وغير هدومه وطلع
كانت قاعدة علي السرير باصه قدامها بشرود ودمـ.ـو.عها نازلة
قعد عيسي علي الطرف التاني من السرير وشـ.ـد إيديها ناحيته مسح دمـ.ـو.عها وقال : الله يرحمهم خلاص
أخدها في حضـ”ـنه وقال : نامي يا زينة وهتصحي بخير
زينة حضـ”ـنتو وكانت بتطلع منها شهقات بسيطة لحد ما نامت
عيسي كان بيمشي إيده في شعرها وهو بيفكر في حاجة مُعينة ..
” صباح تاني يوم في بيت سُهير “
فون رامي رن ، رد من غير ما يعرف مين وقال بصوت نايم : هاا
البنت بهدوء : قوم يا حبيبي هتتأخر علي شغلك
رامي قام إتعدل وقال : يبنتي هو إنتي صوت بس! ما تقولي إنتي مين ؟ إنتي بقالك إسبوع علي الحال دا
البنت بنبرة صوت حزينة : نفسي تحبني
رامي بضحك : أنا فعلاً إتعلقت بيكي بسبب إهتمامك من غير ما أعرفك خلتيني زي الأعمي إتعلق بواحدة علي نبرة صوتها وبس!
البنت بأمل : يعني بتحبني يا رامي!
رامي مسح علي وشه بضيق وقال : يبنتي أنا حتي معرفش إسمك
البنت : قوم بس إجهز علشان شغلك وكُل قبل ما تنزل ومسيرك في يوم تشوفني يا رامي
وقفلت معاه ، رامي بص للفون بصـــدمــه وقال : اللهم إن كان سحـ”ـراً فأبطلُه
ساب الفون وقام
” في ڤيلا عيسي “
عيسي هيقوم من النوم مش هيلقي زينة ، هيقوم يخبط علي باب الحمام مش هيسمع رد ، هيفتح الباب مش هيلقي حد
هينزل علي تحت هيلقي نيهال قاعدة بتشرب قهوة
عيسي بإستغراب : ماما زينة فين!
نيهال بإستغراب : هو صباح النور بس زينة في أوضتك يا حبيبي دي منزلتش
عيسي رجع شعره بضيق وقال : زينة مش في الأوضة يا ماما
سابها وطلع وحرفياً دور عليها في الڤيلا كُلها حتي في أوضة تهاني بس ملهاش أثر
نزل تحت تاني وقال بخو”ف : مستحيل ، مستحيل يكون دا حصل
↚
بحث عن
بحث عن
نزل تحت تاني وقال بخو”ف : مستحيل ، مستحيل يكون دا حصل
الجرس رن ، جري عيسي وراح فتح الباب لقاها زينة
شـ.ـدها من دراعها بعنـ”ـف ودخلها جوا وقال بصوت عالي مليان غضب : كنتي فين!
إتفز”عت من صوتو بس قالت : كنت بتمشي شوية
عيسي بعصبية : ت عـ.ـر.فيني إنك هتتمشي أو تصحيني أنزل أتنيل معاكي مش تمشي لوحدك وتخليني همو”ت من القلق عليكي
زينة بإستغراب : علي فكرة مش مستاهله أنا إتمشيت حبة جمب الڤيلا هنا وجيت
رجع شعرو لورا بضيق و فاجأة شـ.ـدها من دراعها لِحضـ”ـنو وحضـ”ـنها جـ.ـا.مد
زينة كانت مصدومة وبصت علي نيهال ف نيهال غمز”تلها و هي بتبتسم
حطت إيديها بتردد علي ضهره وشـ.ـدتو ليها بهدوء
همس جمب ودنها : كنت خا”يف يكون عمل حاجة فيكي تاني كنت خايف
طبطبت علي ضهره وقالت بإبتسامة : متخافش أنا بخير وبعدين نادر دلوقتي مش حاسس بالدنيا
عيسي وهو مغمض عينو : ماهو دا اللي قالقني عقلُه مش فيه يعني ممكن يعمل أي حاجة أو يإذي أي حد
قربت نيهال وقالت : إحم حبيبي أحضـ”ـنها في أوضتكم سيبني أشوف البت
بعد عيسي عن زينة بإحراج وهي كمان
قربت نيهال وقالت لِزينة : إنتي بخير يا حبيبتي ؟
زبنة إبتسمت وقالت : بخير والله أنا بس نزلت أتمشي شوية مش أكتر
عيسي مسك إيد زينة وقال : عن إذنك يا أمي
شـ.ـدها وطلع لِفوق وأول ما دخل الأوضة قال بعصبية : لو مستغنية عن نفسك أنا مش مستغني محدش ضامن نادر دلوقتي ولازم مفيش خروج ليكي من البيت لحد ما أعرف هو فين ولا جراله إيه
زينة بسُخرية : ودا علي أساس إنو أخدني من الحديقة مكانش واخدني من جمبك علي السرير هنا
عيسي بضيق : الڤيلا مكانش عليها حراسه بس أنا هجيب حُراس
” في بيت سُهير “
رامي دخل أوضة ريهام لقاها قاعدة بتاكل في شوكلاته وفيه بوكس قدامها
قعد جمبها وقال بإستغراب : إيه دا
ريهام بسعادة : مازن جابهولي جابلي شوكلاتات كتير علشان عارف إن بحبها..
رامي : وشوفتيه فين سي مازن
ريهام بتـ.ـو.تر : يعني..هو..أص..
رامي بمقاطعة : خلصي إنتي هتنقطيني بالكلام قولي متخافيش
ريهام بسرعة : جالي 5 الفجر تحت البيت ورن عليا أنزل أخدهم
خلصت كلامها وخبت وشها بإيديها
ضحك رامي وقال : ودا حصل ليه ؟
ريهام وهي مازالت مخبية وشها : علشان كنت بكلمو وأنا متضايقة وكدة وعيطت ف هو محبش يخليني متضايقة
رامي إبتسم وبا*س جبين ريهام وقال : ربنا يخليكُم لِبعض بس متتحركيش من البيت من غير ما ت عـ.ـر.فيني بعد كدة ومتتكررش تاني حوار بليل دا
ريهام إبتسمت وهي بتهز راسها
طلع رامي فونُه وقال : ت عـ.ـر.في الرقم دا!
ريهام بصت للرقم وقالت : معتقدش إن أعرفو بس ليه ؟
رامي حك في دقنه وحكي ليها كل حاجة
ريهام بضحك : البت من كتر ما هي عارفه إنك صا”يع وعينك زا”يغة خا”يفة تعرفك نفسها
رامي بإبتسامة : ما أنا عايز أعرف هي مين
ريهام بخبث : وإنت إتعلقت بيها ولا إيه ؟
رامي بإحراج : حبيت إهتمامها وصوت ضحكتها ونبرة صوتها حلوة بصراحة وإنها بتحبني الحب دا كلو وكدة
ريهام بثقة : أنا واثقة إنها هتعرفك هي مين
” في فيلا عيسي “
عيسي بإحراج : ما تيجو نتعشي برا النهارده!
نيهال بإبتسامة : كلام جميل حتي بقالنا كتير مخرجناش مع بعض وبالمره نر..
قاطعها عيسي بضيق : متقوليش نرن علي سُهير وتيجي هنتعشي أنا وإنتي و إحم و زينة
زينة كانت ماسكة الفون بتتصنع إنها مركزه فيه
نيهال بإبتسامة : ها يا زينة نتعشي برا النهارده
زينة ببرود : مش عايز يا مرات عمي
نيهال بضحك : مرات عمك إيه يا زينة أنا بقيت حمـ.ـا.تك
زبنة وهي بتبص لِعيسي ببرود : حمـ.ـا.تي دي بحسِها كلمة تقيلة إنما مرات عمي أحسن
عيسي بعوجة بوق : وبقت حمـ.ـا.تك يختي
نيهال بضحك : بس بقا إنتو الإتنين ناقر ونقير دايماً
بصت لِزينة وكملت : تعالي معانا يا زينة الخروجة مش هتكمل غير بيكي
زينة بإرهاق : حاضر يا مرات عمي
عيسي بغضب مكتوم وبصوت همس : برضوا بتقول مرات عمي
زينة قامت وقفت وقالت : عن إذنك هريح في أوضتي شوية
طلعت وعيسي كان باصص قُدامه بغضب
نيهال بصتله بإستغراب وقالت : متعصب ليه يا عيسي ؟
عيسي بعصبية : يعني إيه تقولك مرات عمي يعني ؟ ، فيها إيه لما تقولك يا حمـ.ـا.تي! ، هي متجوزه جوز دُرة!
نيهال ضحكت بصوت عالي وقالت : لأ متجوزة سيد الرجـ.ـا.لة بس هي حابة تقول كدة خلاص براحتها ما أنا مرات عمها وكمان حمـ.ـا.تها
رجع شعرو لورا بضيق وقال : خلاص يا أمي حصل خير مفيش حاجة
” في بيت سُهير “
ريهام بإستعجال : حاضر أهو بلبس الكوتشي ونازلة والله
مازن بنفاذ صبر : أنا مكلمك من إمتي يا ريهام علشان تلبسي!
ريهام وهي بتربط رُباط الكوتشي : أسفة أنا خلاص نازلة أهو
ريهام بصوت عالي : ماما أنا نازلة مازن تحت
سُهير طلعت من الأوضة وقالت : خلي بالك من نفسك ومتتأخريش
ريهام بعتتلها بو”سة في الهوا ونزلت
لقت مازن لابس نضارة شمس وواقف ساند علي العربية ، أول ما شاف ريهام نزلت نزل النضارة لتحت شوية وقال بإعجاب : سينيوريتا
ريهام بإبتسامة خجل : حلو ؟
مسك أطراف صوابعها ولفها وقال : إنتي دايماً قمر يا ريهام
ركبت العربية وركب هو كمان ومشيو ..
” في فيلا عيسي “
عيسي دخل الأوضة بنرفزة لقي زينة قاعدة وماسكة بطنها وبتتوجع
قرب منها وقال بقلق : مالك ؟
زينة بخجل : ناديلي مرات عمي
عيسي بإستغراب : ما أنا موجود يا بنتي مرات عمك ليه!
زينة بألم : ناديلي مرات عمي يا عيسي عايزاها
عيسي بذهول : يابنتي ما أنا موجود أهو بقولك
زينة بعصبية ممزوجة بالخجل : مينفعش يا عيسي ناديلي مرات عمي أو تهاني
عيسي ضـ.ـر.ب كف علي كف ونزل نده نيهال وطلع تاني
دخل عيسي الأوضة ودخلت نيهال بعدُه
نيهال قربت من زينة وقالت بقلق : مالك يا حبيبتي فيكي إيه
زينة بصتلها بصة نيهال فهمتها
نيهال بفهم : إمممم عيسي إنزل تحت وناديلي تهاني
عيسي بنفاذ صبر : أيوا يعني مش فاهم فيه إيه عمالين تطرقوني كل شويه ليه هي فيه في بطنها حاجة سحـ”ـر يعني ؟
نيهال بضحك : حاجة متخصكش إتفضل إطلع برا ونادي تهاني قولتلك
عيسي بتـ.ـو.تر ممزوج بالقلق : طب..ه..هي كويسة ؟ ، قصدي يعني..إحم هتكون كويسة!
نيهال بإبتسامة : أه يا حبيبي هتبقي كويسه
عيسي طلع من الأوضة ونده علي تهاني وقعد في المكتب
تهاني طلعت لِفوق وقالت : نعم يا ست هانم
نيهال بهدوء : تهاني إعملي كوباية قُرنفل وحطي في القِربة مايه دافية وهاتيها
تهاني هزت راسها وطلعت من الأوضة
” في المطعم “
مازن بإبتسامة : ريهام إنتي بتبقي مبسوطة وإنتي معايا ؟
ريهام رجعت شعرها ورا ودنها وقالت : بصراحة أه
مازن بأمل : يعني بدأتي تحبيني
ريهام إبتسمت بخجل ووطت راسها وسكتت
مازن بإبتسامة عريضه : السكوت علامة الرضا برضوا
مازن مسك إيد ريهام وبا”سها بحُب وقال : اليوم اللي هتعترفيلي فيه بحُبك تاني يوم هتكوني ملكي لإن مش هستحمل بُعدك عني لحظة بعد ما تعترفي
ريهام بإبتسامة : للدرجادي بتحبني؟
مازن بحب : و وأكتر من كدة كمان
” في فيلا عيسي “
نيهال بإبتسامة : بقيتي أحسن
زينة إتنهدت وقالت : أه الحمدلله بقيت أحسن شوية
نيهال : محتاجة حاجة ولا معاكي!
زينة بإبتسامة : لأ معايا متقلقيش
دخل عيسي وقال : إحم طب إيه يعني هفضل متلـ”ـقح تحت في المكتب كتير!
نيهال بإستغراب : عيسي إنت مش بتروح شغلك ليه ؟
عيسي بهدوء : متابعو من علي اللاب ومازن في الشِركة
نيهال : طب ما تروح!
عيسي بشرود : مش دلوقتي أنا بس يعني كنت عاوز أنام شوية
زينة بهمس : الله يحر”قك أنا مش قادرة أقوم ما تنام في أوضة تانيه
نيهال سمعتها وقالت ليها بهمس : معلش خليكي هنا متتحركيش وهو هينام و إمسكي إنتي الفون
طلعت نيهال من الأوضة وعيسي نام علي السرير
فضلت زينة باصه قدامها بشرود وفاجأة عيسي شـ.ـدها ونيمها في حضـ”ـنو
زينة بزعيق : وسع إيدك خليني أقوم
عيسي وهو مغمض عينونه : ششششش سيبيني أنام ممكن ؟
زينة بغيظ : ما تنام أنا ماسكاك! ، خليني أقوم
عيسي بهمس جمب ودنها : تؤ أنا مرتاح كدة إثبتي بقا وبس حركة خليني أنام وإنتي هتنامي
زينة بصتله وقالت : إنت بتخطط من دماغك أنا مش عاوزة أنام
عيسي بدأ يحرك إيده علي شعرها وقال : نامي يا حبيبي أنا بسببك منمتش عدل وعاوز أنام
زينة سكتت بغيظ بس بسبب حركة إيديه في شعرها إستسلمت تماماً وتلقائيا قربت أكتر في حضـ”ـنه ونامت
عيسي بص علي منظرها و إبتسم
با”س جبينها ونام
” الساعة العاشرة مساءً في المطعم “
عيسي ونيهال وزينة دخلو المطعم وقعدو علي ترابيزة بس وهما قاعدين حصل فاجأة ….
↚
وهما قاعدين حصل فاجأة صو*يت من بعيد
بصو كلهم ناحية الصوت لقو بنت بتجري وبتحـ”ـضن زينة جـ.ـا.مد وبتقول : أخيراً شوفتك بجد أخيراً
زينة إبتسمت وحضـ”ـنتها وقالت : و أنا كمان مبسوطة
البنت بعدت وهي بتبسم ، زينة شاورت علي البنت وقالت : دي شروق من أيام الكلية
شاورت علي نيهال وقالت : مرات عمي و أمي التانيه
شاورت علي عيسي وقالت : ودا عيسي إبن عمي
عيسي كان مستنيها تكمل وتقول جوزي بس إتعصب لما سكتت
شروق قالت بسعادة : فيه حد حرفياً مش هيصدق إنو شافك
زينة بصتلها بإستغراب ، شروق بصت بعيد وقالت بصوت عالي سيكا : وائل
وائل قرب منها وقال : خير يا شروق
شروق شاورت علي زينة وقالت : زينة يا وائل
وائل بص لِزينة وقال : يااه عاش من شافك يا شيخة حشـ.ـتـ.ـيني و والله
مد إيده وسلم عليها وقال : لأ بجد حشـ.ـتـ.ـيني و أوي يا زينة والله و إحلويتي كمان
زينة بخجل : شكراً يا وائل وإنتو كمان وحشتوني والله
وائل بص علي نيهال وعيسي اللي باصصله برفعة حاجب وقال : مش ت عـ.ـر.فينا يا زينة ؟
زينة شاورت علي نيهال وقالت : مرات عمي
شاور علي عيسي وقالت : عيسي إبن عمي
عيسي قام وقف وسلم علي وائل وضغط علي إيده جـ.ـا.مد ، وائل إستغرب بس قال : أهلاً بيك يا أستاذ عيسي يا بختك إنك عند بنت عم قمر كدة
عيسي ضغط علي إيده أكتر وقال بغيظ : بنت عمي ومراتي يعني أنا جوزها
شروق بإبتسامة واسعه : أووه إتجوزتي يا زينة
وائل بصدمة : إيه! ، إتجوزتي!!
عيسي ببرود : أه إتجوزت ليه فيه حاجة ولا إيه ؟
وائل بحزن : لأ مفيش حاجة ألف مبروك يا زينة
سحب إيده من إيد عيسي ومشي
شروق إبتسمت وقالت : ألف مليون مبروك يا حبيبتي علي جوازك و إبقي شوفي يوم نخرج فيه كلنا
زينة إبتسمت وقالت : أكيد
شروق مشيت وهي قعدت علي الترابيزة تاني طلبو أكل وإتعشو وكان الكلام بينهم طبيعي جداً بس زينة مسلمتش من نظرات عيسي ليها ..
” في مكان مجهول “
مجهول 1 : أيوا يعني عايزنا نعمل إيه يا باشا ؟
الباشا بحقد : تقـ”ـتلوه
مجهول 2 : طب ليه قتـ”ـل ما إحنا نجبلك البت مراتو دي وخلاص
الباشا ببرود : لو جبتوها هييجي وياخدها و أنا عايزها ليا لوحدي أنا وبس
مجهول 1 : حاضر هنقـ”ـتلو ونجبهالك
الباشا بإبتسامة صفرا : عظيم
مجهول 1 : عندك خطة يا باشا ؟
الباشا بخبث : و أحلا خطة كمان
مجهول 2 بإبتسامة عريضة : يبقا إستعني علي الشقا بالله
” في بيت سُهير “
رامي دخل أوضة ريهام وهي بتكلم مازن
رامي برفعة حاجب : بتكلمي مين ؟
ريهام ببرود : مازن
رامي : طب أنا عايز أكل
ريهام ببرود : شايفني حاطة التلاجة في أوضتي ؟
رامي عوجة بوق : لأ ياختي قومي إعمليلنا حاجة نطفحها ولا نطلب دليڤري ؟
ريهام بهدوء : إعمل إنت يا رامي أو إتصرف وهات دليڤري أنا مش هتحرك من مكاني
رامي قام وقف وقال : أطلبلك معايا بيتزا تطفحيها ؟
ريهام بعد تفكير : تمام هات معاك واحدة ليا
رامي طلع من الأوضة وريهام قالت : إيه يا مازن
مازن بإبتسامة : إنتي مش هتعمليلي أكل ولا إيه لما نتجوز ؟
ريهام بضحك : لأ عيب عليك دا أنا ست بيت شاطرة ، أنا عليا حبة أكل محروق تاكل صوابعك وراه من الجوع
مازن حط إيده علي بطنه وقال : ربنا يستر من اللي جاي يا تلبك معوي يا غسيل معدة
” بعد ساعة في ڤيلا عيسي “
دخل عيسي وهو مازال متعصب وزينة و نيهال دخلو وراه..
زينة قالت بإرهاق : عن إذنكم هطلع أنا
طلعت زينة وهو كان هيطلع وراها مسكت إيده وقالتلو : علي فين ؟
عيسي أخد نفس عميق وقال : طالع أوضتي
نيهال بتحذير : لو زعلتها صدقني هقفلك
عيسي هز راسه وطلع ، أول ما فتح الباب ملقهاش في الأوضة بس سمع صوت المايه
قعد علي طرف السرير وهو بيهز رجله من العصبية
شوية وكانت طلعت زينة من الحمام بتنشف شعرها ولابسه بيجامة بيتي
عيسي ببرود : حضريلي الحمام
زينة بنفس البرود : ما تحضرو لِنفسك
عيسي قام وقف ومسك دراعها وقال بعصبية : بقولك حضريلي الحمام
بعدت إيديها عنو وقالت : مالك متعصب كدة ليه عليا ، تحضير الحمام مش مستاهل الزعيق والعصبية دي كلها
عيسي بهدوء : مين وائل!
زينة فهمت عصبيتو دي وقالت : إمممم زميل ليا في الكلية
كانت هتمشي من قدامو بس مسك إيديها وقال قدام وشها : كان فيه بينك وبينو حاجة ؟
زينة بصتلو بإستغراب وقالت : إيه اللي إنت بتقولو دا وائل دايما شايفاه أخ ليا
عيسي بعصبية : بس الأستاذ مش شايفك أخت ليه ، الأستاذ لما عرف إنك إتجوزتي زعل دا بيحبك يا هانم
زينة بعصبية بعدت إيده وقالت : و أنا مالي هو إنت شايفني همـ”ـوت في دباديب عشقو ؟ ، أنا ميخصنيش بيحبني ولا لأ ، ولا يخصني حاجة كان أخ ليا وخلاص وحتي لو بيحبني أهو شالني من دماغو علشان عرف إن إتجوزت
عيسي بجمود : أه وكنتي مش عايزه ت عـ.ـر.فيهم ليه يعني متجوزه سوسن ولا إيه يعني ؟
عيسي برفعة حاجب : ليه ؟
زينة عينيها دمعت بس قالت بجمود : سبب شخصي اظن ميخصكش في حاجة وبعدين إنت جوزي علي الورق يعني تخليك فِحالك و أنا فِحالي
عيسي بتحذير : متخلنيش أرجع فِكلمتي و أخليه جواز شرعي إتقي شري
زينة برفعة حاجب : متقدرش لإنك لو عملتها غصب عني تبقا مش راجـ.ـل
عيسي بعصبية : أنا راجـ.ـل غصب عنك
حدفها علي السرير وقر”ب منها وهي بتصر”خ وبتقول : لأ يا عيسي بلاش علشان خاطري بلاش
عيسي كان لا يُبالي بصر”اخها وقر”ب أكتر و…..
↚
عيسي كان لا يبالي بصر”اخها وقر”ب أكتر وكان مُتغيب تماماً
زينة بضعف و إنكـ”ـسار بان في صوتها : عيسي أرجوك بلاش متخلنيش أكرهك بعد ما بدأت أحبك
فاق من اللي هو فيه علي جملتها اللي قالتها بهمس جمب ودنه
بعد عنها ونام جمبها علي السرير وهو بياخد نفسو بالعافية
كانت زينة بتعيط وصوت شهقاتها عالي ولسه هتقوم شـ.ـدها من إيديها و أخدها في حضـ”ـنه ، كانت زينة عمالة تحاول تبعدو عنها وتقول بعـ.ـيا.ط : إبعد عني ، إبعد عني كنت عاوز تاخدني بالغصب زي ما كان جوازي منك بالغصب
عيسي شـ.ـدها لِحضـ”ـنه أكتر وقال : حقك عليا أنا أسف
زينة بعصبية : أسفك مش مقبول و إبعد عني
عيسي بعصبية وهو مازال واخدها في حضـ”ـنه : ما إنتي اللي قولتي مش راجـ.ـل و أنا كنت بوريكي الراجـ.ـل دا ممكن يعمل إيه
زينة مسكت في حضـ”ـنه وقالت بدمـ.ـو.ع : بكر”هك يا عيسي بكر”هك
عيسي بإبتسامة : مسيرك تحبيني
” في بيت سُهير “
فون رامي رن ، رد وقال بإبتسامة : ت عـ.ـر.في بقيت أستني ترني عليا ؟
البنت بضحك : بجد
رامي بإبتسامة : أه والله بجد إتعودت عليكي وحصل اللي كنت خا”يفة ميحصلش يا ستي
البنت بدمـ.ـو.ع : حبتني ؟
رامي بحب : أوي والله فعلاً الحب مش شكل ، إهتمامك بيا وحبك ليا حببني فيكي ولو تخلي عندك د”م يعني و تخليني أعرفك أو أشوفك
البنت عيطت وقالت : خا”يفة ، لو شوفتني تكر”هني أو تشيلني من دماغك يا رامي
رامي بِثقة : عمري ما أعملها ، أنا مدام حبيت يبقا اللي حبيتها مش هكر”هها لأي سبب عموماً ، من الصعب أكره حد أنا حبيتو بجد
البنت بإبتسامة : يبقي إن شاء الله هتشوفني قريب
رامي بإبتسامة : و أنا مستني القريب دا
” في أوضة ريهام “
ريهام بحُزن : يعني إيه يا مازن هتسافر ؟
مازن بهدوء : يا حبيبي والله شغل غصب عني فعلاً فيه صفقة لازم تتم و أنا اللي هروح
ريهام بضيق : مينفعش عيسي اللي يروح يعني ؟
مازن بإبتسامة : مينفعش يا حبيبي لإن عيسي ماسك شغل هنا و كدة كدة أنا كنت مسافر لِهدف بس كنت كل شوية بأجل فَـ بالمرة يعني
ريهام بحزن : هترجع إمتي
مازن بهدوء : يعني إسبوع كدة
ريهام : هتكلمني ؟
مازن بحب : فيديو كول كمان لإنك هتوحشيني فَـ لازم أشوفك لِحد أما أرجع
” في بيت عيسي “
عيسي كان شارد تماماً وهو بيلعب في شعر زينة اللي نامت في حضـ”ـنه ، فونه رن ، مد إيده وجابه من علي الكومود و رد : هاا
الشخص : إبعت يا باشا الصورة
عيسي بهدوء : تمام ومش عايز غلطة
قفل وفتح الواتساب وبعت للشخص دا صورة وساب الفون وشـ.ـد أكتر علي حضـ”ـن زينة وقال بهمس : هانت خلاص هانت
” عدا يومين ومازن سافر و زينة مرة تتعامل حلو مع عيسي ومرة لأ وريهام اللي زعلانة بسبب سفر مازن ورامي اللي بدأ يتعلق بالبنت أكتر و أكتر ومستني يشوفها بفارغ الصبر “
” في بيت سُهير “
ريهام كانت بتتكلم فيديو كول مع مازن
مازن بإرهاق : عاملة إيه يا حبيبتي ؟
ريهام بإبتسامة : بخير و إنت عامل إيه
مازن بحزن : مش بخير خالص إتعودت كل يوم أشوفك و أخدك و نخرج دلوقتي مفيش
ريهام بإبتسامة : خلاص هانت قربت تيجي و هنخرج كتير كتير أوي كمان
مازن بإبتسامة : إمتي تحبيني بقا علشان أتجوزك و أرجع من سفر زي كدة تستقبليني بِحـ”ـضن و أرجع من يوم مرهق أكل من إيديكي الحلوين دول و تاخديني في حضـ”ـنك و أحكي معاكي لحد ما أنام
ريهام بإبتسامة وهي بترجع شعرها ورا ودنها : بإذن الله هيحصل بس الصبر
مازن رجع ضهره بإريحية وقال : ما أنا مستني أهو أنا وراكي لحد ما تحِني
” في فيلا عيسي “
زينة طلعت من الأوضة ونزلت لِنيهال في أوضة الصالون اللي دايماً بتلقاها فيها ، دخلت وقالت : صباح الخير
نيهال سابت كوباية القهوة وقالت بإبتسامة : صباح النور ناموسيتك كُحلي يا سِت زينة إحنا بقينا بعد الضهر
زينة قعدت بإرهاق وقالت : بقيت بنات كتير أوي مشعارفة ليه
كملت بهمس : من جمال حضـ”ـنو مبحبش أقوم من النوم
نيهال سمعتها بس قالت بإبتسامة : بتقولي إيه يا زينة
زبنة بإنتباه : ها بقول إن التكييف من جمال الهوا بتاعو بيخلي الواحد ينام كتير يعني وكدة ، هو فين عيسي صحيح!
نيهال شربت بوق من القهوة وقالت : راح الشغل من الصبح
زينة هزت راسها وسكتت ، نيهال بإبتسامة : حبتيه ؟
زينة بصتلها وقالت بعدم فهم : حبيت مين ؟
نيهال بخبث : اللي من جمال حضـ”ـنو مبتحبيش تقومي من النوم
زينة بإحراج : إيه دا مين دا مين قال كدة
نيهال بضحك : إنتي يا حبيبتي لسه قايلة كدة
زينة خبت وشها وقالت : يا فضحتك يا قرمط
نيهال ضحكت وقالت : مقولتيش برضوا حبتيه
زينة إتنهدتت وقالت : أوي ، حبيتو لِدرجة إن حتي لو متخانقين بستناه يقربني منو و ياخدني في حضـ”ـنه ويلعبلي في شعري لحد ما أنام
نيهال بإبتسامة : و بتبقي مبسوطة ؟
زينة بهيام : أوي ببقي مبسوطة أوي حتي لما بيتخانق معايا وبيخليني أعيط ببقا عارفة إنو هيصالحني
نيهال بإبتسامة : علشان عيسي بيحبك بس بيكابر كان في الأول مش بيحبك بس دلوقتي عندو إستعداد يعمل أي حاجة علشانك ، يوم ما نزلتي تتمشي الصبح خو”فو عليكي أنا كَـ أمه إستغربتو حقيقي ، حتي لما حضـ”ـنك كان حضـ”ـنه ليكي إنو خا”يف يخسرك ، قربي من عيسي يا زينة فيه حاجات كتير مش هتفهميها فيه غير لما تقربي منو
زينة بتنهيدة : هحاول يا مرات عمي
نيهال بتصحيح : حمـ.ـا.تي* ، هحاول يا حمـ.ـا.تي عيسي مش قاعد علشان تغيظيه
زينة بضحك : إنتي لاحظتي ؟
نيهال بخبث : عيب عليكي دا أنا عارفه الدنيا دي كلها
زينة بخبث : تيجي نروحلو الشركة نأذنب عليه ؟
نيهال بنفس الخبث : و نقول كنا بنعمل شوبينج و حبينا نعدي عليك!
زينة بإبتسامة عريضة : أحبك و إنتي فاهماني
زينة ونيهال لبسو وطلعو من الفيلا لقو إتنين واقفين قدام الفيلا
نيهال بإستغراب : مين إنتو ؟
واحد منهم : عيسي باشا طلبنا نحرسكُم إحنا هنبقا جوا الفيلا وفيه أربعة قدام باب الفيلا حفاظاً علي سلامتكُم
زينة بهدوء : طب إحنا رايحين للبيه بتاعكو الشركة
واحد منهم شاور علي عربية وقال : إتفضلي يا فنـ.ـد.م هنوصلكُم عندو
زينة ونيهال ركبو ورا وإتنين من الحُراس ركبو معاهم ، واحد ساق والتاني جمبو
” في مكان مجهول “
مجهول 1 : باشا البت طلعت هي و الست الكبيرة
الباشا بهدوء : هاتو البت و سيبو الست الكبيرة
مجهول 1 : نعملها إزاي دي يا باشا
الباشا بزعيق : إنت لسه هتسأل إنت هات البت و خلاص مليش دعوة تجيبوها إزاي
مجهول 1 : طب ما كنا نستني نمشي علي الخطة ليه نجيبها دلوقتي
الباشا بحدة : إنت متقوليش إيه أو ليه هات البت و إنت ساكت
” في الطريق “
كانت فيه عربية ماشية وراهم وعمال تخبط فيهم من ورا
واحد من الحُراس قدم بالعربية أكتر وبدأ يسرع في الطريق
وقف قدامو عربيتين وورا العربية اللي كانت بتخبط فيهم
نزلو الإتنين الحُراس و بدأو يتعا”ركو معاهم
قرب واحد من المهاجمين أخد زينة من العربية ، نيهال نزلت وهي بتقول بصوت عالي : زينة لأ سيبوها إنتو عايزين إيه…أه
كان واحد منهم ضـ.ـر.بها بضهر المسد”س علي دماغها من ورا ، وقعت نيهال فاقدة الوعي
زينة بصر”يخ : إبعدو عنيي عايزين مني إيه ..عيسيي يا عيسيي
اللي كان ماسكها داس في حتة معينة في رقبتها خلاها فقدت الوعي شالها وركب العربية هو واللي معاه ومشيو
واحد من اللي واقعين علي الأرض كان لسه مفقدش الوعي طلع الفون ورن علي عيسي
” في شركة عيسي “
كان قاعد مركز في الورق والملفات اللي قصاده وفونه رن ، فتح من غير ما يعرف مين وقال : هاا
الراجـ.ـل : عيسي بيه المدام و والدتك كانو جايين لِحضرتك وإحنا في شارع الخلفي اللي بيودي للشركة طلعو علينا ناس وخطـ”ـفو المدام
عيسي قام وقف وقال بِصدمة : إيه!! إنت بتقول إيه!
الراجـ.ـل قام إتعدل ومسك راسه وقال : والله زي ما بقول دا اللي حصل والست والدتك فقدت الوعي من أثر ضـ.ـر.بة علي راسها
عيسي بزعيق : إنت لسه هتحكي إتصل بالإسعاف بسرعة و أنا جايلك و قوم حاول تفوقها بسرعه
” في مكان مجهول “
صحيت زينة وهي بتشهق جـ.ـا.مد من المايه اللي إتكبت عليها قالت بزعيق : يووه بقا هو كل ما أتخـ”ـطف تكبو عليا مايه ما هاخد برد كدة
الشخص بخبث : معلش يا حبيبتي دي أقل حاجة أقدر أصحيكي بيها
زينة فتحت عينيها بصدمة وقال : مستحيل
↚
زينة فتحت عينيها بصــدمــة وقالت : مستحيل ، وائل!!
وائل قرب الكرسي من زينة وقعد عكس إتجاه الكرسي وقال : عاش من شافك يا زينة
زينة بصــدمــة : أنا بحاول أستوعب إن دا حقيقي ، إنت فعلاً خاطـ”ـفني ؟
وائل ببساطة : Exactly ‘ مظبوط ‘
زينة بإستغراب : وخاطـ”ـفني ليه ؟
مسك وائل خُصلة من شعرها وقال : إمممم مش جايز بحبك وعايزك!
زينة بعصبية : بتحبني تقوم خاطـ”ـفني ؟ ، هو كل اللي عايزني يخطـ”ـفني كدة مكتوب علي وشي متاحة للخـ”ـطف ولا إيه يا عم وائل
وائل بإبتسامة : تؤ أنا خاطـ”ـفك علشان إنتي ملكي أنا و بس هكتب عليكي
زينة ببرود : جواز با”طل لإن أنا متجوزة علي سُنة الله ورسولُه فَـ مش هينفع شوفلك لعبة تانيه
وائل بلهفة : يعني موافقة تكوني معايا
زينة بإبتسامة : لأ أنا بلاهيك في الكلام علي ما…يختااايي.. إنت عامل إيه يا وائل أتمني تكون بخير وإنت خاطـ”ـفني كدة
وائل بإستغراب : زينة إنتي مش خا”يفة
زينة مستغلة إنـ.ـد.ماجو : أخا”ف من إيه يا معلم أنا إتخطـ”ـفت قبل ما إنت تخطـ”ـفني يا عم عيب عليك إحنا قُدام أوي في حوار الخطـ”ـف دا
وائل بعصبية : مين اللي إتجرأ وخطـ”ـفك
زينة بمسكنة : موضوع طويل أوي يخويا خليني أحكيهولك الموضوع وما فيه يا سيدي
” في المستشفى ”
عيسي دخل مع الترولي اللي موجود عليه نيهال وهو خا”يف
وقف قُدام الأوضة اللي دخلوها فيها وقفلو الباب ، قعد علي الأرض بضياع وقال : مراتي إتخطـ”ـفت و أمي في المستشفي أعمل إيه بس
حس بإيد حد علي كتفُه ، رفع راسُه وكان مازن
عيسي بصلو بضياع ومتكلمش
مازن بحزن : كل حاجة هتتحل والله صدقني ، هو إنت ليك أعد”اء ؟
عيسي هز راسه وقال : و لو بس محدش يقدر يعملها مفيش غير شخص واحد بس اللي يقدر يعملها بس هو علي مشارف الجنو”ن
مازن بهدوء : دا حد تاني يا عيسي بس جرب يمكن الشخص اللي علي مشارف الجنو”ن دا هو اللي خاطـ”ـفها
عيسي طلع فونو ورن علي سعد
” في وسط البلد ”
سعد كان قاعد علي الكنبه بيشرب شيشة ، فونو رن مسكو وقال : ألوو
عيسي بزعيق : فين زينة يا سعد
سعد إتعدل وقال : عيسي باشا معرفش والله زينة فين أصلاً من ساعة اليوم إياه دا و إحنا نادر بيه مش بيطلبنا والله يا باشا
عيسي بتحذير : أقسم بالله لو طلعت زينة عند نادر هقـ”ـتلك يا سعد
سعد بخو”ف : و أنا مالي يا باشا هو أنا اللي كنت خطفـ”ـتها
قفل عيسي في وشو السكة ، سعد بص للفون وقال : نادر بيه مفهوش عقل يمو”ت نملة هيخـ”ـطف!
” في المستشفي ”
الدكتور طلع وقال : الحمدلله مكانش فيه خطـ”ـر ولا حاجة ودي كانت حالة إغماء بس من أثر الضـ.ـر.بة مش أكتر وهي فاقت وتقدرو تشوفوها
عيسي دخل لِنيهال بسرعة لقاها بتعيط ، قرب عليها و أخدها في حضـ”ـنه وقال : الحمدلله إنك بخير قلبي كان هيقف عليكي
نيهال بعـ.ـيا.ط : زينة يا عيسي فين زينة
عيسي با”س راسها وقال : هجيبها يا حبيبتي إن شاء الله تعالي بس نروح
نيهال قامت معاه و روحو ومازن كان معاهم ..
” في مكان مجهول ”
وائل حاطت إيده علي خده بملل وزينة مازالت بتحكي
زينة قالت : مرات عمي بقا اللي هي أم جوزي دي بقا يا سيدي
قاطعها وائل بصداع وقال : بس خلاص إنتي حكتيلي شريط حياتك كلو يا زينة فيه إيه
زينة ببراءه : ألاه مش بحكي معاك يا وائل وبعدين روحني و أنا هطلب الطـ.ـلا.ق و تعالي إتجوزني بدل جو الأكشن دا كلو
وائل ببرود : لأ مش هتروحي قولت وهكتب عليكي
زينة بدمـ.ـو.ع : طب ممكن تخليني أتطمن علي مرات عمي اللي البـ”ـغل اللي شغال عندك دا خبطها بالمسد”س
وائل بصلها بتضييق عين ، زينة محاولة تخليه يلين : وحياتي عندك يا وائل
وائل أخد نفس عميق و إستسلم وقال : هرنلك علي جوزك دا فيديو كول و دا هيكون أخر طلب
زينة هزت راسها وقالت بسعادة : موافقة موافقة
وائل طلع الفون ورن علي عيسي فيديو كول
” في فيلا عيسي ”
عيسي كان قاعد قُصاد أمه اللي قاعده بتعيط وحاطت راسه بين إيديه ، فونو رن بِفيديو من رقم غريب
مسك الفون و رد لقاه وائل باصصله بإبتسامة و هو بيقول : عيسي عاش من شافك يا جدع عندي ليك هدية ممكن تعجبك وتهدي نا”رك شوية
وجه الفون علي زينة اللي كانت مربو”طة و بتعيط
عيسي بلهفة : زينة إنتي كويسه يا حبيبتي
وائل بعصبية : متقولهاش حبيبتي زينة ملكي ليا أنا وبس
عيسي بص لِمازن اللي قالو بهمس : سايسو يا عيسي لحد ما نعرف هي فين
عيسي بهدوء : تمام ماشي خليني بس أتطمن علي بنت عمي
وائل وجه الفون علي زينة اللي قالت : مرات عمي بخير ؟
عيسي بدمـ.ـو.ع : بخير يا ح.. بخير يا زينة هي كويسه
وائل وجه الفون عليه وقال : قُدامك فرصه واحدة تشوف فيها زينة بس ساعتها هتطلقها علشان أتجوزها أنا
عيسي بصــدمــة : أطلقها!
وائل ببرود : أه إنت واخد حاجة مش من حقك ولا بتاعتك وتيجي لِوحدك في العنوان اللي هبعتهولك في رسالة ولو لعبت بِديلك هقتـ”ـلها و يبقا ولا أنا طولتها ولا إنت وهبعتها للي خالقها فاهم ولا لأ
عيسي بهدوء : تمام إبعت العنوان
وائل قفل معاه وبعتلو العنوان في رسالة
عيسي حط راسه بين إيديه وقال : مستحيل ، مستحيل دا يحصل
مازن حط إيده علي كتفه وقال : إهدا يبني مش كدة لازم نفكر بعقل ولازم يكون فيه خطه علشان نقدر نرجع زينة من غير أذي
عيسي بحزن : عايزني أطلقها و إلا هيمو”تها يا مازن
مازن بهدوء : بعتلك العنوان ؟
عيسي هز راسه وهو ساكت ، مازن مكمل كلامه : إنت هتروح بس مش لوحدك
عيسي رفع راسه وبص لِمازن اللي بصله بخـــبـــث وهو مبتسم
” في مكان مجهول ”
زينة بهدوء : مينفعليش جواز قبل تلت شهور العِدة
وائل بعصبية : قولتي مش هتجوزك إلا لما عيسي يطـ.ـلقني وهجبلك سبع البرُمبة يطـ.ـلقك و أول ما يطـ.ـلقك هتجوزك أنا
زينة بدأت تعيط وصوت عـ.ـيا.طها بيعلي
قام وائل من علي الكُرسي وقرب منها وقال بلهفة : لأ لأ زينة متعيطيش مش بحب أشوف دمـ.ـو.عك دي
كان هيحضـ”ـنها ، زينة قالت بعصبية : إبعد عني متقربليش
وائل بصلها بعصبية ولسه هيتكلم ، قالت زينة بسُرعة : لما تبقي جوزي و أبقا حلالك إعمل اللي يعجبك
وائل بإبتسامة : و مالو نستني لما تكوني مراتي
زينة بهمس : يارب يا عيسي متطلعش غـ.ـبـ.ـي وتيجي لِوحدك فعلاً وتطلقني
” في فيلا عيسي ”
عيسي قام وقف وقال : أنا رايحله
نيهال بقلق : هترجع بِزينة يا عيسي ؟
عيسي بهدوء : سيبيها علي الله
قرب با”س إيد نيهال وقال : إدعي الليلة دي تعدي علي خير
طلع هو و مازن من الفيلا وركبو العربية
فون مازن رن ، أول ما رد قال : إيه يا حبيبي
ريهام بعصبية : برن عليك من إمتي مش بترد عليا ها و فينك كل دا
مازن بهدوء : أنا في القاهره رجعت النهارده
ريهام بعصبية : ولما إنت رجعت مقولتليش ليه ولا جيت ليه وكمان مش بترد علي مكالمـ.ـا.تي ؟
مازن : ريهام صوتك ميعلاش وبعدين حصل حوار خلاني أرجع
ريهام بقلق : حوار إيه إنت كويس ؟
مازن بإبتسامة : أه يا حبيبتي كويس ، أما أشوفك هحكيلك بس أنا مضطر أقفل دلوقتي يلا باي
مازن قفل وبص لِعيسي اللي مركز في الطريق وقال : جاهز ؟
عيسي طلع المسد”س من التابلوه وجهز بيت الطـ”ـلق وقال : جاهز
” بعد نص ساعه ”
وصل عيسي بالعربية وكان فيها لوحده ، قرب من المكان وكان عبـ.ـارة عن مخزن ، نزل من العربية وقرب من الرجـ.ـا.لة اللي واقفة علي باب المخزن
أول ما قرب منهم فتشوه وطلعو المسد”س اللي معاه ودخلوه
دخل عيسي لِجوا لقي زينة مربو”طة وموطيه راسها ووائل حاطت رجل علي رجل و بيدندن وكان فيه مأذون قاعد و باين عليه الخو”ف
وائل بص لِعيسي وقال : أهلاً بِـ طليق مراتي مُقدماً
عيسي بصله ببرود وقال : أديني جيت لوحدي
وائل ببرود : طلقها
عيسي بهدوء وهو باصص علي زينة : و أضمن منين إنك مش هتإذيها ولا تإذيني!
وائل بص علي زينة وقال بحب : هو فيه حد عاقل يإذي روحه برضوا ؟
رجع بص علي عيسي تاني وقال : و إنت مش هستفاد حاجة بِمو”تك يعني فَ هطلعك من هنا عايش
قرب عيسي منهم أكتر وهو عينو علي زينة اللي في نظرة عيونها رجاء إنو ميعملش كدة
وائل شاور علي ورقة محطوطة علي ترابيزة صُغيره وقال : إمضي
عيسي قعد علي الكرسي وبص لِزينة وقال لِزينة : أنا بحبك يا زينة و أسف
زينة بدأت تعيط أكتر لما قال كدة
عيسي مسك القلم و…..
↚
عيسي مسك القلم وقبل ما يمضي هيسمعو صوت ضر”ب نا”ر عالي
عيسي هيزق وائل وهيقلب الترابيزة هيدخل مازن والشُرطة المكان ومازن هيحدف مسد”س لِعيسي
العركة هتبدأ بين الطرفين
عيسي قرب من زينة وبدأ يفك ليها الحبل وهو بيقول بقلق : إنتي كويسه ؟ ، أذاكي في حاجة
بصت وراه وقالت بزعيق : حاسب يا عيسي
عيسي لف وفي لمح البصر كان قا”تل واحد من أفراد عصا”بة وائل
رجع بصلها تاني وفك بقية الحبل
أول ما الحبل إتفك إترمت في حضـ”ـنه وهي بتعيط بصوت عالي وهو عمال يطبطب عليها وبيقولها : حقك عليا أنا ، أنا اسف
وائل شاف عيسي من بعيد وهو حا”ضن زينة راح ضر”ب طلـ”ـقة علي عيسي من شِدة عصبيتو
عيسي شـ.ـدد علي حضـ”ـن زينة بسبب الطلـ”ـقة اللي أخدها في ضهره من وائل ووقع بيها علي الأرض وهو مازال حاضـ”ـنها
زينة صرخت بصوت عالي : عيسي
وائل كان لسه هيضر”ب الطلـ”ـقة التانيه بس مازن كان أسرع منو وإدالو طلـ”ـقة في كتفه
وائل وقع علي الأرض وهو بيتوجع من كتفه ، مازن قرب من وإدالو طلـ”ـقه في كتفه التاني وقال : واحدة علشان خطـ”ـفت مرات أخويا والتانيه علشان ضـ.ـر.بت نا”ر علي أخويا
الظابط جه وقال : مازن خلاص إبعد إحنا لينا تصرف معاه
مازن قرب من عيسي اللي فقد الوعي وزينة مازالت حاضـ”ـناه وحاطه إيديها مكان الرصا”صة بتكتم الد”م وهي بتعيط
جه الظابط وقال : هرن علي عربية الإسعاف
مازن بأعصاب سايبة : مفيش وقت أنا هاخدو في عربيتو وإنتو عندكو المخزن بِـ وائل
شال عيسي وطلع بيه وطلعت زينة معاه وهي مازالت بتعيط
ركبت في الكرسي اللي ورا ومازن حط عيسي جمبها ونيمو علي رجليها وهي مسكت أطراف الفستان بتكتم بيه الد”م وهي بتدعي يقوم بخير
” بعد ساعة “
وصل مازن قدام باب المستشفي ونزل وزعق فيهم كلهم وقال : حد ييجي بسرعة هيمو”ت مني
أخدوه من العربية وحطوه علي ترولي ودخلو بيه أوضة العمليات
زينة كانت في العربية وعماله تبص علي الد”م اللي بهدل هدومها وخا”يفه تنزل
شـ.ـد مازن إيديها وقال بهدوء : هيبقا بخير انا واثق عيسي قدها
دخلو لِجوا قدام أوضة العمليات
زينة قعدت علي الأرض وهي مازالت ببتبص علي الد”م بتاع عيسي اللي بهدل هدومها ومازن ساند علي الحيطه وباصص قدامه بشرود
” بعد ثلاث ساعات “
طلع الدكتور وهو بياخد نفسه ، قرب عليه مازن وقال : طمني عيسي بخير ؟
الدكتور بهدوء : كويس إنكم كتمتو الد”م وإلا كان إتصفي خالص وطلعنا الرصا”صة من جـ.ـسمو والحمدلله كانت بعيدة عن العمود الفقري بس هياخد وقت علي ما يتعافي
زينة بلهفة : طب عايزه أشوفو ينفع ؟
الدكتور : واخد بنج يعني هيفوق بعد ساعة وهو هيتنقل أوضة عاديه تقدرو تشوفوه لما يصحي
طلع عيسي وهو نايم علي الترولي ، زينة مسكت إيده ومشيت معاه
مازن بص للدكتور بشك وقال : متأكد إنو بخير
الدكتور بإبتسامة : صدقني بخير وهو بس هيحتاج راحة وتغيير علي الجر”ح وفيه علاج هياخدو
مازن هز راسه ومشي راح أوضة عيسي
زينة كانت قاعده جمب سرير عيسي وهي ماسكة إيده وبتعيط
دخل مازن وقال : هيبقا كويس والله و هيفوق وهيرجع يناكف فينا كمان
زينة بعـ.ـيا.ط : مش مهم المهم يفوق والله
زينة بصت لِمازن وقالت : مرات عمي مينفعش تعرف لو عرفت هتتعب جـ.ـا.مد
مازن بحيرة : إزاي وعيسي لازم علي الأقل يقعد يومين في المستشفي
زينة بنفي : لأ لأ هيطلع معانا أول ما يفوق وأنا ههتم بيه هغير علي الجر”ح وهديلو علاجو وههتم بيه والله بس أرجوك تتصرف تخليه يروح معانا
مازن بص علي عيسي وقال بقلة حيلة : حاضر لما يصحي هشوف الدكتور ولو كدة هناخدو ونروح
بصت زينة علي عيسي وسكتت
” بعد ساعة “
بدأ عيسي يحرك إيده اللي كانت ماسكاها زينة
أول ما حرك إيده زينة قامت بلهفة والدمـ.ـو.ع مغرقة وشها وقفت قصاده
فتح عيسي عينيه شاف زينة واقفة بتعيط
كان هيتعدل في قعدتو بس مقدرش بسبب وجع ضهره
قالت زينة بحزن : خليك كدة علشان ضهرك
بصلها وساكت ، قالت بدمـ.ـو.ع : أنا أسفة
عيسي بهدوء : علي إيه ؟
زينة بدأت تعيط : علي المشاكل اللي جات فوق راسك من ساعة ما أنا جيت وكمان إتأذيت بسببي
شـ.ـدها من إيديها وحط راسها علي صدره وضمها بهدوء وهو بيقول : إنتي ملكيش ذنب وبعدين فداكي كل حاجة
زينة مسكت فيه أكتر وقالت : بس مش فدايا إنت
بعدت عن حضـ”ـنه وقالت : قبل ما كنت هتمضي علي ورقة طـ.ـلا.قنا كنت قولتلي حاجة
عيسي بهدوء : قولت أسف
زينة بإبتسامة : قبل أسف
عيسي بغباء : قولت إيه قبل أسف مش فاكر
بصتلو بغيظ وقبل ما تتكلم هيدخل مازن يقول : حمدلله علي سلامتك يا برو
عيسي بإبتسامة : الله يسلمك يا مازن
زينة بصت لِمازن وقالت : قولت للدكتور ؟
مازن هز راسه وقال : وافق بعد إلحاح كبير
مازن بص لِعيسي وقال : هتقدر تمشي ولا أشيلك ؟
عيسي : شايفني نيللي قدامك تعالي بس خليني أسند عليك
” بعد ساعة “
دخل عيسي الڤيلا وهو مسنود علي زينة ومازن
كانت نيهال قاعدة مستنياهم وقلقانه ، أول ما شافتهم قامت قربت عليهم وقالت بقلق : مالك يا عيسي إنت كويس
بصت علي فستان زينة شافت الد”م مبهدلو ، إتفز”عت وقالت : إيه دا فيه إيه
زينة بهدوء : متقلقيش يحبيبتي إحنا بخير
بصت علي عيسي وقالت بقلق : عيسي مش كويس
مازن بهدوء : يا خالتي والله زي القرد بس هي طلـ”ـقه بسيطة بس متقلقيش
سندوه لحد أوضتو ونيموه علي السرير ، نيهال قعدت جمبو وفضلت تعيط
مسح عيسي دمـ.ـو.عها وقال : والله أنا بخير متقلقيش هما يومين راحة وهرجع كويس والله
نيهال قامت وقالت : أنا هنزل أعملك أكل علشان تعوض الد”م اللي فقدتو دا
نيهال طلعت ومازن قام وقال : و أنا هروح أشوف ريهام وهجيلك تاني
عيسي هز راسه ومازن طلع
زينة فضلت قاعدة مكانها جمبو وعماله تبصلو وبس ، عيسي بإبتسامة : مش هتغيري هدومك ؟
زينة إنتبهت علي هدومها وقالت : أه هقوم أغيرها و أجيلك
أخدت هدوم ودخلت أخدت شاور وطلعت لاقتو قاعد حزين
قربت منو وهي لابسه بيچامة بيتي وشعرها المبلول مفرود علي ضهرها وقالت : عيسي إنت كويس ؟
عيسي إنتبه ليها وقال : أنا بخير
بص علي شعرها وإبتسم وقال : ت عـ.ـر.في شعرك بيبقا حلو أوي وهو مبلول
إبتسمت بخجل ورجعت شعرها ورا ودنها وقالت : شكراً
” في بيت سُهير “
فتحت ريهام الباب ولما شافت مازن قالت : ياااه أخيراً حنيت عليا وجيت
مازن بإبتسامة حب : حشـ.ـتـ.ـيني و
ريهام إبتسمت بخجل وقالت : و إنت كمان علي فكرة
مازن بغمزة : إتطورنا وبقينا بنعرف نقول كلام حلو أهو
ريهام إتنهدتت وقالت : فيه حاجة عايزه أقولهالك يا مازن
ماز إبتسم وقال : قولي يا قلب مازن
شـ.ـدت إيديه ودخلتو أوضة الصالون وقفلت الباب
مازن بمشا”كسة : بتقفلي الباب ليه يا ولية الشيـ”ـطان تالتنا هتستـ”ـفردي بيا!
ريهام ضحكت وقالت : عايزه أقولك حاجة يا مازن
مازن قعد وقال : قولي يا قلب مازن سامعك
ريهام أخدت نفس عميق وقالت : مازن أنا…مازن أنا بحبك أوي ، مكونتش في الأول بحبك ومنكرش دا بس بعد كدة حبيتك ، حبيت إهتمامك بيا وحبك ليا وبأدق التفاصيل بتاخد بالك منها ، مش بتنيمني زعلانة ولا عمري زعلتني منك و شايلني دايماً فِـ عيونك ، أنا حبيتك و أوي يمكن لسه في بداية حبي ليك بس حقيقي مش هقدر أعيش حياتي دي من غيرك
مازن كان بيسمع كلامها وهو مصدوم وفيه إبتسامة عريضة مرسومة علي وشو
أول ما خلصت كلام قام حضـ”ـنها جـ.ـا.مد لِدرجة إن رجليها ملمستش الأرض وقال : يا الله أخيراً ملكت قلبك أخيراً
ريهام بإبتسامة : قلبي بقا معاك وبين إيديك خليني أنا كمان ملكك وبين إيديك بقا
نزلها علي الأرض وقال وهو مازال محاصرها بين إيديه : هعمل دا أكيد بس عيسي يقوم بالسلامة
ريهام قلقت وقالت : مالو عيسي ؟
إستغرب من نظرة القلق اللي في عيونها بس حط في دماغو إنها مازالت بتتعافي من حبو ، قال بهدوء : واخد طلـ”ـقة
بعدت لِورا وقالت بصــدمــة : طلـ”ـقة!
” في الكافيه المول “
رامي قاعد وهو بيتكلم في الفون وبيقول : أنا مكان ما قولتيلي أتنيل أقعد فينِك إنتي بقا ؟
البنت بضحك : مستعجل للدرجادي علشان تشوفني
رامي بإبتسامة : أنا علي نا”ر علشان أشوفك حقيقي
البنت إبتسمت وقالت : طب يلا باي بقا وهتلقاني قُصادك دلوقتي
قفلت معاه وهو مسك الفون وقعد يلعب فيه وهو بيهز رجله مستنيها تيجي
قعدت بنت قُصاده وقالت بحب : رامي..
رامي رفع راسه بملل بس إتصدم لما لقاها..
↚
رامي رفع راسه بملل بس إتصدم لما لقاها تقي
رامي بصـــدمــه : تقي!
تقي نزلت راسها بإحراج وقالت : أه تقي
رامي ضحك وقال : مكونتش متخيل إن إنتي كنت فاكرها بنت من البنات اللي قابلتها في حياتي لكن مجاش في دماغي إنتي خالص
رفعت وشها وقالت بدمـ.ـو.ع : علشان عمرك ما ركزت معايا ، عمرك ما فكرت أصلاً إنك تبصلي ، يوم خطوبة ريهام واقفة معاك وبنتكلم سيبتني وروحت وقفت مع بنت تانية كان لبسها محز”ق وملز”ق وفضلتو تضحكو ، أنا أه مليش دعوة ومش من حقي أتدخل بس أنا بحبك وكون إنك تكون مع غيري دا موضوع صعب عليا لما بشوفك مع أي بنت تانيه أو بعرف إنك عرفت بنت بتبقي فيه نا”ر جوايا كان لازم أدخل حياتك بطريقة غير مباشرة وكنت فاكرة إن هاجي في دماغك وتفتكرني أنا ، بس أهو أديك قولتها مجاش في دماغي خالص
إتنهدت وقالت : رامي أنا بحبك من بدري أوي من أيام ما كنا في ثانوي و إنت بتيجي توصل ريهام من المدرسة وتاخدها شوف إنت عرفت كام واحدة بقا من ثانوي لحد النهارده و أنا متخرجة و إنت عرفت بنات كتير وفتحت قلبك لِبنات كتير بس أنا قلبي إنت دخلتو وقفلت عليه ومحدش غيرك جواه بس أنا معتش قادرة أستحمل و أكتم في نفسي أكتر من كدة
مسحت دمـ.ـو.عها بهدوء وكملت : بس إجابتك وصلتلي و أنا مش نـ.ـد.مانة إن عملت كدة علي الأقل هبطل أمسك في حبل دايب ، عن إذنك يا..يا رامي
قامت وسابتو ومشيت
رامي كان زي ما هو و مصدوم و مش عارف يعمل إيه قال بصــدمــة : دي حتي مدتنيش فرصة أرد عليها
حط إيده علي شعره من ورا وقال : هو أنا سمعتي وحشه للدرجادي لدرجة إن البت خا”يفة تعترفلي بحُبها!
” في فيلا عيسي “
مسكت زينة البـــرشـــامة في إيد وكوباية الماية في إيد وقربت من عيسي وقالت : العلاج
أخد العلاج وقال : شكراً
زينة بهدوء : لا شُكر علي واجب
عيسي بهدوء : مش هتغيريلي علي مكان الجر”ح ؟
زينة بصت علي ساعة الحيطة وقالت : لسه حبه كمان مش دلوقتي
” بعد ربع ساعة “
زينة بهدوء : بص أنا علشان اغيرلك علي الجر”ح لازم تنام علي بطنك تمام! فَ أنا هسندك لحد ما تنام علي بطنك
مسكت إيده وساعدته براحة لحد ما نام علي بطنه ، فضلت واقفة بصاله ومتـ.ـو.ترة و مكسوفة
عيسي بنفاذ صبر : لو هتقلبي طماطم كدة وهتتكسفي ناديلي أمي هي مش ناقصة محـ”ـن
زينة بغيظ : إتلم إنت تحت إيدي وبعدين بشوف هبدأ منين
عيسي : تبدأي إيه هي عملية جرا”حية ما تنجزي يا حاجة
رفعتلو التيشيرت براحة وهي بتبرطم
عيسي : وحياة أمك لو بتدعي عليا أجليها لحد ما أفوق
بدأت تغيرله علي الجر”ح وهي حزينة جداً علشان هي السبب في اللي هو فيه
خلصتلو تغيير علي الجر”ح و ساعدتو يتعدل ونيمتو براحة علي السرير
قعدت قدامة وقالت : هتنام دلوقتي ؟
عيسي بنعاس : أه محتاج أنام
زينة بهدوء : تمام كدة ولا تحب أساعدك تتعدل في نومتك ؟
عيسي بإرتياح : لأ أنا تمام كدة
قفلت النور ولفت ونامت علي السرير من الجهه التانيه
قعدو ربع ساعه هما الإتنين مش عارفين ينامو
زينة بينها وبين نفسها : كرامة إيه اللي أعملها حساب أنا بجـ”ـحه أصلاً
الإتنين في وقت واحد
زينة بهمس : عيسي
عيسي بهمس : زينة
ضحكت زينة وقالت : نفس السبب
عيسي بضحك : نفس السبب
فتح دراعو ليها وقال بهدوء : قربي
زينة بقلق : طب وجر”حك!
عيسي بإبتسامة : إنتي مش هتنامي فوقي إنتي هتنامي جمبي متقلقيش تعالي بس قربي
قربت بهدوء وحطت راسها علي صد”ره بحذر وخو”ف ليتوجع
كان عيسي ضاممها ليه وهو مبتسم
حس بيها وهي بتمسك إيده بتحطها علي شعرها
ضحك بخفة وقال : حاضر
زينة بمرح : شالله يسترك الواحد مبقاش عارف ينام ألا كدة
ضمها أكتر ليه وقال : ولا أنا
بعد حبه كانو نامو هما الإتنين
” صباح تاني يوم “
صحي عيسي من النوم بص علي زينة لقاها نايمة علي صد”ره وشعرها مفرود علي وشها بسبب حركة إيده علي شعرها
حاول يبعدها عنو بس لقاها بتقول وهي مازالت متمسكة فيه : علي فين
عيسي بإبتسامة : عايز أدخل الحمام و أشرب
قامت زينة وعدلت شعرها وقالت : بعد كدة صحيني شغل مش عايز أتعبك والجو دا مش بياكل معانا
عيسي بضحك : طب يلا يا وحش
زينة سندت عيسي وساعدتو في اللي هو عاوزو ورجعتو مكانو تاني
وقفت قصاده وقالت : بص يا معلم اللي هيحصل كالآتي هروح أخد شاور وبعدها هعملك فطار علشان تاخد علاجك إتفقنا
عيسي بإستغراب : تعمليلي فطار! ، إنتي اللي هتعمليه!
زينة هزت راسها وفيه إبتسامة علي وشها
عيسي ضحك وقال : مش ناقص غسيل معدة كمان
زينة بغيظ : لا يخفيف أنا أكلي حلو علي فكرة أخد شاور بس وهتشوف
أخدت هدوم ودخلت الحمام وهو ضحك وقال : هتفضلي دايماً مصممة تخليني أحبك أكتر
بعد شوية كانت زينة طلعت وهي بتنشف شعرها وكانت لسه هتسرحو عيسي قال : لأ سيبيه
لفت وبصتله بإستغراب ، قال بتوضيح : سيبي شعرك يعني متسرحهوش
زينة بصــدمــة : أسيبو مبلول كدة!
عيسي بإبتسامة : أه سيبيه شكلو أحلا بكتير بصراحة
سابت الفرشاة علي التسريحة وقامت وقالت : طب هروح أعمل الفطار و أجي
عيسي بص علي الفون وقال : طب ناوليني الموبايل بتاعي بس أعمل كام مكالمة علي ما إنتي تيجي
قربت زينة جابت الفون لِعيسي ونزلت تعمل فطار
عيسي رن علي شخص وقال : إيه يا أمجد عملت إيه مع وائل ؟
أمجد ‘ الظابط ‘ : فتشنا المخزن وفتشنا وراه طلع تا”جر مخد”رات وكان علي مشارف يبقا زعيم ما”فيا ويعمل لِنفسو فريق من الما”فيا والجو دا
عيسي بصــدمــة : بتهزر! ، دا كان مع مراتي في الكلية
أمجد : كان شغال من وهو في الكلية في حوار المخدر”ات دا يا عيسي ولما إتخرج إتطور
عيسي بإستغراب : و يخـ”ـطف زينة ليه ؟
أمجد ببساطة : بيحبها و مش عايز يشوفها مع غيرو وكان عايز ياخدها منك والجو دا
عيسي بعصبية : أنا مراتي مش لِحد غيري وملكي ليا لوحدي و أنا لما أعرف أتحرك هاجيلك سلام
قفل ورما الفون بعصبية علي السرير جمبو
دخلت زينة وهي شايلة صينية الأكل
حطتها علي الترابيزة وقالت : مالك متعصب ليه
قعدت زينة قُصاده وهي مستنية منو إجابة
فضل عيسي باصصلها شوية ومش متخيل إن هي مع حد غيرو ، هي ليه هو وبس
حط إيده علي راسها من ورا وقرب وشها منو وبا”سها بعصبية
بعد عنها وهو بياخد نفسُه ومازال ماسك وشها وقال قدام عيونها : إنتي مش لِغيري و ليا أنا وبس
زينة كانت مصدومة ومش عارفة تعمل إيه أو تقول إيه
عيسي شال إيده وقال : لسه الصدمـ.ـا.ت أكتر هاتي الأكل علشان ناكل سوا يلا
” في بيت سُهير “
سُهير بصــدمــة : إسبوع!! ، هنلحق في إسبوع يا مازن
مازن بإبتسامة : أه يا حمـ.ـا.تي هتلحقو بإذن الله المهم إن نهاية الإسبوع تكون ريهام في بيتي ومراتي
سُهير بإبتسامة : يا حبيبي أنا معنديش مانع نشوف رامي أخوها
رامي دخل وقال : اللي بتجيبو سيرتي يعني!
مازن بإبتسامة : رامي إنت موافق إن أختك تكون مراتي وفي بيتي أخر الإسبوع
رامي ببرود : خدها يبني من دلوقتي أنا كَـ رامي زهقت منها
” عدا إسبوع وزينة بتهتم بِعيسي وفي الأخر الليل بياخدها في حضـ”ـنه علشان ينامو ، ريهام كانت بتجهز لأجل الفرح ، رامي كان حاسس إن يومه ناقص لإن تقي مكانتش بترن عليه ولا بتهتم بيه زي الأول ، مازن بيجهز للفرح ، عيسي والحمدلله بدأ يتعافي تدريجياً “
” يوم الفرح “
عيسي جهز ولبس وزينة جهزت ولبست ونيهال وكلهم راحو الفرح
” في القاعة “
دخلت زينة وهي ماسكة في إيد عيسي ومبتسمة ونيهال ماشية جمبهم
قربت زينة من ريهام ومازن وقالت : ألف مليون مبروك عقبال ما أشوف أولادكُم
ريهام بإبتسامة : الله يبـ.ـارك فيكي وعقبالكُم إنتو كمان
عيسي بإبتسامة : مُبـ.ـارك ليكم إنتو الإتنين أختي وصاحبي
ريهام بإبتسامة : رينا يخليك لينا يا عيسي
عيسي قرب من مازن وهمس : عملتها يا بطل
مازن بسعادة : ومبسوط أوي
عيسي بإبتسامة : ربنا يسعدكُم دايما يَـ حبيبي
بدأ الفرح والكُل كان مبسوط وفرحان
” بعد مرور أربع ساعات “
دخل عيسي وزينة ونيهال من باب الڤيلا
عيسي قعد بإرهاق علي الكرسي وقال : تعبت يخربيت كدة
نيهال قعدت في الكرسي اللي جمبو وقالت : فرهدة حرفياً
زينة بضحك : طب أنا هروح أخلع الفستان دا علشان زهقني
عيسي بخـــبـــث : تحبي أجي أساعدك يا حرمي المصون ؟
زينة بصتله بغيظ وطلعت ، نيهال مسكت إيده بعد ما كان طالع وقالت : أقعد أنا عايزاك أصلاً
قعد تاني وقال : خير ؟
نيهال : بتحب زينة ؟
عيسي بإبتسامة : و يمكن أكتر ؟
نيهال بسعادة : يعني هتخلوني أشوف حفيدي قريب
عيسي بضيق : ما لو بنت عمي تنهد علي حيلها وتبطل تناكف ف أمي كان زمانها حامل دلوقتي
زينة : عيسي!
عيسي بص علي أخر السلم لقي شخص واقف وبيقول بإبتسامة بـ.ـاردة : Surprise ‘ مفاجأة ‘
↚
عيسي بص علي أخر السلم لقي شخص واقف و بيقول بإبتسامة بـ.ـاردة : Surprise ‘ مفاجأة ‘
زينة بخو”ف : عيسي إلحقني
عيسي بتهدئة الوضع : نادر إعقل ونزل السكـ”ـينة دي و نتكلم مع بعض بعقل
نادر وهو حاطتت السكـ”ـينه علي رقبة زينة : عقل!!
ضحك بهستيريا وقال : أنا مبقاش فيا عقل خلاص
نزل درجتين من علي السلم وقال : ما هو مبقاش فيه حاجة أحزن عليها و مدام كدة كدة ميـ”ـت فَـ أخدها معايا ، أخدها معايا في الأخرة مدام محصلتش عليها في الدنيا
عيسي وهو بيجاريه في الكلام وهو مركز مع حركة إيده اللي علي رقبتها : ما إنت لو مو”تها مش هتحصل عليها في الأخره
نادر كمل نزول السلم وهو مازال ماسك زينة وقال : مش مهم المهم برضوا أمو”تها ما أنا مش هخليها ليك يا عيسي مش هسيبهالك مش هناولك اللي أنا و إنت و إحنا صغيرين كنا بنتخانق مع بعض علي مين يتجوزها وفي الأخر تتجوزها إنت أنا مش هسكت
عيسي بهدوء : طب أعملك إيه و تسيبها عايشه! ، عايز تاخدها معاك خدها لكن سيبها عايشه هي ملهاش ذنب خدها و إتجوزها كمان
نادر بجنون : همو”تهاا مش هسكُتلها همو”تها
نادر نزل السكـ”ـينة من علي رقبة زينة وعو”رها في دراعها وقال : بس قبل ما أمو”تها هشو”هلك جسـ”ـمها خالص
حط السكـ”ـينة عند صد”رها وعو”رها
نزل السكـ”ـينة علي دراعها التاني وعو”رها
زينة كانت كل دا بتصر”خ ومش مستحملة الو”جع اللي بقا في جسـ”ـمها
عيسي بص لِزينة وبص علي حاجة مُعينة
زينة فهمت بس كانت خا”يفة
نادر بدأ يقرب السكـ”ـينة من رقبة زينة أكتر لِدرجة إنها إنجر”حت جر”ح عميق سيكا
عيسي بصــدمــة : زينة إنجزيي
زينة بحركة سريعة قربت إيد نادر من بوقها وعضتو جـ.ـا.مد
نادر بِعد لورا بو”جع وزينة طلعت جريت
عيسي قرب من نادر ونيمو علي الأرض ونام فوقيه وفضل يضـ.ـر.بو وهو بيقول بزعيق : عايز تاخدهاا مني ليه ، هي بتكر”هك هو بالعافية
نادر كان عمال يكرر جملة : بحبك يا زينة
عيسي كل ما نادر يقولها يتعصب ويضـ.ـر.بو أكتر ويقول : إخرس متنطقش إسمها علي لسانك يا و****
نادر فقد الوعي من كتر الضـ.ـر.ب
عيسي قام وقف وهو بياخد نفسُه
طلع فونه ورن علي أمجد وقال : تجيب عساكر وتجيلي بيتي حالاً تاخد الكـ”ـلب دا من هنا علشان مقتـ”ـلهوش
أمجد بإستغراب : كلـ”ـب مين يا عيسي وائل محبوس هيتحكم عليه بالإعـ”ـدام
عيسي ضـ.ـر.ب نادر بالرجل في جمبو وقال : إبن عمتي كان هيمو”ت مراتي تعالي خدو عايش بدل ما تاخدو علي نقالة مـ”ـيت وتاخدوني أنا كمان و أتحبس
أمجد قام وقف وقال : خلاص تمام أنا جايلك
بص علي زينة اللي في حضـ”ـن نيهال بتعيط ، فتح ليها دراعاتو بهدوء
جريت عليه و إترمت في حضـ”ـنو وفضلت تعيط ، ضمها هو بقلق وقال : أنا جمبك محدش يقدر ياخدك مني مهما حصل ، محدش هياخدك يا حتة مني
قعد علي الأرض وهو مازال حاضـ”ـنها وبيملس علي شعرها
” في بيت مازن “
مازن بملل : إيه يا ريهام بتغيري هدوم دولاب كامل يا حبيبتي ولا إيه ؟
مازن مسمعش صوت ولا حركة ، قام من علي كُرسي الأنتاريه وفتح باب الأوضة بهدوء لقاها نايمه
قرب منها وهزها بهدوء وقال : ريهام وحياة أمك لأ إصحي ، ريهاام
كمل بنبرة صوت باكية : لأ ريهام النوم ميحلش عندك النهارده إنتي بتسهري للفجر
ريهام كتمت ضحكتها بالعافية بس غصب عنها الإبتسامة إترسمت علي وشها
مازن عرف إنها صاحيه فَـ بص ليها بخـــبـــث وقرب منها بهدوء و با”سها بعمق
ريهام فتحت عينيها وشهقت بصــدمــة و حاولت تبعدو ، مازن كانت كل ما تحاول تبعدو كل ما بيتعمق في البو”سة أكتر لحد ما إستسلمت و…. ” أصبحت ريهام زوجة مازن أمام الله والناس “
” في فيلا عيسي “
كان عيسي قاعد علي الأرض وزينة في حضـ”ـنُه
نيهال كانت واقفة بتعيط وهي بتبص عليهم وفاجأة جريت ووقفت وراهم
نادر كان ممثل إنو فقد الوعي و قام فاجأة ومسك السكـ”ـينة وكان هيطـ”ـعن عيسي في ضهره بس نيهال وقفت قصاده وأخدت الطـ”ـعنه في قلبها
عيسي حس بتقل علي ضهره لف لقي نيهال واقعه علي الأرض وساندة عليه عيسي إتعدل وحط راسها علي رجليه بس إتصدم لما لقي د”م علي هدومها
بص علي نادر لقاه ماسك السكـ”ـينة وفيها د”م وبيضحك بهستيريا
عيسي بدأ يعـ.ـيط وبيقول : لأ متسبنيش أرجوكي قومي متبعديش عني
نادر وهو رافع إيده علشان يطعن عيسي بالسكينة كانت في رصا”صة في إيد نادر وقعت السكـ”ـينة علي الأرض
قربو العساكر من نادر و أخدوه وهو بيعافر وبيقول : همو”تك يا عيسي
عيسي كانت أعصابو سايبه ومش عارف يعمل إيه
زينة من كتر النز”يف اللي بتنز”فو بدأت تدوخ بس كانت بتتحامل علشان عيسي
أمجد قرب من عيسي وقال بزعيق : فوق لو فيه فرصه إنها هتعيش هتضيع بسببك
أمجد شال نيهال وحطها في عربية الإسعاف وعيسي وزينة ركبو معاها في العربية
” بعد نص ساعة “
وقفت عربية الإسعاف قدام المستشفي ودخلو بِـ نيهال أوضة العمليات
قعد عيسي علي الأرض وهو بيعـ.ـيط وبيقول : أرجوكي متضيعيش مني مش هستحمل نفس الكـ”ـسرة تاني
زينة قعدت جمبو علي الأرض وهي بتحضـ”ـنو وبتقول : هتبقا كويسة صدقني والله هتبقا كويسة
مسك في حضـ”ـنها وفضل يعـ.ـيط
زينة بدأت تفقد الوعي تدريجياً لحد ما راسها وقعت علي راس عيسي و إيديها اللي كانت علي شعره وقعت علي الأرض
عيسي بحزن : تفتكري هتكون كويسه ؟
عيسي مسمعش رد منها خالص
عيسي وهو لسه حاضـ”ـنها : زينة
زينة : ….
عيسي رفع راسه و أول ما بعد عن حضـ”ـنها وقعت هي في حضـ”ـنه
عيسي برعشة بانت في صوته : ز.. زينة
بص علي جسـ”ـمها لقاها بتنز”ف
عيسي بزعيق : دكتور بسرعهه
الممرضين إتلمو عليه و هو شال زينة ودخل بيها أوضة الممرضين شاورو عليها
حطها علي السرير وهو بيقول : هاتولي دكتور تكون ست بسرعة
ممرض بضيق : حضرتك مفيش وقت لِست ولا راجـ.ـل
عيسي بغضب : بتنز”ف من جـ.ـسمها كلو وقولت هات دكتور سِت
دخلت دكتورة وقالت : طب إتفضلو برا علشان أوقفلها الد”م دا
حبه وطلع الدكتور وهو راسُه في الأرض
عيسي قام وقف بالعافية بسبب إن أعصابو سايبة خالص وقال : قول إن أمي بخير وكويسة
الدكتور بحُزن : للأسف..
↚
الدكتور بحُزن : للأسف هي مش كويسة إطـ.ـلا.قاً كل اللي أقدر أقولهولك إدعيلها الــ 24 ساعة الجايين يعدو علي خير لإن هي في سن كبير وكمان الطـ”ـعنة جمب قلبها بس كل حاجة بإيد ربنا
عيسي بدمـ.ـو.ع : ممكن أشوفها
الدكتور : مينفعش
عيسي بضياع : ليه ليه يعني ليه
الدكتور بشفقة علي حال عيسي : صدقني كان نفسي أدخلك بس دا غلط عليها قبل عليك مينفعش
عيسي هز راسه وهو رايح لأوضة زينة
دخل الأوضة لقي الممرضة بتعدل ليها المحلول
قال عيسي بإرهاق : هي هتصحي إمتي
الممرضة : المحلول دا يخلص وهتلقاها فاقت بإذن الله
عيسي بقلق : طب هي كويسة ؟
الممرضة بإبتسامة : أه هي كويسة هي بس أغمي عليها من قلة الد”م في جسـ”ـمها لإن جسـ”ـمها كان فيه جرو”ح بتنز”ف و أنا علقت ليها محلول و إن شاء الله أول ما هيخلص هتفوق
عيسي هز راسه وقال : تمام أنا هقعد معاها
الممرضه هزت راسها وطلعت
قعد عيسي علي الكُرسي اللي جمب السرير وقال : ممكن تفوقي بسرعة أنا تعبان و محتاج حُضـ”ـنك أوي بس أوعدك مش هيبقا فيه مشاكل تاني وائل أخد إعدا”م و نادر بقا مجنو”ن و إتحبس حتي ريهام اللي لما كنتي بتشوفينا متجمعين كلنا كنت بشوف نظرة خو”ف فِعينيكي إتجوزت
مسك إيديها اللي مفهاش كالونة وقال : أنا بحبك يا زينة أرجوكي فوقي و عـ.ـر.فيني إن ماما بخير وهتفوق وهنرجع كلنا نعيش حياة سعيدة مع بعض و أخلف منك ولاد و بنات وكلهم يطلعو شبهك
با”س إيديها بو”سة خفيفة و فضل باصص ليها
” بعد ساعة “
دخلت الممرضة لقت عيسي قاعد علي الكرسي و حاطتت راسه علي إيد زينة و نايم ، إبتسمت علي شكلهم وبدأت تشيل المحلول بهدوء علشان متزعجهوش ، أخدت المحلول وطلعت من الأوضة بهدوء
بعد حبة كانت زينة بدأت تفوق
رمشت بعينيها كذا مره وفتحت عينيها كانت الرؤية مش واضحة قفلت عينيها وفتحتها تاني وشافت كويس ، كانت هتحرك إيديها بس حسِت بتُقل عليها
بصت جمبها لقت عيسي نايم علي إيديها ، قربت إيديها اللي فيها الكالونة و حطتها علي شعر عيسي وهي بتقول بصوت تعبان : عيسي
عيسي : ..
زينة بصوت أعلي سيكا وهي إيديها علي شعره بتحركها فيه قالت : يا عيسي
عيسي حس بحركتها و فتح عيونُه بتكاسل بس لما لقاها فاقت قرب ومسك إيديها اللي كان نايم عليها وقال : إنتي كويسه ؟ ، فيه حاجة تعباكي
زينة بدمـ.ـو.ع : مرات عمي بخير يا عيسي صح ؟
عيسي عيونُه دمعت و قال : أنا محتاجك أوي يا زينة فوقي بسرعة أنا محتاج حُضـ”ـنك
كانت هتقوم تتعدل لوحدها بس عيسي قام وساعدها تتعدل في قعدتها
أول ما زينة إتعدلت فتحت إيديها وقالت : تعالي أنا حُضـ”ـني مفتوحلك دايماً
عيسي بقلق : لأ مينفعش إنتي تعبانة ومش هتستحمليني
زينة بإبتسامة وهي مازالت فارده دراعاتها : إحتياجك لحُضـ”ـني أهم من أي شئ و أنا بخير متقلقش
بص لِعيونها بقلق وهي إستقبلت القلق بإبتسامة جميلة
قرب منها و إترمي في حُضـ”ـنها وفضل يعـ.ـيط وهو بيقول : الدكتور قال إدعيلها الــ 24 ساعة دول يعدو علي خير ، أنا خايف يارتني كنت أخدت أنا الطـ”ـعنة مكانها
حطت إيديها علي شعره وقالت : هتقوم إن شاء الله وهتكون كويسه و إحنا مش هنبطل دعيلها لِحد ما تفوق
مسك في حُضـ”ـنها أكتر وقال : مش هستحمل لو جرالها حاجة مش هستحمل
با”ست جبينُه وقالت : هتكون بخير والله أنا واثقة في ربنا
زينة بدأت تكون كويسة إلي حد ما تدريجياً و عيسي كان معاها و عمال يدعي إن نيهال تقوم وتكون كويسة
” صباح تاني يوم في بيت مازن “
صحيت ريهام من النوم لقت مازن بيبصلها وهو مبتسم
ريهام بإبتسامة : صباح الخير ، بتبصلي كدة ليه
ميل وبا”سها وقال : كدة أقدر أقول صباح العسل ، ببصلك كدة يا ستي لإن لحد دلوقتي مش مصدق إنك مراتي السِت اللي حبيتها طول حياتي بقِت مراتي بعد ما فقدت الأمل في إنها تحبني
غطت نفسها بالملاية كويس وإتعدلت في قعدتها وقالت : حُبك ليا خلاني أحبك يا مازن و أنا بقولهالك أهو أنا بحبك يا مازن
أخدها مازن في حُضـ”ـنه وقال : بحبك فوق ما تتخيلي يا قلب مازن من جوا
بعدت عن حُضـ”ـنه وقالت : خليني أقوم أخد شاور قبل ما ماما تيجي
شـ.ـدها من إيديها و رجعها لِحضـ”ـنو وقال : بس أنا لسه مخلصتش كلامي بتاع إمبـ.ـارح و عايز أكملو
ضحكت ريهام وقالت : مازن وسع خليني أقوم بقا ماما هتيجي مينفعش كدة
سابها تقوم وحط إيده علي شعره من ورا وقال : إحنا نلغي فكرة الصباحية دي علشان بتفصل مود الواحد والله
” في المستشفي “
عيسي بلهفة للدكتور : ها بقت كويسة صح أمي بخير ؟
الدكتور بإبتسامة : بدأت تستجاب الحمدلله وعلي بليل هتكون كويسة و إحتمال تفوق قبل بليل
عيسي براحة : الحمدلله
عيسي دخل لِزينة وقال بإبتسامة : ماما بتستجاب يا زينة ماما هتكون كويسه
فتحت دراعاتها ليه و هي مبتسمة ، قرب عليها وحضـ”ـنها جـ.ـا.مد وقال : الحمدلله
شـ.ـددت علي حُضـ”ـنه وقالت : الحمدلله إنها هتكون بخير وبإذن الله هتروح معانا كمان
عيسي براحة : وهنرجع مبسوطين كلنا تاني
” في بيت مازن “
ريهام طلعت من الحمام وهي بتنشف شعرها ولابسة بيچامة حرير لونها أبيض
مازن صفر تصفيرة إعجاب وقال : يابنتي سيبك من عيلتك وعيلتي وخلينا نكمل كلامنا
قبل ما ترد عليه الباب خبط ، ضحكت وقالت : فات الآوان
لبست الروب وقالت : خد شاور علي ما أفتحلهم
مازن قرب وبا”سها وقال : تصبيرة علي ما أطلع معلش
ضحكت و طلعت فتحت الباب ليهم
أول ما فتحت الباب حضـ”ـنتها سُهير بدمـ.ـو.ع وقالت : حشـ.ـتـ.ـيني و يا ريهام والله حشـ.ـتـ.ـيني و أوي البيت من غيرك مضلم
رامي بإحراج : إنتي كدة بتحرجيني أنا ، مش كنت من كام يوم بالنسبالك لمبة ڤينوس اللي بتنور البيت !
سُهير بصتله بقرف وقالت : لمبة بايظة
رامي بحزن مصتنع : طب يا سيدي شكراً كفاية
ريهام بإبتسامة : طب هنفضل نتكلم قدام الباب كدة كتير إتفضلو تعالو
رامي وهو داخل : والله إحنا مش عايزين نزعجك و نتقل عليكي بس عندكو أكل إيه ؟
سُهير ضـ.ـر.بته في كتفه وقالت : إتلم بقا و إتهد
قعدو كلهم في أوضة الصالون ، رامي بإستغراب : مازن فين يا ريهام!
ريهام بإبتسامة : هقوم أشوفو طول كدة ليه وهجيلكم تاني براحتكم البيت بيتكُم
رامي فرد دراعاتُه بإرتياح وقال : قوليلي بس فين مكان التلاجة
ريهام ضحكت وقالت : في المطبخ يا حبيبي علي إيدك اليمين
طلعت ريهام ورامي كان هيقوم يدخل المطبخ مسكت إيده سُهير وقالت : لو إتحركت من جمبي يا رامي هلبس الشبشب في وشك
رامي قعد وقال : لأ وعلي إيه أخليني بكرامتي أحسن
دخلت ريهام الحمام اللي في أوضتهم وخبطت وقالت : حبيبي ماما ورامي سألو عليك إنت طولت كدة ليه ؟
الباب إتفتح فاجأة وشـ.ـدها رامي لِجوا وحاصرها بينو وبين الحيطه
مازن قرب وشه منها وشعرو بينقط مايه ونازل علي وشه وقال : حشـ.ـتـ.ـيني و
ريهام بتـ.ـو.تر : م..مازن ماما برا و..ورامي يا مازن
مازن بهدوء : عايزه تطلعي
ريهام هزت راسها وهي بصاله
مازن بخـــبـــث : بو”سة
ريهام بصــدمــة : نعم!
مازن بخـــبـــث : بو”سة و أطلعك من الحمام
ريهام بنفي : لأ طبعاً وسع بقا خليني أطلع
مازن ببرود : بو”سة وتطلعي غير كدة مش هتطلعي
نفخت بضيق وقربت با”سته بو”سة رقيقة من خده
مازن بعوجة بوق : وحياة أمك!
ريهام بعصبية خفيفة : أومال عايز إيه ؟
قرب مازن وبا”سها بعمق وبعد وقال : بو”سة كدة
ريهام بخجل : إنت أخدتها أهو خليني أطلع بقا
مازن بنفي : تؤ إديهاني إنتي
ريهام مسكت وشه بين إيديها وقالت : حبيبي علشان خاطري خليني أطلع و إبقا خدها في وقت تاني
مازن بص فِعيونها وقال بإستسلام : تمام
كانت هتوسع إيده علشان تطلع بس مسك وشها بين إيديه وبا”سها بعمق
وأول ما بعد ريهام طلعت جريت علي برا
ضحك مازن وقال : بحبك
” في المستشفي “
كانت نيهال نايمة ما بين سلوك الأجهزة بهدوء وصوت جهاز القلب الصوت الوحيد اللي في الأوضة.
” جوا حلم نيهال “
بتبص حواليها لقِت نفسها في مكان فيه أشجار و أزهار كتير والمكان شكلو حلو
بصِت قدامها لقِت علام جوزها واقف ومبتسم ووشو منور
قامت وقفت وقالت بدمـ.ـو.ع : وحـ.ـشـ.ـتني أوي يا علام
علام بإبتسامة : و إنتي كمان يا نيهال حشـ.ـتـ.ـيني و وعيسي كمان واحشني
نيهال قالت بدمـ.ـو.ع : خدني معاك يا علام أنا عايزه أعيش معاك
علام شاور جمبها وقال : عيسي محتاجك يا نيهال
بصِت ما كان ما بيشاور شافت عيسي قاعد ماسك مُصحف وبيقرأ فيه ودمـ.ـو.عُه مغرقة وشو
نيهال بصِت لِعلام وقالت بعـ.ـيا.ط : و أنا محتاجاك يا علام محتاجاك أوي جمبي
علام شاور علي قلبها وقال : أنا موجود هنا دايماً يا نيهال ومعاكي دايماً ، فوقي و إرجعي للحياه علشان خاطر عيسي إبننا و أنا مستنيكي في الجنة يا أم عيسي
إبتسمت وهو كمان مبتسم وفضل يرجع لورا لحد ما إختفي ..
” في الواقع “
نيهال كانت زي ما يكون بتحارب علشان تفوق وترجع للحياه من تاني وفاجأة صوت جهاز القلب بيعلِن بِصوت توقف القلب…
↚
بحث عن
بحث عن
فاجأة صوت جهاز القلب بيعلِن بِصوت توقف القلب..
” في أوضة زينة في المستشفي “
عيسي بقلق : يعني هي هتفوق صح!
الدكتور بهدوء : لا يعلم الغيب إلا الله بس أدينا بنحاول أهو هي محطوطة تحت الملاحظة
دخل الممرض وهو بيقول بسرعة : يا دكتور المريـ.ـضة اللي محطوطة تحت الملاحظة قلبها وقف
الدكتور طلع من الأوضة بسرعة وقال للممرضين : هنعملها إنعاش فوراً
عيسي سمع الكلمة ورجله مكانتش شايلاه ووقع علي الأرض ، زينة قامت من علي السرير وسندتو وقالت : لأ أرجوك متقعش قوم لازم نكون معاها في وقت زي دا جايز تستجيب لينا قوم
قام معاها بالعافية ووصل قدام الأوضة اللي هي فيها
سند علي الشباك الإزاز وقال بدمـ.ـو.ع : أرجوكي متسبنيش مش هستحمل
بدأت دمـ.ـو.عه تنزل وهو عمال يدعي ويكلم فيها علي أمل إنها تسمعو ..
” جوا الأوضة “
” في حلم نيهال “
نيهال كانت واقفة ما بين عيسي اللي بيعـ.ـيط و علام اللي مُبتسم ليها وبيقول : عيسي محتاجك يا نيهال إمسكي في الحياه علشانو
نيهال بصِت علي عيسي اللي مُنهار تماماً وبيعـ.ـيط وقالت : بس أنا عايزة أجي معاك يا علام
علام بإبتسامة : مسيرك هتيجي و أنا مستنيكي بس عيسي محتاجك ..
” في الواقع “
الدكتور قال بيأس للممرضين : أنا هعمل أخر محاولة علشان صعبان عليا حرفياً و إن شاء الله هتفوق
قال الدكتور قبل ما يقرب جهاز الإنعاش من نيهال : بسم الله الرحمن الرحيم..
قرب جهاز الإنعاش منها وفاجأة رجع النبض إشتغل من تاني
الدكتور بِعد لِورا وقال : الحمدلله يارب زي ما يكون حاسه بإبنها
بدأ يعدل ليها السلوك وإتطمن علي صحتها وطلع من الأوضة وهو مرسوم علي وشه إبتسامة راحة
وقفو عيسي وقال : قولي إنها بخير
الدكتور بإبتسامة : هي بخير فعلاً والحمدلله رجعت للحياه تاني بعد ما كانت هتفارقها
زينة أخدت نفسها براحة وقالت : هتفوق إمتي
الدكتور بهدوء : يعني علي بليل كدة هتبدأ تفوق
عيسي سجد علي الأرض وهو بيعـ.ـيط وبيقول : الحمدلله ، الحمدلله يارب
قام وحضـ”ـن زينة وقال : الحمدلله إنكُم بخير..
” في بيت مازن “
سُهير قامت وقفت وقالت : هنمشي إحنا بقا يا ريهام ونبقا نجيلك تاني يا حبيبتي
قامت فريدة اللي جات بعد سُهير وقالت : هنسيبكُم إحنا يا حبايبي إنتو عرسان جُداد
ريهام ومازن ودعو فريدة ورامي وسُهير
أول ما مازن قفل الباب وراهم قال : عايز أرن علي عيسي و أهز”قو علشان مجاش بس بعد ما أخلص اللي عايز أعملو
ريهام بصتلُه بإستغراب وقالت : هتعمل إيه ؟
قرب مازن وشالها وقال وهو متجه لأوضتهم : هعمل كدة
ضحكت ريهام وخبت وشها في حضـ”ـنو
” في الليل “
بدأت نيهال تستجاب وحركت إيديها ، الممرض كان في أوضتها بيعمل ليها المحلول أول ما شافها بتحرك إيديها جري علي برا وقال : يا دكتور المريـ.ـضة اللي كانت محطوطة تحت الملاحظة فاقت
ساب الدكتور اللي في إيده ودخل لِنيهال وقال : حمدلله علي سلامتك يا مدام
نيهال بتعب : عيسي ، فين عيسي
الدكتور قال للممرض : روح بسرعة نادي علي إبنها
طلع الممرض ودخل أوضة زينة وقال : أستاذ عيسي والدة حضرتك فاقت و عايزاك
عيسي قفل المُصحف وقام بسرعة وزينة قامت من علي السرير بتعب وطلعت وراه
دخل عيسي أوضة نيهال وقال بلهفة : حمدلله علي سلامتك يا حبيبتي إنتي كويسه صح ؟
نيهال بتعب : أه يا حبيبي كويسة أنا بخير
مسك عيسي إيديها وبدأ يبو”سها وهو بيعـ.ـيط وبيقول : الحمدلله يارب الحمدلله
الدكتور شاور للممرضين يطلعو وطلع
زينة بعـ.ـيا.ط : كنتي عايزه تسيبينا وتمشي ليه يا ماما ؟
عيسي بعـ.ـيا.ط : أهون عليكي تسيبيني لوحدي ؟
نيهال عينيها بدأت تدمع وقالت : كنت عايزة أروح لأبوك يا عيسي بس قلبي مطاوعنيش أسيبك
مسحت دمـ.ـو.عُه وقالت : أنا بخير يا حبيبي صدقني
مسك إيديها و بدأ يبو’س فيها وهو بيقول : الحمدلله إنك بخير الحمدلله
” في بيت مازن “
مازن بقلق : برن عليه موبايلُه مقفول
ريهام بهدوء : رن علي حد من صحابكم طب!
مازن رن علي رقم وقال : ألو إيه يا أمجد متعرفش فين عيسي برن عليه فونُه مقفول
أمجد بإستغراب : إنت متعرفش اللي حصلو ؟
مازن بقلق واضح : مالو عيسي يا أمجد
أمجد بحزن : نادر رجع وكان هيخـ”ـطف مدام زينة وطـ”ـعن والدة عيسي بالسكـ”ـينة
مازن بصــدمــة : هما فين دلوقتي!
أمجد بعد تفكير : في مستشفي ****
مازن قفل معاه ودخل الأوضة ، دخلت وراه ريهام وهي بتقول : فهمني فيه إيه
مازن وهو بيلبس بسرعة : عيسي.. و مراتو وخالتك في المستشفي
ريهام بصــدمــة : إيه!! أصبر أنا جايه معاك
مازن وهو بيلبس البنطلون : يلا بسرعة بس
” بعد نص ساعه “
ريهام بعـ.ـيا.ط : أه يا ماما هما في المستشفي دلوقتي
سُهير بصــدمــة : ومحدش قالي ليه؟؟
ريهام وهي بتمسح دمـ.ـو.عها : يا ماما أنا لسه عارفة من مازن ومازن لسه عارف لو هتيجي إسم المستشفي ****
قفلت معاها ونزلت من العربية ودخلو المستشفي
عيسي كان قاعد قدام الأوضة وهو باصص قدامه بشرود ، قرب عليه مازن وقال بلهفة : عيسي إنت بخير!
عيسي براحة : الحمدلله..ماما فاقت وبقت كويسة
مازن بعتاب : مقولتليش ليه يا عيسي ساعتها سايبني أعرف من أمجد
عيسي بهدوء : مكانش فيا عقل كان كل اللي يهمني إنهم يبقو بخير وبس
مازن بص علي زينة لقا فيه لزق محطوط علي رقبتها و مكان الجرو”ح
غمض عيونُه بتعب وقال : الحمدلله إنكم بخير
” بعد ساعتين “
سُهير بعـ.ـيا.ط : الحمدلله إنك بخير أنا مليش غيرك كان هيجرالي حاجة لو كنتي سبتيني
نيهال مسحت دمـ.ـو.عها وقالت بإبتسامة : أنا بقيت كويسة يا جماعة هما حبة وجع بسيط بس وهيروح كمان
عيسي بإبتسامة قال : الحمدلله الدكتور قال إنها ممكن تمشي معانا بكرة بعد إلحاح كبير لما كانو يومين
زينة إبتسمت وقالت : طب كويس..
” تااني يوم “
دخلت نيهال الفيلا مع عيسي وزينة و رامي و سُهير اللي أصرت إنها تقعد جمب أختها لحد ما تتعافي
دخلو نيهال أوضتها وتهاني قالت بِدمـ.ـو.ع : حمدلله علي سلامتك يا سِت هانم الحمدلله إنك رجعتلنا بخير
نيهال بإبتسامة : الله يسلمك يا تهاني
رامي فتح فونُه وهو قاعد وسطيهم وبعت مسدچ لِرقم وقال : حشـ.ـتـ.ـيني و ..
قفل الفون وحطو في جيبو ومسح علي وشه بضيق
بعد وقت كلو طلع من أوضة نيهال يرتاح في أوضتُه
زينة بهدوء : عيسي عايزة أقولك علي حاجة..
عيسي بإبتسامة : و أنا كمان ، إحنا نقول سوا
عيسي أخد نفس عميقة وقال : زينة أنا بحبك
زينة أخدت نفس عميق وقالت : طلقني
عيسي بصلها بصــدمــة و…
↚
عيسي بصلها بصــدمــة و قال : تطلقي!
زينة كانت بصالُه وهي بتعيط وساكتة
عيسي مسكها من كتفها وقال : تطلقي ليه! ، إنتي مش بتحبيني ؟
مسك وشها بين إيديه وقال : أذيتك كتير بس غصب عني الإنتقام عماني بس ..بس أنا بحبك عايزه تسيبيني بعد كُل اللي مرينا بيه دا! ، إنتي مش بتحبيني يا زينة ؟
زينة بصت في عيونُه وهي بتعيط وقالت في بالها : كلمة بحبك قليلة عليك بس مش هقدر أتحمل تضيع مني إنت أو مرات عمي
عيسي بدمـ.ـو.ع بدأت تبان في عينيه : زينة إنتي مش بتحبيني ؟
عـ.ـيا.ط زينة زاد وإترمت في حضـ”ـنو ومسكت فيه
عيسي كان مصدوم ومش عارف يرد يقول إيه ، مسك إيديها اللي ملفوفة حواليه وبعدها عنو وقال بحزن : مدام عايزه تطلقي يبقا تستني إسبوع أو لحد ما ماما تتعافي علشان هتزعل والزعل غلط عليها
زينة بدمـ.ـو.ع : بس أنا..بس أنا محتاجة حُضـ”ـنك!
عيسي بسُخرية : ليه ما إنتي مش بتحبيني محتاجة تحضـ”ـني واحد مش بتحبيه ليه ؟
زينة خبت وشها بين إيديها وفضلت تعيط
عيسي رجع شعره لِورا بضيق وشـ.ـدها لِحضـ”ـنو جـ.ـا.مد وهي مسكت فِحضـ”ـنو وفضلت تعيط
فرد جـ.ـسمو علي السرير وشـ.ـدها في حضـ”ـنو أكتر وفضل واخدها في حضـ”ـنو أكتر من ساعة وهي بتعيط وماسكه فيه وهو محتار بتعيط ليه لما هي مش بتحبو!
لقاها سكِتت من العـ.ـيا.ط بس صوت شهقات بسيط طالع منها
رفع وشها ناحيتو وهمس قدام شفا”يفها : أنا مش عارف إنتي بتحبيني ولا بتكر”هيني بس اللي متأكد منو إنك مبت عـ.ـر.فيش تنامي غير في حضـ”ـني بس أنا بحبك ومستحيل أسيبك وعلي ما أمي تتعافي هحاول أقربك مني أو أفهم سبب طـ.ـلا.قك إيه لإن مقدرش أعيش من غيرك ولا أقدر يعدي يوم من غير الحضـ”ـن دا يا زينة البنات
خلص كلامه و با”سها بو”سة رقيقة بس عميقة سيكا.. ، بعد وضمها بقوة وإتنهد بحُزن ونام
” في بيت مازن ”
مازن بصوت عالي : ريهام يا حبيبتي إنتي بتخربي إيه في المطبخ
ريهام طلعت وهي ماسكه طبق تسالي كبير وقالت : بحطلنا تسالي يا مازن علشان الفيلم
حطت الطبق علي الترابيزة وقعدت جمبو وقالت : الفيلم رعـ.ـب صح!
مازن بتأكيد : صح الصح كمان
فرد نفسُه علي كنبة الأنتاريه وشـ.ـدها لِحضـ”ـنو وبدأو يتفرجو علي الفيلم وكل فترة بيميل يبو”سها من خدها
” في بيت تقي ”
مسكت فونها ورنت علي رامي
.. رامي كان فاتح اللاب وشغال عليه فونه رن رد من غير ما يبص للإسم وقال : أيوا
تقي كانت ساكتة تماماً ومش بترد
رامي إستغرب وبص للفون عرف إنها تقي ، إتعدل في قعدته وقال : أخيراً رنيتي و إفتكرتيني
تقي سمعت كلامه وعيطتت
رامي سمع صوت عـ.ـيا.طها قال : علي فكرة إنتي حشـ.ـتـ.ـيني و و إتعلقت بيكي يا تقي جايه بعد كل دا عايزه تبعدي تاني ؟
تقي صوت عـ.ـيا.طها زاد ، رامي قال بتعب : قُريب أوي دمـ.ـو.ع الحُزن دي هتتحول لِفرح وسعادة يا حبيبتي
تقي قفلت وفضلت تعيط اكتر وهي بتقول : ياربي أنا بحبو أوي متبعدوش عني..
” في ڤيلا عيسي ”
رامي قاعد حاطت راسه بين إيديه ، دخلت سُهير وقالت : رامي أ.. إيه دا مالك يا حبيبي
قربت وقعدت جمبو وحطت إيديها علي كتفه وقالت : مالك يا رامي
رامي أخد نفس عميق وقال : لما خالتو تفوق فيه مشوار عايزين نعملو أنا و إنتي سوا
سُهير بإستغراب : مشوار إيه ؟
رامي بإبتسامة : هقرب المسافة من نصي التاني
سُهير بإبتسامة : حبيبتك!
رامي هز راسه وهو مُبتسم ، سُهير قالت : هي مين ؟
رامي بغمزة : خليها مفاجأة
” صباح تاني يوم ”
صحي عيسي من النوم علي حاجة ماشيه علي وشو ، فتح عينو بتكاسل بقي زينة بتمشي إيديها علي وشه وسرحانه ، رفع إيده بهدوء ومسك إيديها اللي بتمشيها علي وشه و وبا”سها وقال : صباح الخير
شـ.ـدت إيديها وقالت بخجل : إنت..إنت صحيت إمتي ؟
مسك إيديها تاني و مشاها علي وشو زي ما كانت بتعمل وقال : صحيت علي الحركة دي
با”س إيديها وقال : وعملت كدة
سحبت إيديها و إتعدلت وقالت : قوم خدلك شاور علي ما أروح أشوف مرات عمي علشان نفطر
كانت هتقوم سحب إيديها و شـ.ـدها لِحضـ”ـنو وقال : إنتي هتطلعي كدة!
حاولت تشِد نفسها بس هو ضمها أكتر وقال : بطلي محاولات و إتكلمي و إنتي كدة
أخدت نفس عميق وقالت : طب حاسب علشان أشوف مرات عمي
عيسي بعصبية مكتومة : و إنتي هتطلعي لِمرات عمك بِلبسك دا!
زينة بإستغراب : مالو لبسي!
عيسي بهدوء : ملهوش ولبسك حلو بس متنسيش إن رامي هنا ودا لبس ضيق
زينة بعد ما إفتكرت قالت : أوبس أنا نسيت خالص طب خلاص هلبس فستان حلو وهطلع
قام عيسي وقومها معاه ووقف قدام الدولاب وقال : هنقيلك أنا الفستان
فضلت واقفة جمبو بضيق وساكته وهو بيقلب في هدومها..
شاف حاجة في دولابها ضحك بخفة وبصلها بخـــبـــث وقال : ليكي يومك و أشوفو عليكي
بصتلُه بعدم فهم وقالت : هو إيه ؟
ضحك وكمل تقليب وقال : مسيرك ت عـ.ـر.في في يومها
طلع فستان طويل بأكمام لونه زيتي وقال : دا حلو ومحترم
بصت للفستان وقالت بضيق : بيخـ.ـنـ.ـقني
عيسي بصرامة : هو دا اللي هيتلبس
شـ.ـدت من إيده الفستان بعصبية ودخلت الحمام غيرت
” في بيت مازن ”
ريهام بهمس جمب مازن : حبيبي
مازن بنوم : قلبك حبيبك
با”ستُه علي خدو بو”سه رقيقة وقالت : مش هنروح نشوف خالتو!
لف ليها ومسك وشها بين إيديه وبا”سها وقال : من عيوني حاضر
قام دخل الحمام وهي جهزت الفطار..
” في فيلا عيسي ”
دخل عيسي أوضة نيهال وقال : عاملة إيه دلوقتي يا حبيبتي
نيهال بإبتسامة : الحمدلله يا حبيبي بخير
قرب منها و با”س راسها وقال : عقبال ما تتعافي يارب.
رامي كان قاعد شار تماماً و سُهير ونيهال بيتكلمو وعيسي مركز مع زينة و زينة ماسكة الفون..
حبه ودخلت ريهام مع مازن وقالت : أهلاً يا جماعة
دخلت سلمت عليهم هي ومازن وقعدو
سُهير قالت بغمـ”ـزة : مش ناوي تفرحنا يا عيسي بِـ بيبي صغير كدة
عيسي قال بضيق : إفرحي بِـبنتك الأول
مازن بضحك : ألاه بنتها لسه اللي متجوزة من يومين مش هتلحق يا بروو إنت اللي متجوز من فترة ..
عيسي بص لِزينة وهمس : عجبك كدة!
زينة ببرود : ألاه و أنا مالي
عيسي بغضب مكتوم : ما إنتي اللي مش عايزاني أقر”ب منك!
زينة ببرود : علشان هتطلقني ولا نسيت!
أخد نفس عميق ومسح علي وشه بضيق وسكِت
نيهال بإبتسامة : ها يا عيسي هتفرحنا
نيهال بإبتسامة : ها يا عيسي هتفرحنا إمتي بالبيبي
عيسي بص لِزينة بِطرف عينيه وقال : أوعدك بعد تسع شهور هتلقي بيبي جميل زي أُمه..
زينة إبتسمت وسكتت مسك إيديها وشبك إيده في إيديها و ضمها جـ.ـا.مد
عيسي وهو مبتسم علشان اللي قاعدين همس وقال : أنا و إنتي والزمن طويل يا قلب عيسي
ريهام بصتلُهم بحُزن وحسِت إنها كانت نفسها تتحب من عيسي
حسِت بشفا”يف مازن بتطبع بو”سه علي إيديها ، بصتله وإبتسمت وهو إبتسم ليها بإبتسامة
قالت في بالها : بس ربنا عوضني بِمازن وربنا ما يحرمني منو
حطت راسها علي كتفو وهو ماسك إيديها
فون زينة رن بصِت للفون بإستغراب وبعدها شـ.ـدت إيديها من إيد عيسي وقامت طلعت من أوضة نيهال ودخلت أوضتهم وقالت بهمس : إيه يا حبيبي عامل إيه ؟
الشخص : حشـ.ـتـ.ـيني و أوي يا زينة
زينة بحُب : و إنت أكتر يا حبيبي والله
الشخص : مش ناوية تيجي يا زينة بقالك فترة مش بتيجي
زينة بإبتسامة : هاجي يا حبيبي والله إن شاء الله قُريب هحاول أطلع من البيت و أجيلك
الشخص : هستناكي يا زينة علشان إنتي وحشاني أوي ونفسي أشوفك
زينة بضحكة خفيفة : هاجي وهقرفك زي ما كنت بعمل يا حبيبي والله هاجيلك يلا باي
عيسي من وراها : إنتي بتكلمي مين؟
لفت بسرعة وقالت بتـ.ـو.تر :
↚
لفت بسرعة وقالت بتـ.ـو.تر : ك..كنت..كنت بكلم صحبتي أه بكلم صحبتي ش..شروق اللي قابلناها في المطعم فاكر
عيسي بشك : أمممم شروق ، طب و شروق عايزه تقابلك!
زينة مكملة الحوار : أه عايزه تشوفني لإن بقالها فترة مشافتنيش بصراحة وعايزه تقعد معايا
عيسي بصلها بتضييق عين وقال : متأكدة!
زينة بإبتسامة : أكيد
عيسي فضل باصصلها كتير وبعد كدة قال : أنا هلبس وهنزل الشركة علشان مازن أجازة مفيش خروج ليكي ولما تبقي تروحي تقابلي صاحبتك هبقا أجي معاكي
زينة هزت راسها وسكتت
عيسي بدأ يلبس وزينة بتساعدو زي ما طلب منها
عيسي لبس و دخل إتطمن علي نيهال ونزل وريهام ومازن روحو وسُهير مع نيهال قاعدة معاها ورامي نزل ..
” بعد ساعة “
زينة بتـ.ـو.تر : مرات عمي.. أ..أنا رايحه أشوف صحبتي
نيهال بإبتسامة : مفيش مشكلة يا حبيبتي بس عرفتي عيسي ؟
زينة بإبتسامة : أه يا حبيبتي عرفتو
نيهال بإبتسامة : تمام يا حبيبي متتأخريش
با”ستها زينة من راسها ومشيت
أول ما طلعت من الڤيلا وقفت تاكسي وركبت..
رنت علي الشخص وقالت : إيه يا حبيبي أنا في العربية وجيالك يا عيوني
الشخص : و أنا مستنيكي يا أحلا زينة
زينة إبتسمت وقالت : تمام يا حبيبي باي
” في شركة عيسي “
عيسي كان قاعد شارد تماماً ، معقول عايزه تطلق منو علشان اللي بتحبو دا! ، معقول مبتحبوش ، للدرجة دي بتكر”هو لِدرجة إنها بتخونو!
قطع تفكيرو رنة فونو ، مسك الفون وقال : هاا
الحارس : باشا المدام بتاعتك طلعت وماشيين وراها زي ما قولت
عيسي غمض عينه بألم وقال : خليك وراها و أول ما تقف ابعتلي اللوكيشن و أنا هاجي
الحارس : تمام يا باشا
عيسي قفل وقال بحزن : يارب تخيبي ظني يا زينة ومتطلعيش بتخونيني..
” في التاكسي “
زينة كانت شاردة تماماً فِـحوار عيسي وتكمل معاه ولا تسيبو ومبقتش عارفة تعمل إيه
فاقت من أفكارها علي صوت السواق وهو بيقول : يا أستاذة إحنا وصلنا للي المكان اللي حضرتك قولتيلي عليه
طلعت فلوس من الشنطة و إدتهالو وقالت : شكراً
نزلت من التاكسي وهي بتبص للمكان بإبتسامة وبتفتكر ذكرياتها في المكان دا ، إتحركت وطلعت العمارة اللي وقفت قدامها
” في شركة عيسي “
كان رايح جاي بخو”ف وقلق أول ما فونه رن فتح وقال : وصلت لإيه
الحارس : باشا هي وقفت في **** ونزلت من التاكسي ودخلت عماره رقم 10
عيسي وهو بياخد مفاتيحو والجاكيت : إسأل البواب طلعت شقة رقم كام وإبعتلي اللوكيشن و أنا جاي
قفل معاه و نزل ركب عربيته لقي إن الحارس بعت اللوكيشن فتحو و ساق متجه للمكان اللي فيه زينة
” في المكان اللي فيه زينة “
طلعت العمارة وخبطت علي شقة مُعينة
فتح شاب في بداية سن ال 30 وقال بإبتسامة خبيثة : أهلاً أهلاً أستاذة زينة
زينة بإستغراب : إزيك يا أستاذ عماد
عماد وسع من الباب وقال : إتفضلي تعالي زين جوا
بصتلُه بشك لإن دايماً لما بتيجي لِزين بيبقا هو مش موجود
إبتسم وقال : متقلقيش أنا كدة كدة نازل دلوقتي
دخلت وهي مترددة و أول ما دخلت جري عليها طفل صُغير وقال : زينة
زينة نزلت لمستواه وحضـ”ـنتو وقالت : قلب زينة والله وحـ.ـشـ.ـتني أوي
زين بفرحة : أخيراً رجعتي يا زينة
زينة بإبتسامة وهي بتو”س خد زين : تعالي نلعب يلا جوا
مسكت إيده وكانت لسه هتدخل مسك عماد إيد زينة وزين اللي في إيد بعض وقال : إستنو بس
زينة شـ.ـدت إيديها وقالت : نعم هو مش حضرتك نازل ؟
عماد مسك إيد زين ودخل بيه الأوضة وقفل عليه الباب بالمفتاح ولف لِزينة وقال : دا أنا ما صدقت إنك جيتي فِكرك هسيبك
زينة بدأت ترجع لِورا بخو”ف وجريت علشان تفتح الباب وتجري شـ.ـدها من وسطها ورجعها لِـورا
” في عربية عيسي “
عيسي بزعيق : المكان بعيد كدة ليه
الحارس بخو”ف : والله يا باشا ما أعرف هي أخدت ساعة في الطريق
عيسي وهو بيدخل الشارع : طب أقفل أنا داخل عليك
قرب عيسي من عربية الحارس وقال : شقة كام بسرعة
الحارس : رقم 15..
سابو عيسي وطلع بسرعه و أول ما قرب من الشقة سمع صوت صر”يخ زينة وهي بتقول : إبعد عني
كسـ”ـر الباب و دخل بسرعة وسمع صوت خبط وعـ.ـيا.ط طفل من أوضة وصوت صر”يخ زينة من أوضة
جري وفتح الباب اللي فيه صوت صر”يخ زينة
أول ما فتح الباب لقي زينة مرمية علي السرير و واحد ماسك إيديها الإتنين ومثبتهم علي السرير ودافن وشو في رقبتها
قرب عيسي وسحب عماد من علي زينة و نيمو علي الأرض وفضل يضـ.ـر.ب فيه و خبط دماغُه في الأرض كذا مره لحد ما دماغو نز”فت
قام من علي الأرض لقي زينة ماسكة هدومها المقطو”عة وبتترعش من كتر العـ.ـيا.ط وفيه علي رقبتها علامـ.ـا.ت قرب منها وقال بغضب : شوفتي أخرة خيانتك ليا وصلتك لإيه
زينة سمعت صوت خبط وعـ.ـيا.ط زين قالت بلهفة : زين مقفول عليه الباب
قامت وكانت هتقف بس مقدرتش و وقعت علي الأرض ، عيسي قرب منها بخو”ف وقال : إنتي كويسة ؟
زينة بعـ.ـيا.ط : أعصابي سايبة مش قادرة أقف علي رجلي حتي
كملت بلهفة : روح بسرعه إفتح لِزين بسرعة
عيسي من غير ما يتكلم قام ومشي ورا صوت الخبط وفتح الباب لقي طفل صغير واقف ووشو أحمر من كتر العـ.ـيا.ط وصوت شهقاته عالي
أول ما الباب إتفتح زين طلع جري وبقا يدور علي زينة لحد ما دخل الأوضة اللي هي فيها وجري عليها وحضـ”ـنها وهو بيعـ.ـيط
زينة شـ.ـدتو لحضـ”ـنها أكتر وقالت : متخافش يا حبيبي أنا معاك بطل عـ.ـيا.ط
زين بعـ.ـيا.ط : كنت خا”يف عليكي من خالو الوحش
زينة مسحت دمـ.ـو.عو وقالت : بص يا حبيبي إنت هتيجي تعيش معايا علشان مش هينفع تعيش مع خالو الوحش دا تاني ماشي ؟
زين بسعاده قال : ماشي ماشي
عيسي بقي واقف ومش فاهم حاجة
زينة بضعف : مشينا من هنا و أنا هحكيلك كل حاجة والله..
عيسي قرب منها وحط الچاكيت علي كتفها وشالها وقال وهو طالع من الأوضة : مش هينفع أروح بيكي بالمنظر دا ، هاخدك علي شقتي ، ليا شقة كُنت عاملها مكتب وكدة بس من فترة ظبطتها
نزل عيسي وهو شايل زينة وزين ماشي جمبو
قابلو الحارس وقال : تحب أسوق أنا يا باشا
عيسي : تؤ بس إطلع الشقة وهات الكلـ”ـب اللي فوق دا وديه لأمجد وقولو يكلمني بس خليه يعالجو الأول..
” بعد ساعة “
دخل عيسي الشقة بِزينة وزين ونيمها علي السرير وقال : تحكي الأول ولا تاخدي شاور ؟
زينة شـ.ـدت الچاكيت علي جـ.ـسمها أكتر وقالت : هحكيلك
عيسي قعد قُصادها وقال : عظيم إتفضلي سامعك
” في بيت تقي “
أمها دخلت وقالت : تقي يا حبيبتي أنا وأبوكي عايزينك
دخل أبوها وقال : و أتمني تسمعينا بقا ها
قعد أبوها وأمها قدامها ، تقي بشك : ما تتكلمو ساكتين ليه أنا بقلق من إجتماعكُم مع بعض سوا..
أمها بهدوء : فيه عريس متقدملك
تقي كانت لسه هتتكلم أبوها قال : مفيش حاجة إسمها رافضاه اللي قدك يا حبيبتي إتجوزو و إنتي مش معيوبة ماشاء الله إنتي حلوه ومفكيش غلطة يبقا ليه رافضة الجواز
تقي سكتت ومعرفتش ترد عليهم بس عينيها دمعت ، أبوها قام وقعد جمبها وحضـ”ـنها وقال : حبيبتي إدي فرصة لِنفسك وشوفي العريس دا ولو رفضتيه بعد الإستخاره أنا مش هتكلم وهرفضو المهم راحتك بس رفض بدون هدف دا مينفعش
بعدت عن حضـ”ـنه ومسحت دمـ.ـو.عها وقالت : حاضر يا بابا
أبوها بسعادة : يعني نديلو معاد!
تقي إبتسمت وقالت : إديلو معاد خليه يشرفنا
با”س راسها وأمها زغرطت ، تقي قالت بسرعة : ششش بس يا ماما لسه بدري علي موضوع الزغاريط دا إصبري شوية
أمها بعوجة بوق : إتوكسي ، أما أقوم أشوف هعمل أكل إيه ، تحب تاكل حاجة مُعينة يا حاج ؟
أبو تقي مسك إيد أم تقي وبا”سها وقال : أي حاجة من إيدك حلوة يا أم العيال
تقي ضـ.ـر.بت علي وشها وقالت : حبو في بعض برا وسيبوني في حالي
ضحكو عليها وطلعو برا الأوضة وهي فضلت باصه قدامها بشرود ودمـ.ـو.عها بتنزل بصمت..
” في شقة عيسي “
زينة بدمـ.ـو.ع :
عيسي بصــدمــة : إنتي بتقولي إيه!
↚
” في شقة عيسي ”
زينة بدمـ.ـو.ع : بعد ما أحكيلك تطلقني
عيسي بصــدمــة : إنتي بتقولي إيه!
زينة : علشان بعد الوضع اللي شوفتني فيه حتي لو كان غصب عني مش هتنساه و أنا هفضل اتأنب ونـ.ـد.مانة كدة دايماً
عيسي بإنفعال : ما إنتي اللي خو”نتيني علشان كدة عايزه تطلقي مني أنا مستني تحكي علشان مقومش أكـ”ـسر عضمك من الضر”ب ظلم علشان واخد عهد علي نفسي ميحصلكيش أذي تاني بسببي بس لو مش ظلم أنا همو”تك يا زينة
زينة خبت وشها بين إيديها وبدأت تعيط وهي بتقول : والله العظيم ما خو”نتك والله مش خيا”نة
عيسي بعصبية : ما تحكي إنتي هتفضلي تنقطيني بالكلام
زينة رفعت راسها وأخدت نفس عميق وبصِت علي زين اللي نام جمبها علي السرير وقالت وهي بتمشي إيديها علي شعره بحنيه : زين دا كان إبن جاري في بيتي القديم اللي كان بابا معايا فيه ، باباه سايبو من وهو بيبي صغيور خالص و مامتو ما”تت في حاد”ثه وفضل عايش مع ستو وخالو عماد وهو من صغره وأنا دايماً مُهتميه بيه وكدة علشان أنا بحب الأطفال وخصوصاً إتعلقت بِزين ولما ستو ما”تت خالو كلمني وقالي إن أهتم بيه بزيادة وأعمل اللي كانت ستو بتعملو وكدة وأبقا مُربية زين علشان هو دايماً في الشغل ، كانت نظرات خالو مش بتريحني بس مكونتش بحط في دماغي ودايماً فيه بيني وبينُه حدود ومكونتش أقعد مع زين إلا وعماد برا البيت ولما جيت وعيشت معاك في بيتك إنت ومرات عمي مبقتش بشوف زين ولا أعرف عنو حاجة ولما كلمني حبيت أشوفو لإن ملوش غيري بعد خالو فَـكان لازم أشوفو ولما روحت كنت هاخد زين ونلعب جوا في اوضته شوية
صوت شهقاتها طلع وكملت : عماد إتهـ”ـجم عليا وكان..كان..هيعمل اللي نادر عايز يعملو
خلصت كلامها وإنفجرت في العـ.ـيا.ط في حضـ”ـنه
عيسي كان مصدوم حتي مش قادر يبادلها الحضـ”ـن
بعدها عنو بغضب ومسكها من دراعاتها وقال : ولما هو كدة كدبتي عليا ليه وقولتيلي إنها ز”فتة شروق وكمان روحتي من غير عِلمي!!
زينة بعـ.ـيا.ط : علشان مش عايزاك تعرف لو كُنت جيت معايا وشوفت نظرات عماد ليا كنت هتتخانق معايا وهتقولي كلام زي السم ، مكونتش عايزه أقولك علشان أبويا معودني أعمل الخير وأسكُت مش أروح أصيح للناس وأقولهم يا جماعة أنا عملت خير..
عيسي ببرود : مش مبرر
زينة بضعف : علشان كدة بقولك طلقني
عيسي بإنفعال : مش هطلقك إنتي فاهمة مش هطلقك إنتي ليا لوحدي وملكي
بص علي رقبتها وعلي العلامـ.ـا.ت اللي في رقبتها من عماد
إتنهد بغضب وقرب منها وحط إيده علي راسها من ورا وقرب با”سها بعنف من رقبتها مكان العلامـ.ـا.ت
زينة بوجع وهي بتزقو : عيسي إبعد عني إنت بتعمل ايه كفاية بقا
بعد عنها وهو بياخد نفسو وبيقول : بمسح أثار علامـ.ـا.ت عماد وبثبت علامـ.ـا.تي ، إنتي ملكي ومحدش مسموح يقر”بلك غيري ولو علي اللي حصل مش هعدهولك علي خير يا زينة
قام وقف وقال : هتقدري تمشي!
بصتلُه بإستغراب وقالت : ليه ؟
عيسي : تاخدي شاور ولا أشيلك ؟
زينة بسرعة : لأ لأ هقوم أنا كويسة
قامت وقفت ومشيت ببطئ لحد ما وصلت عند باب الحمام بس قبل ما تدخل لفِت لِـعيسي وقالت : بس أنا مش معايا هدوم..
عيسي وهو بيقعد علي الكرسي : فيه بنطلون وتيشيرت عندك حريمي إلبسيهم
زينة بغيرة : أه وياتري لِـمين بقا ؟
عيسي بهدوء : ميخصكيش
زينة بعصبية : يعني إيه ميخصنيش ؟
عيسي ببرود : زي ما إنتي مش عايزاني أعرف أنا كمان مش عايزك ت عـ.ـر.في
زينة بزهول : دا بجد!
عيسي بصلها بطرف عينيه وقال : الهدوم في الدولاب أنا قاعد برا
طلع من الأوضة وهي راحت للدولاب وأخدت الهدوم ودخلت أخدت شاور .
” في الصالة ”
فون عيسي رن وكانت نيهال ، رد وقال : إيه يَـحبيبتي
نيهال بقلق : عيسي أنا برن علي زينة فونها مقفول إنت متعرفش هي فين
عيسي بهدوء : زينة معايا يَـحبيبتي متقلقيش
نيهال براحة : طب الحمدلله كنت خا”يفة يكون حصل حاجة
عيسي بإبتسامة : لأ يَـحبيبتي محصلش حاجة كل حاجة بخير ، أخدتي علاجك وأكلتي ؟
نيهال : أه يَـحبيبي خالتك سُهير مش سايباني لحظة
عيسي : ربنا يخليهالك يَـحبيبي ويخليكي لينا ، هقفل أنا بقا وشوية وهكلمك
قفل عيسي مع نيهال وزينة طلعت من الأوضة بص ليها بإعجاب لإن الهدوم كانت مجسـ”ـماها جداً
قالت بضيق : شكلها صاحبة الهدوم أنا أتخن منها سيكا علشان الهدوم ضيقة
عيسي بإعجاب : ضيقة أه بس جـ.ـا.مدة
زينة بغيظ : هروح إزاي أنا كدة!
عيسي بهدوء : هتلبسي الچاكيت بتاعي ما أنا أكيد مش هنزلك كدة وعربيتي تحت
زينة قربت وقعدت جمبو وقالت : وزين
عيسي إتنهد وقال : هناخدو معانا أكيد مش هسيبو هنا
زينة وهي بتفرك في إيديها : وهنقول إيه لمرات عمي
عيسي ببساطة : إبن جاركُم اللي مـ.ـا.ت
زينة هزت راسها وقالت : هو مفيش وشاح هنا ؟
عيسي بإستغراب : ليه ؟
زينة بإحراج وهي بتحط إيديها علي رقبتها : ال..العلامـ.ـا.ت دي عايزه أخبيها
قرب منها وفرد شعرها اللي كانت لماه بِـتوكة وقال : خبيها بِـشعرك علي ما نروح
قام وقف وقال : يلا علشان نروح
دخل الأوضة وطلع وهو شايل زين وماسك في إيده الچاكيت
مد إيده بالچاكيت وقال : خدي حطيه علي كتفك
أخدتو منو ونزلت هو وزين العربية
ركبت وهو كان هيحط زين في الكرسي اللي ورا قالت : لأ هاتو هنا في حضـ”ـني
حطو علي رجليها وهي شالت الچاكيت من علي كتفها وحطتو علي زين
وعيسي ركب ومشي
طول الطريق كان باصص علي زين اللي هي حاضـ”ـناه أوي وسانده براسها علي الشباك ، غيران إن حد غيرو حاضـ”ـنها حتي لو عيل صغير!
” بعد ساعة ”
وقف عيسي العربية قدام الڤيلا ، بص علي زينة لقاها سرحانة
زينة بإنتباه : نعم
عيسي شاور للمكان وقال : وصلنا
هزت راسها وعدلت زين علي إيديها ، عيسي نزل من العربية وفتح الباب ليها وأخد زين منها وهي نزلت وراه
أول ما دخلو من باب الفيلا قابلو رامي في وشهم بيقول : إيه يَـعمهم لحقت تخلف الواد ويكبر
زينة ضحكت وعيسي بصله بطرف عينيه وسكت
رامي ضحك وطلع من الڤيلا بس قبل ما يركب عربيته فونه رن
رد وقال : خير
الشخص :
رامي بعصبية وصوت عالي : بتقول إيييه!
↚
الشخص : أستاذ رامي فيه عريس إتقدم للأنسة تقي وأهلها وافقو عليه
رامي بعصبية وصوت عالي : بتقول إيييه!
الشخص : دا اللي حصل وتقريباً هي كمان وافقت
رامي قفل في وشه وركب العربية ومشي بيها بسرعة
” في الڤيلا “
عيسي قال لِزينة : إدخلي إنتي غيري هدومك و أنا هدخل لماما
أخدت منو زين ودخلت الأوضة
عيسي دخل لِـنيهال وقال : عاملة إيه يَـحبيبتي دلوقتي ؟
نيهال بإبتسامة : بخير يَـحبيبي والله
سُهير بإبتسامة : متقلقش أختي أنا مش سايباها لحظة ولا هسيبها
نيهال بحب أخوي : ربنا يخليكي ليا وما يحرمني منك
عيسي إبتسم وكان هيطلع من الأوضة قالت نيهال : عيسي زينة فين ؟
عيسي بهدوء : زينة بتغير هدومها وهتجيلك
طلع من الأوضة ودخل أوضته لقي زينة طالعه من الحمام وهي مغيرة هدومها
قعد عيسي علي طرف السرير وقال : ماما عايزه تشوفك وقوللها إنك كنتي عندي في الشركة أوي أي حاجة
زينة بهدوء : هقولها كنت مع صحبتي وعديت عليك
عيسي وهو بيبص علي زين : ولما يصحي زين خليها تشوفو وقوللها إنو هيعيش معانا هنا علشان أهلو مش موجودين
هزت راسها وقربت من زين وبا”سته من خده ، زين صحي وقال : زينة
زينة بإبتسامة : حبيب زينة قوم بما إنك صحيت تعالي معايا أعرفك علي أفراد عيلتك الجديدة
قام وقف علي السرير وقال : هيبقا ليا بابا وماما ؟
زينة بإبتسامة : أه يا حبيبي هيبقا ليك
شاورت علي عيسي وقالت : دا عيسي جوزي
زين بإبتسامة : أونكل عيسي
عيسي قرب منو وقال : مش إنت نفسك في بابا وماما ؟
زين هز راسه ، عيسي با”س خده وقال : يبقا أنا هنا بابا عيسي إيه رأيك ؟
نط زين بِسعادة وحضـ”ـن عيسي وقال : هقولك يا بابا دايماً
عيسي بادلو الحضـ”ـن وقال : أحلي بابا سمعتها
زينة بصت لِعيسي بإبتسامة حب وقالت فِـبالها : لو ربنا أراد وفضلنا سوا هملالك الڤيلا دي كلها عيال كلهم شبهك
شال عيسي زين وقال : يلا يَـبطل نروح لِـباقي أفراد العيلة نعرفك عليهم بما إنك بقيت مننا
بص لِـزينة وقال : رامي ممكن يكون هنا متطلعيش من الأوضة كدة
بصِت علي لبسها وقالت : الفستان واسع!
عيسي بوقاحة : صد”رك باين
رفعت الفستان وقالت بخجل : إنت قليل الأدب
عيسي برفعة حاجب : الفستان يتغير
زينة بغيظ : إستناني أغيرو
نزل زين علي الأرض وقعد علي السرير وقال : يَـمسهل
” في بيت مازن “
ريهام بملل : أوفف بقا أنا زهقت
مازن با”سها بو”سة رقيقة وقال : فيه حد يزهق و حبيبو قاعد معاه ؟
ريهام حطت راسها علي كتفه وقالت : يَـحبيبي مش القصد بس بجد مليت من قاعدة البيت يَـدوبك بنروح لِـخالتو ونرجع لكن أنا عاوزة أنزل أنا و إنت ونخرج ونروح كل مكان
مازن بتفكير : أممممم كل مكان ..خلاص ماشي موافق نخرج وليه لأ المهم أميرتي متكونش زعلانة
ميل وبا”سها وقال : بحبك
حضـ”ـنتو وقالت : بالله بحبك أكتر
” في بيت تقي “
الشاب : إحنا نقوم نجيب الشبكة دلوقتي ممكن ؟
تقي : لأ كدة بسرعة أوي بصراحة
الأب : مش شايف إنك كدة مستعجل يا منصور ؟
منصور بإبتسامة : والله يَـعمي أنا بحبها فعلاً وعايزها فَـعايز أنجز الموضوع دا بسرعة
أم منصور : منصور بيتكلم صح يا حاج
تقي هزت راسها بيأس وقامت وقفت وقالت : إعملو اللي تعملوه ووقت ما تقررو أنا في أوضتي
كانت هتدخل قام أبوها قال : هننزل نجيب الشبكة يا تقي
تقي غمضت عينيها ودمـ.ـو.عها نزلت وقالت وهي مديالو ضهرها : اللي إنت شايفو يَـبابا
” في ڤيلا عيسي “
دخل عيسي وزينة وزين أوضة نيهال
نيهال بقلق : فونك مقف..
سكتت لما شافت زين ماسك في فستان زينة من ورا ومستخبي
قالت بإستغراب : مين دا
عيسي شاله وقال : دا زين باباه ومامتُه ما”تو في حا”دثة عربية وهو يَـحبيبتي هيعيش معانا هنا وهيقولي دايماً بابا عيسي مش صح كدة يَـزين ؟
زين بإبتسامة : صح يَـبابا
با”سه عيسي من خده وقال : قلب بابا
نيهال بإستغراب : أيوا يعني وقعتو عليه منين ؟
زينة بإبتسامة : كان جاري في المكان اللي كنت ساكنة فيه أنا و بابا الله يرحمو
نيهال إبتسمت وقالت : تعالي يَـحبيبي
نزلو عيسي وزين قرب بهدوء من نيهال وقال : نعم
نيهال بإبتسامة : أنا أبقا أم بابا عيسي
زين ببراءه : يعني إنتي تيتة ؟
مسكت إيده وقربتو منها وقالت : أه يَـحبيبي تيتة
شاورت علي سُهير وقالت : ودي أختي بس تقولها يَـتيتة سُهير
زين هز راسه وقال : حاضر يَـتيتة
زينة بإبتسامة : يلا يَـحبيبي تعالي أوريك أوضتك
قرب زين من زينة ومسك إيديها وطلع معاها وعيسي طلع وراهم ونقولو أوضة سوا
عيسي واقف ورا زينة وحاطت إيده فِـجيبه ، زينة قالت : عيسي هو محتاج هدوم..
عيسي بهدوء : عارف و عملت حساب حاجة زي كدة و هننزل نجبلو هدوم بكرة أنا و إنتي
زينة هزت راسها وبصت لِـزين وقالت : يلا يَـحبيبي نام وبكرة ننزل نشتري هدوم كتير ليك
زين مسك إيديها وقال : أنا بخاف أنام في الضلمة ممكن متطفيش النور ؟
نزلت لِـمستواه وقالت : من عيوني تصبح علي خير
با”سها بو”سة سريعة من خدها وقال : و إنتي من أهل الخير
طلعت زينة مع عيسي وقفلو الباب
” صباح تاني يوم في المول “
زينة واقفة مع زين وبتقولو : التيشيرت دا حلو عليك يا زين مش عايزو ليه ؟
زين بتذمر : مش بحب الألوان الفاتحة يا زينة
زينة بضحكة خفيفة علي منظرو : خلاص يَـقلب زينة هنشوف غيرو
عيسي نزل لِـمستوي زين وقال بهمس : بقولك إيه ما تسيبك منها وأنقيلك أنا الهدوم بما إننا رجـ.ـا.لة زي بعض ؟
زين حط صوباعة علي راسه بتفكير وبعدها قال بإبتسامة واسعه : موافق
عيسي قام وقف ومسك إيديه وقال : معلش بقا إحنا كَـرجاله زي بعض هنقيلو أنا الهدوم
زينة بتريقة : هنقيلو أنا الهدوم نينينينيني نقيلو يَـخويا
عيسي بدأ ينقي كام تيشيرت وبيعجبو زين جداً وزينة بصالهم بإبتسامة وبتقول بهمس : حلم ونفسي يتحقق يَـعيسي
جابو تيشيرتات لِـزين وطلعو من المحل
عيسي ميل علي ودن زينة وقال : محتاجة هدوم ؟
زينة هزت راسها بِــ ” لأ ” ، قال عيسي : بقالك فترة كبيرة مجبتيش هدوم
زينة بهدوء : مش عاوزه
مسك عيسي إيديها و إتجه لِـمحل هدوم حريمي وقال : و أنا عاوز أجبلك
دخل بيها المحل ونقي كام فُستان واسعين ومحترمين وشكلهم رقيق وجابلها هيلزات كتير
زينة بإرهاق وهي في العربية : يختااايي كل دا ليه بس
عيسي بإبتسامة : علشان محرمكيش من حاجة
كمل بنبرة صوت هامسه ولكن عاشقة : علشان بحبك ومش عاوز أخسرك
كانت بتهوي علي وشها بإيديها ولما سمعتو بيقول كدة وقفت إيديها في الهوا وبصتلو بِصــدمــة لاقت فِـعيونو نظرة حزن وحب
قالت بتـ.ـو.تر : ي..يلا ن..نروح
إتنهد وشغل العربية ومشي
رامي بهدوء : هناخد و ندي في الكلام ولا أقوم ألبس وشك في أي حاجة ؟
الشخص بخو”ف : هنتكلم هنتكلم
رامي رجع ضهرُه بأريحيه وقال : عظيم يبقا نتكلم بص بقا اللي هيحصل كالآتي …..
↚
رامي رجع ضهره لورا بإريحيه وقال : عظيم يبقا نتكلم ، بص بقا اللي هيحصل كالآتي إنت هتاخد فلوس مني وتخلع من الجوازة دي
منصور : يَباشا إزاي بعد ما جبنا الدهب و أنا بحبها
رامي بعصبية : متقولش بحبها تقي مش هتكون غير ليا و إنت هتاخد ضعف اللي جبتو في الدهب بتاعك دا وتمشي وتختفي خالص من حياتها بس قبل ما تختفي تروح وتقولهم إنك مش عايز تتجوزها
منصور بحزن : ليه طب
رامي ببرود : علشان تقي ليا لوحدي ، هاا هتعمل دا ولا أتصرف تصرف مش هيعجبك!
منصور بخو”ف : حاضر حاضر هعمل دا
” في ڤيلا عيسي “
زينة بهدوء : مرات عمي إتعافت يَعيسي
عيسي بإبتسامة : أيوا الحمدلله إن ربنا شفاها علي خير و إتعافت تماماً
زينة بهدوء : يبقا طلقني
عيسي بحزن : برضوا مصممة علي الطـ.ـلا.ق يَزينة
دمـ.ـو.عها نزلت ومردتش عليه ، قرب منها وقعد جمبها وقال : قوليلي ليه عاوزه تطلقي و إنتي باين إنك بتحبيني يبقا عايزة تطلقي ليه ؟
زينة بدمـ.ـو.ع : معتش قادرة أتحمل وجع تاني كفاية كدة
عيسي مسك إيديها بين إيديه وقال : وجع إيه طب ؟ ، فهميني أرجوكي متسيبنيش كدة أنا مش عايز أبعد عنك ليه مصممة تعيشيني فِـوجع!
زينة بعـ.ـيا.ط : من ساعة ما جتت علي حياتكُم و إنت ومرات عمي بتتأ”ذو بسببي ، وائل إتأ”ذيت بسببي ، نادر مو”ت عمتو وكان هيمو”تنا كلنا ، عماد وكان عايز يتهـ”ـجم عليا ، أرجوك طلقني مش هستحمل فراق حد منكم كفاية أبويا و أمي
شـ.ـدها لِحضـ”ـنو وقال : يَـنورعيني والله ما حد يقدر يقربلك وخلاص مبقاش فيه مشاكل تاني ، بلاش تبعدي عني يَـزينة بُعدك عني مو”ت
مسحت دمـ.ـو.عها في القميص بتاعو وقالت : ما إنت مكونتش بتحبني
عيسي با”س راسها وقال : مكونتش بحبك أه بس دلوقتي مش متخيل حياتي من غيرك! ، من بدريي أويي من قبل ما تكوني مراتي رسمي و أنا بحبك يَـزينة
بعدها عنو ومسك إيديها وقال : سيبك من فكرة الأ”ذي ، إنتي كَـزينة عايزة تطلقي مني ؟
بصت في عيونه وقالت بتلقائية : أطلق منك ليه و أنا مش متخيلة حياتي من دونك ؟
عيسي بإبتسامة واسعة : بتحبيني؟
فاقت عن اللي قالتو وبصت لِـتحت ومردتش عليه ، رفع راسها بإيديه وقال : مفيش هروب تاني وقوليلي بتحبيني ؟
زينة بعيون دامعة : أكتر من بحبك يَعيسي
حضـ”ـنها عيسي جـ.ـا.مد وقال : وعيسي مش هيسيبك لحظة أصلاً
بعدها عن حضـ”ـنو وقال : أنا جبت أخري بقا
زينة بعدم فهم : علي إيه ؟
قام وقف و زقها من كتفها بهدوء ونيمها علي السرير وقال وهو بيفك أزرار القميص : علي إن عايزك
قرب منها و…. ” أصبحت زينة زوجة عيسي شرعاً وقانوناً “
” صباح تاني يوم “
صحي عيسي من النوم علي حاجة دافية نازلة علي صد”رو ، بص علي زينة لقا راسها علي صد”رو وحاضـ”ـناه جـ.ـا.مد وبتعيط
رفع وشها وقال بقلق : مالك يَـحبيبتي فيكي إيه ؟ ، إنتي كويسة!
زينة عيطت أكتر ومردتش ، قام إتعدل وقال : مالك يَـزينة فيه حاجة وجعاكي طيب ؟
إتعدلت وشـ.ـدت الملاية عليها أكتر وهزت راسها بِـ ” لأ “
أخد نفس عميق وقال : قوليلي فيه إيه طب أنا قايم من النوم علي عـ.ـيا.طك!
زينة بعـ.ـيا.ط : م..مكونتش عايزاك تقر”بلي
عيسي بصلها بصــدمــة وقال : نعم يَختي! كل العـ.ـيا.ط والشحتفة دي بسبب إنك مكونتيش عايزاني أقر”بلك!
زينة هزت راسها وهي بتمسح دمـ.ـو.عها
ضـ.ـر.ب علي وشه وقال : ليييهه هاا مش معترفين لِـبعض بِـحُبنا وأنا واحد يستي بيعترف لِـمراتو بِـحُبو ليها كدة إنتي إيه ضايقك بقا
زينة بدمـ.ـو.ع : كنت عايزه أتعبك شوية وأخليك تلف حوالين نفسك علشان تحرم تزعلني تاني بس اللي حصل العكس زي ما بيقولو إتقلب السحر علي الساحر
عيسي بصــدمــة : كل دا! دا إنتي ولية مفترية حقيقي
ضمت رجليها وقالت : أعمل إيه أنا دلوقتي خطتي كلها باظت بسببك
كان مازال مصدوم بس فاجأة ضحك جـ.ـا.مد لِـدرجة إن عينو دمعت
بصتله بغيظ وقالت : إنت بتضحك علي إيه
عيسي بضحك : علي خطتك اللي باظت
بصتله بغيظ وبصت قدامها وسكتت
شـ.ـدها لِـحضـ”ـنو وقال : بما إنها باظت فَإحنا نخليها تبوظ أكتر وأكتر
كانت لسه هتتكلم قطع كلامها وبا”سها و…
” في بيت تقي “
الأب : يعني إيه عايز تفشكل الخطوبة!
منصور ببرود : محصلش نصيب بينا عادي
الأب : طب أقعد معاها جايز تصلحو اللي مابينكو ولا حاجة
منصور قال بهدوء : أنا قولت اللي عندي وبعد إذنك يَـعمي عايز شبكتي
طلعت تقي من جوا وحطت الحاجة في إيد أبوها وقالت : المركب اللي تودي الحياه مبتقفش علي حد وخصوصاً اللي عاملين نفسهم رجـ.ـا.لة وهما مش رجـ.ـا.لة
الأب بزعيق : تقيي علي أوضتك جوا ومتطلعيش
تقي بصِت لِـمنصور من فوق لِـتحت بقرف ودخلت الأوضة
منصور بص علي أثرها بحزن وقام وقف وقال : عن إذنك يا حاج
أبو تقي إدالو الحاجة وقال : إذنك معاك يَـبني
منصور أخد الحاجة ونزل ورن علي رامي اللي كان واقف علي أول الشارع وشايفو وقال : كل حاجة تمام أديني سيبتها فين بقا الفلوس!
رامي : تعالي علي أول الشارع خد الشيك
منصور قفل مع رامي ومشي لحد أول الشارع وخبط علي إزاز عربية رامي
رامي نزل الإزاز ومد إيده بالشيك وقال : مشوفش وشك في حياتي ولا حياتها تاني إتفقنا ؟
منصور بص للشيك بإبتسامة وقال : إتفقنا
” في بيت مازن “
مازن بملل : كل دا بتلبسي ليه يعني ؟ ، عارفة لو اللبس طلع ضيق ولا حاجة هقولك مفيش نزول
طلعت ريهام وقالت : لبسي واسع وحلو أهو
بصلها بِـرضا وقال : يلا
شبكت إيديها فِـإيدو ونزلو من البيت سوا
ركبو العربية وقالت ريهام : هنروح فين ؟
مازن شغل العربية وقال : هنلف وهنخرج زي ما كنتي حابه وهنروح أي مكان إنتي نفسك فيه
سقفت بحماس وقالت : إشطا موافقة
” في ڤيلا عيسي “
نيهال مسكت صورة لِـعلام وقالت بدمـ.ـو.ع : واحشني يَـنورعيني ، كان نفسي أجي معاك بس إن شاء الله هاجيلك
با”ست الصورة وسابتها ومسحت دمـ.ـو.عها و قامت تتوضي وتصلي
” في أوضة عيسي “
شـ.ـدت زينة الملاية عليها و ودت وشها بعيد عن عيسي
عيسي ضحك وقال : محتاجة تبوظي الخطة أكتر من كدة ولا إيه ؟
زينة ببرود : سهلهه مش هخليك تقر”بلي تاني أصلاً قرب عيسي منها وجاب وشها ناحيتو وبص فِـعيونها وقال : زينة أنا بحبك كلمة قليلة ، أنا مهما عملت مش هعرف أثبتلك أنا بحبك قد إيه وعايزاني مقر”بلكيش! ، أنا لولا إن خايف عليكي لا يجرالك حاجة مكونتش هسيبك لحظة و أنا من شوقي ولهفتي ليكي هبقا غشيم وإنتي هتتعبي علشان كدة أنا معاكي حنين بس شيلي فكرة إنك تمنعيني منك دي من دماغك!
نفخت بضيق وقالت : إن شاء الله
عيسي بهدوء : ممكن أفهم إيه اللي مضايقك دلوقتي ؟ السبب الوحيد اللي يخليكي مش عايزاني أقر”بلك هي إنك مش بتحبيني
زينة بسرعة : لأ والله بحبك بس..
عيسي بإستغراب : بس إيه ؟
زينة بهمس : بس كنت عايزه أدوقك من العذ”اب اللي ورتهولي دا شوية ..
حضـ”ـنها عيسي وقال : العذ”اب دا أنا شوفتو الضعف يوم ما إتخطـ”ـفتي مرتين ولما حسيت إنك بتخو”نيني ولما روحت الشقة لاقيت عماد بيحاول يقر”بلك ولما أغمي عليكي في المستشفي كل دا أنا كنت كلمة بمو”ت عليكي دي قليلة من اللي كنت فيه فَـ خلينا ننسي كل اللي فات ونبدأ حياه جديده وننسي الماضي ببلاويه..
زينة بدأت تغني بهمس وقالت : ونبدأ عُمر چديد وننسي كُل اللي رااح
عيسي مكمل وهو مازال حاضـ”ـنها : رح نتغير أكيد بس أخيراً رح نرتاح
بعدت عن حضـ”ـنو وقالت بصــدمــة : إنت صوتك حلو
زينة بلوية بوز : صالحني بأغنية طب
شـ.ـدها عيسي لِـحضـ”ـنو وقال : لازم ؟ أصل أنا مبحبش أغني
زينة بترجي : علشان خاطري
ميل با”سها وقال : حاضر
أخد نفس عميق وقال : ولا يوم حُبك في قلبي يهون عليا ، سهران أرسم فِـحلم مصدقااه ، وإنتي اللي بحس بيها وحاسه بيا ، والحلم اللي فِـعيوني مكملاه ، يَـسلام لو كل عاشق عاش غرامنا وشاف غُنانا..
ميل با”سها وقال : بحبك يَـزينة
حضـ”ـنتو زينة جـ.ـا.مد وقالت : وأنا كمان بحبك
كملت بتـ.ـو.تر وقالت : بس..بس..عايزه أقولك حاجة
عيسي بهدوء : قولي يَـحبيبتي سامعك
زينة بتـ.ـو.تر :
↚
زينة بتـ.ـو.تر : هو ينفع يعني ..إحم يعني ينفع نتبني زين ويتكتب علي إسمك
عيسي بهدوء : لأ
زينة بزعل : ليه ؟
عيسي : بصي يَـحبيبي هو حـ.ـر.ام أتبناه وأكتبو علي إسمي فاهماني ؟ ، ممكن يعيش معانا عادي ويقولي يَـبابا كمان و أنا أعتبرو إبني لكن مينفعش أكتبو علي إسمي
زينة هزت راسها وقالت : أقنعتني
ميل با”سها وقال : و أنا عايز اللي يقنعني
زينة بإستغراب : يقنعك بإيه ؟
عيسي بمشاكسة : إن الحلويات دي كلها ملكي ليا لوحدي
زينة إبتسمت بخجل وقالت : مش للدرجادي
عيسي بحب : هو إيه اللي مش للدرجادي بس إنتي مش شايفة نفسك عامله فيا إيه ولا إيه
إبتسمت وسكتت ، عيسي كان هيقر”ب حطت إيديها علي صد”رو وهي بتبعدو وبتقول : ننزل لمرات عمي ونشوف زين بقا علشان كدة كتير
عيسي بضيق : إنتي فصيلة أقسم بالله حد يبقا قاعد مع حبيبو ويفكر في حد تاني كدة
زينة بضحك : حبيبي إحنا مش عايشين لوحدنا في البيت دا وفيه ناس غيرنا ولازم نتطمن عليهم
قرب منها وشالها وقال : بس دا ميمنعش ناخد شاور سوا
زينة بعصبية : عيسي نزلني مستحيل يحصل
عيسي بتريقه : عيسي نزلنيي ، دا عندها يَـحبيبتي وهناخد شاور سوا قولت
ضـ.ـر.بتو في كتفو وقالت : بقولك نزلني مش عايزه أخد شاور معاك أنا
إتجه للحمام وقال : هنشوف الموضوع دا
” في بيت تقي “
أبو تقي بهدوء خبط علي باب تقي وقال : تقي إنتي صاحية ؟
مسحت تقي دمـ.ـو.عها وقالت : إتفضل يَـبابا
دخل أبوها وقال : ممكن أعرف بتعيطي ليه ؟
تقي بتـ.ـو.تر : أ..أعيط إيه و ليه أصلا ؟
الأب بهدوء : تقي حبيبتي أنا سامع عـ.ـيا.طك من برا ، هو إنتي كنتي بتحبي منصور ؟
تقي بسرعة : لأ والله منصور إيه انا بح..
حطت إيديها علي بوقها وبصت لأبوها بصــدمــة
أبوها بإبتسامة : كملي يَـحبيبتي أنا أبوكي متخافيش مش هأذيكي
تقي نزلت إيديها ورجعت شعرها لِ، ورا وقالت : عارف إيه يبابا بس أنا قصدي أنا بحب نفسي مش بحب حد
أبوها بهدوء : بس أنا عارف إنتي بتحبي مين
تقي قلبها دق جـ.ـا.مد وقالت في بالها : يارب ميكونش عرف وبيقول أي حاجة وخلاص
تقي ببلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت : بابا..أنا مش بح..
قطعها أبوها وقال : بتحبي رامي أخو ريهام صاحبتك
بصتلو بصــدمــة وكانت لسه هتتكلم ، قال أبوها : أنا عارف وهتقوليلي عرفت منين هقولك نظرات العاشق دايماً فاضحاه وإنتي كان بيبان أوي من نظراتك بس كنت مستنيكي تقوليلي
تقي عيطت وقالت : غصب عني يَـبابا بس هو مش بيحبني أصلاً
حضـ”ـنها أبوها وقال : قريب هترتاحي أوي يَـحبيبتي والدمـ.ـو.ع دي هتنزل وتبقا دمـ.ـو.ع فرحة مش حزن أبداً بس متشغليش بالك إنتي بِـحاجة
بعدت عنو وقالت بإستغراب : قصدك إيه ؟
با”س راسها وإبتسم وقال وهو قايم : هسيبك أنا دلوقتي وكل حاجة هتتعرف في وقتها
تقي بصِت بإستغراب علي أبوها اللي إداها ضهرو وطلع وقالت بهمس : هعرف كل حاجة في وقتها!
” في بيت مازن “
ريهام بلوية بوز : هتسيبني لوحدي
حضـ”ـنها مازن وقال : مش هتأخر يَـحبيبي والله
ريهام بحُزن : مش عاوزه أقعد لوحدي
مازن بتفكير : تحبي تروحي تقعدي مع مامتك ولا زينة ؟
ريهام بإبتسامة : زينة
مازن بص في ساعته وقال : طب خمس دقايق وتكوني جاهزه علشان متأخرش
سقفت بحماس وقالت : طيارة وهكون جاهزه
سابتو ودخلت الأوضة علشان تلبس
” في ڤيلا عيسي “
أول ما زينة دخلت أوضة الصالون جري عليها زين وحضـ”ـنها وقال : كنتي فين كل دا من إمبـ.ـارح مشوفتكيش
زينة إبتسمت وقالت : معلش يَـحبيبي كنا بنتكلم أنا وبابا عيسي في أمور بسيطة بينا
عيسي بهمس : أمور بسيطة أه بس جـ.ـا.مدة
زينة بصتله بغيظ ورجعت بصت لِـزين بصــدمــة اللي قال : صح يا زينة الأمور البسيطة دي حلوة ؟
عيسي ضحك وقال : حلوة أوي يا زين أوي أوي
نيهال ضحكت بصوت عالي وزينة وشها بقا لونو أحمر من الخجل و بصت لعيسي وقالت بغيظ : ما تروح شغلك ولا إيه ؟
عيسي بإبتسامة : هروح شغلي بس هعمل حاجة الأول
قرب منها وبا”سها بو”سة رقيقة من خدها وقال : لما أسلم علي مراتي الأول
وقرب من نيهال وبا”س راسها وإيديها وقال : وأمي كمان
زين بلوية بوز : ومش هتسلم عليا ؟
عيسي نزل لِـمستوا و فتح دراعاتو ليه وقال : إنت ليك حضـ”ـن يا بطل مش بو”سة
جري زين وحضـ”ـنو بسعادة وبا”س عيسي من خده
قام عيسي وقف وقال : عن إذنكم يَـجماعة
بص لِـزينة وقال : زينة تعالي عايزك
مشيت وراه لحد ما وصل لِـباب الڤيلا
عيسي بص حواليه ، زينة بإستغراب : في إيه يَـعي..
قطع كلامها لما شـ.ـدها ناحيتو وبا”سها بعمق
بعد عنها وهو بياخد نفسو : دا سلامي علي مراتي قبل ما أمشي
زينة إبتسمت بخجل وقالت : خلي بالك من نفسك
إبتسم وبعتلها بو”سة في الهوا وفتح الباب لقي ريهام ومازن واقفين
عيسي بإبتسامة : أهلاً أهلاً إتفضلي يا ريهام
مازن قال : ومفيش إتفضل يا مازن مثلاً ؟
عيسي ببرود : إحنا ماشيين يَـحبيبي علشان الشغل
طلع عيسي وسحب مازن اللي بعت لِريهام بو”سة في الهوا ومشي
وريهام دخلت وسلمت علي زينة وزين ونيهال وقعدت معاهم
” في بيت تقي “
الباب كان بيخبط أبو تقي فتح الباب وقال بإستغراب : رامي! ، إتفضل يَـبني تعالي
رامي دخل بإحترام وقال بإحراج : إحم أنا أسف يَـعمي لو جيتلك من غير معاد بس أنا محتاج أتكلم معاك أو أطلب منك طلب
أبو تقي بهدوء : إتفضل تعالي هتفضل واقف علي الباب يعني
دخل رامي خطوتين لِـجوا ووقف ، قفل أبو تقي الباب ودخل في الصالون ودخل رامي معاه
أبو تقي بصوت عالي : يا أم تقي
جات أم تقي وهي بتمسح إيديها في هدومها وقالت : أيوا يَـخويا
أبو تقي بص لِـرامي وقال : تشرب قهوة ولا حاجة تانيه ؟
رامي بإبتسامة : أشرب شربات
أبو تقي بصلو بإستغراب وقال : شربات إيه يَـبني
رامي بهدوء : بصراحة أنا جاي أتقدم للأنسة تقي وهاخد رد منكم وهجيب والدتي و أجي نقرأ الفاتحة
أم تقي رقعت زغروطة وقالت : وإنت تترفض برضوا يا رامي
أبو تقي برقلها جـ.ـا.مد ف رجعت هي لِـورا خطوتين وقالت : عن إذنكم هدخل جوا
أبو تقي بص لِـرامي وقال : إنت شاب متترفضش وكل حاجة بس هي خطوبتها لسه متفشكله وهي أعتقد إن نفسيتها مش هتكون حلوه ولا مستعدة لِـحاجة زي دي تاني
رامي بإبتسامة : لأ هتبقي حلوة أنا بحبها وعايزها من بدري بس إديني ردك وأنا هجيب والدتي وأجي في الوقت اللي تحددوه بس يُستحسن يكون بكرة
أبو تقي بصلو شوية وقال : أمري لله بس هاخد رأيها الأول
رامي بسرعة : لأ لأ متقولهاش حاجة غير لما أجي بكرة ممكن ؟
أبو تقي بشك : ليه ؟
رامي بتـ.ـو.تر : ع..عايز أعملها مفاجأة وكدة ليك ولتقي وأم تقي
أبو تقي : مفاجأة إيه!
رامي بخـــبـــث : بكرة تعرف
قام وقف وقال : أجيب والدتي بكرة ؟
أبو تقي بإبتسامة : الساعة 7
رامي بإبتسامة واسعه : تمام يا حاج عن إذنك
” في ڤيلا عيسي “
كانو قاعدين بيهزرو وبيضحكو مع بعض وفاجأة سمعو صوت صر”يخ جاي من أوضة زين
قامت زينة جريت وكلهم طلعو وراها وراحو أوضة زين وإتصدمو لما شافو…
↚
قامت زينة جريت وكلهم طلعو وراها وراحو أوضة زين وإتصدمو لما شافو زين واقع علي الأرض ورجليه بتنز”ف وبيعـ.ـيط
قربت عليه زينة بخضة وقالت : إيه اللي حصل
زين بعـ.ـيا.ط : كنت بلعب وإتعو”رت من الإزازة
شالتو زينة وقعدتو علي السرير وقالت لِـريهام : هاتيلي علبة الإسعافات من الحمام دا يَـريهام من فضلك
دخلت ريهام الحمام وطلعت وهي ماسكة في إيديها علبة الإسعافات
أخدتها زينة وطلعت قطنة وبدأت تمسحلو الد”م
زين بألم وهو بيعـ.ـيط : براحة بتوجعني
زينة نفخت فيها وقالت بقلق : ممكن تقولي الإزازة إتكسـ”ـرت إزاي
مسح زين دمـ.ـو.عو في كُم التيشيرت وقال : كنت بلعب بالبلورة ووقعت إتكسـ”ـرت علي الأرض لميت الإزاز بتاعها بس مأخدتش بالي من الحتة اللي كانت جمب السرير ودخلت في رجلي
شـ.ـدتو لِـحضـ”ـنها وقالت : خلاص يَـحبيبي حصل خير المهم إنها مدخلتش في رجلك وإتعو”رت بس
حطتلو لزقة وقالت : يومين ولا حاجة وهتروق بس اليومين دول مفيش فيهم لعب كتير علشان تخف بسرعة إتفقنا ؟
هز راسه ودمـ.ـو.عه نازلة ، با”ست مكان الجر”ح وقالت : تقدر تمشي ننزل نقعد تحت ؟
زين : خلينا نحاول
ساعدتو ينزل علي الأرض وأول ما رجلو لمست الأرض ووقف عليها عيط
شالتو وقالت : خلاص يَـحبببي مش مشكله أشيلك وننزل
أخدتو ونزلت وريهام ونيهال نزلو وراها
” في شركة عيسي “
دخل رامي وقال بمرح : عيسي إبن خالتي اللي بحبو
عيسي وهو باصص في الورق : لخص وقول عايز إيه
رامي حط إيده علي راسه من ورا وقال : إحم عايزك بليل إنت والواد مازن
دخل مازن وقال : سامع إسمي
رامي بإبتسامة : حبيبي يَـميزو عايزك بليل إنت وعيسي
عيسي رفع راسه وقال بهدوء : علي الساعه ؟
رامي بإبتسامة : 7
عيسي رجع ضهره لِـورا بأريحيه وقال : تمام
رامي بإستغراب : مش هتسأل ليه ؟
عيسي ببرود : مدام عايزني أنا ومازن تبقا مصيبة فَـخلينا نعرف وقتها أحسن
رامي بإبتسامة عريضة : علي خيرة الله أستأذن أنا بقا
عيسي شاور علي الباب وقال : في داهيه يَـبني إنت لسه هتستأذن!
طلع رامي وقرب مازن وقال : فيه إجتماع
قام عيسي وقف وقال : يلا
” الساعة السابعة مساءًا “
” في بيت تقي “
الباب خبط أبو تقي راح فتح الباب وقال بإبتسامة : أهلا رامي تعالو إتفضلو
دخلت سُهير ودخل رامي وأبو تقي كان هيقفل الباب رامي قال بسرعة : إستني إستني
أبو تقي بصلو بإستغراب ، قال رامي بإبتسامة : إتفضل أمولانا
أبو تقي بصله بعدم فهم وكان لسه هيتكلم قطع كلامه دخول المأذون
قال بصــدمــة : مولانا!
دخل عيسي وزينة مع بعض وبعدها مازن وريهام مع بعض وزين ونيهال مع بعض
أبو تقي بصــدمــة لِـرامي : رامي إحنا قولنا قراية فاتحة بس! ، إنت جاي تحضر حنة بنتخالتك هنا ولا إيه يَـرامي
رامي بضحكة خفيفة : لأ يَـعمي بس قولتلك مفاجأة وبصراحة معنديش مشكلة يكون فيه خطوبة بس يكون فيه خطوبة وهي مراتي وكاتبين عند مأذون علشان أعرف أخرج وأروح وأجي وأقعد معاها براحتي ومبقاش مُقيد في الموضوع
أبو تقي كان لسه هيتكلم قاطعو رامي وقال : ولو علي تقي أنا هكلمهالك بس تسمحلي أقعد معاها خمس دقايق قبل ما نعمل أي حاجة
أبو إتنهد بهدوء وقال : إدخل لِـحد ما أعرفها إنك عايز تتكلم معاها وأخليكم تتكلمو في البلكونه بدل المورستان اللي معمول في الصالون دا
رامي بضحكة مكتومة : تمام يَـعمي
دخل أبو تقي الأوضة وقال : تقي حبيبتي فيه حد عايزك برا
تقي قالت : قول إن نايمة يَـبابا
أبوها بإبتسامة : حتي لو كان رامي
تقي كانت هتشـ.ـد الغطا عليها أول ما سمعت إسم رامي قامت بصــدمــة وقالت : إيه!! ، رامي!
أبوها هز راسه وإبتسم وقال : أه قومي تعالي يلا
تقي خدت نفس عميق وقامت عدلت شكلها وطلعت معاه
لقت رامي واقف في البلكونة دخلت وقفت جمبو وقالت : خير ؟
بصلها رامي وقال : معلش يعني إنتي متضايقة ليه!
دمـ.ـو.عها نزلت ومردتش عليه ، أخد نفس عميق وقال : تقي إنتي كنتي بتحبيني ومازلتي وكنتي عايزاني أحبك وأتجوزك أديني جيت يَـستي وإتقدمت ، بس هو دا حبك ليا تتخطبي وتسيبيني ؟
تقي بصتله وقالت ببرود : علشان بيحبني وعندو إستعداد يعمل أي حاجة علشاني
رامي بعصبية : علي فكرة هو بيحب الفلوس أكتر منك دا أول ما شاف الشيك سا..
حط إيدو علي وشه وقال : أحيه
تقي بصتله بصــدمــة وقالت : منصور سابني بسببك!
شال إيدو من علي وشه بهدوء وقال ببراءه : أنا يَـبنتي!
تقي بغيظ : مدام البراءه دي يبقا إنت
رامي بعصبية خفيفة : عايزاني أعمل إيه يعني بعد ما علقتيني بيكي وحبيتك تسيبيني وتتخطبي كدة والمفروض أقفل أتفرج عليكي! ، خلي بالك هو لو مكانش سابك بالشيك كنت هخليه يسيبك بالعافية لإنك مش هتبقي غير ليا يَـتقي
تقي فرحت جداً من جواها بس قالت بوش جـ.ـا.مد : للأسف جيت متأخر أوي وأنا مستحيل أوافق عليك يَـرامي لإن ببساطة مبقتش أحبك
رامي برفعة حاجب : أخر كلام مش عايزاني!
تقي ربعت إيديها وقالت بتحدي وعناد : مش عايزاك يَـرامي
After 15 Minutes
” بـ.ـارك الله لكُما وبـ.ـارك عليكُما وجمع بينكُما في خير “
شـ.ـدها رامي من جمبو وحضـ”ـنها جـ.ـا.مد وقال بسعادة مُبالغ فيها : مبروك يَنورعيني
ضحكت وقالت بإبتسامة وهي بتضمو ليها أكتر : الله يبـ.ـارك فيك يَـحبيبي
بدأ الكل يبـ.ـاركلهم وهما فرحانين جداً ليهم
أخد رامي تقي ونزل علشان يخرجو بس هيروح سُهير قبلها وعيسي أخد زينة وزين ونيهال وخرجو يتعشو سوا ومازن وريهام راحو بيتهم
” في المطعم “
عيسي قرب من زينة وقال بهمس : إيه القمر دا أنا كدة هحب أروح بسرعة
ضـ.ـر.بته في كتفه بخفة وقالت بهمس : إتلم
عيسي بغمز”ة : لميني فِـحضـ”ـنك طب
زينة بصت حواليها وقالت بهمس : عيسي إتلم إحنا في المطعم إتعدل في قعدتك و أما نروح نبقا نشوف الموضوع دا
عيسي إتعدل وقال بغمز”ة : ماشي أما نروح أديكي إنتي اللي قولتي
هزت راسها بيأس من عمايل عيسي
سمعو صوت بيقول : بقا دي اللي سبتني علشانها يَـعيسي!
بصو للصوت لقو واحدة ساندة بإيديها علي الترابيزة ولابسه فستان مجسـ”ـمها جداً وبتبص لِـعيسي برفعة حاجب
عيسي قام وقف وقال بصــدمــة : ن..نانسي!
” في بيت مازن “
قربت ريهام من مازن وقالت بإبتسامة : مازن أنا عايزة أقولك حاجة..
مازن قفل اللاب وشـ.ـدها لِـحضـ”ـنو وقال : قولي يَـقلب مازن
ريهام بإبتسامة واسعة وسعادة : أنا حامل
مازن بعد عنها بِصــدمــة وقال : إيه!! ، بس أنا مش عايز أولاد
ريهام قامت وقفت بِصــدمــة ودمـ.ـو.ع و…
↚
ريهام قامت وقفت بصــدمــة ودمـ.ـو.ع وقالت : مش عايز أولاد مني يَـمازن!
مازن إستوعب اللي قالو وأخد نفس عميق وقال : مش قصدي بس كنت عايز أول فترة في جوازنا نعيشها أنا وإنتي سوا وبعد كدة نخلف حتي ولو دستة عيال
بصت فِـعيونو وهي مازالت بتعيط ، قرب منها وأخدها في حضـ”ـنو وقال : صدقيني والله أنا أطول يكون ليا بيبي صغير منك بس زي ما فهمتك مش أكتر علشان مش عايز حد يشغلك عني يَـحبيبي والله
ريهام بحزن : يعني مش عايز البيبي
مازن بإبتسامة : بالعكس أنا عايزو وحبيتو كمان قبل ما ييجي علشان منك
بعدت عن حضـ”ـنو وقالت : بس إنت مش مبسوط
مسك وشها بين إيديه وقال : مبسوط علشان منك ومبسوط علشان إنتي مبسوطة
ريهام حطت إيديها علي بطنها وقالت : بس أنا مش مبسوطة علشان إنت مش مبسوط
مازن ضحك وقال : مبسوط يا أحلي حاجة حصلتلي في حياتي هو أه الموضوع هيعقدني في أول تلت شهور بس مش مهم نستحملهم لأجل عيون ريهام والبيبي
إبتسمت بحب وحضـ”ـنتو وقالت : أنا بحبك أوي
ضمها أكتر وقال : وأنا بحبك أكتر
” في المطعم “
عيسي قام وقف وقال بصــدمــة : ن…ناسي!
نانسي بمياعة : إيه يَـبيبي مصدوم ليه كدة
ضحك عيسي وقال : يخرب عقلك إنتي كنتي فين وإختفيتي فاجأة
ضحكت نانسي وقالت: كنت مختفيه وخلاص بقا مش لازم تفاصيل
عيسي بص لِـزينة اللي بتبصلو برفعة حاجب وقال : إحم زينة دي نانسي كانت زميلتي في الجامعة
شاور علي زينة وقال : ودي زينة مراتي
نانسي بصــدمــة : وااو إنت إتجوزت من غير ما تعزم حد فينا يَـعيسي
عيسي بغمزة : وعلي أساس إنك مش عارفة
نانسي بإحراج : لو مكونتش أعرف مكونتش جيت قولت الكلمتين دول الأول
بصت لِـزينة وقالت : بصي متزعليش بس أنا متعودة لما بشوف عيسي قاعد مع أي واحدة باجي أقولو الكلمتين دول علشان كان بيبقا أغلبية الوقت إتفاق علشان يخلع منها
زينة رفعت حواجبها وبصت لِـعيسي بصــدمــة ، عيسي حط إيده علي عينيه وقال : جات تكحلها عمتها
بصِت نانسي ليهم وقالت : طب أنا شكلي خربت الدنيا عن إذنكم وهبقا أكلمك وأجيلك يَـعيسي
مشيت نانسي وهو قعد جمب زينة اللي مازالت بتبصلو بغضب واضح
عيسي كان لسه هيتكلم قالت زينة : روحني
عيسي بصلها بصــدمــة وقال : نعم!
زينة ببرود : زي ما سمعت
زين بلوية بوز : طب ناكل وبعد كدة إتقمصي منو ونكدي بس أنا جعان
عيسي بص لِـزين و بص لِـزينة وضحك وقال : إسمعي كلام دار الروايات زين بقا
بصتلو بطرف عينيها وسكتت ومردتش عليه
” بعد مرور ساعة “
دخلت زينة الأوضة وطلعت هدوم وأخدتها ودخلت الحمام من غير ولا كلمة
خلع عيسي الجاكيت وحطو علي السرير و رجع شعرو لِـورا وقال : يوم مش هيعدي علي خير وهتقلبها نكد علي اللي جابوني أنا عارف
بعد شوية طلعت زينة من الحمام وهي لابسه بيچامة بيتي ومتجاهله عيسي تماماً
قعدت قدام التسريحة وبدأت تسرح شعرها قام قرب منها ومسك منها الفرشاة وبدأ يسرحلها شعرها وهو باصص ليها في المراية وشايف لوية بوزها منو
ضحك بخفة علي منظرها وساب شعرها مفرود علي ضهرها ووطي وقال بهمس جمب ودنها : بحبو مفرود أوي بتبقي قمر
زينة كانت هتبتسم بس فضلت مبينة وش جـ.ـا.مد وقامت بهدوء وراحت نامت علي السرير
دخل عيسي أخد شاور وغير هدومو وطلع نام جمبها علي السرير وقرب علشان ياخدها في حضـ”ـنه قالتلو : قوم نام علي الكنبة
بصلها بصــدمــة وقال : إيه!
لفت زينة بصتله وقالت ببرود : قوم نام علي الكنبه
قام وسند علي دراعو وقال : ودا ليه إن شاء الله ؟
زينة ببساطة : علشان مش عايزاك تنام جمبي
عيسي بعصبية : زينة أنا جوزك وحبيبك ومن حقي أنام جمبك وأخدك في حضـ”ـني
ربعت إيديها وقالت ببرود : متخانقين
ميل وقرب وشو من وشها وقال : وزينة البنات متخانقة معايا ليه ؟
بعدت وشو عن وشها وقالت : شوف نانسي قالت إيه الأول
قرب وشو تاني وقال : كان زمان مش دلوقتي
زينة بدمـ.ـو.ع : إنت كـ.ـد.اب
با”سها من خدها بو”سة رقيقة وقال : بتغيري عليا ؟
زينة بهدوء : أه مش جوزي !
بص فِـعيونها وقال : جوزك بس!
بصتلو وقالت : و حبيبي
بعد عنها وإبتسم بخـــبـــث وقال : مدام مراتي حبيبتي زعلانة مني ميهونش عليا أنيمها زعلانة مني
زينة بإبتسامة واسعة : هتجيبلي شوكلاته ؟
ميل عليها وقال : أحلي من الشوكلاته
با”سها و…..
” في عربية رامي “
رامي بنفاذ صبر : إيه هدفك في إنك تجيبيني هنا
تقي بإبتسامة : كنت قايلة لو ربنا جمعنا ببعض وبقينا من نصيب بعض أجيبك ونيجي هنا نتفرج علي النجوم و السماء الصافيه وجمالها
رامي بهدوء : حبيبي كنا نروح نتفرج عليها من أي مكان تاني لكن مش من فوق جبل !
تقي بصت من شباك العربية علي منظر الجو وقالت : الجو هنا حلو وهادي
فتحت باب العربية وقالت : إنزل بس
نزل من العربية وهو بيقول : أما نشوف أخرتها
وقفت قدام شنطة العربية وحاولت تطلع معرفتش
ضحك ورفعها من وسطها وقعدها وقعد جمبها وقال : هتبقي مبسوطة كدة ؟
حضـ”ـنت دراعو وقالت بسعادة : مدام معاك هبقا أحسن إنسانة في الدنيا كلها
ضمها ليه وإبتسم بحب وبدأو يتفرجو علي شكل السماء وهو بيتكلمو
” صباح تاني يوم “
صحيت زينة من النوم لقت نفسها في حضـ”ـن عيسي وبيلعب في شعرها
قالت بنعاس : هو المفروض أكون مش بكلمك ومتخانقة معاك بس الخطة باظت بسببك
ضحك عليها وميل با”سها وقال : صباح القمر وبعدين مقدرش يعدي يوم من غير ما أخدك في حضـ”ـني
إبتسمت وقالت : طب وسعلي بقا أقوم
شالها وقام وقال : تؤتؤ نقوم مش أقوم
زينة وهي بتشوح : يختااااي يَـعم نزلني أنا بعرف أخد شاور لوحدي بقا
ضحك عيسي وقال : تؤتؤ هناخدو سوا
إتجه بيها للحمام وهو مازال شايلها
” في بيت مازن “
صحيت ريهام وقامت جريت علي الحمام وهي ماسكه بطنها
مازن حس بِـحركتها وقام دخل وراها الحمام لقاها ساندة علي الحوض ، قرب منها وقال : في إيه يَـحبيبتي مالك
رجعت لِـورا وسندت بجسـ”ـمها علي جسـ”ـمو وقالت : قايمة من النوم بطني مقلوبة ومش قادرة بجد
مسح العرق اللي علي وشها وقال : طب إهدي وتعالي أعملك شوربة خضار حلوة تشربيها
غسلت وشها وطلعت معاه للصالة وسابها ودخل يعملها شوربة الخضار وهي سانده علي ضهر الكنبة ومرجعة راسها لِـورا وهي مغمضه عينيها الإتنين
بعد حبه طلع مازن من المطبخ وهو شايل صينية الأكل ، حطها علي الترابيزة وقرب منها وقال : حبيبي الشوربة جهزت
ريهام مردتش عليه وكانت مازالت مغمضه عينيها
مازن بصلها بقلق وقال : ريهام ردي عليا برضوا ملقاش إستجابة منها
مازن شالها وحطها علي السرير ورن علي الدكتور وقعد جمبها باصص ليها بقلق واضح..
↚
مازن شالها وحطها علي السرير ورن علي الدكتور وقعد جمبها باصص ليها بقلق واضح
الباب خبط قام فتح وقال : تعالي يَـدكتور
دخل الدكتور وقال : هكشف عليها وهقول لحضرتك
وقف مازن جمب الدكتور وهو بيكشف علي ريهام
بعد دقايق نزل الدكتور السماعة من علي ودنو وقالت بإبتسامة : مبروك المدام حامل
مازن بإبتسامة : عارف بس إيه علاقتو بإنها تفقد الوعي وتفضل ترجع!
الدكتور بإبتسامة : دا طبيعي في أول شهور الحمل بس لازم تتابع مع دكتورة نساء وتوليد علشان هي تقريباً متابعتش
مازن هز راسه وقال : تمام يَـدكتور شكراً
طلع الدكتور وحاسبو مازن ودهل لِـريهام تاني وفضل قاعد جمبها لحد ما تفوق..
بعد حبه صحيت ريهام وأول ما فتحت عينيها شافت مازن باصص ليها بِـعتاب ولوم إتعدلت وقالت : هو إيه اللي حصل
مازن بِعتاب : مش متابعة مع دكتورة ليه يَـهانم مش فيه بيبي دلوقتي في بطنك والمفروض إنتي مش شايلة مسؤولية نفسك بس إنتي شايلة مسؤولية إتنين دلوقتي إنتي واللي في بطنك
ريهام بتعب : أسفة
مازن بهدوء : أنا حجزت عند دكتورة كويسة وهنروحلها تمام ومن هنا ورايح هتهتمي بنفسك ومواعيدك عند الدكتورة هروح معاكي أنا إتفقنا ؟
قامت وقفت قدامو وحضـ”ـنتو وقالت : إتفقنا يا أبو العيال ♡.
” بعد مرور شهر “
عيسي بزعيق : ما تنجزي يَـزينة
زينة بصوت عالي من جوا : خلاص يَـحبيبي خلصت
طلعت زينة وهي ماسكة في إيديها فردة الحلق وبتقول : مش عارفة بتزعق ليه إنت..
عيسي بنفاذ صبر : لأ يَـختي مفيش حاجة مستاهلة خالص كل الحكايه إن النهاردة فرح رامي علي تقي وحضرتك مأخرانا جـ.ـا.مد
زينة بإبتسامة : خلاص أهو خلصت بس مين كان متوقع إنهم فِـخلال شهر يتجوزو!
عيسي قال وهو بيعدل شعرو قدام المراية : دا تعب علي ما أقنع أبوها إنهم يتجوزو علي طول من غير خطوبة
لف ليها وبص علي شفا”فها لقاها حاطة روچ لونو أحمر ، قرب منها وبا”سها بعمق مسحلها الروج ، بعدت لِـورا وقالت : ياربي إنت دايماً خاربلي أي روچ بحطو كدة
ضحك عيسي وقال : بدوق طعمو
زينة مسكت الروچ وقالت : إبقي دوقو من الصابع بتاعو بعد كدة
وقف وراها وحضـ”ـنها وقال وهو باصص ليها في المراية : علي شفا”يفك طعم تاني
سابت الروچ وإبتسمت وقالت : يلا
لفها ليه وبا”س إيديها وقال : يلا
نزل عيسي وزينة سوا وهما مشبكين إيديهم في إيد بعض لقو نيهال واقفة وماسكة في إيديها زين اللي لابس بدلة نفس البدلة بتاعة عيسي
طلعو كلهم سوا من البيت علي القاعة مكان الفرح
” بعد نص ساعة “
دخل عيسي وزينة ونيهال وزين القاعة
قرب مازن عليهم وقال : إيه يَـعم كل دا بتيجي أنا مكلمك من ساعتين وقولتلي قدامي خمس دقايق
عيسي بص لِـزينة وقال : شايفة بسببك كل دا
زينة نفخت في ضوافرها وقالت : فدايا يَـبيبي
عيسي بص لِـمازن وقال : مش فرح أمك هو خلاص إتأخرت مفهاش حاجة
قربت ريهام وقالت : إيه يَـجماعة هتفضلو واقفين كدة كتير
شـ.ـدت إيد زينة وقالت : تعالي يَـزينة عايزاكي
مسك عيسي إيد زينة التانيه وقال : لو رقصتي هعلقك
زينة بثقة : لا تقلق مش هرقص أصلاً مبعرفش
Asfter 15 Minutes
زينة واقفة في وسط دايرة بنات وبترقص هي وريهام وتقي علي أغنية حبيبتي إفتحي شباكك أنا جيت
عيسي كان رايح يجيبها مسكتو نيهال وقالت : يَـحبيبي إهدي متخربش اليوم بقا مينفعش كدة يَـعيسي وبعدين دي في وسط بنات
عيسي بعصبية : والمصور ابنال**** دا
نيهال : هنقولو ميصورش بس إهدي بقا
عيسي بص للمصور اللي بيبص عليهم وبيصور وقال : محدش هيقولو غيري
قرب عيسي بخطوات هاديه جداً من المصور وقالو : عايزك ثواني
المصور كان هيرفض بس شاف ملامحو ونظراتو خاف وقال : حاضر
طلع المصور مع عيسي برا القاعة وأول ما وقفو في مكان مفهوش حد مسكو عيسي من ياقة قميصو وقال بحدة : لو لمحتك بتصور البنات وهي بترقص هنهيك من الدنيا دي كلها إنت فاهم
المصور بخوف : يَـباشا لازم الفرح كلو يتصور
عيسي خبطو في الحيطة وهو مازال ماسكة من ياقة قميصو وقال : صور الفرح كلو لكن متصورش الرقص يَـروحمك إنت فاهم ولا لأ
المصور بألم : حاضر حاضر مش هصور الحريم وهما بيرقصو
زقو عيسي لِـورا وقال بزعيق : غور
جري المصور من قدام عيسي ودخل القاعة
عدل عيسي الچاكيت ودخل وراه وقال : ألمحك بتصور بقا
أول ما دخل القاعة دور علي المصور لقاه بيصور كل الفرح معادا الحريم اللي بيرقصو
قرب مازن من عيسي وقالو : فيه إيه هو المصور بيبصلك كدة ليه
عيسي بإستغراب : بيبص إزاي يعني ؟
مازن وهو بيبص علي المصور : بيبص بخوف
عيسي ببرود : طيب
مازن بشك : عيسي إنت عملت إيه للمصور !
عيسي ببساطة : مهددو
مازن بصــدمــة : إيه!
عيسي ببرود : زي ما سمعت
مازن بصــدمــة : إنت عبـ.ـيـ.ـط ولا إيه و دا ليه أصلاً
عيسي ببرود : الحريم بيرقصو وهو بيصورهم أخرب الفرح والليلة ولا أهددو هو!
مازن بضحك : هددو هو
عيسي بإبتسامة : ودا اللي حصل
كمل بصوت وا.طـ.ـي : لحد ما نروح بس
” بعد مرور ثلاث ساعات “
تقي بدمـ.ـو.ع : هتوحشيني يَـماما والله
حضـ”ـنتها أمها وهي بتعيط وبتقول : مش كان نفسك تتجوزي علشان تمشي من وشنا برضوا
تقي بعـ.ـيا.ط : هتصدقي كلام واحدة هبلة زيي يعني أكيد لأ بس بجد هتوحشوني أوي
بعدت تقي عن مامتها وبصِت لِـباباها بِـلوية بوز وقالت : مش هوحشك يعني ؟
شـ.ـدها لِـحضـ”ـنو جـ.ـا.مد وقال : هتوحشيني يا طفلتي هتفضلي تقي اللي كنت بشوفها قدامي بالضفاير وهي بتلعب مع العرايس بتوعها
بعدها عن حضـ”ـنو ومسح دمـ.ـو.عو وقال : هستناكي تيجي تزورينا يَـنورعيني
بص لِـرامي وقال : في عيونك لو جرالها حاجة مش مسامحك ولا هرحمك
رامي بثقة : تقي في عيوني يَـعمي والله وأكيد مش هتوصيني علي مراتي
سلمت تقي عليهم وركبت العربية مع رامي ومشيو متجهين للڤيلا بتاعتهم
عيسي همس لِـزينة : دا أنا هعلق أمك لما نروح
زينة شوحت بإيديها وقالت : ألاه ليه يَـببلاوي
عيسي بغيظ : هتشوفي يَـقلب ببلاوي لما نروح
زينة بهمس : عديها علي خير يارب
نيهال قالت لِـعيسي : عيسي حبيبي أنا هروح مع خالتك سُهير أبات معاها النهاردة
زين مسك في بنطلون عيسي وقال : وأنا كمان يَـبابا هروح معاها بليز عيسي بص لِـزينة بخُبث وقال : روح يَـزين يَـحبيبي مع تيتة
زين سقف بحماس ومسك إيد نيهال ومشي مع مازن و ريهام وسُهير وروحو وعيسي أخد زينة وروحو
” بعد ساعة “
زينة بصويت وهي بتجري : لأ وحياة أمك يَـعيسي خلاص
عيسي وهو بيجري وراها : بقا عاملالي فيها صافينار بروحمك وتقوليلي مبعرفش
عيسي بزعيق : مسامح كريم إيه هو إحنا مع چورچ قِرداحي مش هسكتلك وهطلع عينك علي كل واحد كان بيبص عليكي
زينة شوحت بإيديها وقالت : محدش كان بيبص يَـكـ.ـد.اب
عيسي شاور علي نفسو وقال : أنا كـ.ـد.اب ؟ ، طيب غلطتي وأنا مستنيكي تغلطي
طلعت من الصالون وهو طلع وراها وفضل يجري وراها
زينة بصويت : خلاص يَـعيسي بقا كفاية أرجوك أنا فرهدت وح..يختاااايي
رقعت بالصوت لما لقت عيسي مسكها و..
↚
رقعت بالصوت لما لقت عيسي مسكها وقال : بقي بتجريني وراكي الڤيلا كلها
زينة وهي علي وشك العـ.ـيا.ط : خلاص وحياة أمك دا أنا عندي ليك خبر يجنن والله هيفرحك
شالها وقال : أما تتعاقبي الأول إبقي قولي اللي عايزاه
بصتلُه زينة بإستغراب وقالت : عقاب إيه دا
عيسي بصلها بنظرة خبيثة وإبتسم ، زينة فتحت عينيها بصــدمــة وقالت : لأ يَـعيسي لأ
فتح باب الأوضة ودخل وقفلو برجليه وقال : ششش فات الأوان خلاص
حطها علي السرير وخلع الچاكيت وقال : وحشاني يبنتالجـ”ـزمة
ميل عليها وبا”سها و….
” في ڤيلا رامي “
رامي مسح علي وشو بضيق وقال : أفهم بتعيطي ليه من ساعة ما خلصنا صلاه و إنتي مش مبطلة عـ.ـيا.ط
تقي بعـ.ـيا.ط : خ..خايفة
رامي بإستغراب : خايفة من إيه ؟
تقي خبت وشها وعيطت أكتر
فهم رامي وقرب منها وشـ.ـد إيديها وحضـ”ـنها بين إيديه وقال : حبيبي إنتي خايفة مني ؟
تقي وهي بتمسح دمـ.ـو.عها بإيديها التانيه : لأ مش منك بس الموضوع نفسو يخوف
رامي مسح خدها التاني من الدمـ.ـو.ع وقال : و أنا عمري ما أكون سبب لأذيتك أو اسيبك تتأذي أصلاً ، متقلقيش يَـحبيبي و أنا مش هضغط عليكي لما تكوني جاهزة أنا معاكي
هزت راسها وسكتت ، با”س إيديها وخدها وطلع من الأوضة قعد في الصالون علشان يسبلها مساحة
” بعد نص ساعة “
دخلت تقي أوضة الصالون وهي هتمو”ت من كتر الخجل وقفت وقالت وهي بتفرك في إيديها من التـ.ـو.تر والخجل : ر..رامي
رامي عدل راسو اللي كان مرجعها لِورا وقال : إيه يَـح…
إتصدم من منظرها اللي واقفه بيه قدامو وقال : يخربيت جمال أمك إيه دا
غمز وقال : القمـ”ـيص هياكل منك حته!
عضت علي شفتها وبصت تحت وهي مازالت بتفرك في إيديها
قام وقف قصادها وقال وهو بياخد نفسو بالعافية من منظرها : مستعدة ؟
هزت راسها وهي مازالت موطيه راسها وبتفرك في إيديها ، شهقت بصــدمــة لما رامي شالها وقال : يبقا إستعني علي الشقي بالله
طلع بيها أوضتهم و… ” أصبحت تقي زوجة رامي أمام الله والناس “
” صباح تاني يوم “
صحيت زينة من النوم علي حركة علي وشها ، فتحت عينيها بتكاسل وقالت : فيه إيه ؟
عيسي بإبتسامة ميل با”سها وقال : صباح السُكريات كل دا نوم
زينة إبتمست وقالت : كنت جعانه نوم
قرب وشو من وشها وقال : إيه الخبر اللي هيجنن وهيفرحني اللي كنتي عايزة تقوليه إمبـ.ـارح
بصتلو وقالت وهي باصه في عيونه : إبدا العد من هنا لِـتسع شهور و تبقا أحلا بابا عيسي في الدنيا دي كلها
عيسي في ثواني عيونُه دمعت وقال : دا بجد
هزت راسها وهي مبتسمة إبتسامة واسعة
دمـ.ـو.عه نزلت وقال : هبقا أب ؟
مسحت دمـ.ـو.عو وقالت بسعادة : و أحلا أب كمان
حضـ”ـنها جـ.ـا.مد وقال : أنا بحبك أوي والله بحبك أوي بجد
طبطبت علي ضهرو وقالت : ونا كمان بحبك أوي يَـضي عيوني ♡.
بعد عنها وقال : تعالي نفرح العيلة كلها ولازم نشوف دكتورة كويسة نتابع معاها علشان صحتك إنتي والبيبي
هزت راسها وقالت : حاضر يَـحبيبي
شالها وقال : يلا بقا شاور الصباح علشان تفوقي وننزل نفطر
إتعلقت في رقبتو وقالت : أحلا شاور دا ولا إيه ؟
غمزلها وقال : ولا إيه ؟
ضحكت بدلع وهي بصالو
” في ڤيلا رامي “
صحيت تقي من النوم لقت رامي باصصلها بإبتسامة وبيقول : صباحية مبـ.ـاركة يَـأحلي عروسة شافتها عيني
خبت وشها في حضـ”ـنو وقالت : صباح النور
بعد وشها عن حضـ”ـنو وقال : ومالك بتقوليها بكسوف كدة ليه أنا جوزك يَـتقي خلاص
بيشيل الملايه من عليها شـ.ـدتها جـ.ـا.مد وقالت : لأ
رامي بخـــبـــث : لأ إيه يَـحبيبتي ما خلاص! وبعدين أنا بشيلها علشان نقوم ناخد شاور سوا
تقي بخجل واضح : لأ هاخد شاور لوحدي مش هاخدو معاك
رامي بإبتسامة : طب قومي
تقي شـ.ـدت الملاية أكتر وقالت : قوم إنت الأول
رامي قام وقال : حاضر
وفاجأة شالها وقال : نقوم بقا مش قوم
تقي بصويت : لأ رامي نزلني متهزرش دار الروايات
رامي ضحك بصوت عالي وقال : لأ
تقي بدمـ.ـو.ع : رامي علشان خاطري
رامي لما شاف دمـ.ـو.عها نزلها قدام باب الحمام وقال : طب خلاص اللي يريحك إدخلي خدي شاور و أنا هاخدو في الأوضة التانيه
شـ.ـدت الملايه علي جـ.ـسمها وسابتو ودخلت
رجع شعرو لِـورا وقال : هعاني علي ما تاخد عليا أنا عارف
أخد هدوم وطلع من الأوضة
” في ڤيلا عيسي “
زينة واقفه في المطبخ بتدندن وهي بتعمل أكل وبتقول : بقا هو دا ، الحب دا ، اللي بيدي معني للحياه
جه عيسي حضـ”ـنها من ضهرها وقال : إحساس غريب ، حسيتو يووم ، والجنة مبقتش بعيد
ميلت راسها علي كتفو وقالت : وقلبي طار ، من الفرحة طاار
با”سها من خدها وقال : فوق عند أعلي نجومم
إبتسمت وقالت : بحبك أوي
قال عيسي بغمزة : وأنا بحبك أوي أوي
ضحكت وإتعدلت وقالت : أعمل حسابك معايا ؟
سند علي الرخامة وقال : بتعملي إيه ؟ دار الروايات
ردت زينة : مربي بعيش التوست وهسيح رومي في عيش توست
عيسي بإستغراب : هتعمليها إزاي دي ؟
زينة بغمزة : هتشوف
حطت زينة جبنة الرومي في عيس التوست وفتحت الميكرويف وحطت التوست وقفلت باب الميكرويف وقالت : إستني بقا حبه
After 5 minutes
فتحت زينة الميكرويف وطلعت الطبق اللي فيه التوست وقالت : خلصنا دار الروايات
مسك عيسي واحد وقسمو إتنين وشاف الجبنه وهي بتتشـ.ـد وقال : لا عظيم بجد
غمزت وقالت : أي خدمة
أكل حته من الساندوتش وقال : مراتي جـ.ـا.مدة طول عمرها
ضحكت وأخدت الطبقين اللي فيهم الأكل وحطتهم علي السفرة وقعدت وهو قعد جمبها وبدأو ياكلو وهما بيضحكو وبيهزرو
” بعد مرور يومين في العيادة “
مسح عيسي السائل اللي علي بطن زينة وقال : طب وهيتحدد جنسية البيبي إمتي ؟
الدكتورة وهي بتلبس النضارة : لسه في الشهر الخامس والمدام لسه في البدايات وإن شاء الله اللي يجيبو ربنا خير بس أهم حاجة راحة وبلاش مجهود كتير وممنوع طبعاً العلاقة الزوجيه في أول تلت شهور
قطعت الورقة من دفتر الروشتات وقالت : ودا علاج تمشي عليه وأشوفها بعد إسبوعين
أخد عيسي الورقة وقال : تمام يَـدكتورة شكراً
طلع هو وزينة وهو بيقول بلوية بوز : يعني إيه مقربش منك في أول تلت شهور دا معلش
زينة ضحكت وقالت : زي ما سمعت
عيسي بغيظ : علشان الباشا أو الست هانم تشرف لازم أعمل كدة يعني حصري لجروب دار الروايات
زينة هزت راسها وقالت بتأكيد : نو علاقة في أول تلت شهور
عيسي بصلها بغيظ وقال : تمام تمام هنبقا نشوف الموضوع دا
ركبت العربية وقالت : إن شاء الله يَـحبيبي هنشوفو وزي ما الدكتورة قالت برضوا
عيسي بمشاكسة : بس دا ميمنعش بو”سة أو حضـ”ـن صح ؟
زينة بصتلو وقالت بإبتسامة بـ.ـاردة : تؤتؤ كلو كلو
عيسي بضيق : علاقة وقولنا ماشي إنما بو”سة وحضـ”ـن أعتقد مفيش مانع !
زينة ببرود : فيه ، أنا اللي مانعاهم بقا علشان بتقرف بسرعة وكدة والحمل بقا وقرفو يَـحبيبي وإنت عارف
عيسي بصلها وقال بتضييق عين : هنشوف قرف الحمل وكدة هنشوف
ضحكت زينة ورجعت راسها لِـورا وسكتت ، وقف عيسي بالعربية قدام صيدليه وجاب العلاج وركب ومشي تاني
روح الڤيلا وأول ما دخلو وكانو لسه مطلعوش سمعو الباب بيخبط
عيسي بص لِـزينة وقال : إنتي مستنيه حد ؟
زينة هزت راسها بِــ لا ، عيسي عدل الچاكيت وقال : يبقا نشوف مين جاي من غير معاد
فتح الباب وإتصدم هو وزينة من اللي لاقوه واقف قدامهم …
↚
فتح الباب وإتصدم هو وزينة من اللي لاقوه واقف قدامهم
زينة بصــدمــة : عماد!!
عيسي نظرتو من الصــدمــة إتحولت لِـغضب وقال : إنت مفوقتش من اللي حصلك وجاي أكمل عليك يعني ؟
عماد أخد نفس عميق وقال : تؤتؤ أنا بس جاي أخد زين علشان جالي شغل برا مصر ومسافر وهاخد زين معايا
عيسي بِـرفعة حاجب : ملكش حاجة عندنا وزين مش هتاخدو
عماد بهدوء : عيسي من فضلك عايز زين مش زينة علشان تقول كدة
مسكو عيسي من ياقة قميصو وقال بعصبية وصوت عالي : إنت متقدرش أصلاً ولا تتجرأ تعملها حاجة تاني وقولت مفيش حاجة ليك هنا تاخدها
– خالو..
لفت زينة لِـزين وقالت : إيه يَـحبيبي إنت صحيت إمتي
ساب عيسي عماد ونزل لِـمستوي زين وقال : إيه يَـحبيبي إنت كويس ؟
عماد قرب من زين وقال : زين حبيبي خالو مش واحشك
زين مسك في حضـ”ـن عيسي وقال بصوت وا.طـ.ـي : أنا خايف
عيسي با”سو من خدو وقال : طول ما أنا عايش متخافش وبعدين مفيش رجـ.ـا.لة بتخاف
عماد إبتسم وقال : زين حبيبي مش هتيجي معايا !
زين قال : هاجي فين يَـخالو
عماد قرب من زين وقال : مسافر يَـعيون خالو وعايزك تيجي معايا ونعيش برا مصر دايماً
عيسي مسك وش زين بين إيديه وقال بِـحنية : زين حبيبي لو عايز تروح مع عماد خالك روح ولو حابب تعيش معانا هنا خليك معانا الإختيار في إيدك
زين بص لِـعماد وزينة وعيسي ونيهال وقال بخوف : خ..خالو أنا بحب زينة أوي وحبيت تيتة نيهال وبابا عيسي مش هقدر أسيبهم وأمشي وعايز أفضل معاهم
عماد بإصرار : لأ هتيجي معايا
بيقرب علشان يمسك إيد زين ، عيسي مسك إيدو وقال : قالك هفضل معاهم مبتسمعش ومش بالعافية ولو جربت العُنف أو الإصرار هعمل اللي عملتو فيك وبالضعف
عماد بلع ريقو وإفتكر اللي عملو فيه وسحب إيدو ومشي
عيسي قفل الباب وقال : أبو اللي خلفتك
لف وبص لِـزينة وقال : يلا يَـحبيبي علشان ترتاحي
با”ست زين من خدو وقالت : تصبح علي خير يَـعيوني
مسكت في إيد عيسي وطلعت وزين طلع مع نيهال
” في ڤيلا رامي “
قرب رامي من تقي اللي نايمة أو عاملة نفسها نايمة وقال : حبيبي
تقي إبتسمت وهي نايمة ، ميل رامي وبا”سها من خدها وقال : عاملة نفسك نايمة ليه بقا
تقي إتـ.ـو.ترت وقالت : م..مفيش أنا نايمة أساساً
رامي إبتسم وقال : متقلقيش مش هقر”بلك قومي تعالي نتفرج علي فيلم
إتعدلت تقي وقالت بحماس : نتفرج علي هاري بوتر
رامي بغمزة : هو هاري بوتر ونتي هارية قلبي
عضت علي شفتها وقالت : طب يلا بقا
شبكت إيديها في إيدو وطلعو قعدو في الصالون سوا..
” في بيت مازن “
كان لسه راجع من برا
مازن وهو بيقفل باب الشقة قال : ريهام يَـحبيبتي إنتي فين
فضل يدور عليها ومش لاقيها ، دخل المطبخ وإتصدم لما لقاها مخلصه علي أكل البيت كله
مازن بصـــدمــه : نهار إسود إيه يَـريهام ما تيجي تاكليني أحسن
ريهام وهي ماسكه ساندوتش : إنت مش عايزني أكل أنا إبتديت أتخن صح
مازن قرب منها بعشق وقال : تؤتؤ خالص
وكمل بغمزه : وحتي لو .. أنا بحب الكيرڤي
ريهام بطفوله : جبتلي الشكولاته معاك
مازن طلع شكولاته من جيبه وقال : وأحلي شكولاته كمان
ريهام جات علشان تاخدها بعد مازن إيديه وبصلها بخـــبـــث وهو بيشاورلها علشان تبوسه
ريهام بتذمر : إنت قليل الادب
مازن بضحك : ومالو يَـ أم العيال أنا فعلا قليل الأدب يلا بقا
ريهام قربت با”سته من خده وهو شالها من علي التراييزه بتاعة المطبخ وبا”سها بعمق
” بعد مرور فترة “
كانت زينه نايمه و عيسي حاضـ”ـنها بتملك صحي علي لمسات إيديها إتعدل وبا”سها
عيسي بصوت ناعس : صباح الخير يَـحبيبتي
زينه بعشق : تعرف يَـعيسي رغم اللي حصل بينا وكرهنا لِـبعض بس عمري ما كرهتك كنت بقول كده من ورا قلبي
عيسي : وأنا عمري ما كرهتك يَـزينه حياتي أنا بس الإنتقام كان عاميني مقدرتش أركز مع مشاعري الحقيقيه ليكي
زينه وهي بتملس علي دقنو : بس كل حاجه إنتهت وإبتدينا مع بعض حياة جديده خايفه أوي يَـعيسي لا يحصل حاجه تاني
عيسي بخـــبـــث : وأنا مقدرش أشوفك خايفه وبعدين طالما بنبدأ حياة جديده تعالي أقولك حاجه
عيسي شـ.ـدها لِـحضـ”ـنه وبا”سها بعمق ، زينه بعدته
زينه بضحك : لأ مينفعش قبل تلات شهور
عيسي تجاهل كلامها وكمل اللي بيعمله ، وبعد وقت بعد عنها وكانت زينه باين عليها التعب
عيسي بقلق : أنا أسف يَـروحي أنا تعبتك صح حاسه بإيه أوديكي لِـدكتور
زينه بابتسامة : إيه ده كله أنا كويسه أهو قدامك ، المهم بس شروق كلمتني وعايزانا نخرج ممكن
زينه هزت راسها وبعدين عيسي قام غير هدومه ونزله مع بعض هو مشي وهي طلعت تجهز وخلصت
خرجت زينه من بوابة الڤيلا وفاجأة بيقف قدامها شخص بيحط منديل ع بوقها و…..
↚
خرجت زينه من بوابة الڤيلا وفاجأة بيقف قدامها شخص بيحط منديل ع بوقها و بتفوق زينه علي مايه ساقعه بتدلق علي وشها
بتفتح زينه عينيها وبتقول بتوهان : إن..إنت مين؟
مجهول : معقول مش عارفاني يَزينتي!
زينه فاقت وبصتله بِصـــدمــه وقالت : و..وائل! ، إنت مش كنت مسجون!
وائل بإبتسامة شيطانية : وهـ.ـر.بت يَزينتي علشان أنتقم منك إنتي وجوزك ، جه وقت الحساب بقا فاكرة إنك كدة خلصتي مني
زينة برُعب : وائل عيسي لو عرف المرة دي مش هيسيبك عايش
وائل قرب منها ومد إيده بيلمس وشها وقال : يَحبيبتي خايفة عليا من الموت يَزينتي ، ولا علي جوزك لَيتسجن معايا وينعدم ؟
زينة بعدت وشها وقالت : إنت هتستفاد إيه لما تخطفني تاني ، إنت كدة بتنتقم من نفسك مش مني
وائل بزعيق : أنا عايز أنتقم من جوزك علشان سجني وأخدك مني وأكبر إنتقام لما تموتي إنتي يَزينة
كان بيكلم فيها وهو بيفك الحبل ، خلص كلام وحط المسدس علي راسها وقومها من علي الكرسي وخرج بيها من الأوضة لقِت نفسها في يخت و في وسط البحر
وائل قرب من ودنها وهمس : تحبي تموتي إزاي بقا غرقانه ولا بِطلقة ؟
بعد شوية وقال : أنا بقول أرميكي في البحر أفضل يَزينة حياتي
زينة بعـ.ـيا.ط : لأ لأ إلحقنيي يَعيسيي
وائل ضحك وقال : عيسي علي ما يجيلك يكون السمك إتعشي يَحبيبتي
شالها وائل وهي مازالت بتصرخ وبتعافر علشان تفلت منو وقبل ما يرميها إتصدم لما لقي عيسي في يخت قصاده
عيسي بغضب وصوت عالي : سيبها يَوائل ، سيبها يَحـ.ـيو.ان والله هقـ.ـتـ.ـلك إياك تإذيها
وائل بضحك جنوني : هرميها قدام عينيك يَعيسي وهحرق قلبك عليها
أمجد وهو بيحاول يهدي وائل : سلم نفسك يَوائل اللي بتعمله دا مش في مصلحتك
نزل وائل زينة علي الأرض وحط المسدس علي راسها وقال ببرود : كدة كدة ميت مش فارق معايا
أمجد كان بيجاري وائل في الكلام وعيسي قرب باليخت وطلع علي يخت وائل وكان فيه حبل تحت رجل وائل شـ.ـدو عيسي قام وائل وقع علي ضهرو ، قرب منو عيسي وفضل يضـ.ـر.ب فيه وهو بيقول بعصبية : يا كـ.ـلـ.ـب عايز تقـ.ـتـ.ـلها ، أقسملك بالله ما هسيبك غير ميت
وائل السلاح مكانش بعيد عن إيدو سحبو ومسكو وضـ.ـر.ب عيسي بضهر المسدس علي دماغو فَعيسي بِعد لِورا ، قام وائل إتعدل ولما شاف عيسي بيقرب عليه ضـ.ـر.بو طلقة وجات في كتفه وقام راح ناحية زينه وشالها وقال بجنون : هرميهالك في البحر ، هاخد حقي منك يَعيسي
عيسي مسك كتفه بتعب وحاول يقوم يلحقها بس وائل كان رماها في البحر
عيسي بصراخ : زينهههه
عيسي قام ومن غير تفكير نط في المايه ومهمهوش جرجه اللي بينزف
غطس جابها وشالها بإيديه السليمه وطلع بيها علي اليخت ، وكان أمجد مسك وائل هو والقوة اللي جات بعديه هو وعيسي ، وصلو علي البر ونزلو من اليخت وراحو المستشفي
وبعد وقت عدي كإنه سنين علي عيسي
الدكتور طلع من الأوضة وقال : الحمدلله المدام زينة بخير بس للأسف خسرت الجنين نتيجة الواقعه اللي حصلت
عيسي بلهفه : مش مهم البيبي المهم زينة
الدكتور بإستغراب : مدام زينة بخير بس إنت جرحك بينزف وواخد رصاصة كدة ممكن تفقد الوعي تعالي الأول نشوف جرحك
عيسي مكانش بيفكر في أي حاجة غير إن زينة بخير وبس
عيسي بتعب : لأ هشوفها الأول أهم حاجة زينه هي فاقت ؟ أنا عايز أشوفها
الدكتور : فاقت بس لاز…
عيسي مسابهوش يكمل كلامو وجري علي زينه وأول ما دخل الأوضة أخدها في حـ.ـضـ.ـنه وقال : ياريتني خرجت معاكي ومكونتش خليتك تخرجي لوحدك ، أنا السبب ، أنا أسف كنت هخسرك
زينة بتعب : أنا كويسة ، كنت عارفة إنك هتيجي يَعيسي وتنقذني أنا والبيبي
عيسي بعد عنها وقال بحزن : زينة أنا أسفة مقدرتش أنقد البيبي ، بس أهم حاجة إنك بخير يَحبيبتي
زينة عيونها دمعت وبدأت تعيط وقالت : يعني البيبي نزل! ، ليه بس يارتني كنت مُت
عيسي حط إيده علي بوقها وسحبها لِحـ.ـضـ.ـنه وقال : إياكي تنطقيها تاني ، ربنا كاتب إنو ميتولدش وربنا هيعوضنا بغيرو كتير يَزينة أهم حاجة إنتي
عيسي كان دمو بيتصفي بس هو كان كل همه إنه يتطمن علي زينة بس خلاص مكانش قادر يستحمل أكتر من كدة وإستسلم وفقد الوعي
زينة لقِت إيده سابتها مرة واحدة ومفيش صوت ، بعدت علشان تشوفو قام وقع وبقا هو في حـ.ـضـ.ـنها
بتحاول تعدلو وهي بتناديه ، لاحظت الدم اللي في كتفو وإنو مش بيرد عليها قامت صرخت وقالت : عيسيي فوقق ، حد يلحقني
بيدخل أمجد بسرعه وبينده علي الدكاتره ويياخدو عيسي وبينضفولو الجرح
” بعد مرور ساعة ”
بيفوق عيسي وبيبص حوالية مش بيلقي زينة ، بيقوم وهو بيتسند علي الحيطه لحد ما وصل أوضة زينة وكانت نيهال ومازن ورامي وكلهم موجودين
مازن بقلق : عيسي إنت تعبان قومت ليه ، وإزاي متتصلش بيا أكون جمبك
عيسي بتعب : مكانش فيا دماغ يَمازن
عيسي دخل وقعد جمب زينة اللي كانت واخده مهدأ ونايمه وبيفضل قاعد جمبها ورافض يقوم
” صباح تاني يوم ”
زينة بتفتح عينيها وهي بتنادي بإسم عيسي
عيسي بيصحي وبيبصلها وبيقول : أنا هنا يَزينة ، أنا جمبك يَحبيبتي
زينة قامت إتعدلت وقالت بدمـ.ـو.ع : إنت كويس صح ؟ ، عيسي أنا بحبك أوي كنت خايفه تسيبني
عيسي أخدهة في حـ.ـضـ.ـنه وقال : شششش أنا معاكي يَحبيبتي إوعي تخافي
كمل وهو بيغمزلها : وبعدين عايزاني أسيبك برضوا ؟ ، مش لما نعوض الواد اللي راح دا
قرب منها وقال : بقولك إيه ما تجيبي بوسة تصبيرة كدة علي ما نروح
زينة ضحكت غصب عنها بخجل وقالت : عيسي عيب كدة
عيسي خطف بوسة منها وقال : بس كدة خلاص أخدتها ، زينة مش عايز دمـ.ـو.ع من النهاردة إتفقنا
زينة هزت راسها وقالت : هو إنت عرفت مكاني منين صح ؟
عيسي إبتسم وقال : القدر بجد
” فلااش بااك ”
عيسي كان في مكتبه وفونو رن ، رد وهو بيقلب في الورق وقال : أيوا
مجهول : إلحق مراتك يَأستاذ عيسي وائل هرب ، أنا صاحبُه ، جه أخد مني مفتاح اليخت بتاعو وكانت مستعجل أوي وكان مخبي شكلو ، شكيت فيه وخرجت وراه لاقيتو خطف مرات حضرتك وشكلو رايح بيها علي اليخت هناك
عيسي قام من علي مكتبه بسرعة وقال : هات العنوان بسرعه
الشخص إدالو العنوان وعيسي كلم أمجد وراحو هما الإتنين علي المكان اللي الشخص قالهم عليه
” باااك “
عيسي بتنهيدة : بس يَستي دا كل اللي حصل ، معرفش حتي مين اللي كلمني بس كان كل همي إن ألحقك وأوصلك ، مش عارف كنت هعمل إيه لو خسرتك يَزينة ، إنتي زينة حياتي كلها من غيرك أموت
زينة بإبتسامة : بعد الشر عليك يَعيون زينة من جواا
عيسي بغمزة : طب إيه نخرج من هنا بقا خلينا نعوض الواد اللي راح
زينة بإبتسامة : مينفعش لازم 40 يوم علي الأقل علشان الإجهاض اللي حصل
عيسي بتنهيدة : مش مهم المهم إننا هنعوضو في الأخر
” بعد مرور شهرين ”
” في فيلا مازن ”
مازن كان نايم قام علي صوت ريهام وقال بغيظ : إيه يَريهام يَحبيبتي دي المرة الكام اللي تصحيني فيها
ريهام بِزعل : علي فكرة كلو بسبب إبنك مش انا
مازن : وإيه المطلوب المرة دي بقا
ريهام بجوع : أنا جعانه يَمازن عايزة أكل شاورما
مازن بصــدمــة : شاورما إيه يَريهام إنتي عارفة الساعه كام دلوقتي ؟
ريهام بدأت تعيط وقالت : مليش دعوة عايزة شاورما دلوقتي
مازن بنفاذ صبر : لأ دي شكلها هرمونات بقا وكدة ، نامي يَحبيبتي ربنا يهديكي
ريهام بزعل : يعني مش هتجبلي شاورما
مازن بخـــبـــث : بقولك تيجي أقولك حاجة أحلي م الشاورما دي
ريهام بنعاس قربت بــــاسته من خده وقالت : أنا بحبك أوي يَمازن ، تصبح علي خير
ونامت..
مازن بذهول : دي مـ.ـجـ.ـنو.نة دي ولاا إيه
” في فيلا رامي ”
رامي بنعاس : يَحبيبتي ننزل إزاي دلوقتي الوقت متأخر
تقي بتذمر : لأ عايزة أنزل معاك ومنرجعش غير الصبح مليش دعوة
رامي مسح علي وشه وقال : يَتقي يَحبيبتي أنا عندي شغل مينفعش
تقي بِرفعة حاجب : يعني الشغل بتاعك دا أهم مني
رامي بإبتسامة : مش أهم منك طبعاً خلاص هننزل بس علي شرط
تقي نطت بِسعادة : هييييي إيه هو قول بسرعة
رامي بِخـــبـــث وطي علي ودنها وهمسلها
تقي بشهقه بعدت وقالت : لأ طبعاً إنت مش محترم يَرامي
رامي بصــدمــة : أنا مش محترم طيب شوفي مين اللي هينزل معاكي بقا
تقي بتردد : طيب بص نروح ولما نرجع هعمل اللي إنت عايزه
رامي بتصميم : تؤتؤ دلوقتي إنتي عايزة تنزلي وبعدين تضحكي عليا صح!
تقي بنفاذ صبر : طيب غمض عينيك إوعي تفتحها
رامي غمض عينيه وهي قربت بخجل بــــاسته من خده ، رامي فتح عينيه بِصــدمــة
رامي بعوجة بوق : لأ إحنا متفقناش تكون كدة
تقي بدمـ.ـو.ع طفولية : يَرامي بقا متكسفنيش
رامي بإبتسامة : خلاص خلاص سماح المرة دي يلا ننزل
خرجت تقي مع رامي وفضلو يتمشو مع بعض وهما ماسكين إيدين بعض وكانو مبسوطين
” في فيلا عيسي ”
عيسي كان بيعمل شغل علي اللاب توب وزينة نايمة بس فاجأة إبتدت تصرخ
عيسي بِلهفه جري عليها وقال : زينة يَحبيبتي فوقي دة كابوس
زينة قامت بِخصة : شوفته يَعيسي وائل جه ياخدني
عيسي أخدها في حـ.ـضـ.ـنه : يَحبيبتي إهدي بس وائل إتعدم من شهرين يَزينة
زينة بعـ.ـيا.ط : مش قادرة يَعيسي كل يوم يجيلي نفس الكابوس
عيسي بِحنيه : يَقلب عيسي خلاص كل حاجة إنتهت وإنتي معايا دلوقتي إنسي بقا
زينة مسكت في حـ.ـضـ.ـن عيسي وقالت : مش مصدقه إننا خسرنا أول طفل لينا ولا إني كنت هخسرك يَعيسي
عيسي بإبتسامة : يَحبيبتي الحمدلله أنا أهو معاكي
وأكمل بِغمزة : ولو كان علي إبننا نجيبه دلوقتي
زينة بِضحك : ضحكتني إنت مـ.ـجـ.ـنو.ن والله
عيسي بحُب : مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكي يَزينة حياتي يلاا بقا
زينة ضحكت وبعدت عن حـ.ـضـ.ـنو وإدتو ضهرها وقالت : يلا إيه أنا عايزة أنام
عيسي بِعشق : تؤتؤ أبداً إنتي وحشااني أويي
وبيسحبها عيسي لِعالمهم الخاص
” بعد مرور خمس شهور ”
عيسي رجع من شغله وفتح الأوضة بتاعتهم كانت ضلمة ، فتح النور بسرعة واتفاجئ لما لقي الأوضة معمولة بِشكل رومانسي و زينة قدامه لابسه فُستان رقيق وإبتسامتها علي وشها
عيسي قرب منها بِسعادة وقال : كل دا علشاني أنا ، أنا بحبك أوي يَزينة حياتي
زينة إتشعلقت في رقبته وقالت : مش أكتر مننا يَعيوني
عيسي بِعد بإستغراب : مننا! ، مننا إزاي يعني
زينة بِسعادة حطت إيديها علي بطنها وقالت : أنا حامل يَعيسي
عيسي بِفرحة : بجد يَزينة ، مش قولتلك ربنا هيعوضنا
قرب عليها وشالها ولف بيها وهي ضحكت بِسعادة وقالت : أنا مبسوطة أوي يَعيسي
عيسي نزلها علي الأرض ومازال حاضنها وقال : مش أكتر مني يَعيون عيسي أنا مبسوط علشان شايف إنبساطك دا
زينة بُحب : بموت فيك يَعيسي إنت أماني بكون متطمنه وإنت معايا ربنا يخليك ليا يَنورعينيا
عيسي بِعشق : وأنا هكون معاكي دايماً يَقلب عيسي ، بس قوليلي إيه الجمال دا كله
عيسي كان بيبصلها بِخـــبـــث ، زينة فهمت نظراته وقالت : لأ لأ دا كله بس علشان أقولك علي البيبي مش علشان اللي في دماغك
عيسي بتذمر : ألاه لا بقا كدة ظلم يعني أشوف الجمال دا كله ومطولهوش
زينة بإبتسامة : عايزين البيبي يبقا بخير يَعيسي لحد ما ينورنا
عيسي أخدها في حـ.ـضـ.ـنه : هتحمل علشانك وعلشانه يَحبيبتي
” بعد مرور خمس سنوات ”
زينة وهي بتجري : خلاص بقا يَعيسي الأه الولاد والكل برا لَ حد ييجي
عيسي وهو بيجري وراها : والله أبداً لأخد بوسة
عيسي مسكها وحـ.ـضـ.ـنها من وسطها ولسه هيبـ.ـو.سها
مراد بِغمزة : إوعي مش هتتهد بقا يَبابا ولا إيه
عيسي بِعد عن زينة بِصـــدمــه وقال : أنهد! ، إلحقي إبنك يَيزنة بيقولي إيه
إياد : إنت كل شوية تبوس ماما وتحـ.ـضـ.ـنها كمان
عيسي بإحراج : ولد عيب كدة منك ليه
زينة كانت واقفة بتضحك عليهم
مراد : عيب اللي إنت بتعمله يَبابا هاا
عيسي مسك راسه : إنتو طالعين لِمين يالا إنطق
مراد و إياد : طالعينلك يَكبيرر
عيسي طلع يجريي وراهم
زينة بِضحك : خلاص سيبهم يَعيسي ماهو فعلاً طالعينلك
عيسي بِغمزة :إسبقيني علي الأوضة لما نشوف الموضوع دا
زينة بتبريقة : عيسي عندنا ضيوف عيب كدة ، يلا يَحبيبي نطلعلهم ربنا يهديك
زينة وعيسي خرجو وإتجمعو كلهم وكانو قاعدين بيلعبو وبيضحكو مع بعض
عيسي بإبتسامة : قولو كلمة تمشي علي علاقاتنا كلنا
زينة بِسرحان : المستحيل
الكل بصولها بإنتباه وزينة كملت وهي مازالت سرحانه : المستحيل ، المستحيل إن كنت أتجوز عيسي أه كنت عارفة إني هحبه لكن من المستحيل إن أتجوزو بس إتقلب وبقا العكس إتجوزتو ومحبتهوش في البداية
عيسي بِعشق بصلها وقال : طيب ودلوقتي إيه الأخبـ.ـار
زينة بِحُب : بموت فيك طبعاً
كلهم ضحكو عليهم
ريهام بِضحك : إستني بقا أقول جملتي أنا كمان ، مستحيل برضوا إنت كنت أتجوز مازن أو أحبو بس قولت هطفشو بالأدب بس فِالأخر وقعت وقعة منيـ.ـلـ.ـة
مازن بِغمزة : بس كانت أحلي وقعة إعترفي
ريهام بِضحك : بصراحة أه كانت أحلي وقعه في حياتي
تقي بِحماس : دوري بقا ، المستحيل إن رامي يبصلي أساساً ولا يفكر فيا لإنو كان بتاع بنات كتير أوي وكانت عينه علي كذا بنت فَ كان من المستحيل إنو يفكر فيا وفِالأخر بقا جوزي وأبو ولادي
رامي بِحب : كُنت أعمي لما ضيعت وقت مع غيرك يَحبيبتي
عيسي قام مرة واحدة وقال : يلا منك ليه طرقونا عايز أختلي بالمُزة بتاعتي
زينة بإحراج : عيسي عيب كدة والله
عيسي بِعشق : بحبك يَزينة حياتي إنتي أحلي حاجة حصلتلي أصلاً
عيسي شالها ودخل بيها الفيلا وكل الموجودين كانو بيضحكو عليهم بس كل واحد أخد مراتو ومشي
طلع عيسي بِزينة في أوضتهم فوق ونزلها علي الأرض حـ.ـضـ.ـنتو زينة وقالت : لم تكُن بدايتنا سعيدة ولكِن كنت ومازِلت ليي وحدي ♡..
عيسي إبتسم وشـ.ـدها لِحـ.ـضـ.ـنو أكتر وقال : بحبك ♡.
تمت بحمدلله