رواية قلب من نصيبي هي رواية رومانسية والرواية من تأليف ياسمين سالم في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية قلب من نصيبي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية قلب من نصيبي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية قلب من نصيبي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية قلب من نصيبي من الفصل الاول للاخير بقلم ياسمين سالم
بتديني بـــرشـــام حـــمـــل عشان ما اخلفش منك يااااه للدرجاتي شايفني قليله علي اني اكون ام لطفلك
ثائر ببرود وهو يضع يده بنطالنه
اممم. ما هو مش طبيعي اخلف من بنت الخدامه يعني انتي عجبتني اه قضينا وقت مميز وحلو وانا انبسط وانتي انبسطي لكن خلفه !! لأ طبعاً موصلتش لكدا
نظرت إليه تحاول أن تصدق ماذا يتفوه به هذا الزيجه
عليا بدمـ.ـو.ع : يعني كنت بتتسلي بيا كنت مجرد نزوه في حياتك شوفت انك صعب توصلي كدا فا قولت اتجوزها يومين اخد منها الي انا عايزه واطلقها
قهقه عالياً : يااااه ! ت عـ.ـر.في انك طلعتي لماحه يا لولو وعشان ماظلمكيش معايا انا اتجوزت وانتي فضلتي معايا يعني كدا لما كنت بزهق من مراتي بجيلك و اهو كله بثوابه
لحظه اثنان ثلاثه وجد صفعه نزلت علي وجهه بقوه ولو كان هذا رجل لم تكن بهذه القوه
كانت مصدومه به حقا هل هذا هو حبيبها و معشوقها اللذي كانت تعشقه منذ نعومته أظافرها نعم انها ابنة الخادمه كانت أحلامها بسيطه فقط زوج يحبها واتقن ببراعه دور الحبيب العاشق حتي عشقته هي الأخري ولكنه الأن يعترف أنها فقط مجرد نزوه أراد الوصول إليها بأي ثمن
اقترب منها وهو يكبل كلتا يديها
اظاهر اني خليتك تنسي نفسك يا حيواااانه نسيتي اني البيه الي ماكنتش تحلمي يبصلك اصلا فك حزام بنطاله.
انا هعلمك ازاي ترفعي ايدك
ونزل به علي جسدها ترسم كل ضـ.ـر.به علي علامه لن تنمحي بسهوله وفقط صرخااااتها تملئ المكان يسمعها وكأنها الحان موسيقيه وهي تتلوي أمامه وتترجاااه أن يتركها
مضت دقيقه واثنان وثلاثه
حتي انتهي هو من ضـ.ـر.بها ولم يرف له جفن تركها كا جثه هامده
خرج من قصره وهو يهنـ.ـد.م ملابسه وكأن لا يكن شئ حدث منذ دقائق هل هذا من جنس البشر ؟
أعتقد أنه من المستحيل أن يكون هذا كائن بشري ! لو كان شيطان لا شعر بالشفقه علي تلك الصغيره المسكينه
في غرفه عليا
بعد مرور ساعه فاقت وهي تحاول أن تحرك رجليها ويديها ولكنها لم تستطيع فا كيف بعد كل هذا الضـ.ـر.ب تقوم بهذه السهولة
تحاملت علي نفسها وهي فقدت كل تلك الأحاسيس التي كانت تحملها بداخلها إليه وليس بهذا فقط لقد تبدل كل هذا بشعور آخر وهو. الكره الانتقام
لو حبته مره فكرهته آلاف المرات وقفت أمام تلك المرآه
وهي تنظر إلي جسدها الذي كان ينزف من كل مكان
قالت بكره و رغبه بالانتقام
انا عليا السيد اقسم بالله لا ادفعك كل ضـ.ـر.به ضـ.ـر.بتهالي كل يوم جيت عليا في 3 سنين عشتهم في خداع منك خلتني اصدق اني مبخلفش و انت بتديني برشام منع حمل اتجوزت وخلفت من ساره بنت البشاوات الي شايفها تليق بيك وحياة كل يوم رفعت ايدك عليا في و انا مستحمله عشان ماليش حد بعدك لاخليك تتمني الموت ولا هطوله
دلفت الي حمام حتي تقوم بحمام بخاري كاي تريح من نفسيتها التي تدمرت الذي انهي عليها ذالك الثائر الحقير
بعد وقت ارتدت فستان قصير يصل الي بعد ركبتها ورفت شعرها بماسك الشعر
اخذت حقيبتها ونزلت من علي الدرج. وهي تسمع لذالك الزيجه
سما : اه الهانم رايحه فين أن شاء الله
قالت عليا ببرود وهي تعقد يديها أمام صدرها : وحد قالك اني مسؤوله منك والمفروض يعني اني ارد علي ال السؤال دا ؟
سما بغيظ : لأ بقولك ايه شكل العلقه الي اخديها الصبح من ثائر مشبعتكيش لسا عايزه واحده تاني مش كدا
عليا وهي تقترب منها والشرار يتطاير من اعيونها
لفت شعرها علي يديها وهي تكاد تخلع خصلاتها : انا بقولك ايه انتي تلتزمي حدودك معايا يا اما اقسم بالله هقـ.ـتـ.ـلك بإيدي سامعه قالت كلمـ.ـا.تها الاخير وهي. تدفعها حتي اصتدمت بالأرضيه وتركت وذهبت من المنزل
سما وقفت وهي تنظر بدهشه
هل هذه عليا ؟ هل هي نفسها البنت التي كانت تنفذ أوامرها دون ادني تردد
في مستشفي. الحياه
هي مستشفي خاصه ب ياسر الهواري الذي تـ.ـو.في منذ ايام قليله واليوم سوف يأتي ابنه الوحيد كي يدير ممتلكات والده ياسر الهواري يعد أن عاش في المانيا وجاءه بعد معرفته بوفاة والده
دخلت عليا هذه المستشفي العريقه التي كانت تعمل بها قبل تتركها منذ ايام قليله
كانت تدخل من البوابه الرئسيه
وفي تلك اللحظه قابلتها سياره أخري اعاقتها من الدخول
اخرجت رأسها من زجاج السياره
ابعد الطريق خليني ادخل ارجع
نظر لها هو الآخر وهو يقول ببرود : انا مرجعش لحد ارجعي انتي يا شاطره
اخرجت أنفاسها بضيق
وافسحت له الطريق حتي يدخل لأنها الان فقط تريد أن تقضي يومها طبيعي دون خناق
ليس لديها طاقه حتي تتفوه بحرف
ابتسم بغرور ودخل هو صف سيارته ودخلت هي خلفه وصفت سيارتها بجانبه
نزل من سيارته بغروره المعتاد
وخلع نظراته الشمسيه وهو ينظر لها بتقييم
ولكنه تفجأه ونظر لها بصـــدمــه
يتتتتبع
↚
نظر لها بصـــدمــه عنـ.ـد.ما رآها
عليا عبست بوجهها وهي تري يحدق بها انزعجت من هذه النظارات. ف أخذ عقلها فكره ليست حقيقية عنه
عليا بسخريه : ايه مش عايزه بالمره تاخد صوره ثم أكملت طريقها بغرور
انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه ؟
نطق فقط بهذه الجمله
عادت إليه وهي تناظره بملامحها المنزعجه ورفعت سبباتها امام وجهه بتحذير :
اسمع كدا كلمه واحده انا اكتر حاجه بكرها أنه حد يغلط فيا لو ب كلمه
وتركته وغادرت دون كلمه آخرى
أما هو فا حك أسفل ذقنه بتفكير. البنت دي في شبه كبير من ماما اوووي مش طبيعي.
وأكمل ببتسامه : بس باين عليها قويه ومغروره وانا احب النوع دا
عدل من ملابسه وارتدي نظارته مره اخرى الي المستشفي
دخلت عليا المستشفي ولكن وجدت كل الموظفين عند الباب الفرعي من المستشفي
عليا بدهشه بسبب ذاك التجمع
عليا لصديقتها : رانيا. في ايه ليه واقفين هنا
رانيا وهي تعدل شعرها بضحك
الدكتور الجديد جاي انهارده ابن دكتور ياسر الله يرحمه عشان يستلم المستشفى مكانه والده الله يرحمه
عليا : اممم طيب انا هدخل عشان. اشوف الحالات الموجوده اكيد يعني مش هقف استني حضرته
رانيا : استني يا عليا خلينا نشوف دا بيقول أنه وسيم اوووي عنه ٣٢ سنه ولسا متجوزش وانا عايزه اشوفه. عندي فضول يعني بيقوله شكله يدي علي ال ٢٥ كدا
عليا بغيظ : يا بنتي الفضول دا غلط عليكي بطليه شويه وتعالي عشان عايزاكي في موضوع كدا
راينا قهقهت : هههههه معلش بقي صفه اخذتها من ماما غضب عني. يا لولو. وعايزاني في ايه كله حاجه تمام مع ثائر
تغيرت ملامحها تدريجياً الي الحزن
رانيا انتبهت علي الأصوات
ورأت ابن المدير
رانيا : عليا عليا اهو شوفي تصدقي معاهم حق الله دا حلو اوووي
نظرت عليا بتجاه التي أشارت عليه رانيا
وعنـ.ـد.ما نظرت إليه أغمضت عيونها ؛ اوووف ماكنتش ناقصه طلع هو المدير
لفت ظهرها بضيق ودت الذهاب ولكنه أوقفها صوته
انتي ا استاذه رايحه فين ؟
عادت مره اخرى أمامه
عليا ببرود : راحه شغلي هكون راحه فين
عيسي بضيق : اممم محدش قالك أنه لما المدير يكون واقف لازم تحترميه وتقفي لحد ما هو يمشي
عليا : لأ
عيسي بضيق من أسلوبها
بما أنه ما حدش قالك من انهارده المكان الي اكون فيه لازم الكل يحترمني ويقف احتراما ليا
عليا : خلصت يا دكتور
رانيا اقتربت منها وهي تهمس لها
اهدي يا عليا مش كدا دا المدير. انتي من امتي وانتي بتتصرفي كدا
لم ترد عليها فقط تنظر له بتحدي ويبادلها هو الآخر تلك النظارات
قاطع هذه النظرات صوت سياره الأسعاف
دخل إليهم الممرض وهو يقول بصوت عالي
الحقوا حادثه وفي ناس كتير مصابه بسررررعه
وبعدها دخلوا بالمصابين
عليا اقتربت من حاله صعبه وفي تلك اللحظه اقترب منها عيسي
عيسي بعمليه : دكتور سبيلي الحاله دي. وروحي شوفي الباقي
نظرت حولها كان الكل معه حاله ولما يبقي مصابين
قالت بعمله ؛ مافيش حد كل مصاب معاه مجموعه أطباء انا هساعدك عشان الحاله دي صعبه
خلعت الصندل الي كانت ترتديها برجلها. لتسهل حركتها
عليا : نبض قلبه صعيف جدآ وكمان ضغطه وا.طـ.ـي وبينزف من كل حته قالت باعلي صوتها
جهاز الأكسجين بسرعه
المريـ.ـض يبموت مننا
أسرعت هي وبعدت عيسي وأخذت تقوم ب إنعاش القلب
عيسي اهدي يا دكتوره ثواني ابعد بس
عليا بصوت عالي : اهدي بيموت مننا قلبه وقف صرخت به بقولك قلبه وقف
عيسي : عارف أنه قلب وقف عشان كدا انا واقف لأنه المريـ.ـض مـ.ـا.ت من قبل ما تعمل الانعاش القلب دا انزلي
عليا بدون استسلام : هوووش اسكت خالص
بدأت تفعل له اكسجين صناعي
ومازالت تفعل إنعاش للقلب
وجاه عاده نبض المريـ.ـض طبيعي
نظر لها بأعجاب وفي نفس الوقت بإحراج
عليا بتحاول تاخد نفسها بالعافيه. بعد ما الممرضين أخذوا المريـ.ـض الي غرفه عاديه حتي يدرسون حالته
رفع عيسي يده بمياه
خودي انتي تعبتي جدآ وأكمل بإعجاب : عجبتني اوووي يا دكتوره اسمك ايه ؟
عليا بغرور اخذت منه المياه : اممم انا اسمي عليا السيد
وشكرا لأعجابك دا
قهقه : مغروره اووي يا عليا انتي
عليا برفع حاجب : شيفاك كدا شيلت الألقاب بسرعه اتمني ترحعها
أقرت بمنهم شخص وملامحه لا تبشر خير : الله الله علي المدام الي دايره علي حل شعرها
و امكسها من يدها وكان سوف يسحبها لكن عيسي يتتتبع
↚
ثائر : الله الله علي المدام الي دايره علي حل شعرها
سحبها من يدها وكان سوف يذهب الي ان اعاقه عيسي اللذي مسك يدها وقال
بغضب
اييه قله الذوق دي انت ازاي تيجي تسحبها كدا كأنها حـ.ـيو.انه وايه الكلام المقرف دا وانتي ازاي ساكته
ثائر سحبها خلف ظهره وهو ينظر له بعصبيه وقال : ومين بقي الجدع عشان يدخل بيني وبين مراتي
عيسي بدهشه ؛ مراتك انتي متجوزه يا عليا
ثائر بغيره : الله الله دا بقي هي عامله نفسها لسا بنت مراهقه لأ وايه داخلك وازاي تناديها بأسمها كدا. وانتي انطقي ليه ماقولتلوش انك متزوجه
عليا ببرود وهي تبعده عنها :
اه قولتلي ليه ثم رفعت يديها
لأني خلاص شلت الدبله الي كانت ربطاني بيك و كمان مش مروحه معاك لأني رفعت عليك قضيه طـ.ـلا.ق مبقاتش طيقاك يا ثائر بيه المنشاوي مبقاتش شيفاك راجـ.ـل
ثائر بغضب رفع يده وكان يريد صفعها ولكن يد عيسي كانت الاسرع ومنعه امسك يدها قبل أن تلمس وجهها وهو يقف بينهم
عيسي : تؤ تؤ تؤ ايدك اكسرها قبل ما تمدها عليها. ويالا اخرج من هنا بدل ما انادي الأمن ويجوا يأخدوك من قفاك
ثائر بصراخ : يسحبوا مين يا ابن الكـ.ـلـ.ـب
فور نطقه لهذه الكلمه انهال عليه بالضر'ب وكأنه فقط عقله
عليا بصراخ : دكتور عيسي سيبه سيييبه ارجوك الحقوناحد يلحقه نادوا الأمن بسرعه
الجميع تجمع عنـ.ـد.ما سمعوا صراخها والأمن جاءه وأخذ ثائر من عيسي وكان وجهه ملئ بالكدمـ.ـا.ت
عليا اقتربت من عيسي وهي تقول بعصبيه : مكانش في داعي تتدخل. دا جوزي وبينا مشاكل وأكملت بسخريه
ايييه عايز تعمل فيها بطل لا بقولك ايه الشغل دا ما يكلش معايا دا تعمله علي عيله غلبانه أما أنا فا خلاص الدنيا علمتني كتير وعلمتني من الاشكال الي زيك برضوا
عيسي بغضب : انتي مفكره نفسك ايه واحده مقلب في نفسك انتي ازاي اصلا تكلميني كدا واعمل بطل علي مين وليه ؟ هههه عشانك يعني تصدقي انا الي غلطان كنت سبته ضـ.ـر.بك و بهدلك قدام الناس بس انا للأسف كا راجـ.ـل ما اعرفه اقف اتفرج علي واحده ببتبهدل وانا اسف عشان أدخلت في مشكلتك
تركها وهو يلعن نفسه بسبب الاهانه وجرحها لكرامته امام الجميع فا هو مهما إن كان سئ ولكن ليس الي هذا الحد
عليا غمضت عيونها بنـ.ـد.م
وجلست علي الكرسي ورانيا قربت عليها
رانيا عاتبتها : بيه كدا يا عليا كسفتيه قدام الكل مع أنه معلش حاجه بدل ما تتشكريه كلمتيه بالطريقه دي
عليا بنـ.ـد.م : والله ماعرفش انا قولت ايه مشاعري ملغبطه جدا يا رانيا واكملت ببكاء بحاول اكون قويه وبـ.ـارده ودا عكس شخصيتي
رانيا اخذتها تعالي معايا بس عشان الكل بيتفرح اخذتها علي مكتبها
رانيا : ها بقي يا ستي في ايه وليه هتطلقي من ثائر ادا انا مش مصدقه يعني انتي الي كنت بتعشقي ثائر لدرجه الجنون بالسهوله دي تتخلي عنه
عليا ببكاء مرير : بيخدعني يا رانيا طلع بيحطلي بـــرشـــام منع حمل عشان مخلفش ومفهمني اني مبخلفش. ٩ سنين من عمري وهو بيضحك عليا آل ايه عشان ماينفعش. حضرت الباشا يخلف من بنت الخدامه
شهقت رانيا : هااااء ايه لا مش معقول موصلش لكده قولتك من الأول يا عليا دا انسان الحقد والغرور ملئ عينه
عليا بشهقات متقاطعه
استحملته كتييير اوووي يا رانيا كان بيذلني ومشغلني خدامه ليه و لمـ.ـر.اته وابنه
اقتربت منها رانيا وضمتها بقوه
وصرخت عليا بسبب جسدها الذي ملئ بالكدمـ.ـا.ت والجروح
ابتعدت عنها رانيا بسرعه وقالت بشك : في ايه يا عليا وريني كدا
عليا بتـ.ـو.تر وهي تبعدها: لأ لأ مافيش حاجه بس انا جـ.ـسمي بيوجـ.ـعني شويه
رانيا : استني يا عليا وازالت عنها الملابس وهي تنظر علي ذراعيها
وقالت بصـــدمــه : ايه دا يا عليا
هو صح لييييه سيباه يعمل معاكي كدا انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه
عليا وهي تداري : لأ مش هو بس. ولكنها استسلمت وهي تبكي بحرقه في سكون
هزت برأسها بجنون
وهي تترك الغرفه وتقل بصوت عالي
انا هشوف الندل ابن الجازمه دا
وخرجت وهي تركض وذهبت خلفها عليا تحاول أن تمنعها
عليا : استني يا رانيا بالله عليكي استني. اقسم بالله لو مشيتي خطوه تاني عن كدا لهيكون آخر كلام بينا
رانيا توقفت عن السير وهي تلتفت لها وتقول ببكاء
ليه كدا يا عليا ليه ؟ حـ.ـر.ام عليكي انا مش مسمحياكي انتي مش عليا صاحبتي الي انا اعرفها
وذهبت رانيا الي مكتبها وأغلقت الباب خلفها بقوه
أما عن عليا فا كانت تبكي هي الآخرى
وذهبت الي مكتبها وبدأت تباشر عملها حتي تلتهي قليلاً
ولكنها تذكرت حديثها مع عيسي قالت : لازم اعتذر منه مايصحش الي انا عملته بس انا خايفه لا يحرجني هوووف خلاص هروح والي يحصل يحصل
ذهبت الي مكتبه ودقت علي باب المكتب
عيسي :اتفضل
دخلت هي تـ.ـو.تر وهي تفتح الباب بطئ
عيسي عقد حاجبه
ايوه يا دكتوره عليا في اي حاجه
عليا بكسوف : حابه اتكلم معاك بخصوص الي حصل برا.
عيسي قاطعها : انا الي عايز اعتذر منك علي الي حصل مني
وكلامي ليكي كان لازم تقدر حالتك اكيد انتي في فتره زي دي وبخصوص قرار صعب زي دا مشاعرك ملغبطه عشان كدا اكيد مكانش قصدك
ابتسم له عليا بعد ما تفاجاءت بحديثه : بجد مش عارفه ارد اقول ايه يا دكتور علي الكلام دا يعني بصراحه كنت خايفه تحرجني لكن بصراحه صدمتني و برضوا احب اقولك انا آسفه لانك قدمتلي مساعده وانا رديتها ب إحراج ليك وكلام ملوش لازمه
عيسي وهو يتصنع التفكير وقال لها : بس انا مش مسامحك طبعاً
عليا بدهشه
مش لسا قائل انك مقدر الظروف الي انا فيها
عيسي بمرح ؛ هحسامحك بس بشرط انك تطلعي معايا نشرب قهوه في الاستراحه
عليا ضحكت من قلبها وكانت تضحكتها بريئه مثل قلبها نظر لها بأعجاب
وقال بسرحان : كل حاجه فيكي بتحبني من غير ما احس
عليا بكسوف : احم احم. حضرتك قولت حاجه
عيسي بسرعه : لأ افتكرت واحده كدا فيها شبه منك جـ.ـا.مد حتي ضحكتك جميله زيها
عليا : طيب بعد اذنك يا يا دكتور عشان اشوف الحالات الي عندي
عيسي : وكمان ياريت نشيل الألقاب لاني مش بحبها. ممكن
عليا بتفكير : اممم بصراحه مش عارفه واكملت بضحك. : زي ما انت عايز طبعا
تركته وغادر ولكنه مازال تحت تأثير ضحكتها نعم اعجب بها منذ أول لقاء كل حركاتها أعجبته لم يري فتاه قويه مثلها هذا كان تفكيره
في الاستراحه اجتمعوا عليا وعيسي مثلما خططوا
عيسي اتفضلي يا عليا
عليا : شكراً طلعت أنسان مرح عكس ما شوفتك لسا من اول اليوم يعني 😂😂
عيسي جلس أمامها
يعني معرفش انتي بس الي كنتي مغروره معايا وكمان بـ.ـارده ومستفزه
عليا برفع حاجب وهي ترفع كوب القهوه : مش ملاحظ انك خد عليي بسرعه. و كمان بتتكلم عني لو مش واخد بالك
عيسي ضحك : هههه اهو رجعنا تاني الغرور يا ستي عليا وأما عن الي قولته فا دا الصراحه
عليا : لأ بقولك ايه ارجع تاني معاك زي ما.كنت اها بحق محتاجه امشي انهارده دلوقتي لاني مش قادره اكمل اعصابي تعبانه شويه بسبب الي حصل
عيسي عقد ملامحه : اممم يعني لسا اول يوم ليا وبتديني عنك فكره مش لطيفه
عليا ببتسامه : الايام هتثبتلك مين عليا السيد يالا بقي اسيبك انت تكلم واطلع
همت بالذهاب. وقفها عيسي قائلاً
عليا اتمني لو احتاجتي اي حاجه. تقوليلي ودا مش مجرد مجامله انا بكلمك كا اخ او صديق اي حاجه يا عني
عليا ببتسامه : شكراً يا عيسي انا مش عارفه اشكرك ازاي وصدقني كلامك باين في الجديه من غير ما توضح كلامك
سلاام تركته وذهبت ولكنه ساكن محله يفكر بها سرقت عقله وقلبه من اول يوم
في قصر الهواري
كان يكسر كل ما جاءه أمامه
سما : في ايه ليه بتكسر كل حاجه كدا
ثائر بكره : انا هوريها من هو ثائر الهواري انا الي تقولي كدا وقال ايه كمان عايزه تتطلق مني دا لو شافت النجوم بعينها مش هنولها الطـ.ـلا.ق مني مستحيل تبقي لحد غيري
سما بغيره : قصدك عليا مش كدا لأ بقولك ايه يا حبيبي البت دي تطلقها زي ما هي عايزه انت مش كنت بتقول انك عايز يطـ.ـلقها بس هي الي رافضه واديك سايبها بتخدمنا اهي هي الي طلبت بنفسها تطلقها
ولا الاستاذ مش قادر علي بعدها
ثائر وهو يقترب منها وقـ.ـتـ.ـل بفحيح : سماااا ل. مش خايفه علي عمرك اختفي مو قدامي احسن لك
ذهبت عليا وهي تتحدث مع خالتها في الموبايل
: عليا ايوه يا طنط خلاص انا قربت اوصل عندك اهو. مش عارفه بجد اشكرك ازاي انا بس هجهزلي مكان اقعد في ومش هطول عليكي يا طنط مي
مي : ايه ياحبيبتي الكلام دا انا قاعده لوحدي وعيسي بس
ضحكت عليا : هههههه انهارده شوفته بس متخيله أنه معرفنيش وانا ماحبتش أقوله مستنيه لو يوصل ويشوفني هناك 😂😂
مي بضحك : حقه دا اصلا لو فضل فاكره أنه كان عنده بنت خاله لانكم كنت بتشوفوش بعض نهائي وكمان هو سافر من هو صغير
عليا وهي خلفها : وصلت
مي التفتت لها و اقتربت منها بسرعه وهي تتضمها.
حشـ.ـتـ.ـيني و اووووي يا عليا يا حبيبتي
عليا بحب : وانتي كمان يا طنط
ثم نظرت إلي حقيبته ملابسها وقالت بحرج
اسفه مش عارفه اقولك ايه بس
قاطعتها مي : يا حبيبتي انا ياما قولت لامك تيجي تقعد معايا بس دايما هي كانت مكبر دماغها الله يرحمها
عليا أدمعت عيونها : ربنا يا رحمها وحـ.ـشـ.ـتني اوووي
مي بحنيه : خلاص يا حبيبتي اطلعي خودي دوش كدا حلو وغيري لبسك وتعالي بسرعه عشان نشوف رده فعل عيسي
بعد وقت وصل عيسي وجلس مع والدته
ونزلت عليا ووقفت خلف عيسي مباشراً
ورآها عيسي وقال بدهشه وصـــدمــه يتتتبع
↚
وقفت خلفه وهي تبتسم الي خالتها التي بادلتها الابتسامه
مي (ام عيسي ) : عيسي شوفي كدا ايه دي
التفت عيسي لينظر الي ما أشارت إليه والدته
رآي عليا ولكنه من أنه فقط يتخيلها وقال كأنه لم يرآها
فين دي يا ماما
عليا مندهشه : ليه هو انا شفاف شكلك محتاج نظاره نظر يا عيسي اكيد يا عني مش معقول مش شايفني
مي مكمله حديثها : هو انت بجد مش شايف عليا يا عيسي
عيسي فرك عيونه بدهشه : ايه دا هو انتي هنا بجد حقيقي فكرت اني بتخيلك كل شويه اشوفك في خيالي
عليا عقدت جبينها : تشوفني في خيالك
عيسي بسرعه : قصدي ياعني عشان اول يوم اشوفك والمشكله الي حصلت يعني كان بالي مشغول لو جوزك دا اتعرضلك ثم أكمل بدهشه : بس انتي بتعملي ايه هنا وانتي ت عـ.ـر.فيها منين يا ماما
مي بضحك : 😂😂 مش فاكرها خالص يا عيسي دي عليا بنت خالتك مريم ثم أكملت بغمزه لولو يا عيسي لولو نسيتها
فتح حدقتيه بذهول : لأ مش معقول دا بجد انتي لأ والله مصدوم انتي لولو الي كنت قد كدا 😂😂
عليا بتذمر : بس انا دلوقتي. كبرت وخلاص مبقاتش الي قد كدا
مي بضحك : هروح اعمل قهوه عشان علا (الخادمه ) اخذت اجازه عشان عندها فرح قريبها وتركتهم وذهبت الي المطبخ وهي تتمني في نفسها أن يتزوجها حتي تحميها لأنها بنت وحيده وهي تعلم أن عليا لم توافق أن تسكن معاها وأيضاً هي تحبها في هي ابنه توأمها
مريم
عيسي بستغراب : بس انتي ليه ماقولتيش انك بنت خالتي
طقطقت رقبتها وقالت : ماكنتش اعرفك في الاول بس لما قالوا إنك ابن دكتور ياسر عرفتك وحبيت اخليهالك مفاجاه لما تروح كنت حابه اشوف رده فعلك بس بصراحه فاجأتني
عيسي وهو يتأملها : ما انا بصراحه قولت انت اتجننت يا عيسي يعني ايه هيجيبها هنا
عليا اتـ.ـو.ترت بسبب نظراته الواضحه وقالت بتـ.ـو.تر : انا محتجاك معايا بكره في جلسه الطـ.ـلا.ق يعني لو مش هعطلعك
عيسي امسك يدها وهو يحاول أن يطمأنها : اهدي صدقيني هكون جنبك خطوه بخطوه انا كنت حابب اكون جنبك بس كنت. خايف ما توافقيش لكن دلوقتي انتي مالكيش غيرنا وغضب عني وعنك هكون جنبك
عليا ببستامه ؛ شكراً يا عيسي مش عارفه بجد اقولك ايه من اول يوم لينا وانا دخلتك في مشاكلي
عيسي : بس مـ.ـا.تقوليش كدا يا عليا مـ.ـا.تنسيش وانا صغير قولتك اني هفضل جنبك وتذكر عنـ.ـد.ما كان يدرس وعلم أن عليا تزوجت لذالك لم يعود بعدها وظل هناك يدرس رغم أنه لم يرآها من سنوات طويله
وأكمل : انتي بعديني عنك زمان بجوازك من جوزك دا صحيح انتي ماقولتيش ايه سبب طـ.ـلا.قك مع اني سمعت انكم بتحبوا بعض
عليا بتـ.ـو.تر : ممكن مش دلوقتي لما احس نفسي مرتاحه هحكيلك كل حاجه يا عيسي
عيسي أومئ برأسه : تمام يا عليا.
دخلت عليهم مي : خودي يا حبايبي اشربوا القهوه واطلعوا ارتاحوا
تناولوا القهوه مع مزاح عليا وعيسي وتذكرهم لطفولتهم وضحكهم. الذي كان يرن بالفيلا التي لم يدخل عليها البهجه والفرحه منذ زمن طويل
وفجأء رن جرس المنزل
فتحت مي ودخلت فتاه في عمر ٣٢ عام
ركضت الي عيسي وضمته تحت نظرات الدهشه من عليا ووالدته عارفه أنه صغير اووي بس اسفه ومعتضكم في الباقي
↚
مي فتحت الباب وكانت بنت جميله و ظاهر عليها الثراء وكانت تمتلك الجنسيه الأمريكية
لم تنظر لهم وانما ركضت الي احضان عيسي الذي اندهش عنـ.ـد.ما رآها
عيسي بدهشه : نتاليا
نتاليا تتحدث اللغه العربيه ولكنها لا تنطقها بطريقه صحيحه
نتاليا : حبيبي انا مش قادره ابعد عنك كتير
عيسي ؛ طيب تعالي يا نتاليا اطلعي ارتاحي دلوقتي
قالت بتذمر وهي تتمسك بخصره أكثر
لأ انا عايزه افضل كدا لحد ما اشبع منك انتي مـ.ـا.تعرفش انت واحشني ازاي يا عيسي ارجوك سيبني
نظرت لهم عليا بغرابه و اندهشت من أسلوبها هي ومي الذي تقف لا حركه لها من كثرة صدمتها
مي بضيق : اوووف مين دي كمان يا عليا ت عـ.ـر.فيها
عليا قالت بستغراب : لأ اول مره اشوفها بس هي عامله كدا ليه وماسكه في وسطه ليت 😂😂😂
مي قالت بضحك هي الآخر : ياختي دا انا لما شوفته ما عملتش معاه كدا دا مـ.ـا.تقوليش ابنها ولا جوزها ثم قالت بشهقه يا مصيبتي لا يكون الواد عيسي متجوزها ومخبي علينا استني يا ختي
عليا أمسكت يدها تحاول منعها
اكيد لأ يا طنط ليه هيخبي مش شخصيه عيسي دا هو الي يعمل حاجه ويخاف منها ما ظنش عيسي يعمل كدا
مي بعدت يد عليا : طيب سيبني اتاكد عشان قلبي يهدي
مي وقفت أمام عيسي الي كان مازال يحدث نتاليا ولكنهم يتحدثون الانجليزيه
مي وقفت أمامهم واضعه يديها في خصرها وهي تقول بضيق
مين دي ا عيسي اوعي تحاول تخبئ الحقيقه دي اكيد مراتك الي متجوزها هناك في ألمانيا صح
ضحك عيسي وهو مزهول من رده فعلها : اكيد مش للدرجعه دي يا ماما في ايه ما تتكلمي يا عليا
قالت نتاليا : طنط انت ام عيسي صح بس انا مش الويڤ بتاعه انا فريند بس حبيبي
مي عقدت جبهتها بستغراب : هي بتقول ايه دي يا عيسي اه دي اكيد بتقول الحقيقه أنها مراتك دا انا هسود عيشتك يا عيسي
تدخلت عليا قائله بضحك : لأ يا طنط هي بتقولك أنها مش مـ.ـر.اته هي صديقته بس اهدي يا طنط تعالي معايا
مي : اوعي يا بت تكوني بداري عليه قولي الصراحه يا عليا هي قالت كدا وبعدين امها هي نيله صاحبته ماسكه فيه كدا ليه واقتربت من نتالي وهي تبعده عنها : ابعد كدا يا بت لازقه في كدا ليه ايه البلاوي ابعدي عن ابني
نتاليا بضيق : عيسي هي ليه بتعمل معايا كدا انا مش حبيت امك دي
عيسي غمز ل عليا حتي تأخذ والدته وتخرج بها حتي يهدئ الجو من هذا الشجار
عليا هزت رأسها وقالت ل مي
طنط انا عايزاك عشان اكلمك علي قضيه بكره عايزه اخد رأيك في حاجه
تحركت مي مع عليا وهي تحدثها عن ماذا سيحدث غداً
عيسي بعد نتاليا عنه : انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا نتاليا انتي ايه جابك هنا ابعدي عني بقي انتي خلاص بقيتي ماضي. وانتهي افهمي
نتاليا بدمـ.ـو.ع : والله انا مش جيتلك عشان حاجه انا جيت عشان ماما عايزه تجوزني روكي
وانا بكره لاجاتلك انتي يا عيسي مش انتي قولت لما تحتجيني هتكون معايا وتقف جانبي كا صديقي
عيسي بستغراب ؛ مين روكي ابن عمك صح
نتاليا بعـ.ـيا.ط : اه هو و انا بكره ولما رفضه اعتدي عليا
عيسي بصـــدمــه ؛ انتي بتقولي وليه ماقولتيش لي اهلك
نتاليا بنهيار : انا قولت ل ماما وقالت لي أنه كدا كدا هيبقي جوزك واعتبري جوزك من دلوقتي.
عيسي : طيب اهدي يا نتاليا انا هكون جانبك و هحميكي بس اهدي ضمها وهو يواسيها
نتاليا وهي تضمه ووظهرت ضحكتها الخبيثه ثم تصنعت البكاء مره اخري
غفت وهي بأحضانه حملها عيسي وأخذها الي غرفه الضيوف ووضعها علي التخت
ودثها بالفراش وخرج من غرفتها
و شاهدوه مي و عليا كانوا داخلين من بابا الفيلا وجلسوا علي الأريكة ورأوا عيسي وهو يخرج من غرفه نتاليا
مي قامت وقالت : شوفتي يا عليا مش بقولك الولد دا شكله متجوزها انا هدخل اجيب البت دي من شعرها دلوقتي وكانت تتجه الي الغرفه
منعها عيسي : استني يا امي انا هفهمك كل حاجه مش بالطريقه دي يا ماما اساليني وانا هجاوبك
قالت مي : اهو يا خويا بسألك تاني مين دي يا عيسي
عيسي : دي نتاليا صديقتي من ساعه ما روحت المانيا و و
مي برفع حاجب : و ايه يا عيسي كما مراتك صح انا كنت عارفه
عيسي : اوووف في ايه يا امي انتي علقتي علي انها مراتي وزفت لأ طبعاً مش مراتي بس كان في بينا علاقه حب يعني و سيبنا بعض من فتره لكن هي دلوقتي جايه عشان وقص عليهم كل شئ
شهقت مي : يالهووووي ازاي يقولوا لها كدا يعني ايه اعتدي عليها وكدا كدا هيتجوزها
عليا : بس غريبه يعني الحكايه دي. ممكن تكون خطه منها و بتقول كدا عشان تفضل معاك
عيسي : لأ طبعاً. انا عارف نتاليا مستحيل تكدب عليا وليه تعمل كدة
عليا : معرفش انا هطلع انام عشان الوقت اتاخر وبكره الجلسه مـ.ـا.تنساش يا عيسي
عيسي بابتسامة : لأ طبعاً مستحيل انسي يا عليا يالي اطلعي.وانا كمان لأني خلاص فرهد
في صباح تاني يوم
عليا وعيسي كانوا جالسين في السياره ويضحكون
ولكن كل لحظه والآخر تشرد عليا في ماذا سيحدث الان هل سوف ينطلق سراحها من عشقها. هل الان سوف تكون مطلقه وستبدع عنه نهائيا
عيسي : يالي يا عليا انزلي انتي قدامي وانا هصف العربيه وجاي وراكي علي طول
نزلت عليا قبل المحكمه بقليل وقالت : انا هروح اجيب مياه من هناك لأني عطشانه اووي
عيسي : تمام وانا هستناكي عند الباب هنا لما اصفها وارجع يالي بسرعه
عليا ذهب ل شراء الماء ولكن جاءه طفل صغير
طنط ماما وقعت هناك تعالي ساعديها ارجوكي
عليا : تعالي يا حبيبي فين وذهبت معه و بعد عن المحكمة
وقفت مكان ما الطفل وقف
وفحأه أحد الأشخاص ضـ.ـر.بها علي رأسها
ويتتبع
بقلم ياسمين سالم
روايه قدري الاجملالبـ.ـارت الاخير
في مكان مهجور يسمي السرداب ولكنه قديم جداً
كانت عليا مربوطه بحبل شـ.ـديد المتانه ملفوف حول وسطها بالكرسي ويديها ورجليها
كانت نائمه بسبب تلك الضـ.ـر.به التي نالتها علي رأسها
اخذ فوقها بالماء
فاقت هي وفتحت عيونها ببطئ
صرخت عنـ.ـد.ما رآته وهو مقرب رأسه. من وجهها يتأملها بابتسامه خبيثه
عليا بصريخ : انت بتعمل ايه يا حـ.ـيو.ان يا متـ.ـخـ.ـلف اوعي كدا وكانت تريد أن تقف ولكن اتصـ.ـد.مت عنـ.ـد.ما شاهده الحبال التي مربوطه بها جيدا
صرخت مره اخر
ثائر فكنييي احسنلك والا اقسم بالله
ثائر ببرود وابتسامه خبيثه
اه كملي يا لولو هتعمل ايه يا حبيبتي اممم اقولك انا هتيجي الواد الي انتي ماشيه معاه وكمان بايته عنده وقاعده في بيته ودائره معاه علي حل شعرك
عليا ردت عليه بشراسه وهي تصرخ : اخررررس. يا كـ.ـلـ.ـب اخرررس تعرف انك ازبل واحد عرفته يا حقيبير فكني
ثائر صفعها علي وجهه بقوه
يا بنت الكـ.ـلـ.ـب بتشميني انا اه مقويكي الواد عليا صح انا الي كنت بتتحللي عليا عشان ماسبكيش
عليا ضحكت بآلم : كاااان يا ثائر بيه كااان وانتي قـ.ـتـ.ـلت المشاعر دي انا بقيت أكرهك
ثائر بحزن : بس عادي ممكن ترجعي تحبيني تاني يا عليا انا نـ.ـد.مت خلاص بس بس مـ.ـا.تسبنيش
عليا : ثائر فكني معاد الجلسه دلوقتي
ثائر : ليه ليييه عايزه تتطلقي مني يا عليا مش انتي زمان الي قولتلي اتجوز عليا وانا هفضل مراتك
عليا : كااان زمان يا ثائر كنت هبله وكنت مصدقه انك بتحبني 😂😂 بس طلعت متجوزني شهوه فيا مش اكتر وبتضحك عيا ومأقنعي اني مش بخلف عشان مش عايزه تخلف مني مش عايز تخلف من بنت الخدامه حراااام عليكي سبني بقي عايزه مني ايه تاني
ثائر اقترب منها وحاوط وجهها بكلتا يديه
انا والله خلاص هؤجعك واعاملك حلو انا بحبك بس ماينفعش اخلف منك عشان لما اجي اقول للناس مراتي دي يعني مش هينفع يا عليا سامحيني
فجاه عليا بصقت بوجهه
انت حيوااان فكني انا هخلص العالم من شرررك انت اغـ.ـبـ.ـي انسان شوفته
هجم عليها ثائر بعنف قائلا وهو ينهال عليها بالصفعات المتتاليه
انا هوريكي يا زباله يا بيئه انا ثائر تعملي فيا كدا دا انا سيدك الي ماكنتش تحلمي بيه
اخذت تصرخ والدمـ.ـو.ع تغرق وجهها الذي صار بلون الاحمر من شـ.ـده صفعاته
وفجأة ظلت يديه معلق بالهواء
عليا ببكاء و أمل ؛ عيسي الحقني ارجوك كلعني من هنا فكني انا مش قادره
عيسي وعيونه بالون الاحمر القاتم وعيونه أشـ.ـد مراحل الغضب ونظاراته تتحرك من ثائر الي عليا المنهاره وكلما نظر إليها زاد الغضب بقلبه أضعاف أضعاف وهو يري العلامـ.ـا.ت التي. علي وجهها
ثائر بغضب : سيب أيدي ياض انت مش عارف انا مين دا انا هوديك ورا الشمس
عيسي مازال ينظر له بغضب اخاف ثائر أكثر
عيسي وهو يعصر يد ثائر بين يده صرخ ثائر بوجع
ومره واحده هجم عليه عيسي وأخذ ينهال عليه باللكمـ.ـا.ت المتتالية في جميع اجزاء وجهه حتي صار وجهه لا تعرف ماهذا عين أم أنف
وقام من عليه بعدما فقد الوعي
وجاءت الشرطه وأخذته
واتجه عيسي الي عليا وفك يديها عليا ضمته بسرعه البرق وعي منهاره وتشبشبت في أحضانه بقوه.
أما عنه فكان سعيد للجوءها إليه وقال بحنان وهو يمسح علي شعرها
اهدي يا عليا خلاص مافيش اي حاجه احنا مع بعض مـ.ـا.تقلقيش خلاص الحكومه اخدته ويطـ.ـلقك غضب عنه
عليا ببكاء : انا عايزه امشي من هنا يا عيسي انا عايزه امشي 😭😭
اخذها عيسي وخرجوا من السرداب وانطلق الي منزلهم
بعد مرور عامين
كان عيسي يقف أمام فيلا صغيره ويرتدي بدله في غايه الأناقه وينتظر عليا أمام الباب وهو يحدثها في الهاتف
عيسي بضيق : يا بنتي اخلصي بقي واطلعي يالي انا بقالي ساعه علي الباب طيب حتي دخليني
عليا بضحك : يعني ادخلك وانا بغير هدومي وثواني انا جايه اهو الصبر يا دكتور عيسي الصبر
عيسي بضحك : طيب السرعه يا دكتوره عليا السر ولم يكمل باقي كلمته عنـ.ـد.ما فتحت عليا باب المنزل
ونظر إليها بسرحان وهو ينظر لها بحب
اشاحت عليا بيدها امام وجهه بكسوف
ايه حلوه ولا ادخل اغير انا حاسه اني مش حلوه هدخل اغير احسن ولفت ظهرها وكانت ذاهبه لكن منعها عيسي عنـ.ـد.ما تمسك يدها وقربها منه وهو ينظر إلي عينيها مباشراً
ثم همس بجانب أذنها
قمر يا لولو طالعه زي القمر انا عايزك تغيري بقي عشان مش عايز حد يبيصلك
ابتسمت عليا بخجل طيب يالا بقي عشان مانتاخرش وبعدين تعالي هنا ايه الحفله الي انت عاملها دي
سحبها من يدها واتجه الي سيارته : هحكيلك علي الطريق بس هي مفاجاه
ركبوا بالسياره وجلست عليا بجواره
عيسي : بصي يا ستي في واحده كدا انا حبيتها وعشقتها بعد ٣٢ سنه جاي احب واعشق 😂
عليا بتـ.ـو.تر والدمـ.ـو.ع تجمعت في مقـ.ـتـ.ـلتيها : بجد يا عيسي ومين البنت دي حلوه وصغيره ولا كبيره
عيسي وهو ويركز علي الطريق
ايه يا عليا كل الأسئلة دي اول يا ستي هي قمر ١٤ وعنيييده اوووي وجميله اووي وطفله اووي وبريئه زي الاطفال يعني ميكس كدا. طفله علي انسه بس كل حاجه فيني بتشـ.ـدني ليها من اول ما شوفتها وهي كمان دكتوره
ونظر إليها مباشراً
عليا بدمـ.ـو.ع حاولت تخفيها بسرعه
ياااه للدرجاتي حبيتها يا عيسي. وحافظ كل تفصيله فيها
عيسي بستغراب لدمـ.ـو.عها وقال
انتي بتعيطي يا عليا في ايه قال ذالك ووقف السياره
عليا بدمـ.ـو.ع وكذب : لأ انا بس عشان فقد الثقه في أنه في حب ولما لقيتك بتحبها كدا فا حسيت أنه لسا في حب حقيقي
عيسي مسح عيونها بحنيه
طيب اهدي يا حبيبتي ربنا هيعوضك قريب اووي أن شاء الله قريب خالص قال ذالك وهو يبتسم بمكر
وصلوا علي الحفله
ورآت هناك عليا نتاليا فقالت بشك : اكيد هي نتاليا هي فعلاً جميله وعيسي متعلق بيها وكمان دكتوره اكيد هي وقالت
انا عايزه امشي مش معقول اشوف وهو بيخطب انا مش هقدر قلبي يتحمل صدمتين
انا مكانش المفروض احبه عارفه بس غضب عني ولفت ظهرها وهي تنوي الخروج من الحفله حتي لا تري تلك اللحظه التي سيعترف فيها عيسي بحبه الي نتاليا كما اظنت
توقفت عنـ.ـد.ما سمعت صوت عيسي بالمكبر
السلام عليكم شكراً ل كل الناس الي لبت دعوتي وجت تشاركني في يوم زي دا اليوم الي هعرض فيه الجواز علي من اخذت قلبيمن اول نظره اه انا فعلاً حبيتها من اول نظره وعشقتها بكل تفاصيلها بعيوبها و مميزاتها
وكنت بتمني اعمل كدا من قبل سنتين من اول ما اتاكد انا عشقتها بس كانت ظروفها هي الي منعتني كانت حياتها في الوقت دا صعبها والحمدلله كل حاجه اتحلت
ثم "استلَّ العلبة التي تحوي الخاتم من جيب بنطاله وأخرجها برفق."
والخاتم دا هيكون مجرد شكلها أنها مخطوبه لأحدي الأشخاص ولكن هو الي هيربط قلوبنا ببعضها
واتجه الي عليا
عليا بدمـ.ـو.ع وعي تظن أنه متجه الي نتاليا التي تقف جانبها
ولكن كانت الصـــدمــه لها عنـ.ـد.ما جلس علي ركبته أمامها وهو ينظر إلي عيونها ويقول لها.
انا بعشقك يا عليا حبيتك من اول ما شوفتك. وحابب اكون العوض ليكي بعد كل الي عشتيه تقبلي اكون عوضك
عليا بزهول وتنظر تاره الي نتاليا وتاره الي عيسي : ازاي اااا انا مش فاهمه و هي نتاليا
نتاليا ببتسامه : انا وعيسي خلاص يا عليا نسينا بعض ومافيش اي حاجه بينا بعدين انا في واحد في حياتي دلوقتي و أمسكت مرققه قائلا : دا دكتور جاسم في المستشفى الي بشتغل فيها و خطبنا انا و هو وبجهز بيتنا عشان هنتجوز
عليا بضحك وفرحه وهي تنظر إلي عيسي
عيسي : رجلي وجعتني يا عليا خلصي
عليا وهي تتصنع التفكير : ثواني بفكر يعني ثم قالت والمعازيم تضحك قائلون
وافقي وافقي وافقي وهما يصفقون لها
قالت عليا : خلاص خلاص وافقت وامري لله
عيسي لبسها الخاتم وهو في قمه سعادته وأخذها في أحضانه ورفعها عاليا وصار يلف بيها بقوه و نغمـ.ـا.ت أصوات ضحكاتهم تعلوا كا موسيقي واي موسيقي كانت موسيقي عشقهم