رواية قلبك هو الدواء هي رواية رومانسية تقع احداثها بين سليم وملاك والرواية من تأليف ندي علاء في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية قلبك هو الدواء لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية قلبك هو الدواء هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية قلبك هو الدواء تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية قلبك هو الدواء من الفصل الاول للاخير بقلم ندي علاء
-امشي اخرجي برا حياتنا يلاااا مش عاوزه اشوف وشك طول ما انا عايشه تعبت منك ومن قرفك ومن مرضك كرهت اليوم إلى خلفتك وجيتي فيه على الدنيا
ملاك بدموع : حاضر ي ماما انا همشي ومش هتشوفي وشي تاني بس ممكن احضنك قبل اما امشي
لتنظر لها بجمود : لا مش ممكن يلا برا
لتخرج ملاك وهي لا تعلم اين تذهب ولمن فولدتها تخلت عنها لتذهب إلى الشاطئ فهذا المكان التى تلجا إليه عندما يتخلى عنها الجميع
ملاك : لي يارب كلهم بيعملوني كدا لى مش انا السبب في مرضي حتا امي إلى جبتني على الدنيا مبقتش مستحملاني ولا طيقاني مفيش حد بيحبني انا تعبت
ليأتي صوت من خلفها
-عاوز اقولك اني دي حكمه من ربنا وهو عاوز يشوف صبرك اد اي على الابتلاء دا وربنا اذا احب عبد ابتلاه وربنا اكيد بيحبك واووي كمان امسحي دموعك الدنيا مش مستاهله يوم واحد بس عشان نحزن فيه عيشي واثبتي نفسك وريهم انك مش ضعيفه
ملاك بتمسح دموعها: معاك حق شكرا ليك جدا
.بس استنا هو انته تعرفني عشان تنصحني
-مش شرط اعرفك عشان انصحك انا لقيتك بتعيطي وصوت عياطك وصلي فحبيت اقولك الكلمتين دول ي ..اها صح اسمك اي
=اسمي ملاك... وانته
_ اسم على مسمى ي ملاك ....انا ي ستي أسمى سليم الانصاري
ملاك بصدمه : انته سليم الانصاري اكبر دكتور للقلب في ألمانيا
سليم بضحك : ايو ي ستي اهو انا مشهور اووي لدرجه دي ولا اي
ملاك : مشهور بس دا اسمك هنا ولا اشهر من نار على علم
سليم بضحك: اهو قرك دا إلى هيجبني الارض
ملاك: ثواني بس ازاى اكبر دكتور وحضرتك مش باين عليك في الشكل
سليم بغمزه : قصدك اني قمور وكدا ..انا يستي مش كبير انا عندي ٢٨ سنه بس قدرت اثبت نفسي للعالم كله اني اقدر وانجح وزي مقولتي ابقا اشهر من نار على علم
لتبتسم ملاك : ربنا يزيدك
سليم بجديه : انا سمعتك وانتي بتقولى عندك مرض ممكن اعرف اي هو
ملاك بحزن : ايو انا عندي ثقب في القلب
سليم بجديه : الطب اتطور ي ملاك ومشكلتك سهله وليها حلها مش هتفضلي على حالك وانا تحت امرك
ملاك بفرحه : بجد يعني انا ينفع اتعالج وابقا كويسه
ليبتسم سليم: ايو ان شاء الله هتتعالجي وتبقي كويسه
ملاك: شكرا اووي لحضرتك بس يعني انا دلوقت مش هعرف اتعالج غير مثبت نفسي زي محضرتك قولتي
سليم : وانا مستني تثبتي نفسك عشان تتعالجي
يله استاذن انا بقا عاوزه حاجه
ملاك بابتسامه: شكرا
لتتنهد ملاك : وبعدين هروح فين انا دلوقت هدور على شغل فين ..
_ مالو القمر زعلان كدا لي اصالحك طيب ...ليقترب من ملاك
ملاك بخوف وهي تبتعد: ابعد لو سمحت
_لا لازم اصالحك ولا هو الجدع إلى كان هنا معرفش يصالحك انا اعرف
ملاك: لو مبعتدش عني هصرخ والم عليك قمه لا اله الا الله
_ تؤتؤ امه لا اله الا الله واحنا على البحر طب قولي تلمي عليا السمك ولا قروش البحر ليقترب منها ويمسك زراعها
ملاك بصراخ : ابعد عني ي حيوان ابعد ...
ليأتي صوت من خلفهم
- مش عيب لما نمد ايدنا على على بنت بشكل دا الظاهر ان ابوك معلمكش الرجوله قبل كدا
استوووووب....
↚
_ وطالما الوالد معلمكش الرجوله اعلمهالك انا ..
ليقترب منه بهدوء
-لو قربت خطوه كمان هخلص عليها
- لو راجـ.ـل اعملها ليأخد منه ملاك ويحميها ورا ضهره ها تحب تتربى ازاى بقا ليلكمه في وجهه عدة لكمـ.ـا.ت متتاليه ويدفعه داخل البحر ..
_لينظر إلى ملاك : انتي كويسه عملك حاجه
ملاك بدمـ.ـو.ع وخوف : لا ي سليم انته لحقتني ..هو كان عاوز لتبكي بشـ.ـده
سليم بشفقه ويعطيها مناديل : أهدى طيب وامسحي دمـ.ـو.عك وقوليلي اي حكايتك بظبط ولى قاعده لوحدك كدا..في الوقت دا
ملاك بقهر : بقيت حمل تقيل على اهلى احنا من عيله على قد حالنا امي اتجوزت بعد بابا الله يرحمه ما مـ.ـا.ت من بعدها وانا اكتشفت اني عندي ثقب في القلب جوز امي اكتر الأوقات كان بيلعب في دماغ امي انها ترميني عشان هو مش حمل مصاريفي ولا مصاريف علاجي وكمان كان عاوز امي تهتم بعياله بس انما أنا لا لقيت معامله امي اتغيرت معايا بقت اكتر الأوقات تضـ.ـر.بني وتدعي عليا اموت عشان ارياحها بقت تعاملني بقسوه حتا المدرسه خلتني مكملش مع انها السنه الاخيره ليا في الثانويه العامه وجوز امي كان على طول اهانه ليا لحد مجه النهارده ولقيت امي بتلم هدومي وتقولي امشي من البيت لانها مبقتش مستحملاني وزي ما انته شايف بقيت في الشارع
سليم بحزن على حالها : لدرجه دي هما معندهمش قلب اكيد مش انتي إلى محتاجه تتعالجي اهلك إلى محتاجين يتعالجو ي ملاك .. دلوقت انتي هتيجي معايا
ملاك بصدمه: اجي معاك فين ..لا ي دكتور مش عشان قولتك مشكلتي يبقا اجي معاك شكرا ي دكتور مستغنيه عن خدمـ.ـا.تك
ليقطعها سليم : حيلك بلاعه واتفتحت عليا ...انا يستي مش عايش لوحدي عندي الداده إلى ربتني وبعتبرها امي التانيه واختي كمان من نفس سنك كدا ..فممكن تيجي تعدي معاها لحد ما النهار يطلع ونشوف هتعملي اي
ملاك بهدوء: تمام
_اتفضلي اركبي معايا
ملاك في سرها : ي ترى اي لسه مخبي ليه وهعمل اي يارب اقف معايا وتغمض عيناها
سليم وهو ينظر لملاك بشرود: يترى لي وقعتي في طريقي والقدر مخبي لينا اي ولي انا عاوز أسعدك كدا معقول كل دا شفقه
سليم وهو يطرد هذه الأفكار من عقله: ملاك اصحى وصلنا
.شكل نومك تقيل..اصحي يملااااك
ملاك بنوم: شويه كمان ي ماما وهقوم اعملك إلى انتي عاوزه بس سبيني خمسه بالله عليك
سليم بضحك: دكتور سليم بقا بتقله ماما على اخر الزمن
...قومي ي بتتتت
ملاك بخضه: اي دا انا فين
سليم بضحك : في الاالالاند متفوقي كدا إن شاء الله تنستري وترجعي العقل في الدماغ.
ملاك بحرج: انا اسفه
سليم بإبتسامه تخطف القلب: لا ولا يهمك احنا وصلنا
ملاك مركزه في ضحكته: ابو ضحكتك اهي دي لوحدها علاج للقلب
سليم بشقاوة: لا منا عشان ضحكتي دي بقيت دكتور للقلب
ملاك بحرج : لا مش قصدي ..
-ولا قصدك يستي انا عارف نفسي ..يله انزلى وصلنا
ملاك بنبهار: دي ڤيلتك دي ما شاء الله
سليم بغرور : ايو بتاعتي عقبالك كدا متنجحي وتعملي زيها واحسن منها .. ونسيت اقولك انا هقدم ليكي مع اختي فى المدرسه تكملي معاها
ملاك : بس كدا كتير وانا اكيد مش هعد عندك كل دا
سليم بتنهيده : سيبي كل حاجه لوقتها يعالم ربنا مخبي لينا اي
ملاك بامتنان:شكرا ليك جدا
سليم بهزار: مش ملاحظه انك لحد دلوقت شكرتني تسع تلاف مره يله ندخل اعرفك على اختي
في الداخل ....
يأتي صوت اغاني من احد الغرف الموجوده في الطابق العلوي ...
سليم بيحط ايده في شعره باحراج: دي اكيد ريم اختي عندها اكتئاب دلوقت
ملاك بضحك: واضح جدا من أغانيها
سليم : داده يا داده فاطمه انتي فين
فاطمه بإستغراب: انا اهو ي ابني ...مين دي وبتشاور على ملاك
سليم : لا دي حكايه طويله ي داده هحكيهالك بس بعد متعملي لينا عشا على السريع عشان ميت من الجوع
فاطمه بحنان: ي حبة عيني ي ابني ثواني ويكون عندك
ليأتي صوت من الخلف
سليممممم انته جيت امتا ثم تنظر لملاك بدهشة مش معقول انتيي
ملاك بصدمه:
استوووووب
↚
-ريم بصدمه واستغراب : معقوله انتي
ملاك بدهشه: ريم اي الصدفه دي اخبـ.ـارك اي ..
سليم: لا دنتو حكايه مش وقت صدمـ.ـا.ت وعرفوني تعرفو بعض منين ي بت انتي وهيا ..
ريم وهي بتحـ.ـضـ.ـن ملاك : لا استنا بس خليني اسلم عليها وبعدها نحكيلك ..ت عـ.ـر.في ي ملاك اني دورت عليكي كتير ورحت على العنوان إلى كنت وصلتك اليوم دا فيه وسالت عليكي رد واحد كدا باين عليه بلطجي وقالي مفيش حد موجود عندنا بالاسم دا يله ي شاطره من هنا
ملاك بحزن: تلقيه جوز امي هو معتبرني ميته وكمان مفيش حد عمره سأل عليا من عيلة بابا الله يرحمه فهتلاقيه كدا بقا
المهم انتي عامله اي واخبـ.ـارك اي بقيتي كويسه
ريم: لا دنا بقيت زي الفل كمان شكرا انك انقذتيني اليوم دا مش عارفه من غيرك كنت عملت اي
سليم بتأثر مضحك: ولا انا بصراحه متخلصو وتقولو تعرفو بعض ازاى واي انقذتك ..واي المسلسل الهندي إلى دخلتوني فيه دا ...
ريم بانفعال:هحكيلك اهو طبعا انته كنت في ألمانيا وقت الحادثه بتاعتي وكان وقتها محتاجين نقل دم ليا وانته عارف ان فصيله دمي نادره وتقريبا ملاك سمعت حد من الممرضين ان في حاله خطيره ومحتاجه نقل دم برغم ان ملاك مريـ.ـضه ومكنش ينفع للمخاطره دي إلا أنها انقذت حياتي واتبرعت وغير كدا مسبتنيش غير مبقيت زي القرده قدامك اهو
سليم في سره: كنت حاسس انك وراكي حاجه فعلا داين تدان في الحلو والوحش وعشان ساعدتي اختي لقيتي إلى يساعدك ويقف جمبك وانا اوعدك من النهارده انك هتكوني تحت حيمايتي وهخليكي تجيبي حقك من اي حد اذكي
سليممممم بنده عليك على فكره
سليم: هااا انا معاكي معلش كنت بفكر في حاجه
ريم بغمزه: مين واخد عقلك ي جميل
_يله يابت خدي ملاك بس تستريح على ما الداده تخلص العشا وهنده ليكو وهعرفكو كل حاجه وازاى قابلت ملاك وجبتها هنا ...
*طب تعالى ي ملاك عشان احكيلي البلطجي جوز امك كلمني ازاى يساتر انتي كنتي عايشه مع الطور الوحشي دا ازاى
ملاك بضحك: اهو النصيب
ريم بتريقه:بيقولي يله ي شاطره من هنا معنديش حد بالاسم دا مفكرني عيله بلعب معاه
ملاك بمرح: منتي عيله مقلش حاجه غلط
ريم بغيظ: طب اطلعي يختي خلينا نوفرلك لوازم الراحه بدل ما دراكولا سليم يمرجحني
********
في مكان اخر
يجلس على مقعد من الخشب يبدو عليه الوقار والسياده فالكل يهاب منه ويخافون من بطشه
يأتي مسرعا ويقطع حبل أفكاره : يبه يبه عرفنا الهانم الصغيره واخوها البيه الكبير فين
_ولما انته عرفت ي جحش انته قول المكان على طول مش ناقصه حل فوازير الساعه دي
"الهانم والبيه في ڤيلا في مصر ي سياده العمده وعرفت العنوان من بواب الڤيلا لانه طلع صاحبي نروح نجيبهم ونيجي ي سياده العمده ولا نصبر شويه
_محسسني انك ظابط في الامن دنتا محصلتش غفير البهايم ي طلعت
طلعت: إلى يجيبه ربنا حلو يا سيادة العمده
_طب ي طلعت جهز العربيه وجهز الحراسه بتعتنا واسبقني جاي وراك
طلعت: حاضر ي سيادة العمده
- جيه اليوم إلى هشفكو فيه بعد خمستاشر سنه وانا معرفش حاجه عنكو خمستاشر سنه وانا معرفش شكلكو حتا عامل امكو بعدتكو عني ي ترى هي لسه عايشه وي ترى قالت ليكو ان ابوكو عايش ولا ميت ..
*********
سليم بيتجه لغرفه البنات وبيخبط : يله ي هانم منك ليها اي كل دا استراحه محارب دي ولا اي ...لا رد ...لتكون ريم قـ.ـتـ.ـلتها ...بيخبط تاني بت ي ريم انتي ي زفتتتههه
لتفتح له ملاك بنعاس : خير حد يصحي حد كدا
سليم بصدمه وانبهار:اوبااااا جمال روسي امريكي ألماني انتي مين ي مزه
ملاك باستيعاب: اعاااااا وبتقفل الباب في وشه
ريم بتتاوب: بتصرخي ليه ي وليه انتي على المسا
ملاك بخجل : مكنتش فايقه وخرجت لاخوكي بشكلي دا من غير حاجه قولتك البيجامه ضيقه انتي إلى أسريتي ألبسها منك لله ي ريم الكـ.ـلـ.ـب
ريم بتريقه : طب وبنسبه لشعرك ي حلوه
-بصي الغلط من اخوكي اهااا. مهو مش هتركبوني الغلط وانتي إلى نومك تقيل ....سيبك المهم هوري ليه وشي ازاى انا ياربي اعمل فيكي اي
ريم بحزن مصطنع : بصي هخرج اقوله يصحح غلطته ويتجوزك مهو مينفعش بردو يشوف اشلائك وميتسترش عليكي
ملاك بغيظ وبتجز على سنانها: اسكتي كدا بلاعه واتفتحت
ريم بتمص شفايفها بطريقه مضحكه : الحق عليا يعني اتفلقي
عند سليم واقف بيكلم نفسه
لا البت حلوه وهتعد في البيت كتير اتجوزها ولا اعمل اي ...لا بقؤلك اي أهدى على نفسك هتساعد البت ولا هتجوزها ...نفسي افهم انته ازاى اشطر دكتور دنتا اخرك قهوجي ..
سليم بيحط ايده على دماغه : بسسسس اسكتوا مش عاوز فلسفه ونصايح
سليم بجديه وهو بيخبط تاني : اسف على إلى حصل انزلى ي ريم وهاتي ملاك عشان تتعشو واحكيلكو جبت ملاك ازاي. ..او ممكن اسيبك انتي تحكي ما اكيد مش هتنامي بعمق كدا غير مهتكوني عرفتي
ريم : لا من عرفت ي دكتره مش محتاجه بس طلعت رجوله ي ابن امي وابويا شكل المانيا مبختش سمها لسه فيك
عاش ي اخويا
سليم : انزلى ي بت وبطلي لماضه
ريم بهزار :فوريره
تحت كلهم متجمعين على السفره
سليم : وبس كدا ي داده لقتها بتعيط وبعدها كلمتها شويه ولما مشيت لقيت شاب ابن *** بيعكساها وجبتها معاكو
فاطمه بحنان وحزن على حالها: ي نور عيني وكل دا حصلك تعالى في حـ.ـضـ.ـني ي ضنايا
ملاك بدمـ.ـو.ع وهي لاول مره تحس بحنان الام عليها وبتدخل في حـ.ـضـ.ـن فاطمه
ريم بدمـ.ـو.ع بتبص على سليم لأنها كمان متعرفش حنان الام عامل ازاى: وانا ي داده خديني في حـ.ـضـ.ـنك
سليم بهزار عشان يخفف الجو : لسه قد اي ومسلسل الهندي دا يخصل بتجيبو القطره دي منين كلها بقؤلكو واقع من الدور العاشر جعاننننن ي اخونا
فاطمه بحنان: طب يله يحبييبي كلو عشان تقومو ترتاحو شويه
سليم بجديه :بكرا ان شاء الله جهزو نفسكو عشان قدملكو في مدرسه خاصه تخلصو اخر سنه ليكو وهجبلكو مدرسين يشرحو ليكو المنهج هنا في البيت ولو احتاجتو اي حاجه رنو عليا عشان احتمال اغيب عنكو اسبوع عندي زيارات على مستشفيات هنا في مصر وفي حالات مستعجله خدو بالكو من نفسكو ومش هوصيكي ي داده عليهم
فاطمه بحنان : متوصنيش على بناتي دول في عنيا ي ابني
سليم بيبـ.ـو.س ايد فاطمه: ربنا يخليكي لينا ي أمي
ليرن الجرس فجأه
- سليم هقوم اشوف مين بيخبط في الساعه دي
الحارس: سليم بيه في واحد برا ومعاه ناس وعاوزين يدخلو لحضرتك
سليم: مين دول مقلوش ليك اي حاجه طيب
الحارس: لا والله ي بيه ادخلهم
سليم أيو دخلهم
في الداخل
فاطمه بقلق: مين ي ابني إلى عاوزك
سليم بستغراب: مش عارف والله ي داده هو هيدخل اهو ونشوف مين
-سلامو عليكو ي اهل الدار
سليم باستغراب وصدمه : مش معقول انته ازااااااى
استوووووب
يتبع ......
↚
-سليم بصدمه ازاى لسه عايش ازززاي
-أهدى ي ولدى اهدا متنفعلش كده
سليم بغضب وكره : عاوزني اهدى ازاى والراجـ.ـل إلى انا مكتوب على اسمه بعد خمس عشرة سنه شايفه قدامي ازاى انته ميت من خمس عشره سنه وازاى انته قدامي دلوقت هااا
سليم بنهيار وجنون : في لسه اي تاني مخبي عليا هااااا قولى رد علياااااا
ريم بدمـ.ـو.ع وعدم استيعاب : انته بابا....
-بيبص عليها بدمـ.ـو.ع ونفسه يروح ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه ويقولها ايو انا ابوكي....
سليم بيروح لريم بصراخ : لا دا مش ابوكي انا ابوكي انا إلى ربيتك وكبرتك انا ابوكي واخوكي ي ريممم الشخص دا عمره مهيكون ابوكي سمعتي
شريف الانصاري "والد سليم وريم " : هفهمك ي ابني هقولك على كل حاجه مكنش بايدي اني اسيبكو خمس عشره سنه وانا معرفش عنكو حاجه خمس عشره سنه وانا دورت عليكو كتير اخر مؤتمر ليك اتعرض على التلفزيون يومها قدرت اعرف انته فين حاولت اتواصل معاك كتير
ليقاطعه سليم ببرود: مش عاوز اعزار وحجج فاضيه اتفضل برا بيتي
شريف بحزن: بس ي سليم ي ابني اسمعني بس
سليم ببرود: مش عاوز اسمع ياريت تتفضل بإحترام للمكان إلى انته جيت منه انا ابويا مـ.ـا.ت وانا عندي تلاته عشره سنه برااا بيتي
ليخرج شريف بحزن شـ.ـديد على الحاله إلى وصل ليها وكره ولاده ليه وهو لسه عايش على الدنيا
ملاك كانت في عالم اخر شريط حياتها كله بيمر قدامها ومش هي بس إلى عايشه في الهم والحزن في اسوء منها بكتير.بتحس انها مبقتش قادره تاخد نفسها لتسقط على الارض
ريم بصراخ: سليم الحق ملاااااك ي سليم
سليم بخوف شـ.ـديد وبيجري على ملاك وبيضـ.ـر.بها على وشها :ملاك فوقي ...بيقيس ليها النبض بيلاقيه ضعيف جدا ...بيشلها وبيجري بيها على المستشفى
ريم بدمـ.ـو.ع: استنا ي سليم هاجي معاك
سليم بخوف على ملاك : لا خليكي ي ريم وخلى بالك منها ي داده اوعي تخرجي وتسيبها لوحدها ولو حصل اي حاجه رني عليا
ليضع ملاك داخل السياره وينطلق بسرعه جنونيه
داخل المستشفى
بيدخل سليم وهو شايل ملاك سليم بخوف وبينده على الممرضه
جهزي غرفه العمليات وكلمي دكتور زياد يجي حالا
الممرضه باستغراب : بس ي دكتور
سليم بزعيق: مفيش بس بسرررررعه قولتك اخلصي
.........
عند ريم وداده فاطمه
ريم وهي مازالت لسه بتعيط في حـ.ـضـ.ـن فاطمه
فاطمه بحنان وخوف على ملاك: اهدى ي ريم هتبقا بخير وهتيجي بسلامه ان شاء الله
ريم بشهقات: يارب ي داده شوفتيها كانت عامله ازاى وشها ازرق وشفايفها بيضه يارب اشفيها انا مصدقت لاقيتها عشان ارد لها جزء صغير من إلى عملته عشاني انتي مش متخيله ي داده انا بحبها قد اي منه لله إلى ظلمها ووصلها لنقطه دي
فاطمه بحزن: حاسه بيكي ي ضانيا وانا من أول مشفتها وانا اطمنت ليها وحبيتها واعتبرتها كأنها بنتي بظبط ربنا يقومها لينا بسلامه
.....بقلمي ندى علاء
في المستشفى
زياد ودا بيكون صاحب سليم وشريكه في المستشفى بيحبه جدا و بيخاف عليه اتعرف عليه وهو في المانيا وبعدها نزلو مصر عشان ينفعو بلدهم فأول حاجه فكرو فيها انها يعملو مستشفى خاصه بيهم ويساعدو فيها كل المرضى
زياد بخوف: انته كويس ي سليم فيك حاجه ريم كويسه
-سليم أيو كويسين بس ملاك
زياد بستغراب: ملاك مين.....؟
سليم مش وقت استغراب هشرح ليك كل حاجه بعدين
بس اوعدني اننا لازم ننجح في العمليه دي ي زياد لازم ننجح زي العمليات إلى نجحنا فيها قبل كدا
زياد وعلامـ.ـا.ت الاستغراب ظاهره عليه : كله بإيد ربنا ي صاحبي قول يارب
:سليم ونعمه بالله
داخل العلميات
سليم في سره وهو بيبص على ملاك والخوف ظاهر عليه : حاسس ان قلبي إلى ضعيف لي مش قادر اشوفك كدا قدامي لي حاسس اني مش قادر اكمل العمليه للاخر لحقت حبيتك وانا لسه شايفك لحقت اتعلق بيكي بسرعه دي معرفش ازاى وامتا بس إلى متاكد منه انك لازم تكوني بخير عشاني قومي ي ملاكي
زياد في سره وهو بيربط الامور ببعضها : شكلك وقعت ي صاحبي جه وشوفت اليوم إلى دكتور سليم الانصاري مش قادر يعمل عمليه وينقذ حياة مريـ.ـض
سليم بدمـ.ـو.ع وصوت مبحوح: مش قادر اكمل ي زياد مش قادر اشوفها كدا كمل انته ي صاحبي
بيخرج سليم وبيشيل الكمامه من على وشه وبيعد على اقرب كرسي ليه وبيحط راسه بين ايده.
بعد مرور نص ساعه
بتخرج الممرضه وهي قلقانه
سليم بخوف ظاهر :في اي ملاك حصلها حاجه جو
الممرضه بخوف وتـ.ـو.تر: قلبها ضعيف جدا ومش راضي يستجيب دكتور زيادة حاول يسيطر على الحاله بس لاسف القلب ضعيف جدا فامحتاجين جهاز الصدمـ.ـا.ت
سليم بسرعه بيدخل غرفه العمليات تاني وهو ناوي يخلي قلبها يرجع للحياه تاني عشان يدق ليه هو وبس
سليم بزعيق : ابعد ي زياد ابعدددد وبياخد جهاز الصدمـ.ـا.ت وبيحاول على قد ما يقدر يخلي معدل النبض يرجع تاني في الطبيعي عشان يقدر يخيط ليها مكان العمليه
بينزل جهاز الصدمـ.ـا.ت وبيمسك ايدها فوقي ي ملاكي ساعديني عشان ترجعي احسن من الاول عشان تاخدي حقك وتبقي احسن مني مش انتي عاوزه كدا
زياد بتـ.ـو.تر: سليم مينفعش إلى بتعمله دا ابعد انته خليني اكمل بقيت شغلي
يبص ليه سليم بنظره حده
زياد بخوف وثقه : اخرج انته وانا اوعدك انها هتكون احسن وبخير
بيهز سليم دماغه وبيخرج
بيلاقي ريم وداده فاطمه بيجرو نحيته بسرعه
ريم بخوف ولهفه: ملاك ي سليم مالها بقت كويسه
سليم بيأس وبياخد ريم في حـ.ـضـ.ـنه : هتكون بخير من الواضح أنها عندها القلب من بدري ف العمليه المفروض كان لازم تتعمل وهي صغيره مش الوقت المرحله دي بتكون خطر عليها لأن عضلات القلب بتكون ضعيفه وهي مش هتتحمل دا كله
فاطمه بدمـ.ـو.ع: هتكون بخير والله انا حاسه بكدا
بيعدي نص ساعه وبيخرج زياد وباين على وشه علامـ.ـا.ت القلق والتـ.ـو.تر ::
استوووووب
↚
خرج زياد بتـ.ـو.تر : العمليه نجحت بس محتاجه شويه وقت لما تفوق حمد لله على سلامتها
سليم بقلقل : خليكو انتو هنا وانا هدخل اطمن عليها
ريم بلهفه: هدخل معاك ي سليم
سليم بحنان: لا ي حبيبي مينفعش تدخلى لما تفوق ان شاء الله تدخلى ليها انتي وداده فاطمه
سليم دخل ل ملاك بص عليها بحزن وهو شايف حالتها راح بسرعه ليها ومسك ايدها : قومي بقا تعبتي قلبي اول مره اخاف على حد كدا صدقيني انا قلبي اتعلق بيكي بقيت خايف عليكي اكتر من نفسي حاسس انك جزء مني من يوم مشفتك على البحر وانا حاسس بمشاعر غريبه ناحيتك اتاكدت منها اول محسيت انك هتروحي مني انا بحبك ي ملاك ونفسي تكوني سمعاني دلوقت ...
في مكان اخر
دخل البيت بحزن
لتستقبله زينب بخبث: عملت اي ي شريف عيالك اعترفو بيك ...امال مشفتهمش معاك ليك دنا كنت حضرت ليهم الاوض عشان يرتاح واستقبلهم
شريف بغضب: قسما بالله ي مرا ي حربايه ان متلميتي وحطيتي لسانك في بؤقك هاجي اقطعهولك فاهمه ولاا لااااا
زينب بخوف ومسكنه: يووووه هو انا قولت حاجه غلط وبعدين بعد العمر دا ولسه بتفكر فيهم ي راجـ.ـل انته
شريف بيروح نحيتها وبمسكها من شعرها : ي بنت **** انا حظرتك كلمه كمان وهتكوني طالق بتلاته وترجعي لشارع تاني دنا نضفتك ي بت انتي ولا تكوني مفكره نفسك بنت مين هااااا
زينب بصراخ وخوف: اهاااا سيب شعري اسفه ي شريف خلاص مش هتكلم
شريف وهو بيزقها لتقع على الارض : غوري من قدامي داهيه تاخدك وانتي مرا عقربه زي إلى خلفوكي
عند ملاك وسليم... بقلمي ندى علاء
ملاك بتبتدي تفوق بتلاقي سليم ماسك ايدها وبيبص عليها بنظرات غريبه اول مره تشوفه بيبص ليها النظره دي بتتكلم بألم وأضح على صوتها: اها هو حصل اي
سليم بلهفه: متتحركيش عشان الجرح حمد لله على سلامتك
ملاك باستغراب:جرح اي دا ي سليم
سليم بجدية وحنان: بعد إلى حصل انتي وقعتي وكان نبضك ضعيف جدا وكنتي محتاجه تعملي العمليه فالحمد لله عملتيها ونجحت يلا شـ.ـدي حيلك كدا عشان جرحك يلم بسرعه وتشوفي دنيتك
ملاك بفرحه وطفوله: يعني انا كدا بقيت حلوه
ليقاطعها سليم بحب وشرود: انته حلوه من غير حاجه
ملاك بتضيق عيونها: بتقول حاجه ي سليم
بيفوق سليم وبيستوعب إلى قاله: بقول ايو بقيتي حلوه وتقدري تعملي كل حاجه هروح انده لريم وداده فاطمه عشان قالقنين عليكي برا
ملاك بحب: أيو اندهلهم بسرعه انا عاوزه ريم وحـ.ـشـ.ـتني
سليم بغيره واضحه عليه: اي وحشتك دي متتلمي ي بت محدش يوحشك
ملاك بستغراب: الله وانا قولت حاجه غلط هو في اي
سليم بغيظ : لا ولا حاجه انا رايح ادخلهم
بيخرج سليم وبينادي عليهم يدخلو
بتدخل ريم بسرعه ولهفه: ملاك بقيتي كويسه قلقتيني عليكي كدا عجبك يعني إلى عملتيه دا
ملاك بمرح: محسساني اني مت منا قدامك اهو ي هبله
ريم بغيظ: الحق عليا يعني اني خوفت عليكي ي كـ.ـلـ.ـب البحر
فاطمه بحنان: قلقتيني عليكي ي ضانيا حمد لله على سلامتك
ملاك بحب: الله يسلمك ي ماما فاطمه
بيدخل سليم بجديه وعمليه: يلا ي جماعه عشان تروحو وتسبوها ترتاح شويه
بس ي سليم انا عاوزه اكون معاها....
-لا ي ريم خدي داده فاطمه وروحو وانا هكون مع ملاك يلاا
فاطمه: طب خد بالك منها ي بني يله ي ريم
سليم بحب باين عليه: في عنيا ي داده
بيخرجو وبتبقا سليم وملاك لوحدهم بيبصلها سليم
ملاك: بقؤلك اي انا من ساعه مفوقت وانته بصاتك مش مرياحني هو في اي
سليم بيبص في عيونها جـ.ـا.مد: ملاااك تتجوزيني ؟
بيلاقي بابا الاوضه بيتفتح مره واحده
-مش عيب عليك تتجوز واحده متجوزه ولا اي ي دكتور !!!!!!
استوب
يتبع .....
↚
-مش عيب ي دكتور لما تتجوز واحده متجوزه !
بيبص عليه سليم وعلامـ.ـا.ت الاستغراب ظاهره عليه فبيرجع يبص على ملاك وبيسألها : الكلام إلى بيقوله دا صحيح
ملاك بخوف وصدمه: لا والله كل إلى بيقوله كدب انا لا اتجوزته ولا اعرفه صدقني ي سليم
سليم بغضب بيروح عند الشخص دا وبيتهجم عليه : مش عيب لما تكون مسطول وجاي تتهم الناس بالباطل
بيسمع صوت جاي على الباب بتكلم بستهزاء: تؤ تؤ كل إلى بيقوله ياسر صحيح انا إلى جوزتها لي وانا إلى شاهد على الجوازه دي وادي قسيمه الجواز اهي
بيشـ.ـدها سليم منه وبيقرأ إلى فيها وشاف توقيع ملاك وأنها فعلا مـ.ـر.اته بيروح عند ملاك: ازاى انتي مـ.ـر.اته ازاى جاوبي ومين دول وانتي مين اصلا
ملاك بدمـ.ـو.ع: والله العظيم ي سليم معرفه صدقني دي اول مره اشوفه انما الشخص التاني دا فهو جوز امي صدقني ي سليم
سليم ببرود وكسره: اسكتي خالص مش عاوز اسمع منك حاجه ناويه تكدبي وتقولي اي تاني هاااا جاوبي
اتمنا مشفش وشك تاني في حياتنا
وبيخرج برا الاوضه ومن المستشفى كلها
جوز امها بخبث: تؤ تؤ عملك العمليه الظاهر انك كنتي غاليه عنده اووي ههههه ي عيب الشو ما عليكي متجوزه وراحه تتجوزي كمان طلعتي قادره ي بت زي امك المتـ.ـخـ.ـلفه
ههههه بس تصدقو انتو الاتنين اغبا من بعض امك واتنازلت عن كل إلى حليتها ليا وبتربي ليا العيال ولما لعبت في دماغها وخلتها ترميكي سمعت كلامي ..هههه ورمتك لشارع بس بيني وبينك فكرت فيها قولت لازم اطلع منك بمصلحه وألمك بردو من الشارع منا عندي بنات وجوزتك هههه وانتي زي المتـ.ـخـ.ـلفه لما قولتك امضي على ورق للعمليه بتاعتك روحتي زي الغـ.ـبـ.ـيه من غير متقرأي الورقه مضيتي....قال كنت هعملك عمليه بشئ وشويات ي بنت الغـ.ـبـ.ـيه هههه كانت ورق جوازك من ياسر ي مدام ياسر هههه
بيروح ل ياسر وبيقوله:الليله ليلتك ي عريس وأهي مراتك اهي سليمه وعملت العمليه كدا انا عداني العيب اشوف وشك بخير ي جوز بنت مراتي .....
........................
عند سليم
بيسوق العربيه بسرعه وهو مش عارف رايح فين
لي دنا حبيتك طلعتي زيهم بس الغلط كله عليا مكنش لازم اديكي الثقه دي كلها انا إلى استاهل بس زي مجبتك من الشارع وحميتك من كلاب السكك هعلمك ازاى تكدبي على سليم الانصاري
بيوقف العربيه وبيخرج بيعد على صخره كبيره في مكان عالى وبيفتكر ازاى كان خايف عليها ونفسه تصحا عشان يعترف ليها قد اي هو حبها ونفسه تكمل معاه بقيت حياته وتكون ام عياله ويعوضها عن كل حاجه وحشه شافتها وهي كمان كانت تعوضه
بتنزل دمـ.ـو.عه : يارتني ما قابلتك كرهت اليوم إلى شوفتك فيه وإلى عرفتك...... بتضحكي عليا ...مش يمكن كانت بتعمل الحوار ده عشان اعملها العمليه
بيحط الموضوع في عقله وبيفكر.... انا طلعت غـ.ـبـ.ـي لدرجه دي
......
عند ملاك بيقرب منها ياسر بمكر
مكنتش متخيل انك مزه اووي كدا بس طلعتي بطل ي هههه مراتي بيقرب يمسك ايديها بطريقه مقرفه
ملاك بقرف والم من الخياطه: ابعد ايدك المعفنه دي عني انته عمرك مهتكون جوزي والجوازه دي باطل عشان من غير موافقت ي
ياسر بخبث وبيحط ايده على خدها: تؤتؤ ي مراتي متقوليش كدا دا توقيعك منور في الورقه حته شوفي خطك قمر ازاى
ملاك بتزق ايده: مش قولتك ابعد ايدك المعفنه دي عني مبتفهمش ولا اي والجوازه دي بااااطل قولتك
بيقرب ياسر منها وبيستغل ضعفها وانها نايمه بسب العمليه وبيقرب وشه ليها وبيحاول انه يب*وسها
ملاك بتبعد وشها وبتزقه بعيد عنها بكل قوتها وبتف عليه
ياسر بيمسكها من شعرها: بتف عليا ي بنت **** طب اي رأيك اني هاخد حقوقي منك دلوقت وكامله وريني بقا هتعملي اي وبيحاول ي تهجم عليها
ملاك بصراخ والم لان الجرح بتاعها نزف: ابعدددددد عني ابعدددد ي حـ.ـيو.ان
ياسر بمكر: صرخي من هنا لبكرا حبيب القلب مشى شوفي مين هيرحمك من ايدي ويكمل إلى بيعمله
بيتفتح باب الاوضه بقوه. وبيدخل زياده
زياده بصدمه: انته مـ.ـجـ.ـنو.ن اي إلى بتعمله دا
ياسر ببرود: واحد ومـ.ـر.اته مالك انته بيهم
زياد بعصبيه بيروح ليه وبيضـ.ـر.به في وشه: ولما هي مراتك ي و** بتبعدك كدا لي وبتستنجد
ياسر بيحط ايده على بؤقه بيشيل الدم وبيقف عشان يرد ليه الضـ.ـر.به
زياد اسرع منه وبيضـ.ـر.به تاني
الامن بيجي وبيمسك ياسر
خرجو المجرم دا من هنا
-لا استنووو ارمي ي روح امك عليها الطـ.ـلا.ق الاول !
استوووووب
يتبعععع.......
↚
-ارمي عليها الطـ.ـلا.ق ي روح امك
ملاك بدمـ.ـو.ع وصدمه:سليم انته رجعت ...
بيبص ليها سليم وبيطمنها : سمعت قولت اي ولا سمعك بطريقتي
ياسر ببرود: مش هرمي عليها حاجه واعلى ما في خيلك اركبه
بيروح ليه سليم : ومالو هركبهولك وبينزل عليه ضـ.ـر.ب ...زياد بيحاول يبعده عنه :خلاص ي سليم اهدا هيموت في ايدك الأمور مش هتتحل بطريقتك دي
بيروح لي سليم وبيوقفه: هااا هترمي ولا اكمل إلى بعمله
ياسر بخوف وهو معدش فيه حته سليمه: انتي طالق ي ملاك
سليم بهدوء:بتلاته....
: إنتى طالق طالق طالق ي ملاك
سليم بيوجه كلامه للأمن ارموه بره:وممنوع حد يساعده
بيروح لزياد بجديه : اتمنا تشوف الجرح بتاعها ي دكتور عشان انا مضطر اسافر الصعيد دلوقت في حالات هناك محتاجني وبيكمل كلامه بسخرية :اكتر من هنا مش بتوع مصلحتهم
بيفهم زياد الموضوع وبيهز رأسه بهدوء: متشلش هم
تروح وتيجي بسلامه ي صاحبي
بيبص على ملاك نظره اخيره
ملاك بحزن: استنا ي سليم اسمعني والله معرف حاجه عن الموضوع دا عشان خاطري ي سليم صدقني دا لو ليا خاطر عندك
سليم ببرود: حمد لله على سلامتك ي انسه ملاك
وبيخرج.... بيخرج وراه وزياد وبينده عليه :سليم استنا عاوزك في المكتب عندي في موضوع مهم لازم تعرفه قبل ما تسافر
.......
زياد بهدوء:عاوزك تسمع التسجيل دا وبعدها تحكم عليها البنت كانت صدقه معاك ومغلطتش في حاجه
وبيسمع الكلام بتاع جوز امها وملاك وهو كان بيقولها أن ورق العمليه هو ورق جوزها
سليم بصدمه وتأنيب ضمير:يعني انا ظلمتها...كان لازم اسمعها ... ورحمه امي مهسيبه وهجيب حقها
-كنت جاي اطمن عليها واشوفها فاقت ولا لا لقيت الحوار إلى دار بين جوز امها وهي كان لازم اسجل لان وانته خارج من المستشفى استغربت انك ازاى سبتها في الوقت دا وانا شايف النظره في عينك انك مستحيل تسيبها فسجلت الحوار كله ولما جوز امها خرج حاولت اداره منه وفجاه سمعت صريخ ملاك والو** دا بتهجم عليها فدخلت ليه ....بس قولي اي رجعك ولي خليته يطـ.ـلقها
سليم وبيفتكر ازاى رجع: كان في صراع جويا جزء مش عاوز يشوفها ويكـ.ـدبها وانها عملت كل دا عشان اعمل ليها العمليه والجزء التاني حاسس انها صدقه كنت عاوز ارجع عشان اشوفها واطمن عليها وان دي هتكون اخر مره اشوفها فيها فلقيتك ماسكه ضـ.ـر.به حاجه جويا خلتني اخليه يطـ.ـلقها مش قادر اشوفها لحد غيري
زياد بيحط ايده على كتفه: روحلها ي صاحبي وصلح كل إلى حصل دا خليك جمبها ...
سليم بتنهيده:تفتكر هتسامحني وهتقبلني في حياتها بعد اول موقف حصل واتخليت عنها
زياد بتفهم: البنت طيبه وباين عليها بتحبك اكيد هتتفهمك
سليم خرج وراح عند ملاك
بيدخل بيلاقيها نايمه وبتعيط بهستريا بيجري عليها وياخدها في حـ.ـضـ.ـنه وبتكلم بحنان وحزن :بس اهدى أنا معاكي اهو اهدى ي روحي وبيمشي ايده على شعرها
ملاك بدمـ.ـو.ع وبتمسك فيه جـ.ـا.مد ما صدقت تلاقي أمانها: اي رجعك انته كنت ماشي ومش عاوز تسمعني ولا تشوفني نفسي اعرف انا عملت ليكو اي كلكو مش عاوزني انا تعبت ي سليم تعبت ومش حمل اي حاجه تانيه يارب خدني عشان اريحكو مني
سليم بخوف ولهفه من فكرت انه يخصرها وبيزد من ضمه ليها :اوعي تقولي كدا تاني ي قلب سليم بعد الشر عنك بيشل وشها من حـ.ـضـ.ـنه وبيص في عيونها ولسه بيقرب منها
ملاك بتستوعب الوضع إلى هما فيه وبتبعده عنها: سليم ابعد مينفعش كدا
بيفوق سليم وبتكلم بجديه: دلوقت احنا هنسافر الصعيد عندي شغل هناك ولازم قبل ما نمشي من هنا اتجوزك ودا بعد موافقتك طبعا عشان اعرف احميكي كويس من الأشكال الزباله إلى زي جوز امك دا لانه مش هيسكت بعد إلى حصل
ملاك في نفسها: يعني انته عاوز تتجوزني شفقه عشان تحميني بس
-ملاك روحتي فين موافقه تتجوزيني
ملاك بحزن: ايو بس انا لسه مطلقه دلوقت
بيضحك سليم على برائتها: الجوازه دي باطل ي حبيبي عشان من غير موفقتك متعتبرش جوازه اصلا حتا لو مكنش رما عليكي الطـ.ـلا.ق
ملاك بلمعه في عيونها: انته قولت حبيبي
سليم :احم لا اكيد سمعتي غلط يله عشان نروح لريم وداده فاطمه وتلمو حاجتكو عشان نمشي من هنا بس قبلها هنروح نكتب كتبنا
ملاك بيأس وبتهز دماغها: ماشي إلى تشوفه
بيجيله تلفون بيستأذن منها وبيبعد عن ملاك ويروح يرد
-اتاخرت كدا لي كل دا انته في الطريق!!!!!
سليم ببرود : قولتك جاين اهو اي شغلانه هو عشان سمعتك اوعا تفكر رأي فيك اتغير دا مستحيل افتكر كلامي دا كويس ........
استوووووب
يتبع.......
↚
-سليم بعد مخلص المكالمه راح لملاك يطمن عليها لقها نايمه ....بيروح يعد جنبها على السرير وبيتأمل ملامحها وأد اي هي بريئه بتنهد بحزن انه قدر يشك فيها وانها ممكن تكون كدبت عليه بيمسك ايديها: اوعدك من النهارده انك عمرك مهتشوفي وجع تاني في حياتك هكون سندك وضهرك ....وصدقيني انا فاهم نظره عيونك وانك نفسك اقولك هتجوزك لي بس مش هقؤلك غير لما اتأكد انك فعلا بتبادليني نفس الشعور دا بيقرب منها وبيمدد جمبها وبياخدها في حـ.ـضـ.ـنه وبينام هو كمان ......
...............
في الصعيد
شريف بفرحه انه عياله هيجو خلاص ليه ويقدر يعوضهم عن كل الايام إلى غاب فيها عنهم: اخيرا بعد خمس عشر سنه هشوفكو قدامي هتكونو معايا في نفس البيت وتحت سقف واحد
زينب بخبث:ومالو خليهم يجو ....بتوجهه كلامها لبنت اختها عنده ابن اسمه سليم ودا اكبر دكتور قلب في ألمانيا ميفلتش من تحت ايدك ي بنت اختي فااااهمه
انما الشحروره بنته دي فسيبها عليا جاين بعد العمر دا ويكولها وهي ولاعه دا على جثتي
احلام بمكر: هو ي خالتي سليم دا يبقا ابنه مش يمكن يكون متجوز
زينب :لا ي بنت العبـ.ـيـ.ـطه دا مش فاضي للجواز يدوب بيسافر يخلص شغله في المانيا ويرجع مصر عشان أخته
احلام بذهول: خالتي اوعى يكون إلى في بالي انتي مين عرفك كل دا
احلام بخبث: جراااا اي ي بنت الساذجه منتي عبـ.ـيـ.ـطه زي امك انا بقالي خمستاشر سنه عرفه تحركات عياله هههه ومش بس كدا مـ.ـر.اته المغفله انا إلى....بصي بعدين هبقا احكيلك خلى كل حاجه لوقتها
.........في المستشفى عند ملاك وسليم
ملاك بتتقلب وحاسه بحاجه تقيله عليها بتفتح عيونها وبتتصدم بسليم إلى محاصرها في حـ.ـضـ.ـنه وبتتكلم في سرها: لما هو هيتجوزني شفقه لي حاسه ان في حاجه غلط بتحط ايدها في شعره وبتكمل كلامها..... حاسه إني فيه حاجه جويا نحيتك اول مره اجربها بس هو شعور حلو يمكن اكون حبيتك بتفضل على الوضع دا لانها حاسه بالامان وهي في حـ.ـضـ.ـنه
سليم عامل نفسه نايم بس هو كان صاحي لما اتحركت وسابها يشوف هتعمل اي بيعمل نفسه انه بيصحا.
ملاك بتغمض عينيها بسرعه
سليم بمكر بيقرب وشه ليها ونفسه كله في وشها
ملاك في سرها : استر يارب منا صحيت هيقول اني كنت صاحيه اعمل اي هو ماله بقا قليل الادب كدا لى كل دا عشان وفقت اتجوزك يعني...
سليم بيخـ.ـطـ.ـف بوسه من شفاي*فها بسرعه وبيقوم يتعدل
ملاك بصدمه: اعاااااا ي قليل الادب اي إلى عملته دا
سليم بمكر : يعني كنتي صاحيه وانا اقول مين الفار إلى كان بيلعب في شعري
ملاك بتكسف :هاااا مش انا اكيد كنت بتحلم
بتكلم سليم بجديه: طب يله عشان نكتب كتابنا وبعدها نسافر لان معدش فيه وقت هبعتلك ممرضه تساعدك تجهزي ...بيروح غمزلها ولا اساعدك انا دنا هبقا زي جوزك بردو
ملاك بتتكسف ووشها يحمر
سليم بمرح:اموت في الفرواله ...وبيخرج
ببعت ليها الممرضه تساعدها وبياخدها وبتحركو
سليم بيرن على زياد : خمس دقايق وتكون عندي هتروح الفيلا تجيب ريم وداده فاطمه وتاخدهم وتسبق عند المأذون
زياد بفرح : هتعملها ولا اي. الف مبروك ي اخويا
سليم بحب:الله يبـ.ـارك فيك ي قلب اخوك يله متتاخرش عليا
......بيبص على ملاك إلى عماله تفرك في ايديها وباين عليها الحزن
سليم بتنهد عشان عارف إلى بتفكر فيه: مالك ي روحي ...صدقيني وجودها زي عدمه اعتبريني يستي امك ولا مشبهش
ملاك بتنزل دمـ.ـو.عها: كان نفسي تكون معايا في يوم زي دا ي سليم نفسي اوجها وقولها اني مش هكون حمل عليها تاني واني اقدر دلوقت اعمل كل حاجه
سليم بحزن على حالها: بس ي قلب سليم امسحى دمـ.ـو.عك دي غاليه عليا
ملاك بتـ.ـو.تر :سليم ممكن اسألك سؤال
سليم بيرفع حاجبه: عارفه انا السؤال دا بعدين ي ملاك هت عـ.ـر.في كل حاجه
ملاك في سرها: باااارد والله
سليم: منا عارف اني بـ.ـارد وهعقبك على الغلط دا ماشي
ملاك بصدمه: سمعت ازاى
-ابقى اتكلمي في سرك مش على الملئ
بيوصل سليم للمأذون ويلاقي داده فاطمه واخته وزياد موجودين
ريم بتحـ.ـضـ.ـن ملاك: الف مبروك ي حبيبتي وبتكلم بخبث ...هبقا عمته الحربايه هاااااا انتظريني
بيضحكو عليها وداده فاطمه بتبـ.ـارك لملاك وبيطلعو فوق
بيخلصو إجراءات كتب الكتاب سليم بياخدها في حـ.ـضـ.ـنه :الف مبروك ي ملاكي
ملاك بكسوف : الله يبـ.ـارك فيك
زياد بمرح :اوعدنا يارب يله ياعم النحنوح عندنا سفر ياخويا عشان نلحق.....
بيركبو عربيتهم سليم بياخد اخته معاه وداده فاطمه بتروح مع زياد ....بعد مرور ساعتين
بيوصلو قدام قصر الانصاري
بتتصدم فاطمه من المكان لانها عارفه كويس وبتبص على سليم إلى هز بدماغه :ادخلو وهتفهمو كل حاجه جوا
بيدخلو وبيلاقو شريف وزينب واحلام في استقبالهم
ريم وملاك بيتصدمو لانهم لسه فاكرين شكل شريف
شريف بسعاده:نورتو الصعيد وبيروح يسلم على سليم وياخده في حـ.ـضـ.ـنه
سليم بعد عنه وبتكلم ببرود: اسف قولتك انا جيت عندك لاسباب خاصه مش اكتر بلاش شغل الحنيه دا
زينب بصدمه وهي شايفه فاطمه قدامها : ازيك يا فاطمه انتي لسه عايشه قصدي فينك كل دا
بتبص فاطمه ليها بغموض : الله يسلمك ي زينب موجوده اهو مموتش زي مبتقولي
سليم بجديه :عاوزين نعرف هنبات فين عشان نريح من السفر عندنا شغل كتير بكرا احنا مش جاين نتعارف ولا نتخانق احنا جاين ضيوف في استقبالك ي حضرة العمده وهنخلص شغلنا وهنمشي
شريف بحزن : فاهم ي سليم اتفضلو ...
زينب بتهز احلام وبتتكلم بصوت مش مسموع: دورك جه يله زي مفهمتك
احلام بتروح ناحية سليم بسهوكه :اتفضل هعرفك هتنام فيه
سليم بيبص عليها بقرف
ملاك الغيره كلتها بتروح تمسك ايد سليم
↚
ملاك بتمسك ايد سليم وبتوجه كلامها لاحلام :ايو ورينا اوضتنا ي قمر
احلام بصدمه وبتبص لخالتها:اي انتو متجوزين طب ازاى قصدي الف مبروك
ملاك بستفزاز: الله يبـ.ـارك فيكي عقبالك ي اسمك اي....... قولتلي اسمك اي
شريف بيقاطع احلام وهو بيهدي الجو لانه فاهم إلى احلام وخالتها مخططين ليه : الف مبروك ي بني خد مراتك واطلعو الدور التاني الاوض بتاعتكو جاهزه
سليم بياخد ملاك وبيطلعو......وريم وفاطمه وزياد بيطلعو وراهم
احلام : هو دا ي خالتي إلى متباعهم بقالك خمستاشر سنه واضح اووي انك كنتي بتراقبيهم
زينب بزهول:ازي دا حصل انا متاكده أن في حاجه غلط اكيد البت دي لسه ظاهره في حياتهم واكيد وراها حاجه انا متأكدة من دا
شريف بصرامه وزعيق:زيينببببب اقسم بالله ان مبطلتي حركاتك الو**. دي واتلميتي انتي وبنت اختك ومبعتديش عن العيال لتشوفي وش مش هيعجبك انا حظرتك اهو
زينب :جرا اي ي شريف شوفتنا عملنا حاجه ولا اتكلمنا
بيبص ليها شريف نظره اخرستها
.....عند سليم وملاك.
سليم بخبث: ينفع إلى عملتيه تحت دا
ملاك بتـ.ـو.تر: انا معملتش حاجه.....بيقرب سليم عليهم :امممم معملتيش حاجه متاكده ....بتلزق ملاك في الحيطه :ما هي إلى مسهوكه وعماله تدلع كان لازم تعرف انك اتجوزت ....وبعدين صلي على النبي في قلبك و ابعد كدا عيب إلى بيحصل دا وانا عاوزه اروح لماما فاطمه وريم يله عن اذنك
سليم بصدمه: تروحي فين وعيب اي هو انا شاقطك ي بت دا انا لسه متجوزك على سنه الله ورسوله
ملاك بخوف:بس انا عاوزه ماما فاطمه وريم اعد معاهم
سليم بحنان بياخدها في حـ.ـضـ.ـنه:مفيش حاجه ي روحي وبعدين دا مش عيب انك تبقي معايا في نفس الاوضه واي رأيك اننا كمان هنام على سرير واحد انتي بقيتي مراتي خلاص يعني مفيش حاجه هتحصل بينا هتكون عيب ولا حـ.ـر.ام وبعدين اوعي اشوف نظره الخوف دي في عيونك تاني انا عمري مهأذيكي ي ملاكي فهمتي ي حبيبي وبيبـ.ـو.سها من راسها
ملاك بتهز دماغها وتتكلم ببرأه:اه فهمت
طب يله عشان تاخدي شاور وتنامي عشان بكرا أن شاء الله تروحي انتي وريم المدرسه امتحانتكو قربت وكفايه السنين إلى ضاعت منكو دي
بس استني قبل مـ.ـا.تروحي في عقاب صغير لازم يتنفذ عشان تشتميني تاني ومره واحده بيروح مقرب منها وبيسها ....ببعد عنها عشان تقدر تتنفس
سليم بياخد نفسه: خمس دقايق ومشفكيش قدامي لاما هكمل إلى بعمله .....ملاك بتمشي من قدامه بسرعه وبتروح للحمام
ملاك بتحط ايدها على قلبها :انته بتدق كدا لي وبعدين بتحط ايدها على شفيفها ..هو اي إلى حصل ولي انا مبسوطه كدا وبتروح تاخد الشاور ....بعد ما بتخلص بتفتكر انها مجبتش هدوم معاها فبتاخد الفوطه إلى في الحمام تحطها عليها وبتخرج وهي بتدعي ان سليم يكون نام
بتخرج وبتمشي بخطوات هاديه ....بتبص مبتلاقيش سليم في الاوضه بتوطي على الارض وبتطلع بيجامه بتلف بتشهق وهي شايفه سليم واقف وراها بتكلم بخجل :سليم ممكن تخرج عشان البس هدومي
سليم وهو بيبلع ريقه:لا مش ممكن خالص وبيقرب عليها ويشـ.ـدها عليها وبيسكتها بطريقته بيشل الفوطه من عليها .....ملاك بتقاومه :سليم ابعد ي سليم مينفعش
إلى بتعمله دا سليم بيكمل وهو غايب عن الوعي فجاه بيحس بدمـ.ـو.عها بتنزل عليه بيبعد وهو بيلعن نفسه على إلى كان بيعمله وازي هو عمال يخوفها منه بطريقته دي بينزل يجيب الفوطه وبيحطها عليها وبياخدها في حـ.ـضـ.ـنه:هششش اهدي ي حبيبتي حقك عليا ي نور عيني انا مش عارف ازاى كنت هعمل كدا متخفيش انا عمري ما هاخد حاجه منك غير برضاكي انتي انا هروح اخد شارو يكون خلصتي لبس عشان ننام
.........عند زياد نايم بيفكر ازي هتكون معاه في نفس البيت كدا هو مش هيقدر يسيطر على نفسه لما يشوفها هو طول السنين دي وعمال يخبي مشاعره ناحيتها ولحد هنا هو مش هيقدر يخبي اكتر من كدا
عند فاطمه قاعده سرحانه وبتفكر في زينب:لسه زي ما انتي ي زينب الخبث والغل لسه في دمك لسه عاوزه توصلي لايه اكتر من إلى وصلتيله لدرجه دي سواد قلبك عماكي بعدتي الاب عن عياله وحرمتيه منهم خمستاشر سنه وقدرتي تفرقي بينه وبين مـ.ـر.اته ومسكتيش لحد هنا روحتي موتي مـ.ـر.اته بقهرتها لسه هتوصلي لأيه ي زينب اكتر من كدا .....
شريف كان طالع سمع صوت خربطه في المطبخ دخل لاقى ريم : محتاجه حاجه ي بنتي
ريم بتـ.ـو.تر وخوف: لا انا بص كنت عاوزه
بيقطعها شريف بفهم وحنان: جعانه ي بنتي
ريم بتهز دماغها :ايو بصراحه انا مكنتش عارفه مكان المطبخ فلقيت بنت هنا دلتني وجيت اسألها راحت زعقت ليا ومشت
شريف:قصدك احلام ...
ريم:ايو هي باين لانها قالتلي مش فضيالك كدا محسساني اني طلبت منها حاجه
شريف بحنان:طب عاوزه تاكلي اي
ريم بخجل: حضرتك بتعرف تطبخ
ايو بس بلاش حضرتك دي عارف انك مش متعوده عليا ومش متقبله فكره ان في يوم وليله يظهر ليكي اب بس بلاش القاب قوليلي ي شريف انا راضي لحد متتعودي عليا
بس مينفعش اقول لحضرتك كدا سليم قالي لازم نحترم الكبير
يستي انا راضي بشريف دا يوم المني لما بنوتي القمر تقولي ي شريف
وبعدها بيتابع كلامه بحزن:ايو انا بعرف اطبخ انا قعدت اكتر من خمس سنين لوحدي بعمل كل حاجه لنفسي بعد ما ولدتك خدتكو ومشت فضلت بقا انا إلى شايل مسؤوليه نفسي لحد متجوزت زينب ...ها يله قولي عاوزه تأكلي اي
ريم بتفكير: نجركسو
شريف باستغراب:ودا حاجه بتتاكل ي بنتي
ريم بضحك:ايو دي عبـ.ـاره عن مكرونه وصوصات بتتعمل على حسب الرغبه بقا ممكن تبقا فيها فراخ او لحوم زي ما انته عاوز
شريف:لا بصي اي حاجه تانيه غير دا معرفوش
ريم بحزن:طب عندكو اندومي
شريف بضحك:ايو دا اعرف البت احلام بشوفها بتاكله استني اجبهولك
ريم بمرح:اول مره احلام تعمل حاجه عدله في حياتها بدل ما هي بتشخط وتزعق في الناس كدا يله بسرعه ي شريف هات الاندومي خلينا ننبسط
شريف بضحك:لو دا بيبسطك انا مستعد اجبلك مصنع اندومي لحد عندك
بجد ي شريف بس متقولش لسليم عشان لو عرف هيشعلقني وكمان هيشغل عليا الصمت العقابي والدكتوراه إلى دارسها في ألمانيا هتطلع عليا وانا مش ناقصه
هو معاه حق ي لازم مع الاندومي دا حاجه جانبه لأن دا يعتبر مش أكل ومن غير اعتراض اخوكي معاه حق ..
احلام وزينب واقفين يتصنتو عليهم ...امممم بتضحك معاها دنتا بقالك سنين ي شريف من يوم متجوزنا وانته قالب وشك بس ومالو افرح ليك يومين عشان لما تعيط هيبقا بدل الدمـ.ـو.ع دم
احلام بزهق: طب ي خالتي وانا والولا إلى طلع متجوز دا بصراحه ي خالتي عجبني وانا عاوزه
زينب بغموض:هجبهولك ي قلب خالتك ومـ.ـر.اته دي بدور وراها ولما لاقي إلى ورها سعتها هجبهولك بس لازم تسمعي إلى هقولك عليه دلوقت لازم يتنفذ بكرا بالحرف الواحد
...............تاني يوم بتنزل ملاك وسليم وبتكون ريم بتستناهم تحت عشان سليم يوصلهم المدرسه
سليم : يلا ي ريم
احلام بدلع وبتنده على سليم:دكتور سليم بعد اذنك
ملاك بغيط في سرها:اصتبحنا واصطبح الملك لله مكنتش نقصاكي بوش امك دا على الصبح
بيبص سليم ليها وبتكلم ببرود: خير فيه حاجه
احلام بدلع:معلش ي دكتور كنت عاوزه حضرتك في كلمتين على انفراد مش هاخد من وقتك كتير اصل المساله ضروري
ملاك .طب اعمل اي اروح اجيبها من شعرها ولا اقـ.ـتـ.ـلها وارتاح ريم بتهمس لملاك جوزك بيضيع خدي بالك تكه كمان والمسألة إلى هتكون عاوزه فيها تقلب بجوازه تانيه
سليم :مش فاضي لما ارجع نتكلم
احلام ببرود:بس لو قؤلتك ان المسأله بتتعلق بولدتك
اييييي
↚
احلام ببرود: طب لو قولتك أن الموضوع بتعلق بموت ولدتك هتفضا ؟؟؟؟
سليم بيلف وشه :ايييي انتي بتقولي اييي
احلام بهدوء: تعالى معايا المكتب ي دكتور وهتعرف كل حاجه
سليم بزهق: تمام اتفضلي قدامي وقسما بالله ان طلع الموضوع مش زي مقولتي هتشوفي وش مش هيعجبك مني
وبياخدها وبيروح اوضه المكتب بتاعة شريف إلى في البيت
ملاك بهمس وغيظ: هو في اي ي ريم وبعدين ولدتك هي اتوفت ازاى
ريم بحزن: ماما مـ.ـا.تت موتت ربنا بس مش عارفه البنت دي بتخرف تقول اي
ملاك بتفكير:البنت دي ورها حاجه كبيره اكيد أو شكلها عارفه عنكو كل حاجه
مش عارفه ي ملاك ربنا يستر
بعد مرور الوقت بيخرج سليم وهو باين عليه الحزن
سليم بصوت مختنق : اطلعو انتو انا هبعتلكو مدرسين هنا مفيش مدرسه
بس ي سليم
سليم بزعيق:مفيش بس قولتكو على فوووق كلامي مبيسمعش لي.....وانته وبيشاور على زياد يله عندنا شغل كتير لازم يخلص
زياد :تمام هو انا قولت حاجه يله جاي وراك اهو
ريم بتاخد ملاك بعد مبصو لاحلام بقرف وبيطلعو
ملاك بتفكير: ريم البنت دي لازم تتراقب مننا في حاجه غلط في الموضوع انا متاكده ولي في لحظه قدرت تقلب سليم كدا انا شاكه انها مخططه لشيئ كبير عندي احساس بكدا
ريم: بقؤلك اي ي ملاك شغل المحقق كنن بتاعك دا مبيكلش معايا كفايه جوزك إلى منعنا من المدرسه دا كان زمانا دلوقت بنشم هوا نضيف مش الحبسه المهببه دي منك لله ي أحلام الكـ.ـلـ.ـب
ملاك : لاااا فوقي كدا معايا انا بتكلم في اي وانتي بتكلمي في اي صدقيني في حاجه غلط ولازم مساعدتك
.........بيعدي الوقت وبيتاخر سليم ومش بيرجع البيت
ملاك بخوف وقلق عليه: هو اتاخر كدا لي انا قلبي مش مطمن حاسه ان فيه حاجه هتحصل ... بعدها بتسمع صوت عربيه بتخرج من البلكونه تشوف دا مين بتلاقيه سليم
..بتستناه عند الباب عشان لما يجي تعرف هو كان فين بتأخر عليها فيتخرج تشوفه بتلاقيه واقف مع احلام وبيتكلمو
بتدخل الاوضه تاني بحزن : هو لي مش محترم اني مـ.ـر.اته ازاى اصلا سامح لنفسه انه يتكلم معاها وبعدها بتتنهد بجزن مـ.ـر.اته شكلي عشت الدور وانا عارفه هو اتجوزني لي وبتنزل دمـ.ـو.عها لانها نفسها يحبها زي مهي ابتدت تحبه وتتعلق بيه
سليم بيدخل الاوضه بيدور على ملاك فيها بيلاقيها نايمه وحاضنه المخده بس باين انها عامله نفسها نايمه
بيقرب عليها وبيبـ.ـو.س راسها فتحي عينك انا عارف انك مش نايمه ..بتبعد عنه وبتديله ضهرها
سليم :تؤ تؤ دا شكل القمر حد مزعله ... مين طيب مزعله
ملاك :بعد اذنك متتكلمش معايا بطريق دي تاني وشوف انته كنت واقف مع مين وكمل وقوف معاه وسبني انام
سليم بابتسامه:دا الموضوع فيه غيره بقا وبيروح نايم جمبها ودافن وشه في شعرها
ملاك بتزقه:ابعد ي سليم انته لي بتعملني كدا ومحسسني اني مراتك وانته قولتلي انك هتتجوزني عشان تحميني
سليم بيتنهد:مش وقته الكلام دا ي ملاك كل حاجه وليها وقتها وبعدين انا محتاج انام ومش عاوز وجع دماغ يلا تصبحي على خير
ملاك بتقوم: طب تقدر تقولي احلام قالت ليك اي في المكتب خلتك تتعصب كدا
سليم بغضب:ملكيش دعوه ... ت عـ.ـر.في تنامي ومتدخليش في حاجه متخصكيش
ملاك بخوف ودمـ.ـو.ع :حاضر
... ......
زينب بخبث: عملتي إلى قولتك عليه ي احلام
احلام:ايو ي خالتي كدا ضـ.ـر.بنا عصفورين في حجر واحد
.....
ملاك بتصحا وبتقوم من جنب سليم وبتتاكد أنه نام بتلم هدومها وهي مقرره أنها مش راجعه لي تاني وأنها مش هتكون حمل عليه مره تانيه
ملاك بتروح لسليم تبص عليه بصه اخيره بتوطي عشان تبوسه...لسه هتقوم من عليه سليم بيشـ.ـدها وبتكون تحته
سليم بيبص على شنطه هدومها : انتي كنتي راحه فين هاااا كنتي ناويه تسبني وتمشي ي ملاك أنتي لي مش بتفهمي إني مش هقدر اعيش من غيرك كنتي ناويه تبعدي عني مفكره اني هسمحلك اصلا ملاك انا بحبك متسبنيش انا عارف اني اتعصبت عليكي بس غصب عني والله مش بإرادتي
ملاك بحب: أنته قولت انك بتحبني ي سليم صح
سليم: عديته من زمان ي قلب سليم ...تقبلي تكملي بقيت حياتك معايا وتكوني مراتي وأم عيالي
ملاك ببرائه:منا مراتك اهو سليم
سليم بضحك هفهمك كل حاجه بس تسمحيلي ي ملاكي افهمك
ملاك بتهز دماغها بخجل .......
.........
ريم كانت بتتسحب راحه اوضتها بعد معملت إلى ملاك قالت ليها عليه ...اعااا ي احلام بتضحكي على اخويا لا ومرات ابويا طلعت حكايه لوحدها دنتو ايامكو سوده معايا اسود من قرون الخروف هههه هتحلو شكلها
استوووووب
يتبع
↚
تاني يوم بيصحا سليم على حركه ملاك بيبص وبيغمض عينه وبعدها بيفتح تاني وهو خايف يكون بيحلم بعدها بيغمض عينه وبيفتكر كل إلى حصل بينهم امبـ.ـارح وانها فعلا رقيقه وملاك اسم على مسما فعلا ...بيبصلها بخبث وبيبتدي ينكش فيها عشان تصحا
ملاك بإنزعاج:يوووووه سبيني شويه كمان ي ريم عاوزه انام
بقا كدا سليم بيقرب منها وبيبو'سها
ملاك بشهقه: اعاااا ..سليم وبعدها بتشوف وضعهم وبتفتكر إلى حصل بتدخل جوا حـ.ـضـ.ـنه وبتكلم بكسوف:صباح الخير
سليم بضحك:لا مش اسمها صباح الخير اسمها صباحيه مبـ.ـاركه ي عروسه وبيوطي عشان يبو'س'ها
ودي كدا بقا صباح الخير بتاعتي
ملاك بخجل:سليم بطل بقا يوووه
قلب سليم من جوا يله عشان المدرسين هيجو يشرحلكو المنهج بتاعكو عاوزك تركزي وإلى يقف معاكي تقوليلي عليه وانا هفضي وقت ليكي واشرحلك كل إلى تحتاجيه
ملاك بفضول: امممم انته بتعرف تشرح ي سليم كل المواد ولا بتضحك عليا
لا دنا شاطر اووي وبذات في الاحياء وبيكمل بغمزه اعجبك فيها اوووي زي ما انتي شايفه
ملاك بغيظ : قليل الادب والله
.......
عند ريم قاعده على أعصابها عشان تحكي لملاك كل إلى سمعته :يووووه هي ملاك كل دا نايمه مبدهاش بقا انا راحه ليها
بتقطعها فاطمه: راحه فين ي ريم
ريم باستعجال:راحه لملاك ي داده اشوفها كل ده نوم اي نايمين مقـ.ـتـ.ـو.لين ولا اي
فاطمه:لا ي ريم مينفعش تروحي تقلقيهم ي حبيبتي هما اكيد شويه كدا وهيجو
شريف بيخبط عليهم ...فاطمه باستغراب مين هيكون بيخبط عليهم فبتنادي وبتقول ادخل ......وبيدخل شريف إلى اول ما ريم بتشوفه
بتجري عليه وبتحـ.ـضـ.ـنه
بيستغرب شريف من ردة فعلها بس بيفرح اووي لانه نفسه في الحـ.ـضـ.ـن دا من زمان فابيادلها الحـ.ـضـ.ـن بكل ترحاب
ريم بمرح : بابا شريف انته كنت فين امبـ.ـارح مشفتكش خالص ... على فكره انا بستنا الاندومي إلى وعدتني بيه
شريف بتفجأ :قلب ابوكي وبعدها تابع بحزن انا حاولت
مظهرش قدامكو عشان سليم وانتي تاخدو راحتكو في البيت بس بعد النهارده والحـ.ـضـ.ـن وبابا إلى قولتيها دي وعد مني مش هغيب عنك هتلاقيني كل يوم عندك ويستي الاندومي اهو
ريم بفرح : احلى بابا شريف دا ولا اي وبتبوسه من خده
فاطمه في نفسها: هو في اي وازاى ريم اتغيرت ناحيه شريف وبعدها بتابع بحزن ربنا يقربهم منك ويحببهم فيك ي شريف انته تستاهل كل خير
......
احلام قاعده بتحط منكير وخالتها راحه جايه في الاوضه
يوووووه ي خالتي زهقتيني راحه جايه جايه راحه متهدي على نفسك كدا امال
زينب بعصبيه: قسما بالله ي احلام كلمه كمان وهبعتك لامك وانتي عارفه امك هااااا هترجعي لاصلك وهتسيبك من العز والنغنغه إلى انتي فيها وتروحي تخدمي في البيوت لو نسيتي افكرك ي بنت اختي
احلام وهي بتفتكر لما كانت بتمسح سلالم العماره إلى امها بتخدم فيها : خلاص ي خالتي قلبك اسود لفي براحتك
زينب : خمستاشر سنه ببعدهم عن بعض مش هيجي في يوم وليله وحتت عيله زي ريم بترجع علاقتها بأبوها تاني البت دي خطر هنا وانتي مش قولتي انك وريتي التقارير والفديو لسليم ازاى مخدش موقف لحد النهارده وساكت بقؤلك اي تتصرفي لازم سليم يعمل إلى اتفقنا عليه لاما هتبقا طين على دماغنا كلنا
احلام بخوف: حاضر ي خالتي هخلص كل حاجه الليله
تعجبيني كدا ي بنت اختي .....
سليم بياخد ملاك وبيروحو لريم إلى اول مبتشفها بتجري عليها
ريم بسرعه: يلا ي ملاك عشان اقولك كل إلى حصل
ملاك بتبرق ليها انها تسكت ومش قدام اخوها
فاطمه بحنان : فطرت ي ابني انته ومراتك ولا حضرلكو فطار
سليم بيبص ليها بقرف وبيتكلم ببرود لاول مره بيكلمها كدا : مليش نفس
ملاك باستغراب: بس انته قولتلي ي سليم اننا نازلين نفطر وبعدين بتكلم ماما فاطمه كدا لي
سليم بيجز على سنانه من ملاك: مش وقته كلام ي ملاك مدرسين بتوعكو زمانهم جاين افطري انتي وانا رايح المستشفى
بتوقفه فاطمه بحزن : في اي ي ابني انا عملت ليك حاجه زعلتك مني
سليم بيبص ليها باستحقار: ياريتك زعلتيني انا بس انتي قـ.ـتـ.ـلتيني وغشتيني طول السنين دي وعايشه معانا وعامله دور الام المثاليه إلى ضحت بعمرها عشان تربينا وانتي السبب اننا نتيتم ونبقا من غير ام انتي اي شيطان
فاطمه بصدمه وهي بتحط ايدها على بؤقها من الكلام الى سمعته : انا ي سليم الكلام دا ليا اناااا
سليم بزعيق: مفيش غيرك اسمه فاطمه هنااا قوليلي عملت ليكي اي عشان تعملي كدا فهميني حـ.ـر.ام عليكي
بتدخل الاوضه زينب واحلام بشمـ.ـا.ته ونظره انتصار بتترسم على وشهم
شريف بيجي بسرعه على صوت الزعيق: في اي ي سليم حصل اي
سليم بيبصله بكره: حسابك تقل معايا ي شريف بس الأول حق امي لازم يرجع عشان ترتاح في تربتها
فاطمه بدمـ.ـو.ع بتمسك ايد سليم إلى بيشـ.ـدها منها بقسوه :متلمسنيش الايد إلى قـ.ـتـ.ـلت امي استحقرها لحد اخر نفس ليا على كل ذره حب ليكي هتساوي قصدها اضعاف كره
وفري دمـ.ـو.عك دي مش محتجنهم الوقت
بعدها بيقع شريف من طوله ريم بتصرخ ويتجري عليه بابااااااااا
استوووووب
يتبع
↚
بابااااا قالتها ريم وهي بتجري على شريف
بيروح ليه سليم وبيقيس نبض ايده بيلاقيه كويس بيتكلم وبيقول متقلقوش هو ضغطه وا.طـ.ـي مش اكتر ساعديني ي ريم بس نحطه على السرير
بعد ما بيسعدو شريف بتبص ريم لسليم بغضب وبتقف في وشه وبترفع صبعها لاول مره على اخوها
وبتتكلم بدمـ.ـو.ع:هتنـ.ـد.م ي سليم على كل كلمه وجهتها لداده فاطمه أو ظلم لابوك فوق لنفسك قبل ما كل حاجه تروح من ايدك
بتنهد سليم وبيخرج وهو تايه مش عارف لسه الدنيا والمشاكل عاوزين منه اي بتنهد وبيفتح العربيه وبيتجهه للمستشفى إلى شغال فيها
ملاك حـ.ـضـ.ـنه داده فاطمه بحزن: خلاص ي ماما اكيد في حاجه عشان يقولك كدا صدقيني سليم بيحبك لا دا شايفك امه متزعليش بقا
ريم قاعده وتفكيرها في إلى سمعته وأنهم فعلا قدرو يحققو كل إلى عاوزينه وهي لازم تقول لشريف عشان يتصرف معاهم
شريف بيفوق وهو حاسس بألم في راسه بيفوق بيلاقي ريم قاعده جمبه وشارده بيتكلم بصوت ضعيف :ريم
بتنتبه ريم لصوت وبتبص عليه بترد بلهفه وخوف: بابا اي متقومش حااسس بتعب
شريف بحب: لا ي روحي انا كويس متقلقيش عليا وبعدين هو حصل اي واخوكي كان بيزعق لي
ريم بحزن وهي ناويه تحكيله إلى عملته مـ.ـر.اته واحلام : عاوزك تصدقني ي بابا وتساعدني ان سليم لازم يعرف كل الحقيقه
شريف بيهز دماغه وبيقولها قولي ي ريم ان ابوكي مصدقكش مين هيصدقك هااا
ريم : بصراحه ي بابا السبب إلى سليم زعق لداده فاطمه هو
بتقطعها زينب بخوف مزيف
شريف انته فوقت ي حبيبي متعرفش انا كنت قلقانه عليك ازاي...
احلام بخبث.....وانا كمان ي عمو متعرفش احنا ميتين من الخوف عليك سلامتك ي عمو ان شاء الله إلى يكرهوك وبتبص لريم بقرف.....
ريم في سرها: اه يولاد الكل"ب دنتو ولا ريا وسكينه تقـ.ـتـ.ـلو القتيل وتمشو في جنازته بس الصبر ي روح امك منك ليها أن مخرجتكو بفضيحه بجلال يولاد الشحاتين ميبقاش انا ريم
بعدها بتكلم : طب استأذن انا ي بابا وبتقرب منه تبوسه من جبينه تعوز حاجه مني ي حبيبي ولا الافاعي دول قصدي تنت زينب واحلام هيفضلو معاك
بيبتسم شريف علي كلامها : لا ي قلب ابوكي اطلعي ريحي فوق وشوفي داده فاطمه وسبيني انا مع وبيغمز ليها مع انت
بتضحك ريم بدلع وبتخرج
زينب بتمص شفايفها بحرقه : يخليكو ل بعض ي حبيبي ويديم المحبه ما بينكو وتدلعي حلو عليه ي ريم
عند ملاك وفاطمه
ريم بتدخل عليهم
فاطمه بإنتباه وقلق: شريف عامل اي ي ريم
بخير ي داده انتي إلى عامله اي وبتبص على ملاك عاوزكو تركزو معايا
فيه إلى هقوله زي متوقعتي بظبط ي ملاك زينب واحلام وراهم مصايب اول حاجه ان احلام هي السبب ان سليم يزعق لحضرتك ي داده امبـ.ـارح كنت ماشيه في الطرقه ليقت زينب بتزعق لاحلام وانها لازم تخلي سليم يبدء إلى اتفقو عليه وانها وريته فديو وتقرير تأثبت ان ماما ممتش موته طبيعيه وان حضرتك يا داه السبب
ملاك بصدمه اييي وازاى قدرو يجيبو التقرير والحاجه دي
ريم: إلى فهمته انها قدرت تقنعه أن زينب وماما الله يرحمها بيربطهم ببعض علاقه صداقه وان حضرتك اوقات كتير ولدتي تشتكي منك انك بتحاولي تخطفي منها جوزها إلى هو بابا شريف وانك كمان بتكريها وفبركت كذا فديو مقطع صوتي لصوت ماما فعلا
بتشهق فاطمه: انا منها لله ولا عمري فكرت في كدا يشهد ربنا إنا وامك كنا عاملين ازاى وان من يوم موتها وانا عشت عشانكو انتو
مصدقاكي ي داده والله كمان عرفت أن زينب السبب انها قدرة تفرق ماما وبابا عن بعض وتبعدنا عنه العمر دا كله
ملاك بصدمه: كمان ...مكفهاش إلى عملته وبتعمل كمان وعاوزه تكره سليم في ماما فاطمه لازم نفوق ليهم لانهم ناوين على خراب
.... اخر الليل بيحي سليم مش قادر انه يسند طوله حته
اول ما احلام بتشوفه كدا بتجري عليه بتبتسم بخبث : سليم مالك مش قادر تسند طولك كدا وبتحط ايده على رقبتها وبتقربه منه بطريقه تقرف وبتسنده وبطلعه
بيبصلها سليم بسكر: انتي مين انتي ملاك مراتي صح
احلام بمكر: ايو هي ي حبيبي تعالى نطلع اوضتنا
وبتسنده وبتاخده لحد اوضتها وبتفتح الباب
..مش عيب إلى بيحصل بتستغلي انه سـ.ـكـ.ـر.ان ي احلام طلعتي وس*خ"ه بصحيح تربيه شوارع نزلي ايدك دي من عليه لاما قسما بالله افضحك في البيت
احلام بصدمه !!!!!!؟
استووب
يتبع
↚
احلام بصدمه :عمي شريف انته فاهم غلط انا ااااا
شريف بغضب: انتي اي جاوبي ي زبا'"له لدرجه دي رخيصه وبيتابع كلامه بسخريه هتوقع منك اي ي بنت انتي حسابي معاكي بكرا وبياخد منها سليم إلى واقف مش قادر يسند طوله وبيروح علي
اوضه ملاك
احلام بغضب في نفسها : باظت بسببك ي شريف بس على مين تتعوض لسه الايام كتيره ما بينا
بيخبط شريف على ملاك وهو لسه ساند سليم
ملاك بقلق:عمي وبعدها بتبص للى واقف حاطط وشه في الارض ومش قادر يسند نفسه وبتابع بستغراب هو ماله ي عمي وبتسند معاه سليم لسرير
شريف بيطمنها : باين عليه انه شرب معلش ي بنتي اعزريه لان إلى هو فيه مفيش حد هيستحمله اعملي ليه قهوه يفوق وخليكي جمبه
ملاك بتهز دماغها: حاضر ي عمي
تصبحي على خير ي بنتي
وانته من اهله ي عمو
ملاك بتقفل الباب وبتروح لسليم إلى عمال يهلوس بالكلام كلكو كـ.ـد.ابين......
ملاك بحزن وبتقرب عليه: سليم فوق ي حبيبي واعرف مين معاك ومين مش معاك ومتعملش في نفسك كدا
سليم بيشـ.ـدها عليه وبيبص في عيونها..لسه انتي ي ملاك اوعي تخدعيني زيهم اوعي كدا انا ممكن امو
بتحط ملاك صباعها على فمه وبتحـ.ـضـ.ـنه....اوعا تقولها ي سليم انا منغيرك ولا حاجه انته إلى خلتني احب الحياه بعد ما كلهم سابوني ورموني لشارع ..
رجعت وعالجت قلبي ورجعته للحياه انته مش عارف انتي اي بنسبه ليا
سليم بيقرب عليها : هششش انا معاكي ي روحي
........
زياد راجع من المستشفي بعد م كان سهران فيها بقاله يومين لانه مفيش غيره يعتبر وسليم بيجي كل فين وفين
بيلاقي بنت بتجري على عربيته بيدوس فرامل بسرعه وبينزل
انتي متـ.ـخـ.ـلفه انتي عارفه كان ممكن يحصلك اي لو مكنتش وقفت في الوقت المناسب
البنت بدمـ.ـو.ع: ياريتك ما وقفت وكنت ريحتني
زياد بيدقق في ملامحها كويس : طب اقدر اساعدك بحاجه ي انسه
البنت: شكرا وجيت تمشي
زياد وقفها طب اوصلك مينفعش تمشي في الليل دا وانتي بنت قوليلي اوصلك فين
لا انا هوصل انا بعد اذنك
زياد بعدم اطمئنان: انتي حره وبيركب العربيه وبيعمل نفسه انه مشى بتجري عليه استنااااا لو سمحت
زياد بفتح ازاز العربيه: ها عاوزه اي
هي بإرتباك :بعد اذنك ممكن تخليني عندك النهارده بس وبكرا انا يكون دورت على مكان ابات فيه
زياد بإستغراب: طب ازاى تأمني تعدي مع واحد غريب في بيت وانتي بنت هاااا
هي طمئنان: لا مقدرش اعمل كدا بس موقفك معايا يدل انك محترم وكمان شكلك مش من الصعيد ولابن عليك طيب وابن حلال
ايو انا مش من الصعيد ي ستي وكمان انا قاعد هنا عند ناس قرايبي في البلد عندكو وبعدها بيتابع بتفكير بس ممكن اخليك تباتي مع البنات
تعالى اركبي
بتركب معاه بقلق :انا مش عارفه اقولك اي متشكره جدا
على اي دا وجبي واي حد مكاني عنده اخوات بنات هيعمل كدا .....
....
عند ريم قاعده زهقانه وبتفكر ازاى هتكشف الجوز التعابين إلى في البيت دول
بتكمل بغضب: يوووووه انا زهقت مهو يإما حد يساعدني لاما حد يساعدني منا مش هفكر لوحدي
بتسمع صوت عربيه وهي في البلكونه فبتبص بتلاقي زياد ومعاه واحده
ليلة إلى خلفوك سودا ي زياد وبتنزل بسرعه
ريم بغضب: مين دي ي زياد
زياد بهدوء: اهدي وطي صوتك وهفهمك
بتبص ريم للى واقفه جمب زياد بقرف ..
زياد بالامبلاه- كنت هخبطها بالعربيه وانا جاي لقتها فجأه قدامي بس قدرت اوقف في الوقت المناسب بعدين قالتي انها عاوزه مكان تنام فيه فجبتها هنا تنام معاكي وهي بتقول بكرا هتمشي بس كدا يستي
ريم بشك من إلى واقفه حاطه وشها في الارض ؛ تمام وبتوجه كلامها للبنت تقدري تطلعي معايا فوق وبعدها اشوف حكايتك اي انتي كمان ...هو اي الهم إلى انا فيه ياربي اخلص من جوز التعابين يطلعلي بلوه تانيه ...وبترفع أيديها بطريقه مضحكه كان مستخبيلي كله دا فين يارب
زياد بيبص ليها بحب وبيضحك: بطلي هبل ي بت انتي يله اطلعو الوقت اتأخر
.....
تاني يوم بيصحا سليم وهو حاسس بصداع جـ.ـا.مد في دماغه
بيبص على الى نايمه على صدره بعمق وبيحاول يفتكر حاجه مش فاكر ....بيحط ايده على شعر ملاك وبيفضل يلعب ليها فيه
ملاك بنوم : بس بقا ي سليم عاوزه انام
سليم بمكر: لا مفيش نوم احنا بقينا الدهر وبيشلها من عليه وبيعكس الوضع .....هتقومي ولا اقولك على سر وبعدها تكملي نوم زي ما انتي عاوزه
ملاك بعضب: سليم على فكره انا زعلانه منك من إلى عملتوه امبـ.ـارح ي أستاذ وابعد كدا خليني اقوم
سليم بخبث: وانا ميرضنيش زعلك ولازم أصلحك والصحح إلى عملتو امبـ.ـارح ده وبيقرب منها وبيدأ يبو'سها برقه .....وبتستسلم ليه ملاك
بيمر الوقت وبيصحو على صوت تخبيط جـ.ـا.مد على الباب
ريم بخوف : سليم
سليم من جوا بيرد عليها: اي ي ريم في اي
انزل بسرعه ي سليم
في اي ي ريم
في ناس كتيره تحت وعاوزين....
...............
استوووووب
يتبع .......
↚
في ناس تحت عاوزينك ي سليم
سليم بيقوم يلبس وينزل يشوف في اي
بينزل بتفجأ ب جوز ام ريم ومعاه وحده وفيها شبه من ملاك
سليم بعصبيه: هو انته ي راجـ.ـل انته معندكش دم محرمتش من اخر مره ولا اي المره دي محضر اي اسطوانه عشان تقولها
: ولا اسطوانه ولا حاجه ي دكتور انا جاي اخد ثواب واجمع ام ببنتها
سليم بسخريه : دخلت عليا دي بقيت مصلح اجتماعي وانا معرفش...بص قسما بالله ان ملخصت وقولت عاوز اي هتشوف مني وش عمره مهيعجبك
-بس هو مش بيكـ.ـدب ي دكتور انا جايه اشوف بنتي إلى خطفتوها وضحكتو عليها جايه أخدها
سليم بقرف:خطفنها وضحكنا عليها ولا بنتك إلى رمتيها لشارع في عز تعبها انتي مش مكسوفه من نفسك في ام تعمل كدا انتي اي شيطان
-وانته مين عشان تتدخل في حاجه متخصكش
ملاك بقوه وبتكلم وهي نازله: جوزي وكل كلمه قولتيها عليه بتخصه ...وبعدين انتي لسه فاكره أن عندك بنت هااا ردي عليا وجاوبي
ام ملاك بتجري عليها وبتكلم بتمثيل: ملاك انا أمك حبيبتك ازاى تكلميني كدا
ملاك بتبعد عنها : بعد اذنك روحي للمكان إلى جيتي منه انا مش محتاجكي
مش كدا ي بنتي براحه على امك
انته بذات تسكت خالص كله منك انته السبب في كل إلى أنا فيه عملت عداوه بينا وصلتنا لنقطه أن امي تعتبرني مت وانا لسه حيه راجعين تاني ليييي عاوزين تضمروني نهائي صح
سليم بيروح لملاك ويحـ.ـضـ.ـنها: اهدى ي حبيبي ومتنفعلش العصبيه غلط عشانك
ملاك بتحـ.ـضـ.ـنه اووي وبتكلم بدمـ.ـو.ع: مشيهم من هنا ي سليم ارجوك
حاضر ي قلب سليم همشيهم اطلعي فوق ارتاحي وانا جاي وراكي
سليم لسه هيتكلم قاطعه شريف بصرامة: بقؤلك اي ي راجـ.ـل انته خد مراتك واتكل على لله لاما متعرفوش انا ممكن اعمل اي وانا بحظرك اهو لو لقيتكو هنا تاني مهتلموش بعد كدا غير نفسكو
جوز امها بخوف : طب هنستأذن احنا بقا وبياخد مـ.ـر.اته ويمشي
زينب بعصبيه بعد مخلصت تسنيط عليهم: حته دي باظت هي كمان اعمل اييييي تاني
احلام بخوف:اسكتي ي خالتي بس...... بينها اخر يوم لي هنا عندكو كله منك ي خالتي بيقطعها صوت شريف وهو بيزعق بإسمها بتلطم احلام على وشها ي مري ي خالتي مش قولتك اخر يوم جوزك مهيعدهاش عليا كدا غير بفضيحه
بتنزل أحلام بخوف: نعم ي عمي
شريف بجديه: لمي هدومك وعند امك مشفش وشك هنا تاني
احلام بدمـ.ـو.ع تمثيل: لي بس كدا ي عمي انا عملت اي
شريف: متخلنيش اقول عملتي اي اخرجي بهدوء ي أحلام بدل ما انسا اني عندي بنت وافضحك
احلام بتـ.ـو.تر وخوف: حاضر
زينب : بس ي شريف انته عارف انها ملهاش حد
شريف بعصبيه : كلمه كمان وهتحصليها ي زينب حطي لسانك جوا بؤقك
.......عند سليم بيدخل الاوضه بيلاقي ملاك دافنه وشها في المخده وبتعيط بهستريا
سليم بخضه: بس ي ملاك لي كل دا خلاص مشت
ملاك بشهقه ودمـ.ـو.ع: لي راجعه عشان تفتكرني بيها تاني ولا عشان يستغلوني ولا اي بعد المده دي رجعت ليي
سليم بياخد ها في حـ.ـضـ.ـنه : بس ي حبيبي اعتبريها مجتش ولا كإنك شوفتيها من الاساس
مش قادره ي سليم حته مهنش عليها تاخدني في حـ.ـضـ.ـنها كان كل كلامها كدب وتمثيل دي مكنتش جايه عشاني انا متأكده
وبعدها بتحس نفسها دايخه وبتمسك في سليم جـ.ـا.مد
سليم بخوف عليها : انتي كويسه مالك وشك مخـ.ـطـ.ـوف كدا لي
ملاك بتستسلم لدوخه وبيغما عليها في حـ.ـضـ.ـن سليم
..................
عند ريم بتدخل الاوضه بهدوء بتلاقي البنت إلى زياد جبها بتكلم في التليفون بهدوء ايو قدرت اني ادخل البيت دخلت عليهم اطمني
ريم في سرها: انا كنت شاكه فيكي......بتعلي صوتها. بقؤلك اي ي حلوه مش يله عشان تمشي بقا ولا عجبتك اوضتي.
البنت بتـ.ـو.تر: ايو همسي بس كنت عاوزه زياد اول
ريم بغيره: هتعوزين لايه وبتابع بشك وبعدين اي عرفك اسمه ي بت انتي
البنت: مهو قالي عليه لما سألته
امممم بصي زياد في المستشفى ف امشي وانا هبقا اعرفه انك مشيتي
خلاص هستناه لما يجي
ريم بعصبيه: بقؤلك اييي البيت دا بيت ابويا وانا إلى اقرر مين يعد ومين ميعدش فيه ف بسلامه كدا شوفيلك حته تانيه استخبي فيها ولا روحي للى هـ.ـر.بتي منه امبـ.ـارح وسبينا في حالنا
بيدخل زياد بهدوء : تمام معاكي حق انا هخدها وهمشي
ريم بصدمه زياد :انته مش مش فاهم حاجه
استوووووب
يتبع