رواية انت والنهاية سوا مالك وحور كاملة جميع الفصول

رواية انت والنهاية سوا هي رواية رومانسية تقع احداثها بين مالك وحور والرواية من تأليف صفاء احمد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية انت والنهاية سوا الفقد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية انت والنهاية سوا هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية انت والنهاية سوا تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية انت والنهاية سوا مالك وحور كاملة جميع الفصول

رواية انت والنهاية سوا من الفصل الاول للاخير بقلم صفاء احمد

تعريف الابطال

-مالك الاسيوطي:- 30سنه صاحب شركات الاسيوطي رجل اعمال صعب الطباع لكن وسيم صعب التعامل، مع مدي صعوبته فإنه حنين القلب ولكن لا يظهر هذا يحب عائلته لدرجه مخيفه متملك لدرجه كبيره في كل حاجه بيحبها .
-حور المصرى:-25سنه فتاه هادئه للغايه طيبه القلب ذات ملامح بريئه لكنها مشاكسه جدا تحب عائلتها لم يكن لها علاقات سابقه مع انها أكملت دراساتها في الطب في الخارج.
-احمد الاسيوطي:-24سنه اخو مالك شاب متهور وطايش فاشل في دراسته عكس اهوه مالك بيحب البنات سقط سنه في كليه التجاره لانه عاكس الدكتوره بتاعته وهنعرف الباقي بعدين.
-ريم الاسيوطي:-20سنه ابنة عم بطلنا بنت بريئه رقيقه رهيفه المشاعر بتحب احمد جدا لكنه بيعتبرها اخته الصغيره بتزعل منه لأن بيعرف بنات كتير ومش حاسس بيها في أولى تجاره ودخلت تجاره على شان تبقا معاه لكنها نـ.ـد.مت بعدين.
محمد الاحمدي:-27سنه صديق مالك لكن اصغر منه شاب طموح يعمل مع مالك في إدارة الشركات يثق بمالك ثقه عمياء وكذالك مالك تعرفو على بعض في الغربه بقالهم اصدقاء خمس سنين وحيد أهله متـ.ـو.فين كان عايش لوحده برا مع شغله مالك عرض عيله ينزل مصر معاه ويشتغلو مع بعض مبيرفضش لمالك طلب ووافق ونزل معاه لكنه لسه عايش لوحده.
-هدي خالد:-25سنه صديقه حور المصري بنت هاديه منتقبه ملامحها جميله مبتعرفش تعلى صوتها لو حد كلمها بأسلوب وحش تعيط بعدت عن حور شويه بسبب سفر حور برا ولكن هيقربو من بعض تاني لما ترجع حور مصر متخرجه من اداره اعمال وبتدور على وظيفة.

الفصل الاول 1

حور:-يلا يا دادا جهزي كل حاجتي متسيبيش حاجه عشان معتش رجوع لينا تاني.
الداده:-حاضر يا حور ثواني بس وكله يبقا جاهز.
حور:-ت عـ.ـر.في يا داده انا اسعد واحده انهارده عشان اخيرا هنزل مصر معتش هرجع عنا تاني ولا هبعد عن العيله تاني.
الداده:-ربنا يخليكو لبعض يا حبيبتي وميفرقش بينكم ابدا عندك حق كفايه غربا لحد كدا.
حور:-يلا يلا هنتاخر التاكسي واقف تحت.
الداده:-يلا يابنتي.
نزلم وسلمو مفاتيح السكن للبواب وركبوا التاكسي وراحو على المطار.
     في مصر♥️
في شركه الاسيوطي:-
في مكتب مالك قاعد وبيقراء اوراق في اللاب بتاعه الباب خبط .
مالك:-ادخل.
دخل محمد :-اي يابني مش كفايه احنا داخلين على المغرب والليل قرب يدخل يلا عشان نمشي.
مالك :-ثواني بس يا محمد اخلص اللى في أيدي ده.
محمد:-حـ.ـر.ام عليك والله مش كفايه اسيل اللى قاعده جمبك بره دي انسانه برضوه.
مالك باستغراب:-اسيل لسا بره! بتعمل ايه؟
محمد :-ياعني مش انتا اللى مقعدها جمبك.
مالك :-لاء ابدا والله انا فاكرها مشت عموما هتتحاسب على شغلها الزياده ده.
محمد:-طب يلا .
مالك :-يلا.
خرجو الاتنين برا المكتب لقو اسيل لسا على مكتبها. 
مالك:-اسيل ليه مروحتش انا فاكر كل ده روحتي.
اسيل:-محبتش اسيبك يا مالك بيه وقولت يمكن تحتاج حاجه وكمان كان عندي شويه شغل وخلصته.
مالك :-تمام يلا عشان نوصلك في طريقنا.
اسيل:-تمام ي فنـ.ـد.م.
مشيو التلاته نزلو محمد ركب عربيته وروح على الوحده بتاعته مالك اخد اسيل وصلها بيتها وراح على بيته.
في مطار القاهرة الدولي:-
نزلو حور والداده من الطياره وبيدور فى المطار على شخص .
حور :-هوا فين يا داده مش معقول كل ده مجاش لسا.
الداده:-استني يا حور هيظهر دلواقتي.
حور:-حاضر
بعد شويه...
حور طلعت تجرى على شخص وحـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد اوي والداده بتضحك عليها .
حور:-اي يا بابا كل ده تتأخر علينا.
الاب:-صدقيني يا نور عين بابا انا هنا من بدرى وبدور عليكم من ساعتها.
حـ.ـضـ.ـنته حور وقالت له:-مصدقاك يا حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني اوي.
الاب:-وانتي اكبر يا حبيبت بابا.
اجت الداده:-ازيك يا قاسم يابني وحـ.ـشـ.ـتني.
قاسم:-اخدها بالحـ.ـضـ.ـن وقالها:-وانتي اكتر والله يا احسان هانم وحشتينا كلنا.
حور:-يلا بقا ولا اي فوفا وحـ.ـشـ.ـتني.
قاسم:-يلا يا بكاشه.
وطلعو من المطار ركبو عربيه قاسم وراحو على البيت.
حوريت مالك♥️
الفصل الثاني:-
تمام بوابه قصر كبير يعتبر شبيه لقصور الأمراء تتفتح البوابه الالكترونيه وتدخل عربيه من أعلى الموديلات تقف في حديقه القصر وينزل بطلنا مالك بقمه وسامته وهيبته يدخل القصر يلاقي أمه وأبوه مستنينه على العشا.
اقراءو بقا اللى جاى بضمير يا كلاب البحر😂👍🏻🖤
يدخل يبـ.ـو.س ايد ابوه على الاسيوطي .
مالك:-ازيك يا والدى .
على:-ازيك يا حبيبي يلا عشان تتعشا.
الام:-وانا كيس جوافه هنا ولا اى.
مالك:-لاء لاء منقدرش نزعل صفاء هانم وباسها من دماغها
صفاء:-ماشي يا بكاش يلا زمانك على لحم بطنك من الصبح.
اخدين بالكم انتم صح😂😂😀
مالك :-اه والله يا امى انتى عارفه انى مبحبش اكل برا وبتعب منه.
على :-طب يلا يا حبيبي.
قعد مالك واتعشو سوا وخلص 
مالك:-انا طالع انام بقا ياجماعه عشان تعبان اوى.
صفاء:-ماشي يا حبيبي تصبح على خير.
______________________________________
حوريت مالك ♥️
في فيلا الاسيوطي:-
في صباح اليوم التالى يفوق بطالنا على صوت المنبه يقوم يدخل الحمام ياخد شاور يطلع يلبس بدله كلاسيك تظهر مدي اناقته ويسرح شعره ويحط برفانه ويخرج لشغله
في فيلا المصري:-
في غرفه حور تستيقظ من النوم تاخد شاور وتلبس بيجامه وتمسك تلفونها تبحث عن رقم صديقتها المقربة هدي .
حور:-الووو.
هدي:-حور اذيك انتي رجعتي؟
حور:-ايوا ي قلبي رجعت امبـ.ـارح بليل.
هدي:-الله عاوزين نتقابل بقا.
حور :-ايوا وحشاني اوي وعاوزه اشوفك انا معنديش حاجة انهارده.
هدي:-باحباط بس أنا عندي مقابله شغل انهارده اوووف.
حور:-بجد كان نفسي اشوفك.
هدي:-استني ممكن تيجي معايا المقابله وتستني أما اخلص ونطلع اى مكان بعدها.
حور:-طب كويس هنتقابل امتا.
هدي:-هنتقابل بعد الظهر في شركه الاسيوطي.
حور:-تمام ي حبيبي يلا باي.
هدي:-باي.
قامت حور اخدت شاور ولبست درس طويل مشجر على حجاب ابيض وخرجت.
فى شركة الاسيوطي:-
دخل مالك بكل هيبه وتفاخر لقا سكرتيرته اسيل قاعده على مكتبها.
مالك:-صباح الخير يا اسيل.
اسيل:-صباح الخير يا مالك بيه.
مالك:-حضرى اى اوراق عاوزه تتمضي وهاتيها على المكتب.
اسيل:-تمام حاضر .
مالك:-هوا محمد جه ولا لسا.
اسيل:-ايوا جه من شويه يا فنـ.ـد.م.
مالك:-تمام ماشي.
دخل مالك مكتبه وقعد بعد شويه اجت اسيل مضت اوراق وخرجت ودخل بعدها محمد.
محمد:-صباح الخير يا مالك.
مالك:- صباح النور يا شريك.
محمد:-عامل ايه.
مالك:-نحمد ربنا.اممم عاملت ايه في المواظفين الجداد.
محمد:-اديتهم معاد بعد الظهر على شويه وجايين.
مالك:-تمام هقابلهم معاك.
محمد :-تمام يا برنس.
مالك:-برنس؟
محمد:-فك كدا يا مان مالك.
مالك :-اخرج يا محمد احسن ما اقوم اديك اتنين سو بلكس متعرفش فين وشك من قفاك.
محمد:-حاضر حاضر ياساتر.
خرج محمد ومالك كمل شغله.
عند حور:-
تخرج حور تقابل هدي قدام شركه الاسيوطي في الميعاد اللى اتفقوا عليه.
حور اول ما شافت هدي جايه طلعت تجرى عليها .
هدي:-اهدي يا مـ.ـجـ.ـنو.نه في حد عاقل يجري في الشارع كدا.
حور:-هوا انتي عشان منتقبه هتشتغليني حشـ.ـتـ.ـيني و  يا كـ.ـلـ.ـبه اوي.
هدي:-وانتي اكتر والله يا ام لسان ونص.
حور:-ماشي تقابلنا الاهانه عادي.
هدي:-طيب يلا عشان نطلع المقابله الاول وبعدين نتكلم ونرغي كتير ولا اني اصلا حاسه اني مش هتقبل.
حور:-لى بتقولى كدا بس اتفألى.
هدي:-ما انتي عارفه عشان النقاب.
حور:-يسلام طب خليهم يرفضوكي كدا عشانه وانا أفرج عليهم أمه لا اله الا الله.
هدي:-ياساتر في دكتوره محترمه تقول كدا.
حور:-مش انا قولت.
هدي:-اه.
حور:-يبقا فيه.
هدي:-طب يلا يا لمضه.
حور:-يلا.
وطلعو المقابله...
في الشركه:-
عند محمد:-بص في الساعه لقاها واحده .
محمد :-ياااه انا اتأخرت على المقابلات واكيد مالك مأخدش باله من الساعه .
خرج محمد راح مكتب مالك.
محمد:-مالك جوا يا اسيل.
اسيل:- ايوا يا محمد بيه
راح محمد خبط على الباب..
مالك :-ادخل
محمد:-يلا يا مالك على اوضه الاجتماعات الوقت عدا ومحستش.
مالك بص في الساعه:-يااه فعلا طب يلا.
خرجو الاتينن وعدو على الاستراحه طبعا كانت مليانه والاغلابيه كانو بنات دخلو اوضه الاجتماعات.
محمد:-يااه كتير اوي هياخدو وقت.
مالك:-فعلا هياخدو اليوم كله يلا نبدا اسيل دخلى اول واحده يلا.
اسيل :-تمام يا فنـ.ـد.م.
عند حور وهدي:-
هدي:-معلش يا حور خليتك تستني كتير وتعبتك معايا.
حور:-متقوليش كدا يابت انتي اختي.
وبعدها بشويه تنده اسيل على اسم هدي.
هدي:-طيب انا هدخل انا بقا ادعيلي.
حور:-استني بس انا هاجي معاكي.
هدي :-تيجي معايا فين هوا انا داخله الملاهي.
حور:-وايه ياعني
هدي:-مش شايفه كل واحده داخله لواحده اقولهم ايه جايبه بنت اختي معايا.
حور:-لاء قوليلهم مصدر إلهامي مش بمشي من غيرها.
هدي:-اه يا مـ.ـجـ.ـنو.نه سيبيني.
حور:-ابدا هدخل ياعني هدخل.
هدي:-السكرتيره مش هترضا.
بصت حور على السكرتيره ملقتهاش.
حور:-هيا مش موجوده اصلا يلا قبل ما تيجي.
هدي :-طب يلا اتأخرت.
في اوضه الاجتماعات:-
مالك:-هوا في ايه اتأخرت لى كدا.
محمد:- مش عارف
الباب خبط.
مالك:-ادخل
دخلت هدي طبعا مع استغرابهم أن في بنت منتقبه في الشركه وبعدها دخلت حور وهيا بتبحلق في الاوضه باستغراب وهدوء بس هيا مدخلتش الاوضه هيا دخلت قلب مالك بنظراتها وسذاجتها♥️
محمد بصوت عالى :- اي دا في ايه بيحصل هنا.
هدي اتخضت:-احم انا هدي خالد خريجه اداره اعمال وجايه عشان الوظيفه.
محمد بنفس الصوت اللى خض هدي وهلا عينيها تدمع.
محمد:-وانتي مين.
حور:-انا حور الاسيوطي مصدر إلهام هدي.
وهنا مالك مكنش قادر يكتم الضحك بالعافيه ومحمد متعصب من التهريج اللى بيحصل.
محمد :-ننعممم.
هدي اتخضت لأنها مش بتحب حد يعلى صوته عليه وكمان بتتحرج.
محمد:-انتم جايين تهزرو ولا اي.
حور بصوت عالى:- جرا ايه ياعم مالك ما توطى صوتك شويه احنا قدامك مش بعيد.
مالك باستغراب:-عم!! اه انتم بتتكلمو لنفس لغت التكاتك دي يبقا مش هتتفاهمو.
محمد:-وانتي بتكلمي مين كدا ومين اللى عم انتي شكلك عاوزه تطردي.
مالك بصوت عالى:-محمد اهدا مش كدا سيبني انا اتكلم.
حور بصت لهدي لقيتها بتعيط زعلت لما حست انها السبب.
حور:-هدي انتي بتعيطي.
بص محمد لقا عينيها بتلمع من الدمـ.ـو.ع من تحت نقابها اللى حاسس أنه مخبي جمال كبير وحاجات كتير وراه♥️
_____________________________________
      حوريت مالك♥️
محمد بعد ما شاف دمـ.ـو.عها استغرب أن في بنت ممكن تكون كدا دلواقتي بتخاف من اقل حاجه وخصوصا انها عكس حور تماما مزعقتش ولا علت صوتها وطول الوقت عينيها ف الأرض وبتعيط بس.
حور بعصبيه:-ينفع كدا يا استاذ بتاع انتا.
محمد بعصبيه:-مالك خلى البتاعه دي تسكوت عشان هطلعهم عليها.
مالك بسرعه عشان عارف محمد اللى مر بيه بيخليه عصبي على طول وخاف ليجرح حور بالكلام.
مالك:-ممكن يا انسه حور تيجي معايا نتكلم ثواني ونسيبهم يتفاهمو.
حور لسا هتعترض راح مالك زقها خارجها برا وخرج معاها.
تحت استغراب محمد الشـ.ـديد أن مالك مطول باله على حد وبيتعمال مع حد كدا لانه صعب وشـ.ـديد وبالذات مع البنات.
برا عند مالك وحور:-
مالك:-ممكن بس تهدي يا انسه حور وتقوليلى مضايقه ليه بس.
حور:-اللى مضايقني قاعد جوا في الاوضه بتاعت شركه التيران دي.
مالك:-تيران!؟افهم من كدا دي شتيمه وانا بتهان انا والطور اللى جوا.
حور:-ايوا.
مالك:-امم انا اخدت بالى من اسمك انتي بنت قاسم بيه المصرى صح.
حور:-ايوا لى.
مالك:-اصل مستغرب انك بنت رجل اعمال كبير كدا يبقا لسانها كدا.
حور:-نعم!
مالك:-لا ما تخديش في بالك.
مالك:-ممكن نقعد نشرب حاجه في المكتب على ما يخلصو كلام.
حور:-تمام بس لو الطور اللى جوا دا ضايق هدي بنص كلمه هبلعه.
مالك باستغراب:-ه‍ ايه!؟
حور:-هبلعه.
مالك:-تمام تمام اتفضلي.
وكل دا قدام اسيل اللى مستغربه مديرها جراله ايه.
عند محمد وهدي في الاوضه..
هدي:-انا اسفه لو سببنالك ازعاج انا همشي وهتعبر نفسي متقبلتش واسفه مرا تانيه.
محمد:-استني بس مينفعش تمشي كدا قصدي انتي ملكيش ذنب فإلى العرسه اللى كانت هنا دي عملته.
هدي:-نعم!عرسه.
محمد:-متخديش في بالك.
هدي :-انتو فعلا زي بعض.
محمد :-ازاى.
هدي:-طريقه الكلام ياعني هيا دكتوره وبنت رجل اعمال كبيره ودارسه برا وانتا ماشاء الله عليك رجل اعمال شكلك ابن ناس وبتتكلموا بالغه التكاتك دي زي بعض عشان كدا مش نافعين مع بعض فعلا.
محمد:-يمكن فعلا.
شاف هدي وهيا بتحاول تمسح دمـ.ـو.عها من تحت النقاب قرب منها شويه رجعت هيا لورا أداها منديل.
محمد:-متخفيش خدي المنديل ده امسحي دمـ.ـو.عك وانا هلف أما تخلصي .
هدي مستغربه الشخص اللى قدامها مش هوا اللى كان السبب في دمـ.ـو.عها من شويه رفعت نقابها ومسحت وشها ونزلته تاني.
هدي:-خصلت.
محمد:-تمام.
هدي:-اقدر امشي.
محمد:-لى بالعكس لازم تاخدي على المكان هنا.
هدي:-ليه.
محمد:-عشان ميبقاش جديد عليكي اوي بكرا.
هدي:-نعم!
محمد:-ايه.
هدي:-ياعني انا مقبوله في الشغل.
محمد:-ايوا.
هدي:-بجد.
محمد:-ايوا بس السي ڤي بتاعك حلو اوي ومتخرجه بتقدير حلو لى متقبلتيش في كل الشركات دي.
هدي:-احم عشان النقاب.
محمد:-امم فهمت.طيب انا اسف مرا تانيه على الأسلوب اللى كلمتك بيه من شويه مكنتش اعرف انك حاسسه اوي كدا.
هدي باحراج من كلامه:-احم ولا يهمك ينفع امشي دلواقتي.
محمد:-تمام تمام.
هدي:-ممكن تشوفلى حور فين معلش.
محمد:-اووف حاضر هشوفلك العرسه فين.
عند حور ومالك:-
في الأوضه
مالك:-الووو اسيل ممكن اتنين لمون المكتب تمام.ممكن تهدي بقا يا انسه حور.
حور بصوت عالى نسبيا:-ما انا هاديه اهوه اهدا ايه اكتر من كدا.
مالك بشويه عصبيه عشان علت صوتها عليه:- طيب وطي صوتك.
حور حست بهزه في جـ.ـسمها من نبرة صوته وخافت منه لكن العند منعها أنها تسكوت.
حور:-حضرتك اللى توطي صوتك مش انا وفعلا صدقت لما قولت شركه تيران.
مالك:-لا انتي زوتيها اوي وانا ساكتلك من الصبح انا عمرى في حياتي ما اتعملت مع حد بالين ده . 
حور:-استغربت ياعني هيا فرقت ايه عن الباقي اشمعنا هيا بيعنلها كدا.
مالك بيحاول يهدي عشان ميزعلهاش تاني:-طيب ممكن تهدي بقا.
حور لعند:- عن اذنك يا استاذ طور.
مالك :-استاذ طور!استني هنا .
راح وراها ومسكن أيدها وشـ.ـدها عليه جـ.ـا.مد وبص في عينها واتكلم بنبره تهديد.
مالك:-مش قولتلك اهدي واستني هنا.
حور:- وانتا مين عشان اسمع كلامك.
مالك:-انا اللى هبقي وراكي في كل خطوة بعد كدا.
حور:-ايه؟
مالك:-مفيش.
حور:-طب ممكن تبعد.
مالك :-ليه خلينا كدا حلوين.
حور:-نعم!
مالك:-نعم الله عليكي.
حور:-ما تبعد ياض.
مالك :-دك نيله يا دبش.
وبعد عنها حور لسا هتتكلم الباب خبط.
مالك:-ادخل.
دخل محمد وهدي.
محمد:-مالكم واقفين كدا لى.
هدي:-حور انتي كويسه.
حور:-ايوا كويسه عملك حاجه الطور ده.
محمد:-طور!
هدي:-معلش يا استاذ محمد امسحها فيا انا.
حور وهيا بتقلد هدي:-معلش يا استاذ محمد امسحها فيا انا.
مالك وهوا بيكتم الضحك على شكل محمد:-متقلقش اتشتمت قبلك.
محمد:-وسكت؟
مالك:-طوح طوح.
محمد:-طوح !هيا لحقت عملتمك اللغه دي.
مالك :-امم انتي كويسه دلواقتي يا انسه هدي.
هدي:- ايوا الحمدلله.
محمد:-انسه عرسه قصدي انسه حور انا اسفه على عصبيتي عليكي مكنش قصدي.
حور:-متقدرش اصلا تتعصب عليا.
محمد لسا هيتكلم قطعه مالك.
مالك بصوت عالى:-يالهووي عليكي بت ما تهدي بقا انتي ايه يا شيخه اتنين مدراء شركه واقفين بيعتذرو منك ودي اول مره تحصل انتي مفكره نفسك مين لاء انا ممكن تدوس عليكي ومحسش كمان احترمي نفسك بقا.
حور بعد ما حست نفسها اتهانت اوي ومش متعوده على كدا وحست نفسها هتعيط اخدت شنطتها وطلعت تجري وطبعا محدش اخد باله من دمـ.ـو.عها غير مالك لانه كان مركز معاها.
هدي:-استني يا حور حور معلش يا جماعه مطره امشي الحقها.
محمد:-هتبداي من بكرا أن شاء الله.
هدى:-تمام تمام ماشي.
ومشيت .
عند حور وهدي:-
هدي:-حور حور استني 
حور حاولت تمسح دمـ.ـو.عها ومتبينهاش.
حور:-ايوا يا هدي.
هدي:-في ايه يا بنتي استني.
حور:-يلا عشان مخـ.ـنـ.ـوقه من المكان ده .
هدي:-ليه بس.
حور:-معلش انا اللى عملت المشكله دي خسرتك الوظيفه.
هدي:-بس انا اتقبلت.
حور:-ايه ازاى.
هدي:-اه والله انتي وشك حلو عليا اصلا.
حور:-بعد كل اللى عملته ده وقابلوكي .
هدي:-شوفتي اخيرا.
حور:- غربيه.
هدي:-يلا الحمدلله تعالى يا وش السعد انتي يلا.
حور:-يلا انا هروح عاوزه اظبط شويه أمور كدا.
هدي:- مالحق هتعملى ايه في شغلك.
حور:-بابا شافلى وظيفه رئيسه قسم الاطفال في مستشفي الحياه امبـ.ـارح اللى مديرها صاحبه وهروح بعد بكرا باين.
هدي:-اه ناس عايشه وناس بايشه.
حور:-نعم ياختي ياما اتحايلت عليكي عشان اخليه يشوفلك وظيفه وانتي كل اللى طالع عليكي لاء لاء لاء.
هدي:-ماشي ياختى يلا.
وكل واحده فيهم روحت بيتها.
فوق في شركه الاسيوطي:-
محمد قاعد مع مالك وكل واحده حاطط أيده على خده.
محمد:-مش عارف ايه قاعده الولايا دي.
مالك مبيتكلمش 
محمد باصصله بصه غربيه.
مالك :-ايه يابني البصه دي.
محمد:-الصراحه مش انا اللى ببص بس الشركه كلها بتبص.
مالك:- احم لى ياعني أن شاء الله.
محمد:- شكل الصناره غمزه ولا ايه.
مالك:- شكلها.
محمد:-يا معيين.
مالك:- بس يا حـ.ـيو.ان مالك.
محمد:- اصل مش مصدق أن ام لسان ونص دي تخطف عقل رجل الأعمال مالك الاسيوطي لا اله الا الله.
مالك:-قوم يا حـ.ـيو.ان اطلع برا.
محمد:-مش هطلع غير لما تقولى ناوي على ايه.
مالك:- ناوي على كل خير يلا شوف مصلحتك من هنا.
محمد:-ابدا مش طالع.
ماكل قام وقف ولسا رايح نحبته.
كان الباب لتفتح واتقفل ومحمد مش في الاوضه.
مالك:-بني ادم غتت يا ساتر.
خلص اليوم ورجع كل ابطالنا بيوتهم
رجعت حور بعد ما خلصت قعدتها مع هدي روحت بيتها دخلت لقت امها وأبوها والداده قاعدين منتظرينها.
وفاء:-حور اهلا يابنتي كل دا برا ومحدش عارف عنك حاجه.
قاسم بنبره حاده:-حوور.
حور:-نعم يا بابا.
قاسم:-كنتي فين.
حور:-كنت مع هدي يا بابا.
قاسم:-فين بالظبط.
حور:-كانت بتقدم على وظيفه وكنت معاها.
قاسم:-سامعك للاخر يا حور.
حور:-الوظيفه كانت في شركه الاسيوطي يابابا واتشكلت مع صحاب الشركه يووه يا بابا انتا اكيد عرفت كل حاجه خلاص بقا.
قاسم قام من مكانه وراح اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وبعدين قرص خدها وقال:-لسانك الطويل دا مش عليا يا حور.
حور:-اسفه يا بابا.
قاسم:-طيب انا وصلى كل اللى انتي عملتيه من الصبح هل دا ينفع؟؟
حور:- بصوت واطى:-ايوا.
قاسم:- حور بتقولى اي.
حور:- بقول هما اللى خالونى اعمل كدا.
قاسم:- كـ.ـد.ابه مكنش ينفع تدخلي مع هدى المقابله ومكنش ينفع تهيني مدراء الشركه كدا.
حور:-حصل يا بابا معلش بقا انا اسفه ممكن اطلع انام دلواقتي عشان تعبانه.
الداده:-نوم ايه في اكل.
حور:-لاء يا داده انا اكلت مع هدي الحمدلله يلا تصبحو على خير.
الكل:-وانتي من أهل الخير.
عند مالك روح وركن عربيته ودخل البيت حس بصوت في الصالون دخل لقا أمه وأبوه وأخوه عمر.
احمد:-ابيه وحشني اوي بقا متسألش عليا الاسبوع دا كلو.
مالك:-اخرس يا حـ.ـيو.ان بسأل عليك بس من وراك.
احمد:-اه المخابرات بتاعتك حتي في الرحلات.
مالك:-ايوا مفيش خطوه عملتها انا مش عارفها هااا عارفها.
احمد:- اه اه ماشي..احم أما بقا حتت رحله يا أبيه نسوان ايه وحريم ايه.
مالك:- احترم نفسك يا حـ.ـيو.ان.
احمد:-قصدي شيوخ ايه وقراء ايه مفيش منهم.
مالك:- اذيك يا بابا اذيك يا ماما.
الاتنين :-الله يسلمك يا حبيبي.
على :- ايه اخبـ.ـار الشغل يا مالك.
مالك:-تمام الحمد لله كله بخير.
على:- الحمد لله يابنى طب اخبـ.ـارك انتا ايه؟
مالك:-انا كويس هكون ايه ياعني المهم هطلع انام عشان تعبان.
صفاء:-انا تتعشا يا حبيبي الاول.
مالك:-لاء يا ماما اتعشيت برا انا ومحمد.
احمد:-محمد واحشني اوي مبيجيش هنا؟
مالك:-لاء بقاله في فتره.
احمد:-تمام هيجيلك بكرا الشركه عاوز اشوفه.
مالك :-تمام تصبحو على خير.
الكل:-وانتا من اهلو.
صفاء:-ريم رجعت معاكو يا احمد.
عمر:-ايوا يا ماما انا طالع بااي.
صفاء:-بااي.
فوق عند مالك غير هدومه وقاعد على السرير بيفكر في حور وازاى قلبت تفكيره ونظامه كدا
مالك:-بس جـ.ـا.مده بنت الايه والله  هسيبك ونام....
عند حور غيره هدومها واخدت شاور وطلعت على السرير بتفكر هيا كمان بس بتفكر تعمل حاجه اي هيا 
في منزل مصطفي الاسيوطي .
في غرفه ريم ابنت عم بطالنا بنت جميله صغيره قاعده على سريرها بتعيط بحرقه من اللى كانت بتشوفه من احمد فى الرحله وفى الجامعه.
ريم:-ماشي يا احمد  والله لاوريك.
صباح اليوم التالى:في غرفه حور.
صحيت من النوم وقعدت تفكر فى اللى هتعمله انهارده ومش عارفه صح ولا غلط وقامت وقررت تعمل اللى فى دماغها قامت اخدت شاور لبست درس باللون الأسود وطرحه بيضه ونزلت على الفطار.
حور:-صباح الخير جميعا.
الكل:-صباح النور.
قاسم:- انتى خارجه ولا اى.
حور:- ايوا يا بابا عندى مشوار كدا.
قاسم:- تمام انا همشي بقا عشان عندي شغل.
وفاء:-ماشي يا حبيبي.
حور قعدت وفطرت وقامت.
حور:- انا همشي بقا عشان متأخرش اه ممكن اتااخر انهارده.
وفاء:- ماشي ي حبيبتى.
فى فيلا الاسيوطي :-
فى غرفه ريم صحيت من النوم وعتيها منفوخه من العـ.ـيا.ط قامت اخدت شاور ولبست بلوزه وبنطلون على طرحه ونزلت الفطار.
ريم:-صباح الخير.
على وصفاء:- صباح الخير يا حبيبتى.
على:- رايحه فين يا ريم.
ريم:-رايحه الشركه عاوزه اشوف أبيه مالك وحشني.
على:-ماشي يا حبيبتي عموما مالك لسا ماشي من شويه ياعنى لو كنتى بدرتى شويه كنتى روحتى معاه.
ريم:- يلا حصل خير.
_____________________________________
فى ڤيلا على الاسيوطي:-
فى غرفه مالك صحي من النوم دخل الحمام ولبس بدله كلاسيك ونزل على الفطار.
مالك :-صباح الخير.
الكل:-صباح النور.
على:- عامل اى يا مالك.
مالك:- الحمدلله يا بابا.
احمد:- مفيش عامل اى يا عمر.
مالك؛- هتكون عامل ايه ياعنى مصايب زى العاده.
احمد:- تشكر يا أبيه.
صفاء:- رايح الشركه مع اخوك يا احمد.
احمد:- ايوا بس مش دلواقتى.
مالك:- تمام انا ماشي رايح الشركه.
الكل:- مع السلامه.
في منزل هدى...
في غرفتها على السرير والمنبه بيرن صحيت فجاه.
هدى:- يالهوى الشغل يالهوى دا انا لسا اول يوم يالهووى هترفض يا ناس الحقوونى.
دخلت امها عليه وهيا بتجرى فى الاوضه زى المـ.ـجـ.ـنو.نه.
سعاد:- مالك يا بنت المـ.ـجـ.ـنو.نه الساعه لسا 7 وانتى معادك 8 والمكان مش بعيد ياعنى.
هدى:-الله يطمنك ياسوسو اووف فكرت انى اتأخرت ولسا هتعد اااه الحقوونى يا ناااس هتاخر يالهوووى.
سعاد:- ربنا يكملك بعقلك يا بنت المـ.ـجـ.ـنو.نه.
______________________________________
حورية مالك ♥️
في شركه الاسيوطي وصل مالك ودخل اوضته لقا ريم قاعده مستنياه.
مالك:-ريم حبيبتي عامله ايه.
ريم:-الحمد لله يا أبيه كويسه وحـ.ـشـ.ـتني اوي الاسبوع ده قولت أما اشوفك.
مالك:-يا بكاشه منا معاكي على الفون طول الرحله.
ريم:-ايوا بس ميكفنيش لازم اشوفك كدا.
مالك:-ماشي يا ستي انا اهوه اخبـ.ـارك ايه بقا.
ريم:-الحمد لله بخير.
مالك:-مالك كدا حزينه اكيد شوفتي حجات في الرحله معجبتكيش.
ريم:-عادي يا أبيه انا من اول ما دخلت الكليه دي اصلا وانت مفيش حاجه عجباني.
مالك:-قولتلك متدخليش انتي كنتي جايبه أعلى الكليات انتي اللى دفنتي نفسك عشان استاذ احمد.
ريم:-عادي بقا.
مالك:-لو عاوزاني انقلك من بكرا انقلك.
ريم:-لاء يا أبيه انا عاوزه افضل معاه.
مالك:-اه عشان تحرقي في قلبك انا عارف.
وفجأه الباب خبط....
مالك:-اكيد دا محمد ..ادخل
الباب اتفتح وظهرت حور.
مالك بصدمه:-حور؟
حور:-صباح الخير.
مالك:-صباح النور اتفضلى.
حور:-احم كنت حابه اتكلم معاك شويه.
مالك:-طبعا اتفضلى اقعدي.
حور:-شكرا.
مالك باستغراب:-شكرا! انتي سخنه ولا حاجه.
حور:-على فكره ممكن امشي.
مالك:-لاء خلاص.
ريم وهيا بتضحك عليهم:-قي ايه بيحصل هنا.
مالك:-مفيش دي حور يا ريم صديقه ومصدر الهام لموظفه عندنا.
حور:-استغفرك ربي.
ريم:-ايه.
مالك :-دي ريم يا حور بنت عمي واختي.
حور:-اهلا بيكي يا موزه.
ريم:-الله دي نفس لغتي شكلنا هنبقا صحاب يا موزه.
حور:-دا شرف ليا يا قشطه.
ريم:-وانا اكتر يا معلمه.
مالك متابع تطور لغه التكاتك وفاتح بقه.
مالك :-انتو بتقولو ايه يا شويه حوش بطلو الكلام ده قاعدين في سوق ولا ايه بطلوا الكلام دهه.
حور:-طب حاسب ليخبط فيك.
مالك:-هوا ايه !
حور:-الكلام.
فجاه الباب خبط. مالك:-ادخل..
احمد:-متجمعين عند النبي يا معلمين.
الكل :-عليه الصلاه والسلام.
مالك :-اهي كملت وتبقا سوق حقيقي.اهوه  الصـ.ـايع الفاشل سواق التوكتوك بنفسه اجه.
احمد:-انا يا ابيه؟
حور:-ابيه ؟ابيه وبتقول عليه سواق توكتوك؟
احمد:-اه ما انا الاتنين يا موزه.
مالك:-احمد احترم نفسك.
احمد:-ايه يا أبيه ما تسببنا نفك مع البونايه شويه.اسمك ايه يا موزه.
حور:-حور.
احمد:- الله يسلام على الجمال.
حور:-ايه يابني دي مفوته معاك خالص.
مالك:- مش خلاص.
ريم :-ايه يا احمد مش شايفني لدرجادي.
مالك:-معلش يا ريم بهيم بعيد عنك.
احمد:-ازيك يا رورو.
ريم :-الله يسلمك يا احمد.
مالك:-دا احمد اخويا يا حور ودي حور يااحمد صديقه.
عمر :-تشرفنا يا مزه احمد دنجول الكره الارضيه كلها.
حور:-قولتلك حالتك صاعبه خالص.
الباب خبط..
مالك بعصبيه:-يااادي ام الباب انا هشيله عشان يبقا بحري مننا للشارع. ادخل.
دخلت هدي.
حور:-هدي.
هدي:-حور بتعملى ايه هنا.
حور:-كنت جايه اتكلم مع مالك شويه بس شكله مش فاضي.
مالك:-لاء ممكن تروح اوضه الاجتماعات نتكلم شويه.
حور:-تمام..
في اوضه الاجتماعات:-
حور:-اممم انا كنت جايه اعتذر منك يا استاذ مالك على اللى حصل امبـ.ـارح.
مالك:-متاكده انك مش تعبانه.
حور:-لاء انا كويسه لى.
مالك:-اصل مش معقول التغير ده من كام ساعه بس كنتي بتاكلى الشركه كلها.
حور:-ما خلاص يا اخويا اعتذارنا.
مالك:-ياساتر عموما خلاص مفيش حاجه وانا كمان حابب اعتذر اني كلمتك امبـ.ـارح بأسلوب وحش وخليتك تعيطي
حور:-بس انا معيطش.
مالك:-لاء عيطي.
حور:-لاء اكيد بتتخيل.
مالك وهوا بيقرب منها:-بقولك عيطي.
حور بعد ما لزقت في الحيطه:-بقولك لاء.
مالك حاوطها من كل الاتجاهات وبيهمس :حور.
حور:- امم
مالك:-عيطي ولا لاء .
حور:-عيط.
مالك:- لى.
حور:- عشان هنتني قدامهم وقولتلى هدوس عليكي وعلى فكره انتا متقدرش هاه.
مالك:-انا اسف،وانا فعلا مقدرش.
حور:-خلاص ولا يهمك.
مالك:-وانتي حلوه كدا لى.
حور:-ايه.
مالك:-بقولك انتي حلوه كدا لى.
حور باحراج'-ممكن تبعد لو سمحت.
بعد مالك بعد وقالها:- ممكن اعزمك انهارده على اى حاجه ونتكلم شويه.
حور:-اوكي تمام مفيش مشكله.
مالك:-مدلوقه اوي.
حور:-ايه!
مالك :-ولا حاجه.
______________________________________
حورية مالك ♥️
عند ريم وهدي وعمر الباب خبط...
محمد:-صباح الخير.
الكل :-صباح النور.
محمد:-اهلا يا هدي.
هدي:-اهلا بيك.
محمد:-مالك فين.
هدي:-بيتكلم هوا وحور في الاوضه .
محمد:-اه العرسه هنا.
عمر:-عرسه! مين العرسه.
هدي:-حور.
ريم:-لى كدا.
محمد:-وايه ياعني ما هيا مسميه الشركه كلها شركه التيران.
حور من وراه:-عندك مانع ولا حاجه.
محمد:-اهي شرفت ياساتر.
ريم بضحك:- تيران ياعني أبيه مالك ومحمد تيران هههه.
مالك:- ريييم.
ريم سكتت:- اسفه يا أبيه.
حور لمحمد:-اممم كنت جايه اعتذر منك على سوء التفاهم بتاع امبـ.ـارح.
محمد بص لمالك باستغراب ومالك هزله رأسه.
محمد:-مش مشكله خلاص وانا كمان بعتذر ومدلها أيده وقال:-صحاب؟
وهيا مدت أيدها وقالت:-صحاب يا معلم.
وفجأه طلع صوت مالك وهوا بيزعق:-محمد نزل ايدك .
محمد سحب أيده من ايد حور بسرعه.
حور:-فيه ايه .
مالك:-يلا كل واحد على شغله.
انسحب محمد مع هدي على شغلهم.
احمد:-تيجي أما اوصلك يا حور.
مالك:-احمد خد ريم وصلها البيت وسيب حور.
احمد:-تمام يا أبيه يلا يا ريم.
ريم:-تمام انا همشي يا أبيه هتوحشني وراحت حـ.ـضـ.ـنتها وبصوت وا.طـ.ـي قالت:-شكرا.
عمر اخد ريم ومشا وفضل حور ومالك بس.
حور:-ممكن اعرف قولتله سيب حور لى؟
مالك:-عاوزه تمشي معاه
حور:-لاء كنت همشي لوحدي.
مالك:- اى رايك نخرج.
حور:- دلواقتي.
مالك:- ايوا.
حور:- وشغلك.
مالك:-كل حاجه تهون عشانك يا قشطه.
لبس الجاكيت بتاعه ومسك أيدها ورايح يمشي.
حور:-ممكن تسيب ايدي.
مالك:-لى.
حور:-انتا ماسكها لى اصلا.
مالك:-مزاجي .
وسحبها وراه في الشركه عدي من قدام اسيل اللى بقها بقا للأرض اول مره تشوف مديرها ماسك ايد واحده غير ريم اخدها لحد العربيه والكل مستغرب تصرفه وهيا مستغربه سكتاله لى.
حور:- ممكن اعرف ماسك ايدي لى.
مالك:-عشان دي بتاعتي.
حور:- هيا ايه دي.
مالك:-كل حاجه فيكي.
حور باحراج:-احم ممكن نمشي.
مالك:-تمام اتفضلى اركبي.
حور:- بس أنا معايا عربيتي.
مالك:-اركبيي.
ركبت حور وهوا ركب جمبها ومشيو.
&&&&&&&&&&&&
في الشركه عند محمد راح لمالك..
محمد:-اسيل مالك جوا.
اسيل :-لا يا محمد بيه.
محمد:-امال فين.
اسيل:-معرفش اخد ايد حور وطلع خرج من الشركه مقالش نص كلمه.
محمد:-نعم يا ابن الهبله شقط البنت.
في عربيه احمد..
احمد:-كنتي بتعملى ايه في الشركه.
ريم:-كنت بشوف أبيه وحشني.وانتا.
احمد:-كنت رايح اشوف محمد.
ريم :-واضح.
احمد:-قصدك ايه.
ريم:-قصدي انك كنت رايح نشوف الكل الا محمد.
احمد:-ريم وضحي كلامك.
ريم بنرفزه:- ياعني كنت رايح نشوف هدي وحور وآسيل وكل البنات اللى في الشركه مش محمد.
احمد:-ريم احترمي نفسك وشوفي انتي بتتكلمي ازاى وبعدين انتي مالك ومال الموضوع ده؟
ريم:-سكتت ومردتش.
احمد:-ما تردي.
ريم:-ممكن توقف العربيه.
احمد:-مش قبل ما اروحك.
ريم :-احمد وقف العربيه مش هروح.
عمر:-هتروحي فين.
ريم :-وانتا مالك.
احمد:-رييييم.
ريم:-بقولك وقف وقف.
احمد وقف العربيه ونزلت ومشت نزل وراها وهيا ماشيه بتعيط راح وراها عشان يشوفها اجا جمبها واحد اتكلم معاها.
الشخص:- مين اللى مزعل الجميل دا اللى مزعلك مبيفهمش.
ريم لسا هتتكلم سمعت صوت احمد.
احمد:- اللى مزعلها هيزعلك دلواقتى.
ونزل ضـ.ـر.ب فى الراجـ.ـل لحد ما فات منه وطلع يجرى
الراجـ.ـل:- انا عرفتك ومش هسيبك وطلع يجرى.
احمد بص لريم:- على العربيه ومن غير كلمه واحده.
ريم ركبت العربيه ووصلت البيت طول الطريق مفيش كلمه اتقالت نزلت ودخلت البيت تجرى .
احمد وهوا بيبص عليها بغموض:- دلوقتي بس انا اتاكدت.
ومشي.
&&&&&&&&&&&
عند مالك وحور وصلو المطعم ونزلوا دخلو جوا .
مالك لقا صحاب احمد قاعدين بس احمد مش معاهم .
مالك:- ربنا يهديك يا احمد.
حور:- بتقول حاجه.
مالك:- لا ابدا اتفضلى.
قعدو وطلبوا غدا.
حور:- ممكن اعرف انتا ماسك ايدى لى.
مالك:- هقولك تانى عشان تخصنى .
حور:- مش فاهمه.
مالك :- ياعني كل حاجه فيكى من انهارده ورايح تخصنى ي حور وبتاعتى انا وبس وان شاء الله لينا زياره قريب لبيتكم.
حور وعامله نفسها مش فاهمه بس محروجه:-لى شغل مع بابا ولا اى.
مالك:-لاء شغل مع بنته.
حور :-اتلم.
مالك:-الله ما انتي اللى عامله نفسك عبـ.ـيـ.ـطه .
حور:- عبـ.ـيـ.ـطه!
مالك:- واجمل عبـ.ـيـ.ـطه كمان.
********************
عند احمد:- تليفونه رن.
احمد:-ايوا ي احمد .
عمر صديقه:-تعالا احنا في مطعم...والقعده حلوه.
احمد:- والله ما ليا مزاج.
عمر:- بس تعالا مستنيك.وقفل.
عند عمر فى المطعم
شاهى:- ها قالك اى.
عمر:- بيقول ملوش مزاج بس انا اصريت عليه.
عند احمد:- وصل المطعم ودخل .
احمد:- هاى ي شباب.
الكل:- اهلا.
بعد احمد وبعد شويه شاف الراجـ.ـل اللى كان بيعاكس ريم ومعاه اتنين صحابه قاعدين على طرابيزه قدامهم
 احمد اضايق جدا لما شافه وهاين عليه يقوم يضـ.ـر.به بس هنا الموضوع هينتشر وهيوصل للصحافه بسرعه وساعتها اخوه مالك مش هيرحمه راجع نفسه وقعد هادي ومعاش بيبصلهم بس الراجـ.ـل اخد باله من احمد وقعد يتكلم مع صحابه وبعدها قامو راحة لطربيزه احمد........
عند حور ومالك
مالك شاف اخوه وهوا داخل المطعم وبص لقاه مع صحابه سابه وركز مع حور .
مالك:- انتي كنتي مسافره فين.
حور:- كنت في نيويورك بدرس طب.
مالك:-اممم ونازله قريب صح.
حور:- ايوا من يومين.
مالك:- ومش صدفه غربيه انك من ساعت ما نزلتي وفي اليومين دول تقضيهم معايا.
حور:- امم عادي بس هيا صدفه.
مالك:-طيب بلغي والدك اني عاوز اعمل ليكم زياره قريب...وفجأه...
حورية مالك ♥️
فى الشركة عند هدى دخل محمد لقاها منـ.ـد.مجه فى الشغل.
محمد:- الجميل محتاج اى مساعده.
هدى:- لاء الحمدلله ماشيه كويس.
محمد:- ايه الاجتهاد ده من اول يوم.
هدى:- طبيعى ياعنى امال لو كنت شوفتنى الصبح هبلت ماما معايا وكنت فاكره انى متأخره.
محمد:- ماما امم تعرفى ياما نفسي اشوف ماما.
هدى:- ماما لى؟
محمد:- عاوز اشوف جمالها.
طبعا هدى كل ده مفهمتش أنه قصده عليها.
هدى:- اتفضل شرفنا يوم وانتا تشوفها هتفرح بيك اوى.
محمد:- هوا اكيد هجيلكم يوم بس باباكى هيقـ.ـتـ.ـلنى.
هدى:- بابا متوفى.
محمد:- احم اسف الله يرحمه.
هدى :- ولا يهمك.
محمد:- انا كمان عيلتى متـ.ـو.فيه.
هدى:- كلهم؟
محمد:- ايوا فى حادثه.
هدى :- ربنا يرحمهم.
محمد:- يارب.
هدى :- وعايش لوحدك.
محمد:- ايوا.
هدى:-اكيد وحيد.
محمد:- لاء عادى اتعودت بقالى عشر سنين مالك ياما اتحايل عليا اروح اعيش معاه بس أنا مش برضا.
هدى:- اممم استاذ مالك شكله طيب ربنا يخليكم لبعض.
محمد:- يارب مالك اخويا وكل حاجه ليا احم هسيبك دلواقتى تخلصي شغلك ولو حاجه وقفت عليكي انا موجود.
هدى:- تمام شكرا.
*************
فى الشركة راح محمد لآسيل تانى.
محمد:- مالك لسا مجاش.
اسيل:- لاء ي محمد بيه لسا ممكن ترن عليه.
محمد:- برن قافل فونه عموما لو جه بلغينى.
اسيل:- تمام.
عند اللى مدوخنا وحور...
قاعدين وبتكلمو..
مالك:- وعلى كدا مفيش اى حد فى حياتك.
حور:- تؤ.
مالك:- ولا بتفكرى.
حور:- تؤ.
مالك:- ولا عايزه تفكرى.
حور:- تؤ.
مالك:- وبعدين يا بنتى ايه ياشيخة حاطه فردت شبب مكان مخك مش عايزه تشغليه دا انا لو بكلم حمار كان فهم.
حور:- قصدك اى.
مالك:- لسا هيتكلم لقوا دوشه جنبهم وكان حد بيتخانق بيبص لقا...
********************
عند احمد....
احمد:- استعنا على الشقا باله وشمر أيديهم .
عمر:- قصدك ايه.
قبل ما احمد يتكلم لقو واخد واقف وراه وحاطط أيده على كتفه وواقف وراه تلاته كمان.
بيري:- هوا فى ايه مين دول.
الشخص:- متقلقيش يا مزه هفهمك دلواقتى.
عمر:- ما تحترم نفسك ي جدع انتا.
الشخص لسا هيتكلم لقا احمد قام وضـ.ـر.به في وشه، قام وهجم على احمد وكل المطعم اخد باله وبيص عليهم قام احمد لما لقا الاتنين التانين بيدخلوا قام كل صحاب احمد والكل بيضـ.ـر.ب فى بعضه...
عند مالك وحور..
مالك هيتكلم سمع صوت دوشه بيبص لقا خناقه كبيره فى المطعم.
حور:- اى الصوت دا.
مالك:- شكلها خناقه.
لمح مالك صحاب احمد ودقق اوى لقا احمد فى الخناقه وحد بيضـ.ـر.به وهوا بيضـ.ـر.ب فى حد 
مالك:- احمد، متتنقليش من هنا فاهمه وقام يجرى على اخوه حور قامت تجرى وراه.
مالك راح لما واحد بيضـ.ـر.ب احمد هجم عليه وقعد يضـ.ـر.ب فيه جـ.ـا.مد واحمد مرمي على الأرض راحت حور جمبه ورفعت دماغه طبعا كان فيه اماكن بتجيب دم وهيا كل دكتوره عرفت تتعامل طلبت الإسعاف بسرعه، ومالك كل همه ياخد حقه اخوه.
وطبعا كان أصحاب احمد نصهم اخدو بعضهم ومشو ومعتش معاه غير عمر ،الأمن واتدخل وفض الخناقه مالك شاف احمد كدا راح عنده وبيقومه يسنده 
حور:- هات المفتاح افتح العربيه آداها مالك المفتاح ومشت بتبص وراها لقت الشخص بتاع الخناقه جاى على مالك وفى أيده مطوه 
حور:- مااااااالك حاااسب.
محسش مالك غير بطعنه فى جمبه طلعت حور جرت عليه سندته قبل ما يقع على الأرض بس مش قادره وعماله تعيط قطعت حته من الدرس بتاعها وحطته على الجرح وجت عربيه الإسعاف اخدت مالك وعمر المستشفى.
مالك:- مت عـ.ـر.فيش حد اى حاجه.
حور وهيا بتعيط :-حاضر حاضر بس انتا قوم.
مالك:- متقلقيش يا دكتوره ميبقاش قلبك ضعيف كدا.
عمر:- أبيه مالك انا اسف انا السبب غصب عنى .
مالك :- مردش عليه.
مالك:- حور ااه.
حور:- ايوا حاول متتكلمش بس.
مالك:- خايفه عليا.
حور وهيا بتعيط:- اوى.
عربيه الإسعاف وقفت ونزلوا الحالات منها ولحسن الحظ أنها مستشفى الحياه اللى حور هتتعين فيها من بكرا ......
❤️❤️❤️❤️
نزلوا المستشفي اسعفوا مالك بسرعه .
 حوليه الدكاتره كتير خصوصا أنه شخصيه معروفه ومش قليل.
وقفوا النزيف عوضو الدم اللى نزفه وخصوصا أن الجرح مكنش عميق.
الدكتور خرج طمن احمد وحور .
الدكتور: اطمنوا الجرح مش عميق ووقفنا النزيف وكله تمام بس محتاج راحه الايام اللى جايه حاليا هوا اخد مسكن ونايم ممكن تروحوا انتو وتيجو لما يفوق بعد اذنكم.
احمد وحور وقفين لسا بيحاولو يستوعبوا اللى حصل .
احمد: انا السبب أبيه مش هيسامحني انا السبب في تعبه .
حور: خلاص ي احمد بقا حصل خير هوا كويس نحمد ربنا.
احمد: روحي ارتاحي انتي ي حور ولما يفوق ابقي تعالى .
حور:لاء مش همشي غير لما يفوق واطمن عليه.
احمد:طيب طمني عيلتك عشان ميقلقوش عليكى.
حور: اوك.
_________________________
حور في جمب بتكلم في الفون.
حور: ايوا ي بابا معلش انا هتاخر شويه حصل ظروف كدا هبقا احكيلك عليها عشان مش عارفه اتكلم دلواقتى،متقلقش عليا.
قاسم : ماشي ي بنتي بس طمنيني.
حور:اوك ي بابا .
_________________________
عند مالك في الاوضه.
مالك يدأ يفوق وحور وأحمد قاعدين جمبه مستنين يفوق .
حور قامت تجرى تجيب الدكتور.
حور: بدأ يفوق ي احمد .
احمد قام يجرى: أبيه انتا كويس.
مالك من غير ما يبصله: الحمدلله 
حصل ايه
حور: الجرح في جمبك بس الحمدلله مش عميق .
مالك : الحمدلله حد عرف بابا أو مااما.
احمد: لاء مرضناش نقلقهم.
حور : ارتاح انتا بس وبعدين ربنا يحلها.
مالك: اوك.
جه الدكتور: حمدالله على السلامه ي استاذ مالك محتاجين منك ترتاح بس والباقي علينا.
مالك : شكرا ي دكتور.
_________________________
في فيلا الاسيوطي.
على ابو مالك عمال يرن عليه وعلى احمد محدش بيرد احمد فونه وقع في المشكله ومالك فونه مع استقبال المستشفي .
في اوضه مالك:
الباب بيخبط دخلت ممرضه .
الممرضه: اتفضل ي استاذ مالك فونك مبطلش رن من ساعه ما جيت.
مالك اخد الفون:شكرا ليكي ، ينار اسود امي وابويا هاريني رن .
حور: هات وانا هرد.
مالك ادلها الفون وهوا مطمن ميعرفش أن هيا هتخرب الدنيا.
حور : الو
على : ايوا مالك فين مبيردش لى على الفون.
حور بتلقائيه: معلش ي عمو حصل شكله مع ابنك احمد ومالك ادخل واخد مطوه حاليا في مستشفي الحياه بس متقلقش هوا كويس وفايق ومجرالوش حاجه.
على: انتي بتقولى اي 
صفاء: يالهووووي ابني يالهوووى.
مالك خبط على وشه بأيده: الله يخربيتك ادعي عليكي بايه هاتي الفون ده هاتي .
احمد قاعد بيضحك على الهطل اللى بيحصل.
ماكل اخد الفون منها:الو انا كويس والله حاجه بسيطه مفيش داعي للقلق.
على : انا جاي حالا اقفل.
مالك: اقول فيكي ايه يا شيخه الطم.
حور: بدأت تتطقن اللغه ي مالك .
احمد: حصل.
مالك: اخرس ي حـ.ـيو.ان.
احمد حط وشه في الأرض وسكت 
حور عشان تهدي الجو : في أي يا جدعان ما تهدو كدا ،اي ي مالك مكنتش شكه ابره دي هتعمل حوار.
مالك: حوار؟!
احمد لسا هيبرر ويتكلم لقا الباب بيتفح على آخره وأبوه وأمه داخلين.
صفاء : ابني حبيبي مالك اى اللى حصل الدكتور قال ايه طمنوني.
مالك : اهدي يا ماما اهدي انا كويس.
حور : اهدي ي طنط ما هوا زي الصاروخ قدامك اهو.
صفاء : انتي مين.
حور بمزاح: انا مصدر إلهام هدي.
مالك وأحمد معدوش قادرين يكتمو الضحك وبقو على آخرهم وقعدو يضحكم.
على: بتضحكو على ايه ما تفهمونا.
حور وهيا بتقوم: والله منا عارفه عيال فاضيه ،طيب انا همشي انا عشان متأخرش .
مالك : استني احمد يوصلك عشان الوقت اتاخر وانتي سايبه عربيتك عند الشركه.
احمد وهوا بيقوم : تمام يلا هوصلك .
حور: اوك ،حمدلله على السلامه يا مالك اشوفك بكرا وانا كدا كدا هاجي عشان هبدأ شغلى هنا من بكرا.
مالك : اوك باي
حور وأحمد مشوا .
صفاء باستغراب: مين دي.
مالك بضحك :مصدر الهامي.
على : لاء بجد .
مالك :بنت قاسم المصرى اكيد عارفه.
على :اها بس اي جابها في الليله دي.
مالك: كانت جايه مع موظفه في الشركه وبتقول أنها مصدر الهامها ومحمد اتعامل معاها وحش وانا حبيت اصلح الموقف عزمتها برا ولقيت الكابتن بيتخانق دي كل القصه.
على بغمزه : وانتا من امتا بتعزم حد برا.
مالك: يووه بقا اللى حصل مش قادر اتكلم.
صفاء: خلاص ي حبيبي ارتاح.
_________________________
في عربيه احمد 
احمد: مش عارف كل ده حصل امتا وازاى الدنيا انقلبت ومكنتش عامل حساب كدا.
حور: حصل خير.
احمد: صدقيني انا مظلوم في الحوار ده.
حور: اقعد مع اخوك لما يفوق وفهمه الموضوع.
احمد: أن شاء الله.
احمد وصلها البيت ومشا على البيت يغير هدومه ويرجع المستشفي تاني.
----------------------------------------
في بيت هدي
قاعده تفكر في محمد وصعبان عليها الوحده اللى هوا فيها 
وقاعده مستغربه نفسها هيا بتفكر فيه ليه 
استغفرت ربها وقامت تنام عشان تروح شغلها بكرا.
_________________________
حور روحت البيت دخلت لقت امها وأبوها قاعدين اول ما شافوها قاموا عليها يسألوها في ايه حكت ليهم كل حاجه حصلت وأبوها شجعها على اللى حصل
قامت واستأذت عشان ترتاح وتروح شغلها بكرا.
_________________________
تاني يوم الصبح هدي  استعدت تروح شغلها، راحت الشركه لقت محمد طالع يجرى وركب عربيته ومشا مش عرفه فيه ايه سألت اسيل متعرفش قادت استنت لما يجي تشوف في ايه وبتدعي ربنا يسترها.
_________________________
محمد وصل المستشفي وسأل على اوضه مالك 
مالك قاعد والممرضه عند وبياخد علاجه دخل محمد فجأه.
محمد: في ايه سلامتك ايه اللى حصل .
مالك: مفيش يابني حاجه بسيطه.
محمد لقا احمد نايم على كنبه في الاوضه وبدأ يفوق.
مالك: احمد يبقا يحكيلك مش قادر اتكلم.
سكتم الاتنين من خبطه بسيطه على باب الاوضه دخلت بعدها حور وباينوفورم بتاعها مالك تنح كان شكلها زي الملاك اللى جاي يشفي جروحه.
حور باهتمام : صباح الخير عامل ايه دلوقتي.
مالك بابتسامه: الحمدلله بقيت احسن لما شوفتك.
محمد :اه ياحنين .
احمد فاق : في أي ي جماعه مالك انتا كويس .
مالك من غير ما يبصله ؛ اه 
امك وأبوك فين .
احمد: روحوا لما انتا اخدت العلاج ونمت مشيتهم هتلاقيهم جايين الوقتي .
حور: بعد اذنكم اروح استلم شغلى عشان جيت على هنا على طول.
مالك: اوك مستنيكي تيجي تاني.
*********************
عند هدي في الشركه كل شويه تروح تسأل اسيل محمد جه ولا لاء اخر ما زهقت راحت على مكتبها محمد وصل الشركه وراح لاسيل
محمد: صباح الخير يا اسيل 
اسيل: صباح الخير ي فنـ.ـد.م.
محمد: حد سأل عليا اول على مالك.
اسيل ؛ ايوا كل شويه انسه هدي تيجي تساال على حضرتك وبتسال لى كنت طالع من الشركه تجري.
محمد: اه وقولتيلها اي 
اسيل: قولتلها معرفش حاجه.
محمد: تمام لما تيجي تاني دخليها.
اسيل: اوك.
عند هدي في المكتب مش عارفه تشتغل عندها تشتت قلقانه ومتـ.ـو.تره ياترا كان بيجرى ليه وخارج بسرعه من الشركه قامت تسأل تاني اسيل وقالت لها أنه جه طلبت تدخل عنده .
هدي : مساء الخير ي فنـ.ـد.م.
محمد: مساء الخير يا هدي عامله ايه واخبـ.ـار الشغل
هدى: تمام ي فنـ.ـد.م.
محمد: اى فنـ.ـد.م دي اظن اتفقنا محمد وانا اصلا بقولك ي هدى.
هدي : تمام ممكن اسال سؤال لو مفيش فيها تطفل .
محمد: كنتي عايزه ت عـ.ـر.في انا خارج بسرعه من الشركه بالطريقه دي ليه.
هدي: ايوا.
محمد: لى.
هدي: مفيش قلقت بس .
محمد حكالها على حاجه حصلت.
هدي: ينهار اسود وهوا عامل ايه طيب وحور جرالها حاجه.
محمد: لاء كله تمام هوا جرح بسيط واتعالج الحمدلله والعرسه كويسه متخافيش.
هدي: الحمدلله. طيب هما في مستشفي ايه .
محمد: الحياه.
هدي: دى اللى حياه شغاله فيها.
محمد: شوفتي سبحان الله.
هدي ؛ كويس حور هتخلى بالها منه.
محمد: العرسه دي مش بعيد تجلطه.
هدي: عيب عليك متقولش كدا دي جميله وطيبه اوي.
محمد: والله ما حد هنا جميل غيرك.
هدي باحراج :طيب هروح اشوف شغلى 
ولسا هتمشي محمد: هدي كنتى بتسألى على المستشفى لى.
هدي: واجب عليا اسأل عليه.
محمد: تمام انا رايح بعد الشغل ولو مفيش مشاكل اخدك معايا.
هدى: مش عايزه اتعبك معايا.
محمد: تعبك اكتر حاجه ممكن تريحني على فكره.
هدي: احم عن اذنك.
محمد: ماشي
_______________
في بيت الاسيوطي 
ريم بتلبس عشان تروح مع عمها ومرات عمها لمالك خلصت وخرجت قابلت احمد في الطرقه قلبها دق بعنف شـ.ـديد خصوصا من شياكته ريحته اللى سبقاه وسامته المهلكه فاقت واتحركت عشان تمشي وقفها احمد.
احمد: ريم استني.
ريم: ايوا ي احمد.
احمد: لسا زعلانه مني.
ريم: من أمته انا بزعل منك دقيقتين على بعض .
احمد: امال مبتخرجيش من اوضتك لى.
ريم: مفيش كل الحكايه اني زعلانه من نفسي انا مكنتش حابه أن حد يتأذى بسببي مش اكتر.
احمد : بسببك ازاى ياعني عايزاني اشوف واحد بيتحرش بيكي واسكوت عشان محدش يتأذى.
ريم : ما لو انتا مكنتش زعقت فيا مكنش كل دا حصل مكنش أبيه مالك في المستشفي دلوقتي عن اذنك.
جت تمشي احمد شـ.ـدها ووقفها احمد: اسمعي بقا مش معني اني بسكوتلك يبقا تسوقي فيها عايزه ايه عايزاني اشوف راجـ.ـل موقفك في الشارع وامشي ولا كان حاجه عايزه تبقي سايبه ملكيش راجـ.ـل ولا ايه.
ريم نفضت أيدها منه؛ اسمع انتا بقا مش معني أن البنات اللى انتا تعرفهم كدا وبيتجاوبو مع اي حد يبقا انا كدا ،وسابته ومشت.
_________________________
عند مالك قاعد في ملل وعايز يخرج من المستشفى قام من على السرير وعايز يخرج من الاوضه يتمشي شويه خرج من الاوضه من غير وجهه معينه افتكر حور وهيا بتقوله أنها رئيسه قسم الاطفال دور مابين الاقسام على القسم ده لحد ما لقاه حاول يلاقي حور لحد ما لقاه واقفه مع دكتور بتضحك وبتسلم عليه اضايق جدا ومعتش عارف يرجع ولا يروح لها كمل وراح حور اول ما شافته جاى ابتسامت ابتسامه ضيعت كل وجعه بس مينكرش أنه مضايق منها راحت مسكت أيده وساعدته.
حور: كويس انك خرجت من الاوضه كدا احسن.
مالك: امم مش ت عـ.ـر.فينا.
حور: دكتور حسام دكتور اطفال هنا معانا ملهمي للقسم ده واني اتخصص فيه.
مالك اضايق اكتر وكان عايز ياخدها ويمشي بس حسام ادخل.
حسام مد أيده يسلم على مالك: ازيك يا استاذ...وبص لحور.
حور: مالك الاسيوطي.
حسام: اهلا استاذ مالك حمدالله على سلامتك. اي إصابتك شايفك مشيتك مش حلوه.
مالك: خناقه بعيد عنك .
حسام بضحك: ربنا يبعدك عن المشاكل بقا عشان متجيش هنا تاني بس مقولتليش انتو تعرفو بعض منين.
حور: كل الامور جت صدفه كدا.
ابقا احكيلك بعدين.
مالك: بعدين! انتو قريبين من بعض بقا.
حسام: طبعا انا و رورو علاقه من زمان،فى الكليه ياعنى.
مالك: اممم ، طيب استأذنك بقا في رورو توصلني لاوضتي .
وشـ.ـد حور من غير اي كلام .
حور طول الطريق شيفاه ساكت وضامم حواجبه دليل على الضيق.
حور: مالك ي اخينا.
مالك: ملكيش فيه.
حور بضيق من كلامه : هوا اى دا انتا رخم.
مالك مسكها من أيدها : بت لمي نفسك عشان مخلكيش تنامي جمبي في نفس القسم وبعدين مين ده اللى واقفه تضحكي معاه بالطريقه دي.
حور : دا حسام .
مالك: شيخه ونبي قولى وغيري.
حور: حسام دا اخ.....لسا هنكمل كلامها سمعت صوت بيقول: في أي ي جماعه ايه اللى مواقفكم كدا.
بيبصوا لقوا حسام صاحب الصوت ده مالك بصلها وهوا بيمشي : قوليلو ايه موقفنا كدا وسابها ودخل اوضته وسط استغراب الاتنين.
حور: يلا يابني نكمل شغلنا اي شغل المجانين ده.
وراحوا على شغلهم.
❤️❤️❤️❤️❤️❤️
_________________________
في المستشفي..
حور خلصت شغلها ومن اخر مواجهه بينها وبين مالك وحسام وهيا مشفتوش ولا راحتله عشان مضايقه منه أنه سابها ومشي .
تاني يوم عند حور راحت شغلها وبتفكر تروح تزور مالك ولا لاء قلبها بقولها روحي وعقلها بيقول لاء وفي الاخر مشيت ورا قلبها وراحت الاوضه اتفجأت أن الاوضه فاضيه راحت الاستقبال وسألت على الاوضه.
الممرضه: المريـ.ـض ده مشي امبـ.ـارح بليل ي دكتوره.
حور: ازاى مشي وهوا تعبان.
الممرضه: مضا إقرار على نفسه أنه هوا هيتحمل المسؤوليه لو حصله حاجه وخرج.
حور: تمام ماشي.
حور مشت وهيا بتكلم نفسها : ماشي براحتك انتا حر والله منا معبراك ،وراحت تكمل شغلها .
_________________________
في فيلا الاسيوطي.
مالك صاحي من النوم مضايق وعلى آخره من حور أنها مرحتلوش امبـ.ـارح وفي نفس الوقت مضايق من نفسه أنه طاوع عقله وخرج من المستشفى دلوقتي ما يمكن كانت تجيله انهارده ويشوفها نفض أفكاره وقام أحد شاور واخد علاجه وحاول يفك عن نفسه نزل اتمشا في الجنينه وقرر أنه هيروح الشغل عشان يلهي نفسه .
_________________________
عدي يوم اتنين ومحدش فيهم بيكلم التاني ومجتنبين بعض ولا بيشوفو بعض .
في اليومين دول علاقه هدي ومحمد بتتحسن اكتر وبيقربو من بعض.
ريم وأحمد مجتنبين بعض جدا محدش بيكلم التاني وكل واحد اخد جمب لوحده أحمد اكتشف أن ريم ليها مكانه خاصه في قلبه وخصوصا لما بعدت عنه الاسبوع ده.
مالك بدأ ينزل شغله وبيلهي نفسه فيه كل شويه جايبه موظفين يزوروه
حاله شويه موظفين يتطمنوا عليه وكان بينهم هدي اللى كان نفسه يسألها عن حور بس مفيش فرصه بعد دقيقه الباب خبط ودخلت اسيل .
اسيل: انسه هدي انسه حور المصرى منتظراكي برا .
هدي: تمام جايه اهو.
طبعا كل ده متابعه مالك اللى لما سمع أن حور برا كان نفسه يطرد كل اللى عنده ويطلع لها .
مالك: طيب ي جماعه شكرا ليكم على زيارتكم انا بقيت كويس يلا كل واحد على شغله مش عايز تقصير فيه.
كلو بدأ يطلع على شغله وهدي سابت محمد ومالك وطلعت لحور مالك قاعد عنيه على الباب نفسه يطلع يشوفها بس .
محمد قاعد متابعه ومتابع نظرات.
محمد: قوم اطلع لها.
مالك انتبه لمحمد ولكلامه: فكرك كدا.
محمد: طبعا انتا بقالك كام يوم مش مظبوط لو هيا اللى هتعدلك متسبهاش.
محمد سابه وطلع وسلم على حور وقف معاهم شويه لقا مالك خارج من اوضته حور انتبهت له اتورترت بس حاولت تبقا عاديه.
مالك : ازيك يا حور.
حور: تمام انتا عامل ايه بقيت كويس لما خرجت من المستشفى.
مالك بتلقائية: لاء
الكل استغرب من رده ده ومحمد حاول يغطي على الموضوع بعد عنهم شويه وقام منادي على هدي على أساس أنه عايزها في شغل وخدها معاه.
فضل مالك وحور لوحدهم وكل واحد وقف ساكت وبس .
مالك حاول يخلق موضوع: منتش فى شغلك لى.
حور: اجازه انهارده.
مالك: طيب تعالى ننزل اى كافيه نشرب حاجه.
حور:- مليش نفس.
مالك:- حور مش نعيد كلامى تانى.
حور: بس هدى.
مالك : هدى عندها شغل أما تخلصه هجيبك عندها تانى.
حور؛ اوك .
_________________________
عند محمد وهدى 
هدى: اخدتنى لى .
محمد: البعيده عاميه.
هدي: نعم؟
محمد: ياعني كل ده مش شايفه أنهم معجبين ببعض.
هدي: طبعا شايفه.
محمد: شايفه؟!امال عامله عاميه لى.
هدى: انا مش عاميه وشايفه كل حاجه بتحصل بس سايبه حور على راحتها وهيا اكيد هتختار المناسب.
محمد: جدعه،تعالى بقا اعزمك على حاجه بمناسبه ذكاءك ده.
هدي بضحك : اوك تمام.
كل ده وآسيل قاعده متبعاهم بابتسامه هبله: وانتا ي ممس مش هتتحب وحد يعزمك على حاجه انشاله حمص الشام.
_________________________
حورية مالگ ♥️
في فيلا السيوطي :- 
في غرفه احمد كان بيستعد أنه ينزل الجامعه عشان من يوم الرحله وهوا مرحش خلص لبس وبص على نفسه في المرايه وابتسم برضا على مظهره اخد مفاتيح عربيته وفونه وخرج
عند ريم خلصت لبس هيا كمان عشان راحه جمعتها خرجت لقت احمد خارج من اوضته ريم وهيا ماشيه:-صباح الخير .
وكملت طريقها عادي احمد جرى وراها :- استني هنا اي لوح واقف قدامك راحه فين.
ريم:- هكون راحه فين راحه الجامعه.
احمد:- طب يلا انا كمان رايح بس ايه الحلاوه دى .
ريم:- أقل ما عندى،وبعدين لاء عشان صحابك ميفكروش انك ارتبط ولا حاجه.
احمد بضحك :- وايه ياعني انا اطول ارتبط ببنت زي القمر زيك كدا.
ريم :- يا شيخ،هقطع عليك.
احمد:- قطعي براحتك يلا عشان منتأخرش.
ريم:- اوك يلا.
_________________________
حور صحت وفضلت قاعده على السرير وبتفتكر مقابلتها مع مالك امبـ.ـارح في الكافيه.
*فلاش باك*:-
وصلوا الكافيه ونزلوا دخلو على طربيزه قريبه من الڤيو بتاع الكافيه .
مالك:- ممكن اعرف متجاهلاني لى .
حور بصتله:- نعم متجهلاك انا؟!.
مالك:- ايوا .
حور بزعيق:- بذمتك مش مكسوف من نفسك انا اللى في المستشفي سيبتك ومشيت ولا انا اللى خرجت من المستشفى من غير حتي ما اعرفك ولا انا اللى اختفيت كذا يوم ومسألتش .
مالك:- حور الناس بتتفرج علينا ،حقك عليا كنت تعبان ومحتاج ارتاح.
حور:- ياعني انا اللى تعباك لو تعباك اقوم امشي.
مالك بزعيق:- حور اهدي خلاص قولتلك حقك عليا انا اول مره التحايل على واحده كدا اول مره اصلا اقعد مع واحده واعزمها على حاجه المفروض انك تكوني فاهمه انك كدا ليكي مكانه خاصه في قلبي اي البعيده مبتفهمش.
حور:- انا مبفهمش يا مالك.
مالك بولوله:- شوفتوا سابت كل الكلام اللى فات ومسكت في مبتفهمش اصوت.
حور قاعدة تضحك على منظره :- طب خلاص مسمحاك.
مالك:- ونبي.!
حور:- ايوا.
مالك وهوا بيشـ.ـدها : طب يلا يلا.
حور:- اي بس استني رايح فين.
مالك :- هطلب ايدك من الحاج قاسم.
حور بتفأجئ:- كداهوه.
مالك:- اه كداهوه.
حور:- مره واحده كدا.
مالك:- بت انتي معطلاني خليكي هنا وانا هروح اطلب ايدك منه واجيبهم واجي.
حور بضحك:- استني بس دا انتا واقع على بوزك.
مالك:- بوزك والله منا متجوزك اي بوزك دي.
وسابها ومشي وهيا طلعت تجرى لقيته بيركب عربيه وفتحت وركبت بسرعه قبل ما يمشي.
حور:- استني بس في واحد يسيب خطيبته كدا ويمشي.
مالك :- بس ي بت مسمعش صوتك لحد ما نوصل للشركه واديكي لهدي ومعتش اشوف وشك.
حور:- أخص كدا تبيع خطيبتك عشان بوزك.
مالك :-الطم الطم ياناس طب حتي حسني مظهرك قدامي اول فتره دا انا لسا بقول هتقدملك.
حور:- طب خلاص ماشي اهوه.
وصلوا الشركه ننزلو لقو هدي ومحمد خرجوا من الشركه.
حور:- اممم شكل كدا في حاجه بتحصل من ورايا.
مالك وهوا رايح نحيته مكتبه وبيشـ.ـدها:- تعالى يا اخرت صبرى تعالى.
دخلو المكتب مالك قاعد على الكرسي بتاعه وقلب في شويه ورق قعدت حور قدامه وقالت:- هوا ايه الحوار.
مالك:- الحوار أن محمد معجب بهدي.
حور:- اممم فهمت .
مالك:- اي الحوار انتي ظبطيلى معاد مع ابوكي عشان اجيب العيله واجي نتعرف.
حور باحراج:- خلاص ماشي يلا عشان اروح وهرد عليك انهارده.
مالك:- طب يلا.
*باك* .
فاقت من شرودها قامت خدت شاور ولبست وراحت شغلها عشان تستعد للنهارده.
_________________________
في عربيه احمد وصلوا قدام الجامعه ونزلوا عشان يدخلو طبعا ماشيين مع بعض دخلوا احمد شلته قاعده طبعا شباب على بنات راح نحيتهم ريم لما لقت احمد رايح نحيتهم وقفت وكانت هتروح نحيه تانيه.
احمد:- في ايه وقفتي لى.
ريم:- روح انتا وانا هروح لصحابي .
احمد:- بس استني تعالى اقعدي معانا شويه لو القاعده معجبتكيش روحي لصحباك.
ريم واقفت لأن اول مره احمد يطلب منها طلب مشيت معاه وراحت عندهم.
احمد:- ازيكم يا شباب .
هما كلهم :-اهلا ي احمد فينك مش باين .
احمد:- اه ما انتو من يوم المشكله محدش شافكم.
شاهي بمياصه:- اي بس ي حوده كنت بطل فيها.
وبصت لريم وحاولت تغيظها بس هيا اصلا مش في دماغ ريم.
شاهي:- اي ي احمد دي مزه جديده ولا ايه.
احمد حاول يلحق شاهي عشان متزعلش ريم لقا ريم بترد عليها:- لاء ي حبيبتي مش مزه انا بنت عمه واقرب واحده ليه انا مش مزة حد ولا بمشي في الجو ده اصل ليه ناسه وانا واحده متربيه، وبصت لاحمد ،انا همشي بقا عشان شيرين صحبتي رنت عليا ومستنياني.
احمد بابتسامه على رد ريم على شاهي:- اوك ماشي خلى بالك من نفسك وانتي خارجه رني عليا اروحك.
ريم :- اوك باي.
شاهي لاحمد:- عجبك كدا انا ممكن اجيبها من شعرها دلوقتي وساكته احتراما أن هيا قريبتك.
احمد:- شاهي احترمي نفسك وت عـ.ـر.في انتي بتتكلمي عن مين كويس.
شاهي:- اي دا اول مره تتدافع عن واحده كدا.
احمد:- دي مش اي واحده دي خط احمر احسن لك ابعدي عنها ومتحاوليش تدايقيها،وسابهم ومشا.
_________________________
حور وصلت المستشفي ودخلت مكتبها لبست البالطو وقعدت تفكر فى امبـ.ـارح
حور راحت شغلها وقاعده في مكتبها وبتفكر في امبـ.ـارح:-
*فلاش باگ*:-
بعد ما مالك وصل حور نزلت ودخلت الڤيلا قابلت باباها وقالتله انها عاوزه في موضوع.
قاسم:- تمام اطلعي غيري هدومك ومستنيكي على الغدا ونتكلم بعده.
حور:- اوك.
بعد عشر دقائق نزلت حور ومتـ.ـو.تره اتغدوا وقعدت مع باباها ومامتها.
قاسم:- قولى يا حور.
حور:- بابا فاكر مالك الاسيوطي اللى كنت حكيتلك عنه ساعت ما روحت مع هدي الانترفيو.
قاسم:- اه ابن على الاسيوطي صاحبي وشريكي في شغل.
حور:- صراحه هوا عاوز يقابل حضرتك عاوز يطلب ايدي.
فوفا:- بجد ي حور انا مش مصدقه أن بذات نفسك اللى بتقولى لينا انا قولت انك مش هتقبلى حد دلوقتي.
حور:- الصراحه يا ماما انا كمان معجبه بيه.
قاسم:- تمام ي حور بلغيه يجي بكرا بليل الساعه٨ مع عيلته ونشوف اللى فيه الخير.
حور:- اوك ي بابا هقوله.
فوفا:- يلا قومى قومى نجهز لبكرا.
قاسم:- مجانين.
****************
مالك روح وقاعد مستني رنه من حور اتغدا مع عيله بس قاعد مش على بعضه وكل شويه يبص على فونه وهما ملاحظين كدا.
ريم:- مالك يا أبيه انتا كويس.
مالك :- ايوا يا ريم كويس.
احمد: اي ي أبيه مستني رنه من مزه ولا ايه.
مالك مردش عليه اداله نظره واحده خرصته خالص.
على قاعد يضحك عليهم:- مالك ي مالك مش على بعضك في حاجه في الشغل.
مالك:- لاء ي بابا الشغل تمام الصراحه انا معجب بواحده.
الكل برق مره واحده وقاعدين مستغربين.
مالك:- مالكم يا جماعه انا قولت ماشي معاها شمال ولا ايه .
صفاء:- لاء يا مالك اصل انتا مش بطيق البنات ازاي معجب بواحده.
مالك:- الصراحه هيا مش واحده اوي ياعني هيا مخلطه هيا بنت بس لسانها وتفكيرها راجـ.ـل ياعني ممكن دا اللى شـ.ـدني ليها.
احمد بضحك: ههههه بس عرفتها ياراجـ.ـل بس دي مزه لاء تستاهل اخويا مطلعش سهل وعرف ينقي.
ريم:- الله هيبقا عنـ.ـد.ما فرح قريب.
مالك:- هتخرس ولا اقوملك،بنت قاسم المصرى يا بابا شريكنا في الشغل اكيد فاكره.
على:- اه عارفه،اللى كانت في المستشفي معاك.
صفاء:- يالهووي دي ضاربه منها خالص يابني مش كفايه عليا احمد اخوك.
احمد:- تشكري ي حجه.
ريم قاعده تضحك على كلام صفاء وأحمد اتغاظ منها قام يجري وارها والكل بينادي عليه.
مالك:- سيبك منهم يا بابا خليك معايا انا كلمتها وقولتلها تشوف معاد مع بابا عشان نروح نتقدم عشان كدا عمال ابص في الفون كل شويه.
على:- دا انتا واقع على بوزك.
مالك:- يوووه اي حكاية البوز ده اهو انا والله شكلى ما هتجوز بسبب البوز ده .
قعدو يضحكو عليه بعد شويه فونه رن وطبعا كانت حور بلغته أنهم مستنينه بكرا الساعه8 .
مالك الفرحه مش سيعاه وطبعا قام يحضر طقم يروح بيه بكرا ويجيب هديه ليهم، وكله قام يحضر نفسه لبكرا كل واحد بيشوف هيلبس ايه وشويه الباب رن راح احمد فتح وكان اوردر جاي لريم اخده هوا وطلع اوضتها خبط ريم فتحتله .
ريم:- اي دا الاوردر جه.
احمد:- لو شوكولاته نتقاسم بالنص.
ريم:- شوكولاته ايه بس دا طقم اللى هروح بيه بكرا لعروسه أبيه مالك.
احمد مبهور:- ياعني دي مش علبه شوكولاته دي علبه فستان .
ريم:- ايوا.
احمد:- روحي ربنا يهديكي يا شيخه كنت لسا هشمر واقعد طب وريني يلا.
ريم فتحت العلبه وطلعت الفستان وقاعده تتنطت وفرحانه كان فستان سيمبل خالص وساده لونه احمر ريم فرحانه بيه وأحمد واقف مربع أيده وبيبصلها بغيظ..
احمد:- الفستان ده يرجع العلبه تاني واياك تلبسيه.
ريم:- نعم لى؟!
احمد:- اي اللون ده لون ملفت جدا ومبحبوش.
ريم:- انا اللى هلبس ولا انتا اي دا.
احمد:- ريم زي ما قولت اعملى اياك القيكي لبساه كدا .
ريم:- وانتا مالك الله والله اروح اقول لأبيه مالك انك بتضايقني.
احمد قرب منها وبنبره تهديد:- قولى للبلد كلها الفستان ده مش هيتلبس.
مالك كان رايح اوضته وعدا على اوضته ريم طبعا الباب كان مفتوح وسمع الحوار كله عارف ان احمد غيران على ريم عشان اللون ملفت للنظر واي حد هيبصلها قرر يسيبهم منهم لبعض.
__________________
عند حور راحه البيوتي سنتر وجهزت نفسها لبكرا كانت لسا هتنزل تشترى الفستان فونها رن ابتسمت لانه كان مالك:- الو.
حور:- ايوا .
مالك :- احلى ايوا في حياتي.
حور بكسوف:- والله.
مالك:- اى دا بتتكسفي ياشيخه قولى وغيري.
حور:- هقفل في وشك على فكره.
مالك:- طب خلاص بقولك انزلى افتحي الباب كدا وخدي الحاجه اللى الدليفرى هيديهالك وقولليلى اي رأيك يلا بااي....
حور لسا هتتكلم راح قافل في وشها.
حور:- ياابن القرعه بتقفل في وشي ماشي أن ما ربيتك بكرا.
فعلا لقت جرس الفيلا بيرن نزلت لقت الخدامه بتفتح الباب.
حور:- روحي انتي وانا هفتح.
فتحت لقت اوردر كبير جاي اخدته وطلعت اوضتها قابلت امها وأبوها دخلو يتفرجو معاها بتفتح لقت فستان بيج سك بيلمع بأكمام وجزمه لونه عليه خرز معمول بإتقان .
فوفا :- واوو زوقه يجنن ابن الايه.
قاسم ؛- مكنش ليه داعي يتعب نفسه .
حور:- مش مصدقه نفسي،يلا هونا عشان اشكر الرجل على الهديه الحلوه دي.
فوفا:- عيله بجحه.
طلعوا من الاوضه رجعت تاني لفت انتباها ورقه في البوكس فتحتها.
مالك:-عاوزك اميره في أول لقاء لينا رسمي دورت على حاجه تليق بأميرتي ملقيتش احسن من كدا ... 
*بحبك♥️.*
حور طول الليل ماسكه الرساله وحـ.ـضـ.ـناها وكل شويه تقرأها محتاجه تشوف هل هيا بتحلم ولا بجد حياتها احلوت بين يوم وليله معقول ممكن شخص يدخل صدفه في حياتنا وهوا يبقا كل حياتنا قعدت تسأل نفسها كتير لحد ما اخدت فونها وطلعت البلكونه ورنة على مالك مالك بنعاس:-الوو.
حور:- ايه كنت نايم ،طب خلاص كمل نوم وانا هقفل.
مالك:- لاء خلاص انا فوقت ها بتعملى اي مش نايمه لى لحد دلوقتي.
حور:- صراحه مش عارفه انام أو مش قادره انا فرحانه ومتـ.ـو.تره وكل المشاعر عندي من لحظه ما بعت الفستان وانا حاسه اني في دنيا تانيه .
مالك:- دنيا هتبقا بتاعتنا احنا هنبنيها على مزاجنا محدش يدخل فيها كلها هتبقا حب وثقه واهتمام وبس.
حور:- الرساله اللى انتا باعتها عملتلى دربكه حاسه اني عاوز اصوت عاوزه اضحك بصوت على عاوزه اروح مكان محدش يحس بيا فيه وتكون انتا الوحيد اللى معايا.
مالك ساكت ومش بيتكلم بيفكر في حاجه.
حور استغربت سكوت:- مالك انتا نمت 
مالك:- تؤ بفكر في حاجه اممم استني ،البس وانا جايلك يلا مش عاوز كلام سلام.
وقفل في وشها.
حور واقفه ماسكه الفون وبصاله باندهاش:- دي تاني مره يقفل في وشي انهارده لاء ولا عاملى اي اعتبـ.ـار ماااشي.
وراحة تلبس زي ما هوا قالها بس مستغربه هما في نص الليل هيروح فين وهتخرج ازاى وسكتت لحد ما يجي.
________________ 
عند ريم في اوضتها
بتفكر في اللى احمد عمله انهارده حاسه أنه بيغير عليها في نفس الوقت مش عاوزه تحط امل في الفاضي مش عاوزه تبني احلام وترجع تتهد، وافتكرت لما خلصت خناق مع احمد ونزلت قعدت في الجنيه احمد خرج حوالى نص ساعه ورجع تاني وفى أيده شنطه كبيره متعرفش فيها ايه، وبعدها خرج من البيت وهيا عامله نفسها مش هاممها بس كانت هتق قامت تطلع اوضتها ودخلت......
*فلاش باگ*
ريم دخلت الاوضه لقت فستان زيتي سيمبل وهادي زي ما هيا بتحب وجمبه جزمه شفافه زي بتاعت سندريلا وجمبهم في علبه قطيفه راحت مسكتها وفتحتها لقت فيها سلسله عبـ.ـاره عن فراشه رقيقه جدا وشيك ريم واقفه مش مصدقه نفسها دى اول مره يحصل معاه كدا فجأه فونها رن أن في رساله وصلتها بتفتح لقيتها من احمد:- عشان ميهونش عليا زعلك ،يارب يعجبوكي♥️.
ريم واقفه مبهوره رنت على احمد .
ريم:- الو.
احمد:- احلى الو اسمعها في حياتي.
ريم:- عملت كل ده لى 
احمد:- عشان زي ما قولتلك ميهونش عليا زعلك .
ريم:- بس .
احمد:- وعلشان بحبك♥️.
ريم مش مصدقه اللى بتسمعه معقول حب عمرها قالها الكلمه اللى كانت بتتمنا تسمعها منه طول عمرها معقول خلاص حس بيها خلاص كل تعبها اتشال عنها بكلمه منه.
احمد لاحظ غياب ريم في الرد عارف ان هيا مصدومه بس الصدمه طولت.
احمد:- ريم ...ريم انتي كويسه يابنتي.
ريم:- ايوا ايوا احمد هوا انتا في حد جمبك.
احمد:- لاء ياريم انا بكلمك انتي وبقولك انتي مش لحد تاني.
ريم:- مش عارفه اقول ايه ياعني انا هقفل.
احمد:- ماشي يا مزه هه عاوزك بكرا احلى واحده تشوفها عيني مع انك كدا اصلا.
ريم:- خلاص باي،وفقلت من غير ما تسمعه.
احمد:- بااا...يابنت المـ.ـجـ.ـنو.نه.
*بأگ*
ريم رجعت من زكراياتها ابتسمت أن خلاص هوا حس بيها وأنها حست اد ايه الحب حلو بعد ما كانت بدأت تفقد الامل أنه يشوف حبها اخدت السلسله في حـ.ـضـ.ـنها وحاولت تنام استعدادا لبكرا .
___________________
في نفس الوقت كان مالك خرج من البيت ووصل تحت بيت حور رن عليها وقالها تحاول تخرج من البيت وهوا مستنيها وبعد شويه شافها بتطلع من البيت متسحبه وبتحاول محدش يحس بيها مالك مشا براحه وراح وراها.
مالك من ورا حور:- امسك حـ.ـر.امي.
حور نطت من مكانها وحاولت متصوطش عشان محدش يصحا:- ياخي حـ.ـر.ام عليك والله ارجع دلوقتي وافضحك وتخليهم ميقبلوش بيك بكرا.
مالك بغرور:- هه انتي الخسرانه هوا حد يطول واحد زيي.
حور:- ونبي طب بس لمنخيرك تقع في الأرض بس .
مالك هوا بيشـ.ـدها للعربيه :- طب تعالى يلا.
حور:- استني هنروح فين.
مالك وقف:- مش قولى عاوزه مكان تطلعي فيه كل احسيسك وميكونش حد فيه غيري خلاص اميرتي امرت وواجب عليا التنفيذ.
حور:- ههه ماشي يلا شكلك هتودينا في داهيه.
مالك:- امشي ورايا ومتخافيش.
بعد ربع ساعه سواقه مالك وقف على الطريق الصحراوي ونزل راح نزل حور :- اعملى ما بداك محدش هيسمعك هنا طلعي اللى جواكي.
حور:- بجد يا مالك.
مالك:- اعتبريني مش موجود .
حور مشت لقدام شويه وكان في جيبها رسالة مالك طلعتها وقعدت تبصلها مالك استغرب هيا معاها الرساله لي سمعها وهيا بتقوله:- يعتبر عشت نص حياتي برا كلها كانت دراسه متتصورش وانا نازله اخر يوم ليا برا كنت مبسوطه قد ايه لدرجت اني كان نفس اسيب حاجتي في البيت واروح على الطياره ومعتش ارجع، وبرضوه نص حياتي اللى عشتها هنا كانت دراسه مش هقولك اني محرومه من حنان الام والاب وكلام البنات ده لاء انا عندي نعمه اسمها امي وابويا وبحمد ربنا عليهم مشكلتي اني مسترجله شويه دا اللى باعد صحابي عني مش زي البنات بلبس وبخرج واغير فى نفسي عندي ثقه تامه اني حلوه على اللى انا عليه، اللى قربت مني هدي هيا الوحيده اللى فهمتني فهمت اني مش بتاعت مظاهر عشان هيا كمان زيي ومكنتش لاقيه اللى يفهمها، انا عايشه بالى جوايا مش بجمل حاجه ولا بصحح حاجه حتي لما اتقبلنا اول يوم في الشركه واتخانقت مع محمد دا كان اللى جوايا مش عشان قلب اسود عشان ضايقني مش اكتر انتا ذات نفسك بتقولى انتي دبش بس خلاص حور القديمه المفروض حجات منها تمشي وتيجي واحده تحلى في نفسها عشان بقا في حياتها واحد تيجي واحده تكلمه حلوه وتحبه.
حور في اللحظه دي بصتله:- تبقا حنينه زي ما هوا حنين مستحملش طلبها جه اخدها من بيتها نص الليل عشان تعمل اللى هيا عاوزه ،حور قربت منه،اوعدك اني هكون زي ما انتا عاوز وهعمل كل اللى هقدر عليه ،علشان بحبك ،وقفت شويه عن الكلام وهوا مش بيتكلم بيبصلها بس ،حور فجأه علت صوتها وقالت:- بحباااااااك♥️.
مالك ضحك:- اه يا بنت المجانين.
وقرب منها مالك:- انا عاوزك زي ما انتي انا حبيتك بحور دي مطلبتش منك تتغيري عاوزك زي ما انتي مش عاوز الابشن الجديد،بس لو انتى حابه انا هساعدك ف التغيير ده.
حور بضحك:- الاوبشن الجديد مجاني هتيجي تطلبه بعد الجواز هنقولك شطبنا.
مالك:- ايوا انا عاوز شطبنا دي والذي منه.
حور:- انتا الجاني على نفسك .
مالك:- خلصتة وقولتي اللى نفسك فيه.
هزت راسها بموافقه.
مالك:- طب يلا عشان متتاخريش.
حور :- اوك يلا.
مالك مسك أيدها لحد العربيه فتحلها الباب وركبها ومشا على بيت حور
وصلها وروح هوا كمان عشان يستعد لاحلى يوم في حياته.
__________________
عند هدي سهرانه شويه ومبسوطه عشان حور ومالك حور قالت لها على كل اللى حصل وطلبت منها تبقا موجوده معاها من اول يوم بس هدي مش عارفه تعمل ايه حور قايللها متأخر خايف ترن على محمد تستأذنه تغيب بكرا ويبقا نايم وتقلقه في نفس الوقت محروجه منه حاولت ترن .
محمد:-الوو هدي في ايه انتي كويسه .
هدي باستغراب من قلقه:- ايوا الحمدلله بس كنت عاوزه اطلب منك طلب.
محمد:- قولى في ايه قلقتيني مش متعود ترني في وقت زي ده.
هدي:- معلش اعزرني كنت عاوزه استأذن منك بكرا اكيد عارف بحور ومالك وطلبت مني ابقا معاها بكرا في البيت ومقالتش غير متأخر اسفه اني قلقتك.
محمد:- ولا يهمك يا هدي طبعا مسموحلك واي حاجه تعوزيها حتي لو الفجر رني عليا بس.
هدي:- تسلم يارب .
محمد:- تمام هتعوزي حاجه .
هدى:- شكرا يا محمد سلام.
قفلت معاه وحاولت تنام عشان تروح لحور بدرى.
محمد قفل وهوا مبسوط أنه سمع صوتها كان نفسه هوا كمان يرن عليها بس مش عنده سبب مقنع عشان يرن وجاتله من عند ربنا لوحدها قام ينام عشان يروح الشركه ويخرج يروح لصاب عمره .
_________________
تاني يوم جه اليوم اللى الكل مستنيه .
حور صحيت على الضهر كانت هدي وصلت بدأت تعمل مسكاتها وتسشور شعرها هدي مستغربه حور مش بتهتم اوي كدا اي نعم حور حلوه رباني عشان كدا عمرها ما فكرت في كدا هدي قعدت وسرحت معقول عشان حور حبت يبقا تتغير كدا بتهتم بنفسها وبتعمل حجات مكنتش بتعملها عشان اللى بتحبه يشوفها احسن واحده طب وبالنسبالها أن هيا محدش بيشوفها النقاب عازلها عن الناس وعن اللى بتحبه بس اللى بيحب حد بيبقا شايفه بقالبه، طب بالنسبه لمحمد ممكن يفضل مش شايفها بسبب النقاب رجعت من شرودها واستغفرت ربنا على تفكيرها النقاب نعمه عليها من عند ربنا ولو هوا بيحبها اكيد هيبقى شايفها بقلبه.
_____________
عند مالك راح الشركه هوا ومحمد وطلعوا بدري شويه عشان يروحو يتغدوا عند مالك في البيت لأن مامت مالك عازمه محمد على الغدا ويفضل يقضي معاهم اليوم اتغدو وكل واحد طلع عشان يجهز حاجته ويأكدو أن مش ناقصهم حاجه المغرب جه والكل بدأ يجهز من الناحيتين لحد ما الساعه جت8 في فيلا المصري قاعدين مستنين الضيوف وفجأه الباب خبط.........
حور وهدي فوق في أوضة حور بتستعد ..الباب خبط قاسم قام عشان يفتح ..
قاسم:- ههه على باشا والله هنبقا نسايب.
على:- ازيك ي قاسم وحشني والله.
قاسم:- تصدق العيال دول بيعرفو يختارو والله هيجمعو العيلتين المهم اتفضلوا ادخلوا الكلام مش هيخلص.
العيله دخلت وكله سلم على بعضه والقعده كانت لطيفه.
على:- طبعا انتا عارف احنا جايين لى ي قاسم فين بقا العروسه عاوز اشوف عروسه ابني ي جدع مخبينها لى.
قاسم:- مخبيين اي بس هتيجي تهبلك دلوقتي هقوم اناديهم واجي.
شويه وحور وهدي نزلوا مع قاسم مالك اول ما شاف حور وقف من الصدمه ملاك واقف قدامه بفستانها وطولها المناسب للفستان وبين جمالها كأنه معمول ليها هيا وشعرها عامله كحكه لفوق سايبه نازل منها شعر على جوانب وشها طالعه فعلا اميره بمعنى الكلمه زى ما كان بيتمنى بعدها ظهرت هدي ببساططها ورقتها المعهوده وخطفت قلب محمد للمره المليون سلموا على بعض ومالك راح يسلم على حور:- اميره زي ما اتمنيت.
بصيتله وهيا محروجه حاسه ان الكل نظراتهم عليها ودا فعلا لأن هيا جميله بكل معني الكلمه مالك حس أن مش هوا بس اللى بيص عليه لاء دا لقا احمد بيبصلها وأبوها وأبوه ومحمد كمان اضايق وحس أنه هيولع.
 فقال:- لاء بقولكم ايه كدا من اولها عشان نبقا على اتفاق اللى هيبص لحور بعنيه هطلعهالو نزل عينك انتا وهوا .
محمد واحمد نزلوا وشهم في الأرض وعلى وقاسم قاعدين بيضحكو عليهم وعلى غيرت مالك ريم مبسوطه في احمد وبتقول:- احسن ناس مش بتيجي غير بالعين الحمرا.
احمد بصلها بغيظ واستحلف لها في سره.
على'- احم طبعا ي قاسم انتا عارف طبعا احنا جايين لى احنا طبعا أصحاب شغل وحاليا لو ربنا إذن هنبقا نسايب وقرايب واخوات كمان انا طالب ايد حور بنتك لابني مالك ها قولت ايه.
قاسم:- طبعا ياعلي معنديش مانع والعيال معندهمش مانع وعلى بركه الله نقرأ الفاتحه.
قرأوه الفاتحه وسط نظرات مالك لحور اللى كلها حب وانبساط خلصوا والعشا اتحط والكل اتعشا وسط ضحك وسعاده باينه في عنين الكل خلصوا مالك اخد حور وطلعوا بره اتمشوا شويه ودخلوا عيله على استأذنوا ومشوا كل واحد في الليله دي نام مبسوط مالك وحور اللى ليلته كانت ماشيه فوق المتوقع ،محمد وهدي اللى نظراته كانت كفيله أن محمد يستعد لخطوه جديده،ريم وأحمد اللى كل واحد فيهم اتأكد هوا بيحب التاني ازاى.
تاني يوم صحي مالك استعد ينزل لشغله فطر وركب عربيته طلع على الشركه .
مالك لاسيل:- متدخليش حد غير لما اقولك.
دخل قعد على كرسيه مسك فوته ورن على حور مستني منها رد.
حور بنعاس:- الوو .
مالك بحب :- ياريتني انا الفون اللى فى ايدك.
حور:- مالك في ايه رانن بدرى لى.
مالك:- وحـ.ـشـ.ـتنيني ومش عاوز اتعامل مع حد على الصبح غير لما اسمع صوتك.
حور بدأت تفوق:-اممم وسمعته يا استاذ مالك .
مالك:- ايوا.
حور:- طب يلا عشان اروح شغلى هتاخر.
مالك:- ي جدع ما انتي كنتي نايمه.
حور:- صراحه كويس انك صحيتني.
مالك:- ايوا اعترفي ماشي ي حبيبي قومي يلا وانا تخلصي شغل رني وعدي عليكي اروحك.
حور:- بس انا هروح بعربيتى.
مالك:- سيبها بايته قدام المستشفي وانا بنفسي هوديكي ليها بكرا.
حور:- اوك ي حبيبي.
مالك:- ايه ؟اوك يا ايه؟!
حور:- هقولك بعدين عارف صوت القطر!؟
مالك:- ايه قط.....
لسا هيكمل كلامه لقا الخط قفل.
مالك:- قفلت فى وشي لا بجد قفلت هوا اللى انا بعمله هيطلع عليا ولا ايه؟ماشي ي حور هتقعي في أيدي.
اليوم عدا بسرعه على الكل ريم وأحمد اللى كانوا فى الكليه طول اليوم مع بعض يوصلها لحد المحاضره ولما تخلص يرجع ياخدها خايف حد ببصلها أو يضايقها .
ريم وهما خارجين من المدرج:- احمد هتفضل تيجى تودينى وتجيبنى من محاضره المحاضره كدا لى وبعدين مش بتحضر محضراتك بسببي وانا مش حابه كدا.
احمد:- مش حابب حد يضايقك .
ريم:- محدش هيضايقنى وبعدين انا ليا صحبتى بتمشي معايا ومش عارفه تمشي معايا بسبب أن انتا محاصرنى.
احمد:- تمام ي ريم حاضر يلا عشان نروح.
ريم:- اوك يلا
****************
مالك خلص شغلها واستني لحد ما حور رنت عليه خرج من الشركه وراح على المستشفى استناها تخرج....
خرجت وراحت عليه ركبت جمبه.
حور:- هالللو.
مالك:- اهلا ،عامله ايه.
حور:- بخير الحمدلله.
مالك طلع بالعربيه بس الغريب أن دا مش طريق بيت حور...
حور:- رايحين فين .
مالك:- رايحين نتغدا اكيد ياعني مش هروحك.
حور:- طب استني اقول لبابا اشوفه هيقول ايه.
مالك:- حور اكيد ياعني مش اخدك من غير ما باباكي يعرف انا استأذنته وكمان عرفته أن بكرا هنروح نجيب الشبكه.
حور بفرحه:- بجد يا مالك.
مالك:- بجد يا قلب مالك.
''''''''''''"""""""""""""""""""""""""""""""
في الشركه اليوم خلص من غير ما محمد يقابل هدي قاعد مضايق مظهرتش طول اليوم طلع على مكاتب الموظفين عشان يشوفها لاحظ أنها مش موجوده اصلا في الشركه فكر يرن عليها بس بمناسبه ايه اتنهد ورجع اخد حاجته وقرر يروح.
__________________
مالك وحور قاعدين في مطعم وبيطلبوا غداا مالك قفل موبايله واخد فون حور منها وقفله.
حور:- لى كدا.
مالك:- عشان محدش يضايقنا.
حور:- اممم قول انك عايز تخطفني وبتجيبهالى واحده واحده.
مالك:- وانا لو عاوز اخطفك هستأذن كنت عملتها على طول .
حور مالت لقدام عليه شويه وسندت على التربيزه:- واثق من نفسك اوي وانا بحب اللى واثق في نفسك.
مالك عمل نفس حركتها ومال عليها لحد ما بقوا قريبين من بعض:-وانا بحبك انتي .
حور فضلت ساكته ومبلمه لحد ما الغدا نزل بدأوه ياكلوا وبيتكلموا في بكرا...
****************
محمد ماشي بالعربيه ومروح على بيته فونه رن بس ملوش نفس يرد عاوز حد معين اللى يكلمه سابه لحد ما فصل رجع رن تاني اتنهد ومسك الفون لقاها هدي اللى بترن انبسط وفتح بسرعه.
محمد:- الو هدي ازيك .
لقاها بتعيط ومش عارفه تتكلم .
محمد:- هدي في ايه مالك .
هدي بعيط:- ماما تعبانه يا محمد ومش عارفه اتصرف برن على حور فونها مقفول الحقنى ونبي.
محمد:- طيب طيب اديني عنوانك بسرعه وانا خمس دقايق هكون عندك .
هدي قالتله العنوان وكمان رقم الشقه محمد وصل تحت العماره في اقل من خمس دقائق طلع يجري حسب ما هدي قالتله لقا الشقه مفتوحه دخل جرى وناسي أن هدي منتقبه لقا هدي قاعده على الأرض وحاطه دماغ مامتها على رجليها ومكنتش اخده بالها أنها ناسيه النقاب كل اللى فى دماغها امها.
 محمد ساب كل حاجه وبلم في هدي في كميه الجمال اللى هيا مخبياه تحت النقاب هوا دلوقتي فعلا حب النقاب حب اد ايه هيا محافظه على نفسها من عيون الناس وزي ما قال فعلا اول ما شافها في اول مره شكل النقاب ده تحته جمال كبير واقف سرحان وهدي بتبصله وبتعيط فاق على صوت عيطها راح وشال مامتها وقال:- يلا بسرعه البسي نقابك وحصليني على العربيه هنروح المستشفي .
هنا هدي خدت بالها أنها من غير نقاب قعدت تستغفر ربنا طول ما هيا بتلبس هتبص في وشه ازاى الوقتي وهوا شاف وشها يقول عليها ايه بس اهم حاجه دلوقتي تطمن على مامتها.
نزلت وركبت طلعوا على المستشفى.
مالك وحور طلعوا من المطعم حور عرضت عليه يوديها عند المستشفي تاخد عربيتها عشان عندها مشوار انهارده .
مالك:- ما اجي اوصلك وخلاص .
حور:- لاء ملوش داعي انا هروح لهدي عزماني اروح لها .
مالك:- تمام متتاخريش وكلميني.
وصلوا للمستشفي مالك لاحظ عربيه محمد واقفه قدامه بس محمد ايه هيجيبوا هنا تزل اتأكد أن هيا عربيه محمد مالك فتح فونه عشان يشوف وكمان حور فتحت فونها لقت هدي رنه عليها كتير اوي قلقت وحاولت ترن عليه هدي فتحت.
هدي :- الحقيني ياحور مامه تعبانه وفي المستشفى.
حور بصت لمالك:- طب اهدي مستشفى ايه هدي .
هدى:- اللى انتي شغاله فيها سالت عليكي قالو مشت من بدرى.
حور:- طب انا قدام المستشفي جايلك اهو.
حور لمالك:- لازم ادخل يا مالك هدي جوا وبتقول ما منها تعبانه.
مالك:- طب يلا ندخل .
دخلوا وحور سالت في الاستقبال قالو لها على مكانهم راحوا لقوا هدى قاعد بتعيط ومحمد واقف قدام شويه بيبص عليها.
حور جريت على هدي:- في ايه ي حبيبتي.
هدي:- ماما يا حور وقعت مره واحده مش عارفه في ايه والدكاتره لسا لحد دلوقتي محدش طمني.
حور وقفت :- طيب انا هدخل اهدي.
دخلت اوضته الكشف وسابتهم.
مالك :- متقولقيش ياانسه هدي كله هيبقا تمام أن شاء الله 
مالك ساب هدي وراح لمحمد اللى واقف عينه على هدي ومضايق أنها بتعيط ومش قادر يعملها حاجه ولا يقولها حاجه .
مالك حط أيده على كتف صحبه وقال:- متقلقش اول ما تبقا كويسه خد خطوه لقدام مينفعش البعد اللى انتا فيه ده .
محمد هز دماغه ولسا عيونه على هدي حاطه دماغها بين أيدها باب الاوضه اتفتح وطلعت حور ودكتور وممرضه حور راحت نحيه هدي:- متقلقيش يحبيبتي هيا كويسه والله.
هدي:- بجد يا حور كويسه.
دكتور ماهر:- هيا بخير بس شكل والدتك بقالها فتره سكرها مش متظبط وهيا بدل ما تهتم أهملت هيا دخلت في غيبوبه سكر بس الحمدلله طلعت منها من غير اضرار كتبتلها على علاج حلو هتمشي عليه وتتابع بقا كل فتره حمدالله على سلامتها.
هدي:- الله يسلمك يا دكتور،شكرا.
دخلوا كلهم معادا محمد راح عند الاستقبال ودفع مصاريف المستشفى من غير ما حد يعرف ورجع تانى عند الاوضه خبط دخل.
محمد:- حمدالله على سلامتك يا امي.
سعاد ام هدى بصوت وهن:- الله يسلمك يابني.
محمد:- عامله ايه دلوقتي .
سعاد:- بخير والله ،شكؤا يابني على اللى عملته معانا ومش عارفه من غيرك كانت هدي عملت ايه.
محمد راح سحب كرسي وحطه جمب سرير سعاد وقعد وقال:- انتي بتقولى اي بس دا واجب عليا ،المهم انا عاوز منك طلب.
الكل استغرب وبصوا لبعض ومحدش فاهم.
سعاد:- اتفضل يابني.
محمد:- انا عاوز اطلب ايد الانسه هدي!!!!!!
مالك في سره:- يخربيتك قولتلك بعد ما تقوم خد خطوه بس مش بدرى كدا.
هدي مستغربه وحور جواها فرحانه سعاد مش عارفه ترد دقوله خصوصا أن ده مش وقته.
محمد:- انا عارف ان ده مش وقته بس قولت انتهز فرصه ان الكل موجود.
سعاد:- والله يابني مفيش عندي مشكله بس اخد رأيي هدي الاول.
كل الأنظار راحت لهدي معدتش عارفه تعمل ايه سابتهم وخرجت تجرى برا الاوضه.
محمد وقف وقال:- ممكن أخرج اتكلم معاها شويه. 
سعاد:- طبعا يابنى.
محمد خرج لقا هدى واقفه فى اخر الطرقه عند شباك وبتبص برا محمد راح عندها وقال:- ممكن اعرف بتهربي لى.
هدى:- مش بهرب انا بس اتحرجت لما الكل بصلى.
محمد:- طب اى رايگ.
هدى:- على فكره انتا مش مطر تجوزنى عشان شوفت وشي انا ممكن اقلع النقاب فتره وارجع البسه تانى .
محمد بعصبيه:- اياكى تفكرى في حاجه زى دى فاهمه،وبعدين مفكره بتقدملك عشان شوفت وشها،هه غـ.ـبـ.ـيه.
هيا وقفه مستغربه هجومه.
وسابها ومشا من غير ولا كلمه راح دخل عند سعاد لقا حور ومالك بيتكلموا معاها قرب منها بابتسامه:- بنتك بتتقل عليا ماشي .
هدي:- معلش يابني هيا بتتحرج بس هبقا اتكلم معاها انا .
محمد :- ماشي انا نطر امي عشان ورايا مشوار مهم رقمي مع هدي لو احتاجتي حاجه رني عليا لأن عارف انها مش هترن تاني.
سعاد:- ماشي ي حبيبي تسلم.
مالك :- يلا انا كمان همشي حور هتيجي ولا هتقغدي.
حور:- لاء هقعد شويه لحد ما اشوف هيكتب لها خروج امتا وأبقت اروح وكمان عاوز اتكلم مع هدي شويه.
مالك؛- تمام ي حبيبتي أما تروحي كلميني .
حور :- اوك
حور فضلت مع هدي ومامتها بس معرفتش تكلمها عشان الدكتور جه وكتبلها خروج على طول لانه كويسه.
محمد ومالك ماشيين كل واحد ركب عربيته محمد مبسوط من الخطوه اللى اخدها وفرحان أن اخيرا هتبقا ليه بس بيتمني توافق وترجع عن اللى فى دماغها.
ريم وأحمد روحوا لقوا مالك ومحمد والعائله قاعدين دخلوا سلموا عليهم مالك حب يغلس عليهم.
مالك:- الا قولى يا احمد محضراتك عامله ايه.؟
احمد بتـ.ـو.تر عشان عارف ان مالك مراقبتهم وعارف كل تحركاتهم :-هاا حلوه يا أبيه تمام.
مالك بغمزه:- ماشي هعديها.
على:- فى اى يا مالك فهمنا.
مالك:- مفيش يابابا احمد فاهم وكفايه أنه فاهم.
على عداها عشان عارف ان مالك مبيعملش حاجه غير لما تكون في صالح الكل.
************
حور وصلت هدى وامها البيت وروحت وصلت بليل كانت هلكانه اكله حاجه بسيطه وطلعت رنة على مالك عشان تطمنه مع انها محتاجه تنام وبس بس عشان ميقلقش عليها.
حور:- الو.
مالك:- مالك فى ايه صوتك متغير.
حور:- هلكانه ومحتاجه انام .
مالك:- ماشي ي حياتى ارتاحى ونتكلم بكرا جهزى نفسك على بعد الظهر هاجى اخدك.
حور:- اوك بأى.
_______________________
هدي وامها قاعدين يتكلموا وامها عاوزه تفتح معاها موضوع محمد بس حاسه ان هدي معندهاش استعداد تتكلم.
سعاد:- مالك ي هدي.
هدي:- مفيش يا ماما محتاجه حاجه.
سعاد:- محتاجه راحتك ومحتاجه منك رد على طلب محمد.
هدي بتنهيده:- مش عارفه يا ماما حاسه اني متلخبطه بس مخبيش عليكي انت معجبه بيه من اول يوم شوفته بس انا اصلا بتحرج ابص في وشه مبرفعش عيني من على الأرض طول ما هوا موجود انا بسمع ضوته اكتر ما بشوفه حاسه اني تعبانه نتكلم في الموضوع ده بكرا أما اخد وقتي في التفكير هروح انام عشان عندي شغل بكرا يلا عشان تنامي انتي تعبانه .
سعاد محبتش تضغط عليها:- طب يلا ي حبيبتي.
هدي دخلت امها اوضتها ودخلت نامت على سريرها محتاره تعمل ايه محتاره هتقابله ازاى بكرا واكيد هيسألها عن ردها هتقوله ايه مش عارفه اكيد لازم يكون عندها اجابه مقنعه يا اه يا لاء بس هيا في حيره كبيره ومحتاجه مساعده والمساعدة مش هتبقا غير من حور اكيد.
$$$$$$$$$$$$$$
تاني يوم احمد وريم طلعوا مع بعض وركبوا العربيه وطلعوا على الجامعه .
ريم:- أبيه امبـ.ـارح كان هيزنقك.
احمد:- كان هوا زنقنا اصلا.
ريم:- هوا ازاي بيعرف كل حاجه كدا دا كأنه ماشي وراك.
احمد:- هوا فعلا ماشي ورايا مراقبنا كلنا من كل جهه واللى بيرقبنا دا على طول بيوصل أخبرنا لمالك اول باول .
ريم:- أبيه مالك مش سهل ابدا.
احمد:- بيخاف علينا وانا الصراحه واثق أن كل اللى بيعملها دا مصلحه لينا وخوف علينا عشان كدا محاوطنا مش اكتر.
ريم:- دي حقيقه انا بحبه اوي والله.
احمد:- نعم ياختي انتي متحبيش غيري احسنلك سامعه.
ريم بضحك:- طب اسكوت بقا للى بيرقبنا يروح يقول لأبيه مالك على اللى انتا بتقوله ده.
احمد بضحك:- يا ساتر يارب.
"""""”"""""""""""""'"""""""""""'"
حور صحت قبل الضهر على المنبه فصلته ودخلت اخدت شاور وجهزت هدومها لبست فستان وردي وكوتش ابيض، واستنت مالك يرن عليها نزلت المطبخ عملت ساندوتش قابلت مامتها.
حور:- صباح الخير يا ماما.
فوفا:- صباح النور ي عمر ماما اي الحلاوه دي بس هتجنني مالك ي بنتي.
حور:- مجنناه من غير حاجه يا امي 
فوفا :- يشيخه طب متستخدميش معاه الدبش احسن يطفش نصيحه.
حور:- لاء متقلقيش ممكن يخبطني قلب يفوقني بس انت بحاول اتعدل واحده واحده مالك كويس ويستاهل احسن معامله.
فوفا:- ربنا يسعدكم يارب يا حبيبتي ، هيجيلك امتا.
حور:- اهو رن اهو يبقا وصل يلا باي .
حور خرجت لمالك اللى كان واقف ساند على العربيه ومستنيها اول ما شافها جايه نزلت نضارته اللى كان لبسها وصفر لها بإعجاب حور اتكسفت وشها احمر مالك مسك أيدها وقال:- كل مره بتأكديلى أن اختياري كان صح، عامله ايه.؟
حور:- الحمدلله انتا عامل ايه.
مالك:- بخير،يلا نمشي.
حور:- اوك.
ركبوا العربيه وصلوا قدام محل دهب كبير ومعروف نزلوا ودخلوا مالك اول ما دخل صاحب المحل بنفسه استقبله لأن مالك معروف ودائما بيجيب هدايا لمامته ولريم من هنا حور استغربت أنه بيجي هنا على طول معقول كان مرتبط قابلها بس مجاش في بالها ريم أو حمـ.ـا.تها. 
عم فكرى صاحب المحل :- أهلا يا مالك بيه اخبـ.ـار حضرتك ايه مجيتش بقالك فتره نورتنا.
مالك:- دا نورك يا عم فكرى اهو مشغول شويه بس المره دي جايلك بخطيبتي عشان ناخد الشبكه .
عم فكري:- مبروك يابني تنور طبعا ،مبروك ي بنتي .
مالك بص بحور:- ها عندك حاجه تليق بأميرتي ولا هتخذلني.
عم فكرى :- طب انا عمرى خذلتك عندي مجموعه هتعجبكم جدا تعالو يلا ندخل ننقي.
دخلوا اوضه زي استراحه وعمي فكرى جابله كذا مجموعه ينقو منهم اللى يعجبهم مالك وحور قاعدين بينقوا 
حور :- انتا جيت هنا قبل كدا.
مالك:- كتير ،لى.
حور:- بتيجي بمين.
مالك بهزار:- بالمزه بتاعتي.
حور :- نعم.
مالك؛- اي يحور لما بعوز هديه بجبها من هنا سواء لماما أو ريم ،ولا انتي بقا غيرانه .
حور:- وانا هغير من ايه بسأل بس .
مالك:- ماشي اي رايك في دي .
حور:- جـ.ـا.مده.
مالك:- حوووور.
حور:- سورى حلوه.
نقول اللى هما عاوزينه مالك حاسب وخرجوا راحوا يشربو حاجه مالك جاله فون من الشركه يروح ضرورى .
مالك:- يلا عشان اوصلك لازم اروح الشركه،ضرورى.
حور:- طيب هروح معاك طلاما ضرورى وبعد ما تخلص روحنى.
مالك:- هتزهقي؟
حور:؛ متقلقش.
راحوا الشركه وحور في أيده دخل لاسيل
مالك:- في ايه؟
اسيل:- في حد جوا مستنيك بس قالى نقولش هوا مين عاوز يعملك مفجأه.
مالك زعق؛- ياعني جيباني على ملأ وشي عشان تقوليلى مفجأه.
حور:- مالك اهدا ما يمكن حد تعرفه كويس .
مالك شـ.ـدها:- طب يلا ندخل نشوف.
مالك اول ما دخلوا لقوا واحده صاروخ ارض جو زى ما حور قالت فى سرها بتجرى على مالك وبتحـ.ـضـ.ـنه ومالك مصدوم.
نانسي:- مالك وحـ.ـشـ.ـتني انا هنا من بدرى مستنياك اى رايك في المفاجاه دى، ومين دى.
مالك واقف مصدوم انها رجعت حياته هتتقلب تانى وخصوصا أن حور معاه دلواقتى وممكن تقلب الدنيا.
حور:- مين دى يا مالك.؟
مالك فاق على صوت حور وقال:- احممم دى نانسي بنت عمى يا حور واخت ريم بس كانت مسافره سياحه اليومين دول.
حور اضايقت من فكره ان نانسي قاعده مع مالك فى نفس البيت ومعقول الصاروخ دى معاه فى نفس البيت ومأعجبش بيها بس رجعت قالت مالك ملوش فى الكلام ده.
نانسي:- مين دى يا مالك.
مالك وهوا بيحاول يهدى الأمور عشان عارف ان نانسي بتحبه ومش عاوز حاجه من دى تحصل قدام حور خصوصا الفتره دى.
حور لما لقيته ساكته بصلته بغيظ واتكت على أيده وقالت:- قولها يا مالك مين دى.
مالك:- احمم دى حور خطيبتى.
نانسي واقفه مصدومه ومالك واقف مترقب اللى هيحصل وحور واقفه متابعها عشان تعرف ان كان فى حاجه بينهم ولا لاء.
نانسي :- خطيبتك امتا دا حصل وبعدين شكلها مش من نوعك وأقل منك يا مالك انا مش عارفه دماغك كانت فين الصراحه.
واحد اتنين تلات ثوانى وكانت قامت مجزر فى مكتب مالك بسبب حور اللى نطت على نانسي جابتها من شعرها ونانسي اللى عماله تصوت ومش عارفه تفلت من حور ومالك اللى بيحاول يطلع نانسى من تحت ايد حور بأقل الخساير وآسيل إلى رخلت تجرى على الصوت وواقفه مبلمه من اللى بيحصل.
مالك اخد باله من اسيل اللى واقفه بتفرج وقال بزعيق:- والله يا اسيل أن ما جيتي تحوشي معايا لتكوني مطروده 
.
اسيل طلعت تجرى تحوش هيا كمان ومحدش قادر على حور من كتر غيظها من نانسي نسيت كل حاجه ونسيت نفسها نسيت أن مالك واقف اصلا اهم حاجه تاخد حقها طبعا الشركه كلها سامعه الزعيق والصويت وكله بيحاول يفهم الخبر راح لهدي اللى كان محمد واقف معاها طلعوا يجرو على مكتب مالك لقوا المجزره شغاله .
هدي حاولت تهدي حور ومالك لسا بيفك أيدها من شعر نانسي اللى متبته فيه ونانسي تصوت محمد وآسيل بيشيلو نانسي من تحت أيدها ونانسي بتصوت مالك عمال يشـ.ـد في حور بعيد ونانسي بتصوت الموظفين كلهم بيتفرجوا ونانسي بتصوت.
(اما حتت شكله والله انا معلمه)
مالك خلاص اما زهق ساب حور وبعد شويه ورا مزعق:- حووووووور ابعدي عنها حالا.
حور وقفت مكانها وبصت للى فى أيدها لقت نانسي الصاروخ زى ما كانت سميتها بقيت شوارع كلوا وقف يبص لبعضه مستنين يشوفوا مالك هيعمل ايه حور بصتله لقته متعصب .
مالك بعصبيه:- اسيل محمد خدوا نانسي ظبطيها وانتا يا محمد خودها روحها البيت يلا ، وانتى يا حور اتفضلي انزلى اسبقينى على العربيه متتحركيش منها يلا.
بص على الباب لقا كل الموظفين واقفين وقال بزعيق:- يلا كل واحد على شغله هيا مش سينما.
كله عمل زى ما مالك قال راح قعد على المكتب بيحاول يهدأ مش عايز ينزل لحور كدا عشان ميزعلهاش بجد بعد خمس دقائق نزل ركب العربيه ساق وصلها البيت كل الطريق ساكتين وهيا مش قادره تتكلم وهوا بيتحاشا الكلام معاها عشان ميتعصبش وقف قدام بيتها والاتنين ساكتين اخيرا مالك بدأ بالكلام:- ينفع اللى عملتيه ده.
حور:- هيا اللى غلطت فيا.
مالك بزعيق:- وانا جايب واحده من الشارع عشان تعمل كدا،غلطت فيكى انا هعرف ازاى اجيب حقك مش فى ثانيه الاقي مجزره فى المكتب ،وكله بيفرج منظرى ايه لما تبقي خطيبتى همجيه بالطريقه دى.
حور بعيط:- اسفه يا استاذ مالك انتى محترمتكش بس انا متعودتش انى اسكوت عن حقي واسفه على انى خليت منظرك وحش قدام موظفينك ،وشكرا على انك عرفتنى انى همجيه .
حور سابته ونزلت من غير ما تسمع اى حاجه تانيه، حتى علبة الدهب نسيتها اليوم اللى المفروض يكون مميز عندها بقا أسواء يوم بالنسبالها .
مالك قاعد مضايق حاول على قد ما يقدر ميزعلهاش وفى الاخر غلط فيها قاعد متغاظ من نانسي مكنش وقت رجوعها ولا وقت كلامها عارف انها بتحبه بس هوا لاء هوا بيحب حور وحتي قبل حور هوا كان شايفها زيها زي ريم الاتنين اخواته وبيحاول يتجاهل حبها دا بس هيا غلطت في خطيبته ومع كل اللى حصلها هوا مش هيسكت لها.
__________________
محمد بيوصل نانسي وبيحاول ميضحكش على منظرها عشان ميجرحهاش بس هيا عارفه أن شكلها محرج اوي خصوصا انها اول مره تبقا كدا هيا على طول حلوه وانيقه ازاى يحصل فيها كدا.
نانسي بغيظ:- اضحك يااخويا متكتمهاش انا عارفه مالك حاب الشرشوحه دي منين.
محمد:- هوا اي اللى حصل لكل دا.
نانسي:- عشان بقوله هيا مش من مستواك ولا استايلك يكفيك الشر على اللى عملته .
محمد:- انتي قولتى لحور كدا طب كويس أن دا بس اللى حصل.
نانسي:- لى أن شاء الله ما كانت تقـ.ـتـ.ـلني احسن.
محمد:- طب هيا قالت علينا شركه تيران وشتمتنا وهزقتنا عشان اتعصبت عليها ما بالك انتي بقا شتمتيها.
نانسي:- ومالك ساكت لها كل ده.
محمد:- على قلبه زي العسل.
نانسي بشرود:- مالك اتغير اوي البنت دي مش سهله.
محمد:- مالك بيحبها حاولى تتأقلمي.
محمد كان قاصد يقول الكلام ده لنانسي عشان تبعد عن صاحبه وتسيبه في حاله كان قاصد يعرفها أن حور مش سهله وان مالك مش هيسيبها بسهوله.
/////////////////////////////////
حور دخلت البيت متغاظه حاولت متبينش حاجه عشان كله اكيد هيغلطها وقولوا أنها المفروض كانت اتحكمت فى أعصابها افضل من اللى حصل ده دخلت سلمت على عيلتها سألوها عن شبكتها قالت إنها جابتها بس نسيتها مع مالك وأنها تعبانه ومحتاجه تنام.
عند نانسي داخله البيت مع محمد الكل اتخض من منظرها قاموا يجرو عليها واختها اتخضت على شأنها.
احمد:- فى اى يانانسي جيتى امتا من السفر وهيا الطياره انفجرت فى وشك ولا ايه.
ريم بصت لاحمد بغيظ :- مش وقته هزارك عاوزين نفهم فى اى.
على:- ما تفهمنا ي محمد.
محمد:- احمم افضل أن نانسي تحكى أو مالك افضل.
على:- مالك لى هوا انتى روحتى لمالك الشركه.
نانسي:- روحت والعقربه خطيبته هيا اللى عملت فيا كدا منها لله مش عارفه هوا جايب تربيه الشوارع دى منين.
صفاء:- نانسي احكمي لسانك وعيب كدا مالك كل اختياراته حلوه ولو سمعك وانتى بتقولى كدا هيزعلك جـ.ـا.مد.
صفاء كانت فاهمه كل اللى بيدور فى دماغ نانسي عشان كدا حبت توقفها عند حدها وكمان كانت بتحاول تبعدها عن ابنها عشان مش شيفاها مناسبه ليه.
ريم '- طيب بس تعالى ارتاحي الاول وبعدين نفهم فى اي.
نانسي قعدت وحكت لهم كل حاجه وفجأه بابا البيت اتفتح ودخل منه مالك اللى الشر كان بيطلع من عنه دخل من غير سلام ولا كلام وقف قدام نانسي
 وقال:- اسمعي بقا انا عارف كل اللى فى راسك حاولى على قد ما تقدر تبعدى عن حور عشان هيا خط احمر والكلام اللى قولتيه ده لولا انك بنت عمى كنت عرفتك ازاى تتكلمى على خطيبتى بالطريقه دى .
مالك سابهم ومشي طلع على اوضته مش طايق حد ولا حتى نفسه بيفكر يصالح حور ازاى رن عليها كتير مردتش والآخر قفلت فونها مش عارف يعمل اى عشان ترجع تكلمه.
تحت نانسي قاعده :- ينفع كدا ياعمى ياعنى خطيبته تضـ.ـر.بنى وهوا يجي يهزقنى.
على وقف:- نانسي انا متاكد انك غلطتى فى حاجه عشان حور عملت فيكى كدا وكمان كلام مالك بياكد انك عملتى حاجه انتى محكتيهاش لينا ، نانسي انتى زى بنتى بس متخلنيش في يوم أطر اختار بينك وبين ابنى تصبحو على خير.
$$$$$$$$$$
كلو بدأ يطلع بنام احمد وريم اخدوا نانسي على اوضتها احمد سابهم وراح اوضته ريم فضلت مع اختها لحد ما نامت دعت ليها ربنا يهديها وراحت اوضتها.
//////////////////////////////
حور نايمه في اوضتها زعلانه أنها زعلت مالك وفي نفس الوقت زعلانه منه أنه قال عليها همجيه ضحكت بسخريه على نفسها وقالت فى عقلها:: ياعني كل اللى عملته ده ومش عاوزه يقول عليكي همجيه دا المفروض يقول عليكي تور.
سرحانه ومش عارفه تنام باب الاوضه خبط ودخلت امها.
فوفا:- حور لسا صاحيه ليه.
حور:- تعالى يا ماما مفيش بفكر شويه.
فوفا:- امم طيب اللى بتفكري فيه واقف مستنيكي تحت.
حور نطت من على السرير:- مالك بيعمل ايه تحت.
فوفا بضحك:- امم ياعني كنتي بتفكرى فيه، عموما هوا كلمني عشان انتي قافله فونك بيقول أنه بينكم مشكله وهوا عاوز يحلها مش عاوزك تنامي زعلانه منه.
حور:- بجد هوا قال كدا ،امم بس برضوه مش نازله.
فوفا:- قومي ي بنت الجزمه ي دبش احسن وربنا انزل أقوله انك نايمه واخليه يمشي.
حور:- طيب طيب.
حور نزلت طلعت قدام الفيلا لقت مالك واقف مستنيها اول مره تشوفه لابس كاجوال عجبها جدا زوقه فى البس حاولت تتجهاله راحت وقفت قدامه من غير ما تتكلم.
مالك اتعدل في وقفته:: اي اكله سد الحنك.
حور بصلته:- خير مالك باشا بقا بيتكلم زينا اهو معلش خليناك اتعديت منا.
مالك اتنهد بضيق :- حور انا اسف مكنتش اقصد اللى قولته كان وقت عصبيه .
حور:- وانا بروده اللى عملته كان وقت عصبيه ومستعده اني اعتزر ليها عشان خاطرك وخاطر ريم.
مالك اتنهد:- مش جايلك عشان تروحي تعتذرى جايلك عشان مش قادر انا وعارف انك زعلانه مني مش اكتر.
حور بابتسامه:-بجد يا مالك.
مالك ؛- طبعا تعالى نخرج افسحك أو اصالحك.
&&&&&&&
مالك صالح حور والحياه مستقره نوعا ما، لحد ما جه يوم كانت عيله معزومه في بيت مالك اجه وقت أنهم يرحو العزومه حور مبسوطه أنها هتقضي اليوم مع مالك لبست دريس بامبي كات تحته شميز ابيض طرحه بيضه وكوتش ابيض (وليله بيضه أن شاء الله)
خرجوا من البيت وصلوا عند فيلا الاسيوطي مالك كان واقف مستنيهم لانه متابع حور بالفون.
نزلوا سلموا على بعض ودخلوا الكل متجمع ضحك وهزار لحد ما ريم ونانسي دخلوا ريم سلمت على حور وباقى العيله ونانسي رمت السلام وخلاص الكل اضايق منها ومالك رمالها نظره عصبيه من أفعالها، نانسي عرفت انها غلطت لما قالت إن حور أقل منهم وخصوصا انها اول ماشفت باباها عرفت أنه رجل الأعمال قاسم الاسيوطى،بس هيا مقنعه أن الغني لازم يغضب ربه ،وعايزه تقنع نفسها أن حور أقل منها.
قاعدين وسط ضحك وهزار نظرات حب ونظرات غيظ .
على:- بس ايه يا حور يابنتي الحلاوه دي .
حور:- حلاوه اي بس ي عمي هوا في زي صفصف دا انتا اخد الحلاوه كلها.
احمد:- طبعا مامتي وانا برضوه شبها شكرا ياحور دي حلاوتك انتي.
مالك بصله:- اخرس.
نانسي :- اي ي عمو حلاوه اي بس حتي عاديه ولبسها عادي .
حور بصت لمالك بتقوله انا ساكته اهو مالك مش عاوز يعمل مشكله قدام نسايبه بس طبعا حاسين أن البنت دي مش قابله بنتهم.
صفاء:- وهوا البس لازم يبقا محزق ولا ايه يانانسي عشان يعجب، مالك عجبه فى حور أنها مش حارمه نفسها وبتعمل كل حاجه ،بس في نفس الوقت محترمه نفسها ودينها وانا مبسوطه من اختيار ابني.
حور مبسوطة من رد حمـ.ـا.تها ونانسي اتغاظت اكتر وبتبص لحور بحقد ومالك متابع حب يخرج حور من الجو ده عشان متضايق وتعمل زي المره اللى فاتت،اخدها وخرج برا يتمشوا ماسك أيدها وطلعوا بيلفها حوالين نفسها وفستانها طاير حواليها .
مالك:- مش عايز ثقتك في نفسك تتهز ابدا .
حور:- متخفش انا اكتر حد ممكن تلاقيه مقتنع بالى بيعمله،ياعني لو دخلت دلواقتى رنتها علقه زي اللى فاتت هتلاقيني بردوه مقتنعه بالى بعمله.
مالك بيصقف ليها:- الله ياجـ.ـا.مد الله هتجوز بلطجي ياااني.
حور بضحك:- بس تصدق لسا في وشها علامـ.ـا.ت الضـ.ـر.ب دا انا طلعت مجرمه ي جدع .
مالك:- اسكوتي يا حور هزقك والله في المايه واخلى نانسي تشمت فيكي.
حور:- اهون عليك طيب.
مالك:- طب تعالى بدل ما ازقك بجد يلا ندخل.
دخلوا واتغدوا وكل واحد بيتكلم في مواضيع غير التانيه ،حور راحت لنانسي وقعدت جمبها.
حور:- معلش متزعليش مني على اللى عملته انتي عصبتيني ومعرفتش بعمل ايه.
نانسي بغيظ:- ما هما بتوع الشوارع كدا همج.
حور اضايقت أنها بتصالحها وبرضون بتغلط فيها مردتش ترود وبصت قدامها عشان متعملش مشاكل بس احمد كان متابع الحوار وسمع نانسي وهيا بتقولها كدا مش فاهم نانسي بتقول كدا ليه بس مقدرش يسكوت راح واقوف .
احمد بزعيق:- في أي يا نانسي بتقولى لحور لى كدا.
الكل انتبه لزعيق احمد ونانسي ارتبكت من نظرات مالك حور غمضت عينها بضيق مكنتش عاوزه ده يحصل.
مالك بغضب:- في ايه هنا......
حور شافت مالك متعصب وحبت تهدي الموضوع:- مفيش حاجه يا مالك تعالا نخرج شويه.
مالك مسك أيدها منعها تخرج:- قوليلى في ايه بدل ما اخليها سواد على الكل .
احمد:- أبيه مالك نانسي ضايقت حور بالكلام مش عارف ايه السبب.
هنا مالك وجه أنظاره لنانسي اللى كانت نفسها تهرب باي طريقه ومش عارفه هتخرج من تحت ايد مالك ازاى المره دي.
مالك بص لحور:- قالتلك ايه.
حور:- مفيش يا مالك كنا بنهزر.
مالك ضغط على ايدها؛- حور انا اكتر واحد عارف ان مافيش بنكم هزار انطقي قالتلك ايه.
احمد أتدخل:- قالت لها انها بتاعت شوارع وأنها همجيه بس دا اللى سمعته.
قاسم:- بنتي انا الكلام دا ليها.
على قاعد حاطط وشه في الأرض من عمايل بنت اخوه.
محدش فاهم حاجه خصوصا عيله حور ميعرفوش الموضوع فيه ايه.
مالك بدأ يفقد أعصابه المره اللى فاتت عداها عليها بخير لدرجه انه زعل خطيبته بس المرادي لا يكمن.
مالك:- نانسي اطلعي لمى هدومك والسواق هايخدك على شقه اكتوبر هتعيشي هناك ومشوفكيش هنا ....وبص لباباه :- بعد اذنك يا بابا.
على هز دماغه أنه موافق على قرار ابنه بس هوا عارف أنه بيهددها بس عشان تبعد عن حور.
نانسي وقفت:- ايه هعيش لوحدي اي الكلام ده يا مالك.
مالك؛- مش مستعد أن مراتي تعيش مع واحده بتكرها وتبقى في مشاكل كل يوم ياريت تفهمي كدا،القرار خلاص وحتي ريم مش هتروح معاكي.
نانسي :- استني بس يا مالك كل ده لى عشان حور هيا اللى جت تضايقني خليها تبعد عني.
مالك بص لحور:- روحتي كلمتها ليه.
حور بصت فى الارض:- روحت اصالحها بس هيا رفضت.
مالك بص لنانسي نظره خرصتها معرفتش تنطق عرفت أن مالك خلاص غضب عليها حتى عمها مش هيقدر يوقفه عن قراره،عيله حور قاعدين متابعين بس مش فاهمين.
قاسم:- في ايه يا مالك موضوع ايه دا وحور عملت ايه ولى اصلا متخانقه مع نانسي عاوزين نفهم.
مالك:- سوق تفاهم ياعمي حصل في الشركه ونانسي اتهدت حدودها مع حور بس بنتك متتوصاش علمتها الدرس كويس.
حور بصوت وا.طـ.ـي:- الله اكبر عليا
مالك بصلها من تحت لتحت وحاول يدارى ضحكته وقال بصوت وا.طـ.ـي:- احنا في ايه وانتي في ايه اتهدي.
حور بصوت وا.طـ.ـي:- ما انتا بتقر عليا الله هموت من عينك لازم احصن نفسي، وبعدين سيبني في النصيبه اللى جايه عليا دي دا با.....ولسا هتكمل كلامها سمعت صوت ابوها بينادي عليها بعصبيه عرفت أن المصيبه جت خلاص لا مفر.
حور بتـ.ـو.تر:- نعم يا بابا.
قاسم بعصبيه بعد ما عرف الموضوع واللى حصل من على:- 
الكلام ده صح انا بنتي تعمل كدا ومع مين مع بنت عيله خطيبها طب حد تاني مبلوعه إنما ايه دا.
حور بتـ.ـو.تر :- يا بابا هيا استفزتني.
مالك اضايق أن عمه ببزعق لحور واتدخل :- ياعمي انا بنفسي بقولك نانسي غلطت في حور وحور من حقها تعمل كدا واكتر بعد انك يا عمي الموضوع خلص خلينا نكمل سهرتنا من غير مشاكل وان كان على نانسي هيا عارفه هتعمل ايه كويس دلواقتي ،وبص لنانسي وقال:- اتمني تبدأي تاني هدومك وحاجتك اللى هتاخديها معاكي.
نانسي بتبص لعمها ومرات عمها عشان حد يعارض مالك لكن محدش عبرها فقدت الامل في أنه يرجع في قراره طلعت اوضتها عشان تشوف هتعمل ايه.
الكل قعد في هدوء بس احمد متابع ريم اللى باصه للأرض مش عارفه تزعل على اختها ولا تزعل منها ،تزعل من تصرفاتها الغلط،ولا عليها عشان هتسيبها وتمشي ،معدتش قادره تتحكم في دمـ.ـو.عها وعيطت ،احمد مقدش و قام يهديها ومالك راح نحيتها .
مالك ؛- ريم بصيلى ،ت عـ.ـر.في اني ممكن اطلع اختك من البيت واوديها شقه لوحدها طب دي حتى في مقام اختي ،طب دا انا مبقاش راجـ.ـل.
ريم بعيط:- متقولش كدا يا أبيه انتا اي حاجه بتعملها لمصلحتنا حتي لو هتبعدها عن هنا.
مالك مسك أيدها:- طب بطلى عـ.ـيا.ط انا بهددها بس عشان تبطل تصرفات طايشه مش هتمشي.
ريم:- بجد يا أبيه انتا احن اخ في الدنيا .
الكل متابع وحور ابتسمت لحنيه مالك وعرفت انها مهما أن لفت مش هتلاقي زيه وزي قلبه.
البوم عدا والكل روح تعبان من أحداث اليوم دخلوا يناموا عند مالك بعدت ريم لنانسي عشان تقولها تفضل في البيت وان ريم هيا اللى أصرت ومالك معرفش يرفض لها طلب ، نانسي فرحت أنها عدت على خير مهاما ان كان هيا وحشه بس بتعتبرهم أهلها بدل ابوها وامها اللى مـ.ـا.توا وفقدت احساس الأهل من بعدهم ومعتش ليها غير اختها ريم من عائلتها الصغيره .
تاني يوم في الشركه محمد ساب هدي على راحتها وحاول على قد ما يقدر ميشوفهاش عشان متحسش أنه بيضغط عليها وتاخد قرارها براحتها.
محمد داخل الشركه وراح ناحيه الاسانسير لقاه عطلان غير الاتجاه وراح الطرقه التانيه ناحيه اسانسير الموظفين لقا هدي واقفه مستنيه الاسانسير اتفاجئ بيها بس انبسط لانه قرر انهارده يكلمها في موضوعهم.
محمد:- احممم..صباح الخير يا هدي.
هدي اتفأجي بيه وحست اد ايه الدنيا داقت بيها حاولت تهدأ ومتتـ.ـو.ترش عشان مبيناش عليها حاجه .
هدي:- صباح النور..احمم خير جاي هنا لى.
محمد:- اى اروح.
هدي:- لاء مش قصدي ..قصدي الاسانسير بتاعكم هناك 
محمد:- بس انا عاوز اركب ده.
هدي:- ماشي .
وصل الاسانسير وركبوا طلعوا ك ل واحد راح مكتبه اليوم عدا بسرعه محمد راح لها المكتب.
محمد:- هدي احم حابب نخرج اعزمك على حاجه ونتكلم شويه.
هدي بتحاول تهرب:: ضرورى انهارده.
محمد بحده:- اه ضرورى.
هدي :- اوك هلم حاجتي واجي.
محمد:- مستنيكي في العربيه.
وصلوا كافيه على النيل وقعدوا وطلبوا.
محمد:- من غير اي مقدمـ.ـا.ت زي ما طلبت ايدك حابب اعرف ردك عليا من غير ما تضغطي نفسك ولا تتـ.ـو.ترى.
هدي:- هوا ياعني انا لسا..
محمد:- هدي مش عارف انتي كل ده بتفكرى في ايه انا طالب ايدك مش بعمل حاجه حـ.ـر.ام ولا عيب ومتفكريش تفكيرك الغـ.ـبـ.ـي اني عشان شوفت وشك ابقا عاوز اتجوزك انا هتجوزك عشان انا بحبك.
هدي مصدومه واه من صدمتها لا بتعرف تتكلم ولا تسمع ولا تشرب ولا تأكل ويمكن كمان ما تمشيش وممكن تعيط ، محمد خس أن الدنيا مأزمه معاها.
محمد بهدوء:- هدي انا بحبك ومن اول يوم دخلتي فيه مكتبي وانا معجب بيكي مش عارف حاسه ولا لاء مش متاكد أن عندك شعور متبادل من ناحيتي وانا احساسي مبيخيبش انا مش عيل صغير وفاهم كل اللى في عنيكي مش عاوز حاجه غير أننا تبقا مع بعض وهنبقا مبسوطين هتبقي انتي كل حياتي مش هيبقا ليا غير انتي عارفه اسلوب حياتي عارفه اني لوحدي انتي هتبقي كل حاجه اتمني توافقي .
هدي بدمـ.ـو.ع:- انا والله موافقه بس انا محروجه.
محمد بضحك:- طب خلاص خلاص اهدي خدي منديل دا انتي مدلوقه.
هدي:- والله همشي واسيبك .
محمد:- دا كان زمان قبل ما تقولى موافقه انتي خلاص بقيتي خطيبتي يلا نقوم اروح لمك نتفق على الخطوبه.
راحوا اتفقوا أن الخطوبه بعد اسبوع محمد طاير من الفرح قال لصاحبه اللى مبيخبيش عنه حاجه مالك فرح ليه جدا حتي عدي قالت لحور والكل بيستعد لخطوبه محمد وهدي....
اما مالك فكان فى باله مفاجاه هتصدم الكل يا ترا اى هيا...
نكمل بكرا..
استعدادات خطوبه محمد وهدي والكل في فرحه كبيره أن اخيرا محمد هيطلع من وحدته ويشارك حياته مع حبيبته.
مالك مبسوط من قلبه لصحبه ومعاه في كل تجهيزات ونقاله بدلت الخطوبه بنفسه وفي نفس الوقت مش ناسي حور نزلوا مع بعض اشتروا هدوم الخطوبه.
*
قبل الخطوبه بيوم مالك وحور نزلوا يشتروا الهدوم ومستلزمـ.ـا.ت الخطوبه بعد ما خلصوا لف راحو مطعم وقعدوا فيه.
حور بتعب:- اه ياني دا انا متعبتش لما اتقدمتلى يااني.
مالك بتفكير:- الا قوليلى يا حور هوا احنا ليه معملناش خطوبه لحد دلواقتي مع اننا جايبين دهبنا وكل حاجه.
حور:- تصدق يا مالك مش عارفه يمكن عشان الاحداث الاخيره أو عشان احنا فعلا مع بعض ومعتبرين اننا مخطوبين مش عارفه نبقا نفكر في الموضوع ده بعد خطوبه هدي ومحمد.
مالك بشرود:- هنفكر هنفكر.
*
*
*
مالك ودا حور عند هدي تفضل معاها اليوم ده عشان تجهزها وراح لمحمد وناوي على حاجه في دماغه يتمني أنها تعجب حور.
*
*
*
تاني يوم اجه بسرعه والكل بيجهز حور متابعه أهل العريس هيجوا امتا من مالك اللى هما طبعا أهل مالك الكل قرب يوصل وكلو جهز هدي ومتـ.ـو.تره اوي وحور بتطمنها أن كلو هيعدي على خير حور دخلت تلبس بعد ما جهزت هدي عشان تجهز هيا كمان لان مالك قالها أنه شويه وهيخرجوا الكل قاعد الباب خبط حور فتحت لقت واحد واقف وفي أيده فستان .
الراجـ.ـل:- حضرتك انسه حور .
حور:- ايوا انا ،خير.
الاجل مدلها الفستان:- استاذ مالك بعتلك دهه ،اتفضلي.
حور خدت الفستان ودخلت ومستغربه أن مالك جايب فستان تاني غير اللى هما نقوه لقت رساله جت لفونها .
مالك:- متستغربيش اتمني انك تعملى اللى بقولك عليه بس ،ثقي فيا،وبطلى فضول.
هدي:- اعملى زي ما قالك ياحور بس اسمعي الكلام يمكن الفستان ده عجبه اكتر.
حور:- بس الفستان ده اوفر على الخطوبه دا بتاع العروسه نفسها دا انتي مش لبساه.
هدي:- ياستي اسمعي كلامه بس.
طبعا محمد قال لهدي عشان يعرف رأيها برضوه لانها العروسه ولازم يسأذنها مهما أن كان خطوبتها.
حور لبست وجهزت حطت ميكب خفيف الفستان كان اوف وايت طويل و صك بكم كامل مقفول من الصدر عملت طرحتها لورا وميكب هادي ولبست جزمتها فجأه جرس البيت رن متعرفش قلبها وجعها لى في اللحظه دي كأنها هيا العروسه هدي دخلت الاوضه عشان محمد يدخل يأخدها اتفجأت بشكل حور وقد ايه هيا جميله .
هدى:- يا بنت الايه دا ولا انتي العروسه.
حور:- مش عارفه ي هدي حاسه اني افر في نفسي، هااا جم ايوا 
هدي:- ايوا.
هدي كانت لبسه فستان سيلفر منفوش وعليه نقشات  على نقاب بيج معاه رسمت عين بريئه باينه منه كانت زي الملاك.
باب الاوضه خبط ودخلت ام هدي:- اتفضلوا يا عرسان.
حور:- عرسان اي محمد بقا اتنين .
محمد دخل الاول واللى عينه متشالتش من على هدي وهيا باصه في الأرض.
محمد:- احمم اتفضل يا عريس.
دخل مالك بكل هيبته وفرحته اللى باينه على وشه لابس بدله سوده كلاسيك وقميص أبيض كان بكل معني الكلمه عريس يوم فرحه حور انفاسها اتخطفت اول ما شافته دخل مسك ايديها وطبع عليها بوسه وهيا واقفه مش فاهمه حاجه.
ام هدي بزغرط :- يلا المعازيم زهقت .
محمد مسك ايد هدي اللى بتترعش وخرج وسط الزغاريط وبعده مالك.
حور:- مالك في ايه.
مالك بابتسامه:- هتفهمي الوقتي تعالى بس معايا.
مسك أيدها وخرج وسط الزغاريط والتسقيف الكل مبسوط الاغاني اشتغلت اللى طبعا متوليها احمد وريم .
جه وقت تلبيس الدهب محمد بيلبس هدي وامها واقفه بالدهب وراحت فوفا اخده الدهب وراحت لمالك وحور.
فوفا:- يلا يا عروسه جه دوركم.
مالك بيبص لحور وفي أيده الدبله:- اتمني مفجأتي تعجبك،لبسها الدبله وهيا مصدومه بس فرحانه أنه بيفكر فيها وأنه عاوز يبسطها ويفجأها.
خلوا تلبيس الدهب وسط نظرات حب وفرحه وفي طبعا نظره ضيق من نانسي اللى كانت تتمني تبقي مكانها.
احمد شغل اغاني شعبي وسحب الكل يرقص كل مبسوط العرسان بيرقصوا مع بعض بيدعوا أن فرحتهم تدوم على طول الليله عدت والمعازيم روحت مالك وحور واقفين في البلكونه.
مالك:- اي رأيك.
حور:- الصراحه انا اتفجأت، بس مبسوطه جدا محدش قدى دلواقتي .
مالك:- ودا اللى انا عاوزه .
محمد هجم عليهم في البلكونه.
محمد:- بقولك اي ي عم مالك ،انا عاوز أخرج يلا كدا نكمل السهره برا.
مالك بص لحور يشوف رأيها .
حور:- عادي اللى انتا عاوزه.
مالك:- طب يلا نستأن من ابوكي وام هدي.
دخلوا والكل روح وهدي ومحمد في عربيته .
مالك وحور في عربيته خرجوا اتعشوا برا حور اول ما شافت الاكل
حور:- ياااه انا جعانه اوي حط حط .
مالك:- خاطب هولاكو.
محمد بضحك:- مالك فاكر اول يوم هدي وحور جم الشركه فيه .
مالك افتكر وقعد يضحك على حور وهيا بتبص لمالك ومضيقه عينيها .
مالك:- لا ياعم حور تعمل اللى تعمله وانا الم وراها مفيش مشكله.
محمد:- اه يا حنين دا كان اول مره يسكوت لوحده وخصوصا انها بتزعق حنين اوي.
حور:- بجد ياعني حبتني من اول مره شوفتني.
مالك:- مش عارف بس كان عاجبني الكاركتر اللى قدامي شخصيه منوعه وخصوصا اني اول ما شوفتك عرفت انتي مين بس عملت نفسي متفأجئ .
حور:- عارفني منين 
مالك:- شوفتك في صور مع قاسم ابوكي قبل كدا على الفيس بوك.
حور:- اممم انا مشهوره ،سيبوني اكل.
محمد بيتكلم مع هدي :- مش بتتكلمي لى .
هدي:- احم عادي .
محمد:- انتي مبسوطه .
هدي:- فوق ما تتخيل .
محمد:- ايوا كدا حني عليا بكلمتين .
هدي اتكسفت وحطت وشها في الأرض.
اليوم خلص الكل روح تعبان بس في نفس الوقت مبسوطين اخدوا خطوه في حياته مع ناس بيحبوهم ودا المطلوب.
*
*
*
نانسي مستنيه مالك في البيت قررت تتكلم معاه .
مالك دخل البيت هلكان ومحتاج ينام لقا نانسي في وشه حاول يتخطاها عشان مزاجه حلو مش عاوز حاجه تضايقه .
نانسي:- لى عملت كدا وانتا عارف اني بحبك .
مالك بصلها:- بس انتي عارف اني مبحبكيش .
نانسي:- لى اى السبب عملت اي يخليك تكرهني.
مالك:- اولا انا مش بكرهك انا بحبك زي اختي ودا الفرق بس انتي مش شيفاني اخوكي انا بحاول على قد ما اقدر مجرحكيش بس انتي مصممه انك تجبريني على كدا وقلت خطبت خلاص هتحاول بس اللى انتي عملته بتحاولى كل مره تهيني خطيبتي انتي متحاوليش زي ما انا بحاول عشان كدا بتجرحي.
*
*
نانسي خلصت كلام مع مالك بس في دماغها حاجه هتعمها هتريحها وتريح الكل لانه نوعا من اقتنعت بكلام مالك .
مالك مضايق أنه بيقسي عليها بس هوا بيعتبرها أخته مش عايزها تبقا زعلانه منه وصرعات كتير في دماغه .
بس اللى نهتها هيا حبيبت قلبه لما بعتتله رساله مضمونها(بحبگ♥️).
مالك حس أنه اتبسط من مجرد رساله امال لما تبقا معاه في بيت واحد هيعمل ايه.
*
*
*
بعد فتره من خطوبه مالك وحور وهدي ومحمد الكل مشغول محمد ومالك في الشركه وهدي وحور ما بين الشغل وبين أنهم بيشتروا حجات لجهازهم وييختارو كل حاجه بدقه وبحب وبساطه.
نانسي بعد الخطوبه بفترة ودعت الكل وسافره بتتمنا أنها تلاقي حياتها بره وتلاقي شخص يحبها وتكمل معاه عمرها صالحت حور ومالك واعتذرت لهم وصفت كل حاجه وطلعت برا مصر فتره نقاهه تصفي قلبها وتعيد حسابتها .
كل يوم بيعدي في حياتهم وهما مع بعض بيتبسطوا اكتر بس هل ياتري السعاده دي هتدوم للابد ولا هتيجي حاجه تعكر صفو حياتهم.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
محمد وهدي ومالك في الشركه ،هدي قاعده بتابع شغلها في مكتبها ،خبط الباب .
هدي بعدم انتباه:- ادخل .
اتفتح الباب وظهر منه شاب في اواخر العشرينات بس باين من ملامحه الخبث.
هدي اتفجأت بالى واقف قدامها وقفت مره واحده:- بتعمل اي هنا ،ايه اللى عرفك مكان شغلى.
معتز :- مش محتاج واسطه عشان اعرف ي بنت عمي.
هدي:- بنت عمك دي لما تكون بتحترم عمك الله يرحمه مش كلمه وخلاص.
معتز:- هدي متكبريش الموضوع انا معملتش حاجه غلط كل اللى فيها اني عاوز اتجوزك.
هدي بحده:- وانا مش عاوزه يا اخي هوا ايه غصب وتحترم نفسك بقا تبطل تهين فيها .
معتز:- اسمعي اللى اسمه خطيبك ده هتسيبيه برضاكي يا اما هخيليكي تسيبه غصب عنك،واخر مره ي هدي اتقدمك وترفضي انا بحذرك.
هدي:- ابعد ما في خيالك يا معتز
معتز:- هنشوف هنشوف يا بنت عمي.
خرج معتز من مكتبها وقابل محمد اللى كان داخل عندها معتز بصله بصه غريبه أكن واحد عدوه ومحمد طبعا مش فاهم قرر يسأل هدي.
محمد:- ازيك ي هدهد ،مين الراجـ.ـل اللي كان هنا دهه .
هدي بتـ.ـو.تر:- مين، اه كان كان واحد بيسال عن حد.
محمد بشك:- متاكده.
هدي:-ايوا، خير في ايه.
محمد:- تعالى البرك بدا تعالى نشرب حاجه.
هدي:- اوك يلا.
*
*
*
*
فى الجامعه .
احمد مستنى ريم عشان يروحها ودي بقيت عادتهم كل يوم في اخر فاتره مع انهم بيتهزأو كتير من مالك بس مفيش فايده،واقف متابعتها وهيا جايه عليه وبتكلم حد في الفون وخصلت.
احمد:- بتكلمي مين.
ريم بتعب:- دي نانسي بتطمن عليا.
احمد:- وعامله ايه استقرت.
ريم :- ايوا مع ان كان نفسي تستقر هنا بس يلا هيا اللى دماغها وحشه.
احمد:- مش مشكله ،مالك كدا شكلك مش مظبوط.
ريم:- نفسي ااانام بكل معني الكلمه ،روحني ابوس ايدك.
احمد بضحك:- طب يلا يلا هتشحتي
&
&
&
حور خلصت ومستنيه مالك يعدي عليها عشان خلاها تسيب عربيتها في البيت واقفه تعبانه وعايزه تنام بس بتقاوم عشان مالك ميزعلش وصل عندها وراحت ركبت جمبه.
مالك:- لا صباح ولا مسا ولا كلمه كويسه.
حور:- جععااااان،وعايزه اننااااام.
مالك:- ياساتر يارب ،دا انا هتجوز غورله وياريت باين عليها.
حور بصلته بصت استهزاء:- وياعني عشان عاملنا فرمه هتترسم عليا ،اطلع اطلع على اى مطعم.
مالك:- فرمه ماشي، طب ما تيجي اعملك فرمه اهو تجمدى شويه.
حور بضحك:- هه انا أخري اعمل فرمه في شعرى ،قال فرمه قال، دا انا غلبانه.
مالك :- يااربي متسوله.
:
:
:
:
نانسي قفلت مع اختها ريم بعد مكالمه قصيره قررت تنزل تمشي وتشتري مستلزمـ.ـا.ت محتجتاها لبست وخدت شنتطها ونزلت راحت تركب الاسانسير لقت واحد واقف مستنيه وصل وركبوا الاتنين هوا لفت نظره أنه أول مره يشوفها في العماره بس عرف أن في ساكن جديد اجه جمبه حاول ميلفتش انتباه وصل الاسانسير ونزلوا وقفوا برضو مع بعض قدام السكن كل واحد مستني تاكسي .
امير:- احمم ،حضرتك لسا جديده هنا.
نانسي لفت انتباها أنه بيتكلم عربي:- اي دا انا مفكراك من ساعتها مش مصري .
امير بضحك:- لاء انا عارف انك مصريه بيبان علينا برضوه.
نانسي :- ايوا لسا جايه من حوالى اسبوع ،انتا ساكن جمبي مش كدا.
امير:- ايوا سياحه ولا شغل .
نانسي:- لاء جايه اريح دماغي شويه وهنزل مصر تاني،انتا مقيم هنا.
امير:- ايوا انا بشتغل هنا.
نانسي :- مش بتنزل مصر خالص.
امير:- لا انا مليش غير والدتي وكنت بنزل لها ومـ.ـا.تت من فتره ومعتش بنزل حياتي كلها هنا حاليا.
نانسي:- اممم،الله يرحمها ربنا يصبرك.
امير:- وانتي ؟
نانسي:- انت برضوه مليش الا اختي وعيلة عمي ،عمي متكفل بينا بعد موت بابا.
امير:- بس شكلك كبيره ياعني مبتشتغليش لى وتكفي نفسك انتي واختك.
نانسي:- فكرت في كدا بقالى فتره بس الموضوع محتاج وقت ،هعمل كدا فعلا.
امير:- تمام انا ممكن اشوفلك شغل في الشركه اللى انا فيها لو حابه فكرى وردى عليا، لو احتاجتي حاجه انا موجود جمبك احنا برضوه ولا بلد .
نانسي:- شكرا.
كل واحد وقف تاكسي وركبه نانسي بتفكر وهيا في التاكسي.
نانسي :- ايه اللطافه دي ي جدع؟.
*
*
*
*
عند محمد قاعد في مكتبه منـ.ـد.مج في الشغل فجأه جت على باله هدي وازاى هيا اتـ.ـو.ترت لما سألها مين الراجـ.ـل اللى قابله ده بس حاول يبعد الشك ده عن دماغك هوا اكتر واحد عارف هدي اد ايه نقيه وجميله ومتقدرش تعمل اللى وصل لمخيلته وقال اكيد في سوق تفاهم ...شويه الباب خبط ودخل مالك راح قعد على المكتب من غير كلام.
محمد باستغراب:- مالك في ايه.؟
مالك:- مرهق جدا.
محمد:- عندك حق اليومين دول فحت.
مالك:- فحت ،هه والله انتا فعلا مش عاوز غير حور تديك على دماغك.
محمد:- ياساتر يارب، عاملين ايه مع بعض.
مالك:- تمام ،اتمني تكمل على كدا وميحصلش حاجه تلغبط الدنيا.
محمد:- قصدك اي.
مالك:- مش في حاجه ،بس حوار زي بتاع نانسي ده لو حور مكنتش واثقه فيا كان كل شئ انتهي من قبل ما يبدأ،مع أن يبان عليها بنت متهوره بس هيا رزينه شويه بتحكم بعقلها قبل قلبها ودا اللى خلانا مع بعض دلواقتي..
بص محمد لقاه ساند على المكتب وحاطط أيده على خده كأنه بيحكيله قصه.
مالك:- خير هتنام ولا ايه.
محمد بضحك:- لاء بسمع حكمك عن حور اللى لايمكن أصدقها .
مالك بضحك:- فعلا انتا من حقك متصدقش.
محمد:- بقولك ايه قوم نروح عشان عاوز انام.
مالك:- دا طلب ولا أمر.
محمد:- أمر.
مالك:- طب مفيش خروج من الشركه غير في الميعاد.
محمد:- خلاص يا باشا حرمنا .
مالك:- أجرى بدل ما اغير رائي.
محمد وهوا خارج:- طب س س سلام.
مالك في سره:- دك نيله يا اهبل ،هه أما اقوم اروح للهبله بتاعتي.
$
$
$
$
مالك واقف قدام المستشفي مستني حور ...شويه الباب اتفتح ودخلت حور وهيا بتولول زي عادتها.
حور:- يادنيا هاتي كمان هاتي ميهمكيش غدر حياتي.
مالك:- انتي عارفه يا حور احنا بعد ما نتجوز انا مش هخيلي تشتغلى ،عارفه لى.
حور:- لى ي حبيبي؟
مالك:- عشان مترجعيش كل يوم البيت تولولى كدا ،هشوحك من اى بلكونه واخلص منك.
حور:- يخربيتك غشيم، بحسبك هتقول عشان مراتي متتعبش انا راجـ.ـل البيت وكلام الروايات ده بس فعلا هوا كلام روايات.
(اه يا شباب هوا كلام روايات فعلا متتغشوش الرجاله كلها مصطفي ابو حجر.)
مالك:- بس ي بت.
حور:- روحني روحني ياابو حجر،جعاانه.
مالك:- نفسي تقولى مره شبعانه.
عند هدي مروحه ولسا هتطلع عمـ.ـر.اتها لقت معتز واقف تحت ومستنيها راحت عنده.
هدي:- عاوز ايه يا معتز.
معتز:- عاوزك.
هدي:- وانا مش عاوزاك ياخي.
معتز:- ميهمنيش المهم انا هتجوزك.
هدي:- نجوم السما اقربلك ي معتز فاهم.
جت تمشي معتز راح مسك أيدها وشـ.ـدها وهيا بتصوت الناس اللى في العماره طلعوا البلكونات على صوتها امها طلعت وشافت المنظر نزلت جرى كل دا حصل في دقيقه وفجاه اخد بوكس في وشه قلبه على الأرض هدي بتبص مين لقيت محمد عنيه بتطلع شرار بيبص عليه على الأرض ولسا هينزله تاني راحت ام هدي مسكته.
سعاد:- لا ونبي يا بني سيبه خلاص هوا معتش هيقربلنا تاني خلاص.
محمد :- لو فكرت بس تيجي قدام هدي تاني همحيك من على وش الأرض.
سعاد:- يلا يلا نطلع.
شـ.ـدت محمد وشـ.ـدت هدي اللى متحركتش من مكانها مصدومه اللى بيحصلها وهتقول ايه لمحمد دلواقتي ،طلعت من غير كلام دخلوا وقعدو امها راحت تعاملهم عصير يهديهم.
هدي:- اقعدي انتي يا ماما عشان سكرك.
محمد:- اقعدي انتي ي هدي عايزك في كلمتين عشان امشي.
هدي اتـ.ـو.ترت جدا مش مستعده.
محمد:- كذبتي عليا لى ،لما انتي ت عـ.ـر.فيه لى مقولتليش.
هدي:- مش عاوزه احطك في مشاكل.
محمد:- مشاكلك مشاكلى امال هنتجوز ازاى مش فاهم بعد الجواز برضوه هتقوليلى مشاكلى،يطلع مين دهه.
هدي:- دا معتز ابن عمي.
محمد:- عاوز اى سي معتز ابن عمك دهه.
هدي:- عاوز يتجوزي.
محمد:- نعم ؟وانا ايه رجل كنبه هنا ولا اي مش عارف انك مخطوبه.
هدي:- عارف.
محمد:- لا اله الا الله هتخليني انزل اكمل عليه .
هدي:- استني بس هوا عاوز يتجوزي من زمان واتقدم كذا مره وانا رفضت ،عاوز يتجوزني غصب.
محمد:- لا والله طب طلاما الحكايه كدا مقولتليش لى،مستنيه ايه.
هدي:- خلاص ي محمد متغطش عليا بقا دي كل الحكايه ،اتمني متزعلش اني كذبت عليك.
محمد وهوا بيستعد يمشي:- لا زعلان،سلام عليكم.
سابها ومشي وامها خرجت ملقتهوش .
سعاد :- مشي زعلان.
هدي:- اعمل ايه ياعني ،قايمه انام.
سعاد:- يا برودك....
$
$
$
$
عند ريم خلصت محضراتها خرجت راحت كافتريا الجامعه عشان شيرين صحبتها مستنياها فيها .
ريم:- اي بلوه مجتيش المحاضره لى.
شيرين :- كان عندي مشوار مع ماما.
ريم:- ابقي خلى ماما تنفعك بقا اخر السنه .
شيرين:- المهم ،في مشوار عندي كدا عاوزه اجيب شويه حجات جديده وهدم تنزلى معايا.
ريم:- هشوف احمد.
شيرين:- من امتا ياعني يلا يا بنتي عشان هنتاخر .
ريم:- اصبري بس هقوله الاول 
شيرين:- يلا هيحصل اي ياعني لو معرفش.
احمد من وراهم وهوا واقف سامعهم:- انتي ي بت هيا مش قالتلك هقول لاحمد متبقيش جموسه كدا.
شيرين :- انا جموسه شايفه يا ريم بيغلط فيا ازاي.
ريم:- معلش ي شيرين بيهزر.
احمد:- مش بهزر انتي جموسه فعلا ي شيرين.
شيرين:- كدا ماشي انا همشي ،سلام.
ريم:- شيرين يا بنتي استني بس،كدا ي احمد انتا عارف قد ايه انا بحب شيرين بتزعلها لى.
احمد:- بهزر.
ريم:- والله من شويه مكنتش بتهزر.
احمد بضحك:- طب تعالى اوصلك ليها يلا ومتزعليش ،بس بشرط هفضل معاكي لحد ما اروحك.
ريم :- اوك يلا .
##############
يوم اجازه حور صحت من النوم رنت على مالك.
مالك:- صباح الفل.
حور:- عاوزه أخرج.
مالك:- اي الدخله دي.
حور:- اجازتي انهارده و عاوزه أخرج .
مالك:- مم مينفعش تتأجل.
حور:- مالك.
مالك:- طب خلاص انا لابس كنت رايح الشركه يلا مفيش نصيب اجهزي وليكي فسحه اوريجنال.
حور:- اشجا يلا هجهز.
مالك:- متفطريش هنفطر برا.
حور:- اوك باي.
/////////////////
ريم وأحمد وصلوا المول ريم رنت على صحبتها عرفت هيا فين واتقابلوا.
شيرين:- جاي ليه ي عم روميو.
احمد بص لريم:- شوفتي انا بعمل خير وهيا مش مقدره ازاي.
ريم:- خلاص يلا بقا عشان متأخرش.
شيرين :- يلا .
ريم وصحبتها دخلوا محل وأحمد فضل يلف برا شويه شاف طقم عجبه جدا وكان كابلز قرر يشتريه ويخبيه مفجأه لريم.
احمد اخد الطقمين وخباهم في العربيه ورجع تاني لريم وخلصوا ومشوا .
__________________
حور جهزت ومالك قالها أنه تحت .
مالك:- صباح الخير ي عمي .
قاسم:- مالك تعالا حمـ.ـا.تك بتحبك اقعد أفطر.
مالك:- لاء وآلله دا انا محكوم عليا انهارده أننا نخرج عشان إجازتها وطول الاسبوع شغل.
قاسم:- ماشي يابني طب اقعدو افطرو.
مالك:- هنفطر برا بقا، عشان ميتنكدش عليا منتا عارف.
حور وهيا نازله السلم:- اعتبر أنه حصل.
قاسم:- اوووو ،الحق نفسك ي معلم.
مالك:- احمم طب يا قاسم باشا هاخد الاميره بتاعتي فسحه كدا وارجعهالك بليل لحد ما تزهق وكمان في موضوع نتكلم فيه كدا.
قاسم:- ماشي يا مالك.
مالك مدلها ايدوه:- ايدك ي اميرتي .حور حطط أيدها في أيده .
مالك:- اتفضلي.
خرجوا التنين وصلوا على مكان بيطل على النيل على طول قعدوا وطلبوا فطار.
حور:-كنت عاوز بابا في ايه.
مالك:- مفجأه هتعجبك.
حور:- ما تقولى.
مالك:- وتبقا مفجأه ازاى.
حور:- مش عارفه بس هتقولي بكرا.
مالك:- عنيا
خلصوا فطار وقاموا اتمشوا ركبوا مركب ودخلوا مول مالك اى حاجه كانت بتعجبه بجيبها لحور على طول وفي نفس الوقت منساش ريم اى حاجه بسحس أنها هتبقا حلوه عليها كان بيجيبها من غير تردد ،حور كانت مبسوطه أنه قد ايه حنين على بنت عمه وبيعتبرها أخته اتبسطت أنها لقيت راجـ.ـل بالحنيه دي🍒.
اليوم بدأ يخلص وهما كمان هبطوا من الف .
حور:- جعااااان.
مالك:- المصوره اتفتحت اصبرى أما نوصل المطعم.
وصلوا واتغدوا.
مالك:- ها وجهتك التانيه فين .
حور بصتله:- متعبتش.
مالك:-مبتعبش منك.
حور:- اي رأيك الملاهي.
مالك:- طلاما اميرتي عاوزه يبقا الملاهي.
$$$$$¢$$$$$$$$$$
بعد فتره عند نانسي من تعرفها على امير اكتشفت انها اعجبت بيه وهوا كمان صارحها أنه حبها وحابب يتقدم ليها فى اسرع وقت..نانسي كانت بتحكي كل حاجه لريم وكذالك ريم بتقولها على كل الاخبـ.ـار في مصر .
نانسي طلبت من ريم متقولش على موضوعها لحد ما مالك يتجوز حور عشان مش حابه أنها تضايق حد..
ريم في الفون لنانسي:- ما تنزلوا مصر ي بنتي واتخطبوا أو اكتبوا الكتاب وبعدين سافروا تاني لي تستاني بعد الفرح.
نانسي:- كدا انسب ي ريم .
ريم:- طيب مش هتيجي على فرح أبيه مالك.
نانسي:- مش حابه اضايق حد عشان خاطري سيبني على راحتي .
ريم :- انتوا مش اتصاحتوا ي بنتي قبل ما تمشي.
نانسي:- معلش هبقا ابـ.ـارك ليهم بعد الفرح لما انزل.
ريم:- طب قوليلى امير دا عارف انك كنتي بتحبي مالك.
نانسي:- ايوا قولتله على كل حاجه حتي قبل ما يقول أنه معجب بيا،ياعني في فتره ما كنا صحاب.
ريم:- طب كويس كدا احسن عشان ميتفجأش ولا يسمع كلام لما يجي.
نانسي:- طب اقفلى عشان بيرن.
ريم بضحك:- ربنا يسهلوا ماشي.
نانسي:- باااي.
بعد فتره من تجاهل محمد لهدي ومحاولات هدي المستمره أنها تصالحه أو تكلمه وهوا بيعملها اللى هيا عاوزاه بس بتجاهل يوصلها ويرجعها يجيب لها طلبتها بس من غير ما يحتك بيها اوي ،هدي تعبت من محاولاتها واستغنت عن كسوفها وبقيت تطلب منه حجات عشان على الأقل يكلمها بس هوا كان بينفذ من غير ولا كلمه.
....
محمد قاعد في مكتبه وباب المكتب خبط..
محمد :-ادخل .
هدي :-صباح الخير.
محمد:- صباح النور لسا جايه الشركه دلواقتي اي التأخير دا.
هدي:- طب وايه عرفك اني لسا جايه دلواقتي متراقبه ولا اى.
محمد :-بتـ.ـو.تر لاء مش متراقبه ولا حاجه بس اول ما جيت جت زملتك وسألت عليكي عرفت انك مجيتيش .
هدي :-عموما انا اسفه على التأخير عن اذنك.
محمد :-استني انا مطلبتش منك تعتذرى على فكره اتفضل اقعدي.
هدى:- قعدت قدامه وهوا مشغول في ورق في أيده.
هدي:- هنفضل كدا لحد امتي.
محمد بألامبلاه:- كدا اي احنا مالنا.
هدي بعيط:-مالنا مش شايف احنا بنتعامل مع بعض ازاي بحاول على قد ما اقدر اصلح غلطتي وانتا مش سامحلى ..لما دا اول مطب يحصل في حياتنا وهنتجاهل بعض بالطريقه دي يبقا هيحصل اي بعد كدا...انا استغنيت عن احراجي وبقيت اطلب منك حجات واطلب منك تروحني وامثل اني تعبانه بس عشان خاطر اني اقضي معاك شويه وقت أو عشان تبصلي وتكلمني كلمه واحده.
محمد بصلها ومردش ..
هدي :- تمام لو انتا فقدت ثقتك فيا ومعتش ينفع نرجع زي الاول او خلاص مش قادر تسامحني لازم نشوف حل وانتا اكيد عارفه....عن اذنك.
محمد:- هدي.
هدي وقفت وبصتله.
محمد:- مكنش قصدي كل اللى بتقوليه دا عارف ان دا تفكير اي انسان طبيعي مكانك بس برضوه انا تفكيري مختلف شويه انا عملت كدا وتجاهلتك عشان أعلمك أن اوي مشكله تقعي فيها لازم تشركيني حتي لو انا خطيبك مش جوزك اي الفرق منا هبقا جوزك بعملك كدا عشان متفضليش شايله حمل اكبر منك وانا قاعد بتفرج عليكي وانتي بتنهارى ومش عارف اي السبب اظن الموضوع دا علمنا حجات حلوه كتير هتفيدنا بعد الجواز وهوا اننا لازم منخبيش حاجه عن بعض الحلو زي الوحش ي هدي فهمتيني.
هدي هزت دماغها.
محمد:- بقا عاوزه تسيبني ماشي انا هعلمك الادب، امسحي بقا دمـ.ـو.ع بدل ما أشيل انا النقاب دا وامسحهم انا.
هدى :-والله فاكر انك تقدر تعمل كدا.
محمد:: لاء طبعا مقدرش هوا اه انا نفسي اشوف وشك تاني بس مقدرش اعمل كدا غير لما تبقي مراتي .
هدي باحراج:- تمام انا هروح مكتبي بقا.
محمد :-اوك ي روحي.
هنجنينيني 
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تاني يوم حور ومالك راحوا الشركه مع بعض عشان مالك يخلص شويه حجات وينزلوا ينقوا حجاتهم .
اول ما وصلوا الشركه دخلوا اوضه المكتب بتاعه مالك لقوا محمد مستنيه .
مالك :- صباح الخير.
محمد:- صباح النور. ازيك ي حور.
حور:- بخير والله اخبـ.ـارك انتا.
محمد:- زي الفل .
مالك:- شكلك رايق الله اعلم كان مالك اليومين اللى فاتوا.
الباب خبط ودخلت هدي سلمت عليهم.
محمد:- قلبك بيحس وبصحبتك بس مبيحسش بيا.
هدي :- طبعا دي توأم روحي.
مالك بضحك:- خلى حور دائما هيا اللى عامله المشاكل بينكم.
حور بوجه بريئ:- انا دا انا ملاك.
هدي لمحمد:- هيا بعتتلى رساله وقالتلى أنها جايه مع مالك فجيت اشوفها متقبلناش بقالنا فتره.
مالك وهوا مشغول في ورق في أيده:- متقلقيش هتتقابلوا كتير الفتره دي.
وهدي ومحمد بصوا لحور و مستغربين.
حور بعد اهتمام:- اه اصل هننزل انا وانتي ننقي حجات فرحي بس.
هدي:- نعم....؟
محمد:- حددت الفرح ولا ايه؟
مالك:- اه كتب الكتاب الاسبوع الجاي . والفرح اللى بعده.
هدي ومحمد:- نعم؟بالسرعه دي .
هدى:- هنعمل ايه ولا ايه.
مالك:- انتوا عليكوا تجيبوا اللى ناقص وانا عليا الباقي.
حور بضحك:- الراجـ.ـل دا شايل عني كتير والله.
محمد:- انداااال...ياعني تخطب معايا وتتجوز من غيري طب انا عايز اتجوز ...
هدي ؛- محمد !
محمد:- هوا اى اللى محمد مليش فيه انا فرحي هيبقا بعد الهاني مون بتاع مالك وحور ودا إكراما ليهم عشان يحضروا الفرح لولا كدا كنت عملته بعدهم بيوم.
مالك:- خلاص ماشي اتفقوا وقلولنا بقا يلا ي حور عشان منتأخرش.
حور اهدي وحـ.ـضـ.ـنتها:- مبروك ي روحي.
مالك:- مفيش ليا واحد زي دا.
حور ضـ.ـر.ب،ته في كتفه:- اسكوت ويلا.
############
خرجوا كلهم من المكتب لمحوا احمد جاي في الطرقه ودى اول مره يجي فيها البركه وبدرى كدا ولابس بدله تدل أنه فعلا رجل اعمال.
مالك ليهم :- تصدقوا فعلا الحب بيغير .
محمد مصدوم:- اول مره في حياتي اشوفه لابس بدله 
حور:- على فكره انتو مكبرينها دا ابو حميد مجتهد...
مالك ومحمد بصوا لها باستغراب..
محمد:- اه فعلا مجتهد ما هوا اللى يشوفه كدا بقول دا هوا مدير الشركه عندك حق.
مالك:- كل دا عشان يتجوز دا مبيفتحش كتاب عشان ينجح.
احمد دخل عليهم :- صباح الخير يا جماعه ..عاملين ايه ...من غير كلام كتير...انا قررت اشتغل وادرس وانجح في الشغل والكليه عشان اتجوز ريم بنت عمي..لاني بحبها وأبيه مالك مش راضي يجوزهاني عشان انا عيل صـ.ـا.يع وفاشل...فا انا هنا هثبتلكم اني افشل مما تتوقعون ..والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
وسابهم ومشا.
وساب الكل واقف مصدوم 
&&&&&&&&&&&&&
بعد فتره فى عربيه مالك...
مالك :- شوفي في الاخر طلع الحق عليا وانا بقيت دلواقتي مفرق الاحبه.
حور بضحك:- معلش معلش ماهي دي شروطك.
مالك:- دا عيل مفضوح على الأقل كان يستر نفسه ويقول هشتغل عشان اثبت نفس أو اى حاجه مش بشتغل عشان اتجوز.
حور :- يا مالك مافي الاول الآخر الإنسان بيشتغل ويعمل كل دا عشان يتجوز ويكون اسره.
مالك:- لاء دي مش دماغ اخويا انا عارف.
حور:- المهم هنروح فين دلواقتي.
مالك:- مش هنروح احنا وصلنا اصلا.
حور :- بجد.
مالك:- انزلي ي حور وربنا يصبرني عليكوا.
نزلوا دخلوا محل كبير لعرض الأساس المودرن صاحب المحل كان على علم أن مالك الاسيوطي جايله النهارده ،مالك فعلا مظبط كل حاجه زي ما قال لحور ، فضلوا ينقوا لحد ما استقروا على اوضه نوم وكمان اختاروا الدهانات وهما مروحين ف العربيه ومالك بعتها للمهندس اللى هيظبط الاوضه وكل حاجه بقيت تمام .
حور:- معدش غير انزل بكرا انا هدي نشوف الهدوم وكمان نحجز الميكب ارتيست ونشوف فستان.
مالك:- روحو شوفوا الهدوم اللى انتي عاوزها وانا هظبط الباقي ليكي يوم الفرح أن يبقا عندك فريق البيوتين والفستان يجيلك،حاجه تاني ي اميره؟
حور:- اي الدلع دا كله،وانا واثقه في زوقك.
♥️♥️♥️♥️♥️♥️
بعد فتره من تجهيزات الفرح وتجهيز حفله كتب الكتاب أصر مالك أنه يعمله مقتصر على العيلتين بس 
/////////////////
اما بالنسبه لاحمد وريم..احمد قايم بدور كويس في شغله وفى الكليه بيذاكر من البيت ويجيب المحاضرات ويروح الشغل وبيبذل أقصي جهد عشان مالك ياخد باله أنه بدأ يعتمد على نفسه.....
اما ريم فهي مهمته بالمذاكره وفي نفس الوقت بتدعم احمد في الوقت دا عشان متكونش سابته ف اكتر وقت محتاجها تبقا جمبه فيه وبتقدير هوا بيعمل ايه عشان يوصلها...
))))))))))))))))))))))))
اما بالنسبه لحور فهي بتستعد لكتب الكتاب ...اخدت اجازه من المستشفي..يتجهز نفسها وكل يوم هيا وهدي بيشتروا حجات للفرح عشان يكونوا على أتم استعداد..
!!!!!!!!!!!!!!!
يوم حفله كتب الكتاب♥️
هدي وريم وحور في الاوضه وبيستعدوا جهزوا العروسه حور رفضت حد يجي يجهزها من البيوتين بما أن الحفله مقتصره على العيله ....
مالك والعائله حضروا والماذون حضر وكلهم مستعدين للحظه مالك مستنيها من زمان قاسم طلع نزل حور وسط زغاريط من العيلتين وفرحه في عيون الكل .
المأذون:- بـ.ـارك الله لكم وبـ.ـارك عليكم وجمع بينكم في خير .
جمله قالها المأذون بعد مشوار طويل بالنسبه ليهم هما حمله لخصت حجات كتير هما نفسهم فيها ...
سلموا على الكل وسط احضان ودمـ.ـو.ع الأمهات وعناق اخوي بين الصحاب واخيرا لحظتهم هما ..
مالك ساب الكل وراح وقف قصدها ومن غير كلام اخدها في حـ.ـضـ.ـنه،حـ.ـضـ.ـن لخص كلام كتير نفسه يقوله وكان مستنيه من زمان........
عدا اسبوع وجه يوم الفرح...
مالك واقف في الفندق بيلبس قميص بدلته بعد ما طفش صحابه اللى معاه من الصبح..واخيرا عرف يرتاح شويه ويرتب أفكاره اللى مشغوله بحور اللى لي في الاوضه اللى جمبه بتستعد هيا كمان ليومها الأهم وهوا بيلبس الباب خبط...
مالك:- مش هلحق ارتاح بقا شويه.
فتح الباب واتصـ.ـد.م بحور واقفه قدامه بروب العروسه والطرحه وفي أيدها هوايه تهوي بيها على نفسها ..مالك اول ما فتح الباب دخلت تجرى على جوا...
حور:- الحقني يا مالك اقفل اقفل الباب دا قبل ما يعرفوا اني هنا.
مالك قفل ودخل ليها:- في ايه ي حور مالك عملتي ايه وجايه تجرى.
حور:- ماهو يا مالك هما اللى عملوا مش انا.
مالك:- حوور قولى في ايه عملتي نصيبه ايه.
حور:- هات طب استنا وهقولك .
مالك:- قولى.
حور غمضت عينها وسكت شويه و مالك مستني يعرف في ايه..
حور:- الصراحه انا ضر،بت الميكب ارتيست....
مالك واقف مبلم ومش مستوعب ازاي ضـ.ـر.ب،ت وازاى عروسه وتض،رب وحاجات كتير في بتدور دماغه.
مالك مصدوم:- عملتي ايه ي حور.
حور:- هيا اللى بدأت.
مالك:- هيا اللى بدأت ايه ي حور هوا احنا ف لعبه هنا.
حور :- يوه ي مالك ياعني انا جايه اتحاما فيك من ماما وهدي عشان بيجروا ورايا وحالفين يرنوني علقه زيها ،وانتا تعمل فيا كدا ويوم فرحنا كمان ماشي ي مالك .
مالك:- بيجروا وراكي عشان يض،ربوكي،لاء انا محدش يمد أيده على مراتي مهما عملت.
حور :- صح كدا قولهم.
مالك:- غيري.
حور بعدم استيعاب:- نعم؟!
مالك:- انا اللى هرنك العلقه دي عشان ارتاح.
حور طلعت تجرى:- استنا بس ي مالك مكنش قصدي انتا مش عارف حاجه والله .
مالك وهوا بيجرى وراها:- قول. ي اختي اشجيني منا خلاص بقيت اهبل وهكلم في نفسي منك ،عروسه تض،رب الميكب ارتيست بتاعها يوم فرحها ،طب لو راحت قدمت فيكي بلاغ دلواقتي نعمل الفرح في القسم ،ونقضي الهاني مون في السجن.
حور بخوف:- اي دا مالك هيا ممكن تعمل فيا بلاغ بجد.
مالك وقف لما حس انها خايفه:- عملتي كدا لى ي حور قوليلي.
حور:- هيا يا مالك كانت بتعاكسك قدامي وعماله تقولى جوزك حلو وقمر ومز وقعدت تغني ناقص تقول فيك شعر ولما زودتها وقمت جبتها من شعرهاا.
مالك:- بتكلمي جد ياعني كل دا عشاني ،ضـ.ـر.بت،يها عشاني.
حور بغيظ:- اه
مالك بيقرب منها:- بتغيري يا بطه بقا ولا ايه.
حور :- غيره ايه ي مالك بس دلواقتي ،انتا بتقول انها ممكن تقدم فيا بلاغ معقول فعلا.
مالك بأطمأنان:- متخافيش محدش يقدر يقرب منك طول منا موجود.
حور:- طب والناس اللى بتدور عليا دي دلواقتي.
مالك:- سيبك منهم،المهم اي الحلاوه دي.
حور بحزن:- حلاوه اي بس مين هيعملى الميكب دلواقتي.
مالك:- تصدقي انك حلوه كدا ومن غيره.
حور:- طب وبعدين .
مالك:- متقلقيش روحي اوضتك وانا هتلاقي عندك واحده تانيه دلواقتي.
حور:- بس انا خايفه اروح.
مالك:- روحي واللى يقربلك قوليله مالك بيقولكم اللى هيقرب مني هيعرفوا ومحدش هيقدر يجي جمبك.
حور بفرحه:- خلاص اوك انا هروح وهستناك تيجي تاخدني عشان ننزل الفرح ي روحي باااي
مالك في نفسه:- ياربي انا بقيت اخاف على نفسي،استرها يارب
&&&&&&&&&&&&&&&
حور دخلت الاوضه لقت الكل قاعد مستنيها ما بينهم ريم ومامت مالك ..
صفاء:- اي ي حور كنتي فين كلنا بندور عليكي ،دي عامله تعمليها بردوه.
حور :- عرفتي منين.
صفاء:- لما مامتك ملقتكيش بلغتني جيت انا وريم،كنتي فين.
حور :- كنت عند مالك،وقبل اي حاجه مالك بيقولكم اللى هيقرب مني هوا اللى جابه لنفسه.
وفاء:- واحنا هنقرب منك ازاى ،احنا بنخاف على نفسنا ياختي انا امك اهو وخايفه على نفسي الله يكون في عون مالك.
حور بغيظ:- ملكوش دعوه بمالك هعامله بحنيه.
قطع كلامهم خبط على الباب....
ريم قامت فتحت لقت فريق بيوتي سنتر جديد غير اللى حور ضـ.ـر.ب،تهم داخلين..
حور وهيا بتغيظهم:- ربنا يخلي لى جوزي،كايدهم.
##############
بعد فتره من التجهيزات وخلاص البنات هيبدأو يلبسوا الفساتين عشان الفريست لوك باب اوضة حور خبط وقامت ريم تفتح...
لقت شاب واقف وفي أيده علبه كبيره تدل أنها فستان حور اللى مالك محضرهولها دخلوه وجت تقفل الباب لقت علبه تانيه داخله.
ريم:- اي دي هوا فستان العروسه وصل دا اى.
الشاب:- دا فستان برضوه لحضرتك.اتفضلى.
ريم اخدته والكل اتكلم حوليها عاوزين يعرفوا دا لمين....
حور بغمزه:-من مين دا ريم معجب بقا وكدا.
ريم بسرعه:- لا والله دا اكيد احمد.
الكل في نفس واحد:- اااحمممددد.
حور :- خلاص ي جماعه لموا الموضوع بقا وجوزوهم.
صفاء :- لى ي ريم هوا احمد ابني بيحبك وعاوز يتجوزك.
ريم:- الصراحه ي ماما صفاء احنا بنحب بعض اه بس.
صفاء بسرعه:- بس اي والله لتتجوزوا لما مالك وحور يرجعوا من شهر العسل بتاعهم هيا كلمه خلاص.
حور:- ايوا كدا بقا حتي يتجوزوا مع محمد وهدي.
هدي:- طب بس خليكي في نفسك ويلا عشان معتش وقت يدوب نجهز.
حور :- اوك يلا.
$$$$$$$$$$$$$
بعد فتره الكل جهز وجه معاد نزول العريس والعروسه الكل متجمع في قاعه الفندق معزيم من العيلتين على أصحاب العريس والعروسه ...
فجأه النور طفا في سلم كبير مفيش نور خالص غير على بابا السلم دا فوق اللى المفروض هيتفتح والعروسه تنزل منه .
فعلا الباب اتفتح ظهر حور وهيا في ايد باباها الكل كان متوقع هتبقا مع عريسها بس فجاه ظهر نور تاني على اخر السلم وكان دا مكان مالك اللى واقف ببدلته وبكيه الورد في أيده وعنيه اللى بتلمع وبتبص لفوق على نجمه نازله عشان تبقا بين ايديه.
حور نزلت مع باباها وعينيها مش بتتشال مع على مالك اللى مكنتش متوقعه أنه هيبقا بالوسامه دي كلها.
قاسم وصل لعند مالك وسلموا على بعض وبدأ أنه يبدل حور لمالك ما أحدها وكمل بيها الليله بدأت كل حاجه مترتبه كانت ليله ملكيه بمعني الكلمه...
عند حور ومالك في رقصه السلو....
مالك:- انتي فعلا اكدتيلي أنهم مغلطوش لما سموكي حور عشان اسم على مسمى، هاا مقولتليش رأيك.
حور:- مغلطش لما وثقت فيك،كل حاجه زي ما كنت بتمني تطلع بالظبط،حتي انا .
مالك:- ديما هبقا قد ثقتك ♥️
تعليقات