رواية عشق السيف هي رواية رومانسية تقع احداثها بين اسيل وسيف والرواية من تأليف مجهولة في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية عشق السيف الفقد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية عشق السيف هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية عشق السيف تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية عشق السيف من الفصل الاول للاخير بقلم مجهولة
بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير...الجملة اللي اي بنت بتفرح لما تسمعها كانت بالنسبالي نهاية قصة حبي اللي القدر مأرادش أنها تكمل
دمـ.ـو.عي نزلت في صمت ومقدرتش امسك نفسي وانهارت لاول مرة بعد سنين كتمان ..
أنا اسيل احمد 22 سنة متخرجة م كلية تجارة انجلش مقيمة مع اهلي ف القاهرة ،،بشرتي بيضا وعيني رمادي جـ.ـسمي مناسب لطولي وناس كتير بتحسدني ع جمالي وأخلاقي ...
نور صاحبة اسيل : اسيل انتي بتعيطي ليه اهدي بس
اسيل مبتردش وبتكمل عـ.ـيا.ط
نور : سيف الحق اسيل بتعيط والناس هتاخد بالها
قام سيف بجمود وحـ.ـضـ.ـن اسيل اللي انهارت ف حـ.ـضـ.ـنو وبدأت تفتكر اليوم الي دمر حياتها...
فلاش باك م 3 سنين
كانت اسيل ف كليتها مع نور
نور : مالك ي اسيل م الصبح وانتي مكشرة وسرحانة
اسيل : معرفش والله ي نور حاسة قلبي مقبوض ومش مرتاحة
نور : ليه بس مش انهاردة إجازة سليم من الكلية وقالك أنو جاي يشوفك ؟
اسيل : ايوة ي نور بس برضو حاسة فيه حاجة غلط
نور : طب اهدي ي حبيبتي ده ممكن يكون زهق عشان بقالكو 4 سنين مع بعض 😂
اسيل بتبص لنور م فوق لتحت وتسكت
نور بضحك : خلاص خلاص والله انا عارفة بتحبو بعض أد اي بس قولت افرفشك .
اسيل : طب ياختي نقطينا ب سكاتك .....ويقاطع كلامهم صوت فون اسيل
اسيل بقلق : الو مين معايا
الشخص : حضرتك الآنسة اسيل ؟
اسيل : ايوة أنا حضرتك مين
الشخص : أنا ......م مستشفي ........ الاستاذ سليم عمل حادثة وعايز يشوفك ضروري
اسيل اول م سمعت الجملة دي محستش بنفسها غير وهي بتجري عشان توصل المستشفي ونور وراها
بعد فترة اسيل كانت وصلت المستشفي جريت ع الاستقبال وسالت علي سليم وعرفت انو ف العناية
دكتور : حضرتك آنسة اسيل
اسيل بدمـ.ـو.ع: ايوة أنا هو انت اللي كلمتني
الدكتور: ايوة أنا دي رغبة سليم اول م فاق صمم يشوفك
اسيل : طب هو فين وعامل اي طمني عليه والنبي
الدكتور : مخبيش عليكي هو حالتو وحشة ولسة معداش مرحلة الخطر احنا بلغنا اهلو وهما علي وصول انتي تقدري تشوفيه دلوقتي بس متطوليش عليه عشان يرتاح
اسيل هزت راسها وهي بتعيط
لحظات وكانت اسيل عند سليم ف اوضتو ..قلبها وجعها اول م لقيتو نايم ع السرير وجـ.ـسمو مليان كدمـ.ـا.ت وفيه أجهزة كتير متوصلة فيه ..
اسيل بدمـ.ـو.ع : سليم حبيبي انا جيت عشان اشوفك
سليم فتح عينو بـ.ـارهاق وبصلها وابتسم وشاور لها عشان تقرب منو
اسيل قربت م سليم وهي بتعيط
سليم بتعب : بتعيطي ليه بس ي حبيبتي مش عارفة أن دمـ.ـو.عك دي غالية عندي
اسيل بدمـ.ـو.ع : خايفة عليك ي سليم هو انا ليا غيرك
سليم : وهو أنا ليا غيرك يدعيلي ي حبيبتي
اسيل : انت بتقو..
قاطعها سليم: اسمعيني كويس ي اسيل ..أنا عايزك ت عـ.ـر.في ان عمري م حبيت حد قدك واني والله قضيت معاكي احلا ايام ف حياتي وان الاربع سنين دول كانو ب حياتي كلهم أنا مش عايزك تزعلي بعد م اموت عايزك دائما تفتكرني وتدعيلي ..ومتوقفيش حياتك عليا اتجوزي وعيشي حياتك بس متنسنيش وافتكري الحلو اللي بينا. انتي عارفة أن كان نفسي اخلص كلية الشرطة واجي اتقدملك بس غصب عني .
اسيل : لا متقولش كدة انت مش هتسيبني وهتفضل معايا انت وعدتني بكدة
سليم عينو بتدمع: أنا آسف ي حبيبتي متزعليش مني انا بحبك اوي
وفجأة سليم يقفل عينو ب إرهاق ليعلن جهاز قياس نبضات القلب عن توقف نبض سليم
وتصعد الروح الي خالقها.
اسيل بصدمة: سليم ،،سليم انت مبتردش عليا ليه
سليم قوم ي حبيبي يلا عشان تخطبني مش انت وعدتني
سليييييم قووووم سليييييييم ...انت وعدتني م واحنا ل ثانوي اني هكون ليك حتي تخلف بوعدك ليه
وتفضل اسيل تصرخ ويدخل علي صوتها أهل سليم ونور اللي دخلو كلهم ف حالة حزن وصدمة علي موت سليم
بعد موت سليم ب 3 شهور
نور دخلت لاسيل اوضتها اللي اعتزلت فيها بعد موت سليم ومكانتش بتخرج منها غير عشان تروح تزور سليم ف المقابر
نور :اسيل عاملة اي
اسيل كانت بتصلي
نور لنفسها: هي م امتا اسيل بتصلي
وزادت صدمتها لما اسيل خلصت صلاة وندهت علي نور
نور بصدمة : اسيل انتي بتكلمي
اسيل ابتسمت ب خفة وبصتلها وقـ.ـا.تلها ايوة
( بعد موت سليم اسيل فقدت النطق لمدة 3 شهور )
اسيل دخلت الامتحان وعدت سنة تانية بتقدير مقبول وقدرت تكمل حياتها بس كانت ناقصها سليم وقلبها اللي أدفن يوم موتو
باك
فاقت اسيل من شردوها علي صوت سيف الحاد
سيف : يلا انزلي احنا وصلنا
نزلت اسيل ب جمود وبصت للمكان حواليها اللي كان عبـ.ـارة عن قصر كبير محاط ب جنينة كبيرة جدا حواليها سور عالي لحماية القصر والجنينة
سيف بحدة : هتفضلي واقفة عندك كتير
اسيل بصتلو ومشيت وراه م غير م تتكلم
اسيل دخلت القصر ومهتمتش أنها تبص ع القصر وطلعت ورا سيف بهدوء
سيف وقف فجأة بعد م وصل الدور الاول
سيف بجمود : دي اوضتك اتصرفي فيها زي م انتي عايزة
وسابها ومشي م غير م يسمع ردها
دخلت اسيل اوضتها وفكت حجابها وبصت لنفسها ف المراية واتنهدت ب الم وراحت علي السرير ونامت يمكن تهرب من الواقع اللي هيا فيه
↚
عند سيف ف الاوضة
سيف لنفسو : أنا مالي ومالها وبفكر فيها ليه م تعيط ولا تولع دي جوازة مصلحة سنة وهتغور م حياتي ...بس انا ليه اتبسطت لما اخدتها ف حـ.ـضـ.ـني ...لا ي سيف فوق لنفسك مش سيف المنشاوي اللي تحركو واحدة ست كلهم خاينين وبتوع مصلحتهم
ده كان الكلام اللي سيف اقنع بيه نفسو وبعدها اخد دش ونام
سيف المنشاوي ..30 سنة اكبر رجل أعمال ف الشرق الأوسط ورغم سنو الصغير الا انو قدر يتفوق ف مجال الهندسة والمعمار وقدر يدير شركات عيلتو بعد م جدو المنشاوي الكبير عملو توكيل ب التصرف في كل الممتلكات .سيف طويل بشرته برونزية عينيه حادة لونها عسلي جـ.ـسمو رياضي ووسيم ..حاد الطباع مافيش ف حياتو اي مجال للهزار أو المتعة ومعندوش الا عدي صديق عمرو الوحيد ،،بس ي ترا ايه اللي يخلي واحد زي سيف يتجوز اسيل🤔؟
في الصباح
صحيت اسيل وبدأت تفتح عنيها وتستوعب كل الي حصل امبـ.ـارح ....قامت بهدوء اخدت دش وغيرت هدومها وصلت فرضها ووقفت قدام المرايا تسرح شعرها ،،،
اسيل : اه ي سليم لو تعرف اني اتحجبت زي م كان نفسك دائما ...ابتسمت اسيل بحزن ولبست دريس اسود وطرحة زرقاء ونزلت
ف اوضة السفرة كان قاعد سيف بيفطر وفجأة لقا مايا حمدان ( بنت خالت سيف وبتشتغل معاه ف الشركة شخصية متسلطة وحقودة وكانت عايزة تستولي ع سيف واملاكو ..25 سنة قوامها مشـ.ـدود شعرها اسود )
مايا : هاي ي سيف عامل اي
سيف بجمود : ازيك ي مايا اي جابك دلوقت
مايا ادعت الحزن : اي ي سيف بتطردني
سيف : ابدا اتفضلي اقعدي افطري ...ف الوقت ده اسيل نزلت وكانت لسة هتدخل اوضة السفرة لمحت مايا قاعدة بتكلم مع سيف وبتدلع عليه
اسيل بغيظ:جيتيلي بنفسك والله لاوريكي .
طلعت اسيل اوضتها وبعد عشر دقائق كانت نزلت ودخلت اوضة السفرة ..
سيف اول م شاف اسيل تنح ..كانت لابسة فستان بيبي بلو ضيق وبكم وفتحة صدر واسعة وواصل لفوق الركبة وفاردة شعرها الأسود الي واصل لآخر وسطها وحاطة ميكب خفيف
كانت ملكة جمال
اسيل بدلع : صباح الخير ي بيبي وباست سيف ف خدو
سيف لسة مصدوم بس محبش يبين: صباح النور ي حبيبتي
مايا بغيظ: اي اللي انتي عاملاه ده هو مش المفروض انك محجبة ولا ده شو بتعمليه علينا
اسيل ببرود: والله ده بيتي وانا حرة البس اي ف بيتي شئ ميخصكيش .
مايا بحقد : لا ده بيت سيف مش بيتك وعمالة تدلعي عليه كدة ليه اي الجو البيئة ده
اسيل بضحك : لا ي روحي هو محدش قالك أن مرات سيف يعني ده بيتي برضو وبعدين ادلع علي جوزي براحتي ده جوزي وده مش جو بيئة ،،الجو البيئة هو أن واحدة تدلع علي واحد مش جوزها ولا يخصها ف حاجة
مايا بغيظ : تقصدي اي
اسيل : مقصدش حاجة هو انا كلمتك وبعدين جاية ليه دلوقتي احنا انهاردة صباحيتنا ولسة مجهزناش نستقبل ضيوف .
مايا بصدمة : انتي بتطرديني،،طب لعلمك بقا أنا مش ضيفة أنا صاحبة بيت وكمان أنا جايبة لسيف ورق مهم ف الشغل يمضيه
اسيل : والله ضيفة أو صاحبة بيت ده انا اللي احددو وكمان انهاردة صباحيتي أنا وسيف يعني إجازة من الشغل ووجع الشغل ...وي ريت بعد كدة الشغل يبقي ف مكان الشغل يعني مش ضروري تتعبي نفسك وتيجي لحد هنا لو في اي شغل مستعجل تقدري تبعتيه مع ساعي الشركة وتوفري مجهودك.
كل ده وسيف قاعد يراقب ف صمت ويشرب فنجان القهوة بتاعو
مايا بصت لسيف : اي ي سيف انت هتسيب البتاعة دي تغلط فيا
سيف بحدة : مايا افتكري انتي بتتكلمي مع مين وعن مين اللي بتتكلمي عنها دي تبقي مدام اسيل المنشاوي يعني تحترميها وتكلميها ب اسلوب احسن من كدة والا هتعامل معاكي بأسلوب ميعجبكيش
مايا بغيظ :ماشي ي سيف سلام
مشيت مايا بغضب وهي بتتوعد لسيف واسيل ..
بعد م مايا مشيت قامت اسيل عشان تطلع اوضتها
سيف : مش معني اني سكت ومرضتش احرجك وانتي بتتكلمي مع مايا انك تسوقي فيها وتنسي أن اللي بينا ده جواز مصلحة وميديكيش الحق ف انك تدخلي ف حياتي .
اسيل بجمود: أنا مش ناسية أن جوازنا مصلحة بس أنا مراتك قدام الناس ومش هسمح لأي حاجة تهين كرامتي عن اذنك .
طلعت اسيل م اوضة السفرة وقررت تتمشي شوية ف القصر وتتفرج عليه
اسيل لنفسها : الله القصر تحفة اوي ....أنا هطلع اتفرج ع الجنينة بس انا مش لابسة حجابي ولا حاجة محتشمة واخاف حد يشوفني
اسيل بصت حواليها لمحت واحدة من الشغالين
اسيل : خدي هنا لو سمحت
الشغالة باحترام : أوامرك ي هانم
اسيل : هو فيه اي حد برا ف الجنينة؟
الشغالة : لا مافيش الا الحرس بس دول علي البوابة مبيجوش هنا
اسيل : تمام تسلمي
طلعت اسيل الجنينة وهي مطمنة وابتدت تتفرج علي الجنينة بهدوء
في ناحية تانية م الجنينة
امجد : حاضر ي مايا اهدي أنا رايحلو اهو ركزي انتي ف الورق اللي معاكي مش عايزينو يحس ب حاجة .
( امجد السيوفي اخو مايا من الآم 29 سنة شخصية حقودة وبيكره سيف ،،زبـ.ـا.لة ومش محترم وبيحب الستات م الاخر 😂)
قفل امجد مع مايا ولسة بيلف عشان يدخل القصر لقا اسيل ف وشو
امجد لنفسو : اوف اي الصاروخ الجـ.ـا.مد ده ،،هو كدة سيف بيحب ياخد كل حاجة حلوة لنفسو
اتجه امجد ناحية اسيل ووقف قصادها
اسيل اتخضت: اي ده انت مين ودخلت هنا ازاي ؟؟؟
امجد بنظرات وقحة : أنا امجد السيوفي مش هت عـ.ـر.فيني ب نفسك ي قمر
اسيل بزعيق : ابعد عني ي حـ.ـيو.ان انت مين عشان تكلمني كدة
امجد : متتعوجيش عليا بس وكلميني عدل ده انا هدلعك ع الآخر واحسن من سيف كمان
اسيل : ابعد عني ي بني آدم انت ابعد وسيبني
ف اللحظة دي سيف كان خارج م القصر وسمع صوت دوشة ف راح يشوف فيه اي
امجد شاف سيف جاي عليهم ف ابتسم ب خبث وشـ.ـد اسيل لحـ.ـضـ.ـنو واول م سيف جه راح زقها بعيد عنو لدرجة أن اسيل وقعت ع الأرض
اسيل بصدمة ولسة متعرفش أن سيف واقف وراها : انت ي حـ.ـيو.ان انت ازاي تعمل كدة
امجد بمكر : انتي كنتي عايزاني اجاريكي ف اللي بتعمليه أنا لا يمكن اعمل كدة
اسيل محستش ب نفسها الا وسيف بيشـ.ـدها م ايديها وقفها قدامو وعنيه بتطق شرار
اسيل بصدمة : سيف ..
↚
اسيل بصدمة : سيف والله انا معملتش حاجة
قاطعها سيف بهدوء: اطلعي علي اوضتك حالا
أسيل بصت ف الأرض وهزت رأسها بمعني حاضر ومشيت
سيف بحدة : ايه اللي جابك ي امجد
امجد بسخرية : جاي ابـ.ـاركلك ي ابن خالتي
سيف مسكو م هدومو وهمس جنب ودانه: لو رجلك عتبت القصر ده تاني هقطعهالك ولو لمحت مراتي بطرف عينك همحيك من علي وش الدنيا وانت عارف اني اقدر اعمل ده
امجد بخوف :ححااضر سلام
وقف سيف يبص علي امجد بقرف وبعدها مشي
عند اسيل ف الاوضة كانت بتعيط وخائفة يكون سيف فاكرها واحدة مش محترمة بعد اللي شافو وفجأة لمحت سيف دخل عليها الاوضة
سيف بجمود: أنا مش هسالك اي اللي حصل لاني عارف كل حاجة
أسيل بدمـ.ـو.ع: والله معملتش حاجة هو شـ.ـدني عليه ومعرفتش ليه و
قاطعها سيف بهدوء: أنا عارف وم غير م تحكي مصدقك ،،امجد ده زبـ.ـا.لة ومش محترم ،،،بس ده ميمنعش انك تنزلي الجنينة ب المنظر ده مش المفروض انك محجبة
اسيل بسرعة: والله سالت الشغالة وقالتلي مافيش رجـ.ـا.لة بتروح هناك
سيف ابتسم لنفسو علي برائتها بس رجع لحالة الجمود م تاني : خلاص مافيش مشكلة القصر عندك اتصرفي فيه زي م انتي عايزة بس خلي بالك ،،عن اذنك
سيف كان لسة هيطلع م باب الاوضة سمع اسيل بتنده عليه
اسيل بخجل: سيف
سيف اول م سمع اسمو م اسيل حس ب قلبو بيدق جـ.ـا.مد
سيف بهدوء: ايوة
اسيل : شكرا لانك صدقتني
أكتفي سيف ب انو يهز راسو ليه وطلع
اسيل : يلاهوي أنا قلبي بيدق جـ.ـا.مد كدة ليه انا كل م ابص ليه بحس اني متلخبطة اوي ،،ربنا يستر بقا
بعدها اسيل اخدت دش وقعدت تقرا روايتها
في مكان تاني( في فيلا امجد السيوفي )
كوثر بغل: اهدي ي مايا اوعدك مش هتتهنا بيه ( كوثر المحمدي خالت سيف شخصية استغلالية ومبتذة وبتدور ع الفلوس )
مايا بحقد: اه ي مامي هموت م الغيظ كل م افتكر أنها هتكوش علي كل الفلوس دي ببقا هطق،،ومش فلوس وبس لا ده سيف المنشاوي اكبر رجل أعمال ف الشرق الأوسط كلو والبنات كلهم يتمنو بس نظرة منو تاخدو حتة الجربوعة دي
امجد متدخلا: لا لا جربوعة اي دي صاروخ ارض جو
مايا بغيظ: شايفة ي مامي
امجد بسخرية: اسكتي انتي ي حبيبة مامي... أنا خلاص مش هخليها تقعد علي ذمتو اكتر م شهرين
مايا بأندهاش : ازاي
كوثر بخبث: حبيب قلب مامتك ي امجد كدة تعجبني
حكالهم امجد علي الي عملو الصبح
مايا بسخرية: وعلي اساس بقا هو هيصدقك ي بني ماهو عارف انت علي اي
امجد : طول عمري بقول أن غـ.ـبـ.ـية ...كفاية انو يبدأ يشك فيها ده غير أني هظبطلهم حاجات اكتر م كدة ..وطبعا اللي عملتو اختك المصونة ي مدام كوثر خلا سيف اتعقد من كل الستات ومش هيستني يسمع منها حاجة وهيطـ.ـلقها علطول
كوثر بضحك: تعجبني ي امجد
امجد مسك ايديها يبـ.ـو.سها: تربيتك ...المهم الاسبوع ده يخلص وتروحي تكلمي سيف انك تقعدي عندو ف القصر بحجة اني الفيلا بعمل فيها ديكورات وحاجات زي كدة
مايا : انت عايزنا نراقبلك الدنيا صح
امجد : بالظبط وتبلغيني كل حاجة عشان اظبط اموري
كوثر : متقلقش هو مش واخدني ب ذنب احلام وبيعاملني عادي ف مش هيرفض
امجد وهو بينفخ دخان سيجارتو : ده اللي انا عايزو .....
عند سيف ف القصر كان قاعد ف مكتبو وبيفكر ف اسيل وافتكر اول مرة شافها
فلاش باك م شهر
سيف كان خارج م مكتبو ورايح القصر يقابل جدو عتمان بيه المنشاوي . وقف فجأة لما سمع صوت زعيق ف راح يشوف مين اللي اتجرات تعلي صوتها ف شركة سيف المنشاوي ....سيف اول م شافها بلم ..بنت جميلة وملامحها هادية وعنيها تسحر اي حد يبصلها ...شـ.ـدتو بحجمها الصغير أد اي شبه الاطفال
فاق م سرحانو علي صوتها وهي بتزعق
اسيل : لا يعني لا انا قولت مش هتجوز ي ماما يعني مش هتجوز
الام:....
اسيل : لا ي ماما مش هتجوز بعد سليم ولا عايزة غير سليم ..وقفلت الفون وقعدت تعيط
سيف اول م سمع سيرة راجـ.ـل ف الموضوع حس انو اتخـ.ـنـ.ـق ومشي علطول ركب عربيتو وراح القصر
عتمان المنشاوي : اهلا ي سيف
سيف ببرود : اهلا ي جدي ي ترا أي السبب اللي خلاك تنزل من المانيا علي هنا
عتمان ببرود: والله انا حر بس فعلا فيه سبب
سيف: أنا سامعك
عتمان : انت عارف انك انت اللي بتدير كل مشروعات العيلة والشركات كلها تحت إدارتك وانا وعمك محمود مجرد اسم بيتكب علي ورق وعشان كدة قررت خلاص اسلمك الأملاك دي بما انك الوريث الوحيد ماعدا شركة ألمانيا دي هتبقي لعمك لانو هو اللي أسسها
سيف وهو بيقوم : طب تمام شوف فاضي امتا وابعت جيب كامل المحامي ظبط معاه كل حاجة
عتمان : بس في شرط
سيف لف وبص لعتمان بغموض : شرط اي ده اللي يمنعني اخد املاكي!!؟
عتمان : تقصد أملاك العيلة
سيف بجمود: اقدر اعرف اي الشرط ده
عتمان بهدوء : تتجوز
سيف بصدمة وعصبية : انت بتقول اي جواز اي وزفت اي أنا مش هتجوز
عتمان مكملا بهدوء: تتجوز لمدة سنة كاملة بشرط يحصل حمل وتجيبلي حفيد بعدها عايز تطلق يبقا انت حر مش همنعك
سيف بعصبية ولو موافقتش : انت عارف ان مافيش قوة علي الارض هتجبرني اديك حاجة م املاكي بدون رضايا
يعني ي تتجوز ي أما هكتب الأملاك باسم عمك ،،فكر براحتك ورد عليا أنا قاعد هنا يومين ..ولف عتمان عشان يطلع اوضتو وفجأة وقف
اه ونسيت اقولك متجبليش سيرة مايا الحرباية دي عشان أنا مش هوافق عليها ...وسابو وطلع
سيف فضل واقف بصدمة ومش عارف يفكر وكل اللي جاي ف دماغو انو مش عايز يتجوز وفجأة جه ف دماغو صوت اسيل وهي بتصرخ بنفس الجملة أنها مش عايزة تتجوز.
سيف لنفسو: ي ترا كنتي رافضة الجواز ليه انتي كمان ومين سليم ده ،،انا شاغل نفسي ليه .....بس برضو لازم اعرف كل حاجة عنها أنا مش هاهدي الا لما اعرف .
قام سليم دخل مكتبو ومسك موبايلو وكلم عدي اعز اصدقائو: ايوة ي عدي كنت عايزك ف حاجة
عدي : طب قولي ازيك الأول( صديق سيف المقرب 30 سنة اسمراني وطويل بعضلات وموز زي سيف برضو😂 بس فرفوش ومش نكدي)
سيف : ي عدي مش وقتك أنا عايز اعرف معلومـ.ـا.ت عن واحدة شغالة عندنا ف الشركة
عدي : واحدة مين واسمها اي
سيف : معرفش اسمها بس هي تقريبا شغالة ف الحسابات هي بيضا وعيونها رمادي وقصيرة شوية وشكلها لسة متعينة جديد عشان اول مرة اشوفها ف الشركة
عدي بضحك : انت لحقت حفظتها 😂
سيف بغضب : انجز وكمان ساعة تكون المعلومـ.ـا.ت عندي
عدي : اشطا سلام
قفل سيف وهو بيفكر ف اسيل وسرح بتفيكرو ل حاجة معينة.
باك
عدا تلات ايام م غير اي احداث وكانت اسيل وسيف مبيقابلوش بعض كتير وفي يوم اسيل نزلت تفطر مع سيف زي كل يوم
اسيل بهدوء: صباح الخير
سيف: صباح النور
اسيل : انت نازل الشركة انهاردة؟
سيف بهدوء: ايوة هنزل الشغل
اسيل : طب مقولتليش ليه هطلع البس واجي معاك
سيف : لا اقعدي مش هتنزلي
اسيل بحزن: بس انت وعدتني اني هنزل وأكمل شغلي عادي زي الاول .
سيف قلبو وجعو عشان حس بحزنها: مش انهاردة عشان احنا لسة متجوزين مبقلناش اسبوع أنا هنزل عشان عندي صفقة مهمة انتي يومين كدة وانزلي الشغل بس مش زي الاول
اسيل بصتلو باستفهام
سيف : يعني بعد كدة هتمسكي حسابات الشركة كلها
اسيل باندهاش : اي لا لا مينفعش دي مسؤولية كبيرة أنا مش ادها
سيف بهدوء : لا كبيرة ولا حاجة أنا شوفت الملف بتاعك وعرفت انك ممتازة ف شغلك وهديكي فرصة ف السنة دي تثبتيلي انك فعلا ممتازة زي م بيقولوا عليكي ساعتها هتفضلي ماسكة حسابات الشركة حتي بعد الطـ.ـلا.ق
اسيل بابتسامة: اذا كان كدة ماشي
سيف سرح ف ابتسامتها شوية وبعدين فاق م شرودو : طب تمام أنا ماشي
اسيل : مع السلامة
سيف لبس نضارة الشمس بتاعتو الي زادتو وسامة وطلع برا القصر ركب عربيتو وأمر السواق يطلع علي الشركة
بعد م سيف مشي اسيل طلعت اوضتها تقرا روايتها كالعادة وبعد شوية الباب خبط
اسيل : ادخل
الشغالة: عتمان بيه جه تحت وطلب يشوفك ي هانم
اسيل: عتمان بيه مين
الشغالة باستغراب: عتمان بيه المنشاوي جد سيف باشا
اسيل : اه اه معلش ماخدتش بالي طب أنا نازلة حالا
الشغالة : حاضر ي هانم
قامت اسيل وهي مرعوبة ي ترا عايزها ف اي هي اصلا متعرفوش ومسمعتش عنو الا ان شخصيتو اصعب من سيف
اسيل : استرها معايا ي رب والنبي ده انا غلبانة وهبلة .
ونزلت اسيل وهي مرعوبة
↚
عند سيف ف الشركة : سيف نزل م العرببة بكل كبرياء وشموخ ودخل شركته ...طبعا كل الموظفين بيترعـ.ـبو م سيف واول م عرفو بوصولو قامو عشان يحيوه ...سيف ماشي ف طريقو للمصعد المخصوص بتاعو م غير م يلتفت لحد ولا همسات الموظفين عنو ...طلع سيف مكتبو واول م دخل دخلت وراه السكرتيرة
نهي: ي فنـ.ـد.م أنا جهزت لحضرتك كل الملفات المتعلقة ب الصفقة موجودين هنا علي مكتب حضرتك
سيف بعملية: تمام اتفضلي انتي وخليهم يحضرولي قهوتي
نهي بعملية: حاضر ي فنـ.ـد.م
خرجت نهي ولسة بتقفل باب المكتب لقت اللي بتزق ايديها وتفتح الباب جـ.ـا.مد
مايا بفرحة : سيف مبسوطة انك جيت الشركة والله الشركة كانت مضلمة م غيرك
سيف بلا مبالاة: شكرا ي مايا
مايا قربت ل سيف وقعدت علي المكتب قدامو وميلت عليه بثيابها التي تظهر اكتر مما تخفي
مايا بدلع وهي بتمشي ايديها علي بدلة سيف : اظن البتاعة دي زهقتك عشان كدة نزلت ف اول اسبوع جواز
سيف بحدة مسك ايد مايا وزقها بعيد عنو: أنا قولتلك ألف مرة الأسلوب ده مش معايا أنا ي مايا وحذرتك كتير وانتي مبتفهميش ولو اتكررت تاني أنا هطردك م الشركة
مايا بحزن مزيف : ي سيف أنا بحبك
سيف بحدة : اخرسي واياكي تجيبي السيرة دي تاني اطلعي برا يلا ،،برااا
مايا جريت بخوف أما سيف ف قعد ع المكتب وحاول ينظم انفاسو ويهدا
عند اسيل ف القصر ...
اسيل نزلت وهي خايفة وراحت علي اوضة المكتب وخبطت وبعدين دخلت
اسيل : احم السلام عليكم
عتمان كان مديها ضهرو وبعدين لف بصلها
اسيل اول م شافت عتمان اتصـ.ـد.مت م الشبه الكبير اللي بينو وبين سيف تقريبا ملامحهم واحدة والزمن والتجاعيد مقدروش يغيروها ده غير أن شكلو يبان عليه انو صغير
اسيل : حضرتك والد سيف ؟
عتمان بضحك : لا انا جدو أنا عارف اني وسيم وباين عليا اني صغير مش كدة
اسيل بـ.ـارتياح وعفوية : يلاهوي انت بتضحك ومش كشري زي سيف ده انا كنت مرعوبة لتطلع زيو
عتمان فضل يضحك علي اسيل وعلي عفويتها ف الكلام
اسيل : انت مزعلتش مني صح ؟
عتمان : لا مش زعلان تعالي عايز اتكلم معاكي
اسيل قعدت قدامو باحترام ..
عتمان : كنت عايز اتكلم معاكي شوية بخصوص سيف
اسيل : اتفضل أنا معاك
عتمان : أنا عارف الظروف اللي اتجوزتي سيف فيها بس كنت عايز مساعدتك
اسيل : مساعدتي أنا ؟ ازاي
عتمان : أنا هحكيلك عشان اختارت أثق فيكي وعشان حاجة تانية هقولهالك بعد م اخلص بس توعديني محدش يعرف ب الكلام ده حتي سيف ..حتي لو موافقتيش علي اللي هطلبو منك
اسيل : حاضر اوعدك ب ده
عتمان : انتي عارفة سيف مكانش هيبقا كدة ،،،سيف كان اكتر انسان طيب ف الدنيا كان ليه صحاب وكان بيحب يخرج وكان عايش مع عيلتو زي اي أسرة سعيدة ،،كانت اسعد ايام حياتنا ،،،بس كل ده انتهي ب خيانة امه لابوه
اسيل بصدمة : اي
عتمان بحزن : أنا هحكيلك عشان عايزك تساعدي سيف ...م 15 سنة كان سيف عايش ف القصر ده مع أبوه سالم واختو التوأم رقية وامو احلام ........سالم كان بيحب احلام مراتو جدا وهي كمان كانت بتحبو بس فضلت فترة كدة تصرفاتها متغيرة وبتطلب فلوس كتير م سالم وبتخرج كتير ومبقتش مهتمة لا ب ولادها ولا بحياتهم سوا وسيف كان واخد بالو.... سيف وقتها كان عندو 16 سنة وكان طلب مني ييجي هو ورقية اختو معانا المانيا عشان يقضو الإجازة معايا ..و ف يوم كوثر اخت احلام كلمت سيف وقالتلو أن أمه تعبانة وعايزة تشوفو وسيف كان متعلق ب امو جدا ف مستناش اني اسافر معاه وسافر ف ساعتها،،،سيف لما وصل القصر كان فاضي ومافيهوش صوت طلع علي اوضة امو وشاف اللي لا يمكن اي طفل ف سنو يستحملو...شاف امو ف حـ.ـضـ.ـن راجـ.ـل غير ابوه والراجـ.ـل ده يبقا جوز خالته كوثر...
اسيل مصدومة م كلام عتمان ومش عارفة ترد
عتمان كمل بحزن : سيف مستحملش وراح علي دولاب أبوه وطلع المسدس الخاص بتاعو وضـ.ـر.ب حمدان ب النار ومـ.ـا.ت ف ساعتها وكان هيقـ.ـتـ.ـل احلام بس أبوه كان وصل ساعتها ولحقو ...سالم مستحملش الصدمة وجاتلو أزمة قلبية ومـ.ـا.ت أما سيف ف البوليس قبض عليه بتهمة القـ.ـتـ.ـل ساعتها اتضرينا نقول إن حمدان كان بيتعدي علي احلام وان سيف قـ.ـتـ.ـلو دفاعا عن النفس و خلينا احلام تشهد ب ده وبعدها طردتها برا القصر وبرا حياتنا .....م ساعتها سيف اتغير وبقت شخصيتو صعبة حتي مع القريبين منو بقا جـ.ـا.مد مالوش قلب اختو رقية مستحملتش اللي حصل وراحت عاشت مع عمها ف المانيا وهو بيحبها وبيعاملها زي بنتو عشان معندوش اولاد....أما سيف ف م ساعتها ومشهد خيانة امه وموت أبوه مبيسبهوش وخلاه زي م انتي شايفة كدة ..
اسيل بدمـ.ـو.ع: الموقف صعب وانا مقدرة كل ده بس بتحكيلي الكلام ده ليه أنا ف ايدي اي اعملو
عتمان ابتسم بحزن : عشان انتي الوحيدة اللي تقدري تساعدي سيف ،،انتي طيبة اوي وغلبانة ي اسيل وانا مراقبك م يوم م سيف قرر يتجوزك
اسيل بصدمة : مراقبني طب ليه
عتمان : كان لازم اعرف اي سر اختيار سيف ليكي،،اينعم أنا اجبرتو علي الجواز بس سيبتلو حرية الاختيار وهو اختارك ....أنا عايزك تساعدي سيف ي اسيل
اسيل : اساعدو ازاي أنا كلها سنة وهطلق منو
عتمان : وانا مش عايز ده يحصل انا أجبرت سيف علي الجواز عشان لو قعدت استناه يتجوز هموت وهو لسة متجوزش ... أنا عايزو يرجع زي م كان ويأسس أسرة وعيلة ويرجع يحب م تاني ...وانتي اللي هتخليه يعمل كدة
اسيل : بس أنا مقدرش أنا بحب واحد تاني ومقدرش اوافق ...
عتمان : قصدك سليم
اسيل : ها انت عرفت ازاي
عتمان : قولتلك أنا مراقبك ... سليم مـ.ـا.ت ي اسيل انتي م حقك تحبي بعدو أنا مبقولكيش انسي سليم بس برضو ادي قلبك فرصة يحب حد غيرو
اسيل بدمـ.ـو.ع: مش هقدر صدقني غصب عني
عتمان وهو بيطبطب عليها : هتقدري ي بنتي بس بطلي تسميها خيانة ل سليم انتي لو حبيتي حد غيرو مش هتبقي بتخونيه ولا حاجة ...صدقيني سيف محتاجك ومهما أنكر ده ف هو محتاجك وعايزك تعذريه ف اي تصرف معاكي اللي شافو مكانش قليل ..فكري ي بنتي وردي عليا بس فكري كويس
اسيل : حاضر ي جدو عن اذنك
عتمان بابتسامة: اتفضلي ي حبيبتي
طلعت اسيل اوضتها وهي دماغها مليانة اسألة كتير ومبقتش قادرة تفكر في قررت انها تنام .
بعد مدة اسيل فتحت عينيها لقت نفسها ف مكان واسع ومتعرفهوش وبصت حواليها شافت حد جاي عليها
اسيل بصدمة: سليم ؟!
↚
اسيل بصدمة : سليم ؟؟؟ سليم انت هنا بجد
وجريت عليه حـ.ـضـ.ـنتو
سليم بابتسامة وهو بيحـ.ـضـ.ـنها : حشـ.ـتـ.ـيني و اوي ي قلب سليم
اسيل بدمـ.ـو.ع: وحـ.ـشـ.ـتني اكتر والله ليه سيبتني ي سليم هونت عليك تعمل كدا فيا ده انا بحبك
سليم وهو بيملس علي حجابها : غصب عني ي حبيبتي والله مش بايدي ..سليم ابتسم وكمل : اتحجبتي ي اسيل كان نفسي اشوفك م بدري وانت لابساه
اسيل : بعد موتك أنا اتغيرت ي سليم اتغيرت اوي أنا كل يوم بصلي وبدعيلك وانتظمت ف الصلاه وكمان اتحجبت
سليم بابتسامة: شاطرة ي حبيبي
اسيل : أنا عارفة انك زعلان مني عشان بقالك فترة بتجيلي ف الحلم ومترضاش تكلمني أنا والله جوازي م سيف مصلحة وهتطلق علطول
سليم : بس انا مش زعلان انك اتجوزتي سيف
اسيل: اي ؟؟؟!!!!
سليم : ايوة أنا كنت ببقا زعلان عليكي وعلي حالك ليه تعملي كدة ف نفسك وتقفلي علي قلبك
اسيل : لا ي سليم أنا استحالة احب حد بعدك
سليم : حبيني ي اسيل براحتك بس أنا ميت خلاص ،،،،حبيني ب دعاكي ليا لكن توقفي حياتك عليا فكرك أني هرضي ب ده او هكون فرحان
اسيل بعـ.ـيا.ط : بس انا راضية أنا عايزة اقفل قلبي عليك انت وبس
سليم وهو حاضن وشها بين أيديه: ي حبيبتي كفاية بقا انتي كدة بتموتي نفسك صدقيني سيف كويس ومحتاجك اكتر مني
اسيل : لا ي سليم عشان خاطري متعملش كدة
سليم : شششششش أنا هكون جنبك هنا ومش هسيبك ابدا ووقت م تحتاجيني هتلاقيني وخليكي واثقة اني مش هاجي عليكي ف اي اختيار غلط .
اسيل بتعيط وساكتة
سليم حـ.ـضـ.ـنها وفضل يطبطب عليها
اسيل : سليم
سليم : ايوة ي حبيبتي
اسيل : ممكن تغنيلي اغنيتنا للآخر مرة
سليم : الحقيقة أن الزمن ضحك علينا 🎶
لا اللقاء ولا الفراق كانو بأيدينا 🎶
لما يومها حـ.ـضـ.ـنتني وبعدين مشينا 🎶
ليه مقولتش أن ده الحـ.ـضـ.ـن الاخير🎶
كنت سيبني لحد اخر لحظة جمبك🎶
كنت سيبني اقول قد ايه وازاي بحبك 🎶
مهما طال بينا البعاد مش هنسا حبك 🎶
واشوفك يووم علي خير 🎶
اسيل حـ.ـضـ.ـنت سليم جـ.ـا.مد وفجأة صحيت
اسيل بعـ.ـيا.ط مسكت صورة سليم وحـ.ـضـ.ـنتها: هتوحشني اوي والله
بعد فترة اسيل قامت صلت الفجر ورجعت نامت تاني
تاني يوم اسيل نزلت ب بنطلون بوي فريند وبلوزة اوف وايت بنص كوم ورافعة شعرها ل فوق ودخلت عشان تفطر مع سيف
اسيل ب إبتسامة: صباح الخير
سيف مندهش م تصرفاتها بس محبش يبين اهتمامه: صباح النور انتي مش نازلة الشركة انهاردة؟
اسيل : لا هقعد مع جدو عتمان
سيف بصدمة : جدو مين ياختي
عتمان وهو داخل اوضة السفرة: قالتلك جدو عتمان مبتسمعش ولا اي
سيف بصلهم بجمود لأنو حس أن فيه حاجة وراهم بس سابهم ومشي بعد م خلص فطار
عتمان بابتسامة: شايف انك وافقتي علي عرضي
اسيل : قولت اجرب أنا مش هخسر حاجة كدة كدا معنديش حاجة اخسرها اكتر م سليم الله يرحمو
عتمان : علي فكرا انتي محتاجة سيف زي م هو محتاجك ي الظبط
اسيل : ازاي يعني ؟ أنا اصلا وافقت اساعد ف أن سيف يتغير لكن مش هدخلو قلبي ولا هحبو احنا ممكن نكون اصحاب مش اكتر مش لازم اخليه يحبني
عتمان : زي م تحبي المهم انك تساعدي سيف
اسيل : أن شاء الله
عتمان :طب يلا قومي عشان نجهز كام حاجة قبل م رقية تيجي
اسيل : اي ده هي هتيجي م المانيا !
عتمان: ايوة عشان تبـ.ـارك ل سيف المهم أن رقية نسخة م سيف بس ارق شوية يعني مهما حصل منها معلش استحمليها وهتحبيها والله ،،هي بتشتغل في الفاشون ومالهاش دعوة ب شغلنا
اسيل : خلاص كدة فهمت يلا بينا بقا نشوف ورانا اي
عند سيف ف الشركة
مايا بحرج مزيف : سيف ممكن ادخل
سيف بلا مبالاة: اتفضلي
مايا : أنا اسفة على اللي حصل اخر مرة واوعدك مش هيتكرر
سيف م غير م يرفع راسو عن الورق : تمام
سيف لاحظ أن مايا لسة واقفة زي م هيا ف ساب الورق وبصلها ،،سيف : في حاجة ي مايا
مايا ب حرج مزيف:الصراحة ي سيف امجد ناوي يتجوز وعايز يتجوز ف الفيلا معانا ف قرر يغير ديكور واثاث البيت كلو وطردنا أنا وماما عشان يعرف يقعد في الفيلا
سيف بغضب: وازاي بعمل كدة وانتي مكلمتنيش ليه
مايا بمكر : خوفت ادايقك ب مشاكلنا وانت لسة عريس جديد
سيف بهدوء: وانتو قاعدين فين دلوقتي
مايا بحزن مزيف: لسة ملقناش مكان ي سيف انت عارف احنا عايشين علي فلوس امجد
سيف : خلاص ،،اتفضلي خدي باقي اليوم إجازة وروحي ل كوثر هانم جهزو حاجتكو ولما تخلصي كلميني ابعتلك السواق عشان تيجو عندي القصر
مايا بمكر لنجاح خطتها: بس ي سيف مش عايزة اتقل عليك
سيف : لا هتقلو ولا حاجة واتفضلي يلا
مايا : ميرسي ي سيف ،،باي ....مايا بعد م خرجت :أما وريتك انت والجربوعة بتاعتك مكونش أنا مايا حمدان .
عند اسيل ف القصر كانت قاعدة مع عتمان ومستنية وصول رقية
بعد شوية دخلت عليهم بنت ب ملامح حادة بس ف نفس الوقت جميلة ب عيون عسلي مايلة للخضار وبشرة برونزية فاتحة وشعر بني طويل وحريري وقوام ممشوق
رقية بود : ازيك ي جدو وحـ.ـشـ.ـتني
عتمان حـ.ـضـ.ـنها : ي بكاشة أنا سايبك امبـ.ـارح بس
رقية : برضو وحـ.ـشـ.ـتني
اسيل كانت واقفة محروجة وخايفة،،كانت لابسة بنطلون اسود وعليه بلوزة اوف وايت واسعة ولاماها ب حزام جلد م عند وسطها ورابطة شعرها ضفيرة ع الجنب وحاطة ميكب خفيف ...
اسيل بابتسامة: حمد الله على سلامتك
رقية بصتلها بنظرة تفحص خلت اسيل تخاف
رقية بضحك : مالك خوفتي ليه انا مابعضش
اسيل بعفوية: اصلك بصتيلي كدة زي بوليس أمن الدولة وانا متهم عندك
رقية بصتلها بود : مكونتش اعرف أن سيف زوقه حلو اوي كدة جمال واخلاق وكمان دمك خفيف
اسيل باندهاش : وعرفتي ازاي
رقية : عندي خبرة في الناس
اسيل : طب يلا ناكل السفرة جاهزة ،،،بعد وقت اسيل كانت قاعدة مع رقية وعتمان علي سفرة الغدا م غير سيف كالعادة وبعد شوية انضمتلهم نور اللي كانت جاية تزور اسيل
عدا وقت الغدا بين ضحك وهزار رقية ونور واسيل الي حسس عتمان ب جو الأسرة اللي فقده م زمان
عتمان : طب هقوم ارتاح أنا بقا عن اذنكم
اسيل: اتفضل ي جدو ..وبعد شوية البنات كملو قعدتهم ف الليفينج
نور : والله انت دمك خفيف ي رقية
رقية بود : تسلمي ي قمر
نور :تيجو نرقص!
اسيل : نور اسكتي عيب
نور : اسكت اي بس ..ت عـ.ـر.في ي رقية اسيل عليها رقص ولا إجدعها رقاصة بس بطلت ترقص م زمان
رقية : الله أنا بحب الرقص الشرقي اوي م ترقصي ي اسيل
اسيل بنفي: لا لا استحالة ده يحصل ولو علي جثتي
After 5 minutes 😂
اسيل كانت ف اوضتها هي وسيف مع البنات ( سيف لما جده جه نبه علي اسيل تقعد ف اوضتو لحد م الكل ينام بعدها تخرج علي اوضتها عادي عشان جده ميشكش ،،كان فاكر أن جده ميعرفش حاجة )
اسيل كانت واقفة خايفة خصوصا أن دي اوضة سيف ..بس طمنت نفسها انو استحالة ييجي دلوقت
بدأت اسيل ترقص علي مهرجان اخواتي عشان هي سرسجية😂♥️ وبدأت واحدة واحدة تنسجم مع الاغاني اغنية ورا التانية
ف الوقت ده سيف كان رجع وكان طالع اوضتو وسمع صوت اغاني م عندو
سيف : اي صوت الاغاني ده هو فيه حد ف اوضتي ؟؟ ده نهار أمه اسود
اتجه سيف ناحية اوضتو واتصـ.ـد.م لما فتح الباب
لقا اسيل ب فستان اسود قصير ومجـ.ـسم وفاردة شعرها وبترقص وتتمايل بدلع ع الاغاني ومش واخدة بالها منو
رقية شافت سيف ف جريت عليه شاورلها تسكت ف فهمت واخدت نور وطلعو ...ده كلو والاخت بترقص ومنسجمة
سيف حس ب قلبو بيدق جـ.ـا.مد وهو شايف اسيل واقفة قدامه كدة كانت ملكة جمال ،،سيف قرب منها وهو مش حاسس ب نفسه وراح حـ.ـضـ.ـنها م ورا
اسيل بصدمة : يلاهوي ياما بتعمل اي ي جدع
سيف بتوهان : ها
اسيل : ابعد والنبي عشان عيب
سيف بخبث : ولو مبعدتش
اسيل فضلت ترجع لورا لحد م خبطت ف الحيط ب ضهرها
اسيل بخوف: ابعد عني والنبي
سيف وهو محاصرها ب أيديه: تؤ ،،بس اي الرقص الجـ.ـا.مد ده مكونتش اعرف أنك جـ.ـا.مدة اوي كدة
اسيل بإحراج : والله اخر مرة سيبني بقا
سيف قرب منها ومش حاسس بنفسه وباسها لاول مرة ..باسها بشغف كبير اوي ومسابهاش الا لما حس انها عايزة تتنفس ...اسيل كان جـ.ـسمها بيرتجف م الصدمة راح سيف اخدها ف حـ.ـضـ.ـنو لحد م هديت
اسيل بعد م استوعبت الموقف : يخربيتك انت بوستني
سيف بتسلية: عادي فيها اي لما ابوسك أنا جوزك وممكن اعمل اكتر م كدة
اسيل بخوف طلعت تجري زي العيال وسابت سيف باصص ف إثرها بضحك علي المـ.ـجـ.ـنو.نة اللي اتجوزها.
اسيل بغيظ : يعني شوفتوه داخل ومحدش نبهني
نور بضحك : الاه ماهو جوزك ي بنتي انتي عبـ.ـيـ.ـطة
رقية بخبث: سيبك منها وركزي ف شفايفها الي ورمت دي
نور بخبث: ايتا ايتا ايتا ...ده احنا بنتباس اهو
اسيل بإحراج: ها لا لا ده انا خبطت ف الحيط
نور ورقية ف نفس الوقت : طبعا اومال ..وفضلو البنات يضحكو لفترة مع بعض وبعد شوية جه معاد أن نور تروح
اسيل بعد م غيرت هدومها نزلت توصل نور ل باب القصر واتفاجأت ب اللي داخلين عليها ب الشنط
مايا بضحكة خبيثة: هاي ي اسمك اي ..تعالي ي مامي ادخلي
دخلت كوثر واول م شافت اسيل بصتلها بقرف :انتي ي بنت خدي الشنط طلعيها فوق ( طبعا كوثر كانت عارفة أن دي مرات سيف بس حبيت تزلها)
اسيل بصدمة : انتي بتقولي اي أنا مش
قاطعتها كوثر بحدة : انتي بتردي عليا ي بنت انتي انا هطردك م القصر صحيح بنت جربوعة متربتيش
مايا بصت لاسيل بضحكة شامتة
اسيل مستحملتش كلامها ..اسيل بزعيق: خدامة مين ي ست انتي أنا احسن منك هنا انتي ازاي تكلميني كدا
كوثر بخبث: احسن مني ازاي بقا
اسيل : ايوة احسن منك واتفضلي غوري م وشي بدل م اطردك
سيف بحدة: اسيل
اسيل بخوف بس حاولت تداريه : ايوة
سيف بزعيق : ازاي تكلمي خالتي ب الطريقة دي
اسيل : هي الي بدات أنا معملتش حاجة
كوثر بدمـ.ـو.ع مزيفة : كدة ي سيف يعني اتهان م مراتك الي اصغر م بنتي لا ي سيف أنا همشي م هنا لا يمكن اقعد لحظة واحدة معاها
سيف : متزعليش ي خالتي هي هتعتذر
اسيل : نعم !!!؟
سيف : زي م سمعتي اعتذري حالا
اسيل :بس انا مغلطتش
سيف : أنا قولت اعتذري حالا ،،سيف زعق : يالا
اسيل خافت طبعا بس كرامتها غالية عليها ....
اسيل ب كبرياء : لا مش هعتذر
سيف بهدوء مخيف : قولتي اي
اسيل بزعيق: قولت مش هعتذر هي اللي غلطت مش انا
اسيل محستش بنفسها الا وهي واقعة علي الارض م شـ.ـدة القلم للي اداهولها سيف
اسيل بصت ل سيف بصدمة ومقدرتش تنطق ،،رقية نزلت تجري علي اسيل وقومتها لكن اسيل مستحملتش واغمي عليها واخر حاجه فاكراها نظرات كوثر ومايا الشامتة
↚
سيف اتصـ.ـد.م م اللي عمله هو عمرو م مد ايدو علي واحدة ست خرج سيف م شروده علي صوت صراخ رقية
رقية بصريخ: الحقني ي جدو اسيل مبتردش عليا
جري سيف علي اسيل و شالها بسرعة وطلع بيها علي اوضته
سيف حط اسيل براحة علي السرير وحس بوجع ف قلبو لما لقا صوابع أيديه معلمة علي وشها
رقية بحدة : اطلع برا أنت واقف هنا ليه
سيف بهدوء: مش طالع ي رقية اتفضلي انتي برا
رقية بزعيق : لا مش هطلع وم انهاردة ملكش دعوة بيها ... حـ.ـر.ام عليك هي عملت أي عشان تهينها قدامهم ب الشكل ده
سيف بنـ.ـد.م واضح : خلاص ي رقية كفاية
رقية : علي فكرا كوثر هانم اللي معتبرها خالتك وزعلان عليها اوي كدة شتمت اسيل وقالتلها أنها خدامة واتعمدت تهينها
سيف بحدة : انتي بتقولي اي
رقية : بقولك اللي حصل واتفضل اطلع برا
ف اللحظة دي دخل عتمان بغضب : عملت فيها اي ي سيف
سيف بغضب: كفاية بقا فيه اي كل شوية حد فيكو يزعق وخايفين عليها أنا اكتر واحد خايف عليها فيكو واتفضلو اطلعوا برا
عتمان بص ل سيف ب خبث واخد رقية غصب عنها وطلع
سيف راح قعد جمب اسيل وبصلها بنـ.ـد.م : أنا اسف والله مكونتش اقصد حقك عليا أنا معرفش أنا عملت كدة ازاي
عقله : اي ي سيف معقولة تآمن لست كلهم خاينين وبتوع مصلحتهم
قلبه : لا اسيل غيرهم باين عليها طيبة واقدر أأمنلها
عقله : هتبقا احسن م امك اللي ربتك فوق ي سيف فوق
قام سيف بعد م اقنع نفسو ب الكلام ده وساب اسيل ونزل
بعد شوية اسيل فاقت وبدأت تفتكر اللي حصل وقعدت تعيط ب هستيرية
دخلت رقية علي صوت اسيل وحـ.ـضـ.ـنتها
رقية : اهدي ي اسيل اهدي ي حبيبتي مجراش حاجة اهدي
اسيل فضلت تعيط وتنده علي سليم
اسيل بعـ.ـيا.ط: فينك ي سليم تعالي الحقني ااااااه ي سليم
رقية باستغراب حـ.ـضـ.ـنت اسيل لحد م هديت بس لسة مستغربة وبتفكر مين سليم ده ...بعد شوية اسيل هدية ورقية قعدت معاها
رقية : اهدي ي حبيبتي خلاص
اسيل بدمـ.ـو.ع : بقا أنا يضـ.ـر.بني ويعمل فيا كدة قدامهم والله م هسامحو ابدا
رقية : خلاص ي اسيل والله هو نـ.ـد.م وعرف غلطه
اسيل وهي بتحاول تقوم : لا انا هقوم امشي مش هقعد ولا لحظة معاه وقوليلو الاتفاق اتلغا
رقية باستغراب: اتفاق اي ؟؟؟
اسيل بعد م حست انها عكت : ها مافيش
رقية : قولي ي اسيل عشان مش هسيبك لو فاكرة انك هتضحكي عليا ف مش هت عـ.ـر.في تعملي ده
اسيل باستسلام هحكيلك
فلاش باك
عند سيف عدي اتصل بيه
عدي : ايوة ي عم جيبتلك كل حاجة عنها
سيف بجمود: قول
سيف : اسمها اسيل احمد والدها لواء ف الجيش وامها مديرة مدرسة هي وحيدة مالهاش اخوات عندها22 سنة متخرجة م تجارة انجلش وبتشتغل عندنا م 5 شهور ف الحسابات وممتازة جدا ف شغلها مالهاش الا صاحبة واحدة م زمان اسمها نور ومعانا ف الشركة ..مالهاش اي علاقات عاطفية حاليا
سيف بحدة : تقصد اي ب حاليا
عدي : اهدي ي عم هيركل م تلات سنين كانت بتحب واحد معاها م الثانوي ونفس سنها وهو بيحبها واتـ.ـو.في وهو ف تانية كلية شرطة ساعتها فقدت النطق لمدة 3 شهور بعدها اتحجبت واتغيرت 180 درجة وعلاقتها ب أصحابها قلت وبعدت عن معظم الناس ف حياتها
سيف بتفكير : تمام خلاص
عدي : سلام ي صاحبي
قفل سيف مع عدي وهو بيفكر ف حاجة هتقلب حياته هو واسيل
تاني يوم عند اسيل ف البيت
كريمة والدة اسيل : ي بنتي ارحميني أنا نفسي اطمن عليكي كفاية كدة
اسيل : ي ماما حـ.ـر.ام عليكي عايزاني اموت يعني
كريمة بخوف : بعد الشر عليكي ي بنتي هو الجواز بيموت
اسيل : اه بيموت لما اتجوز واحد غير سليم يبقا هموت
احمد والد اسيل متدخلا: اهدي ي حبيبتي خلاص يلا عشان متتاخريش علي شغلك
اسيل بصت لابوها بـ.ـارهاق وراحت حـ.ـضـ.ـنته كانت نفسها تحس ب الامان وانها مش لوحدها
احمد بحنية: يلا ي حبيبتي اجي أوصلك ولا هت عـ.ـر.في تسوقي
اسيل : لا ي بابا هسوق عن اذنك
احمد : ف حفظ الله ي بنتي
بعد م اسيل مشيت قعدت كريمة علي الكرسي وهي بتعيط
كريمة بعـ.ـيا.ط: أنا تعبت ي احمد أنا بقيت مرعوبة عليها
احمد : اهدي ي كريمة البنت مش صغيرة وعارفة مصلحتها
كريمة : أنا لولا خايفة عليها تنتكس تاني كنت أجبرتها علي الجواز
احمد: استهدي بالله ي كريمة كل شئ نصيب ومتضغطيش عليها
كريمة : ربنا يهديها قادر ي كريم
اسيل راحت الشركة وهي تعبانة واول م دخلت لقت كل زمايلها بيبصولها ب قرف بصت علي نفسها ب استغراب لقت لبسها مظبوط بس في اي
واحدة من الموظفين: شوف عاملة نفسها الخاضرة الشريفة وهي مدوراها
واحدة تانية: لا وعاملة نفسها محترمة اتاريها غلطت مع واحد ومـ.ـا.ت ومش لاقية حد يستر عليها
اسيل سمعت الكلام واتصـ.ـد.مت واتاكدت أن الكلام عليها
اسيل بزعيق : انت بتقول اي منك ليها انتو مش محترمين ومشوفتوش بربع جنيه تربية ويكون حد فيكو يجيب سيرتي ب كلمة أنا اشرف منكو كلكو
موظفة بسخرية: اه ماهو واضح عشان كدة رفضتي عرسان كتير وصممتي تفضلي زي م انتي ماهو عشان انتي مش تمام
فضلت اسيل واقفة تتفرج علي الموظفين وهما بيضحكو عليها وبييجو عليها وهي واقفة لا حول ليها ولا قوة
اسيل فضلت واقفة تتفرج ودمـ.ـو.عها نازلة ب صمت
سيف كان داخل الشركة ف الوقت ده وعدا علي قسم الحسابات واول م وصل شاف اسيل واقفة تعيط والموظفين بيضحكو عليها
سيف بحدة : فيه اي ي بني ادم انت وهي انتو مش عاملين حساب أن دي شركة محترمة
كل الموظفين خافو وقعدو علي مكاتبهم
نور بشجاعة: استاذ سيف بعد اذنك عايزة حضرتك خمس دقائق
سيف بص لاسيل الي قعدت علي مكتبها وبتحاول تداري دمـ.ـو.عها بعدين بص ل نور وشاورلها تروح وراه
سيف دخل مكتبه ونور دخلت وراه
سيف بهدوء : اتفضلي بس بسرعة عشان مش فاضي
نور : أنا نور صاحبة اسيل اللي كانت واقفة بتعيط لما حضرتك دخلت
سيف باهتمام : ايوة اتفضلي
نور : حضرتك سيف كانت بتحب واحد م تلات سنين واتـ.ـو.في وم ساعتها رافضة تتجوز غيره هي كانت بتحبه اوي وده مش عيب هي حرة
سيف : طب واي دخلي ب الموضوع ده
نور : حضرتك استاذ احمد مدير قسم الحسابات اللي بنشتغل فيه اتقدم ل اسيل اكتر م مرة وهي رفضته باحترام ف حب يبوظ سمعتها واتكلم عليها ف الشركة كلها أنها غلطت مع سليم الله يرحمه وعشان كدة رافضة الجواز
سيف بغضب: ايه!؟ امتا ده حصل
نور : انهاردة وعشان كدة كانت واقفة بتعيط
قام سيف بغضب ل قسم الحسابات وشاف احمد اللي كان واقف بيضحك مع واحدة مايعة م الموظفين
سيف مسك احمد م قمصيو وضـ.ـر.به ف وشه وقعو ع الارض
سيف بص لاحمد بقرف : انت مطرود
احمد وهو ماسك مناخيرو اللي بتجيب دم : ازاي ده ي سيف بيه أنا عملت اي
سيف : اخرس خالص ويلا برا مشوفش وشك هنا تاني و قبل م تمشي اعتذر لانسة اسيل علي الى عملته معاها
احمد بص للموظفين ول اسيل وبص ف الارض : أنا آسف ونزل م الشركة وهو بيتوعد ل سيف واسيل
اسيل مصدومة ومحروجة م الي حصل
سيف بصوت عالي : اي واحد فيكو هيتجرأ ويجيب سيرة الآنسة اسيل تاني هيكون مصيره زي احمد انتو فاهمين وكل واحد علي شغله يلا
اسيل بصت ل سيف بامتتنان ..سيف بصلها وسرح ف عينيها بس فاق لنفسه بسرعة
سيف بجمود: تعالي ورايا ع المكتب وسابها ومشي
اسيل بصت بخوف ل نور ف طمنتها وقالتلها متخافيش مش هيعملك حاجة
اسيل راحت ل سيف وهي خايفة وبترتعش
سيف اتفضلي اقعدي
اسيل قعدت قدامه علي الكرسي
سيف مركز فيها جـ.ـا.مد وباصصلها
اسيل بكسوف م بصاته ليها : احم حضرتك عايزني
سيف اتعدل ف قعدته : ايوة أنا عايزك م غير لف ودوران انا محتاج اتجوز ف خلال كام يوم عشان اضمن وجود ثروتي معايا ومش هلاقي انسب منك زوجة ليا
اسيل بعدم استيعاب: اي ؟؟!
سيف مكملا : أنا عايز اتجوزك لمدة سنة وهنطلق ومش هلمسك طول فترة الجواز طبعا هنبين عكس ده لجدي والناس اللي حوالينا وبعد السنة دي نتطلق
اسيل بصدمة: وانا اي يخليني اوافق علي جوازي منك
سيف بثقة : عشان تفضلي مخلصة لسيلم الله يرحمه بعد الطـ.ـلا.ق هتتحججي بانك اتجوزتي مرة وفشلتي وتقدري ترفضي تتجوزي تاني زي م انتي عايزة
باختصار كدة انتي محتاجاني زي م أنا محتاجاك
اسيل بتفكير : أنا مش هقولك عرفت ده كلو ازاي عشان شكلك عارف عني حاجات كتير اوي
سيف ب غرور : أنا مش اي حد أنا سيف المنشاوي
اسيل : طب اي يضمنلي انك تطلقني بعد المدة
سيف : أنا مش عايز اتجوز واتاكدي أن السنة دي مش هتغير حاجة واكيد هطلقك بس قوليلي عايزة كام
اسيل باستغراب : كام ف اي
سيف : فلوس أنا اكيد مش هتجوزك ببلاش
اسيل بغضب : لا بعد اذنك أنا مش لعبة ولا بضاعة تشتريني أنا لو وافقت اساعدك ف ده عشان أنا كمان محتاجاك مش اكتر
سيف بإعجاب ب اسيل : مكانش قصدي بس ماشي اللي يعجبك بس ا عـ.ـر.في انك لازم تحافظي علي اسمي وكرامتي طول السنة دي وتتعاملي علي اساس انك اسيل هانم المنشاوي
اسيل بعد تفكير : أنا موافقة بس بشرط
سيف : اتفضلي
اسيل : الاول أني مش هسيب شغلي ف الشركة وهشتغل عادي حتي بعد طـ.ـلا.قي منك
سيف : تمام فيه حاجة تاني
اسيل : اه لما نتطلق هتقول أني مبخلفش
سيف استغرب م شرطها بس مرضيش يسأل
سيف : تمام بكرا هكون عندك ف البيت
اسيل : تمام عن اذنك
بعد يومين اسيل اتخطبت ل سيف ومحكتش عن موضوع المصلحة دي الا ل نور وبعد شهر كتبو الكتاب وبقت مرات سيف رسمي
باك .... طبعا سئل مجابتش سيرة ب كلامها مع عتمان
رقية : ياه وشايلة كل ده جواكي
اسيل : ويوم م حسيت اني ممكن افتح قلبي لاخوكي قسي عليا وكسرني
رقية: اهدي ي حبيبتي وكل حاجة هتتحل
قطع كلامهم دخول سيف
سيف وهو باصص ل اسيل اللي لفت وشها الناحية التانية : بعد اذنك ي رقية أنا هنام
رقية بصت ل سيف وكأنها بتوصيه علي اسيل
سيف هز راسه ليها
بعد م رقية طلعت سيف راح ناحية اسيل ومسك ايديها قبل م تقوم م السرير
سيف بنـ.ـد.م : أنا آسف
اسيل بصدمة: انت بتعتذرلي
سيف بنـ.ـد.م واضح : وبكرا هخليهم يعتذرولك بس سامحيني أنا مكونتش اقصد
اسيل بهدوء: عن اذنك
سيف لف اسيل ليه وبص لمكان م ضـ.ـر.بها ب القلم وقرب منها وباسها
اسيل بصت لسيف ب كسوف ومردتش
سيف يلا عشان ننام
اسيل مشيت ورا سيف كأنها مغيبة ونامت علي طرف السرير راح سيف شـ.ـدها ليه واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه
اسيل : سيف مينفعش كدة ابعد
سيف بابتسامة جميلة: اسمي حلو اوي منك نامي ي اسيل مش هعمل حاجه أنا بس عايز انام ف حـ.ـضـ.ـنك
اسيل اتكسفت وعلطول راحت ف النوم
تاني يوم الصبح سيف صحي لقا اسيل ف حـ.ـضـ.ـنو فضل باصصلها شوية وبعدين قام بسرعة م السرير ودخل اخد دش وطلع
اسيل صحيت لقت سيف واقف بيلبس بدلته بصتله بكسوف وفضلت تتأمل فيه قد اي وسيم وكل حاجة فيه مميزة
اسيل بصت لسيف وندهت عليه بكسوف : احم سيف
سيف لف ليها بجمود : انتي ازاي تتجراي وتكلميني كدة انتي نسيتي نفسك
اسيل قامت م السرير وبصت لسيف بصدمة
سيف: انتي هنا مش اكتر م مجرد موظفة هتعملي مهمة وتغوري بعدها ف ستين داهية بعد م تقبضي التمن
اسيل بزعيق : انت بتقول اي وازاي تكلمني كدة أنا عملت أي عشان تعمل فيا كدة
سيف مسك اسيل م شعرها : اياكي ابدا تفكري تعلي صوتك عليا وعشان تكوني عارفة أنا استحالة ابص لوحدة زيك انتي فاهمة
اسيل بصت لسيف بدمـ.ـو.ع ومستحملتش إهانته ليها فةزقته بعيد عنها وطلعت تجري
اسيل بتجري ومش واخدة بالها م السلم ف وقعت م علي السلم جـ.ـا.مد وفضلت تنزف م رأسها
عند سيف كان واقف باصص لنفسو ف للمراية بحزن وفجأة سمع صوت صريخ اسيل طلع يجري لقاها غرقانة ف دمها
↚
جري سيف بسرعة وخوف اول م سمع صرخة اسيل ليتفاجأ ب اسيل علي آخر السلم م تحت وغرقانة ف دمها ،،سيف محسش ب نفسه وهو بيجري ع السلم عشان يلحق اسيل
سيف بخوف : اسيل ردي عليا والنبي اسيل متسبنيش
اسيل فاقدة الوعي وبتنزف جـ.ـا.مد
سيف شال اسيل بسرعة وطلع علي عربيته وحطها ف العربية وساق ب أقصي سرعة للمستشفي
سيف وصل راح لف ناحية اسيل وشالها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنو دخل مستشفي الشناوي
سيف بزعيق : انتو ي اللي هنا حد ييجي يلحقني
الدكتور: سيف بيه هاتها هنا علي الترولي ومتقلقش عليها
سيف حط اسيل علي الترولي ومجرد م سابها حس انو ساب قلبه معاها وقف سيف وبص علي هدومه لقاها مليانة ب دم اسيل ....سيف قعد بانهاك علي المقعد الحديدي الخاص ب المستشفي وغمض عنيه لتفر دمعة هاربة منها ..لأول مرة سيف يبكي ؟!
بعد مدة وصل عتمان ورقية بعد م عرفو اللي حصل م الخدم فى القصر
عتمان : ايه اللي حصل ي سيف
سيف مغمض عينيه ومردش
رقية بزعيق : انطق عملت فيها اي تاني
عتمان لاحظ أن سيف عنيه مدمعة ومش ف حالته الطبيعية ف اخد رقية وبعد بيها شوية وحاول يهديها
بعد لحظات خرج الدكتور م عند اسيل
سيف بلهفة وخوف : اسيل عاملة اي دلوقت بقت كويسة
الدكتور بقلق : الصراحة خبطتها مش هينة وهي نزفت دم كتير ف قدامها ساعتين لو مفاقتش هتدخل ف غيبوبة
سيف بزعيق : انت بتقول اي اسيل لو مفاقتش أنا ههد المستشفي علي اللي فيه انت فاهم
عتمان : براحة ي سيف اهدي
سيف : أنا عايز اشوفها حالا
الدكتور بخوف : ححااضر اتفضل هي ف العناية
سيف اتعقم ودخل العناية لاسيل واول م دخل قلبه اتقبض لما شاف وشها بقا شاحب خالص وشفايفها زرقاء بقا هي دي اسيل اللي كانت ف حـ.ـضـ.ـنه الصبح
قرب سيف م سرير اسيل ببطئ وهو حاسس بوجع كبير ف قلبه
سيف بحزن حقيقي: أنا آسف والله مقصدش أنا طول عمري عايش لوحدي و م غير حد عمري م حبيت ولا جربت احب والله العظيم انا جوايا وجع الدنيا كله اتخنت م اقرب الناس ليا بقيت عايش خايف أثق في حد يخوني أنا بقيت لوحدي ..فجأة شوفتك انتي خطفتيني م اول نظرة أنا كان ممكن اقف قدام جدي واعارضه ف موضوع الجواز أو ع الأقل اتجوز اي واحدة تانية لكن اول م جدي اتكلم ف موضوع الجواز جيتي ف بالي حسيت اني عايزك انتي تبقي معايا ،،معرفش اي سبب الاحساس ده بس اللي اعرفه ان طول م انتي جنبي ببقا حاسس اني مرتاح ومبسوط أنا حابب وجودك جمبي ومش عايزك تسيبني ..سيف مسك ايد اسيل وباسها: عشان خاطري متسبنيش أنا محتاجك أنا اسف الله سامحيني
بعد شوية اسيل بدأت تحرك ايديها وسيف حس بيها
سيف بلهفة: اسيل انتي سامعاني
اسيل بدأت تفتح عنيها وبعدين بصت لسيف : انت هنا ؟ يعني أنا مكونتش بحلم ؟
سيف بصلها وضحك وراح قايم بايسها م رأسها
اسيل ارتبكت وخصوصا انها اتاكدت أن اللي حلمت بيه حصل فعلا وسيف كان بيكلمها
اسيل بصت لسيف بحزن وعنيها دمعت
سيف مسح دمـ.ـو.عها بأيديه: أنا اسف والله غصب عني انا اسف ي اسيل
اسيل بصت لسيف وابتسمت
سيف راح حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وكأن روحو اتردتلو
بعد شوية عتمان ورقية ونور جوم يشوفو اسيل واطمنو عليها
عتمان : الف سلامة عليكي ي بنتي أن شاء الله تبقي كويسة
اسيل : شكرا ي جدو
رقية: كدة تخوفينا عليكي ي اسيل ابقي خدي بالك بقا وانتي ماشية
اسيل بصت لسيف اللي كان واقف قصاد سريرها وباصصلها ومش حاسس ب اللي حواليه
عتمان بخبث: انت مش معانا خالص ي سيف
سيف : لا مركز ي جدي متقلقش هاخد بالي منها كويس
نور: ايوة والنبي أنا ماليش غيرها ينكد عليا
كلهم ضحكو وفجأة الباب خبط ودخل عدي
عدي بمرح: السلام عليكم
اسيل اول م دخل عدي فضلت تدور علي حجابها وملقتهوش وسيف كان فاهم هي بتدور علي أي ف راح بسرعة علي شنطة موجودة في الاوضة وطلع منها حجاب طويل ولبسه لاسيل
اسيل : شكرا ي سيف أنا كنت لسة بدور عليه
سيف : متقلقيش اول م فوقتي كلمت الخدم عشان يجهزولك هدوم تخرجي بيها م هنا
اسيل بصت لسيف بامتتنان وسكتت
عدي كان قاعد يهزر مع عتمان وفجأة لمح نور ( نور صاحبة اسيل 22 سنة ومتخرجة معاها م نفس الكلية بشرتها بيضا زي اسيل عنيها عسلي وقصيرة وقوامها مظبوط ومحجبة ) عدي فضل باصص ل نور طول ماهما قاعدين وسيف لاحظ ده ونور كانت مكسوفة جدا م بصات عدي ليها
نور : طب أنا همشي ي اسيل وهبقا اكلمك اطمن عليكي
رقية : طب استني اجي أوصلك
عدي بسرعة: خليكي ي رقية أنا هوصلها ف طريقي يلا ي آنسة
نور باحراج : لا مينفعش عن اذنك
سيف : معلش ي نور خليه يوصلك الوقت اتاخر ومش هتلاقي تاكسي دلوقتي
نور بقلة حيلة : خلاص يلا
عدي بابتسامة جذابة: يلا
سيف : جدي أنا سألت الدكتور وقالي ينفع تروح دلوقتي يلا روحو انتو وانا هجيبها واجي
عتمان : تمام يلا ي رقية
عتمان ورقية مشيو واسيل قعدت لوحدها مع سيف
سيف بحنان: يلا عشان ااساعدك تلبسي عشان نمشي
اسيل بكسوف : ها لا هات الممرضة تساعدني واما اخلص هندهلك
سيف ب إبتسامة: ماشي بس متتاخريش
بعد م سيف طلع اسيل فضلت تفكر فيه وكانت حاس أنها مبسوطة اوي خصوصا بعد م سمعت كلامه ليه انهاردة
بعد شوية دخلت الممرضة وساعدت اسيل تغير
دخل سيف بعد م اسيل خلصت وشال اسيل
اسيل بكسوف : سيف مينفعش كدة الناس تقول اي
سيف : محدش ليه دعوة بينا واحد ومـ.ـر.اته مالهم هما
اسيل بصت لسيف ولأول مرة تشوف ملامحه عن قرب كدة كان وسيم اوي بملامحه الحادة اللي بتلين ليها هي بس
اسيل فاقت علي صوت سيف : مكونتش اعرف اني حلو اوي كدة
اسيل بصت ل سيف بكسوف : والله انا كنت سرحانة
سيف ضحك جـ.ـا.مد واسيل تاهت ف ضحكته
بعد شوية العربية وصلت القصر وسيف شال اسيل ودخل بيها
مايا وكوثر اول م شافو سيف شايل اسيل اتغاظو وكان بيطلعو نار م ودانهم😂
سيف دخل ووقف قدامهم وهو شايل اسيل
سيف بجمود: عايز اعرف مجيتوش زورتو اسيل ليه ف المستشفي مش عارفين انها تعبانة
كوثر بخبث : أنا معرفتش الا م شوية الف سلامة عليها
مايا بغل : وهي مامي هتروح للجربوعة دي المستشفي ليه ها
سيف بغضب : اخرسي انتي ازاي تكلمي مراتي ب الطريقة دي اسيل تبقا صاحبة البيت اللي انتو قاعدين ضيوف فيه ولازم تحترموها انتي فاهمة
كوثر بصت لبنتها بضيق بسبب غبائها بس مقدرتش تتكلم
سيف بجمود : يلا اعتذرو لاسيل
مايا وكوثر بصو ل سيف بصدمة ..كوثر : اي نعتذر اي
سيف بحدة: ايوة تعتذري مرة عشان اللي حصل امبـ.ـارح واهانتك ليها م غير سبب ومرة عشان اللي حصل دلوقتي يلاا
كوثر بغل : أنا اسفة ي بنتي متزعليش مني انا زي امك برضو
مايا فضلت باصة ل اسيل بحقد : انا اسفة
كل ده واسيل مصدومة ومجرد م اعتذرو ليها سيف اخدها وطلع علي اوضتهم وحطها علي السرير وقلعها حجابها براحة
اسيل : سيف
سيف بابتسامة: ايوة ي اسيل
اسيل : انت ليه عملت كدة ليه خليتهم يعتذرولي
سيف وهو بيملس علي شعرها : عشان انتي مغلطتيش وهما الله غلطو فيكو وانا أولهم عشان كدة انا اسف
اسيل بصت لسيف بصدمة ولسة هتكلم راح سيف باسها بعد شوية سيف حس ب اسيل بتبادلو بخجل راح عمق م قبلته ليها وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد .. بعد شوية بعد عنها عشان ياخدو نفسهم
اسيل كانت مغمضة عينيها ووشها احمر م الكسوف
سيف فضل باصصلها كتير وهو مبتسم
سيف : ربنا يخليكي ليا
اسيل بكسوف : شكرا
سيف ضحك وراح واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه: يلا ننام عشان أنا مض ضامن ردة فعلي
اسيل دخلت ف حـ.ـضـ.ـن سيف بسرعة راح سيف بايسها م رأسها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وكان بيفكر ف القرار اللي اخده بخصوص حياته هو واسيل
ي ترا أي القرار ده
↚
عند سيف ف القصر
مايا بحقد : شوفتي ي ماما عمل اي عشانها شوفتي خلانا نعتذرلها ازاي
كوثر بضيق: م انتي اللي غـ.ـبـ.ـية ومتسرعة احنا لازم نبان قدام سيف أن مافيش بينا وبين اسيل اي حاجة عشان أما ننفذ اللي اتفقنا عليه ميشكش فينا
ابتسمت مايا بمكر لتضحك كوثر بخبث ف لو عرفت اسيل المخطط اللي ناوين عليه مكانتش فكرت أنها توافق علي جوازها م سيف اساسا
تاني يوم الصبح صحي سيف وبص لقا اسيل ف حـ.ـضـ.ـنه ف ابتسم وفضل يراقب ف ملامحها كأنه بيكتشفها لأول مرة ..شفايفها الوردية المكتنزة وخدودها الي بتشبه خدود الاطفال وانفها المستقيم وبشرتها البيضة الناعمة وشعرها الاسود الحريري اللي طوله واصل لخصرها.....ابتسم سيف لما افتكر القرار اللي قرر يعرضو علي اسيل واتمني أنها توافق
بعد شوية اسيل صحيت م النوم لقت سيف قاعد باصصلها ف اتكسفت
سيف : صباح القمر
اسيل بكسوف: صباح النور
سيف ب حنيه: أنا امرتهم يجيبولك الفطار لحد هنا عشان نفطر سوا ف البلكونة وبعدها تاخدي دواكي
ابتسمت اسيل علي اهتمامه بيها : شكرا اوي
سيف : مافيش شكر أنا زي جوزك برضو
اسيل ضحكت جـ.ـا.مد علي سيف الي قلبه دق اول م شاف ضحكتها اللي بتنور وشها
اسيل : طب أنا هدخل الحمام بقا
سيف بمشاغبة : تحبي اجي اساعدك
اسيل بتحذير: سيف عيب كدة
سيف وهو بيقربلها : قولتلك قبل كدة اسمي حلو اوي منك وده هيخليني اعمل حاجات هموت واعملها
اسيل اتكسفت جدا لدرجة أنها جريت للحمام
سيف ضحك علي برائتها وبعد شوية اسيل طلعت وهي لابسة إسدال الصلاة كان شكلها زي الملاك وبدأت تفرش المصلية عشان تصلي
سيف باستفهام : بتعملي اي ؟
اسيل : هصلي هكون هعمل اي
سيف بص لاسيل وسكت بقالو كتير اوي بعيد عن ربنا ومبيصليش هو اصلا اخر مرة صلا فيها كانت مع أمه
سيف استني لما اسيل خلصت صلاة وطلعو فطرو ف البلكونة
اسيل: سيف
سيف : ايوة
اسيل : أنا عايزة انزل الشركة
سيف : ماشي بس لما تتحسني شوية
اسيل : أنا حاسة اني حلوة كدة ممكن انزل بقا
سيف بابتسامة جذابة : انتي علطول حلوة ..بس كنت عايز اتكلم معاكي ف موضوع
اسيل باهتمام : اي هو
سيف بجدية: أنا كنت اتفقت معاكي علي أن ده جواز مصلحة ويخلص بعد سنة بس الحقيقة أنا عايز اغير الاتفاق
اسيل بلعت ريقها بصعوبة كانت خايفة يقولها نطلق دلوقتي أو يلغي الاتفاق هي خلاص اتعودت علي وجوده معاها حتي لو بيخانق فيها بس هو اللي دخل حاجة جديدة ف حياتها بعد م كانت اتدفنت
سيف وهو باصص لاسيل: أنا عايز الغي موضوع الطـ.ـلا.ق خالص
اسيل بعفوية : اوووف ي شيخ وقعت قلبي افتكرك هتطلقني
اسيل برقت بعد م أدركت أنها عكت كالعادة
سيف ابتسم وقرب منها : مش عايزة يكون فيه طـ.ـلا.ق ليه
اسيل بتلعثم: هااا عادي يعني عشان كدة
سيف بضحك: عشان اي
اسيل : يووووه بقا سيبك مني ها وقولي انت مش عايز الطـ.ـلا.ق ليه
سيف بحنية مسك ايد اسيل : عشان اتعودت علي وجودك معايا أنا ي اسيل مريت ب حاجات صعبة علي اي حد انو يعديها أنا مقدرش اشاركك واعرفك عليها لاني متعودتش أكشف نفسي قدام حد ....بص لعنيها وكمل: حتي لو الحد ده قريب مني عشان كدة عايزك اعذريني ف اي حاجة عملتها قبل كدا واوعدك أنها مش هتتكرر
اسيل عارفة سيف بيتكلم عن اي بس فضلت تسكت عشان متجرحهوش
اسيل: انت متعرفش حاجة عني ي سيف غير المعلومـ.ـا.ت اللي جمعتها عني عشان تعرف هبقا زوجة مناسبة ليك ولا لا
سيف: مش محتاج اعرف عنك اكتر م كدة الماضي اللي فات ده بتاعك إنما الي جاي ده بتاعي أنا وانتي
اسيل : بس انا معرفكش ي سيف أنا معرفش عنك اي حاجة
سيف : هديكي فرصة ت عـ.ـر.فيني واتاكدي اني مش هجبرك علي حاجة
اسيل بصت ل سيف بخوف : يعني مش هترجع تقولي اني مجرد واحدة موظفة عندك و
سيف قاطعها لما شـ.ـدها احـ.ـضـ.ـنه: أنا اعتذرت قبل كدة وبعتذر تاني أنا عايزك معايا ي اسيل كزوجة ليا بس فيه حاجة لازم ت عـ.ـر.فيها
اسيل : اي هي
سيف ب جدية: أنا مبحبش الكدب أو الخيانة وممكن اسامح ف اي حاجة غير دول إنما دول ب الذات لا ف اوعي ف يوم تفكري تخبي حاجة عليا
اسيل بهدوء : متقلقش مش هعمل كدا.......بس هتسمعني وتكون جنبي وقت م احتاجك هتخليني اشاركك ف كل حاجة ف حياتك
سيف بتفكير : اه طبعا هكون جمبك وهسمعك بس مش هشاركك ف كل حاجة ده فيه اسرار الشركة ودي تودينا ف داهية
اسيل بطفولية: ليه ي اخويا شايفني فتانة هفتن للناس
سيف بضحك وهو بيقرصها م خدودها: احلا فتانة ف الدنيا
اسيل ضحكت : طب يلا كدة اتفقنا تعالي ننزل الجنينة بقا
سيف عقد حاجبيه : ليه ده
اسيل : عشان نقعد حبه ف الجنينة وبعدها تاخدني تخرجني
سيف: اخرجك فين بقا
اسيل: معرفش المهم انك تقعد معايا عشان تعرفني علي نفسك اكتر عشان لو معجبتنيش أنا هطلق
سيف بغرور: أنا بعون الله بتموت فيا كل بنات مصر ويتمنو نظرة رضا مني وانتي جاية تقوليلي معجبكيش !!
اسيل بغرور: والله ف حالتنا دي انت اللي تتمني نظرة رضا مني
سيف قرب منها لحد م هي لزقت ف الدولاب وراها
سيف قرب منها وهمس ف ودانها بنبرة رجولية : أنا فعلا نفسي انول الرضا
اسيل بصت لسيف وكانت أول مرة تبصله مباشر كدة
سيف فضل باصص لاسيل وهي بصاله وكان العيون رفضت تبعد م بعد م اتلاقت✨
فاق سيف علي صوت خبط الباب
سيف ألتفت ناحية الباب ورجع التفت لاسيل مالقاهاش
سيف بصوت متحشرج م كتر المشاعر الي عصفت بيه : ادخل
دخلت شادية خادمة ب القصر ...شادية ب احترام : سيف بيه عدي بيه تحت وعايز يشوفك حضرتك
سيف: تمام قوليلو نازل
شادية : حاضر
بعد م شادية نزلت سيف اتجه للحمام م كان م اسيل هـ.ـر.بت
اسيل كانت واقفة بتحاول تنظم ضـ.ـر.بات قلبها عمرها م حست الاحساس ده قبل كدة ولا حتي مع سليم ؟؟!! التـ.ـو.تر ف وجوده وضـ.ـر.بات قلبها الله بتزيد بشـ.ـدة كل م سيف يقرب منها
فاقت م شرودها علي صوت سيف
سيف بهدوء : اسيل أنا هغير وانزل لعدي خلصي وانزلي براحتك
اسيل ردت بصوت جاهدت أن تخرجه طبيعيا : حاضر
بعد شوية اسيل كانت جهزت ونزلت ف الطابق الارضي ودخلت اوضة المعيشة/ الليفنج لقت كوثر قاعدة بكل غرور وحاطة رجل علي رجل كأنها صاحبة البيت ومايا كذلك
دخلت اسيل وقعدت جمب رقية اللي كانت بتشتغل علي الاب توب
رقية : بونچور اسيل
اسيل بابتسامة: بونچور ي قمر ...بتعملي اي
رقية : بخلص شوية تصميمـ.ـا.ت عشان العرض بتاعي فاضل عليه اقل م شهر
اسيل : ربنا يوفقك بس هيكون فين بقا
رقية : ف فرنسا
اسيل : الله أنا نفسي اروح فرنسا اوي
مايا بسخرية : وهو انتي بت عـ.ـر.في تتكلمي فرينش أو انجلش عشاان تروحي ولا هتكلميهم ب لغة الإشارة
اسيل ببرود: لا ابدا أنا هكلمهم فرينش عادي أنا اصلا معايا 5 لغات تركي ،الماني،فرينش ،روسي ،ايطالي ب الاضافه الانجلش يعني احسن منك
مايا بصت لها بغيظ ومردتش
رقية ب انبهار: واو ي اسيل اتعلمتيهم امتا
اسيل : اصلي بحب اللغات اوي ف كنت اتعلمها واخد كورسات وبابا كان بيشجعني
بعد فترة م كلام رقية واسيل وطبعا بصات مايا وكوثر ليهم بحقد وغل دخلت اماني مديرة القصر ومسؤولة عن كل حاجة فيه
اماني باحترام : كوثر هانم الخدم بلغوني انك عايزاني
كوثر بعنجهية: ايوة كنت عايزة اتفق معاكي علي الأصناف بتاعة الغدا وكل يوم هتيجي تساليني عن أصناف الوجبات ....قالت جملتها الأخيرة بتحدي لاسيل
اسيل بهدوء : مدام اماني لو سمحت عايزاكي
اماني انتبهت لاسيل: ايوة ي هانم
اسيل : انتي عارفة أنا مين
اماني بتأكيد : ايوة حضرتك مدام اسيل مرات سيف بيه المنشاوي
اسيل : تمام معني ده اني صاحبة القصر بعد سيف حبيبي طبعا ..اسيل اتكت علي كلمة حبيبي دي عشان تغيظ مايا وكملت
يعني أنا المسؤولة عن كل حاجة هنا ودلوقتي تقدري تروحي وانا شوية وهجيلك علي المطبخ اتفق معاكي علي الأصناف واي كلام غير كدة مرفوض
اماني : أوامرك عن اذنك
كوثر بغل : ماشي أما وريتك
اسيل بصت لها ببرود ومردتش
رقية كانت قاعدة بتضحك: اه ي جـ.ـا.مدة انتي اوعا منك
اسيل : كان لازم أعرفها أنا مين والا هتسوق فيها
رقية بغمز: بس اخدت بالي أنا م حتت سيف حبيبي دي
اسيل بتلعثم وخجل : لا لا ده انا كنت بغيظ الحرباية
ضحكت رقية جـ.ـا.مد لدرجة أن مايا كوثر التفتو ليها وبصولهم بغضب
رقية : اه لو سمعتك
اسيل بغضب : تستاهل أنا اصلا مبحبهاش كانت بتعمل معايا مواقف مش كويسة ف الشركة
رقية : ابقي اديها علي دماغها هي تستاهل
اسيل: أنا افتكر انك هتزعلي عشان هي بنت خالتك ومدام كوثر تبقا خالتك وكدة
رقية بعدم اهتمام: لا خالص عمري م شوفت منهم الحب ولا الحنية هحبهم ليه
اسيل : فكك منهم وتعالي نقوم نشوف الغدا
بعد مدة اسيل خلصت شوية حاجات وطلعت ترتاح ف اوضتها هي وسيف لقت سيف داخل وراها
سيف : انتي لسة هتقعدي يلا بينا
اسيل : يلا بينا فين
سيف : يلا عشان هخرجك
اسيل بفرحة: الله يلا نروح الملاهي
سيف برفع حاجب : نعم ي اختي
اسيل بدلع : عشان خاطري
سيف : لا إذا كان كدة ماشي يلا بينا
اسيل لبست دريس كحلي بسيط وعليه طرحة اوفوايت وكوتشي ابيض ..لقت سيف لابس قميص كحلي وبنطلون اوفوايت وكوتشي كحلي وشكلو قمر
اسيل : انت قمر ليه
سيف : أنا بتعاكس
اسيل : ايوة بس انت مقلدني ليه ها
سيف بابتسامة :هقولك بعدين يلا بينا
سيف أخد اسيل وراحو الملاهي واتبسطو اوي وسيف لاول مرة يفرح م قلبو بجد بعد اللي حصلو م امه وبعد شوية اخدها وعزمها ف مطعم أتغدو وروحو
سيف : مبسوطة
اسيل بفرحة: اوي اوي ي حسن
سيف : طب يلا ياختي عشان ورانا شغل ف الشركة بكرا
اسيل بحماس: بجد
سيف : ايوة يلا بقا نامي
اسيل طلعت علي السرير ونامت وكانت لابسة منامة طفولية خالص.. سيف ابتسم علي برأتها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ونام
في مكان تاني
امجد : يعني أنت عايز تساعدني في اني اقضي علي سيف واسيل ؟
الشخص بشر: ايوة أنا مش هرتاح الا أما اخد حقي منهم وحق إهانتي قدام الموظفين ف الشركة
امجد بخبث: يبقا اتفقنا
↚
سيف صحي م النوم لقي اسيل ف حـ.ـضـ.ـنه وحس انو خلاص اتعود علي وجودها جمبه ومبقاش يعرف ينام م غيرها
سيف وهو بيلعب في شعر اسيل : اسيل قومي يلا
اسيل بنعاس : يوووه سيبني انام حبة صغيرين
سيف بخبث : خلاص نامي وأقوم اروح أنا الشركة لوحدي
ف ثانية اسيل كانت نطت م ع السرير وقامت تجري ع الحمام عشان تجهز
سيف بضحك : شوف البت
بعد شوية اسيل طلعت لابسة الاسدال عشان تصلي
اسيل بكسوف : احم سيف
سيف كان داخل الحمام بس وقف: اي ي اسيل
اسيل : هو ينفع تتوضي وتيجي تصلي بيا أنا نفسي نصلي سوا
سيف بابتسامة : حاضر هروح اتوضا واجي
بعد شوية سيف كان واقف قدام اسيل وبيصلي بيها جماعه
بعد م سيف خلص صلاة حس كأن فيه هم كبير انزاح م قلبه
اسيل قامت لبست بنطلون اسود قماش واسع وعليه بلوزة كشمير م الصوف عشان الشتا داخل بقا وكدة والجو بقا برد وطرحة اوفوايت وكوتشي م نفس اللون 😂 وسيف لبس بدلة سودا شيك وقميص أبيض كان ف قمة الوسامة
اسيل بغيرة: اي اللي انت لابسو ده روح غير
سيف باستغراب : مالو اللبس ده ف قمة الشياكة
اسيل بغضب : ي سلام وانا هسيبك بقا ف قمة الشياكة بتاعتك دي وتقعد تتعاكس بقا وانا واقفة جمبك زي الجردل
سيف بضحك: تصدقي انك فعلا شبه الجردل بطولك ده
اسيل بغضب : بقا كدة ماشي ..واتجهت ناحية الباب عشان تخرج راح سيف مسكها م ايدها وشـ.ـدها عليه
سيف بمكر : اعتبر كدة انك بتغيري عليا
اسيل بانكار: اغير اي وبتاع اي مافيش كدة أنا بس خايفة عليك م الحسد
سيف بضحك : علي فكرا انتي بتقولي كلام يضحك ومش ماشي علي بعضه
اسيل : ييوووه ايوا بغير ها
سيف حـ.ـضـ.ـن اسيل : طب ماهو طبيعي تغيري عليا وانا قمر كدة
اسيل بصت لسيف ورفعت حاجب ونزلت حاجب : وحياة امك
سيف بتتنيح : يخربيتك هتردحيلي
اسيل : ايون عشان تبطل تعمل كدة
سيف : علي فكرا لو بنات الدنيا كلها أنا مش هبص لحد غيرك برضو
اسيل اتكسفت ووشها بقا احمر
سيف : يوووه ابعدي عني ي اسيل مش عايز اتهور
اسيل بعدت عن سيف ب كسوف
اسيل بهدوء : فكرك لبسي مناسب ولا لا
سيف بحنان : انتي علطول قمر ف كل حالاتك ولبسك مناسب أوي كمان
اسيل بفرحة جريت علي سيف وباسته م خدو
سيف اتصـ.ـد.م لفعلة اسيل بس فرح اوي
سيف مسك ايد اسيل بين أيديه ونزل بيها
علي ترابيزة السفرة كان قاعد عتمان ورقية والحرباية مايا وامها
مايا بضيق : هو سيف اتاخر كدة ليه مش عوايدو يتأخر علي الفطار
رقية بمكر : ومش ملاحظين كمان أن اسيل اتاخرت شكلهم مناموش م امبـ.ـارح
عتمان ضحك عشان فاهم أن رقية بتعمل كدة عشان تدايق مايا
مايا بصت لامها بغيظ وسكتت
بعد شوية سيف دخل وهو ماسك ايد اسيل وقعد علي السفرة واسيل جمبه وعلي يمينه جده ورقية وقصاد منو مايا وكوثر
سيف صباح الخير
الكل: صباح النور
سيف قاعد بياكل ف صمت واسيل باصة للاكل ومبتاكلش
سيف انتبه ليها : اسيل مبتاكليش ليه
اسيل بملل طفولي : اصلي مبحبش الاكل ده
سيف : اومال عايزة تأكلي اي
اسيل بسرعة: بحب افطر تشيكن برجر
سيف باندهاش : اي بتاكلي fast food ع الصبح ي اسيل
اسيل ببراءة : اه عادي أنا بحبو جدا و فنجان قهوة بقا لو تكرمت وتبقا وجبت معايا
عتمان بضحك : ي بنتي انتي كدة غلط علي صحتك
اسيل بسرعة : لا ي جدو أنا حلوة اهو
سيف بابتسامة : حلوة اوي كمان بس برضو لا
اسيل بحزن : خلاص مش عايزة اكل
سيف مسك الشوكة وحط ف طبق اسيل بيض ومربي ولانشون وجبن ومسك الشوكة وبدأ يأكلها بنفسه قدام الكل
وكلهم باصنلو باندهاش وفيه اللي باصص بغيظ
سيف : يلا ي اسيل كملي اكل
اسيل : مش قادرة خلاص شبعت ويلا اتاخرنا علي الشركة
سيف : تولع الشركة مش هنمشي الاا أما تفطري كويس عشان تاخدي الدوا
مايا بهمس لامها: شايفة ي ماما بيأكلها ب ايدو ازاي
كوثر : احنا لازم نتصرف بسرعة مينفعش نستني اكتر م كدة
مايا : بسرعة ي مامي والنبي
عند سيف كان خلص اكل هو واسيل وشربها العصير واداها الدوا
اسيل : خلاص بقا ممكن اقوم
سيف برضا : كدة تمام يلا بينا
قامت اسيل ومسكت ايد سيف
مايا بغيظ: اي ده ي سيف هي جاية معانا الشركة
سيف : اسمها مدام اسيل واه هي جاية اومال مين هيمسك الحسابات
مايا بصدمة : حسابات اي
سيف بهدوء : حسابات الشركة مدام اسيل الشناوي هي مدير حسابات الشركة الجديد
مايا بصت لسيف بصدمة وبعدها بصت لامها اللي اتصـ.ـد.مت هي كمان
قطع الصمت الرهيب ده رقية وهي بتقول بفرحة: مبروك ي اسيل انتي تستاهلي اكتر م كدة
اسيل بابتسامة: تسلمي ي روحي ...يلا ي حبيبي
سيف أتعجب م كلمة حبيبي اللي اسيل قالتها بس فرح م جواه
سيف بابتسامة: يلا ي روحي
ومسك ايد اسيل وركب العربية وشاور للسواق عشان يتحرك للشركة
سيف : اشمعنا بتتعمدي تقوليلي حبيبي قدام مايا
اسيل بغضب : عشان حرباية وحاطة عينها عليك
سيف بضحك : وهو أنا مش حبيبك يعني لازم ابقا حبيبك قدام مايا وبس
اسيل بكسوف : احنا اتفقنا اعرفك الاول
سيف بابتسامة خبيثة: الله وهو أنا اتكلمت ده انا حتي كنت ناوي اعرفك عليا جـ.ـا.مد اوي انهاردة
اسيل وقد فهمت مقصده : اتلم ي سيف
سيف ببراءة: علي فكرة أنا قصدي حاجة كويسة انتي اللي دماغك شمال
اسيل بغضب : طب اسكت ها
بعد شوية وصلو الشركة وسيف نزل ومسك ايد اسيل وشـ.ـدها ناحيتو جـ.ـا.مد وحط ايدو علي وسطها
اسيل بإحراج : سيف سيبني الموظفين هيقولو علينا اي
سيف بهدوء : هيقولو واحد ومـ.ـر.اته أنا عايز الكل هنا يعرف انك مراتي
اسيل بصت لسيف وسرحت ومفاقتش الا وهو موقفها قدام مكتب كبير اوي
سيف : ده المكتب بتاعك
اسيل باندهاش : بتاعي أنا ده كبير اوي
سيف : مافيش حاجة كبيرة أو تغلا عليكي ونور برا ف مكتبها عشان تبقي المساعدة بتاعتك
اسيل بفرحة : سيف انت قمر اوي أنا مبسوطة خالص
سيف بغرور : عارف اني قمر يلا بقا اسيبك تخلصي شغل وتبقي تعدي عليا أما تخلصي
اسيل : ماشي ومش هتاخر متتغداش م غيري
سيف قرب منها وحـ.ـضـ.ـنها وباسها م خدها : مقدرش اعمل حاجة م غيرك يلا سلام
اسيل حست انها مبسوطة اوي وفضلت واقفة مكانها بتفكر ف سيف قاطع تفكيرها دخول نور زي العاصفة عليها
نور بفرحة : مبرووووووك ي اسولة
اسيل بابتسامة : عقابلك ي قمري
نور بغمزة : بس أي بقا شكل الصنارة غمزت
اسيل بصت ل نور وسكتت
نور ب خوف: مالك ي اسيل هو حصل حاجة
اسيل : أنا مبقتش عارفة أنا عايزة اي ي نور
نور : مش فاهمة عايزة اي ف اي
اسيل حكت ل نور علي اللي سيف قالهولها وانو عايز يكمل جوازهم
نور : طب ما دي حاجة حلوة انتي زعلانة ليه بقا
اسيل : سيف اتعود علي وجودي بس مبيحبنيش ي نور
نور.: هو قالك كدة
اسيل : هو مقالش غير اللي قولتهولك بس
نور : طب انتي حاسة ب اي انتي لسة منستيش سليم
اسيل بسرعة : ولا عمري هنسا سليم ي نور سليم كان ولسة حتة مني
نور : حيرتيني معاكي ي بنت كريمة انتي عايزة اي
اسيل : ي نور افهميني أنا كل حاجة ف سيف بتشـ.ـدني ليه شخصيته الشـ.ـديدة مع الكل وحنيته معايا أنا بس كل حاجة فيه بتشـ.ـدني ي نور سيف كانو النور اللي نور حياتي بعد م كانت ضلمة ،،قلبي مدقش لحد بعد موت سليم الا سيف م اول م شوفتو وانا بحس بحاجة ناحيته بس مش عارفة اي هي
نور : مش يمكن تكوني حبتيه
اسيل سكتت شوية وردت: لا ي نور أنا مش عايزة اظلم سيف معايا مش عايزة اكون بسعد نفسي علي حساب قلبه
نور : ي بنتي مش انتي قولتي انو مقالكيش انو بيحبك
اسيل : وانا مش هستناه يحبني واكسر قلبه أنا هستني فترة عشان اعرف حقيقة مشاعري ناحية سيف
نور سكتت وبصت ل اسيل وبعدين قامت حـ.ـضـ.ـنتها
نور بحب : أنا بحبك ومعاكي ف اي حاجة والي يريحك اعمليه
اسيل حـ.ـضـ.ـنت نور : طب يلا اتكلي ورانا شغل
نور بضحك : ماشي ي حضرت المديرة
طلعت نور واول م طلعت لقت سيف ف وشها راحت غمزالو
سيف بغمزة : عجبك الغمز انتي
نور بضحك: اوي اوي ي حسن
سيف برفع حاجب : انتو اي حوار حسن ده معاكو
نور بضحك : متبقاش عيل نرم وخد وادي معانا ف الايفيهات
سيف بضحك : ماشي ي عم ال مش نرم ..ها بقا عملتي اي
نور برفع حاجب: علي اساس انك مسمعتش كل حاجة ي خبيث
سيف : سمعت كل حاجة خلاص تسلمي ي نور نجيلك ف الافراح
نور بحركة درامية: عقبال فرحي ي رب
عدي متدخلا وغمز لنور : قريب ي قمر
نور اتكسفت : طب عن اذنك ي سيف بيه أنا ورايا شغل
سيف: ولا يهمك يلا ي باشا ورايا ع المكتب
سيف أخد عدي وراح علي مكتبه وحكالو علي الي حصل
سيف : بس نور طلعت جدعة وساعدتني
عدي : جدعة وقمر وكل حاجة
سيف : اي ي عم المدلوق انشف كدة
عدي : أنا ناشف اوي علي فكرا سيبك مني المهم انت هتعمل اي
سيف بغموض : انهاردة هخلص كل حاجة
عدي بمكر : ناوي ترفع راسنا اخيرا
سيف بحدة: قوم ي عدي اطلع برا
عدي بضحك : وانا مالي ي لمبي
سيف : اطلع برا بدل م اكسرك
طلع عدي م عند سيف الي قعد يفكر هيعمل اي انهاردة
بعد مدة اسيل كانت خلصت شغل ف راحت علي مكتب سيف ودخلت م غير م تخبط
اسيل بضحك : ي باشا فين.....
قاطع كلام اسيل المنظر اللي شافتو ووقفت مصدومة يتبع
↚
اسيل وقفت مصدومة م المنظر اللي شافته
سيف قاعد علي الكنبة ومايا قاعدة علي حجره
سيف اول م شاف اسيل قام بسرعة لدرجة أن مايا وقعت علي الارض
سيف بسرعة: اسيل صدقيني محصل..
قاطعته اسيل بحدة خفيفة موجهة كلامها لمايا : اطلعي برا
مايا بصت لاسيل باستغراب راحت اسيل علت صوتها وزعقت جـ.ـا.مد
اسيل : غوري برا بدل م انده الأمن يرموكي أنا مش عايزة اشوف وشك هنا تاني .. غوري يلا
مايا بصت لسيف لقته متكلمش ومنطقش بحرف راحت سابته وطلعت
سيف فضل باصص لاسيل بيحاول يفهم اي حاجة م تعبيرات شها بس مش عارف
اسيل بهدوء : أنا مش عايزة اشوف وشها هنا تاني ولا ف القصر
سيف : سيبيني افهمكك اللي حصل
اسيل بهدوء : م غير م تفهمني أنا عارفة اللي حصل ...قولتلك الصبح وبقولهالك تاني مايا حاطة عينها عليك ي سيف ولو انت عايزها أنا مش همانع ده انت حر بس ي ريت ع الأقل تحافظ علي شكلي أنا قدام الناس أنا برضو لسة علي ذمتك
سيف بحزن: يعني انتي ميهمكيش امري ولا بتغيري عليا ؟
اسيل بصوت مخـ.ـنـ.ـوق م الدمـ.ـو.ع: ماهو اي فائدة ده كلو وانت مش عايزني
قاطعها سيف وهو بيشـ.ـدها ل حـ.ـضـ.ـنه: والله ي اسيل أنا لقيتها داخلة عليا وقعدت جنبي وبتكلمني ف الشغل مرة واحدة لقيتها بقت علي رجلي لسة بستوعب الموقف كنتي انتي دخلتي
اسيل بصت لسيف وحست انو فعلا صادق
اسيل بهدوء : أنا قررت أثق فيك ي سيف وانا عارفة ان مش انت اللي تعمل كدة بس هي قاصدة ي سيف
سيف باستغراب : قاصدة اي ي اسيل
اسيل : قاصدة تعمل كدة عشان أنا اشوفك واشك فيك هي عارفة أني موجودة في الشركة واني اكيد هعدي عليك بعد م اخلص
سيف بابتسامة: بس انتي مصدقتيش وواثقة فيا
اسيل : اتمني منـ.ـد.مش ف يوم م الايام علي الثقة دي
سيف باسها م رأسها وحـ.ـضـ.ـنها : عمرك م هتنـ.ـد.مي ابدا ......يلا بينا بقا عشان هنروح نتغدا بعدين ورانا حفلة
اسيل : حفلة اي ؟
سيف وهو ماسك أيدها : حفلة بمناسبة اتممام صفقة مهمة اوي ب النسبة ليا
اسيل : اممم وانا بقا اجي معاك بصفتي مدام اسيل الشناوي
سيف برفع حاجب : عندك اعتراض !؟
اسيل بضحك : لا ابدا هو انا اطول
سيف بحب: تطولي ونص كمان
... سيف اخد اسيل ورجعو ع القصر واول م دخل
سيف بزعيق : ماايااااا ،،ماياااا
جات كوثر وهي بتجري ومعاها مايا وهي مرعوبة م سيف واول م شافته ماسك ايد اسيل اتغاظت جدا أن خطتها منجحتش والبيت كله اتجمع علي صوت زعيق سيف
كوثر ب قلق : في اي ي سيف ي ابني
سيف بحدة : ملكيش دعوة انتي ي خالتي خليكي برا الموضوع
سكتت كوثر عشان عارفة أن أي كلمة منها مش هتخلي سيف يرحم مايا
سيف بحدة : أنا طول عمري اعتبرك اختي الصغيرة واحترمك واعاملك علي الاساس ده ف يوم قولتيلي انك بتحبيني رفضتك بهدوء وعرفتك اني مش ليكي وانك مش اكتر م اخت ليا وشغلتك معايا ف شكرتي ف وظيفة مكونتيش تحلمي بيها واتغاضيت عن اي سذاجة كنتي بتعملها وقولت هتعقلي لكن توصل انك تحطيني ف الموقف السخيف ده انهاردة ف ده اللي مش هسمح بيه
اسيل مراتي واستحالة اخلي اي حاجة تفرق بينا وهي اتفهمت اللي حصل انهاردة ولو كان حد غيرها م الموظفين دخل كان شكلي هيبقا اي قدام موظفيني...ردي؟!!!!!
مايا واقفة بترتعش ومش بترد وعتمان ورقية بيبصولها بتشفي
سيف مكملا بسخرية : لو انتي ي بنت خالتي مش خايفة علي سمعتك ف أنا أحب احافظ علي سمعتي واتفضلي يلا م غير مطرود
كوثر بشهقة: هتطرد بنتي ي سيف
سيف بجمود: بنتك مش محترماني وبتجبلي مشاكل ف تتفضل تمشي ومش عايز اشوف وشها لا هنا ولا ف الشركة وعشان أنا اصيل ف أنا هبعتها تشتغل عند ادهم الاسيوطي ف شركته بس على الله متفضحنيش هناك
مايا بصت لسيف واسيل بغل وحقد لو كانو ظاهرين كانو ولعو فيهم
مايا بدمـ.ـو.ع مزيفة : ي سيف أنا بحبك والله
قاطعها سيف بقلم علي وشها وقعها علي الارض وسط زهول وصدمة الكل حتي اسيل
سيف بزعيق : غوري اطلعي برا واحمدي ربنا إني لسة سايبك عايشة
مايا قامت وطلعت علي اوضتها اخدت هدومها وحاجتها وخرجت م القصر وكلمت امجد
مايا بزعيق : انت فين ي زفت انت كل حاجة باظت وحكت لامجد
امجد بزعيق : عشان غـ.ـبـ.ـية قولتلك ميت الف مرة متتصرفيش م غير م ترجعيلي اتنيلي روحي اقعدي ف شقة الزمالك علي م اتصرف
مايا بعصبية وجنون: لاااااا انت متقوليش اقعد وتركني علي الرف سيف ليا وهيفضل ليا ولو مش ليا مش هيبقي لغيري
امجد بضيق : اهدي ي مايا أنا هتصرف روحي يلا
امجد بعد م قفل مع مايا زفر بضيق
امجد لنفسه: الغـ.ـبـ.ـية بوظت كل حاجة أنا لازم اتصرف ف اسرع وقت
عند سيف ف القصر
سيف طلع على اوضته وهو متعصب اسيل قربت منو بتردد ومسكت ايدو
اسيل بقلق: سيف
سيف بجمود: ابعدي عني ي اسيل أنا متعصب دلوقتي
اسيل قربت م سيف جـ.ـا.مد وحـ.ـضـ.ـنته ...سيف حس كأنه لقا الامان ف حـ.ـضـ.ـنها وفضل حاضنها شوية ...بعد شوية اسيل بعدت عن سيف
اسيل بابتسامة: حاسس انك احسن
سيف بهدوء : ايوة بس محتاج ارتاح شوية
اسيل : يعني مش هتتغدا؟
سيف بنفي : لا شوية كدا لما اصحي
اسيل : لو حاسس انك تعبان بلاش حفلة انهاردة دي
سيف وهو بيشـ.ـد اسيل لحـ.ـضـ.ـنه: ششش نامي ف حـ.ـضـ.ـني شوية
اسيل ابتسمت وقلعت حجابها ونامت زي م هي بهدومها جنب سيف ...بعدد مدة اسيل صحيت لقت نفسها نايمة ف حـ.ـضـ.ـن سيف وقعدت تتأمل فيه اول مرة تاخد بالها انو وسيم اوي كدة
اسيل اتنهدت : عملت فيا اي ي ابن الشناوي
سيف صحي لق اسيل بتبصلو وهي سرحانة
سيف بابتسامة : القمر بتبصلي كدة ليه
اسيل بكسوف : الله متركزش معايا ..وقامت م السرير
بقولك اي هقوم اخد دش واطلع اصلي وانت كذلك عشان نلبس ونروح الحفلة الساعة داخلة علي 6 ونص
سيف بابتسامة: انتي تؤمري
عدا وقت اسيل كانت خرجت وصلت بس ملقتش سيف ف الاوضة بصت حواليها لقت علبة علي السرير وجمبها ورقة " بلا شك انك هتكوني ملكة حفلة انهاردة بس انا حبيت احط التاتش بتاعي اتمني تلبسي الفستان ده لاني اختارته مخصوص ليكي انتي مع حبي سيف "
اسيل قرأت الكلمـ.ـا.ت وهي مبسوطة اوي واكتر حاجة بسطتها اخر كلمة اتكتبت
اسيل وقلبها بيدق جـ.ـا.مد : هو كدة قالهالي صريحة ولا مجاملة ...لا لا اكيد مجاملة..هووووف أنا هشوف الفستان احسن م الحيرة دي
اسيل فتحت العلبة لقت فستان ازرق وطويل وتحفة اوي وعليه طرحة م نفس اللون اسيل سرحت ف الفستان وقاطعها صوت خبط علي الباب
اسيل : ادخل
دخلت واحدة باين عليها ف ال30 ومعاها مجموعة بنات
حضرتك أنا شاهي وجاية هنا ب أمر م سيف بيه هو أمرنا نساعد حضرتك تجهزي للحفلة
اسيل بفرحة : اتفضلو
شاهي : انتي حلوة اوي ي مدام اسيل ومش محتاجة اي ميكب
اسيل بابتسامة: حبيبتي تسلمي بجد
بعد مدة كانت شاهي والبنات خلصو مع اسيل واسيل جهزت ونزلت عشان تقابل سيف
سيف كان واقف ف اخر السلم ولابس بدلة توكسيدو سوداء
سيف اول م شاف اسيل تنح ..اسيل كانت لابسة الفستان الازرق وطرحة م نفس اللون وحاطة ميكب سيمبل خالص وهيلز م نفس لون الفستان
اسيل بكسوف : احم هتفضل تبصلي كدة كتير
سيف قرب منها جـ.ـا.مد: هو مينفعش نلغي الحفلة ونطلع فوق
اسيل وشها بقا احمر م الكسوف
سيف بتوهان : انتي قمر كدة ازاي
اسيل بابتسامة خجل: مش اكتر منك
سيف مسك اسيل وباسها بحب : يلا بينا
سيف أخد اسيل وراحو الحفلة وقبل م ينزلو م العربية
سيف : اسيل
اسيل بانتباه: ايوة
سيف: اديني ضهرك
اسيل بتتنيح: ها
سيف : يلا بقا بسرعة وغمضي عنيكي
اسيل عملت زي م سيف طلب منها وغمضت عينيها
اسيل حست بتقل علي رقبتها ف بصت للمراية اللي سيف اداهالها لقت عقد الماظ مطعم بفصوص م الياقوت الازرق لتناسب الفستان
اسيل شهقت : اي ده ي سيف
سيف وهو ماسك ايديها وبيلبسها الخاتم اللي مع الطقم: دي اقل حاجة ليكي
اسيل بصت لسيف بامتتنان : انت طيب اوي وحنين اوي ي سيف
سيف بحب : ربنا يخليكي ليا
اسيل : ويخليك ليا
نزلت اسيل واديها ف ايد سيف اللي كان ماشي بثقة وكاميرات الصحفيين بتلاحقو هو واسيل كانو مثال علي الثنائي الرائع
بعد شوية سيف دخل الحفلة وكل رجال الأعمال اتجمعو حواليه بيهنوه علي إتمام الصفقة وجوازه م اسيل
سيف مسك ايد اسيل وباسها بس لاحظ حاجة
سيف بحدة : اسيل انتي ليه مش لابسة خاتم جوازنا
اسيل وهي بتحاول تخبي الحزن اللي جواها: يمكن عشان انت يوم الخطوبة جبتلي طقم الماظ بس مفكرتش تجيب خاتم الخطوبة ولا عملت كدة يوم كتب الكتاب
سيف بص لاسيل بنـ.ـد.م وقرب منها وباس رأسها : أنا آسف اوي والله حقك عليا انتي عارفة وقتها بقا كان حاصل اي
اسيل بتفهم : ولا يهمك يلا نكمل الحفلة
بعد شوية الحفلة خلصت واسيل وسيف روحو
اسيل كانت واقفة قصاد المراية وبتقلع العقد والطرحة...سيف قرب منها وباسها م رقبتها ..اسيل ضـ.ـر.بات قلبها بتزيد ودرجة حرارة جـ.ـسمها زادت فجأة
اسيل بصوت متحشرج : سيف ابعد عني
سيف شـ.ـدد م حـ.ـضـ.ـنه ليها
اسيل : سيف لو سمح..
ابتلع سيف باقي كلمـ.ـا.تها ف قبلة عصفت بيهم هما الأتنين
سيف حس أن اسيل بتبادلو قبلته ف شالها واتحرك بيها للسرير وفجأة..
↚
فجأة اسيل زقت سيف بعيد عنها جـ.ـا.مد
سيف بص لاسيل بصدمة وغضب وسابها وخرج م الاوضة بسرعة
اسيل قعدت تاخد نفسها بسرعة وكأنها كانت علي وشك الموت ...قعدت اسيل ف السرير وهي ضامة رجليها وبتعيط وفضلت مدة علي كدة ....بعد شوية سيف دخل وكان باين عليه انو متعصب جـ.ـا.مد اول م دخل لمح اسيل وهي ضامة نفسها وبتعيط سيف مستحملش يشوفها كدة وقلبه وجعه
سيف بحنية اخد اسيل ف حـ.ـضـ.ـنه وفضل يطبطب عليا لحد م بطلت عـ.ـيا.ط
اسيل بدمـ.ـو.ع: أنا اسفة والله اسفة
سيف: شششش متتاسفيش خلاص انا وعدتك اسيبك فترة لحد م ت عـ.ـر.فيني أنا اسف اني عملت كدة
اسيل حـ.ـضـ.ـنت سيف ونامت ف حـ.ـضـ.ـنه ..سيف علي قد م كان مدايق بس اتبسط أن اسيل معاه وف حـ.ـضـ.ـنه وقال ده كفاية عليا .....تاني يوم الصبح
اسيل صحيت وباست سيف م خده
سيف فتح عينيه وبصلها وضحك: الي يشوفك دلوقت ميشوفكيش امبـ.ـارح
اسيل : طب يلا ورانا شغل وبطل لكاعة
سيف بابتسامة : يلا بينا
بعد شوية سيف كان جهز هو واسيل واخدها وطلعو علي الشركة ...اسيل قعدت ف مكتبها وبتشتغل علي الملفات اللي معاها بعد شوية قاطعها خبط علي الباب
اسيل : ادخل
دخلت سارة واحدة م موظفين الحسابات
سارة بإحراج : أنا كنت عايزة حضرتك ف حاجة بعيدة عن الشغل
اسيل باهتمام: اتفضلي ي سارة
سارة قعدت وبصت للأرض وبعد شوية اتكلمت : بصي ي مدام اسيل أنا يتيمة الأب والام وماليش اخوات ولا سند ف الدنيا ..أنا بشتغل هنا ف الشركة م 3 شهور ودائما كان مستر أحمد قدوتي ومرة ف مرة بدأت اعجب بيه وهو اخد بالو م اعجابي بيه مرة ف مرة قالي أن هو بيحبني وانا فرحت اوي اخيرا هيبقالي حد بدل م أنا لوحدي ..استغل وحدتي واحتياجي لحد ف حياتي وارتبط بيا ووعدني ب الجواز ...حصل بينا حاجات وانا عشان كنت بحبه وواثقة فيه معترضتش علي حاجة و ف مرة اكتشفت اني حامل
اسيل بشهقة: ايييي
سارة بدمـ.ـو.ع: ايوا ولما واجهتو ضـ.ـر.بني لحد م سقطت وطردني برا البيت وكان هيطردني برا الشركة كمان لو فتحت بوقي لمخلوق ب الي حصل بينا ف سكتت ..بس م اسبوع بدأ يهددني ب الصور اللي معاه ليا وانو هيفـ.ـضـ.ـحني وانا ماليش حد
اسيل بتاثر ل حكايتها: أنا هساعدك وهقول لسيف
سارة بذعر: بلاش سيف بيه يعرف احمد هيبهدلني ويفـ.ـضـ.ـحني
اسيل : طب أنا اساعدك ازاي
سارة بدمـ.ـو.ع: كل اللي عايزاه م حضرتك تقابليه وتكلميه هو عارف ان مليش حد عشان كدة بييجي عليا
اسيل بسرعة: أنا هساعدك متقلقيش
سارة : بجد يعني هتساعديني
اسيل بطيبة : ايوة هساعدك وان شاء الله خير
سارة : طب بالله عليكي يبقا سر بيني وبينك بلاش مستر سيف يعرف
اسيل بعد تفكير : خلاص ماشي وعد
سارة : ماشي
...سارة بعد م خرجت م عند اسيل
سارة : الو
الشخص :عملتي اي
سارة : كلو تمام
الشخص : تمام حصليني ع الفيلا يلا
سارة : حاضر
بعد فترة اسيل كانت خلصت شغل بس قعدت تفكر في موضوع سارة ...قاطع تفكيرها دخول سيف عليها
سيف: حبيبتي القمر بتعمل اي
اسيل : ولا حاجة خلصت اهو بس بفكر ف حاجة
سيف وهو قاعد قصادها: حاجة اي
اسيل بصت لسيف وبعدين افتكرت أنها وعدت سارة متحكيش حاجة ..اسيل بهدوء : ابدا ده انا كنت بفكر اروح ازور ماما أصلها وحـ.ـشـ.ـتني
سيف : روحي ي قلبي وقت م تحبي
اسيل بصت لسيف بحنان : طب يلا بقا عشان أنا جعانة
سيف : يلا ي حبيبتي....واخدها سيف ومشيو
عدا اليوم عادي وم غير اي حاجة جديدة ...وتاني يوم اسيل صحيت ونزلت فطرت مع سيف وعتمان ورقية وكوثر
وفجأة فونها رن ب رقم سارة
اسيل استأذنت وطلعت ترد برا وعيون سيف مرقباها ....
بعد شوية اسيل رجعت واستاذنت سيف أنها تروح لامها دلوقتي
سيف : ماشي بس خدي معاكي السواق ب العربية
اسيل بتـ.ـو.تر : لا لا أنا سارة صاحبتي هتعدي عليا وهنروح سوا
سيف : مين سارة دي
اسيل : دي واحدة صاحبتي م الجامعة
سيف : طب تمام بس خلي بالك م نفسك
اسيل: حاضر متقلقش
سيف قام وباسها م رأسها وسابها تمشي ...
اسيل طلعت لاقت سارة مستنياها ب عربيتها
اسيل: ازيك ي سارة عاملة اي
سارة: تمام يلا بينا
اسيل : يلا
سارة واسيل وصلو كافيه علي البحر واول م دخلو سارة استأذنت اسيل أنها تعمل تليفون وراجعة وسابت اسيل لوحدها مع احمد لكن كان فيه عيون بتراقبهم
احمد : اسيل هانم بنفسها هنا
اسيل ب قرف: أنا مكونتش هاجي لولا البنت الغلبانة اللي عملت فيها كدة وفاكر أن مالهاش حد
احمد بتسليه : وهو انتي بقا اللي هتاخدي حقها مني
اسيل بقوة : ايوة طبعا
احمد قرب م اسيل جـ.ـا.مد ومسك ايديها .....ف اللحظة دي اسيل قامت اتنفضت وزعقت فيه : انت بني ادم حـ.ـيو.ان وانا غلطانة اني جيت اتكلم معاك ...وطلعت تجري ...جات سارة بعدها
سارة : عملت أي
احمد بابتسامة خبيثة: كلو تمام يلا روحي الحقيها عشان ننجز كل حاجة ..
سارة جريت ورا اسيل
سارة بحزن مزيف : أنا اسفة والله حقك عليا أنا مكونتش اعرف أن ده هيحصل خلاص انا مش هدخلك معايا ف حوراتي
اسيل بطيبة : بطلي عـ.ـبـ.ـط احنا اخوات وانا هساعدك فعلا
سارة حست بنـ.ـد.م م اللي بتعملو مع اسيل بس هي مش بايديها حاجة
سارة اخدت اسيل وصلتها لبيت مامتها ومشيت هي
ف مكان تاني
امجد: ها اخدت الصور الي طلبتها
احمد.: عيب عليك الصور اهي
مايا بغل : وقعت تحت ايدي ومحدش.هيرحمها يلا ابعت الصور
امجد وهو بيشرب الخمر كعادته: متبقيش غـ.ـبـ.ـية لو بعتنا الصور مش هنستفيد حاجة كوثر هانم بلغتني أن سيف بقا بيعشق وجود اسيل ومش سهل يصدق اي حاجة ف لازم نتكتك كدة ونخليه يشك فيها عشان خطتنا تنجح
مايا بغل : يعني اي خلاص بقا بيحبها
امجد وهو بيشرب م الكاس: تصرفاته بتقول كدة ف لازم نتصرف ف اسرع وقت
احمد بخبث: متقلقش كل حاجة متظبطة وسارة هتاخدها عندها شقتها كل يوم عشان سيف يشك فيها
امجد بضحك: دي باينها هتولع ...قومي ي مايا كلمي ماما وطمنيها أن الخطة ماشية كويس
مايا بسعادة : حاضر..
قامت مايا تكلم كوثر وتعرفها أن خطتهم عشان يوقعو بين اسيل وسيف ماشية كويس.. يتبع
↚
عدا اسبوع م وقت م اسيل اتعرفت علي سارة وحسب الخطة اللي رسمها كوثر ومايا وامجد كان لازم سارة تخلي اسيل تروحلها كل يوم البيت عندها عشان سيف يشك فيها
عند سيف ف القصر
سيف بهدوء : برضو مش هتنزلي الشغل انهاردة
اسيل بتـ.ـو.تر: طب اعمل اي ي سيف م قولتلك ماما تعبانة خالص ولازم اكون معاها واساعدها
سيف : م أنا قولتلك كذا مرة مرة اروح معاكي ازروها وانتي مش راضية
اسيل بتـ.ـو.تر مقدرتش تخفيه : لا لا مينفعش عشان هي مبتحبش حد يشوفها وهي تعبانة.
سيف بشك : ماشي ي اسيل أنا همشي بقا ابقي خدي السواق والحرس معاكي ..
اسيل : حاضر ....بعد فترة م خروج سيف م القصر اسيل لبست هدومها زي كل يوم ونزلت اخدت العربية ومعاها عم عبدو السواق وكالعادة رفضت الحرس
عم عبدو: ي بنتي انتي كدة بتعملي مشاكل لنفسك ليه مش معرفة سيف بيه انك بتروحي لصاحبتك
اسيل : والله ي عم عبدو غصب عني بس هي مش عايزاه يعرف...ده موضوع كبير اوي
عم عبدو: ربنا يحفظك ي بنتي ويرزقك بس خلي بالك برضو سيف بيه مبيحبش الكدب
فضلت اسيل ساكتة وبتفكر ف كلام عم عبدو
بعد شوية اسيل وصلت عند سارة وطلعت خبطت عليها
سارة مثلت التعب وراحت فتحتلها
اسيل بلهفة: براحة ي سارة انتي تعبانة
سارة بتمثل التعب : ماهو كذا مرة قولتلك تاخدي مفتاح الشقة وانتي مش راضية
اسيل سندتها علي السرير وراحت عملتلها شوربة سخنة وجات
اسيل : يلا ي سيتي كلي ونشوف حوار المفتاح ده بعدين
سارة: ربنا يخليكي ليا ي اسيل م غيرك كنت هموت انتي بقالك اسبوع معايا ومش سايباني خالص
اسيل بابتسامة: قولتلك قبل كدا احنا اخوات ي بنتي
سارة : طب بصي كنت عايزة اقولك علي حاجة
اسيل باهتمام : حاجة اي
سارة : أنا جايلي عريس
اسيل : بجد عريس اي ومين احكيلي
سارة: مهندس بترول ف السعودية مش م هنا وشافني وأعجب بيا وكلمني وعرض عليا الجواز ولو وافقت هنتجوز ف خلال شهر ونسافر
اسيل :طب هو عارف إلى حصلك
سارة بكسرة : لو عرف هيسيبني وانا الصراحة شايافها فرصة اني اتوب وابدا م جديد كفاية أوي اللي حصلي
اسيل.: طب هنعمل اي
سارة.: مافيش حل غير العملية
اسيل باستفهام : عملية اي ؟
سارة : عملية ترجعني بنت م تاني
اسيل بشهقة : يلاهوي هو فيه عمليات زي كدة
سارة : انتي شكلك طيبة اوي ي اسيل ومت عـ.ـر.فيش حاجات كتير
اسيل : شكلي كدة طب هنعملها فين وازاي
سارة : واحدة قالتلي علي دكتور معرفة هروح اعملها عندو بس عايزاكي معاايا .. والأول هبيع الشقة دي
اسيل : اي ده ليه تبيعي الشقة
سارة: عشان اعمل العملية اصل الدكتور مشهور ومحترم وكدة وهو الوحيد اللي هيعملهالي م غير م يكون في شبهة ناحيتي ولا حد يكتشف ده
اسيل : يعني عايز كام ؟
سارة : 50 الف جنيه
أسيل : بس ده كتير اوي
سارة بدمـ.ـو.ع: طب اعمل اي بس مافيش ف ايدي حاجة اعملها
اسيل : أنا هتصرف متقلقيش
سارة: لا ي أسيل بلاش
اسيل بإصرار: مالكيش فيه انتي بقا...أنا هقوم اروح واكلمك عشان نحدد معاد الدكتور
سارة : خلاص ماشي وخدي مفتاح الشقة معاكي
أسيل : هاتي ي سيتي يلا سلام
بعد م اسيل مشيت كلمت امجد وقالتلو أن كلو تمام
عند امجد
امجد : خلاص اسيل بلعت الطعم وهتروح معاها بكرا عند الدكتور
مايا بسخرية : و ع اساس ان اسيل لسة آنسة م اسيل اكيد مدام ولا سيف ده دكر بط
قهقه امجد بشـ.ـدة على كلام أخته
كوثر : بس اسيل فعلا لسة آنسة
مايا باندهاش : ازاي ده
كوثر : سمعتها وهي بتكلم مع رقية وقالتلها أن سيف لحد دلوقت مقربلهاش
مايا : طب وبعدين
كوثر بخبث: ولا قبلين الهانم اخر مرة سيف حاول يقربلها صدتو جـ.ـا.مد
امجد بمكر : لا لا ده الموضوع احلو
كوثر: يبقي الموضوع يخلص ف اقرب وقت عشان ميعرفش كل حاجة
امجد : سارة هتاخدها بكرا الدكتور وكل حاجة تخلص
مايا بخوف : طب نفرض بعدين سيف قربلها وعرف أنها سليمة ومافيش فيها حاجة
امجد : طول عمري بقولك عليكي غـ.ـبـ.ـية ومحدش صدقني
ماهي ي غـ.ـبـ.ـية هتكون راحت عند الدكتور وهو هيفتكر أنها عملت عملية وعشان كدة هي سليمة
كوثر بخبث : اهو كدة انت ابني بصحيح
استمر التلاتة ف ضحكاتهم الخبيثة وفرحتهم لنجاح خطتهم قريب ....
عند سيف ف القصر رجع لقا اسيل نايمة سيف قرب منها وفضل باصصلها
سيف لنفسه : ليه قلبي حاسس ان فيه حاجة وحشة هتحصلنا أنا خلاص مبقتش قادر ابعد عنك ي اسيل انتي بقيتي روحي ...واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه ونام
تاني يوم اسيل صحيت لقت سيف مشي علي الشركة ف حمدت ربنا انو مشي عشان تعرف تعمل اللي خططت ليه
طلعت اسيل وراحت لرقية
اسيل بابتسامة: صباح الخير
رقية : صباح النور
اسيل : ها ي سيتي برضو مصممة تسافري انهاردة
رقية: لازم أسافر عشان العرض بتاعي انتي ناسية
اسيل : ده حتي انهاردة عيد ميلاد سيف اقعدي بس احضريه معانا
رقية بغمزة: ماهو عشان كدة هاخد جدو معايا عشان الجو يخلالك
اسيل بكسوف : خلاص بقا بتكسف
رقية : ي بنتي مش خلاص الدكتورة طمنتك وقالتلك انك بقيتي كويسة
اسيل: اه خلاص بقيت كويسة
رقية وهي ماسكة اي اسيل : يبقا لازم متخافيش سيف بيحبك وانتي كمان بتحبيه يبقا كل حاجة هتعدي
اسيل بحزن: بس هو مقالش أنو بيحبني
رقية : ولا انتي قولتي بس تصرفاتكو مبينة كدة انتي حبيته وهو حبك وان شاء لله الي جاي خير
اسيل باطمئنان : ي رب
أسيل ودعت رقية وعتمان اللي سافرو المانيا ووعدتهم أنها تحصلهم هي وسيف
اسيل أمرت الخدم يجهزو عشا ب كل الاصناف اللي سيف بيحبها مع تورتة كبيرة عليها صورتهم يوم م كانو ف الملاهي سوا ويطلعوها علي اوضتهم قبل م سيف ييجي
وفجأة فون اسيل رن برقم سارة
سارة : الو ي اسيل عاملة اي
اسيل :تمام ي حبيبتي كويسة
سارة : أنا حجزت معاد انهاردة مع الدكتور
اسيل: اي مينفعش تاجليه اي يوم تاني
سارة : لا مينفعش خالص ده المعاد الوحيد اللي فاضي
اسيل بتفكير : طب تمام هو الموضوع هياخد وقت أد اي
سارة : معرفش بس مش اقل م ساعتين علي الاقل أما افوق
اسيل : تمام بس يلا عشان هعدي عليكي دلوقت مافيش وقت
سارة : ماشي أنا هجهز ...
اسيل لنفسها : هما ساعتين زمن وهاخد فلوس م الفيزا اللي سيف اداهالي وارجع بسرعة
اسيل خرجت راحت ل سارة واخدتها وراحت العيادة اللي كانت ف مكان شبه مهجور
اسيل بقلق : انتي مش قولتي أن الدكتور مشهور اي المكان ده بقا
سارة: ماهو عشان الدكتور مشهور مينفعش يعمل عمليات زي دي ف عيادته المشهورة لازم هنا
اسيل : طيب أنزلي
اسيل نزلت واخدت سارة وطلعت العيادة ودخلت لقت ممرضة جايلها هي وسارة وادتهم عصير
اسيل كانت عطشانة ف شربت وبعد مدة محستش بنفسها الا وهي ف عربيتها وسارة سايقة بيها
اسيل بتعب : اي ده انا فين
سارة : أنا عملت العملية وخلصت ودلوقتي احنا مروحين
اسيل وهي بتقاوم الاغماء تاني : طب وانا اي حصلي
سارة بكذب: معرفش مرة واحدة أغمي عليكي والدكتور قالي أن ضغطك وا.طـ.ـي ف علقنالك محلول وكلو تمام يلا بقا عشان اوصلك القصر
سارة فعلا وصلت اسيل وسابتها ومشيت
اسيل طلعت اوضتها ودخلت اخدت دش عشان تفوق طلعت لقت الساعة 6 وسيف قرب يرجع ف جهزت الاوضة وأمرت الخدم يطلعو الاكل ف الاوضة ولبست فستان احمر ناري عاري الكتفين وبفتحة رجل واصلة لاول فخذهاو لبست عليه هيلز اسود ورفعت شعرها وحطت ميكب سيمبل خالص ولبست العقد اللي سيف اداهولها قبل كدة ...بعد شوية سيف وصل ودخل الاوضة
اسيل بصت لسيف بحب بس سيف بصلها ببرود
اسيل قربت م سيف وابتسمت: أنا عارفة اني مقصرة معاك الفترة دي بس غصب عني والله انا
قاطعها سيف ب قلم علي وشهاد
اسيل وقعت علي الارض م شـ.ـدة القلم وبصت لسيف ب فزع وخوف.. ي
↚
ف قصر المنشاوي وتحديدا في اوضة سيف
اسيل قامت م علي الارض وبصت بصدمة لسيف
سيف بصلها بجمود وإتكلم: اياكي تفكري تقربي مني تاني مهما حصل انتي فاهمة
اسيل بدمـ.ـو.ع : ليه بس كدة ي سيف مش انت بتحبني وانا بحب..
قاطعها سيف بحدة : اخرسي ..أنا محبش واحدة زيك انتي هنا مش اكتر م موظفة عندي جاية تقضي مهمة ف وقت معين وهرجعك مكان م جيبتك
اسيل بصدمة م كلام سيف قربت منو : سيف انت بتهزر صح
سيف ببرود: وانا ههزر معاكي ليه اصلا انتي تطلعي اي عشان اهزر معاكي
اسيل بدمـ.ـو.ع: اومال ليه كنت بتتعامل معايا حلو الفترة اللي فاتت وقولت انك عايز تكمل جوازنا
سيف ببرود: عشان كنت عايز اخد منك حاجة معينة ..ثم تحولت نظراته لها ل نظرات قرف واشمئزاز وكمل ..بس طلعتي رخيصة وانا ماليش ف البضاعة الرخيصة
اسيل بانهيار : انت بتقول اي انت استحالة تكون سيف استحالة حـ.ـر.ام عليك عملتلك اي لكل ده
سيف بجمود: ولا تقدري تعملي اصلا انتي حشرة يوم م تعملي حاجة متعجبنيش افعصك برجلي
اسيل بصريخ: انت لا يمكن تكون بني ادم حسبي الله ونعم الوكيل فيك أنا بكرهك بكرهك ....طلعت اسيل تجري علي اوضتها وهي بتعيط ومنهارة ...سيف قعد بـ.ـارهاق علي الكرسي
سيف لنفسه : كسرتيني ي اسيل وكسرتي قلبي عمري م هسامحك ي اسيل علي قد م حبيتك علي قد م كرهتك بعد اللي عملتيه ...
عند اسيل فضلت تعيط لحد م نامت م كتر العـ.ـيا.ط ..
تاني يوم الصبح اسيل صحيت وبدأت تفتكر كل حاجة كانت تتمني إن اللي حصل ده كان مجرد كابوس بس اتحسرت لما لقت نفسها لسة بنفس فستان امبـ.ـارح ...
قامت اسيل اخدت دش واتوضت وصلت وفضلت تبكي وتدعي ربنا كتير ..بعد شوية لبست ونزلت تشوف سيف ..اسيل نزلت لقت سيف ف اوضة السفرة وبيفطر
اسيل بصت لسيف ومردتش لكن كانت صدمتها الكبيرة لما لاقت مايا داخلة عليهم ومعاها شنطة كبيرة
مايا بخبث : هاي ي سيفو وقربت منو وباستو ف خده
سيف بجمود : هاي ي مايا اتفضلي اقعدي ...وده كلو قدام اسيل .
سيف بص لاسيل بجمود: لو مش هتاكلي متفضليش واقفة كدة وامشي
اسيل بكسرة : أنا فعلا مش هاكل بس انا رايحة ل ماما شوية
سيف قام بحدة ومسك اسيل م دراعها ب قسوة : مافيش مرواح ف حتة ومافيش خروج م القصر ده انتي فاهمة ...واعملي حسابك انك مرفودة م الشركة
اسيل بزعيق : انت بتقول اي وازاي تمنعني م الخروج انت مش قولت اني ب النسبالك موظفة يبقا مخصكش
سيف ببرود : لا تخصيني ثم أكمل بسخرية ..انتي قدام الناس كلها مدام اسيل المنشاوي يعني تحترمي اسمي وسمعتي
اسيل بحدة : وانا امتي بقي محترمتهاش ي سيف باشا
سيف : عمرك م احترمتيها بس اقول اي بقا اهو كلو م اصلك الوا.طـ.ـي
ارتفعت ضحكات مايا بشمـ.ـا.تة بس المرة دي سيف مسكتهاش ..
سيف بجمود: اعملي حسابك أن فرحي علي مايا اخر الاسبوع وهي صاحبة القصر م هنا ورايح ومش عايز اي مشاكل ولا طولة لسان منك
اسيل بصت ل مايا وبعدين ل سيف بكسرة : الف مبروك عن اذنكو....اسيل قالت جملتها دي وطلعت علي اوضتها ...
سيف قعد علي الكرسي وكان حاسس ان روحو بتتسحب منو ب البطئ وقام بسرعة وخرج برا القصر خالص
اسيل طلعت اوضتها وفضلت تبكي جـ.ـا.مد ورفضت أن حد يدخلها اوضتها م الخدم ودورت علي تليفونها عشان تكلم أهلها بس ملقتهوش لا هو ولا اللاب توب ف عرفت أن سيف أخدهم ..
قامت اسيل ببطئ وبصت للمراية لقت وشها بهتان خالص ولسة صوابع سيف معلمة علي وشها ف قعدت ع الأرض وانهارت وبدأت تعيط بصوت عالي جدا لحد م نامت مكانها
عند سيف كان وصل شركته و م ساعة م وصل وهو متعصب وبيتخانق مع الكل
عدي : مالك ي سيف فيه اي م الصبح وانت مبهدل الدنيا
سيف بعصبية : مافيش ي عدي واتفضل روح خلص الصفقة عشان أنا تعبان ومش قادر اشتغل انهاردة
عدي قام بكل هدوء عشان ينفذ كلام سيف لانه عارف صاحبه كويس مبيتكلمش لما بيبقي عصبي
سيف قعد وريح ضهره علي الكرسي وفضل يفكر ف اسيل و ف الي عرفه عنها لحد م دماغه وجعته م التفكير في قرر يرجع القصر ..
ف قصر المنشاوي كانت كوثر ومايا قاعدين بيضحكو وبيحتفلو أن خطتهم الخبيثة نجحت
مايا : بس ي ماما هو مطردهاش ولا طلقها احنا لازم نغورها م هنا قبل م سيف يعرف كل حاجة
كوثر بخبث : عيب عليكي وهي دي حاجة تفوتني أنا بس مستنية الفرصة المناسبة وهظبط كل حاجة
مايا:ي ريت ف اقرب وقت عشان خايفة سيف يعرف وكل حاجة تتهد علي دماغنا
كوثر : متقلقيش أنا هتصرف
بعد شوية سيف رجع القصر وكان باين عليه التعب
مايا اول م شافت سيف جريت عليه
مايا بدلع : سيف حبيبي كويس انك رجعت تعالي يلا عشان نظبط كل حاجة لفرحنا
سيف بلا مبالاة : اعملي الي انتي عايزاه وابقي ابعتيلي الفواتير وانا همضي ..وسابها وطلع
مايا بغيظ : شايفة ي ماما
كوثر : معلش اصلو مصدوم شوية بكرا ينسي ي روحي ويفضالك المهم انتي متاكده أن العملية نجحت وكلو تمام
مايا بثقة وهي بتحط رجل علي رجل : ايوا طبعا متقلقيش
كوثر بخبث:تربيتي ...وفضلو الاتنين يضحكو ويخططو للفرح
سيف طلع اوضته ودخل اخد دش وطلع قعد علي السرير وفضل يبص للاوضة قد اي الاوضة وحشة م غير اسيل م غير ضحكتها وجنونها وحنانها ....مابقاش عارف يقعد ف الاوضة م غيرها الاوضة بقت كئيبة اوي ...بص للساعة لقاها 9 بليل ف حاول ينام لكن مقدرش هو خلاص كان اتعود ياخدها ف حـ.ـضـ.ـنه
سيف زفر بقوة: يووووو شكلي مش هنام ف الليلة السودة دي ...دي واحدة خاينة وتستاهل كل اللي يجرالها ...بس هي مش باينة ليه لا تكون هـ.ـر.بت أنا لازم اشوفها
قام سيف بعد م اقنع نفسه بحجة انها ممكن تكون هـ.ـر.بت عشان بس يشوفها ويتطمن عليها
فتح سيف باب اوضة اسيل لقاها نايمة علي السرير وحاضنة المصحف ...للحظة بصلها بحزن ونـ.ـد.م قبل م يفتكر الصور وكل اللي عرفه عنها ف يخرج ويرزع الباب جـ.ـا.مد
قامت اسيل مزعورة م رزعة الباب بس ملقتش حد ف قررت تتوضي وتصلي تاني
عدا تلات ايام وسيف بيتجنب يشوف اسيل أو يحتك بيها وكان بيهرب دائما م مايا ولزقتها فيه ويروح الشركة واسيل مكانتش بتخرج م اوضتها ...أما مايا ف كانت مشغولة بأنها تصرف وتكلف عشان تعمل فرح يحكي بيه كل أصحاب الطبقة المخملية وكمان أمرت الصحفيين ينزلو الخبر ف كل وسائل الإعلام والتواصل الاجتماعي
ف المانيا
رقية بصدمة : الحق ي جدي
عتمان بقلق : فيه اي ي رقية
رقية وهي مصدومة : في خبر بيقول أن انهاردة
فرح سيف علي مايا
عتمان بصدمة: انتي بتقولي اي
رقية : والله هو ده اللي حصل أنا بقالي اربع ايام بحاول اوصل لاسيل بس كانت قافلة فونها ف افتكرت أنها ممكن تكون هي اللي قفلاه عشان تقضي وقت مع سيف
عتمان بغضب.: أنا لازم أنزل مصر حالا وأشوف اي اللي بيحصل ولو طلع اللي ف دماغي صح أنا مش هرحمه
عند سيف ف الشركة دخل عدي بعصبية ورمي الدعوة علي مكتب سيف
عدي بعصبية : تسمح تقولي اي ده
سيف ببرود : دعوة جوازي
عدي بزعيق : جواز مين ي سيف اومال اسيل دي ايه... قرطاس لب!!!
سيف ببرود : اسيل مجرد واحدة هتأدي مهمة وهطلقها
عدي بزعيق : أنا معرفش اي اللي خلاك تعمل كدة بس هتنـ.ـد.م ي سيف وساعتها اسيل مش هتسامحك
سيف بزعيق: تغور ف ستين داهية هي اصلا متهمنيش
قاطع كلامهم دخول نور بعضب
نور بزعيق : اسيل فين ي سيف وديت صاحبتي فين
سيف ببرود : صاحبتك لما تخلص اللي وراها هرجعهالك
نور بزعيق: انت اوسـ.ـخ واوطي حد شوفته ف حياتي انت متستاهلهاش رجعلي صاحبتي والا اقسم بالله لاقـ.ـتـ.ـلك
سيف بغضب : غوري اطلعي برا انتي مرفودة واياكي اشوف وشك هنا تاني
نور وهي بتحاول تعدي م عدي اللي ماسكها : سيبني عليه وديني م هرحمك
عدي وهو باصص لسيف بغضب : يلا ي نور وانا اوعدك انتي هرجعهالك يلا
...طلع عدي مع نور بصعوبة واخدها روحها البيت
عند سيف مقدرش يقعد في الشركة اكتر م كدا و رجع ع القصر وهو متعصب كالعادة ..قابلته شادية الشغالة
شادية بقلق : سيف بيه
سيف بحدة : عايزة اي
شادية بخوف: أنا اسفة ي بيه مافيش حاجة خلاص
سيف بزعيق : هو ايه اللي مافيش حاجة اتنيلي قولي فيه اي
شادية : اصل اسيل هانم بقالها تلات ايام مخرجتش م اوضتها وكل م أدخلها الاكل ارجع الاقيه زي م هو وماكلتش منو غير حاجات صغيرة دي تقريبا بقيت هيكل
سيف وحس بنغزة ف قلبه ..بصلها بجمود : طب روحي انتي
طلع سيف علي اوضة اسيل لقاها قاعدة ع الكرسي اللي جنب البلكونة وضامة رجليها وساندة عليها برأسها وباصة لتحضيرات الفرح اللي ف بتتعمل ف الجنينة و ودمـ.ـو.عها بتنزل في صمت
سيف قلبه وجعه علي حالها بس فكر نفسه ب اللي عملته ف حقه
سيف بجمود : مبتاكليش ليه ولا عايزاهم يقولو اني بعذبك
اسيل بصتلو بدمـ.ـو.ع وكسرة ومردتش
سيف بحدة قرب منها ومسكها م دراعها وقومها ف بقت واقفة قصائده: لما ابقي بكلمك تردي عليا انتي فاهمة
اسيل بصوت يكاد يكون مسموع : طلقني ي سيف
سيف حس كأن حد بيدوس علي قلبه اول م سمع كدا
سيف بغضب : سمعيني كدة قولتي اي
اسيل مكانتش قادرة تقف م الضعف الي بقت فيه ف قعدت علي الكرسي لكن سيف شـ.ـدها ووقفها تاني
سيف بحدة : قوليلي بقا عايزة اي كدة عشان مسمعتش
اسيل وهي بتحاول تقاوم الاغماء اللي حاسة بيه : بقولك طلقني أنا مبقاش ليا لازمة عندك وجوازك م مايا هيكمل اتفاقك مع جدك
سيف بجمود : وانا مش هطلق طبعا عايزاني اطلقك عشان تاخدي المؤخر وتلفي علي حل شعرك زي م انتي عايزة
اسيل بدمـ.ـو.ع: أنا مستعدة أتنازل عن المؤخر بس طلقني وسيبني ارجع لاهلي
سيف بجمود : ده بعدك
اسيل بانهيار : مش هسامحك ي سيف انت سامع مش هسامحك أنا معرفش أنا عملتلك اي لكل ده بس انا مش هسامحك ولو رجعت اعتذرت مليون مرة
سيف مقدرش يستحمل يشوفها كدا ف خرج برا الاوضة بسرعة وطلع اوضته
بعد م سيف خرج م الاوضة اسيل أغمي عليها .....بعد شوية شادية دخلتلها ب الاكل زي كل يوم لاقيتها مغمي عليها فوقتها وضغطت عليها عشان تاكل وأديتها دوا وسابتها تنام وخرجت تساعد ف تجهيز الحفلة
عدي الوقت بسرعة وجه وقت حفلة جواز مايا وسيف الي كانت مليانة ب الصحفيين و ب اكبر رجال الأعمال ف الشرق الأوسط لحضور حفل زفاف حفيد المنشاوي الكبير
مايا كانت ف أوضتها لابسة فستان ابيض طويل وضيق ن اوله الاخره كأنه جلد ثاني ليها ...عاري الكتفين ومرصع ب الالماظ ومفتوح م عند أحد فخذيها ..ولمت شعرها علي هيئه كحكة منظمة ولبست تاج م الالماظ وطرحة طويلة
كوثر بفرحة: حبيبت قلب مامي زي القمر
مايا بسعادة حـ.ـضـ.ـنتها : حبيبتي ي ماما ...عملتي اي ف موضوع الزفتة دي
كوثر : متقلقيش كلو هيخلص وانتو ف الحفلة م غير م حد يحس ب حاجة
مايا بسعادة : اخيرا هخلص منها
ع الجانب الآخر كان سيف بيظبط نفسه قدام المرايا بملامح جـ.ـا.مدة كان شكله وسيم ب بدلته التوكسيدو السوداء و ب ريحة البرفيوم بتاعته المميزة بس كل ده ميجيش حاجة جمب ملامحه الجـ.ـا.مدة والقاسية
سيف خلص لبس وخرج م اوضته والقي نظرة أخيرة علي اوضة اسيل قبل م ينزل ...سيف نزل الجنينة اللي كانت متزينة احسن م احسن قاعة ف مصر ماهي مايا كلفت وصرفت بقا ....سيف بدأ يستقبل الحضور وتهانيهم ليه بوش جـ.ـا.مد خالي م التعابير ..بعد فترة مش قليلة مايا نزلت ف ايد امجد اخوها وسيف اتقدم منها عشان يستلمها منه ف وسط موسيقي كلاسيكيه رائعة وتصقيف الحضور كلهم ..ف الناحية التانية ف اوضة اسيل كانت واقفة ف البلكونة بتتفرج علي سيف وهو ماسك ايد مايا ومتجه بيها ناحية الكوشة وكل خطوة بيخطيها كأنه بيدوس علي قلبها ..اسيل محستش ب اللي دخل اوضتها وبيتسحب ناحيتها ومرة واحدة حط منديل ابيض علي وشها لتغيب عن الوعي لكنها شايفة وحاسة وسامعة كل حاجة بس عاجزة عن الصراخ ..عايزة تستنجد ب حد لكن صوتها مش طالع
احمد : مش كنا اديناها منوم احسن م المخدر
كوثر بقلق وهي بتبص برا الاوضة : لا كدا احسن عشان يبان ف الكاميرات أنها ماشية معاك برضاها ..يلا بسرعة خدها وانزل قبل م حد يحس ب حاجة
فعلا احمد سند اسيل وبدأ يمشي بيها براحة برا القصر لكن واحد م الحراس لمحه
الحرس : انت بتعمل اي وواخد الهانم علي فين
احمد لف ليه بسرعة وطلع سلاحه وضـ.ـر.بو ب النار وسند اسيل لحد العربية وركبها ولف ركب هو كمان وساق العربية ب أقصي سرعة
عند سيف كان قاعد علي الكوشة جمب مايا م غير اي تعابير
قرب منو عدي بحزن وبص لمايا بقرف: المأذون وصل ي سيف
قام سيف بجمود ومسك ايد مايا الي كانت فرحانة وراح بيها ناحية الترابيزة الكبيرة اللي اتوسطت الجنينة
المأذون بيدي القلم ل ماايا: وقعي ي بنتي
مايا وقعت ب سعادة
المأذون ادي القلم لسيف ...سيف لسة بيمسك القلم عشان يوقع
قاطعه الحارس الخاص بيه ... يتبع
↚
سيف لسة بيمسك القلم عشان يوقع عقد الجواز .. قاطعه الحارس الخاص بيه
الحارس وهو بينهج: الحق ي سيف باشا اسيل هانم هـ.ـر.بت مع واحد وهو اللي قـ.ـتـ.ـل عبد المقصود
سيف قام بسرعة ورا الحرس بتاعه وساب مايا والحفلة وسط اندهاش الكل
عدي جري ورا سيف لقاه واقف قصاد شاشات المراقبة وبيشوف اسيل وهي ساندة علي راجـ.ـل وماشية معاه والراجـ.ـل ده لف وطلع مسدس وقـ.ـتـ.ـل الحارس بتاع سيف وبعدين اخد اسيل ومشي
سيف بجمود : قربلي الكاميرا علي وشه
الحارس قرب الكاميرا علي وش الراجـ.ـل اللي مع اسيل
عدي بتركيز: ده احمد مدير الحسابات السابق ف الشركة عندنا
سيف بجمود: عدي كمل إجراءات دفن عبد المقصود واعمله عزا أنا عريس جديد ومش فاضي ..وسابه وخرج بجمود وراح ناحية الترابيزة مكان م مايا والمأذون قاعدين ...سيف مسك القلم ووقع عقد الزواج ومسك مايا شـ.ـدها وراه وطلع بيها علي اوضته
مايا وهي بتحاول تلحق سيف ف مشيته : اهدي ي سيف براحة
سيف دخل بيها الاوضة ومداهاش فرصة تتكلم وقطع الفستان بتاعها نصين وبقت واقفة قدامه شبه عريانة ..سيف قرب م مايا وباسها ب عنف شـ.ـديد لدرجة أن شفايفها جابت دم بس سيف مهتمش وزقها علي السرير واعتدي عليها ب عنف وسط صراخها ومقاومتها اللي بائت ب الفشل
عند اسيل ف العربية مع احمد بدأت تفوق.
اسيل بصريخ: أنا فين وانت اخدتني ازاي
احمد بضحكة شريرة: اخدتك م قلب بيته ومعرفش يلحقك مني ومش هيعرف يلحقك عشاان احنا خلاص بقينا علي طريق اسكندريه اسيل فضلت تصرخ وتضـ.ـر.ب فيه وأحمد بيحاول يبعدها عنه عشان يشوف الطريق .
احمد بغضب : ابعدي ي غـ.ـبـ.ـية مش عارف اشوف الطريق
لسة مكملش الجملة ولقا قدامه عربية نقل كبيرة هتخبط فيه ف انحرف ب العربية بسرعة ناحية البحر عشان يتفادي العربية النقل بس ملحقش يوقف العربية اللي وقعت و م علي الطريق واتقلبت ف البحر ...
تاني يوم الصبح سيف صحي لقا مايا جمبه جـ.ـسمها عريان ومليان كدمـ.ـا.ت ووشها شاحب شحوب الموتي سيف اتنفض جـ.ـا.مد وحاول يفوقها بس مفاقتش ..سيف لبسها الروب بسرعة ولفت انتباهه أنها بتنزف ف شالها ونزل بيها بسرعة علي المستشفي
ف مستشفي المنشاوي ...الدكتور خرج م عند مايا
سيف : حصل اي ي دكتور هي كويسة
الدكتور : لا ي سيف بيه هي مش كويسة الهانم حصلها اعتداء جنسي واعتداء شـ.ـديد كمان ولأنها كانت حامل ف حصلها نزيف شـ.ـديد خلانا نتضطر ننزل الجنين ونستأصل الرحم
سيف بصدمة : انت بتقول اي حامل م مين
الدكتور: حضرتك ده اللي اعرفه
سيف وهو بيمسك الدكتور م ياقة قميصة : انت اهبل أنت بتقول اي
الدكتور بخوف: والله ي سيف بيه ده اللي حصل ولو مش مصدقني هات اي دكتور تاني يكشف عليها
سيف ساب الدكتور وحس بتعب واستسلم للدوامة السودا اللي بتبلعه جواها
بعد مدة سيف فاق وكان بيتعرق بشـ.ـدة وكأنه ف حرب
عدي بخوف : سيف انت كويس أنا أول م جدك كلمني جيت بسرعة
سيف بص ف الاوضة بتعب لقا جدو واقف باصصلو ب غضب سرعان م تحول ل خوف اول م شاف حالة سيف
عتمان بخوف : مالك ي سيف انت كويس
سيف بدمـ.ـو.ع لأول مرة تظهر لحد بعد اسيل : أنا تعبان اوي ي جدي تعبان اوي
عتمان حـ.ـضـ.ـن سيف وحس أنو فعلا تعبان وفضل حاضنه وقاعد معاه فترة لحد م هدي
عتمان بلوم : ليه عملت كدة ي سيف اسيل تستاهل منك ده كله ؟؟
سيف بعصبية : محدش يجيبلي سيرتها كلهم خاينين ..كلهم بتوع مصلحتهم
قاطع كلامه دخول رقية ومعاها مريم اخت عدي ( مريم 27 سنة دكتورة نفسية )
رقية : لا ي سيف الحـ.ـيو.انة اللي اتجوزتها امبـ.ـارح هي اللي خاينة اسمع مريم وانت تحكم
سيف بزعيق : اسمعوني انتو الاول قبل اي حاجة
م اسبوعين ب الظبط الهانم بدأت تغيب عن البيت والشركة وكل م اسالها رايحة فين تقولي رايحة لماما أصلها تعبانة وانا عارف انها مبتروحش لامها اصلا بس قولت اسيبها أما تيجي تحكيلي كل حاجة بنفسها لكن اتفاجأ أن الهانم بتروح شقة مفروشة كل يوم ف نفس المعاد وان معاها نسخة ل مفتاح الشقة دي ولما روحت سالت علي الشقة عرفت انها بتاعت واحد بييجي كل يوم ساعتين هو وواحدة ويمشو ..مصدقتش وقولت اكيد في حاجة غلط .. سيف سكت بس كمل بألم : بس بعدها ب يوم لقيت مبعوتلي صور ليها وهي ف كافيه مع احمد وماسكة ايدو وصور تانية ليها وهي نازلة م عيادة دكتور مشبوه وواحدة مسنداها مصدقتش الصور وجريت علي العيادة دي ... العيادة طلعت لدكتور بيعمل عمليات مشبوهة ...وقالي أنها عملت عملية ترجعها بنت تاني عشان هي مش بنت وأنها متفقة معاه م شهرين فاتو على العملية دي بس مكانش معاها فلوس ولما بقا معاها جاتلو وعملت العملية وفعلا يومها جالي رساله م البنك أن اسيل سحبت 50000 جنيه م حسابها ..روحت علي القصر وانا مصدوم ومش مصدق بس اللي خلاني اصدق انها كانت مجهزة نفسها عشان تستقبلني كزوج ليها ... وأكمل بسخرية: م الهانم عملت العملية وبقت بنت م تاني إنما قبل كدة لما قربتلها بعدت عني عشان كانت خايفة اتكشفها ...
سيف بزعيق: كلام الوسـ.ـخ اللي اسمه احمد كان صح هي فعلا غلطت مع سليم وعشان كدة متجوزتش بعد م مـ.ـا.ت وعشان تسكت احمد بعد جوازها مني بقت تروحله شقته كل يوم وتستغفلني واخرتها هـ.ـر.بت معاه امبـ.ـارح .....قولولي بقا اي رايكو أنا استاهل ده كله ..ردو عليااااا
رقية قربت م سيف وحـ.ـضـ.ـنته وسيف انهار ف حـ.ـضـ.ـنها
رقية وهي بتملس علي شعره : اسيل بريئة ي سيف ..اسيل بتحبك وبريئة م ده كله
سيف بصلها بكسرة والم وكأنه مش قادر يصدق اللي بيسمعو
مريم اتدخلت: ايوة ي سيف اسيل بريئة ...أنا دكتورة نفسيه و م شهر رقية كلمتني عشان اعالج اسيل ...اسيل عندها عقدة نفسيه ي سيف
سيف بصلها بعدم فهم: ازاي
مريم بعملية : اسيل بعد م بعدتك عنها يوم م حاولت تقرب منها اتدايقت وراحت حكت لرقية ورقية عرضت عليا اني اساعدها وكدة ف قعدت معاها وعرفت انها زمان سافرت المنصورة عند أهل مامتها وقت وفاة جدها والكل كانو مشغولين ب العزا وهي كانت حوالي 10 سنين ..مرات خالها وقتها اخدتها لاوضة واتفقت مع واحدة أنها تعملها عملية ختان البنات اللي الناس الجاهلة بيعملوها ل بناتهم وفعلا عملتها لاسيل بس اسيل نزفت جـ.ـا.مد لأن جـ.ـسمها كان ضعيف وكانت هتموت فيها نقلوها المستشفي وحاولوا يوقفو النزيف بس معرفوش ف اضطروا يدخلوها عمليات ويخيطو الجرح وم ساعتها وهي عندها عقدة م الجواز وبتترعـ.ـب منه
سيف يصلها باهتمام : وبعدين
رقية بعملية : طبعا ده سببلها صدمة وعقدة نفسيه خلتها تترعـ.ـب منك وتبعد عنك بطريقة غريبة اول م تقربلها بس هي لما جاتلي قالتلي انها عايزة تتعالج عشانك عشان تكمل حياتها معاك ف طلبت منها فحوصات طبية عشان اتاكد أنها مافيهاش اي اصابات جسدية م الحادثة دي وممكن تأثر عليها وودتها عند دكتورة نساء زميلة ليا وده الملف بتاعها
سيف مد ايدو اخد الملف منها وفتحه
مريم : ده فحص شامل لاسيل بيثبت أنها بنت ومحدش لمسها وبص علي التاريخ كدة
سيف بص علي التاريخ لقاه بعد جوازهم ب شهر
رقية بتكملة: يعني ي سيف التحاليل دي م شهر و بتثبت أن اسيل بنت وسليمة مش زي م الدكتور ده قال إنها اتفقت معاه م شهرين ع العملية دي
سيف بصدمة : يعني اللي حصل ده كلو كان لعبة بس مين اللي عمل كدة
عتمان بغضب: الحرباية الي اتجوزتها امبـ.ـارح مين غيرو ليه مصلحة ف طـ.ـلا.قك م اسيل
سيف جرچي بسرعة علي اوضة مايا لقاها قاعدة هي وامها وبتعيط
مايا بزعيق : اطلع برا ي حـ.ـيو.ان انت ليك عين تيجي بعد اللي عملته
سيف قرب م مايا ومسكها م شعرها وضـ.ـر.بها ب القلم
سيف بزعيق: اسيل فين
مايا بخوف: أنا معرفش حاجه
سيف مسكها م شعرها تاني: انتي هتستعـ.ـبـ.ـطي ي روح امك اانا عرفت كل حاجة اسيل فين
مايا بخوف أنا هحكيلك علي كل حاجة بس سيبني : مايا حكت لسيف عن مخططها هي وامها وأمجد وكل اللي حصل
سيف بغضب : ي ولاد الكـ.ـلـ.ـب ده انا مش هرحمكو ...عدي تعالي خد الكلاب دول علي المخزن بسرعة أنا لازم اروح الحق اسيل
دخل عدي بحزن : مش لازم تروح ي سيف
سيف وحس ب وجع ف قلبه فجأة: فيه اي سيف
سيف ب حزن : اسيل جات برا ي سيف
سيف طلع يجري م الاوضة وحاسس أن اسيل فيها حاجة ويتبع
↚
ف مستشفي المنشاوي
سيف بقلق : تقصد اي ي عدي اسيل فين
عدي بص لسيف بحزن وشاورلو علي برا الاوضة
سيف طلع برا الاوضة وهو حاسس ان قلبه متفتت حاسس ان فيه حاجة غلط ...سيف طلع لقا الدكاترة بيجرو ب اسيل علي اوضة العمليات..كان وشها كلو دم ..سيف اول م شافها جري عليها وحاول يوفوقها
سيف بدمـ.ـو.ع : اسيل قومي ي اسيل والنبي متسبنيش
اسيل عشان خاطري أنا مقدرش اعيش م غيرك ..
دكتور: سيف بيه لو سمحت ابعد لازم ناخدها علي العمليات فورا عشان نوقف النزيف
سيف بعد عن اسيل وقعد علي الارض وهو بيفتكر قد اي كان قاسي عليها وأنها متستاهلش منو كل ده هو هيموت لو هي جرالها حاجة...عدي جه وقوم سيف م ع الأرض واخدو وقعدو ع كراسي المستشفي
سيف بدمـ.ـو.ع والم : مقدرش اعيش م غيرها ي عدي أنا السبب ف اللي حصلها
عدي بحزن علي صاحبه: ي سيف انت كنت ضحية مؤامرة زبـ.ـا.لة لو اي حد كان مكانك كان هيعمل كدا
سيف بدمـ.ـو.ع : مش هتسامحني ي عدي اسيل مش هتسامحني
عدي طبطب علي سيف وحاول يهديه
سيف : بس انت لاقيتها فين وايه اللي حصل
عدي : امبـ.ـارح بعد م شوفنا الكاميرات وانت سيبتني ومشيت خليت الحرس يطلعو ورا العربية وكان معانا رقم لوحة العربية كانت ظاهرة ف الفيديو...الحراس عرفو مكانهم وكانو وراهم بس علي م وصلو ليهم لقو العربية مقلوبة ف البحر طلعو احمد وكان مـ.ـا.ت واسيل كان فيها نبض ف طلعوها وجابوها ف الإسعاف علي هنا
سيف بغضب : أنا لازم ادفعهم التمن غالي ..انت وديتهم علي المخزن الشرقي ؟
عدي: ايوة والحرس مراقبين المكان كويس
سيف : والدكتور الي روحتلو ده تجيبهولي والبت الي اسمها سارة برضو دي تكون معاهم هناك بس دول تحطهملي ف اوضة مختلفة وميشوفوش بعض
عدي وهو بيقوم : متقلقش هنفذ كل حاجة حالا وهبقا اتصل اتطمن علي اسيل
سيف : تمام
بعد م عدي مشي سيف قام وراح اتوضي ودخل يصلي ف مسجد المستشفي ...سيف كان بيبكي وبيدعي ربنا أن اسيل تطلع م العمليات بخير وبعد م خلص صلاة راح قعد قدام اوضة العمليات مستني اسيل تطلع بعد شوية خرج دكتور م العمليات
سيف جري بسرعة علي الدكتور
سيف بلهفة وخوف : اسيل كويسة ي دكتور طمني عليها
الدكتور بابتسامة: الحمد الله لحقناها ووقفنا النزيف بس هتفضل تحت الملاحظة الكام ساعة الحاليين دول بعدها تقدرو تشوفوها وتطمنو عليها براحتكو
سيف براحة : الحمد الله الحمد والشكر ليك ي رب ..
رقية جات تجري : ها ي سيف اسيل كويسة
سيف بسعادة : اه الحمد الله بقت كويسة بس هيخلوها تحت الملاحظة شوية ..هو جدو فين
رقية: جدو راح المطار يستقبل عمك ومـ.ـر.اته وهيجيبهم ويروح علي القصر هو اصلا ميعرفش اللي حصل لاسيل خوفت اقولو يتعب زيادة
سيف بحيرة : ميعرفش ازاي هو مش انتو كنتو هنا لما الإسعاف جابت اسيل
رقية : لا كان عمو كلم جدو وقتها وجدو خرج راحلو وانا مرضتش أكلمه وأعرفه اللي حصل عشان ميقلقش عليها
سيف ابتسم : جدو بيحبها أوي وده صعب
رقية بابتسامة : بس مش مستحيل ..ومين فينا مبيحبهاش اسيل دي الوحيدة اللي قدرت تقرب مني وتفهمني مع ان فرق السن بينا مش قليل ..رقية سكتت وبصت لسيف : طب م انت كمان حبيتها وقلبت حياتك
سيف بشبح إبتسامة: ي ريتني اقدر اقول انها هتفضل معايا طول العمر زي م كنت بتمني ...اسيل مش هتسامحني ي رقية
رقية مسكت ايد سيف : هتسامحك ي حبيبي هي غلبانة وقلبها ابيض وهتسامحك
سيف حـ.ـضـ.ـن رقية لأول مرة بعد سنين... فجأة فون سيف رن وكان عدي
سيف بجمود : ايوة ي عدي
عدي : ايوة ي سيف اللي طلبته حصل
سيف : عشر دقائق واكون عندك سلام ...سيف ألتفت لرقية الي بتبصلو ب حيرة: رقية مش وقت اسألة خلي بالك م اسيل أنا رايح اجيب حقها واجي وسابها وخرج
خرج سيف م المستشفي وطلع ب عربيته علي المخزن الشرقي ...بعد 10 دقائق سيف كان وصل ونزل م عربيته ودخل المخزن
سيف : سارة والدكتور فين ي عدي
عدي : ف الاوضة دي والتانيين ف الاوضة الي ف الأخر خالص
سيف بجمود : مش عايز حد يدخل عليا أما أنا أطلب ده
عدي : سيف اهدي أنا هدخل معاك
سيف: أنا قولت هدخل لوحدي
عدي : طب بالله عليك متتهورش
سيف بصلو ودخل ع الاوضة لقا سارة قاعدة علي كرسي ومربوطة وكذلك الدكتور
سيف بصوت حاد: انتو هتقولو اللي حصل ب الزوق ولا تقولو ب الطريقة التانية
سارة بخوف : هه هقول بس بالله عليك متعمليش حاجة
سيف بجمود : انطقي
سارة حكت ل سيف علي كل حاجة وان احمد وأمجد ومايا هما اللي خلوها تعمل كدا
سارة بدمـ.ـو.ع: بس ورحمة أهلي أنا كنت مجبرة احمد ضحك عليا فعلا وانا عشان كنت واثقة فيه كنت بعمل اي حاجة تفرحو ولما عرف اني حامل ضـ.ـر.بني لحد م سقطت واجبرني اني اعمل كدا مع مدام اسيل ي أما هيفـ.ـضـ.ـحني
سيف بسخرية : ولو انتي صادقة كدة مجتيش طلبتي مساعدتي ليه
سارة بسرعة: والله العظيم حاولت اني اعرفك ..أنا حسيت أن مدام غلبانة ومتستاهلش كل ده ف قررت اجي أبلغك ولما جيت ادخل مكتبك لقيت واحد م الحراس بتوعك بيمنعوني واخدوني برا الشركة ودوني الفيلا عند امجد السيوفي...سارة سكتت شوية بعدين كملت بدمـ.ـو.ع والم : وهناك خلا تلات حراس م بتوعو يغتصبوني وصوروني فيديو عشان بس حاولت اقرب منك واعرفك ....أنا واحدة غلبانة ماليش ف ده كلو أنا اللي اندست ف النص
سيف بصلها بحزن علي اللي حصلها وقام فك الحبل اللي مربوطة بيه
سيف بهدوء : ي عدي
عدي دخل : اي ي سيف
سيف : خد سارة علي شقة الزمالك وخلي دكتور يشوفها لو فيها اي حاجة
عدي لسة هيتكلم سيف قاطعه : هفهمك بعدين
عدي اخد سارة ومشي وسيف لف للدكتور اللي كان ميت م الرعـ.ـب
سيف بصوت يرعـ.ـب : طبعا البنت الغلبانة عشان مالهاش ذنب خرجت إنما انت لو عملت اي ف أنا عارف انك متفق معاهم وهتتعاقب
الدكتور برعـ.ـب: أنا هقولك الي حصل كوثر هانم هي اللي جات اتفقت معايا عشان اقولك أن اسيل كانت مش بنت وانا عملتلها عملية وعشان تبان أنها تعبانة لما تنزل أديتها حقنة مخدر زي م عملنا قبل كدة
سيف بحيرة : قبل كدا ازاي
الدكتور : قبل كدة م 15 سنة عملنا حاجة زي كدا برضو
سيف بجمود: احكيلي هببتو اي
ف مستشفي المنشاوي اسيل بدأت تفوق
اسيل بتعب : ااه أنا فين
رقية بسرعة: اسيل حبيبتي انتي كويسة ؟
اسيل : اه أنا فين
رقية: أنتي ف المستشفي ي حبيبتي
اسيل بدأت تفتكر اللي حصل معاها وان اخر حاجة فاكراها لما العربية اتلقبت بيها هي وأحمد
اسيل بدأت تعيط جـ.ـا.مد وتفتكر الي حصلها ورقية جريت عليها واخدتها ف حـ.ـضـ.ـنها
رقية : اهدي ي حبيبتي بالله عليكي
اسيل بدمـ.ـو.ع: اخوكي طلع بيلعب بيا اخوكي ذلني ي اسيل
رقية : ي اسيل انتي مش فاهمة حاجة سيف اتضحك عليه
اسيل بدمـ.ـو.ع: أنا مش فاهمة حاجة غير انو بيعتبرني واحدة جاية م الشارع وماليش أهل ي رقية
رقية : ي حبيبتي اهدي أنا هفهمك وحكتلها كل اللي حصل
اسيل بصدمة: يعني كل ده كان بيحصل وانا معرفش
رقية : ايوة ي اسيل وانتي ساعدتيهم لما خبيتي علي سيف يعني غلطانة زيك زيو
اسيل بدمـ.ـو.ع: بس هو مجاش سألني ليه ازاي يصدق عليا اي حاجة كدة بسهولة
رقية :انتي بتستهبلي ي اسيل هو كان حد راح قال كلام كدا وخلاص ده جالو صور وناس تشهد عليكي وانتي نفسك ساعدتيهم
اسيل : أنا عارفة انك صح بس انا مش قادرة اسامحو هو برضو غلط ف حقي ..رجعيني بيت اهلي ي رقية بالله عليكي
رقية. : مينفعش ي اسيل اهلك ميعرفوش ب اللي حصل
اسيل : ماهو انا مش هرجع القصر واعيش معاه انتي مش حاسة بيا
رقية : ارجعي ي اسيل وانا اوعدك ميحتكش بيكي
ف اللحظة دي دخل سيف بلهفة : اسيل انتي كويسة الف سلامة عليكي
اسيل ودت وشها الناحية ومردتش عليه ...رقية غمزت ا سيف وخرجت ..سيف قرب م اسيل وقعد جمبها
سيف بنـ.ـد.م وحزن : أنا آسف ي اسيل
اسيل بسخرية : أنا قولتلك لو رجعت تعتذر مليون مرة مش هسامحك ...انت مسيبتنيش وسافرت يومين ولا اتخانقت معايا ده انت هنتني ودوست علي كرامتي وكسرتني ولا كاني جاية م الشارع ده انت قولتلي اني حشرة تدوسها وقت م تحب
سيف بحزن وهو بيقربلها : اسيل أنا
قاطعته اسيل وهي بتبعد عن السرير وبتزعق: حـ.ـر.ام عليك أنا عملت اي لكل ده والله العظيم عمري م فكرت احب بعد سليم وفضلت قافلة علي قلبي لحد م جيت انت. .كل حاجة اتغيرت معاك قررت اساعدك زي م جدك طلب مني عشان م جوايا كنت محتاجاك ساعدتك وكنت بحبك م غير م اخد بالي قررت اتعالج عشانك عشان اكمل حياتي معاك انت تعرف اي عني أصلا انت كلفت نفسك تعرفني ولا تحس بيا انت اللي قررت أننا نعيش حياة عادية وانا وافقت وانت برضو اللي قررت اني خاينة واستاهل الحرق حتي مفكرتش تيجي تسالني ..اسيل بدأت تعيط وهي بتتكلم : انت عارف انا خبيت عليك ليه .عشان انت معودتنيش اجي احكيلك ولا تسمعني انت كسرتني ي سيف كسرتني وانا حبيتك م كل قلبي .. اسيل قعدت علي الارض بتعب وسيف قرب منها وحاول ياخدها ف حـ.ـضـ.ـنه
اسيل بتعب : ابعد عني
سيف بدمـ.ـو.ع: عشان خاطري ي اسيل كفاية
اسيل بصت لسيف وكانت أول مرة تشوف دمـ.ـو.عه ف سكتت وسابته يحـ.ـضـ.ـنها ...بعد شوية سيف بعد عن اسيل وشالها حطها علي السرير
سيف بحزن : أنا عارف اني غلطت عارف اني جيت عليكي بس والله هتغير عشانك عشان بحبك ...أنا كان نفسي ابقا واحد عادي زي باقي الناس بس مش ذنبي انهم يقولو أن أمي خاينة مش ذنبي اني اشوفها ف وضع زبـ.ـا.لة وانا طفل وافضل عمري كلو متعقد ومحروم منها
سيف بدأ يدمع واسيل قلبها وجعها عليه هي عارفة إن اللي حصل ده كان غصب عنه ..اسيل مدت ايديها لسيف واخدتو ف حـ.ـضـ.ـنها وفضلت تطبطب عليه
اسيل : حصل اي احكيلي
سيف حـ.ـضـ.ـنها: عايز انام ف حـ.ـضـ.ـنك ي اسيل بقالي اسبوعين منمتش بسبب بعدي عنك
اسيل ابتسمت واخدته ف حـ.ـضـ.ـنها ونامو علي السرير .... بعد شوية
سيف صحي ولقا نفسه نايم ف حـ.ـضـ.ـن اسيل ف عدلها واخدها هي ف حـ.ـضـ.ـنه
سيف فضل باصص لاسيل ومش مصدق نفسه أنها رجعت تاني
سيف بحب : اوعدك اعوضك عن كل اللي فات ي حبيبتي
اسيل صحيت لقت نفسها ف حـ.ـضـ.ـن سيف
اسيل قامت وبصت لسيف واتكلمت بهدوء: عايزة ادخل اخد دش
سيف بسرعة : تعالي ي حبيبتي هسندك
سيف سند اسيل لحد الحمام وجابلها هدوم
سيف بمشاغبة: متأكدة انك مش عايزاني اساعدك
اسيل بغضب : م قولنا لا هاتلي ممرضة
سيف بضحك علي وشها الي احمر م الغضب : حاضر حاضر اهدي
سيف نده ممرضة وخلاها تساعد اسيل وبعد شوية اسيل خلصت وطلعت م الحمام وكان شعرها مبلول ...اسيل قعدت على السرير راح جه سيف وقعد وراها
اسيل : انت بتعمل اي
سيف وهو ماسك مشط : هسرحلك شعرك
اسيل بتذمر: ليه هو انا عيلة صغيرة
سيف باس راسها بحب : ايوة انتي بنتي أنا
اسيل اتكسفت ومردتش وسيف سرحلها شعرها وعملهولها ضفيرة طويلة
سيف. : يلا البسي الطرحة عشان هنروح
اسيل : الدكتور كتبلي على خروج
سيف : ايوة البسي يلا
اسيل لبست طرحتها والشوز وقامت وقفت وفجأة لقت نفسها مرة واحدة متشعلقة ف الهوا
اسيل : نزلني ي سيف
سيف : لا مش هنزلك ويلا عشان نروح
سيف شال اسيل وطلع بيها برا الاوضة واخدها وخرجوا برا المستشفي ووقف قدام عربيته والحرس فتحولو الباب ف دخل واخد اسيل على رجله
اسيل : سيف نزلني
سيف : لا
اسيل : مش معني اني راجعة معاك اني نسيت اللي حصل
سيف بحب : أنا هنسيهولك بس اديني فرصة
اسيل بصت لسيف وسكتت...بعد مدة سيف وصل القصر ف نزل وشال اسيل ودخل بيها
سيف اول م دخل لقا عتمان ورقية قاعدين ومعاهم عمو ومـ.ـر.اته ..سيف نزل اسيل على الكرسي وراح يسلم علي عمه
سيف بابتسامة : ازيك ي عمي عامل اي
مراد حـ.ـضـ.ـن سيف: وحـ.ـشـ.ـتني اوي ي سيف انت عامل اي
سيف : أنا الحمد لله كويس ..ازيك ي مرات عمي
أميرة بحب حـ.ـضـ.ـنت سيف :وحـ.ـشـ.ـتني اوي ي سيف
سيف : انتي حشـ.ـتـ.ـيني و اكتر تعالو اعرفكو علي اسيل مراتي
اسيل قامت سندت علي سيف وراحت تسلم عليهم بكسوف: ازي حضراتكو حمد الله على سلامتكو
أميرة بضحك: تعالي ف حـ.ـضـ.ـني احنا لسة هنسلم ده انتي مرات ابني
ضحك الكل واتبسطو اخيرا بعد غياب طويل وفاجأة سيف اتكلم : ب مناسبة التجمع الجميل ده ف أنا عاملكو مفاجاة ...
الكل بصو لسيف باستغراب
سيف : ادخل ي عدي
الكل بصو لبعض بصدمة
عتمان بغضب: هي بتعمل اي هنا أخرجي برا حالا
ي ترا مين الي جات واي المفاجأة
النهاية
دخل عدي وهو مسند ست باين عليها ف الخمسين م عمرها شعرها الأسود اتخللو خصلات بيضة ناعمة ملامح وشها جميلة بس باين عليها كبر السن عنيها بني فاتح
عتمان اول م شافها قام ب غضب : اي اللي جابها هنا....انتي ليكي عين تيجي بعد اللي عملتيه غوري اطلعي برا
سيف بحدة: جدي .....ابعد عنها وملكش دعوة بيها ...ألتفت ليه واتكلم بجمود : اتفضلي اقعد هنا
رقية باصة بصدمة ومانعة دمـ.ـو.عها م النزول ب صعوبة
عدي سند احلام وقعدها علي الكرسي ..احلام فضلت باصة ل رقية وسيف عايزة تحـ.ـضـ.ـنهم بس مش عارفة ولادها قدام عنيها بعد غياب 14 سنة وبرضو مش قادرة تاخدهم ف حـ.ـضـ.ـنها ...احلام دمـ.ـو.عها نزلت ف صمت علي حالها
سيف بعلو صوته : عدي دخل اللي برا
عدي : حاضر .... ومسك تليفونه ورن علي الحرس بتوع اللي دخلو ومعاهم الدكتور مرزوق ومايا وامجد وكوثر متكتفين
سيف بجمود لمرزوق : أنا عايزك تحكي اللي قولتلي عليه امبـ.ـارح
مرزوق بخوف: حاضر ...م حوالي 26 سنة كنت لسة متخرج م كلية الطب وكنت غلبان وماعيش فلوس اني افتح عيادة خاصة بيا ..اتعرفت وقتها علي مدام كوثر كنت ساعتها شغال ف قسم الطوارئ ف مستشفي حكومي ..قابلتها ساعة حادثة جوزها سراج السيوفي والاسعاف جابتهم علي المستشفي دي عشان كانت قريبة م الحادثة وقتها كوثر هانم مكانتش باين عليها زعلها علي موت جوزها لانه جه المستشفي ميت اصلا وملحقناش ننقذه ...اتعرفت عليها وبدانا نتقابل ووعدتني أنها تشغلني ف مستشفي المنشاوي ...مقابلتنا اتطورت وبقت ف شقتها اللي في المعادي وبعد سنة م علاقتنا عرفت انها هتتجوز رجل الأعمال صادق المحمدي أنا مكانش يهمني تتجوز ولا لا كان كل اللي يهمني أنها متسحبش مني العيادة والوظيفة اللي جابت هالي ...وفعلا اتجوزت ومبقناش نتقابل كتير بعد جوزاها بس بعد جوازها ب 12 سنة ب الظبط بدأت تفتكرني وترجع تقابلني تاني وعرفت منها وقتها أن جوزها مبيحبهاش وبيحب واحدة تانية غيرها وأنها عايزة تنتقم منها ..اتفقت معايا أن تخلي جوزها يشك فيها وكانت بدأت فعلا ف الخطة دي ومحتاجتنيش معاها ف حاجة غير أنها تجيبها عندي ع أساس أنها هتعمل عملية إجهاض وده اللي هفهمو ل جوزها لما ييجي يسالني ...وفعلا معداش يومين وكانت جابتها عندي واديتها مخدر زي م عملت مع مدام اسيل وساعة ب الظبط وكوثر إخدتها ونزلت م عندي ف اخر اليوم لقيت سالم باشا الله يرحمه جايلي البيت وبيتهجم عليا فهمته زي م كوثر قالتلي أن احلام هانم كانت حامل وجاتلي عشان تعمل عملية إجهاض ومن ساعتها مشوفتش سالم بيه تاني و ف يوم لقيت كوثر جايالي وفضلت تشرب كتير اوي وتقول أنا عملت كل حاجة عشان ابقا معاه أنا قـ.ـتـ.ـلت جوزي بايديا ودبرت ل قـ.ـتـ.ـل جوزي التاني وطلعت مـ.ـر.اته خاينة وبرضو مـ.ـا.ت ومتجوزنيش ...ساعتها فهمت ليه مكانتش زعلانة علي موت سراج السيوفي عشان هي السبب ف موته وبرضو عملت خطة ل موت صادق جوزها أنا لحد دلوقتي معرفهاش ...شهرين ي الظبط وكوثر خرجت م حياتي ومرجعتش الا م شهر واحد لما لقيتها جايبة بنتها وجايالي بتتفق معايا علي اللي هنعمل ف اسيل ولما رفضت هددتني ب القـ.ـتـ.ـل ودي حاجة مش بعيدة عليها ..وافقت وانا مضطر وبعدها ب اسبوع لقيتها جايبالي بنتها ماايا وعايزاني اعملها عملية ترجعها بنت تاني .بس مايا كانت حامل ف شهر حاولت اعملها العملية ف نزفت جـ.ـا.مد .وقفت النزيف و افتكرت أن الطفل نزل مع النزيف عشان كان شـ.ـديد وكملت وعملتلها العملية بس الظاهر أن الحمل كان ثبت خلاص عشان كدة حصل الي حصل
مايا جريت علي الدكتور ومسكته م هدومه: انت غـ.ـبـ.ـي انت السبب انت السبب
سيف ضـ.ـر.ب مايا قلم : انتي زعلانة عشان اتكشفتي ومش زعلانة أنك امك هي السبب في موت ابوكي ...انتي وسـ.ـخة ب الظبط زيها
كوثر ي زعيق : أنا حبيت سالم أنا اللي كان المفروض اتجوزه مش هي أنا اللي كان المفروض اعيش واتهني معاه ي فلوسة مش هي جوزوني لواحد يدوب عندو فيلا وشركتين ومكانش م طموحي مكانش زي سالم أنا اللي دبرت بس سراج الحادثة وقت م كان مسافر وانا اللي دبرت برضو ل خيانة احلام ...بصتلها بسخرية : وهي هبلة صدقتني خليتها تخرج كتير وتخبي علي سالم عشان يشك فيها فهمتها اني حامل ولازم أجهض الطفل عشان تعبانة وجات معايا عشان ي حـ.ـر.ام بتحب اختها الوحيدة ..كنت ناوية اجيب واحد انيمه جمبها ف السرير بس لقيت أن صادق بيحبها هي حتي صادق بيحبها ف قولت خسارة فيه الدور وخدرتهم الاتنين ونيمتهم ف السرير سوا وكنت قبلها كلمت سيف الغلبان اللي بيحب مامته عشان ييجي يشوفها ف الوضع الحلو ده وانا اللي حطيت السلاح ع الترابيزة عشان يقـ.ـتـ.ـل صادق ويلبس الليلة واخلص منه ماهو كان هيقف ف طريق جوازي م أبوه ...ثم أكملت ب غل وهي بتبص ل سيف : بس القدر كان له كلام تاني وسالم جه ف الوقت ده ومستحملش اللي شافه ومـ.ـا.ت ف ساعتها
كوثر ب هستيريا : اخدت مني كل حاجة حتي سالم مسابتهوليش أنا بكرهك بكرهك ي احلام انتي السبب ف ده كلو ..قاطعها الرصاصة اللي اتضـ.ـر.بت ف قلبها
الكل بص بصدمة ل امجد اللي كان ماسك السلاح
امجد بدمـ.ـو.ع: قـ.ـتـ.ـلتي ابويا وحرمتيني منو بسبب وساختك وطمعك وانا برضو قـ.ـتـ.ـلتك
امجد بدمـ.ـو.ع وتعب : علي فكرا ي سيف مايا كانت حامل م احمد قبل م يموت وادهم الاسيوطي مالوش دعوة
ف اللحظة دي دخل البوليس واخدو امجد اللي كان مستسلم تماما والدكتور مرزوق ومايا وسط صراخها بانها معملتش حاجة ومالهاش ذنب والاسعاف شالت جثة كوثر
رقية بصت لامها بدمـ.ـو.ع وقامت راحتلها وقعدت قدامها علي الارض : أنا اسفة والله انا اسفة
احلام شـ.ـدتها بحـ.ـضـ.ـنها وفضلت تبوس فيها وبصت لسيف راح جري عليها وحـ.ـضـ.ـنها وفضلو يعـ.ـيطو التلاتة ف مشهد يوجـ.ـع القلب اخيرا بعد فراق 14 سنة رجعو لحـ.ـضـ.ـن امهم اللي اتحرمو منو بسبب طمع كوثر وخبثها
عتمان قرب م احلام وباس رأسها : حقك عليا ي بنتي أنا ظلمتك معاهم
احلام بدمـ.ـو.ع : لا ي بابا أنا اللي غلطت لما صدقتها وانا علطول كنت اشوف الغل ف عنيها م ناحيتي ..مش صعبان عليا الا سالم اللي مـ.ـا.ت م غير م يفهم اني مظلومة ..مـ.ـا.ت وسابتي اتعذب حياتي كلها
سيف باس أيدها : هو اكيد عارف انك مظلومة ي امي حقك عليا والله انا اسف
أميرة و مراد قربو م احلام وسلمو عليها
سيف قام وشـ.ـد اسيل : بصي ي امي دي اسيل مراتي
احلام حـ.ـضـ.ـنت اسيل وباستها : دي حلوة اوي ي سيف الف مبروك ي حبيبي مع اني كان نفسي أحضر فرحك واشوفك عريس
سيف بحب: لا ماهو احنا كتبنا الكتاب بس الفرح بعد اسبوعين ب اذن الله
اسيل بصت لسيف بصدمة
سيف قرب م ودنها واتكلم بهمس : أنا مبقولش كدا عشان امي ...أنا فعلا ناوي اعملك احلا فرح يليق ب احلا عروسة ف الدنيا
اسيل بصت لسيف بحب : ربنا يخليك ليا
سيف : ويخليكي ليا ي حبيبتي
قعد الكل سوا علي السفرة لاول مرة بعد 14 سنة وكان الجو عائلي ودافي مليان حب ...ف الوقت ده دخل عدي ومعاه نور الى جريت علي اسيل وحـ.ـضـ.ـنتها
نور : حشـ.ـتـ.ـيني و اوي ي اسيل أنا كنت هموت م القلق عليكي
اسيل : وانتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و اوي ي حبيبتي
سيف ل نور : أنا آسف ي نور علي اللي حصل والله كان غصب عني
نور بتفهم : عارفة عدي حكالي أنا اسفة برضو علي اني كنت هقـ.ـتـ.ـلك
الكل بصو لبعض باندهاش
سيف باندهاش : انتي كنتي هتقـ.ـتـ.ـليني بجد
نور بجدية: ايوة طبعا اومال اسيبك تعذب صاحبتي انت مش عارف هي مصاحبة مين ولا اي
سيف بضحك: ي نهار اسود لا ي سيتي مش هعملها حاجة أنا بحبها والله
نور : ايوة حبها عشان مزعلكش
عدي : يعني كدة هتجوز مجرمة ؟!!!
سيف بغمزة: انت ناويت ولا اي
عدي بابتسامة: اه وحددنا معاد الخطوبة
نور بصت لعدي ب كسوف وبدأ الكل يهنيهم وانضم عدي ونور للسفرة واتغدو معاهم
الشغالة دخلت وقربت م سيف : سيف باشا ادهم بيه الاسيوطي مستني حضرتك برا ف الصالون
سيف قام : طب عن اذنكو ي جماعة خمس دقائق وراجع
سيف طلع : أزيك ي صاحبي عامل اي
ادهم ( ادهم الاسيوطي 30 سنة صاحب سيف ورقية م الطفولة طويل وبعضلات ووسيم ..بشرتو خمرية وعنيه عسلي فاتح وشعرو بني غامق .. صاحب مجموعة شركات الاسيوطي )
قام ادهم وحـ.ـضـ.ـن سيف وسلم عليه : واحشني اوي ي صاحبي
سيف وهو بيقعد : وانت والله قولي انت عامل اي
ادهم : الحمد الله ...أنا عرفت اللي حصل ي سيف وكنت عايز اعرفك حاجة
سيف بتكملة: انت معملتش حاجة مع مايا وهي اتبلت عليك
ادهم براحة : الحمدالله انك عرفت أنا كنت شايل هم الموضوع ده
سيف : متقلقش ي صاحبي أنا اصلا واثق فيك
قاطعهم دخول رقية بسرعة: سيف كنت عايز..........
رقية سكتت لما شافت ادهم قدامها
ادهم بسرعة ولهفة : رقية ازيك عاملة اي
رقية بصت لادهم بجمود: كويسة ...سيف مستنياك ف الجنينة عن اذنك
ادهم بص ف أثر رقية بحزن وقعد ع الكرسي
سيف : لسة بتحبها
ادهم بحزن: عمري م بطلت احبها اصلا بس هي مش راضية تسمعني ولا تسامحني
سيف : علي فكرا هي لسة بتحبك برضو وعمرها م نسيتك
ادهم بفرحة : بجد
سيف : ايوة بجد
ادهم قام : طب عن اذنك بقا وجهز الفرح الاسبوع الجاي
سيف ضحك علي صاحبه وسابو وراح اوضة السفرة يكمل غدا
عند رقية كانت قاعدة ف الجنينة بتفتكر اللي كان بينها وبين ادهم زمان واد اي كانو بيحبو بعض جدا ومتفقين علي الجواز بس سابو بعض م خمس سنين
ادهم قعد جمب رقية راحت قامت وسايباه بس هو لحقها ومسكها م ايديها وقفها قدامو
ادهم : لحد امتي هتفضلي رافضة تسمعيني للدرجادي حبك ليا كان ضعيف ؟
رقية بدمـ.ـو.ع : انت السبب انت اللي عملت كدا
ادهم : ي رقية والله مظلوم يومها لما دخلتي عليا المكتب كانت السكرتيرة واقفه جنبي ومره واحده رمت نفسها عليا انا مستوعبتش في ايه الا لما لقيتك مره واحده واقفه قدامي وبعدين طلعتي جريتي من ساعتها مش راضيه تسمعيني انا بقوللك والله العظيم انا عمري ما حبيت حد قدك انا بحبك جدا وهي كانت عامله كدة عشان توقع بيننا انا يومها طردتها وحاولت ان انا اوصللك بس انتي رجعتب المانيا تاني وسيبتيني
رقيه بدمـ.ـو.ع: يعني انت بتحبني انا وعمرك ما عملت حاجه معاها ؟
ادهم بسرعه: والله العظيم ابدا انا عمري ما حبيت ولا احب احد قدك يا رقيه صدقيني انا باحبك جدا وكنت مستني نتجوز ولولا اللي حصل ده وانت سافرتي كان زمانا دلوقتي متجوزين ومخلفين
رقية بدمـ.ـو.ع : يعني هنرجع
ادهم حـ.ـضـ.ـن رقية : اكيد طبعا والفرح الاسبوع الجاي
رقية بضحك : وليه السرعة دي
ادهم : خلينا نعوض اللي فات مش كفايه اللي ضاع من عمرنا
رقية : عندك حق....بحبك
ادهم : أنا اكتر
عند سيف كان خلص غداء ووصل امه اوضه ابوه القديمه واخذ اسيل ترتاح ف اوضتهم سيف اول ما دخل الاوضه لقا اسيل بصاله جـ.ـا.مد فسالها مالك بصالي كده ليه
اسيل بصت لسيف وبعدين حـ.ـضـ.ـنته : خلينا ننسى اللي فات يا سيف ونعدي اللي حصل ونبدا من تاني انت عايز تكمل حياتك معايا؟
سيف : اكيد طبعا أنا حياتي م غيرك مش حياة ... عارفه ي اسيل انا مش عارف عنك حاجه زي ما انت قلتي،،، انا عارف عنك كل حاجه
اسيل بصت لسيف بحيره ف سيف كمل عارف انك بتحبي اللون الاسود والاحمر وعارف انك بتحبي الفراخ اكثر من اللحم عارف انك بتحب المغامره والجنون الخروجات والفسح عارف ان انتي بتحبي الروايات للدكتوره حنان لاشين عارف ان انت بتحبي اكشن ورومانسي ما بتحبيش الرعـ.ـب و بتخافي من الضلمة ومن العفاريت عارف ان انت بتحبي الفساتين اكثر من البناطيل وعارف انك بتحبي الملاهي واللعب عارف انك تافهه وبتحبي الضحك والهزار ومع ذلك عاقلة وهادئة أنا حبيتك وحبيت كل ده فيكي يمكن انا مش ببين ده بس انا فعلا والله العظيم باحبك وبوعدك من النهارده ان من انهاردة هتغير عشانك وهتغير للاحسن
اسيل بصت لسيف بدمـ.ـو.ع: يعني عمرك ما هتشك فيا تاني ولا هتضـ.ـر.بني ولا هتهيني؟
سيف : عمري يا حبيبتي انا اسف والله العظيم انا اسف ما كانش قصدي عمري ما هاعمل فيكي كده تاني بس اهم حاجه انك ما تخبيش حاجه تاني عليا يا اسيل احنا واحد ما ينفعش حد فينا يخبئ حاجه على التاني
اسيل حـ.ـضـ.ـنت سيف جـ.ـا.مد راح سيف شايلها واتجه بيها للسرير عشان ينامو
بعد اسبوعين اسيل كانت واقفه في اوضتها هي وسيف ولابسه فستان ابيض ضيق من عند الصدر و ومنفوش من اول الوسط بوسع كبير بطبقات من التل الابيض والاكمام كانت من الشيفون الابيض ومنفوشه برده والفستان كان مرصع بالالماس واللي زايد الفستان جمال كان الحجاب اللي اسيل لابساه كان مخليها ملكه وعليه تاج بسيط من الالماظ وطرحه طويله النهايه الفستان مع بعض لمسات المكياج البسيطه اللي خلت اسيل زي الملاك
كريمه والدة اسيل :حبيبتي زى القمر الف مبروك يا نور عيني
احلام والده سيف :زي القمر يا اسيل يا حبيبتي زى القمر ربنا يبـ.ـارك فيكي يا حبيبتي ويرزقكم الذريه الصالحه قريب
دخل عمران والد اسيل واخدها عشان يسلمها لعريسها في نهايه السلم كان واقف سيف لابس بدله تكسيدو سوداء ومصفف في شعره كويس وكان وسيم جدا وكان معاه اصحاب عمرو عدى وادهم سيف كان واقف ماسك بوكيه الورد ومستني اسيل تنزل واول ما شاف اسيل تنح على جمالها وبعدين قرب منها واخدها من باباها وباس راسها واخذها عشان يطلعوا بره في الجنينه اللي كانت متزينه بورود اوف وايت و مقاعد للمدعوين من نفس اللون والكوشه كانت لونها ابيض برده ومتزينه بورد من نفس اللون سيف اخذ اسيل وراحو قعدو على الكوشه وبداو يستقبلو التهاني من الكل
عدي ونور وادهم ورقيه اتخطبو وفرحهم اخر الشهر مع بعض وبعد شويه سيف اخد اسيل ونزل بيها في المكان المخصص للرقص وشاور للي دي جي واشتغلت اغنيه اسيل المفضله
اسيل باندهاش : دي اغنيتي المفضلة
سيف بحب : أنا عارف..بحبك....
اسيل بفرحة: وانا بموت فيك
الأغنية اشتغلت وسيف بدأ يرقص ب اسيل ويغنيلها
تسمحيلي ب رقصة هادية تسمحيلي ب قربي منك
حلم عمري تكوني راضية عن وجودي بس جمبك
يا خلاصة الكلام ي نشيد العاشقين
ي أجابة عن سؤال كان شاغلني م سنين
كان سؤال عنك حبيبتي مين هتبقي أساس حكايتي
والإجابة كانت انتي انتي كنتي غايبة فين
سيف كان بيرقص مع اسيل بتناغم. وهو حاضنها ولما الأغنية خلصت شالها ولف بيها وسط تصفيق المدعوين
بعدين قرب عليهم عدي نور ورقية وادهم وبدأو يرقصون الي اغاني المهرجانات وعملوا هيصة
بعد م الفرح خلص سيف أخد اسيل وطلع بيها علي اوضتهم واول م دخلو سيف قرب منها وباسها بحب وشغف بعد لحظات بعد عنها
سيف : يلا ادخلي اتوضي عشان نصلي سوا
اسيل بفرحة : فوريرة
بعد شوية اسيل طلعت لابسة الاسدال ووقفت ورا سيف اللي صلا بيها وبعد م خلص صلاة حط ايدو علي رأسها وقرا الدعاء
اسيل بـ.ـارتباك وهي بتقلع الاسدال : سيف أنا خايفة
سيف بحب: اوعي تخافي مني ابدا ي حبيبتي ..وشالها وراح بيها علي السرير
بعد سنة
اسيل بصريخ: يالهوااااي أنا كان مالي ومال الخلفة الحقووووني
سيف كان يسوق الترولي مع الدكاترة ولابس البجامة: خلاص ي حبيبتي انتي كويسة ومش فاضل كتير
اسيل بصريخ : غور م وشي انت السبب
الدكاترة اخدو اسيل لاوضة العمليات وسيف قعد ف الممر وشوية ولقا رقية وادهم ونور وعدي وجدو و أمه وحمـ.ـا.ته وحماه جوم
ادهم : ها ي صاحبي عامل اي
سيف : هو فيه حاجة لسة متعملتش دي فضحتني
عدي ب شمـ.ـا.تة : تعيش وتاخد غيرها.....هوب نور بتصرخ: الحقني ي عدي أنا بولد
عدي : ها طب اعمل اي أنا
نور بصريخ : انده الدكتور ي غـ.ـبـ.ـي
ادهم بضحك : تستاهل
رقية بصريخ: الحقني ي ادهم بولد
ادهم :هو فيه ايه اي هو الولادة ب العدوي
الدكاترة اخدو نور و رقية لاوضة العمليات
وبعد ساعة
كانت اسيل ونور ورقية خرجوا والدكاترة هم ف اوضة واحدة
اسيل فاقت لقت سيف شايل عيلين: اي ده ي سيف
سيف باس اسيل م رأسها وحـ.ـضـ.ـنها: حمدالله على سلامتك.. بصي دول بتول وحمزة
اسيل بدمـ.ـو.ع الفرح شالتهم وفضلت تبوس فيهم
سيف :كدا أنا اغير
اسيل : ده انت حياتي كلها
عدي : نحن هنا
اسيل بصت لقت عدي واقف قدام سرير نور وشايل بيبي وادهم واقف قدام سرير رقية وشايل بيبي برضو
اسيل : هما ولدوا
ادهم : اتعدو منك
الكل بصو لبعض وضحكو
عتمان : هاتو بقا اشيل احفادي الأربعة
بتول وحمزة ولاد سيف وكريم ابن ادهم ورهف بنت عدي
وعاشوا كلهم سوا ف جو عائلي ودافي مليان حب
تمت بحمدلله
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇