رواية بين العشق والانتقام هي رواية رومانسية تقع احداثها بين شمس وقاسم والرواية من تأليف ياسمين سالم في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية بين العشق والانتقام الفقد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية بين العشق والانتقام هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية بين العشق والانتقام تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية بين العشق والانتقام من الفصل الاول للاخير بقلم ياسمين سالم
الحقوننيي حد يلحقني حـ.ـر.ام عليكم سبوني والنبي اعتبروني زي اختكم
شاب كان سـ.ـكـ.ـر.ان : هههههه لا يا حلوه دا احنا هنبسطك اوووي
بس استني
شاب تاني : هنروق عليكي يا حلوه
شمس : لأ ارجوكم سبوني والنبي
حد يساعدني اعاااا
صوت لما مسكها من شعرها
وقال
مافيش حد هنا انتي مش شايفه اننا في حته مقطوعه وشـ.ـد من عليها الجاكيت الي لبساه وبقت لابسه تيشيرت كت
صوتت وهي بتعيط الحقوووني يالهوووي حد يلحقني
الشاب ضـ.ـر.بها بالكف وقرب منها
وفجأه كشافات العربيه ضـ.ـر.بت في وشه
نزل شاب من العربيه
قال
في ايه اصوت دا
الشاب : بقولك ايه دور الشاب البطل الي هيجي ينقذ البطله
لأ بقولك وفر علي نفسك عشان احنا مش عايشين في مسلسل ولا روايه
الشاب خلع نظارته : اوه و الكلام دا ليا و مين قالك اني هنقذها وانا ليه اورط نفسي في حاجه مليش فيها وزي ما انت بتقول احنا للأسف لا في مسلسل ولا روايه وانا مش بطل
ولف وكان هيرجع
شمس بتعيط : ارجوك ساعدني لو اختك مكاني هترضي تسبها و تمشي كدا والنبي ما تسبني وتيمشي
قاسم لف ليها وشفق عليها
راح ركب العربيه و هي فقدت الامل في أنها تنجي من تحت ايدهم
وغمضت عينها وهي بتدعي ربنا يحصل حاحت
وفجاه سمعت صوت الشباب و هو بيصـ.ـر.خوا فتحت عينها وشافت قاسم وهو بيضـ.ـر.بهم بحرفيه وفجأه حط خبطه ب سكينه في بطنه وطلعوا يجروا
راحت عليه شمس وهي بتصرخ
شمس : انا اسفه والله دا كله بسببي انا والله مكانش قصدي
وحطت أيدها علي مكان الجرح تسده عشان مش ينزف اكتر
تعالي معايا العربيه ندخل وانا هأخدك علي المستشفي
قاسم بوجع : بت عـ.ـر.في تسوقي ولا هتودينا في داهيه
شمس : لا لا والله بعرف مش هوديك في داهيه ما تخفش كفايه اتجرحت بسببي
ابتسم ليها وقال طيب وسند عليه وركب العربيه وهي ساقت العربيه بسرعه ووصلت عند المستشفي ودخلت
ممكن تساعدوني في ممرضين جم واخدوه الي التروال
وهي قعدت تعيط وفي الاخر أغمي عليه بسبب الي المواقف الي عدت فيه واخدوها في الأوضه الطوارئ الي فيها قاسم
بعد وقت طويل فتح قاسم عيونه وشاف بنت قاعده جنبه و ماسكه أيده شـ.ـد ايده بسرعه منها
وقال احم انتي مين يا انسه. ماسكه ايدي كدا ليه
شمس فاقت من النوم
اه اسفه والله مش قصدي انا كنت قاعده مستنياك لما تفوق وانا والله نعست غضب عني انا اسفه
ابتسم قاسم : خلاص خلاص اهدي مش محتاجه دا كله محصلش حاجه انا بسألك بس
شمس عيطت : انا اسفه انا عارفه انك اتأذيت بسببي وانت مالكش داخل في الموضوع وشكرا بجد ليك انا ممتنه ليك
قاسم : خلاص يا انسه ..
شمس بابتسامه : اسمي شمس زهقت من كلمه يا انسه دي اسمي شمس
قاسم : ما كنتش عارفه اقولك ايه اسمك جميل زيك يا شمس
ومافيش داعي للشكر انا عملت الي اي حد ممكن يعمله لو مكاني ثانيا اسمي قاسم
شمس : اتشرفت بحضرتك
قاسم : ممكن اسألك سؤال لو مش هزعجك يعني
شمس : لأ طبعاً مش هتزعجني اتفضل اسأل
قاسم : انتي كنت بتعملي ايه في الحته المقطوعه دي في نصف الليل
خد نفس عميق : انا شمس اصلان
كان انهارده فرحي علي ابن عمي
يوسف اصلان لكن انا هـ.ـر.بت لأنه انا بكرهه جداً غير أنه اختي كانت بتحبه فا اكيد مكانش ينفعي اتجوزه
قاسم بصدمه
↚
قاسم بصدمه : لحظه بس لحظه
انتي بنت عم يوسف كمال اصلان
شمس : اه والله وهو كان كتب كتابنا انهارده لكن انا هـ.ـر.بت وانا ماشيه شوفت دول
قاسم ابتسم بخبث وقال في نفسه
كدا اللعبه هتحلو بنت عم يوسف بحالها هنا اما نشوف هتعمل ايه يا يوسف
قاسم قالها : طيب خلاص انتي كدا هتروحي فين يعني انتي ليكي مكان محدد هتروحي فيه
شمس بصت في الأرض : لأ انا مشيت وخلاص مفكرتش هروح فين
قاسم : طيب انا في شقه جمب الفيلا الي انا عايش فيها هي فاضيه ومش بستعملها في حاجه ممكن تيجي تقعدي فيها لحد ما نشوف حل
شمس : بجد يعني لأ لأ ماينفعش انا كدا نقلت عليك اوووي
قاسم مسك أيدها ؛ لأ يا شمس مافيش تقل ولا حاجه أصلا دي شقه انا مش بستخدمها
شمس : بجد مش عارفه اشكرك ازاي
علي الي انت عملته معايا انت احسن انسان قابلته في حياتي
قاسم قلبه دق بسبب كلامها
وقال ل نفسه : معقول بتقول عني انا احسن انسان في حياتها نظرتها هتتغير ليا لما تعرف انا هعمل ايه معايا مسكينه
شمس : طيب انا هسيبك ترتاح لحد الصبح بقي عشان هنمشي
قاسم ابتسم ليها وهز رأسه
شمس نامت وكمان قاسم وهو بيخطط
ل حاجه لسا هنعرفها
في فيلا عائله اصلان
يوسف : اعاا يعي مش لقين ليها اثر
حتت بنت مش عارفين تمسكوها يا شويه بهايم
نهي اخت شمس : خلاص يا يوسف في ايه هـ.ـر.بت مكان ما راحت اكيد هـ.ـر.بت مع واحده هي بنت طول عمره
بتاعه مشاكل وبت مش سالكه انا كنت بسمعها بتكلم حد طول الليل ولما كنت اقولها مين دا تزعق فيا وتقولي روحي غوري برا ومالكيش دعوه بحاجه تخصني
يوسف مسك أيدها : انتي بتقولي ايه شمس مش بتكلم حد انتي عبـ.ـيـ.ـطه انتي اكيد بتكذبي هي بتحبني انا وبس فاهمه انا وبس
نهي : ابعد ايدك عني ما هي لو بتحبك ماكنتش هـ.ـر.بت فوق لنفسك يا يوسف كل حاجه واضحه زي عين الشمس بس للأسف انت مش عايز تشوف الحقيقه الي هي واضحه للكل
ما تتكلم يا مرات عمي وتفهمي ابنك
داليا ام يوسف : اه يا حبيبي انساها هي متستهلكش انت كل البنات نفسها بس تتكلم معاك دا انت يوسف اصلان مش انت الي تنزل من نفسك عشان بنت زي الوقحه الي اسمها شمس
يوسف بغضب ؛ ماماااا اياك تغلطي في شمس تاني اوعي تغلطي فيها وانا بحذر اي حد انه يتكلم عنها نص كلمه
مصطفي والد يوسف : ايه يا يوسف خلاص اتحننت بقي تعمل دا كله في نفسك عشان حتت بت زي دي
يوسف صرخ فيهم : اااه مش كدا بس انا هعمل عشان كتيير و مش هسيبها صدقني هجبها شمس مش هتكون لحد غير يوسف فاهممين وسابهم وكل برا البيت وهو ما زال بيدور عليها
في صباح تاني يوم
شمس جهزت نفسها هي. وقاسم عشان
يروحوا
وصل قاسم الفيلا بتاعته
ونزل هو شمس وفرجها علي الشقه وادها المفتاح وقالها : أن احتجت اي حاجه تعالي واطلبي ما تتكسفيش
مش احنا بقينا صحاب ولا مالقش
شمس : مـ.ـا.تلقش ايه بس دا انا الي مالقش وعموماً احلا صحاب
دخلت الشقه وقفلت الباب
أما قاسم فا طلع تلفونه
ايوه يا محمد عايزك تجيب لبس بناتي
و …. كمل كلامه
ودخل الفيلا وطلب انهم يجهزوا الغداء
وطلع نام وهو لسا بخطط ل حاجه
علي الغدا قبل ما ينزل رن علي شخص
اهلاا أهلا بإبن مصطفي اصلان
يوسف : مين والا هقفل مش ناقصه ومش فاضي
قاسم ضحك : ههه صح تصدق مش فاضي انا عازرك بدرو علي حبيبه القلب مش كدا
يوسف : ايه ايه انت تعرف منين وانت مين انطقق
قاسم بخبث : صاحب عمرك قاسم المنشاوي
يوسف : ايييه قاسم انت انت تعرف ايه عن شمس اوعي تأذيها يا قاسم صدقني
هنـ.ـد.مك ان لمست منها شعره واحده
انا بحذرك يا قاسم اقسم بالله هقولك شمس ملهاش دعوه ب الي بينا
قاسم بغضب : تقـ.ـتـ.ـل مين دا انت لسا متعرفش مين قاسم المنشاوي واه عشان القمر الي اسمها شمس فا هي عندي في البيت اسم علي مسمي شمس وهي اجمل الشمس واه سلام بقي عشان انزل اتغدا مع شمسي وقفل في وشه
يوسف : اااه يا بن الكـ.ـلـ.ـب اقسم بالله نا هسيبك دا دا بيقول عنها شمسي والله ل احرقك يا قاسم هقولك ب إيدي
واخذ رجاله معاه وطلع علي فيلا المنشاوي
قاسم راح عند شمس وخبط عليه
وقال : يا شمس انتي نمتي ولا ايه
شمس فتحت الباب وكانت لابسه روب بعد ما استحمت وفتحت الباب
ايوه يا قاسم في ايه كنت باخد دوش
قاسم اتصـ.ـد.م من شكلها وشعرها المبلول
و شكلها كان مغري
شمس : : قاسم يا قاسم راحت حطت أيدها علي كتفه وهزته قاسم سرحت فيه ايه عماله اقول يا قاسم يا قاسم
قاسم اتـ.ـو.تر: لأ بس افتكرت حاجه
و اه تعالي عشان الاكل جهز قبل ما يبرد وخودي دا لبس جبته عشانك
شمس : بحد انا مش عارفه اشكرك ازاي يا قاسم يعني انا وقلت اووي اقسم بالله
قاسم ؛ يا بنتي مش احنا اصحاب طي لازمتها ايه بقي الشكر الكتير دا ولا انتي بقي مش معتبراني صديق ليكي
شمس : معقول لأ طبعا دا انا اتشرفت بصداقتك ومبسوطه اني قابلت انسان في حياتي زيك
قاسم : طيب هروح انا قدامك وخمس دقائق بس الاقيك على السفره عشان مستنيكي
ابتسمت شمس وقالت فوريره
واكون عندك لاني بالفعل جعانه اووي
دخلت غيرت لبسها و لبست بيجامه
حريريه بالون الفوشيا وفردت شعرها وطلعت
قاسم : ايه يا قاسم اللي بتعمله في نفسك دا معقول هتبص علي البنت دي الي المفروض احقق منها انتقامي وبس
شمس راحت علي الفيلا
ودخلت علي مكان السفره
وكان قاسم قاعد واتفجأ بيها
كانت زي الأميره وقال في نفس البنت دي مش طبيعيه دي شبه الملاك
اووف بقي مش معقول احب دي يعني
اسكت يا قاسم دي انا بستغلها مش اكتر
فجأه ضـ.ـر.ب نار حاوط الفيلا
↚
ضـ.ـر.ب نار حاوط الفيلا وشمس صوتت وراحت استخبت في قاسم وهي بتعيط : قاسم الحق ايه دا
قاسم بيمسح دمـ.ـو.عها وبيطمنها : طيب ممكن تهدي مافيش حاجه انا هشوف في ايه و .. مكملش كلامه بسبب
يوسف : ابعد ايدك عنها يا كـ.ـلـ.ـب والا هكسرهالك فاهم وانتي تعالي هنا يا شمس
شمس اتخضت واستخبت بسرعه ورا
قاسم وهي بتعيط : يوسف ارجووك سيبني انا مش بحبك والله ابعد عني
بقي هتلاقي ناس بتحبك كتير وكان قصدها علي اختها نهي
يوسف قرب منهم وقال : بس انا مش عايز حد الا انتي وابس وقرب مسك أيدها وكان هيشـ.ـدها
قاسم ضـ.ـر.به جـ.ـا.مد ووقعه في الأرض
ابعد ايدك عنها واياك تفكر تلمسها يا يوسف فاهم ابعد عن اي حاجه تخص قاسم المنشاوي
يوسف : بس هي مش حاجه تخصك عشان ابعد عنها بالعكس انت المفروض وبعدها عنها لأنها تخصني انا وبس
يا ابن المنشاوي
قاسم : مين قال كدا دي تخصني انا
خطيبتي وحبيبتي وهتكون مراتي انهارده مش كدا يا شمس
شمس اتصـ.ـد.مت
يوسف : انت بتقول ايه يا حقير شمس مش هتكون ل حد غير ابعد ايدك عنها
وقرب ضـ.ـر.به بوكس في وشه
قام قاسم و ردله نفس البوكس
شمس : ابعد عنه يا يوسف هو كلامه صح انا و هو بنحب بعض وهنتجوز
سيبني بقي في حاله انا مش عيزاك افهم بقي
يوسف : انا هاخدك معايا يا شمس اكيد هو مهددك عشان كدا بتقولي الكلام دا
انا عارف أنه خطفك وانتي بتحبيني انا وبس وكان رايح ناحيتها
راحت شمس مسكت السكينه وقطعت أيدها وصرخ عليها قاسم و يوسف وجريوا عليها وهي وقعت في الأرض
ودمها بينزف شالها قاسم بسرعه وطلع يجري علي العربيه وحطها فيها وركب وراهم يوسف
راحوا المستشفي خدوهم في الطوارئ وكانت نزفت دم كتير
الدكتور محتاجين دم زمرة دمها o إيجابي
قاسم نفس زمرة دمي انا هتبرعلها
اتبرع قاسم ب كيسان دم ليها ويوسف مكانش عارف يعمل ايه وخائف يحصلها حاجه
مسكه يوسف من لائقه قاسم
قاسم بحذرك ابعد عنها انا عارف انك باستغلها مش اكتر وانك ولا بتحبها ولا حاجه اعمل اي حاجه بس الا شمس يا قاسم
قاسم ببرود برأيك والدم الي اتبرعته لها دا مش دليل علي اني بعشقها مش بحبها بس
انتي الي مش عايز تشوف أنها بتحبني انا وانا كمان بحبها بسببك انت هي بين الحياة والموت بسببك انت ممكن تطلع روحها دلوقتي بس صدقني يا يسوف ما يحصلها حاجه لأكةن مدفعك تمن اختي وتمنها غالي اووي
وكان ماشي لكن يوسف قال
اختك مش انا السبب في موتها يا قاسم مش انا ميت مره قولتلك والله ما انا هي الي كانت بتحبني وعرضت نفسها عليا يعني انت واحده بتعرض نفسها عليك هتعمل ايه
رجع قاسم وبغضب فضل يضـ.ـر.ب فيه جـ.ـا.مد : اوعي تغلط فيها يا ابن الكـ.ـلـ.ـب انا الي عارف انت عملت ايه واستغلتها ازاي وانتحرت عشان خافت أن اقـ.ـتـ.ـلها ولما حملت وراحت طلبت منك تستر عليها وتتجوز ولو شهر رفض ومكانش ليها مكان غير أنها تنتحر بسببك انت اختي قـ.ـتـ.ـلت نفسها وأقسم بدين الله لأكون منـ.ـد.مك علي كل لحظه خونت ثقتي فيك علي كل لحظه عاشتها اختي وهي بتتعذب
يوسف قام مش بسرعه حس انه هيقـ.ـتـ.ـله طلع برا المستشفي
وهو بيفتكر ازاي خدع رنا اخت قاسم
قاسم كان زي الثور الهائج
وهو بيردد والله لأجيب حق اختي وهعمل فيها زي ما عملت مع اختي يا يوسف وبص علي الزجاج الي بأن منه شمس الي غايبه عن الوعي
عدا عليهم ٥ ساعات. وفاقت شمس
قاسم دخلها
قاسم : ليه تعملي كدا يا شموسه للدرجه دي مش عايزه تقعدي معايا ووشي نخس عليكي
شمس : انت بتقول ايه يا قاسم انا عملت كدا عشان ارتاح من يوسف خوفت أنه يأذيك بسببي
انا انا والله مش بحبه ولا عايزه اتجوزه هو ليه مش عايز يتقبل
اختي نهي الي انا ربيتها بعد وفات اهلي كانت هي الي ليا بحبته يا قاسم وانا ماينفعش اقبل اتحوزه دي تبقي خيانه ليها
اختي الي الي ربيتها علي ايدي من وهي عندها ٣ سنين اتجوزه الشخص الي حبته طيب ازاي
وكان سمعهم يوسف من برا
وراح علي فيلا اصلان وهو متعصب أنه السبب في كل دا نهي وهي مش موافقه عليه عشان نهي بس
عند قاسم وشمس
قاسم قرب مسك أيدها
طيب ممكن تهدي وانا عندي حل هينهي كل المشاكل والخلافات دي وهيبعد يوسف عنك نهائي
شمس بسرعه : ايه هو الحل دا انا موافقه عليه المهم اني اتخلص من يوسف
قاسم : أننا نتجوز انا وانتي
شمس وشها احمر : قاسم انت بتقول ايه لأ لأ يعني مش للدرجه دي ممكن اي حل تاني لكن جواز وانا ادمر حياتك ليه
قاسم حط أيده علي بقوها
: هشش مين قال انك هدمري حياتي انا بحبك وعايز اتحوزك زي اي اتنين
شمس اتصـ.ـد.مت : ههااا انا بتقول ايه مش معقول يعني يعني ازاي بتحبني
قاسم ضحك جـ.ـا.مد وقرب أخذ قبله من شفايفها بسرعه
بحبك هل دي ليها معني من اول ما شوفتك وانتي خطفتي قلبي
ومش كنت عايزك تبعدي حسيت اقد ايه بحبك من اول ما جرحت ايدك كدا حسيت اني كان ممكن اخسرك ساعتها فهمت قد ايه انا بحبك
وشها احمر من الكسوف : وانا كمان
قاسم بصدمه : وانتي كمان ايه يا شموسه
شمس خبت وشها بيدها : خلاص بقي يا قاسم والنبي نا تكسفني
ضحك قاسم جـ.ـا.مد وشال أيدها
: خلاص يا فرولتي بلاش الكسوف دا بعد ما تطلعي من المستشفي هنكتب رسمي لكن دلوقتي لازم تمضي هنا
وطلع ورق وقلم من جيبه
شمس : ايه دا يا قاسم همضي علي ايه
قاسم : دا ورقه جواز عـ.ـر.في شمس بصدمه
↚
قاسم : دا ورقه جواز عـ.ـر.في عشان يوسف مايقدرش يعمل حاجه طول ما انتي في المستشفي لأنه لو قدم بلاغ هيجي ياخدك وممكن ساعتها يتجوزك غضب فا الأضمن انك تمضي هنا
شمس خدت الورقه ومضت وهي خايفه وقاسم عينه لمعت بالخبث وأنه بيحقق انتقام أخته
بعد ما مضت قرب حـ.ـضـ.ـنها وقال
مبـ.ـارك يا زوجتي
ابتسمت له شمس : مبـ.ـارك لينا
وطلع من عندها
في فيلا اصلان
يوسف دخل وهي بينادي علي
نهي بصوت عالي : نههههي يا نهههي
نهي نزلت بسرعه علي الصوت
نهي قربت عنده في ايه يا يوسف
يوسف خـ.ـنـ.ـقها من رقبتها
كل بسببك انتي مش لازم تعيشي انتي السبب وشمس هـ.ـر.بت بسببك انتي وانتي لما تموتي شمس هترجعلي انا عارف لازم اقـ.ـتـ.ـلك
نهي كان وشها احمر وهي بتحاول تزقه بعيد عنها ابعد عني يا متـ.ـخـ.ـلف وبتكح جـ.ـا.مد مش عارفه تأخد نفسها
مسكت الفازه وضـ.ـر.بته بيها علي رأسه وهو شاب رقبتها وهو بيصـ.ـر.خ. راحت طلعت تجري و هي خايفه نادت علي عمها
يا عمي الحقني يوسف يوسف تحت
عمها مصطفي : ماله يوسف يا نهي. انطقي بسرعه
نهي : يوسف تحت اتعور في رأسه كان بيخـ.ـنـ.ـقي وهيقـ.ـتـ.ـلني وانا خبط علي رأسه عشان يسيبني
نزل مصطفي بسرعه يشوف يوسف وكان يوسف صحي لأنه الضـ.ـر.به ماكنتش قويه
وكان عايز يهجم علي نهي تاني
لكن وقف بينهم مصطفي
في ايه يا يوسف مالك ومال نهي خلاص اتجننت
يوسف : هي السبب هي الي خلت شمس تسيبني قالتلها انها بتحبني عشان كدا شمس هـ.ـر.بت عشان نهي متزعلش
هي لو ماكنتش قولتلها كدا كنت هتجوزها دلوقتي
مصطفي ضـ.ـر.به بالكف علي وشه
وقال بزعيق
ايه انت خلاص اتجننت يا يوسف فين يوسف اصلان الي انا عارفه بقيت عامل زي النسوان وان ماشي تجري وراها من هنا ل هنا وكمان جاي علي الغلبانه دي عشان عرفت انها بتحبك و فيها ايه يعني
يوسف بدمـ.ـو.ع : انا بحب شمس ومش هسيبها وهي هتحبني زي ما انا كمان بحبها وطلع علي اوضته
مصطفي مش مصدق حاله ابنه الي وصلها بسبب شمس
نهي كانت بتكره شمس اكتر لأنها السبب في حاله يوسف
تاني يوم
في المستشفي خرجت شمس وطلعت مع قاسم وراحوا علي البيت وكان طلب من الخدم أنهم يطلعوا لبس شمس ل جناحه
شمس : انت واخدني فين يا قاسم
قاسم هنتطلع جناحي انتي بقيتي مراتي يا شموستي
شمس بس احنا لسا ماجوزناش رسمي
قاسم : محضرلك مفاجأة ياليل يا شموستي اوثقي فيا انا مستحيل اخدعك تمام
شمس : مسكت أيده وانا متاكده من دا
عشان كدا انا دلوقتي معاك يا قاسم
طلعت شمس معاه في جناحه
وقاسم قال : تعالي هنا وقعدها علي رجله وهو بيلعب في شعرها وحاضنها
شمس بكسوف : قاسم سيبني عيب كدا ماينفعش ممكن حد يدخل
قاسم ضحك وهو مستمتع بكسوفها
: أولا مافيش حاجه تكسفك انا مش شقطك من الشارع انتي مراتي ثانيا مين يستجرأ يدخل جناحي من غير ما يخبط عليا ولا انتي مستقله بقيمتي
دا انا قاسم المنشاوي
شمس : نينيني دا انا قاسم المنشاوي
محسنني انك ملك الكون مش انسان زيك زي اي انسان
قاسم بغرور : طبعاً انتي شكلك مت عـ.ـر.فيش مين قاسم المنشاوي دا انا الكبير بيعملي حساب قبل الصغير
شمس : يالهووي علي الغرور سيبني خليني اقوم عشان مش بستحمل
وزقته وقامت بعيد عنه وهي بتجري
قاسم بقي توقعيني كدا يا شموسه وانا بحسبك غلبانه طيب تعالي بقي
وجي وراها
شمس طلعت علي السرير وهي بتضحك
قاسم ابعد عني هصوت اقسم بالله
انا الحر هو كان بيجري وراها وهي بردوا بتجري من هنا ل هنا كانت بتجري انك من علي السرير راح شـ.ـدها وقعت وهو وقع فوقها
وكانت لغه العيون الي بتتكلم
سرحان في عيونها السماويه
ت عـ.ـر.في انك جميله اووي يا شموسه
وعيونك دي تسحر
كانت شمس هي كمان سرحانه في ملامحه
قرب قاسم وقبلها وهي تجاوبت معاه
وذهبوا الي عالم خاص بيهم
في المساء كان قاسم عامل مفاجأة
لشمس لما فاقت ملقتهوش ولقت علبه هديه موجود عليها رساله
مسكتها وبدأت تقرأها
قاسم
مساء النور يا نور عيوني يا احلي شمس بحياتي نورت حياتي الي مكانش ليها معني من غيرك ممكن تلبسي الفستان دا وتنزلي بسرعه
قامت شمس وهي مبسوطه بحب قاسم ليها وقالت اكيد مفحأه كتب الكتاب طلعت الفستان وكان
جيب سمرا لبعد الركبه وشميز اسمر
اتفجأت بالطقم وقالت ايه دا الي جايبه طلع ذوقع معفن يا قاسم
بس مش هكسفك وهلبسه بس بعدين هعرفه أنه ماينفعش يجيبلي لبس تاني
ودخلت لبس الطقم و وضعت مكياج
وفردت شعرها وهي كانت بتغني بحب
وسمعت خبط علي الباب
طلعت فتحت والخادمه قالت اتفضلي انزل يا شمس عايزينك تحت
شمس : تمام خمس دقائق وهكون موجوده
دخلت وقفات الباب وهي مستغربه الطريقه الكلام كأنه بتكلم صاحبتها
مع اني مش بحب الألقاب أو الغرور
ودائما في بيت عمي كنت بخلي الخدم ينادوا بإسمي بس دي حتي ما عرضتش في الاول أنها تلقبني وانا الي امنعها اووف يا شمس دا وقته
وكمان بصدمه: ثواني دي كانت لابسه طقم زي بتاعي
اتصـ.ـد.مت وقالت بشك لأ لأ يمكن
↚
ازاي هما ممكن يكونوا غلطوا انا هنزل وساعتها هفهم كل حاجه
نزلت من علي سلم وهي ماشيه شافت قاسم واقف ببدله سمرا وكان جميل جداً وشافت المعازيم و كان واضح انها
حفله زفاف وفهمت أنه دي المفحأه الي عملهلها قاسم وكان واقف تحت عند السلم وهي نزلت وكانت هتقرب منه بما انها العروسه لكن اتفجأت ببنت
مدت أيدها وقاسم مسكها وباس عليها
بقت مش فاهمه حاجه كانت بنت لابسه فستان ابيض طويل وواضح انها العروسه بصت علي نفسها ولقت أنها لابسه نفس لبس الخدم الي في الحفله
وسمعت حد بينادي عليها
لو سمحتي ممكن تجيبي عصير هنا .
يا آنسه انا مش بكلمك تعالي هنا لفت ليه
وهي مصدومه مش مصدقه ازاي قاسم عمل فيها كدا وو كان بيخدعها
راحت وقفت قدام المسرح في مقابل
قاسم وهي دمـ.ـو.عها بتنزل وبتهز رأسها يمين وشمال وهي بتقول لأ مستحيل
قاسم بص ليها وضحك وهز وهو بيضحك بسخريه
طلعت تجري من الحفله وهو استأذن من فيروز الي كانت العروسه
ونزل ورا شمس
وجري وراها وشافها و هي بتجري
شمس وقفت شمس لما سمعت صوته
ورجعت وضـ.ـر.بته بالكف
انت ازاي خدعتني بالطريقه القذره دي
انت ازاي خونت ثقتي هااا انطق وكانت هترفع أيدها تضـ.ـر.به تاني
لكن قاسم مسك أيدها ولفها ورا ظهرها
أولا تحترمي نفسك وتأتي حاجه
انا مخونتش ثقتك ولا حاجه لأنه اصلا كانت مجرد تمثليه كنت عايزك توثقي فيا الاول ثانياً كان انتقام من يوسف اصلان كنت راجع من بعد سفر خمس سنين وانا بتعالج بسبب ابن عمك
كانت اختي الوحيده وعائلتي الي ليا ربتها وانا الي شلتها كانت كل حاجه ليا في العالم دا لكن ابن عمك الاناني استغلها ومثل عليها الحب وخدعها ولما كانت حامل منه رفض يعترف بأبنها وسابها وسافر خافت أن اأذيها
وأنها تجبلي العار راحت انتحرت وقـ.ـتـ.ـلت نفسها
شهقت
لأ لأ مستحيل يوسف يعمل كدا
وهي ايه حصلها مش معقول تكون مـ.ـا.تت صح
مسكها قاسم بعصبيه وكمل : لأ مـ.ـا.تت بسببه كنت اكتر انسان بثق فيه
زقته شمس : ابعد ايدك دي عني وانت فرقت عنهم ايه هاا قولي فرقت عنهم عملت نفس الي عملوه مثلت عليا الحب زي ما عمل مع اختك مش كدا انت شبهته بقيت زي مـ.ـا.تفرقش عنه
لو كان الي عملته دا وجعك بالفعل مكانتش كررته مع انسانه لانك شوفت ايه نتيجته اختك كانت ضعيفه لكن مش عبقي زيها وهقـ.ـتـ.ـل نفسي لاني ماليش اخ هي لقت الآخ الي انتقم ليها
في انسانه بريئه زيها ملهاش ذنب لكن انا ماليش اخ ينتقم مني انا بكرهك يا قاسم بكرهك بكره اليوم الي شوفتك فيه
وبكره حياتي عشان قابلت انسان وسـ.ـخ زيك
وانا مش هطلب منك تستر عليا زي ما اختك طلبت من يوسف بالعكس أنا هطلب انك تطلقني يالا قول
قاسم حس بنـ.ـد.م : طيب ممكن تهدي وكان هيمسك أيدها
شمس : اياك يا قاسم اياك تلمسني فاااهم روح شوف عروستك الي سايبها يمكن يوسف كان مخادع بس ما معلش ربع الي انت عملته انت مش خدعتني بس انت انهيت عليا نهائي عيشتني احساس جميل لكن طلعت مجرد لعبه انتقام مش اكتر وسألته ومشيت وهي مش عارفه هتروح فين
رنت علي خالتها الي عايشه في اسكندريه وراحت لها
حكت كل حاجه ل خالتها وهي بتعيط
زينب : طيب ليه يا بنتي سلمتيه نفسك وانتو مكتبتوش رسمي
يا حبيبتي
عيطت شمس : ماكنتش اعرف يا خالتي أنه مخادع كدا كنت بحسبه بيحبني وكمان قال إنه عامله مفاجاه باليل كنت متوقعه أنها هتبقي كتب كتابنا
زينب طيب نامي يا حبيبتي ارتاحي دلوقتي ماشي
نامت شمس وهي بتعيط وتتمني أنها تبقي في كابوس
عدا ثلاث شهور وكانت شمس سافرت تركيا بعد ما عرفت أنه يوسف بيدور عليها حست بألم في بطنها وكانت بترجع
مش معقول يا رب يكون دا حقيقي يا رب ارحمني برحمتك وراحت جابت كاشف حمل
وعملته وكانت النتيجه شرطتتين بقت تصوت وتعيط مش عارفه تحل المشكله دي ازاي يا رب واحد من جرانها سمع صوتها ودخل عندها
وكانت بتصوت لأنه بطنها وجعتها سمعت خبط علي الباب راحت فتحته وهي مش قادره تمشي واغمي عليها
شال الشاب الي دخل وطلع بيها علي المستشفي الحوار تركي
الدكتور : انت زوج المريـ.ـضه
نادر : لأ دي جارتي بس سمعتها بتصوت وجبتها هنا خير يا دكتور
الدكتور : البنت محتاجه راحه لأنها حامل بتؤام ودا حمل صعب مش محتاج مجهود
نادر : حامل
في الداخل كانت. الدكتور بتعمله جلسه ايكو
شوفي دا نبض الأول اسمعي ودا نبض التاني
شمس بصدمه : نعمم يعني انا حامل في اتنين
الدكتوره
انت مش مبسوطه دول توأم بنت وولد حامل في الشهر الثالث
شمس فرحت وكانت حزينه في نفس الوقت
وقالت الحمد الله
طلعت وشافت نادر الي أنقذها
وقالت بالتركي : شكراً ليك جدآ مش عارفه اشكرك ازاي
نادر : انا مصري عشان كدا لما صوتي فهمتك بلاش تركي بنا بما اننا مصريين زي بعض
شمس عرفته علي نفسها وكذلك
نادر
عدا وقت طويل مر أكثر من ٥ سنوات
تغيرت فيهم شمس كتير عن الاول
بقت عندها إدارات اعمال كتير وشركاتها اتشهرت جدا شركه S.Y.A
في مصر
قاسم انهارده عندنا مناقصه مع الشركه الي هي انشرهرت اخر فتره دي اسمها ايه يا علا
علا : اسمها S.Y.A
قاسم اسمها غريب جداً بس مش مهم المهم عايزين نربح المناقصه دي ونعرفهم انه ماحدش يقدر يتفوق عي شركات المنشاوي مهما كان مين
في المطار نزلت شمس ونادر و اذان ويزن اولادها التوأم
يزن طلع يجري
شمس : يزن تعالي هنا خد يالا وطلعت جابته وهو يبجري ونادر واذات بيضحكوا عليهم
نادر العربه مستنيانا برا يالوا
ركبوا العربيه وراحوا علي الفندق وراتاحوا وفي المساء
لبست طقم رسمي ونادر كمان
قال : جاهز يا شمس
شمس مسكت أيده وقالت جاهزه
هنسيب الأطفال في المقهي كيدز للاطفال تمام
نادر سبقتك وودتهم علي هناك وانتي بتلبسي
شمس : ااه والله انا بتعبك معايا
حدا مش عارفه اشكرك ازاي
نادر : تشركيني يا شمس انتي اختي ومافيش شكر بين الاخوات تمام ويالا بقي عشان نلحق المناقصه
وصلوا إمام مكان المناقصه
ودخلت شمس بغرور ومعاها نادر
هبطت وفتحت الباب وقالت
بنسوار وكانت داخله شافت اخر شخص تتوقع تشوفه
قاسم قام وقف وقال وهو مصدوم
شمس انتي بتعملي ايه هنا و وكنت فين
شمس قعدت وقالت ممكن نبدأ
قاسم راح ناحيتها : انا بكلمك يا شمس
نادر وقف قدامه : في ايه يا استاذ انت
كل المتجمعين بقوا يتفرجوا وهما مش فاهمين حاجه
فجأة تلفون نادر رن
قال : الو نعم ايه طيب عاملين ايه دلوقتي في المستشفي
شمس قامت وقفت : في ايه يا نادر اذان ويزن فيهم حاجه اتكلم
نادر : يزن وقع من علي السلم وااخدوه علي المستشفي
شمس : لأ بتقول في اني مستشفي امشي بسرعه طلعت تجري ونادر مشي وراها
قاسم : مستحيل اسيبها ضيع مني تاني وراح وراهم بسرعه بالعربيه
طلعوا علي المستشفي وقاسم دخل وراهم وهو مش فاهم حاجه
طلعت تجري اول ما شافت اذان واقفه بتعيط وحـ.ـضـ.ـنتها
آذان : مامي يزن وقع وشؤ دم كتير يا ماما هو هيصحي
حـ.ـضـ.ـنتها وهي بتعيط : اهدي يا حبيبتي مـ.ـا.تخفيش مش هو يزن بطل هيقوم
قاسم راح ناحيتها : مين دي وبتقولك يا ماما ازاي انتي انتي اتجوزتي
شمس : اه اتجوزت امال كنت عايزني اعمل ايه اعيش علي ذكرياتك مثلاً
قاسم : نهارك اسود اتجوزت ازاي وانتي مراتي انا مطلقتكيش و الدكتور طلع
محتاجين دم عشان الولد فقد دم كتير وبنك الدم هنا خلصان
صرخت شمس ازاي انتم بتقولوا ايه ازاي مافيش دم في مستشفى كبيره زي دي
الدكتور دمه نادر انا هحاول اوفر بس لازم انتم كمان تتصرفوا عشان الولد ممكن يروح فيها لو مقدرناش نوفرله الدم
نادر : مش كان نفس زمرة دمه هي نفسها زمرة دمك
شمس عيطت : عندي سكر ماينفعش انقله
نادر حـ.ـضـ.ـنها طيب اهدي بس و هنلاقي حل اكيد هيلاقوا دم
كل دا وقاسم واقف مصدوم مش فاهم هي ازاي اتجوزت وهو مطلقهاش
طلع دكتور وهو عمال يزعق في التلفون
الدكتور : المريـ.ـض بيروح عايزين دم في اسرع وقت
شمس : قاسم اتبرعله انت اكيد نفس زمرة دمك انقذ ابننا يا قاسم ابني بيموت
قاسم : ايه انتي بتقولي ايه يا شمس ابننا انتي مش بتقولي اتجوزتي
شمس : لأ انا بقول كدا دا بنك يا قاسم ابنك لازم تنقذه وفقدت الوعي
قاسم كان مصدوم بحق الصدمه
وطلع جري واتبرعله بالدم
وكانت اذان واقفه بتعيط قرب منها وقال : انتي أخته التوأم
آذان قالت : اه يزن اخويا التوأم هو هيصحي صح يا عمو
حـ.ـضـ.ـنها قاسم وكان مش مصدق إنه عنده ولاد توأم وقال
هيصحي يا حبيبتي مـ.ـا.تخفيش
شمس طلع من الأوضه
سيب اذان تعالي
قاسم شـ.ـد شمس وأخذها في اوضه علي جمب
: انتي ازاي تخبي عني حاجه زي دي عندي ولد وبنت ومعرفش وكنت فين انا دورت عليكي كتير بس انتي اختفيت روحتي فين يا شمس
شمس : انتي مالكش حق تسألني فاهم اخر واحد يفكر يلوم حد انت وانت الي اختارت الطريقه الي احنا عايشين بيها دي وروح شوف مراتك بلاش تعرف انك هنا
قاسم : مرات مين مراتي الي واقفه قدامي اهي لكن فيروز كانت صاحبتي وكان كل الي حصل تمثليه كنت عايز اقهر يوسف مش اكتر بس انتي الي هـ.ـر.بتي معرفش روحتي فين
مافيش واحده دخلت حياتي غيرك يا شمس لأ قبلك ولا بعدك
انا عرفت قد ايه بحبك لما مشيتي
شمس عيطت : دي كمان تمثليه مش كدا انا خلاص مابقتش اثق بحد ودا بفضلك يا استاذ قاسم
وطلعت وسابته
وطلع قاسم وراها
وكان يزن عدا مرحله الخطر
وطلع من المستشفي راحوا الفندق الي قاعده في وقاسم قالها : بكره الصبح هتكوني عندي يا شموستي صدقيني انتي ويزن واذان هتكونوا في بيتكم بكره الصبح ولبس النظاره ومشي
اخذت اذان ويزن ونادر معاهم راحوا علي الفندق دخل نادر شقته : لو احتاجتي اي حاجه شمس رني عليا
دخلت شمس وقفلت الباب
ونيمت يزن واذان وفضلت صاحيه طول الليل وخايفه من تهديد قاسم
تاني يوم كان صوت خبط جـ.ـا.مد علي الباب
طلعوا شمس فتحت وكانوا شرطه
انتي المدام شمس
شمس : ايوه في ايه
الظابط : انتي بطلوبه في بيت الطاعه زوجك الأستاذ قاسم المنشاوي
شمس : لا قاسم مش زوجي
الظابط طلع قسيمه الجواز وقال
دي ايه يا فنـ.ـد.م بلاش ناخدك بالأجبـ.ـار واطلعي معانا بلاش شوشره هاني الاطفال يوالي عشان ما يتخضوش
شمس اتنهدت وأخذت اذان ويزن وش
مشيت معاهم
دخلت الفيلا وكل ذكرياتها الي عاشتها فيها بتتعاد قدامها
لقت قاسم واقف
أهلا اهلا نورتي بيتك يا مراتي
تعالوا هنا انا بابا مش عايزين تحضونوني يا حبايبي
اذان ويزن بص علي شمس
شمس : اه دا بابا يالوا سلموا عليه
جري يزن واذان وحـ.ـضـ.ـنوه
يزن : بابا انت مش هتسافر وتسيبنا تاني انا كنت كل يوم بكلمك انك هتيجي
قاسم كان حاضنهم و دمـ.ـو.عو نزلوا غضب عنه من الفرحه
و فضل قاسم يعتذر من شمس كل يوم ويعنلها مفحأه وكانت هي مستمتعه وهي بترفضها
اخر حاجه
في يوم عيد ميلادها زين البيت
وجهز لها عيد ميلاد كبير وعزم كل أصحابها
وهي كانت برا مع نادر وطبعاً كانت خطه من قاسم عشان يجهز العيد ميلاد
دخلت شمس الحفله وارتمي عليها ورد كتير
وكانت قاسم قاعد علي ركبته
وقال : شمس انا عارف اني غلط معاكي كتير انا بعتذر عن كل آلم وكل جرح سببته لك
بس عشان خاطر الاولاد اديني فرصه تانيه ومش هتنـ.ـد.مي
هل برأيكم مستحقش فرصه تانيه ؟
اصحابها ؛ فرصه تانيه اديلوا فرصه تانيه
اذان ويزن : يا ماما ادي بابا فرصه تانيه بقي
و شمس لفت وكانت هتمشي
وقاسم نزل رأسه في الأرض بخيبه أمل من أنها تسامحه
لفت تاني ومدت أيدها عشان يلبسها الخاتم لكن هو مشفهاش
قالت : احم احم هو انت رجعت في كلامك ولا استخسرت
الخاتم في أيدي
رفع قاسم وشه وقال بفرحه
بجد. ولبسها الخاتم وشالها ولف
بيها و تمت
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇