رواية جوازة صالونات ادهم ونهال كاملة جميع الفصول

رواية جوازة صالونات هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادهم ونهال والرواية من تأليف ندي علي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جوازة صالونات لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جوازة صالونات هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جوازة صالونات تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية جوازة صالونات ادهم ونهال كاملة جميع الفصول

رواية جوازة صالونات من الفصل الاول للاخير بقلم ندي علي

" في مطار القاهره الدولي " 
" بيخرج شاب لابس نضاره سودا من صالة الخروج علي ضهره شنطة وفي ايده شنطه كبيره ، رغم برودة الجو لكن لابس تيشيرت ابيض بتص كم بنطالون جينز اسود كوتش ابيض وماسك جاكت جليد في ايده ، اول ما خرج من الصاله استقبله ابوه واخوه ببتسامه كبيره " 
سالم فتح درعاته لابنه بشوق : العزبه هتنور بالغالي اللي وحشني 
ادهم ابتسم وحـ.ـضـ.ـن ابوه بقوه : حبيبي ياحاج منوره بأهلها " وحـ.ـضـ.ـن اخوه بحب " كبرت ياض يا صلاح 
صلاح ضحك : لاء ولسه الصدمه بقا لما نروح وتشوف غزل بنتي 
ادهم بشوق : وحـ.ـشـ.ـتني الجزمه سايبها وهي لسه بترضع 
سالم ببتسامه : عندها ٤ سنين دلوقتي عقبال ما اشوف عيالك وتفرحني وتقول جاهز لجواز يباا 
ادهم ضحك بخفه : يبااا متسبقش الاحداث نروح بس ونتكلم في كل اللي انت عايزه يا ريس بس يلا نمشي علشان انا مقـ.ـتـ.ـو.ل وعايز اناام 
صلاح اخد منه الشنط ومشي بيها عند العربيه : يلاا اركب ونام في العربيه من القاهره للعزبه فيها ٣ ساعات تنام فيهم علي ما نوصل اصحيك 
" ركب صلاح يسوق العربيه اللي هي في الاساسا بتاعت ادهم وابوه جنبه وادهم ركب ورا علشان يعرف ينام شويه " 
سالم بصله  : جبت اجازه قد ايه يا ادهم ؟
ادهم بتنهيده : جبت ٣ شهور بالعافيه المصنع هناك شغله كتير والواحد برضو ميعتمدش علي حد هناك 
صلاح : حلوو اوي في ٣ شهور دول نشوفلك عروسه تتجوزها بقاا دا انت اكبر مني ب ٥ سنين وانا اتجوزت ومعايا عيله 
ادهم بضحك : ايه الانجاز اللي عملته في انك اتجوزت وخلفت يا عم صلاح ولا بتقوم ابوك عليا وخلاص ؟
سالم : ايوا ما هو ميبقاش عندك ٣٥ سنه ولحد دلوقتي متجوزتش لو في حاجه عندك عرفني نروح نكشف انا ابوك واخوك وسرك متتكسفش مني 
ادهم بدهشه : بتقول ايه يجدع انت فاهم غلط انا كويس و اوووي كمان كل الفكره ان ملقتش حد يلفت نظري واتشـ.ـد ليه بس كدا 
صلاح بإعتراض : وانت هتشوف مين في السعوديه تلفت نظرك وتشـ.ـدك يعم روميو وسط العمال وهو في واحده حلوه في السعوديه اصلا 
ادهم بضحك : ولو فيه الكل هناك متنقب وملفوفين في عبايات سودا واغلب الاماكن هناك مفيش فيها اختلاط رجاله مع ستات 
سالم : سيبونا بقاا من قصة السعوديه وخلينا في جوازك انا جايبلك عروسه من دكرنس نسب وعيله ورجاله تعرف تتكلم معاهم والبت حتت قشطه كدا 
ادهم رجع راسه علي الكرسي اللي وراه بتعب : يباا نروح بس وانام واظبط اموري ونتكلم بقا 
" سالم سكتت علشان حاسس بتعب ابنه اللي منمش بقاله يومين ، وادهم غمض عينه وحاول ينام "
صلاح فونه رن وكانت امه : الوو ايوا يماا 
سلوي بلهفه : الووو ايوا يا صلاح اخوك وصلكم ولا لسه ؟
صلاح : جايين في السكه اهو يماا 
سلوي بفرحه : واخووك فين اديهولي اكلمه 
صلاح : نايم ورا اهو لما نيجي ابقي كلميه براحتك بقاا " وقفل مع امه وكمل سواقه " 
........................................
" في العزبه قريه صغيره مفيش فيها بيتوت كبيره كل البيوت متوسطه والناس علي قد حالها ، الجهل هناك زايد بشكل كبير مش اي حد يعرف يعيش هناك ، بيت عيلة ادهم بيت ٣ ادوار الدور الاول بيت العيله بتاع امه وابوه ، الدور التاني صلاح ومـ.ـر.اته وبنته ، الدور التالت شقة ادهم اللي متشطبه من كله ناقصها العفش بس " 
" سلوي قاعده في برندة البيت مع ' نوال ' مرات صلاح ، ' لمياء ' خالة ادهم ، وبنتها ' جميله ' "
لمياء بصتلها : ايه يا سلوي وصلهم ولا لسه ؟
سلوي : وصلهم وجايين في السكه قدامهم ٣ ساعات كدا علي ما يوصلو 
نوال : طيب ما يدوب اقوم اولع علي دكر البط يماا علي ما نخلص طبيخ يكون وصلو الاكل يكون سخن 
سلوي قالت بتعب : طيب يلا يا نوال خدي جميله في ايدك وروحي ولعي علي الاكل رجلي مش قادره اقف عليها وضهري هيتقطم 
لمياء شالت غزل من امها : علشان صاحيه من بدري وبقالك يومين واقفه علي رجلك 
سلوي بتعب : عملت شوية قُرص امبـ.ـارح ودبحت دكر بط وفرختين ونضفتهم لما ايدي وضهري ما قادره احركهم 
لمياء بهمس : ومرات صلاح فين مقامتش تعمل معاكي ليه ؟
سلوي لوت بوزها : نازله الساعه ١٠ الصبح كنت خلصت كل حاجه تقولي البت مسهراني والبت عماله والبت مسويه وانا اتهـ.ـر.بت كلام مفيش فايده هتعب في قلبي ليه سكتت
لمياء : طب تقوم تأكل البت بنتها يا اختي وانشالله تنام سنه 
سلوي بلا مبالاه : اللي ياكل علي ضرسه ينفع نفسه انا هعمل ايه الضغط عندي بيرتفع مبينزلش 
..................................
" في مدينة دكرنس في منقطه مكونه من ٣ بيوت جنب بعض ، منطقة الحاج راشـ.ـد واولاده " 
" في المنزل الاول منزل المرحوم احمد راشـ.ـد الابن الاكبر " 
زينب قاعده في صاله البيت بتفصص بسله مع سلفتها نجوي واقرب من اختها : يعني تغريد كان فاتها قطر الجواز علشان متسربعين علي جوازها كدا ليه 
نجوي وهي منـ.ـد.مجه في التصفيف قالت بيأس : البت مخلصه دبلوم من سنتين وكل عريس يجي اقولي مش مرتاحه مش مرتاحه يا زينب قلقاني عليها والبت بتكبر 
زينب بضحك : دا علي كدا نهال بنتي بايره جنبي 
نجوي : دا نهال زي العسل بس هي في الكليه ولسه في تانيه يعني بتتعلم ولو حد جايلها حلو برضو مشيها السعد في الجوازه الحلوه مش في التعليم 
زينب : ابوكي راشـ.ـد ديك النهار كان جيلها عريس من ميت فارس وعاجبه اوي وجاي يقنعها خاف منها 
نجوي بضحك : الوحيده اللي بتعرف تاخد حقها تالت ومتلت حاسه انها هتقع في ايد واحد يطلع عليها القديم والجديد هي فين صحيح دا الساعه داخله علي ٤ العصر 
زينب : الهانم نايمه يما بعيد عنك سهر طول الليل ونوم طول النهار وشغل هوانم جردن ستي 
نهال طلعت من الاوضه بتاعتها علي صوتهم وكلها نوم وقالت وهي بتتاوب : صباح الخير ايه فدان البسله اللي فتحتوه في الصاله دا 
زينب بسخريه : عصر الخير يماا لمي شعرك وادخلي جهزي الغدا وروحي اديه لجدك واتغدي معاه هناك بدل ما يتغدي لوحده
نهال قعدت علي الارض جنبهم واخدت بسله من المتفصصه وفضلت تاكل منها : نجوي ... بناتك فين محدش عاد بيشوفهم ليه 
نجوي : تغريد سيبها بتنشر الهدوم زمانها خلصت وضحي بتذاكر واحمد في الشغل مع ابوه في الوكاله 
زينب بصت للبسله اللي نهال بتاكل منها : قومي قامت قيامتك البسله اللي ضهرنا اتقطم فيها هتخلصيها اكل قومي اعملي الغدا و روحي بيه لجدك اخلصي 
نهال قامت بغيظ من امها راحت علي المطبخ : فين البيييض ؟
زينب : هتلاقيه في كيس اسود في الرف جنب الجرجير  " وبصت لنجوي " البيضه بقت ب ٦ جنيه كنت بجيب الاربعه ب ٢٠ جايبه النهارده الاربعه ب٢٤ والفراخ معدتش بتبيض عندي 
نجوي : والنبي زي قلتهم عندي ٥ فرخات علي السطح قد عيله كامله
" وفضلو يتكلمو وهما بيفصصو البسله ، ونهال عملت الغدا واخدته وراحت لجدها البيت اللي جنبهم " 
نهال خلطت علي باب البيت ودخلت : جدوو 
راشـ.ـد شاورلها تيجي وهو بيتكلم في الفون : والله العظيم يا سالم يوم المني والهنا لما تشرفونا احنا نطول نناسب ادهم يجدع
سالم ببتسامه : يبقي بإذن الله هنكون عندك بكرا بليل نشوف العروسه " وقفل معاه " 
نهال خطت صنية الاكل وقعدت جنب جدها : بتكلم مين ومبسوط كدا 
راشـ.ـد ببتسامه : تغريد بنت عمك متقدملها عريس بس باب حلو اووي ربنا يجعاله من حدها ونصيبها 
نهال بفرحه : بتهزر تغريد بنت نجوي اخيرا يولاد هيبقي في فرح في العيله المهم اسمه ايه ومنين ؟
راشـ.ـد : اسمه ادهم من عزبه تحت كدا بس ايه ادب واخلاق واحترام راجـ.ـل الواحد يعتمد عليه لسه جاي النهارده من السعوديه وابوه عايز يجوزه قبل ما يسافر ومصر ياخد واحده منكم يا انتي يا تغريد يا ضحي انتي لسه في الكليه وموالك موال وضحي في تالته ثانوي قولت يبقي مفيش غير تغريد 
نهال بدهشه : بس يعني تغريد هتروح عزبه عزبه يا راشـ.ـد الناس بتتجوز تعيش في مكان ارقي من اللي اهله فيه تقوم تجوزها في عزبه يا راجـ.ـل انت !
راشـ.ـد وهو بياكل : مالها العزبه يعني وبعدين هي مالها بالعزبه هي ليها دعوه بجوزها وبيتها وخلاص كُلي كُلي بالله العظيم ما انتي نافعه 
نهال بغرور : فشرت يا اخويا دا انا جوزي هيقوم كل يوم يصلي ركعتين شكر انه اتجوزني 
راشـ.ـد بسخريه : العينه بينه يما من اولها هناخد عليه وصل امانه علشان ميرجعكيش من تاني يوم 
.........................................
" بعد اذان العشاء في العزبه في بيت الحاج سالم " 
" الكل فرحانين برجوع ادهم وقاعدين معاه يضحكو ويهزرو " 
سلوي قاعده وحـ.ـضـ.ـنه ابنها : اجيبلك لقمه تاكلها بقاا دا انت محطتش المايه البيضه في بوقك من ساعة ما رجعت 
ادهم باس دماغها : يعني انا غريب يما ما انا لو جعان هقوم واكل واشرب وابرتع في البيت متشليش همي كدا 
لمياء ببتسامه : راجع بدر منور يا قلب خالتك بسم الله ماشاء الله يحميك لشبابك يبا 
ادهم ابتسملها : ويخليكي يا لولو وتفرحي بجميله يارب 
سالم : انا كلمت الحاج راشـ.ـد عنده بنت ابنه هنروح نشوفها بكرا بليل جهز نفسك يا ادهم 
ادهم بضحك : انت لحقت يابا دا انا لو بنت وخايف عليا ابور مش هتعمل فيا كدا والله العظيم 
صلاح بغمزه : عايزين نطمن عليكي يا بيضه لو خايف من الجواز اطمنك وعلي رأي المثل اسأل مجرب ولا تسأل طبيب 
ادهم بغمزه : من النحيه دي اطمن اخوك مقطع السمكه وديلها برضو 
صلاح بضحك : والله كله مع الوقت هيبان المهم اقدر دلوقتي اقولكم تصبحو علي خير علشان الطريق قـ.ـتـ.ـلني وعايز انام يلا يا نوال 
نوال قامت وعلي اديها بنتها : فوتكم بعافيه مش عايزه حاجه يما اعملها قبل ما اطلع 
سلوي : خدي اكل ليكي انتي وجوزك وانتي طالعه وابقي انزلي بدري يما علشان تاكلي وتأملي بنتك اللي علي ايدك دي  
" نوال هزت راسها بغيظ مكتوم ودخلت اخدت اكل وطلعت مع جوزها " 
لمياء قامت بوجع : ااه دا القعده بتكسر الضهر يولاد يلا يجميله نسيب ابن خالتك يرتاح مش عايزين حاجه 
ادهم : راحه فين يا خالتي ما تقعدي يا ستي شويه 
لمياء حـ.ـضـ.ـنته : اقعد يوم فرحك يكبدي اروح كدا اشوف دارنا من الصبح وانا هنا مع امك يلا سلام يا سلوي 
سلوي طلعت من المطبخ : استني يابت انتي سريعه كدا ليه ادخلي يا جميله خدي الصنيه بتاعت الاكل من علي الرخامه 
     " جميله دخلت اخدتها وروحت هي وامها " 
سالم : كوبايتين شاي من ايدك بقا يا ام ادهم علي ما اتكلم مع ادهم كلمتين برا في البرنده في الهوا 
سلوي قامت : يسلام عنياا " وراحت علي المطبخ " 
ادهم طلع قعد مع ابوه في البرنده : ياااه العزبه اتغيرت اوي الترعه اتردمت الحمدالله
سالم ببتسامه : مش غايب بقالك ٤ سنين اكيد لازم تتغير المهم انا ليا صاحب في دكرنس الحاج راشـ.ـد عنده احفاده بنات زي العسل ٣ بنات قالي فيهم واحده في كليه اثار في سنه تانيه ودي باين نهال وفي واحده في تالته ثانوي ودي ضحي وفي تغريد مخلصه دبلوم من سنتين ونسب حلو وانا بصراحه عايزلك واحده منهم 
ادهم بتركيز : والمفروض ان اختار من ٣ بنات ولا ازاي ؟
سالم : دلوقتي انا جبتلك الكبيره وجبتلك الصغيره وشوف انت اللي تناسبك منهم وبكرا هنروح ونشوف 
ادهم بستغراب : بكرا هنروح ونشوف ازاي ؟ هما هيجيبو التلاته قدامي ويقولولي اختار اللي دخلت دماغك منهم ؟ 
سالم ضحك : ليه هارون الرشيد ؟ 
ادهم ضحك : ما انت اللي بتقول يا حاج بكرا نروح ونشوف محددتش ايه برضو معني الكلام  
سالم : طب انت حاسس من كلامي مين فيهم تليق بيك ؟
ادهم بهدوء : اولا انا لسه مشوفتش ولا واحده منهم ثانيا انا عايز واحد تكون فاهمه مش عيله وافضل احايل وادادي عنديش خلق لكدا بس من كلامك اللي في ثانوي دي متنفعش معايا لسه صغيره واللي في كليه دي اكيد وقتها كله لكليتها شكلها هترسي علي اللي مخلصه دبلوم دي وان شاء الله اللي فيه الخير يقدمه ربنا بكرا نروح ونشوف 
سلوي دخلت وفي اديها صنية فيها شاي : ومرات ادهم دي مش هتكون اي واحده وخلاص لازم تكون قمر زي جوزها 
ادهم بضحك : عليا النعمه ما في قمر ولا عسل غيرك يا سوسو 
" وقضو السهره مع بعض لحد ما ادهم مبقاش قادر يقاوم دخل اوضته غير هدومه ونام بتعب علي السرير " 
...................................
            " صباح يوم جديد واحداث جديده " 
" في منزل رامي الابن الاوسط لراشـ.ـد " 
نحوي بلهفه : يعني ابوك اكدلك ان العريس جاي لتغريد بنتك 
رامي بدهشه : جري ايه يوليه انتي ملهوفه كدا ليه علي العربس هو انا هقول حاجه غلط ابويا الصبح قابلته وانا رايح الوكاله قالي في عريس نسب حلو جاي يشوف تفريد النهارده بليل قولت اجي اعرفكم تجهزو نفسكم 
نجوي بفرحه : يا ما انت كريم يارب لما اقوم افرح تغريد 
رامي بتحذير : اسمعي انا مش عايز شوشره الموضوع بينا وبين بعض لما نبقي نتفق 
نجوي : وهو مين اللي هيعرف دا مرات عمها وخلاص تيجي تقف معايا في فرحتي انزل انت الوكاله ومتقلقش من حاجه " ودخلت علي اوضة تغريد اللي كانت نايمه بعمق علي سرير ومقابلها في السرير ضحي اختها الصغيره " تغريد تغريد انتي بابت اصحي 
تغريد اتقلبت في السرير بنوم : ايوا يا ماما في ايه علي الصبح بتصحيني ليه 
نجوي بفرح : جايلك عريس وجاي يشوفك بليل 
تغريد غمضت عيونها تاني بملل : لا اله الا الله موضوع العريس وجوازي هيخف عقلك يا امي يا حبيبتي الجواز دا نصيب 
نجوي بغضب : انا قولت اي يابت علشان تقولي كدا دا انا بقولك جايلك عريس وجاي يشوفك بليل 
تغريد : حاضر يماما بليل هطلع احسن لبس عندي وهلبسه وهحط احلي ميكب وهبقي ملكه اتفضلي اقفلي النور واطلعي خليني اكمل نوم 
نجوي : هروح اعرف خالتك زينب تكوني صحيتي بو جيت ولقيتك نايمه والله لفطسك 
.....................................
" في بيت زينب " 
زينب بفرحه : يالف نهار ابيض ... واحنا محتاجين عزومه ولا ايه يا نجوي هنكون عندكم المغرب انا ونهال 
نهال اللي قاعده جنبها بتحاول تسمع : يووه اثبتي بقا مش عارفه اسمع 
زينب بفرحه : تغريد بنت عمك جايلها عريس ورايح يشوفها النهارده بليل اجهزي علشان نكون جنبها النهارده 
نهال بلا مبالاه : طيب بليل نبقي نروح 
" في العزبه بعد صلاة الظهر خرج ادهم من المسجد برفقة ابوه وهو لابس جلابيه بيضه مكويه وبرفان هادي وشعره متسرح ووشه مبتسم "
شيخ المسجد الشيخ عطيه جيه عليهم وهما ماشين مشي معاهم وقال ببتسامه: وانا اقول العزبه منوره ليه اتاري الغالي موجود حمدالله علي السلامه يا ادهم 
ادهم ببتسامه : الله يسلمك العزبه طول عمرها منوره بيك يا شيخ 
الشيخ عطيه ببتسامه : ايه الغيبه الطويله دي كلها 
ادهم : مشاغل والله يا شيخ انت عارف ان مصنع الرخام بتاعي انا وواحد سعودي ف بضغط نفسي ومبعرفش انزل 
الشيخ عطيه بمناغشه : لو ليك حد متلهف عليه في العزبه هتيجي كل شهرين بس القعده الناشفه وحشه برضو 
ادهم بتنهيده قويه : جاي وناوي والله رايح اشوف عروسه النهارده ادعيلي يكونلي فيها خير معنديش وقت افضل ادور علي عروسه كل اللي عايزه واحده بنت ناس اهلها محترمين تعرف تتكلم معاهم وخلاص 
الشيخ عطيه طبطب علي ضهره : انت ابن حلال وربنا عمره ما يوقعك في حد وحش اتكل علي الله وكل اللي علي ربنا مضمون بإذن الله
ادهم وسالم : ونعم بالله 
سالم مسك ايد الشيخ عطيه لما وصلو عند بيتهم : طب نتغدي سوا بقا يا شيخ 
الشيخ عطيه ببتسامه : يديم عندك الخير يا حاج سالم بس سبقتكم والله قبل الصلاه يلا سلام عليكم 
ادهم ببتسامه : وعليكم السلام ... بحبه اوي الشيخ عطيه دا 
سالم وهو طالع السلم : شخصيه تتحب الحقيقه رجل سوي نفسيا مبحبش الغلط المهم جاهز لمعاد بليل ولا متـ.ـو.تر 
ادهم بضحك : هتـ.ـو.تر ليه هو انا رايح احرر فلسطين دا انا يدوب رايح اشوف عروسه ف جاهز متقلقش انت 
نوال وهي بتجري ورا غزل بطبق الرز والشوربه : ياابت انتي متجرنيش وقفتي قلبي 
غزل : عايزه اقعد علي السور 
ادهم وهو طالع : ما تقعديها علي السور ياستي ولا هو ضيق في الست غزل وخلاص عايزه منك ايه البت دي يا غزل 
غزل وهي بتهز كتفها : معرفش كل شويه عيزاني اكل وانا بكون شبعانه 
نوال بإحراج : معلش بقا علي الازعاج اللي عملته ليك في اول يوم ليك هنا بس لازم تتعود علي كدا الاستاذه مبتاكلش غير لما تطفحني الدم 
ادهم اخد منها الطبق ببتسامه : ولا يهمك علشان لسه صغيره بس وباين عليها شقيه هأكلها انا متقلقيش " وبص لغزل " هناكل ونروح نشتري حجات حلوه ولا مناكلش ومنشتريش حاجه ؟
غزل بتفكير : مناكلش ونشتري حجات حلوه 
ادهم ضحك : الاقتراح دا مقولتوش خالص بس ايه رأيك لو اكلتي الطبق دا هخليكي تختاري كل حاجه انتي عيزاها من الدكان بتاع الحلاوه 
" غزل سقفت علي اديها وفتحت بوقها وادهم فضل يأكلها بحنان ونضافه " 
سلوي بصت عليهم ببتسامه : قلبه حنين وطيب طول عمره ربنا يديك من نيتك يا ادهم يابن قلبي يارب ويوقعك في بنت الحلال اللي ترضي قلبك 
                      " في المطبخ " 
" صلاح دخل المطبخ كانت نوال بتغسل في المواعين وهي مضايقه من تحكمـ.ـا.ت حمـ.ـا.تها كالعاده راح صلاح حـ.ـضـ.ـنها من ضهرها  "
نوال بخضه : ابعد يا صلاح امك واخوك برا 
صلاح وهو بيقرصها من جنبها : ماللي برا برا احنا مالنا بيهم ركزي انتي بس معايا وانسي العالم 
نوال بتحاول تفك ايده من وسطها : ارحمني هو انا هنسي العالم بليل والصبح كمان ابعد امك لو دخلت وشافتنا كدا هطين عيشتي وتقولي مبتعمليش ومبتسويش وانا مش ناقصه كلام 
صلاح قفل الحنفيه وشـ.ـدها من دراعها : تعالي بس نطلع شقتنا امي هتصلي الضهر وغزل مع ادهم في البرنده 
نوال بتحاول تبعد عنه لكن بشـ.ـدها : يا صلاح بالله متحرجنيش مع اهلك ... صلاااح " ولكن لا حياة لمن تنادي واخدها وطلع علي شقتهم " 
ادهم ضحك علشان شاف اخوه وهو بيشـ.ـد مـ.ـر.اته : بيدبسني في بنته مااااشي ليك يوم يعم صلاح 
....................................
" الساعه اصبحت ٦ المغرب نجوي بتقدم احسن ما عندها علشان تستقبل العريس ومحتاره تعمل اي ، تغريد بنسبالها عملت كدا اكتر من ٦ مرات طلعت احسن دريس عندها وكويته ولبسته احسن طرحه عندها احسن كل حاجه عندها طلعتها وهي مضايقه ومش حابه تشوف العريس اصلا ، رامي جاب بيبس وجاتوه من انضف الانواع وكل حاجه جاهزه لإستقبال العريس " 
                       " في اوضة تغريد " 
نهال لبست دريس احمر بحزام مجـ.ـسم جـ.ـسمها وطرحه بيج وميكب بسيط اوي وواقفه بتعمل ميكب لتغريد : ضحي هاتي الحكل الاسود من شنطتي 
تغريد بعتراض : نهال بالله متعمليش ميكب كتير في وشي احمر خدود وروج ومسكره وخلاص لازمته ايه الكحل ؟
نهال اخدت الكحل من ضحي : الكحل هيبرز عينك بعدين انتي عروسه و العريس اللي جاي هيجي يشوفك اول مره لازم تكوني في احسن صوره " وحطتلها الكحل " 
تفريد بصت في المرايا بضيق : بشرتي سمرا اوي حسه شكلي وحش اوي 
ضحي بصتلها بحب : بالعكس شكلك جميل انتي سمرا اه بس سمراك محليكي البنات كلها حلوه بطريقتها الخاصه 
نهال : خليكي واثقه في نفسك لو عندك ثقه في نفسك لو انتي اوحش البنات هتشوفي نفسك اجمل البنات 
نجوي دخلت عليهم : خلصتو يا بنات ولا لسه " وبصت لتغريد بتركيز " نهال زودي لتغريد كريم الاساس فتحي بشرتها شويه 
نهال بأعتراض : يا نجوي افتح ايه اسكتي تبقي اديها لون ووشها لون بطلو جهل هي كدا زي العسل عايزها عايزها مش عايزها احنا مش مايتين عليه يعني 
                     " تحت البيت " 
" وصل ادهم اللي سايق عربيته لابس قميص بيج وبنطالون ابيض وكوتش بيج وفي كامل اناقته ومعاه ابوه وامه فقط "
" راشـ.ـد ورامي واحمد واقفين يستقبلوهم احسن استقبال "
راشـ.ـد ببتسامه : نورتو دكرنس يا حاج سالم انت والغالي 
سالم ببتسامه بعد السلام : دكرنس منوره بيك يا حاج راشـ.ـد " وسلم علي رامي " ازيك يا استاذ رامي " وسلم علي احمد " ازيك يا غالي 
رامي ببتسامه : نورتونا والله العظيم اتفضلو اتفضلي يا حاجه اتفضل يا ادهم يابني 
" ادهم مسك ايد امه يسندها وطلع السلم "
نجوي وزينب كانو واقفين علي باب الصالون مستنينهم : نورتونا والله اتفضلو اتفضلو 
نجوي ببتسامه وهمس لزينب : طول بعرض بهيبه ربنا يحميه لشبابه 
زينب بتبويخ هامس : اسكتي يوليه هيقولو مصدقت جيه لبنتها عريس هتفضحينا ادخلي خليها تطلع علشان تقدملهم حاجه يلاا علي ما ادخل اسلم علي امه " ودخلت علي الصالون " نورتونا والله 
سلوي ببتسامه : البيت منور بأهله يحبيبتي انتي مين ؟
زينب ببتسامه : انا زينب مرات المرحوم احمد الكبير عم العروسه
سلوي طبطت عليها : الله يرحمه يارب 
سالم بص ل رامي : انا والحاج راشـ.ـد اصحاب من زمان عشرة عمر 
رامي ببتسامه : ربنا يخليكم لبعض ويطول في عمركم " وبص ل ادهم " حمدالله علي السلامه يا ادهم عرفت انك لسه جاي من السعوديه 
ادهم ابتسم : بالضبط لسه جاي امبـ.ـارح " سكت شويه استني ابوه يتكلم لكن الصمت طال " احم انا ادهم عندي ٣٥ سنه الكبير عندي صلاح اصغر مني ب ٥ سنين عندي مصنع رخام في السعوديه ليا شريك فيه سعودي احنا بيت عيله وعندي شقه خاصه بيا في اخر دور من البيت مش عايز الف وادور بس انا عايز زوجه واحده تكون فايقه لبيتها وجوزها وركز في كلامي انا عايز زوجه مش واحده تقولي هايزه اشتغل ولا الكلام دا كله 
رامي ببتسامه : بسم الله مشاء الله ربنا يبـ.ـارك فيك يارب انا عندي من البنات اتنين تغريد وضحي واحمد اللي بعد تغريد ٢٠ سنه " وشاور علي احمد " 
ادهم بص لاحمد وابتسم : ربنا يخلي يارب 
سلوي همست لزينب : هي العروسه فين ؟
زينب : انتي عرفه دلع البنات بقا يا ام ادهم اشي احمر واشي اخضر تلاقيها داخله دلوقتي 
                  " برا في الصاله " 
تغريد برعـ.ـب : والنبي حد يدخل الصنيه بتاعت البيبيس والله لو شلتها هتقع مني وهفضحكم 
نجوي بغضب وهي شايله صنية الجاتوه : وانتي كدا مش هتفضحينا شيلي يابت الصنيه وادخلي يلااااا الناس هتقول اتأخرو كدا ليه 
تغريد برفض تام : والله العظيم ما هدخل وفي ايدي صنيه 
نجوي بصت لنهال : شيلي صنية البيبس يا نهال وتعالي ورايا 
نهال بإحراج : يا نجوي معروفه العروسه هي اللي بتدخل بالصنيه هدخل انا ليه 
نجوي بغضب : اولع في نفسي منكم ما المتـ.ـخـ.ـلفه عامله فيها مكسوفه يلااا واحده تشيل الصنيه اخلصوو 
" نهال شالت الصنيه بضيق ودخلت ورا نجوي ووشها في الارض "
نحوي حذت الصنيه علي الطربيزه وسلمت علي الكل : نورتونا والله العظيم 
" نهال حطت الصنيه علي الطربيزه وايدها بتترعش ، ادهم متابع كل تفاصيلها بتركيز ، جـ.ـسم متناسق بشره بيضه حواجب تقيله عيون واسعه سودا ابتسامه رقيقه وكسوف شـ.ـديد واضح عليها "
سلوي مسكتها من ايدها وشـ.ـدتها جنبها بفرحه : بسم الله مشاء الله تعالي جنبي يا قمر 
" نهال بصت لجدها انها تقعد هز راسه فقعدت ببتسامه "
" نجوي عيونها علي الباب مستنيه بنتها تدخل مبتدخلش ، وزينب قلقانه ليفكرو ان نهال العروسه " 
سالم بهمس : ايه رأيك ؟
ادهم بإحراج واضح عليه : احمم كويسه 
سالم : يعني اتكلم ؟
ادهم ابتسم وهو باصص ليها وهي بصه في الارض : اتكل علي الله يا حاج 
سالم : طبعا كلنا عارفين احنا موجودين هنا ليه النهارده انا يشرفني اطلب ايدك الانسه " وشاور علي نهال " لادهم ابني ردك ايه يا حاج راشـ.ـد
" كل اللي في القعده الصمت سيطر عليهم بما فيهم نهال ، هل يعتقدو انها العروس ، واين تغريد لما تأخرت "
نجوي قامت وقفت وهي حاسه ان الدنيا بتدور بيها : استأذنكم ثواني " وخرجت علي برا ووراها زينب " 
                        " في اوضة تغريد " 
نجوي بجنون : قلعتي الطرحه لييييه يا همي في الدنيااا وقاعده تعيطي لييه ومدخلتيض ورايا ليه الناس فكرو نهاال بنت عنك العروسه 
تغريد بدمـ.ـو.ع : الف مبروك ليها انا مش عايزه اتجوز مش مرتاحه في العريس دا اكيد مش هتجبريني 
نجوي لطـ.ـمـ.ـت علي وشها : يخرابي الحقيني يا زينب البت بتقولي مش عايزه العريس
زينب : طب اهدي بس يا نجوي " وبصت لتغريد " مش عايزه العريس ليه يا تغريد اطلعي يحبيبتي الله يهديكي شوفيه لو معجبكيش مش هنجبرك يا قلبي انا دلوقتي هقولهم ان نهال مش العروسه وتدخلي معايا يلاا 
تغريد بنهيار : لو طلعت والله العظيم لطردهم كلهم انا مش عايزه اتجوز افهموني انا مش جاهزه نفسيااا
راشـ.ـد دخل عليهم الاوضه : في ايه البت مطلعتش ليه ومين اللي دخل نهال بصنية الكاكولا " وبص علي نجوي اللي اديها علي دماغها بتعيط وتغريد اللي بتعيط " في ايه ؟
زينب بقلق : تغريد مش راضيه تطلع ومش عايزه العريس 
راشـ.ـد بستغراب : مش عايزه العريس ازاي وجايا تقول والراجـ.ـل برا هو لعب عيال " وبص شويه علي تغريد المنهاره  " يلا خير تعالو لما نشوف هنعمل ايه في المصيبه دي ما هو دا اخرة الواحد اللي يعتمد علي نسوان في حاجه " وراحو علي الصالون " 
                       " في الصالون " 
" الكل قعدو من جديد لكن بدل الفرحه اتحولت لقلق عند الكل واولهم نهال خافت ليخطبوها هي مش تغريد "
سالم ببتسامه : نستأذنك يا راشـ.ـد بس ادهم يقعد مع العروسه شويه لوحدهم لو ممكن 
رامي لسه هيرد ويقول انه هينادي علي العروسه رد راشـ.ـد بداله : نهال خدي ادهم وروحو البلكونه يحبيبتي اتكلمو شويه مع بعض 
نهال بصت لجدها بستغراب : اناا ؟
سلوي بفرحه : قومي يقمر اقعدو شويه مع بعض واتكلمو سوا يلاا يلااا "وبتزقها " 
" نهال مشيت وهي مش فاهمه حاجه ووراها ادهم اللي مش عارف هي وخداه فين "
ادهم بستفسار : هي فين البلكونه ؟ 
" نهال شاورت عليها من غير ما تبصله هو راح عليها وهي وراه ، راحو قعدو علي الكنبه الموحوده في البلكونه بينهم مسافه ولا هو بيتكلم ولا هي بتتكلم " 
ادهم بعدم فهم : كانو بيقولو اسم العروسه تغريد مش نهال علي ما اعتقد ؟ 
نهال وهي بصه علي اديها بتـ.ـو.تر : المفروض بس مش عارفه جدي طلب مني اقعد انا ليه تغريد كانت المفروض تدخل البيبيس بس اتـ.ـو.ترت وانا دخلته مع مرات عمي مكانها 
ادهم بعدم فهم : مش فاهم مين العروسه دلوقتي انتي ولا هي ؟ 
" نهال اخيرا رفعت عيونها تبصله اتلجمت ولا عرفت تبررها قعدتها معاه ولا فاهمه هي قاعده ليه ولا عارفه تغريد مطلعتش ليه ، ادهم بصلها يركز في ملامحها شاف تـ.ـو.تر وقلق "
ادهم بنبره حنونه : طب اهدي انتي قلقانه ليه كدا مبعضش والله ؟
دخل راشـ.ـد عليهم : قطعت عليكم الكلام بس اللي عايز اقوله نهال اللي تستاهلك وانت تستاهلها يا ادهم يابني " وبص لنهال " لو شايف فيه غلطه واحده عمري ما كنت هديكي ليه خليكي واثقه في اختيار جدك 
" نهال كل تفكيرها في الكليه هتعمل فيها ايه هتروح ازاي هتوفق بين حياتها الزوجيه وحياتها الدراسيه ازاي والسؤال الاهم هتعيش في العزبه ازاي " 
ادهم بصوت عالي نسبياً : انتي سمعاني ولا انا بكلم في نفسي ولا اي ؟ 
نهال بنتباه : هاا معلش عيد كنت بتقول ايه 
ادهم اتنهد بصبر : تمام كنت بقولك  عـ.ـر.فيني علي نفسك كل اللي اعرفه عنك انك اسمك نهال عايز اعرف اكتر 
نهال بصتله بتـ.ـو.تر : انا نهال عندي ٢٠ سنه رايحه تانيه جامعه في كلية اثار " استنت منه اعتراض علي كليتها لكن شافته مركز ومستني الباقي اتنهدت وكملت " انا وحيده مليش اخوات بابا متـ.ـو.في من سنه و٩ شهور ومن وقتها وانا ماما قاعدين لوحدنا في بيتنا بس معانا جدو والعيله هنا بس الاهم انا عايزه اكمل كليتي 
" ادهم مركز مع كلامها وتفاصيلها تـ.ـو.ترها وخوفها كل حاجه فيها عجباه اوي "
ادهم ببتسامه : طيب ومين اللي قال انك مش هتكملي كليتك ؟
نهال : اقصد يعني في رجاله مبتحبش تتجوز واحده تكون لسه بتتعلم بيقولو انها اخر اهتمامـ.ـا.تها جوزها وبيتها 
ادهم ابتسم : لاء كليتك هتروحيها عادي مفيش حاجه هتتغير بس الاهم انا اكون اول اهتمامـ.ـا.تك ومحسش بتقصير منك وانا عن نفسي اوعدك ان مقصرش معاكي في حاحه ومليش بركه الا انتي انا بسافر ممكن افضل سنه مسافر وباجي اجازه ٣ شهور ف هيكون عندك وقت تذاكري وتروحي كليتك عادي وفي نفس الوقت تكوني واخده بالك من امي وابويا 
نهال بصدمه ودهشه : امك وابوك علي عيني وراسي بس بتفضل سنه مسافر طيب وقتها انا هعمل ايه ؟ 
ادهم رفع حاجبه : هتعملي ايه مش فاهم هتفضلي قاعده مع اهلي وفي بيتك لحد ما ارجع اجازه 
نهال بستفسار : يعني انت لسه جاي امبـ.ـارح علي حسب كلام جدي يعني لو اتخطبنا هنفضل مخطوبين لحد ما تنزل اجازه ونتجوز ؟ 
ادهم بصراحه : مش عايز خطوبه هنتجوز علطول انا شقتي خلصانه يدوب هنختار العفش ونجيبه وخلاص خلصت 
نهال بستنكار : انت جاهز افرض انا مش جاهزه ؟
ادهم اتنهد بقوه : انا حالي ميسور الحمدالله هساعد في العفش الناقص اول عن اخر الحجات دي جايا بيتي مش رايحه لحد يعني ثم ان بعدين مفيش انا وانتي بعد كدا 
" نهال مش هتنكر اعجابها بشخصيته ولا بكلامه واسلوبه لكن برضو هي مش فاهمه هي مكان تغريد ليه وتغريد فين " 
ادهم قام وقف : تمام لو خلصنا كلام تسمحيلي انا اطلع لجماعه 
نهال وقفت وبصتله بتـ.ـو.تر  : اه تمام اتفضل " خرج ادهم وراح قعد معاهم في الصالون ووراه كانت نهال اللي حسه بتوهان " 
رامي اول ما شاف ادهم دخل الصالون ابتسم : تعالي يغالي اقعد 
ادهم ابتسم لتقديره وقعد : حبيبي يعم رامي اتفضل اقعد 
سالم ببتسامه : هاا نقول مبروك ؟ 
ادهم ابتسم بإحراج : بإذن الله خير محدش يقدر يرفض الانسه نهال 
راشـ.ـد بص لنهال المكسوفه وفي نفس الوقت تايهه هو حاسس بيها : وانتي يا نهال ايه رأيك ؟
نهال وشها احمر وضـ.ـر.بات قلبها زادت وبصت لجدها : كويس في الاول والاخر الكلمه كلمتك يجدي 
سلوي ظغرطت بفرحه وقامت حـ.ـضـ.ـنت نهال : الف مليون مبروك يحبيبتي 
نهال حـ.ـضـ.ـنتها وهي بصه علي امها : الله يبـ.ـارك فيكي 
ادهم بهدوء : طيب انا حابب اعرفكم دا بعد اذنكم طبعا انا جاي اجازه ٣ شهور ومسافر تاني ف عايز يعني الفرح في خلال ال ٣ شهور دول مقدر ان انا اللي مستعجل علشان كدا بإذن الله اي حاجه ناقصه في جهاز نهال هتحمل بيها انا قولتو ايه ؟ 
راشـ.ـد ببتسامه : نهال حاجتها كامله مكمله من كله وانا مقدر استعجالك وبإذن الله بكرا هعرفكم الرد ان شاء الله 
ادهم ببتسامه : ان شاء الله 
" نهال انـ.ـد.مجت في الكلام مع ام ادهم لكن جواها مش مرتاحه للخطوه دي وفي نفس الوقت مش عارفه تصغر جدها ، زينب زعلانه علي زعل نجوي هي عارفه ان مهما بينت انها فرحانه جواها زعل ان بنتها عملت فيها الفصل دا وفي نفس الوقت هي مبسوطه بأدهم لبنتها " 
" ادهم بيتكلم مع الرجاله لكن عينه كل فتره بتروح علي نهال بيتابع ابتسامتها وتركيزها وكلامها ورقتها بيبتسم تلقائي ، لحد ما ادهم اخد اهله ومشيو ، ونهال روحت مع امها بيتهم " 
                    " في بيت زينب " 
زينب عملت كوبايتين شاي وطلعت البلكونه لزينب اللي سانده علي السور سرحانه " 
زينب بمرح : لاء مش متعوده عليكي ساكته وهاديه كدا بركاتك يا ادهم 
نهال بصت ليها ورجعت بصت لشارع : عقلي مش قادر يستوعبها في اي عريس جاي لبنت عمي وفي ايه انا اللي اتخطبت بدالها ؟ 
زينب بهدوء : نصيب محدش عارف الخير فين بس بيني وبينك انا مرتاحه لادهم دا هتكلم معاكي بصراحه انا عايزه اطمن عليكي من راجـ.ـل يقدر يعيشك مرتاحه ومبسوطه 
نهال بقلق : يا ماما ماشي انا مقدره كل دا بس معقول هروح اعيش في العزبه ؟
زينب : انتي مالك بالعزبه ادهم باين عليه واد ابن مدينه شيك يعني هيبسطك ولا عيزاني اروح اجوزك لواحد فقير تخدي بخت امك ابوكي مكنش شايل عني حاجه بس برضو العيشه كانت علي القد يا نهال وانا مرتاحه لادهم دا 
نهال : ماشي بس برضو مش عايزه اتجوز واحد لمجرد انكم شايفينه مناسب ليا انا عايزه اتجوز واحد احبه 
زينب بهدوء : الحب حب افعال واحد دخل البيت من بابه طالبك في الحلال الحب هيجي بالعشره وبالموده فكري في كلامي وانتي حره بس من رأيي باب ميترفضش 
" نهال عارفه ان امها معاها حق الحب افعال وهي اول عن اخر هتتجوز ف تتجوز لواحد يعتمد عليه احسن ما تتجوز واحد مستهتر يبهدلها متنكرش انها اعجبت بشخصية ادهم وكلامه واسلوبه " 
نهال بصت لامها : بلغي موافقتي لجدي واللي هو شايفه صح يعمله " واخدت كوباية الشاي تشرب منها " 
زينب ببتسامه : ربنا يسعد قلبك ويتمملك علي خير يقلبي بكرا اخدك ونروح نجيب باقي هدومك الناقصه 
نهال بستغراب : هدوم ايه اللي ناقصه دي ؟
زينب بغمزه : هدوم العروسه بقا اشي عريان واشي بشراشيب واشي مشخلع والحجات السـ.ـا.فله دي 
نهال ضحكت بسخريه : دا انا لو متجوزه واحد دايبه فيه مش هلبسه المشخلع والعريان علشان البسه لسي  ادهم دا 
زينب بتأكيد : هتلبسي وارهنك انك بعد الجواز اللي هتطلبي مني اجيبلك منهم 
نهال شربت من الشاي بسخريه : انا البسه عريان وبشراشيب ليه بجمـ.ـا.تي قصرت معايا في ايه اسكتي والنبي ومتكلفيش نفسك علي الفاضي الهدوم اللي جبتيها تكفي وتفيض اللي هتجبيه دا هيتركن في الدولاب وخلاص 
زينب : مش مشكله نجيب واركني احسن ما يقولو مجابتش هروح اكلم جدك اعرفه انك موافقه والصباح رباح " وسابتها ومشيت ونهال دخلت دوامه من الافكار هتعيش مع واحد من غير ما تعرفه ازاي لاء والانيل انه هيكون جوزها بيه حقوق وعليها واجبات ودا اجبـ.ـاري ومفروض عليها هتتعامل معاه ازاي وهل هتعرف تتعامل مع اهله ولا الوضع هيبقي ازاي " 
....................................
" في العزبه ادهم قاعد في البرنده علي الكنبه سرحان ومبتسم ، رقتها وخجلها محببين اوي لقلبه شغلت باله من اول يوم رغم انه كان عايز يتجوز وخلاص مكنش في باله انه يفكر فيها حتي لكن الوضع مختلف " 
سلوي جت جنبه ببتسامه : اللي واخد عقلك يتنهي بيه 
ادهم ضحك بخفه : اللهم امين يا ست الكُل 
سلوي بفرحه : نهال عجبتك يا ادهم ؟
ادهم بجديه : فيها الحلو وفيها الوحش بس الحلو اللي فيها لحد الان مغطي علي الوحش اللي فيها وبـ.ـارب تفضل كدا علطول 
سلوي : بإذن الله هتبقي زي العسل وربنا يتمم علي خير وتكون من نصيبك يا قادر يكريم 
ادهم لسه هيتكلم كان رقم راشـ.ـد بيرن علي فونه استغرب وقال : جدي راشـ.ـد بيرن 
سلوي بلهفه : طب رد شوف هيقولك ايه 
ادهم فتح : الو السلام عليكم 
ادهم بهدوء : السلام عليكم ازيك يا جدي راشـ.ـد 
راشـ.ـد ببتسامه : وعليكم السلام يغالي انا عارف ان اتصالي في اخر الليل دا عملك قلق بس والله من فرحتي معرفتش استني لصبح 
ادهم ببتسامه : ترن في اي وقت ومن غير ما تفكر بس ايه الموضوع اللي فرحك دا بقا 
راسد بستنكار : يوااد يعني انت مفهمتش خالص علي العموم مش هكسفك انا اتصلت اقولك ان نهال موافقه 
ادهم ابتسم اوي : علي بركة الله ربنا يقدم اللي فيه الخير ان شاء الله وانا بوعدك ان اخليها ملكه متوجه والله العظيم 
راشـ.ـد ببتسامه : عارف ومتأكد من كدا والله انا بديلك نهال يعني الوحيده اللي اخدت الدلع كله اديتك اجمل بناتي قلبا وقالبا وبإذن الله هستناك تيجي نحدد معاد كتب الكتاب 
ادهم : خلاص اتفقنا بس عندي طلب ومحرج جدا والله وانا بطلبه 
راشـ.ـد : انت دلوقتي زي احمد ابن رامي ابني مفيش ولا احراج ولا كسوف وانا لو اقدر والله ما هتأخر 
ادهم بشكر : الله يخليك يا جد والله معزتك غاليه في قلبي بس كنت عايز رقم نهال 
راشـ.ـد ببتسامه : كنت مستنيك تطلبه بصراحه المهم اكتب ورايا " ادهم سجل الرقم وقفل مع راشـ.ـد وهو حاسس براحه نفسه رهيبه حاسس بنبساط " 
سلوي بفرحه : عارف لولا العزبه كلها نايمه والدنيا ليل كنت رقعتلك زغروطه وصلت لدكرنس من شـ.ـدة فرحتي ربنا يتمملك علي خير يكبدي 
ادهم باس راس امه بحب : ويخليكي ليا يا ست الكُل السؤال الاهم انتي سايبه ابويا نايم لوحده في الاوضه ليه بقا 
سلوي بعدم فهم : ما هو نايم شخيره موصل لودنك اهو اقف جنبه احرسه علي ما يصحي ولا اي 
ادهم ضحك وحـ.ـضـ.ـن امه : هتفضلي مش فاهمه حاجه برضو مهما كبرتي انا اقصد يعني سايبه الراجـ.ـل وجايا تقفي معايا انا يغير برضوو 
سلوي ضحكت : اااه مش تقول كدا لاء يا اخويا اطمن ابوك اذان العشاء بيجي عليه بيقولك النهار طلع شقطني بدري وضيع شبابي 
" ادهم وامه فضلو صاحيين يضحكو لحد اذان الفجر هي صلت في البيت وادهم نزل يصلي في المسجد اللي جنب البيت علطول ، خلص صلاة وفضل قاعد يبص علي الاراضي شويه بعدين طلع غير هدومه ونام في اوضته علي سريره يتقلب في السرير " 
ادهم بزهق : استغفر الله العظيم طب انا مبنمش ليه ايه اللي مصحيني لحد دلوقتي " ومسك فونه وفضل يقلب فيه بعدين قفله ورماه علي السرير وقام فتح الشباك بتاع الاوضه يشم هوا ، لكن الوضع كان ابشع مما تخيل اول ما فتح الشباك دبان كتير جدا دخل الاوضه وريحه الزريبه اللي جنب بيتهم ماليه المكان قفل الشباك بسرعه وقرف " يخريب كدااا دا الريحه تسطل وايه الدبان دا كله 
" رجع تاني نام علي السرير وسند راسه علي مخده وراه ومسك الفون تلقائي ايده جت علي رقمها " 
ادهم بستغراب : انا عامل زي المراهق اللي بيحب جديد ايه اللي انا بعمله دا " وغمض عينه وفكر طب ما انا من حقي اكلمها ليه لاء فتح عينه ورن علي الرقم " حلو الساعه داخله علي ٧ اهي يعني تكون صحت اكيد 
نهال كانت نايمه بعمق والفون تحت المخده فتحت عينها بضيق من صوت الفون وردت بنوم : الوو 
ادهم بنبره رجوليه : صباح الخير يا نهال 
نهال شالت الفون من علي ودنها وبصت فيه تتأكد انه بيكلمها في الوقت دا وقالت بهدوء : صباح النور 
ادهم ببتسامه خفيفه : صحيتك من النوم ولا ايه ؟
نهال قعدت علي السرير وقالت بصوت مبحوح اصر النوم : لاء ولا يهمك مفيش حاجه تتصل في اي وقو ميهمكش
ادهم ابتسم علي رقتها واسلوبها الراقي في الكلام : والله شاورت عقلي اكتر من مره قبل ما اتصل لكن مقدرتش متصلش عارف انك مستغربه الوضع حوازه في يومين خصوصا منعرفش بعض ف بحاول علي قد ما اقدر اخلق فرصه تعرفنا ببعض اكتر 
نهال ببتسامه : الموضوع غريب بنسبالي عريس بنت عمي انا اللي اخدته متضايقش من تـ.ـو.تري وقلقي انا مكنش عندي اي علاقات او تجارب قبل كدا ف تلاقيني بلخبط في الكلام ومعرفش بقول ايه 
ادهم ابتسم بخفه لما عرف انه اول حد في حياتها : هستحمل وواحده واحده هتتعلمي كل حاجه وتبقي زي العسل وكمان لما تيجي هنا هتتبسطي هنا جميله ونوال هيسلوكي 
نهال بستغراب : مين جميله ومين نوال ؟
ادهم : جميله بنت خالتي ونوال مرات صلاح اخويا الصغير عندها بنوته اسمها غزل ٤ سنين 
نهال ببتسامه : ما شاء الله ربنا يخليها يارب طب كويس ان فيه بنات من سني 
ادهم ضحك ضحكه خفيفه ولسه هيرد الباب خبط : ثواني خليكي معايا " وقال بصوت عالي نسيا " ادخل 
صلاح فتح الباب ووقف بغمزه : صاحي بدري يعني 
ادهم برفع حاجب : حـ.ـر.ام اصحي بدري يعني ولا ايه مش فاهم 
صلاح بضحك : ولا حـ.ـر.ام ولا حلال مدام صاحي يلا تعالي افطر معانا لقمه امك حطت الاكل علي الطبليه متتأخرش 
ادهم : تمام ٥ دقايق وهتلاقيني وراك خد الباب في ايدك يا ابو غزل الله يصلح حالك " واتكلم بهدوء " كنا بنقول ايه ؟
نهال بضحكه بسيطه : كنا بنقول انت تروح تفطر وانا هلبس علشان هروح مع ماما اجيب شوية حجات نقصاني 
ادهم بجديه : تمام رقمك دا عليه فدافون كاش ؟
نهال بستغراب : ايوا بس اشمعنا 
ادهم : بصي كدا كدا العريس عليه فستان الفرح والمكياج والحجات بتاعتك دي كلها وانا حقيقي مبعرفش اختار ولا فاهم حاجه فيهم ف هبعتلك فلوس وانتي اعملي اللي يريحك 
نهال بدهشه : طيب بس لسه بدري علي فستان الفرح 
ادهم حط السماعه وهو بيغير هدومه وبكلمها : ولا بدري ولا حاجه علي ما تحجزي الفستان وشوفي بتعملي ايه تاني هنزل ابعتهوملك دلوقتي ابقي اسحبيهم بقا هقفل افطر وانتي لما ترجعي ابعتيلي رساله علي الواتس ارنلك 
نهال برقه : خلاص ماشي يلا مع السلامه 
ادهم ببتسامه علي رقتها : يسلم قلبك " وقفل معاها وهو مبتسم اوي " حتت البسكوته دي هتيجي تعيش في العزبه وتشوف المناظر اللي هنا دي ازاي 
سلوي بصوت عالي من الصاله : الفطار برد يا ادهم يلااا تعالي 
غزل قامت من علي رجل نوال راحت خبطت علي الباب بتاع اوضة ادهم : يا عموو البيض قرب يخلص تعالي يلا 
ادهم فتح الباب ببتسامه وشال غزل علي ضهره : اوباا غزل هانم بنفسها جايا تصحيني علشان افطر 
صلاح بغمزه : قال يعني الباشا مش صاحي يكلم في العروسه من النجمه 
" نوال برقت لصلاح انه يسكت "
سلوي : ما يكلم ويتبسط امال احنا جيبنها ليه علشان تبسطه واشوف وشه منور ببتسامته كدا 
ادهم قعد جنب ابوه علي الطبليه وبدء ياكل : الحاج راشـ.ـد كلمني امبـ.ـارح بليل وقالي العروسه موافقه ومستني معاد نروح نتكلم في تفاصيل كتب الكتاب 
سالم وهو بياكل : امم طب وانت شايف ايه لو جاهز نروح بكرا نتفق وكتب الكتاب والدخله مع بعض 
صلاح : الاول انت ناوي تكتب قايمه بقد ايه وكام جرام دهب ؟
سلوي : هو ايه اللي قايمه بكام وكام جرام دهب احنا هنجيبلها ٦٠ جرام زي مراتك وقايمه بالحاجه اللي هتجيبها وفي الاخر دا حبر علي ورق 
ادهم : اهو الحبر علي ورق دا بعدين بيخرب البيوت انا ربنا شاهد عليا ناوي عمار للأبد بس الله اعلم الدنيا مخبيه ايه وحوار الدهب والقايمه دي نتفق عليه لما نقعد مع الرجاله هناك 
سالم : صح كدا كلام سليم لما نروح ونتفق معاهم الاول ونشوف هنعمل ايه هاتي رغيف عيش يا سلوي 
..................................... 
                " في بيت رامي " 
" نجوي قاعده في الصاله ورابطه راسها بالطرحه من كتر الصداع متغطيه بالبطانيه من البرد  الجرس رن " 
نجوي : احمد تعالي افتح الباب مش قادره اقوم افتح 
احمد خرج من اوضته بنرفزه فتح الباب ضحك بسخريه لما شاف نهال : ايه الاحترام دا كله اول مره تيجي عندنا ترني الجرس علطول بتكسري الباب من الخبط 
نهال بغيظ : ابعد يلا من طريقي امك واخواتك البنات فين ؟
نجوي سمعت صوتها : تعالي يابت يا نهال ادخلي انا هنا والمايله الكبيره مدفونه في اوضتها وضحي في الدرس 
نهال دخلت وقعدت جنبها : يسلااام علي الدفي الجو برا متلج والله يا نجوي 
نجوي ببتسامه : امال انتي لابسه هدوم خروج كدا وراحه علي فين ؟
نهال بصتلها : راحه انا وامي نجيب باقي الهدوم بتاعت جهازي علشان تقريبا اول ما اخلص العفش بتاعي هيروح العزبه 
نجوي : ربنا يتمم عليكم بخير يارب يحبيبتي 
نهال بتـ.ـو.تر : نجوي انتي مش زعلانه مني ؟
نجوي بستغراب : وانا هزعل منك ليه 
نهال بتـ.ـو.تر اكبر : يعني العريس كان جاي لتغريد وانا اللي اتخطبت ليه ف قولت اكيد انتي وتغريد شايلين مني قولت اجي افهمكم انا والله العظيم موافقه من كتر زن امي علي دماغي وو 
نجوي بمقاطعه : اسكتي دك ضـ.ـر.به انا هزعل لما تتجوزي واشوفك عروسه دا يبقي يوم الهنا والمني انتي وضحي وتغريد معزه واحده التلاته بناتي وبعدين انتي ملكيش ذنب المايل حالها بنتي عي اللي رفضت وقالت مش عيزاه وقالو بدل تغريد تبقي نهال وتغريد ايه ونهال ايه الاتنين عيالي 
نهال ابتسمت وباست خدها : ربنا يخليكي ليا يا اغلا نوجاا في الدنيا كلها هقوم انا امشي زمانها نزلت الشارع هتلج 
نجوي : وانتي راجعه عدي علياا يابت اشوف الهدوم الجديده 
نهال من علي السلم : حااضر يلاا سلام " ونزلت وهي مبسوطه من عند نجوي راحت تشوف امها اللي كانت وافقه مع جدها " صباح العسل يا راشـ.ـد 
راشـ.ـد : صباح الجمال علي عروستنا 
زينب : جدك بيقول نجهز العفش علشان بعد ما نمضي القايمه هنودي العزال علطول 
نهال بعدم فهم : طيب مش لما نبقي نمضي القايمه هنجهز الحجات من دلوقتي ليه 
راشـ.ـد : ما هما ممكن يجو بكرا ولا بعده بالكتير يمضو القايمه لما عزال ادهم توصل الشقه بس وبعدبن هنبدء نجهز لكتب الكتاب انتو راحين علي فين دلوقتي في التلج دا 
زينب وهي بتتاوب: مكنتش عايزه انزل علشان التلج اللي في الجو دا بس لازم اجيب الحجات الناقصه في جهاز نهال 
نهال قالت بتردد : وادهم حولي فلوس علشان احجز فستان الفرح والميكب هحجزهم بالمره 
راشـ.ـد ببتسامه : ربنا يتتم علي خير " وطلع مبلغ من حيبه حطه في ايد زينب "
زينب برفض : انت بتعمل ايه يا حاج معايا والله العظيم
راشـ.ـد بصرامه : بعمل ايه في ايه انا كنت طالع عندكم اديكي الفلوس لولا لقيتك واقفه في الشارع بعدين هو انا بدي لحد غريب دا بنتي يوليه امسكي 
زينب مسكت الفلوس بإحراج : تعيش وتجبلها يا حاج المهم هنمشي احنا علشان نلحق نيجي قبل بليل مش عايز حاجه اجبهالك وانا جايا 
راشـ.ـد : سلامتكم يلا روحو ولو احتاجتو حاجه اتصلو عليا علطول 
" زينب اخدت نهال ومشيت تروح محلات وسط البلد تجيب ليها اللبس اللي ناقص زينب ماشيه عماله تختار كل اللي تشوفه مناسب للعرايس ، ونهال ماشيه جنبها حاسه انها مش فاهمه حاجه امها بتختار كل دا ليه يعني هل هي لازم تلبس الحجات دي طب ما هي ممكن تلبس لبسها العادي وتعود جوزها ان دا نظامها وكانت هتعترض علي كل اللبس اللي امها بتجيبه بس شافت امها مبسوطه وفرحانه سكتت ومردتش تكسر فرحتها " 
نهال : ماما انا عايزه اجيب شربات تقيله اوعي تنسي 
زينب بستغراب : شربات تقيله ليه هتلبسي لجوزك اللي هيقعد معاكي اقل من شهرين شربات تقيله 
نهال بعصبيه : لا اله الا الله الموضوع زايد عن حده اقسم بالله احنا في عز الشتا والدنيا برد وعايزه شربات علشان ادفي رجلي وانتي تقوليلي جوزك هو ايه دخله في الشراب وخلتيه جوزي امتي ؟
زينب بصت علشان الناس تشوف حد سمعها ولا لاء وبصت لبنتها : انتي عايشه في الحياه تعملي كل حاجه بتضايقني الله يكون في عون الراجـ.ـل قسما بالله تعالي يا بلوه نجيب جوز شربات 
.............................
" بعد اذان المغرب كل بيت في العزبه اتقفل ونامو مستحيل في الوقت دا وخصوصا في فصل الشتاء تلاقي حد في الشارع " 
" ادهم واقف في البنرده لابس هيكول اسود وبنطالون بيتي رصاصي ماسك فونه بيتكلم فيه "
ادهم : بالظبط بدأت تفهمني الشقه كلها مودرن ف عايز حاجه تكون عمليه ونضيفه بعتلك صور عايز حاجه شبيهه ليهم 
صاحب معرض الخشب : بكرا العصر بالكتير اوي العربيه بالعزال هتكون قدام بيتك 
ادهم : خلاص بإذن الله هستناهم " وقفل معاه " 
سالم جيه وقف جنبه : انت يابني مش سقعان ايه اللي موقفك برا كدا 
ادهم : الجو دا حلو بنسبالي بس متخيلتش ان مصر برد اوي كدا في الشتا انا هناك في الشتا بلبس بنص كم عادي الجو بيقي حر 
سالم : كنت بتكلم مين كدا في المحمول ؟ 
ادهم بتنهيده : كنت بكلم المعرض بتاع العفش بأكد عليهم في العفش اللي انا طالبه بدل ما يبعتو حاجه تانيه يدبسوني فيها 
سالم طبطب علي كتفه : ربنا يقويك هنعمل الفرش بتاع الفرح في الشارع هنا ولا ليك تخطيط تاني 
ادهم : والله يبا لسه محددتش بس بنسبه كبيره هنعمل خيمة لطباخ في الشارع هنا والفرح في قاعه علشان كتب الكتاب هيتكتب في قلب القاعه 
سالم : خلاص ماشي ربنا يسهل وطرقه وهتعدي بكرا هخلي امك ونوال يطلعو يكنسو الشقه ويمسحوها علشان العزال تيجي تطلع علي نضافه 
ادهم : طيب جهز نفسك بقا بكرا بليل نروح نمضي القايمه هتعرف عمي رجب ولا لاء ؟
سالم بتنهيده قويه : والله انا من الواجب هعرفه وهعرف الشيخ عطيه واللي يجي يجي واللي ميجيش ميجيش 
ادهم : خلاص ماشي المهم عرف عمي وتبقي عملت اللي عليك 
سالم : هعمل كدا الصبح يلا تصبح علي خير انت بقا لأن دماغي تقلت وعايز اخدلي تعسيله لصبح كدا 
ادهم ضحك بخفه : طيب ادخل خدلك تعسيله لصبح يا حاج سالم اصحيك في صلاة الفجر ؟
سالم وهو بيتاوب : ايوا صحيني ننزل نصلي في الجامع 
" سالم دخل ينام بدري كالعاده وادهم فضل واقف في البرنده شويه لحد ما حس بالبرد دخل علي اوضته ، حط فونه علي الشاحن ولسه هينام علي السرير الفون بعت رساله " 
الرساله كانت من نهال : انا لسه داخله البيت حالا 
ادهم بص علي الرساله وكتب : مش راجعه متأخر شويه ؟
نهال بعتت : كنت بحجز الفستان والميكب وكنت بجيب باقي جهازي ولما خلصنا 
ادهم بص علي الرساله ورن عليها ردت برقه : الوو 
ادهم نام علي السرير وحط الفون علي ودنه : حمدالله علي السلامه 
نهال وهي بتسرح شعرها والسماعه في ودنها : الله يسلمك 
ادهم بستفسار : اشرحي الفستان اللي حجزتيه كدا 
نهال سكتت شويه بعدين اتكلمت : هو عادي مفيش في تفاصيل كتيره منفوش شويه وديله طويل من ورا بس 
ادهم حاول يتخيل صورة الفستان بس معرفش : عاجبك يعني ومبسوطه بيه ؟
نهال : اه حلو .. انا سمعت ان بعد ما نمضي القايمه العفش بتاعي هيجي عندك 
ادهم بستغراب : طيب ما دا الطبيعي العفش هيجي علشان يتفرش في الشقه ولسه عايزين ننزل ندور علي قاعه بس الكلام دا بعد بكرا لما نحدد معاد الفرح 
نهال بتتاوب : خلاص ماشي اتفقنا " ونامت علي السرير واتغطت كويس " الجو برد اووي 
ادهم : دي حقيقي الجو برد في مصر في الوقت دا في السعوديه بنام بلبس صيفي الجو هناك مش برد كدا خالص
نهال بنوم : وكمان تعبت من المشي النهارده مشينا كتير اوي 
ادهم حس بصوتها انها عايزه تنام : طيب لو عايزه تنامي نامي بكرا اليوم هيبقي اطول عليكي 
" ادهم بيتكلم ونهال اصلا مش سامعه هو بيقول ايه من شـ.ـدة تعبها وارهاقها محستش بنفسها غير وهي غرقانه في النوم ، ادهم عارف انه بيتكلم وهي بتنام بس فضل يتكلم بحيث انها تنام خالص ولما حس انها نامت قفل وهو مبتسم " 
ادهم بتفكير : مصيبه لو كانت من النوع اللي بينام من المغرب بس لاء اكيد لاء يمكن نامت من التعب والارهاق " غمض عينه وراح في النوم هو كمان من غير ما يحس " 
" صباح يوم جديد ادهم صحي من النوم بدري جدا بص علي الشباك كان النهار طلع " 
ادهم بضيق : نايم بعد المغرب علشان صلاة الفجر متفوتنيش وبرضو فاتتني " وسمع خبط علي الباب " 
غزل وهي بتخبط جـ.ـا.مد : يا عمو افتح الاوكره طويله مش عارفه اطولها 
ادهم ضحك وقام فتح الباب وشالها : دا ايه الصباح العسل دا 
غزل ضحكت : بابا مش راضي يديني فلوس بيقولي مش معايا وجدو نايم مش راضي يرد عليا 
ادهم بصلها بحب : طيب وغزالتي عايزه كام ؟
غزل بتفكير : انت معاك كام 
ادهم باس خدها وهو فرحان انها ناصحه : طيب ايه رأيك اخدك الدكان وتختاري اللي انتي عيزاه 
غزل سقفت : ماشي موافقه يلا هروح اقول لماما انا جايا معاك واجي " ونزلت جري علي المطبخ تعرف امها "
ادهم لسه مبتسم من كلام غزل سمع صوت زمارة عربيه وحد بيرن الجرس : اكيد الراجـ.ـل بتاع المعرض بعت عربية العفش بس ابن النصابه كان بيقول العصر " وبص في فونه " باعتهم الساعه ٨ الصبح 
سلوي لقت باب اوضة ادهم مفتوح دخلت : ادهم عربية العزال وصلت تحت 
ادهم اخد محفظته وفونه وباس دماع امه : طالعلهم اهو يغاليه بس معلش هتعبك اعملي دور شاي " وطلع من البيت ووراه سالم وصلاح " 
نوال طلعت وهي شايله غزل : في ايه يا ماما مين الناس اللي برا دي 
سلوي : دا عربيه جايبه عزال ادهم من دمياط ادخلي اعملي دور شاي وتعالي ومتحطيش سكر هاتي برطمان السكر والمعلقه هما يحطو براحتهم " وسابتها وطلعت تبص علي العزال من البرنده " 
نوال بصت عليه وهي رافعه حاجبها وقالت بهمس : رضينا بالهم والهم مش راضي بينا لا جوز بيريح ويقول كلمه حلوه وحما محسساني ان الخدامه اللي شغاله عند اهلها " ودخلت علي المطبخ تعمل الشاي وهي حاسه انها هتتفجر " 
ادهم سلم علي الرجاله : طيب العزال دي هتدخل منين 
صلاح بصله : هطلع افتح البوابه اللي بتطلع علي الشقق فوق وافتح شقتك علي ما الرجاله تطلع العزال 
" ادهم هز راسه وصلاح طلع فتح البوابه والشقه والرجاله طلعو العزال علي الشقه برفقة ادهم اللي معاهم خطوه خطوه ، وسلوي اللي بتزغرط بفرحه ، والجيران كلهم طلعو يتفرجو وهما مستغربين امتي ادهم خطب علشان يجيب العزال " 
سالم جاب عصير وشاي ووزع علي الكل : عقبال عندكم جميعا 
" نوال وقفت في البرنده وجنبها جميله وبيزغرطو بفرحه " 
جميله : انتي شوفتي العروسه ولا لسه يا نوال ؟
نوال بصتلها : لاء لسه بس امي سلوي بتقول العروسه زي فلقة القمر وبعدين بكرا نشوفها 
" جميله بصت قدامها وفضلت ساكته وهي كلها حماس تشوف مرات ادهم شكلها ايه ، تقريبا كل البلد عندها نفس الحماس يشوفو مرات ادهم " 
........................................
" الساعه اصبحت ٥ المغرب نهال قاعده في اوضتها قدام المرايا بتفكر هل دي خطوه صح في حياتها ولا هي استعجلت ، هي شايفه ادهم كويس ومتفهم بس هل بعد الجواز هيبقي كدا ولا هيتغير ، قطع تفكيرها دخول تغريد وضحي اللي بيزغرطتو " 
تغريد ببتسامه : هشووفك عروسه اخيرا يا نوووله 
" نهال بصتلها وهي مش فاهمه حاجه مش المفروض تكون زعلانه انها هتتجوز عريسها لكن هي العكس دي مبسوطه وداخله بتزغرط "
نهال بصتلها بشك : تغريد انتي كويسه ؟
تغريد ببتسامه : كويسه اوي كمان انتي مالك حساكي مش مبسوطه كدا ليه 
نهال اتنهدت وبصت للمرايا تاني : انا كويسه بس علشان صاحيه بدري حسه بدوخه شويه 
ضحي فتحت دولاب نهال وقالت بحماس : هتلبسي ايه النهارده ؟
نهال : مش عارفه في اكتر من حاجه في بالي بسه محددتش بفكر البس البدله السودا والهيلز الوردي والطرحه الوردي 
تغريد بتفكير : هي حلوه بس اسود ليه ؟
نهال بلا مبالاه : النهارده مش كتب الكتاب يا تغريد علشان البس ابيض النهارده مجرد هيتفقو لسه علي القايمه يعني عادي بعدين مش عايزه البس الوان 
زينب دخلت عليهم الاوضه وفي ايدها صنيه عليها كوباية ينسون كبيره : خدي اشربي الينسون هيريح بطنك امك فين يا تغريد 
تغريد : جايا ورانا قولنا نسبقها نسقف شويه لنهال بس الظاهر انها معدومه العافيه مالها كدا ؟
زينب : عندها مغص وتعبانه من الصبح بتعيط من وجع بطنها 
تغريد : اوبس طيب خدت مسكن يريحها شويه 
زينب : هي تشرب الينسون وهترتاح علطول هطلع انا اخلص اللي ورايا الوقت بيجري مني " وطلعت برا الاوضه " 
تغريد بصت لنهال بشك : تغريد انتي تعبانه من المغص ولا في حاجه شغله تفكيرك ؟
نهال بصتلها وهي بتشرب الينسون : مش واخده بالك ان في حاجه غلط المفروض انتي اللي تكوني العروسه مش انا ازاي بقيت مكانك وازاي انتي مش زعلانه اصلا ؟
تغريد ببتسامه : ببساطه انا مكنتش موافقه عليه من الاول لكن انتي عارفه امي وتحكمـ.ـا.تها انا مش جاهزه نفسيا لخطوة الجواز يا نهال ممكن محدش منهم يفهمني بس افهميني انتي انا حسه ان مش جاهزه بمعني الكلمه 
نهال بصتلها بتركيز : ماشي انا فهماكي بس انتي مش جاهزه ليه قوليلي يمكن الخوف اللي عندك هو نفسه اللي عندي 
تغريد اخدت نفس عميق : بصي يا ستي اولا انا معرفش اروح اعيش في عزبه ثانيا مش عايزه اتجوز في بيت عيله عايزه بيت بعيد عن حمـ.ـا.تي اكون مستقله بنفسي بالعربي محدش يتحكم عليا ثالثا مش عايزه جوزي يكون بيسافر لو لقيت كل الحجات دي في حد انا هوافق لكن كل اللي جم مفيش منهم حاجه من اللي انا عيزاها فهمتي 
نهال بصتلها كتير وشربت من الينسون : مخاوفك نفس مخاوفي بس ادهم عنده شقه لوحده يعني مش هعيش في بيت العيله لو عايزه اتقسم واقعد في شقتي منزلش براحتي يعني محلوله 
" تغريد لسه هترد عليها دخلت عليهم زينب " 
زينب : نهال جدك لسه قافل معايا الجماعه كلها نص ساعه ويكونو عندنا قومي اجهزي يلا 
نهال شربت اخر شويه في كوباية الينسون : حاضر هقوم البس اهو بس هاتيلي الطرحه الوردي من علي المنشر بالله 
زينب : طيب يلا " وبصت لتغريد " تغريد رني علي امك تجيلي " وطلعت من الاوضه ونهال بدأت تلبس وتفكيرها كله مشتت ، وتغريد كلمت امها تيجي " 
....................................
" سالم وسلوي وصلاح ونوال واقفين تحت في الشارع قدام العربيه "
سالم بضيق : الساعه داخله علي ٨ بليل والحاج راشـ.ـد رن عليا فوق ال ٦ مرات اتأخرنا ليه ؟
" ادهم نزل وهو في كامل اناقته لابس بنطالون بدله اسود وقميص ابيض وحزام جلد اسود وجرمه سودا شكله جنتل وشيك اوي "
ادهم نزل وفي ايده محفظته وفونه : ايه يجدعان يعني الواحد يجي بعرقه مش لابس اخد دش بعد الهده اللي اتهدته في نصب العزال انتو خلصتو امتي اصلا ولحقتو ازاي 
سلوي ببتسامه : يحميك لشبابك يا زينة الشباب كلها اركب يلا 
ادهم باس دماغ امه وباس دماغ ابوه : ربنا ميحرمني منكم يارب " وراح ركب العربيه ركب جنبه سالم وسلوي وونوال وصلاح ورا وغزل علي رجلهم " 
نوال بهمس لصلاح : ابعد شويه الدنيا زنقه مش عارفه اقعد 
صلاح بص لامه : معلش يما ادخلي شويه كدا نوال مش عارفه تقعد 
سلوي بصتله برفع حاجب : يعني انت شايف ان فيه مكان وانا مبعدتش ؟ 
" ادهم غمز لابوه انه يفض الخناقه اللي علي وشك الدخول "
سالم نزل : تعالي يا سلوي اقعدي جنب ادهم وانا هقعد ورا مع صلاح 
" سلوي فتحت الباب ونزلت وهي متنرفزه بدون سبب ودا طبعها اصلا صعبيه جدا ركبت جنب ادهم وسابم ركب ورا الموضوع اتحل وادهم دور العربيه ومشي " 
...................................
" في اوضة نهال ، نهال لبست البدله السودا البنطالون مجـ.ـسم والجاكت مظبوط وشكلها شيك اوي عليها ، بصت علي نفسها بتركيز في المرايا وفي ايدها صباع روج " 
زينب دخلت الاوضه عليها ببتسامه : بسم الله مشاء الله زي القمر 
نهال ضحكت بسخريه وقفلت درج المكياج : لبست البدله كتير وقمرك ما قولتيلي كدا اشمعنا دلوقتي بقا 
زينب ضحكت بفرحه : المره دي انتي لابساها وانتي عروسه ف مختلفه المهم يلا ادهم في الصالون والعيله كلها موجوده المره دي 
نهال بستغراب : عيلة مين اللي موجوده المره دي ؟
زينب : اخوه ومرات اخوه وبنت اخوه بس يلا اطلعي اقعدي معاهم علشان امه سألت عليكي 
نهال : تغريد وضحي فين ؟
زينب : قاعدين برا في الصالون معاهم ونجوي كمان برا 
" نهال رشت برفان وخرجت مع امها دخلت علي الصالون سلمت عليهم كلهم وقعدت جنب ام ادهم " 
سلوي بغمزه : يعني تسلمي علينا كلنا وادهم لاء ؟ 
" نهال وشها احمر اوي ومعرفتش ترد وادهم ابتسم اوي علي شكلها بنسباله نهال ليها طله خجوله بس حلوه " 
نجوي بضحك : يا ام ادهم متحرجهاش بكرا يكتبو الكتاب ويسلم وياخد راحته ياستي 
" كلام الستات مبيخلصش قالها راشـ.ـد في عقل باله " 
راشـ.ـد : طيب بما اننا اتجمعنا للمره التانيه وادهم ونهال في بينهم وفاق وادهم جاهز ونهال جاهزه يبقي مفيش داعي اننا نأجل الفرح اعرفكم بشيخ محمد هو اللي هيكتب القايمه بإذن الله 
الشيخ محمد ايتسم ليهم جميعا : ربنا يتمم الجوازه علي خير ان شالله ويجعل منها المال والعيال نقول بسم الله " وبدء يكتب القايمه " 
" وبعد وقت كبير عدي علي ادهم بالتـ.ـو.تر لتحصل مشكله او اختلاف علي سعر القايمه لكن عدت علي خير وادهم مضي وانتهت مهمة القايمه " 
سلوي زغرطت وحـ.ـضـ.ـنت نهال : الف مبروك ربنا يتمم عليكم بخير يارب 
نهال بيتسامه رقيقه : الله يبـ.ـارك فيكي يارب 
سالم بعد ما بـ.ـارك للكل وهو حاسس بفرحه كبيره : طيب بما ان القايمه اتمضت عايزين نحدد معاد لكتب الكتاب والفرح بقا 
راشـ.ـد ببتسامه : والله انا كدا بدأت مهمتي تخلص دي بداية مهمة ادهم يشوف المعاد اللي يناسبه هو ونهال ويعرفونا وبكرا ان شاء الله هنجيب العزال ونيجي عندكم 
ادهم ابتسم :تشرفونا بإذن الله " وبص المره دي لنهال " والله انا شايف انكم تسبونا نتفاهم ونتناقش انا ونهال في معاد الفرح دا لو ١٠ دقايق 
" نهال ابتسمت وبدء التـ.ـو.تر يروح لأنها فكرت انه من الشخصيات اللي ممكن تقرر عندها وتلغي شخصيتها " 
راشـ.ـد لما شاف ابتسامة نهال قلبه ارتاح وقال : طيب نهال خدي ادهم علي البلكونه اتكلمو شويه مع بعض 
نهال وقفت وقال بصوت هادي رقيق : اتفضل يا ادهم 
" ادهم ابتسم ومشي قدامها عرفته مكان البلكونه راحو وقفو قدام السور " 
ادهم بصلها ببتسامه خفيفه : اظن التـ.ـو.تر بدء يخف عن المره اللي فاتت 
نهال بخجل : يعني 
ادهم بص قدامه وهو مبتسم : واحده واحده كل حاجه هتبقي تمام المهم انتي شايفه انك جاهزه ولا اي ؟
نهال بصتله وبدء الخوف يحتل قلبها : جاهزه لإيه للفرح ؟ 
ادهم بتنهيده : بصي احنا دلوقتي بنقرر حاجه مع بعض لو قولتي مش جاهزه مفيش حاجه هتحصل يبقي ليه الخوف اللي انا شايفه دا 
نهال بصت في الارض وبدأت تفرك اديها في بعض : مش خوف ممكن بس قلق علشان هتنقل حياه جديده معرفش عنها حاجه مع ناس تانيه الله اعلم هعرف اتعامل معاهم ولا لاء يمكن دا قلقي بس 
ادهم ببتسامه حنونه : وانا فين من كل دا الحياه الجديده دي زي ما هي جديده عليكي هي برضو جديده عليا هبقي معاكي خطوه خطوه لو قلقانه هطمنك خلي عندك فيا ثقه ومتقلقيش من حاجه طول ما انا موجود 
" كلامه ونظرة عيونه طمنوها بشكل مفيش حد في الدنيا قدر يطمنها كدا الخوف اللي كان مالي قلبها اتشال واتبدل مكانه راحه وسكينه " 
ادهم لاقي منها صمت ف اتكلم : هاا ياست البنات اقول يوم الخميس الجايا وعلي بركة ربنا 
نهال بصتله بدهشه : الخميس الجاي اللي زي النهارده ؟
ادهم : احنا قولنا ايه متقلقيش طول ما انا معاكي اديثني الثقه وانا اوعدك مش هخذلك ابدا قولتي اي ؟
نهال بقلة حيله : قولت خير اللي انت شايفه صح اعمله 
ادهم ابتسم اوي : يبقي علي بركة الله بكرا بإذن الله عزالك هتيجي وهتتلهي في الفرش هحاول اخطفك ساعتين منهم ننزل نشوف قاعه مطابقه للمعاد 
نهال ببتسامه : خلاص اتفقنا 
" ادهم ونهال اتفقو علي معاد فرحهم اللي لسه عليه بالضبط اسبوع ، ادهم خرج وطلع قعد معاهم في الصالون " 
ادهم : بإذن الله الفرح يوم الخميس الجاي 
" سلوي وزينب ونجوي زغرطو في صوت واحد ، والكل سلمى علي ادهم ونهال " 
ادهم ببتسامه : بس اسمحولي اخد نهال وننزل نشوف قاعه مطابقه للمعاد لان مفيش عندنا وقت خالص 
راشـ.ـد هز راسه بموافق : مش هوصيك متتأخرش 
ادهم : ساعتين زمن ومش هتأخر والله 
راشـ.ـد بمرح : ابوك وامك هنخليهم هنا علي ما تيجي 
ادهم برفع حاجب : واحده بواحده يعني 
صلاح بضحك : او يمكن علشان يجيبك بدري 
ادهم ضحك بعدين اتكلم بجديه : لاء والله مش هنتأخر هي قاعه واحده بس اللي هنشوفها ويارب يبقي المعاد متاح ونخلص 
" ادهم اخد نهال ونزلو ركبو العربيه وهي متـ.ـو.تره اوي وبدون اي سبب ، ادهم حاسس بتـ.ـو.ترها ومش فاهم سببه ايه " 
ادهم بصلها وهو سايق : انتي متـ.ـو.تره اوي كدا ليه ؟
نهال بتـ.ـو.تر واضح : لاء ابدا مفيش انا مش متـ.ـو.تره يمكن بس بطني وجعتني لان شربت بيبسي كتير 
ادهم ببتسامه جذابه : شكلك من البنات اللي بتحب اكل برا والكلام دا 
نهال ابتسم وبدء التـ.ـو.تر يخف : بحب كل الاكل من برا وومكن اكل اي حاجه من برا مع ان مش بحبها وهي في البيت ومستحيل احطها في بوقي بس لو هي برا اكل منها عادي 
ادهم : طيب بتحبي اي من برا مثلا اكلتك المفضله اي ؟
نهال بتلقائيه : البقلويظ دا عشق ملووش نهايه بنسبالي 
ادهم ضحك : بتحبي الفسفور بمعني اصح يعني بقلويظ جمبري اي اسماك مثلا 
نهال : مبحبش الجمبري شكله بيقرفني ف مش من مفضلاتي ممكن الكابويا بحبها بس مش اوي برضو وانت اكلتك المفضله ايه ؟
ادهم بتفكير : بحب الكوارع وبحب لحمة الخروف تقريبا دول اللي ممكن افضل اكل منهم مشبعش غير كدا بنسبالي عادي المهم طلعينا من فقره الاكل اللي دخلنا فيها دي وقوليلي حابه القاعه مقفوله ولا مكشوفه 
نهال ببتسامه : لو مكشوفه تبقي كويسه لكن لو مش متاح مكشوفه المقفوله حلوه برضو 
" ادهم ابتسم ووقف قدام القاعه اللي هي عجباه ونزل وهي نزلت ، ومد ايده علشان يمسك ايدها في البدايه هي اتـ.ـو.ترت وكانت هترفض لكن لقت نفسها بتمسك ايده ، ادهم ابتسم و صغط علي اديها ودخل بيها لجوا " 
مدير القاعه قابلهم : نورتونا يا فنـ.ـد.م حابب تتفرج علي القاعه ؟
ادهم ابتسمله : بص انا معنديش وقت اضيعه ف حابب اشوف يوم الخميس الجاي القاعه فاضيه ولا مش فاضيه لو فاضيه نتفرج ونحجز لو مش فاضيه نمشي من غير ما نعلق نفسنا بيها 
المدير بتقدير : تحت امرك يا فنـ.ـد.م هشوفلك حالا ان كانت القاعه فاصيه ولا لاء " ومشي يشوف المعاد فاضي ولا لاء " 
نهال بفرحه من جمال القاعه : يارب المعاد يبقي فاضي القاعه شبه القصر 
ادهم : ايوا القاعه فعلا جميله بإذن الله المعاد يكون فاضي 
نهال فتحت فونها واترددت تقوله ولا لاء : لو ممكن بس معلش ممكن تصورني هنا ؟ 
ادهم ابتسم واخد منها الفون وقال بمرح : دا شرف ليا يافنـ.ـد.م روحي اقفي 
" نهال وقفت وابتسمت ابتسامه خطفت قلب ادهم وصورها صوره جميله " 
المدير جيه عليهم وقال : 
مدير القاعه ببتسامه : والله ان حظكم كويس اليوم فاضي يا فنـ.ـد.م اتفضلو اتفرجو عليها 
" ادهم ابتسم لنهال ودخلو جوا القاعه ، منظر المسرح والكوشه والقاعه كلها علي بعصها قصر بمعني الكلمه " 
نهال ببتسامه : القاعه خيال جميله اووي حاجه ملوكي كدا 
ادهم : مبسوط انها عجبتك والله " وبص للمدير " بكام بقا يا كبير ؟
المدير ببتسامه : الليله فيها ب ٣٠ الف مقدم بتدفع ٥ تلاف يا فنـ.ـد.م 
ادهم بص علي القاعه مره تانيه : خلاص تمام علي معادنا يوم الخميس " ودفع المقدم وخرج هو ونهال برا القاعه " 
نهال بفرحه : كنت متوقع اننا هنلاقي قاعه بس قول بصراحه 
ادهم بضحكه خفيفه : كنت متوقع ان هلاقي بس مكنتش متوقع ان هلاقي في القاعه دي اركبي يلا هجيبلك قهوه ولا شاي 
نهال ركبت بخجل لانها عمر ما حد جابلها حاجه علي حسابه غير اهلها : متكلفش نفسك انا مش عايزه حاجه والله 
ادهم ضحك : مكلفش نفسي ايه بس دا انتي كلها اسبوع وتبقي ملزومه مني من ساسك لراسك هاا قهوه ولا شاي ؟
نهال بخجل بتحاول تداريه : مدام مصر كدا يبقي مانجا وخلاص 
ادهم : ايوا كدا يشيخه اطلبي اللي نفسك فيه متتكسفيش دا انا حتي هبقي جوزك فلوسي فلوسك يعني 
" نهال ابتسمت وهي بتفرك في اديها وادهم وصل لحد الكافيه نزل واحد مانجا وواحد قهوه ورجعلها بسرعه " 
ادهم وهو بيناولها المانجا : احلي كوباية مانجا 
نهال اخدتها منه : شكرا " وبدأت تشرب من المانجا " هنروح امتي 
ادهم بصلها بمرح : لحقتي تزهقي مني بسرعه دي ؟
نهال بإحراج : والله ابدا الموضوع مش كدا بس علشان في البيت ميقولوش اتأخرو كدا ليه 
" ادهم ابتسم بتفهم ودور العربيه ومشي بيها علي البيت ، اول ما وصلو علي البيت لاقي العيله كلها واقفه في الشارع " 
ادهم نزل من العربيه وقال بقلق : خير يجماعه واقفين تحت ليه كدا ؟ 
سالم ببتسامه : متقلقش مفيش حاجه انت اتأخرت كان عمك رامي هيوصلنا 
ادهم : اتأخرت ايه دا احنا كمان ملفناش اول قاعه روحنا فيها المعاد كان مطابق للخميس الجاي حجزنا وجينا علطول 
راشـ.ـد ببتسامه : طيب الحمدالله انكم لقيتو قاعه كنت فاقد الامل بصراحه المهم القاعه حلوه 
نهال بفرحه : القاعه قصر تخفه فنيه هتشوفوها يوم الفرح  
زينب ببتسامه : ربنا يتممها بخير ويفرحكم يارب 
ادهم ببتسامه : اللهم امين نستأذن احنا بقا الوقت اتأخر والجو برد مع الف سلامه 
راشـ.ـد : الله يسلمك يغالي بإذن الله بكرا قبل ما نوصل العزبه بالعزال هكلمك 
ادهم ببتسامه : بإذن الله يلا مع السلامه " وبص لنهال " مش عايزه حاجه 
نهال برقه : عايزه سلامتك 
" ادهم ابتسم وركب عربيته وعيلته ركبت ومشي بيها ، وزينب ونهال دخلو علي بيتهم وراشـ.ـد علي بيته " 
                      ' في بيت زينب ' 
" دخلت نهال البيت قعدت علي الكنبه وقلعت الهيلز بوجع " 
نهال بوجع : مش حاسه برجلي بسبب الهيلز " وقلعت الطرحه وقعدت علي الكنبه " 
زينب قعدت جنبها : هاا عملتو ايه ؟
نهال بعدم فهم : عملنا ايه في ايه 
زينب : لما مشيتو من البيت روحتو علي فين يعني 
نهال بستغراب : هنروح علي فين يعني طلعنا علي القاعه اول ما دخلنا الراجـ.ـل قالنا هتتفرجو ادهم قاله يشوف لو المعاد متاح الاول وشافه وكان متاح بعدين اتفرجنا علي القاعه وادهم دفع ٥ تلاف جنيه مقدم وحجزنا وراح جابلي عصير مانجا وجينا ودا كل اللي حصل 
زينب بستفسار : يعني انتي دلوقتي حاسه بإيه من نحية ادهم ؟
نهال بتنهيده : معرفش حسه انه شخصيه كويسه مش وحش بياخد رأيي في كل حاجه والاهم انه مش فارض نفسه عليا بالعكس بحسه جنتل في نفسه كدا يعني هو كويس 
زينب بستفسار اكتر : يعني مش حاسه انك اتسرعتي في الخطوه دي ؟ 
نهال اتنفست بقوه وقالت بسخريه : وانتي جايا تسأليني حسه ان اتسرعت او لاء قبل الفرح بأسبوع " وقامت وقفت انا داخله استحمي وانام علشان هبطانه اوي النهارده يلا تصبحي علي خير 
زينب بصتلها شويه وبعدين ردت : وانتي من اهل الخير 
" نهال دخلت اوضتها وقفلت الباب وغمضت عيونها تراجع احداث اليوم فضلت واقفه علي وضعها كدا شويه بعدين اتحركت وجابت بجامه ليها وفتحت باب اوضتها ودخلت الحمام تاخد شور "
...........................................
              " في شقة صلاح " 
" صلاح قاعد قدام التلفزيون ومـ.ـر.اته قاعده جنبه عماله تتكلم " 
نوال : ايدي من كتر غسيل المواعين والله العظيم باشت ومفيش حد بيرحم بنتك مصحياني طول الليل ولما اجي انام واطول في النوم لساعه ١٠ وانزل امك تفرج عليا الدنيا اعمل ايه في الوضع دا بقا 
صلاح بهدوء : معلش يحبيبتي استحملي انتي اكتر واحده عارفه امي استحمليها يا نوال 
نوال بعصبيه : وانااا مين يستحملني انا تعبت مقدرش استحمل كل دا لوحدي بكرا مرات ادهم هتيجي وهخدمها معاهم وما هو مرات ادهم اللي في الكليه مينفعش تغسل صحون في المطبخ ولا تعلف حـ.ـيو.ان علي السطح ولا تصحي بدري تعمل فطار ادهم مش هيقبل كدا لكن انت عادي مش فارقه معاك 
صلاح بصلها بغضب : مش فارقه معايا ازاي يعني قوليلي اعمل ايه ما هو دا الجواز وهي دي الحياه واللي انتي بتعمليه هنا كنتي بتعمليه في بيت اهلك مش حاجه جديده 
نوال بعصبيه : كنت بعمل بس كان في كلمه حلوه بتتقال كلمه تطيب الخاطر كنت بعمل بحب مش اجبـ.ـار 
صلاح وقف وقال بغضب : والله لو مش عجبك بيت اهلك مش بعيد روحي واعملي بالحب داهيه تاخد النيوان اللي في الدنيا كلها " ودخل اوضة النوم ورزع الباب " 
" ونوال دمـ.ـو.عها نزلت بزعل علي حالها كانت متخيله لما تتجوز هتعيش عيشه مرتاحه مع جوزها اللي هي اختارته بمزاجها بس الحقيقه غير اصبحت مسؤله عن زوج وعن طفله وعن عيله كامله وهي لسه مكملتش ٢٢ سنه " 
......................................
                     " صباح نهار جديد " 
" ادهم صحي بدري صلي الصبح وطلع علي شقته فتح الباب كانت عزاله كلها منصوبه دخل الشقه فتح الشبابيك كلها وفونه رن " 
ادهم ببتسامه : لاء اقلق عليكي ايه اللي مصحيكي بدري كدا 
نهال ضحكت بخفه : بنجهز الحجات اللي هتيجي عندكم وخشب المطبخ لسه واصل من شويه كانو بينزلوه 
ادهم : يووم شاق من اوله عندك انا يدوب صليت وطلعت افتح شبابيك الشقه ونازل تاني علشان افطر انتي هتيجي تفرشي معاهم ولا لاء ؟
نهال : لاء ماما وطنط نجوي مرات عمي هما اللي هيجو بس هيفرشو الشقه بس عندي طلب 
ادهم : اطلبي 
نهال بإحراج : ممكن لما الشقه كلها تتفرش وتخلص تخلي معاك مفتاح اوضة النوم محدش يدخلها اللي عايز يتفرج يتفرج بس محدش يدخل اوضة النوم 
ادهم بستغراب : ولا حد داخل اوضة النوم ولا حد طالع الشقه مين اللي هيطلع يتفرج ويتفرج علي ايه اصلا ؟ 
نهال : انا فكرت عندكم الناس بتطلع تتفرج علي الشقه مكنتش ممانعه عادي لو اهلك عايزين يتفرجو وكدا بس محدش يدخل اوضة النوم دا طلبي 
ادهم ابتسم : اااه انتي تقصدي امي ومرات اخويا وكدا يعني 
نهال بسرعه : متفهمنيش غلط والله هما علي دماغي وراسي بس اوضة نومنا بلاش حد يدخلها مش حابه كدا فاهمني 
ادهم : فاهمك فاهمك متقلقيش محدش طالع خليكي معايا ثواني كدا " وطلع البلكونه ونادي بصوت عالي" صلااااح 
صلاح بصله من الشارع : ايييه يا ادهم 
ادهم : اقفل محبس الخزان يلااا الدنياا هتغرق مايه " صلاح شاورله بموافق " نهال سمعاني 
نهال : سمعاك هي العزبه عندكم عامله ازاي اشرحها ؟
ادهم بتلقائيه: متتشرحش هي بتتشاف وتتحس بس لكن الشرح مش موجود ليها بكرا تشوفيها وتعبري وتشرحي براحتك 
نهال ضحكت من كلامه : كلامك كله يطمن عندي امل كبير ان هنزل اجري في الاراضي لما الدنيا تشتي المنظر في بالي 
ادهم ضحك علي تخيلها وهو بيربط اوكرة الباب اللي لسه متركبتش : خيالك ميسرحش اوي كدا اراضي ايه اللي تجري فيها انتي فاكره نفسك مرزعه دا عزبه يا نهال بهايم ودبان وتراب عندنا هنا اللي تمشي وماسكه ايد جوزها تبقي مسيطره عليه عليكي تفهمي الباقي بقا 
" نهال حست انها مش داخله علي عيله جديده وبس دي كمان داخله دنيا جديده وعالم جداد "
ادهم فونه رن وهو بيكلمها بص فيه وكان الراجـ.ـل بتاع الستاير : نهال هقفل ارد علي بتاع الستاير علشان شكله تحت البيت طالع يركبهم وهكلمك تاني 
نهال : خلاص ماشي مع السلامه " وقفلت معاه " 
زينب دخلت عليها الاوضه بلهفه : نهال ناقص بطنيه مت عـ.ـر.فيش هي فين ؟ 
نهال سابت فونها بصت فوق الدولاب : ما اهي يوم ما جبتيها قولتلك نزليها المخزن مع باقي الحجات انتي اللي كسلتي حطتها فوق الدولاب 
زينب ابتسمت براحه : طيب الحمدالله انها مضاعتش هبعت احمد ابن عمك ينزلها 
نهال بتردد : ماشي بس كنت عايزه منك فلوس 
زينب بستغراب : عايزه فلوس ليه في حاجه ناقصه ولا ايه ؟
نهال بدأت تفرك اديها في بعضها بتـ.ـو.تر : مش هلف وادور عايزه اجيب مجموعة الحمام المغربي وسألت عليها قالو الاصليه ب ٧٥٠ جنيه ادهم مديني فلوس بس برضو مش عارفه اسحب منهم محروجه 
زينب ضحكت علي بنتها : لاء متسحبيش حاجه من فلوس ادهم خليهم معاكي وهديكي انا فلوس تجيبي اللي نقصك بس مين اللي هيعملو ليكي 
نهال : انا هعمله لنفسي في بيتنا هنا شنطة المكياج والعطور فين ؟
زينب : طلعتها علشان هتروح في العربيه الشقه 
نهال قامت وقفت وبصت لأمها بتـ.ـو.تر : بصي اكيد انتي هتروحي مع العزال وهي راحه شنط هدومي وكل حاجه خاصه بيا ا عـ.ـر.فيها ودخليها اوضة النوم ومحدش يفتحها غيرك 
زينب بدهشه : في ايييه يا نهال انتي محبكه الموضوع كدا ليه ؟
نهال بزهق : يا ماما اعملي زي ما بقولك وخلاص انتي خسرانه ايه يعني انا مش عايزه حد يشوف حاجتي 
زينب : طيب خلاص متقلقيش علي ضمانتي الموضوع دا يلا روقي كدا وشوفي وراكي ايه علي ما انزل اشوف الناقص انا ونجوي " وسابتها ونزلت علي تحت " 
" نهال طلعت البلكونه وسندت علي الصور وفضلت تبص علي الشارع وتفكر هي لو كانت قابلت ادهم في وقت غير اللي هي فيه دا كانت ممكن تحبه ، وليه لاء هي متنكرش ان شخصيته عجباها وطريقة تفكيره عجباها قطع تفكيرها الجرس اللي بيرن قامت فتحت " 
احمد بغلاسه : امك بعتاني اخد البطنيه من فوق الدولاب يا عروسه انتي اتجوزي وورطي اهلي في بدله بشيئ وشويات 
نهال بصتله بقرف : ادخل يلااا مش ريقالك البطنيه فوق الدولاب اللي في اوضتي خدها 
احمد بلوية بوز : مش رايقه ليه يمااا مصيبه ليكون العريس مزعلك مع ان اشك والله العظيم 
نهال لسه هترد ادهم اتصل ف ردت عليه : الوو 
احمد من الاوضه بضحك : يخربيت ام الرقه المزيفه 
ادهم سمع صوت احمد فقال بستفسار : انتي فين ؟
نهال : انا في بيتنا بس احمد طلع ياخد البطانيه من فوق الدولاب ينزلها لماما 
ادهم بستغراب : ااه يعني افهم من كلامك ان انتي واحمد في بيتكم لوحدكم وماما تحت 
نهال بتلقائيه : اه بالضبط كدا 
ادهم بنرفزه : هو ايييه اللي بضبط كدا انتي قاصده تنرفزيني احمد ايه اللي مطلعه فووق وانتي لوحدك 
نهال : يا ادهم ما انا قولتلك طلع ياخد البطانيه من فوق الدولاب 
ادهم بنرفزه اكبر : برضو بتقولي بطانيه يحرق ابو البطانيه ياستي 
نهال بضيق : انت متنرفز ليه ما انا قولتلك اللي حصل اعمل ايه تاااني 
ادهم بعصبيه : ياستي ولا تعملي ولا اعمل ابعتيلي صورة البطاقه بتاعتك علي الواتس وخلاص مع السلامه " وقفل " 
نهال نزلت الفون من علي ودنها بدهشه : دا قفل في وشي ايه اللي هو بيعمله دا " ورنت عليه تاني كنسل اتغاظت اوي منه " 
احمد اخد البطانيه : نهال انا اخدت البطانيه و نازل  عايزه حاجه 
نهال : لاء شكرا اقفل باب البيت وراك والنبي علشان القطط متدخلش 
..........................................
              " ادهم قاعد في اوضتة هيتجنن " 
ادهم بعصبيه : دا اللي يعصبك اكتر انها بتتكلم بكل برود ومش فاهمه فين المشكله " بعدين ادرك انه بيكلم نفسه ومش حاسس " معقول اكون وصلت لدرجة ان اكلم نفسي ؟ 
صلاح خبط خبطه علي الباب ودخل : ايه يا عريس حابس نفسك في الاوضه ليه لسه بدري علي الحبسه دي 
ادهم بصله بغيظ : كملت بيك يا عم صلاح رقم واحد متدنيش اي نصايح تحت مسمي انك مجرب الجواز انت كدا كدا مش نافع اصلا رقم اتنين خدلك جنب مني اليومين دول علشان روحي في مناخيري 
صلاح دخل وقفل الباب وراه : اوب اوب هي العروسه بدأت جولة النكد بدري اوي كدا ليه بس اسمع مع اول مشكله بتحصل بينكم هي بتاخد بتفهم وضعك هيبقي ازاي لو من انت هديت وقولت مشكله وتعدي هي خلاص يمعلم فهمت انك تتساب وقت ما تهدي واكيد هترجع تكلمها ف بعد كدا هتسيبك انت اللي تصالح وتدادي رغم ان هيا اللي غلطانه لكن لو بقيت حمش ومش من النوع اللي يتصالح بسهوله ومرمطها والله هتبقي خاتم في صباعك 
ادهم بنرفزه : يابني انا هخليها خاتم في صباعي ليه انا عايزها تفهم ان الحاجه دي مينفعش تعملها بعد كدا علشان خلاص هتبقي ست متجوزه وفي حياتك راجـ.ـل مبيقبلش بالغلط بص سيبك من القصص اللي ملهاش لازمه دي كلها ابوك فين 
صلاح : ابوك دخل ينام ساعه قبل ما العزال تيجي 
ادهم اخد فونه في جيبه ومحفظته ومفتاح العربيه : طيب انا رايح مشوار ١٠ دقايق عشان لو حد سأل عليا 
صلاح بستغراب : رايح فين كدا ؟
ادهم بصله : هروح اجيب صندوقين كاكولا يتوزعو علي الناس اللي هتيجي دي واجي يلا سلام " وسابه ونزل ركب عربيته ومشي " 
                      " في المطبخ " 
" نوال واقفه بتجهز غدا وبتغسل المواعين ، وغزل قاعده جنبها علي رخامه المطبخ بتعيط من غير سبب " 
نوال : خلاص يا غزوله بطلي عـ.ـيا.ط يقلبي وانا هجيبلك كل اللي انتي عيزاه 
سلوي دخلت المطبخ بصت لنوال : نوال اعمليلي كوباية شاي حاسه ان الصداع هيفرتك دماغي 
نوال : حاضر هخلص بس غسيل الرز وهعملك كوباية شاي 
سلوي : طب ما تولعي علي البراد جنبك علي الشاي وانتي بتغسلي الرز يكون غلي ايه اللي هيحصل يعني 
نوال غمضت عينها بغضب وهي عينها للحوض : حاااضر دلوقتي هولعلك عليه واجيبلك كوباية الشاي لحد عندك متتعبيش نفسك انتي انا هعمل الشاي وهسكت غزل وهعمل الغدا وهنضف البيت وفي الاخر مبعملش حاجه برضو 
سلوي بعصبيه : انتي عايزه ايه يعني شيفانا فرحانين قولتي انكد عليهم شويه صلااااح صلااااح 
صلاح جيه علي صوت امه : في ايه يمااا بتزعقي ليه 
سلوي بعصبيه : والله شوف مراتك اللي فرغت عينها من الكل ومحدش عاد قادر يكلمها بقولها اعمليلي كوباية شاي مش الصداع هيكسر دماغي ومش قادره اقف اعمل اديتني موال كأنها اللي شايله البيت يا اخي ربنا ميحوجني لحد " وسابت المطلخ وطلعت " 
صلاح بص لمـ.ـر.اته بغضب : يعني حتي كوباية الشاي مش طايقه تعمليها الوليه بتقولك تعبانه ومش قادره تقف اعتبريها امك ياستي والنبي هقولك ايه بعد كل اللي بقوله " سابها وطلع من المطبخ " 
نوال غمضت عينها ودمـ.ـو.عها نزلت قالت بهمس : في ايه بتعيطي ليه انتي مفكره انه هيجي ينصفك المفروض تكوني اتعودتي " وبصت لابنتها اللي بتعيط وعماله تزن شالتها وطلعت علي شقتها سابت الكل " 
................................
              " في حدود الساعه ٤ العصر " 
" اكتر من عربيه شايله عفش نهال ووصلو البلد والعربيات بتزمر علي اساس بيزفو العزال في عربيه ملاكي راكب راشـ.ـد ورامي واحمد وفي توكتوك وراهم نجوي وزينب " 
" قدام البيت واقف سالم والشيخ عطيه وصلاح وادهم وفي برندة البيت وقفه لمياء وجمليه وسلوي بيزغرطو وفي الدور التاني واقفه نوال في البلكونه هي وبنتها واهل العزبه كلهم بيتفرجو علي العفش اللي جاي " 
راشـ.ـد نزل من العربيه : يلا يرجاله علي اقل من مهلكم وطلعو العزال بنظام علشان مفيش حاجه تتكسر " وفعلا العزال الرجاله بدأت تطلعهم وادهم معاهم وايده في كل حاجه 
                       " في البرنده " 
زينب طلعت وسلمت علي ام ادهم : العوافي عليكم 
سلوي حـ.ـضـ.ـنتها بحب : نورتي العزبه كلها يا ام نهال والله العظيم " وبصت للمياء " دي ام نهال " وبصت لزينب " ودي لمياء اختي 
زينب حـ.ـضـ.ـنتها : اتشرفت بيكي يحبيبة قلبي كنا عايزين نطلع علي الشقه علطول اتحرجنا من الرجاله 
سلوي جابت كراسي : اقعدو بس الاول كدا علي ما نجيب الحاجه الساقعه نشربها وبعدين اطلعو الشقه شوفو هتعملو فيها ايه براحتكم 
لمياء : انتو هتفرشو النهارده ولا ايه ؟
زينب : الفرح الخميس الجاي ومفيش وقت ربنا يدينا الصحه انا ونجوي ونفرشها النهارده علشان بكرا هوصي علي كحك وبسكوت الصباحيه ومش هبقي فاضيه 
سلوي ببتسامه : ربنا يعينكم يارب ويديكم الصحه واحنا معاكم اهو برضو لو احتاجتو حاجه هنيجي نساعدكم 
زينب ابتسم بمجامله : متحرمش منك ابدا يحبيبتي 
" وفضلو قاعدين لحد ما العزال كلها طلعت الشقه ، ادهم راحلهم البرنده " 
ادهم : ام نهال العزال كلها طلعت الشقه لو عايزه تطلعي اطلعي 
زينب ابتسمت وقامت وقفت : طيب هنطلع احنا علشان نشوف هنعمل ايه " وطلعو علي الشقه " 
سلوي : ادهم هي جايبه شاشتين ولا شاشه واحده ؟ 
ادهم لسه هيرد علي امه فونه وكانت نهال بص لامه : ثواني يما جايلك " وبعد شويه وفتح عليها " الوو 
نهال بضيق : مبتردش علي الواتس ليه وكل ما ارن تكنسل عليا ليه ؟
ادهم بنرفزه من عدم تقديرها : مبردش عليكي علشان مش فاضي بطلع العزال وبحاسب العربيات وبتأكد حاجه اتكسرت ولا لاء وميت حوار بعمل فيه لوحدي 
نهال حست فعلا انه مضغوط ف اتكلمت بهدوء : هاخد من وقتك دقيقه وبعدين هسيبك تكمل اللي وراك اولا احمد ابن عمي اكبر مني بسنه اتربينا سوا انا بعتبره اخويا علشان معنديش اخوات وهو كذابك بيعتبرني زي تغريد وضحي اخواته ممكن تمون فهمتني غلط انه هو هنا وماما مش موجوده بس دا مش اول مره يعملها من قبل ما تدخل حباتي وهو بيعمل كدا ف عادي بنسبالي مكنتش اعرف انك هتضايق 
ادهم اتبسط لما اعترفت بغلطها بس اتكلم بنبرة عاديه : شوفي انتي قولتي ايه من قبل ما ادخل حياتك يعني انتي دلوقتي تراعي شكلي وتراعي احساسي ك راجـ.ـل لو هو مين ملوش الحق يفضل معاكي في الشقه لوحدكم يعني ايه اكلم مراتي تقولي انا مع احمد بياخد البطانيه والنبي دا كلام ؟
نهال اتنهدت وردت : انا اسفه وحقك عليا اتمني متزعلش مني 
ادهم ببتسامه : مش زعلان يا قمر المهم مضطر اقفل علشان سايب الدنيا تضـ.ـر.ب تقلب ورايا وجيت اكلمك 
نهال ابتسمت : يلا مع السلامه " وقفلت معاه وهي مبتسمه بس مبتسمه ليه متعرفش السبب بس كل اللي مسيطر عليها كلمة مراتي قد ايه كلمه غريبه بنسبالها بس ليها متعه خاصه في نفس الوقت " 
................................... 
                       " في شقة نوال " 
" جرس الباب رن راحت فتحت وكانت جميله "
نوال : تعالي يجميله ادخلي 
جميله دخلت بعد ما قلعت الشبشب : مشوقتيش العزال ولا ايه ؟
نوال ببتسامه: شوفتهم من البلكونه عندي بسم الله مشاء الله حاجتها كلها روعه 
جميله : علي فكره حاجتها مش الواو بالله في مطبخ اسود وجايبه التلاجه فريش يعني حاجتها فيه الاحسن منها برضو 
نوال بتنهيده : ياستي جابو علي قد مقدرتهم ايه اللي حصل يعني بعدين الجوازه جت في ثانيه في ثانيه يعني ملحقوش برضو كتر خيرهم 
جميله : اصلا امها كانت تحت مرتحتلهاش كدا " لما ملقتش رد من نوال غيرت الموضوع " طيب هسألك سؤال بنسبالك جوار عن حب ولا جواز صالونات 
نوال اخدت نفس كبير وطلعته : في مثل بيقولك خدي اللي يحبك ومتخديش اللي تحبيه طبقي المثل دا علشان اكتر حاجه صدقتها هو المثل دا واقعي بشكل مرعـ.ـب 
                       "" انتظرو القادم "" 
" زينب ونجوي فضلو من الساعه ٥ المغرب لحد الساعه ١٠ بليل وهما بيفرشو في الشقه ، قعدو علي الصالون في شقة ادهم بتعب وارهاق "
نجوي بتعب : قومي هاتي ازازة المايه اللي علي البـ.ـار مش قادره اقوم روحي طلعت 
زينب بصت علي ازازة المايه اللي علي البـ.ـار بتعب : انا حاسه ان الازازه دي في اخر العالم لو قادره اقوم اشرب هقوم 
نجوي قامت بوجع : ضهري اتقطم يولاااد " وجابت ازازة المايه شربت وناولتها لزينب " كدا اوضة الاطفال واوضة النوم خلصو الباقي كله سهل بقا 
زينب بصت علي باقي الشقه المكركبه بتعب : احنا نروح وبكرا نروح عند الراجـ.ـل بتاع الكحك ونرجع نكمل باقي الشقه " وفونها رن " الوو ايه ينهال 
نهال : ايه يا ماما انتي اتأخرتي كدا ليه معقول كدا دا مخلصتوش ؟
زينب : نخلص ايه دا احنا عملنا اوضة النوم واوضة الاطفال وقفلناهم وادهم جاب الكهربائي ركب التكييف والنجف كله ولسه الصالون والصاله والمطبخ معملناش فيهم حاجه 
نهال بدهشه : لييه هي الشقه كبيره اوي كدا ؟
زينب : اه كبيره عكس ما توقعت خالص اوضة النوم فيها حمام خاص والمطبخ كبير اوي الراجـ.ـل قعد ٣ ساعات يركب فيه كنا خلصنا فرش اوضة النوم 
نهال : طيب وهدومي اترتبو في الدولاب ؟
زينب بتنهيده : اه كله خلص اللي عايز يطبق طبقناه واللي عايز يتعلق علقناه وقفلنا الاوضه وادهم خد المفتاح بتاعها معاه 
نهال بدهشه : وادهم اخد المفتاااح لييه كنتي تخديه معاكي انتي 
زينب بعصبيه : يوووه انا هاخد مفتاح اوضة نومك انتي جوزك ليييه متخلي عندك عقل يابت انتي في اييه 
نهال بضيق : ما هو ممكن يفتحها ويشوف حجااتي 
زينب بزعيق : ما يشوف يا متـ.ـخـ.ـلفه انتي عبـ.ـيـ.ـطه ولا ايه دااا هيبقي جوزك يعني الهدوم اللي انتي خايفه يشوفها وهي في الدولاب دي هيشوفها عليكي يلاا سلام مش فاضيه انا شويه وجايه " وقفلت في وشها " 
نجوي : في ايه بتزعقي للبت كدا ليه ؟
زينب بتنهيده : البت دي مش نافعه في الجواز وهتغلب ادهم البت خايفه لادهم يدخل يفتح الدولاب يشوف هدومها عيزاني اخد مفتاح الاوضه وانا مروحه وزعلانه انه اخد المفتاح والنبي دا كلام يرضي حد 
نجوي بضحك : يحزن الحزن عليك يا ادهم وعلي اللي هتشوفه علي ايد نهال هتوريه النجوم في عز الضهر يلا يلا خلينا نشوف هنعمل ايه خلينا نخلص علشان نمشي 
" قامت زينب ونجوي كملو ترتيب في الشقه وهما مش حاسين ولا بالوقت ولا بتعبهم " 
" ادهم رن جرس الشقه وفي ايده صنية كبيره عليها اكل ، فتحت زينب الباب " 
زينب ببتسامه : يعني انت مكلف نفسك ليه يا ادهم 
ادهم ببتسامه : مكلف نفسي ايه انا عملت حاجه ولا في حاجه من مقامكم " وحط الاكل علي طربيزة السفره " يلا هسيبكم انتو تكملو شغلكم ولو احتاجتو حاجه نادي عليا " 
زينب ابتسمت : حبيبي ربنا يجعل الخير دايم عندكم والله يا ادهم انت طيب صعبان عليا انك واقع حظك مع نهال 
ادهم ضحك : ياستي انا طيب مع الطيب بس نهال والله قلبها طيب هي بس بتدعي القوه 
زينب : ربنا يخليكم لبعض ويهنيكم يحبيبي يارب 
ادهم ببتسامه : اللهم امين يارب يلا اسيبكم انا " وقفل الباب ونزل علي تحت " 
سلوي قابلت ادهم علي السلم : هاا خلصو ولا لسه ؟
ادهم : الشقه فوق بعضها لسه يدوب خلصو اوضة النوم والاطفال وقفلوهم 
سلوي بدهشه : يووه من العصر لحد دلوقتي وهما في اوضتين طب اعمل ايه اطلع ابص عليهم ولا مطلعش 
ادهم باس راسها : متتعبيش نفسك يا ست الكُل بكرا الشقه تخلص كلها هاخدك تتفرجي براحتك ودلوقتي عايز كوباية شاي من ايدك الحلوه دي 
سلوي ببتسامه : عنياا ليك يا روح قلبي " ونزلت من علي السلم دخلت علي المطبخ تعمل شاي " 
..................................
               " في بيت زينب في دكرنس " 
" تغريد وضحي واقفين قدام باب الحمام ماسكين فوط وعلبة كريمـ.ـا.ت كبيره ، ونهال في الحمام بتعمل الحمام المغربي " 
تغريد خبطت علي باب الحمام : هااا خلصتي ولا لسه 
نهال بضيق : انا جـ.ـسمي احمر الليفه دي عقاااب سلخت جـ.ـسمي 
تغريد بضحك : ياستي كل دا طبيعي علشان الليفه لتقشير الجـ.ـسم المهم خلصتي 
نهال فتحت الباب وهي لافه جـ.ـسمها بفوطه وقالت بضيق : جـ.ـسمي كله بيحرقني ياريتني ما عملته في برطمان ازرق ريحته حلوه اوب دا لإيه 
تغريد : دا بيخلي ريحة الجـ.ـسم حلوه مهما بتحطي مايه برضو الريحه بتفضل ثابته علي الجـ.ـسم عملتي منه 
نهال بصتلها وهي حاسه ان جـ.ـسمها بترعش من البرد : عملت بس ادهنيلي ضهري وكدا اكون خلصت وانجزي علشان جـ.ـسمي متلج من البرد 
ضحي طلعت من البلكونه وفي ايدها فون نهال : فونك رن ٣ مرات بس انا مردتش 
نهال بستغراب : مين اللي بيرن عليا ؟
ضحي فتحت الفون : علي الاغلب ادهم علشان الرقم متسجل بِ اموجي الدبله دا 
نهال اخدت منها الفون ورنت علي ادهم اللي رد بعد شويه : الوو 
ادهم بنرفزه : ميتين ام فووونك فين بقالي نص ساعه برن عليكي فييينك ؟
نهال استغربت نرفزته فردت بهدوء : كنت مشغوله ومسمعتش الفون في ايه اللي حصل 
ادهم بصوت عالي : ايوااا مشغوله في ايه الساعه ١٢ بليل وانتي لوحدك في البيت فكرت حصلك حاجه 
نهال ابتسمت علي قلقه عليها : انا مش لوحدي معايا تغريد وضحي ومتقلقش انا كويسه ماما خلصت ولا لسه ؟
ادهم سكت شويه ومسح وشه بإيده ورد بهدوء : لسه باقي المطبخ الشقه كلها خلصت الحمدالله 
نهال بستنكار : انت لسه متنرفز ؟
ادهم بهدوء : لاء مش متنرفز انا مضغوط مش اكتر ولما اتصلت عليكي وملقتش رد قلقت عليكي 
نهال بصت للبنات وعملت كتم : بنات دقايق وجايا " ودخلت علي اوضتها وقفلت الباب " مضغوط من ايه ؟
ادهم اتنهد بقوه : في مشاكل في المصنع في السعوديه وبحاول احلها بالفون بس شكل الموضوع مش نافع 
نهال : يعني ناوي علي ايه ؟
ادهم : ربنا يسهل انا كلمت ناس صحابي هناك وفهمتهم الوضع يمكن يحلو الدنيا والموضوع يتقفل لما نشوف المهم انتي كنتي بتعملي ايه ؟
نهال معرفتش تقول ايه فَ ردت بتـ.ـو.تر : مكنتش بعمل حاجه 
ادهم بستغراب : قولتي كنت مشغوله فَ كنتي مشغوله في ايه ؟
" نهال كحت في الفون بتـ.ـو.تر وخجل ومعرفتش ترد ففضلت ساكته "
ادهم بدهشه : سر في الدوله وخايفه تقولي ولا ايه ؟
نهال وشها احمر من الإحراج : اصل مش حاجه مهمه يعني حاجه عاديه 
ادهم بدء يحس انه امر خاص ف حب يضايقها : اوك ايه هي الحاجه العاديه دي حابب اعرفها ولا مش من حقي ؟
نهال اتنفست بصوت مسموع من شـ.ـدة التـ.ـو.تر : لاء من حقك محدش قال حاجه بس يعني هي " وكحت " حاجة بنات ملكش فيها 
ادهم ضحك لانه متخيل شكلها : كنت حاسس والله المشكله ان انا متخيل شكل وشك عامل ايه دلوقتي 
نهال بضيق : والله انك انسان مستفز ولو سمحت اقفل لان ورايا حجات كتير 
ادهم بضحك : متزقيش طاااايب محدش يعرف يهزر معاكي ولا اي 
نهال ضحكت علي كلامه وقالت ببتسامه : فعلا لازم اقفل لان ورايا حجات مستعجله هخلص وهكلمك 
ادهم ابتسم بتفهم : خلاص تمام مع السلامه " وقفل وهو مبتسم اوي ، مستغرب نفسه ازاي غارق في تفاصيلها بشكل دا وهو مكنش مهتم بأي ست ربنا خلقها اصلا " 
نهال قفلت الفون وهي بتترعش من البرد فتحت الدولاب طلعت هدوم ليها ولبستها : يخريب التلج اللي في الدنيا همووت من البرد يعالم 
..................................
" الساعه اصبحت ١ بعد منتصف الليل ، نزلت زينب ووراها نجوي من علي السلالم بعجوبه من شـ.ـدة التعب والارهاق ، ادهم وامه وابوه كانو صاحيين في الصاله اول ما شافوهم وقفو " 
سلوي : انا عارفه ان روحكم طلعت في الشقه كتر الف خيركم 
زينب ابتسمت بتعب : يلا ربنا يتمم عليهم بخير 
سلوي مسكت ايد زينب ونجوي تقعدهم : طب تعالو يلا ارتاحو شويه انا عارفه السلالم بتاعتنا صعبه 
زينب برفض : حبيبتي يا ام ادهم والله بس احمد واقف تحت مستنينا بالعربيه علشان نروح 
ادهم بصلهم بلوم : يعني تتصلو ب احمد علشان يروحكم وانا موجود يعني دا ينفع 
زينب ببتسامه : انت اتهديت النهارده والعزال بتطلع كتير خيرك والله نزلنا براحه لتكونو نمتو " وفونها رن وكان احمد كنسلت " يلا هننزل احنا مش عايزين حاجه 
سلوي مشيت معاهم هي وادهم لحد الشارع تحت : طب يعني تمشو كدا من غير ما تتعشو ولا تشربو حاجه 
زينب ببتسامه : خيركم سابق يحبيبتي والله 
ادهم راح سلم علي احمد : ابو حميد ... يعني لما انت هنا مطلعتش علي فوق ليه ؟
احمد ببتسامه : انا لسه واصل والله علشان اخدهم هنيجي بقا يوم الفرح 
ادهم : بإذن الله يغالي " زينب ونجوي ركبو العربيه مع احمد اللي اخدهم ومشي ، وادهم وامه طلعو علي البيت " 
ادهم بتعب : انا مقتوول من التعب وميت نوووم
سلوي طبطبت علي ضهره : عارفه انك اتعدمت العافيه النهارده ادخل اسخنلك صدر الدكر بحبة شوربه تاكل بقا ؟
ادهم برفض : لالا صدر دكر ايه الساعه واحده بليل معرفش انام 
سلوي : انت متغدتش يا ادهم وداخل علي جواز يابني 
ادهم غمز بضحك : وصدر الدكر ماله ومال الجواز يوليه 
سلوي بضحك : ازاي بقا دا ماله ونص دا الجواز بيهد ولا انت ناوي تقصر رقبتنا يا باشااا 
ادهم ضحك بقوه : لاء متقلقيش هشرفكم وهشرف البلاد المجاوره كمان " واتكلم بتعب " لالا لازم انام دماغي بدأت تصدع " 
سلوي بحنان : طيب ادخل نام يبا افرد ضهرك علي السرير ريحه 
" ادهم فعلا دخل غير هدومه ونام علي السرير مسك فونه علشان يرن علي نهال لكن لاقي نفسه من شـ.ـده التعب نام من غير ما يحس " 
.........................................
" اول ما زينب دخلت البيت استقبلتها نهال بلهفه ، لكن زينب مكنتش حاسه بجـ.ـسمها راحت اترمت علي الكنبه اللي في الصاله " 
نهال بدهشه : مامااا حصلك ايه 
زينب بتعب : علقه ... انا لو كنت اخدت علقه مكنتش هتعب كدا ضهري رجلي ايدي جـ.ـسمي مش حاسه بأي حاجه من شـ.ـدة الوجع مش قادره احدده فين 
نهال بلوم : قولتلك متخلصيش الشقه في يوم واحد انتي اللي اصريتي 
زينب قلعت الطرحه وهي لسه مرميه علي الكنبه : امال افضل راحه جايا من دكرنس للعزبه كل يوم المهم الحمدالله انها خلصت بس في حاجه استغربتها وانا هناك مشوفتش البت سلفتك خالص 
نهال بستغراب : ليه يعني امال هتكون راحت فين ما يمكن تكون طلعت شقتها 
زينب : ممكن برضو .. هناك بت تانيه قصيره شويه كدا مرتحتلهاش ابدا 
نهال بتفكير : مين التانيه القصيره دي 
زينب افتكرتها وقالت بدهشه : كانت واقفه جنب حمـ.ـا.تك واختها البت يختي شيفاني واقفه عيني في عينها كدهو ولا تيجي تسلم عليا ولاا كأني واقفه 
نهال : مين دي تكون جميله بنت خالة ادهم ؟
زينب : انا عارفه بقا " وقالت ببتسامه " العزبه كلها بيتوتها وحشه اوي بس بست ادهم جميل يمكن احسن بيت شوفته هناك والشقه خرافه بعد ما اتفرشت بقت تحفه 
نهال بلهفه : مصورتهاش ؟
زينب ببتسامه : لاء قولت تبقي مفاجأه كدا 
نهال : طيب والحاره هناك حلوه ولا وحشه ؟
زينب بستغراب : حارة ايه دا العزبه كلها علي بعضها متجيش ٢٠ بيت عزبه صغيره اوي تفتحي البلكونه بتاعتك الصبح كدا تصطبحي علي زريبة بهايم تفتح النفس 
نهال بقرف : الله يطمنك والله العظيم 
زينب بصتلها بتركيز : انا عامله ايه في وشك فيكي حاجه غريبه كدا 
نهال ببتسامه : من ساعة ما مشيتي وانا وتغريد فاتحين البيت كوافير عملت تنضيف بشره وعملت الحمام المغربي وعملت فرد لشعري استني شمي كدا " قربت رقابتها من وش امها "
زينب شمت ريحتها : الله ايه الريحه الحلوه دي بس انتي عملتي الحجات دي من دلوقتي ليه مش كنتي تستني قبل الفرح بيوم حتي 
نهال : ما تنا كنت مفكره زيك كدا بس لما سألت قالو اعملي الحمام النغربي قبل الفرح بفتره علشان تشوفي جـ.ـسمك هيستقبل الخلطات دي ولا لاء ولازم كل يوم تحطي من البرطمان اللي ريحته حلوه دا علشان كل ما بتحطي الريحه بتثبت في الجـ.ـسم اكتر فهمتي 
زينب : انا مش فاهمه حاجه في الكلام دا كله المهم انتي عارفه بتعملي ايه لما ادخل انام علشان حسه نفسي هيغمي عليا من التعب " وسابتها ودخلت اوضتها تنام " 
" نهال فكت شعرها اللي اتفرد وبقا ناعم عكس طبيعته تماماا وبصت لنفسها في المرايا بتاعت البـ.ـار الصغير اللي في صالتهم " 
نهال جابت شعرها علي جنب وهي فرحانه ان شعرها ناعم : يسلاام لو الواحد شعره ناعم كدا طبيعي عليا النعمه كنت ابقي احلي من جورجينا بس هو كدا الحلو ميكملش " وقالت بتفكير " طب احنا دلوقتي فردنا الشعر والراجـ.ـل اللي هيتجوزني دا هيشوفو ناعم بعد كدا هعمل ايه لما يرجع علي طبيعته " ضحكت وقالت بثقه " نفرد امه من تاني 
ودخلت علي اوضتها وهي بتغني : جميع البشر يتساوو ولا تشوف عيوني زيك " ونامت علي السرير واتغطت كويس ودخلت في ثبات عميق مع النوم " 
...............................
" الايام عماله تمر مفيش اي جديد بيحصل الشقه مفروشه وشكلها تحفه والشاشه مفتوحه علي القرآن ديما ، ادهم مشغول جدا بالمشكله اللي في شغله وتقريبا طول اليوم شغال علي اللاب بيكلمهم في السعوديه الكلام قل جدا بينه هو ونهال ، كل يوم نجوي تاخد عيالها وتروح عند زينب يفصلو يرقصو لخد ما يهبطو ويروحو ، نهال كل ما معاد الفرح بيقرب كل ما الخوف والتـ.ـو.تر بيتملكو منها اكتر ، لحد ما مر الاسبوع كله " 
                      " صباح يوم الفرح " 
" نهال كانت نايمه في سريرها بكل راحه لكن مفتحه عيونها ومركزه علي سقف الاوضه وبس ، هتسيب اوضتها بلدها عيلتها كل حاجه تخصها في المكان دا علشان تروح بيتها الاساسي هتعيش مع ناس تانيه مع راجـ.ـل مسؤله عنه هتقوم بكل واجبات امها دلوقتي فهمت ليه بيقولو البنت ضيفه في بيت اهلها قطع تفكيرها زغروطة امها لما دخلت الاوضه وشايله فستان فرحها المتغلف " 
زينب ببتسامه : صباح الخير يا عروسة الفستان جيه اهو ويلا قومي افطري علشان احمد هيوديكي انتي وتغريد الكوافير 
نهال بصت لأمها اللي علقت الفستان علي اول الدولاب وقامت حـ.ـضـ.ـنتها بقوه : عارفه هتوحشيني اوي 
زينب حـ.ـضـ.ـنتها بحب قلبها واجعها ان بنتها وحيدتها هتسيبها بس دي سُنة الحياه وشيئ مفروغ منه ف قالت بمرح : ايه الحب اللي نزل عليكي فجأه دا بقااا 
نهال بصتلها ببتسامه وعيونها فيها دمـ.ـو.ع : انا عارفه ان كنت بغلبك كتير وعارفه برضو ان مكنتش بساعدك في شغل البيت بس انا بحبك اوي يا ماما كان نفسي افضل عايشه معاكي طول الحياه متجوزش 
زينب مسكتها من ايدها وقعدتها علي السرير وقعدت جنبها : تقعدي جنبي طول العمر ومفرحش بيكي ولا تتجوزي جوازه حلوه وتبقي في عصمة راجـ.ـل مسؤل ويعرف يحافظ عليكي يا نهال ؟
نهال ميحت دمـ.ـو.عها وقالت بخوف : بس انا خايفه من الحياه الجديده خايفه من المسؤليه اللي معرفش عنها حاجه ماما لو ادهم قالي عايز أكل من ايدك هقوله مبعرفش اطبخ معرفش وقتها ردة هيكون ايه 
زينب ابتسمت : هيصبر عليكي لحد ما تتعلمي كل حاجه انا كنت متجوزه مبعرفش اطبخ بس بعدين اتعلمت انتي كنتي معتمده عليا بس لما تلاقي نفسك لوحدك هتعتمدي علي نفسك وتعملي نهال انتي رايحه بيت عيله عارفه يعني ايه ال ١٩ سنه اللي عشتيهم معايا دول وانا ربيتك فيهم هتطلعيهم هناك 
نهال بعدم فهم : يعني ايه مش فاهمه ؟
زينب : يعني جوزك دا الكبير في عيلته يعني ليه احترامه متعليش صوتك عليه اللي يعصبه ابعدي عنه احترمي كلمته واوعي تقلي منه قدام اهله اللي يقولك عليه اسمعيه حمـ.ـا.تك تعتبريها انا تحترميها وتشليها علي راسك العيله كلها ليها احترامها علشان يدعو ليا انا وابوكي يقولو عرفو يربو فاهمه كلامي 
نهال هزت راسها : فاهمه كلامك ... هتجيلي هناك صح ؟
زينب حـ.ـضـ.ـنتها : هجيلك وانتي كمان هتجيلي المهم مش عيزاكي تخافي يقلبي ادهم حنين وعمره ما هيزعلك قدمي ليه احسن ما عندك هو لما يلاقيكي كدا مستحيل يرفضلك طلب وهيشيلك في عينه متعنديش معاه واللي يقولك عليه قوليلو حاضر خليكي لينه معاه متعصيهوش و هو ابن حلال هيتقي ربنا فيكي انا متأكده 
نهال ضمت امها بقوه : حاضر يا ماما 
زينب بعدتها بحب : يلا قومي اغسلي وشك والبسي وتعالي برا اكون جهزت الفطار تفطري علشان تروح الكوافير " وطلعت برا الاوضه راحت علي المطبخ " 
" نهال غمضت عيونها واتنفست بقوه وقامت فتحت دولابها طلعت سوت ابيض واسع ومريح وطرحه بيج وسليبر بيج رقيق واخدت فوطه وطلعت برا الاوضه راحه للحمام " 
تغريد كانت قاعده في الصاله بتحط منكير : صباح الفل يا عروسه 
نهال ببتسامه : صباح النور قومي بقاا اتلحلحي كدا هتلاقي شنطة سفر في الدولاب حطي فيها البرفان والهيلز والإكسسورات وكل اللي هناخده الكوافير علي ما اخد شور 
تغريد : طيب ماشي اخدتي العلبه اللي ريحتها حلوه دي علشان تدهني جـ.ـسمك 
نهال غمضت عينها بتذكار : والله نسيت " ودخلت جابتها وطلعت " اخر حته فيها قومي كدا تعالي 
تغريد قامت بعدم فهم : في ايه ؟ 
نهال : قربي مني كدا كأنك هتحـ.ـضـ.ـنيني شوفي هتشمي ايه 
تغريد اول ما قربت منها شمت ريحه جميله اوي : واو شمه ريحه حلوه اووي زي ما تكوني حطه مخمرية العود كدا 
نهال ببتسامه : بقالي اسبوع بستخدم العلبه اللي مع مجموعه الحمام المغربي لحد ما عملتلي ريحه تحفههه كدا المهم لما ادخل استحمي علشان منتأخرش " ودخلت بسرعه علي الحمام وهي بتغني " جميع البشر يتساوو ولا تشووف عيوني زيك حتت اغنيه عليا النعمه رايقه 
" تغريد دخلت اوضة نهال جابت الشنطة من الدولاب فتحتها وحطت فيها كل الحجات اللي هيستخدموها عند الكوافير " 
...........................
" قدام بيت الحاج سالم خيمة كبيره وكراسي وتقريبا العزبه كلها موجوده في الطباخ ، الكراسي اللي في الشارع مليانه ناس البرنده فيها ناس البيت من جوا في ناس " 
ادهم واقف يشوف السفره الاولي ناقصها ايه يجيبه صفر لمحمود اللي مساعد الطباخ : محمووود هاات وجبه هناا وزود الرز شوويه 
محمود : عنيااا يا عريس حاضر " ودخل عند المكان اللي الطباخين بيطبخو فيه يجيب الوجبات الناقصه ورجعله " احلي وجبه يا باشا 
ادهم ابتسم وادخد منه الوحبه حطها علي الطربيزه : تسلم يا طه بقولك اييه العيال الصغيره كلها تاكل براحتها اوعي اسمع ان حد مشي عيل ولا كسر بخاطره 
محمود ببتسامه : عيوني يا باشا حاضر هروح انادي السفره الاولي تدخل " ومشي نادي الرجاله بتاعة السفره الاولي "
" الكل دخل وبـ.ـاركو لأدهم اللي ابتسم ليهم كلهم وطلع برا الخيمه "
بتاع المكرفون اول ما شاف ادهم : واحلي مسااا علي عريس الليله احنا بنحييه وبنمسي عليه 
ادهم ابتسم وطلع عشرين جنيه وادهاله : حبيب قلبي عقبال حبايبك 
صلاح جيه عليه : اييه يا زعيم صاحي انت من الفجر لحد دلوقتي هتيجي بليل تنام قتيل تعرنااا كلناا 
ادهم حط ايده علي كتفه بغمزه : من نحية هنام فَ انا هنام بس قـ.ـا.تل وافهمها انت يا ريس 
صلاح ضحك اوي : معلم عليا الطلااق معلم ومحدش قدك 
ادهم ضحك وبص علي ابوه اللي بيشاورله : هروح اشوف ابوك بيشاور ليه وانت تابع كدا السفره لو حد ناقصه حاجه " وراح علي ابوه " هاا يا حاج كنت بتشاور ليا في حاجه ولا ايه 
سالم بص لأمجد صاحبه وبعدين بص لادهم ببتسامه : سلم علي عمك امجد صاحب عمري من عزبه العبيد 
ادهم ببتسامه : شرفتني يا عم امجد الفرح نور بيك والله يغالي 
امجد ابتسم بحب : الف الف مبروك ربنا يتمم بخير 
" ادهم فضل واقف مع ابوه يستقبل اللي بيجي ويودع اللي بيمشي " 
                       " في البرنده " 
سكينه جيران سلوي : الا يا سلوي ربنا يحميه لبشابه ادهم مياخدش منصور معاه في المصنع الولا في السعوديه واخدها كعب داير مش لاقي شغل 
سلوي : هقوله يما حاضر من عنياا منصور زي ادهم برضو 
سكينه ببتسامه : انشالله يخليه ويسعده ويشوف الفرح كله ادهم ابن سلوي وسالم 
لمياء : والنبي خاسس ومتغير قلب خالته 
سلوي : اكلته خفيفه اووي وعايز طول النهار يا شاي يا قهوه يا شاي يا قهوه حريقه في الاتنين المهم هقوم اشوف المايل حالها نوال فين مش عارفه قالبه وشها بقالها فتره ليه 
لمياء بستغراب : ليكون صلاح مزعلها يابت ؟
سلوي : هو صلاح بيزعل حد دا حزين ولا ليه في الطور ولا في الطحين معرفش ديك النور بتقوله انا عايزه فستان وعايزه اروح لوحده اعمل مكياج يوم الفرح 
لمياء بلوية بوز : ليه هي العروسه ولا ايه اهو كهن بنات ما جميله بنتي عامله الافلام دي كلها النهارده برضو واشي ضوافر واشي رموش ومواضيع فارغه 
سلوي : اهي دي النسوان وراحت جابت فستان ليها ولبنتها وتصدقي بالله 
لمياء : لا اله الا الله 
سلوي بهمس : قسما بالله ادهم  مديني انا ابوه ٢٠ الف جنيه وجايبلي جلابيه وهو جاي تقولي بتاعت عروسه بترتر من كل حتي رغم ان العزال من فلوسه مدفعناش جنيه الفرح كله من فلوسه من مجاميعه من فلوس ادهم غير القاعه اللي حاجزها غير فستان مـ.ـر.اته والكوافير 
لمياء : وهو حاجز قاعه ليه معملش فرح في الشارع ليه وهيصو شويه واخدها وطلع شقته 
سلوي : البت واخده كليه وشايفه نفسها وادهم عايز يفرحها حجزلها قاعه والله العظيم ب ٣٠ الف جنيه 
لمياء : والله هلكة فلوس وشوشره علي الفاضي ربنا يعديها علي خير يارب 
سلوي : يارب " وقامت تشوف نوال فين ، كانت نوال قاعده مع امها واختها وجيرانهم بتضحك ومبسوطه وعلي رجلها بنتها " 
.............................. 
                   " في الكوافير " 
" دخلت نهال برفقة تغريد اللي شايله الشنطه ونهال الفستان وحسه انها هتموت من تقله ، راحت علي البنت اللي قاعده علي الحساب " 
نهال ببتسامه : صباح الخير في حجز هنا بإسم نهال احمد راشـ.ـد 
البنت بصت في اللاب واتأكدت : ايوا يفنـ.ـد.م موجود اتفضلي اطلعي الدور التاني هتلاقيهم كلهم في انتظارك 
" نهال شكرتها وطلعت علي الدور التاني كان اكتر من بنت منتظرين نهال " 
احلام المساعده اخدت منها الفستان ببتسامه : الف مبروك يا عروسه ادخلي اقلعي والبسي الطقم الداخلي والروب واتفضلي علي الكرسي 
نهال مسكت ايد تغريد : هاتي الشنطه وتعالي " وراحت علي الحمام ووراها تغريد وبنت كمان اسمها كريمه " 
كريمة ببتسامه : لو عايزه تخدي شور اتفضلي 
نهال : لاء انا واخده شور هلبس بس الطقم واجيلك " ودخلت الحمام وتغريد نولتها الطقم والروب لبسته وطلعت " 
" كريمة اخدت ازازة برفان وجايه ترش علي جـ.ـسم نهال " 
نهال بعدت : لااء مش عايزه برفان علي جـ.ـسمي شكرا كين هيعملي الميكب ؟
كريمه ابتسمت : تعالي اقعدي علي الكسر نشوي هي اللي هتعملك الميكب 
جت نشوي عليها وابتسمت : الف الف مبروك 
نهال ببتسامه : الله يبـ.ـارك فيكي تسلميلي 
نشوي ببتسامه : انتي هتعملي حجات دي عرفاها بس هل ليكي طلبات معينه في الميكب ؟
نهال : بصي انا مش عايز لينسز  ومش عايزه رموش عايزه عيني طبيعيه وعايزه فاونديشن خفيف مش طبقات والميكب كله نود المهم ان انا مش عايز اڤوره بمعني اوضح 
نشوي بتركيز : عيوني يجميل حاضر رجعي راسك علي الكرسي بقا وسبيلي نفسك خالص 
" نشوي بدأت تعملها الميكب وكريمه قعدت قدامها تركبلها ضوافر من اختيار نهال ، وتغريد بدأت واحده كمان تعملها ميكب لكن الفون اللي علي رجلها رن " 
تغريد بصت لنهال : نهال دا ادهم 
نهال فتحت عيونها واخدت الفون منها وردت : الوو 
ادهم ببتسامه : يعني صحيتي ومهانش عليكي ترني علياا 
نهال بإحراج علشان الكل بيبص عليها ف قالت بهمس : انا صحيت متأخر فطرت ولبست وروحت انا وتغريد للكوافير 
ادهم بستغراب : رايحين بدري اوي دا لسه الساعه اتنين 
نهال ضحكت بخفه : هتشطب وشي وبعدين هخلص علي المغرب تكون جيت اخدتني وروحنا علي السيشن 
ادهم ببتسامه : خلاص تمام اول ما تخلصي اتصلي عليا هقفل انا علشان معطلكيش " وقفل ونهال قفلت فونها ورجعت راسها علي الكرسي ونشوي بدأت تكملها الميكب " 
نشوي ببتسامه : متجوزه عن حب ولا صالونات ؟
نهال وهي مغمضه عيونها : صالونات 
" نشوي سكتت ومتكلمتش وكملت الميكب ليها " 
.....................................
" الساعه اصبحت ٦ المغرب ، ادهم واقف قدام المرايا في اوضته بيبص علي شكله بعد ما حدد دقنه وحلق ولبس البدله شكله شبه نجم طالع ياخد جايزه قيمه لبس ساعته وخرج من الاوضه امه اول ما شافته زغرطت هي وخالته " 
سلوي واقفه وهي لابسه العبايه الجديده والطرحه : يحميك من العين يحبيب قلبي 
سالم بصله بفرحه : مش مصدق عيني ان شايفك عريس قدامي 
ادهم ضحك بخفه : شكلي عريس يعني ولا اي كلام 
سالم ضحك : عريس بس مش اووي يعني المهم يلااا انت روح شوف وراك ايه واحنا هنستني لخد ما الناس تتجمع في الاتوبيسات وهنمشي " 
" ادهم هز راسه ونزل من بيتهم ركب عربيته ببتسامه ومشي علي الكوافير " 
                  " في الكوافير " 
" نهال واقفه تبص علي نفسها في المرايا فستان كأنه متفصل ليها مخصوص ديله طويل ، حجاب بسيط ميكب سيمبل "
تغريد واقفه جنبها ببتسامه : شكلك رقيق اووووي اللهم بـ.ـارك 
نهال بصتلها لابسه فستان ستان اسود بحزام فضي وطرحه فضي : وانتي شكلك قموووور اووي 
تغريد : لحد دلوقتي مش مصدقه انك بتتجوزي وان لما اجي بيتكم مش هتكوني فيه 
نهال حـ.ـضـ.ـنتها بحب : هتوحشيني اووي تغريد خلي بالك من ماما وديما روحي اقعدي معاها سليها انتي عارفه انها مبتحبش الوحده 
تغريد ببتسامه : هقرفها متقلقيش ناويه اخد هدومي واروح عندكم اصلا 
قطع كلامهم نشوي اللي دخلت عليهم ببتسامه : العريس وصل يا عروسه لفي يلا " نهال اديتهم ضهرها ودخل ادهم وهو ماسك بوكيه ورد ابيض سمبل " 
ادهم بستغراب : مدياني ضهرك ليه طيب ؟
تغريد ببتسامه : علشان تروح تقف قدامها وتتفاجئ بيها 
" ادهم ابتسم وراح وقف قدامها وفعلا اتفاجئ بيها ، ازاي قادره انها تخطفه بدون مجهود كدا شاف عرايس كتير لكن اول مره يشوف عروسه بالرقه دي كلها "
ادهم تلقائي مسك اديها وباسها تحت تـ.ـو.تر نهال الشـ.ـديد : انتي اللي محليه كل حاجه " ومد ايده ببوكيه الورد " 
نهال اخدته ببتسامه : شكرا البوكيه جميل زوقك حلو 
" ادهم ابتسم ومسك ايدها وطلع من الكوافير وتغريد شايله ديل الفستان من ورا وبتزغرط ، ادهم ركبها جنبه ودخل الفستان بعجوبه جوا العربيه وتغريد ركبت ورا " 
ادهم وهو سايق : انتي ازاي قادره تشيلي الفستان دا ؟
نهال بضيق حقيقي من الفستان : مش حاسس بيا انا حاسه ان حد خانقني الفستان تقيل اووي 
ادهم بصلها : مجبتيش فستان خفيف ليه طيب 
نهال فركت اديها ببعض : يوميها دا كان اجمل واخد شوفته هو الفستان مش عاجبك ؟
ادهم ببتسامه : الفستان جميل جدا وانتي اجمل كمان 
" نهال ابتسمت بخجل وبدأت تخطف النظرات ليه ، بدله شيك ساعه اشيك ريحة برفان تجنن ، دقنه متحدده صح شعره مظبوط كل حاجه فيه ملفته وجميله قطع تفكيرها فونه اللي رن " 
ادهم : ايه يا صلاح مشيتو ولا لسه ؟
صلاح : احنا في القاعه اهو يدوب لسه واصلين واهل العروسه وصلو برضو انت فين ؟
ادهم : انا طلعت من الكوافير بس لسه قدامي شويه 
صلاح : تمام لو فيه حاجه عرفني " وقفل معاه " 
" نوال واقفه جنبه بفستانها الزيتي الستان وطرحه زيتي وشايله بنتها اللي لابسه فستان ابيض منفوش "
صلاح بصلها : غريبه يعني ينوال واقفه جنبي جديده دي ؟
نوال بلا مبالاه : ولا غريبه ولا حاجه امك مبتتكلمش معايا هروح اقف مع مين لو مضيقاك ممكن امشي 
صلاح بصلها بتركيز حقيقي شكلها جميل ابتسم وقال : شكلك حلو النهارده " ولسه هيكمل كلام جيه حد سلم عليه " 
" نوال ابتسمت بفرحه اول مره يعجب بحاجه هي عملتها ، اول مره يقولها ان شكلها حلو اصلا ، فرحت اوووي من كلمته البسيطه دي " 
........................... 
" في قاعه كبيره خاصه بالسيشن في اكتر من عريس وعروسه جوا القاعه لكن ادهم ونهال خاطفين الكل ، وقف ادهم ونهال قدام " 
المصور ببتسامه : عريس ايدك علي وسط العروسه وبصلها يلا عايز الصوره تطلع يتقال عليها اشعار
" ادهم حط ايده علي وسط نهال اللي من شـ.ـدة التـ.ـو.تر والخجل هيغمي عليها اول مره حد يقرب القرب دا منها " 
المصور : عروسه ارفعي وشك للعريس وبصيله يلا وابتسمي 
" نهال رفعت وشها لأدهم المبتسم وهي كلها خجل ، ادهم ركز في ملامحها لأول مره عن قرب اكتشف انها مش حاطه ميكب كتير ودا مخليها حلوه حجابها رقيق عيونها واسعه والكحل محليها كل حاجه فيها حلوه وملفته " 
المصور لقط الصوره وكانت خيال هما الاتنين بيبصو لبعض بيكتشفو ملامح بعض عن قرب لاول مره : الصوره خيااال بإذن الله الجاي احلي 
" ادهم فهم المصور انهم لسه مكتبوش الكتاب علشان يمنع الصور الجريئه واتصورو شوية صور حلوين وادهم اخدها ومشي علي القاعه كانت الساعه ٩ بليل " 
............................
" زينب واقفه قدام باب القاعه هي وراشـ.ـد بيستقبلو المعازيم ، وسلوي وسالم واقفين قصادهم بيتسقلبو معازمهم "
راشـ.ـد بقلق : اتأخرو كدا ليه الساعه داخله علي ١٠ اهي 
زينب : كلمت تغريد من شويه بتقولي في السيشن وجايين خير ان شاء الله متقلقش نفسك 
" القاعه ليها داخله خاصه بالعرسان بعيد عن باب القاعه بتاع المعازيم ادهم نزل هو ونهال عندها وتغريد راحت عند زينب " 
زينب بلهفه اول ما شافتها : جيتووو اخيرا الحمدالله فين نهال وادهم وايه التأخير دا 
تغريد سلمت علي جدها الاول بعدين ردت : الطريق زحمه وعلي ما خلصنا ادهم ونهال هينزلو من علي السلم اللي جوا القاعه يلا علشان نستقبلهم هناك 
" في باب كبير قدام السلم خافي ادهم ونهال عن المعازيم ، اول ما اغنية طلي بالابيض اشتغلت الباب اتفتح " 
نهال ضغطت علي ايد ادهم بتـ.ـو.تر اول ما شافت الناس الكتير : ايه كل الناس دي ؟ 
ادهم قرب من ودنها وهمس : بصي انا مش سامع بتقولي ايه لان الصوت عالي اوي بس متقلقيش من حاجه انا معاكي " ومسك فستانها بإيد و الايد التانيه ماسك ايدها ونزل بيها من علي السلم بشكل اسطوري ، اهل العزبه في اللي انهبرو بجمال العروسه ورقتها وفي اللي انتقضها وقال انها مكياج  " 
الديجي شاف منظر الناس الكتير قدام السلم فقال : ياريت كل المعازيم اللي قدام السلم يتقضلو يستريحو مش وقت سلام خالص ادهمم انت تركز معايا النهارده كويس هات مراتك الاول وتعالي علشان كتب الكتاب 
" ادهم اخد نهال وقعدو علي طربيزة مخصصه لكتب الكتاب وكان قاعد سالم وصلاح وراشـ.ـد ورامي ، وبعد وقت اخيرا اتكتب الكتاب مع زغاريط الكل " 
الديجي : الف الف مبروك نبدء بقا حفلتنا ادهم ايدك في ايد مراتك بقا هنا في نص المسرح ونبدء ليلتنا ب اول رقصه سلو 
" ادهم مسك ايد نهال وراح بيها في نص المسرح حط ايده علي وسطها وقرب منها جـ.ـا.مد وهي حطت ايدها علي كتفه بتـ.ـو.تر وخجل وربكه كبيره ، ورقصو علي اغنية في عيونك  "
ادهم بهمس : مبسوطه ؟
نهال بدون ما تبص ليه : ايوا مبسوطه انت مبسوط 
ادهم نزل بوشه عند ودنها وهمس : وهبسطك اكتر لما نروح " وبعد وعلي صوته شويه " وانا مبسوط جدا بس حاسك متـ.ـو.تره ومش مظبوطه كدا في حاجه ولا ايه ؟
نهال ابتسمت بخجل وقلق : لاء ابدا انا كويسه جدا بس خلي بالك انت بتدوس علي الفستان وهو تقيل خلقه هقع منك علي الارض
" ادهم ابتسم وبعد رجله عن الفستان والاتنين انـ.ـد.مجو في الاغنيه " 
الديجي بمرح : هااا هتشيل ولاا اييه يا عريس ؟
ادهم ضحك وبصله وقال بصوت عالي وايده لسه علي وسط نهال : لما اروح هشيل براحتي " الكل ضحك علي كلمته ونهال اتكسفت جدا ووشها احمر " 
الديجي : ايدك بقا في ايد عروستك و نقووول عذابي في البعاد والقرب 
" نهال ابتسمت اوي ومسكت ايد ادهم ورقصت معاه علي الاغنية اللي هي بتحبها ، ادهم مش عارف ولا اغنيه بس بيسقف وبيحاول يبسط نهال علي قد ما يقدر ، شويه والكل انضم ليهم ، نهال اتبسطت اوي ورقصت مع الكُل وهي فرحانه " 
" اخر الفرح ادهم ونهال واقفين في الكوشه بيسلمو علي الكُل ببتسامه " 
صلاح قاعد علي طربيزة هو وابوه : اباااا انا مأخدتش كاكولا خد بالك ومش مسامح
سالم بصله بغيظ : يجدع عيب اختشي دا بينتك سنتين وهتتجوز اكبر بقا 
صلاح ضحك علشان كان عايز يسمع الكلمتين دول من ابوه قام وقف وشـ.ـد ايده : يلااا تعالي نرقص انا وانت وادهم " واخده علي المسرح اول ما ادهم شاف ابتسم ونزله سلم علي ابوه ورقصو التلاته سوا " 
" اليوم خرافي ادهم مبسوط اوي ونهال مبسوط اكتر منه اتصوترو كتير ورقصو اكتر الفرح فضل شغال لحد الساعه ١ بليل لحد ما ادهم شاور لديجي انه ينهي وفعلا نهي والمعازيم بدأت ترجع مكانها في الاتوبيسات " 
نهال مسكت ايد امها وقالت بهمس : ماما تعالي معايا هناك 
زينب بصتلها : اجي معاكي اعمل ايه يحبيبتي مينفعش بكرا الصبح هجيلك من بدري والله " وقالت بهمس " بس زي ما انا قولتلك يا نهال اللي جوزك يقولك عليه تقولي حاضر خليه راضي عنك يحبيبتي 
ادهم جيه عليهم ببتسامه : في اي مشكله ؟ 
زينب ببتسامه : لاء يحبيبي ربنا ميجيب مشاكل يلا انت خد نهال وروحو ومش هوصيك يا ادهم خليها في عينك 
ادهم ببتسامه وهو ماسك ايد نهال : مش محتاح توصيه في عنياا يا غاليه متقلقش " واخدها وركب العربيه ومشي علي العزبه " 
" نهال قاعده جنب ادهم متلجه في بعضها من البرد ومن الخوف حاسه انها عايزه تعيط ، ادهم حاسس بيها وبكل اللي بتفكر فيه ف سكت لحد ما يوصلو ويعرف يتكلم معاها " 
" ادهم وصل العزبه بالعربيته وهو ماسك ايد نهال وبيسوق بإيد التانيه العزبه كلها كانت ضلمه ، نهال بصت من الشباك علي البيوت الصغيره والترعه اللي في الجنب مع برودة الجو الشجر بيتهز وصوت الضفادع مزعج والمنظر بنسبالها مرعـ.ـب ، ادهم اتقدم شويه بالعربيته لحد ما وصل قدام البيت العيله كلها كانو مستنينهم تحت علي الكراسي اول ما وصلو فضلو يسقفو ويزغرطو " 
ادهم ابتسم ونزل من العربيه راح فتح الباب لنهال : المشكله اللي هتواجهنا دلوقتي فستانك اتقل منك وهضطر اشيلك لحد فوق 
نهال نزلت وقالت بخجل : ملوش لزوم انك تشيلني انا هطلع علي السلم عادي انا والفستان هنكون تقال عليك اووي 
سلوي جت عندهم وفي ايدها كوبايتين لبن قالت ببتسامه : يلا يحبايب قلبي كل واحد يشرب كوبايه يلا بسم الله لبن طازه محلوب مخصوص علشانكم 
" ادهم اخد الكوبايه وشربها وهو مبتسم وراح عند ابوه اللي شاورله ، ونهال اتكسفت تقول انها مبتحبش اللبن ف شربت شويه " 
نهال ببتسامه : انا مبشربش اللبن خالص والله بس شربت شويه علشان خاطرك 
سلوي ابتسمت : خلاص مش ضغط عليكي " وبصت علي ادهم اللي بيتكلم مع ابوه " ادهم يلا يباا خد عروستك واطلع 
صلاح بغمزه : هتشيل ولا مش قادر ؟
ادهم قلع جاكت البدله وبص لنهال : امسكي الجاكت خليه معاكي " وشمر كمام قميصه وبص لصلاح بغرور وشال نهال اللي شهقت بصدمه انه قدر يشيلها بالفستان وطلع بيها السلم " تصبح علي خير يا ابو صلاااح 
نهال وهي ماسكه في ياقة قميصه بخجل : صدقني ضهرك هيوجـ.ـع انا ٧٠ كيلو في الاساس زمان الفستان مخليني ١٠٠ نزلني اكمل السلالم 
ادهم ببتسامه : متقلقيش انا كويس مدام شيلتك مش هنزلك غير في الشقه ان شاء الله " وفعلا شالها وطلع بيها لحد باب الشقه نزلها وفتح الباب ودخل وبصلها ببتسامه " نورتي الشقه يا نهال 
نهال ابتسمت بتـ.ـو.تر ودخلت : منوره بيك " بصت علي الشقه كانت جميله عكس توقعاتها واسعه وفرشها حلو قالت بإعجاب " الشقه جميله اووي 
ادهم قفل الباب وابتسم : رسمتها في بالي والحمدالله طلعت احسن من اللي في بالي واكتر " ومد ايده ليها ف مسكتها بتـ.ـو.تر " تعالي معايا عايز اتكلم معاكي كلمتين " واخدها وراحو قعدو في الصالون " 
ادهم بهدوء وهو باصص عليها : ممكن تحكيلي مالك ؟
نهال ابتسمت بتـ.ـو.تر واضح : انا الحمدالله كويسه مفيش اي حاجه بالعكس الفرح كان جميل وجايا مبسوطه 
ادهم مسك ايدها برقه : انا حاسس انا متـ.ـو.تره ديما وخايفه وقلقانه ليه بقا ايه السبب احكي كل اللي جواكي بدون كسوف او خجل انا جوزك يعني المرايا بتاعتك كل اللي عايزه تقوليه قوليه انا سامعك 
نهال بصتله وحست انها عايزه تتكلم فعلا ف اتكلمت بتلقائيه : صدقني انا بحاول اتعامل عادي بس انا خايفه اوي ادهم انا مبعرفش اطبخ مبعرفش اغسل الهدوم حجات كتير في شغل البيت مبعرفش اعملها انا مش اجتماعيه خالص مبحبش اقعد مع حد معنديش صحاب مامتي هي اللي كانت صحبتي الوحيده اللي كنت بشكيله كل اللي انا حاسه بيه وانا متأكده ان عندها حل فاهمني 
ادهم بهدوء وهو لسه ماسك ايدها : فاهمك كملي سامعك كل اللي انتي عايزه تقوليه قوليه 
نهال بتـ.ـو.تر شـ.ـديد : وفوق كل دا معرفش اي حاجه عن الحياه الزوجيه معنديش صحاب علشان اتكلم معاهم وافهم ومحاولتش اتكلم مع مامتي ف انا في نظر نفسي فاشله في كل حاجه 
ادهم ابتسم وحط ايده علي دقنها خلاها تبصله : كل العيوب اللي انتي شيفاها في نفسك دي عجباني وراضي بيها " وقال بحنان " انا معاكي هعلمك كل حاجه انا فيا حجات كتير ناقصه بس كامله عندك وانتي كذالك ف احنا هنكمل بعض طول ما انا موجود مش عايزك تقلقي ولا تخافي من حاجه قبل ما اكون جوزك هكون صاحبك اللي ديما مستعد انه يسمعك وعمري ما هَمل بالعكس هستني الوقت اللي تشكيلي فيه ... اتفقنا ؟ 
" نهال ابتسمت هو ازاي قدر يريح بالها بشكل دا ، قدر يحتوي خوفها وقلقها وطمنها " 
ادهم قام وقف ببتسامه خفيفه : دلوقتي الشقه قدامك اتفرجي عليها براحتك ولو حبيتي تغيري هدومك اوضة النوم فيها حمام وانا هدخل الحمام اللي هنا تمام 
نهال : تمام انا هدخل اغير هدومي علشان الفستان تقيل " وراحت علي اوضة النوم فتحت بابها ، عفش رقيق هادي الوانها مريحه السراحه بسيطه مش مكركبه كل حاجه حلوه فيها " 
" نهال اول حاجه فتحت الدولاب تشوف ترتيب امها وابتسمت لما شافتهم متنظمين زي ما هي طلبت ، قفلت الدولاب وقعدت علي السرير " 
نهال بقلق : طيب دلوقتي البس ايه انا مستحيل البس الحجات اللي جابوها دي دا انا لو متجوزه عن حب وبموت في جوزي مش هلبسهم برضو " وقالت بتفكير " اتصل علي ماما اسألها ؟ " وقالت بإحباط " هتقولي البسي منهم ما هي مش هاميمها حاجه بقا 
ادهم خبط علي الباب ودخل مبتسم : جاي اخد هدوم ليا انتي لسه مغيرتيش ليه لو محتاجه مساعده قولي ؟
نهال وقفت بتـ.ـو.تر : لاء شكرا مش محتاجه حاجه بس يعني كنت محتاره البس ايه " سؤال غـ.ـبـ.ـي في يوم غـ.ـبـ.ـي من انسانه اغـ.ـبـ.ـي نهال قالت كدا في بالها ، ادهم فهم دماغها " 
ادهم ببتسامه : اللي انتي مرتاحه فيه البسيه مش شرط خالص تلبسي حاجه هتكسفك او تحرجك انا يهمني راحتك يا قمر " وخرج من الاوضه " 
نهال ببتسامه : بالله العظيم راجـ.ـل محترم ابن حلال يستاهل خير الدنيا " وفكت الطرحه وفكت شعرها اتساب علي ضهرها ، وفتحت الدولاب وفضلت باصه علي الهدوم " 
نهال بتفكير : هو مجبرنيش ان البس حاجه مش عيزاها صبر وقالي براحتك فَ انا اخلي عندي شوية دم برضو واحس بيه بس برضو معرفش البس حجات عريانه كدا " وفضلت تقلب في الدولاب لقت قميص بسيط وسيمبل طويل بعد الركبه لونه ابيض وفوقه روب نفس طول القميص مسكته في ايدها وابتسمت " حلو دااا 
                           " في الصاله " 
" ادهم اخد شور ولبس بجامه عاديه وسرح شعره وراح قعد علي الصالون فتح فونه شويه بعدين مَل فقام خبط علي باب الاوضه " 
ادهم بمرح : نهال ادخل ولا اكمل نوم في الصاله النهارده 
" نهال واقفه بصه لنفسها في المرايا اتخضت اول ما سمعت صوته وبصت علي الباب بتـ.ـو.تر القميص رغم انه طويل بس هي حاسه انها عريانه وبردانه " 
نهال بتـ.ـو.تر بتحاول تداريه : ادخل انا اصلا مخلصه 
ادهم فتح الباب وبصلها ببتسامه : بسم الله ماشاء الله ايه القمر دا " بصلها من فوق لتحت شعرها طويل ومفرود علي ضهرها ، رجليها بيضه بتلمع الخجل اللي ظاهر عليها محليها ، قرب منها ومسك ايدها وباسها برقه " جعانه ؟
نهال بتلقائيه : بردانه اوي 
ادهم مسك ايدها يفرك فيهم بحيث يدفيها وقال ببتسامه : طيب ايه رأيك تلبسي حاجه تدفيكي لان الجو فعلا برد اوي وانا مش مضحي بيكي بصراحه 
نهال ابتسمت بخجل وشـ.ـدت ايدها من ايده وفركت فيهم بتـ.ـو.تر شـ.ـديد ، وجابت روب تقيل لبسه : الجواز في الشتاا عقاب لزوج بصراحه 
ادهم ضحك : انا اللي استعجلت يبقا استحمل كل اللي هشوفه واعيشه المهم ايه رأيك نقعد نتكلم شويه 
نهال ابتسمت : ماشي مفيش مشكله حتي نتعرف وناخد علي بعض اكتر 
ادهم قعد علي السرير وشـ.ـد ايدها قعدها جنبه واتغطو وحط ايده علي كتفها : قوليلي بقاا نفسك تعملي ايه في اي حاجه ؟
نهال اتـ.ـو.ترت من قربه منها بس حاولت تداري التـ.ـو.تر : انا في الحقيقه منفسيش في حاجه بس عندي امنيات عايزه اكون ناجحه في الحجات اللي فاشله فيها حاليا 
ادهم بصلها ببستامه : بس انا مش شايفك فاشله في حاجه بالعكس شايفك مبهره 
نهال ابتسمت : انت بس اللي شايفني مبهره بس انا شايفه نفسي ان بخاف اجرب اي تجربه في حياتي حتي لو صغيره ونسبه نجاحها مضمونه بخاف افشل ف يتقال عني ان فاشله فَ مبعملش يعني مثلا انا نفسي اتعلم الطبخ بس بخاف احاول ف ابوظ الدنيا 
ادهم بهدوء وبيحرك صوابعه علي خدها بحنان : طيب فين المشكله لما تبوظي مره واتنين وتلاته الغلطه اللي عملتيها اول مره مش هتعمليها تاني واحده واحده مش هتغلطي وهتتعلمي كل حاجه 
نهال بصتله ببتسامه حلوه : انت الوحيد برضو اللي قولتلي اغلطي مره واتنين محدش قالي قبل كدا اغلطي واتعلمي 
ادهم قعد قدامها ومسك ايدها وقال ببتسامه : طيب دا خوفك من حاجه واحده ايه بقا خوفك من الجواز ؟
نهال بصتله بتـ.ـو.تر : انا مش خايفه من الجواز انا خايفه من المسؤليه خايفه معرفش اسعدك  " وبصتله بخوف واضح " 
ادهم حط ايده علي خدها بحنان : وانا سعادتي ان اشوفك مبسوطه مش عايز اشوف خوف في عيونك ولا قلق عايزك تكوني واثقه ان طول ما انا موجود معاكي عايزك مطمنه وبس 
نهال غمضت عيونها وابتسمت : وانا اوعدك ان هحاول ابسطك علي قد ما اقدر " وقالت بخجل " واتمني انك تصبر عليا لحد ما اخد عليك بس 
ادهم قرب من خدها وباسها بكل ابتسامه ايده بترجع شعرها لورا بعدين بعد وحب يبينلها ان الموضوع عادي فقال ببتسامه : انا نفسي منمتش من امبـ.ـارح واتهديت في الطباخ الصبح والقاعه بليل فَ اعذريني النهارده برضو
نهال ضحكت ببتسامه : لاء عادي خليك براحتك احنا ورانا ايه يعني اقوم اعملك نسكافيه ؟
ادهم ببتسامه : طيب بما انك هتعملي ف اعملي قهوه مظبوطه 
" نهال قامت من علي السرير ببتسامه وراحت علي المطبخ اول ما دخلت المطبخ ابتسمت علي ترتيبه ، كان موجود صنيه كبيره متغطيه بفوطه راحت شالت الفوطه كان موجود حمام وشوربه ورز وسلطات واكل كتير " 
نهال بصت علي الأكل بجوع : نسكافيه ايه اللي عيزاه في حد عاقل يسيب الحمام علشان كوباية نسكافيه " وشالت الصنيه وراحت علي اوضة النوم " 
ادهم بصلها وبص لصنيه اللي في ايدها : هي القهوه اتحولت لعشاا ولا ايه ؟
نهال حطت الصنيه علي الارض وقالت بإحراج : بصراحه شوفت الصنيه جوعت ف قولت ناكل سوا بعدين نشرب القهوه 
" ادهم قام من علي السرير ببتسامه وقعد علي الارض وبدء يقطع لحم الحمام ويحط قدام نهال بتلقائيه ، نهال بتاكل ومتابعه حركته دي فهمت ان الحنيه في طبيعته مش بيحاول يبان قدامها انه حنين " 
نهال ببتسامه : انت عمال تقطع اللحمه قدامي ومش بتاكل علي فكره 
ادهم رفع عينه ليها وهو بيحط المعلقه في بوقه : هاكل متقلقيش بس كُلي انتي " واخد حته من الحمام اكلها " مين اللي عامل الحمام دا 
نهال بلعت وردت : مش عارفه بس علي الاغلب ماما علشان اطباق بيتنا 
ادهم بإعجاب : فنانه والله العظيم نفسها حلو في الأكل 
نهال : ولو دوقت من ايدها المعمر بقااا ابدااع حاجه كدا متتوصفش 
" ادهم ونهال كانو جعانبن جدا بس من تـ.ـو.ترهم الاتنين نسيو الجوع ، فضلو ياكلو لحد ما الاتنين مبقوش قادرين " 
ادهم قام وقف وايده علي بطنه : حقيقي مبقتش قادر اتنفس مكنتش متخيل ان جعان كدا بس بالأكله المتينه دي مش هعرف انام 
" نهال ضحكت ضحكه بصوت عالي هو اول مره يسمعها "
ادهم بدهشه : ايه الضحكه دي وطي صوتك شويه اراهنك ان العزبه كلها دلوقتي عينها علي الشقه بدون اي سبب 
نهال حطت ايدها علي بوقها وقالت بإحراج : والله طلعت غصب عني " وشالت الصنيه " هوديها المطبخ واعمل القهوه واجي 
ادهم دخل حمام اوضة النوم : يبقي شاي بقا الفهوه دلوقتي ملهاش لازمه 
" نهال ابتسمت وراحت علي المطبخ احدت كاتل الشاي حطت فيه مايه وشغلته وجهزت الكوبايات " 
مهال وهي سانده علي الرخامه وقالت بمزاج حلو :  يا معدي يواصل عندي لأبعد حدود وحدود بحبك يا اغلي ما عندي عشانك انا موجود " والكاتل فصل " يارب حد يطلع الاغنية دي من دماغي بقااا 
" ادهم دخلت المطبخ وهو مشمر ايده ، كانت نهال كتف الروب نازل وكتفها باين وهي منـ.ـد.مجه مع تقليب السكر في الشاي ، ادهم ابتسم عليها حقيقي هي في نظره جميله بنسباله نهال الزوجه اللي مكنش يحلم بيها ، نهال بصتله ببتسامه ومدت ايدها بكوباية الشاي وشربو وفضلو يتكلمو لحد ما نامو غصب عنهم " 
..........................................
                     " نهار يوم الصباحيه " 
" في حدود الساعه ٢ الضهر راشـ.ـد وزينب راكبين عربيه بصندوق شايله الصباحيه " 
راشـ.ـد لسواق : زمر يابني زمر دا احنا في فرح 
" السواق ضحك ببتسامه وبدء يزمر لحد ما اهل العزبه كلهم طلعو يتفرجو علي الصباحيه ، لحد ما وصلو قدام بيت الحاج سالم اللي كان مستقبلهم قدام البيت هو وسلوي " 
راشـ.ـد ببتسامه لسالم : مبروك نهال عليكم يا حاج سالم 
سالم ببتسامه : نهال نورت البيت والعزبه بحالها يا حاج راسد بعدين انت مكلف نفسك ليه ؟
راشـ.ـد : دا صباحيتها وحقها يا غالي " وبص لراحل صاحب العربيه " يلاا يابني انت وهو نزلو الحجات براحه 
زينب لسلوي : انا مردتش اجيب البط مدبوح قولت اجيبه صاحي وانتي حره فيه يا ام ادهم 
سلوي : طب مكلفه نفسك ليه ما السطح عندنا مليان بط وفراخ ووز والله 
زينب بحب : يديم عندك الخير يحبيبتي يارب نهال مصحتش ولا ايه ؟
سلوي شـ.ـدت ايدها : اطلعي يماا شقتها اطمني عليها انتي بتستأذني ولا ايه 
زينب بصت لراشـ.ـد : حاج راشـ.ـد هتيجي معايا فوق عند نهال ولا اي 
راشـ.ـد : لالا مقدرش اطلع السلالم اطلعي انتي وسلامي لادهم ونهال 
" زينب طلعت علي شقة ادهم ونهال ، وراسد طلع البرنده مع سالم وفضلو قاعدين ، وسلوي دخلت تعملهم شاي " 
                       " في شقة ادهم " 
" ادهم خلص صلاة الصبح وجرس الباب رن قام بص من العين السحريه وكانت زينب فتح ببتسامه " 
زينب بإحراج : اتمني مكنش عملتلكم ازعاج علي الصبح كدا خد بالك انا مش من الحماا المتطفله بس قلقانه عليها من امبـ.ـارح 
ادهم ابتسملها بحب : يا ست الكُل حقك تطمني وتشرفي في اي وقت دا بيت بنتك برضو 
زينب دخلت ببتسامه : حبيبي متحرمش منك امال هي فين ؟
ادهم : نهال نايمه جوا في الاوضه ادخليلها وانا نازل شويه تحت وراجع خدي راحتك البيت بيتك 
" ادهم سابها ونزل علي تحت ، وزينب دخلت علي اوضة النوم ، بصت علي نهال اللي نايمه بعمق ابتسمت لما شافتها لابسه قميص " 
زينب راحت جنبها وحركت ايدها علي شعرها بحنان : نهال اصحي يحبيبتي انا جيتلك اهو 
نهال حست بإيد حد علي شعرها ففتحت عيونها وبصت لأمها ببتسامه : دا ايه الصباح العسل دا جيتي امتي 
زينب : يدوب لسه جايا عامله ايه ؟
نهال قامت قعدت ورجعت شعرها لورا وحـ.ـضـ.ـنت امها : حشـ.ـتـ.ـيني و  من اول يوم يا زوبه انا كويسه الحمدالله 
زينب ابتسمت بحب : والله البيت من غيرك وحش يا كـ.ـلـ.ـبه كنتي عامله حِس المهم مبسوطه يا نهال ؟
نهال ابتسمت : ادهم متفهم وصابر شخصيه جميله اووي خلاني مبسوطه من مجرد الكلام ف اه انا مبسوطه 
زينب ابتسمت بفرحه : طب الحمدالله عملتو ايه امبـ.ـارح طمنيني 
نهال اتكسفت وقالت بكدب : كل حاجه تمام متقلقيش واسكتي بقااا 
زينب زغرطت بفرحه وحـ.ـضـ.ـنتها : الف الف مبروك يا كبد امك عقبال ما اشوف عيالك ياارب اجدعني كدا وفرحينا بحملك 
نهال بدهشه : جري ايه يوليه دا انا لسه يوم الصباحيه وبتسألي علي العيال ولا دا بيكون الرد المناسب اصلا 
زينب ضحكت وقالت بهدوء : نهال مش هوصيكي حطي ادهم في عينك جوزك محترم وابن ناس واهلك جوزك ناس طيبين 
نهال هزت راسها : حاضر تغريد جت باتت عندك ولا لسه 
زينب بضحك : جت هي وضحي جابو هدومهم ليلة امبـ.ـارح ونامو في اوضتك وسابو البيت لنجوي 
نهال براحه : طب الحمدالله علشان متقعديش لوحدك امال فين ادهم ؟
زينب : قابلني علي الباب ونزل تحت علشان نفضل لوحدنا المهم اكلتو اكل امبـ.ـارح ولا لسه 
نهال بضحك : دا احنا نسفنا الصنيه اكلنا الحمام بالعضم 
زينب : بالف هنا وانا جبت الصباحيه تحت قومي يلا انزلي علشان تسلمي علي حمـ.ـا.تك 
نهال قامت وقفت وجابت شعرها علي جنب : شووفي النعوومه يوليه 
زينب بسخريه : بكرا يرجع لأصله ومفيش مشط هيمشي فيه ونقعد نضحك عليكي 
نهال بصتلها بكيد : غيرانه مني انا عارفه المهم هدخل استحمي في ثواني تكوني طلعتيلي قميص وطرحه انزل فيهم تحت " ودخلت علي الحمام " 
" سلوي فتحت الدولاب طلعتلها قميص قطيفه اسود بكمام وطرحه بيج " 
نهال طلعت راسهت من الحمام : ماما هتيلي هدومي الداخليه من الدولاب نسيت اخدهم معايا 
سلوي جابتهم وراحتلها : اتجوزتي متجوزتيش برضو هفضل اناولك الهدوم وانتي في الحمام " نهال اخدتهم منها وهي بتضحك ودهنت جـ.ـسمها بخمريه فواحه وطلعت لبست القميص والطرحه " 
زينب : حطي روج ولا اي حاجه كدا 
نهال برفض : هحط مكياج ليه ما انا زي الفل اهو يلا تعالي ننزل بس قبل خدي معاكي الصنيه بتاعتك اللي كان فيها العشاا " 
زينب : غسلتيها ولا لاء ؟
نهال بصتلها وضحكت : مكنش عندي وقت بقاا يا زوبه اغسليها انتي 
زينب بغيظ منها : ولو عندك وقت برضو وحياتك ما هتغسلي حاجه " واخدت الصنيه ونزلت علي تحت وجنبها نهال " 
" سلوي ونوال اول ما شافو نهال نازله من علي السلم زغرطو ، ونهال اتكسفت اووي "
سلوي ببتسامه : بسم الله مشاء الله بدر منور ربنا يبـ.ـارك فيكي " وحـ.ـضـ.ـنتها " 
نهال بحب : ربنا يخليكي ويطول في عمرك يارب " وبصت لنوال ببتسامه وحـ.ـضـ.ـنتها " اكيد انتي نوال صح 
نوال ببتسامه : صح انا نوال مرات صلاح ومعايا غزل بس قاعده علي رجل جوزك في البرنده برا 
سلوي : يلا يحبيبتي ادخلي المطبخ اعملي قهوه لجوزك وهاتيهالو برا وريها المطبخ يا نوال 
نوال مسكت دراعها واخدتها علي المطبخ وقالت بهمس : بدأت معاكي بدري اووي 
نهال بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وقالت : طيبه اوي حمـ.ـا.تي صح ؟
نوال ضحكت بهمس : فوق ما تتصوري فيها طيبه نادره من نوعها بصي الكنكه اهي والبن اهو والبوتجاز اهو اعملي قهوة ادهم تقريبا مظبوطه 
نوال مسكت منها الكنكه والبن وبدأت تعمل القهوه : الا قوليلي يا نوال اول يوم جواز ليكي كنتي حاسه بإيه ؟ 
نوال اندهشت من سؤالها في البدايه لكن ردت بهدوء : عايزه الحق كنت تعبانه واوي كمان وكملت معايا وحملت من اول ليله 
نوال بخوف بتحاول تداريه : يعني الموضوع صعب ولا سهل 
نوال ضحكت : دا علي اساس لسه مجربتيش ولا ايه و اه الموضوع صعب بصي هطلع اجيب غزل وارجعلك 
" نوال طلعت من المطبخ ونهال اتـ.ـو.ترت وخافت من تاني " 
نهال بضيق : يادي النيله خلصنا من خوف المسؤليه دخلنا في خوف من نووع اخر " وجابت فنجان وصبت القهوه فيه وطلعت من المطبخ " 
ادهم اول ما شافها ابتسم اووي علي انوثتها الطاغيه في القميص وحمد ربنا ان صلاح نايم لسه : ولا تزعلي نفسك يا ست غزل اهي العروسه جتلك بنفسها اهي 
غزل بصت لنهال وقالت بستغراب : دي حقيقيه مش عروسه 
سلوي ضحكت : حقيقيه ؟ امال انتي عيزاها لعبه 
نوال شالتها من ادهم وضحكت : انتو عمالين تقولو عروسه عروسه عي فكرت عروسه لعبه زي عرايسها 
نهال ابتسم عليها وقربت القهوه من ادهم : اتفضل 
ادهم ابتسم وقال بهمس : تسلم ايدك يا يت البنات 
نهال ابتسمت و بصت لجدها : وحـ.ـشـ.ـتني يااا راشـ.ـد " وحـ.ـضـ.ـنته اوي " 
راشـ.ـد حـ.ـضـ.ـنها : دي دلوعة العيله ودلوعة جدها بس بكاشه بقا 
نهال ضحكت وبصتله : بكاشه ليه بقااا ؟
راشـ.ـد بستنكار : يعني لحقت اوحشك من يوم 
سلوي : بكرا بقا حـ.ـضـ.ـن ادهم هينسيها الكل ولا هتفكر في حد 
" ادهم بص لنهال بغمزه وهي وشها احمر بكسوف وقعدت جنب امها ، فضلو يتكلمو لحد ما ادهم خلص القهوه وقام وقف مسك ايد نهال " 
ادهم بغمزه وقحه ليهم : نستأذن احنا بقا يجماعه علشان ورانا مهام اهم من القعده دي " وشـ.ـدها وطلع علي شقتهم وسط ضحك الكل عليهم " 
" نهال طالعه معاه علي السلالم وهي مصدومه من كلامه ازاي يقول كدا قدام اهلها واهله هتبصلهم تاني ازاي ،  والاهم هو ايه المهام اللي هو عايزها فيها ، فاقت من تفكيرها علي صوت قفل الباب " 
" ادهم بصلها وركز في تقاصيل وشها القلقانه والمرعوبه ، اديها بتفركهم في بعض بتـ.ـو.تر واضح عليها " 
ادهم قرب منها وفك طرحتها تحت خجلها وقال بهدوء : مالك وبصراحه ؟ 
نهال رفعت وشه ليه وقالت بتـ.ـو.تر : مش عيزاك تحرجني بكلام قدام حد انا بتكسف اوي
ادهم بستغراب : انا احرجتك بكلام امتي ؟ 
نهال بتلقائيه : لما قولت تحت انك وراك مهام اهم من القعده انا اتكسفت 
ادهم بستنكار وهو بيفرد شعرها : طيب واتكسفتي ليه وليه اخدتي كلامي بمعني غلط ؟
نهال بغيظ : علشان انا متأكده انك تقصد حاجه قليلة الادب واحد لسه متجوز امبـ.ـارح وراه مهام ايه ولو نفترض ان وراك مهام واخدني معاك ليه هيفكرو فينا ازاي تحت 
ادهم ضحك : هما لسه هيفكرو ما هما مفكرين من امبـ.ـارح يا نهال مالك في ايه ؟ 
نهال اتكسفت وحاولت تداري : علي فكره انا مقولتش لماما اننا .. يعني .. مقربناش انا قولتلها كله تمام اتمني انت كمان متكنش قولت حاجه غير كدا 
ادهم بستغراب : وانا هتكلم في موضوع خاص بيني انا ومراتي لمين يا نهال ؟ 
نهال وهي بتفرك في صوابعها : يعني ممكن مامتك تسألك عادي زي ما مامتي سألتني 
ادهم ضحك وقال بهدوء : انتي مامتك سألتك علشان انتي ست وواجب عليها تطمن لكن انا امي هتسألني ليه ؟
نهال : انا معرفش بقا يا ادهم انا قولتلك اللي في بالي وخلاص انت كمان قولي ايه في بالك 
ادهم بغمزه : علي الدوغري اللي في بالي مش هيجيبك بس مضطر اقوله 
نهال بعدم فهم : ايه اللي في بالك ومش هيعجبني دا ؟
ادهم قرب منها اكتر وحط ايده علي وسطها تحت تـ.ـو.تر نهال : مش يلاا ولا ايه ؟ 
نهال برقت عينها وقالت : يلااا اييه ما تحترم نفسك شويه يا ادهم 
ادهم ضحك جـ.ـا.مد عليها لدرجة انه سند راسه علي كتفها من شـ.ـدة الضحك رفع راسه وبصلها: انتي ليه دماغك وحشه كدا وليه ديما فهماني غلط ؟
نهال هـ.ـر.بت بعيونه منه وحاولت تبعده من شـ.ـدة كسوفها : اناا دماغي مش وحشه بس انت اللي طريقتك بتوحي لكدا 
ادهم بغمزه : طب بما انها بتوحي لكدا وعمالين نتكلم نظري ما تيجي نجرب العملي يمكن يعجبك 
نهال بصتله بتـ.ـو.تر وقالت بتردد : مينفعش نأجل كمان 
ادهم مسك ايدها وقال بحنان : لإمتي يعني قولي مثلا هنأجل النهارده وبكرا وبعده كدا كدا هيحصل صح ولا لاء ؟ 
" نهال ادركت انه معاه حق هي اللي خايفه زياده ومتـ.ـو.تره من لا شيئ ، اتفاجأت ب أدهم شايلها وهو مبتسم " 
نهال بخوف : شايلني ليه ؟
ادهم ببتسامه : ممكن تبطلي الخوف دا وتثقي فياا 
" نهال بصتله وهزت راسها وهو اخدها اوضة النوم وقفل الباب " 
......................................
                   " في البيت من تحت " 
" نوال واقفه في المطبخ بتغسل الفرخه علشان تطبخها ، دخلت عليها سلوي تشوفها بتعمل ايه " 
سلوي : شايفه الصباحيه اللي اهل سلفتك جابوها ليها صباحيه عدله 
نوال فاهمه دماغه كويس اوي فقالت بهدوء : ايام جوازي ابويا سالم قال هاتو المراتب وبلاش صباحيه يما بس ابويا الله يرحمه كان مالي التلاجه عندي من خيرات ربنا 
سلوي : انتي بتقولي الكلام دي ليه انا غلطانه ياستي ان جايه افضفض معاكي بكلمتين هتقولي الوليه بتقولي مجبتيش صباحيه ليه 
نوال غمضت عينها وسابت الفرخه في الحوض وسندت علي الحوض بإيدها : لاء يماا فضفضي براحتك انا ولا بقول ولا بعيد انتي عرفاني ضاربه الدنيا طناش 
سلوي : اهو ضاربه الدنيا طناش يعني كلام ولا هيقدم ولا هيأخر 
نوال اتنفست بقوه وقالت بغضب : فييييي اييه كلامك مش هيقدم ولا يأخر فيييي ايييه 
سلوي بصوت عالي : لااااء حاسبي صوووتك ميعلاش علياا صلاااااااح 
صلاح جيه من البرنده علي صوت امه وبصلهم بملل بعد ما ادرك الموضوع : في ايييه يما مل ما تشوفو وشوش بعض تشبطو في بعض في ايه يا نوال 
نوال بخـ.ـنـ.ـقه : مفيش حاجه انا اللي غلطانه حقك عليا يما جزمتك علي راسي " ودارت وشها للحوض وكملت غسيل الفرخه بخـ.ـنـ.ـقه رهيبه " 
سلوي : انا معنديش بنات وبعتبرك بنتي وجايا افضفض معاكي بكلمتين تهبي فيا كدا 
صلاح باس دماغ : حقك عليا انا يما نوال متقصدش تزعلك والله " امه بصتله وخرجت من المطبخ " 
نوال اتكلمت قبل ما صلاح يتكلم : وحياة بنتك ما تقول حاجه انا اللي فيا مكفيني وطافح كمان بلاش تزودها عليا 
" صلاح بصلها شويه وطلع من المطبخ قعد مع ابوه في البرنده علي حصيره علي الارض يشربو جوزه " 
نوال دمـ.ـو.عها نزلت : مستنيه ايه يعني يخدك في حـ.ـضـ.ـنه يقولك حقك عليا ولا عمره في حياته هيعملها انسان خالي من المشاعر مبحسش 
غزل راحت عند امها وبصتلها : ماما انتي بتعيطي ليه مين زعلك ؟ 
نوال بصت علي بنتها اللي واقفه علي الارض وقالت بدمـ.ـو.ع وشهقات : والله العظيم يا غزل لولاكي لكنت سايبه الدنيا كلها وماشيه 
غزل وهي متأثره بدمـ.ـو.ع امها : تروحي فين ؟
نوال ابتسمت علي براءة بنتها وقالت : مش هروح في مكان انا قاعده معاكي اهو هستحمل كل حاجه علشان خاطرك معنديش استعداد اضحي بيكي قصاد سعادتي 
                        " في البرنده " 
سالم نفخ دخان الجوزه من بوقه وهو بيكح اوي : ايه دا يا اخي المعسل دا وحش اووي جايبه منين ياض يصلاح 
صلاح : من مكرم لمعه اللي علي الكوبري 
سالم وهو بيكح : داهيه فيه راجـ.ـل جايف دا حجر يجيب ذبحه صدريه 
سلوي طلعت من الصاله ليهم البرنده وهي بتربط راسها بإيشارب : وانت ايه اللي جبرك علي الجوزه والهم دا 
سالم : يا مره لازم كل فتره كدا اشـ.ـد حجر معسل ايش فهمك انتي في الحجات دي اسكتي 
سلوي بصلتهم : مش المفروض مرات ادهم كانت تقعد تحت معانا للغدا وبعد الغدا تبقي تطلع شقتها ولا هنخدمها هي كمان ؟
سالم بصلها وقال بتبويخ : جري ايه يوليه دا البت صباحيتها كانت النهارده لسه عروسه وابنك جاي اجازه ٣ شهور يلحق يشبع منها قبل ما يسافر 
سلوي بلوية بوز : ما انا يوم صباحيتي قومت غسلت الهدوم علي ايدي ونزلت لحمـ.ـا.تي وعملت الشغل كله انما انا عارفه يا اخويا الجيل دا ماله مايل حاله كدا ليه 
صلاح بضحك : امي بتضـ.ـر.ب بنفسها المثل يباا واخد بالك 
سالم بسخريه : الوليه متجوزه من ٤٠ سنه وبتقولك يوم صباحيتي دا انتي ذاكرتك حلوه اوي يا اختي 
" سالم وصلاح فضلو يتريقو عليها وهي قاعده متغاظه منهم ، نوال ولعت علي اكل الغدا واخدت بنتها وطلعت علي شقتها ترتاح شويه " 
.........................................
                        " في شقة ادهم " 
" ادهم نايم وايده ورا رقابته وغمض عينه ، نهال صاحيه نايمه وبصه لأدهم بتركيز " 
نهال مدت ايدها وهزت ادهم براحه : ادهم انت نمت ؟
ادهم رد وهو لسه مغمض عينه : لاء صاحي " وفتح عيونها وبصلها بقلق " في حاجه مضيقاكي ولا ايه 
نهال هزت راسها برفض وهي حسه بكسوف رهيب : لاء انا كويسه بس كنت بشوفك صاحي ولا نايم اصل لقيتك ساكت كدا 
ادهم لف ليها وبقا باصصلها وابتسم : عايز اسألك سؤال بس تردي بكل صراحه مبسوطه يا نهال ؟ 
نهال ابتسمت وقالت : اه مبسوطه وفي نفس الوقت مستغربه مكنتش متخيله ان هكون مرتاحه هنا لكن بالعكس انا مرتاحه اوي ودفيانه كمان 
ادهم شـ.ـدها من ايدها وقال بهمس : تعالي نامي علي كتفي عايز احس بقربك مني 
" نهال قربت منه ونامت علي كتفه وهو ضمها اوي ، هي مبسوطه بالقرب دا حسه بالدفي وحنان ، ادهم مشي ايده علي ضهرها بحنان وهو مغمض عينه " 
ادهم بصوت مبحوح : قوليلي نفسك في ايه ؟
نهال بكسوف : عايزه افضل نايمه علي كتفك كدل كتير مده مثلا متنتهيش " وقالت بستغراب " تعرف انا مستغرباك اوي اول مره اقابل حد حنين بشكل دا 
ادهم باس راسها بحب : انا حناني واحترامي وتقديري كله ليكي يا نهال المهم ايه رأيك " وغمز " 
نهال بعدت شويه بتـ.ـو.تر : علي فكره انا بتكسف بطل تتكلم في الحجات دي كفايه اللي حصل 
ادهم ضحك : كفايه اللي حصل ازاي بس دا اللي حصل دا هنقرره بدل المره الف بس صحتك معايا انتي بس 
نهال ضـ.ـر.بته في كتفه من شـ.ـدة خجلها : والله عيب كل كلامك بقا في قلة الادب وبس 
ادهم ببتسامه مرحه : ما هو دا الجوار يا نهال انا جبت حاجه من عندي يعني بعدين انتي فرفوره وبتفرهدي بسرعه والكلام دا مش واكل معايا بقاا 
نهال بصتله بدهشه : والله يعني انا فرفوره وبفرهد بسرعه ماااشي ابعدد بقاا متلزقش فيا كدا " وبتحاول تبعد عنه لكن ادهم كتفها وضحك اوي " 
ادهم كتف ايدها عكس بعض وهو بيحاول يثبتها : اثبتي بقا 
نهال وهي بتقاوم وبتحاول تقوم : سيبني بس اقوملك وانا هوريك هعمل فيك ايه 
ادهم سابها وبصلها بتحدي : ورينب هتعمل ايه يوحش انا حابب انبهر بقدراتك 
" نهال رجعت شعرها لورا وبصت لجـ.ـسمه ولجـ.ـسمها هي بنسباله نمله ومش هتقدر تتعارك معاه " 
نهال نزلت من علي السرير بتـ.ـو.تر : سماح المرادي علشان انت جوزي بس "وحاولت تتوه الموضوع " ادهم انا جعانه اوي 
ادهم ابتسم وحط ايده علي كتفها : طيب يلا بينا علي المطبخ نشوف ايه اللي موجود 
نهال وقفت وبصتله : هدخل اخد شور واطلع نجهز الفطار اتفقنا 
ادهم رجع شعرها ورا ودنها بحنان : تاني شور كدا هتخدي برد استني بليل خدي شور ونامي علشان ممكن ننزل تحت بعد الفطار فَ متستهويش 
نهال بتفكير : معاك حق برضو " ومشيت معاه علي المطبخ " تعالي لما نشوف هناكل ايه بقولك تيجي نعمل بيض بالطماطم هيعجبك اوي 
ادهم راح مسك كاتل الشاي وحط فيه مايه وشغله : حلوو البيض بالطماطم بحبها ونعمل ايه تاني ؟
نهال قعدت علي الكرسي اللي في المطبخ وقالت بجوع : ونقلي بطاطس ونطلع اللانشون من التلاحه والجبنه هاا ايه رأيك بص هاات الاول صنيه وطلع الحجات من التلاجه 
ادهم حط ايده في وسطه وبصلها بحاجب مرفوع : يعني انتي هتقعدي علي الكرسي وانا هعمل الفطار ؟
نهال نزلت من علي الكرسي بإحراج : لما كنت عند ماما كنت اروح اقعد علي الرخامه وافضل ارغي مع ماما لحد ما تجهز الفطار اكل وبعدين ما تشوفش وشي تاني 
ادهم ضحك وهو بيطلع اللانشون والجبنه من التلاجهه : مصلحجيه انتي اووي يا نهال 
" نهال ضحكت وعملو فطار هي وادهم وفطرو في جو هادي " 
ادهم خلص اكل وقال : نهال ادخلي البسي كدا واجهزي خلينا ننزل نقعد تحت شويه 
نهال وهي بتشرب الشاي : مفيش حد تحت عير مامتك وباباك ونوال عادي انزل ببجامه ؟
ادهم بدون تفكير :وصلاح دا شفاف ولا ايه البسي قميص بيتي زي اللي كنتي بيه الصبح وطرحه لكن متنزليش عمرك ببجامه ولا حاجه خارجه تحت 
نهال بتردد : طيب ادهم هو بعد كدا انا هنزل لمامتك اساعدهم في شغل البيت ؟
ادهم بتذكار : المتوقع ان شغل البيت هيتقسم بينك وبين نوال يعني انتي يوم وهي يوم 
نهال بقلق : طيب وانا هعمل ايه في يومي؟ 
ادهم بستغراب : هتكنسي البيت وتنضفيه وتجهزي الغدا شغل البيت يا نهال اللي اي ست بتعمله في بيتها 
نهال بتـ.ـو.تر : طيب ادهم لو مامتك عرفت ان مبعرفش اطبخ هتعمل ايه ؟
ادهم مسك ايدها وباسها بكل رقه : مش عايزك تقلقي من حاجه الحياه بيسطه يا نهال متصعبهاش انتي مش داخله تحدي ولازم تقدمي احسن ما عندك قولتلك قبل كدا اغلطي مره واتنين وتلاته المره الرابعه هتتعلمي 
نهال بصتله وهي حسه براحه من كلامه وقالت بتردد  : طيب هو مينفعش نتقسم ونفضل في شقتنا مننزلش تحت ؟
ادهم ضحك وقال بهدوء : اولا انتي لسه مش بت عـ.ـر.في تطبخي وانا مش احسن حاجه في الطبخ هناكل ازاي بقا ثانيا انا جاي اجازه ٣ شهور فات منهم ٣ اسابيع وانا حابب اقضيهم مع اهلي ومراتي تكون معايا برضو مينفعش اقولهم انا عايز اتقسم ولا ايه 
نهال ادركت كلامه وعرفت ان معاه حق بس قالت بخوف : ادهم انت لما تسافر انا هعمل ايه ؟
ادهم اتنهد بصوت عالي وقال بصبر : هتقعدي في البيت هنا وهتروحي كليتك وهبعتلك مصاريفك لحد ما ارجع اجازه تاني يا نهال 
نهال اتـ.ـو.ترت وقالت : طيب هتعامل ازاي وانت مش موجود معايا ؟ 
ادهم : انا مش هبقي معاكي في البيت اه لكن هبقي معاكي في الفون وهكلمك علطول وهنسهر مع بعض عادي " ومسك ايدها وقال بحنان " نهال سواء انا موجود او مش موجود انا مش حابك انك تقلقي انا صابر معاكي لابعد حدود والله العظيم فَ ساعديني وحاولي تتقبلي كل حاجه بسرعه يا قمر 
نهال هزت راسها وقامت وقفت وقالت ببتسامه : طيب هقوم البس علشان ننزل نقعد معاهم شويه 
ادهم بتحذير : تلبسي حاجه واسعه محترمه وطرحه علشان لو لقيت غير كدا هزعلك يا مزتي 
" نهال ضحكت وراحت علي الاوضه تشوف هتلبس وبتدعي من قلبها ان تعرف تتعامل مع الكُل وتتعلم كل حاجه بسرعه " 
" نزل ادهم ووراه مـ.ـر.اته ، اول ما سلوي شافتهم ابتسمت اووي "
سلوي ببتسامه : ريحتك ترد الروح يا قلب امك تعالي تعالي 
ادهم باس دماغ امه بحب : حبيبتي يغاليه امال ابويا وصلاح فين ؟
سلوي : قاعدين في البرنده يشربو المخروبه اللي اسمها جوزه دي " وقالت بلهفه " اطلع يا ادهم والنبي شيلها من ايد ابوك الراجـ.ـل صدره تعبان والبتاعه دي هتجيب اجله ومش راضي يسمعلي كلمه 
ادهم ابتسم وبص لنهال اللي وافقه وراه مش عارفه تعمل اي : ايه ياست الكُل مالك 
نهال بكسوف : مفيش انا كويسه 
سلوي مسكت ايدها وقالت بمغزي : شـ.ـدي حيلك كدا يا نهال عايزين نفرح بخبر حملك قبل ما ادهم يسافر 
نهال ابتسمت : لاء هنأجل موضوع الخلفه دا لبعد ما اخلص كليه مقدرش للمذاكره والحمل مع بعض 
سلوي بلوية بوز : يختي كلية ايه وهم ايه مش اتجوزتي خلاص فوقي لبيتك وجوزك هما يعني اللي اتعلمو اخدو ايه 
ادهم ضم نهال من كتفها بحنان : نهال هتكمل الكليه بتاعتها يما ومفيش وسيله لمنع الحمل هتاخدها هنسيبها بظروفها حملت خير محملتش خير برضو 
سلوي كلام ادهم معجبهاش ف قالت : يابني ازاي بس انت النهارده عندك ٣٥ سنه يا ادهم هتخلف امتي يابني 
ادهم بدهشه : في ايه يماا هو انا بإيدي حاجه الموضوع كله بتاع ربنا يحبيبتي واللي ربنا كاتبه هو اللي هيحصل 
سلوي : مرات فتحي ما هو معاك في السعوديه لما جيه اتجوز امه خدت مـ.ـر.اته وراحت لدكتور اداها علاج قبل ما يسافر كانت مـ.ـر.اته حامل في تؤام تعالي ناخد مراتك لدكتور ونشوف 
ادهم حاول يسيطر علي غضبه علي قد ما يقدر فقال بهدوء معاكس حالته : يعني انتي عيزاني اخد مراتي اللي لسه متمم دخلتي عليها من ساعات لدكتور يديها منشطات علشان تحمل طب والنبي دا كلام يرضي حد
سلوي بإستغراب : انت زعلان ليه دلوقتي ولا هو عيب ولا حـ.ـر.ام احمت عايزين نفرحك بعيالك ايه مشكلتك بقا
ادهم بنرفزه : مشكلتي في ان مراتي مش هتروح لدكاتره يمااا ومـ.ـا.ت الكلام علي كدا 
" نوال كانت واقفه في المطبخ سامعه الحوار اللي داير شافت منظر نهال اللي واقفه مرعوبه فشاورت ليها ونهال راحت علي المطبخ " 
نوال بهمس : مالك وشك مخـ.ـطـ.ـوف ليه كدا اهدي دا لسه البدايه 
نهال بصتلها وبلعت ريقها بخوف : تفتكري ممكن ادهم يوافق علي كلامها بعد ما تصر عليه ويوديني لدكتور عشان اخد منشطات واحمل 
نوال ببتسامه : لاء ادهم شخصية وكلمته هنا هتمشي علي الكُل متخافيش بعدين انتي مش شايفه وقف في وش امه ازاي ادهم عُمره ما هيبقي زي صلاح فَ متخافيش
نهال بستغراب : اشمعنا صلاح ماله ؟
نوال جابتلها كوباية مانجا : اشربي بس الاول " وقالت بهمس " بعد فرحي بإسبوع حمـ.ـا.تي اخدتني وراحت بيا عند دكتور نساا علشان احمل بسرعه ف الموضوع دا بنسبالها عادي وحاجه طبيعيه
نهال بدهشه : وانتي كنتي موافقه علي كدا ؟ 
نوال بسخريه : مكنتش عايزه اتجوز وحياتك بس قولت اهي جوازه والسلام واول عن اخر هتجوز صلاح في الخطوبه كان مولع صوابعه العشره شمع ليا بعد الجواز اتغير ١٨٠ درجه خوفت اخلف منه بس الموضوع خرج عن ارادتي ومعرفتش ارفض اصل جوزي موافق وراضي هقول ايه انا 
" نهال كلام نوال رعـ.ـبها اكتر وفكرت ممكن ادهم يتغير معاها زي ما صلاح اتغير مع مـ.ـر.اته ممكن كل اللي هي فيه حلاوة بدايات او شهر عسل فاقت علي صوت نوال " 
نوال ببتسامه : بس ادهم غير صلاح ادهم حنين وطيب لو احتاجتي منه حاجه والله لو هو محتاجها هيدهالك ف انتي كسبتي بجوازتك منه حفظي عليه ادهم ابن حلال والله 
نهال ابتسمت وجواها بدء يرتاح وقالت بتردد : نوال انا مبعرفش اطبخ ولا بعرف اعمل حاجه ممكن اغسل مواعين اكنسل البيت الحجات دي سهله لكن مبعرفش اعمل اي حاجه في المطبخ 
نوال ببتسامه : السهل ليكي والصعب عليا ينهال دا انا مصدقت ادهم اتجوز علشان تيجي وتبقي اختي وصحبتي والله 
نهال بحب : وانا والله من ساعة ما شوفتك وانا اعتبرتك اختي خصوصا ان معنديش اخوات عيزاكي تعلميني كُل الحجات اللي انتي بت عـ.ـر.في تعمليها وانا مع الوقت هتعلم 
سلوي دخلت عليهم المطبخ كانو واقفين مبتسمين : مالكم واقفين كدا ليه يلا يا نوال اقسمي الشغل بينك وبين سلفتك واحده تنضف الدار وراحده في المطبخ و انتي يا نهال اعملي كوباية قهوه لجوزك وهاتيها البرنده " وطلعت علي برا " 
نهال بصت لنوال وقالت بأحراج : نوال انا تعبانه حقيقي رجلي وجعاني ومش قادره امشي 
نوال فهمتها علطول وقالت : طب بصي انتي اقعدي علي الكرسي هنا وانا هعملك القهوه طلعيها بس والمطبخ متشطب والاكل جاهز هقولها انك اخدتي المطبخ وخلصتيه وانا هطلع انضف الدار انا " وقالت بهمس " ولو حسه بتعب املي البانيو مايه دافيه وخليكي فيه شويه جـ.ـسمك كله هيفك " 
نهال ابتسمتلها بحب : والله العظيم انا ما عارفه اقولك ايه متحرمش منك ابدا " وراحت قعدت علي الكرسي ونوال عملت القهوه وهما بيتكلمو مع بعض " 
نوال وهي بتتاولها فنجان القهوه : لو مش قادره خليكي وانا اطلعها انا 
نهال اخدت الفنجان منها وهي مبتسمه : لاء هطلعها انا بدل ما الوليه تدخل تمسك فينا شكلها ما بتصدق تلاقي حاجه " وطلعت ونوال ضحكت اوي علي كلامها " 
" ادهم اخد منها الفنجان وهو مضايق جدا مبصلهاش ولا قالها تسلم ايدك ولا اتكلم نص كلمه معاها ، نهال زعلت انه مرفعش عينه فيها حتي وقعدت جنبه في صمت " 
سلوي وهي قاعده علي الحصيره جنب صلاح اللي نايم علي رجلها وعلي بطنه نايمه غزل بتتفرج علي فونه : خلصتي اللي وراكي يا نهال ؟ 
ادهم بستغراب : ونهال وراها ايه يما علشان تعمله دا لسه عروسه 
سلوي بصتله : انا عيزاها تاخد علي البيت وتروح وتيجي متحسش نفسها غريبه 
نهال ردت بهدوء وهي بتهش الدبان عن وشها بقرف : انا مش حسه نفسي غريبه والله بالعكس انا مرتاحه هنا 
سالم ببتسامه : دا بيت جوزك يا نهال يعني بيتك يا عسل 
نهال ابتسمت بحب ولسه هترد فونها رن فقالت : دي ماما هرد عليها واجي " وقامت دخلت اوضة ادهم اللي تحت " الوو 
زينب : صباح النور علي البنور صحيتي يا بطه 
نهال : صاحيه من ساعه كدا ونزلنا وقاعدين تحت اهو مع العيله 
زينب : اه وادهم والعيله عندك عامله معاكي ليه ؟
نهال بتنهيده : ادهم كويس معايا بيحاول يسعدني علي قد ما بيقدر وعمو سالم ونوال برضو طيبين اوي ومحتارين يعملولي ايه 
زينب بستفسار : والباقي حمـ.ـا.تك وسلفك ؟
نهال بصت علي الباب وقالت بهمس : صلاح دا متكلمتش معاه ولا مره لكن حمـ.ـا.تي عملت موقف معايا النهارده ضايقني كدا وكانت هي وادهم هيتخانقو 
زينب بقلق : استر ياارب عملت ايه ،
نهال بهمس : بتقول لادهم هناخد مراتك نوديها عند دكتور نساا علشان تحمل قبل ما تسافر ادهم بقا قالها لاء مش هتروح لدكاتره وسابها وطلع البرنده 
زينب بدهشه : يووه دكتور ايه اللي تروحيله الوقتي دا يدوب لسه متجوزه امبـ.ـارح 
نهال :معرفش بقا وكمان قالتلي مدام اتجوزتي بلا كليه بلا بتاع فوقي لجوزك وبيتك ادهم قالها لاء هتروح كليتها عادي 
زينب ببتسامه :ينصرك علي من يعاديك يا ادهم يابن سالم حلو ان جوزك واقف ليها اوعي تزعليه يا نهال حطيه في عينك وانتي مش محتاجه حاجه 
نهال : لاء عندي كل حاجه وادهم مش مخلي نفسي في حاجه المهم انتي عامله ايه واللي عندك عاملين اي 
زينب : انا الحمدالله كويسه لسه قبضه معاش ابوكي النهارده روحت سديت اقساط الاجهزه الكهربائيه وتغريد وضحي نايمين لسه 
نهال : وجدي عامل ايه ؟
زينب ببتسامه : بيسلم عليكي كنا بنتكلم النهارده بقوله لما ادهم يسافر نهال تيجي تقعد معانا هنا لما يجي هب في وشي 
نهال برفض : وانا برضو لما ادهم يسافر مش هاجي اقعد عندك خالص هجيلك يوم الخميس وابات معاكي واروح الجمعه بليل لكن هفضل هنا 
زينب بغمزه : يبقا الجو عجبك يجميل 
نهال ضحكت ضحكة خفيفه : مش قصه عاجبني بس ادهم قالي هتفضلي هنا في البيت لحد ما ارجع اجازه ف هفضل قاعده هنا واجيلك زيارات 
نوال خبطت علي الباب ودخلت ببتسامه : نووله يلاا تعالي علشان الغدا اتحط 
نهال ابتسمتلها : ماما هقوم اتغدي وهرجع اكلمك تاني " وقفلت وخرجت مع نوال " 
" العيله كلها قاعدين علي الارض حوالين طبليه كبيره عليها اكل " 
ادهم بصلها : تعالي يا نهال جنبي " وشاور علي مكان جنبه نهال راحت قعدت جنبه وكان الغدا لحمه وشوربه وفاصوليا "
نهال بصت للأكل بضيق وهمست لأدهم : ادهم انا مبحبش اللحمه 
ادهم غمز وقال بهمس : ايووووا انا عرفت سبب فرهدتك علشان مبتاكليش لحمه " نهال بصتله وهي مكسوفه وادهم مسك حتت لحمه فصصها وحطها قدام بوق نهال " افتحي بوقك لو معجبتكيش متكليش منها تاني يلااا 
نهال فتحت بوقها بتردد واكلتها من ايده ومدغتها شويه : حلوه مش وحشه 
نوال بضحك : الرك علي تسوية اللحمه في لحمه مبتتبلعش 
سلوي بسخريه : وبعدين في حد يفرق من اللحمه جيل مسموم والله العظيم 
" نهال سمعت كلمتها اتغاظت بس سكتت ، ادهم فهم ان نهال مستحيل هتعرف تتأقلم مع امه خصوصا ان امه متحكمه وطبعها شـ.ـديد شويه " 
سلوي بصت لأدهم اللي بيفصص اللحمه قدام نهال المبتسمه : انت هتقعد تفصصلها اللحمه ومش هتاكل ولا ايه كُل يبا ونهال هتفصص لنفسها 
ادهم ابتسم لنهال وغمز : اسكتي يما سبيني اغذيها كويس في الاول والاخر كله ليا 
نهال قرصته في رجله وقالت بهمس : احترم نفسك الناس قاعده 
" ادهم سكت وهو مبتسم وبدء ياكل ويأكل نهال اللي بتاكل اصلا " 
...................................
                       " في دكرنس " 
" زينب قاعده في الصاله سرحانه قدام التلفزيون وفي ايدها كوباية شاي والدفايه شغاله وجنبها تغريد اللي نايمه علي رجلها " 
تغريد بصتلها بستغراب : زوبه مالك مش مرتاحه ليكي كدا في حاجه حصلت ولا اي ؟
زينب بصتلها بنتباه : مش عارفه والله يا تغريد حسه ان نهال مش هتعرف تتعامل مع الوليه حمـ.ـا.تها دي 
تغريد بستغراب : ليه بس ايه اللي حصل خلاكي تقولي كدا يوم الصباحيه فضلتي تقولي عليها كريمه وطيبه ومعرفش اي 
زينب : ما هي كريمه وطيبه مع الغُرب انما مع اهل البيت شكلها شـ.ـديده معاهم النهارده صباحية البت وعايزه تاخدها لدكتور يكتبلها منشطات علشان تحمل 
تفريد بدهشه : يحزني هما مستعجلين علي الحمل ليه كدا ؟
زينب بتشتت : ادهم وقفلها وقالها لاء طيب اهو ادهم هنا وهيشيل كتير عن نهال امال لما يسافر الحزينه دي هتعمل ايه 
تغريد : تجبيها تقعد معانا لحد ما جوزها يبقي يرجع تروح بيتها تاني 
زينب : مش راضيه بتقولي هجيلك زيارات واروح تاني 
تغريد بتفكير : يمكن ادهم متفق معاها علي كدا 
زينب اتنهدت بقوه : والنبي ما انا عارفه المهم قومي شوفي الرز اتردد ولا لسه ان كان كدا وطي عليه 
تغريد قامت وقفت وراحت علي المطبخ : يخربيت التلج الشتاا السنادي صعب كدا ليييه 
زينب بضحك : تلج الشتااا ولا دقيقه حر في الصييف اسكتي 
.........................................
                     " في شقة ادهم " 
" اول ما المغرب اذن ادهم اخد مـ.ـر.اته وطلع شقته ، نهال دخلت غيرت هدومها ولبست بجامه قطيفه حمرا وعملت شعرها ديل حصان وطلعت لادهم اللي قاعد قدام التلفزيون وفي ايده فنجان قهوه " 
نهال قعدت جنبه : علي فكره انت بتشرب قهوه كتير اوي ودا غلط 
ادهم ابتسم وشرب اخر حبه في الفنجان : متعود عليها ادمان بنسبالي زي النسكافيه بنسبالك كدا 
نهال ضحكت وقالت : بس انا مبشربش نسكافيه كتير زي ما انت بتشهرب قهوه دا انت تحت كل شويه تطلب قهوه فوق برضو قهوه ايه داا جدد كدا 
ادهم شـ.ـدها قربها منه وباس راسها ببتسامه : حاضر يا ست الكُل هجدد من بكرا اوعدك " نهال ابتسمت وحطت راسها علي كتفه وبصت لتلفزيون "
نهال : عارف اكتر حاجه بتعجبني فيك ان اي حاجه بتيجي في بالك بتقولها 
ادهم ابتسم وحط ايده علي شعرها بحنان : طيب وانتي ليه مش زيي ؟
نهال بسخريه : انا علشان اقول حاجه في دماغي بفضل افكر فيها لحد ما بنسي الحاجه اللي انا عايزه اقولها 
ادهم وهو بيحرك صوابعه في شعرها : طيب ليه دا خوف مثلا ؟
نهال مسكت ايده وضغطت عليها وغمضت عيونها وقالت : معرفش بس لما بابا بيوحشني مبحبش اقول انه واحشني علشان محدش يشفق عليا مبحبش نظرة الشفقه دي فَ بسكت كمان انا معنديش صُحاب ومحاولتش اعمل صُحاب اول سنه في الجامعه كنت بروح لوحدي وبرجع لوحدي حتي كنت بقعد في الستراحه لوحدي بس الغريب ان كنت مبسوطه بالوحده دي 
ادهم باس راسها وغمض عينه وفضل مطول في البوسه وهو بيشم شعرها بعدين قال : ليه مبسوطه بالوحده ؟
نهال ببتسامه وهي مغمضه عيونها : يمكن علشان عُمري ما كان عندي صحاب ف معرفش شعور لمة الصحاب فَ حبيت الوحده علشان هي اللي جربتها انت مثلا ليه مفيش عندك صُحاب 
ادهم سكت شويه بعدين قال بحب : كان عندي واحد ومـ.ـا.ت وحلفت ان مصاحبش بعده 
نهال بحزن : مـ.ـا.ت ازاي ؟
ادهم اتنهد بقوه وقال ببتسامه : معرفش المفروض كُنت اموت بداله بس الظاهر انه حب يسيبني اكافح لوحدي ويرتاح هو 
نهال ضغطت علي ايده : تموت بداله ازاي ؟
ادهم : الحادثه دي كان عندي وقتها ٢٢ سنه محمود صديق الطفوله والمدرسه ورفيق الروح المهم كان في مـ.ـا.تش في بلد جنبنا وروحنا علشان نحضره ركبنا الموتسكيل بتاعه هو ساق وانا ركبت وراه وفجأه محسناش بحاجه غير اننا كل واحد مرمي في مكان دخلنا في عربيه مكروباص ازاي منعرفش 
نهال بحزن : وقت القدر يعمي البصر بعدين حصل ايه ؟
ادهم اتنفس نفس عميق وقال : محمود مكنش فيه خدش واحد انا اللي اتخرشمت في وشي كله ورجلي اتكسرت الاسعاف اخدنا وروحنا المستشفي كان محمود عايش انا سامعه وهو بيتوجع لكن انا مش فايق ومش قادر اقوم اشوفه دخلنا اوضه كدا وكل واحد فينا نايم علي سرير سمعته بيقولي " وصوته اتغير لنبره باكيه " متسبنيش يا صاحبي صحيت بعدها بيومين اسأل عليه قالو ادفن 
نهال بصتله شافت الدمـ.ـو.ع في عينه قعدت قدامه وحـ.ـضـ.ـنته بحب : انا اسفه ان فكرتك حقك عليا خلاص متكملش 
ادهم ضمها من وسطها وقال ببتسامه : لو كنت اعرف ان لما ادمع هتحـ.ـضـ.ـنيني كنت دمعت من اول دقيقه شوفتك فيها 
نهال ضميته اكتر وضحكت وبعدين بعدت وادهم قال : من وقتها وانا محاولتش ان اصاحب حد المشكله ان لحد وقتنا هذا وانا فاكر يوم الحادثه كأنه امبـ.ـارح وفاكر كلامه كنا بنتخاق مع بعض كتير جداا بس كنت لما احتاجه كنت الاقيه علطول 
نهال بتأثير : ربنا يرحمه يارب " وقالت ببتسامه " عارف قبل ما اقابلك كنت مفتقده حاجه بس معرفش هي ايه لما قابلتك عرفتها 
ادهم بستغراب : ايه هي ؟
نهال بحب : حنيتك .. انت احن مني علي نفسي لقيت معاك حجات انا كنت تايهه من غيرها 
ادهم ابتسم وقرب من شفايفها واتكلم : هصدقيني لو قولتلك انك اول بنت في حياتي كلها ولا عرفت قبلك ولا هعرف بعدك انتي وبس اللي في الدايره يا نهال 
" نهال ابتسمت بتـ.ـو.تر من قربه اللي كل شويه بيزيد وعينها راحت علي شفايفه اللي بتقرب منها ونفسه اللي قريب جدا منها رجعت راسها لورا شويه لكن ادهم قربها من تاني " 
ادهم بهمس وعينه علي شفايفها : متبعديش عايزك تقربي اكتر " وباسها برقه وسط تـ.ـو.تر وخجل نهال وبعدين بعد وبصلها وقال بضحك " انتي مغمضه عينك ليه ؟
نهال وهي لسه مغمضه : مستنياك تخلص علشان اسألك هو انا رغايه ؟
ادهم ضحك اوي ومسك ايدها باسها وقال : اجمل رغايه في الدنيا كلها 
نهال ابتسمت : لاء بجد هو انا برغي كتير ؟
ادهم : اممم يعني بس حتي لو رغايه انا عندي استعداد افضل اسمعك لتاني يوم ومَمِلش 
نهال ابتسمت بكسوف وقالت : برغي بس مع الناس اللي بطمنلها زيك كدا 
ادهم بغمزه : طيب بما انك مطمنه ليا وكدا ما تيجي نتكلم كلمتين مهمين في اوضتنا 
نهال بعدت عنه بتـ.ـو.تر : اجي فين انا كل يوم هاجي ولا ايه ؟ 
ادهم اندهش في البدايه بس بعدين ضحك اوي : كل يوم ؟ دا انا صابر عليكي صبر والله العظيم لو قريبتي ما هعمل معاكي الكرم دا كله 
نهال اتكسفت وقالت وهي بتحاول تهرب : كمل كرمك وتعالي نسمع مسلسل رعـ.ـب والله العظيم هيعجبك عارف انت ما وراء الطبيعه تيجي نسمعه 
ادهم وقف وشالها غصب عنها : تعالي بس وانا هوريكي اللي قدام الطبيعه واللي وراها والطبيعه نفسها لو عايزه 
نهال حاولت تنزل وقالت بتهديد : يا ادهم عيب كدا نزلني والله اصوت 
ادهم وهو شايلها لأوضة النوم : يا باشا الشقه شقتنا خدي راحتك علي الاخر " وقفل باب اوضة النوم برجله " 
" صباح يوم جديد الساعه ٩ صباحا ، ادهم نايم هو ومـ.ـر.اته لأول مره في حـ.ـضـ.ـن بعض ، الجرس في شقة ادهم مش مبطل رن لحد ما ادهم ونهال فاقو علي صوت الجرس " 
ادهم بص في الساعه : مين اللي بيرن الجرس من ٩ الصبح دا " وبص لنهال ببتسامه " خليكي انتي هشوف مين واجي " وقام من الاوضه طلع فتح باب الشقه اتفاجئ ب امه " صباح الخير يما 
سلوي ببتسامه : صباح النور يقلب امك كنت بعلف الحـ.ـيو.ان علي السطح قولت اصحيكم وانا نازله علشان تنزلو تفطرو 
ادهم جواه مضايق جدا من الوضع بس مش عارف يتكلم قال ببتسامه : الساعه ٩ الصبح يماا فطار ايه اللي هننزل نفطره الواحد جعان نوم متعملوش حسابكم في فطار لينا خالص احنا هننزل علي الغدا 
سلوي جواها الوضع برضو مش عاجبها : مراتك تنزل تجهز مع سلفتها الغدا يا ادهم ما هي مش احسن منها برضو 
ادهم اتنهد وقال بهدوء : يما افهمي نهال هتعمل مع نوال كل حاجه بس نهال لسه عروسه ودا تالت يوم ليها وانا بحاول احببها في الجواز والعزبه بالوضع دا هتكرهه كله سبيها علي راحتها لحد ما تتعود بس ولو علي نوال اهي نوال من العزبه وفاهمه الدنيا 
سلوي بصتله وقالت : متعودهاش عليك يا ادهم اسمع كلامي لازم نفسك يبقي اعلي من نفسها علشان تعرف تمشيها متخليش طيبتك توديك في داهيه اسمع من امك 
ادهم بضيق : حاضر يما هقوم الصبح اجيبها من شعرها واجرجرها علي السلالم علشان نفسي يبقي اعلي من نفسها ومعودهاش عليا 
سلوي : وانا مبقولكش جرحرها من شعرها انا بقولك مش كل حاجه هي عيزاها تبقي حاضر وطيب خليك حمش معاها كدا متعودهاش متنزلش تحت لاء المفررض انت اللي كل يوم تصحيها تبعتها علي تحت امال هي متجوزه ليه 
ادهم بستنكار : متجوزه ليه ؟!  تمام هردك عليكي واقولك متجوزه علشاني انا يما زوجة ليا تلبي طلباتي انا مش طلبات حد غيري يعني لما الراجـ.ـل مـ.ـر.اته تخاف منه يبقي تأمن لمين وتتكلم مع مين لو مش الحـ.ـضـ.ـن والملجأ ليها هيبقي لمين لو هو مش حنين عليها مين هيبقي حنين عليها امااا اعذريني في كلامي بس حياتي انا ومراتي انا اللي احددها وانا اللي احدد ايه اللي يتعمل وايه اللي ميتعملش محدش يدخل فيها خالص 
سلوي حست ان ابنها اضايق ف حاولت تصلح الدنيا وقالت بستعطاف : حقك عليا يا ادهم مدام كلامي تقيل عليك كدا انا مش هكلم تاني وانت حر انت ومراتك يابني هو انا هعوز ايه غير سعادتك  " ونزلت علي تحت بسرعه وادهم قفل الباب واتنهد بقوه ، ونهال واقفه في الاوضه سامعه كل الحوار اللي دار " 
نهال طلعت الصاله لأدهم وقالت بتردد : ادهم انا معنديش مشكله ان انزل اساعد مامتك ونوال تحت 
ادهم بصلها وابتسم وفتح دراعاته : تعالي " نهال قربت منه وحـ.ـضـ.ـنته وغمضت عيونها وادهم مشي ايده علي راسها بحنان " انا طول ما انا موجود مش عايزك تقلقي من حاجه ولا تشيلي هم عايزك تفضيلي وبس اتفقنا ؟
نهال اتكلمت وهي لسه في حـ.ـضـ.ـنه : انا فهمت ليه البنات بتخاف تتجوز في بيت عيله علشان اللي احنا فيه دلوقتي اكيد
ادهم رفع وشها ليه وباس راسها : كل مكان فيه الحلو والوحش يا نهال طب ما انتي ممكن تتجوزي واحد مش عايش مع اهله بس تتعبي معاه ومت عـ.ـر.فيش تتعاملي معاه ودا هيبقي وقتها الوضع صعب لكن لما المشاكل تيجي من العيله وانتي وجوزك تمام خلاص الباقي سهل 
نهال بصتله : ادهم طيب قولي اعمل ايه مع مامتك وانا مستعده اعمل اللي هتقوليه عليه كله 
ادهم ببتسامه : كل اللي عايزه منك مهما امي تقول او تعمل مترديش عليها نهائي تعالي  عـ.ـر.فيني اللي حصل وانا وقتها هتصرف لكن اوعي يا نهال في مره امي تقولك حاجه وتردي وتبجحي فيها وقتها هشيلها منك جـ.ـا.مد 
نهال بهدوء : يا ادهم اللي انت بتقوله دا انا هعمله من غير ما توصيني انا مستحيل ارد علي مامتك مهما تقول وتعمل مهما كان دي حمـ.ـا.تي وليها احترامها برضو 
ادهم باس خدها وقال بغمزه : شوفي الهده اللي اتهديتها معاكي بليل وصاحي مكسر تهوون علشان خاطر الكلمتين الحلوين دول والله العظيم 
نهال بصتله بكسوف شـ.ـديد : والله عيب اللي انت بتقوله دا والله عيب " وحطت ايدها علي وشها وجريت علي اوضة النوم " 
ادهم ضحك عليها : خدي يابت هقولك حاجه مهمه هنا في الصاله هو التجديد في القهوه بس ولا ايه " ودخل وراها الاوضه " 
نهال وقفت ورا السرير وقالت بتهديد : بالله لو قربت مني هروح ارمي نفسي من البلكونه انا تعبانه ورجلي وجعاني 
ادهم وهو بيقرب منها : بتجري ليه طيب والله انا قصدي شريف وكنت هقولك تعالي ننام والله انتي اللي ديما فهماني غلط 
نهال بصتله بشك : احلف الاول انك كنت عايزني علشان ننام ؟
ادهم بضحك : والله العظيم كنت عايزك علشان ننام لكن نوم من نوع اخر 
نهال اتكسفت وقالت : يا ادهم والله عيب بطل كلامك دا بعدين حـ.ـر.ام عليك يعني انا معرفتش انام بليل كويس ومامتك مصحياني من ٩ الصبح والله حـ.ـر.ام عليكم اللي بتعملوه فيا دا 
ادهم ربع ايده وبصلها : من تالت يوم جوااز بقاا في هروب وتبريرات وكلام كتير مش واكل معايا بس كل اللي عايز افهمه انتي واقفه ورا السرير ليه ؟
نهال بتفكير : انت عارف انا هقوم دلوقتي البس وانزل اساعدك نوال تحت بدل ما افضل معاك هنا هده وتحت هده برضو 
ادهم برفع حاجب : ومين بقاا اللي هيسمحلك تنزلي تحت يا ست الكُل 
نهال لسه هترد فونها رن وكانت امها اتنهدت براحه وردت علطول : الووو ايوا يا ماما 
زينب بستغراب : مالك بتتكلمي بلهفه كدا ليه وايه اللي مصحيكي بدري كدا 
" ادهم قرب منها بخبث وحـ.ـضـ.ـنها من ضهرها ودفن وشه في رقابتها يبـ.ـو.سها " 
نهال بعدت الفون عن ودنها وحاولت تبعد وهي بتضحك وقالت بهمس : دقنك بتخربش يا ادهم ابعد والله ماما هتفهمنا غلط 
" ادهم بعد وبصلها وشـ.ـد الفون منها وقفله وخاوط وسطها وعينه علي شفايفها " 
ادهم حط جبينه علي جبينها وغمض عينه وقال بتنهيده : كل حاجه فيكي عجباني ريحتك تجنن ضحكتك حلوه شعرك حلو مكنتش اتخيل ان احب في يوم ان اسمع رغي حد واستمتع زي ما بسمع رغيك كل حاجه فيكي مظبوطه وبالمقياس جننتيني يا نهال 
" نهال غرقانه في كلامه اللي اصبحت بتحب بتسمعه جدا محستش بنفسها غير وهي بتقرب من شفايفه تبوسه بكل شغف وادهم بادلها البوسه بحب " 
........................................
                       " في شقة صلاح " 
" نوال عملت فطار لأول مره في شقتها واخدت الصنيه اللي عليها الاكل وراحت علي الاوضه اللي نايم فيها صلاح " 
نوال ببتسامه : صلاح اصحي انا عملتك فطار انماا ايه من كل اللي قلبك يحبه 
صلاح قام من علي السرير وهو منعوس لسه : انتي عملتي فطار لينا هنا ليه مش هنفطر تحت ولا ايه 
نوال ابتسمت وقعدت جنبه علي السرير : يعم مره من نفسنا نفطر في شقتنا وبعدين انا كنت عايزه اغير علي حلق غزل ناخدها انا وانت مع نفسنا كدا ونروح دكرنس نغير عليه ونيجي ايه رأيك 
صلاح فتح علبة السجاير واخد سجاره وولعها : طيب هشوف اني كدا هتقولي ايه ونروح نغير علي حلقها 
نوال بصتله كتير وقالت بتنهيده : هو انا متجوازك ولا متجوزه امك يا صلاح كل ما اطلب حاجه تقولي لما اعرف امي فين شخصيتك انت ؟
صلاح اتنرفز من كلامها : بقوولك ايه الواحد صاحي مش فايق علي الصبح وانا ولا طايق كلامك ولا عايز دوشه ووجع دماغ علي الصبح انتي ناقصك حاجه يابنت الناس
نوال الدمـ.ـو.ع اتجمعت في عيونها : ااه ناقصني كل حاجه هي الحياه بنسبالك باكل وبشرب وبنام هو دا الكمال بنسبالك ؟
صلاح بزعيق : احمدي ربنا علي اللي عندك غيرك مش لاقي اللي عندك 
نوال بزعيق : وانا مالي بغيري انا محتاجه منك الرحمه محتاجه كلمه حلوه تطيب خاطري بيها نفسي مره تيجي تبوس راسي وتقولي معلش انا حقيقي كارهه حياتي اهلي ناس غلابه ابويا هيصرف علي اخواتي البنات التلاته ولا عليا انا وبنتي انا لو ليا ملجأ واحد ارتاح فيه والله العظيم ما كنت هقعد معاك دقيقه واحده 
صلاح خبط الدولاب بإيده بنرفزه : انتي مبتزهقيش كلااام انا اعمل ايه بعافر علي اخر جهدي في الدنيا علشان اعرف اجيبلك قرش تصرفي منه انتي وبنتك وانتي مفيش احساس خالص 
نوال عيطت وقالت : مش عايزه فلوس انا محتاجه حتيه وطيبة خاطر بس للأسف دول مش موجودين عندك لا انت ولا امك 
صلاح مسكها من شعرها وقال بغضب : لو ملمتيش نفسك عليا الطـ.ـلا.ق بتلاته ادفنك حيه اتكلمي بأدب احسنلك لحد الان بحاول ممدش ايدي عليكي " وساب شعرها وطلع برا الاوضه بعد ما رزع الباب " 
" نوال قعدت علي السرير ودمـ.ـو.عها نازله بصت علي الفطار اللي عملته ودمـ.ـو.عها بتزيد ، فونها رن وكانت سوسن اختها الكبيره فتحت عليها وردت " 
نوال بدمـ.ـو.ع : سوسن انا حسه ان هموت صدقيني " وقالت بشهقات " عُمري كل يوم بيقصر في البيت 
سوسن بحزن علي اختها : استحملي يا نوال استحملي يا حبيبتي البيوت يماا فيها 
نوال مسحت دمـ.ـو.عها وقالت بحسره : هستحمل حاضر المهم " ولسه هتتكلم سمعت صوت حمـ.ـا.تها بتنادي عليها " هقفل كدا وهرجع اكلمك تاني 
سلوي بصت لإبنها اللي قاعد بيشرب سجاير : شايف بعينك يا صلاح بنادي من كبدي وهي تبقي سمعه ومتردش 
نوال فتحت باب شقتها ونزلت سمعت كلامها معلقتش وقالت بهدوء : نعم يماا معلش كنت بكلم سوسن 
سلوي بلوية بوز : طب يلا يماا ادخلي اغسلي الكوبايتين اللي في الحوض وننزل ندبح الفراخ بدل ما تموت من السقعه ونضفها ونحطها في الفريزر نبقي نطلع منها لما نشوف الهانم التانيه هتنزل امتي هي كمان اصلها هتفضل عروسه طول السنه 
" نوال دخلت المطبخ تشوف الكوبايتين اللي هيتغسلو ، كان تقريبا المطبخ كله يضـ.ـر.ب يقلب فوق بعضه اتنهدت بتعب وشمرت اكمام قميصها وبدأت تغسل " 
غزل جت من البرنده جري : تيتاااا عايزه اروح الحمام بسرعهه 
سلوي : ادخلي خلي امك تدخلك اجري اجري 
صلاح بهدوء :اماا انا عايز اروح اغير علي حلق غزل 
سلوي : ليه يعني ما حلقها اللي في ودنها حلوو لما تكبر شويه حتي تكون جمدت 
نوال سمعت كلامها وابتسمت بسخريه : حبيب قلب امه اللي مش هيكسرلها كلمه ربنا يقويكي علي اللي هتشوفيه ينهال
.......................................
                       " في شقة ادهم "
" نهال واقفه قدام المرايا اللي في الحمام بتبص علي شكلها متعرفش انها هتبقي مبسوطه كدا لما تتجوز ادهم ، ادهم دخل عليها الحمام وقلع التيشيرت بتاعه " 
نهال بصتله بصدمه : انت مش شايفني جوا الحمام ازاي تدخل كدا ؟
ادهم بعدم فهم : وفين المشكله لما ادخل عليكي الحمام " ولسه هيقلع باقي هدومه نهال صوتت " 
نهال بدهشه : استني استني انت بتعمل ايه 
ادهم : يابنتي مالك داخل استحمي بتصوتي في الحمام ليييه هتتلمسي يا حماره 
نهال بدهشه اكبر : هتستحمي وانا هناااا هو انا شفافه لدرجادي اصبر هغسل وشي واعمل اللي انت عيزاه " وغسلت وشها بتـ.ـو.تر كبير وطلعت جري من الحمام وادهم ضحك عليها جدا " 
" نهال طلعت بجامه تقيله لبستها تدفيها من شـ.ـدة البرد وطلعت علي الصاله رتبت الكنب مكان قعدتهم وفتحت الشاشه وقعدت شويه "
نهال بتفكير : ينهاااار دا فيه غسيل عايز يتغسل وانا نسيته خااالص " ودخلت علي الحمام اللي في برا اخدت سلة الهدوم وفضلت تفرق الابيض لوحده والالوان لوحدها وشغلت الغساله وحطت المسحوق " يا تري انا بعمل صح ولا هنيل الدنيا 
ادهم طلع بصلها بستغراب : بتعملي ايه ؟ 
نهال بصتله وهي بتحط الدور الاول في الغساله : بغسل الهدوم دي المفروض كنت غسلتها امبـ.ـارح بس نسيت خالص 
ادهم بص للهدوم اللي علي الارض وشاف بنطالون بيج مع اللون الاسود : الاسود دا بيتغسل لوحده مينفعش يتحط معاه لون تاني 
نهال بصت علي الهدوم وقالت بتفكير : الابيض لوحده والالوان لوحدها محدش قالي الاسود كمان لوحده 
ادهم ببتسامه : في بيرسيل چيل بيتغسل بيه الاسود بيحافظ علي سمار الهدوم السمره يبقي كدا الابيض لوحده والاسود لوحده والالوان لوحدها فهمتي 
نهال ببتسامه : مين اللي علمك الحجات دي ؟
ادهم سند ضهره علي باب الحمام وربع ايده وقال : في السعوديه انا اللي بغسل هدومي لنفسي وفي الاول برضو خلط الهدوم والالوان في بعض بس بعدين اتعلمت 
نهال : طيب الغسيل انت بتغسله مين اللي بيطلخ ليك ؟
ادهم ببتسامه : انا في سكن لوحدي ممكن يوم امشيها اي اكل ويوم اشتري اكل واهي ماشيه الواحد طول اليوم بيتهد في المصنع بيجي بليل كل اللي محتاجه انه ينام لدرجة ان مبغسلش هدومي غير لما هدومي كلهااا تخلص ومفيش حاجه البسها 
نهال قالت بملل : ايه الحياه دي طيب مفيش عندك مثلا يوم اجازه 
ادهم : الجمعه اجازه بقضي الاجازه كلها نوم بكون مهدود طول الاسبوع وما بصدق ان يوم الجمعه يجي علشان انام 
الغساله وقفت ونهال طلعت الدور من النشاف : عطلع انشره في البلكونه واجي 
ادهم : حطي طرحه علي دماغك وانتي طالعه وانا هعمل قهوه تشربي معايا 
نهال ببتسامه : هشرب نسكافيه اعملي معاك وحط سكر كتير " ودخلت اوضة النوم جابت طرحه لبستها وفتحت البلكونه وهي مبتسمه اول ما بصت في الشارع اتصـ.ـد.مت ، واحده في الزريبه اللي جنبهم بتنضف تحت البقره وبتشيل بإديها " الله يفرقك يبعيده روحي 
" وبصت قدامها تقريبا العزبه كلها اراضي زراعيه وترعه كبيره وكام بيت في العزبه هما اللي كبـ.ـار ، والنسوان قاعدين في الشارع عادي جدا ، ومسكت الهدوم وبدأت تنشر الهدوم " 
واحده من اللي قاعدين في الشارع لمحتهاا قالت بهمس : بصوو علي شقه ادهم كدا العروسه نشرت الملايااا اهي " كلهم بصو عليها وهي اخدت بالها فَ اتكسفت جدا ورجعت لورا " 
نهال بكسوف : لا اله الا الله الوليه بتبصلي وتغمز الله يكسفك يبعيده روحي 
" ادهم طلعلها وفي ايده كوباية نسكافيه وفنجان قهوه " 
ادهم بستغراب : مكملتيش نشير ليه ؟
نهال بصتله : في ناس قاعده تحت بيبصو عليا ومكسوفه اكمل " ادهم بص علي النسوان اللي في الشارع وبصلها وضحك " 
ادهم ببتسامه : متشغليش بالك بحد خالص القاعده في الشارع هنا عادي جدا بعدين انتي نشرتي الملاياا يعني لازم يتكلمو " وغمز " 
نهال بعدم فهم : اشمعناا يعني الملايا مالها ومال كلامهم ؟ 
ادهم قرب عليها شويه وغمز : معني انك نشرتي الملايا يعني بتأكدي ليهم ان دخلتنا تمت 
نهال من الصدمه معرفتش ترد وفضلت ساكته وقالت بكسوف رهيب : قول انك بتهزر معايا واكيد ميقصدوش كدا 
ادهم بستغراب : انا مستغرب كسوفك دا اقسم بالله ينهال دي حاجه طبيعيه جدااا بين اي راجـ.ـل ومـ.ـر.اته 
نهال هـ.ـر.بت بعيونها منه : بس برضو يا ادهم الموضوع يكسف بصراحه هي حاجه طبيبعه ماشي بس هي بيني وبينك محدش يعرف بيها 
ادهم : الموضوع معروف بس علشان عرسان لكن بعد كدا خلاص مفيش حاجه يلا كملي نشير وملكيش دعوه بحد 
" نهال فعلا بدأت تنشر الهدوم لحد ما خلصت بصت لأدهم اللي اخدها ودخل علي جوا " 
ادهم : نهال انا نزل تحت وهروح مشوار دكرنس في السريع كدا واجي 
نهال طلعت من الحمام وبصتله بستغراب : رايح دكرنس ليه ؟
ادهم وهو بيلبس الكوتش : في مصنع رخام في دكرنس رايح اسأل عن نوع معين كدا عنده وراجع خلصي غسيل وانزلي تحت " وقام وقف وباس راسها " مش عايزه حاجه اجيبهالك وانا راجع 
نهال : بما انك في دكرنس عدي علي مطعم الزعيم هاتلي طبق كشري مصري 
ادهم ببتسامه : عيوني يا باشا " وفتح باب الشقه ونزل علي تحت ونهال كملت غسيل شويه وسمعت الجرس بيرن راحت فتحت واتصـ.ـد.مت " 
                       "" انتظرو القادم ""
" نهال بصت علي شكل نوال اللي دمـ.ـو.عها نازله منها وشايله بنتها النايمه ، نهال اخدتها ودخلتها علي جوا وقفلت الباب " 
نهال حـ.ـضـ.ـنتها بخضه : مالك بتعيطي ليه كدا في ايه ؟
نوال عيطت في حـ.ـضـ.ـنها بقوه : انا تعبت يا نهال والله تعبت وفاض بيا لو متكلمتش معاكي هموت من الكتمان والله 
نهال اخدتها وقعدو في الصالون : احكي انا سمعاكي ؟
" نوال بصتلها وكل ما تتكلم تعيط اكتر نهال سابتها تعيط وتطلع كل اللي جواها " 
نهال ضمتها لصدرها : طيب انتي كدا عيطي كتير ممكن بقا تحكيلي ايه اللي مزعلك اوي كدا ؟
نوال بخـ.ـنـ.ـقه : قولي ايه اللي مش مزعلني انا كل حاجه في حياتي مزعلاني يا نهال نفسي اسمع كلمه حلوه من جوزي بس زي ما يكون متحرم عليا حمـ.ـا.تي متدخله في حياتي كأنها هي اللي متجوزاني مفكره ان كدا بتحافظ علي ابنها متعرفش انها بتدمر حياتي وحياته بإيدها 
نهال بشفقه : سمعاكي كملي كل اللي جواكي طلعيه يحبيبتي 
نوال بشهقات : احكيلك ايه ولا ايه انا نفسي زهقت من نفسي لدرجة ان من كتر ما بحاول معاه انه يتغير بقيت بزهق اجي اتكلم معاه كويس زعلان اخد جنب ومتكلمش خالص زعلان طيب قوليلي اعمل ايه اكلم امي علشان احكيلها تقولي عيشي علشان خاطر بنتك حمـ.ـا.تي محسساني ان عبده عندها مينفعش اتعب ولا اقول هبطانه طيب انا هستحمل لحد امتي قوليلي 
نهال بتفكير : طب ما تتقسمي يا نوال عيشي انتي وجوزك وبنتك في شقتك وتتفضي من كلامها وحوارتها 
نوال بسخريه : انا اصلا متجوزه وقالو هتروحي مقسومه كنت فرحانه من تاني يوم والله العظيم ينهال لقيت صلاح بيقولي يلا هننزل ناكل تحت قولت ماشي يمكن هناكل النهارده بس لكن النهارده جاب بكرا جاب بعده لحد دلوقتي كل ما اقوله يا صلاح عايزه اتقسم يزعق ويكسر في الشقه انزلي كدا شقتي والله ولا فيها حتت ازاز سليمه 
" نهال استغربت ازاي ادهم الحنين المتفهم يبقي اخوه صلاح الهمجي القاسي ، نهال فضلت تسمع نوال لحد ما طلعت كل اللي عندها " 
نوال مسحت دمـ.ـو.عها براحه : ربنا شاهد عليا ان لما اتكلمت معاكي ارتحت 
نهال ببتسامه : انا سمعاكي في اي وقت لما تحسي نفسك مضايقه تعالي ونقعد نحكي ونفضفض لبعض 
نوال : لما لقيت ادهم نزل قولت اطلع اقعد معاكي بدل ما انا قاعده انا والوليه تحت في وش بعض المهم انتي عامله ايه ؟
نهال ببتسامه : انا الحمدالله بخير والله الوضع غريب بنسبالي من كله بس ادهم بيحاول يخليني اتعود علي الوضع 
نوال ابتسمت : ادهم ابن حلال وطيب وحنين اوي عكس صلاح كل ما نقوله يا ادهم عايزين نفرح بيك يقولنا لسه بدري ومرداش يروح ولا لعروسه لحد ما فجأه قالك موافق نروح نشوف الباب دا 
نهال بضحكه خفيفه : اهو نصيب بس الجواز دا طلع عكس ما كنا فاكرين خالص يا بت يا نوال الواحده بتفكر في الفستان وفرحة الفرح مبتبقاش عامله حساب كل اللي بعد الفرح 
نوال بضحك : انتي هتقوليلي دا كفايه انك متجوزه في بيت عيله هده طول النهار وبليل اللي المفروض هترتاحي فيه يجي جوزك يقولك مش ناويين نخاوي العيال وحزن من كل مكان 
نهال ضحكت علي كلامها وقامت واقفت : قومي تعالي نعمل كيكه بشكولاته الحاجه الوحيده اللي بعرف اعملها ونعمل شاي ونشرب ادهم كدا كدا هيتأخر برا فَ نقعد براحتنا 
نوال ببتسامه : لو غزل صاحيه وعرفت انك هتعنلي كيكه بشكولاته كانت فرحت اوي " وراحت وراها للمطبخ " بسم الله مشاء الله الشقه جميله اووي مبروكه عليكي يحبيبتي 
نهال ابتسمت لها بحب : عقبالك شقة غزل ونعملها الحلو كله المهم بفكر اعمل صنيتين نسيب واحده لينا هنا وانزل ليهم واحده تحت ايه رأيك ؟
نوال شمرت كمامها :والله اللي يريحك بس انا معاكي اعمليلي اتنين واحده هنا ونزلي واحده ليهم تحت فين الصواني وانا اجيبها 
نهال وهي بطلع البيض والدقيق : هتلاقيهم في الضلفه اللي جنب البوتجاز ادهنيهم زيت علي ما اجهز الكيكه 
" نهال ونوال فضلو يعملمو في الكيكه وهما بيتكلمو مع بعض ، نهال فهمت من كلام نوال انها تلقائيه جدا ومصدقت لقت حد تطلع اللي جواها معاه ويسمعها ، نهال معرفتش تصبرها علي اللي هي فيه بس اكتفت انها تخليها تطلع كل اللي جواها "
نهال بصت علي الكيكه بعد ما خرجت من الفرن بفرحه : ينهاااار جمال الكيكه مستويه ومش محروقه بخريني يا نوال بسرعه 
نوال اخدت حته داقتها وقالت ببتسامه : حقيقي طعمها تحفه اووي بس مسكره سيكا 
نهال ضحكت : ياستي احمدي ربنا انها جت علي قد مسكره بس بصي احنا هنشوف الصنيه اللي نحس طعمها حلو ننزلها وخلاص والتانيه نقسمها سوا 
نوال : طيب انا هنزل الشقه اغير هدوم غزل وانتي انزلي نزلي الكيكه 
" وفعلا نهال شافت الصنيه المستويه والمظبوطه واخدتها علي صنيه ولبست اسدال ونزلت علي تحت مع نوال " 
نهال بصت علي سلوي كانت قاعده في الصاله قدام التلفزيون قالت ببتسامه : مساء الخير 
سلوي بصتلها : مساء النور تعالي يا نهال يعني انتي متنزليش الا لو ادهم سابك ونزل 
نهال ضحكت وقعدت جنبها : الموضوع مش كدا والله كل الحكايه ان كان عندي هدوم عايزه تتغسل غسلتها ونشرتها وعملتلك حاجه حلوه " وفتحت الصنيه واخدت منها حته " دوقي كدا وقولي رأيك 
سلوي اكلتها وقالت : حلوه يما تسلم ايدك ادخلي دخليها المطبخ وغطيها علي ما ابوكي سالم يصحي الصبح يفطر منها 
نهال قامت وقفت : طيب حاضر عايزه حاجه تانيه من المطبخ ؟ 
سلوي : شوفي كدا لو عندك حاجه علي الحوض اشطفيها بالمره 
" نهال دخلت المطبخ وبصت علي الحوض بدهشه من كمية المواعين اللي محتاجه غسيل "
نهال بضيق : الدنيااا تلج والمايه سقعه يارررربي انا ايه اللي نزلني بس " وشمرت اكمامها بضيق وبدأت تغسل " 
" في حدود الساعه ١٢ بليل وصل ادهم العزبه ، نهال كانت واقفه في البرنده في عز التلج مستنياه والقلق هيموتها من شـ.ـدة خوفها عليه " 
ادهم نزل من عربيته وفي ايده كيس كبير وطلع البرنده اتفاجئ بنهال قال ببتسامه : ايه اللي مطلعك في البرد واقفه في البرنده كدا ؟ 
نهال بغضب : والله ... يعني سيادتك مش عارف انا ايه مطلعني في عز البرد واقفه في البرنده لوحدي والكل نايم 
ادهم بستغراب من نبرة صوتها العاليه : اولا صوتك عالي ودا مش عاجبني ثانيا فعلا مش عارف ايه مطلعك البرنده دلوقتي 
نهال عيونها دمعت وقالت بضيق : انت خارج من بعد المغرب ولسه راجع دلوقتي كنت فين كل داا يا ادهم ؟
ادهم مسح دقنته وقال بهدوء : قولتلك ان كان عندي شوية شغل بخلصهم وقعدت مع ناس صحابي شويه ورجعت ايه اللي حصل بقا 
نهال اضايقت من كلامه وقالت : لاء ولا اي حاجه انا طالعه الشقه علشان بردانه وعايزه انام الكل متسخن ومتغطي علي البوتجاز جوا لو جعان علشان مفيش اكل فوق " وسابته وطلعت علي الشقه " 
ادهم مضايق انه زعلها بس هو برضو مبحبش حد يتحكم فيه ولا في خطواته ، رجع تاني لعقله وقال انها مـ.ـر.اته ومن حقها تقلق عليه يعني هي مغلطش "
اتنهد جـ.ـا.مد وقال : استغفر الله العلي العظيم واتوب اليه " وبص علي الكيس اللي في ايده " انا طول عُمري بقول الكشري مش بشرة خير محدش صدقني " وطلع علي شقته علطول "   
...................................
                " في شقة صلاح " 
" نوال قاعده في الصاله وجنبها غزل اللي بتاكل كيكه وشاي "
غزل مسكت الكيكه في ايدها : بصي يا ماما امسكيها كدا بعدين تغطسيها كدا جوا الشاي " وغطستها جوا الشاي لحد ما الشاي نزل علي الصنيه " 
نوال بصويت : لااااااء متغطسيش كُلي حته من الكيكه واشربي شوية شاي انما حوار التغطيس دا مش حلو 
صلاح طلع من الاوضه بضيق من صويت نوال : بتصوتي لييه ؟
نوال بصتله : ردة فعل طبيعيه لما شوفت الشاي كان هيقع علي السجاده معلش ازعجنا نومك يا ابو غزل 
صلاح بص لغزل ورجع بص لنوال : غزل صاحيه لدلوقتي ليه وانتي ايه اللي مصحيكي لخد الوقتي ؟
نوال اتنهدت اوي وقالت : عادي مش جايلنا نوم ف قولنا نسهر شويه ولا ممنوع يا صلاح 
صلاح بصلها شويه : نيمي غزل وتعالي عايزك في موضوع في الاوضه ومتتأخريش " ودخل الاوضه وقفل الباب " 
غزل : ماما هو بابا مبيجيش يقعد معانا ليه ويتفكر علي الكرتون وياكل من الكيكه 
نوال ابتسمتلها وقالت وهي بتعدل شعرها : علشان بابا عنده كل يوم شغل بدري ولازم ينام بدري علشان يقدر يصحي ويجيب لغزل كل الحجات الحلوه اللي هي بتحبها 
" غزل اتاوبت ونامت علي رجل نوال اللي حطت ايده علي شعرها علشان تنيمها ، نوال جزء منها اصبح بيكره صلاح بيكره كلامه وصوته وصمته بتكره وجوده معاها في نفس الاوضه او في نفس البيت اللي مقعدها معاه انها نوعا ما مطمنه انه مش هيأذيها ، بتكره اهلها علشان هما السبب في اللي هي فيه  " 
نوال اتنهدت بتمني وغمصت عيونها وقالت : يارب ادخل الاوضه يكون نام يارب يكون نام انا مش عيزاه " وشالت بنتها نيمتها في اوضتها ودخلت اوضتها وهي حسه انها داخله مقبره بصت عليه وكان نام فعلا ابتسمت اوي ودخلت نامت جنبه بهدوء وهي فرحانه " 
........................................
                     " في شقة ادهم " 
" ادهم اخد شور في حمام اوضة نومه وخرج لابس بجامه تقيله وهو بيتشف شعره وعينه علي نهال اللي نايمه علي السرير بتلعب في الفون بتاعها " 
ادهم ببتسامه : علي فكره جبتلك الكُشري ؟
نهال من غير ما تبص ليه : متشكره تعبتك معايا بس سوري مش جايلي نفس اكل اي حاجه دلوقتي لو عايزه ممكن تاكله انت 
ادهم نشف شعره بالفوطه وهو باصصلها كتير : طيب انا جعان 
نهال بصتله بستغراب : تقريبا انا قولتلك كُل تحت علشان مفيش اكل هنا في الشقه 
ادهم بلا مبالاه : تمام مفيش اكل قومي اعملي 
نهال بعدم فهم : الساعه ١ بليل اقوم اعمل اكل ايه دلوقتي ؟
ادهم ربع ايده وبصلها : معرفش انا دلوقتي جعان اتصرفي وهاتيلي اكل " وقعد جنبها وقال ببتسامه " بس ممكن يعني تصالحيني واكون شبعت ومتعبكيش 
نهال بضيق : انت اللي مزعلني و انا اللي اصالحك ؟
ادهم مسك ايدها باسها برقه : حقك عليا انا عارف ان اتأخرت بس والله الوقت اخدني و مطعم الكُشري كان زحمه جدا علي ما عرفت اجيبلك 
نهال بصتله وقالت : انا بخاف افضل لوحدي وانا استنيتك كتير ومفيش معايا رصيد ارنلك وانت قافل نت القلق موتني عليك 
ادهم قرب من خدها وباسها بحنان : والله اوعدك ان هحاول لو خرجت متأخرش تاني بس افردي وشك كدا واضحكي 
نهال ابتسمت وقالت : علي فكره انا عملت كيكة بالشكولاته وسبتلك حته جوا اعملك كوباية شاي واحيبلك الكيكه ؟
ادهم ببتسامه : بتهزري عملتي كيكه ايه الروعه والتحفه والشطاره دي متأكد انها هتكون خطيره قومي تعالي معايا هنعمل شاي وناكل سوا 
نهال ضحكت : ايه التشجيع القمر دا يولاد " وقامت معاه " بالله هتاكل صوابعك وراها من جمالها هتقولي كل يوم اعمليلي كيكه بالشكولاته 
" ادهم ضحك وراحو علي المطبخ ، نهال شغلت الكاتل علي الشاي وادهم داق الكيكه " 
ادهم ببتسامه : لاء بجد والله مش اڤوره الكيكه تحفه تسلم ايدك 
نهال : اول ما انت مشيت جت نوال قعدت معايا وعملنا كيكه نزلت لمامتك وسبتلنا دي
ادهم قوب من راسها وباسها : جميله وتحفه تسلم ايدك نزلتي قعدتي تحت بعد ما انا مشيت ؟
نهال سندت علي الحوض بضهرها : ايوا نزلت ومعايا الكيكه غسلت المواعين وفضلت قاعده لحد ما مامتك نامت طلعت البرنده استناك 
ادهم بصلها وهو مبتسم : شوفتي الكيس اللي فيه الكُشري ولا لاء ؟
نهال هزت راسها : لسه مشوفتوش بس اشمعنا 
ادهم : جايبلك حجات حلوه كمان روحي شوفيها علي ما اجيب الشاي واجيلك بس تعالي نقعد في الركنه هنا 
" نهال هزت راسها بالموافقه وراحت علي الاوضه تشوف ايه الموجود في الكيس بصت علي للحاجه بصمت كبير واخدت الكيس وراحت علي المطبخ " 
ادهم ببتسامه : عجبتك ؟
نهال : ايه معني الهديه دي يا ادهم 
ادهم بتنهيده :............
                   "" انتظرو القادم ""
" نهال دخلت المطبخ علي ادهم وفي ايدها علبة اختبـ.ـار الحمل "
نهال رفعت العلبه قدام ادهم وقالت بستفسار : ايه دي يا ادهم ؟
ادهم بص للعلبه وبصلها ببتسامه : دا اختبـ.ـار حمل ... انا عايز طفل منك يا نهال 
نهال غمضت عيونها بضيق : عايز طفل علشان ولدتك قالتلك مراتك لازم تحمل قبل ما تسافر ف انت طبعا مينفعش ترفض طلب ولدتك اللي هو اخص حاجه بينا اصلا صح ؟
ادهم اضايق جدا من كلامها وقال بهدوء عكس حالته : اولا مكنتش اعرف انك من النوع اللي بيبني قصص وروايات في دماغه ثانيا انا فعلا عايز اخلف منك بإرادتي انا مش عيل صغير قدامك علشان اسمع كلام امي والا كنت وافقت تاخدك لدكتور عادي لكن انتي شوفتي انا وقفت قصادها ازاي ثالثا بقا ودا الاهم انا بعاملك بما يرضي الله ف بلاش تطلعي اسوء ما في الواحد بكلامك وخدي بالك من كلامك بعد كدا علشان متزعليش مني " وسابلها المطبخ وخرج البلكونه " 
" نهال الدمـ.ـو.ع اتجمعت في عيونها وسندت ضهرها علي رخامة المطبخ وبصت في ايدها علي اختبـ.ـار الحمل ، محدش قادر يفهم انها مش هتقدر تشيل مسؤلية طفل دلوقتي دا هي يدوب بتحاول تتأقلم علي ان اصبح في حياتها راجـ.ـل محدش مقدر ظروفها نهائي " 
نهال مسحت دمـ.ـو.عها بهدوء : انا هروح اتكلم معاه بكل صراحه واكيد هيفهم وجهة نظري " وراحت علي اوضة النوم ودخلت علي البلكونه ، كان غدهم قاعد علي كرسي بيدخن وضهره ليها " 
ادهم حس انها هتتكلم فقال : صدقني مش عايز اسمع اي كلام محتاج اهدي بعدين نتكلم ادخلي نامي الوقت اتأخر 
نهال شـ.ـدت كرسي وقعدت قدامه بكل هدوء وشجاعه : الكلام لما بيتأخر المعني بتاعه بينتهي مبيبقاش ليه لازمه مدام احنا في الموقف يبقي نحكي كل اللي جوانا سواء كان هيزعلنا او هيفرحنا وانا دلوقتي عندي كلام محتاجه منك تفهمني قبل ما تسمعني ممكن ؟
ادهم دخن اخر نفس في السجاره وطفاها وربع ايده وقال بهدوء : اتفضلي سامعك 
نهال بتنهيده : دلوقتي احنا متجوزين مكملناش اسبوع انا لسه بتأقلم علي الحياه الزوجيه وانت كمان نفس الوضع انت بعد فتره هتسيبني وهتسافر علشان شغلك وانا هتلهي في الكليه والمذاكره تقدر تقولي لو حصل حمل انا هقدر اروح كل يوم الكليه من هنا للمنصوره واجي طيب تقدر تقولي انا ازاي هتحمل مسؤلية طفل لوحدي وانت مش موجود معايا ؟ 
ادهم ادرك معني كلامها ولاقي ان معاها حق بس برضو جواه جزء مش مقتنع فقال : طيب ما هو انا بعد سنه او اتنين او عشره انا برضو هاجي اجازه وهيحصل حمل وهرجع اسافر وهتبقي مسؤله عن طفل لوحدك 
نهال مسكت ايده وقالت : ماشي بس بعد سنه او اتنين هكون كبرت شويه وهكون خلصت كليه وقتها هبقي جاهزه ومؤهله ان اربي طفل واشيل مسؤلية بيت كامل يا ادهم فاهمني 
ادهم بصلها شويه وبعدين قال : نهال انتي عايزه تاخدي وسيله لمنع الحمل ؟
نهال رجعت شعرها ورا ودنها وقالت : معرفش يا ادهم معرفش فعلا المهم ان انا عايزه هدنه اجنع فيها نفسي وبعدين نفكر في موضوع الحمل دا 
ادهم اتنهد وقال بحنان : انتي مأخدتيش منع حمل من اول الجواز يعني ممكن تكوني حامل اصلا انا معاكي وهعمل اللي يريحك واللي يحسسك انك مبسوطه بس كل اللي اطلبه منك دلوقتي ادخلي اعملي الاختبـ.ـار نشوف الاول ان كان في حمل ولا لاء بعدين نتكلم في الباقي 
" نهال كلام ادهم طمنها ابتسمت وقامت اخدت الاختبـ.ـار وراحت علي الحمام تعمله ، جواها خوف وتـ.ـو.تر من انها تكون حامل هي مش هتزعل بس هتضغط جـ.ـا.مد غمضت عيونها واستنت شويه وبصت في الاختبـ.ـار وكان سلبي " 
نهال بتنهيده : يا الله الف حمد وشكر ليك " وخرجت بفرحه لادهم " ادهم الاختبـ.ـار سلبي 
" ادهم بص لفرحتها بزعل كبير جواه حاول يداريه ببتسامه كـ.ـد.ابه ، معقول فرحانه كل الفرح دا انها مش حامل ، ادرك انه فعلا معاها حق في تأخير الحمل لفتره يشوف هل الجواز دا هينجح ولا الوضع هيبقي ايه " 
ادهم ببتسامه عكس الحزن اللي جواه : طب كويس شوفي عايزه تعملي ايه وانا معاكي عايزه تركبي وسيله تمام عايزه تاخدي حبوب برضو تمام مش عيزاني اقربلك خالص برضو تمام انا معاكي وزي ما تحبي يا نهال 
نهال حست ان ادهم زعلان فقالت بقلق : انت زعلان مني ؟
ادهم ابتسم اكتر وبصلها بهدوء : لاء والله خالص هزعل منك ليه يقمر انا بس حاسس ان مرهق وعايز انام 
نهال ببتسامه : طيب والكُشري مين اللي هياكله معايا وما وراء الطبيعيه مين اللي هيسمعه معايا برضو ؟
ادهم ضحك بخفه وقام حط ايده علي كتفها وباس راسها : والله ما هزعلك هو النوم هيطير ناكل الكُشري ونسمع وما وراء الطبيعيه ساعتين ارهاق كمان ميضروش يعني 
" نهال ابتسمت بحب ودخلت معاه علي الركنه اللي فيها الشاشه وقعدو سوا ياكلو الكُشري ويسمعو المسلسل " 
نهال بصت علي طبق ادهم : ادهم هات ادوق حته من الكُشري بتاعك 
ادهم مد ايده بطبق وقال بغمزه : الطبق وصاحب الطبق تحت امرك يا جميل 
" نهال ابتسمت بخجل وكملو اكل ، نهال بصت لأدهم اللي انـ.ـد.مج مع المسلسل قد ايه هو متفهم وحنين سَوي ومش غلاط عقله كبير بيعرف يحتويها ويفهمها بالمعني العربي يتحب فعلا " 
نهال وهي بصاله قالت بكل تلقائيه : ادهم هات بوسه 
ادهم بصلها برفع حاجب : كله الا الشرف يا نهال متتعديش حدودك لو سمحتي بوسه واحده متنفعش لو بوسه وحاجه معاها موافق 
" نهال اتكسفت جدا علشان هي مفكره انها بتتكلن في سرها وجت تسيبه وتقوم ادهم شـ.ـدها وقرب منها وباسها بكل حب " 
ادهم ببتسامه : مسموحلك في اي وقت واي مكان انك تعملي اكتر من كدا " وبصلها بكل حب وقال " حقيقي محظوظ بيكي جدا 
" نهال نامت علي كتفه بحب ، صدق اللي قال الحب افعال ادهم عمره ما قال لنهال كلمة بحبك بس نهال ديما حساها بأفعاله معاها ، ادهم حبيبها وشريها " 
.........................................
" نهار يوم جديد من ايام الشتاء البـ.ـارده والممطره ، نوال قامت من النوم بخضه علي صوت رزع باب الحمام " 
نوال بنعوسه : بسم الله فيه ايه علي الصبح ايه الرزع دا 
صلاح طلع من الحمام بصلها : الهوا شـ.ـديد رزع الباب المهم قومي علشان امي خبطت علينا مرتين 
نوال غمضت عينها وقامت بهدوء : طيب تمام هتفطر هنا ولا تحت ؟
صلاح بصلها من فوق لتحت بستغراب : انتي نايمه بكل الهدوم دي ازاي الجو برد برا بس مش برد جوا الشقه 
نوال قالت بتهرب : عادي كنت بردانه ولبست هدوم تقيله مش اكتر ولا دا ممنوع من ضمن ممنوعاتك ؟
صلاح ركز في شكلها وقال : اهتمي بنفسك شويه يا نوال ولا بنسبالك عدي علي جوازنا وقت ف خلاص 
نوال بستغراب : مش فاهمه اهتم بنفسي ازاي هو انا فيا حاجه وانا مش واخده بالي منها ؟
صلاح : وشك مليان شعر اييه مش واخده بالك بقرف جدا من الشعر ومش حابب منظرك كدا واخد بالي بقالي فتره ومش راضي احرجك واقول هتحس من نفسها لكن الظاهر الاحساس انعدم وسط باقي الحجات اللي انعدمت بينا 
نوال بغضب : وميين السبب في ان الحياه تنعدم بينا مش انت مين السبب في ان بقيت بكرهه وجوزك معايا في نفس المكان مش انتت مين السبب في ان بقيت بتفر من قربك ليااااا 
صلاح بغضب اكبر : انتي السبب في كل حاجه الزوجه الناجحه اللي تقدر تحاوط جوزها مش تمنع نفسها عنده لو عايزك وعز جلاله الله ما في قوه علي الارض تشيلني عنك بس حقيقي منظرك مش شاددني خالص 
نوال بسخريه : الزوجه الناجحه الزوجه الناجحه الزوجه الناجحه فيييين بقا دور الزوج الناجح هاا فين " وقالت بدمـ.ـو.ع وحسره " كل شيئ مبادل جميييل يعني اهتمام بإهتمام حُب بحُب قسوه بقسوه للمره المليون بقولها اللي مصبرني علي العيشه معاك بنتي لولاها كان زماني مشيت من بدري حياتنا وحشه ومش حباها انا محتاجه واحد بياخد قرارته بنفسه واخد كرامة مـ.ـر.اته من كرامته 
صلاح بصلها بعدم فهم : انتي ايييه اللي ناقصك علشان الافلام اللي طول النهار بتقوليها دي هاااا ردي ايه اللي ناقصك مش فااااهمك 
نوال مسحت دمـ.ـو.عها وقالت : ناقصني كل حاجه ناقصني ان اسمع كلمه حلوه من جوزي اشوفه بيبتسم ليا علي حاجه عملتها علشانه اشوفه واقف بيدافع عني قدام اي حد بيجرحني بكلمه اشوف في عيونه ان فارقه معاه محتاجه حـ.ـضـ.ـن اترمي فيه اخر اليوم اشكيله اللي مزعلني محتاجه احس بحنانك اللي عمري في حياتي ما حسيته 
صلاح بضيق : نواااال احنا يماا عايزين نعيش علشان نزبي البت انا لا انا فاضي اطبطب ولا ادادي خليكي عاقله عن كدا شويه يلاا انا نازل متتأخريش " وسابها ونزل علي تحت بكل برود " 
" نوال ابتسمت بسخريه ، الكلام مش جديد الموقف مش جديد الرد مش جديد كل حاجه حصلت دلوقتي حصلت بدل المره مليون مره "
نوال : بالله مصدمه من كلامه ليه دا المفروض اكون اتعودت واخدت مناعه واحد بليد معندوش احساس ضيع شبابي وانوثتي معاه 
" وبصت علي نفسها في المرايا بحسره ، ورده دبلانه وسط شوق ، معقول هي دي نوال اللي الكُل كان بيحلف بجمالها وحلاوتها ، فكت شعرها الناعم وسابته نزل علي ضهرها وابتسمت بحسره ودمـ.ـو.عها نازله " 
نوال بدمـ.ـو.ع : جميل بس محتاج اهتمام شبهي بالضبط " وراحت علي المطبخ وجابت مقص ورجعت الاوضه وقصيته لحد رقابتها ودمـ.ـو.عها نازله " كدا احلي اهو علي الاقل يكون مبقاش فيا حاجه تشـ.ـده خالص " وجابت كيس وحطت الشعر فيه ورميته في الزباله " 
سلوي بصوت عالي من تحت : نواااااااال نموسيتك كُحلي يا الدلعدي 
نوال بسخريه : ربنا ياخدني وترتاحي مني خالص ياستي
.....................................
" ادهم فاق من نومه وهو حاسس بتقل علي كتفه ووجع في رقابته رهيب ، حرك رقابته بوجع وبص علي كتفه كانت نهال نايمه علي كتفه وهما لسه مكانهم في الركنه والتلفزيون شغال ابتسم علي شكلهم واتحرك " 
نهال قلقت وفتحت عينها : صبااح الخير " واتاوبت وبصت حواليها " احنا ايه اللي جابنا هنا ؟
ادهم ببتسامه : علي ما اعتقد نمنا مكانا امبـ.ـارح بس ازاي فعلا مش عارف وحاليا حاسس ان رقابتي ملوحه 
نهال بعدت عن كتفه وقالت : في مرهم معايا هدهنلك منه وهتبقي زي الفل ان شاء الله رقابتك وجعتك علشان نمت غلط بس 
ادهم بيحرك رقابته بوجع : رقابتي زي ما يكون فيها مسمار هت عـ.ـر.في تدهنيهالي حلو ؟ 
نهال بحماس : هروح اجيب المرهم وهرجع ابهرك "  ودخلت الاوضه جابت المرهم ورجعتله " الوجع فين بالضبط ؟
ادهم بصلها : الوجع في رقابتي كلها دلكي انتي بس 
" نهال قعدت قدامه علي ركبتها وفتحت علبه المرهم ودهنت علي رقابته براحه بعدين بدأت تدلكها ، ملمس ايدها علي رقبة ادهم متوهه مخليه مش حابب انها تكمل بس في نفس الوقت هو بيتمني قربها حتي لو دقايق " 
ادهم مسك ايدها وقال بتوهان : كفايه 
نهال بصتله بستغراب : انا مدلكتش كويس يا ادهم انا عارفه انها بتوجعك بس اصبر بس دقيقتين يكون حتي التدليك جاب فايده 
ادهم ابتسم : والله انا كويس تسلم ايدك محتاج منك دلوقتي كوباية قهوه ممكن ؟ 
نهال استسلمت وقالت ببتسامه : هعملك قهوه عيوني بس الفطار قبل بعدين اشرب زي ما انت عايز 
ادهم هز راسه بموافقه : تمام جهزي فطار وانا هدخل اخد شور " وفعلا قام دخل الحمام ياخد شور لكن عقله مشتت جدا بيفكر هل جوازه من نهال كانت خطوه صح هو اخدها ولا خطوه غلط وهيبدء يدفع تمنها " 
نهال واقفه في المطبخ بتجهز الفطار والفون علي ودنها بتكلم امها : يعني تغريد رافضه العرسان ليه ما تقعدي معاها افهمي منها  
زينب : نجوي شغاله ندابه من ساعة ما تغريد قالت لجدك مش عايزه اتجوز بيني وبينك العريس اللي جاي زي القمر حسب ونسب بس منعرفش البت دي مالها بقا 
نهال بتنهيده : سيبوها علي راحتها مقـ.ـتـ.ـو.لين علي جوازها ليه هي اللي بتتجوز بتزيد رِجل يعني ؟
زينب اندهشت من كلامها بعدين قالت بحكمه : لاء بتزيد ضهر وسند وراجـ.ـل تعتمد عليه  
نهال ضحكت : ماشي يا ست الفيلسوفه انا هقفل افطر وارتب الشقه وهرنلك تاني ومتقلقيش هكلم تغريد افهم منها مالها 
زينب : ماشي ولو احتاجتي حاجه اتصلي عليا " وقفلت معاها " 
" نهال سابت الفون وبدأت تخلص الفطار ، ادهم جيه وقف جنبه وبدء ياكل من الخيار اللي هي مقطعاه " 
نهال سابت السكينه وبصتله برفع حاجب : زوجي العزيز نقيت شوية الخيار اللي في السلطه 
ادهم بستغراب : اوك فين المشكله مش فاهم ؟
نهال : مبحبش كدا اصبر اخلص وكُل براحتك لكن تاخد من الطبق وانا بقطع الحركه دي بتجرح مشاعري 
ادهم ضحك بدهشه : هي وصلت لجرح المشاعر " ولسه هيكمل كلام الجرس رن " ثواني هفتح واجيلك 
ادهم راح فتح الباب كانت جميله بنت خالته في وشه : ازيك يجميله عامله ايه يقمر 
جميله ابتسمتله وحـ.ـضـ.ـنته : الحمدالله يا ادهم انت عامل ايه يحبيبي 
" نهال طلعت من المطبخ بصتلهم ونقلت عيونها بين ادهم وجميله اللي في حـ.ـضـ.ـنه اضايقت جدا من المنظر "
نهال بغيره : احم ازيك يجميله عامله ايه " وراحت بعدت ادهم عنها بعنف وحـ.ـضـ.ـنتها " ادخلي يعسل واقفه علي الباب ليه ؟
جميله بصتلها : الف مبروك علي الجواز والله كنت عايزه اجي اقعد معاكي شويه بس كان عندي امتحانات ومشغوله المهم خالتي بتقولك انزلي ليها تحت عيزاكي 
نهال ببتسامه : خلاص ماشي هنفطر بس وهنزلها تعالي اقعدي شويه جوا معقول تجيلي وتقفي علي الباب كدا ؟
جميله : معلش وقت تاني هجيلك يلا سلام " ونزلت علي تحت ونهال قفلت الباب وبصت لأدهم وابتسامتها اختفت " 
ادهم بستغراب : مالك يا بت في ايه بتبصيلي كدا ليه ؟
نهال بغيره : انت عملتلي حوار علشان احمد طلع اخد البطانيه من فوق الدولاب ونزل وحضرتك نازل احضان في بنت خالتك 
ادهم : انا مش نازل احضان في حد انا اتفاجأت انها بتحـ.ـضـ.ـني رغم انها عمرها ما حصلت والله 
" نهال بصتله وسابته ودخلت علي المطبخ من غير ولا كلمه ، ادهم استغرب تصرفها دخل وراها علي المطبخ " 
ادهم بضيق : هو كلامي بنسبالك ملوش فيمه علشان حضرتك تسمعي وتمشي من غير رد ؟
نهال من غير ما تبصله : لو كان عندي رد كنت رديت عليك لكن هقولك ايه ؟
ادهم مسكها من دراعها علشان تبصله : نهااال لما اكلمك بصيلي وردي كويس وبإسلوب حلو 
نهال نفضت دراعها من ايده بغضب: انت عااايز مني اييه انا مش عايزه اتكلم معااك اصلا ولا طايقه اشوفك ولا اسمع صوتك فاااهم 
ادهم بصلها بكل صدمه وعدم استوعاب في كُل اللي سمعه :
" نهال ادركت كلامها وهي مصدومه ازاي قالتله كدا وجرحته بكلام ، رفعت وشها لادهم اللي باصص عليها بصمت مُرعـ.ـب بنسبالها " 
نهال بتردد : ادهم انا مقصدش الكلام اللي قولته انا بس اضايقت لما لقيتك بتحـ.ـضـ.ـن جميله 
" ادهم جواه حزن مخلوط بوجع لكن مش مبينه ، متخيلش منها ان جواها كل الرفض والكرهه دا " 
ادهم بتنهيده : نهال انا مُدرك كُل الادراك اننا جوازتنا مش عن حُب ومُدرك برضو ان مكنش فيه فتره خطوبه نلحق نعجب ببعض علي الاقل وعارف ومتأكد ان مفيش في قلبك حُب ليا لكن هل من يوم ما دخلت بيتكم لحد وقتنا هذا شوفتي مني حاجه وحشه ؟ 
" ادهم انتظر رد من نهال علي كلامه لكن هي باصه في الارض مدمعه مبتردش " 
ادهم مسح وشه بإيده الاتنين وقال بهدوء : انا مش بسألك علشان تسكتي ولا بقولك الكلام دا علشان تحسي بنـ.ـد.م من كلامك انا اتجوزتك كُل اللي كنت منتظهره منك حياه هاديه الواحد يحبها ويرتاح فيها حياه من غير وش وزن ومشاكل والحمدالله لحد الان كل حاجه بتمر بنقدر عليها لكن سؤالي هنا هل انتي شوفتي مني حاجه وحشه ضايقتك مني ردي يمكن اكون مش واخد بالي فعلا 
نهال دمـ.ـو.عها نزلت وقالت بخـ.ـنـ.ـقه : مشوفتش منك غير كُل خير مشوفتش حد في حِنيتك انا اللي اندفعت بكلام حقك عليا انا اسفه 
ادهم مسح دمـ.ـو.عها وقال بحنان : مش منتظر اسفك ولا منتظر نـ.ـد.مك انا بفهمك ان حابب يكون بينا موده عارفه لو فيه موده ورحمه وقابليه دول بنسبالي اهم من الحب 
نهال بصتله وقال بخـ.ـنـ.ـقه : انا متقبله العيشه معاك وحباها والله بس معرفش الكلام دا قولته ازاي ولا اعرف طلع مني ازاي حقك عليا انا اسفه تاني 
ادهم باس دماغها بحب : وانا قابل اسفك وكل مره هتغلطي فيها وتعترفي بغلطك اوعدك ان مش هعتبره غلط حصل خير يا نوله 
" نهال بصتله وهي مش مصدقه واحد غير ادهم لو سمع الكلام اللي هي قالته دا من مـ.ـر.اته اقل واجب كان طردها عند اهلها ، لكن ادهم اتناقش معاها بهدوء احتواها حتي في اعز ما هي غلطانه "
نهال تلقائي لقت نفسها بتترمي في حـ.ـضـ.ـن ادهم بتضمه بقوه : بشكر الصدفه والايام اللي جمعتني بيك بشكر الحظ اللي وقعك ووقعني في طريق بعض بشكر ربنا انه بعتلي حد بالحنيه والتفهم والعقل دا حقيقي انا محظوظه بوجودك في حياتي يا ادهم 
" ادهم من فرحته بكلامها حـ.ـضـ.ـنها بقوه لدرجة ان نهال كحت بصوت عالي " 
ادهم ابتسم بقوه وبصلها : كلامك دا لو قولتلك ان عمري ما كنت اتخيل ان اسمعه منك مش هتصدقي 
نهال ابتسمت بخجل وقالت : تستاهل اكتر من كدا مليون مره انت احن من ايامي عليا يا ادهم تعرف مستحيل كنت اتخيل ان اتجوز دلوقتي 
ادهم : اشمعنا بقا ايه اللي كان مخليكي متأكده كدا ؟
نهال ربعت ايدها وسندت ضهرها علي الرخامه وقالت : انا واحده نايمه طول النهار مبعرفش اطلخ مبعرفش اغسل مليش في شغل البيت بمعني اصح ومحاولتش ان يبقي ليا واحده اقصي طموحاتها تلحق المواصلات بتاعت الكليه الجواز كان اخر قرار ممكن ان افكر فيه 
ادهم بستماع : طيب ليه رابطه شغل البيت بالحياة الزوجيه الجواز مش اكل وشرب بالعكس في حجات اهم لازم
نهال بصتله وقالت : الجواز مش مربوط بالاكل والشرب اوكي بس الاكل والشرب رُكن اساسي ومهم في اي بيت يعني احنا دلوقتي عرسان ف بناكل تحت والدنيا ماشيه لكن اكيد هيجي وقت وتحتاج تدوق اكلي وقتها هعمل ايه 
ادهم ببتسامه : تتعلمي لان انا ناوي لما اسافر وارجع اجازه ان شاء الله نتقسم وناكل في شقتنا نكون مستقلين بنفسنا وبحياتنا نعرف نمشيها بمزاجنا مش كل ساعه الباب يخبط علينا مش حابب الوضع كدا 
نهال ابتسمت وقالت : انا نفسي اعملك حاجه تفرحك بس مش عارفه ايه هي ممكن تساعدني وتقولي محتاج ايه ؟
ادهم حط ايده علي وسطها وضمها لصدره وقال بهمس : محتاجك انتي .. انتي الحاجه الوحيده اللي ممكن تفرحني وانتي برضو الحاجه الوحيده اللي ممكن تزعلني 
نهال بدلته الحـ.ـضـ.ـن وهي مستمتعه بالدفي اللي حاسه بيه : اوعدك ان هحاول اكون مصدر يسعدك ديما علي قد ما اقدر يا ادهم 
......................................
" نوال قاعده علي الكنبه اللي في الصاله علي فونها ومبتسمه علي فيديو بتتفرج عليه " 
صلاح دخل من باب البيت بصلها : اهو دا اللي فالحه فيه ليل نهار قاعده علي المخروب بلا فايده 
نوال اول ما سمعت صوته ابتسامتها راحت وبصتله : والله اللي انت شايفه اهو حاجه تسليني بدل الموته اللي بالحياا اللي انا عايشه معاك فيها دي 
سلوي طلعت من المطبخ وقالتلها بغضب : دا رد ترديه علي جوزك ولا دا الاحترام والادب اللي اهلك علموه ليكي 
نوال حست انها هتنفجر منهم فقالت وهي بتمثل الهدوء : لو سمحتي انا بتكلم مع جوزي متدخليش بينا كلامك مش بيهدي كلامك بيزيد النار بيناا 
صلاح مسك دراعها وقال بغضب : لمي الدور ولمي لسانك بدل ما اقطعهولك ومعتش عايد كلامي 
نوال نفضت ايدها منه وقالت بغضب : ابعد ايدك عني متلمسنيش 
سلوي بصتلها بغضب : ارفعي ايدك واضـ.ـر.بيه بالكف يابت اخص عليك وعلي تربيتك 
نوال بصتلها وقالت بجنون : انا بستحمل منكم كل حااجه من افتري وظلم بس انك تغلطي فياا دي مش هستحملها لو علي التربيه ف انا متربيه احسن تربيه وطالعه من بيت شبعان الحمدالله احب اقولك ان انا ولا طايقه ابنك ولا طايقه حد هنا ولولا بنتي اقسملك بالله ما كنت هقعد دقيقه واحده في البيت دا 
" نوال كانت بتتكلم بصوت عالي جدا لدرجة ان وشها احمر من شـ.ـدة الغضب بتتكلم بنهيار " 
نوال بحرقه : الانسان عنده طاقه لو نفذت مبيبقاش علي حد زعلانه ان بقول ان مش طايقه ابنك مااا هو بسببك 
" صلاح حس ان نوال روحها بتطلع مع كلامها هي انفجرت وطلعت كل اللي جواها وهما السبب في دا برضو " 
صلاح مسك ايدها وبصلها بهدوء وقلق : نوال ممكن تهدي لو سمحتي 
نوال نضفت ايده بقوه : ابعد ايدك عني متلمسنيش خليك ديما بعيد وخليك ديما نقع فيا بالكلام بس خد بالك انا مبقتش باقيه ولا عليك ولا علي اهلك ولا علي بنتي وبالعربي كدا طلقني ولو هشتغل خدامه واصرف علي نفسي وعلي بنتي اريح واروق من العيشه معاكم ميت مره 
سلوي بغضب : انتي مفكره نفسك بنت مين دا انتي ....
صلاح بمقاطعه : امااااا خلصنا اسكتييي " وبص لنوال بهدوء " تعالي نتكلم لوحدنا شويه ينوال 
نوال برفض تام : مش هتحرك من مكاني غير علي برا البيت واوعدك ان السجن دا عمري ما هاجي نحيته تاني كفايه التعب النفسي اللي حصلي بسببكم انا طلبي بسيط انا عايزه اطلق مش عايزه اكمل معاك 
" صلاح مصدوم من نوال اللي قدامه دي مش نوال ، نوال بنسباله شخصيه ضعيفه بترضي بالي بيتقدم ليها وبس لكن اللي قدامه دي شخصيه تعبت من الكل شخصيه كل اللي هي عيزاه تبعد عنهم " 
صلاح بصدمه : عايزه تطلقي يا نوال عمري ما كنت اتخيل انك تقوليها في يوم من الايام 
نوال بسخريه : اقولك ليه علشان سيادتك ضامن وجودي ضامن ان مليش مكان اروحه وان اهلي ناس غلابه هروح ازود الغلب عليهم ف مش متخيل ان ممكن اطلب الطـ.ـلا.ق ف سايق فيها اوي لكن اقسملك بربي لو هعيش في الشارع ما هفضل معاك دقيقه كمان 
" صلاح مركز علي ملامحها المنهاره ادرك ان نوال راحت منه ومهما عمل مستحيل ترجعله " 
صلاح بهدوء : نوال ممكن تهدي صدقيني كل حاجه هتتصلح بس اهدي وخلينا نتكلم بعقل 
سلوي بغضب : انزل بوس رجلها يولاا خليها تسوق فيها اكتر واكتر قوووم معايا نروح لاهلها نرد عليهم وهما يتصرفو معاها 
نوال غمضت عينها وبصت لصلاح بسخريه : بيقولك اي معادله ب ٣ كسبان فيها واحد وامك اللي كسبت وانا وانت خسرنا وضيف بنتك في النص انا لو قعدت معاكم يوم كمان هطلع من هنا علي التُربه اللي هدفن فيها ف لو سمحت سيبني براحتي " وطلعت جري علي شقتها وهي حاسه براحه كبيره انها هتسيب البيت وتمشي " 
سلوي طبطبت علي ضهر صلاح وقالت : ولا تضايق نفسك يقلب امك قوم معايا نروح نرد علي اهلها ونغرفهم قلة ادبهم دي قووم 
صلاح بسخريه : اروح ارد علي اهلها اقولهم ايه معلش اصل انا تعبت بنتكم نفسيا لدرجة انها بتتمني الموت ولا انها تفضل معايا اروح لأهلها اقولهم ايه يماا 
سلوي بعدت ايدها عنه وقالت : طيب انتو ايه اللي وصلكم لكدا يبني دا البت نوال غلبانه وكان نفسها تعيش وراضيه بأي حاجه ايه اللي حصل 
" صلاح ابتسم بعدم تصديق وسكت معقول هي مش عارفه انها السبب في كل اللي بيحصل ولا عارفه وبتستعـ.ـبـ.ـط " 
................................
                  " في شقة ادهم ونهال " 
" ادهم واقف في البلكونه بيشرب سجاره ، نهال دهلت وفي ايدها كوباية القهوه اللي طلبها " 
نهال حطت القهوه علي السُور : قهوه وسجاير قهوه وسجاير والله العظبم حـ.ـر.ام عليك صحتك مووت بس ببطئ 
ادهم داق القهوه وابتسم : تسلم ايدك يا نوله بعدين ياستي الواحد عايش لحد ما تيجي ساعته وكُلنا هنموت محدش هيموت ناقص عُمر 
نهال : بعيد الشر عنك اسكت المهم عايزه اسألك سؤال 
ادهم شرب شويه من القهوه وهز راسه : اسألي 
نهال بتردد : مثلا مثلا لو كانو قعدوك مع تغريد كنت هتوافق تتجوزها ؟ 
ادهم ابتسم : بصي بصراحه لو كنت قعدت معاها كنت اه هوافق ليه بقااا هقولك اصل انا جاي اشوفها وهقرء فاتحه ف مفيش وقت للرفض " وبصلها وقال بحب " بس وقت لما شوفتك اتمنيتك انتي رغم ان كنت متأكد انك مش العروسه 
نهال ببتسامه : كنت عارف منين ان مش العروسه ؟
ادهم : انتي داخله مبتسمه بفرحه لبنت عمك مفيش عندك تـ.ـو.تر العروسه ولا خجلها اللي بيكون اوڤر ف كان واضح انك مش العروسه 
نهال ضحكت : بدأت احس بشعور العروسه لما طلعنا روحنا قعدنا في البلكونه مع بعض وقتها حسيت بالتـ.ـو.تر وقلق العروسه اصل انا اتفاجأت العروسه تغريد فجأه انا اللي لبست الدبل بدلها 
ادهم ضحك : عايزه الجد انا اول ما شوفت تغريد حمدت ربنا ان اخدتك انتي 
نهال ضحكت وخبطته في كتفه : اخص عليك يا ادهم دا تغريد عسل بعدين انا كنت فاكره ان هلم من وراك الهدوم اللي هترميها في كل مكان لكن لقيت العكس انت منظم بشكل حلو اوي ابن ناس كدا بتعلق هدومك وبتنضف وراك انسان راقي يعني 
ادهم : بقرف من كل حاجه في الدنيا يعني ان ابوسك ومقرفش دا يعرفك انك في مكانه عظيمه عندي 
نهال اتكسفت وضـ.ـر.بت كتفه بقوه : اتلممم يا ادهم انت كل كلامك سـ.ـا.فل كدا 
ادهم بضحك : فين السفاله في كدا يبنتي مش بفهمك بعدين انتي لسه بتتكسفي مني والله العظيم دا عيب في حقي 
" نهال ابتسمت وبصت في الشارع وفي بالها هتلاقي منظر الخضره وجمال الطبيعه والهوا النضيف ، لكن الواقع الجو مغيم والشارع طين من شـ.ـدة المطر " 
نهال ضحكت : حقيقي الواحد لو ساب نفسه لخياله مش هينجي ابدا من الواقع المؤلم 
ادهم فهم تفكيرها وضحك : نهال ما هو انتي برضو اللي خيالك واسع انتي متجوزه في عزبه مش في لندن دا اقصي مشوار في العزبه هنا تروحي تشربي عصير قصب علي الكوبري وتيجي
نهال ابتسمت وقالت : طب تعالي ندخل جوا علشان انا تلجت " وفعلا دخلو جوا " هاا نكمل ما وراء الطبيعه ولا سابع جار 
ادهم فنح الشاشه وقعد علي الكنبه ورفع رجله سندها علي الطربيزه وفتح دراعه لنهال تنام في حـ.ـضـ.ـنه : لاء نكمل سابع جار عايز اعرف عملو ايه في عريس دعاء 
" نهال ضحكت وفعلا جابو المسلسل وسمعوه مع بعض في جو من الدفاا والحنان وراحه البال " 
.........................................
" نوال اخدت بنتها ونزلت من البيت وهي جواها فرحه ملهاش حدود ماسكه شنطتها في ايده " 
غزل بصتلها : ماما هنروح فين وبابا مش جاي معانا ليه 
نوال ببتسامه : هنروح نقعد عند جدو وتيتا 
غزل وقفت مشي وقالت بضيق : بس انا مش عايزه اروح عند حد انا عايزه اقعد في بيتنا عند بابا روحي انتي وانا هفضل " وطلعت تجري علي صلاح اللي واقف بيبص عليهم بحسره " 
" نوال بصت عليها وهي بتجري علي ابوها اللي اخدها في حـ.ـضـ.ـنه ومبقتش عارفه تاخد قرار تمشي وتسيبها ولا ترجع الجحيم اللي عايشه فيه " 
"نوال نزلت من شقتها ومعاها شنطة هدومها ، كان صلاح وسالم وسلوي قاعدين في البرنده والصمت مسيطر علي الموقف ، صلاح قاعد مصدوم ومش مصدق ان نوال بضيع منه او تقريبا هي ضاعت اصلا " 
نوال نزلت وبصت عليهم وقالت بهدوء : يلا يا غزل علشان نمشي 
صلاح وقف وبصلها بلهفه : نوال متخربيش علي نفسك عيشي لو علي الاقل علشان خاطر بنتك 
نوال غمضت عيونها وقالت بتنهيده : يلاا يا غزل علشان نمشي 
سلوي مسكت غزل وقالت لنوال بغضب : لو عايزه تمشي الباب يفوت جمل لكن البت مش طالعه من دار ابوها 
نوال بصتلها وهي حسه ان طاقتها خلاص خلصت خالص : حـ.ـر.ام عليكي اللي بتعمليه دا هتتسألي علي دا كله عايزه تحرميني من بنتي وهي اصلا من حقي 
سلوي بلوية بوز : بتدوري علي حقك ومش حقك من دلوقتي بس روحي يما شوفي دار مين اللي هتاويكي وبعدين ابقي تعالي خدي بنتك 
نوال بصت لصلاح بكسره انه حتي محاولش يدافع عنها لو للمره الاخيره حتي وقالت بتنهيده : لو سمحت خليها تديني بنتي وانا اوعدكم ان هحافظ عليها زي عيني 
سالم طبطب علي ضهرها بحنيه : اعقلي يا نوال وبلاش خراب البيوب يا بنتي ولمي بنتك وجوزك وعيشي ابوكي راجـ.ـل علي قد حاله هتروحي انتي كمان تزوديها عليه !
نوال بكسره : كل حاجه ليها رزق يبا سالم وربنا مبينساش حد انا مش طالبه حاجه منكم غير بنتي وحياة عيالك ما تحرمني منها 
سالم بصلها بقاة حيله : ربنا ما يحرمك منها ابدا روحي ريحي اعصابك يومين عند اهلك وبعدين يحلها ربنا " وبص لسلوي " سيبي البت من ايدك يا سلوي تروح لامها 
سلوي لسه هتعترض سالم اتكلم : من غير ولا كلمة 
اعملي اللي سمعتيه ومسمعش حسك دا نهاائي 
" نوال مسكت ايد بنتها وابتسمت لسالم بشكر واخدت شنطتها ونزلت من البيت وقفت اول توكتوك قابلها وركبت ومشيت ، كل ما بتبعد كل ما بترتاح زياده وبتحس انها بدأت تخطي في حياتها صح " 
سلوي بصت لسالم : انت بتصغرني قدام البت يا سالم تمشي كلمتها عليا وتاخد البت وتمشي 
سالم : بس بقااا اسكتي دمرتي بيت ابنك بإيدك بأفعالك البايخه ولا سايبه اللي ماشي ماشي ولا سايبه اللي قاعد قاعد اقعدي احربي كمان وكمان لما الدار تفضي عليكي وتقعدي فيها براسك يا سلوي 
سلوي بعصبيه : اوعااا لكلامك يا سالم بيت ابني مين اللي دمرته خوفي علي ابني وبيته يدمره ولا مـ.ـر.اته هي اللي من يوم ما ادهم اتجوز وهي هتمووت من مـ.ـر.اته 
سالم بغضب : هش هش بطلي لبخ ولخبطه في الكلام تدخلك في حياتهم هو سبب دمار بيتهم والمتـ.ـخـ.ـلف ماشي وراكي مش يقول بيتي ومراتي وبنتي قبل نفسي بعدين الدنيا دي " وبص لصلاح " اقعد بقا يباا جنب امك خليها تبسطك " وسابهم ونزل الشارع " 
سلوي بصت بصلاح الصامت : اوعاا تصدق كلام الراجـ.ـل دا كبر وبدء يخرف 
صلاح بشرود : يا تري هو اللي كبر وبيخرف ولا انا اللي كنت اعمي ومش شايف ان مراتي بتروح مني 
" سلوي حست ان ابنها بدء يفكر في كلام ابوه اللي هي نفسها متعرفش هو صح ولا غلط ، هي كل تفكيرها انها بتحافظ علي ابنها وبيته لكن عمرها ما تفكر تخربه ابدا "
..................................
" ادهم قاعد مركز في المسلسل جدا وجنبه نوال اللي عماله تقرء في كتاب بكل تركيز " 
ادهم بصلها لما حس انها ساكته بقالها كتير : بتقرئي ايه وشـ.ـدك اووي كدا ؟
نهال بصتله بتركيز وهي مبتسمه : يخربيتك يا ادهم شتت انتباهي في اهم جزء في الروايه كلهاا 
ادهم ابتسم وقالها : حُب وكبرياء من احزن الروايات اللي قرأتها في اخر الروايه البطل هيموت 
نهال بصتله بستغراب : انت تعرف الروايه ؟
ادهم هز راسه وهو بيتاوب : اعرفها كامله وهبقي احكيلك حكايتها بس دلوقتي عايزك تركزي معايا عايزك في كلمتين 
نهال ركزت معاه : قول سمعاك 
ادهم بهدوء : المفروض اسافر بعد ١٠ ايام من النهارده يا نهال 
نهال قلبها اتقبض وبصتله بخضه : تسافر وانا هعمل ايه من غيرك ؟ 
ادهم مسك ايدها وباسها بحنان : هتقعدي هنا في بيتك وانا اوعدك ان مش هتأخر هرجعلك علطول 
نهال الدمـ.ـو.ع بدأت تتكون في عيونها  : علطول اللي هو امتي يا ادهم بعد سنه علي الاقل ؟ 
ادهم بتنهيده : غصب عني انا مسافر ليه مش علشان خاطرك وعلشان مخلكيش محتاجه لحاجه كان نفسي اقدم الاجازه اكتر لكن الدنيا ضايعه من غيري هناك 
نهال شـ.ـدت ايدها منه ومسحت وشها : ادهم انا هعيش هنا ازاي من غيرك انا مبعرفش اتعامل مع حد ولو اتعاملت وعكيت الدنيا بعتمد عليك انك هتصلح بعدي صدقني مش هعرف اتأقلم لوحدي مع اي حد هنا 
ادهم قرب منها اكتر واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وحرك ايده علي شعرها : ايه كل الزعل دا علي عيني ان هسيبك وامشي والله العظيم بس يشهد ربنا عليا انه مش بإيدي بعدين يا نهال العيله هنا زي اي عيله عاديه انتي مش متعوده عليهم علشان لسه نوعا ما عروسه لكن بعد فتره هتاخدي عليهم وتبقي واحده منهم وانا هكون معاكي لحظه بالحظه هتبقي بعيده عني اه بس هبقي معاكي علطول اوعدك 
نهال ضميته اكتر وقالت : كنت مصدقه الجمله اللي بتقول ان البعيد عن العين بعيد عن القلب لكن دي اكبر كدبه حصلت الحقيقه ان البعيد عن العين اقرب حد قريب للقلب يا ادهم 
ادهم بصلها وابتسم : يعني انا هبقي قريب لقلبك ينهال لما اسافر ؟
نهال غمضت عينها وهي لسه حـ.ـضـ.ـناه : انت قريب لقلبي وانت هنا كمان يا ادهم عارف عُمري ما تخيلت ان هقابل حد حنين عليا زيك .. فاهمني وقت ما احتاجه بلاقيه سَوي بتحسسني ان معنديش عيوب رغم ان عارفه ان كُلي عيوب مخليني واثقه من نفسي لدرجة بستغربها حقيقي يا ادهم انت تتحب من كل الناس 
ادهم حط ايده علي شفايفها وقال بهمس : مش عايز اتحب من كل الناس عايز اتحب منك انتي انا اخر اهتمامـ.ـا.تي كان ان احب لكن لما شوفتك قلبي اللي شاور عليكي انا محتاجك حبيبه مش زوجة وبس ينهال 
نهال ضميته وهي فرحانه بكلامه : في مواقف بتحصل من الانسان احلي مليون مره من كلمة بحبك وانا حقيقي يا ادهم بحبك من كل قلبي 
ادهم حـ.ـضـ.ـنها بفرحه وهو مغمض عينه : اخيرااا اعترفت البطله في نهاية الراويه بعشقها لبطلها المهوس بعشقها منذ ان رأها " ختم ادهم كلامه ببوسه رقيقه عبر بيها عن فرحته بيها وبحبها ، تقبلتها نهال بقلب مرحب " 
نهال بعدت عنه وحاوطت وشه بين ايدها وقالت وهي بتبص في عيونه : وجودك معوضني عن غياب الكُل لكن صدقني غيابك محد في العالم هيقدر يعوضه يا ادهم 
ادهم بصلها ببتسامه حلوه : انتي طلعتيلي منين بس وحلوه كدا لييه وانا مشـ.ـدود ليكي ازاي كداا انتي ايييه 
نهال ضحكت بخفه : انا نهال مراتك 
ادهم ضحك وباس خدها : نهالي ودنيتي كلها " وضمها لصدره وهو فرحان اوي " 
" نهال غمضت عيونها وهي مشتته بين حب ادهم ليها وبين خوفها من كل اللي جاي من غيره حمـ.ـا.تها صعبه هل هتعرف توفق بين كليتها وبيتها ولا هتقصر في الاتنين من اصله " 
........................................
" نوال وقفت قدام بيتهم البسيط وخبطت علي الباب بعد شويه امها فتحتلها "
سوسن حـ.ـضـ.ـنتها بلهفه وحـ.ـضـ.ـنت غزل : قلب امك وعقلها تعالي ادخلي 
نوال ابتسمتلها ودخلت معاها علي جوا : ابويا فين يما ؟
سوسن بصتلها بستغراب واستغربت اكتر لما شافت الشنطه بتاعتها : ابوكي في الغيط لسه مرجعش ايه الشنطه دي  
نوال بهدوء : انا هطلق من صلاح يما 
سوسن بشهقه : يا مصيبتك السودا عايزه تطلقي من جوزك ليييه يا نوال 
" نوال بصتلها وسكتت هي نفسها من كتر الكلام اللي جواها مبقتش قادره تشرح ولا تحكي زي ما يكون نزل في قلبها بروود من كل المواقف " 
سوسن خبطتها في كتفها بغضب : احكيييي سهتااانه ليه عملتي ايه لجوزك علشان يطـ.ـلقك 
نوال بصتلها وبتحاول علي قد ما تقدر جواها مينهارش : ما يمكن هو اللي عملي يما انا مش عايزاه ومش عايزه العيشه معاه لو فضلت معاه ساعه كمان والله العظيم هموت نفسي وارتاح واريحكم 
سوسن بأمر : سيبك من كلااام المسلسلات دا احنا معندناش بناات تطلق رجعي عقلك لراسك وارجعي لجوزك وحافظي عليه ساعة شيطان وهتروح لحالها 
نوال الدمـ.ـو.ع اتجمعت في عينها واتخـ.ـنـ.ـقت : يماا انا مش طالبه منكم حاجه غير تخلوني قاعده عندكم بس وانا هشتغل وهصرف علي نفسي مش هشيل ابويا حمل بس ترحموني من اللي انا فيه 
سوسن مسكت دراعها وقالت بغضب : سمعتي انا قووولت ايه طـ.ـلا.ق مفيش طلعي الفكره من دماغك عندك شقه يا طولها ويا عرضها كل طلباتك موجابه بتاكلي وتشربي تلبسي من احسن الحجات احمدي ربنا وعيشي 
نوال بصت لأمها وشالت شنطتها ومسكت ايد بنتها ووقفت : انتي عندك حق يما انا هرجع واحمد ربنا علي نعمتي يلا مع السلامه " وفتحت الباب وطلعت من بيتهم والدمـ.ـو.ع بتنزل غصب عنها مخذوله من الكل ، الكل بيقطع فيها مفيش مره حست بحنان من اهلها فكرت العوض في جوزها لكن طلع انيل مشيت وهي مش عارفه رايحه فين ولا حسه بالطريق اصلا لحد ما لقيت نفسها في الموقف " 
نوال لسواقين : السلام عليكم عربيات المنصوره فين لو سمحت ؟
السواق : العربيه الحمرا اللي هناك بتحمل 
" نوال مشيت نحية العربيه اللي شاور عليها وركبت فيها وسندت راسها علي الشباك وبنتها في حـ.ـضـ.ـنها ، حست بوجع في قلبها متعرفش هتروح فين ولا لمين كل اللي تعرفه دلوقتي انها تبعد من هنا وبس " 
نوال غمصت عيونها وحـ.ـضـ.ـنت بنتها بقوه : كل حاجه هتبقي تمام واحنا هنبقي اسعد لما نبعد عن هنا 
...................................
" نهال واقفه في البلكونه وسرحانه جدا مع نسمة الهوا البـ.ـارده ، مهما حاولت تتأقلم هتفضل برضو جواها جزء معترف انها مش في مكانها الصح "
" نزلت وشها لتحت بتنهيده شافت منظر الشارع المطين من الشتا شافت الناس اللي بتحاول تعمل ولعه علشان الدفاا ابتسمت عليهم اوي وعلي فرحه عيالهم الصغيرين بالولعه "
ادهم دخلها البلكونه ومعاه صنية شاي : والله العظيم ما فاهم ايه سر حُبك للبلكونه في التلج دا ما تيجي نقعد جوا ونتغطي يا بنتي 
نهال بصتله وابتسمت : انا من عشاق فصل الشتاء بس مش علشان انام طول اليوم في السرير واخلي الكسل يسيطر عليا انا بحبه علشان نسمة الهوا البـ.ـارده دي ريحة الشوارع وانت ؟ 
ادهم ببتسامه : انا بحب الشتا في السعوديه علشان السعوديه مفيش فيها البرد اللي هنا دا يعني في الوقت دا هناك بكون لابس نص كم ومشغل التكييف كمان 
نهال رفعت عيونها ليه وبصتله بكل حنين : عارف هتوحشني جدا لما تسافر هفتقدك وهحس ان لوحدي ديما 
ادهم ساب الكوبايه من ايده وضمها لحـ.ـضـ.ـنه بحب : قوليلي بإيدي ايه وانا اعمله لأول مره اجي مصر واتعلق بيها كدا دا انا كنت بقطع الاجازه واسافر من تاني اسبوع اجازه ليا شقلبتي كياني 
نهال ضميته بحنان : ادهم ماما وحـ.ـشـ.ـتني عايزه اروحلها 
ادهم باس راسها : حاضر بإذن الله هنروح بكرا بليل نقعد معاهم شويه " ونزل ايده لوسطها وقال بهمس ووشه قرب لوشها " بس حاليا انتي وحشاني ووحشني حـ.ـضـ.ـنك
نعال اتكسفت وغمضت عنيها : احنا في البلكونه يا ادهم ابعد ممكن حد يشوفنا 
ادهم رفعها وشالها ودخل اوضتهم نزلها علي الارض وباس خدها برقه : ارفعي وشك 
" نهال رفعت وشها وهي مكسوفه جدا ومش عارفه تعمل ايه او تقول ايه ، اتـ.ـو.ترت ومن شـ.ـدة تـ.ـو.ترها بدأت تفرك اديها في بعض " 
ادهم لاحظ تـ.ـو.ترها فستغرب : انتي متـ.ـو.تره كدا ليه كأنها اول مره ؟ 
نهال نزلت وشها للأرض وقالت بهدوء : ادهم احنا اتفقنا ان هاخد حاجه تمنع الحمل وانا حاليا مأخدتش لسه يعني مينفعش 
" ادهم اتسمر مكانه من جملتها ومعرفش يتصرف ازاي لكن مصدوم " 
ادهم بكل قسوه :
                    "" انتظرو القادم ""
ادهم بعد عنها وقال بنرفزه : كل ما بحاول اوصل معاكي لنقطه كويسه في علاقتنا سبحان الله بكلمه منك بتوصليني لمرحله بكون عايز افرمك وماسك نفسي بالعافيه 
نهال اضايقت من كلامه : علي فكره دا اتفقنا ليه بترجع في كلامك ولا كنت بتسكتني وخلاص وقتها ودلوقتي طبعا مينفعش ارفضك 
ادهم مسك دراعها بقوه : ترفضيني ! انتي مفكره نفسك ايييه فوووقي دا انتي حتت عيله لسه متتغريش في نفسك كدااا 
نهال حاولت تبعد ايده عنها لكن معرفتش ف عيطت : ابعد ايدك عني يحـ.ـيو.ان انت 
ادهم اتجنن لما سمع شتمتها ازاي تشتمه اصلا : انتي عيله قليلة الادب متربتيش عليا الحلال من ديني ما انتي بايته فيها قووووومي لمي هدومك هغورك علي بيت اهلك لما تتربي وتتعلمي تتكلمي مع جوزك ازاي ابقي تعالي يلااااااا 
" نهال اتخضت من صوته وبصتله وعيونها كلها دمـ.ـو.ع وسابته وراحت لبست اسدال وفتحت باب الاوضه بقوه خليت ادهم يتجنن اكتر من تصرفاتها اللي كل يوم بيتأكد انها لسه عيله ميعتمدش عليها " 
ادهم مسكها من شعرها بغضب : اظبطي نفسك في الدقيقه اللي هتفضليها هنا علشان مظبطكيش مدام الاحترام والادب مش جايين سكه معاكي انا بقا متربتش 
نهال دمـ.ـو.عها نزلت اكتر ومسكت ايده اللي مسكه شعرها وبصتله بتوسل : سيب شعري البنسه دخلت راسي 
" ادهم بص في عيونها حس انه هيضعف بص علي شعرها كانت فعلا البنسه داخله في راسها وعورتها فساب شعرها ، نهال عدلت شعرها والطرحه "
نهال بدمـ.ـو.ع : انا هخلي بابا سالم يوصلني مش عايزاك انت 
ادهم وقف قدامها بضيق من منها : انا اللي اقرر مش انتي ودلوقتي الاوضه دي لو لمحت طيفك براها وديني ليكون اخر يوم في عمرك 
نهال بزعيق : انا مش جاريه عندك تطردني وترجع ترجعني انا مش عايزه افضل هنااا 
ادهم بصوت عالي : لو صوتك علي تاااني متلوميش غير نفسكك واللي قولته يتنفذ يلاااا 
نهال وقفت قصاده بعند : وانا ولا هوطي صوتي ولا هدخل الاوضه انا عايزه اروح بيت اهلي 
ادهم غمض عينه وحاول يصبر : يابنت الناس اتقي شري وادخلي جوا لانك بصراحه وصلتيني لدرجه من الغضب انتي مش متخيلاها 
نهال وقفت قدامه وقالت بكل عِند : لما تقول كلمه يا تبقي قدها يا متقولش .. تمام 
ادهم غمض عينه وحاول علي قد ما يقدر يكون صابر اتنهد بقوه وقال : انا مش غلبان فيكي صدقيني ديتك معايا علقه تفوقك بس المشكله ان انا مش كدا ولا طبعي كدا ببساطه انا مش همجي ومس حابب ابقا كدا ف بلاش توصليني لمرحله تزعلك وتزعلني 
" نهال بصتله بكل غيظ ودخلت الاوضه قعدت علي السرير بنرفزه ودمـ.ـو.عها بتنزل مسحت عيونها بضيق وبعدت وشها عنه ، هي اتعودت علي حنانه ورقته معاها لكن متعودتش علي زعيقه ولا قسوته عليها "
ادهم بصلها وبص لدمـ.ـو.عها وقلبه واجعه عليها جدا لكن جوا اضايق منها انها بتعيط: استغفر الله العظيم يابنتي يعني انتي اللي غلطانه ولسانك طويل ودماغك ناشفه وبتردي الكلمه بسبعتلاف كلمه وفوق كل دا بتعيطي كمان !
نهال بصتله وعيونها حمرا من عـ.ـيا.طها : ايوا بعيط ملكش دعوه بيا بقا انشالله اولع يعم واريحك مني خالص 
ادهم ابتسم علي كلامها وراح قعد جنبها وقال بهدوء : بس بصراحه انا مش عايزك تولعي مقدرش اعيش من غيرك 
نهال بصتله ومقدرتش تمسك دمـ.ـو.عها حطت ايدها علي وشها وعيطت جدا : انت زعقـ.ـتـ.ـلي جـ.ـا.مد وكمان ضـ.ـر.بتني وانا معملتلكش حاجه 
ادهم ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وقال بغلب : حصل انتي مبتعمليش حاجه انا اللي قادر ومفتري وظالمك 
نهال حاولت تبعد عنه بس معرفتش فقالت بزهق : ابعد مكـ.ـلـ.ـبش فيا كدا ليه انا اصلا قولتلك ايه غلط يخليك تزعق فيا كدا مش دا كان اتفقنا من البدايه وانت وافقت عليه ؟
ادهم مسح دمـ.ـو.عها وباس خدها وقال بحنان : وافقت عليه علشان مش عايز ازعلك لكن لو عليا انا عايز اخلف منك النهارده قبل بكرا  
نهال بصتله بدهشه : والكليه هعمل فيها ايه وانت هتسافر وتسيبني هبقا لوحدي تفتكر هعرف اتصرف مع بيبي لوحدي دا انا لسه لحد دلوقتي بحتاج حد يسرحلي شعري حد يفهمني كل كبيره وصغيره 
ادهم حاول يفهمها بعقل : نهال الكليه مش سنه واحده هنستناها ولا انا مسافر فتره وراجع حبيبتي انتي لسه قدامك ٣ سنين كليه واكيد مش كل اجازه هنزلها هنأجل الحمل وانا مقري الاساسي السعوديه مش هنا يعني دا الواقع بتاعنا خلينا نعيش حياتنا عادي حملتي خير محملتيش خير برضو مش حابب حوار انك تاخدي موانع حمل اضرارها مش حلوه 
" نهال سكتت لأنها عارفه ومدركه ان ادهم معاه حق هي عادي ممكن تحمل وتكمل دراستها لكن هي نفسها متعرفش سبب لكل الرفض اللي جواها دا "
ادهم اتنهد بقلة حيله وجيه يقوم من جنبها مسكت ايده وقالت بتردد : انا موافقه .. مش هاخد منع حمل 
ادهم ابتسم اوي وباس دماغها : لو حملتي تبقي اكرمتيني بهديه انتي مت عـ.ـر.فيش تمنها هيبقا غالي ازاي عليا ولو محملتيش كفايه عندي انك سمعتي كلامي ومأخدتيش موانع حمل " وقرب منها اكتر حط ايده علي وسطها ودفن راسه في رقابتها يبـ.ـو.سها  برومانسيه تلقائي نهال غمضت عيونها وحطت ايدها علي راسه تطلب قربه اكتر " 
ادهم بعد شويه عنها وقال ببتسامه : مبسوطه ؟
نهال هزت راسها بخجل : بحب ان اكون معاك يا ادهم بحس وقتها الدنيا كلها فاصله مفيش غير انا وانت بس اللي فيها 
" كلام بريئ منها وقالتله بتلقائيه لكن بنسبه لأدهم كانت بداية انه يكمل اللي بدء فيه بكل حُب وسعاده " 
ادهم شالها وحطها علي السرير بكل رقه وقال ببتسامه وهو بيقلع تيشيرته : كدا انتي رضيتي حسه السمع جيه دور حسه اللمس بقا " نهال ضحكت بخجل وهو ابتسم جدا عليها " 
..........................................
" نوال نزلت من العربيه وفي حـ.ـضـ.ـنها بنتها اللي نايمه بصت حواليها ، هي متعرفش اي حاجه هنا ولا تعرف هي راحه فين ولا تعرف هي جايا ليه كل اللي تعرفه انها مش عايزه تفضل في البلد وخلاص " 
غزل اتكلمت بنوم : ماما احنا جينا هنا ليه انا عايزه انام 
نوال : انا خايفه ابهدلك معايا يغزل قولي يارب قولي يازب يغزل 
غزل ببراءة : يارب بس انا جعانه 
" نوال فتحت شنطتها وطلعت بسكوته ، غزل اخدتها منها ونوال مشيت في شوارع المنصوره وهي متعرفش اي حاجه فيها ، فضلت ماشيه لحد ما وقفت قدام حضانه مكتوب يافته ( مطلوب انسه للعمل ) ابتسمت ودخلت علي جوا 
الحارس بتاع الحضانه وقفها بستغراب : معلش يا فنـ.ـد.م مينفعش تدخلي بنتك الحضانه دلوقتي اتأخرت جدا وانتي اكيد عارفه التعليمـ.ـا.ت بتاعت المدير 
نوال : انا جايا علشان عرض الشغل اللي متعلق علي اليافته برا يا استاذ ممكن اقابل حد علشان استلمه 
الحارس : ااه طيب اقعدي هنا علي ما ادي خبر للمدير وهخليكي تقابليه " ومشي راح علي مكتب المدير ونوال قعدت علي الكرسي " 
غزل بصت علي المراجيح بتاعت الحضانه بسعاده : مامااا بصي في ملاهي هناا " وقالت برجاء " عايزه العب فيهم 
نوال ابتسمت وقالت بهمس : مينفعش لما تكبري وتيجي الحضانه العبي فيهم براحتك لكن لو لعبتي دلوقتي عمو هيزعق لينا 
" غزل سكتت وفضلت باصه للمراجيح بحزن وهي بتاكل في البسكوته " 
غزل : لما اكبر هفتح حضانه وهجيب فيها اللعاب زي دي علشان العب فيهم براحتي ومحدش يزعقلي 
" نوال ابتسمت علي كلامها ، نفسها كانت تقولها الاحسن انك متكبريش وتفضلي صغيره بس اتنهدت و سكتت " 
الحارس جيه عليها : تعالي يا استاذه الاستاذ امجد المدير في انتظارك قدامك ١٠ دقايق علشان مشغول جدا 
نوال قامت واقفت وقالت ببتسامه : ربنا يخليك شكرا " وراحت علي اوضة المدير خبطت ودخلت " 
امجد كان باصص في الورق اللي قدامه بنشغال قال بعمليه من غير ما يبصلها : اسمعي يا حجه لو جايا وناويه شغل لازم تكوني ملتزمه بالمواعيد جدا دا اهم جاحه بنسبالي تما.. " ورفع وشه ليها تخيلها واحده كليره في السن لابسه عبايه سودا زي اللي شغالين هنا ، لكن نوال كانت لابسه بنطالون بيج وفوقه بلوزه زيتي وكوتش ابيض رغم الارهاق اللي عليها الا انها جميله " 
نوال بصتله وقالت بطاعه : اوعدك ان هلتزم بالمواعيد ومش هتأخر بس لو ممكن تخليني ابات هنا في اي فصل لفتره بس اكون دورت علي شقه 
امجد بصلها بستغراب : انتي عندك كام سنه واسمك ايه ؟
نوال : اسمي نوال عندي ٢٢ سنه معايا كلية اداب بس مكملتهاش لظروف خاصه 
امجد استغربها اكتر : انتي منين يا نوال ؟
نوال بتردد : انا من دكرنس 
" امجد فضل ساكت شويه محتاج يعرف وحده في سنها ليه تشتغل ومين الطفله اللي معاها دي وليه حاسس ان في حاجه غريبه "
امجد بص علي غزل : اختك ولا مين ؟
نوال بهدوء : بنتي 
امجد بدهشه : انتي متجوزه وكمان مخلفه ؟
نوال حست انها بدأت تتخـ.ـنـ.ـق فقالت بصبر : ايوا بس هطلق وانا فعلا محتاجه الشغل دا جدا 
امجد بتنهيده : تمام يا نوال تقدري تبدأي شغل من النهارده في اوضه هنا في الحضانه علي القد كدا تقدري تقعدي فيها لحد ما ترتبي امورك 
نوال ببتسامه : متشكره جدا لحضرتك انا بإذن الله مش هقصر في شغلي ابدا 
امجد ببتسامه : اتمني بصراحه يلا روحي الدور التاني وانتي هتفهمي كل حاجه 
غزل راحت وقفت قدامه : ينفع اللعب في الالعاب اللي برا دي مش هكسر حاجه والله 
امجد ابتسم ليها ورجع شعرها علي كتفها : طبعا الالعاب والحضانه كلها تحت امرك " وبص لنوال " روحي انتي شوفي شغلك ومتقلقيش عليها 
" نوال كانت في البدايه خايفه لكن جواها حاجه طمنتها وخرجت برا الاوضه راحت علي الدور التاني " 
امجد شال غزل علي رجله : وانتي اسمك ايه بقا ؟
غزل : اسمي غزل صلاح سالم 
امجد بفضول لأول مره يحس بيه : وبابا فين يا غزل 
غزل هزت كتافها : احنا كنا قاعدين في البرنده عند تيتا بعدين ماما نزلت وكان معاها الشنطه السودا اللي انت شوفتها دي وقالتلي يلا يغزل تيتا مكنتش راضيه تخليني اروح معاها بس جدو زعقلها وقالها سيبيها وروحت معاها بعدين ماما اخدتني ورحنا عند تيتا امها بقا قالتلها امشي من هنا ومشينا 
امجد حس ان نوال تعبانه في حياتها فقال بفضول اكتر : وماما سابت البيت ليه ؟
غزل : علشان بابا بيعـ.ـيطها كل يوم وبيزعلها وكل شويه يقولها امشي عارف مره قصت كل شعرها " وقالت بملل " انا عايزه اطلع اللعب في الالعاب اللي برا بقا 
امجد فهم الموضوع كله فقال في نفسه : يعني جوزها صعب معاها ف علشان كدا هتطلق ولما راحت لأهلها طردوها يولاد الكـ.ـلـ.ـب حد يبقا عنده بنت زيها ويرميها بشكل دا ؟ 
........................................
" صلاح روح من عند اهل نوال وهو في حاله صدمه كان عنده امل هيلاقيها وابوها هيجبرها تروح معاه لكن مكنتش موجوده ولا هو يعرف فينها ولا اهلها ، وصل بيتهم وهو في حالة صدمه تامه " 
سالم كان قاعد في البرنده مستنيه : مردتش تيجي صح ؟
صلاح قعد جنبه : نوال مش هناك اصلا امها متعرفش راحت فين ولا ابوها 
سلوي دخلت عليهم البرنده ومعاها صنية شاي قالت بستغراب : هـ.ـر.بت يعني ولا ايه ولا هي هتروح فين هي تعرف حاجه في الدنيا علشان تمشي دي بتوه في البلد 
صلاح بصلها : ارحمي شويه يماا مراتي اخدت بنتي ومشيت معرفش فينهم و الواحد مش مستحمل كلام من حد 
سلوي وهي بتشرب الشاي قالت بمراوغه : وانا قولت حاجه انت لو كنت عارف تمشي بيتك ومراتك مكنتش جالها الجرأه تاخد بعضها وتمشي بس انت اللي زي قلتك وهي استهترت فيك يا مايل يحزين 
سالم بلوية بوز : هي اللي استهترت فيه ولا انتي اللي كرهتي البت في حياتها لدرجة انها سابت الجمل بما حمل وقالت الدنيا تولع بس اطلع من البيت دا 
سلوي بغضب : لاء بقاا دا انت كبرت وخرفت بصحيح انا هكرها في حياتها ليه ولا انا مالي بيها من اساسه 
نزل ادهم علي كلامهم اللي استغربه جدا ووراه نهال : السلام عليكم خير يارب صوتكم عالي ليه 
سلوي : مرات اخوك سابته ومشيت ومنعرفش راحت فين وانا معرفش هي مشيت ليه اصلا الله اعلم اللي بيدور بينها هي وجوزها يقوم ابوك يقولي انتي اللي كرهتيها في حياتها والنبي دا كلام يرضيك يا ادهم 
ادهم بص لصلاح : يعم سيبها عند اهلها تروق بالها يومين وهتيجي من نفسها نوال اعقل من كدا روق بالك يعم " وراح قعد جنب ابوه "
صلاح بضيق : يمعلم روحت بيت اهلها ارجعها وارضيها بكلمتين امها قالتلي هي جت وقعدت شويه بعدين قالتلها انا راجعه بيت جوزي واخدت غزل ومشيت 
ادهم بدهشه : يعني هي سايبه البيت وناويه انها مش راجعه ولا ايه اللي حصل ؟
صلاح نفخ نفس السجاره بقوه : محصلش هي بقالها فتره حالها مش مظبوط ولا عاجبني وناويه انها تمشي بس راحت فين بقا معرفش 
نهال قاعده ماسكه فونها بتقلب فيه لكن مركزه مع كلامه فقالت في نفسها : الراجـ.ـل عملها عقده نفسيه وبيقولك بقالها فتره مش مظبوطه والله العظيم جدعه يابت يا نوال شابوو ليكي فعلا 
ادهم بصوت عالي نسبيا : نهاااال 
نهال بنتباه : هاا نعم معلش كنت سرحانه شويه مسمعتكش 
ادهم ببتسامه : ولا يهمك يقمر عايز كوبايه قهوه من ايدك الحلوه دي بقا 
" نهال اتكسفت من كلامه قدام اهله وراحت علي المطبخ تعمل القهوه وهي مبتسمه " 
سلوي بلوية بوز : اهو تدلعو في النسوان والاخر يسيبو الدار ويمشو نسوان اخر زمن بصحيح 
ادهم ببتسامه : الحلو يستاهل الدلع يما بعدين نهال غير نهال في مكانه لوحدها ثم الكون في مكانه تانيه 
سالم ببتسامه : ربنا يفرحكم ويسعدكم ويرزقكم بالذريه الصالحه اللي ترضيك يابني 
" الصمت سيطر علي القعده كلها كل واحد بيفكر في ملكوته الخاص ، نهال قاعده تكلم العيله في شات العيله ، ادهم قاعد بيتابع شغله علي الفون ، صلاح بيفكر مـ.ـر.اته راحت فين " 
.........................................
" نوال اخيرا بعد تعب طول اليوم جيه وقت انصراف الطلاب اللي اتهدت معاهم حرفيا ، نزلت تحت وخبطت علي مكتب امجد اللي امرها بالدخول دخلت و اندهشت لما لقت امجد شايل غزل اللي نايمه علي كتفه وهو بيطبطب علي ضهرها بحنان واضح " 
امجد بهمس : اقعدي بس متعمليش صوت علشان مصدقت انها نامت 
نوال اتحرجت وفي نفس الوقت ابتسمت : معلش اكيد تعبتك النهارده انا عارفه انها شاقيه بس فعلا مفيش حد ليا هنا تفضل معاه 
امجد ببتسامه : بالعكس غزل ممتعه ودماغها نضيفه بصراحه حبيتها جدا رغم ان مش من مفضلين الاطفال خالص 
نوال بتلقائيه : حضرتك صغير في السن اديك ٣٣ سنه بالكتير اكيد عندك اولاد بتتعامل معاهم ازاي لما انت مش من مفضلنهم ؟
امجد ببتسامه : عندي ليلي وزينه بس ولاد اختي بس معانا في البيت ابوهم مسافر واختي قاعده عندنا لحد ما جوزها يرجع لكن انا عازب
نوال بإحراج من سؤالها : ربنا يبـ.ـارك فيهم يارب وبإذن الله ربنا يوفقك مع بنت حلال تفرح قلبك هاخد انا غزل انيمها وبإذن الله الساعه ٧ ونص الصبح هكون بدأت دوامي 
" امجد ناولها غزل بكل حنان هي نفسها استغربته شالت بنتها وخرجت راحت علي الاوضه اللي امجد خصصها ليها "
امجد اول ما هي طلعت ابتسم اوي عليها وقال بهمس : نوال وغزل ' 
" بدأت الايام تمر صلاح بيدور علي نوال في كل مكان ومش بيمل ، وفي يوم راجع البيت الساعه ٢ الظهر في يوم ممطر وشـ.ـديد البروده دخل البيت كان ابوه وامه قاعدين في الصاله وقدامهم راكية نار تدفيهم " 
سالم بلهفه : هااا معرفتش اي حاجه عنهم خالص ؟
صلاح بخيبة امل : معرفش عنهم حاجه دورت في كل مكان اتخيل انها ممكن تروحه واهلها زي ما يكونو مصدقو انها تمشي اعمل ايه قولي 
سالم طبطب علي ضهر ابنه بزعل : نوال جدعه وبتحبك وعمرها ما هتسيبك تلاقيها بس بتربيك يومين ولا حاجه وهترجع اصل هتروح فين ولا ليها حد غيرنا 
صلاح بصله بحزن : معملتلهاش اي ذكره حلوه تخليها ترجعلي يباا لو واحده غيرها كانت سابتني من تاني يوم جواز لكن نوال استحملت معايا كتير وانا شبهه الاعمي ماشي ورا اي صوت الا صوتها 
سالم : الحياه الزوجيه دي لو مفيهاش راحة بال وامان وحُب تبقي فاشله وملهاش لازمه الست بتحتاج حـ.ـضـ.ـن في كل وقت مزعلها احـ.ـضـ.ـنها عملت حاجه غلط احـ.ـضـ.ـنها هي بطبعها كائن حساس محتاجه تحس بالحب محتاجه تحس انها ست طيب لما هي متلقيش الحجات دي من جوزها تبقي تفضل معاه ليه من الاساس 
" صلاح ادرك كل كلمه ابوه قالها بس ادركها بعد ما فات الاوان هو نـ.ـد.مان علي كل حاجه عملها بس يفيد بإيه نـ.ـد.مه دلوقتي في النهايه نوال مبقتش موجوده علشان يعتذرلها حتي " 
................................................
" نوال بدأت تشتغل في الحضانه داده لطلاب بتتعب جدا معاهم بس هي محتاجه الشغل دا ضروري ، الفتره الاخيره حست بِ اهتمام مبالغ من امجد ودا ضايقها هي اه ناويه علي الطـ.ـلا.ق بس برضو لسه في حكم راجـ.ـل مينفعش تسمع لأي حاجه غلط تحصل ف بطلت تروح عند امجد المكتب لأي ظرف ولا حتي تتعدي الحدود في الكلام معاه " 
" امجد مضايق من بعدها هو عارف ومدرك انها متجوزه لسه بس مش عارف ليه مشـ.ـدود ليها بشكل الغريب دا ، بعدها عنه مخليه كل دقيقه بيدي قرارات صعبه في الحضانه بحيث هي تيجي تقوله الشغل كتير عليها لكن مبتملش " 
' في مكتب امجد كان قاعد بيمضي علي حضور المدرسين لكن عقله مش معاه '
امجد ساب القلم بضيق وقال بنرفزه : فيي ايه مااالك مضايق انها مبتجيش ايه المشكله ليه شاغل بالك بيها ما هي حره 
" في وسط دوشة دماغها الباب خبط ونوال دخلت " 
نوال بحترام : السلام عليكم جايا بس استأذن حضرتك اخرج برا ربع ساعه واجي تسمحلي ؟
امجد بصلها من فوق لتحت بغيظ واضح علي وشه وقال بعدم تردد : السبب 
نوال بتـ.ـو.تر : غزل حرارتها مرتفعه من بليل عملتلها كمدات مايه ساقعه بس برضو لسه زي ما هي هطلع اجبلها اي حاجه تنزل الحراره واجي 
امجد بقلق : وهي غزل فين دلوقتي سيباها مع مين ؟
نوال : مع صفاء الداده اللي في فصل تالته اول قولتلها تخليها معاها علي ما ارجع 
امجد : روحي هاتي غزل وتعالي بسرعه متتأخريش 
" نوال خرجت من غير كلام علشان هي فعلا مفيش معاها اي فلوس تجيب علاج ليها راحت جابت غزل اللي مش قادره تتكلم حتي وراحت عند مكتب امجد اللي كان مستنيها قدامه " 
امجد بص لغزل وشالها بحنان : حبيب قلبي التعبان الف سلامه عليك يا بيضه 
غزل بتكح جـ.ـا.مد ومش قادره تتكلم : مش عايزه اخد حقنه علشان خاطري 
امجد مشي بيها ونوال وراه : مفيش اي حقنه الدكتور بس هيشوف سبب التعب دا ايه ونرجع علطول " وقابل الحارس " عم ربيع خد بالك من المكتب انا ساعه بالكتير وجاي 
الحارس قام نفض ايده من الشيبسي اللي كان بياكل فيه وقال : في عنيا متقلقش يا باشا 
امجد طلع فتح الباب لكل تلقائيه لنوال : اركبي يلا 
نوال بصتله بستغراب انه فتحلها الباب عمر ما حد عملها الحركه دي ف ركبت وقالت : هات غزل اشيلها علي ما تركب 
امجد دخل العربيه وغزل في حـ.ـضـ.ـنه : سهله خلاص المهم هنروح عند دكتور نكشف عليها الاول وبعدين نجيب العلاج " ومشي بالعربيه " 
غزل بصتله بخوف : الدكتور هيكتب حقن ؟
امجد باس خدها بحب : لاء طبعا مفيش حقن هو بس هيكشف عليكي ويشوفك تعبانه ليه ونرجع علطول 
" نوال رجعت راسها علي الكرسي ولفتت وشها لطريق الممطر ، الاهتمام اللي احنا بنتمناه ديما بيجي من الشخص الغلط ديما بيجي من الشخص اللي مستحيل تتجمعو مع بعض ولو صدفه حتي " 
امجد بصلها بستغراب : سرحانه في ايه كداا يا ام غزل ؟
نوال بصتله بنتباه واتنهدت بقوه وردت : ولا حاجه بس بفكر في اللي جاي المفروض اعمل ايه وانا مفيش في ايدي اي حاجه اعملها 
امجد وهو باصص لطريق : امشي ورا سعادتك الجنب اللي هيريحك افضلي فيه متجيش علي نفسك لسعادة حد هل المشاكل اللي بينك وبين جوزك تستدعي الطـ.ـلا.ق ولا انتي مع اول ضـ.ـر.به رميتي كله ورا ضهرك ومشيتي ؟
نوال بسخريه : الشخص لما بيحس انه متقدر بيدي اكتر ما تتوقع منه تخيل بقا انت عايش مع واحد معندوش تقدير لنفسه حتي هيقدرك انت ؟... و انا مشيت لما ضهري مبقاش فيه مكان لضـ.ـر.بات تانيه يا استاذ امجد ... تخيل انت تكون عايش مع واحد مبحسش بأي حاجه في الدنيا ولا بتعبك ولا بزعلك ولا بشكلك حتي قدام الناس مفيش عنده تقدير ولا هو ولا اهله بيعتبرو الانسان الفقير دا متسول عندهم المفروض لو تعب ميقولش انه تعب يموت وخلاص علي ايه ي قوم انا ليا تار عندكم وبتخدوه مني ؟ 
امجد بصلها شويه بعدين بص لطريق : علشان كدا قصيتي شعرك كله ؟
نوال اندهشت : انت عرفت منين ان انا قصيت شعري " ابتسم وسكت وباس دماغ غزل " غزل مبتسترش حد فعلا 
امجد : اللي فهمته من كلامك انك عايش مع جماد لا يشعر ولا يتكلم طيب معقول الحجات دي كلها ملفتش نظرك اي حاجه منهم في الحظوبه 
نوال غمضت عيونها بحزن : اهتمام مفيش بعده حب كأني اول واخر ست في العالم هدايه وخروجات ودهب وكل اللي اي ست تتمناه عمله لدرجة ان انا لوهله فكرته عوضي اللي ربنا عوضني بيه من الدنيا مكنتش اعرف ان داخله علي حرب انا مش قدها اهتمامه اتحول لسكوت رأيه امه اللي تقوله بداله بنتي تعبانه عايزه اكشف عليها قولي لأمي عايزه ازور اهلي قولي لأمي طيب انت فين من كل دا فين شخصيتك من كل دا لحد ما حسيت ان انا رفضه فكرة انه جوزي مبقتش عيزاه ومبقتش عايزه انه يقرب مني بدأت اهمل شكلي اصل هغري في مين في واحد ميت مبحسش اصلا 
امجد بيسمع لكلامها وهو مصدوم معقول في انسان بالانحطاط دا : طيب محاولتيش تتكلمي معاه يمكن يتغير 
نوال مسحت دمـ.ـو.عها اللي هي اندهشت انهم نزلو اصلا وقالت بسخريه : من كتر ما اتكلمت ومن كتر ما حاولت اغيره جوايا انا اللي اتغير للأوحش ودا زعلني اوي بقيت بغير من واحده جوزها ماسك ايدها تخيل 
امجد بشفقه علي اللي كانت فيه : اهلك فين دورهم في الموضوع يا نوال ؟
نوال : اهلي ناس غلابه اوي ابويا شغال عامل في ارض ناس بيزرعها امي بتربي في اخواتي حالنا علي قدنا واقل كمان اللي خلاني امشي ان الكل فعلا قفل بابه في وشي مشيت وقولت ارض الله واسعه المهم امشي وابعد وخلاص 
امجد سكت شويه وبصلها وقال بمغزي : لو عايزه ترفعي قضية خلع انا هقف معاكي لحد اخر نفس فيا اوعدك هشيلك انتي وبنتك في عيني يا نوال بس انتي قولي اه 
نوال بصتله شويه ومعرفتش تقول ايه : معني كلامك ايه مش فاهمه ؟
امجد بصلها : انا مستعد اتكفل بيكي انتي وعزل يا نوال 
نوال : تتكفل بينا ازاي تشفق علينا لاء شكرا انا هشتغل وهعرف اصرف علي بنتي ربنا يخليك متشكره علي عرضك دا يا استاذ امجد 
امجد بغيظ : يشيخه اخبطك بالطفايه في وشك بقولك اتكفل بيكم وانتي مراااتي في ايه مالك 
نوال فضلت ساكته شويه وهي بصاله وحاسه ان مفيهاش عقل تفهم : يعني ايه وضح كلامك اكتر 
امجد بدهشه : اوضح ايه اكتر من كدا دا قولتلها صريحه بقولك عايز اتجوزك لما تطلقي يا نوال مالك 
نوال بعدم فهم : هتتجوزني ازاي وانا متجوزه 
امجد وقف العربيه : اصلا ! لاء دا انتي محتاجه قاعده علي رواقه انزلي وصلنا عند الدكتور لما نرجع نبقا نتكلم يلا " ونزل وهو شايل غزل اللي نامت " 
" نوال نزلت وحست بالبرد ف ربعت ايدها تدفي نفسها ودخلت وراه العماره اللي فيها الدكتور ، امجد دفع حساب الكشف وقعدو يستنو الدور " 
...................................…
" نهال واقفه في المطبخ قدام البوتجاز بتحاول تسوي صنية الفراخ بالبطاطس بس مش عارفه " 
نهال بحيره : طب اعمل ايه الفراخ مش راضيه تستوي والبطاطس اتهرت يمكن محتاجه شويه مايه " وراحت جابت كاتل المايه وحطت شوية مايه في الصنيه " 
ادهم دخلها المطبخ : نهال اعمليلي فنجان قهوه وهاتيه البلكونه معلش 
نهال بصتله وهي مضايقه اووي وقالت : بالله يا ادهم تعالي اعمل انت علي ما اشوف بس المشكله من الفراخ ولا مني 
ادهم راح عندها وبص علي الصنيه وقال بستفسار : مالها الصنيه دي شكلها تحفه علي فكره " واخد المعلقه منها واكل حته من البطاطس وقال بنبهار " امم ودايبه كمان دا ايه العسل والشطاره دي كلها 
نهال بحذر : دوق بقا الفراخ كدا ؟
ادهم اخد الشوكه وغرزها في الفراخ مبتدخلش اصلا بصلها وعض شفته اللي تحت وقال : هي كدا الفرحه مبتكملش يعني الفراخ نايه بمعني الكلمه والبطاطس دايبه بمعني الكلمه استحلفك بالله عملتيها ازاي 
نهال بحيره : معرفش الست في الفديو قالت شوحي البطاطس مع الخضار علي البوتجاز قبل ما تدخلي الصنيه بالفراخ الفرن وانا عملت كدا بالملي والله بس طلعت كدا 
ادهم : الست قالت شوحيهم علي البوتجاز مقالتش سويهم علي البوتجاز انتي طبختي البطاطس مع الخضار علي البوتجاز بعدين دخلتيهم الفرن مع الفراخ ف الفراخ طلعت نايه خالص والخضار مستوي 
نهال : طب اعمل ايه اطلع الفرخه اطبخها بعدين ارجعها الفرن تتحمر ؟
ادهم بتنهيده : لاء يحبيبتي هاتي الصنيه دي هنزلها لأمي تتصرف فيها وانتي حمري بانيه ومكرونه يلا 
نهال بصويت : لااااء امك مييين اللي تنزلها الصنيه كله الاا امك والنبي 
ادهم بضحك : ياستي ليييه متقلقيش دا امي ست متفهمه جدا احتمال تاخد الصنيه دي وتروح لأهلك تفرجهم عليها 
نهال مسكت ايده برجاء : بالله لاء يا ادهم علشان خاطري بلاش انا دلوقتي هعملك احلي طبق مكرونه واحلي طبق بانيه تاكل ايدك وراه 
ادهم قفل الفرن وقال : من يوم ما اتجوزت وانا عمال اكل مكرونه وبانيه ياااابت دا انا عررريس ياااابت محتاج اكل فيه فسفور وبط والحجات دي 
نهال ببراءة : والله يا ادهم انا بحاول اتعلم اهو بس زي ما انت شايف النتيجه مبهره كالعاده المكرونه البشاميل البشاميل كتل مني ومرضاش يدوب ورميته اكتر من ٣ مرات وادي صنية الفراخ البطاطس استوت والفراخ مستوتش اعمل ايه بقا 
ادهم حـ.ـضـ.ـنها وباس دماغها : معلش يحبيبتي اكيد العيب من البوتجاز المره الجايا نغيره 
نهال ضـ.ـر.بت بضيق : انت بتتريق عليا يا ادهم مش انت اللي قولتلي حاولي مره واتنين ولازم تغلطي علشان تتعلمي اهوو مع اول غلطه اتريقت عليا 
ادهم بضحك : ايييه ينهال انا ولا هاكل ولا هتريق 
نهال بعدت عنه : يعم ماشي اتريق اتريق المهم هنعمل ايه في الفراخ دي 
ادهم : هنزلها لأمي علي اساس انك عملتيها وانا مش طالبه معايا فراخ 
نهال باست خده بحماس : يعم عليا النعمه انت حبيب قلبي ايوا انا معاك في الكلمتين دول نزلها بقا قبل ما تبرد 
ادهم ضحك عليها اوي : مصلحجيه اووي انتي يحبيبتي بس انا مش راضي بالبوسه دي كل حاجه بتمنها 
نهال ابتسامتها اختفت من علي وشها وقالت : يعني ايه الكلام دا ؟
ادهم قرب وشه منها وشاور علي شفايفه : بوسه من هنا وبوسه لحد ما انا اقولك بس 
" نهال قربت من شفايفه وفضلت تبوسه كتير وادهم مستمتع جدا بالبوسه " 
نهال بعدت اخدت نفس كبير : يلا انزل ودي الصنيه 
ادهم برفع حاجب : انتي بعدتي ليه انا امرتك بالبعد دا مش منزل صواني 
نهال مثلت الزعل : متنزلش حاجه يا ادهم هنزل انزلها انا واستحمل الكلمتين اللي هاخدهم 
ادهم شال الصنيه : صعبتي علي الصراحه بس تمثيلك نيله بصراحه يلا هنزل الصنيه وهقعد مع ابويا شويه وهاجي تكوني خلصتي الاكل " واخد الصنيه ونزل علي تحت " 
" نهال بدأت تعمل الاكل وهي منـ.ـد.مجه فونها رن " 
نهال : الووو .....! 
                     "" انتظرو القادم ""
نوال : الوو نهال لو حد جنبك ابعدي مت عـ.ـر.فيش حد ان بكلمك ولا حتي ادهم 
نهال : لالا متقلقيش محدش جنبي انا في الشقه لوحدي انتي اللي فين وعامله ايه انتي وغزل وازاي تسيبي البلد وتمشي يا نوال 
نوال : كنتي عيزاني اعمل ايه افضل قاعده لحد ما اموت نفسي واخلص من العيشه دي ولا هتقوليلي لاء استحملي انا استحملت اللي مفيش حد يستحمله يا نهال 
نهال بشفقه : عارفه والله بس برضو يا نوال هتتبهدلي انتي وغزل لوحدكم انتي فين اصلا 
نوال بتحذير : هقولك بس اوعي حد يعرف مهما كان مين انا اخدت غزل وروحنا المنصوره بشتغل في حضانه كبيره لغات المهم انا عايزه منك خدمه 
نهال : قولي يحبيبتي لو في ايدي مش هتأخر عليكي عايزه ايه ؟
نوال : هتدخلي شقتي بعدين تدخلي اوضة النوم تفتحي الدولاب الرف التاني تحت هدومي في البطاقه بتاعتي صوريها ليا وابعتهالي علي الواتس علي الرقم اللي بكلمك منه دا محتجاها ضروري ونسيت اخدها 
نهال بتردد : عادي مفيش مشكله بس هدخل شقتك ازاي افرض صلاح شافني هيقول عليا ايه ؟
نوال : صلاح بينزل الشغل الصبح بدري مبيرجعش غير بعد العصر في الوقت دا ت عـ.ـر.في تدخلي الشقه بالله عليكي يا نهال ساعديني في الموضوع دا 
نهال : حاضر هحاول علي قد ما اقدر اساعدك بس انتي محتاجه البطاقه في ايه 
" نوال كانت هتقولها الحقيقه امجد قرصها علشان تسكت "
نوال بتردد : علشان اتعين في الحضانه محتاجين البطاقه الشخصيه بتاعتي هستناكي بكرا تبعتيلي البطاقه اوعي تنسي علشان خاطري " وقفلت معاها وبصت لأمجد " مخلتنيش اقولها ليه ان محتاجه البطاقه علشان قضية الخلع 
امجد : ملهاش زلامه تقولي دلوقتي خليها مفاجأه لصلاح باشا المهم خليكي مع غزل هنا في العربيه هنزل اجيب العلاج ونطلع علي شقتي 
نوال بستغراب : نطلع علي شقتك ليه معلش ؟
امجد : اكيد مش هسيبكم تنامو في الاوضه اللي في المدرسه في البرد دا تاني يعني ومتقلقيش انا كدا كدا مبفضلش فيها علشان بروح ابات في بيت العيله 
نوال بصتله : شكرا بجد يا امجد متشكره جدا علي كل اللي بتعمله عشاني لو فضلت عمري كله احاول اردلك جميلك دا مش هعرف 
امجد ابتسملها اوي : مش محتاج شكر منك كفايه عليا ان اشوفك مرتاحه ومبسوطه ويارب يقدرني واعرف اعوضك علي كل حاجه شوفتيها قي حياتك 
غزل بصتله : خدني معاك وانت بتجيب العلاج بالله 
امجد شالها ونزل من العربيه : طلباتك اوامر يا ست غزل " وبص لنوال " انزلي يا نوله تعالي معانا 
نوال ابتسمت اوي علي دلعها ونزلت : مقدرش ارفض بصراحه هاجي معاكم " ووقفت جنب امجد اللي ابتسم بقوه وراحو علي الصيدليه " 
الدكتور بص لامجد : اؤمرني يا فنـ.ـد.م 
امجد مد ايده بروشته : محتاج كل اللي في الروشته " وشاور علي الحقن المكتوبه في الروشته " بس خبي دي لو سمحت 
الدكتور ابتسم : الظاهر ان بنت حضرتك عندها فوبيا 
امجد باس راسها : دوشاني من الصبح الدكتور هيكتب حقن الدكتور هيكتب حقن 
غزل بصتله بخضه : كتب حقن ؟ 
امجد ضحك ونوال ضحكت معاه : يروحي مكتبش احنا بس بنتكلم عادي متخافيش 
" الدكتور جاب العلاج وامجد دفع حقه ونوال محرجه جدا هي مش عايزه تكلفه بس في نفس الوقت مفيش معاها فلوس تدفع ف سكتت " 
............................................
" ادهم طلع لأبوه اللي قاعد في البرنده وجنبه صلاح "
ادهم قعد جنب صلاح : ايه يعم طلاح شايل طاجن ستك وقاعد ليه كدا 
صلاح بضيق : والنبي يا ادهم سيبني بالي انا فيه الوحد مش طايق نفسه ولا طايق حد 
ادهم : وانت مش طايق نفسك ولا طايق حد ليه ؟ 
صلاح بصله بدهشه : انت مش حاسس بالي انا فيه ولا ايه مراتي اخدتي بنتي ومشيت يجدع 
ادهم : وانت ايه دورك مبتهدش الدنيا ليه لحد ما تلاقيها وتفهم منها ازاي تمشي كدا وهي مسؤله من راجـ.ـل ؟ 
" صلاح سكت معرفش يرد علي ادهم ولا عرف يجاوب علي نفسه " 
ادهم بهدوء : علشان انت عارف ومدرك ان مراتك مشيت بعد ما طفحت الدم معاك الله اعلم ايه بينك وبينها بس صمتك دا مش حزن دا خوف خايف لتسيبك بس اطمن هي كدا كدا سابتك شوف بقا هي عانت معاك في ايه وحاول تغيره من نفسك وانت لو عايز مراتك اتعب وحاول علشانها قوم دور عليها وشوفها فين قبل ما تنـ.ـد.م تاني علي الاقل هتقول حاول 
صلاح بحيره : اعمل ايه ادور فين كل مكان كنت اتخيل انها تكون فيه دورت فيه وملقتهاش مش عارف ادور فين او اسأل مين انا حاسس ان تايهه ومش عارف اعمل ايه 
ادهم بص لصلاح : انت عملت ايه في مراتك يا صلاح خليك صريح علي الاقل قدام نفسك 
صلاح بصله والدمـ.ـو.ع في عينه : كنت ضامن وجودها يا ادهم كنت ضامن ان مهما اعمل ومهما اسوي فيها هي مستحيل تسيبني الكلمه الحلوه كنت بستكترها عليها اكمل ولا كفايه ؟
ادهم بصله بغضب : لسه في كمان وزعلان انها سابتك ومشيت مراتك اللي واخده بالها من بيتك وبتحمي عرضك وبتصونك مستكتر فيها الكلمه الحلوه يجدع دا انت قاسي اوي ايه دا هي الست اييه غير شوية مشاعر وهي مستنيه منك ايه من اساسه غير مشاعر حب و اهتمام و دلع وانت تقولي ضامنها بقولك ايه متدورش عليها وجودها معاك هيقـ.ـتـ.ـلها اكتر ما انت قـ.ـتـ.ـلتها 
صلاح بلهفه : هتغير والله هتغير علشانها 
ادهم : بعد ايييه بعد ما خلاص سابتك ومشيت الله اعلم راحت علي فين الواحده لما الدنيا بتضيق بيها اول حد بتروحله جوزها تترمي في حـ.ـضـ.ـنه تتحامي فيه تخيل انت واهلها والدنيا كلها مضيقين عليها عايزينها تعمل ايه
سلوي قعد جنبهم وجابت صنية الشاي : ولا تزعل نفسك يقلب امك هي هتروح فين يعني المكان اللي هيشيلها يوم مش هيشيلها التاني واخرتها هتجيلك 
ادهم اخد كوباية الساي وشرب منها شويه : مشكلتكم انكم فاهمين الست غلط الست بتستحمل مره واتنين والف وبتحاول معاك علي قد ما بتقدر بس لو ملت منك خلاص انت بنسبالها تجربه فاشله وعدت 
سلوي : الا ايه صنية الفراخ اللي جوا دي ليكون منزلها اطبخها لسلطانه هُيام بتاعتك يباا 
ادهم ضحك بخفه : لاء متقلقيش السلطانه هيام طبختها بس انا مليش نفس ليها ولا هي فنزلتها ليكي بدل ما تترمي 
سلوي بلوية بوز : تترمي ااه بتاكل انت وهي في اتايه محلوله ولما هي مش جايلها نفس تاكل منها عملتها ليه
ادهم بملل : امااا امااا اللي اتعمل اتعمل في ايه مالك " وقام وقف " انا طالع اتغدي علشان المغرب رايح عند نسايبي زياره 
سالم : ابقي سلملي علي جدك راشـ.ـد والعيله هناك 
ادهم : يوصل يا كبير " وبص لصلاح " مش عارف اقولك ايه بس ربنا يهدي حالك ويهديها ليك " وطلع علي شقته " 
نهال حطه الفون علي ودنها وبتقلي البانيه : يعني انتي مرتاحه للعريس دا ولا زي كل مره ؟
تغريد بتردد : معرفش يا نهال انا لما قعدت معاه حسيت ان اعرفه من زمان كلامه حلو وشيك بس انا خايفه 
نهال : ايواا خايفه من ايه بقا احكيلي " وسط ما هي بتتكلم معاها جيه ادهم حـ.ـضـ.ـنها من ضهرها ودفن وشه في رقابتها ، نهال حاولت تبعد من غير ما تغريد تاخد بالها لكن معرفتش فَ سابته " 
تغريد : معرفش يا نهال انا مش عايزه اتجوز واحد لمجرد انه عايز يتجوز وخلاص لاء انا عايزه واحد يحب فكرة الجواز علشان هيتجوزني انا عايزه واحد يحسسني ان انا الست الوحيده اللي قدرت تغير حياته للأحسن انا عايزه احب واتحب مش عايزه اتجوز صالونات انا 
نهال بتـ.ـو.تر من قرب ادهم : احم بصي مفيش حاجه اسمها جواز صالونات وجواز حب اول عن اخر الاتنين النتيجه النهائيه بتاعتهم الجواز في ناس حبت واتجوزت واطلقت وفي ناس اتجوزت بعدين حبت وكملت الموضوع عايد علي الشخصين اللي هيعيشو مع بعض 
تغريد بحيره : يعني انتي شايفه اعمل ايه طب انتي اتجوزتي ادهم صالونات حسيتي ازاي ان دا الشخص اللي عايزه تكملي حياتك معاه 
نهال اتـ.ـو.ترت جدا من نظرات ادهم اللي مستنيه ردها : حسيت احساس ان حابه اكمل معاه بعد ما اتجوزنا لما اغلط بياخدني في حـ.ـضـ.ـنه يطمني لما ازعله ويجي هو يراضيني حنيته عليا حتي وقت خصامنا متفهم معايا لأبعد حدود بيحسسني ان كل حاجه هتبقي تمام طول ما احنا مع بعض خلاني اصدق ان الانسان يقدر يملك قلب انسان بافعاله 
تغريد ببتسامه : ياسيدي ياسيدي اييه الكلام القمر دا " وسمعت صوت زينب " اييه ينجوي بكلم نهال 
زينب بلهفه : حبيبة قلبي هاتي اكلمها " واخدت الفون " الوا.طـ.ـيه اللي وحشاني 
نهال بضحك : روحي روحي يا زوبااا حشـ.ـتـ.ـيني و  اكتر والله 
زينب : ربنا يسعدك ويفرحك واشوفك احلي البنات يا نهال يابنت قلبي بتعملي ايه كدا 
نهال : بطبخ يغاليه هخلص كدا وارنلكم نتكلم " وقفلت معاهم وبصت لأدهم بغضب " بالله دا ايييه اللي انت بتعمله دا شتت انتباهي وخليتني واقفه مش علي بعضي 
ادهم بغمزه : مش علي بعضك ليه بس يا مزه انا عملت ايه دا انا حـ.ـضـ.ـنتك حـ.ـضـ.ـن حلمت بيه مكنتش متخيل ان اعمله في الحقيقه 
نهال اتغاظت منه وقالت : وملقتش وقت مناسب تحقق حلمك وغير وانا بتكلم في الفون صح ؟
ادهم بضحك : يا نهال دا الوقت المناسب اصلا المهم حشـ.ـتـ.ـيني و يي " وقرب منها علي غفله باسها برقه " 
نهال اتكسفت : انت مش كنت جعان الاكل خلص اهو 
ادهم شـ.ـد ايدها : بقولك حشـ.ـتـ.ـيني و  خلي عندك احساس ونظر شويه تعالي بس نطمن علي اوضتنا ونرجع ناكل براحتنا 
نهال قربت منه وقالت : شيلني 
ادهم برفع حاجب : ايه الاغراء الجديد دا " وشالها بخفه ومشي بيها علي الاوضه ، نهال حست انها بتحب ادهم من كل قلبها فعلا ، ادهم قال من بين بوساته الرقيقه " النهارده هنروح زياره لاهلك بعد صلاة المغرب 
" نهال مركزتش مع كلامه كل اللي شاغل بالها انها في حـ.ـضـ.ـن حبيبه اللي بتحاول علي قد ما بتقدر تشبع منه ودا شعور اول مره من يوم ما اتجوزته تحسه " 
.................................
" امجد دخل الشقه بتاعته وهو شايل غزل ووراه نوال " 
امجد بصلها وابتسم : الشقه شقتك خدي راحتك يا نوله 
" نوال دخلت الشقه اتفرجت عليها عجبها ترتيبها وذوقها جدا " 
نوال ببتسامه : ذوقك حلو الشقه شكلها تحفه اوي وترتيبها شيك جدا اختيار مين دي ؟
" امجد لسه هيرد الجرس رن فتح الباب واتفاجئ بالي واقف علي الباب " 
                   "" انتظرو القادم ""
امجد فتح الباب واخر شخص توقع انه يشوفه شافه فتح الباب وفضل ساكت شويه بعدين ابتسم بإحراج : تعالي يا امي ازيك يغاليه 
"هاله بصت لأمجد ودورت نظرها لنوال اللي واقفه صامته مش قادره تعبر عن الموقف اللي هي فيه "
هاله بصت لأمجد وقالت بمغزي : مش تعرفنا علي ضيوفك يا استاذ امجد 
امجد حط ايده علي رقابته دليل علي تـ.ـو.تره : دي نوال يا امي مدرسه في الحضانه عندي 
هاله بهجوم : اديك قوولت مدرسه في الحضانه بتعمل اييه في شقتك ولوحدكم يا امجد انا ربيتك علي كدااا 
امجد مسك ايد امه وقال بهدوء : اهدي انتي مش فاهمه حاجه استاذه نوال شقتها اتحرقت ومفيش مكان تروحه ف جبتها هنا لحد ما شقتها تتصلح بس 
هاله بستغراب : اهلها فين جوزها فين اي حد تعرفه من صحابه تروحله انمااا تلجئ ليك ليه من اساسه امجد متستغبنيش عييب 
نوال فضلت تبص عليه وعليها تسمع كدب امجد وتسمع تبرير هاله وقالت بندفاع : مقبلش افضل مع واحد مش صريح في كلامه من البدايه يا امجد " وبصت لهاله " طنط انا متجوزه وعندي بنت بس في مشاكل كبيره بيني وبين جوزي وهطلق جيت اشتغل في الحضانه بتاعتكم علشان محتاجه الشغل ضروري ابنك عرض عليا يساعدني ان اطلق واتجوزه بعد ما اطلق وانا جيت الشقه هنا لما قالي انه مش هيبقي فيها دا كل الموضوع ودلوقتي اسمحوالي امشي من هنا 
" هاله من صدمتها من كلام نوال معرفتش تنطق كلمه "
امجد مسك ايد نوال بلهفه : اصبري انتي مش هتمشي انا لسه عند قراري مرجعتش فيه انا عايز اتجوزك فعلا 
هاله بصدمه : انت بتقول اييه هتتجوز واحده متجوزه ومعاها بنت وكمان مطلقتش من جوزها انت كويس يا امجد عقلك لسه فيييك ؟
نوال شـ.ـدت ايدها من امجد وقالت بإرهاق : صدقني انا مشيت علشان كنت بحارب ونفسي في حياه هاديه ولو ليوم واحد معنديش اي استعداد ارجع احارب من جديد ف سيبني لو سمحت 
" هاله دخلت قعدت علي اول كنبه قابلتها في الشقه وهي حسه بدوخه من كل اللي بيحصل ، بنتها علاقتها مع جوزها منيله وهو شبه مغادر مبيجيش ليها نهائي ، وابنها اللي عايز يتجوز واحده متجوزه ومخلفه " 
امجد مسك ايد نوال جـ.ـا.مد : انا فعلا مش هسيبك تمشي انا قولتلك كلمه اخيره انا هتجوزك يعني هتجوزك حتي لو العالم كله وقف في وشي 
" نوال لسه هتبتسم شافت هاله اللي اخدت بعضها ومشيت من غير حتي ما ترد علي الكلام " 
نوال بصت لأمجد : انزل وراها يا امجد متسبهاش تمشي زعلانه 
امجد : حاليا لو اتكلمت معاها هنتخانق وهنعِند مع بعض لكن لو سبتها شويه تروق مع نفسها هتبقي تمام وهعرف اكلمها المهم متشغليش بالك انتي 
نوال برفض : لاء يا امجد انزل كلمها متحسسهاش ان في واحده داخله حياتك تاخدك منها انا مش عايزه اعاديها انا سايبه حياتي اللي فاتت ومشيت علشان حمـ.ـا.تي كانت مطلعه عين اهلي معنديش استعداد اعمل عداوه مع التانيه كمان 
امجد بغمزه : مع التانيه !... معني كدا انك وافقتي علي علاقتنا 
موال بصتله ومعرفتش ترد اتنهدت بقوه : معرفش يا امجد جزء موافق وجزء رافض اكيد ابو غزل هيقلب الدنيا علينا تخيل بقا لما يلاقينا هنعمل ايه ؟
امجد : احنا من بكرا هنروح عند محامي حبيبي ومعرفه وشاطر يبدء يمشي في ورق قضية الخلع وبالف سلامه تطلقي ونتجوز بعد شهور العده علطول روقي بالك انتي بس 
نوال بتردد : مش شايف انك متسرع يعني ما يمكن لما تعرفني اكتر تحس ان مش انا اللي كنت تتمناها زوجه ليك انت راجـ.ـل متجوزتش قبل كدا مش غريبه ان اول جوازتك تبقي واحده متجوزه ومخلفه كمان 
امجد ببتسامه : الواحد ملوش سلطه علي قلبه وانا مرتاحلك وشاري وجودك الباقي كله ميهمنيش المهم هنزل اجيبلكم اكل علشان علاج غزل وانتي خدي بالك منها وتابعي الحراره معاها علي ما اجي 
نوال بصتله ببتسامه : شكرا ممتنه لوجودك فعلا يا امجد 
" امجد ابتسملها بحب واضح في عيونه وسابها ونزل بعد ما قفل الشقه عليهم " 
..............................................
" امجد قاعد علي السرير مريح وماسك الفون بيقلب فيه ، نهال واقفه قدام المرايه بتحاول تعدل الطرحه " 
ادهم بضيق وملل : نهااال بالله العظيم احلف ما احنا ريحين بقالك ساعه ونص بتعدلي في ميتين ام الطرحه 
نهال بزهق : يا ادهم اصبر مش كل ٣ ثواني هتقول نفس الكلمه ايييه مش لازم اعدلها كويس 
" ادهم رمي الفون علي السرير وقام وقف قدامها فضل يحاول يظبط في طرحتها " 
نهال بصت في المرايه كانت الطرحه شكلها بسع قالت بضيق : دا اييه يا ادهم دا كانت الاول وهي مش مظبوطه احلي ابعد ان عرفت هلفها ازاي " وبعد محاولات عدلتها اخيرا " 
ادهم بلهفه : يا فرج الله اخيرا يلا ننزل قبل ما تبوظ من تاني 
نهال بصت علي نفسها في المرايه وهي مبتسمه : شوف مراتك قمر ازاي انا لو منك كنت كل يوم اقوم اصلي ركعتين شكر لله بس هقول ايه البعيد مبحسش 
ادهم شـ.ـد ايدها ومشي بيها : من بكرا هقوم كل يوم اصلي ركعتين شكر بس انجزي يلا ابوس ايدك خلينا نلحق نيجي بدري 
" نزل ادهم ومـ.ـر.اته وراه ، كان سالم وسلوي قاعدين في الصاله بيتفرجو علي التلفزيون لكن سالم نايم علي رجل سلوي " 
ادهم دخل وهما مش واخدين بالهم وقال بمرح : دا انا معملتهاش لسه قوووم يا سالم من علي رجل امي 
سالم قام وبصله ورفع حاجبها : سكتك خضره يلااا انت ومراتك 
ادهم بغمزه : اااه بتحاول تفضي الجو ليك علشان تغرغر ب الوليه امي وانتي يا سلوي سكتاله نايم علي رجلك عادي كدا وسكتاله 
نهال شـ.ـدت ادهم بالعافيه وطلعو برا : بقالك ساعه بتستعجلني ودلوقتي انت اللي مأخرني بعدين انت مالك هما حرين متبقاش عزول وكمان بايخ 
ادهم ضحك وهو نازل من علي السلم : حقيقي مهما الراجـ.ـل كبر بيجي عند مـ.ـر.اته ويبقي عيل ويدلع  عليها 
نهال ابتسمت : تعرف ان حبهم دلوقتي اصدق واقوي من حبهم وهما شباب 
ادهم ركب وهي ركبت جنبه وقال بتأكيد : لما الشخصين يكبرو مع بعض حتي لو مفيش حب بينهم غصب عنهم بيتولد حب وموده واحترام من العشره الطيبه اللي بينهم لدرجة انهم بيكونو مراية بعض شفافين قدام بعض الحب دا حلو اوي بس لما يكون صادق من الطرفين 
نهال بصتله وقالت : حبيت قبل كدا يا ادهم " ادهم بصلها وابتسم وهي قالت بإلحاح " بجد لو اتكلمت مش هزعل ولا اي حاجه احكي احكي 
ادهم ببتسامه : كنت متكلم علي واحده بس محصلش نصيب بس والله انا متكلمت ابويا اللي اتكلم ودبسني فيها 
نهال بستغراب : كانت اسمها ايه ومكملتش ليه ؟
ادهم بصلها وضحك ورجع بص لطريق : كانت جميله بنت خالتي كنت انا في السعوديه وابويا كلم ابوها واتحجزت ليا المهم لما شوفتها لقيتها عيله صغيره مراهقه لسه رفضت الموضوع بس بشياكه 
نهال بفضول : رفضته بشياكه ازاي ؟
ادهم : كلمت ابوها وقولتله انا كبير جدا علي جميله بس انا فعلا مكنتش عايزها اصل انا اللي مربي جميله دي ف مش شايفها غير بنتي مشوفتهاش مراتي ابدا ف ابوها اتفهم وانتهي الكلام واتقدمتلك بعدها يجميل " وقرب باس خدها برقه " 
نهال بصتله بشر : وجميله جت شقتنا حـ.ـضـ.ـنتك يوم ما كانت جايا تبـ.ـارك 
ادهم بصلها : بدأناا بقا انتي لسه قايله مش هزعل ولا هضايق ولا اي حاجه وجرجرتي اهلي بالكلام استحملي بقا 
نهال ضـ.ـر.بته في دراعه خبطات ورا بعض مع كل كلمه بتقولها : لاء يا بابا هزعل وهضايق علشان دي مش واحده من برا دا بنت خالتك يا محترم 
ادهم وقف قدام محل حلويات : انزلي انزلي خلينا نجيب علبة جاتوه 
" نهال نزلت معاه من العربيه راحو علي محل الحلاويات ادهم اختار علبة جاتوه شيك ، ونهال فضلت تتفرج علي شكل الحلاويات لحد ما عينها وقعت علي البسبوسه راحت جنب ادهم ومسكت دراعه " 
نهال بهمس وقالت بشتهاء : هات حتت بسبوسه بالمكسرات من دي 
ادهم بص علي البسبوسه وبص لصحاب المحل : وهات طبق بسبوسه بالمكسرات كمان يا ريس " وبص لنهال " حاجه تانيه ؟
" نهال هزت راسها برفض وعيونها علي البسبوسه منزلتش ، ادهم دفع حسابهم واخدهم وراحو علي العربيه " 
نهال ركبت واخدت البسبوسه فتحتها واكلت منها بستمتاع : يا الله طعمهااا تحفه اول مره اكل منها واكون مستمتعه كدا " ومدت حته لادهم " دوق كدا 
ادهم شـ.ـد ايدها عند شفايفه واكلها : متغرقه عسل مخلي طعمها حلو اكتر سبيها بقاا هنوديها لناس متاكل منها واحنا راحعين نشتري غيرها ليكي 
نهال برفض : لاء احنا هنديهم الجاتوه بس لكن البسبوسه ليا انا هنسيبها هنا في العربيه علشان لما اروح اكل هناك براحتي 
ادهم ببتسامه : انتي بتحبي الحلاويات ؟
نهال بضحك : عمري ما حبيت اي حلو والاخص البسبوسه مستحيل كنت اكل منها مش عارفه حباها اوي كدا ليه 
ادهم : عادي انا مش من محبين الجمبري بس احيانا بيهف عليا بطريقه غريبه " ووقف بالعربيه قدام بيت نهال اللي ابتسمت اوي اول ما شافت منطقتهم المبهجه وحست انها غريبه بقالها كتير اوي عليهم " 
راشـ.ـد كان قاعد علي كرسي قدام السوبر ماركت بتاعهم اول ما شافهم راح عليهم ببتسامه : وانا اقول دكرنس منوره ليه النهارده لو اعرف انكم جايين كنت فرشت البلد ورد 
نهال باست ايده وحـ.ـضـ.ـنته بشتياق : وحـ.ـشـ.ـتني يا راشـ.ـد 
راشـ.ـد ببتسامه : يا بكاشه ما ادهم اخدك مننا وانتهي الموضوع 
ادهم باس ايده بحترام : محدش يقدر ياخدها منكم يحج والله 
نهال طلعت علي بيتهم جري : مامااااا يا اهاااالي المنزل انا بجلالة قدري نورت بيتكم بعد غياب طال شهرين 
نجوي فتحت الباب ببتسامه ولهفه : اييه يا كـ.ـلـ.ـبه صوتك عالي ليه جوزك يقول عليكي ايه " وراحت حـ.ـضـ.ـنتها بقوه " حشـ.ـتـ.ـيني و  يا بقره 
نهال حـ.ـضـ.ـنتها بشتياق : حشـ.ـتـ.ـيني و  يا ماما مفتقداكي مفتقده البيت واوضتي وكل حاجه " وبصت وراها " ادهم فين استني هنزل اجيبه واجي " ونزلت جري علي تحت كان قاعد مع راشـ.ـد " ادهم 
ادهم بصلها وراح عندها : في ايه ؟
نهال بصت علي ايده بستغراب : فين الجاتوه انت جايبه وطمعان فيه يبني 
ادهم ضحك : نسيته خالص والله العظيم الجاتوه في العربيه تعالي خديه واطلعي 
نهال راحت اخدته من العربيه وبصتله : اعملك شاي معانا وناكل معاه الجاتوه ؟
ادهم جاب طاقيه الجاكت اللي هي لابساه وغطي راسها بيه بحنان : بالف هنا علي قلب اللي ياكل اطلعي يلا علشان البرد وانا هقعد مع جدك شويه واجيلك 
نهال ببتسامه : ماما عامله محشي وبط هجهز الاكل علي ما تطلع اغذيك بدل المكرونه والبانيه اللي قطعت قلبك دول 
ادهم بضحك : اخاف اخد علي كدا ومت عـ.ـر.فيش تلميني بعد كدا ويلااا اطلعي متفرجيش علينا الناس وانا جاي وراكي 
" نهال طلعت وهي مبتسمه لكن وقفت في نص السلم وحست بدوخه بسيطه لكن وجعت راسها فضلت واقفه لحد ما الدوخه راحت كملت طريقها لشقة امها ، امها كانت بتسخن الاكل في المطبخ " 
نهال راحت قعدت علي رخامة المطبخ زي عادتها قبل الجواز وقالت بمشاكسه : شوفتيني قاعده علي الرخامه ومزعقتيش يعني ولا قولتي هتكسري الرخامه يا عجله ايه الحنيه دي بقااا 
نجوي بصتلها ببتسامه : لو اعرف ان بعد جوازك هبقي وحيده اوي كدا مكنتش وافقت علي جوازك يا نهال الكل معايا وجنبي بس انا نصي الاساسي ناقص اللي هو انتي 
نهال ابتسم علي كلام امها وقامت حـ.ـضـ.ـنتها : طلع الجواز مسؤليه زي ما كنتي بتقولي مطلعش لما يجوع هرقصله يا نوجا 
نجوي ضحكت : انتي عامله ايه انتي وادهم وامه عامله معاكي ايه 
نهال بتنهيده : ادهم كويس جدا معايا مبزعلنيش ابدا ولا اهله كلهم كويسين وشايلني من علي الارض انا مش عيزاكي تشيلي همي انا كويسه والله " وغمضت عيونها بقوه وحست بنفس الدوخه " يمكن علشان اكلت مسكر كتير 
نجوي بستغراب : مالك دايخه ولا ايه خدي كُلي حتت المخلل دي كدا " وجابتلها حتت زتونه " انتي مبتاكليش ولا ايه 
نهال ببتسامه : باكل والله بس بعمل مجهود كبير الفتره دي 
نجوي بغمزه : احب انا المجهود دا ربنا يعينكم انتو الاتنين 
نهال بصرخه مكسوفه : لااااء انتي فهمتي غلط انا اقصد ان نضفت الشقه وشيلت السيجاد وكنست تحته والشقه كبير ف اتهديت 
نجوي بغمزه : والمجهود التاني اخبـ.ـاره ايه 
نهال اتكسفت جدا : تصدقي انا غلطانه ان بتكلم معاكي والله بجد 
نجوي بهمس : يابت مش بطمن عليكي ليكون الراجـ.ـل مخلوع مش تطمنيني كدا 
نهال بضحك : لاء يا اختي اطمني جوزي زي الفل الله يحميه واسكتي بقاا علي ما اروح انادي تغريد علشان عيزاها 
" ادهم طلع ونهال قابلته وراحو وقفو في البلكونه ، ابتسامة نهال مراحتش من علي وشها بتحكي كل حاجه بحماس وفرحه عكس ما هي في البلد طول الوقت ساكته تايهه وقتها عرف ان نهال تنتمي لهنا مش لهناك ودا خلي ادهم يغير غصب عنه " 
ادهم بندفاع : ليه حبه كل حاجه هنا وليه مبتسمه وفرحانه كأنك في الجنه اشمعنا انتي مش في البلد كدا ؟
نهال سكتت شويه وقالت : علشان ببتسامه انا فعلا حسه هنا كأني في الجنه كل واحده شايفه بيت اهلها قصر رغم بساطه ومهما ارتاحت في بيت جوزها هتفضل مفتقده الدفا والحنان اللي في بيت اهلها 
نجوي جت من وراهم : يلاا يا ادهم انت ونهال الاكل جهز يا حبايبي 
ادهم ببتسامه : تسلم ايدك يا ست الكل كلفتي نفسك والله نهال مروقه عليا كل يوم مكرونه وبانيه وحاجه تفتح النفس يعني 
نهال بغيظ : علي فكره في بنات مبتعرفش تعمل المكرونه والبانيه دول 
ادهم قعد علي السفره : حصل يحبيبتي حصل اقعدي بقا كُلي علشان الاكله دي مش هتتقرر غير كل فين وفين اتغذي كويس 
" نهال قعدت وفضلت هي وادهم ياكلو وادهم يأكل نهال في بوقها بحنان ، نجوي متابعه حنان ادهم وحبه لبنتها ابتسمت عليهم واتمنت حياه سعيده ليهم " 
نهال كانت بتاكل ومستمتعه بالاكل لكن فجأه قرفت جدا : ادهم انا مش قادره بجد اكل لقمة زياده 
ادهم مد معلقته ليها : افتحي بوقك كُلي دي اخر لقمه ريحيني ياستي وقومي 
" نهال قامت فعلا بس قامت علي الحمام وكل الاكل اللي اكلته رجعته من تاني ، ادهم اتخض عليها جدا وقام وراها هو امها  " 
نجوي بصت لأدهم اللي واقف قلقان : يارب احساسي يطلع صح ونقولكم مبروك يا ادهم 
ادهم بصلها بغباء : تقصدي انها ممكن تكون حامل ! 
نهال طلعت وبصتلهم بتعب : مستحيل اكون حامل انا عارفه 
ادهم بص لنهال بغضب ولنجوي بإحراج وقال : 
                    "" انتظرو القادم ""
ادهم بص لحمـ.ـا.ته وحاول يبرر كلام نهال : هي تقصد يعني انها مستحيل تكون حامل مش مصدقه نفسها يعني 
نهال طلعت وبصتلهم الاتنين وقالت : البط بتاعك دا زفر هو اللي قلب معدتي بشكل دا لكن انا مش حامل ولا حاجه لو حامل كنت حسيت 
نجوي بسخريه : حسيتي ايه اكتر من كدا هو في احساس امر من كدا بيتحس وانا معرفش 
نهال بصت لأدهم وبلعت ريقها : انا اكلت مسكر كتير يمكن تعبت منه لكن مش حامل اكيد انا لسه متجوزه من شهرين الا ايام يا جماعه 
نجوي بسخريه وهي بطبطب علي ضهرها : شهرين الا ايام !.. دا انا حملت فيكي في من الليله الاولي بعدين انتي مضايقه ليه هو حد طايل يكونله حتت قشطه صغيره كدا 
نوال قعدت علي الكنبه بضيق وقالت : يا ماما الكليه هعمل فيها ايه وادهم هيسيبني ويسافر وهبقي لوحدي وقتها هعمل ايه لوحدي مع طفل 
نجوي قعدت جنبها وقالت بستغراب لتفكير بنتها : وهو احنا كنا نعرف ايه عن تربية العيال ما كلنا اتجوزنا وحملنا وخلفنا وكل مرحله بتعدي كنا بنتعلم منها وبنقول هي دي الحياه بلاش دلع اعملي تحليل دم وشوفي لو حامل احمدي ربنا علي ليكي متعترضيش علي مجايب ربنا وخليكي عاقله 
" ادهم بصلها وجواه زعلان جدا منها عمره ما تخيل ان مـ.ـر.اته تبقي رافضه حملها منه بالشكل دا ، اكتفي بإنه قام قعد في البلكونه من غير ما ينطق حرف واحده " 
نجوي بصت علي ادهم واتأكدت انه مش شايفها ومسكت دراع بنتها جـ.ـا.مد وقالت بهمس غاضب : ايه اللي انتي بتعمليه دا يابت بتتكلمي بزعل انك حامل من جوزك ولا هامك زعله ولا ضيقه تحرجيه قدامي كدا 
نهال حست بوجع في ايدها من مسكه امها ليها وقالت بوجع واضح : سيبي دراعي بس ... وبعدين هو مزعلش ولا حاجه انتي بتتكلمي بنيابه عنه ليه 
نجوي : يابنتي انا خايفه عليكي الراجـ.ـل ليه طاقه علي افعال مـ.ـر.اته ومهما كان بيحبها ممكن بسبب تصرفاتها يكرهاا 
نهال بحيره : اعمل ايه يعني يا ماما انصحيني بحاجه ؟
نجوي بهدوء : علشان علاقتك تكون ناجحه بجوزك حاولي تنظمي وقتك علي حسب وقت جوزك شوفي جوزك بيصحي امتي اصحي معاه اعملي فطار رايق كدا وروحي صحيه وافطرو سوا مع كلمتين حلوين 
نهال بلوية بوز : ايه المحن دا بالله بفضل جعانه علشان مكسله اقوم اعمل اكل وانتي تقوليلي اصحي بدري جهزي فطار مع كلمتين حلوين 
نجوي خبطتها في ايدها : ما هو المحن دا مبيحبوش قده وبعدين هو انتي بتعملي لحد غريب دا جوزك ما موكوسه حسسيه انه ملك في بيته كل شويه غيري لبسك متلبسيش حاجه واحده في اليوم جننيه العبي معاه اشوقك ولا ادوقك خليه ديما يفكر فيكي 
نهال بتفكير : نجوي افرض طلعت حامل هعمل ايه الكليه 
نجوي : عادي انتي كليتك ٣ ايام في الاسبوع روحيهم وعندك ٤ ايام ترتاحي فيهم وكدا كدا جوزك مسافر يعني هتبقي براحتك 
نهال : ماما انا مش مقتنعه لحد دلوقتي ان ادهم هيسيبني ويسافر قوليلي هتعامل ازاي مع اهله لوحدي " وقالت بصوت وا.طـ.ـي " وبالاخص امه 
نجوي قرصتها بحيث تسكت وقالت بهمس : انا هقوم اعملكم كوبايتين شاي وانتي روحي صالحي جوزك قووومي اخلصي 
" نهال فعلا قامت راحت علي البلكونه كان ادهم طلع سجاره وبيدخن فيها نهال فضلت تبصله كتير "
ادهم بصلها برفع حاجب : هتفضلي بصالي كتير ؟
نهال وقفت جنبه بستغراب : من امتي وانت بتدخن تقريبا دي اول مره اشوفك بتدخن فيها 
ادهم دخن اخر نفس في السجاره : عادي كل فتره بشرب بعض واحده كدا .... حلوه البلكونه عندكم 
نهال ببتسامه : في الصيف اجمل كمان كنت اقوم من النوم افتحها تدخل شمس الاوضه تحس بنشاط حتي لو انت كسلان 
ادهم بصلها شويه بعدين اتنهد بقوه : نهال انتي عارفه ان كل راعي هيتسأل علي الراعيه بتاعته يوم القيامه بمعني الأم هتتسأل علي اولادها لو واحد مربي شوية فراخ هيتسأل عليهم علشان كدا لازم نراعي ربنا في الحاجه اللي احنا مسؤلين بيها 
نهال بعدم فهم : مش فاهمه تقصد ايه بكلامك دا يا ادهم ؟
ادهم : لو ربنا كرمك بحمل راعي ربنا فيه واعملي كل اللي تقدري عليه علشان يجي الدنيا علشان هتتسألي عليه يا نهال 
نهال بصدمه : انت متخيل ان لو انا حامل ممكن اعمل حاجه تخليني اجهض ؟ ... بجد مش مصدقه انت لدرجادي مش واثق فيا 
ادهم برفض : الحكايه مش حكاية ثقه رفضك لموضوع الحمل مخليني مقلق 
نهال هزت راسها بعدم تصديق : لالاء انت مش واثق فيا في ابسط امر امال لما تسيبني وتسافر هتعمل ايه وانا هبقا مسؤله عن بيتك وعن فلوسك وعن شرفك مفكرني هحاول اسقط نفسي واقـ.ـتـ.ـل روح وهي جزء مني 
ادهم : مين اللي وصلني لكدا هاااا مين مش انتي ؟ كل ما نجيب سيرة الحمل تتكهربي لدرجة انك بتحاولي علي قد ما تقدري مقربش منك حتي لو بتعملي دا من غير ما تحسسيني انا حاسس وفاهم وبعدي بمزاجي لكن في جزء من الثقه فيكي مهزوز وبسببك انتي 
نهال دمـ.ـو.عها نزلت من كلامه فضلت بصاله كتير بعدين مسحت دمـ.ـو.عها : وليه تعيش مع واحده مش واثق فيها دا انا طلعت وحشه في نظرك اوي 
ادهم بسخريه : يلا طلعي نفسك الضحيه وطلعيني ابن ستين كـ.ـلـ.ـب قاسي وجاحد وغلطانلك 
نهال : ولا غلطانلي ولا غلطنالك يا ادهم ولا انا اول ولا اخر واحده في الدنيا غيري كتير يتمنوك يعم مش واثق فيا يبقا كل واحد يروح لجنب اللي يريحه  
ادهم : في واحده تقول لجوزها في غيري كتير يتمنوك اييه بتطلبي الطـ.ـلا.ق بس بطريقه شيك ؟
نهال بزعيق : انت عايز اييييه ليه كل ما بحاول اقرب منك تعمل حاجه ترجعني لنقطة الصفر من تاني انا فعلا بكامل عقلي بقولك انا مبحبكش ولا بحب لمستك ولا نظرتك ليا ولا بحب بلدكم حقيقي انت الغلطه الوحيده اللي في حياتي يا ادهم 
" ادهم من شـ.ـدة صدمته فيها من كلامها مبقاش عارف ينطق فضل باصص ليها وحس ان دمـ.ـو.عه عايزه تنزل ، هو محتاج حد يحتويه خد يحسسه انه اهم شهص في حياته ومحتاج كل دا من مـ.ـر.اته ، لكن هو عملها ايه وحش يخليها تقوله كدا  " 
ادهم بهدوء : وانا من الدقيقه دي بقولك يا نهال بو روحي فيكي مش عايزك خليكي بقا في بيت اهلك اللي بتحبيه وعيشي الحياه اللي تعجبك " وقام سايها وفتح باب شقتهم وقفه صوت نجوي " 
نجوي : رايح فين يا ادهم تعالي اشرب الشاي الاول يحبيبي بعدين انزل براحتك 
ادهم ابتسملها : بالف هنا علي قلبك يا ست الكل همشي انا وبإذن الله مره تانيه هشرب الشاي من ايدك " ونزل علي تحت ركب عربيته ومشي بيها " 
" نجوي استغربت هو مشي وساب نهال ليه ولا ايه اللي حصل دخلت علي بنتها البلكونه كانت قاعده علي الكرسي باصه لشارع وبس " 
نهال من غير ما تبص لأمها : لو هتقولي كلمه تتعب فيا اسكتي علشان والله العظيم انا مكتفيه 
نجوي حطت الشاي قدامها : اتخانقتي انتي وجوزك ؟
نهال بدمـ.ـو.ع : دا حـ.ـيو.ان معندوش احساس بيقولي انتي ت عـ.ـر.في ان كل راعي هيتسأل علي راعيته يوم القيامه 
نجوي بستغراب : طيب الراجـ.ـل قال ايه غلط ؟
نهال بضيق ودمـ.ـو.عها نازله : هو ميقصدش يعرفني كَ معلومه هو مفكر ان ممكن احاول اسقط نفسي متخيله تفكيره واصل لفين بقولي بتحاولي تتهربي مني علشان مقربش منك وانا والله العظيم ما في مره جيه يقرب مني رفضته ولو في عز تعبي دا يرضيكي 
نجوي سكتت معرفتش تقول ايه بعدين قالت :اللي بينك انتي وجوزك انتي اللي ت عـ.ـر.فيه لوحدك انا مليش غير ان انصحك واقولك جوزك ابن ناس وشاريكي بلاش تضيعيه من ايدك الواحده تستحمل الهم مع جوزها ولا يتقال عليها انها مطلقه واحنا في عيله مبتغلطش الراجـ.ـل يا نهال وانتي عارفه 
نهال بعـ.ـيا.ط : يعني ايه استحملي هم جوزك ولا يوم ياقالك مطلقه افرض جوزي مدمن ولا مبيفهمش ولا بيمد ايده عليا استحمله لحد ما اموت !
نجوي : انتي عماله تفرضي ليه جوزك ولا مدمن ولا بيمد ايده عليكي ليه بقا تفضلي تبني اوهام في دماغك 
نهال بضيق وهي بتمسح دمـ.ـو.عها : لاء مد ايده عليا مين قالك انه ممدش شـ.ـدني من شعري لحد ما البنسه اتغرزت في راسي عورتني حتي بصي " وقلعت الطرحه وفكت شعرها توريها التعويره " التعويره في راسي اهي شيفاها 
نجوي بصت في راس نهال شافت الخبطه قالت بتكشيره : ليه كدا ليه يعورك بشكل دا ؟
نهال عدلت شعرها وبصتلها : ابقي اسأليه بقا ايه اللي خلاك تضـ.ـر.ب مراتك لدرجة انك تعور راسها كدا 
نجوي زعلت جدا من ادهم انه ضـ.ـر.ب بنتها : ادخلي خدي اي قميص من عندي وغيري هدومك لما نشوف ايه حوار الضـ.ـر.ب دا كمان 
نهال بصت لشارع : لاء مش داخله عايزه اقعد لوحدي هنا شويه وعايزه اشرب سحلب بالمكسرات " وخطت ايدها بصدمه وعيطت اووي " علبة البسبوسه بتاعتي اخدها ومشييييي 
نجوي بصدمه : في اييه يا بت بتعيطي علي علبة بسبوسه ؟
نهال مسحت دمـ.ـو.عها وقالت بشهقات : معرفش بس انا تعبانه نفسيا انا مش حابه هناك يا ماما مبحبش الشقه ولا بحب البيت تحت ولا بحب الناس ولا البلد كلها انا عايزه ارجع اوضتي تاني علشان خاطري مش عايزه ارجع هناك تاني 
نجوي حـ.ـضـ.ـنت بنتها بقوه وقالت : بس اهدي اهدي انا معاكي اهو وانتي في شقتنا واوضتك وكل حاجه موجوده بس عيب اللي انتي بتقوليه دا عيب يا نهال 
نهال : محدش حاسس بيا انا منتميش لهناك والله بلد قديمه مفيش هناك سوبر ماركت مفيش مكان تتمشي فيه مفيش قهوه حتي تشمي فيها هوا الهوا كل اللي هناك اراضي وبقر وفرن قش وحياه انا عمري ما تخيلت ان اعيشها 
نجوي وهي بتحسس علي شعر نهال : مش هتتعودي علي هناك في يوم وليله هتفضلي شويه لحد ما تتأقلمي وتحبي هناك وبكرا اقولك تعاليلي شويه ينهال تقوليلي لاء مبرتحش غير في بيتي 
نهال بعدت عن امها وهي بتهز راسها : مستحيل الحياه هناك وحشه وصعبه دا كفايه الريحه اللي بتهف عليكي من الزريبه وانتي نايمه كفيله تصحيكي ترجعي علي اللي في بطنك مستحيل ارجع هناك حتي لو هموت " وقامت دخلت علي اوضتها اللي وحشتها جدا رميت جـ.ـسمها علي السرير وهي مش مصدقه انها علي سريرها اللي وحشها جدا ، غصب عنها دخلت في غيبوبه من النوم وهي مش حاسه اصلا " 
.............................................
" ادهم قاعد في عربيته في مكان قريب من بيت نهال مضايق جدا منها لكن برضو مغلط نفسه ، هو بيحبها واتعود علي وجودها في حياته مش متخيل يروح البيت ميلاقيهاش موجوده ، تلقائي شغل عربيته وراح علي بيتها " 
" ادهم نزل من عربيته طلع علي بيتهم علطول ورن الجرس " 
نجوي قامت فتحت وقالت بترحاب : تعالي يا ادهم ادخل 
ادهم ببتسامه : عارف ان داخل طالع كتير بس اعذريني انا عشمي فيكي زي ولدتي والله 
نجوي بزعل : والله عيب الكلام اللي انت بتقوله دا يا ادهم البيت بيتك يا حبيبي ادخل تعالي من البرد 
ادهم دخل وقفل الباب : نهال فين ؟
نجوي بتنهيده : موتت نفسها من العـ.ـيا.ط في البلكونه بعدين دخلت اوضتها روحت ابص عليها لقيتها غرقانه في النوم " ادهم لسه هيدخلها اوضتها وقفه صوت نجوي " براحه عليها يا ادهم نهال احن خلق الله هي عنيده شويه بس قلبها طيب والله 
ادهم ببتسامه : الطيبات لطيبين يا ام نهال وانا طيب وقلبي صافي وكنت عارف ان ربنا هيوقعني في وحده بنت حلال وطيبه زيي لكن العِند اللي فيها دا مش عارف اعمل معاها ايه 
نجوي ببتسامه : ربنا يهدي سركم يابني ويهديها ليك ادخلها هي في الاوضه جوا 
" ادهم دخل اوضتها وهو مبتسم ولكن جواه زعلان انه زعلها ، كانت نهال نايمه بلبس الخروج ونايمه بعمق وراحه علي سريرها ، قرب من السرير وحط ايده علي خدها فقامت مفزوعه " 
نهال بنوم : ايه الهزار البايخ دا يا ادهم حد يصحي حد كدا " ورجعت شعرها لورا وقالت بإدراك " انت جااااي تعمل ايه هااا لسه في كلام مقولتوش جاي تقوله وتمشي هااا ردد ساكت ليه 
ادهم حط ايده علي بوقها جـ.ـا.مد وقال بغيظ : اكتمي طيببب واديني فرصه علشان ارد " وبص في عينها " انا جيت علشان مش متخيل حياتب من غيرك حقيقي لو دخلت البيت ومكنتيش فيه مش هعرف اقعد دقيقه ولما تخيلت ان هبقي لوحدي لما اروح لقيتني غصب عني جاي عندك هنا 
نهال شالت ايده من علي بوقها : اااه يعني انت جاي علشان انا ونس بنسبالك مش جاي علشان تصالحني مثلا 
ادهم بحب : اطلبي عيوني مش هتغلي عليكي هشيلها واديهالك ينهال انتي مش بس ونس انتي ونسي وونس البيت وحبيبتي اللي بحبها من كل قلبي مش بقولك الكلام دا علشان اصالحك بس انا فعلا بحبك
نهال جواها اتأثر بكلامه وحست انها بدأت تميل ليه فقالت بعتاب : هتقوم تقولي ان جواك جزء فاقد الثقه فيا يا ادهم ازاي بتحبني وانت مش واثق فيا ؟
ادهم رجع شعرها لورا بحنان : انا مكنتش اقصد ان فاقد الثقه فيكي بالعكس انتي الوحيده اللي في الدنيا بثق فيها انتي مرايتي بكون قدام مش مكسوف لكن ممكن يكون خاني التعبير في كلامي يا نهال لكن عمري ما افقد ثقتي فيكي دا انا ثقتي تكبر اكتر لما الاقي جواكي حته مني ومنك
نهال بعتاب : وانت تفتكر لو انا حامل ممكن افرط في اللي في بطني يا ادهم ؟
ادهم مسح دمـ.ـو.عها وقال بحب : مستحيل افكر فيكي كدا بس انا فعلا خاني تعبيري حقك علي قلبي يا نور عيني " وباس راسها بكل حب " بتحبيني يا نهال جاوبي عليا لو اه هتبقي سلطانة قلبي لو لاء هيبقا اختيارك وهسيلك تعيشي الحياه اللي تريحك
نهال حـ.ـضـ.ـنته وعيطت اكتر : بحبك وبموت فيك ومقدرش اعيش من غيرك 
ادهم حـ.ـضـ.ـنها وفضل يطبطب عليها بحب : قومي يلا نروح بيتنا نتعاتب في اوضتنا علي سريرنا براحتنا قومي " وقرصها من وسطها " 
نهال مسك ياقة قميصه بدلع : لاء مش عايزه اروح عايزه ابات هنا عند ماما بس مش لوحدي انا وانت " وشـ.ـديته عليها من ياقته " 
ادهم برفع حاجب : انا وانتي ونبات هنا في جمله واحده ؟
نهال هزت راسها : ايوا هنبات هنا ونمشي بكرا " وقالت برجاء " بالله عليك مترفضش علشان خاطري
ادهم بإحراج : يابنتي بطلي هزار نبات هنا ازاي ومامتك قومي يا نهال الله يرضي عنك خلينا نروح يلاا 
نهال برفض : ابدا والله هنقضي اليوم هنا وبكرا نروح ودا قرار مفيش فيه نقاش يلاا هجيبلك حاجه تنفعك من عند ماما 
ادهم بدهشه : حاجه تنفعك من عند ماما انتي عبـ.ـيـ.ـطه يابت انتي " ومسك ايدها " تعالي هنا حاجة ايه اللي هتجبيها انا لو فضلت هفضل بلبسي كدا 
نهال ابتسمت : في الحالتين انت قمر " وقالت بتردد ممزوج بتـ.ـو.تر " ايه رأيك تنزل تشتوي اختبـ.ـار حمل ونشوف 
ادهم جواه ابتسم اوي وفرحته دي بانت علي وشه : اللي يريحك هنزل حالا اجيبه واجي 
نهال بلهفه : وهات البسبوسه معاك اوعا تنساها وهات كمان اي حاجه بطعم بالخل والملح المهم هات حاجه حامضه و هات كمان " وقالت بتفكير " بص استني البس الطرحه وانزل معاك 
ادهم برفع حاجب : هتنزلي معايا ليه قوليلي اللي انتي عيزاه وانا هجيبه السوبر ماركت في وش القهوه عندكم هنا مش حابب انا حد يشوفك 
نهال بغمزه : بتغير عليت يا دوووومي ؟
ادهم : ايه يابت التناحه دي مااالك كدا النهارده اسمتي انا جيباك علي ذوقي واجي " ونزل علي تحت " 
........................................
" نوال فاقت من النوم وهي متعرفش نامت بالعمق دا ازاي بصت جنبها ملقتش غزل قامت بخضه وطلعت علي برا " 
نوال بصوت عالي : غزل غزل فين.. " كان امجد قاعد وغزل علي رجله بيتفرجو علي الفون " بتعملو ايه ؟
" امجد بص عليها كانت لابسه بجامه نوعا ما مجـ.ـسمه جـ.ـسمها وشعرها مقصوص ومش متظبط لكن محليها وشيك جدا عليها "
غزل بصتلها : انا وعمو امجد بنتفرج علي فونه هو جيه من شوية وانت فتحت الباب ليه وانتي كنتي نايمه 
نوال بإحراج : نمت من الارهاق محستش بنفسي نهائي 
امجد بص للأرض وقال : ولا يهمك المهم تكوني ارتاحي ولو شويه في اكل جوا في المطبخ كُلي واشبعي 
" نوال هرشت في شعرها وهنا ادركت انها بالبجامه وشعرها اتمنت الارض تنشق وتبلعها بمعني الكلمه ودخلت علي الاوضه في لمح البصر "
نوال بهمس : غـ.ـبـ.ـيه غـ.ـبـ.ـيه الراجـ.ـل عمال يبص في الارض والسقف علشان تفهمي وانتي بقره واقفه مش فاهمه حاجه " ولبست اسدال وطلعت علي برا " احم امجد بكرا بإذن الله بكرا في المدرسه ..
امجد بمقاطعه : بصي خلاص انسي انك هتروحي المدرسه تاني انتي وغزل مسؤلين مني من دلوقتي 
نوال برفض : لاء طبعا يا امجد انا هاجي المدرسه وهشتغل وقصاد شغلي هتدينب مرتب والمرتب هتاخد منه ايجار الشقه دي يا كدا يا همشي وحياة بنتي 
امجد اتنرفز انها حلفت بحياة غزل : بعد كدا لو حصل بينا نقاش وحلفتي بحياة غزل والله لزعلك مني تمام 
نوال ابتسمت وقالت : تمام بعدين انا بحب الحضانه والاطفال بكون مستمتعه وانا معاهم 
امجد فضل باصص علي ملامح وشها الهاديه وركز علي النمش الخفيف اللي في وشها قال بكل تلقائيه : انا ليه مقابلتكيش من البدايه ليه تقابليه هو ؟
نوال ببتسامه : يجوز لو كنت قابلتك قبله مرتحش معاك لكن لكل شيئ اوان 
امجد ببتسامه : بيقولك الطيور علي اشكالها تقع بقااا 
نوال : الطيور علي اشكالها تقع وانا مكنتش شكله  
امجد : هتبقي شكلي ومحور حياتي هطلع منك برنسيسه بس الصبر المهم دلوقتي ادخلي كُلي وانا لازم امشي دلوقتي والصبح هعدي عليكم اتفقنا يا غزول " وباس خد غزل " 
غزل ببتسامه : اتفقنا هشوفك في الحضانه زي كل يوم 
" امجد مشي من عندهم ونوال فضلت قاعده شويه تفكر في اللي جاي لحد ما زهقت قامت راحت علي المطبخ والجرس رن وقتها نوال اترعـ.ـبت مين اللي ممكن يجي دلوقتي " 
نوال حطت ايدها علي قلبها وفتحت الباب : 
                    "" انتظرو القادم "" 
نوال فتحت الباب وهي ملامح وشها مخضوصه فتحت واتنهدت بقوة : يا الله منك يا امجد وقفت قلبي 
،
امجد باستغراب : وقفت قلبك ليه ومال وشك مخـ.ـطـ.ـوف كدا ليه ؟
نوال تبرير وهي حطه أيدها علي قلبها : يعني من غير تحوير أنا فكرت أن حد من البلد عرف مكاني فَ خوفت مش اكتر " وقالت بستفسار " انت رجعت ليه ؟
امجد ابتسم : نسيت مفاتيح العربيه بعد ما نزلت ملقتهاش في جيبي بعدين مش عايزك تخافي المكان هنا امان ومحدش يعرف يقربلك طول ما أنا موجود خليكي واثقه فيا 
" نوال ابتسم وهزت رأسها بموافقه وأمجد اخد مفاتيح عربيته ونزل علي تحت وهي قفلت علي نفسها كويس "
••••••••••••••••••••••••••••••••••
" ادهم قاعد في البلكونه علي كرسي وساند رجله علي السور ونهال جنبه علي كرسي و الاتنين قاعدين بصمت تام "
نهال بقلق : ادهم يدوب اقوم اشوف الاختبـ.ـار ولا استني شويه كمان ؟
ادهم بدهشه : المفروض أن نستني ١٠ دقايق عدي منهم ٣ دقايق في كل دقيقه عدت سألتي نفس السؤال اصبري ياحبيبتي اصبري 
نهال قامت وقفت بعدم صبر : طيب جينا قعدنا هنا ليه كنا فضلنا جنبه يا ادهم ولا انت الموضوع مش فارق معاك اصلا 
ادهم غمض عينه بصبر : تقلباتك المزاجيه دي مخلياني مش محتاج استني عشر دقايق علشان اتأكد انك حامل أنا كدا كدا متأكد من الحمل دا والله العظيم 
نهال بستغراب : مش فاهمه انت بتقول ايه صوتك وا.طـ.ـي المهم دلوقتي قوم معايا نقعد جنب الاختبـ.ـار علي ما يكمل 
" ادهم اتنهد بقلة حيله وراحلها وقف جنبها ، نهال مسكت الاختبـ.ـار وبصتله بتركيز " 
نهال بصت لأدهم بستغراب : الاختبـ.ـار خط واحد يا ادهم دا معناه أن مش حامل ؟
ادهم ابتسم بحزن داخلي : افرحي ياستي كدا مش حامل ممكن تكوني اخدني برد في معدتك وبسببها رجعتي خير انشاء الله " وراح قعد في البلكونه بكل هدوء "
نهال بصت علي الاختبـ.ـار وبصت علي ادهم بحزن اتنهدت بقوه وراحت قعدت جنبه : انت زعلت أن الاختبـ.ـار طلع سلبي ؟
ادهم من غير ما يبصلها : هزعل ليه دي حاجه بتاعت ربنا مينفعش اعترض عليها نهائي وكل تأخيره وفيها خير بإذن الله 
نهال ابتسمت وسكتت بعدين اتكلمت : علي فكره كنت اتمني يكون فيه حمل 
ادهم بهدوء : احنا مش اخر الدنيا العمر قدامنا طويل ولو مفيش حمل الاجازه دي تبقي الاجازه التانيه وخير ياحبيبتي 
نهال قلبها اتقبض لما سمعت سيرة السفر :  ادهم متسافرش وتسيبني أنا عيزاك تفضل معايا مش عيزاك تسافر انا فعلا مش هقدر اكمل من غيرك 
ادهم بابتسامه : طيب ولما افضل هنا مسافرش اعمل ايه في شغلي ومصنعي هناكل ونصرف منين بقا 
نهال مسكت ايده : صفي شغلك هناك وزي ما بدأت من الصفر هناك البدء هنا وانا هفضل جنبك وهدعمك بس خليك جنبي 
ادهم يص قدامه وقال بحيره : ينهال الموضوع مش بسيط زي ما انتي مفكره هخسر كتير لو فكرت افض الشراكه اللي بيني وبين شريكي في المصنع وكل دا هيأثر عليا في الحالتين مش هينفع 
نهال بضيق : يوووه ادهم من الاخر أنا مش هخليك تسافر اتصرف بقا 
ادهم حـ.ـضـ.ـنها من كتفها وضحك : يابنتي أنا محتاج تشجيع علشان اسيبك واسافر راعي ظروفي شويه الله يكرمك العمليه اصلا مش محتاجه كسل أنا لوحدي كسلان اقسم بالله 
نهال نامت علي كتفه : اتخيل أن اصحي من النوم متكونش جنبي ولا حاضني زي كل يوم تخيل اطلع البلكونه اشرب نسكافيه لوحدي من غيرك بالله التخيل نفسه بيزعلني 
"ادهم بصلها شويه وهو مركز علي شفايفها وحركاتهم مع كلامها تلقائي قرب منها وباسها بكل رقه فضل يبـ.ـو.سها شويه ، بعدين نهال بعدت بكسوف "
نهال بصت للأرض بتـ.ـو.تر وكسوف : احنا في البلكونه وكمان في بيت ماما مينفعش يا ادهم 
ادهم بضيق : مشتقالك جدا المشكله ان هنا فعلا مينفعش كان هيحصل ايه لو روحنا بيتنا ينهال حقيقي مبعرفش انام برا بيتنا 
نهال : يا ادهم هو يوم طول بعرض هيتقضي وخلاص تعالي ندخل جوا علشان أنا حرفيا تلجت من البرد 
ادهم قام وقف وهو ماسك ضهرك : الاه ياني يا ضهرك اللي وجعك يا ادهم 
نهال خبطت علي ضهره بمرح : سلامة ضهرك يا قرة عيني 
ادهم ضحك علي أسلوبها : كوباية قهوه من ايدك السكر دي بقا وتبقا كدا فل الفل معايا 
نهال بغمزه : مقابل كوباية القهوه دي ايه بقا ؟
ادهم بغمزه : يباشا أنا كلي ليك شاوري بس وانا شبيك لبيك
نهال ضحكت اوي : استني هعملك القهوه واجي اقولك المقابل " وراحت علي المطبخ "
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
" صلاح قاعد في الشارع بيشرب سجاره ودماغه هتتفرتك من التفكير ، لدرجة أنه محسش بأبوه اللي قعد جنبه "
سالم بهدوء : قاعد في الكلمه ماشي إنما في التلج اللي في الشارع دا يبقا انت فقدت الاحساس يعم صلاح 
صلاح بصله بنتباه : والله يبا الواحد فقد نفسه مش إحساسه بس عمري ما كنت اتخيل أن نوال تسيبني وتمشي عمري ما تخيلت يبا دا كانت روحها فيا 
سالم بابتسامه : يابني القسااا بيولد الكرهه يعني أنا علشان ضامن وجود حد وواثق أنه بيحبني ومش هيتخلي عني اقوم اعمل كل حاجه تخليه يتخلي عني بقا دا اسمه كلام يصلاح ؟
صلاح بزعل : اعمل ايه كنت فاكر أن كدا بخليها تحترمني مكنتش اعرف انها كل يوم حبها ليا بيقل وبصغر في نظرها 
سالم : الإهمال اكبر دليل علي انك بترفض وجود الشخص في حياتك بس بطريقه شيك يا صلاح 
" صلاح بص لأبوه بعدين بص قدامه وهو حاسس ومدرك حجم الخساره اللي خسرها "
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••
" صباح نهار جديد بـ.ـارد للغايه ، نهال كانت نايمه مكشره وشها بسبب الحموضه اللي هي حسه بيها ، صحيت بصت علي ادهم اللي نايم بعمق قامت وراحت علي الحمام فضلت ترجع بوجع " 
نهال طلعت من الحمام وبصتله بضيق : ادهم اصحييي انت ناااايم " وصوتت "
ادهم قام بفزع بصلها : بسم الله في ايه يابنتي بتصوتي علي الصبح ليه ؟
نهال وهي ماسكه بطنها : بطني وجعاني اوووي وتعبانه وانت نايم ولا همك اييه البرود اللي انت فيه دا يجدع 
ادهم قام وقف وراح عندها ومسح وشها وباس رأسها : مالك ياحبيبتي في ايه صاحيه بطنك بتوجعك ليه ؟
نهال رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـنه وقالت : معرفش حسه أن جـ.ـسمي همدان وبطني بتوجعني والله يا ادهم حسه أن حاجه بتتحرك في بطني 
ادهم بحنان : طب يلا قومي البسي وخلينا نروح عند الدكتور نشوف مالك يحبيبي 
نهال هزت راسها : لاء مش عايزه اروح مكان عايزه انام في حـ.ـضـ.ـنك وبس 
" ادهم مستنهاش تكمل الجمله وشالها وراح بيها علي السرير نيمها في حـ.ـضـ.ـنه بحنان وباس راسها "
نهال وهي نايمه في حـ.ـضـ.ـنه : أنا عمري ما حسيت ربع احساس الأمان اللي انا فيه دا يا ادهم عندي استعداد اعيش حياتي كلها في حـ.ـضـ.ـنك وبس 
ادهم حـ.ـضـ.ـنها بقوه : صدقيني حـ.ـضـ.ـنك بنسبالي دوا يا نهال " ورفع وشها ليه ولسه هيبـ.ـو.سها امها خبطت علي باب الاوضه " 
نجوي : نهال لو صاحيه تعالي انتي وادهم علشان تفطرو يلا ياحبيبتي قبل ما الأكل يبرد 
نهال بصوت عالي : حاضر يماما جايين اهو " وبصت لأدهم المبتسم "
ادهم : احنا هنفطر ونمشي علطول مش هنقعد اكتر من كدا اتفقنا ؟
نهال ببتسامه : حاضر والله هنفطر ونشرب الشاي ونروح علي بيتنا وحشني سريري والبطانيه بتاعتي 
نجوي خبطت تاني : يا بت ينهال اطلعلو افطرو الاكل هايبرد والبيض لما يبرد بيزفر 
نهال ضحكت وقامت : قووم يلا بس خلينا نفطر قبل ما نجوي تدخل تروقنا يلااا " وفتحت الباب " ايييه يا نجوي عامله دوشه علي الصبح ليه 
نجوي بصت لأدهم اللي واقف ورا نهال محروج : والله يا ادهم احراجك الواضح عليك دا مخليني محرجه منك اقسم بالله 
ادهم بابتسامه : يعني أنا بالله هتحرج من ايه والله العظيم أنا معتبر نفسي في بيتي
" نهال بصت علي البطاطس المقليه وراحت قعدت وفضلت تاكل من البطاطس بشهيه مفتوحه  "
نجوي لأدهم : اختبـ.ـار الحمل طلع إيجابي زي ما قولت صح ؟
ادهم : لاء للأسف طلع سلبي المشكله ان كل الاعراض اللي عندها اعراض حمل يا امي والله " وضحك بخفه "
نجوي بستغراب : مين اللي مش حامل يا ادهم وريني الاختبـ.ـار دا كدا 
" ادهم راح جاب الاختبـ.ـار ونجوي بصت فيه "
نجوي بصت لأدهم وقالت : 
" ادهم بقا كل تركيزه علي اختبـ.ـار الحمل اللي من بليل لصبح أصبح خطين واضحين جدا ، نجوي ابتسمت وبصت لبنتها وبصت لجوز بنتها اللي واقف مدهوش " 
نجوي بابتسامه : ربنا يكمل حملها علي خير الف مبروك يا ادهم 
نهال بصت لأمها واللقمه في بوقها وقالت بقلق : مبروك علي ايه ادهم هيتجوز عليا ولا ايه ؟
نجوي رفعت الاختبـ.ـار قدا وشها : الاختبـ.ـار إيجابي والخطين حُمر الاعمي يشوفهم اهوو 
"نهال مسكت الاختبـ.ـار وبصت فيه بتركيز مش عارفه تاخد ردة فعل نهائي ، ادهم واقف ايده في جيبه ومركز علي ملامح نهال منتظر ردة فعلها " 
نهال حطت أيدها علي بطنها وقالت بفرحه ممزوجه بعدم تصديق : يعني أنا حامل ؟
نجوي بابتسامه : ربنا يكملك علي خير " وبصت لأدهم " لازم يا ادهم تاخدها وتابعو مع دكتور يكون شاطر 
ادهم اتنهد واخيرا بعد صمت طويل نطق : بإذن الله هنروح عند دكتور علشان نطمن عليهم ونتابع معاه بس اعذريني لازم نمشي حالا 
نجوي بدهشه : هتمشي دلوقتي ! طب أفطر بعدين امشي 
ادهم بابتسامه : حقيقي اول ما تصحي مبفطرش حتي اسألي نهال " وبص لنهال" يلا يا نهال 
" نهال اضايقت أنها هتمشي من بيت اهلها هي كانت تتمني تفضل فتره اطول من كدا عمرها ما تخيلت أنها تيجي البيت هنا وتبقي ضيفه اصلا ، ادهم فاهم تفكيرها كأنه في دماغها " 
ادهم لبس الجاكت بتاعه : هستناكي في العربيه تحت " ونزل من غير ولا كلمه " 
نجوي بصت لنهال بستغراب : جوزك ماله لما عرف انك حامل اتغير كدا ليه ؟ ليكون مش عايز عيال ؟
نهال بلوية بوز : مين اللي مش عايز عيال ؟ ادهم جوزي ؟ طب اسكتي والنبي دا من اول يوم جواز وهو بيكلمني في الحمل " ودخلت اوضتها وبدأت تلبس وهي بتتكلم مع امها "
نهال لفت الطرحه وبصت لأمها : يلا هنزل أنا بدل ما اتأخر عليه وأن شاء الله هيجيلك تاني " وحـ.ـضـ.ـنت امها ونزلت علي تحت قابلت احمد ابن عمها " 
احمد سلم عليها بابتسامه : وانا اقول دكرنس منوره ليه اتاري نهال موجوده فيها 
نهال بضحك : اوعاا بقا علي الاشعار يا ابو عموو عامل ايه يلاا 
احمد بصلها بقرق : يعني أنا عمال اقولك منوره وملعلعه وانتي تقولي يلاا تصدقي بالله الكلمه الطيبه خساره فيكي 
" ادهم مركز عليهم وهو جواهر نار وغيره من وقفتها معاه وضحكها وزمر بقوووه وشاورلها تيجي "
نهال بصت علي عربيته : يلا سلام يا ابو حميد سلملي علي امك يلاا " وراحت ركبت جنب ادهم اللي واضح من شكله أنه هيفرقع "
نهال في سرها : يا ساتر في ايه ؟ 
ادهم ساق العربيه وهو مضايق جدا : اربطي ام الحزام ولا مستنيه حد يربطهولك ؟ 
" نهال ربطت الحزام ومتكلمتش ودا عصبه جداا ، وساق العربيه اسرع شويه علشان تخاف لكن مخافتش ولا نطقت كلمه اضايق اكتر "
ادهم بغيره واضحه : انتي كنتي واقفه مع الواد دا بتتكلمو في ايه وضحكتك جايبه اخر الشارع كدا ؟ 
نهال بستغراب : واد مين ؟ احمد ابن عمي ؟ هتكلم معاه في ايه كان بيسلم عليا مش اكتر 
ادهم بضيق : ايوا يسلم عليكي بتاع ايه يعنييي فهميني 
نهال بدهشه : ابن عمي وزي اخويا في ايه مالك غريب ليه علي الصبح كدا حتي لما سمعت أن حامل اتغيرت فجأه حتي ماما اخدت بالها 
ادهم بصلها برفع حاجب : وانتي شايفه أن أنا هضايق لما اعرف انك حامل بالعكس فرحان جدا ومبسوط " وقال بنغازي وهو باصص لطريق " اتمني ميكنش حد تاني هو اللي زعلان 
نهال غمضت عينها تحاول تهدي وقالت بهدوء : اطمن يا ادهم أنا مش زعلانه واكيد مش هكرهه رزق زي دا ربنا بعته ليا فَ ريح بالك كدا 
" ادهم بصلها شويه ومتكلمش وهي كمان سكتت ومتكلمتش رجعت رأسها علي الكرسي وبصت من الشباك علي الطريق ومش عارفه ماله أو ايه غيره بالشكل دا كانو بليل كويسين " 
ادهم مبقاش قادر يسكت اكتر من كدا فقال بغيره : طيب انتي بتسلمي عليه واقفه تضحكي معاه ليه 
نهال ابتسمت وهي لسه علي وضعها بعدين بصتله : ادهم انت غيران أن وقفت مع احمد ؟
ادهم التـ.ـو.تر بعدين يصلها وقال : اه غيران مش عايزك تتكلمي مع حد ولا تضحكي مع حد انتي مراتي يعني ليا لوحدي وانا طماع في الحاجه اللي من حقي بصراحه 
" نهال ابتسمت وجواها جزء فرحان من غيرة ادهم عليها ، في الغيره مفيش حاجه اسمها انت بتقيدني في احترام لمشاعره معرفتش تقول ايه "
نهال بابتسامه : احمد متربي معايا يا ادهم أحنا اخوات فعلا ماما مرضعانا احنا الاتنين 
ادهم : مليش فيه أن بضايق لما تهزري معاه مفيهاش حاجه لو ريحتيني وقولتي حاضر اللي يزعلك مش هعمله 
نهال ابتسمت : حاضر اللي يزعلك مش هعمله يحبيبي 
" ادهم يصلها وتلقتئي ابتسم ونسي زعله وضيقه ، كلمة حبيبي منها ليها مذاق خاص ادهم حسها بمعني الكلمه ، مسك أيدها وقربها لشفايفه وباسها بكل رقه " 
" نهال حست برعشه في جـ.ـسمها من بوسة ادهم لإيدها و استغربت أنها محتاجه قرب ادهم دلوقتي ليه ، وتلقائي قربت منه وباست خده وهو سايق وشمت ريحة برفانه الممزوج بريحته الرجوليه " 
نهال بهمس : ريحتك تجنن يا ادهم " وباست خده بوسات متتاليه ونازله لرقابته ، رغم استمتاع ادهم وفرحته لكن شاف أنه مبقاش مركز في الطريق منها فَ بعدها برقه "
ادهم بحب : اوعدك لما اروح هدلعك احلي دلع بس حاليا مش عارف تركز في الطريق مشتته انتباهي كله 
" نهال رجعت لعقلها واتكسفت جدا لكن هو واحشها اكتر قعدت مكانها وحاولت تنفض الفكره من رأسها وادهم سرع بحيث يوصل اسرع "
.................................................
" في العزبه من صباحية ربنا سلوي قاعده قدام الفرن القش في جنب من الشارع بتخبز عيش بلدي ومعاها لمياء اختها وجميله بنتها "
سلوي وهي بتخبز علي الطبليه : ونوال المياه اخدت بنتها ومشت منعرفش عنها حاجه وجوزها مسبش مكان اللي أما دور عليها فيه والمسائل حالها التانيه علي رجلها نقش الحنه مبتقومش من النوم ولا بتعرف تطبخ ولا بتعرف تعمل حاجه في الدنيا 
لمياء قاعده قدام الفرن تسوي العيش : اهي التانيه هنقول عروسه لسه وبتدلع إنما نوال تاخد بنتها وتمشي ازاي يعني محدش مالي عينها ولا ايه ؟
سلوي بلوية بوز : هنفضل نقول عروسه أحد أمتي يا اختي ما كلنا اتحوزنا ومن تالت يوم شوفنا مصالحنا إنما ازاي لو حد نطق كلمه معاها ادهم ياكله اكل 
جميله بهزار : عارفه يا خالتي أنا لو من صلاح اروح اتجوز علي نوال أحرقها  
سلوي : قولتله الكلام دا هروح اشوفلك واخده من عيله ونسب قالي لاء أنا عايز مراتي وبنتي وأبوه الموكوس يقوله امك السبب وهم من كل ناحيه 
لمياء : يادي الهم دا كل بيت فيه اللي مكفيه الواحد مبقاش عارف يروح فين علشان ميسمعش كلام والله يا اختي 
" وسط كلامهم كان صلاح جاب علبة الجبنه وقعد وسطهم وفضل يعمل سندوتشات وياكل وسط الزرع ونسمه الهوا البـ.ـارده وإشاعة الشمس الخفيفه وجو يروق البال فعلا " 
................................................
" نوال فاقت من النوم لكن مبتسمه غير عن اي يوم بصت  لقت بنتها في حـ.ـضـ.ـنها ، سر ابتسامتها حلمت انها رجعت لجوزها وحياتها استقرت زي ما بتتمني " 
نوال ابتسامتها راحت لما افتكرت امجد : حقيقي الممنوع مرغوب انا عايزه حد مش عايزني وحد عايزني أنا مش عايزاه 
غزل فتحت عيونها وقامت بصت لأمها : ماما أنا جعانه عايزه لبن وسندونش بيض بالقشطه 
نوال باست رأسها : قومي نشوف في ايه في المطبخ نعمله ونفطر " واخدتها وراحت علي المطبخ قاعدتها علي الرخامه " 
غزل بحيره : ماما دلوقتي انتي بتكلمي عمو امجد طيب لو بابا عرف مش هيزعل منك ؟ 
" نوال انتبهت لسؤال بنتها ومعرفتش ترد سواحلها بريئ لكن خلي نوال تعمل الف حساب لأفعالها حست أن بنتها كبرت وبدأت تسأل اسأله كبيره " 
غزل بحيره اكبر : او مثلا انتي دلوقتي بتحبي عمو امجد ولا بابا ؟ 
نوال بكل تلقائيه : بحب بابا بس بابا مزعل ماما وديما بيخليها تعيط في الحاله دي ماما تعمل ايه ؟ 
غزل ببساطه : هي بتحبه يعني هتسامحه وبابا اكيد مش هيعمل كدا تاني في الكرتون الغزاله لما هـ.ـر.بت من صاحبها اللي بيضـ.ـر.بها قابلها ديب اكلها ونـ.ـد.مت أنها سألت صاحبها ومشيت 
نوال بتوهان : الغزاله لما هـ.ـر.بت من صاحبها اللي كان بيضـ.ـر.بها قابلها الديب وأكلها ونـ.ـد.مت أنها مشيت هل أنا غلط هل لازم ارجع واستحمل واعيش والسلام ؟ " وقالت برفض " الموت عندي اهون من أن أعيش مزلوله أو تحت رحمة حد 
...............................................
" امجد قاعد في مكتبه في الحضانه مرجع ضهره لورا وبيفكر هيعمل ايه مع نوال هو بيحبها وبيحب تفاصيلها البسيطه كل حاجه فيها بتخطفه بس ليه ديما حاسس بفتور من نحيتها .. هل لأن علاقتهم لسه مش رسمي ؟ ولا نوال في الطبيعي عندها برود ناحية أي شعور ؟ طب هل هو صح ولا غلط ؟ من كتر التفكير حاسس ان دماغه هتتفرتك "
.................................................
" ادهم وصل بمـ.ـر.اته قدام البيت ونزلوا وشافو العيله بيخبزو قدام الفرن "
ادهم بص لنهال وابتسم : تعالي نقعد معاهم شويه بعدين نطلع فوق " وسألها وراح قعد جنب أمه يأكل عيش وجبنه ، ونهال قعدت جنبه " 
سلوي بصت لنهال : ايه ينهال كل دي قاعده عند امك ؟
نهال : كل بنت بتحب بيت اهلها يا طنط وبتعبره قصر حتي لو هو عشه بعدين ادهم متخلنيش لحقت اقعد اصلا 
" ادهم لسه هيتكلم فونه رن اول ما بص في الاسم ابتسم اوي " 
ادهم بابتسامه : تصدق وتأمن بالله انت كنت في بالي لسه امبـ.ـارح 
امجد بابتسامه : حبيب قلبي يا ادهووم والله بقولك ايه ما تيجي المنصوره يعم عايز اشوفك ضروري 
ادهم : بإذن الله هيجيلك والله في حاجه ولا ايه ؟
امجد بتنهيده : لما تجيبي نتكلم يا ادهم " ونوال رنت عليه " طيب هكلمك تاني يا صاحبي وهستناك تجيلي مطنش " وقفل " 
" ادهم قفل وسسرح بتفكيره شويه بدون سبب ، نهال اخدت بالها من سرحانه واستغربت جدا هو ماله النهارده " 
" جميله راحت قعدت جنب ادهم ومسك ايده وفضلت تحكي علي حجات تافهه بس قريبه من ادهم وقربها دا مخلي نهال بتغلي من جواها " 
نهال وقفت فجأه وقالت : ابعدي عن جوزي يجميله 
" الكل اتفاجئ بجملة نهال واولهم كان ادهم اللي جواه فرحان من غيرتها "
سلوي بغضب : دا ادهم اللي مربي جميله علي ايده زي العيله الصغيره عيب منك كدا 
نهال بغيره واندفاع : ولما انتي عارفه أن ادهم اللي مربيها علي ايده وزي العيله الصغيره كنتي عايزه تجوزهالو ليه ؟
سلوي بصت لأدهم اللي متابع الحوار بحذر وعينه علي نهال : أنا مش هرد عليكي احتراما لجوزك اللي شايف ردك وقلة ادبك وساكت 
نهال بغضب : وانا مش هرد عليكي علشان أنا عارفه تربيتي ازاي...
ادهم بنبره محذره لنهال : اطلعي شقتك ومش عايز كلمه تانيه علشان متصرفش تصرف يزعلك مني " نهال فضلت واقفه بعند فَ ادهم زعق " يلااااا انجزييي 
" نهال اتخضت من صوته وبصتله بزعل وقامت طلعت علي شقتها ودمـ.ـو.عها سبقاها "
ادهم قام وقف وبعد عن جميله وقال لأمه : انتي امي علي عيني وراسي واللي يغلط فيكي اشقه نصين لكن مراتي خط احمر يما وانتي فاهمه قصدي كويس " وسألها ومشي " 
سلوي بتريقه : خط احمر ولا اصفر يولااا يااا جوز السنيووره يا خيبتك في عيالك يا سلووي 
                        " في شقة ادهم "
" نهال دخلت شقتها ورزعت الباب وراها بقوه وفكت الطرحه بخـ.ـنـ.ـقه رميتها علي الارض وقلعت الكوتش رميت كل فرده في مكان بكل إهمال ودخلت علي الاوضه رميت نفسها علي السرير " 
نهال بغيظ : امال لو شكلك زي اسمك كنتي عملتي ايه يا خلة السنان انتي قال جميلة قال اكيد اللي سماها كان اعمي " وقامت قلعت هدومها في اللحظه دي دخل ادهم " 
نهال شقهت بخجل وحاولت تداري جـ.ـسمها وقال بغضب : ايه قلة الذووق دي مش تخبط أو تعمل اي حركه انك داخل 
ادهم شـ.ـد هدومها منها ورفع حاجبه وقال بكل برود : تخبط وانا داخل علي مراتي في اوضة نومي ؟ 
نهال حاولت تشـ.ـد منه هدومها بغيظ وهي بترجع لورا : اه تخبط دا من الذوق ملهاش دعوه انت داخل فين وعلي مين وهات هدومي الجو برد عايزه ألبس 
ادهم باستنكار وقرب منها اكتر لدرجة أنها اتـ.ـو.ترت : أنا قلعتك ولا جيت لقيتك قالعه ؟ بعدين لما انتي بردانه قلعتي ليه ؟ 
نهال بغيظ وتـ.ـو.تر : قلعت علشان هلبس بجامتي معرفش انك طالع ورايا " وحاولت تبعده عنها " ابعد متقربش 
ادهم قرب لشفايفها ولمسهم وقال بهمس : ابعد ليه مش كنتي هتموتي عليا في العربيه ولا رجعتي في كلامك ؟
" نهال بصتله وهي متأثره بقربه وحطت أيدها علي رقابته وباسته هي بحب واشتياق ، وادهم كان اكتر من مرحب بيها " 
..............................................
" نوال واقفه في المطبخ بتقطع كبده وهي سرحانه جدا وبنتها بتلعب جنبها "
نوال في نفسها : احيانا راحتنا بتكون مع اكتر ناس تاعبه قلوبنا صعب الواحد ينسي اول حب في حياته اول لهفه اول اشتياق اول كل حاجه حجات مبتتكررش ولو حصل واتكررت بتكون لذتها راحت وانتهت " فاقت من سرحانها علي صوت غزل "
غزل بشقه : ماما صبااعك في دم كتيرر 
نوال انتبهت لصباعها اللي قطعته بدون ما تحس وراحت غسلت أيدها وابتسمت لبنتها : دي تعويره صغيره يغزول متخافيش روحي كملي لعب علي ما اخلص الكبده وابعدي عن النار 
" نوال بدأت تخلص الكبده بسرعه وتـ.ـو.تر وحسه أن حد بيراقبها بعدين أدركت أنها لوحدها سلوي مش هتزعقلها تاني لما الغدا يتأخر وقتها دمـ.ـو.عها نزلت غصب عنها علي كم الأذي اللي كانت عايشه فيه " 
نوال بتريقه : وانا اللي براجع نفسي علي قراري دا انا محتاجه اتعالج نفسيا بسببهم " بعد ما كانت علي وشك الرجوع في قرارها رجعت تاني قست قلبها واختارت نفسها "
..............................................
" نهال وافقه في المطبخ لابسه هودي طويل شويه فقط واقفه قدام مكنة القهوه تعمل فنجان قهوه "
نهال افتكرت موقف جميله اتغاظت جدا : مفكره نفسها هتقدر عليا مفكراني نوال ... بالله لربيكي بس افوقلك بس يا معزه 
ادهم دخل المطبخ جاب ازازة مايه شرب وقال : مين المعزه اللي هتفوقيلها دي ؟
نهال بصتله بغضب وغيره : ملكش فيه متدخلش " وبصتله وايدها في وسطها وقالت بتريقه " ولا حضرتك خايف لتكون جميله 
ادهم اخد موزه وقشرها وأكل منها وهو مبتسم بخبث علي غيرتها : وانا هخاف علي جميله بتاع ايه أنا ؟
نهال بصتله من فوق لتحت بقرف ودورت وشها كملت عمايل فنجان القهوه وقالت ببرطمه : عيله مايعه وملزقه 
ادهم استني لحد مخلصت عمايل القهوه واخد الفنجان وباس خدها : تسلم ايدك يحبيبتي في وقتها والله العظيم " وداقها وقال بنبهار " ومظبوطه جدا 
نهال بضيق : ادهم لو سمحت القهوه دي بتاعتي لو عايز قهوه كيس البن اهو والمكنه اهي 
ادهم وهو بيشرب فيها : اولا انتي حامل والحامل غلط عليها القهوه اشربي لبن مفيد لصحه " ودور وشه وابتسم علشان ضايقها "
نهال راحت وراه بغيظ : ملكش دعوه صحتي وانا حره فيها هات القهوه بتاعتي ؟
ادهم قعد علي الصالون وحط رجل علي رجل : صحتك وانتي حره فيها طبعا بس اوعا تنسي أن انتي دلوقتي حامل في ابني أو بنتي ودول صحتهم تهمني فَ اشربي لبن مفيد لصحة ولادي " وشرب من الفنجان قدامها بكل استفزاز " 
نهال راحت قعدت جنبه وحطت رجل علي رجل وربعت ايده وفضلت تهز في رجلها : اقلب القناه دي وحشه 
ادهم برفع حاجب : القناه عجباني وانا قاعد قبلك يعني اللي اجيبه تتفرجي عليه بهدوء ومن غير دوشه 
نهال قعدت جنبه وحست بدوخه بسيطه رجعت رأسها لورا وغمضت عينها وقالت : يخربيت كدا 
ادهم بصلها وحس أنها تعبانه فقال بقلق : مالك دايخه ولا ايه ؟
نهال هزت راسها بموافقه : بتجيلي دوخه بحس أن كل حاجه حواليا بتلف وبعدها بقا يجيلي صداع 
ادهم اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وباس رأسها وقال بحنان : طب قومي البسي نروح عند دكتور نشوف الوضع ونطمن عليكي وعلي الحمل 
نهال حـ.ـضـ.ـنته بقوه وقالت برفض : بكرا نروح حقيقي مش قادره اتحرك من مكاني 
ادهم حرك ايده علي رأسها بحب : اللي يريحك بكرا نروح نكشف ونشوف الوضع وبإذن الله خير يحبيبي قومي يلا خديلك شور يفوقك كدا 
" نهال هزت راسها بموافقه وقامت طلعت هدوم ودخلت تاخد شور ، وادهم خرج البلكونه يشرب سجاره وبيفكر هيسافر ازاي ويسيب نهال تواجهه كل اللي هنا لوحدها ومش هينفع ياخدها معاه ومش هينفع يفضل هنا غمض عينه بإرهاق من كتر التفكير ورمي السيجاره وفضل واقف في البلكونه " 
نهال كانت بتاخد الشور بمايه دافيه فجأه المايه بردت جدا وجـ.ـسمها اترعش : ادهم...ادهم انت فين ؟ 
ادهم فتح الباب وكانت نهال ورا ستارة البانيو وقال بمرح : لاء اوعي تقولي انك عايزاني اليفلك ضهرك ؟ 
نهال طلعت رأسها من ورا الستاره وقالت بغيظ : المايه تلجت فجأه وجـ.ـسمي متلج شوف فين المشكله عايزه أشيل الشامبو من شعري 
ادهم بص علي السخان وقال : يبقا الكهربا فصلت عن السخان غسلي واطلعي علشان اعرف اصلحه 
نهال : يا ادهم المايه تلج حرفيا اغسل ازاي ؟ 
" ادهم شـ.ـد الستاره من عليها ونهال صوتت وشـ.ـدتها تاني ودا خلي ادهم يستغرب " 
ادهم بضيق : بتصوتي ليه انتي الوقتي افتحي الستاره خليني اشوف السخان في ايه !
نهال بخجل ممزوج بغضب : بلاش استظراف هااات البورنص من ورا الباب خليني البسه 
ادهم جاب البورنص وهو بيتمتم بستغراب : هتخبي ايه ما أنا عارفها حته حته عليا النعمه نسوان غريبه " وتناولها البورنص وقال بسخريه  " اتفضلي يا هانم اتغطي من جوزك 
نهال بصتله بغيظ وشـ.ـدت البورنص لبسته وطلعت من البانيو بصتله : هتصلح السخان دا ازاي بقا ؟ 
ادهم دخل البانيو وبص علي السخان المتعلق وحاول وفضل يصلح فيه شويه وبعدين يصلها : افتحي الحنفيه السخنه بتاعت الحوض كدا 
نهال فتحتها واشتغل قالت بابتسامه : الله ينور بمعلم ادهم يجي منك طب ما هي محلوله اهي سيب المصنع واشتغل سباك يعم 
ادهم طلع من البانيو ونشف ايده في الفوطه : سباك ايه بس دا البتاع اتصلح معايا بالحظ ادخلي كملي الشور بتاعتك واطلعي يلا ليفصل تاني " وصلت من الحمام ونهال كملت الشور بتاعها "
.........................................................
" نوال طلعت وقفت في البلكونه شويه بعد ما اكلت بنتها ونيمتها ، بصت علي الشارع اللي زحمه من العربيات والناس دوشة المدينه مقارنه بهدوء الريف " 
نوال بسخريه : طبعا هدوء الريف ودي محتاجه مقارنه أو تفكير " قطع تفكيرها دخول امجد اللي وقف جنبها وبص عليها "
امجد بتنهيده : هدوء الريف ولا صلاح وبيته يا نوال ؟ 
نوال اندهشت من كلامه ومن وجوده وقالت بتـ.ـو.تر : قصدك ايه ؟ 
امجد بصلها : انتي بتحبيه لسه....مجرد سؤال علي فكره ليه التـ.ـو.تر دا كله 
نوال بصت قدامها وافتكرت إهماله وعدم شخصيته وأفعاله قالت بكل ثقه : لاء حبه في قلبي انتهي أو يمكن مكنش حب من الأساس يمكن علشان مشوفتش غيره فكرت نفسي حبيته 
امجد بأمل : طب وانا يا نوال بنسبالك ايه ؟ " ومسك أيدها "
نوال شـ.ـدت ايدها منه : ينفع مردش علي الاقل دلوقتي أنا لسه مش متأكده من مشاعري لما اكون متأكده هاجي اقول لوحدي " وحاولت تتوه في الكلام " المهم تشرب قهوه ولا شاي 
امجد حاول يبتسم : قهوه...ساده يا نوال لو سمحتي 
نوال لفت وشها ليه وقالت بستغراب : مش كانت مظبوطه ؟ 
امجد : عايزها مُره المرادي 
" نوال راحت علي المطبخ واخيرا اتنفست بقوه بتحس أن في وجود امجد أنها مبتعرفش تتنفس كويس ، بدأت تعمل القهوه وهي متـ.ـو.تره لسبب هي نفسها مش عرفاه " 
....................................................
" نهال نايمه في حـ.ـضـ.ـن ادهم لكن صاحيه ، ادهم ضاممها وصاحب هو كمان " 
" ادهم بعد وطلع علبة السجائر اخد منها واحده وولعها ونفخ دخانها لفوق " 
نهال لفت المفرش حواليها واتعدلت وبصتله : دا بقت عاده بقا ؟ 
ادهم بعدم فهم وهو بيرجع خصلة شعرها ورا وبيبـ.ـو.س كتفها : هي ايه يا سكر اللي بقت عاده 
نهال شـ.ـدت السيجاره من بين شفايفه ورميتها جنبها علي الكومود وقربت من ادهم اوي وقالت بهمس : بدل ما شفايفك تلمس حاجه مضره جرب تلمسني مثلا " وباست شفايفه برقه "
ادهم بغمزه : وانتي مش مضره ؟
نهال برفع حاجب وهي باصه لشفايفه : انت ادري بقا أن كنت مضره ولا ...لاء 
ادهم شـ.ـدها وباسها : حتي لو مضره أنا راجـ.ـل عاشق ضررك  " ولسه هيقرب اكتر جرس شقتهم ضـ.ـر.ب "
نهال بستغراب : مين اللي هيجيلنا يا تري ؟
ادهم قام : خليكي هشوف مين واجيلك " وراح يفتح الباب وشاف اكتر حد متمناش أنه يشوفه " 
                                 " انتظروا القادم "
ادهم كان غرقان في حـ.ـضـ.ـن مـ.ـر.اته ، سامع جرس الباب اللي عمال يرن لكن تجاهل بمزاجه مش عايز يقوم ويسيبها ، نهال حاولت تبعده عنها لكن اضايق بمحاولتها ومسك فيها اكتر " 
نهال بهمس : ادهم الجرس هيتحرق من كتر الرن قوم شوف مين أنا مش هطير 
ادهم رفع وشه من رقابتها وقرب لشفايفها واتكلم بهمس : دلوقتي اللي علي الباب هيمشي بس ممكن تخليكي معايا انتي بنفسك قولتي بدل ما شفايفي تلمس حاجه مضره اجرب المسك وانا بصراحه عجبني العرض دا جدااا 
" نهال ضحكت و حـ.ـضـ.ـنته وغمضت عيونها وبادلته جنونه وحبه وهي اصلا مش عايزه تبعد عنه ولا تسيبه ، لكن اللي علي الباب مش مبطل رن ودا عصب ادهم جدا "
ادهم بعد عن نهال وهو في قمة ضيقه : يلعن ابوكو لما الواحد مش عارف ياخد راحته مع مـ.ـر.اته في بيته هياخد راحته فين " ورايح يفتح الباب وقفه صوت نهال المخضوض "
نهال دورت علي التيشيرت بتاعه وناولته ليه : انت خارج كدا ازاي انت اتجننت يا ادهم ..امسك البس هدومك واعدل نفسك الاول 
ادهم وهو خارج : مش لابس حاجه واه هفتح الباب كدا يمكن يحسو علي دمهم شويه " وفتح الباب بصدره العريان وشكله اللي مفهوم هو بيعمل ايه اصلا وشاف اخر شخص كان يتمني يشوفه  " 
سلوي بصتله من فوق لتحت برفع حاجب : انت كنت بتعمل ايه ؟ 
ادهم مكنش متفاجئ من سؤال أمه خصوصا أنه هو عارفها ف رد بكل هدوء عكس الضيق اللي جواه : كنت في حـ.ـضـ.ـن مراتي يما لو عايزه توضيح اكتر معنديش مانع 
سلوي بستنكار : اللي اختشو مـ.ـا.تو صحيح وازاي تفتح بمنظرك دا افرض اللي كانت طالعه جميله وشافتك كدا ردة فعلك هتكون ايه 
ادهم مسح وشه وقال بتنهيده : اماااااا اماااااا انجزي في ايه 
سلوي : في واحد اسمه امجد تحت بيسأل عليك وابوك وصلاح قابلوه ومستنيك في البرنده
ادهم بإيجاز : تمام قوليلو نازلك حالا " وفضل فاتح الباب لحد ما أمه نزلت وبعدين قفله ودخل لمـ.ـر.اته اللي كانت في الحمام ونايمه في البانيو ابتسم ودخل علي الحمام " 
نهال كانت نايمه مسترخيه جدا في البانيو اول ما دخل ابتسمت وبصت ليه : واقف كدا ليه ؟
ادهم ساند بكافه علي باب الحمام وقال بإعجاب : بتفرج عليكي عندك مانع 
نهال مدت أيدها ليه بإغراء : عندك انت مانع لو تشاركني الشاور 
ادهم مسك أيدها وباسها وقال : في الطبيعي معنديش اي مانع نهائي لكن للأسف عندي ضيوف تحت ومضطر انزل " وقال بمغزي" بس عادي يعني نعيد ام الشاور لما ارجع 
نهال بصتله بتركيز : هتخرج معاهم يعني ولا هتفضل هنا في البيت ؟
ادهم بستغراب : بصي أنا لسه مش عارف هعمل ايه بس اشمعنا يعني هيفرق في ايه سواء فضلت في البيت أو خرجت 
نهال عايزه تخرج من البانيو بس مش عارفه علشان ادهم واقف مش راضي يخرج وهي مكسوفه تقف قدامه  : يعني عايزه اروح اجيب الحجات اللي تحتاجها في الكليه بكرا اول يوم في الترم وعندي اول محاضره الساعه ٨ ف كنت بقول لو هتخرج اكتبلك اللي هحتاجه تجيبه 
ادهم قرب منها وهي في البانيو وباس خدها واتكلم بهمس : هخلص كدا معاهم تحت وهرنلك تلبسي نروح نجيب اللي انتي عايزاه 
نهال تاهت مع همسه واتكلمت بدون وعي : هو لازم تنزل يعني أنا عايزه افضل في حـ.ـضـ.ـنك  
ادهم بهمس وأيده بتمشي علي خدها بحنان : تعطل الدنيا كلها علشان خاطر عيونك 
نهال قامت وقفت ولفت نفسها بفوطه وحاوطت رقبة ادهم بصت في عيونه وقالت بغيره : ادهم هو لو كانت جميله مكاني كنت تعيش معاها حياة زوجيه طبيعيه ؟
ادهم بعد عنها وبيحاول يستوعب كلامها وهو مصدوم : يشيخه يلعن فصلانك...ابعدي خليني انزل مش ناقص هبل 
نهال مسكت ايده وقالت بغيره واضحه : رد علي سؤالي بعدين انزل 
ادهم يصلها وهو لسه مصدوم : بجد انتي محتاجه اجابه ولا بتهزري !
نهال بتأكيد : لاء مش بهزر أنا بسألك لو كنت اتجوزت جميله كنت هتعيش معاها حياة زوجيه طبيعيه زي ما انت بتعمل معايا ولا كنت هتعمل ايه ؟
ادهم اضايق منها جدا وقال : وانتي تفرقي ايه عن جميله يا نهال أنا شايف انها بنت اي راجـ.ـل يتمناها هنقول في الشكل هي مش وحشه في الجـ.ـسم برضو مش وحشه في العقليه بنسبالي كويسه ايه مصدر سؤالك عايزه توصلي لإيه
نهال بسخريه : عايزه اوصلك انك بنسبالك عايز اي واحده تقضي معاها وقتك وخلاص ميهمكش أن كنت بتحبها أو غيره المهم واحده وخلاص اظن فاهم قصدي 
ادهم اتصـ.ـد.م من كلامها وقال : دا انا حـ.ـيو.ان بنسبالك بقااا بصي يابنت الناس صدقيني رغم استفزازك ليا ورغم قلة ادبك أنا بحاول علي قد ما اقدر اتقي ربنا فيكي واحترمك لكن كل شيئ مبادك حلو الاحترام وقلة الادب علي نقيض بعض ودا مينفعش ف بعد كدا هتعامل معاكي بإسلوبك مدام اسلوبي مش عاجبك ومخليكي تقلي مني بشكل دا 
نهال بصتله : انت زعلان ليه مش دي الحقيقه بس رغم كدا أنا متأكده انك لو كنت اتجوزت جميله مكنتش هتقربلها
ادهم بعدم فهم واستفزاز : ليه اشمعنا مع أن أنا شايف انك زي جميله بنسبالي أنا مبحبهاش " وبص في عين نهال وقال " ومبحبكيش برضو واه يا نهال لو كنت اتجوزت جميله كنت قربت منها عادي وكنت هعاملها زيك عادي برضو 
" نهال فضلت ساكته ولكن ملامح وشها كله مصدومه متخيلتش أنه يجرحه بالشكل دا ، هي مكنتش منتظره الرد دا منه كانت منتظره يقولها أنها الوحيده اللي في قلبه ومحدش يملي مكانها لكن متخيلتش يجرحها كدا " 
ادهم لبس هدومه ورش برفانه النفاز بلا مبالاه بوجودها وبصلها وهو خارج : اللي هتحتاجيه للكليه ابعتيه علي الواتس " ورزع باب الشقه ونزل علي تحت وريحته سبقاه " 
جميله شمت ريحته قابلته علي السلم وهي ملهوفه تشوفه وقالت بنبره متـ.ـو.تره  : ازيك يا ادهم الضيوف بتاعتك قاعده في البرنده وانا عملتهم عصير وطلعته شرفتك يعني 
ادهم من غير ما يبصلها : متشكر يجميله تعبتي نفسك يا عسل 
جميله بابتسامه : تعبك راحه أنا لقيت نهال منزلتش تقدم حاجه استغربت وعملت مكانها يمكن مبتعرفش تعمل العصير كمان مرضتش احرجها 
ادهم وقف وبصلها بستغراب : مين اللي قالك أن نهال مبتعرفش تعمل عصير بالعكس نهال بتعرف تعمل كل حاجه هي بس اللي رقيقه وبتتكسف مبتعرفش تتعامل مع حد علي العموم شكرا يجميله " واستغفر في سره وطلع علي برا " 
امجد اول ما شافه ابتسم وقام وقف : لالالا اتغيرت اوووي عن اخر مره شوفتك فيها 
ادهم حـ.ـضـ.ـنها وقال بابتسامه : السن ليه حق علينا برضو يا مجود نورت البلد كلها يا عم الناس 
امجد قعد معاه وبصله : الله الوكيل واحشني يابن عمي سالم 
ادهم ضحك : الله الوكيل واحشني اكتر يجدع يخربيت ام الغربه اللي تعمل فينا كدا 
امجد ضحك بخفه : لقمة العيش صعبه يابن عمي 
سالم قام وقف بابتسامه : بما أن ادهم جالك اقوم أنا أشوف ورايا ايه وانت في بيتك يا امجد يابني 
امجد بحب : عارف والله مش محتاج تقول 
" سالم مشي وأمجد بص لأدهم اللي ساكت ودي مش عادته معاه "
امجد : مالك يعم ادهم انت كمان اخوك عنده اكتئاب سلم عليا ونزل مشفتوش تاني وانت مصدر الوش الخشب جري ايه يجدع 
ادهم ابتسم بخفه : الإنسان مش عارف يعمل ايه في الحياه سافرنا علشان نكون ام مستقبلنا وطلع دينه في الغربه وكل ما الدنيا تيجي عليه يقول يارب عوضني خير في مراتي بس الظاهر أن الواحد مكتوب عليه البهدله في كله يعم امجد 
امجد بدهشه : ليه بس كدا دا انا سامع من ابوك انك طاير بمراتك والدنيا رايقه معاك ومنسياك الكل 
ادهم طلع سيجاره ودخانها : هي دي بقا العين اللي بيقولو عليها المهم دا مش موضوعنا انت ايه الدنيا معاك 
امجد بتنهيده :  حقيقي محدش مرتاح أنا متمرمط في حوار خايف اجازف فيه واخد خطوه تدمرني مش عارف اعمل ايه 
ادهم بتركيز : احكي أنا سامعك حوار ايه دا اللي شاغلك كدا 
" امجد اتنهد وحكي حواره مع نوال من اول ما راحت المدرسه عنده لحد اخر حوار بينهم " 
ادهم مع كل كلمه امجد بيحكيها شكه بيزيد اكتر أن البنت اللي امجد بيحكي عنها دي نوال مرات صلاح لكن لسه متأكدش من صدق شكه "
امجد بص علي ادهم السرحان : لاء أنا بحكيلك تديني حل مش تسرح مع نفسك يباااا 
ادهم بهدوء : اسمها ايه الست دي وبنتها اسمها ايه ؟ 
امجد باستغراب : اسمها نوال وبنتها غزل 
ادهم غمض عينه بضيق وبص لأمجد اللي مستني رد منه ادهم اتنهد وقال : كنت اتمني شكي يطلع غلط لكن الست اللي عندك دي مرات صلاح اخويا وبنته 
امجد بعدم فهم : لاء مش فاهم معلش...مـ.ـر.اته وبنته ازاي نوال سابت جوزهااا....
ادهم بنرفزه : سابته ومشيت منعرفش عنها حاجه وجوزها قالب الدنيا عليها من يوم ما مشيت ولا بينام ولا بيتكلم ولا عارف يعيش اصلا وسيادتها شافت حياتها بدري اووي طب استني تطلق حتي 
امجد قدر موقف ادهم ومبقاش عارف يقول ايه فضل ساكت مش قادر يستوعب اصلا أن مرات اخو صاحب عمره عنده في شقته والانيل من كل دا أن جواه مشاعر ليها " 
ادهم وقف وقال لأمجد بنرفزه واضحه : قووم خليني اتكلم معاها 
امجد بصله : تتكلم معاها ازاي يا ادهم الست مطمنه وهي قاعده معايا ازاي أنا اللي طمنتها اروح بنفسي اسلمها لأخو جوزها
ادهم بعصبية: يجدع انت مصمم تخليني ازعلك هوو ايه اللي مطمنه معايااا ؟ وايه اللي اسلمها لأخو جوزها ؟ هو احنا في حرب أنا عايز اتكلم معاها وافهم دماغها فيها ايه عايزه تطلق علي عيني وراسي عايزه ترجع هترجع معززه مكرمه تلفوني فين " خط ايده في جيبه ملقهوش " هطلع اجيبه من الشقه واجيلك متتحركش من هنا " وطلع علي الشقه جري" 
                             " في الشقه "
نهال قاعده في اوضة النوم وبتتكلم بعصبيه مع امها : أنا مبقتش عارفه اعمل ايه ولا أنا عارفه أفهمه ولا هو عارف يفهمني قوليلي اعمل ايه 
نجوي : يعبـ.ـيـ.ـطه قولتلك اضحكي عليه بالكلام ادلعي عليه جننيه الراجـ.ـل هيعوز ايه غير كدا خليه يكون قاعد برا وباله وتفكيره معاكي انتي 
نهال بتعب : يا ماما الكلام اللي انتي بتقوليه دا لما يكونو الطرفين بيحبو بعض لكن هو مش متقبلني اصلا يماما " وقالت بزعل " مبيحبنيش 
نجوي بشهقه : ميحبكيش ليه جميله ورقيقه ودمك شربات بس مستفزه ولسانك طويل وعناديه والراجـ.ـل ميكرهش قد قلة الأدب والعند احتويه يا نهال
نهال لسه هترد شافته دخل الأوضه قالت بلا مبالاه : تمام يا ماما هكلمك تاني " وقفلت وعملت نفسها مشغوله في الفون "
ادهم دور في كل مكان علي فونه لحد ما زهق فقال : مشوفتيش فوني ؟ 
نهال بقتضاب  : لاء...مشفتوش دور عليه ومتسألنيش علي حاجه 
ادهم بصلهاا بغضب من ردها : أمال اسأل مين يا محترمه 
نهال بصتله بضيق : متسألش حد اعمل طلباتك بنفسك وروق دماغك 
ادهم رفع حاجبه وقرب عليها وهي نايمه علي السرير وقال : معلش بس مبحبش ارزق دماغي بمووووت في وجع الدماغ وخصوصاً لما دماغي توجعني بسببك " ومد ايده تحت المخده جاب الفون وبعد " لو اتأخرت ناميةمتستننيش 
" نهال بصتله وهتموت وتسأله هيتأخر ليه لكن كبريائها منعها ، وادهم مستني يسمع منها جمله هتتأخر ليه لكن نهال فجأته " 
نهال عملته باي بلا مبالاه : علي اقل من مهلك أنا كدا كدا هنام مش هستناك 
" ادهم بصلها بضيق وسألها ونزل علي تحت وهو مضايق جدا ، بس ابتسم لما سمعها بتقول لأمها أنه مبيحبهاش مقالتش أنها مبتحبوش هي كمان " 
ادهم بابتسامه : ربنا يعيني عليكي بقااا يا نوله الايام الجايااا " ونزل لأمجد " يلا يا صاحبي 
امجد شرب اخر شويه في كوباية العصير وقام وقف : يلا يقلبي هنعمل ايه هتركب معايا ولا هنعمل ايه 
ادهم : لاء انت خليك قدامي بعربيتك وانا وراك بعربيتي يلاا " وركب عربيته " 
نهال واقفه في البلكونه بتاعها وعلي كتفها شال وفي أيدها طبق فراوله بتأمل فيه وقالت بغيظ : طبعا خرج مع صاحبه ولا همه زعلك ماااااشي يا ادهم " وحطت أيدها علي بطنها وابتسمت " رغم أنه قاهر قلبي بس انا اضمنلك اب حنين يا فروله .
                           "" انتظروا القادم ""
" سلوي كانت واقفه في المطبخ بتغسل الرز وجواها متغاظ جدا ، وجميله جنبها بتغسل المواعين "
سلوي بغيظ : بدل ما الشملوله تنزل تنضف البيت وتعمل الغدا زيها زي اي واحده من النسوان المسؤوله لااااء قاعده فووق مستنيه الخدامه اللي تحت تعملهاا 
جميله بسخريه : اوعي تنسي قبل كدا كانت عروسه ومينفعش تعمل ودلوقتي حامل ومتقدرش تعمل 
سلوي بغيظ : روحي اطلعي نادي عليها قوليها انزلي لخالتي تيجي تعمل معايا حتي تتعلم حاجه تنفعها 
جميله بتـ.ـو.تر : خالتي أنا معرفش اروح انادي عليها اتحرج انتي نادي عليها 
سلوي غسلت أيدها وراحت وقفت علي السلم ونادت علي نهال بصوت عالي : نهاااااااال....عامله مش سمعاااني دا انا ببقا علي السطح وسامعه دبة النمل تحت 
نهال فتحت باب شقتها وقالت بضيق من طريقة كلامها : لاء سمعت وقولت نعم ولو كنتي بتسمعي دبة النمله وانتي علي السطح كنتي اكيد سمعتيني وانا بقولك نعم 
سلوي : لو انتي شاطره في شغل البيت زي ما انتي شاطره في الكلام كدا مكنش بقت دا حالك 
نهال بقتضاب : حالي عجبني والحمدلله 
سلوي بلوية بوز : ما هو لازم يعجبك نايمه علي ضهرك ليل ونهار بتنزيل تلاقي الفطار علي اجمل شكل والغذاء علي اجمل شكل هتغوزي ايه تاني
نهال بغضب : لو بتنادي عليا  علشان تقوليلي كدا ف أنا بوفر عليكي صوتك وبقولك أنا عارفه 
سلوي بغضب : طب انزلي يا عسل الكنسي البيت والبرنده الخدامه تعبانه النهارده والشغل عليها كتير 
نهال بلا مبالاه : طيب ماشي نازله " وقفلت باب شقتها ونزلت وهي لابسه بجامعه وعامله شعرها ضفيره " فين المكنسه ؟ 
سلوي بصت لها من فوق لتحت وقالت بهمس : نازله شعرك مبلول ليه ولا لازم الكل يعرف اللي حصل بينك انتي وجوزك ؟ 
نهال اتصـ.ـد.مت من كلامها وقالت : بعد اذن حضرتك انتي ليكي كل الاحترام لكن ملكيش انك تقوليلي كدا وملكيش انك تمشي عليا انزل ازاي شعري مبلول شعري ناقش انا حره...انتي ازاي تقوليلي كدا اصلااا " وسابتها ومشيت اخدت المكنسه من المطبخ من غير ما تبص لجميله وبدأت تكنس في البيت " 
سلوي بصتلها : شيلي السجاده واكنسي تحتها وهاتي الجردل و الشرشوبه من الحمام وامسحي بعد ما تكتسي 
نهال غمضت عينها واتنفست وبدأت تشيل السجاد وتطلع تنفضه في البرنده وبدأت تكنس واتصـ.ـد.مت من كتر التراب : ايييه التراب دا كله عمرهم ما كنسو البيت دا ولا ايه دااا " وبدأت تنضف البيت " 
..................................................…
 ادهم نزل من عربيته تحت العماره اللي امجد نزل عندها وبصله بستغراب : هي ساكنه هنا ؟ 
" امجد ضميره مأنبه علشان جاب ادهم هنا بيفكر هل نوال هتقدر موقفه ولا هتحس بخذلان من ناحيته " 
ادهم حس بالحرب اللي جوا امجد فقال : اسمع يعم امجد تعالي ننسي ان اللي عندك دي مرات اخويا وتعالي نتكلم صاحب لصاحبه دلوقتي دي واحده متجوزه يعني ياريتها حتي مطلقه هنقول مقبوله إنما دي علي ذمة راجـ.ـل لسه ودي هربانه من جوزها بسبب شوية مشاكل ملهاش تلاتين لازمه ليه تورط نفسك في الموال دا 
" امجد فكر في كلام ادهم هو عارف ومدرك أن معاه حق بس مش عارف برضو ياخد قرار "
ادهم استني منه رد لكن مردش ف اتنهد وقال : الشقه الدور الكام يا امجد انجز الله يسترها معاك 
امجد اتنفس بصوت عالي وقال بهدوء : الشقه الدور التالت بس اسف معرفش اجي معاك اطلع انت رن الجرس وهي هتفتح علطول " وسأله وركب عربيته ومشي بيها بسرعه " 
" ادهم فضل باصص عليه لحد ما غاب عن نظره بعدين بص علي العماره واتنهد وطلع علي السلم لحد ما وقف قدام الشقه ورن الجرس واستني شويه لحد ما الباب اتفتح وطلعت بنت في عمر ١٧ سنه "
البنت بستغراب : اتفضل محتاج مين ؟
ادهم اتفاجئ بالبنت بس اتكلم بهدوء : الشقه دي الدور التالت صح ؟ 
ابوها من جوا : مين يا سما اللي علي الباب 
البنت دخلت رأسها لأبوها : ثواني يا بابا " وبصت لأدهم " دا شقة استاذ وائل المحامي الدور التالت في العماره حضرتك شكلك متلخبط في العنوان 
ادهم بدهشه : متلخبط ازاي الشقه دي المفروض ساكن فيها مدام اسمها نوال ومعاها بنت صغيره 
البنت بستغراب : لاء يا استاذ العنوان غلط 
" ادهم شكرها ونزل علي تحت وهو بيحاول يرن علي امجد لكن فون امجد بيديله مغلق "
ادهم بغضب : أنا كدا فهمت اللعبه كامله الكـ.ـلـ.ـب دا هيكون راح فين ادهيه" وفتح باب عربيته وركب بعصبيه وهو مش عارف يروح فين ولا يدور عليه فين " 
..............................................
" امجد نزل من عربيته بسرعه وطلع علي العماره اللي فيها نوال فعلا وطلع جري علي السلم وهو بينهج جـ.ـا.مد ورن الجرس كذا رنه ورا بعض خلي نوال تفتح بسرعه وهي مرعوبه " 
امجد وهو بياخد نفسه بالعافيه : للأسف مفيش وقت افهمك هاتي غزل ويلاااا علشان ادهم تقريبا هيدور عليا ف خلينا نمشي قبل يلحقني 
نوال عقلها مش قادر يستوعب الكلام اللي بيقوله فقالت برعـ.ـب : ووو وادهم عرف مكاني ازاي وانت تعرف ادهم ازاي ؟ 
امجد بعصبيه : بقولك انجزي مفيش وقت افهمك ادخلي هاتي غزل والبسي اي عبايه وانجزي يلااا 
نوال دمـ.ـو.عها نزلت علي خدها وراحت قعدت علي الكنبه بكل هدوء : أنا مش رايحه في أي مكان ولا ههرب ولا هستخبي 
امجد بعدم فهم : مش فاهمك بصراحه يعني ايه كلامك دا ؟ 
نوال بغضب : أنا عشت كل حياتي متمرمطه وطالع عيني مش عايزه اعيش باقي حياتي هربانه أو مستخبيه أنا مش خايفه من ادهم يلاقيني عادي هقوله بكل بساطه أنا مش عايزه ارجع لأخوك انا عايزه اطلق 
امجد مسح وشه وقال بعصبية: انتي مفكره الموضوع بالبساطة دي ؟ 
نوال بهجوم : الاه بالبساطة دي أنا مش عيله علشان هيجبروني اعيش مع حد مش عايزاه أنا عارفه أنا بعمل ايه " وسكتت بعدين قالت بستغراب" انت تعرف ادهم منين وازاي ادهم عرف أن معاك ؟ 
امجد بصلها شويه وبعدين قال : ادهم صاحبي من زمان كنت في بيته النهارده وكنت بتكلم معاه عادي صاحب لصاحبه والكلام جاب بعضه ف حكيتله حكايتك معايا كأني باخد رأيه ومن كلامي عرفك خصوصا أن اللي اسمه صلاح دا قالب الدنيا عليكي 
نوال بتسمعه وهي حسه أنها هتموت من الصدمه وقفت قدامه وقالت بغضب : اطلع برا يا امجد مش عايزه اشوف وشك تاني 
امجد حاول يمسك أيدها ويتكلم لكن نوال صوتت : برااااااا يا امجد مس عايزه اشوف وشك مره تانيه يخسااارة الثقه اللي ثقتها فيك بجد دا برااااااا 
" امجد بصلها شويه وسألها وخرج وهي رزعت الباب في وشه وقعدت علي الارض تعيط بنهيار "
نوال مسكت رأسها بنهيار: اعمل ايه اروح فين 
غزل جت جنب نوال وحـ.ـضـ.ـنتها وهي خايفه : ماما تعالي نروح لبابا وانا هخليه مش يعـ.ـيطك ابدا تاني 
نوال حـ.ـضـ.ـنت بنتها بقوه وعيطت اكتر وقالت بقهر : مليش مكان غير هناك يا غزل بس احـ.ـضـ.ـنيني اووي حسسيني بأي امان  
....................................................
" نهال من كتر التنضيف مبقتش قادره تقف علي رجليها ف راحت رميت نفسها علي الكنبه اللي في الصاله جنب سلوي " 
نهال بتعب : انتي عمرك نضفتي البيت دا قبل كدا ؟ 
سلوي : كل يوم بيتكنس ويتمسح والشبابيك تتفتح علشان يتهوي 
نهال بصتلها بطرف عينها : يا شيخه صلي علي النبي تلاته بالله العظيم من يوم ما اتجوزت ما شوفتك ماسكه حتت قماشه بتنفضي بيها حتي 
سلوي بغضب : يعني أنا كـ.ـد.ابه وانتي الصادقه ؟ 
سالم دخل البيت وسمع دوشتهم : ااااه عاملين دوشه ليييه الواحد جاي من الغيط مش قادر يتكلم حتي عايز جوو هادي الله يصلح حالكم  
سلوي بصتله : نورت يا اخويا تعالي هغرفلك الاكل علي ما تدخل تستحمي 
" سالم دخل اوضته جاب هدوم ودخل علي الحمام من غير كلام "
سلوي بصت لنوال : قومي اغرفي طبق رز كبير وطبق شوربه وطبق بسله وهاتي اللحمه بتاعته وهاتيهم علي صنيه وتعالي 
نهال قامت وقفت بتعب : انتي اللي قولتي هغرفلك علي ما تستحمي قومي اغرفيلو بقا وانا هطلت البرنده هكلم ماما " وطلعت البرنده قعدت علي الكنبه تقلب في الفون بملل شـ.ـديد " 
سلوي قامت وقفت : البت بقت بترد عليا عادي كدا الوقتي يومين كمان وهتضـ.ـر.بني 
                              " في البرنده " 
نهال سانده علي السور ووشها لشارع وماسكه الفون في ايدها بتصور تيك توك ، ادهم وصل قدام البيت بالعربيه وهو عفريت الدنيا قدامه ومتغاظ أن معرفش يوصل لنوال او لأمجد شاف منظر مـ.ـر.اته وهي واقفه بشعرها وماسكه الفون بتعمل حركات بوشها اتعصب اكتر " 
ادهم طلع وقال بعصبية : ما هو لو فرحانه بشعرك احلقلك ميتين أهله واقفههههه كدااا ليه برا فين طرحتك 
نهال اتخضت لكن حاولت متبينش وقالت بضيق : الطرحه جوا في اييييه 
ادهم بغضب : والطرحه جوااا بتعمل ايييه طلعتي البرنده تبقي طرحتك علي راسك بعد كدا علشان مزعلكيش " وبص علي هدومها وقال بدهشه " انتي نازله بالبجامه من الشقه ؟؟ 
نهال خافت من جواها من طريقته لكن اتكلمت بكل بجمود : مامتك نادت عليا انضف البيت ومكنش في حد ف نزلت عادي ايه اللي حصل يعني 
ادهم مسك دراعها وضغط عليه وقال بغضب : بعد كدا لو خطبتي باب شقتك من غير إسدال أو حاجه محترمه وديني لعجنك في بعضك فووووقي من شغل الهبل اللي انتي فيه دا علشان مفوقكيش 
نهال شـ.ـدت دراعها بغضب منه : انت انسان همجي 
ادهم بغضب : أنا قولت اللي عندي ووريني بقا اللي عندك ولو لسانك طول هقطعهولك 
نهال بصتله وقالت بغضب : انت متعرفش تعملي اي حاجه ولا تقدر حتي تمشي كلامك عليا انت فاااهم انا مش عبده عندك أناا حره  " وطلعت علي شقتها جري قبل ما يرد عليها " 
ادهم بصلها وهي بتحري وقال يتوعد : لما اطلعلك ابقا اشوف حوار حره دا ونشوف كلام مين هيمشي علي مين " ودخل جوا البيت " صلاااح 
سلوي ردت من المطبخ : صالح مولع خشب وقاعد في الدوار يا ادهم 
" ادهم نزل علي الدار شاف اخوه قاعد قدام الولعه سرحان في ملكوت لوحده حتي محسش بأدهم اللي راح وقعد جنبه ومد ايده يظفي في النار " 
ادهم : اهو دا الوحش في الوحده بقا يا ابو غزل كل واحد اتنحر كان بسبب الوحده كل واحد مكتئب برضو كان بسبب الوحده قاعد لوحدك ليه يا عم الناس 
صلاح ابتسم وهو باصص لنار : وحدة ايه بس يعم متكبرش الموضوع الواحد قاعد بيستجمع نفسه مش اكتر 
ادهم بهدوء : مراتك وبنتك مبجوش في بالك يا صلاح ؟ 
صلاح ضحك بخفه وقال : وانا هيبقي في بالي ايه غيرهم يا ادهم....مكنتش اعرف انهم بيكملوني الحياه من غيرهم ملهاش طعم ولا معني حاسس ان وحيد....وحشوني وقاعد علي أمل أن هلاقي حاجه تدلني عليهم بس الظاهر كدا أن انتظاري هيطول شويه 
ادهم بتنهيده : هيرجعولك والله وهترجعو عيله تاني وكل حاجه هتبقي زي العسل بس اصبر انت وكله هيتعدل 
صلاح بصبر : أن شاء الله خير المهم قوم نطلع ناكل لقمه الواحد هنا من بدري " وقام وقف وشـ.ـد ادهم والاتين طلعو علي البيت ، صلاح بيفكر في مـ.ـر.اته وبنته اللي مبعرفش عنهم حاجه ومستبش مكان الا لما دور فيه ، وادهم بيفكر في حياته مع مـ.ـر.اته اللي مش عارف يتعامل معاها ولا عارف يعيش في هدوء معاها وبيفكر ازاي هيسافر ويسيبها هنا وبيفكر في مرات اخوه اللي نوعا ما مسك طرف الخيط اللي هيوصلهم ليه " 
سلوي جهزت العشا وجابت الصنيه وقدمتها قدامهم : يلا يا ادهم انزل يبا اتعشاا 
ادهم قام وقف : لاء أنا طالع انام مش جعان ومش قادر اكل حتي 
سلوي بصتله : اظبط مراتك يا ادهم لسانها طويل وقليلة الادب ومبتعبرش حد بترد الكلمه بخمستلاف كلمه وانا مردتش اكلمها احتراما ليك وبس 
ادهم اتنهد بقوه وقال : معلش يما حقك علي دماغي انا بس بالله عليكم ما تدخلوني في حوارات النسوان بتاعتكم دي انتو حرين مع بعض أنا ولا فيا دماغ ولا فيا قلب افضل اناهد واتكلم يلاا تصبحو علي خير " وطلع علي شقته " 
نهال كانت واقفه في المطبخ بتجهيز عشاا لما حست بالجوع الشـ.ـديد ومتقمسه دور الطباخه : وطبعا هنحط معلقة توم بودر وهنخلط البيض مع الطماطم والفلفل كويس جدا تمام واحده هتقول ليه مثلا منشوحش الطماطم مع الفلفل بعدين نحط البيض هقولك علشان انا عايزه البيض يكون نص سوي 
ادهم بدهشه : انتي بتكلمي مين ؟ وواحدة مين اللي هتسألك ؟ 
نهال بصت وراها بخضه واحراج: بسم الله الرحمن الرحيم انت واقف هنا من أمتي 
ادهم لسه الدهشه مسيطره عليه : من اول معلقة توم بودر بس انتي واقفه تكلمي في مين ؟ 
نهال بغيظ : يعم بكلم نفسي بكلم الجن الازرق انت مالك اتكلم براحتي 
ادهم قرب عليها وقال وهو بيضغط علي سنانه : يابت تصدقي بالله أنا احيانا بيجي عليا وقت من كتر استفزازك ليا بكون عايز اعجنك في بعضك المشكله انك مش هتاخدي في أيدي غلوه اخرك قلم اقسم بالله 
نهال وقفت قصاده بعند : انت بوق علي الفاضي ولا تعرف تعملي حاجه هات اخرك
" ادهم من كتر الغيظ اللي جواهر منها مسك كف أيدها ورجعها لورا ف نهال صرخت بوجع " 
نهال مسكت كف أيدها بوجع وصدمه : انت مجنووون كسرت ايدي 
ادهم بلا مبالاه : بلااش تستفزيني علشان هتلاقي تصرف مش هيعجبك ومتمثليش ايدك متكسرتش احمرت بس 
نهال بوجع : ايدي بتوجعني وتقولي متكسرتش " وفضلت تحرك فيها يمين وشمال " 
ادهم يصلها برفع حاجب وربع ايده وسند ضهره علي الحوض : لو ايدك مكسوره مستحيل تحركيها شمال ويمين كدا 
نهال بصتله بغيظ : طيب لو سمحت ممكن تسيبني بقااا في حالي علشان عايزه اكمل الاكل 
ادهم وهو ماشي : اوك براحتك المهم اعمليلي معاكي علي ما اغير هدومي واجي " ودخل علي اوضة النوم ونادي عليها بصوت عالي " انتي ياااابت 
نهال راحت عنده وبصتله بضيق : يا نعم في ايه صوتك عالي لييييه 
ادهم بص علي شكل الاوضه الهدوم مرميه في كل مكان والسرير مليان هدوم يصلها بصدمه وقال : ايه منظر الاوضه دي شكله عامل كدا ليه 
نهال بصت علي شكل الاوضه و قالت : كنت بختار هلبس ايه بكرا 
ادهم مسح وشه وغمض عينه : استغفر الله العظيم طيب انتي اختارتي وخلصتي مدخلتيش الهدوم الدولاب ليه 
نهال : مقدرتش ادخلهم أنا تحت من اول ما صحيت بيتكم معفن فضلت انضف فيه لحد ما روحي طلعت وبعدين طلعت اعمل اكل ايييه مفيش رحمه 
ادهم : في ظرف ثواني الاوضه تكون بتلمع مش عايز المح اي هدوم علي السرير وشيلي المناديل اللي في الأرض دي ورتبي السراحه دي 
نهال بعند : رتب معايا الأوضاع دي بتاعتك زي ما هي بتاعتي 
ادهم بسخريه : قولي كلام غير دا بالله قال بتاعتي قال الدولاااب وليا فيه رف واحد السياحه وليا ازازه برفان حزينه ومشط وجل الشعر وبصلاه علي النبي حضرتك مستوليه علي الاوضه بالي فيها من الاخر انتي اللي هتنضفي الاوضه ولوحدك يلااا انجزي 
نهال وقفت قصائده بعند وقالت : وانا مش منضفه حاجه الاوضه كدا عجباني وهنام فيها عادي لو مضايق نضفها انت 
                           "" انتظروا القادم ""
" ادهم بعد مناهده معاها أنها ترتب الاوضه وهي عندت أنها مش هتعملها واتحججت أنها تعبانه هو معرفش ينام والفوضي ماليه المكان كدا ف رتب هو الاوضه ، ادهم واقف قدام الدولاب بيطبق الهدوم وهو جواه غضب وغيظ يحرقو نهال نفسها ، ونهال نايمه علي السرير بتمثل ان بطنها بتوجعها " 
ادهم مسك تيشيرت ابيض ليه في دولابها بصلها بعدم فهم : سؤال معلش يا دكتوره نهال هي هدومي بتعمل ايه في دولابك ؟ 
نهال بصت علي التيشيرت اللي في ايده : معنديش تيشيرت ابيض البسه تحت الجاكت ف اخدت بتاعك 
ادهم بدهشه : ف اخدت بتاعك ؟ عادي كدا مش تيشيرت بلسبه دا وسألتك عليه خمستلاف مره وقولتي معرفش 
نهال قامت من علي السرير وهي ماسكه بطنها بتمثيل ووقفت قدامه واخدت التيشيرت من ايده وقالت بتحدي : اقلع الشراب بتاعي هاته وخد التيشيرت بتاعك 
" ادهم مسك راسه وقعد علي السرير بتعب من كتر المناهده والتحدي والعند اللي هي فيه "
ادهم رفع وشه وبصلها وقال : نهال خدي بالك أنا خلقي ضيق جدا معنديش طاقه افضل اناهد وافضل ابرر أنا ساكتلك لسبب واحد بقول عيله ومع الوقت هتفهم أن العند والرجوليه اللي بتتعامل بيهم دي حجات مفيش راجـ.ـل بيستحملها لكن أنا شايف انك بتزيدي مبتعقليش 
نهال اتصـ.ـد.مت من كلامه وقالت : انت شايفني مسترجله ؟ 
ادهم بهدوء : لما تردي عليا الكلمه بعشره يبقي اه مسترجله ولما لسانك يطول عليا يبقي اه مسترجله ودا مينفعش خاالص وخصوصا معايا 
نهال زعلت من كلامه جدا وقالت بإندفاع : ولما أنا في نظرك مسترجله ايه اللي مخليك مكمل معايا يا ادهم باشا ؟
ادهم اتنهد بقوه وقال : لأن الطـ.ـلا.ق مش حاجه سهله ولا حاجه هينه دي مصيبه دلوقتي احنا في مركب واحده انتي بتشوفي سلبياتي وايجابياتي وانا كذالك بشوف سلبياتك وايجابياتك ومفيش انسان كامل كلنا عيوب لكن احنا بنحاول نتغير علشان الحياه تمشي وتكون حياه ناجحه وانا يشهد عليا ربنا انك من يوم ما دخلتي بيتي وانا بعاملك بما يرضي الله لكن أنا شايف أن أنا الوحيد اللي بقدم يا نهال انتي مبتقدمقش حاجه غير عِند واستفزاز ليا " استني منها رد لكن كان ساكته ومواقفه تسمعله وبس فقال " انا هعرض عليكي حاجه 
نهال بستفسار وهدوء : ايه الحاجه دي ؟ 
ادهم بهدوء : لو عايزه ندي علاقتنا فرصه اخيره علشان خاطر اللي في بطنك علي الاقل أنا هبقا اكتر من مُرحب وشاري...ولو مش عايزه اوعدك أن زي ما دخلتي البيت دا معززه مكرمه هتخرجي منه معززه مكرمه برضو خدي وقتك في التفكير ولما تحسي انك جاهزه ردي عليا " وسابلها الاوضه وخرج البلكونه يشرب سيجاره اللي مؤخراً بقا مدمن عليها "
" نهال قعدت علي السرير وحطت أيدها علي وشها ونزلت راسها وعيطت وشعرها كله نزل علي وشها ، صوت عـ.ـيا.طها وصل لأدهم اللي اخد اخر نفس في السيجاره بغيظ وهو مضايق أنها بتعيط رمي السيجاره ودخل ليها " 
نهال رفعت عيونها وبصت ليه وهي بتعيط وراحت وقفت قدامه ورفعت اديها لرقابته وحـ.ـضـ.ـنته وعيطت اكتر : علي فكره مش هبطل عند وعلي فكره مش هبطل ازعلك انت جوزي وانا حره فيك اعمل اللي يعجبني 
ادهم ابتسم بغلب وحـ.ـضـ.ـنها : طب اعمل ايه اكسر دماغك الحلوه دي واخلص منك 
نهال بعدت عنه ومسكت دمـ.ـو.عها وقالت بشهقات : انت عايز تطلقني ؟ 
ادهم مسك أيدها ومسح دمـ.ـو.عها بحب : مش عايز اطلعك من حـ.ـضـ.ـني عايز اخبيكي عن العالم كله مش عايز من الدنيا غيرك
نهال قلبها فرح بكلامه بس رجعت كشرت وقالت : امبـ.ـارح قولتلي مبحبكيش 
ادهم عض شفايفه وقال بعتاب : يعني بالله عليكي كان دا سؤال يتسأل يعني قبلها بدقائق كنتي في حـ.ـضـ.ـني وهموت عليكي ومكنتش راضي افتح الباب من البدايه وتيجي تقوليلي جميله معرفش ايه 
نهال بتردد : كنت عايزاك تقولي لاء يا نهال انا مقدرش المس حد غيرك وانتي متتشبهيش بحد كنت عايزاك تعرفني أن عندك في مكانه محدش يقدر يوصلها يا ادهم 
ادهم حط ايده علي وسطها وشـ.ـدها عليه وقال : طب ما انا فعلا مقدرش المس حد غيرك ومش متخيل أن واحده غيرك تكون مراتي " وباس رأسها بحب "
نهال ابتسمت اوووي علي كلامه ورفعت وشه ليه وقالت : دقنك طولت " ومشت أيدها علي دقنه برقه وقربت شفايفها من دقنه وباسته " 
ادهم رفع دقنها ليه وبص علي شفايفها : أنا ليه بحبك كدا وليه مشـ.ـدود ليكي كدا وليه ضعيف قدامك بشكل دا كدا " وباس شفايفها ولسه هينـ.ـد.مج معاها سمع صوت أمه من تحت " 
ادهم بعد عنها بضيق : لا اله الا الله اكيد هي مبترقبناش مبتناديش عليا الا لو احنا في حـ.ـضـ.ـن بعض مستحيل تكون صدفه 
نهال ضحكت وقالت : بصراحه يا ادهم اشك انها تكون بتراقبنا عادي 
ادهم ابتسم وشـ.ـدها عليه وأيده بترجع شعرها لورا : بقولك ايه اللي ينادي ينادي ان شالله يكسرو الباب 
نهال ضحكت وحـ.ـضـ.ـنته : عايزه اعيش باقي حياتي هنا " وشاورت علي حـ.ـضـ.ـنه " 
ادهم مسك أيدها وحطها علي قلبها : بس انتي موجوده هنا يا نهال " وسمعة صوت دوشه تحت مصاحبه بصويت جـ.ـا.مد " في أيه انا سامع صويت 
نهال بقلق : تعالي ننزل نشوف في ايه دا صوت مامتك تعالي ليكون ابوك بيضـ.ـر.بها " وجابت عبايه ولبستها ونزلت وراه " 
ادهم بزعيق وهو نازل من علي السلم : فيييي ايه صوتكم عاااالي ليه " واتفاجئ بغزل اللي جربت عليه تحـ.ـضـ.ـنه تلقائي رفع عينه وبص لنوال اللي واقفه علي باب البيت وفي أيدها شنطه ومنزله وشها للأرض " 
سلوي بغضب : ليكي عين تيجي هنا تاني تهربي من جوزك اللي لمك وسترك ووو
ادهم بضيق : اماااااا لو سمحتي اسكتي لو هتقولي كلمه حلوه قولي لو مش بتقولي بلاش تتكلمي ادخلي يا ام غزل نورتي بيتك 
نوال دخلت وهي متردده قعدت علي أول كنبه قابلتها وقالت : فين صلاح ؟
سلوي بعصبيه : صلااااح ؟؟ انتي مصدقه نفسك هـ.ـر.بتي من جوزك بعد ما اهلك طردوكي والله اعلم قاعده بقالك شهرين فين ادهيه وجايا تقولي فين صلاااح 
نوال بصت لها وقالت بكل غضب : صدقيني السبب الأساسي اللي خلاني اسيب البيت وامشي هو انتي كفااايه بقا هتدمري عيالك اكتر ما انتي دمرتيهم بتدخلك في حياتهم 
ادهم : ام غزل ملوش لازمه الغلط أنا مليش اقولك ادخلي البيت أو اخرجي منه ولا حد فينا ليه حُكم عليكي جوزك هو المسؤول عايزك تفضلي هتفضلي غصب عن الكل عايزك تمشي هتمشي غصب عن الكل برضو 
صلاح دخل البيت واتفاجئ بمـ.ـر.اته وبنته والكل متجمع حواليهم بص عليها بكل تركيز وقال بهدوء : اهلا وسهلا يا نوال نورتي 
نوال رفعت عيونها ليه واتقابلت عيونهم في نظره طويله ، دقنه طولت وشعره طول جـ.ـسمه رفع اكتر ، هي لسه زي ما هي عيونها الواسعه جـ.ـسمها زي ما هو متغيرش لكن دبلانه " 
نوال بصوت مبحوح : اهلا بيك 
سلوي بصتله بغضب : اهلا وسهلا بيها فين انت هترجعها عادي كدا واحده هدت بعضها ومشيت ومنعرفش راحت فين ولا مع مين وانت عادي كداااا 
صلاح بص لأمه وقال لاول مره في حياته : اماااا مراتي خط احمر ارجعها أطلقها أنا حرر متدخليش في حياتي ولا في قراراتي 
" نوال جواها فرح بكلامه ونهال كمان اتفاجئت من كلامه بس ابتسمت علي فرحة نوال الواضحه ، أما سلوي سكتت بصدمه وزعل كبير جواها " 
صلاح مد ايده لنوال : بعد اذنكم هطلع شقتي عايز اتكلم معاها لوحدي " وشال شنطتها واخد بنته وطلع شقته وهي في ايده " 
نهال بهمس لادهم : وفي آخر المسلسل انتصر الخير علي الشر وعاشو الابطال في تبات ونبات 
" ادهم وكزها في كتفها أنها تسكت وهي ضحكت بخفوت ، سلوي بصت علي ادهم بغضب ودخلت علي اوضتنا وقفلت الباب " 
نهال بصت لادهم : ادهم أنا طالعه الشقه هتيجي معايا ولا هتعمل ايه 
ادهم اتنهد وقال : اسبقيني وانا جاي وراكي علطول 
نهال مسكت ايده بدلع وقالت : هتتأخر عليا ؟
ادهم اتفاجئ من دلعها واتفاجئ من سؤالها وقال : طالع وراكي علطول 
" نهال سألته وطلعت علي شقتها وهي فرحانه جدا دخلت اوضة نومها وهي في بالها لازم تفاجئ جوزها ، فتحت الدولاب وفتحت رف لبسها الخاص وفضل تدور بينهم ولأول مره تكتشف أنهم حلوين بالشكل دا ، لفت نظرها فستان ستان نبيتي طويل بحمالات مفتوح من تحت لحد بعد الركبه ابتسمت اووي "
نهال مسكت القميص في ايدها بابتسامه : هوو دا " وبصت في المرايا وهي حطه القميص عليه وسابته علي السرير وراحت اخدت شور وبعد شويه طلعت لبست القميص وعملت استشوار لشعرها وميكب بسيط "
نهال اتنفست بتـ.ـو.تر : في ايييه متـ.ـو.تره ليه عاااادي اهدي " والجرس رن ، طلعت جري تفتح والدم هرب من جـ.ـسمها من الصدمه " 
" ادهم واقف بيبصلها بصدمه واحراج وسلوي واقفه جنبه رافعه حواجبها الاتنين بدهشه " 
                        "" انتظرو القااااادم ""
" نهال من شـ.ـده الاحراج طلعت تجري علي اوضة النوم وقفلت الباب ووقفت وراه ولسه تحت تأثير الصدمه " 
سلوي لأول مره تتحرج من ابنها فقالت : بقولك ايه ابوك بينادي عليا أنا هنزله الصبح اشوفك
ادهم مسك ايديها وقال : أنا قولتلك هنتعشي سوا يعني هنتعشي سوا ابويا زمانه قال النهار طلع يلا ادخلي 
سلوي شـ.ـدة أيدها وقالت برفض قاطع : تلاته بالله العظيم ما داخله ادخل انت والله يعينك ابعد سيب ايدي " ونزلت جري علي السلم  " 
" ادهم دخل شفته وقفل الباب وشكل نهال مجننه دخل علي الاوضه وهو خايف لتكون قلعت ، لكن نهال من شـ.ـدة صدمتها فضلا واقفه ورا الباب متتحركش "
ادهم بص عليها من فوق لتحت بإعجاب رهيب وقال : ايه الجمال دا انا مراتي جميله كدا ومخبيه عليا جمالها دا كله !
نهال مسكت ايده وقالت بتـ.ـو.تر : ادهم أنا كنت عايزه اعملك مفاجأه معرفش أن مامتك جايه معاك زمانها قالت عليا ايييه أنا مش هعرف اوريها وشي تاني 
ادهم رفع وشها لفوق وباس شفايفها بكل رقه : هشش أنا مش عايز دماغك دي تفكر في اي حاجه دلوقتي عايز كل تركيزك معايا وبس " وضمها لصدره وقال بهمس " جننتيتي يا نهال 
نهال ضميته وغمضت عيونها وبعدين عن ادهم وقالت بتـ.ـو.تر : ادهم مامتك زمانها قالت عليا ايه بس قوول بجد 
ادهم رجع شعرها لورا ونزل حمالة القميص وباس كتفها وقال بهمس : زمانها قالت نهال مرات ابني مدلعه ابني لدرجة أنه ناسي الدنيا وبما فيها دايب في حـ.ـضـ.ـنها " ورفع وشها ليه وقال " تسمحيلي بقاا ادوب في حـ.ـضـ.ـنك بجد 
نهال بصتله وابتسمت وضميته من رقابته وقالت بهمس : انت ليه اصلا مش دايب في حـ.ـضـ.ـني وعمال ترغي يا ادهم 
.............................................
                           " في شقة صلاح " 
نوال غيرت لبنتها اللي نامت بسرعه من شـ.ـدة الارهاق فضلت جنبها شويه تبصلها وهي مبتسمه وقالت بهمس : مستعده استحملت علشان اللي مفيش حد يستحمله يا غزل " وباست خدها وقامت طلع برا الاوضه " 
" كان صلاح قاعد علي السرير فارد ضهره وبيقلب في فونه شافها داخله الاوضه معبرهاش " 
نوال راحت وقفت قدامه بتردد : صلاح انت مبتتكلمش معايا ليه ؟ 
صلاح قفل الفون واتنهد : هتكلم معاكي في ايه يا نوال " نزلت راسها في الأرض وسكتت " كنتي فين طول الشهرين اللي فاتو ؟ 
نوال بتردد كبير : كنت قاعده عند واحده صحبتي بريح بالي شويه ولما حسيت أن كويسه رجعت البيت تاني 
صلاح ابتسم بسخرية : صحبتك مين اللي كنتي قاعده عندها يا نوال اسمها ايه صحبتك دي وت عـ.ـر.فيها منين 
نوال بصتله وقالت : اعرفها من علي النت يا صلاح 
صلاح قام وقف قدامها وقال : طول الشهرين وانا عامل شبهه المجنوون لا بنام ولا باكل ولا مركز في حاجه في الدنيا معرفش عنك حاجه وقلبت الدنيا عليكي وانتي فص ملح وداب... انااا كنت بقعد اعيط من قلة الحيله اللي انا فيهاا " وعيونه دمعت " 
نوال بصتله ودمـ.ـو.عها نزلت : وانت اللي عملته فيا مكنش قليل يا صلاح كنت عايشه معاك ومتجوزاك بس امك هي اللي تقول ايه ينفع وايه مينفعش عايشه معاك ومفيش قرار واحد اخدته في حياتنا من دماغك كل قراراتك كانت بدماغ امك وانا تعبت من كلامها ومن معاملتها ومن أسلوبها معايا أنا معملتش حاجه وحشه بحد فيكم بالعكس أنا شيلتكم علي راسي 
صلاح مسح عينه و شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وبدون اي كلام : أنا آسف حقك عليا بس ارجوكي متسبنيش تاني أنا من غيرك ميت يا نوال 
نوال بادلته الحـ.ـضـ.ـن وهي مش مصدقه أن دا صلاح اللي بيقولوا الكلام دا وقالت بعدم تصديق : انت بتقولي الكلام دا بجدد 
صلاح مسح دمـ.ـو.عها وبص في عيونها : مكنتش اعرف ان بحبك اوي كدا مكنتش اعرف ان من غيرك هبقى تايهه ووحيد كدا أنا يتيم من غيرك يومي مكنش بيخلص كل دقيقه كانت بتعدي عليا كنت بموت فيها الف مره " مسك أيدها وباسها " اوعدك أن اللي هيدوسلك علي طرف بعد كدا هدوسلك علي دماغه نفسها
نوال حـ.ـضـ.ـنته وعيطت في حـ.ـضـ.ـنه : كنت مستنيه كلامك دا من زمااااان اووي يا صلاح كنت محتاجه احس أن ليا سند وضهر وحد يحامي عني ارجوووك أنت متتغيرش تاني 
صلاح وهو بيمشي ايده علي ضهرها : كل اللي فات هعوضك فيه خير اوعدك يا نوال..
..................................…..………….
" نهال نايمه في حـ.ـضـ.ـن ادهم بتمشي أيدها علي دقنه شـ.ـدت مفرش السرير عليها كويس وبصت لأدهم اللي يصلها بتركيز "
نهال : ادهم انت لمست حد غيري قبل كدا...يعني كان ليك علاقات سابقه مثلا ؟ 
ادهم اتعدل وصلها ورجع شرها لورا : لاء مليش علاقات سابقه انتي اول بنت لمستها واول بنت بوستها انت الاول في كل حاجه في نهال 
نهال : مكنش ليك تجارب سابقه ليه ؟ 
ادهم بدهشه : لاء مش فاهمك يعني مثلا كنتي هتفرحي لو ليا تجارب قبلك 
نهال بلوية بوز : يا ادهم اكيد لاء بس يعني ديما بسمع ان الرجاله بتكون ليها علاقات بستات قبل الجواز 
ادهم بدهشه : الا من رحم ربي طبعا  بعدين أنا ليه يبقي ليا علاقه في الحـ.ـر.ام بعدين اللي فهمك كدا انسان غـ.ـبـ.ـي لأن زي ما البنت المحترمه مبتتشبهش بالبنت اللي مش محترمه الراجـ.ـل برضو نفس المعادله في راجـ.ـل بيحترم نفسه وفي برضو راجـ.ـل الله يسهله " وجاب علبة السجاير يشرب واحده "
نهال اخدتها منه وباست شفايفه برقه : كل ما تحس أنك عايز تشرب سيجاره قولي وانا هديك قصادها بوسه بس ارجوووك بلاش سجاير مضره ليك وليا وللي في بطني 
ادهم شـ.ـدها من رقابتها وباسها اووي وحط ايده علي بطنها : بتحسي بيه ؟ 
نهال بابتسامه : لسه مش دلوقتي علشان هو يدووب نقطه لما يكبر شويه ويبدء يتحرك في بطني هحس بيه
ادهم بتركيز : طيب ايه مثلا اللي متغير فيكي من وقت ما حملتي ؟
نهال بتفكير : يعني مثلا نفسي مفتوحه لأغلب الاكل اللي كنت مبحبوش وبكون عايزه اكله زي الكوارع اسمها نفسه قبل الحمل كان بيقرفني دلوقتي هموووت عليها 
ادهم برفع حاجب : كوارع ؟ بتهزري ولا بتتكلمي جد 
نهال بضحك : والله بتكلم جد عايزه اكل كوارع وأكل سمين ودهون وحجات من دي 
ادهم ضحك وباس خدها : بكرا لما ترجعي من الكليه هعزمك علي احلي واجمل أكلة كوارع أنا عيوني لنهال واللي في بطن نهال 
نهال بصدمه : الكليه دا انا نسييييت أن عندي اول يوم بكرا ادهم هو انا هروح ازاي ؟ 
ادهم بأس شفايفها برومانسيه : هوصلك الصبح ولما تخلصي هاجي اخدك مش عايز دماغك الحلوه دي تنشغل بحاجه ولا تشيلي هم حاجه طول ما أنا موجود
نهال حـ.ـضـ.ـنته وهي حسه براحه وفرحه : هو ينفع نفضل كدا منقومش ابدا 
ادهم ابتسم وشـ.ـد البطانيه عليهم الاتنين وحـ.ـضـ.ـنها كويس : ينفع اوووي اهبل مين اللي يفكر يسيب الدفاا اللي في حـ.ـضـ.ـنك ويمشي 
نهال اتكلمت وهي في حـ.ـضـ.ـنه : ادهم هو لو انت مكنتش شوقتني كنت ممكن تتجوز تغريد بنت عمي ؟ 
ادهم مغمض عينه ثرثها في جنبها : نامي يا نهال بدل ما اقوم اطلقك نامي يحبيبتي ربنا يهديكي نامي 
" نهال غمضت عيونها وهي حسه بإرهاق ، لكن جواها سعاده كبيره نوعا ما الحياه اخيرااا بدأت تتعدل معاها " 
..............................................
" صباح يوم جديد واحداث جديده المنبه بتاع فون نهال مش مبطل رن وهي نايمه في سابع نومه ، ادهم قام علي صوت المنبه المزعج بص علي نهال " 
ادهم بنوم : نهال قومي الساعه ٨ الا تلت قومي البسي هتروحي الجامعه أمتي....نهال " وهزها علشان تفوق "
نهال بنوم : في ايه بتصحيني ليه 
ادهم اتنهد بنوم : الكليه....هتتأخري قووومي يلاا 
نهال شـ.ـدت الغطاء عليها كويس وقال بلا مبالاه : اول اسبوع في الكليه ملوش لازمه نام هروح من اول بكرا 
ادهم شـ.ـد البنطايه من عليها وقال : يلااا يابت قومي البسي علي ما اعملك تفطري اخلصي " وقام وهو كله نوم دخل المطبخ وبدء يعمل فطار وهو مفكر أن نهال بتلبس ، ونهال عدلت الغطاء عليها ونامت بكل هدوء وعمق " 
ادهم دخل ومعاه كوبايتين شاي وسندوتشات بص علي نهال النائمه بدهشه : نهاااااال 
نهال قامت وبصتله بكسل : ايييه يا ادهم مش مهميني بشوية النوم ليييه 
ادهم : يعني أنا داخل اعملك الفطار علشان تلبسي ومنتأخرش وانتي اصلا مقومتيش من السرير 
نهال نزلت من علي السرير ودخلت الحمام غسلت وشها وطلعت : صحيت اهوو وهلبس في ثواني متقلقش " واخدت كوباية شاي وسندوتش وبدأت تاكل " دا سندوتش بطاطس علي ايه ؟ 
ادهم وهو بياكل: بطاطس وسيحت عليها جبنه عامله طعم خطير 
نهال : كل حتت سندوتش واشرب معاها شاي كدا هتحس بطعم اخطر 
ادهم : هتفضل نجرب في ام الطعم وننسي ام الكليه قومي يا نهال البسي يلا 
" نهال قامت وطلعت الطقم اللي هي هتلبسه وكان عبـ.ـاره عن بنطالون جلد اسود وفوقه جاكت فرو بيج وطرحه بيج وجزمه سودا " 
نهال وقفت قدام ادهم : هاا ايه رأيك الطقم ماشي مع بعضه 
ادهم اتفحصها كويس وقال : هو ماشي مع بعضه بس مش ماشي معايا أنا مبحبش البناطيل الجلد بعدين الجاكت دا قصير لو عندك جاكت بيج اطول هيبقي مقبول شويه 
نهال بصتله : بس انا عايزه دا الجاكت البيج اللي عندي بالطو مش هينفع علي البنطالون 
ادهم : طب البسيه ونشوف أن كان هينفع أو لاء ويلاااا انجزي علشان علي ما نوصل المنصوره فيها ساعه الا تلت 
نهال دخلت جابت الجاكت ولبسته وطلعت : هااا ايه رأيك 
ادهم بإعجاب : اااه شوفي الجمال والاحترام حلو ازاي جميل ومخليكي شيك " وقام وقف واخد محفظته وشرب اخر شوية شاي في الكوبايه ومسك أيدها " يلااا 
نهال وقفته وبصت علي شكلها في المرايا : مكياجي حلو ؟ 
ادهم بتنهيده : جميل تحفهه مشوفتش في جماله قبل كدا يلااا بقاا " ونزلو الاتنين علي تحت "
نهال افتكرت أن حمـ.ـا.تها شافتها امبـ.ـارح وقفت علي السلم وقالت بهمس : ادهم أنا مكسوفه ابص لمامتك 
ادهم ضحك : لاء متتكسفيش ويلااا علشان والله لسه قدامنا ساعه في الطريق " ونزلو علي تحت كانت سلوي قاعده علي الكنبه قدام التلفزيون "
سلوي بصت عليهم وقالت بمغزي : 
                            "" انتظروا القادم "
سلوي بصت علي نهال وقالت بمغزي : صاحيه بدري يعني ونازله دا انا قولت بعد ليلة امبـ.ـارح دي مش هنشوفهم ولا اسبوع " وغمزت لأدهم اللي ضحك بقوه " 
ادهم بص لنهال اللي هتموت من الاحراج وقال : دعواتك يماا معانا بقا " نهال وكزته في جنبه ف هو اتألم " ايييه يابنتي مالك 
سلوي بصتلهم بتركيز : انتو لابسين ونازلين بدري كدا علي فين ؟ 
ادهم : نهال عندها كليه ويدوبك نمشي علشان متأخرين اصلا " ومسك ايد نهال وطلع علي برا " خليكي هجيب العربيه من الجراش 
" نهال وقفت وفتحت فونها وفضلت تتصور ، ادهم جاب العربيه وراح عندها "
ادهم بصلها : مش نقفل الاستديو دا بقااا ولا نفرج الناس علينا كمان شويه 
نهال فتحت الباب وركبت جنبه بغيظ : فيها ايه يعني لما اقف اخد صوره ؟ 
ادهم مشي بالعربيه وقال : الناس هنا مش هيقولو براحتها لاء هيقفو يتفرجو عليكي وهمز ولمز وشغل قلة قيمه واحنا في غني عن الكلام دا كله المهم هتقابلي مين في الكليه من صحابك ؟ 
نهال بصتله وقالت : هقابل مين أنا معنديش صحاب في الكليه بروح علي المحاضره بخلصها وبروح علطول معرفش حد هناك 
ادهم بستغراب : بتهزري يعني انتي مفيش ليكي اي صحاب في الكليه خالص ! 
نهال اتاوبت وقالت : لاء معنديش اي صحاب في الكليه خالص ليه يعني السؤال دا 
ادهم : يعني سألت من غير سبب فكرت ليكي صحاب هناك وهتخلصو المحاضرات وتخرجو وترجعيلي المغرب ارنلك العلقه المحترمه والكلام دا يعني 
نهال ضحكت وقالت : لاء متقلقش معنديش حد هناك أخرج معاه بعدين استني استني هو ايه اللي ارنك العلقه المحترمه انت ممكن تفكر تمد ايدك عليا يا ادهم ؟ 
ادهم مسك أيدها وباسها وقال برقه : انشك في أيدي يقلب ادهم يوم ما افكر أمدها عليكي احكيلي طيب يومك في الكليه دا شكله ايه 
نهال بملل : عادي لو المحاضرات بدري زي النهارده بروح بدري بخلص المحاضره واطلع اقعد في الكافتيريا اطلع فطار علشان بكون خارجه مش فاطره علي ما اكل بيكون معاد المحاضره التانيه جيه أحضرها وهكذا لحد ما اخلص وأقوم جايا خارجه من المدرج علي الموقف عدل اركب واروح بس كدا دا كان يومي 
ادهم بيسمعها بتركيز : طيب ما في محاضره الفرق بينها وبين المحاضره التانيه ساعه وساعه ونص كنتي بتعملي ايه فيهم 
نهال ابتسمت وهي بتفتكر : كنت بفتح فوني وافضل اقرء روايه كنت حرفيا بنسي الدنيا....ادهم هو انت ليه مجبتش ليا طقم الماظ حلو كدة ولبسته ليا وانا اتفاجئ وتقولك ايه دا دا الماظ حقيقي ف انت تقولي طبعا واتعملك مخصوص ليه الحجات دي مش في الحقيقه 
ادهم ضحك بدهشه : هو حد ضحك عليكي وقالك أنا مليونير وانا مش واخد بالي بعدين ايه احلام العصر اللي انتي فيها دي 
نهال بفقدان امل : يعني ايه الحجات اللي بقرأها دي مش حقيقيه ولا هعيشها طيب
ادهم : حجات ايه دي بقا اللي مش هتعشيها  عـ.ـر.فيني عليها كدا 
نهال : يعني مثلا تسفرني جزر المالديف في جزيره لوحدنا الا ما سفرتني راس البر حتي يا اخي 
ادهم ضحك بخفه وطلع سيجاره شربها : لاء دا انتي القصص اللي بتقرئي فيها دي مأثره عليكي علي الاخر الا جزر المالديف دي فين علي الخريطه 
نهال بصتله : يعني فهد الفهود قال لازم تسافر بطياره يبقا اكيد بعيده 
" ادهم ضحك وقرب علي نهال يبـ.ـو.سها ، لكن نهال بعدت بضيق "
نهال بضيق : ادهم ابعد ريحتك سجاير صعبه ايه داا أنا معرفش انت بتشرب سجاير ليه اصلا 
ادهم بعد بستغراب : في الطبيعي ريحة السجائر مكنتش بتتعبك اشمعنا دلوقتي مش طايقه ريحتها ؟ 
نهال حطت أيدها علي بوقها وهي حسه أنها هترجع : معرفش بس ريحة السجاير مضيقاني " وحست أنها خلاص هترجع مسكت ايد ادهم وغمضت عيونها " ادهم وقف العربيه 
ادهم وقف العربيه علطول وبصلها بقلق : مالك في ايه عايزه ترجعي " نهال هزت راسها وادهم جابلها كيس ونهال رجعت " يلعن ميتين اهلها سيجاره يشيخه اللي تعمل فيكي كل دا 
نهال اخدت مناديل ومسحت بوقها وقالت بتعب : ادهم أنا مش قادره اروح الجامعه روحني 
ادهم ضمها لصدره وقال بحنان : مش مشكله يقلبي تعالي هنروح نقعد علي البحر في المنصوره تشمي هوا شويه " وشغل العربيه ومشي علي المنصوره وهو حـ.ـضـ.ـنها لسه "
...................................
" صلاح نايم ومـ.ـر.اته جنبه سمعو صوت الجرس بيرن نوال فتحت عينها بضيق بصت علي صلاح اللي بدء يصحي "
سلوي من برا : ايييه مش كفايه نوووم هتعفنو 
صلاح بص لنوال وقال بابتسامه : صباح العسل 
نوال ابتسمت اوي وقالت : صباح الخير انا هقوم انولها وبلاش مشاكل معاها من اول يوم 
صلاح مسك ايدها : ولا في مشاكل اول يوم ولا اي يوم تاني محدش ليه كلمه عليكي غيري انا بس اللي امشي كلامي عليكي يا نوله 
نوال بدون كلام قربت منه وحـ.ـضـ.ـنته : ربنا يخليك ليا وتفضل ديما سندي وحمايتي 
صلاح باس راسها : اوعي يابت بقا خليني اقوم ارد علي الدوليه اللي هتكسر الباب دي " وقام فتح الباب لأمه " صباح الخير يما 
سلوي : صلاح الفل يقلب امك صحيتك ولا ايه ؟ 
صلاح بضحكه خفيفه : صحتي بس دا انتي صحيتي البيوت المجاوره كمان 
سلوي : اعمل ايه نايمين وحاطين في بطونكم بطيخه صيفي واحده راحت علي الكليه من الصبح و التانيه لسه نايمه وانا صاحيه من النجمه بعلف البط وبعلف البهايم زي الخدامه 
صلاح بابتسامه : وانتي عامله في نفسك كدا ليه ريحي نفسك وابويا قالك ميت مره هو اللي هيغلف البط والبهايم بس انتي مبتحبيش تريحي نفسك وان كان علي لقمتي أنا ومراتي احنا من النهارده هناك هنا في شقتي يغاليه 
سلوي من صدمتها معرفتش ترد علي ابنها فضلت بصاله شويه وبعدين نزلت علي السلم : علي رأي المثل ربي يا خايبه للغايبه يا فرحتك في رجالتك يا سلوي 
" صلاح فضل ينادي عليها ولكن هي مردتش عليه ولا عبرته ف قفل شقته ودخل علي جوه اتقابل في نوال اللي واقفه علي باب اوضة النوم " 
صلاح بضحك : واقفه كدا ليه يابت خضتيني 
" نوال بكل تلقائيه راحت حـ.ـضـ.ـنته وهي فرحانه أن وقف في وش امه عشانها ، صلاح حـ.ـضـ.ـنها بحب كان مفتقده وحس بيه لما بعدت عنه " 
........................................
" ادهم ونهال قاعدين في كافيه علي البحر نهال بتشرب عصير مانجا وعماله تتكلم وادهم بيشرب كوباية قهوه وبيسمعلها "
ادهم بستغراب : مش فاهم يعني انتي بتحبي الطبخ بس مبتعرفش تطبخي ؟! 
نهال ببساطه : مره حد قالي مش شرط تكون بتعرف تغني وصوتك حلو علشان تغني انت بتحب تغني يبقي غني وكذالك برضو الطبخ مش لازم تكون بتعرف تطبخ علشان تطبخ انت بتحب تطبخ يبقي اطبخ واغلط مره واتنين والتالته هتتعلم " وابتسمت " 
ادهم ابتسم وشرب شويه من فنجان القهوه وقال : ومين الحد اللي دماغه متكلفه دي ؟ 
نهال بصتله وابتسمت : جوووزي...تعرف احيانا بستغربه هو راجـ.ـل عظيم جدا بنسبالي بيجي من برا يعلق هدومه مش بيرمي كل فردة شراب في مكان مثلا بيحضرلي الفطار " وضحكت بخفه وادهم ضحك بحب " مبيعلقش ليا علي حاجه حنين جدا فووق ما تتخيل بيستحملني وبيستحمل هبلي وعـ.ـبـ.ـطي بيطمني ديما 
ادهم مد ايده مسك أيدها وباسها وقال : مراتي بقا مطلعه عيني ومجنناني وبتخليني عايز أشـ.ـد في شعري بس رغم كل دا هي رقيقه وجميله ومثيره جدا " وغمزلها وهي اتكسفت جدا " أنا من الاخر مُغرم بيها 
نهال بصتله وهي فرحانه اووي من جواها والفرحه دي واضحه علي ملامحها فقالت بكسوف : يا الله احرجتني والله يا ادهم 
ادهم ابتسم وقال : ايه هواياتك المفضله او مثلا ايه الحجات اللي بتحبيها ؟ 
نهال بدون تفكير : النوم " وضحكت وهو ضحك " بحب البحر بس مبعرفش اعوم 
ادهم ضحك : انتي غريبه اووي يعني بتحبي الطبخ بس مبتعرفش تطبخي وبتحبي البحر بس مبتعرفش تعومي كل حاجه علي نقيض حاجه تانيه 
نهال لسه هترد قالت شافت مولتن كيك علي الطربيزه اللي قدامها بصت لأدهم اللي مستغرب رأكشنات وشها : ادهم انا عايزه مولتن كيك ومعاه ايس كريم 
ادهم ابتسم وطلب مولتن كيك وايس كريم : بتحبي الحلاويات  ؟
نهال مسكت فونه وفتحت الكاميرا علشان يتصورو وقالت : جدااا يلا نتصور مع بعض " واتصورو صور جميله اوي " 
ادهم قام وقف وطلب الشيك ودفع حقه : ايه رأيك نتمشي شويه مع بعض 
نهال وقفت ومسكت ايده بابتسامه : موافقه جداا هتمشيني فين ؟ 
ادهم مسك أيدها ومشيو : يعني نتمشي في أي مكان ناقصك حاجه نجيبها كدا يعني 
نهال بابتسامه : عايزه مناكير وعايزه روج احمر علشان معنديش 
ادهم همسلها : أنا سمعت أن في روج بالاطعمه ما تيجي نجيبه نجربه 
نهال قرصته بغيظ وقالت : اتلم بعدين انت قولت حجات ليكي ودا ليك انت أنا بس يدوب هحطه في البيت لكن أنا عايزه روج خروج 
ادهم بضحك : أنا وانتي واحد يقلبي " ودخلوا علي محل مستحضرات تجميل " شوفي انتي عايزه ايه ومتنسيش الروج اللي بالاطعمه أنا بحب البطيخ 
" نهال ابتسمت وفضلت تختار حجات هي عايزاه وطبعا جابت الروج اللي بالاطعمه " 
ادهم واقف علي الكاشير بيحاسب مال علي نهال وقال بهمس : مش كان صباع روج وعلبة مناكير امال أنا شايف عطور وحجات غريبه ليه ؟ 
نهال بلطف : ادهم دي حجات نقصاني وانا عايزاها والله " وقالت بهمس " وجبتلك روج بالاطعمه 
" ادهم دفع الحساب واتفاجئ بالسعر وخرج هو ونهال اللي مبسوطه بالحجات اوي " 
ادهم : بقا شوية الحجات دي ادفع فيهم ٩٠٠ جنيه ؟
نهال مسكت ايده : مركات بقا يقلبي بعدين ربنا يخليك ليا وتجيبلي كمان وكمان 
ادهم بقلة حيله وهو بيفتح العربيه : هقول ايه كله علي الله المهم مش جيبتي روج بالأطعمة اهم حاجه 
نهال ركبت : جبته جبته متقلقش 
ادهم بفرحه : نروح بقا علشان نلحق ندوق الاطعمه كلها 
.....................……………………...……
نوال كانت بتغير هدوم بنتها لقت فونها بيرن برقم غريب استغربت في البدايه لكن ردت : الوو سلام عليكم 
                         "" انتظرو القادم ""
نوال استنت اللي علي الفون يرد لكن مفيش رد فقالت بستغراب : الووو " برضو مفيش رد فقفلت الفون وكملت لبس غزل " امسكي الكم اللي تحت يلا 
غزل مسكت كمها وامها لبستها البجامه اللي فوق : ماما هو احنا مش هنرجع عند عمو امجد تاني 
نوال بصت لبنتها بصدمه وكذا حكايه اتصورت في عقلها لو صلاح عرف أنها كانت قاعده عند امجد في بيته وهي مصدقت أن علاقتها اتصلحت معاه وقالت : غزل سيرة عمو امجد دي متجيش هنا خالص علشان نفضل قاعدين عند بابا علطول ولا انتي عيزانا نمشي 
غزل برفض : لاء نفضل هنا منمشيش تاني 
نوال بابتسامه : يبقي متقولش أننا عرفنا عمو امجد ولا شوفناه ابدا تمام 
" غزل هزت راسها بموافقه وسكتت ونوال سرحتلها شعرها لكن دماغها مشغوله ولسه متعرفش امجد هيعمل ايه لما يعرف أنها مشيت بس الاكيد انها منتظره أي ردة فعل ، ولسه متعرفش ادهم ناوي يعمل معاها ايه او هيواجهها  ازاي " 
نوال باستها وقالت : الجميل بقا جميل وريحته قمر يلا العبي علي ما اجهز الغدا 
غزل بستغراب : فين الغدا هنا ولا تحت عند تيتا ؟ 
نوال ابتسمت علي استغراب بنتها : لاء هناكل هنا علطول مفيش اكل عند تيتا تاني 
" غزل هزت راسها و قعدت تلعب ونوال دخلت المطبخ تجهز الغدا وهي قلقانه من امجد وخايفه صلاح يعرف حاجه " 
.......................................
" ادهم رجع من المنصوره هو ومـ.ـر.اته ووقف العربيه قدام البيت وبص لنوال علشان تنزل لكن هي بصاله بتركيز استغربه "
ادهم ضم بين حواجبه : مالك بتبصيلي كدا ليه انزلي يلا 
نهال : ادهم انت ممكن تطلقني بسبب خناقه من اللي احنا بنتخانقهم دي ؟ 
ادهم مسح وشه وقال بتعب : يالله... أنا ايه اللي عملته في نفسي دا بس جواز ايه اللي أنا كنت رايح اتجوزه ما أنا كنت عايش حياتي مبسوط ليه عكننت علي نفسي 
نهال طبطبت علي صدره بتأثير : معلش يا ادهم هو كدا المومن ديما مصاب....بس رد علي سؤالي وكمل عكننه 
ادهم بصلها كتير بغيظ وقال : أنا راجـ.ـل مش بتاع طـ.ـلا.ق " ومسك أيدها " ام الدبله دي انتي مش هتقلعيها مهما حصل هتفضلي علي ذمتي لحد يا اموت يا انتي تموتي يلااااا انزلي بقا 
نهال ابتسمت اوي وهي فرحانه بكلامه ونزلت من العربيه وقالت بهمس : ياااربي والله طلع كلامه شبهه الروايات " وطلعت علي البيت وهي فرحانه " 
ادهم قاعد في العربيه يبصلها بذهول : اقسم بالله العظيم متـ.ـخـ.ـلفه عقلياً " وقال بابتسامه " كان ايه هيحصل لو الواحد اتجوز واحده خرسه وطرشه يقول اللي يقوله وهي تبتسمله وبس ياااااه دا الواحد انبسط من مجرد التخيل " ونزل من عربيته " 
"سلوي كانت قاعده في الصاله ورابطه دماغها وواضح عليها انها معيطه ، نهال دخلت اتفجأت بشكلها "
نهال بستفسار : استر يارب مالك رابطه دماغك ليه كدا 
سلوي بصتلها من فوق لتحت وقالت : يلااااا جُري جوزك وراكي واطلعي شقتك واقفلي عليه بسبع ترابيس انتي كمان 
نهال قلعت شنطتها وراحت قعدت جنبها : صلِ على النبي في قلبك بس كدا وفهميني ايه اللي حصل عايزاني اجره ورايا واقفا عليه بترباس ليه 
سلوي بنواح : الواحده تحبل وتولد وتربي لحد ما حباية عينها تطلع برا علشان تقول أنا أم الرجاله اول ما يتجوز مـ.ـر.اته تقويه علي أمه 
نهال طبطبت عليها وقالت بمرح : يشيخه قولي كلام غير دا انتي حد يعرف يستقوي عليكي انتييي 
سلوي بصتلها بغضب : قصدك ايه بكلام دا ليكون معلقلكم المشنقه يابت وانا مش واخده بالي 
نهال حاولت تبرر كلمتها فقالت : لاء اكيد مقصدش انك وليه قادره يعني انتي بس شـ.ـديده شويه عايزه واحده تكون صحتها حلوه تحت ايدك طول النهار واحنا مفيناش صحه والله يعني انتو زمان كنتو بتفطرو فطير مشلتت بالسمنه البلدي ف الواحده فيكم كانت تهد جبل إنما احنا جيل الاندومي والانيميا الحاده......المهم يعني بتقولي الكلام دا ليه ايه اللي حصل ؟ 
سلوي بضيق : الحيه مرات صلاح طول الليل بتسمع الواد كلام من نحيتي لحد ما خليته مش شاهيني قدام عينه طلعت الصبح علشان اصحيهم يفطرو يقولي أنا ومراتي هنالك من هنا ورايح في شقتي قولت علي رأي المثل ربي يا خايبه للغايبه 
نهال بدهشه وابتسامه : بالله العظيم قالك كدا اقسم بالله راااجل 
سلوي بغضب : انتي عماله ترمي كلام من تحت لتحت كدا ليه يما انتي كمان مضايقه خدي بعضك واطلعي علي شقتك واتقسمي وانا أن كان علي سالم هأكله واشربه وهنعيش مبسوطين بلا وجع دماغ 
نهال بابتسامه : جدعه بلا وجع دماغ سيبي اللي ينام ينام واللي ياكل ياكل متتعبيش نفسك وانتي هتعوزي ايه غير سعادة عيالك يا ام ادهم 
ادهم دخل قعد جنب أمه بإرهاق وبصلهم الاتنين بستغراب : في ايه مالكم ؟
نهال قامت وقفت : طيب هسيبكم تحلو شوية المشاكل العائليه دي علي ما اطلع اخد شاور " وطلعت علي شقتها جري "
ادهم بزعيق : متجريش علي السلم يابت اللي في بطنك هينزل " وبص لأمه اللي لويت بوقها وهو ضحك وفضلت تشكيله " 
..........................................
" نهال طلعت شقتها قلعت الكوتش كل فرده في مكان وقلعت الجاكت بحماس وفتحت شنطتها طلعت كيس الميكب ودخلت علي اوضة النوم " 
نهال بحماس : انا جبت روج بطعم الفلفل الحرااااااااااق اديلووو ادي يابت يا نهووووول " وراحت وقفت قدام المرايا وفتحت الروج وبصتله بحماس وبدأت تحط علي شفايفها " 
" نهال حست بحرقان في شفايفها بسيط بس كل شويه بيزيد جابت منديل ومسحت شفايفها بسرعه لكن الحرقان زاد "
نهال غسلت شفايفها بس اول ما المايه جت علي شفايفها صوتت : لاااء مش المفروض أنا اللي اتوجع المفروض هوووو 
ادهم فتح باب الحمام وشاف شفايفها حمرا جدا : ايييه دا عملتي ايه في بوقك ؟ 
نهال دمـ.ـو.عها نزلت وهي ماسكه شفايفها : الروووج اللي عمل فيها كدا بتحرقني يا ادهم 
ادهم جاب مايه وفضل يمسح فيها وقال بعدم فهم  : رووج ايه اللي عمل في شفايفك كدا ؟ 
نهال بوجع : اللي بالأطعمة اول ما حطيته علي شفايفي حرقني جدا " وخبطته في دراعه" كله بسببك انت اللي خليتني اجيبه 
ادهم مسك صباع الروج وقرء اللي عليه وقال بذهول : بالفلفل الحار ! انتي جايبه من دا ليه انا اقصد بطعم البطيخ الفراوله الحجات اللذيذه دي جايبه دا ليه ؟ 
نهال بصتله وايدها علي شفايفها : أنا ايه عرفني أنه بيحرق اوي كدا فكرته اسم علي الفاضي 
ادهم يصلها بغلب : اااه منك اااه ومن حركاتك إدهني اي كريم مرطب علي شفايفك دي علشان هتورم " وبص علي صباع الروج واتصـ.ـد.م من سعره " صباع الروج دا ب ٢١٠ ؟ 
نهال بصتله بخوف وقالت بهمس : فدايااااا...
ادهم بصلها بذهول : فداكي دا انا هطلع روحك في ايدي ما دي غلطتي ان مشيت وراكي أنا استاهل ضـ.ـر.ب الجزمه 
نهال بصتله : انت مستخسر فيااا ٢٠٠ جنيه ؟ 
ادهم راح عندها ومسكها من شعرها بخفه : انتي جايا عليا بخساره اقسم بالله بتعملي ايه انتي في حياتي غير انك بترازي فيااا طبيخ ومبتعرفش تطبخي تنضيف وأبسط حاجه راميه الكوتش بتاعك فرده في مكان شكل فيكي ايييه مميز يخليني ميت فيكي كدا فهميني 
نهال رفعت عيونها لعيونه وايدها علي صدره وقالت بدلال : بعرف ادلعك يبيبي 
ادهم ضحك غصب عنه وقال : حتي نيله في دي لازم اقولك اعملي كذا وكذا.....
نهال حطت ايدها علي بوقها وقالت بصدمه وكسوف : انت بتقوووول ايه اتلم يا ادهم " وفونها رن وكانت تغريد فردت " الووو ايوا يا غروده 
تغريد : يعني لو أنا متصلتش متعبرناش يا استاذه ولا حبيب القلب اكل عقلك خلاص 
نهال ضحكت بمرقعه خلت ادهم يصلها بحده فقالت : والله ابدا انتي عارفه أن أنا ميشغلنيش عنكم غير الشـ.ـديد القوي المهم انتي اخبـ.ـارك ايه 
تغريد : احنا تمام بقولك ادهم سامعني ولا اتكلم عادي ؟ 
نهال بستغراب : لاء اتكلمي في حاجه ولا ايه 
تغريد بمغزي : دكتور مروان بعتلي النهارده قالي نهال مجتش الكليه ليه نهال انتي مقولتيش ليه انك متجوزه ؟ 
نهال بصت علي ادهم اللي كان في البلكونه بيشرب سيجاره وقالت بضيق : وانا هقوله فين ولا شوفته فين انا وبعدين مهزقتيش أهله ليه 
تغريد بجديه : ههزقه ازاي اناا معرفش هو قالي مجتش ليه قولتله معرفش يمكن راحت عليها نومه 
نهال غمضت عينها بضيق وقالت بهمس : بني ادم بـ.ـارد أنا عمري ما عشمته بحاجه بالعكس كنت بتعامل معاه علي اساس دكتور ماده عندي في الكليه وخلاص معرفش بقا انه هيبرهن معملتي ليه أن بحبه 
تغريد : أنا عرفتك اللي حصل حاولي تروحي بكرا ت عـ.ـر.فيه انك متجوزه بدل ما يعملك مشاكل مع ادهم 
نهال بتنهيده : تمام يا تغريد حاضر " وقفلت وبصت علي ادهم " كُل ما هو صادق يستمر فعلا طيب اعمل ايه في الورطه دي دلوقتي " وطلعت لأدهم البلكونه حـ.ـضـ.ـنته من ضهره وسكتت "
ادهم اخد اخر نفس من السيجاره ورماها ولفونهال ليه وحط ايده علي خدها بحنان : مالك ؟ 
نهال بصتله : هو لازم يكون في حاجه علشان احـ.ـضـ.ـنك  يعني 
ادهم رجع شعرها لورا وقال : اكيد لاء بس شكلك مخـ.ـطـ.ـوف في حاجه ولا ايه ؟ 
نهال هـ.ـر.بت من عينه وضحكت بتـ.ـو.تر : مفيش حاجه ليه مُصر تخلي شكلي مخـ.ـطـ.ـوف وفي حاجه المهم انا جعانه عايز تاكل ايه النهارده 
ادهم ضحك بخفه : اللي انا عايز اكله انتي مبتعرفش تطبخين يا نهال 
نهال بغيظ : ليه يعني انت طلبت اي قبل كدا وانا معملتوش تحفه رغم انها بتكون اول مره اعمله 
ادهم : عايز اكل كباب حله وطحينه ورز بشعريه وسلطه لو عملتيلي الاكله دي اطلبي مني اي حاجه انتي نفسك فيها 
نهال بحماس : موافقه وهتتفاجئ مني هدخل اغير هدومي بس وهبدء علطول " ودخلت علي جوا " 
ادهم بقلق : اكيد المستشفيات هتقطع نفسها علينا النهارده....
                              "" انتظرو القادم ""
 والقلبُ لا يميلُ إلا لك ♥️✨
" نهال واقفه في المطبخ فاتحه الفون بتحاول تفهم طريقة عمل كباب الحله وهي حسه أنها تايهه مش فاهمه حاجه " 
نهال بتقرء الوصفه بتركيز : نضع معلقتين كبـ.ـار من السمن وزيت... لازم الاتنين علشان الوصفه تطلع صح لو زيت بس مينفعش يحبايب قلبي أنا قولتلكم اهو 
ادهم دخل المطبخ وهو نوعا ما أدرك أنها لازم تتكلم وهي بتطبخ فقال وهو بياخد ازازة مائه من الثلاجه : طبعا مفيش كلام من دا يحبايب قلبها زيت سمنه اي دهن وارميها في الحله وانتهي الكلام 
نهال بصتله وقالت بتريقه : بس يا بابا انت ايه اللي فهمك في فن الطبخ بعدين اهووو المقادير مكتوبه بالورقه والقلم دي ارواااح ناس يعني مستحيل يكتبو حاجه غلط 
ادهم شـ.ـد الفون من أيدها وحطه قدام وشها علطول : زيتت اووو سمن يا جحشه اتأكدي من معلومـ.ـا.تك الاول 
نهال ركزت في الوصفه وقال بدهشه : ااااه تصدق انت صح زيت اووو سمن مش زيت وو سمن..."رجعت بصت للبتوجاز وهي يتحط اللحمه في الحله" سوري يحبايبي الحمل مبهدلني وتفكيري متشتت المفروض نحط زيت او سمنه مش الاتنين 
ادهم ربع ايده وبصلها : لاء ولا يهمك كملي الوصفه يفنانه احنا معاكي متقلقيش " وسقف علي ايده " اقسم بالله العظيم هتهبليني انتي بتكلمي مين يابنتي 
نهال بصتله بطرف عينها : بكلم نفسي متشغلش بالك...المهم البنات اللي سألومي علي روتين شعري " ورجعت شعرها لورا بغرور " بروووتين يروحي قبل الجواز كنت كارته 
ادهم شرب مايه: بت أنا ورايا مكالمة شغل مهمه صوتك لو ظهر فيهاا هاجي احطك في الحله مكان اللحمه " وطلع الصالون فتح فيديو مع شريكة في السعوديه وانـ.ـد.مجو في الكلام عن الشغل " 
نهال فضلت تطبخ لحد ما الكباب استوي وداقته وقالت بفرحه : يلاهوي عليكي وعلي شطارتك يابت يا نهال بالله لو الشيف بوراك داقها ليشغلني في مطعمه بدولار " ومليت معلقه وطلعت عن ادهم اللي بصلها متتكلمش لكن مفهمتش من نظرته " ادهم دوووق بقا وقولي اكلي ولا اكل امك " وحطت المعلقه في بوقه " 
ادهم اكلها بإحراج وبص في اللاب : ابو معاذ نتقابل في مكالمه تانيه أن شاء الله مضطر اقفل يغالي 
ابو معاذ : أنا هستني اقابلك في البلد هنا غيبتك طولت يا رَجُل " وقفل المكالمه " 
ادهم بص لنهال يتوعد وقام وقف وبصلها وهو بيفك حزام بنطالونه : أكلك ولا اكل امي معايا مكالمة شغل مهمه وانتي جايااا تقارني بين أكلك وأكل امك دا هطلع تلاته ميتين اهلك 
نهال رجعت ورا بخوف وقالت بتردد : ايه يحبيبي متنرفز ليه بس انا كنت عايزه ادوقك اول اكله من ايدي غلطانه يعني نزل الحزام يا ادهم السلاح يطول 
ادهم عينه نزلت لبطنها تلقائي ابتسم : بطنك كبرت شويه علي فكره 
نهال حطت أيدها علي بطنها وقالت بسعاده : انت متخيل كمان كام شهر هنبقي مسؤولين عن بيبي عن اكله وشربه ونومه ولبسه ميسكتش غير في حـ.ـضـ.ـنك وميحسش بالأمان غير معاك ادهم أنا متحمسه لحياة الامومه اووي 
ادهم من شـ.ـدة فرحته بكلامها ملقاش رد غير أنه شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وحـ.ـضـ.ـنها بقوه : هتبقي اجمل واحن ام في الدنيا كلها عيلتي  هتكبر بيكي " وباس راسها بحب "
............................................
" نوال قاعده هي وجوزها وبنتها بياكلو كيكه وبيتفرجو علي التلفزيون في جو هادئ ومريح ، الجرس رن وقام صلاح يفتح " 
صلاح بابتسامه : تعالي يجميله ادخلي 
جميله : شكرا....خلي بس نوال تنزل لخالتي علشان معملتش اكل ومش قادره تقوم تعمل خليها تنزل تعملها الرز وتحمر البطاطس 
نوال قامت وبصتلها بابتسامه : قوليها متقلقيش يا جميله أنا عملتلها غدا معايا هلبس وانزلهولها اهو " جميله نزلت ونوال قفلت الباب " 
صلاح بص لمـ.ـر.اته : انتي فعلا عامله حساب امي في الغدا ولا بتقولي كدا وخلاص 
نوال بابتسامه : لاء عملت حسابها بجد بعدين مامتك مش هتسكت ولا علي رجوعي ولا علي القسمه دي ف أنا هحاول علي قد ما اقدر الم الدنيا معاها هي امك اه بس محدش فاهمها قدي المهم انا محتاجه خضار للبيت لأن البيت فاضي علي الاخر 
صلاح ابتسم بإحراج : بصي أنا مش هخبي عليكي احنا اتقسمنا وانا مفيش في جيبي غير ٢٠٠ جنيه خديها اشتري بيهم خضار مشي نفسك بيه لحد بس ما أنزل الشغل بكرا " ومد ايده ب ٢٠٠ جنيه "
نوال اخدتها بابتسامه وفرحه : تصدق يا صلاح رغم أنه مبلغ قليل بس فرحتي بيه متتوصفش اول مره اخد فلوس من ايدك انت اول مره امسك مصروف من جوزي 
صلاح ابتسم علي فرحتها وحـ.ـضـ.ـنها وباس راسها بمتنان : انتي بنت اصول يا نوال أنا حقيقي محظوظ بيكي معرفتش قيمتك غير في غيابك في النهايه طلعت أن من غير ميت 
نوال ابتسمت بفرحه لكلامه : ربنا يخليك ليا ولبنتك يا صلاح يلا هقوم اجهز غدا لأمك وانزله وانت شوف وراك ايه " ودخلت علي المطبخ "
غزل مدت أيدها لأبوها : مصروفي فين يا بابا أنا مصرفتش ابدا 
نوال سمعتها : غزل تعالي بابا ادني مصروفك معايا اهو 
غزل راحتلها المطبخ ونوال اديتها خمسه جنيه غزل بصتلها بعدم رضا : دا ايه فين الباقي اجيب بخمسه ايييه مبتجبش حاجه 
نوال بمهاوده : بكرا بابا هيجيب فلوس كتير وخديكي اللي انتي عايزاه هاتي النهارده مصاصه بس 
غزل بضيق : واللبان مين هيجيبه ! 
نوال بأسرتها : بكرا اجيبلك علبه كامله يلا انزلي اشتري من عند عمو سعد واطلعي علطول 
" غزل فتحت الباب بضيق وطلعت علي شقة ادهم فضلت تخبط علي الباب لحد ما نهال فتحت " 
نهال بابتسامه : غزولة قلبي اللي نورت الدنيا تعالي 
غزل بعبوس : عمو ادهم فين ؟ 
نهال : عمو ادهم نايم بس لو الموضوع مهم لدرجة أنك طالعه بنفسك نصحيه عادي 
غزل : عايزه مصروف كمان علشان اجيب لبان ماما اديتني مصروف واحد اجيب مصاصه وقالتلي بكرا بابا هيجيب فلوس " وقالت بستعطاف " معاكي مصروف تديني وانا هجيبه ليكي بكرا 
نهال ابتسمت وشالتها وقفلت الباب : ايه رأيك اجيبلك شيبسي ولبان وبسكوت ومصروف كمان 
غزل بفرحه : الله مين جابلك كل الحجات دي ؟ 
نهال دخلت جابتهم ليها وغزل اخدتهم بسعاده : عمو ادهم جابهم بليل وقالي دول بتوع غزل 
غزل فرحت اوي واخدتهم : أنا هنزل اوريهم لماما " ونزلت جري علي تحت تنادي علي مامتها ، ونهال ابتسمت عليها وقفلت الباب وراها " 
" ادهم حاول ينام لكن معرفش فقرر يدخل ياخد شاور وبالفعل دخل ، نهال دخلت الاوضه تصحيه لكن لقيته في الحمام "
نهال وهي بتخبط علي الباب : ادهم انت خلصت ولا لسه ؟ 
ادهم وهو بيغسل جـ.ـسمه من الصابون : ثواني وخارج....انتي خلصي طبيخ ولا اطلب دليفري واروق دماغي انا ميت من الجوع 
نهال بغيظ : الرز بيتردد بس " وقالت بتـ.ـو.تر " المهم انا عايزه اكلمك في موضوع كدا بس لازم تكون رايق 
ادهم قفل الدش بعد ما نشف ولف الفوطه علي وسطه : أنا خارج اهو وقولي اللي نفسك فيه " وفتح الباب اتفاجئ بيها وقعت في حـ.ـضـ.ـنه علشان كانت لازقه في باب الحمام " 
" نهال سندا بإيدها علي صدره وعيونها علي عضلاته البـ.ـارزه تلقائي عضت شفايفها اللي تحت "
ادهم رفع وشها ليه وقال بهمس مبحوح : كنتي عايزه تقولي ايه أنا سمعك ؟ 
نهال بصتله بتوهان : اناا مكنتش عايزه اقول حاجه 
ادهم وهو بيمشي صوابعه علي شفايفها : امال عايزاني رايق ليه ؟ 
نهال حست انها مشتقاله وبدون سبب رفعت أيدها لرقابته وباسته من شفايفه بحب وقالت بهمس : ادهم انت واحشني حساك بعيد عني من زمان 
ادهم برفع حاجب : انتي بتهزري احنا يوميا مع بعض..
نهال منعته من الكلام بشفايفها : بتكون مع بعض بس مش بحس بنفس الشوق اللي انا حساه دلوقتي 
" ادهم رفعها من وسطها وغرق في حـ.ـضـ.ـنها وفعلا حس أنهم مشتاقين لبعض من غير سبب ، قطع حبهم صويت سلوي ونوال " 
ادهم بعد عن نهال وهو بينهج : دا صوت امي ؟ 
نهال غطت نفسها بمفرش السرير واتكلمت بصوت يكاد يكون مسموع : وصوت نوال كمان انزل قبل ما يموتو بعض 
" ادهم فضل يدور علي هدومه اللي حطها علي السرير قبل ما يدخل الشاور كانو مرمين علي الارض اخد البنطالون ولبسه مقلوب وهو مش واخد باله ولبس التيشيرت ونزل جري علي السلم وهو بيمسح عرقه وبيرجع شعره وبيحاول يكون طبيعي " 
                         "" انتظروا القادم ""
" نوال واقفه شايلة صنية اكل وواقفه قدام سلوي اللي عماله تزعق فيها " 
سلوي لنوال : منزله اكل ليا ليه مفكراني كبرت ومش هعرف اخدم نفسي دا انتي عليكي تسميني يابت انتي واحده ملهاش امان سيبتي جوزك اللي لمك ومشيتي والله اعلم روحتي فين وابني الاهبل مأمن ليكي ورجعك تاني 
نوال بصتلها وهي كلها غيظ منها : أنا متربيه كويس وعارفه الأصول ويشهد عليا ربنا أن من يوم ما طلعت من البيت هنا وكان بسببك اوعي تنسي دا انا طالعه شريفه وبكرامتي رجعته برضو شريفه وبكرامتي محدش لمس شعره مني وانا عملتلك الاكل من ذوقي..
ادهم نزل و بصلهم وزعق : لاء بقولكم ايه شغل نسوان وقرف أنا مش ناقص مش هسمح أن اهلي بيتي صوتهم يطلع برا لأي سبب من الأسباب أيه اللي حصل مخليكم واقفين تردحو قصاد بعض كداا  " في الوقت دا نزلت نهال وقفت جنب جوزها بعد ما لبست إسدال ، وجيه صلاح علي صوتهم العالي "
نوال حطت صنية الاكل علي الكنبه وقالت بهدوء : اسمع يا ادهم أنا كنت قاعده في شقتي جميله جت رنت الجرس قالتلي انزلي اعملي اكل لخالتي قولتلها يجميله أنا عامله حسابها معايا في الغدا ونزلتلها الغدا تقوم تقولي اخاف اكل من ايدك لتكوني عامله عمل فيه ولا حطالي سم دا يرضيك ؟ 
سلوي بصت لها بغيظ : شوف البت زي الحربايه ازاي بتتلون علي كل مكان شويه 
صلاح شـ.ـد مـ.ـر.اته وراه ووقف قدام أمه : اسمعي يما أنا علشان امنع المشاكل والحوارات بينك انتي ومراتي كل دقيقه قولتلك أنا هاكل في شقتي وملكيش دعوه بيا مراتي نزلتلك اكل تستاهل ضـ.ـر.ب الجزم أنها نزلته وانا حسابي معاها بعدين " وبص لنوال " خدي بنتك واطلعي شقتك ورجلك متعتبش بيت امي تاني 
" نوال اخدت بنتها وطلعت علي شقتها وهي كلها غيظ من حمـ.ـا.تها بس جوالها فرحان من واقفة جوزها معاها ، ونهال ابتسمت لها وهي طالعه من تحت لتحت  " 
سلوي بندب : يا ميلة بختك في عيالك يا سلوي قال هاتي رجاله تسندك قال جبت جوووز رجاله وتربيتهم وبقوة قد الشُحوطه وجوزتهم نسوانهم ناقص تضـ.ـر.بني 
صلاح قعد جنبها : يعني علشان نرضيكي يما كل واحد فينا يطـ.ـلق مـ.ـر.اته ويقعد جنبك كدا هتبقي مبسوطه وكدا جيبتي الرجاله اللي هتسندك ؟ 
ادهم قعد جنبها من الجنب التاني وقال بهدوء : بعدين نسوان مين اللي تضـ.ـر.بك تلاته بالله العظيم اقطعلك رقابتهم " وبص لنوال " نوله فنجان قهوه من ايدك يظبط دماغي علشان متبرجله 
نهال ابتسمت وبصت لصلاح : اعملك معاه يا ابو غزل ؟ 
صلاح بشكر : مفيش مشكله بس ساده ياريت " دخلت نهال المطبخ تعمل القهوه ، وادهم وصلاح فضلو يتكلمو وسلوي ساكته بتسمعلهم "
صلاح ركز علي رجل ادهم وقال بستغراب : هو انت لابس البنطالون مقلوب ليه ؟ 
ادهم بص علي بنطالونه وقال بضيق : يعم تصدق بالله أنا متهنيت بجوازتي كل ما استفرد بالبت حاجه تحصل لما بدأت اتشائم من الموضوع كله بالله العظيم 
صلاح ضحك بصوت عالي : لاء دا انت حالتك صعبه 
ادهم بقهر : دا انا حالتي تصعب علي الكافر يابني اقسم بالله 
نهال جابت قهوه ادهم وصلاح وقدمتها ليهم وبصت لسلوي: محتاجه حاجه يا ماما اعملهالك قبل ما اطلع فوق؟ 
سلوي بحنك : ربنا ميحوجني لحد في الدنيا وافضل بصحتي محدش يخدمني ابدا 
نهال بابتسامه : اللهم امين طيب أنا طالعه يا ادهم " ادهم هز رأسه وهي طلعت علي شقتها تاخد شاور وعيون ادهم عليها لحد ما اختفت من قدامه ، نهال اخدت بالها من نظراته اللي مش بريئه ابدا واتحرجت جدا  "
ادهم بص لصلاح : بقولك ايه يا ابو غزل هطلع اغير هدومي وننزل نقعد في أي قهوه في دكرنس عايزك في كلمتين كدا 
صلاح استغرب طلبه لكن وافق وقال : عادي مفيش مشكله بس خليها المغرب اكون خلصت شوية المصالح اللي ورايا في الأرض مع ابوك
ادهم وافقه قام وقف : اعملي حسابك يما تيجي معانا نروق دماغنا شويه ونرجع عليا الطـ.ـلا.ق هعشيكي عشوايه يابت يا سلوي ابوكي نفسه مكلهاش 
سلوي برفض : لاء يا اخويا مش قادره دماغي وجعاني مش قادره أصلب طولي ومبكلش اكل من برا روحو انتو ربنا يسلك طريقكم 
" ادهم حاول يقنعها كذا مره لكن رفضت هز رأسه بيأس وطلع علي شقته علشان ياخد شاور كانت مـ.ـر.اته بتاخد شاور في الحمام ابتسم بمكر وفتح باب الحمام ودخل "
نهال بصتله وهي مش قادره تدي ردة فعل من الصدمه وقالت بوهن : انت ازاي تدخل عليا وانا باخد شاور ؟ 
ادهم خلع التيشيرت بتاعه ونزل تحت الدش معاها وقال بغمزه : عادي يا نوله محلل يقلبي متخافيش كدا " وقرص خدها وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه "
نهال لسه تحت تأثير الصدمه : محلل ايه ومش محلل ايه عيييب اللي انت عملته دا يعني يرضيك تكون في الحمام وادخل عليك بعدين شيل ايدك من عليا كداا " وحاولت تبعد عنه "
ادهم شـ.ـدها اكتر وعينه علي شفايفها : بيني وبينك مفيش عيب انتي مراتي الكلمه دي ليها اكتر من مليون مصطلح اول واحد ان مفيش كسوف بينا علشان احنا مراية بعض فاهمه يعني ايه 
نهال هزت راسها بتـ.ـو.تر وخجل وقلق : فاهمه بس الكسوف دا شيئ خارج إرادة الشخص شعور مقدرش اخبيه لما اكون حاسه بيه 
" ادهم فاهم تـ.ـو.ترها وكسوفها بس هو فعلا عايزها تاخد عليه شاركها الشاور وخرجوا مع بعض ادهم بيتعامل عادي جدا لكن نهال ساكته بكسوف رهيب وحاسه أنها مبقتش قادره تبصله " 
 ادهم قاعد علي السرير بيشرب كوباية شاي بعد الغدا فَ علق بإعجاب : بس احيكي علي كباب الحله طلع اجمل ما كنت متخيل تسلم ايدك " وشـ.ـد أيدها باسها بحب "
نهال ابتسمت بفرحه : بجد مبسوطه انها عجبتك بعد كدا هبهرك بطبخي 
ادهم بصلها شويه وهو مبتسم وقال : الوحمه بتاعتك كمان عجبتني اول مره اخد بالي منها 
نهال بعدت عيونها عنه ورجعت شعرها لورا ودنها بتـ.ـو.تر: مامتي اتوحمت عليا في كبده وهرشت في ضهرها عملتلي الحته السودا اللي في ضهري دي " نهال سكتت شويه بعدين قالت " ادهم هو فعلا الرجاله عاطفيتها اقل من الست ؟ 
ادهم ضم بين حواجبه بستغراب وقال : طبعا لاء الرجاله احيانا عاطفيتهم بتكون اقوي من الست بس العاطفه بتفرق يعني مثلا لو حب ف الراجـ.ـل محب جدا لكن كتوم مبيقولش 
نهال اخدت نفس وقالت بعدم فهم : يعني مبيقولش ليه مثلا يعني أنا لما بكون مبسوطه بقول أن مبسوطه لما اكون زعلانه بقول أن زعلانه لما اكون بحب بقول أن بحب ليه الراجـ.ـل ميكونش واضح كدا 
ادهم بصلها شويه وقال : انتي سهل جدا تعيطي علي أي موقف تافه حصل لكن الراجـ.ـل دمـ.ـو.عه عزيزه مبتنزلش بسهوله دي مثلا ابسط صوره 
نهال بجراءه : بحس الراجـ.ـل كل اللي يهمه السرير لكن الست دا اخر همها الست بتحتاج تحس بالحب الاول بتحتاج تمهيد لكل حاجه حتي الموضوع دا 
ادهم متخيلش أنها تقوله كدا فقال بابتسامه بسيطه : هو انا مش عارف اقولك ايه بصراحه انتي بكلامك دا مطلعه الرجاله منظرهم وحش اوي واولهم أنا لأن تجربتك معايا أنا هل انتي شايفه اني راجـ.ـل شهواني مثلا ؟
نهال برفض : لاء والله ابدا بالعكس انت متفهم جدا أنا بس بدردش معاك عادي لو مش عايزني اسألك عادي 
ادهم مسك ايدها باسها بحنان : بحب النقاش معاكي اوي مبحسش أن بتناقش مع مراتي بحس أن بتناقش مع بنتي والمفروض افهمها كل حاجه 
نهال ابتسمت وحطت دماغها علي كتفه وغمضت عيونها : ادهم أنا حسه أن عايزه اكل فسيخ معصور عليه فدان لمون " وبلغت ريقها بشتهاء "
ادهم شـ.ـدها من ايدها حـ.ـضـ.ـنها برومانسية وهو بسبوسه كتفها : يعني مثلا مفيش مره تقوليلي نفسي تبوسني مره يا ادهم نفسي تحـ.ـضـ.ـني حاجه كدا من الحجات السكر دي 
نهال رفعت وشها عند وشه وقالت بجراءه : بوسني يا ادهم بس بوسه بعدها شفايف متلمسش حاجه تانيه 
ادهم استغرب وقال : طب ما انا فعلا شفايفي مبتلمسش حاجه بعدك 
نهال ابتسمت باست شفايفه وبعدين بعدت ومشت ايدها علي شفايفه برقه : لاء بتلمس السيجاره وانا مش عايزه حاجه المسك بعدي مهما كانت ايه...طلبي صعب ؟ 
ادهم قرب من شفايفها وباسها بكل حب وشغف : اوعدك أن مفيش حاجه هتلمس شفايفي بعدك " وباسها بحب اكبر " بس انا ليا طلب 
نهال بعدت عنه وقالت بستفسار : طلب ايه ؟ 
ادهم مسك شعرها ورجعه علي كتفها وقال برومانسية وهو عينه في عينها : بليل عايزك تلبسيلي حاجه شيك " دفن وشه في رقابتها وباسها وقال بهمس " بمعني اصح أنا عايز اتفاجئ منك مفاجأة منسهاش 
نهال اتـ.ـو.ترت لكن دارت تـ.ـو.ترها وقالت : ااااه طبعا ممكن حاضر مفيش مشكله...
ادهم قاطعها بابتسامه : بس بس ايه التـ.ـو.تر دا كله اهدي خالص أنا بطلب عادي لو انتي مش مقبله علي دا خلاص مفيش مشكله " وباس راسها بحنيه " 
نهال حـ.ـضـ.ـنته وقالت بدون سبب : ادهم تعرف أنا عمري ما حبيت الواقع 
ادهم بستغراب : ازاي مش فاهم ؟ 
نهال غمضت عيونها : ديما بهرب من الواقع اللي انا عيشاه من وانا صغيره يعني أنا عمري ما حلمت بِ بابا وكنت هموت واحلم بيه والمره الأولي اللي حلمت بيه فيها صحيت اصرخ واعيط لما لقيته مش موجود في الحقيقه فَ حبيت الخيال لأنه بيعجبني لكن الواقع ديما عكس ما انا عايزه 
ادهم ضمها اكتر ليه وهو فرحان أنها بتحكيله : كملي عايز اسمعك 
نهال اخدت نفس وقالت : ديما كنت حاسه ان فكرة الجواز مش منسباني وكنت ديما اهرب من اي حد يحاول يقرب مني كنت بخاف ومش عارفه السبب لكن لما عرفتك لأول مره مخافش لأول مره متـ.ـو.ترش لأول مره اكون مسالمه بالشكل دا 
ادهم بأس رأسها وقال بهدوء : في كل مره بنتخانق فيها بقول هل ممكن تخسرها طيب ولو خسرتها هحب حد زي ما حبيتك هل هيكون عندي القدره اللي تخليني اعيد قصتنا من تاني مع بنت تانيه غيرك واحب ملامح حد غيرك هل ممكن قلبي يموت وحد يجي يحييه من تاني زي ما انتي عملتي ؟ 
نهال فرحت بكلام ادهم اووي وفجأة بصت لأدهم بحماس وقالت : ايه رأيك كل واحد فينا يقول عاده وحشه فيه هبدء أنا " غمضت عيونها وقالت " أنا لما بزعل بنطفئ بمعني الكلمه بخس وشي بيبهت شفايفي بتقشر ببطل اضحك من قلبي وكمان ببطل اعيط بكون عصبيه جداا علشان كدا بحبس نفسي وببطل اكلم مع حد علشان مجرحش حد بكلامي وارجع انـ.ـد.م بعدين " وفتحت عيونها بابتسامه وقالت " وانت ؟
ادهم بصلها شويه وقال : بضعف قدامك مبعرفش ايه بيحصلي لما بشوفك بشتاقلك وانتي في حـ.ـضـ.ـني كل ما بقرب منك بقول ممكن الشوق اللي جوايا دا هيروح مع الوقت لكن مبروحش دا بزيد ⁦" فون نهال قطع حديثهم الجميل وكان الرقم متسجل بدكتور مروان "
ادهم بص علي الفون بستغراب : مين دكتور مروان اللي بيرنلك دا ؟
" نهال الدم هرب من جـ.ـسمها وحست بالرعـ.ـب وعيونها متثبته علي الفون وبس ، ادهم لاحظ حالتها دي وفتح الخط ومتكلمش "
مروان بتنهيده : اخيرا عرفت اوصلك يابنتي نشفتي دمي اقسم بالله....مبترديش ليه اتمني متكونيش نايمه زي عادتك وفتحتي الفون بالغلط اصلا..استنيتك كتيررر اوي تيجي النهارده الكليه لكن مجاتيش ممكن اعرف ليه ؟ 
                           "" انتظرو القادم ""
" ادهم نظراته كلها علي نهال فعلا لو النظرات بتحرق كانت نهال رماد من بدري ، نهال من كتر التـ.ـو.تر مبقتش عارفه هي المفروض تعمل ايه في الموقف دا " 
ادهم مسك الفون ورد : معلش بقا يا دكتور لو هقاطع حديثك التحفه دا بس انت تعرف مراتي منين ؟ 
مروان حس أن لسانه اتلجم : مراتك ؟ مراتك ازاي هي نهال اتجوزت امتي ؟ 
ادهم ابتسم وحس أنه من كتر ضغطه علي الفون هيتكسر في ايده : سوري بقا شكلها نسيت تعرفك النقطه دي 
مروان مبقاش عارف يرد من الاحراج والصدمه : واكيد حضرتك جوزها صح ولا انا غلطان ؟ 
ادهم بص علي نهال بشر وقال : بإذن الله 
مروان بهدوء : صدقني اوعي تفكر فيها ظن مش حلو يشهد ربنا علي اللي انا بقوله أنها عمرها ما اديتني وش رغم أن يعني لو مكنتش متجوزه كنت ناوي اتقدم لأهلها بس حصل خير اتمني مكالمتي متكونش ازعجت حضرتك 
ادهم من شـ.ـدة غيرته قفل الخط من غير ما يرد عليه وبص لنهال اللي رجعت بضهرها لورا برعـ.ـب : كان ناوي يتقدم هااااا لاء والانيل أنه بيشركلي فيكي قدامييييي 
نهال برعـ.ـب : والله يا ادهم عمري ما كلمته هو دكتور ماده عندي حاول يحكهاااا معايا بس وقفته عند حده ومحصلش بينا موقف يسمح أن اعرفه اني متجوزه 
ادهم مسك أيدها وشـ.ـدها عليه علشان متقعش من علي السرير : اثبتي بس الاول كدا علشان نعرف نتكلم ميتين ام الكلمتين 
نهال اتعدلت علي السرير وبصتله : والله هو دا اللي حصل حتي معرفش جاب رقمي منين اقسم بالله أنا كنت مسجله رقمه عندي علشان لو حاجه فاتتني في المحاضرات اسأله فيها بس عمري ما رنيت عليه والله العظيم 
ادهم بغيره وجنون : الراجـ.ـل جااااي يقولي كنت ناوي اتقدم لمرااااتك انتي فاهمه معني الجمله انتي فاهمه يعني ايه راجـ.ـل يروح لراجـ.ـل يقوله كنت ناوي اتقدم لمرااتك فاهمه معنااااها 
نهال ببساطه : ما هو ميعرفش أن مراتك اكيد علشان لو كان عارف مكنش قال كدا يعني 
ادهم بغيره وجنون اكبر : ايواااا لو كان عارف مكنش قال كدا ومين بقا السبب أنه ميعرفش ؟ 
نهال هزت راسها بسرعه : مش انااا ومعرفش مين السبب أنه ميعرفش اكيد مش هروح اقول لكل واحد ودكتور في الكليه أن اتجوزت 
ادهم عارف انها معاها حق لكن غيرته ورجولته مش سامحين ليه بالسكوت فقال بغضب : بقولك ايه تلاشي الكلام معايا نهائي.....فللللللل ؟ 
نهال بخوف : حاضر فل 
" ادهم يصلها بغل أنها حتي محاولتش تحتوي غضبه شـ.ـد علبة السجاير من علي الكمود وخرج البلكونه وهو في اعلي قمه من غضبه وغيرته " 
نهال قاعده في الاوضه كل شويه تبص عليه فقالت بحيره : طب اعمل ايه اروح أكلمه...بس هو قالي تلاشيني اعمل ايه دلوقتي....اقوم اكل " فكرت شويه وملقاش حاجه تعملها انسب من أنها تقوم تاكل وتتجاهله لحد ما يهدي لوحده " 
...................................
" صلاح دخل شقته كانت نوال قاعده قدام الشاشه مستمتعه بالمسلسل اللي بتسمعه " 
صلاح راح قعد جنبها وبعد صمت دام لدقايق قال : بتشـ.ـدي في الكلام مع امي ليه يا نوال مهما كانت قالتلك أو مهما كانت عملتلك أنا مش هسمحلك تطاولي عليها بالكلام علشان يكون في علمك 
نوال اتعدلت وبصتله ومسكت ايده وقالت بهدوء : طيب هتكلم معاك بالعقل قبل ما امشي من هنا كانت بتعاملني معاملة الخدامين ومش هي بس لاء وانت كمان وكنت بستحمل وبعدي وعمري ما تطاولت عليها بالكلام معقول هاجي دلوقتي اقل ادبي عليها ؟ 
صلاح دماغه اتشتت بعد ما سمع كلام كفايه من أمه تحت : ما هي قالت انك بتقوليلها جوزي بقي في صفي وبكرا معرفش هعمل فيكي واسوي وكلام ملوش لازمه 
نوال عارفه انها هتملي دماغه كلام فقالت بهدوء : وحياة بنتي وغلاوتك في قلبي أنا ما رديت عليها ولا لساني اتكلم كلمه غير لما ادهم اخوك نزل وانا حكيتله اللي حصل عيب عليك يا صلاح تقولي الكلام دا مهما امك بتعمل فيا أنا مستحيل اكسر بخاطرها واللي مبقبلوش علي امي مبقبلوش عليها 
صلاح بصلها وغمض عينه وفرد ضهره علي الكنبه وحط رأسه علي رجليها وقال بتنهيده : أنا تعبان يا نوال مش عارف اعمل ايه ولا اراضيها ازاي ولا فاهم هي عاوزه ايه ملطشه معايا من كل اتجاه 
نوال ضميته بحنان وقالت : ما ضاقت الا ما فرجت يا ابو غزل ربنا بيختبر قوة صبرك وتحملك لو علي امك متشلش همها أنا متعوده علي كلامها ومبقاش بزعل منها " وقالت بحب وصدق " لو امك بتحط طين علي دماغي وانت بتمسحه وتقولي معلش هتراضي وهبقي مبسوطه بكلمه منك أنا قلبي بيصحي من اول وجديد والله العظيم 
صلاح مسك أيدها وباس كفها: انتي عوض ربنا ليا اللي مكنتش حاسس بقيمته يا نوال ربنا يديمك " وقال بستغراب " الشقه هاديه كدا ليه غزل فين ؟ 
نوال : غديتها وعلي ما غسلت المواعين طلعت لقيتها نايمه علي الكنبه مكاني دخلتها الاوضه تنام براحتها 
صلاح اتعدل ورفع حاجبه : يعني البت نايمه واحنا قاعدين عادي كدا ؟ 
نوال بعدم فهم : امال المفروض نقعد ازاي يا صلاح ! 
صلاح وقف ومسك أيدها يشـ.ـدها : تعالي هقولك في اوضتنا علشان لو فضلنا هنا هتصحي وتعكنن علينا 
نوال شـ.ـدة ايدها منه وقالت بإحراج بعد ما فهمت كلامه : صلاح اتلم وخليك محترم ايه داا 
صلاح شـ.ـدها اوي عليه وقال بهمس وهو بيقلعها بجامتها : حشـ.ـتـ.ـيني و  يابت قدري أن جوزك بعيد عنك بقالو مده وتعبااان " وشـ.ـدها علي الاوضه وهي ضحكت بإحراج واضح "
صلاح بيأس : معانا عيله داخله في ٦ سنين ومراتي بتتحرج مني يا ميلة بختك يا صلاااح يابن سلوي وسالم 
.............................................
" ادهم قاعد في الصالون ماسك اللاب بيشتغل فيه وحاسس أنه هيولع من تجاهل نهال ليه ، نهال قاعده جنبه بتاكل بلح وبتتفرج علي الشاشه بصمت " 
ادهم بضيق : معلش لو مش هقطع عليكي وقتك الممتع دا ممكن تعملي فنجان قهوه ؟ 
نهال بصتله بندهاش : تاني !!! عايز فنجان قهوه هتتعب دي تالت فنجان لحد دلوقتي 
ادهم بنرفزه : ملكيش فيه اعملي اللي بقولك عليه وخلاص قومي اعملي فنجان قهوه تقيل وساااده 
" نهال قامت دخلت المطبخ بصمت جنن ادهم اكتر وعملت فنجان القهوه وجابته قدامه علي الطربيزه وقعدت مكانها مسكت فونها تقلب فيه "
ادهم يصلها بجنون : سيبي ام الزفت اللي في ايدك دا ليل نهار عليه ارحمي نفسك شويه 
نهال بزهول : لا اله الا الله في ليه يا ادهم مش طايقني ليه ولا طايق تشوفني ! 
ادهم حس أنه لو متكلمش هيفرقت فقال بندفاع : أنا متغاظ ومضايق ومخـ.ـنـ.ـوق وانتي السبب في اللي انا فيه انتي وابن ال.. استغفر الله العظيم يارب ايه البرووود اللي انتي فيه دا ؟ 
نهال بصتله : أنا فهمتك اللي حصل وفهمتك موقفي اعمل ايه تاني بقاا أو المفروض اعمل ايه قولي وانا هعمل 
ادهم بهدوء يحسد عليه : اعتذري ويا اقبل اعتذارك يا ارفضه 
نهال سكتت شويه وفضلت بصاله وقالت : معنديش مشكله اعتذر بس دا لما اكون غلطانه لكن اعتذر وانا معملتش حاجه بتاع ايه ؟ 
ادهم غمض عينه وابتسم بغل : هو دا الرد اللي كنت متأكد أن هسمعه رجعنا تاني لنفس الموضوع اللي بسببه كنا هنخسر بعض لو مش واخده بالك 
نهال قامت وقفت وقالت بغضب وصوت عالي : موضوع ايه ورد ايه اللي بتتكلم عنه أنا هعتذر وانا مغلطش بتاع ايه قولي أنا غلط في ايه وانا هعتذر عادي 
ادهم قام وقف وشـ.ـدها من ايدها وضغط عليها وقال بتحذير : صوتك ميعلاش علشان مدفنكيش مكانك انا شايف انك غلطانه وهتعتذري 
نهال حاولت تشـ.ـد أيدها منه لكن ضغط اكتر فصوتت : سيببب ايدي هتتخلع في ايدك 
ادهم بعند : تتخلع عادي اعتذري هسيبك كلامك مش هيمشي عليا لو حصل ايه اللي قولته يتنفذ اعتذري 
نهال حاولت تشـ.ـد ايدها بغباء منه شـ.ـدها اكتر نهال بصتله وعيونها دمعت : سيب ايدي يا ادهم أنا مش متعوده عليك قاسي كدا معنديش مشكله اعتذر بس اكون غلطانه لكن اعتذر وانا مش غلطانه علشان ارضيك وبس دا اسمه ايه ؟ 
" ادهم كلامها ضايقه وغيرته مضيقاه عندها مضايقه عدم اعتذارها مضايقه كل حاجه مضيقاه وحاسس أنه مغلول ، بصلها وهو بيضغط علي سنانه وباسها بعنف وجعها فضل يبـ.ـو.س فيها بقوه وهي بتحاول تبعده بس مش مديها فرصه "
نهال بضيق من طريقة بوسُه ليها وطريقة ايده اللي بتتحرك علي جـ.ـسمها بغباء : ادهم ابعد ايه اللي انت بتعمله دا ؟ 
ادهم ثبتها اكتر وهو بينهج وبص في عيونها : انااا غيراان من الكـ.ـلـ.ـب دا يعني ايه واحد بيفكر في مراتي وهي ملكي سواء عرف انك متجوزه أو لاء ميهمنيش المهم أنه فكر فيكي تخيلك معاه وفي حـ.ـضـ.ـنه الفكره مجننه اهلييي انتي مش حاسه بيااا " باسها تاني بغل وقال " ابعديني عنك تاني وانا هبعد وهسيبك يا نهال ومش هلمسك 
" ادهم جواه بيتمني أنها متبعدوش بيتمني أنها تضمه وتحتوي غضبه وغيرته تقدرها اتمني تمسك فيه وتترمي في حـ.ـضـ.ـنه وهو هيغرقها في حنيته " 
                            "" انتظرو القادم ""
" نهال لأول مره متستخدمش عقلها استخدمت عواطفها وحطت نفسها مكانه وتخيلت لو العكس واحده مثلا جت كلمت ادهم وعجبها حست فعلا بضيق وغيره تلقائي رميت نفسها في حـ.ـضـ.ـنه حـ.ـضـ.ـنته بكل حب " 
نهال ايدها حوالينا رقابته بتشـ.ـده عليها اكتر : مقدرش ابعدك انا محتجاك اكتر ما انت محتاجني بمراحل 
ادهم من كتر ما هو مش مصدق انها حققت امنيته ورميت نفسها في حـ.ـضـ.ـنه قالها : بوسيني يا نهال حسسيني انك عايزاني زي ما انا عايزك 
" نهال بصتله وعيونها ركزت علي شفايفه وباسته بكل رقه وحب جت تبعد ادهم شـ.ـدها وباسها بشغف وعنف بسيط بِعد عنها بعد ما الاتنين نفسهم اتقطع " 
ادهم اخد نفس كبير وشالها ودخل اوضتهم وقال بهمس وهو بيخلع هدومه : أنا مشتاقلك بطريقه مخوفاني عليكي انا فعلا بتهزم قدامك 
" نهال معرفتش امتي هو قلعها هدومها ولا تعرف امتي استحوذ علي كل المشاعر اللي جواها دي ، هو بيعتذر منها كل شويه ليه مفهمتش غير بعد شويه بما ولقت جـ.ـسمها كله بيوجـ.ـعها " 
ادهم ضمها لصدره وفضل يبـ.ـو.س كتفها بعتذار : حبيب قلبي حقك عليا أنا عارف ان تعبتك 
" نهال ضهرها ليه لكن بتفكر هي ازاي بعد اللي بيحصل بينهم دا بتتعامل معاه عادي او مثلا هو ازاي بيتعامل معاها عادي حست انها بتتمني الأرض تنشق وتبلعها من كتر كسوفها واحراجها"
ادهم قلق لما ملقاش رد منها ف اتعدل علي السرير وشـ.ـدها ليه : مالك بتخبي وشك مني ليه ؟ 
نهال بتبص في كل حته في الأوضه الا وشه وقالت : مستغربه بس شويه 
ادهم بصلها بعدم فهم : مش فاهم وضحيلي اكتر مستغربه من ايه ؟ 
نهال اتعدلت وبصتله بتركيز : بستغرب ازاي ممكن يحصل كدا بين اي اتنين وبعدين يرجعو يتعاملو مع بعض تاني وكأن محصلش حاجه  
ادهم سكت شويه بعدين قال : بصي ربنا قال في قوله تعالي" وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ" فاهمه معني الآيه دي ايه ؟ 
نهال هزت راسها برفض : لاء معناها ايه ؟ 
ادهم اتنهد : يعني ربنا خلق لكل ذكر انثي من جنسه يتجوزها علشان أنا اطمن بيكي وانتي تطمني بيا ربنا حللنا لبعض أنا مبتكسفش منك وانتي المفروض متتكسفيش مني دا المفروض يعني " وابتسم " لو العلاقه اللي بينا دي فيها مكروه لينا مكنش ربنا حللها فهمتي حاجه ؟
نهال بتردد : فهمت بس...طيب ما لازم يكون في حب علشان الحاجه دي تحصل يعني معقول واحده متحبش واحد تعمل معاه كدا؟ 
ادهم سكت شويه بعدين قال : ربنا ذكر الموده قبل الحب علشان الموده و الرحمه هما اللي بيجيبو الحب بس كدا ياستي 
نهال سندت راسها علي صدره وقالت بقلق : ادهم انت ممكن كنت تعمل كدا مع واحده غيري ؟ 
ادهم ضحك بغلب وضمها لحـ.ـضـ.ـنه : اتسألت السؤال دا قبل كدا واتخـ.ـنـ.ـقنا بسببه خدي بالك 
نهال ضـ.ـر.بته بغيظ وقالت : بجد عايزه اجابه ليه محتاجه اسمع اجابتك علي السؤال دا هتكون ازاي ؟ 
ادهم اتنهد : ما أنا ليه افترض حاجه مش هتحصل انتي دلوقتي مراتي ومبعملش كدا غير معاكي ليه بقا المراوغه في الاسئله 
نهال بعند : معرفش بس انت لازم تجاوب اجابه ترضيني معرفش بقا هتعملها ازاي 
ادهم سكت شويه وبعدين بصلها بتركيز وقال : أنا مش متخيل حياتي مع حد غيرك أو أن اكون في حـ.ـضـ.ـن حد غيرك هحس بغربه فعلا من الاخر انا بنتمي ليكي وانتي نفس الشيئ بتنتمي ليا برضو 
نهال حـ.ـضـ.ـنته وقالت برضي : اليوم اللي سألتك فيه السؤال دا كنت منتظره منك الاجابه دي منك علي فكره 
" ادهم لسه هيرد عليها فونه رن وكان شريكه في المصنع في السعوديه في البدايه كان هيكنسل ومش هيرد لكن رن اكتر من مره "
ادهم استغرب وقام اتعدل ومسك فونه : غريبه يعني نازل رن ليه ؟ 
نهال بصت علي الفون : ممكن يكون في مشكله في الشغل رد عليه علي ما اخد شاور 
ادهم شـ.ـدها بحـ.ـضـ.ـنه ودفن وشه في رقبتها يتنفس ريحتها وقال بصوت مبحوح : خليكي في حـ.ـضـ.ـني شويه مش حابب اقوم أو اضيع وقت بتكوني فيه في حـ.ـضـ.ـني 
" نهال ابتسمت علي كلامها وضمته لكن جـ.ـسمها كله بيوجـ.ـعها وبتحاول تتغاضي عن الوجع دا ومش عارف تبعد ادهم أو تقوله أنها تعبان ف قررت تسكت وتسيبه في حـ.ـضـ.ـنها " 
......................................….………….
" نوال واقفه قدام المرايا بتسرح شعرها وسرحانه جدا ، معقول هو دا الجواز هو دا الروتين الطبيعي في حياة اي ست متجوزه ولا هي بس اللي كدا " 
صلاح طلع من الحمام وقف وراها وباس كتفها برومانسية لاول مره في حياته : هو الجميل سرحان في ايه كدا ؟ 
نوال بصوله في المرايا وهي بتمشي المشط في شعرها وقالت : مش سرحانه في حاجه معينه بس مستغربه ازاي شعري طول كدا مع أن اخر مره دمرته بالمقص فكرت أنه مش هطول مره تانيه 
صلاح مسك شعرها بين ايده وباسه وهو مغمض عينه : ليه يومها قصتيه ؟ 
نوال ابتسمت وهي بتفتكر : علشان تخليك تكرهه شكلي وتبطل تقرب مني 
صلاح ضحك بخفه وهو بيلف أيدها حوالينا وسطها : ورغم كدا كان شكلك خاطف قلبي انا مقدرش اكرهك يا نوال مهما عملتي 
نوال بصتله بلهفه : يعني انت بتحبني يا صلاح ؟ 
صلاح استغرب سواحلها وقال : بعشقك مش بحبك بس 
نوال ابتسمت بفرحه صلاح استغربها جدا : عمرك ما قولتلي انك بتحبني يا صلاح 
صلاح بدهشه : هو علشان أنا مبقولش كل شويه أن بحبك ابقي مبحبكيش يا نوال ! 
نوال : وايه يمنعك تقول يا صلاح خايف تعشمني بالجواز مثلا وانت مش جاهز ؟ ما تقول كل ثانيه انك بتحبني يا صلاح أنا مراااتك يعني الكلمه مش هتوجعك بالعكس دا هتحل كل مشاكلنا 
صلاح ضحك علي طريقة كلامها واتعدل وقعد يبـ.ـو.س في وسطها بمشاكسه : ولا تزعلي نفسك يا ستي بحبك بحبك بحبك بحبك 
غزل خبطت علي الباب : يا ماما انتي فين ؟ 
صلاح بعد عن نوال وبصلها بحسره : الغوله قامت يا نوال وملحقتش اقولك بحبك بضمير 
نوال بعودته عنها : تستاهل علشان بعد كدا تبقي تكتم جواك حلووو وبضمير " وفتحت الباب لغزل اللي دخلت وبصت لأبوها بدهشه " 
غزل بصتله شويه وبعدين بصت لأمها : هو هنا بيعمل ايه ؟ 
صلاح اتصـ.ـد.م من السؤال وقال : أنا هنا بعمل ايه ؟ يعني لو مش هضايق حضرتك يعني يا غزل هانم أنا في اوضتي ومع مراتي المفروض اسألك انتي السؤال دا انتي هنا بتعملي ايه ؟ 
غزل : علي فكره أنا جايا لماما علشان اخدها تنام معايا في اوضتي وانت نام براحتك " ومسكت ايد امها تشهدها برا " يلااا تعالي 
نوال ضحكت علي أسلوبها وراحت معاها : بنوتي كبرت يولاد وبترد علي ابوها الكلمه بعشره يخليكي ليا 
صلاح بندهاش : دا مبسوطه انها بترد عليا يومكم اسود النهارده..
...............................................
" نهال وافقه في البلكونه علي كتفها شال تقيل وفي ايدها كوباية نسكافيه بتشربها ومش هاممها البرد اللي في الجو ، وفي ايدها فونها بتقلب فيه جابها رساله من تغريد دغدغت مشاعرها نهال جواز الصالونات حلو؟ "
نهال سابت المج من ايدها وسجلت ريكورد : اولا مفيش حاجه اسمها جواز صالونات في حاجه اسمها واحد شاري ودخل البيت من بابه ملفش ودار  بس اوك هتكلم عن تجربتي الحقيقه انك في الاول بتكوني مرعوبه من الشخص اللي هتعاشريه مش عارفه عنه أي حاجه بمعني اصح بتكوني شبه الطالب اللي داخل امتحان مش عارف حاجه عن الماده غير اسمها لكن لازم ينجح والا هيعيد السنه ف بيضطر بيغش وينجح دا بالظبط جواز الصالونات انتي بتكوني داخله مش فاهمه انتي رايحه فين ولا جايا منين الشخص اللي اتجوزتيه دا مت عـ.ـر.فيش عنه أي حاجه ولا عن أهله ف لازم تعيشي وعلشان تعيشي معاهم لازم تطبعي بطبعهم وعلشان دا يحصل لازم تتكلمي مع الكل وتفهمي دا طريقة تفكيره ايه ودا بيحب ايه وبيكره ايه وتحاولي ت عـ.ـر.في عن جوزك كل كبيره وصغيره " وابتسمت لما افتكرت ادهم " لكن الجواز جميل وادهم بصراحه مبهر قدر يخـ.ـطـ.ـف قلبي قدر ينسيني اهلي قدر يحببني في الحياه الزوجيه 
ادهم واقف وسامع كلامها من البدايه ومبسوط اوي جيه حـ.ـضـ.ـنها من ضهرها ودفن وشه في رقابتها باسها بوسه رقيقه وقال : الحقيقه ان مش عارف هحبك اكتر من كدا ايه أنا نسيت شغلي نسيت الدنيا وما فيها معاكي مش عايز اسيبك دقيقه واحده قوليلي اعمل ايه 
نهال لفت وشها ولفت أيدها علي رقابتها وبصتله بعشق : متعمليش حاجه حبني اكتر ديما خليك مشتاق ليا زي ما أنا مشتاق واكتر " ودفنت وشها في رقابته وقالت بابتسامه " هتعمل ايه لو عملت علامه في رقابتك ؟ 
ادهم استغرب شويه بعدين ضحك : مش هعمل حاجه بس اشمعنا يعني ؟ 
نهال : مش عارفه بس حاسه ان عايزه اعملها " وقربت لرقابته باسته برقه بعدين عضيته وادهم متكلمش نهائي كل اللي عمله أنه شـ.ـد ستارة البلكونه تداريهم " 
نهال بعدت بصت علي رقبته بتركيز : ادهم مفيش علامه 
ادهم ضحك وحط ايده علي رقبته وقال : العلامه مبتظهرش علطول شويه كدا وهتبان بس برضو مش فاهم هتستفادي ايه لما حد ياخد باله من حاجه زي كدا 
نهال ضحكت وقالت بحب : مش عارفه بس حبيت اعملها ليك " بعدين ردت بخضه " هو ممكن حد ياخد باله منها ؟ 
ادهم : اه طبعا عادي جدا " وطلع سيجاره وولعها واخد نفس كبير منها " 
نهال مسكت ايده وقالت بصدمه : بتهزر ولا بتتكلم جد بقولك ايه تعالي احطلك عليها فونديشن ولا حاجه تداريها " وبتشـ.ـده لجوا وادهم بيضحك علي شكلها " 
ادهم مسكها وثبتها وهو بيرجع شعرها لورا : لما انتي مش قد عواقب الحاجه اللي بتعمليها ليه بتعمليها من الأساس 
نهال سكتت معرفتش ترد لكن قالت بتحدي : ولما انت عارف ان الحاجه اللي بعملها هتعملي احراج ليه وافقت من البدايه عليها ؟ 
ادهم ضحك : افهم من كلامك انتي بترديلي كلامي بطريقه شيك 
نهال مسكت ايده وقالت بضيق : ادهم أنا مبردش كلام لحد بس فعلا مش عايزه اتخطب في موقف محرج مع مامتك خصوصا انها بتاخد بالها من حجات أنا نفسي بتفاجئ بيها 
ادهم قرب لخدها وبأسعار برقه : وانتي تفتكري أن ممكن أقبل أن احطك في موقف وحش مع أي مخلوق خلقه ربنا ؟ 
نهال بصت علي رقابته : عارفه أن لاء بس برضو رقابتك هتبان 
ادهم ضمها لصدره وقال بهزار : ولا هتبان ولا اي حاجه ولو بانت ياستي عقولهم مراتي مـ.ـجـ.ـنو.نه بحبي 
نهال ضـ.ـر.بته في كتفه بغيظ : قليل الادب.." فونها رن وكانت امها " 
نهال بصت لادهم ببتسامه : دي ماما " وردت " الو ايوا يا نجوي
نجوي بعـ.ـيا.ط : الحقيني ينهااال...
                              "" انتظرو القادم ""
نهال لما سمعت صوت نجوي اللي كان واضح من صوتها انها معيطه جـ.ـا.مد فتحت الاسبيكر بخوق وقالت : في ايه يا ماما بتعيطي ليه ؟
نجوي مسحت وشها من الدمـ.ـو.ع وقالت بصوت قلقان : تغريد بنت عمك بلعت شريط حبوب كامل وراحو بيها علي المستشفي يا نهال 
ادهم اتصـ.ـد.م واخد الفون من ايد نهال وقال : مستشفي ايه يا ام نهال اللي هما راحو عليها ؟ 
نجوي اتنفست اوي لكن صوتها مرهق : مستشفي دكرنس العام...اول ما توصل هناك طمني يا ادهم انا لوحدي في وكالة الحاج مش عارفها اسيبها واجي 
ادهم دخل الاوضه والفون علي ودنه بيلم مفاتحيه وموبايله ومحفظته : اهدي يماا والله كل حاجه هتبقي تمام وانزشاء الله الموضوع يحتاج غسيل معده وهتبقي كويسه وانا اول ما هوصل هكلمك علطول اطمنك " وقفل معاها ولسه هيلف ينادي علي نهال كانت نهال في وشه بتلبس الطرحه "
نهال بإيجاز : يلا انا جاهزت الكوتش تحت قدام باب البيت هلبسه في ثواني ونمشي " وقالت بتردد " بس هات فلوس معاك احتياطي يا ادهم ممكن ؟
ادهم بصلها شويه وبيفكر ايه اللي ممكن يوصل انسان عاقل للإنتحار : انا اكيد جيبت فلوس بس انتي لبستي امتي ؟
نهال حطت دبوس في الطرحه وزقيته لبرا : ادهم يلاا بس نشوف البت اللي بتموت في المستشفي بعدين نتكلم يلااااا 
" وفعلا ادهم ونهال نزلو من البيت بسرعه وخلال نص ساعه كان ادهم بيركن قدام المستشفي ودخلو الاستقبال يشوفو مكان حالة نغريد في اي اوضة " 
ادهم اتكلم بهدوء لسكرتير الاستقبال : السلام عليكم لو سمحت في حاله جايا من ساعه بإسم تغريد راشـ.ـد ؟
سكرتير الاستقبال بحث علي الاسم علي الكومبيوتر وقال بجديه : قسم الباطنه الدور التاني غرفه 7 يا فنـ.ـد.م 
ادهم بص لنهال شكلها تعبان من نزول سلم شقتهم والخضه لوحدها علي بنت عمها مسك ايدها وقال بأسف : انا عارف انك تعبتي من الجري دا وللأسف مفيش اسنسير نطلع فيه فَ قادره نطلع الدورين دول ولا اروحك لولدتك وارجع انا ؟ 
نهال سندت علي ايده : حبيبي انا كويسه متقلقش عليا هطلع معاك عايزه اطمن انا كمان يلا 
" ادهم معجبهوش كلامها ف قرب منها وشالها بكل هدوء وبساطه تحت صدمة نهال "
نهال بإحراج : ادهم انت بتشيلني ليه انا فعلا كويسه وهقدر امشي 
ادهم مشي بيها وبصلها ببتسامه : كدا كدا احنا في مستشفي محدش مركز كله جاي في بلاوي وبعدين ما اللي ياخد باله ياخد باله مراتي وتعبانه وعايز اشيلها اللي ليه عندنا حاجه يجي ياخدها 
نهال ابتسمت علي حنيته : ضهرك هيوجـ.ـعك دول دورين هتطلعهم شايلني 
ادهم غمز : متقلقيش جوزك صحته حلوه برضو ولا اكون مقصر ومش واخد بالي ؟! 
" نهال فهمت قصده وبرقـ.ـتـ.ـله بتحذير وادهم ضحك ومنزلهاش غير في الدور التاني علشان يشوف الاوضه اللي فيها تغريد لحد ما شافو الحاج راشـ.ـد "
نهال راحت علي جدها بسرعه باست ايده وقالت : تغريد عامله ايه يجدي ؟
راشـ.ـد بغضب مكتوم : ياريتها كانت مـ.ـا.تت بدل عملتها الطين دي يا نهال بنت الكـ.ـلـ.ـب عايزه تنتحر ! طب ليه حارمينها من ايه ! انا هتهبل 
ادهم اتنهد براحه : يا حاج صلي علي الحبيب والمهم انها محصلهاش حاجه 
راشـ.ـد بقلة حيله : عليه الصلاة والسلام هنقول ايه بس يابني انا اللي هيجنني انه ليييه تعمل العامله الشنيعه دي علشان ايه افهم بسس 
نهال : يجدي اللي حصل حصل خلينا في دلوقتي هي فين دلوقتي ؟
راشـ.ـد: مرميه جوا في الاوضه معاها امها واختها واخوها عاملولها غسيل معده ومتعلق ليها محلول 
نهال بصت لأدهم : طيب هدخلها انا " ادهم هزلها راسه وهي دخلت وهو قعد جنب راشـ.ـد " 
راشـ.ـد بود : البت نهال عامله معاك ايه يا غالي ؟
ادهم ضحك بخفه وقال بتلقائيه : مجنِناني..بس نهال بنت حلال وقلبها طيب وتتحب حنينه من البنات اللي عشرتها سهله مش تعبان معاها 
راشـ.ـد بفرحه جواه : ربنا يخليكم لبعض وتقوملك بسلامه يابني يارب " الصمت دام بينهم فتره "
ادهم بصله وقال : اشكرك ! 
راشـ.ـد بصله بدهشه : تشكرني علي ايه ؟
ادهم : علي اختيارك لنهال ليا كنت مديونلك بشكر دا ووفيته لكن عمري ما هقدر اوفيلك حق العرفان اللي انت عملته ليا لما اخترتلي نهال 
راشـ.ـد ابتسم بحب وطبطب علي ضهره : انت طيب وابن حلال يا ادهم وولاد الحلال لازم يقعو في بعض الله يهنيكم " ادهم وراشـ.ـد فضلو يتكلمو كتير مع بعض "  
                    "" جوا الغرفه ""
" تغريد نايمه علي السرير لكن دمـ.ـو.عها نازله بصمت ، الكل قاعد ساكت محدش عارف يتكلم كلمه ، صوت الصمت عمال يزيد ومحدش عارف يسكته " 
نهال قعدت جنب تغريد وقالت بهدوء : كنتي بتقوليلي جواز الصالونات حلو ولا وحش قبل ما تخدي الحبوب ولا بعدها ؟ 
" تغريد غمضت عيونها ودمـ.ـو.عها زادت قلبها واجعها ومحدش حاسس بيها " 
زينب خبطت علي ايدها الاتنين : يا ميلت بختك في بنتك الكبيره يا زينب " وبصت لنهال " جيلها عريس زي القمر وجدها واقف انها تقعد معاه ولما قولنا ليها راحت واخده شريط الحبوب " ومسكت فونها فتحت صورة العريس " شوفي العريس يا نهال طول بعرض شوفي عسله ينهال وبنتي لما تعرف عايزه تموت نفسها بدل ما تفرح وتتبسط 
احمد : تلاقي حد عاملها عمل او سحر مدفون كل ما نجيب سيرة عريس تحاول تموت نفسها 
" نهال بصتله بستغراب وعايزه تضحك علي كلامه بس مسكت نفسها بالعافيه "
زينب بحسره : والله صح يمكن حد عاملها عمل فعلا 
نهال اتفاجأت بكلام زينب : استغفري ربك بس يا زينب عمل ايه بطلي هبل انتي وابنك المتـ.ـخـ.ـلف دا 
" كل كلامهم دا واجع تغريد اللي معمضه عيونها لكن فايقه لكل كلمه ، محدش قادر يفهم انها مش عايز تتجوز حد لمجرد انه عايز يتجوز اي واحده وخلاص هي عايزه واحد عايز يتجوز علشانها هي " 
" الباب خبط ودخل الدكتور ورا ادهم وراشـ.ـد ، الدكتور بص علي المحلول كان خلص فكه من ايدها بهدوء " 
الدكتور بصلهم : الحاله اللي قدامي دي محتاجه تتعالج نفسيا في اقرب وقت تتعرض حالتها علي دكتور نفسي كويس يشخص حالتها وتتجنب المهدء اللي بتاخده لأنه غلط والف سلامه عليها " وخرج برا الاوضه " 
راشـ.ـد بص لتغريد بغضب : انتي بتاخدي مهدء !؟ 
ادهم قال بهدوء : حاج راشـ.ـد الدكتور قال تتعالج نفسيا وتتعرض علي دكتور نفسي وانت سبت دا كله ومسكت في انها بتاخد مهدء 
راشـ.ـد بص لزينب : جهزيها خلينا نروح بيتنا نتكلم هناك ونشوف هنعمل ايه في البلوه التقيله دي " ادهم اخد ايده وخرج برا " 
" ونهال جهزت تغريد ولبستها لبس كويس وسندتها وخرجو كلهم برا المستشفي ، لكن زينب هتتجنن من عمايل بنتها ومن صدمتها بتكلم نفسها " 
ادهم وقف قدام عربيته : هنركب ازاي ؟ 
نهال مسكت تغريد ركبتها في عربية جوزها ورا قبل ما حد يعترض : جدي يلا انا وادهم هنسبقكم علي البيت " وركبت جنب جوزها وكلهم اتحركو " 
نهال بصت لتغريد بلوم : حد يعمل عملتك دي برضو يا تغريد 
تغريد رجعت راسها علي الكنبه وغمضت عيونها وقالت بعدوء : ممكن متتكلميش معايا 
نهال بنرفزه : امال مين يتكلم معاكي كل ما يجيلك عريس تعملي في نفسك كدا في ايه يا تغريدد انتي عايزه توصلي لإيه بلي انتي بتعمليه دا ؟! 
تغريد قالت بصوت باكي : عايزه اموت واريحكم مني وارتاح انا كمان جواز مش هتجوز لو موتوني انهي بقا الكلام علي كدا بدل ما افتح الباب واحدف نفسي من هنا اقسم بالله 
ادهم مسك ايد نهال وقال بتحذير : نهال خلاص كفايه مش وقت كلام دلوقتي 
" نهال سكتت وبصت قدامها وادهم كمل طريقه لبيت راسد في صمت تام " 
                   "" قدام بيت راشـ.ـد "" 
" نزلت نهال وسندت تغريد علشان تطلعها شقتهم لكن نهال بعدتها عنها وطلعت لوحدها علي فوق "
زينب شافت الموقف وقالت لنهال : بسبع ترواح يما متخافيش عليها اللي قدامك دي هتموتنا كلنا 
نهال قربت من زينب : علشان خاطري بلاش تضايقيها بكلام المرادي عدت علي خير المره الجايا الله اعلم 
نجوي جت عليهم وقالت لزينب بغضب : متلهوجه علي جوازها ليه يا زينب ؟ هااا ؟ بنتك رافضه الجواز علشان نصيبها لسه مجاش وربنا مأمرش لسه مستعجله انتي ليه ؟ اللي اتجوزو اخدو اييه يعني هتفضلي ورا بنتك لحد ما تموتيها وتقعدي بقا 
" زينب بصت لنجوي بغضب ومردتش عليها وطلعت علي بيتها "
نجوي قالت بصوت عالي : خليكي راكبه دماغك لما تموتي البت ونرجع نقول ياريتنااا يا زينب 
ادهم اضايق من كلامهم في الشارع بالشكل دا قدام اللي رايح واللي جاي : بلاش فضايح اكتر من كدا يجماعه في الشارع وسط الحي خدي امي نجوي يا نهال واطلعي فوق 
" نهال اخدت امها وطلعت علي فوق وادهم قعد جنب راشـ.ـد " 
راشـ.ـد قعد جوا الوكاله لكن جواه مهوم : قولي يا ادهم اعمل ايه في البت دي انا مش لاقي حل للمشكله دي خاالص كل ما يجي عريس يتقدملها دا اللي بيحصل قولت يمكن حد غاوي دماغها ومفيش 
ادهم بتردد : طيب واتأكدت ان مفيش حد لاعب في دماغها من شباب اليومين دول اصل ايه اللي يخليها تخاف من الجواز لدرجة انها توصل للإنتحار يحاج ؟ 
راشـ.ـد بجنون : تلاته بالله العظيم ما انا عارف يابني البت دي هتجيب اجلي معاش عارف اعمل ايه او ايه اللي المفروض اعمله معاها 
ادهم بتنهيده : والله موضوع يجنن العاقل يبقي مفيش قدامنا غير انها تروح لدكتور نفساني زي ما الدكتور قال اهو الدكتور هيقعد معاها ويتكلم معاها ويفهم عندها ايه بالظبط ويعرفنا 
راشـ.ـد بهدوء : الله المستعان لما نشوف الجاي اي 
                    "" في شقة نجوي "" 
" نهال قلعت طرحتها وقعدت علي الكنبه اللي في الصاله ، وامها جنبها زعلانه علي تغريد " 
نجوي بصت لنهال : وانتي عامله ايه في الحمل وعامله ايه مع جوزك ؟ 
نهال : الحمل النهارده اول يوم اتعب كدا حسه ان مرهقه من غير مجهود لكن انا وادهم كويسين الحمدالله 
نجوي برضي : الحمدالله جوزك اصله طيب وابن حلال حطيه في عينك اوعي تزعليه وحمـ.ـا.تك عامله معاكي ايه 
نهال قلبت وشها وقالت : هي مبتعمليش حاجه بس يعيني مطلعه عين البت نوال 
نجوي كشرت وشها : لا اله الا الله ليه يعني البت بتعملها ايه ؟ 
نهال : والله ولا حاجه دا نوال غلبانه وطيبه بس الوليه بقا مستقويه عليها بس اليومين دول صلاح جوزها يعني بادئ كدا يحامي عنها ويقف لأمه لما تزعل نوال 
نجوي : الله يهدي الحال للجميع يارب ويفك ضيقتك وينور بصيرتك يا تغريد يا بنت قلبي يارب وميزعلناش عليكي ابدا 
" موبايل نهال رن وكان ادهم بيستعجلها تنزل علشان يروحو ، نهال قامت وقفت ولبست طرحتها كويس " 
نجوي بستغراب : انتي بتلبسي كدا ورايحه علي فين ؟ 
نهال بصتلها : ادهم بيستعجلني عايز يروح وانا عندي مواعين عايزه اغسلها والشقه محتاجه تتكنس بالمكسنه وشوية حجات ورايا كدا 
نجوي : طب ما ترني عليه يطلع انا عامله معمر وحمام النهارده ناكل مع بعض وروحو 
نهال بقرف : حمام يعع لاء انا قرفانه من اي لحوم انا عايزه اروح اغير هدومي والبس شرابي اتغطي بالبطانيه بتاعتي وانام الدنيا تلج " وقربت باست خدها ونزلت علي السلم " يلا عايزه حاجه 
نجوي وقفتلها علي السلم : سلامتك يقلبي بس انزلي براحت علي السلم علشان ربنا يسترها احنا مستكفين والله 
" نهال ضحكت ونزلت كان ادهم قاعد في العربيه وجنبه راشـ.ـد اول ما شافها زمرلها " 
نهال بصت لجدها : الحاج راسد بنفسه راكب مكاني ينهار ابيض 
راشـ.ـد نزل وابتسملها : بكاشه بس بحبك حطي الواد دا في عينك مش هتلاقي زيه تاني 
نهال شاورت علي عيونها الاتنين وقالت لأدهم بهزار : الراس الكبيره نفسها بتوصيني عليك كدا تعرف انك في مكانه محدش وصلها لسه 
ادهم شاور علي راسه : حبيبي ياحاج ربنا يديك طولة العمر " وبص لنهال " اركبي يلا 
" نهال ركبت وادهم استأذن منهم ومشي علي بيته اخيرا ، نهال اغلب الطريق ساكته وهو ساكت ومحدش فيهم عارف يكسر الصمت دا ، نهال بتفكر صمته دا انه استهتر بعيلتها بسبب عمايل بنت عمها ، وادهم مفكر ان حد قالها حاجه ضايقتها وخليتها ساكته كدا " 
نهال وادهم في صوت واحد : بقولك 
ادهم ببتسامه : قولي..عايزه تقولي ايه ؟
نهال بتردد : ادهم هو يعني بسبب عملت تغريد دي ممكن تستهر فيا او في حد من اهلي ؟
ادهم اتصـ.ـد.م بسؤلها ومتوقعهوش نهائي وحاول يرد رد هي تفهمه لأنها مش لماحه نهائي : انا مش هقولك انتي شوفتي مني ايه خلاكي تفكري فيا كدا بس هقولك انا ميلزمنيش من العيله دي كلها غيرك العيله حلوه وحشه مليش دعوه بحد غيرك مع ان اهلك ناس محترمه ويتشالو علي الراس
نهال اتنهدت براحه : ادهم والله تغريد كانت كويسه بس هي عندها عقده نفسيه....
ادهم بمقاطعه : انتي بتبرري ايه يا نهال انا ابويا عارف جدك من قبل ما انتي تتولدي شخصيا انا عارف اهلك وعارف تربية الخاج راشـ.ـد وبنت عمك نفهاش شيئ يعر هي تعبانه ومحتاجه تتعالج وهلاص انتهي الحوار علي كدا ممكن بلاش تحسسيني ان شخص وحش في نظرك 
نهال بصدمه : انا بحسسك انك شخص وحش في نظري ؟! 
ادهم بتأكيد : لما تقوليلي انت ممكن تستهتر فيا بسبب بنت عمي يبقا اه ينهال انا كدا وحش في نظرك 
نهال بتبرير : انا بسألك عادي مجرد سؤال مكنتش اقصد حاجه ولو اعرف انك هتقفلي علي سؤال كدا مكنتش سألت 
ادهم بنرفزه من تفكيرها : اولا انا مبقفلكيش علي سؤال انا بقولك الاحساس اللي وصلتي من سؤالك مش اكتر ولا اقل 
نهال بهدوء : ادهم ممكن ننهي الموضوع لأن فعلا هنتخانق وانا مش قادره لأي مناهده نهائي 
" ادهم متنرفز منها بس سكت علشان هو برضو مش قادر يناهد معاها ، عدي دقايق كانت نهال حطه ايدها علي بطنها بتحركها بهدوء " 
ادهم من غير ما يبصلها فتح طالبون العربيه طلع علبة بسكويت ومد ايده بيها ليها من غير ما يبصلها : بسكويت لوتس خُدي 
نهال فكرت ترفض لكن اتراجعت واخدته منه وقالت بقتضاب : شكرا 
ادهم بصلها بطرف عينه : مع ان حاسس بنبرة تهكم كدا بس العفو يعني 
نهال فتحت العلبه وبدأت تاكل منها وعجبها اوي فقالت بضيق : الطريق طول كدا ليه انا عايزه اروح اغير هدومي والبس شرابي واتغطي بالبطانيه بتاعتي واانااام 
ادهم بتخيُل : يسلام لو واحد يظروفني كوباية قهوه ساده سُخنه وسيجاره معاها انا مبسوووط وانا متخيل توقعي الواقع هيبقي عامل ايه بقا 
...................................
                       "" في شقة صلاح "" 
" صلاح نزل شغله من بدري ونوال كانت في المطبخ بتجهز الاكل وغزل قاعده قدام التلفزيون ، جرس الباب رن راحت نوال نشفت ايدها وفتحت الباب " 
سلوي بصتلها من فوق لتحت وقالت : يعني صوتي اللي سمع البلد كلها وانا بنادي عليكي لما اتنبح مسمعتهوش !
نوال بهدوء : انا بسمع دبة النمله ولو كنتي ناديتي عليا فعلا كنت انا سمعتك يما..في حاجه ولا ايه ؟
سلوي : انتي اتقسمتي والتانيه اتقسمت ومين بقا هينضف الدار اللي تحت دي اناا ! الوليه العجوزه اللي عضمها كله واجعها 
نوال بستغراب : طب ما انا نزلتلك مسكتي فيا وقولتيلي انا مش مستنيه حاجه من حد وانا كنت ناويه اجيبلك الغدا وانضفلك البيت واطلع يما 
سلوي بلوية بوز : طب انزلي نضفي الدار تحت كلها تراب ومش عارفه اقعد فيها وهي مش نضيفه كدا " وسابتها ونزلت تحت ونوال قفلت الباب " 
نوال : طب اعمل ايه في الوليه دي مفيش حاجه عجباها نهائي نزلت زعلانه منزلتش زعلانه يلا الله المستعان " ودخلت اوضتها لبست اسدال واخدت بنتها ونزلت علي تحت تنضف البيت ، في الوقت دا كان ادهم ونهال داخلين البيت "
نهال ابتسمت اول ما شافت نوال : لاء بما دا احنا قلبنا جـ.ـا.مد ومبنحرمش نزلتي تاني ليه 
سلوي طلعتلها من الاوضه وقالت : معلش يا شملوله اصلنا منعرفش عن جنابك حاجه من يوم ما دخلتي دارنا وانتي طفشانه بجوزك ف محتاجه واحده تنضفلي وتطبخلي انا ست كبيره ومقدرش 
نهال بصتلها وقالت بإقتراح : طب ما نجيبلك خدامه يماما اهي منها تشتغل ومنها تتكلمي معاها علينا 
ادهم في الوقت دا دخل بعد ما خلص المكالمه اللي كانت معاه : ازيك يما عامله ايه ؟
سلوي : الحمدالله يكبدي ايه كنتو فين من بدري كدا  
ادهم : مفيش والله كان في مشكله بسيطه عند الحاج راشـ.ـد كنت بطل عليهم بس " وبص لنهال " اطلعي جهزيلي غيار علي مجيلك 
" نهال طلعت شقتها قلعت هدومها وبدأت تطلع هدوم لجوزها اللي طلع بعدها بدقايق ، دخل الاوضه ودماغه مشغوله هيعرف نهال ازاي انه بكتير بكرا او بعده لازم يسافر علشان شغله اهمله جدا " 
نهال راحت جنبه وقعدت علي رجله وحاوطت رقابته وقالت بستغراب : مالك حساك مشغول بحاجه ليه ؟ 
ادهم حاوط خصرها وقال ببتسامه : ابدا يحبيبتي بس مرهق مش اكتر هاخد شاور وبعدين قدامي مشوار كدا سكة ساعتين هخلصه وارجعلك 
نهال قربت من شفايفه واتكلمت بهمس : المشوار دا ميستناش شويه يعني " وباسته برقه "
ادهم ابتسم : نهال انتي كدا كدا تعبانه وانا مش حابب اضغط عليكي ارتاحي ولما ارجع نتكلم 
نهال حركت ايدها علي رقابته : انا مش تعبانه انا بس محتاجه حـ.ـضـ.ـنك يا ادهم 
" ادهم معرفش يتكلم غير انه اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وغرقو مع بعض في عالم خاص بيهم لأول مره ادهم يحس بشتياق نهال ولأول مره نهال تحس بفتور من ادهم ، بعد شويه اخدها في حـ.ـضـ.ـنه وادهم باصص لسقف بصمت " 
نهال رفعت وشها تشوف وشه : ادهم ممكن اعرف مالك واوعي تقول مفيش علشان انا عرفاك 
ادهم بصلها كتير وحس انه لازم يعرفها : نهال انا لازم اسافر بكرا بكتير 
                   "" انتظرو القادم ""
نهال قامت قعدت واتعدلت وبصتله : لاء مش فاهمه معلش ممكن تفهمني اكتر 
ادهم استغرب عدم فهمها وقال : مش فاهمه ايه ينهال بقولك لازم احجز واسافر في خلال يومين بتلكتير الشغل مدمر هناك ولازم اتواجد هناك " ادهم ملقاش رد منها فقال برجاء " قدري ظروفي لو سمحتي انا اول مره اسافر وانا حاسس بالعجز اللي انا فيه دا مش قادر اسيبك وفي نفس الوقت مش عارف اخدك فقدري كل اللي انا فيه ينهال 
نهال بصتله والدمـ.ـو.ع لمعت في عيونها : ادهم انا معرفش افضل هنا من غيرك انت وجودك مطمني علشان خاطري بلاش تسافر 
ادهم شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وباس دماغها بزعل : والله العظيم غصب عني فعلا مفيش قدامي اي حل غير ان اسافر لو عليا هاخدك معايا بس برضو مش هقعد معاكي انا هناك بشتغل طول النهار وبرجع السكن انام واقوم بدري اروح الشغل حتي لو اخدتك وسبتك في السكن همشي وانا قلقان ولا هعرف اشتغل ولا هعرف ادير مصنعي خليكي هنا وانا اوعدك مش هتأخر 
نعال دفنت وشها في رقابته وعيطت جـ.ـا.مد : لاء يا ادهم متسبنيش وتمشي انا فعلا مش هعرف اكمل من غيرك انا اتعودت انك موجود ديما متجيش بقا في النص تقولي لازم اسافر 
ادهم حـ.ـضـ.ـنها اوي وباس خدها : حبيبة روح ادهم حقك عليا بس فعلا غصب عني والله العظيم لو عليا عمري ما اسيبك دقيقه وامشي بس مضطر والله 
" نهال رافضه تتقبل فكرة سفره عمرها ما هتقدر تواجهه الكل من غيره ، ادهم مش عارف يعمل ايه او يرضيها ازاي وبيحاول علي قد ما يقدر يحتوي حزنها علشان تقدر تتقبل الفكره " 
" بعدوقت من محايلة ادهم لنهال نوعا ما هديت وفضلت متشعلقه في حـ.ـضـ.ـنه "
ادهم مشي ايده علي شعرها : هاا هدينا ولا لسه ؟ 
نهال اتنهدت بصوت عالي وسألت بفضول : لو لسه مهدتش هتعمل ايه ؟
ادهم ابتسم لأنه كان متوقع سؤالها دا ضمها لصدره بقوه : هفضل قاعد مكاني واخدك في حـ.ـضـ.ـني لحد ما تقوليلي خلاص يا ادهم قوم سافر بقا زهقتني 
نهال ضميته اكتر وغمضت عيونها براحه : بِما ان هفضل في حـ.ـضـ.ـنك يبقي انا لسه مهدتش ومش ههدي يا ادهم 
" وفعلا ادهم فضل ضاممها لحـ.ـضـ.ـنه لحد ما حس انها بتتنفس بنتظام عرف انها نامت باس راسها وضم الغطا عليها كويس وضمها بحنان " 
...........................
          " في دكرنس وتحديدا غرفة تغريد "
" تغريد فتحت عيونها بتعب اثر المنوم اللي اخدته فضلت عيونها متثبته علي السقف بدون اي ردة فعل غير انها الدمـ.ـو.ع اتجمعت في عيونها وبس " 
تغريد حركت ايدها مسحت دمـ.ـو.عها من علي خدها : يارب انا مقدرش استحمل دا كله لوحدي ساعدني يارب 
" دخلت عليها زينب وهي معاها صنيه عليها اكل بصت عليها وعلي دمـ.ـو.عها بحسره وقعدت جنبها "
زينب بهدوء عكس اللي جواها : قومي كُلي حاجه يا تغريد علشان تخدي علاجك 
" تغريد غمضت عيونها لكن دمـ.ـو.عها بتنزل ومش بتتكلم ولا بترد ولا بتدي اي ردة فعل لأي حد " 
زينب بصتلها بضيق : قوومي يا تغريد كُلي علشان تخدي علاجك 
تغريد ببساطه : هاتي العلاج اخده انا مش جعانه دلوقتي 
زينب اتنهدت بضيق : مينفعش العلاج علي معدة فاضيه لازم تاكلي الاول بعدين خُديه 
تغريد برفض : مش واكله خدي الاكل واقفلي الباب وراكي لما اجوع هبقي اعرفك 
زينب بصت علي شكل بنتها البهتان والخاسس بنتها مطفيه تلقائي دمـ.ـو.عها نزلت : مالك يا تغريد ايه اللي فيكي دا انتي كُنتي زينة البنات كلها ايه اللي صابك يبنتي ؟
تغريد ابتسمت لكن ابتسامتها مطفيه ابتسامة حزن : انا كويسه يمكن محدش فاهمني وانا مش عايزه حد يفهمني انا مرتاحه كدا ارجوكي كفايه كلام....ارجوكي 
" زينب مسحت عيونها وسابت الصنيه جنبها وقامت طلعت علي برا واخدت قرار انها لازم توديها لدكتور نفسي " 
" تغريد اتعدلت علي سريرها وفضلت قاعده مبتعملش حاجه غير انها قاعده وحطه ايدها علي ودنها وبتعيط بصمت " 
تغريد بوجع : كفايه بقا كفايه الدوشه اللي في دماغي دي هتموتني...اخلص منها ازاي 
.......................
                  " في شقة نهال " 
" نهال فاقت من النوم كانت الدنيا ليلت ملقتش ادهم جنبها نادت عليه اكتر من مره لكن مردش عليها ف عرفت انه مش في الشقه " 
نهال مسكت فونها ورنت عليه ، كان ادهم قاعد في مكتب الحجز قام طلع برا ورد بعد شويه : ادهم انت فين صحيت ملقتكش جنبي 
ادهم : حبيبي انا برا البيت في مشوار كدا مردتش اصحيكي وانا نازل..محتاجه حاجه ولا ايه ؟
نهال اتنفست بقوه : لاء كنت بس بشوفك فين..هتتأخر برا 
ادهم ابتسم وقال بهزار : لاء متقوليش ان وحشتك 
نهال ضحكت بخفه علي طريقة كلامه وقالت بحب : فعلا وحـ.ـشـ.ـتني وفعلا هتوحشني يا ادهم 
ادهم ابتسم بحب وكان لسه هيرد عليها لكن السكرتيره جت تنادي عليه فقال : طيب شويه واكلمك يسطاا " وقفل " 
نهال نزلت الفون من علي ودنها وبصت عليه بصدمه : هكلمك..ويسطاااا ! بيكلمني علي اساس راجـ.ـل ! " ورنت تاني عليه لكن ادهم كنسل عليها وهي شاطط من الغضب " 
ادهم : لاء كمان اسبوعين ايه انا عايز حجز بالكتير اوي بعد بكرا ولو موجود بكرا يبقي اكرمتني اوي 
صاحب المكتب بصله وقال بعمليه : هو موجود بعد بكرا بس هيبقي غالي عليك شويه يا فنـ.ـد.م احجز ولا هتستني ؟
ادهم : مفيش مشكله احجزلي " وفعلا ادهم حجز علي بعد بكرا ودفع حق التذكره واخدها وركب عربيته ومشي ، في طريقه للبيت قابل واحده بتبيع ورد بين العربيات ست غلبانه لكن الورد اللي معاها فعلا يخـ.ـطـ.ـف العين " 
ادهم وقف عربيته عند الست وبصلها ببتسامه : بكام باقة الورد يا ست الكل ؟
الست ابتسمت وشاورت علي بوكيه ورد كبير لونه احمر ملفوف لفه شيك اوي : الحمرا دي ب ٢٥٠
ادهم طلع ٣٠٠ واخد الباقه وقالها بالطُف : حلال عليكي الباقي " ومشي بعربيته " هتفرح بالورد اوي انا حاسس 
" بعد شويه نزل ادهم من عربيته وفي ايده بوكيه الورد ، دخل البيت وهو محروج حد يشوفه دخل ومن حظه البيت كله كان نايم اتنهد براحه وطلع علي شقته فتح ودخل " 
نهال طلعت من الاوضه علي فتح باب الشقه وهي مضايقه اووي : انت كنت بتكلمني علي اني راجـ.ـل ليه يا ادهم والورد دا لمين " وشاورت علي باقة الورد " 
ادهم ابتسم وقال برومانسيه : الورد للورد ياست نهال " وباس خدها " 
نهال شمت الورد وابتسمت وبصتله بتأثير : ادهم انا بحبك اوي بجد بحبك " وحـ.ـضـ.ـنته اوي "
ادهم بادلها الحـ.ـضـ.ـن بحب وغمض عيونه : انا عديت مرحله الحب يا نوله بقيت مُدمنك الوقت من غيرك هيبقي بايخ وممل مش عايز اتخيل ان بليل هنام بعيد عن حـ.ـضـ.ـنك 
نهال ضميته اكتر وقالت : طب قولي لما توحشني هعمل ايه هتصرف ازاي ؟
ادهم شالها وراح قعد علي كنبة الصالون وقعدها علي رجله ورجع شعرها ورا ضهرها : انا وعدتك ان مش هتأخر وعد عليا ان مش هخليكي تحسي بغيابي هنتكلم بليل لحد ما تنامي مني والصبح هرنلك اكلمك قبل الشغل 
نهال ابتسمتله وقالت : وهتبعتلي كاجو من السعوديه ؟ 
ادهم ضحك بخفه وقال : وعين الجمل ولوز كمان عيني نفسها لو عيزاها متغلاش عليكي محتاج منك تخدي بالك من نفسك عايز راجـ.ـل في ضهري 
نهال خبطت علي صدرها وقالت : وراك راجـ.ـل قد الدنيا اوعي تقلق يا ادهوووم 
ادهم شـ.ـد شعرها بخفه : لاء مدام فيها ادهووم يبقي انا اطمنت يحبيبة ادهوووم " وغمزلها " طيب ايه مفيش حاجه كدا ولا كدا لأدهووم 
نهال بغباء : حاجه زي ايه يعني حدد يحبيبي ؟
ادهم مشي ايده علي طول ضهرها : يعني جوزك مسافر والله اعلم هيرجع امتي اي حاجه تصبره علي حريق الغُربه 
نهال لسه الغباء مسيطر عليها فقالت بستفسار : طب ايه اقوم اجهزلك الشنطه يعني ولا ايه 
ادهم بصلها وهو مش عارف ياخد ردة فعل خبطها بضهر ايده علي كتفها : قومي قووومي يخربيت فصلانك 
نهال ضحكت ومسكت ايده : استني يا ادهم متبقاش قفوش كدا الله " وحاوطت رقابته " هتوحشني 
ادهم بص في عيونها وقال بحب : ولو قولتلك انك وحشاني من دلوقتي 
نهال وهي بتفك ازراره : وعمال تضيع في الوقت ليه لما انا وحشاك....
.........................
                  "" في غرفة تغريد "" 
" تغريد واقفه في بلكونة اوضتها وعلي كتفها شال وباصه لشارع بكل برود "
تغريد بصت لرتفاع البلكونه لشارع : هيحصل ايه لو رميت نفسي من هنا يعني " فونها رن راحت اخدته وبصت للمتصل " دلوقتي افتكرتني " وردت " 
سكوت شويه من المتصل بعدين اتنهد بقوه وقال بأسف : انا مش هعرف ابرر نفسي ولا موقفي بس انا اسف علي غيابي يا تغريد 
                 "" انتظرو القادم ""
تغريد فضلت ساكته بعدم تصديق وقالت بدمـ.ـو.ع: انت كنت فين كل دا؟ انت عارف حصلي ايه من غيرك؟ انت متخيل حجم الأذي اللي انت اذتهولي متخيل حجم الخوف اللي انا خوفته وانا لوحدي انا كنت همووت بمعني الكلمه كنت هموت فعلا 
امجد سمع كل اسئلتها بأسف وهو مش عارف يرد من الاساس:  بعتذر منك علي غيابي اللي مكنش ليه اي سبب ولا تبرير بس تغريد انا كان لازم امشي 
تغريد بجنون بتحاول تكذب كل اللي بتسمعه : قبل ما تمشي كان لازم تقدم اسباب مش تمشي من غير ولا كلمه تسيبني في بداية الطريق لوحدي ولا عارفه اكمل ولا عارفه امشي انت شخص اناني جدا يا امجد ليه قربت لما انت ناوي تمشي؟ ليه علقتني بحبال دايبه؟ 
امجد رد بسرعه:  عمري ما كنت اناني بس مش حابب اكمل في حرب انا من بدايتها خسرانها يا تغريد افهميني في حجات اتغيرت انتي متعرفهاش 
تغريد استغربت كلامه وقالت بعدم فهم: خسران في بدايتها ازاي فهمني علشان مش فاهمه مين قالك انك خسران؟ وحجات ايه اللي اتغيرت؟ متتكلمش بالغاز قولي فيه ايه؟ 
امجد مبقاش عارف يقولها ايه ف قال بإرهاق : علشان انتي مش فاهمه حاجه ولو فهمتي هتكرهيني وانا مش حابب كدا نهائي 
تغريد بسخريه من كلامه ودمـ.ـو.عها بتنزل: وانت ايه اللي عملته يا امجد علشان ارجع احبك ؟ دا انت دمرتني عارف يعني ايه دمرتني؟ 
امجد اخد نفس كبير وهو مستحقر نفسه وقال:  انا كنت علي علاقه مع نوال مرات صلاح سلفت بنت عمك يا تغريد بس اقسم بالله انا ما كنت اعرف القرابه اللي بينكم 
تغريد مسحت وشها بعنف:  استني استني انت كل مشكلتك القرابه اللي بينااا لكن انك تخوني دا عادي مفيش مشكله فيه؟ 
امجد مسح وشه بتعب وقال:  يا تغريد افهمي انتي بعدتي عني بمزاجك في الاول الفتره دي نوال اشتغلت عندي في المدرسه وعرفتها 
تغريد بحزن علي حالها: بلاش تقول انتي اللي بعدتي وانت عملت كل حاجه تقولي ابعدي " مسحت دمعها بقهر " امجد انا مش مسمحاك انت السبب في كل اذي في حياتي مش عايزه اعرفك تاني " وقفلت في وشه وعملت بلوك وانهارت "
تغريد بنهيار: الحقير خدعني ضيعت حياتي قصاده بعت الكل والأخر خاني وخدعني 
" في الوقت اللي تغريد منهاره فيه في اوضتها دخلت نجوي عليها وقفلت الباب وقعدت جنبها " 
نجوي بصت علي حالتها وعلي عـ.ـيا.طها وقالت بقهر:  مالك يا قلبي فيكي ايه احكيلي انا امك ونور عينك اتكلمي يا تغريد 
تغريد مسحت وشها ورميت نفسها في حـ.ـضـ.ـنها: خدعني يا نجوي خدعني انا حبيته اديته حياتي فضلته عن نفسي والأخر خاني دمرني " تغريد من شـ.ـدة وجعها مبقتش عارفه هي بتقول ايه "
نجوي حـ.ـضـ.ـنتها: مهما كان هو مين ف هو ميستاهلش ضفرك دا انتي نجمه يا تغريد الكل حلمه يوصلك ومش عارف تقومي تعملي في نفسك كدا علشان واحد ميستاهلش 
" نجوي ملقتش ردة فعل من تغريد لكن حست انها تقلت علي صدرها وانفاسها انتظمت ف عرفت انها راحت في النوم ' مجلهاش قلب تسيبها وتقوم فضلت حـ.ـضـ.ـناها وقعده جنبها "
........................................
" نهال كانت نايمه في سريرها قلقت ف بصت علي مكان ادهم كان فاضي استغربت هو سابها وراح فين، بصت حواليها لقت هدومهم علي الارض وهدومها بعيد شـ.ـدت قميص ادهم لبسته وقامت تجيب فونها علشان ترنله لقت باب الشقه بيتفتح ف خرجت تشوفه لكن اتصنمت مكانها لما لقت ابوه معاه " 
ادهم برقلها تدخل الاوضه وابوه دخل الصالون من غير ما ياخد باله منها اصلا، ادهم قعد جنبه بهدوء"
ادهم استني ابوه يتكلم لكن سالم فضل ساكت:  ايه يا ابو ادهم قررت ايه؟  
سالم بضيق:  انا قولتلك قراري الوليه دي مش هتقعد علي ذمتي ساعه كمان انتهيناا هو انا راجـ.ـل لا مؤخده علشان تمشي كلامها عليا وايدها اتمدد عليا
ادهم مبقاش عارف يضحك ولا يحزن: والله العظيم الواحد ما عارف يقول ايه لا إله إلا الله استهدي بالله بس كدا يبا وانا هتكلم مع امي 
طلعت نهال بعد ما لبست اسدال:  ازيك يا بابا نورتنا 
سالم من الغضب مردش علي نهال وقال لأدهم: اسمع انا مش نازل تحت الا لما تلم هدومها وتروح تقعد عند اخواتها لما تبقي تتعلم معاملة الزوج تبقي تيجي انما توصل انها تمد ايدها عليا لاااء لحد كدا وملتزمنيش دي وليه فرغت عينها مني 
نهال شهقت وقالت:  ماما سلوي ضـ.ـر.بتك! 
ادهم بصلها بتحذير ف هي سكتت وبعدين بص لأبوه:  اسمع يباا الكلام اللي انت بتقول فيه دا كلام حمضان مش بعد العمر والعشره دي امي تروح بيت اخوالي غضبانه دا عيب في حقنا يجدع انت خليك بايت معايا هنا في الشقه لحد ما تهدي ومتحتكش معاها وخلاص
نهال قامت وقفت:  طيب هقوم اجهز اوضة الاطفال " وراحت تجهز الاوضه وهي هتموت وتضحك "
ادهم فتح الشاشه:  عندك قنوات المـ.ـا.تش كلها اهي والشاشه كبيره وعييش يمعلم سالم 
سالم مسك الريموت وفضل يقلب في الشاشه وقال بإعجاب:  اااه يا كدا الفُرجه يا بلاش الشاشه كبيره وحلوه كأني في السيما داهيه تاخد التلفزيون وصحابه 
ادهم ضحك بخفه: هقوم اعملنا كوبايتين قهوه يظبطو الدنيا واجيلك " وقام دخل المطبخ يعمل القهوه، كانت نهال خلصت فرش الاوضه شافته في المطبخ راحتله "
نهال: بتعمل ايه يحبيبي 
" ادهم ابتسم علي كلمة حبيبي ولفلها وبص علي ابوه كان مركز مع الشاشه،  شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وباس شفايفها برقه "
ادهم بتنهيده:  حبيبك واحشه حـ.ـضـ.ـنك لدرجه متتوصفش بس مش عارف يخـ.ـطـ.ـف ساعه معاكي حتي 
نهال حاوطت رقابته بدلع: وحبيبي ايه اللي مخليه بعيد عن حـ.ـضـ.ـني؟ 
ادهم:  حبيبك صحي علي دوشه جـ.ـا.مده تحت وانتي في سابع نومه نزلت لقيت امي ماسكه في ابويا والسبب علشان بيقولها ملكيش دعوه بمرات صلاح 
نهال ضحكت بخفه: امك صعبه اوي في حقها يا ادهم ونوال غلبانه مش عارفه تعمل ايه يعيني 
ادهم اتنهد بقوه: كله جاي مع بعضه لا امي طايقه ابويا ولا ابويا طايقها ولا طايقه مرات صلاح وبعد بكرا المفروض مسافر وحاسس ان فيه جبل علي ضهري 
نهال ضميته بحنان: ولا تحط في بالك كل حاجه هتبقي تمام ادهم محتاجه منك اول ما تدخل شقتنا تقلع كل همومك برا ممكن انا معاك وجنبك كل حاجه هتبقي تمام 
ادهم بس راسها: مش عايزك تقصري في دراستك تروحي الكليه وترجعي وملكيش دعوه بحد تهتمي بصحتك واللي في بطنك وبس 
نهال بحب وشوق وحزن مخفي : عايزاك ترجعلي بسلامه مش عايزه احس بغيابك ارجوك " وضميته اوي "
ادهم فونه رن وكانت جميله استغرب ورد: ايوا يا جميله خير؟ 
جميله بتنهيده كأنها بتجري : الحقنا يا ادهم عمو سالم شكله ساب البيت ومشي مش تحت خالص انا دورت كويس في كل الاماكن اللي ممكن يكون فيها ومش موجود
ادهم بص علي نهال بتركيز وهي بتجيب الكنكه علشان تعمل القهوه :  ابويا معايا في الشقه متقلقيش وانا شويه ونازل اشوف امي " وقفل وبص لنهال اللي بدأت تعمل القهوه " احمم...جميله بتسأل علي ابويا يا نهال فكرته ساب البيت ومشي
نهال ابتسمت لما بررلها لكنها قالت بستنكار:  علي فكره انا مسألتش علشان تبرر 
ادهم ضحك بخفه بعدين قال وهو بيبـ.ـو.س خدها :  ما هو انا بررت بدل ما دماغك توديكي وتجيبك والأفكار تتزاحم في دماغك قولت الحق نفسي يعني 
نهال لفت وشها لأدهم وقالت: تعرف ان انت اكتر حد حنين عليا..اكتر حد بيخاف عليا وبيشيل هم زعلي..اكتر حد بيستحملني ادهم انت رزق من ربنا ليا مهما قولت كلام مش هوفيلك حقك لما بفكر ان كلها يوم وهتسافر بتخـ.ـنـ.ـق مين هيسهر معايا في البلكونه مين هيشاركني الكلام والمواقف انا كنت متخيله في اول الجواز انك لما تسافر هرتاح لكن اكتشفت ان راحتي في وجودك وفي حـ.ـضـ.ـنك " نهال دمـ.ـو.عها نزلت وهي بتتكلم "
ادهم من فرحته بكلامها شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وباس وشها كلها:  حبيب قلبي الزعلان حقك علي قلبي وروحي عمري ما اقدر اتأخر اوعدك لو ت عـ.ـر.في غلاوة دمـ.ـو.عك عندي مستحيل تفرطي فيهم ابدا 
نهال عيطت بشهقات:  كنت عايزه تكون موجود وتحس بأول حركه للبيبي كل متابعه عند الدكتور تكون معايا ونسمع نبضه سوا....ادهم انا كنت عايشه قبل ما اعرفك ازاي؟ " وبصتله بكل زعل " متسافرش يا ادهم خليك معايا 
ادهم ضمها بقوه: هتكلم معاكي بالعقل لو انا مسافرتش هنصرف منين؟ هتقوليلي اشتغل هنا هقولك مفيش شغل اللي بعمله في سنه هنا هناك بعمله في اسبوع انا وعدتك متأخرش وقد وعدي علشان ببساطه روحي هنا معاكي ممكن بقا حبيب قلبي ميزعلش ويقدر ان في حبيب قلبي تاني بيتأثر بزعله " وحط ايده علي بطنها " 
نهال مسحت دمـ.ـو.عها وقالت فجأه: عايزه قطه يا ادهم 
ادهم دماغه لفت في ايه هي زعلانه وبتعيط علشان مسافر وفي ايه عايزه قطه بعدها عنه وبصلها بتركيز:  حبيبتي انتي كويسه؟ 
سالم من برا: مكنتش كوباية قهوه يا عم ادهم 
ادهم برق بنسيان : القهوووه دا انا نسيتها خالص " وبدء يعملها بسرعه ونهال بتتفرج عليه وبتضحك بخفه " 
نهال بمشاكسه:  اللي واخد عقلك يا دووومه 
ادهم بغمزه:  يتهني بيه يقلب دوومه 
............................... 
                " في بيت سالم من تحت "
" صلاح قاعد جنب امه بيسمعلها وهي بتحكي ختاقتها مع جوزها "
سلوي بدمـ.ـو.ع: قالي اعمليلي كوباية شاي قومت عملتله الكوبايه وشربها قعدت اتكلم معاه شويه المهم بحكيله بقوله نسوان عيالك محدش فيهم بيساعدني في البيت من تحت وانا من كتر الشغل ركبي وجعتني يقوم حادف كوباية الشاي بطول ايده يقولي ارحمي نفسك علشان لما تموتي حد يفتكرلك حاجه عدله دا يرضيك؟ 
صلاح قاعد عمال بتاوب بنوم: لا ميرضنيش وميصحش من ابويا كدا انا دلوقتي هطلعله عند ادهم اتكلم معاه واعرفه ان ميزعلكيش تاني مرضيه كدا 
سلوي عملت الطرحه علي دماغها وقالت: لاء مش مرضيه ابوك هاني وإهانه جـ.ـا.مده وانا كل اللي عملته زقيته لورا بدافع عن نفسي 
صلاح برق بزهول: بدافعي عن نفسك؟ هو الموضوع وصل لدفاع عن النفس؟ 
سلوي بتبرير: ما هو كان جاي يخبطني يا صلاح روحت زقيته ولا انت كنت عايزه يمد ايده عليا 
صلاح بص لامه ومعرفش يرد يقولها ايه: يما انتي مستوعبه اللي حصل يعمي مهما حصل بينكم تقومو تمدو ايدكم علي بعض وبالاخص انتي؟ بقا دا اسمه كلام والنبي! 
" نزل ادهم من شقته وسط كلامهم قعد جنب امه وفضلت ساكت "
صلاح: ايه يعم ادهم ساكت ليه كدا؟  
ادهم بتنهيده:  مش لاقي كلام اقوله والله يا ابو غزل انا مسافر بكرا الصبح ان شاء الله طيارتي ١ الضهر 
صلاح اتفاجئ بس قال بهدوء: طب ومستعجل كدا ليه يعم 
ادهم مسح وشه بإرهاق: الدنيا بايظه هناك خالص لازم اروح علشان ادور الدنيا كدا وان شاء الله مش هغيب يعني 
سلوي بفضول : طب ومراتك؟ 
ادهم بستنكار:  مالها مراتي.. 
سلوي بفضول اكبر: هتروح بيت اهلها ولا هتفضل معانا؟  
ادهم : مراتي هتفضل في بيتها هنا يما بس دا في حال لو انتي سبتيها تقعد معملتيش دور الحمي عليها 
سلوي بغيظ: هو علشان عيزاهم ستات بيوت مسؤله ابقي بعيش دور الحمي عليهم! 
ادهم بتأكيد:  اه كدا بتعيشي دور الحمي عليهم " وقال برجاء " صحبيهم واتكلمي معاهم صدقيني هما من نفسهم هيعملو كل اللي نفسك فيه من قبل حتي متشاوري وابويا يما مينفعش بعد العُمر ظا يحصل اللي حصل دا راعي منظرنا قدام نسوانا يا شيخه حتي 
سلوي بغيظ كبير:  ابوك اللي غلطان فيا الاول.. 
ادهم بمقاطعه: يماا الراجـ.ـل مننا لما يشـ.ـد مع مـ.ـر.اته وهي تتلاشي الكلام معاه وتسكت وتحترمه ييصغر قدام نفسه انه زعلها لكن لما يشـ.ـد وهي تشـ.ـد والكلمه بالكلمه هيكسر دماغها 
سلوي جواها رافض الخضوع لكلام ابنها اللي هي واثقه انه صح لكن اكتفت بإنها قالت: حاضر يا ادهم ابوك في عنيا ومراتك في عنيا وانت يا صلاح مراتك وبنتك في عنيا حاجه تانيه 
ادهم قدام باس دماغها وقال ببتسامه: كوباية قهوه من ايدك العسل دي 
سلوي برفع حاجب واندفاع: روح نزل الشملوله مراتك تعملك يا اخويااا بدل ما انت مريحها علي قفايا 
ادهم ضحك: تلاته بالله العظيم انا بقولك كدا علشان متأكد ان دا ردك وان كلامي كله دخل من الودن اليمين خرج من الشمال 
نهال بصويت: ادهمممممم اطلعلي بسرعهههه 
" ادهم انتبه علي الصوت وطلع جري علي السلم اتفاجئ من المشهد اللي شافه "
                   "" انتظرو القادم ""
" نهال واقفه ماسكه غزل ورا ضهرها وبتحاول تبعد نوال اللي ماسكه شبشب ومصممه تضـ.ـر.ب غزل "
ادهم طلع يشوف في اي وليه صوتها عالي شاف نوال وهي بتحاول تشـ.ـد غزل من ورا مـ.ـر.اته شـ.ـد غزل وراه وقال بعدم فهم:  في ايه يابنتي عايزه تضـ.ـر.بي البت ليه؟ 
نوال بغضب وهي بتبص لغزل: تعبت من كتر ما بقولها متجيش جنب طرابيزة الشاشه ومفيش فايده فيها راحت اتعلقت فيها كسرت الشاشه ميت حته 
غزل وهي بتعيط: مكنش قصدي اوقعها كنت بجيب الريموت علشان اجيب الكرتون التاني 
ادهم اتعصب وقال: ما تولع الشاشه اخدت الشر وراحت ايه هتعلقيلها المشنقه " وبص لمـ.ـر.اته " خدي غزل واطلعي هتكلم مع نوال شويه "
نهال استغربت وقالت بفضول :  هتتكلم معاها في ايه اتكلم وانا واقفه 
ادهم بص لنهال برفع حاجب وقال بهدء: انتي سمعتيني كويس صح؟ 
" نهال هزت راسها بموافقه وهي غيرانه من واقفته مع نوال ومضايقه من طريقته معاها قدام نوال برضو "
ادهم بصلها تطلع لكن فضلت واقفه فزعق: انجزي نفسك واطلعي يلااا
" نهال طلعت وهي حرفيا بتولع من الغضب ورزعت باب الشقه وراها، وفضلت قريبه من الباب علشان تسمع كلامهم "
سالم بص علي شكلها باستغراب: مالك يا نهال يابنتي واقفه كدا ليه؟ 
نهال بعدت عن الباب بإحراج وخضه: لاء ابدا يا بابا دا انا كنت.. " معرفتش تقول ايه هي واضح انها واقفه جنب الباب تسمع " بصراحه يا بابا ادهم واقف يتكلم مع نوال بس مرداش يتكلم قدامي 
سالم ببتسامه: وانتي غيرانه عليه منها ولا زعلانه انه متتكلمش قدامك؟ 
نهال سكتت شويه وقالت بإحراج: بصراحه غيرت لما لقيته عايز يتكلم معاها لوحده وقالي اطلعي فوق " وقالت بتذمر " يعني ليه ميكلمهاش قدامي يعني 
سالم ضحكه خفيفه راح قعد في الصالون وقال : ت عـ.ـر.في يا نهال ان ادهم لحد اليوم اللي كان جاي يتقدم فيه وهو كان رافض الجواز 
نهال استغربت كلامه وراحت قعدت جنبه: ازاي رافض الجواز وهو جاي يتقدم؟ 
سالم اتنهد ببتسامه وقال: وهو مسافر امه كل يوم ترن عليه وتقوله علي عروسه ادهم طول عمره بيرضي الكل الله يرضيه المهم يقول لأمه لما انزل بس ربنا يسهل طب نبعتلك صورة العروسه تشوفها يقولك لاء لما انزل لحد ما احنا زهقنا قولنا هو حر لحد ما جينا عندكم وشوفناكي يا ست نهال 
نهال ابتسمت لكلامه: طب انت تعرف ان ادهم مكنش متقدم ليا انا من البدايه
سالم اتفاجئ باستغراب: ازاي يعني؟ احنا كنا جاين لعروسه من احفاد جدك راشـ.ـد 
نهال ببتسامه: لعروسه من احفاده، يعني محددتش نهال ولا تغريد هو بقا كان جاي لتغريد بنت عمي 
سالم بفضول: بس اللي دخل بالعصير انتي مش هي ف معني كدا اكدتي للكل انك العروسه 
نهال: تغريد كنت مكسوفه تدخل بالصنيه ف دخلت انا مكانها ف حسبوني العروسه وخطبتوني انا 
سالم ضحك: انما قصه غريبه بجد حقيقي النصيب دا ملوش معاد والله يابنتي 
" نهال فضلت ترغي مع سالم كتير جدا، وسالم مستمتع بكلامها ورغيها "
......................................... 
" ادهم واقف قدام نوال، المواجهه اللي نوال خافت منها اتحطت فيها "
ادهم حاول يتكلم بهدوء: بصي انا مدرك انك مشيتي بعد ما تعبتي من صلاح وتعبتي من انك تعدليه فاهم كل حاجه لكن امجد ت عـ.ـر.فيه منين يا نوال " استني منها رد لكن سكتت " لاء محتاج رد سريع لان احنا اصلا علي السلم وجوزك تحت وانا بصراحه مش حابه يعرف الموضوع ف انجزي 
نوال دمـ.ـو.عها نزلت: لما مشيت من هنا مكنتش عارفه هروح فين ولا هروح لمين لقيت رجلي بتاخدني علي موقف المنصوره قولت هروح اشتغل وفعلا روحت ولقيت شغل في المدرسه بتاعت امجد واشتغلت 
ادهم بستنكار: اشتغلتي وبس يا نوال؟ 
نوال اتقهرت من اهتمامه الواضح:  اه اشتغلت وبس يا ادهم مخونتش اخوك حتي بالكلام امجد ساعدني انه قعدنيفي شقته وبس صدقني دا اللي حصل والله 
ادهم اتنهد بقوه: علي العموم يا نوال الست اللي تسيب بيت جوزها وتمشي وتروح تقعد في شقة راجـ.ـل متعرفوش مهما كان السبب انا وانتي عارفين بيتقالها يا ايه
" نوال غمضت عيونها بوجع ونزلت راسها بإحراج "
ادهم بهدوء: هعتبرك عيله وغلطت وهمشيها كدا بس اتمني من كل قلبي قبل ما تخطي خطوه ترجعي لحد عاقل واتكلمي معاه الاول وحافظي علي جوزك وبنتك صدقيني محدش نافعك غيرهم 
" نوال مقدرتش ترد لكن هزت راسها بموافقه لأن سالم كان شايل غزل ونازل بيها من شقة ادهم "
ادهم:  انت نزلت ليه مش قولتلك بايت معايا النهارده؟  
سالم بمرح: يجدع ابات فين انا معرفش انام الا وسلوي طابقه علي نفسي 
ادهم ضحك:  مبتحرمش انت يا سالم يابني المرادي عدت علي خير الله اعلم المره الجايه ايه اللي هيحصل 
" نوال اخدت بنتها ودخلت وسالم نزل، وادهم بص علي شقته واتنهد وطلع فتح الباب ودخل "
................................ 
                   " في شقة ادهم " 
" ادهم دخل الشقه وهو مدرك العركه اللي داخل عليها لكن كان الهدوء مسيطر علي الشقه "
ادهم بص في الصالون مكنتش موجوده قال باستغراب:  نطت من البلكونه دي ولا ايه " ودخل علي اوضة النوم اتفاجئ بيها" العب.. 
" نهال نايمه علي السرير لابسه قميص حمالات رفيعه بصدر مفتوح طويل لحد اخر رجليها مفتوح من الجنب من بداية فخدها لحد اخر رجليها ابيض  بقلوب حمرا رابطه شعرها ديل حصان مع خصل متمرده علي رقابتها،  ماسكه فونها وعامله انها مشغوله فيه "
ادهم اتفاجئ من شكلها الجريئ واللي عجبه اوي دخل غير هدومه وجيه قعد جنبها علي السرير راحت نهال شـ.ـدت الغطا وقفلت فونها واديته ضهرها نامت بتجاهل "
ادهم بصلها برفع حاجب: ودا اسمه ايه ان شاء الله؟  
نهال لفت رقابتها ليه وبصتله وقالت بلا مبالاه: بتقول حاجه اصل مسمعتش كويس 
" ادهم قرب منها يحاوطها من وسطها لكنها قامت من السرير بسرعه "
ادهم ركز علي جـ.ـسمها المتناسق في القميص اللي لابساه مع كبر بطنها شويه وحط ايده علي دقنه يعدلها: اممم هو شغل شوق ولا تدوق 
نهال عملت نفسها مش فاهمه:  لاء سوري مش فاهمه قصدك ايه؟  
ادهم مد ايده ليها وقال بمناهده:  تعالي بس يحبيبتي افهمك عملي بلاش مناهده لان مش قادر والله 
نهال بغيره:  اااه طبعاا مش قادر للمناهده معايا لكن قادر للمناهده مع نوال 
ادهم غمض عينه ببتسامه بعد ما اتأكد انها اعلنت الحرب عليه: مش واخده بالك انك مأعلنه الحرب عليا في الوقت الغلط؟ 
نهال باستغراب: حرب ايه اللي اعلنتها ووقت الغلط ازاي  
ادهم مركز علي جـ.ـسمها: مسافر بكرا والله اعلم هنتقابل بعد قد ايه وبدل ما تبقي في حـ.ـضـ.ـني واقفه في اخر الاوضه 
نهال بكيد:  لاء يحبيبي روح لنوال تحتويك 
ادهم اندهش واتأكد فعلا انه بيتعامل مع عقلية طفله في جسد انوثي مُغري، اتنهد وقام وقف وحول يمسكها لكن بتبعد"
ادهم كتفها لكن بتبعد : اهدي بقاا 
نهال حاولت تبعد بغيظ منه: لاء مش ههدي روح شوف نوال كنت عايزها في ايه وزعقـ.ـتـ.ـلي علشان اطلع واسيبكم
ادهم ثبتها وقال بحده طفيفه: اهدي قولت.. 
" نهال بصتله وركزت في ملامحه واكتشفت انها ملامحه بتوحشها لما بيبعد عن عيونها شويه، ادهم مركز علي شفايفها المتلونه بروج احمر فاقع وشكلها مجننه "
ادهم بإيجاز: حاليا معنديش اي مقدره ان اشرحلك كنت محتاج نوال في اي " وهمسلها " حاليا محتاجك في حـ.ـضـ.ـني وبس 
" وبعد فتره كانت نهال نايمه في حـ.ـضـ.ـنه وادهم بيلعب في شعرها وبيبـ.ـو.س راسها "
نهال حركت راسها علي صدره: ادهم انت نمت.. 
ادهم باس كتفها برومانسيه : صاحي يحبيبي 
نهال رفعت وشها وسندت دقنها علي صدره وبصتله: كنت عايز نوال في اي؟ 
ادهم ضحك بخفه وسألها بجديه: نوال لما سابت البيت راحت اشتغلت عند امجد صاحبي في مدرسته وراحت قعدت في شقته وتقريبا كان امجد معجب بنوال
نهال بفضول : طب ونوال عرفت ان امجد دا يبقي صاحبك 
ادهم بتنهيده: اه كانت عارفه 
نهال بفضول اكبر:  طب وانت ناوي تعمل ايه معاها؟ 
ادهم اتنهد بقوه: صلاح بيحب نوال ومن غيرها ضايع ف انا شـ.ـدتها بالكلام انها تعرف غلطها بعدين هي مشيت لان صلاح اخويا كان محبكها شويه برضو وبيعاملها وحش بس مهما كان شايف ان مش مبرر ف قولت اعمل نفسي اهبل واسكت المرادي وخلاص " وركز علي شفايف نهال" الروج راح فين؟  
نهال ضحكت بدلع:  في وشك ورقابتك 
ادهم مشي ايده علي ضهرها وغمز بعينه: طب ما تقومي تحطي تاني 
" نهال ضحكت وقامت حطت روج وراحت قعدت قدام ادهم وفي ايدها صباع الروج وفضلت تبوسه في وشه كله لحد ما وشه بقا خريطه وكل ما طبعة الروج تروح تحط تاني في وسط معاكسة ادهم وضحكهم "
                   "" انتظرو القادم ""
" نهال قاعده في حـ.ـضـ.ـن ادهم اللي بيقطع تفاح بياكل شريحه ويديها شريحه "
نهال قامت من حـ.ـضـ.ـنه بصتله بحماس : ادهم تعرف مره وانا صغيره مسكت حَيه من ورا بيتنا واخدتها وروحت لماما البيت 
ادهم اتصـ.ـد.م من كلامها لكنه ضحك: يا قادره حَيه مره واحده مسكتيها ازاي دي من غير ما تقرصك 
نهال بلعت التفاحه وقالت ببساطه: ما انا ربطها بحبل 
ادهم رفع حواجبه بدهشه وهو بياكل التفاحه: ايوا ازاي عملتي دا كله متفقه مع الحَيه ولا ايه؟ 
نهال ضحكت بعدين قالت: كنا بنلعب انا وتغريد بعدين لقيناها ماشي من جنب مواسير المايه روحت دوست علي راسها وتغريد جابت الحبل وربطت راسها وجرجرتها ورايا 
ادهم من دهشته مبقاش عارف يدي ردة فعل: انتي جايبه الجبـ.ـاروت دا منين دوستي علي راسها وربطيتها وجرجرتيها وراكي؟ ينهار ابيض دا انا كدا اسافر وانا مطمن عليكي علي الاخر 
نهال ضحكت: ماما اول ما شافته فضلت تصوت تصوت لحد ما لمت الشارع عليا بعدين جدي اخده موته بقا 
" ادهم ركز علي عيونها وهي بتتكلم لأول مره يكتشف ان عيونها عسلي غامق رموشها كثيفه بتخطف فضل مركز معاها ببتسامه " 
ادهم بغزل: ان نادوني اهرب لمين وانا في سجنها مسجون سعيد 
نهال مفهمتش ايه دخل كلامه دا بكلامها فقالت باستغراب: مين اللي في سجنها مسجون سعيد دي؟ 
ادهم بحُب: عيونك.. 
نهال ابتسمت بسعاده ومشت ايدها علي دقنه اللي بتعشقها وعيونها في عيونه : لمستها بتتكلم عنك مابين القوه والحِنيه لما بحس بيها علي وشي الدُنيا بتهدي وكل حاجه بتغيب الا انت يا ادهم 
ادهم ضمها لحـ.ـضـ.ـنه: مره قرأت مقوله بتقول' بين ذراعيك يذوب العقل ' ت عـ.ـر.في ان المقوله دي انا صدقتها لما اتجوزتك انا لما بكون في حـ.ـضـ.ـنك مبفكرش بعقلي بحس ان دا المكان الوحيد اللي اقدر مفكرش فيه ف فعلا الانسان في حـ.ـضـ.ـن حبييه مبيفكرش بعقله 
نهال قالت بدلع: امال بيفكر بإيه؟ 
ادهم ضمها اوي ودفن وشه في رقابتها وقال بهمس : بأحاسيسه..بحس في حـ.ـضـ.ـنك بدفا كأنك شمس الشتا في عز البرد 
" ادهم محسش بالوقت اللي عدي وهو في حـ.ـضـ.ـن مـ.ـر.اته غير لما سمع اذان الفجر، بصو الاتنين لبعض بدهشه معقول فضلو سهرانين ومش حسين بالوقت نهائي "
ادهم شـ.ـد فونه يتأكد من الساعه وكانت الرابعه فجرا قال بدهشه: هو الوقت فات ازاي بسرعه دي؟ 
نهال رجعت شعرها ورا رقابتها: مش عارفه انا محستش بالوقت خالص 
ادهم شـ.ـد هدومه من الارض لبس بنطالونه وقال بتسعجال: طيارتي الضهر وانا ولا جهزت شنطتي ولا جهزت اي حاجه " وطلع الشنطه وبدء يلم هدومه "
" نهال بتبص علي الرفوف اللي بيفضيها وهي حسه ان قلبها واجعها، بعدين قامت لبست قميصها وبدأت تساعده لحد ما لم كل حاجته وقفل شنطته "
ادهم بص علي نهال اللي عيونها علي الشنطه وواضح عليها انها بتقاوم دمـ.ـو.عها وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه: انا ماشي جسد لكن روحي معاكي والله العظيم لأول مره اسافر وانا كارهه السفر والشغل والسعوديه نفسها 
نهال ضميته وقررت مش هتعيط غير لما يمشي: انا عارفه انك مش هتقدر تتأخر عليا صح يا ادهم 
ادهم باس وشها كله: صح يا عُمر ادهم وحياته كلها " ضمها بقوه وبعد عنها " هدخل اخد شاور علي ما تعمليلنا اي سندوتشات لان واقع من الجوع.. المجهود كان جبـ.ـار برضوو 
نهال فهمت قصده وبرقـ.ـتـ.ـله وقالت وهي رايحه للمطبخ: سـ.ـا.فل حقيرر " وراحت تجهز اكل ليهم وادهم دخل ياخد شاور "
.................................... 
                     " في شقة صلاح "
" صلاح اول ما سمع صوت اذان الفجر المنبه رن في فونه قلقه وهو ومـ.ـر.اته اللي جنبه "
نوال بنوم وانزعاج : انت عامل منبه ليه يا صلاح؟ 
صلاح قفل المنبه ومسح وشه من اثر النوم وبصلها: ادهم مسافر النهارده وهوصله المطار انتي كملي نومك " وميل عليها باس خدها وقام "
نوال ايتسمت علي حركته الجديده عليها ومسكت ايده: ادهم طيارته الساعه كام؟ 
صلاح استغرب سؤالها ورد ببساطه: قالي قبل الضهر لازم يكون في المطار..اشمعنا؟ 
نوال قامت وقفت قدامه واتعلقت في رقابته بدلع: لسه معانا وقت يكفي وزياده بلاش تضيعه بقا " ولسه هتقرب من شفايفه صلاح رجع لورا "
صلاح وهو رايح عند الباب: نقفله بالمفتاح بدل ما نلاقي غزل فوق دماغنا " وقفل الباب ونوال قلعت تيشيرت بيجامتها، صلاح لسه هيحـ.ـضـ.ـنها جرس البيت رن "
نوال كشرت: مين اللي هيكون صاحي الفجر يعني.. 
صلاح ضحك بخفه وقال بهدوء: ممكن تهدي هشوف مين واجيلك " وخرج برا الاوضه فتح باب الشقه وكانت امه "
سلوي ابتسمت لما لقيته صاحي : كويس انك صاحي يلا انزل عامله صنية فطار ترد روحك هصحي اخوك تكون نزلت 
صلاح بغلب: فطار والفجر يما؟ 
سلوي وهي طالعه علي شقة ادهم: اخلص يلاا وهات الشملوله في ايدك وانت نازل "ورنت علي جرس شقة ادهم " 
صلاح دخل لمـ.ـر.اته وساب باب الشقه مفتوح: للأسف يا ام غزل ملكيش نصيب النهارده انا نازل افطر هاتي غزل وانزلي افطري 
" نوال وافقته وقامت غسلت وشها علشان تجهز وتنزل تبدء يومي البدري "
" كل شمس بتطلع في كل صباح بتحمل بداية خير رغم تواهنا بليل بنرجع نعيش كأن الصبح وعد بتجديد الامل جوانا لكل ليل تعبنا فيه، العيله كلها اتلمت حوالين الطبليه علي الفطار الشَهي بيفطرو في جوي اسري هادي "
ادهم اكل اخر لقمه وقام وقف: الساعه داخله علي ٩ يدوب امشي علشان معايا ٣ ساعات سفر علي ما اوصل من هنا للمطار " وبص لاخوه " جاهز يا ابو غزل؟ 
صلاح قام وقف وحط ايده قي جيبه يشوف البطاقه بتاعته: جاهز يا دووم هنزلك الشنط العربيه علي ما تلحقني " واخد الشنط ونزل علي تحت "
ادهم اتأكد من اوراقه في شنطة ضهره الخاصه وبص لأمه ببتسامه وحـ.ـضـ.ـنها وباس دماغها: اشوف وشك علي خير يا غاليه " وضمها بقوه وعمل كذالك مع ابوه " 
" نهال بصاله وحسه ان قلبها هيتخلع وراه واحشها من دلوقتي ازاي هيسيبها ويسافر والله اعلم هيرجعلها امتي "
ادهم حاسس بيها ويمكن اكتر مش عارف اصلا ازاي مأخدهاش معاه وكان اللي يحصل يحصل فتح دراعه ليها وحـ.ـضـ.ـنها بقوه: زي ما اتفقنا مقدرش اتأخر عليكي عايزك تاخدي بالك من نفسك ومن اللي في بطنك ودراستك تذاكري كويس اتفقنا؟ 
نهال هزت راسها وردت بصوت مخـ.ـنـ.ـوق: خلي بابك علي نفسك يا ادهم 
ادهم بص لامه وابوه: نهال امانتكم لحد ما ارجع علشان خاطري محدش يزعلها علشان زعلها بيزعلني واكتر 
سالم طبطب علي ضهره: نهال في عنينا قضي رحلتك ومتشلش هم يا حبيب ابوك اشوفك بالف خير يا ادهم 
" ادهم شال شنطته وبص علي نظره اخيره ونزل لاخوه اللي هيوصله بعربيته "
" نهال طلعت وقفت علي البلكونه تشوفه وهو ماشي تلقائي دمـ.ـو.عها نزلت وعيطت جـ.ـا.مد "
سلوي طلعت وقفت جنبها وحـ.ـضـ.ـنتها: لالا بتعيطي ليه يا نهال؟ 
نهال حـ.ـضـ.ـنتها وعيطت جـ.ـا.مد: مش عايزاه يسافر مش هعرف افضل من غيره يا ماما واحشني وهو لسه مخرجش من البلد حتي 
سلوي طبطبت علي ضهرها: هتكلميه في التلفون كل يوم ومش هتحسي بغيابه والله وادهم مش هيتأخر عليكي كفايه عـ.ـيا.ط بقا علشان اللي في بطنك 
" نهال مسحت دمـ.ـو.عها وقعدت علي الكنبه لكن حسه انها بقت وحيده في المكان دا حست انها رجعت لنقطة الصفر من تاني "
نهال بصت لحمـ.ـا.تها: هطلع ارتاح شويه وهنزل علطول علشان اجهز معاكي الغدا "حمـ.ـا.تها وافقتها ونهال طلعت علي شقتها" 
" دخلت شقتها اللي كلها ريحة برفانه دمـ.ـو.عها نزلت دخلت اوضة نومهم شافت اخر هدوم كان لابسها شـ.ـدتهم وفضلت تشم فيهم وتعيط لحد ما نامت من كتر العـ.ـيا.ط "
.................................... 
              " في دكرنس في شقة نجوي "
" نجوي اخدت تغريد في شقتها تقعد معاها يسلو بعض، تغريد اتحسنت كتير بعد ما امجد طلع من حياتها "
نجوي دخلت الاوضه اللي فيها تغريد وفي ايدها فونها: بت يا تغريد برن علي نهال الفون مبيديش صوت ليه؟ 
تغريد مسكت الفون: يبقي مفيش شبكه عندها انتي عايزاها ليه؟ 
نجوي: اخليها تلم هدومها تيجي تقعد معانا علي ما يبقي جوزها يقضي رحلته ويجي تبقي ترجع البيت انما اسيبها لسلوي الحَيه دي تموتها
تغريد فضلت تحاول ترن علي نهال لحد ما ردت بصوت مخـ.ـنـ.ـوق: ايه يا نوله خدي كلمي نجوي 
نهال اتعدلت علي السرير ومسحت وشها: ايه يا ماما نعم 
نجوي: ايه يا نهال مجتيش ليه مش جوزك سافر؟ 
نهال بستغراب: ادهم سافر من ساعه كدا بس اجي فين؟ 
نجوي: طيب بما انه سافر هاتي هدومك وتعالي اقعدي معانا بقا ولا هتفضلي لوحدك 
نهال حطت ايدها علي رقابتها تدلكها : انا مش لوحدي معايا ماما سلوي وبابا سالم ونوال بعدين ادهم رفض اسيب البيت ممكن شويه كدا وابقي اجي ابات ليله ولا حاجه 
نجوي بضيق: ليله؟ والله كتر خيرك البيت مفتوح يا نهال وقت ما تحبي تيجي تعالي " وقفلت في وشها "
نهال غمضت عيونها بتنهيده: ماماا الوو " وبصت في الفون كان اتقفل " بدأنا المشاكل بدري اووي 
" بصت حواليها حست ان كل حاجه ناقصه الاوضه ناقصه البيت ناقص الحياه كلها ناقصه من غير وجود ادهم بصت علي مكانه وافتكرت اخر لحظاتهم ابتسمت بشوق "
نهال: انتي قدها لازم تتعودي علشان تقدري تكملي جيه الوقت انك تبقي مكان ادهم في غيابه 
                 "" انتظرو القادم "" 
  " نهال رنت علي ادهم اللي رد عليها علطول "
ادهم: حبيبي اللي وحشني.. 
نهال ببتسامه حزينه:  الدنيا فاضيه من غيرك كدا ليه...وصلت فين دلوقتي؟ 
ادهم اتنهد بقوه وزعل علي نبرة صوتها الحزينه: انا قدامي نص ساعه يالكتير وهبقي في المطار المهم انتي الدنيا عندك عامله ايه
نهال حركت كتفها: انا كويسه بس ماما كلمتني قالتلي لمي هدومك وتعالي اقعدي معايا علي ما جوزك يرجع لما رفضت زعلت وقفلت في وشي 
ادهم كشر وقال:  لاء مفيش كلام من دا هو ايه اللي لمي هدومك وتعالي؟ انتي جايه زياره عندي دا بيتك انا ممنعتكيش من هناك بالعكس قولتلك روحي اقعدي براحتك لكن اقامتك الاساسيه في بيتنا غير كدا متروحيش في حته 
نهال بحيره: يعني اعمل ايه دلوقتي يا ادهم ما انا مش عارفه؟ 
ادهم حاول يكون هادي في كلامه وقال: ايه اللي مش عارفاه يا نوله ما انا قولتلك اهو هتروحي زيارات لكن اقامتك في شفتك يحبيبتي
نهال بقتراح: طب ايه رأيك اروح ابات هناك النهارده وارجع بكرا بليل؟ 
ادهم بمهاوده: عادي روحي النهارده قضي معاها اليوم وارجعي بكرا بس صلاح معايا بالعربيه هتروحي ازاي؟ 
نهال: هتصل علي احمد ابن عمي يجي ياخدني 
ادهم كشر اكتر: لاء مترنيش علي حد خدي توكتوك من قدام البيت وانا سايبلك فلوس اصرفي منهم علي ما يخلصو هبعتلك غيرهم 
نهال وافقته: ربنا يخليك ليا وتوصل بالف سلامه اول ما توصل المطار طمني " وقفلت واتنهدت بشتياق ليه، وفتحت الدولاب طلعت بيجامة نوم حطيتها في شنطه وهي اصلا مش قادره تروح عند امها بس غضب عنها لازم تروح فتحت الدرج اخدت فلوس وسابت الباقي ولبست عبايه ونزلت من شقتها بعد ما قفلتها "
" كانت حمـ.ـا.تها قاعده في الصاله قدام التلفزيون بتلف محشي هي ونوال وغزل بتلعب جنبهم "
سلوي اول ما شافتها علقت:  لابسه كدا ورايحه علي فين؟ 
نهال بصتلها واستغربت هي ليه تسألها اصلا لكن ردت : هروح ابات النهارده عند ماما وهاجي بكرا  بليل عايزه حاجه قبل ما امشي 
سلوي معجبهاش كلامها: وجوزك عارف بالكلام دا ولا قولتي ما هو سافر بقا هيعرف منين وواخده في وشك وماشيه 
نهال اضايقت من اسلوبها وقالت بضيق: علي فكره انا مبتحركش غير لما جوزي يسمحلي واه عرفته وقالت روحي ولو مش محتاجه حاجه مني استأذنك " ونزلت من البيت وهي متغاظه "
سلوي اتنرفزت من كلامها وقالت بصوت عالي يوصلها : بدأت الشطح بدري اوي طب استني جوزك يطلع من البلد حتي؟ عيله قليلة الادب 
نوال بهدوء: معلش يما اكيد مش عارفه تقعد من غير جوزها صعبه عليها برضو 
سلوي لوت بوزها وهي بتلف المحشي: دا كُهن بعيد عنك ما صدقت جوزها مشي وعايزه تعمل ام دارين هنا شويه وهناك شويه بس بكبدها انا هرن علي جوزها يشـ.ـدها بس اغسل ايدي بس 
" نوال قعدت معرفتش ترد لكن عرفت ان الايام اللي جايا علي نهال مش هتبقي سهله ابدا "
................................. 
" نهال فضلت تمشي في العزبه لحد ما تعبت انها تلاقي توكتوك مفيش نهائي وتقرييا العزبه ملهاش اخر وهي بعدت عن البيت جدا فضلت واقفه شويه كمان لحد ما قابلت جميله "
جميله استغربت وجودها في الشارع:  ازيك يا نهال واقفه في الشارع لوحدك كدا ليه؟  
نهال اتكلمت معاها اجبـ.ـاري: مستنيه توكتوك علشان اروح عند اهلي ازورهم 
جميله ضحكت بخفه: مستحيل تلاقي تكاتك هنا يابنتي احنا بنتصل علي توكتوك يجي يودينا الاماكن اللي بنعوز نروحها 
نهال بتعب: طب ما ترنيلي عليه يا جميله بالله عليكي انا ماشيه بقالي حبه حلوين لحد ما ضهري وجعني 
"جميله اتصلت علي التوكتوك وفي خلال ٥ دقايق كان جالها ونهال ركبت واديته العنوان ومشيت، وجميله راحت بيت خالتها "
فون نهال رن في الطريق وكان جوزها ردت بسرعه وبصوت هادي:  ايوا يا ادهم 
ادهم ابتسم علي صوته اللي وحشه: حبيبي اللي واحشني ومش عارف هكمل من غيره ازاي انا دخلت المطار كلها ربع ساعه واركب الطياره 
نهال ابتسمت وقالت بصوت وا.طـ.ـي: توصل بالف سلامه يحبيبي انا راكبه توكتوك ورايحه عند ماما اهو 
ادهم باستغراب: روحتي ليه دلوقتي كنتي استني بليل صلاح يكون وصل بالعربيه ابويا كان يوديكي لقيتي توكتوك ازاي اصلا 
نهال بتعب: فضلت ماشيه لحد ما حسيت ان هقع من طولي بعدين قابلت جميله طلبطلي توكتوك وهو موديني اهو لسه " واترددت تقوله ولا لاء " بس حصل حاجه كدا 
ادهم: حصل ايه خير يارب؟  
" نهال حكيتله الموقف اللي حصل بينها وبين حمـ.ـا.تها بالتفصيل "
ادهم بتنهيده: طيب متشلسش هم حاجه ومهما قالت مترديش عليها تاني وانا هتكلم معاها وانتي لما توصلي عند امك ابعتيلي مسدج لان يدوب اطلع الطياره ومش هعرف اكلمك في الطياره علشان الشبكه 
نهال: حاضر يحبيبي " وقفلت وفضلت تتفرج علي منظر العزبه واكتشفت ان منطقة ادهم اللي كانت قرفانه منها انضف مكان في العزبه اصلا "
...........................................
" نهال حسبت صاحب التوكتوك وطلعت علي بيتهم رنت الجرس وبعد شويه فتحتلها تغريد اللي فرحت بيها "
تغريد وهي بتحـ.ـضـ.ـن نهال: يعني ادهم وهو هنا كان واخدك مننا وبعد ما يسافر اهله يخدوكي؟ 
نهال دخلت قعدت علي اول كنبه قابلتها بإرهاق: الحقيني بكوباية مايه وحياة امك الاول بمووت...امي فين؟ 
تغريد جابتلها كوباية مايه: نجوي نايمه جوا في الاوضه ادخليلها علي ما استحمي واجيلكم 
نهال قامت دخلت لأمها اللي كانت لابسه نظارة قراءه وبتقرء في المصحف باست دماغها: صدق الله العظيم يا نجوي 
نجوي بصتلها من فوق النضاره: جيتي ليه مش ماما سلوي وبابا جزر واخدين بالهم منك 
نهال لوت بوزها وطلعت قعدت جنبها علي السرير : الراجـ.ـل طيب والله وغلبان انما الوليه دي محدش يقدرلها غير ربنا بقولها راحه عند امي عملتلي محاضره ان مصدقت ان جوزي سافر علشان اجي من وراه 
نجوي: شوف الوليه وعمايلها وانتي قولتلها ايه؟ 
نهال:  ولا حاجه قولتلها انا مبتحركش غير بإذن جوزي والكلام دا بس لما حكيت لأدهم زعل مني ان رديت عليها ف هحاول اتلاشي الكلام معاها خالص 
نجوي حطت المصحف جنبها: انتي تيجي تقعدي معايا بحيث ولا هي تشوفك ولا انتي تشوفيها وقرب ما جوزك ينزل تروح شقتك قبلها بإسبوع وخلاص 
نهال بهدوء: بثي يا نجوي من الاخر كدا انا مبرتحش غير في شقتي مش عايزه كل ما اتعود علي مكان اسيبه انا هجيلك وهبات معاكي لكن الاساس هناك 
نجوي برفع حاجب:  ولا كلامك ولا كلام جوزك يا نهال؟ 
نهال: بصراحه هو اتفقنا انا وادهم علي كدا وهو مش بيمنعني عنكم بالعكس قالي روحي براحتك بس اساسك بيتنا....ماما انا النهارده دايخه خالص مش عارفه ليه؟ 
نجوي بقلق: اكلتي ايه النهارده كدا 
نهال بتعب: يعني فطرت لقمتين علي الطاير كدا وجيت وهما لسه بيلفو المحشي 
نجوي قامت وقفت: طب ريحي مكانك كدا اعملك فرخ بلدي يرد روحك واجيبلك فاكهه تسلي نفسك فيهم علي ما اخلص طبيخ 
" نهال نامت مكان امها وفتحت فونها وفضلت تقلب فيه كان ادهم مغير صورت البروفايل من صورة فرحه لصورته جنب الطياره ابتسمت لشكله اللي واحشها في الشويه اللي غابهم وعلقـ.ـتـ.ـله ' تروح وترجع بسلامه يحبيبي'
تغريد دخلت نامت جنبها وقالت بمرح وهي مسكه بطنها: قلب خالتو عامل ايه النهارده ' وبصت لنهال' لو بنت هتسميها ايه ولو ولد هتسميه ايه؟  
نهال استغربت هي ازاي متكلمتش مع ادهم ولا مره في الموضوع دا وقالت: ت عـ.ـر.في ان ولا مره فكرت في الموضوع دا بس انا بحب في البنات اسم ليلي وفي الولاد عيسي 
تغريد بصتلها وقالت بفضول: ايه شعورك لما ادهم سافر؟  
نهال غمضت عيونها بشتياق: تايهه..بستغرب نفسي امتي اتعلقت بيه كدا وامتي حبيته بالشكل دا عايزه اعرف قبل ما يدخل حياتي كنت عايشه ازاي واحشني اووي فعلا ومش عارفه هتحمل باقي الايام الجايا من غيره دي ازاي 
نجوي جابتلهم طبق فاكهه مشكل:  عايزه الطبق دا يخلص كله علشان الدوخه اللي عندك دي تروح قومي اقلعي عبايتك دي وفكي عن نفسك كدا " وسابتهم وخرجت "
نهال قامت قلعت ولبست بجامتها وبصت علي شعرها اللي بدء مفعول البروتين يروح منه:  بت يا تغريد قومي هاتي المكوه وتعالي اكويلي شعري 
تغريد بستغراب وهي بتاكل من الطبق: هتكوي شعرك ليه دلوقتي! 
نهال اخدت فرولايه اكلتها وقالت: معرفش عايزه اكويه وخلاص قومي يلا 
" وفعلا تغريد جابت المكوه وفضلت تكوي في شعر نهال وهما بيتكلمو بمرح "
...................................... 
" الساعه اصبحت ٥ المغرب كان صلاح وصل قدام بيتهم بإرهاق واضح عليه، طلع البيت كانت مـ.ـر.اته مستنياه ومعاها امه وسالم "
صلاح دخل اترمي علي الكنبه بتعب: السلام عليكم جميعاا
سلوي ردت السلام وقالت بلهفه: اخوك وصل ولا لسه؟ 
صلاح بتخمين: زمانه وصل دلوقتي بس انا مرجعتش من المطار غير لما اتأكدت انه ركب الطياره يعني 
سلوي: والشمندوره مـ.ـر.اته اخدتها بعضها وراحت علي بيت امها جررري 
صلاح بملل: ما تروح يما انتي عايزه منها ايه يعني؟ 
سلوي بغيظ: تروح يا اهو يا اخويا حتي تروقني'وبصت لنوال' قومي يلا اغرفي الاكل زمان جوزك واقع من الجوع 
" نوال قامت جهزت الاكل وجابته علي صنيه كبيره في الصاله كلهم قعدو اكلو في جو هادي "
...................................... 
" نهال نايمه في اوضتها وفي ايدها فونها مستنيه ادهم يرد علي رسايلها بقلق، واخيراا بعد وقت رن عليها كاميرا "
" نهال عدلت بجامتها وشعرها وفتحت كاميرا كانت ادهم نايم علي سريره في سكنه وفي ودنه سماعه،  اول ما شافته ابتسمت اوي كأنه اتقابلت بروحها الغايبه من سنين "
ادهم ببتسامه: وحشتي قلبي يا روح قلبي 
نهال بتأثير : وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني كل حاجه ملهاش معني من غيرك يا ادهم انا تعبت وانت لسه غايب بقالك يوم قولي هكمل الباقي ازاي من غيرك 
ادهم ولع سيجاره يشربها: حقك علي قلبي ان شاء الله اظبط الدنيا هنا يا اجي يا تجيلي لكن مش هعمل فينا كدا ابدا 
" نهال فضلت بتص علي ملامحه بشتياق فاتت علي صوته "
ادهم: باب اوضتك مفتوح؟ 
نهال بصت علي الباب بستغراب وهزت ىاسها برفض: لاء ليه؟ 
ادهم ابتسم علي جهلها : طب قومي اقلعي البجامة دي... 
                 "" انتظرو القادم "" 
" نهال تنحت قدام طلبه ومفهمتش تعلقها ليه فضلت بصاله من غير رد فاقت علي صوته "
ادهم بدهشه من وضعها: مالك تنحتي ليه كدا بقولك اقلعي البجامه سمعاني.. 
نهال بعدم فهم:  ايوا سمعاك بس مش فهماك اقلع البجامه ليه يعني ولما اقلعها البس ايه انا؟ 
ادهم غبائها استفزه: لما هتقعلي البجامه مش هتلبسي حاجه يا نهال مالك في ايه كداا 
نهال بغيظ: واقلعها واقعد من غير هدووم ليه يا ادهم مش فهماك! 
ادهم ببساطه: انا عايز اشوفك كدا مش فاهم معترضه ليه اصلا 
" نهال بصتله بدهشه بعدين قامت وقفت وقلعت البجامه بكل هدوء كانت لابسه تحتها فنله حمالات رفيعه وراحت قعدت قدام ادهم "
ادهم ابتسم: كملي اقلعي الباقي 
نهال بصدمه: انت عايزني اقعد قدامك من غير هدوم خالص؟ 
ادهم ببساطه واستغراب: اه..بعدين ايه الجديد هي اول مره؟ 
نهال اتحرجت من الفكره نفسها وقالت بكسوف: مش اول مره بس يعني مينفعش اتكسف بصراحه 
ادهم بستغراب: تتكسفي مني معقول؟ بعدين الموضوع عادي يحبيبي انا جوزك وسرك يا نوله 
" نهال جواها رافض الفكره وملامحه باين عليها الاستغراب من طلبه، وادهم فاهم تفكيرها بس مستغرب رفضها "
ادهم بهدوء:  ممكن تفكري بصوت عالي لان مش عارف افهمك؟ 
نهال انتبهت لصوته: مستغربه طلبك يا ادهم مش فاهمه عايزني اقعد عريانه قدامك ليه وفي نفس الوقت مش عارفه اعمل حاجه وانا مش فهماها 
ادهم اتنفس بقوه وقال: طيب انا حابب اشوفك كدا متسأليش ليه هي رغبه جوايا وبس لكن لو انتي مش مرتاحه دا براحتك يحبيبي عادي 
" نهال في جزء جواها رافض الفكره لكن جزء تاني بيقولها انه جوزها يبقي ليه الرفض، وبعد صراع داخلي قامت وعملت نفس اللي قالهولها "
................................... 
" صباح جديد محمل بأمل جديد لأول مره نهال تحس انها مش مرتاحه في بيت اهلها دوشة دكرنس صعبه لكن العزبه هاديه وحتي دوشتها هاديه هنا نهال اكتشفت انها حبت حتي الوحش بتاع العزبه بسبب حبها لادهم "
" نجوي دخلت عليها كانت نهال راميه بجامتها كل قطعه في مكان ونايمه بفنله حمالات "
نجوي لمت هدوم بنتها من علي الارض: طبعاا ما انتي مش في شقتك هتلمي وتنضفي معتمده علي الخدامه اللي هنا بعدين قالعه بجامتك ليه تخدي برد كدا 
نهال بصتلها بإرهاق وعدلت الغطا عليها ونامت بكسل: نجوي الله يخليكي تعالي كمان نص ساعه اكون فوقت للمرشح بتاعك دا 
نجوي برفع حاجب: قومي يابت جوزك رن عليكي كتير ولما مردتيش عليه رن عليا قولتله نايمه 
نهال قامت بفزع تدور علي فونها ونسيت النوم: السااعه ١ الضهر انا نمت كل دا ازااي مسمعتش الفون خالص وهو بيرن " ورنت لأدهم "
نجوي بتريقه: نمتي كأنك منمتيش في حياتك ابدا انا هطلع تخلصي كلام مع جوزك وتقومي تفطري " وخرجت برا ونهال رنت كذا مره علي ادهم اللي رد في المره التالته "
ادهم بصوت يدل عليه انه شغال من الدوشه اللي حواليه: نموسيتك كُحلي يا ست نُوله 
نهال ابتسمت: مين سبب سهري يا استاذ ادهم مش حضرتك؟ 
ادهم ضحك بخفه: ورايا كام حاجه كدا هخلصهم وارنلك قومي افطري كدا وخدي شاور علي ما ارنلك 
" نهال وافقته وقفلت وهي مبتسمه بعدين افتكرت كلامهم بليل وحست انها مراهقه بتحب وخايفه اهلها يمسكوها مش واحده وجوزها ضحكت علي جنون جوزها وقامت تشوف امها "
................................ 
" ادهم قاعد علي مكتبه في المصنع بيتابع اخر مبيعات المصنع في فترة غيابه وبيشوف في شاشة الكاميرات اللي قدامه شغل العمال، قطع افكاره رنة فونه وكانت امه "
ادهم اتنهد ورد: حبيبتي الغاليه 
سلوي ببتسامه: قلبها وروحها عامل ايه يبا وبتاكل ولا لاء طمني عليك؟ 
ادهم ضحك: باكل ولا لاء؟ هو انا عايش في غابه يا سلوي اه اكلت وشربت شاي قاعد بتابع الشغل وكنت يدوب قبل ما ترني نازل للعمال
سلوي: طب علشان معطلكش انا مش حابه مراتك تروح وتيجي كتير يا ادهم احنا ارياف يبا ودي واحده جوزها مسافر والناس مبتسبش حد في حاله 
ادهم ببساطه: ملعون ابو الناس مراتي قي كليه يعني يوميا هتطلع تروح كليتها وترجع مش هقعدها علشان ارضي الناس ونفسي حد يجيب سيرة مراتي بكلمه وانا انزل انـ.ـد.مه علي الدقيقه اللي اتولد فيها 
سلوي معجبهاش كلام ابنها: يا ادهم مفيش حاجه اسمها ملعون ابو الناس دا اللي ميحترمش الناس الناس متحترموش يبني 
ادهم حس انه داخل نقاش عقيم مع امه هو اصلا مش فضيله: حاضر يما انا هتكلم مع نهال وافتكري ان قولت انا اللي هتكلم يعني متتكلميش معاها انتي 
سلوي بهمس: اكلم يا اخويا انت حر معاها انا بعرفك وخلاص ولم قرشك كدا متبعتروش عليها 
ادهم ابتسم: طب لما مبعتروش عليها هبعتره علي مين يما والنبي يماا متزعليها خليها تحس انها منكم متحسش نفسها غريبه بينكم 
سلوي اتنهدت من ابنها: في عنيا يا ادهم متقلقش يلا شوف شغلك ولما تفضي كلمني " وقفلت وقعدت تفكر بحيره " يكون البت سحراله؟ اه والنبي سحراله دا الواد مش شايف حد غيرها 
.................................... 
" نوال في شقتها واقفه في المطبخ بتعمل فطار لجوزها قبل ما ينزل شغله، دخل صلاح وهو لابس بنطالونه الجينز وحزام "
صلاح: نهال التيشيرت الرصاصي اللي انا كنت جايبه في العيد اللي فات دا فين مش لاقيه في الدولاب خالص 
نوال بصتله: علي الحبل في بلكونة اوضة النوم بس البس الابيض يا صلاح بلاش الرصاصي دا قُدم بعدين ابقي اشتريلك قميصين من دكرنس يا اخي 
صلاح بملل: يا نوال انا فاضي اروح الف واشتري 
نوال راحت حاوطت رقابته بدراع واحد وايدها التانيه بتمشيها علي دقنه:طب ايه رأيك لما تخلص شغل النهارده انشالله حتي لو بليل متأخر نروح انا  وانت نشتريلك قميصين ونقعد شويه علي البحر ونيجي 
صلاح حط ايده علي وسطها وباس خدها: موافق هرنلك وانا راجع تجهزي وتنزلي تستنيني تحت المهم دلوقتي خلصتي الفطار ولا لسه انا ميت جووع
نوال بعدت عنه وبدأت تحط البيض في السنودتشات:  يلا خلصت اهوو عملتلك اتنين تفطر بيهم واتنين معاك وانت ماشي علشان متجبش حاجه من برا توجع معدتك تاني 
صلاح اخدهم من ايدها وباس شفايفها برقه: يسلملي حياتي اللي خايف عليا " وطلع جاب التيشيرت لبسه وسرح شعره وهو بياكل وخلص واخد كيس سندوتشاته ونزل علي شغله "
................................. 
" نهال قاعده في البلكونه في ايدها كوباية شاي بعد ما فطرت عماله تتفرج علي الشارع بسرحان وتفكيرها كله هتتعامل مع العيله اللي هناك دي ازاي من غير ادهم "
تغريد جابت كرسي وقعدت جنبها: لاء دا الجواز بيغير فعلا؟ 
نهال انتبهت لكلامها ببتسامه: مش فهماكي بيغير ازاي!  
تغريد ببتسامه وهي بتعبر :  يعني بقتي تسرحي كأنك ست عليكي هموم كدا او مثلا زي واحده محتاره تتطبخ ايه النهارده....حبيتي ادهم؟  
نهال بصتلها وقالت ببتسامه: اكتشفتني فيه عارفه انتي لما تشوفي نفسك في عيون حد انا بقا لقيتني في عيون ادهم كأنه مرايتي...كأن قلبي متخلقش غير علشان يشيل حبه وبس...صوته بيعلمني الهدوء سكوته بيعلمني معاني الامان بحبه كأنه الحقيقه الوحيده في وسط كل الاحتمالات اللي في الحياه 
تغريد فرحت بكلامها اووي لكن اتنهدت بعمق: الحب دا غريب جدا يعني ارزاق فعلا  زي ما بيقوله شخص كنتي في البدايه كارهه فكرة وجوده بعدين تحسي انه وجوده بيعيشك اصلا وشخص تضيعي عمرك عشانه وفي الاخر متكرهيش قده غريب الحب فعلا " وسألت بستغراب " ازاي اعرف ان الشخص اللي قدامي دا هو الشخص الصح؟ 
نهال حست بلغز في كلامها مفهمتهوش لكن ردت بهدوء: الشخص الصح بيجي من غير ما تنادي عليه اللي تحسي معاه انك مش لوحدك لما تتكلمي يسمع ولما تسكتي يفهم ولما تقعي ميسألش وقعتي ليه يمد ايده يسندك وبس الشخص الصح مش اللي يملي الدنيا ورد لاء اللي يمشي حافي جنبك وقت الشوك علشان متتأذيش الشخص الصح دا مش نصك التاني وبس لاء دا هو النسخه اللي كنتي بتدوري عليها اللي يحبك زي ما انتي اللي يفضل حتي لو كل الناس مشيت فهمتي 
" تغريد سمعت كلام نهال وحست ان اللي حصل دا كان خير كبير ليها القلم وجعها اه بس علمها الدرس صح "
                    "" انتظرو القادم ""
 " اول يوم عدي علي نهال كأنه سنه يومها فاضي جدا من غير ادهم رغم وجود امها ومرات عمها وبنات عمها الا واليوم مش بيعدي "
نهال فونها رن وكان جوزها قامت وقفت وبصتلهم:  دا ادهم هرد عليه واجيلكم " ودخلت اوضتها ترد عليه" ايوا يا ادهم 
ادهم ابتسم لما سمع صوتها: صوتك وحشني حـ.ـضـ.ـنك وحشني كلك علي بعضك وحشاني بتعملي ايه يقلب ادهم 
نهال ابتسمت علي كلامه بتأثير: وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني اوي...كنت قاعده انا وماما ومرات عمي وتغريد 
ادهم بستغراب: ماما ومرات عمك؟ انتي لسه مروحتيش البلد لحد دلوقتي يا نهال؟ 
نهال بتبرير: يا ادهم والله العظيم ماما موافقتش تخليني اروح النهارده خالص قالتلي بكرا روحي 
ادهم اضايق من كلامها: كلام امك يمشي وكلامي ملوش اي تلاتين لازمه...قولتي هبات يوم قولت ماشي مفيش مشكله ايه اللي لسه مقعدك لحد دلوقتي؟ 
نهال اتخـ.ـنـ.ـقت من اسلوبه الحاد معاها وقالت: حاضر يا ادهم هخلي احمد يروحني دلوقتي بس ممكن تهدي 
ادهم بغيره: يشيخه يلعن احمد علي اللي جابوه هتروحي فين الساعه ١١ بليل دلوقتي عندك " اتنهد بيحاول يهدي اعصابه " خليكي النهارده عندك وبكرا الصبح روحي يا نهال 
نهال بهدوء: حاضر يا ادهم...انت بتعمل ايه دلوقتي 
ادهم كان واقف في المطبخ مشغل كاتل الكهربا بيعمل شاي: واقف بعمل زفت شاي مستني المايه تغلي
نهال حست انه متعصب: انت متعصب ليه يا ادهم ممكن افهم؟ 
ادهم بعصبيه وصوت عالي: متعصب علشان مش حابك تباتي برا البيت يا نهال مش عاجبتي الوضع دا نهائي 
نهال اتنهدت بتفهم لكن قالت بعتراض: ادهم علي فكره انا مش بيت حد غريب دا بيت ابوياا! 
ادهم رزع ايده علي الحوض بغضب وقال بتنهيده:  يا ماما افهمي انا مش بمنعك عن بيت اهلك روحي في الوقت اللي يعجبك لكن تباتي لاء 
نهال اتنهدت براحه لانها فكرته بيمنعها من اهلها لكن هو فهمها: حاضر يا ادهم اوعدك مش هبات هنا تاني بس روق انت كدا 
ادهم اخد كوباية الشاي وراح قعد علي سريره بتعب: ماشي يا حبيبي انا مروق وكله تمام اهو انتي بقا يومك كان عامل ايه 
نهال نامت علي السرير والفون علي ودنها وقالت: يومي كان ملل الجو هنا دوشه عكس الهدوء اللي في البلد بنام بصعوبه مش مرتاحه خالص عايزه سريري والبطانيه بتاعتي وبس
ادهم عمره ما كان يتوقع انه يسمع الكلام دا من نهال بذات فقالت بحنيه: يا حبيبة قلبي انتي اللي محليه البلد والبيت ومحليه دنيتي كلها نامي وارتاحي النهارده وبكرا الصبح قومي البسي وانا هبعتلك ابويا ياخدك 
نهال حست انها مخـ.ـنـ.ـوقه: القاعده هناك من غيرك هتبقي صعبه يا ادهم لما بدخل الشقه واشم ريحة برفانك وانت مش موجود بتوحشني بقوم معيطه
ادهم اتعدل علي السرير: طب افتحي كاميرا عايز اشوفك.. 
نهال ابتسمت بدلع: واقلع؟ 
ادهم اندهش من كلمتها وطريقتها وقال بمكر: حبيتي الموضوع ولا ايه! 
نهال اتصـ.ـد.مت من كلامه واتحرجت جدا: علي فكره انت قليل الادب يا ادهم ودماغك كلها مفيهاش غير قلة ادب وبسس
ادهم ضحك: يا نُوله ما انتي اللي بتقوليلي اقلع يعني ايحاء واضح 
" نهال سكتت بإحراج واستغربت هي ازاي قالت كدا اصلا وفتحت كاميرا وكان باين عليها الكسوف "
ادهم شاف كسوفها ضحك اوي:  حبيب قلبي المكسوف.....معقول مكسوفه مني؟ 
نهال بصتله بغضب:  علي فكره انت اللي كسفتني منك انا اصلا كنت بهزر معاك انا مستحيل اعمل كدا تاني مهما حصل 
ادهم استغرب كلامها: ليه مستحيل تعملي كدا مهما حصل؟ ولا هو عيب ولا هو حـ.ـر.ام مدام مع جوزك 
نهال اتكسفت اكتر ورجعت شعرها لورا: طب غير الموضوع بقا اتكلم في حاجه تانيه بلاش تحسسني انك متجوزني للموضوع دا وبس ارغي معايا مثلا علي شغلك عملت ايه النهارده كدا يعني 
ادهم دماغه عطلانه عند جملة متجوزني لكدا بس وقال بعدم استوعاب: استني استني هو اللي انا سمعته دا صح انتي شيفاني متجوزك علشان كدا بس؟ 
نهال بتبرير: ادهم مقولتش انت متجوزني علشان كدا بقولك متحسسنيش.. 
ادهم قاطع كلامها: انا بسألك سؤال انتي شيفاني متجوزك علشان كدا وبس؟ 
نهال بصتله وقالت برفض: لاء طبعا مش شيفاك كدا " وحست انها قالت جمله غـ.ـبـ.ـيه " انا اسفه مكنش لازم اقول كدا اصلا 
ادهم ولع سجاره وشربها وبصلها بتركيز: عليكي شوية جمل تلاته بالله العظيم لو واحده غيرك بتقولهم ليا لكانت ديتها معايا ساعه بالكتير وادفنها 
نهال ابتسمت: واشمعنا واحده غيري مش انا؟ 
ادهم ابتسم وقال وهو بيغمز : انتي دلوعتي مقدرش ازعلك يا نوله عليا انا التحمل يا ستي 
نهال ضحكت بحب: انا بحبك اوي يا ادهم بحب حنانك عليا اوي 
ادهم اتمني للحظه لو هي قدامه وكان قالها بحيبها قد ايه لكن اتنهد: انتِ لقلبي ما هو اقوي من الحب،  انتِ الامان، والعمر، والمستقبل السعيد.. 
نهال ابتسمت اوي علي غزله فيها: الله يا ادهم انت بتكتب اشعار فيا ولا ايه؟ بتنطق لغه عربيه حلو اوي كمان 
" فضلو يتكلمو في كل حاجه ويضحكو ويتخيلو انهم مع بعض محسوش بالوقت اللي عدي خالص "
" ادهم مبتسملها بحب وحس انه عايز ينام بص في الساعه استغرب امتي عدت ل ٣ بليل بسرعه دي: مفيش وقت بيعدي اسرع من وقت الكلام معاكي انتي متخيله اننا بقالنا اربع ساعات بنتكلم 
نهال اتصـ.ـد.مت من اللي بيقوله وبصت في ساعة فونها كان الساعه ٣ بليل قالت بلا مبالاه: عادي يعدي الوقت براحته " وقالت بعشق " الرغي معاك عامل زي الحـ.ـضـ.ـن بالكلام.. 
" وقفلت يتكلمو مع بعض لحد ما نامو غصب عنهم "
...................................... 
" الفجر اذن ونوال واقفه في البلكونه بتترعش من التلج والخوف علي صلاح اللي اتأخر برا وفونه مقفول "
نوال بخـ.ـنـ.ـقه بعد ما نزلت الفون من علي ودنها للمره المليون: طب فونك مقفول ليه يا صلاح...يارب هموت من القلق عليه 
" عدي نص ساعه كمان بعدين سمعت صوت عربيته بصت تحت شافته بينزل منها وباين عليه الارهاق، دخلت شقتها بسرعه وفتحت الباب تستناه "
"صلاح طلع شقته وهو متأكد ان الكل نايم لكن اتفاجئ بمـ.ـر.اته اللي دمـ.ـو.عها نازله "
صلاح دخل وحـ.ـضـ.ـنها بخضه: بتعيطي ليه يا نوال في ايه يحبيبتي؟ 
نوال حـ.ـضـ.ـنته وحست ان روحها ردت وقالت بعتاب: اتأخرت كدا ليه كنت هموت من القلق والخوف ومعرفتش انام وانت برا...كنت فين كل دا
صلاح شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه اكتر وقعدو علي كنبة الصاله: ممكن نهدي بقا عشان احكيلك ايه اخرني كدا " ومسح دمـ.ـو.عها "
نوال بصتله: هديت اهو قولي بقا ايه اخرك كدا؟ 
صلاح اتنهد: بصي انا قررت افتح كافيه القرار دا في بالي من فتره لكن كنت لسه بحاول ارتب افكاري الاول علشان ابقي ماشي صح 
نوال بهدوء: طيب الكافيه دا هتفتحه فين؟ 
صلاح ببتسامه: اكيد مش في البلد يعني يا نوال هفتحه في دكرنس علي البحر لقيت المكان وكنت بمضي علي العقد النهارده وجبت ناس تنضفه وهبدء شغل وديكورات من بكرا 
نوال بحماس: واووو ونسميه ليالي الغرام.. 
صلاح بضحك: ليالي غرام ايه يا نوال احنا فاتحين استوديو هنسميه كوستاا...المهم دلوقتي انا واقع جوع هنا اكل ايه؟ 
نوال: عملت رز بسمتي وكفته هعمل سلطه وناكل سوا 
صلاح قلع الكوتش وقال بسرعه: سخني الرز والكفته متجبيش الاكل ساقع وحياة امك " وراح وقف جنبها في المطبخ يحكيلها يومه بتفصيل "
نوال بدهشه : يعني انت عايز تفهمني انك صرفت لحد دلوقتي ٥٠ الف جنيه! 
صلاح بتأكيد وهو بياكل خساره من السلطه : اه والله ولسه كمان معملتش اي حاجه في المكان 
نوال بستفسار: طب ما انت كدا عايزلك بالمرتاح اوي ١٠٠ كمان هتجيبهم منين دول؟ 
صلاح: بيني وبينك لسه معايا ١١٠ اللي هكمل بيهم وربك يسهل بقا 
نوال: ان شاء الله ربنا هيسهلها معاك"نوال كملت تسخين الاكل بس عقلها شاغلها بفلوس صلاح دي جابها منين ومش عارفه تسأله وفي الاخر قررت تسكت متسألش قال من نفسه قال مقالش كلها دعوه "
.................................... 
" صباح جديد بأحداث جديده علي الكل، نهال فتحت عيونها علي صوت امها اللي بتصحيها "
نهال بنوم: في ايه يا نجوي كل يوم هتيجي تصحيني من النجمه كدا 
نجوي بهمس: قومي يا بت حماكي برا بيقولي ادهم قاله يجي ياخدك 
نهال قامت اتعدلت علي السرير بصت في الساعه: اه يدوب اروح بقا بقالي يومين هنا شقتي وحـ.ـشـ.ـتني
نجوي بضيق: وكان هيحصل ايه لو جوزك سابك عندي لما يبقي يجي هناكل منك حته؟ 
نهال قامت مردتش عليها وطلعت لحماها سلمت عليه: نفطر مع بعض انا وانت بقا يحج سالم 
سالم ببتسامه: انا فاطر وشارب الشاي وجوزك مكلمني الصبح مأكد عليا اجي اجيبك اروحك البيت علشان متتبهدليش في المواصلات 
نهال ابتسمت: طيب هلبس ونمشي اهو " ودخلت الاوضه تلبس وامها عملت قهوه لسالم وراحت قعدت جنبه يتكلمو "
نهال دخلت تلبس بعتت لجوزها رساله: 'ادهم بباك برا جاي ياخدني' "ولبست عبايتها والطرحه وجالها رساله" 
ادهم:  ' ماشي يا نوله روحي وانا هخلص الشغل اللي معايا واكلمك' " وحط الفون علي المكتب وبص لراجـ.ـل اللي قدامه " قولي بقا يا ريس طلباتك 
الراجـ.ـل: عايز اعرف الاول انواع الرخام الحلو والوحش " ادهم طلع كاتالوج وفضل يشرح لراجـ.ـل"
.................................... 
" نهال روحت مع حماها لبيتهم، دخلت البيت كانت سلوي في المطبخ نهال دخلتلها "
نهال: ازيك يا ماما بتعمل ايه كدا؟ 
سلوي بصتلها: ايه الغيبه دي كلها دا انا قولت مش هنشوفك غير علي ما جوزك يجي 
نهال ابتسمت وقالت بكيد: كنت اتمني والله بس جوزي رفض قالي لاء روحي اقعدي في بيتك ف جيت بقا المهم هطلع اغير هدومي وانزلك " وطلعت علي شقتها وهي بتضحك "
سلوي اتغاظت منها: الواحده تحمل وتربي وتكبر لما عينها تطلع وتيجي واحده متسواش تاخده ليها علي الجاهز كدا " وكملت غسل الرز "
 " نهال دخلت شقتها شمت ريحة جوزها اللي وحشتها تلقائي اتنفست منها كتيرر، دخلت اوضة نومها لقت هدوم جوزها علي السرير حـ.ـضـ.ـنتها وفضلت تشم فيه "
نهال بزعل: وحـ.ـشـ.ـتني يا ادهم مكنتش اعرف ان الوقت من غيرك هيبقا صعب اوي كدا " وحست انها بتتمني حـ.ـضـ.ـن جوزها راحت كتبتله "  ' وحشني حـ.ـضـ.ـنك اوي يا ادهم ملامحك واحشتني انا مش قادره اعيش وانت بعيد كدا' 
جالها الرد بعد دقايق: لو كُنتي جنبي كنت هقولك انك مش بس حُبي انتي الحرقه والرغبه وجنوني اللي مبيهداش، كل تفصيله فيكي بتغريني ضحكتك انفاسك حتي سكاتك بيناديني مفيش قانون كان هيمنعنا لا خجل ولا عقل كان هيقدر يبعدنا يا نهال 
نهال ابتسمت اوي علي كلامه وشمت ريحة تيشيرته بقوه: يا الله هحبه اكتر من كدا ايه " وجالها رساله من ادهم صدمتها "
نهال اتفاجأت من المسدج بتاعه وكتبت: ارقصلك؟ 
ادهم استغرب صدمتها وكتبلها بتأكيد: ايوا عايزك ترقصيلي
" نهال فتحت الرساله واتصنمت قدام طلبه وفضلت باصه علي الرساله من غير ما ترد "
ادهم استغرب عدم ردها كتبلها: ' نهال انتي روحتي فين؟ ' " مردتش عليه فَ قلق عليها راح اتصل عليها فَ ردت بسرعه "
نهال بتـ.ـو.تر: ايوا يا ادهم معاك بس اتفاجأت من الطلب بس 
ادهم بستغراب: مش فاهم اتفاجأتي من الطلب ليه؟ 
نهال بكسوف: يعني استغربت طلبك ارقصلك ازاي كاميرا وكدا يعني
ادهم ابتسم علي خجلها الواضح من صوتها: كنت اتمني تبقي معايا وترقصيلي واشاركك الرقص كمان لكن الظروف اقوي ف هنكتفي بإن اشوفك كاميرا اجهزي بليل بقا يا سُكرتي 
" نهال هنا اكتشفت جزء من الجواز هي مكنتش تسمع عنه اكتشفت انها بقت بتعمل حجات هي مكنتش في خيالها حتي تتوقع تعملهم علشان بس ترضي اكتر شخص كانت رافضه حتي كلامه "
ادهم بقا مستغرب جدا من استغرابها: مالك يابنتي فيكي ايه مستغربه كدا ليه؟ 
نهال بهدوء: مش مستغربه يا ادهم بس حسه اللي احنا بنعمله دا غلط 
ادهم بدهشه: غلط؟ ايه الغلط في كدا انا جوزك وانتي مراتي يعني مش عيب ولا حـ.ـر.ام ليه مصعبه الدنيا كدا! 
نهال بكسوف: مش عارفه يا ادهم بحس ان مراهقه وبحب وخايفه لحد من اهلي يمسكني مش واحده بتكلم جوزها ودا امر طبيعي بينهم 
ادهم اضايق من كلامها جدا لكن قال بهدوء : خلاص يا حبيبتي متعمليش حاجه انتي مش مرتاحه فيها انا كدا كدا ورايا شغل هخلصه واكلمك 
نهال حست ان ادهم زعل منها فقالت: ادهم انت اضايقت مني؟ 
ادهم رد برفض: لاء يروحي هو انتي قولتي حاجه تضايق اصلا؟  انا فعلا ورايا شغل هخلصه واجيلك 
" ادهم قفل مع نهال وهي فضلت تفكر هو زعل ليه هي بتكلمه عادي وبتشرحله احساسها المفروض هو يتقبل فكرة انها معملتش كدا قبل كدا ويتقبل جهلها في المواضيع دي "
نهال اتنهدت بقوه: الظاهر ان داخله علي معركه من غير سلاح قال ارقصيلي قال مفكر نفسه متجوز لورديانا ابن سلوي " وقلعت عبايتها وفضلت تدور علي حاجه في دولابها لرقص "
......................................
" نوال نزلت من شقتها لشقة حمـ.ـا.تها ومعاها بنتها ولابسين لبس خروج "
سلوي بصتلهم: خير يارب علي فين انتي كمان؟ 
غزل بحماس: هنرووح الملاه.. 
نوال كتمت بوقها وقالت بهدوء: صلاح معندوش هدوم خروج خالص ف قالي البسي انتي والبت نروح دكرنس يجيبله قميصين يغير فيهم عايزه حاجه من هناك؟ 
سلوي بشهقه: يخرابي هتجيبو هدوم علي اللي عندكم كماان هي بعزقة فلوس علي الفاضي ؟ دا انتو دولابكم من الهدوم هيقع ولا انتو حرين هاتوو يا اختي مليش دعوه بدل ما تقولو هي بتدخل ليه 
نوال بتنهيده: والله يماا ما في اي هدوم خروج عند صلاح خالص ماسك في التيشيرت في الابيض والرصاصي وشكلهم قديم " وفونها رن " دا صلاح يما هنزله زمانه تحت 
سلوي: نزلي يا اختي هاتي وتلتلي الهدوم في الدولاب 
" نوال نزلت كان جوزها واقف بالعربيه قدام البيت ركبت جنبه وركبت بنتها ورا "
صلاح بنرفزه: يعني انا متصل عليكي من ساعتها ايه اللي اخرك كدا يا نوال؟ 
نوال بتنهيده: امك مسكتني وانا طالعه ليه وعلشان ايه وهدوم ايه ومعرفش ايه مصدقت انك رنيت علشان انزل 
غزل حاوطت رقابة صلاح من ورا الكرسي: باباااا هنرووح الملاهي ولا لاء؟ 
صلاح: هنروح يقلب بابا بس نخلص المشاوير اللي ورانا وبعدين نروح 
نوال بدلع: صلوحه روح قلبي هيغدينا برا النهارده بقاا 
صلاح بضحك: لاء يا عُمر صلوحه احنا المزانيه بتاعتنا بتنهار في ام المشروع الجديد يعني لمي نفسك شويه يروحي 
نوال كشرت: انت راجـ.ـل نكدي يا صلاح ٤٠٠ جنيه مش هتقصر يعني متبقاش بخيل بقااا هنروح ناكل عند ديكستر اتفقنااا 
صلاح بتحذير: انا اخري ٤٠٠ جنيه لو ٥ جنيه زياده مش دافع علشان تبقي عامله حسابك 
نوال ابتسمت بفرحه: خلاص اتفقنااا اوعدك مش هنزيد عن ٤٠٠ جنيه 
" صلاح اخد مـ.ـر.اته وراح علي اكتر من محل يختار لبس ليه في اللي يعجب مـ.ـر.اته وميعجبهوش لحد ما اخيرا اختار لبس وجابه وراح علي المطعم "
" صلاح قاعد بيبص في المينيو جنب مـ.ـر.اته اللي قاعده تتصور "
صلاح شـ.ـدها بصدمه: اقل اكله ب ٥٥٠ جنيه وتقوليلي ٤٠٠ جنيه دا انا هطلع تلاته ميتين اهلك النهارده 
نوال ضحكت بخفه: ايه يحبيبي خساره في مراتك حبيبتك يعني 
صلاح بغيظ: لاء مش خساره فيكي خساره ليااا انااا 
غزل بتشـ.ـد في هدوم امها: مامااا انا عايزه اركب علي المرجيحه اللي هناك دي 
" صلاح قال اخدها وفضلت يلعبها علي المرجيحه بعد ما طلب الاكل ونوال قعدت تصورهم وكانو التلاته مبسوطين اوي "
............................ 
" نهال قاعده جنب حمـ.ـا.تها بياكلو لب وبيتفرجو علي مسلسل في التلفزيون، نهال قاعده بملل وحمـ.ـا.تها قاعده ساكته "
نهال بملل: يا الله ايه الملل دا مفيش حاجه نعملها غير القاعده دي يا ماما؟ 
سلوي: قومي اكنسي البرنده من التراب مدام عندك ملل 
نهال بصتلها بغيظ: الملل راح خلاص...امال نوال هتيجي امتي.؟
سلوي لسه هترد عليها فونها رن وكان ادهم بيرنلها فيديو: قلب امك وعقلهاا 
ادهم ببتسامه: ست الكُل بتعملي ايه كدا؟ 
سلوي قلبت الكاميرا علي نهال اللي قاعده قدامها بتاكل لب: قاعده انا ومراتك ومن ساعة ما قعدت وهي مسكاني عندي ملل عندي ملل متعرفش ايه اللي بيخلي الملل بتاعها يباا 
ادهم ضحك: يما ما يمكن وحشتها بس مكسوفه تقول 
سلوي ضحكت: اختشي يولاا " وبصت لنهال " ولا واحشك يابت؟ 
نهال ضحكت وقالت بقلة حيله : وحشني بس هعمل ايه الظروف مانعه اللقاء 
سلوي خبتطها علي ايدها بهزار: شوفي يولاد البت مبتتكسفش ازاي قومي اعمليلنا كوبايتين شاي 
نهال بكسل: والله مش قادره اقوم خالص ضهري بيوجـ.ـعني اووي 
سلوي بغمزه: طب جوزك مسافر بقالو يومين ضهرك بيوجـ.ـعك من ايه؟ 
" نهال اتصـ.ـد.مت من كلام حمـ.ـا.تها وادهم مـ.ـا.ت من الضحك علي امه "
ادهم نادي بصوت عالي: يا نُوووله بقووولك 
نهال ردت بإحراج:  يا نعمم 
ادهم بضحك علي ردها: ضهرك بيوجـ.ـعك ليه يقلبي قوليلي 
نهال اخدت الفون وبصتله بغيظ: علي فكره ضهري مبيوجـ.ـعنيش بس مش قادره اقوم ف بقولها كدا علشان متقومنيش
ادهم بضحك: بالله عليكي يما متخليها تقوم وتهبط شوفي شكلها مصفر ازاي وخاسه 
سلوي شـ.ـدت الفون وقالت بحده: ايه الكُهن دا معندناش مراره يبااا للقصص دي امال انت هتبعتلي فلوس امتي؟ 
ادهم: عايزه ايه يقلبي وانا ابعتلك؟ 
سلوي: يعني انشالله لو ٢٠٠ ريال حتي نمشي بيهم الدنيا وعلشان لو مراتك لو احتاجت حاجه ولا كدا 
ادهم: هبعتلك بكرا الصبح تروحي تجبيهم ملكيش دعوه بمراتي خالص اللي هبعتهولك ليكي انتي 
" دخلت نوال وبنتها وجوزها وفي ايدها اكياس كتير،  نوال اول ما شافت نهال ابتسمتلها "
نوال ببتسامه: يجمالو علي الكرش القمر يولاد 
نهال ضحكت وحطت ايدها علي بطنها: تحسي بطني شبه القلقاسه مش شبه بطن الحوامل كدا 
نوال بتخمين: انا حاسه انك حامل في ولد مش عارفه ليه؟ 
نهال بخضه: منخيري كبيره وبقيت سودا ولا ايه؟ انا عايزه بنت يا نوااال 
نوال ضحكت: لاء لو في الحلاوه انتي حامل في بنت علشان زي القمر بعدين الكلام دا كله خرافات اصلا 
صلاح: نوال هاتي الكيس كدا وري امي الهدوم اللي جبناها" واخد الكيس فتحه وفضل يفرج امه "
ادهم: طب يلا هقفل دلوقتي اخلص اللي وبابا وهكلمكم" وقفل "
سلوي مسكت الهدوم: مجبتش قطن صافي ليه يمص عرقك في الصيف انما دا يخليك مايه في الصيف 
صلاح بلا مبالاه: حلوين يما وروقي بالك ابويا فين؟ 
سلوي: دخل ينام من بعد صلاة العشااا
" نوال ونهال طلعو قعدو في البرنده ونهال بتاكل شيبسي من ايد غزل "
نهال بهمس: صلاح عامل معاكي ايه؟ 
نوال ببتسامه: ربنا يبـ.ـاركله راضيني والله يا نهال وبيتمنالي الرضا ارضي 
نهال بببتسامه: ربنا يهدي سركم انتي تستاهلي كل الخير والله يا نوال " وسكتت بعدين قالت " نوال انا عايزه بدله رقص 
نوال بدهشه: وانتي عايزه بدلة رقص ليه يا غاليه وجوزك مش هنا؟ 
نهال بغمزه: جوزي عايزني ادلعه كاميرا يقلبي قاعد هناك ومش راحم برضوو " ولسه هتكمل كلامها رن عليها " ايوا يا ادهم 
ادهم بجديه : اطلعي الشقه كلميني عايزك في موضوع مهم..
                          "" انتظرو القادم ""
" نهال استأذنت من الكل وطلعت علشان تكلم جوزها، دخلت قلعت طرحتها وراحت قعدت علي السرير واتصلت عليه "
ادهم كان معاه ناس لسه داخلين مكتبه فَ كنسل وكتبلها:  ' ربع ساعه وهرن عليكي علشان معايا ناس يا نوله '
" نهال شافت الرساله وعملت قلب عليها واتنهدت وفضلت مثبته عيونها علي الدولاب، وبعد صراع داخلي قامت لبست فستان احمر بحمالات رفيعه مكشوف من الضهر خالص قصير "
نهال بصت علي شكلها في المرايا بصدمه: ايه قلة الادب اللي انا فيها دي يعني راحه البس الفستان وهو مسافر " وفردت شعرها علي ضهرها وعملت ميكب خفيف مع روج احمر "
" فات ساعه وادهم خلص شغله وراح سكنه بعد يوم تعب وارهاق نام علي السرير بإرهاق،  افتكر انه كان عايز يكلم مـ.ـر.اته ف اتعدل علي السرير واتصل عليها كاميرا "
نهال بصت علي الفون بتـ.ـو.تر وبعد شويه وردت بكسوف: ايوا يا ادهم 
ادهم بصلها بتدقيق وقال: ثبتي الفون وارجعي ورا كدا.. 
" نهال اتحرجت اكتر وثبتت الفون ورجعت ورا فستانها اللي رغم كبر بطنها مُغري وهادي واللي محليها اكتر كسوفها الواضح، ادهم من اعجابه بيها نسي تعبه وارهاقه طول اليوم "
ادهم بإعجاب وهو بيتفرج عليها وهي بتلف حوالين نفسها: يلعن ابو ام المسافات يا شيخه اللي تمنعني عن اكلك دلوقتي 
نهال ببتسامه: الفستان عجبك؟ 
ادهم بشغف: صاحبة الفستان عجباني اكتر ومجنناني...ايه الحلاويات دي كلها 
نهال بصتله ببتسامه خجوله وقال وهي بتوه كلامه : انت كلمتني تحت قولتلي اطلعي الشقه كلميني كان في حاجه مهمه؟ 
ادهم افتكر كان عايزها ليه وقال: كويس انك فكرتيني شوفي كدا الفلوس اللي انا سايبها في الدرج قد ايه؟ 
نهال فتحت الدرج وفضلت تعد في الفلوس وبصتله: دول ٦ الاف الا ٤٠٠ جنيه و ٤٠٠ معايا في الشنطه كنت واخداهم احتياطي معايا وانا رايحه لماما علشان لو احتاجت حاجه 
ادهم ببتسامه: براحتك يروحي..المهم هتخدي من الفلوس دي ٣ الاف هتنزليهم الصبح لأمي والباقي خليهم معاكي اول ما تقربي تخلصيهم  عـ.ـر.فيني 
نهال وافقته: حاضر طب انزل انزلها الفلوس دلوقتي وارجع ارنلك اول ما اطلع؟ 
ادهم برفع حاجب : بقا عايزاني اقفل واسيب الجمال دا كله علشان تنزلي الفلوس ارميلي بقا ام الفلوس دي علي جنب وانسيلي الدنيا كدا وارقصيلي 
" الكلمه دخلت قلب نهال هزيته من مكانه مش فاهمه ليه الكلمه دي بترعـ.ـبها بلعت ريقها وبان تـ.ـو.ترها وبدأت تفرك في كفوف ايدها "
ادهم بحنان: حبيب قلبي وروحي اتـ.ـو.تر كدا ليه اهدي خالص مفيش حاجه...مالك كدا؟ 
نهال حطت ايدها علي قلبها وقالت بهدوء: كويسه بس متـ.ـو.تره شويه عندك اغنيه معينه عايزني ارقص عليها ولا اجيب علي ذوقي 
ادهم بحب: علي ذوقك عايز اتفاجئ بمهاراتك المدفونه بقاا 
" نهال ابتسمت بكسوف وشغلت اغنية ' يعمي وعم قلبي' وبدأت ترقص بمهاره دهشت ادهم  ، رقص نهال عجب ادهم جدا بحركاتها المثيره بنسباله "
نهال قعدت علي السرير زهي بتنهج: الموضوع دا مرهق جدا يا زوجي العزيز 
ادهم بحُب : يا بخت قلبي لما ارتاح بعد التعب وبعد الجراح دا الحلو لما بيجي بينسّي كل اللي راح 
نهال بصتله وابتسمت اوي: انا بعشق كلامك يا ادهم وبعشقك كمان...يلاا قولي شعر كمان
ادهم ببتسامه: عايزه شعر عن ايه مثلا؟ 
نهال بتفكير: عن عيوني.. 
ادهم ابتسم وبصلها وقال بغزل : تبصيلي انسي الدُنيا وكل اللي كان انسي همومي وادور علي الأمان في طرف رمشك راحه وسكون وفي نظرتك سلام للعيون يا ست نِهال 
" ميعرفوش الوقت اللي عدي وهما بيتكلمو مع بعض ، فضلو صاحيين لحد ما نامو علي انفاس بعض "
................................ 
" في شقة نوال صلاح قاس الهدوم قدام مـ.ـر.اته اللي بتحاول تنسقهم علب البناطيل اللي عندو "
نوال بحيره: بص التيشيرت الاسود دا هتلبسه علي البنطالون البيج والتشيرت الابيص علي البنطالون الرصاصي والجينز 
صلاح بصلها: لما هلبس البنطالون الرصاصي هلبس التيشيرت الرصاصي هلبسه علي ايه؟ 
نوال بغيظ: التيشيرت الرصاصي دا هقطع امه وهعمله ممسحه امسح بيها المطبخ علشان مشفوش تاني 
صلاح بدهشه: انا مش فاهم هو عامل فيكي ايه دا اكتر تيشيرت متحمل الكحرته والبهدله ولا عمره اشتكي 
نوال: كفايه عليه بقا لحد كدا لسه عايزين نجيبلك كام كوتش حلوين كدا يليقو بيك بقا 
صلاح بستغراب: هو انا نازل في ترشيحات مجلس الشعب السنادي ولا ايه؟  
نوال ضحكت بخفه: اشمعنا يا صلاح باشاا 
صلاح حك دقنه وقال: يعني تيشيرتات جديده ودلوقتي كوتشات مش مرتاحلك بصراحه 
نوال حاوطت رقابته : مش لازم يكون في مناسبه علشان نجدد لبسك بعدين انا حبيبي هيبقي صاحب كافيه وبكرا يبقي الكافيه بتاعه اكبر كافيه فيكي يا دكرنس كلها 
غزل فتحت باب اوضتها وطلعت ومعاها لعبه وقالت بتذمر: بابااا مش راضيه تشتغل 
صلاح بعد عن نوال بغيظ: الجوازه دي منظوره اقسم بالله " واخد اللعبه يشوفها مبتشتغلش ليه " هاتي الريموت كدا ناخد منه الحجاره 
نوال اخدت الريموت: لاااء الريموت لاء هسمع المسلسل ازاي اناا 
صلاح شـ.ـد الريموت: اصبري بس نلهيها بلعبه نصايه خليكي جدعه 
نوال برفض: استني بس لعبة ايه اللي تقعد بيها نص ساعه كمان الساعه ١ وتلت يعني معاد نومها فات هدخل انيمها واجيلك 
غزل برفض: لاااء مش نايمه انا عايزه اصحي كمان شويه 
نوال شالتها غصب ودخلت اوضتها: هحكيلك حدوتة المعزه الغلبانه 
غزل بحماس: اللي اولادها مـ.ـا.تووو 
" نوال وافقتها وحـ.ـضـ.ـنتها وفضلت تحكي لحد ما غزل نامت ونوال راحت في النوم جنبها، صلاح استغيبها فَ قام دخلها بص علي منظرهم وهما حـ.ـضـ.ـنين بعض ابتسم ودخل جنبهم "
نوال حست بحد بيضمها من وسطها فاقت وبصتله بنوم: السرير ضيق يا حبيبي قوم ننام في اوضتنا 
صلاح ضمها بهمس: هشش مش هنام غير هنا ندفي بعض احنا التلاته
نوال بغيظ: والسهره اللي كنا ناويين ليها يا صلاح؟ 
صلاح ضحك بخفه: ملكيش حظ ذنب امي ايه دلوقتي...اتخمدي 
نوال حـ.ـضـ.ـنته وقالت بهمس: اتخمدت 
....................................... 
" تغريد كانت قاعده في البلكونه عند نجوي في ايدها كوباية شاي مستمتعه بِ جو الفجر وهدوئه،  جيه في بالها امجد واللي كان بيعمله حست نفسها مغفله جدا بعدين افتكرت كلام الحب اللي كان بيقوله وضحكت"
تغريد بغلب: لدرجه دي كنت مغفله ومعميه في حبه...دمرني منه لله 
نجوي اتاوبت وهي بتقعد جنبها: لازم يعني تتقرصي جـ.ـا.مد علشان ت عـ.ـر.في انه دمرك 
تغريد بتنهيده: والله يا نجوي انا كنت بقول انه شخص كويس اي بنت تتمناه حبيته والله لكن خدعني وخذلني قدام نفسي الوجع بقاا هنا مش في الخذلان الوجع في انك كنتي مفكره ان الشخص دا اخر من يخذلك فهماني 
نجوي بتفهم: ديما الخذلان بيجي من الناس اللي ادناهم كل الثقه والحب 
تغريد بصتلها ببتسامه: عمرك كنتي تتخيلي ان نهال تحب ادهم كل الحب دا؟ 
نجوي ابتسمت: ادهم طيب وحِنين وجدع ويتحب نهال مبتجيش غير بالكلمه الحلوه وهو كان نفسه طويل واستحملها 
تغريد بوهن: الاقي فين حد يستحملني كدا يا نجوي؟ 
نجوي برفع حاجب: ماهو كان جايلك انتي يا محترمه بس انتي اللي رفضتي 
تغريد بضحك: كل واحد بياخد نصيبه بقاا 
" نجوي لسه هترد عليها فونها رن بصت فيه واستغربت اوي "
نجوي: نهال بتتصل دلوقتي ليه استرها يارب " وردت عليها " 
                   "" انتظرو القادم ""
نهال بوجع: ماما انا بطني بتوجعني اوي ومش مبطله ترجيع اعمل ايه مش قادره 
نجوي بقلق: الترجيع دا في الحمل طبيعي قولتلك خليكي عندي لكن دماغك فردة جازمه..الدكتوره مكنتش كتبتلك علي دوا لترجيع دا؟ 
نهال نشفت وشها من المايه بعد ما غسلته وردت بتعب: مرجعتش قبل كدا علشان تكتب دي لسه اول مره ريحة الصابون نفسه مضيقاني اعمل ايه دلوقتي 
نجوي بهدوء: حاولي تنامي دلوقتي وانا الصبح بدري هجيلك نروح المستشفي نكشف ونسأل الدكتوره 
نهال برفض: لاء مش رايحه مستشفيات هنروح نكشف في عيادة دكتوره ريهام 
نجوي: بتفتح امتي دكتوره ريهام دي؟ 
" نهال حست انها عايزه ترجع تاني ف سابت الفون علي السرير ورجعت ترجع من تاني ،  نجوي قلت عليها ونـ.ـد.مت انها سابتها تمشي "
" نهال قضت الليل كله من غير نوم ما بين وجع بطنها وبين انها كل شويه تقوم ترجع لحد ما النهار طلع وجوزها رن عليها "
ادهم بصوت لسه نعسان: صحيتك من النوم يحبيبي انا عارف بس حشـ.ـتـ.ـيني و  قولت اكلمك شويه قبل ما انزل الشغل
نهال عيطت بوجع: بموت يا ادهم بطني بتتقطع منمتش طول الليل رايحه جايه علي الحمام ارجع وبس 
ادهم مسح وشه اثر النوم واتعدل بقلق: يعُمري ليه كدا حصلك ايه وبعدين لما انتي تعبانه مكلمتنيش ليه بليل؟ 
نهال دمـ.ـو.عها نازله علب المخده وهي نايمه علي جنبها وايدها علي بطنها وقالت بهمس تعبان: عندك شغل الصبح محبتش اقلقك فكرت الوجع ساعه او ساعتين وهبقي كويسه لكن التعب بيزيد لدرجة ان مش قادره اتكلم واعصابي كلها سايبه 
ادهم من قلقه عليها اتـ.ـو.تر: اقفلي والبسي عبايتك هبعتلك امي تروحو لدكتوره يلا 
نهال بتعب: مش قادره اقوم البس حتي يا ادهم تعبانه
ادهم بخوف عليها: طب خليكي هخلي امي تيجي تلبسك يحبيبي الف مليون سلامه عليكي يا نوله " ادهم قفل ورن علي امه "
سلوي قامت بخضه ترد: ايوا يا ادهم رنن بدري ليه يباا انت حلوو 
ادهم بغضب: انا حلو يما بس مراتي نايمه في ميتين ام بيتكم بتموت في الشقه لوحدها ومحدش فكر يطلع يشوفها حتي 
سلوي بقلق: وانا هعرف منين يابني انها عيانه وبعدين لو طلعت هتقول الوليه دي طالعه عندي ليه 
ادهم بغضب اكتر: يما وانا عندك كل شويه انتي كنتي فوق اشمعنا لما مشيت فوق اتحرم عليكي.." وحول يهدي " المهم يما اطلعي خديها وروحي اكشفي عليها وشوفيها مالها 
" سلوي قفلت معاه وهي مضايقه من اسلوبه وربطت دماغها بإيشارب وطلعت علي شقة ادهم،  رنت الجرس وفضلت شويه لحد ما نهال فتحت الباب والتعب باين عليها "
سلوي بقلق: يقلبي عليكي يابنتي مالك يا نهال فيكي ايه؟ 
نهال حـ.ـضـ.ـنتها وعيطت: مش قادره هموت من وجع بطني ومن امبـ.ـارح مش مبطله ترجيع لحد ما نفسي اتقطع 
سلوي طبطبت عليها بحنان: طيب قومي البسي نروح نكشف نطمن عليكي 
نهال مسحت دمـ.ـو.عها وقالت بوجع: مش قادره امشي ولا اقف علي رجلي يا ماما وكمان الدكتوره ريهام مبتفتحش بدري كدا 
سلوي بهدوء: هنروح المستشفي في دكرنس نطمن لما الدكتوره ريهام تفتح نروحلها بليل المهم ترتاحي شويه 
" نهال وافقتها بتعب وسلوي ساعدتها تلبس وفضلت معاها لحد ما خلصت ، ونهال اديتها الفلوس اللي ادهم قال عليها ونزلو الاتنين مع بعض علي تحت وسلوي سناداها "
سالم كان طالع من الحمام وفي ايده فوطه بينشف اول ما شاف نهال قاعده علي الكنبه وشكلها تعبان قِلق: مالك يا نهال تعبانه ولا ايه؟ 
سلوي وهي بتلبس عبايتها: دور العربيه خلينا نروح نوديها المستسفي نشوف مالها كدا بطنها بتوجعها وبترجع من بليل 
سالم بحنان: سلامتك يا نوله " وقال بهزر " الولا ابن الكـ.ـلـ.ـب قارفنا من قبل ما يجي 
" نهال ابتسمت بتعب وايدها علي بطنها المنتفخه شويه، وسلوي لبست وسندتها ونزلو علي تحت ركبت مع سالم وراحو علي المستشفي "
ادهم رن علي امه بقلق: ايه يمااا طلعتي ولا لسه  ؟ 
سلوي: احنا في الطريق اهو يبا هنروح المستشفي اللي في دكرنس نطمن عليها ونرجع متقلقش انت 
ادهم بقلق وعصبيه: مقلقش ازي بس ملعون ابو السفر يا شيخه اللي مخليني مش عارف ابقي مع مراتي في تعبها 
سلوي بضحك:  ما احنا معاها اهو يا ادهم هنروح ونعملها اللازم ونطمن عليها ونيجي 
ادهم بتأكيد: ومتخليهاش تنام في الشقه لوحدها يا تطلعي تنامي معاها يا تنزل تنام في اوضتي تحت وتأكليها يماا هاتي فراخ بلدي واعمليها يما 
" نهال سمعت كلامه واضايقت منه علشان هي بتحب تنام لوحدها مش عايزه تحس نفسها متراقبه او مش واخده راحتها فَ سكتت بتعب "
سلوي: مراتك في عنينا كلنا يا ادهم انت خلي بالك من نفسك ومتشلش هم يبا 
ادهم بستفسار: امال هي فين مش سامع صوتها ليه؟ 
سلوي بصت عليها كانت مغمضه بتعب: جنبي اهي بس تعبانه مش قادره تتكلم 
ادهم بهدوء: طيب يما لما توصلو المستشفي طمنيني انا فاتح نت اهو 
" ادهم اضايق من تعبها واضايق انه مش جنبها اضايق انه مش عارف يخدها في حـ.ـضـ.ـنه يطمنها، قفل مع امه وهو مضايق وكمل باقي شغله بعصبيه وضيق "
................................... 
                        " في دكرنس "
" نجوي كانت قاعده جنب احمد في العربيه رايحين المستشفي لنهال بعد ما عرفتهم "
نجوي بضيق: بدل ما يخدو البت عند دكتور خاص رايحين ياخدوها المستشفي العام 
احمد بهدوء: يا وليه الساعه ٨ الصبح دكتور خاص ايه اللي هيفتح من دلوقتي؟ بعدين المستشفي هناك هيعملو اللازم بعدين اصلا الدكتور الخاص لما بيحس ان في خطر علي الحاله بيحولها المستشفي علطول ايه مشكلتك بقا؟ 
نجوي: الدكتور بيحولها المستشفي لكن بيكون معاها لكن هما رايحين بالبركه وخلاص 
" احمد وصل قدام المستشفي ركن عربيته وفضلو مستنينهم يوصلو، بعد شويه سالم وصل بيهم وسلوي سانده نهال اللي التعب واضح عليها "
نجوي راحت عند بنتها ومسكت ايدها بقلق: مالك يا نهال فيكي ايه؟ 
نهال بتعب: تعبانه وبس تعبانه بطني بتتقطع منييي 
نجوي بضيق: ايه اللي كان هيحصل لما تقعدي معايا مش كنت اخدت بالي منك 
سلوي بستغراب: احنا شايلين نهال في عنينا يا ام نهال بس دي واحده حامل وتعبها طبيعي يعني 
نجوي بغضب: دي منظر واحده تعبها طبيعي يا تم ادهم احنا هنضحك علي بعض ولا ايه 
سلوي بغضب: نضحك علي بعض؟ قصدك ايه مش فاهمه 
نهال زعقت بتعب:  يجدعااان افهموو انا تعبانه وانتوو وافقين تتخانقوو 
" احمد مسك ايد نهال دخل علي الاستقبال وهما وراه لكن الجو متـ.ـو.تر بينهم كلهم ، دخلت نهال اوضة الكشف والدكتور بدء يكشف عليها "
الدكتور وهو بيبص علي التلفزيون وممشي جهاز علي بطنها: وجع البطن دا من امتي كدا؟  
نهال بتعب: من امبـ.ـارح بليل 
الدكتور: في جفاف؟ بمعني بتحسي انك عطشانه ديما؟ 
نهال بتذكير: لاء خالص 
الدكتور بعمليه: تمام هنسحب سرنجة دم نعمل تحليل انيمياا نطمن كدا " وفعلا سحب سرنجة وبعته لدكتور التحليل " نص ساعه ونعرف النتيجه  بس عايز اعرف جوزك فين 
نهال: مسافر من ٣ ايام 
الدكتور: طب كويس جداا محتاج منك الراحه الكامله اي مجهود بلاش لحد بس ما تخلصي اخر اسبوع في الربع 
نهال: هعرف امتي جنس البيبي؟ 
الدكتور: يعني في الخامس ان شاء الله المتابعه الجايا مع الدكتوره بتاعتك هت عـ.ـر.في 
" الكل فضلو قاعدين ساكتين مستنين نتيجة التحليل ونهال نايمه علي السرير بتعب وارهاق "
الدكتور دخل بعد ساعه الا تلت وفي ايده نتيجة التحاليل: الانيمياا عندك وحشه خالص خالص ٧ ليه كدا؟ 
نجوي بضيق: مبتاكلش يا دكتور اصلها بتوفر
سلوي اضايقت جدا منها لكن قالت بهدوء: طيب الحل ايه في الانيمياا دي 
الدكتور كتبلها علي محاليل دم: انا كتبتلها جهازين محلول دم تاخدهم تاخدهم وترجع تعمل تحليل تاني لو رفعت تمام مرفعتش تاخد تاني اتنين بجانب اللبن والبيض وترتاح الفتره دي علي قد ما تقدر 
" احمد اخد الروشته من الدكتور ونزل بسرعه يجيب العلاج من اقرب صيدليه للمستسقي ،  سالم طلع يكلم ادهم يطمنه، وسلوي ونجوي سندو نهال يخدوها للعربيه "
" نجوي م طايقه سلوي ولا سلوي طيقاها ونهال في النص بتحاول تبلع تريقة امها واستغربت سكوت حمـ.ـا.تها علي امها "
سلوي فونها رن وكانت نوال: ايوا يا نوال 
نوال بستغراب: ايه يما امال انتو فين نزلت ملقتش حد في البيت وصلاح مش لاقي العربيه ومتأخر علي الشغل 
سلوي: نهال تعبت وجينا بيها علب المستشفي احنا جايين علي البيت اهو بس انزلي ادبحي فرخ بلدي واطبخيه علشان نهال 
نوال بستفسار: حاضر يما ونهال عامله ايه؟ 
سلوي: عندها انيميا حاده المهم لما نرجع نتكلم يلا " وقفلت معاها "
احمد جيه عليهم وناول العلاج لنهال: الدكتور بيقولك حطي اي قماشه علي المحلول وخديه في الضلمه بصراحه مش عارف ليه بس هو قالي كدا 
نهال اتنهدت بتعب: مين اللي قالك انزا هات العلاج يا احمد
احمد بستغراب: محدش قالي انا نزلت من نفسي اجيبه 
نهال بهدوء طلعت فلوس من شنتطها: جبت العلاج دا بكام؟ 
احمد بدهشه: عيب يابت الكلام دا انا جايب لحد غريب دا لأختي " وبعد محايله بينها وبينه مرداش ياخد منها فلوس والاخر نهال ركبت مع حماها وحمـ.ـا.تها ومشيت وامها مشيت هي واحمد "
نجوي بغضب: رايح تدفع فلوس العلاج ليه يا شملول جوزها فقير ومش لاقي؟ 
احمد بدهشه: انا مش فاهم انتي ايه غيرك من ناحية ادهم ونهال البت متجوزه وعايشه ومبسوطه ايه مزعلك بقا 
" نجوي الكلام معجبهاش فَ سكتت، واحمد سكت وكمل طريقه للبيت في صمت "
.................................. 
" نزلت سلوي وطلعت علي فوق ونهال فضلت واقفه شويه في الشمس بتكلم جوزها "
نهال بتعب: بس كدا بعدين احمد نزل جاب العلاج فضلت اتحايل عليه ياخد حقه مرداش ابدا وماما قالتلي تعالي معايا قولتلها لاء هىوح البيت وروحنا 
ادهم بعدم فهم: احمد جاب العلاج ازاي ومخادش حسابه هو احمد كان معاكم ولا ايه؟ 
نهال: اه كان جايب ماما وفضل واقف معانا لحد ما روحنا 
ادهم بضيق: ايوا ويجيب علاجك علي حسابه ليه برضووو ميتينه علي ميتين شكله ياستي 
نهال استغربت اسلوبه: ادهم لو سمحت اتكلم بإسلول كويس والشاب فضل واقف معايا مسابنيش ومتنساش انه ابن عمي 
ادهم بعصبيه وغيره : برضووو يحاسب علي العلاج ليييه...اسمعييي شوفي العلاج دا بكام والفلوس تروحله والا قسما بالله تبقي طالق بتلاته 
نهال اتصـ.ـد.مت من كلامه وقالت: ادهم انت بتحلف عليا بالطـ.ـلا.ق؟ 
ادهم بغيره وغضب: اه بحلف عليكي الواد دا شوفي جاب العلاج بكام وفلوسه تروحله يجيبلك علاجك بتاع ايه بروح امه.. 
" نهال من شـ.ـدة زعلها وغضبها منه قفلت في وشه وقفلت النت، الحركه دي نرفزت ادهم اووي لدرجة انه رزع مكتبه بإيده نزل ازازه علي الارض "
نهال اتصلت علي امها: ماما عندي طلب عايزه اطلبه وتساعديني فيه 
نجوي: طلب ايه قوليلي ابعتلك احمد يخدك ترتاحي هنا يومين ولا حاجه؟ 
نهال برفض: لاء عايزه منك تدي فلوس العلاج لأحمد لحد ما اجيلك اديهم ليكي ادهم حالف عليا بطـ.ـلا.ق 
نجوي بنفجار: هو جوزك بيعمل كدا ليه منعك تيجي عندي ودلوقتي بيحلف عليكي بالطـ.ـلا.ق علشان ابن عمك دفعلك العلاج دا اسمه ايييه اتصل عليه اكلمه اقوله دي بنتي زي ما هي مراتك برضو 
نهال بملل: لاء يا ماما متتصليش عليه ادي الفلوس بس لاحمد عشان خاطري 
نجوي بفقدان امل: براحتك ينهال علي العموم انا منزلتش من العربيه الا واحمد واخد الفلوس هو بيشتغل في ايه علشان يدفعلك ٧٠٠ جنيه علاج 
نهال بأسف: حقك عليا يا ماما هجيبلك الفلوس اول ما اجي عندك علطول 
نجوي مصدومه من بنتها: تجبيلي الفلوس لما تجيلي؟ انا مستنيه منك فلوس يا نهال انتي بقيتي عامله كدا لييه هاااا؟ 
نهال بنفجار: عامله ايه يا ماما قوليلي بسمع كلام جوزي ولا اعانده واطلق واجي اقعد جنبك؟ انتي السبب في جوازي دلوقتي اوعي تنسي دا بس عارفه بشكرك انك السبب في ان اتجوز ادهم ماما انا مش حكم نفسي وانتي عارفه كدا تصرفاتي كلها بتحاسب عليها من جوزي ودا حقه انا معرفش اعاند معاه ارجوكي سبيني اعيش براحتي 
نجوي بهدوء: ربنا يسعدك في حياتك انا هحناج ايه غير ان اشوفك مبسوطه وكويسه بيت ابوكي مفتوح في اي وقت تنوريه يا نهال ومتقلقيش احمد انا اديته الفلوس " وقفلت وفضلت تفكر في كلام بنتها وكان معاها حق هي مش حره في تصرفاتها ف ليه بتضغط عليها "
نهال اتغاظت من جوزها جدا وفتحت نت وكتبت 'انا رجعت الفلوس لاحمد مش خوف منك لكن عملت اعتبـ.ـار لحلفانك بس اقسم بالله عمري ما هنساها' " وبعتتها ليه "
ادهم شاف الرساله واتجنن: مش خوف منك؟ مش معبره يعني تماااام " ورن عليها كانت قفلت النت نزل الفون من علي ودنه بغيظ " صبرني عليها يارب علشان منزلش ادغدغ دماغها وارجع
" سلوي طلعت بصت عليها كانت واقفه مربعه ايدها وسانده علي العربيه بتاعتة جوزها ومغمضه عيونها "
سلوي: نهال تعالي كُلي علشان تاخدي المحلول يلاا 
نهال سمعتها وبصت حمـ.ـا.تها: حاضر جايا اهو " وطلعت " الشمس بتدفي اغريتني 
سلوي ابتسمت: ولا لو قعدتي العصر بقا تحت تخليكي فُرن كُلي وخدي المحلول وننزل نقعد 
" نهال وافقتها ودخلت جوا البيت كانت نوال مجهزه صنية اكل "
نوال: نهال انا عملالك الشوربه طعمها تحفه وحطيتلك لسان عصفور دوقي كدا وقوليلي رأيك 
نهال اكلت منها: ياربي تسلم ايدك يا نوله بالله العظيم طعمها تحفه 
نوال ببتسامه: بالف هنا شكلك حملك متعب كنت كدا في غزل وقرفانه من كل الروايح بقا بالله كنت بغسل وشي بصابون ابيض بدون ريحه وكمان دوخه وترجيع ورجلي تورم وقررف بس اول ما ولدت ولا كأن في حاجه 
نهال بلعت وردت: انا بقا مش بدوخ انا بحس ان الدنيا بتلف وانا واقفه مكاني وترجيع يا نوال بالله كل دقيقه علي الحمام ووجع في بطني وضهري مموتني 
نوال: علشان ولا بتشربي لبن ولا بتاكلي بيض مفيش كلسيوم في جـ.ـسمك 
نهال حست بقرف لما افتكرت اللبن: مبعرفش اشرب اللبن ساده كدا لازم فوقه حاجه شاي بقا نسكافيه اي حاجه 
سلوي دخلت البيت ومعاها واحده: ادخلي يا اماني مفيش حد والله دول البنات تعالي 
اماني بصتلهم ببتسامه: الف سلامه يا نهال ربنا يقومك بسلامه يحبيبتي 
نهال ابتسمت: الله يسلمك تسلميلي 
نوال حـ.ـضـ.ـنت اماني: تعالي يا امونه"وبصت لنهال "دي اماني ممرضه مرات رامز اللي بيته في وشنا بيشتغل مع جوزك في السعوديه 
نهال: يبقي انتي اللي هتعلقيلي المحلول صح؟ 
اماني هزت راسها بموافقه: بس متقلقيش العزبه كلها علقـ.ـتـ.ـلها قبل كدا 
نهال ضحكت: بيستغلوكي اسوء استغلال يابت يا امونه والله"  ودخلت تغسل ايدها "
اماني بمهس لنوال: طب بالله عسوله وبتتكلم مش زي بتوع دكرنس متكبره وكدا 
نوال ببتسامه: دا اغلب من الغلب وطيبه خالص 
اماني بغمزه: ومزه كمان تستاهل ادهم بصراحه يابت يا نوال 
" نهال نايمه علي السرير في اوضة ادهم واماني بتجهز المحلول علشان تركبه ونوال قاعده علي السرير جنب نهال اللي مسكه ايدها بخوف"
اماني بصتلها ببتسامه: بصي متخافيش مش هتوجعك بصي الناحيه التانيه ومش هتحسي 
نهال بخوف: انا واثقه فيكي اوعي توجعني مبخافش من حاجه في حياتي قد شكة الحقنه دي 
" نوال مسكت ايدها جـ.ـا.مد ونهال بصتلها وغمضت عيونها بخوف واماني شكيتها في ايدها نهال حست بيها لكن موجعتهاش واماني شغلت المحلول "
اماني ببتسامه: بالشفا يا ست نهال علي ما المفعوص يجي الدنيا يكون طلع عين العزبه كلها 
نهال قالت بهزار: يعمل اللي هو عايزه يابت دا لو ولد هجوزه اربعه ولو بنت هتجنن شباب البلد كلها 
" كلهم ضحكو وطفو النور واماني روحت ونهال فضلت قاعده تاخد المحلول وجنبها نوال اللي عماله تتكلم معاه وحمـ.ـا.تها اللي عملتلها كوبايه لبن ببلح "
سلوي جابت الكوبايه وقعدت قدامها: خليكي زي ما انتي وانا هأكلك علشان المحلول ميتفكش من ايدك 
نهال بقرف: مبحبش اللبن ساده ولا بحب البلح بقرف منهم الاتنين معرفش اكل حاجه مبحبهاش 
سلوي مليت المعلقه: افتحي بس بوقك كدا لو معجبكيش متكليش منه يلا يلاا " نهال فتحت بقوها واكلت وعجبها وسلوي اكلتها لحد ما خلصت الكوبايه "
" نهال بصت علي نوال اللي نامت جنبها وراحت في النوم، راحت نهال غمضت عيونها ونامت هي كمان "
سلوي كانت قاعده قدام التلفزيون فونها رن: ايوا يا ادهم 
ادهم: ازيك يما...امال نهال قافله فونها ليه؟  
سلوي: الدكتور كتبلها محلولين دم بعت البت اماني مرات رامز علقتهولها ونايمه جوا وهي ونوال 
ادهم بهتمام: طيب والدكتور قالها عندك ايه؟ 
سلوي: انيميا حاده كتبلها جوز محاليل واحد الوقتي وواحد بكرا الصبح وقال نهتم بأكلها لبن وبيض 
ادهم برجاء : اكليها والنبي يما وشربيها لبن لو محدش عملها واجبرها تاكل عليها تفضل يومين من غير اكل عادي 
سلوي: والله نوال عملتلها فرخه النهارده اكلت لما شبعت وبعد الاكل عملتلها كوباية لبن ببلح اكلتها وانا معاها اهو متخافش يباا 
ادهم بحب: ربنا يطولنا في عمرك ويخليكي لينا يمااا " واحد نده عليه " اصبر يلاا جايلك اهو نزل الحموله علي ما اجيلك " طيب يما لما تصحي خليها تفتح فونها وانا ورايا كام حاجه كدا وهكلمك تاني 
................................ 
" الساعه بقت ٥ المغرب ونهال مصدومه هي نامت كل دا ازاي، طلعت من حمام شقتها بعد ما اخدت شاور دافي ولبست بجامتها وشالت فونها من علي الشاحن فتحته كان في اكتر من ١٠ اتصالات من ادهم ومسدجات كتيره راحت اتصلت عليه "
ادهم بزعيق: اخيراااا افتكرتي ان ليكي جوز يا محترمه من صباحية ربنا برن عليكي وانتي ولا فكرتي تفتحي فونك حتي 
نهال اتنهدت وريحت ضهرها علي السرير: انا منمتش طول الليل من الوجع اول ما اخدت المحلول نمت محستش بنفسي لسه صاحيه يدوب اخدت شاور وكلمتك 
ادهم مسح وشه يحاول يهدي: طيب يا نهال مش انتي كويسه؟ 
نهال بموافقه: ايوا الحمدالله بخير 
ادهم بهدوء : تمام روحي بقا شوفي كنتي بتعملي ايه 
نهال بزعل : ادهم طريقتك متغيره معايا ليه ممكن افهم؟ 
ادهم اتنهد بقوه وقال: انا هنا رجعت لقيت الدنيا ضايعه من غيري المصنع واقع ولسه يدوب بحاول ارتب الدنيا سايبك عندك وحاسس ان سايب روحي لما تعبتي النهارده وانا مش عارف اعملك حاجه كنت حاسس بالعجز وانا مش جنبك ومش عارف اخدك في حـ.ـضـ.ـني اطمنك متعصب مضايق مخنوووق 
نهال اتفهمت حالته وقالت بحب: حبيب قلبي انا كويسه جدا ماما سلوي مسابتنيش لحظه الكل هنا شايلني في عينه وبعدين كل اللي انا فيه دا طبيعي اي واحده حامل بتحسه ممكن متشلش هم؟ 
ادهم بستغراب: ولما مشلش همك هشيل هم مين! 
نهال بهدوء: طيب شيل همي لكن بلاش تضغط نفسك ممكن عايزه اطلب منك طلب 
ادهم بحب: عيوني ليكي يحبيبي 
نهال بزعل: تاني مره مهما يحصل مهما يحصل متحلفش عليا بالطـ.ـلا.ق يا ادهم.. 
ادهم بزعل من نفسه: حقك عليا انا غيرت عليكي منه ف معرفتش بقول ايه وانا اوعدك مش هتتكرر لكن انتي كمان ميبقاش ليكي اي تعامل بالواد دا ولا بأي راجـ.ـل يا نهال وتاني مره مهما كان الخلاف اياك تقفلي الفون في وشي 
نهال بحب: مش شايفه غيرك ولا عايزه غيرك ولا اقدر اكون غير ليك يا ادهم 
ادهم بحب وتنهيده حاره: وحشني حـ.ـضـ.ـنك يا نهال هموووت عليكي عقلي كل يوم بيقولي انزل وسيب الدنيا تخرب المهم تبقي في حـ.ـضـ.ـن حبيبتك 
نهال بحب واشتياق:  لو كنت اعرف انك لما تمشي هشتاقلك كدا مكنتش ضيعت دقيقه واحده برا حـ.ـضـ.ـنك يا ادهم 
                  "" انتظروو القاادم ""
" بدأت الايام تمر يوم ورا يوم ايام متشابهه جدا مفيش تجديد فيها مر ٣ شهور ومش كل ساعه بتمر علي نهال شوقها لأدهم بيزيد، ادهم ميقلش عنها حاجه مـ.ـر.اته وحشاه لدرجة انه كارهه الشغل اللي بسببه هو بعيد عنها وعن حـ.ـضـ.ـنها "
" اشرقت شمس تحمل في حرارتها اشراقه ليوم طويل من ايام فصل الصيف، نهال كانت نايمه في سريرها في شقتها قامت من النوم بكسل علي حركه في بطنها "
نهال بنوم وهي بتحسس علي بطنها: فايق بدري ليه يقلب امك " اتاها ركله من الصغير " طايح في بطني ليييه من الصبح فهمني " وشافت الساعه كانت خمسه الفجر راحت رنت علي ادهم "
ادهم اول ما شاف رنتها فاق من النوم بقلق: ايوا يا نِهال في حاجه بتوجعك ولا ايه؟ اطلع امي؟ 
نهال ببتسامه: اهدي يحبيبي انا كويسه والله بس المفعوص ابنك نازل رفص في بطني صحاني قولت بما ان صحيت استغل جوزي قبل ما يتسحل في شغله ومعرفش اكلمه غير صُدف
ادهم رجع اتعدل علي سريره واتنهد براحه وقالها بحنان: استغلي يقلبي استغلي انا عندي كام نِهال يعني دي هي واحده وحقها تدلع عليا كمان وكمان 
نهال بحُب: يلهوي علي كلامك اللي بيوديني في داهيه " وقالت بحماس " ادهم انا اختارت اسم.. 
ادهم بملل: هنرجع تاني نتخانق علي الاسماء يابنتي كفايه من يوم ما عرفتي انه ولد واحنا بتختار في اسماء والاخر تقولي وحش سبيها لله وهو هيجي بإسمه 
نهال بتكشير: ازاي يعني هيتولد مسمي ادهم قول كلام يتعقل بعدين هيحصل ايه لو وافقت علي اسم ' إيلان  ' دا تحفه
ادهم بعتاب: استحلفك بالله يا شيخه دا اسم راجـ.ـل؟ يعني يكبر ويبقي راجـ.ـل بدقن وشنب طول بعرض كدا واسمه إيلان؟ دا حتي عيب 
نهال بضيق: ما شاء الله إيلان مش عاجبك وصالح عاجبك؟ 
ادهم بضحكه خفيفه: اسم جدي...بعدين اسم مفهوم ولايق علي هيئة الراجـ.ـل 
نهال: مفهووم بس قديم انا عايزه اسم كريتيف كدا يا ادهم 
ادهم بقتراح: ايه رأيك في اسم ' عيسـي' 
نهال بتفكير : عيسي ادهم سالم...طب تصدق حلو عجبني وكمان كان عاجبني اسم ' شُعيـب ' بس عيسي حلوه نعتمده 
ادهم ببتسامه: نعتمده يا احلي وارق ام عيسـي في الدنيا كلهاا 
نهال ابتسمت اوي: ادهم انا بحب عيلتنا اوي وبحب التفاهم اللي بيني وبينك طول عمري بتمني شخص وقت ما يغلط يعترف بغلطه ويعتذر ربنا بعتلي شخص بيعتذر علي اغلاطي واغلاطه فعلا انت بتصلـح حجات انت مبوظتهاش يا ادهم 
ادهم كلام نهال نفسه بيحـ.ـضـ.ـنه فقال بحب: انا لحد النهارده مش عارف استحملت الـ ٣ شهور دول وانا بعيد عنك ازاي 
نهال ضحكت بخفه وقالت بدلع: فاتو علشان انا مش محسساك ان غايبه عنك بينا بلاد ومسافه اه بس اقرب لبعض اكتر ما كنت هنا " وحست بضـ.ـر.به في بطنها فـَ اتألمت " يابن الكلــب 
ادهم كان مبتسم علي كلامها بعدين اتصـ.ـد.م بشتميتها: دا مين بن الكلــب دا ! 
نهال بغيظ: هيكون مين يعني يا ادهم ابنك بيرفص في بطني ولا همه حـد ملعب ابووه هوو  
ادهم بدهشه: ابنـك ؟ ملعـب ابوه ! والكلـب دا اللي هو انا يعني صح ولا انا فاهـم الموضوع غلط؟ 
نهال ادركت اللي قالتله بعدين قالت بأسف: سوري يا ادهم والله الكلمـه طلعت غصب عني..بعدين ابنك اللي ضـ.ـر.بني جـ.ـا.مد في بطني 
ادهم بحنـان: معلش يا قلب ادهم يجي بس هو بالسلامـه وانا هطلعلك ميتين امـه 
نهال بعتراض: واشمعنـا امـه بقـا ياسـي ادهم ؟ 
ادهم: ما انتي شتمتي ابووه ومتكلمتش اشمعنـا زعلتي بقـااا بعدين قافله الكاميرا ليه؟ 
نهال عدلت نفسها علي السرير وفتحت الكاميرا وقالت بسرسجيه: احلااا مساا عليك يا ولااا يا جوزي 
ادهم اندهش من طريقتها لكن سايرها: مساء ايه بقا دا احنا لسه ٨ الصبح دلوقتي بنقول صباحك ورد يا ريس صباحك عِنـاب يا كبير كدا يعني 
نهال ضحكت وقالت: صباحك سُكـر ابيض يـَ دوووومي 
ادهم ركز علي بطنها اللي باينه وقال: قومي وريني بطنك كدا 
نهال قامت ثبتت الكاميرا علي بطنها الكبيره وحطت ايدها عليها: بقيت قد البطريق يا ادهم " وضحكت بخفه "
ادهم ابتسم علي شكلها: اجمل واحلا بطريق شوفته في حياتي.. 
" مكالمتهم فضلت لحد ما ادهم حس ان اتأخر علي شغله فـ قفل معاها ونزل علي شغله، ونهال فضلت نايمه علي السرير هيمانه في كلامه لحد ما حست بجوع قامت تعمل اكل "
............................... 
" صلاح نايم في سريره ومـ.ـر.اته في حـ.ـضـ.ـنه وايده بتلعب في شعرها وبيدندن بدرومانسيه "
صلاح قرب لودنها وهمس: وان كـان امـل العشـاق القـرب ، انـا املـي في حبـك هـو الحـب 
نوال ضميته لصدرها بعشق وقربت لشفايفه وقالت ببتسامه : وان غبـت سنـه انـا برضـه انـا لا اقـدر انسـاك ولا ليـا غنـاا 
صلاح ضحك بخفه وضمها بحب: هو انا هحبك اكتر من كدا ايه " ودفن نفسه في حـ.ـضـ.ـنها "قوليلي هفضل احبك اوي كدا لامتي؟ 
نوال بدلع: انا عايزاك ديما تحبني عايزاك ديما رامي نفسك في حـ.ـضـ.ـني انت اغلا عوض في عمري كله يا صلاح 
صلاح بحب: مين فيا عوض مين يا نوال دا انتي النور وسط ضلمة حياتي" ولا هو عايز يقوم من حـ.ـضـ.ـنها ولا هي عايزاه يقوم " الساعه كام دلوقتي؟ 
نوال وهي مغمضه عيونها قالت بإنزعاج: عايز ايه من الساعه يا صلاح خلينا نايمين شويه 
صلاح بكسل: مش عايز اقوم وحياتك املي في الحياه اكمل باقي عمري في حـ.ـضـ.ـنك لكن ورايا شغل ولسه عايز اعدي علي الكافيه اتابع الدنيا كدا 
نوال بضيق: صلاح الكافيه دا بيخليك ترجع وش الفجر من يوم ما فتحته وانا بشوفك صُدف 
صلاح قام من حـ.ـضـ.ـنها بعجوبه: اعمل ايه الكافيه بيفضل فيه زباين لساعه ٤ الفجر علي ما قفلت وخلصت وجيت " ونزل لمستواها في السرير وباس خدها " حقك عليا بس والله غصب عني قومي بقاا اعمليلي سندوتشات 
نوال اتقلبت في السرير بكسل: يعني كافيه طويل عريض مبتعرفش تفطر فيه لااازم اقوم 
صلاح وهو بيقلع هدومه: ياستي انا بحب سندوتشاتك مش عايز انا من اكل الكافيه يلااا علي ما استحمي تكوني خلصتي 
" صلاح دخل الحمام ونوال قامت بكسل تجهز فطار لجوزها وشغلت اذكار الصباح وولعت بخور في الشقه وكان الجو هادي جدا "
........................................ 
" سلوي كانت قاعده في البرنده بتفطر هي وسالم ودي عاده في فصل الصيف عندهم الفطار برا في البرنده علي حصيره علي الارض "
سالم بإعجاب: البيض البلدي دا منين يا سلوي؟ 
سلوي بلعت وبصتله: من تحت الفراخ هيكون منين؟ خد بالك متاخدش عليه علشان البيض دا لنِهال البت الانيميااا مصدقت رفعت عندها شويه 
سالم: دا مسمومه لو محدش صحاها واكلها عليها تفضل طول النهار من غير اكل ولا شرب المحمول واكل عقلها خالص جيل هـم 
سلوي وهي بتشرب الشاي: هنعمل فيها ايه يعني ادهم ابنك بيدووب في التراب اللي بتمشي عليه بعدين انا هعوز ايه غير سعادته 
سالم ببتسامه: يوليه وميحبهاش ليه البت حلوه وزي القشطه ولو ادهم قالها ارمي نفسك في النار هترمي نفسها من غير تفكير وبعدين دمها خفيف ومتشبعيش من القاعده معاها 
صلاح نزل وكان في ايده كيس السندوتشات: صباح الخير يغوالي...ابااا محمود ابو رجب بعتلي بيقولي عايز تقاوي بنجر هتديله ولا ايه 
سالم: وانت قولتله ان عندنا تقاوي؟ 
صلاح: انا لسه مردتش عليه قولت اسألك الاول 
سالم براحه: طب احسن انك مقولتش ان عندنا الراجـ.ـل دا مبحبش اتعامل معاه راجـ.ـل جَـايـف عايز ياخد التقاوي ببلاش 
صلاح جاله اتصال من الكافيه فـَ كنسل: ليه احنا سرقينه؟ خلاص انا هقوله خلصنا تقاوي وفضك منه يلاا نهاركم عسل همشي علشان متأخر 
" وسابهم ونزل علي شغله ومـ.ـر.اته شاورتله من بلكونتها وهو ابتسملها وبعتلها بوسه في الهوا ومشـي علي شغله "
............................. 
" نهال واقفه قدام حوض المطبخ بتغسل المواعين سمعت الجرس راحت فتحت وكانت نوال اللي دخلت علطول "
نهال بصت علي شكل نوال المصدوم بستغراب: مالك يابت مصدومه كدا ليه 
نوال بتوهان : نهال هوريكي حاجه بس بالله سيطري علي اعصابك كدا 
نهال بقلق: في ايه قلقتيني.....        
                            "" انتظرو القادم ""
نوال ناولت الفون اللي في ايدها لنهال بإيد مرتعشه: تغريد بنت عمك بعتالي كلام زي الزفت بتقولي انتي واحده خطافة رجاله وربنا مش هيبـ.ـاركلك في بنتك ولا في بيتك ولازم جوزك يعرف حقيقتك هي تغريد كانت حبيبة امجد يا نهال ولا ايه ؟ 
" نهال واقفه بتبص علي كلام تغريد في الرسايل ومش فاهمه حاجه والف علامة استفهام في دماغها "
نوال لطـ.ـمـ.ـت علي وشها برعـ.ـب: ينهار اسود لو راحت قالت لصلاح ان كنت قاعده قي شقة امجد..دا انا مصدقت ان صلاح اتعدل معايا..نهال ارجوكي ساعديني 
نهال فهمت جزء من الكلام: دلوقتي تغريد كانت بتحب امجد وامجد دا اللي كنتي قاعده في شقته لما مشيتي من هنا صح كدا؟ 
نوال هزت راسها ودمـ.ـو.عها نازله: ايوا بس والله كنت قاعده عنده في شقته اه لكن هو مكنش موجود فيها يا نهال والله العظيم 
نهال بحيره: طب وايه عرف تغريد انك انتي اللي كنتي معاه وتغريد تعرف امجد دا منين اصلا وليه تبعتلك الرسايل دي 
نوال مسحت دمـ.ـو.عها: مش عارفه سيبك من الرسايل ومن زفت الطين اللي اسمه امجد افرض بنت عمك عرفت صلاح بحاجه هعمل ايه 
نهال حاولت تطمنها: اهدي متخافيش مش هخليها تنطق بحرف بس انتي روقي بالك بدل ما هو اللي ياخد باله وانا هكلم تغريد 
" نوال اطمنت ان نهال هتكلم تغريد وهي نزلت شقتها وكلها خوف وقلق ونـ.ـد.م انها مشيت من البدايه "
.................................... 
" نهال احتارت ترن علي تغريد ولا متتكلمش اصلا ومتدخلش في الموضوع ، وفي الاخر قررت تساعدها ورنت علي تغريد " 
تغريد ردت بعد شويه : الست نهال نفسها بترن عليا لاء بقاا دا انا اوثق المكالمه دي..
نهال بضيق منها : تغريد....تعالي معايا دوغري وقوليلي مين امجد دا وت عـ.ـر.فيه منين ؟
تغريد بلا مبالاه : كان ماشي مع سلفتك اللي عامله فيها محترمه 
نهال : مليش دعوه بسلفتي انا بقولك انتي كَـ تغريد ت عـ.ـر.فيه منين ؟
تغريد بتنهيده: اعرفه من سنتين من علي الفيس بوك واتقابلنا كتير في المنصوره لكن طلع حقير وخاني مع سلفتك اللي هي احقر منه 
نهال اتنفست بقوه من عمايل تغريد : بس نوال مش حقيره يا تغريد ونوال ملهاش دعوه بيه هي يا دوب كانت قاعده في بيته لحد ما تشوف حل في حكايتها لكن هي بتحب جوزها وبتعشقه الله اعلم الشيطان دا قالك ايه عليها 
تغريد بتوهان:مبقتش عارفه اصدق مين واكذب مين هو قالي انا كنت علي علاقه بيها لو حد قالك الجمله دي هتفهميها ازاي ؟
نهال بتفهم : يغور في ستين داهيه اللي يبص لواحده وفي حياتك واحده تانيه شخص لا يؤتمن صدقيني نوال طيبه وغلبانه وبتحب جوزها لكن جوزها كان مطاع عينها ف قالت تربيه والصدفه جمعتها بأمجد دا لكن عمرها ما بصت لحد غير جوزها
تغريد بتعب : نِهال انا من دوشة دماغي الدايمه نسيت طعم الراحه انا تعبانه بجد 
نهال كملت غسيل المواعين وفتحت مكبر الصوت : علشان حبيتي الشخص الغلط يا نهال نصيبك وقت ما يجي لوحدك هتلاقي نفسك بتوافقي سبيها لله وطلعيه من دماغك وصدقيني هترتاحي 
تغريد بتنهيده : خلي سلفتك متشلش مني انا من قهريتي قولتلها كدا المهم انتي عامله ايه انتي وحبيب خالتو 
نهال ببتسامه :حبيب خالته يختي مطلع عيني وهو في بطني نازل رفص عمال علي بطال مبيريحش نفسه من دلوقتي 
تغريد بضحك :يعمل اللي هو عايزه ياستي المهم ابقي تعالي مش لازم نقولك يعني يا ست نهال 
نهال : والله يا تغريد مبقتش بقدر امشي خالص ضهري بيوجـ.ـعني اوي والله العظيم بس ان شاء الله هاجي يوم الجمعه علشان عندي متابعة كشف عند دكتوره ريهام 
تغريد : خلاص تمام ماشي يقلبي نتقابل الجمعه بقا " قفلت تغريد واتنهدت بنـ.ـد.م انها قالت لنوال الكلام دا " 
نهال بعتت لنوال رساله ' متقلقيش انا كلمت تغريد زهي مش هتعرف صلاح حاجه روقي انتي ومتقلقيش ' وبعتت الرساله وكملت تضنيف شقتها ".......................................
" صلاح قاعد بيتاع صفحة شغله علي الفيس اللي كل يوم بتكبر عن اليوم اللي قبله حاسس بإنجاز كبير وهو شايف كمية الناس اللي بتروح الكافيه بتاعه "
" امجد نزل من عربيته بكل ثقه وبص علي الكافيه بتاع صلاح من ورا نضارته السودا بتركيز بعدين قلعها وقفل عربيته ودخل علي جوا ، شاف صلاح كان قاعد علي كرسي من كراسي الكافيه حاطط رجل علي رجل وفي ايده اليمين فونه وايده الشمال فنجان قهوه "
امجد شبه علي صلاح وراح عنده وقال ببتسامه : تسمحلي اشاركك القاعده الرايقه دي يا عم صلاح ؟
صلاح اتعدل وقال بستغراب : اكيد اتفضل 
امجد قعد وحط رجل علي رجل وقال : اكيد مستغرب عرفت اسمك منين ادهم اخوك اعز من اخ لياا
صلاح بصله بنوع من الدهشه المخفي : اهلا وسهلا بيك نورت المكان اعذرني معرفش اصحاب ادهم اخويا خالص
امجد ابتسم وبص علي الكافيه : بس الكافيه شيك جدا ليه مفتحتش في المنصوره ؟
صلاح : يعني حبيت اكون قريب من البيت وفي نفس الوقت في المدينه 
امجد وقف ومد ايده لصلاح : اتشرفت بيك يا صلوحه وصل سلامي لأدهم انا كنت بخلص مصلحه هنا في دكرنس قولت اعدي عليك ابـ.ـاركلك علي المكان 
" صلاح سلم عليه وهو مستغرب الشخص دا جدا في ايه جيه وفي اي مشي ؟ والاخر كمل شغله ولا كأنه كان موجود حتي "
..................................
" ادهم ظبط شغله وكل حاجه بقيت متيسره وماشيه تمام شغله اللي كان وقع في الارض رجع تاني ومصنعه بقا مشور في السعوديه بِـ أجود انواع الرخام "
" ادهم واقف في مكتبه اللي بيطل علي المصنع وعلي شغل العمال واقف مربع ايده وبيبص علي المنصع بشرود ، ادهم كان جاي السعوديه ميعرفش حتي هيشتغل ايه افتكر انه كان في يوم من الايام واحد من عمال المصنع دي شاف اسوء ايام حياته علشان يوصل للي هو فيه دلوقتي صاحب المصنع "
ادهم بهدوء : الحمدالله علي كل شيئ صدق اللي قال القلـوب التـي ترضـي لا تتعـب مهمـا اشتـدت صِـعاب الحـياه 
" ادهم رجع لشروده افتكر قد ايه تعب في حياته افتكر قد ايه صبر علي كل حاجه ، لكن شاف دلوقتي رضي ربنا عليه بإيه اتجوز ومـ.ـر.اته حامل ودا كان اكبر عوض ربنا ليه ، قطع شروده اتصال مـ.ـر.اته "
ادهم رد ببتسامه : حبيب قلبي اللي واحشني..
نهال بتذمر : ادهم انا نفسي رايحه لرنجه هموت عليها ومامتك مش راضيه تجيبلي 
ادهم بغيظ منها : يابنتي غلط عليكي الدكتوره قالت ولا رنجة ولا فسيخ ولا العك دا كله علشان خاطري عدي بس الشهرين دول علي خير ووعد مني لما تولدي هجيبلك اللي انتي عوزاه 
سلوي سمعت كلام ابنها ابتسمت بنتصار : قولهاا اصل مفكراني مش عايزه اجيب علشان غاليه 
نهال ردت بإحباط : مش عايزه يا ستي انتي وهو دا ايه الزُل دا يا ربي افرض كنت بتوحم عليها مثلاا 
ادهم : اتوحميي علي حاجه نضيفه الله يخليكي بلاش القرف دا...واقفلي ام الاسبيكررر 
نهال قفلت مبكر الصوت ودخلت اوضته :قفلته في حاجه ولا ايه 
ادهم بحب : وحشتينـي !
نهال ببتسامه : وانت كمان وحـ.ـشـ.ـتني اوي 
ادهم قعد علي الكرسي بتاع مكتبه ورجع ضهره لورا : عايز ادفن نفسي في حـ.ـضـ.ـنك اشِم ريحتك وبس اقضي بقيت حياتي كدا بقاا 
نهال ابتسمت بحب وقالت : لما بتبصلي بحس ان كل حاجه في الدنيا بتهدي بحس ان قلبي لاقي بيته وراحته في حـ.ـضـ.ـنك 
ادهم اتنهد بشتياق ليها : هانت يا قلب وروح ادهم هانت علي الاخر ارجع بس ومش هطلع ولا هطلعك من حـ.ـضـ.ـني لحد ما اسافر تاني 
نهال بضحك ومشاغبه : وشغل البيت مين هيعمله مين هيغسل ويكنس ويمسح ويطبخ 
ادهم بتأكيد : كل حاجه تهوون مدام هتبقي في حـ.ـضـ.ـني وعندي ليكي مفاجأه هتعجبك
نهال بحماس : قوول بسرعه ايه المفاجأه ؟ 
                   "" انتظرو القادم ""
" سكوت ادهم حمس نهال للي هيقوله وفضلت منتظره الكلمه اللي هي بنتظرها من شهور كتيره "
نهال فضلت مستنياه يتكلم لكنه ساكت فقالت بنفاذ صبر : ادهم قووول في ايه هتموتني من الفضول 
ادهم ببتسامه لانه متخيل شكلها دلوقتي : قدامك اختيارين وانتِ وراحتك تجيلي ولا انزل اجازه ؟ 
نهال من فرحتها صوتت بسعاده وقالت : تجيلي طبعاااا..جاي امتي ؟ وحجزت ولا لسه ؟ ادهم انا هاجي مع اللي ياخدك من المطار علشان تكون عامل حسابك مش هفضل هنا اموت ببطئ من انتظاري 
ادهم حمد ربنا في سره علي لهفتها دي وقال : اهدي يا حبيبي ممكن ؟..اولا انا لسه محجزتش ثانيا مش هينفع تيجي تخديني من المطار علشان الحمل وعلشان البهدله 
نهال بعتراض : لاء لاء لاء متحاولش حتي في الموضوع هاجي معاهم يعني هاجي انت هتحجز امتي ؟
ادهم بيأس منها : لسه يمكن احجز بكرا ولا بعده..
نهال بمقاطعه : مفيش بعده انت هتحجز بكرا علي اقرب وقت تكون جيت 
ادهم اتنهد بقوه : حاضر يعُيوني بإذن الله هحجز بكرا في شوية امور هظبطها كدا واحجز علطول 
نهال ببتسامه : ادهم هتجيبلي ايه وانت جاي ؟ 
ادهم ضحك بخفه وقال بحنان : اللي حبيبتي هتطلبه هجيبه حتي لو طلبت عيوني نفسها انا عندي كام نهال يعني 
نهال ضحكت بدلع وحب وقالت : يخليك ليا يا حبيبي بحيث كدا بقا سَجل معايا عايزه كاجوو كتير وشامبو وكريمـ.ـا.ت وبرفان علي ذوقك بقا 
ادهم بيسجل فعلا وراها اللي هي بتقوله : امم ايه تاني علشان منساش حاجه 
نهال بتفكير : مش عارفه عندك لسه ايه ؟
ادهم ضحك بخفه : عندي كل حاجه تتخيليها اجيبلك ميكب ؟
نهال ببتسامه : طب والله يا ولا يا جوزي انا بموت فيك 
" نهال فضلت تطلب حجات وادهم يسجلها وفضلو يتكلمو كتير جدا لحد ما ادهم قفل علشان يخلص اموره وينزل يشتري طلباتها كلها "
نهال نامت علي السرير بتفكير : عايزه اعمل حِنه وعايزه اصبغ شعري وافرده يا نهااار دا انا ورايا حجات كتير اووي 
سلوي من برا : نهال قومي وطي علي الرز هيشيييط 
" نهال قامت وهي برضو بتفكر هتعمل كل الحجات دي عند مين وامتي والاهم هتعملهم ازاي من غير ما ادهم يعرف ، راحت الطبخ هدت النار علي الرز ونفسها راحت للمره المليون للفسيخ "
نهال بشتهاء : يخربيت كدا طب ريحته دي جايااا منين مين بياكل فسيخ في الشارع وانا انزل اخد منه حته بدل ما انا قلبي هيقف كدا 
..............................
" نوال واقفه في بلكونة شقتها في ايدها فنجان قهوه مع نسمة الهوا الخفبفه وهدوء الجو لكن هي ابعد كُل البعد عن الهدوء اللي محاوطها "
صلاح دخل شقته استغرب الهدوء اللي موجود فيها : نـوال فينك ؟ " لمح باب البلكونه مفتوح ف دخل ليها " حبيبي سرحان في ايه ؟
" نوال اتخضت من صوته لدرجة ان فنجان القهوه وقع علي الارض اتكسر والقهوه اتنطرت في كل مكان "
نوال حطت ايدها علي قلبها : حبيبي جيت بدري ليه !
صلاح استغربها جدا وقال : جيت بدري علشان تعبت فَـ قولت اروح ارتاح وارجع علي المغرب انتي مالك ؟
نوال حاولت تكون طبيعيه وحـ.ـضـ.ـنته : حياتي انا كويسه بس كنت شارده وانت داخل محستش بيك خالص 
صلاح جواه رافض يصدق بس قال : طالعه البلكونه من غير ايشارب ليه ؟ 
نوال بنسيان : انا نسيت خالص والله كنت بقفل البلكونه اصلا لقيت نسمة هوا حلوه قولت اقف شويه بفنجان القهوه 
صلاح بصلها شويه واتنهد : اااااه .. سلامتك من النسيان طب ادخلي اعمليلي اي اكل اكله لان جعان 
" نوال ابتسمت ودخلت علي جوا تجهز الاكل ، لكن صلاح حس انها بتهرب بعيونها منه بص علي الازاز ولمه من الارض "
" نوال واقفه قدام البوتجاز بتقلب في الاكل وعقلها بيصورلها الف سيناريو لو صلاح عرف انها كانت تعرف امجد دا هيعمل ايه "
ثلاح بزعيق : لاء بقااا دا الموضوع مش طبيعي ..نـوااال 
نوال بصتله وقالت بنتباه : نـعم بتزعق كدا ليه ؟
صلاح بدهشه : بزعق كدا ليه ؟ بزعق علشان حضرتك تسمعي وتردي عليا 
نوال كشرت بين حواجبها وقالت : انت ناديت وانا مردتش عليك يعني ؟
صلاح شكه بقا يقين اكيد في حاجه شاغله بالها قرب منها وقال بحنان : مالك يحبيبتي انتي مش طبيعيه ليه ؟ امي ضايقتك ؟ 
" نوال هزت راسها بِـ لاء "
صلاح احتار وسأل تاني : طيب مالك احكيلي قوليلي اللي في قلبك حتي لو هيضايقني انا سامع 
نوال اترددت تقوله ولا تسكت والاخر باست خده وضمت وشه بإيدها : حبيبي مفيش حاجه انا كويسه بس معرفتش انام كويس بس فَـ حاسه ان تايهه مش اكتر 
صلاح اتنهد لانه متأكد ان فيها حاجه : هعمل نفسي مصدق دلوقتي لكن لما تحسي انك جاهزه لكلام انا سامع دايما فين غزل ؟
نوال بهدوء : نايمه جوا في الاوضه 
" صلاح سابها ودخل اوضة بنته شافها نايمه بملامح طفوليه بريئه وهاديه تلقائي ابتسم علي شكلها وقعد جنبها يلعب في شعرها "
..................................
"نهال قاعده بتقلب في فونها عن رسومـ.ـا.ت بملل كبير ، وجميله جنبها بتتفرج علي مسلسل في فونها "
جميله بصت لنهال : هاا لقيتي حاجه عجبتك ولا لسه ؟
نهال قفلت الفون بضيق : مفيش اي رسمه عجبتني انا مش ذوقي الرسومـ.ـا.ت الغربيه دي انا عايزه رسمه سيمبل وبسيطه كدا 
جميله بستفسار : يعني شبهه ايه كدا ؟
نهال بتفكير : يعني مثلا فراشه صغيره علي رقابتي ورده رقيقه علي كتفي حجات من دي فاهمه 
" جميله فضلت تبحث لحد ما لقت رسمة ٣ فراشات حجمهم مختلف مرسومه علي رقبة بنت تحت ودنها "
جميله بإعجاب : ايه رأيك في التحفه دي ؟
نهال بصت علي الرسمه وعجبتها اووي : تحفه بجد بس تفتكري حد هيعرف يرسملي بنفس الادقان دا وكمان عايزه اعمل اسم ادهم علي بدايه صظري ويكون مزخرف " وقالت بملل " مستحيل حد في ام العزبه دي يكون بيعمل الحجات دي 
جميله بضحك : دا انا قسم زخرفه يابت هاتي الحنه بس وانا هروق عليكي 
نهال بعدم تصديق : بتتكلمي بجد والله بت عـ.ـر.في ترسمي حنه ؟ 
جميله هزت راسها : هاتي بس الحنه وانا هعملك احلي رسومـ.ـا.ت 
سلوي من المطبخ : نهال قومي خدي كوباية اللبن دي اشربيها انا غليتها اهوو 
نهال قامت جابت الكوبايه وطلعت لجميله : طب بصي هديكي فلوس تروحي تجيبي الحنه وتيجي نبدء علطول ولا ايه رأيك ؟
جميله : عادي مفيش مشكله 
" وفعلا نهال جابت فلوس من شقتها اخدتها منها جميله وراحت تجيب حنه وكل اللي هتحتاجه ونهال طلعت شقتها قلعت هدومها ولبست روب الحمام وفضلت تستني جميله ترجع ، ادهم رن عليها ف ردت علطول " 
ادهم ببتسامه وهو بيرتب الحجات اللي نهال طلبتها في الشنطه : حبيبي بيعمل ايه ومشغول عني كدا 
نهال ببتسامه : حبيبتك مشتاقه ليك وعايزه تاخدك في حـ.ـضـ.ـنها ومش مصدقه ان كلها ٤٨ ساعه وتكون قدام عيني 
ادهم ابتسم : روح قلب حبيبك بالله اتمرمطت علشان اعرف اجي بأقرب وقت علشان فعلا مش قادر استني اكتر من كدا...افتحي كاميرا عايز اشوفك 
" نهال كانت هتفتح لكن افتكرت انها بالروب ف اتأخرت علشان تلبس وادهم استغرب هي عندها دوشه ليه وليه متأخره "
ادهم بستغراب : انتي بتكسري في ايه عندك يا نهال ؟
نهال وهي بتدور علي بنطالون البيجامه : دقيقه بس يا ادهم بدور علي البنطالون..لقيته خلاص 
ادهم بعدم فهم : لتدوري علي البنطالون ليه انتي قاعده عريانه ولا ايه ؟
نهال بغيظ منه : اكيد لاء بس كنت هاخد شاور ف قلعت ولبست الروب وانت بترن دا كل الموضوع 
ادهم بستغراب : برضو مش فاهم لبستي ليه مكلمتنيش بالروب ليه " وجرس الشقه رن وهي راحت تفتح وادهم معاها علي الخط "
جميله ببتسامه وهي بترفع الكيس قدامها : كدا نقدر نقول تمت المهمه بنجاح 
نهال ضحكت : ادخلي طيب حد من تحت عرف احنا هنعمل ايه " جميله هزت راسها بِـ لاء "
ادهم بعدم فهم : نهال انتو هتعملو ايه ؟
نهال سكتت واتـ.ـو.ترت هي مش عايزه تعرفه فقالت : مفيش يحبيبي دا جميله بس هصبغلها شعرها 
ادهم بدهشه : وانتي عايزه تصبغي شعرك لمين يجميله !
نهال بغيظ : لنفسهاا...ولا لازم يعني تصبغ لحد 
ادهم بإيجاز : بقولك ايه خلصي ليلتك دي وكلميني علشان نشوف حوار ام الروب اللي قلعيته دا مش هيعدي كداا 
نهال ضحكت وقفلت وبصت لجميله وقالت بحماس : يلا بيناااا 
" جميله ضحكت وقعدت تجهز الحنه وبدأت ترسملها وهي مركزه ورسمت رسومـ.ـا.ت كتيره تقريبا في كل جـ.ـسمها وكلها رقيقه جدا " 
....................................
" سلوي من اول ما عرفت ان ادهم نتزل كمان يومين وهي محتاره تعمل ايه ولا ايه ، دبحت بط ونضفته علشان هتطبخه يوم ما يجي "
سلوي بحيره : انا محتاره اعمل قرص ولا اعمل عيش 
سالم وهو بيشرب الشاي : اعملي شوية قُرص باللبن والسمنه البلدي يغذوه هو هناك بياكل ايه 
سلوي بحنين لإبنها : الغُربه قُربه علي رأي اللي بيقول بس اهوو متأخرش المره دي يا سالم دا كان بيقعد ب ٣ سنين ربطه واحده 
سالم ببتسامه : علشان مـ.ـر.اته وحشاه لولاها مكنش هينزل 
سلوي اكدت كلامه وضحكت بخفه : ايوا فعلا البت مجنناه علي الاخر وابنك المتنيل دايب في تراب رجليها 
.............................
" ادهم كان قاعد في السكن بتاعه وسط اصحابه بيضحكو وكل واحد بيحكي موقف جاله رساله خليته مش شتيف قدامه حتي "
" ادهم شاف الرساله وكانت صوره من مـ.ـر.اته راسمه اسمه فوق بداية صدرها بطريقة مزخرفه ومُغريه خليته قاعد مع الشباب مش علي بعضه ، بياض جـ.ـسمها مع سواد الحنه عملين مزيج تحفه مع بعض جنن ادهم "
نهال بضيق : ايه دا شاف الرساله بقالو ٦ دقايق ومردش عليهاا 
جميله كانت بتجهز الصبغه بتاعت شعر نهال : يابنتي اصبري يمكن مش فااضي 
نهال بغيظ : ولما هو مش فاضي شاف الرساله في وقتها ازاي ؟
جميله بغمزه : طب ما يمكن قاعد يتمعن في جمالك ومعجببب ياستي ادي لراجـ.ـل فرصتهه 
" نهال اقتنعت بكلامها وقعدت علي كرسي التسريحه ، وجميله بدأت تحط الصبغه علي شعرها "
جميله بتعب : شعرك تقيل وطويل وخشن الحلوو مبيكملش فعلا 
نهال بصتلها في المرايا بغيظ : هفرده يا ماما واجي اوريهولك " وقالت بضحك " كل ما اجي انـ.ـد.مج في روايه اسمع الكتابه بتوصف شعر البطله بالحرير ومعرفش ايه افتكر شعري اموت ضحك 
جميله ضحكت وقالت بجديه : بس انتي شعرك مقبول هو هايش لكن حلو الفرد هيخليه تحفه ان شاء الله 
نهال لسه هترد جالها الرد من ادهم برساله فَـ قالت بلهفه : ردد " وفتحت الرساله كان ادهم كاتب ' شويه وهكلمك ' " رفعت وشها لجميله بغيظ " 
جميله : لز مكنش رد كان احسنله لكن تعالي نقول معاه ناس ومش عارف يرد مثلا 
نهال رمت الفون علي التسريحه : الله اعلم يمكن فعلا بالله لنكد عليه نكد النهارده بس اصبري 
.................................
" نوال قاعده شارده علي السرير جنب جوزها اللي بيقلب في فونه ، صلاح حاسس ان رغم قُربهم لكنهم بُعاد اوي عن بعض "
صلاح بتنهيده : ايه يا ست نوال الصمت دا دايم لإمتي ؟
نوال بصتله بستغراب : انا مش صامته ولا حاجه كل الموضوع ان مش للقيه حاه اتكلم فيها وبس 
صلاح بصلها كتير : اممم...كل الاول حتي لو مفيش كلام تقوليه بتتكلمي عن الشغل تخيلي بقا انتي ولا سألتي عن يوني ولا عن الشغل ولا عن اي حاجه 
" صمتها دام ودا مجننه لكن بيخاول يكون هادي فَـ قام قعد قدامها ومسك ايدها بحنان "
صلاح بهدوء : مالك يحبيبتي فيكي ايه احكيلي بلاش تخلي دماغي توديني وتجيبني بالشكل دا ريحيني يا نوال ؟
نوال بصتله وهي حاسه انها مخـ.ـنـ.ـوقه : قولتلك مفيش حاجه اقولها انا بس تعبانه شويه مش مسموحلي اتعب يا صلاح ؟
صلاح استغرب هجومها وقال : مسموحلك كل حاجه بس تعبانه مالك قومي نروح لدكتور نشوف في ايه يلاا " جيه يوم مسكت دراعه "
نوال بتنهيده : انا معنديش تعب عضوي انا بس حابه ارتب شتات نفسي مع نفسي بعدين هتلاقيني كويسه ارجوك اديني مساحه شخصيه ارجووك..
" صلاح مش فاهم ترتب شتات نفسها من ايه وايه سبب شتاتها اصلا ، لكن سابها براحتها وراح نام مكانه بدون حرف زايد "
نوال بصتله بضيق : بجد دا كل اللي ربنا قدرك عليه تديني ضهرك وتنام ؟
صلاح حاول يكون هادي لكن معرفش فزعق : قوليلي اعمل ايه سألت بدل المره اتنين يابنتي مالك فيكي ايه وانتي كل اللي علي لسانك مفيش انا كويسه ودلوقتي اديني مساحه شخصيه ولما اديتك زعلتي قوليبي اعمل كذااا وهعمل يا نوااال 
نوال زعلت من زعيقه ليها : متعملش اي حاجه " واتعدلت واديته ضهرها ونامت مكانها "
صلاح بتنهيده : استغر الله العلي العظيم " راح جنبها وشـ.ـدها في حـ.ـضـ.ـنه رغم رفضها " حقك عليا بقا خلاص 
نوال بصوت مخـ.ـنـ.ـوق : ولا حقي عليك ولا علي حد سيبني في حالي وخلاص 
صلاح ضمها اوي : خلاص بقا ميبقاش قلبك اسود الانسان برضو بيجي عليه وقت مبيبقاش طايق حد زي حلاتك كدا 
نوال ثبتت في حـ.ـضـ.ـنه وقالت : بتعمل ايه لما الحاله دي تجيلك بتطمن نفسك بإيه ؟
صلاح ببساطه : بقوم اصلي واشكي لربنا كُل اللي تعبني وادعي يهدي قلبي بعدها بكون تمام وبطمن 
نوال بعدت عن حـ.ـضـ.ـنه وبصتله : هقوم اصلي وارجعلك " وسابته ورتحت تتوضي "
صلاح بتنهيده : ربنا يهديكي يا نوال ويريح بالك ومتكونيش عامله مصيبه تجيبي اجلي بيها يارب 
............................... 
" سلوي واقفه في المطبخ بتنخل الدقيق في وعاء كبير ، ولمياء اختها واقفه جنب اللبن "
لمياء : ما تبعتي لنسوان عيالك ينزلو يساعدو معانا..
سلوي : صلاح فوق مع نوال مش هيرضي ينزلها يماا ونهال وجميله من الصبح مع بعض معرفش بيعملو ايه بس باين بتفردلها شعرها 
لمياء شالت اللبن من علي النار وبدأت تحطه علي العجين وسلوي تعجن : اظن نهال عامله في نفسها العمايل دلوقتي ؟
سلوي وهي بتعجن : اشي حنه واشي شعر وقصص كتيررر بعيد عنك ولسه بكرا هتنضف شقتها علي حسب كلامها 
لمياء بستغراب : وهي الشقه فيها ايه علشان تنضفها ؟ هي بتقعد فيها اصلا ؟
سلوي : ايوا ياستي الشقق بتلم تراب برضو حتي لو ايدك فيها وبعدين تنضف هي حره 
لمياء بدهشه : تنضف ازاي يولاد وبطنها المترين قدامها دي !
سلوي : غُلبت كلام يمااا قالتلي الشقه عايزه تتنضف هنضفها ومتخافيش وهي في الزن تاخد جايزه قولتلها انتي حره 
سالم دخل عليهم وفي ايده كيس اسود كبير : خُدي يا ام جميله من ايدي انا ملقتش كوسه خالص في السوق 
سلوي رفعت وشها ليه : مروحتش سووق دكرنس لييه يا سالم انا عايزه اعمل محشي كوسه واسويه في الفرن 
سالم : تلاته بالله العظيم رجلي ما عادتت هتخطي باب الظار صلاح وهو راجع يبقي يجيب 
سلوي بغيظ منه : صلاح هنا من بدري وباين مش راحع دكرنس 
سالم بدهشه : يوليه ادهم مش جاي غير بعد بكرا صلاح يجيب بكرا وهو راجع فين مشكلتك مش فاهم 
لمياء وهي بتفضي الاكياس : الطماطم الكليبو بكام يا ابو ادهم ؟
سالم : برخص التراب الكيلو ونص ب ١٠ جنيه 
لمياء : طب والله الواحده لو جدعه تجبب قفاصه وتفرمها وتخزنها في الفريزر 
سلوي بقرف : لاء مبحبش الطماطم المتخزنه دي ابدا المهم اطلعي ولعي الفرن كدا وجهوي الطبليه علي ما العجين يخمر 
" وهنا يا ساده تبدء التجهيزات لستقبال رجوع ادهم بسلامه "
.................................
" نهال واقفه بعد ما نشفت شعرها تبص علي لون شعرها ببتسامه راضيه "
نهال بصت لجميله : ايه رأيك البُني عليا اجمل ولا الاسود 
جميله بإعجاب : البُني تحفه فنيه بجد وهو هايش كدا جميل كمان لو منك مفردوش اسيبه كيرلي كدا 
نهال بحيره : يعني اعمل ايه افرده ولا اسيبه كدا ؟
جميله : سبيه كدا والله العظيم شكلك قمررر بيه وهو كيرلي وشكل جديد بدل ما هو شايفك علطول بشعر ناعم 
نهال اقتنعت بكلامها : خلاص مش هفرده هسيبه والحنه حلوه عليا ؟
جميله بغمزه : تجنن الله يكون بعونك يا عم ادهم " وقامت وقفت " انا هنزل علشان انا تعبت وامي زمانها قالت نهال قـ.ـتـ.ـلتها وتاوت جثتها 
نهال ضحكت : متحرمش منك يجميله عمري ما هنسالك وقفتك جنبي دي ابدا 
جميله ببتسامه : انتي اختـي يابـت يلا اشوفك بكرا بقاا " وسابتها ونزلت علي تحت بتعب "
" نهال لبست بجامه بحمالات رفيعه بعد ما دهنت كريمـ.ـا.ت علي وشها ورشت بادي سبلاش وحست بنتعاش وقعدت علي السرير "
نهال بغيظ : بقالو ساعتين بيقولي شويه وهكلمك بيعمل ايه كل دا...بيخونـي معقـول !
" مقدرتش تستحمل الفكره وراحت بعتتله ' ادهم انت ممكن تخوني ' "
" ادهم كان لسه هيرن عليها شاف رسالتها اتفاجئ بيها فَـ رن عليها "
ادهم : يعني انا بقالي ساعتين قاعد بقاوم افكاري ومقومش اطرد الناس البي عندي واجي اكلمك وانتي بعتالي انت ممكن تخونـي !
نهال ابتسمت وقالت : حضرتك اللي اتأخرت وانا دماغي ساحت مني شويه بعدين عادي بسألك انت ممكن في يوم تخوني فعلا ؟
ادهم بتنهيده وهو بيغير هدومه : ادهم مش شايف ولا عارف يشوف غيرك نِـهاله وبس 
نهال بغيظ : يعني حاولت تشــوف اهـووو 
ادهم بصدمه : حاولت اشووف ! انا قولت كداااا !
نهال بتأكيد : اه قولت مش شايف ولا عارف اشوف يعني حاولت تشوف ومعرفتش يا استـااذ 
ادهم بهدوء : نهال ممكن بلاش هبل وجنان 
نهال بغيظ : علي فكره مش دا الرد اللي كنت مستنياااه 
ادهم بتنهيده : لاء يحياتي انا معرفش اشوف غيرك اصلا علشان بختصار انا دايب وميت عليكي ودا مش كلام بثبتك بيه دي الحقيقه 
نهال ضحكت وقالت : هوو دا اللي كنت مستنيااه 
ادهم ضحك علشان كان متأكد انها عايزه تسمع الكلمتين دول نام علي السرير وفتح كاميرا وقال بشوق : افتحي الكاميرا وراسمه راسمه توريهالي يلاا 
نهال بضحكه كلها دلع : لاء يقلبي راسمه راسمه دي انتي لما تيجي تكتشفها بنفسك انا مش هوريك حاجه 
ادهم بقهر : اوعي تكوني بتتكلمي جد انا عارف ان مهونش عليكي تسيبني بغلي كدا لخد ما انزل صح ؟
نهال : لاء يا روحي هسيبك كدا لحد ما تتزل ومتحاولش تخليتي اوريك علشان فعلا نش هتشوف اي حاجه غير لما تنزل 
ادهم بغيظ : طب افتحي ميتين ام الكاميرا طيب 
نهال بدلع : ولا هتشوفني انا حتـي " وبعتتله بوسه صوتها مسموع "
ادهم من شـ.ـدة غيظه منها : بقـااا كدا ؟
نهال بتأكيد : جـوزي وعايزه اعمله مفاجأه متبقاش متسرع بقا وتبوظ كل حاجه بس 
ادهم بفضول : طيب مش عايز اشوف الرسومـ.ـا.ت عايز اعرف اماكنهم اخمن وانتي تقولي صح ولا غلط ؟
نهال برفض : لاء ولا هتخمن ولا هتشوف كل دا ابقي اعمله بنفسك وانا وريتك منهم واحده يعمي كتر الف خيري 
ادهم اتنهد تنهيده حاره : نستني ومالو كلها يومين هيعدوو هـوا ان شاء الله 
نهال : انت جبتلي برفانات ايه صحيح نسيت اسألك ؟
ادهم بعِند : والله لما اجي بقا ابقي شوفي ومتحاوليش تخليني اوريكي علشان فعلا مش هتشوفي حاجه غير لما انـزل 
نهال ضحكت : بتهزر انت بتقلدني وبعدين دي نكره ودي نكره 
ادهم بضحك : والله انا عايز افاجئ مراتي بذوقي في الروايح والاشكال متبقيش متسرعه وتبوظي كل حاجه 
نهال ضحكت اوي : اسرع كمان تُدين تُدان شوفـتها في حيـاتي بـجد 
ادهم ضحك وقال : اتـرديتلك في نفس الدقيقه ربك كبير مبسبش حقـك حـدد 
                  "" انتظرو القادم ""
" طول اليومين وادهم بيتحايل هلي نهال تفتح كاميرا لكن نهال بترفض رفض قاطع وادهم بيتجنن اكتر وبيشتاقلها اكتر ، طول اليومين وهما بيتخانقو من كتر شوقهم لبعض " 
" نهال كانت لابسه قميص بيتي ابيض محتشم وطرحه بيج عامله ميكب خفيف جدا لابسه سليبر فرو ابيض وواقفه في البرنده تحت بتاكل في ضوافيرها من التـ.ـو.تر "
سلوي طلعت وقفت جنبها : يابت اقعدي ضهرك هيوجـ.ـعك من كتر الواقفه من صباحية ربنا وانتي واقفه في البرنده 
نهال بتـ.ـو.تر ممزوج بغيظ : بقالهم نص ساعه بيقولو داخلين علي البلد ايه اخرهم كدا مش كانو اخدوني معاهم بدل ما انا هموت من الانتظار كدا ؟
نوال طلعت ومعاها طبق فيه فاكهه : كنتي هتركبي فين بقا صلاح بيسوق وجنبه ابويا سالم وادهم والشنط بتاعته وراا " وناولتها واحده جوافه " كُلي الجوافايه كلهاا 
نهال اكلت حته من الجوافه وقالت بضيق : كنت هركب انشالله علي رجل جوزي ياستي مكنش هيرفض ابدا 
سلوي بضحك : اختشي يايت يخرب عقلك اتقلي علي الولاا خليه يلف وراكي متبقيش سايبه نفسك كدا 
نهال قعدت جنبها بعدم فهم : يعني اتقل اعمل ايه مثلا ؟ وبعدين في واحده بتتقل علي جوزها يوليه ؟ 
سلوي : اه يا اختي اي واحده تلاقي جوزها بيعشق التراب اللي بتمشي عليه ت عـ.ـر.في انها مطلعه عينه في الموضوع اللي احنا  عـ.ـر.فينه دا 
نهال بدهشه : ازاي يعني يكون جاي يقرب مني اتمنع وارفض دا حتي الملايكه بتلعن الواحده اللي بتعمل كدا 
نوال خبطتها في راسها بخفه : ومين قال تتمنع وترفض بنقول تدوخه يعني مثلا لو جالك الصبح قوليلو خليها لبليل وبليل ادلعي عليه براحتك وعلي اقل من مهلك فاهمه 
نهال بصتلهم وقالت بإندفاع : انتي اعملي الكلام دا انتي حره جوزك معايا كل يوم لكن جوزي الغلبان اللي بقالو ٣ شهور بعيد عني دا عايزني اعمل معاه كدا ؟ 
" سلوي هترد عليها سمعو صوت عربية ادهم وصلاح بيزمر كأنه بيزفه ، نهال اول واحده قامت بلهفه وبصت من علي السور ببتسامه مشتاقه " 
ادهم نزل من العربيه بإرهاق كان لابس بنطالون رياضي رصاصي وتيشيرت ابيض وكوتش ابيض : ابو غزل انا حرفيا شايل نفسي بالعافيه هتجيب انت الشنط ولا نسيبهم لبكرا ؟
صلاح ضحك بخفه : اطلع يحبيبي هجيبهم واجي وراك 
" ادهم طلع البرانده عينه علي نهال ومش مصدق 
انها قدامه فتح دراعاته ليها وهي جريت حـ.ـضـ.ـنته بقوه "
سلوي : اااه من لاقي احبابه نسي اصحابه بقااا 
ادهم بتنهيده : اخيراا يعالم الحـ.ـضـ.ـن اللي بستناه من ٣ شهور " وقال بهمس محدش سمعه غيرها " وحشتينـي همـوت عليكـي ..
" وبعد السلام ادهم قعد علي الكنبه بعد ما قلع الكوتش ونهال جنبه مش مصدقه انها جنب جوزها بعد الحرمان دا كله ريحة برفانه مجنناها شكله مجننها ابتسامته كلامه كله علي بعضه مجننها  "
سلوي بصتله ببتسامه : اقوم بقا احضر الغدا ولا ايه يا ادهم ؟ 
ادهم ببتسامه : والله يا قلب ادهم انا ما قادر احط لقمه في بوقي عايز بس انام ساعتين علي الاقل وبعدين انزل اكل لو جعانين اسبقوني انتم 
سالم طبطب علي ضهره : طب يلا يحبيب ابوك خد مراتك واطلع شقتك ارتاح ولما تنزل كُل براحتك وانتي يا نوال الله يصلح خالك اعمليلي كوباية قهوه اصل دماغي هتتفجر مني 
نوال قامت وقفت : عيوني حاضر " وراحت علي المطبخ "
ادهم وقف وبصلهم : الشنطه الحمرا دي فيها طلباتكم كلكم والسودا هدومي " وشال الشنطه السودا وبص لنهال وغمـز " مش يلا يا بطل..
" نهال ابتسمتله ومشيت معاه علي شقتها وطبعا ادهم طول السلم بيعاكس فيها وهي تضحك " 
ادهم نزل الشنطه علي الارض وقفل الباب برجله وفتح ايده لنهال : قربي تعالي في حـ.ـضـ.ـنـي
نهال قربت منه وحـ.ـضـ.ـنته بشتياق كبير وباست رقابته برومانسيه : وحشتنـي فوق ما تتخيـل وحشتنـي لدرجه تخوف يا ادهم 
ادهم بيحاول يفك طرحتها لكن معرفش فقال : الطرحه دي مبتتشالش ليه ؟
نهال ضحكت وقالت : اديني ربع ساعه ورجعالك مش هتأخر " لسه هتمشي ادهم مسكها من ايدها "
ادهم برفض : ولا هديكي دقيقه واحده انتي بتهزري دا في حنه لسه هكتشفها " وبدء يقلعها الطرحه وسط رفض نهال " اقسم بالله لو هستني لحظه متحاوليش واهمدي كداا 
" وفعلا قلعها الطرحه واتفاجئ بلون شعرها اللي مسكه برقه ورجعه ورا ضهرها "
ادهم قرب لشفايفها وباسها برومانسيه وايده ورا رقابتها : الله اكبر علي جمالك ورقتك ايه القمر دا محليه اللون ومحليه كل حاجه كدا ؟
نهال حاوطت رقابته بحُب : بجد عجبك ولا بتقول كدا وخلاص 
ادهم باسها من تاني وبعد عنها وهو بينهج : بجد مجنني وبجد تحفه " وبدء يفتح سوستة القميص وبدأت الرسمه اللي علي صدرها تبان "
نهال شـ.ـديته عليها بكسوف : تعالي ندخل اوضتنا..
ادهم قلع التيشيرت بتاعه رماه وقال بهمس : لاء هنفضل هنا حابب المكان  " وباس الرسمه برقه وبدء يكتشف باقي رسومـ.ـا.ت جـ.ـسمها اللي جننوه وغابو مع بعض في وصلة حب عميقه لا تنتهي " 
................................
" نوال قاعده في الصاله في شقتها كالعادته الجديده وهي السرحان بالسعات من غير ما تحس ، حالها دا مجنن صلاح ومش فاهم هي مالها "
صلاح قعد جنبها بعد ما اخد شور : ايه وصلتي لِـ فين كدا ؟
نوال بصتله بستغراب : مش فاهم وصلت لِـ فين ازاي ؟
صلاح بهدوء : يعني من ساعة ما طلعنا وانتي موجوده شكل وبس انما دماغ الله اعلم فينك سيبك براحتك علي الاخر مستنيكي تيجي تتكلمي لكن شايف ان مفيش امل 
نوال مسحت وشها بتعب : للمره المليون بقولك انا كويسه اعمل ايه علي اثبتلك ان كويسه 
صلاح مسك ايدها : وانا صغير لما كنت افضل سرحان كدا ابويا كان يقولي شكلك عامل شبه الحَيه الوكره 
نوال بستغراب : الحَـيـه الوكـره يعني ايه مش فاهمه ؟
صلاح كمل ببتسامه : اسطـوره لكن فيها عبـره حلوه بيقولك مره حيـه لقت فرخه نايمه علي البيض بتاعها فَـ كانت عايزه تاكله الفرخه قالتلها لو جيتي جنب البيض بتاعي هموتك فَـ الحَيه استغربت الفرخه الهبله دي هتموتني ازاي وانا لو قرصتها في اقل من دقيقه هتكون ميته الفرخه قالتلها تعالي جنب البيض وشوفي انا هعمل فيكي ايه فضلت الحيه تفكر في الفرخه يعني ازاي هتموتني طب هتموتني بإيه فضلت الحيه تفكر لحد ما مـ.ـا.تت من التفكير مع ان الفرخه هددتها وخلاص مكنتش هتقدر تعملها حاجه 
نوال ببتسامه : عايز تقولي ان ممكن اموت من شـ.ـدة تفكيري ؟
صلاح بهدوء : مينفعش الانسان يفكر لوحده هتفضل دماغه توديه وتجيبه وفي الاخر مش هيعرف يتصرف لازم تشاركي افكارك او بمعني اصح لازم حد ينجدك من افكارك لأن في بعض الاحيان عدو الانسان بيكون افكاره 
نوال بتعب : ياريت قادره اشاركها مع حد انا طيب ينفع اسألك سؤال ؟
صلاح هز راسه : اسألي كل اللي نفسك فيه 
نوال بتـ.ـو.تر : لو في يوم من الايام حد جالك مثلا قالك مراتك بتخونك هتعمل ايه 
صلاح ضحك بخفه : هزعل اوي لو تفكيرك في كدا هو اللي منكد علينا بس حاضر هقولك انا واثق في مراتي وواثق انها بتحبني وواثق ان مفيش راجـ.ـل غيري يملي عنيها 
نوال ابتسمت بحب وحـ.ـضـ.ـنته : انا بحبك اوي بجد مقدرش اتخيل حياتي من غيرك ولو للحظه يا صلاح 
صلاح قال بهزار وهو بيضمها جـ.ـا.مد : اخيرا يا شيخه حـ.ـضـ.ـنتيني دا انا كنت قربت انسي ان متجوز حـ.ـر.ام عليكي 
نوال خبطته في صدره : اتلــم..
صلاح بدهشه : اكتر من كدا هعتبرك اختي بجدد دا انتي اللي اتلمي وخلي في شوية احساس عن كداا 
نوال ضحكت وسندت راسها علي كتفه : بحمد ربنا علي وجودك في حياتي انا فعلا من غيرك معرفش كنت هعمل ايه 
صلاح ضمها وقال ببساطه : اسكتي علشان بتحسد وبتعب لو سمحتي  
نوال اتغاظت منه وخبطته بكوعها في بطنه : يا اخي يلعن ابو اللي يقولك كلام حلو تاني 
" صلاح ضحك وحاول يضمها تاني لكن كانت نوال مودها اتقفل فضل يشـ.ـد فيها لحد ما ضحكت معاه وفضلو يتكلمو عن الكافيه "
.................................. 
" نهال سنده ضهرها علي صدر ادهم اللي عمال يلعب في شعرها وساكت وهي بتاكل بتقطع تفاحه تاكل نصها وتأكله نصها "
ادهم وهو بيبـ.ـو.س كتفها : نِهـال انا خايف اكون بحلم وانا لسه في السعوديه ونايم في سريري في السكن ومنزلتش مصر وكل دا مجرد حلم 
نهال لفتله وقالت ببساطه : لو انا عندي شعور الحلم دا انا هرضي بيه هرضي بأي حاجه تحسسني انك معايا حتي لو حِلـم 
ادهم باش شفايفها كتير وقال : انا جعـان معقول مجوعتيش ؟
نهال ببتسامه : جعانه فوق ما تتصور بس بقول الاكل مش هيطير لكن ادهم هيطير الحق اشبع منك شويه 
ادهم ضمها بحب : لو علي الشبعان منك ف هو صعب لانك ديما مرغوبه بنسبالي مش قدر اشبع ولا هعرف 
" نهال ضميته وغمضت عيونها بحب ، مش قادره تتخيل انها نايمه في حـ.ـضـ.ـن جوزها " 
ادهم حط ايده علي بطنها : الباشا ساكت يعني ولا رفص ولا اي حركه مفيش اي ترحيب لأبوك خالص كدا 
نهال بضحك : اصله خجول شويه في المواقف دي المهم هننزل ناكل ولا اجيبلك الاكل هنا ؟ 
ادهم بكسل : والله مش عارف بفكر انام شويه وابقي اقوم اكل علشان مش قادر انزل وفي نفس الوقت مش هنزلك كل السلالم دي علشان تجيبي صنية اكل 
نهال : يحبيبي متقلقش هجيب وهطلع علطول تكون اخدت شاور تكلع تاكل ونام براحتك 
ادهم برفض : مش هنزلك السلالم قولت انا لولا كنت شايل الشنطه وانا طالع كنت شيلتك وطلعت بيكي 
نهال افتكرت الشنطه وقالت بحماس : الشنكه فين عايزه اشوف جبتلي ايه " وراحت جابتها بصعوبه وفتحتها " 
" ادهم شـ.ـد الشنطه جنبه وفضل يطلعلها كل الحجات اللي طلبتها وزياده عليهم كمان " 
نهال مسكت سلوبت لبيبي ولد وقالت بصدمه ممزوجه بسعاده : ياربييييي علي الكيوت والرقه دي لعيسي ؟
ادهم ببتسامه : في عندك لسه كتير وجبتله ببرونه وزيت للأطفال وشامبو يعني مروق عليكي وعلي ابنك وعندك الكاجو في علبه تحت الجاكت الابيض 
نهال جابت العلبه وفتحتها اخدت وحده في بوقها وواحده في بوق ادهم : مجبتش نوتيلاا ؟
ادهم وهو بيمضغ : جبت بس الحجات دي ابقي خدي منها ادي لنوال والبت غزل 
نهال بصتله شويه وقالت بحيره : ازاي الواحده بتتقل علي جوزها ؟ يعني انت مثلا ممكن تحس بإيه من نحيتي يحسسك ان تقلانه عليك ؟ 
ادهم بصلها ومبقاش عارف يقولها ايه : انتي بتسمعي كلام مين يقلبي مين قالك اتقلي عليه..
نهال ببساطه : امـك هي اللي قالتلي لازم الست تتقل علي جوزها وتدوخه بس انا مش فاهمه اعمل ايه علشان ادوخك انت فاهمني 
ادهم بدهشه : تدوخيني اكتر من كدا ؟ وبعدين الوليه امي بتحردك عليا ليه ؟
نهال هزت كتفها بغدم معرفه : ادهم هي كدا بتنصحني مش بتحردني عليك 
ادهم بستنكار : يعني لما تقولك اتقلي عليه ودوخيه يبقي بتنصحك مش بتحردك انتي شيفاها كدا ؟
نهال بدلع : وانا يعني تقلت ولا اتنيلت يا دوومي 
ادهم قرص خدها : ما حضرتك تقلانه بقالك يومين لما جننتي اهلي
نهال بحب : كنت عملالك مفاجأه طيب الاه 
ادهم وقف وقال بغمزه : وتستاهل بصراحه...المهم هاخد شاور وننزل نتغدي واطلع انام لان مش شايف " ودخل الحمام ياخد شاور مفيش دقايق ونهال خبطت خبكه بسيطه ودخلت " في حاجه يروحي؟
نهال بجرأه هو مش متعاد عليها اصلا : تسمحلي اشاركك ؟ 
                   "" انتظرو القادم ""
" ادهم نازل من شقته شايل صنيه عليها مكسرات كتير وكل حاجه جاب منها لنهال منزل منها ووراه مـ.ـر.اته "
سلوي بصت عليه ببتسامه : ايه الحلاوه دي يواد يا ادهم نازل كأنك عريس ليلة صباحيته الله يحرسك ينن عيني 
ادهم بضحك : من ناحية عريس فَـ انا عملت كل اللي عريس بيعمله وزياده من عندي كمان 
نهال قرصته في جنبه وهمست بغيظ : اتلـم يا ادهم علشان مقلش ادبي عليك 
ادهم بصلها بدهشه : تقلي ادبك عليا مره واحده ماشي ياستي اللي انتي شيفاه 
سلوي بغيظ : اهووو رجعنا للهمس والوشوشه من تاني بقـااا 
ادهم ضحك بخفه وناول الصنيه لنهال : خُدي دخليها المطبخ ولا شوفي امي هتحطها فين والحقيني بأي اكل هموووت 
" نهال ابتسمت واخدت الصنيه ودخلت المطبخ تعمل اكل ليها ولجوزها ، وادهم قعد في الصاله مع امه يتكلمو "
ادهم : امال ابويا وصلاح فينهم كدا مش شايفهم ليه ؟
سلوي وهي بتشرب من الشاي : صلاح فوق في شقته وابوك دخل ينام من ساعة ما جيت لسه مصحاش 
ادهم اخد منها كوباية الشاي وبدء يشرب منها : يا روقانك يا سلزي بتشربي شاي بالنعناع 
سلوي اخدت الكوبايه منه : متشربش شاي علي معده فاضيه استني لما تاكل الاول وهعملك كوباية شاي تحلم بيها شوف بقا عمايلي ولا عمايل مراتك 
ادهم بغمـزه : مراتـي..هو فيه زي مراتي ولا حلاوة مراتي ولا طعامة مراتي هو في نسوان حلوه كدا غيرها اصلا ؟
سلوي بهمس : عجبـاك يعني اهم حاجه..
ادهم بص لأمه وقال بهمس : دا انا دايب في دباديب اللي خلفوها يا سلوي والله واقع في حبها من علي برج خليفه 
سلوي ضحكت : ربنا يسعدكـم واشوفكـم مبسوطيـن دايمـا يا ادهم يابن بطني ويرضيك كمان وكمان 
ادهم باس ايدها بحُب : اهو الدعوتين دول عندي بالدنيا واللي فيها رضاكي عليا هو السبب في اللي انا فيه بعد ربنا يا امـي والله 
نهال طلعت لسلوي وهي مشمره ايدها : ماما انا مبعرفش اشغل الفرن ولا بعرف احمر فيه حاجه وحتت البطه بتاعت ادهم مش متحمره 
سلوي قامت ووقفت : سبيها هقوم احمرها انا " وبصت لأدهم " محدش يعتمد عليها في حاجه خد بالك 
ادهم شـ.ـد نهال قعدها جنبه وباس خدها وقال : لاء يا سلوي ملكيش حق تقولي عليها كدا بقا المنجايه دي محدش يعتمد عليها 
نهال ببتسامه عابثه : قولها يا ادهم قولها كل دا علشان مبعرفش احمر حاجه في الفرن ولا بعرف انضف السمك والرز احيانا بيعجن مني ومره واحده بس حرقته 
ادهم ببساطه : بيحقدو عليكي يروحي انا عارق بعدين يما ما هي بتعرف تعمل قهوه مش كتر خيرها بعدين بتدرس وبتذاكر وبتتعب
سلوي بصتله بطرف عينها وهي في المطبخ : بتذاكر ااه...الا ما شوفتها مره فاتحه كتاب وقاعده بتذاكر كلمه حتي
نهال بصتله : والله يا ادهم بتعب جدا وانا ببرشم علشان الغش دا مجهود برضو 
سلوي : دلع يا اخويـا دلع كله هيجي علي دماغك في الاخر 
ادهم بدفاع : وان مكنتش انا ادلعها مين هيدلعها يا سلوي قوليلي 
نهال همست في ودنه : انت تدلعني هنا وانا ادلعك فوق..
ادهم قرصها في وسطها : اتلمـي يوليه حد يسمعناا بعدين انا مبدلعكيش فوق ولا ايه ؟
سلوي شالت الصنيه وحطتها علي الارض : قـوم كُل يا ادهم ارحم نفسك شويه صحتك هتروووح 
" ادهم ضحك وشـ.ـد نهال قعدها جنبه علي الارض وبدء يأكلها وياكل ، علاقتهم عاجبه سلوي جدا تفاهمهم حبهم حتي هزارهم "
...............................
" نوال قاعده في البلكونه علي كرسي وجنبها جوزها علي كرسي وكل واحد في ايده كوباية نسكافيه " 
صلاح بتنهيده : اتكلمي يابنتي بدل ام الملل دا 
نوال بصتله : اتكلم في ايه يا صلاح ما احنا اتكلمنا في كل حاجه اتكلم انت عندك حاجه نتكلم فيها 
صلاح سكت شويه وبعدين قال بتذكير : اه من فتره كدا جالي واحد الكافيه غريب اوي يابت يا نوال 
نوال شربت شويه من الكوبايه وقالت بستغراب: غريب ازاي يعني ؟
صلاح : كنت قاعد بتابع الشغل لقيته جيه قعد جنبي فَـ انا استغربت المهم لقيته مكملش دقيقتين وقام وقف زقالي سلملي علي ادهم اخوك اصله صحبي الروح بالروح 
نوال كلام صلاح قلقها فقالت بفضول : طب واشمعنا قالك انا صاحب ادهم ما كان قعد عادي ومشي مش فاهمه وقام بسرعه ليه يعني ؟
صلاح بحيره : مش عارف بس الواد دا شكله كدا من المنصوره مش من هنـا 
نوال قلبها وقع في رجليها وقالت بخـوف : من المنصوره وصاحب ادهم ؟ وكان عايز ايه مقالكش ؟
صلاح بلا مبالاه : ولا قال كلمه الموقف دا من فتره كبيره اصلا من وقتها مشفتوش بس استغربت الموقف يعني قولت بدل الملل دا احكيه 
" نوال تاهت من كلامه وخوفها اللي كان قرب يختفي رجع من جديد وفضلت تفكر معقول الشخص دا يكون امجد " 
صلاح بص علي حالتها : مالـك وشـك اصفر كدا ليه ؟
نوال بصتله بتوهان : كويسـه متقلقش بس عايزه اطلب منك طلب عايزاك تحـ.ـضـ.ـني جـ.ـا.مد 
" صلاح اتفاجئ من طلبها ومن غير مقدمـ.ـا.ت حـ.ـضـ.ـنها بحنـان ، نوال لفت ايدها حوالين صلاح وحـ.ـضـ.ـنته بخـوف واضـح "
صلاح ضمها وقال بحيره : لو اعرف فيكي ايه بس يا نوال طمني قلبي مره واحده وقوليلي مالك 
نوال حـ.ـضـ.ـنته اكتر : كويسـه متقلقش عليا بس خليني في حـ.ـضـ.ـنك 
...............................
" نهال سابت جوزها قاعد مع ابوه وشيخ المسجد اللي جنبهم وطلعت شقتها ، دخلت اوضة النوم فتحت الدولاب وبدأت ترتب هدوم جوزها واكتشفت انه جايب برفانات كتير "
نهال بصت لشنطه اللي فيها البرفان بحيره : ايه البرفان دا كله هو ناوي يفتح محل ولا ايه احطهم فين دلوقتي 
" وفضلت تحط في الادراج والدولاب والتسريحه لحد ما العلب خلصت "
نهال بخبث : كدا روقنا الشقة والكركبه اتفضت نفوق لنفسناا بقاا 
" فتحت الدولاب وفضلت تشوف تلبس ايه لحد ما استقرت علي قميص بيتي احمر طويل بحملات بتتربط من الكتف وحطت برفانات وميكب هادي مع روج احمر داكن "
نهال بصت علي شكلها في المرايا ببتسامه : ناقص ايه تاني ؟
ادهم من وراها بإعجاب : ناقص بصمـاتـي...
                  "" انتظرو القادم ""
" نهال اتفاجأت بِـ ادهم اللي واقف وراها بيبصلها من فوق لتحت بإعجاب صريح في عينه "
ادهم قرب منها ورجع شعرها لورا وباس خدها : انتي السِـت الوحيده اللي قـادره تكركبني بنظره من عنيهـا 
نهال ابتسمت وحاوطت رقابته وقربت بوشها تشم ريحته : بحبك لدرجة ان بقرف من كل الروايح الا راحتك مجنناني يا ادهم 
ادهم شالها وهو بيبـ.ـو.س شفايفها بخفه : بتحبي ترغي كتير انتي مش عارف ليه..
" بعـد وقت طويـل نهال نايمه في حـ.ـضـ.ـن ادهم ساكتين لكن هما الاتنين صاحين قطع الصمت سؤال نهال اللي خلي ادهم يغمض عينه بغيظ "
ادهم بفضول : ادهم انت ممكن في يوم تقولي انا عايز اتجوز عليكي وانا الشرع محللي اربعه انتي مين علشان تمنعيني لو مش عاجبك اطلقك ؟
ادهم بغيظ : عملتي سيناريوو تحفه في دماغك في الربع ساعه اللي سكتنا فيهم...كملي يفنانه بعدين اطلقك وابننا يتشرد حابب اسمع الباقي 
نهال اتعدلت في حـ.ـضـ.ـنه وبصتله : لاء رد بجد انت ممكن تتجوز عليا ؟
ادهم بدهشه : اتجوز عليكي ايه يابنتي انتي بتجيبي الافكار دي منين بطلي هبل  
نهال بفضول : طيب ليه متتجوزش عليا مثلا ؟
ادهم اتنهد : يمكن علشان بحبك ومش عارف اشوف غيرك يمكن علشان مكتفي بيكي يمكن علشان مش هقدر المس واحده زيك اكتر من سبب يا نهال يمنعني 
نهال ابتسمت ونامت في حـ.ـضـ.ـنه تاني : تـم ارضـاء حاسـة السمـع يا زوجـي العزيـز  
" ادهم اصبح فاهم طبع نهال بطريقه هو مستغربها فاهم هي عايزه تسمع ايه فاهم ان اسألتها بتكون فضول مش اكتر وبتكون عايزه رد معين يطمنها وبس "
نهال : طب ادهم..
ادهم قطع كلامها بإنه باسها من شفايفها وضمها وفرد الغطا عليهم : ابوس ايدك كفايه اسألـه غريبه عايز انام شويه 
نهال ابتسمت بغيظ : كنت هقولك غطيني علشان انام علي فكره..
ادهم غمض عينه وقال بمهاوده : عارف يروحي عارف
" نهال فضلت تبصله كتير وهو مغمض عينه وفضلت تلعب في دقنه وفجأه شـ.ـدت شعرايه منها ، ادهم فتح عينه وبصلها بدهشه "
نهال بصت في عيونه : ايـه..شعرايـه بيضـه كنت بشيلها 
ادهم : طـب هنـام ولا ايـه النهارده ؟
نهال غمضت عيونها : نـمت اهـووو..
.........................
" نوال شالت سجادة الصلاه من علي الارض بعد ما خلصت صلاه ، وقعلت اسدالها وراحت قعدت جنب صلاح اللي نايم علي الكنبه وفي حـ.ـضـ.ـنه غزل "
نوال بصت علي رجله الممدوده : لِـم رجلك علشان اقعد 
" صلاح لَم رجله وكمل شغل علي تلفونه لكن متابع شرود نوال اللي حسه بقا جزء من شخصيتها ، نوال دايما ساكته دايما شارده دايما ناسيه وكل دا مجننه " 
نوال بصت علي صلاح وقالت : هات غزل ادخلها تنام جوا بدل ما هي نايمه علي ثدؤك كدا هتهبطك 
صلاح برفض : لاء سبيها انا مرتاح وهي كدا لو عايزه تنامي انتي ادخلي نامي 
نوال استغربت طريقته : ادخل انام انا ؟ مش جايلي نوم دلوقتي عايزه اقعد معاك شويه 
صلاح بتريقه : ايوا ما انتي قاعده معايا فعلا لكن انتي ابعد كل البعد عني يا نوال 
نوال مسحت وشها بإيدها واتنهدت بضيق : صلاح ارجوك انا اللي فيا مكفيني اقسم بالله بلاش تنقيع بالكلام لو سمحت 
صلاح بصدمه : تنقيع بالكلام..انا بنقعك بالكلام اناااا " صلاح معرفش يقول ايه فَـ قام شال بنته ودخل اوضتها بصمت "
نوال لمعت الدمـ.ـو.ع في عيونها : غـ.ـبـ.ـيـه بتضيعي كل حاجه من ايـدك بمزاجك " واتنهدت ودخلت الاوضه عند بنتها "
صلاح سمع خطواتها فقال وهو نايم جنب بينته : لو جايا تتكلمي انا فعلا مش هتكلم فَـ لو سمحتي اخرجي برا 
نوال بأسف : حقك عليا انا عارفه ان غـ.ـبـ.ـيه وكلامي غريب ومتـ.ـخـ.ـلف 
صلاح بصلها شويه ورجع نام علي المخده تاني وقال : مش كلامك بس اللي غريب تصرفاتك بقت 
اغـرب 
نوال قعدت علي طرف السرير وقالت : فعلا انا اسفه حقك عليا بس انا نفسيتي مش احسن حاجه الفتره دي ف مش عارفه انا بقول ايه ولا بعمل ايه 
صلاح قام قعد قدامها ومسك ايدها : نفسيتك تعبانه من ايه في ايه حصل مخلي نفسيتك وحشه وانا معرفوش يا نوال مخبيه عني ايه ريحيني انا تعبت 
نوال دمـ.ـو.عها نزلت علي حالهم : مش عارفه يا صلاح حسه ان روحي بتتسحب مني حاسه ان عامله ذنب مش عارفه ابقي كويسه ولا هبقي طول ما انا حاسه بالذنب والخيانه 
صلاح بستغراب : خيـانه...خيـانة ايه مش فاهم وذنب ايه اللي انتي حاسه بيه اتكلمـي..
نوال بصتله بوجع وقالت : ليه لحد دلوقتي مسألتنيش انتي كنتي فين يا نوال لما مشيتي من هنا رغم انك عارف ان مكنتش عند اهلي 
صلاح بتبرير : قولت اللي فات مـ.ـا.ت وهبدء صفحه جديده من كله ولا يهمني حاجه من اللي فات 
نوال بخـ.ـنـ.ـقه : حتي لو قولتلك ان كُنت قاعده في شقة راجـ.ـل 
صلاح حس انه متصنم قدام كلامها : قـ قـاعده في شقة راجـ.ـل ازاي مش فاهم 
" نوال بصتله وحست انها لازم تقول الحقيقه مهما كلفها الامر لازم ترتاح من تفكيرها واللي يحصل يحصل وبدأت تحكي كل حاجه من اول ما مشيت لحد ما رجعت البيت " 
...............................
" سلوي قاعده في الشارع هي ولمياء وام محسن واحده من الجيران ، عاده عندهم بعد العصر ينزلو يقعدو في الطراوه جنب مروة المايه والارض " 
ام محسن عماله تقلب في الفون اللي لسه بدأه تتعلم عليه : يووه المحمول دا ضلم ليه كدا ؟
لمياء بضحك : يخيبك يوليه انتي مسكتي محمول بالمس 
ام محسن : ايوا كان محمول صفاء القديم والمحروس خطيبها جبلها واحد جديد وانا اخدت دا ليا بتعلم عليه لسه 
سلوي : والمايل حاله خطيبها دا جبلها المحمول والدبله والخاتم وقطم علي كدا خلاص ؟
ام محسن بلوية بوز : والنبي يا اختي ما دخل عليها علبه حلاوه حتي لا جاب شبكه عليها القيمه ولا فرح البت بحاجه والمايله بنتي تقولي بحبه يماا الفلوس مش كل حاجه يمااا 
لمياء : بكرا نقعد جنب الحيطه ونسمع الظيطه بتحبه علي ايه يا اختي دا لا منظر ولا مال ولا حاجه في الدنياا 
سلوي : وحياتك يارب هيأكلها التراب وبكرا تشوفي الواد عارف انها بتحبه وراضيه بأي حاجه ف داس بقاا واستهتر 
لمياء وهي بتعد علي صوابعها : دا ولا قال اخدها اجبلها فستان للخطوبه ولا جزمه ولا مكياج ولا حاجه في الدنيا احنا اللي جايبين كل حاجه لما انا بعيد عنك باكل في نفسي 
سلوي : مرميه علي ايه المتـ.ـخـ.ـلفه دا جالها جدعان العزبه كلها ورفضت والاخر صفاء ملكة الجمال تروح للواد دهووو دا انا بحكي لأدهم ليلة امبـ.ـارح كان هاين عليه يرن علي محسن يقوله فضك من الجوازه دي 
ام محسن بهم : محسن غُلب فيها كلام يا صفاء بعيد عننا يما ومنعرفهوش سيبك من الناس اللي من علي المخروب النت دول تقوله يا هو يا بلاش انا غيزاه وبحبه 
لمياء : يحرق النت وسنين النت واللي عمله دا خراب بيوت يولاد يلا كل واحد بياخد نصيبه 
...................................
" ادهم جاله تلفون شغل فقام من جنب مـ.ـر.اته يرد في الصالون واتأخر نص ساعه ورجع تاني نام مكانه ، نهال اتقلبت في السرير بقلق ففتحت عينها كان ادهم بيتغطي "
نهال بنوم : انت كُنت فين يا ادهم 
ادهم شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه ونام : كان معايا مكالمة شغل مردتش اتكلم هنا علشان متصحيش " وضمها اكتر " انتي دافيه كدا ليه 
نهال ضميته اوي ببتسامه : انت اللي بردان قوم البس تيشيرت 
ادهم بكسل : انا فعلا بردان بس مش قادر اقوم اجيب تيشيرت البسه 
نهال ببتسامه : بص حواليك هتلاقي اي حاجه علي الارض تيجي قدامك البسها 
ادهم بص حواليه فعلا كان الفستان بتاع نهال اقرب حاجه ليه فَـ بصلها بستنكار : فستانك اقرب حاجه لإيدي..
نهتل بضحك : هاتـه بقا البسه علشان انا فعلا حسه ببرد برضو وانت قوم هاتلك تيشيرت من الدولاب 
" ادهم مد ايده بكسل جاب فستانها وهي لبسته ونام مكانه "
نهال : طب ايه مش هتقوم تجيب تيشيرت ؟
ادهم وهو دافن وشه في المخده : تعملي في جوزك الغلبان دا معروف وتقومي تجبيله حاجه يلبسها ينوبك ثواب فيه 
نهال بدلع : والله يا دومي يعني لو النهارده بليل خرجتني خروجه رومانسيه كدا علي ذوقك هقوم اتشقلبلك هنا لو عايز 
ادهم رفع راسه وبصلها : خروجه ورومانسيه في جمله واحده ؟
نهال هزت راسها : يعني بمناسبة ان لسه يوم وادخل في التامن وابقي علي وشك الولاده وكدا 
ادهم باس خدها : انا عيوني لطلبات حبيبة قلبي هخرجك بليل..قومي بقا هاتيلي تيشيرت عبشان عايز انام 
نهال قامت وقالت بضيق : تنام تنام والله لو انت الحامل مش هتنام كل دا 
ادهم بنوم : طب اتلمـي بدل ما اقـوم اكسـر دماغك الحلـوه دي " ولاقي التيشيرت محدوف في وشه قام لبسه " دا ذوق يا محترمه 
نهال هزت راسها بموافقه : اه ذوق عندك مانع ؟
ادهم بصلها برفع حاجب : انتي واخده في وشك كدا ورايحه علي فين !
نهال وهي بتعد علي صوابعها : هاخد شاور وهغسل شعري بالشامبو الجديد وهلبس بجامه جديده واحط توكه اللي شكل الفرلشه وارش بادي سبلاش والبس شراب وهعمل كوباية نسكافيه واستجـم 
ادهم ببتسامه : شوفتي الميكب اللي جبتهولك ولا لسه؟
نهال : لسه مشوفتش حاجه بس دلوقتي هشوف كل حاجه واصحي بقاا بالله علشان تقعد معايا " ودخلت علي الحمام تاخد شاور وادهم اخد علبة السجاير يشرب منها سيجاره " 
...........................
" صلاح مداش اي ردة فعل غير انه سابها وخرج البلكونه بصمت ، صمته دا جنن نوال اكتر مش عارفه سكوته دا وراه ايه "
نوال خرجتله البلكونه وقالت : بتردد صلاح انت مردتش علي كلامي ليه...لو عايزني امشي من هنا حقك همشي بس ارجوك رد اتكلم قول اي حاجه 
                       "" انتظرو القادم ""
صلاح رمي السجاره اللي ايده علي الارض وداس عليها وبصلها شويه وبعدين قال بحيره : مش عارف اخد ردة فعل اديني مساحتي افكر فيها وارد عليكي 
نوال بصتله بتركيز : تمام هديك مساحه تقرر مع نفسك بس قولي ايه جواك دلوقتي ؟
صلاح ببساطه : ولا حاجه جوايا شعور العـدم..ت عـ.ـر.فيه ؟
" نوال هزت راسها بـرفض "
صلاح اتنهد وقال : يعني مش حاسس بأي حاجه حطي نفسك مكاني كدا قعدت شهر كامل في شقة واحده وانتي شبهه التايهه بدوري هنا وبتسألي هنا ايه اول شعور هيجي في بالك ؟
نوال مسكت ايده وصلاح ثابت مكانه مداش اي ردة فعل : ارجوك بلاش تحسبها كدا انا عارفه ان غلط لكن والله العظيم يا صلاح انا ما خونتك حتي بتفكيري لكن قعدت في شقته علشان مكنش عندي مكان اروحله انا وبنتي كنت مخذوله من الكل واولهم انـت..
صلاح ابتسم بهدوء عكس الحب اللي دايره جواه : شوفتـي اول شعور جيه في بالك الخيـانه ازاي 
نوال سكتت لكن حست انها دخلت نقاش هي خسرانه فيه فقالت بتعب واضح علي ملامحها وصوتها : نـاوي علي ايه يا صلاح معـايا ؟
صلاح بصلها بستغراب : مش فاهم ناوي علي ايه في ايـه وضحـي 
نوال بندفاع : ناوي تطلقني يعني اقصد كـداا 
صلاح بذهول : اطلقـك ! " ومسح وشه وقال بهدوء " لاء يا ام غـزل مش ناوي اطلقك الا لو انتي عايزه كدا 
نوال بغبـاء : عايزه كدا اللي هو عايزه ايه ؟
صلاح بصلها شويه بغيظ ورد : الا لو انتي عيزاني اطلقك اكيد مش هجبرك عليا 
نوال برفض : لاء طبعا انا مش عايزه اطلق بس عايزه افهم دماغك مودياك لِـ فين 
صلاح : ولا مودياني ولا جيباني بس محتاج وقت ارتب افكاري بدل كركبة دماغي دي ممكن ؟
نوال هزت راسها بموافقه : اكيـد خد وقتـك 
" صلاح فونه رن وكان اتصال من الكافيه فرد وسابها ونزل غلي تحت وهو بيتكلم في الفون ، نوال اتنهدت بقوه ونوعا ما ارتاحت انها قالت كل اللي جواها "
.............................
" الساعه ٩ بليل ونهال وادهم غرقانين في النوم مش حاسين بالوقت اللي فات ، نهال حسه بغـز في بطنها لكن كانت بتقاوم لحد ما الغـز اتقلب لضـ.ـر.بات جـ.ـا.مده متحملتهاش فَـ قامت بسرعه "
نهال بوجع واضح علي ملامح وشها : يا ادهـم الحقنـي " وفضلت تهز في ادهم جـ.ـا.مد "
ادهم فاق وبصلها وركز في ملامح وشها وايدها اللي علي بطنها : مالـك في ايـه ؟
نهال حست انها من شـ.ـدة الوجع مش قادره تتكلم : روحي بتتسحـب مني يا ادهم مش قادره شكلـي بولـد..
" الجمله اترددت في دماغ ادهم وحس نفسه غـ.ـبـ.ـي مش فاهم المفروض يعمل ايه ولا يتصرف ازاي قام من علي السرير وشال البطانيه من عليها "
ادهم بتوهان : قوليلي اعمل ايه يا نهال مش عارف " وراح جبلها اسدال ولبسه ليها ونزلها من علي السرير " هنروح المستشفي يلااا 
نهال صرخت اول ما رجليها لمست الارض : مش قادره اقف علي رجلي حسه ان هولد هنا يا ادهم اتصرف بسرعه انا مش عايزه اولد طبيعي " وعيطت جـ.ـا.مد "
" ادهم بدون تردد شالها ونزل بيها علي تحت وصوت نهال اللي بتتوجع خلي الكل راح عليها "
سلوي بخضه : استرهاا يارب شايلها كدا لييه يا ادهم مراتك مالها 
ادهم شاور لسالم اللي واقف مش فاهم حاجه : شغل العربيه بسرعه يباا هنروح المستشفي شكلها ولاده مبكره 
" سالم شغل العربيه وسلوي جنبه وادهم قعد بمـ.ـر.اته ورا حاضنها بقلق عليها وراحو علي المستشفي "
نوال واقفه في البرنده تحت : ربنا يسترها ويقومها بالسلامه يارب " ورنت علي صلاح اكتر من مره لكن كنسل فَـ بعتتله رساله " نهال بتولد وكلهم راحو المستشفي الافضل تكون معاهم..
غزل واقفه جنبها علي السور : ماما هي طنط نهال هتجيب النونو النهارده ؟
نوال هزت راسها : قولي ربنا يقومها بالسلامه هي والنونو ويرجعو البيت سالمين 
غزل بستسفار : طيب هي كل اللي بتجيب نونو بتعيط كدا ليه ؟
نوال بهدوء : علشان النونو بيمون عايز يخرج من بطنها فَـ هي بتتوجع جـ.ـا.مد 
غزل بدهشه : يعني ايه يخرج من بطنها يعني ازاي ؟
نوال ببتسامه لفضول بنتها : الدكتور بيفتح بطنها بالمشرط وبيخرج النونو بعدين بيخيط بطنها 
غزل برقت عيونها : يلهوي كل المامـ.ـا.ت بيحصل فيهم كدا ؟
نوال : ايوا انا لما جيت اولدك الدكتور فتح بطني وخرجك وفضلت اعيط كتير من الوجع لكن اول ما شوفتك ومسكت ايدك كانت صغيره جداا وكلك صغيره جداا حسيت ان كل الوجع دا يهون عادي 
" غزل رفضت تصدق كلام امها يعني ازاي حد يفتح بطنك وهي لما تشوف البيبي الوجع كله يهون ، ولكن هذه يا سـاده غريـزة الام " 
..................................
" ادهم شال مـ.ـر.اته ودخل بسرعه علي الطوارئ ، اول ما الممرضين شافو حالتها جابو كرسي واخدوها منه "
ادهم بقلق : انتو واخدينها علي فين ؟
الممرضه بستغراب : حالـه ولاده يعني هناخودها فين غير اوضـة العمليـات يا استـاذ 
ادهم بص علي مـ.ـر.اته اللي ماسكه في ايده بخوف وبص للمرضه : هي النهارده اول يوم ليها في الشهـر التامن 
الممرضه ببساطه : متقلقش في حالات بتولد في السابع كمان والجنين بيكون كويس هنجهزها للعمليات علي ما الدكتوره تحضر بس 
نهال بتعيط جـ.ـا.مد ومش راضيه تسيب ايد ادهم رغم ان حمـ.ـا.تها واقفه جنبها بتمسح في وشها : ادهم مش عايزه اولـد طبيعي همـوت والله مش هقدر صدقنـي 
ادهم نزل لمستواها وباس راسها : حبيبـة عمـري والله ما هتحسي بحاجه ربع ساعه وهتخرجي وانا معاكي اهو مش هسيبك 
سلوي : استهدي بالله كدا ومتخافيش يا نهال يلاا يما ربنا ينتعك بالسلامه 
" الممرضه اخدتها لأوضة العمليات تجهزها وادهم وقف برا علي احـر من الجمـر يستناها ، شويه والدكتوره ريهام وصلت ودخلت علي الاوضه علطول ، وبدأت اسوء فتره وهي الانتظار "
سلوي راحت وقفت جنب ابنها : انت عرفت حمـ.ـا.تك ان بنتها بتولـد ؟
ادهم بص لأمه بضيق : وانا هعرف حمـ.ـا.تي امتي انا لسه مستوعبتش اصلا ان انا واقف في المستشفي وهي جوا بتولد دا انا صاحي مغسلتش وشي 
سلوي : خلاص هتصـل عليها اعرفها انا وانت روح هات هدوم لمراتك وهدوم لإبنك ومتتأخرش 
ادهم خبط ايده في دماغه بخفه : انا ناسـي الهدوم والفلـوس وكلـه " وقام وقف اخد مفتاحه من ابوه " مسافـة الطريق مش هتأخر 
" وطلـع جري علي البلد يجيـب حجـات مـ.ـر.اته ، وامـه كلمت حمـ.ـا.تـه اللي في اقل من ١٠ دقايق كانت في المستشفي هي وزينب "
نجوي بقلق وهي بتعدل طرحتها : مش البت في التامن لسه يا ام ادهم ازاي بتولد من الوقتي دا لسه شهـر كامل 
سلوي : والله يا ام نهال احنا كنا داخلين ننام لقينا ادهم شايلها وهي بترقع بصوت مالها يابني قال بتولد بس الدكتوره بتقول في حالات كدا عادي 
زينب بتأكيد : اه فعلا في حالات كدا بتبقي ولاده مبكـره ربنا يقومها بالسلامه 
سلوي بخوف : ايـاك ميقولوش العيل يدخل الحضانه بس..امال ادهم فين مش شيفاه 
سلوي : جابها يعيني وجيه علي ونسـي الفلوس والهدوم وكله راح البلد يجيبهم وزمانه جاي في الطريق 
" ساعه كامله ونهال جوا العمليات وهما برا هيموتو من القلق ، وصل ادهم وجيه معاه شنطه كبيره في كل طلبات مـ.ـر.اته وابنه وجاي بينهج "
ادهم بدهشه : لسه مطلعتـش ؟ 
سلوي اخدت منه الشنطه : لسه محدش طلع خالص اقعد ارتاح ان شاء الله ربنا هيقومها بالسلامه 
نجوي بصتله بستفسار : ايه حصـل يا ادهم خلاها تولـد دلوقتي 
ادهم مفهمش سؤالها لكن قال : نصيـبها تولد دلوقتي " وراح وقف قدام اوضة العمليات مباشر " 
" بعد ١٠ دقايق خرجت الممرضه من الاوضه واللهفه علي وشوش الكل "
الممرضه : لبس البيبي فين ؟
ادهم ناولها الشنطه لكن سأل بلهفه : مراتي عاملـه ايـه ؟ 
الممرضه ببتسامه : مراتك وابنك زي العسل وبالف خير دقيقتين وهيطلعو مع بعض " واخدت الشنكه ودخلت علي جوا "
سالم حـ.ـضـ.ـن ابنه ببتسامه : مبـ.ـارك يابن قلبي يتربي في عـزك وخيرك وعقبال الباقي 
ادهم ببتسامه : ربنا يبـ.ـاركلنا في صحتك يباا تسع شهور واستني المولود الجديد ياحـج 
راشـ.ـد دخل واحمد سانده وهو بيقول بهزار : شبـل بن اسـد بصحيـح مبـارك يتربي في عـزك يا غالي 
ادهم بصله ببتسامه وسلم عليه وعلي احمد : الله يبـ.ـارك فيك يا حـج " وسنده علشان يقعد ، وفعلا دثايق والممرضه طلعت وشايله البيبي في ايدها لكنه بيعـ.ـيط "
الممرضه بهزار : الباشـا شكله شقي وهيطلع عينكم 
ادهم اخده من ايدها ببتسامه : طالـع الدنياا زعلان ليه بس فهمني يعـم عيسـي " وبدء يأذن في ودنه بصوت هـادي "
سلوس شالته منه ببتسامه : يا حلاوتك ويجمالك شرف الغالي بن الغالي ونور الدنيا كلها 
" ادهم فضل واقف قدام الاوضه مستني مـ.ـر.اته تطلع ودقايق كانت طلعت علي سرير كانت فايقه لكن مرهقه جدا ، اخدوها علي اوضه عاديه وادهم وراها "
نهال بصت لأدهم بإرهاق وتعب : عطشـانه عايزه اشـرب 
ادهم هز راسه بسرعه وطلع جاب ازازة مايه ودخل عندها ونزل لمستواها وباس راسها بحنان : هت عـ.ـر.في تقعدي اشربك ؟
نهال هزت راسها برفض : لاء مش قادره شربني وانا نايمه علشان ريقي ناشف 
" ادهم بمساعدة نجوي عرف يشربها وقعد جنبها علي طرف السرير وفضل يبـ.ـو.س في راسها وهي مغمضه عيونها "
نهال بهمس : عيسيـي شكل مين يا ادهم ؟
ادهم ببتسامه وهمس : لحد دلوقتي مش شايفله شبـهه بس لِـمض لأمه طالع من اوضة العمليات بيعـ.ـيط 
نهال ببتسامه مرهقه : هاتـه عايزه اشوفه..
ادهم اخده من امه وخلي نهال تبوس دماغه فَـ عيسي قلق وعيـط : حلاوتك انت هتطلع انـف ؟
نهال بحيره : بيعـ.ـيط ليه يكون جعان ؟
نحوي وهي بتحسس علي شعرها : هنحاول نقعدك لو نص قاعده حتي وحاولي ترضعيه يمكن جعان فعلا 
" نهال وافقتها وادهم بدأ يحاول يقعدها وهي بتتألم لكن سندوها " 
نهال بوجع : ادهم مش مرتاحه كدا شيل المخدات اللي ورايا دي كلها 
ادهم شال المخدات وسألها : طب كدا مرتـاحه ؟
نهال برفض : لاء مش مرتاحه برضـو 
ادهم طلع قعد وراها وخلاها تسند ضهرها علي صدره : ريحي نفسك علي صدري خالص " واخد عيسي من امه ونهال شالته علي صدرها وبدأت ترضعه لكن رافض "
نهال بصتلهم بحيره : مالـو بقـاا رافض يرضع ليـه ؟
سلوي : حاولي تاني بس كدا يمكن منزلكيش لبن لسه 
" وفضلو يحاولو معاه لحد ما بدء يرضع شويه ويعـ.ـيط شويه " 
نهال رجعت راسها علي صدر ادهم : هطلع من هنا امتي مبحبش ريحة المستشفيات ومش مرتاحه 
ادهم : الساعه داخله علي واحده دلوقتي اهي نطمن بس من الدكتوره ان كله تمام ونمشي علطول 
" شويه والدكتوره دخلت وقالت ان نهال تفضل لصبح اضمنلها ، ادهم اصر علي الكل يمشي وهو اللي هيفضل مع مـ.ـر.اته ، وفعلا الكل مشي وفضل ادهم ونهال وعيسي "
ادهم شايله ورايح جاي بيه في الاوضه : انا عايز افهم داا صاحي ليه ؟
نهال وهي بتاكل تفاحه بتعب : مش عايز تخلف قـابل بقـا يحبيبي 
ادهم بصلها بطرف عينه : ما انا لسه هخلف بإذن الله شـ.ـدي حيلك معايا كدا 
نهال شمت ايدها بقرف : انا حسه ان ريحتي بنج علي ديتول يا ادهم ريحتي مستشفي وانا قرفانه 
ادهم راح عندها وباس دماغها : حقك عليا يقلب ادهم النهار يطلع بس ونمشي من هنا وهديكي انضف دش يروقك 
نهال بصتله يإرهاق : بطني خست ولا لسه تحسني بكـرش ؟
ادهم ضحك بخفه وقال : هو انتي كان باين عليكي بطن قبل كدا اصلا دا اللي يشوفك مكنش يصدق انك حامل 
نهال ابتسمت ومسكت ايده وشافت ساعه تاتش سودا في ايده : اللـه الساعه دي جبتها امتي ؟
ادهم ببتسامه : معايا بقالها شويه اشمعنا ؟
نهال بصتله : طب اقلـع..
ادهم بعدم فهم : اقلـع..اقلـع ايـه ؟
نهال وهي بتفكها من ايده : الساعه هلبسها انا علشان انا كنت عايزه واحده زيها بس نسست اقولك عليها " وحطيتها علي ايدها " لبسهالي بقا علي الكانولا في ايدي مش هعرف 
ادهم ابتسم لأنها كبيره اوي في ايدها لكن لبسهالها : جميلـه يروحـي 
نهال بصت علي الساعه بإعجاب : شاطر يا ادهم انك جبتها 
ادهم بضحك : شاطـر..؟
" نهال بتحاول تنسي وجعها بالكلام ، وادهم عارف كدا كويس فَـ فضل يلاغيها وهو شايل ابنـه " 
                   "" انتظرو القادم ""
" النهار طلع علي ادهم ونهال اللي مناموش ولا لحظه بسبب ابنهم الزنـان زياده عن اللـزوم ، ادهم رايح جاي في الاوضه وهو شايل ابنـه ونهال نايمه علي السرير بتعب "
نهال بصوت مرهق : ادهم هنروح امتي انا تعبت من السرير ومن ريحة المستشفي ومن كل حاجه عايزه اروح..
ادهم بصلها وقال بصبر : الدكتوره بس تيجي تطمني عليكم وهنمشي يا نهال اللي خلاكي صبرتي الليل كله تصبري ساعه كمان 
نهال اتنهدت بتعب : مش قادره اصبر اكتر من كدا عايزه اروح انام في سريري بدل ما الزنان مخلنيش انام دقيقه واحده من الليل 
ادهم باس جبين ابنـه براحه : هي تربية العيل بالساهل يَـ نهال امال بيقولو الضنـي غالي ليه علشان اتربـي بطلوع الروح 
نهال غمضت عيونها : مش قادره اقاوم النوم ولو نمت مش هصحي غير المغرب والجدع يصحيني بقاا 
ادهم بهدوء : نامي شويه وان حكمت اشيلك اركبك العربيه وانتي نايمه هعملها بس ارتاحي انتي شويه 
" بعد ساعه كانت الدكتوره دخلت علي نهال وطمنت ادهم عليهم وكتبتلهم علي خروج ، ادهم مصدق ابنه نام وراح جنب مـ.ـر.اته يصحيها بحنان "
نهال بنوم وتعب : تعبـانه.. مش هقوم متحاولش روح انت وتعالي خُدني المغرب " وغرقت في النوم من تاني "
ادهم ابتسم عليها وبصلها : طب والعمل معاكي ياست نوله " ابوه وصلاح خبطو وادهم سمح بدخول ودخلو "
سالم بحذر وهمس : صحيناكم ولا ايه ؟
ادهم بهدوء والارهاق واضح عليه : جيتولي من السماا والله حد فيكم يشيل عيسي وانا هشيل نهال لانها تقريبا هي في غيبوبه بسبب قلة النوم 
صلاح شال عيسي بهدوء : يالله حاسس ان شايف كوكتيل ادهم علي نهال " وبصلهم " يلا هاخده وانت هات مراتك وابوك يجيب الشنط وحجاتكم 
" وفعلا ادهم شال نهال براحه كانت حاسه بيه بس مش قادره تتوجع حتي ، وسالم اخد حجاتهم وادهم ركبها ورا وركب جنبها وهي في حـ.ـضـ.ـنه وسالم شال عيسي من صلاح علشان يسوق ومشيو علي البيت "
.............................
 " في بيت سالم ، نوال وسلوي واقفين بيعملو اكل مع بعض وبيتكلمو لأول مره بهدوء "
سلوي وهي بتحمر لسان العصفور : المهم روحت الفجر فرن العيش اجيب العيش لقيت جوز نسوان بيطحنو في بعض رجعت تاني 
نوال ضحكت : والله العظيم فرن العيش دا مسخره ، عاملين طابور لرجاله وطابور لستات الرجاله بتسيب طابورها ويجيو يقفو في طابور الستات 
سلوي بغرور : انا بروح مبقفش في طوابير بروح ادخل اضـ.ـر.ب البطاقه واجيب العيش بتاعي واجي والجدع يتكلم وانا اقطع وشه بالشبشب 
نوال ضحكت بعدين قالت : بحس ان ام نهال وليه مش سهله مش عارفه ليه...رغم انها كانت طيبه يومين الخطوبه بس تحسيها بعد جوازهم كدا اتغيرت ولا انا بس اللي حسه كدا ؟
سلوي بتنهيده : لاء مش انتي بس اللي حسه كدا انا برضو حاسه الوليه دي مش طبيعيه كدا وكلامها كله تلقيح ومن تحت لتحت كدا 
نوال بحيره : طب وليه التغير المفاجئ دا يعني ما كانت حلوه و زي العسل ايه اللي غيرها كدا 
سلوي بصتلها : والله ما انا عارفه " وبدأت تحط لسان العصفور في الشوربه " هي حره حلوه وحشه لنفسها المهم اننا بُعاد عنها وخلاص..امال شفشق اللبن راح فين كنت سيباه علي الحوض علشان اغليه ؟
نوال : انا حطيته في التلاجه خوفت يروب لو اتساب برا معرفش انك هتغليه علطول غليت كوبايه لغزل فطرت والباقي في التلاجه 
سلوي : طب طلعيه اغليه علشان البت الوالده دي تشرب منه ينزلها لبن بدل ماهي بتطلع في الروح كدا  
غزل دخلت بسرعه وهي بتسقف بسعاده : مامااا بابا جاب النونوو برااا 
" سلوي طلعت بسرعه علي برا تستقبلهم بلهفه ، ونوال حطت اللبن علي النار وغسلت ايده وطلعت وهي بتنشف في قميصها بعفويتها المعتاده ، عيونها اتقابلت مع صلاح اللي بِعد نظره عنها بسرعه والحركه دي قـ.ـتـ.ـلتها "
نهال ادهم شايلها لكنها بتتوجع : اطلع براحـه همـوت من الوجع 
ادهم طالع بيها وهو شايلها بحنان : استحملي بس كمان سلمتين وهترتاحي خالص يا نُوله " وفعلا طلع السلالم براحه جدا وهو شايلها "
سلوي وهي بتفتح باب البيت : ادهم دخلها اوضتك اللي تحت ترتاح فيها بدل ما تطلع التالت شايلها وهي مش قادره تستحمل اصلا
" ادهم شالها دخلها علي اوضته ونزلها في السرير براحه جدا وهي رجعت ضهرها لورا بتعب ، وسلوي جابت بطانيه خفيفه فرشتها عليها "
نوال وقفت جنبها وهي شايله عيسي : حمدالله علي سلامتكم يحبيبة قلبي يتربي في عزكم وخيركم يارب 
غزل وهي بتشـ.ـد في هدوم امها بِـ زن : عايزه اشيله يا ماما هقعد جنب نهال وحطيه علي رجلي علشان خاطري " وبصت لأدهم بستعطاف " قولها يعمـو ادهم 
ادهم شالها علي رجله وباسها : قلب عمو ادهم وحياته " وقعده جنبه " ربعي رجلك كويس " غزل ربعت رجلها بحماس وادهم اخده من نوال وحطه علي رجلها لكن فضل ماسكه "
نوال بعتراض علي اللي بيحصل : شيله من علي رجلها بقاا دا لحمه حمرا لسه مينفعش البهدله دي 
ادهم بص لغزل بحنان : اخده يا سـت غزل ولا اسيبه شويه ؟
غزل ببتسامه : خلاص شيلته شويه خُده بقـاا 
ادهم اخده وبصله : اااه نايم ولا داري بحاجه علشان تسهر علي اللي جـابوني بليل " وبص لنهال " ما ترضعيه شويه 
نهال بصتله بتعب : هو نايم هرضعه ازاي هاته بس جنبي واول ما يعـ.ـيط هرضعه علطول " ادهم حطه جنبها من الشمال وقعد هو علي طرف السرير وايده علي كتف نهال اللي سندت راسها علي صدره ، نوال تلقائي اخدت بنتها وخرجت برا بحجة هتساعد حمـ.ـا.تها "
نهال ببتسامه : مين كان يصدق ان انا اتجوز واخلف واعشـق جـوزي كمان لحد دلوقتي مش قادره اصدق ان عندي عيله جميله كدا يا ادهم...ادهـم 
" استغرقت عدم رده فَـ رفعت وشها تشوفه كان ساند راسه للحيطه ورجل علي السرير والرجل التانيه تانيها تحته وايده علي كتفها وغمض عينه وغرقان في النوم ، نهال ابتسمت علي شكله المرهق وشـ.ـدت الغطا عليه تغطيه وسندت راسها علي صدره تشم ريحته اللي بتعشقها وغمضت عيونها ونامت بعد دقايق " 
....................................
" في شقة صلاح ، نوال دخلت الشقه بحذر وقفلت الباب دورت بعيونه عنه عرفت من صوت الدش انه في الحمام ، راحت وقفت قدام باب الحمام علطول وسرحت في الكلام اللي عايزه تقوله "
صلاح بيفتح الباب اتفاجئ بيها في وشه فَـ رجع لورا شويه بتلقائيه : واقفـه كدا ليه مش فاهم ؟
نوال بصت عليه كان لافف فوطه علي وسطه وفوطه في ايده بينشف شعره بيها فَـ قالت بتـ.ـو.تر : ك..كنت جايا اشوفك لو محتاج حاجه عادي يعني..
" صلاح بصلها شويه وسابها ودخل اوضة النوم من غير ولا كلمه فتح الدولاب وبدء يلبس هدومه بلا مبالاه لوجودها " 
نوال دخلت شالت الفوط من علي السرير علقتها علي الشماعه تنشف وبصتله كان بيسرح شعره فَـ قالت بحزن واضح من نبرتها : صـلاح..
صلاح بصلها في المرايا وهو بيسرح  : يا نعـم
نوال راحت عنده ووقفت وراه وحـ.ـضـ.ـنته بقوه من ضهره : حقـك علـيا يحبيبي انا اسفـه 
صلاح غمض عينه وجمد مكانه وقال بهدوء : اسفـه علي ايه يا نوال ؟ علي انك كنتي قاعده في شقة راجـ.ـل غريب شهرين كاملين ؟ ولا اسفه علي حرقة قلبي اللي اتحرقتها علي غيابك ؟ هاااا
نوال بحزن : اسفه علي كل حاجه...قولي ايه يرضيك وانا اعمله يا صلاح بس تسامحني
صلاح اتنهد بقوه ولف وشه ليها وقال بهدوء : انا مسامحك يا نوال مسامحك علشان خاطر غزل 
نوال برفض : لاء متسامحنيش علشان خاطر حد سامحني علشاني انا علشان انا مراتك وحبيبتك وبس...والله والله ما كان ليا علاقه بيه بس مجرد قاعده عنده كأني مأجره بيت لفتره معينه والله يا صلاح صدقني " دمـ.ـو.عها نزلت " كل حاجه كانت جايا عليا واولهم انت...مشيت مفكرتش في اي حاجه غير ان لازم ابعد وبس لكن يشهد عليا ربنا ان بصونك في غيابك قبل حضورك يا صلاح 
صلاح قلبه رق علي عـ.ـيا.طها ولمس الصدق في كلامها فَـ قال بهدوء : ممكن تهدي وتبطلي عـ.ـيا.ط ؟
" نوال عيطت اكتر بنهيار ف مقدرش يقاوم انه يحـ.ـضـ.ـنها فَـ حـ.ـضـ.ـنها المره دي جـ.ـا.مد ، حـ.ـضـ.ـن لـوم ، عتـاب ، اشتيـاق ، وجـع حـ.ـضـ.ـن كان يكفي انه يشرح حالتهم الاتنين "
نوال بهمس باكـي : مقدرش اعيش من غير حـ.ـضـ.ـنك مقدرش اكون موجوده معاك وانت مش ضاممني يا صلاح 
صلاح بهدوء : هشش اهدي انا معاكي اهو مش هسيبك خلاص " وبدء يمسح دمـ.ـو.عها بإيده "
نوال بعدت وكملت مسح عيونها وقالت بنظره حلوه : مسامحنـي ؟
صلاح ابتسم غصب عنه وحـ.ـضـ.ـنها : مسامحك يا مطلعه تلاته ميتين اهلي 
نوال ضحكت وهي في حـ.ـضـ.ـنه : صلاح انا عايزه بيبي يكون عسول وصغنن شبه عيسي كدا 
صلاح غمز : فكريني بليل بالموضوع دا نتناقش فيه 
نوال قامت وبدأت تفك طرحتها وترميها علي الارض : ليه بليل...؟ غزل ملهيه بعيسي تحت وانت وانت وتالتنا الشيطان اللي في الشقه 
" صلاح اندهش منها ولسه هيرد اتفاجئ بشفايفها علي شفايفه وغابو مع بعض " 
..............................
" فات اسبوع ادهم حلف انه اصعب اسبوع مر في حياته صعب مـ.ـر.اته اللي ديما تعبانه وابنه اللي دايما بيعـ.ـيط وهو اللي تقريبا شبه مبقاش بينام "
" صلاح ومـ.ـر.اته علاقتهم رجعت احلي واقوي من الاول ، العيله كلها عاشت بسلام وهدوء "
      " الفجر بيأذن في كل مساجد العزبه "
نهال شايله ابنها اللي عمال يزن وبتتمشي في الشقه بيه بتعب ونوم : انت طالع لجدتك يلاا بتصحي قبل ديك الحاره...هااا 
ادهم قاعد علي السرير فارد جـ.ـسمه ومربع ايده ودماغه كلها نوم : عيل ٤ كيلو بيربيني من اول وجديد يعالم " وقال بقهر " دا انا مش عارف احـ.ـضـ.ـن امك يلاا الحـ.ـضـ.ـن اتحرمت منه 
نهال راحت عنده واديته عيسي : كل اللي همك قلة الادب..ابنك معاك اهو تصبح علي خير مش قادره افتح عيني لو استنيت دقيقه واحده هقع من طولي 
ادهم شال ابنه اللي زن اول ما حس ان ادهم قاعد ، ادهم بصله بتعب وفضل يهز فيه وقال برجاء : ارحمني بالله ونام " وقال بتوعد " عليا النعمه لما تكبر لطلع كل دا عليك بس اتقل علياا 
نهال نامت علي السرير وقالت بضيق : ابنك سكت اخيرا حضرتك بقا اللي هتزن 
ادهم بصلها بغيظ وشـ.ـد المخده من تحت راسها وضـ.ـر.بها بيها : اتخمـدي يا بلوة عمـري 
نهال اتوجعت بضحك ودورت وشها ليه وبصتله بحرمان : عايزه انام في حـ.ـضـ.ـنك بس الاستاذ عيسي واخده لواحده ماشاء الله 
ادهم ابتسم وشـ.ـدها : تعالي نامي علي كتفي " وفعلا نهال نامت علي كتفه وهو لف دراعه حوالين وسطها وباس راسها " قوليلي بتتمني ايه دلوقتي ؟
نهال اتنهدت وقالت بصدق : تفضل طول العمر جنبي ونفضل طول العمر نحب بعض وحبنا يزيد ميقلش..وانت ؟
ادهم بعشق : رغم التعب وقلة النوم والبهدله اللي سببها الاستاذ عيسي بس اتمني اخلف منك عشيـره كامله انتي امهم ويخدو ملامحك كلها ريحتك فيهم 
نهال ضحكت بخفه وافتكرت كل مره رفضت ادهم فيها وهو كان قابلها برضو كل مره جرحته بالكلام وهو احتواها كل مره عذبته وهو استحملها باست كتفه برقه : طريقنا كان طويل اوي يا ادهم لكن النهايه كانت تستحق  كل خطوه مشيناها 
ادهم ضمها وضم ابنه لحـ.ـضـ.ـنه بسعاده : كنت مستعد امشيلك مليون خطوه ولسه زي ما انا مستعد ربنا رضاني بيكي انتي وعيسي يا نهال 
نهال قالت وهي في حـ.ـضـ.ـنه : ربنا يخليك ليا كل اللي فات ميهمنيش مدام النهايه كانت معاك انت..
" وبعد كل العثرات جاءت النهايه تبتسم لهم كأنها تقول ، كنتم تستحقون هذا السلام "
" تَـمت بنجـاح "

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات