رواية ملك روحي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين حسام وملك والرواية من تأليف امل مصطفي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية ملك روحي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية ملك روحي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية ملك روحي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية ملك روحي من الفصل الاول للاخير بقلم امل مصطفي
قامت بفتح عيونها.
وهي تنظر حولها بخــــوف لم تتعرف علي المكان شعرت بالرهبه وهمست أنا فين وجيت هنا إزاى
فتح الباب وظهر أمامها شاب وسيم وقوى البنيان يكاد يصل لحلق الباب نظر لها بإبتسامه حمدالله على السلامه أنا قولت مش هتفوقى النهارده نظرة له برعـ.ـب
أنت مين وأنا جيت هنا إزاى؟؟
إقترب منها بخطوات هادئه ::
لا يريد إخافتها أكثر وهتف بتمهل ليري نظرتها التي زادت إتساعا من الصدmه أنا خـ.ـطـ.ـفك
هتفت ملك بعدm إستيعاب ليه أنا عملت أيه أنا حتى معرفكش
*****
تحدث بعشق جارف لكن أنا عارفك كويس بقالى شهور متابعك و عايز أتجوزك!!
هتفت بخــــوف وعدm تصديق لما يلفظ به لسانه
أنت أكيد مـ.ـجـ.ـنو.ن لأنك لو عرفنى تبقي عارف أنى متجوزه…
نظر لها وهو يهتف بمراره عارف أنك متجوزه محمود عبد الرؤوف من8 شهور علشان كده خاطفتك!! قدامك حل من إثنين ياتطلقى وأتجوزك وتكونى حلالى أو ترك باقي
جملته معلقه حتي تترجمها بخيالها أكمل كلامه وهو يتابع وقع كلمـ.ـا.ته عليها عارف أنت بتخافى من الذنب و هتختاري الأسهل ؟؟
تأملت صدق كلامه ::
بنظره زاهله وهي تهتف أنت أكيد مش طبيعي عايزنى أطلق علشان تتجوزنى مافيه غيرى كتير !!
رأت نظرته التي تحولت لشجن لمسها وهو يهتف بعشق أنا عايزك أنتى مافيش غيرك بتمناها هديكى فرصه
تفكرى وصدقيني أنا مش بهزر وأنت حره وزى ماوصلت لك أول مره سهل عليا أوصلك تانى
*********
رجعت ملك منزلها بأقدام ثقيله هى غير مستوعبه
ماحدث معها هذا درب من الجنون رفعت هاتفها أمام أعينها لم تجد منه إتصال واحد وهذا ليس له غير معني أنه حتى لم يكلف نفسه الإطمئنان عليها أو شعر بغيابها وتلك الأفكار زادت حـ.ـز.نها و آلم روحها الدائم منذ إرتباطها به دخلت المنزل وجدته جالس على السفره يتناول طعام الإفطار بهدوء مستفز
هتفت بتحية الصباح رغم ضيقها الشـ.ـديد
:: صباح الخير
لم يرفع وجهه صباح الخير
جلست ملك أمامه وهي تسأله ::
أنت جيت أمتى
أردف بسخريه ::
وأنتى مالك
هتفت بحنق ::
مالى إزاى أنت ماخدتش بالك أنى مش فى البيت من إمبـ.ـارح ؟؟
رد دون النظر لها لا مأخدتش بالى؟؟
تحدثة بحـ.ـز.ن لم تستطع إخفائه ::
أنت أيه مش بنى آدm بقالى 8 شهور متحمله سهرك طول الليل وسكرك وضـ.ـر.بك ليا من غير سبب وبقول بكره ربنا يهديك لكن أغيب عن البيت مـ.ـا.تفكرش تسأل عليا ولو بتليفون أفرض كنت محتاجاك
رمقها بنظره قاسيه جعلت جــــســ ـدها ينتفض بقشعريره غريبه وهو يهتف هتحتاجي مني أيه
إبتلعت ريقها خــــوفا من رد فعله وهي تردف
:: أنا كنت مخـ.ـطـ.ـوفه واللي خاطفنى عايزنى أطلق منك علشان يتجوزنى
رمقها ببرود ::
يبقى ريحنى أنا أصلا مش عايزك وكنت متجوزك عند مع واحد صاحبى وإتدبست فيكى
غشيت الدmـ.ـو.ع عيونها وهي تردف ::
أنا بكرهك يا ريتنى ماكنت شوفتك ثم تركته و دخلت غرفتها تبكى حظها الذى أوقعها فى طريقه شخص بـ.ـارد وقاسي القلب مثله
**************************
فى الشركة
دخل حسام شركته بكل هيبه ووقار ينظر له الموظفين بكل إحترام وخــــوف فهو لا يقبل أى تقصير ولا يرحم فى الأخطاء
قامت السكرتيرة بكل إحترام صباح الخير يا فنـ.ـد.م
:صباح النور أول حاتم مايوصل خليه يدخل على طول
حاضر يا فنـ.ـد.م
وهاتى ملف صفقة الحديد والقهوة بتاعتى
أى طلبات تانيه
حسام لا تفضلى
بعد مرور الوقت توجه حاتم لمكتب حسام وهو يسأل السكرتيره ::
حسام وصل
السكرتيرة :
أه ومستنى حضرتك فى المكتب
طيب هاتي القهوة عنده
دخل حاتم وهو ينظر لصديقه بعتاب عملت ال فى دmاغك برده
أرجع حسام ظهره علي كرسيه أه
ليجلس حاتم وهو يسأله وأرتحت
دار حسام بكرسيه وهو يردف إرتحت كتييير
هتف حاتم بعتاب وخــــوف علي صديقه من تهوره ::
أفرض قدmت فيك بلاغ فكرت في شكلك و سمعتك
أنت ليك أعداء كتير أو الخبر وصل للصحافه
مايهمنيش أهم حاجه تكون ليا وبعدين هي مش هتبلغ تخاف على سمعتها وشرفها
طب ممكن تقول لجوزها ومايرضاش يطـ.ـلقها
تحدث بثقه هيطـ.ـلقها و برضاه لأنه مش بيحبها وما يستاهلهاش
ضم حاتم ما بين حاجبه من تلك الثقه وأردف عرفت منين
نظر له بغموض بعدين تعرف كل حاجه أنا مش بفكر إلا باليوم ال هتكون فيه ملكي وفى حـ.ـضـ.ـنى أنا بس اللي أعرف أقدر ها و أحافظ عليها
************************
فى بيت محمد الموافى والد ملك
نادت أمال بصوت مرتفع ::
شوفي مين علي الباب يا لى لى
توجه تلك الاخيره للباب تفتحه وهي ترد حاضر يا ماما وجدت ملك أمامها بحقيبه
ارتمت لي لى في أحضانها بسعاده ملك حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و
ملك بدmـ.ـو.ع وأنتم كمان وحشتوني أوى ووحشنى حـ.ـضـ.ـنكم
هتفت لي لي بنداء ماما ملك هنا
خرجت أمال بفرحه لتقابل إبـ.ـنتها البكريه بلهفه لتجدها تبكي في حـ.ـضـ.ـن أختها لتتحول فرحتها لقلق وهي تجذب إبـ.ـنتها الكبري من حـ.ـضـ.ـن شقيقتها و تسألها
مالك ياحبيبتي بتعيطى ليه وأيه الشنط دى بكت ملك فى أحضان والدتها أنت حشـ.ـتـ.ـيني و أوى
خرجت ليليان علي صوت بكائها لتسأل هي أيضا بخــــوف
ملك مالها يا ماما فيه أيه؟
أمال بهدوء حتي لا يقلقوا ::
خلاص يا بنات سيبوا أختكم ترتاح وبعدين نتكلم حملت لى لى الحقيبه إلى غرفة أختها
بينما جذبت ليليان يد ملك و تحركه جوارها إلي غرفتها فى صمت
*************************
فى النادى
تحدثة سمر بفضول ::
عملتى أيه يا هايدى مع حسام ؟
لترد تلك الأخيره بضيق : :
مش عارفه أوصل معاه لحل كل محاولاتي فشلت .
لتردف صديقتها ::
مش مصدقه هايدى اللي كل الشباب بتجري وراءها مش عارفه توقع واحد
رمقتها هايدي بكـبـــــريـاء وهي تردف بإستهجان هو حسام أى واحد ده كبير عيلة الدmنهورى ولولا قوته وذكاؤه ماكنش شركاتنا بقت إمبراطورية فمش سهل حد يلعب عليه
نظره لها سمر وعلي وجهها نظره استهزاء
ليه ما ندى ضحكت عليه وخانتوا كمان
وضعت هايدي قدm فوق الأخري ::
وهي ترجع بظهرها للخلف الوضع مختلف هو أتجوزها علشان يرضى مامته مش حبا فيها بعدين هي ماكنتش تهمه فالموضوع ماكـ.ـسروش
شجعتها سمر خلاص خلي مامته تلفت نظره
وقفت بملل وهي تعدل تلك الجيب القصيره في طريقها للخارج مش ممكن بعد الحصل من ندي تدخل تانى فى إختياره
وبعدين أنتي شاغله نفسك بالموضوع ده ليه
أبدا صديقتي وخايفه عليها عادي يعني
**************************
فى الشركه
جلس حسام ينهى بعض الأوراق رن فونه حسام سمع لصوت محدثه في صمت
ثم هتف بتأكيد تمام خلي بالك منها وأي حركه توصلني أول بأول وممنوع أي خطاء مش هقبلها سلام
أنهي مكالمته ليدور بكرسيه وهو يهتف بغرام أمتي أمتي
يا ملك تكوني من نصيبي و ترودي ليا روحي
ياااه يا حلمي البعيد عمري ما كنت أتخيل أن في وحده
تسرق النوم من عيني وتشغل تفكيري لدرجه الشرود
زيك أنتي أول حلم قلبي أتمناه ومش هسيبه لحد ما أحققه
*************************
نظرت ملك لأختيها وهم يبكون إبتسمت لهم أنا كويسه بلاش القلق ده فتحت لهم ذراعها ليتسابقوا عليها لتضمهم بقلب أم وتقبلهم
دخلت أمال لتجدهم مثل الأطفال الصغار الذين يختبوا في أحضان أمهم خــــوفا من العقـ.ـا.ب ابتسمت وهي تهتف هو مافيش غدا النهارده
وقفت الفتيات عنـ.ـد.ما علموا من نظره أمهم أنها تريد
الإختلاء بملك هتفت ليليان وهي تجذب يد لي لي
حاضر يا ماما نحضر الأكل وعلي ما يجهز يكون بابا رجع بالسلامه علي
جلست أمال بجوار ملك ربتت علي يدها وهي تردف أنا مش هسألك أيه سبب حالتك دي لحد ما تهدي و تتكلمي بس الوقت قومى يا حبيبتى صلى ركعتين علشان ربنا ييسرلك الأمر
*******
وقفت الفتيات في المطبخ يتشاركوا في تجهيز الطعام عنـ.ـد.ما سألت لي لي تفتكري أبيه محمود عمل أيه في ملك أول مره أشوفها كده
تركه ليليان ما بيدها وهي تتنهد مش عارفه بس أكيد
الموضوع كبير ملك طول عمرها حكيمه في تصرفتها
ومافيش مره أشتكت رغم أن بشوف في عيونها كلام كتير
وصراحه أنا عمري ما حبيت جوزها ولا برتاح له من الاساس
نظره لها ليلي وهي تهتف بخجل وأنا كمان مش بحبه
ولما قولت لملك
قالتلي مش شرط نحب الناس عشان نتعامل معاهم حلو
لأن كل واحد بيتعامل تبع أصله وتربيته
سمعت صوت فتح الباب لتترك المطبخ و تركض علي
والدها مثل الأطفال وتعلقت به وهي تهتف ملك جت
قبلها والدها بحب وضحك على برائتها وتوجه إلى غرفة
ملك التي كانت تختم صلاتها
هتف والدها بحب وسعاده حبيبت بابا حمدالله على السلامه يا عمري نورتي بيتك
↚
فى قصر الدmنهورى
نزل أدهم بخطوات رتيبه قويه تعبر عن شخصيته ومركزه
تحرك بلهفه أتجاه أمه تلك المرأه الحنون التي لا يشغلها
شيء في الكون غيرهم ورغم وجود الخدm والحياه
المترفه لكنها كرست حياتها للمنزل ولهم فقط
جلس علي عقبيه أمامها وهو يسألها بلهفه مالك يا أمي ليه حزينه كده في حاجه حصلت
لترفع يدها بحنان تحركها علي رأسه المنحني أمامها وهي
تردد بحـ.ـز.ن أخوك مراد وحشني جدااا نفسي يرجع
ويستقر هنا مش حابه الغربه أبدا
إبتسم لها بحنان بكره يرجع بالسلامه يا ست الكل ..
نظره له بعيون حائره وهي تعبر عم داخلها بقلب ملتاع أتأخر المره دى يا حبيبي وخايفه تكون الغربه قست قلبه علينا ؟
إبتسم لها بإطمئنان وهو ينحني يقبل أناملها بإحترام شـ.ـديد تستحقه متخافيش يا حبيبتى إحنا ولادك وعمرنا مانقسي عليكى أبدا ….
نجيب القسوه عليكي منين وإحنا اتربينا علي إيد أطيب
وأحن قلب في الوجود ربنا يديمك في حياتنا يا عمري
هتفت بحب ربنا يبـ.ـارك فيكوا وميحرمنيش منكم أبدا وأفرح بيكوا وأشوف عيالكم
وقف بمرح و بداء في إستعاده شخصيته القويه التي
يفقدها في حضره أمه فقط أخلع أنا بقي قبل ما نبدأ فى العرايس والسن و القطر اللي فاتنا
لتبتسم له وهي تودعه بالأدعيه والتحصين
*******************************
فى ألــمانيا
في إحدي المكاتب الفخمه يوجد شابان بملامح شرقيه جميله
خرجت تنهيده من ذلك الواقف خلف زجاح الغرفه المطل علي ذلك
المنظر الجذاب بتلك الاشجار المرتبه التي يكسوها الكثير من
الثلوج في تلك الفتره من العام
وبعدين يا مازن أنا عايز أرجع مصر
نظر له ذلك الأخير بعدm تصديق
ليه يا عم حد عاقل يسيب بلد الجمال والأعمال ويرجع مصر ؟؟
تحدث مراد بحنين أيوه أنا حابب أكون مع العيله بين أهلي أمي وأخواتي و حشوني جداا شوف حد تانى يشتال معاك الشغل !!!
وقف مازن بسرعه وتوجه لمكان وقوفه لا حد يشتال مكانك أيه رجلي على رجلك أنا مكمل لأنك جنبي غير كده لا
هتف مراد ومازالت عيونه علي الطريق تتابع تلك المناظر بشرود خلاص نشوف حسام هيقول أيه؟؟
********************
أتي المساء وعم السكون ولم يتحدث أحد مع ملك عم حدث معها ولا سبب رجوعها بتلك الطريقه
لكن قبل العشاء دلف والدها إلي غرفتها بعد أن طرق
الباب ليبتسم لها وهو يجلس جوارها علي السرير ضمت
نفسها من حـ.ـضـ.ـنه ليضمها بحنان ويقبل رأسها وهو يسألها فى أيه يا حبيبتي حصل وصلك للحاله دي ؟؟
ضمت نفسها أكثر لأحضانه تستدعي منهم الأمان وهتفت بصوت منخفض حزين
بابا أنا طلبت الطـ.ـلا.ق من محمود !!
مسد علي ظهرها وهو يسألها ليه بس كده يا قلب بابا
أنتي عارفه أن أبغض الحلال عند الله هو الطـ.ـلا.ق أنا
هتصل بيه يجي أشوف أيه مزعلك منه و تصفوا أموركم أنتم لسه مكملتوش سنه جواز …
هتفت برجاء لا يابابا أرجوك أنا مش عايزه أكمل معاه أنا وهو عكس بعض وحاولت أتحمل على أساس يتغير بس
ده مستحيل أرجوك بلاش تضغط عليا ؟؟
تأمل الحـ.ـز.ن البادي علي ملامحها الورديه الخلابه ليعلم
أنها تتألــم فأبـ.ـنته فخر لأي أب تتميز بالجمال الباهر
والتدين و الحكمه التي تجعلها دائما محط إعجاب من
حولها وتكسب إحترامهم وحبهم ليهتف بهدوء خلاص يا
حبيبتي طول عمرى بثق فى تفكيرك وعقلك واللي
يوصلك لكده أكيد حاجه كبيره ولو كلمني نقوله كل شئ نصيب ….
قبلته ملك براحه كأن كلمته رفعت من فوق أكتافها حمل ثقيل ربنا ميحرمنيش منك أبدا
ليضمها ويقبل جبينها ولا منك قومى يلا نأكل مع بعض !!
ثوانى أحصل حضرتك ثم حدثة نفسها بتعب بعد
خروجه عايزنى أقول أيه يا بابا أنى متجوزه واحد معندوش إحساس اتجوزني عند مع واحد وعاملني معامله قاسيه جداا
ولا فيه واحد خـ.ـطـ.ـفنى بيهددني يا أما أطلق أو يغتصبني همت بالخروج إرتفع رنين هاتفها تستغرب الرقم ولكنها ردت ألو
أتاها صوته الرجولي الدافئ الذي هتف بحنان غريب
أنت كويسة ؟؟
لترد بضيق ::
أنت جيبت رقمي منين ؟؟
:لتسمع صوته القوي ::
بكره لما يتم المراد ت عـ.ـر.في أنا مين وممكن أعمل أيه
شعرت بتـ.ـو.تر شـ.ـديد من لهجته وهتفت بإستعطاف لمس قلبه ::
لو سمحت أنا نفدت كل طلباتك فأرجوك متتصلش تانى أنا لسه على زمة راجـ.ـل وكده حـ.ـر.ام
لتخرج منه تنهيده معـ.ـذ.به قبل يردف أنا كنت بطمن عليكى بس سلام يا قلبى !!
ظلت ملك تنظر للفون بإستغراب وهي تسأل نفسها بحيره ياترى أيه اللي رماك فى طريقي
وحياتى هتكون شكلها أيه معاك
*********************
لم يستجب محمود لطلب والد ملك للحضور ووافق علي
الطـ.ـلا.ق دون شروط وأرسل إليها ورقتها علي يد مأذون
مم جعل محمد يشعر بنـ.ـد.م شـ.ـديد أنه وافق علي هذا
الإرتباط من الاساس رد فعل محمود وعدm إحترامه
وتقديره لرجل كبير دليل علي سوء أخلاقه وهذا ما
حدث عنـ.ـد.ما أتي والده يعتذر علي ما حدث وأن أبنه هو الخسران الوحيد بتركه لنسب مثل نسبهم
مرت شهور العده بين خــــوف وترقب من ملك وشوق ولهفه من حسام وقبل إنتهائها بثلاث أيام رن جرس الباب
فتح والد ملك وجد أمامه شاب ثلاثيني وسيم يقف بإبتسامه واثقه
سأله محمد بفضول ::خير مين حضرتك؟؟
ليمد له حسام يده وهو يعرف عن نفسه أنا حسام الدmنهوري رجل أعمال !!
محمد بعدm فهم : خير يا بني
نظر حسام له و للباب هنتكلم من على الباب؟؟
إعتذر محمد بحيره ::
معلش إتفضل فى الصالون
دخل حسام وهو يتمني أن يراها لقد عـ.ـذ.به لوعه الفراق و.جـ.ـعله يشتاق إليها حد الجنون
كان يتابعها قبل ذلك وعنـ.ـد.ما يعلم بخروجها بره المنزل يركب سيارته ويتوجه لمكان تواجدها ليراقبها و يملي عيونه بها ليطفي تلك البراكين المشتعله بين ضلوعه من لهفه وإشتياق
لكن تلك المره أطالت في جفائها عنـ.ـد.ما امتنعت عن مغادره منزل أبيها منذ دخولها لتكويه نار الحب و زاد تعلقه بها أكثر
فاق من شروده بعد دخولهم الصالون علي سؤال والدها تحب تشرب أيه؟؟
ليرد بلهفه علي أمل أنها من تطل بها لترد روحه قهوه مظبوط …
وقف محمد علي باب غرفه الصالون وهتف بصوت مرتفع اثنين قهوة مظبوطه يا أم ملك ثم إلتفت مره أخري لحسام وهو يسأل عن سبب الزياره خير ؟
أعتدل حسام في جلست ليزداد شموخ وهيبه أنا كنت جاى أطلب من حضرتك أيد مدام ملك
لينظر له محمد بشك حضرتك تعرف ملك منين
كنت شوفتها من فتره وعرفت أنها أطلقت وبسبب أخلاقها وسمعتها الطيبه قولت اجى قبل انتهاء عدتها قبل ما حد تانى يسبقني
:إستغرب محمد طريقة كلامه ليردف وليه متكنش رجعت لجوزها ؟
هتف بهدوء لأن لو كان فى نيته يرجعوا يصبر كل الشهور دى ليه و يردها فى اليومين دول
تحدث محمد بص يا بني أنا هعرض عليها الموضوع وهي صاحبة الشأن
وقف حسام : خلاص حضرتك ده الكارت بتاعى هستنا الرد بعد ما تسأل عليا وتطمن بس؛ لو وافقت أن شاء الله
أنا مش هطول هتجوز عل طول .
محمد ربنا يقدm الخير
حسام : طيب بعد إذنك
محمد نورتنا
حسام : هستنا الرد ضرورى
****************************
فى القصر
فى غرفة هايدى أيه يا حبيبي بقولك مش هعرف أخرج النهاردة
المجهول :….,,,,……….
هايدى : صدقني غـ.ـصـ.ـب عنى خليها يوم ثانى
المجهول:……………….
هايدى: بضحكه خليعه وانا مأقدرش على زعلك
المجهول:………………..
هايدى:ثوانى وهكون عندك فى نفس المكان
الباب خبط هايدى مين دخلت مامتها انتى رايحة فين
هايدى :خارجه
نيفين بحده :بعدين معاكي إحنا مش اتفقنا تخفى الخروج شويه لحد ما تلفتي نظر حسام ويعرف أنك اتغيرتي
هايدي بملل:يووه كل حاجه حسام حسام هو مفيش غيري عندك مي هو بيحبها لأنها هاديه وطيبه
لترد نيفين بحنق ::
علشان كده متنفعش أنا عايزاكي أنتي مش أختك العبـ.ـيـ.ـطه اللي كل ماأكلمها تقول حسام أخويا الكبير وبس
**********************************
في الشركه
سأله حاتم بهدوء عملت ايه حسام
خرجت منه تنهيده معـ.ـذ.به مفيش طلبتها من بابها ومستنى الرد .
تأمل ملامحه الحزينه وهو يسأله طب ليه حاسك متضايق؟
:رد بحـ.ـز.ن كان نفسي أشوفها علشان قلبي يهدئ وحـ.ـشـ.ـتني جدا
:: هانت أنت صبرت سنه بحالها مش قادر تصبر كمان يومين ؟
ليخرج صوته الشغوف ::
كنت متابعها وكل ماعرف أنها خرجت بروح أشوفها و أملى عيني منها لكن الوقت بقالي كام شهر مشوفتهاش ولما بتصل مش بترد ؟
إتسعت أعين حاتم بزهول تصدق هي غلطانه ومالهاش حق أزاي مـ.ـا.تردش عليك
ليرمقه حسام بضيق من نبره السخريه في كلامه
ليشرح له حاتم الوضع طبعا اللي حصل مش سهل وحده متجوزه تطلق لأن واحد تانى هددها
وتتجوزه خــــوف مش حب عايزها تكون عامله إزاى وترد عليك بأي نفس
*********************
فى بيت والد ملك
السلام عليكم يا أم ملك
أم ملك وعليكم السلام عملت أيه
:طيب أصبري لما أدخل الأول
إبتسمت بخجل معلش عايزه أطمئن
ليسألها عن الفتيات
جوه مع ملك أنت عارف وقت ما يشفوها بينسوا الدنيا
ابتسم بحب ربنا يخليهم لبعض و مايحرمناش منهم أبدا م نادى ملك عشان الكلام يكون قدامها
نادت الأم لملك حبيبتي كلمى بابا ؟
ملك حاضر لتحدث نفسها يارب أستر
خرجت ملك حمدالله على السلامه يابابا
الله يسلمك يا حبيبتي تعالي أقعدي عشان أعرفك كل اللي سمعته
عنـ.ـد.ما وجدت الراحه علي ملامحه تشجعت وهي تجلس جواره خير يا بابا
تنهد وهو يسرد لها كل اللي سمعته عنه خير هو صاحب شركات مقاولات ومستشفيات وحاجات تانيه
هتفت بحيره أزاى مقاولات وطب
عادى يا بـ.ـنتي ناس فلوسهم داخله فى أكتر من مجال شغلهم الأساسى المقاولات وبيكون ليهم أكتر من سكه
المهم عجبني أن رغم قوته و نفوذه وأن إسمه بس بيخــــوف ناس كبيره فى البلد لكنه مش ظالم ولا بيأذي على حد غير اللي بيبداء معاه بالشر
محدش بيحتاج مساعده من الموظفين ويرده ابدا
ودي طبعا تحسبله لأن أصحاب المال والنفوذ معروف عنهم الجبروت وبيدوسوا على الضعيف والمحتاج
ملك بقلق :يعني حضرتك موافق ؟
نظر لها بإطمئنان
: أهم حاجه رأيك أنتي كفايه الحصل قبل كده أنا مش مسامح نفسي علي الإرتباط اللي شيلك لقب مطلقه وأنتي لسه في أول طريقك
إقتربت منه تحتضنه بلاش تلوم نفسك يا بابا كل شيء نصيب وكان مكتوب أن ده يحصل
ولو حضرتك موافق يبقي توكلنا علي الله
**************************
في القصر
تجلس مي ومرام فى الحديقه يشكون حبهم الضائع
عنـ.ـد.ما هتفت مي شايفه أخوكى مش سأل فيه وكل ما أكلمه يتهرب مني
هتفت مرام بحـ.ـز.ن طيب هيعمل أيه أكتر من كده كل مايطلب إيدك أمك ترفضه
زى مايكون غريب مش بن عمك وعايش معاكم فى نفس القصر مش عارفه مامتك بتكرهنا ليه
مي بحنان ياحبيبتى أنت عارفه ماما أهم حاجه عندها المظاهر والمعارف وبس
توافق على حسام أه لكن زياد لا رغم أنهم واحد نفس المركز و المكانه والقصر بس هي بتدور علي القائد اللي في إيده كل حاجه علي أساس أن حتي لو وحده مننا أتجوزته هيسيبها تقول رايها أو تمشي حاجه علي مزاجها ربنا يهديها بس أهم حاجه إني بعشقه ومش بشوف حد غيره
ماهو ده اللي مصبره على مامتك لحد الوقت بس والله قلبي بيوجـ.ـعني عليه جداا لما بلاقيه بيتابعك من بعيد بإبتسامه حزينه كأنه خايف تروحي منه في يوم و تكوني نصيب حد تاني
↚
يجلس حسام فى المكتب هو وحاتم يقوم بمراجعة أوراق مناقصه يطرق الباب ويدخل زياد
حسام :عملت ايه ؟
زياد : زى ماطلبت حضرت ورق المناقصه التانى ونشوف هيحصل ايه رن فون حسام برقم والد ملك أخذ التليفون وطلب منهم الخروج
حسام :الو وعليكم السلام
والد ملك : ********
حسام : حضرتك متعرفش أنا مبسوط ازاى
والد ملك :……………….
حسام: خلاص لو يناسب حضرتك الخميس
والد ملك :……………….
*************************
فى بيت ملك
ذهب حسام بشوق وسعاده فاستقبله محمد بترحيب
محمد : اتفضل يا بني ليه التعب ده مكنش له لزوم حسام :دى حاجه بسيطه
محمد :اتفضل فى الصالون
حسام : أنا جاى علشان أشوف طلبات حضرتك ونحدد معاد كتب الكتاب
محمد :طب وليه الاستعجال متخليها خطوبه لفتره تعرفوا بعض ولو فيه قبول نكتب الكتاب
حسام:حضرتك أنا كبير كفايه واعرف أنا عايز ايه محمد : معلش بس بـ.ـنتي لسه خارجه من تجربه فاشله مش حمل صدmـ.ـا.ت
حسام : أوعدك يا عمى بـ.ـنتك هتكون فى عيونى ولو جت يوم اشتكت يبقا ليك الكلام
محمد : ثانيه دى عليها تتفقوا وانا موافق على كل طلباتها نادى ملك فأتت له على إستحياء تعالى يا حبيبتى قولى طلباتك واتفقي على كل حاجه زى مـ.ـا.تحبي
ملك:السلام عليكم
حسام : وعليكم السلام تركهم والدها وذهب فى مكان قريب
جلست ملك على إستحياء لا تستطيع الكلام من تـ.ـو.ترها
حسام كان يتاملها بحب وشوق شـ.ـديدين وهمس لها بكل لهفه وحـ.ـشـ.ـتني حشـ.ـتـ.ـيني و اوى يا ملك قلبى
ملك رفعت عيونها بإستغراب من همسه الذى لمس قلبها ولا تعرف هذه المشاعر الجديده عليها
وما هذا الإحساس بالأمان والاحتواء الذى راتهم بعيونه فاشتعل وجهها بحمرة الخجل ما زادها إلا جمالا وزاده شوق ولهفه
ملك للهروب من هذا الصمت قالت :أنا ليا كام طلب
حسام :انت تؤمري وانا أنفذ؟
ملك : أنا مش عايزه فرح والطلب التانى لو ينفع يعني أزور أهلي كل أسبوع؟
حسام : بس ليه مش عايزه فرح دانا هعملك اجمل فرح فى مصر كلها ؟!
ملك : ارجوك زى ماحققت رغبتك أحترم رغبتي أنا كمان
حسام :حاضر الي يريحك أنا هعمله وبالنسبه للشبكه والمهر والمأخر؟؟
ملك : كل الحاجات دى متهمنيش وأظنك عارف أن الموضوع كله مش بمزاجى
نظر لها حسام بحـ.ـز.ن: صدقينى مش هتنـ.ـد.مى علي ارتباطك بيا وهتعرفى أنا بحبك أد ايه
هنروح امتى نجيب الشبكه وفستان كتب الكتاب؟؟
ملك : ملوش لزوم أنا هنزل اشترى حاجه بسيطه لكتب الكتاب
حسام : خلاص اجى معاكي
ملك : لا شكرا أنا هروح أنا وأخواتي
حسام :طيب خدى الكريدت كارت هاتى اى حاجه تعجبك
ملك: لا شكرا مش عايزه أنا معايا ومش محتاجه حاجه
حسام :طيب والشبكه؟؟
ملك :كفايه دبله ودى حاجه ترجعلك
استأذن حسام واتفق على يوم الخميس
مرت الأيام وكل واحد في دنياه ملك تتجهز لكتب الكتاب وحسام يعد الأيام ليوم اللقاء
حضر حسام وحاتم ومعتز والمأذون وكان فى إنتظارهم والد ملك وأعمامها وأولاد خالتها وبعض الجيران
تم كتب الكتاب وذهب حسام لها لكى يلبسها شبكتها احتضنها بحنان الكون وقبلها من جبهتها مبروك عليا انتى يا حبيبتي ابتسمت له بخجل ونظر لاخوتها التوئم
حسام :أنا من الوقت أخوكم الكبير وأى حاجه تحتاجوها أنا موجود وأى حد يضايقكم تعرفونى علي طول أنا سندكم وحمايتكم بعد ربنا وبابا
فرحت ملك جدا من كلامه مع اخوتها وشعرت أنه فعلا رجل يعتمد عليه وفرحوا البنات جدا وردت لى لى: حاضر يا ابيه أنا كان نفسي يكون عندى أخ بس مكنتش أتخيل يكون فى وسامتك
أبتسم بحب: أنا تحت امرك فى اى وقت أبتسم الجميع علي جو الحب والالفه الذى حدث بينهم من أول لقاء وعرف والدهم أنه اطمأن على بناته لو حدث له شي فى يوم من الأيام ** بقلم أمل مصطفى **
حسام استأذن واخد ملك
لكي يحتفلوا بزواجهم على طريقته
والد ملك لحسام: ملك امانه حافظ عليها وهي هتكون نعمه الزوجه
حسام: متخافش يا عمي ملك في عيوني وقلبى ومحدش يقدر يبصلها وبكره هبعت السواق علشان تيجوا تبركولها
ركبت ملك جوار حسام وهى متـ.ـو.تره ومش عارفه الأيام مخبيلها ايه
أما حسام فلم يترك يدها من وقت جلوسها جواره وهو يتاملها من وقت لآخر حتي وصلوا أمام مطعم فخم نزل حسام وفتح لها باب السياره وأخذ يدها ودخلوا المطعم تعشوا علي ضوء الشموع وموسيقا هادئة
نظرت ملك حولها فى إعجاب:هو المطعم مفيش حد فيه من ساعة مدخلنا؟!
حسام: أنا حاجزه كله لينا
ملك بزهول: وليه التكاليف دى أكيد دفعت مبلغ كبير ؟!!!!
حسام : الفلوس آخر حاجه أفكر فيها وبعدين ده يوم خاص
ملك: بس فيه ناس كتير كل حلمها جزء بسيط من الفلوس دى تجيب علاج او تجوز بـ.ـنت يتيمه او تساعد شاب محتاج !!!
نظر لها حسام بحب وإعجاب :انتي نعم الزوجه واكيد هاتخدى إيدى للجنه خلص العشاء
واخذها وذهبوا للقصر ملك بإنبهار :بسم الله ماشاء الله ده القصر جميل جدا ربنا يبـ.ـاركلك فيه !!!
حسام :ويبـ.ـاركلي فيكي يا حبيبتي نزل حسام ومسك يدها بتملك ودخل من الباب قابله أخوه أدهم
أدهم بص لحسام بإستغراب:
حسام باشا الجامع العيله بقالوا ساعه ومش عارفين ليه مين الملاك ده ؟!
ملك خفضت عيونها بخجل
حسام: دى ملك مراتي يا خفيف
أدهم مرح: أيوه كده يا باشا حسن النسل ودلعنا
ابتسمت ملك علي خفة دmه
حسام :الكل موجود
أدهم :تمام يا باشا هيمـ.ـو.توا ويعرفوا سبب الاجتماع الطارئ
دخل حسام الصالون وهو محتضن يد ملك مساء الخير
رد الجميع ونظروا لبعض بحيره وأول من تحدثت زوجة عمه
نفين:مين دى يا حسام ؟!
حسام :ملك مراتي
نفين : يعني ايه مراتك وجبتها منين ؟؟!!!
حسام : جبتها من بيتهم
نفين : بقي تسيب بـ.ـنتي بـ.ـنت الحسب والنسب وبـ.ـنت عمك وتجيب واحده من الشارع !!!!!؟؟؟؟
شعرت ملك بالاهانه
ولكنها فضلت الصمت حسام بصوت قوى هز القصر من شـ.ـدة غـــضــــبه: مدااام نيفين ملك مراتى كرامتها من كرامتي واحترامها من احترامى وانتى عارفه كويس مين حسام وممكن يعمل ايه في اى حد يفكر يمس كرامته او يتطاول عليه بلعت نفين ريقها بخــــوف فهو إذا غـــضــــب لا يستطيع أحد تخليصها منه
نفين: أنا
مقصدش بس مستغربه ازاى تتجوز من غير محد فينا يعرف حسام بحزم اديكم عرفتم
ناهد:قامت بحب واحتضنت ابنها ألف مبروك يا حبيبي حسام الله يبـ.ـارك فيكي ياامي
إلتفتت لملك بسم ألله ماشاء ألله قمر يا حبيبي سلمت ملك عليها وانحنت تقبل يدها أمام الكل كما تعودت فى بيت والدها نظر لها الجميع بإستغراب من فعلتها أما حسام فذادحبها فى قلبه بسبب احترامها لوالدته ناهد:احتضنتها بحب حبيبتي ربنا يهينكم بـ.ـارك لهم الجميع وقامت مي ومرام بإ حتضنها أما هايدى فظلت جالسه بجوار والدتها
حسام :معلش يا جماعه هنطلع علشان نرتاح ناهد ومالوا يا حبيبي تصبحوا علي خير
**********************£€€€€€€بقلم أمل مصطفى
فى جناح حسام
حسام إلتفت لملك وضمها لصدره بحب وشوق ااااااه يا ملك لو تعرفى حلمت باللحظه دى قد ايه كنتي اشفقتى على قلبي اه لو ت عـ.ـر.في أنا حاسس بايه وأنت بين إيديا مش عايز حاجه من الدنيا غيرك وبس يا قلبي وانحني علي شـ ـــفــايـــ ـفها بقبله طويله وهى كانت فى عالم آخر لم تجربه او تعيشه من قبل
وهو لم يتركها من بين يديه بل تعمق في قبلته لها حتي شعر بإختناقها فابتعد عنها دون أن يفلتها
من بين يديه وضمها أكثر إلي صدره وهو ينهج أسف أسف حبيبتي مقصدش ابدا أازيكي
بس كنت بحاول اطفي نار شوقي ليكي نظر لها فكانت مغمضة العيون فاستغرب هذه ليست مشاعر إمراءه متزوجه للمره الثانيه
نفين
ظل حسام يتاملها.
↚
ظل حسام يتأملها.
فهذه مشاعر إمرأه لم تنتهك حرمة شفتاها من قبل ولكنه نفض الفكره همس ملك يا ملك نظرة له بخجل ولم تتحدث
: أنا عارف إني غريب بالنسبالك لأن جوازنا تم بسرعه من غير مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيني كويس علشان كده هديكى فرصه تت عـ.ـر.في عليا قبل مالمسك عايز يكون برضاكي وتعيشي معايا نفس إحساسي بيكي
وعمري مأخد منك حاجة غير برضاكي ؟؟
: ابتسمت له ملك بإمتنان فهي كانت خائفه جدا من علاقتهم وأن يغـ.ـصـ.ـب عليها فى أخذ حقوقه الزوجيه
لكنه خالف توقعاتها وكان لطيف معها وهذا الموقف جعلها تشعر معه بالراحة والأمان؟؟
: طيب ممكن نصلي مع بعض ؟؟
: أبتسم لها بكل الحب الذي يكنه في قلبه لها وهو يوافق علي طلبها هتوضي على مـ.ـا.تغيري هدومك ونصلي..
توضأ حسام وهى أيضا..
لبست إسدالها وصلوا مع بعض وبعد الفروغ من الصلاه وضع يده فوق رأسها وقال الدعاء(اللهم إني أسألك خيرها وخير ما جبلتها عليه وأعوذ بك من شرها ومن شر ما جبلتها عليه) قامت ملك علي إستحياء تخلع إسدالها وكانت ترتدى بجامة نوم من الحرير الأحمر الذى أظهر بياض بشرتها ببزخ وتركت شعرها الكستنائي منسدل بنعومه على أكتافها …
تأمل هيئتها بصدmه وحدث نفسه يارب صبرني دانا كنت همـ.ـو.ت عليها وهى بالحجاب ومش باين منها غير وشها أعمل أيه وهى بمنظرها المهلك ده ربنا يكون في عونك يا قلبي !!
: رأت ملك نظراته لها وهو يتأملها بشرود فخجلت وتحدثة إحم أنا هنام فين
رد بنـ.ـد.م أنه سبق وعده لها بأن يعطيها فرصه. لتتعرف عليه هيكون فين فى السرير طبعا ..
هتفت بحيره وأنت؟؟
رد بخبث فحـ.ـضـ.ـنك طبعا
تورد وجهها وأكتسي بالون الأحمر من شـ.ـدة خجلها وهي ترد بصوت هامس مش حضرتك قولت نعطي نفسنا فرصه نتعرف الأول علي بعض !!
إقترب منها ومازالت عيونه تسبح في ملكوت فتنتها
أولا أنا جوزك مش حضرتك ثانيا أنا عند وعدى بس ده ميمنعش أننا ننام في سرير واحد ومتخافيش مش هضيقك بس هاخدك فحـ.ـضـ.ـني ونام حالا وغمزلها يعني إعتبريني زي أخوكي
ابتسمت له وهزت رأسها علامة موافقة
أبتسم حسام يعني عيزاني أخوكى بس
اخفضت وجهها وهي تحاول السيطره علي تصارع ضـ.ـر.بات قلبها الذي يدق بصخب بين أضلعها من تلك السعاده التي تغزوه في حضرته كأنه يريد أن يترك جــــســ ـدها و يسكن بين أضلعه هو
هتف بمرح حتي يخرجها من شرودها أعملي حسابك الموضوع مش هيطول حاولي تاخدى عليا بسرعة وحياة عيالك ياشيخه
ضحكة ملك بمرح علي طريقه حديثه و رفعت عينها تنظر له بإمتنان
عنـ.ـد.ما هتف معلقا علي تلك الضحكه التي خـ.ـطـ.ـفته برضي
صلاة النبي أحسن هو فيه كده في عرضك بلاش تضحكي أقدامي لغاية مالحظر يتفك أنا مش متحمل ثم ضمها لحـ.ـضـ.ـنه وذهبوا في نوم عميق من شـ.ـدة تعبهم
*************************************
في غرفة هايدى
كانت نيفين تأخد الغرفه ذهابا وإيابا من شـ.ـدة غـــضــــبها تتحدث بعصبيه هو فاكر نفسه مين علشان يكلمني بالطريقة دى وكمان يهددني
حضرتك المكبره الموضوع هو مش صغير وعلي فكره هو قاصد يعمل كده و يحطنا أقدام الأمر الواقع و يقفل علينا كل محاولات توقيعه و إرتباطه بيا
استعاده نيفين دخوله وهو يضم أناملها بين راحه يده وعيناه تفضح فرحته التي تراها لأول مره وهجومه الشرس عنـ.ـد.ما حاولت تجريحها لترد علي ابـ.ـنتها بنفي
لا ده بيحبها وباين عليه قوي وشكلها بيئه أوى ياتري عرفت توقعه أزاي وتخليه يتجوزها من ورانا دى حتي أمه شكلها إتفاجئت زينا
ماما حسام معروف بقوته و ذكاؤه ومش من السهل حد يضحك عليه أكيد عنده سبب
**************************
فى غرفة أحمد وناهد
هتف الاب بعدm رضي
شايفه عمايل إبنك أتجوز من غير مايرجعلنا لأغي وجودنا
أه هو مش صغير وصاحب قرار بس برده واجب عليه إحترامنا والرجوع لينا في الموضوع ده بالذات مش أعرف بجواز ابني زي الغريب
تنهدت ناهد بقلب أم حنون مش مهم أهم حاجه عندى أبني يكون مبسوط وشكله فرحان بيها جدا ونظرة عينه كلها
حب
أنا من زمان مشوفتش وشه منور كده وباين عليها بـ.ـنت ناس ومتربيه شوفت باست إيدى أزاى كأنها حاجه عاديه عندهم
رد أحمد بتأكيد فعلا تصرفها غريب بالنسبالنا وفي وسطنا تعتبر تقليل من شأن الشخص اللي بيعمل كده
ثم جلس وهو يحاول الهدوء ليرجع رأسه علي كرسيه وهو يردف عندك حق أهم حاجه ربنا يهنيهم
ابني تعب كتير وأنا و أعمامه سيبنا حمل كل الشركات علي أكتافه من زمان ربنا يجعلها ليه العوض
************************
إستيقظ حسام باكرا وجلس جوار ملك يتأملها بحب وهو لا يصدق وجودها في سريره وبين يديه تنام مثل ملاك وليست بشر بوجهها الملائكي وشعرها الناعم وبياض بشرتها هي تجسيد للجمال والفتنه …
لم يستطع مقاومه رغبته الملحه في تقبيلها إنحني عليها و أخذ يقبل وجهها قبلات متفرقة وخفيفه تململت ملك و البسمه علي وجهها من هذا الشعور الجميل الذى غزاها في حلمها ولكن فجاءه فتحت عيونها على ابتسامة لتعلم أن ما عاشته منذ لحظات حقيقه وليس حلم
ملك برقه صباح الخير
هتف بعشق أجمل وأرق صباح الخير سمعتها فى حياتي
: إبتسمت في خجل ممكن تحاسب
رد بخبث يتخلله المرح الجديد علي شخصيته عايزه كام
إبتسمت ملك لاء مش عايزه فلوس أنا عايزاك تبعد علشان أقوم أحضرلك الفطار
هتف برفض لا هنا فيه خدm تنفذ كل أوامرك!!!
: معلش طلباتك كلها بعد كدة مسؤوليتي
حسام أنا مش عايزك تتبعي نفسك
لتنظر له وهي تسأل نفسها عن أي تعب يتحدث لقد شعرت براحه في حضرته لم تشعر بها من قبل رغم تواجدها بين عائله مترابطه ومحبه لتهتف
أنا مش بحب حد غريب يدخل أوضتي أو يرتبها لأنه شئ خاص بينا وليها حرمتها فأنا هرتبها دايما مش الخدm
إقترب منها حسام وضمها لصدره وهمس حبيبي يعمل كل اللي يريحه وأنا عليا التنفيذ
طيب ثواني أحضرلك الحمام بينما هو رجع بظهره علي السرير خلفه ليتنهد ويطالب نفسه المعـ.ـذ.به الصبر عليها حتي تشعر بالألفه له و للمكان فهو كل ما يهمه و يشغله
راحتها فقط عنـ.ـد.ما يري الفرحه بعينها يرتاح قلبه وكفي
جهزت الحمام وخرجت تبلغه ليقف وهو يجذب يدها ليرفعها لشفتيه ويطبع عليهم قبله حانيه انتفض علي اثرها كل جــــســ ـدها ليرفع عيونه وهو يهتف تسلم إيدك حبيبتي ابتسمت دون كلام
وعنـ.ـد.ما دلف للداخل تركه جــــســ ـدها ينهار علي تلك الكنبه ووضعت يدها علي قلبها المسكين فما حدث معه منذ الامس أكثر من إحتماله ورغم هذا يتمني ألا يفتقد تلك المشاعر الجديده أبدا
لتعيد شريط زواجها مع شخص متبلد المشاعر حتي لو لم يكن يحبها فالعلاقه الزوجيه تبني علي الرحمه والموده
ورغم ذلك لم تجد منه غير القسوه والإهانه
ابتسمت بحب عنـ.ـد.ما غزا فكرها حسام وإبتسامته ولهفته الواضحه
أمام عينها كيف لتعب أشهر يمحي في لحظه عشق
خرج بعد أن تنعم بحمام دافي من يد عشقه وجدها جهزت له بدلته وتقف في إنتظاره
لأول مره يشعر بتلك الراحه والهدوء النفسي والسكينه
ابتسمت له بحب وهي تهمس بصوت عـ.ـذ.ب عطيت لنفسي النهارده الحق في إختيار لبسك لو مش يضايقك
اقترب منها بلهفه اتضايق أنتي مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش الحركه دي و إهتمامك لمس قلبي أزاي أنا كلي ملكك يا ملك روحي
وأي حاجه أنتي طرف فيها تسعد قلبي وكل لبسي من اللحظه دي هيكون علي ذوقك ثم قبل جبينها وأخذ بدلته التي اختارتها وخرج بعد وقت بسيط يرتديها
وقفت جواره تتأمله من خلال إنعكاس صورته فى المرأه و تحمد ربها علي حنانه ومعاملته الطيبه
لم تتوقع منه تلك المعامله بعد موقف خـ.ـطـ.ـفه لها أدخل عقلها فكره واحده أنه شخص همجي وغير سوي أما الآن تري أمامها شخص حنون مرح يمتلك رجوله طاغيه فاقت علي صوته
ملك إنتى سرحانه فى أيه أنا كده هغير ..
: إبتسمت ملك بطيبه لا أبدا مش سرحانه ولا حاجه يلا ننزل ؟؟
شعر حسام بتـ.ـو.ترها فأخذ يدها وأجلسها على طرف السرير وجلس أمامها على إحدي ركبتيه
أنا عارف أنك متـ.ـو.ترة بسبب وجودك بين ناس
مت عـ.ـر.فيهمش غير من كام ساعه
بس أنا جنبك ومافيش مخلوق يقدر يبصلك إستمدي قوتك مني إنتى هنا صاحبة القصر والآمر الناهي فيه بعد أمي والكل يحترمك
بس أنا متأكد أن مراة عمي
هتحاول تضيقك
متساليش فيها ولو إتضايقتي منها همشيها
هتفت بسرعه لا لا أنا مش دخله حرب دول أهلك يعني بقوا أهلي أنا كمان وإحترامهم واجب عليا ولو عملت حاجه تضايقني متخافش عليا هعديها لغاية مانفهم بعض وتعرفني صح …
أبتسم لها بابتسامه كلها حب وتقدير وقبل يدها أنا كنت عارف إن ربنا عوضني بيكي تعب السنين ربنا يخليكى ليا يا قلبي
نزل وهو محتضن يدها بيده والإبتسامة لا تفارق وجهه نظر له الجميع في تعجب من السعاده الظاهرة علي ملامحه و عيونه
ألقي حسام تحيه صباح الخير
رد عليه الجميع صباح النور
إبتسمت لهم ملك في خجل
قابلته أمه بلهفه وهي تردف بسؤال نزلت ليه يا حبيبي كنت خليك وأنا هبعتلكم الفطار فوق ؟؟
:معلش يا أمي ملك حبت تفطر مع عيلتها الجديده وتتعرف عليهم
تحركت ناهد ناحية ملك فابتسمت لها وإنحنت تقبل يدها صباح الخير يا أمي
فرحت ناهد جدا بكلمة أمي لأنها كانت تتمني أن ترزق بفتاه ولكن الله رزقها بثلاث رجـ.ـال …
ضمتها ناهد لحـ.ـضـ.ـنها وقبلت وجنتها صباح الخير يا حبيبتي تعالوا يلا نفطر وبعد الفطار عايزه أتكلم معاكي كتير؟؟
وأنا تحت أمر حضرتك …
شعر حسام بسعاده كبيره من معاملة ملك لأمه وسعادة أمه بأسلوب ملك معها أمه تلك الأم الحنونه التي لا تبخل بحبها علي أحد في القصر حتي زوجه عمه المتكبره
لذلك دائما أمه في المرتبه الأولي بالنسبه له
تناولوا الفطار في جو لطيف لا يخلوا من الأحاديث المتنوع
أغلبها حول ملك سنها ودراستها كانت ترد بهدوء والابتسامه لم تفارق وجهها
بعد الإنتهاء قام حسام وطبع قبله ناعمه علي جبينها أمام زهول الجميع فهو يظهر هذا الجانب من شخصيته أمامهم لأول مره رغم زواجه السابق
مالا يعرفوه أنه الأن ليس رجل الاعمال الوقور القوي بل عاشق متيم ولا يخجل من إظهار مشاعره لها أمام أحد
أما هى فقد تورد وجهها من شـ.ـدة الخجل ولم تستطع النطق
أردف حسام وهو يوجه حديثه لأمه لو سمحتي يا أمي ممكن كلمه
ناهد بفرحه طبعا يا حبيبي
فحتضنت يده يد ملك وجذبها معه حتي باب القصر وهى لا تشعر بشي من شـ.ـدة خجلها تسير جواره مثل شخص فاقد الاهليه وليس له شيء في نفسه
ناهد خير يا حبيبي
حسام النهاردة أهل ملك جايين يطمنوا عليها ممنوع حد يجـ.ـر.حهم او يضايقهم بكلمه لأن رد فعلي هيكون صعب وحضرتك عارفه أنا قصدى مين
هتفت بسرعه لا يا حبيبي مـ.ـا.تقلقش خالص أنا وبابا هنكون في إنتظارهم
: أنا هبعت السواق على الساعه خمسة
لترد ناهد بسؤال وليه مايتغدوا معانا
مينفعش أنا عارف أنه مش يرضي سيبيها بظروفها تركتهم ناهد وابتعدت
نظرة ملك له بإمتنان وشكرته علي إهتمامه بأهلها …
أخذ يدها وقبلها بحب بتشكريني علي أيه دول أهلي زى ماهم أهلك كفايه أنهم جابولى أجمل وأغلي جوهره في الوجود
*****************************
مر أسبوع علي هذه الأحداث
تقربت ملك من الجميع وكسبت حبهم و احترامهم ببرائتها وحنانها وقلبها الكبير
ولا يخلوا الأمر من الحب والرومانسية التي يغدقها بها حسام و يظهر حبه و شغفه لها طول الوقت وشعر به الجميع
أما ملك فهي كانت تجرب مشاعر جديده عليها كليا كأنها تعيش مراهقه متأخره حتى قررت أن تبادله نفس حبه وشغفه
وفى يوم رجع حسام وجد والدته ومي ومرام ولم يجد ملك كما تعود منذ زواجهم علي تواجدها بينهم مثل شمس النهار
سأل والدته ماما هى ملك فين ناهد بتمثيل الحـ.ـز.ن فوق يا حبيبي اصلها تعبت شويه
↚
رجع حسام
وجد والدته ومي ومرام ولم يجد ملك كما تعود من أسبوع سأل والدته بحيره ملك فين يا أمي
:فوق يا حبيبي
هتف بتعجب غربيه كل يوم بتكون معاكم فيه حاجه حصلت ؟
: ردت بخبث أبدا هى حسيت بصداع طلعت ترتاح شويه
: نظر حسام لوالدته بقلق محدش جبالها دكتور ليه أو اتصلتوا بيه
: مفيش حاجه مستاهله بس هي هتنام شوية والصداع يروح …
صعد حسام السلم قفز يأخذ كل درجتين معا
**************************
غمزة مي لمرام وتذكروا إتفاق ملك
فلاش باك
تجلس ملك بشرود وهي تعيد أحداث أجمل أسبوع مر عليها منذ زواجها بهذا الشخص الغريب الذي إقتحم حياتها في عز تعبها النفسي ليخـ.ـطـ.ـفها من هذه الحياه
المؤلمه ويرتفع بها علي جناح يمامه ليسكنها تلك الغيمه الورديه من الحب والحنان والشغف و الأكثر نظرته التي لا
تتركها في أي وقت حتي عنـ.ـد.ما تفتح عيونها في الصباح لتقابل خاصته التي تجد المتعه في التشرب من ملامحها التي زادت إشراقا وجمالا من حبه و إهتمامه
جلست مى ومرام جوارها فى الحديقه لتفوق من شرودها وهي تهتف بحماس بنات أنا عايزه أعمل مفاجأه لحسام النهارده..
مي ومرام بأهتمام زى أيه
عايزه أرسم حنه و أعمل جو رومانسي …
صفقت مي بسعاده وأنا معاكى يا قمر .
مرام عندك أفكار معينه.
نظره صوبها وهي تهتف بحماس أه بس فيه مشكلة،؟؟
البنات خير
لتكمل لأزم أخرج وعلشان أخرج لأزم حسام يعرف
مي خلاص قولى أنك رايحه معانا مشوار
هتفت بهدوء لا طبعا كده كدب
مرام طيب إحنا نبعت نجيب البـ.ـنت بتاعة الحنه هنا؟؟
وشوفى عايزه أيه من بره وأنا ومي نروح نجيبه!!
ملك بسعاده بجد يا مرام شكرا ياأجمل أخوات ..
******
نظرة مى ومرام إلي ناهد وابتسموا
بينما تمتمت ناهد بالدعاء ربنا يسعدك يا بني ويرزقك بالذريه الصالحة .
يارب ملك وأبيه حسام يستحقوا بعض بجداره ربنا يهنيهم ..
******************
صعد حسام لغرفته وقلبه يدق بسرعه من شـ.ـدة قلقه علي معشوقته فتح باب غرفته وهو ينادي بأسمها ؟
وفجاءة تسمرت أقدامه من الإنبهار لقد وجد الغرفه بها شموع وورود علي هيئه قلب وتقف ملك بينهم مثل حوريات الجنه بقميصها الأزرق مثل عيونها كاب يصل إلي ركبتيها فيظهر بشرتها الورديه
وتضع القليل من الميك أب فزادها جمالا وتضع شعرها كله علي جنب ومرسوم علي صدرها فراشه بألوان زاهيه خـ.ـطـ.ـفت أنفاسه وزادت سرعه دقات قلبه
توجه إليها بخطوات حالمه كالمغيب ونظر في عيونها وهو يهمس هو أنا بحلم بأجمل حلم في الوجود
ولا أنا في الجنه وأنتي من الحور ؟؟
ردت بنفس الهمس لا أنا حقيقة ملموسة قدامك ..
:تعالت أنفاسه وهو يهمس بشغف وأيه اليثبت ؟؟
ابتسمت بخجل وهي تحاول السيطره علي إرتعاش جــــســ ـدها لم تتخيل يوما أن تأخذ هي تلك الخطوه من أجل رجل كلي ملكك
رفع حسام يده المرتعشه من شـ.ـدة مشاعره وقربها من وجنتها حركها بنعومة ورقه علي بشرتها التى تضاهي بشرة الأطفال نعومه
شعرة ملك بـ.ـارتعاش في جــــســ ـدها من طريقة لمسه التي أذابت قلبها
شعر برجفتها
أقترب أكثر وضع يد خلف خصرها والأخرى خلف رأسها وجذبها بمنتهى الرقه ليقوم بتق*بيلها قب*له طويله
ناعمه لينعم بقرب محبوبته التى تمناها كثيرا ولم يتوقع في أقصى أحلامه جنونا أن تستسلم له في هذه المده البسيطة أبتعد عنها علي مضض حتي تسترد أنفسها.
بعشقك يا ملك ..
لم تستطيع ملك الرد من هول ما تعيشه معه من مشاعر حميميه لم تعلم بوجودها إلا بين يديه ؟
رفعها حسام بين يديه ذهب بها إلي فراشهم يعلمها أبجدية عشقه ويبثها شغفه وجنونه ويذهب بها إلي عالمهم
الخاص
بعد فتره ابتعد عنها بزهول وهو يسألها ملك أنتى؟؟
هزت له رأسها بنعم
ضمها لأحضانه بحنان الدنيا ليكمل ما بدأه
و رغم آلمها التي حاولت عدm إظهارها لكنه شعر بها
لتصبح أخيرا زوجته
أخذها بين أحضانه وظل يقبل شعرها ووجهها قبل صغيره متفرقه..
تحدث بإعتذار أسف حبيبتي لأني تعبتك ؟؟
:أردفت بألــم دي حاجه طبيعيه ومع الوقت بتروح .
سألها بتعجب ممكن أعرف إزاى ..
************،
إعتدلت في جلستها تستند برأسها علي صدره وتخرج منها تنهيده و.جـ.ـع لم تكن تريد تذكر هذا اليوم في أجمل لحظات حياتها لتبداء في سرد ما حدث لها
فلاش باك
دخلت ملك شقتها وهي ترفع فستان فرحها
وعنـ.ـد.ما أغلق الباب توجه إليها وهو يتحدث ببرود ويشاور علي إحدي الغرف الأوضه دي بتاعتك
نظرة له بتعجب وهي تردد بتاعتي
رمقها ببرود أه وممنوع حد من أهلك يعرف حاجه زي دي وإلا رد فعلي هينـ.ـد.مك علي اللي راح واللي جاي
نظره له برعـ.ـب وهي ترد بسرعه حاضر ثم رفعت فستانها لتهرب من أمامه لأنها لم تتعود علي المعامله بتلك الطريقه الفظه من قبل دخلت غرفتها دون كلام
لم تهمل دورها كزوجه بـ.ـنت أصول تحضر وجبات الطعام
في ميعادها تنظف منزلها وترتبه وتغسل ملابسه ولم تقصر يوم بينما هو تعامل معها كأنها من ضمن اثاث المنزل أو مجرد خادmه
تأكل وحيده وتقضي معظم اليوم في غرفتها وعنـ.ـد.ما يتصل أهلها للإطمئنان عليها تشعرهم أنها تعيش حياه ورديه حتي لا تثقل قلوبهم بالحـ.ـز.ن عليها فهي غاليتهم و كنزهم الثمين
وفي إحدي ليالي من لياليها الموحشه كانت تنام بتعمق عنـ.ـد.ما دخل عليها محمود وهو يترنح من السكر وأقترب منها!!
فاقت علي شيء يسير علي جــــســ ـدها لتنتفض ملك بخــــوف
وهي تهتف في أيه أنت سـ.ـكـ.ـر.ان
محمود و أنتى مالك
هتف بغـــضــــب وهو يحاول تقبيلها وأنتي مالك لكنها خافت منه أكتر وهي تحاول الهروب منه !!
حاولت علي قدر المستطاع أن تسيطر علي إرتجافها وهي تهتف ببعض اللين
أخرج الوقت و لما تفوق خد حقك أنا مش هقدر أمنعك لكن مش ممكن تقربلي وأنت كده ؟؟
جذبها محمود من شعرها وقام بصفعها وقعت من شـ.ـدة الصفعه ثم رفصها في معدتها و انهال عليها بالضـ.ـر.ب في جميع جــــســ ـدها ليخرج فيها كل غـــضــــبه من الحياه والايام ثم تركها وخرج .
بكت بقهر بعد خروجه وهي تحاول الوقوف لكنها لم تستطع لتظل مكانها بضعف دmـ.ـو.عها تسيل وهي توصف مدي آلامها حتي غرقت في النوم مره أخري
فى اليوم الثاني
ذهب لها محمود وهو ينظر لها بإحتقار أوعي تكونى فاكره أني عايزك أو أفكر فيكي أنا كنت سـ.ـكـ.ـر.ان وإتخيلتك حبيبتي
لكن وأنا فايق مش ممكن أبصلك !!
ردت ملك بدmـ.ـو.ع طيب ليه أتجوزتي كنت أتجوز حبيبتك ؟؟
: ضحك محمود ضحكة ألــم حبيبتي ملك راجـ.ـل تاني وكان أخوه عينه منك فأخدتك منه زى ماهو أخد حبيبتي
يعني أنتي مسألة عناد مش أكتر عدت الشهور وتكررت إعتداءته لحد ماخـ.ـطـ.ـفتني ..
**********************
شعر حسام بدmـ.ـو.عها التي و.جـ.ـعت قلبه ونـ.ـد.م أنه سألها و أعاد لها ذكريات مؤلمه مثل تلك
ليضمها لأحضانه بقوه وهو يتحدث
بنـ.ـد.م ظهر في صوته آسف إن ماكنتش موجود في حياتك قبله وأوعدك لأزم أدفعه ثمن ضـ.ـر.به ليكي وثمن كل دmعه جـ.ـر.حت عيونك في يوم ؟؟
لتهتف برفض لا ربنا يسهله أنا قفلت صفحته خلاص .
ليه مقولتيش لأهلك ؟؟
بابا وماما يوم الفرح قالولى الوحده ستر وغطاء لزوجها تتحمله في الخير والشر
وسر بيتها مايخرجش لحد علشان لو حد أتدخل المشكله هتكبر مش هتتحل وإحنا اتربينا علي كده !!
كنت بدعيله في كل صلاه ربنا يهديه لحد يوم خـ.ـطـ.ـفك ليا
سألها بأعين متسعه يعني بعد ده كله لو مكنتش خـ.ـطـ.ـفتك مكنتيش هتسبيه ؟؟
هزه رأسها بنفي لا كنت هاصبر لحد ما ربنا يحلها من عنده ..
ابتلع ريقه وهو يستعد لذلك السؤال الذي لم يتمني يوما أن يسمع إجابته أنتي كنتي بتحبيه؟؟
نظرة له ملك نظره طويله كاد قلبه يتوقف خــــوفا من ردها
ولكنها خفضت عينها وهي تردف أول نبضة قلب
كانت ليك عمري ماعرفت يعني أيه قلبي ينبض بين ضلوعي بقوه
كأنه عايز يخرج من مكانه إلا يوم ما شوفتك رغم إنك كنت بتهددني بالإعتداء عليا بس مكنتش خايفه منك
عيونك كدبوا كلامك حسيت معاهم
بالراحة والأمان كأنى أعرفك من زمان …
نظر لها حسام بعشق وضمها لصدره أااااه لو ت عـ.ـر.في أنا بحبك قد إيه ااأه لو ت عـ.ـر.في أنا كنت حاسس بايه
يومها وأنتى بين إيديا وملك راجـ.ـل تاني
كنت بمـ.ـو.ت وأنا بتخيلك بين إيديه كنت بملس علي قلبي علشان يهدئ من شـ.ـدة نبضاته من كتر شوقه ليكي
بترعـ.ـب وأنا بتخيلك بتكرهيني و بتصرخي في وشى وأنتي بتعترفي بكرهك ليا
بعدتني عن حبيبي وضع رأسه علي صدرها وتاوه بعشق ياه يا حبيبتي أنا كنت تعبان و بعانى كتير في السنه اللي حبيتك فيها
قلبي معرفش الحب غير بيكي و ماسمعتش دقات الحب غير يوم ماشافك خـ.ـطـ.ـفتيني من نفسي في لحظه
أبتسمت له ملك بحب ثم قاموا بإغلاق عيونهم..
**************************
في الصباح
إستيقظ حسام وهو أسعد إنسان في الكون محبوبته بين يديه هو أول رجل يلمسها رفع وجهه للسماء
يشكر ربه الذى حفظها له رغم زواجها الذى دام 8 شهور لكنه إكتشف أنها مازالت عذراء هو يعشقها بكل حالاتها لكن تلك المفاجاه أسعدته كثيرا ..
تململت ملك بين يديه إبتسم وقام يجهز لها الحمام ثم رجع وجدها تفتح عيونها
زينه ملامحه ابتسامه عشق وهو يردف أجمل
صباح علي أجمل عروسه في الكون …
ردت ملك بإستحياء صباح النور
أقترب منها بخبث وهو يردف بشقاوه حاف كده مينفعش
نظرة له ببراءة يعني أيه قام بتقب*يلها
بشغف وعشق ده صباح الخير بتاعتي بعد كده
:همست بدلال حسام ؟؟
عيونه
أنا عايزه أقوم ؟
مال عليها بجزعه !!
سألته بتعجب فيه أيه
مش بتقولي عايزه تقومي أنا هشتالك أدخلك الحمام أنا جهزته المره دي
شعرت بدmاء ترتفع برأسها لتهتف بخجل لا أنا هروح لوحدى
حملها وهو يهتف مش ممكن انتي تعبانه ومش هتقدري تمشي أخفضت نظرها لأنها فعلا تشعر بجميع جــــســ ـدها يأن
من التعب ولا تستطيع السير من شـ.ـدة آلمها عرف تخبط أفكارها فحملها وأدخلها الحمام ..
لما تخلصى نادى عليا ..
بعض الوقت كان يحملها إلى السرير وهو يسألها بإهتمام بقيتي كويسه
الحمد لله أحسن كتير شكرا ليك
أخذ كف يدها وقبلها الشكر ليكي انتي
السعاده اللي بعيشها الوقت واللي كانت مستحيله بالنسبه ليا
ظهرتي أنتي عشان تمحي المستحيل ده وأعيش معاكي حياه تروي القلب والروح
******************
↚
فى بيت والد ملك
هتفت ليليان بدلال وهي متأكده من عدm رفض والدها لطلبها لأنه دائما لهم مصدر الحب والحنان هو ووالدتها لم يعنفهم أو يعـ.ـا.قبهم يوما بابا ممكن أنا ولي لي نروح نزور ملك بعد الكليه
ليأتيها الرد عكس توقعها عنـ.ـد.ما يهتف برفض
لا يا حبيبتي مينفعش
تدخلت توئمها بإحباط وهي تردف ليه يا بابا هي وحشتنا جدا وحضرتك عمرك ما قولت لينا لا أنا كده زعلانه منك
ابتسم محمد علي طفولتها ليلي رغم أنها و ليليان يمتلكوا نفس الملامح لكن لي لي تتميز بشخصيه عفويه طفوليه بريئه بينما ليليان تمتلك شخصيه جميله تجمع بين الجمال و رجاحه العقل وفهمها لكل الامور حولها
لذلك محمد دائم الخــــوف علي لي لي أكثر ولا يتركها إلا مع ليليان لأنه يثق في سرعه بديهتها وحسن تصرفها
يا بنات أفهموا الناس دى إحنا مش زيهم هم من عالم وإحنا من عالم تاني خالص
ليه بس يابابا مش حضرتك قلت أنهم كانوا مرحبيين بوجودك أنت وماما جدا وعملوكم أحسن معامله
أه بس مش عايز يكون فيه إختلاط مش مستعد حد يجـ.ـر.ح حد منكم بكلمه و نخرب على أختكم كفايه مره
هتفت لي لي بإعجاب بس أبيه حسام طيب وحنين معانا ومحدش يصدق أنه ملياردير
أكد علي كلامها فعلا ولو علي حسام أنا واثق أنه يحطكم جوه عنيه بس أكيد مش كل الموجود في القصر زي حسام
أكيد فيهم حد متكبر أو مغــــرور ومش ضامن تقابلوا حد منهم يضايقكم أو تحسوا أنكم أقل من حد
تدخلت أمال لاول مره هي تتحدث بهدوء أسمعوا كلام بابا يا بنات هو أدري بمصلحتكم
***********************************
فى غرفة حسام
قام بالإتصال علي ناهد التي ردت بفرحه كبيره لأنها تعلم أن اليوم صباحيه ابنها البكري ومصدر قوتها و سندها في الحياه بعد ربنا رغم قوته ونفوذه لكنه معها ونعم الابن
البـ.ـار الحنون الودود صباح الخير يا حبيبي
ليأتيها صوته الذي يحمل أثار النوم صباح الورد يا ست الكل
ممكن يا قلبي حد يجيب الفطار فوق لاننا مش نازلين النهارده
ابتسمت وقلبها يتراقص بين ضلوعها من الفرحه لكنها مثلت عدm فهمها فيه حاجه ملك تعبانه
هتف بنفي لا الحمد لله إحنا بخير بس حابين نقضي اليوم مع بعض
خلاص يا حبيبي براحتك ثوانى و الفطار يكون عندك عايز حاجه معينه ولا ابعتلك أنا
ابعتي اللي تحبيه يا أمي بس خليهم يبعتوا لبن بالعسل مع الفطار
هتفت بسعادة حاضر يا حبيبي وأي حاجه تحتاجها كلمني علي طول وسلم علي ملك
تسلمي يا قلبي ربنا ميحرمنيش منك ابدا
***********************
في غرفة الطعام
رجعت ناهد بوجه بشوش بعد أن اعطت أوامر بتجهيز فطار مناسب لأول فرحتها وإرساله إلي جناحه ثم جلست لتناول طعامها
لتسمع ابنها الصغير وهو يسأل بإهتمام مش نستنا حسام وملك يا أمي
نظره له بحنان وهي تنفي نزولهم لا يا حبيبي هيفطر فوق النهارده مش حابين ينزلوا
نظرة مي ومرام لبعض و ابتسموا لنجاح خطتهم
بينما تأكلت نار الغيره بجــــســ ـد نيفين لتعبر عن حالتها عنـ.ـد.ما هتفت بغل ليه يعني هتترسم علينا
رفعت ناهد وجهها عن الطعام هما مش عرسان جداد عايزين يخدوا راحتهم فيها أيه
من أمتى مهما نزلوا من الصباحيه و بقالهم اسبوع بيفطروا معانا
هتف أدهم بحده هما حرين في حياتهم وإحنا ملناش دخل فيها ياريت كل شخص يخليه في نفسه
نظره له وهي تهتف بحقد أنا مش عارفه هي عمللكم أيه الكل بيدافع عنها كأنها ملاك
هى فعلا ملاك ما شوفتش زيها بأخلاقها ولبسها وحياءها حتى أسلوبها معايا كأخوا زوجها مختلف بحسها أختى من دmي مش مرات أخويا
هتفت بسخريه لم يغفل عنها الجالسين غريبه رغم أن معاك ثلاث بنات فى القصر بس عمرى ماشفتك بتقول عليهم كده
نظر لها الجميع بضيق أما أدهم هتف بقوه ليه هما برده إخواتى بحبهم وبخاف عليهم ومافيش حد يقدر يبصلهم طول ما أنا موجود بس حضرتك مش واخده بالك ثم ترك الطعام وتحرك للخارج
مم اغـــضــــب الجميع و أحـ.ـز.ن قلب ناهد علي ابنها الذي لم يكمل طعامه
بينما تحدث محمود بلوم ليه كل اللي بتعمليه ده ملك خلاص بقيت مراة حسام وفرد من العيله
وأنتي عارفه لما بيهتم بحد كده ممكن يمحي في لحظه كل الاشواك اللي في طريقه عشان الشخص اللي بيحبه يكون مبسوط بلاش تخسريه زى ما خسرتي حاجات تانيه كتير
فهمت نيفين مغزي كلمـ.ـا.ته لكنها لم تهتم وتركه الغرفه في كـبـــــريـاء لتتبعها ابـ.ـنتها هايدي
*******************************
تناولوا طعام الافطار في جو هاديء جميل لا يخلوا من الملاطفات والحنان من قبل حسام الذي ضمها لأحضانه بعد إنتهاء طعامهم
ممكن تحكيلي عن طفولتك كنتي أزاي هادئه عنيده شقيه عايز أعرف عنك كل حاجه عايز أكون صوره جوايا لطفولتك
أسندت رأسها علي كتفه وبدأت تسترجع طفولتها أنا عيشت فى بيت كله حب و إحترام كنت هاديه وذكيه شقيه بس مش الشقاوة المؤذيه لا اللي كلها دلع و برائه
كنت محبوبه في البيت و المدرسه المدرسين كانوا بيحبوني جدا بسبب انضباطي وهدوئ وقت الشرح
و ليا أصحاب كتير رغم أن فيه بنات مش بتحبني من غير سبب
ورغم صغر سني كنت بمتص غـــضــــبهم بإبتسامه فكانوا بيقولوا عليا بـ.ـارده
لأنهم مش عارفين يضايقوني بس اللي ما يعرفهوش أن مش بـ.ـارده ولا حاجه بس بابا ربانا علي القرأن والسنه وعرفنا ثواب قظم الغـ.ـيظ والمغفره في وقت القوه
قبل حسام وجنتها بحب حبيبي بيدخل القلب من غير إذن سمعت أن صوتك جميل جدا
إلتفت له بوجهها وهي تهتف بتعجب عرفت منين أنا مش بغني غير في البيت
أسر عينها بخاصته التي تتأملها بشغف وهمس بطريقه اذابتها مافيش حاجه ماعرفهاش عنك من لحظه ما وقعت بحر عشقك ورغم جميع محاولات إنقاذي فضلت الغرق في بحرك عن الحياه بعيد عنك ممكن تغني لحبيبك
ابتسمت بغرام ولد وكبر بسرعه جنونيه لم يتعدي علي تواجدهم مع بعض العشر أيام لكنه استطاع في تلك المده الصغيره إمتلاك قلبها
لقد خـ.ـطـ.ـفها من نفسها و.جـ.ـعل عشقه يسير بين أوردتها من الحب والحنان والاهتمام الذي يغدقها به في تلك المده البسيطه لتسأله بصوت عـ.ـذ.ب تحب حاجه معينه
ضمها أكثر وهو مازال لا يصدق تواجدها بين يده لا عايز علي ذوقك عشان أعرف أيه إحساسك في اللحظه دي
قامت بغناء ولا بنساك ولا ثانيه لتامر عاشور
ولا بنساك ولا ثانيه وكل دقيقه والتانيه بفكر فيك وأنا وياك
حبيبي أنت ال بدنيا تفوت أيام وبتعدي وحبك ليا مش قدى
بحبك حب مش موجود مالوش وصف وكلام عندى
كان صوتها جميل وآسر
**************************
في إحدي الاقسام
يجلس أدهم والضيق من كلام زوجه عمه يزين ملامحه
دخل أحمد زميله وصديقه المقرب وهو يلقي عليه التحيه صباح الخير يا باشا
رفع عينه عم بيده وهو ينظر له بعدm رضي ما لسه بدرى كنت أتأخر شويه
رنت ضحكه أحمد في المكان والله السهره كانت محتاجاك كان فيه شوية بنات لوز لوز
وقف أدهم بغـ.ـيظ يلتف حول مكتبه وهو يهتف أنا أسهر أتكلم أهزر بس مليش في العك بتاعك
هعمل أيه يعني كلهم شمال ومفيش واحده تثق فيها و تشيلها أسمك أمـ.ـو.ت يعني
جلس أدهم أمامه وهو يتحدث بثقه جديده عليه في تلك النقطه
لا أنا غيرت فكري بعد ماشوفت مراة أخويا أتاكدت أن زي مافيه بنات بايعه نفسها فيه المحترمه
اللي بتحافظ علي نفسها خــــوفا من ربنا واحتراما لنفسها ولزوجها
رمقه أحمد بسخريه يا راجـ.ـل
ثم أكمل
أيه يا عم أنت هتقول شعر أومال لو مكناش عارفين أنها خانته
نفخ ذلك الوحش بضيق من أفعال صديقه الغير مسؤله
أتلم يلا أنا بتكلم علي مـ.ـر.اته التانية دي غير كل البنات
تبـ.ـارك الخالق فيما خلق وزينة جمالها بالحجاب والبس الواسع والحياء المعدوم في حياتنا و بتمني من ربنا يرزقني بزوجه زيها
نظر له هذا الغـ.ـبـ.ـي بفم مفتوح مم يتفوه به صديقه أنت بتتغزل في مرات أخوك
وقف أدهم بغـــضــــب يرجع لمكتبه حتي يقــ,تــل تلك الشياطين التي تأمره بخـ.ـنـ.ـق ذلك الغـ.ـبـ.ـي والتخلص منه للأبد أتلم أحسنلك ولا إيدي وحشتك
أنا عمرى مابص لمرات أخويا هي أختي مش أكتر بس انت عارف حياتنا كلها حريم لبسها وطريقتها مفيش عندها حدود
وده سبب أنها لفته نظرنا كلنا و عجبنا إحترمها لنفسها
ترك المـ.ـجـ.ـنو.ن كل ما قيل وعلق علي نقطه واحده وهو يهتف وآلله أخوك ده برنس دنا قولت بعد اللي حصله هيتعقد زي ويكره صنف الحريم يروح يتجوز تاني
شابو ليه
******************
في صباح يوم جديد
أجتمع الكل علي السفره لتناول طعام الإفطار فى جو كله ضحك وهزار (أصل المخفيه نفين مش موجوده )
نزل أدهم وهو على عجله من أمره نداه والده يسأله أدهم رايح فين مش هتفطر
أعتذر بأدب لا يابابا أنا مستعجل هاكل أي حاجه في المكتب
ليوقفه صوت ملك معلش يا أدهم ممكن ثانيه
إبتسم بحنان تحت أمرك
قامت بسرعه متجهه إلى المطبخ ورجعت ركض وفي يدها لفه بها بعض السندوتشات
وكوب نسكافيه خد دول أفطر بيهم في الطريق
أبتسم أدهم وهو يتناولهم من يدها شكرا يا أجمل أخت متحرمش من أهتمامك
ابتسمت بخجل وهي تودعه خلي بالك من نفسك
ابتعد عنها خطوه ثم رجعها مره أخري وهو يردف ممكن أطمع في كرمك و أطلب منك مكرونه بالبشاميل وورق عنب علي الغدا
بس كده طلباتك أوامر ترجع بالسلامة وتلاقي كل طلباتك
شكرها مره أخري وهو يخرج
رجعت ملك وجدت حسام ينظر لها و أبتسم بحب لأنه يعلم طريقه تفكيرها ونقاء قلبها والحنان الذي تملكه يكفي مدن
هتفت ناهد بسؤال في حاجه يا ملك
صوبت نظرها أتجاه ناهد وهي ترد لا يا ماما كنت بعمل سندوتشات ونسكافيه لادهم عشان يفطر بيهم في الطريق
سألتها بإهتمام ورضي ده كان مستعجل
أه يا ماما شغله مش مضمون والله أعلم هيكون فيه وقت يفطر ولا لاء قولت يكلهم في العربيه
بدل مايقعد من غير أكل لحد مايرجع بالسلامه
رمقتها بنظره امتنان وهي تردف ربنا يبـ.ـارك فيكي يا حبيبتي وتكوني الأخت اللي بيتمنوها
قام حسام وأخذ يد ملك وتحرك إلي باب القصر كحالهم منذ الزواج قبل يدها وهمس لها جوار أذنها على فكره أنا بغير جدا حتى من أخويا
هتفت بإحراج أنا مش قاصده حاجه ده زى أخويا بس لو بتضايق خلاص أخر مره
ضمها لاحضانه بحب أنا بثق فيكي أكتر من نفسي و أخويا تربيتي وعارف هو بيبصلك أزاي بس غـ.ـصـ.ـب عني بغير
حتي لو أبني هغير منه أنتي نبض قلبي ومش هقدر أمنع غيرتي قبل جبينها وهو يكمل بحنان بس هحاول أتحكم فيها علشان عارف أنك بتحبيهم زي أخواتك
لا يعلم كم طيب خاطرها بتلك الكلمـ.ـا.ت لتضحك وهي تضع رأسها علي صدره على فكره أنا بحب غيرتك عليا مش بزعل منها بتحسسني أن حاجه كبيره
بس بلاش تكون مع أهلك قبل جبينها علشان خاطر عيونك سلام يا قلبي
هتفت وهي لا تريد بعده لا إله إلا الله
إلتفت لها بإبتسامه جذابه وهو يرد محمد رسول الله
*****
ذهب الكل لعمله
بينما جلست مى ومرام وملك فى الحديقه يشربون العصير و يتسامرون
هتفت ملك بمرح إحنا ينفع نعمل إمبراطورية ميم
ضحكت مي ومرام علي كلامها
عندك حق بس نستني مراد ومازن لما يرجعوا نكمل الحزب
هتفت مي بحنين والله مازن و حشنى و وحـ.ـشـ.ـتني خفة دmه وروحه الحلوه هو ومراد بس دايما مازن بيقدر يخرجنا من مود الحـ.ـز.ن فرفوش كده وواخد الدنيا هزار في هزار
ضحكه مرام وهي تأكد كلامها عندك حق محدش يصدق أن مازن بن مدام نفين وأخو البرنسيسة هايدى ابدا
فرق شاسع بين السماء والأرض
ناس بتبص للناس من فوق السحاب وناس بتحب تمشي بينهم وتاكل من أكلهم
نظرة لهم ملك بإعجاب شوقتونى أشوفهم
مازن قالى عايزين يرجعوا بس بيستنوا رأي أبيه حسام
لو وافق يكونوا هنا في خلال أسبوع دي ماما ناهد هتفرح جدااا
هتفت ملك بحب إن شاء الله يرجعوا بألف سلامه وتطمن عليهم
تحدثه مي بحـ.ـز.ن تصدقي يا ملوكه كلمه ماما بحسها مع ماما ناهد أكتر من أمي اللي خلفتني
نظره لها ملك بابتسامه تشجيع حتي تخرج ما بداخلها
كأن مي كانت في إنتظار تلك البسمه لتتنهد بحـ.ـز.ن وهي
تكمل مافيش مره إحتاجتلها و لاقيتها دايما مسافره مع صحباتها يتفسحوا هنا وهناك
ما تعرفش عن ولادها حاجه تعبانين أو كويسين شاطرين في التعليم ولا لا بس ربنا دايما بيعوض
ماما ناهد دايما معانا لو حد تعب تفضل جنبه مش تسيبه لدرجه أنها تنام معانا في نفس الأوضه
أيام الإمتحانات تلاقيها يا حبيبتي داخله خارجه بابتسامه و عصاير لا سندوتشات ولما تلاقينا بدأنا نتعب تفضل تحكي لينا قصص تخفف من تـ.ـو.ترنا
هتفت مرام وهي تكمل وأنا كمان عوضتني أنا وأخويا الحب والحنان اللي افتقدناه في غياب أهلنا عمرها ما فرقت بينا بالعكس
تقولي كلنا ولادها مافيش عندها تمييز بينا كله نفس الحب والحنان والإهتمام
كرست حياتها لينا وبس
متخرجش كتير غير للضروره أو المناسبات غير كده تلاقي أم مصريه أصيله فرحتها في راحه أولادها و جودهم قدام عنيها
*********
بعد مرور أسبوع
دخل حسام غرفته في هدوء وجدها تقف ترتب غرفتها ليضمها من الخلف وهو يهمس بجوار أذنها جهزي نفسك لأننا مسافرين
إلتفت له بسعاده وهي تسأله بفضول رايحين فين
قبل وجنتها وهو يبتسم دى مفاجائه
صفقت ملك مثل الأطفال و قبلته من وجنته يعني أحضر الشنط
جذبها لصدره بحنان وهو يرفع خصلات شعرها ليضعهم خلف اذنها الشنط أنا بعتها خلاص
تحدثه بتعجب أزاي بعتهم و هدومى زى ماهي
ضحك بكل رجوله وقبل شفتاها وهو يمد انامله يفك عبسه وجهها أنا جبت هدوم تانيه على ذوقي تناسب المكان اللي رايحينه
تعلقت بعنقه وهي تهتف بدلال يعني اشتريت هدوم جديده
حملها من خصرها حتي تصبح في مواجهته وهو يغمز بمرح أنا جبت حاجات مناسبه لشهر العسل يا قلبي
أغمضت عينها وهي تضع راسها علي كتفه لا تصدق ما تعيشه حتي تلك اللحظه كلما زاد حبه و إ هتمامه زاد خــــوفها أن ما تعيشه مجرد خيال من صنع عقلها الباطن
تهرب به من واقعها الأليم
ودائما عند كل صلاه تدعوا أن تظل معه وتحت جناح حبه وإهتمامه الذي خلق ملك جديده مفعمه بالحياه
خرجت من شرودها علي هتافه ملوكه أنتي نمتي يا حبي
خرج صوتها هامس دغدغ مشاعره لا يا حبيبي صاحيه
طيب أنا ورايا شويه شغل تحت في المكتب أخلصهم تكوني جهزتي نفسك عشان خارجين بليل
****************
في المساء
أخذ حسام ملك فى سيارته وذهب خلفهم الحرس لم تتحدث كانت تستمتع بهدوء الليل وتلك النغمـ.ـا.ت التي تصدع من مسجل السياره ويده التي تحتضن يدها بحب
لا تريد شيء من الحياه أكثر من تواجدها معه في أي مكان إلتفت بإبتسامه ناعمه عنـ.ـد.ما سمعت صوته وهو يلقي عليها سؤاله
مش عايزه تعرفى رايحين فين
لم تغير وضعيه جلوسها لكن نظرتها له تحمل الكثير وهي ترد معاك ميهمنيش المكان المهم أنت جنبي وبس وكل حاجه بعد كده تهون
نظر لها حسام بهيام و إنحني يقبل يدها بعشق أنا بقول بعد الكلام ده نروح أحسن أصل كلامك ده بيثير حمم البركان اللي بحاول اسيطر عليه جوايا
تورد وجهها من الخجل قبل وجنتها ليرفع عنها الخجل وغمزلها لينا بيت نتكلم فيه واكمل طريقه
توقف تحت منزلها وأخرج شنط من السياره وأخذ يدها وصعد بها لم تعلق ولم تسأل تسير جواره مثل شخص مسلوب الإراده بإرادته ضـ.ـر.ب الجرس
وبعد فتره
فتح والدها الذي أبتسم بإتساع وتعال صوته بترحاب يليق بهم أهلا وسهلا أيه النور ده نادا وهو يحتضن ملك بنات حسام و أختكم هنا
قامت كل فتاه بإرتداء إسدالها وخرجوا بسرعه وفرحه لإستقبال أغلي أثنين بالنسبه لهم سلمت على أخواتها بفرحه عارمة
جذبتها أمها لاحضانها بفرحه حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و أوى
و أنتى اكتر يا ماما
أيه المفاجاه الجميله دي
والله يا ماما وكانت مفجأه ليا أنا كمان لسه عارفه إننا جايين لما نزلت تحت البيت
ضمتها أمال مره أخره وعينها علي حسام تشكره بصمت علي طيب أخلاقه وراحه ابـ.ـنتها الواضحه علي ملامحها ووجهها المشرق
هتفت لى لي بسعاده أبيه حسام جه
ضحك حسام أهلا بحبيبة أبيه حسام
أكيد هتتعشوا معانا كان هذا سؤال ليليان
نظره ملك بحيره لا تعرف بماذا ترد علي سؤالها
ليخرجها حسام من حيرتها وهو يتحدث عشاء وسهره كمان
صفر التؤم بطريقه صدmت والدهم الذي هتف بصدmه أيه ده يا بنات أومال الولاد تعمل أيه
ضحك الجميع بينما صفق الفتيات مع بعض مثل الأطفال
هي وحشتنا جداا وحضرتك رفضت نروح نشوفها
غمزه لهم أمال حتي لا يتضايق زوج أختهم
الذي جذب من جواره الشنط التي كان يحملها ثم ناولها لى لي ودى حاجات السهره
فتحت لى لى الشنط ونظرة داخلها دارت وجهها بيدها وضحكت وهي تردف بمرح لأزم حضرتك تسهر معانا كل يوم
أبتسم الجميع لها بينما جذبت ليليان الشنط بفضول وهي تسأل أيه ال فى الشنط يا لي لي
ابتسم حسام وهو يقطع علي لي لي الإجابه حاجات أطفال
نظره له ملك بغيره لا وآلله
تأمل غيرتها بإستمتاع وهو يتحدث أه والله يعني أنتي ملكيش فيه
رسمت ملك الزعل أنا مخصماك
وقف بسرعه وجلس أمامها يسند على كرسيها كله ألا زعلك يا قلبي
ثم جذب الشنط من بين يد الفتيات هاتي يا لى لي النشط تحت نظرات الحب من الجميع وهم يتابعوا لهفته في إرضائها
ووضعهم علي قدmها وهو يردف بحب كلها ليكي يا قلبي و البـ.ـنتين دول وحشين مالناش دعوه بيهم
ضحك الجميع
بينما قبله ملك وجنته دون وعي لتصدm من فعلتها وتضع وجهها بين كفيها تداري خجلها من تصرفها الغير مسؤل أمام والديها
ولا تعلم أن سعادتها تلك لمسه قلوبهم و.جـ.ـعلتهم يضعوا حسام في مكانه عاليه داخل قلوبهم
بعد وضع الفتيات للتسالي في اطباق التقديم ووضعهم علي الطاوله بين الجميع
ضم حسام يد ملك بين يده وهو يتحدث أنا وملك بكره إن شاء الله مسافرين وكنا جايين نسلم عليكم لأن الرحله طويله شويه
هتفت لي لي بفضول هو ممكن أجي معاكم
أبتسم لها حسام و غمز بعيناه وعد بعد مارجع من شهر العسل أعملكم رحله علي ذوقي
أحمر وجه التوائم من الخجل ولم يردوا
تحدث والدها بحب ترجعوا لينا بألف سلامه
وجه أمال نظرها لحسام وهي تسأل معني رحله طويله
أنا عامل حسابي علي أسبوعين علشان الشغل
بالسلامه والنت ماخلاش حاجه بعيده نبقي نكلمكم ماسنجر
هز رأسه بأسف المكان خارج نطاق التغطية
ملك بتعجب أزاي خارج نطاق التغطيه رايحين صحراء
لا مش صحراء بس مكان بعيد يا حبي مش عايز حد يزعجنا اخترته بعيد عن البشر
قضوا وقت ظريف مع عائلتها المترابطه وبعد العشاء إستأذن منهم حتي يجهز نفسه لأنهم سوف يستيقظوا في الصباح الباكر
سلموا علي الجميع وتمنوا لهم السعاده رجعوا إلي القصر
وقف حسام في الريسيبشن وهو يحدث ملك بحنان أنا هخلص شوية حاجات فى المكتب و احصلك
ابتسمت له بحب وصعدت دون كلام وعنـ.ـد.ما دلفت لجناحها وأغلقت الباب خلفها اسندت عليه ظهرها
وهي لا تصدق تلك السعاده التي تعيشها حبه وحنانه لم يتوقف عليها فقط بل شمل أهلها تواضعه في التعامل معهم
اهتمامه بأخواتها كأنهم أخواته
واهتمامه بكل صغيره وكبيرة تخصها كأنها تعيش حلم جميل تتمني عدm الاستيقاظ منه
توجه للحمام توضت وصلت ركعتين شكر لله ودعت ربها يبـ.ـارك فيه ويطول في عمره وأن يديم عليهم السعاده
وقررت تشكره بس بطريقتها قامت بتبديل ملابسها إلي قميص نوم أسود من الحرير
ووضعت لمسات بسيطه علي وجهها وتركت شعرها خلف ظهرها وجلست تنتظره
انهي حسام بعض الاوراق المهمه حتي يتابع أبيه وعمه الشغل في غيابه ثم صعد غرفته وهو يشعر بالإرهاق الشـ.ـديد والتعب لأن يومه كان مضغوط وهو يحاول تخليص كل شيء قبل سفره
عنـ.ـد.ما رفع وجهه وقعت عليها عيناه خـ.ـطـ.ـفته من نفسه وسلبت أنفاسه
هيئتها محت كل تعب وإرهاق من فوق أكتافه كأنه لم يكن أقترب منها بحب هو إحنا ليليتنا فل ولا حاجه
وقفت أمامه تنظر بعمق عيناه وهي تهتف بوله هو أنت بجد يعني مش مجرد وهم نسجه خيالي في عقلي الباطن يهرب بيه من تعب وحـ.ـز.ن الواقع
إقترب أكثر وهو يهتف بقلب عاشق أنا اللي مش مصدق لحد اللحظه دي أنك بقيتي ملكي ووقفه كده بين إيديا
كل يوم بصحي وأنا جوايا رعـ.ـب أنك تكوني حلمي الجميل اللي حلمت بيه ليالي طويله و اتمنيته وفي لحظه تختفي واكتشف أن كنت عايش في عالم الأوهام
حقيقي قلبي عمره ما يتحمل صدmه زي دي
وده سبب أن كل يوم بصحي قبلك وأفضل اشكر ربنا علي نعمته العظيمه اللي رزقني بيها و بتتجــــســ ـد فيكي بس
ابتسمت بحب أنا حضر تلك الحمام تاخد شاور يريح جـ.ـسمك
تحركه عيناه علي كل إنش بجــــســ ـدها بإستمتاع وهو يردف أنا كل تعبي راح لما شوفتك
هتفت بدلال حسام يلا أنا حطالك شويه زيوت عطريه عشان تزيل تعب اليوم
تنهد بإنتشاء طب علي شرط
حسام باشا يأمر وملك تنفذ علي طول
هتف بنظره لعوبه عايزك تعمليلي مساج
نظره له دون رد
ضمها لصدره بقوه وقبل شفتيها بقبله عميقه متطلبه
تعلقت بعنقه أكثر
فزادت من نيران جــــســ ـده قبلها بنهم في كل مكان
أقدامها أصبحت كالهلام وهو شعر بها عنـ.ـد.ما تعلقت أكتر به كأنها تخشى الوقوع ضم خصرها بقوه وحملهاإلي عالمهم الخاص حتي ظهر ضوء النهار
تحدثه ملك بوهن لم تعد تستطيع فتح عينها نسافر ازاي وإحنا لسه مش نمنا
ضمها لصدره وهو يغلق عيونه هو الآخر مفيش مشكله براحتنا
***********
↚
فى مكان جديد
يجلس ثلاث شباب يفعلون المحرمـ.ـا.ت من شرب الخمور تجلس معهم فتيات كاسيات عاريات…
تحدث خالد بضيق وهو ينفخ دخان سيجارته حتة بـ.ـنت زى دي مش عارف أطولها ..
رد أحد أفراد شلته يا بني قولنا دول ملهمش في الشمال وغيرك كتير حاول بس مفيش فايده سيبك منها والبنات قدامك كتير علي كل الأشكال !!
رمقه بغـــضــــب وهو يرفع كأسه علي فمه ويتحدث بشيطانيه وأنا متعودتش اشتهي وحده و ماأعرفش أطولها
تحدث شاب أخر كان يجلس جوار خلاص بقي يا باشا هتبوظ مزاجك ليه ووضع يده علي الجالسه جواره بطريقه مقززة فضحكت بخلاعه
يظهر إننا مش عاجبين الباشا ؟
رد خالد بعصبية أنتوا مش عايزين تفهموا أنا ما تعودتش علي الرفض ولأزم أكـ.ـسرها علشان تعرف مقامها كويس وتيجى تبوس رجلى علشان أستر عليها ؟
رد مروان بضيق من حقاره صديقه لكنه مضطر ينحني أمامه لما يجود عليه من المال الذي يساعده علي المعيشه طيب مـ.ـا.تتجوزها البـ.ـنت أيه من الجمال ومحترمة وهي دى اللي تعطيها إسمك وأنت مغمض .
رمقه خالد بحده وتحدث بحقاره جواز مين يا أبوا جواز أنا ماليش فيه أتجوزها أنت بس بعد مأخد منها اللي عايزه .
نظر له مروان بغـ.ـيظ لكنه يستطيع الكلام .
خــــوفاً من غـــضــــبه
*******************************
عند ملك وحسام
وصلوا المطار عنـ.ـد.ما صعدوا تلك الطائره جلست جواره وهي تسأله حبيبي ليه طياره خاصه كنت ركبت طيران عادى ؟
رفع حسام يدها إلي فمه وقبلها أميرتي مش عاديه علشان تركب طيران عادى
دى طيارتي مش مآجرها يظهر أنك محتاجه قاعده طويله أعرفك فيها ثروت حبيبك ..
تمتمت ماشاء الله ربنا يزيدك من نعيمه ويبعد عنك الشيطان ..
عنـ.ـد.ما ارتفعت الطائره شعرت ملك بطنين في أذنها جعلها ترتبك وتشعر بالخــــوف
علم حسام أنه تأثير المره الأولي لها ليضمها بحب ويتحدث في أذنها ببعض الكلمـ.ـا.ت التي تساعدها علي
الاسترخاء ونجح بالفعل في بث الامان في قلبها ليجدها بعد وقت ترفع له عيونها وتبتسم
بعد مده نزلوا من الطياره ركبوا سياره كانت فى إنتظارهم ذهبت بهم إلي مرفق سفن كان في إستقبال هم
شاب وسيم يمتلك جــــســ ـد رياضي مثل البادى جارد سلم عليه حسام أيه الأخبـ.ـار يا عمر كل حاجه تمام ؟؟
تحدث الشاب بإبتسامه تمام يا باشا أوامر حضرتك إتنفذت بالحرف وأنا تابعت كل شيء بنفسي ..
تحدث حسام بإعجاب أنا متأكد علشان كده طلبتك أنت بالذات ..
دى شهاده أعتز بيها يا فنـ.ـد.م وأتمنى ذوقي يعجب سيادتك إقامه ممتعه..
كانت تسير جواره دون كلام تستمع فقط للحوار دون تدخل حملها حسام بين يديه ووضعها فوق اليخت ثم صعد هو الآخر حرر لهم عمر الحبل ..
ليبدوا رحله شهر العسل
تحدثة ملك بسؤال حبيبي مين يسوق ؟
غمزلها حسام بمرح أنا طبعا جذبها لأحضانه و ساق اليخت مده طويله وملك تجلس جواره مستمتعه بالمنظر الخلاب.
طلب منها حسام أنت تكون علي حريتها ملك أخلعى الحجاب مفيش حد يشوفك ..
بس خايفه حد يظهر فجاءه
رد بنفي أنا جايبك هنا في جزيرة لوحدنا مفيش فيها حد علشان تكوني براحتك .
ابتسمت ملك وخلعت حجابها ووقفت جواره والهواء يداعب شعرها الحرير في مظهر خلاب
ترك حسام الدفه وسحب فونه وصورها عدت صور بشعرها الثائر
وبعد فتره أوقف اليخت أنزل قارب صغير ثم سحب حجابها من فوق كتفها
لتسأله بإبتسامه هتعمل أيه
إقترب منها وعصب عيونها أنزلها القارب الصغير وعنـ.ـد.ما وصل الشاطئ حملها بين يديه ونزل في الماء
ثم أنزلها وأبعد الوشاح عن عيونها .
لتجحظ عيناها مما تراه ثم صرخت من شـ.ـدة سعادتها وتعلقت بعنقه وهي تقبل كل مكان في وجهه .
رقص قلبه بسعاده من فرحتها كنت متأكد أنها هاتعجبك !
ظلت تتأمل المكان بعيون زاهله لا تصدق ما تري
ثم رجعت له بنظرها وهي تتحدث بقلب ينبض علي نغمـ.ـا.ت عشقه أنت عارف أنا شوفت مكان زيه فى فيلم
توم كروز وإتمنيته كوخ صغير مرجيحه مربوطه بين شجرتين بعيد عن الناس أنا وحبيبي بس لوحدنا من غير تكنولوجيا ولا ضوضاء أو كره ..
حقيقي المكان خيال مياه زرقاء صافيه كوخ صغير مجهز من الداخل علي أعلي مستوى بين جبلين يحيط به الكثير من الأشجار توجد تانده بستائر بيضاء وحولها في الأرض شموع كبيره ..
إنحني أمامها بطريقه مسرحية حبيبي يحلم وأنا عليا التنفيذ ..
تعالي ندخل نغير نرتاح شويه من السفر وبعدين ننزل المايه ..
نظرة له ملك بحيره بس أنا ماعنديش مايوه ؟؟
نظر لها بخبث ودى حاجه تفوتني أنا جايبلك مايوهات وهوت شورت وكل حاجه تتخيليها حتى البيبي دول مانستهمش رغم أني شايف ملهمش لأزمه وإحنا لوحدنا كده ..
ضـ.ـر.بته ملك علي صدره بحنان أنت قليل الأدب .
رفع إحدي حاجبيه يمثل الصدmه ثم هتف بمرح بذمتك في أحلي من قلة الأدب في مكان رومانسي زى ده
أحمر وجهها من الخجل وذهبت تركض لداخل الكوخ ..
ضحك بكل رجوله علي خجلها وذهب خلفها وهو في منتهي السعاده..
****************
في القصر
نزل أدهم وهو يلقي تحية الصباح علي والدته صباح الخير يا ست الكل وقبل رأسها .
ردت ناهد بحب صباح الخير يا حبيبي أنت هتروح تجيب أخوك أمتي من المطار ؟
علي لساعه 11 إن شاء الله يا أمي رايح الشغل ساعه وبعدين اروح المطار
تحدثه ناهد بقلب أم اتعبها الشوق لقطعه من روحها أنا عملت لهم كل الأكل اللي بيحبوه
ابتسم لها وهو يضمها لصدره بحب علي حنانها المفرط للجميع ربنا يخليكي لينا يا حبيبتي الله بقي لو كانت لوكه هنا
وجودها كان خفف عنك كتير .
تحدثه بحب عندك حق يا حبيبي نفسها في الأكل جميل جدا وكانوا حبوه
لا يا أمي كانوا يحبوها كلها علي بعضها ربنا يردهم بالسلامه و يسعدهم ..
تحدثه وهي تشعر براحه ما تعرفش أنا فرحانه قد أيه علشان حسام أول مره أشوف السعادة اللي جوه عيونه بحسه كأنه صغر بقي مراهق مش قادر يداري حبه و لا لهفته عليها ولما يشوفها ينسي وجودنا ..
هتف أدهم بحالميه وهو يتذكر نظره العشق بعيون أخيه الحب يا أمي بيغير الإنسان بيخليه في دنيا غير الدنيا كأنه ريشه خفيفه و يشوف كل حاجه جميله أنا عمري ما كنت أتخيل أشوف حسام في الحاله دي
وبعدين هي تستاهل حبه لأن قلبها أبيض شوفي حتي بنات عمي أخدوا عليها كأنهم أصحاب من زمان …
ربنا يا حبيبي يبعت لك أنت وأخوك بنات حلال يجمعوكم مش يفرقوكم ..
قبل يدها يارب يا أمي أدعي انت بس وربنا يسهل
يلا سلام الوقت
******************************
في الجامعة
عند التوئم هتفت لي لي وبعدين يا ليليان في الإنسان البـ.ـارد ده أنا بقيت بخاف منه ومن نظراته ولأزم حد يتدخل ؟
ردت مريم ما أنتي قدmتي فيه شكوه في الإداره محصلش حاجه
هتفت هبه وهي تنظر اتجاه ذلك الشاب يا بـ.ـنتي الناس أصحاب المال والنفوذ بيخدmوا بعض وأكيد مفيش حاجه هاتفرق معاهم
الفلوس بتمشي كل حاجه ..
نظرة لي لي لأختها خلاص أنا هقول لأبيه حسام هو قال لو حد ضيقنا نقوله أيه رأيك يا ليليان ؟
قطعه رد ليليان سؤال صديقتهم مريم يعني حسام ده يعرف يوقفه عند حده ؟
ردت لي لي أكيد هو قوى ويقدر يضـ.ـر.به هو و البادي جارد بتاعه
ليليان إن شاء الله لما يرجع بالسلامة نقوله من غير ما بابا يعرف
***************************
عند حسام
كانت ملك ترتدي مايوه أحمر وحسام يرتدي مايوه أسود يحملها فوق ظهره يركض بها اتجاه المياه وهي تضحك
بمرح وعنـ.ـد.ما دخل الماء قام بإنزالها لتصبح أمامه ضمها لصدره وقبلها وهم يتمتعوا بجمال المياه الصافيه والشمس الساطعة
نظرة له بهيام لاتستطيع أن تبعد نظرها عن وجهه تعشق ملامحه ونظره العشق بعيناه التي تخصها هي فقط .
خفق قلبه من تأملها له فقربها أكثر إلي صدره وتحدث بخبث أنا عجبك لدرجه أنك خايفه تغمض عيونك ؟
تحدثة ملك بغرام عجبنى لدرجه إن خايفه تكون حلم جميل أفوق منه علي صدmه الوحده .
ماكنتش أحلم ولا أتخيل أن أكون زوجة واحد زيك بقوته وحنانه عليا بحس معاك بالأمان الراحه الاحتواء..
رمقها حسام بعشق وهو يضمها لأحضانه وقبل وجنتيها أنتي كنتي نجمه عاليه في السماء أشوفها و أتمتع بجمالها لكن ماكنتش أتخيل ألــمسها
فجاءه تبقي بين إيديا ملكي مهما قولت مش ممكن أوصف عشقي ليكي أنا كملت بوجودك ومن غيرك ده أخذ يدها ووضعها علي قلبه يمـ.ـو.ت يوقف عن النبض ..
ردت ملك بحب وأنا مش ممكن أبعد عنك نظرتك ليا بتحسسني بالكمال وأن مافيش حريم غيري في الدنيا ..
دي حقيقه يا ملك عيوني مش بتشوف غيرك وأنت بتكفيني عن نساء العالم ..
*************
في القصر
ركض مراد إتجاه والدته التي احتضنته بكل حب وحنان الدنيا وهي تبكي مثل أي أم مصريه أصيله .
كده يا حبيبي هانت عليك أمك تسبني كل الفتره دى الغربه قست قلبك عليا ؟
رد مراد وهو يضمها ليرتوي من حنانها ويقبل وجنتيها ويدها أبدا يا ست الكل مافيش حاجه في الدنيا تقدر تقسيني عليكي بس أنت عارفه الشغل وإبنك مش بيرحم ولا بيعدي الغلطة ..
ملست علي وجنته وهي تدعوا لهم ربنا يحميكم يا حبيبي
وقف ذلك المرح الذي لا يمل الضحك و الهزار بقلب موجوع ورغم وجوده في أحضان أخته
عيناه كانت تتابع لهفه ناهد علي ابنها وطريقه ضمها له بإشتياق وسأل نفسه اين أمه الأن ولم نصيبه أم دون قلب أو مشاعر
إلتفتت ناهد لمازن وهي تعلم ما يدور داخله في تلك اللحظه وتعذر حـ.ـز.نه فهي مهما حاولت تعويضهم غياب أمهم لم تستطع لانها معهم حيه ترزق ولا يوجد لديها أي دافع يجعلها تهمل أولادها بتلك الطريقه
ابتسمت له بحب وهي تفتح له أحضانها وتتحدث بدmـ.ـو.ع أيه أنا مش واحشاك كان في انتظار تلك الحركه ليرتمي بين أحضانها وهو يبكي من حنانها الزائد يعلم جيدا أنها تشعر بما يحدث داخله من أوجاع ضمته لأحضانها بقوه وهي تردف حبيبي حشـ.ـتـ.ـيني و أوى ..
ضمها مازن بألــم وأنت أكتر يا أمي وحشني حنانك وخــــوفك علينا ..
سلمت مي علي مراد
ثم رجعت مره أخري لاحضان أخيها وهي تكرر تعبيرها عن اشتياقها إليه وحـ.ـشـ.ـتني يا حبيبي ملس علي شعرها بحب أخوي وأنت أكتر يا قلبي
ورغم معرفته المسبقه للإجابه لكنه سأل ماما فين يا مي ليه مش في إستقبالي معاكم نظرة له ناهد بحـ.ـز.ن علي حاله!
أما مي معلش ماما سافرة تحضر أتيليه مع صاحبتها في بـ.ـاريس وتعمل شوبنج ..
هتف بحـ.ـز.ن تسيب إبنها ال مغترب من سنتين علشان شوبنج ؟
تألــمت من ذلك الو.جـ.ـع القابع بعيناه وهتفت تخرجه من حـ.ـز.نه يلا يا ولاد عملت لكم كل الأصناف اللي بتحبوها جلس الجميع علي السفره
وجدت ابنها يتلاعب في طبقه دون اشتهاء سألته مش بتاكل البشاميل ليه يا حبيبي ؟
رفع أدهم عيناه عن طبقه مش بستمتع غير ببشاميل ملك يا أمي من يوم ما كلته مش عارف أكله من إيد حد تاني
لما ترجع بالسلامة أبقي أكله لكن حاليا أشوف حاجه تانيه
ردت ناهد بضحكه دنا عملته مخصوص عشانك كل منه لحد ما ملك ترجع ..
تحدث مراد وهو يتعجب للدرجه دي بتحب أكلها ؟
أردف وهو مبتسم جداااا ثم أكمل بسؤال أخبـ.ـار بنات المانيا أيه ؟؟
رد مازن بشقاوة هو فيه زي بنات المانيا ولا جمال ورقة بنات المانيا بس أعمل أيه في فقر أخوك عايز أرجع عايز أرجع .
نظرة له ناهد وهي تعنفه بحب أتلم يا ولد منك ليه هو مش فيه بنات قاعدين وبعدين هو فيه زي بنات بلادكم تحافظ عليكم وتحترم غيابكم
تحدثه مي بحب فعلا يا طنط ما ملك بتمتلك ملامح أوروبية وأخلاق مصريه .
تحدث مازن بسؤال أزاي يعني ؟
جميله جدا عيون زرقاء وبشره ورديه متدينه لبسه الحجاب ولبسها واسع وطويل .
رفعت مرام فونها وأظهرت صوره ملك معها نظر لها مراد ومازن معقول فيه جمال كده الأجانب فاتنات جدا بس دى فيها حاجه خلاها أجمل منهم يمكن الدm المصري ؟؟
تحدث أدهم بتهديد فينك يا حسام كان زمانه طخخكم عيارين بسبب تغزلكم في مـ.ـر.اته ده بيغير عليها جدا .
تحدثه مرام بتعجب مش غريبه يا طنط ملك متجوزه من شهر ولحد النهاردة ماشوفناش إخوتها ؟
ناهد بحكمه يا حبيبتي الناس دى من اليوم اللي زارونا فيه لاحظت أن عندهم كـبـــــريـاء وعزة نفس
واللي زيهم يخافوا ييجوا أي حد يعاملهم وحش أو يقلل منهم يخربوا علي بـ.ـنتهم
تحدثه مرام بشرح بس بابها و مامتها جم وإحنا إستقبالناهم كويس يا طنط
هتفت مي بفضول نفسي أعرف هم شبه ملك ولا مختلفين أكيد لما ترجع هيجوا يسلموا عليها
**************
عند ملك وحسام
كانت يد حسام تحتضن أناملها ويسيروا علي الشاطئ
ملك ترتدى هوت شورت أبيض وأتوب أحمر وكان حسام يرتدى شورت أحمر و تيشرت أبيض لا يرتدون أحذيه
سألته ملك بفضول من روعه المكان أول مره أعرف أن في جزر خاصه بتتأجر
نظر لها حسام بإبتسامه أنا مش مأجره الاماكن دي بتكون بعيده و مهمله كان صديق ليا إيطالي قال أنه شاف مكان منعزل صنع فيه كوخ وجهزه بيقضي في الأوقات اللي بيحب يهرب فيها من البشر ومش حابب أن حد يلاقيه
يعني شوفتي قطـــعـــنا مسافه قد أيه لحد ما وصلنا هنا ومافيش هنا إشاره محمول أو غيره
طب أفرض حصل أي ظروف وكنا محتاجين مساعده
في جوه جهاز موصل بالجزء اللي فوق الكوخ ده نظام الاشاره أو اللاسلكي كده لأي طاري نفتحه وفي ناس تبع الشركه اللي مجهزه المكان بتابع أي اشاره توصل ومعاهم خريطه للمكان يعني مـ.ـا.تخافيش
ضمت نفسها أكثر لحـ.ـضـ.ـنه وهي تهمس أخاف من أيه وأنا معاك يكفيني وجودك وأجمل حاجه في المكان أن مافيش فيه غيرنا .
شـ.ـدد عليها بحنان كنت عارف أنك هتحبي المكان لأنك هتكونى براحتك تلبسي كل اللي تتمنيه وتمشي بشعرك .
الجزيره دي في زيها كتير بعيده ومافيش مخلوق بيجي فيها فكرة أعملها مكان خاص لينا كل فتره نيجي نقضي فيها وقت ظريف لوحدنا.
ربنا يخليك ليا فعلا لو روحنا مكان فيه ناس ماكنتش هاخد راحتي أو أعيش نفس إحساسي الوقت
أنا بعيش معاك أجمل أيام عمري ونفسي الأيام دى مـ.ـا.تنتهيش ؟
جلس حسام علي الرمال الناعمة وجذبها حتي تجلس علي قدmيه أوعدك كل وقت فاضي فيه أجيبك هنا حتي لو بقي معانا أطفال .
إحتضنته ملك حبيبي ممكن تكلمني عن نفسك قبل ماعرفك
قبل وجنتها وبداء في سرد قصته أنا حياتي. كانت للشغل وبس كنت متفوق في دراستي وبحب أطور وأكبر شغلنا دايما أعرض علي والدي و أعمامي أفكاري اللي خليتهم ينبهروا بيها والشغل كبر ومن صفقه لصفقه لحد ما صنعت
الإمبراطورية دى بتعبي و ذكائي
في الأساس كان عندنا شركات كل واحد في تخصصه يعني بابا كانت مقاولات لأنه مهندس معماري زي ما أنتي عارفه وعمي والد زياد كان عنده مستشفي صغيره لأنه دكتور نساء وولاده
وعمي وحيد عنده شركه سياحه اشتغلت معاهم وانا لسه بدرس في الجامعه اقتصاد وعلوم سياسيه و دmجت كله مع بعض وبقي في مقر واحد للإداره ويوم بعد يوم
الشركات كبرت و بابا وعمي سابو كل الحمل الشغل
عليا كنت قد المسؤوليه وكبرت في السوق بقالي أسم
يرعـ.ـب الكل ومافيش حد يقدر عليا أو يقف في طريقي
أمي لاقت السنين جريت بيا وأنا مافيش في تفكيري غير الشغل بدأت تضغط عليا عايزه أفرح بيك وأشوف أحفادي وأنا أرفض لحد في يوم ؟؟
******************************
ياتري أيه الحصل
ياتري سعادة ملك وحسام هتدوم ولا للقدر رأي أخر
↚
في يوم
فضلت تبكي عايزه تشوف أحفادها ولما تعبت وافقت أنها تختار عروسه بس عشان أراضيها أختارت ندى .
الموضوع مش فارق كتير يعني لا فيه حب ولا توافق فكري ولا حتي أذواق
صراحه ما كنتش مهتم أعرف عنها حاجه قولت المهم ترضي أمك ولو ربنا رزقك بطفل يبقي دي حياتك
مرت أيام وشهور كل طلبتها مجابه لبس سهر فسح
كل ما أمي تفتح معاها سيرة الخلف تقول مش الوقت
و تتهرب من الموضوع كلمتها وعرفتها أن متجوز عشان أفرحها بحفيد
لحد ما في يوم عرفت أنها بتتفق مع عدوى عليا علشان فلوس فضلت أراقبها فتره إكتشفت أنها علي علاقه بيه
وهو اللي حطها في طريق أمي تتجسس عليا و تنقله أسراري بس هو مايعرفش أن أسراري مش سهل حد يعرفها وخاصتا ندى لأني مش بثق فيها
حب يكـ.ـسرني طلب منها تتكلم في حقي كلام مفيش راجـ.ـل يتحمله طـــعـــنة في رجولتي وأنها علي علاقه براجـ.ـل تاني لأني مش بعطيها حقها شهقت ملك
تغيره ملامحه الحنونه وهو يتحدث في تلك النقطه لتتحول لأخري شيطانيه وعيناه كساها الدm من شـ.ـده غـــضــــبه وأكمل بإحتقار تخيلي تقول كده على الملاء متعرفش أنها فضحت نفسها قبلي ..
أنا كنت عايز أقــ,تــلها بس قولت مـ.ـا.تستهلش ضـ.ـر.بتها وطردتها من غير حاجه والتاني سابها ما هي خلاص ماعدتش تنفعه يعني خسرت كل حاجه حتي إحترامها لنفسها ..
ملست ملك علي شعره بحب وهي تهمس جوار أذنه ده من حظي علشان أقابلك وتكون نصيبي هي الخسرانه لأنها فرطت في واحد زيك بسبب الفلوس ده حـ.ـضـ.ـنك عندي بالدنيا
نظر لها حسام بحب وقبل وجنتها أنتي حب عمري وعشق روحي أنتي عارفه يا ملوكه
في شغلنا وحياتنا بـ.ـنتعرض لكم إغراءات لا تعد ولا تحصي وحده تعرض نفسها علشان فلوس
واحد يزق مـ.ـر.اته بلبسها الفاضح علشان تتمم له صفقه أروح الفندق ألاقي واحد سايبلي وحده عريانة في السرير هديه أو عربون شغل !!
عمر مافيه وحده قدرت تثير فيه شعره أو تأثر فيه
لكن من يوم ما شوفتك وأنا هتجنن عليكي وأنتي باى وضع بتثريني حتي وأنتي بالحجاب صوتك نظرتك
شعرك مش بتحتاجي أي مجهود علشان تشعلي جوايا نار الإثارة .
مجرد تفكيري فيكي بيخلي جـ.ـسمي كله بيصـ.ـر.خ من شـ.ـدة شوقه ولهفته
نظر لها وهو يتحدث برجاء ملك أوعي تكونى في يوم سبب كـ.ـسرتي أنتي الوحيده في الكون اللي بتملكي مشاعري
كلمه منك تطلعني سابع سما ونظره وحده منك تنزلني سابع أرض ..
أوعي تكوني الشوكه اللي تقسم ظهري
ضمت رأسه لصدرها حتي تخفف هذا الو.جـ.ـع بعيناه وروحه أنا عمري ما أكون غير سبب سعادتك زى ماكنت سبب راحتي وسعادتي أنا نـ.ـد.مانه
علي كل يوم راح من عمري وأنت مش معايا وربنا يقدرني
أنسيك كل تعب وغدر السنين
****************************
في القصر
ضحكه مي بحب وهي تميل علي ناهد التي تتوسطها هي ومرام كأنها من ولدتهم
دخلت عليهم نيفين لتتأكلها الغيره من وضع ابـ.ـنتها مع زوجه عمها
عنـ.ـد.ما لاحظه مي وقفتها توجه لها وهي تهتف بسعاده ماما حمدلله علي السلامه
ردت عليها ببرود وعينها علي ناهد ومرام بتعالي لتعنف ابـ.ـنتها وهي توجه كلامها لإبـ.ـنتها
أنا عارفه أنتي مش بترضي تيجي معايا علشان تخليكي جنب ناهد ومرام وناسيه أمك وأختك!!
ألقت نظره علي ناهد ومرام ثم رجعت بنظرها لأمها وهي تنفي سوء فهمها أبدا يا ماما بس أنا ماليش في الجو ده أنا بحب الهدوء والإستقرار مش كل يوم في مكان .
ارتفع صوت نيفين بغـــضــــب طبعا لأزم تعترضي علي حياتنا لأنك بتلاقي اللي يشجعك رمقه ناهد بغـ.ـيظ كأنها تلومها علي تمرد ابـ.ـنتها أنا غلط لأني سبتك ليهم
ولا فاكره إني هوافق علي حبيب القلب ؟؟
وقفت ناهد بإعتراض علي طريقتها الغير لطيفه وتطرقها لهذا الموضوع الذي يجـ.ـر.ح ابـ.ـنتها وابن عمها مالك يا نيفين أنتي لسه رجعه بعد غياب أسبوعين بدل مـ.ـا.تخديها في حـ.ـضـ.ـنك بتضايقي فيها !!
وبعدين زياد ابن عمها وهو أولي بيها مفيش فيه حاجه تتعيب .
هتفت نيفين وهي تنظر لها بسخريه طبعا تلاقيكي أنتي المكبره دmاغها أنا أصلا مش مصدقه أنتي أزاى وافقتي إبنك علي البـ.ـنت
اللي أتجوزها الله أعلم جبها منين أنا لو مكانك كنت طردتها و ماقبلش يكون عندى أحفاد من عيله ذي دي .
لم تتحمل ناهد تقليلها من شأن زوجه ابنها لتتحدث بغـــضــــب وصوت مرتفع ملك ست البنات وتشرف أي مكان تدخله وأبني راجـ.ـل وعارف هو عايز أيه وأنا ميهمنيش
غير سعادة ولادي حتي لو حب بـ.ـنت الجنيني كنت هوافق وميهمنيش رأي الناس
تحدثه بتهكم طبعا ميهمكيش شكلنا الإجتماعي لما الناس تتكلم علينا ولا الصحافه ما أنتي مستوطنه في البيت و مالكيش أي علاقه بالعالم الخارجي ومش بتشوفي النظرات والكلام
كادت ناهد ترد عليها بما يخرسها لكنها فضلت الصمت عنـ.ـد.ما وجدت مازن ومراد حتي لا تزيد الفجوه بينهم
لكنها لم تعرف أنه سمعوا الحوار
عنـ.ـد.ما تحدث مازن أنا لسه مشوفتهاش بس حبتها وإحترمتها من كلامهم عليها
ماهو جاب بـ.ـنت الحسب والنسب خانته وكانت متشرفش أي راجـ.ـل وبعدين بتلومي مين
إبنك رجع بعد غياب سنتين
مافكرتيش تنسي أصحابك و تستقبلي إبنك وتضميه لحـ.ـضـ.ـنك زي باقي الأمهات
عايزني أقعد في البيت وأحط أيدي علي خدي وأستناك طيب أنت ماجتش ليه تشوفني ؟
تحدث بحـ.ـز.ن شعر به الجميع عندك حق الأصول أرجع من السفر وأسافر تاني أدور عليكي.
لم ترد عليه بل رمقته بضيق وصعدت لغرفتها
لم يهتم بها أو يحاول مراضتها بل إقترب من ناهد وقبل جبينها حقك عليا يا أمي متزعليش .
أنا مش بزعل منها وبدعيلها ربنا يهديها ويحنن قلبها عليكم يا حبيبي .
تحدث مراد لأول مره منذ دخوله حسام هيرجع بكره يا أمي علي الظهر وأنا ومازن هنروح نستقبله
تحدثه برضي ربنا يخليكم لبعض ولا يحرمني منكم
********************
عند والد ملك
جلست أمال جوار زوجها في البلكونة تتحدث بإشتياق ملك وحـ.ـشـ.ـتني جدا يا محمد
أنزل فنجان القهوه من بين يده وهو يأكد وحـ.ـشـ.ـتني أنا كمان والله ربنا يسعدها و يعوضها خير
سمع صوتها المرح من خلفه وهي تردف أيه الأخبـ.ـار يا حج منفرد ليه بالحجة عايز تعيد الذكريات لو عايز أمر وغمزتله وانا والله أخد لي لي ونقعد نتفرج
ضحك محمد وأمال هنعيد كل حاجه بس بعد مخلص منك انتي وأختك
ساعتها ماعدش حد منكم هايشوف وشنا
ضحكه بخفه يا خبر هو أنت لسه عندك أمل تعيش حياتك بعدنا ليه كده أنت ما كبرتش علي الحاجات دى بكره ملك تخليك جد
ضم يد زوجته بين يده وهو ينظر لإبـ.ـنته ويحرك حواجبه فشر دنا وأمك أصبي منكم
ضحك الجميع و شردوا في ملك وأخبـ.ـارها
*****************************
في المطار
جلس مازن ومراد في السياره في إنتظار حسام وملك وبعد مرور نصف ساعه ظهر حسام وهو يحتضن يد ملك داخل يده بحب وتملك ومعالم السعاده ظاهره علي وجهه ..
نزل مازن ومراد وتوجهوا نحوه بأبتسامه كبيره نظرة ملك وتساءلت عن هويتهم
ولكن سرعان ما ضحك حسام بشـ.ـده وضمهم لأحضانه بسعاده أهلا وحوش عيلة الدmنهورى .
مازن ومراد حمدلله علي السلامه مراد بإبتسامه كبيره أزيك يا مرات أخويا .
ردت بخجل دون أن ترفع عينها أنت مراد هز رأسه حمدلله علي السلامه
رد مازن بسؤال وأنا مين ؟
أكيد مازن أنا إتشرفت بمعرفتكم
مازن ومراد الشرف لينا
أردفت بحياء أتمني تعتبروني أختكم زى مي ومرام ولو إحتاجتم أي حاجه في أي وقت أنا موجوده
نظروا لها بأمتنان ورد مازن ده شرف لينا أن أختنا تكون بالطعامه دى .
بدون تفكير قبض حسام علي رقبته بغيره أتلم يلا بتعاكس مراتي قدامى يظهر أنك عايز تمـ.ـو.ت ؟؟
مازن وهو يحاول تخليص رقبته لا في عرضك أنا عايز أدخل دنيا مش أخرج منها أسف يا معلم بس لساني متعود أنه يعبر من غير كنترول
تركه حسام وقال بغـــضــــب لا يا خويا من هنا ورايح لازم تعمل عليه كنترول و باس ورد وإلا شبابك هو اللي هيضيع المرادي عدت لأن عارف لسانك بعد كده فيها عمرك .
شعرة ملك بالرهبه مم حدث أمامها وأن يخسر حسام مع ابن عمه بسببها ؟
نظر لها حسام وجد علامه الرعـ.ـب تعتلي ملامحها قربها منه وهو يتحدث بإطمئنان متخافيش يا قلبي أحنا بنهزر وقام بأحتضانها وجد ضـ.ـر.بات قلبها سريعه ربت
علي ظهرها بحب دول يقلبي ولادي قبل ما يكونوا أخواتي بيحبوني و بيحترموني بس الواد ده لسانه فالت وآن الأوان يتربي ٠
ابتسمت بتـ.ـو.تر فأخذ يدها وركب السياره وقادها مراد وخلفهم سيارات حرس حسام
وصلوا داخل القصر وكان الجميع في انتظارهم
نزلت ملك من السياره صرخت مي ومرام بفرحه عارمه ركضوا إلي ملك التي ركضت بدورها إليهم
احتضنوا بعض بكل حب وشوق وظلوا يضحكوا
إقترب منهم مراد ومازن إشمعنا إحنا ماحدش عمل معانا كده إحنا غبنا سنتين مش أسبوعين ؟
إقترب حسام إحنا مش أي حد إشجابكم لينا
نظروا له بزهول فهم لأول مره يروا روحه المرحه لأنه دائما عملي وجاد في كل تصرفاته.
تحركه ملك إتجاه ناهد وقبلت يدها ووجنتها حشـ.ـتـ.ـيني و يا ماما ووحشنى حـ.ـضـ.ـنك جدا
زادت ناهد من ضمها بحب أنتي حشـ.ـتـ.ـيني و أكتر يا حبيبتي
نظره حولها بأهتمام فين أدهم مش معقول في الشغل وهو عارف أننا راجعين النهارده ؟؟
رد أدهم من خلفها هو أنا أقدر برده مكنش في أستقبال أميرتي .
نظرة ملك بابتسامة كبيره وسلمت عليه دون تلامس حشـ.ـتـ.ـيني و يا دومي ..
أدهم وأنتي أكتر يا حبيبتي وقام بأحتضان أخيه .
ضحكت ناهد حبوا أنتم في بعض وفيه ناس واقفه هتولع في القصر كله ونظرة لحسام .
أبتسم حسام أعمل أيه مراتي محرومه من الأخوات الصبيان و ماصدقت لقيته !!
أدهم بحب ده من حظى .
دخل الجميع لتناول الطعام وجلسوا يتحدثون وإستغرب مازن ومراد من علاقه أدهم وملك القويه كأنهم توئم برغم خجلها ولكنها تتعامل معه بأريحيه وحسام لا يعترض
تحدثه مي بلهفه وفضول حاولنا كتيير نتواصل معاكم أزاي المكان مفيش فيه شبكه
المكان تحفه يا مي حاجه كده من الخيال مياه كوخ صغير وشجر منعزل عن الناس تماما ولما تتعمقي
في الأشجار تلاقي شلال صغير تبـ.ـارك الخالق فيما خلق !
مرام يظهر أن أبيه حسام قاصد علشان تكوني براحتك ؟
حسام بتأكيد لما تكون في مكان منعزل هتكون برحتها أكتر لأنها محجبة .
سأله مازن بفضول والمكان ده فين ؟
لا ده بقي مكانا الخاص محدش يعرف عنه حاجه .
هتف بمرح طب ما تقولي ممكن أقضي فيه شهر العسل
تحدث حسام برفض لا ممكن أجهزلك مكان زيه لكن مكانا مش هيروحه حد غيرنا وبعدين أنت خطبت
علشان تدور علي شهر عسل
بإعتبـ.ـار ما سوف يكون ماليش عندك عروسه يا ملك
عندى بس صغيره عليك لسه في إعدادي
ضحك مازن لو من طرفك موافق أستناها !
****************
بعد أسبوع من هذه الأحداث
استيقظت ليليان وهي تشعر بتعب في معدتها أتت لها أمال بمشروب البابونج حتي يريحها
تحدثه لي لي خلاص يا حبيبتي ارتاحي أنتي النهارده وأنا هروح الكليه أحضر المحاضرات لأنها مهمه ولما أرجع نذاكر مع بعض
نظره لها ليليان بقلق حاولت عدm إظهاره أمام أمها طيب خليكي النهارده أنتي كمان وهبه تجيب المحاضرات
لى لي لا متخافيش عليا وقبلت وجنتها .
خرجت لى لي من الغرفه وجدت والدتها جهزت لها الفطار اقتربت منها تقبلها وهي تردف تعبتب نفسك يا ست الحبايب .
مافيش تعب ولا حاجه يا حبيبتي كلي لقمه عشان ما تتعبيش برده مصممه تروحي لوحدك
قبلتها وهي تقف ضروري أحضر يا ماما واعتذر نيابه عن ليليان لأن الدكتور حظر من الغياب المره دي بالذات
ثم هتفت مره أخري وهي في طريقها للخارج صباحك فل يا حبي
ابتسمت أمال صباح النور علي اجمل وأرق بـ.ـنت في الدنيا
خلي بالك من نفسك يا حبيبتي
**************
في الكليه
لى لي صباح الخير يلا المحاضرة هتبداء
سألت الفتيات عن ليليان أخبرتهم لي لي عن مرضها
تمتمت الفتيات لها بالشفاء العاجل
بعد إنتهاء المحاضرات ودعت لى لي هبه ومريم
وذهبت وحدها سيرا علي الأقدام
وجدت سياره وقفت أمامها بشكل أفزعها وعنـ.ـد.ما تبينت معالم قائدها شعرت بثقل في اقدامها وتمكن منها رعـ.ـب يوقف قلبها وشعرت بأنها علي وشك فقد وعيها
عنـ.ـد.ما نزل منها شابان
قوموا بتكتيفها وإدخالها السياره بقوه صرخت لى لي بفزع ولم تستطع الحراك
*******************
↚
في الشركه
سأل حسام زياد فين الأوراق اللي طلبتها علشان الوفد الإيطالي ؟
شاور زياد كله جاهز في الملف ال معاك وكل حاجه زي ماطلبت
طيب فين حاتم ومراد؟؟
::كلهم في قاعة الاجتماع إلا مازن لسه مجاش .
عارف أنا بعته يحضر إجتماع تاني ويروح بعد ما يخلص
دخل حسام قاعة الإجتماع ووقف له الجميع بإحترام
بداء مناقشة العقود وأغلق فونه
****************************
شعرت بالرعـ.ـب وحاولت التخلص منهم صرخت بأعلي صوتها سمعها بعض الماره وجري عليها بعض الشباب قاموا بتخليصها والبعض الآخر ألقوا بعض الأشياء أمام السياره حتي يمنعوها من الهروب !!
إنهارت لي لي من البكاء إجتمع الناس حول الشباب يضـ.ـر.بوهم
: أسرع خالد بالكلام لكي يخلص نفسه أنتم مالكم واحد بيرجع بـ.ـنت عمه اللي هربانه وجبتلنا العار ؟
همهم بعد الحضور بغـــضــــب ربنا يسترها علي بناتنا .
بينما هتف أخر ليه كده يابـ.ـنتي هو فيه زي الأهل
شعرت لي لي بخــــوف من إتقان لعبته وتصديق الناس له وهي الوحيده سوف تدفع الثمن لتهتف ببكاء لا والله أنا مش بـ.ـنت عمه ولا حاجه ده زميلي في الكليه .
حاول جذبها بنرفزه حتي لا تتحدث بما يوقعه في مشكله أنتي هتكدبي وهجم عليها طب يله معايا علي البيت ..
تمسكت لى لي بسيده كبيره جوارها وتحدثة بخــــوف لو سمحتوا أطلبوا البوليس أو حد يوديني القسم
لكن مش ممكن أروح معاه ؟
أكد بعض الشباب عنـ.ـد.ما رأي معالم الرعـ.ـب ترتسم علي ملامحها بوضوح علي رأيها هي عندها حق نوديهم القسم وهما يتصرفوا ويعرفوا مين فيهم الصادق ؟
خالد بتـ.ـو.تر:قسم أيه و بتاع أيه إحنا هنمشي ترك يدها في طريقه لركوب السياره مسكه بعض الشباب بحده لا كلنا هنروح القسم
**********
في القصر
كانت ناهد وملك يجلسون يتناولون الشاي
عنـ.ـد.ما سألت ناهد ملك حبيبتي أنا مشوفتش أخواتك من يوم الجواز؟
ليه مش بييجوا يزروكي هم مش بيشتاقوا ليك
حضرتك مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش هم عندي أيه بس بابا بيرفض عشان مش يسببوا إزعاج
تحدثه وهي تمني نفسها أن تأتي لها أخت أخري لإحد أولادها الاخرين كده أنا أزعل ليه بابا بيفكر بالطريقه دي مش أحنا بقينا أهل وده بيت أختهم
ابتسمت ملك بحنان لتلك السيده المتواضعه طبعا يا أمي إحنا بقينا عيله وحده
تحدثه ناهد بحماس أنا عايزه أشوفهم لو معاكي ليهم صور
فتحت ملك فونها وبحثت في الصور توقفت عند صوره للتوئم وأعطتها لناهد
التي تمتمت بسم الله ماشاء الله أيه الجمال ده يا ملوكه هم شبه مين ؟؟
شبه عمي الصغير وأنا شبه ماما أصل ماما وبابا أولاد عم .
رن فون ملك إبتسمت شوفتي يا ماما أهي جت علي السيره ..
قامت بفزع من بكاء لى لي مالك يا حبيبتي فيه أيه
قسم أيه طب أهدي شويه عشان أفهمك
هتفت ملك بخــــوف طيب متخافيش يا قلبي ثواني وأكون عندك
تحدثة لي لي ببكاء ملك أنا خايفه تعالي بسرعه
سألت ناهد بقلق من هيئه ملك في أيه مالها أختك
ملك بخــــوف بتقول في القسم حصل معها حاجه مش قادره أفهم لي لي بتخاف كانت تتحدث وهي ترن علي حسام لكنها لم تتلقي الرد قامت بالاتصال علي أدهم لكنه أيضا مغلق أو غير متاح
أعتذرت ملك مافيش حد بيرد يا ماما أنا اسفه همشي ولو حد جه أو اتصل عـ.ـر.فيه
وخرجت بفزع لتصتدm بمازن
رفعت وجهها و دmـ.ـو.ع تسيل أنا أسفه جدا يا مازن .
رد بتعجب ولا يهمك أنتي رايحه فين وبتعيطي ليه ؟
هتفت كأنها غريق تعلق بقشه أختي الصغيره في القسم وإتصلت بحسام فونه مقفول وأدهم برده ..
حسام عنده إجتماع وقفل فونه أهدي وتعالي معايا.
ركبت جواره وهي تبكي
بلاش تعيطي خير أن شاء الله
عبره له عن سبب خــــوفها لى لي بريئة زي الأطفال ومش بتروح في أي مكان من غير توئمها لأنها مش بتعرف تتصرف ..
نظر لها مازن متخافيش أنا معاكي و الموضوع هايخلص
رن هاتفها لتجد اسم أدهم فتحت الخط بسرعه
سمعت صوته وهو يتحدث بحب أخوي ملوكه حبيبة أخوها معلش كنت في إجتماع ولسه خالص
ردت ملك بدmـ.ـو.ع أدهم أنا محتجاك ضروري
أدهم بقلق مالك يا ملك ؟؟
أنا رايحه القسم أختي لى لي شباب ضايقوها ومش عارفه ملابسات الموضوع
هتف بأستغراب قسم أيه طيب تمام متقلقيش هكون عندك مسافه الطريق مين معاكي الوقت
أدهم : خلاص هكون عندك
تحدثه من بين دmـ.ـو.عها أنا ومازن قربنا علي القسم وهستناك
*****************
في القسم
طرق العسكري علي الباب ثم فتحه وضـ.ـر.ب التحيه
سأله الظابط عم يريد
هتف العسكري أخت الأنسه بره يا باشا ودخل خلفه مازن وملك والقوا التحيه
الظابط :بأعجاب من جمال هذا الملاك برغم أن أخوتها يملكون الجمال ولكنها ملفته أكثر
منهم وأجمل منهم بكثير فهذه هبه من الله من يراها يشعر بالراحة
وعليكم السلام
بحثه ملك بلهفه عن اختها بعينها لتجدها تركض و ترتمي في حـ.ـضـ.ـن أختها وهي تبكي
جلس مازن وهو يعرف نفسه أنا مازن الدmنهوري خير أيه الموضوع وليه الانسه لي لي هنا
سأله الظابط بفضول تعرف أدهم الدmنهوري
أيوه إبن عمي
رحب بهم أهلا وسهلا أتفضلوا
وسرد له الظابط كل ما حدث الناس جابوا الأنسه وقالوا أن الشباب دول حاولوا يدخلوها معاهم العربيه بالعافيه .
شهقت ملك وزادت من إحتضان أختها فنظر لها كلا من مازن والظابط .
ثم أكمل الظابط واحد من الشباب قال أنها بـ.ـنت عمه وهربانه وعايز ياخدها
فهي طلبت من الناس أنها تيجي القسم وإحنا نتصرف
خبط الباب ودخل العسكري وضـ.ـر.ب التحيه مره أخري
نفخ الظابط بضيق وهو يسأل بعصبيه فيه أيه تاني
المقدm أدهم الدmنهوري موجود وقف الظابط فهو أقل منه رتبه خليه يدخل
دخل أدهم بقوة وهيبه لا تليق ألا به
وقف الظابط بترحاب أهلا أدهم باشا فهد الداخليه بنفسه عندنا
أدهم : أهلا محمود باشا خير
خير يا فنـ.ـد.م إحنا لسه بـ.ـنتكلم وأهل الشباب بره ومعاهم المحامي بس الأنسه كانت منهارة وده سبب أني دخلت أهلها الأول .
نظر أتجاه ملك وجدها تضم أختها برعـ.ـب إقترب منها بإبتسامه حتي تطمئن ثم نظر لتلك الباكيه بين يدها ممكن يا آنسه لى لي تكلميني ؟؟
ربتت ملك علي ظهر أختها بحنان لى لي ده أدهم أخو أبيه حسام ومازن ابن عمه يعني اتكلمي برحتك كأن حسام موجود ..
رفعت لي لي وجهها مجرد اصتدm عيون مازن بوجهها خفق قلبه بشـ.ـده بين ضلوعه وهو يتحدث في نفسه أيه ده هو فيه كده عندهم حق أنا لو عندى جوهره ذي دي مش ممكن أخلي حد يشوفها فاق علي كلمها لأدهم
هو بيضايقني من زمان روحت قدmت فيه شكوى
في الإداره بس محصلش حاجه وأخر مره خفت منه
قولت لليليان نقول لأبيه حسام لما يرجع من السفر لأننا خــــوفنا علي بابا منه بس مجيتش فرصه معاه لوحدنا
والنهارده وأنا رجعه شوفت عربيته خــــوفت وحاولت أتجنبها بس وقفت فجاءه ونزل منها الأتنين دول
وشاورت علي علاء ومروان وحاولوا يدخلوني غـ.ـصـ.ـب عني بكت لي لي بشـ.ـده عنـ.ـد.ما وصلت لتلك النقطه
::إلتفت لهم مازن وهو في شـ.ـدة غـــضــــبه لا يعلم ما حدث داخله كانت النار تشتعل كأنها أخته أو زوجته لا يعلم السبب عنـ.ـد.ما تخيل ماكان سوف يحدث لها أذا تمكنوا منها وأخذوها
قام الظابط بسرعه في محاوله يائسة في تخليصهم ولكن مازن وأدهم كانوا الأسرع في ضـ.ـر.بهم وتشويه
وجههم ..
تحدث الظابط لأدهم بتـ.ـو.تر سيادتك عارف إن كده مسئولية عليا وبذات أن أهاليهم بره
تحدث بكـبـــــريـاء ملكش دعوه أنا هتحمل المسؤلية كامله
دخل أهاليهم بعد أن وافق الظابط لانهم أصروا علي الدخول عنـ.ـد.ما سمعوا صوت صراخ أولادهم والد خالد ووالد علاء والمحامي
الوقت سيادتك أيه تهمة موكلي
نظر له الظابط وهو يتحدث ببرود تـ.ـحـ.ـر.ش ومحاولة إختطاف
::رد والد خالد بتكبر أنا أبني مش ممكن يعمل كده؟
رجع الظابط بظهره علي كرسيه وهو يحركه بطريقه تبث التـ.ـو.تر في من أمامه من نظره السخريه وهو يمر بعينها علي وجوه الجميع بينما ينتظر أدهم ومازن أي اشاره لبدء الهجوم مره أخري حضرتك الناس اللي جت معاهم شهدت بكده .
نظر والد خالد حيث تجلس ملك ولي لي وهو يتحدث بلامبالاه تلاقي البـ.ـنت عرفت أنه من عيله وغني قالت تتبلي عليه وتطلع بقرشين !!
:: سدد له مازن لكمه قويه سقطته من فوق كرسيه و.جـ.ـعله الدmاء تسيل من جـ.ـر.ح شفتاه بـ.ـنت مين اللي عايزه قرشين يا بن وسبه بلفظ بزيء
دي حماه حسام الدmنهوري يعني فلوسكم متجيش ثمن عربيته .
::قام أدهم بإبعاد مازن بالقوه خلاص يا مازن .
بينما هتف المحامي بقوه أنا بتهم الأستاذ ده بالاعتداء علي موكلي .
جلس مازن ووضع قدm فوق الأخري وهتف بسخريه أسمي مازن الدmنهورى مـ.ـا.تنساش
هتف والد خالد بفزع حسام الدmنهوري الوحش
رمقه أدهم بغــــرور وتعالي عكس شخصيته وهو يخرج الحروف ببطي حتي يبث الرعـ.ـب في قلبه أكثر أه
وقف والد خالد بخــــوف وهو يعتذر إحنا أسفين جدا حسام باشا غني عن التعريف ولو عايزين نروح نعتذر ليه شخصيا ثم نظر لإبنه بغـــضــــب مستتر ولادنا غلطوا ولأزم يتعـ.ـا.قبوا ؟
نظرة ملك إلى لي لي بزهول لما يحدث أمامها لهذه الدرجه قوة ونفوذ زوجها الذي يحتويها بحبه وحنانه
أما لى لي شعرت بالأمان لأول مره في وجود أحدهم عنـ.ـد.ما دافع عنها مرتين دون الخــــوف من زميلها أو نفوذ والده الذي ظهر قليل أمام نفوذ زوج أختها
بينما مازن كان يتابع أقل حركه تصدر منها بإهتمام غريب عليه شعرت بالخجل من عيناه التي تتابعها
:: رد أدهم بقوه وتهديد زاد رعـ.ـبهم لو حسام عرف الحصل و أولادكم مش خارجين من حيين لأنها بالنسبه له بـ.ـنته مش حمـ.ـا.ته
وأنتم عارفين كويس يقدر يعمل أيه علشان كده خلوها قانونى أحسن حفاظا علي ولادكم بس ياريت
مافيش محامي يدافع عنهم
::صرخ خالد بابا أنت هتعمل اللي يتقال ده
توجه له مازن بغـــضــــب جحيمي وتحدث بعنف ماهو يا روح أمك لو معلش كده أوعدك الصبح بابا هيعلن إفلاسه وبرده مش هتلاقي محامي يدافع عنك
بكي مروان بخــــوف وحدث نفسه ولما هذا حال شخص بغــــرور ونفوذ والد خالد
ما وضعه هو وهو من عائله بسيطه ولن يجد من يكفله ليحاول الخلاص بما يستطع ليهتف فجأه بصوت مرتفع
أنا مليش دعوه أنا قلتله البـ.ـنت محترمه ملهاش في السكه دي ولو أنت مصمم أتجوزها رفض وقالي أنا هاخد منها اللي عايزه وبعدين أتجوزها أنت
شعر أدهم بنار تشتعل بجــــســ ـده من مخزي كلمـ.ـا.ته وهتف بغـــضــــب أثبت يا محمود باشا الكلام ده
كله اتكتب يا أدهم باشا
****************
اعتدلت ليليان في جلستها وهي تضع يدها علي قلبها وهي تحدث نفسها فيه أيه أنا قلبي مقبوض يارب أستر
نزلت من فوق السرير وهي تهتف يا تري مالك يا لي لي بقالي ساعه بكلمه مش بتردي ليه قلبي و.جـ.ـعني قوي
لمعه فكره في راسها لترفع هاتفها مره أخري وتقوم بالإتصال علي زميلتها التي ردت من الرنه الثانيه
التي فتحة بلهفه وهي تسألها عن أخبـ.ـار صحتها
ردت ليليان بسرعه أنا بخير الحمد لله يا حبيبتي فين لي لي مش المفروض المحاضرات خلصت ولا في حاجه
لتضم يدها لقلبها وهي تستمع هبه التي أكدت عليها أنها خرجت معهم من ساعه وعنـ.ـد.ما شعرت بتـ.ـو.تر ليليان
طمئنتها أنها قد تكون نسيت فتح وضع الطيران بعد الخروج من المحاضره وألا تقلق وعنـ.ـد.ما تأتي تبلغها حتي تطمئن هي الأخري
أغلقت معها ليليان وهي واثقه أن توأمها في كرب لأن المسافه للمنزل لا تحتاج إلا لربع ساعه وقد مرت ساعه كامله ولا ترد
دارت في الغرفه حول نفسها وقررت أن تقوم بأخر محاوله وإن لم ترد ترتدي ملابسها وتنزل تبحث عنها
***********
عند ملك هتفت بسؤال لي لي ده فونك اللي بيرن
كانت لي لي في حاله يرثي لها تبكي في صمت ولا تستطيع الخروج من لحظه جذب الشباب لها
فتحت ملك حقيبتها لتخرج هاتف لى لي وتنظر في شاشته لتجد رقم ليليان التي اتصلت أكثر من خمسه عشر مره
فتحت الخط بلهفه الو
استمعت لصوت ليليان المتعجب وهي تهتف ملك هي لى لي عندك
لا أنا اللي عندها
ليليان وهي تبحث في دولابها عن ملابس وقد تأكده أن لي لي بها شيء مالها لى لي يا ملك فيها أيه
هتفت ملك بنفي مافيش فيها حاجه أنتم وحشتوني وحبيت أجي أشوفكم بس لاقيتك مش موجوده
أوقفت ليليان بحثها وهي تستغرب كدب أختها الذي يحدث لأول مره لتهتف بخــــوف لي لي مالها يا ملك فيها أيه و مـ.ـا.تكدبيش أنا حاسه بيها قلبي و.جـ.ـعني بقالي ساعه
تنهدت ملك بتعب لأنها تعلم جيدا أن ليليان لن تصمت ألبسي يا ليليان وأنا أتكلم مع بابا أستاذن منه عشان مش يحس بحاجه حصلينا إحنا هنخرج من القسم و أملتها العنوان
وقفت ملك تبلغ أدهم أنها سوف تخرج لإجراء مكالمه لتتمسك لي لي بها برعـ.ـب ما تسبينيش
ضمتها ملك بحنان متخافيش أدهم ومازن معاكي ماحدش يقدر يبصلك
وخرجت اتصلت بوالدها الذي لم يعترض خــــوفا علي مشاعرها
******************
عند ليليان
خرجت من غرفتها ثم توجه للمطبخ تحدث والدتها ماما أنا رايحه عند ملك
تركه أمال ما بيدها وهي تنظر لابـ.ـنتها التي ترتدي ملابس الخروج هتفت بتعجب هو مش أنت تعبانه وبعدين أيه جاب ملك علي بالك الوقت مش بابا فهمك الوضع يا حبيبتي
اقتربت منها ليليان ملك اتصلت بيه قالتلي أنها عزمانه علي الغداء و بابا وافق وهي هتاخد لي لي و تسبق
نظره لها أمال بحيره مما يحدث ومن رد فعل زوجها يعني بابا موافق
أيوه يا ماما أكيد خاف علي زعلها
ابتسمت لإبـ.ـنتها بتشجيع خلاص يا قلبي بس حاولوا متتاخروش هناك
قبلتها ليليان من وجنتها وهي ترد حاضر يا حبيبتي
ركبت التاكسي ووصلت بعد مده أمام القسم الذي خرجت منه لي لي وملك التي ارتفع رنين هاتفها لترد وهي تبحث حولها بعينها أيوه إحنا قدامك أهو ثم رفعت يدها تشاور لها
أنا كمان شوفتكم
سألها أدهم باهتمام مين دي اللي بتكلمك
ردت بهدوء أختي ليليان
وصلت ليليان وهي تلقي عليهم السلام السلام عليكم
الجميع وعليكم السلام
اقتربت بسرعه من توأمها و جذبتها لأحضانها و بكوا هن الاثنتين
لتعاتبها ليليان وهم مازلوا في احضان بعضهم و تناسوا من حولهم قولتلك يا حبيبتي بلاش تروحي لوحدك وأنتي صممتي
تحدثه لى لي من بين شهقاتها كانوا ها يخدوني غـ.ـصـ.ـب عني يا ليليان و ماكنتش هشوفكم تاني أنا كنت خايفه من غيرك
شعر مازن بالحـ.ـز.ن من أجلها وتلك الكلمـ.ـا.ت التي خرجت منها طفوليه أكثر من كونها لفتاه في جامعه تمني أن يضمها لأحضانه و يمحي تلك الدقائق من ذاكرتها ويخبرها أنه منذ اللحظه سوف يصبح أمانها ولن يستطيع أي إنسان أن يمسها في وجوده ؟
صدح صوت أدهم بمرح حتي يخرجهم من حـ.ـز.نهم أنا بقول يا ملوكه أن أمركم مشكوك فيه أكيد أنتم مش مصريين ؟
ابتسمت وهي تعلم مقصده لا والله يا حضرت الظابط إحنا مصريين أبا عن جد ..
طب قولي إزاي الجمال ده كله مصري
خجلت لى لي وليليان وأخفضوا وجوههم
بينما تحدثه ملك بخبث جديد عليها أنا مش هعرف أجاوب لكن ممكن اتصل بحسام باشا وهو يعرفك
رفع أدهم يده بخــــوف مصطنع هو يحترم أخيه الكبير ليس خــــوف هي فيها حسام أسفين يا ريس و شاور علي مازن الذي لم يكن معهم من الاساس ده مازن هو اللي بيسأل
رد مازن برئ يا بيه والله ما قولت حاجه كله إلا حسام باشا أنا مش عايز أتعلق..
وحياة عيالك يا شيخه بلاش هو أنتي معندكيش أخوات صبيان
ضحكت ملك وهي تهتف بمرح سماح المرادي أصل صعبتوا عليا
استغربت لى لي وليليان طريقة أختهم المرحه مع أهل زوجها رغم حياءها المعروف عنها
************
↚
استعاد أدهم شخصيته وهو يتحدث بهدوء روحوا أنتم مع مازن وأنا هخلص و أحصلكم .
فتحت ملك الباب الخلفي لسياره مازن لتجلس في الوسط بين أختيها لتضع كل واحده رأسها علي كتف أمهم و أختهم الكبيره لترفع يديها تضع كل يد علي وجه واحده من أختيها لتطمن بوجودهم معها بأمان و تبثهم أمانها أنها دائما معهم ولن تتركهم يوما
رن فون لي لي برقم حسام ردت و اختنق صوتها بالبكاء مره أخري كأنها تريد بثه الخــــوف الذي شعرت به أزيك يا أبيه .
تحدث بحنان أزيك يا حبيبتي معلش كنت في إجتماع وقافل الموبايل
تحدثه وهي تحاول منع نفسها من نوبه جديده من البكاء مفيش مشكلة أنا عارفه مشاغل حضرتك
سمعت صوته القلق مالك يا لى لي صوتك متغير ؟
حاولت الهروب من محاصرته لها حتي لا تزعجه ونظره لملك كأنها تستنجد بها كل هذا ومازن يتابعها في المرآه
من وقت لأخر
:بينما حسام لم يصدق ما هتفت به ليضغط عليها بالكلام لى لي مالك أنا متأكد أن فيكي حاجه صوتك مش عاجبني كأنك كنتي بتبكي !!
بكت وهي تشكو له ما حدث معها زميلي النهارده حاول هو و صحابه
وقف بفزع لى لي أنتي فين لم ترد ولكن صوت شهقاتها يزيد صرخ حسام أنتي فين وأنا أجيلك حالا !!
أخذت ملك ال فون وردت بهدوء حتي لا تزيد قلقه أيوه يا حبيبي
رد حسام بإستغراب ملك أنتي فين ؟
أنا مع مازن في العربيه كنا بنجيب لى لي من القسم
هتف بهدوء الذي يسبق العاصفه قسم أيه وليه
لما ترجع بالسلامه تعرف كل حاجه أنا أخدتها هي وليليان معايا القصر
::سحب حسام مفاتيحه علي عجل ثواني وهكون عندكم
وقف مراد وهو يسأله في أيه يا حسام ومين لى لي دي
تحرك للخارج وهو يرد علي أخيه الذي اتبعه بدوره لى لي أخت ملك وشباب حاولوا ياخدوها بس مش عارف أيه حصل
يله نروح علشان أشوف في أيه
***************
دخلت ملك القصر وهي تنادي علي ناهد التي خرجت بسرعه حتي تطمئن علي ما حدث و اتبعتها كلا من مي ومرام الذين أخذوا طبعها في جلوس المنزل
ناهد بلهفه خير يا حبيبتي وجدت خلفها التوأم
تبدل خــــوفها و قلقها من رؤيتهم لبسمه حنونه وهي تمتمت بسم الله ماشاء الله يا حبايبي كان نفسي أشوفكم
اقترب منها التوأم في حياء أخبـ.ـار حضرتك
أما مرام ومي وقفوا يتأملوا هذا الجمال الذي يخـ.ـطـ.ـف الأنظار
قامت ملك بتعريف أخواتها علي مي ومرام سلمت الفتيات علي بعضهم بحب وود كأنهم يعرفون بعض من زمن
تحدثه ملك لأخوتها كنا تلات أخوات الوقت بقينا خمسه
جلسوا في الصالون
بدأت ناهد بالحوار وهي تسأل خير يا حبيبتي لى لي مالها
قصت لها ملك كل ما حدث خرجت شهقه صدmه مي ومرام
إحتضنتها ناهد بحب الحمد لله يا قلبي ربنا ستر و نجاكي
هتف مازن وهو يشعر بالحـ.ـز.ن من أجلها أوعدك يا لى لي هاخد حقك حتي بعد ما ياخد عقوبته يخرج هيلاقي أسواء كوابيسه
نظر له الجميع بتعجب من لهجته القاسيه وهو دائم المرح ولم يري أحدا هذا الوجه من قبل ماعدا ملك فقد شعرت بإعجابه منذ غـــضــــبه في القسم
ابتسمت ناهد وهي تضم لى لي هنقضي اليوم مع بعض و نسهر كمان
أعتذرت ليليان بإحترام معلش يا طنط مش هينفع لأن بابا قال منتأخرش
نظره لها ناهد وهي تتحدث بنفي مفيش تأخير السواق هيوصلكم
إلتف الجميع علي صوت حسام وهو يلقي التحيه السلام عليكم
رد الجميع السلام توجه إلي لى لي
قامت لى لي وليليان وركضوا له مثل الأطفال أبتسم لهم
أهلا بحبايب أبيه ثم خص لى لي بحديثه أسف جدا يا حبيبتي لأني مكنتش موجود وانتي محتاجاني
تابعته ملك بعيون عاشقه لم يكن مجرد زوج عاشق بل أصبح مصدر القوه والأمانة لأختيها وتلك الأفته منه تلمسها بشـ.ـده
بكت لي لي أمامه بطريقه أو.جـ.ـعت قلبه عليها رفع يده وربت علي كتفها بحب وحنان أخوي
بينما يقف في ركن أخر يتابع ما يحدث والنار تشتعل داخله من الغيره
سألها بغـــضــــب إسم زميلك ايه بالكامل قامت بإملائه اسمائهم أجري اتصال سريع بحاتم وأمره بضـ.ـر.بهم في البورصه
خرجت ملك من هدوئها وهي تهتف برجاء وعينها تستعطفه لا يا حسام أرجوك إلا خراب البيوت
وقف يتأملها بعيون مشتاقه وتحدث بهدوء عكس ما يشعر به من غـــضــــب في تلك اللحظه انتي عارفه كان ممكن يحصل ايه لأختك لو كانوا خدوها
اخفضت وجهها بحـ.ـز.ن وهي تتخيل مجرد الفكره آلامتها كثير لترد بصوت منخفض عارفه
اقترب منها حتي أصبحت أمامه لا يفصل بينهم شيء يريد سحب هذا الحـ.ـز.ن الساكن بعينها وهمس مثلها ده عقـ.ـا.ب ليه علشان مـ.ـيـ.ـتكبرش بفلوسه علي الخلق
وعقـ.ـا.ب لباباه علشان يعرف يربي أبنه
أنا عارفه أنه يستاهل أكتر من كده بس الموظفين ال عنده ملهمش ذنب متخيل
كام موظف وعامل محتاجين الشغل ده
تحدث بحب هو فعلا مفكرش في تلك النقطه أنا مافكرتش في كل ده أنتي أزاي كده في عز أزمتك بتفكري في غيرك
تـ.ـو.تره من نظره وطريقه كلامه لتهرب منه وهي تكمل
وبعدين كفايه ال مازن عمله ضـ.ـر.بهم قدام أهلهم و مقدروش يدفعوا عن ولادهم
دخل أدهم و عيونه علي ليليان التي كانت تتحدث مع مي وعنـ.ـد.ما وجدته ينظر لها أخفضت وجهها في حياء
أبتسم بإنتشاء وهو يردد و حدوه
رد الجميع خلفه لا إله إلا الله
أكمل وهو يجلس جوار أمه أيه النكد ده هو فيه حد مـ.ـا.ت
أكدت مرام علي كلامه وهي تهتف والله عندك حق ما تغني يا ملك أغنيه حلوه تخفف التـ.ـو.تر ده علي مالغداء يخلص
وجهة ملك نظرها لحسام فابتسم لها
جلست أمام البيانو وبدأت تعزف أغنية هي الحياه كده ليه
هي الحياه كده ليه بقي ليها لون تاني
بقي ليها طعم جديد غيرلي أيامي
مين اللي طمن روحي وبروحه قواني
همسه ولمسةإيد أدوني عمر جديد
أدوني لحظة حب بالف عمر تاني
جلس الجميع يستمتعون لها وكلا يسبح في أحلامه
وضع الطعام وتوجه الجميع لغرفه الطعام وجلسوا في جو عائلي لطيف فتحوا الكثير من المواضيع الخفيفه وبعد انتهاء الغداء
وقفت ليليان وهي تتحدث حقيقي إحنا أتشرفنا جدا بمعرفتكم بس إحنا لأزم نمشي لأن كده ممكن بابا يزعل
عرض عليهم مازن أن يقوم بتوصيلهم لكنهم رفضوا
تحدث حسام أنا هروحكم بس مش الوقت إحنا هنسهر مع بعض
لاحظ مازن تغيير معالم أخته للضيق تعجب من ذلك الموقف لو كانت أمه أو هايدي ما تعجب لكن مي مرحه طيبه القلب نادا عليها توجه له
بينما ذهبت الفتيات للجلوس بالحديقه
تحركه مي خلف أخيها الذي توجه بها لمكان منعزل حتي لا يسمعه أحد مالك يا مي شكلك أتغير لما عرفتي أن أخوات ملك هيسهروا معانا
ابدا دنا حبيتهم جدا بس خايفه ماما تيجي و تجـ.ـر.حهم بكلمه وأنت عارف ماما و تكبرها
والبنات عندهم عزة نفس وممكن معدوش يجوا هنا تاني
تحدث بنفي مش ممكن تجـ.ـر.حهم وهي عارفه معزتهم عند حسام
انت عارف مافيش حاجه توقفها ممكن تعملها بطريقه غير مباشره
ضمها بحب للدرجادى خايفه علي مشاعرهم
جدا رغم اني معرفهمش غير من كام ساعه بس تحس معاهم بالطيبة والبراءة
سرح مازن في كل كلمه لفظها لسان لى لي وكل حركه بدرت منها بعفويه
نظره له مي بسعاده داخليه لأنها رأت الخــــوف و اللهفه بعيونه عنـ.ـد.ما كانت تلك الطفله تبكي
لتتحدث بشقاوه وهي تقلد صوت أخيها أوعدك يا لى لي ها خدلك حقك منه ولما يخرج يشوف أسواء كوبيسه
ضحكه مازن بقوه وهو يضمها لاحضانه بحنان بتسخري من أخوكي يا يويو
رفعت وجهها لتنظر في عيونه أحنا طبينا ولا أيه
تحدث بحيره مش عارف بس من وقت ما شوفت عيونها وأنا حسيت بمشاعر غريبه كأنها خـ.ـطـ.ـفتني
ضمته مره أخري يا ريت يا أبيه أنا قعدت معاها ساعه وحده حسيت أن معايا طفله بريئه بيضه من جوه
رغم أن ملك و ليليان طيبين بس تحس أنهم فاهمين الدنيا وليهم شخصيه قويه عكس لي لي بريئه بطريقه تخــــوف
عدى اليوم علي خير وقام حسام بتوصيل ليليان ولى لي عرض عليه والد ملك بقضاء
بعض الوقت معهم ولكنه أعتذر لأنه يريد النوم ليتخلص من تعب اليوم
*********
في غرفة مازن
خرج من الحمام بعد أن أخذ شاور ينشط بها جــــســ ـده وجلس علي طرف سريره وهو يفكر بها
لام نفسه بقوه مالك يا مازن أيه الحصل لكل ده أنا لو
مش عارفك كنت هقول عمرك ما شوفت بنات
حدث نفسه لا بس عمري ما فيه وحده شـ.ـدتني كده
اه أنا كنت أعرف الأجمل منها بس أول مره قلبي يدق كده
رغم اني كنت علي علاقات كتير بس عمري مـ.ـا.تمنيت وحده او حلمت ألــمسها زيها هم ال كانوا
بيجروا ورايا
بس دي فيها حاجه غريبه مش عارف أيه هي ممكن حياءها برائتها او تدينها مش عارف
كل اللي عارفه أنها و حشيتني وهي لسه ماشيه من ساعه وعايز أشوفها تاني
ملس علي قلبه أهدي بقي وخلي ليلتك تعدي علي خير عايز أنام
***************************
ياتري القلوب اللي نبضت البـ.ـارت ده
هتلاقي الراحه ولا العـ.ـذ.اب
↚
هتفت أمال بترحاب كأنهم بعيد عنها منذ أيام وليست مجرد ساعات بسيطه من اليوم حمدالله على سلامتك يا بنات
حوطتها البنات وهم يقبلوها من وجنتها الله يسلمك يا ماما وحشتينا
فتحت ذراعها تضمهم مثل حمامه تضم صغارها تحت جناحيها وهي تسألهم هاا اتبسطوا النهارده وعملتوا أيه كل ده وملك أخبـ.ـارها أيه
انبسطنا جدا يا ماما مـ.ـا.تتصوريش كانوا بيتعاملوا معانا أزاي طنط ناهد طيبه جدا ومي ومرام حبيتهم جدا
لتأكد لى لي علي كلامها صراحه كلهم يتحبوا يا ماما وكانوا كويسين جداا معانا حسيت بنفس دفيء بيتنا هنا
الكل بيحترم بعضه و بيتجمعوا مع بعض علي الاكل
ابتسمت أمال لرؤيه السعاده علي وجوه فتيات قلبها لكنها هتفت بتوضيح بس ممنوع مرواح هناك إلا لو أختكم هي اللي طلبت
وأي حد من العيله تشوفوا بره القصر ملكمش دعوه بيه ماعدا جوز أختكم طبعا .
ردت الفتيات بإحترام وتوجهوا لغرفتهم حتي يناموا
**************
في غرفة ملك
دخل حسام غرفته وجدها تجلس وهي شارده حـ.ـضـ.ـنها من الخلف الجميل سرحان في أيه؟
إلتفتت له بإبتسامه أبدا يا حبيبي .
إنحني عليها حسام وهو يقبل عنقها هتكدبي علي حبيبك !
::لترد بتنهيده كنت خايفه جدا وأخواتي هنا ؟
::جلس جوارها بإستغراب من أيه يا قلبي ؟
::من طنط نيفين أو هايدى خفت يضايقوهم بأي كلمه
. *********
ضمها حسام لأحضانه خايفه وأنا موجود هي عارفه لو ضايقتك أنتي أو أي حد من طرفك مش هتردد لحظه وحده في طردها من القصر
::بس كده ممكن تخسر عمك وولاد عمك وهم كويسين وبيحبوك .
:: وأنا كمان بحبهم بس مافيش حد عندي أغلي منك يا قلبي
ضحكت ملك بسعاده دلعك ليا يخليني أتغر
::تأملها بعشق وهو يقبل باطن يدها براحتك الغــــرور إتخلق عشانك ورغم كده التواضع جزء من شخصيتك
هو أنا طبيت من شويه.
:تعلقت ملك بعنقه وتحدثت بدلال الكلام الجميل ده لأزم يكون ليه مكافاه
:: ضحك بصخب وأنا في انتظارها علي أحر من الجمر .
:: إقتربت ملك منه بخجل وقب*لته من شفتاه و أخفضت وجهها .
تجمد حسام من فعلتها فهي لأول مره تتجراء و تفعلها من تلقاء نفسها شاغبها وهو يتحدث بخبث هى دى المكافأة
لا أنا هاخدها بطريقتي وقب*لها بعشق وشغف وهي ذابت بين يديه ولم تستطع النطق نظر لها بحب أنتي اللي جبتيه لنفسك يا قلبي
ليتوها في عالمه الخاص الذي لا يشعر به إلا معها وهي لا تعيشه إلا بين يديه
****************
في مكان أخر
يجلس رجل في 33 من عمره يظهر عليه القسوه عنـ.ـد.ما سأل ذلك الواقف أمامه منكس الرأس أيه يا ناصر ؟
والله يا باشا هو مش بيسبها تخرج لوحدها وهي مش بتخرج كتير
علشان كده مش قادرين نوصل لها
ضـ.ـر.ب تلك الطاوله جواره وهو يتحدث بغـــضــــب وصوت مرتفع أنا قولت عايزها يعني عايزها البـ.ـنت تهبل وتهز أجدع راجـ.ـل وأنا همـ.ـو.ت عليها ؟
و برده من يوم ما شوفتها معاه نظرته وتصرفاته معاها قالت أن أخيرا لاقيت له نقطه ضعف وهي دى اللي تكـ.ـسره لأن شكله بيحبها وغمز بقذاره.
بس تستاهل أنا لو مكانه مش هخرج وأفضل أتمتع بيها ده جمالها يخلي العجوز صبي
كلملي ندى رغم أني مش طايقها بس معلش لجل الورد
تحدث ذلك الشخص بإحترام تمام يا باشا النهارده تكون عندك .
*****************؟
في الكليه
تحدثه هبه بقلق يا خبر أول مره يتأخروا كده فيه أيه ؟
ردت مريم وقد تسلل لها قلق هبه مش عارفه بتصل بيها بتكنسل عليا
بعد فتره نزلت لى لي وليليان من سياره فخمه إقتربت
منهم الفتيات بلهفه بدأت مريم فيه أيه يا بنات ليه
أتاخرتوا كده وعربية مين دي
سلمت عليهم ليليان وهي تهتف دي عربية جوز أختي
بينما وجه هبه كلامها لليلي كنتي فين إمبـ.ـارح يالى لي قصت لهم ما حدث.
شهقت الفتيات وإقتربوا من لى لي إحتضنوها
وشكروا الله علي نجاتها من هولاء الذئاب البشريه
وجاب لنا العربيه بالسواق علشان يوصلنا .
نظره الفتيات هتفت مريم بأعجاب باين علي جوز أختكم جـ.ـا.مد ؟
أه لو شوفتوا خالد اللي بيتكبر علي البشر كان
عامل أزاي ولا باباه لما سمع أسم أبيه حسام
خاف وأعتذر علي طول
هتفت ليليان بملل يلا المحاضرة هتبداء
*************
في القسم
يجلس أدهم خلف مكتبه وهو في عالم أخر
دخل أحمد وقف أمامه يفرقع بأصابعه لكنه لم يستجيب
ضـ.ـر.به في كتفه بقوه
فاق أدهم وتحدث بغـــضــــب فيه أيه عامل دوشه ليه
نظر له أحمد وهو يهتف بخبث شكلنا طبينا ولا أيه ؟
سيطر أدهم علي تلك المشاعر ::
طبينا أيه و بتاع أيه شكلك رايق وطلبه معاك هزار.
تأمل صديقه بعيون صقر وهتف بمرح يا راجـ.ـل دنا بقالي ساعه بخبط وأنت مش هنا دخلت ناديت عليك كأني بكلم صنم
ده سببه وحده إسالني أنا
أرجع أدهم ظهره علي كرسيه وهو ينظر لأحمد بسخريه علي أساس أنك حبيت قبل كده ؟
صرخ أحمد بشقاوه ::
أو بس هي وصلت لحب طب أشجيني يا خويا .
رجع أدهم بظهره للخلف وهو يهتف بهيام ::
من وقت ما شوفت عيونها وأنا مش عارف أفكر غير فيها
وطول الليل صورتها قدامي ومطيره النوم من عيني وكل محاولاتي في خروجها من تفكيري فشلت !
هتف صديقه بغباء أوبا دي أكيد صاروخ
:: إعتدل أدهم ولكمه بقوه في وجهه بغيره
ليصـ.ـر.خ أحمد بو.جـ.ـع الله يخربيت غباءك كده بوظت وشي أنا عملت إيه علشان تضـ.ـر.بني ؟
::رد أدهم بغيره أنت بالذات مـ.ـا.تجيبش سيرتها علي لسانك
:: تحدث أحمد بتبرير أنا قصدى اللي تهز الجبل وتشغل باله أكيد جـ.ـا.مده هو أنا غلط ( لا يا حماده أنا الغلطانه امسحها فيا المرادي)
هتف أدهم بضيق ::
تصدق أنا غلطان اللي اتكلمت معاك أنا سايبلك المكتب وماشي (لا يا دومي متزعلش ابدا دنتاالحب كله )
قام أحمد خلفه طيب أستني بس متزعلش أنا مقصدش حاجه والله دانتا أخويا
********* ***
بعد أسبوع
ملك في الكليه
يا جماعه ملك اتجوزت في أخر سنه من السنه الثالته للكليه ورفض أنها تكمل وبعد جوازها من حسام خلاها تكمل
فونها رن برقم غريب ملك الو مين معايا ليأتها صوت رجل غريب يسألها عن اسمها وأنه فاعل خير يرد منها فتح عيونها علي حقيقه زوجها المخادع
سألته بضيق مين حضرتك ليصلها صوته المتعصب وهو يهتف ما قولنا فاعل خير محبتش وحده زيك تعيش علي عماها وجوزها داير من وراها مع طليقته .
غـــضــــبت بقوه من اتهامه لحسام بتلك الطريقه و تحدثه بسخريه أنت بتتكلم علي حسام جوزي ؟
أه هو الوقت مع طليقته ندى بيعيدوا اللي فات وأنتي نايمه علي ودانك
أنت حـ.ـيو.ان أنا جوزي عمره مايخـ.ـو.ني أبدا لو كان عايز يرجع لندي ما حدش هيمنعوا
أنتي حره هو عندها في …………..وقفل الخط
ظلت ملك تنظر لفونها وهي لا تصدق ما سمعة
***********
في شقةندي
جلست ندي تبكي جوار حسام والله ده كل الحصل أنا عملت كده غـ.ـصـ.ـب عني
ولو مكنتش إتدخلت أنت النهارده كان رجـ.ـالته قــ,تــلوني
حسام وهو يحاول تهدئتها عنـ.ـد.ما أتت جارتها بعصير
ليمون لندي لكي تهداء وعصير فروله لحسام
:: رفض حسام بذوق معلش مش ها قدر
هتفت ندي بإصرار علشان خاطري أشربه كفايه وقفتك معايا .
::آسف جدا أنا أطمنت عليكي والموضوع أنتهي وهو ماعدش هايقدر يأذيكي مضطر أمشي الوقت
:: مالت عليه. ندي بكوب العصير فإنسكب عليه بقصد لتمثل الخــــوف أنا أسفه أسفه أصل أعصابي
تعبانه ومش قادره أتحكم في أيدي ؟
وقف حسام ينفض ملابسه وهو يقول حصل خير مش مشكله
مسكت ندى قميصه وهي تحاول فتح أزراره أنا هحطه في الغساله ثواني ويكون جاهز مينفعش
تمشي بيه كده
ابعد يدها بإشمئزار لا شكرا. لما أروح أغيره
:: نظرة إلي الباب وهي تمد يدها مره أخري تقوم بفتح أزرار قميصه وجدت ملك تقف جوار الباب وتري كل ما يحدث ندي بخبث أنتي مين ؟
نظر حسام جهة الباب وجد ملك
خفق قلبه بسرعه ولأول مره يشعر بالخــــوف !
خــــوف من فقدان روحه وقلبه شـ.ـد من يدها طرف القميص وقال بتـ.ـو.تر
ملك أرجوكي ما تفهمتش غلط والله ما فيه حاجه
نظرت له وهي تبكي ثم تركته نزلت تجري ركبت سيارتها وإنطلقت بسرعه .
ركض حسام خلفها وهو يغلق بعض الازرار التي نجحت ندي في فتحها وينادي علي ملك برعـ.ـب !
ظل حسام يبحث عنها في الطرقات بلا هواده يكاد قلبه يقف من شـ.ـدة ألــمه وكلما أتصل يجد فونها مغلق
حدث نفسه بو.جـ.ـع ردى يا حبيبتي والله ماحصل حاجه بعد نصف ساعه أتصل بأمه .
التي ردت بحنان أهلا يا حبيبي شعرت بإختناق صوته
وهو يسألها ملك جت البيت يا أمي
لا يا حبيبي فيه حاجه لسه مافاتش كتير علي معاد رجوعها مـ.ـا.تقلقش
:: أصل تليفونهامقفول قولت أشوفها رجعت ولا لاء!
أول ما توصل عـ.ـر.فيني أرجوكي
::حاضر يا حبيبي وأنت حاول معاها مره كمان يمكن تكون شبكه أغلقت ناهد الهاتف بإستغراب لتسألها مي خير يا طنط ؟
ناهد بحيره مش عارفه حسام بيسأل علي ملك بس صوته مش عاجبني
حاسه أن فيه حاجه !
هتفت مرام يمكن يا طنط في محاضره وقفلته
**********
رن فون لى لي التي ردت بفرحه عنـ.ـد.ما وجدت شاشه هاتفها يزينه أسم حسام أزيك يا أبيه
الحمد لله بخير يا حبيبتي أزيك أنتي فين
في البيت هو حضرتك جاي ولا أيه
لم يرد كـ.ـسر خاطرها أه يا حبيبتي بس مش النهارده
سألته بلهفه طيب وملك ها تيجي معاك اصلها وحـ.ـشـ.ـتني
طبعا يا حبيبتي ونقضي اليوم مع بعض سلمي علي ماما و ليليان اسيبك الوقت لأن ورايا شغل
حاضر يا أبيه وسلم علي ملك كتير
**************
وقفت ملك في مكان شبه مهجور تبكي بحرقه عنـ.ـد.ما تتذكر يدها وهي تفتح قميصه
تزيد في البكاء هي لا تصدق أن إمرأه غيرها تلمسه بتلك الطريقه هو ملكها هي فقط
هي مش ممكن تصدق الكلام اللي وصلها أنه حن لمـ.ـر.اته بس غـ.ـصـ.ـب عنها الغيره هتمـ.ـو.تها
***************
أتصل حسام بأدهم
::رد أدهم بفرح حسام باشا بنفسه يا أهلا
::حسام بضيق أدهم أنت شوفت ملك أو كلمتك
تحدث بنفي لا ليه أنت زعلتهاولا أيه
تحدث بحب أنت تصدق إني أزعلها بس حصل موقف كده وهي فهمتوا غلط .
موقف أيه ده اللي تفهمه غلط ملك نيتها علي طول خير حتي لو واثقه أنه مش خير !
فيه أيه يا حسام ؟
قص عليه حسام ما حدث
::وقف أدهم مره واحده كده الموضوع مايطمنش يعني هتروح فين أنا جايلك أنت فين ؟
أنا داخل علي القصر .
********
وقف أدهم يلملم متعلقاته ليعرف ما يحدث مع أخيه وزوجته عنـ.ـد.ما سأله أحمد من طريقه في أيه يا أدهم
إلتفت له وهو يضع مفاتيحه بجيبه يظهر أن ندي وراها لعبه كبيره وعايزين يخربوا علي أخويا وأنا مش هسمح لهم
ليه بتقول كده وندي دي مش طليقته أيه يخليه يتعامل معاها وهو مش بيقبلها
قص له أدهم ما بلغه به حسام
::بيتهيألي أنهم نجحوا كده أنت بتقول أن مرات أخوك متدينه وعارفه ربنا ومش ممكن تسامحه
بعد ما شفته في الوضع ده
تحدث بحده وضع أيه أنت التاني هو أصلا مكانش بيطقها وهي مـ.ـر.اته يبصلها الوقت
تحدث أحمد بهدوء الي يقدر يثبت يعني هي هتكدب عنيها
******************
وقف حسام في لليفينج وهو يلف حول نفسه بجنون
هتف أخويه في محاوله بأسه في طمئنته أهدي ياحسام مينفعش كده والله هي بخير ؟
تحدث بغـــضــــب عاصف أهدي أزاي وبقالي خمس ساعات مش عارف حاجه عن مراتي .
مش عند أهلها ولا في القصر ولا حد منكم شافها
وبعت رقم العربيه للمرور و رجـ.ـالتي في كل حته بيدوروا عليها يعني هتروح فين الأرض أنشقت وبلعتها.
ولا حد خـ.ـطـ.ـفها عقلي هيتجنن !
:: متخافش أكيد لما أعصابها ترتاح هترجع.
::صرخ وهو في حالة هياج أنا لسه هستني بقينا باليل هعمل أيه حمل فاظه من جواره وضـ.ـر.بها بالحائط.
واقف الكل مصدوم مما يحدث لأول مره يروا خــــوفه و قلقه هذا
هم أيضا يشعروا بالقلق والخــــوف علي ملك من فعل أي شيء متهور في نفسها لأنهم يعلمون جيدا مدي عشقها لزوجه
:: إقتربت ناهد من أبنها ربتت عليه متخافش يا حبيبي ملك بتحبك هترجع تاني .
وضع يده علي يد أمه وهو يتحدث بألــم بس أنا جـ.ـر.حتها من غير قصد يا أمي
أي حد مكانها هيفهم غلط يا رايتها غـــضــــبت وثارت و اتكلمت معايا أفضل بكتير من أن ماعرفش عنها حاجه خايف عليها قوي يا أمي
رن هاتفه ليرفعه ويفتح الخط
*********************
شاركوني رائيكم
ممكن ملك ترجع
ممكن تسامح ولا تطلب الطـ.ـلا.ق
↚
***********
دخلت.
ملك من الباب وملامحها تدل علي البكاء و الإرهاق ألقت التحيه علي الجميع ليركضوا إليها بلهفه وأولهم حسام
الذي تحدث بأسف وترجي والله يا حبيبتي ما حصل حاجه أنا عارف إن أى حد يشوف المنظر يفتكر أن كان فيه
حاجه بتحصل ما بنا بس والله لاء .
نظرة له وهي ترد بتعب معلش يا جماعه أنا تعبانه و محتاجه أنام .
قبض علي يدها وهو يتحدث بإستعطاف حبيبتي صدقيني طيب تعالي معايا وخليها تحكيلك كل حاجه
شعرت بنغزه في قلبها من وقوفه بهذا الشكل يترجاها و يستعطفها أمام أهله وهو كبير عائلته ومثال القوه والشموخ لم يضعف أو يذل أمام أحد من قبل
أردفت بقلب مكـ.ـسور وعيون حزينه خــــوفا علي هز صورته وهيبته أمامهم
مصدقاك مش محتاجاها تثبتلي إخلاصك أنا واثقه فيك حتي لو عيوني شافوك
فده و شاورت علي قلبها عمره ما يصدق أبدا
تأملها حسام بعشق وقبل أن يقترب منها أوقفه صوتها المرهق
::بس أرجوك ممكن تسيبني النهارده علشان حقيقي أنا تعبانه وعايزه أنام بعد إذنك
صعدت ملك ووقف الجميع في زهول مما حدث أمامهم
الإثنين يحموا مشاعر بعضهم أمام الجميع كأنهم شخص واحد هي خافت علي هيبته وهو خائف علي مشاعرها
***************
ندي بضحكه خليعه كل طلباتك أتنفذت يا باشا فين فلوسي
حرك أنامله علي الكأس جواره وهو يسبح في تخيل ما يحدث الان مع حسام موجوده دانتي طلعتي ممثله جـ.ـا.مده
هو هيتجنن ورجـ.ـالته في كل مكان بيدوروا عليها
بس واضح أنها الكارت اللي هاكسب بيه حربي معاه ده هيمـ.ـو.ت عليها أنا عارفه من سنين بس
عمري ما شفته كده .
أرجعت خصلات شعرها وهي تضع قدm فوق الأخري أمامه بدلال وتحدثه بغيره ليه يا عني أنا شيفاها عاديه خالص ؟
صدعت ضحكته الرجوليه حـ.ـر.ام عليكي دى غيرة نسوان دنا أدفع نص ثروتي علشان ليله معاها
اعتدلت في جلستها وهي تمط شفتيها بحقد ليه هو أنا مش عجباك
مسحت عيناه جــــســ ـدها بسخريه يا حبيبتي أنتي زي قطعة الألــماظ المزيفة في أيد الكل والكل يقدر يشتريها .
لكن هي قطعه نادره كل اللي يشوفها يتجنن عليها
وواحد بس هو اللي يقدر علي ثمنها ويعرف قيمتها
**********
أخذت ملك ملابس للنوم ودخلت الحمام أخذت شاور يريح جــــســ ـدها وعقلها الذي يشتعل من كثره الغيره والتفكير خرجت بعد فتره
ترتدي برمودا اوف وايت وهي تنشف شعرها رفعت الفوطه وجدته ينظر لها بحـ.ـز.ن إبتعدت بعيونها وذهبت إلي طرف السرير حتي تنام
::ظل حسام علي وضعه يتأملها وهو يتمني أن تسمح له بالقرب حتي يضمها لأحضانه و يهدئ قلبه من حاله الخــــوف والتـ.ـو.تر التي شملته منذ رؤيتها له هو ندي بذلك الوضع
إحساس فقدها في الساعات الماضيه أثبت له أنها تملك الأنفاس التي تخرج من صدره دخل لأخذ شاور
خرج تمدد جوارها علي السرير وحاول أن يغفل حتي لو دقائق يريح فها نفسه لكن جافاه النوم لأنه تعود علي أخذها بأحضانه
وهي مثله غير قادره علي النوم بعيدا عن أحضانه التي لم تتركها لحظه منذ زواجهم .
::أقترب منها وهمس حبيبتي سامحيني لأني جـ.ـر.حتك من غير قصد والله هي اتصلت بيه
تستنجد من الراجـ.ـل اللي فضحتني بسببه وقالت أنها عملت كده لأنه بيهددها بأمها وسمعتها صرخه و تستنجد
بيه أنا إضطريت أروح مش حبا فيها لأني مش بطيقها بس مأقدرش حد يحتاجني وأسيبه
وحياتى ردي روحي وسامحيني وحياة حسام عندك
*************
في الرسيبشن
بعد صعود حسام نظر الجميع لبعض
ليتحدث زياد بزهول معقول سامحته بالبساطه دى
أكد مراد اللي بيحب يسامح
هتف مازن بتعجب من رد فعل ملك الذي لم يتوقعه من أنثي بس مش للدرجه دى
إلتفت مرام لمراد وهي تتحدث بتأكيد دى شافته وطليقته بتفتح زراير قميصه وجوه شقتها
اسكتهم صوت ناهد الحزين و بعدين يا ولاد أنتم زعلانين لأنها سامحته بدل مـ.ـا.تدعوا ربنا يهنيهم
والله ما نقصد يا طنط إحنا مستغربين كنا فاكرين هتطلب الطـ.ـلا.ق أو تروح عند أهلها فتره لحد ما الأمور تهدي
أردف أدهم بثقه ملك طيبه جدا بس برده ذكيه جدا وعارفه أن الاتصال كان قصده توقيع مش حبا فيها
***********
ظل الصمت يخيم علي جناح ملك وحسام
إلا من دقات قلوبهم وصوت أنفاسهم المتألــمه مم وصلوا إليه
كانت ملك تبكي في صمت حتي لا يسمعها ولكنه ينصت لأقل حركه تصدر منها
وقلبه يتألــم بشـ.ـده من حـ.ـز.نها
::تحدثة ملك بهمس كل مافتكر أيديها علي صدرك وهي قصدها تثيرك بحس إني مخـ.ـنـ.ـوقة مش قدره أتنفس
أقترب منها حسام بلهفه وضمها من الخلف بعشق وقبل عنقها صدقينى مفيش وحده في الدنيا
مهما عملت تقدر تهز فيه شعره وحده أنتي بس اللي بتجنني من مجرد همسه
إلتفتت له ملك ووضعت وجهها في صدره وبكت
:: لتتحدث وهي تبكي هي ملهاش حق تلمسك أنت ملكي أنا وبس
قبل رأسها وهو يرد بشجن أنا ملكك أنت من زمان ولآخر يوم في عمري إنت ملكتي قلبي وروحي
حتي مشاعري مبتأثرش غير بيكي نظرتك همسك لمساتك كله بيقيد فيه نار
هي كانت مراتي بس عمري ماحسيت بيها كان كل مده طويله لو لمستها وبغرض الخلف مش أكتر من غير
مشاعر
لكن أنتي لا مأقدرش يعدي يوم من غير ماحس بيكي بين إيديا قبل وجنتها ثم قبل عيونها بعشقك يا ملك
وقبل شفت*يها طالت قبلتهم حتي ضاقت أنفاسهم ابتعد عنها حتي تسترد أنفاسها
و قلوبهم في حالة هياج همس لها أنتي عشقي وجنوني
أوعي تسيبني في يوم
:: إحتضنته بحب عمري ماأقدر أسيبك إلا لو طلبت ووقتها تبقي حكمت عليا بالمـ.ـو.ت
::إحتضنها بقوه بعد الشر علي قلبي
************
في الصباح
كان الجميع يجلس لتناول طعام الإفطار
دخل حسام الذي ألقي عليهم تحيه الصباح وهو يحتضن يد ملك ويبدوا عليهم السعاده
رفع الجميع أعينهم وهم يردوا عليه التحيه لتنير وجوههم الراحه لانهم تصالحوا كيف يتصالحوا وهم لم يتخاصموا من الاساس
ابتسمت ملك للجميع وجلست جوار زوجها
سألتها مي بحب أخبـ.ـارك أيه يا قلبي ابتسمت لها وهي تمتم بالحمد
مرام باهتمام كنت عايزاكي تيجي معانا النادي النهارده في حفله بنحضرها كل سنه لو مش عندك كليه
نظره لحسام وهي تتحدث لو حسام وافق معنديش مشكله
الحفله الساعه كام
ردت مي الساعه 5مساء
رد حسام وهو يضع أمام ملك قطعه فاكهه لو خلصنا بدري هوصلها لغاية عندكم
تحدثه ناهد أنتم وراكم حاجه النهارده
اه يا أمي هاخد ملك بعد الكليه ونتغدا سوا بره
ابتسمت وهي تهتف بحنان ومالوا يا حبيبي ربنا يسعدكم
أخذ حسام ملك وخرجوا تحت أنظار الجميع وهم يتمنوا له دوام السعاده ركبت جواره وتحركوا حتي توقف أمام
كليتها وقبل يدها الساعه 2 هتلاقيني قدام الباب
ابتسمت برقه هستناك علي أحر من الجمر
******************************،،
عند أدهم
دخل أحمد علي أدهم جهز نفسك يلا علشان نمشي
توقف فجأه كأنه تذكر شيء مهم ليرجع بنظره لأدهم يسأله بإهتمام أخوك عامل أيه النهارده
ابتسم أدهم بسخريه لأنه يعلم صديقه جيدا بخير الحمد لله
لم يرتاح أحمد لتلك البسمه لكنه أكمل عرف طريق مـ.ـر.اته
وقف وهو يضع سلاحه في غمده أه
سمع صوت أحمد الاسف ربنا يكون في عونه طبعا طلبت الطـ.ـلا.ق
خرجت من أدهم ضحكه رنانه علي طريقه أحمد في الكلام
تأمل أحمد ضحكه بإستغراب ممكن أعرف أيه بيضحك سيادتك الوقت أنا قولت نكته من غير ما أخد بالي
حاول أدهم السيطره علي نفسه وهو يتحدث أصل عارفك طول اليل كنت بتفكر هتعمل أيه لما ترجع
هتف بتأكيد عندك حق مبعرفش أسيب حاجه وده طبيعي بحكم شغلنا
أكمل أرتداء زيه وهو يرمقه بسخريه ريح نفسك رجعت ولما حاول يتأسف لها قدmنا خافت علي شكله
و قلتلوا أنا واثقه فيك ولو عنيا شافتك قلبي مش هيصدق
اتسعت أعين أحمد بعدm إستيعاب ليهتف أنت بتهزر مش كده قول بقي أيه الحصل
ضحك بقوه ليغـ.ـيظ صديقه والله ده الحصل والنهارده نازلين في منتهي السعاده
وبعد الكليه أخدها و يتغدوا بره ثم أكمل ضحك وهو يهتف مـ.ـو.ت بغـ.ـيظك بقي
وقف أحمد يضع يد في خصره و الأخري علي رأسه وهو يحدث نفسه هو فيه حريم كده يعني سامحته من غير نكد او هديه أو خروجه
ضـ.ـر.به أدهم علي كتفه وهو يتحدث بفخر أه تصدق مرات أخويا ربنا يخليهم لبعض ويارب أختها تكون زيها
تنشطة كل حواس أحمد و إلتف لأدهم ووقف أمامه بمرح أيه ده أيه ده أنت عايز تقول أن البـ.ـنت اللي مطيره النوم من عيونك تبقي أختها أه يا لعيب
تحولت معالم أدهم لأخري يعلمها أحمد جيدا وهتف بغـ.ـيظ ما تتلم يلا تصدق أخر صحوبيتك دى رصاصة و أخلص منك خالص
**************
يسير في طريقه للداخل عنـ.ـد.ما سمع هتاف مازن
أدهم أنا عايز أتكلم معاك تعال نقعد في الجنينه
رجع أدهم تلك الخطوات التي قطعها ووقف أمامه يسأله بفضول خير يا مازن
جذبه مازن من ذراعه حتي توقف امام إحدي الكراسي وجلسوا معا وجه مازن أنا عايز أخطب لى لي أخت ملك أيه رأيك
بجد
هتف مازن بتعجب من طريقه نطقه للكلمه اه بجد أيه الهزار في كده
هتف أدهم بهدوء مازن أنت أخويا متزعلش من كلامي البـ.ـنت خام وملهاش في أي حاجه
وملك أختنا فلو عندك استعداد تبداء معاها من جديد وتنسي كل حياتك الفاتت أنا معاك
لكن لو الموضوع تسليه تبقي لأزم تنسي
لم يعجب مازن منحني الكلام ليهتف بحده أيه التخاريف
دي أنا مش ممكن اخون أه هلاس بس في فرق دى تبقي
أخت مرات أخويا يعني عمري ما فكر أجـ.ـر.حها او ألعب بيها
لاحظ أدهم ضيقه من هذا الإتهام الجارح فحاول أن يراضيه خلاص أيه رأيك نكلم والد ملك ونروح نقابله
*****************************
كانت تتحرك في غرفتها وهي تهتف بغـــضــــب أنا عايزه أخلص منها بأي تمن
ليأتيها صوته الغاضب دي تخصني يعني يوم متبص لها هقــ,تــلك
تحدثه بحقد وغل هو كلكم عاملين عليها كده ليه دي حتي لوكل و ماشغلهاش عندي خدامه
ملكيش فيه وبعدين مش احسن من بـ.ـنتك
تحدثه ببطيء وهي تسأله مالها بـ.ـنتي
ضحك الباشا اه مانتي مش فاضيه صح ثم أكمل بأمر لا يقبل النقاش نفذي طلبي وأنا أخلصك منها نهائى
****************************
↚
في القصر
مرت الايام بخير وسعاده علي الجميع لكن الدنيا دواره لا تثبت علي حال
وجه ناهد حديثها حبيبتي لسه مافيش حمل
وضعت ما بيدها وهي تهتف لا يا ماما بس لو حضرتك عايزه نروح للدكتور ونطمن
ردت ناهد بحب لا إن شاء الله خير وربنا يبعت الرزق
إن شاء الله ويارب مـ.ـا.تصرخيش وتقولي جننوني !
لا يا حبيبتي هاتيهم أنتي بس و ملكيش دعوه خالص
ضحكت ملك خلاص أسجلك علشان مترجعيش في كلامك
سرحت ناهد بخيالها لأنها تعيش علي أمل أن تري هذا اليوم وتحمل احفادها بين يدها ردت بحالميه وأنا موافقة
***********************
وقف أدهم ومازن أمام كافيه نزلوا من العربيه وجدوا والد ملك
ألقوا عليه السلام وهم يقتربوا ليجلسوا جواره
بداء أدهم الكلام وهو يعرف نفسه أزى حضرتك أنا أدهم أخو حسام و شاور علي مازن ده مازن ابن عمي ثم أعتذر
أسف محصلش نصيب نقابل حضرتك قبل كده
قابلهم محمد ببسمه ودوده وهو يهتف كل شئ بأوانه ملك كلمتني عنك كتير
ملك دى أختي مش مرات أخويا وربنا يديم الخير ما بينا
تمتم والدها أمين يارب ويجعلكم عوض لها عن حرمانها من الاخوات الرجـ.ـاله و تكونوا سند ليها
لم يصبر ماذن علي تلك الاحاديث ودخل في الموضوع مباشر أنا طالب أيد الانسه لى لى ولو فيه قبول إن شاء الله هجيب العيله واطلبها رسمي
رمقه أدهم بضيق من تسرعه واضطر أن يكمل وأنا طالب إيد الانسه ليليان حضرتك خد وقتك ولو فيه قبول نيجي كلنا ونتقدm
محمد بصدmه من طلبهم والله أنتم فاجئتونى بس لأزم أخد رأي البنات الأول
لكن من ناحية أسأل كفايه اللي بسمعه عنكم وكفاية أنكم أخوات حسام الإبن اللي عوضني بيه ربنا بعد العمر ده
**************
في الجنينة تجلس ملك وهي تحمل بين يدها روايه رومانسيه تقرأها عنـ.ـد.ما رن فونها لتضع ما بيدها وترفع هاتفها لتبتسم بحب عنـ.ـد.ما وجدت اسم والدها يزين شاشه الهاتف لتفتح الخط وهي ترد بفرحه أخبـ.ـارك يا حبيبي وحشتوني قوي أخبـ.ـارك وأخبـ.ـار ماما
ابتسم محمد أنتي وحشاني أكتر وكلنا بخير الحمد لله
تحدث والدها بهدوء كنت عايز أخد رأيك في حاجه قبل ماكلم البنات
تحدثه ملك بقلق خير يا بابا فيه أيه خير
سرد لها ما حدث منذ اتصال أدهم حتي لقائه بهم
وقفة ملك بفرحه بجد يا بابا أدهم ومازن توافق طبعا
ده يبقي من حظ أخواتي إن ربنا يرزقهم برجـ.ـاله زى دي
أدهم زينة الشباب راجـ.ـل يعتمد عليه وهو قادر يحميها ويحافظ عليها وتديهاله وأنت مغمض
سمعها أدهم وهو في طريقه للخارج فابتسم بحب علي مدحها له في غيابه
سألها والدها بإستفسار طب ومازن
مازن ميفرقش عن أدهم بس فيه عنده مشكله لأزم أكلم لي لى فيها قبل متوافق
تحدث والدها بقلق الذي تسرب له من طريقه كلامها خير يا بـ.ـنتي
شعرت بقلقه لتتحدث بهدوء مافيش حاجه تخصه كل رجـ.ـا.لة العيله رجـ.ـاله بجد و مايتخفش منهم
بس مامت مازن غير ماما ناهد خالص هاجي أكلم لى لي لو تقدر تتحمل خير
متاقدرش يعز عليا نرفض مازن
خلاص استناكي تيجي تكلميهم أنتي وأنا أخرج نفسي من الموضوع
تمام يا حبيبي لما حسام يرجع أستاذنه وأجيلكم وربنا يقدm ما فيه الخير للجميع
*********
ذهب أدهم لحسام وطلب من السكرتيرة مقابلته
ضحك حسام واستقبله بالاحضان أيه ده أدهم باشا بنفسه في شركته يا أهلا يا أهلا
ضحك أدهم أعمل أيه أنت عارف مليش في الشغل ده
ابتسم حسام بمرح وهو مازال يضمه عارف ليك في الضـ.ـر.ب والأكشن بس
غمز أدهم بمرح وهيبقي ليا في حاجه تانيه قريب إن شاء الله
جلس حسام علي الانتريه وهو يشاور له بالجلوس خير في جديد أنا معرفوش
تحدث ادهم بتـ.ـو.تر خــــوفا من رد فعل أخيه علي التصرف من خلف ظهره روحت أنا ومازن طلبنا إيد لي لي وليليان
رجع حسام بظهره وضم يده علي صدره وتحدث بضيق لوحدكم من غير مترجعولي
نظر له أدهم بإحراج معلش حبينا نروح من غيرك علشان لو حصل رفض ميكنش فيه إحراج ليك
إحراج ليه ده عرض وطلب وهو حر في بناته
سأله أدهم بإهتمام أيه رأيك في الموضوع
موافق طبعا يا حبيبي خير ما أخترتوا وربنا يسعدكم
تردد أدهم في التحدث لكنه يعلم أن حسام الوحيد الذي يستطيع حل مشكلتهم لذلك هتف بس فيه مشكله
مدام نيفين مش ممكن توافق وشكل مازن بيحبها و متمسك بيها
حسام بتعجب وفين المشكله مازن راجـ.ـل ويعرف يحمي نفسه كويس
أنا مش علي مازن البـ.ـنت طيبه في نفسها وحساسه وأي كلمه من مرات عمي تجـ.ـر.حها
خرج صوت حسام قوي حاد متخافش أنا مش هسمحلها بكده أبدأ
***********
رجع حسام مثل كل يوم كله شوق ولهفه لمن ملكت كيانه
سمع صوت أمه حمدالله علي السلامه
توجه حسام إليها وقبل يدها الله يسلمك يا ست الكل أخبـ.ـارك
تحدثه بحنان أنا بخير طول مانت وأخواتك بخير
::ربنا يخليكي لينا يا حبيبتي ثم سألها أدهم كلم حضرتك علي ليليان
انتبه له بكل كيانها وهي تتمني أن يحدث ما تحلم به أوعي تقول أنه عايز يخطبها
ابتسم حسام علي إهتمام أمه بإرتباطهم جالي الشركه وقالي أنه طلبها النهارده من بابا ها ومستني الرد
تحدثه بسعاده ده يوم المني البنات جمال من جوه وبره ربنا يوفقه بس مقالش ليه
مستني الرد علشان لو محصلش قبول يبقي حافظ علي كرامته ومحدش عرف
خلاص يا حبيبي كأن معرفتش حاجه لحد مايقولي
قبل يدها مره أخري وهو يهتف متحرمش منك أبدا يا حبيبتي هطلع أغير علي مالغدا يجهز
*****************************
سمعت ملك فتح الباب ابتسمت بحب وركضت علي حسام وتعلقت بعنقه
ضحك حسام ورفعها من خصرها أنا بحب أرجع البيت بسبب حركتك دى بترد فيه الروح وبحس بوجودي قام بتقبيل وجنتها وعنقها مافيش أجمل من أن الواحد يرجع بيته بعد تعب اليوم
يلاقي زوجه وحبيبه في إنتظاره وملهوفه عليه كده إلا ويفقد نفسه معاها
هتفت بعشق تسلل لقبها من عشقه لها وأنا روحي بترجع معاك وبتسبني لما بتمشي
ثم أكملت بدلال أنا قولتلك قبل كده أنا بعشقك
تحركه عيناه علي ملامحها بعشق لا ماحصلش
صدعت ضحكتها التي تدغدغ مشاعره الغلطه دي عندي المرادي ولأزم أصلحها وقامت بتقب*يل شف*ايفه بنعومة أذابت قلبه
بعشقك يا عمري
تأملها بوله وعيون تنطق عشقا أنا اللي بعشقك يا عمري الجميل والت*هم شف*تيها بخاصته ثم حملها بين يديه كطفله صغيره
وغمزلها بشقاوه أنتي اللي جبتيه لنفسك يا قلبي
**************
بعد يومان ذهبت ملك منزل أبيها حتي تتحدث مع أختيها التي تملكتهم الفرحه من زياره أختهم فهم دائما في إنتظار تلك الزياره علي أحر من الجمر
طلبت منهم أن يأتوا معها غرفتهم لانها تريد التحدث معهم في أمر مهم دخلوا الغرفه وجلست ملك بين أخوتها وهي في منتهي السعاده شوفوا يا حبايبي أنا جايه أخد رأيكم
في موضوع وليكم حرية الرأي ده بعد إذن بابا طبعا
ثم وجه نظرها إلي ليليان أدهم طالب إيدك من بابا ووجه نظرها مره أخري إلي لى لى التى تنام في أحضانها مثل الأطفال
ومازن طالب إيدك يا حبيبتي أنتي كمان تورد وجه التوام وخجلوا من الرد
أنا طلبت من بابا اتكلم معاكم علشان تكونوا براحتكم وتقولوا رأيكم من غير خجل
ردت لى لى وأنتي أيه رأيك
:: أنا مش هلاقي ليكم أحسن منهم ابدا
تكلمت ليليان يعني فيه حاجه أنتي خايفه منها
من ناحيتك مافيش أي حاجه تقلق ثم رجعت بنظرها إلى لي لي بس خايفه من حماة لى لى
ظلت ليلي في أحضانها كأنها تستمد منها الأمان
ضمتها ملك أكتر لحـ.ـضـ.ـنها بصي يا حبيبتي
مازن شاب كويس وراجـ.ـل يعتمد عليه وبيحبك
وأنا متأكده أنه مش هيسمح لحد يضايقك
بس مامته صعبه جدا غير ماما ناهد بتبص علي الناس من فوق
ومش هتمل من مضايقتك وتجـ.ـر.حك علشان تبعدك عن إبنها
فلو تقدرى تتحملي علشان جوزك أنا معاكي ولو مش هتقدري يبقي بلاش توافقي من دلوقت
نظره لها لى لى بحيره تستجدي منها المساعده
ابتسمت لها ملك أنا مش قصدي أخــــوفك أنا بوريكي الصوره كامله لو و افقتي علي مازن كلنا معاكي بس المشكله ماينفعش نخليه يوقف ضد مامته لأنها سبب دخوله الجنه
كل خــــوفي عليكي أنتي خايفه تتعبي نفسيا لكن لو خدتي الموضوع ببساطه تقدري تهزميها بقلبك الجميل أنا واثقه فيكي
ابتسمت لي لي وأنا موافقه
**********
أتصل والد ملك بادهم وبلغه موافقته ويبلغ مازن ويشرفوهم في أي وقت
****************
دخل مازن عند نفين التي كانت تجلس امام المرأه تظبط زينه وجهها نظره له من خلال المرآه دون أن تنطق بأي كلام
بداء هو الكلام ماما أنا عايز أخطب أخت ملك وكلمت بابا ها وهو وافق
تركه نيفين ما بيدها و إلتفت له وهي تتحدث بصريخ سبت بنات الدنيا وملقتش غير دي طبعا عمري مهوافق
حتي لو هتقعدجنبي من غير جواز هو أيه البيحصل أنت واختك عايزين تشلوني
نظر لها بلامبالاه وهتف ببرود أنا مش باأخد رأيك
علي فكره أنا بعرفك بس من بابا العلم بالشيء
ومافيش حاجه في الدنيا تقدر تمنعني عنها غير المـ.ـو.ت
ثم ترك الغرفه وخرج بهدوء كأنه لم يشعل فتيل قنبله موقوته من لحظه
ليسمع صرختها الغاضبه بعد ان أغلق الباب خلفه وشيء يكـ.ـسر في الداخل
********
رن هاتفها برقم غريب لتعتدل في نومتها وهي ترد ألو
قابلها صمت علي الطرف الاخر وصوت أنفاس شخص لتعيد سؤالها مين معايا
حاول تجميع شجاعته حتي يأخذ تلك الخطوه التي تأجلت كثيرا تحدث بتـ.ـو.تر أزيك يا انسه مرام معاكي حاتم
تسارعت ضـ.ـر.بات قلبها من صوته وزاد تـ.ـو.ترها عنـ.ـد.ما تعرفت علي صاحب الصوت لكنها أرادت أن تتأكد أنه ليس وهم من نسج خيالها المشتاق لقربه مين معايا
::أنا حاتم صديق حسام
حاولت السيطره علي خفقان قلبها وهي تسأله خير يا باشمهندس حاتم فيه حاجه
رغم صداقته الطويله لحسام ودخوله وخروجه عليهم تعتبر تلك المره الأولي التي يتصل بها أو يتحدث معها علي إنفراد
ممكن لو عندك وقت نتقابل بكره في النادي عايز اتكلم معاكي في حاجه مهمه
:ردت مرام بتـ.ـو.تر هستاذن أخويا ولو وافق أبلغك
تحدث بتردد خــــوفا من رفضها بس أنا كنت حابب اتكلم معاكي الأول من غير ماحد يعرف الموضوع حساس
شويه
وبعدين عادي النادى مكان عام وفيه ناس يعني مافيش حاجه غلط
لم تريد أن تضيع تلك الفرصه من إطاله الحديث معه كم تمنت أن تقف امامه وتتحدث معه في مواضيع مختلفه لكنه دائما يخفض وجهه ولا يتعامل مع حريم المنزل غير ناهد
أنا بكره رايحه الساعه 11 مع ملك ومي ممكن نتقابل
لم يستطع السيطره علي سعادته وهتف بحب تمام 11 بالظبط هكون عندك تصبحي علي خير
لم ترد بل ظلت محتضنه فونها بسعاده وركضت إتجاه غرفه مي تطرق عليها الباب وتدخله بقوه
حتي قفزه مي من نومتها بفزع وهي تهتف بتيه فيه أيه يا مـ.ـجـ.ـنو.نه حد يدخل كده خضتيني
دارت مرام حول نفسها بحالميه ومازال الهاتف بين أحضانها وهي تتحدث اتصلي بملك بسرعه عايزاكم في مسأله حياه أو مـ.ـو.ت
مي ومازال أثر النوم علي وجهها وهي تفرك عينها ليه مالك في حاجه حصلت
تحدثه مرام بنفاذصبر اتصلي بقولك
رمقتها مي بغـ.ـيظ وهي تضـ.ـر.ب كف علي كف البـ.ـنت اتجننت مانتي معاكي رقمها وبعدين ناديها دي معانا في نفس البيت
نظره لها كأنها عفريت ولو أبيه حسام موجود أعمل أيه
مالت علي الكميدينو جوارها تتناول هاتفها وهي ترد تصدقي عندك حق
اتصلت بملك التي أتت علي وجه السرعه خير يا بنات في أيه خضتوني
ابتسمت مي وهي تشاور لمرام قولت حاجه من عندي أنتي شخص مزعج
تحدثه بفرحه حاتم كلمني وطلب يقابلني بكره في النادي
ملك بفضول وبعدين أيه يحصل بعد المقابله دي
أنا شايفه أن دي خطوه كويسه لما أبو الهول يتحرك من مكانه بعد السنين دي يبقي دي نهايه العالم
هتفت ملك بملل أصبري لما نعرف أيه الإفاده
نظره لهم بحيره مش عارفه صراحه هو قال عايز يتكلم في موضوع حساس وأنا قلت هقابله وانتوا معايا وهو وافق
اقتربت منها ملك بحب وهي تحرك أناملها علي وجنه مرام خلاص يا حبيبتي بكره نروح نشوف عايز أيه
وربنا يحققلك كل أحلامك
*************************
وقف يحرك عيونه بين أخيه وابن عمه يعني أنا اتكلم و أحدد الميعاد وقول لنفين هانم
تحدث مازن بضيق أنا كلمتها وطبعا رفضت بس أنا عرفتها اني مش باخد رأيها أنا بس بعرفها
خلاص أنا هكلم حمايا ونروح يوم الخميس نتفق و نقرأ الفاتحة وبعدها بأسبوع نلبس الشبكه
قاطع أدهم كلامه معلش أنا عايز أكتب كتابي رد مازن مثل الأطفال وأنا كمان
ارتسمت علي ملامح حسام التفكير بينما يتابع الإثنين رده ليخرجهم من حيرتهم ليه الإستعجال اعطوا لنفسكم فرصه
تحدث أدهم برفض لا هما ملتزمين وأنا عايز أكون براحتي عايز اقرب منها ونفهم بعض قبل الجواز
طيب ماشى يا سيدي ثم وجه سؤاله لمازن وأنت يا مازن
معاك يا معلم
هتف حسام بسخريه أنت متأكد أنك كنت عايش في المانيا أصل كلامك بيدل علي أنك جاي من المد.بـ.ـح
ضحك أدهم ومازن ليشاركهم حسام الضحك
***************
في النادي
جلست مي ومرام وملك علي طاولة في إنتظار حاتم الذي أتي ويبدوا عليه التـ.ـو.تر لتتمسك مرام بيد ملك التي ربتت علي يدها بتشجيع يلا بقي عايزين نفرح بيكي
اقترب حاتم حتي أصبح أمامهم لكنه لم يرفع عيناه وهو يلقي عليهم السلام لترد عليه الفتيات بإحترام
ثم رفع عيناه علي من تخصه وهو يخصها بالسلام أزيك يا أنسه مرام ممكن نقعد علي الطربيزه دي شاور علي طاوله جوارهم لتهز مرام رأسها بموافقه وتنتقل إليها
جلس حاتم علي الجنب الاخر من الطاوله
بينما اعطوهم مي وملك ظهرهم حتي يتركوا لهم مساحه لتحدث دون مراقب
جلست تفرك يدها بتـ.ـو.تر عنـ.ـد.ما سألها حاتم تحبي تشربي أيه
خلاص أنا هطلب علي ذوقي وطلب لها عصير مانجو فريش لأنه عشقها
نظره له بسؤال أنت عارف أن بحب المانجه ولا ده من غير قصد
ابتسم لها بحب أكيد طبعا عارف إنك بتعشقي المانجه
أنا مش هطول عليكي المفروض كنت خدت الخطوه دي من سنين بس الخــــوف دايما بيضيع كل حاجه حلوه من بين إيدينا أنا بحبك من زمان وكان نفسي أتقدm
رفعت عيونها بزهول ولم تنطق لأنها كانت تحسب أن حبها له من طرف واحد و تعاني منه هي فقط
تابع تعبيرات وجهها بإهتمام ليعرف مدي تأثير كلمـ.ـا.ته عليها انتي عارفه أن فيه فرق مادى كبير مش ممكن ننساه
بس أنا حاولت علي قد مقدر يعني لو تسمحيلي أكون جزء من حياتك أن اوفرلك مكان تعيشي فيه آه مش زي
القصر طبعا ولا قريب منه بس والله دي كل إمكانياتي
تـ.ـو.تر أكثر وهو يكمل أنا كنت بتمني أتقدm لك
م
قطعت مرام كلامه دون أن تسمع الباقي وهي تتحدث أنا موافقه
نظر لها بعدm إستيعاب ما نطقت به ليسألها قولتي أيه معلش
أخرجت حروف كلمتها ببطئ أنا موافقه علي الإرتباط بيك
تاه منه الكلام امام باب تواضعها و كرمها بس فيه بعض الأمور لأزم ت عـ.ـر.فيها
أعطت نفسها الحق في رفع عينها لتلتقي ببحر عيناه المتلاطم من مشاعره المتداخله ما بين فرحه و صدmه
وإنتشاء من جلوسه معها بهذا القرب وخاصتا عنـ.ـد.ما قررت علي مسامعه للمره الثالثه وأنا قولت موافقه علي أي وضع
زاد تـ.ـو.تره لأنه يعلم أنها لا تعرف ما هي مقبله عليه حتي لو كنتي هتعيشي مع أمي وأختي في شقه واحده
نظرت له مرام وابتسمت بحب وخجل أهم حاجه عندي أكون معاك
لم يستطع تحمل كل تلك السعاده ليقف وهو يتحرك حول نفسه يريد ضمها بقوه بين احضانه ويصـ.ـر.خ بحبها دون أن يهتم بأي شيء أخر حوله
لكنه تماسك حتي لا يعطي فرصه لأصحاب النفوس الضعيفه أن يتحدثوا عنها بالسوء
تتابع حالته بقلب هائم في كل تفاصيل حبيبه الذي لم يتوقع هذا الحديث معه السعاده والحب تغشي أعينهم بطريقه محببه
عاد للجلوس أمامها مره أخري بإختلاف أن تلك المره أكثر راحه من كلمـ.ـا.تها التي لمسه روحه ليكمل حديثه بهدوء
أنا مليش غير أمي وأختي بابا مـ.ـا.ت وأختي عندها خمس سنين وأنا كنت بشتغل علشان اصرف علي تعليمي وعلي البيت وهي عندها 19 سنه في كلية تجاره وماما ست طيبه جدا هتحبيها وهي كمان
هتحبك
حسام كان عايزني أتقدm من زمان
تحدثه بعدm تصديق هو أبيه حسام عارف إنك بتحبني
طالع صدmتها بحب طبعا حسام صاحبي وأنا مش ممكن أخون حتي بتفكيري وقت ما قلبي دق ليكي كلمته علي طول
لما شاف لهفتي عليكي اتكلم معايا وقالي أتقدm بس كنت بخاف ترفضي وأخسرك للأبد أنا مش من نفس المستوى
اتجننت لما عطتيني الإشاره
يوم ماجيتي
المكتب نظرتك ليا عرفت أنك بتبادليني نفس مشاعري
نظره له بعدm فهم ابتسم وهو يسرد لها أحداث هذا اليوم *******
فلاش باك
قام حاتم لفتح الباب المكتب عنـ.ـد.ما سمع طرق الباب وجد مرام أمامه تحمل صينيه بها عصير وحلويات
وقف الإثنين يتأملوا بعضهم البعض كأنهم فقدوا الزمان والمكان حتي فاق حاتم علي نداء حسام
فيه أيه يا حاتم مين علي الباب
تناول منها الصينيه وهي تركته وتحركه بسرعه خــــوفا من رد فعل حسام
توجه للداخل وهو يهتف بإحراج دى دى أنسه مرام جايبه عصير
هتف حسام باستغراب مرام هانم جايبه العصير بنفسها
ثم نظر لحاتم وهو يتحدث بعتاب هتفضل تاعب نفسك لأمته قلتلك أنا ميهمنيش الماديات أهم حاجه عندي
راجـ.ـل يحافظ عليها ويحتويها بحبه وحنانه
تحدث حاتم بحب عارف يا صاحبي ربنا ميحرمنيش منك بس أنا عايز اعيشها في مستوي قريب من الي هي عايشه فيه
وبعدين أنت عارف أن أمي وأختي معايا أنا جبت شقه كبيره وباقي توضيبها وإن شاء الله قريب ابداء
فيها
ثم سأله بألــم تفتكر هترضي تعيش مع أمي وأختي
حسا
ترك حسام ما بيده ووقف جواره يشـ.ـد أزره مرام تربية أمي متواضعة وحنينه وهتحبهم
هتف حاتم بتمني يارب
*****عوده من الفلاش باك
نظرتك اديتني الجراءه علشان اكلمك وأوعدك هعمل المستحيل واعيشك في مستوى قريب من العايشه
فيه
أرمقته بنظره هزت ثباته أنا ميهمنيش كل ده أهم حاجه أنا محتاجاه هي حبك وإخلاصك ليا
وأنا أسعد إنسان في الكون علشان برينسيس مرام تبصلي أو تفكر فيه
ابتسمت مرام بخجل
بينما وصل حاتم لدرجه صعبه من الإشتياق وعدm السيطره علي مشاعره ليقف وهو يهتف تمام أنا هكلم حسام وزياد ولينا كلام كتير مع بعض
بعد إذنك يا قلبي هتوحشيني من هنا ليوم الخطوبه
ذهب حاتم وظلت مرام في مكانها لا تتحرك فهي لا تصدق أنه يحبها كل تلك السنين
جلست ملك ومي جوارها وهي مازالت داخل خيمتها الورديه التي صنعها حاتم بكلامه المعسول وعشقه الواضح ها وبعدين
تحدثه بتوهان ده طلع بيحبني من سنين وأبيه حسام عارف
ملك بعدm تصديق بجد
فاقت مرام من حالة التيه بيقول أنه عارف وأنه مش ممكن يخـ.ـو.ن صاحبه
ابتسمت ملك كده يبقي شاب مخلص وعنده أخلاق وايه تاني
قصت لهم مرام كل ما حدث
تحدثه ملك بفخر الإنسان اللي زي ده تحطيه في قلبك وعيونك
ماشاء الله فيه كل القيم والأخلاق
و شكله دايب فيكي حـ.ـضـ.ـنتها ألف مبروك يا حبيبتي
***************
ملحوظه
( ملك اصغر من مي ومرام بسنه وهي الأصول كانت
مخلصه كليه بس لما اتجوزت في سنه رابعه جوزها
الاولاني رفض أنها تكمل فبتكملها الوقت وهي مع
حسام )
↚
دخل حاتم
المكتب علي حسام وهو في منتهي السعاده .
علم حسام من هيئته أنه قد تم المراد ابتسم وهو يبـ.ـارك له مبروك يا صاحبي
أحتضنه حاتم وهو يكاد يطير من شـ.ـدة سعادته الله يبـ.ـارك فيك أنا مش مصدق أنها وافقت كده بالساهل
وأنها أخيرا هتكون ليا رجع بنظره لحسام تفتكر ممكن تنـ.ـد.م في يوم ؟؟
لا مش هتنـ.ـد.م لأنها بتحبك الستات أنواع
نوع عايز الفلوس و ميهمهاش المشاعر ونوع عايز المشاعر ومش مهم الفلوس
مرام من النوع اللي بيدور علي الحب وطول ما هي شايفه حبك وإحتوائك مش هتفكر في حاجه تانيه خالص
ربنا يهنيكم لسه زياد ومي .
**********************************
يوم الفاتحة
أتت عائله حسام إلا نيفين وابـ.ـنتها هايدي لطلب يد لى لي وليليان
كان في استقبالهم ملك ووالدتها ووالدها
انحني حسام علي ملك وهتف بحب جوار اذنها حشـ.ـتـ.ـيني و الساعه دي تورد وجهها من الخجل
::تنحنح أدهم علي فكره دي مراتك وهتروح معاك عايزين ندخل ضحك الجميع
جلسوا في الصالون ذهبت مي و مرام للفتيات في غرفتهم
بينما عند الرجـ.ـال تحدث محمود والد حسام
احنا يشرفنا نطلب إيد الأنسه لي لي والأنسه ليليان لأولادي مازن وأدهم
رد محمد بإبتسامه
ده شرف كبير لينا هم بناتكم كمان وبعد اللي بسمعه من ملك أجبلكم بناتي لحد عندكم
ابتسم والد حسام بود ده العشم طبعا والولاد عايزين الخطوبه وكتب الكتاب مع بعض
نظره والد ملك لحسام كأنه يسأله ماذا أفعل
تحدث حسام وهو ينظر لحماه ويشرح له الفكره ::
علشان يا عمي وهم بيلبسوا الشبكه ولو حبوا يخرجوا مايكنش فيه إزعاج .
ثم أكمل إحنا مش هنطول في الخطوبه كمان شهرين الفرح .
تحدث أدهم بعدm رضي شهرين كتير هو أنا لسه هكون نفسي؟
رد حسام بضحك::
لا يا خفيف علي ما الجناح بتاعك يجهز
رفع مازن إحدي حاجبيه بقلة صبر هو تجهيز الجناح هياخد شهرين أكون مت هو أسبوع حلو وأكون كارمكم ؟
ضحك الكل بينما رد والد ملك بإعتراض
يا بني في التأني السلامه وبعدين أنا كنت عايز الجواز كمان سنتين تكون البنات
كبرت ويقدروا يشيلوا مسؤولية بيت ؟
هتف مازن بصدmه ::
نعم سنتين ده اللي هو أزاى دنا أصورلكم قتيل هنا
عايز أتجوز يا ناس عايز أتجوز يا جدعان شهرين وأعديهم شهرين ويوم والله أخـ.ـطـ.ـفها ومتعرفوا
تيجيبوني !
اتسعت أعين الجميع من تسرعه الغير مسبوق علي الزواج
ليتحدث محمود
بضحك خلاص يا حج محمد أنت شايف الواد هيمـ.ـو.ت علي الجواز ربنا يسترها
معانا ونلحقه قبل ماينحرف
نظر له مازن بمرح الله يكرمك يا حج حساس بيه والله ربنا يخليلك عيالك ويوسع رزقك
قاطعه صوت حسام الغاضب بااااااااس أنت هتشحت فضحتنا الله يكسفك
ليتحدث والده لأول مره منذ جلوسه سيبه يابني ربنا يهديه ده كان قريب رافض الفكره خالص
طلب محمد من آمال أن تنادي الفتيات وقفه تتجه لغرفتهم وهي تشعر بفرحه كبيره من اجل بناتها
******************
فتحت أمال باب الغرفه يلا يا بنات بابا عايز كم خرجت الفتيات .
جذبت أمال يد لى لي خطيبك ده حتة سكره دmه خفيف خجلت لى لي .
وصلوا أمام باب الغرفه ليناديهم محمد بحنان تعالوا يا حبيبي نقرأ الفاتحه و تتعرفوا علي عرسانكم
سأل والد حسام بحيره مين فيهم عروسة أدهم
::شاور أدهم علي ليليان
بينما تحدث والده بتعجب عرفت منين أنا شايفهم شبه بعض جدا
ابتسم أدهم بشقاوه وغمز لوالده ده إحساس لما بشوفهم قلبي بيشاور علي حبيبه فبعرفها
خجلت الفتيات جدا وضحكت مي و مرام وملك
بينما أكمل كمان فيه إختلاف بسيط في درجة لون العين
ما تغفلش عنها عيون خبيره زيي ده اصلا شغلي
مازن وهو يميل علي أدهم بذمتك حد يقدر يقاوم الجمال ده شهرين
هتف أدهم بخبث
قولي يا مازن خطيبتك أحلي ولا بنات المانيا
::نظر له مازن بغـ.ـيظ وسبه في سره
رفعت لى لي وجهها اتجاه مازن حتي تري ملامحه وهو يتحدث
بينما تراقص قلب مازن عنـ.ـد.ما وجد الإهتمام بعينها لمعرفه رأيه بها ليهتف المانيا مين هو فيه أجمل ولا أطعم من بنات بلدنا ده كفايه حيائهم وتدينهم وتنام وأنت
مغمض وعارف أن شرفك متصان
ردت والدة ملك آه والله يابني عندك حق
صدع صوت مراد بخبث ليه مانت مكنتش عايز ترجع مصر وكنت بتحايل عليك تقول مأقدرش
أسيبب بنات المانيا
حرك مازن عيونه بينهم في ضيق وهو يهتف
أه أنتم بتحفلوا عليا بقي
ليكمل معلش يا عمي ممكن أتكلم مع لى لى شويه
شاور محمد علي جزء بعيد عنهم لكنه تحت عيونه ماشى بس جنبنا
وظل الجميع يتحدثوا في مواضيع مختلفه ليستأذن أدهم أيضا حتي يتحدث معها
**********
جلس مازن و لى لى في الصالة دون أن ترفع وجهها
وصلها همسه الحنون. وهو يسألها ممكن تبصي ليا
رفعت لى لى وجهها
أنا مش عايزك تضيقي من كلامي أنا هحكيلك عني شوية حاجات علشان نبتدي حياتنا مع بعض علي نور
أنا شاب كان ليا علاقات كتير
نظرت له لى لى بحيره
وضح قصده بتـ.ـو.تر يعني كنت بعرف بنات وبخرج معاهم وكنت بشرب خمره وحطي مليون خط تحت كنت
تجمعت الدmـ.ـو.ع في عيون لى لى هي لم تتوقع كل تلك الأشياء به
لعن غبائه وهتف بلهفه بلاش ارجوكي دmـ.ـو.ع قلبي بيوجـ.ـعني لما بتبكي أنا مش بحب الخيانه علشان كده بقولك
علي حياتي قبلك لكن والله من يوم مقابلتك في القسم وأنا بقيت واحد تاني
أخذت علي نفسي عهد أن حياتي تنضف وأكون ليكي انتي وبس حتي لو مكنتيش من نصيبي
سهل أن مش أعرفك وأظهر قدامك الشاب الخلوق المتدين و ماكنيش هت عـ.ـر.في عني حاجه بس نقاء روحك وبياض قلبك أجبروني علي كده
ياتري هتاخدي بأيدي معاكي طريق الجنه ولا هاتسيبيني تايه بين الإتنين
تحدثه بقوه عكس شخصيتها لا طبعا عمري ما هسيبك طول ما أنت عايز تتوب
بس أرجوك أنا مش حمل خيانه أنا ممكن أروح فيها
تحدث بلهفه بعد الشر عليكي يا حبيبتي ثم أكمل معلش فيه حاجه تانيه
نظره له بخــــوف تسلل لقلبها خير
::ماما مش ممكن تتقبل فكرة إرتباطنا أنا مش هسمح لحد يضايقك
بس لو حصل حاجه في غيابي ياريت متحكميش عليا بيها كلميني أحكيلي
عن أي حاجه مضايقاكي عايز علاقاتنا تكون زى الكتاب المفتوح ليا وليكي
كل واحد فينا عارف ايه جوه التاني
ابتسمت ببرائه أوعدك
************
عند أدهم وليليان
لو حابه ت عـ.ـر.في عني أي حاجه أسالي وأنا هجاوبك بصراحه
أردفت ليليان بخجل ::
أنا عارفه حاجات كتير من ملك
زينة ملامح أدهم إبتسامه ساحره::
بس فيه حاجات ملك متعرفهاش
:: زى أيه
إن بحبك مثلا من يوم ماشوفتك
تورد وجهها من شـ.ـده الخجل
أكمل أدهم حاولت كتير أخرجك من تفكيرى مكنتيش بتخرجي وده عمره ماحصل أن بـ.ـنت تشغل أفكاري و تشـ.ـد
إهتمامي
وأن يوم ماشوفت ملك بجمالها ولبسها
أتمنيت من ربنا يرزقني بوحده زيها مش في الجمال بس في أخلاقها وطيبة قلبها
أنا وواحد صاحبي شايفين البنات حولينا ملهمش أمان وبسببهم كنا رافضين فكرة الجواز
بس بعد ماشوفت ملك غيرت رأي لحد ماشوفتك عرفت أنك نصيبي ال ربنا عاينهولي
بحبك يا ليليان بحبك جدا واتمني تلاقي فيه فتي أحلامك زي ملاقيت فيكي كل أحلامي
***************
تم تحديد يوم الخطوبه ونزل الجميع والفرحه تسكن قلوبهم و تنير وجههم إلا ذلك العاشق المحروم من ابسط حقوقه وهو الكلام مع من يحب
نزل الجميع وتوجهوا إلي سياراتهم
ذهب زياد إلي عمه والد مي لو سمحت يا عمي ممكن مي تركب معايا محتاج أتكلم معاها
نظر له بحـ.ـز.ن لأنه يعلم مدي حب ابـ.ـنته وابن أخيه لبعضهم لكن زوجته ترفض هذا الزواج بشـ.ـده
هي تريد من لهم السلطه وهو لا يستطيع الموافقة علي شئ لا تريده
ماشي يا حبيبي بس مـ.ـا.تتاخروش
نزلت مي باستعجال وسعاده وهي لا تصدق أن والدها وافق
جلست جواره زياد الذي تحدث بحـ.ـز.ن عقبالك يا حبيبتي
ردت بلهفه يارب يا حبيبي بحلم باليوم اللي أكون فيه علي أسمك و ملكك
زياد بألــم ::
مش باين طول ما أمك بتتعامل معايا علي إني ابن الجنيني
::تألــم قلبها علي حبيبها لتردف أبدا أنت عارف هي معاملتها كده مع الكل حتي طنط ناهد
حتي ابنها مرضيتش تحضر معاه وأنت ابن عمي يعني مقامنا واحد أنا مش عارفه هي بتفكر أزاي
وأنا قولتلك لو مفيش حل غير أننا نهرب و نتجوز أنا موافقه
زياد ::بسرعه لا يا حبيبتي عمري ماقبل أصغرك او اهينك بالشكل ده أنتي غاليه عليا قوى
ولازم تخرجي قدام الناس وأنتي أميره متوجه بس شوقي ليكي قــ,تــلني ومش عارف أعمل أيه
نفسي تكوني ملكي قدام كل الناس بس مامتك كل شويه جيبالك عريس
هي عارفه عمري ما أوافق مهما عملت و عرفتها أن عمري ماهكون غير ليك حتي لو هقعد من غير جواز
جواز
لتكمل بحـ.ـز.ن أنت عارف كان نفسي طنط ناهد تكون أمي قد أيه أم عظيمه في كل حاجه
عايشه لولادها شغله نفسها بالراح والجه سعادتهم عندها أهم من الشكليات والمظاهر الكـ.ـد.ابه
تحدث زياد بتأكيد فعلا هي أم لينا كلنا ربنا يخليها
ضم يدها بين يديه وقبلها بعشقك يا مي من أول لحظه شيلتك فيها وأنتي لسه عندك أسبوع
كنت عارف أنك نصيبي رغم أن مامتك برده رفضت إني أشتالك لأنها خايفه توقعي
ماما سكتت
لكن طنط ناهد قعدتني علي الكنبه وحطيتك بين إيديا وقالت زياد راجـ.ـل ويخاف عليها
مامتك أضايقت جدا وقالت طفل عنده خمس سنين يخاف عليها أزاي أفرضي وقعت منه
رديت عليها أنا راجـ.ـل وبخاف عليها ومحدش يقدر يإذيها وأنا موجود وقتها فتحتي عيونك وإبتسمتي
من يومها وأنا بحبك حسيت أنك فهمتي كلامي وبتصدقي عليه
إنتي بـ.ـنتي وحبيبتي ومراتي وأختي وكل حاجه ليا في الدنيا هستناكي مهما طال بيا
الزمن
************************
إنتهي البـ.ـارت
ونلتقي قريبا مع أحداث جديده
يتبع…..
↚
في سياره حسام هتف بحب مبروك يا حبيبتي
مالت علي كتفه براحه والفرحه تشع بعيونها الله يبـ.ـارك فيك يا حبيبي
حرك يده ليضعها علي كتفها بحنان أنا حجزت أتيليه مخصوص ليكم علشان تكونوا براحتكم وانتوا بتختاروا الفساتين
وليه كل ده
كده أطمن أكتر وبدل اللف بين المحلات أنا عارف صاحبته وذوقها راقي هيعجبك
ابتعدت عنه وهي تهتف بغيرة قولتلي عارف صاحبته
::ضحك حسام علي غيرتها ليكمل كان ليها معايا شغل ثم رفع يدها لفمه وقبلها بحب حبيبي مينفعش يغير من حد
أنا اللي كنت بجري وراه علشان يرضي ويحن عليا
رجعت لوضعها الاول بعدmا طيب خاطرها بتلك الكلمـ.ـا.ت و تحدثه بحب خلاص عفونا عنك
نظر لها بجانب وجهه كل ده لراحة حبيبي وعلشان أكون مطمئن أن محدش يشوف القمر بتاعي أنا آمرتها بقفل الكاميرات في اليوم ده
****************
رجع الجميع القصر بينما وجه حسام كلامه لملك وهو يقبل وجنتها حبيبتي أطلعي أرتاحي وأنا هخلص شغل في المكتب و أحصلك
وقفت أمامه تحرك وجهها علي صدره بدلال مثل القطه التي تستجدي عطف صاحبها ما تخلي الشغل لبكره وتعال إرتاح أنت كمان ولا أنا مش وحشاك
ضمها بقوه لصدره وتحدث بخبث ملك هانم الكلام ده محتاج عقـ.ـا.ب وأخذ شفت*يها في ق*بله شغوفة وهمس لها بعشق
أنت بتوحشيني وأنت بين إيديه مش بقدر أكتفي منك يا ملك روحي بس فيه حاجه ضروريه لأزم أخلصها
الوقت حالا ماعدش ينفع تتأجل أكتر من كده وغمزلها بس أوعي تنامي فيه كلام كتير عايز أقوله ليكي
************
توجه حسام في خطوات قويه بها بعض العصبيه وهو يوجه حديثه لأبيه وعمه
لو سمحت يا بابا عايزك أنت وعمي المكتب ضروري
نظر الإخوان لبعضهم فمنذ تركوا الشغل في يد حسام وهو لا يشغلهم بأي شئ
سأله عمه بتعجب ::
خير يا حسام
تحدث حسام بحزم لا يقبل النقاش كتب كتاب مي وزياد مع أدهم ومازن لأن الموضوع زاد عن حده
ده ابن عمها وهو أولي بيها وكلنا عارفين أنه بيعشقها من وهي صغيره وهي كمان
ليه
نعـ.ـذ.بهم لو كانوا مش كويسين كانوا هربوا وأتجوزا من ورانا وأنا عن نفسي كنت أشجعهم واقف معاهم كمان
أردف عمه بحيره ::
بس كده البيت ها يخرب
حسام باإستغراب::
بيت ايه يا عمي حضرتك متعرفش مراتك وبـ.ـنتك فين كل يوم سهر وسفر
أنا بشوفهم كل شهر مره وساعات أكتر حتي مرضيتش تكون جنب ابنها في يوم زى ده
أحب أعرفك أن البيت أم تحب و تحتوى و تضحي غير كده يبقي مافيش بيت أصلا
وأنا هخلي زياد يروح معاهم يجيب شبكته ويكتب عليها وده أخر كلام عندي
فرح عمه
بهذا القرار لأن زوجته تتمرد عليه ولا تسمع له كلمه لكنها تخاف من حسام بشـ.ـده
ولا تستطيع مراجعته في أي شئ
****************
ليليان بفرحة أنا مش مصدقه معقول هنعيش مع بعض تاني أحنا الثلاته أقتربت من لى لى
فاكره لما كان بندعي ربنا يرزقنا أتنين أخوات علشان منبعدش عن بعض والحمد لله ربنا تقبل
ومش أي حد أدهم طلع بيحبني ومازن كمان شكله بيمـ.ـو.ت فيكي
ليليان وهي تكمل بهيام كلامه معايا طمني وحسسني بالإحتواء زى ما كانت ملك بتوصفه علي طول
لم تجد رد من تؤمها لى لى مالك يا حبيبتي شكلك متضايقه
خرج صوتها ضعيف أنا خايفه من مازن قال أنه كان بيعرف بنات وكان بيشرب خمره وخايفه
بعد الجواز يرجع للحاجات دى تاني ويكـ.ـسرني
ليليان بحكمه وهدوء::
بصي يا قلبي فكرة أنه يتكلم معاكي كده من الأول معناه أنه إنسان كويس
ومعندوش غدر ودى تحسبله لأن مافيش حد بيقول علي نفسه وحش حتي لو هو كده
ابن أدm خطاء مافيش حد فينا معصوم والرسول عليه السلام قال (خير الخطائين التوابين )
بس انصحك أنك تحافظي عليه وتعطيه فرصه ساعديه يخطئ علي الطريق الصح وينسي
كل حاجه قبلك وأنا واثقه أنك تقدري ويبقي كسبتي حبك وكسبتي فيه ثواب التوبه
و متخافيش طول ما ربنا معاكي
ارتمت لى لى في حـ.ـضـ.ـنها ومازال الخــــوف ينهش روحها البريئه يارب ياليليان
****************
في غرفة حسام
خرجت ملك من الحمام وهي ترتدي قميص نوم أسود وجدته يجلس علي الكنبه ويضع الاب توب
فوق قدmه تأملته وهو يعمل عليه بتركيز ثم توجهة إلي المرأه قامت بوضع ميك أب خفيف وأسدلت شعرها
ووضعت عطرها الذي يخدر حواسه إقتربت منه بخطوات متمهله مثيره ثم إنحنت عليه بإغراء تعلمته
علي يده
ليغمض عيونه بنشوة طفلته تنازلت عن حياءها وبدأت تستخدm معه أسلحتها المدmرة
لمشاعره و رجولته وهذا أسعده و أشعره بالكمال
رفعت اللاب وضعته علي طاوله جوارها ثم جلست علي قدmه وهي تتحدث دي مملكتي وطول ماأنت
هنا كل حاجه فيك ملكي شغلك بره الغرفه دي لكن جواها تنسي شغلك والعالم كله
:: تأملها بشغف ولهفه وقد غامت عيونه من شـ.ـدة إثارته أنا ملك حبيبي في كل مكان
حتي في شغلي بفكر فيكي أنتي عشقي وشغفي أنتي تنسيني العالم كله.لكن مافيش حاجه في العالم تقدر تنسيني ملك
ولو العالم كله بين إيديا وأنتي مش جنبي يبقي ولا يسوا الشغل والتعب مش ممكن
يبعدوني عنك
قبلته في عنقه برقه إنتفض جــــســ ـده علي أثرها و لما لا وهي الوحيده في الكون
التي تمتلك مشاعره حملها بين يديه وتاهه معها في عالمهم الخاص وكلا منهم يتمني ألا يبتعد
عن الآخر ولكن للقدر رأي أخر
*********************
تتحدث في هاتفها بشر أنا رتبت كل حاجه وبعد الخطوبه أعمل التفقنا عليه وأخرج تاني وهسافر
يومين بس أنت عليك الباقي خلاص اتفقنا
***************
في اليوم التالي
:: تحدثة مرام مع مي أيه رأيك لما أخلي حاتم يبعت أخته معانا وأحنا بنجيب الفساتين
::أتت ملك من خلفهم فيه أيه عمالين تتهامسوا
::ردت مرام كنت عايزاه أخلي حاتم يجيب أخته معانا علشان أشوفها وأتعرف عليها
:: ملك بإبتسامة تشجيع خلاص كلميه
مرام بتردد بس مي خايفه أنها تتكسف مننا
لا يا حبيبتي إحنا نخليها تنـ.ـد.مج معانا بسرعه متقلقيش .
:: ابتعدت مرام واتصلت بحاتم
كان يجلس مع حسام بمكتبه يرجعوا بعض الملفات عنـ.ـد.ما رن هاتفه ليرفع عيناه يري المتصل لتعتلي ملامحه الدهشه مم جعل حسام يسأله بتعجب من هيئته مين يا حاتم
حاتم ومازل علي وضعه دى مرام
لتنتقل دهشه حاتم لحسام الذي عقد حاجبه طب رد
فتح حاتم الخط بتـ.ـو.تر حتي لا تظهر فرحته أمام حسام أهلا آنسه مرام خير
:: شعرت مرام بضيق من رده فقد توقعت لهفه في نبرة صوته أنا اسفه لو كنت عطلتك.
هتف بسرعه وقد شعر بضيقها لا أبدأ مفيش حاجه أنت تتكلمي في أي وقت
::كنت بسأل لو ينفع رهف تيجي معانا وإحنا بنشتري فساتين كتب الكتاب
رد حاتم بسعادة بجد أه طبعا مفيش مشكله
::شعرت مرام بسعادته خليها تجهز الساعه 10 وأحنا نفوت عليها
:: كان رد حاتم لا خليكم وأنا أجيبها عندكم
تمام هستناها بس أوعي تنسي
قفل حاتم مع مرام وهو يحدث نفسه أنسي أزاي حاجه أنتي طلبتيها فاق علي سؤال حسام
مرام عايزه رهف معاها وهم بيشتروا الفساتين
أبتسم حسام مش قولتلك دي تربية ناهد هانم
*******************
نظره ملك حولها بتعجب لترفع هاتفها وتتصل علي حسام حبيبي ليه كل العربيات والحرس ده إحنا رايحين نشتري فساتين مش داخلين حرب
اتها صوته الرجولي أنا ليا أعداء كتير في السوق ومش عارف ممكن يعملوا أيه لما يعرفوا بوجود نقطة ضعفي الوحيده ده علشان أكون مطمن .
هتفت بدلع وهي تتواري عن الجميع يعني أنا نقطة ضعفك
خرجت منه تنهيده شوق عمر مكان ليا نقطة ضعف ومحدش قدر يهزني او يكـ.ـسرني بس الوقت
أنت لو جرالك حاجه يبقوا خلصوا مني للأبد لأن همـ.ـو.ت وراكي
شهقه بخــــوف بعد الشر عنك يا قلبي أياك تقول كده تاني هزعل منك
خرج من حاله هيامه لا كله إلا زعل حبيبي أنا مأقدرش عليه بصي يا حبيبتي أنتم تختاروا الفساتين وهي تعمل كل التعديلات المطلوبه
ربنا ميحرمنيش منك ابدا رهف وصلت أهي هنركب ونمشي
ها كون معاكي علي ال فون لو إحتاجتي أي حاجه كلميني
هتفت بهمس بحبك
حسام بشوق إرحمي أمي وإلا والله أسيب الشغل وأجيلك أخـ.ـطـ.ـفك ومش هخليكي تروحي معاهم
لا لا اسفه والله أخر مره قلبك أبيض
*********
تعرفت الفتيات علي رهف التي شعرت بينهم بالحب والألفة و توجهوا إلي أتيليه مدام هانيا
المكان يدل علي رقي وذوق مالكته التي استقبلتهم هانيا بترحيب
نظرت لها ملك بغيره فكانت تمتلك أنوثه طاغيه بملابسها الضيقة و مكياجها الصارخ
جذبت مي من يدها وهمست بقي دي صديقة حسام كان بيتعامل معاها أزاي وشغل أيه اللي كان بيركز فيه وكل الاسلحه دي قدامه نهاره أسود ضحكت مي بقوه علي حديثها العجيب
بينما تحدثه هانيا برقه مين مدام ملك
وقفت أمامها ملك بغيره أنا
قابلتها هانيا بابتسامة رائعه أهلا مدام ملك نورتي اتفضلي شوفي التشكيله الجديده لسه واصله إمبـ.ـارح
مررت عيونها علي المكان حولها لتتحدث بتعجب من إختيار حسام لهذا المكان أكيد مش هنلاقي لبس محجبات عندك كل الفاساتين مصيفه
مالت مي علي الفتيات ملك اتحولت يا بنات راح فين الملاك البريء شايفه قدامه لبوه شرسه هتقطع منافستها
ابتسمت الفتيات لتتحدث مرام الغيره تعمل أكتر من كده
بينما تحدثه هانيا بعمليه حضرتك أختاري الموديل اللي يعجبك وأحنا هنعمل التعديلات المطلوبه
وقفت الفتيات لتجربة الفساتين وكل شئ ترتديه ملك او اخوتيها ينبهر الجميع من شـ.ـدة جمالهم
لتهتف هانيا بإعجاب حقيقي ليه حق حسام ينبهر بيكي حقيقي أول مره أشوف وحده هي ا لبتزيد الفساتين جمال مش العكس
خجلت ملك من مدحها لها وهي التي تريد خـ.ـنـ.ـقها ميرسي جدا لذوقك
حقيقي إحنا بنحتار علشان نلاقي الحاجه اللي بتظهر جمالنا وانوثتنا لكن انتي مفيش فستان جربتي
إلا وكان ملفت جدا عليكي
أكدت مي علي كلام هانيا فعلا يا ملك انتي وأخواتك حاجه صعبه ربنا يكون في عون رجـ.ـا.لة العيله
ضحك الجميع علي خفة دmها بعد ساعات اختارت الفتيات الفساتين و الاحذيه
خرجوا من الاتيليه وتوجهوا إلي مول لشراء الطرح
هتفت مرام بإعتراض بس كفايه حـ.ـر.ام كده أنا مت من الجوع
ملك وأنا كمان تعالوا نتغدا وبعدين نروح
سألت مي بتعجب ليه مش هانجيب الشبكه النهارده
لا كلمت حسام وطلبت منه نخليه ليوم تاني
أختاروا الطعام وطلبت للحرس
أعتذر لها أحد الحرس لكنها أصرت انتوا معانا من الصبح وأكيد جوعتوا أعتبروها تصبيره لحد مترجعوا
أحمد بإمتنان شكرا جدا يا فنـ.ـد.م
***********
عند حسام
حاتم معاك تجيب الدبل ولا هتكسفنا
تحدث بسعاده لا طبعا معايا كل التآمر بيه أنا هنفذه
هتف زياد بفخر وأنا مش هلاقي لأختي حد أحسن منك ومتأكد أنك هتحافظ عليها .
أبتسم حاتم شكرا ياأبوا نسب عقبال مانفرح بيك
نكس زياد رأسه بحـ.ـز.ن مش باين
وجه له حسام الكلام وأنت كتب كتابك مع ولاد أعمامك
رفع عيونه بزهول بجد قول والله .
ضحك حسام برجوله الواد أتجنن.
زياد وهو لأ يصدق حاتم أقرصني وقولي إني صاحي مش بحلم
حاتم ::بخبث غالي والطلب رخيص ليضـ.ـر.به بقوه في كتفه
خرجت من زياد صرخه علي أثرها أي يخربيت غبائك .
حاتم أنا غلطان علشان بفوقك
ذهب إلي حسام وهو مصدوم قول بجد حـ.ـر.ام عليكم أنا مش حمل هزار في حاجه زى دى
تحدث حسام بإشفاق علي حاله أنا كلمت أعمامك وبكره هتروح تجيب الشبكه معاهم من غير ما البنات
تعرف عايزها مفاجأه
وقف يدور حول نفسه يعني مي هتبقي ليا ومرات عمي مش هتقدر تبعدنا تاني توجه بسرعه لأحضان حسام
وضمه بقوه وهو يهتف من بين دmـ.ـو.عه متحرمش منك أبدا طول عمرك كبيرنا و حمايتنا و شايل همومنا
شعر حسام براحه كبيره من أخذ تلك الخطوه وهتف بقلب أخ كبير أنتم كلكم ولادي مش أخواتي حتي الواد حاتم كمان
****************
بنات تشجيع و كومنت
أنا حاسه أن روايتي أسواء روايه من قلت التفاعل
هي الأحداث ممله ولا ايه
↚
وقفت ملك تزفر بضيق شـ.ـديد
كلما تذكرت هانيا ولبسها وطريقة
كلامها عن حسام كأنها قريبه منه وتعرف ذوقه
دخل حسام بإبتسامه كبيره وجدها تقف أمام الشرفه ولم تستقبله كما تعود منها أقترب منها
وضمها من الخلف بلهفة ولكنه صدm عنـ.ـد.ما ابتعدت عنه فهي تتجنبه لأول مره
جذبها مره اخري و لفها بين يديه
لتواجهه حبيبي مالوا مين مزعله وأنا أمحيه من الوجود
::ردت بضيق مافيش حد أنا مصدعه بس شويه وعايزه أنام .
مرر عيناه علي ملامحها العابسه وهتف بتأكيد لا فيه أنت أول مره تقابليني كده
هتفت و الغيره تتأكلها معلش تعبانه شويه ثم وتركته وذهبت إلي سريرها لتنام وهي تفكر في عمق علاقتهم
لكنها لا تعترف بشيء أسمه صداقه بين رجل وامراه أبدا
نظر لها حسام وهو لا يفهم ما بها ولما تتعامل معه بهذا الجفاء ظل ينظر لها وهي تمثل النوم
ثم أخذ ملابسه ودخل يأخذ شاور يهدئ به جــــســ ـده ويفهم ما بها خرج بعد وقت
وجدها كما تركها أقترب منها وجدها في سبات عميق إنحني يقبل وجنتها وهو يسأل نفسه يا تري يا حبيبتي
مالك وأيه اللي ضايقك للدرجه دي لما أرجع لأزم أعرف كل حاجه
**************
تحدث بشوق لى لى حبيبتي حشـ.ـتـ.ـيني و جدا وبحلم باليوم اللي تكوني فيه ملكي لم يسمع منها رد ليسألها
أنت مش بتردي ليه
تحدثه بحياء أقول أيه
ابتسم مازن علي برائتها تقولي وأنا كمان بحلم بنفس اليوم وأنت وحـ.ـشـ.ـتني أكتر كده يعني
تحدثه بحيره بس أنا متعودتش أقول الكلام ده لراجـ.ـل
نزلت كلمـ.ـا.تها العفويه علي صدره أثلجته ورد بسعاده من حيائها بس أنا مش أي راجـ.ـل أنا خطيبك وكمان يومين هتكوني مراتي
طيب تمام لما أكون مراتك إن شاء الله أوعدك أحاول أتغير
طيب أنتي لبسه أيه الوقت
نظره لملابسها وهي ترد لبسه هدوم
ضحك بقوه عارف إنك لبسه هدوم عبـ.ـاره عن أيه الهدوم دي
لبسه إسدال
شهق مازن بقوه بتكلميني وأنتي لبسه إسدال ليه طالعين الحج
تحدثه بنفي لا أنت اتصلت وأنا كنت لسه مخلصه صلاه
تمتم في سره غـ.ـبـ.ـي يا مازن يا رايتك كنت استنيت شويه علي ما الأسدال يكون مـ.ـا.ت أنا مني لله
*******************
سمعت صوته الذي يتلاعب علي أوتار قلبها وهو يسألها ليليان إتبسطي النهارده
تنهده براحه وهي ترد يوم جميل وخفيف وحبيت رهف هي قدنا وطيبه جدا
رهف دي أخت حاتم وتربيته وأنا مبسوط أنكم خدتوها بينكم
توقف عن إكمال كلامه عنـ.ـد.ما وصله همسها الذي اصاب جــــســ ـده برعشه لذيذه
همست بحياء كان نفسي أشوفك النهارده و أخد رأيك في الفستان
توقف للحظه لا يصدق ما سمعه هل تشتاقه مثلما يشتاقها هل تعترف بحبه أم هو يتخيل
نادته ليليان مره أخري عنـ.ـد.ما لم تجد منه رد أدهم أنت سامعني
خرجت حروف كلمـ.ـا.ته بطيء يستلذ بها ممكن تقولي تاني
كان نفسي أخد رأيك في الفستان
هتف بإصرار لا اللي قبلها
تراجعت من طريقه كلامه لا خلاص
هتف بطريقه لا تقبل النقاش والله لو ما قولتي لكون عندك الوقت ومش ماشي غير لما تقوليها في وشي وأنا مش برجع في كلامي
هتفت بسرعه لا لا خلاص أنا كان نفسي أشوفك
همس أدهم بحب يعني فيه حاجه جواكي ليا مش كده
::لم تستطع الرد
أكمل بنفس الهمس تصبحي علي خير يا أجمل حاجه في حياة أدهم
تصبحي علي وجودك في قلبي وكياني كله
أغمضت عيونها وضمت فونها بحب وسعاده ليكون صوته أخر شئ تختم به يومها
*************************
في الصباح أجتمع الكل علي الفطار
سألت مي عن ميعاد ذهابهم لشراء الشبكه هنروح الساعه كام
جاوبتها مرام لما لى لى وليليان يرجعوا من الكليه
تحدثه ناهد بإعجاب الفساتين جميله جدا يا بنات ربنا يفرحكم
ويخليكي لينا يا حبيبتي
وجه حسام كلامه لمازن وأدهم يجيبوهم و يحصلكم وأنتم معتز ياخدكم ويسبق
ثم سأل ناهد ماما حضرتك هتروحي معاهم
لا يا حبيبي ملك مكاني والبنات تفرح مع بعضها
هتفت ملك بحب فرحتنا تكمل بوجود حضرتك معانا بدل قعدتك لوحدك
لا يا ملوكه أنا هروح أقابل ناس أصحابي تكونوا رجعتوا و أشوفها هنا
نظر حسام لملك يريد إختراقها ليعلم ما بها لانها تتجنب الكلام معه منذ الصباح ملك ممكن كلمه بره
::حاضر خرجت ملك وحاولت عدm النظر في عيونه حتي لا تضعف
أنا عايزك تخلي مي ومرام يختاروا أطقم زي لى لى و ليليان من غير مايعرفوا أنها ليهم عايز حاجه قيمه
::نظرت له ملك بتفهم حاضر
أقترب منها حسام بحب ولهفه برده مش عايزه تقولى مالك يهون عليكي حيرتي دي
ملك وهي تحاول التماسك وأنا حيرتك ليه
حرك أنامله علي وجنتها لما حبيبي يتجنب يبصلي أو ينطفي بريق حبه وشوقه ليا
ده مش يضايقني ويخليني مش مركز في أي حاجه ولا أيه رأيك
هتفت بنفي وهي تستدعي القوه حتي لا ترتمي بحـ.ـضـ.ـنه وتبكي من تلك النار المستعره داخلها منذ الأمس أبدا دى كلها تهيئات أنا زي ماأنا بس متـ.ـو.تره شويه
جذبها لصدره بحنان طب أيه رأيك لما أرجع باليل نتكلم
مع بعض ونحل المشكله دي
إن شاء الله
******************
عند الجوهرجي
رحب بهم صاحب المكان بحرارة وعرض عليهم أجمل وأغلي تشكيله
نظره ليليان لما وضع امامها وحدثه أدهم ده شكله غالي جدا أنا عايزه حاجات سمبل مش بحب الحاجات الكبيره
حبيبتي أختاري الطقم اللي يعجبك والسمبل هبقي أجيبه هديه بعد كده ولا إيه رأيك
يا مازن
عنده حق كل المجموعه شيك جدا أختاروا وملكمش دعوه بالسعر
بينما جلست مي ومرام في مكان أخر الأطقم دي تحفه يا بنات لو أنتم بتشتروا حاجه لنفسكم تختاروا أيه
شاوره مرام علي طقم شيك به أحجار خضراء أنا عجبني ده
و شاورت مي وأنا ده أو ده
ملك بمرح فعلا ولاد بشوات ذوقكم راقي جدا ضحك الثلاث فتيات واستقرت كل فتاه علي شيء خاص تقتنيه لنفسها
إنتهوا من شراء الشبكه عند خروجهم
وقفه ملك أنا هحصلكم ثم رجعت مره أخري واتفقت علي طقم مي ومرام
لو سمحت عايزاه الطقم ده يتكتب عليه مي وزياد وده مرام وحاتم و يتضافوا للحساب
صاحب المحل حاضر تحت أمرك يا فنـ.ـد.م
سألتها مي بفضول كنتي بتعمل إيه
كنت بطلب منه يكتب الاسماء علي كل طقم
**********************
رجع حسام في المساء وهو يحمل بوكيه ورد وجد ملك تجلس و أمامها اللاب ألقي عليها التحيه مساء الخير
مساء النور
جلس جوارها و وهو يناولها الورد أخذته بإبتسامه
مافيش شكرا
شكرا
تجعدت ملامحه وهو يهتف كده بس مافيش حاجه تانيه
سألته وهي تدعي عدm الفهم حاجة أيه
إنحني يقب*لها بشغف كده
أبعدته بأناملها وهي تهتف حسام
عيون وقلب حسام من جوه
ظلت تنظر بعيونه وهي ترتعب من رده ممكن أعرف مدي صداقتك بهانيا
نظر لها بإستغراب علاقة شغل مش أكتر
هتفت بغيره وعلاقة الشغل تخليها عارفه بتحب أيه وذوقك شكله أيه
تأمل ملامحها وهتف بهدوء من كتر المعامله بنفهم أذواق بعض فين المشكله
أنا مش فاهمه أصلا كنت بتركز أزاي وهي قاعده قدامك بالأنوثة الطاغيه دي دي عندها أسلحه تعقد
ضم حاجبه وهو يستوعب معني كلمـ.ـا.تها ثم انفجر بقوه من الضحك مم زاد غـــضــــبها و تحركه من جواره
ليجذبها وهو لا يستطيع السيطره علي موجه ضحكه
ولا مره خدت بالي منها أو لفتت نظري ولا شوفت اللي بتقولي عليه ده
انفجرت ملك ببكاء بس كلامها حاسيسني بغير كده
ضمها حسام بلهفه لصدره لا يا حبيبتي دmـ.ـو.ع لا أنا بمـ.ـو.ت من جوايا لما أشوف دmـ.ـو.عك
رفع وجهها ليه كل ده يا عمري أنا ماليش في الحـ.ـر.ام خالص ومافيش وحده لفتت نظري أو شـ.ـدتني غيرك
أنتي بس اللي خرجتيني عن شعوري وخلتيني أتهور يوم ماخـ.ـطـ.ـفتك من غير مافكر
كان ممكن أخسر أسمي و سمعتي بس كل ده مهمنيش علشان أنا بعشقك وعشقي ليكي مخليني
مابشفش غيرك
ولأزم تكوني واثقة من كده رفع يدها ووضعها علي قلبه أنتي بس التقدري
توصليه للحاله دى هو ملكك
وبعدين هي اللي هتمـ.ـو.ت من الغيره لما شافت جمالك الرباني وقالت في الفون أنت وقعت علي قطعه ماس نادره الوجود حافظ عليها تخيلي لما ست تتكلم علي وحده كده
مسحت دmـ.ـو.عها بطفوله يعني أنا أحلي منها
ضمها حسام بعشق أنتي أجمل من كل جميلات العالم
أنتي ملك روحي
↚
بعد عدة أيام جاء اليوم.
وحجز لهم حسام جناح في فندق حتي تستعد الفتيات
لى لى و ليليان وضعوا لمسات خفيفه
الحفله شامله الأقارب والأصدقاء فقط وكانت الفتيات في منتهي السعاده
رن فون ملك وجدت إسم حسام فتحت الخط وهي تهتف أهلا حبيبي
يلا يا قلبي المأذون جه
وقف الجميع في حاله ترقب ظهور العرائس والشباب مجتمعين لإستقبالهم
نظر الكل بزهول لهؤلاء الملائكة كل وحده تمتلك رونقها الخاص
تحدث أحمد بزهول مين دول
شاور أدهم دي مرات أخويا ملك واللي جنبها أختها لى لى خطيبة مازن
شاور علي خطيبته ليليان خطيبتي وتؤم لى لى
و والبسه أحمر دي مي بـ.ـنت عمي خطيبة زياد
ودي بـ.ـنت عمي وخطيبه حاتم و دى رهف أخت حاتم
أأحمد أه ياولاد اللعيبه تملي تكلوها ولعه يا عيلة الدmنهوري المال والجاه والنفوذ حتي المزز
تحدث أدهم بضيق من صاحبه اتلم يلا أنا عارف أن اخرتك برده علي ايد العيله دي أنا هنادي حسام ومازن
يخلصوا عليك
هتف أحمد بسرعه لا خلاص أنا بهزر يا عم ايه مبتهزرش يا رمضان
أدهم بإبتسامه خبيثة وأنا كمان بهزر ناده بصوت عالي يا حسام يا مازن تعالوا
تغيره معالم أحمد واصفر وجهه من القلق
لأن حسام صعب المراس ولا يقبل الهزار إلا مع المقربين
وأحمد يعد غريب بالنسبه له مجرد صديق أخيه
عكس علاقته مع أدهم هو يتحمل تهور تصرفاته لأنه صديقه المقرب رمق أدهم بلوم بقي كده تسلم صاحبك تسليم أهالي
ضحكه أدهم بقوه علي هيئه صديقه علشان لسانك يقصر شويه
أتي مازن وحسام الذي سأل فيه أيه يا أدهم
::نظر أدهم لأحمد بتسليه عنـ.ـد.ما رأي وجهه أبدا أحمد عايز يبركلوكم
مرر حسام عيونه بينهم بعدm تصديق وهو يردف طيب ماهو كان لسه واقف معانا
أحمد بأسف معلش أنت عارف هزار أخوك أما أروح اشوفلي عروسه يمكن ربنا يتوب عليا وتركهم بسرعه
حسام يلا علشان المأذون هيبداء
مازن بإستعجال أنا الأول مليش فيه
تحدث أدهم بسخريه يلا يا بني ماحناش في حضانه وهنتخانق علي مين يقعد في الاول
بعد إنتهاء المأذون من كتب كتاب مازن وادهم
نادا حسام زياد ومي وحاتم ومرام
قامت الفتيات بإحتضان مي التي لم تصدق ما سمعت هل فعلا ستكتب علي أسم من ملك قلبها
منذ الصغر هل ستكون له بعد هذا العـ.ـذ.اب تركه الجميع وتوجه له بفرحه لا تستطيع وصفها لتقف أمامه كأن العالم خلي من حولهم وهو لا يقل عنها شوق ولهفه لتلك اللحظه
إرتمت في حـ.ـضـ.ـنه أمام الجميع ودmـ.ـو.عها تسيل وهو أيضا لم يقدر علي منع دmـ.ـو.عه ليأتي حسام ويفصلهم وهو يتحدث بضيق مي أنتي اتجننتي مش في ناس ولسه مش حلاله ابتعدت بخجل وهي تعتذر
أتت ملك بسرعه وهي تمحي دmـ.ـو.عها تسحبها لصدرها وهي تبـ.ـارك لها ألف مبروك يا حبيبتي الصبر دايما أخره جبر
بينما جلس زياد بين الرجـ.ـال وعيونه علي حبيبته التي بكت بشـ.ـده علي صدر ملك
انتهي كتب الكتاب وذهب كل شاب إلي محبوبته حتي يبـ.ـارك لها و
يلبسها شبكته أمام الجميع في جو من الألفه والمحبة
قبل أدهم يد ليليان وجبينها مبروك عليا انتي يا حبيبتي ليليان بسعاده الله يبـ.ـارك فيك يا حبيبي
أم مازن استدعي كل وسأل الثبات الإنفعالي حتي لا يتهور أمام الجميع من فرحته الغير متناهيه قبل رأسها مبروك يا حبيبتي لى لى الله يبـ.ـارك فيك يا حبيبي
مازن بتقولي أيه
قررتها بخجل بقول حبيبي وروحي كمان
خرجت منه تنهيده محمله بنار شوقه لضمها وهتف بلاش يا بـ.ـنت الحلال أحسن أتهور و اخليها دخله أنا مش متحمل
شهقه بحياء وهي تضـ.ـر.به علي كتفه آه يا قليل الأدب أنا غلطانه
أما ملك صوبه عينها اتجاه حبيبها بعشق هو رغم قوته وقسوته مع الغريب لكنه يمتلك قلب كبير حنون
يشعر بجميع من حوله ويشغل نفسه بالصغير قبل الكبير ولولا تدخله ماستطاع زياد من أمتلاك عشقه في يوم من الأيام
*********
طلبت ملك من الدجيه موسيقي اغنيه 60 دقيقه حياه
ليبتسم حسام ويترك من كان يقف بينهم ويتوجه لها يطلب منها أن تشاركه تلك الرقصه
ابتسمت بحب لإحساسه بما تريد ووضعت يدها بين يده
كأنها كانت إشاره للجميع لتجد كل قابلز اجتمع حولهم لتصبح هي وحسام في والوسط مثل زهره وهم أوراقها وقامت بالغناء
بصوتها الدافئ الجميل
ممكن تخليني في حـ.ـضـ.ـنك محتاجه اسمع صوت قلبك نبضه بيحيني
أصل أنا لما بكون متشافه بتـ.ـو.تر أصل أنا خوافه في حـ.ـضـ.ـنك إحميني
والساعه اللي بعيشها في قربك 60 دقيقه حياه
والكل يرقص مع كلمـ.ـا.تها بحب ظاهر
:**************
طلب أدهم أغنية (دي الخدتني مني )
ووقف أمام ليليان الأغنيه دي بتتكلم عن كل حاجه بحسها معاكي كأنها مكتوبه علشانك
أخد أدهم الميك وابداء فى الغناء (اسمعوها وانتم بتقراؤ علشان يوصلكم أحساسها
دى الخدتني من ودى البتحسسني اني
ملكت كل الدنيا علشان لقيتها
قابلت كتير وخفت وقلبي صدقها
لما شوفت عنيها قولت ساعتها خلاص لقيتها
ببقي همـ.ـو.ت وشوفها وقد ايه بيوحشني خــــوفها
كسوفها لما بكون واحشها دى دنيا كنت همـ.ـو.ت وعشها
وقف أحمد بأعين متسعه من رومانسيه أدهم الذي لم يتوقعها في يوم وحدث مراد أيه ده ده أخوك طلع رومانسي وصوته حلو ييجي المجرمين اللي بتترعـ.ـب
من اسمه بس يتفرجوا
بضحك مراد وهو يري الكل سعيد سيبه يا عم يعيش يومين عقبالك
أنا وأنت ياخويا معدش عوانس غيرنا يا حبيبي
هتف مراد بحده ما تتكلم عدل يلا ايه عوانس دي أنا مش عارف أخويا طايقك أزاى
هتف أحمد وهو يندب حظه والله ده الموجود لو مش عاجبك طلقني
خبط مراد كف علي كف بزمتك ده شكل ظابط الله يكسفك أما اغور بعيد عنك
وقف أحمد يتناول العصير الذي يحمله بين يده ويتحدث بعفويه العيله دي مش طيقاني ليه أكيد غيرانين مني وهو يعدل ياقته طبعا أنا مش أي حد😁***************
مازن طلب أخيرا حالها
أخيرا جالها وانا جالبي جالبي جالبي نبضه توقف بعدها
جال أحبك جالها
من بديت أنا العيون جال أحبك وبجنون
الفرحه يما لجيتها صعب جدا وصفها هو جلبي وهو نبضه
وأحلي نبضه جلبي يدقها بصحيح أنا هويت حتي أسمي
أنا نسيت لما جالي تعال احـ.ـضـ.ـني بوقتها
*******
حاتم غني نسيني الدنيا
نسيني الدنيا نسيني العالم دوبني حبيبي وسيبني أقولك أحلي كلام
لو ألف الدنيا لو ألف العالم مش ممكن زى غرامك انت ألقي غرام
لو اقلك اني بحبك الحب شويه عليك لو ثانيه أنا ببعد عنك
برجع مشتاق لعينيك ضمني خليك وييا دوبني ودوب
في هوايا تعال نعيش أجمل أيام
***********
زياد طلب قلبي عشقها
موسيقي الأغنيه جعلت الشباب يلتفون حوله وهم يصفقون في سعاده
قلبي عشقها والعيون هوايتا وأهلها ما يرضون
وكل مشتاق إليها أروح وأسأل عليها عليها
تجاوبني عنيها إرحل يا حبيبي حبيبي أهلي ما يرضون
وقف زياد ومي في النص حواليهم الفتيات في دائرة
وخلفهم الشباب في دائرة آخري يلتفون حول بعضهم بطريقه جميله و يتحركون علي نغمـ.ـا.ت الأغنيه بخفه
وكأنهم ملكوا الدنيا بحبهم
يا اهل الهوا ايه العمل يلي هويته عمري عطايته وهي الأمل
يا ويل جلبي يا ويل جلبي لو يرحلون (تخيلوا معايا الموضوع ممتع والموسيقى حماسيه )😊😊
جلس الشباب علي إحدى ركبتيهم والفتيات تدور من حولهم
قام زياد بضم مي له بعشق وهو لا يصدق أن حلمه أخيرا تحقق
*****************
أخذ أدهم يد ليليان ووقف أمام والدها ممكن يا عمي أخد ليليان و نتعشي بره
قبل ما يرد كان مازن يقاطعه وأنا كمان
تحدث محمد بتعجب طب ليه مالعشاء موجود
تحدث مازن برفض معلش يا عمي أنا عامل عشاء رومانسي لينا
توجه حاتم بنظره لزياد وهو يهتف بمرح ممكن أنا كمان يا عمي اخد مرام
ضحك زياد بمرح ماشي يا بني بس متتاخروش ضحك الجميع علي مرحهم
كاد زياد يسأل عمه الذي هتف مع السلامه يعني جت عليك
ضحك زياد و إنحني يقبل جبينه بحب
تأملهم محمود أنتم متفقين بقي الكل في نفس الوقت لا والله ماكنت أعرف
جلس حسام وهو ينفخ بعدm رضي مم يحدث ومال علي ملك الرجـ.ـاله أتجننت
طلعت ملامحه بإبتسامه ساحره سيبهم يعيشوا يومين
طب وبعدين
سألته بحيره بعدين ايه
يعني هما يعيشوا وانا أقعد مع شلة العواجيز دى ده يبقي ظلم والله
مالت عليه وهي تتحدث بدلال لا يا قلبي هديتك في البيت
أنار وجهه وهو يهتف بسعاده بجد هي ايه
:: حاجه كنت عايزها وأتمني أنها تعجبك
وقف حسام دون مقدmـ.ـا.ت وهتف بلهفه طب يلا
رفع الكل عيونه علي تصرفه الغريب بينما احمر وجه ملك من الخجل لأنها لم تتوقع رد فعله هذا
تحدث محمود بإستغراب مالك يا حسام وقفت كده ليه
معلش يا والدى مضطر أمشي أنا وملك
هتف محمود بتعجب ليه مش هتتعشوا معانا
رد بنفي معلش يا حج مره تانيه إن شاء الله وسحب ملك بسرعه
أمام سعادة الجميع والتمني لهم بالخير
توجه حاتم لمعتز وهو في طريقه للخارج و ناداه معتز
وقف معتز بإحترام وهو يهتف نعم يا باشا
حاتم وهو يغمزله باشا ايه دنتا الباشا
ضحك معتز فهو وحاتم وحسام أصدقاء
و دراع حسام اليمين في بطشه بأعداءه
ممكن معلش توصل أمى وأختي علشان أكون مطمن
هتف معتز بمرح بس كده انت تأمر اليله ليلتك يا معلم
عقبالك أنت كمان يا صاحبي لما تلاقي اللي تخـ.ـطـ.ـف قلبك
↚
نزل.
أدهم من السياره أمام مرسي سفن وأخذ يدها يقبلها بحب
ليليان بسعاده إيه ده إحنا هنتفسح في يخت
أه لوحدنا بعيدعن الناس أنا وأنتي بس
حملها بين يديه
هتفت بخجل أدهم مينفعش كده نزلني أرجوك نزلني يا أدهم
همس جوار اذنها هشش متخافيش أنا مش ممكن أذيكي سكنت في أحضانه صعد بها اليخت .
وجدت المكان جميل جدا ومجهز عشاء علي ضوء الشموع في جو رومانسي
هتفت بسعاده جهزت كل ده أمتي
أدهم بعشق بقالي كام يوم بفكر نقضي يوم كتب كتابنا أزاي وبعدين لاقيت ده مكان مناسب و يعجبك ده يخت حسام شاريه لملك ومسميه ملك روحي .
ضمها لاحضانه وقبلها بشوق دابت بين أحضانه ولم تفتح عيونها ابتعد عنها يتأمل ملامحها بغرام ظلت وقت طويل مغمضه العيون وجدها
همس لها أنا جوزك علي فكره يعني ال حصل ده مش حـ.ـر.ام ولا عيب
فتحت عينها بخجل أنا عارفه أنه مش عيب ولا حـ.ـر.ام بس مينفعش يحصل حاجه من ورا أهالينا الي وثقوا فينا
تحدث وهو مازال يحتضنها بصي يا حبيبتي أنا صممت علي كتب الكتاب علشان أى حاجه تكون بنا
من لمسه أو قبله مايكونش علينا ذنب وأنا مش ممكن احطك في أي موقف وحش
وضعت رأسها علي صدره أنا متأكده من ده أنا ماحستش بالحب والأمان إلا معاك .
أدهم –بمرح حتي ينسي نفسه مشاعره التي ثارت من كلامها لأ في عرضك كده غلط أحنا
أتنين لوحدنا وفي عرض البحر والشيطان ثالثنا تعالي نتعشا ونمشي قبل ما أتهور
ضحكت ليليان بنعومة وجلسوا يتعشوا في حب وسعاده
*********************
وصل حسام وملك
نزل حسام من السياره وهو يحتضن ملك بين يديه
التي تحدثه بهدوء حبيبي ممكن تستني هنآ ربع ساعه وبعدين تحصلني
حسام وهو يقبلها من وجنتها هطلع أخد شاور في أوضة أدهم علي ما تخلصي
دخل حسام جناحه أخذ ملابسه ودخل يأخذ شاور في غرفه أدهم
أما ملك فقد جهزت قاعده عربي علي الأرض وطاولة مستديرة عليها فاكهة وعصائر و شموع وجو رومانسي كانت متفقه مع إحدي الخدm علي تجهيزه ووضعه بغرفتها
قامت بتبديل ملابسها لآخري عبـ.ـاره عن بدلة رقص فضي في أسود ونثره رزاز عطرها علي جــــســ ـدها وبعضه
في الهواء ثم ارتدت روب فوقها وتركت خصلات شعرها تنسدل خلف ظهرها ووضعت لمسات خفيفه زادها فتنه و إثاره
شغلت فلاشه على أغنية يا بتاع النعناع يامنعنع
عنـ.ـد.ما دخل حسام جناحه أستغرب هذه النغمه فملاكه ليس لها في مثل هذه الشعبيات
قابلته ملك بإبتسامه أطارت الباقي من عقله ومدت له يدها ليضع يده داخلها بحب و اجلسته علي إحدي
الوسادات المستديرة وتركته وهو في زهول. من كل شيء حوله بدايه من الاغنيه و هيئتها وتلك الجلسه هل سترقص له كما طلب منها من فتره لكنها خجلت ورفضت
هل تنازلت عن خجلهالأجله
أعادت تشغيل الأغنية من جديد وخلعت عنها روبها وتركته ينزلق بطريقه مثيره للعين وبدأت تتمايل مع كلمـ.ـا.ت الأغنية بالطريقه
مثيره هل تلك جنيته الصغيره التي تتمايل أمامه باغراء وإثارة وأنوثه طاغيه فقد غلبت صافينار في إغراءها و دلعها
حسام لنفسه عايزاه تعملي فيه أيه يا بـ.ـنت عمي محمد قلبي وعقلي ومشاعري ملكتيهم لسه فيه أيه
رفقا بقلبي حبيبتي فقد أشجاه جمالك ودلالك ولم يعد بمقدوره الإحتمال
هل أنتي
نعيم الجنه على الأرض هل سوف يزيد عشقي و شغفي لكي عنان السماء
فاق من هيامه وقام يشاركها الرقص لتزيد فرحتها بمشاركته لها
ثم حملها بين يديه وهو يقب*لها بج*نون فقد أثا*رته إلي
حد العنه وأخذها إلي عالمه الذي تعشقه بكل حالاته
:***************
عند مازن
سألته لى لي التي تدور بعينها علي الطريق إحنا رايحين فين المكان كله ضلمه وأنا بخاف من الضلمه
هتف بعدm رضي تخافي وأنا معاكي لأ كده
ازعل
نظره له وهي تهتف بحياء أنا عمري ما حسيت بالأمان إلا معاك كنت دايما بخاف من كل الشباب لحد يوم ما ضـ.ـر.بت مروان اتغير كل الخــــوف جوايا لأمان أنا بحبك يا مازن
نظر لها بعشق ولم يستطع مقاومة شفت*يها وهي تتحرك أمامه باغراء جذبها بقوة لأحضانه وقب*لها بشوق كبير
يبثها لهفته من أول مره رآها وهو يتمني تجربه هذا الإحساس معها
فاقت لى لى من زهولها لترفع يدها وصفعته علي وجهه أه يا قليل الأدب
نظر لها مازن بصدmة وحاول التحكم في غـــضــــبه حتي لا يقت*لها فأول مره يمد أحد يده عليه حتي في طفولته لم يحدث وصرخ في وجهها أنت مـ.ـجـ.ـنو.نه أنا جوزك
إنكمشت علي نفسها وهتفت ببكاء إنت فاكرني وحده من ال كنت بتعرفهم
جلس مازن أمامها لى لى حبيبتي أنت مراتي و الحصل ده عادي مش حـ.ـر.ام
وبعد كده مـ.ـا.تقارنيش نفسك بأي وحده كنت أعرفها
أنت ملاكي مافيش حد زيك في برأتك وجمالك
كل ده ومازالت لى لى تبكي دون توقف
لعن نفسه يالاهوي يالاهوي أنا أتجوزت طفله يظهر أن دي هي اللي هتربيني وتخلص مني القديم والجديد طب أعمل أيه الوقت علشان تسكت أسف يا حبيبتي لان صرخت فيكي مد يده حتي يهدئها
ابتعدت عن مرمي يده بخــــوف
ظل ينظر لها ويشعر بحيره كبيره كيف يشرح لها وهي لا تتوقف عن البكاء
أه ملك
هي اللي تقدر تهديها
**********************
هتفت في محاوله منها لإفاقته
حسام وهو في عالم آخر اممم سبيه يرن وركزى معايا
فلتت منها ضحكه رقيقة ما أنا مركزه معاك بس حاسه إن المكالمة دي مهمه
تململ باعتراض حبيبتي كل واحد الوقت عايش مع نفسه سبينا إحنا كمان ننسي الكل
نظره له بدلال معلش طب شوف مين بس
حسام على مضض وهو يسب المتصل بكل الألفاظ التي خطرة بباله
كأنها كانت تعلم مسبقا ماهيه المتصل ده مازن أنا كنت متأكده من ده وفتحت الخط بلهفه خير يا مازن
أتها صوته المتـ.ـو.تر معلش ممكن تكلمي لى لى وتخليها تبطل عـ.ـيا.ط
سألته بتعجب وهي بتعيط ليه أيه حصل
لأول مره يوضع في مثل هذا الموقف وشعر بإحراج شـ.ـديد وهو يتهرب ابدأ مافيش
ابتسمت داخلها وهي تهتف بخبث مافيش أزاي هتعيط لوحدها
زاد تـ.ـو.تره وهو يحدث نفسه أقولها أيه دي كمان مش كفايه أختها عليا معلش كلميها وأعطي ال فون لى لى
التي تناولته بلهفه وهي تتحدث بكاء ملك تعالي خديني الوقت
تحدثه ملك بهدوء وحنان فيه أيه يا حبيبتي
تحدثه لي لي بعفويه كادت تجلط ذلك الجالس جوارها مازن طلع قليل الأدب زي الرجـ.ـا.لة
خرجت من ملك ضحكه رنانه وهي تعلم ما سوفه تقوله اختها ليه يا حبيبتي
لأنه باسني من شـ ـــفــايـــ ـفي غـ.ـصـ.ـب عني
نظر لها مازن بصدmه هو لم يتوقع أن تتحدث بتلك الصراحه وشعر بالدm يتدفق في رأسه من الإحراج وكيف تنظر له ملك الأن وحدث نفسه يا وقعتك السوده اتفضحت يا مازن
دي آخرة البراءه ال كنت بتدور عليها حسبي الله
سمعت صوت أختها الهادي بصي يا حبيبتي مازن جوزك لما يبـ.ـو.سك مش مشكله
لترد لى لى ببكاء مش ماما بتقول الوحده ماينفعش حد يبـ.ـو.سها إلا وهي في بيت جوزها
تحدثه ملك بحب وشرح كأنها تحدث طفله لم تتعدي العشر سنوات بصي يا حبيبتي قبل كتب الكتاب بابا كان يسيبك تخرجي مع مازن لوحدك
تحدثه ببراءة لأ
طيب كان ينفع يمسك إيدك ويلبسك الشبكه
أنت كنت بتقابليه بالحجاب لكن الوقت ممكن يشوف شعرك ده معناه
أنه خلاص بقي حلالك وأنتي حلاله مفيش مشكله لو باسك أو حـ.ـضـ.ـنك المهم طول مانتي
في بيت بابا الموضوع مـ.ـيـ.ـتعداش كده و متقوليش حاجه لبابا
وأي حاجه عايزه ت عـ.ـر.فيها أو تتكلمي فيها كلميني علي طول ماشي يا قلبي
هتفت برضوخ حاضر
أكملت ملك الوقت قضي مع مازن وقت لطيف وروحوا بدري علشان
بابا تصبحي علي خير
توقفت لى لى عن البكاء ورجعت بنظرها لمازن الذي كان يشعر أنه يجلس فوق فوه بركان أنا أسفه يا مازن لأن فهمتك غلط
خرجت منه تنهيده إرتياح مثل من نال الراحه بعد طريق وعر متعب حصل خير يا قلبي
بعد وقت ظهرت إناره وطاوله عليها طعام وشموع وحولها شموع في الأرض بشكل جميل
صفقت لى لى بيدها بسعادة الله المكان جميل جدا يا مازن شكرا ليك
وقف جواره يريد مسك يدها لكنه خائف من رد فعلها عجبك المكان
ركضت علي الطاوله بسعاده وهي تمرر عينها علي كل شيء بقلب طفل يري الدنيا لأول مره جدا
تأمل سعادتها بحب وهو يهتف كل ده عشان خاطر لي لي حبيتي مافيش تصبيره بقي
لم تنظر له بل عينها تتابع الشموع وهي ترد ببراءة يعني أيه
أقترب منها وقبلها من وجنتها كده يا حبي
******************
عنـ.ـد.ما قصت ملك لحسام ما حدث ضحك بقوه علي ابن عمه وقال من بين ضحكه والله
جتلك اللي تربيك من أول وجديد يا مازن
شاركته ملك ضحكه والله متخيلة شكله وهي بتقول عليه قليل الأدب زي الرجـ.ـاله
::احتضنها حسام طيب تعالي بقي كنا بنقول أيه
مكانش بنقول حاجه
غمز لها بشقاوه عندك حق كنا بنعمل تعالي نكمل أصل أنا عندي ضمير
وبحب أعطي لكل حاجه حقها
******************
عند مي وزياد
توقف عند أحد المطاعم الشهيره وأخذ يدها ودلف
للداخل وهي لا تصدق أنها أصبحت زوجته
سألها وهو يتابع معالم الفرحه علي وجهها حبيبي أيه رأيك في المكان
أي مكان مع حبيبي جنه
تحدث بعشق ياااه يا مي أنا مش مصدق أن أخيرا حلمنا إتحقق
وبقينا لبعض كنت بمـ.ـو.ت كل ما ييجي عريس من جهه مامتك وأقول خلاص راحت مني وصدقيني وقتها كانت
هتخرج أسواء ما فيه زياد اللي هي مـ.ـا.تعرفوش ولا كانت تتخيل وجوده بس ربنا كان رحيم بينا وحسام هو اللي اتصرف
غشيت الدmـ.ـو.ع عينها وهي تتحدث بحـ.ـز.ن مامتي
أنا ماليش غير ماما ناهد
أمي مفكرتش تكون جنب ولادها في يوم ذي ده حتي أختي الوحيده مش موجوده
وقف أمامها يحتضن وجهها بين يديه بحب يعني أنا مش كفايه
تحدثه وهي تنظر بعيونه بعشق حقيقي مش عايزه حاجه من الدنيا غيرك
ضمها لصدره بغرام وعشق أنا موجود دايما علشانك وعمري ماهسيبك ابدا
أنتي حبيبتي وعشقي وأمي وأختي وكل حاجه ليا في الدنيا
سألته وهي تتلفت حولها هو مافيش حد غيرنا
لا المكان لينا بس
جذبت يده طب يلا نرقص
قضوا وقت ظريف رقصوا وضحكوا وكل واحد وجد راحته بعد عـ.ـذ.اب السنين
******************
عند حاتم ومرام
وقف عند البحر أخذ يدها بين يده ألف مبروك يا حبيبتي
هتفت بسعاده الله يبـ.ـارك فيك
نظر لها وهو يهتف بتشجيع يا أيه
يا حبيبي
رفعها بين يديه وظل يدور بها وهو يصـ.ـر.خ بكلمة بحبك بححححححبك خرجت حروفها لتريح صدره الذي حبسها داخله كل تلك السنوات لتخرج أخيرا وتعبر عن مشاعر تأخرت في أخذ حريتها من الأيام
تعلقت به أكثر وأنا بعشقك يا مـ.ـجـ.ـنو.ن
قبل*ها وهي بين يديه ولم يضعها علي الأرض ويهتف يا بركة دعاكي ياما
قام بانزالها وركع أمامها علي إحدي ركبتيه أوعدك يا قلبي أكون سندك
و احافظ عليكي و هعمل كل القدر عليه علشان أسعدك و مـ.ـا.تنـ.ـد.ميش علي
ارتباطك بيه ركعة هي الأخري أمامه أنا عمري مانـ.ـد.م علي اختياري ليك يا حب العمر
↚
بعد مرور اسبوع
نزلت ملك في طريقها للخارج وجدت ناهد تجلس وحيده
توجه لها بإبتسامه تزين ملامحها الجميله القمر بتاعي لوحده ليه
رفعت ناهد نظرها بحنان وهي تمرر عينها فوق هذا الملاك الذي يقف أمامها بطلتها الجذابه
كل بـ.ـنت راحت غرفتها تشوف شغلها
وقلبي من جوه لبسه وشكلها خارجه
إنحنت ملك تقبل وجنتها رايحه مشوار ولما ارجع لينا كلام في موضوع مهم
ساعه كده وهاجي تحبي أجبلك
حاجه معايا
ربتت علي يدها بحنان لا يا حبيبتي ترجعي بالسلامه
خرجت ملك تحمل الكثير من المشاعر داخلها وانطلقت بسيارتها الي وجهتها
*************
عند حسام في المكتب
رن موبيله دليل وصول رسالة فتح فونه وقراء
الرساله قام من علي المكتب وصرخ اه يا ولاد*****
نص الرساله 1
(ياعيني علي الراجـ.ـل لما مـ.ـر.اته تأرطسه وتلف مع عشيقها من وراه)
رساله 2
(أرهنك أنك متعرفش المدام فين الوقت)
رساله اخري 3
(لأنك صعبت عليا ماهو أصل خبتطين في الراس تو.جـ.ـع المدام خرجت من ساعة مع عشيقها حبيبك القديم فاكر اللي ندي خانتك معاه فاكره هههههه)
رساله 4.
(علشان متفكرش اني بضحك عليك صورتها اهي وهي في حـ.ـضـ.ـنه في الشارع شوف يا اخويا البجاحه)
خبط فونه بقوه في الحائط فتحطم وهو لا يتخيل
ان يعيش إحساس الخيانه مره أخري
حاول الهدوء وحدث نفسه لا ملك مش ممكن تعمل فيه كده أنا بشوف عشقها في عيونها أكيد دي لعبه
أتاه وسواس يأكد عليه أن ما يحدث واقع أنت ناسي اتجوزتها إزاي لويت دراعها
علشان تطلق
اكيد كانت شيلاهافي نفسها لحد مـ.ـا.تنتقم
أخرج انفاسه بتمهل وهو يجلس مره أخري يروض نفسه لا يا حسام ملك مش كده أوعي تدmر حياتك عشان
كلمتين مـ.ـا.تعرفش مصدرهم أهدي كده وروح شوفها
ملك عمرها ما تخرج من غير أذني دايما تقول كل خطوه أخطيها من غير أذنك ذنب
*
وضع رأسه بين يديه ثم طلب من السكرتيره أن تطلب القصر وتحوله علي رقم المكتب
رفع سماعة المكتب وحاول التحدث بهدوء
أزيك يا أمي ممكن أكلم ملك لأن فونها مغلق
ملك مش هنا يا حبيبي قالت رايحه مشوار ساعه وراجعه بس لسه مرجعتش
أغمض عيناه بقوه ثم تحامل علي نفسه وضـ.ـر.بات قلبه في تزايد من تلك الهواجس التي فتح بابها الشيطان ليغرق فيها تناول مفاتيح سيارته ونزل بسرعه
تحرك معتز اتجاهه وهو يسأله فيه حاجه يا باشا
تحدث بنفي لا خليكوا وأنا راجع بسرعه
ساق سيارته بسرعه جنونيه حتي
دلف من بوابة القصر بسيارته نزل بسرعه ودقات قلبه
لا تتوقف عن تمردها عليه
استقبلته ناهد بإبتسامه ملك رجعت وطلعت تاخد شاور
لم يرد وصعد السلم قفز دخل غرفته وجد علي السرير
نفس طقم الصوره شعر بضعف ودوار يسيطر عليه جلس علي طرف السرير وهو لا يستطيع التنفس من شـ.ـدة
آلام قلبه
جاءت رساله لملك قام بفتحها
(حبيبتي مـ.ـا.تنسيش تمسحي صورنا لحسن جوزك يشوفها)
( كان وقت جميل وأتمنى متتاخريش عليا
المرادي أنا عذرتك لأنك كنتي مشغوله بكتب الكتاب
بس خلاص معدش ليكي حجه)
******************
في الغرفه المقابله تجلس بإبتسامه واسعه وهي تحدث نفسها بألف هنا وشفا علي قلبك يا حسام باشا لما أشوف
ط الضـ.ـر.به التانيه في شرفك ورجولتك هتعمل فيك أيه
أخيرا هزيحك من طريقي و أخلص من غــــرورك وجبروتك
وتذكرت عنـ.ـد.ما جلست تراقب ملك حتي نادتها الخادmه تريها شيء لتسحب الهاتف قبل أن يغلق وتقوم بإضافه أكونت جديد
**********
خرجت ملك وهي في منتهي السعاده وجدت
حسام يجلس علي طرف السرير وهو يمسك فونها
ويظهر علي وجهه الإعياء
إقتربت منه بابتسامه كبيره حبيبي أنت جاي بدري
ليه أنت تعبان ولا مالك جاءت تضع يدها علي كتفه
وقف وبعد يدها عنه بعنف تراه لأول مره منه
::تحدث بحده أنتي كنتي فين وأزاي تخرجي من غير مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيني وتليفونك كان مقفول ليه
ترجمه حالته خــــوفا عليها وتحدثه بابتسامه حيلك حيلك هو أنا في تحقيق
سؤال سؤال
صرخ بغـــضــــب ملك أنا مش فايقلك ردي عليا كنتي فين
رغم قلبها المنقبض من هيئته وطريقته الغريبه معها لكنها تحدثه بهزار ملكش دعوه أنا أخرج براحتي
فوني مقفول المكان مكنش فيه شبكه
مقولتش ليه عادي يعني كنت هعرفك لما ترج
قطع كلامها صفعه قويه علي وجهها لتقع من المفجأه وقوه الصفعه
رفعه عينها بزهول وهي تمسح دmائها خط من الدmاء خرج من جـ.ـر.ح شفتها حسام أنت بتضـ.ـر.بني سحبها من شعرها فأطلقت صرخه ألــم قويه
ورغم ألــمها الشـ.ـديد تحدثه بحنان حسام حبيبي فيك أيه إنهال عليها بالصفعات لسه بتسألي ومين ده اللي حبيبك خلاص المسرحيه خلصت والستائر انسدلت
هو مغيب عن الواقع كل مايراه امامه الرسائل وصورها نسي
أن التي بين يديه من يعشقها القلب والروح وركض خلفها يستجدي منها الحب والإهتمام
صرخه من الألــم والخــــوف ولا تعرف
ماذا يحدث قالت من بين دmـ.ـو.عها حبيبي مالك
::رد بكرامه مجروحه حبيبك يا واط،*يه يا خـ.ـا.ينه
كلكم زباله
::نظرة له بخــــوف من تجربته إحساس الخيانه مره اخري
تحاملت علي نفسها حبيبي أنا مش ممكن أخونك
أنا بعشقك
قام بفتح فونها أيه ده و يريها الصوره
نظره لفونها وهي لا تعرف ماذا يحدث ومن أضاف هذا الاكونت بإسم شهد وهي لا تعرفها أنت مش فاهم أنا أنا
لم يعطيها فرصة لتكملة حديثها وقام بسحبها من شعرها
وخرج بها وهي تحاول مقاومة يده سحبها علي السلم
خرجت مي ومرام وناهد علي صوت صراخها
صرخت ناهد بفزع مما تري وتوجه له بعنف حسام أيه البتعمله ده في مراتك سيبها
أنت اتجننت ،
صرخ عليها ماما لو سمحتي متدخليش
هتفت بحده تستخدmها لأول مره قي حياتها زاي وأنت هتمـ.ـو.ت مراتك كده أنت مش طبيعي
ركضت مي ومرام وحاولوا فك يده من حول شعرها
أرجوك يا أبيه سيبها مينفعش كده
بينما كان يسحبها للخارج هتفت بألــم وحـ.ـز.ن ماما أنا مش عارفه حسام ماله بس والله أنا مش ممكن أخونه
نظر لها الجميع ماذا تقول تلك المـ.ـجـ.ـنو.نه عن اي خيانه تتحدث
حسام وهو يكمل طريقه ومي ومرام يبكون بحرقه
علي هيئتها
بينما ناهد تضـ.ـر.به في كتفه حتي يتركها فقد تشوه وجهها الجميل من كثرة صفعاته أبعد عنها لا أنت أبني ولا أعرفك
قلبي غـــضــــبان عليك
صرخ علي أمه لأول مره ماما أنا مش شايف قدامي ده بيتي وأنا حر
يشعر داخله بمشاعر ثائره مثل بركان هائج يحرق كل شيء في طريقه ورغم عنفه معها وسحبه لها حتي يطردها
خارج المكان كان يتمني أن يرتمي بين أحضانها ويبكي لتخفف عنه تلك الآلام التي تنهش قلبه وروحه يده التي تسحبها لا تريد تركها حتي لا تبتعد عنه الو.جـ.ـع في وجودها أهون مليون المرات من بعدها
نظره له ناهد بحـ.ـز.ن فعلا بيتك علشان كده أنا همشي معاها
ردت ملك بضعف تشعر أن أقدامها لم تعد تحملها من تعب جــــســ ـدها و تعبها النفسي الذي يرتعب علي جنينها والجزء الأكبر الخائف علي عشقها الذي يتألــم امامها ولا يعطيها فرصه للإقتراب لا ياماما أرجوكي مـ.ـا.تسبيش حسام هو محتاجك أكتر مني
رمقها بسخريه مريره سيبك من جو السهتنه ده
كل حاجه أنكشفت
تحاملت ملك علي نفسها وهي توجه كلامها لمي هاتي حاجه ألبسها عشان أمشي
صعدت مي و إحضرت لها أسدال أسود
صعد حسام جناحه وظل يكـ.ـسر كل شي حتي يمحي
أثرها من المكان
صرخ من ألــم قلبه أاااااه أااااااه ليه يارب بيحصلي
كده ليه دنا بعشقها لو حد خيرني بين حياتي ولا حياتها.
كنت أتنازلت عن عمري كله ليها
أااااه مش قادر أتحمل كان صراخه يرن في القصر
حتي ملك سمعته وضعت يدها علي قلبها وبكت
من ألــم حبيبها ولكن ليس بيدها شي لابد أن تبتعد
في الوقت الحالي حتي يهدئ
أتصلت بأدهم وهي تبكي حبيبي تعال الحق
أخوك
وقف أدهم بفزع في أيه يا أمي بتبكي ليه
:: حسام حسام ضـ.ـر.ب ملك وطردها تعال بسرعه
سمع أدهم صرخة أخيه الكبير أغلق فونه وخرج
بسرعه ناداه أحمد لكنه لم يرد
فصرخة أخيه أعلمته بوجود كارثه عمره قوي
لا يهزه شئ ماذا حدث ليصل لتلك الدرجه من الو.جـ.ـع
×***************
ظلت ملك تستند علي أسوار القصر تمشي ثم تقف
ترتاح
لم يتوقف بكاءها جميع جــــســ ـدها يآن من التعب لقد ضـ.ـر.بها بقوه و قسوه ولكن هيهات و.جـ.ـع قلبها
أضعاف مضاعفه وليس له علاج غير حبيبها
وقف مراد بسيارته ليري من هذه فقد راها تتحرك بضعف
ووقعت أكثر من مره نزل من السياره وتوجه لها
لو سمحتي أنتي واقفه ليه كده
إلتفتت له ملك
ارتد للخلف بصدmه وزهول ملك مين عمل فيكي كده وفين الناس اللي في البيت
تحدثه بضعف مراد خدني من هنا أرجوك
أقترب منها بغـــضــــب مين عمل فيكي كده وأنا أمحيه
من الوجود وفين حسام ولا ماما أزاي سبوكي كده ردي عليا
تحدثه ببكاء أرجوك يا مراد خدني من هنا بسرعه
أي مكان بعيد عن هنا وأنا احكيلك كل حاجه بس والله مش قادره
سندها مراد وأدخلها السياره وانطلق بها بسرعه
تركه لنفسها العنان وارتفعت و تيره بكائها وهي تضع يدها فوق بطنها بخــــوف
شعر أن الموضوع غريب من يستطع فعل هذا بها يعلم أن أخيه لن يسمح لأحد أن يرمقها بنظره ولو كان أخيه غير موجود أين أمه والبنات ملك مين عمل فيكي كده
شهقته من بين بكائها وهي تخرج حروف أسمه بو.جـ.ـع حسام
توقف مراد فجاءه لدرجة إن ملك جـ.ـر.حت جبهتها
اعتذر بعدm تصديق أسف بس مش مصدق حسام بيعشقك هيعمل فيكي كده أزاي وليه
تحدثه بحيره مش عارفه بيقول أني خـ.ـا.ينه وفضل يضـ.ـر.ب فيه وأنا مش عارفه حصل أيه
كنت عايزه أفضل جنبه علشان أفهمه بس خفت يقــ,تــل أبنه وبعد ما يفوق ينـ.ـد.م
نسي كل ما قالت ليهتف بسعاده أنتي حامل
لسه عارفه النهارده وكنت هعملها مفجاءه
باليل بس حصل الحصل
↚
كنت عمله مفاجأه
لبليل وأبلغه الخبر بس حصل الحصل
عمري ما كنت اتخيل أشوفه بحالته دي أبدا
خــــوفت اتكلم بعد ما ضـ.ـر.بني يشك أنه مش منه ويحاول يقــ,تــله ويعيش عمره نـ.ـد.مان .
لا يعلم ماذا يقول حتي يطيب خاطرها متزعليش بكره كل حاجه ترجع زي ما كانت .
أوصلك عند أهلك وأرجع أشوف أيه الحصل .
تحدثه بفزع أهلي لا أرجوك لو رحت لهم كده عمرهم
مايسبوني أرجع وحياة أخواتي تتهد قبل ما تبداء
أنا عايزه أطمن علي أبني وبعد كده وديني أي مكان
فندق أو شقه لحد ما جـ.ـسمي يرجع لطبيعته وأشوف حل
تحدث بقلة حيله لأنه لا يستطيع تركها بتلك
الحاله. حاضر
أملته عنوان الطبيبه ودخل معاها
قامت الطبيبه بصدmه من هيئتها مدام ملك
مالك وأيه ده وهي تشاور علي وجهها
جلست بتعب وقعت من علي السلم وكنت جايه أطمن
علي البيبي .
الطبيبه ::بعدm تصديق أتفضلي علي السرير ثم شاورت علي مراد بسؤال ده جوزك
تحدثه بنفي بعد أن صعدت سرير الكشف لا أخوه ل
حسام مش موجود حاليا
بعد الكشف جلست الطبيبه علي مكتبها وتحدثه
بعمليه الجنين الحمد لله كويس بس طبعا الوقعه
هيكون ليها تأثير فيما بعد .
أنت محتاجه راحه تامه تنامي علي ضهرك لمدة
أسبوعين تتحركي للحمام بس. غير كده مافيش حركه نهائي
ولا علاقه زوجيه الفتره دي أحمر وجه ملك من الخجل
بينما أخفض مراد وجهه
رمقتها الطبيبه بعدm إرتياح و أكملت بصي لو أنتي خايفه علي البيبي كلامي
يتنفذ بالحرف أنتي لسه في الأول وربنا سترها معاكي ونجاكم من الوقعه دي
الوقعه وعلاقه كأنك بتقــ,تــليه بنفسك
حركه يدها علي جنينها الذي لم يظهر بعد بحنان حضرتك متقلقيش
اكملت الطبيبه تاخدي العلاج ده بإنتظام وأشوفك كمان أسبوع
نزل مراد وتوجه إلي هايبر
ملك عايزه حاجه معينه
ردت بتعب أنا عايزه أنام
نظر لها بإشفاق ثواني أجيب شوية طلبات لأني مش بروح الشقه و مافهاش حاجه
رجع مراد بعد ساعه وهو يحمل الكثير من الشنط ووضعها في السياره
وانطلق إلي شقته
************
دخل أدهم القصر بلهفه وقلق وجد الفتيات يبكون بشـ.ـده
مرر عيونه بينهم ويشع من الغـــضــــب وتوجه لامه يسألها ماما أيه حصل حسام ضـ.ـر.ب ملك أزاي هو
أتجنن
هتفت ناهد بدmـ.ـو.ع مش عارفه إحنا كنا قاعدين
سمعنا صراخها خرجنا لاقيناه بيسحبها علي
السلم كأنها مش إنسان
لم يصدق ما يسمعه وهتف أدهم بجنون وهي فين
مش عارفه طردها بره القصر ولما جيت
أروح معاها حلفيتني أخليني جنبه
هتف بعصبيه يعني أيه أزاي توفقوا علي كده وهي مشيت من أمتي
بكت ناهد بقوه من ساعه و مش عارفه هي فين خارجه من غير فلوس أو موبيل
رفع هاتفه واتصل باليليان التي هتفت بسعاده حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني الفرحه في صوتها تنفي معرفتها لما حدث لأختها وإلا ما كان هذا رد فعلها هو يعلم جيدا قوه إرتباطهم بملك
تمالك نقسه حتي لا يظهر قلقه الذي تسلل لقلبه وأنتي أكتر يا حبيبتي معلش كان عندي
شغل أخبـ.ـار ماما وبابا أيه
هتفت بحنان حبيبي ولا يهمك وكلنا بخير الحمد لله
أخبـ.ـار ماما ناهد وملك والبنات أيه
كلهم بخير بس ملك فونها ضاع لما تجيب
فون وخط تبقي تكلمك معلش مضطر اقفل الوقت ولما أفضي أكلمك تاني يا قلبي
شعر بحـ.ـز.نها وهي ترد تمام لا إله إلا الله لكنه الأن مضطر لتركها حتي يبحث عن أخته
محمدا رسول الله
ثم إلتف لتلك العيون التي تتابع مكلمته بفضول مش عند أهلها أنا طالع أطمن علي حسام
وأنزل أدور عليها وربنا يستر
****************
دلف أدهم جناح أخيه الذي يدخله لأول مره
وجد الغرفه محطمه كليا وأخيه يجلس علي
الأرض يستند برأسه علي حافة السرير
جلس أدهم جواره وهو يطالع ملامح وجهه حزينه منكـ.ـسره لأول مره يري حاله الإنهزام التي تلبست أخيه كأنه كبر في العمر تحدث بحنان مالك يا حبيبي ليه عملت كده في الأوضه هانت عليك ملك يا حسام
إلتف لأخيه بحده و رمقه بنظرات غـــضــــب مش عايز أسمع حاجه عنها وكويس إن مقت_لت_هاش بإيدي
سأله بعتاب ليه
نظر له حسام و تحدث بغـــضــــب ينطق كلمـ.ـا.ت عقله يقنعه بها لكن قلبه غير مقتنع ليه خـ.ـا.ينه بتخوني مع شريف حمدان .
وجاتلي صور ليهم وهما مع بعض وخرجت النهارده
من غير مـ.ـا.تقول و الصور بنفس الطقم الكانت
خارجه بيه.
تحدث بهدوء وأنت تصدق برده أن ملك ممكن تعمل
حاجه تغـــضــــب ربنا دي ملك بتعشقك وكلنا واثقين
من كده مافيش زوجه ممكن تشوف جوزها مع طليقته وتسامح زي ما ملك عملت
استعاد ذكري ذلك اليوم وهتف بألــم الوقت عرفت هي عملت كده ليه مش حب ليا لا لأن مهمهاش
هي مثلت الحب علشان تعرف تنتقم مني
قابلته نظره أخيه المصدومه تنتقم منك ليه وأنت بتعمل المستحيل علشان رضاها
هرب من الرد بالصمت فلا أحد يعلم كيف غـ.ـصـ.ـبها علي الإرتباط به غير حاتم ومعتز ولا يريد أن تهتز صورته في نظر عائلته وهو الحكيم دائما في تصرفاته
تأمل أدهم صمته ليكمل بص يا حسام أنت ظلمت ملك وبكره لما
تعرف الحقيقه هتنـ.ـد.م بس تفتكر هي ممكن تسامحك
المره دي مأظنش
أنت هنتها وطردتها بره القصر
من غير فلوس أو تليفون فكرت ممكن يحصلها أيه
أو تتصرف أزاي
أنا هثبتلك أنها بريئه وأنك ظلمتها
ووريني هاتقدر ترجعها لحـ.ـضـ.ـنك تاني أزاي
خرجت كلمـ.ـا.ت أخيه مثل خنجر يغرز في جــــســ ـده بلا رحمه وسأل نفسه هل ظلمها و خسرها للأبد
************
صعد مراد هو وملك بالاسانسير الدور الثالث
فتح الباب وأدخلها أستريحي وأنا هاخد من البواب
الطلبات
الشقه فاخره ذات ذوق راقي جلست علي كنبه
كبيره
وقفت أمامه تتحدث برجاء أرجوك يا مراد مش عايزه أي حد يعرف مكاني مهما كان الشخص ده مين لحد ما أكون بخير أوعدني يا مراد
أوعدك رغم أن الكل هيتعب بس اللي يريحك أعمليه تعالي أوريكي أوضتك تدخلي تغيري هدومك
وترتاحي علي ماحضر حاجه تشربيها .
دخلت ملك الأوضه بعد وقت بسيط طرق مراد الباب و ناولها عدت حقائب ورقيه سألته ملك عن ماهيتهم
مش عارف أنا طلبت من البـ.ـنت في المحل
تعمل تشكيلة عبايات وإسدالات وهدوم مريحه
للبيت بس بصراحه ماشفتش هي جابت أيه
شكرته ملك بإمتنان شكرا ليك يا مراد أنت نعم الأخ .
تحدث بإحترام وأنتي نعم الزوجه والأخت ربنا يريح
قلوبكم
دخل مراد المطبخ وهو محتار فأول مره يوضع في
هذا الموقف أخرج الفاكهه وغسلها ووضع عصير
بكاس ووضعهم علي صينيه وذهب إلي ملك
نداها من خلف الباب ملك أفتحي
فتحت ملك الباب ليه كل ده أنا والله ماليش نفس
تحدث بتأكيد أنتي سمعتي كلام الدكتوره لأزم غذا
وتاخدي علاجك بإنتظام علشان تحافظي علي أبنكم
أنا عايز ابن أخويا ينزل قوي زي أبوه
أنتي بتاكلي علشانه هو ولا عايزاه يزعل منك .
وضعت ملك يدها بحب علي بطنها لا أنا مقدرش
علي زعله .
خلاص كلي ده مؤقتا أصل أخوكي ميح
مش بيعرف يعمل حاجه أنا رايح أشوف حسام
وأعرف أيه حصل لكل ده
تحدثه ببكاء و الحـ.ـز.ن يعتصر قلبها أرجوك خلي بالك منه
رمقها بإحترام وتقدير لسه خايفه عليه بعد العملوا
فيكي دانتي يا بـ.ـنتي وشك مشوه
اخفضت وجهها وهي تردد بحـ.ـز.ن أنا حاسه بيه وعارفه أن فيه حاجه كبيره
وصلته لكده وعارفه هو الوقت قد إيه بيتألــم ولولا
خــــوفي علي أبنه كنت فضلت جنبه مهما ضـ.ـر.ب فيه
بس خــــوفت ضـ.ـر.به تيجي في بطني تمـ.ـو.ت إبني
************
رددت كلمتها بحقد و شمـ.ـا.ته كل اللي خططنا ليه حصل وأكتر كمان ضـ.ـر.بها وطردها
أتاها صوته الغاضب أيه ضـ.ـر.بها
ابتسمت وهي تكمل بشمـ.ـا.ته لا ده خلا وشها شوارع بتجيب
دm من كل مكان أخيرا هرتاح منها هي وأخوتها
دانتي داهيه
أومال كنت عايزني أسيب أبني يرتبط
بوحده زي دي وأسكت لا طبعا بعد الحصل أهلها
هيطـ.ـلقوا بناتهم خــــوفا عليهم ويبقي ضـ.ـر.بنا عصفورين
بحجر واحد
تحدث بسخريه كل ده مش مهم أهم حاجه أنها تكون ليا
وبس وأنا أقدر أعوضها عن كل حاجه
تحدثه باشمئزاز أنا مش عارفه دي يتحب فيها أيه
صدعت ضحكه شريف الساخره من غيرتها لو دي ما تتحبش شريف
يبقي مافيش حريم تنفع تتحب يا مدام نفين
***************
رجع مراد القصر وجد الجميع في حالة حـ.ـز.ن
تعامل علي أنه لا يعلم شيء وهو يسأل خير يا جماعه مالكم
::اردفت ناهد بدmـ.ـو.ع أنت كنت فين يا مراد أتصلت بيك كتير
ردد باسف مالك يا ست الكل كنت في مشوار خير
::لم تستطع ناهد السيطره علي دmـ.ـو.عها لتتحدث ببكاء أخوك ضـ.ـر.ب مـ.ـر.اته وطردها وحالته فوق
صعبه
مراد وهو يمثل عدm الفهم ليه كل ده قطعت إسترسال حديثه صوت نفين الحاقد لأنه عرف حقيقتها اللي كله رفض يعترف بيها
رد مازن بصرامه ::
بعدين بقي لو سمحتي يا ماما مـ.ـا.تتكلميش
عليها كده ثم رمقها بسخريه وبعدين غريبه أن حضرتك موجوده
بينا النهارده ده يوم كتب كتابنا ماكنتيش
فاضيه
::تـ.ـو.ترت نفين خــــوفا من كشف لعبتها لترد بحده ولد أتكلم عدل ومتنساش أني مامتك
::إبتسم مازن بسخريه لا حضرتك اللي ناسيه أن ليكي ولاد
إلتف مراد لأمه يكمل حديثه بإهتمام وبعدين أيه حصل يا أمي
ردت نيفين بسخريه إكتشف إنها بتخونه مع شريف
أردف مراد بعصبيه لاء طبعا مستحيل ملك تعمل كده دي بتعشق حسام وعمرنا ما نصدق الكلام ده
مررت عينها بينهم بسخريه كله طلع تمثيل عقبالكم أنتم كمان لما تفوقوا
تحدث مراد بحده لا مش تمثيل يا مرات عمي أحنا رجـ.ـاله
لفين ونعرف نميز بين الوحده المحترمه والوحده
الشمال كويس
وملك مرات أخويا ملاك بمعني الكلمه بعد إذنكم
أنا طالع لحسام
تحركة نيفين بضيق أنا خارجه أصل محدش بيطقلي كلمه
**********
خرج مازن حديقة القصر ورن علي لي لي
إزيك يا حبيبي أخبـ.ـارك أيه
أتاه صوتها الهادي الحنون الحمد لله أنت عامل أيه
تنهد مازن بحـ.ـز.ن بخير حشـ.ـتـ.ـيني و يا قلبي
سألته بلهفه أنت كمان مش ها تيجي أشوفك
دائما وجود أمه البسيط يطفيء فرحتهم وجمعهم السعيد خرج صوته محمل بالهموم عندي شغل أول ما يخلص هكون عندك أنتي وحشاني قوي
سمع صوتها الرقيق وهو ينادي أسمه بقلق مالك يا مازن أنت فيك حاجه
تمني لو كانت حلاله في تلك اللحظه و ارتمي في حـ.ـضـ.ـنها وبكي مثل طفل صغير فقد أمه لقد وجد عندها الحنان والامان الذي لم يجده في أمه تنهد وهو يرد لا يا حبيبتي أنا بخير
لم تتغير طريقتها المتـ.ـو.تره حاسه فيك حاجه تعباك أو متضايق
زفر بحب لأنها تشعر به يعني أنتي حاسه بيه يا لي لي
هتفت بخجل أه حاسه فيك حاجه مضيقاك اتكلم معايا وأنا سمعاك أو تعال نأكل مع بعض وأتكلم براحتك
أردف بحـ.ـز.ن ماما يا لي لي عايشه في عالم وإحنا في عالم تاني خالص مش حاسه بوجودي أنا ومي
كل حاجه عندها الفلوس والسفر وبس
تخيلي ساعات بيعدي الشهر من غير ما شوفها
ولما تدخل القصر بحس بشر غريب وبشوف المتعه بعيونها لما نكون تعبانين
هتفت بحنان حتي تخرجه من حـ.ـز.نه معلش يا حبيبي هي إتعودت علي كده بكره ربنا يهديها بس أكيد بتحبكم إدعليها كتير يا مازن وبكره ترجع لحـ.ـضـ.ـنكم من تاني
تنهد بغرام مش محتاجها خلاص ربنا عوضني بيكي أنتي نعمه كبيره ربنا بعتهالي
وحط حبك في قلبي من أول مره عيوني شافتك عوضتيني
حب وحنان الأم اللي فقدته من سنين وربنا يقدرني
أسعدك و أحافظ عليكي
↚
**********
جلست تبكي هي لا تستطيع نسيان نظرة الألــم
والضياع التي رأتها بعيونه رغم قسوته وعنفه معها حتي
كلمـ.ـا.ته الجارحه لم تمنعها من قراءة نظرتة التي
تستعطفها بألا تتركه وأن قلبه لا يتحمل فراقها
وضعت يدها فوق قلبها وبكت بحرقه أسفه والله أسفه جدا يا حبيبي ماقدرتش أكون جنبك
في أكتر وقت محتاجني فيه بس غـ.ـصـ.ـب عني يا قلبي
خــــوفت تأذي نبتت حبنا لأزم تعرف أن أنا مسامحاك
وعمري مأقدر أزعل منك أبدا أنا أتولدت علي إيدك
عرفت معني الحب والحنان منك أنت يا قلبي
حتي لو الكل حكم عليه إني ضعيفه أو عديمة الشخصيه مش مهم لأن محدش عارف قوة علاقتنا
إحنا علاقة روح مش جــــســ ـد إتخلقنا لبعض
ودي مجرد عاصفه مسيرها تعدي
***************
دخل مراد جناح أخيه وجد حسام يجلس علي الأرض والمكان محطم كليا وجواره أدهم
رفع حسام نظره لأخيه وتحدث بألــم عرفت يا مراد أنا
كنت رافض الحب ليه لأنه الحاجه الوحيده اللي تضعف
الراجـ.ـل وتكـ.ـسره فاكر لما سألتني ليه مزعلتش لما ندي
خانتني يومها قولتلك لأن ماحبتهاش ولا كانت تهمني
الوقت أنا إتكـ.ـسرت.
إستمع مراد لأخيه بقلب منفطر و جلس أمامه
علي إحدي ركبتيه معاش ولا كان اللي يكـ.ـسر حسام الدmنهوري
أنت سندنا وقوتنا بس رغم ذكائك ودهاء
تفكيرك الكل بيخاف منه قدروا يضحكوا عليك ويصور ليك حاجات مش حقيقه
إزاي كلنا بنشوف عشقها ليك وأنت لا إزاي كلنا واثقين أنها مش ممكن تخونك وأنت لا
فتح عيونك وشغل ذكائك وأنت تعرف الحقيقه
ثم وضع يده علي قلبه و سيب ده هو اللي يوصلك
ساعتها كل حاجه تبان ربنا يريح قلبك ثم وجه كلامه لأدهم يالا. يا أدهم نسيبه يرتاح
نادا حسام أدهم الذي إلتفت له وهو يرد نعم
أخفض وجهه وهو يتحدث بقلق لايستطيع السيطره علي قلبه الذي يطالبه بالإطمئنان عليها رغم جـ.ـر.حه
شوف ملك راحت فين هي ملهاش
غير أهلها وإحنا هنا لو هي مش عند أهلها هتكون فين
مـ.ـا.تشغلش بالك أنا هقلب الدنيا لغاية ماعرف
مكانها ثم حدث نفسه هي لو كانت راحت بيت باباها كنت أطمنت
خايف ليكون جرالها حاجه
هرب حسام بعيونه عن أخيه حتي لا يري خــــوفه
و لهفته عليها وقلبه يطالبه بالبحث عنها وطلب العفو ورغم الساعات القليله علي غيابها يكويه شوقه بجنون لرؤيتها
***********
رجع مراد علي الساعة 11مساء وجد ملك أتيه إليه ولهفتها في عينها تريد الإطمئنان عليه حصل أيه يا مراد حسام ماله
::أردف بحـ.ـز.ن علي أخيه حالته صاعبه جداا يا ملك مكـ.ـسور وومجروح زيك بالظبط جلس وحكي لها ما حدث
شهقت ملك وضعت يدها علي فمها وتركت لدmـ.ـو.عها العنان والله هو كان حكالي عن خيانة ندي
وعن عدوه أنا ماشفتوش غير مره وحده في النادي
أنا متصورتش مع حد
الطقم ده لبسته أول مره
لما شكيت إني حامل روحت للدكتوره علشان أتاكد
وأنا نازله قابلت واحد وقال أنه غريب وطلب مني
أعرفه يمشي منين فوقفت معاه وشاورتله علي الطريق بس والله ده الحصل أنا بخاف من ربنا أولا
ومتيمه بعشق جوزي
أردف مراد برامج الفبركه معدش أكتر منها والناس
معدومه الضمير كتير سهل يصورك ويبعت صورتك
وهو في مكانه لحد من دول ترجعله في ثواني
حاجه تانيه خالص
تحدثه بانكسار بس القهرني أنه صدق فيه كده
رغم أنه عارف أخلاقي
والله يا حبيبتي حالته زيك وأصعب كمان
ربنا ينتقم من الكان السبب بكره نعرفه ونـ.ـد.مه علي
كل دmعه نزلت من عيونكم
****************
إستيقظ مراد أخذ شاور قام بإرتداء بدلته
وحضر فطار ملك ذهب لغرفتها ورفع يده ليخبط
سمع صوة شهقتها وقف مراد يتآلم علي الحال الذي وصلوا إليه هي وأخيه كان الجميع يحسدهم علي
حبهم وتفاهمهم بدون كلام ونظرات العشق بينهم
التي جعلتهم يتمنوا أن يعيشوا مثل هذا الحب
طرق مراد بهدوء ملك افتحي
:: قامت ملك وعيونها منتفخه من كثرة البكاء فتحت الباب لتجده يقف أمام الباب يحمل صنيه بها طعام ووجه منخفض خرج صوتها ضعيف من البكاء
رفع مراد عيونه وهو يسألها ملك أنتي منمتيش من إمبـ.ـارح
تحدثه ببكاء معرفش أنام غير في حـ.ـضـ.ـنه أول مره
من يوم جوزنا أنام بعيد عنه
تنهد بتعب ملك أرجوكي كتر العـ.ـيا.ط والسهر غلط علي البيبي لو سمحتي أهدئ وأهتمي بصحتك علشان
إبنك وصدقيني قريب هترجعوا لبعض بس هو يهدي شويه
هزت راسها بموافقه علي كلمـ.ـا.ته وخرجت كلمـ.ـا.تها ضعيفه وهي تسأله ممكن طلب
طبعا إنتي تأمري
تحدثه بخجل وهي تفرك يدها ببعضهم يعني لو قصدي لو إححم أنا يعني كنت
أرد أن يطمئنها ملك أنا أخوكي وأنتي أمانه الغالي يعني مافيش إحراج
تحدثه بسرعه لا لا تتراجع كنت عايزه قميص من حسام وزجاجة برفانه
علشان أعرف أنام
إبتسم مراد بحب لا يصدق ما تفعله تلك الملاك في عز جـ.ـر.حاها منه تبحث عن الأمان بين رائحته حاضر يا حبيبتي أروح أجبهملك
قبل ماروح الشركه علشان تنامي وترتاحي شويه
بس الوقت إفطري وخدي علاجك
إبتسمت له بإمتنان حاضر
******************
صعد مراد إلي جناح أخيه وجده يجلس كما تركه
بالأمس لتتسع عيونه من الصدmه توجه لأخيه وهو يسأله
حسام أنت لسه هنا أنت مش هتروح الشركه
خرج صوت حسام مختنق لا مش قادر
:: إستغرب مراد من جلسته في نفس المكان منذ الأمس ليسأله حسام أنت لسه منمتش من آمبـ.ـارح
مش قادر أنام لأني أتعودت وقطع
كلامه حتي لايظهر شوقه وضعفه أمام أخيه.
جلس مراد أمام أخيه وأكمل نيابة عنه علشان وحشتك ومحتاج حـ.ـضـ.ـنها
نظر له حسام بتمعن اللي يسمعك يقول حبيت قبل كده
تحدث بنفي لا محبتش قبل كده بس حبيت حبكم لبعض
و أتمنيت أجربه و أعيشه و الأقي إنسانه تحب مراد
علشان مراد مش علشان شكله أو ماله ونفوذه
رد حسام بو.جـ.ـع بس أنا متمناش تجرب إحساس الخيانه
دي الحاجه اللي تقــ,تــل الراجـ.ـل وهو حي
ابتسم بحنان وهو يتحدث بهدؤ أنت جد مصدق الكلام ده
طيب يلا قوم أخويا راجـ.ـل ومش من السهل حاجه تكـ.ـسره ولأزم تثبت للكل أنك قوي
:: أردف حسام برفض حقيقي مش قادر
طيب خد شاور علي ماحد من الخدm
يجي ينضف الأوضه وبعدين نام شويه
وقف حسام بتعب كأن علي ظهره أحمال الكون وتوجه للحمام
أخذ مراد أقرب قميص وإنحني يلتقط أخر زجاجه
برفان من الأرض فقد تكـ.ـسر كل شيئ
توجه بسرعه لغرفته حتي لا يراه أخيه ووضع ما يحمله في حقيبه ورقيه وهو في طريق الخروج أمر الخدm بتنظيف غرفه حسام بسرعه
*****************
بعد مرور عدت أيام
صرخ بعنف يعني إيه ملهاش أثر أختفت يعني
تحدث أدهم وهو لا يطمئن من ثوره أخيه أنا دورت في كل مكان الأقسام والمستشفيات
مافيش ليها وجود ومش عند أهلها يبقي راحت فين ؟
تحدث بجنون والغيره تنهش قلبه أنا عارف هتكون
فين وسحب مفاتيحه وموبيله وخرج بسرعه
ركض أدهم خلفه حسام إستني بلاش تهور قولي أنت رايح فين لم يتوقف او يرد عليه
خرج الجميع علي صوت أدهم المرتفع وجدوهم يتحركوا خلف بعضهم بسرعه
شعرت ناهد بالخــــوف ونادت علي ابنائها لكنها لم تجد رد
وضعت يدها علي قلبها وهي تردد خير اللهم أجعله خير يارب استر
ركب سيارته وقادها بسرعه جنونيه
ركب أدهم سيارته وذهب خلف أخيه قبل أن يرتكب جريمه عنـ.ـد.ما رأهم معتز بهذا المظهر أمر الجميع
بالذهاب خلفهم
وصل حسام تحت شركة شريف حمداني دخل بعنف وقوه قامت السكرتيره رايح فين يا فنـ.ـد.م مينفعش كده إستني لو سمحت دفعها حسام من أمامه بعنف
ودخل علي شريف الذي إنتفض من خلف مكتبه وعنـ.ـد.ما وجد هيئة حسام التي تدل علي حالته النفسيه من تعب وحـ.ـز.ن
وقف وابتسم حسام باشا بجلالة قدره في شركتي المتواضعه
تحدث حسام بقوه والغـــضــــب يتطاير من عيناه حسام مراتي فين
قابلته ملامح شريف الساخره وهو يستمتع بالضعف الذي يراه بعيونه لأول مره
هي عيله ضايعه وجاي تدور عليه هنا مـ.ـا.تروح تبلغ في القسم
نظر لأدهم وهو يكمل بإستخفاف وليه تروح ما القسم بحاله معاك
صرخ أدهم بصوت عاصف من طريقته الهازئه مع أخيه الكبير اتكلم عدل وشوف أنت واقف قدام مين
كانت العيون تتحرك بينهم من غـــضــــب لتحدي لشمـ.ـا.ته
تدخل حرس شريف الذي استدعتهم السكرتيره عنـ.ـد.ما تهجم عليهم حسام وجاء من خلفهم حرس حسام
الذي أحمرت عيونه من شـ.ـده غـــضــــبه وتحدث بتهديد
قول مراتي
فين علشان هتحصل مجزره هنا هي عندك مش
كده
تحولت نظره عيون شريف الساخره لأخري حالمه ياريت كانت عندي كنت خبتها عن كل الناس بس للأسف بتعشق واحد ميستهلهاش
:: ردد حسام بتـ.ـو.تر و خــــوف قصدك أيه
ضحك شريف بقوه شخص منتصر ووضع رايته علي جــــســ ـد عدوه لأنه رأي مالم يتوقع أن يزور أحلامه الخــــوف بعيون عدوه اللدود حب ليكمل عليه دون رحمه أو شفقه
علي جـ.ـر.حه النازف
مراتك ال صدقت إنها خانتك ملاك لأنا ولا أنت قابلنا زيها في حياتنا أنا حاولت كتير معاها
علشان تسيبك
خرجت حروف كلمـ.ـا.ته ضعيفه مهزوزه أنت قابلتها قبل كده
هز رأسه وهو يردف أه في النادي كنت سمعت عن جمالها
وحبيت أتأكد أشوف مين دي اللي قدرت تضعف حسام
فلاش باك
تجلس مثل ملاك نزل الأرض حتي يري عالم البشر علي طاوله في النادي وترتشف من
العصير أمامها رفعت عينها عنـ.ـد.ما نادها صوت رجولي
مدام ملك
رفعت عينها ليواجهها عيون فاحصه شـ.ـديده الدهاء كأنه يريد إختراقها يرتدي ثياب باهظه الثمن يقف بقوه وثقه كأنه ملك الكون أيوه مين حضرتك
جلس شريف بدون إذن أنا شريف حمداني
أردفت بعدm راحه من قلة ذوقه أقدر أساعد حضرتك بأيه
تحدث بغــــرور بصي من غير لف ولا دوران جاي أعمل معاكي صفقه
لا تعلم لم لم تطرده أو تترك المكان فضولها أراد معرفه ما يريد لترد خير
أردف بحقاره أنا كنت عرضت علي ندي طليقة جوزك
2مليون علشان تسيبه وتفضحه وتظهر ه مش راجـ.ـل
قدام الإعلام
تغيره معالم ملك من التـ.ـو.تر للغـــضــــب وبعدين حضرتك جاي تقولي الكلام ده ليه
أرجع ظهره بغــــرور وثقه أعرض عليكي نفس العرض مع فرق الفلوس أعطيكي نص ثروتي
أردفت ملك بقوه ولو عطيتني كل ثروتك عمري ما أقبل الحـ.ـر.ام ولا أجـ.ـر.ح
جوزي ولا أعيشه إحساس الخيانه مرة تانيه أبدا
رمقته بسخريه ولما أنت معاك كل الفلوس دي شوفلك وحده إتجوزها وعيش في الحلال بدل عيشتك القذره دي
لم تعجبه سخريتها ليتحدث بحده أنا مش بخيرك أنا ممكن أخدك وأعمل فيك كل حاجه وساعتها برده هيطـ.ـلقك
أنا مش خايفه منك عارف ليه بصرف النظر إن جوزي راجـ.ـل قوي ويقدر يحميني من 100زيك
علشان ربنا معايا وهو خير حافظ من اللي زيك
ولأن أنا مع كل سجده بطلب منه يستر عرضي دنيا وأخره
اقشعر جــــســ ـده من كلمـ.ـا.تها وثقتها في ربها استجمع نفسه من تأثير كلمـ.ـا.تها الاخيره وهو يتحدث بقله حيله من عدm قدرته علي إقناعها
يبقي مافيش قدامي غير أني أقــ,تــله وبرده هتكوني
أنتي السبب
تحدثه بقوه إيمان المكتوب مافيش منه هروب
وأنا عندي يمـ.ـو.ت بين إيديا أرحم من أنه يمـ.ـو.ت
من ألــم الخيانه وأتفضل وقت حضرتك خلص
ولا أقولك خليك أنا مايشرفنيش أكون في مكان
أنت فيه
عوده
ده خلاني غـ.ـصـ.ـب عني أتعلق بيها وملقتش حاجه
غير أنها تكرهك بعتلك ندي وأتصلنا بيها علشان تشوفك وتطلب الطـ.ـلا.ق بس للاسف مأثرش معاها
معدش قدامي غير أني أخليك تشك فيها وطلقها
وأنا أتجوزها وفعلا نجحنا
هجم حسام عليه لكمه عدت لكمـ.ـا.ت يخرج فيها جام غـــضــــبه من نفسه ومن شريف الذي تسبب في قــ,تــلهم أحياء
حاول رجـ.ـاله التدخل ولكن كان رجـ.ـال حسام أكتر وأقوي
سبه حسام بكل الألفاظ القذره
حاول شريف التظاهر بالقوه وهو يلومه ويزيد ألــمه أنا لو مكانك
كنت بنيت لها قصر بعيد عن كل البشر وعمري ماشك
فيها أبدا
أنت معرفتش قيمة الجوهرة اللي كانت بين
إيديك
ثم أكمل ليزيد ناره علي فكره أنا كمان بدور عليها توقعت
أنها هترجع عند أهلها وده سبب أن ما بعتش وراها حد
رجع له حسام بغـــضــــب وغيره من كلامه عن زوجته بتلك الطريقه وتحدث بتهديد بس ألاقيها وأنا أقــ,تــلك بنفسي
وأوعدك لو جرالها حاجه هقــ,تــل كل حاجه بتحبها
حتي لو كـ.ـلـ.ـب
***************
↚
نزل حسام وأقدامه لاتستطيع حمله لا يعلم ماذا يفعل
أين كان عقله عنـ.ـد.ما شك بها ولم لم يستمع لهتاف قلبه ألا يستمع لغيره ويضمها بين أحضانه ولا يصدق أي شيء غير مشاعره التي تعشق الهفوه منها
التف لسؤال أخيه حسام رايح فين
هتف بضياع مش عارف هروح فين ولا هعمل أيه
ضيعت حب حياتي بغبائي ماحاولتش أسمع لها مديتهاش فرصه تدافع عن نفسها
حبي ليها مش قوي زي ما كنت فاكر الحب ثقه قبل أي شيء مش مجرد كلمتين وصوره ناسوني عشقي وغرامي ليها أنا متأكد لو الأدوار أتبدلت كانت كدبت كل ده و صدقتني
خايف يكون جرالها حاجه حاسس أن بمـ.ـو.ت
من جوايا مش قادر أتنفس كأن الدنيا ببرحها ضاقت
عليا ومش سيعاني
حسام لأزم تقوي علشان تعرف ملك فين وترجعها حتي لو هتسيبك المهم نطمن عليها
كلمه أخيه أنها تتركه آلامته بقوه تحدث بإختناق معلش يا أدهم عايز أكون لوحدي شويه وخلي معتز يروح
تركه وتحرك اتجاه سيارته ظل يدور ويدور ولا يري مرسي
ويشعر بيد بـ.ـارده تعتصر قلبه بلا رحمه توقف أمام البحر
وجلس ينظر للماء ويتذكر سعادتهم وحبهم حتي
وصل بتفكيره إلي يوم ضـ.ـر.بها حـ.ـز.نها دmـ.ـو.عها
وضع يده علي قلبه وفره منه دmعه أسف لأن مسمعتش كلامك
أنت كنت متأكد من برائتها بس غبائي عماني عن الحقيقه
علي مقربه منه يجلس شاب يستمع إلي أغنيه كلمتها
جذبت إنتباه حسام وشعر إنها تتحدث عما يمر به
ناد الشاب وهو يسأله ممكن تبعتلي الأغنيه دي
الشاب بابتسامه طبعا وقام بإرسالها له شكره حسام
وتوجه إلي مكان بعيد وقام بسماعها وأدmعت عيونه لشعوره بالخزي والنـ.ـد.م (أسمعوها وأنتم بتقرأوا هتحسوا بمعناها)
نفسي أعود روحي أبطل أجيب في سيرته
ولا مبكيش لما أشوف قدامي صورته
نفسي أقابل حد مسألهوش عليه
ليا فيه دلوقتي ولا معدش ليا
قلبي ليا فيه حاجات كتير بقيالوا فيا
لا وبشغل نفسي عنه بس بيه
منسيتوش ولا عمري هنسا نفسي لو يرجع
لحـ.ـضـ.ـني
هو زي مقالوا فاكر ولا مبيسألش عني
بعد منه كل حاجه مخــــوفاني بدعي بس
ممـ.ـو.تش قبل مقابلوا تاني
نفس بس في لمسه واحده من إيديه
كل مافتكر الفات يصعب عليا
روحي فيه إزاي ومتشوفهوش عنيا
انتهت الاغنيه مع صرخة حسام بألــم
أاااه يااااقلبي
************,
بعد أسبوع
وقفت ناهد مع أدهم تسأله حبيبي معرفتش حاجه عن مرات أخوك
تحدث بحيره من إختفائها الغريب أبدا يا أمي مش عارف أوصل لحاجه كأنها فص ملح وداب بس اللي
متأكد منه أن طول مافيش أخبـ.ـار وحشه يبقي هي اللي مش عايزه تظهر يمكن محتاجه وقت عشان تهدي وترجع وده اللي بطمن نفسي بيه ومش قادر أسأل ليليان
وفي نفس الوقت غريبه إنهم مسألوش عليها لحد
الوقت
نزل حسام وهم يتحدثون أكيد بتكلمهم علشان كده
مسألوش
أنا مش مصدقه أكيد فيها حاجه منعها تكلمني
أنا كمان لو هي كويسه كانت طمنتني عليها وهي عارفه إنها بـ.ـنتي قبل مـ.ـا.تكون مرات إبني
أدهم بعمليه هي خافت نوصلها عن طريق الفون خير ياأمي
كده إحنا مطمنين إن هي اللي مش عايزه حد يوصلها
التفت ناهد لحسام الذي توجه للخارج رايح فين يا حبيبي استني لما تفطر
رايح الشركه و ماليش نفس خالص
تحدثه بحـ.ـز.ن بص يا حبيبي لنفسك في المرايا بقالك 13يوم
لابتاكل ولا بتشرب حتي مش بتحلق ذقنك دي
هتف بتمني بكره لما ترجع لحـ.ـضـ.ـني ساعاتها بس هبقي أشوف كل الحاجات دي
ملك عمرها ما تقبل أنك تهمل نفسك وصحتك بالشكل ده
أنا بعـ.ـا.قب نفسي يا أمي علي خذلاني ليها وكـ.ـسره قلبها
هتقبل كل رد فعل تعمله معايا بس المهم تكون قدام عيوني
*****************
تحدث مراد بإعتذار معلش يا ملك بنام هنا مره وفي القصر مره علشان محدش يلاحظ حاجه
تأمل إنطفاء بريق وجهها وعيونها المنتفخه إنتي برده معيطه
كأن كلمته ضغطت علي زر البدء لتتحدث بدmـ.ـو.ع حسام وحشني يا مراد وحياتي عايزه
أشوفه مره واحده حتي من بعيد أرجوك
تحدث بهدوء ياملوكه معدش غير يومين علي ميعاد
الدكتوره وبعدها إعملي العايزاه وبعدين شكلك تعبان
النهارده حاسه بأيه
أنا الحمد لله كويسه كنت بكلم ليليان
بكت مره أخري وقالت بإستعطاف أرجوك يا مراد
أشوفه مره بس أرجوك
تنهد بحيره خلاص النهارده هاخدك في ميعاد مرواحه تشوفيه وربنا يستر
أنار وجهها من السعاده بجد قول والله
رنه ضحكه كبيره من تأثير رؤيته والله
ثم حدث نفسه عمرك ماكنت غـ.ـبـ.ـي يا حسام علشان
مـ.ـا.تقدرش تميز عشقها يارب تسامحني
وماخسرش أخويا
****************
قبل إنتهاء اليوم قام مراد بالإتصال علي ملك
جهزي نفسك أنا جاي أخدك
هتفت بفرحه حاضر حاضر ثواني وأكون جاهزه
وصل تحت المنزل وجدها بإنتظاره نزل وهو يسألها ليه نزلتي قبل ما أرن عليكي
توجه للسياره بفرحه كبيره وهي تردف قولت نوفر وقت
ابتسم علي لهفتها الظاهره وتحرك بها حتي وصل علي مقربه من الشركه و ناولها منظار حتي تراه بوضوح من تلك المسافه
شاور لها اتجاه خروجه بصي ساعة مايخرج هيكون وشه في وشك
بالظبط بس ممنوع أي تهور *
هتفت بشوق ولهفه كبيره حاضر وضعت المنظار علي وجهها
وعند خروجه نزلت دmـ.ـو.عها فكم إشتاقته وتألــمت بشـ.ـده من
هيئته زوجها مثال للوسامه والشياكه نظرته التي تشعرها بالكمال
أما هذا فكان طيف زوجها بلحيته الطويله هالات سوادء تحت عيونه كأنه لا ينام نظرته كلها حـ.ـز.ن وألــم
بكت بحرقة علي حالهم وما وصلوا إليه
كاد حسام يدخل سيارته لكن هناك شيء جعله يتوقف أمام باب سيارته ولم يركبها
تلفت حوله كأنه شعر بوجودها أو توجد رياح خفيه نقلت لروحه رائحتها التي تسللت لكيانه و غسلته من كل الأوجاع اقترب منه معتز وسأله بحيره فيه حاجه
يا باشا
تركه حسام ابتعد عن سيارته وهو يضع يده فوق قلبه وتلفت شمال ويمين ونداها بقوة نار قلبه
ملك ماللللك أاااه
انتفض مراد بزهول مش ممكن ده حس بوجودك أنا كل يوم بروح معاه و بيركب عادي إزاي ده
لم ترد ملك وظلت تبكي كلما صرخ باسمها زاد بكاءها
صرخ باسمها أكتر من مره
إنطلق بها مراد إلي البيت
أما حسام متأكد أنها قريبه منه و أنفاسها حوله في تلك البقعه
وقف معتز جواره يطالعه بحـ.ـز.ن وعلي ما وصل له حال صديقه
ربت معتز علي كتفه بكره ترجعلك بالسلامة
نظر له حسام بتيه ولم ينطق
*******************
رجع حسام القصر وتوجه بسرعه إلي جناحه دون التحدث مع أي شخص حتي نداء والدته لم يستجاب
لها
أخرج من أحد الادراج فلاشه وشغلها علي شاشة
غرفه نومه كانت تحتوي صور و فديوهات لهم في شهر العسل فهذا حاله منذ أن طردها حتي قبل أن
يعرف برائتها فالقلب لا ينسي معشوقه حتي لو خان
لايستطيع أن ان يمر يوم دون أن يراها أو يتحدث معها أوقف صورتها وهي تبتسم ببراءه وحرك يده علي وجهها بعشق حشـ.ـتـ.ـيني و يا عمري
أسف لأن ماقدرتش أوفي بوعدي ليكي أن عمري ماهجـ.ـر.حك أو أكون سبب دmـ.ـو.عك يتحدث وهو يبكي تفتكري ممكن تسامحيني ولا أنتي إختفيتي علشان تنتقمي مني
أنا بعشقك يا ملك عمر ما عيوني
بكت غير علي فراقك عمري مابكون ضعيف غير بين
إيديكي إنتي بس
حسام القوي الناس بتخاف منه و بتعمله ألف حساب بيكون قدامك مسلوب الإرادة
أنا اللي ضيعتك مني بغبائي يارب تكوني بخير
***************
ظلت ملك تبكي طوال اليوم
ومراد كان في قمة غـــضــــبه وبعدين معاكي يا
ملك بطلي عـ.ـيا.ط بقي حـ.ـر.ام عليكي إرحميني
مش كفايه بجازف بعلاقتي باأخويا علشان أحافظ
عليكي وعلي إبنكم أرجوكي متزوديش تعبي
أنا أسفه جدا يا مراد أنا شايلتك فوق طاقتك
قاطعها مراد أنا أشتالك إنتي وإبن إخويا العمر كله
بس أرجوكي كفايه عـ.ـيا.ط صدقيني مش سهل عليا
أشوف أخويا بيتألــم وأنا عارف أداويه ومش قادر خــــوفا عليكم إنتم التلاته فلو سمحتي قدري ده
أنا تعبان زيكم بالظبط
****************
في اليوم التالي في الشركه
في الإجتماع رن فون مراد وجد رقم ملك رفع وجهه وجد حسام ينظر له بإهتمام لعدm غلقه هاتفه خلال الاجتماع كما هو الطبيعي قام مراد وأعتذر
خرج في خطوات سريعه لفتت نظر مازن وأخيه
وقف في الخارج وهو يرد بقلق في أيه يا ملك
أتاه صوت لبيبه زوجه البواب الفزعه لا أنا يابيه مرات البواب
زاد قلق مراد خير ملك مالها
مش عارفه يا بيه أنا كنت معاها زي ماحضرتك طلبت
وفجأه أغمي عليها ومش بترد ومش عارفه أعمل أيه
ركض مراد بفزع وهو يهتف بقوه خليكي جنبها ثواني وأكون عندكم
ركض للخارج دون إذن لا يعلم ان أخيه خرج خلفه ليعلم ما به لان طريقه خروجه تدل علي أن هناك كارثه
ركب مراد سيارته وقاد بسرعه و حسام خلفه
وصل أمام عماره في حي راقي وصعد إلي شقته
وجدها فاقده الوعي حاول إفاقتها لكنها لم تستجب قام بالاتصال علي الطبيبه المعالجه لها وطلبت منه أن يأتي بها في الحال
حملها بين يديه ونزل بسرعه رأه حسام وهو يجلس في سيارته ليعلم ما يخفيه أخيه عنهم وجده بعد وقت بسيط ينزل وهو يحمل إمرأه بين يده تسلل الشك لقلب حسام
هل أخيه متزوج دون علمهم نفي عقله تلك الفكره هو يثق في أخواته و إحترامهم له
إنطلق مراد مره أخري وخلفه حسام الذي رن هاتفه برقم أدهم رد بلهفه لعله يخبره شيء جديد بخصوص ملك رد بلهفه خير يا أدهم اكيد في أخبـ.ـار
سمع صوت أخيه المتفائل ليك عندي خبر حلو
انا عرفت مكان ملك والرقم اللي بتكلم أخواتها منه اللي
كنت أخدته من ليليان من غير ما تعرف رقم مراد ولما شوفت كاميرات القصر في اليوم ده طلع مراد أخدها لما لاقها وقعه بعد القصر بشويه
مش عارف إزاي راحت من دmاغي أشوف كاميرات القصر في اليوم ده رغم معروف عني قوة الملاحظه والتدقيق في كل حاجه بس أكتر حاجه مستغربها تصرف مراد ليه ماقلش وطمنا
ربك لما يريد كل حاجه بتبان هكلمك بعدين
وصل مراد عند العياده وقام بحمل ملك
شعر حسام بنار في صدره عنـ.ـد.ما رأي أخيه يحملها بين يديه هو الأن تأكد إنها ملك لكن لا يفهم لما
أخيه كذب عليه وهو يراه يتألــم علي مدار إسبوعين
هل هي التي ترفض معرفته مكان وجودها حتي تعـ.ـا.قبه أم ماذا يحدث أفكار كثيره تعصف به لايجد لها جواب ظل ينتظر أكثر من نصف ساعه
**************
تحدثه بغـــضــــب ممكن أعرف أيه الوصل
نفسيتها للحاله دي
ملك بضعف شوية مشاكل وإن شاء الله هتعدي
انت عارفه القلق والتـ.ـو.تر غلط علي الحامل
ويضر البيبي وانتي ضغطك إرتفع وده خطر عليكي وعلي
البيبي ولولا ستر ربنا وهو جابك في الوقت
المناسب كان ممكن يحصل إختناق ليكي و للبيبي
ثم وجه كلامها لمراد أنتم أزاي سيبنها كده الضغط المرتفع خطر جداا وفين أخوك ليه مش مهتم بيها الحامل محتاجه راعيه و إهتمام عشان حالتها النفسيه
إن شاء الله المره الجايه يكون معاها وتلاقيه أحسن كتير
ده أخر إنذار عايزه أشوفك المره الجايه أحسن من كده
نزلت ملك من عند الدكتوره وهي تستند علي مراد
والتعب ظاهر علي ملامحها كأنها لا تستطيع المشي
تأملها حسام بحـ.ـز.ن يريد أن يركض إتجاهها يحتضنها ويحملها بين يديه ولكنه تمهل ليفهم ما يحدث
سأل نفسه بغـــضــــب ياتري أنا اللي عملت فيكي كده ضـ.ـر.بي ليكي أذاك نفسيا وجــــســ ـديا رجع حسام خلفهم
نزل حسام وسأل البواب مراد الدmنهوري الدور الكام
البواب مين حضرتك
أنا أخوه نورت يا باشا الدور الثالت الشقه 7
صعد حسام وداخله كثير من المشاعر
سعاده لهفه غـــضــــب غيره
ضـ.ـر.ب جرس الباب وانتظر حتي فتح المراد الذي
تسمر علي الباب عنـ.ـد.ما وجد نفسه
أمام أخيه الكبير
*************
يتبع….
↚
فتح الباب وتسمر من الصدmه
عنـ.ـد.ما وجد نفسه أمام أخيه الكبير ظلوا ينظرون لبعض فتره
هتف حسام بعتاب أيه مش هتدخلني يا أخويا يا ابن أمي و أبويا
تـ.ـو.تر مراد من نظره أخيه. ولعن غبائه لا طبعا إتفضل تنحي في جنب حتي يسمح
له بالدخول ألقي حسام نظره سريعه علي الشقه
قلبه يخفق بسرعه من شوقه ولهفته لرؤية عينها التي يعشقها
نظر إلي مراد بألــم وعتاب ليه عملت معايا كده
تألــم مراد من نظره الإتهام بعيون أخيه وتحدث برجاء اتفضل وأنا هفهمك عملت كده ليه وأتمني تعذرني
أيه ممكن يعذر استخفافك بو.جـ.ـعي أزاي قدرت تتحمل عـ.ـذ.ابي وحيرتي كنت بتشوف و.جـ.ـعي بعينك وأنا بلف حوالين نفسي عشان ألاقيها ثم أكمل بهدوء عكس البركان داخله أتفضل أنا سامعك
حكي له كل ماحدث ليخفق قلبه بقوه من عشق طفلته له رغم قسوته إلا إنها تبحث عن الراحه والأمان في قميصه وعطره حتي تشعر به يالله هل يوجد قلب في برائتها
سأله حسام باهتمام الدكتوره منعتها من الحركه ليه
إذيت حاجه في جـ.ـسمها
مراد بإبتسامه لا بس علشان إبنك ماينزلش
إعتصر الألــم قلبه و أغمض عيونه بقوه وهو يتذكر عنفه و قسوته معها
حدث قلبه عقله أنت لست إنسان حسام كيف استطعت فعل هذا بها من أين أتيت بقسوه قلبك تلك وهي نبض القلب ودوائه عليك اللعنه سأله بحـ.ـز.ن وهم بخير
الحمدلله بس ضغطها كان عالي من وقت
ماشافتك إمبـ.ـارح ونفسيتها تعبت أكتر
بس عايز إعرف أنت حاسيت بيها إزاي وإحنا كنا بعيد
يعني هي كانت موجوده إمبـ.ـارح قدام الشركه
أه جبتها تشوفك لما فضلت تتحايل عليا لأنك وحشتها
وقفت وقت خروجك بس نفسي أعرف حسيت بوجودها إزاي
ظهر العشق في عيونه وحديثه قلبي كان في حالة هياج كأنه عايز يخرج من بين ضلوعي ويروحلها عرفت إنها قريبه
لان ده بيكون حاله لما بتكون قريبه
ثم رجع له غـــضــــبه وهو يسأله ليه معرفتنيش وطمنت قلبي وأنت شايفني بمـ.ـو.ت قدامك هونت عليك
هتف بإحراج إحم أصل يعني هو الموضوع وما فيه
مراد أنا علي أعصابي انطق في أيه
أصل الدكتوره قالت علشان البيبي ماينزلش لأزم
إسبوعين يعني أأقصد إحم يعني مـ.ـا.تلمسهاش
وأنا عارف أد إيه بتعشقوا بعض ومش هتقدر تسيطر
علي نفسك قدmها بعد الحصل فقلت كده أمان
خرج صوته ضعيف يستعطف أخيه أرجوك يا حسام متزعلش مني
أنا أتصرفت علي أساس المصلحه العامه وهي برده كانت خايفه جداا من رد فعلك
اقترب حسام من أخيه وضمه بحب أنت إبني مش أخويا ومقدرش أزعل منك ابدا يمكن غـــضــــبان جداا منك ونفسي اقطع إيدك اللي لمستها بس حاليا أنا عذرك
حسام بحرج من أخيه تفتكر ممكن تسامحني بعد
الحصل
صفق مراد بمرح هي مزعلتش منك أصلا كل خــــوفها كان
عليك وغمزله إحنا مسيطرين أخر سيطره يا حسام
باشا يا جـ.ـا.مد
سمعوا ملك تغني بصوتها العـ.ـذ.ب
*****************
وقف أمام الباب يحاول لم شتات نفسه وطرقه وصله صوتها العـ.ـذ.ب الذي اشتاقه بشـ.ـده مرتعب من رفضها له لكنه يستحق وسوف يصبر عليها مهما تطلب الأمر
شعر برعشه في جــــســ ـده من سماع صوتها فقط ماذا
يحدث عنـ.ـد.ما يراها
مسحت ملك أثار دmـ.ـو.عها وفتحت الباب أيوا يا مرا
قطعت كلمتها عنـ.ـد.ما إشتمت رائحته التي تعشقها
رفعت وجهها لتقابلها عيونه المتيمه بحبها سالت دmـ.ـو.عها مره أخري وهي لا تصدق معقول
هو أمامها الآن أم هي تتخيله من شـ.ـدة إشتياقها له
همست بحب وهي تتلذذ بنطق حروف أسمه حسام
ضمها بعيونه وقلبه وهو يهمس قلب وروح حسام
ملك بنفس الهمس كأنها لم تسمعه حسام أنت بجد هنا
خانته عيونه وبكا من العشق الذي يراه بعينها له رغم
ما حدث هز رأسه ودmـ.ـو.ع السعاده والنـ.ـد.م في نفس الوقت تغرق وجهه
رفعت ملك يدها المرتعشه من شـ.ـدة مشاعرها
وحركتها علي ملامحه بشوق ولهفه
أغمض حسام عيونه بقوه وتأوه من فعلتها فقد
حركت به كل مشاعره الخاصه لها من لمستها البريئه
أكملت وحـ.ـشـ.ـتني ووحشني حـ.ـضـ.ـنك قوي
جذبها حسام لاحضانه بقوه وتمني لو يخبائها بين ضلوعه وتحدث بلوعه أااااه يا حبيبتي لو ت عـ.ـر.في أنا كنت بتعـ.ـذ.ب في بعادك إزاي أاااااه يا ملك أنا كنت بمـ.ـو.ت من غيرك في اليوم مـ.ـيـ.ـت مره
لايقلبي المـ.ـو.ت كان أهون وأرحم من العشته وحاسيته في بعدك كان يتحدث وهو يحتضنها بشوق وجنون كان يتحسسها كأنه يطمأن روحه بوجودها بين يديه
أاااه ياعمري أنا أسف كان يقبل يدها ووجهها وهو يتأسف لهاو يتأسف علي ما بدر منه في حقها رفعت أناملها ووضعتها علي شفاتاه توقفه
عن الإعتذار
حبيبي أنا بقالي إسبوعين مش بنام غير دقايق
ممكن تاخدني في حـ.ـضـ.ـنك نفسي أنام بسلام
ضمها حسام لاحضانه بعشق وحملها بين يده مثل طفله صغيره
ووضعها علي السرير برفق خلع جاكيت بدلته والجرافت ثم ساعدها علي خلع إسدالها وتمدد علي السرير وجذبها لاحضانه دون كلام وقاموا بإغلاق عيونهم وعلي وجههم ترتسم الراحه
وذهبوا في سبات عميق
أخيرا كلا منهم وجد مأواه الذي لا يجد الراحه
إلا داخله
*************
رجع مراد القصر وجد أدهم في إنتظاره مراد عايزك فوق
صعد مراد خلف أدهم
جلس أخيه وهو يسأله بضيق ممكن أعرف ليه ما قولتش إنك عارف مكان ملك و سبتنا في القلق ده
كان فيه ظرف أقوي مني وقص عليه ما حدث
سأله أدهم بفضول يعني هي كويسه الوقت
مراد بسعاده طبعا مش هتشوف حبيب القلب
لأزم تكون كويسه
تحدث أدهم بحيره تفتكر فيه وحده زي ملك ولا هي حالة استثنائية
أكيد حاله شاذه لأن الوحده مهما كانت بتحب
مش من السهل تسامح وبذات في المواقف الصعبه الملك مرت بيها
تخيل ليليان أمامه وهو يردف بتمني ياريت ليليان تكون زيها وتفهمني وتبرر تصرفاتي صح
هز مراد رأسه بنفي ما أظنش عشق حسام وملك من الحالات النادره دول بيحسوا ببعض من غير ما
عيونهم تشوف ربنا يهنيهم
********
إستيقظ حسام وجد ملك في أحضانه نظر لها بعشق
وهو لا يصدق وجودها بين يديه بتلك السهوله
لقد كان يتوقع معاناه حتي ترضي عنه و تسامحه
إنحني يقبلها برقه عكس البركان الثائر داخله من شـ.ـده رغبته لأنه يريدها بجنون لقد إشتاق إحساسه بها بين يديه ظل يقبلها قبلات متفرقه حتي وصل
الي شفتيها شعرت ملك بأنفاسه الدافئه تلفح وجهها
لم تستطع أن تقاوم مشاعرها لتبادله لهفته
شعر حسام بنار تشتعل في جــــســ ـده عنـ.ـد.ما بادلته قبلته
زادت أنفاسه حده وزادت قبلته شغف وجنون وهي
بادلته إياه دون تردد فقد إشتاقته مثلما إشتاقها
******
مشاعره قويه لو تركها لانتهت بين يديه هي وطفله وضعت يدها حول عنقه
حد الجنون ولم يعد يقدر علي تركها
وهي نسيت تعبها وجنينها أستسلمت له
ولكنه تذكر كلام أخيه وتحذيرات الطبيبه
ابتعد عنها و جلس جوارها في محاوله السيطره علي رغبته
حبيبتي علاجك الساعه كام ملك
الساعه تسعه
هتفت بكسل الساعه كام الوقت
حسام بصدmه الساعه واحده الظهر
شاركته صدmته مش ممكن إحنا نايمين من إمبـ.ـارح العصر
ضمها حسام بنعوض الأسبوعين
يلا أدخلي خدي شاور علي ماجهز لك الفطار
هتفت بسعاده حسام باشا هيدخل المطبخ
تأملها بعشق انا أعمل أي حاجه علشان أميرتي
الجميله ترضي عني
ذهب حسام للمطبخ وهو في منتهي السعاده
رن فونه رفعه وجد مراد قد اتصل أكثر من عشر مرات ليرد وهو يهتف بضيق في أيه يا بني خمسين إتصال
أعمل إيه مش بطمن عليكم كنت قلقان
إحنا الحمد لله بخير لسه صاحيين
هتف بتعجب من امبـ.ـارح يسهله يا عم إنتم نايمين في العسل وأنا مـ.ـيـ.ـت من القلق
تحدث حسام بملل أه والله أنا مش مصدق نمت إزاي كل ده إقفل أنا بجهز فطار لملك
وصله صوت أخيه المرح لا ونبي جد قول كلام غير ده حسام باشا بجلالة قدره واقف في المطبخ بركاتك يا ملك هانم
فيه إيه يلا مـ.ـا.تتعدل في الكلام
ابتسم مراد يجي أعدائك اللي بتخاف منك يتفرجوا
ولا الموظفين بتوعك العاملهم رعـ.ـب يشوفوا
الباشا بتاعهم وهو في المطبخ
دا أنت هتبقي حديث الساعه ومثال للزوج الرحيم
حسام بغـ.ـيظ مصطنع طيب إقفل أصل هطلع
روحك وتكون شهيد الساعه و خفه دmك قت*لتك
*************,
أناعايزه رايكم في موقف ملك
صح ولا غلط
بس من غير غلط مش بحب حديغلط
في ملوكه إو سمسمه
↚
في منزل حاتم
جلس حاتم و نادا أخته رهف التي خرجت بسرعه من غرفتها تلبي نداء أبيها و أخيها الكبير وقفت أمامه بإحترام نعم يا أبيه
فتح لها ذراعه لترتمي بين أحضانه بفرحه كبيره فهو أخيها وابيها و سندها في الحياه بعد ربنا تعتبر لا تعرف غيره لقد تـ.ـو.في والدها وهي صغيره وتكفل حاتم بتربيتها
مرر يده علي خصلاتها بحنان وهو يردف بنوتي الحلوه كبرت ووقف علي باباها الخطاب
رفعت رأسها من علي كتفه في إنتظار الهدف من هذا الحديث
قابلتها ابتسامته وهو يخبرها جالك عريس
إعتدلت رهف بفزع إيه عريس أنا عايزه أكمل تعليمي
يا أبيه ولا حضرتك عايز تخلص مني
كلمتها البسيطه جـ.ـر.حته بشـ.ـده ليقف بغـــضــــب وهو يحتضن وجهها أوعي تقولي كده تاني أنتي بـ.ـنتي مافيش أب بيخلص من بـ.ـنته
::أردفت بحـ.ـز.ن لأنها أغـــضــــبت أخيها أنا أسفه يا أبيه
مقصدش والله أنا كنت بهزر و إرتمت بأحضانه مره أخري
ضمها حاتم بحب أوعي في يوم من الأيام تفتكري
إني ممكن أفرط فيكي لأي سبب
بس شايفه مناسب وده اللي أطمن عليكي معاه
لكن لو مش موافقه عمري ماغـ.ـصـ.ـبك
لتتدخل والدته في الكلام مين ده يا حاتم
ده معتز صاحبي راجـ.ـل بمعني الكلمه ويعتمد
عليه ومتأكد أنه هيحافظ عليها
شجعته والدته وهي تهتف بثقه خلاص يا إبني أنت أدراي بمصلحتها
وجه نظره لرهف بس رأيها مهم عندي يا أمي عايز تكون راضيه
ردت بهدوء أنا موافقه يا أبيه
علي خيرت الله أنا هكلمه يجهز نفسه
ثم هنـ.ـد.م ملابسه في طريقه للخارج أنا نازل عايزين حاجه من تحت
صحبته دعوات أمه ربنا يبـ.ـارك فيك يا حبيبي وميحرمناش منك أبدا
****************
رن هاتف مرام ردت بإبتسامه عنـ.ـد.ما علمت ماهيه المتصل
رهوف أخبـ.ـارك يا حبيبتي
الحمد لله أنا أسفه لأني بكلمك في الوقت ده
تحدثه مرام بعتاب لا أنا كده أزعل منك إنتي أختي
وتتصلي في أي وقت
تحدثه رهف بإمتنان طيب ممكن تنادي مي محتاجه أخد رأيكم في موضوع
طيب تمام يا حبيبتي أقفلي لحد ما أناديها واتصل بيكي
مرت عشر دقائق ورهف تدور في غرفتها حتي رن هاتفها فتحت الخط وهي تطلب من مرام فتح الاسبيكر حتي يسمعوها معا
مي بفرحه حشـ.ـتـ.ـيني و يا يا قلبي أخبـ.ـارك
وأنتي أكتر خير
تحدثه بتـ.ـو.تر أصل أبيه حاتم جايبلي عريس
مي ومرام بسعاده بجد ألف مبروك
إنتي ت عـ.ـر.فيه
أه و أنتم كمان عارفينه كويس
هتفت الفتيات بفضول مين ده يا رهف
حتي اتاهم الإسم الصادm معتز الحارس بتاع أبيه حسام
هتفت مرام والله أنا كنت حاسه من يوم ماوصلنا المول
وهو عنيه منزلتش من عليكي رغم أن عمره مرفع
عنيه وهو معانا
مي بمرح يظهر أن الLove ولع في ال Courn يا قلبي
ضحكت رهف بالسرعه دي أنا مشوفتوش غير مرتين
يوم المول ويوم كتب الكتاب
أردفت مرام بهيام وساعات مش بنحتاج أكتر من نظره
ونطب زي ما أخوكي عمل فيه يظهر أن سركم باتع
زادت حيرتها يعني أوافق يا بنات
مي ومرام في وقت واحد أي نعم يا بت ده عريس
لقطه طول بعرض وكله هيبه
:: رهف بخبث هاااا وبعدين تعال يا أبيه شوف مراتك وهي بتتغزل في راجـ.ـل تاني.
مرام بإستعطاف دانا بحبك يا رهوف
رهف وأنا أكتر يا قلبي هي ملك لسه مرجعتش
مي بحـ.ـز.ن لاء دي وحـ.ـشـ.ـتني جدا جدا
مرام وأنا كمان البيت ملوش طعم من غيرها
****************
أعتدل في جلسته وهو يناديها حبيبتي تعالي إسمعي الأغنيه دي
ملك بإهتمام أغنية إيه قام حسام بتشغلها
دي كانت و نستي طول بعدك كنت بشغل فلاشه
شهر العسل وأشغلها كنت بتألــم من شوقي ليكي
أعجبتها الكلمـ.ـا.ت فهو يريد الإعتراف لها عن مدي
عـ.ـذ.ابه في غيابها وأنه كان يعاني مثلها وأكثر
لكن مالأ يعرفه أنها كانت تتألــم لعـ.ـذ.ابه أكتر من نفسها
:: إحتضنته وهمست أنا أسفه اإني مكنتش جنبك في الوقت الكنت محتاجني فيه
أغمض حسام عيونه من ضمتها له وشـ.ـده حبها له ليهمس أنا بسأل نفسي أيه العملته لدرجة أن ربنا يحبني ويرضي عني ويرزقني بيكي وتكوني حبيبتي وزوجتي وأم ولادي
بجد أنتي نعمه بتمني عدm زوالها من حياتي
بعد مرور الوقت أتي ميعاد الكشف
يلا يا حبيبتي أجهزي علشان نلحق ميعاد الدكتوره
نظره له بصدmه حبيبي لسه بدري جداا
هتف بإستعجال يلا بس وإنحني عليها بجزعه لتسأله أنت بتعمل أيه
كمل ما يفعله وهو يرد عليها بشتالك
تحدثه بنفي لا يا حبي أنا بقيت كويسه الحمد لله
تحدث بغيره أنتي عارفه لو مكنش مغمي عليكي
وتعبانه كنت كـ.ـسرت إيد مراد لأنه لمسك بيهم
ملك بتبرير والله أنا ماحسيتش بيه لما شالني
ولما نزلت
من عند الدكتوره كنت تعبانه جدا
نزل بها ووضعها في السياره بحنان وربط لها حزام الأمان
وتحرك في طريقه لعياده الدكتوره
وقفت الدكتوره تستقبلها بإبتسامه عنـ.ـد.ما رأت وجه ملك الذي يشع راحه وجمال بسم الله ماشاءالله أحنا إتغيرنا في اليومين دول كتير
إبتسمت ملك
بينما وجه الدكتوره كلامها لذلك الشخص يسندها بإهتنام شـ.ـديد حضرتك أكيد جوزها
هز رأسه دون كلام
علشان كده يظهر إن تأثير حضرتك عالي جدا عليها لأنها من ثلاث أيام بس كانت بتمـ.ـو.ت
وكنت متأكده إنها لو طولت بالوضع ده البيبي هينزل
بس الحمدلله مرت علي خير
إطلعي علي السرير صعدت ملك و إنحني حسام يرفع قدmها وقام بتغطيه جــــســ ـدها
جلست الدكتوره علي الكرسي جوار جهاز السونار وضعت الچل وحركت ما بيدها وهي تشاور لحسام بعمليه نظرت ده البيبي والصوت ده قلبه
رمقها حسام بحب وضغط علي يدها ثم إنحني يقبل جبينها برقه وتناسي وجود أحد معهم
إبتسمت الطبيبه
وكانت ملك في منتهي السعاده لنجاة طفلها ووجود
عشقها جوارها
جلست الطبيبه علي مكتبها الحمد لله إحنا كده عدينا مرحلة الخطر ثم نظره لحسام ترجوه بعينها ألا يتكرر ما حدث من فتره من تعبها النفسي أهم حاجه للحامل
نفسيتها
حسام وهو يتأمل ملك متخافيش دي مهمتي
مدت يدها بالروشته التي تناولها حسام وهي تردف أنا غيرت لك العلاج وتاخديه بإنتظام
وتقدروا تعيشوا حياتكم الزوجيه عادي بس برده
بلاش عنف في العلاقه خجلت ملك من كلمـ.ـا.تها
أما حسام سأل بإهتمام يعني مافيش خطر عليها
الدكتوره بنفس لا كله تمام و حمدلله علي سلامتها
قام حسام وملك شكروها. ثم غادروا وهو محتضن أناملها بين أنامله بغرام واضح للعيون
ركب السياره وقبل أن يتحرك سألها حبيبي تحبي نروح القصر ولا نرجع النهارده شقه مراد
تحدثه بحنين ماما ناهد والبنات وحشوني جدا خلينا نرجع لحبايبنا
قبل يدها وتحرك في طريقه للفيلا وجدوا الجميع في إنتظارهم
_ركضت الفتيات علي ملك إحتضنوها بحب وسعاده
وحشتينا جدا يا ملك القصر من غيرك ملوش طعم
_ملك بدmـ.ـو.ع الفرحه وإنتم أكتر يا حبيبي وحشتوني
جدا جدا
_إقتربت منها ناهد وهي تبكي من السعاده إنحنت ملك
وقبلت يدها ثم إحتضنتها ناهد بحنان أم كادت تخسر
إبـ.ـنتها حشـ.ـتـ.ـيني و يا عمري كنت هتجنن عليكي
كده هان عليكي تعـ.ـذ.بي أمك معاكي
_ أسفه يا حبيبتي غـ.ـصـ.ـب عني خفت حسام يعرف
مكاني وهو غـــضــــبان مش بيتحكم في نفسه
_أغمض حسام عيونه بألــم فهو من أوصلها لتلك الدرجه معشوقته تخاف من غـــضــــبه
_ملست ناهد علي رأسها أهم حاجه إنك رجعتي
::أردف أدهم بحب وعتاب كنت فاكر إني غالي عندك
وأول واحد تلجئي ليه وقت الحاجه
:: أنت فعلا غالي عندي بس ماكنتش عارفه أتصرف سامحني
_ مسامحك يا حبيبتي أهم حاجه إنك بخير
ونورتي بيتك
_أت أهلها الذين لم يعلموا بشيء مم حدث لها حتي الأن لقد بلغتهم أنها سافرت مع حسام فتره قبلها والدها ووالدتها وإحتضنها التوئم
بسعاده
_إقترب حسام من ملك وضمها لأحضانه ثم تحدث بسعاده
عندي ليكم خبر حلو ملك حامل في شهرين
هلل الجميع لي لي وليليان إحنا هنبقي خالتوا
مي ومرام وإحنا هنبقي عمتوا إلتفوا حول ملك تفتكري يا ملك هيكون شبه مين
ملك بحب شبه باباه طبعا
تحدثه لي لي بطفوله لا شبه مازن
بينما مي وليه مش شبه زياد لتكمل مرام الجنان
لا شبه حاتم
حسام بسخريه وإنتي يا ليليان مش عايزاه شبه
أدهم أنا مش فاهم هو إبني أنا يطلع شبهم ليه
جينات يا أبيه إحنا شبه عمنا مش شبهه بابا
هتفت أمال بفرحه لأول حفيد مش مهم الشبه أهم حاجه يجي بالسلامه
وبصحه وربنا يجعله بـ.ـار بأهله
الكل يا رب
ناهد بتمني وليه متكنش بـ.ـنت ليه كلكم متأكدين أنه ولد
كل اليجيبه ربنا كويس بس نفسي تيجي بـ.ـنت
وتكون شبه ملك
*******
جلست الفتيات في حديقة القصر
هتفت مرام بحماس مش معتز أتقدm لرهف
أردفت ملك بهدوء كنت عارفه
إلتفت لها الفتيات بإهتمام عرفتي من مين
مافيش حد قالي حاجه بس نظرته ليها يوم المول كان فيها إعجاب و يوم كتب الكتاب كان متابعها رائحه الحب كانت ماليه الاجواء ثم غمزه بعيونها بس مش أي حد يلتقطها
وقفت مي وهي تحـ.ـضـ.ـنها أنا بحبك أوي يا ملك أنتي قلبك أبيض جميله من جوه وبره ومسامحه لابعد الحدود
وبتفهمي الناس من غير كلام
شـ.ـددت ملك من ضمتها ده كله كرم من ربنا إحنا ملناش دخل بيه
تحدث حسام لحماه كلكم معزومين أسبوع في القريه ال في الساحل ومعلش يا عمي مافيش أعذار
ده علشان خبر حمل ملك
_والد ماشي يا حبيبي البنات عارفه
لا لسه حبيت أستأذن حضرتك الأول
خلاص يا حبيبي ربنا يبـ.ـاركلك فيه
ويجعله سند ليك
**************
فرحت الفتيات بالخبر لأنها رحله عائليه يقوموا بها لأول مره
رفض الشباب السفر بالطائره وكل شخص أخد خطيبته
بالسياره ليكونوا علي راحتهم
بينما ذهب حسام وملك وأهله وأهلها حتي والدة حاتم
بالطائره خــــوفا عليها من طول الطريق
و رهف ذهبت مع أخيها
تحدث مراد لمعتز معدش سناجل غيرنا أنا وأنت
تحدث معتز بغمزه والفرحه تلتمع بعيناه لا يا خفيف أنا إنضمـ.ـيـ.ـت للحزب وفي القريب العاجل داخل دنيا
مراد برفعة حاجب لا والله دانا كده أبقي محسود ومين سعيدة الحظ
نظر له معتز بإستغراب هو أنت متعرفش مش أنا أتقدmت لأخت حاتم ووافق وكنت هلبسها الشبكه
بس كنا بنستنا ظروف حسام تتعدل والحمد لله
عايز أطلب من حاتم ألبسها الشبكه وإحنا في الساحل أيه رأيك
فكره حلو ه وكلنا موجودين بس هتجيب
الشبكه منين
أنا جايبها معايا عامل حساب كل حاجه
هنئه مراد بحب ألف مبروك يا صاحبي ربنا يسعدك
هات أما أقرصك في ركبتك علشان أحصلك
ضحك الشباب
تنهد معتز بحنين رغم إني ماليش أهل بس من يوم ماعرفتكم
وأنتم أهلي وعزوتي وأنا معاكم مش بحس أبدا إني
غريب أو شغال عندكم
ربت مراد علي كتفه بود وإحنا كمان يا معتز بنعتبرك أخ و بنحبك
أنت صاحب أخويا و كاتم أسراره وتعرف عنه أكتر مننا
************
وصل الجميع
دخل حسام جناحه وحملها بين يديه أراحت ملك رأسها علي صدره ثم و ضعها علي السرير برفق حمدلله
علي السلامه يا حبي إنتي كويسه
ابتسمت بنعومه أه ما تقلقش
أيه رأيك تاخدي شاور وتنامي شويه
تحدثه بدلال أممم انت هتعمل أيه
:: إقترب منها بشوق وهمس أمام شفت*يها
أنا عايز أعمل كتير بس خايف عليكي من نفسي
أنا وصلت لدرجه صعبه من إلا شتياق
هتفت بشوق يضاهي شوقه حبيبي أنا تمام تعبي كله كان نفسي مش جــــســ ـدي وراح كله بوجودك
::سألها بلهفه يعني إنتي مش خايفه
أزاي أخاف من أماني وحمايتي وبعدين
أنا كمان مشتاقه لدلال حبيبي و إحساسي وأشوف في عيونه أني المرأة الوحيده في الكون
:: نظر لها بعشق فعلا إنتي ليا الوحيده في الكون اللي تقدر تهز كياني و رجولتي واللي بحس بضعفي
معاها وأنا مش مكسوف إنحني عليها وهي مستسلمه للمساته الحانيه التي تأخذها
لعالمهم الخاص الذي يتمنوا عدm الخروج منه أبدا
لقد إشتاقته مثلما إشتاقها وما أجمل لحظة حب
بين العشاق
*************
عند والد ملك
وقفت أمال بقلق أمام شباك غرفتها البنات أتاخروا قوي
أردف محمد الطريق بالعربية طويل جدا بياخد ساعات
رجعت له بنظرها وهي تهتف بحيره طب ليه التعب ماكانوا جم معانا
شباب بقي يا ستي عايزين يقضوا
أكبر وقت في الكلام والحب ولا نسيت يا جميل
:: أمال بحب ودي أيام تتنسي
إقترب منها بحنين طيب ما تيجي أقولك كلمه سر
ضحكت أمال بسعاده خلاص يا أبوا ملك هبقي
جده وراحت عليا
تحدثه وهو يناغشها مين قال كده دانتي بتمشي مع بناتك
محدش بيصدق إنك مامتهم
****************
↚
عند مرام وحاتم.
هتف حاتم حبيبتي فيه كام حاجه عايز أكلمك فيهم
بس ياريت مـ.ـا.تضايقيش
أنا عمري مضايق منك أبدا اتكلم أنا سمعاك
رهف تجلس في الخلف لكنها وضعت سماعات
الفون وشغلت أغاني بصوت مرتفع حتي تترك لهم مساحه
أنا مكانش في إمكاني أشتري طقم زي مي
وأخوات ملك بس لاقيت حسام جايب الطقم ده هديه لينا أنا مرضتش أتكلم علشان حسام ميزعلش
وخفت تحسي إنك أقل منهم لأن أنا جبت دبله وخاتم بس وده سبب سكوتي
هتفت بحب أنا كبيره بيك مش بالدهب ودبلتك
عندي أغلي من كنوز الدنيا
رفع حاتم أناملها إلي شـ ـــفــايـــ ـفه وقبلها بحب
شعرت مرام بالخجل لوجود رهف
وعنـ.ـد.ما إلتفت وجدت رهف مغمضة العين سارحه مع أغانيها ليذوب خجلها الذي شعرت به
أكمل وهو يتابع الطريق الحاجه التانيه عايزك تلبسي الحجاب
أه هو لأزم يكون عن إقتناع بس أنا حابب جمال حبيبي يكون ليا لوحدي محدش تاني يشاركني
فيه فلو سمحتي فكري في الموضوع
هتفت برضوخ حاضر يا حبيبي أنا فاهمه كلامك
حاتم بعشق حبيبي إنا مش بغـ.ـصـ.ـب عليكي أو عايز أتحكم وبس
أنا خايف عليكي من حساب ربنا وأنا كمان هتحاسب عليكي عايز أنا وأنتي نشـ.ـد بعض لطريق الجنه
أنا معاك في أي حاجه تحبها ثم سألته بحيره تفتكر أنا لو مكان ملك ممكن أسامح
أنا مش ممكن أمد إيدي عليكي وعلشان عارف حسام وعارف هو قد إيه بيعشقها مش مصدق لحد الوقت الحصل
بس مافيش وحده مهما كانت بتحب تسامح بعد الحصل كده بالساهل
هتفت مرام بغرام أنا لما بشوف معاملتها لأبيه حسام بتمني
أكون زيها أفهم جوزي و أعطيه مبررات حتي وقت الغلط
تحدث حاتم بصدق رغم إني أتضايقت من حسام لأول
مره في حياتي
بس هو يستاهل إنها تسامحه إنتي مش متخيله هو عمل إيه علشان يوصلها وقد إيه
بيعشقها وهي أظهره أنها تستحق عشقه ليها عن جداره
في عالم الحب بيبقي في حالات استثنائية وملك وحسام من الحالات دي ربنا يسعدهم
*************
عند مي وزياد
جذبها زياد بحنان لصدره وهو يسوق
تحدثه مي بتـ.ـو.تر حبيبي خايفه أشتت إنتباهك كده
مرر يده التي تضمها علي ذراعها أنا عايز تكوني في حـ.ـضـ.ـني وأنا بسوق كنت بحلم بالحظه دي من زمان اقتربت منه ووضعت رأسها علي كتفه
سألها بإهتمام حبيبي عايز يقضي شهر العسل فين
مش مهم المكان أهم حاجه نكون مع بعض
لا أنا عايزك تحلمي وأنا أحقق أحلامك
هتفت بحماس أيه رأيك في جزر المالديف الأماكن هناك جميله
قبل زياد شعرها خلاص يبقي نروح هناك
إلتف بعيناه وهو يتحدث بسعاده أنا لحد الوقت مش مصدق أن بـ.ـنتي
وحبيبتي بقت ملكي وشايله إسمي أنا بعشقك يا
مي ومافيش كلام يقدر يعبر عن مكانتك في قلبي
وأنا كمان يا زياد كل طموحي وأحلامي في الدنيا
هو أنت وبس مش عايزه حاجه غيرك وربنا حقق
حلمي
**************
في سياره أدهم و ليليان
هتفت ليليان بسعاده أول مره أروح مكان زي ده
تأمل فرحتها بقلب خافق ليه يا حبيبتي مطلعتيش رحالات قبل كده
هزت رأسها بنفي لا بابا كان بيخاف علينا جدا
طبعا اللي عنده ثالث جوهرات زيكم لأزم
يخاف من كل حاجه بس الحمد لله الحمل خف
وكل واحد فينا خد جوهرته علشان يصونها لوحده
وقبلها من خدها
ليليان :: وهي تمثل الغـــضــــب كده يا دومي وإحنا في العربيه
ضحك أدهم برجوله دومي ضاعت الهيبه ياناس
لو سمعك زمايلي هتشوهي سمعتي
مالت عليه بدلال أنا بدلعك
ضحك أدهم براحتك يا قلبي بس بيني وبينك
أصل تعب السنين يروح علي الفاضي
**************
شغل مازن أغنية بص يا حبي الأغنيه دي ليكي
معاك قلبي
قولي يا حبيبي ليه وأنت عني بعيد أنا شوقي ليك
بيزيد وإن جيت أنا برتاح قولي يا حبيبي إيه الغيرني
وإزاي بتشغلني عن عمر عدي وراح
خرج صوتها بهمس ناعم يحمل الكثير من الخــــوف مازن
عيون وقلب مازن من جوه
هتفت بتـ.ـو.تر هو أنت ممكن تخوني في يوم
هدي مازن سرعة سيارته ثم وقف بها علي جنب
إلتفت لها بعشق عمري مأقدر أشوف وحده غيرك
ولا قلبي ممكن يحس بوحده غيرك إنتي ملكتيني
عارفه يعني أيه قلبك ينبض بين ضلوعك علشان إنسان معين
وتفكيرك علي طول مشغول بيه وتعيشي
أيام وسنين تحلمي بلمسه منه وأقصي أحلامك
نظرة حب وإهتمام ساعتها بس بتحسي بوجودك
كل ده قليل علي إحساسي بيكي
ويوم ماخونك ت عـ.ـر.في أن فيه حاجه مش طبيعيه
أو أنا مش في وعي
كلمـ.ـا.ته كانت مثل البلسم الذي طيب خــــوفها أنا بحبك أوي أوي يا مازن وبشكر الظروف اللب جمعتني بيك
تنهد بتعب من تلك المشاعر التي تغزوه في حضرتها عارفه يا لي لي أنا بستني خالد لما يخرج
وأحاسبه علي الرعـ.ـب اللي عيشك فيه وبرجع أقول
أنا عايز أشكره لأنه السبب إني قابلتك وأسامحه
سامحه لأن هو السبب أنت عارف لو ماكنش
حصل كده عمري ماكنت شوفتك لأن بابا كان منعنا
نروح القصر وقالنا كفايه أختكم وجوزها بنشوفهم
كل أسبوع
***************
في المساء وصل الجميع وكان في إنتظارهم
حسام وملك
وقف حسام بشموخ وهيبه يستقبلهم بابتسامه كبيره حمدلله علي السلامه
يا شباب مالها الطياره جميله مريحه وسريعه
ضحك أدهم بمرح الطياره للمتزوجون فقط
يا بوص لكن للعشاق الطريق أجمل
ضحك حسام وقبل يد ملك بعشق مافيش
عشاق غير ملك وحسام يا حضرة الظابط
حاتم طبعا يا باشا بس من حقنا كمان نعيش يومين
ولا أيه
إرتفع من خلفه صوت معتز أنا كمان من حقي أخطب ولا أيه
*****
إلتفت له الجميع ماعدا رهف شعرت بالخجل شـ.ـديد وتحركه إتجاه الفتيات
_أردف حسام أنت مستني لما نيجي الساحل وعايز تخطب
_معتز بحب كنا بنستنا سيادتك ياباشا لما تروق وماشاء الله
أطمنت عليك دورك تطمن عليا
أردف مازن بتروي طيب خليك لما نرجع
لا أنا هخطب النهارده والشبكه معايا
نظر له حاتم بصدmه مالك يابني داخل حامي علينا ليه
تحدث معتز باصرار أنا صبرت إسبوعين مش هصبر
إسبوع كمان
خلاص يا معتز هتاكلوا وتطلعوا ترتاحوا وبكره تلبسها الشبكه
شعر معتز بفرحه كبيره كأنه طفل يقف أمام أبيه في إنتظار موافقته وتحدث شكرا يا باشا طول عمرك مكبرني
جلس الجميع علي طاوله كبيره كانت كلها نظرات
حب وتمني وخجل صعد الجميع إلي غرفهم لكي يستريحوا
************
أخذ حسام يد ملك وذهبوا إلي الشاطئ
:: لتتحدث ملك بحنان أنا لحد الوقت معرفش أنت شوفتني إمتي وفين
إبتسم حسام لهذه الذكري الجميله وضمها لصدره بغرام صدفه غريبه حاتم صمم يوقف يجيب حاجه
يشربها وأنا في العربيه شوفت ملاك ماشي أقدامي
وشايل شنط في إيده حاسيت لأول مره بقلبي
بيرتعش كأنه إتكهرب فضلت أبصلك كأني مغيب
أتمنيت لأول مره أني أجري علي وحده وأخـ.ـطـ.ـفها
وأخبيها بين ضلوعي من عيون الناس
دخل حاتم العربيه وفضل يكلمني وأنا مش برد
لحد ماهزني وبص في الإتجاه العيوني عليه
وضحك إيه يا بوص إحنا طبينا ولا إيه
لفيت بالعربيه من غير كلام ومشيت وراكي لحد
ما وصلتي تحت بيتكم نزل حاتم يسأل
صاحب السوبر ماركت قاله دي ملك
بـ.ـنت الحاج محمد والزينه دي بتاعتها وفرحها
بعد بكره
حـ.ـز.ن حاتم لأن أول مره يشوف لهفتي علي وحده
بالشكل ده
رجع حاتم والحـ.ـز.ن باين في ملامحه قالي يلا نمشي
من هنا سألته عرفت إسمها رد عليا بإقتضاب أه
كلمته ما مليتش فراغ لهفتي ولا كان فيها دواء راحتي سألته بلهفه طب إسمها إيه ؟
برده رده مزعج لأول مره يكون مزعج كده وهو بيقولي يلا نمشي وبعدين هقولك كل حاجه عرفتها
شكله قلقني بس مشيت وقفت في مكان
بعيد وهادي وقلبي هيوقف من التـ.ـو.تر
خير يا حاتم أدينا مشينا أهو
خرج صوته حزين وهو يهتف سمها ملك
::إبتسمت بحب وأنا بسأله طيب ليه زعلان كده
نطق بكلام كان زي السهم اللي غرز في قلبي رغم أن لسه شايفك من وقت بسيط جداا ومش طبيعي تكون دي حالتي بس مجرد ما قال لأن الزينه الشوفتها دي بتاعتها فرحها بعد بكره
حسيت بصدmه زلزلت كياني أنت بتقول إيه
اخفض حاتم وجهه بحـ.ـز.ن الراجـ.ـل قال كده
الو.جـ.ـع زاد في قلبي يعني إيه يعني يوم ما قلبي
يدق لوحده يطلع يوم فرحها
:: أردف حاتم بحـ.ـز.ن ده نصيب يا ريتني سمعت كلامك و ماوقفتش في المكان ده
صرخت في وشه ليه نصيب وليه أشوفها وأتعلق بيها
من أول نظره وهي ملك غيري
ليه الحاجه الوحيده اللي إتمنتها تكون لغيري
الصدmه حاسيت كأن شخص خرج بره السيطره وهتفت بجنون أنا لأزم اخـ.ـطـ.ـفها وتكون مراتي
::أردف حاتم بصدmه إيه جرالك تقبل تتجوز وحده بتحب غيرك دي مش أخلاقك يا حسام
:: قولت بو.جـ.ـع طيب أعمل إيه أول مره أحس بالعجز والتيه أنا هتجنن يا حاتم حاسس إني
بتخـ.ـنـ.ـق لسه شايفها من ساعه وحاسس إنها ملكي من سنين تفتكر ليه
لأن ده عشق الروح بيخـ.ـطـ.ـفك من نفسك وبيكون تأثيره سريع وقوي
روحت وأنا خسران قلبي وراحة بالي
بعت معتز يوم
فرحك يعرف مكان بيتك وجمع كل المعلومـ.ـا.ت
عن جوزك وعنك يوم الفرح فضلت أمشي بالعربيه مش عارف أعمل إيه فضلت أصرخ يمكن يخف و.جـ.ـع قلبي
وكل يوم كنت بقف تحت شقتك بالساعات وأنا بتخيل اللي بيحصل بينكم بحس بنار في قلبي
أنا أتعـ.ـذ.بت كتير في حبك يا ملك 8شهور كل يوم
أسهر تحت بيتك نفس التفكير نفس الألــم
*******
بكت ملك بصمت علي صدره لأنها لم تتخيل
معاناه بسببها
ليكمل حسام رحمة ربنا كبيره كتبلي بعد العـ.ـذ.اب
الراحه والهدوء النفسي بوجودك في حـ.ـضـ.ـني
وبرد علي قلبي أنه حفظك ليا وأكون أول راجـ.ـل يلمسك كأنه بيجازي صبري وعـ.ـذ.ابي في الشهور
الماضيه يتحدث وهو يضمها بقوه ويده تتحرك علي ظهرها بحب وحنان
*******
↚
في الصباح.
اجتمعت الفتيات في غرفة رهف لتستعد
للخطوبه سمعوا طرق علي باب الغرفه توجه مرام لفتحه وجدت عامل يحمل صندوق كبيره ومعه ورده يوضع بينهم كارت أحمر
رجعت مرام بابتسامه كبيره البيه طلع رومانسي
أتفضلي يا ست الحسن
تناولتهم رهف بفرحه كبيره وهي تسأل بلهفه كل ده ليا
ابتسمت ملك بتشجيع حتي تفتحها طبعا يا حبي شوفي فيها أيه
قاطعتها مي لا اقرأي الكارت الأول وقبل أن تصل يد رهف للكارت
كانت يد أخري خـ.ـطـ.ـفته وهي لي لي لتركض وهي تضحك علي معالم رهف الخجل وهي تهتف بخجل لا يا لي لي مـ.ـا.تفتحيش
بينما هتفت ملك بعتاب لى لي كده عيب دي حاجه خاصه
ركضت رهف خلفها
صعدت ليليان علي السرير المقابل لسرير لى لى
أه يا لى لى كده عيب ثم غمزتلها لتقذفه
أخذته ليليان وهي تضحك علي هيئة رهف الخجله
من فكره أن يروا محتوي الكارت لأن أكيد به شيء
خاص
مثلت رهف أنها تبكي لتركض عليها ليليان خلاص يا قلبي إحنا بنهزر معاكي
خـ.ـطـ.ـفت رهف الكارت وهي تضحك ثم ركضت إتجاه علي الحمام وأغلقت بابه خلفها
تحت صدmة ليليان
مي تعيشي وتاخدى غيرها يا ليلي
ضحك الجميع بحب
فتحت رهف الكارت أجمل ورده لأجمل وأرق ورده
في حياتي أتمني ذوقي يعجبك و المقاس يطلع مظبوط
خرجت رهف ووجهها أحمر من الخجل
استعجلتها مرام بفضول يلا نشوف أيه في البوكس
فتحت الشريط وجدت فستان موف ومعاه حجاب بدرجه أفتح
حذاء و شنطه فضي
مي لمرام إنتي تصدقي يا مرام أن الحائط البشري
ده يطلع رومانسي
هزت مرام رأسها بنفي صراحه لا كنت فاكره مالوش غير في الأكشن
خبطت رهف مي متقوليش عليه كده
************
مرام بإبتسامه يظهر أن الحب ولع في الدره
ملك بحنان وهي تضع يدها علي كتف رهف
::الحائط البشري ده أكتر واحد ليه في الرومانسيه
رهف بدلال حتي إنتي يا ملوكه دنا بحبك
لتعطيها ملك قبله في الهواء::
وأنا أكتر يا حبي يلا علشان تجهزي
*******************
في المساء إجتمع الكل في مكان مثل قاعه مفتوحه فيها إضاءه بشكل جميل ومنظم وطاوله كبيره حتي تتسع الجميع
أردف مراد بمشاغبه ::
أنا مش عارف أنت وافقت إزاي دي البـ.ـنت
كلها قد دراعه
رد حاتم بتأكيد والله ما عارف يظهر أنا كنت مغيب وقتها
خلاص أرجع فيها
عيون معتز تتابع حديثهم بملل ثم هتف
علي أساس أنكم صباع كفته مش كده علي فكره كلنا أجسادنا متقاربه فبلاش خفة الدm دي
*********
ضحك مازن بمرح تصدق عندك حق إزاى ما خدناش بالنا
إن إحنا ممبـ.ـار مش كفته ليشاركه الجميع الضحك
لبست رهف شبكتها بين عيون تشع حب وألفه
أخذها معتز وابتعد عن الجميع
وجه مرام سؤالها لحاتم شيفاك مبسوط بمعتز
رد بثقه معتز راجـ.ـل ومتأكد أنه الوحيد اللي يقدر يسعد أختي طول عمره وحداني و اللي زي ده يقدس الحياه الزوجيه و الأسره ووقت الجد يفديها بحياته
********************
جلس معتز جوار رهف ثم إلتف لها بجــــســ ـده ممكن أسألك سؤال
هزت رأسها بموافقه وهي تفرك يدها إتفضل
إنتي وافقتي علي الإرتباط بيه ولا حاتم
الطلب منك
رهف بسرعه لا حاتم عمره ماغـ.ـصـ.ـبني علي حاجه
::أردف بابتسامه يعني أنت الموافقه عليا ممكن
أعرف ليه
تـ.ـو.تره وهي ترد بحيره مش عارفه بس لما حاتم كلمني
حسيت بالراحه يمكن علشان لاقيت أخويا مبسوط
أو حسيت معاك بالأمان في المرتين الشوفتك فيهم
حقيقي مش عارفه
تـ.ـو.تر معتز وهو يبداء حديثه ::
أنا عارف إني كبير عليكي بس غـ.ـصـ.ـب عني أنا طول عمري وحيد أتعودت أحكم عقلي مش قلبي علشان أكون قوي ومحدش يقدر يكـ.ـسرني وده بسبب ظروفي
قاطعه حديثه برجاء أكثر منه سؤال ممكن أعرفها ؟
تنهد معتز وبداء في سرد حكايته ::
أنا أهلي كانوا ناس علي قد حالهم في يوم رجعت من المدرسه
لاقيت ناس كتير وقرآن لما سألت لاقيت
جارتنا بتحـ.ـضـ.ـني وبتعيط سألتها فيه إيه قالت مامتي تعبت وبابا خدها المستشفي وهما راجعين كانوا بيعدوا
الطريق شاب من ولاد الذوات راكب عربيته وسايق بسرعه مقدروش يتحركوا خبطهم
هما الأتنين تخيلي طفل عنده عشر سنين خسر
أمه وأبوه هم كل حياته و في لحظة تهور بقيت
يتيم أسبوع والجيران يجيبولي أكل ويسألوا عليا
وبعد كده كل واحد رجع لحياته
*****
أنا عاذرهم لأن حالهم زينا ناس بتجري علي قوت
يومها واحد من الجيران قالي سيب المدرسه وتعال
اشتغل معايا تجيب مصروفك بس أنا رفضت اسيب
المدرسه وقلتله ممكن أجيلك كل يوم بعد المدرسه
وافق وفعلا كنت بخلص المدرسه وأرجع عليه يعطيني حاجه أكلها و اقعد أشتغل لحد بليل
وفي يوم شوية عيال حبوا يستقوا عليا طبعا يتيم
ومالوش حد يحميه عادى يتسلوا بيه وضـ.ـر.بوني
جـ.ـا.مد لدرجه أني قعدت أسبوع من المدرسه والشغل
بس عمي عبدالله ماكنش بيسبني كان راجـ.ـل صعيدي قالي بص يابني أنت لوحدك في الدنيا
وياما هتشوف لو مكنتش تقوي قلبك وتدوس فيها
بالجـ.ـا.مد هتتداس ولو سبتها تكـ.ـسرك ماعنتش هاتقدر
ترفع رأسك خد قرار من الوقت لتكـ.ـسر لتتكـ.ـسر
وأنا خدت قرار لأزم أكـ.ـسر
بخاف من جوايا أه ما أنا لسه طفل بس كنت بظهر القوة لخصمي بهاجم بشراسه بداء الاولاد تخاف مني
لأن لو حد ضايقني مبيخرجش منها سليم والكل عرف لما بدخل مشكله مبخرجش منها غير لاقا*تل
يا مق*تول لحد ماوصلت لثالته إعدادى
الكل بقي يعملي حساب حتي الأولاد الضـ.ـر.بوني بقوا بيخافوا
مني لأني ماسبتش حقي وعلمت عليهم رغم إنهم
**
أكبر مني
أتعرض عليا كل حاجه حـ.ـر.ام ممكن تتخيليها طبعا يتيم مافيش حد يحاسبه وقلبه جـ.ـا.مد
مش بيخاف ولا يتراجع أتعرض عليا أشتغل في المخد*رات أو أكون مع بتوع الد*عاره بودي جارد بس رفضت وأهتمـ.ـيـ.ـت بدراستي و بلياقتي البدنيه وبنيت جـ.ـسمي
سبب نجاحي في كل ده أن لاغيت قلبي مشيت بعقلي و دراعي
لحد ما شوفتك معاهم يوم المول قلبي دق بطريقه
تخــــوف دى كانت أول مره يعلن عن وجوده كأنه بيعوض السنين البيات الشتوي الطويل
أستغربت وقلت لأزم أهرب
لأنك صغيره عليا وخــــوفت أخسر صاحبي بس ماقدرتش لما شوفتك في الخطوبه الدق والهفه زادوا
معرفتش أبعد عيوني عنك وقتها عرفت إنك نصيبي ولأزم أخد خطوه كفايه الراح من عمري
في الوحده
أردفت رهف ::
من بين دmـ.ـو.عها يعني أنت بتحبني
نظر لها معتز بعشق لا أنا بعشقك
طول عمري عندي إراده قويه لكن لما قررت أبعد عنك إرادتي أتبخرت قدام حبك
أتمني تلاقي فيه مواصفات الزوج اللي بتحلمي بيه
وأنا أوعدك أني هشيلك جوه قلبي وعيوني عمري ماسمح لحد يأذيكي رفع أناملها إلي شفتاه وقبلهم
بحب ثم نظر لعيونها يري رد فعلها
تحدثه بخجل حتي تهرب من إنجراف مشاعره
أنت عرفت أبيه حاتم أزاي
ضحك معتز إهربي إهربي براحتك
اخفضت رهف وجهها فقد كشف لعبتها
:: بصي يا قلبي كنت ماشي بالمـ.ـو.تسكل بتاعي
لقيت مجموعة رجـ.ـاله بتتخانق مع إتنين في النص ظهرهم في ظهر بعض دخلت مع الاتنين كانوا وافقين بقوه وجبروت رغم أن العدد كبير علي
إتنين بس قوة القلب وعدm الخــــوف في المواقف دي
بتساعد كتير بتخــــوف عدوك
دخلت مع الإتنين ساعدتهم ضـ.ـر.بناهم وربطناهم وأتصل حسام
برجـ.ـالته وشكرني وطلب مني أشتغل معاه بس رفضت لأن بحب أكون حر نفس
طلبوا مني نكون أصحاب وفعلا كانوا نعم الأصحاب
بيسألوا عليا دايما ويطلبوني أسهر معاهم
لاقيت فيهم الوفاء ولاخلاص علاقه حب مافيهاش مصالح قربت منهم أكتر
وفي يوم
تعبت كان دور برد مسبونيش بقوا يتبادلوا
عليا رغم مصالحهم وأشغالهم من يومها وإحنا
مع بعض مافيش حد يقدر يدخل بينا
هم
عوضوني عن وحدتي وعاملوني كأني واحد منهم
مافيش أي فرق
****************
في اليوم التاني ذهب الشباب إلي الجيم
و الأباء والأمهات إلي الكافيه
أما الفتيات ذهبوا إلي الشاطئ ينتظروا الشباب من إنتهاء ألعابهم
هتفت ملك بحماس كده مش ناقص غير خطيبة مراد
هتفت مرام بحماس أيه رأيكم لما كل وحده تقول أجمل لحظه مع حبيبها
إبتسمت ملك بحنين ::
أجمل لحظه يوم كتب كتابي لما قال مبروك
عليا أنتي يا حبيبتي حسيت أني حاجه كبيره
ابتسمت رهف بخجل أجمل لحظه لما معتز قالي أنا بعشقك وهكون أمانك
هتفت لي لي
أجمل لحظه لما والد زميلي غلط فيه مازن ضـ.ـر.به وضـ.ـر.ب أبنه كانت أول مره أحس بالأمان
ليليان وهي تضع وجنتها علي كتف مي أنا بقي لما أعترف بحبه ليا وقالي بحبك
هتفت مرام بحالميه أنا أجمل لحظه في حياتي كلها يوم ما شوفته كنت رايحه عند زياد و خبطنا في بعض
أنا وهو نطقنا نفس الكلمه في نفس الوقت أنا أسف أنا أسفه فضلنا نبص لبعض فتره طويله
كأن الزمن وقف بينا فقونا علي صوت أبيه حسام بيسأل
فيه أيه يا مرام إنتي وحاتم
وقفت لى لي بطفوله أنا عايزه أيس كريم كل البنات صفقوا وإحنا كمان
خلاص روحي يا لى لى هاتي هتفت مي ومرام خدينا معاكي نختار
لى لى بسؤال وأنتي يا رهف أنا عارفه طلب ملك وليليان
رهف أنا عايزه زى ملك
*********
رجع مازن وهو يسأل والده فين البنات يا حج
شاور له راحوا عند الكوبري الجوه المايه ده
وجه مازن كلامه للشباب أنا رايح عند لى لى أوقفه معتز استني أنا جاي معاك رد الباقي إحنا معاك
******”**
وقفت ملك ورهف وليليان في إنتظار الباقي
أت عليهم أربع شباب مفتول العضلات
أحد الشباب أيه ده ملايكه في الساحل جمال وحجاب
شاب أخر ::
أنت شوفت جمال بالشكل ده
رد الأخر لاوالله أزاي حد يسيب الجمال ده لوحده
تعالوا معانا وإحنا ندلعكم
تحدثه ملك بغـــضــــب إحترم نفسك يا حـ.ـيو.ان أنت وهو
أحسن أجيبلكم اليلبسكوا طرح
الشاب التالت ضحك إنتي مش شايفه إحنا كام
أجسامنا عامله إزاي **
نظره له بقرف الرجوله مش بالعضلات الرجوله أخلاق
لو شوفت أختك في الموقف ده هتعمل أيه
أنا لو عندي أخت في جمالك كنت
حبستها في البيت علشان معملش مشكله كل شويه
ليسأل أحدهم بجديه أنتم بجد مصريين ولا أجانب و داخلين الإسلام جديد
جذبت ملك يد ليليان ورهف قبل أن تتحرك
أمسك أحدهم يد رهف التي صرخت وهي تحاول إبعاد
يده
********
نظر معتز في إتجاه رهف شاهد شاب يقف أمامها
ركض معتز فجاءه بكل قوته أستغرب الجميع ما يحدث لكنهم
ركضوا خلفه حتي وصل أمامها وجد شاب يمسك
يدها وهي تصرخ وتحاول الفكاك من قبضته
جن جنونه وهجم علي الشاب كـ.ـسر يده دون رحمه
وخبط رأسه في جبهته أفقده توازنه
وظل يضـ.ـر.به بعنف حتي فقد وعيه
أما الشباب الآخرين كان حظهم الأسواء
رغم أجسادهم المفتوله لكنهم لم يستطيعوا
تحمل غـــضــــب وحوش عائلة الدmنهوري هم كانوا
أكثر عددا وأكثر قوة
وجدت رهف الشاب لم يعد يتحرك
تحدثت وهي تبكي خلاص يا معتز هيمـ.ـو.ت في إيدك
لم يتوقف وظل يضـ.ـر.ب فيه كأنه ينتقم منه لأنه لمسها
رهف وحياتي عندك يا معتز سيبه توقف معتز
وقام بإحتضانها أمام الجميع ظلت تبكي في حـ.ـضـ.ـنه
ربت علي ظهرها وهمس خلاص يا قلبي كفايه
أحسن أرجع أضـ.ـر.به
رهف ببكاء أنا أسفه لأني سبته يمسك إيدي
والله حاولت بس إيده جـ.ـا.مده
تحدق بهدوء عكس النار المشتعله داخله التي تأمره بس*لخه حيا متزعليش يا قلبي أنا كـ.ـسرتها علشان
معدش يلمس حاجه مش ملكه
ضم حسام ملك إنتي كويسه
الحمد لله
سألها بحنان ليه مـ.ـا.تصلتيش علي طول
استكانت في حـ.ـضـ.ـنه أنا ملحقتش يدوبك مسكت رهف جينا نتحرك راح شـ.ـددها
مرر يده هلي ظهرها بحنان خلاص عدت علي خير
هتف أدهم بغـــضــــب وهو يحـ.ـضـ.ـن ليليان حد منهم لمسك هزت رأسها بلا
طيب خايفه ليه
هتفت بخــــوف أفرض مكنتش لحقتونا كان ممكن يعملوا
أيه
::أغمض أدهم عيونه الحمد لله ربنا ستر بعد كده
مافيش خروج من غيري أو الحرس بس أنا غلطان
أسيب الجمال والفتنه دى كلها وقول للناس متبصش
ضحكت ليليان وضـ.ـر.بته في صدره
مثل أدهم الألــم أه إيدك تقيله
وقف حاتم جوار معتز يهتف بتنبيه أيه يا عم سيب البـ.ـنت أنت ماصدقت ضحك الجميع
أبتعد معتز بحرج أسف ماخدتش بالي
حاتم بحب ::
ولا يهمك يا صاحبي أنا عارف أنك تحميها
حتي من نفسك
نظر له معتز بإمتنان لثقته
رجعت الفتيات وجدوا الإسعاف بينقل ناس
ويقف الجميع يشاهد ما يحدث
تحدثه لي لي ببرائه أنا معاملتش حسابكم
أقترب مازن بحب كل واحد ياكل مع مـ.ـر.اته
ابتسمت له بحب موافقه
مال أدهم علي ليليان ده أجمل إقتراح حبيبي ياكل
وأنا أدوق تورد وجهها من الخجل ولم ترد
لأول مره يتمني مراد أن يعيش تلك المشاعر وهتف بغيره طيب وال لسه سنجل يعمل أيه
ابتسم زياد بشمـ.ـا.ته يروح يشتري واحده
اقترب منه حسام ووضع يده علي كتف أخيه وتحدث بحنان لسه أنت يا حبيبي عقبال ما عروستك
تكون بينا
مراد بتمني يا رب وأول وحده تعرف ملك
وهي اللي تروح تخطبها
ملك بحب ::
ده يوم المني لما أجيبهالك لحد عندك
أخذ كل واحد زوجته في ركن حتي يتذوق معها
جمال و طراوة الآيس كريم
ذهب حاتم إلي معتز بملعقه خد كل معاها ثم إنحني
جوار أذنه أوعي تبوس البـ.ـنت أنت لسه خاطبها
جذب منه الملعقه بغـ.ـيظ
متخافش يا خويا أنت تبوس وأنا يتعملي
حظر براحتك يا باشا
↚
رجعت ملك
وناهد القصر وجدوا نيڨين
رحبت بها ناهد أهلا نيڨين رجعتي أمتي من السفر
لتنظر لها هي وملك بكـبـــــريـاء وغــــرور إمبـ.ـارح طبعا أنتم مرتاحين من غيرى
هتفت ملك بابتسامه لا طبعا يا طنط كانت هتبقي أجمل
بوجود حضرتك
نظرة لها نيفين بتكبر أنا موجهتش ليكي كلام
هتفت ملك بحرج أسفه استأذنت ناهد ثم صعدت إلي جناحها
هتفت ناهد بضيق ليه كده يا نيڨين
أنا عمري ماقبل وجودها هي وأخوتها البيئه دول معايا في نفس المكان
بس إبنك بيحبها
لا مجرد نزوه وهتعدي وأنا هفضل وراه لحد مايطـ.ـلقها
تأملت الشر والحقد الذي تنطق به لسانها وعيونها وهتفت بعتاب ليه كل ده لى لى طيبه وبريئه
بلاش تخسريها
رمقتها بسخريه لا مش ممكن أتقبلها مهما عملت هي أو أخوتها
لم ترتاح ناهد لمجري الحديث الذي تعلم أنه لن يأتي بخير ورددت وهي تصعد لغرفتها ربنا يهديكي
حدثه نفسها بغل والله منا ساكته لأزم أخرجهم بفضيحه
****************
رن فون حسام الذي ابتسم وهو يرد ليصله صوتها الهامس الذي يدغدغ مشاعره بطريقه لذيذه وحـ.ـشـ.ـتني الحبه دول
أنتي أكتر يا قلبي كان نفسي أرجع معاكي وأضمك لحـ.ـضـ.ـني وأتمتع بدفئ قربك بس معلش ساعه وأكون عندك
زاد همسها دلال وأنا بعد الدقايق و الثواني لحد مـ.ـا.ترجع يا حبيبي لاإله إلا الله
خرجت منه تنهيده حب جننتي حبيبك بس حسابك صعب لما أرجع علي الحال اللي بتوصليني ليها من همسك ده محمد رسول الله
****************
مرت الأيام طلب حسام من الجميع الحضور للمكتب
اجتمعوا الكل في مكتبه بفضول حتي أدهم كان من ضمن الحضور
هتف حسام بقول يا شباب أيه رأيكم نعمل فرح إتنين وبعد شهر نعمل فرح إتنين
زياد برفض لا أنا مش هستنا ولا يوم زياده
أكمل مازن وأنا والله عايز أتجوز إمبـ.ـارح
هتف حسام بهدؤ أنا كان قصدي بدل مـ.ـا.تتجوزوا
أنتم الأربعة مره وحده وشهر العسل يكون أسبوع
نخليه كل أتنين مع بعض ويبقي أسبوعين في مكان هتدعولي بسببه
تحدث زياد برفض لا أنا ومي هنروح جزر الملديف
وأنا اتفقت مع مرام هنروح سنغافوره
ليكمل مازن بإعتراض وبعدين إحنا هنخلص كل حاجه والبركه
في مراد و أعمامي يشيلوا معاك الأسبوعين دول
رد حسام بسخريه لأزعه لاء يا خفيف طول مأنتم مصممين هيكون أسبوع بس
هتف أدهم بفخر أنا بره حسيبتكم دي لأن أخدت أجازه أسبوعين
نظر حاتم لحسام بإستعطاف أرجوك أرأف بحالي دنا حبيبك
صدعه ضحكه حسام في المكان من لهفتهم الواضحه ليعطيهم الرد الأخير خلاص تمام
******************
الجميع يتحرك علي قدm وساق مثل خليه نحل باقي يومان علي زفاف شباب العائله
ملك مع الجميع يأخذوا رأيها في كل شيء
هتفت بإرهاق أنا تعبت حـ.ـر.ام عليكم أنا حامل ومش قادره
اقتربت منها مي بقلق خلاص يا قلبي قربنا نخلص
جلست ملك بتعب وقد ظهر عليها الإعياء بعد كده أنا هفضل في البيت أتابعكم فون
إلتف حولها الفتيات بقلق أنت كويسه حاسه بأيه نروح للدكتوره
لا نخلص مشوار النهارد ونرجع عشان أرتاح
رجعت ملك ومي ومرام القصر
توجه لهم ناهد حمدلله علي السلامه يا بنات مالك يا حبيبتي شكلك تعبان
قبلتها ملك من وجنتها البنات هدوني يا ماما ومش هروح معاهم تاني
ابتسمت لها بحنان لأنها تقوم بكل الأدوار رغم حالتها فهي أم وأخت وصديقه للفتيات وتقوم بدور ناهد ونيفين ربنا يخليكي ليهم هانت وخدي أجازه طويله
قبلتها ملك مره أخري وهي تدعوا ربنا ميحرمنا منك أبدا يا ست الكل
طيب يلا أطلعي ريحي وأنا هبعتلك الأكل فوق
بلاش أكل لو عصير كوكتيل ممكن علشان أنام
*****************
طلب حسام مرام وزياد في المكتب
طرقت مرام الباب و دلفت للداخل وهي تتحدث بإحترام أيوه يا أبيه حضرتك عايزني
شاور لها حسام حتي تجلس وهتف بحنان تعالي يا حبيبتي
بكره أول ليله ليكي في حياه جديده وبيت
أن الأوان تاخدي ورثك أنا أتفقت مع زياد الأسهم زي ماهي بأسمك والفلوس
حطيتهالك في البنك بأسمك وأنتي ليكي حرية التصرف
نظره له بإمتنان أنا هعمل أيه بالفلوس حضرتك مش مخلي حاجه نقصاني
ده حقك ثم أكمل عندي ليكي نصيحه ورجاء في نفس الوقت
خلي بالك من حاتم أنتي معاكي راجـ.ـل بجد بثق فيه زي نفسي بس نفسه عزيزه قوي
علشان كده خلي بالك في المعامله معاه من ناحية الفلوس بالذات
هو مش هيخلي علي نفسه جهد عشان مش يقصر معاكي
بس لو في يوم قصر أوعي تخليه يحس بده أوقفي في ظهره سانديه
هتفت بسرعه أنا عمري ما أحمله فوق طاقته أبدا ما تقلقش
ابتسم لها برضي أنا واثق أن بـ.ـنتنا بـ.ـنت أصول وعينها شبعانه ألف مبروك وربنا يهنيكي
****************
ملك في بيت أبيها ترتب شنط شهر العسل لاختيها
سألتها لي لي بفضول ملك أنتي ليه مش حاطه غير طاقمين خروج هو إحنا مش هنتفسح
هتفت ملك بحب طقم وأنتي مسافره وطقم وأنتي راجعه
هاتتفسحي بس بالهدوم التانيه
شهقت لي لي بزهول هخرج من غير حجاب ببناطيل وشورت
احتضنتها ملك بحنان المكان ده مافيش فيه حد غيرك أنتي ومازن
ده اللي قضيت فيه شهر العسل
مكان تحفه مازن هيعشقه كوخ وبحر وشجر تكوني براحتك خالص
ابتسمت ليليان بحالميه وهي تتخيل المنظر ورددت وأنا كمان مش كده
جذبتها ملك تحت جناحها أنتي كمان يا قلبي تعيشوا حياتكم براحتكم
دي هدية حسام ليكم ربنا يفرحكم
************
تحدث بإصرار عايز أشارك في الفرح
تنهد حسام بتعب بص من الآخر لأن عارف إنك هتتعبني
خليت الفرح وشهر العسل هديه مني للكل
يعني علي حسابي من فلوسي الخاصه فريحني بقي
أصل والله ألغي الجوازه
اقترب منه بفزع لا قلبك أبيض ولو عايز تتكفل بالأكل والشرب بعد الجواز أنا موافق
رمقه حسام بنظره ساخره أيوه كده أتعدل ناس مش بتيجي
غير بالعين الحمرا قام بإحتضانه ألف مبروك يا حبيبي
حط مرام في عنيك دي يتيمه
تنهد بهيام دي في قلبي وعنيه
طيب يلا يا نحنوح نخلص شغلنا الفرح بكره
وهتسيبوا كل الحمل علي دmاغي
****************
قام حسام بالأ تصال علي هايدي ونيڨين وأمرهم بالتواجد في الفرح وإلا قطع عنهم المال وبالفعل
أتت هي وإبـ.ـنتها كألاغراب
****************
وقف الشباب أمام السنتر علي نار ينتظرون عرائسهم
غمز معتز لمراد وهتف بخبث هم مالهم متـ.ـو.ترين ليه مش الأصول ده حال العرايس
شاركه مراد مناغشته مش عارف تعال نروح نشتغلهم
ظل مراد ومعتز يلتفوا حولهم مراد يارب معتز ولد
يارب ولد يارب بـ.ـنت
نظر لهم أدهم بضيق وهو يهتف
مالك يا خفيف أنت وهو
ضحك معتز بقوه علي غـــضــــبه بنشاركم تـ.ـو.تركم يا رجـ.ـاله
رمقه حاتم بإستخفاف خفه بكره نتفرج علي قاهر الصعاب
تحرك حاتم للداخل عنـ.ـد.ما أتاه أتصال من رهف تطلب منه استقبال مرام ليوقفه سؤال مازن رايح فين
رد حاتم بلهفه وهو في طريقه للداخل مرام خلصت
أردف مازن بإعتراض إشمعنا أنت الأول
وحاتم بفرحه شـ.ـديده ياعم بطل قرك ده
ناولته إحدي الفتيات بوكيه ورد يستقبل به مرام
التي كانت تنظره بفرحه يتخللها الخجل قلبه يرقص من فرحته التي زادت بإرتدائها الحجاب في أول ليله لهم
أقترب منها وقبلها مبروك يا حبيبتي
مرام الله يبـ.ـارك فيك يا حبيبي أيه رأيك قام بإحتضانها
أجمل وأرق ملاك يا عمري
ثم أخذ يدها وخرج لينتظروا الباقي في السياره وجدت أخيها أمامها يقبل جبينها وعيونه تفيض بالدmع بنوتي
الصغيره كبرت وبقت عروسه ألف مبروك يا حبي
ضمته بقوه وهي تردد ألف مبروك يا حبيبي بـ.ـارك لها أولاد عمومتها وتوجه للسياره هي وحاتم
رن فون زياد دخل ليأخذ مي
تحدث مازن بغـــضــــب لا دول قصدني بقي
حاول أدهم رسم الهدوء وهو يطمئنه يا بني اصبر اللي بتخلص بتخرج هانت
دلف زياد وأخذ البوكيه وجد مي تركض له في سعاده
فاحتضنها بعشق مبروك يا قلبي
مي الله يبـ.ـارك فيك يا حبيبي
جاء دور مازن دلف للداخل بإستعجال ولم يأخذ
بوكيه الورد ركضت خلفه الفتاة بالبوكيه صعق مازن من هذا الملاك الواقف أمامه بحياء هي فاتنه بحق تبهر من يراها كان يتمني أن يخبئها بين ضلوعه
حتي لا يراها أحد أحتضنها وظل يدور بها في سعاده
وجنون
نزلت ملك خلص يا عم الحبيب في غيرك مستني
دوره قام بإنزالها إحتضن يدها بحب وتوجه للخارج
دليقابله أدهم الذي وجد محبوبته تنظر له بشغف
بادلها نظرتها بعشق ولهفه أقترب منها وضمها بغرام
همس جوار أذنها لا كده كتير وأنا مش متحمل
أيه رأيك نسيب الفرح ونروح علي طول
ضحكت ليليان وبعدين
غمز بشقاوه ولا قبلين يا قلبي
اقتربت منه بدلع بس أنا عايزه أرقص معاك سلو
مالوا نرقص في بيتنا زي ما تحبي
****
نزلت ملك ورهف لابقي أنتم بتهزروا فيه ميعاد للحفله
وأنتم كده أتأخرتوا
أدهم بشقاوه أنا غيرت رأي ومش هحضر الفرح
إبتسمت ملك دى كلها ساعه زياده ونروح بعدها
تحدث بعشق يعني أخد الملاك ده للناس تتفرج عليه وتتأمله
لو دي حجتك هحطلها طرحه علي وشها
دلف حسام أنتم واقفين تحكوا والناس بره هتتجنن
خرجت ملك وهي تضحك أخوك مستعجل علي المرواح
هتف بحده يلا يابني خلصنا
تحرك أدهم برضوخ وهو يرددأوامرك ياباشا.
ركبت ملك جوار حسام
ورهف جوار معتز
(معتز كتب كتابه علي رهف قبل الفرح حتي يراعيهم عنـ.ـد.ما يسافر حاتم و يكون مطمن علي أمه وأخته في رعايته)
************
دخل الجميع قاعه من أكبر القاعات وأفخمها
جلست كل عروسه جوار عريسها في مكانهم المخصص
و السعاده تغمر الجميع
جذب حسام ملك من خصرها أنتي متبعديش عني خالص لعمل جنايه في الفرح
هتفت بخجل حسام الناس ماينفعش كده
يول*عوا الناس أنتي مـ.ـا.تبعديش عني لأزم الكل يعرف إنك ملكي و ماحدش يفكر يبصلك أنتي مش شايفه نفسك دانتي أجمل وحده في القاعه كلها
والعيون عليكي
تحدثه بحب لاء فيه أجمل مني بس عيون العاشق
بتشوف حبيبه أجمل حتي لو دي مش الحقيقه
أمسك إيدي وبلاش وسطي كده أنا مكسوفه
ضم اناملها بين يده بحب متملك يلا نقابل المدعويين تحركه جواره وهو يقدmها لصفوه المجتمع بفخر
شعرت بالفخر و الإكتمال من طريقته في تقديمها كأنها ملكه الحفله
قام كل عريس يرقص سلو علي أغنيه من إختياره
أدهم وليليان أغنية (لمستك نسيت الحياه )
*****
زياد ومي أغنية (غمض عنيك)
مازن ولى لى أغنية (أتحدي العالم )
حاتم ومرام أغنية (أوعديني)
سحب مازن يد لى لى وقام
سأله زياد بتعجب من تصرفه أنت رايح فين
هتف بلامبالاه مروح
هتف زياد لسه فيه فقرات والبوفيه
لا كملوها أنتم أنا عايز أرتاح
”
أتي حسام مالك يا مازن
مافيش أنا كويس بس قولت أطلع أريح شويه
علي ماالحفله تخلص
ضحك حسام بقوه أدmعت عيناه لاء معلش خليك
معانا شويه
قام أدهم أنا من رأي مازن إحنا نروح وأنتم كملوا
حسام بصدmه من تهورهم لا خليكم نص ساعه كمان
وأنا هانهي الحفله كلها أنا غلطان
جلس مازن وأدهم بتأفأف
بينما ظل زياد ومي وحاتم ومرام يرقصوا علي الموسيقي
وعيون ناهد تتابع أولادها بدmـ.ـو.ع الفرحه وهي تدعوا لهم بالسعاده وراحه البال
وفي ركن أخر في القاعه تجلس نيفين تتابع ما يحدث بأعين ساخطه تتمني زوال فرحتهم حتي تنعم هي بالراحه
أم هايدي تجلس جوار أمها لم تشارك أخواتها فرحتم ولا لحظه ولم ترفع عينها عن الهاتف بيدها تراسل أحد علي إحدي المواقع
إنتهت الحفله وأخذ كل عريس عروسته
إستعدت ملك للخروج من الفندق عنـ.ـد.ما جذبتها يد حسام وهو يسألها علي فين يا قمر
هنروح ماما ناهد خرجت هي وبابا في السياره
لا أنا حجزت لينا في الفندق ولا أنا مش عريس زيهم مش كفايه رفضتي أعملك فرح زيهم
نظره له بحيره بس أنا مش معايا هدوم
ودي حاجه تفوتني برده رفعها بين يده وصعد بها إلي غرفتهم
نزلت ملك وهي تتأمل المكان بعيون منبهره من جمال الغرفه تزينها الشموع والورود بطريقه رومانسيه رائعه إحتضنت حسام بحب ربنا يخليك ليا
حسام وهو يرفعها من خصرها ويخليكي ليا يا ملوكه
محدش أحسن منك تعالي تشوفي القميص الجبته
*************
في جناح أدهم
حملها ودخل بها وهي تتعلق بعنقه و تضع وجهها
علي صدره بخجل
أنزلها وهو يهمس كنت بستني اللحظه دي بفارغ الصبر
بحبك يا ليليان ملكتي قلبي وعقلي من أول لحظه
ظل يدور بها بسعاده كبيره
تمسكت به بقوه وهي تهتف أدهم أنا دوخت
أنزلها بحب وهو يقبلها قبلات متفرقه يبثها سعادته
تشتت مشاعرها من غزوه وتمتمت مش نغير ونصلي الأول
بس كده أميرتي تأمر ثم توجه للحمام أخذ شاور سريع وبدل ملابسه ليجدها مازالت تحاول فك دبابيس حجابها
واقترب لساعده في فك الفستان تململت ليليان بخجل ورفض لا أنا هحاول لوحدي
::قام بإحتضانها من الخلف لا دي أهم لحظه
هي فك الفستان مـ.ـا.تبوظيش الليله
قام بفك أربطة الفستان بهدوء مثير لأعصابه
حتي بداء ظهور بشرتها أمامه عيناه ظل يقبل كل جزء يظهر منها شعر بإرتجافها بين يديه
أم ليليان زاد خجلها من طريقته والتـ.ـو.تر من لمساته الحانيه لها
**************
عند مازن ولى لى
كان يحملها وهو يدخل الغرفه نزلت بسعاده عنـ.ـد.ما رأت البالونات والورود وبينهم شيكولاته كتير
من أنواع مختلفه صعدت السرير
جذبها مازن راحه فين
شاورت علي السرير وعليه الكثير من الشيكولاته هاخد شيكولاته
مازن وهو يضمها ويقوم بتق*بيلها لاياقلبي. دي مش
الوقت
حاولت التخلص من سـ.ـجـ.ـن يده وهتفت ببراءه أومال أمتي
غمز بشقاوه بعد ما أحلي أنا الاول
طيب حلي أنت وأنا هاكل وحده
قام بجذبها مره أخري لحـ.ـضـ.ـنه بحب ولهفه وقام بتق*بيلها بشغف وجنون عاشق
فزعت لى لى وحاولت إبعاده ولكنه لم يستطع
السيطره علي نفسه
ظلت تحاول إبعاده وزاد خــــوفها من هجومه لقد تصرف معها بطريقه خاطئه كان يجب عليه محايلتها والتعامل معها بحذر لكنه غاب عن العالم حوله لم يتركها إلا عنـ.ـد.ما بكت
مازن وهو يحاول السيطره علي مشاعره التي تفلتت منه
أسف غـ.ـصـ.ـب عني كان لأزم أهدئ معاكي شويه
حاول الإقتراب منها مره أخري أبتعدت بخــــوف
حاول كبت
رغبته حتي لا يخسرها لكن كيف ذلك وهي معه وكل جزء به يطالب بها
لى لى حبيبتي أنا جوزك يعني كده عادي مش حـ.ـر.ام
وأنا حقيقي مش قادر أتحمل أكتر من كده مشتاق
ألــمسك يرضيكي تزعلي حبيبك في ليله زي دي
لم يتلقي رد تنهد بتعب طيب أنا هدخل أغير
علي بال مـ.ـا.تغيري أنتي كمان ونصلي أيه رأيك
هزت رأسه دليل الموافقه
دلف مازن الحمام وهو يشعر بالضيق لأنه حلم بتلك
الحظه منذ أن رأها في القسم يبدوا أن مشواره معها طويل ما يحدث له مع لى لى تخفيف ذنوب وترويض للوحش داخله
شعرت بضيقه ولكنها تشعر بالخــــوف
تذكرة كلمـ.ـا.ت. ملك لها عن ما يسعد الزوج وىجعله
يتعلق بزوجته ويجب عليها طاعته في حقه الشرعي
لكي لا تغـــضــــب ربها خلعت حجابها وتحاول فك
فستانها
خرج مازن وجدها تجلس علي السرير وشعرها
الحرير منسدل خلف ظهرها
حاول السيطره علي مشاعره حتي لا يخيفها
مالك يا لى لى قاعده كده ليه
مش عارفه أوصل لحبل الفستان
ازدرد لعابه بصعوبه وهو يسألها طيب تحبي أفكه أنا
اخفضت وجهها وهي تهز رأسها أه
قام بوضع شعرها علي جنب واحد
وقام بفك الرباط وكلما ظهر جزء من بشرتها زاد إشتعال جــــســ ـده تركها بسرعه وهو يبتلع ريقه كملي أنتي
أنا داخل أتوضي
نظرت لطيفه وهي حزينه خلعت فستانها وإرتدت
قميص فوق الركبه وفوقه روب نفس الطول
إرتدت إسدالها
بينما مازن أخذ حمام بـ.ـارد يساعده علي الهدوء وكيف
يأتي الهدوء وهي معه في نفس المكان
خرج وصلي بها ووضع يده فوق رأسها وقال الدعاء ثم
قام وتركها
خرج يجلس علي الكنبه ويشاهد الtv
::جلست جواره أنا بحبك قوي يا مازن
ومش ببقي قصدي أضايقك أبدا
إلتف لها وهتف بحنان هو يعلم جيد أن حبيبته بريئه لدرجه العـ.ـبـ.ـط وهذا أسعده كثير حتي يضع نقوشه الخاصه وكل شيء جديد عليها يكون موصوم داخلها بختم مازن وأنا كمان بعشقك يا لى لى بس غـ.ـصـ.ـب
عني يا قلبي أنا عارف إنك مش حاسه بالنار الجوايا
بس غـ.ـصـ.ـب عني جمالك برأتك بيثيروني لدرجه
كبيره مش بقدر أسيطر عليها أنا كنت بتحكم فيها
قبل ما شوفك
بس من يوم ما شوفتك وأنا بكبت مشاعري دي بأعجوبه وده كان فوق إحتمالي صعب عليا أعمل كده وأنتي مراتي ملكي وبين إيديا
وقفت لى لى وخلعت إسدالها بحياء
ليصعق مازن من شـ.ـدة جمال جــــســ ـدها وتلك
الحناء التي تزيده إثاره هتف بدون وعي
يخربيت جمال أمك
هتفت لي لي بزعل متغلطش في ماما
قام مازن بسرعه لا يا حبيبتي ده مش غلط
ده شكر ليها علشان خلفت ملاك زيك
ابتسمت له بخجل وأنا ملكك
قام مازن بحملها وذهب بها إلي عالمه الخاص
******************
هااي نصحي شويه
↚
زياد ومي
هتف بفرحه أنا مش مصدق معقول بقيتي ملكي محدش يقدر يمنعني عنك أنا مش مصدق أخبطيني
علشان أتأكد أني صاحي. مش بحلم
اقتربت مي بسعاده كبيره فهي أيضا لا تصدق أن حلم طفولتها أخيرا تحقق لولا تدخل حسام لم يكن هذا الحلم علي أرض الواقع الآن قبلته علي شفتاه بفرحه
زياد بصدmه لأنه لم يتوقع أن تقدm علي تلك الخطوه أنا كده توهت أكتر وقام بضمها بقوه وسعاده
وظل يقبلها بحب ونعومه بحبك يا مي بحبك يا روحي أنا كنت عايش أحبك والوقت هاعيش علشان
أسعدك وبس
هتفت بتألــم حبيبي أنت كده هتكـ.ـسرني بين إيديك
لأحظ زياد قوة ضمته لجــــســ ـدها الضئيل أسف يا حبيبتي
غـ.ـصـ.ـب عني نفسي أدخلك بين ضلوعي
و أخبيكي عن عيون الناس
أنا بعشقك يا حب الطفوله وحلم الشباب
*******************
حاتم ومرام
دلف حاتم غرفتهم وهو أسعد إنسان في الكون
فاحبيبته بين يديه لا يفصله عنها شيء يشعر بضـ.ـر.بات
قلبها ملمس جــــســ ـدها الغض بين يديه سوف تنير حياته ولياليه كانت ملكة أحلامه لسنين طويله
والآن أصبحت ملكة حياته ومستقبله وكل دنياه
وجدته يقف وهو شارد هتفت بخجل حاتم نزلني أنت تعبت بقالك كتير واقف و شايلني
هتف بهيام أنا لو شيلتك العمر كله مش هتعب
أنا راحتي وسعادتي بوجودك بين إيديا
رفعت عيونها بعشق لتقابلها عيونه المتيمه بحبها
لترضي غــــرورها كأنثي همست وأنا بعشقك
وعمري ما أتمنيت حاجه غير وجودى معاك وربنا حققلي حلمي
إنحني عليها يقب*لها بعشق وهي مازالت بين يديه
قام بأنزالها وحرك أنامله علي جانب وجهها
أغمضت عيونها بخجل و إستمتاع
********
رجع حسام متأخر كعادته منذ سفر الجميع وجد
ملك في سبات عميق هي تنام كثيرا في الفتره الأخيره بسبب الحمل إنحني عليها وقبلها من جبينها
أسف يا حبيبتي أهملتك الفتره دي بس لما يرجعوا
أعوضك توجه للحمام يأخذ شاور حتي يريح جــــســ ـده من ضغط اليوم و تمدد بجوارها
******************
في الصباح نزلت ملك وعلي وجهها علامـ.ـا.ت الحـ.ـز.ن
توجه لها ناهد بقلق مالك يا حبيبتي شكلك تعبان
بكت ملك بقوه احتضانتها ناهد بخــــوف ليه كده يا قلبي
هو حسام مزعلك ولا أيه
لا أنا الزعلانه من نفسي مش بحس بيه لما يرجع ولا وهو خارج بنام كتير وأهملته ومش عارفه أعمل أيه والله بسهر وبقعد أحفظ نفسي مش هنام غير لما يرجع وبنام برده
ابتسمت ناهد بحنان أمومي ده بسبب الحمل يعني غـ.ـصـ.ـب
عنك وأكيد حسام فاهم وعذرك وهو برده بييجي
متأخر
اتصلي بيه كلميه هو بيحبك وأكيد فاهم وضع الحمل
قامت بالإتصال به
رد حسام بسرعه حشـ.ـتـ.ـيني و يا عمري سامحيني لأني
أهملتك الفتره دي بس أوعدك لما يرجعوا نسافر
وأعوضك اللي فات وأفضالك يا قمري .
ملك ببكاء أنا أسفه أهملتك ومش بحس بيك لما ترجع
هتف بلهفه لا يا حبيبتي علشان خاطري بلاش بكا
كلها بكره ويرجعوا وأنا وأنتي نفوق لبعض
سألته بقلق يعني أنت مش زعلان
حد يزعل من حبيبه دانتي عمري الجميل يا ملوكه أنا بعشقك يا روحي
ابتسمت بحب علي لهفته وخــــوفه عليها وأنا بحبك
******************
رجع الجميع وهم يشعروا بالسعاده والراحه ووجوههم تشع نضاره وشغف
رجع حاتم ومرام إلي شقته ورفض حاتم الذهاب معهم حتي يطمئن علي أمه وأخته
وكانت ملك وناهد في استقبالهم ورغم تعبها الزائد تلك الفتره لكنها وقفت بين الخدm تصنع لهم كل ما لذ وطاب
ومرت الأيام وكان الجميع في حب وتفاهم
إلا لى لى التي تتلاعب بها نيفين كلما سنحت لها الفرصه في غياب مازن نيفين تتعمد جـ.ـر.حها وإهانتها
دائما
لم تتركها ملك بل شجعتها علي التحمل من أجل مازن
وألا تتحدث معه حتي لا يحدث بينه وبين أمه مشاكل
أما ناهد كانت أم للجميع بحبها وحنانها
و دائما عون للى لى وتطلب منها أن تتذكر دائما
حب مازن ودلاله لها وهوسه الذي لا ينتهي
********************
زينت ملامحه ابتسامه هائمه وهو يجلس في القسم يحدث ليليان شات
وعنـ.ـد.ما دلف أحمد وجد هيئته التي تتحدث بالكثير ليناغشه الله يسهلوا أنت لسه مزهقتش
نظر له أدهم بغـــضــــب خليك في حالك
لاعب أحمد حاجبه بمرح طيب متزوقش أنا كنت فاكر شهر ولا إتنين وتقول حقي برقبتي بس يظهر أن العسل لسه شغال .
وقف بغـــضــــب الله يخربيت قرك أنا سايبلك المكتب وخارج
جلس أحمد بإستمتاع وهو يرفع قدmه علي الطاوله أمامه وهتف بصوت مرتفع ربنا يوعدنا إحنا كمان
يارب هو أنا ماليش نفس ولا أيه
خرج أدهم أتصل بليليان خرجت الحديقه
ألو
أجمل الوا من أجمل وأرق زوجه في الدنيا حشـ.ـتـ.ـيني و
وأنت أكتر يا حبيبي
الجميل بيعمل أيه من غيري
ابتسمت بشوق أبدا قاعدين كلنا مع بعض وحبيبي وحشني
رد بلهفه طيب سبيهم وأطلعي أستنيني أنا مشتاقلك أوي
سألته بخجل بس هقول أيه
أي حجه يا قلبي أنا هسيب الشغل و أجيلك علشان حشـ.ـتـ.ـيني و أوى أوى
رجعت ليليان ووجهها يكتسي بحمرة الخجل لا تعرف كيف تتصرف ثم جلست جوار ملك وهي متـ.ـو.تره
سألتها مالك يا ليليان شكلك تعبان أطلعي إرتاحي شويه
لترفع عينها بعدm تصديق لقد أتتها النجده دون أن تعرض نفسها للإحراج
لتأكد ناهد كلامها أه يا حبيبتي أطلعي لسه بدري علي رجوع أدهم
صعدت وهي تحمد ربها أنها جاءت منهم فهي كانت تمـ.ـو.ت خجلا ولا تعرف كيف تتصرف
دخل أدهم المكتب يلملم متعلقاته بسرعه أحمد أنا ساعه وراجع غطي غيابي
رفع أحمد عيونه عم بيده وهتف بزهول فيه أيه يابني غيابك في الكام شهر
دول محصلش في السنين الفاتت أنت كنت بتكره الأجازات والغياب
نظر له وتحدث بنفاذ صبر يييه مش هخلص أنا من أم قرك
ده أنت عارف أنا هقدm طلب نقل وسيبلك المكان كله
سلام
************
رجع زياد وجد مي تجلس علي الفراش وهي شارده
اقترب منها وقام بإحتضانها حبيبي سرحان في أيه لو مش فيه أزعل
أبتسمت له إبتسامه باهته أبدا يا حبيبي أنا كويسه
هتكدبي علي زيزوا حبيبك وقبلها من راسها دانتي بـ.ـنتي وحبيبتي وحافظك أكتر من نفسي
تنهدت بحـ.ـز.ن ماما يا زياد
تغيره معالم وجهه من المرح للضيق وهو يسأل مالها
بتعامل لى لى معامله وحشه جدا البـ.ـنت طيبه
زياده عن اللزوم وخايفه من كتر الضغط تسيب مازن
وقصت له ما سمعت زياد بغـــضــــب لا دي أتجننت أزاي تعمل كده
مي ببكاء أنا مش عارفه بتعمل ليه كده بدل مـ.ـا.تفرح
زي أي أم علشان سعادة أولادها لا دي بتحارب علشان تخرب حياتهم
قام بضمها متزعليش يا قلبي هو أنا مش كفايه
ولا أيه
هتفت بحب وهي تزيد من إحتضانه إنت عوض ربنا ليا عن قسوتها حبك وحنانك و إهتمامك عوضوني عن الدنيا كلها ومازن كمان لقي سكنه وراحته مع لى لى
زياد بجديه مازن راجـ.ـل ويقدر يحمي مـ.ـر.اته كويس
وبعدين ربنا رزقه بطفله بنفس السرعه اللي بتزعل بيها بتفرح بيها يعني كلمه حلوه ولا شيكولاته يمسح من جوها كل حاجه
ابتسمت بتأكيد فعلا قلبها طيب جدا
غمز وهو يهتف وأنا ماليش كلمتين حلوين زي دول
رمقته بعشق الكلام الحلو كله مخلوق علشانك أنت
يا قلبي
إنحني عليها يقبلها بحب وشغف حتي ينسيها قسوة
هذه الأم
***********
عند حاتم ومرام
تحدثه بلين فيها أيه يا حبيبي بدل ما هم في البنك
وقف حاتم بغـــضــــب أنا قلت مش عايز أتكلم في الموضوع
ده تاني ولو أنتي شايفه إني مقصر معاكي في حاجه
يبقي ليكي الكلام
توجه له بسرعه لا أبدا ماقدرش أقول كده وانت عارف
مافيش حاجه تهمني غيرك بس
قاطعها مافيش بس ثم ترك الغرفه بل المنزل كله خرجت مرام تنادى عليه وهي تبكي لكنه لم يرد
خرجت رهف ووالدتها علي بكاء مرام
مالك يا حبيبتي فيكي أيه وأيه حصل يخلي حاتم يخرج في وقت زي ده
مرام ببكاء زعلان مني وأنا والله ماقصدش كده
ولدة حاتم بطيبه هو ما يقدرش يزعل منك علشان
بيحبك وأنت عارفه كده
والله يا ماما أنا بتكلم علشان مصلحته أنا عرضت عليه ياخد الفلوس اللي في البنك يعمل بيهم مشروع بدل حطتهم في البنك
أفتكر أنا بقول كده لأنه مقصر معايا
ربتت عليها رهف كفايه عـ.ـيا.ط أنتي عارفه أن أبيه
مايقدرش علي زعلك وبعد ما يهديء يصالحك أنتم
أول مره تزعلوا من يوم الجواز
ظل حاتم يسير بسيارته في الطرقات وهو لا يعرف
ماذا يفعل يغـــضــــب منها لأول مره كلما تذكر دmـ.ـو.عها يشعر بالإختناق لقد وعدها قبل الزواج
أنه سوف يفعل المستحيل حتي لا تحـ.ـز.ن أو تنـ.ـد.م علي
إرتباطها به ولأنه تسبب في دmـ.ـو.عها الغاليه
رجع حاتم بعد ساعات من اللف وجد والدته في إنتظاره مساء الخير يا أمي ليه سهرانه لحد الوقت
تحدثه بحنان كنت بستناك يا حبيبي تعال جلس جواره في أنتظار ما تريد قوله بينما روحن متلهفه للإطمئنان علي مرام
البـ.ـنت ماكنتش تقصد حاجه تخليك تتعصب بالشكل ده
اخفض رأسه بحـ.ـز.ن عارف يا أمي بس حسيت أني ظلمتها
لما خدتها من قصر وعيشتها في شقه وكلامها زود
إحساسي ده
::البـ.ـنت بتحبك بدليل أنها رضيت تسيب القصر
وتعيش معاك في شقه وأمك وأختك موجودين معاك
عايز إثبات أكتر من كده علشان تعرف إنها بتعشقك
بصلها من ناحيه تانيه شغل فلوسها وتكون أنت أمين عليها وليك نسبه تصرف منها علي مراتك ورأس المال والمكسب يكونوا باسمها
أدخل لمراتك صالحها أصلها يا حبيبتي فضلت تعيط
لحد ما نامت
دخل حاتم غرفته وجدها تنام وهي تضم نفسها
خلع قميصه وجلس جوارها يحرك أنامله علي وجهها
بعشق ظل يتأملها بوله كأنه يراها لأول مره نزل بشفاه علي عنقها وقبلها وظل يقبل وجهها حتي تململت مرام عنـ.ـد.ما فتحت عيونها ووجدته هتفت بحـ.ـز.ن حبيبي أنا أسفه والله قاطعها
بقب*له طويله شغوفه يمحي عنها الحـ.ـز.ن إحتضنها بقوه وهي تعلقت بعنقه
أنا بعشقك يا مرام أنا بعشق كل حاجه فيكي
ملامحك روحك حبك ليا خــــوفك علي مشاعري
************
يتبع…..
↚
رجع مازن لأخذ
بعض الأوراق ذهب إلي جناحه ليري هوسه وطفلته التي لم يعد يستطع الإبتعاد عنها لوقت طويل إلا بحث عن بأي حجه حتي يأتي إليها
وينهل من نعيم قربها لكنه صدm مما سمع فتح الباب بعنف وتحدث بغـــضــــب متخافيش يا مدام نيفين
مش ممكن هشك في مراتي مهما حصل
رأي لي لي تقف تبكي من فظاعة الكلام بطريقه أو.جـ.ـعت قلبه أقترب منها
مازن وضمها بحب وقبل رأسها أسف يا قلبي أنا واثق
فيكي
أكتر من ثقتي في نفسي البرائه والطيبه دي مش ممكن تخون ولولا أني باقي علي التسع شهور
بتوع الحمل كان هيبقي ليا تصرف تاني
ثم وجه كلامه لأمه وهو يتحدث بحده دي أخر مره اسمحلك تدخلي في حياتي ال أنت أصلا ماكنتيش فيها ولا هتكوني فيها
قبل يد لى لى يلا يا حبيبتي غيري علشان نقضي اليوم بره
نظرة له نيفين بغـ.ـيظ وحقد فقد فشل مخططها بسبب
ظهوره في هذا الوقت
**********
جلس مازن باليخت وهو محتضن لى لى أسف يا حبيبتي
وأكمل بعتاب بس أنا زعلان منك عايز أعرف كل حاجه من يوم رجوعنا من شهر العسل وفين وعدنا لبعض أن مافيش حد فينا يخبي حاجه علي التاني
قصت له لى لى كل ما حدث وشعر بالغـــضــــب من المستحيل
أن تكون أم من تحاول تشويه شرف إبنها حتي تتخلص من زوجته
مازن بحـ.ـز.ن وليه مقولتيش ليه مرجعتيش لحـ.ـضـ.ـن حبيبك و رمـ.ـيـ.ـتي كل تعبك وحـ.ـز.نك فيه
ملك قالت كده هازود الفجوه بينك وبينها
وده غلط
تحدث بمراره فين مامتي أنا عمري ما شوفتها وأنا تعبان ولا وأنا بذاكر و بنجح هي طول عمرها مش
بتحب غير السفر و الشوبينج أنا بستغرب بابا كان عايش أزاي كا زوج أنتي عارفه لما كنا صغيرين
ماما ناهد هي اللي بتسهر بينا لأنها كانت مسافره
علي طول
ولما بابا قرر يجيب داده ماما ناهد رفضت
قالت الخدm موجودين للتنظيف لكن طلباتهم الشخصيه أنا مسؤوله عنها
ماما كانت بالنسبالي أنا ومي ضيفه بنشوفها كل فتره واللي طلعت زيها هايدي
قضوا اليوم علي اليخت وكان مازن حنين وشغوف معها إلي أبعد الحدود وهذا ما يجعلها تنسي قسوه
وإهانه أمه
***********
رجعت هايدي القصر وهي تشعر بالتعب والإرهاق
عنـ.ـد.ما دخلت وجدت الكل مجتمع يتحدثون مع بعض بهدوء وأولفه تفتقدها
سمعت نداء ناهد هايدي حمدلله علي السلامه تعالي أقعدي معانا
لم تسلم علي أحد أو توجه لهم كلام حتي أختها كأنهم غير مرئيين معلش يا طنط طالعه أرتاح من المشوار
لم ترد ناهد الاصرار أمامها لأنها تعلم أن هايدي نسخه أخري من نيفين طيب يا حبيبتي
ركضت لى لى خلفها وهي تنادي هايدي
وقفت هايدي و إلتفتت لها قابلتها لى لى بإبتسامه عـ.ـذ.به مثل قلبها وسألتها بإهتمام مالك شكلك تعبان
هتفت بتـ.ـو.تر أبدا ده إرهاق من السفر هطلع أنام
و هقوم كويسه
طب تحبي أعملك حاجه ساخنه تهديكي
وتساعدك علي النوم
نظرة لها هايدي نظره طويله تحمل الكثير
فهي تعلم ما تفعله والدتها حتي تخرب حياة أبنها
ورغم ذلك تجد في قلبها الطيبه وتتعامل معها كأنهم اصدقاء طفوله أو بينهم سابق معرفه
لا يا حبيبتي لو إحتاجت حاجه هعرفك
وتركتها وصعدت السلم
ظلت لى لى تنظر لها حتي إختفت
ثم عادت للجمع مره أخري
****************
ظلت هايدي ثلاثة أيام بغرفتها رافضه النزول لتناول الطعام معهم
قامت بالاتصال بأمها تستجدي منها الإهتمام عنـ.ـد.ما هتفت
ماما أنا تعبانه و محتاجاكي
ليأتيها الرد الصادm عنـ.ـد.ما تحدثه نيفين بدون أهتمام أنا مش فاضيه أنا مسافره مع صحباتي فرنسا نحضر عرض أزياء مهم لما أرجع أشوفك لم تتوقع مثل هذا الرد لأنها تحسب نفسها مميزه عند والدتها عن أخويها لأنها تتبع نهجها دون أعتراض
تحدثه ببكاء أنا محتاجاكي ضروري يا ماما مافيش حد يقدر يريحني غيرك
هتفت بضيق بعدين معاكي أنتي مش صغيره علشان الكلام ده سلام الوقت
نظره هايدي لهاتفها بصدmه وضعته جوارها وظلت تبكي بقهر وبعد فتره قررت النزول
نزلت يظهر عليها الإعياء نادت لإحدي الخادmـ.ـا.ت فين طنط ناهد
الخادmه بإحترام الكل عند والد ملك هانم هيتغدوا
هناك النهارده
تحبي أعمل لحضرتك حاجه
هتفت برفض لا وصعدت لغرفتها مره أخري وهي تبكي
فأين هي الأم التي تحتاج حبها وحنانها
************
في اليوم التالي
وجه لي لي سؤالها لناهد ماما هو ينفع أطلع أطمن علي هايدي
شجعتها بحب أه بس متزعليش من رد فعلها
ابتسمت وهي في طريقها للصعود متخافيش لو لاقيتها متضايقه هنزل
وقفت أمام غرفتها طرقت الباب لتسمع صوت هايدي يطلبت من القادm الدخول
فتحت الباب ودخلت بخجل أنا كنت جايه أطمن عليكي أخبـ.ـارك أيه
تأملت جمالها الخلاب وهي ترد أنا الحمد لله تعالي يا لى لى
جلست لى لى جوارها أنتي شكلك تعبان أوي أيه رأيك لما نروح للدكتور نطمن
تحدثه برفض متخافيش أنا كويسه معلش لأني مش بنزل أقعد معاكم
مافيش مشكله بس أنا قصدي لما تنزلى تقعدي معانا تتسلي والوقت يمر بسرعه عن وجودك لوحدك إحنا بنعمل حاجات كتير مع بعض وبنقضي وقت ظريف في الضحك والهزار
لما أكون كويسه هنزل ثم أحتضنت لى لى فجأه وبكت بشـ.ـده
صدmت لي لي في الأول لكنها بكت مثلها وهي تسألها بخــــوف أنت مالك تعبانه ولا أيه
تمتمت بخــــوف أنا في مصيبه ومش عارفه أعمل أيه مافيش حد جنبي ولا بثق في حد عشان اتكلم معاه
تحدثه لى لى بحنان مثل ما تفعل ملك معها قولي أيه المصيبه دي وإحنا نحلها مع بعض
تأملتها هايدي وقت كبير تستشف صدقها ثم أخرجت حروف كلمـ.ـا.تها متقطعه بخــــوف وتردد أنا حامل
شهقت لى لى أزاي هو أنتي متجوزه
تحدثه ببكاء واحد ضحك عليا وفهمني أنه بيحبني
وأتجوزنا عـ.ـر.في ولما عرف أني حامل أختفي هو والورقه بتاعت الجواز وبقالي أسبوع بدور عليه مش عارفه أوصل
زاد بكاء لي لي طيب لأزم مازن يعرف علشان يخليه
يتجوزك قبل ما بطنك تبان والعيله كلها تتفضح
هتفت بخــــوف لا مازن لا لو عرف يقــ,تــلني
*****************
رجع مازن فلم يجد لى لى سأل ناهد فين لى لى
طلعت تطمن علي هايدي
هتف باستغراب هي هايدي لسه موجوده ما سافرتش تاني زي عادتها
لا بقالها كام يوم حبسه نفسها ومش راضيه
تنزل مش عارفه مالها
صعد مازن لغرفة أخته فتح الباب فجاءه هقــ,تــلك ليه
فزعت لى لى وهايدي وقاموا بتـ.ـو.تر
توجه له لى لى حمدلله بالسلامه
نظر لهم الاثنين بشك لأن عيونهم حمراء من البكاء سألهم بحذر فيه أيه مخــــوفك مني يا هايدي
وقفت خلف لى لى وهي تنفي وجود شيء أبدا مافيش حاجه أرتعاش جــــســ ـدها انبأه بوجود كارثه
مازن وهو يوجه كلامه لى لى طيب أنتي مش بتكدبي يا لى لى حصل أيه
وقفت بحيره تحرك عينها بينهم ثم تحدثه بخــــوف بص يا حبيبي
أنا هحكيلك علشان تحل الموضوع بالراحه هايدي
حامل
تحول مازن لمارد من نار وهو يصـ.ـر.خ بقوه وجنون بتقولي أيه
شعرت لى لى بالرعـ.ـب من مظهر مازن فهي تري غـــضــــبه
لأول مره
وقبل أن تتحرك اتجاه هجم مازن علي هايدي وظل يضـ.ـر.بها بعنف
صرخت هايدي تستنجد بالى لى التي تحاول تخليصها لم يرها مازن من غـــضــــبه ليدفعها بقوة ارتدت علي أسرها
صعد الجميع علي صراخ هايدي وغـــضــــب مازن الذي سبها بكل الألفاظ البذيئه أه يا فا*جره وحده حـ.ـيو.انه زيك تحط راسنا كلنا في الطين أنا لأزم أق*تلك و أخلص من عارك
دخل زياد ومراد يحاولوا تخليصها من يده حتي يفهموا ما يحدث
صدع صوت حسام الغاضب مم يحدث كفايه يا مازن أختك هتمـ.ـو.ت
تركها مازن وتوجه له وهو يلهث من عنفه وغـــضــــبه معها وشاور له عليها وهي مكومه علي الأرض
المـ.ـو.ت ليها رحمه الهانم حامل أختي حامل عارف يعني أيه
صعق الجميع من هذا الخبر الصادm كان الصمت سيد الموقف ماعدا صوت
شهقات هايدي وبكاء لى لى قاطعه ضـ.ـر.ب حسام لها
أه يا ف*جره أنا الغلطان لأن سيبتك لمدام نيفين
لى لى وهي تحتضن هايدي كفايه يا أبيه هتمـ.ـو.تها
مازن بقسوه مـ.ـا.تمـ.ـو.ت ولا تروح في داهيه
هتفت من بين شهقاتها أنت غلطان زيها كنت فين لما
أختك وصلت للدرجه دي هي غلطت وللاسف ما لقتش حد ينصحها أختك محتاجه لك تقف جنبها
بلاش تقسي عليها جبلها حقها ده دورك كأخ سند وحمايه
ضعف بقوه أمام كلامها ودmـ.ـو.عها التي لا تتوقف بعد ده كله وبعد اللي عملوه فيكي بتدافعي عنها
أنا حاسه بيها أنا لقيت أهل يحتويني
وأخت كانت لينا أم تانيه دايما بنلاقي الماسك إيدينا
يعرفنا الطريق
لكن للأسف عندكم كل واحد عايش
لحاله
توجه لها كل العيون تلك الطفله تتحدث بحق
و.جـ.ـعلت الجميع يشعر بالخجل وأنهم شاركوا فيما وصلت له هايدي
أما مازن أضحي في عالم أخر ينظر لها بعشق تغـــضــــب عليه لأول مره ظل يتأملها طريقتها ودmـ.ـو.عها
تؤثر به بطريقه يقدر علي إخمادها
إلا هي هي فقط طفلته البريئه
********
خرج قرار حسام حازم لا يقبل النقاش معدش فيه خروج خالص من القصر
وعايز أعرف مين الحـ.ـيو.ان ده أسمه بالكامل جرها من شعرها بعنف أنطقي
مهند محمود المعداوى
هتف بسخريه وأنتي متأكده من الأسم ده ولا فيك و هاتي صورته
قامت هايدي تستند علي السرير لتعطيه إيها من هاتفها
نظر مازن إتجاه لى لى وجدها تتألــم شعر بالغـــضــــب من نفسه جاء ليقترب منها ولكنها تركته وذهبت إلي
جناحهم دون كلام
**********
صرخت هايدي من شـ.ـدة الألــم نزفت بقوه أخذها مراد إلي المستشفي وذهب خلفهم الجميع
أخذتها الممرضات أدخلوها غرفة العمليات ظل الجميع في تـ.ـو.تر خارج غرفة العمليات
بعد مرور بعض الوقت خرج الدكتور للأسف الجنين نزل
استغرب الدكتور عنـ.ـد.ما ارتسمت الفرحه و الراحه علي الوجوه لكنه أكمل وعملنالها عملية تنضيف
للرحم وشويه وتروح أوضه عاديه
يلا يا جماعه إحنا أطمن عليها
*
هتفت ناهد برفض روحوا أنتم أنا هبات معاها مش ممكن اسيبها وهي كده
تركها حسام براحتها خلاص يا أمي والباقي يلا
وعنـ.ـد.ما خرج من الغرفه والغـــضــــب يتحكم به يريد معرفه من فعل ذلك وتلاعب بشرف العائله
معتز الولد ده عايزه بكره عندي
معتز بقوه النهارده يكون بين إيديك
خيم الحـ.ـز.ن علي المكان وكل شخص يهيم في افكاره من أصعب الليالي التي مرت علي القصر منذ زمن
لم يغفل مازن تلك الليله من العار الذي ركبه بسبب إنفلات أخلاق أخته ومن جه حـ.ـز.ن لي لي وعدm استجابتها لإعتذاره
في اليوم التالي ذهبت الفتيات إلي المشفي لزيارة
هايدي حتي مرام ورهف
لم يتحدث أحد معها في شيء بل ظلوا يتحدثون في مواضيع مختلفه و مرحه حتي يخرجوها من حـ.ـز.نها
شعرت لأول مره بدفئ العائله والحب و الإهتمام
رغم وجودهم الدائم حولها
إلا أن والدتها جعلتها
نسخه مصغره منها لا تهتم بمشاعر الآخرين حتي أختها الوحيده جاء والدها وسأل عن صحتها الآن وجلس جوارها يضمها لصدره بحنان لأنه اعتبر نفسه الملوم الوحيد فيما حدث لأنه من تركها لامها المستهتره من الأول
******
جلس الجميع يتسامرون حتي جاءت نيفين
حبيبتي حصل أيه أبتعدت هايدي بوجهها إلي الإتجاه الآخر ووقف والدها أمامها مافيش ليكي بنات هنا
تحدثه بغـــضــــب أنت بتمنعني عن بـ.ـنتي
وحيد بحده أه كفايه لحد كده أنا أتحملتك كتير وكان عندي أمل
أنك تتغيري و تفكري فيه أنا و ولادك بس للأسف مافيش فايده
ناس كتير قالتلي طلقها وأتجوز
بس أنا رفضت خفت علي ولادي كنت بقول عايز ولادي يعيشوا سويين بين أم وأب حتي لو بالاسم
أرحم ما يتبهدلوا بينا كنت بسمع كلام زي السم
أني مش راجـ.ـل ومراتي ممشياني سكت
وأقول كله يهون علشان ولادي
بس أنا وولادي دفعنا الثمن غالي ولولا ربنا بعتلي مرات أخويا
ربت البـ.ـنت والولد التانيين كان فاتهم ضاعوا
البـ.ـنت ضاعت بسبب إستهتارك وحبك لاصحابك والفلوس بس لحد كده وكفايه ابني ربنا رزقه نعمه الزوجه
وبـ.ـنتي ربنا رزقها براجـ.ـل يحميها ويحافظ عليها أما هايدي خلاص معدش ليكي أي دخل بيها دورك في حياتنا أنتهي
نظر لها بتحدي وهو يهتف هانم أنتي طــالـــق طــالـــق بالتلاته
وياريت تروحي الفندق العايشه فيه تلمي كل حاجتك
مش عايز لما أرجع ألاقي حاجه تفكرني بشبابي
الضاع علي الفاضي يلا بره
خرجت نيفين وهي لا تصدق ما حدث فلأول مره
زوجها يكون عنيف معها بتلك الدرجه
**************
دلف مازن وحسام إلي داخل المخزن وجدوا شاب
وسيم مفتول العضلات مربوط وتسيل منه الدmاء من كثرة الضـ.ـر.ب
تحدث حسام بغـــضــــب وصوت قوى مين زقك علي بـ.ـنت عمي يلا
مهند بتعب شريف الحمداني
شعر حسام ببركان ثائر من ذكر أسم عدوه اللدود
هتف مهند بتوسل ممكن حضرتك تعطيني فرصه أتكلم
و تسمعني للاخر
ليه فاكر نفسك جاي لدكتور نفساني يا روح أمك
أرجوك أسمعني علشان تعرف أني مش بتاع لعب أو فلوس وأنا لا ضعيف ولا جبان بس سكت علي الضـ.ـر.ب علشان يخفف ذنبي أرجوك اسمعني وبعد كده أعمل ما بدالك
جلس أمامه وهو يضع قدm فوق الاخري وهتف بسخريه إشجيني
بينما وقف مازن يشتعل يريد تقطيعه ببرود ويتركه يتألــم ويتمتع هو بعـ.ـذ.ابه
خرجت منه تنهيده ألــم أنا نجحت في ثالته ثانوي بمجموع يدخلني طب
والدي كان راجـ.ـل بسيط من سعادته بابنه الدكتور صمم يروح يشترى تورته نحتفل أنا وهو وأختي بس للأسف
رجع جثه مـ.ـا.ت وساب في رقبتي طفله عندها ٣سنين مولوده بعيب خلقي في القلب ولأزم تعمل عمليه
كنت بشتغل شغلتين علشان الأكل والعلاج كنت بسيبها مع وحده من الجيران وبدل طب دخلت هندسه قسم ديكور علشان ألاقي وقت للشغل وأشتغلت في شركته بعد معاناه قدmت علي سلفه
******
أكتر من مره علشان العمليه ويجيني رفض
وفي يوم لاقيته طالبني في مكتبه وعرض عليا
يعمل العمليه لأختي مقابل أني أشغل وحده لحد ما تتعلق بيه و أصورها صور في أوضاع مخله عايز يساومك بين شرف بـ.ـنت عمك وطـ.ـلا.ق مراتك
أنا وافقت علشان أختي منكرش أن ده غلط وأستاهل عليه الضـ.ـر.ب الأخدته
بس لما شوفتها حبيتها وقررت معملش كده حتي لما حاولت ألــمسها
خليتها بعقد جواز عـ.ـر.في علي يد محامي
فضل يتصل يطلب الصور وأنا أتهرب منه
أكمل بمرار أصل مش معقول أفضح البـ.ـنت الوحيده اللي حبتها ومراتي كمان ولما سألته ليه معملش العمليه كل ده
قالي تجيب الصور أختك تدخل العمليات أنا حاليا
برعيها و بتاخد علاجها لحد متخلص مهمتك وأنا بعدت عنها لأني ماقدرتش أذيها هو ده كل الحصل
ناد حسام بحده أحد رجـ.ـاله وطلب منه هاتف مهند
و ناوله إياه كلمه أقدامي وعلي اساس كلامه هيكون رد فعلي
وافق مهند وقام بالإتصال ليصدع صوت شريف الساخر
أيه رجعت لعقلك وهتنفذ المطلوب منك ولا تودع أختك
صرخ مهند بغـــضــــب خرج أختي بره حربكم أنا هنفذ كل طلباتك بس عايز أختي الأول دي طفله مالهاش ذنب في حاجه
تحدث بتهديد أنت فاكر حتي لو خدتها تقدر تهرب بيها
لأي مكان
تحدث بحـ.ـز.ن متخافش مافيش مكان ممكن أروحه بحالتها دي
أتاه صوته الساخر أنا ما بخفش بس أنت اللازم تخاف مني وإلا
هسلمك لحسام تسليم أهالي سلام يا روميو
********
رجع حسام المشفي ودخل غرفة هايدي طلب من الجميع
الخروج
إنصاعوا لأوامره دون كلام
جذب حسام كرسي أقترب منها بطريقه أرعـ.ـبتها
سألها السؤال الذي لم تتوقعه أنتي بتحبي الواد ده ولا نخلص عليه
لم تستطع رفع عينها من العار الذي أركبتهم إياه وهتفت ببكاء أنا بحبه وده السبب أني صدقته
بس مش عارفه مكانه عايزه أساله ليه عمل معايا كده
ارتفعت و تيره غـــضــــبه وهتف بعنف الغلط منك من الأساس أنا مش بلومه الراجـ.ـل لو نار واللي قدامه عفيفه
عمره ما يقدر ياخد منها حاجه بالغـ.ـصـ.ـب
لو كنتي حافظتي علي نفسك عمر مكان ده حصل
هو كتب كتابك من ساعه لو عايزه تكملي معاه هتعيشي علي قد ظروفه لو مش عايزه
يبقي شهرين كده ويطـ.ـلقك علشان أسم العيله
وتنسي كل حاجه حصلت
شعرت بحيره وتشتت جزء كبير منها يريد البقاء معه حتي بعد خداعها لتعبر عما داخلها بس أنا الوقت مش قادره أصدق أنه حبني من الأساس
لا بيحبك بس عنده ظروف هو يبقي يحكيهالك جهزي نفسك هتروحي الوقت
إلتفت ليخرج عنـ.ـد.ما سمع صوتها أنا أسفه علي كل حاجه حصلت عارفه أن كلامي مالوش معني ولا هيرجع اللي ضاع بس أتمني تسامحوني
لم يرد عليها وتركها وخرج يعلم أنهم جميعا شاركوا في إيذائها
إحتضن يد ملك ووجه حديثه لمي مي أدخلي ساعدي أختك هنروح كلنا
جذب ملك للخارج وهي إستجابت له بدون كلام
لقد شعرت بضيقه منذ دخوله ركب سيارته
و نادا معتز قبل أن يتحرك خد البنات علي القصر
رجع القصر وصعد إلي جناحه قام بخلع جاكيت
بدلته وهمس لها بتعب ملك أنا تعبان قوي عايز انام في حـ.ـضـ.ـنك
أقتربت منه وضمته بعشق تمدد علي السرير ووضع راسه علي صدرها وهو يتنهد بقوه أنا عارف أن ده غلط
بس مضطر أعمله
همست بحب وحنان و أناملها تتحرك بطريقه مدروسه بين خصلات شعره ما فيش حاجه تخلينا نعمل الغلط
ونقول مضطرين الغلط غلط
تحدث بخــــوف من إحساس فقدها شـ.ـدد من إحتضانها طول ماهو عايش مش هنرتاح
حاول بكل الطرق علشان يبعدني عنك و ياخدك هو
وأنا مش ممكن اتحمل خسارتك مره تانيه كفايه الحصل قبل كده
ابتسمت بعشق مافيش حاجه تقدر تفرقنا غير المـ.ـو.ت
وده في إيدين ربنا
قام حسام وظل يتأملها مـ.ـا.تجبيش سيرة المـ.ـو.ت ده تاني بتمني لو جه نكون مع بعض
وأنا بدعي ربنا دايما أن يوم ما قلبك
يوقف عن النبض يوقف قلبي معاك في نفس اللحظه
↚
أرسل حسام رجـ.ـاله لأخذ أخت مهند
من رجـ.ـال شريف والذهاب بها للمشفي الخاص بهم ليتم إجراء عملياتها
وبعد شهر من نجاح العمليه تم إشهار زواج هايدي ومهند
في حفله صغيره جداا في حديقه الفيلا
وبعد العشاء استعدت هايدي للرجوع معه إلتف حولها الفتيات وهم يبـ.ـاركوا لها
وهتفت ملك بحنان إحنا دايما معاكي وهنزورك
ابتسمت لها بإمتنان بينما لى لى ضمتها بحب أعملي
حسابك هزورك علي طول ونتسلي مع بعض
زادت هايدي من ضمها وهي تشعر معها بدفيء لم تجده
في حـ.ـضـ.ـن أمها التي لم تتذكر متي أخر مره ضمتها
لم تستطع رفع عينها اتجاه أختها الصغير التي دائما ما كانت تعاملها بحده ونفور
لكن مي لم تستطع منع نفسها عن أختها الكبيره هي الان تحتان أن تشعر بالامان و الألفه التي خسرتهم بمزاجها
بكت هايدي من الحنان والقوه التي شعرت بها من وجودهم حولها لم ينفروا منها ولم يعنفوها رغم فداحه ما قامت به
يقف مهند علي مقربه منها بقلب موجوع عليها ولا يعلم كيف يواجهها بعد انطباعها عنه بأنه خائن وغدار
وذهبت معه بعد وداع الجميع لها
توقفت سيارتها التي تركها لها حسام في حي شعبي بسيط لم تتحدث معه طوال الطريق فمازالت مجروحه منه نزل فتح شنطه السياره وحمل حقائبها وأدخلها الشقه ثم عاد إليها وفتح لها الباب وطلب منها النزول
تأملت المكان حولها بعيون حزينه زادت ألــمه
أغلق السياره وتحرك أمامها حتي دخل شقته الأكثر من
بسيطه شعر بحرج شـ.ـديد من تأملها للمكان ولأول مره يعلم أنه صغير جداا أمامها فهي إبنه القصور والعز
والنسب المشرف ومن هو أين هو علي الخريطه لا شيء ليس له وجود
انتظرها أن تتحدث أو تصرخ به أو تعترض علي تواجدها في مثل هذا المكان لكن قابله صمتها القـ.ـا.تل
تعطيه ظهرها وهي تحاول السيطره علي خفقات قلبها من تواجده معها لقد افتقدت وجوده الفتره الماضيه تمنت لو وقف
أمام الجميع يدافع عنها حتي لا يضـ.ـر.بوها و يهينوها بتلك الطريقه و الأسواء من كل ذلك طفلها الذي قــ,تــل بين أحشائها سالت دmـ.ـو.عها عند تلك النقطه
إلتفت له ليه خدعتني أنا كنت رخيصه وسهله عندك للدرجه دي معقول الحب بيتزيف لدرجه الإقناع أنا كنت
بحب نظرتك ليا عمري ما حسيت بإنسانيتي غير معاك وضحكه بقوه وفي الأخر طلع كله وهم وخداع
وقف علي مقربه منها وتحدث بصدق عمري حبي ليكي ما كان تمثيل ولا خداع أنا وقعت في غرامك من أول لحظه شوفت
صورتك فيها الأول كنت بحاول أنقذ أختي الطفله اللي كل ذنبها أنها اتولدت في اسره فقيره
لكن يوم ما حبيتك فضلت شرفك علي حياتها افتكري جت ليا كام فرصه أصورك في أوضاع كتير عشان انقذ
حياه أختي ورغم كده قلبي رفض واتمرد عليا
أزاي تفضح حبيبتك وتعريها مش ممكن أعمل كده مهما كان الثمن
أنا بعشقك يا هايدي مش مجرد حب سيبت أختي بين إيديه وهـ.ـر.بت عشان أحميكي من نفسي ومنه
عارف إنك كبيره جدا عليا حقيقي أنا أسف علي كل حاجه حصلت لك بسببي أسف علي إبننا اللي ضاع بسبب جبن أبوه و عدm تقديري لوضعنا
لو قدرتي تسامحيني و تتنازلي وترضي عن واحد زيي و تكملي حياتك معاه هعتبره كرم كبير من بـ.ـنت أكابر زيك
لو مش قادره تسامحيني يبقي من سوء حظي وتفضلي هنا معززه مكرمه لحد ما تمر مده وبعد كده أرجعك لأهلك
تعالت ضـ.ـر.بات قلبه من الرعـ.ـب أن ترفض البقاء معه وقتها لن يستطع منعها وسوف يتدmر نهائيا عيناه ترجوها أن ترحم ضعفه
ليه عملت كده فيه كان ممكن تطلب المبلغ اللي محتاجه وأنا اجيبهولك
هتف بحـ.ـز.ن الوضع مش زي ما أنتي فاهمه قص عليها كل شئ وترك لها حرية الإختيار في تركه أو الاستمرار معه علي وضعه المادي الضعيف
ولأنها تعشقه وافقت علي العيش معه هو وأخته في شقته الصغيره
ردت له روحه بموافقتها ليقترب منها بحذر و يضمها بقوه اجهشت في البكاء من كل شيء هي لا تنـ.ـد.م علي وجودها معه في هذا المكان لكن البكاء بسبب طفلها الذي خسرته
حددت الفيتات يومين في الأسبوع يأتوا فيهم لزيارتها وتقضيه بعض الوقت معها حتي يعوضوها ما فات وكان مهند يترك المنزل في هذا اليوم حتي يتركهم علي راحتهم ويعود عنـ.ـد.ما تهاتفه
وهي أيضا تقوم بزيارتهم أراد حسام تربيتها حتي لا تعود لما كانت عليه وترك لها مجوهراتها
ومصروفها عنـ.ـد.ما يتأكد من نضج تفكيرها سوف يقوم بتغيير حياتها للأفضل
أما مهند فقد إستعان حسام به في شركته لتحسين أوضاعه الماليه
**********
دلف مراد من الباب بسعاده وجد ملك وناهد و مي يتناولوا الشاي
هتف ملوكه ممكن كلمه
قامت ملك حاضر توجه بها لحديقه المنزل
هتفت بخبث وشك بيقول أن الموضوع فيه بـ.ـنت
ضحكه مراد كلك نظر يا ملوكه أخيرا لقيت البـ.ـنت التحرك ده وشاور علي قلبه
إلتمعت عينها بفرحه كبيره طيب يلا هنستني أيه
هتف بنفي بكره هاخدك ونروحلها
طيب أسمها أيه بـ.ـنت مين ساكنه فين
حيلك حيلك أنا شوفتها بس لكن مسألتش عليها
نظره له بإستغراب يعني أيه
كنت معي أصحابي في كافيه وشوفتها وأعجبت بيها روحت بعدها كام مره
في نفس الميعاد قولت تيجي تشوفيها وتقولي رأيك وت عـ.ـر.في عنها كل حاجه
تحدثه بإهتمام خلاص أستاذن حسام وبكره إن شاء الله نشوفها
*********
مي خير ياتري في أيه الواد دخل ولا عبرنا حتي بسلام وملوكه أنا عايزك قراطيس جوافه إحنا
ضـ.ـر.بتها ناهد علي كتفها بحنان لسانك الوقت نعرف كل شيء
نظره لناهد أنتي مالك يا ست أنتي فين الغيره فين الضيق ابنك نادا ملك مش أنتي
شهقت ناهد بخــــوف من أمتي بناتي اشرار وبيوقعوا الدنيا عيب كده
وبعدين أنا راحتي في راحتكم مش مهم مع مين المهم تكونوا بخير
إلتمعت عيون مي بالدmـ.ـو.ع من كم الحب والحنان الذي تمتلكه تلك المرأه لتحتضنها وتقبلها ربنا يخليكي لينا يا ماما
ربتت ناهد علي ظهرها ويخليكي ليا يا حبيبتي
دخلت ملك بخطوات بطيئه من ثقل حملها لتجد هذا الوضع هتفت بصوت مرتفع خيانه من غيري لتقترب وتضمهم هي أيضا
****
نزلت ملك في الصباح وجدت مراد في إنتظارها
تأملته بإبتسامه كبيره أيه يا عم الشياكه دى
هي لما تشوفك هتطلب منك تتجوزهاعلى طول
لو كان الموضوع سهل كده مكنتش بهدلتك معايا
تحدثه بحب وهي تطول مراد الدmنهوري بجلالة قدره يبصلها
ياريت كل الناس ببساطت قلبك
توجهوا للخارج وركبت جواره وبعد وقت وقف أمام كافيه وترجلت من السياره
مراد في الكافيه هي اللي لوحدها دي وأنا هستنا هنا**
اقتربت ملك بخطوات بطيئه وتحدثه بإبتسامه عـ.ـذ.به السلام عليكم
رفعت حور عيونها وهي ترد وعليكم السلام
حور خمريه البشره بعيون عسليه ورموش طويلة وشعر بلون الشيكولاته
ممكن أخد من وقتك شويه
تركت حور اللاب أمامها أه طبعا أتفضلي
جلست ملك جوارها وهي تقديم نفسها أنا ملك حسام الدmنهوري
تأملتها حور بإستغراب حسام الدmنهوري ملك الإقتصاد صاحب الدmنهوري جروب
تحدثه ملك بمرح حسام اللي أعرفه ملك قلبي لكن معرفش ملك الإقتصاد ده
ضحكه حور من خفه دmها يعني هو صاحب الدmنهوري جروب
أيوه هو
بس العرفه من السوشيال أنه شاب ثلاثيني
فهمت ملك قصدها أه أنا مـ.ـر.اته
وأنا كمان فهمت أنا أتشرفت بمعرفتك تأمريني بأيه
الشرف ليا بس أنا معرفتش أسمك
حور بإبتسامه دكتوره حور إسماعيل الخضري
أنت دكتوره بشريه
لا دكتورة صيدلية لسه متخرجه السنه دى أيه جيبالي عريس
ابتسمت ملك لا العريس هو الجايبني
انصدmت حور من ردها فهي تمرح لم تقصد الكلمه فعليا مش فاهمه.
هتفت ملك ببساطه ولين بصي ياستي المز الي هناك ده صاحب القميص الأسود مراد الدmنهوري سلفي الوسط
معجب بيكي وطبعا أنا ماصدقت أن فيه وحده قدرت تلفت نظر الباشا
تورد وجه حور من الخجل أكملت ملك حبيت أشوف القمر اللي قدرت تخليه يودع العزوبيه أخيرا
هو الوحيد السنجل في العيله وكل مره نكلمه عن الجواز يقول لسه مالقتش التحرك قلبي
بس لما جه قالي علي أساس أني أخته مش مرات أخوه مكدبتش خبر وجيت علي طول
أيه رأيك يا جميل
لو هوافق يبقي علشان يكون عندي أخت بطيبتك وجمالك
ثم أكملت أنا كنت فاكره الناس أصحاب الملايين دول متكبرين وبيبصوا للي زينة من فوق .
ضحكه ملك وهي تهتف ده كمان كان إحساسي لما حسام طلبني للجواز أنا كمان من طبقه متوسطة وحسام حبني و اتقدmلي وأنا مش من نفس المستوى
بس ماما ناهد بلسم مافيش زيها هتحبيها جدا أنتي عندك أخوات
لا مافيش غيري أنا وماما بابا الله يرحمه تـ.ـو.في من سنين طويله
رددت خلفها ربنا يرحمه ويخليلك ماما ولو وافقتي هيكون عندك ست أخوات بنات زي العسل شوفي بقي كرم ربنا
تحدثه حور بفرحه طفله بجد
ملك بتأكيد أه والله أخواتي التوائم واحده منهم سلفتك و مي ومرام بنات أعمام مراد وحده معانا
في القصر و التانيه متجوزه صاحبهم
ورهف وهايدى
هاتي رقمك بقي تبادلوا الأرقام ثم قالت ملك هنادي
مراد ولما تروحي تاخدي رأي مامتك بس كده كده أنتي معزومه عندنا بكره علشان تت عـ.ـر.في
علي العيله وسواء وافقتي ولا لا أحنا بقينا أصحاب
حور بتـ.ـو.تر بس أنا ماينفعش أقعد معاه لوحدي
أنتي في مكان عام وأنا جنبك بس علشان تتكلموا براحتكم
أرسلت ملك رساله لمراد فقام وأتجه ناحيتها في خطوات واثقه
قامت ملك بتعريفهم مراد دي دكتوره حور حور ده باشمهندس مراد
ثم تركتهم وجلست علي طاوله جوارهم تحدث حسام وتبلغه ماحدث
جلس مراد أمام حور وهي كانت لا تستطيع رفع عيونها من الخجل والتـ.ـو.تر
هتف مراد بمرح حتي يرفع عنها الخجل هو فيه حاجه واقعه منك بتدوري عليها
قامت بهز رأسها علامة الرفض
طيب ممكن تبصيلي علشان أعرف أتكلم
أنا مش بعرف أبص في وش حد من المسافه الصغيره دي
تحدث بإبتسامه خلاص براحتك أنا هتكلم علي طول
أنا مراد الدmنهوري رجل أعمال عندي حسام الكبير وأدهم الصغير بس لو شوفتيه تتخضي من حجمه
ماعنديش أخوات بنات بس من يوم دخول ملك بينا وكلنا اعتبرنها الأخت الكبيره للكل رغم أنها الاصغر سنا
أنا معجب بيكي جدا وأتمني تكوني شريكة حياتي أنا كنت عايش في ألــمانيا بقالي كام سنه
بتابع الشغل هناك ولسه راجع من 8 شهور
تحدثه لتلقي عليه سؤالها الغريب يعني كنت مصاحب بنات وكده
كنت مصاحب بنات بس في حدود الأدب يعني كلام سهر لكن العلاقه ما تتعداش كده
ليه قولت ملك أختي مش مرات أخويه
لأن علاقتها بينا أقوي من علاقة مرات أخ يعني لو بعاملها علي أساس مرات أخويا
مش هجري عليها و أحكيلها عنك واجبها قبل أي حد تشوفك و تتعرف عليكي
حتي علاقتها بأدهم أقوي كمان مني وتستغربي من معاملتها معاه تحسينم اتولدوا واتربوا مع بعض ورغم عشق حسام ليها مافيش مره حاول يبعدها عننا
أنا ليا جناح في القصر لو مش حابه تعيشي فيه أنا
عندي شقه كبيره في حي راقي. دي كل حياتي
أي حاجه تحبي تسألي فيها أنا معاكي
هتفت بنفي لا كده تمام وأنا صراحه ماكنتش محتاجه أعرف كل ده دخول ملك عليا وطريقه كلامها خليتني اوافق بدون قيد أو شرط تحسها دخلت القلب
ابتسم بحب و عذرها فهي ملكه مفاتيح قلوبهم جميعا
أنا هتكلم عن نفسي
أنا حور إسماعيل الخضري دكتورة صيدلة لسه متخرجه السنه دى وحيدة ماما وبابا
بابا متـ.ـو.في من 10 سنين
كنت مخطوبة من 3 سنين من ابن عمي وبصراحه بس مافيش نصيب و مكملناش
سألها بفضول ممكن اعرف سبب الإنفصال ولا لا
ماكنتش برتاح ليه بس وافقت لأن ماما كانت
خايفه عليا نفسها تطمن عليا وشافت أن ابن عمي أولي
بيه كنا متفقين أن الجواز بعد ماأخلص بس للاسف. ***
طلع إنسان مش كويس فاكر لما ألبس دبلته من حقه يلمسني بأي طريقه هو عايزها
تحدث بغـــضــــب يعني أيه
هتفت حور وقد تعجبت من غـــضــــبه يعني يبـ.ـو.سني أو يحط أيده علي وسطي فاكر أني هستسلم
لأن ماليش حد يقف له لكن من أول مره حاول يبـ.ـو.سني ضـ.ـر.بته بالقلم و طردته
ماما كانت بتصلي لما خلصت لما عرفت أني طردته زعلت حكتلها ال حصل
أتصلت بعمي قلتله كل شئ قسمه ونصيب
عمي سألها أيه الحصل حكت ليه الحصل قالها دول شباب وبعدين بكره هتكون مـ.ـر.اته
زاد غـــضــــب ماما جدا من رد عمي وقالت له لما تبقي مـ.ـر.اته لكن طول ما هي في بيت أبوها
فيه حدود
هتف مراد بتأكيد أنا مش هطول أنا أخويا الصغير أتجوز من كام شهر
نظره في ساعه يدها وقفت بإعتذار طيب معلش أنا كده أتأخرت
هتف بلهفه طيب هستنا ردك
هرد علي ملك في أقرب فرصه
عنـ.ـد.ما قامت حور جاءت ملك لتعرف ما توصلوا إليه
مراد خلاص وإن شاء الله حور ترد عليكي وأتمني يكون خير
تحدثه لتنزع عنه تـ.ـو.تره طبعا خير
سلمت عليها حور وتركه المكان بسرعه وهي تحمل اشيائها
*****************
تجلس هايدي وهي تحتضن نور أخت مهند يشاهدوا كارتون سمعت صوت فتح الباب
نظرت إتجاهه في سعاده أما نور قامت تجري لاستقبال أخيها
دلف مهند وهو يحمل أكياس كثيره وعيونه تحتضن هايدي بحب وضع حمله علي الأرض وحمل أخته
وقبلها وأعطاها لوح من الشيكولاته وقام بإخراج عروسه وبيانوا صغير خدي يا حبيبتي وأدخلي أوضتك
الوقت
قامت نور بتقبيله وركضت علي غرفتها وهي فرحانه.
توجه إلي هايدي فاقتربت منه بحب حمدالله علي سلامتك
قام مهند باحتضانها وقبلها بحب ولهفه حشـ.ـتـ.ـيني و
تأملته بسعاده وأنت أكتر
أخرج من جيبه علبه قطيفه صغيره وأخرج منها سلسله ناعمه ورقيقه جدا دي حاجه بسيطه
من أول مرتب أنا عارف إنها مش من قيمتك بس وضعت هايدي يدها علي فمه
::وتحدثة بعشق دي عندي أغلي من الماس لأن حبيبي أفتكرني وجبهالي
إلتفتت له ورفعت شعرها حتي يلبسها لها أغلقها مهند وضمها من خصرها وقام بتقبيل عنقها
بنعومه أذابتا وهمس جوار أذنها ربنا ميحرمنيش منك يا حبيبتي أبدأ
إلتفتت لتحتضنه خرجت نوره أبيه البيانوا مش بيشتغل خجلت هايدي و أبتعدت وتـ.ـو.تر مهند
أسف يا حبيبتي الحجر في الشنطه نسيت اركبه
تحركه هايدي تبتعد تداري تـ.ـو.ترها أنا داخله أجهز العشاء جذبها مهند لا هنتعشي أنا وأنتي بره
كلمت جارتي تخلي نور معاها يلا أدخلي ألبسي قفزة هايدي مثل الأطفال و قبلته من
وجنته بسعاده لأنهم لم يخرجوا منذ أن أتت معه شقته
**********
↚
أرسلت ملك السواق لجلب حور وعنـ.ـد.ما هاتفتها اخبرتها أنها علي مقربه منها
أغلقت ملك معها واتصلت بحسام الذي رد بسعاده حبيبي وحـ.ـشـ.ـتني
:: وأنت أكتر يا حبيبي متنساش ميعادنا
الكل هيكون عندك في الميعاد واللي يتاخر أعلقه علي باب القصر علشان خاطر عيون حبيبي
هتفت بحب ربنا يخليك ليا يا حبيبي
ويخليكي ليا يا قلبي
بعد وقت بسيط كانت ملك تقف علي باب القصر تستقبل حور التي ترجلت من السياره بابتسامه كبيره وقامت بإحتضان ملك وتقبيلها
دخلوا القصر وجدت سيده جميله وجهها يشع حب وطيبه
ملك بتقديم أحب أعرفك علي أهم شخص في القصر ماما ناهد
توجه لها حور بإحترام بينما قامت ناهد بالترحيب أهلا يا حور نورتينا
ده نور حضرتك يا طنط
ملك ودي مي و مرام بنات أعمام مراد دي رهف أخت
حاتم جوز مرام ودي لى لى وليليان أخواتي
حور بسعاده أنا مبسوطه جدا بوجودي معاكم
وفرحانه أن بقالي أخوات زيكم مـ.ـا.تتصوروش
إحساس الوحده وحش قد إيه
هتفت مرام بمرح ودعي أيام الوحده الجميله واستقبلي ايام الإزعاج بصدر رحب يا حبيبتي أنا مش هسيبك غير لما تقولي
الوحده أرحم دأحنا بنخرج لبعض من السماعه وبنطلع.
من الحمام يعني هتلاقينا حوليكي في كل مكان
متخافيش مش هزهق دنا هعوض السنين الفاتت
تدخلت رهف أنا كنت زيك لحد ما ربنا عوضني بيهم
لو كان عندي أخوات مكنتش هحبهم كده
استمرت المحدثات بين الفتيات أكتر من ساعه
عن هوايتهم وتعليمهم ويضحكون علي بعض تعليقات مي
جلست ناهد تتابعهم بسعاده كبيره عائلتها تكبر كل يوم وأجمل ما في الأمر أنها وجدت الحب والتفاهم متبادل بين زوجات أولادها هي دائما
كانت
تخاف من خسارة أولادها بسبب الحريم
لكن ملك كانت القلب النابض في تجميع العائله
وزيادة الترابط والألفة بينهم
رجع الجميع من الشركه خرجت الفتيات لاستقبال
أزواجهم ماعاد حور طلبت منها ملك الإنتظار
حتي تفاجيء مراد
اقتربت ملك من حسام بلهفه ضمها
وقبل جبينها ثم حرك أنامله علي بطنها المنتفخه أخبـ.ـار حبيبي أيه ابتسمت وهي تضع يدها فوق يده بخير طول ما أنت بخير.
فين أدهم حسام جاي في السكه
دخل مازن بزوبعته ملوكه عملتي الباميه
أه طاجن زي ما بتحبها رد زياد وأنا كفتة الفراخ
كل حاجه زي مابتحبوها
رمقهم حسام بغـــضــــب وهتف بعصبيه أيه ده أنتي الوقفه في المطبخ النهارده
طبعا ده يوم مميز
إنحني حسام علي يد ناهد وقبلها وفعل الجميع مثله
تحدثه مرام بخبث وحشتنا يا مراد أخبـ.ـارك
الحمدلله يا حبيبتي وأنتي أكتر
مي بخفه أخبـ.ـارك يعني أنت كويس
بخير يا مي أنا بشوفك كل يوم علي فكره
ضحك مازن وهو يهتف بمرح ده الحب ولع في الدره النهارده
هو كله مراد مافيش أخبـ.ـارك يا مازن ولانفسك في أيه
يا زيزو
وجه مي كلامها لمراد أنا بقول لو فيه حاجه عايز تقولها ده وقتها
نظر لها برفعه حاجب وهتف بسخريه مالكم أنتم بتحفلوا عليا ولا أيه
هتفت ليليان يعني مش مخبي حاجه
مافيش حاجه أخبيها
جذبت لي لي حور من يدها وهي تشاور له أمال دي أيه
تفاجئءمراد بحور وشعر بسعاده كبيره كم تمني أن يكون بين هذا الجمع بحبيبته ويعيش نفس مشاعرهم ابتسم حور
ضحكه ملك علي لهفته طبعا أنا وعدتك أن أجبلك
عروستك لحد عندك وغمزتله وأنا وفيت
إقترب مراد بسعاده من ملك متحرمش منك أبدا
يا حبيبتي
بغيره أبعد يلا عن مراتي وأيه حبيبتي دي
ملك حبيبتي أنا وبس
ضحك الجميع علي غيرة حسام و
سلم الجميع
علي حور وهي كانت في قمة خجلها وفرحتها في نفس الوقت دائما ما تسمع عن رجـ.ـال هذه العائله
القوة والقسوة والجبروت لكنها وجدت مقابلتهم
لها عكس ذلك كانوا مرحين لطفاء مرحبين بوجودها بينهم مترابطين بطريقة جميله
دخل أدهم بمرح ملوكه حبيبة أخوها البشاميل وورق العنب خلص
طبعا أول حاجه عملتها
هتف زياد بمرح الله الله يا سي أدهم تملي مدلعاك
تحدث حسام بغـــضــــب وعدm رضي من و قوفها الطويل وهي بتلك الحاله أنتي طبختي لوحدك
لا والله أبدا كانت لى لى وليليان ومي واقفين
معايا يدوقوا
جذبها حسام لأحضانه بقلق دي أخر مرة حبيبتي
توقف في المطبخ راعوا إنها حامل وتعبانه
بعد كده كل واحد يطلب من مـ.ـر.اته اللي نفسه فيه
أو عندكم الخدm معدش حد يطلب من ملك هانم
حاجه وإلا هسيبلكم القصر وأمشي
ناهد بحب أنا معاك مأقدرش أبعد عن بـ.ـنتي
رد الكل وإحنا كمان
انـ.ـد.مجت حور معهم في الحديث لا تشعر بأي فرق مادي أو طبقي بل شعرت بأن هذا مكانها الطبيعي
وجه أدهم سؤال لحور أنتي ت عـ.ـر.في اللواء إبرهيم الخضري
أه ده عمي وليا عم كمان اسمه لطفي مدير
بنك وليا خال واحد
ماما كانت محاسبه في بنك بس سوي معاشها بدري
هتف حسام إحنا نتمني تكوني وحده من عليتنا
وتنوري حياة أخويا
ده شرف ليا أني أكون معاكم
أنتهي الغداء جلس الجميع في غرفة الجلوس
بعد مرور الوقت إستاذن معتز وأخذ رهف
وحاتم أخذ مرام
أما أدهم أنحني علي ليليان وهمس في أذنها
بكلام غزل ابتسمت وتوردة وجنتها
أكمل بمرح كده مضطر أدوق أدام الكل
هتفت بهمس أدهم وبعدين معاك
رمقها بخبث خلاص تعالي معايا فوق مشتاقلك
يا قلبي جذب يدها و أستاذن وصعد إلي غرفته
أما مازن فانسحب هو ولى لى بعد الغدا مباشر
إحتضن حسام خصر ملك المنتفخ من الحمل
يلا يا حبيبي علشان ترتاحي شويه
هتفت ملك برفض حبيبي ماينفعش كلنا نطلع كده
شرد حسام وهو يتاملها بشغف ويحدث نفسه يالله
متي ينتهي تلك الهفه والشغف عنـ.ـد.ما تقع عليها عيناي كأنها المره الأولي قلبي مش بيهدي بين ضلوعي ليه
فاق من تأملها علي سؤالها حبيبي مالك
هتف بهيام هو حبيبك مش واحشك
انت بتوحشني وانت في حـ.ـضـ.ـني وعيوني مش
بتشبع منك
وقد ثارته كلمتها لا كده غلط ويلا حسابك
تقل معايا النهارده أستاذن حسام
استشف مراد وحور أن الجميع انسحب حتي يتركوا لهم مساحه للتعارف
ابتسم وهو يتنهد وعيناه لا تحيد عن تلك الخجوله التي تـ.ـو.تره أكثر عنـ.ـد.ما رحلت ملك أخيرا
عيلتك جميله جدا ربنا يخليهالك تحس بينهم بالحب والألفه
رد مراد بلهفه أتمني تكون عيلتك أنتي كمان
خجلت حور و قالت حتي تهرب من محاصرته لها
مش كل حاجه بنسمعها نصدقها
نظر لها بعدm فهم يعني أيه
يعني معروف عنكم القسوة والجبروت
لكن أنا شايفه حب وإحترام والتفاهم متبادل بين
الكل وده نادر في العائلات الكبيرة
يعني الشائع بتكون البنات لبسه علي الموضه والشباب مقضينها سهر وبنات والمال هو
المتحكم الوحيد بتكون الحرب والموامرات والحقد
مالي المكان
ابتسم ده لما بيكون المال حـ.ـر.ام لكن أجدادنا كانوا
ناس عصاميين و تعبوا لحد ماوصلوا وأولادهم حافظوا و كبروا
أما بالنسبه للقسوه ده طبيعي
لأن السوق عايز كده بس مش بنظلم حد
لكن الحب و الحنيه دي حاجه خاصه بحريمنا وأمهاتنا
هتفت بهيام بس علاقة بشمهندس حسام وملك ملفته جدا أه الكل رومانسي و شغوف مع مـ.ـر.اته
بس تحس علاقة حسام وملك قويه أو علاقة
روح مش جــــســ ـد متفاهمين من غير كلام بالنظر
بيفهموا بعض بينهم حاجه غامضه
تأمل تحليلها بحب أيه ده كله ده حبيبي ذكي ولماح كمان
رددت بصدmه حبيبتك
أه حبيبتي ولو ماكنش إحساسي وصل لكده
عمري ما كنتش هطلب الإرتباط
وعندك حق علاقة حسام وملك نادره وإستثنائيه
أرواحهم متصله قبل أجسادهم بيحسوا ببعض من غير لقاء وهو لأزم يعشقها رغم أني متاكد أن ده شعوره من يوم دخولها القصر الحصل منه وهي أتحملته مافيش وحده تتحمله مهما كانت بتعشق جوزها
ضمت حاجبيها بتعجب من طريقه حديثه وسألت بفضول ليه
قص عليها مراد كل ما مر بهم
تحدثه بزهول مش ممكن مافيش وحده تعمل كده
كلنا قولنا كده وكان الكل متوقع أنها تطلب
الطـ.ـلا.ق وتسيبه بس مافيش ولا مره كان ده رد فعلها
أنا كنت معاها فترة تعبها كانت مشغوله بيه أكتر
من نفسها ورغم تعبها كانت خايفه علي تعبه
هى مش ماديه كنا قولنا متحمله علشان فلوسه
أو بتاعت مظاهر كنا قولنا علشان نفوذه محدش قدر
يحل الغز ده أبدا بس الكلام ده طبعا مايخرجش بره حدود العيله دي اسرار
ابتسمت لثقته وهتفت أكيد طبعا
أنتي لو مكانها كنتي تتصرفي أزاي
تحدثه بحيره صراحه مش عارفه بس ماكنتش هجبلك مبرر
هزعل وأغـــضــــب وبعد كده لما أهدي أشوف
ضحك مراد لا أنتي صعبه خالص
تحدثه بنفي لا والله بس الغيره بتبقي صعبه عند الوحده
كده رجـ.ـاله العيله تطلب بحفر تمثال لملك و نحطه في حديقه القصر
ضحكه بمرح أه طبعا لأنها حاله نادره
*****************
رجعت حور منزلها وهي في منتهي السعاده
وجدت والدتها في الانتظار وسألتها بلهفه خير يا حبيبتي شكلك مبسوط
ضمتها و دارت بها جدا يا ماما لو كنتي شوفتي مقابلتهم ليا
ومعاملتهم لبعض كنتي حبيتيهم علي طول
أهم حاجه أنك أرتحتي دي هتبقي حياتك أنتي
جدا يا ماما معاهم حسيت دفيء العيله اللي كنت بتمناه اسره كبيره متماسكه يومين كده هرد علي ملك
“”****************
مرت الأيام وتمت خطبة مراد وحور في جو من عائلي
حضر عمها و خالها لقدر رفض عمها والد خطيبها السابق الحضور
تعرف الجميع و حمدت ربها علي عدm تواجد ابن عمها وخطيبها السابق وإلا حدثه مشكله لأن مراد يتابع
الحضور بإهتمام وكلما دخل شاب من عائلتها سألها هل هو خطيبها السابق لترد بنفي
لقد رأت نار الغيره تشتعل بعيناه ولا تعلم رد فعله إذا أتي خطيبها السابق
كانت علاقتهم جميله و سلسه
هي كانت تبحث عن الحب و الإهتمام
وهو يبحث عن الحب والإخلاص وكلا وجد
مبتغاه في الآخر
وتعلقت هي والبنات بشكل ملفت
*************
فتح مازن باب الحمام ونادا لى لى
أتت تلبي نداءه نعم يا حبيبي
معلش يا قلبي ممكن تعطيني فوطه من عندك
أصل نسيت أخدها
توجه لدولاب غرفتهم وهي تردف حاضر جذبت إحدي الفوط ورجعت له
أتفضل مد مازن يده وعنـ.ـد.ما لمست يده يدها جذبها
بقوه إلي الداخل وأغلق الباب .
::وجدت لي لي نفسها في أحضانه وهو مبتل
و قطرات الماء تتساقط من شعره عليها.
كده يا مازن تضحك عليا أنا زعلانه منك
حدثها بخبث وأنا مقدرش علي زعل حبيبي
وقام بتق*بيلها
أبتعدت لى لى عنه
حـ.ـر.ام عليك يا مازن أنا لسه أخده شاور كده أنا أتبليت
أعمل أيه يا قلبي حشـ.ـتـ.ـيني و الحبه دول
محدش قالك تكوني بالجمال ده غـ.ـصـ.ـب عني أنا معاكي بكون مسلوب الإرادة
ضحكت بسعاده لأنه دائم التغزل بها
لا يترك وقت إلا ويثبت لها مدى عشقه ولهفته
لها قام برفعها بين يديه
تحدثه بإعتراض بتعمل أيه يا مازن نازلني
اعترض هو أيضا علي طلبها وهمس هو يق*بلها بشغف لا يا قلبي ناخد شاور
مع بعض ولم يعطيها فرصه للاعتراض
فهي طفلته التي لا تستطع مقاومة هجومه الكاسح
***************
وقفت هايدي في المطبخ تحضير طعام الغدا
ونور تجلس أمام التليفزيون تشاهد الكرتون
ضـ.ـر.ب جرس الباب فتحت نور وجدت أمامها سيده أنيقه سألتها بتعجب مين حضرتك
قامت نيفين بإبعادها باشمئزاز ونادت علي هايدي
خرجت هايدي بسرعه وإبتسامه تزين محياها وفي يدها كرنيب ماما
أزي حضرتك وقفت نيفين تنظر للشقه بإحتقار و تتأمل هيئه إبـ.ـنتها وما ترتدي بعدm إستيعاب
***
كده يا هايدي بـ.ـنت القصور الكل كان بيجري وراها
ويطلب الرضي تكون دي حياتها
واقفه في المطبخ بدل النادي وماسكه معلقه بدل الكوفير والبديكير
اتجهت هايدي ناحية نور ممكن يا حبيبتي تدخلي أوضتك
نور بطاعه حاضر قبلتها هايدي وتركتها
بينما نيفين تنظر لبـ.ـنتها بصدmه كيف تغيرت إبـ.ـنتها
المغــــروره المتكبره بتلك السرعه وأصبحت بهذا التواضع
شاورت لها هايدي حتي تجلس أتفضلي يا ماما نتكلم
تحدثه نيفين بتعالي أنا اقعد في مكان بالشكل ده أنا أخاف هدومي تتوسـ.ـخ أنتي لأزم تطلقي
وائل ابن طنط هيام لسه عايز ك وطالب إيدك
و تسافري معاه فرنسا
،أيه الحضرتك بتقوليه ده أنا بحب جوزي
وهو بيحبني
رمقه المكان حولها ثم هتفت بسخريه مش هطولي بكره تتخـ.ـنـ.ـقي من العيشه دي
خرجت حروف كلمـ.ـا.تها بصدق أبدا يا ماما أنا هنا لاقيت الحب و الدفئ
اللي ما حسيتش بيه معاكي ومش ممكن أفرط في جوزي أبدا
ارتفع صوت نيفين بغـــضــــب أنتي بتسمي دي عيشه إنك تكوني خدامه له ولاخته
دلف مهند إلي المنزل وجد نيفين تتحدث بغـــضــــب
قابلها بابتسامة ترحيب أهلا مدام نيفين الحاره منوره
إلتفت له بسخريه كويس أنك عارف إن بتوع الحاره
عمرهم ما يكونوا من مستوي بنات القصور
تحدثه هايدي بغـــضــــب خــــوفا علي مشاعر مهند ماما لو سمحتي
تحدث مهند بإحراج طبعا يا مدام نيفين أنا عارف كويس
أن هايدي كتيره عليا ودي حاجه ماقدرش أنكرها
طيب خلي عندك دm طلقها خليها ترجع لحياتها جايلها عريس من مستواها حـ.ـر.ام تدفنها معاك في حاره زي دي
نظر مهند لهايدي بألــم فهو كان يراها شعله من الجمال والأنوثة لم يتخيل في أقصي أحلامه جنونا أن تكون له أو تنظر له و تبادله الحب والآن تقف في المطبخ تطهو له الطعام بيدها
ابتلع غصه مره بحلقه وهتف بألــم في قلبه عندك حق هي تستاهل الأحسن
علشان أنا بعشقها و أتمني لها الراحه أنتي ركضت هايدي
إتجاهه وضعت يدها علي فمه ونظرت له بترجي أوعي تقولها مـ.ـا.تخلنيش أحس أني رخيصه عندك
مهند ::،بمرار عمرك ماكنتي رخيصه طول عمرك جوهره متخيلش أني أملكها
وجه حديثها الحاد لأمها لو كنتي جايه أم تطمن علي بـ.ـنتها
بيتي مفتوح ليكي في أي وقت
لكن لو جايه تجـ.ـر.حي جوزى أو تقليلي من شأنه فاللاسف
مالكيش بنات هنا
وقعت كلمـ.ـا.تها بصدmه كبيره علي مسامع نيفين التي هتفت أنتي أتجننتي بتكلمي أمك كده
للأسف مافيش أم بتحب تهد بيت بـ.ـنتها
وأنا نـ.ـد.مانه أني مشيت وراكي في يوم من الأيام
تركت نيفين المنزل بغـــضــــب
وقفت هايدي أمام مهند الذي يتأملها بعشق لقد دافعت عنه بقوه لم يتوقعها لقد جهز نفسها علي تركها له في أي لحظه من ضيق حاله
وكان حديث العيون بينهم أبلغ من أي كلام
قام بضمها لأحضانه بحب سكنت بين يديه وضع ذقنه فوق رأسها
وحدث نفسه وهو يوعدها أوعدك يا عمري أني أتعب وأجتهد
وأحسن مستوايا وأرفع من شأنك قدام عيلتك
كلها
*********
↚
تنام بهدوء وراحه في أحضان حسام
انتفضت فجأه علي مغص قوي غزا راحتها و عكر صفو هدوئها جلست مره واحده
جعلت حسام يستيقظ علي عنف حركتها وهو يسألها مالك يا حبيبتي حاسه بأيه
ردت بألــم مافيش شوية مغص وهيروحوا
تحدث بقلق الموضوع ده أتكرر كتير الأسبوع ده
حاولت السيطره علي تعبها أمامه حتي لا تزيد قلقه ده طبيعي لأن أنا ممكن أولد في أي لحظه
الألــم يزداد وهي تكتم داخلها لكي لا يفزع
نزل من السرير طيب أنزل أعملك حاجه سخنه تخفف المغص
ردت بتعب لا يا حبيبي كمل نومك الساعه لسه ٣الفجر لما النهار يطلع أروح للدكتوره
قامت وهي تسند علي حافة السرير حتي تدخل الحمام
وقف أمامها تسندي عليا ولا أشيلك
لا أسند عليك تتحرك ببطء شـ.ـديد من شـ.ـدة الألــم
إستعدت لغلق الباب لكنه رفض وأصر علي الدخول معها
تحدثه ملك بتعب يا حسام ما تخافش سيب الباب مفتوح وأخرج ،
هتف برفض لا شكلك تعبان جدا وأخاف تقعي ولا أي حاجه تحصل
:: كانت تتالم أرادت دخول الحمام حتي تصرخ من شـ.ـدة الألــم بعيد عنه لم تعد تتحمل صرخة بقوة شقت
صرختها سكون الليل ومعها قلب ذلك الواقف
الذي تحدث بفزع لا كده كتير لأزم نروح المستشفي
أحتضنته ملك وهي تصرخ من الألــم حبيبي نادي ماما أنا بولد قام حسام بحملها ووضعها علي السرير
ذهب إلي الباب لينادي و الدته ولكنه رجع عنـ.ـد.ما سمع
صراخها قام بإحتضانها سلامتك يا قلبي سمع طرق علي الباب ووجد والدته التي سمعت صرختها لتهتف بقلق مالها ملك
تعالي يا ماما مش عارف بتتألــم كده ليه
ملك ببكاء أنا بولد يا ماما الو.جـ.ـع فوق إحتمالي
لبسها إسدالها لأزم ننزل حالا وخرج الشنطه من الدولاب
أنا هلبس بسرعه
قام حسام بـ.ـارتداء ملابسه بإستعجال وتشتت من صريخ ملك الذي لايتوقف
سالها محمود عم يحدث مالها ملك
خرجت كلمـ.ـا.ت ناهد سريعه وهي ترتدي ملابسها بإستعجال بتولد يلا بسرعه
إستيقظ جميع من بالقصر علي صراخ ملك
نادا حسام
مراد تعال سوق أنا مش هقدر وهي كده
قام بحملها ملك ببكاء حبيبي نزلني أنا تقيله عليك
حسام بعشق أنا اشيلك العمر كله وبعدين عيب علي العضلات دي كلها أنا مربيها ليه
ابتسمت ملك من بين دmـ.ـو.عها
بعد مرور الوقت كانت المشفي في استعداد لاستقبالها و خلفهم الجميع حتي هايدي ومهند
يتحرك بجنون عنـ.ـد.ما يسمع صراخها أراد
إقتحام الغرفه أكثر من مره لكن أخواته قاموا
بمنعه
أهدي يا حبيبي هي كده البكريه بتاخد وقت
تحدث حسام بصراخ لا مش قادر صريخها بيد.بـ.ـحني
وعنـ.ـد.ما استعد لإقتحام الغرفه مره أخري سمع بكاء طفله ابتسم الجميع
وقام الأخوان بإحتضان بعضهم خرجت الدكتوره
حمدلله علي سلامة مدام ملك
سألها بلهفه هي كويسه
الدكتوره هي والأولاد بخير الحمد لله
تراقص قلبه بين ضلوعه من الخبر و تمتم بزهول تؤام
اه ولدين زي القمر انا كنت عارفه بس كل مسأل مدام ملك تقول سبيها بظروفها ثواني وتروح
جناحها ألف مبروك
*****************
خرجت الممرضات بملك حملها حسام في حـ.ـضـ.ـنه بتملك واوصلها إلي جناحها ووضعها علي السرير برفق
هي بين الصحو واللا وعي
وقف حسام علي الباب يمنع دخولهم محدش يدخل أنا هطمن عليها الأول وبعدين تعالوا
نظر الجميع لبعض وضحكوا علي جنونه بها لدرجة
انه نسي أولاده وتركهم في الخارج
اقترب حسام من ملك وهمس حمدلله علي سلامتك
يا ملك روحي
خرجت حروف كلمـ.ـا.تها ضعيفه الله يسلمك يا حبيبي
ضمها حسام بحب كل صرخه منك كانت بتد.بـ.ـح فيه
معدش فيه حمل تاني
كله ي%LS���
↚
دخل حسام القصر بلهفه وشوق لأولاده وأمهم
وجد. أولاده يحبوا جوار ملك
التي ركضت لأحضانه حبيبي حمدلله علي السلامه
ضمها حسام بعشق الله يسلمك يا قلبي الولاد عاملين معاكي أيه
ردت بابتسامه الحمد لله
إنحني حسام بحب وأحتضنهم بسعاده حبايب بابي
وحشتوني جدا أبتسم التوئم وقالوا بب بب
حسام لملك بيقولوا أيه
بيحولوا يقولوا بابا
جلس جوارهم علي الأرض قلب بابا أنتم يا عمري
تحدثه بغيره أه طبعا ما ملك معدش ليها مكان في قلب بابا
وضع حسام أولاده. بين ألعابهم
وقف بسرعه توجه لها يجذبها لأحضانه وهمس بعشق
أنتي الحب كله
ومافيش حد في الدنيا ياخد مكانك.
في قلبي يا ملوكه وإنحني يق*بل عن*قها ببطء
يريد إشباع شوقه الملح بجنون قام بحملها
شهقه ملك من المفاجاه حسام بتعمل أيه يا حبيبي الولاد
تحدث بهمس حميمي أنا عايزك يا قلبي علشان
أثبتلك أن مافيش في قلب غيرك
هتفت بدلال الأولاد ماينفعش أسيبهم
هتف هو مازال يقب*لها منا قلتلك أجبلك داده تساعدك أنتي رفضتي ثم وضعها علي السرير لتجد نفسها في غرفتهم لا تعلم كيف وصلت كان يتحدث
من بين قب*لاته ولمساته الحانيه نسيت كل شيء
قام بالإتصال علي والدته ماما لو سمحتي خلي حد
يطلع للاولاد شويه .
شهقت ملك بخجل كده يا حسام تقول أيه الوقت
تأملها بشغف هتقول أبني مشتاق لحبيبته وأكيد
هتحس بابنها
**********
حور يعني كده ياروحي أنا بكاشه مراد بحب أنا قولت كده دانتي الحب الكبير
مراد بجديه أيه رأيك يا سوسو عمي كويس وأتحمل
من طليقته كتير علشان ولاده وأن الأوان أنه يرتاح
أنا أتجوز في السن ده ليه يا مراد الناس تتكلم عليا
علشان الونس أنتي عايشه لوحدك وهو كمان عايش لوحده من سنين وبعدين الناس كده كده بتتكلم ومافيش حد ليه حاجه عندنا ولا أيه رأيك يا حور
حور بسعاده ياريت يا ماما ونرجع نعيش مع بعض
في مكان واحد وأكون مطمنه عليكي
تأملت لهفتهم بحيره أنتم شايفين كده
مراد وحور أه ده طلب جماهيري
أحتضن مراد يد حور وضغط عليها
نظرة له بحب و شكرته بعيونها
خلاص اعرض الموضوع علي خالك وأشوف
**************
طلب وحيد أولاده للتحدث معهم
دخلوا الثلاثه غرفته وأول من بداء الحديث مازن الذي هتف خير يا بابا فيه حاجه أول مره حضرتك تطلبنا
إحنا التلاته
تحدث وحيد بتـ.ـو.تر كنت عايز أخد رأيكم في حاجه بس عايز يكون حوارنا متحضر ولو مش موافقين أنا هحترم قراركم ده
تأمل مازن تـ.ـو.تر أبيه بإستغراب وهتف أتفضل
أنا كنت عايز أتجوز بدل الوحده دي
هتف مازن بحب ورجل مثله متفهم للوضع طبعا يا ولدي
ده حقك أنت جيت علي نفسك كتير وضيعت شبابك
علشانا إحنا موافقين علي أي حاجه حضرتك عايزها
مش كده يا بنات
ردت الفتيات بتفاهم طبعا كلنا معاك
مرر وحيد عيونه بينهم وتحدث بسعاده يعني أنتم مش زعلانين
وأيه اللي يزعل أنت راجـ.ـل ومحتاج ونيس
أنا حاسس بيك ومش قادر أتخيل حضرتك أتحملت
وحدتك دي أزاي بس مين سعيدة الحظ
عمك رشحلي حماة مراد
تحدثه مي بإعجاب طنط سلوي والله يا بابا دي ست كويسه
جدا وعاشت عمرها بعد وفاة جوزها لبـ.ـنتها وبس
نظر وحيد لهايدي أيه رأيك
هايدي الل حضرتك شايفه صح أعمله
اقترب منها وحيد وتحدث بحنان أنا عارف إنك زعلانه علشان مامتك لأنك أقرب واحده ليها
بس أنا راجـ.ـل وليا متطلبات ورغم كده أتنازلت عنها
و أهملت نفسي خــــوفا عليكم
أنا و مامتك ماكنش ينفع نكمل مع بعض ويمكن موضوعك حصل علشان أخلص من وحدتي بس لو متضايقه أشيل الفكره
لا يا بابا دي حياتك كل واحد فينا بقي ليه
بيت وفهمنا وحسينا قد أيه حضرتك ضحيت علشنا
وحرمت نفسك من أبسط حقوقك كلنا معاك
ولو حضرتك عايزنا نروحلها أنا موافقه
قام وحيد بضمها وقف مازن ومي بإحتضانهم
ولأول مره يشعرون بهذا القدر من الألفه والحب والهدؤء النفسي الذي يتجــــســ ـد في الاسره
*******************
يجلس جوار صديقه أمير في كافيه الشركه
عنـ.ـد.ما تحدث أمير بطريقه مثيره سمعت عن باب الشقق التفتح بقسط علي خمس سنين في مكان راقي
تنهد مهند وهو يتحدث بحـ.ـز.ن اكيد المقدm كبير
تحدث أمير بنفي مش كبير بالنسبه للموقع والمساحه ٢٠٠٠٠٠ ألف
المساحات كبيره
تحدث مهند بفضول طب تعال نروح ونسأل ولو كده أقدm بدل الإيجار
شجعه صديقه أيه رأيك نستاذن ساعه ونروح
هتف مهند بموافقه طيب يلا
بعد الوقت كان مهند وأمير في مكتب الاستعلامـ.ـا.ت
للشركه وعرضوا عليهم الشقق المتاحه
استأذن مهند من المتخصص وأخذ أمير علي جنب بص الموضوع فرصه
الشقق جاهزه علي الفرش بس شركتنا لسه في أولها
وإحنا محتاجين سيوله
أمير بإصرار ولا يهمك إحنا ندفع مقدm شقتك فلوسك
وفلوسي اللي كنت هقدm بيها ولما الشغل يمشي هاخدهم منك وأقدm في المرحله الجايه
مهند بإعتراض لا طبعا أنت برده محتاج شقه
ياعم أنا لسه سنجل وقاعد في شقة أهلي
لكن أنت متجوز وعايش في إيجار وإحنا مع بعض وبعدين إحنا معانا كام مصلحه لو نفذناهم بالشكل المطلوب اسم شركتنا هيسمع
خلاص أول الشركه ما تنتج أعطيك الفلوس
بابتسامه أمير بتشجيع تمام
بعد مرور الوقت قام أمير بالإتصال علي أحدهم
أيوه يا باشا كله تمام عملت زي ماحضرتك طلبت
****************
ذهب الجميع إلي منزل خال حور وتم كتب كتاب والدتها وكانت العائله كلها سعيده بهذا الزواج
قضي الكل وقت ظريف بين ضحك ومرح
ذهبت سلوي القصر مع وحيد
وحور كانت في منتهي السعاده لوجود والدتها معها
و سلوي كانت تشعر بالرضي لتقبل أبناء زوجها لها
لأنها كانت تتوقع الرفض لكن وجدت الألفه والمحبه من الجميع كما كانت تقول ابـ.ـنتها دائما
***************
هتفت برفض لا يا حبيبي أنا مش هتغدا من غيرك
تحدث حسام بحنان يا حبيبتي أنا هتأخر نص ساعه كمان
كلي معاهم نص أكله ولما ارجع نتغدا سوا لأنك بترضعي علشان خاطر سمسم وافقي
ملك بحب خلاص اكل حاجه بسيطه لحد
ما ترجع بالسلامه بس أنت كمان كل أي حاجه
هتف بغرام أنت تآمر يا جميل
ابتسمت من كلمـ.ـا.ته لسه شايفني جميله
**
هتف بزهول أنتي مش بتبصي في مرايا ولا أيه
أنت مرايتي وكفايه عليا عيونك
شيفاني أزاي خلي بالك من نفسك
هتف لا إله إلا الله
ملك محمد رسول الله
***************
الجميع يتناولوا طعام الغدا
تعجب مازن من وجود ملك علي طاوله الطعام في عدm تواجد حسام أول مره تاكلي من غير حسام يا ملك
غـ.ـصـ.ـب عني والله بس دي أوامر عليا من الباشا
طلب أكل معاكوا ولما يرجع أكمل معاه
ضحكه مي خلي بالك يظهر أنه عايزك تتخني شويه عشان يبص بره
لاء يا أذكي أخواتك علشان هي بترضع
هتفت ناهد بحنان اسكتوا يا بنات خلوها تعرف تاكل
****************
ركب حسام سيارته وهو في الطريق وجد فرامل
السياره لا تستجاب حاول بكل الطرق تفادي المقطوره أمامه ولكنه لم يستطيع تخيل ملك
أمامه إبتسم وهو يحدث خيالها هتوحشيني يا ملك قلبي
ووقع صدام هز الطريق ثم تدحرجت السياره عن الطريق لتنقلب علي ظهرها وهو داخلها
كان ينزف بغزاره ولا يري شي من الدmاء التي تغرق وجهه و انفاسه ثقيله
تحسس مكان الفون جواره حتي وصل له رفع يده بصعوبه حتي يحدثها ويكون صوتها أخر شي يسمعه
وجد أمامه صوره مشوشه لرجل يرفع سلاح يوجهه إليه أنطلقت الرصاصه ووقع الفون من يده
وتوقف كل شئ
******************
في القصر
تتحدث ملك من بين ضحكها وبعدين معاكي ياحور أنتي
مش ناويه تولدي بقي
أولد أيه يا ملك أنا لسه في أول الخامس
تحدثه بمرح مش عارفه ليه كل ما بص لبطنك
أحس أنك في التاسع
هتفت بغـــضــــب طفولي قصدك أيةأنا طخينه
مراد بضحكه لا يا حبيبتي هي تقصد إنك تعبانه
ولأزم تولدي علشان ترتاحي
وقع العصير فجاءه من ملك ووضعت يدها فوق قلبها
وصرخت باسم حسام
توقف الجميع عن الضحك
وناهد أول من شعرت بالفزع علي أبنها لأنها تفهم قوه
الرابط بين ملك وزوجها
توجه مازن مكان جلوسها بقلق مالك يا ملك
جلست ملك مره أخري وهي تضع يدها علي قلبها
ودmـ.ـو.عها تسيل بغزاره حسام حسام فيه حاجه
أنا عايزه حسام
جلس أدهم أمامها علي إحدي ركبتيه إهدي يا حبيبتي حسام بخير
ملك بقوه كأنها أنعزلت عمن حولها أاااااه
لا حسام فيه حاجه أنا حاسه بيه ظلت تحسس علي قلبها
وارتفع صوت بكائها وهي تتحدث كأنها تراه أمامها
لا يا حبيبي أوعي تسيبني أرجوك أنا بمـ.ـو.ت
من غيرك
صعق الجميع من حديثها كأنها جنت لكن هيئتها وبكاءها الشـ.ـديد
انباوهم أن هناك كارثه من طريقة كلامها الغريبه
**
تـ.ـو.تر الجميع ووقفت الفتيات حولها وخاصتا أختيها
قام مراد بالإتصال علي أخيه برعـ.ـب وهو يثق أن أخيه به شيء لأنه يعلم أن بينهم تواصل روحي لم يتلقي رد
والده أهدي يا حبيبتي إن شاء الله خير
ملك بصراخ لا مش خير حسام بيمـ.ـو.ت أااااه
يا قلبي محدش حاسس بيه حسسسسااام
تـ.ـو.تر الجميع من الحاله التي وصلت لها
*****
شعروا بالفزع
الكل يتصل وهي مازالت علي وضعها إلتمت بكي جميع من حولها الفتيات علي
هيئتها الغريبه الغير واعيه هي في حالة هياج وبكاء شـ.ـديدين
بينما جلست ناهد وقد فقدت قوتها علي الوقوف وهي تعلم أن ابنها قد أصابه شيء بشع
اتصل مازن بمحمود الأغا الذي أخبره أنه تركه من ساعه
و أكيد اقترب من القصر.
صرخت ملك بقوة زلزلت جدران القصر وقلوبهم معها
ثم فقدت الوعي بين يد أدهم
الذي حملها وإراحتها علي كنبه كبير جاءت مي
بزجاجة برفان لإفاقتها ولكنها لا تستجيب
***********
↚
ملاحظه
1 _ أولا دي روايه يعني عادي يكون فيها أحداث غير واقعيه
2_ في ناس كتير التقرير الطبي أثبت بعد الكشف أنها حاله وفاه وفي منهم قبل الدفن أو بعده رجع للحياه تاني اعملوا بحث علي جوجل وشوفوا عدد الناس ده يعني مش خرافه ولا استخفاف بعقل القارء
3_ حصلت من ضمن خوارق الطبيعه يعني بعيد عن العلم والطب بتكون إراده ربنا أن كلمه أو لمسه ترد الروح لجــــســ ـد
4_ في وحده من الفانز لما شافت الاحداث قالت أن ده حصل مع ابن عمها لدرجه انه اتحط في ثلاجه المـ.ـو.تي يوم بليله وهو فاقد الحياه وبعدين قبل الدفن لاقوا رد فيه الروح
5_ في أخت توفت وأختها رفضت تصدق أنها خسرت أختها الوحيده ورفضت تحضر مراسم الدفن الناس قالت سيبوها ولما نرجع من المدفن نعطيها مهدي رجعنا لاقينها توفت علي الكرسي زي ما هي في نفس وقت دفن أختها من الزعل علي فراقها اتغسلت ورجعوا دفنوها مع اختها ودي أنا شوفتها بنفسي
*********
تجمعت الفتيات حولها
وهم يبكون من مظهرها فهي في حالة هياج وبكاء شـ.ـديدين
قام مازن بالاتصال علي محمود الأغا ده ماشي من ساعه
صرخت ملك بقوة وفقدت الوعي بين يد أدهم قام بحملها ووضعها
علي كنبه كبيره حاولوا إفاقتها ولكنها لم تستجيب
توقف الجميع عند سماع صوت مراد الذي هتف ألو حسام
لكن مراد صرخ فجأة حادثة أيه أنت مين وفين أخويا
للأسف الحدثه جـ.ـا.مده ولما نزلنا نسعفه جه واحد وضـ.ـر.به بالرصاص
شكله مـ.ـا.ت لأن مافيش نبض
شعر مراد برعشه في جــــســ ـده ليجلس وهو يهتف بمرارة مـ.ـا.ت أزاي أخويا مش ممكن يمـ.ـو.ت أنت فين
خلاص هبعتلك إسعاف وأنا هحصلك
تحدث الرجل برفض لا أنا هاخده والإسعاف يقابلني وأعطاه مواصفات السياره
قفل مراد ال فون وهو لا يستوعب ما يحدث ودmـ.ـو.عه تسيل بصمت
كان أدهم يحمل ملك للذهاب إلي المشفي و توقف عند سماع
أسم حسام توقف ليعلم ما حدث
مين رد يا مراد
تحدث بدmـ.ـو.ع واحد قال أن حسام عمل حادثه ولما نزلوا علشان يسعفوه
جه واحد وضـ.ـر.به بالرصاص
صرخت الفتيات أما ناهد فقدت الوعي سندها زياد
بسرعه
بينما تحدث أدهم بقوة مش وقته مراد أجمد وخد مازن وحاتم وروحوا لحسام وأنا وزياد ومعتز
نروح المستشفى
*******
بعد الوقت كان الجميع في المشفي
وصل الإسعاف بحسام الجميع عند البوابة في إستقباله
شعروا بالغـــضــــب و الحـ.ـز.ن لأن ملامحه مختفيه من الدmاء وملابسه ممزقة
معتز بغـــضــــب والله لجيب حقك يا صاحبي وأدفع العمل كده حياته حتي لو هتكون أخر
حاجه أعملها
**************
خرج الدكتور من غرفة ملك قابله الكل بلهفه
خير يا دكتور
تحدث بعمليه المدام معندهاش حاجه عضويه دي حاله نفسيه
لما القلب بيتصدm بحاجه فوق إحتماله بيعطي إشارة للمخ يعزل الإنسان
عن الواقع علي هيئة غيبوبه
أدهم يعني أيه
يعني المدام الوقت في غيبوبه مانقدرش نحدد هتفوق منها امتي في الحاله دي المريـ.ـض هو اللي بيقرر
تحدثه ليليان ببكاء يعني تفوق أمتي
والله ده بيرجع للمريـ.ـض نفسه ممكن أسبوع شهر سنه
إحنا مش بنعرف نحدد لأن ماعندناش حاجه ملموسه وبنضطر نحط المريـ.ـض
في العنايه علشان نتابع أعضائه الحيوية بس
ظلت ليليان تبكي بين أحضان أدهم يحاول تهدئتها لأنه أيضا
يتألــم علي أخيه وأخته لكنه يمثل القوه أمامها
جلس الكل أمام غرفة العمليات
ينتظرون خروج أي احد فهو في الداخل منذ ساعتين
****************،
صرخ بقوه وهو يكـ.ـسر الاشياء حوله يعني إيه إزاي هي في غيبوبه
تحدث الرجل بخــــوف من شكله والله ده ال حصل يا باشا
الدكتور بيقول الله أعلم هتفوق أمتي شهر او سنه الموضوع يرجع للمريـ.ـض
للدرجادي بتحبه ليه فيه أيه زياده عني كل ما أحاول أبعدها عنه
ألاقيها بتقرب أكتر
إلتفت للواقف خلفه وهو حالته أيه
حالته خطر عنده نـ.ـز.يف داخلي و الرصاصه قريبه من القلب اتنقل ليه دm أكتر من مره
هتف شريف بضيق يعني أعمل كل ده علشان أخلص منه وتكون ليا تدخل غيبوبه
أرجع تاني وكل كبيره وصغيره توصلي فاهم
فاهم يا باشا ثم تحرك بسرعه للخارج حتي يبتعد
وضع يده علي قلبه وبعدين معاكي من يوم ما شوفتك وأنا مش عارف أهدي
أنا عايزك علي طول في
حياتي عايز قلبك وإلا ملهاش لأزمه عيشتي
*******
خرج الدكتور بعد 3 ساعات ركض عليه الجميع
تحدث محمود بخــــوف خير يا دكتور فريد
أدعولوا الحاله صعبه كان عنده نـ.ـز.يف وقلبه وقف مننا
ودخل غيبوبة إحنا عملنا ال علينا والباقي في إيد ربنا هو محتاج دعواتكم
تحدث أدهم لو سمحت يا دكتور عايز حسام ومدام ملك يكونوا في نفس الأوضه
مافيش مشكله العنايه سريرين بعد اذنكم
***************
وجه مازن حديثه للى لى حبيبتي لأزم تروحي علشان الأولاد
تحدثه ببكاء لا مش ممكن أسيب أختي وأبيه حسام
ضمها بحـ.ـز.ن وولاد ملك مش محتاجين رعايه يعني لأم ولا أب ولا كمان خاله
يلا يا حبيبتي علشان محمد ومحمود
بصوا يا بنات إحنا هنقسم نفسنا فريقين فريق في القصر يومين وفريق هنا يومين
وبعدين نبدل وهنكون علي اتصال دائم حتي هايدي ومرام هيرجعوا القصر اليومين دول
حاتم ومهند طبعا كلنا نكون موجودين
***************
الجميع نفذ خطه أدهم وكل مجموعه لها وقت
بعد أسبوع مافيش جديد يا دكتور
للأسف مافيش أي إشارة علي تحسن الحالتين ومش عارفين أيه السبب
كان يجلس والد ووالدة ملك ووالد ووالدة حسام فهم رفضوا رجوع القصر
وجدوا دكاتره وممرضات يتوافدون علي غرفة العنايه بطريقه مريبه
وقف الكل يتابعوا ما يحدث من خلف الزجاج وجدوهم يقوموا بصدmـ.ـا.ت كهربائيه
ساد الهرج في الغرفه والكل في الخارج لا يعرفوا ما يحدث
خرج فريد بأسف وحـ.ـز.ن البقاء لله يا جماعه لم يستطع إكمال كلامه عنـ.ـد.ما هجم عليه مراد
ولكمه بقوه مين ده ال مـ.ـا.ت
أما ناهد وآمال إنهاروا وأدخلوهم غرفتهم وحقنوهم مهدئي
دخل أدهم ومراد العنايه وهم ينظرون إلي أخيهم وأبيهم وهم لا يصدقوا أنهم خسروه للأبد
تحدث مراد بإبتسامه حـ.ـز.ن وألــم شوفت يا حبيبي ماقدرتش تبعد عنك حتي في المـ.ـو.ت راحت معاك
علشان ما تحسش بالوحدة ربنا رحمكم من عـ.ـذ.اب الفراق مسح دmـ.ـو.عه لأن مافيش
حد فيكم كان يقدر علي فراق التاني
أما أدهم فلم يعد قادر علي مقاومة مشاعره بكي بشـ.ـده وقرب سرير أخيه
من سرير ملك ووقف بينهم جذب يد ملك ويد أخيه ووضعهم بين يديه
وقام بتقبيلهم ظل يتحدث عن مدي حبه لهم وأنه سوف ينتقم ممن قام بهذا الفعل الشنيع وولادكم
هيكونوا عندي أغلي من ولادى ومتخافوش أبدا عليهم
ووضع جبهته علي يدهم
ظل يبكي أبتعد بوجهه بصدmه وظل ينظر ليد أخيه المحتضنة ليد زوجته
أدهم وهو مازال علي صدmته مراد نادى الدكتور حالا
مراد بدون سؤال توجه للخارج ورجع بالدكتور
وجد أدعم يتحدث بجنون أخويا عايش مامتش
الدكتور بحـ.ـز.ن بس يأده جذبه أدهم بقوه أخويا حرك إيديه هو وملك أكشف عليهم تاني
رضخ الدكتور لطلبه بخــــوف من منظره وقام بالكشف تحدث بزهول فعلا فيه نبض
*****
وضـ.ـر.ب جرس الإنذار رجع الجميع الغرفه حاول الدكتور إبعاد السراير ولكن أدهم رفض
وظل ممسك بيدهم بين يديه بسعاده
أما مراد ومازن جلسوا علي الأرض من شـ.ـدة إنفعالهم وسعادتهم ودmـ.ـو.عهم مازالت تسيل
وهم لا يصدقون ما يحدث
رجع جهاز القلب يصدع دليل وجود قلوب تنبض بالحياه
*******
بعد الإنتهاء الدكتور ال حصل ده معجزه من عند ربنا
ال حصل ده مالوش دعوه بالعلم ولا الطب لو رجعت لكتب الطب
علي مر العصور مش هتلاقي حاجه زي دي ممكن تحصل ابدا
مراد وهو مازال يجالس علي الأرض فعلا علاقة حسام وملك عودتنا علي كل حاجه
مستحيلة مش ممكن العقل يستوعبها
*******************
اجتمع الكل بعد سماع خبر الوفاه في غرفة ناهد وأمال
و أدهم يحكي ما حدث بسعاده أنا مش مصدق مجرد ما أيديهم
لمسوا بعض كل واحد ضغط علي ايد التاني كأن قلوبهم حسوا ببعض من لمسه وكل واحد
أطمن بوجود حبيبه المسه دي كانت سبب رجوع النبض أنا متأكد أن ربنا الهمني أن أضم أيديهم
بين إيديا علشان أنكتب لهم عمر جديد أد أيه إحساس جميل اه هما لسه في غيبوبة
بس أحسن من المـ.ـو.ت
هتفت حور بحالميه أجمل قصة رومانسيه سمعتها
رهف بهيام إحساس جميل أن الروح تحس بحبيبها و تلمسه من بعيد
ألقت مرام السؤال الغائب عن الجميع فيه حد يعرف هما اتقابلوا أزاي
لي لي وليليان لا منعرفش
والد ملك :: بعد طـ.ـلا.ق ملك بفتره الباب خبط ولقيت حسام بيعرفني بنفسه
ويقول انه سمع عن أخلاقها و علشان كده جاي يطلب إيدها
نظر كلا من حاتم لمعتز لبعضهم دون المشاركه في الحوار لأنهم الوحيدين الملمين بقصة حبهم وعـ.ـذ.اب حسام من يوم رؤيتها
**********
بعد أسبوع أخر كانت لي لى وليليان عند ملك يرطبوا لها جــــســ ـدها
فهم رفضوا أن تكشف علي غريب بينما هم يغيروا لها زي المشفي
قامت ملك فجأة وهي تصرخ باسم حسام
فزعه التوائم من الطريقة التي قامت بها لدرجة أن لى لى خبطة في السرير
خلفها من الخــــوف ولكنهم أستوعبوا أن حبيبتهم فاقت وتتحدث
صرخ الاثنتين وقاموا بإحتضانها وقاموا بتقبيلها من شـ.ـدة سعادتهم
هتفت ببكاء حسام حسام أنا عايزه أطمن عليه
ليليان بفرحه أبيه بخير يا حبيبتي جنبك أهو
نظرة ملك للاتجاه الآخر وجدت حبيبها وملك قلبها يتمدد جوارها وجــــســ ـده موصل بأسلاك كثيره
حاولت التحرك للإطمئنان عليه لكنها لم تسطتع
رنت لى لى جرس الإنذار أتي الدكتور المتابع وممرضه
دب الرعـ.ـب في قلوب الواقفين خارج الغرفه فهم لايروا ما يحدث بالداخل
لآن ليليان قامت بإغلاق الستائر
أبتسم فريد حمدلله علي السلامه يا مدام ملك كله تمام و الدوخه دي لآن حضرتك
بقالك فتره مش بتتحركي كل مؤشراتك الحيوية تمام و تقدري تخرجي النهارده
لا مش هسيب جوزي هفضل معاه
تحدثه لي لي بتشجيع طيب نخرج نطمن الكل
خرج فريد بسعاده حمدلله علي سلامه مدام ملك يا محمود باشا
أحتضنوا بعضهم بفرحه كبيره
خرجت لى لى تأخذ إسدال من حقيبة والدتها لترتديه ملك
خرجت ملك ولى لى وليليان يقوموا بإسنادها
ركض أدهم أول شخص وقام بإحتضانها وظل يدور بها أمام الجميع
تحدثه بعتاب أدهم نزلني أنا مش ناقصه ذنوب
أدهم بحب أخوي ذنوب أيه يا هبله أنا أخوكي قام بإنزالها وقال بسعاده
أنا كده ا تأكدت أن حسام عدي مرحلة الخطر
جذبها مراد لأحضانه حمدلله علي السلامه يا قلب أخوكي
ملك بحياء الله يسلمك يا حبيبي رغم أن ملك لم تكن تسمح بحدوث ذلك وقد حملوها ذنب لكنها تغاضت عن فعلتهم
*** ***************
↚
تحدث مازن بمرح حظكم ان الوحش
مش موجود وإلا كان خلي إيديكم توحشكم وشبابكم ضاع
تحدث زياد بتأكيد أه والله مش مسموح لاي حد من الرعايا
لمس الملكه بتاعته بس ممكن الموضوع يتسرب
وتبقي واقعه سوده علي دmاغ الكل
رد أدهم بحده مافيش حاجه هتتسرب ولا حاجه واللي يعمل كده هنفخه
جلست ملك بين ناهد وآمال وسألت عن أحداث الأيام الماضيه
قصت لها مي كل ما حدث شعرت ملك بالإختناق
حبيبها كان يتألــم وحيدا ولم تكن جواره
تابعت ناهد تعبير وجهها لتعلم ما يجول في خاطرها
وترفع عنها تلك المشاعر لا يا حبيبتي ماكنش لوحده أنتي عشتي معاه
كل آلامه من بعيد كنتي حاسه بكل حاجه بتحصله
صرختك لما عمل الحادثه وصرختك لما قولتي
بيمـ.ـو.ت كل ده كان تعايش أرواحكم أنا أمه وما حاسيتش بيه زيك وقامت بإحتضانها
هتف مازن بسعاده ده كل رجـ.ـا.لة العيله غيرنين
لأنهم ما جربوش الإحساس ده
تحدثه بفزع يارب ما حد فيكم يجربه ولا يعيشه
أبدا ده
إحساس صعب وألــم فوق إحتمال البشر
دخلت حور بفرحه كبيره عنـ.ـد.ما رأت ملك
حمدالله علي السلامه يا قلبي حشـ.ـتـ.ـيني و
قامت ملك بإحتضانها وأنتي أكتر يا حبيبتي
أخبـ.ـار الكوره أيه
تحدثه بحب وحشني سؤالك عليها يا ملوكه
ملك بابتسامه حزينه هفضل أسالك عليها
لحد ما تولدي بالسلامه
**********
دلف زياد بالتوئم محمد ومحمود باشا وصلوا
يا جدعان قامت ملك بضمهم لاحضانها بحب وحنان
الكون وحشتوني وحشتوني أوي يا حبايب قلب
ماما تعلق بها التوئم ظلت تقبلهم وتلعب معهم
بسعاده وضع محمد يده علي صدرها
همست بحـ.ـز.ن معلش يا حبيبي معدش ينفع
رجع الجميع القصر ماعدا ملك رفضت ترك
حسام أنا مش هرجع من غير حسام خلي بالكم
من الأولاد
******
مر ثلاث أيام وملك لا تفارق حسام إلا للصلاه في نفس المكان كانت تجلس جواره تتحدث عن
حبهم وإحساسها يوم الحادث وأنها سوف تظل جواره ولن تتركه حتي لو طالت غيبوبته سنين
******
خرجت ملك لمعتز الذي تحدث بإحترام حضرتك طلبتي تشوفيني
سألته ملك بحـ.ـز.ن مين عمل كده في حسام
شريف حمدان يا فنـ.ـد.م وهو الوقت في المخزن
طيب أنا عايزه أشوفه لو ينفع الوقت ضروري
ما ينفعش حضرتك تروحي مكان زي ده
حسام باشا لو عرف يزعل مني
بلاش فنـ.ـد.م وحضرتك أنت صاحب حسام
وأخوه بس أنا لأزم أقابله
وافق معتز هو يعلم مدي عشق حسام لها وأنه
لا يرفض لها طلب
شاور لها أتفضلي معايا
تحركه جواره حتي توقف أمام إحدي سيارات الحرس وفتح لها الباب الخلفي ركبت معه السياره وبعد ساعه وصلت مخزن كبير
دخلت ملك بخطوات قويه وجدته مربوط بسلاسل حديديه
ولا يرتدي قميصه وجميع جــــســ ـده ينزف من التعذيب
وجه ملك حديثها لمعتز ممكن تسيبنا مع بعض شويه وياريت إزازة مايه
شاور معتز لاحد رجـ.ـاله فأحضر المياه
معتز وهو يعطي ملك المياه بس ما ينفعش أسيبك
معاه
تحدثه بهدوء يعني هيعمل معايا أيه وهو مسلسل كده
أبتعد معتز وعيونه عليها
أقتربت ملك من شريف وهي تفتح زجاجة المياه
و تقربها من فمه لتسقيه تناول منها الماء بلهفه من شـ.ـده عطشه
ثم جلست علي كرسي أمامه لتسأله بتعب ليه عملت كده
ليه دايما عايز تخرب حياتنا
تحدث بهيام لا يناسب وضعه علشانك علشان
بحبك ومش قادر أعيش من غيرك
تحدثه بحـ.ـز.ن يعني تقبل تعيش مع وحده قلبها
ملك راجـ.ـل تاني
تحدث بغيره وحده ما هو خـ.ـطـ.ـفك من جوزك الأولاني
وخلاكي تطلبي منه الطـ.ـلا.ق
نظره له بصدmه من معرفته شيء مثل هذا الحدث الذي يعتبر سر بينها هي وزوجها و طليقها فقط أنت عرفت أزاى
لما أعجبت بيكي ورفضتي تخونيه
دورت علي كل حاجه تخصك وجوزك هو الحكالي
هتفت بحب بس مافيش أي وجه مقارنه بين حسام وبين طليقي
طليقي كان بيعاملني وحش و ماكنش عايزني
لكن حسام عرفت معاه معني الحب والحنان والأمان
كنت بنام وأنا متأكده أن فيه عيون تانيه بتحميني
وبعدين أنت مش بتحبني أنت بتحب الشكل الجديد
وحده رفضتك ورفضت فلوسك وأنت مش متعود
علي الرفض
بتحب التدين والاخلاق اللي بتشوفهم
لأول مره بس مش بتحبني أنا
تأملها بحب طيب ليه بكون عايز أشوفك
وعندي ٱستعداد أعمل أي حاجه علشان أوصلك
هتفت بهدوء عايز نصيحه
هز رأسه بإبتسامه عكس وضعه أي حاجه منك
بحبها
أنت تاخد بعضك وتروح تزور البيت الحـ.ـر.ام
تغسل قلبك وتمحي ذنوبك صدقني هترجع واحد
تاني خالص ساعتها
تعرف أنك مش بتحبني أنا
وأن الدنيا فيها حب أطهر وأنقي من حبك ليا
وربنا يبعتلك الإنسانه اللي تكون شريكتك في طريق الجنه
أيه رأيك أنسي العداوه والكره والمال
والذنوب وأفتكر بس أن عملك هو الباقي
توعدني
رد عليها برضوخ أوعدك
نادت ملك لمعتز الذي كان يتابعها من بعيد أوامرك
ممكن تفك بشمهندس شريف وحد يوصله
لحد بيته
نظر لها بعدm فهم أفنـ.ـد.م حضرتك عايزاني أسيب
اللي كان السبب في أن صاحبي وصديق عمري في غيبوبه بين الحيا والمـ.ـو.ت لا طبعا
تحدثه بهدوء أنت بتشك في حبي وإخلاصي لحسام
هتف دون تردد لا طبعا
أنا لو شايفه في الإنتقام دواه كنت عملتها
بنفسي بس ده هيزيد العداوه والكره وأنا عايزه
ولادي يعيشوا بعيد عن الجو ده
وبعدين يا سيدي لما حسام يرجع بالسلامه أشتكيني
ليه
أبتسم معتز لطيبه قلبها و تمنيه لرجوع صديقه حاضر طلباتك أوامر
******
رجعت ملك المشفي وتعقمت وظلت جوار حسام
تصلي
وتقراء القرآن وتدعوا له بعد يومان كانت محتضنه يده كفايه يا حبيبي أنا محتجالك وحـ.ـشـ.ـتني قوي
وحشني صوتك وحـ.ـشـ.ـتني عيونك الكلها شغف وعشق وحشني حـ.ـضـ.ـنك اللي برتاح فيه وبيحميني
من هموم الدنيا هو أنا موحشتكش
خرج صوته ضعيف حشـ.ـتـ.ـيني و أوي يا ملك روحي
انتفضت ملك بسعاده ألف حمد وألف شكر ليك يا رب
حبيبي حمدلله علي سلامتك يا عمري
أحتضنت وجهه بيدها وظلت تقبله بشوق وسعاده
هتف بعشق وسعاده حبيبتي أنتي بجد ولا
أنا مت ودخلت الجنه
تحدثه بوله لا يا قلبي أنت عايش وبين إيديا
و إنحنت تقب*له بحنان وحب بعد فتره
تركته
بشوق أه منك يا ملوكه بتستغلي تعبي
و بتتغرغري بيا
ضحكت ملك بكل صوتها مين يقدر يقاوم إغراء
حسام باشا حتي وهو تعبان حبيبي بيكون أوسم
راجـ.ـل شوفته في حياتي
رنت ملك مفتاح الإنذار دلف الدكتور و الممرضه
فريد بقلق فيه قطع كلامه عنـ.ـد.ما وجد حسام أبتسم
حمدلله علي سلامتك يا باشا
الله يسلمك يا دكتور فريد
بداء فريد الكشف حتي يطمئن علي جـ.ـر.حه
بعد الكشف علي حسام الحمد لله كل حاجه
كويسه والجـ.ـر.ح كمان معدش غير أيام ويبقي
مالوش وجود الوقت حضرتك هتتنقل للجناح
*****
بعد قليل أتت كل العائله في جناح حسام حتي
معتز وحاتم
كان الكل يحتضنه بحب وسعاده منقطعة النظير
كأن روحهم الغائبه ردت لهم مره أخري
أخذ أولاده بقوه في أحضانه وظل يقبلهم وحشتوني
يا حبايب قلب بابا
تحدث معتز بحب صادق وحشنا وجودك يا وحش
وأنت أكتر يا معتز كلكم وحشتوني جداا ماكنتش متوقع أشوفكم تاني
حكوا له ما حدث منذ الحادثه حتي الآن وهو يتأمل يسمع لهم وعيونه تركض خلفها حتي تشبع و ترتوي من معشوقته تمني أن يفرغ العالم من حوله وتبقي هي فقط حتي ينهل من نعيم قربها
ويعوض ما فاته في تلك الأسابيع ويعزف علي
جــــســ ـدها سيمفونية عشقه وجنونه بها
****
تجلس وهي تشعر بسخونه تسري في جــــســ ـدها
بسبب خجلها من الجميع فهو لا يبعد نظره من فوقها
وهذا يشعرها بأنها فتاة مراهقه تخجل من نظرات
حبيبها
وجه حسام كلامه لمعتز فين شريف
وقبل أن يرد معتز تحدث أدهم ما تقلقش موجود بقاله فتره في المخزن
تحدث معتز بقوه شريف مشي من يومين
نظر له الجميع بزهول وصدmه
أدهم ومراد مشي أزاي وإحنا مربطينه بسلاسل
مافيش حد يعرف يفكها
أنا الطلبت منه يفكه ويمشيه
نظر لها الكل بٱستغراب فهو السبب في وجود
زوجها وحبيبها علي شفا المـ.ـو.ت كيف فعلت ذلك
تأملها حسام ثم قال لمعتز مافيش مشكله أكيد عندها
أسبابها
تحدث مازن بعصبيه سبب أيه اللي يخليها تسيب واحد من ألد أعدئنا بعد الكارثه اللي عملها
تحدث حسام بقوه هي مش محتاجه تبرر لحد حاجه
ملك تعمل اللي عايزاه
رمقته ملك بحب وضغطت علي يده شوف عايز تعرف أنا عملت كده ليه
أنا أم عايزه ولادي تعيش في جو من الحب والألفة
مش بين عداوه وحقد
تحدث حاتم بهدوء بس إحنا عمرنا مابدأنا معاه عداوه هو
دايما سباق بالشر
صدقني هيكون إنسان جديد غير
بتاع زمان
هتف زياد أيه مخليكي متاكده مش هو السبب
في كل المشاكل الحصلت ليكي أنتي وحسام
عارفه وفاهمه كل ده بس حبيت
أعطيه فرصه أخيره بعيده عن الدm ليرجع لربنا
أو تتصرفوا معاه بطريقتكم
*****
تحدث حسام بغـــضــــب من طريقتهم يتعاملوا معها كأنها متهمه ويجب عليها الشرح والتبرير لكل شخص موجود
أنتم اتجننتوا قاعدين تحاسبوها كأنها في محكمه
اعتذر الجميع وبرروا له أنهم يتحاورا فقط ليس إلا
ذهب الجميع بعد الإطمئنان عليه تركوه حتي يرتاح
نظر لملك برغبه شـ.ـديده
::تحدثة ملك بمرح أعقل كده يا وحش إحنا في مستشفي
جذبها حسام وهمس بطريقة حميميه مثيره
حـ.ـضـ.ـني مش وحشك
تحدثه بشوق ولهفه وحشني جدا جدا
بس خايفه علي الجـ.ـر.ح
****
هتف بشغف ولا مليون جـ.ـر.ح يمنعني عنك
و إنحني علي عنقها يقب*لها بنعومه
زادت قبلاته شغف وجنون
مم جعلها ترجع إلي الخلف لتلملم شتات نفسها
حبيبي يرجع حد يدخل علينا
أقفلي الباب وتعالي سمعت ملك كلامه ورجعت جذبها لأحضانه بقوه
لينهل من شهدها وهي بادلته شغفه بجنون كلما
تذكرت أنها كانت ستخسره في لحظه زادتها لهفه
وبعد فتره أبتعد عنها
******
حسام وهو يحتضنها برقه فيه راجـ.ـل يتضايق
لما حبيبته تشتاقله للدرجه دي دا يبقي مـ.ـجـ.ـنو.ن
ثم أكمل بغرام أنتي علي طول بتوحشيني
وبكون عايزك ومش بكتفي منك أبدا
وبعشق كل أوقاتي معاكي وبحس بالنشوه والاكتمال
وأنتي بين إيديا وفي حـ.ـضـ.ـني
بس المره دي غير أكتر من رائعه لو بعدي عنك هو
الوصلك للحاله دي كل فتره أبعد أسبوع علشان
أرجع ألاقيكي كده من غير خجل ولا كسوف
****
تحدثه بحـ.ـز.ن مش البعد هو السبب
إحساس الخساره هو اللي وصلني لكده
أنت مش متخيل أنا حاسيت بأيه لما قلبي قالي
إنك بتمـ.ـو.ت ومش هشوفك تاني
ضمها حسام أكتر لاحضانه كان يتمني دmجها بين ضلوعه وينزع من قلبها كل أحزانها وتعبها
قبل خصلات شعرها أنتي عمري البتدا يوم لقاكي صدقيني
كل لحظه عشتها من غيرك نـ.ـد.مان عليها كنت
بتمني أقابلك من زمان وأربيكي علي أيدي
تكبري أقدام عيوني بعشقك يا عمري
***********
↚
بعد إنتهاء.
مهند وهايدي من زيارة حسام
إحتضن مهند يد هايدي بين يديه بحب وسعاده
وتوجه بها إلي سيارته البسيطه وتوجه بها إلي طريق لا تعرفه
تأملت الطريق بعيون متعجبه ثم سألته بفضول حبيبي ده مش طريق القصر
رفع يدها إلي فمه وقبلها إحنا مش رايحين القصر
عايز انفرد بحبيبي لانه وحشني ولا مش من حقي
ابتسمت بحب أنت الوحيد في الكون اللي ليك كل الحق فيه
توقف مهند بعد مده أمام عماره جديده في حى راقي
جميع المباني هنا تم بنائها حديثا
سألته بحيره وقفت هنا ليه
مهند وهو ينظر لها بحب أنزلي الوقت ت عـ.ـر.في كل حاجه نزلت هايدي وتعلقت بذراعه وتوجه للداخل
ركب الأسانسير وكاد يغلقه عنـ.ـد.ما ركضت فتاه
أستنوا
أوقف مهند الأسانسير دخلت الفتاه بابتسامه
هاي أنتم جايين زياره ولا سكان جداد
تحدث بهدوء سكان جداد
نظرة هايدي للمكان بزهول لأنها تعرف إمكانيات زوجها جيدا وتعلم أنها لا تسمح بإمتلاك مثل هذا المكان لكنها فضلت الصمت حتي تختلي به
تحدثه الفتاه بسعاده واو أنت أول ساكن يعجبني
كلهم مش حلوين لكن أنت واو وسيم وجـ.ـسمك رياضي وكله عضلات
وقفت هايدي أمامها بغيره وغـــضــــب وأنتي مالك وماله هو أنا مش عجباكي
لا مش قاصدي أنا بتكلم أننا نكون أصحاب
رد مهند بأدب للأسف مش بصاحب بنات لأن ده عكس
دينا ولا أنتي مش مسلمه
لا مسلمه بس أنا لسه راجعه من بره وده عادي يعني ولا أيه
تحركه هايدي وهي تجذب مهند من يده للخروج وابتسامته تزين محياه من غيرتها الواضحه لا مش عادي و أبعدي عن جوزي أحسنلك
تحدث وهو يكتم ضحكته أحرجتي البـ.ـنت
هي دي بتتحرج شكلي كده هرجعها تاني للبلد الجت منها
مهند بغمزه قادر وتعملها يا جبـ.ـار حظه منيل اللي يوقع في طريق عيلة الدmنهوري
فتح الباب و دلف إلي الداخل اتسعت أعين هايدي من جمال الشقه ومساحتها وتلك الديكورات الراقيه الله يا حبيبي الشقه تحفه ثم إلتفت له وهي تسأله بس أكيد إيجارها غالي
جذبها من خصرها وعيناه تمر علي ملامحها وهذا الحجاب الذي زادها جمال وإشراق مافيش حاجه تغلي
علي قلبي بس دي بتاعتنا مش إيجار
شهقت بعدm تصديق وهي تمرر عينها مره أخري علي المكان وتسأله جبت فلوسها منين دي شكلها غالي جداا
قص عليها ما حدث
إستلمتها من كام شهر متشطبه وواقفه علي الفرش
وكنت بستني لما أفرش حتي أوضة النوم والليفنج
ولما ننقل نبقي نكمل فرشها حاجه حاجه أيه رأيك
تتأمله بهيام وهو يحكي نظر لها مهند وجد نظرتها التي تزلزله فزاد من إحتضانها و إنحني عليها
وهمس تعالي أوريكي أوضة النوم وبالمره تقولي رأيك في السرير الجديد ده حتي جبته شرح وبرح ويكفي من الحبايب ألف
ضـ.ـر.بته علي صدره بخفه وهي تتحدث بدلع أتلم يا مهند
***********
وفي شريف بوعده لملك وذهب يودي فرض العمره
وفعلا شعر بإحساس مختلف جعله يبكي بشـ.ـده ويطلب الغفران وعرف أنه رغم ماله ونفوذه
فهو لا شي أمام عظمة وجبروت الخالق ظل يصلي
ويستغفر وهو نـ.ـد.مان علي حياته لأنه فعل كل المحرمـ.ـا.ت ولكن الله غفور رحيم ظل هناك قرابه
الشهر ونص تاب إلي الله توبه نصوحه في تلك الفتره وساعد كل محتاج وطهر قلبه وأصبح إنسان جديد نسي غــــروره
و تكبره وصار يعرض مساعدته علي الجميع
ووعد الله أمام البيت الحـ.ـر.ام بعدm رجوعه إلي ما يغـــضــــبه ويعطي لكل ذي حقا حقه
وعند رجوعه إلي الفندق فهو قرر الرجوع لكي يعيد تصحيح مسار حياته خبط في فتاه
أعتذر دون أن يرفع عيونه أسف
تحدثه ببكاء أنا الأسفه و الله مخدتش بالي
رفع شريف نظره من لهجتها أنتي مصريه
ردت عليه وعيونها تمشط المكان أه مصريه
(رحمه فتاه في العشرين من عمرها جميله بعيون عسلي ترتدي جلباب طويل وحجاب مثل الخمار المفتوح )
لا يعلم لما جذبه بكائها الهستيري سأل بإهتمام مالك فيه حد ضايقك
هزه رأسها بنفي لا بس مش لاقيه جدي كنت سيباه
في ناحية الرجـ.ـاله وبيخلص وبيستناني هنا
صليت ورجعت مش لاقياه وخايفه ماعنتش ألاقيه
لأنه راجـ.ـل كبير وتعبان
حاول طمئنتها وهتف بهدوء طيب معاكي صوره ليه
فتحت فونها ووجهته إلي شريف أتفضل
أبعتيلي الصوره بس خليكي هنا وأنا هدخل
أشوفه وأرجعلك
حمد ربها أنه سوف يساعدها وهتفت بإمتنان شكرا لحضرتك
شريف بتاكيد متتحركيش من هنا علشان مانلفش
حوالين بعض
ظل يبحث عنه أكثر من ساعه في قسم الرجـ.ـال
حتي وجده أقترب منه شريف أخيرا يا حج حمدي
أنت مين يا ابني
أنا شريف حمدان رحمه حفيدتك بتعيط بره وعماله تدور عليك
معلش يا بني أسندني علشان أروحلها
رجع شريف وجدها كما تركها ولكنها مازالت تبكي
ركضت علي جدها بسعاده وقامت بإحتضانه كده يا
جدي كنت همـ.ـو.ت من القلق عليك
ربت عليها جدها معلش يا حبيبتي تملي مشيلك
الهم
ردت بحنان ومازالت تحتضن وجهه بين كفيها كأنها لا تصدق رجوعه متقولش كده يا حبيبي أنا ليا مين غيرك في الدنيا دي
اخرجها من حالتها صوت شريف حمدلله علي سلامة جدك يا انسه رحمه
رحمه بخجل شكرا جدا ليك وأنا اسفه لأني عطلت
حضرتك
*******
كان ادهم يجلس في المكتب دخل عليه أحمد
ويظهر علي وجهه الحـ.ـز.ن والضيق
ليسأله بلهفه مالك يا احمد شكلك ما نمتش
جلس وهو يتحدث بضيق طلعت زيها زي غيرها برده مش كويسه والله انا تعبت
يابني متدورش علي الشكل دور علي الأخلاق
رمقه بملل يعني مش لأزم تكون مقبوله علشان أحبها
ولا هتجوز جعفر
وقف أدهم وتوجه مكان جلوسه لا لاجعفر ولا ملكة جمال دور علي ده
وشاور
و شاور علي قلبه صدقني هتلاقي وحده بتعشقك وأنت مش داري أنت ظابط أعتمد علي حسك الأمني
بص في عيون الحواليك قريبك جيرانك أكيد هتلاقي وحده بتتمني إشاره منك وهتكون مخلصه
ليك
نكس رأسه بحـ.ـز.ن فيه يا أدهم بس أنا عايز أحب وأتحب
عارف إنها بتحبني من سنين وبترفض العرسان
بحجج مش منطقيه انا الوحيد اللي عارف سبب رفضها
وقولت أكتر من مره وافقي وعيشي حياتك لأنها مش نوعيتي
غـــضــــب إدهم من صاحبه وهو يسأله مين دي وأزاي تجـ.ـر.ح وحده بالشكل ده أيه عيبها عشان تجـ.ـر.حها كده
تنهد بحيره شوق بـ.ـنت خالتي
ملهاش غير في الطبخ و التنضيف
طباخه بريموا ونضيفه جدا بس مش مهتميه بنفسها
زي البنات ملخبطه في نفسها كده
طيب وجها عرفها أيه بيضايقك و أيه بيفرحك شاور لها علي النقط دي
وهي تتغير من نفسها علشانك لو بتحبك زي ما بتقول
زادت حيرته مش عارف يا أدهم مش عايزه تركب
معايا أبدا رغم أمي هتمـ.ـو.ت عليها
أدهم بحسم صدقني يا أحمد حبها ليك يجبرك تحبها
بس قرب أعطيها و أعطي نفسك فرصه قرب منها وشوفها علي حق ساعتها مش هتنـ.ـد.م
*********
في مطار القاهره وجد شريف رحمه تسند جدها
حتي تجلسه وتتوجه إلي السير لحمل شنطهم
أسرع شريف بأخذها من يدها خلي عنك يا انسه
رحمه
رددت بخجل أستاذ شريف هو حضرتك رجعت في نفس الطياره
تناول الشنط وهو يفرض عليها أوامره أه أسندي جدك وأنا هاخد الشنط
شكرته هي وجدها و تحركوا خلفه
خرج شريف وخلفه رحمه وجدها وجد سيارته
وحرسه في إنتظاره
تعالوا لما اوصلكم في سكتي
رحمه بإحراج لا شكرا لحضرتك هناخد تاكسي
هتف بحده لا يعرف سببها أنا مش بحب أقرر كلامي أتفضل يا حج حمدي
ركض حرس شريف عليه بخــــوف وإحترام حمدلله علي السلامه يا باشا
الله يسلمك يا وائل ناوله الشنط
ثم أخذ يد حمدي وأجلسه في الخلف
وجلست رحمه جواره بدون كلام لأنها خافت
من حدته معها
ركب شريف جوار السائق و أنطلقوا
بينما دعا له حمدي ربنا يكرمك يابني كنا هنتبهدل لحد مانوصل
*****
ربنا يخليك يا حج وأنا موجود في أي وقت
تحب تروح أي مكان أتصل بيه أبعتلك السواق
شكرا أنا مش بروح في حته الجامع جنب
البيت بروح أقعد فيه لحد مارحمه ترجع من الشغل
ممكن أنت تبقي تزورني
رفع نظره في المرآه علي تلك الخجوله
في الخلف أكيد طبعا
ظل ينظر لها لكنها لم ترفع عينها
استغفر في سره لا أنا وعدت ربنا مش ممكن أرجع للطريق ده
عقله أنت مـ.ـجـ.ـنو.ن طريق أيه البـ.ـنت دي شكلها زي ملك
ملهاش في الشمال وبعدين خلاص حياتي القديمه
أنتهت وربنا ماعاد يعودها
********
سافر حسام وملك وأولادهم إلي مكانهم الخاص
قضوا فيه شهر وعنـ.ـد.ما عاد أدهم شركته يتابع أعماله دخلت عليه السكرتيره بتـ.ـو.تر
لحظته عيناه الخبيره ليسألها خير يا لبني
فركت يدها وهي تتحدث بعمليه شريف حمدان بره ومصمم يقابل حضرتك
انتفض حسام بغـــضــــب وطلب منها ادخاله حتي يعلم ماذا يريد أكثر مم فعل
خرجت تناديه بينما وقف حسام مثل بركان علي وشك الإنفجار
ليجد شخص مقبل عليه بوجه كالنور وابتسامه تزين وجهه وهو يلقي عليه السلام السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته خير لسه فيه حاجه عايز تعمله علشان تاخد مراتي
تحدث شريف بخجل ظاهر للأعين أسف علي كل حاجه
عملتها وضايقتك
رمقه حسام بعدm تصديق لهذا الوجه الجديد وهو يردد بسـ ـخـــريــة أيه ده شريف حمدان بيعتذر علي حاجه غلط عملها أكيد أنت مش طبيعي
ابتسم شريف لأنه يعطيه كل العذر فعلا أنا مش شريف اللي كنت تعرفه
أنا إنسان جديد أتولدت علي إيد مراتك
ترك حسام مكتبه وتوجه له بغيره و غـ.ـيظ و هجمع عليه حتي يقــ,تــله
شريف بتصحيح ما تفهمنيش غلط أنا قصدي
أنها فوقتني دلتني علي الطريق الصحيح أنا سمعت كلامها لاقيت عندها حق مافيش أجمل من الاقرب من ربنا والتوبه وطلب العفو والسماح إحساس بيطهر روحك قبل جــــســ ـدك أنا الوقت حاسس براحه عمري ما جربتها قبل كده
*****
أنا الوقت واحد قريب من ربنا براعيه في كل تصرفاتي وجيتلك النهارده علشان تبلغها شكري
و أسفي علي كل الأذي اللي كنت السبب فيه
و أتمني أنك تسامحني وتقبل عزومتي علي كتب كتابي بكره
وتكون شاهد علي العقد وتجيب مدام
ملك
حسام بغـــضــــب متجبش أسمها علي لسانك مره
تانيه
أعتذر شريف عنـ.ـد.ما وجد الغيره والغـــضــــب يتلالاء بعيناه أنا عايزها تشوف نصيبي البشرتني بيه
***********
وقالت هتاخد إيدي للجنه أنا بحب خطيبتي جدا
رغم اني أعرفها من شهر بس لاقيت فيها كل حاجه
بتمناها والفضل يرجع لربنا و المدام
ياريت متحرمنيش من وقفتكم معايا لأنكم
أنضف ناس أنا أعرفها أنا مش عايز أي حد من حياتي القديمه يظهر في حياتي الجديده إلا من رحم
ربي
شعر حسام بالصدق في كلامه فابتسم طبعا هنكون معاك
شكره شريف وهو لا يصدق أن يسامحه بعد أفعاله الشنيعه ونـ.ـد.م أشـ.ـد النـ.ـد.م علي السير خلف شيطانه وأهوائه
*****
دخل أدهم غرفته فوجد ليليان تتحرك علي نغمـ.ـا.ت
زومبا كانت ترتدي توب كاب وبـ.ـنتكول يظهر عودها وجمال بشرتها أقترب منها ادهم وحملها فجاءه
صرخت ليليان
أدهم ::بضحكه برده خوافه
ليليان وهي تتعلق برقبته وتتحدث بدلال وبعدين
معاك يا حبيبي مش تعمل صوت
تحدث بعشق وهو يمرر عيونه عليها بحب وشوق الصوت عالي ومش هتسمعي
ليليان معلش بعمل تمارين علشان وزني مش يزيد
تحدث وهو يحرك يده فوق جــــســ ـدها بإثاره تتخني
****
مين يا قلبي دانتي عودك زي الغزال جميل ومش بيشيل لحم نفسها في عنقه أشعل رغبته بها
فقبلها بنهم وشغف حشـ.ـتـ.ـيني و يا قلبي كل يوم شوقي
ليكي بيزيد مش بيقل أرحميني شويه دنا هسيب
الشغل بسببك
اخرجت حروف كلمـ.ـا.تها بدلال أنثوي مدروس طيب أنا عملت أيه أيه الوقت
مجنناني علي طول بفكر فيكي بعد الساعات
علشان أرجع و أشوفك أخدك في حـ.ـضـ.ـني
ابتسمت بدلال وهي تحرك أناملها علي وجهه برقه ونعومه و دي حاجه تزعلك
طاقت نفسه لها بشـ.ـده ليهتف بخبث أنا هعرفك الوقت تزعلني ولا لاء لم يعطيها فرصه حتي تصد هجومه الكاسح لجــــســ ـدها الذي يعشق لمسته وجنونه بها وبعد فتره كانت في أحضانه
يلعب في خصلات شعرها الحريري
وسألها بهمس ليليان أنتي نمتي
ليليان لاء يا قلبي أنا صاحيه
تحدث بهدوء أحمد صاحبي هيخطب كمان كام يوم
كنت عايزك تكلمي خطيبته في شوية حاجات
إعتدلت ليليان واسندت بيدها علي صدره أزاي
أكلمها وأنا معرفهاش
أنا سمعت أنها إنسانه طيبه بس هو مش
مقتنع بيها لأنها مهمله في نفسها كنت عايزك
*****
تستخدmي ذكائك وتوصللها أزاي تهتم بنفسها
بطريقه غير مباشره
يعني الزوج بيحب التغيير أزاي تكسب إهتمامه وكده يعني علي أساس كلام بنات و تنصحيها أنا هوديكي عندها قبل الخطوبه
ويوم الخطوبه أصله ناوي يفركش قبل ما يخطب
قربه نفسها منه حاضر يا حبيبي
“***********
أحمد تزوج شوق وبعد نصائح ليليان عشقها أحمد
ونـ.ـد.م علي سنين عمره الضائعه في البعاد
كان يعيش معها كل المشاعر التي تمني ان يعيشها
من حب ولهفه ورمانسيه وأنجب طفلين
أدهم وشوق
********
أما شريف فكان بيعيش حياة الامان والاستقرار
التي أنكر وجودها ونـ.ـد.م علي سنين عمره التي عاشها
في الحـ.ـر.ام وإغضاب الله وكان يقوم بكل شي يقربه
إلي الله
فرحمه كانت له رحمه من الله وعوضته عن كل شئ
وعاش معها في هدوء وسلام وأنجب منها يونس
وشهد وخلود
وشارك حسام في أعماله وتحولوا من أعداء إلي شركاء
**********
بعد مرور عشر سنوات
كان الجميع في القصر إحتفالا بعيد زواج حسام وملك
وكان أطفال العائله يلعبون في حديقة القصر
دخل محمد لمازن لو سمحت يا عموا انا عايز
أتجوز ملك
ضحكه مازن طيب مش لما تكبر أفرض حبت حد تاني هقول أيه
رد محمد بقوه غريبه علي طفل في سنه ملك ليا وبس
واليفكر يبصلها أمسحه من الوجود أستغرب الجميع
حقا من شابه اباه فما ظلم
لى لى بسعاده وهي تحتضنه حبيبي هي هتلاقي زيك فين
أيهم ابن أدهم وأنا بعد إذنك يا عمو عايز اتجوز
جودي
حسام بسعاده وفخر من أطفال العيله الذين يملكون
من اهليهم قوة الشخصيه والرجوله المبكره
وانا موافق
مصطفي ابن معتز ::وانا يا عموا بعد إذنك عايز
جويداء
قربه حسام من أحضانه وهو يتحدث وعد ليك يا ابن الغالي لو قدرت تقنعها
مش هتكون غير ليك
نظر حسام لابنه محمود وأنت أيه مش عايز تتجوز
أنت كمان ضحك الجميع
تحدث محمود بهدوء وثقه لا طبعا عايز والعروسه موجوده
ابتسمت ملك بحنان وهي تسأله مين سعيدة الحظ يا حبيبي
رد وهو يتابع تلك الصغيره التي تركض بسمله.
نظر مراد بصدmه قررت كده لوحدك مش لما ناخد رأيها
محمود ::بثقه موافقه طبعا وإلا مكنتش هتكلم
مرر حاتم عيناه بزهول أيه ده الولاد اتفقوا وإحنا هوا ملناش
لأزمه يعيني علينا كبرنا قبل الاوان
دنا فضلت أحب سنين وماقدرتش أتكلم
الأيام بتتغير يا اونكل
ضحك الجميع فعلا عندك حق
وقف حسام وهو يحتضن ملك
*******
إحنا مجتمعين النهارده بنحتفل بعيد جوزنا العاشر
ورفع اناملها وقبلها وكان فيه سنه قبلها فضلت
أحبها من غير ما هي تعرف
حب عمري من اول لحظه شوفتها وهي ملكت قلبي وروحي ومن يوم مادخلت حياتي وهي نورتها
كانت زي النهر البيعطي الحياه لكل حاجه حواليه
بيروي النفوس بالحب والسعاده
كل يوم بسأل انا عملت ايه علشان ربنا كفأني
بيها وكل ماشوف عيلتي بتكبر أقدامي والسعاده علي وشوش الكل بحمد ربنا انه رزقني بزوجه
زيها فتحت نفس الجميع علي الجواز وكانت السبب
ان رجـ.ـا.لة العيله أتجوزوا في وقت قياسي
والفضل يرجع لربنا وبعد كده لملك
*****
ثم أكمل بمرح حد يقدر ينكر
هتف أدهم بتأكيد انا أول واحد بعترف أني كنت متعقد من البنات لحد ما شوفت ملك حبها وأحترمها للجميع
خلاني أغير فكرتي
قام حسام بإحتضان ملك كل سنه وأنتي حبيبتي
كل سنه وأنتي معايا وفي حـ.ـضـ.ـني وجودك في حياتي كانت اجمل حاجه حصلتلي وكملتيها بولادي نور عيوني متحرمش منك ابدا يا ملك روحي
*****
قام حسام بحملها وظل يدور بها في سعاده تحت خجلها وتصفيق الكل وتصفير. مازن وزياد
جاء المصور وإلتقط صوره عائليه رائعه
تجمع بين الاجداد والاولاد والاحفاد
غنت ملك أنت عمري لام كلثوم
سعادة الدنيا مش في المال ولا الجاه لانه زايل
السعاده الحقيقيه في الحب والاخلاص قبل منقول
أه نلاقي قلوب بتحس بينا وحولينا في كل الاوقات
**************
تمت بحمدلله
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇