رواية ضريرة بين الوحوش سمير ونور كاملة جميع الفصول

رواية ضريرة بين الوحوش هي رواية رومانسية تقع احداثها بين سمير ونور والرواية من تأليف محمد طه في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية ضريرة بين الوحوش لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية ضريرة بين الوحوش هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية ضريرة بين الوحوش تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية ضريرة بين الوحوش سمير ونور كاملة جميع الفصول


رواية ضريرة بين الوحوش من الفصل الاول للاخير بقلم محمد طه

_الحقيني يا ماما... أنا مش شايفه...
أنا مش شايفه حاجه... أنا اتعمـ.ـيـ.ـت يا ماماااا
ماماااا... ردي عليا انتي فين... ردي عليا يا ماما
أنا خايفه إنتا فين يا بابااااا... رد عليااا..
أنا مش شايفه حاجه
محدش عايز يرد عليا ليه... مامااااااااا... باباااااااااااا
_مامتها جريت عليها بلهفه وهيا مخضوضه عليها...
نور قومي يا نور... اصحي يا نور... اصحي يا بـ.ـنتي
_نور كانت بتحلم إنها اتعمت... صحيت من النوم
مفزوعه وخايفة.... مامااااااااا... الحمدالله.. الحمدلله
_مامتها بقلق وخــــوف... هوه الحلم تاني
_نور بأنفاس سريعه... قولي تالت... رابع... يا ماما
الحلم دا أنا حلمتو دلوقتي ياجي 17مره
_مع دخول أبيها مفزوعآ... خير يا بـ.ـنتي فيه إيه
_مامتها تهدئه.. أطمن يا أبو نور... مفيش حاجه
دي نور حلمت... الحلم إياها تاني
_نور بخــــوف... أنا خايفه أوي يا بابا
_أبوها ياخدها ف حـ.ـضـ.ـنو.... متخافيش يا نور متخافيش
_نور وهيا ف حـ.ـضـ.ـن أبوها... بابا انته ليه سمتني نور
_باباها وهوا بيملس على شعرها... عشان انتي النور
اللي جا نورلي حياتي ودنيتي
_نور بخــــوف... خايفه يا بابا... ليكون النور
من نصيبي ف اسمي بس... خايفه النور يروح من عيني
_أمها بغـــضــــب... اوعي أسمعك تقولي كدا تاني
_أبوها يحاول تغيير الموضوع... بقولكم إيه
النهارده عايزكم تنسو أي حاجه... ممكن تضايقنا
عشان النهارده أحلى يوم... جالنا فيه احلى هديه
يبقى النهارده إيه؟
_أمها بابتسامه... عيد ميلاد نور عنينا
_أبوها بفرحه... النهارده بقى عندك 17سنه
_نور بخــــوف وقلق... ونفس الحلم اتكرر 17مره
_الأب والأم... ينظرون لبعضهم بقلق وخــــوف
_وفجأة يرن تلفون نور
_مامتها تناولها التلفون... دي نهله
_باباها... طب انا هقوم بقى عشان متأخرش عالشغل
_نور.... الووو
_نهله...كيف حالك أيها الطفله المدللا
_نور بعصبيه... مش فيقالك... وربنا هقفل التلفون ف وشك
نهله تخمن...إذآ دعيني اخمن... لقد جاء لك الكابوس
مره ثانيه
_نور بنرفزه... عايزه إيه يا نهله عالصبح
نهله... أريد أن أتحدث مع القمر المدلل
نور تتكلم بطريقتها... إذآ لقد ذهب الليل.... وذهب معه
القمر.... فلتتحدثي مع الشمس... لعلها تحرقك...
هيا اذهبي إلى الجحيم....
_وتغلق التلفون في وجهها مع مع ابتسامة الأم
_الأم تدعو... ربنا يخليكم لبعض وميحرمكوش من بعض ابدآ
_نور...ماما أنا بقيت خايفه أنام... الحلم دا بيخــــوفني اوي
_الأم تقترح... طب اسمعي... قومي خدي دش... عقبال
ما أجهز الفطار... نفطر ونروح لجدتك... نخليها ترقيك
_نور... أيوه والنبي يا ماما... وجدتي كمان وحـ.ـشـ.ـتني اوي
_يرن جرس الباب... يفتح أبوها وهوا خارج الي الشغل
_ أبو نور...إزيك يا نهله عامله إيه
_نهله بهزار... الله يسلمك يا خالو... إيه رايح الشغل
ولا عند مراتك التانيه
_أبو نور بضحك... مراتي التانيه... الله يجازي شيطانك
_يخرج أبو نور وتدخل نهله عند نور
_نور بعصبيه... لما انتي جايه.... بتتصلي ليه...
وتضايقيني عالصبح؟
_نهله بجديه... أنا متصلتش!! أنا أصلا رصيدي
خلصان من يومين
_نور بصدmه... نعم؟؟!!!
ويتبع.........
_نهله بجديه... أنا متصلتش..
أنا أصلاً رصيدي خلصان من يومين..
_نور بصدmه... نعم؟!!
اومال مين اللي لسه مكلمني من شويه..
دا هوا نفس صوتك وطريقتك.. لما بتتكلمى
باللغه العربيه..
_نهله تحاول تضايقها أكتر... باللغه العربيه الفصحي
استيقظ وركز واصحى..
وتتكلم بجديه... مش يمكن العفريت اللي..
كان بيكلمك
_نور تخبطها على كتفها... عفريت لما يعفرتك..
انطقي يا بت انتي ولا العفريت... قصدي انتي
ولا مش انتي...
_نهله تضايقها أكتر... لا أنا ولا العفريت..
دا تلاقي الواد المز بتاعك...
وبما إنو معجب بصوتي وطريقتي... فقال يقلدني
_نور... مز إيه يا بت اتلمي... وربنا انتي لو ما كنتي
بـ.ـنت عمتي.. كان زماني قت*لتك..
أم نور بصوت عالي... يلا يا نور قومي خدي دش
الفطار قرب يجهز...
_نهله... آجي اشطفك يا جميل..
أمـ.ـو.ت واتح؛رش بيك
_نور وهيا داخله الحمام وبتضحك..
الله يسامحك يا عمتي.. جبتيلي بلوه
يا ريتك كنتي خلفيتها واد...
_نهله تفتح باب الحمام... بردو كان هيمـ.ـو.ت ويتـ.ـحـ.ـر.ش بيك..
___عند بابا نور ف الشغل _____
_منعم زميل ابوها... مالك يا أبو نور
_ممدوح أبوها... قلقان على نور بـ.ـنتي اوي
_منعم... ليه خير مالها نور بـ.ـنتك
_ممدوح... بتحلم حلم وحش والبـ.ـنت لسه صغيره
_منعم... حلم إيه دا يا أبو نور... وبعدين أنا عايزك
تطمن بيقولو الحلم لو اتحقق.. بيبقى العكس
يعني لو كان بعد الشر حـ.ـز.ن... بيبقى فرح
ولو فرح بيبقى حـ.ـز.ن..
_ممدوح... مش عارف.. أنا مبقتش عارف اطمنها
دا بالعكس دا أنا خايف أكتر منها..
_منعم... طب احكيلي هيا بتحلم بإيه
_ممدوح... بتحلم إنها بعد الشر بعد الشر.. ما بتشوفش
_منعم... لا اله الا الله بعد الشر عليها
_ممدوح... ادعيها ان ربنا يبعد عنها الشر..
وأولاد الحـ.ـر.ام
_منعم... ربنا يحفظها من كل شر..
ويقول ف سره... وتبقى من نصيبي
_ممدوح... بقولك ايه انا همشي بدري النهارده..
عشان عيد ميلادها النهارده
_منعم... كل سنه وهيا طيبه.. عقبال مليون سنه..
طبعآ أنا معزوم
_ممدوح... وانته طيب.. أكيد طبعآ معزوم
__عند نور ف البيت... بعد ما فطرو..وجهزو...
خارجين رايحين لجدتها..
يقابلو جارهم وهما طالعين من البيت
            بقلم... محمد طه
___(سالم جارهم 40سنه ومطلق بيشتغل فني
كاميرات مراقبة... وعينه زايغه) ____
_سالم... صباح الخير يا أم نور
_أم نور بتـ.ـو.تر... صباح الخير يا استاذ سالم
_سالم ينظر لنور من تحت لفوق بنظره شه*وه...
صباح الخير يا نور
_نور بكل براءه... صباح الخير يا عمو
_نهله ف سرها... وانا مفيش ليا صباح الخير...
إلاهي ربنا يرزقك بالحلم.. اللي بتحلمو نور
ويتحقق فيك
_سالم... إيه رايحين فين
_أم نور... رايحين عند جده نور
_سالم بفرح... طب كويس ف طريقي هوصلكم
_أم نور... مفيش داعي يا استاذ سالم
متتعبش نفسك...
_سالم بإصرار... لا تعب ولا حاجه اتفضلو
__وهما ف العربيه عنيه ما نزلتش من على نور..
لحد ما وصلو... ام نور تنزل من العربيه...
وسالم بسرعه فتح باب العربية لنور
ونور تشكره...
_سالم... أنا عندي مشوار قريب من هنا...
هخلصه واعدي عليكم... اخدكم وأنا راجع
_أم نور بدأت تضايق من نظرات سالم لنور....
_ام نور... شكرآ يا استاذ سالم.. أبو نور هيعدي علينا
شكرآ تعبناك معانا
_سالم... لا تعب ولا حاجه... أنا تحت أمركم
نهله تحرجه... هوا فيه إيه يا جدو سالم...
يعني لا قولتلي صباح الخير... ولا فتحتلي
باب العربية... ولا بصيت ف خلقتي حتى...
وعنيك ما نزلتش من على نور..
وعمال تبص على جس*مها... هوا فيه حاجه؟؟
_سالم ارتبك و.........
ويتبع......
_نهله تحرجه... هوا فيه إيه يا جدو سالم..
يعني لا قولتلي صباح الخير.. ولا فتحتلي
باب العربيه... ولا بصيت ف خلقتي حتى...
وعنيك ما نزلتش من على نور...
وعمال تبص على جس*مها... هوا فيه حاجه؟؟!!
_سالم ارتبك ووشه بدأ يجيب الوان...
لأ مفيش حاجه... دي نور دي زي بـ.ـنتي..
يلا عايزين حاجه.. هستأزنكو انا بقى...
_أم نور بابتسامه... جدعه يا بت يا نهله...
قولتي اللي كان نفسي اقوله
_نور ببراءه... إيه يا جماعه احرجتو الراجـ.ـل...
وبعدين ما تظنوش فيه الظن الوحش ده..
_نهله... والنبي انتي طيبه يا نور..
وبعدين يا مرات خالي اطمني..
بـ.ـنتك صاحبتها وقت اللزوم.. بتتحول لأسد...
_أم نور... عشان كده انا مطمنه على نور...
_نور... طب مش ندخل لجدتي بقى.. يلا ماما
وتبص لنهله... خليك ورايا يا أسد العيله
_نهله تقلد صوت الأسد مع ضحكات من القلب
_أبو نور يطلع من الشغل... ويروح على سنتر هدايا
عشان يشتري هديه لنور.. دخل السنتر..
وبدأ يدور على هديه..
فجأه شاف قدامه دب كبير...
وبعدين راح زاويه تانيه من السنتر..
شاف نفس الدب موجود..
كل ما يروح ف زاويه من السنتر...
يلاقي الدب موجود قدامه..
طبعآ ما فكرش كتير واشترالها الدب..
وكان حجمه كبير.. تقريبا ف طول نور...
وكان شكله حلو وكيوت..
بقلم... محمد طه عبد المجيد 
___عند جده نور جدتها أم أبوها ___
_نور تجري على جدتها وتترمي ف حـ.ـضـ.ـنها
_الجده بحنان... حبيبتي الغاليه بـ.ـنت الغالي
_نور والدmـ.ـو.ع بدأت تتجمع ف عنيها...
حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يا جدتي..
وتبدأ دmـ.ـو.ع نور بالنزول..
_الجده اتخضت على نور... بـ.ـنتك مالها يا نرجس..
_نرجس أم نور... الحلم إياها حلمتو تاني إمبـ.ـارح
_الجده لنور... أنا مش قولتلك يا نور..
طول ما انتي خايفه من الحلم ده..
وبتفكري فيه.. هتحلميه تاني وتالت ورابع
_نور بدmـ.ـو.ع... مش قادره أنساه يا جدتي وخايفه
_نرجس لسه هتتكلم... شاورت ليها الجده بالسكوت
وبدأت الجده ترقيها...
لحد ما نور نامت ف حـ.ـضـ.ـن جدتها
_عند بيت نور أبوها وصل البيت وهوا شايل الدب..
شافه الاستاذ سالم جارهم كان راجع هوا كمان
_سالم... إزيك يا استاذ ممدوح
_ممدوح أبو نور... الله يسلمك يا استاذ سالم
_سالم... إيه الدب الكبير ده
هيا مش نور كبرت على الكلام ده...
والمفروض تجبلها ف جهازها
_ممدوح بابتسامه... أصل النهارده عيد ميلادها
ورحت سنتر الهدايا...
وعجبني الدب ده فجبتو ليها
_سالم بمكر... كل سنه وهيا طيبه... طبعاً أنا معزوم
_ممدوح... وانته طيب اكيد طبعا انته تنورنا
_ويدخل أبو نور شقته... وسالم هوا كمان
كان داخل شقته.. بس افتكر انو لازم
يجيب هديه لنور..
وفضل يفكر يجيب إيه.. لحد ما خطرت...
على باله فكره شيطانيه... وبدأ ف تنفيذها
____عند أبو نور ف الشغل ___
_صاحبه قاعد بيفكر يجيب هديه إيه لنور
_منعم صاحب أبو نور... هتجيب للفرسه دي
إيه يا منعم.. البت صغيره بس جـ.ـا.مده..
البت دي لازم تبقى من نصيبك يا منعم...
مينفعش تسيبها لشاب من شباب..
اليومين دول...
الجمال والحلاوة دي... لازم تكون ليا
_____عند جده نور _____
_بعد نور ما صحيت...
نامت حوالي ساعتين ف حـ.ـضـ.ـن جدتها..
_جدتها... ها بقيتي كويسه دلوقتي يا قلب جدتك
_نور اخدت نفس وأكن حمل من على اكتافها انشال...
الحمدلله يا جدتي... وانا ف حـ.ـضـ.ـنك
أكني بتولد من جديد
_نهله بدأت تحس بغيره... أيوه يا عم والنهارده
عيد ميلادك.. والهدايا هتنزل عليك زي المطره
_جدتها بجديه... قوليلي يا نور..
انتي ليه مقولتيش لحد.. إنك اتجوزتي؟!!
_نرجس انصدmت....
_نهله هتتجنن...
_نور وشها قلب ألوان..
ويتبع.........
_جدتها بجديه... قوليلي يا نور..
انتي ليه مقولتيش إنك اتجوزتي
_نرجس بصدmه وانفعال... انتي بتقولي إيه...
يا حمـ.ـا.تي... انتي كبرتي وخرفتي ولا إيه
_الجده بابتسامه عتاب... الله يسامحك يا نرجس..
بس انا هخليكي تبوسي ايدي... وتطلبي إني
أسامحك... وهسامحك عشان أنا بحبك
_نور بذهول... انتي عرفتي ازاي يا جدتي
_نهله بعدm استيعاب... انتي عرفتي ازاي يا جدتي...
هوا دا كل اللي هامك... طب طب امتى وازاي وفين ومين
دا انا ما بفارقكيش لحظه دا انتي بتبقى ف الحمام
ببقى واقفالك على باب الحمام...
أنا هتجنن طب قوليلي أنا سترك وغطاكي
_الجده لنهله بصوت عالي... اسكتي يا بت يا هبله
انتي مش اسمك نهله... انتي اسمك هبله
_نهله ف سرها... الله يسامحك يا جدتي...
أنا مش هرد عليكي... بس لو ذودتيها..
مش هتسلمي من لساني
_الجده بهدوء... نور حبيبه قلب جدتها...
الحلم الوحش بتقولنا عليه..
وتخــــوفنا معاها وتقلقنا عليها
أما الحلم الحلو... اللي بتتجوز فيه وفرحانه
ومبسوطه تخبيه علينا... ومتقولناش عليه
_نرجس تبلع ريقها وتاخذ نفسها... الله يسامحك..
يا حمـ.ـا.تي وقعتي قلبي
_نهله ف سرها... طب اعمل فيها إيه الوليه العجوزه دي..
وربنا دي لو من دوري... كان زماني جايباها تحت رجليا
وبقــلـــعلها شعر راسها شعرايا شعرايا..
القرعه بـ.ـنت القرعه دي..
وتعلي صوتها.... برافو يا جدتي على مشهد الدراما..
اللي عيشتينا فيه ده... إنتي عظمه
_نور تكرر سؤالها تاني... انتي عرفتي إزاي يا جدتي
انتي كنتي بترقيني ولا كنتي بتقرأي أفكاري
_الجده... لأ.. أنا كنت معزومه ف الفرح اللي حلمتي بيه
عقبال يا رب ما أشوفك عروسه ف الحقيقه
_نرجس تبوس على ايد حمـ.ـا.تها... سامحيني والنبي
ما كنت أقصد
_الجده...عارفه ومسمحاكي... يا بت انتي بـ.ـنتي
_نهله بغيره... طب بالنسبه لبـ.ـنت بـ.ـنتك...
مفيش ليها دعوه حلوه زي اللي
دعتيها لنور من شويه
_الجده... وانتي مستعجله على ايه يا هبله يا بـ.ـنت الهبله
_نهله باستعباط... أنا مش مستعجله عالجواز عالفكره
أنا مستعجله على دعوه حلوه...
يا عجوز انته يا هارشني
_نرجس تستأذن... طب إحنا هنقوم نمشي بقي
زمان أبو نور... رجع من الشغل وقاعد ف البيت لوحدو
_نور لجدتها... مش هتيجي تحضري معايه عيد ميلادي مره
_جدتها... خدي المصحف ده وكل سنه وانتي طيبه...
وبعدين انا مش عايزه أحضر عيد ميلادك...
أنا عايزه آجي يوم فرحك
بقلم... محمد طه عبد المحيد
___ف بيت نور أول ما دخلو البيت ____
_نهله بصوت عالي.... خالووووو...
يا خالو بـ.ـنتك اتجوزت... بـ.ـنتك اتجوزت من وراك يا خالو
يا خالووووو... أنا هلطم واصوت بالنيابه
عنك يا خالووووو..
وتاخد نفسها وبصوت هادي... إيه يا خالو مفيش اي رد فعل
_ممدوح بهدوء... أعرف وافهم الأول..
اتجوزت امتى ومين وإزاي..
وبناءآ عليه... هتلاقي رد الفعل
_نهله بغـ.ـيظ... بناءآ عليه... والنعمه خالي فيلسوف يا جدعان
_نهله عنيها رايحه جايه ف الشقه كلها
أكنها بتدور على حاجه... بس خالها عارف هيا بتدور على إيه
_ممدوح... اللي بتدوري عليه عند نور جوه عالسرير
_نور لسه مذهوله... بابا عالفكره.. أنا هبدأ أخاف من أمك دي
_ممدوح... والله يا بـ.ـنتي انا كمان بخاف اروح عندها
_نرجس بتلميح.... إيه عامل حاجه وخايف تكشفك...
ويتبع.......
_نرجس بتلميح... إيه عامل حاجه وخايف تكشفك

_نهله وهيا ف اوضه نور بصوت عالي...
ايوه يا مرات خالي متجوز عليكي أربعه

_نرجس بابتسامه... طب قولي تلاته
عشان الكدبه تبقى مبلوعه

_نهله تخرج من الاوضه وشايله الدب... إيه ده يا خالو

_نور بفرحه... الله دا حلو اوي...
شكراً يا بابا يا حبيبي

_ممدوح... كل سنة وانتي طيبة يا قلب بابا

_نهله بغـ.ـيظ... محدش رد عليا إيه ده

_نور تجري عليها وتاخد منها الدب وتحـ.ـضـ.ـنه...
دا أحلى هديه جاتلي ف حياتي..
ربنا يخليك ليا يا بابا

_نهله بعصبيه... بقولك ايه يا مرات خالي..
انتي شايله السكا*كين فين..
عشان الدب ده هيتشق نصين دلوقتي..
النص اللي فوق لنور... والنص اللي تحت يلزمني

_نرجس بصوت وا.طـ.ـي... وربنا صدقت جدتك..
لما قالت عليكي هبله

_نهله بتحذير... سمعتك بتقولي ايه يا مرات الخال

_نرجس بابتسامه... بقول إنك جوه البيت هبله...
بس برا البيت جدعه وبمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل

_نهله لنور... امك دي هتخلي دm*ي يفور...
تعالي عيزاكي جوه

___نرجس وممدوح ___

_ممدوح... بقولك ايه يا نرجس..
فيه ناس معزومين على عيد الميلاد

_نرجس باستغراب... ناس... ناس مين دول

_ممدوح... منعم زميلي ف الشغل وسالم جارنا

_نرجس... تصدق بالله.. أكتر اتنين ما برتاح ليهم...
وانته ايه اللي خلاك تعزمهم

_ممدوح... والله انا ما عزمتهم هما اللي عزمو نفسهم

_نرجس... إيه العالم البـ.ـارده دي

_ممدوح... اسمعي يا نرجس... أنا كنت عايز اخد..
رأيك ف موضوع مهم

_نرجس باهتمام... خير يا أبو نور

_ممدوح... أنا عايز اكتب الشقه دي بإسم نور

_نرجس بقلق... ربنا يخليلنا حسك واسمك ف الدنيا...
مالك يا أبو نور متقلقنيش

_ممدوح... خلاص يا نرجس... أنا بكره الصبح هروح....
أسجلها بإسمها.. واللي فيه الخير يقدmه ربنا

بقلم... محمد طه عبد المجيد

___ف اوضه نور ___

_نور وهيا واخده الدب ف حـ.ـضـ.ـنها... ها يا هبله...
قصدي يا نهله عايزه إيه

_نهله برومانسيه... فيه 7 شباب كده.. بيلمحولي..
إنهم معجبين بيا

_نور بتريقه... 7 شباب مره واحده..
طب والهبله معجبه بمين فيهم

_نهله تسرح بخيالها... الهبله معجبه بيهم كلهم

_نور تنادي عليها... نهله نهله انتي يا هبله

_نهله بسرحان... عايزه إيه من الهبله

_نور... قومي يا بت كده من جنبي..
عشان أنيم الدب مكانك

_نهله بصدmه... إيه ده انتي هتنامي...
انتي والدب ف سرير واحد

_نور تهزئها... نامت عليكي حيطه...
يا سـ.ـا.فله يا قليله الأدب.. اطلعي شوفي..
مرات خالك بتعمل ايه وساعديها

_نهله... إيه ده... وكمان بتطرديني.. طب أقف اتفرج

_نور... مفيش حاجه جنبي اخبطك بيها...
تتفرجي على إيه... يا اللي معندكيش د*م

_نور تنيم الدب جنبها عالسرير وتغطيه

_ عند منعم صاحب ابو نور ف الشغل
كان منعم قاعد بيفكر يجيب هديه إيه لنور
هوا عايز يجبلها حاجه تلفت انتباه نور ليه

_وف نفس الوقت سالم جارهم هوا كمان بيفكر
يجيب إيه كل واحد فيهم عايز يجيب هديه
تلفت انتباه نور بس

_نرجع لنور اللي نيمت الدب جنبها
وهيا كمان نعست ونامت حوالي ساعة
وأول ما فتحت عنيها شافت الدب
قاعد قدامها عالكرسي وف إيدووووو....

ويتبع.......
_أول ما فتحت عنيها شافت الدب
قاعد قدامها عالكرسي وف ايدو سيجاره
_نور ماخافتش من الدب
لأنها بسرعه ترجمت الموقف ف سرها
وقالت دا أكيد حلم... دا أكيد مش واقع
قالت أنا أكيد بحلم
_ف هدوء قعدت وسندت ضهرها وفضلت باصه للدب
مستنيه انو يتكلم أو يتحرك
_نور تكلم نفسها... انته هتتكلم ولا انته بتتحرك بس
انتي فين يا نهله... تعالي صحيني قبل الدب دا..
ما يعمل فيا حاجه.. انتي فين يا زفته
_مع دخول نهله الاوضه
_نور... يلا يا زفته صحيني
_نهله باندهاش... اصحيكي إزاي يعني
_نور... إيه اللي تصحيني إزاي.. أنا نايمه قدامك صحيني
_نهله باستغراب...إيه يا نور انتي اتجننتي ولا إيه
_نور... ماشي لما اصحى هتشوفي انا هعمل فيكي إيه
_نهله تقرب من الدب وتاخد من ايدو السيجاره
_نور مندهشه... إيه ده هوا انتي شايفه..
الدب وهوا قاعد عالكرسي
_نهله وهيا بتولع السيجاره... آه.. شيفاه ما أنا اللي مقعداه
_نور لسه مندهشه... مقعداه ازاي يعني
_نهله... أنا طلعت ورجعت لقيتك نمتي.. قولت اشيل..
الدب من جنبك أحسن يتح*رش بيكي.. وانتي نايمه
وقعدتو عالكرسي واديتلو سيجاره..
يخمس فيها لحد ما تصحى
_نور... وأنا أمو*ت من الرعـ.ـب.. أدعي عليكي بإيه
اطفي الزفته دي خالك بره
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_نهله... لأ خالي خرج.. أنادي مرات خالي..
تيجي تخمس معانا
_نور... يخمسو على تربتك يا بعيده..
قوليلي بابا خرج راح فين
_نهله... راح يجيب شويه طلبات.. شكل كده في..
ناس معزومه على عيد ميلادك يا قمر
_نور... ناس معزومه.. ناس مين
_نهله... مش مهم ناس مين.. المهم الهدايا اللي..
هتيجي هتبقى بالنص
_نور... مبروك عليكي كلها... أنا مش عايزه غير..
الدب الحلو الكيوت ده
_نهله... يا بختك يا عم الدب
___عند سالم جارهم ___
_سالم بعد تفكير طويل يشتري إيه لنور..
وصل لفكره شيطانية.. وقرر ينفذها..
والفكره هيا.. أنو هيشتريلها علبه مكياج..
هديه عاديه ومناسبه لسنها..
بس ما اكتفاش بكده..
بما إن شغلانته فني كاميرات مراقبة..
عقله ونيته وتفكيره الزب*اله..
خلاه يحط كاميرا صغيره جوه علبه المكياج
عشان كل ما نور تفتح علبه المكياج..
يقدر إنو يشوفها
نفذ الخطه ولف علبه المكياج لفه شيك..
مع رشه برفان حريمي
___عند منعم زميل أبوها ف الشغل ___
_منعم هوا كمان قاعد يفكر هيجيب إيه لنور
هوه عايز يجيب هديه تلفت انتباه نور بس
ومفيش حد تاني ياخد باله..
وبعد تفكير طويل قرر إنو يجبلها.. قم*يص نوم
بس هيجيب طقم كامل.. خارجي وداخلي..
عشان محدش ياخد باله من حاجه
___عند نور ف البيت ___
_نور... ماما هوا مين اللي هييجي
_نرجس... جاي عمك منعم وعمك سالم
_نهله... منعم وسالم يبقى مفيهاش هدايا
_نور... همك انتي عالهدايا
_نهله... أسمعي يا مرات خالي.. لو واحد فيهم بص لنور..
بصه ما عحبتنيش أنا مش هسكت
_نرجس... نور أنا عيزاكي تلبسي........
_ويتبع.......
_نرجس...نور أنا عيزاكي تلبسي..
طقم واسع.. ولما ييجو تسلمي عليهم..
وتدخلي جوه لحد ما يمشو
_نور بكل ثقه... اطمني يا ماما انتي ونهله...
المرادي لو حصل حاجه.. أنا اللي هرد عليهم
_نهله بتشجيع... يا واد يا جـ.ـا.مد.. أيوه بقى..
عايزه اشوف الأكشن
_فجأه الباب خبط.. فتحت نهله كان أبو نور..
اشتري شويه طلبات.. وطرته وشويه زينه..
لزوم عيد الميلاد..
_وبدأت نور ونهله يزينو البيت
_وأبو نور دخل يريحلو ساعتين لحد الضيوف..
ما يوصلو.. وأم نور دخلت وراه
____عند منعم ____
_منعم خلاص جهز هديتو واشتري لنور طقم كامل..
خارجي وداخلي.. وبدأ يرسم ويخطط..
ف طريقه الدخول..
_منعم... شوف بقى يا واد يا منعم دي فرصه..
ولازم تستغلها استغلال كامل.. آه..
انته مش هتخش تسلم وخلاص.. وتقعد زي خيبتها..
هيا أول ما تدخل تسلم عليك..
الكل هيبقى ف عالم إنها زي بـ.ـنتك..
بس انته يا منعم.. هتبقى ف عالم انها عشي*قتك..
هتيجي حاضنها وواخدها ف حـ.ـضـ.ـنك..
وبعدها تخـ.ـطـ.ـفلك بوستين ف السريع..
أول بوسه على خدها.. والبوسه التانيه..
على الخد التاني.. بس تقرب من شفا*يفها..
وتحاول تلمسهم.. دي فرصه يا منعم..
واحتمال ما تتكررش تاني..
وبردو وانته خارج.. تكرر نفس سيناريو الدخول..
وأي فرصه تتاح ليك...إنك تلم*سها ما تترددش.
اشبع منها على قد ما تقدر يا منعم
___عند سالم جارهم ___
_سالم هوا كمان جهز هديتو..
لكن لسه ف دmاغه مصيبه تانيه ناوي يعملها..
_سالم... أول ما هتفتح علبه المكياج هتبقى قدامك..
وانته ونصيبك بقى يا واد يا سالم..
لاب*سه مش لاب*سه.. واتفرج واتمتع يا سولم..
بس هتعمل ايه يا سالم لو فتحتش العلبه..
ودا إحتمال كبير.. البت جمالها رباني..
وعمري ما شوفتها حاطه مكياج..
هتعمل ايه.. هتعمل ايه..
تمام لاقيتها.. أنا آخد معايه كاميرا صغيره تاني..
ولما أروح هناك.. اطلب إني ادخل الحمام..
واحطها ف الحمام.. يا سلام عليك يا واد يا سولم..
دا كده هيبقى تمام أوي.. البت وامها..
هيبقو قدامك يا معلم
بقلم... محمد طه عبد المجيد
___عند نور ف البيت ____
_أبو نور... بقولك ايه يا أم نور.. لو فيه حاجه ناقصه..
قوليلي أنزل أجيبها.. أنا مش عايز الضيوف..
اللي جايين يبقى ناقصهم حاجه..
عايزهم ياخدو واجبهم وذياده..
ولا أنتي عيزاهم يقولو علينا بخله
_أم نور... اطمن يا أبو نور كل حاجه موجوده وبذياده
_أبو نور... انا اخدت بكره أجازه من الشغل..
الصبح نفطر وهروح أسجل الشقه بأسم نور..
وبعدين اجي اخدكم نغير جو..
ونقضي اليوم ف أي مكان تحبو نور
_أم نور... اللي تشوفه يا أبو نور..
بس أنا مش عارفه انته ليه مصمم..
على كتابه الشقه بأسم نور
_وقبل ما يرد كان الباب بيخبط قال. 
 الضيوف وصلو هقوم افتحلهم
_وهوا رايح يفتح الباب.. كانت نهله ونور لسه بيعلقو الزينه
_قالهم يدخلو الاوضه يجهزو.. عشان الضيوف وصلو
_فتح أبو نور الباب.. كان جارهم الاستاذ سالم
_ومفيش عشر دقايق ووصل الأستاذ منعم
_فضلو يتكلمو حوالي نص ساعة..
وأم نور طلعت رحبت بيهم..
وقدmتلهم حاجه يشربوها
_والكل كان ف انتظار طلوع نور..
_وبالأخص منعم وسالم
_لكن نور ونهله فاجئوهم كلهم و...........
_ويتبع....
_نور ونهله فاجئوهم كلهم..
وخرجو وهما متنكرين ف زي..
بهلونات ولابسين أقنعه..
مفيش حد من اللي قاعد.. قادر يفرق..
بين نور ونهله..
ومنعم قاعد بيغلي.. لأن تخطيطه كله فشل..
إنما سالم لسا مطمن على ترتيبه..
نور ونهله عملو جو لطيف..
وشغلو اغاني وفرحو وانبسطو..
_وبدأ سالم ينفذ خطتو.. وطلب من أبو نور..
الدخول للحمام..
_قام أبو نور بكل حسن نيه.. وصلو لباب الحمام
_دخل سالم وحط الكاميرا.. ف مكان يكشف الحمام كله..
وبعدين خرج عادي.. ياكل ويشرب ف بيت الراجـ.ـل..
اللي بينهش ف حرمه بيته.
___خلصت السهرا والضيوف استأذنو ___
_واحد خرج مهزوم.. والتاني قدر إنو يزرع كامرتين
لنور ف البيت واحده ف علبه المكياج..
والتانيه ف الحمام
___بعد الضيوف ما خرجو قعدو يتكلمو شويه ___
_ممدوح... أسمعي يا نور.. انتي خلاص كبرتي..
ومبقتيش صغيره
_نور... يا بابا لا كبرت ولا حاجه..
دا هيا كلها سنه
_نهله... وهيا سنه دي شويه.. دي 12 شهر..
والشهر فيه 4 أسابيع.. والأسبوع فيه 7 تيام
اسكتي بس انتي مش عارفه حاجه
شكل أبوكي كده.. جايبلك عريس..
بقولك ايه يا خالو.. العريس اللي انته جايبه ده..
لو معجبهاش يلزمني
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_خالها لسا هيرد تقاطعه مرات خالها
_نرجس... معلش يا أبو نور بـ.ـنت أختك بقا..
ونستحملها نطردها يعني
_نهله... عالفكره يا مرات خالي..
أنا بـ.ـارده ودرجه البروده عندي 100 تحت الصفر..
كمل يا خالي..
مابقاش نهله إن ما جوزتك على الوليه دي
_ممدوح... والله يا نهله أنا مطمن على نور..
عشان انتي جنبها
_نهله... والله يا خال أنا بعتبرها زي بـ.ـنتي..
مش صاحبتي أو بـ.ـنت خالي..
أدخل بقا على مواصفات العريس
_ممدوح... أسمعي يا نور أنا قررت إني..
أكتب الشقه دي بإسمك..
بس بعد ما اتصلت بجدتك عشان آخد رأيها..
قالتلي على فكره تانيه أفضل
_نور... قالتلك إيه جدتي
_ممدوح... قالتلي أبيع الشقه دي خالص..
وناخد شقه تانيه ف مكان تاني
_نهله... ما دام مفيش عريس أنا هقوم اعملكو شاي
_نور... بابا انته ليه عايز تكتب الشقه بإسمي
_ممدوح... عشان ابقى مطمن عليكي أكتر
_يلا قومي خدي نهله واجهزو عشان..
هنروح نبات عند جدتك الليله
_نور بقلق... حاضر يا بابا.. بس انا حاسه إنك..
مخبي عليا حاجه
___بعد دخول نور ونهله الاوضه ___
_نرجس بخــــوف... مخبي علينا إيه يا أبو نور
_ممدوح... مفيش حاجه يا نرجس..
قومي انتي كمان اجهزي
_نرجس بإصرار... مش هقوم ولا هتحرك من مكاني..
إلا لما أعرف فيه إيه
____عند نور ونهله ف الاوضه ____
_نهله... هوه مال خالي قالبها دراما ليه كده
_نور... أنا متأكده ان بابا مخبي عليا حاجه..
ومش عايز يقولها
_نهله... هيخبي إيه يعني.. كل دا عشان..
عايز يكتب الشقه بإسمك
_نور... اللي قالقني رأي جدتي
_نهله... دا أحلى رأي قالتو.. مفيش احلي من التغيير
شقه تانيه ناس تانيه مكان تاني
_نور... رأي جدتي ده ليه علاقه بالحلم اللي انا بحلمو
_نهله... بقولك إيه يا نور.. انتي لما بتجبيلي سيره الحلم ده..
أنا بتعفرت وبتضايق... أنسى بقا كل ده
وتعالي نشوف الهديتين دول.. عشان أنا مش مرتحالهم
__وتبدأ بهديه منعم..__
_أوباااااااا... إيه الطقم الجـ.ـا.مد ده..
دا لسا فيه تاني... أوبااااااااااا... إيه الراجـ.ـل الزب*اله ده..
جايبلك قم*يص نوم..
دا لسا فيه تاني.. أوبااااااااااا أوبااااااااااا.....
أقسم بالله دا ما عندو ريحه الد*م
الحاجات دي الواحد يتكسف يجيبها لمـ.ـر.اته..
إيه رأيك يا نور ف الوسا*خه دي
_نور وهيا سرحانه وبتفكر ف رأي جدتها..
نهله الهديتين لو لازمينك خديهم..
مش لازمينك ارميهم ف الزب*اله
_نهله... اقسم بالله دول لو اترمو ف الزب*اله..
هيوس*خو الزب*اله
___ممدوح ونرجس ___
_نرجس بإصرار... مـ.ـا.تتكلم يا ممدوح مخبي علينا إيه
_ممدوح بصوت وا.طـ.ـي... أمي قالتلي على تفسير..
الحلم اللي بتحلمو نور..
وسبب إحنا ليه مش بنرد على نور ف الحلم....
_ويتبع........
_ممدوح...امي قالتلي على تفسير الحلم..
اللي بتحلمو نور.. وسبب إحنا ليه..
مش بنرد على نور ف الحلم
_نرجس بقلق وخــــوف... قالتلك إيه يا أبو نور
_ممدوح... قالتلي الحلم دا بنسبه كبيره جدآ..
هيتحقق ولو اتحقق.. إحنا مش هنبقى موجودين..
عشان كده ما بنردش على نور ف الحلم
_نرجس بخــــوف وانفعال... لأ.. لأ.. أمك كبرت وخرفت..
أمك اتجننت ياممدوح.. بـ.ـنتي مش هيحصلها حاجه..
بـ.ـنتي مش هيحصلها حاجه يا ممدوح
_ممدوح يهدئها... اهدي يا نرجس البنات جوه يسمعوكي..
وينظر للسماء.. المكتوب مفيش منو هروب..
لله الأمر من قبل ومن بعد
__مع طلوع نور ونهله من الاوضه __
_نور... إحنا جاهزين يا بابا..
بس بعد إذنك أنا هاخد الدب معايه
_ممدوح... ماشي يا نور خديه
____عند جده نور _____
_ممدوح... إزيك يا أمي عامله ايه
_الجده... الله يسلمك يا حبيبي
_نور... إيه رأيك يا جدتي ف الدب ده
_الجده... على قد ما هيفرحك.. على قد ما هيخــــوفك
_نور... هوه فعلاً يا جدتي خــــوفني مره
_نرجس بانفعال... خــــوفك.. خــــوفك إزاي يعني
_نور تطمئنها... اهدي يا ماما مفيش حاجه
_نهله... مفيش حاجه دا إيه.. لأ دا فيه وفيه..
أنا هقولك يا مرات خالي.. نور نامت كده حوالي ساعه..
وكانت منيمه الدب جنبها.. صحيت شافت الدب..
قاعد قدامها عالكرسي وف ايدو سييي سييي..
وكانت هتقول سيجارة.. بس جدتها وخالها قاعدين..
لحقت نفسها وقالت.. سيفن آب بيشربها
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_نور... يا ماما أهدى ما تخافيش.. هوا كل دا حصل..
بس هيا اللي عملت كل ده..
هبله بقا ونعذرها
_الجده... نور خدي الهبلة دي.. وادخلي جوه..
عايزه أبوكي وأمك ف كلمتين
_نور... حاضر يا جدتي قومي يا هبله.. سيفن آب
_الجده... مالك يا نرجس.. فيه إيه..
دا انتي حتى ما سلمتيش عليا
_ممدوح... معلش يا أمي.. نرجس متـ.ـو.تره بس من..
الحلم اللي بتحلمو نور..واتـ.ـو.ترت أكتر..
لما قولتلها علي تفسير الحلم.. اللي انتي قولتيلي عليه
_الجده... وطبعاً قولتي عليا إني كبرت وخرفت واتجننت
_نرجس بدmـ.ـو.ع... إيه اللي هيحصل لبـ.ـنتي يا أمه
_الجده... اللي هيحصلها هيبقى كله خير ان شاء الله
_ممدوح... شوفي يا أمه لو انتي شايفه..
إن المشكله ف الشقه.. أنا من بكره الصبح..
هدور على شقه تانيه
_الجده... الشقه الخطر اللي فيها وحواليها ذاد
_نرجس بخــــوف... خطر.. إحنا عملنا إيه..
عشان يحصلنا دا كله
_ممدوح... اهدي يا نرجس.. مش عايزين نور تحس بحاجه
_الجده... قوم يا ممدوح.. خد مراتك وادخلو نامو..
وابعتلي نور تنام معايه الليله
___الجده ونور ___
_نور وهيا نايمه ف حـ.ـضـ.ـن جدتها والدب نايم جنبها
_الجده... حلو الدب دا يا نور
_نور... انا حبيتو أوي يا جدتي.. واتعلقت بيه بسرعه..
مع إنو رعـ.ـبني.. بس انا ما خــــوفتش منو..
أول ما شوفته قاعد قدامي عالكرسي..
قولت أكيد دا حلم أو كابوس..
أول مره استفاد من الحلم بتاعي..
اللي طالعلي ف البخت ده..
كل ما اشوف حاجه وحشه أو حاجه تخــــوف..
أقول دا أكيد حلم أو كابوس
_الجده... انتي طيبه يا نور.. وان شاء الله..
ربنا هيحميكي..من الديابه المصعوره..
قدرك إنك اتولدتي ف وسط غابه..
قدرك إنك تكوني طيبه وتبقي بالبراءه دي..
_وتبص عليها الجده تلاقيها راحت ف النوم
_بعدين تبص للدب حوالي خمس دقايق
وتقوله... هتقدر تحميها
_الدب... هقدر.......
_ويتبع.........
_بعدين تبص للدب حوالي خمس دقايق
وتقوله... هتقدر تحميها
_الدب... هقدر طول ما أنا معاها..
محدش هيقدر يقربلها
_الجده... نور أمانه ولازم تحافظ عليها
_الدب... المهم هيا متخافش مني
_الجده... دي أول مهمه ليك ولازم تنجح فيها..
مش لازم نور تخاف منك
_الدب... اي حاجه البدايه فيها بتكون صعبه
_الجده... أهم حاجه ف البداية.. إختيار الوقت المناسب
_الدب... أنا مطمن لأني تقريباً..
دخلت قلب نور بنسبه كبيره
_الجده... دخلت قلبها.. ك.. دب.. لعبه.. دmيه..
_إيه يا أم ممدوح انتي كبرتي وخرفتي ولا إيه..
هتكلمي نفسك وتردي عليها.. أكن الدب اللي بيرد..
عليكي.. نور نصيبها إنها تبقا ف الغابه لوحدها..
وسط الوحوش والديابه البشرية اللي مبيرحموش..
ربنا يحفظك منهم يا نور
_تاني يوم الصبح عالفطار
_ممدوح... ها يا نور نمتي كويس
_نور... اه.. وأنا ف حـ.ـضـ.ـن جدتو ببقى ف عالم تاني
_نهله... هوه انتي ليه يا جدتي.. مبتخلينيش..
أنام معاكي
_الجده... ما انتي عارفه يا هبله
_نهله... يوووووووه.. ما أنا خلاص كبرت.. وربنا كبرت
_نور بضحك... لازم تحرجي نفسك يعني
_ممدوح... قوليلي يا نور تحبي ان شاء الله..
الشقه الجديده تكون فين
_نور... اي مكان يا بابا.. المهم متكونش بعيده عن جدتي
_نهله... عالفكره يا جدع انته يا اللي اسمك خالو..
أنا بـ.ـنتك بردو والمفروض تاخد رأيي
_ممدوح بضحك... دا أنتي الوحيده اللي مش..
هنعرفها العنوان
_نهله بزعل مصتنع... كده بردو يا خالو..
وأنا اللي كنت ناويه اجوزك
_ممدوح... طب خلاص ما متزعليش..
هخرجكم النهارده خروجه.. تحكو وتتحاكو بيها
_نهله بفرحه... اوووووو.. هوا دا خالو حبيبي
_نور... بابا انا مش عايزه أخرج
_نرجس... ليه يا حبيبتي
_ممدوح... دا الخروجه دي مخصوص عشانك
_نهله... والنبي وافقي يا نور.. والنبي وافقي.. والنبي
_نور... خلاص يا هبله موافقه..
بس هوا ممكن آخد الدب معايا
_ممدوح... طبعا ممكن
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_عند منعم زميل أبوها ف الشغل
_منعم استلم الشغل وقاعد ينعي حظه..
وخطته اللي فشلت..
وقاعد بيكلم نفسه... كده برضو يا بـ.ـنت ممدوح..
بس هتروحي مني فين.. هجيبك يعني هجيبك..
انتي مت عـ.ـر.فيش منعم.. لما حته لحمه تدخل دmاغه..
مبيهداش إلا لما ياكلها.. وياكلها بمزاج كمان..
وانته بقى يا أبو المحروسه.. بما إنك أجازه النهارده..
ف أنا هحضرلك شويه مشاكل.. على شويه مصايب..
على شويه بلاوي.. عشان لما تيجي بكره تقابل..
ومتعرفش الضـ.ـر.بات جيالك منين..
وتقول حقي برقبتي..
وساعتها هيبقى فيه سبب إني اروح البيت..
مره واتنين وتلاته.. هاهاهاهاهاها
_وف نفس الوقت سالم جارهم قاعد قصاد..
الكامرتين.. الكاميرا اللي ف علبه المكياج..
والكاميرا اللي ف الحمام..
وناوي يسجل كل اللي هيتصور سواء لنور او أمها..
عشان بعد كده يقدر بالتسجيلات دي..
يوصل لنور بكل سهوله ووقت ما يحب..
_طبعاً علبه المكياج اترمت ف الزباله..
بالكاميرا اللي فيها..
مش فاضل غير الكاميرا اللي ف الحمام
____عند جده نور ____
_خلاص فطرو وشربو الشاي.. وقررو ينزلو..
يروحو الشقه ياخدو منها شويه طلبات لزوم الخروجه..
_وأول ما وصلو الشقه نور قالتهلم..
أنا هدخل آخد دش عالسريع ودخلت الحمام و.....
_ويتبع..........
_أول ما وصلو الشقه.. نور قالتلهم..
أنا هدخل آخد دش عالسريع..
ودخلت الحمام ولسا هتق*لع هدومها..
افتكرت إنها نسيت الدب عند جدتها..
طلعت بسرعه..
_نور... بابا أنا نسيت الدب عند جدتي..
تعالا والنبي نروح نجيبه بسرعه
_نرجس... طيب يا نور أدخلي خدي الدش بتاعك..
واجهزي الأول.. هوا الدب هيروح فين يعني..
هنبقى نعدي على جدتك ناخدو ف طريقنا
_نور... لأ والنبي يا ماما.. هروح اجيبو وأجهز هناك..
والنبي والنبي
_ممدوح... خلاص يا نور يلا تعالي نروح نجيبه..
إجهزي يا نرجس انتي ونهله لحد ما نرجع
____نرجس ونهله ____
_نرجس... تعالي اقعدي يا نهله.. عيزاكي ف موضوع مهم
_نهله... خير يا مرات خالي
_نرجس وعنيها بدأت تسلم للدmـ.ـو.ع...
أنا عيزاكي تاخدي بالك من نور
_نهله... فيه إيه يا مرات خالي..
اهدي طيب انتي بتعيطي ليه
_نرجس بدmـ.ـو.ع... اوعديني إنك تفضلي جنبها مهما حصل
_نهله بقلق... يا مرات خالي متخــــوفنيش..
أنا مش فاهمه حاجه
_نرجس بدmـ.ـو.ع وتمسك إيدين نهله.. اوعديني يا نهله..
تخلي بالك من نور ومتسيبهاش
_نهله بخــــوف... أوعدك يا مرات خالي.. نور ف عنيا..
وعلى يدك اللي بيبصلها بصه وحشه مبسكتلوش
_نرجس... عشان كده انا مطمنه عليها..
طول ما انتي جنبها أنا مطمنه
_نهله... هوا فيه إيه أنا حاسه انكم مخبيين علينا حاجه
_نرجس وهيا بتنشف دmـ.ـو.عها... مفيش حاجه..
أنا بس قلقانه على نور..
يلا قومي شوفي هناخد معانا إيه قبل ما ييجو
_نهله أكن مرات خالها حملت على اكتافها حمل كبير..
حست ف لحظه إنها كبرت 30 سنه فوق سنها..
وفضلت تكلم نفسها... مخبيه عليا إيه يا مرات خالي..
فيه حاجه هتحصل لنور.. دا لو حاجه حصلت لنور..
أنا ممكن أروح فيها.. أنا مقدرش أتحمل أي حاجه..
تحصل لنور.. ولا يكنش فيه حاجه هتحصلك.. لأ.. لأ..
أنا بحبك أوي يا مرات خالي..
ومش هقدر استحمل حاجه تحصلك..
أنا هتجنن هتجنن.. يا رب يكون كل دا وساوس شيطان..
ومفيش حاجه تحصل لنور..
أو لمرات خالي دا أنا روحي فيهم
بقلم... محمد طه عبد المجيد
____عند جده نور ____
_نور تجري على الدب وتاخدو ف حـ.ـضـ.ـنها..
أكنو إبنها وكان غايب عنها بقالو سنين
_الجده بضحك... دا أنا قولت انتي سيبتهولي يونسني
_نور... أنا أسيبلك أي حاجه يا جدتي إلا ده..
عشان دا حبيبي.. واوعدك يا جدتي لما نرجع..
هخلي بابا يجبلك واحد شبهه بالظبط
_الجده... ربنا يفرحك يا نور قلب جدتك
_ممدوح... يلا يا نور أدخلي إجهزي..
عايز اقعد مع أمي شويه
_نور... حاضر يا بابا..
هيا أيها الدب كيف امتلكت قلبي بهذه السرعه..
إيه ده هوا أنا اتعديت من البت نهله ولا إيه
_ممدوح بصوت وا.طـ.ـي... ها يا أمي كله تمام؟؟
_الجده... كله تمام بس أنا مش عارفه انته ليه..
عاطي للموضوع أكبر من حجمه..
أنا لو أعرف إنك هتقلق وتتـ.ـو.تر كده..
ما كنتش قولتلك حاجه
_ممدوح... الإحتياط واجب وأنا عايز أبقى مطمن على نور
_الجده... يا إبني انته متعلم وفاهم..
كذب المنجمون ولو صدقو.. ودي كلها اجتهادات..
وميعلمش الغيب إلا ربنا
_ممدوح... ونعم بالله.. يلا عايزه مني أي حاجه
_الجده... ف رعايه الله يا ابني..
ربنا يحفظك ويحفظلك بـ.ـنتك
_ممدوح ونور يخرجو من عند الجده..
ويروحو الشقه ياخدو نرجس ونهله..
ويكملو طريقهم.. يطلعو من المدينه..
ويدخلو على طريق صحراوي..
_نور حاضنه الدب وبتحاول تنام..
_ونهله قاعده جنبها وبصالها وخايفه..
عليها من كلام نرجس..
_ونرجس سرحانه ف بـ.ـنتها..
وبتدعي مفيش حاجه تحصلها..
_وأبو نور سايق بسرعه عاليه جدآ وسرحان..
_وفجأه عربيه قطعت عليهم الطريق..
والعربيه انقلبت بيهم و.......
_ويتبع........
_وأبو نور سايق بسرعه عاليه
 جدا وسرحان..
وفجأه عربيه قطعت عليهم الطريق..
والعربيه انقلبت بيهم..
والعربيه اللي قطعت عليهم الطريق جريت وموقفتش..
فضلو جوا العربيه حوالي ساعتين..
لحد ما عربيه عدت وشافوهم.. واتصلو بالاسعاف
ربع ساعه والاسعاف وصلت..
طلعوهم الأربعه شبه جث*ث من العربيه ونقلوهم للمستشفى
___في المستشفى ___
_مدير المستشفى كان قاعد ف مكتبه..
يراجع شويه أوراق..
وفجأه سمع صوت أكتر من عربيه إسعاف..
ف وقت واحد..
أفتكر إن السواقين بيلعبو وبيهزرو..
خرج من مكتبه متعصب
_المدير بانفعال... هوا فيه إيه السواقين دول كلهم مرفودين..
إحنا هنلعب دي مستشفى يا اللي مبتفهموش
_ممرضه... يا افنـ.ـد.م دي حوادث..
العربيات دي جايبه حالات..
دا فيه عربيه واحده بس جايبه أربع جث*ث
_المدير... عربيه واحده فيها أربع جث*ث..
كل الدكاتره على الإستقبال بسرعه..
والدكاتره اللي واخدين أجازه اتصلو بيهم..
يقطعو اجازتهم بسرعه..
وجهزو غرف العمليات كلها..... اتحركوووو
_ف اليوم ده كان فيه 3 حوادث..
غير حادثه عربيه أبو نور..
المستشفى كلها ف حاله طوارئ..
الحالات كلها دخلت العمليات..
فيهم اللي ما*ت وفيهم اللي عاش..
وطبعاً ف المستشفى زي ما فيها الحلو..
فيها اللي زي منعم وسالم.. ويمكن أو*سخ منهم
_سيد ممرض 41 سنه وأخلاقه تحت الصفر
_رجب ممرض 37 سنه وأخلاقه تحت الصفر
_هبه ممرضه 35 سنه وتعمل أي حاجه قصاد الفلوس
بقلم... محمد طه عبد المجيد
___ف الغرفه اللي فيها نور ___
_سيد... إيه يا زميلي الج*ثه دي... دي صاروخ
_رجب... إيه الحلويات دي أخيراً جالنا حاجات حلوه
_هبه عنيها عليهم وتقول ف سرها..
وربنا ما هسيبكم دا هطلع من وراكم..
النهارده بمبلغ وقدره
وتعلي صوتها... طب بالنسبه ليا إيه الكلام
_سيد وهوا بيبص على نور... عنينا ليكي يا هبه..
بس بعد ما ندخل عالعروسه
_رجب يكمل... هنبقى نشوفك بكام بوسه
_هبه بكل سفا*له... لأ يا روح أمك إنته وهوا..
أنا شبعانه بوس.. أنا المرادي عايزه حقي ناشف..
عايزه كاش عايزه فلوس
_رجب... 100 جنيه يا هبه واطلعي برا
_سيد يكمل... وتوقفي عالباب ومتخليش حد يدخل
_هبه بتهزيق... 100 جنيه إيه يا روح امك منك ليه
_سيد يبصلها بنظره شر... أومال عايزه كام يا هبه..
وبعدين هيا دي أول مره..
ما طول عمرك بتاخدي ال 100 جنيه
_رجب يكمل... آه... وبنخليكي تقفي تتفرجي كمان
_هبه... المرادي غير كل مره يا عنيا منك ليه..
البت صغيره وحلوه وبـ.ـنت بنوت..
يعني مش خساره فيها ألف جنيه من كل واحد فيكم
_سيد يعض باسنانه على شفا*يفه.. عايزه ألفين جنيه يا هبه
_رجب... هيا بصراحه الج*ثه تستاهل..
بس كتير أوي يا هبه..
وبعدين إحنا مدلعينك بردو..
ومش حارمينك من حاجه.. بوس والخ الخ الخ
_هبه بكل سفا*له... يعني هوا أنا بتدلع لوحدي..
ما انتو كمان بتدلعو وتستمتعو بيا..
لما المستشفى بتكون ناشفه
_سيد بغـــضــــب... اخلصي يا هبه واطلعي بره..
عشان متشوفيش مني الوش التاني..
وتوقفي عالباب متدخليش حد
_هبه... غشيم منك ليه.. والبت جس*مها ركن عقولكم..
الاوضه دي فيها كاميرا.. يعني مش هتقدرو تلمسوها..
وأنا الوحيده اللي أقدر أخرجها من الاوضه دي..
وأدخلها ف أوضه مفيهاش كاميرا........
_ويتبع...........
_هبه... غشيم منك ليه.. والبت جس*مها..
ركن عقولكم.. الاوضه دي فيها كاميرا..
يعني مش هتقدرو تلمسوها..
وأنا الوحيده اللي أقدر أخرجها من الاوضه دي..
وأدخلها ف أوضه مفيهاش كاميرا ها قولتو إيه
_(الدكتوره سناء دكتوره شاطره ومحترمه جداً جداً) _
_فجأه تدخل الدكتوره سناء عشان تكشف عالحاله
وتفحصها.. وهيا لسا هتكشف تبص لسيد ورجب..
_الدكتوره... اطلعوا برااا
_سيد ورجب يطلعو برا وهبه لسا واقفه
_الدكتوره تبص ليها بقرف
_هبه... إيه هما طلعو وأنا زيي زيكم..
وبعدين يمكن حضرتك تحتاجي حاجه
_الدكتوره... لأ.. انتي مش زيك زينا..
أطلعي سليهم برا.. عشان ميزهقوش..
اتفضلي
_الدكتوره تكشف عالحاله وتفحصها..
وبعدين تخرج وتقفل الباب وراها..
وتنادي على ممرضه كويسه.. ومحل ثقه..
وهيا بتثق فيها جداً
_الدكتوره... ام محمد تعالي هنا
_ام محمد... خير يا بـ.ـنتي
_الدكتوره... أنا قولت كام مره حالات الإناث..
ميدخلش عندها ممرضين رجـ.ـاله
_ام محمد... يا دكتورة النهارده جا حالات كتير..
والمستشفى كلها واقفه على رجل من الصبح
_الدكتوره... يا ام محمد عشان خاطر النبي..
انتي الوحيده هنا اللي بثق فيها..
هعيدلك كلامي تاني.. ويا ريت كلامي يتنفذ..
حتى لو فيه ف المستشفى ألف حاله..
ركزي يا ام محمد..
حالات الإناث يكونو ف الغرف اللي فيها كاميرات..
حالات الرجـ.ـاله يكونو ف الغرف اللي مفيهاش كاميرات..
حالات الإناث ممنوع ممنوع ممنوع..
يدخل عندهم ممرضين رجـ.ـاله..
وممنوع حاله تخرج من الغرفه إلا بإذن..
مني انا شخصيا كلامي واضح
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_ام محمد... واضح يا دكتورة
_صوت ميكروفون المستشفى ( الدكتوره سناء..
التواجد عند مدير المستشفى للأهميه) __
_الدكتوره لأم محمد... عينك على الغرفتين دول
__ف غرفه من غرف المستشفى.. سيد ورجب وهبه __
_هبه... بقولكم إيه الدكتوره بدأت تشك فيا..
وكله بسببكم
_رجب يقرب منها أوي ويحط إيديه على اكتافها..
وهوا مين ف المستشفى مبيشكش فيكي يا هبه
_هبه... أحترم نفسك يا رجب وابعد عني لحد يدخل
_سيد... أسمعي يا هبه انتي عايزه ألف جنيه..
أنا هديكي اتنين تلاته..
بس البت دي أنا عايزها الليله
_هبه تبص لرجب... شايف.. شايف الجزار اللي
بيقدر اللحمه
_وتبص لسيد... بس انا ليا شرط آخد الفلوس مقدm..
آه أنا بخاطر بشغلي.. يعني تجهز الفلوس..
البت اجبهالك تحت رجليك
_سيد يقرب منها.. موافق.. ويبو*سها بغل ويخرج
___في غرفه مدير المستشفى ___
_المدير... قوليلي يا دكتورة تقرير شفوي كده..
عن الحالات اللي وصلت النهارده
_الدكتوره... حضرتك وصل النهارده ف توقيت واحد..
9 حالات 6 حالات وفاه و3 على قيد الحياة..
بس فيه حاجه غريبه يا افنـ.ـد.م
_المدير يشاور لها أن تكمل كلامها
_الدكتوره... ال 9 حالات مفيش حاله واحده..
كان معاها مرافق.. وبالتالي لما الحالات..
دخلو ف وقت واحد.. اتلخبطو ف بعض..
مبقناش عارفين مين جاي مع مين
_المدير... تقرير سريع عن ال3 اللي عايشين
_الدكتوره... شاب عنده حوالي 25 سنه..
تم بتر قدmه اليسرى.. مع كدmـ.ـا.ت ف الوجه واليدين..
_بـ.ـنتين تحت ال20 سنه..
(الأولى فقدان ف الذاكره) 
(والتانيه فقدان للبصر) .......
_ويتبع..........
_بـ.ـنتين تحت العشرين سنه
الأولى ( فقدان للذاكرة) 
والتانيه  (فقدان للبصر) 
_المدير... أنا عايز تقرير مفصل لكل حاله من 9 حالات
الحكومه زمانها جايه وأنا عايز اوراقنا كلها..
تكون جاهزه مش عايز أي تقصير
_الدكتوره... حاضر يا افنـ.ـد.م.. بس انا بكرر لحضرتك..
طلبي للمره المليون.. يا ريت الغرف اللي مفيهاش..
كاميرات يركب فيها كاميرات
_المدير... والله يا دكتورة الموضوع مش ناسيه..
وف أقرب وقت هيتم تركيب كاميرات..
في جميع الغرف
_الدكتوره... يا ريت يا افنـ.ـد.م لأن دا هيكون..
أفضل بكتير لأن فيه حالات كتير بتتسرق..
وفيه حاجات كتير غير اخلاقيه بتحصل..
في الغرف دي
_المدير... أوعدك يا دكتورة إنو هيتم ف أسرع وقت..
حتى لو هيبقى على حسابي الشخصي
_الدكتوره... شكراً يا افنـ.ـد.م بعد إذن حضرتك
_تخرج الدكتوره من عند المدير وتقابل أم محمد ف الطرقه
_أم محمد...يا دكتورة الحاله اللي ف غرفه 8 فاقت
_الدكتوره... ماشي يا أم محمد أنا هدخلها..
بقولك إيه يا محمد.. أنا عيزاكي تاخدي بالك..
من البت هبه.. مش عايزه عينك تنزل من عليها..
ومش عايزاها تحس بحاجه
_أم محمد... حاضر يا دكتورة.. والله البت دي..
أنا ما برتحلها.. استغفر الله العظيم كده..
مشيها شمال
_الدكتوره.. ربنا يهديها أو تغور ويريحنا منها
بقلم... محمد طه عبد المجيد
__وتدخل الدكتوره غرفه 8 __
_الدكتوره... حمدالله على السلامه
_الشاب... الله يسلمك هوا إيه اللي حصل
_الدكتوره... انته اللي هتحكيلي إيه اللي حصل..
قولي الأول انته إسمك إيه
_الشاب... اسمي علي
_الدكتوره... إيه اللي حصل يا علي
_علي... حضرتك أنا كنت بعدي الطريق..
وعربيه خبطتني.. بعدها ما حستش بحاجه
_الدكتوره... طب انته ساكن فين.. وأهلك نوصلهم إزاي
_علي... حضرتك أنا ساكن ف الشارع.. وأهلي الله أعلم..
هما مين ولا فين..
ويبص علي رجله المقطوعه وعنيه غرقانه دmـ.ـو.ع
_الدكتوره مقدرتش إنها توقف دmـ.ـو.عها
_علي... عارفه يا دكتورة أنا مش زعلان..
ربنا أخد مني رجلي.. هيديني قصادها حب ناس كتير..
أنا دلوقتي الكل هيحن ويشفق عليا
_خرجت الدكتوره من عندو وهيا مش قادره..
ترد عليه ولا تقوله إيه.. رد فعلها كله كان دmـ.ـو.ع
___خارج الغرفه ف الطرقه ___
_الدكتوره بحـ.ـز.ن شـ.ـديد... ام محمد خدي الفلوس دي..
تروحي دلوقتي تشتري عكازين وتدخليهم جوه ل علي
_ام محمد... ربنا يسترك ويراضيكي..
ويجعلك ف كل خطوه سلام
___من داخل غرفه بالمستشفى ___
_رجب... أسمعي يا هبه.. ألف جنيه فوق اللي..
هيدفعه سيد وأنا اللي أدخل عليها الأول
_هبه...أنسى يا رجب هوه انته مش عارف سيد..
دا رز*عني بوسه وهوا خارج..
كان هيقــلـــع شفا*يفي من مكانها
_رجب... يا بت شغلي دmاغك هوا مين فينا متأكد..
إنها بـ.ـنت بنوت انتي ما كشفتيش عليها..
ولا لمستيها انتي قولتي رأي وخلاص..
على أساس انها صغيره.. ومتنسيش..
إنك هتقبضي مني وهتقبضي منو
_هبه بعد تفكير... لأ.. أنا خايفه سيد شراني وأنا مش قدو
_رجب بتهديد... بقولك إيه يا هبه البت دي..
أنا اللي هدخل عليها الأول.. وإلا تلفون مني لجوزك..
أعرفو إن مـ.ـر.اته نامت مع نص اللي شغالين ف المستشفى..
والنص التاني بيت*حرش ويبـ.ـو.س..
يا بت دا إحنا حافظين جس*مك أكتر من جوزك
_هبه بغـــضــــب ... ما بلاش السكه دي معايه يا رجب
_رجب... سامحيني يا هبه.. البت جـ.ـا.مده..
وتستاهل إني أمشي ف أي سكه عشان أوصلها...
_ويتبع.........
_رجب...سامحيني يا هبه.. البت جـ.ـا.مده..
وتستاهل إني أمشى ف أي سكه..
عشان أوصلها
_هبه بغـــضــــب... بس أنا مبجيش بالتهديد يا رجب
_رجب... يبقى تيجي بالحب يا هبه..
وبعدين سيد مين دا اللي تخافي منو..
دا أنتي تخــــوفي بلد
_هبه... كويس إنك عارف إني مبخفش
_رجب... عارف.. وعارف إن ال 5000 جنيه هيطببو كفتي
_هبه... ماشي يا رجب.. بس تهديدك ليا مش هيتنسي بسهوله
_رجب... أدخل عالفر*سه الأول.. وبعدين اجيلك...
نصفي الحسابات مع بعض للصبح
__(غرفه 6 عند نهله) __
_(نهله بدأت تفوق وتفتح عنيها..
تلاقيها نايمه ف سرير مستشفى..
ومش فاكره حاجه خالص) __
_نهله... أنا إيه اللي جابني هنا..
آه.. راسي بتو.جـ.ـعني أوي..
أنا فين وجيت هنا إزاي.. آه.. يا راسي
__(مع دخول الدكتوره سناء) __
_الدكتورة... حمدالله على السلامه
_نهله... انتي مين وإيه اللي جابني هنا
_الدكتوره... أنا الدكتوره سناء.. وانتي هنا ف المستشفى
_نهله... مستشفى هوا إيه اللي حصل..
وأنا مش فاكره حاجه خالص ليه..
طب انتي ت عـ.ـر.فيني.. أو فيه حد يعرفني..
أنا راسي بتو.جـ.ـعني أوي
_الدكتوره... طب اهدي ومتحاوليش تتكلمي كتير..
وصدقيني انتي أكتر واحده محظوظه..
ف الحالات اللي جاتلنا النهارده
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_نهله... هوه فيه حد جا معايه.. حصلهم إيه
_الدكتوره... مش مهم حصلهم إيه..
المهم أنا عيزاكي ترتاحي ومتفكريش ف أي حاجه..
ومتحاوليش إنك تفتكري أي حاجه..
علي الأقل دلوقتي.. بقولك إيه..
أنا بحب اسم ندى أوي.. هناديكي بإسم ندى
لحد ما نعرف إسمك.. إيه رأيك
_نهله... ماشي يا دكتورة اللي تشوفيه
__(ف طرقه المستشفى سيد بيتكلم ف التلفون) __
_سيد... أيوه يا حسن فيه إيه.. بقالي ساعه بتصل بيك.
_حسن... معلش يا صاحبي التلفون كان فاصل شحن
_سيد... بقولك إيه أنا عايز 3000 جنيه..
تجهزهم وتجبهملي المستشفى..
اللي أنا شغال فيها النهارده
_حسن... النهارده إيه دا ولا بكره..
هوه انته بتتكلم ف 30 جنيه ولا 300 جنيه
_سيد بصوت عالي... حسن انته والفلوس تكونو عندي..
قبل المغرب.. ويوطي صوته.. وتجبلي معاك حبايه..
من اللي بالي بالك.. ولا اقولك هاتلى شريط
ويقفل التلفون ف وشه.. ويلاقي هبه جايه عليه
_سيد... إيه يا هبه السرعه دي..
هتقوليلي إنو كله تمام والعروسة جاهزه
_هبه... لأ.. هقولك أعتبر إن النهارده الحنه وبكره الدخله
_سيد... يعني إيه يا هبه.. أنا قولتلك الليله يعني الليله
_هبه... شوف يا سيد الموضوع ده فيه رفد وفضيحه..
فسيبني اسويلك الطبخه على نار هاديه..
أنته بقى مستعجل آهي قدامك هناك..
انته عارف الغرفه اللي هيا فيها.. أعمل ما بدالك
_سيد... ماشي يا هبه سويها على نار هاديه..
بس لو بتلعبي بيا.. الرفد والفضيحه..
هيبقو على إيدي
__(ويسيبها سيد ويمشي وهبه تكلم نفسها بصوت وا.طـ.ـي) __
_هبه... أنا مش عارفه فيها إيه البت دي..
بـ.ـنت زي أي بـ.ـنت.. فيها إيه ذياده عننا..
دول هيتجننو عليها
__(ف غرفه 7 غرفه نور.. ونور بدأت تفوق) __
_نور... الحقيني يا ماما..أنا مش شايفه ..
يا ماما تعالي صحيني.. يا مامااااا..
يا بابا تعالا صحيني باباااااا..
يا مامااااا.. أنا خايفه.. تعالو صحوني
__مع دخول الدكتوره سناء وقفلت الباب وراها __
_نور... مامااااا.. الحمدلله.. يلا يا ماما صحيني..
صحيني بسرعه.. مش بتردي عليا ليه..
أنا سمعت صوت الباب.. يلا صحيني..
ليه سيباني اتعـ.ـذ.ب قدامك..
صحيني يا ماما أنا خايفه.......
_ويتبع...........
_نور...ليه سيباني اتعـ.ـذ.ب قدامك..
صحيني يا ماما أنا خايفه
_الدكتوره... إهدي متخافيش أنا جنبك
_نور وعنيها غرقانه دmـ.ـو.ع... إنتي مين..
إنتي مش ماما ولا نهله
الدكتوره... أنا الدكتوره سناء.. وانتي ف المستشفى
_نور بدmـ.ـو.ع... دكتوره ومستشفي.. لأ لأ لأ.. أنا أكيد بحلم..
دا كابوس ماماااااااااااااا
_الدكتوره... أنا هديكي إبره مهدء..هتهديكي شويه
_نور... لو عايزه تهديني قوليلي إن دا كابوس مش حقيقه..
فين بابا وماما فين نهله
_الدكتوره عطتها إبره مهدء وبدأت نور إنها تنام
_ف غرفه (علي) تدخل أم محمد ومعاها عكازين
_أم محمد... إزيك يا علي
_علي... هوا حضرتك ت عـ.ـر.فيني
_أم محمد تعطيه العكازين... الدكتوره سناء.. بعتالك دول
وانته لو احتجت اي حاجه قولي..
أنا خالتك أم محمد
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_علي... شكرا يا خالتي.. واشكريلي الدكتوره
_أم محمد تخرج من عند علي وتقابل هبه ف الطرقه
_هبه... إزيك يا خالتي عامله إيه
_أم محمد بقرف... عايزه إيه يا هبه
_هبه... هوا انتي ليه يا خالتي مش طيقاني..
وقرفانه مني
_أم محمد... عشان انتي ريح*تك وحشه يا هبه..
وانتي عارفه وأنا عارفه وكلنا عارفين كده كويس
_هبه... والله ظلماني يا خالتي.. دا أنا طيبه..
وبـ.ـنت حلال.. ونفسي تعامليني زي بـ.ـنتك
_أم محمد... وربنا إنتي بجحه.. بس أقول إيه..
العيب إن طلع من أهل العيب ميبقاش عيب..
طلعيني من دmاغك يا هبه..
عشان أنا مش صغيره عشان تبلفيني بكلمتين
__وتسيبها واقفه ف الطرقه لوحدها وتمشي __
_هبه ف سرها... هوريكي أنا الصغيره دي هتعمل فيكي إيه
هوا أنا صيتي مسمع ف المستشفى كلها ولا إيه..
وتبص عالغرفه اللي فيها نور وتقول...
غرفه 7 وغرفه 8 اللي فيها الواد اللي قطـــعـــنالو رجلو..
يعني نطَلع دا وندَخل دي.. متسهله معاكي يا بت يا هبه
___(بعد دخول منتصف الليل) ___
_نهله بدأت تتحرك من عالسرير وتتمشى ف الاوضه..
وقالت تخرج برا الاوضه تشوف الدنيا إيه برا..
_ف نفس الوقت (علي) هوا كمان قال يقوم..
يجرب العكازين ويشوف هيعرف يستعملهم ولا لأ..
وبدأ يتحرك ف الاوضه وقال يطلع يتمشى برا شويه..
أول ما فتح باب غرفته وهوا خارج..
كان هيوقع شافته نهله جريت عليه بسرعه..
وسندته واتمشو مع بعض ف الطرقه
_علي... شكراً لحضرتك
_نهله تكتفي بإنها تهز راسها
_علي... أنا إسمي (علي) إنتي إسمك إيه
_نهله بلخبطه... إسمي.... مش عارفه.. لأ.. أ أ.. الدكتوره..
قالتلي.. لأ... أ أ أ.. مقلتليش.. أ أ أ أ.. أسمى ندى
_علي يبصلها باستغراب... إنتي كويسه يا ندى
_نهله... اه بس راسي بتو.جـ.ـعي شويه..
هوا أنته رايح فين
_علي... أنا النهارده الصبح عملت حاد*ثه..
وزي ما انتي شايفه كده.. بقيت برجل واحده..
فقولت أتمشى شويه.. وأشوف هعرف أمشى..
بالعكازين دول ولا لأ..
الله يبـ.ـاركلها الدكتوره سناء جابتهملي
_نهله... الدكتوره سناء.. هيا فين الدكتوره سناء دي
_علي... أكيد خلصت شغلها وروحت وهتيجي بكره
_نهله... طب ينفع أول ما تشوفها تخليها تيجي عندي
_علي... حاضر أوعدك أول ما أشوفها هقولها تجيلك
_وهما ماشيين ف الطرقه هبه شافتهم..
بسرعه اتصلت برجب.. قالتلو يسبقها على غرفه 8..
لحد ما تجيبلو الفريسه بتاعته..
واتفقت معاه على نص ساعه فقط لا غير..
وبسرعه راحت هبه عشان تنقل نور من غرفتها..
لغرفه علي اللي مفيهاش كاميرا..
لكنها أول ما فتحت باب غرفه نور اتفاجئت ب.........
_ويتبع.......
_وبسرعه راحت هبه عشان تنقل..
نور من غرفتها لغرفة (علي) ..
اللي مفيهاش كاميرا..
لكنها أول ما فتحت باب غرفه نور اتفاجئت..
بالدكتوره سناء سهرانه جنب نور
_الدكتوره... خير يا هبه
_هبه أكنها شافت عفريت واتبرجلت..
لكن لحقت نفسها واتمالكت أعصابها بسرعه..
هبه بعد ما ريقها نشف وقطعت الخلف..
_حضرتك أنا النبطشيه الليله.. وبمر عالحالات..
العادي يعني..
هوه حضرتك إيه اللي مسهرك مروحتيش ليه
_الدكتوره... إنك تمري عالحالات ف دا شغلك
إنما إنك تسأليني ف دا مش شغلك
_هبه... أنا آسفه يا دكتورة والله ما أقصد..
بس إحنا سهرانين وشايفين شغلنا..
ومقصرناش ف حاجه
_الدكتوره... قوليلي يا هبه.. هيا النبطشيه بتاعتك الليله..
ولا بدلتي مع حد من زمايلك
_هبه ترتبك... بدلت مع ناديه بس والله يا دكتورة..
هيا اللي طلبت مني.. قالتلي إنها تعبانه شويه
_الدكتوره... طيب يا هبه الحاله اللي ف غرفه 8..
زمان المـ.ـخـ.ـد.ر تأثيره بدأ ينتهي..
اتفضلي اديلو جرعه العلاج
_هبه... حاضر يا دكتورة بعد إذنك
_تخرج هبه وتروح لرجب تحكيلو اللي حصل
___ف طرقه المستشفى نهله وعلي ___
_نهله... ممكن أطلب منك حاجه
_علي... طبعا ممكن أطلبي اللي انتي عايزاه
_نهله... ممكن توديني الاوضه اللي أنا كنت فيها
_علي يبصلها باستغراب... ندى انتي متأكده انك كويسه
_نهله... مش عارفه.. أنا راسي بتو.جـ.ـعني أوي..
ومش فاكره حاجه خالص
_علي... طب إهدي ومتخافيش.. هوا فيه حد معاكي هنا
_نهله... معرفش إن كان فيه حد هنا يعرفني ولا لأ
_علي... إطمني حتي لو مفيش حد يعرفك..
انتي مبقتيش لوحدك خلاص..
إحنا وصلنا..غرفتك اللي مكتوب عليها رقم 6
_نهله تدخل غرفتها وعلي لسا هيدخل
سمع صوت جوه الغرفه
بقلم... محمد طه عبد المجيد
___هبه ورجب ف غرفه علي ___
_هبه...البت الدكتوره دي وقفالي زي الشوكه ف الزور
_رجب... مش لوحدك دي وقفالنا كلنا
_هبه... كان زمانك دلوقتي غرقان ف العسل
_رجب... متخلنيش أروح أدب*حها أنا على آخري منها
_هبه... أسمع يا رجب إحنا مش هنفضل
 نولول ونحرق ف دm*نا
_رجب... أرمي اللي ف دmاغك وأنا دايس معاكي ف أي حاجه
_هبه... الدكتوره سناء دي لازم نك*سر عينها
_رجب... عيشالنا ف دور الشريفه الطاهره
_هبه... مش انته وسيد عايزين البت الصغيره..
أنا بقى هقدmلكم الدكتوره هديه عليها مني ليكم
_رجب... وإحنا بنعشق الهدايا بنم*وت ف الهدايا
_هبه... يبقى تسيبوني أخطط عشان محدش فينا يغلط
_رجب... خططي يا مدرسه
_علي سمع كل حاجه وراح بسرعه دخل الغرفه..
اللي فيها نهله عشان محدش يشوفه
_نهله... إيه يا مـ.ـجـ.ـنو.ن انته.. إنته بتعمل إيه
_علي... متخافيش يا ندى.. متخافيش فيه مشكلة
_نهله... مشكله إيه.. وإيه اللي دخلك عندي
_علي... أنا قبل ما أدخل الاوضه بتاعتي..
سمعت اتنين جوه بيتكلموا..
وسمعتهم بيخططو يأذو الدكتوره سناء
_نهله... إحنا لازم نقولها.. لازم نعرفها كل حاجه
_علي... بكره الصبح أول ما هتيجي.. هحكيلها على كل حاجه
_تاني يوم الصبح ف غرفه نور والدكتوره سناء..
سهرانه معاها طول الليل.. ونور بدأت تصحى
_نور... ماما انتي فين يا ماما.. أنا خايفه أنا خايفه
_الدكتوره... متخافيش يا حبيبتي أنا جنبك ومش هسيبك..
بس قوليلي انتي إسمك إيه
_نور وعنيها غرقانه دmـ.ـو.ع... اللي اتاخد من عيني هوه أسمي..
أنا كنت حاسه إن نصيبي ف النور هيكون ف إسمي بس
_الدكتوره... متخافيش يا نور.. وبعدين متعيطيش بقى..
عشان فيه ضيف مستنيكي من بدري وعايز يشوفك.......
_ويتبع........
_الدكتوره... متخافيش يا نور.. وبعدين ما تعيطيش بقى عشان فيه ضيف مستنيكي من بدري وعايز يشوفك
_نور وعنيها غرقانه دmـ.ـو.ع... يشوفني.. طب أنا هشوفه إزاي..
أنا مش عايزه حد يشوفني..
قوليلي بابا وماما فين وليه سايبيني لوحدي
_الدكتوره تحاول تأجلها خبر وفاه أبوها وأمها
_الدكتوره... طب نشوف الضيف الأول..
أنا متأكده انو هيخليكي تهدي وتطمني شويه..
يلا افتحي ايديكي وخديه ف حـ.ـضـ.ـنك
_وتحطلها الدب ف حـ.ـضـ.ـنها
_نور بدmـ.ـو.ع... الدب.. وتحـ.ـضـ.ـنه جـ.ـا.مد وتعيط
_الدكتوره... قوليلي يا نور.. إيه آخر حاجه انتي فكراها
_نور بدmـ.ـو.ع... إحنا كنا خارجين نتفسح..
أنا وبابا وماما ونهله بـ.ـنت عمتي..
أنا أخدت الدب ف حـ.ـضـ.ـني ونمت..
بعد كده معرفش إيه اللي حصل
_الدكتوره... ت عـ.ـر.في يا نور إن الدب دا هوا اللي أنقذك..
أنا خرجت منو شرايح إزاز كتير..
الحمد لله إنها ما جاتش فيكي..
أنا نضفته وخيطهولك.. بقا زي الأول وأحسن
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_نور واخده الدب ف حـ.ـضـ.ـنها ولسا عماله تعيط
_الدكتوره... نور ممكن توصفيلي نهله
_نور بصوت كله دmـ.ـو.ع... نهله أكبر مني بسنه..
وف نفس طولي وسمرا وشعرها كيرلي..
بس والله هيا احلى مني
_الدكتوره... الحمد لله تبقى هيا.. اطمني هيا بخير
_نور بدmـ.ـو.ع... وبابا وماما فين
_الدكتوره تهرب من السؤال... شوفي بقى يا نور..
أنا سهرانه جنبك طول الليل.. وما اكلتش حاجه..
هروح أجيب فطار عشان نفطر
_تطلع الدكتوره من عند نور وعنيها غرقانه دmـ.ـو.ع..
تنشف دmـ.ـو.عها وتنادي على أم محمد الممرضه
_الدكتوره... أم محمد تعالي روحي هاتي فطار ودخليه لنور..
وافطري معاها وخليكي جنبها..
ومتسيبهاش لحظه واحده
_أم محمد... حاضر يا دكتورة
_من داخل غرفه تغيير الملابس سيد ورجب وهبه
_وهبه واقفه تغير هدومها قدامهم عادي بكل بجاحه
_هبه... اسمعو بقى عشان يا إحنا يا الدكتوره..
ف المستشفى دي
_سيد... أنا مش فارق معايا الدكتوره..
أنا اللي داخل ف دmاغي البت
_هبه... والدكتوره ما بتفارقش غرفه البت..
يبقي الحل إيه.. يا نعدي من فوق الدكتوره..
عشان نوصل للبت.. يا نرمي الدكتوره برا المستشفى
_سيد... إيه اللي ف دmاغك يا هبه
_هبه بعد ما خلصت تغيير هدومها.. أنا هروح دلوقتي.. ولما آجي بالليل.. الدكتوره سناء يا هتبقى دخلتها يا فضيحتها
_رجب... يا دmاغك العاليه..
_ويقرب منها جـ.ـا.مد ويقولها... وربنا المفروض..
انتي اللي تبقي دكتوره
_هبه... طب ما انا معايه الدكتوراه
_رجب يكمل وهوا حرفياً بيتـ.ـحـ.ـر.ش بيها... دكتوراه ف الدلع
_هبه... واللي هيوقف قدامي هيوقع..
_وتضـ.ـر.به بالقلم وتقوله.. الليله ليلتك يا عريس الدكتوره
__(ف غرفه نهله ومعاها الدكتوره) __
_الدكتوره... عامله إيه يا ندى طمنيني عليكي
_نهله... الحمد لله الو.جـ.ـع اللي ف راسي بدأ يروح..
عالفكره انا طلعت اتمشيت ف الطرقه شويه..
وفيه واحد أسمو علي.. ف الاوضه اللي جنبي..
كان عايزك عشان فيه مشكله
_الدكتوره تقريباً ما سمعتش حاجه من دا كله..
لأنها نعسانه وهتمـ.ـو.ت وتنام
_الدكتوره وهيا بتتاوب... بقولك إيه يا ندى..
أنا هنام جنبك هنا شويه..
ولما أصحى ليكي عندي مفاجأه
_نهله... لأ.. تنامي إيه.. بقولك فيه مشكلة
_الدكتوره وهيا بتنام... المشكلة لازم ابقى فايقه..
عشان استوعبها وبعدين أقدر أحلها
_الدكتوره نامت حوالي 4 ساعات ولما صحيت أخدت..
نهله وراحت عند نور..
_وكانت أم محمد الممرضه قاعده معاها
_الدكتوره... سلمي على نور يا نهله
_نهله تبص حواليها... نهله مين يا دكتورة
_نور أول ما سمعت صوتها.. جـ.ـسمها كله اترعش..
وفتحت إيديها عشان نهله تيجي ف حـ.ـضـ.ـنها..
وقالت بصوت كله دmـ.ـو.ع... نهله..........
_ويتبع........
_نور أول ما سمعت صوتها.. جـ.ـسمها كله ارتعش..
وفتحت إيديها عشان..نهله تيجي ف حـ.ـضـ.ـنها..
وقالت بصوت كله دmـ.ـو.ع... نهله أنا اتعمـ.ـيـ.ـت يا نهله..
مش شايفه مش شايفه.. تعالي ف حـ.ـضـ.ـني يا نهله
_نهله تبص للدكتورة... مين دي يا دكتورة ومين نهله دي
_الدكتوره لسا هتتكلم تقاطعها نور بصوت.. 
كله دmـ.ـو.ع يقطع القلب... إنتي بتقولي إيه يا نهله..
حـ.ـر.ام عليكي مش وقت مقالب كفايه اللي حصلي..
تعالي ف حـ.ـضـ.ـني طمنيني على بابا وماما
_الدكتوره.. إهدي يا نور نهله هيا كمان حصل ليها مشكله..
وفقدت الذاكره.. يعني مش فاكره حاجه
_نور بدmـ.ـو.ع... لأ يا دكتورة دا مقلب من مقالبها البايخه..
وربنا يا نهله ما هسامحك مش هسامحك يا نهله
_نهله تجري على نور وتاخدها ف حـ.ـضـ.ـنها...
والله أنا حاسه إني أعرفك.. بس مش فاكره..
انتي مين ولا أنا اسمي إيه..
والله أنا ما فاكره حاجه خالص
_نور تحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد... أنا فاكره كل حاجه..
بس مبقتش شايفه أي حاجه
_نهله بدmـ.ـو.ع... من اللحظه دي أنا عنيكي اللي..
هتشوفي بيها.. مش هسيبك أبداً..
متخافيش متخافيش يا نور
_الدكتوره... بقولكم إيه كفايه دmـ.ـو.ع وعـ.ـيا.ط بقى..
ولا إيه يا أم محمد.. انتي كمان بتعيطي..
شوفيلنا نكته عندك قوليهالنا
_أم محمد تنشف دmـ.ـو.عها... مره اتنين عيانين..
بيقولو لبعض.. انته تاخد المرض اللي عندي..
وانا آخد المرض اللي عندك..
الدكتور كان واقف وسمعهم..
صرخ فيهم وقالهم يا اغـ.ـبـ.ـيه..
لما بدلتو المرض ما بدلتوش العلاج هوا كمان ليه
هههههههه هههههههه هههههههه
_الدكتوره بابتسامه... ماشي يا أم محمد بتلقحي عليا..
ملقتيش إلا مهنتي..
بس شكل كده المزتين ما عجبتهمش النكته..
بقولك ايه يا نهله انتي مش قولتيلي إن( علي) فيه..
عندو مشكلة عايز يكلمني فيها..
يلا هاتي نور وتعالو نروح نشوف إيه المشكلة اللي عندو
_وتوجه كلامها ل ام محمد الممرضه... بقولك إيه يا أم محمد..
شوفي حد معاكي وانقلو السرير اللي ف غرفه نهله..
هاتوه هنا
_أم محمد... حاضر يا دكتورة
بقلم... محمد طه عبد المجيد
___في غرفه على ___
_الدكتوره... إزيك يا (علي) عامل إيه
_علي... الحمد لله يا دكتورة بس رجلي و.جـ.ـعاني أوي
_الدكتوره... دا شئ طبيعي بس اطمن الو.جـ.ـع..
هيروح شويه شويه..
_أعرفك بنهله ونور
_علي لاحظ إن نور مش بتشوف... أهلاً يا نور أنا علي..
عندي 25 سنة وحوالي 85 كيلو.. وو.. ولا طويل ولا قصير..
ولوني كده عاطي على أسمر..
وأهم حاجه إني مش مرتبط
_نهله... احم احم.. نسي يقول إنو بعكازين
_مع ابتسامة من الجميع.. إلا نور لسا مش مستوعبه..
الدنيا المظلمه اللي دخلتها
_الدكتوره... خير يا (علي) نهله قالتلي ان فيه مشكلة..
عايز تقولي عليها
_علي... نهله مين هيا نهله ولا ندى
_الدكتوره... لأ ندى دا كان اسم مؤقت..
لحد ما عرفنا إسمها الحقيقي.. وعرفنا إن نور..
تبقى بـ.ـنت خالها.. عقبال ما نعرفلك انته كمان أهل
_مع إبتسامه الجميع إلا نور لسا ف العالم بتاعها..
الجديد اللي كله ضلمه
_علي... شوفي بقى يا دكتورة.. أنا إمبـ.ـارح بالليل..
سمعت اتنين بيتكلمو عليكي..
وبيخططو إنهم يعملولك مشكله..
وواضح انهم بيكرهوكي أوي
_الدكتوره... وأنا عارفه ومتأكده هما مين..
وإن شاء الله ربنا هينصرني عليهم وهكشفهم
_نهله... وإحنا معاكي يا دكتورة ف أي حاجه تطلبيها مننا
_علي... وأنا طول الليل هلف ف المستشفى..
وأي حاجه هشوفها أو هسمعها هبلغ حضرتك بيها
_الدكتوره... إيه يا رجـ.ـاله إهدو شويه..
الموضوع مش مستاهل كل ده
_نهله وعلي... خلاص انتي قوليلنا نعمل إيه..
وإحنا تحت امرك
_نور تفاجئهم... أنا هقولكم تعملو إيه.....
_ويتبع.........
_نهله وعلي... خلاص انتي قوليلنا نعمل إيه..
وإحنا تحت أمرك
_نور تفاجئهم... أنا هقولكم تعملو إيه
_مع دخول أم محمد الممرضه
_الدكتوره... اطمنو ام محمد أمان ومعانا..
بقولك إيه يا أم محمد..
تنضمي لينا للتخلص على هبه وأعوانها
_أم محمد بدون تفكير... معاكم واللي هتطلبوه مني هنفذو
_نور... قوليلي يا دكتورة مين هبه دي
_الدكتوره... هبه دي شغاله هنا ممرضه.. بس اتظلمت..
لأنها المفروض كانت تشتغل ف كبـ.ـاريه..
هبه دي حاجه كده ف قمه السفـ.ـا.لة وقله الأدب..
أنا متأكده ان أي حاله سرقه بتحصل ف المستشفى..
هيا اللي بتبقى وراها..
دا غير حاجات كتير غير أخلاقيه بتحصل
_نور... هبه بقى دي لوحدها ولا فيه حد معاها
_أم محمد... أنا بشوفها كتير واقفه مع الواد رجب وسيد
_نور... بعد إذنك يا دكتورة خلي ام محمد ترجع..
السرير تاني ف أوضه نهله
_نهله... لأ يا نور أنا مش هسيبك لوحدك
_نور... هنرجعه تاني يا نهله.. بس أنا عايزه مقابله..
تجمعني بهبه دي لوحدنا.. ودي مهمتك يا أم محمد..
اخلقي أي سبب تخليها تدخل عندي
_أم محمد... حاضر يا بـ.ـنتي.. الأسباب مفيش أكتر منها..
دي تتمنى أقولها على حاجه
_نور... وانتي يا نهله أم محمد هتعرفك..
بوقت دخول هبه عندي أول ما تخرج من عندي..
تراقبيها وت عـ.ـر.في بتتعامل مع مين
_نهله... حاضر يا بـ.ـنت خالي.. بس انا خايفه بعد ما اراقبها..
معرفش أرجع وأنسى اللي هشوفه أو أسمعه
_الدكتوره... لأ اطمني حالتك بدأت تستقر..
أي حاجة جديدة هتدخل عالذاكره هتتحفظ..
وإحنا هنا الدور الرابع.. وغرفتك غرفه 6..
ونور غرفه 7 وعلي غرفه 8
_نور...وانته يا علي.. تعمل مشكله مع واحد من الاتنين..
يا رجب يا سيد.. بس تحاول تخليه هوه اللي يبقى..
غلطان ولما يصالحك تصالحه وتتصاحب عليه
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_علي... أمرك يا ريسه
_الدكتوره... وأنا دوري إيه ف الخطه دي يا ريسه
_نور... انتي يا دكتورة هنزلك ف الوقت بدل الضايع..
تجيبي الجون.. المهم بقى دلوقتي هسألك سؤال..
ومتهربيش منو.. بابا وماما حصلهم إيه
_الدكتوره بحـ.ـز.ن وصوت كله دmـ.ـو.ع.. البقاء لله
_سيطر الحـ.ـز.ن عليهم كلهم وبدأو يواسو نور
_لكن نور قلبها بيقولها لأ.. ماما وبابا عايشين..
وموجودين جنبك
_نور بصوت كله دmـ.ـو.ع ... أنا متأكده ان بابا وماما عايشين..
لو فيه حد مي*ت يبقى أنا..
أنا اللي مي*ته مش هما.. وتحـ.ـضـ.ـن الدب وتعيط
__(ف غرفه من غرف المستشفى هبه وسيد ورجب) __
_هبه بمكر... اسمعوني بقى كويس وركزو..
عشان إحنا هنلعب مع دكتوره..
يعني فاهمه وواعيه وذكيه.
_سيد... انتي ليه محسساني إن إحنا شويه تلاميذ عندك..
متعيشيش ف الدور يا هبه
_هبه... خلاص يا سبع الرجـ.ـال.. إستلم انته المهمه..
وانا موافقه أبقى تلميذه عندك.. ووريني شطارتك
_رجب... إيه يا جماعه أهدو.. إحنا هنبتديها خناق..
ومنافسه عالسلطه.. اللي عندو فكره يقولها..
والفكرة التمام تتنفذ
_سيد... اتفضلي يا حضره المديره
_هبه... هنبتدي مهمتنا من عند الوليه اللي إسمها أم محمد..
عشان الدكتوره بتثق فيها وعطيالها جميع الصلاحيات
_سيد... يبقى الثقه دي لازم تتهز
_رجب بقله أدب ... وانتي يا هبه إستاذه ف الهز
_هبه... اتلم يا رجب ووطي صوتك..
إحنا مش ناقصين فضايح..
وتوجه كلامها لسيد... شوف يا سيد هيا الوليه دي..
صحيح أكبر منك بحوالي سنتين..
بس هيا جـ.ـا.مده واسألني أنا
_سيد... المطلوب إيه يا هبه
_هبه... تحسسها إنك مهتم بيها..
وف الرايحه والجايه كلام حلو..
عايزاها تبقى زي الخاتم ف صباعك
___(ف غرفه نور ومعاها الدكتوره سناء) ___
_الدكتوره... ناويه على إيه يا نور..  عـ.ـر.فيني هتعملي إيه
_نور... مش أنا اللي هعمل.. الدب هوه اللي هيعمل......
_الدكتوره... ناويه على إيه يا نور..
 عـ.ـر.فيني هتعملي إيه
_نور... مش أنا اللي هعمل.. الدب هوه اللي هيعمل
_الدكتوره تبص عالدب مع إبتسامه... لأ.. فهميني..
هيعمل إيه الدب ده.. دا لعبه
_نور... أنا أفهمك يا دكتورة.. الدب ده..
بيسمع وبيشوف.. بس ما بيتكلمش
_الدكتوره... نور أنا متأكده ان العقل عندك تمام..
مافيهوش أي مشاكل.. إيه اللي انتي بتقوليه ده
_نور... شوفي يا دكتورة.. الموضوع ساهل وبسيط..
لو شيلنا عيون الدب وحطينا مكانها كاميرا صغيره..
هيشوف.. ولو حطينا جهاز تسجيل ف اودانه..
هيسمع.. وانا هخليكي تشوفي وتسمعي هبه..
وهيا بتعترف بكل حاجه عملتها
_الدكتوره... الله ينور عليكي يا نور
_نور... بقولك إيه يا دكتورة أنا كنت عايزه..
أطمن على جدتي.. واطمنها عليا انا ونهله
_الدكتوره... قوليلي العنوان وأنا هروحلها بنفسي
_(تدخل عليهم نهله) _
_الدكتوره... نهله جات يا نور.. هسيبكم أنا بقى..
عشان فصلت.. لو احتجتو أي حاجه..
بلغو أم محمد.. وانتي يا نهله.. نور ما تغبش عن..
عنيكي لحظه واحده.. يلا سلام..
آه.. كنت هنسى.. هاتي يا نور الدب ده..
عشان نكشفلو على عنيه واودانه.. يلا تصبحو على خير
_نهله... بقولك إيه يا نور.. الدب لما هيكشفو عليه..
هيكتبولو على علاج.. 🤔تفتكري هيرضا..
ياخد العلاج ولا هيتعبنا
_نور وأخيراً ابتسمت... لو تعبك أنا هتعامل معاه..
وهوه أكيد مش هيتعب أمه
_نهله... ماشي يا أم الدب.. يلا بقا احكيلي شويه عني
_نور... حاضر يا خاله الدب.. هحكيلك تحبي نبتدي منين
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_(ف طرقه المستشفى سيد يقابل أم محمد) _
_سيد... إزيك يا سيده
_أم محمد... الله يسلمك يا سيد.. وبعدين..
أنا أسمي أم محمد
_سيد يبص على جس*مها من فوق لتحت... ليه عايزه..
تكبري نفسك.. انتي لسه صغيره..
وألف من يتمنالك الرضا ترضي
_أم محمد... خير يا سيد عايز إيه
_سيد يبص ف عنيها وبكل رومانسيه....
عايز كل خير يا سيده
_أم محمد ترتبك من نظراته وبصوت فيه قبول لكلامه...
قولتلك أنا أسمي أم محمد
_سيد وعنيه ف عنيها... بس أسم سيده أحلى بكتير..
دا حتى إسمي موجود فيه.. يعني هوه حرف..
اللي ذياده عندك
_أم محمد... أنا ذياده عنك ف حاجات كتير يا سيد
_سيد يبص على جس*مها... أحلى ذيادات
_ويبص ف عنيها... المثل بيقول الحي أبقى من الم*يت..
ليه تد*فني نفسك مع اللي ما*ت..
وابنك خلاص كبر وبقى يعتمد على نفسه..
شوفي اللي بيتمنالك الرضا وشاريكي
_أم محمد بصوت كله أنوثه... بعد إذنك يا سيد
_سيد برومانسيه... اتفضلي خطي جوه قلبي..
يا بركه دعاكي يا امه
_أم محمد تسيبه وتمشي وتبدأ تفكر ف..
كل الكلام اللي قاله
__(عند (علي) خارج من الاوضه وهيبدأ مهمته) __
_علي ف سره... أنا نسيت اسألهم هعرف.. 
 سيد ورجب..دول إزاي
_(ويلاقي أم محمد جايه عليه) _
_علي...خالتي ام محمد
_أم محمد... خير يا علي
_علي... أنا معرفش لا سيد ولا رجب..
 عـ.ـر.فيني على واحد منهم
_(أم محمد بعد تفكير تعرفو على سيد ولا رجب..
مع العلم ان سيد واقف ف آخر الطرقه..
وسهل إنها تشاورلو عليه) _
_أم محمد... طيب تعالا يا (علي) أقعد أرتاح..
وأول ما واحد فيهم يظهر هشاورلك عليه
_(وتقعد تسرح ف كلام سيد وعلي لاحظ..
إنها مش مركزه خالص) _
_علي... بقولك إيه يا خالتي ام محمد
_(هيا سرحانه) _
_ينادي عليها بصوت أعلى... خالتي.. خالتي
_أخيراً أخدت بالها إن علي بينادي عليها... ها يا (علي) خير
_علي... مالك يا خالتي فيه حاجه
_أم محمد... ما بلاش خالتي دي يا علي..
أنا مش كبيره أوي يعني...
_ويتبع.........
_أم محمد... ما بلاش خالتي دي يا علي..
أنا مش كبيره أوي يعني
_علي... طيب لما أنادي على حضرتك أقولك إيه
_أم محمد بتنهيده... قولي يا تيته.. انته فصلتني..
اتفضل أدخل ارتاح ف غرفتك..
وأول ما حد هيظهر هدخل أقولك
_علي يضايقها... حاضر يا تيته.. بقولك إيه يا تيته..
لو احتجتي عكاز من الاتنين دول قوليلي..
أنا بردو زي حفيدك يا تيته
_ف (غرفه نور) _(نور ونهله) _
_نور... بس هيا دي كل حكايتك يا هبله
_نهله بابتسامه... أنا حاسه إني بحبك أوي يا نور
_نور... حاسه.. يعني مش متأكده يا هبله
_نهله... يوووووووه.. هوا أنا أسمي نهله ولا هبله ولا ندى
_نور... والله ال3 أسماء لايقين عليكي..
إسمك نهله.. ولما بتتجنني يبقى إسمك هبله..
ولما تبقى رومانسيه يبقى إسمك ندى..
فاكره يا بت ال7 شباب اللي كانو معجبين بيكي..
وانتي كنتي معجبه بيهم
_نهله... 7 شباب.. طب مين فينا اللي أهبل دلوقتي
_مع إبتسامه نور اللي بدأت تتأقلم على العالم..
بتاعها الجديد لأنو خلاص بقى واقع..
والعـ.ـيا.ط والبكي ما هيرجعش اللي راح
_(ف غرفه مدير المستشفى المدير والدكتوره) _
_المدير... بالنسبه ل3 حالات اللي ف غرفه 6؛7؛8
_الدكتوره تقاطعه... عارفه يا افنـ.ـد.م اللي حضرتك هتقوله..
وأي مصاريف تخص ال3 حالات دول أنا متكفله بيهم
_المدير... طب ليه هوا انتي ت عـ.ـر.فيهم
_الدكتوره... حضرتك هوا اللي بيعمل خير..
بيسألوه أنته بتعمل خير ليه..
أنا متكفله بمصاريفهم من الألف للياء
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_(ف غرفه من غرف المستشفى هبه ورجب) _
_رجب... هوا أنا دوري إيه ف الخطه دي يا زعيمه العصابه
_هبه بكل سفا*له... دورك إنك تاخد بالك..
من مزاج زعيمه العصابه
_رجب... وهوا أنا مقصر.. دا أنا بدأت اهنج..
من كتر ما أنا واخد بالي منك
_هبه... طب أنا عيزاك تهنج يا رجب عشان اشحنك
_رجب... واهون عليكي
_هبه... تهون.. وقت ما أحس أن مفيش منك فايده تهون
_رجب... بعشق قساوتك
_هبه... انته لسه ما شوفتش قساوه يا رجب..
وأنصحك ما تشوفهاش.. وتحاول تنسيني تهديدك ليا
رجب يرميها عالسر*ير.. بس كده.. دا أنا هنسيكي إسمك
_هبه بضحكه سفا*له... سا*فل وفاهمني
_(مع دخول الليل ف غرفه نور) _(نور ونهله) _
_نور... بقولك إيه يا نهله بابا كان عايز يبيع الشقه بتاعتنا..
ويشتري شقه جديده ويكتبها بإسمي
_نهله... طب هوا ليه كان عايز يعمل كده..
هوه انتي ليكي أخوات يا نور
_نور... اه ليا اخت أسمها نهله الهبله..
وليه بابا كان عايز يبيع الشقه..
ف دا بسبب الحلم اللي كنت بحلمو..
بس خلاص الحلم اتحقق وبابا وماما مش موجودين..
اللي أنا حاسه ومتأكده أنهم جنبي..
ف مفيش داعي لبيع الشقه..
إحنا لما نخرج من المستشفى..
نروح عند جدتنا نقعد معاها
_نهله... اللي تشوفيه يا نور
_نور... الحمل هيبقى تقيل عليكي يا نهله
_نهله... متقوليش كده يا نور عشان مزعلش منك..
انتي وجدتي ف عنيا
_نور... بس دلوقتي فيه مشكلة يا نهله..
مش عارفه هنحلها إزاي
_نهله... مشكله إيه يا نور
_نور... المستشفى اللي إحنا فيها دي..
مش هيحتاجو مصاريف وفلوس..
هنجبلهم فلوس منين
_(مع دخول الدكتوره وسمعت نور وهيا بتتكلم) _
_الدكتوره... متشغليش بالك بأي مصاريف يا نور..
المهم دلوقتي فيه حاجه مهمه عايزه أبلغك بيها
_نور... خير يا دكتورة
_الدكتوره... عنوان جدتك اللي قولتيلي عليه..
مهجور من 10 سنين.......
_ويتبع...........
_الدكتوره... عنوان جدتك اللي قولتيلي عليه 
مهجور من 10 سنين
_نور بصدmه... يعني إيه مهجور من 10 سنين
هوا إحنا بقالنا هنا قد إيه
_نهله... إهدي يا نور ممكن تكوني اديتيلها عنوان غلط
_الدكتوره... بالظبط يا نهله ودا إحتمال كبير
ركزي يا نور وافتكري العنوان بالظبط
_نور بعد تفكير... حاضر يا دكتورة هفكر تاني..
واتأكد من العنوان
_الدكتوره... وأنا هروح تاني وبنفسي وان شاء الله..
هطمنك عليها.. اتفضلي بقى الدب..
إحنا كشفنا عليه وهوا تمام وزي الفل
_وتسيبهم الدكتوره وتخرج
_نور... فيه حد معانا ف الاوضه يا نهله
_نهله تبص حواليها... لأ يا نور مفيش حد
_نور بصوت وا.طـ.ـي... نهله انتي واثقه ف الدكتوره دي
_نهله ترتبك... انتي بتقولي ايه يا نور..
الدكتوره شكلها طيبه أوي وبتحبنا
_نور... وأنا متأكده ان العنوان صح.. فيه حاجه غلط
_نهله... طب أنا عندي فكره يا نور
_نور... وأنا فكرت ف نفس الفكره يا نهله..
أنا هديلها عنوان الشقه بتاعتنا ونشوف
_نهله... أنا متأكده ان الدكتوره بتحبنا..
دي سهرت معاكي ليله كامله وجات نامت عندي
_نور... أنا هتجنن.. ومبقتش أثق ف حد..
أسمعي يا نهله الدكتوره عملت معانا حاجات حلوه..
إحنا قصادها هنخلصها من هبه واللي معاها..
وبعد كده نمشي من هنا
_نهله... طيب وبعد ما نمشي من هنا يا نور..
ويطلع جدتنا مش موجوده.. هنعمل إيه..
وهنصرف منين وهنعيش إزاي
_نور... مش عارفه يا نهله.. مش عارفه..
بقولك إيه يا نهله..
إحنا شكلنا وجـ.ـسمنا يقول إن إحنا عندنا كام سنة
_نهله... يعني إحنا تحت العشرين سنه
_نور... الحمد لله.. يبقى ان شاء الله جدتنا موجوده
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_عند _(علي) _
_يخرج (علي) من غرفته عشان يدور على سيد أو رجب..
راح ل ام محمد مش لاقيها لف الدور كله..
ونزل الدور اللي تحت.. وبالصدفه يقابل هبه..
مع العلم ان (علي) ما يعرفش هبه..
بس هبه عارفه ان (علي) ..
ف الغرفه اللي جنب غرفه نور..
ومن حظ علي إن هبه هيا اللي بدأت بالكلام معاه..
لأن لو كان هوا اللي بدأ كانت هتشك فيه
_هبه... يا أستاذ هوه مش حضرتك ف الدور اللي فوق..
إيه اللي نزلك هنا
-علي بحرص شـ.ـديد وبهدوء... وهوا حضرتك عرفتي إزاي
_هبه... لأن حضرتي ممرضه وطبيعي إن ابقى عارفه..
كل حاله موجوده في المستشفى.. وموجوده ف أي غرفه
_علي بصوت عالي... طيب حضرتك أنا بقالي يومين..
مفيش ممرض دخل عندي يشوف أنا محتاج إيه..
ولا عايز إيه
_هبه بهدوء... طب أهدى حضرتك
_علي بصوت أعلى... مش ههدي مين المسؤول هنا
_مع خروج رجب من غرفه بالصدفه..
وسمع (علي) وهوا بيتكلم مع هبه بصوت عالي
_رجب... فيه إيه يا أستاذ صوتك عالي ليه..
وبتتكلم معاها كده ليه
_هبه... مفيش حاجه يا رجب
_وغمزت لرجب إنو يهدي من غير ما (علي) ياخد باله
_وف نفس الوقت (علي) سمع إسم رجب..
قال أكيد هوا دا المقصود
_علي بصوت عالي لرجب... هوا مين فينا اللي صوته عالي..
مش كفايه إنكم مهملين ومش شايفين شغلكم
_هبه... يا أستاذ إحنا آسفين.. اتفضل يا رجب..
طلع الأستاذ غرفه 8.. ومن اللحظه دي انته المسؤول عنو
_رجب ياخد (علي) ويطلع بيه لغرفته وهما ماشيين
_رجب... مقولتليش انته إسمك إيه
_علي... اسمي علي
_علي يبدأ يتصاحب عليه... وانته مقولتليش..
المزه اللي أنا كنت بخانق فيها دي إسمها إيه
_رجب... المزه دي إسمها هبه
_علي ف سره... هيا دي هبه طب كويس إني مذودتهاش..
ويعلي صوته... لأ بس مزه جـ.ـا.مده......
_ويتبع.........
_رجب... المزه دي إسمها هبه
_علي ف سره... هيا دي هبه..
طب كويس إني مذودتهاش..
ويعلي صوته... لأ بس مزه جـ.ـا.مده
_رجب... أنته شوفتها من برا وبتقول جـ.ـا.مده..
أومال لو شوفتها من جوه هتقول إيه
_علي يجاريه... هوه انته شوفتها من جوه..
إحنا شكلنا هنبقى أصحاب ياد يا رجوبه..
أصل أنا بحب الحاجات دي أوي
_رجب بابتسامه... بتحب إيه يا عم.. دا انته برجل واحده..
يعني كبيرك تتفرج
_علي... لأ أنته مفهمتنيش.. أنا لا بحب أمارس الحاجات دي..
ولا أتفرج عليها حتى
_رجب... يا عم انته لسا من شويه..
قايل إنك بتحب الحاجات دي أوي
_علي... بحب أتكلم ف الحاجات دي.. أتكلم بس..
أنا بقى عايزك تحكيلي عن مغامراتك وبطولاتك معاها
_رجب... عنيا حاضر هحكيلك..
ولو عايز تجرب هظبطلك معاها..
بس كله بتمنه وكلك مفهوميه
_في غرفه نور (نور ونهله) _
_نهله... إيه حكايه الدب دا يا نور..
عشان موضوع الكشف عليه ده مش داخل دmاغي
_نور... الدب دا يبقي الحارس الشخصي بتاعي
_نهله... هسألك تاني يا نور.. إيه حكايه الدب ده
_نور... مش مصدقاني إسألي الدكتوره..
هتقولك إن الدب ده هوا اللي انقذني
_(وتحـ.ـضـ.ـن الدب وتفتكر أبوها وأمها وعنيها تلمع بالدmـ.ـو.ع) _
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_نهله... طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي
_نور بدmـ.ـو.ع... أصل بابا هوه اللي جابلي الدب ده..
في عيد ميلادي.. ف أنا حاسه إن الدب دا..
هوا بابا اللي بيحميني
_نهله... طب خلاص بقى.. أنا مش حابه..
أشوفك وانتي بتعيطي.. يلا بقى احكيلي..
عن أبويا وأمي أنتي مقولتليش حاجه عنهم
_نور تنشف دmـ.ـو.عها وهيا حاضنه الدب...
أبوكي كان أبويا التاني ف طيبته وحنيته..
بس الدنيا دي الطيبين اللي فيها.. عمرهم بيكون قصير..
أنا كنت بحبو أوي.. لدرجه إن اليوم اللي ما*ت فيه..
حلمت لأول مرة إني اتعمـ.ـيـ.ـت..
وبعد كده الحلم بدأ يتكرر لحد ما اتحقق
_نهله بدmـ.ـو.ع... طيب وماما
_نور بحـ.ـز.ن... عمتي كانت بتحب باباكي أوي..
لدرجه إنها مقدرتش تتحمل فراقه..
مفيش شهر وراحت ليه..
بعد كده أبويا وأمي ما فرقوش بيني وبينك..
ف أي حاجه.. وأكن ربنا رزقهم ببـ.ـنتين مش بـ.ـنت واحده
_(نهله تحاول تخرج هيا ونور من الحـ.ـز.ن ده وتسأل نور) _
_نهله... الله يرحمهم.. بس أنا بردو هرجع وأسألك..
إيه حكايه الدب ده.. يبقى إبنك.. ولا الحارس الشخصي..
ولا أبوكي.. ولا فيه علاقه جن*سيه بينكم
_نور تتجاهل السؤال.. بقولك إيه يا نهله..
أنا عيزاكي تستعجليلي دخول اللي إسمها هبه دي عندي
_في طرقه المستشفى (سيد وسيده) أو_( أم محمد) _
_سيد وعنيه ف عنيها... عامله ايه يا سيده
_أم محمد بكسوف... الحمد لله
_سيد... مش هتسأليني وانته كمان عامل إيه
_أم محمد تردد كلامه بكسوف... وانته كمان عامل إيه
_سيد يقرب منها شويه... سهران طول الليل أفكر فيكي..
وف جمالك وعنيكي.. أنا بقيت عيان بيكي
_أم محمد بصوت وا.طـ.ـي... سلامتك.. إيه اللي انته بتقوله ده
_سيد يقرب منها ويحاول يلمس إيديها..
بس هيا تسحب إيدها وترجع لورا شويه
_سيد... نفسي تكشفي عليا وتعالجيني
_أم محمد...وأنا مش دكتوره يا سيد
_سيد يقرب منها... إنتي دكتوره قلبي.. إنتي علاجي يا سيده
_أم محمد بتنهيده رومانسيه... إنته عايز مني إيه يا سيد
_سيد بصوت وا.طـ.ـي... تعالي ندخل جوه وأنا أقولك..
أنا عايز إيه...
_وبالصدفه الدكتوره تشوف أم محمد..
وهيا واقفه مع سيد ف الطرقه...
_ويتبع.........
_سيد بصوت وا.طـ.ـي... تعالي ندخل جوه..
وأنا أقولك أنا عايز إيه
_وبالصدفه الدكتوره تشوف أم محمد وهيا..
واقفه مع سيد في الطرقه..
_(وسيد وأم محمد ما ياخدوش بالهم منها) _
_أم محمد وشها جاب ألوان... لأ يا سيد..
أنا مستحيل أعمل كده.. أنته فاكرني إيه
_سيد... أنتي اللي افتكرتي إيه..
أنا قصدي ندخل جوه.. عشان ناخد راحتنا ف الكلام..
بدل ما إحنا واقفين ف الطرقه كده..
للي رايح واللي جاي يبص علينا
_أم محمد ترتبك... يبص علينا بعد إذنك يا سيد
_(وتسيبو وتمشي وتقول ف سرها...
أنتي نسيتي نفسك ولا إيه يا سيده) _
_في غرفه علي (علي ورجب) 
_علي... شوف بقى يا رجب أنا عايزك تصدعني
_رجب... أول مره أقابل حد عايز الصداع لنفسه
_علي... يا عم أنته بس صدعني.. واحكيلي مغامراتك..
من بدايتها لنهايتها
_رجب... بس أنا عندي شغل ومش فاضي أحكي حكايات..
أوعدك أي وقت هبقي فاضي فيه هبقي آجي أحكيلك..
بس يا حظك يا عم غرفتك جنب مزتين
_(علي يجاريه بس من جواه بيغلي من الغـــضــــب) _
_علي... أسكت دول مزتين جـ.ـا.مدين أوي..
وخصوصاً البت العميا
_رجب باهتمام... عندك حق يا علي..
البت دي صاروخ.. ما تحكيلي عنها شويه
_(علي بغـــضــــب من جواه بس بيمثل على رجب..
إنو منـ.ـد.مج معاه.. بس يهرب بالطريقه) _
_علي... هوه أنته مش كنت مش فاضي وعندك شغل..
أول ما تفضىَ تعالا.. أنته تحكيلي عن مغامراتك..
مع هبه.. وأنا أحكيلك عن البت العميا
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_في غرفه نور (نور ونهله) _
_نهله... نور أنتي صاحيه
_نور... أيوه يا نهله صاحيه
_نهله بخــــوف... أنا خايفه.. خايفه العنوان يبقي صح..
وكلام الدكتوره يبقي صح
_نور بهدوء... وأنا مش خايفه يا نهله..
ونفسي العنوان وكلام الدكتوره يكونو صح..
لأن ساعتها هتأكد إني بحلم..
وف أي لحظه هصحي الاقي نفسي بشوف..
وبابا وماما جنبي.. أنا بتمنى.. 
إن كل اللي بيحصل دا يكون حلم
_نهله... بقولك إيه يا نور.. لما الدكتوره تيجي..
أنا هطلب منها إني أروح معاها
_نور... لأ يا نهله.. عشان ما تحسش إن إحنا شاكين فيها..
ومش مصدقينها.. إحنا كده كده هنخرج من هنا..
وهنروح نتأكد بنفسنا
_نهله بخــــوف... ولما نخرج ونروح ومنلاقيش جدتنا..
ومنلاقيش الشقه هنعمل إيه يا نور
_نور بتنهيده قلق... العمل عمل ربنا وربنا بقى يتولانا
_في غرفه من غرف المستشفى (هبه وسيد) _
_هبه... ها يا سيد عملت إيه
_سيد... بسويها على نا*ر هاديه
_هبه... وهيا جايه معاك ولا بتصدك
_سيد بثقه... بتصدني.. دا الود ودها تقولي..
سويني ودلعني يا سيد على كيفك وبراحتك
_هبه... كنت متأكده إنها مش هتقدر تقاوم..
دي محرومه بقالها كتير
_سيد... لأ وعلى رأيك مع إنها أكبر مني..
بس جـ.ـا.مده وعجبتني
_هبه... ما تتقل يا سيد.. لتكون هيا اللي بتلعب بيك..
مش أنته اللي بتلعب بيها
_سيد يلف إيده على رقبه هبه... مفيش حد يقدر يلعب بسيد
_هبه تنزل إيده... عارفه.. بس بردو تاخد بالك..
وتنجز شويه مش هنقضيها معاكسات وتسبيل..
بكره بالكتير تنام معاها وتصورها..
ولا أنته نسيت البت الصغيره ومش عايزها
_سيد... نسيت إيه.. هوا أنا بعمل كل دا عشان إيه
_هبه وهيا خارجه من الغرفه... يبقى تنجز وتلخص
_نهله خارجه من غرفه نور.. ورايحه ل ام محمد..
وهبه جايه عليهم
_أم محمد بصوت وا.طـ.ـي.. بقولك ايه يا نهله..
هبه اللي جايه علينا دي..
إدخلي بسرعه  عـ.ـر.في نور وأخرجي
_نهله تدخل بسرعه تبلغ نور وتخرج
_هبه... إزيك يا خالتي
وتبص لنهله... إزيك يا عروسه
_نهله... الله يسلمك
_أم محمد... إدخلي يا هبه شوفي غرفه 7 لو محتاجه حاجه
_هبه... أمرك يا خالتي
_وتدخل هبه غرفه نور وتقفل الباب وراها.......
_ويتبع...........
_أم محمد... أدخلي يا هبه شوفي غرفه 7.. 
لو محتاجه حاجه
_هبه... أمرك يا خالتي
_(وتدخل هبه غرفه نور وتقفل الباب وراها) _
_نور... مين اللي دخل
_هبه... أنا هبه
_وتروح هبه تقعد قدامها عالسرير..
ونور تاخد الدب ف حـ.ـضـ.ـنها بس توجه عنيه لهبه
_هبه... إزيك يا عروسه
_نور... إنتي شايفه إني عروسه
_هبه تبص على جـ.ـسمها بحقد... دا انتي أحلى عروسه
_نور... أحلى من ناحيه إيه بالظبط
_هبه لسه باصه على جـ.ـسم نور... كل حاجه فيكي حلوه
_نور... هوا انتي بتشتغلي هنا إيه يا هبه
_هبه تحط إيدها على رجل نور من فوق الركبه وتقولها...
_هبه... أنا بشتغل في كل حاجه وف أي حاجه
_(نور تسيب هبه تعمل اللي هيا عايزاه عشان تطمنلها) _
_نور... معلش أنا لسه صغيره مش فاهمه..
يعني إيه في كل حاجه وف أي حاجه
_هبه تحرك إيدها على رجل نور..
وتبتسم إبتسامه كلها حقد
_هبه... الحلاوه دي كلها ولسه صغيره
_(نور تحط إيدها على إيد هبه وتقولها) _
_نور... بس كل حلاوه وليها تمن
_هبه... وأنا شاريه واللي هتطلبيه هتلاقيه
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_في طرقه المستشفى
_نهله بتتمشي ف الطرقه بس عنيها على غرفه نور
عشان أول ما هبه تطلع من عند نور تراقبها
_في نفس الوقت كانت الدكتوره بتمر عالحالات
وشافت نهله ووقفت معاها شويه
_الدكتوره... إيه يا نهله فيه إيه واقفه ليه كده
_نهله... أصل هبه عند نور
_الدكتوره... طب خدي بالك ومتخليهلش تحس بيكي..
هبه مش ساهله وممكن تلعب بينا كلنا
_نهله... اطمني يا دكتورة
_الدكتوره... قوليلي.. نور افتكرت عنوان جدتها
_نهله... لأ لسه ما افتكرتوش.. بس هيا فاكره..
عنوان الشقه اللي كنا ساكنين فيها.. هتبقى تقولهولك
_الدكتوره... طيب.. وانتي يا نهله لو احتجتي اي حاجه..
قوليلي إعتبريني أختك الكبيره
_نهله... هوه حضرتك بتعملي معانا ليه كده
_الدكتوره... وهوا أنا عملت إيه
_نهله... واقفه معانا وبتساعدينا.. وقولتي لنور..
منشغلش بالنا بمصاريف المستشفى..
وبتروحي بنفسك تسألي على عنوان جدتنا
_الدكتوره... هخليكي انتي تجاوبي على نفسك..
قوليلي يا نهله.. انتي واقفه ف الطرقه هنا ليه
_نهله... عشان هبه لما تطلع من عند نور اراقبها
_الدكتوره... وانتي ونور عايزين تكشفو هبه ليه
_نهله... عشان نساعد حضرتك ونخلصك منها..ومن شرها
_الدكتوره... كل دا كده تمام.. قوليلي يا نهله..
أنا طلبت منكم إنكم تساعدوني
_نهله... لأ
_الدكتوره... أنا سألتكم إنتم بتساعدوني ليه
_نهله... لأ
_الدكتوره... بكل بساطه أنا خليتك جاوبتي على سؤالك
_نهله... أنا بحبك أوي يا دكتورة..
ويشرفني إن يكون ليا أخت زي حضرتك
_في غرفه نور _(نور وهبه) _(تكمله حديثهم) _
_نور... اللي هطلبه انتي مش هتوافقي عليه
_هبه... طب جربي وشوفي وصدقيني..
معايه عمرك ما هتنـ.ـد.مي
_نور... ليه هتدخليني الجنه ولا إيه
_هبه... هدخلك جنه الدنيا بس متنسيش تدعيلي
_نور... لأ اطمني.. أنا مبنساش..
اللي هيعمل معايه واجب.. هيتردلو أضعاف
_هبه... يبقى متفقين.. ومش هنختلف على أي حاجه..
قوليلي طلباتك وأنا عنيا ليكي
_نور... لأ عنيكي خليهالك..
أصل اللي انتي متعرفهوش..
إن أنا بشوف........
_ويتبع...........
_نور... لأ عنيكي خليهالك..
أصل اللي أنتي متعرفهوش..
إن أنا بشوف
_هبه ترتبك... بتشوفي.. بتشوفي إزاي يعني
_نور... متخافيش أوي كده وسيبيني أكمل كلامي..
أنا بشوف اللي غيري مش قادر يشوفه
_هبه... مش فاهمه أنتي تقصدي إيه
_نور... لأ أنتي فاهمه.. لدرجه إني بدأت..
أسمع سرعه دقات قلبك
_هبه... أنتي باين عليكي مش ساهله ياااااااه..
هوا أنتي أسمك إيه
_نور... دا أول درس لازم تتعلميه.. لما تتكلمي..
تبقي عارفه انتي بتتكلمي مع مين
_هبه... وبتقولي إنك لسه صغيره.. دا إحنا جنبك أطفال
_نور بابتسامه... متظلميش الأطفال معاكي يا هبه
_في غرفه علي (علي ورجب) 
_رجب بلهفه... احكيلي بقى يا علي..
إيه اللي تعرفه عن البت العميا
_علي... اهدي يا رجوبه.. وبعدين أنته اللي هتحكي الأول
_رجب باندفاع... عايز تعرف إيه يا علي
_علي... كل اللي تعرفه عن هبه
_رجب بدأ يشك ف علي... أنا ليا مغامرات..
مع بنات كتير إشمعني هبه اللي عايزني أحكيلك عنها
_(علي حس ان رجب بدأ يشك فيه) _
_علي... عشان البنات الكتير دول أنا مشوفتهمش..
أنا مشفتش غير هبه
وبعدين هوه أنا مقولتلكش.. إني شوفت البت العميا دي..
وهيا عري*انه دا أنا هوصفهالك بالظبط
_رجب فقد عقله وبدأ يحكي ل علي كل اللي يعرفه..
عن هبه وقاله على أسامي بنات شغالين..
معاها في المستشفى
_وجا الدور على علي إنو يحكي لرجب..
إزاي شاف نور عري*انه ويوصفهالو
_رجب بلهفه... يلا بقى احكيلي أنا قولتلك..
على كل حاجه أعرفها
_علي... وأنا مش هحكيلك أنا هخليك تشوف بعنيك
_رجب مش مصدق... أنته بتتكلم بجد يا علي
_علي... جد الجد دا أنا هدلعك عالأخر
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_في غرفه نور (نور وهبه) _(تكمله حديثهم) 
_هبه... هوه أنا ليه حاسه إني مش فاهمه حاجه خالص ليه
_نور بثقه... عشان أنتي مذاكرتنيش كويس يا هبه..
ودا تاني درس لازم تتعلميه.. إنك متدخليش إمتحان..
إلا وانتي مذاكره كويس
_هبه بقلق... انتي عايزه توصلي ل إيه
_نور... عيزاكي ت عـ.ـر.فيني باللي مشغلك
_هبه ترتبك وتقوم تقف بسرعه.. انتي بتقولي إيه..
أنا مفيش حد مشغلني
_نور بابتسامه... رد فعلك دا بيأكد إن فيه حد مشغلك
ودا تالت درس هعلمهولك..
متخليش رد فعلك يجاوب قبل لسانك
_(هبه بتبص على عنين نور ومركزه فيهم) _
_هبه بخــــوف... انتي مستحيل تكوني عميا..
مستحيل تكوني عميا
_نور... متخافيش يا هبه واقعدي
_هبه تقعد على حرف السرير ومركزه أوي على عنين نور
_نور... ها يا هبه سمعيني صوتك
_هبه بتردد... هشوف وأبقى ارد عليكي
_نور تستدرجها... طيب هوا راجـ.ـل ولا ست
_هبه تبلع ريقها... رابع درس أنا اللي هعلمهولك..
متحاوليش ت عـ.ـر.في كل حاجه مره واحده
_نور بابتسامه... صح.. قربي مني بقى شويه..
واشرحيلي تفاصيل الشغل ده
___(في طرقه المستشفى) ____
_أم محمد ماشيه ف الطرقه.. وشافت سيد ف آخر الطرقه..
جات داخله غرفه ما فيهاش كاميرا..
 وتعمدت ان سيد يشوفها
_وف نفس الوقت سيد شافها وفاكر إنها ما اخدتش..
بالها منو وراح دخل وراها الغرفه
_أم محمد بخضه... سيد.. إيه اللي دخلك هنا
_سيد بعد ما قفل الباب وراه... مشتاقلك أوي يا سيده
_أم محمد بخــــوف... أبوس إيدك يا سيد..
أخرج بلاش فضايح الله يسترك
_(سيد يقرب عليها وهوه بي*قــلـــع ف هدومه) _
_سيد... يا بت بقولك مشتاقلك.. مشتاقلك
_أم محمد بدmـ.ـو.ع... الله يسترك يا سيد سيبني أخرج
_(سيد بيقرب منها وهوا شبه عا*ري) _
_أم محمد... لأ يا سيد.. لأ يا سيد
_ويتبع..........
_سيد بيقرب منها وهوه شبه عا*ري
_أم محمد... لأ يا سيد.. لأ يا سيد
_وقبل ما يتهجم عليها.. اتفاجئ بالدكتوره..
واتنين من الأمن موجودين في الغرفه..
وصوروه وهوه بيتهجم على أم محمد..
لفوه في ملايه وربطوه في سرير الغرفه
_الدكتوره ل ام محمد... انتي المفروض ما تشتغليش هنا..
انتي مكانك مش هنا.. انتي أجمد ممسله أنا شوفتها ف حياتي.. إيه الإبداع ده.. دا أنا لما شوفتك في الطرقه..
صدقتك وشكيت فيكي
_أم محمد... أنا عشان خاطرك يا دكتورة..
وعشان خاطر نخلص من الأوس*اخ دول..
مستعده أعمل أي حاجه
_الدكتوره... بجد برافو عليكي يا أم محمد
_أم محمد... هنعمل ايه ف الك*لب ده.. اتفوووو عليك
_الدكتوره... لسه لما نجيب اخواته معاه..
عشان نعملهم زفه تليق بيهم
_أم محمد... لأ بس تسلم دmاغ نور..
ربنا يردلها النور ف عنيها
_(وتفتكر أم محمد نور لما كانت بتقول الخطه) _
__(لم يقال ف الخطه وقتها عن تعمد) __
_نور... وانتي يا أم محمد لو فيه حد من التلاته..
اتكلم معاكي جاريه وخصوصاً سيد ورجب..
اقنعيهم إنك فريسه وصيده ساهله
__(ف الوقت الحالي) __
_الدكتوره... فعلاً يا أم محمد نور دي أنا مش عارفه..
هردلها الجميل دا إزاي
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_في غرفه علي (علي ورجب) _
_رجب باستعجال... ها يا علي هتخليني أشوفها إزاي
_علي... ما تهدي يا رجب هوه انته أول مره تشوف بـ.ـنت
_رجب يبلع ريقه... لأ شوفت بنات كتير..
بس دي كـ.ـلـ.ـبشت ف دmاغي
_علي... كـ.ـلـ.ـبشت ف دmاغك عشان صغيره يعني
_رجب بتهور... دا أنا نمت مع الأصغر منها..
بس البت دي فيها حاجه شـ.ـداني.. نفسي فيها
_علي يستدرجه... أستنى.. أستنى يعني إيه..
نمت مع الأصغر منها أحكيلي وبالتفصيل
_رجب... بس دي آخر حاجه هقولهالك..
من حوالي شهر جات واحده المستشفى..
ومعاها بـ.ـنتها 15 سنه.. كانت مضروبه علقه مو*ت..
أول ما دخلت المستشفى البـ.ـنت أغمى عليها..
وبالصدفه سمعت أمها وهيا بتتكلم مع الممرضه..
إن جوز أمها هوه اللي ضـ.ـر.بها وهوه سـ.ـكـ.ـر.ان..
عشان كان عايز ينام معاها.. أنا بقى استغليت الموقف..
ودخلت للبـ.ـنت لقيتها جـ.ـسمها كله د*م من آثار الضـ.ـر.ب..
بس هيا كانت بـ.ـنت بنوت وأنا اللي دخلت عليها..
وجوز أمها هوه اللي شال الليله.. مش بس كده
_علي وهوه من جواه قرفان منو... إيه عملت إيه تاني
_رجب... إمها كانت فرسه جـ.ـا.مده نمت معاها 4 مرات..
بس دي كان بالاتفاق مع هبه.. كانت هبه تحطلها..
منوم في الأكل.. وتقولي صباحيه مبـ.ـاركه يا عريس
_(علي خلاص قرف منو ومش قادر يستحملو ) _
_علي... خلاص مش عايز اسمع حاجه تاني..
يلا بينا زمانها دلوقتي هتروح تغير هدومها..
أصلها بتروح غرفه مافيهاش كاميرا تغير فيها..
يلا عشان نسبقها وندخل قبلها
_علي ياخد رجب ويروح الغرفه اللي فيها الدكتوره..
وأم محمد واتنين من أفراد الأمن وسيد المتكتف
     بين قوسين (غرفه الحساب)
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_في غرفه نور (نور وهبه) _(تكمله حديثهم) _
_هبه... شوفي بقى.. شغلنا ده مفيش أسهل منو..
الزبون بييجي على أساس انو هيعمل فحص طبي..
بس هوا في الأساس جاي عشان مزاجه
_نور... يعني إيه جاي عشان مزاجه
_هبه... مزاجه اللي هوا أنا ومعايه 4 بنات تانيين..
اللي الزبون يشاور عليها بتدخل معاه..
ياخد مزاجه منها ويحاسب
_نور... يعني ما فيش إلا انتو الخمسه.. إيه مبيزهقوش منكم
_هبه... فيه اللي بيزهق وبـ.ـنتصرف
_نور... بتتصرفو إزاي
_هبه... بيبقى فيه حالات مش معاها مرافق..
بنحطلهم منوم ف العلاج ف الأكل ويدخل عليهم الزبون..
ياخد غرضه وندخل وراه ننضف ولا أكن حاجه حصلت
_نور... طيب لو كل الحالات معاها مرافق
_هبه.. بنخرج المرافق من الغرفه بالطريقه..
وبنعمل اللي إحنا عايزينه
_نور... وطبعاً كل دا بيتم ف الغرف اللي مفيهاش كاميرات
_هبه... دا أكيد طبعاً
_نور... ومين أكتر زبون بيدفع
_هبه... كلهم جلده.. مكسبنا اللي صح..
لما بييجي حالات مش معاها مرافق..
أول ما الحاله تدخل نقلبها.. اللي بيبقى معاه فلوس..
واللي معاه تلفون.. واللي بتبقى معاها دهب..
بنلم كل ده ونقسمو على بعضينا.. وإحنا ورزقنا بقى
_نور... دا كده زي الفل.. شوفي اللي مشغلكم..
وشغلوني معاكم
_هبه... حالا
_وتخرج هبه من عند نور
_ونهله واقفه ف الطرقه مراقباها
_واتصـ.ـد.مت لما شافت هبه داخله غرفه.........
_ويتبع.........
_وتخرج هبه من عند نور
_ونهله واقفه ف الطرقه مراقباها
_وفضلت ماشيه وراها واتصـ.ـد.مت لما شافت هبه..
داخله غرفه مدير المستشفى
_راحت نهله بسرعه عشان تبلغ نور
_(في غرفه نور) _(نور ونهله) _
_نور... مين اللي دخل
_نهله... أنا نهله يا نور.. هبه بعد ما خرجت من عندك..
دخلت عند المدير.. قدرتي ت عـ.ـر.في منها حاجه
_نور... عرفت منها كل حاجه.. وكده يبقى المدير..
هوا اللي مشغلها هيا والبنات اللي معاها
_نهله... وهنعمل إيه دلوقتي يا نور
_نور... هنستني ونشوف هبه هتعمل إيه
__(علي ورجب) __
_علي واخد رجب على غرفه (الحساب) ..
أول ما رجب دخل فردين الأمن مسكوه وكتفوه..
وبعد كده علي مقدرش يمسك نفسه..
وفضل يضـ.ـر.ب ف رجب بالعكاز..
ومفيش حد قادر يهدي علي..
فضل يضـ.ـر.ب ف رجب لحد ما خلى وشه كله د*م
_الدكتوره... أهدى يا علي هيم*وت..
ويجبلك مصيبه ودا ميستاهلش
_علي وهوه باصص على رجب بحقد...
خليه يم*وت يا دكتورة..
اللي زي دا لازم يم*وت.. لازم يم*وت..
اتفضلي يا دكتورة التسجيل أهوه..
عليه كل القرف بتاع الزباله ده
_الدكتوره تاخد منو التسجيل... برافو عليك يا علي
_سيد ورجب مربوطين وباصين لبعض..
ولسان حالهم بيقول.. هوا فيه إيه..
وإيه اللي بيحصل ده
_الدكتوره توجه كلامها لفردين الأمن... تخلو بالكم منهم..
الكل*بين دول مش عايزه نفسهم يخرج برا الغرفه
_يلا يا علي يلا يا أم محمد نشوف نور عملت إيه
_(في غرفه مدير المستشفى) _(المدير وهبه) _
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_المدير... خير يا هبه فيه إيه
_هبه... البت العميا اللي ف غرفه 7 محتاجينها معانا
_المدير... ودي محتاجينها ف إيه..
أنتي لسه قايله عميا
_هبه... يا باشا الزبون هيعمل إيه بعنيها..
الزبون أهم حاجه عندو الج*سم.. والبت جس*مها نا*ر..
وكمان إنها عميا ف دي ميزه..
لأن فيه زباين بيخلونا نغميلهم عنين البنات..
عشان وشهم ما يتشافش.. دي بقي عميا..
وكمان صغيره وجس*مها هيخلينا نطلب..
من الزبون أضعاف اللي بنطلبه
_المدير... هيا البت حلوه للدرجادي
_هبه... مافيهاش غير عيب واحد
_المدير... عيب إيه
_هبه... البت ناصحه وذكيه يعني التعامل معاها..
يبقى بحرص.. عشان نستفاد منها على قد ما نقدر
_المدير... حضريلي معاها مقابله..
وما ت عـ.ـر.فيهاش أنا مين.. خليها بعماها
_(ولسه هبه هتخرج ينادي عليها المدير) _
_المدير... هبه ف غرفتي الخاصه والليله
_هبه بابتسامه... صباحيه مبـ.ـاركه يا عريس
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_(في غرفه نور) _(نور ونهله والدكتوره وأم محمد وعلى) _
_الدكتوره... ها يا نور عرفتي حاجه من هبه
_نور... هبه مش لوحدها يا دكتورة
_علي... معاها أربع بنات رجب قايل..
على أساميهم ف التسجيل اللي معاكي يا دكتورة
_الدكتوره... أنا بجد يا جماعه مش عارفه أشكركم إزاي..
على إنكم ساعدتوني ف التخلص من المقرفين دول
_نور... المكان ده ماينفعش يبقى فيه ناس زي دول
_أم محمد... دول مكانهم ف الزباله ف المجاري والبلاعات
_الدكتوره... أو بمعني أصح يا أم محمد..
مكانهم تحت التراب.. دول لازم يتعدmو
_نور... المهم دلوقتي مش عايزين هبه تحس بأي حاجه..
ولا تلاحظ إختفاء سيد ورجب
_الدكتوره... نور الموضوع خلص خلاص..
إحنا معانا تصوير وتسجيلات ليهم..
يعني إحنا خلاص كشفناهم..
مش فاضل غير إننا نبلغ الشرطه تيجي تاخدهم
_نور... لسه يا دكتورة.. فيه حد هنا في المستشفى..
هوا اللي مشغلهم
_الدكتوره... حد مشغلهم.. مين يا نور
_نور... مدير المستشفى
_الدكتوره بصدmه... بابا............
_ويتبع......
_الدكتوره... حد مشغلهم مين يا نور
_نور... مدير المستشفى
_الدكتوره بصدmه... بابا
_(الجميع اتصـ.ـد.مو لأن مفيش حد فيهم
يعرف ان مدير المستشفى يبقا أبو الدكتوره
حتى كل اللي شغالين ف المستشفى مايعرفوش) _
_نور بعدm استيعاب... بابا مين يا دكتورة
_الدكتوره منهاره... أنا مش مصدقه.. مستحيل.. مستحيل
_نور... هوا مدير المستشفى يبقا أبوكي يا دكتورة
_الدكتوره... أنا مش قادره أتكلم.. دmاغي هتنفجر
_نور... إحنا من حقنا كلنا نعرف اتكلمي يا دكتورة
_الدكتوره وعنيها غرقانه دmـ.ـو.ع... هقولكم على كل حاجه..
لما أبويا ما*ت كانت أمي لسه حامل..
والمدير ساعتها كان لسه دكتور صغير..
وبعد ما اتولدت بسنه.. المدير اتجوز ماما..
وشهادة لله ما حرمنيش من أي حاجه..
عمره ما زعلني.. عمره ما قولتلو على حاجه وقالي لأ..
عمره ما حسسني إني مش بـ.ـنته..
ولما بدأت أكبر.. لاحظت ان اسم أبويا..
اللي ف شهاده ميلادي.. غير اسم أبويا اللي قدامي..
سألت ماما.. قالتلي على كل حاجه..
زعلت إنو مطلعش بابا الحقيقي..
وزعلت أكتر على مو*ت بابا الحقيقي..
بصراحه الراجـ.ـل دا مقصرش معايه ف حاجه خالص..
علمني ودخلني أحلى مدارس..
وبفضل ربنا ثم هوا بقيت دكتوره.. 
أنا مش مصدقه انو ممكن يعمل كده
_(الدكتوره تسرح وتتكلم بينها وبين نفسها) _
_ليه كان كل ما أقوله يركب كاميرات ف باقي
الغرف يقولي حاضر ومينفذش
_وتعلي صوتها... أنتي متأكده يا نور إن هوا اللي مشغلهم
_نور بأسف... متأكده يا دكتورة وهخليكي..
تتأكدي أنتي كمان بنفسك
_(نهله كانت واقفه عالباب مراقبه الطرقه..
وشافت هبه جايه عليهم) _
_(الغرفه كان فيها بلكونه دخلو كلهم البلكونه
وقفلوا الباب والستاره) _
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_(دخلت هبه وقفلت الباب وراها) _
_نور... مين اللي دخل
_هبه... أنا هبه
_(وراحت قعدت قدامها على السرير) _
_نور... ها يا هبه عملتي ايه
_هبه... اترفضتي
_نور... عشان عميا
_هبه... لأ.. عشان بتتكلمى وبتسألي كتير..
وشغلنا دا عايز 3 حاجات.. وبالنسبالك..
هيبقوا حاجتين بس.. لا تسمعي ولا تتكلمي..
وكده كده أنتي ما بتشوفيش
_نور... ما هوا طبيعي ف الأول اسأل وأعرف..
وبعد كده هتلاقيني ج*ثه.. لا هسمع ولا هتكلم..
وكده كده ما بشوفش
_هبه... الليله هاجي آخدك ع الغرفه الخاصه للمقابلة
_نور... إيه الغرفه الخاصه دي
_هبه... وبعدين معاكي بقا متخلنيش أقلق منك
_نور... يعني الغرفه الخاصه دي للمقابلات بس
_هبه... اه.. هيتعملك فحص واختبـ.ـار عملي
_نور... إختبـ.ـار عملي.. اللي هوا إزاي يعني
_هبه... إيه اللي هوا إزاي.. هوه أنتي فاكره..
هنديلك ورقه أسئله وورقه إجابه تحلي فيها
_نور... قصدك يعني
_هبه... اه.. بالظبط كده.. هتبقا دخلتك الليله يا عروسه
_نور... دا معناه ان اللي مشغلنا راجـ.ـل
_هبه... اه راجـ.ـل.. ودي الحاجه الوحيده اللي هت عـ.ـر.فيها عنو.. وأنصحك متحاوليش ت عـ.ـر.في حاجه عنو..
هاجيلك بالليل عشان أجهزك يا عروسه
_(تخرج هبه ويدخلو اللي كانو ف البلكونة) _
_الدكتوره... يا ترى الغرفه الخاصه دي تبقا فين
_نور... مش مهم تبقا فين.. المهم هنتصرف إزاي دلوقتي
_الدكتوره... يا رب ما يكونش هوه.. يا رب ما يكونش هوه
_نور بعصبيه... هوه ولا مش هوه..
فكروا معايه هنتصرف إزاي
_علي... اطمني يا نور أنا معاكي ومش هسيبك
_نهله... وأنا معاكي وخلي حد يقربلك
_أم محمد...وأنا على جث*تي لو حد لمسك
_نور... هيا الدكتوره خرجت ولا إيه
_الدكتوره... أنا لازم ابقى موجوده..
في الغرفه دي وقت المقابله.....
_ويتبع.........
_نور...هيا الدكتوره خرجت ولا إيه
_الدكتوره... أنا لازم ابقى ف الغرفه دي..
وقت المقابله.. ودي هتبقى مهمتنا إحنا الأربعه..
هنقلب المستشفى كلها من فوق لتحت..
إحنا لازم نوصل للغرفه دي قبل ما نور تدخلها
_خرجو الأربعه من عند نور.. كل واحد راح ف إتجاه..
وبدأو يدورو على الغرفة الخاصه.. أو بمعني أصح..
غرفه مجهولة.. ما يعرفوش شكلها.. أو حتي علامه ليها
_(وبعد مرور ساعه هبه تدخل عند نور) _
_نور... مين اللي دخل
_هبه... أنا هبه.. يلا بينا يا عروسه
_(نور ترتبك وتتـ.ـو.تر بس تحاول تتحكم في نفسها) _
_نور... هوا انتي مش قولتي بالليل
_هبه... معلش متزعليش مني..
انتي اليوم عندك كله لليل.. هتفرق معاكي ف إيه
_(نور تحاول تضيع في وقت لحد ما حد ييجي) _
_نور... بس أنا لسه مش جاهزه دلوقتي
_هبه... أنا عارفه.. وعشان كده أنا اللي هجهزك بنفسي
_نور بعد تفكير.. طيب هيا الغرفه الخاصه دي..
بعيده عن هنا
_هبه... في الدور اللي تحتينا عالطول
_نور... أيوه في الدور اللي تحتينا وهنمشي كتير
_هبه... مش همشيكي كتير.. هنزلك ف الأسانسير..
هنطلع من الأسانسير.. رابع غرفه ع اليمين..
وبعد كده هننزل حوالي 13 سلمه..
وبعد كده حوالي 5 خطوات.. هتلاقي نفسك عالسرير..
يلا بقى.. ولا فيه أسئله تانيه
_خلاص نور استسلمت ومبقاش فيه عندها..
أي وسيله تضيع بيها وقت.. ومشيت مع هبه..
على الغرفه الخاصه.. وهيا ماشيه بتدعي..
إن حد من اللي معاها يشوفها ويراقبها..
عشان ينقذها من هبه
_بعد نص ساعه بدأو كلهم يتجمعوا ف غرفه نور..
والدكتوره أول واحده رجعت الغرفه
_الدكتوره... نور.. يا نور.. هيا راحت فين
_تدخل أم محمد
_الدكتوره... ما شوفتيش نور يا أم محمد
_أم محمد... لأ يا دكتورة ما شوفتهاش
_الدكتوره... أنا جيت ما لقتهاش.. هتكون راحت فين بس
_(ويدخل علي ونهله مع بعض) _
_علي... ها يا جماعه فيه حد وصل للغرفه
_نهله... المشكلة إن إحنا بندور على حاجه..
مش عارفين ليها أي علامه.. (وتلاحظ)..
إن نور مش موجوده..هيا نور فين
_الدكتوره... مش عارفة أنا رجعت ملقتهاش..
محدش فيكو شافها
_نهله بقلق.. يعني هتكون راحت فين
_وبدأت نهله تدور على نور ف الغرفه زي المـ.ـجـ.ـنو.نه..
تحت السرير وف البلكونة وف الدولاب مفيش لنور أثر
بقلم... محمد طه عبد المجيد
__(في الغرفه الخاصه) __
_هبه دخلت نور الغرفه.. وقعدتها على السرير..
وجابت ليها قميص نوم عشان تلبسه
_هبه... يلا اقــلـــعي عشان تلبسي قميص النوم ده
_(نور ترتبك وتتـ.ـو.تر بس بتحاول إنها تتحكم..
في اعصابها عشان هبه ما تحسش بحاجه)_
_نور بهدوء... معلش يا هبه أنا حابه إني..
أجهز نفسي بنفسي
_هبه... براحتك بس عشر دقايق وتكوني جاهزه
_(تخرج هبه من الغرفة.. ونور قاعده على السرير..
جـ.ـسمها كله بيرتعش.. وعماله تقول يا رب.. يا رب)_
_(وبعد عشر دقايق.. نور سمعت صوت أقدام..
بتنزل من على السلم وبتقرب منها)_
_(في غرفه نور) _(الدكتوره وأم محمد ونهله وعلي) _
_علي... يا جماعه ممكن تكون خافت..
وطلعت راحت هنا ولا هنا..
أو تكون دخلت أي غرفه تستخبي فيها
_نهله بقلق وخــــوف... نور ما بتخافش
_أم محمد... أنا هروح أدور عليها ف الغرف اللي..
جنبنا كلها غرفه غرفه
_نهله ف سرها تبدأ تفتكر لما الدكتوره قالتلهم..
على عنوان جدتهم المهجور من عشر سنين..
ونور سألتها هيا واثقه ف الدكتوره دي ولا لأ..
وبدأت نهله تشك ف الدكتوره..
الدكتوره أبوها هوا اللي مشغل الناس دي..
الدكتوره هيا اللي خلتنا نخرج..
ندور على الغرفه الخاصه...
وقالت كل واحد يروح في إتجاه..
وبعد كده هيا ترجع تاخد نور..
أو تتصل ب هبه تيجي تاخدها.. وإحنا مش موجودين..
ونور كانت شاكه في الدكتوره..
ونور هيا اللي كشفت أبوها
_نهله بصوت عالي واتهام مباشر للدكتورة...
عملتي ف نور إيه يا دكتورة......
_ويتبع...........
_(تنبيه هام.. لم يتم إعطاء أي إسم..
وهمي للمستشفى.. حتي لا يطابق..
مع اسم مستشفى في الحقيقة..
وأيضاً لم يتم ذكر أي عنوان في الروايه..
وأعتذر لكل من تشابهت أسمائهم..
مع أسماء شخصيات سيئة في الروايه..
مؤلف الروايه.. محمد طه عبد المجيد..) _
                    _(تحياتي) _
_نهله بصوت عالي واتهام مباشر للدكتورة...
عملتي ف نور إيه يا دكتورة
_الدكتوره باندهاش وعدm استيعاب... انتي بتقولي إيه
_علي... إهدي يا نهله.. ومتخليش خــــوفك على نور..
يخليكي تشكي ف أكتر واحده واقفه معانا
_نهله بتهديد... نور لو حصلها حاجه
_علي يقاطعها... نور لو حصلها حاجه أنا اللي مش هسكت..
وان شاء الله مش هيحصلها حاجه
_(أم محمد تدخل وتقفل الباب وراها) _
_أم محمد... دورت في الغرف كلها مش موجوده..
بس عملت حاجه كده وخايفه أكون غلطت
_الدكتوره بعصبيه... عملتي إيه يا أم محمد..
وما قولتليش ليه قبل ما تعملي أي حاجه.. عملتي إيه
_أم محمد... روحت غرفه مراقبه الكاميرات..
الواد شاكر اللي كان هناك لوحدو.. واد كويس وجدع
_الدكتوره باستعجال وعصبيه... أخلصي يا أم محمد
_أم محمد... هبه اللي جات خدتها.. ودخلت بيها..
غرفه المدير.. وبعد كده.. هبه خرجت لوحدها..
ونور لحد دلوقتي.. ما خرجتش من عند غرفة المدير
_الدكتوره بدون تفكير طلعت التلفون...
ألوو.... مركز الشرطة؟؟؟ 
أنا الدكتوره سناء..... 
عايزه أبلغ عن شبكه إجراميه منافيه للأداب؟
العنوان ___________؟
مستشفي __________؟
_وتقفل التلفون وتوجه كلامها ل نهله وعلي وأم محمد
_يلا بينا نلحق نور
_ويروحوا كلهم على غرفه المدير..
والدكتوره تفتح الباب من غير ما تخبط..
لكنهم يتفاجئو إن مافيش حد ف الغرفه
_أم محمد... مستحيل أنا متأكده ان نور ما خرجتش
_الدكتوره ونهله وعلي بيدورو في كل مكان في الغرفه..
على أي باب يوصل لغرفه تانيه مفيش..
_الدكتوره قعدت وحطت إيديها على راسها وهتتجنن..
وافتكرت الدب
_الدكتوره... الدب..الدب ف غرفه نور
_نهله بعصبيه... مااااااله الدب.. هيقولنا نور راحت فين
_الدكتوره... هيقولنا.. إن شاء الله هيقولنا
بقلم... محمد طه عبد المجيد
__(في الغرفة الخاصة) __
_المدير يسحب كرسي ويقعد قدام نور..
ونور هتمـ.ـو.ت من الخــــوف.. بس بتحاول على قد ما تقدر..
تتحكم في اعصابها.. وف سرها بتقول يا رب.. يا رب..
يا رب ألهمهم بالدب.. ويعرفوا طريقي..
عن طريق السماعات اللي ف اودانه.. يارب يارب
_(علما بأن نور خدعت هبه وخلتها توصفلها..
طريق الغرفه بالظبط.. وسابت الدب ف غرفتها) _
_(نور قاعده ع السرير زي ما دخلت وقميص النوم جنبها) _
_المدير... إنتي عايزه تشتغلي معانا ليه
_مفيش أي رد فعل من نور
_المدير... إنتي محتاجه فلوس
_مفيش أي رد فعل وعماله تقول يا رب يا رب
_المدير... إنتي سمعاني.. لو خايفة متخافيش..
إنتي زي بـ.ـنتي
_نور بهدوء... بـ.ـنتك
_المدير... لو محتاجه فلوس.. أنا هخصصلك مرتب شهري..
بس ما تمشيش ف الطريق المقرف ده
_نور بهدوء... طيب أنته ماشي فيه ليه
_المدير... مجبر
_نور... مين اللي أجبرك
_المدير بتأنيب ضمير ونـ.ـد.م... اللي معاهم فلوس ونفوذ..
قالولي يا توفرلنا المتعه.. يا هيخلوني أشوف..
مراتي وبـ.ـنتها وهما بيستمتعوا بيهم..
مكنش فيه قدامي.. غير إني أضحى بنفسي..
عشان أحمي مراتي وبـ.ـنتها
وينشف الدmـ.ـو.ع اللي غرقت وشه
_نور... هما مين دول
_المدير... مش مهم هما مين...المهم..
إنك متمشيش ف الطريق ده
_نور... طيب ما نصحتش هبه والبنات اللي معاها..
هما كمان ليه
_المدير... نصحتهم.. وصدقيني..
كل حاجه برضاهم وبموافقتهم
_نور... والعيانيين اللي بتنيموهم..
وتستغلوهم في القرف ده
_المدير بانفعال... لأ.. محصلش.. ولو حصل..
يبقى من غير علمي ومن ورا ضهري
__(في غرفه نور) __
_الدكتوره طلعت التسجيل اللي ف ودان الدب..
وبدأو يسمعوا آخر التسجيلات..
وسمعو هبه وهيا بتوصف لنور الغرفة الخاصه..
وعرفوا إن بعد ما هيدخلو غرفه المدير..
هينزلو 13 سلمه لتحت
_الدكتوره... خدي يا أم محمد.. دا التسجيل بتاع رجب..
اسمعيه أنتي وعلي.. وا عـ.ـر.في الأربع بنات اللي..
شغالين مع هبه.. ومن غير ما يحسو بأي حاجه..
دخليهم الغرفه اللي فيها سيد ورجب.. 
وانتي يا نهله تعالي معايا.. نقلب غرفه المدير..
لحد ما نلاقي اللي ينزلنا للغرفه الخاصه..
يلا بسرعه
_نهله بخجل... أنا آسفه يا دكتورة
_الدكتوره باستعجال... مش وقتو يا نهله.. المهم ننقذ نور
_أم محمد وعلي.. هيسمعوا التسجيل.. وهيبدأو..
يستدرجو البنات.. لغرفه الحساب
_والدكتوره ونهله.. ف غرفه المدير..
بيدورو ف ارضيه الغرفه.. على أي حاجه..
توصلهم لتحت.. وفجأه رن تلفون الدكتوره
_الدكتوره باستعجال وعصبيه..
أيوه يا أم محمد فيه إيه..... هبه؟؟؟
_ويتبع...........
_الدكتوره باستعجال وعصبيه...
أيوه يا أم محمد فيه إيه..... هبه؟؟..
ماشي يا أم محمد
_نهله... فيه إيه يا دكتورة
_الدكتوره... هبه جايه ف الطرقه.. واحتمال كبير تدخل هنا
_نهله بقلق... وان دخلت هنا هنعمل إيه
_الدكتوره... وطي بس صوتك وتعالي نقف ورا الباب
_(في طرقه المستشفى) _
_(هبه جايه ف طرقه المستشفى.. ووقفت قصاد..
غرفه المدير.. وطلعت التلفون تتصل برجب) _
_هبه... مبتردش ليه يا زفت.. ماشي يا رجب..
يا ترى غطسان مع مين.. وف أي أوضه..
_لما أشوف سبع الرجـ.ـال هوا كمان عمل إيه..
مبيردش هوا كمان.. أهو دا اللي يا ريته..
يكون غطسان مع اللي عملالي فيها الطاهره الشريفه..
_أما أرن على الواد رجب تاني.. مبتردش بردو..
يبقى انته اللي جبته لنفسك
_(ولسه هبه هتفتح باب غرفة المدير..
وبعدين تراجعت) _
_هبه بينها وبين نفسها... الواد رجب غطسان مع واحده..
وهعرفها وحسابها معايا بعدين..
وسيد غطسان مع الطاهره.. والباشا مع العميا..
_وأنا طَلبت معايا دلوقتي.. ها يا هبه الواد زينهم ولا حسين..
زينهم ولا حسين.. الواد زينهم جـ.ـا.مد.. وانا بعشق الجـ.ـا.مد..
وانته يا رجب دورك خلص.. وتروح لزينهم
_في نفس الوقت أم محمد كانت مراقباها..
ومشيت وراها لحد ما عرفت هيا راحت فين
_(في الغرفة الخاصة) _(المدير ونور) _(تكمله حديثهم) _
_المدير... صدقيني موضوع المرضي ده..
أنا مكنتش اعرف عنو حاجه..
معرفتوش إلا منك دلوقتي
_نور... وهتفرق إيه تعرف ولا مكنتش تعرف
_المدير... ما كنتش هوافق.. دول عيانيين..
ما ينفعش نأذيهم بالشكل ده..
إنما هبه واللي معاها موافقين وبرضاهم
_نور تقسو عليه... تعددت الأسباب والمـ.ـو.ت واحد..
انته إزاي أصلا تسمح إن مكان زي ده..
يحصل فيه حاجه زي دي.. سواء بالرضا أو بالغـ.ـصـ.ـب
_المدير بنـ.ـد.م... عارف إني غلطان ونـ.ـد.مان..
بس أنا عملت كده غـ.ـصـ.ـب عني..
انتي ليه مش مصدقاني
_نور... مش مهم أنا أصدقك.. المهم بـ.ـنتك تصدقك
_المدير بتـ.ـو.تر... بـ.ـنتي.. ارجوكي ما تقوليش ليها حاجه
_نور... يا باشا بـ.ـنتك زمانها دلوقتي فوقينا..
بتدور على باب النزول لغرفتك الخاصه..
إلا قولي يا باشا.. كام جريمه إغت*صاب..
تمت ف الغرفة دي
_المدير... هتصدقيني لو قولتلك.. إن الغرفه دي..
تبقى القبر بتاعي.. كل ما أحس إني غرقت..
ف الوس*اخه أنزل قبري.. اسـ.ـجـ.ـن نفسي فيه بالساعات..
الغرفة دي مدخلهاش إلا انتي وهبه..
وكمان هبه ما عرفتهاش إلا بالصدفه..
ومدخلتهاش إلا معاكي
_(ويبدأ المدير يطلع ريمـ.ـو.ت من جيبه ويضغط عليه) _
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_(في غرفه المدير) _(الدكتوره ونهله) _
_الدكتوره ونهله بعد ما اتأكدو إن هبه مش هتدخل
عندهم بدأو يدورو تاني على حاجه توصلهم لتحت
وفجأه شافو المكتب بيتحرك وشافو سلم النزول
كان تحت المكتب نزلو بسرعه تحت
والدكتوره ونهله حـ.ـضـ.ـنو نور
_الدكتوره بقرف... انته إزاي طلعت بالقزاره دي
_نور... دكتوره أبوكي هوا اللي انقذني..
زي ما انقذك وانقذ أمك.. متحكميش عليه قبل ما تسمعيه
_الدكتوره... أنا أبويا مـ.ـا.ت يا نور.. وهوا لو عندو حاجه..
الشرطه زمانها وصلت المستشفى.. يبقى يقولهالهم 
_نور... دكتوره انتي كنتي بتقولي يا رب..
ما يكونش هوه.. أنا بأكدلك إنو مش هوه..
يلا بينا نطلع من الغرفه دي بسرعة
_وطلعوا كلهم غرفه المدير.. والمدير رجع المكتب..
مكانه وقعد على المكتب..
وفجأه أم محمد دخلت بسرعه..
راحت للدكتورة قالتلها على مكان هبه ف ودنها..
وبعدين راحت لنور وقالتلها هيا كمان..
وبعدين الشرطه دخلت
_الظابط... إحنا جالنا بلاغ من الدكتوره سناء..
إن فيه هنا شبكه إجراميه منافيه للأداب
_الدكتوره... حضرتك أنا الدكتوره سناء
_وتاخد التسجيل بتاع رجب من أم محمد..
والتسجيل بتاع هبه اللي كان في الدب كان معاها..
وتاخد الدب من نهله تطلع من عنيه الكاميرا..
وتديهم للظابط
_الدكتوره... حضرتك دي تصويرات وتسجيلات..
إعتراف ليهم.. وإحنا حابسينهم كلهم ف غرفه
_(وتبص لأبوها شويه ولسه هتتكلم نور تقاطعها) _
_نور... ورئيسه الشبكه حضرتك دلوقتي..
في وضع مخل بالآداب..
اتفضلو معانا هتمسكوها متلبسه
_ويخرجو كلهم يروحو غرفه الحساب..
يطلعو سيد ورجب والاربع بنات..
_وبعدين يروحو الغرفه اللي فيها هبه..
ويخرجوها هيا وزينهم ملفوفين بملايات
_نور... بقولك إيه يا نهله وصليني قدام هبه
_(نور وهبه) _(وجه لوجه) _
_نور... صباحيه مبـ.ـاركه يا عروسه
_(هبه تقرب على نور خطوه) _
_(نهله بسرعه تروح تقف قدام نور) _
_هبه لنهله... متخافيش يا حلوه مش هعملها حاجه
_(تبعد نهله شويه بس واخده بالها من هبه) _
_هبه لنور... هوه انتي إسمك إيه
_نور... إسمي عمياء وسط الذئاب.......
_ويتبع.............
_هبه لنور... هوه أنتي إسمك إيه
_نور... إسمي عمياء وسط الذئاب
_هبه بغل... مش هسيبك يا عميا
_نور... ودا آخر درس هعلمهولك.. العمىَ مش عمىَ العين..
العمىَ عمىَ العقل والقلب.. حاولي تعالجيهم..
يمكن بعد كده تقدري تشوفي
_هبه... أوعدك إن أنا اللي هعلمك درس عمرك ما هتنسيه
_الظابط بصوت عالي... خدوهم
_(الشرطه تاخد هبه واللي شغالين معاها..
قدام اللي شغالين ف المستشفى كلهم) _
_نور للمدير... كنت عايزه أتكلم مع حضرتك شويه
_المدير... اتفضلو ع المكتب نتكلم براحتنا
_نور... نهله انتي وعلي استنوني في غرفتي..
وأنا هروح مع الدكتوره وهرجع معاها
_(نهله وعلي راحوا على غرفه نور..
وأم محمد راحت تشوف شغلها..
والمدير والدكتوره ونور راحوا غرفه المدير) _
_(في غرفه نور) _(نهله وعلي ) 
_(نهله بتضحك ضحك هيستيري) _
_علي بابتسامه... إيه يا نهله فيه إيه
_نهله وهيا بتضحك... هبه كان شكلها يفطس من الضحك
_علي... هوا بصراحه كلهم يستاهلو..
إن الكل يشمت فيهم ويضحك عليهم
_نهله ما زالت بتضحك... لأ ولا لما هبه قالت لنور..
أنتي إسمك إيه ونور قالتلها.. عمياء وسط الذئاب
_علي... بصراحه نور اديتلهم درس عمرهم ما هينسوه
_نهله بدأت تنهج من كتر الضحك.. الحمد لله.. الحمدلله..
إن قدرنا نخلص منهم
_علي... بس فيه حاجه أنا مش فاهمها..
هوه مش أبو الدكتوره.. هوه اللي كان مشغل الناس دي..
ليه بقى نور قالت للظابط.. إن هبه هيا رئيسه الشبكه
_نهله... إحنا لما نزلنا أنا والدكتوره الغرفه الخاصه..
نور قالت للدكتوره ان أبوها هوه اللي انقذها..
وكمان أنقذ الدكتوره وأمها..
لما تيجي نور نبقى نفهم منها..
المهم دلوقتي إن أنا مبسوطه.. وفرحانه أكتر..
إن فيه حد جدع واقف معانا
_علي... ما أنا قولتلك من قبل ما ت عـ.ـر.في..
إن نور تبقى بـ.ـنت خالك
_نهله بتفكير... اممممممم قولتلي إيه
_علي... لما كان إسمك ندي.. قولتلك إنك مش لوحدك
_نهله... اه بس انته قولت ل ندي.. وأنا اسمي نهله
_علي.. ههههههههه
_نهله... بقولك إيه ما ينفعش نشتريلك..
رجل كده نص عمر ونركبهالك مكان رجلك دي
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_(في غرفه المدير) _(المدير والدكتوره ونور) _
_المدير... حلو الدب دا يا نور
_نور تردد إسمها ...نور..هوه حضرتك عارف إسمي
-المدير... طبعا عارف.. أنا كل يوم بيجيني تقرير..
عن كل حاله ف المستشفى..
وبعدين انتي أذكى من إنك تسألي سؤال زي ده
_نور... يعني مش ذكيه أوي.. هيا بتيجي مع الواحد كده..
مره جول ومرتين ف العارضه
_المدير بابتسامه... إنتي وديتيها عند الجمهور
_نور... وإحنا بنلعب عشان نبسط الجمهور
_المدير... وانتي اسعدتي كل اللي شغالين في المستشفى
_الدكتوره تقاطعهم بعد نفاذ صبرها... أنا عايزه أفهم
_المدير... شوفي يا بـ.ـنتي
_الدكتوره تقاطعه... إسمي الدكتوره سناء
_المدير... شوفي يا دكتورة سناء.. أنا معترف إني غلطت..
بس أنا أضعف من إني أقف قصاد الناس دي..
الناس دي ما بترحمش.. وأنا خــــوفت عليكي انتي وأمك..
هددوني بيكم.. اضطريت إني أوافق
_الدكتوره... يا سيادة المدير.. الحق صوته عالي..
وإن الحق منتصرش عمره ما بيم*وت..
وإن ما*ت بيبقى عشان صاحب الحق جبان
_المدير... أنا مستعد أروح أسلم نفسي دلوقتي..
وأعترف بكل حاجه
_نور... لأ.. مش هتسلم نفسك..
أنتي عندك حق يا دكتورة ف كل اللي قولتيه..
بس الانسان طبيعي إنو يضعف وانو يغلط..
بس ف النهاية بتجيلو فرصه..
انو يقويي ضعفه ويصلح غلطه
_المدير... اوعدكم إن المكان ده مهيحصلش..
فيه الكلام دا على كده حتى لو على جث*تي
_نور... إنك تقفل المكان ف دا مش حل..
الزبون هيدور على مكان تاني..
والقرف دا هيستمر ومش هيخلص
_المدير... قوليلي أعمل إيه وأنا هنفذو
_نور... تحط إيديك ف إيدينا نكشف الناس دي
_(المدير يقوم من على مكتبه..
يروح يقف قدام نور..ويمدلها إيدو) _
_المدير... وادي إيدي
_(نور تقف وتمد إيدها للمدير) _
_نور... ربنا معانا
_المدير وهوا إيدو ف إيد نور يقول ف سره..
على آخر الزمن عيله زيك وعميا كانت هتكشفني
_نور وهيا إيدها ف إيد المدير تقول ف سرها...
لو فاكر إني صدقتك تبقى غـ.ـبـ.ـي......
_ويتبع...........
_(نور وهيا إيدها في إيد المدير تقول ف سرها)
نور..لو فاكر إني صدقتك تبقى غـ.ـبـ.ـي
_المدير بصوت عالي... اللي حصل النهارده أكيد..
الكل هيعرف بيه فأكيد الدنيا هتهدي شويه..
وأوعدك أول ما حد فيهم يتصل بيا هعرفك..
ونشوف هنعمل إيه ونتصرف إزاي
_نور... إن شاء الله..
_(وتوجه كلامها للدكتورة) _
_نور... يلا يا دكتورة المسامح كريم..
واديلو فرصه تانيه.. ينضف معانا القرف ده
_الدكتوره تبص للمدير شويه..
وتكتفي بهز راسها بالموافقه
_ويخرجو من عند المدير والمدير يقعد على مكتبه
_(المدير بيفتكر هبه لما كلمته على نور) _
          __(في الماضي) __
_المدير... هيا البت حلوه للدرجادي
_هبه... ما فيهاش غير عيب واحد
_المدير... عيب إيه
_هبه... البت ناصحه وذكيه يعني التعامل معاها يبقى بحرص
        ___(ف الوقت الحالي) __
_المدير يكلم نفسه... انتي غـ.ـبـ.ـيه يا هبه..
 والغـ.ـبـ.ـي ما ينفعش يشتغل شغلانة زي دي
_(ويطلع تلفونه ويتصل برقم) _
_المدير... ألووو
_الرقم... اموااااااااه
_المدير... داليا.. فيه عندك مهمه 
بقلم... محمد طه عبد المجيد
_(ف الطرقه) _(الدكتوره ونور وهما رايحين على غرفه نور) 
_الدكتوره... أنا لا مصدقه ولا مقتنعه باللي بيحصل..
وانتي يا نور لسه صغيره.. وجريمه زي دي..
ما ينفعش فيها تسامح.. وانا لحد دلوقتي ساكته عشانك
_نور... يا دكتورة إحنا لسه بنقول بسم الله..
خلي بالك طويل.. وصدقيني لما الحكاية تخلص..
هتصدقي وتقتنعي
_الدكتوره... هتعملي إيه يا نور..
وما تقوليش الدب هوا اللي هيعمل
_نور بلهفه... الدب.. هوه فين الدب.. فين الدب
_الدكتوره... إهدي يا نور الدب مع نهله ما تخافيش
_نور... الحمدلله.. بقولك إيه يا دكتورة..
أنا هبقي اديلك عنوان شقتنا اللي كنا قاعدين فيها..
يمكن جدتي كانت قاعده معانا ف الشقه
_الدكتوره... حاضر يا نور.. وهروح بنفسي..
وان شاء الله هلاقيها.. وهجيبها معايا
_نور... إن شاء الله أنا قلقانه عليها أوي
_(في غرفه المدير) _(مكالمه تلفون) _
_داليا... أخيراً يا باشا هتنزلنا الملعب..
دا أنا قولت أنته نسيتني.. وخلتني أفكر أعتزل..
وأبدأ أكتب مذكراتي.. عشان الأجيال يستفيدوا..
من مسيرتي اللي تشرف
_المدير بضحك... وهتسمي بقى سلسله مذكراتك إيه
_داليا... هسميها داليا الغاليا.. هاهاهاها هاهاهاها
_المدير بجديه... شكلك هتحصلي هبه وهتغرقوني معاكم
_داليا باهتمام... هبه.. إيه اللي حصل ل هبه
_المدير... أخدت إنذار وخرجت من الملعب
_داليا بغـــضــــب... نهااااااااار أبوه أسود.. اللي كان السبب..
ابعتلي يا باشا إسمه ومبقاش داليا
_المدير يقاطعها... إهدي واسمعيني كويس..
عشان دي حاله خاصه
_داليا بعدm استيعاب... حاله خاصه..
 هوا إيه الموضوع بالظبط
_المدير... عيله تحت العشرين سنه وذكيه بس عميا
_داليا بسفاله... أحيييييييييه.. عيله وعميا
_المدير... إيه.. ذكيه.. ما سمعتيهاش
_داليا بسفاله... لأ ذكيه دي تبقي إمها
_المدير بتحذير شـ.ـديد اللهجه... مش عايز غباء وتهور
_داليا... يا باشا البت دي بتاعتي..
اطبقهالك والعبلك بيها الكوره..
ومكان ما انته عايزني أشوطهالك هشوطها
_المدير... بلاش الثقه الذياده دي..
بدل ما هيا تشوطنا كلنا
_داليا... يا باشا هوا أنا ليه حاسه إنك قلقان منها..
وعاطيها أكبر من حجمها
_المدير بجديه... داليا البت دي زي القنبلة..
لو انفجرت ف وشنا هتعورنا كلنا..
يبقى نتعامل معاها بشويش لحد ما نبطل مفعولها..
وبعد كده العبي بيها براحتك.. كلامي واضح
_داليا بغل وشر... دا أنا هخلي عيال الشارع يلعبوا بيها...
_ويتبع...............
_داليا... دا أنا هخلي عيال الشارع يلعبو بيها
_المدير... بقولك إيه سمير خرج من السـ.ـجـ.ـن ولا لسه
_داليا... كان المفروض خرج الأسبوع ده..
بس ان شاء الله هيكون معانا الأسبوع الجاي
_(التلفون الخاص للمدير يرن) _
_المدير... اقفلي يا داليا وهكلمك تاني
_المدير يرد على التلفون الخاص... باشا
_الباشا... إيه اللي حصل عندك في المستشفى دا يا سامح
_المدير... يا باشا اطمن كله تحت السيطرة
_الباشا بعصبيه... ولما كله تحت السيطرة..
إيه التهريج اللي حصل ده
_المدير... يا باشا أنا لمـ.ـيـ.ـت الموضوع..
واللي كان السبب هيتحاسب
_(الباشا يقفل السكه ف وشه) _
_(المدير يتصل ب داليا) _
_المدير... تجهزيلي 4 بنات وتبعتيهم المستشفى..
وأول ما سمير يخرج.. تبلغيني عشان نجتمع..
واقولكم هتعملو إيه بالظبط
_(وقبل ما ترد قفل ف وشها السكه) _
_(في غرفه نور) _(نور ونهله وعلي ) 
_علي... نور أنا مش فاهم حاجة وعايز أفهم
_نور لنهله... وانتي يا هبله مش عايزه تفهمي انتي كمان
_نهله... أنا الحاجه الوحيده اللي عايزه أفهمها..
حكايتك انتي والدب ده..
عشان مش مطمنه للعلاقه اللي بينكم
_نور بابتسامه... انتي غيرانه منو ولا إيه.. (وتحـ.ـضـ.ـن الدب) 
_نهله... الويل لك أيها الدب اللعين
_نور بفرحه... نهله انتي بتقولي إيه
_نهله باستغراب... إيه الجمله اللي أنا قولتها دي..
أنا مش عارفه أنا قولتها إزاي
_نور بابتسامه... الذاكره بدأت تشتغل..
بس والنبي لما عقلك يرجعلك..
ما تعملي فيا مقالب
_(بقلم... محمد طه عبد المجيد) _
_علي بغـــضــــب... أنا رايح على غرفتي
_نور... أستنى يا علي.. إحنا جايين معاك غرفتك
_(يدخلو غرفه علي) _
_نور... نهله اقفلي الباب وتعالو اقعدوا جنبي
_نور بصوت وا.طـ.ـي... إحنا جينا هنا عشان مفيش هنا كاميرا..
وعشان ممكن تكون الكاميرا اللي ف غرفتي..
بتسجل صوت وصوره
_علي... خير يا نور
_نور بصوت وا.طـ.ـي... أنتو أكتر اتنين أنا بثق فيهم
والدكتوره كمان أنا بثق فيها..
بس مشكلتها انها متهوره..
واللي جاي مش عايز اندفاع وتهور
_علي... خير يا نور قلقتيني
_نور... المدير هوا اللي كان مشغل هبه واللي معاها
_علي... هوا دا اللي أنا عايز أفهمه..
ليه ما بلغتيش عليه.. وسلمتيه للشرطه وخلصنا
_نور... لأن مفيش أي دليل ضدده..
لأن هبه ما مجابتش سيرته ف التسجيلات..
ولأن هبه واللي معاها مستحيل يعترفو عليه
_نهله... وإحنا بقي هنقدر عليه
_نور... قصدك عليهم
_علي... عليهم اللي هما مين يا نور
_نور... اللي معاهم فلوس ونفوذ..
زباين هبه والبنات اللي كانو معاها
_علي... وإحنا مالنا ومال دا كله يا نور
_نور... يعني إيه إحنا مالنا يا علي
_علي بتحذير... يعني تفوقي يا نور..
وت عـ.ـر.في ان إحنا مش بنمسل ف فيلم المخرج هيوفرلنا..
كل وسائل الانتصار على الناس دي..
انتي مش هتغيري الكون يا نور..
والدنيا دي زي ما الخير اللي فيها مش هيخلص..
بردو الشر اللي فيها مش هيخلص..
وانتي لسه قايله الناس دي معاها فلوس ونفوذ..
يعني لو حطونا ف دmاغهم.. مش هيطلع علينا..
نهار بكره.. يبقي الحل الوحيد..
إننا نهرب من قدام الناس دي..
مش نروح نقف ف وشهم..
يا نور اللي ما يشوفش من الغربال يبقى أعمي..
أنا عاجز وبرجل واحده.. وانتي ما بتشوفيش..
ونهله لا حول لها ولا قوة..
لو وقفنا قصادهم يبقي بننت،حر..
وصدقيني يا نور.. أنا أكتر منك قرفان من الناس دي..
أنا أكتر منك عايز الناس دي تتحاسب وتتع،دm..
بس يا نور العقل بيقول.. إننا ما نوقفش ضدد التيار..
العقل بيقول إننا نهرب..
إحنا لازم نهرب.....
_ويتبع.......
_بقلم... محمد طه 🖋️
_أتمنى من كل المتابعين أن يقرأون هذا
_أولا ::بحبكم ف الله جميعا وتحياتي لكل المتابعين
_ثانياً ::كل تعليقاتكم بشوفها وسعيد بيها جدا
_وبزعل جدا لما بلاقي تعليق من النوع ده
_(كملي) _(تسلمي) _(تسلم ايديكي) _
_يا جماعه مؤلف الروايه إسمه
_(محمد طه عبد المجيد) _أو_( محمد الشاعر) _
_ثالثا ::_(أغلب التعليقات) _
_(البـ.ـارت صغير) _(كبر البـ.ـارت شويه) 
_(طيب نزل بـ.ـارتين ف اليوم) _
_يا جماعه قولت قبل كده وهقول تاني
_أنا ما بشرحش تفاصيل الوجه والحركه
_ولو كتبت تفاصيل الوجه والحركه
_البـ.ـارت هيبقى أكبر من كده 3 مرات
_(ودا مثال بسيط) _
_نهايه البـ.ـارت دا حديث ل علي
_قبل ما علي يتكلم لو هشرح تفاصيل الوجه والحركه
_قبل ما يقول الحوار فيه 29 كلمه المفروض يتكتبو
_(تعالو نشوف) _
علي كان واقف وبعيد عن نور شويه
قرب منها خطوتين وقعد قدامها مباشرا
وهوا بيغلي من جواه وعنيه كلها قلق وخــــوف
وقبل ما يتكلم خبط بالعكاز في الأرض وقال...
_كل دا أنا لخصته ف كلمتين
_علي بتحذير
_يا جماعه انا بكتب الحوار مباشر
_(خير الكلام ما قل ودل) _
_علي...يا نور العقل بيقول إننا ما نقفش ضدد التيار 
العقل بيقول إننا نهرب..إحنا لازم نهرب 
_نور...اهرب يا علي..وأي مشكلة تقابلك ف حياتك..
اتحجج بضعفك واهرب منها..
هحكيلك قصه صغيره يا علي..
جدتي كانت بتحكيهالي زمان..
كان فيه غابه..الحيوا،نات اللي فيها..
قالو هنعمل مسابقة سباق سرعة 🏁 
إتقدm الثعلب واتقدmت السلحفه..
كل الحيوا،نات ضحكو 😂 على السلحفه..
إزاي تدخل سباق سرعة 🏁 قصاد الثعلب 
وبدأ السباق..الثعلب ف نص المسافة..
قال هقعد أرتاح شوية..أنا كده كده كسبان..
وقعد الثعلب تحت شجرة 🌳 وغلبه النعاس ونام..
ولما صحي من النوم كانت السلحفه كسبت السباق 
السلحفه كسبت عشان ما بصتش لقوه الثعلب..أو سرعته 
السلحفه كسبت عشان كان عندها إراده..
وعزيمه إنها تكسب 
_علي...بس إحنا مش حيوا،نات 
_نور بعصبيه...لكن عايشين ف غابه يا علي..
عايشين ف غابه..واللي الناس دي بتعمله..
الحيوا،نات ما بيعملهوش 
الخلاصة يا علي..إحنا مش محتاجين لمخرج 🎬..
عشان يوفرلنا وسائل الانتصار..
إحنا محتاجين لإراده وعزيمة..ويكفي إن معانا ربنا 
وأنا هكمل يا علي ..
وصدقني مش هلومك لو مشيت 🛌 قصدي لو هـ.ـر.بت 
_علي...يا نور إحنا عملنا اللي علينا وذياده..
الدكتوره ساعدتنا وإحنا ساعدناها وخلصنا..
وخلصت الحكاية 
_نور...لأ يا علي ما خلصتش..
واللي بدأناه أنا هكمله لوحدي 
_(خارج المستشفي)..(في بيت داليا 🏡 )_
_(داليا جهزت الأربع بنات اللي هتبعتهم يشتغلو..
ف المستشفي وبتديهم التعليمـ.ـا.ت)_ 
_داليا...شوفو بقي يا بنات..أنتو أكتر أربعه بثق فيهم..
ومتأكده من شطارتكم..
المستشفي اللي أنتو رايحين تشتغلو فيها دي..
عيزاكم ترفعو راسي 🤠 فيها..
وتعملو علاقات مع كل اللي شغالين فيها 💘 
اللي عايز فلوس نديلو فلوس..
واللي عايز حب نعشقه 😍 ونحبه..
واللي عايز بوس نخليه يبـ.ـو.س 👄 ..
بقلم...محمد طه عبد المجيد 
واللي عايز يتـ.ـحـ.ـر.ش نسيبه يتـ.ـحـ.ـر.ش..
من الآخر عيزاكم تسيطرو عالمستشفي واللي شغالين فيها..
بعد كده هتبدأو تدورو على بـ.ـنت عندها 
عشرين سنه أو أقل..وعميا 
وأول ما تعرفو مكانها ..ما تغبش عن عنيكو لحظة..
تسلموها لبعض..وتتجنبو اي كلام معاها..
مش عيزاكم تتكلمو معاها خالص..
بعد كده تعرفولي..مين أكتر حد قريب منها..
ومين الممرضات اللي بيدخلو عندها..
ومين الدكتور المسؤول عنها..
عايزه تقرير يومي 📜 
عن المستشفي وعن البت العميا دي 
واعملو حسابكم..اللي هتضيف حاجة 📣 
أو هترتجل من عندها من غير ما ترجعلي..
مش هرحمها وهحاسبها بطريقتي..
معاكم صلاحيات الارتجال ف الدلع والمياصه..غير كده لأ 🚱 
فيه أي حاجة مش واضحة..
فيه أي إستفسار أو سؤال 🙋 
_(الأربع بنات ف صوت واحد 🔉 )_
_كله تمام 👌 يا غاليا وهنشرفك ونرفع راسك هاهاهاها 
_(ف المستشفي)..(غرفه علي)..(نور ونهله وعلي تكمله حديثهم)_ 
_علي...يعني إيه هتكملي لوحدك ..
إنتي عارفه ومتأكده إني مش هسيبك..
ما تقولي حاجة يا نهله ساكته ليه 
_نهله...والله أنا شايفه إن اللي أنته بتقوله صح ☑ 
واللي نور بتقوله صح ☑ 
واللي هتقرروه أنا معاكم فيه 
_علي...وأنا ما قولتش إن اللي نور بتقوله غلط..
بس إحنا كده بنقف قدام القطر..
دا إسمه إنت،حار 
_نور...عارفه يا علي إنها مغامره مو،ت..
وعافه إنك خايف 😨 علينا..
بس أنا فيه مشهد مش هقدر أنساه..
وهعمل اللي هقدر عليه ف الناس دي..
عشان أطفي الن،ار اللي جوايا 
_نهله...مشهد إيه يا نور 
_نور بحـ.ـز.ن...الناس العيانه اللي بتيجي عشان تتعالج..
بيستخدmوهم ف إرضاء رغباتهم وشهواتهم..
بيستخدmوهم ف القذ،ارة وف الوس،اخة 
حسبي الله ونعم الوكيل فيهم 
_أم محمد تدخل مفزوعه...الحقوني الدكتوره اتخـ.ـطـ.ـفت.......
_ويتبع.........
_أم محمد تدخل مفزوعه...الحقوني الدكتوره اتخـ.ـطـ.ـفت 
_نهله بخــــوف...اتخـ.ـطـ.ـفت يعني إيه..اتخـ.ـطـ.ـفت إزاي 
_أم محمد بأنفاس متقطعة...كنت واقفه ف الشباك بالصدفة..
وشوفت الدكتوره فيه ناس مسندينها..
وركبوها عربيه سودا ومشيت بسرعة 🏎 
_علي قام وقف وبص لنور...ها يا نور هنستني..
لحد ما يسحبونا واحد ورا واحد 
_(نور تحـ.ـضـ.ـن الدب وتحاول تكون هاديه عشان تقدر تهديهم )_
_نور بهدوء...لو الباب مفتوح اقفليه يا أم محمد 
إهدىَ يا علي عشان نفكر هنتصرف إزاي 
_علي بعصبيه وصوت عالي...قولتلك يا نور نتصرف إزاي..
وكل دقيقة بتعدي..فيها خطر علينا كلنا 
_نور...يا علي إحنا دخلنا خلاص جحرهم 
_علي بصوت عالي...المستشفي دي هيا جحرهم 
_نور...يبقي تهدىَ عشان نفكر إزاي..
نخرج من غير ما يحسو بينا 
_أم محمد بإندهاش...هوا دا كل اللي شاغلكم..
إنكو تخرجو وتهربو..طب والدكتوره مين اللي هيساعدها 
_نور...يا أم محمد وجودنا هنا فيه خطر علينا كلنا..
وأنتي كمان لازم تيجي معانا..
وإحنا مستحيل هنسيب الدكتوره..
وبوجودنا برا المستشفي هنقدر نساعدها..
إنما لو فضلنا هنا..
زي ما قال علي هيسحبونا واحد ورا التاني 
_(في غرفه المدير)..(مكالمة تلفون 📞 )_
_المدير...ها يا داليا..جهزتي الأربع بنات..اللي قولتلك عليهم 
_داليا...هيكون عندك بكرا أربع صوا،ريخ 
_المدير...المهم يكونو شاطرين مش أغـ.ـبـ.ـيه زي هبه 
_داليا بدلع...يا موحه دول تلاميذ داليا الغاليا 
_المدير باشتياق...وحـ.ـشـ.ـتني أيامك وشقاوتك يا غاليا
_داليا بدلع...يا راجـ.ـل أنته لسه فيك حيل👨 ..
ما راحت علينا خلاص..نسيب المجال بقي..
للأجيال اللي طالعه 
_المدير...الأجيال اللي طالعه أجيال خايبه..
والغباء مسيطر عليهم..والخــــوف بقي..
ل نتاخد ف الرجلين بسببهم..
بس أنا مضطر إني أعتمد على سمير من تاني 
_داليا...يا باشا سمير غلط وشال غلطو لوحدو..
وبعدين أنا عيزاك تسيبني أنا اللي أسوق سمير ..
واستمتع واتفرج على سواقه الغاليا 
_المدير...يا داليا أنا مش مهم عندي إنتي اللي تسوقي..
أو أنا اللي أسوق..المهم دلوقتي..موضوع البت العميا دي..
يتقفل وبسرعه..وخدي بالك إنها مش لوحدها 
_داليا...يا موحه اللي تقلق منو مفيش أسهل منو..
البت دي لو معاها جيش..قصاد الغاليا يقف ما يعديش..
دا أنته خلتني متشوقه..إني أشوفها النهارده قبل بكرة..
وكان نفسي أوي تبقي مفتحه وبتشوف..
عشان ما تصعبش عليا من اللي هعمله فيها 
_المدير...ما يصعبش عليكي غالي يا غاليا..
أسمعي يا داليا..أنا عايز خبره السنين اللي فاتت كلها..
تطلع ف المهمه دي..ومعاكي جميع الصلاحيات 
_داليا بدلع...صفر أنته بس يا حكم..
واتفرج على رقصي وترقيصي 💃 
بقلم...محمد طه عبد المجيد 
_(في غرفه علي)...( نور وعلي ونهله وأم محمد )_
_علي...أنا هخرج أشوف الدنيا برا إيه..
وأشوف هنخرج إزاي 
_نور بحرص...لأ يا علي..ما فيش حد هيخرج..
إلا أم محمد بصفتها شغالة هنا..
ومحدش هيعترضها على الأقل دلوقتي..
_وتوجه كلامها ل أم محمد...قوليلي يا أم محمد..
المستشفي فيها باب خروج غير الباب الرئيسي 🚪 
_أم محمد...آه فيه بس مقفول وعليه أمن 
_نور...يبقي خروجنا هيبقي من الباب الرئيسي ..
بقولك إيه يا أم محمد..الواد بتاع غرفه الكاميرات..
دا إسمه إيه 
_أم محمد...إسمه شاكر..واد جدع 👴 وأنا متأكدة أنو هيساعدنا 
_نور...يبقي تسمعي اللي هقولك عليه وتنفذيه بالحرف الواحد..
تروحي دلوقتي تاخدي رقم تلفونه 
_أم محمد...معايه رقمه 
_نور...تمام تروحي تجيبي كرسي متحرك..
وعمامه أو شال رجـ.ـالي 🧣 
_أم محمد...حاضر _(وتخرج أم محمد بسرعة )_
_نهله بخــــوف...إحنا بعد ما نخرج من هنا يا نور هنروح فين 
_نور...نخرج بس يا نهله وبعد كده نشوف هنروح فين 
_(بعد شويه أم محمد جات وجابت اللي نور قالتلها عليه)_ 
_نور...شوف يا علي..أنته هتقعد على الكرسي المتحرك..
وتغطي نص وشك بالشال وأم محمد هتزقك..
وأنا ونهله هنكون وراكم 
_(وتوجه كلامها ل أم محمد )_
_وأنتي يا أم محمد..هتتصلي بشاكر اللي ف غرفه الكاميرات..
تقوليلو فيه وضع طارئ..هتبقي تحكيلو عليه بالتفصيل بعدين..
_(هيقولك خير )_
_هتقوليلو عايزه أخرج من باب المستشفي 🚪 
من غير ما حد ياخد باله 
_(هيقولك إزاي أو أعمل إيه )_
_هتقوليلو أول ما أرن عليك ..ترن على الأمن اللي ع البوابة..
تقولهم أنا شايف اتنين شكلهم غريب وميطمنش..
برا البوابة على الشمال..اطلعو شوفو إيه حكايتهم 
_وف لحظة خروج بتوع الأمن..إحنا هنخرج طبيعي جداً..
زي أي حد خارج..بتوع الأمن هيروحو على شمال البوابة..
وإحنا هنروح على اليمين..
وإن شاء الله محدش هياخد باله مننا..
_يلا يا أم محمد اتصلي بشاكر 
_(أم محمد أتصلت بشاكر وقالتلو على كل اللي قالته نور)_
_(رفض ف الأول بس بعد كده قرر إنو يساعدهم)_ 
_وعلي قعد على الكرسي المتحرك👨‍🦽..
وغطي نص وشه بالشال..
وخلاص بدأو إنهم هيتحركو 
أم محمد تفتح الباب تلاقي ف وشها 😲😲
ويتبع.............
_(أم محمد تفتح الباب تلاقي ف وشها الدكتوره )_
_أم محمد بفرحة...دكتوره الحمدلله الحمدلله 
_(وتاخدها بالحـ.ـضـ.ـن)_ 
_نور بعدm استيعاب...دكتوره مين يا أم محمد 
_أم محمد وهيا حاضنة الدكتوره...الدكتوره سناء يا نور
_نهله بعصبيه...أومال مين اللي اتخـ.ـطـ.ـف يا وليه أنتي..
نشفتي دmنا الله يسامحك 
_الدكتوره بعدm استيعاب من اللي بيحصل...اتخـ.ـطـ.ـف 
_نور...اقفلي الباب يا أم محمد وأنتي يا نهله قعديني 
_الدكتوره...هوا فيه إيه يا جماعة..وأنتو كنتو رايحين فين..
ومين اللي اتخـ.ـطـ.ـف..وعلي متنكر ليه..
هوا إيه اللي بيحصل 
_نور...قبل ما نقولك على أي حاجة..
أم محمد تسويلها معاش مبكر وتمشيها من هنا
_أم محمد بثقه وفرحه...مش ههون عليكم كلكم 
_علي...أم محمد قالتلنا..إنها شافت ناس وهما بيخـ.ـطـ.ـفوكي 
_الدكتوره باستغراب...بيخـ.ـطـ.ـفوني..طب امتي وإزاي..
أنا كنت ف العمليات كان عندي عملية 
_أم محمد...والله يا دكتوره شيفاهم وهما بيخـ.ـطـ.ـفوكي بعنيه 
_الدكتوره...والله يا أم محمد قسم الرمد ف الدور التاني..
روحي اكشفي وعلى حسابي كمان 
_أم محمد...أنا آسفه يا جماعه والله أنا مش عارفه اقولكم إيه 
_الدكتوره...طب هنفرض إن أنا كنت اتخـ.ـطـ.ـفت..
إنتو كنتو رايحين فين..شكلكم كده كنتو هتهربو..
وأنا اللي كنت فاكره ورايا رجـ.ـاله
_نور...إحنا فعلا يا دكتوره كنا هنهرب..
بس عشان نساعدك والله 
_علي...أنا بردو لسه عند رأيي..إحنا لازم نمشي من هنا
_الدكتوره...تمشو..هتمشو تروحو فين يا علي..
وأنته اللي بتقول كده..دا أنا مطمنه بيكم..
وبيك لإنك الراجـ.ـل الوحيد اللي معانا 
_نور تستفذو...لأ مش الوحيد اللي معانا..
شكل كده شاكر اللي ف غرفه الكاميرات..
هيطلع أجدع منو
بقلم...محمد طه عبد المجيد 
_نهله توطي على نور وبصوت وا.طـ.ـي...لأ يا نور..
مفيش حد أجدع من علي 
_نور بصوت وا.طـ.ـي...يا بت اتقلي متبقيش مدلوقه كده 
_نهله بصوت وا.طـ.ـي...واسيب ندي تاخده مني 
_نور بعدm فهم وبصوت وا.طـ.ـي...ندي..ندي مين
_نهله بغباء وصوت وا.طـ.ـي...ندي دا إسمي..
قبل ما أعرفك وأعرف إن إسمي نهله
_نور...وربنا هبله..والذاكرة بدأت ترجعلها..
والنبي يا رب ما ترجعلها الذاكره..عشان هتتعبني أكتر..
يا بت ما أنتو الاتنين واحد 
_نهله بغباء أكتر وبصوت وا.طـ.ـي...واحد إزاي..
هيا إسمها ندي وأنا إسمي نهله
_الدكتوره...هوه أنتو موطيين صوتكم ليه..
إحنا كلنا سامعينكم عالفكره 
_نور بصوت وا.طـ.ـي...الله يكسفك..
_وتعلي صوتها...إحنا كنا بنقول إيه..آه شوف يا علي
_الدكتوره تقاطعها...بعد إذنك يا نور..
علي من بكره هيستلم شغله مع شاكر..
ف غرفه مراقبه الكاميرات..
_أما بالنسبة ليكي يا نور..ف أنا بدأت أتواصل..
مع دكتور كبير خارج البلاد..وبعتلو تقرير عن حالتك..
وهوا طمني بنسبه كبيره 
_نهله...طيب وأنا يا دكتوره ولا نسيتيني 
_الدكتوره...وأنتي يا نهله..أنا من رأي نور..
يا ريت الذاكرة ما ترجعلكيش..عشان ما تتعبناش أكتر 
_(مع إبتسامه الجميع..إلا علي غير مقتنع..
بس إلي حد ما موافق )_
_(خارج المستشفي)_.._(ف بيت داليا)_.._(داليا وسمير)_
_داليا باشتياق...تعالا ف حـ.ـضـ.ـني..وحـ.ـشـ.ـتني وحـ.ـشـ.ـتني وحـ.ـشـ.ـتني 
_سمير...والله إنتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و  أوي..(ويبـ.ـو.س إيديها)
_داليا...يا ريت تكون اتعلمت 
_سمير...الواحد لازم يغلط عشان يتعلم..
واوعدك إن الغلط مش هيتكرر تاني 
_داليا...نبره صوتك مش عجباني..أتمني يكون الطبيعي..
بتاع أي حد خارج من السج،ن
_سمير...أنا هقوم آخد دش وأرتاح شوية 
_داليا...إرتاح شويتين..عشان محضرالك عروسة..
إنما إيه خاااااام..قطه عميا...........
ويتبع...............
_داليا...ارتاحلك شويتين عشان محضرالك 
عروسة إنما إيه خاااااام قطه عميا 
_سمير...عروسة ولا مهمه
_داليا بغـــضــــب...سمير قدامك يومين..تخرج من اللي أنته فيه ده
_سمير...سمير شطب وقفل الدكان أنا خلاص اعتزلت 
_داليا...أسمع يا سمير..أنا ليا عندك كتير..وقصاد الكتير ده..
بـ.ـنت هتجبهالي تحت رجليا..بعد كده بقي..
تعتزل تعتكف إعمل ما بدالك
_سمير...قولتلك يا داليا أنا شطبت
_داليا بعصبيه وصوت عالي...أنا اللي اقول مش أنته 
_سمير...عالفكره أنا اخوكي الصغير..مش واحد شغال عندك..
يعني المفروض إنك إنتي اللي تنصحيني..
إني أبعد عن الشغل المقرف ده
_داليا ببرود وتهديد...طيب بما إنك أخويا الصغير..
قولي هيا إمنا ما،تت إزاي 
_سمير بغـــضــــب وصوت عالي...دالياااااااااااا 
_داليا بوجه شيطاني وصوت عالي مخيف...
إسمي الغاليا يا روح أمك 
_(في المستشفى)_ (غرفه المدير)_( مكالمة تلفون )_
_المدير...أيوه يا باشا 
_الباشا...ابعتلي تقرير مفصل عن الشخص..
اللي اتسبب في اللي حصل عندك 
_المدير...يا باشا أنا شغال ع الموضوع ومش ساكت 
_الباشا...يا سامح أنته لو شغال وشايف شغلك..
مكنش المهزله دي حصلت 
_المدير...أوعدك يا باشا إنها مش هتتكرر تاني 
_الباشا...ساعة والتقرير يكون عندي 
_المدير...يا باشا دي بـ.ـنت عميا..الصدفه والحظ..
لعبو معاها دور كبير ف إنها تعرف شغلنا 
_الباشا...بـ.ـنت عميا..بذمتك أنته مش مكسوف من نفسك..
إنته كبرت ومبقتش قد الشغلانه ولا إيه يا سامح
_المدير...يا باشا دي أول غلطه ليا ومش هتتكرر تاني..
وأرجوك سيبني أحاسبها بنفسي 
_الباشا...ماشي يا سامح أتصرف
_(ويقفل التلفون ف وشه)_
_(الباشا يقفل السكه وينادي ع الحارس الخاص ليه)_
_الباشا...حامد
_حامد...الباشا يؤمر 
_الباشا...تروح المستشفي..تشوفلي حكاية البـ.ـنت العميا دي إيه..
وتخلص من غير مشاكل 
_حامد...الباشا يؤمر
_(في المستشفى المدير بعد ما قفل مع الباشا)_ 
_المدير يكلم نفسه...موضوع البـ.ـنت العميا دي لازم يتقفل..
وف أسرع وقت..أنا متأكد ان الباشا مش هيسكت..
بس أنا هد،فن البت دي قبل الباشا ما يوصلها قبلي..
يبقي اخلي داليا وسمير في إتجاه..
وهخلي عماد ف الإتجاه التاني 
بقلم...محمد طه عبد المجيد 
_(ويتصل بعماد)_
_المدير...أيوه يا عماد
_عماد...تحت أمر الإداره 
_المدير...هبعتلك تقرير دلوقتي تخلص ع السريع..
وأعمل حسابك إن الهدف هنا ف المستشفي..
يعني عايز العملية تبقي ع السريع وعلى نضافه
_(في بيت داليا)_ (داليا وسمير)_( تكمله حديثهم )_
_داليا بوجه شيطاني وصوت عالي مخيف...
إيه اتضايقت لما قولتلك إمنا ما،تت إزاي..
طيب بلاش..أنا بقيت عاجزه وقاعده على كرسي متحرك..
بسبب مين..بلاش..جوزي اتقبض عليه وأخد إعد،ام..
بسبب غباء مين..
ما ترد يا أغـ.ـبـ.ـي إنسان على وجه الأرض 
_سمير بهدوء...لما إنتي مقتنعه إن أنا غـ.ـبـ.ـي..
وأنا شايف إن أنا فعلا غـ.ـبـ.ـي..
خرجيني بقي من الطريق ده..
عشان ما أضركيش أكتر من كده
_داليا...معلش أنا عيزاك تضرني مره كمان..
طبعاً عارف المستشفي 
_سمير يقاطعها...إن شاء الله بعد يومين تلاته كده هبقي جاهز
_داليا بعصبيه...مفيش لا يومين ولا حتي ساعه..
هتروح المستشفي..فيه أربع بنات هناك هيساعدوك..
هما عارفينك..وأنته هتعرفهم بالخاتم ده..
لأنهم لابسين نفس الخاتم..قرب خد الخاتم
_(سمير يقرب منها عشان ياخد الخاتم)_
_داليا بغـــضــــب...إنزل على ركبك
_وبعد ما ينزل تمسكه من رقبته وتخـ.ـنـ.ـقه وتقوله...
_داليا...اللي ما تعرفهوش إنك مش أخويا..أنته إبني..
وأبني لو عصاني أفعصه تحت رجليا.......
_ويتبع..........
_داليا بغـــضــــب...اللي ما تعرفهوش إنك مش 
أخويا..أنته إبني..وإبني لو عصاني..
أفعصه تحت رجليا..تجيبلي البت..
وما شوفش وشك تاني 
_(سمير وهوا بيحاول يشيل إيدها من على رقبته)_
_سمير...إنتي مستحيل تكوني من جنس البني آدmين 
_(في المستشفى)_ (غرفه نور)_ (نور ونهله)_
_نور...بقولك إيه يا نهله خدي علي وامشو من هنا 
_نهله...حاضر يا نور..بس قوليلي الأول..
بعد ما آخد علي ونمشي من هنا..
هنروح فين..وهناكل ونشرب إزاي 
_نور...يا نهله أنا خايفه عليكم 
_نهله...ولما نمشي من هنا..هتطمني..
دا المفروض تخافي علينا أكتر 
_نور...أنا متأكده إن المدير ده بيخطط لحاجه 
_نهله...خليه يخطط..وإحنا هنمسحه هوه وخطوطه 
_نور...يا نهله الموضوع كبير وهما مش هيسكتو 
_نهله...الموضوع كبير الموضوع صغير..مش دا المهم..
أنا اللي شاغلني موضوع أهم من دا كله..
ومش عارفه أتصرف إزاي 
_نور...موضوع إيه دا اللي أهم من دا كله 
_نهله...دلوقتي علي لما هيشتغل ف غرفه مراقبه الكاميرات..
هيدخل على كاميرات غرف البنات..
وهيقعد يتفرج على دي شويه..وعلى دي شويه..
ويشوف دي وهيا بتغير هدومها..ويشوف دي وهيا نايمة 
_نور تفوض أمرها لله...لله الأمر من قبل ومن بعد 
_(مع دخول الدكتوره وتسمع نور وهيا بتقول)_
_لله الأمر من قبل ومن بعد 
_الدكتوره...خير يا نور فيه إيه 
_نور...أختنا نهله فيه عندها مشكلة كبيره..
وأنا مش عارفه أحلها..يا ريت حضرتك تساعديها 
_الدكتوره باهتمام...خير يا نهله مشكلة إيه 
_نهله وهيا بتشاور على الكاميرا...
قوليلي يا دكتوره هوه علي شايفنا دلوقتي 
_الدكتوره...لأ 
_نهله...طيب مين اللي شايفنا دلوقتي 
_الدكتوره...اللي شايفنا دلوقتي هتبقي نسمه..
لأن هيا اللي ماسكه غرف الإناث كلها
_نهله...الحمدلله خلاص كده المشكله اتحلت 
_الدكتوره باستغراب...المشكله اللي نور ما عرفتش تحلها..
خلاص كده إتحلت..أنا مش فاهمه حاجه 
_نور...والأفضل يا دكتوره إنك ما تركزيش مع البت دي..
المهم قوليلي عملتي اللي قولتلك عليه 
_الدكتوره...كله تمام يا نور..هوه الواد شاكر شاطر..
وقد المهمه وأنا بثق فيه..بس أنا عايزه أعرف..
هيا إيه المشكله اللي أنا حليتها..
وأنا مش عارفه هيا إيه أساساً
_نور...حضرتك طمنتي جوليت على روميو..
إنو مش هيقعد يتفرج على البنات ف الكاميرات 
_الدكتوره...هوه إحنا ف إيه وهيا ف إيه..
بقولك إيه يا نور..أنا هوقفلها علاج تنشيط الذاكره..
وهكتبلها على خروج إنتي عايزاها ف حاجه 
_(مع إبتسامه الجميع)_ 
_نور...بقولك إيه يا دكتوره..لو لاحظتي أي حاجة غريبة..
أو فيه أي حاجة جديدة ف المستشفي..إبقي  عـ.ـر.فيني بيها
_الدكتوره بتفكير...أي حاجة غريبة أو جديدة..
هوه عالعموم كل حاجه طبيعيه..
مفيش بس غير أربع بنات جداد استلمو الشغل..
مكان البنات اللي كانو مع هبه
_نور...تقولي ل أم محمد تخلي عنيها عليهم من بعيد لبعيد
_(مع دخول أم محمد المفاجئ)_
_أم محمد...الحقي يا دكتوره فيه حالتين طالعين
_الدكتوره...وهوه ما فيش ف الأدوار اللي تحت غرف فاضيه
_أم محمد...أكيد هيبقى فيه..بس الأكيد..
إن هنا ما فيش غرف فاضيه
_نور.. لأ فيه..غرفه علي ونهله..قومي يا دكتوره شوفي شغلك
_الدكتوره تروح تدَخل حاله غرفه علي
 وتدَخل حاله غرفه نهله
_وتشوف التقرير الخاص بالحاله اللي ف غرفه نهله
_(مدام ف أواخر التلاتينات تسمم وتم عمل اللازم لها)_
_الدكتوره للمرافق اللي معاها...حضرتك أطمن..
هيا هتبقي كويسه..هوا حضرتك جوزها
_المرافق...أنا أخوها وأسمي عماد 
الدكتوره...أهلا بحضرتك يا استاذ عماد
_(وتخرج الدكتوره وتروح للحاله اللي ف غرفه علي )_
_(وتشوف التقرير الخاص بالحاله )_
_(غيبوبه سكر وتم عمل اللازم له وبدأ يفوق)_
_الدكتوره عرفت إسمه من التقرير 
الدكتوره...حمدلله ع السلامه يا سمير 
_(في غرفة مراقبة الكاميرات)_ 
_علي يلاحظ دخول شخص غريب ومخيف.......
_ويتبع...........
_(في غرفه مراقبه الكاميرات)_ 
_(علي يلاحظ دخول شخص غريب ومخيف)_ 
_علي باهتمام...شاكر مين الراجـ.ـل ده..شكله مش مطمني
_شاكر بهدوء...شوف يا علي..ف البداية طبيعي إنك..
أي حد هتشوفه هتشك فيه..وتقلق منو..
وبعدين أنا عايزك تهدىَ كده..إحنا شغالين ف مستشفى..
يعني مش ف جهاز مخابرات أو بنك
_علي...بس أنا مش مطمن للراجـ.ـل ده..
(ويبص عالشاشه يلاقيه اختفي) 
هوا راح فين أهو أختفي 
_شاكر...أطمن هشوفهولك هوا راح فين..وبيعمل إيه 
_(وبدأ شاكر يدور على الشخص الغريب ف الكاميرات 
وفضل ماشي وراه لحد ما شافه داخل عند المدير)_
_شاكر...ها اطمنت يا علي..ضيف جاي للمدير 
_علي لسا قلقان...طيب خلينا معاه..
لحد ما يخرج من المستشفي خالص
_(في غرفه المدير)_ (المدير والضيف)_
_المدير بقلق...حامد..خير يا حامد
_حامد(الحارس الخاص للباشا)...رقم غرفه البـ.ـنت العميا 
_المدير...يا حامد أنا كلمت الباشا..والباشا قالي أتصرف 
_حامد...وسعادتك لسه ما أتصرفتش 
_المدير...لأ أتصرفت..وكلفت مجموعتين..
عشان نخلص منها ف أسرع وقت 
_حامد...يا سامح باشا..البـ.ـنت دي بقت خطر علينا كلنا..
وإلا ما كنش الباشا بعتني شخصيا..
عشان أخلص الموضوع 
_المدير...يا حامد إطمن وطمن الباشا 
_حامد...والباشا مش هيطمن إلا إذا أنا اللي خلصت ..
بإديا ف ما تضيعش وقتي ووقتك
_المدير...يعني بعد ما نصبنالها الكماشه..
والبـ.ـنت بقت ف النص..
تيجي أنته وتاخدها من وسطينا 
_حامد بغـــضــــب وصوت عالي...وأخدكم معاها لو لزم الأمر..
عنوان الغرفه كااااااااام
_(في غرفه 6)_ (الدكتوره وسمير)_
_سمير يتصنع التعب...أنا فين ومين اللي جابني هنا 
_الدكتوره...إنتا ف المستشفي..إنما مين اللي..
جابك هنا الله أعلم
_سمير...هوا أنا عندي إيه يا دكتوره 
_الدكتوره وهيا ماسكه التقرير...التقرير بيقول..
إن كان عندك غيبوبة سكر..
هوا إنته ما تعرفش إن عندك سكر
_سمير بحـ.ـز.ن متصنع...لأ ما كنتش أعرف ويا ريتني ما عرفت
(ويبدأ يعصر ف عنيه عشان ينزل أي دmـ.ـو.ع) 
_الدكتوره...لأ الموضوع مش مستاهل الحـ.ـز.ن دا كله..
مرض السكر دا عند أكتر من نص الشعب
_(بقلم...محمد طه عبد المجيد)_ 
_سمير بحـ.ـز.ن...ودا علاجه إيه يا دكتوره 
_الدكتوره...دا علاجه الفعال واللي بيجيب..
معاه نتيجة أكيده..هوه إنك تصاحبه 
_سمير...اصاحبه إزاي يعني 
_الدكتوره...يعني تصاحبه..تشوف هوه عايز..
منك إيه وتراضيه 
_سمير بعدm فهم...يعني إيه برضو مش فاهم
_الدكتوره...يعني تظبط أكلك وشربك..
أنته كده تبقي صاحبه..
تلخبط ف أكلك وشربك..إنته تبقي عدوه..
وهنشوفك هنا بقي كل أسبوع 
_(في غرفه 8)_ (عماد واخته)_ 
_أخت عماد(هند)بدأت تفوق...روح منك لله..منك لله 
_عماد يهدئها...إهدي يا هنودي يا حبيبتي إهدي 
_هند بعصبيه...هتمو،تني..هتمو،تني عشان خاطر شغلك..
طب هاتلك اللي إسمها إيه دي..بيقولو عليها إيه 
_عماد بعدm فهم...هيا إي دي اللي بيقولو عليها إيه 
_هند...لما ممسل بيكون فيه مشهد خطر..
وبيجيبو واحد مكانه يعمل المشهد..بيسموه إيه 
_عماد...قصدك دوبلير 
_هند...أيوه دوبلير..هاتلك أنته بقي دوبليره..
تعمل أختك..ولو ما،تت تبقي ف ستين داهيه..
إنما أنا أختك هتمو،تني..
_عماد يهدئها...طب إهدي يعني هيا أول مره 
_هند...وآخر مره..دي آخر مره هشتغل معاك..
شغلانة المو،ت دي..إنته سامع..
شوفلك دوبليره مكاني..أنا اعتزلت خلاص
_(في غرفه المدير)_ (المدير وحامد)_ (تكمله حديثهم)_ 
_حامد بعصبيه وصوت عالي...رقم الغرفة كاااااام
_المدير...يا حامد أرجوك سيبني أنا اللي..
أخلص الموضوع بهدوء ومن غير شوشرة 
_حامد بغـــضــــب...ما تخلنيش أتصرف معاك تصرف يضايقك..
ولعلمك الباشا عاطيني جميع الصلاحيات ف الموضوع ده..
(ويعلي صوته) رقم الغرفه كام
_المدير...الدور الرابع غرفه 7
_ويخرج حامد من عند المدير ويطلع على غرفه 7..
عند نور..ويدخل الغرفه من غير ما يخبط..
نهله تتخض وتخاف وما تعرفش تتعامل معاه..
وتخرج بسرعة تنادي الدكتوره..
وحامد واقف يبص على نور من فوق لتحت..
ونور بكل هدوء قاعده مكانها..
وتدخل الدكتوره بسرعة 
_الدكتوره بصوت عالي...مين حضرتك..
وإزاي تدخل الغرفة بالطريقه دي 
_حامد يبص للدكتورة وبكل هدوء...حضرتك اللي مين
_الدكتوره بعصبيه...أنا الدكتوره سناء..المتابعة للحالة..
والمسؤوله عنها..حضرتك اللي مين
_حامد بهدوء وصوت وا.طـ.ـي...حامد الديب مخابرات........
_ويتبع.........
_بقلم...محمد طه 
_حامد بهدوء وصوت وا.طـ.ـي...حامد الديب مخابرات..محتاجين الأنثه نور ف كلمتين.. 
وهرجعها تاني بنفسي..لحد غرفتها معززه مكرمه 
_(الدكتوره تبلع ريقها وتتخض من هيبه الوظيفة)_ 
_الدكتوره بهدوء...بس حضرتك نور مالها ومال..
المخابرات..حضرتك دي جايه ف حادثه..
وحصلها فقدان للبصر 
_حامد بحده...متهيألي يا دكتوره..إن المفروض..
أنا اللي أسأل..وأنا اللي أقرر..
أسأل مين وأمتي وإزاي وفين
_الدكتوره بهدوء...بس حضرتك الحاله لسه تحت الرعايه..
وما يسمحلهاش بالتحقيق من النوع ده 
_حامد بعصبيه...وأنا بفكر حضرتك أنا قولتلك..
إيه ف الأول..إحنا مخابرات..
يعني اللي لا يسمح بيه..بنخليه يسمح بيه..
إلا إذا كان عند حضرتك إعتراض..
ف دا ليه كلام تاني 
_(الدكتوره لسه هتتكلم نور تقاطعها وتنادي على..
الدكتوره وتكلمها ف ودنها..بحيث إن محدش يسمع)_
_نور للدكتورة...إطلبي منو إنك تشوفي الكارنيه بتاعه..
وبعد ما تتأكدي إنو ظابط..حطي الكارنيه ف جيبك..
ولو طلبو منك إديهولو ولو ما طلبوش خليه ف جيبك
_الدكتوره بهدوء...طيب لو سمحت ممكن أشوف..
الكارنيه بتاع حضرتك 
_(حامد يطلع ليها الكارنيه..والدكتوره تاخد الكارنيه..
وتبص فيه وهيا جس،مها كله بيرتعش)_ 
_الدكتوره بهدوء...تمام مظبوط و....
_نور تقاطعها...أنا جاهزه آجي مع حضرتك ولوحدي..
إتفضل سعادتك خد إيدي عشان حضرتك..
عارف إني ما بشوفش 
_حامد ياخد نور ويمشي..والدكتوره تحط الكارنيه..
ف جيبها..ونهله خايفه على نور ومش عارفه..
تعمل إيه..وخارج الغرفه ..عماد وسمير..سامعين..
ومراقبين كل اللي بيحصل..
وخرجوا ورا حامد ونور..من غير ما حامد يحس بيهم
_(في غرفه مراقبه الكاميرات)_ 
_علي بخــــوف وانفعال...إيه اللي بيحصل ده..
الراجـ.ـل دا واخد نور ورايح فين..
وإزاي الدكتوره سابته ياخدها..
أنا لازم أروح أشوف إيه اللي بيحصل ده..
أنا ما كنتش مطمن للراجـ.ـل دا من أول ما شوفته..
_(وقبل ما يخرج من الغرفه قال لشاكر)_
_شاكر خليك ورا الراجـ.ـل دا..وما تخليهوش يغيب..
عن عنيك وشوف واخد نور موديها فين..
وبلغ الأمن اللي ع البوابة ميخلهوش يخرج بنور
_(بقلم...محمد طه عبد المجيد)_ 
_(في غرفه نور)_
_الدكتوره ونهله وأم محمد واقفين هيتجننو ..
ومش عارفين يعملو إيه أو يتصرفو إزاي 
_أم محمد بخــــوف...أنا مش مطمنه أنا خايفه على نور
_الدكتوره بعصبيه...أم محمد عندك كلمه حلوه قوليها..
ما عندكيش إسكتي..إحنا قلقانين وخايفين أكتر منك
_(مع دخول علي)_
_علي بعصبيه...مين الراجـ.ـل ده..وإزاي تسيبوه ياخد نور..
وخدها وراح فين..ما حد يرد عليا
_الدكتوره تهدئه...إهدي يا علي..دا ظابط ف المخابرات..
ودا الكارت بتاعه..قالنا عايزينها ف كلمتين وهيرجعها تاني
_علي بخــــوف...أنا مش مطمن..أنا من لحظة ما شوفت..
الراجـ.ـل دا داخل المستشفى..قولت لشاكر..
إني مش مطمن للراجـ.ـل ده
_(خارج المستشفي)_ (من داخل عربية حامد)_ 
_(نور قاعده ورا & وحامد اللي سايق)_
_نور بهدوء...حلو تمسيلك بس ما عجبنيش 
_(حامد يبص عليها ف المرايا وميردش)_ 
_نور بثقه...عارف الواحد لما بيعمل طبخه حلوه..
ويطَلع فيها كل مواهبه..وف الآخر يبوظها عشان رشه ملح
_(حامد يبص عليها ف المرايا مع ابتسامة سـ ـخـــريــة)_ 
_حامد...طبخه ورشه ملح
_نور بثقه وهدوء...بلاش..عارف أنته الممسل..
اللي بيمسل مشهد..وبيكون فيه عشره على عشره..
وييجي ف آخر المشهد الدور يقع منو..
بيضطر إنو يعيد المشهد من تاني..
وأنته يا باشا الدور وقع منك ف الآخر..
بس المشكلة إن الواقع ما فيش فيه إعاده 
_حامد بسخريه...وإيه بقي اللي وقع المشهد..
من وجهه نظر سعادتك 
_نور...هوا فين الكارنيه بتاع سعادتك..
وبما إنك ظابط مخابرات..هوا فيه ظابط مخابرات..
بينسي الكارنيه بتاعه..أو بيديه للي قدامه..أي ان كان مين
_(حامد أفتكر لما نور كلمت الدكتوره ف ودنها..
وبعدين الدكتوره طلبت الكارنيه..
وإنو فعلاً نسي الكارنيه مع الدكتوره)_ 
_حامد...عشان كده الباشا باعتني ليكي مخصوص..
بس قوليلي..لما إنتي كشفتيني جيتي معايا ليه
_نور...عشان عايزه أقابل الباشا بتاعك
_حامد بضحكه سـ ـخـــريــة...بس الباشا..
ما أمرنيش إني آخدك عندو
_نور...أمرك ب إيه 
_حامد...أمرني إني أخلص عليكي..
يعني إنتي دلوقتي رايحه لقب،رك
_(ولسه نور هتتكلم فجأه يحصل ضـ.ـر.ب نار..
على العربية اللي راكبين فيها من كل ناحيه........
_ويتبع........
_ولسه نور هتتكلم..فجأه يحصل ضر،ب نا،ر
على العربية اللي راكبين فيها من كل ناحية 
_حامد بصوت عالي...إنزلي ف الدواسه بسرعة 
_(نور تنزل ف الدواسه بس تحاول تستفذو)_ 
_نور بهدوء...ومالك خايف عليا أوي ليه كده..
هوه انته كنت واخدني تفسحني 
_حامد بتهديد...إخر،سي ومسمعش صوتك
_وينزل حامد من العربية..ويبدأ يتبادل ضر،ب الن،ار..
مع الأشخاص اللي بيضـ.ـر.بوا عليهم نا،ر..
وبدأ حامد يبعد شوية عن العربية..
ويستخبي ورا عربيات تانيه عشان يقدر..
يصيب أي حد من اللي بيضـ.ـر.بوا عليهم نا،ر..
_وف نفس الوقت اللي حامد مشغول فيه بض،رب الن،ار..
ومش عاطي أي إهتمام للعربية اللي فيها نور..
ييجي واحد ويفتح باب العربية..
ويخرج نور منها..وياخدها ف عربية تانيه..
ويمشي من غير ما حامد ياخد باله من أي حاجة..
-وبعد شويه بدأ ضر،ب الن،ار يهدىَ ..
والناس بدأو ينسحبو..
_خلص ضر،ب الن،ار..وراح حامد للعربية..
ملقاش نور..بص يمين وشمال وف جميع الاتجاهات..
ملهاش أي أثر..فضل يخَبط ف العربية بكل عصبيه ونرفزه.. وبدأ يدور عليها ف كل مكان..لكن ملهاش أي أثر..
بعد كده طلع التلفون وأتصل ب الباشا..وبلغوا اللي حصل
_(من داخل عربية اللي أنقذ نور)_
_(نور فاكره إن حامد هوه اللي خرجها من العربيه..
وركبها عربية تانيه)_ 
_نور بأنفاس متقطعة وخــــوف...هما اللي كانو..
بيضـ.ـر.بوا علينا نا،ر دول..كانو قاصدينك أنته..
ولا كانو قاصديني أنا..ولا كانو قاصدينا إحنا الاتنين 
_المنقذ...دول رجـ.ـا.لة معايه 
_نور تلاحظ إختلاف الصوت...إنته مين..
مش إنته اللي كنت معايا
_المنقذ...مش مهم أنا مين
_نور بخــــوف...طيب اللي كان معايا إنتو قت،لتوه
_(المنقذ يبص عليها ف المرايا وميردش عليها)_
_نور...طيب أنته واخدني ورايح على فين
_المنقذ...أي سؤال هتسأليه مش هتلاقي ليه إجابة 
_نور تبدأ تتحكم ف أعصابها وتستفذو...يعني إيه مش..
هلاقي إجابة..ما أنا عايزه أعرف إنته انقذتني..
ولا إنته فيه بينك وبين اللي كان معايا حاجه..
وأنته أخدتني رهينه..
ما تعرفني إنته مين عشان أشوف..
أنا هحترمك ولا هحتقرك 
_(المنقذ يبص عليها ف المرايا ويتجاهلها وما يردش عليها)_
_نور...استغفر الله العظيم..أنا ما بحبش الغموض ده ..
الأولاني على الأقل كان قايل هوا مين وواخدني على فين 
_المنقذ باهتمام...طب إسمو إيه وكان واخدك على فين
_نور تستفذو...إسمو روميو وكان واخدني..
يخرجني خروجه رومانسية 
_المنقذ يوقف العربية ويبصلها...هوا الطبيعي..
بعد اللي قولتيه دا..أقولك هوه فيه حد ف عيلتكم أهبل 
_نور تستفذو أكتر...آه وربنا فيه..نهله بـ.ـنت عمتي
_المنقذ...هوا إنتي مش حاسه باللي إنتي فيه وداخله عليه
_نور بجديه...حاسه..أصل اللي زيي ما بيشوفش..
ما حيلتوش غير إنو يحس..
ويتحرك ويتصرف على هذا الإحساس 
_المنقذ لسه هيتكلم شاف ف المرايا بالصدفة..
عربية غريبة..وفيها شخص ملامحه مش واضحة..
شغل العربية وطلع بسرعة..والعربيه اتحركت وراهم..
قام دايس بنزين وساق بأقصي سرعة..
والعربيه اللي وراهم..الشخص اللي فيها..
بدأ يض،رب عليهم نا،ر
_(بقلم...محمد طه عبد المجيد)_ 
_المنقذ...إنزلي ف الدواسه بسرعة 
_نور باستهزاء وهيا بتنزل ف الدواسه...لتاني مره أسمع..
الجمله دي..هوا إنتو ليه محسسني إنكم خايفين عليا..
الأولاني يدوب اتعرفنا عليه..والتاني غامض..
وادي التالت ظهر..هوا فيه إيه ف يومكم ده..
مين دا يا عم الغامض
_المنقذ وهوا بيحاول يهرب...ملامحه مش واضحة..
بس الظاهر إنو سي روميو بتاعك..
جاي ينقذك يا جوليت هانم
_نور تستفذو...آنسة لو سمحت..وبعدين أنا مش مرتبطة 
_المنقذ بنرفزه...وربنا ما بـ.ـنت عمتك بس اللي هبله 
_نور تضايقه...الله يسامحك..خد بالك بس أحسن..
يحصل فيك زي ما حصل ف روميو وياخدوني منك
_المنقذ بثقه...مش أنا اللي يتاخد حاجة مني..
ولو حسيت إنو هياخدك مني..هقت،لك قبل ما ياخدك..
يعني هياخدك ج،ثه........
_ويتبع.......
_المنقذ...مش أنا اللي يتاخد حاجة مني ولو حسيت إنو هياخدك مني هقت،لك قبل ما ياخدك يعني هياخدك ج،ثه
_نور تضايقه...طيب الج،ثه من حقها تعرف..
إسم اللي هيق،تلها..
وبعدين أنا كده كده قبل المطاردة دي ما تخلص..
هكون مي،ته ف الدواسه 
_المنقذ...معلش أنا آسف استحملي..
أنا خلاص قربت أهرب منو
_نور ف سرها...معلش وأنا آسف واستحملي..
يا رب وقفلي ف طريقي اللي يساعدني 
_(المنفذ يلاقيها ما ردتش يحاول ينادي عليها..
بس هوا ما يعرفش إسمها)_ 
_المنقذ...يااااااااااا..يا جوليت..قصدي يا آنسه عميا..
يا آنسه عمياااااااااا 
_نور بصوت كله تعب...هوه أنته بتذلني..
ولا بتطمن إني لسه عايشه..
وعالعموم أنا هطلع كريمه عنك وهقولك على إسمي..
عصابة إي دي اللي مش عارفين إسم الهدف..
اللي خاطفينه 
_المنقذ..إسمي سمير
_(نور وهيا بتحاول تطلع من الدواسه وتقعد على الكرسي..
بعد ما خلاص قدرو يهربو من اللي كان بيطاردهم)_
_نور...وأنا اللي اتاخد من عيني يبقي إسمي 
_سمير بعد تفكير...أيوه يعني إنتي إسمك إيه 
_نور باستغراب...لأ..ما أنا مش هرتاح من نهله شويه..
تطلعلي أنته مكانها يا أبو سمره
_سمير بغـــضــــب وصوت عالي...إخر،سي وحذاري..
تناديني بالأسم دا تاني 
_نور تهدئه...طيب إهدي أنا مقصدش والله..
هوا أنا أعرف منين إن الإسم دا بيضايقك..
وبعدين معروفه يعني..
اللي إسمه سمير بينادولو كده
_وتقول ف سرها...هوا ماله ده..عبـ.ـيـ.ـط ولا مـ.ـجـ.ـنو.ن ولا مريـ.ـض..
وأنا اللي افتكرت هيساعدني..
دا هوا اللي عايز اللي يساعده
_وتعلي صوتها...أنا آسفه يا أستاذ سمير 
_(سمير ما يردش عليها)_ 
_نور...يا أستاذ سمير..أستاذ سمير حضرتك سامعني 
_سمير...خلاص ما فيش حاجة..ياااااااا..
يا اللي اتاخد من عنيكي يبقي إسمك 
_نور بضحك...لو حليتها وعرفتها لوحدك..
ليك عندي مكافئة 
_سمير بابتسامه...طيب ما فيش اختيارات 
_نور...لأ فيه طبعاً..حسن ولا عبد القادر ولا نور ولافرج
_سمير...بسم الله الرحمن الرحيم..يبقي إسمك عبد القادر 
_نور بتريقه...عبد القادر..يعني ما يمشيش معاك فرج
بقلم...محمد طه عبد المجيد 
_سمير بابتسامه...إلا قوليلي يا نور 
_نور تقاطعه...أنا ما اسميش نور أنا إسمي حسن
_سمير بابتسامه ونظره ف المرآه...طب قولي يا أبو علي
_نور...أعلي صوتي بقي دلوقتي..واتنرفز عليك..
وأقولك..إخر،س وأوعي تناديني كده تاني
_(سمير ينظر لها ف المرآه ويبتسم..
وكأن قلبه بدأ يشعر بشئ ما)_
_(نور تقلق من تأخير سمير ف الرد)_
_نور...أستاذ سمير أنا بهزر..يا ريت ما تكونش اتضايقت..
حضرتك ناديني بأي اسم يعجبك
_سمير...هوا إنتي بقالك قد إيه شغاله مع داليا 
_نور ف سرها...داليا..مين داليا دي 
_(وتعلي صوتها)_
_لأ حضرتك كده فيه سوء تفاهم..
أنا لا شغاله مع داليا..ولا أعرف داليا..
وحضرتك كده خاط،فني بالغلط
_سمير...عالفكره أنا أخوها وعارف كل حاجه 
_نور...حضرتك أخوها ف دي مسألة عائلية..
إنما عارف كل حاجه ف حضرتك مش عارف حاجه..
لأنك لو عارف حاجة كنت هتصدقني..
إني ما اعرفش داليا دي
_سمير...بس أنا متأكد إنك شغاله معاها..
وعملتي معاها حاجة..خلتيها قلبت عليكي 
_نور ف سرها...عملت معاها حاجة..وقلبت عليا..
يكونش يقصد هبه..
_(وتعلي صوتها)_ 
_هيا داليا دي ليها إسم تاني 
_سمير...إسمها داليا الغاليا 
_نور...طيب الحمد لله..يعني ما إسمهاش هبه..
أنا بأكد لحضرتك..إني ما أعرفهاش ولا هيا تعرفني
_سمير...هبه..إنتي ت عـ.ـر.في هبه الممرضه
_نور...هوه حضرتك بتستدرجني ف الكلام..
ولا فيه إيه بالظبط..وأنا عايزه أسأل حضرتك..
سؤال من بدري..
أنته أنقذتني ولا خط،فتني من اللي كان خاط،فني..
ولا موديني على فين
_سمير...جاوبيني على السؤال دا..
وهجاوبك على كل حاجه..
إيه اللي بينك وبين هبه
_نور...اللي بيني وبين هبه..إني وديتها للمكان اللي تستاهله
_سمير...يعني إنتي اللي سلمتي هبه..
عشان كده داليا عيزاكي بأي طريقة 
_نور...مين بقي داليا دي 
_سمير...داليا دي تبقي الريسه 
_نور بصدmه...وأنته أخو الريسه..أهلاً
_(في المستشفى)_ (عند المدير)_ 
_(المدير بعد ما عماد أتصل بيه..وعرفوا كل حاجه..
وان البـ.ـنت العميا مع سمير)_ 
_(المدير يتصل ب داليا)_ 
_المدير بعصبيه...إيه اللي أخوكي عمله ده..
أخوكي هيودينا ف داهيه
_داليا بهدوء...يا باشا العربية اللي أخويا راكبها دلوقتي..
مع البـ.ـنت العميا فيها قنبلة 💣 .........
_ويتبع...........
_داليا ببرود...يا باشا العربية اللي أخويا راكبها دلوقتي..
 مع البـ.ـنت العميا فيها قن،بلة..عايزني افجر،هملك الاتنين
هفجر،هملك حالاً
_المدير بغـــضــــب...غلط..أكبر غلط مو،تهم..
بعد اللي أخوكي عمله..لازم الاتنين..
يتسلمو عايشين للباشا الكبير..
عشان على الأقل يسامحنا ف اللي أخوكي عمله 
_داليا تهدئه...أطمن يا باشا..العربيه فيها جهاز تتبع..
وسمير ذات نفسه معاه جهاز تتبع..
يعني عايزهم عايشين..هجبهملك عايشين 
_المدير بعصبيه...أخوكي اتجنن يا داليا..
وقولتيلي سيبني أنا اللي أسوقه..
يا ريتك ما سوقتيه 
_داليا...يا باشا أنا لحد دلوقتي مسيطره على الموقف..
وبإشاره منك أخلي جث،ثهم ما يتعرفلهاش ملامح
_المدير بتحذير...لو ما،تو يا داليا..
يبقي حكمتي علينا كلنا بالإع،دام..
أنا هبعتلك عماد تنثقو مع بعض..وتجيبولي الاتنين دول..
عايشين وف أسرع وقت 
_(المدير يقفل مع داليا..الباشا يرن على تلفونه الخاص)_ 
_المدير...أيوه يا باشا 
_الباشا...معاك 24ساعه يا سامح..والبت العميا..
والواد اللي هربها يكونوا عندي 
_المدير...يا باشا هما تحت إيدينا..
وأقل من 24ساعه هيكونوا عند سعادتك 
_(الباشا يقفل ف وشه السكه)_ 
_(من داخل العربية)_ (سمير ونور)_
_سمير...عارفه يا نور..أنا ما فيش مهمه كلفتني..
بيها داليا ونجحت فيها..ودايما اللي بيبقي معايه..
ف المهمه تحصله مشكلة 
_(بقلم...محمد طه عبد المجيد)_ 
_نور...أيوه يعني أنا دلوقتي أطمن ولا أقلق 
_سمير بابتسامه ونظره ف المرآه...لأ إطمني..
لأن فشل المهمه كان بيقبي مقصود
_نور باستغراب...مقصود إزاي يعني 
_سمير...يعني أنا اللي بكون قاصد إن المهمه تفشل
_نور...وبتكون قاصد كمان إن اللي معاك ف المهمه..
تحصله مشكلة 
_سمير بابتسامه...آه 
_نور...ربنا يطمنك ..(وتقول ف سرها)..دا كده يا مـ.ـجـ.ـنو.ن..
يا مريـ.ـض نفسي 
_سمير...ما تخافيش يا نور..إنتي أكيد دلوقتي..
بتقولي عليا إن أنا مـ.ـجـ.ـنو.ن
_نور...والله يا أستاذ سمير..أنا ما أكتفيتش بمـ.ـجـ.ـنو.ن بس..
أنا أضفت كمان يا إما مريـ.ـض نفسي
_سمير...شوفي يا نور أنا بجد مش عارف..
أنا بقولك الكلام دا ليه..بس أنا بجد أرتحتلك..
ومش هسمح لداليا إنها تإذيكي 
_نور...وأنته بقي عايزني أصدقك 
_سمير...مش مهم تصدقيني دلوقتي..
المهم إني مش عايزك تخافي
_(في بيت داليا)_ (داليا وعماد)_ 
_(داليا تبص على عماد من فوق لتحت بنظره شهوه)_
_داليا...إنته بقي عماد
_عماد...تحت أمر حضرتك 
_داليا...شوف يا عماد..إحنا حددنا مكانهم..
والأوامر إن الاتنين ييجوا عايشين..
هتقدر ولا هيهربو منك تاني 
_عماد...بتعليمـ.ـا.ت حضرتك أكيد مش هيهربو..
وهاجيبهم عايشين..تحت رجلين حضرتك 
_داليا...يبقي نبتدي من رجلين حضرتي..
تعالا قل،عني الجزمه 
_(عماد بدون تفكير ينزل يقــلـــعها الجزمه)_ 
_داليا...الهدف دلوقتي متحرك وبيبعد..
بس أنا متأكده إنو مش هيبعد كتير..
أول ما سمير هيقف بالعربيه..
هتبدأ تتحرك..ولازم يبقي معاك رجـ.ـاله..
لان سمير مش هتقدر عليه لوحدك 
_عماد...الرجـ.ـاله جاهزين 
_(داليا تطلع مطوه من الكرسي المتحرك..
اللي هيا قاعده عليه)_
_داليا...ف نفس الوقت تبلغ أختك اللي ف المستشفي..
بالمهمة البديله..بحيث لو فشَلت يبقي فيه..
معانا وسيلة ضغط 
_عماد...مهمه إيه 
_(داليا بدأت تق،لع هدومها الجزء اللي فوق..
بس بطريقة غريبه..بتقطع اللبس بالمطوه)_
_داليا...فيه بـ.ـنت ف المستشفي إسمها نهله..
دي أقرب واحده للبـ.ـنت العميا..
تخلي أختك تستدرجها وتخرجها من المستشفي..
وتجبهالي هنا..ولو احتاجت مساعدة..
فيه أربع بنات شغالين هناك هيساعدوها
_عماد وهوه مستغرب اللي هيا بتعمله...كل تعليمـ.ـا.ت..
حضرتك هتتنفذ بالحرف الواحد 
_داليا وهيا عار،يه الجزء اللي فوق..
حضرتك دي ما تقولهاش تاني..أنا إسمي الغاليا..
يلا تعالا شيلني ودخلني ع السر،ير جوا..........
ويتبع.............
_داليا وهيا عار،يه الجزء اللي فوق...حضرتك دي..
 ما تقولهاش تاني أنا إسمي الغاليا..
يلا تعالا شيلني ودخلني ع السرير جوا
_(عماد يشيلها ويدخلها جوه ع السرير)_ 
_داليا...خد الجهاز ده..دا اللي بيحدد مكانهم..
والتلفون دا عشان تتابع معايا..
وتبص على نص جس،مها العا،ري وتقول 
اللي إنته شايفه دا نص المكافئة..
والنص التاني بعد ما تخلص المهمه بنجاح 
_عماد بشهو،ة...أوعدك يا غاليا..إني هخلص المهمه..
وهاجيبهم تحت رجليكي..ولو ما قدرتش وفشلت..
هضر،ب نفسي بالنا،ر..مش عشان فشلت ف المهمه..
لأ..عشان خسارتي للمكافئه 
_داليا بدلع وشهو،ه...والمكافئه مستنياك على نا،ر
_(فى عربيه سمير)_ (سمير ونور)_ 
_سمير يوقف العربية...يلا يا نور هنركب عربية تانيه..
لأن العربية دي إحتمال تكون متراقبه..
لأنها من عربيات داليا
_نور...أنا مش هنزل من العربية غير لما أفهم..
أنته مين..ومين داليا..ومين اللي خـ.ـطـ.ـفني من المستشفي..
ومين الباشا..إنتو مين بالظبط..وعايزين مني إيه 
_سمير ينزل من العربية ويفتح الباب لنور..يلا يا نور..
 إنزلي من العربية دي..وأنا هحكيلك على كل اللي أعرفه..
لأن فيه حاجات أنا معرفهاش
_(وينزل نور من العربية ويركبو ف عربية تانيه..
ويركبها قدام ويشـ.ـدلها حزام الأمان..
وبعدين يركب ويطلع بالعربيه)_ 
_سمير...ها عايزه ت عـ.ـر.في إيه 
_نور...إنتو مين
_سمير...إحنا تقدري تقولي كده عصا،بة..أو ما،فيا..
بنشتغل ف أي حاجه غير مشروعه..
أو بمعني أصح بنشتغل ف أي حاجه مقرفه..
أنا أتولدت لقيت نفسي ف القرف ده..ولما كبرت..
وبدأت أفهم..ما كانش قدامي غير طريق من اتنين..
يا أشتغل معاهم..يا المو،ت..
بس أنا أخترت طريق تالت ومشيت فيه..
وهوه إني أشتغل معاهم وابذل أقصي جهدي..
فى إن أي مهمه أتكلف بيها..أو حتي أعرف عنها حاجه..
أعمل اللي أقدر عليه..ف إن المهمه دي ما تنجحش..
مش بس كده..واللي معايه ف المهمه لازم يتأذي..
_(وتبدأ الدmـ.ـو.ع تتجمع ف عنيه وتنزل)_ 
أمي ما،تت بسببي..أختي داليا أتشلت وقاعده..
على كرسي متحرك بسببي..جوزها اتقبض عليه..
وأخد إعد،ام بسببي..غير ناس تانيه كتير..
اللي ما،ت واللي اتسـ.ـجـ.ـن كل دا بسببي..
بس كل دا مش فارق معايا..ولو رجع بيا الزمن..
هعمل أكتر من كده..أنا اللي فارق معايا مو،ت أمي..
مهما إن كانت مش كويسة ف دي أمي..
وليها مكان ف قلبي..وهيا الوحيده..
اللي كانت بتناديني يا أبو سمره..
عشان كده اتنرفزت عليكي..لما ناديتيني بالإسم دا
بقلم...محمد طه عبد المجيد 
_(نور إتأثرت بكلامه جداً)_ 
_نور...إنته زرعه خضرا..طلعت ف أرض شياطين 
_(وتبدأ نور توجه إيدها ناحيته..وتحط إيدها على كتفه..
وتمشي مع إيدو لحد ما توصل لكفه إيده..
وتلمس خاتم ف إيده..وتتأكد إنو خاتم حريمي)_
_نور بحـ.ـز.ن...أوعي تقولي إن مراتك هيا كمان..
حصلها حاجه بسببك..عشان كده لابس الخاتم بتاعها
_سمير...لأ أنا مش متجوز..الخاتم دا عطتهولي داليا..
وإحتمال كبير يبقي فيه جهاز تتبع
_(ويقــلـــع الخاتم ولسه هيرميه)_ 
_(نور تحس بيه لأن إيدها لسه على إيده)_
_نور...انته هتعمل إيه 
_سمير...هرميه 
_نور...يبقي ترميه ف أي حاجه متحركه..
وقف أي عربية وارميه فيها..من غير ما حد يحس بحاجة 
_(في المستشفى)_ (الدكتوره ونهله وعلي وأم محمد)_ 
_علي بعصبيه...إحنا هنفضل قاعدين كده مش عارفين حاجه 
_نهله بعـ.ـيا.ط...نور لو حصلها حاجه..
أنا هق،تل نفسي هق،تل نفسي 
_الدكتوره تاخدها ف حـ.ـضـ.ـنها...إن شاءالله..
 مش هيحصلها حاجه 
_علي...أنا مش داخل دmاغي حكايه المخابرات دي
_الدكتوره...أنا كمان حاسه إن فيه حاجه غلط..
ومش مقتنعه بفيلم المخابرات ده
_علي...طيب هنعمل إيه يا دكتورة 
_الدكتوره...قوم يا علي روح على شغلك..
وأم محمد هتخلي بالها من نهله..
وأنا هروح للمدير..يمكن أقدر أعرف منو حاجه 
_(في غرفه المدير)_ 
_الدكتوره...عايزه أتكلم معاك 
_المدير...خير يا دكتورة فيه إيه 
_الدكتوره...الراجـ.ـل اللي جا أخد نور..
وقالنا إنو ظابط مخابرات 
_المدير بحرص...طيب تعالي نتكلم ف الغرفه الخاصه
_الدكتوره...وما نتكلمش هنا ليه 
_المدير بإصرار...مش هينفع..لو عايزه ت عـ.ـر.في كل حاجه..
إتفضلي معايا
_(ويطلع المدير الريمـ.ـو.ت من جيبه ويضغط عليه..
ويبدأ المكتب يتحرك..وينزلو لتحت..
وبعدين المدير يقفل الغرفه..والدكتوره بدأت تخاف..
والمدير يطلع مسدس ويخبطها على راسها..
والدكتوره تفقد الوعي..وبعدين ينيمها على السرير..
وبعدين يطلع سلاسل من تحت السرير ويسلسلها......
_ويتبع.............
_الدكتوره بدأت تخاف.. والمدير يطلع مسد،س..
 ويخبطها على راسها.. والدكتوره تفقد الوعي..
 وبعدين ينيمها على السرير.. وبعدين يطلع سلاسل..
 من تحت السرير ويسلسلها ف السرير.. 
_المدير...كده كده كان هييجي اليوم..
 اللي ت عـ.ـر.في فيه كل حاجه ..
إنتي خلاص يا دكتورة..ما بقاش قدامك غير طريقين..
يا تبقي معانا يا تمو،تي..
_(تلفون المدير يرن)_ (إتصال من عماد)_
_المدير...أيوه يا عماد عملت إيه مع داليا 
_عماد...رتبت معاها يا باشا وكله تمام 
_المدير...اللي داليا تقولك عليه نفذوا بالحرف
_عماد...تمام يا باشا أنا بس كنت بكلم حضرتك..
عشان جاي المستشفى..فيه مهمه هخلصها..
فلو حضرتك محتاج حاجة 
_المدير...كل اللي أنا محتاجه..إني مش عايز شوشرة..
ودوشه ف المستشفي..وتحاول تنجز..
عشان ما قدmناش غير 24 ساعة 
_عماد...تحت أمر الإداره 
_(يقفل عماد مع الباشا ومفيش دقايق ويوصل المستشفى)_ 
_(في غرفة 8)_ (عماد وهند أخته)_ 
_عماد...ها يا قلبي عامله إيه طمنيني عليكي 
_هند...ابعدني عنك وعن شغلك..وأنا هبقي كويسه 
_عماد...ليه بس كده يا هنوووده..دا أنا بتفائل بيكي
_هند بعصبيه...وأنا بتشائم بيك..خرجني بقي من حساباتك
_عماد...وأنا جاي عشان أخرجك 
_هند...يا سلام بقي لو تخرجني من حياتك كلها..
وتنسي إن ليك أخت..وأنا هعتبرك مي،ت..وهترحم عليك..
وهقرالك الفاتحه كل يوم جمعه
بقلم...محمد طه عبد المجيد 
_عماد يقلب وشه وبصوت مخيف بس وا.طـ.ـي...هند فيه بـ.ـنت..
هنا ف المستشفي هتخرجيها بره..
ومن حسن حظنا إن الغرفه اللي إحنا فيها دي..
تبقي غرفتها يعني بكل سهوله هندخلها هنا..
وبعدين نديها إبره منوم ونقعدهالك على كرسي متحرك..
وتخرجيها وأنا هستلمها منك برا المستشفي..
بعد كده بقي تعتبريني مي،ت..
أو تمو،تي إنتي شخصيا..ما يهمنيش 
كلامي واضح ولا أعيد تاني 
_(وقبل ما ترد هند تدخل بـ.ـنت من الأربعه..
اللي شغالين مع داليا..تدخل وتقفل الباب وراها)_ 
_البـ.ـنت...أنا ريري..الغاليا قالتلي أكون تحت أمرك..
ف أي حاجه تأمرني بيها يا عماد باشا
_عماد بحرص...إعملي نفسك بتنضفي ف الغرفه 
واسمعيني وردي عليا وأنتي بتنضفي.
البـ.ـنت اللي إسمها نهله فين دلوقتي 
_ريري...مع أم محمد الممرضه
_عماد...أول ما تبقي لوحدها تنادي عليها من بعيد 
عشان لو فيه كاميرا..ما تصوركمش مع بعض 
وتقوليلها فيه حاجات تخصك ف غرفتك..
روحي خديها..وأول ما تدخل الغرفة..
تكوني مجهزه إبرة منوم..وكرسي متحرك 
_ريري...أمرك يا عماد باشا 
_عماد...فيه حاجه نسيت أقولك عليها..
أول ما تشوفيها لوحدها..
تيجي الغرفه هنا الأول..تعملي إنك بتنضفي..
وتحطي عازل قدام الكاميرا 
_ريري...حاضر يا باشا كله هيتنفذ بالحرف 
_(في الغرفه الخاصه)_ (المدير والدكتوره)_ 
_(الدكتوره بدأت تفوق لقت نفسها..نايمه على السرير..
ومتسلسله والمدير قاعد قدامها عالكرسي)_ 
_(الدكتوره بو.جـ.ـع من الخبطه اللي اخدتها على راسها)_
_الدكتوره...أنته مين وليه تعمل ف بـ.ـنتك كده 
_المدير ببرود...بس إنتي مش بـ.ـنتي..
وإنتي أبوكي ما،ت..قصدي إتق،تل 
_الدكتوره بصدmه...إتق،تل 
_المدير ببرود...وأنا الوحيد اللي يعرف مين اللي قت،له 
_الدكتوره بدmـ.ـو.ع...إنته اللي قت،لته 
_المدير...بالظبط...وأنتي إن ما اشتغلتيش معانا..
هتحصليه بس لو إخترتي المو،ت..
_(ويبص على جس،مها)_ 
مش هتمو،تي قبل ما نستفاد من جس،مك.......
ويتبع............
_المدير...بالظبط..وأنتي إن ما اشتغلتيش معانا هتحصليه بس لو إخترتي المو،ت ويبص على جس،مها 
مش هتمو،تي قبل ما نستفاد من جس،مك 
_الدكتوره بقرف وغـــضــــب...إنته شيطان إتفووو عليك..
يا حيو،ان يا زبا،له 
_(المدير يقوم يفتح الثلاجه..اللي ف الغرفه..
ويطلع منها حقنه كانت جاهزة)_ 
_المدير بابتسامة...دي أول حقنه
_(في عربية سمير)..(سمير ونور)_
_نور...هوا مين الباشا الكبير بتاعكم 
_سمير...صدقيني ما اعرفهوش..دا حتي داليا..
ما تعرفهوش..الوحيد اللي يعرفو..
الباشا مدير المستشفى 
_نور ترتبك...المستشفي..المستشفي 
_سمير...إيه مالك يا نور
_نور...نهله وعلي والدكتوره..أكيد أختك..
والمدير مش هيسيبوهم 
_سمير يهدئها...إهدي يا نور..إن شاءالله مش هيحصلهم حاجه 
_نور بتهور...أنا لازم أروح المستشفي..
رجعني المستشفي بسرعة 
_سمير...أرجعك المستشفي إزاي..
إحنا لو رجعنا المستشفي..
يبقي رايحين للمو،ت برجلينا..
الناس دي ما بترحمش 
_نور بخــــوف...أهو إنته قولتها بلسانك..
الناس دي ما بترحمش..وأنا مش مهم..
المهم نهله وعلي والدكتوره..ما يتأذوش..
وما يحصلهمش حاجه 
_سمير يهدئها...طيب إهدي يا نور وأنا هتصرف..
وان شاء الله هطمنك عليهم..
قوليلي هما فين ف المستشفي بالظبط 
_نور بخــــوف...ف الدور الرابع..
وعلي هيبقي ف غرفه مراقبه الكاميرات 
_(سمير يطلع التلفون ويتصل برقم)_
_سمير...أيوه يا سمر..أسمعي اللي هقولك عليه..
وتنفذيه بالحرف وبأقصي سرعة..
هديلك عنوان مستشفى..هتروحي هناك..
في الدور الرابع فيه 3 أشخاص..
عايزك تطمني عليهم من بعيد لبعيد..
من غير ما يحسوا بأي حاجه..
بـ.ـنت إسمها نهله..وواحد إسمو علي..
دا هتلاقيه ف غرفه مراقبه الكاميرات..
والدكتوره..أستنى خليكي معايا..
_(ويوجه كلامه لنور)_
هيا الدكتوره إسمها إيه 
_(بقلم...محمد طه عبد المجيد)_ 
_نور...الدكتوره سناء 
سمير يكمل مكالمته...والدكتوره سناء..بسرعة يا سمر..
وهستني منك تلفون..ويقفل
_سمير لنور...إطمني بقي إن شاءالله هيكونوا بخير
_نور...سمير كمل جميلك وخرجهملي من المستشفي دي
_سمير...أوعدك يا نور..إني هعمل كل اللي هقدر عليه 
_(في المستشفي)_ 
_سمر توصل المستشفي وتطلع الدور الرابع..
وتبدأ تسأل على نهله..من غير ما تلفت إنتباه أي حد..
وتطمن عليها..وإنها مع ممرضه إسمها أم محمد..
وبعدين تروح غرفه مراقبه الكاميرات..
وتتأكد إن فيها شخص إسمو علي..
وبعدين تدور ف المستشفي كلها..
على الدكتوره سناء ومتلاقيهاش 
_(تتصل بسمير وتبلغه)_ 
_سمر...ها يا سمير 
_سمير...أيوه يا سمر إيه الأخبـ.ـار 
_سمر...نهله وعلي موجودين..
إنما الدكتوره سناء اللي مش موجوده 
_سمير...حاولي تدوري عليها تاني..
وتفضلي ف المستشفي..
وأي حاجه غريبه تحصل تبلغيني بيها
_سمر...حاضر 
_سمر تقفل مع سمير..وتبدأ تدور على الدكتوره..
في المستشفي كلها..وف نفس الوقت اللي..
سمر مشغولة فيه بالبحث عن الدكتوره..
_يبدأ عماد واخته وريري..في تنفيذ خطتهم..
وينجحو ف خط،ف نهله من المستشفي..
وعماد ياخدها عند داليا 
_(في بيت داليا)_ 
_نهله نايمه تحت تأثير المنوم على السرير..
وفيه كـ.ـلـ.ـبش ف إيدها اليمين..وكـ.ـلـ.ـبش ف إيدها الشمال..
ومربوطين ف السرير..وداليا وعماد قدامها 
_داليا...برافو يا عمده..نجحت ف المهمه البديله..
أخبـ.ـار المهمه الأساسية إيه 
_عماد...فيه نقطه من نقطتين التتبع ثابته..
والنقطه التانيه متحركه 
_داليا بتفكير...النقطه الثابته إحتمال تكون العربية..
والنقطه المتحركه إبتدي أتحرك وراها..
متنساش المهمه دي بالنسبالنا كلنا حياه أو مو،ت 
_عماد...إطمني يا غاليا..المهمه هتخلص قبل المعاد المحدد..
وأنا عايز أبلغك..إني كلفت ريري بمهمه ف المستشفي 
_داليا...ريري قالتلي..وعجبتني المهمه..
مع إني مبحبش اللي يشغل دmاغه من غير ما يرجعلي..
بس أول مره سماح..وما تتكررش تاني 
_عماد...أوامر الغاليا 
_بدأت نهله تفوق..تلاقي نفسها متكـ.ـلـ.ـبشه ف السرير..
وقدامها اتنين ما تعرفهمش 
_داليا بكل سفاله...قوليلي يا عروسه..
هوه إنتي بـ.ـنت بنوت ولا نخلي عماد يتأكد.........
_ويتبع.............
_داليا بكل سفا،له...قوليلي يا عروسه..
 هوه إنتي بـ.ـنت بنوت.. ولا نخلي عماد يتأكد 
_نهله بخــــوف...إنتو مين وعايزين مني إيه..
 ورابطيني ليه كده _(وتصرخ بأعلي صوتها)_ _الحقووووووووني 
_داليا...عماد أتحرك أنته على مهمتك 
_(في عربية سمير)_ (سمير ونور)_ 
_سمير...إطمني يا نور..نهله وعلي بخير..
والدكتوره أكيد هتكون بخير هيا كمان..
وسمر هتقلب المستشفي لحد ما تلاقيها 
_نور...إن شاءالله ما يحصلهمش حاجه..
سمير إحنا لازم نخرجهم من المستشفي..
قبل ما حد يأذ،يهم 
_سمير...إطمني ومتخافيش..أنا مش هسيبهم 
_نور بقلق...أنا حاسه إن فيه حاجه حصلت أو هتحصلهم..
وكل دا بسببي..كل دا بسببي 
_سمير يهدئها...يا نور إهدي إن شاءالله..
مش هيحصل حاجه..
أنا هشوفلك مكان أمان أقعدك فيه..
وهرجعلهم المستشفي أجيبهم بنفسي 
_نور...مكان إيه..وأقعد إيه..أنا هروح معاك 
_سمير...طيب أنا هكلم سمر تخَرج نهله وعلي..
وبعدين تشوف الدكتوره 
_(ويتصل ب سمر)_
_سمير...ها يا سمر وصلتي للدكتورة 
_سمر...ما فيش ليها أي أثر..مش موجوده ف المستشفي 
_سمير...طيب بقولك إيه..نهله وعلي تخرجيهم..
من المستشفي من غير ما أي حد يحس بحاجه..
ولو رفضوا يخرجو معاكي..خليني أكلمهم..
بسرعه يا سمر 
_(عند الباشا الكبير)_ (الباشا وحامد)_
_الباشا بغـــضــــب...إيه لعب العيال اللي بيحصل دا يا حامد 
_حامد...يا باشا أنا اتخانت..واللي خان واحد مننا
_الباشا بصوت عالي...بقي حته بت عميا..
تعملنا الشوشره دي كلها..
أنا عايز البت دي عايشه يا حامد..
ودي آخر فرصة ليك..تروح المستشفي..
تشوف كل اللي كان بيتعامل مع البت دي..
وتستجوبه بالطرق المشروعه والغير مشروعه..
البت دي أنا عايزها تحت رجليا وف أسرع وقت 
_(بقلم...محمد طه عبد المجيد)_ 
_حامد...يا باشا إعتبر البت والواد اللي هربها..
تحت رجليك 
_الباشا بعصبيه...مش عايز كلام..أنا عايز فعل..إتحرك 
_(في بيت داليا)_ (داليا ونهله)_ 
_نهله بخــــوف...إنتي عايزه مني إيه 
_داليا ببرود...لحد دلوقتي..إحنا مش عايزين منك حاجه..
بس جبناكي إحتياطي..لو إحتجناكي..
هقولك أنا عايزه منك إيه..
ولحد ما نشوف إحنا هنحتاجلك ولا لأ..
عيزاكي تكوني زي الكل،به المطيعه 
_نهله بخــــوف...حـ.ـر.ام عليكي..أنا عملتلك إيه..
سيبيني أمشي والنبي 
_داليا ببرود...ما أنا هسيبك تمشي..
بس بعد ما آخد منك اللي أنا عيزاه..
سواء برضاكي أو غـ.ـصـ.ـب عنك 
_نهله بخــــوف...وهوا أنا معايه إيه عشان تاخديه مني
_داليا...ما تستعجليش وأدعي إني ما أحتاجلكيش 
_(ف المستشفي)_ (وصول حامد الحارس الخاص للباشا)_ 
_(في غرفه المدير) _ (المدير وحامد)_ 
_حامد بحده...أنا عايز أعرف كل اللي..
كانو بيتعاملو مع البت العميا 
_المدير بلوم وعتاب...يا حامد أنته لو كنت سيبتني..
أتصرف كان زماني خلصت الحوار دا كله..
ومكنش حصل دا كله 
_حامد بغـــضــــب...الحوار دا محدش هيخلصه غيري 
_المدير...يا حامد إحنا مهمتنا واحده..
ولتاني مره بقولك سيبني أتصرف..
وأخلص الموضوع ده..
أو على الأقل نقسم المهمه لجزئين..
أنا أتعامل مع جزء..وأنته أتعامل مع الجزء التاني..
وأنا محضرلك الجزء اللي هتتعامل معاه
_حامد...مع إني مش مقتنع..
وهوافق على كلامك من غير علم الباشا..
لحد ما نشوف نهاية الموضوع دا إيه 
_المدير...فيه عربيتين من عربيات تكريم الإنسان..
كل عربيه فيها تابو،ت وكل تابو،ت فيه جث،ه..
قدامهم حوالي 6 ساعات ويفوقو..
خد منهم اللي أنته عايزه..
وبعد ما تاخد اللي أنته عايزه منهم..
لو عايز تدف،نهم صاحيين ادف،نهم...........
_ويتبع...........
_المدير…وبعد ما تاخد اللي أنته عايزه منهم..
لو عايز تدف،نهم صاحيين ادف،نهم
_حامد…أسمع يا سامح باشا..الكلام اللي هقولهولك دا..
المفروض إني ما اقولوش..
بس هقولهولك عشان تاخد بالك..
الموضوع دا إن ما خلصش ف أسرع وقت..
الباشا هيغير الطقم كله
_المدير بخــــوف…يعني إيه هيغير الطقم كله
_حامد…يعني هيص،فينا كلنا..
يعني لازم ننجز وننهي الموضوع دا..
يعني البت دي لازم نجيبها عايشه
_المدير…هانجيبها ..وقبل المهله اللي الباشا عاطيها كمان
_حامد…الاتنين اللي هاخدهم دول..
تجهز شهادات وفا،تهم..عشان كده كده هدف،نهم
_(في عربية سمير)_ (سمير ونور)_
_نور بخــــوف…يارب يارب يارب
_سمير يهدئها…يا نور إهدي إن شاءالله هيكونوا بخير..
إحنا اطمنا عليهم..ومفيش غير الدكتوره..
والدكتوره مش صغيره..أكيد هتبقي هنا ولا هنا..
وسمر هتكلمنا دلوقتي وهتطمنا عليها
_(وتلفون سمير يرن)_ (إتصال من سمر)_
_سمير…أهو مش قولتلك..إطمني بقي..
أيوه يا سمر إيه الأخبـ.ـار
_سمر…سمير..نهله وعلي اختفوا..والدكتوره ملهاش أثر
_سمير بعصبيه…يعني إيه اختفوا..دوري عليهم كويس
_نور بدmـ.ـو.ع…مين اللي اختفوا..مين اللي اختفوا..
هات التلفون أكلمها..
_(وتاخد نور التلفون من سمير وتكلم سمر)_
سمر مين اللي اختفوا
_سمر…نهله وعلي ملهمش أي أثر
_نور بلهفه ودmـ.ـو.ع…في الدور الرابع فيه ممرضه..
إسمها أم محمد..إسألي عليها..
ولما توصليلها خليها تكلمني..
أنا هفضل معاكي على الخط مش هقفل
_(بعد دقايق)_
_سمر…ألوو
_نور بلهفه…أيوه يا أم محمد
_سمر…لأ أنا سمر ..أم محمد مش موجوده..
محدش يعرف هيا راحت فين
_نور بخــــوف…يعني إيه.. أم محمد راحت فين هيا كمان..
طيب بقولك ايه يا سمر..روحي غرفه..
مراقبه الكاميرات..فيها واحد إسمه شاكر..
خليني اكلمه
_(بقلم…محمد طه عبد المجيد)_
روايات الشاعر🖋✨️🥇
_(بعد دقايق)_
_سمر…شاكر مع حضرتك
_نور بلهفه وخــــوف…أيوه يا شاكر أنا نور..
فين علي يا شاكر
_شاكر بصوت وا.طـ.ـي…حضرتك أنا معرفش حاجة..
وخرجيني من الليله بتاعتكم دي..
عشان ما اتأذ،يش..وعلى فكرة..
سستم الكاميرات كله وقع..
وأنا لا شوفت حاجه..ولا أعرف حاجه..
وما تكلمنيش تاني
_(ويقفل شاكر ف وش نور السكه)_
_نور وجس،مها كله بيرتعش…إيه اللي بيحصل..
إيه اللي بيحصل..يا ريتني سمعت كلامك يا علي..
يا ريتني سمعت كلامك ومشينا من المستشفي دي..
قبل ما يحصل كل ده..
يا ريتني سمعت كلامك يا علي وكنا مشينا
_(في بيت داليا)_ (داليا ونهله)_
_(إتصال من عماد)_
_داليا…ها يا عماد طمني كله تمام
_عماد…سمير كشف أجهزه التتبع وخدعنا
_داليا…تعالا بسرعة..عشان نشوف المهمه البديله
_(وتقفل مع عماد وتتكلم مع نهله)_
_داليا…كنت أتمني إني ما أحتاجش لخدmـ.ـا.تك..
بس صاحبتك بقي هيا اللي عايزه كده..
قوليلي يا شاطره..صاحبتك العميا فين
_نهله بخــــوف…صاحبتي العميا..أنا ماليش اصحاب..
ومعرفش حاجه..ومش فاكره حاجه خالص
_داليا ببرود…إحنا بقي هنعمل معاكي واجب..
وهنخليكي تفتكري..وهنرجعلك الذاكرة
_نهله بدmـ.ـو.ع…حتي لو رجعتلي الذاكرة..
أنا ما عنديش حاجه أقولها..وما أعرفش حاجه
_داليا بضحكه مكر…ومالو لما يوصل العمده..
هنشوف هتقدري تقاومي..ولا هتضعفي من أول لمسه..
إلا قوليلي تحبي أخليه يبدأ معاكي..
بالب،وس الأول..ولا التح،رش..
ولا أخليه يجيب من الآخر………..
_داليا بضحكه مكر…ومالو.. لما يوصل العمده..
هنشوف هتقدري تقاومي.. ولا هتضعفي من أول لمسه
إلا قوليلي تحبي أخليه يبدأ معاكي بالب،وس..
ولا التح،رش.. ولا أخليه يجيب من الآخر
_نهله بخــــوف ودmـ.ـو.ع…أبوس إيدك إرحميني..
ومتخليش حد يلمسني..أبوس ايديكي والنبي
_داليا…حاضر مش هخلي حد يلمسك..
بس أنا عايزه مقابل
_نهله بدmـ.ـو.ع…وربنا هقولك كل اللي إنتي عيزاه
_داليا بغـــضــــب…البت العميا فين وأوصلها إزاي
_نهله بدmـ.ـو.ع…فيه ظابط من المخابرات..
جا أخدها من المستشفي..قالنا عايزينها..
ف كلمتين وهيرجعها تاني
_داليا…برافو عليكي أنا مصدقاكي..
بس كل دا أنا عرفاه..يلا بقى كملي..
اللي أنا ما أعرفهوش..بعد ما راحت مع الظابط..
وبعدين هـ.ـر.بت من الظابط راحت فين
_نهله باندهاش وخــــوف…هـ.ـر.بت..نور اللي مش بتشوف..
هـ.ـر.بت من ظابط المخابرات..طب إزاي
_داليا…إنتي هنا بقي..عشان تقوليلي إزاي هـ.ـر.بت..وراحت فين
_(في الغرفه الخاصه) _ (المدير والدكتوره)_
_المدير…ها يا سناء قررتي إيه..يلا سمعيني صوتك
_(الدكتوره تبص عليه بنظره إحتقار وقرف وما تردش)_
_المدير…أهلنا زمان كانو بيقولو..
إن جالك الغـ.ـصـ.ـب..خدو بالرضا..
ومن الغباء إنك تقف قدام القطر
_الدكتوره بقرف…وهوا اللي زيك ليه أهل..
ولا حتي شاف تربيه أصلاً ..إنته شيطان..شيطان
_المدير…هقوم أحضرلك الحقنه التانيه..
ولحد ما أحضرها..فكري تاني..
عشان دي آخر فرصه ليكي
_الدكتوره بحسره…هوه أنا إزاي كنت بقولك يا بابا..
إزاي كنت مخدوعه فيك السنين دي كلها..
إزاي كنت بحس بالأمان ف وجودك..وأنته الشر ذات نفسه..
إزاي أنا كنت باكل وبشرب..
من فلوس شغلك المقرف ده
_(بقلم…محمد طه عبد المجيد)_
روايات الشاعر🖋✨️🥇
_المدير وهوا بيحضر الحقنه…أهو إنتي قولتيها بلسانك..
أكلتي وشربتي من فلوس شغلي..
مش بس كده..ولما كنتي بتتعبي..
كنتي بتتعالجي من فلوس شغلي..
واتعلمتي وبقيتي دكتورة..من فلوس شغلي..
يعني إنتي كلك ملك لشغلي..
يعني وقت ما شغلي يحتاجك..يلاقيكي تحت الأمر..
ومع ذالك أنا كنت باعدك عن طريق شغلي خالص..
بس إنتي اللي خبطتي على باب شغلي..ودخلتي..
ودلوقتي ما بقاش قدامك غير الطريقين..
اللي قولتلك عليهم..يا تشتغلي معانا..
يا هنستعمل جس،مك ف شغلنا..
لحد ما يبقاش عليه طلب..وبعدين ندف،نك..
ها قولتي إيه عشان الحقنه خلاص بقت جاهزه..
نفضيها ف الهوا..ولا نفضيها جنب أختها
_(في عربية سمير) _ (سمير ونور)_
_نور وهيا شبه منهاره…أنا مش هقدر..
استحمل حاجه تحصلهم بسببي
_سمير يهدئها…نور إحنا لازم نهدي عشان نعرف..
نفكر هنعمل إيه
_نور بعـ.ـيا.ط…يا تري هما فين ومع مين وهيعملو فيهم إيه ..
يارب ساعدهم يارب..يارب ما يحصلهم حاجه
_سمير يكلم نفسه بصوت عالي…حسابك معايا بيتقل..
يا داليا..وأنا متأكد إنك ليكي يد ف اللي بيحصل ده..
بس يا تري إيد مين اللي بتنفذلك يا داليا..إيد مين
_نور بعصبيه…سمير أنا عايزه أروح عند داليا..
سلمني ليها..هيا عيزاني أنا..
مش عيزاهم هما..وهما مالهمش ذنب ف حاجه..
خدني لأختك دلوقتي وبسرعه
_سمير…حاضر يا نور هسلمك ل داليا..
وهسلم نفسي ل داليا..ونبقي كلنا تحت رجليها..
تعمل فينا اللي هيا عيزاه
_نور بعصبيه…قول بقي كده..إن إنته خايف على نفسك..
يا سمير باشا لو خايف على نفسك..نزلني هنا وأمشي..
وكلم أختك عرفها مكاني..تبعت رجـ.ـالتها ييجوا ياخدوني
_في الوقت اللي نور بتتكلم فيه..
سمير بدأ يحضر حقنه..
ونور طبعاً لا شيفاه ولا حاسه هوا بيعمل إيه..
ما حستش غير وفيه إبره بتنضـ.ـر.ب ف وريد..
من رقبتها………
_ونور طبعاً لا شيفاه ولا حاسه هوا بيعمل إيه..
ما حستش غير وفيه إبره بتنضـ.ـر.ب ف وريد من رقبتها..
بعد كده نور تفقد الوعي تماماً..
وبعد مفعول الابره ما ينتهي..
تبدأ نور تستعيد وعيها..
وتفوق تلاقيها لسه قاعده مكانها ف العربية
_نور…سمير..سمير..سمير إنته فين
_سمير بهدوء…أنا هنا يا نور متخافيش
_نور…إنته عملت إيه
_سمير…متخافيش يا نور..بس أنا كان لازم أهديكي..
وعتطلك إبرة مهدئه..إنتي لازم تهدي يا نور..
عشان نشوف هنعمل إيه..
قوليلي يا نور..هوه أنا لو خايف على نفسي..
إيه اللي هيخليني أنقذك من الراجـ.ـل بتاع الباشا..
إيه اللي هيخليني أضـ.ـر.ب على الراجـ.ـل بتاع الباشا نا،ر..
إيه اللي هيخليني أكشف نفسي..
ما تردي يا نور ساكته ليه
_نور بهدوء…أنا أول مره أفقد أعصابي..
أول مره أحس إني عاجزه عن التفكير
_سمير…إحنا لحد دلوقتي مش متأكدين..
إن داليا ورا إختفاء اصحابك..
وإلا كانت هتتصل بيا وتساومنا
_نور…يا إستاذ سمير..مفيش غير 3 أشخاص..
اللي ليهم يد ف إختفاء اصحابي..
الباشا والمدير وأختك..
يعني أختك لو ملهاش يد ف إختفاء اصحابي..
أكيد هتبقي عارفه هما فين ومع مين..
وبيتعمل فيهم إيه
_سمير…وأنا كمان دا رأيي..إننا نبدأ من عند داليا..
لأن هيا اللي هتوصلنا لمكان اصحابك..
شوفتي لما هديتي..بدأتي تفكري صح إزاي
_(في هنجر مهجور…حامد واللي اتنين..
اللي أخدهم من المستشفي)_
_حامد بصوت عالي لرجـ.ـالته…نزلوا الجث،تين دول..
وارموهم هنا قدامي بسرعة..
ولحد ما يفوقو تكونوا حفرتو حفرتين
_ويبدأ رجـ.ـاله حامد يجيبوا ج،ثه علي..
ويرموها قدام حامد على الأرض..
وبعدين يجيبوا ج،ثه أم محمد الممرضه..
ويرموها على الأرض جنب ج،ثه علي..
وبعد تأثير المـ.ـخـ.ـد.ر اللي واخدينه يبدأ ينتهي..
يبدأو يفوقو
بقلم…محمد طه عبد المجيد
روايات الشاعر🖋✨️🥇
_علي يفوق يلاقي أم محمد مرميه جنبه على الأرض..
يبدأ يفوقها..ويبص حواليه يلاقي رجـ.ـاله كتير بس،لاح
_علي بخــــوف…إنتو مين..إنتو مين
_حامد بحده…مش مهم إحنا مين..
المهم إحنا عايزين إيه
_علي بخــــوف…وأنتو عايزين مننا إيه
_حامد…عايزين البت العميا..ولو ما قولتليش هيا فين..
شايف الحفرتين دول..هادف،نكم صاحيين فيهم
_علي بخــــوف…هوه حضرتك مش جيت..
وأخدتها من المستشفي
_حامد…حصل جيت وأخدتها..
وفيه حد هربها وأخدها
_علي بخــــوف…وهوا مين يقدر ياخدها منك..
هوه مش حضرتك مخابرات
_حامد ببرود…لأ حضرتي مش مخابرات
_علي…طيب حضرتك مين
_حامد…ما أنا قولتلك مش مهم أنا مين..
المهم أنا عايز إيه
_(أم محمد بدأت تفوق وتشوف المنظر تترعـ.ـب)_
_أم محمد بخــــوف وصريخ…يا لهويييييي إنتو مين..
مين دول يا علي..مين دول وعايزين مننا إيه
_علي…عايزين نور
_أم محمد بخــــوف…عايزين نور ليه
_(وتبص لحامد)_
علي هوه دا ظابط المخابرات اللي جا أخدها
_علي…دول مش مخابرات..ونور فيه حد هربها..
وهما عايزينها..ولو إحنا ما قولنلهمش نور فين..
هيدف،نونا هنا عايشين
_(في عربية سمير) _ (سمير ونور)_
_نور بهدوء…سمير إنته واثق من اللي إسمها سمر دي
_سمير بثقه…ثقتي فيها ملهاش حدود
_نور…طيب هيا داليا أختك..
تعرفها أو شافتها قبل كده
_سمير…إيه اللي ف دmاغك يا نور بتفكري ف إيه
_نور…جاوبني الأول أختك تعرفها
_سمير…لأ ما تعرفهاش..ولا سمر حتي تعرف داليا
_نور…طيب سمر دي ذكية ولا تفكيرها على قدها
_سمير بإصرار…لأ ما أنا عايز أفهم اللي ف دmاغك..
عشان أقدر أجاوبك
_نور…إنته هتسلمني لداليا.. …….
يتبع….
_نور…إنته هتسلمني لداليا
_سمير باندهاش…إنتي بتقولي إيه يا نور..
اللي بتقوليه دا مش هيحصل..
ومستحيل هسلمك ليها..إنتي سامعه
_نور بهدوء…سمير إتصل ب سمر خليها تيجي
_سمير…وبعد ما أتصل ب سمر وأخليها تيجي..
ما تفهميني يا نور إنتي ناويه على إيه..
وفكره تسليمك لداليا دي إنسيها
_نور…لما سمر تيجي هتفهم كل حاجه..
يلا كلمها خليها تيجي
_(في الغرفة الخاصة) _ (المدير والدكتوره)_
_الدكتوره…لو وافقت أشتغل معاكم..
هيبقي إيه المطلوب مني..وهشتغل إيه
_المدير بمكر…أول حاجه اتأكد إنك هتشتغلي..
فعلاً معايا..يعني تثبتيلي إنك فعلاً معايا
_الدكتوره…واثبتلك إزاي يعني..
وبعدين أنا لسه ما وافقتش..أنا بقول لو وافقت
_المدير…تثبتيلي حسن نيتك..
ب إنك تسلميني البت العميا
_الدكتوره…ما إنته عارف إن فيه ظابط مخابرات..
جا أخدها
_المدير…وعارف إن فيه واحد هربها
_الدكتوره…واحد هربها..لما انته عارف عنها حاجات..
أنا معرفهاش هسلمهالك إزاي
_المدير…أنا قولتلك على اللي أنا أعرفه..
إنتي بقي قوليلي على اللي ت عـ.ـر.فيه..
والباقي ما تشغليش بالك بيه
_(في بيت داليا) _ (داليا ونهله وعماد)_
_نهله بخــــوف…صدقيني أنا معرفش مين اللي هربها..
ولا أعرف هيا راحت فين
_داليا بسفا،له…شكلك كده عايزه عماد..
ياجي جنبك عشان تفتكري
_عماد…وعماد جاهز يا غاليا..إنتي بس تأمري
_نهله بخــــوف…إنتو إيه مفيش عندكوا رحمه
_داليا بكل وقا،حه…لأ..ما عندناش غير الوسا،خة..
وقله الأدب..وأنا صبري بدأ يخلص..
_(وتعلي صوتها)_ عماااااااااد
_نهله بخــــوف…لأ…إستني..هقولك على اللي أعرفه..
بس اوعديني إنك متخليش حد يلمسني
_(بقلم…محمد طه عبد المجيد)_
روايات الشاعر🖋✨️🥇
_داليا ببرود…لأ مش هوعدك..ولا فيه أي ضمان..
عارفه ليه..عشان أنا سا،فله..سا،فله أوي كمان..
_(وتعلي صوتها)_ إنطقي
_نهله بخــــوف…بيت جدتنا..إحتمال إنها تروح هناك
_داليا بخبث…جدتكم..هوا إنتو قرايب..
دا إنتي كده بقي هيبقي سعرك غالي عندها..
_(وتوجه كلامها لعماد)_
عماد خد منها العنوان..وتروح لجدتها..
وإن ما وصلتش لحاجة..
هاتلي معاك جدتهم نتعرف عليها
_(في هنجر مهجور) _ (حامد وعلي وأم محمد)_
_حامد بغـــضــــب…ها يا حلوين..هتقولولي أوصل..
للبت العميا إزاي..ولا نبدأ شغلنا..
ونخليكم تتكلموا بمعرفتنا
_علي…يا باشا حضرتك عارف ومتأكد..
إن إحنا منعرفش حاجه عنها..
دا حتي موضوع هروبها معرفناهوش إلا منك
_حامد…يبقي إنتو اللي اخترتو..
استحملو بقي اللي هيحصل فيكم..
_(ويوجه كلامه لرجـ.ـالته)_
افتحولي الجـ.ـر.ح بتاع رجل الواد ده..
عايز د،مه يتصفي هنا قدامي
_أم محمد بلهفه وخــــوف تاخد علي فحـ.ـضـ.ـنها ..
لأ..محدش يقرب منوووو..
محدش يلمسه حـ.ـر.ام عليكم
_حامد لرجـ.ـالته…خدو البت دي بعيد لحد ما ييجي دورها
_ويبدأو رجـ.ـاله حامد يبعدوا أم محمد عن علي
وبعدين يبدأو تعذيب ف علي..
وعلي يصـ.ـر.خ من الألــم..
_أم محمد تصرخ وتنادي…علي..علي..حـ.ـر.ام عليكم سيبوه
_حامد بغـــضــــب وصوت عالي…إنطق عشان أرحمك..
البت العميا فين..إتكلم عشان ترحم نفسك
_علي وهوا بيصـ.ـر.خ من الألــم…معرفش..معرفش..
ولو أعرف مش هقولك على مكانها..آه.آه.آه. يارب يارب
_حامد يقوم من على الكرسي اللي كان قاعد عليه..
ويروح ل علي ويدوس على رجل علي المقطوعة..
وهيا بتنزف د،م..وعلي يصـ.ـر.خ مش قادر يتحمل الو.جـ.ـع..
وحامد يدوس جـ.ـا.مد على رجل علي..
_وبعدين يروح ل أم محمد وفيه اتنين ماسكينها..
وحامد قرب منها..وضـ.ـر.بها بالقلم..
وبدأ يقطعلها هدومها……….
_وبعدين حامد يروح ل أم محمد..
وفيه اتنين ماسكينها وحامد قرب منها..
وضر،بها بالقلم وبدأ يقطعلها هدومها
_علي يصـ.ـر.خ…إبعدو عنها..إبعدو عنها..سيبوها
_(أم محمد وهيا شبه عار،يه)_
_حامد يمسكها من شعرها ويرميها قدام علي
وعلي يقــلـــع هدومه بسرعة ويعطيها لأم محمد
_حامد بغـــضــــب…هتنطقو إزاي أوصل للبت العميا..
ولا اخليكم تنـ.ـد.مو على اليوم اللي اتولدتو فيه
_(في عربية سمير) _ (سمير ونور وسمر)_
_سمير…ها يا نور سمر جات ممكن أفهم بقي
_سمر…أنا كمان عايزه أفهم..مين نور..
ومين الناس اللي أنا سألت عليهم ف المستشفي..
وبعدين اختفوا فهموني فيه إيه
_نور…أنا نور يا سمر..والموضوع كبير..
هبقي اشرحهولك بعدين..المهم دلوقتي..
إن فيه عصابة خـ.ـطـ.ـفت 4 أشخاص..
ولازم ننقذهم بأقصي سرعة
_سمر…وحضرتك بقي عيزاني أنا وسمير..
نقف قدام عصابة
_سمير بهدوء…سمر إيه اللهجة دي
_سمر بابتسامه…يا عم بهزر يعني إنته مش عارفني..
الكوميديا والاكشن..هما الحاجتين اللي بعشقهم..
عالفكره يا نور فيه رساله ليكي معايا
_سمير باهتمام…رساله إيه ومن مين
_سمر…شاكر اللي ف غرفه مراقبه الكاميرات..
عطاني الورقة دي ف السر
_نور بلهفه…ورقه..اقرأهالي بسرعة يا سمير
_سمير…فيها رقم تلفون..وبيقولك كلميني..
الساعة 7 صباحاً
_نور…7 الصبح عشان هيكون سلم شغله..
أكيد فيه حاجه مهمه هيقولها..
هيا الساعة كام دلوقتي
_سمير…الساعة 3 الفجر فاضل 4 ساعات
_نور باستعجال…كتير أوي 4 ساعات
_سمير…لأ مش كتير يا نور..دول جم ف وقتهم..
أنا هفردلك الكرسي وحاولي تنامي ال4 ساعات دول
بقلم…محمد طه عبد المجيد
روايات الشاعر🖋✨️🥇
_(بعد مرور أربع ساعات)_
_سمير…نور إصحي
_نور…أنا صاحيه ما نمتش
_سمير…أنا أتصلت بالرقم خدي التلفون أهو
_نور…أيوه يا شاكر أنا نور
_شاكر…أنا آسف يا نور على المكالمه..
اللي كلمتهالك ف المستشفي..
بس كان لازم آخد إحتياطاطي
_نور بدmـ.ـو.ع…ولا يهمك..المهم فين علي..
ونهله والدكتوره وأم محمد..
راحوا فين يا شاكر..كلهم اختفوا
_شاكر…أولاً الدكتوره آخر ظهور ليها على الكاميرات..
كانت داخله غرفه المدير..ولحد دلوقتي ماخرجتش
_وثانياً ..نهله آخر ظهور ليها دخلت غرفتها..
وبعد شويه خرج من الغرفه..واحده ست..
ف سن أم محمد كده..وكانت مقعده نهله..
على كرسي متحرك..ونهله فاقده الوعي تماماً
_نور بخــــوف…طيب يا شاكر غرفه نهله فيها كاميرا..
ما دخلتش عليها شوفت اللي حصل ليه
_شاكر…حصل دخلت على الكاميرا..
وقبل دخول نهله الغرفه..فيه ممرضه..
من اللي استلموا الشغل جديد..
دخلت الغرفة تنضفها..وتعمدت إنها تغلوش..
على الكاميرا..وحطت قدام الكاميرا..
حاجه حجبت الرؤية..وبعد كده دخلت نهله..
وبعد شويه خرجوها على كرسي متحرك..
وطلعوها من المستشفي
^نور بدmـ.ـو.ع…وعلي وأم محمد حصلهم إيه هما كمان
_شاكر بحـ.ـز.ن…للأسف يا نور..فيه إحتمال كبير إنهم يكونوا
_نور تقاطعه بصوت عالي…يكونوا إيه..يكونوا إيه
_(والتلفون يقع من إيدها وسمير ياخد التلفون
ويكمل المكالمة مع شاكر)_
_سمير…أيوه يا شاكر أنا سمير..أمان إطمن..كمل
_شاكر…فيه إحتمال كبير إنهم يكونوا ما،تو..
لأنهم إستدرجوهم للمشر،حه..وبعد كده..
خرج صندوقين من المشر،حه..على عربيات المو،تي..
وخرجوا من المستشفي..وفيه حاجه كمان…….
شاكر…وبعد كده خرج صندوقين..
من المشرحه على عربيات المـ.ـو.تي..
وخرجوا من المستشفي..
وفيه حاجه كمان..
الراجـ.ـل اللي جا أخد نور من المستشفي..
خرج مع العربيتين دول
_سمير بتحذير…أسمع يا شاكر اللي هقولك عليه..
وتنفذو بالحرف..إنته تبلغ بأجازه مرضيه..
وما ترحش المستشفي دي خالص..
لحد الموضوع دا ما يخلص
_(ويقفل سمير مع شاكر..ويلاقي نور منهارة من العـ.ـيا.ط)_
_سمير…لأ يا نور..لو عايزه تنقذي اصحابك..لازم تهدي
_نور بدmـ.ـو.ع…هما فين إصحابي..هما فين إصحابي
_سمير بحـ.ـز.ن…إصحابك لو لا قدر الله..
حصلهم حاجه وما،توا..
يبقي لازم تهدي عشان نجيب حقهم
_نور بدmـ.ـو.ع…إن شاءالله مش هيحصلهم حاجه
_سمير… عـ.ـر.فيني اللي كنتي ناويه عليه..والباقي على الله..
وعالفكره أنا وسمر نسوق جيش قدامنا
_نور تبدأ تستجمع أعصابها وتفكيرها وتنشف دmـ.ـو.عها…
إللي كنت ناويه عليه هيتأجل شويه
___________________________________
_(في الغرفة الخاصة) _ (المدير والدكتوره)_
_الدكتوره…لو عايزني أسلمهالك..
لا هقدر ولا هعرف وأنا محبوسة ومتسلسله هنا..
أنا لازم أخرج من هنا عشان أعرف..
أوصلك ليها دا لو عايز توصلها
_المدير بضحكه سـ ـخـــريــة…تخرجي من هنا..
هوا إنتي شيفاني تلميذ..وبالسهوله دي..
تقدري تضحكي عليا
_الدكتورة بثبات…يبقي أعمل فيا بقي اللي إنته عايزه..
لإني مستحيل هوصلها وأنا محبوسة هنا
_المدير بعد تفكير…طب أنا مستعد أخرجك من هنا..
بس ف حاله واحده
_الدكتورة…خير
_المدير…بما إنك هتشتغلي معايا..
فيه زبون هييجي تقضي معاه ساعتين..
والساعتين دول هيتصورو فيديو..
عشان ما تفكريش إنك تغدري بيا..قولتي إيه
_(بقلم…محمد طه عبد المجيد)_
روايات الشاعر🖋✨️🥇
_الدكتورة ف سرها…إنتي فين يا نور..
أنا مش قادره أجاريه ف القرف ده..
ومعقول علي ونهله وأم محمد..
الوقت دا كله وما يقلقوش عليا..ولا يسألو فيا..
يارب حد ينقذني من الحيو،ان ده..
يارب ابعتلي حد ينجدني
_المدير…إيه يا دكتورة..كل دا بتفكري..قولتي إيه
_الدكتورة…وهوه الزبون دا..
هيقضي معايا ساعتين إزاي يعني..
وبعدين هييجي هنا وأنا متسلسله كده
_المدير…قولي إنتي بس موافقه..
ومتشغليش بالك بالباقي
_(الدكتورة تبدأ تلعب بأعصابه
وتضيع وقت على قد ما تقدر)_
_الدكتورة…أنا موافقه بس بشرط واحد
_____________________________
_(في بيت داليا) _ (داليا ونهله)_
_(إتصال لداليا من عماد)_
_داليا…ها يا عمده أخبـ.ـار الجده إيه
_عماد…يا غاليا مفيش حد ف البيت..
والبيت شكله مهجور من سنين
_داليا…طيب يا عمده سيب اتنين من رجـ.ـالتك عندك..
يراقبو البيت..وتعالا بسرعه..عشان العروسة مستنياك
_(وتقفل مع عماد وتبدأ تقرب بالكرسي المتحرك من نهله)_
_داليا بغـــضــــب…بيت جدتكم مهجور..ومفيش حد فيه..
بس إنتي عارفه..الغلط مش من عندك..
الغلط من عندي..لأني الظاهر صبرت عليكي أكتر من اللازم
_(وتبدأ تطلع المطو،ه من الكرسي اللي هيا قاعدة عليه
وتفتحها وتحطها على وش نهله)_
_داليا…تحبي أكتبلك العنوان الغلط..
اللي إنتي قولتيلنا عليه على وشك
_(وتمشي سن المطو،ه على خد نهله)_
_نهله بخــــوف…والله العظيم هوا دا العنوان..
اللي قالتلنا عليه نور
_داليا…قدامك فرصة لحد ما عماد ياجي..
لازم تقوليلي على حاجه توصلني للبت العميا..
وإلا هخلي عماد يدخل عليكي وقدامي
__________________________________
_(في الغرفة الخاصة) _ (المدير والدكتوره)_
_المدير…شرط إيه
_الدكتورة…أنا عايزه الزبون اللي هيقضي..
معايا الساعتين..يبقي إنته
_(المدير يبصلها وما يردش عليها)_
_الدكتورة…إيه..جالك إحساس إني بـ.ـنتك وما ينفعش
_المدير…نسيت أقولك إن الزبون..
اللي هيقضي معاكي الساعتين..يبقي أنا………..
_الدكتوره…إيه جالك إحساس إني بـ.ـنتك..
وما ينفعش
_المدير…نسيت أقولك إن الزبون..
اللي هيقضي معاكي الساعتين يبقي أنا
_الدكتوره بصدmه…إنته إزاي يعني..
إنته إزاي تفكر ف حاجه كده أصلاً..
إنته متأكد إنك من جن،س البني آدmين..
إنته ملتك إيه بالظبط
_المدير بتجاهل…كل دا مش مهم..
إنتي لو خايفة أو مكسوفه..
أنا هديلك حقنه هتخليكي ف عالم تاني..
أنا عارف إن أول مره هتبقي صعبه شوية
_____________________________________
_(في هنجر مهجور) _ (حامد وعلي وأم محمد)_
_حامد بغـــضــــب…هاتولي كرباج بسرعة
_ويبدأ حامد يضـ.ـر.ب علي وأم محمد بالكرباج..
وعلي وأم محمد يصـ.ـر.خو بأعلي صوت من الألــم..
وكل ما كرباج ياجي على أم محمد..
علي يحاول ياخده هوا على جس،مه بدالها..
وحامد بلا رحمه عمال يضـ.ـر.ب فيهم بالكرباج
_حامد بغـــضــــب وصوت عالي…البت العميا فين انطقوو
_علي وأم محمد بيصـ.ـر.خو من الألــم..
وجس،مهم كله بينزف د،م ..
غير إن علي رجله المقطوعه عماله تنزف د،م..
وعلي بدأ يفقد الوعي من كتر الد،م اللي نزف منو..
أم محمد بحكم إنها ممرضه..
عارفه إن علي ممكن يمو،ت من كتر النـ.ـز.يف..
قامت بسرعه قا،لعه القم،يص اللي لابساه..
ومفكرتش إنها هتكون عار،يه..
المهم إنها تنقذ علي..وبدأت تربط رجلو..
عشان النـ.ـز.يف يقف شويه..وهيا بتربط رجل علي..
حامد عمال يضـ.ـر.بها على ضهرها بالكرباج..
بكل قسوه وبلا رحمه
_حامد بصوت عالي…إنطقي يا ______(لفظ خارج)
إنطقي البت العميا فين..
إنطقي وأنا أخلي عربيه توديكم المستشفي..
وتنقذيه قبل ما يمو،ت..إنطقي يا_____(لفظ خارج)
_____________________________
_(في بيت داليا) _ (داليا ونهله وعماد)_
_داليا بوجه شيطاني…أهو عريسك وصل..
قوليلي بقي نفسك ف إيه قبل ما تبقي مدام
_(بقلم…محمد طه عبد المجيد)_
روايات الشاعر🖋✨️🥇
_نهله بدmـ.ـو.ع وخــــوف…وربنا أنا قولتلك كل اللي أعرفه..
أنا أساسا فاقده الذاكرة..ومش فاكره حاجه خالص
_داليا بصوت عالي…عماااااااااااد ..رجعلها الذاكرة
_عماد يقفل باب الغرفة من الداخل..
ويعطي المفتاح لداليا ويقولها…
أتمني لكي مشاهدة ممتعة
_ويبدأ عماد يقرب من نهله..
ونهله هتم،وت من الخــــوف..
وعماد بكل قوته يضر،بها بالقلم على وشها..
ويفضل يضـ.ـر.بها ضـ.ـر.بات متتالية..
لحد ما نهله بدأت تنزف د،م من أنفها وبقها ونهله تصرخ
_وبعدين عماد يقــلـــع الحزام..
ويبدأ يضر،بها بالحزام ف كل مكان ف جس،مها بلا رحمه..
ونهله تصرخ حـ.ـر.ام عليكم..حـ.ـر.ام عليكم..
معرفش حاجة..معرفش حاجة..
همو،ت ارحموني..آه.آه.آه آه.آه.آه
____________________________
_(في عربية سمير) _ (سمير ونور وسمر)_
_سمير…شوفي إنتي عايزه نبدأ منين وإحنا معاكي
_نور بهدوء بس من جواها فيه بركان غـــضــــب…إحنا لازم..
نبدأ باللي إحنا متأكدين من مكانه
_سمير…الدكتوره هيا الوحيدة..
اللي لسه ما خرجتش من المستشفي..
بس لازم نحط إحتمال إنهم يكونوا..
خرجوها وشاكر ما أخدش باله
_نور بثقه…أنا متأكده إن الدكتورة ما خرجتش..
من غرفه المدير..ومتأكده أكتر..
إنها ف الغرفه الخاصة
_سمر…إيه الغرفة الخاصة دي..
تقصدي غرفه من جوه غرفه..
دول يبقوا عصا،بة بجد بقي
_نور…بالظبط يا سمر..ف غرفه المدير..
فيه غرفه خاصه..
فيه مكان ف الغرفة بينزل لغرفه تحت
_سمير…يبقي إحنا لازم ندخل غرفه المدير..
ونقلبها من فوق لتحت..
لحد ما نوصل للغرفة الخاصة دي
_سمر…ما تنسوش إن إنتو الاتنين..
ما ينفعش تقربوا من المستشفي..
وإلا هنختفي كمان إحنا التلاتة
_نور بهدوء وثقه…إطمنو أنا هقولكم هندخل..
المستشفي إزاي..من غير ما أي حد يحس بينا……..
_نور بهدوء وثقه…إطمنو أنا هقولكم..
هندخل المستشفي إزاي ..
من غير ما أي حد يحس بينا
_سمير…بس إعملي حسابك اللي هيدخل المستشفي..
أنا وسمر فقط..إنتي هتفضلي بعيد..ودا كلام نهائي
_نور بتجاهل…بقولك إيه يا سمر..
اتصرفيلنا ف كيس د،م بسرعة..
ويكون د،م حقيقي عشان ما حدش يحس بحاجة
_سمر…حمامه وكيسين مش كيس واحد
_سمير بإصرار…نور إنتي مش هتقربي من المستشفي..
وكل اللي إنتي عيزاه وهتقوليه هيتنفذ بالحرف..
وإنتي هتفضلي هنا ف العربية..إنتي سامعه
_نور بهدوء…سمير إنته عارف ومتأكد..
إن اللي أنته بتقوله ده مش هيحصل..
أنا هبقي معاكم خطوه بخطوه..
عشان لا قدر الله حاجه حصلت..تحصلي قبلكم
_سمير بحب…تأكدي يا نور..إن مفيش حاجه هتحصلك..
طول ما أنا عايش..واصحابك..أنا وعدتك..
إني هعمل كل اللي هقدر عليه عشان أرجعهم..
ومش طالب غير إنك تثقي فيا..وتخليكي بعيد
_نور…لو خايف عليا خليني معاك
_______________________
_(في غرفه المدير) _ (المدير والدكتوره)_
_الدكتوره بقرف…أنا بجد لا قابلت ولا هقابل أحقر منك
_المدير بضحكه…هوه إنتي عماله تضيعي ف وقت ليه..
إنتي فاكره إن فيه حد هييجي ينقذك..
من الشر،ير والكلام بتاع الأفلام والمسلسلات ده..
عالفكره الفريق بتاعك تقدري تترحمي عليهم..
لأنهم زمانهم دلوقتي أمو،ات..
يعني البقيه ف حياتك
_الدكتوره بصدmه وحـ.ـز.ن…حسبي الله ونعم الوكيل فيك..
عملت فيهم إيه يا شيطان يا ملعون
_المدير…مش مهم اللي اتعمل فيهم..
المهم إنهم سافروا للي خلقهم..
ولما تحصليهم إبقي إسأليهم
_(ويقوم المدير يجيب حقنه من التلاجه ويحضرها)_
_الدكتوره بدmـ.ـو.ع…هعملك اللي أنته عايزه..
بس سيبهم ما تأذ،يهمش..
أبوس رجلك ما تأذ،يهم
_(المدير بكل وقاحه وهوه بيحضر الحقنه..
يرفعلها رجلو عشان تبوسها)_
_المدير…بوسي رجلي
_(الدكتوره بحـ.ـز.ن ودmـ.ـو.ع تبوس رجلو عشان..
يرحم الناس اللي كانوا معاها وما يأذ،يهمش..)_
_(وبعدين المدير يحط رجلو على رقبه الدكتوره..
ويدوس عليها جـ.ـا.مد بكل قوته)_
_المدير بشر..قوليلي بقي البت العميا أوصلها إزاي..
عشان أرحمك وأرحمهم من المو،ت..إنطقي
_(وبعدين يعطي للدكتورة الحقنه التانيه)_
_المدير…كده إنتي أخدتي حقنتين..
ولو أخدتي الحقنه التالته..بعد كده هتترجيني..
إن اعطيكي الحقنه الرابعه والخامسة..
والسادسة وإنتي دكتورة وعارفه
بقلم…محمد طه عبد المجيد
روايات الشاعر🖋✨️🥇 _____________________________
_(في عربية سمير) _ (سمير ونور وسمر)_
_(وصلت سمر ومعاها كيسين د،م)_
_نور…أسمعوني بقي كويس..
إحنا هنروح لأقرب مكان هادي من المستشفي..
وهنمسل إن إحنا عملنا حاد،ثه..
سمر هترش عليا أنا وأنته يا سمير د،م..
هتغرقنا بكيسين الد،م دول..
بحيث إن ملامحنا ما تبقاش واضحة من الد،م..
وبعدين تصرخ بأعلي صوت..
أخويا ومـ.ـر.اته عربيه خبطتهم..إتصلو بالاسعاف بسرعة..
الناس هتتجمع وهيتصلو بالاسعاف..
ومفيش حد هيحس بأي حاجه..
هندخل طبيعي جداً في الإسعاف..
وهيدخلونا على غرفه العمليات..
وأول ما يتقفل باب غرفة العمليات..
تبدأ يا سمير تتعامل مع اللي جوا الغرفة..
بس توعدني إنك ما تأذ،يش حد منهم..
دول دكاترة وممرضين ملهمش دعوه بحاجه..
بعد كده هنلبس لبسهم..ونتحرك على غرفه المدير..
والغرفة ف الدور التالت
_سمير…الله ينور عليكي يا نور
_نور…فيه طلب بسيط يا سمر عيزاكي تعملهولي
_سمر…تأمري يا نور
_نور…الأمر لله..طبعاً لما هيدخلونا غرفة العمليات..
مش هيدخلوكي معانا وإحنا هيبقي معانا..
حوالي خمس دقايق لحد ما نتعامل مع اللي جوا..
ف خلال الخمس دقايق دول عيزاكي تطلعي..
في الدور الرابع ..غرفة 7 تدوريلي على دب..
هوا كبير.. تقريباً ف نص طولي كده
_سمير وسمر باندهاش…دب
_سمر…حاضر يا نور هقلبلك الدور الرابع عليه
_(ويبدأو ف تنفيذ الخطه..وكل حاجه تمشي تمام..
وسمر تلاقي الدب لنور ويدخلو غرفة المدير)_
_____________________________
_(في غرفه المدير) _ (سمير ونور وسمر)_
_نور…فيه مكان هنا بينزل لغرفه تحت
_سمير…لازم نلاقيه بسرعة..دوري معايا يا سمر
_نور…سمر خديني قدام الباب بالظبط
_(وتقف نور قدام الباب..وتحاول تفتكر..
لما هبه جابتها..مشيت كام خطوه..
قبل ما تبدأ بالنزول لتحت..
وبالفعل أفتكرت إنها مشيت حوالي 7 خطوات..
وبدأت نور تتحرك ومشيت 6 خطوات)_
_سمير…حاسبي يا نور فيه مكتب قدامك
_نور…باب النزول تحت المكتب ده
_وفجأه يدخل عليهم شاكر..ويقفل الباب وراه..
سمير بسرعة يطلع سلاحه ويوجهه على شاكر..
_وشاكر ف نفس الوقت..
يطلع سلاحه هوا كمان..ويشـ.ـد الأجزاء 😲………..
يتبع….
_(سمير يطلع سلا،حه ويوجهه على شاكر)_
_(وشاكر يطلع سلا،حه ويشـ.ـد الأجزاء)_
_سمر بإندهاش…شاكر
_نور..شاكر..هوا إيه اللي بيحصل يا سمر
_سمر…شاكر رافع علينا سلا،ح
_نور بصدmه…سلا،ح..ليه يا شاكر..هوا أنته واحد منهم
_شاكر…أنا مش إسمي شاكر يا نور..
أنا أبقي محمد إبن أم محمد الممرضه..أنا معاكم يا نور
_(ويبدأ سمير وشاكر كل واحد ينزل سلا،حه)_
_شاكر…أنا متأكد إن الدكتورة ما خرجتش..
من الغرفة دي..ومتأكد كمان إن الغرفة دي..
ملهاش غير باب واحد
_سمير…تعالا معايا نحاول نحرك المكتب ده
_(من داخل الغرفة الخاصة)_
_(المدير يبدأ يقــلـــع هدومه)_
_الدكتورة بخــــوف وصدmه…إنته بتعمل إيه
_المدير بشهوه…إنتي شايفه إيه يا دكتورة..قصدي يا عروسه
_الدكتورة بانفعال…لو قربت مني
_المدير يقاطعها…هتعملي إيه هتقت،ليني..ولا هتمو،تي نفسك
_الدكتورة…اتقي الله..واعتقني لوجه الله..
إنته ما بتخافش ربنا
_المدير وهوا عا،ري…أنا كنت ممكن اعطيكي حقنه..
تخليكي تفقدي الوعي..بس أنا عايزك تبقي ف وعيك
_(ويبدأ يقرب منها ولسه هيق،لعها هدومها)_
_(في اللحظة دي كان سمير وشاكر..
قدروا يحركو المكتب..ويفتحو الباب..وينزلو بسرعة..
وقبل المدير ما يوصل لسلا،حه..
سمير يوصله ويبدأ يضر،ب ف المدير..
بكل قوته وشاكر بيضر،ب معاه)_
_(وينزل نور وسمر)_
_نور بلهفه…الدكتوره..الدكتورة موجودة يا سمر
_الدكتورة بدmـ.ـو.ع…أنا هنا يا نور
_(سمر تطلع حاجه من شعرها..
وتبدأ تفك السلاسل..اللي الدكتورة متسلسله بيها)_
_(وسمير عمال يضر،ب ف المدير بغل وكره)_
_الدكتورة بصوت عالي…ما تمو،توش يا سمير
_نور باستغراب…هوا إنتي ت عـ.ـر.في سمير يا دكتورة
_(الدكتورة وهيا رايحة تفتح التلاجه..
عشان تطلع الحقن اللي فيها..
عشان تعـ.ـا.قب المدير)_
بقلم…محمد طه عبد المجيد
روايات الشاعر🖋✨️🥇
_الدكتورة…فاكره يا نور الحالتين..
اللي قولتيلي دخليهم غرفه علي ونهله..
سمير كان حاله منهم
_نور…والحالة التانيه خـ.ـطـ.ـفت نهله
_الدكتورة وهيا بتحضر حقنه…هعرفلك كل حاجه..
من الشيطان ده..سمير سلسلة على السرير مكاني
_(سمير وشاكر يسلسلو المدير على السرير)_
_الدكتورة بكراهيه…دول حوالي عشرين حقنه..
هتاخدهم حقنه حقنه..
_(وتبدأ تديلو الحقنه الأولي)_
_الدكتورة…إنطق نهله فين
_نور…نهله وعلي وأم محمد
_شاكر…أنا عارف مكان أمي وعلي
_نور بعصبيه…عارف مكانهم وساكت
_شاكر…وبالنسبة لنهله البت الممرضة الجديده..
اللي شاركت ف خط،فها موجودة هنا ف المستشفي
_سمير…ممرضه جديدة..يبقي نهله عند داليا
_الدكتورة…يبقي كده إحنا مش محتاجين..
الملعون دا ف حاجه
_(وتبدأ الدكتورة تديلو حقن ف كل حته ف جـ.ـسمه)_
_سمر لنور بصوت وا.طـ.ـي…الحقي يا نور هتمو،ته
_نور…بلاش يا دكتورة..دا ما يستاهلش..
إنك تتسـ.ـجـ.ـني دقيقه واحده عشانه
_الدكتورة بكراهيه…يا نور الكل،ب دا لازم يمو،ت..
ولازم يمو،ت بإيديا..الكل،ب دا هوا اللي قت،ل أبويا..
الكل،ب دا خلاني أبوس رجلو..
وبعدين أنا عيزاكم كلكم تطمنوا..
أنا اللي هكتب تقرير مو،ته..يعني مش هاخد فيه دقيقه
_الدكتورة للمدير وهيا بتفضي ف جـ.ـسمه الحقن…
إيه مش هتترجاني أرحمك
_المدير وهوا بيمو،ت…لو رحمتيني..
أنا مش هرحمكم كلكم..مش هرحمكم كلكم.._(وتطلع روحه)_
_سمير…خلاص يا دكتورة ما،ت
_الدكتورة بكراهيه…لو بإيدي..
أمو،ته مليون مرة..إتفوووو عليك
_نور بعصبيه…مافيش وقت يا دكتورة..
لازم نلحق الباقيين قبل ما يحصلهم حاجه..
_(وتوجه كلامها لشاكر)_
_نور…شاكر إنته عرفت طريق أمك وعلي إزاي
_شاكر…هحكيلكم كل حاجه وإحنا ماشيين ف الطريق
_سمير وهوا بياخد سلا،ح المدير وبيعطيه للدكتورة…
خلي دا معاكي يا دكتورة..
وانتي يا سمر مهمتك حمايه نور..يلا بينا
_نور…إستنو فيه حاجة مهمة لازم نعملها..
قبل ما نخرج من المستشفى……….
_نور…إستنو فيه حاجة مهمة لازم نعملها..
قبل ما نخرج من المستشفى
_سمير…حاجة إيه يا نور
_نور…الممرضه الجديدة اللي شاركت ف خط،ف نهله..
لازم نستدرجها ونحب،سها هنا..
عشان ما تبلغش داليا بحاجة
_سمير…مش واحده بس يا نور دول أربعة
_الدكتوره…الأربع بنات اللي إستلمو شغل جديد..
أنا عرفاهم..تعالا معايا يا شاكر..وخليكم إنتوا هنا
_(وبالفعل الدكتوره وشاكر ينجحو..
ف إستدراج الأربع بنات للغرفة الخاصة..
ويتم حب،سهم مع جث،ه المدير)_
_سمير…هنخرج إزاي يا نور
_نور…هنخرج ف عربية إسعاف..
أسرع ومافيش حاجة ف الطريق هتوقفها
_(من داخل عربية الإسعاف)_
_(سمير سايق والدكتوره جنبه ونور وسمر وشاكر ورا)_
_شاكر…إطلع على الطريق الصحراوي..
فيه هنجر مهجور عند الكيلو 88
_(سمير يسوق بأقصي سرعة)_
_نور…قولي يا شاكر..إنته عرفت مكانهم إزاي
_شاكر…أمي قالتلي على الموقف اللي حصل معاها..
لما إتهيألها إن الدكتورة إتخط،فت..
ف طبيعي إن أخاف على أمي..
وخصوصا إني عارف إنها معاكم وبتساعدكم..
فقررت إني أخلي معاها جهاز تتبع..
عشان أبقي مطمن عليها..
ولو لا قدر الله حصلها حاجة..أبقي عارف هيا فين
_الدكتورة…وأمك ما قالتليش إنك إبنها ليه
_شاكر…عشان أنا على الورق مش إبنها
_(سمير بسرعة ينادي على سمر..
وسمر تفهم اللي سمير يقصده..
وبسرعه سمر تطلع سلا،حها وتوجهه على شاكر)_
_نور…على الورق إزاي يعني
_شاكر بدmـ.ـو.ع…أبويا ما،ت قبل ما أتولد..
وأمي بعد ما ولدتني مافيش يومين وما،تت هيا كمان..
ف المستشفي اللي أتولدت فيها كانت سيده أو أم محمد..
كانت لسه ممرضه صغيره..أمي وصتها عليا..
ووصتها كمان إنها تسميني محمد..
على اسم الرسول عليه الصلاة والسلام..
بس سيده كانت بتناديني بإسم شاكر على إسم أبوها..
هيا دي كل الحكاية
_الدكتورة…إحمد ربنا إن اللي ربتك ملاك..
إنما أنا اللي رباني شيطان..وألعن من الشيطان كمان
_سمير…إحنا تقريبا وصلنا..شاكر هوا دا الهنجر
_شاكر…أيوه هوا
_سمير…نور ما تنزليش من الإسعاف مهما حصل
_نور تحـ.ـضـ.ـن الدب بخــــوف…خلو بالكم من نفسكم
_(في بيت داليا _ داليا وعماد ونهله)_
_(عماد عمال يضر،ب ف نهله بالحزام..
وجـ.ـسمها كله عمال ينزف د،م..
وهيا تصرخ مش قادره تتحمل)_
_داليا بغـــضــــب…إنطقي البت العميا فين..
قولي أي حاجة تخليني أرحمك..
دا إحنا لسه بنسخن
_نهله بدmـ.ـو.ع…والله ما أعرف حاجة ولا أعرف هيا فين
_(عماد يرمي الحزام ويبدأ يضر،بها بالقلم على وشها..
ضر،بات متتاليا ورا بعض بكل قوته..
ويمسك راسها ويخبطها ف السرير بقوه..
ف اللحظه دي نهله بدأت الذاكرة ترجعلها..
وأول حاجة بدأت تفتكرها..مرات خالها..
لما كانت بتوصيها على نور..
وبدأت تفتكر خالها ممدوح أبو نور وجدتهم..
ويوم عيد الميلاد والهدايا اللي كانو جايبينها منعم وسالم ..
أفتكرت كل حاجه..وعماد ما زال عمال يضر،ب فيها)_
_نهله بصوت كله و.جـ.ـع…إفتكرت إفتكرت إفتكرت
_داليا…إستني يا عمده..لما نشوف إفتكرت إيه
_(نهله يغمي عليها وتفقد الوعي)_
_(عماد لسه هيضر،بها عشان يفوقها داليا توقفه)_
_داليا…ريح نفسك شويه يا عمده..
عشان أنا مليت من مشهد الأكشن ده..
إرتاح شويه وبعدين فوقها..
وإن ما قالتش حاجة..ندخل على المشهد الجن،سي
_(بالقرب من الهنجر داخل عربية الإسعاف)_
_سمير…بت عـ.ـر.في تضر،بي نا،ر يا دكتورة
_الدكتورة…حتي لو ما بعرفش..
ف موقف زي دا لازم أكون بعرف
_سمير…وأنته يا شاكر
_شاكر…أنا أول مرة ف حياتي أشيل سلا،ح..
وعالفكرة السلا،ح اللي معايا دا ما فيهوش طلقات..
خــــوفت أحط فيه رصا،ص..
رصا،صة تطلع بالغلط تعور حد فيكم
_سمير بجديه…إسمعوني بقي واللي هقوله..
محدش يراجعني فيه..الناس اللي جوا دول..
لو كتير أو قليلين..أنا وسمر بعون الله هنسيطر عليهم
_الدكتورة…يعني إيه
_سمير…يعني حضرتك يا دكتورة وشاكر..
هتفضلو هنا مع نور ف العربية..
عشان ما تشتتوش تفكيرنا..
أنا عايز أنا وسمر..يبقي تركيزنا كله على الناس اللي جوه..
وف نفس الوقت نبقي مطمنين عليكم..
ودا كلام نهائي..خدي السلا،ح اللي مع شاكر يا سمر..
وجهزيه وخليه معاكي..وأنتي يا دكتورة..
السلا،ح اللي معاكي خليه معاكي..
لو لا قدر الله حصل حاجة إتعاملي
_الدكتورة…أيوه يا سمير بس
_سمير يقاطعها…مافيش بس
_نور…خلاص يا دكتورة..اللي قاله سمير هيتنفذ..
وأنته يا سمير أنته وسمر خلو بالكم من نفسكم
_(الجميع ف صوت واحد لا إله إلا الله)_
_(وينزل سمير وسمر وهما نازلين سمير يعطي تنبيه لسمر)_
_سمير…مش عايز رصا،صة واحده ف الهوا
_سمر بثقه…تلميذتك يا ريس
_(ويبدأو يحاوطو الهنجر ويستكشفو المكان كويس..
ويشوفوا عدد الناس اللي جوه..
وإزاي هيتعاملو معاهم)_
_(من داخل الهنجر)_
_(علي غرقان ف د،مه وفاقد الوعي تماماً ..
وأم محمد عماله تصرخ..
وحامد عمال يضر،ب فيها بالكرباج)_
_حامد بغـــضــــب…إنطقي هوا خلاص ما،ت..
إتكلمي عشان تنقذي نفسك إتكلمي..
وإلا هفضل أضر،ب فيكي لحد ما تمو،تي وتحصليه
_أم محمد تصرخ.. علي علي علي آه.آه.آه آه.آه.آه
_(وحامد عمال يضر،بها بالكرباج على ضهرها العا،ري..
لحد ما جس،مها كله بقي غرقان د،م)_
_أم محمد تصرخ…معرفش حاجة معرفش حاجة
_حامد بغـــضــــب…يبقي إنتي اللي إخترتي..
ما دام ما ت عـ.ـر.فيش حاجة..
يبقي مالكيش عازه عندي
_(ويرمي الكرباج على الأرض..
ويشاور لواحد من رجـ.ـالته يجيب ليه سلا،ح..
وأخد السلا،ح وشـ.ـد الأجزاء ورفع إيده لفوق)_
_حامد بغـــضــــب…هتقولي البت العميا فين..
ولا تحصلي اللي ما،ت
_(ف اللحظة دي سمير ضر،ب رصا،صة..
ف كفه إيد حامد اللي ماسكه السلا،ح..
وف نفس اللحظة كانت سمر قا،تله اتنين..
وبتصوب ع التالت..وسمير هوا كمان خلص على اتنين..
وحامد مسك إيده اللي انضر،بت بالنا،ر..
واستخبي ورا حاجه عشان يحمي نفسه..
وهوا مش معاه سلا،ح ..
وسمير وسمر خلصوا على كل الرجـ.ـاله..
لأن عددهم ماكنش كتير ومش فاضل غير حامد)_
_(دخل سمير وسمر الهنجر يستخبو..
ورا أي حاجة تقابلهم عاملين حساب..
إن حامد ممكن يكون معاه سلا،ح..
أو ممكن يكون لسه فيه حد من رجـ.ـالتة)_
_(سمر راحت عند واحد من رجـ.ـا.لة حامد اللي مقتو،لين..
وبدأت تقــلـــعه هدومه ورمتها لأم محمد عشان تلبسها..
وأم محمد تحاول تلبسها بصعوبة..
وتحاول تتكلم بصوت كله و.جـ.ـع)_
_أم محمد…إطمنو مافيش حد تاني..
والكل،ب اللي مستخبي دا مش معاه سلا،ح
_(سمير يخرج بسرعه يروح يقف قدامه..ويصـ.ـر.خ ف سمر)_
_سمير بصوت عالي…سمر هاتي الإسعاف بسرعة
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_(سمر تروح بسرعة تجيب الإسعاف..
وسمير يرمي سلا،حه على الأرض..
ويبدأ يضر،ب ف حامد بكل غل وكراهيه..
وحامد فاقد كل قوته بسبب إيده اللي مضر،وبه بالنا،ر)_
_(سمر تدخل بالاسعاف جوه الهنجر..
والدكتوره تنزل بسرعه تجري على علي..
وتتأكد إنو لسه فيه الروح..
بس محتاج لنقل د،م بسرعة)_
_الدكتورة تصرخ بأعلي صوت…سمر شيليه معايه بسرعة
_(ويركبوه الإسعاف..وشاكر يشيل أمه ويركبها
جنب علي ف الإسعاف)_
_(ونور واقفه حاضنه الدب وعماله تبكي)_
_(وسمير لسه عمال يضر،ب ف حامد)_
_الدكتورة بصوت عالي…يلا يا سمير لازم نروح..
المستشفي بسرعة..علي لازم يتنقلو د،م بسرعة
_سمير ياخد سلا،حه من على الأرض..
ويفضي الخزنة كلها ف حامد..
ويروح ياخد نور ويركبها قدام..ويشـ.ـدلها الحزام..
ويسوق هوا بأقصي سرعة
_(من داخل عربية الإسعاف)_
_أم محمد بأنفاس متقطعة…علي علي إنقذو علي
_شاكر…إهدي يا أمي إن شاءالله هننقذو
_أم محمد بأنفاس متقطعة…أمك مين يا أبن الجزمة..
أنا معرفكش..خليك بعيد عن اللي بيحصل ده
_(الدكتورة بتحاول تدور على أي حاجة..
توقف بيها النز،يف لعلي..من خلال الأدوات الطبيه..
الموجود داخل عربية الإسعاف)_
_وتصرخ بصوت عالي…بسرعة شوية يا سمير
_(يوصلو المستشفي وعلي يدخل على غرفه العمليات..
وأم محمد هيا كمان تدخل غرفه عمليات..
لتخييط الجروح اللي ف ضهرها..
من آثار الضر،ب بالكرباج..
وهيا كمان محتاجه لنقل د،م لأنها نز،فت د،م كتير)_
_(كلهم قاعدين قدام غرفه العمليات اللي فيها علي)_
_سمير…أنا هروح أنا وسمر نجيب نهله..
من عند داليا وأنتو خليكم هنا
_نور والدكتوره ف صوت واحد…أنا جايه معاكم
_سمير بعصبيه…يا نور أنا قولتلك..أنا وسمر..
نسوق جيش قدامنا..مش هنقدر على داليا..
وشويه بنات حواليها
_نور بإصرار…مافيش وقت يا سمير..لازم نلحق نهله..
قبل ما يعملوا فيها حاجة..وشاكر هيفضل هنا
_(أخدو عربية إسعاف وخرجوا الأربعة)_
_(من داخل عربية الإسعاف)_
_سمير…داليا كل الحراسه اللي حواليها بنات..
وبنات مسلح،ين..ومش مسلح،ين أسل،حه نار،يه بس..
دول كمان مسل،حين بمطا،وي وخنا،جر..
ومتدربين تدريب عالي جداً
_نور…إنته هتسلمني لداليا يا سمير..
إتصل بأختك وقولها إنك هتسلمني ليها
_الدكتورة باستغراب…أختو
_سمير…يا نور اللي هيدخل جوه مش هيخرج..
أنا أكتر واحد عارف داليا والشر اللي جواها
_نور…فيه فكره ف دmاغي..هيا فيها مجازفه..
بس أنا واثقه ف سمر..إنها هتقوم بيها على أكمل وجه
_سمر بثقه…وأنا جاهزه يا نور
_نور…سمير إنته هتسلم سمر لداليا على إنها أنا..
إسمعيني كويس يا سمر وركزي..
عيزاكي تكوني هاديه جداً..وعنيكي تكون ف الأرض..
إقنعيها إنك ضعيفة جداً..
وأي سؤال تسأله ما تجاوبيش..غير لما ت عـ.ـر.في فين نهله..
وأول ما تتأكدي من مكان نهله..
هتبدأ مهمتك اللي متوقفه عليها أرواحنا كلنا..
سمير أنتو أول ما هتدخلو طبيعي إنكم هتتفتشو..
وكل الأسل،حة هتبقي متوجهه عليك أنته..
لأنهم عارفين إن اللي معاك بـ.ـنت عميا..
ومافيش منها أي خــــوف أو قلق..
ولو حصل العكس تحاول تلفت إنتباهم كلهم ليك..
بحيث إنك تعطي مجال لسمر إنها تبقي ورا داليا مباشرة..
وف اللحظة دي يا سمر تتملكي من داليا..
وتمسكيها ماسكه مو،ت..وتجبريها على إنها..
تخلي كل اللي معاها يرمو سلا،حهم..
وسمير يحجزهم ف غرفه جوه..
لحد ما نبلغ الشرطه وتيجي تاخدهم..
ومش عايزين نقطه د،م واحده تنزل
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_(من داخل بيت داليا)_
_(نهله لما أغمي عليها كانت بتمسل..
عشان يرحموها شويه من التعذ،يب)_
_نهله ف سرها…هاتعملي إيه يا نهله..
هتفضلي عامله مغمي عليكي كده كتير..
هيحاولو يفوقوكي وهيعذ،بو ويضر،بو فيا تاني..
يارب ساعدني وابعتلي اللي ينجدني يارب
_داليا بشهوه…ما تفوقلنا العروسة بقي يا عمده..
ولا أنته مش جاهز وهتكسفنا وتقصر رقبتنا
_(عماد يقوم يضر،ب نهله بالقلم على وشها..
يخليها تصرخ من قوة القلم)_
_(ويبدأ يقــلـــع هدومه وداليا متابعاه بنظرات كلها شهوه)_
_(ولسه هيقرب من نهله تلفون داليا يرن)_
_(إتصال من سمير)_
_داليا…كمل يا عمده ما تشغلش بالك أنته خليك ف دخلتك
_(وترد عالتلفون)_
_داليا ببرود…ها يا أبو سمره
_سمير بغـــضــــب…وقفي اللي بتعمليه ف البت اللي عندك..
وإلا قسماً برب العزه هعمله أضعاف أضعاف فيكي..
واللي إنتي عيزاها معايا وعلى باب البيت برا
_داليا…فركش يا عمدة مالكش نصيب فيها..
إلبس هدومك وهاتلي الاتنين اللي برا البيت
_وتصرخ بصوت شيطاني…يا بناااااااااات عندنا حفله..
إستعدو للإحتفااااااااااااااااال
_وتوجه كلامها لنهله…وأنتي يا عروسه لو سمعت صوتك..
(تطلع مسدس من الكرسي المتحرك) هفضي دا فيكي
_(على باب بيت داليا من الخارج)_
_(عماد يبدأ يفتش سمير وبعدين يحاول..
يفتش سمر..سمير يمنعه)_
_سمير بغـــضــــب…إيه هوا أنته من كتر ما قعدت..
جوه مع النسوان نسيت إنك دكر
_عماد بشهوه…أوعدك إني هقــلـــعهالك مل،ط جوا قدامك
_(وينادي على بـ.ـنت من جوا عشان تخرج تفتش سمر)_
_(ويدخل سمير وسمر وعماد الغرفة اللي فيها داليا ونهله
يلاقوا نهله متكـ.ـلـ.ـبشه ف السرير..
ومضروبه علقه مو،ت وغرقانه ف د،مها..
وداليا قاعدة على الكرسي المتحرك وف إيدها مسد،س)_
_داليا باستفزاز…هتفضل طول عمرك غـ.ـبـ.ـي يا أبو سمره
_(وتبص على سمر من فوق لتحت)_
هيا دي بقي اللي عامله الهيصه دي كلها
_(وبعدين تبص لسمير)_
إرميها تحت رجليا
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_(سمير يرمي سمر تحت رجلين داليا)_
_داليا…عارف يا أبو سمره لما أسلمكم أنتو..
الاتنين للباشا الكبير إيه اللي هيحصل
_سمير…هتاخدي مكان الباشا مدير المستشفى
_داليا بضحكه عاهره…صح بالظبط..
أنته إزاي غـ.ـبـ.ـي وعرفتها لوحدك..
ولا الشويتين اللي قعدتهم مع البت العميا..
نشتطلك فيهم عقلك
_نهله ف سرها…البت العميا مش هيا دي نور..مين دول
_سمير يستدرجها…هوا الباشا الكبير يعرفك..
ولا إنتي ت عـ.ـر.فيه عشان تسلمينا ليه
_داليا بمكر…شئ ما يخصكش يا أغـ.ـبـ.ـي..
خلق الله أنته وهيا _(وتشاور على سمر)_
_عماد بشهوه…بقولك إيه يا غاليا..
ليا طلب عندك قبل ما تسلميهم
_داليا بابتسامه…إنته تأمر يا عمده طلب واحد بس..
قول طلبين تلاته..دا إحنا بعد ما هنسلمهم..
هنييجي نحتفل إحتفال جن،سي ينكتب ف التاريخ
_(وتضحك ضحكه عاهره)_
_عماد بشهوه…عايز أقــلـــع البت العميا دي مل،ط..
قدام الدنجوان..أصلو عمل فيها دكر برا..
ومخلنيش أفتشها..
بس إطمني فيه بـ.ـنت فتشتها
_(داليا وهيا قاعدة على الكرسي المتحرك..
حطت رجل على رجل)_
_داليا بسفاله…ومالوا يا عمده تقــلـــعها..
ولو عايز تدخل عليها كمان وقدامنا كلنا..
مش قدام الدنجوان بس
_سمير بصدmه…إنتي رجليكي سليمه
_داليا تقوم تقف وف إيدها المسد،س…إنته شايف إيه
_سمير…شايف إني فعلاً كنت غـ.ـبـ.ـي
_داليا تحط المسد،س ف وش سمير..ليه هوا إنته..
ما كنتش مقتنع إنك غـ.ـبـ.ـي
_سمير…ليه تعيشيني بذنب عجزك
_داليا…لأ يا أبو سمره..ما تقوليش إني كنت صعبانه عليك..
أنا كده اللي هعيش ضميري يوجـ.ـعني..
وأنته ما يرضكش..طب أقولك على حاجه كمان..
عمليه تسليم جوزي كانت من تخطيطي..
أنا اللي سلمته لحبل المشنقه..
كان وسـ.ـخ وغـ.ـبـ.ـي زيك كده..تصدق يا عمده الغاليا تتخان..
عارف يا أبو سمره لو كان قالي..
كنت جبتلو البنات تحت رجليه..بس يبقي قدامي..
إنما يحصل من ورايا..من ورا الغاليا..
يلا بقي أهو خد نصيبه
_سمير…فيه إيه تاني مخبياه عليا يا أختي
_داليا ببرود…أختك..طب أختك هتقولك..
إنك مش إنته السبب ف مو،ت أمنا
_(وتعلي صوتها)_
عماد فك الكلابش من إيد الجربوعه..
اللي عالسرير وكـ.ـلـ.ـبشلي الدنجوان
_(عماد يفك الكلابش من إيد نهله ويكـ.ـلـ.ـبش سمير)_
_داليا بوجه شيطاني…عمليه مو،ت أمك..
قصدي عمليه قت،ل أمنا من أولها لآخرها..
كانت من ترتيبي..وانا اللي خلصت عليها بإديا..
عارف ليه عشان دورها يخلص..
ودوري أنا الغاليا يبدأ
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_سمير بدmـ.ـو.ع…أنا كمان دوري خلص كأخ ليكي
_(داليا تضحك ضحكه عاهرة بصوت عالي)_
_ف اللحظة دي سمر من غير ما أي حد يحس بحاجه..
طلعت مشرط صغير من شعرها)_
_(وداليا إتصدmت وهيا بتضحك)_
_ف لحظه البـ.ـنت العميا كانت واقفه وراها..
وماسكه كفه إيدها اللي ماسكه المسد،س. .
وفيه مشر،ط ف رقبتها على الوريد مباشرة
_سمر ف ودن داليا بهدوء..قولي للكلا،ب بتوعك دول..
ينزلوا كل الأسل،حة اللي معاهم
_سمير واقف عنيه غرقانه دmـ.ـو.ع..
على طريقه قت،ل أمه. .رفع إيديه لفوق..
وسمر حركت إيد داليا اللي فيها المسد،س..
وضر،بت طلقه بين إيدين سمير على الكلابش..
بعد كده سمير أخد المسد،س من إيد داليا..
_وسمر متملكه من داليا وأخدتها وقربت من عماد..
وضـ.ـر.بته برجلها بكل قوتها تحت الحزام..
وقع على الأرض من قوة الضـ.ـر.به
_خارج بيت داليا ف عربيه الإسعاف..
أول ما نور والدكتوره سمعوا صوت الطلقه..
اللي ضـ.ـر.بتها سمر. .نور طلبت من الدكتورة..
تبلغ الشرطه بسرعة
_(من داخل بيت داليا)_
_(سمير جمع البنات كلهم وقعدهم ف زاويه من الغرفة)_
_سمير…سيبيها يا سمر
_سمر سابت داليا لسمير. .وراحت لعماد اللي مرمي عالارض
_سمر…كنت عايز تقــلـــعني مل،ط
وتبدأ تقــلـــعو القميص..ونهله تديلها الحزام بتاعه..
اللي كان بيضر،بها بيه. .وتبدأ سمر تضر،ب فيه بالحزام
_سمير بدmـ.ـو.ع…لما هتروحي لأمك دلوقتي هتقوليلها إيه
_داليا بكبر…هقولها إنك خلفتي..
أغـ.ـبـ.ـي إنسان على وجه الأرض
_(مع دخول نور والدكتوره)_
_الدكتورة…سمير إحنا بلغنا الشرطه وزمانهم على وصول
_نور…ما تورطش نفسك ف حاجه يا سمير
_سمير بدmـ.ـو.ع…بعد إذنك يا دكتورة..
التقرير اللي هتكتبيه خليهم إتنين
_(ويضـ.ـر.ب سمير داليا ف زورها ضـ.ـر.به مو،ت..
تنزل على الأرض مي،ته)_
_(وسمر تضـ.ـر.ب عماد نفس الضـ.ـر.به ف زوره ويمو،ت)_
_سمر…خليهم تلاته يا دكتورة..
عشان خاطر البت الغلبانه اللي كان بيعذ،بها دي
_نهله تروح تحـ.ـضـ.ـن نور…أنا رجعتلي الذاكرة يا نور..
إفتكرت كل حاجه
_نور بدmـ.ـو.ع فرحه…الحمد لله. .حمدالله ع السلامة
_(مع وصول الشرطه)_
_(بعد كام يوم ف المستشفي)_
_(كلهم عند علي ف الغرفه بعد ما بدأت حالته تتحسن)_
_نور وهيا حاضنه الدب…حمدالله على سلامتك يا علي
_علي…الله يسلمك يا نور..ها خلصت الحكاية ولا لسه..
وهنمشي إمتي من المستشفي دي
_الدكتورة…إيه يا علي وحشك الشارع أوي عايز تمشي..
وبعدين عايز تمشي من المستشفي..
بعد ما نضفناها من القرف اللي كان فيها..
وبعدين إنته نسيت إنك شغال هنا
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_علي…يا دكتورة
_نور تقاطعه…لأ يا علي دكتورة إيه..
دا أنته فاتك كتير..الدكتورة بقت مديره المستشفي
_علي بفرحة…ألف مبروك يا دكتورة..
قصدي يا سيادة المديره
_أم محمد..وأنا كمان يا علي بـ.ـاركلي..
بقيت رئيسه الممرضين..بس أنا لسه ما وافقتش..
لسه بفكر _(مع ضحكات الجميع )_
_علي بفرحة…ألف مبروك يا سيادة الرئيسة..
فيه حد تاني أبـ.ـاركله ولا خلاص كده
_نهله…إحم إحم أنا
_علي يستفزها…وأنتي بقيتي إيه أكيد ف الأمن
_نهله بعصبيه…لأ عينوني أخدm ف جنابك..
لحد ما تفوق وتتريق عليا
_نور بابتسامه…خد بالك يا علي..عشان الهَبل..
هيبقي مضاعف..عشان الذاكرة رجعتلها
_علي بسعادة…ألف مبروك يا نهله..قصدي يا هبله
_نهله بزعل…مش هرد عليك..وعالفكرة أنا إفتكرت..
اللي كنت نسياه ونسيت الجديد كله
_(مع إبتسامه الجميع)_
_(علي يبص على سمير وسمر لأنو ما يعرفهمش)_
_سمير…أنا سمير ودي سمر
_نور…سمير وسمر ربنا بعتهملنا ف الوقت المناسب..
لولاهم مكناش قدرنا نتخلص من الناس المقرفه دي
_علي…واتبقض عليهم كلهم
_سمير…قصدك ما،تو كلهم..مفيش غير الباشا الكبير..
هوا اللي قدر يهرب برا البلد
_نور…الحمد لله إن إحنا نضفنا اللي قدرنا عليه..
المهم دلوقتي يا سيادة المديرة
_الدكتورة تقاطعها…المهم دلوقتي يا نور..
فيه حاجه عايزه اسألك عليها..
من أول يوم جيتي هنا المستشفي
_نور…حاجة إيه يا دكتورة
_الدكتورة…الدب اللي إنتي حـ.ـضـ.ـناه ده..
الكنز اللي فيه إيه حكايته
_نور باندهاش…كنز..كنز إيه يا دكتورة..
دا دب عادي بابا جابهولي ف عيد ميلادي
_الدكتورة…إنتي يوم ما جيتي المستشفي..
أنا خرجت الدب دا من بين إيديكي بالعافيه..
وكان فيه حتت كتير متقطعه من القزاز..
وأنا بنضفه من القزاز..اكتشفت إن فيه جواه فلوس ودهب
_نور باندهاش…فلوس ودهب..مين اللي حطهم فيه
_نهله…هاتي كده يا نور الدب ده..أنا ما كنتش مستريحالو
_(وتاخد نهله الدب عشان تخرج اللي جواه..
وطلعت فلوس ودهب )_
_نهله…نور الدهب دا بتاع أمك أنا عرفاه..
ومتأكده أنو بتاع مرات خالي
_نور بدmـ.ـو.ع…دكتوره خديني لبيت جدتي دلوقتي
_الدكتورة…البيت مهجور يا نور هتروحي تعملي إيه
_نور بعصبيه…خديني إنتي يا نهله
_الدكتورة…خلاص يا نور هاخدك يلا بينا
بقلم…محمد طه عبد المجيد
_علي…أنا كمان خدوني معاكم..أنا زهقت عايز أخرج
_(وراحوا كلهم على البيت المهجور )_
_الدكتورة…البيت أهو يا نور..ولو عايزه تدخلي جوه..
هدخلك وادخل معاكي كمان
_نهله…مش هوا دا بيت جدتنا يا نور
_نور…يعني إيه مش هوا دا يا نهله
_نهله…ولا هيا دي بلدنا أصلاً
_نور…هوا إحنا فين يا دكتورة ..البلد دي إسمها إيه
_سمير…إحنا ف محافظة_____________
نور بدmـ.ـو.ع فرحه…جدتي جدتي موجودة..
خدني يا سمير بسرعة على محافظة______________
أنا لما نمت ف العربية ما أخدتش بالي..
إن إحنا خرجنا من محافظتنا ودخلنا محافظة تانيه
_(في بيت الجده)_
_الجده بلهفه وشوق…نووووووووووور..نووووووووووور
_نور بدmـ.ـو.ع…جدتي جدتي..جدتي الحلم إتحقق يا جدتي..
إتحقق وبابا وماما ما،تو
_(الجده تاخد نور ونهله ف حـ.ـضـ.ـنها مع بكاء الجميع)_
_الجده…ربنا ينورلك عينك.. يا نور عين جدتك
_الدكتورة…فيه ليكي عندي خبر حلو يا نور
_نور بدmـ.ـو.ع…مش قبل ما أعرف الأول..
دهب أمي إزاي دخل جوا الدب والفلوس..
ت عـ.ـر.في حاجه يا جدتي
_الجده…دا حقك يا نور..
إنتو لما كنتو عندي آخر مره قبل ما تسافروا..
إحنا تعمدنا إنك تنسي الدب هنا..
وابوكي كان محضرلي الفلوس ودهب نرجس أمك..
وقالي أشيلهملك ف الدب عشان كلنا كنا عارفين..
إن الدب مش هيفارقك أبداً
_الدكتورة…ودلوقتي بقي يا نور..
تجهزي نفسك عشان هتسافري
_نور…هسافر تاني
_الدكتورة…الدكتور اللي كنت بتابع معاه حالتك..
أكدلي إنك هتعملي عمليه..ونسبه نجاحها كبير جداً..
وتم تحديد معاد العملية..يعني مافيش هروب..
هتسافري يعني هتسافري
_سمير…بعد إذنك يا جدتي..أنا طالب منك إيد نور..
وأنا اللي هسافر معاها
_(مع فرحه الجميع بهذا الخبر)_
_نهله…إحم إحم وأنته يا علي..مش عايز تطلب..
حاجة من جدتي..إيد رجل شوف اللي أنته عايزه..
وجدتي مش هتمانع..هتقولك خد الج،ثه كلها
_(مع ضحكات الجميع ومبـ.ـاركات الجميع لنور)_
_(في المطار من داخل الطائرة)_
_نور…ما قولتليش بقي يا أبو سمره
_سمير…ما إنتي ما سألتيش عشان أقولك..
وهقولك من غير ما تسألي..
أنا كنت بروح أتدرب ف نادي سري..
وقابلت سمر هناك..واتعاهدنا على إننا نبقي إخوات..
واللي يحتاج حاجه من التاني يساعده..
بس المهم يبقي ف الخير
_نور بابتسامة…قول ورايا يا أبو سمره
_سمير بحب…أحلي أبو سمره..من أحلي نور..
اللي نورت حياتي
نور..دعاء السفر
(سبْحانَ الذي سخَّرَ لَنَا هذا وما كنَّا له
مُقرنينَ، وَإِنَّا إِلى ربِّنَا لمُنقَلِبُون)
بسم الله توكلنا على الله
اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ في سَفَرنا هذا البرَّ والتَّقوى ، ومِنَ العَمَلِ ما تَرْضى🤲🏻
اللَّهُمَّ هَوِّنْ علَيْنا سفَرَنا هذا وَاطْوِ عنَّا بُعْدَهُ🌸
اللَّهُمَّ أَنتَ الصَّاحِبُ في السَّفَرِ ، وَالخَلِيفَةُ في الأهْلِ. اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ
بِكَ مِنْ وعْثَاءِ السَّفَرِ ، وكآبةِ المنظَرِ ، وَسُوءِ المنْقلَبِ فـِ الأهلِ والمالِ وَالوَلدِ.
تمت بحمد الله
تعليقات