رواية عشقت عمدة الصعيد هي رواية رومانسية تقع احداثها بين نور وياسين والرواية من تأليف شيماء صبحي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية عشقت عمدة الصعيد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية عشقت عمدة الصعيد هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية عشقت عمدة الصعيد تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية عشقت عمدة الصعيد من الفصل الاول للاخير بقلم شيماء صبحي
.بيقولوا جوزها جاي من الصعيد علشان ياخدها !!
ردت ست من الي بيحكوا"وهي طلعت متجوزه؟
ردت الست الي بدات كلام" ايوا ياختي طلعت متجوزه ومش متجوزه اي حد دا عمدة الصعيد بزات نفسه !
الكل انصدm من كلامها "ازاي طلعت متجوزه وجوزها جاي ياخدها ؟! دي بقالها ٣سنيين عايشه لوحدها في الشقه دي ومبتختلطش بحد !؟
كانت لسا وحده هترد ولاكن وقفهم صوت عربيات وقفت قدام العماره الي ساكنه فيها البـ.ـنت !
طلع راجـ.ـلين مسلحين في الأول وبعدها خرج شاب في متناول الثلاثينات بس في الحقيقه كان جميل لدرجه الكل كان مصدوم من هيبته وجماله ؟'
دخل العماره وشاور لحراسه انهم يفضلوا مكانهم !' اتجهه للشقه الي فيها مـ.ـر.اته ورن الجرس ؟
وفي الوقت دا كانت البـ.ـنت واقفه ورا الباب مرعوبه منه وكاتمه بوقها بخــــوف وهوا فضل يرن في الجرس ..
بعدت بخــــوف عن الباب لما لقته مصمم وواقف دخلت المطبخ جابت سك*ينه وهيا رايحه عند الباب اتفجأت انو دخل .؟
قالت بصدmه وبرعـ.ـب" هو .انت دخلت ازاي..
قرب منها خطوتين وهيا بعدت برعـ.ـب ..ابتسم بخبث ورفع ايده الي ماسك بيها المفتاح وقال " بدا
بصتله برعـ.ـب اكتر"" انت عااوز مني ايه ..
بقلمي شيماء صبحي..'
ياسين بغـــضــــب "انت ناسيه انك مرتي ولا اييه
بلعت ريقها بخــــوف من قربه المرعـ.ـب وقالت " انت طلقتني ،وبأماره انك قــ,تــلت'..ابويا ودmـ.ـو.عها اتجمعت في عينها ..انت وحش مش بني ادm .
شـ.ـدها ياسين من وسطها " الكلام دا هنتكلم فيه لما نرجع للصعيد ؟
بتحاول تفك نفسها من قبضته ..ابعد ..بقولك ..انا مش همشي من هنا ..انت فاهم
وفي ثواني خرج من جيبه مـ.ـخـ.ـد.ر ورشه علي وشها وهيا في لحظه نامت ...
شالها ونزل للعربيه بكل هيبة وكان كل الناس متجمعين حوالين العماره ،واول ما شافوه كل واحد جري راح في مكان !!
بصلهم ياسين ببرود وأمر حراسه ينطلقوا للصعيد ..؟
وبعد مرور بعض الوقت وصلوا الصعيد وكانت البلد كلها متجمعه قدام بيت الكبير ،
وقفت عربيه ياسين قدام البيت والكل واقف مستني يشوف الي هيحصل ،
ياسين قرب من والده وقال" ايه ده يا بوي الناس ديه بتعمل ايه في وقت زي ده عاد انت عارف اني مبحبش شغل الحريم واصل ؟!
ابوه بص للناس ورجع بصلوا" الناس عاوزاك تتمم العادات الليله وبما انك رجعت مرتك لازم تدخل عليها الليله عيلة الشرباوي مصممة علي اكده يا ولدي ؟!
انت عارف انك لو مدخلتش هيعملوا اييه ،مش بعيد يجتلوها اسمعني يا ولدي !،
بصلوا ياسين بصدmه وقال"الكلام الي بتقوله دا ميمشيش علي مرت الكبير يا بوي عارف ان اهلها مش هيسكتوا بس دخول الليله لا .،
ابوه بصلوا برجاء.. علشان خاطري يا ولدي اسمع الكلام الي بجلهولك عيلة الشرباوي مبجوش طيبين وعلشان الي عملتو في ابو نور مصممين تدخل الليله يا اما يقــ,تــلوها ويقــ,تــلو اخوك وبكده يكون الطار انتهي'؟
فكر ياسين في كلام ابوه ولف وشه وقال " …..
يتبع
↚
ازاي اتجوز وليه وبعدين انا مش هتجوز صعيدي انا يبابا ارجوك قولنا فيه ايه '
وقف احمد وقال بكل وضوح" اخويا ق"تل واحد من عيله كبيره في الصعيد ومصممين ياخدوا التار بتاعه ولان عيلتنا مفيهاش خلفه صبيان غيرابن عمك واخوكي وابن عمك فتحي الله يرحموا متجوز ومسافر برا مصر وهما مصممين يا نور يقت"لو اخوكي ياما لازم يتجوز بـ.ـنت من عيلتنا وانتي عارفه ان بنات اعمامك كلهم متجوزين ولان انتي البـ.ـنت الي لسا انسه في العيله يبق لازم تتجوزيه لانهم مصممين علي جوازك يا اما هقيتلوا اخوكي؟!
نور اترعـ.ـبت من فكره ق"تل اخوها وكانت بتعيط ومرعوبه من الكلام الي بتسمعه ،؟
اتكلمت ماما وقالت،. ابن مين الي يقت"لوه وانت عاوز تجوز بـ.ـنتي وتضيعلها حياتها علشان تفا"هات لسا عايشين عليها جو التار دا المفروض انتهي انا وبـ.ـنتي مش هنروح في حته وابنك مسؤؤل منك تحميه؟
بصلهم احمد بحـ.ـز.ن" الكلام دا ملوش لازمه يا فريده لازم نور تتجوزه وبص لنور لو موافقتيش يبق هيق"تلو اخوكي يا نور وانا مش هقدر امنعهم لان العيله دي اكبر منا بكتيير اوي ،،
نور بتحب اخوها جدا فمش متقبله فكرة انو يمو"ت صرخت بخــــوف"
لا مازن لا يبابا،؟
خلاص انا موافقة هتجوزو بس محدش يق"تل مازن انا مقدرش اعيش من غيره
ابوها قرب منها وحط ايده علي وشها بحـ.ـز.ن ،!انا مش عارف اقولك ايه يا نور بس صدقيني غـ.ـصـ.ـب عني
نور بصتله بحـ.ـز.ن وقامت طلعت لأوضتها
واحمد وزوجته كانو بيبصوا لبعض بخــــوف علي اولادهم
فريده" احنا هنعيش هناك علي كده
احمد" ايوا يا فريده اطلعي لنور وفهميها عادتنا يا فريده انتي عارفه كل حاجه وان مش بإيدي حاجة اعملها
فريده راحت لبـ.ـنتها ونور كانت بتجهز شنطتها وبتعيط
______
في الصعيد
في بيت الكبير بتاع البلد
كان موجود ياسين عمدة البلد ولقبه الكبير ووالده الحاج محسن الكبير
ياسين بغـــضــــب" انا هشرب من دmه
ابوه بيحاول يهديه" الطار دا هيخلص بكره يا ولدي الحاج رفعت الشرباوي جالي وقال انو بلغ يجيب حفيدته بـ.ـنت أبنه من اسكندريه وهتتجوزها وبكده نفضوا الطار ،،
ياسين بيحاول يهدا "طار اي يا بوي دا الي يخلص بجواز انا لازم اقــ,تــل ابنه واحفاده وخلص علي نسل الشرباوي دا انت عالم بتجول ايه دول جتلوا اخوي جتلوا اخوي
..ياسين يا ولدي اهدأ كل حاجه بتتحل بالأصول وانت عمده البلد دي وبتفهم في الأصول كويس عاد
ياسين بص لابوه" خلاص يا بوي موافق بتقول جايين بكره من اسكندريه
متولي " ايوا يا ولدي احنا الكبـ.ـار بتاع البلد دي وانت كبيرها والكبير كبير يا ولدي والطار دا لازم يخلص وبجوازك من بـ.ـنت الشرباوي هيحل مشاكل بجالها سنين كتير
ياسين هدا وقال" متقلقش يا بوي انا عالم انا بعمل اييه وهتجوز بـ.ـنتهم وهخلف منها كمان
خبط متولي علي كتف ياسين" كبير زي ابوك يا ولدي …
خرج متولي من المكتب وكان ياسين بيفكر في حاجه في دmاغه وابتسم بغموض وخرج
________
وتاني يوم بتوصل عربيه احمد الشرباوي للبلد وبيوصل قدام بيت عيله الشرباوي وبيلاقي ابوه والعيله كلها في انتظاره
خرجت نور وهيا بتشيل النظاره الشمسيه من علي عيونها وبتبص للمكان بزهول " اي البلد دي
قربت منها فريده وقالت" يلا يا نور
نور انتبهت لمامتها وقربوا من جدها وعمامها وبقيت العيله
رفعت والي هوا الجد:. اهلا ببـ.ـنت ابني شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وسط صدmتها من اسلوبه
بـ.ـنتك كيف الزينه مشوفتهاش من وهي 5سنين
ابتسمت نور وبدات تسلم علي بقيت عيلتها
دخلت فريده ورا نور وبدات تسلم عليهم وقف قدامها سعد ودا اخو جوزها بصتلوا بغـــضــــب وهو مد ايده بابتسامه غير مفهومه
قال وهو بيحـ.ـضـ.ـن نور" كيفك يا بـ.ـنت اخوي
نور بعدت عنه بعدm ارتياح
بقلمي شيماء صبحي
"انا كويسه الحمد لله
رفعت" امال فين ابنك مازن يا احمد مجاش معاك ليه
احمد " مازن يا بوي في الكليه ومعرفش يجي بس هيخلص امتحانات ويجي انشاء الله
فريده كانت بتبص لمني مرات سعد بابتسامه خفيفه
فمني قربت منها وشـ.ـدتها بعشوائيه " ازيك يا مرت الغالي ليكي وحشه
فريده بعدت عنها بهدوء" انا كويسه يا مني انتي عامله ايه
مني وهي بتبصلها من فوق لتحت " انا كويسه بس انتي مشاء الله اي الحلاوه دي
فريده بعدm ارتياح من نظراتها" انتي احلي يامني مش يلا يا احمد ندخل
الكل دخل للبيت وكان بيت كبير وواسع ومبني بالطراز الاسطوري
نور انبهرت من جمال البيت وقالت" واو اي دا
لقت صوت من وراها بيضحك" انا لما عرفت انك جايه فرحت اوي وبزات واو بتاعك دي جميله
نور التفتت وراها بتشوف مين صاحبة الصوت لقيت بـ.ـنت بتقرب منها وبتضحك ""نوور كيفك يا بـ.ـنت عمي والله وحشاني
ملك حـ.ـضـ.ـنت نور بفرحه ونور مش فاهمه هيا مين
نور بتسالها" هو انتي مين حضرتك
".حضرتك 'قالتها ملك بحـ.ـز.ن وهيا بتضمً حاجبها دليل علي استغرابها "- بقي انتي مش عارفاني يا نور؟
نسيتي ملك صديقت طفولتك ؟!
ملك غمضت عينها بتفتكرها واول مفتكرت قالت" ملك اه افتكرتك اصل شكلك اتغير خالص
ملك رجعت ابتسمت وحـ.ـضـ.ـنتها تاني " عامله يا اي يانور انتي الي شكلك كيف الجمر اي الحلاوه دي يابت
نور ضحكت علي مغازلتها وقالت" دي عيونك هيا الي حلوه علشان كده شايفاني حلوه
ملك ابتسمت علي اسلوبها اللطيف " انا بق يا ستي هاخدك ناخد لفه في البلد قبل ما يجيوا الرجـ.ـاله باليل وبالمره نتكلم وتنحكي لبعض علي اخوالنا لانكً وحشاني جوي
نور امتلكها الخــــوف لسماعها اخر جمله قالتها ملك وقالت" هما هيجوا بالليل
ملك بحـ.ـز.ن" ايوا انا عارفه انك مغـ.ـصو.به بس متقلقيش يمكن يطلع ولد حلال زي جوزي
بصتلها نور باستغراب" قصدك ايه وهو انتي اتجوزتي
ملك" اصل انا برضوا اتجوزت علشان يفضوا تار بس انا حاليا بحبو جوي يا نور اصلوا ابن حلال وطيب بس دا ميمنعش ان في بدايه جوازنا مكناش طايجين بعض
نور ابتسمت علي كلامها ولاكنها خايفه برضوا
ملك خرجتها من شرودها وشـ.ـدتها من ايديها وخرجوا برا البيت
ملك بضحكه" ت عـ.ـر.في يانور انا مش مصدجه عيوني ،؟
نور بضحك علي كلامها" ليه بق يا ملك!
ملك" اصل انتي مش هتصدقي لو قلتلك انك علي طول بتيجي في بالي وبفتكرك وافتكر طفولتنا وبالزات ياسين لما كان بيضايقك علي طول وانتي مكنتيش بطيقيه وتقولي عليه بـ.ـارد
نور باستغراب " مين ياسين دا
ملك بصدmة" ايه ده هو انتي مت عـ.ـر.فيش
نور باستعراب" اعرف ايه يا ملكً متقولي
ملك كانت هتتكلم ولاكنه لفت نظرها سباق احصنه قالت بفرحه
دا سباق تعالي نشوف
نور بتحاول تفهم تقصد ايه ولاكنها راحت معاها وكان في سباق خيل وكانو مكونيين من حصانين كان واحد ابيض وواحد ذهبي قالت ملك بابتسامه" دا روز وجاك
نور" مين هما فين دول
ملك شاورت علي الخيل بصي الابيض دي روز والذهبي جاك
نور بتبص عليهم ووقفت متسمره من جمالهم شكلهم حلو اوي
قربت نور منهم اكتر وقالت" الله دول شكلهم حلو اوي
ملك قالت استني هروح اجيب جميز من الشجره الي هناك واجيلك اوعي تتحركي يا نور ؟'
وفعلا مشيت ملك ولاكن نور كانت بتبص علي الخيل بابتسامه وكانت بتقرب منهم اكتر واكتر وقبل ما يوصلوا للنهايه كانت الحصان روز متاخره فجاك بطئ سرعتة لحد ما روز سبقته وهيا الي كسبت
نور واقفه مبهوره " هي الحـ.ـيو.انات بتحب هيا كمان
جالها صوت من وراها بيقول" كيف البشر بالظبط …..؟
↚
اترعـ.ـبت نور من صوته ولفت تشوفه اتصـ.ـد.مت في جـ.ـسمه صرخت برعـ.ـب وكانت هتقع شـ.ـدها ياسين من وسطها بتملك '
نور مغمضة عيونها من الخضة ،وياسين عينه عليها بيحاول يعرف هيا مين لان شكلها غريبه مش من البلد ؟
نور زقته بغـــضــــب" انت حي*وان ازاي تحـ.ـضـ.ـني كده !؟
ياسين بصلها بصدmة" انتي بتجولي عليا حيو*ان يا به*يمة انتي..
وقفت نور قدامه بتحدي" انت ازاي تغلط فيا انت مين اصلا وبتتكلم معايا بصفتك ايه ؟
ياسين بيحاول يسيطر علي غـــضــــبه من كلامها" انتي مين يابت انتي شكلك مش من الصعيد لان حريم البلد دي مش قلية الربايه اكده و مفيش واحده تستجرأ تحط عينها في عيني ؟
نور بسخريه" ليه انشاء الله عفريت بيخافوا منك انسي انت مجرد حتت واحد فلاح ولا تسوي ويلا بق معنديش وقت اضيعه مع واحد طالع من تحت الجام"وسة زيك '؟
وكانت لسا هتمشي شـ.ـدها من ايديها بغـــضــــب" انتي هبلة يابت انتي معرفاش انا مين ، كيف بتتكلمي معايا اكده انتي واحده ناقصه ربايه وانا بق هعلمك الادب
نور بتشـ.ـد ايديها بغـــضــــب" ابعد ايدك دي انت ازاي تمسكني كده ،،
ياسين ضاغط علي ايدها بقوه !
نور بتحاول متتاسرش بالو.جـ.ـع ولاكنه كان ضاغط جـ.ـا.مد
نور صرخت بعـ.ـيا.ط" اااه ايديي سييب ايدي ااه ابعد
ياسين كان بيبصلها وهيا بتعيط وبعدين ساب ايدها
صرخت في وشه بغـــضــــب" انت غـ.ـبـ.ـيي*يي ازاي تمسكني كده انت واحد ط*ور ومبتف"همش انا مش عارفه مين هتقبل بواحد زيك ولا تعا"شرك'
ياسين اتملكه الغـــضــــب من اسلوبها ولسا هيرد لاكن جت ملك بقلق وهيا بتبص لياسين ونور وقالت" اي الي حصل بتعيطي ليه يا نور
نور مسحت دmـ.ـو.عها وبصت لياسين بغـــضــــب مافيش في حاجه دخلت في عيني يلا نمشي من هنا خلينا نروح ،،وفعلا مشت نور وملك وياسين واقف يبصلها بصدmه ومشي بغـــضــــب" كيف حرمة تعلي صوتها علي ياسين الكبير مين البت دي ومن عيلة اييه ؟
ركب ياسين عربيته وساقها بغـــضــــب
في بيت الشرباوي دخلت ملك ونور للبيت وكان احمد وفريده قلقانين
فريده بقلق " نور كنتوا فين قلقتينا عليكي
نور حـ.ـضـ.ـنت مامتها " كانت ملك بتفرجني علي البلد وبعدين قالت بصوت وا.طـ.ـي انا عاوزه ارجع اسكندريه يا مامي مش هقدر اعيش هنا
احمد قرب منها وقال " مفيش داعي للكلام دا يا نور النهارده هيتكتب الكتاب يا بـ.ـنتي ومينفعش نرجع في كلمنا دا عمدة البلد يبـ.ـنتي واحنا مشً قده
نور صرخت بغـــضــــب" انا ذمبي اييه عمي يق*تل واحد بسبب تافه انا واخويا الي ندفع الثمن انا مش هتجوز انا انا هرجع اسكندريه فضلت تعيط ومامتها
حـ.ـضـ.ـناها وابوها واقف مش عارف يقول ايه دا طار يعني مفيهوش لعب بمجرد ان نور ترفض يبق هيقــ,تــلوا ابنه مازن
قرب منها احمد وقال " نور يا حبيبتي صدقيني تتجوزيه ويعدي سنه وبعدين انا الي هطلقك منو بس انتي لو رفضتيه هيقــ,تــلوا اخوكي
نور فضلت تعيط اكتر يارب بق احنا ذمبنا ايه انا بكرهك يا عمي بكرهك
احمد حـ.ـضـ.ـن نور وقال" حقك عليا انا يبـ.ـنتي سامحيني انا السبب
نور" قصدك ايه يابابي مش فاهمة ؟
احمد مش وقته يا نور يلا اجهزي يابـ.ـنتي كلها ساعتين والناس تيجي
خرج احمد وساب فريده مع نور وفريده حـ.ـضـ.ـناها وبتحاول تهديها
اجت ملك وبدات تساعد نور
بقلمي شيماء صبحي
__________
وفي بيت الكبير دخل ياسين وراح لاوضه ابوه " انا كلمت عزت الشرباوي وبعت للمأزون يلا يا ابوي علشان نخلصوا من الليله الفقر دي
متولي قام" يلا يا ولدي بس انت مالك اكده اي الي حوصل
ياسين بيحاوب يهدأ" مافيش يا ابوي يلا خلينا نمشي
وخرجوا من القصر وراحوا لبيت الشرباوي
دخل الحاج متولي الكبير وجامبه ياسين ولده عمدة البلد والكبير بتاعها وقف رفعت واحمد الشرباوي وجمبه سعد يستقبلوهم "اهلا وسهلا بعيلة الكبير
رد ياسين ومتولي" لا اهلا ولا سهلا يا عيلة الشرباوي خلينا نخلصوا التار ده ونمشي من اهنه !
احمد اتصـ.ـد.م من كلامهم ودا باين انهم عيلة مش سهله وخاف علي بـ.ـنته لانهم باين عليهم الوقار قال رفعت اتفضلوا " دخل الكل للصالون وقعد الكل وقال ياسين " يلا اكتب يا مولانا !
وفعلا بدا المأزون في اجراءات كتب الكتاب وعند موافقه العروسه وقف احمد وقال " هجيب العروسة وطلع لاوضه نور وكانت نور لابسه فستان ابيض بسيط وعليه طرحه مغطيه وشها وقال" يلا يا نور يلا يابـ.ـنتي المأزون طلب موافقتك ؟
نور بدون كلام نزلت مع والدها وياسين قاعد مستنيها بضيق واول ما جت رفع عينه يشوفها فاتفجأ انها مخبية وشها احمد كان ماسك ايدها وقعدها جمب جوزها وقال العروسة اهي يا مولانا
سأل المأزون نور" موافقة يا بـ.ـنتي تكوني زوجة ياسين الكبير هنا نور لما سمعت اسمة اتصـ.ـد.مت وفضلت تكح جـ.ـا.مد وساعدها احمد وداها ميه "
ياسين كان مستغرب رد فعلها ولاكنه كان ساكت وهيا ردت وقالت " موافقة
المأزون ،علي بركة الله وبعد انتهاء كتب الكتاب ختم المأزون كلامه بـ.ـارك الله لكما وبـ.ـارك عليكما وجمع بينكما في خير بالرفاء والبنين انشاء الله ؟
وقف ياسين وقال" متشكرين يا مولانا
وبص لرفعت وقال " اكده يكون الطار خلص بينا ودلوقت هاخد مرتي وتقدروا تيجوا تشوفها في قصر الكبير !
احمد مسك ايد نور الي كانت ساقعه من الخــــوف وقرب من ياسين " انا دلوقت بسلمك اغلي حاجة في حياتي عاوز اعرفك بس ان هيا ملهاش اي دخل في
موضوع الطار يعني تعاملها كويس. !يابني نور بـ.ـنتي امانه في رقبتك " ياسين بصلة شويه وهز دmاغة" بـ.ـنتكً في حمايتي يا احمد يا شرباوي يعني بقت مرت
ياسين الكبير ومتقلقش احنا معنداش حد قليل الاصل كلنا بنفهم في الأصول كويس جوي وعلشان اكده هسيبكمً تودعوها براحتكم وانا هسبقكم علي القصر وانت الي تجيبها بنفسك ؟
وخرج ياسين هو والده وركبوا العربيه ومشي ونور فضلت في البيت نور حـ.ـضـ.ـنت والدها وقالت " انا خلاص بقيت مـ.ـر.اته يلا يا بابا خلينا نمشي دا شكلوا
ميطمنشي خليني اسلم علي ماما ونروح وفعلا كانت فريده وملك واقفين سلمت عليهم ومشيت مع احمد والدها متجهين لقصر الكبير نزلوا من العربيه ونور
مغطية وشها بالشال وكانت باصة في الأرض وماشيه جمب باباها واول مدخلوا كان ياسين واقف واحمد قرب منها ومسك ايد نور وحطها في ايد ياسين وقال " بـ.ـنتي في امانتك يا ياسين !
وخرج ولاكن نور جريت عليه بعـ.ـيا.ط حـ.ـضـ.ـنته "!بابي متسبنيش هنا ارجوك قرب منهمً ياسين وقال بغـــضــــب" كفايه محن الحريم دا واتكل علي الله يا حج احمد متقلقش بـ.ـنتكً في حمايتي !
فعلا خرج احمد وفضلت نور تعيط مسكها ياسين من نفس الدراع الي كان مسكه وهيا علشان كان لسه دراعها بيوجـ.ـعها صرخت من الو.جـ.ـع شـ.ـدها ياسين من ايدها وراح لجناحه وقال بغـــضــــب" يلا اجلعي كل الهدوم دي .
نور بغـــضــــب.من تحت الطرحة" هدوم ايه الي اقــلـــعها لا انت فاهم غلط انا ..،
مكملتش كلامها وهو شال الطرحة من علي وشها وقال ....!
يتبع
↚
يايسن شـ.ـد الطرحة منً علي وشها وقال" انتي العروسة ؟!
نور كانت مغمضة عينيها ولما سمعت صوته فتحت واتصـ.ـد.مت منه " هو انت العريس !!!
ياسين قربها منه وقال " انت سمعتي انا قلت اي من شوية !!!
نور بصتلو بصدmه" ايييه انت عاوزني اق"لع هدومي !؟
ياسين ..ايوا انا هدخل عليكيً الليلة ويلا !
نور زقته بغـــضــــب" ابعد ايدك دي ابعد
كان ماسكها وبيشـ.ـدها عليه" مش حرمة زيك الي تعلي صوتها عليا انتي فاهمة يا بت يلا اقــلـــعي
نور برفض" لا
بقلمي شيماء صبحي
ياسين شـ.ـد الفستان قطعة من منطقة الصدر وقال بزهول" انتي ...انتي ازاي كدة
نور بتحاول تفلت من ايده" ارجوك سيبني متعملش فيا كدا ارجوك !
كان ياسين في عالم تاني وبيقرب منها ولاكنو اول ما لمح دmـ.ـو.عها نازله بعد '
نور بعـ.ـيا.ط" لا بليز متعملش فيا كده ارجوك وقعدت علي الارض
بتعيط وجـ.ـسمها بيرتجف من الخــــوف "؟ لاا ابعد متعملشي كدا"؟
ياسين كان متفجأه من حالتها الهستيريه وقرب منها بهدوء"!
اهدي خلاص مش هقربلك !'
نور زقته بعيد عنها" كلكم حيوا"نات كلكم كدا انا مش هسمحلك تأذيني تاني ابعد عني؟!
بصلها بصدmة!!!هو مين الي اذاكي انطقي وقولي؟!
نور بصتلوا بتعب" انت عاوز مني ايية انا مليش ذمب في اي حاجة خالص انا
وافقت علشان متقت"لوش اخويا احنا ملناش ذمب عمي هو الي قت"ل اخوك انا ذمبي اي اتجوزك انا مليش ذمب "
ياسين شالها واخدها للحمام وهيا استسلمت لحـ.ـضـ.ـنه وغمضت عينيها بتعب وهوا دخل وحطها في البانيوا وفتح الماية وهيا قامت برعـ.ـب حـ.ـضـ.ـنته " ال..الميه'" ساقعه '
شالها ياسين وقفها قدامه وهيا تلقائليا حـ.ـضـ.ـنته ومسكت فيه بقوه وهوا اتفجأه من حركتها ولاكنه شغل الدش بمايه فاتره واخدها في حـ.ـضـ.ـنه وفضل يمشي ايده علي شعرها بهدوء ونور استسلمت ليه خالص وفعلا هديت ورجعت لوضعها الطبيعي ؟!
بعد شويه شالها ياسين وخرج من الحمام ودخل لاوضه الملابس الخاصة بيهم وطلع منها هدوم تقيلة لنور وطلع هدوم ليه وبدأ يقل"عها الهدوم وهيا مستسلمة خالص ليه وبعد ماغيرلها هدومها نيمها علي السرير ودخل غير هدومه ورجع نام جمبها !؟
وبدأ يفكر في الي حصل ايه الكلام الي كانت بتقوله والهلوسه الي قالتها في الحمام زي " انت السبب وابعد مش هسيبك تأذيني تاني كلكم زي بعض ؟!!
كان في لغز في الموضوع ولازم يعرفه "
اخد نفس طويل وبص عليها ولقاها حاضنة المخده بقوه ونايمه وباين عليها
الخــــوف بدون وعي من ياسين شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وهيا حـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد وناموا؟!"""
وتاني يوم كان في بيت الشرباوي كانت فريده قاعده قلقانه" عاوزه اطمن علي بـ.ـنتي يا احمد نور مش بخير " اكيد جاتلها الحالة بـ.ـنتي حصلها ايه ؟
بقلمي شيماء صبحي
احمد بيحاول يهديها" اهدي يا حبيبتي متخافيش ياسين وعدني بانه هيحميها واكيد لو نور جاتلها الحاله هو هيساعدها متقلقيش انا عارف ياسين كويس "
فريده بخــــوف" بس قلبي بيقولي حاجة تانيه بيقولي بـ.ـنتي مش بخير"؟
احمد مسكً ايديها واخدها تحت" تعالي بس ننزل نفطر وبعدها هنروح نطمن عليها'
فريده؟ ..نزلت مع احمد وكان موجود علي السفره سعد ومـ.ـر.اته
مني الي كانو قاعدين وبياكلو وبيضحكوا وكان جمبهم بـ.ـنتاتهم الاتنين بياكلو
وبيأكلوا عيالهم دخل احمد وفريده والقوا السلام ورفعت بصلهم وقال" نورت يا ولدي انت ومرتك تعالوا اجعدوا افطروا
فريده بتبص لسعد ومني بغـــضــــب" لهم نفس يضحكوا دول ؟
احمد ضغط علي ايدها بمعني ملوش لازمة الكلام دا"
فريده بصتلوا بغـــضــــب " معندهمش دm وبـ.ـنتي متجوزه البني ادm الغـ.ـبـ.ـي دا بسببهم"
مني بصتلها وقالت" مبتكليش ليه يا سلفتي كلي علشان تتغذي '!
فريده قالت بصوت وا.طـ.ـي لاحمد" كده مش هينفع ولو طلع مني رد وحشً متزعلش ؟
احمد رد علي مني" خليكي انتي في وكلك يا مرت اخوي متشغليش بالك بمراتي لانها ماشيه علي نظام غذائي صحي ومش بتاكل اي حاجه وخلاص علشان تحافظ علي جـ.ـسمها وصحتها"
مني اضايقت من كلامو وبصت لسعد بحقد" شايف
سعد رد علي اخوه" جرا اي يا احمد وهي مرتي قالت ايه غلط وبعدين دا حكي حريم ملناش دخل واصل !
احمد مدلوش اهتمام خصوصا انو مش طايقوا من بعد الي حصل بسببوا "
سعد اتحرج من سكوت احمد وعدm اهتمامه بكلامه فبدا ياكل وهو متغاظ '
احمد بص لفريده وهيا ابتسمت من اخد حقه ليها وحـ.ـضـ.ـنته وقالت" ربنا يخليك ليا يا حبيبي
ومني بصتلهم بغل"
وفي قصر عيلة الكبير وتحديدا جناح ياسين !
صحيت نور وهيا مبتسمه خصوصا انها حاسه براحه ومفكره انها في اوضتها الي في اسكندريه قالت بصوت هادي" صباح التفاؤل وبتبص جمبها اتصـ.ـد.مت من الي شافته وفجأه صرخت لما لقت ياسين …..يتبع
↚
صحيت من النوم بتبص جمبها واتفجأت من وجود ياسين صرخت بفزع وهوا صحي علي صوتها"
اشششش كتم بوقها بايديه "اسكتي في ايه
نور بتتنفس بصعوبة "!انت ازاي تنام جمبي كده؟ انت ايه مش شايف اني مش طيقاك !!
قام من علي السرير وهوا بيتجاهل كلامها مش ليه لحد دلوقت مش راضي انتقم !؟
دخل للحمام واخد دش وهيا كانت قاعده علي السرير بتحاول تهدأ وبتفتكر الي حصل واتصـ.ـد.مت لما لقا هدومها متغيره صرخت بصوت عالي خلي ياسين يخرج من الحمام مفزوع وهوا لافف الفوطه علي وسطوا وقال بصدmة" بتصرخي ليه
نور وقفت بصدmه وهيا مغمضه عيونها وبتقرب منو وبتقول" انت ازاي تغيرلي هدومي وتشوف جـ.ـسم"ي
ياسين متفجأه من حركتها الي ضحكته وهيا بتكلموا وهيا مغمضه عيونها علشان متشفوش وهوا عاري الصدر !
-انتي المفروض مرتي ومن حقي اشوف جـ.ـسم"ك عادي ولا انتي مامي مخبرتكيش عادات المتجوزين "؟؟!
نور فتحت بصدmة" هو ايه!!!الي مرتي ومن حقك تشوف جـ.ـسم"ي هيا تكية مامتك'!!!
ياسين قربها منو جـ.ـا.مد وقرب وشها من وشوا" انا لحد دلوق مش راضي اجي يمـ.ـيـ.ـتك بس دا اخر انذار ليكي اتحشمي؟؟
نور بتبص لجـ.ـسمة الي يعتبر لا"زق في جـ.ـسمها وقالت بتـ.ـو.تر" استاذ ياسين ارجوك لازم نحترم خصوصية بعض " مينفعش تقف قدامي وانت كدا !!!
ياسين بص لنفسه وبصلها" انا اجف زي منا عايز دا بيتي ودي اوضتي ؟؟
نور بتبعد عنوا" طيب انا هروح للبلكونه علي ما تغير علشان كده قلة ادب !!
ياسين بيبصلها وهيا بتبعد ورايحه للبلكونه وكانت لابسه بيجاما خفيفه وشعرها باين ولسا بتفتح البلكونة لقت الي بشـ.ـدها وبيقول" انا معتديش حريم تخرج برا '
نور ""مش فاهمه انا مش خارجه انا هقف في البلكونة اشم هوا اي العيب في كدا "؟
ياسين" بلكونة ولا مش بلكونة لازم ت عـ.ـر.في انك مرت الكبير بتاع البلد دي ومش لازم حد يلمحك فاهمة" ؟
يعني اي انا محبوسة هنا بق !؟
-اسمعي دلع الحريم الماسخ دا انا مبحبوش وانا لحد دلوق لسا معرفتكيش وشي التاني فبلاش اجلب واطلع غـــضــــبي عليكي !
_يا سلام تصدق اني خــــوفت بق وانت عندك وشين يمامي انا خــــوفت وضحكت باستهزاء من كلامه؟!
شـ.ـدها ياسين وشالها ورماها علي السرير ون"ام فو" قها وهيا كانت مرعوبه من تصرفة الجريئ "
_انت هتعمل اييه لاا؟
بقلمي شيماء صبحي
مكنش بيرد عليها ومكمل الي بيعملوا ضاغط علي ايديها بقوه وباصص في وشها بغـــضــــب" دا اخر تحزير المره الجايه انا مش ضامنً اي الي هيحصل مني '
سابها وبعد وهيا كانت مصدومة من قلبته وهوا بدل هدومة ولبس جلباه صعيدي وكان شكلوا يخـ.ـطـ.ـف القلب بصرااحة بس نور كانت قاعده بتبصله بصدmة" هو انت رايح فين '
ياسين" ميخصكيش وبعدين انا مبحبش الاسئله دي واصل انتي هنا زيك زي السرير الي نايمة عليه ده "
نور كانت هترد عليه ولاكنها خافت من بصته المرعـ.ـبه "
بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وسكتت وهوا خرج من الجناح ونزل لتحت كان في رجـ.ـا.لة موجوده تحت واول ماشافوا ياسين وقفوا باحترام " اهلا بعمدة بلدنا '
ياسين كان ماشي بهيبتة المعتاده وبيقول" خير يا رجـ.ـا.لة اي الي حوصل
وقف راجـ.ـل وقال" يا كبير انت الي حكمت اخر مره ان ولدي يتجوز من بـ.ـنت منصور علشان نفضوا الطار
ياسين بيهز راسه" حصل
كمل الراجـ.ـل " ابن منصور مشً ساكت وعمال يهدد في ولدي بانة هيجتله وانا ولدي تعبان من يوم مجتل اخوه وانا روحت اتفقت مع منصور يهدي اللعب معانا ولاكنه اتمسخر علي كيف الحريم وانالاني لحد دلوجً عامل لهيبتك احترام وجيتلك ياكبيرنا لانهم شكلهم اتجننوا ومصممين يجتلوا ابني !
وقف ياسين وقال " فين رجـ.ـالتك يا رضا ؟!
رد رضا دراع ياسين اليمين" موجودين ياكبير '
-تروحوا تجيبوا منصور وولده ورجـ.ـالته علي المجلس دلوقت
_اعتبروا حصل يا كبير ووجه ياسين كلامه للحاج سليمان" وانت يا حج سليمان تبعت تجيب ولدك وتجيوا علي المجلس !
ماشي يا ولدي ربنا ينصرك ربنا يخليك لينا يا كبير ؟!
جه من وراه والده والي كان كبير في السن ومش قادر يمشي" ربنا ينصرك يا ولدي ويجبر جلبك زي متجبر المظلوم" ياسين وقف وباس ايد ابوه وقال" والله وكبرت يا حج ومبقتش عارف العب معاك كيف زمان" ضحك متولي وقعد علي الكرسي وطبطب علي ياسين" ربنا يخليك ليا يا ياسين صحيح العمر بيعدي بس انا مطمن لانك موجود يا كبير " باس ياسين ايد والده بحب وقال" انا ياسين ولد متولي الكبير والكبير بتاعنا هو الله متولي بفخر" الله اكبر يولدي
اومال فين مرتك'
ياسين افتكر نور وقال " فوق وهما اهلها لسا مشرفوش يطمنوا ليه
وهنا دخل احمد وفريده وجمبهم شاب طول بعرض وهما بيقربوا" السلام عليكم
وقف ياسين بترحيب" وعليكم السلام يا اهل مرتي '
فريده" هيا فين بـ.ـنتي يا ياسين"
ياسين بيبص للشاب وبيبص لفريده" مرتي فوق مشرفة بيت جوزها وهنا بصلوا الشاب بغـ.ـيظ وقال بصوت وا.طـ.ـي" بق اخاي نور تتجوز دا
سمعوا ياسين ولاكنو سكت علشان هو بالنسباله عيل وقال اتفضلوا اهنيه علي ما اجيبها !
وهنا طلع ياسين وسابهم مع والده وقال مازن" مين دا يابابا ازاي نور تتجوزه " ؟
ابوه رد"عيب يا مازن احنا في بيته وانا مربتكش تغلط في حد اكبر منك"؟
مازن سكت بس كان غـــضــــبان من قرار اخته في الزواج المفجاه دا ؟!
دخل ياسين الاوضه وكانت نور واقفه قدام المرايه وبتحط ميكب وبتظبط شعرها وكان شكلها يسحر ياسين اول مشفها تنح من جمالها وقال بصوت وا.طـ.ـي" حوريه
نور انتبهت ليه واتخضت وقالت" اي دا بسم الله الرحمن الرحيم اي يا اخ مش تكح"
ياسين قال ببرود" اهلك تحت تدخلي تلبسي لبس محاشم وتنزلي
نور بفرحه" بابي ومامي جم تحت ولسا هتجري " وقفها وهوا بيقول" انا قولت تدخلي تغيري اللبس دا وتمسحي البتاع الي حطاه في وشك دا"
نور بصدmة" دول اهلي يعني يشوفوني عادي كدا وبعدين انا مش محجبه وبلبس مكشوف عن كدا " ياسين اتعصب لكلامها" بس انتي دلوقت مرتي وكرامتك من كرامتي ومش مرت ياسين الكبير الي جـ.ـسمها يبان قدام الخلج ويلا ادخلي غيري الجرف دا وتيجي انا واقف اهو !؟
دخلت نور ولبست هدوم بكم وخرجت وهيا متدايقه" اي دا احنا في الصيف البس تقيل ليه "
بقلمي شيماء صبحي
قربت منو وهوا لاحظ انها ممسحتش الميكب فقال بغـــضــــب"؟
-انا مش قلت تشيلي الجرف دا ؟!
نور بصتلوا بصدmة" قرف ايه هو انا حاطه ايه معلش
-الي حطاه في وشك دا تشيليه شكلو وحش وانا مبحبش الحجات دي؟!
طيب انا بحبها ميخصنيش انت بتحبها ولا لأ
-هتشيلهم بالزوج ولا اشيلوا انا بطريقتي !
نور علشان دmاغها ناشفه قالت بتحدي" مش هشيله مش كفايا متجوزاك بالغـ.ـصـ.ـب و'...مكملتش جملتها ولقت بوس"ه مفجأه من ياسين ومتملك منها وهيا حاولت تبعده ولاكنه كان ضاغط علي شفا"يفها جـ.ـا.مد لدرجه انها و.جـ.ـعتها!
ولما بعد كان الروج اتمسح" ؟
نور بتبصلوا بصدmن ومن غير ولا كلمة دخلت للحمام وشاله الميكب وهوا كان بيبصلها بغـــضــــب علي عنادها المستمر؟
خرجت وهوا بص لوشها شويه وقال" هتنزلي تشوفيهم اي سؤال يسألوه تجاوبي الحمد لله غير كده والله لتشوفي رد مهيعجبكيش !
كشت ورجعت لورا وخدودها احمرت" حااضر
ونزلوا مع بعض واول ماشافت مازن جريت عليه بالحـ.ـضـ.ـن وياسين واقف مصدوم والغيرة تملكت قلبه وضغط علي ايده بغـــضــــب وهوا شايف الشاب حاضنها وهوا شايلها وبيهمس لها بحب قرب منهم بغـــضــــب وسط زهول الكل وشـ.ـدها من حـ.ـضـ.ـنه وصرخ بغـــضــــب"..... يتبع
↚
ياسين كان مصدوم من رد فعل نور وانها في حـ.ـضـ.ـن الشاب ؟
قرب منهم بغـــضــــب وشـ.ـد نور من حـ.ـضـ.ـنة وقال" بعد عنها ؟
مازن بيتفجأه من صوته العالي وبيقول" انت ازاي تشـ.ـدها كدا
نور بتبص لياسين بخــــوف من شكلو وقالت " دا داا اخويا مازن يا ياسين!!
ياسين باصص لمازن بغـــضــــب وقال
- من اهنه ورايح مرت ياسين الكبير متلمس راجـ.ـل غيره حتي لو كان ابوها ؟!
الكل اتصـ.ـد.م من كلامة واولهم فريده الي بصت لجوزها بصدmة!!
احمد وقف قدام ياسين' اي الكلام الي بتقولة ده يا ياسين كيف اخوها وانا منقربش منيها دي بـ.ـنتي واختوا ؟
ياسين بغـــضــــب " انا قلت الي عندي ومرتي محدش هيلمسها غيري ودا كلامي وانا لحد دلوق مأذيتهاش في حاجة ومتنسوش ان اخوي مـ.ـيـ.ـت علي يد اخوك وبصلو بصة طويلة وكمل كلامو،… يا احمد يا شرباوي ؟؟
احمد اترعـ.ـب من نظرته وكأنة هيكشف سره وقال" خلاص يا ولدي حقك وهيا مرتك وتسمع كلام جوزها !!
نور بصتلوا بصدmة ومازن قرب من نور وقال بغـــضــــب" انا اختي متخلقش الي يبعدها عني وكان بيحـ.ـضـ.ـنها واتفجاه من ايد قويه بتبعده" احمد يا شرباوي عقل ولدك وعرفة اني دي مرت الكبير ؟
فريده قربت من نور وسلمت عليها بسرعة وقالت وهيا بتشـ.ـد ابنها " ملوش لزوم الخناق احنا برضوا اهل وبعدين احنا اطمنا علي بـ.ـنتنا والحمد لله انها بخير يلا نمشي احنا يا احمد '
احمد وافقها الرأي وشـ.ـد ابنه وخرجوا وسط صدmة نور من الي حصل !
مازن مش عاوز يمشي من غير ما ياخد اختتو،؟
حاول احمد يهديه وفعلا خرجوا من القصر""
وياسين بص لنور وقال" انت سمعتي الكلام الي دار ده انتي هتطلعي اوضتك وملمحكيش خارجه انتي فاهمة " قال كلمتة الاخيره بصراخ وهيا جريت من قدامة برعـ.ـب! بقلمي شيماء صبحي
وهوا خرج وراح للمجلس وهناك لقي الرجـ.ـا.لة موجودة '
وقفوا بترحيب" اهلا بالكبير "
دخل ياسين وقعد علي الكرسي الخاص بيه وقال" خير يا منصور طلعلك سنان وبجيت تعض !
بصلوا منصور بتـ.ـو.تر وقال" مش فاهم تجصد ايه يا كبير "
قاطعة ياسين"قــ,تــلت ولد الحاج سليمان وانا حكمت ان ولد سليمان التاني يتجوز من بـ.ـنتك علشان نفضوا الطار وسليمان عقل وقبل انو ينهي الطار انت وابنك عاوزين تقــ,تــلواولده الي يبج جوز بـ.ـنتكم لية؟
رد منصور وقال " لانو بيعـ.ـذ.ب البت وشكلها يصعب علي الكافر
رد سليمان" ابني عالم كيف يعامل مرته واحنا ولد اصول منمدش يدنا علي مرهة انت الي معرفاش تربي !
هنا انفعل ابن منصور" انت بتجول ايية يا راجـ.ـل يا مخبول انت ! مين ده الي معرفاش يربي '
رد ابن سليمان" انت كيف تحدث ابوه اكده ياض انت!
ضـ.ـر.ب ياسين طلقه في الهوا رعـ.ـبتهم؟
-فين احترام الكبير الي جاعد وسطيكوا يا شوية حريم ؟
الكل بصلو بصدmة وهوا بكمل بغـــضــــب" الي بتعملوه ده شغل حريم لان مفيش رجـ.ـا.لة بتحل مشاكلها اكده !!
اسمعني منك ليه !!انا هشوف مرت ولد سليمان وان كانت فعلا متعرضه للضـ.ـر.ب يبقي من حقكم الحكم وان كانت مرته بتكدب يبقي من حقة يربي مرتة كيف ما الاصول بتقول ؟
وقف الكل واترعـ.ـب منصور وابنه وقالوا " احنا معندناش مانع يضـ.ـر.ب مرته بس يكرن في سبب
قاطعة ياسين وقال ابعت جيب مرتك يا محمد '
محمد خرج وبعت لمرته وبعد دقايق وصلت "
كانت لابسه عباية ومغطيه وشها بشال"
اول لما شافها ياسين قال " اسمك اية؟ بقلمي شيماء صبحي
ردت البـ.ـنت وهيا موطيه راسها للارض" نعمة يا كبير '
قال ياسين بهدوء" شيلي الشال ده يا نعمة"
بدأت تشيل الشال واتصـ.ـد.م ياسين من شكلها"
قال بصدmة دي كانها كانت بتتعـ.ـذ.ب علي يد يهودي مش بشر بص لجوزها محمد وقال" انت كيف بتعمل في مرتك اكده !!!
محمد واقف بصدmة" انا عمري ما كلمتها دي من ساعتين كانت زينه اي الي حصلها ده'
وقف ياسين مصدوم وقال "اكدة وبصلهم بتفكير وبعدين طلع تليفونة وبعت لرضا وقال تجيب البت هنيه وتجي علي المجلس '
بعد دقايق وصل رضا وجمبوا هنيه
قال ياسين وهوا بيبصلهم بشك" هنيه شوفي وش نعمه مالو"
قربت هنيه من نعمه الي اتـ.ـو.ترت والخــــوف اتملكها وحطت ايديها علي وشها واتفجات وبصت لياسين وقالت" دا مش ضـ.ـر.ب يا كبير دا مكياج"!!!
الكل اتصـ.ـد.م واكترهم منصور وابنه !
ياسين قرب من نعمة وقال" قوليلي يانعمة مين جالك تعملي اكده!
نعمه بصت لابوها واخوها واتـ.ـو.ترت وسكتت !
ياسين علي صوته علشان تسمع" انطقي يانعمة مين قالك تعملي اكده"
صرخت نعمة برعـ.ـب" ابوي واخوي هما الي جالولي اعمل اكده واخوي هددني اني لو مسمعتش كلامو هيقــ,تــل ولدي وانا وافقت علشان ميقــ,تــلش ولدي؟
ياسين وقف بغـــضــــب وبص لمنصور وابنة وقال" اي جولك يا منصور انت وولدك علي الي بـ.ـنتك قالته"
منصور اترعـ.ـب وابنه خاف وسكتوا!
-خدهم يارضا ياخدوا جزائهم وقبل ما توديهم تجيب عقود وتكتب فدان من الي عندهم باسم ابن نعمه"
زغرطت نعمه بفرحه وبصت لياسين وقالت" ربنا ينصرك ياكبير '
ياسين قرب من محمد وسليمان وقلهم" نعمه ملهاش ذمب يا حج سليمان ملهاش ذمب يامحمد خد مرتك وروح وسامحها هيا ملهاش يد"
محمد قرب من نعمه الي خافت منو ولاكنها طمنها لما قال" متخافيش يا نعمة انا عمري مأذيكي انا مش قليل الاصل زي اهلك؟
ابتسمت بخــــوف بس مسكت ايده وفضلت تدعي لياسين وخرجوا!
الحج سليمان قرب من ياسين وسلم عليه. ..تعيش يا كبير ويعيش أصلك ؟
خرج سليمان وكان واقف رضا وهنيه شاور ياسين لهنيه تخرج وقال لرضا
-تعالا يا رضا عندي خبر لازم نتحدث فيه
رضا قرب منو " خير يا ياسين لي الي حصل "
ياسين" حسن ومرته وهنا ، راجعين بكره علي مصر "
رضا فرح وقال" وهو دا خبر الوحش
ياسين قال" انا معيزهمش يجوا اهنه خليهم بعيد كده احسن للكل
رضا حاول يواسيه" انت لازم تتقبل الفكره يا ياسين دول عيلتك لازم تعيشوا في بيت واحد انتا محتاجلهم وهما محتاجينك"؟
ياسين سكت وقال" مبيخلنيش ضعيف غيرهم معرفش ابق جوي معاهم بحس معاهم اني عيل ؟
ضحك رضا وحـ.ـضـ.ـنة بحب" انت اخوي الكبير الي بفتخر بيه ومش علشان ماضي تضعف انت اقوي من كل دا يا ياسين انت كبير البلد دي يعني الكبير قبل الصغير بيعملك الف حساب وبعدين حسن وهنا الكل يخاف يبصلهم لانهم. في حمايتك"
لأ يا رضا انا معرفتش احمي زين اخوي من شرهم كان ذمبهم ايه ان امهم بـ.ـنتهم ….. يتبع
↚
دخل ياسين للجناح ولقي نور نايمة قرب من السرير وقال بصوت عالي
اتنفضت نور من علي السرير بصدmة!
-لما جوزك يرجع من برة تقومي تفزي تقــلـــعية الجزمة !
نور مفزوعة" اي دا انت ازاي تعلي صوتك كدة ؟
ياسين بيقرب منها" بق مش عاجبك صوتي العالي يابـ.ـنت الشرباوي'
-نور بلعت ريقها من قربو وقالت-طيب خمسة سنتي بس علشان النفس
ياسين بيقرب منها اكتر" انتي لسا مشوفتيش مني حاجة وشـ.ـدها من ايديها ووقفها قدام الدولاب؟
نور واقفه مش مستوعبة اي غرضة من الي بيحصل ؟
ياسين قرب منها وشـ.ـدها من وسطها" انا عايز حقي منك يابـ.ـنت احمد الشرباوي؟
نور بصدmة" ح،…حقك …ازاي …يعني انت ،…انا مفيش بيني وبينك حاجة
ياسين قربها من وشو" عيب في حقي اني اسيبك ورده مجفلة لحد دلوج دا يبق عيب كبير في حق الكبير برضوا
نور خافت من نظراتة وخاولت تفلت من ايديه؟
ابعد عني انا عملت ايه غلط بس انا بسمع كلامك اهو !
ياسين قربها من وشو وهيا سكتت من الخجل وقال وهو بيبص لشـ ـــفــايـــ ـفها " هو انت محدش قالك قبل كدة !!
بقلمي شيماء صبحي
نور باصة في عينوا وعلي وشك تعيط من خــــوفها بس ردت علية" حد قالي ايه
مردش عليها وقبلها قبلة متملكة خلت نور تتجاوب معاه لانها حست بشعور جميل،،حـ.ـضـ.ـنها ياسين وكأنو بيتخبي في حـ.ـضـ.ـنها ،،
كانت في عالم تاني معاه مش واعية للي بيحصل كل الي كانت عايزاه انو ميبعدش عنها ،،خرجها من حـ.ـضـ.ـنة ورجع قبلها من شف"تها ونور مسكه رقبته
وبتمشي ايديها علي شعره وهوا وهيا في عالم جميل خرجوا منو علي صوت الخدامة وهيا بتخبط علي الباب ،كان ياسين مقرب نور منو ومتعمق في البو"سة ومش حاسس باللي بيحصل بس انتبة لما الباب خبط مرة تانيه
بعد عن نور الي كانت مصدومة من الي حصل قلبها كان بيدق جـ.ـا.مد ووشها احمر من الخجل ،،هو ايه الي حصلي دا؟
جريت علي الحمام وياسين راح يفتح الباب '
كانت الخدامة الي بتقول" حسن بيه ومرته واستاذه هنا وصلوا يا ياسين بيه ؟
طبعا دي كانت صدmة ياسين قال بسرعة" هما فين
الخدامة" هما حاليا في اوضة الحاج متولي الكبير !
قالها تروح وهو هينزل بص وراه يشوف نور الي مكنتش واقفه فعرف انها في الحمام قرب منو وخبط ؟
وكانت نور جوه ماسكة شفتها بايديها وحاطه ايديها التانيه علي قلبها الي كان بيدق جـ.ـا.مد،
اترعـ.ـبت من صوت خبط الباب ولما ياسين قال ،
عارف انك جوه يلا اطلعي علشان عاوزك ؟
كانت ساكته فهوا كمل بصوت عالي علشان تسمعه كويس؟ خلال دقيقه واحده لو مطلعتسش ولقيتك قدامي صدقيني محدش هيعرف يشيلك من تحت ايدي ؟!
سمعت جملته الاخيرة وبتلقائيه فتحت الباب
بقلمي شيماء صبحي
بصلها بصة طويلة وهيا حطت وشها بالارض بخجل وقال" انتي بتستخبي مني
نور اتـ.ـو.ترت اكتر وعدت من جمبه ولاكنه شـ.ـدها تاني ليه وبص في عينيها وقال البسي هدومك يلا وتعالي معايا
نور باستغراب من كلاموا" هنروح فين "
ياسين" اسمعي يا بـ.ـنت اجمد انتي هتسمعي الي بقولك عليه احنا هننزل تحت دلوق هنستقبل اخوي ومرته واختي الصغيره !
نور" ايوا واي الي مهم
ياسين" مش عاوزك تنطقي باي كلمة كل الي هتعمليه تبتسمي وترحبي بس وانا الي هتكلم
نور" عاوزني ايق زي السرير كده يعني
ياسين بصلها وهيا خبت وشها منو " نور
نور بصت بصدmة اول مره ينطق اسمها وفي الحقيقه طالع منو زي القمر ،
نعم يا كبير
ياسين كان عاوز يضحك بس تماسك وقال" كويس انك عارفه اني الكبير
يلا انجزي والبسي الهدوم دي
نور " حاضر وفعلا لبست هدوم اختارها ياسين وبعدين نزلوا
كان حسن قاعد وجمبه مـ.ـر.اته والي اسمها نهى وجمبهم هنا !
اول مانزلوا وقفوا ليه باحترام هنا قربت منو بحب" ابيه وحـ.ـشـ.ـتني اوي
رضا جه من وراه وبص لهنا الي بعدت عينيها وبصت لياسين الي قال" كيفك يا هنا عاملة ايه مع حسن ومرته
وقف حسن وحـ.ـضـ.ـن ياسين" كيف الجمر يا خوي وهو احنا لينا مين غيرها
ياسين" وحشني يا اخوي
وبعدين سلم علي نهي الي كان باين عليها فرحة غير طبيعيه لما شافت ياسين
ازيك يا ياسين
ياسين قال " زين يا نهي انتي كيفك
نهي" تمام الحمدلله
وبعدين انتبهو لنور الي كانت واقفه وبتبص للارض قالت هنا"
مين دي يا ابيه
انتبه حسن ونهي علي كلامها وبصوا لنور الي وشها احمر من الكسوف "
قرب منها ياسين وقال " اعرفكم نور مرتي
هنا قالت" اي دا هو انت اتجوزت دي ياابيه
نور بصتلها بصدmة ودرت" مالها دي بق انشاء الله
هنا اتصـ.ـد.مت من جرأتها" مش دي الي عمها قــ,تــل زين اخويا
حسن اتعصب وقال" انت اتجوزتها ياياسين بدل ما تاخد حق اخوك وتقــ,تــل رجـ.ـا.لة عيلتهم اتجوزت دي
نور كانت هترد بس سكتت لما رد ياسين
ياسين قال بعصبيه" اي الكلام الماسخ دا نور مرتي والطار الي بتتكلموا عليه خلص وانتي يا هنا فين احترامك لمرت اخوك "
جرا ايه يا حسن انت شايف معاملتي مع مرتك كيف يبق تتعامل زين مع مرتي
نور بصتله بصدmة ومتفجأه من حمايته ليها ورده عليهم
هنا قربت منها وسلمت عليها" انا هنا اخت ياسين وحسن وزين الله يرحمه وضغط علي ايدها وهي بتقول زين "
نور بصتلها بصدmة وقالت" اهلا وسهلا انا مرات ياسين
نهي وقفت وسلمت عليها بابتسامة" ازيك انا نهي مرات حسن
نور حست براحة ليها وقالت بابتسامة" نور مرات ياسين
حسن واقف يبص لياسين وياسين بيحظره بعينه" راح حسن وقرب من نور وقال" انا حسن اخو ياسين وزين الله يرحمة وضغط علي ايدها جـ.ـا.مد فنور غمضت عينها بآلم ومحدش انتبه ولاكن هيا مردتش عليه وشـ.ـدت ايديها من ايده
ياسين" بما انكم اتعرفتوا علي بعض اوضكم جاهزه اطلعوا ارتاحوا
الكل مشي وفضل ياسين ونور الي كانت بتبصلو بحـ.ـز.ن والدmـ.ـو.ع في عينها" قالت" ممكن اخرج للجنينه
ياسين بصلها بتفكير" اتفضلي بس تحرسي
خلاص فهمت قالتها نور وهيا بتمسع دmـ.ـو.عها"
ياسين حس بو.جـ.ـع في قلبه علي شكلها فقرر يديها فرصه تفك عن نفسها
ووقف يتكلم مع رضا
امل نور خرجت للجنينة ووقفت عند اسطبل الخيل وشافت روز وجاك وابتسمت وهيا بتقرب منهم وروز كانت مبسوطه بيها وسمحت ليها تلمسها وجاك قرب منها وحسست علي شعره بحنيه وكانت مبسوطه
وكان ياسين بيبص عليها من بعيد ومتفجأه من الي بيحصل فقرب منها بزهول وقال !
ازاي سمحواك تلمسيهم دول مفيش حد بيقرب منهم ولا بيسمحوا لحد يلمسهم غيري!!
اتفجأت نور من كلاموا وفعلا روز وجاك اول اما شافوا ياسين اتحركوا عنده وياسين كان بيضحك وكان اول مره يضحك
نور سرحت في ضحكته كانت حلوه اوي بس هيا مبتشوفهاش خالص لانو قاسي عليها
نور خرجت من غير ما ياسين ينتبه ولما اخد بالوا انها مش موجوده سمع صراخها جاي من بعيد خرج بسرعه يشوفها واتفجأ من الي شافوا!!..يتبع بقلمي شيماء صبحي
↚
خرج ياسين يشوفها واتفجأ من الي شافوا ؟!!
كانت نور وقعة علي الارض ورجليها بتجيب د"م
قرب منها وقال" اي الي حصل ؟
نور بعـ.ـيا.ط" ااااه رجلييي
وقعت مش قادرة
شالها ياسين وراح لاوضتهم وحطها علي السرير وقال" استني متتحركيش
كانت نور رجليها مجروحة جـ.ـا.مد راح ياسين جاب اسعافات اوليه وبدأ يعالج الجـ.ـر.ح ونور قامت حـ.ـضـ.ـنته بو.جـ.ـع وهيا بتصرخ" اااه يا ياسيين بتو.جـ.ـع اوي
ياسين حاول يهديها امسكي دي وادلها مخده وقال'!
امسكيها وغمضي عينك واتحملي بس اطهر الجـ.ـر.ح وهحطلك مسكن
وفعلا مسكت المخده وحطت وشها فيها وهوا بدأ يعالج الجـ.ـر.ح وهيا بتتو.جـ.ـع منو وبعد ماخلص مسكها وقومها وكان وشها غرقان دmـ.ـو.ع بدأ يمسحوا وهيا كل الي عليها بتعيط اكتر ؟
حـ.ـضـ.ـنها ياسين وهيا استسلمت لحـ.ـضـ.ـنه وضغطت جـ.ـا.مد عليه وهوا كان ساكت وهيا بدات تهدأ وبعد شويه حاس بتقلها فعرف انها نامت ؟
عدلها علي السرير وغطاها واتاكد انها كويسه ونزل تحت "
وفي معمل سري في القصر بيدخل ياسين وجمبة رضا الي بيقول" لازم تتم الصفقة قبل ما الحكومة تشم خبر
ياسين"الي هيقوم بالمهمة دي احمد مش انا
رضا بصدmة" قصدك مين احمد دا
ياسين" ابو نور
رضا " اي الي بتقولة دا يا ياسين انت عارف الصفقة دي مهمة ازاي وبعدين دي الي هنختم بيها مسيره الصقر وبعدها هنختفي ؟
ياسين قال" احمد ابو نور حاطت عينوا علي الصفقه دي فانا هسيبهالو والصقر مش هيسيبوا بالزات لما يعرف انو اخوه الي عاوز يدmره ؟
رضا مصدوم" تقصد ان الصقر يقــ,تــل احمد
بقلمي شيماء صبحي
ياسين بصله وسكت ورضا قال" بس انت طارك مع الصقر مش احمد
ياسين" قبل ما احمد يعمل اي حاجه فهوا مظبط كل حاجة وعامل فخ للصقر
رضا" طيب واحمد عارف مين هوا الصقر ؟
ياسين برفض" لا ميعرفش الصقر عارف هوا بيعمل ايه وخصوصا انو بيدmره وهوا عارف انو اخوه واحمد بسبب الخساير الي خسرها بسبب الصقر متوعدلة بانتقام وهي دي الفرصة الي هتخلي الاخوات يخلصوا علي بعض بجشعهم وانا هكون اخدت طار اخويا من غير ما امس شعرة من حد فيهم ؟
رضا عجبته الفكره وقال" دي فكره جهنميه ازاي ماخدتش بالي
ياسين قال" انت بق مهمتك بانك بعد ما يخلصوا علي بعض هتبلغ الحكومة بعد ما تاخد الصفقه بس هتسيب الهروين وهتاخد الدهب والالماظ بس
رضا " اعتبرة حصل يا كبير كلها شهر وهنخلص منهم
ياسين" وانا اكون خلصت حق اخويا وحق امي من شر الشرباوي!
خرج رضا ووقف ياسين وفتح صندوق اسود كان فيه صوره لنور وهيا صعيره" انا اسف يا صغيرتي بس انا هعوضك عنوا دا اب ميستاهلكيش ضحي بيكي علشان ميخسرش صفقة
قفل الصندوق وخرج ورجع لنور الي كانت لسا نايمة دخل للحمام اخد دش وغير هدومه وقرب من نور واخدها في حـ.ـضـ.ـنة ونام ؟
__________
في مكان مجول وقف سعد والي هوا الصقر
وجمبه دراعة اليمين مالك الي قال" الصفقة دي داخلها احمد الشرباوي ؟
سعد ابتسم بخبث!! عاوز ينتقم مني بعد ما خسرته نص ثروته
مالك" دا داخل بكل الي حيلته ياباشا ومصمم ينهي عليك ؟
اتعصب الصقر وقال" يبق هو الي جنا علي نفسه ؟ طول عمره اناني ومبيحبش غير نفسه !
مالك" انا عرفت انو جوز بـ.ـنته لياسين الكبير علشان يفضي الطار"
سعد" مش بقولك اناني عمل كل دا علشان ينتقم مني وحب يطمن اني ملكة وانو هيقدر يتخلص مني
مالك" وانت تفتكر يباشا انو عارف انك الصقر
سعد سكت شويه وقال" اكيد عارف زي منا عارف انو اخويا
مالك" انا همـ.ـو.ت واعرف ازاي كشفته دا كان مجهول ؟
سعد" من غبائه
مالك" ممكن تحكيلي يباشا
سعد" مش وقته يا مالك احنا حدانا مهمت عاوزه تركيز .
————————
وفي غرفه حسن ونهي
كانت بتفرش السرير وبتقول" انت ليه عملت كدا مع البـ.ـنت شكلها ملهاش ذمب في حاجه !
حسن بيلبس هدومه وبيكلمها" انتي عارفه ان بسبب عليتها اخويا مـ.ـا.ت وانتي عارفه زين كان بالنسبالي ايه !
قربت منو نهي وحـ.ـضـ.ـنتوا من ظهره"انا عارفة يا حبيبي انك بتحب زين بس ياسين برضوا اخوك الكبير ومكنش ينفع تعمل كدا معاها خصوصا انها كرمتها من كرامته
شـ.ـدها حسن وقفها قدامو" الي حصل مني كان رد فعل يعني انا اتضايقت لما لقيته اتجوزها بس الغريبه يعني انو اتجوزها خصوصا انو بيكره العيلة دي شوفتيه ازاي كان باين عليه الخــــوف عليها"
مهي " يا حبيبي مهي مـ.ـر.اته ومن حقه يعمل كدا خصوصا ان البـ.ـنت شكلها برئ باين عليها طيبة اوي !
حسن باس نهي من خدها بحب" انت الي عيونك جميله علشان كده بتشوفي الناس كلها طيبه بس انا هفضل مقتنع بانها عدوتنا ومش لازم نديها وش
نهي بعدت عنو وهيا بتتنهد بفقدان أمل " الي تشوفه يا حسن بس انا وجهه نطري مبتخيبنيش ابدأ !
حسن وقف قدامها وقال" انا هروح للارض بتاعنا عاوز اغير جو تحبي تيجي
نهي برفض" روح انت يا حبيبي انا عاوزه ارتاح شويه
حسن" خلاص ماشي انا رايح !
نهي ودعتو ودخلت الاوضه تاني
نزل حسن وقابل رضا الي كان طالع لياسين بيجري علي السلم"
خير يا رضا اي الي حصل مالك بتجري ليه"
رضا بيحاول ياخد نفسو " في مصـ يـ بـة
حسن بقلق" مصـ يـ بـةاي احكي يبني
رضا قال " الاسطبل ولع وروز وجاك مـ.ـا.تو
حسن اتصـ.ـد.م ورضا قال" انا هروح ابلغ ياسين انا مش عارف ولع ازاي ومفيش حد بيدخل القصر غيرنا '
وفعلا رضا طلع لجناح ياسين وخبط
وكان ياسين نايم في حـ.ـضـ.ـن نور سمع صوت خبط علي الباب فتح عينوا برفض مش عاوز يقوم ويسيبها !
كان الخبط مستمر قام بضيق وقرب من الباب كان رضا وقال" خير يا رضا اي الي حصل
رضا بحـ.ـز.ن" في خبر مش حلو يا ياسين
ياسين قلق " خير يابني اي الي حصل
رضا بحـ.ـز.ن" الإسطبل ولع وجاك ورز مـ.ـا.تو ………يتبع
↚
كان في خبط جـ.ـا.مد علي الباب
فتح ياسين الباب وكان رضا "اي يا رضا اي الي حصل ؟
رضا بحـ.ـز.ن" في مصيبه !!!!
ياسين"خير يابني في اي
رضا"الاسطبل ولع وجاك ورز مـ.ـا.تو.... .!
ياسين بصلوا بصدmة " بتقول اييييه ؟
خبط ياسين علي الباب بغـــضــــب ونور قربت منو بتعب تشوف اي الي بيحصل كانت لابسه بيجاما كت وبتقرب انتبه رضا ليها وبعد وشوا باحترام """"
انتبه ياسين لنور وصرخ بغـــضــــب" انتي ازاي تقفي كدا .
كان متعصب وكان عروقه هتنفجر من الغـــضــــب؛
اترعـ.ـبت منه وبعدت بخــــوف وهوا قال "انزل انت يارضا استناني في المكتب وانا نازلك '
رضا هز راسوا بموافقه ونزل".
اما ياسين كان مصدوم من الي حصل وقال بزهول" جاك وروز
لبس هدومة بسرعة ونزل للمكتب كان موجود حسن ورضا الي قاعدين بقلق ومعاهم الحارث،،!
دخل ياسين وقال " اي الي حصل دا !
رضا قال" انا كنت بخلص شغل لقيت ممدوح جاي بيجري وبيقول الإسطبل ولع وبيقول ان في حد ضـ.ـر.بةودخل للمزرعة وولع في الإسطبل
ياسين بص لممدوح ولقي ان هوا متـ.ـو.تر
وقال " احكيلي يا ممدوح اي الي حصل بالظبط؟
ممدوح بدأ يحكي وباصص في الارض فياسين علي صوته "بصلي وانت بتحكي؟
ممدووح اتـ.ـو.تر ودا كان واضح وقال" يا كبير انا كنت بصلي وخلصت ولسا خارج لقيت الي بيضـ.ـر.بني علي راسي وبعدها محستش بالدنيا
ياسين بصلوا بشك" وانت فاكر شكل الي ضـ.ـر.بك
-لا مش فاكر لانو خدني علي خوانه
ياسين طلب منو يمشي وقال لرضا" راجعلي الكاميرات
رضا وقف وشغل الكومبيوتر وراجع الكاميرات والغريب انو شافوا ان الوضع كان تمام وممدوح متحركش من مكانوا زي مقال
حسن بصدmة" الغـ.ـبـ.ـي ده مفكر ان مفيش كاميرات بتصور
بقلمي شيماء صبحي
ياسين قرب من الكومبيوتر وبدا يفعل حاجة فيه وكانت كاميرة الاسطبل
اتفجأوه لما شافوا مازن اخو نور دخل ومعاه جيركن وبيفضية والواضح انو بنزين فضل يكب علي الارض وراح عند جاك وروز وكب عليهم وهما بيصـ.ـر.خوا
وخرج وحدف ولاعة وفي لحظة كان الإسطبل مولع بالكامل
ياسين مصدوم ورضا بصلوا وياسين حظره منًانو يتكلم !
ياسين خرج والغـــضــــب عامية وقرب من ممدوح ولكمة وقال" بق كنت بتصلي
ممدوح مرعوب " انا معملتش حاجة هو الي هددني
ياسين وقف" مين انطق
ممدوح برعـ.ـب" احمد الشرياوي
ياسين مصدوم" مييين متنسوش
تتابعوني علي صفحتي الشخصية
ممدوح واقف مرعوب وبيكمل" هوا قالي ان ولده هيدخل للقصر واني اعمل مش شايفة وهوا هيدخل لمراتك يسلم عليها ويخرچ بس معرفش انو هيولع في الاسطبل وكمل بعـ.ـيا.ط" وان جاك وروز يمـ.ـو.توا انت عارف يا بيه انا كنت بحبهم جد ايه وبهتم بيهم
لكمة ياسين اخر لكمة " وهما بسببك مـ.ـا.تو مـ.ـا.تو ومسكو من قميصة وشـ.ـده لمكان مهجور في بدرون القصر وقال للرجـ.ـا.لة " عاوزكم تظبتوه
وخرج وقال لحسن" اطلع انت وانا هحل الموضوع
حسن " طيب عرفت هوا مين
ياسين هز دmاغه وكمل" لازم اخرج دلوقت انا ورضا البيت في حمايتك وانا هتصرف
وفعلا
خرج وركب عربيتة ورضا جمبة"
اي الي حصل" ياسين" العملية لازم تتم النهاردة وعيلة الشرباوي دي لازم تنتهي الليلة
رضا " وانت ناوي علي ايه يا كبير"
ياسين وقف العربيه لثواني وبص لرضا " انا الي هق"تلهم
____________
في بيت الشرباوي
مازن واقف قدام ابوه" ولعت في الاسطبل لما عرفت انو اغلي حاجة عندة الحصانين ولعتلوا فيهم
احمد واقف مصدوم " انت عارف الي حصل دا عقـ.ـا.بوا ايه
ولسا هيكمل كلاموا تلفونه رن
رد بسرعه وبعد عن ابنه وقال" اي يا ريس
المتصل" العمليه هيتم النهارده
احمد بقلق" انت مش قايل بعد اسبوع
المتصل" الصقر جاي وعايز الصفقه وانت لو مجتش قبلوا هديهالو
احمد بغـــضــــب" انت بتقول ايه انت عارف انً الصفقه دي حاطت فيها الي ورايا والي قدامي يعني لو ماخدتهاش يبق انتهيت
المتصل" يبق لازم تخلص من الصقر علشان هوا ناويلك علي كدة
قفل احمد بعد ما قال" انا جاي
وخرج لمازن وقال" اطلع اوضتك ومش عايز اشوفك قدامي
مازن اتفاجئ من اسلوب باباه الي اتغير فجأه "
صرخ احمد" يلا اا
طلع مازن واحمد كلم رجـ.ـالتوا وخرج
_____________
وفي القصر
كانت نور قاعده قلقانه واتفجات لما الباب خبط وكانت نهي وهنا
نور بقلق" هو اي الي حصل
دخلت نهي وهنا وقالت نهي" في حد ولع في الاسطبل
وجاك وروز ومـ.ـا.توا
نور اتصـ.ـد.مت وقالت" يعني ايه وياسين فين
نهي" ربنا يستر انا اسمع من حسن ان جاك وروز دول غاليين علي ياسين وانهم كانو هدية من امة قبل مـ.ـا.تمـ.ـو.ت وهوا عاش طول السنين يهتم بيهم
نور عيطت لانها حبتهم جدا وقالت" مين الي معندوش قلب الي يعمل كدا
هنا كانت بصالها وساكته ونور بصتلها وقالت" انتي بتبصيلي كدا ليه
هنا" مش عارفة ببصلك ليه متعمليش فيها بريئه يا بت مش عارفة مين الي معندوش قلب بق اخوكي يا ست البرئه هوا الي ولع في الاسطبل
نهي ونور بصلوها بصدmة" تقصدي ايه ونور " اخويا انا يعمل كده
انتي بتقولي ايه
نهي قربت من هنا " اي الي بتقوليه دا
هنا" انا سمعت ياسين وهوا بيضـ.ـر.ب في الحارس وعرفت ان ابوها واخوها هما السبب
نور بصدmة" بابا ومازن مستحيل يعملوا كدا انتو متعرفوهمش ازاي تتكلموا عليهم كدا
هنا قربت منها وشـ.ـدتها من هدومها" علشان اهلك دول هما السبب في كل اللي احنا فيه وابوكي واخوكي وجدك وعمك هما السبب انتو ايه يا شيخه مفيش قلب
نهي بعدت هنا عن نور ونور كل دا بتسمع بصدmة وبتعيط
هنا " ياسين اخويا مش هيسيبهم ومش بعيد يقت"لهم ونخلص منهم وياريت يق"تلك انتي كمان ونخلص منك!
نور وقفت برعـ.ـب" يق"تل مين
انتي بتقولي ايه يقت"ل مين ؟
هنا كملت" انا بقولك قــ,تــلوا اعز حاجة عندة ومستحيل يهدا غير لما ينتقم منهم ؟
_______________
وفي مكان شبه صحراء واقف رجـ.ـا.لة بعربيات ومستنيين اشخاص وبعد دقايق وصلت عربية من طريق والتانيه من طريق والاتنين وصلوا لعند العربيات الي واقفه
خرج راجـ.ـل من عربيه ودا كان البوص وكانت رجـ.ـالتو محاصرة المكان وقال " اهلا يا احمد ولا اقولك يا عز ودا لقبه في الشغل " احمد انت اتفقت معاه علي حاجة
البوص" انت عاوز الصفقه دي صح
احمد هز دmاغة وقال" ايواا انت عارف لو طلعت بتخون
وفي لحظة اتصوب عليه الاسلحة من رجـ.ـا.لة البوص
-عيب يا رجـ.ـاله هوا اكيد ميقصدش وقال لاحمد" مش انت متقصدش برضوا
احمد هز راسوا بخــــوف وبعدين البوص كمل " الصقر
خرج راجـ.ـل لابس قناع من عربية وقرب منهم واول ماقــلـــع القناع كانت صدmة احمد وقال" سعد اخويا
سعد قرب منو
احمد " انت الصقر
سعد بجمود هز راسو وقال" احب اعرفك انا الصقر
احمد" انت الي عملت فيا كل دا'
رد سعد بغل" ايوا انا انا الي اخدت منك كل حاجة
احمد شاور لرجـ.ـالتوا وفي لحظة جم وقال لسعد" انت الي خليتني اخسر اغلي حاجة في حياتي وجاي دلوقت تخسرني الي بقيلي
سعد" ايوا ومش هخلي حيلتك حاجة بعد الي عملتوا في اخوك يا اناني
احمد مصدوم وصوب عليه الس"لاح وسعد رجـ.ـالتو قربت وصوب عليه وهنا البوص بلغ رجـ.ـالتوا يبدأوا ونطق الراجـ.ـل" الصفقة هتروح للي هيقــ,تــل التاني
احمد وسعد بصوا لبعض وسعد كان واضع في عينوا الغدر وضغط علي الزناد فخرجت الرصاصة واستقرت في جـ.ـسم احمد الي فلحظة كان ضغط علي الزناد وجت الطلقه في دmاغ سعد والاتنين وقعوا مـ.ـيـ.ـت"ين
والرجـ.ـا.لة الي كانت موجودة رجـ.ـا.لة البوص خلصت عليهم واخدوا الفلوس وهربوا " كان واقف في مكان بعيد عربيه ياسين ورضا واول مالبوص مشي كان ضغط علي زر كان المكان منفجر
البوص رن علي ياسين " كل حاجة تمام يا كبير
ساق ياسين العربيه وراح للبيت واول مدخل شاف نور في اوضتها وهيا بتعيط"
بصلها بغـــضــــب" انتي اي الي مصحيكي
نور قربت منو وقالت" عملت ايه في اهلي انطق بابا ومازن قــ,تــلتهم
ياسين باصلها بصدmة" اي الي بتقوليه دا
نور" انطق واتكلم بابا واخويا عملت ايه فيهم قول " ياسين مسكها من دراعها قولي الي هما عملوه دا ايه
نور بعـ.ـيا.ط" انت اكيد غلطان مازن وبابا عمرهم ما يعملوا كدا وبعـ.ـيا.ط
انا بابا طول عمره ماذي حد ازاي يعني يعمل كدا
ياسين بعدها عنوا ودخل يغير هدومة وهيا فضلت معيطة وفجاه بيرن تليفونها وكان المتصل مازن وقال " نور وكمل بعـ.ـيا.ط بابا اتقــ,تــل يا نور وهنا نزلت عليها اًلكلمة كانه
ا خنجر دخل قلبها وبصت للاوضه الي موجود فيها ياسين وقالت" مين الي قــ,تــلو يا مازن انطق
مازن كمل بصراخ" جوزك يا نور مفيش غيرو حد رن عليا وقالي ان بابا مـ.ـا.ت واكيد هوا لما عرف اننا الي عملنا كدا في المزرعة قت"لوا
نور انهارت وقالت" بابا وفضلت تعيط وفاقت علي صوت مامتها وقالت" اهربي يانور هيقــ,تــلك اهربي "هوا بينتقم
نور سمعت صوت مامتها ومفهمتش وقالت بخــــوف حاااضر" وبسرعة كانت لبست روب وخرجت من الجناح ونزلت علي السلم بتجري كان الكل في اوضه وكان رضا في اوضة و الحراس مجمعهم علشان يشرحلهم تغير الحراثه لقيت البوابه مفتوحة ومفيش حد جريت بسرعة خرجت وياسين كان دخل للحمام ياخد دش ولما مسمعش صوتها فكرها نامت وهيا اول ماخرجت لقيت عربيه وقالت بسرعة لو سمحت وديني لمحطة القطر وخلال دقايق وصلت للمحطة واول موصلت كان في قطر موجود ولسا هيتحرك ركبت فيه بسرعة وقالت لشخص" هو القطر دا رايح فين
الشخص" القاهرة يا فنـ.ـد.م .......
يتبع !
↚
في قطر كان لسا هيتحرك ركبت فيه بسرعة وقالت لشخص" هو القطر دا رايح فين
الشخص" القاهرة يا فنـ.ـد.م .......
ركبت نور القطر وقعدت علي الكرسي بخــــوف وبدا القطر ينطلق
جت سيدة قعدت جمبها وبدأت تتكلم في التليفون وبتقول" يعني انت يا حبيبي سافرت واخدت مراتك واولادك وهتسيبني لوحدي وانت عارف اني مليش غيركم
وبعد سمعاها لكلام المتصل " بكت وقالت" ربنا يحفظكم يا حبيبي بس لو مكنتش تمشي قبل ما ودعكم بس اهم حاجة تكونوا بخير
وقفلت التليفون وكانت نور قاعده بتعيط وشافتها الست وقالت بحنيه" مالك يابـ.ـنتي اي الي حصلك احكيلي
بقلمي شيماء صبحي
نور بصتلها وبكت اكتر" انا….
الست اخدتها في حـ.ـضـ.ـنها وطبطبت عليها ونور هديت وقالت " مفيش انا كويسه شكرا ليكي ياطنط
الست بصتلها بحـ.ـز.ن وقالت " انتي شكلك عامل كده ليه انتي متجوزه يبـ.ـنتي
نور هزت راسها والست قالت بحـ.ـز.ن "حسبي الله ونعم الوكيل مين بس الي يعمل كده في بنات الناس مفيش قلب وقعدت جمبها تواسيها وجة الراجـ.ـل الي بيلم التذاكر
وجه عند السيده ونور وقال التذاكر'
نور اتـ.ـو.ترت لانها معاش تذكره وبتبص لنفسها انتبهت انها بلبس البيت وكمان لابسه روب وللاسف معهاش فلوس بصت للراجـ.ـل وهوا بياخد التذكره من الست وبص لنور وقال" التذكرة يا انسه نور بصت للست والي اخدت بالها بانها معهاش التذكره واتاكدت بانها معيهاش فلوس بسسب انها باين علي شكلها خارجة من غير اي حاجه فردت علي الراجـ.ـل وقالت" اتفضل يابني حق التذكرة علشان بـ.ـنتي نسيت تجيب
الراجـ.ـل بص لنور ورجع بص للست واخد منها الفلوس وقال" مفيش مشكله يا ست الكل ومشي بقلمي شيماء صبحي
ونور بصت للست بشكر وهي قالت" قلا اوليلي يابـ.ـنتي انتي اي الي خرجك بهدومك دي بنص الليل كده
نور افتكرت الي حصل وعيونها اتملت دmـ.ـو.ع" اصل انا جوزي تـ.ـو.في واهلي مسافرين برا مصر واهل جوزي طلبوا مني اسيب البيت علشان ابنهم التاني هيتجوز في الشقه بتاع اخوه"
الست عقدت عاجبها بحـ.ـز.ن" حسبي الله ونعم الوكيل هوا اي الناس معدش عندهم قلب وكملت وهي بتبص لنور" بصي يابـ.ـنتي انا مش عارفة اجبهالكً ازاي بس يعلم ربنا انك دخلتي قلبي والله وانا زي مشوفتي كده مليش في الدنيا غير ابني مالك وهوا سافر هو ومـ.ـر.اته واولاده وللاسف هعيش لوحدي فانا قلت بما انك معدش ليكي حد زي تعالي وعيشي معايا في شقتي ورزقي ورزقك علي الله ؟
نور بصتلها بتفكير ومبقتش عارفه تقول ايه ؟؟!
تقبل تروح معاها ولا تكمل طريقها وزي ما ربنا يريد بس فكرت بانها للاسف متعرفش حد في القاهره وانها بسبب وضعها حاليا ممكن حد يأذيها وللاسف معيهاش فلوس فهتروح مع الست والي ربنا عاوزه هيكون "
ردت عليها نور وقالت" موافقه وربنا يصلح الحال "
طبتبط عليها الست وقالت بحنيه" شكلك بـ.ـنت حلال يا…الا هو انتي اسمك ايه يابـ.ـنتي ؟
قعدنا نتساير ونسينا نتعرف؟
ضحكت نور وقال بابتسامة" نور يا طنت اسمي نور
ابتسمت السيده وقالتك"الله يانور اسمك حلو اوي انا بق ياستي اسمي جواهر هو الصراحة اسمي غريب حبتين بس اهو مميز "
ضحكت نور وقالت" الله اسمك حلو اوي يا طنط جواهر '
جواهر ضحكت" بس الناس بتقولي يا ام مالك بس انتي تقوليلي ماما جواهر" وكملت بحـ.ـز.ن" كان نفسي يكون عندي بـ.ـنت اوي صحيح ربنا مرادش والحمد لله بس انتي بـ.ـنتي برضوا"
ابتسمت نور وقعدت تتكلم مع الست وبيضحكوا وبتحاول متفكرش في الي حصل علشان الست متشكش فيها"
________
وعلي الجانب التاني بيخرج ياسين من الحمام وبيتفجأه بان الاوضه فاضيه وان نور مش موجودة "
بيخرج يدور عليها ومش بيلقيها بيتصل علي رضا الي في لحظة بيوصل وبيشوفوا الكاميرات وبيتفجأو لما بيلاقوا نور خرجة من القصر بلبس البيت وبتجري بسرعه جدا !!!
وقف ياسين بخــــوف وغـــضــــب" ازاي تخرج من القصر بالشكل دا ومن غير اذني
بيطلع للجناح بتاعه وبيلاقي تليفونها وبيتفجأه ان اخر حد اتصل بيها كان مازن وبطريقه ذكية بيقدر يسمع المكالمة من عن طريق مسجل الصوت السري وبيلاقي ان مازن بيقولها ان والدها اتقــ,تــل وان هو الي قــ,تــلوا وسمع صوت امها بتصرخ" اهربي يانور دا بينتقم " متنسوش تتابعوني علي صفحتي الشخصيه الشيماء
ياسين اتملكة الخــــوف عليها مش عارف يتصرف ازاي يروح يدور عليها ولا يكمل انتقامة"
نزل لرضا الي واقف علي اعصابه" خير يا ياسين لقيت ايه
حكاله ياسين علي الي سمعه وبدأو يتحركوا ويدورو عليها "
ياسين راح لبيت الشرباوي ودخل بغـــضــــب بينادي عليها بصوت عالي واكتشف ان مفيش حد في البيت غير رفعت الشرباوي ومني مرات سعد وبناتها"
ياسين بغـــضــــب" فين نور يا رفعت يا شرباوي
خرج رفعت علي صوته واتفجأه من شكل ياسين" اي الي بتعملو دا يا كبير نور ايه الي بتدور عليها حدانا هيا مش في بيتك"
ياسين قرب منه وبصوت عالي" فين نورررر
خرجت مني وقالت" منعرفش وبعد ايدك من علي ابوي من بعد اختفاء جوزي واخوه وفريده مرته وابنها مختفيين شكلهم سافرو لبلدهم"
ياسين بصلها بغـــضــــب وخرج وركب عربيته واتجه للمحطة " وسال المسؤل هناك عن القطر الي متحرك من شويه " واتفجأ ان في قطرين اتحركوا الاول كان للقاهره والتاني اسكندريه" فياسين اتاكد بان نور واهلها فعلا رجعوا لبلدهم الاسكندريه !!
متابعه لصفحتي الشخصيه
رن علي رضا وبلغه يجي لمحطه القطر وقال"نور واهلها هربوا علي اسكندريه"
رضا " وهنعمل ايه ياكبير"
ياسين" انا عاوزك تروح تدور عليها وتقلب الاسكندريه عليها وتاخد معاك الرجـ.ـا.لة وانا هخلص بقيت الشغل الي حدانا وهحصلك علي هناك
"علم وينفذ يا كبير واعتبره حصل '
وخرج ياسين من المحطة ورضا بلغ الرجـ.ـا.لة عن المهمه الي هيقوموا بيها
ورجع ياسين للقصر وطلع جناحه وبدا يكـ.ـسر كل حاجة فيه بغـــضــــب" انتو السبب في الي انا فيه لي دايما بتحبوا الشر كـ.ـسرتوا امي وجتلتوها غدر علشان اتجوزت ابوي كان زمبها ايه انكم عيله جاهلة انا همحيكم من علي وش الارض وانتي يانور ابوكي دا واط" ي ومهيستهلكيش بق بتبعدي عني وفكراني هأذيكي وانا اكتر حد هيخاف عليكي " مسك صورتها وصرخ بغـــضــــب" ليييه سمعتي كلامهم وتركتيني مكفكيش الي عملتيه معايا واحنا صغيرين بتسبيني تاني ليييه
وبيكـ.ـسر الصوره وبيقوم وبيركب عربيته وبيروح للبوص يخلص اخر مهمة"
_______
في حي من احيااء القاهره
حي شعبي بسيط بتوصل الست جواهر وجمبها نور الي كانت لابسه عبايه من عبايات الست جواهر " اول مبيدخلوا للمنطقه الكل بيبص لنور بتعجب!!!!
من الواضح ان المنطقه دي عارفين بعض كويس ويقدروا يعرفوا الغريب من القريب"
بتسال ست من الي موجودين" مين القموره دي يا ام مالك"
بتضحك الست جواهر وتقول" بـ.ـنت اختي يا ام فوزي هتونسني شويه يختي"
الكل بيبص عليها باعجاب لانها كان باين عليها جميله وبالذات فوزي الي بيقرب منهم وبيبص لنور باعجاب وبياخد الشنطقه من ايديها
بتبصلوا جواهر وبتقول" تشكر يا فوزي منحرمش منك
فوزي " علي اي ياست ام مالك دنتي فوق راسي واخدmك برمش عيوني
بتضحك الست جواهر وبتلاحظ عيونه الي هتنخلع وهيا بتبص علي نور"
اخدت جواهر الشنطة بعد ما وصلوا للبيت" متشكرة يافوزي ابق وصل سلامي تناني لامك
"
بيمشي فوزي وهوا بيقول" لو احتجتي اي حاجة يا ام مالك خدامك فوزي موجود
نور كل دا باصه في الارض ردت جواهر" شكرا يافوزي يلا اتكل علي الله خلينا نرتاح يبني احنا جايين من سفر
فوزي بيمشي وبتقف جواهر ونور والي بتقول" انا اول مره اروح مكان زي دا "
جواهر بتمسك ايديها" متخافيش يا نور اما تتعودي صدقيني المنطقه هتبقي علي قلبك زي العسل "
نور دخلت معاها وهيا بتبص حواليها برعـ.ـب " مش قادره اصدق اني هعيش هنا هوا انا مش بتبتر والله بس انا طول عمري بعيش في قصور متخيلتش اني هعيش في منطقه شعبيه ابدا بس الحمد لله احسن من مفيش " دا كان تفكير نور في الوقت الي شافت فيه شقت جواهر
""""""""""""""
بيعدي ٣شهور والوضع كما هوا ياسين قالب الدنيا علي نور ومش لاقيها بيدور عليها في كل حته حتي ان مسبش قسم او مستشفي الي مسال عليها وغير علاقاته الكتير الي ساعدوه ولاكن مكنش ليها اي أثر خصوصا ان امها واخوها سافرو للاردن وبرضوا نور مكنش ليها اي أثر بيعدي شهور وسنه وسنتين وتلاته ومفيش وجود لنور ياسين شكلوا بيتغير وكل حاجت حواليه معدش ليها طعم مش هينكر انو بيحبها وانها رغم عنادها الا انها كانت حب طفولته وكان دايما بيسميها الطفلة العنيده وكانت نور بتحب جاك وروز جدا وهوا لما عرف الموضوع دا سما الخيل علي اسمهم علشان لما ينادلهم كان يفتكرها""
بيكون ياسين في اوضه المكتب وبتدخل عليه هنا والي اصبحت محاميه وبتقول" انا عرفت مكان نور "
بيقف ياسين مصدوم وكانها رجعته للحياه مره تانيه بكلامها وقال وهوا بشـ.ـدها ليه بلهفه" انتي بتقولي ايه لقيتي نور ازاي
هنا" كان عندي جلسة في القاهره وانا خارجه بتجول في يوم شوفتها والحقيقه اتصـ.ـد.مت ولاكني بعدت شخص يجيب معلومـ.ـا.ت عنها وعرفت انها شغالة في محل ملابس وعايشه في بيت ست في منطقة شعبيه والغريبه ان الست دي بيقولوا انها خالت نور بس انا لما عملت تحرياتي عنها عرفت ان امها ملهاش اخوات ومن معلومـ.ـا.ت عرفتها من حد في المنطقه عرفت ان من ٣ سنين الست دي والي اسمها ام مالك دخلت عليهم وقالت انها بـ.ـنت اختها وعاشت معاها وبعد سنتين بتمـ.ـو.ت الست وبتفضل نور عايشه في الشقه وبتصرف علي نفسها دا غير انها مبتخطلتش باي حد نهائي والكل بيتعامل معاها علي انها خرسه من قله كلامها " ياسين مصدوم من الي اخته بتحكيه بيتصل علي رضا بسرعه وبيجي وبيقولوا علي سمعه من هنا وقال" احنا لازم بكرة الصبح نكون في القاهرة"
يتبع …بقلمي شيماء صبحي
↚
في المنطقه الي متواجده فيها نور '
كانت نور خارجة من بيتها وبتلاقي فوزي واقف قدام الباب وبيقرب منها وبيقول " الجميل رايح علي فين
نور بتلف وشها وبتمشي ومبتردش عليه ولاكنه بيمشي
وراها وبيغازل فيها بطريقه بلدي " عاوز اسمع صوت القمر اكيد صوتوا حلو بعد كل الجمال دا ؟!
نور بتضم حاجبها بغـــضــــب من اسلوبه" وبتبصلوا وهوا ضحك وكمل" انتي فاهماني اهو وبيشـ.ـدها علشان يوقفها ولاكنه بيتفجأه بايد شـ.ـدتها لبعيد وبتقول
صاحبة الصوت" ابعد ايدك يافوزي يابن ام فوزي لحسن اخلي وشك شوارع وامسح بيك الأسفلت"
فوزي بيعد وبيقول" مديحة انتي عايزه اي يابت وانتي مالك
مديحه بغـــضــــب" مديحة مين يا بيكيا يابتاع الروببكيا متروح ياض للخرابة اللي جاي منها ،؟
نور بتضغط علي ايد صحبتها بمعني " خلاص سيبك منو
بتبصلها حنين وبتسيه فعلا وبتاخد ايد نور وبتمشي "
واول مبيخرجوا من المنطقه بتتكلم حنين" الواد دا رزل ومش هيسيبك في حالك غير لما اديه فوق دmاغه اسمعي مني"
نور بتضحك وبتتكلم" يبـ.ـنتي اهدي انتي ايه لما صدقتي هوا ممحمود متخانق معاكي ولا ايه ؟
حنين بتبصلها وبتاخد نفس وبتقول" يغور في ستين داهيه دانا غلطانه اني اتخطبت لواحد زيه !!
نور بتفهم انها متخانقه مع خطيبها" طب اهدي مش انتي اختارتيه وقولتي مستحيل اتجوز زب"ال
وقامت ضحكت وقالت" وروحتي حبيتي بتاع المج" اري
حنين بتضـ.ـر.بها علي كتفها وبتقول" ومالو بتا" ع المج"اري بق دا حتي الواد عسل وانا بعد الجواز هيشيل الفكره دي من دmاغه مش عايزه عيالي يتنادلهم باسم ولاد محمود بتاع المج" اري
ضحكت نور وحنين ضحكت علي ضحكها وراحوا للشغل '
___________
وفي اخر اليوم بيوصل رضا للمنطقه الي قاعده فيها نور بيكون سبق ياسين علشان يكتشف المنطقه بنفسه " وبيقف قدام شاب واقف علي الناصيه وبيقول" ازيك يا كبير وبيطلع سيجاره ويديهالوا "
الشاب بيبصلوا باستغراب ولاكنوا بيبتسم لما بيشوف السيجاره فبيرد عليه" ازيك يا ريس
رضا بيقول" في بـ.ـنت هنا كنت جاي اسال عنها علشان عاوز اخطبها" بيبصلوا الشاب بنص عين " انت عايزني انا اقولك اخبـ.ـار بنات حتتي "
بيطلع رضا مبلغ وبيديه للشاب وبيقول الشاب بفرحه" عايز تسأل عن مين"
رضا بيقول" البـ.ـنت الي اسمها نور ؟؟
بيرد الشاب وبيكمل كلامو" تقصد بـ.ـنت اخت الست ام مالك نور الخرسه ؟
بيتفاجئ رضا وبيقول" خرسه ؟؟؟؟
بقلمي شيماء صبحي
بيقول الشاب" قصدي يا باشا البت دي من ساعه ماجت المنطقه هنا وهيا مبتتكلمش ومحدش سمع صوتها وبيكمل وهوا بيشاور علي فوزي" شايف الواد فوزي دا ؟!
بيهز رضا راسه" وبيكمل " شايفوا
الشاب" دا بق حاطت عينوا عليها وعايز يخطبها بس هيا بتصده ومش مديالو وش !!
بيبتسم رضا وبيكمل متعرفش مين هنا قريب منها "
الشاب " مفيش غير البت مديحة خطيبت محمود بتاع" الم"جاري هي الي بتروح الشغل معاها وصحاب يعني يباشا !!!
بيقول رضا" وفين بيت مديحة دي "
الشاب" علي ايدك اليمين اخر الشارع دا"
بيسيبوا رضا ويمشي وبتكون وصلت حنين ونور وبيقرب منهم الشاب وبيقول" بت يامديحه في واحد جاي وبيسال علي صحبتك وبعدين سالني علي بيتك وانا شاورتلوا عليه"
بتتصدm نور وحنين وبتتعصب حنين" مديحه في عينك انا اسمي حنين ياض
نور بيتقبض قلبها من الي سمعتوا وبتمسك ايد حنين وبتشاور بعينها انها عاوزه تتكلم واول مبيمشوا خطوتين بتقول نور" انا حاسه ان الي سال عليا دا انا عارفاه روح شوفيه انتي وصوريه من غير مينتبه "
فعلا بتمشي حنين وبتطلع نور لبيتها وهيا مرعوبه وبتقفل الباب علي نفسها كويس !!!
وبتروح حنين لبيتها وبتلاقي الشاب واقف هناك وجمبه محمود خطيبها " بتقرب حنين منهم وبتقول" مين الاخ دا يا محمود '
بيبصلها رضا وبيقول" انتي مديحة مش كدا؟؟
بتتعصب حنين وبتقول بصوت عالي" حنييين إسمي حنيين مش مديحة!
بيفهم رضا انو لقبها وانها مبتحبوش وبيكمل" انتي صاحبة الانسه نور مش كدا
بتهز حنين دmاغها وبتقول" خير يا أفندي عاوز ايه من نور "
بيكمل رضا وبيقول عاوز اخطبها" متنسوش تتابعوني علي صفحتي الشخصيه الشيماء
بتحس حنين انها مش مرتحاله خصوصا بعد ما شافت ملامحه الي مفيهاش اي مشاعر وبتفتح الكاميرا وهوا بيبص لمحمود وبتصوره وبتبعت الصوره لنور الي اول مبتشوفها بتتصدm وبتقول" دا الي شغال عند جوزي"
بتفتح حنين الرسالة وبتتصدm وبتحاول متبينش اي حاجه وبتقوله" انا هعرفها علشان هيا خارسه ومحدش بيفهما غيري وهشوف ردها وانت يا محمود خد رقم الاستاذ واول ما ترد عليا وتبلغني رأيها هنكلمك"
بيبتسم رضا وبيمشي وحنين بتقول بصوت وا.طـ.ـي بس للاسف خطيبها بيسمعها" عاوز تخطبها يابن النصابه ،،جاي يطمن عليها علشان يبلغ جوزها
بيكلمها محمود باستغراب" جوز مين هيا متجوزه
حنين بغـــضــــب" ايوا يا اخويا متجوزه عمدة الصعيد والواد دا دراعه اليمين فاكيد جايين ياخدوها "
بيسيبها محمود وبيقولها" ربنا معاها انا هروح للقهوه انا
بيمشي ولاكن حنين بتوقفه" عارف يا محمود لو حد عرف بالكلام دا هعمل فيك ايه !
بيهز محمود راسه وبيمشي وحنين بتجري علي شقه نور ولاكنها مبتفتحش بترن عليها وهيا بترد بعد فتره" وبتدخل حنين وبتتكلم مع نور وبتقولها هتعملي ايه" متنسوش تتابعوني علي صفحتي الشخصيه الشيماء
نور بخــــوف" مفيش حل يا حنين هوا اكيد حاطت رجـ.ـاله في كل حته فانا كده كده خلاص اتكشف مكاني؟
حنين بخــــوف علي صحبتها" متخافيش يا نور انا جمبك ومش هسمحلوا يإذيكي طول منا معاكي !!
نور بتحـ.ـضـ.ـنها وبتقولها" ربنا يخليكي ليا حنين ومتحرمش منك ابدا
وبتبص في الساعه وقالت ""الوقت اتاخر يا حنين يلا علشان ترجعي للبيت " وفعلا
بتخرج حنين وبتفضل نور تفكر وبتفضل تعيط من خــــوفها"
وتاني يوم الصبح في المنطقه
بتقول ست من الي واقفين
.بيقولوا جوزها جاي من الصعيد علشان ياخدها !!
ردت ست من الي بيحكوا"وهي طلعت متجوزه؟
ردت الست الي بدات كلام" ايوا ياختي طلعت متجوزه ومش متجوزه اي حد دا عمدة الصعيد بزات نفسه !
الست وعرفتي الكلام دا منين" بتقول الست الواد محمود خطيب البت حنين قال للرجـ.ـاله امبـ.ـارح في القهوه وجوزي طبعا مخباش عليا
بقلمي شيماء صبحي
الكل انصدm من كلامها "ازاي طلعت متجوزه وجوزها جاي ياخدها ؟! دي بقالها ٣سنيين عايشه في الشقه دي ومبتختلطش بحد !؟
كانت لسا وحده هترد ولاكن وقفهم صوت عربيات وقفت قدام العماره الي ساكنه فيها نور !
طلع راجـ.ـلين مسلحين في الأول وبعدها خرج شاب في متناول الثلاثينات بس في الحقيقه كان جميل لدرجه الكل كان مصدوم من هيبته وجماله ؟'
دخل العماره وشاور لحراسه انهم يفضلوا مكانهم !' اتجهه للشقه الي فيها مـ.ـر.اته ورن الجرس ؟
وفي الوقت دا كانت البـ.ـنت واقفه ورا الباب مرعوبه منه وكاتمه بوقها بخــــوف وهوا فضل يرن في الجرس ..
بعدت بخــــوف عن الباب لما لقته مصمم وواقف دخلت المطبخ جابت سك*ينه وهيا رايحه عند الباب اتفجأت انو دخل .؟
قالت بصدmه وبرعـ.ـب" هو .انت دخلت ازاي..
قرب منها خطوتين وهيا بعدت برعـ.ـب ..ابتسم بخبث ورفع ايده الي ماسك بيها المفتاح وقال " بدا
بصتله برعـ.ـب اكتر"" انت عااوز مني ايه ..
بقلمي شيماء صبحي..'
ياسين بغـــضــــب "انت ناسيه انك مرتي ولا اييه
بلعت ريقها بخــــوف من قربه المرعـ.ـب وقالت " انت طلقتني ،وبأماره انك قــ,تــلت'..ابويا ودmـ.ـو.عها اتجمعت في عينها ..انت وحش مش بني ادm .
شـ.ـدها ياسين من وسطها " الكلام دا هنتكلم فيه لما نرجع للصعيد ؟
بتحاول تفك نفسها من قبضته ..ابعد ..بقولك ..انا مش همشي من هنا ..انت فاهم
وفي ثواني خرج من جيبه مـ.ـخـ.ـد.ر ورشه علي وشها وهيا في لحظه نامت ...
شالها ونزل للعربيه بكل هيبة وكان كل الناس متجمعين حوالين العماره ،واول ما شافوه كل واحد جري راح في مكان !!
بصلهم ياسين ببرود وأمر حراسه ينطلقوا للصعيد ..؟
وبعد مرور بعض الوقت وصلوا الصعيد وكانت البلد كلها متجمعه قدام بيت الكبير ،
وقفت عربيه ياسين قدام البيت والكل واقف مستني يشوف الي هيحصل ،
ياسين قرب من والده وقال" ايه ده يا بوي الناس ديه بتعمل ايه في وقت زي ده عاد انت عارف اني مبحبش شغل الحريم واصل ؟!
ابوه بص للناس ورجع بصلوا" الناس عاوزاك تتمم العادات الليله وبما انك رجعت مرتك لازم تدخل عليها الليله عيلة الشرباوي مصممة علي اكده يا ولدي ؟!
انت عارف انك لو مدخلتش هيعملوا اييه ،مش بعيد يجتلوها اسمعني يا ولدي !،
بقلمي شيماء صبحي
بصلوا ياسين بصدmه وقال"الكلام الي بتقوله دا ميمشيش علي مرت الكبير يا بوي عارف ان اهلها مش هيسكتوا بس دخول الليله لا .،
ابوه بصلوا برجاء.. علشان خاطري يا ولدي اسمع الكلام الي بجلهولك عيلة الشرباوي مبجوش طيبين وعلشان الي عملتو في ابو نور مصممين تدخل الليله يا اما يقــ,تــلوها ويقــ,تــلو اخوك وبكده يكون الطار انتهي'؟
فكر ياسين في كلام ابوه ولف وشه وقال " ..... عندك حق يابوي كان للزم اتتم العادات من اول يوم "
بيشيل نور وبيطلع لجناحه وخلال دقايق بيخرج من البلكونه وهوا ماسك شال ابيض وعليه بق" ع د"م الكل بيحيه بضـ.ـر.ب النار وبعد دقايق بيدخل للاوضه وبيلاقي……..يتبع
↚
بيخرج ياسين وبيرفع الشال الي عليه بق" عة د"م وفي لحظه بيلاقي ضـ.ـر.ب نار من الرجـ.ـا.لة بتحييه وبيمشوا !!!
واول ما بيخرج للاوضه بيلاقي نور والي كانت نايمة بتلقائيه ،،
بيقرب منها ياسين وبيعدلها وبتكون فيه خصلة من شعرها نازله علي عيونها"
متنسوش تتابعوا صفحتي الشخصيه
في الأول بيتردد فانه يشيلها من علي عيونها ولاكنوا بيقرب منها وبيبعدها عن عيونها ونور بتعطيه ريأكشن مضحك وهوا بيبتسم علي شكلها وبيفضل ياسين
جمبها وبيتأملها بكل حب " حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا نورياسين بقي تبعدي عني ٣ سنين بحالهم انا هونت عليكي يا نوري "
بيحس انو محتاجلها جدا عاوز يضمها لحـ.ـضـ.ـنه وبالفعل بينام جمبها وللاسف بينسي الجـ.ـر.ح الي في رجله وبياخدها في حـ.ـضـ.ـنه وبيضغط عليها بشوق ورغبه" بتصدر نور صوت بيدل عن اختناقها فيبعدها مسافه صغيره وبينام '؟
____________
في مكتب هنا بيدخل رضا والي علي وشوا ملامح الغـــضــــب"
مين الواد دا الي كنتي واقفه معاه"
بتقف هنا وبتتعصب" انت ازاي تدخل علي مكتبي بالطريقه الهم"جيت دي انت داخل " زري" به
بيقرب منها رضا وبيضغط علي ايديها " انطقي بدل ماهعمل حاجه ننـ.ـد.م عليها"
بتبصلوا هنا في عينو وبتلاحظ غـــضــــبة وغيرته الي اول مره تلاحظها فيه" دا بيكون '""
بقلمي شيماء صبحي
رضا بنفاذ صبر" هااا
هنا" دا بيكون خطيبي "
رضا بيغمض عيونو وبيضغط علي ايديها لدرجه انها عيطت من الو.جـ.ـع " ايدي اااه
بيبعد رضا عنها وبيقول" ازاي تقولي عنو خطيبك وهوا متقدmش أصلا "
بتكمل هنا بدmـ.ـو.ع" مهوا كان بيتفق معايا انو هيجي يتقدm بكره"
قال رضا بتلفائيه " ياسين مش فاضي وانتي عارفه انو الفتره دي هيكون مع نور وللاسف مفيش حد هيقابلوا اظن حسن اخوكي سافر هوا ومراتو وابوكي مشغول في البلد علشان مسك العموديه"
هنا بصتلوا بتحدي" مفيش مشكلة يستني "
رضا خلاص اتعصب أكتر" ويستني ليه أنا زي زي ياسين يجي ويتقدm مني بكره "
هنا بتهز راسها" اوك هبلغوا يجيلك بكرا وبتقوم وتخرج من المكتب وبتتصل بخطيبها"
رضا بيقرب من مكتبها وبيقعد علي الكرسي بتاعها وبيقتح الدرج الخاص بيها وبيلاقي صوره ليه هوا وياسين بص الصوره مقصوصه وكان هوا بس الي باين بيتفاجئ من الي شايفه وبيبص للصوره بتفكير وبعدين بيتسم وبيقوم
وبيخرج من المكتب بيلاقيها بتتكلم في التليفون واول ماشافته بيقرب أسلوبها أتغير وبدأت تعلي صوتها علشان يسمعه وختمت المكالمة " سلام يا حبيبي أشوفك بكرة "
بيتضايق رضا ولاكنة بيتماسك وهوا بيقول" اتمني الخطوبه تتم علي خير علشان اعرفكم علي خطيبتي وبالمره نعمل الفرح مع بعض"
بقلمي شيماء صبحي
قلبها بيتقبض وبتبصلوا بصدmة" هو انت خاطبت
رضا بابتسامة" مفيش مبروك لأخوكي الكبير ولا ايه
هنا " أخوكي انت بجد خطبت يا رضا
رضا بيتماسك ومش عاوز يبين ضعفه قدامها خصوصا ان عيونها لمعت بالدmـ.ـو.ع " ايوا وانشاء الله وعد مني هعرفكم علي بعض "
بيسبها وبيمشي وهيا بتبص مكانو بصدmة وبتحس أن قلبها هيقف من الصدmة"
وهوا بيخرج وبيبتسم " يا انا يا نتي يا هنا بق عاوزة تجننيني اما وريتك يا طفلتي مبقاش انا رضا"
______________
وفي صباح يوم جديد بتصحي نور وهيا حاسه بجـ.ـسم ضخم متملك في حركتها مش عارفه تتحرك بيتبص ليه وبتلاقي ياسين بتحاول تقوم وهيا بتغمض عيونها وبتفتكر الي حصل امبـ.ـارح" وهيا بتقول" خلاص يا نور قدرك جابك هنا تاني؟
بتحاول تقوم مره واتنين وهيا بتقاوم جـ.ـسمة ومش عارفه ياسين حس بحركتها وفتح عيونه ولاقاها بتعافر علشان تبعدوا عنها بيقوم وبيسيب ايده وهيا بتبصلوا وبتقوم من غير اي كلمه ولاكنها اول ما بتشوف د" م علي الأرض بتصرخ" ااايه دااا رجلك فيهااا د"م هو اي الي حصل ؟؟؟؟!!!!
ياسين بيبص لرجلو وبيتفجأه بانو نسي يعالج الجـ.ـر.ح ودا خلاه يورم ويلتهب بيلمسوا ولاكنو بيوجـ.ـعوا اوي بيغمض عينوا بآلم فبتلاحظ دا نور ؟
وبتروح للحمام تجيب إسعافات آوليه وبتقرب منو وهوا كان بيحاول يقاوم ولاكنو الو.جـ.ـع بيزيد ،،،
بتقرب منو ونور وبتبدأ تطلع المطهر وبتقول وهيا بتبص في عيونها" هيوجـ.ـع شويه بس متخافش امسك ايدي ؟
بيبص ياسين علي ايدها الي مداها ليه وبيمسكها واول مبتبدأ نور تطهر الجـ.ـر.ح بيضغط ياسين علي ايديها وهيا بتكمل تطهير وبتستحمل و.جـ.ـع إيديها وبعد ما بتخلص بتحط معالج للالتهاب وبتلف الجـ.ـر.ح وهوا كل دا مركز معاها واول مخلصت قربت منو وهوا قرب منها وبص في عيونها الي كان جواها و.جـ.ـع كبير اوي ونور مركزه في عيونه " في كلام كتير موجود في عيونه ومشاعر مختلطه و.جـ.ـع حـ.ـز.ن سعاده لامبالاه مش عارفه تحدد بس الغريب انها ولاول مره تحس بقلبها بيدق من قربه " ياسين باصص لشفاي"فها وهيا عيونها عليه قرب منها وهيا للحظه كانت خلاص علي وشك تقع في الفخ”
متابعة لصفحتي الشخصيه
ولاكنها بتقوم وبتقول"انت كويس
بيهز راسه بمعني ايوا وهيا بتقوم وبتدخل للحمام وبعد دقايق بتخرج كان بيحاول يقوم ولاكن رجلوا و.جـ.ـعاه بتخرج من الحمام وبتلاحظ انو بيقاوم قربت منو وقالت" عاوز تعمل ايه "
ياسين" هاتيلي لبس من الدولاب
نور بتتجه للدولاب وبتختار ملابس مريحه وبتقرب منو وهوا بيبدأ يغير التيشرت وبيجي يغير البطلون بتو.جـ.ـعوا رجلوا ومش بيعرف يلبسوا"
نور بتلاحظ وبتقرب منو وبتساعده وكل اما يبصلها تشيل عيونها
ياسين شـ.ـدها قبل ما تمشي" نور
نور بتحس بقلبها هينط من كتر التـ.ـو.تر"
بتبصلوا وهوا بيقول" اقعدي هنا
بتبصلوا بتـ.ـو.تر" وهوا بيكمل " انتي ارتكبتي جريمة ولازم تتعـ.ـا.قبي ؟
______________
وعند رضا قاعد في مكتبه وبيلاقي الحارث المساعد بيبلغو بوصول شاب بيسأل عنوا "
بيقف رضا وبيقول خليه يدخل ؟
بيدخل شاب وعلي ملامحة ابتسامة"
حضرتك قريب الأنسة هنا"
رضا بيسلم عليه" رضا منصور صديق العيلة وبمثابة أخوها
بيسلم الشاب" إسمي محمد سليمان محامي زميل للانسه هنا وجاي لحضرت…ب……
القهوه يا رمضان دا بيكون صوت رضا وهوا بيقاطع محمد في الكلام
لامؤاخذه يا محمد كمل ؟
بيبصلوا محمد وبيكمل" انا طالب إيد الأنسة ه….
بيعطس رضا وبيتضر محمد يوقف كلامو وبيساعده وبيديلوا مناديل وهوا بيقول" يرحمكم الله ؟
رضا وهوا بيشـ.ـد منديل من الباكت الي قدامو وقال" الحمد لله
بصلوا محمد " اكمل؟
رضا هز دmاغةا وقال" اتفضل اعذرني اني بقاطعك
محمد" لا مفيش مشكلة انا بس جاي علشان اطلب ايد هنا و..
بيدخل رمضان وهوا بيقول رضا باشا في اتصال جايلك من ياسين بيه اخو الأنسه هنا"
بيبص رضا لمحمد وبياخد التلفون""" دا اخوها"
الو اي يا ياسين بتقول اييييه هنا اتكتب كتابها"
بيبصلوا احمد بصدmة " ايييه ازاي ياعني دي لسا مكلماني"
رضا طنش كلامو وكمل في التليفون" بتقول ايه يا ياسين بق هنا بتقلك في عيل مس"هوك جاي بتقدmلها وهيا عاوزاك تظبتوا وتعدلوا كدا وبيبص لمحمد بصدmة" يعني انت جاي دلوقت يا ياسين وناوي تظبته "
محمد بيبص برعـ.ـب لرضا وبيقوم يخرج بسرعه وهوا بيصـ.ـر.خ بخــــوف"
رضا بيدي التليفون للحارث اللي واقف وبيضحك وهوا بيقول" يا لهوي يا بشا دا طلع عيل مسه"وك بصحيح"
رضا بيديه الفون الي مكنش بيتكلم اصلا وقال" بق انا مش عاجبها والواد الخرو دا الي عاجبها "" بيضحك الحارث وبيخرج وبيسيب رضا سرحان فيها
وبيعدي نص ساعه بالظبط وبيتفتح مكتب رضا بغـــضــــب وبتكون هنا عاقده حاجبها بغـــضــــب وبتقول …… يتبع "
↚
بتدخل هنا لمكتب رضا وهيا عاقده حاجبها بغـــضــــب وبتقول" انت ازاي تقولوا اني مكتوب كتابي ؟؟؟
بيقف رضا وبيقرب منها وبيقول" دي الحقيقة انا مكدبتش في كلامي
هنا بصالوا بصدmة والدmـ.ـو.ع في عيونها"
وهوا قفل الباب علشان محدش يدخل وقرب منها وهيا بعدت وشها ومسحت دmـ.ـو.عها الي نزلت بسرعه وكملت" انت بتقول ايه مين دي الي مكتوب كتابها ؟
رضا بيقعد علي مكتبه وبيقول ببرود " انتي يا مدام هنا !
هنا واقفه بتبصلوا وهتتجنن" متخلص بق يارضا انت مش هتبطل برود الاعصاب دا ؟
وقف رضا تاني وقرب منها وقال" انتي عايزاني اوافق علي واحد جاي يطلب ايد مراتي "
هنا اتصـ.ـد.مت من كلامو وفضلت بصالوا بعيون مفتوحه من الصدmة"
رضا مسك ايديها وقعدها علي الكنبه الي موجوده في مكتبه وقعد قدامها
وهيا اتكلمت وقالت" انا ..مراتك..انت.. طب وقامت ضـ.ـر.بته في بطنه ووقفت وهوا وقف من الو.جـ.ـع وكملت هيا كلامها" انت فاكرني هصدق الهبل دا ؟
رضا واقف باصصلها بنص عين وقال" انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يا هنا بقولك انتي مراتي ومكتوب كتابنا '
هنا" وانا محضرتش الكلام دا ومين بق الي كتب كتابي ووافق عليه
رضا وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه وهيا كانت مصدومة"
انتي يا هنا الي وافقتي
هنا مكانتش فاهمه بس هوا كمل " وافقتي منغير متقولي اصلا
انا لما فتحت الدرج بتاعك وشوفت صورتي عرفت انك بتحبيني واكتر مني كمان روحت واتقدmت لياسين وهوا وافق واصريت اننا نكتب الكتاب وبما انو وكيلك تم كتب الكتاب وبقيتي مراتي !!
هنا كانت بتسمع كلامو وبتعيط هيا فعلا بتحبوا بس هوا كان دايما متجاهلها ومحسسها انو مش مهتم بيها ،
بس دا طلع بيحبني واكتر مني كمان !
رضا شـ.ـدها اكتر لحـ.ـضـ.ـنه وهيا ضمته بكل قوه وقالت" انا فعلاا بحبك يا رضا بحبك
رضا ابتسم بحب وبعدها بلطف وبص لوشها وابتسم وهوا بيمسح دmـ.ـو.عها بحب " كنت حاسس انك بتحبيني واتاكد لما شوفتك حاطة صورتي وكمان الواد الي كان جاي يتقدm دا عرفت انو عاوز فعلا يتقدmلك بس انتي كنتي بتقولي عليه مسهوك وطري مش كدا !!
ضحكت هنا وهزت دmاغها وهو رجع حـ.ـضـ.ـنها تاني " علي فكره انا ممكن اعمل اي حاجه عاوزها متنسيش انك مراتي "
هنا ضـ.ـر.بتوا في بطنوا وهوا استحمل الضـ.ـر.به وفضل ضاممها لحـ.ـضـ.ـنوا وهيا رجعت ضحكت تاني وغمضت عينيها بفرحه مش مصدقه انو خلاص بق حبيبها وكل حياتها"
__________________
كان ياسين مقعد نور قدامو وبيقول" انتي ارتكبتي جريمة ولازم تتعـ.ـا.قبي ؟
نور بصتلوا بصدmة" جريمة ايه ؟
ياسين" بعدتي عن جوزك ٣ سنين عارفه ان دا حـ.ـر.ام وان الست الي بتبعد عن جوزها الملايكه بتفضل تلعنها وربنا بيكون غـــضــــبان عليها "
نور وقفت بصدmة" دي الست الي متجوزه بق لاكن انا مش عاوزه الجوازه دي وكنت مغـ.ـصو.به عليها؟
ياسين" دا مشً مبرر انتي قدام ربنا وقدام الناس مراتي
نور كانت باصه بصدmة
انا امبـ.ـارح مردتشً اتمم جوازنا علشان كنتي تعبانه ولاكن دلوقت انا شايفك اتحسنتي ولازم اتمم جوازنا انا وعدت ابويا بكده"
نور بعـ.ـيا.ط" انت مستحيل تلمسني مستحيل انا مش هسلم نفسي للراجـ.ـل اللي قــ,تــل ابويا '
ياسين اتصـ.ـد.م" هو مين الي قــ,تــل ابوكي متفوقي بق" انا مقــ,تــلتوش انا رغم الي ابوكي عملو فيكم وفيا سامحتوا علشانك ولاكن بجشعوا هو الي اتسبب في مـ.ـو.توا
وقفت نور" انت فاكرني هصدقك "
ياسين وقف وضغط علي نفسوا واستحمل و.جـ.ـع رجلوا وقرب من الدولاب وخرج ملف واداه لنور واول مفتحتوا لقيت ظرف وجرنال
بصت لياسين الي علي وشوا ملامح الثقه وقالها" افتحي الظرف دا وشوفي الجرنال !!
وفعلا مسكت الظرف وفتحتوا وكان من مامتها فبدأت تقرأ الكلام المكتوب وبدات تعيط وبسرعه مسكت الجرنال وفتحتوا والصدmة كانت علي وشها
ياسين قرب منها" مكنتش عاوز اجبهالك كدا بس انتي الي اصريتيني علي كدا
خرج ياسين من الاوضه وهبد الباب بغـــضــــب وهيا رجعت تقرأ الظرف تاني "
كان مكون من""
"نور حبيبتي أنا أسفة انا لما كلمتك وقلتلك ان ابوكي مـ.ـا.ت كان وقتها جاء اتصال علي تلفون مازن اخوكي من مساعد والدك الي بيقول انو ابوكي اتقــ,تــل ساعتها انا شاكيت انو جوزك ودا لسبب عرفتوا قبلها بحجات بسيطه وان ابوكي هوا الي قــ,تــل زين اخو ياسين مش عمك بس الي حصل يومها ان ابوكي عرف يلبسها لعمك من غير ما يعرف وعلشان يداري علي عملتو اتضر اننا نسافر وبلغك انك هتتحوزي علشان ميقــ,تــلوش مازن اخوكي بدالو ياسين شاف كتير ودا لان جدك زمان قــ,تــل امو والي هيا تكون عمتك ماجدة الي احنا كدبنا عليكوا وانتو صغيرين وعرفناكم انها سافرت ياسين دا يا بـ.ـنتي الي كنتي بتلعبي معاه وانتو صغيرين وكان جدك دايما بيزعقلك ويضـ.ـر.بك علشان متلعبيش معاه تاني بس هوا ملوش ذنب والحقيقه ان ابوكي كان بيسلمك ليه وهوا متاكد انو هيحميكي وللاسف يابـ.ـنتي ان ياسين مقــ,تــلش ابوكي الي قــ,تــل ابوكي هوا عمك وابوكي قــ,تــلو في نفس اللحظه كان علشان كل واحد بيخلص حقه من التاني وللاسف الاتنين مـ.ـا.تو وانا اخدت اخوكي وسافرنا للاردن عند اهلي علشان خايفه ليعملوا حاجه فينا بس كنت واثقه ان ياسين هيحميكي حتي لو علي حساب نفسه لان بيحبك من ونتوا صغيرين وعلشان تتاكدي ان كلامي صح هيكون عندك جريده موجود فيها الحادث سامحينا يا نور انا عارفه انكً اتعـ.ـذ.بتي بس ارجوكي انسي الي فات وعيشي حياه جديده مع ياسين وسامحينا يا بـ.ـنتي """
نور انهارت من البكاء تاني وقعدت تصرخ من الي شافتو " انا اي الي حصلي دا بس انا ذمبي ايه في كل دا انا بجد تعبت " بيدخل ياسين لما بيسمع صوت صراخها وبيقرب منها وهيا بتبصلوا بدmـ.ـو.ع" انا ذمبي ايه
بيحـ.ـضـ.ـنها ياسين وبيضمها بيحاول يهديها" ذمبي ايه في ان ابويا وعمي وجدي انانيين وجشعين ذمبي ايه وانت وعمتي زمبنا ايه ليه يقــ,تــلوها ويقــ,تــلو زين اخوك وانا "
ياسين بيدmع وبيبعدها للحظه وبيبص لوشها كان وشها مليان دmـ.ـو.ع بتبصلوا نور وهيا بتعيط" انا مكنتش اعرف صدقني "
ياسين باصصلها وساكت وهيا تلقائيه حـ.ـضـ.ـنته وطبطبت عليه ياسين استسلم لحـ.ـضـ.ـنها وشـ.ـدها ليه بقوه وبعد دقايق بيبعد عنها
وهيا كانت مغمضه عيونها بيرفع وشها ليه وهيا مغمضه عيونها مستسلمة ليه وياسين قرب من شـ ـــفــايـــ ـفها وباسها وهيا مسكت ايده وضغطت عليها وهوا بدأ يقبلها في رقبتها وبينقل قبلاته علي خدها وهيا حـ.ـضـ.ـنته وهيا بتقول" ياسين "
ياسين بيشلها وبيحطها علي السرير وهيا بتفتح عيونها وبتبصلوا بحب "
بدا يقرب منها وهيا مستسلمة وفجأه بيطفي النور و بياخدها ياسين في عالم خاص مليئ بدفى وحب وعوض وبدايه جديده لحبهم ______
________________
يتبع
↚
بتتجه عند محطة القطر وبتقول " لو سمحت هوا القطر الي رايح الصعيد هيوصل امتي ؟
رد الشخص" كمان نص ساعه يافنـ.ـد.م!
ردت" تمام شكرا لحضرتك"
بترجع حنين تقعد في الاستراحة وهيا بتبص للساعه بنفاذ صبر فبيجليها مسدج علي الموبايل بتفتحها وبتتكون مضمونها" ارجعي ياحنين وبطلي تهور؟
= بق بيقولي تهور اين المفلقه طب واللهي واللهي يا محمود لولا اني فسخت الخطوبه لكنت ربيتك أكتر وبعدها ردت عليه برساله" ملكش دعوه بيه يا محمود بدل وربنا لنزل صورك وانت بالبوكـ.ـسر وتبقي فضيحتك بجلاجل '
وبعدها بتقفل التلفون وبيكون وصل القطر"
بتركب القطر وبتتصل كتير علي نور ولاكنها مبتردش"
بتقعد في كرسي فاضي وبينطلق القطر
وبتعدي المحطات وفي اخر محطة قبل وصولهم للصعيد بينزل ناس من القطر وبيركب مكانهم ناس وهنا بتكون حنين قاعده وحاطه الهاند فري وسرحانه مع نفسها بتلاقي فجأه شي غريب بيوقع فوقها "
بتشهق بخــــوف " نهارك اسود انت اي الي عملتو دا "
بيقف الشاب باحترام " أنا اسف يا انسه ماخدتش بالي والله انك موجوده اصلي شايل حجات كتير زي منتي شايفه"
=هو اي الي مش شايفني قصدك اني شفافه وبعدين حتي لو مش موجوده انت ازاي تحدف الحجات بالشكل دا. انت اكيد شخص همجي"
بيتعصب الشاب وبيقول" قولتلك مشوفتكيش ومكنش قصدي والمفرود تقوليلي " ميهمكش محصلش حاجه ، لكن معرفشي انك مـ.ـجـ.ـنو.نه كدا صحيح بنات اخر زمن"
حنين اعصابها بتفلت منها وبتقفلوا" انت بتقولي عني مـ.ـجـ.ـنو.نه ياض!؟
يااض؟؟؟ بيقولها الشاب لما بيشوفها واقفه وبتتكلم بثقه وهيا بتقرب منو وكل الي في القطر مركزين معاهم وهيا بتكمل" اه مش عاجبك ولا ايه وبعدين انت عايز تقعد علي الكرسي دا "
بهز الشاب راسوا بمعني ايوا" ولاكنها بتقول " مفيش قعاد وانا بق حاجزه الكرسيين"
كان هيرد بس بيلاحظ نظرات الكل ليهم فبينسحب من النقاش بهدوء وبياخد حاجته وبيقعد في كرسي تاني "
وحنين بترجع لكرسيها تاني وبتقول بعصبيه" منك لله يا محمود الزفت انهارت اعصابي " مبقتش عارفه اتحكم في غـــضــــبي خالص ولا عارفه اتعامل مع جن" س الرجـ.ـاله خالص!؟؟
____________
في اوضة ياسين ونور بتصحي نور وبتلاقي يساين نايم بتفتكر الي حصل بينهم وبتبصلوا بخجل " قربت منو تشوف شكلوا عامل ازاي هيا عمرها مدققت في ملامحوا قربت منو وبصت لقيت ياسين نايم بعمق وشكلوا يخـ.ـطـ.ـف القلب اخدت نفسها بالعافيه من شكلوا وقالت بهمس" يخربيت جمالك هو انا متجوزاك بجد
بتبعد عنو لما بتفتكر شكلهم وهوا بيبـ.ـو.سها وبتحس برعشه في جـ.ـسمها من المنظر بتقوم وتدخل للحمام وبتاخد شاور دافي وبعدين بتخرج وترجع تاني للسرير وبتمسك موبايلها وبتتفاجئ باتصالات ورسايل كتير من حنين بترن عليها لما بتشوف ماسدج بتقول" انا في القطر وجيالك الصعيد ؟
بتشهق نور بصدmة وبيصحي ياسين"
نور بتلقائية " انا لازم اروح اجبها من المحطه؟
ياسين بعدm فهم" هيا مين ؟
نور بتبصلوا" حنين صحبتي جايه هنا!
ياسين مش فاهم قصدها ولاكنوا بيقوم وبيقول" مفيش مشكله انا هبعت حد من رجـ.ـالتي يجيبها بقلمي شيماء صبحي
نور" طيب يسرعه دي بتقول انها علي وصول
بيمسك ياسين موبايله وبيتصل بواحد من رجـ.ـالتو وبيقول" في بـ.ـنت جايه في القطر الي هيوصل كمان شويه للصعيد اسمها
بتقول نور " حنين
بيكمل ياسين " اسمها حنين القطر زمانه علي وصول ، تجبها وتيجي علي القصر وبعدين بيبص لنور وبيقول" هوا هيعرفها ازاي
نور بترد" انا هبلغها اني في شخص هيستناها علشان يجيبها هنا"
ياسين بيرجع يكلم الشخص تاني في التليفون هيا هتبق عارفه بوجودك وبعدين اتصرف انت يرمضان !
بيقفل ياسين المكالمة وبيبص لنور" متقلقيش هوا هيتصرف ؟
نور بخجل بصت للموبايل وقالت" شكرا!!
بيبصلها وبيبتسم وبيدخل للحمام ياخد شاور وبعد دقايق بيخرج بتكون نور بتغير هدومها وكانت بتحاول تقف سوسته الفستان بس كانت معلقه"
نور بزهق" يوووه بق اتقفلي بق
بيقرب منها ياسين" وهيا بتحس برعشه من قربه ؟
ياسين" اهدي خلاص انا هحلهالك وبيقرب منها واول ما بيلمس ظهرها" جـ.ـسمها بيتنفض وهو بيكمل وبيشـ.ـد السوسته وبيقرب من شعرها وبيمسك خصله وبيشمها وهيا كانت مستمتعه من قربه " اول مره تشعر باحساس جميل من قربه ليها"
بيتجه ياسين للدولاب وبيبدل هدومه وبيخرج وهيا بتكون جهزت وبتتصل بحنين وبتلاقي انها لسا موصلتش الصعيد " قدامك قد اي كدا يا مـ.ـجـ.ـنو.نه
=بصي يعني بتاع ١٠ دقايق كدا"
نور" تمام بصي في واحد من رجـ.ـا.لة جوزي هيستناكي عند المحطه
حنين" خلاص اوك
نور بضحك "خلي بالك علي نفسك يا مديحه"
بتتعصب حنين وبتصرخ " اسمي حنييييين "
وهنا بيبصلها الشاب بصدmة وبيقول " احييييييييه حنيين"؟؟
بتكمل حنين مع نور" اقفلي يانور والله لما اوصل بس هوريكي
بتضحك نور" بس توصلي بالسلامه وانا الي هوريكي
بيضحكوا وبتقفل حنين المكالمه وبتبص علي يمينها بتلاقي نفس الشاب بيبصلها بصدmة فهيا بصت للناحيه التانيه وبعد دقايق بتبص ليه تاني بتلاقيه بيبص ليها برضوا " ضمت حواجبها بغـــضــــب وبتقول " في عروسه بتتزوق
بينتبه الشاب" ايييه
حنين" ألعب باليه بتبص علي مين
بيعدل الشاب الجرافته وبيقول " علي الشباك مش عليكي هبص عليكي ليه انشاء الله من جمالك بقلمي شيماء صبحي
بتتحرج حنين وبقول" بني ادm رخم
بترجع تبص للطريق وبعد دقايق بيكون القطر وصل خلاص محطة الصعيد
بتنزل نور وبتمسك شنطتها وبطلع الموبايل وتكلم نور" ايه انا خلاص وصلت فين الراجـ.ـل الي جاي ياخدني
نور " هتلاقيه مستنيكي عند بتاع الكشك الي برا "
حنين" اوك يلا باي لما الاقيه هكلمك
نور" واللهي مـ.ـجـ.ـنو.نه
بتقفل حنين المكالمه " وبتخرج من المحطه وبتتجه عند الكشك ولاكنها بتتفاجئ بنفس الشاب "
انت مراقبني بق
"افنـ.ـد.م؟
انت هتستعـ.ـبـ.ـط انت اكيد مراقبني
"انتي اكيد مـ.ـجـ.ـنو.نه بجد ! بقولك اي انا مش فايقلك؟!
حنين بتضحك" هههههه انت صعيدي صح
بيتفاجي الشاب بانفصام شخصيتها" نعم
حنين بضحكه" بقولك صعيدي
بيرد" اها ايوا صعيدي
حنين" طيب ممكن أسألك سؤال"
الشاب وهو بيبصلها بصدmة" بصي بق انا مش فاضي وسعي كدا
حنين متفجاءه" يعم استني انا بس هسالك عن واحد اسمو رمضان ؟؟
بيقف الشاب بصدmة وبيقول ؟ دي هيا
بيبصلها وبيقول" قولتي اايه
حنين" اصلك واقف هنا وانا المفروض في واحد مستنيني اسمو رمضان "
رمضان بصلها" انا رمضان " هو انتي حنين"
حنين بصدmة" ايوا هو انت الي بعتك جوز نور"
رمضان" ايوا وبيكمل " خلينا نمشي يلا علشان اوصلك للقصر علشان ورايا شغل
بتبصلوا حنين وبتضحك" اوك يلا بينا
بيرجع رمضان يشيل الشنط واللي بتكون كتيره وتقيله وبيقول" يلا بينا هنروح لمكان قريب من هنا اوصل الشنط دي وبعدين نروح القصر ؟!
بتهز حنين راسها وبتمشي معاه " ماشي يلا بينا
بيمشوا ورمضان الشنط بتكون تقيله وبتقع منو شنطه وبينزل يجيبها بصعوبه" فبتساعده حنيين وبتمسكها"
حطيها علي ايدي هنا"
حنين بتشيل من ايده شنطتين وبتقول" خليني اساعدك
رمضان" لا لأ سيبيها انا هتصرف"
-لا استني الشنط تقيله انا هشيلهم معاك وبعدين انا مش هسيبك تشيلهم كلهم انسا
بيبصلها رمضان والي بيتفاجئ بلاطفتها " بيهز راسه وبيمشي وهيا بتمشي وراه وبعد شويه بيوصلوا لبيت بيدخل رمضان وبيدخل الشنط وبيرجع يشيل الشنط من ايد حنين وبيقول" شكرا لحضرتك
بتبتسم حنين وهيا بتبصلوا" العفوا يا قمر
بيضحك رمضان وبتبان غمازته وبيدخل الشنط وبعدين بيرجعلها وبيقول" ثواني هجيب العربيه علشان نوصل اسرع"
بتهز حنين راسها وهوا بيروح يجيب العربيه
_______________
وعند هنا بتكون قاعده في اوضتها وبتكون قاعده زهقانه" هوا متصلش ليه
بتمسك الموبايل وبتبعله رساله مضمونها " وحـ.ـشـ.ـتني ……
بيكون رضا في مكتبه وبيخلص شغل وبتوصل رساله علي تليفونه بيمسكوا وبيبص للتليفون واما بيفتح الرساله بيبتسم وبيسيب المكتب وبيروح للقصر وساعتها بيكلم ياسين ينزلوا علشان عاوزه"
بتكون هنا قاعده زعلانه لان رضا شاف الرساله ومردش عليها
اما رضا بيكون موجود في القصر ومستني ياسين والي بيكون نازل علي السلم وبيقول" خير يارضا اي الخبر المستعجل الس عاوزني فيه
ياسين" اسمع بق انت عارف انك اخويا صح
ياسين" ايوا
رضا" بص يا اخويا يا كبير انا عاوز اعمل الفرح يوم الخميس الجاي
ياسين بيضحك" وهيا العروسه موافقه علي الكلام دا
رضا" استني نستشيرها سوا"
ياسين بيضحك علي كلامو وفرحته الي شايفها في عيونه"
بيبعت ياسين رساله لنور والي بيقول" هاتي هنا وتعالوا تحت
بتوصل الرساله لنور وبتبتسم وبتروح لهنا وبتقول" ياسين عاوزك تحت
هنا بتكون قاعده زعلانه وبتقول" حاضر قوليلو نازله
بتقرب نور وبتقول" هوا عاوزنا مع بعض وبيقول انو عاوزنا ضروري
بتقف هنا وبتقرب من الدولاب وبتجيب هدوم وبتقول" تمام هلبس هدومي واجي
وبتدخل تغير هدومها وبتخرج بعد دقايق
وبتقول" يلا بينا
بينزلوا لتحت وبتتفاجئ هنا بوجود رضا وبعدين بيدخل عليهم حنين ورمضان والي بتقول حنين بصوت عالي" نوووووور
الكل بيتفزع من صوتها العالي ولاكن نور بتجري عليها تحـ.ـضـ.ـنها وبتقول" مديحهههههه
اول ما حنين بتسمع اسم مديحه بتضـ.ـر.ب نور علي كتفها وبتقول" حنييين بق وبتعيط" اسمي حنين
بتتفجائ نور من عـ.ـيا.طها وبتحـ.ـضـ.ـنها" مالك يا حنين اي الي حصل
حنين وهيا بتقول بصوت وا.طـ.ـي " سيبت الولا ابن المعفنه خطيبي
نور بتضحك وكل دا الكل بيبص عليهم ومتفجائين باللي بيحصل "
ياسين بيعمل صوت بيخلي نور تنتبه عليه وحنين بتبصلوا وبتصفر باعجاب وبتبص لنور" متقوليش ان البطل دا جوزك " بيمع ياسين كلمتها وبيقرب وبيقول ……..
يتبع بقلمي
↚
قبل الاخير
ياسين بيقرب من نور وحنين وبيقول لحنين" اهلا وسهلا
بتتكسف حنين منو وبتقول نور " اعرفكم ياسين جوزي ،حنين صحبتي والي كانت واقفه جمبي في القاهره
ياسين" نورتي الصعيد يا انسه
حنين بابتسامة " دي منوره بناسها
وبتبص حواليها بتلاقي بـ.ـنت واقفه بعيد تبصلهم وساكته فبتبص حنين بتشوف رضا وبتقول بصوت عالي" مش انت الواد الي كنت جاي تطلب ايد نور؟
بيتفاجئ الكل من كلامها وبالزات هنا الي بتتصدm وحنين بتقرب " بق انت جاي تخدعني
رضا مصدوم" واد
بيضحك رمضان علي كلمته بس لما رضا بيبصلوا بغـــضــــب بيمسك الضحكه وبيدير وشوا
ياسين ونور واقفين مصدومين وهما شايفين حنين واقفه وبتكلم رضا بكل شجاعه" انا برضوا هرشتك من اول مشوفتك ؟
هرشتيني؟؟؟
حنين وهيا بتهز راسها" ايوا انا قلت برضوا دي مش شكل واحد جاي يخطب نور خصوصا انها متجوزه لعمدة الصعيد
هنا بتقرب منها وبتعقد حاجبها" انتي ازاي تقربي منو كدا انتي مـ.ـجـ.ـنو.نه؟
بتبصلها حنين بصدmة وبتقول" روز اهلا وسهلا
بتتفاجئ هنا من كلامها؟ روز مين
حنين بابتسامه" مش انتي روز وهوا جاك؟
بيتعصب ياسين لما بيسمع اسم جاك وروز وبتلاحظ نور دا وبتقرب من حنين وبتقول" حنه اهدي بق فضحتينا؟
حنين" انا اسفه يا نور والله مش قصدي احرجك قدام جوزك بس اتفجات بس
نور"" خلاص يلا تعالي معايا اوريكي اوضتك وبعدين انزل اهدي الجو؟
حنين سكتت ومشيت معاها
وياسين باصص ليهم بصدmة" دي ازاي كدا دي مـ.ـجـ.ـنو.نه !!
بيرد رمضان بتلقائيه " هو انت شوفتو قد الي انا شوفته؟
بيبصلو ياسين ورضا وهنا باستغراب" شوفت ايه
رمضان وهو بيبصلهم وبيضحك " احكيلكم...
في القطر بعدmا حنين زعقت مع رمضان وراح قعد علي كرسي تاني
بتفتح حنين تليفونها وبتلاقي اتصالات من والدها ومحمود واول ما بتشوف الرساله بتاع محمود" يا حنين ردي بق انا اسف يا بت ؟؟!
حنين بغـــضــــب" بت اما تبتك يابتاع المجاري وبتتصل بيه
محمود كان قاعد علي القهوه وبيقول.. وبس كدا يا رجـ.ـاله بفهمها وبعرفها اني قلت الكلام غـ.ـصـ.ـب عني راحت عملت الي عملتو قدامكوا ورمت الدبله في وشي وفجاه تليفونه بيرن وبيقول بصدmة" يا لهوي دي بتتصل
بيفتح عليها وبيسمع صوتها"
حنين" جرا اي يا حودا يا بكـ.ـسر يا بتاع المجاري يا مفض"وح يالي كل يوم ريحتك بتبقي فايحه ولا اجداعها بلاعه بق انا بت يابن المفلقه لا واي عمالي تجيب في سيرتي وانا عماله اشرق يا بوكـ.ـسر يابتاع الحريم يابتاااع ام فوزي خلي ام فوزي تنفعك ياض ولا اقولك اتفوووووووو عليك وانا كنت فكراك دكر طلعت انثي وبتقفل في وشوا " كان صوتها عالي وهيا بتتكلم وبتبص حواليها بتلاقي كل الي في القطر بيبصوا عليها ومـ.ـيـ.ـتين ضحك؟
رمضان قاعد مركز معاها من اول المكالمه وفضل متماسك لحد اما حنين وقفت وقالت" اي بتضحكوا علي ايه منتو مشوفتهوش بالبوكـ.ـسر ..
بينفجر رمضان وكل الي في القطر من الضحك لدرجه ان حنين ضحكت علي ضحكهم"
وبس كدا وربنا دي مـ.ـجـ.ـنو.نه ؟
بيضحك ياسين ورضا ونور ورمضان وبتكون نور نازله علي السلم وبتسمع اخر كلامه فيتضحك علي ضحكهم" هي كدا هههه
بيبصلها الكل بضحك وبتقول " انا خلاص دخلتها الاوضه الي هتقعد فيها ترتاح شويه عقبال اما نشوف موضوع رضا وهنا
هنا قلبها بيدق لما بتلاقي رضا باصصلها وياسين قرب وقال" هنا
بتبص هنا ليه وبتقول" نعم
ياسين " رضا كان بيتفق معايا نحدد معاد الفرح وهيكون الخميس الجاي ايه قولك"
بدmع هنا وبتقول" انا موافقه بس ممكن سؤال "
ياسين" ايه
هنا" هو بابا هيحضر"
ياسين" الحاج متولي مشغول في البلد بس اكيد هيحضر انتي ناسيه ان وحيدته ولا ايه
هنا وهيا بتحـ.ـضـ.ـن ياسين" ربنا يخليكم ليا بجد
بتقرب نور من هنا وبتبعدها بالراحه وبتقول " روحي احـ.ـضـ.ـني جوزك
بتسيبه هنا حـ.ـضـ.ـن ياسين وبتحـ.ـضـ.ـن رضا ونور بتبص لياسين وبتقول " انا عاوزه اروح بيت جدي ؟
ياسين بيتصدm من كلامها ولاكن هيا بتقول" لازم اواجهم باللي عملوه لازم جدي يشرحلي الي حصل انا لازم افهم كل الحكايه ،
بيبصلها ياسين وبيلاقيها مصره فبيوافق وبيقولها "
موافق وانا هاجي معاكي لاني للاسف اكون حفيده برضوا"
هنا بتبصلهم وياسين بيقولها" هنا
هنا بتنتبه ليه وبيكمل ياسين كلامه وهو بيبص لنور وبيقول" انتي لازم ت عـ.ـر.في حاجه مهمه
بتقرب هنا منه وهوا بيقول” نور تبق بـ.ـنت خالك يا هنا
هنا مصدومه" ايييه
نور بتبصلها وبتدmع وهنا بتقول" ازاي يعني هيا ماما تبق من عيله الشرباوي
ياسين بيهز راسوا" ايوا يا هنا انا عارف اني خبيت عليكم طول السنين دي بس انتي لازم ت عـ.ـر.في الحقيقه وان امك بـ.ـنت الشرباوي وعلشان كلنا نعرف الحقيقه ونعرف الحكايه من اولها هنعرفها لما نروح لبيت جدنا
وبعد وقت بيروحوا كلهم لبيت الشرباوي واول مبيدخلوا بيلاقوا البيت هادي وبتدخل نور والي بتنادي علي اي حد موجود بتيجي مني مرات عمها وبتقول" اي الي جايبك هنا تاني يبـ.ـنت احمد
نور بتبصلها وبتقول " انا جايه اقابل جدي ومعايا ولاد عمتي
بتبص هنا لياسين وهنا ورضا وبتقول" جدك مش اهنا
نور" انا هشوف بنفسي وبتمشي لاكن بتسمع صوت بكاء مني وبتلاقي ملكً بـ.ـنت عمها وبتقول" الحقي يا امي جدي تعب جدا وشكلوا كدا بيودع
الكل بيجري علي الاوضه وبيلاقوا رفعت الشرباوي نايم علي السرير وباين عليه التعب كدا فبيقرب منو ياسين وبيقول" جدي
بيفتح رفعت عينو وبيشوف ياسين وبيقول بدmـ.ـو.ع ياسين
بيفرح ياسين انو نده اسمو لاول مره وبيقول " ايوا يا جدي انا
رفعت بتعب" سامحني يا ولدي سامحني اني اسف اني عاملتك بقسوه كل السنسن دي انا اسف لاني مشيت ورا العادات ونسيت الانسانيه
بيكون الكل واقف بيعـ.ـيط من كلامو وبيقول ياسين " انا مسامحك بس تقوم بالسلامه
رفعت بيقول بتعب" فين نور بـ.ـنت احمد
نور بتقرب منو وبتقول" انا هنا يا جدو الف سلامه عليك
رفعت بيرفع ايده وبيمسك ايديها وبيقول بتعب" انتي و لسا هيكمل كلامو فجاه بيغمض عينوا فبيصـ.ـر.خ الكل وبتصرخ هنا وبتقول" يااسين الحقوا يا يا سيت الحقوا …. """ يتبع عشقت عمده الصعيد
↚
الحق يا ياسين جدي ارجوكً الحقوا ؟!!
ياسين بيبص لجده بصدmة وبيبص لاخته الي بتصرخ ونور الي بتقرب من جدها وبتهزه بخــــوف
بتجري مني وملك ونهال اختها علي صريخهم وياسين بيتـ.ـو.تر من وجود كل الاصوات وفجأه رضا بيقرب منه وبيهزه بقوه" ياسين عالج جدك يا ياسين انت قدها يلا عالجه ؟؟
بيفوق ياسين وبيدأ يعالج جده وبيبدأ يعملوا اسعاف للقلب وبيحاول معاه ولاكن جده مكنش بيستجيب
رضا بيتصل بالاسعاف وياسين بيحاول اكتر من مره يسعف جده وبعد محاولات بيقدر يرجع القلب ينبض من جديد بتوصل الاسعاف وبينقلوا رفعت للمستشفي وبعد فحوصات وبيكشف عليه دكاتره بيخرج وهوا مرهق وبيقول" الحمد لله كويس انكم عملتوا ليه اسعاف للقلب دا شال الخطر الي كان هيضر القلب بس الحمد لله انو بخير واحنا نقلناه لاوضه عاديه بس ارجوكم بلاش تتعبوه وتخلوه يتكم كتير علشان قلبه
بيشكروا الكل وبيقرب منه ياسين" انت متاكد يا دكتور انو كويس وان مفيش خطر علي حياته
؟؟
الدكتور بابتسامه" ايوا متاكد ولو شاكك في حاجه اتفضل اكشف عليه انت ناسي انك دكتور ولا ايه !!
ياسين بيحس براحه من كلام الدكتور وبيقول" مش حابب اتعبك معانا اكتر من كدا متشكر يا دكتور بعد ازنك
الدكتور بيبتسم وبيقول" الشكر لله
بيمشي ياسين وبيتجه لغرفه جده بيكون معلق محاليل ومفتح عيونه وكان باين عليه الارهاق،
بيكون الكل موجود والجد اول مبيشوف ياسين بيبصلوا وياسين بيقرب منه وبيقول باحترام" حمدلله علي سلامتك يا جدي
رفعت بيبصلوا بدmـ.ـو.ع" تعال ياياسين تعالا يا ابني
بيقرب ياسين وبيحـ.ـضـ.ـنه رفعت وبيقول" انا عارف انك طول السنين دي شايفني وحش واني قـ.ـا.تل ولاكن الحقيقه ان امك هيا الي قــ,تــلت نفسها وعلشان نداري الي حصل قلنا اننا قــ,تــلناها علشان نداري علي فضحيتها والي هيا كانت بتخون والدك والله يبني عمري ما كرهتك بس كنت كل ما شوفك بفتكر امك واللي عملتو
ياسين متفجأه من الي بيحكيه وجده بدأ يتعب تاني وبيقول ياسين" خلاص يجدي متتعبش نفسك الي حصل دا ماضي وانا نسيتوا من زمان والي فات مـ.ـا.ت وانا مسامحك
بيبتسم رفعت وبيقول" انا اسف يابني واسف لاخوك واختك الي عاشوا ميعرفوش عني حاجه وشايفني عدو ليهم ولاكن الحقيقه كانت لازم تبان
فين اخواتك يا ياسين ؟
هنا بتقف وبتقرب من جدها" انا هنا اخت ياسين يا جدي
رفعت بيبصلها بحب وبيحـ.ـضـ.ـنها" حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا هنا يا حبيبت جدك كان من زمان نفسي احـ.ـضـ.ـنك بس هيا الدنيا كدا علي طول خداعه هنا بتخرج من حـ.ـضـ.ـنه وبتقول بحب" هيا الدنيا كدا بس خلاص يا جدي الدنيا علمتنا كنير !!
رفعت" انا مش عاوز اي حاجه تفرق بينا من النهارده عاوز اشوفكم سعداء دايما
نور بتبص لجدها وبتقرب منو" جدي
رفعت وهوا بيبصلها وبيقول" حبيبت جدك سامحيني علشان كل الي حصلك بس اني عمري ماخدت قرار يضرك كنت عارف انو بيحبك من وانتو صغيرين علشان كدا سلمتك ليه وانا مطمن
بتحـ.ـضـ.ـنوا نور وبتحـ.ـضـ.ـنوا ملك ونهال وياسين وهنا وبيكون واقف رضا
بيبص رفعت عليه وبيقول" واقف عندكً بتعمل ايه
رضا بتـ.ـو.تر" مفيش يا بيه انا
رفعت بصوت مبحوح" تعال مع اخواتك في حـ.ـضـ.ـني
بيبتسم رضا وبيقرب منو وبيحـ.ـضـ.ـنه والكل بيكون مبسوط !!
وبعد مرور ثلاث ايام في قصر الكبير
بيكون واقف الحاج متولي والحق رفعت والاحفاد كلهم موجودين
بيقرب رفعت من متولي ؟
انا عمري مكنت ضدك يا متولي بس هنقول ايه الدنيا غداره وبتخلينا نشوف الظروف من جهه تانيه غير الي احنا عاوزنها ؟
بيبصلوا متولي وبيقول" اي لزمته الكلام دا واصل وليه بتقوله دلوقت
رفعت" احفادي واولادك يا متولي عرفوا الحقيقه وانا وهما شايفين انه جه الوقت الي لازم نرجع حبايب زي الاول
بيبص متولي لاولاده وبيتفاجئ انهم بيبصولوا ومبتسمين وفعلا متولي بيسلم علي رفعت وبيتحل الخصام وبيرجعوا احباب
وفي الوقت دا بيحددوا معاد فرح هنا ورضا
ونور بتبصلهم بفرحه وبتقرب من هنا وبتحـ.ـضـ.ـنها وحنين بتبق واقفه وبتبص عليهم فبتشـ.ـدها نور وبيحـ.ـضـ.ـنوا بعض كلهم
ياسين بيبص لنور بحب" فرحنا انا ونور هيكون في نفس اليوم
بتطلع نور من حـ.ـضـ.ـن البنات وبتبص بصدmه لياسين وهوا بيكمل" احنا معملناش فرح بسبب الظروف الي كنا فيها بس انا مقبلش ابدا ان مراتي تتجوز من غير فرح وفرحنا هيكون في نفس ليله رضا وهنا
الكل بيحـ.ـضـ.ـن التاني وحنين بتبص للبنات وبتقول بحـ.ـز.ن" طب انتو هتتحوزوا انا بق هعمل ايه
بيجي صوت من وراها " انا كنت حابب اشارك في الموضوع
بتبص حنين وراها وبيكون رمضان كان واقف وبيضحك"
لو معندكيش مانع يبق فرحك معاهم "
حنين بتتصدm وقلبها بيدق والكل بيبص عليهم ؟
رمضان" اي رئيكً يا مـ.ـجـ.ـنو.نه في حد يستر عليكي
حنين بغـــضــــب" انت بتقول ايه هو انت شايفني مش لاقيه عريس ولا ايه "
رمضان بغمزه" خلاص لو رافضه انا هشوف غيرك'ة
حنين بصدmه" وانا مقولتش اني رافضه بعني بس
بيضحك رمضان والكل وحنين بتتكسف وبتحـ.ـضـ.ـن نور بخجل ونور بتضحك!
حنين" خلاص يبق تيجي لابويا في القاهره وتطلب ايدي اكيد مش هتجوز من غير ميعرف ؟
بيقرب رمضان وبيضحك" وانا مرضيش اني اتجوزك من غير موافقت والدك انا عارف الاصول زين
بتضحك حنين" وزين دا يبق ابن خالتك
بببصلها وبيدون ريئاكشن بيمسك ايديها مسافه ما نحضر فرحهم هنروح القاهره وهطلبك من والدك
حنين " اعتبره حصل
بيضحك رمضان وبياخد ياسين ورضا وبيمشوا
نور وهنا وحنين في صوت واحد" انتو رايحين فين "؟
ياسين " عندنا مهمه هنخلصها ونرجعلكم؟!
البنات بيبصولهم بشك وكل واحده بطلع اوضتها وبتتصدm لما بتلاقي فستان زفاف رائع
حنين كان موجود فستان سواريه رقيق باللون البيچ ،، قالت بفرحه" انا بعشق اللون دا "
وعند نور كان موجود فستان زفاف بيكون بسيط لايق علي زوقها جدا" الله شبه بتاع سندريلا اوي شكلو تحفه
وهنا بتلاقي فستان زفاف شبه فستان كانت عملاله بوست من كام شهر انو عاجبها" انا مش مصدقه انو جبهولي انا بحبك اوي بجد يا رضا بحبك
وبيعدي يومين وبيجي يوم الخميس وبيكون الليله فرح ياسين ونور ورضا وهنا
وفي اوضه العرايس بيكون في ميكب ارتيست بيزوقوا العرايس
نور بضحكه" شكلك حلو اوي يا هنا وانتي متـ.ـو.تره
هنا بتـ.ـو.تر" وانا شكلي متـ.ـو.تر
نور" اههه اي يابـ.ـنتي بصي كدا في المرايه
هنا" انتي ازاي مش متـ.ـو.تره !
بتخجل نور وخدودها بتحمر فبيفهم كل البنات انها خلاص يعني متزوجه متزوجه😅
حنين وهيا بتقرب من نور" اي يا جميل بق دا.وش خجل
نور بتضـ.ـر.بها علي دmاغها بغـ.ـيظ" امشي يبتاع رمضان
بتضحك حنين " اسكتي مش عرف اني اسمي مديحه
بتضحك" نور ! اي دا بجد عرف منين
حنين بغـ.ـيظ" منك يا ختي لما كنا في القطر وانا بقولك اسمي حنيييين مش مديححهه
هههه الكل بيضحك وخلاص بيكون العرايس جهزت وبتيجي لحظه الفريست لوك
رمضان موقف رضا وياسين " اسمعوني انتو هتدخلوا ومعاكوا البوكيه واول مهتلف هتديها الورد وتبوس جبينها جبينها مش حاجه تانيه بيضـ.ـر.بوا رضا وبيقول" حفظنااه
بيضحك رمضان انا خلاص وصلتلي معلومه انهم جهزوا؟
بيضحك ياسين ورضا" اه من مديحه
رمضان بغـ.ـيظ" حرم رمضان يا بقف
بيضحك رضا وهوا بيغزو في بطنو" ياختي بطه بتغير عليها
رمضان" اومال ايه يا اخويا منت بتغير وياسين بيغير طب تصدقوا اني هبوسهم
ياسين بيمسكوا من كرافته وبيقول" تبوس مين
رمضان بخــــوف" ايدك ابوس ايدك خليني امشي انا داخل علي جواز بعدكم
بيضحكوا وبيخرجوا وبيدخل رضا لهنا والي بتكون زي القمر وبتلف لما بيلمس كتفها" بيتوه في جمالها وبيبصلها بحب " اي القمر دا
هنا يخجل" انت الي قمر اي الحلاه دي
رضا بابتسامه بيديها الورد وبيحـ.ـضـ.ـنها وبيبـ.ـو.س جبينها وبيقول" كل الجمال دا بق خلاص ملكي "
هنا بتخجل وبيبـ.ـو.سها رضا من خدها بحب" بحبك يا اجمل حاجه في حياتي
وعند ياسين" بيقرب من نور الي صوت دقات قلبها هوا بيسمعوا" بتلف نور بهدوء وبيبصلها ياسين بزهول وحب"
نور بتبصلوا وهوا بيكون مسحور بجمالها بيبتسم ياسين وبيحـ.ـضـ.ـنها وهيا بتغمض عيونها بحب"
ياسين بيبـ.ـو.س جبينها وبيديها بوسه من شـ ـــفــايـــ ـفها وهيا بتحـ.ـضـ.ـنوا بخجل وهوا بيقول" طالعه قمر
نور" انت شكلك حلو اوي بالبدله
ياسين بيضحك ونور بتبص لضحكته بحب " ضحتك حلوه
ياسين" انتي كدا هتخليني اخدك ونطلع اوضتنا وانس ان في فرح اصلا
بتبعد عنو نور بخــــوف" اييه لأ انا هسكت خالص
بيضحك علي حركتها وبيمسك ايدها وبينزلوا ورضا بيمسك ايد هنا وبينزلوا وبيكون معمولهم اكبر فرح فيكي يا بلد وبيكون معمول بطراز راقي وسيمبل
بتتفاجئ هنا نور وهما بيضحكوا" اي الحلاوه دي
بتبدأ تشتغل اغنيه رومانسيه بيرقصوا سلوا عليها
وبيكون الكل فرحان لفرحتهم ؟
وحنين ورمضان
رمضان " انتي بتعيطي ليه دلوقت"
حنين بعـ.ـيا.ط" علشان مفيش بوفيه هنا
بيبصلها رمضان بصدmه وبحـ.ـضـ.ـنها بحـ.ـز.ن " بتتكلمي جد مفيش بوفيه ازاي دنا مكلتش من الصبح
بتضحك حنين " انت بتحـ.ـضـ.ـني
رمضان" منا خلاص طلبتك من ابوكي
حنين بصدmه" اي دا ازاي
رمضان بوصي وراكي كدا وانتي هت عـ.ـر.في "
حنيني بتبص وراها ومبتلقيش حاجه ولما بترجع تبص لرمضان بيطلع قسيمة جواز وبيقول" للاسف ابوكي كان مستعجل ومشي قبل ميسلم عليكي بس احنا كتبنا الكتاب خلاص "
حنين بفرحه" احلف كدا
رمضان بياخدها في حـ.ـضـ.ـنه وبيقول" والله
بتقوله" طيب خلينا نرقص احنا كمان سلو
رمضان" تؤ خليها في فرحنا علشان تكون اول مره
بيدأ الكل يرقص بفرحه وبيكون كلو فرحان ،،كانت نهايه حلوه اوي جمعت كل قلبين بيحبوا بعض في بيت واحد والكل سامح الي اذاه علشان يعرف يعيش حياه طبيعيه واكتشف ان احسن قرار اخده كان التسامح لان ربنا عوضوا بهديه جميله وهيا شخص بيحب بجد وبيعيش معاه العمر كلوا "
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇