رواية يا انا يا انتي يوسف وليلي كاملة جميع الفصول

رواية يا انا يا انتي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين يوسف وليلي والرواية من تأليف سلسبيل احمد في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية يا انا يا انتي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية يا انا يا انتي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية يا انا يا انتي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية يا انا يا انتي من الفصل الاول للاخير بقلم سلسبيل احمد

- قومي يا ليلي ! يابت بقالي ساعه بصحي فيكي قومي يوسف وصل!! 
= يوسف ايه و زفت ايه و مين ده اصلا اخرجي وسبيني اكمل نوم 
- يخربيت دmاغك يوسف ابن عمك!!
" فتحت عيني وقومت مشيت معاها واخدتها من ايدها خرجتها من الأوضة وقفلت الباب بالمفتاح ورمـ.ـيـ.ـته في الاوضة بعشوائية وطلعت كملت نوم " 
- منور يا حبيبي.. هي بس تعبانه حبتين فا مش قادره تصحي.. 
= ولا يهمك يا مرات عمي انا هطلع اوضتي جدو قالي تاني واحده علي الشمال صح كده؟ 
- اه يا حبيبي
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" بعد حوالي خمس ساعات صحيت بصيت في الساعه لقيتها 4 العصر دورت على المفتاح ملقتوش فا اتنهدت بزهق وخرجت البلاكونه بتاعتي ونطيت للبلاكونه التانيه بتاعت الاوضة الى جمبي بعدين دخلت الأوضة لكني اتفاجئت بـ كائن غريب قاعد على السرير " 
- انتي ايه حـ.ـر.اميه ؟؟ 
بصتله بتعجب: انت مين ! 
- والله؟ مش عارفه يعني انا مين و داخله اوضتي فجأة بشكلك المنكوش ده!
= ينهارك اسود انت بتكلمني ازاي كده يا بتاع انت ؟؟
- بتاع؟ نو نو أكيد مش انتي ليلي مستحيل
= وانت مالك انت اصلا! تطلع مين؟
- يعني هتعملي برضو مش عرفاني!! انا يوسف! 
ابن عمك!؟؟
= وانا مفروض اعرفك ليه؟ فاكر نفسك عمرو دياب؟
- انتي بالعه دبش ياحببتي؟
= اه خدلك ساتر
- انتي ايه مدخلك اوضتي برضو من البلاكونه مش فاهم انا؟! 
بصيت حواليا وضحكت بسخريه: اوضتك؟!
" بصتله مره تانيه من فوق لتحت عيون ملونه وشعر كيرلي وابيض وعضلات؟؟ ده يوسف قلبظ؟؟ "
" مشيت وسيبته بعدm اهتمام ونزلت المطبخ لقيت ماما واقف هي والداده بيعملوا اكل "
بصتلي بتعجب شـ.ـديد: والله بدري يا هانم روحي نامي شوية كمان وبعدين انتي ازاي نازله بشكلك المنعكش ده؟؟ مش قولتلك ابن عمك وصل؟
- هو الأكل ايه؟
= هو ده الى انتي فالحه فيه!
- الأكل ايه يا داده فاطمه عشان ماما هتقعد تعيد وتزيد فالاسطوانه بتاعت كل يوم
= مكرونه بشاميل و ورق عنب و صنيه بطاطس و كفتة وسمبوسه
- بس بس ايه كفاية هو مولد! 
= مش عندنا ضيف؟؟
- ضيف اه هو جدو لسه موصلش صح؟
= لسه في الشغل
- طيب حلو
" طلعت تاني عشان ادخل اوضتي وافتكرت انها مقفولة خبط عليه فا قام فتح وانا تجاهلته ودخلت عشان ادخل اوضتي من خلال البلاكونه "
- انتي يابـ.ـنتي داخله كأنك معديه على كيس جوافه ليه؟؟ دي قلة الذوق عامة
لفيت وبصتله: نعم؟
= زي ما سمعتي
- طب ريح يا قلبظ ها ريح واقعدلك في حتة
قربلي وابتسم: قلبظ؟ مانتي حلوة اهو و فاكره الاسم الغلس الى كنتي بتناديني بيه
ابتسمت ورديت بنفس نبرته: تؤتؤ الأسم ده انا عارفه انوه يخصك يا قلبظ! يعني مربوط بيك  فا اي وقت لو حد قال ابن عمك هفتكر قلبظ
ضحك وهو بيدراي انه اضايق: انا وحـ.ـشـ.ـتني رخمـ.ـا.تك والله!
بصيت لضحكته للحظه: اممم! ابقي تعالي كل يوم
- استني.. هو انتي مضايقه من حاجه؟؟
= وانت مالك؟!!
- طريقتك غريبة انا مش فاكر انك كنتي كده خالص انتي دmك كان خفيف و كيوت و بتعيطي كتير
= ملكش دعوة بيا فاهم؟؟ انت بالنسبالي واحد معرفوش وانا مبحبش الناس الغريبة
- ناس غريبة ؟ احنا ولاد عم بعدين انا كنت فاكر اننا صحاب!
ضحكت: صحاب؟!!
- ايوه .. انا مفيش حاجه رجعتني من بره غير اني عاوز استقر مع عيلتي على فكره بعد ما بابا و ماما ما ـتو رجعت عشان اكون معاكم مع عمي وجدو وانتي و مريم بـ.ـنت عمك كلكوا.. لأني زهقت عشان لوحدي بعدين واحنا صغيرين كنا صحاب و كـ..
قاطعته: اديك قولت واحنا صغيرين.. من سنين كتير اوي! فا اكبر بقا وفكك من الجو بتاع ذكريات الطفولة ده! وعندك العيله كلها كون علاقات معاهم وعيش فالجو الأسري الى عايزه لكن انا مبحبش حد يختلط بيا مفهومه يابن عمي؟!
" سبته ودخلت البلاكونه دخل ورايا وشافني وانا بنط لبلاكونتي سمعته وبيصْرب كف على كف..  دخلت دورت على المفتاح ولاقيته بعدين اخدت حمام وجهزت و فتحت باب اوضتي عشان انزل " 
" كنت نازله بدندن وبالي كان رايق اوي على غير العاده نزلت و لاقيته قاعد مع ماما فالصاله "
- انا خارجه يا ماما 
= خدي رايحه فين؟ 
- خارجه مع صحابي باي
" خرجت و روحت عشان اركب البايك ( المـ.ـو.توسكل) بتاعتي واتفاجئت بـ بايك تانيه لونها اسود.. وكانت حلوة اوي! خمنت انها بتاعته.! هممم قلبظ بس ذوقه مش بطال في البايك " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في الفيلا ||
" كنت قاعد زهقان.. لحد ما لقيت جدو وعمي وصلوا وبعد سلامـ.ـا.ت كتير اوي قعدنا كلنا " 
- وحـ.ـشـ.ـتني والله يا جدو!
عمي رد بحزم: طب كويس اديك قولتها بلسانك يعني مفيش سفر تاني يا عم يوسف
جدو بتأيد: عمك عبدالله عنده حق
- هو انا مش مش عارف بصراحه بس الأكيد اني كدا كدا هقعد هنا حبه حلوين و انزل الشغل معاكم 
محمود: واضح ان نسل عزيز عبدالرحمن كله بتوع شغل
عزيز: يبقي مريم بـ.ـنت عمك هتشرف عليك.
رديت بتعجب: متهزروش هي مريم كبرت للدرجه دي!!
محمود ضحك: اول ما اتخرجت من كلية بيزنس ياسيدي نزلت الشركه واتعينت رسميا عشان كانت بتنزل قبلها و عرفت كل حاجه القرده
ابتسمت وبعدين بصيت ناحيه مرات عمي: وليلي برضو بتشتغل في الشركة؟
- لا هي لسه فاضلها سنه وتتخرج
عزيز: هي فين صحيح يا هدي؟ مش اتقابلتو يا يوسف وسلمتوا على بعض
= اه.. اتقابلنا.
هدي: خرجت مع صحابها والمفروض كانت ترجع عشان نتغدا بس هعمل معاها ايه انت عارفها بقا يا عمي
" مرات عمي قامت بقلة حيلة وقالت للداده تجيب الاكل وبدأنا ناكل وانا كنت بفكر في ليلي.. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في المقطم | في منطقه جبلية || 
- كفاية يا ليلي لو طلعنا اكتر من كده هرجع
= ما تجمدي يا نادين فيه ايه
- تجمد ايه اكتر من كده يا متـ.هوره انتي! 
= سكتي الواد بتاعك بدل ما ازقه اوقعه من هنا 
- اتكلمي علي قدك بس
نادين بتـ.ـو.تر: اسكت يا عمر يا حبيبي مجنـ.ونه وتعملها
" طلعنا اخيراً لارتفاع مش بطال مكناش على الجبل اصلا! يا دوبك طلعنا زي هضبه صغيره و وقفنا و حوالينا رمل و حجر وكنا شايفين الحاجات صغيرة من فوق!.. "
بصيت ناحية احمد: ولع بقا يلا
ابتسم: دmاغ انتي برضو بتختاري اماكن مميزه لما بالك يبقي رايق
"بدء يطلع الحاجه ويدينا"
نادين: انت كل مره تجيب حاجه مختلفه عن التانيه ليه؟
ضحكت:  يابـ.ـنتي الحاجه الى جابها المره الى فاتت دي اصلا كانت فستك!
بصلي برفعه حاجب: انتي الى بتشربي بقالك كتير فا مفيش حاجه بقت تعجبك
- لا يا احمد حاجتك بايظه اعترف و غير المكان
= هو انا بشتري من أمازون! الحاجه بتيجي بالعافيه بعدين فككوا من الشغل ده ونتكلم في الجد
 هنعمل اي في حوار السباق ؟
- انا مش فاهمه انت مقلق من ايه! فتحوا الاشتراك لناس جديده وبتحصل كل سنه وبنكسب برضو بطل ندب يا حبيبي
= ليلي انا شوفت ناس كتير بتسجل وفرق كتير واحنا فرقتنا مفهاش غيري انا و خالد وانتي
- واحنا التلاته عمرنا ما خسرنا يا احمد اطمن
= اممم ربنا يستر بقا
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" قعدنا كتير ومكناش حاسين بالجو التلج بعد شوية بصيت في الساعه لقيتها 12 فا قومت بسرعه خصوصا اني لقيت كذا رنه من ماما و جدو " 
- جماعه انا همشي
" طلعت جاكيت غير بتاعي وحدفت الى كنت لابسه لنادين"
- خليه معاكي... اوف انا نسيت البادي سبلاش
= خدي ياستي غرقي نفسك
عمر بصلي وضحك: لو اتقفشتي هيبقي شكلك مضحك اوي بعد الى عماله تعمليه ده 
- معلش مش كلنا اهلنا مهاجرين وسايبنا زيك 
احمد: مش بتسكت غير لما تديك ع عينك ؛ استني انا جاي معاكي
- ليه؟ 
 = هوصلك
- لا خليك
= لا هركب البايك بتاعتي واجي معاكي الدنيا ليل
ضحكت: فاكرني بخاف؟
- ياستي لا عارف انك مش بتخافي هاجي اسليكي في الطريق لحسن يطلع عليكي ديب
ضحكت: طيب يلا 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" ركبت البايك بتاعتي وهو ركب بتاعته واتحركنا وفعلا وصلني لحد بوابة الفيلا سلمت عليه وبعدين دخلت وكالعادة مهما دخلت براحة جدو بيقفشني وبيبقي مستنيني قلبت عيني بملل لما حسيت بيه " 
- ليلي
= جدو! احم.. ازيك؟
- تعالي هنا.. الساعه كام؟
= 12 ونص 
- الساعه واحده ونص 
= كنت مع صحابي
- اقعدي قدامي
قعدت قصاده: كنت مع صحابي وحضرتك عارف اظن
= وابن عمك الى اول يوم له انهارده مش من الذوق كنتي تفضلي نتغدا سوا؟ 
-  اسفه مش مهتمه بالحاجات دي وحضرتك عارف برضو
مسح على جبينه بقلة حيلة: ياحببتي هو انا كلامي معاكي ليه بيترمي فالبحر؟ مجربتيش تفكري فيه؟ مجربتيش تظبطي حياتك دي؟ ولا تركزي في الكلية حتي؟؟ انتي هندسه؟؟ فاضلك سنه واحده و تتخرجي و
= مجربتش لأنها عجباني؟؟ انا حياتي عجباني كدا لكن مش عجباكم انتوا؟ وانا مش هغير حاجه بحبها او مقتنعه بيها عشان حد وعلى فكره انا ممكن جدا اقعد مخرجش في حتة ولا اشوف حد لو ده هيريحكم.. !!! 
- انتي بتعاندي قصادي يا ليلي !! 
= حضرتك الى عاوز تجبرني على حاجات مش عايزه اعملها !! 
- انا مش بجبرك ! انا بقولك جربي 
" سكت فا كمل وبصلي "
= يوم الجمعه بكره.. هرجع مش الشغل بدري مريم بـ.ـنت عمك وعمك ومامتها جايين و يوسف هيبقي موجود هنتجمع كلنا يا ليلي وبأكد عليكي لو مكنتيش موجوده انا مليش دعوة بيكي بعد كدا ها
" سابني ومشي وطلع اوضته فضلت ادبدب بزهق !!! "
" طلعت اوضتي وقفلت الباب عشان لو ماما صحيت وفكرت تيجي تكلمني هي كمان متعرفش تدخل. " 
" قــلـــعت هدومي بنرفزه ورمـ.ـيـ.ـتها كنت متعصبه اوي لدرجه اني عايزه اكـ.ـسر اي حاجه!!! طلعت علبه السجا ـير الى محْبياها و ولـ.ـعت واحده وطلعت البلاكونه كنت زهقانه وعماله انفخ بقرف وانا ببص حواليا لقيت يوسف واقف في بلاكونته بيبصلي بتركيز وادركت وجوده وقتها..! "
بصلي بسخريه: ولا يكون عندك فكره كملي كملي ولا كأنك شوفتيني معاكي واحده زياده؟
بصتله بتعجب:......
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع..
- ولا يكون عندك فكره كملي كملي ولا كأنك شوفتيني معاكي واحده زياده؟
بصتله بتعجب: انت هنا من امتي !!؟؟
- من بدري 
"رمـ.ـيـ.ـت السجاره من ايدي وبصيت يمين وشمال"
- متخافيش مش هقول لحد
بصتله بقـ.رف: انا مبخافش!
= طيب..متضايقيش نفسك انا كنت شايفك وانتي داخله بالبايك بتسوقي من زمان؟؟ 
- وانت مالك؟
= واضح انك هتتعبيني
- بقولك يا بتاع انت واضح انك مفهمتش كلامي انا مش هتجمعني بيك علاقة تحت اي ظرف وبأي شكل فا بطل تتحشر في شؤوني!! 
= انتي معصبه نفسك ليه؟ وبعدين انا بتكلم عادي يعني هنقف ساكتين ؟
ابتسمت بسخريه: مش هنقف من اساسه
" دخلت وسيبته وكمان قفلت البلاكونه.. انا مش عارفه ايه البلوة الى اتحدفت عليا دي "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| تاني يوم | الساعه 10 الصبح || 
" صحيت على صوت خبط مزعج جدا فا قومت فتحت الباب بلامبالاه " 
- مرات عمي بتقولك قومي ساعدينا عشان العزومة 
بصتله بعدm تصديق: انت مجنـ.ون صح
= ليه؟ صاحي شعري منعكوش؟؟
" رزعت الباب وقفلته فوشه ورجعت قدام المرايا شوفت شعري المنكوش.. اه يبنال****!! "
" غيرت هدومي وسرحت شعري ونزلت وكنت بدور عليه عشان لو شوفته هاكله! "
- ماما ! 
= صحيتي بدري؟؟ مش معقول مش مصدقه
- انتي بتخلي البتاع ده يصحيني ؟؟
= عاوزة تقابلي الناس وانتي نايمه؟ وبعدين يلا تعالي ساعدينا فالأكل
- وانا مالي!!! انا الى مقعدني هنا اصرار جدو على التجمع الظريف الى هيحصل غير كده انا اصلا مش فاضيه انهارده !! 
= خلاص متعمليش حاجه يباي عليكي ! 
" روحت قعدت بزهق ولقيته داخل من الباب وشايل كذا كيس في ايده " 
- اتفضلي يا هدهد 
بصيت بقـ.رف وقولت في سري: بيدلع ماما !!؟
= شكرا ياحبيبي تعبتك معايا ارتاح انت
- ولايهمك محتاجين اي حاجه تاني؟
= لا يا حبيبي
- تمام انا هاروح الشركه وهرجع مع جدو و عمي عبدالله 
"عدي من قدامي وبصلي بأستفزاز التنـ.ح وبعد ما لقيت ماما مشغولة طلعت اوضتي تاني.."
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في مجموعه عزيز عبدالرحمن للأجهزة ||
- تمام انا كده يعتبر فاهم كل حاجه يا جدو
= عظيم جدا اتمني تقدر تطبق بقا
- أكيد انا هبذل كل جهدي.. هي مريم هنا؟ كنت عاوز اسلم عليها
= هي في إجتماع بره الشركة هنتجمع كلنا بليل متقلقش المهم انا عاوزك تشجع ليلي تنزل معاكم الشغل يا يوسف ده مهم جدا عندي انت فاهم؟ انا مش عاوز حياتها تبقي ملهاش معني كده خايف عليها
- فاهم طبعا بس طنط هدي كانت بتقول انها لسه في الكلية؟ 
= هي فعلا فاضلها سنه لكن مش بتروح بأنتظام وعندها وقت فراغ كتير عاوزاها تستغله فالشركه
- اوعدك هحاول.
= دلوقتي بقا السكرتيرة هتيجي توديك مكتبك
ابتسمت: علطول كده
- طبعا انا عندي اغلي منكم؟!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
"  الساعه جت خمسه ونص وانا كنت جوعت فا نزلت المطبخ " 
- ماما انا جعانه
= شوية وهيبقوا هنا كلهم وهنغرف اصبري
"غمزت لدادة فاطمه فا بصت على ماما بقلق"
بعدها ناولتني صباعين ورق عنب: شوفيهم كده استوا ولا لاء 
ضحكت بصمت وانا باخدهم: اممم يعني اه كويس وريني كده الكفته؟
ماما لفت وشها: ليلي بس!
- اوف..!
" شوية و سمعت صوت البايك و العربيات و عرفت انهم وصلوا فا حْطفت صباع الكفتة و روحت على السفره بسرعه " 
- ماشي يا ليلي 
" بدأت الدادة تجيب الأكل هي وماما وانا كنت قاعده جدو و يوسف دخلوا سوا بعدين طلعوا يغيروا لقيت الجرس بيرن فا قومت افتح "
عبدالله: ازيك يا ليلي
مريم: اخيرا الواحد شافك وبتفتحي بنفسك كمان
" اكتفيت بإبتسامه صغيرة ودخلوا قعدت تاني على السفره ومريم دخلت تتلزق قصدي تسلم على ماما وتعرض مساعدتها الثمينه اما عمي فا كان قاعد في وشي "
- عامله ايه في الكليه؟
= مفيش عادي
- امتحاناتك مش قربت 
= اه 
- طب شـ.ـدي حيلك بقا عاوزينك فالشركه قريب
" هزيت راسي بهدوء والسفره جهزت ويوسف و جدو نزلوا وأول ما مريم شافته تنحت "
يوسف: مريم!! انتي كبرتي بجد مش هزار
ضحكت وقامت سلمت عليه: وانت كمان كبرت اوي
- كنت في الشركه النهارده و بقي عندي مكتب خلاص
= اممم ده جاي ينافسني بقا يا جدو
"ضحكوا كلهم وانا كنت قاعده بلا ريأكشن"
- مش هناكل؟؟ 
"بصولي ولاحظوا الأكل الي اتحط"
عزيز: طيب يلا ياولاد
" بدأنا اكل او انا الى بدأت وهما مبطلوش رغي وصدعوني وكل شوية مريم هيهيهيهي مع يوسف "
مريم: صحيح يا ليلي بجد انزلي جربي انتي كمان وهعلمك انتي و يوسف
"كنت باكل فا مردتش عليها"
يوسف: احم.. لا انا مش محتاج اتعلم خلاص
عبدالله: لا اوعي تتغر الشغل يبان سهل لكن هو غير كده 
ماما بصتلي: حببتي انتي ساكته ليه؟ 
يوسف بصلي في نفس الوقت: عاوزين نخرج بعد الأكل تيجي معانا؟
"حطيت الشوكه ف صباع ورق العنب واكلته"
- عندي معاد 
بصيت فالساعه: اه وشكلي اتأخرت كمان بعد اذنكم
" مسحت ايدي وقومت وطلعت اوضتي اخد الشنطه وبعدين نزلت تاني وخرجت "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد 
" قابلت احمد واتحركنا لمكان السباق.. " 
- نادين مجتش؟! 
= عمر كلمني من شوية وقالي جايين
- انت قلقان شكلك
= بصراحه اه شايفه الاتنين الى هناك دول؟
بصيت مكان ما بيشاور: دي بـ.ـنت!
- والى جمبها بقا صاحبها سمعت انهم من الجيزة أصلا معرفش بقا اي جايبهم هنا بس معروفين يعني
= كل ده طظ فكك هنكسب
- اتمني
" و بعد شوية بدأنا نجهز و كله وقف بالبايك بتاعه على خط البداية لاحظت بايك اخيره وصلت متأخر شوفتها من بعيد " 
" حطيت الخوذه و استنيت صفارة البداية و ..... بدأ السبق "
" كنت متقدmه و سايقه بسرعه جدا وعارفه ان احمد و عمر ورايا او المفروض كانوا يبقوا متقدmين ورايا! مشوفتش غير بايك غريبة فالمرايا فا بصيت و دوست جـ.ـا.مد وبدأ كذا حد يقرب كنت سامعه صوتهم فا دوست على اخر سرعه لكني اتفاجئت بحد بيعديني وبعدها شوفت عمر ورايا حاولت ادوس بأقصي سرعه ولكن في لمح البصر في حد عدي قبلي خلاص وانا كنت التانيه!!! وقفت البايك على جمب وقــلـــعت الخوذه رمـ.ـيـ.ـتها بعصبيه "
نادين بقلق: حصل ايه انتي كويسة !! 
- انتي مشوفتيش !!!! وفين عمر واحمد ؟؟ لازم اعرف مين ده !!!! 
= هما قدام أهو 
ركبت مره تانيه: تعالي ورايا هنروحلهم
"سوقت لحد عندهم ولما وصلت وبقيت قريبة من البايك شبهت عليها؟؟!!!"
عمر: رحبي معانا بالعضو الجديد في المجموعه بقا
"بصتله قام من على البايك وقــلـــع الخوذه"
احمد: يوسف مش كده؟
بصتله بدهشه وعدm استيعاب: انت ؟؟؟ 
نادين: انتوا تعرفوا بعض ولا إيه
ابتسم وبصلي: تقريبا
بصيت تجاه احمد: انا قولت محدش غريب هيدخل معانا !
عمر: واحنا محتاجين حد يا ليلي فيها ايه ؟؟
بنرفزه: خلاص اشبعوا بيه يا عمر !! انا بره
احمد مسك ايدي: استني يا ليلي!
" بصتله وانا دmـ.ـي فاير عشان حاطط ايده عليها لكن هي شالت ايده بعصبيه وبدأت تركب البايك "
- انا ماشيه
نادين وقفت قصادي فا بصتلها بنفاذ صبر: اوعي
- مش هوعي وبطلوا لعب عيال !!!
= طب جماعه ممكن تسبونا لحظه لوحدنا؟؟
" عمر بص لنادين وخدها ومشيوا لكن احمد فضل واقف بتناحه فا عمر خده معاه "
قرب عندي: انتي بتعملي كده ليه؟ عشان خسرتك؟؟
نزلت من على البايك وقربت ناحيته اكتر بثقه: انت فاكر انك كده جـ.ـا.مد؟ مفروض اقول واو ؟ الى كسبني اهو؟ 
- امال مزعله  نفسك كده ليه؟! 
= سبق و قولتلك تبعد عني وعن حياتي جاي عايز تبقي في فريقي؟
- خلينا مع بعض احسن ما نكون ضد بعض
= وانت متقدرش تبقي ضدي يا يوسف 
- ليه؟ جربيني
ابتسمت بسخريه: مترجعش تعيط
ضحك: لا متقلقيش
" وقد كان.. شاورت لهم من بعيد يجوا "
- انا بقول يجماعه نخرج نحتفل بالسبق ده 
عمر بص ليوسف بدهشه: لحقت تقنعها؟؟ 
احمد بغيره: انتي موافقة يبقي معانا
ابتسمت: الصبر حلو يا احمد
" طلعنا كلنا بالبايك على مكان من الى بحبهم وبعيد عن الناس وبعدين وقفنا فا يوسف وقف ونزل "
- ايه المكان ده؟! 
نادين: اتعود هي ليلي أماكنها غريبة
بصيت لأحمد: مجهز الحاجه؟ 
- أيوه بس؟
قربت وهمست في ودنه: متقلقش انا عارفه اخره ومش هيقدر يعمل حاجه
- انتي ت عـ.ـر.فيه؟
= بعدين افهمك.
- ماشي يا ليلي
"رجعت ابصله وابتسم وهو كان باين عليه عدm الرضا.. مع انه لسه مشفش حاجه قعدنا واحمد طلع الحاجه وهو كان بيراقب في صمت وبيحاول يجمع لو الى شايفه صح ولا لاء!"
عمر: انت كده يا صاحبي بقيت معانا رسمي ودي اول طلعه ليك اتفضل
" عمر مد ايده بسجاره الحشـ.... ويوسف خدها لكن مولعهاش و انا اخدت من احمد واحده و ولعتها و راقبت تعابير وشه بصلي بغل فا ضحكت وشربت منها " 
" اتجـ..ننت اول ما شوفت الى هي بتعمله !!! انا عمري ما تخيلت الموضوع يوصل لحد كده!!! شوفتها بتشرب سجـ.اير  وقولت ان دي اقصي حاجه ممكن تعملها لكن ده !!! مقدرتش اسيطر على نفسي " 
" روحت نطرت السجا.ره من ايدها وزعقت " 
- هو انتي اتجننتي !!! 
بصتله بصدmه: انت حيـ.وان !!!!! 
وقبل ما اكمل كلام لقيت احمد قام زقه جـ.ـا.مد: اياك تسلمها انت فاهم !!!!
يوسف صْربه بالبوكس ومسك دراعي بقوة شـ.ـدني ناحيته:.... 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع....
- سبق و قولتلك تبعد عني وعن حياتي جاي عايز تبقي في فريقي؟
- خلينا مع بعض احسن ما نكون ضد بعض
= وانت متقدرش تبقي ضدي يا يوسف 
- ليه؟ جربيني
ابتسمت بسخريه: مترجعش تعيط
ضحك: لا متقلقيش
" وقد كان.. شاورت لهم من بعيد يجوا "
- انا بقول يجماعه نخرج نحتفل بالسبق ده 
عمر بص ليوسف بدهشه: لحقت تقنعها؟؟ 
احمد بغيره: انتي موافقة يوسف يبقي معانا
ابتسمت: الصبر حلو يا احمد
" طلعنا كلنا بالبايك على مكان من الى بحبهم وبعيد عن الناس وبعدين وقفنا فا يوسف وقف ونزل "
- ايه المكان ده؟! 
نادين: لا اتعود هي ليلي أماكنها غريبة
بصيت لأحمد: مجهز الحاجه؟ 
- أيوه بس؟
قربت وهمست في ودنه: متقلقش انا عارفه اخره ومش هيقدر يعمل حاجه
- انتي ت عـ.ـر.فيه؟
= بعدين افهمك.
- ماشي يا ليلي
"رجعت ابصله وابتسم وهو كان باين عليه عدm الرضا.. مع انه لسه مشفش حاجه قعدنا واحمد طلع الحاجه وهو كان بيراقب في صمت وبيحاول يجمع لو الى شايفه صح ولا لاء!"
عمر: انت كده يا صاحبي بقيت معانا رسمي ودي اول طلعه ليك اتفضل
" عمر مد ايده بسجاره الحشـ.... ويوسف خدها لكن مولعهاش و انا اخدت من احمد واحده و ولعتها و راقبت تعابير وشه بصلي بغل فا ضحكت وشربت منها " 
" اتجـ..ننت اول ما شوفت الى هي بتعمله !!! انا عمري ما تخيلت الموضوع يوصل لحد كده!!! شوفتها بتشرب سجـ.اير  وقولت ان دي اقصي حاجه ممكن تعملها لكن ده !!! مقدرتش اسيطر على نفسي " 
" روحت نطرت السجا.ره من ايدها وزعقت " 
- هو انتي اتجننتي !!! 
بصتله بصدmه: انت حيـ.وان !!!!! 
وقبل ما اكمل كلام لقيت احمد قام زقه جـ.ـا.مد: اياك تلمسها انت فاهم !!!!
يوسف صْربه بالبوكس ومسك دراعي بقوة شـ.ـدني ناحيته نطرت ايده من عليا واتفاجئت بـ احمد سبقني و بيمسك فيه وبدؤا يصْربوا بعض عمر جري يحوش بينهم وفضل يزعق وانا مكنتش مصدقه الى بيحصل
روحت قدام احمد و زعقــ,تــله: بس كفاية !!!! انا قولت بس !!!! سامع !! 
بصلي بعْضب وبص لعمر: خليه يغور من هنا !! 
يوسف قرب ناحيتي: احنا الاتنين هنمشي من هنا !! 
- انت شكلك مجنـ.ون !!! اوعي كده كفاية الى عملته وامشي من غير مشاكل فاهم؟؟؟
استفزتني فا زعقت فيها جـ.ـا.مد:  انتي شكلك اتهبلتي خالص !!!! انا  مش هتحرك من مكاني واسيبك في القـ.ـرف ده !!!! 
"احمد كان هيقرب تاني فا عمر مسكه"
- اسكت بقا !!! 
نادين بعصبيه: ما تمشي وتسيبها !!! انت عايز منها ايه !! تطلع مين عشان تعمل كل ده؟؟ ها !
بصتلهم وبصتلها لقيتها ساكته فا اتكلمت انا: اطلع ابن عمها! 
احمد: انت شكلك بتحْرف
نادين: ليلي هو ده ابن عمك! 
عمر: اسمه يوسف نصار عزيز شوفته في التسجيل
لقيتها بدأت تتعصب وقربت مني زعقت بجنـ.ون: انا قولتلك ملكش دعوة بيا ! انت ايه مبتفهمش! كونك ابن عمي ده مش معناه اي حاجه ولا يفرقلي في اي شيء !! انا محدش له حكم عليا ايا كان هو مين 
- وانتي لو مروحتيش معايا هعرف جدك وامك كل حاجه ايه رأيك بقا !! ودول ليهم حكم عليكي
نادين: ليلي اهدي! هي هتروح معاك جماعه يلا نمشي 
احمد: لا احنا مش هنسيبك
عمر: خليهم لوحدهم يا أحمد! 
" أحمد كان معترض ومضايق فا يوسف بصله بغـــضــــب وتحذير انوه يقرب من ليلي! "
عمر: ليلي احنا هنمشي بس مش هنبعد لو فيه حاجه كلمينا ماشي؟
" خدوا بعضهم ومشيوا ومفضلش غيري انا وهو عمري ما في حياتي ما وصلت لدرجه عصبيه زي دي قبل كده عمري ما وصلت لها !!!! كنت حاسه اني عايزه اقـ.تله روحت ناحيه الازايز الى كنا شارينها وكـ.ـسرت واحده وقربتله " 
- انت عايز مني ايه ها !!!! عايز من حياتي ايه!!! من سمح لك تتدخل فيها بالشكل ده هااا !!!!! مين !!! 
= نزلي الى في ايدك دي !! 
- مش هنزلها !!! انا صدقني مش هستحملك كتير !! 
= انتي فكراني ايه عشان اشوفك بتعملي الى عملتيه قدامي واسكت ؟؟
- ميخصكش في حاجه !! ولو عايز تعرفهم اتفضل قولهم مبخافش!! روح قولهم وبرضو هعمل الى عاوزه وميخصكش ولا يخص اي بني ادm غيري !
= لا يخصني غـ.ـصـ.ـب عنك ! ونزلي البتاعه دي قولت انتي واضح نسيتي ازاي تبقي بني ادmه كويسة ! وماشية مع ناس مش شبهك اصلا !!! ايه العالم ده؟؟
"ضحكت وهو استغرب رد فعلي"
- وانت بقا جاي بعد حوالي 16 سنه تعملي فيها ابن عم كبير ؟ انت اهـ.بل يلا؟؟ وبعدين مين الى مش شبهي؟ انتي تعرفني؟ تعرف حاجه عن حياتي اصلا! مين قالك اني مش بعمل اسوء من كده ؟ هاه 
برم شفايفه بغصْب: ليلي !!! اسكتي و متحاوليش تستفزيني اكتر من كده 
- انت تعرف بسهر في اماكن عامله ازاي؟ ولا مع مين غير صحابي دول؟ متعرفش صح 
ضحكت وبصتله: بس لو حابب ممكن اخدك معايا 
قربلي مره واحد ومسك ايدي الى فيها الازازه: ارميها 
زعقت: مش هرميها يا يوسف !!!! 
زعق بنفس النبره: بقولك ارميها
كملت بأستفزاز اكتر: لو فاكرني زي مريم تبقي غلطان البـ.ـنت الكيوت الحلوة الى مستني تشوفها مش موجوده الأحسن تروح تتحشر في حياة مريم هتلاقي حاجات جميلة انما انا تنسي !!! فاهم !! متجربش تقرب مني مره تانيه عشان هتلاقي الاسوء 
" وصل لقمة غـــضــــبه وانا مكنتش راضيه افلت الازازه من ايدي فا مسكها بسرعه و بعدm تركيز عشان يرميها مني لكنه اتعور من سنها فا شال ايده وانا رمـ.ـيـ.ـتها بحْضه!! بعدت خطوة لورا وانا شايفاه ماسك ايده والد.م بقي ظاهر " 
" فتحت عيني بصدmه ومكنتش عارفه اتصرف راح عند البايك بتاعته و طلع قماشه لفها على ايده ورجع بصلي وشي كان بلا تعابير!! مكنتش مبينه اني اتحْضيت " 
قرب ناحيتي ومسك دراعي: اركبي ومتفكريش تروحي اي مكان غير البيت 
زقيته بقوة: اوعي! متلمسنيش
" ركبت البايك بعصبيه عشان اعْور من وشه وكان طول الطريق ماشي ورايا وصلنا الفيلا وتقريبا الساعه كانت 10 فا ماما وجدو كانو صاحين لكن انا مكلمتش حد وطلعت اوضتي وقفلت الباب " 
- يوسف؟ انتوا كنتوا مع بعض؟! حصل حاجه ؟
ابتسمت وداريت ايدي: لا ابدًا يا هدهد احنا اتقابلنا فالطريق 
عزيز: طب تعالي اقعد معانا 
- تعبان شوية فا هطلع أنام وكمان عشان انزل بكره بدري
- طيب يا حبيبي تصبح على خير
= وانتوا من اهله يا جدو.
" طلعت اوضتي وشلت القماشة من ايدي الجرـ ح كان سطحي فا طهرته و لفيت ايدي وغيرت هدومي بهدوء وبعدين قعدت لكن ضغطي كان عالي اوي وكنت حاسس اني دايحْ حاولت اهدي اعصابي بس كنت مرهق نفسيا من كل الى حصل عمري ما تخيلت ليلي تبقي كده! معرفش اي مشكلتها الى وصلتها لده لكن.. انا لازم اتصرف انا في اسوء موقف ممكن اتحط فيه! لأني متربتش ابقي سلبي! متربتش اني محافظش على حياة الى يخصوني! واشوفهم بيآذوا نفسهم واقف ساكت " 
- انا مش مرتاحه ان ليلي تيجي كده من غير ما تكلمنا وتطلع شكلهم كانو سوا واتخانقوا او حاجه زي كده 
= متقلقيش يا هدي انا موصي يوسف يخلي باله عليها
- مقلقش ازاي.. انا قلقانه عليها من وقت مـ.وت مهدي وهي لحد دلوقتي عمرها ما قدرت تتقبل ده!! يا حمايا احنا مش بنجيب سيرته قدامها عشان خايفين من رد فعلها! الموضوع حساس بالنسبه لها اوي!! 
- طيب وانتي ليه بتقولي الكلام ده دلوقتي
= عشان يوسف ميعرفش اي حاجه عنه يعني..  يوسف ميعرفهاش!  فا مينفعش يتعامل معاها من غير ما يبقي فاهمها
- في دي معاكي حق.. هحاول اتكلم معاه
= وتعرفه برضو ميحسسهاش انوه عرف حاجه لما تقوله او يحسسها ان فقدان بابها فعلا مأثر عليها
- متقلقيش يا هدي ان شاءالله خير 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| تاني يوم || 
" صحيت محْنوقه ومتنرفزه وكمان احلامي كانت كلها كوابيس وجابلتي ضيق نفس بصيت في الساعه لقيتها 10 استغربت اني صحيت بدري لكن قررت استغل الفرصه نزلت بعد ما غيرت لقيت دادة فاطمه في المطبخ " 
- صباح الخير صاحيه بدري يعني يا لولة 
= اه عايزه قهوه فالسريع عشان خارجه ماما نايمه؟
- لا خرجت تشتري حاجه 
= وجدو و يوسف
- راحو الشركه
= حلو اوي اقولك بلاها قهوه 
" خرجت بسرعه وانا بحمد ربنا ان مفيش حد لانى مكنتش طالبة اي حوارات عالصبح!! " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" صلي على محمد "
|| في مجموعة عزيز عبدالرحمن ||
" كنت قاعد في مكتبي الى وصلته بدري جدا لأني مكنتش قادر اقعد على بعضي في البيت و لا كنت عارف اركز حتي في الشغل بعد ما وصلت.. لقيت حد بيخبط على الباب فا اتعدلت "
- اتفضل
= يا تري ايه الأخبـ.ـار في اول يوم شغل؟
كانت مريم فا ابتسمت:  زي الفل 
"قعدت قصادي وعينيها راحت ناحيه ايدي"
- ايه ده انت كويس!
= مجرد حْدش 
- بجد؟ انت تمام يعني
= اه متقلقيش.. المهم انا كنت جايلك اصلا كنت عايز انزل المصنع وكده ابص برضو اشوف ايه الدنيا
- بص هو جدو ماسك الشركه هنا و بابا ماسك المصنع وانا الحقيقه موجوده اكتر في الشركه هي اريح يعني يعتبر بعيد عن العمال وكده
= اه.. انا كنت عارف ان عمي مهدي الله يرحمه ماسك المصنع مع عمي عبدالله وانهم كانوا ظبطينه سوا يعني 
- أيوه دي حقيقة.. بس اشمعنا بتسأل
= لأني بفكر ابقي هناك اكتر يعني.. انتي وجدو ماسكين هنا فاهمه
- بس هو الأحسن يعني.. أقصد.. هو..
بصتلها بستغراب: ايه؟
- أعتقد انوه من الأفضل تبقي هنا في الشركة
= اشمعنا يعني
- ءء.. يعني زي ما قولتلك اصل المصنع دوشة عمال وكده.. 
= ماهو عشان كده فكرت ابقي مع عمي
- ايوه فهماك.. عموما انا هستأذن عشان عندي شغل كتير.
" خرجت ومفهمتش ليه مكنتش عاوزاني اروح المصنع.. قولت ابقي اتكلم مع جدو فالموضوع! "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
||في الشيخ زايد | في فيلا نادين ||
- يوووه خلاص بقا روقي يا ليلي! 
= ايييه؟؟؟ بعد كل ده ؟؟ انتي مش متخيله؟؟ انا جدو سايبني وماما سيباني ويجي فجأة بتاع زي ده يقرفني في حياتي !! 
احمد: كنتي سبتيني عليه! 
- انت بالذات اسكت! قولتلك قبل كده مش كل حاجه خناق عاجبك البونيه الى فوشك؟
"نادين وعمر ضحكوا"
- انا لازم اخلص منه يجماعه !!! 
عمر بصلي بملل: انتي مكبره الموضوع على فكره بعدين ايه خلاكي تجبيه معانا لما هو مش هيقبل الوضع ؟ 
- عشان فاكر انوه يقدر يفرض نفسه عليا !! وانا عارفه انوه ملوش فالجو ده وكان هيمشي ومش هيحتك بينا 
احمد: و اديه هيلزق لنا
- انا مضايقه ومتنرفزه دلوقتي
عمر: خلاص يبقي نموف اون من الموضوع بطريقتنا
أحمد ابتسم: وانا عامل حسابي ومعايا حاجات حلوة اوي 
عمر: فل طلع
قعدت بزهق: ياريت بقا تبقي حاجات تقيلة عشان افصل من القرف ده 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في فيلا عزيز عبدالرحمن ||
" كنت قاعد مش على بعضي بعد ما اتغديت انا وجدو و مرات عمي وهي مجتش؟! مكنتش فاهم راحت فين تاني ومش عارف هل صح ولا لاء اني اخبي عليهم الى شوفته.. الى كنت مستغربة ازاي هما عادي انها مجتش لحد دلوقتي و الساعه بقت اتنين بليل! " 
" خرجت من اوضتي والكل كان نايم وقعدت شوية فالجنينه على امل انها تيجي لكن مفيش! ملهاش اثر"
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد 
|| تاني يوم | في فيلا نادين || 
- ليلي... قومي يا ليلي اصحي
= اه دmاغي مصدعه مش قادره.. انا فين
- قومي انتي فضلتي بايته معايا يابـ.ـنتي
فتحت عيني: مش قادره افتكر كويس بعد ما احمد طلع الحاجه و شربنا
= وقتها انتي كنتي رايحه في دنيا تانيه وقولتي انك مش هت عـ.ـر.في تروحي كده فا طلعتي اوضتي نمتي وهما مشيوا بليل اوي
- اممم.. محتاجه قهوه
= اعملك؟
- لا انا هروح بقا
" نزلت من عندها و كانت الساعه 9 الصبح فوقت بالعافيه و ركبت البايك واول ما دخلت الفيلا روحت المطبخ " 
- فطومه اعمليلي قهوه ضروري واظبطيها 
= من عنيا يا لوله
"قعدت على الكرسي و مسكت راسي بألــم من الصداع"
- انتي كنتي فين انتي بايته بره ؟؟ 
"بصيت ورايا لاقيته يوسف و بيكلمني بطريقه مستفزه فا مردتش عليه وبصيت قدامي"
- كنتي فين كل ده! وشكلك عامل كده ليه!
بصتله بنفاذ صبر على دخله ماما علينا و...
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع..
- انتي كنتي فين انتي بايته بره ؟؟ 
"بصيت ورايا لاقيته يوسف و بيكلمني بطريقه مستفزه فا مردتش عليه وبصيت قدامي"
- كنتي فين كل ده! وشكلك عامل كده ليه!
بصتله بنفاذ صبر على دخله ماما علينا وزعقت: هوا ايه الهبـ.ل الى انت فيه عالصبح ده !!!!  انا زهقت منك خلي عندك د.م وابعد عني بتفهم ولا لاء!!!! 
- فيه ايه يا ليلي بتزعقي كده ليه على الصبح!!!
" قومت من على الكرسي بغـــضــــب وطلعت اوضتي "
- حصل ايه يا يوسف؟؟
= مفيش.. هي اتعصبت فجأة.. انا.. 
انا كنت رايح الشغل بعد اذنك 
فاطمه: انا عملت لها القهوه اطلعها؟ 
- لا يا فاطمه هاتيها انا طالعه لها
" سمعت الباب بيخبط قومت افتح ولو كنت لاقيته قدامي كنت حقيقي ممكن اقـ.تله " 
- امسكي القهوه
"اخدت الفنجان منها وهي دخلت قعدت وبصتلي وتوقعت هتقول ايه"
- انتي كنتي فين.؟
= انتي عارفه اني ساعات ببات عند نادين
- ومن غير ما اعرف؟ انا بقالي داخله في يومين مشوفتكيش؟ ليه ياحببتي عاوزة تسبيني قلقانه علطول
= مفيش داعي تقلقي اصلا يا ماما ! 
- طب كنتي بتزعقي مع يوسف ليه؟ 
= لأن طريقته معايا بقت مستفزه كل شوية يتدخل فالي ملوش فيه وبيقولي كنتي فين  عـ.ـر.فيه حدوده كويس يا ماما ! انا والله العظيم مليش طوله بال على كل ده وحضرتك عارفه !!!! 
- طيب يا ليلي بطلي عصبيه هو بيطمن عليكي
= مش من حقه!! 
- ده ابن عمك! 
= ايا كان هو مين محدش له حق عندي  !! لو سمحتي بقا فهميه !!!
" شربت القهوه  وهي خرجت وسابتني كنت عايزه اصوت ولكن خلاص قررت اني مش هسمحله تاني يتصرف بطريقته دي معايا! " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في شركه عزيز عبدالرحمن | مكتب يوسف||
" كنت قاعد بحاول اركز في الشغل بس مش عارف فا قومت عشان اروح لمكتب جدو " 
- هعطلك عن حاجه؟ 
= لا يا يوسف تعالي
- في موضوع مهم عايز اتكلم مع حضرتك فيه بخصوص ليلي..
= قول خير ؟
- ليلي ...
= مالها؟
- بصراحه يعني ليلي تصرفاتها .. هي كانت بتـ
"بصلي بتركيز وانا اخدت نفس وتراجعت"
- هي عصبيه اوى يعني يا جدو وانا مش قادر افهمها
= اه.. لازم كنت اتكلم معاك هدى عندها حق..
- مش فاهم
= يعني.. اكلمك عنها عشان تقدروا تتفاهمو
- اه.. ماشي ياريت
=  طيب انا هنزل كمان ربع ساعه اروح المصنع عشان فيه مشكلة هناك وبليل لما أرجع نتكلم فالمكتب
- طب اجى معاك؟؟
= لا تابع هنا مع مريم لحد ما ارجع 
" خرجت من المكتب بقلة حيلة معرفش ليه مش قادر اقوله.. او مش عايز ؟؟ مكنتش فاهم نفسي!.." 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في فيلا عزيز || 
" كنت قاعده في اوضتي و اتفاجئت ان الداده بتقولي صحابك تحت فا نزلت لهم الجنينه "
- بتعملوا ايه هنا
عمر: حوار ميستناش وانتي مش بتردي على موبايلك
بصتلهم برفعه حاجب: فيه ايه!
" مسك ورقة مطبوعه وحطها فى ايدي "
"قريتها وكنت متفاجئة نوعا ما"
- هي السباقات دي بتبقي عندنا؟
= لا ماهو ده الى خلاني استغرب ده اول مره يتعمل في مصر! 
ابتسمت: احنا لازم نشترك!!
احمد: عرفت من ناس صحابي ان مش اي حد بيسجل وان كمان ليهم شروط وتفاصيل معينه
عمر: دي حقيقة
- طب وهنعمل ايه؟ 
نادين: قالو في حفله هتتعمل بليل بخصوص الموضوع ده لازم نحضرها
= حفله؟ فين هنا فالقاهرة ؟
- أيوه في مكان كده أعتقد هتبقي في فيلا برضو
= طب حلو يجماعه نروح!
 احمد: اشطا هنعدي عليكي الساعه 9
- أوكيه
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في الشركه | الدور الخاص بالإدارة || 
- مريم فيه ايه؟
بصتلي وكان وشها مقلوب: احنا هنعمل إجتماع حالا
= حصل ايه؟
- تعالي
" دخلنا اوضة الاجتماعات فتحت اللاب توب "
- بص ركز معايا دى فكرة مميزات جديده كانت هتتصنع في التلاجات وكل حاجه كانت مظبوطه الفكرة كانت خلاص هتتنفذ لكن فاضلها تعديل صغير ولحد دلوقتي كل الافكار الى جاتلي مش قادره اوصفلك زفت!!!
= طب هدي نفسك ممكن! الافكار عبـ.ـارة عن ايه؟
- بص في حاجات مقبولة لكن التكلفة عالية! واحنا شركتنا مميزة بأن اسعارها اقل من باقي السوق! فاهم
= فاهمك أكيد.. يبقي نعمل اجتماع وبهدوء نشوف حل يخلينا نشتري المواد الخام دي بسعر أقل..
- ازاي بس يا يوسف! 
= متقلقيش يا مريم اهدي مش هت عـ.ـر.في تتصرفي لو اتعصبتي
ابتسمتلي: آسفه.. انا بس عمليه اوي وبخاف على الشغل
ضحكت: باين من غير ما تقولي.. لكن متقلقيش انا معاكي وهنلاقي حل سوا
- طيب.. ممكن اطلب منك طلب
= أكيد 
- اتكلم انت عشان حاسه اعصابي هتفلت لو اتكلمت المشكلة دي بقالها 22 يوم
= انتي دقيقة اوي
رفعت كتافها بسلاسه: الشغل علمني كده
- عموما ولا يهمك هتكلم انا 
= تمام.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في فيلا عزيز | الدور الأرضي ||
" كنت قاعده بعد ما جهزت عشان فطومه قفشت فيا ادوق الكيكة قبل ما امشي ولما الباب خبط قومت افتح وانا في ايدي حتة و باكلها "
- مريم؟ 
بصتلي وضحكت: وشك؟ 
رديت بملل: اممم عارفه فيه شوكلاته 
" لقيت يوسف جاي وراها و كمان جدو فا دخلت اقعد "
فاطمه: بألف هنا يا حببتي اجبلك حتة كمان
يوسف: لا هاتيلي انا بقا 
مريم: عايزة ادوق.. بس مش بوشي
" كلهم ضحكوا وانا عملت نفسي مسمعتش" 
عزيز: عاملين ايه 
ماما جت هي وفاطمه بـ باقي الصنيه: الحمدلله كويسين خدوا يلا كل واحد طبق أهو 
بصيت لفاطمه: كده خلصت!
ابتسمت: اعملك تاني من عيوني! 
يوسف: ناقص تاكلنا 
" بصتله بتناحه وهو استفزني ولعب لي حواجبه ! "
عزيز: اسكتي يا هدي يوسف و مريم عاملين شغل هايل
" هنبدأ بقا تلزيق انا اقوم امشي احسن " 
- جدو انا هنزل عندي معاد سلام يا ماما
عزيز: استني يا ليلي
بصتله: نعم؟ 
= خدي يوسف معاكي
بصتله بصدmه: نعم !!! 
- اه بدون نقاش 
= بس هو شكله راجع تعبان
بصتله فا ابتسم بخبث: بس معنديش مشكلة اجي 
قربت ناحية جدو: انا من امتي بخرج معايا حد؟ 
- انتي مسمعتيش عن الى بيحصل اليومين دول؟ انا قلقان عليكي يا حببتي
= انا مش صغيره! 
- محدش قال كده بس برضو اهو تخرجوا سوا تروحي معاهم يا مريم
= انا عندي مواعيد تانيه للأسف 
بصيت لجدو بنفي: وهو مستحيل يجي معايا اصلا دي حفله تبع صحابي! ومش اي حد بيد.. 
" سكت ومرضتش اقول ان مش اي حد بيدخل عشان ميشكش فيا.. وفضلت افكر طب هل لو رفضت هيشك فيا؟ ولو اخدت يوسف معايا هعرف ازوغ منه؟! " 
" سمعت صوت البايك بتاع صحابي فا عرفت انهم وصلوا بره " 
- تمام يا جدو الى تشوفه انا خارجه صحابي وصلوا
" خرجت وهو كان ورايا لقيت احمد وعمر و نادين وعلى وشهم علامـ.ـا.ت استفهام.. لكن من تعابير وشي فهموا اني مش هتناقش دلوقتي.. وركبت بصمت وطلعنا ورا بعض على الطريق " 
" لحد ما وصلنا الفيلا الى كانت مليانه ناس وكانت على مستوي مختلف تماما و دخلنا كلنا تبع كود احمد قاله للأمن.. "
- هو ايه المكان ده؟ ولما كل صحابك معانا امال جاية لمين
بصتله بقلبة وش: تعرف تسكت؟ مش عاجبك روح! 
ابتسم: انتي بقي فاكره إن بأسلوبك ده همشي يعني؟ 
" ابتسمت بسخريه ولما قعدنا جوه طلعت موبايلي وبعت رسالة ليهم على جروبنا "
- هنزوغ من يوسف يا شباب
احمد كتب: هنطلع الدور التاني من الفيلا فوق هنعرف نشرب براحتنا والحاجه كلها فوق اصلا انا مرتب معاهم 
عمر: خلاص اشطا بعد ما يقولوا التفاصيل نطلع ورا بعض من غير ما ياخد باله 
" قفلت الفون وانا ببتسم وهو مكنش مرتاح وهو قاعد." 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد 
" لقينا واحد دخل الفيلا واتجمع حواليه كذا شخص مسك المايك وبدأ يتكلم " 
- أهلا بيكم.. طبعا مش اي متسابق هيبقي معانا دي حاجه تم توضيحها.. تاني حاجه الى هيدخل السبق ده ناس مميزه في الأول هنعمل سبق ودي زي اختبـ.ـار عشان نختار منه المشاركين كمان هيبقي فيه مبلغ معين للاشتراك ومبلغ تاني للمشاهدين ده هيبقي رهان.. هيتأهل معانا 10 مجموعات المجموعه هتبقي اربع أفراد هيكون في جايزه شخصية ومركز للمجموعه كلها.. وهنوزع اكواد عشان نعرفكم تفاصيل اكتر ومواعيد كل حاجه.. دلوقتي تقدروا ترجعوا للحفله هاف فان.. 
" المزيكا بدأت تعلي والدنيا تتزحم فا سحبنا نفسنا بهدوء قبل ما يوسف يلاحظ وطلعنا الدور التاني وانا كنت اخر واحده تدخل " 
احمد: اخيرا !!! ده عيل خنيق !!! 
نادين: هو لي عين بجد يجي تاني؟ 
- انا زهقت منه والله لكن مش وقته دلوقتي طلع الحاجه
" أحمد طلع الحاجات الى معاه وانا بصتلها بستغراب"
- هي دي بو ـ.دره؟ 
عمر هز راسه: دي بقا ليفيل تاني خالص.. دنيا تانيه حرفيا
- بس انت عارف اننا مجربناش قبل كده
نادين: ايوه وملناش فيه
أحمد ضحك: ما احنا طول عمرنا بنجرب يجماعه عادي بعدين الحاجات دي ختها من تحت من الحفله مش بتاعتي فا يلا بينا بقا نجرب الصنف الجديد بتاعهم
" بدأ يعمل خطوط وبدأ اول وشـ.ـد الخط وبعده كان عمر انا ونادين بصينا لبعض فا انا بدأت بجراءه كا عادتي "
- لكن اول ما اخدتها حسيت بشعور غريب 
= احمد... ولـ..ـع لنا بقا عشان شكلها تقيله
- عنيا 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" كنت قاعد وفجأة لاقيتهم اختفوا اتنرفزت من الحركه وخرجت بره ولما لاقيت البايك عرفت انهم لسه فالفيلا فا بدأت ادور عليها و الدنيا كانت زحمه " 
" حاولت اطلع الدور التاني ولكن منعوني فا بقيت متأكد ان أكيد هي فوق وقبل ما اعمل خناقه عشان اطلع لها جاتلي فكره.. خرجت بره الفيلا وشوفت حتي اقدر اطلع منها فا نطيت للشباك وفتحته ودخلت ولقيت اتنين مرمين معرفهمش سبتهم زي ماهما وخرجت من الاوضة وفضلت ادور فالدور " 
" لحد ما فتحت اوضة معينه ولقيتها.. كانوا كلهم قاعدين محدش فيهم في وعيه! " 
قربت ناحيتها بسرعه: ليلي !! ليلي ردي عليا ؟؟ ليلي
قامت وهي بتتمايل: اوف بقا! 
مسكت دراعها:  انتي شربتي ايه هاه !! 
" حاولت تزقني ولكن كانت هتقع ولحقتها "
" اتنفست بسرعه وكنت بحاول اسيطر على عْضبي "
مسكتها: امشي قدامي اتحركي
" نزلنا من الدور وهي عماله تقع عليا لحد ما وصلنا لتحت عند البايك " 
- انتي اتببهتي وشربتي ايييه !!! ردي عليا 
ضحكت بعدm وعي: انت والله بالك يا يوسف ايه ده ؟ 
"قربت وحطت ايدها على وشي بعدين مسكت خدودي"
- بس برضو هتفضل قلبظ يا يوسف خلي بالك
= اه ده انتي رايحه منك عالاخر ! اوعي ايدك دي 
" مكنتش عارف اتصرف واهبب ايه دخلت بيها الجنينه تاني وقعدتها قدامي وكلمت السواق يجيب العربية من الفيلا بس لما وصل سبتها جوه عشان ميشوفهاش كده "
" ومسافه ما رجعت لقيتها قايمه وبتدخل الحمام فا روحت وراها "
- ليلي رايحه فين ؟؟ 
" دخلت على الحوض وفضلت ترجع فا سندتها " 
- ليلي فوقي خليكي معايا !! فهميني انتي ختي ايه !!!
"فضلت ترجع جـ.ـا.مد وانا بدأت اخاف جدا عليها"
وقفت ترجيع وبصتلي وعينيها مدmعه: بطني مش قادره
اعصابي بدأت تفلت: انتي شربتي ايه ؟؟؟ ادوكي ايه؟
- عمر.. عمر واحمد
= ادوكي ايه؟؟ 
- على فكره يا يوسف انت بتعمل كل ده عشان بتكرهني وعايز تعرف جدو اني بشرب حاجات
= لا انا مش بكرهك  عـ.ـر.فيني بس اخدتي ايه مش هقول لحد صدقيني
- تؤ تؤ انت عايز تعرفه كل الى بعمله عشان يكرهوني اكتر صح؟ هو انت يا يوسف جاي بعد كل ده عاوز تعلمني؟ خلاص! الوقت فات فاهم؟ عارف انا دلوقتي مش.. انا دلوقتي عايزه اروح لبابا.. دلوقتي.
كملت وهي بتضحك: اصل انا اخدت منهم بوـ..دره.. شمـ.ـيـ.ـتها وحاسه اني خلاص..
"بصتلها بصدmه وعدm استيعاب !!!!"
" لكن قبل ما استوعب الى قالته وقعت بين ايدي..! " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع..
- انتي اتببهتي وشربتي ايييه !!! ردي عليا 
ضحكت بعدm وعي: انت والله بالك طويل يا يوسف ايه ده ؟ 
"قربت وحطت ايدها على وشي بعدين مسكت خدودي"
- بس برضو هتفضل قلبظ يا يوسف خلي بالك
= اه ده انتي رايحه منك عالاخر ! اوعي ايدك دي 
" مكنتش عارف اتصرف واهبب ايه دخلت بيها الجنينه تاني وقعدتها قدامي وكلمت السواق يجيب العربية من الفيلا بس لما وصل سبتها جوه عشان ميشوفهاش كده "
" ومسافه ما رجعت لقيتها قايمه وبتدخل الحمام فا روحت وراها "
- ليلي رايحه فين ؟؟ 
" دخلت على الحوض وفضلت ترجع فا سندتها " 
- ليلي فوقي خليكي معايا !! فهميني انتي ختي ايه !!!
"فضلت ترجع جـ.ـا.مد وانا بدأت اخاف جدا عليها"
وقفت ترجيع وبصتلي وعينيها مدmعه: بطني مش قادره
اعصابي بدأت تفلت: انتي شربتي ايه ؟؟؟ ادوكي ايه؟
- عمر.. عمر واحمد
= ادوكي ايه؟؟ 
- على فكره يا يوسف انت بتعمل كل ده عشان بتكرهني وعايز تعرف جدو اني بشرب حاجات
= لا انا مش بكرهك  عـ.ـر.فيني بس اخدتي ايه مش هقول لحد صدقيني
- تؤ تؤ انت عايز تعرفه كل الى بعمله عشان يكرهوني اكتر صح؟ هو انت يا يوسف جاي بعد كل ده عاوز تعلمني؟ خلاص! الوقت فات فاهم؟ عارف انا دلوقتي مش.. انا دلوقتي عايزه اروح لبابا.. دلوقتي.
كملت وهي بتضحك: اصل انا اخدت منهم بوـ..دره.. شمـ.ـيـ.ـتها وحاسه اني خلاص..
"بصتلها بصدmه وعدm استيعاب !!!!"
" لكن قبل ما استوعب الى قالته وقعت بين ايدي..! " 
" شلتها بسرعه وخرجت بيها من المكان ده ودخلتها العربية فضلت افوق فيها وكنت حاسس انها حاسه بوجودي فا جبت البرفيوم من جمبي ورشيته عشان تفوق اعصابي كانت خلاص سابت ومش عارف افكر طلعت موبايلي عشان اكلم جدو ومكنتش عايز اعمل كده كنت سايب ده اخر حل لكن انا دلوقتي مش عارف اللحقها رنيت عليه بسرعه وقبل ما اقول اي حاجه سمعتها بتكح وبتفوق اتنهدت اخيرا وخت نفسي بأرتياح وقفلت الخط.. " 
- ليلي! 
= انا فين؟
- انتي كويسة حاسه بأيه؟
= انت بتعمل ايه هنا انا عايزه.. عايزه ارجع لصحابي انا مصدعه اوي ايه الحر ده ؟ 
" مكنتش قادره تتحرك اصلا فا قفلت العربية و طلعت قدام وبدأت اسوق وهي ورا عماله تحْترف بالكلام " 
- اسكتي شوية بقا انا مش فاهم بتقولي ايه اصلا!! 
= ولا انا !! 
- ما طبيعيي مش روحتي طفحتي الزفت معاهم
= انت الزفت..
- شكرا 
= انا دmاغي و.جـ.ـعاني دmاغي مصدعه ايه السقعه دي انت حْاطفني فييين !! 
- حْاطف مين !!! اسكتي انا مش طايقك
زعقت بعدm وعي وهي بتحْبط الكرسي الي انا قاعد فيه: ولا انا يا قلبظ انا بكرهك جدا و بكره اليوم الى جيت فيه الفيلا 
- والله انا بكره اليوم الى عرفتك فيه انتي ومصايبك دي الى مش بلحق اخد نفسي منها !
" لقيتها سكتت وانا كنت وصلت قدام الصيدلية فا نزلت جبتلها برشام صداع واشتريت مياه "
"دخلت العربية وادتلها البرشام وبدل ما تحطها ف بوقها لقيتها حطيتها في شعرها فضلت باصص وانا بحاول استوعب الى بتعمله شربت بعدها المياة واتنهدت"
- الصداع راح خلاص انا كويسة
"  ضـ.ـر.بت بأيدي على وشي لما ادركت انها مش مدركه اي حاجه بتعملها !!! "
= انا همـ.ـو.ت واعرف انتي بتعملي في نفسك كده ليه ؟؟ ليه واحده زيك عندها حياة وناس بتحبها وكل ده ومبوظه حياتك كده؟؟ 
- انا عايزه اخرج من العربية
= مش هتخرجي يا ليلي لحد ما اشوف هعمل فيكي ايه طنط لو شافتك كده هتروح فيها 
- خلاص امشي من هنا 
= امشي اروح فين! 
- عند الشجرة.. نروح عند الشجرة مكان الورده الى انا سبتها 
= يا الله... اعمل ايه بس ساعدني يارب
- خد برشام وهتبقي كويس ويلا قولتلك نروح عند الشجره.. وديني 
" نفخت بضيق وانا مش فاهم هي بتقول ايه وفضلنا في العربية يجي ساعتين الساعه جت واحده وجدو رجع يكلمني فا قولتله اني كنت بكلمه عشان اقوله اننا هنتأخر وطمنته و وقتها قررت ارجع بيها " 
" وصلنا قدام الفيلا فا بصتلها" 
- ليلي ركزي معايا هخدك ونطلع براحه هطلعك اوضتك ماشي؟ اوعي تعملي اي صوت
" عملت لي بأيدها علامه لايك "
- ربنا يستر تعالي
" سندتها قدام الأمن كأنها دايخه عادي ولما دخلنا الفيلا ملقتش حد فا اطمنت شلتها بهدوء وهي مسكت في رقبتي كانت هتحْنقني " 
- هتوقعني
= شششش اسكتي متخافيش ماسكك كويس اهو سيبي بس رقبتي عشان همـ.ـو.ت
" رخت ايدها شوية وانا طلعت بيها عالسلم بهدوء وسمعت صوت تحت فا طلعت بسرعه ودخلت اوضتها حطتها على السرير وقفلت الباب وقفت ورا اسمع وكان صوت طنط هدي!. "
" لقيتها بتخبط فا مكنتش عارف اعمل ايه! "
- ليلي انتي جيتي ؟! افتحي الباب
روحت عندها بسرعه و اتكلمت بصوت وا.طـ.ـي جدا: قولي بغير قوللها بغير فا قافله الباب
علت صوتها: هو بيغير يا ماما !! 
لطـ.ـمـ.ـت على وشي وقولت بصوت وا.طـ.ـي متعصب: هو مين الي بيغير قولي انتي 
قالت بنفس الصوت: انتي !
- انا ايه يا ليلي افتحي !! اي الى اخرك كده ؟؟؟ 
"بصتلي وهي مستنياني اغششها"
"فا قولت لها كلمه كلمه"
- بكره بقا يا ماما عشان هنام 
= ماشي يا ليلي! 
" فكرت انها ممكن تخبط على اوضتي فا معرفتش اعمل ايه بصيت للبلاكونه وخرجت ومنها دخلت اوضتي وفعلا لقيتها بتخبط فا فتحت ورسمت على وشي ابتسامه مرْيفه" 
- ايه ده لسه صاحيه يا هدهد؟ 
= انتوا كنتوا فين يا يوسف!! 
- احنا؟ كنا في.. حفله تبع حد من صحاب ليلي
= وتتأخروا كده؟ 
- انتي عارفه يا هدهد انها عنيده وانا قولت بما اني معاها خلاص هخلي بالي عليها
= يعني محصلش حاجه؟ هي مرضتش تفتحلي! 
- اصلنا راجعين همدانين شوية متقلقيش
= طيب يا حبيبي.. معلش لو قلقتك تصبح على خير 
" مشيت وانا اتنفست اخيرا.. كرهت فكره اني كدبت عليها ومخبي حاجات من حقها تعرفها عن بـ.ـنتها ! " 
" خرجت البلاكونه تاني ودخلت اوضتها لقيتها راحت في النوم بصتلها وابتسمت بسخريه.. شكلها البرئ وهي نايمه مش لايق مع شخصيتها إطـ.ـلا.قا..
رجعت اوضتي واخيرا قررت انام.. " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد 
|| تاني يوم | الساعه 10 || 
" صحيت لقيت نفسي نايمه بهدوم الخروج ودي مش عادتي..! استغربت اني مش فاكره اي حاجه. مفيش اي حاجه راضيه تيجي في دmاغي غير صورة يوسف! انا اخر حاجه فكراها اننا زوغنا منه؟! وطلعنا نشرب حاجات.. و.. احمد! البودره الى جابها اكيد الى عملت فيا كده!!! انا لازم اعرف حصلي اية ! " 
" خرجت البلاكونه ودخلت اوضته لاقيته نايم...! وهو بينزل بدري ومفروض يبقي صحي الا اذا كان سهران معانا و مروحش!.؟؟ "
حْبطت على كتفه: انت ! قوم كلمني !! 
 = مين..
- قوم بصلي و كلمني !! 
"فتح عينه ببطئ وفرك فيها بتعب"
- فيه ايه؟
= انت مشيت امبـ.ـارح لما خرجت مع صحابي؟
- خرجتي ؟؟
بصتله بنص عين: اه خرجت 
" قام من على السرير وبصلي في عيوني "
- هو انت خرجتي انتي وهما؟ ولا فضلتوا فوق ؟
= انت تعرفني ايه الى حصل امبـ.ـارح بالظبط فاهم؟؟
" بصلي بقلبه وش بعدين بص قدامه " 
- الساعه عشره!! انا عندي شغل! وسعي كده اطلعي بره 
= مش هطلع غير لما تفهمني حصل ايه !! 
- الحاجه الوحيده الى هعرفهالك اني قولت لطنط هدي اننا كنا سوا و اتأخرتي وانا فضلت معاكي ورجعنا سوا برضو 
= يعني ايه !!! 
- يعني لما ارجع نبقي نتكلم 
= هنتكلم دلوقتي! 
" مهتمش ليا و فتح دولابه وقــلـــع التي شيرت فا لفيت وشي! خرجت من الأوضة وانا متعصبه ودخلت اوضتي " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 
|| في الفيلا الى كان فيها الحفلة ||
- عمر.. يا عمر
= نادين؟! اية ده احنا بنعمل اي هنا؟! احمد !
- هممم
= قوم ياعم..!
صحي وبص حواليه: احنا فين
نادين: فين ليلي ! وايه الى حصل انا مش فاكره اي حاجه ليه 
- ولا انا! 
= وانا برضو مش فاكر الزفت الى شربتو لينا ده ايه !
- انا مالي ياعم عمر مانا شربت منه زي زيكم
= وفين ليلي !!!
" نادين طلعت الموبايل ورنت عليها "
- الو ؟ 
= ليلي انتي كويسة!
- انا كويسة انتوا تمام؟ انا صحيت مش فاكره اي حاجه يجماعه ! 
= واحنا برضو انتي مشيتي ازاي!!
- شاكه ان يوسف هو الى وصلني بس مش راضي يحكيلي اي حاجه!!! 
= احنا هنبقي نعدي عليكي بليل
- ماشي
" قفلت معاها وبصتلهم يلا نمشي.. معرفش ازاي صاحب الفيلا سابنا اصلا ! " 
" نزلوا هما التلاتة ولاحظوا ناس مرميه فكل حتة و فهموا ان كلهم حصلهم نفس الموضوع "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في شركة عزيز عبدالرحمن للأجهزة ||
" وصلت و دخلت مكتب مريم " 
- اسف جدا على التأخير.. التقارير اتقدmت؟ 
= ايوه براجعها دلوقتي..
- تمام  كويس جدو هنا؟
= لا راح المصنع 
- انا مضطر اروحله.. محتاجه ضروري
= طيب هو كدا كدا النهارده مفيش غير دراسة التقارير والحاجات الى اتناقشت فالاجتماع فا بكره هو الى مهم عشان هنبدأ نمضي على الخامـ.ـا.ت وكده
- تمام انا هراجعهم معاكي ولما اخلص اروحله.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
سبحان الله العظيم 
|| داخل المصنع | قسم التغليف ||
- ممكن افهم فين المشكلة ؟ 
= العمال مش شايفين شغلهم يا عزيز بيه عندنا تسليم 150 تلاجه وزي ما سيادتك شايف بيشتغلوا ازاي
- هو ايه الى حصل بالظبط؟؟
= حضرتك بيقولوا الاجهزه الى شغالين بيه معظمها مش عاجباهم وعايزة تجديد و بيتلكعوا و زي ما يكون قاصدين يتفقوا كلهم على تأخير الصفقه 
- وليه كل ده يا وليد ؟؟ مش بيقبضوا فلوس !! 
= حصل سيادتك مش بـ.ـنتأخر عليهم دقيقة
- انا هتعامل معاهم
= بنفسك!!
- امال انا جي ليه ؟؟
= ايوه لكن ابن حضرتك استاذ عبدالله قالي هينزلهم جزا وهيتعامل معاهم بطريقة تانيه
- سبني انا هتكلم معاه.. في مكتبه هو صح
= أيوه 
" عزيز كان في طريقه لمكتب عبدالله و فتح الباب ودخل لاقاه قاعد وباين عليه الهم..! "
- بابا! خير حضرتك حصل حاجه
= محصلش حاجه اقعد
- امال سبت الشركه ليه
= جاي اشوف المشكلة الى العمال عاملينها
- وحضرتك عرفت منين
= انت فاكرني كبرت ولا اية
ابتسم ابتسامه خفيفه: انا هتعامل  معاهم عموما متشغلش بالك
- انا عايز افهم دلوقتي الموضوع كله
= الاجهزه الى شغالين بيها معظمها قدmت فا بيتبطروا بقا و عاوزين يغيروها بدل ما نصلحها و بيتكلموا ف إجازات و مرتبات و حاجات كلها تافهه بس انا عارف كويس ان حد فيهم الى اكيد مشجعهم ومحرضهم يعملوا كل ده و يبوظوا شغلنا! دول عايزين طريقه حاده يا بابا وانا بقا هفوق لهم
- غلط! 
= يعني ايه؟ 
- العمال هي نص المصنع لو مكنتش كله
= بس مش بالطريقة دي! كده هيتكبروا علينا
- الاجهزه كدا كدا لازم تتغير يا عبدالله 
= ايوه يا بابا لكن هما كدا هيشوفوا نفسهم عليا
- انا الى هتعامل معاهم 
"الباب خبط فا عبدالله رد"
- ادخل... اية ده يوسف كمان ؟
= إزيك يا عمي.. إزيك يا جدو
- الحمدلله تعالي اقعد كنت لسه هكلمك
"فتح زرار من جاكيت البدلة وقعد برسمية"
عبدالله: ناوي على ايه يا عزيز بيه
عزيز: اسمع بقا الاجهزه هتتغير بس وهنقول ان ده قرار صدر عشان منفعش يتعملها صيانه وعرفهم ان طلب المرتب و الإجازات هتدرسه حسب شغل المصنع وتشوف هينفع ولا لاء وتوافق عليه ايا كانت الظروف بس ده طبعا لما شغل التغليف يخلص بالنسبالك يا يوسف بقا عاوزك تجيب حد من الحسابات عشان يعملنا دراسة جدول ونشوف التكلفة وكل التفاصيل دي
عبدالله: يعني تقصد ناخدهم على قد عقلهم بدل ما اتعامل بغشامه
- بالظبط.. لأننا مش عاوزين نخسرهم يا عبدلله العمال دول من ايام مهدي الله يرحمه..
بصيت لجدو: انا كنت عايزه اتكلم مع حضرتك
= طيب تعالي احنا كدا كدا نازلين 
" خرجنا عند العربية وقبل ما ابدء اتكلم معاه بصيت في موبايلي لقيت الساعه 5.. "
- طب جدو.. ينفع تيجي بدري انهارده
= انا كدا كدا رايح مشوار للبنك وراجع روح انت البيت ونتكلم براحتك لما ارجع انا كنت مستنيك امبـ.ـارح وانتوا اتأخرتوا كنتوا فين كل ده
- في ... فالحفله تبع صحابها
= وهي كانت موافقه كده عادي..
- يعني.. تقدر تقول لاء بس حضرتك ضغط عليها اروح معاها
= لأني مش عاجبني الى هي بتعمله ده
- ولا انا! 
" بصلي فعيوني وهو عارف اني شايل كتير "
- طيب يا يوسف روح انت البيت وانا هحصلك ولا تيجي معايا
" رجعت ابص للموبايل بتاعي تاني..! "
- هو انا في حاجه هعملها بس..
= طيب روح انت
" ركبت البايك و اتحركت بسرعه على اللوكيشن الى قدامي على الموبايل "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في المقطم | عند الجبل || 
" وصلت وقعدت لوحدي كنت بفكر افضل لوحدي شوية بس مليت وهما اصلا كانوا هينزلوا بس قولت لهم محدش يجي فا قررت ابعتلهم لوكيشن على الجروب عشان يجولي و بعت لأحمد بالتحديد يجيب معاه حاجات.. " 
" كنت سانده على البايك ومستنياهم ولما سمعت صوت عرفت انهم وصلوا بصيت ورايا و اتفاجئت بـ يوسف " 
- انت ايه الى جابك هنا؟؟ عرفت اني هنا منين !!! 
كان باصصلي بعيون حاده و عْضب: امشي قدامي حالا هنرجع البيت
= انت تاني ؟؟ انت مش بتزهق يحبيبي مش بتحس؟ 
- انتي عارفه لو مجتيش معايا هيحصل ايه؟ هعرفهم كل حاجه هخليهم يخدوكي يعملوا ليكي تحليل ويعرفوا الزفت الى شربتيه امبـ.ـارح انتي مشوفتيش شكلك كان عامل ازاي ؟؟؟ بطلي قر * ف بقا !!
= يعني طلعت ورايا!!
- اه! طلعت وعرفت شربتي ايه!!
ضحكت بسخريه: بس معرفتش حد صح
= انا معرفتش حد بمزاجي!! انا فضلت معاكي لحد بليل وبعدين روحتك عشان محدش فيهم يحس بحاجه مشوفتيش نفسك كنتي هتمـ.وتي وعايزه تكرري ده تاني؟؟ انسي ! انتي هتبطلي الى بتعمله ده غـ.ـصـ.ـب عنك 
زعقت فوشه جـ.ـا.مد: اخرس !!!! انت ملكش اي حق تعمل كل ده انا حره !! 
زعق بنفس نبرتي: مش حره !!!! انتي مش حره ! ومش هسمحلك ابدا تعملي اي قر*ف تاني ولا تقابلي صحابك دول حتي 
- والله ؟؟ وهتعملها ازاي؟ فاكرني عيله!! انت ياحبيبي مش قدي ! روح ارجع مطرح ما جيت يا يوسف! انت مش هتغير حاجه فا متعملش بطل! 
بصلي بخيبه أمل: خسارة المرحلة المتدنيه الى وصلتي لها الى معرفش وصلتي لها ازاي حصلك ايه خلاكي بالشكل ده.. عمي مهدي ميـ..ـت بقاله سنتين بس وانتي حالتك كده؟؟ 
" اول ما سمعت اسمه و كلمه مو*ت فنفس الجمله اعصابي باظت.. حسيت وقتها بكذا شعور كلهم سواد!! بصتله وانا مركزه عيوني عليه"
- اسكت متتكلمش! 
= انتي ضيعتي تربيته ليكي! فاكره انوه كده فرحان؟؟ عارفه لو كان موجود وشاف كل الى بتعمليه ده؟؟ 
جـ.ـسمي سخن وقربت منه بكل غـــضــــب الدنيا وزعقت: انا بقولك اخرس خالص !!!! متجبش سيرته متتكلمش !!! 
كنت همشي من قدامه ولكنه مسكني: مش هتروحي في حتة !!! لو هو مش موجود فا انا موجود ومش هسمحلك تضيعي نفسك !!! ولا عاوزاني اخيب ظنه زيك؟؟ 
" بصتلي وقتها بنظره تعجب من الى قولته وكأنها مش مصدقه فضلت مركزه عيونها عليا وهي بتحاول تستوعب الجملة.. وانا سكت.. " 
- انا مكنش قصدي ان..
" صْربته بالقلم بدون تفكير بعد الجمله الى قالها وهو حط ايده على وشه ورجع بصلي " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع..
- انت ايه الى جابك هنا؟؟ عرفت اني هنا منين !!! 
=  امشي قدامي حالا هنرجع البيت
= انت تاني ؟؟ انت مش بتزهق يحبيبي مش بتحس؟ 
- انتي عارفه لو مجتيش معايا هيحصل ايه؟ هعرفهم كل حاجه هخليهم يخدوكي يعملوا ليكي تحليل ويعرفوا الزفت الى شربتيه امبـ.ـارح انتي مشوفتيش شكلك كان عامل ازاي ؟؟؟ بطلي قر. ف بقا !!
= يعني طلعت ورايا!!
- اه! طلعت وعرفت شربتي ايه!!
ضحكت بسخريه: بس معرفتش حد صح
= انا معرفتش حد بمزاجي!! انا فضلت معاكي لحد بليل وبعدين روحتك عشان محدش فيهم يحس بحاجه مشوفتيش نفسك كنتي هتمـ.وتي وعايزه تكرري ده تاني؟؟ انسي ! انتي هتبطلي الى بتعمله ده غـ.ـصـ.ـب عنك 
زعقت فوشه جـ.ـا.مد: اخرس !!!! انت ملكش اي حق تعمل كل ده انا حره !! 
زعق بنفس نبرتي: مش حره !!!! انتي مش حره ! ومش هسمحلك ابدا تعملي اي قر*ف تاني ولا تقابلي صحابك دول حتي 
- والله ؟؟ وهتعملها ازاي؟ فاكرني عيله!! انت ياحبيبي مش قدي ! روح ارجع مطرح ما جيت يا يوسف! انت مش هتغير حاجه فا متعملش بطل! 
بصلي بخيبه أمل: خسارة المرحلة المتدنيه الى وصلتي لها الى معرفش وصلتي لها ازاي حصلك ايه خلاكي بالشكل ده.. عمي مهدي ميـ..ـت بقاله سنتين بس وانتي حالتك كده؟؟ 
" اول ما سمعت اسمه و كلمه مو*ت فنفس الجمله اعصابي باظت.. حسيت وقتها بكذا شعور كلهم سواد!! بصتله وانا مركزه عيوني عليه"
- اسكت متتكلمش! 
= انتي ضيعتي تربيته ليكي! فاكره انوه كده فرحان؟؟ عارفه لو كان موجود وشاف كل الى بتعمليه ده؟؟ 
جـ.ـسمي سخن وقربت منه بكل غـــضــــب الدنيا وزعقت: انا بقولك اخرس خالص !!!! متجبش سيرته متتكلمش !!! 
كنت همشي من قدامه ولكنه مسكني: مش هتروحي في حتة !!! لو هو مش موجود فا انا موجود ومش هسمحلك تضيعي نفسك !!! ولا عاوزاني اخيب ظنه زيك؟؟ 
" بصتلي وقتها بنظره تعجب من الى قولته وكأنها مش مصدقه فضلت مركزه عيونها عليا وهي بتحاول تستوعب الجملة.. وانا سكت.. " 
- انا مكنش قصدي ان..
" صْربته بالقلم بدون تفكير بعد الجمله الى قالها وهو حط ايده على وشه ورجع بصلي " 
= اياك تتكلم معايا بالطريقة دي مره تانيه
" اتصـ.ـد.م من رد فعلي و كتم العْضب جواه فضل بينا نظرة طويلة.. لقيت صحابي ورايا "
نادين: ليلي انتوا هنا سوا؟
"مردتش على حد واتحركت عشان امشي" 
نادين: ليلي رايحه فين؟؟ يابـ.ـنتي؟؟ 
" كملت لحد البايك و ركبت ومشيت... مكنتش عارفه اروح على فين.. ملقتش مكان اروحه وانا مضايقه وبعيط غير مكان واحد.." 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم "
|| في الفيلا  | الساعه 11 ||
" رجعت وانا حاسس اني اتصرفت معاها غلط انا مليش دعوة بكل ده هي عندها حق.. انا هاجي بعد كل السنين دي واعمل دور الكبير العاقل.. لقيت جدو قاعد فا روحت جمبه " 
- مالك يا يوسف؟ و فين ليلي
" حكيت له كل الى حصل.. بأستثناء الى هي بتعمله وقولت اني اتخانقت معاها عشان مش مرتاح لصحابها لكن مجبتش سيرة اي حاجه.. " 
جدو بصلي بقلة حيلة: دي غلطتي كان لازم اقولك 
- تقولي ايه بالظبط
= موضوع ليلي و مو*ت مهدي
- طيب فهمني
= احنا مش بنجيب سيرته حتي قدامها عشان من وقت موـ.ـته وهي متأثرخ نفسيا و جربنا نجبلها دكتور نفسي رفضت تقعد معاه دخلت في حالة سيئة جدا.. وحاولت تنتـ.حر ايدها فيها جرـ..ح اثر الموضوع ده 
"بصتله وانا متفاجئ ومش قادره افهم"
= و ليه كل ده ؟؟ مش عمي الله يرحمه ما*ت طبيعي؟ 
- مش بتتكلم حاولنا نتكلم معاها وكل مره كانت بتيجي بـ.ـنتيجه عكسية فا بطلنا نجيب سيرة الموضوع خالص والى هي عملته معاك ده لأنك دوـ..ست عليها جـ.ـا.مد من غير قصدك
- طب مش هما علاقتهم كانت كويسة! انا مش فاهم حاجه يا جدو.. طب هي هتفضل كده؟ 
= هي كده بقالها سنتين.. وانا لما كلمتك عشان تيجي كان عندي امل انها تنسي او تنـ.ـد.مجوا سوا لكن هي مش بتخرج غير مع صحابها و ترجع متأخر و بسبب خــــوفنا انا و هدي عليها مش راضين نمسك عليها او نحسسها اننا بـ.ـنتحكم فيها هتعاند اكتر وبرضو مش هيجيب نتيجه فا قولنا نسيبها تتلهي احسن ما ترجع وتعمل حاجه فنفسها!
- وعلاقتها كده بالكل؟! مش بتقرب من اي حد 
= ايوه بالذات مريم.. مريم حاولت تقرب منها لكن ليلي رفضت ده وشافته شفقه و اتعاملت معاها بقسوة جدا من سنه بالظبط.. اتخانقوا خناقة جـ.ـا.مده و ليلي طردتها و زقتها بره الاوضة قالتلها متجيش هنا تاني.. وفات الوقت ومريم واخده جمب عشان كده املي فيك كان اكبر شوية
" حسيت بشعور ضيق في قلبي.. الموضوع كل مدي بيتعقد فكرت فاللحظة دي اقوله كل حاجه.. أكيد هو هيبقي ادري مني يتصرف معاها ازاي!! لكن انا.؟ " 
- جدو بصراحه انا عايز اقولك حاجه..
" قاطـــعـــنا صوت الباب وهو بيتقفل بقوة كانت هي.. طلعت من غير حتي ما تبص ناحيتنا " 
= قول يا يوسف فيه ايه؟
- مفيش.. كنت بس هقولك اني حاسس الموضوع صعب لكن هحاول 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
استغفروا..
" طلعت اوضتي وقفلت الباب لقيت ماما في قفايا وانا مكنتش فايقه لحد وقفت قدامي و ربعت ايدها و بصتلي نظره الى هو هدوء ما قبل العاصفه  " 
- ماما انا هنام
= والله؟ كل ما لما اجي اكلمك هتطلعي لي بمـ.ـيت حجه ؟ انتي كنتي فين انا قلقت عليكي يا ليلي
-  مش قادره اتكلم دلوقتي
= يعني ايه؟ 
- يووووووه بقا !!!
قومت من مكاني عشان اخرج وقفت قدام الباب وبصتلي بتحذير: هنتكلم يا ليلي! الوضع ده مش هينفع يفضل مستمر انتي بتدmري حياتك! 
= اديكي قولتي حياتي ! 
- وانا امك!
" نرفزتني وانا اصلا جاية مش طايقه نفسي فا خرجت البلاكونه عشان انط لاوضة يوسف واخرج ! "
" كنت طالع اوضتي بعد ما خلصت كلام مع جدو وقبل ما افتح الباب لاقيته اتفتح و ليلي خارجه منها" 
لقيتها اتكلمت بزعيق: دي بقت حاجه تقرف حقيقي!! 
لقيت طنط هدي خارجه من اوضتها: ليلي ! خدي هنا !!! 
يوسف: فيه ايه يا طنط هدي نفسك
" نزلت على السلم و جدو كان طالع اوضته هو كمان "
عزيز: حصل ايه الزعيق ده!
هدي: شايف نازلة و سيباني ازاي؟؟ عشان بس بسألها كنتي فين!! 
عزيز: طب اهدي سبيها و الصبح نتكلم يا هدي
" نزلت وراها لقيتها قعدت فالجنينه كنت متردد أروح ولا لاء.. وافتكرت كلام جدو ومكنتش لسه خت قرار هعمل ايه بالظبط! فا مروحتلهاش.. ورجعت تاني اوضتي " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| تاني يوم الصبح | الساعه 11 في الشركة || 
" روحت الشركه افصل شوية من كل ده و بالمره اتابع الشغل.. بس كنت سرحان اغلب الوقت ..
سمعت حد بيحْبط على المكتب بتاعي " 
- اتفضل
= انت مالك يا استاذ؟
- خير يا انسه مريم
ابتسمت وقعدت: شكلك مش تمام من الصبح
= مفيش بس موضوع كده..
- طيب قول يمكن اساعدك؟
= لو حد في مشكلة وانتي عايزه تساعديه لكن مش عارفه وهو يهمك.. بس هو اصلا مش مهتم يساعد نفسه فاهمه؟ يعني كأنك بتحاربي لوحدك
بصتلي بتفكير: طيب خلينا نتكلم بصراحه
- قولي
= احنا بـ.ـنتكلم عن ليلي؟ 
بصتلها وابتسمت: انا عارف انك ذكية عموما.. فا مش هتفاجئ انك فهمتي..
- انا حاولت اساعدها قبلك يا يوسف وبقولك بلاش
= ليه؟ 
- لأن شخصيتها معقده.. ولحد دلوقتي محدش فاهم بتعمل كده ليه 
= مت عـ.ـر.فيش يوم موـ.ت عمي لو حصل اي حاجه مثلا!
- محصلش اي حاجه يابني وليلي مكنتش كده ليلي ساقطه سنه بسبب الى هي فيه ساقطه سنه بعد ما كانت الاولة على الدفعه مرتين ومفروض تدخل امتحانات السنه دي وطنط هدي بتعمل كل شيء عشان ليلي تكمل!! المفروض فاضلها سنه و تتخرج لكن هي مش بتعمل اي خطوة في حياتها! 
" اللغز كبر في دmاغي ومكنتش قادر افهمها " 
= وانتي شايفه نتصرف ازاي
- مش عارفه.. صدقني معرفش انا نفسي ترجع زي زمان اوي كنت بخطط اننا هنشتغل سوا.. كانت قالت لي في مره كنا قاعدين مع عمي انها هتشتغل معاه في قسم الاجهزه و التصنيع وكده
ابتسمت وكملت: كنا بـ.ـنتحدي بعض مين هيبقي اشطر وكانت حتي بتقول لعمي مهدي هبقي احسن منك فالشغل..
- مجربتيش تسأليها حصل ايه؟؟
= جربت.. من سنه كده.. وقتها اتحولت عليا و طردتني بره حياتها! مقلتش حاجه بس غير اني خايفه عليها وانها بوظت حياتها من وقت مـ.ـو.ت عمي وده مينفعش ومش هيريحه 
حطيت راسي بين ايديا: الموضوع كل مدي عمال يتعقد..
= انا عندي امل في ربنا..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 
" صحيت متأخر وانا دmاغي و.جـ.ـعاني ونزلت افطر اي حاجه عشان اخد برشام الصداع و قابلت ماما في المطبخ " 
- ماما.. مش هتتكلمي معايا يعني؟
= أيوة 
- يا ماما قولتلك متكلمنيش وانا متعصبه! وترجعي تزعلي 
= فعلا؟؟ هو ده ردك على طريقتك معايا
- انا اسفه
= اسفه فعلا؟؟ شايفه نفسك غلطانه؟ ولا بتتأسفي وخلاص عشان اسكت؟ 
- طب اعمل اية؟ 
= متعمليش يا ليلي كفاية الى عملتيه
" سابتني ومشيت وانا موبايلي كان عمال يرن فا رديت" 
- ايه يا احمد عمال تزن ليه !! 
= انا بره الفيلا اخرجي
- بره!! 
= ايوه تعالي
" خرجت له و كان لوحده " 
- فيه ايه؟ 
= السبق اتحدد انتي مش بتفتحي موبايلك! 
- لا امتي!! 
= بكره! الساعه 9 بليل 
- طب و ايه التفاصيل
= متقلقيش انا رتبت كل حاجه المهم اننا لازم نكسب عشان نتأهل للجولة الأساسية 
- عيب عليك
= فيه حاجه كمان.. نادين وعمر قفشوا منك على فكره بقالك يومين تكلمينا نخرج و تمشي واخر مره ابن عمك ده بوظها ايه جابه معاكي ؟ 
- سيبك منه دلوقتي المهم مفروض نبقي اربعه فالفريق ومفيش غيري انا وانت وعمر محتاجين حد
= عمر  قال كلم واحد وهيبقي موجود 
- حد نعرفه؟ 
= مش عارف قال اسمه وليد من البحيره حاجه كده احنا كدا كدا نازلين بليل تيجي
- اها ابعتوا لوكيشن
= بس تيجي بس
- هاجي انا اصلا مخـ.ـنـ.ـوقه اختارو انتوا مكان حلو
= محدش بيختار اماكن حلوه زيك
ضحكت: محدش بيحب الاماكن بتاعتي غيرك
" كنا واقفين بنضحك و شوفت يوسف وصل واول لما شافنا سوا اضايق وانا قررت اضايقه اكتر وفضلت واقفة مع احمد شوية وبعدين مشي فا دخلت الفيلا لقيته واقف في وشي كالعادة حقيقي انا بقيت متعوده لو مقرفنيش في عيشتي يمو*ت "
- هو جاي هنا ليه؟؟ 
= اظن انت متوقع هقول ايه
- انت مش مقدره خالص اني ساكت ومش عايز احطك في مشكله معاهم؟
= تؤ.. حطني وملكش دعوة
- متتحدنيش يا ليلي
= انت الى متقفش في سكتي! 
- طب حلو يا انا يا انتي!
" ضحكت بسخريه ومشيت وسيبته "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد 
" نزلت اقابلهم بليل و استغربت انوه منطش ورايا كنت في كميه راحه غير طبيعيه ظبطنا سوا كل التفاصيل عشان السبق وبعدين روحت وتاني يوم صحيت كلي حماس! والوقت جري بسرعه او يمكن عشان انا كنت متحمسه طول اليوم جهزت وعرفت ان يوسف في الشركه هو وجدو فا اطمنت ان انهارده كمان هرتاح منه!! الساعه خمسه كنت في طريقي ليهم عشان نتقابل قولت اللحق انزل قبل ما الرزل يجي ورايا و يلزق " 
|| في الساحه ||
نادين: جيتي بدري! 
- عيب عليكي عمر واحمد فين؟
= معرفش راحوا يعملوا حاجه هناك كده 
- طب الواد الى قالو عليه جه ؟
= تقريبا اه مش عارفه
- طيب حلو انا هدخل الحمام وجاية
= خديني معاكي
" خرجنا و لقيناهم قاعدين بيتكلموا وأول ما وصلنا سكتوا " 
نادين: فيه اي يا عمر سكتوا يعني
قعدت وبصتلهم بشك: فيه ايه؟
احمد: قولها بقا قول 
عمر هرش في دmاغه: الواد الى متفق معاه وليد.. مش بيرد عليا..
بصتله بدهشه: انت بتهزر صح
بصينا ليهم بجديه محدش رد نادين بصتلي: مش بيهزروا 
" فضلنا مضغوطين لحد ما السبق قرب يبدأ ولاننا اول فريق يسجل وقفنا احنا التلاته على الخط قبل السبق بتلت دقايق وكنا بنستعد ولبسنا الخوذه وجمبنا الفريق التاني من اربع اشخاص.. كنت محبطه من الموضوع ولكن في اخر دقيقة حد وصل و وقف جمبنا على الخط بصتله بتركيز يمكن اعرفه لكن الصفارة صْربت فا انطلقنا كلنا.. ! " 
" كان في اتنين منهم معدينا ويعتبر حد معديني لكن عمر واحمد كانوا متقدmين و وليد الى جه فالأخر كان ماشي جمبنا .. بدأ يزود سرعته على الآخر وبقي هو المتقدm و انا وصلت جمب عمر و احمد وكنا حاطين مايك بـ.ـنتكلم فيه " 
- عمر اطلع يلا واتقدm!! 
" بدأ يزود سرعته و و مفضلش غيري انا واحمد الى مفروض نتقدm لكننا كنا بنشوش على تلاته منهم و واحد بس منهم الى تقدm وده كان في صالحنا جدا لكن فجأة اتنين منهم تقدmوا مره  وقتها عمر و وليد عدوا خط النهايه وكان فاضل انا و احمد " 
- ليلي يلا زودي عشان نعدي! 
= انا خايفه الاخير يكسب يا احمد !! 
- متخافيش يلا زودي!! 
= كنت بحاول اتحكم فالسرعه معرفتش واكتشفت ان فيه غلط فالسرعات و الفرامل !!!! السرعه وقفه عند حتة معينه و فيه حاجه غلط فالبايك
اتكلمت بخضه: احمد اللحقني !! البايك مش بيقف ولا عارفه اتحكم فيه!! 
- ايه!! انتي بتقولي ايه!!! 
عمر كان سامعنا واتكلم بعدm فهم: جماعه الى بيحصل !!!! 
- عمر ليلي مالها؟؟؟ انت سامع ايه ؟؟ 
= احمد اللحقني !! 
- هقرب البايك بتاعي ليكي نطي جمبي بسرعه ! 
= مش هعرف !!! 
- لا يا ليلي هت عـ.ـر.في !!!
" وفعلا قرب مني وفضل يزعق عشان انط وانا كنت خايفه حاولت اثبت بس البايك بتاعتي ونطيت لعنده و البايك بتاعتي كملت و اتقلبت الكل اتخض واحمد عدي الخط بيا نادين و عمر جريوا عليا واتفاجئت بالرابع بيقــلـــع الخوذه وبيجري ناحيتي ! يوسف !!! " 
قــلـــعني الخوذة وبصلي بتفحص: انتي كويسة!!!! 
" بصتله وانا مش مستوعبه حاجه وبصيت لعمر!!"
نادين قربت بحْضه: حصلك حاجه؟؟ 
أحمد بزعيق بدأ ينادي للمنظم: في حد لعب فالبايك بتاعتها وهي مركونه !!!!!
" كذا حد تبع السبق قربوا وحصلت مشكلة وانا اتفاجئت بـ يوسف بيدخل فالمشكلة و كان ماسك في واحد منهم..!! الموضوع هدي و احمد قالنا هيراجعوا الكاميرات وانا كنت مضايقه عشان البايك لكن الى كان مضايقني اني اتعمل عليا حوار " 
احمد: خلاص يجماعه يلا نمشي و بالنسبة للبايك قالو هيصلحوها..!
- تمام 
 احمد: ليلي استني
- ابعد عني !! ولا استني ولا زفت !! 
عمر: احمد ملوش دعوة دي كانت فكرتي اني اكلم يوسف
نادين بصتلي: ملاحظين انوه واقف جمبنا صح
"بصتله وهو كان ساكت"
بصيت لعمر وابتسمت: مبروك يا عمر 
عمر بعدm فهم: على ايه! 
- على السبق الي لحقته انصحك بقا تجيب حد كمان عشان من انهارده انا مش معاكم 
احمد بأعتراض: هو ايه الشغل ده ؟؟ 
نادين: علي فكره كل ده وقته! انتوا مش شايفين الى حصل
احمد: فعلا احنا محتاجين نهدي ونتكلم بعدين
- ولا هنتكلم ولا زفت انا ماشية ومحدش منكم يتكلم معايا ابقوا اشبعو بيه
" مشيت وسابتنا وكلهم بصولي بصمت و بصوا لعمر بنظره لوم.. اتحركت وراها " 
- استني هوصلك هتروحي ازاي! 
= ملكش دعوة وعلى فكره تاني مره متتخانقش عشاني انا مش ضعيفه وهعرف مين عملها واخد منه حقي 
- طيب نروح ونتكلم
= مش هروح معاك في حتة انا !! 
- متأكده؟! 
= اه متأكده
- ليلي دي اخر محاولة هعملها معاكي
= الحمدلله!!! بجد اخيرا؟؟ 
" مشيت وسابتني روحت البيت وفضلت مستنيها ولما طلعت اوضتها وعرفت انها جوه فتحت موبايلي و بعتلها مسدج " 
- انا كده مش هتدخل في حياتك تاني بس عشان تبقي عارفه انا هقول كل حاجه شوفتها و اعرفها و هو يتصرف معاكي لكن انا خلاص ومكنتش عاوز احطك فالموقف ده لكن حقيقي كان نفسي اساعدك يا ليلي بس للأسف انتي بتحاربي نفسك و بتحاربيني حاولي تفكري و راجعي حياتك وهستني ردك..
" بعت المسدج وفضلت مستني ترد و الساعه 12 لقيتها تايبينج وبعتت مسدج " 
- انت لسه صاحي؟ 
= أيوه 
- طيب انا فكرت في كلامك.. بس انا دلوقتي معايا سجاـ..ير احمد كان ادهالي وكده.. ومش عايزه اشربها بس مش عارفه اعمل ايه
= طيب اصبري..
" قلبي كان بيدق بقوة انها اقتنعت بكلامي دخلت البلاكونه وبعدين منها دخلت اوضتها وهي كانت قاعده بالبيجامه " 
- هي فين هاتيها 
= انا الأول عايزه اتأسف لك على كل حاجه يا يوسف.. بس انا فعلا مش هقدر اتغير لوحدي
- متقلقيش يا ليلي كل حاجه هتبقي تمام..
بصتله بعيون بتلمع: هما فالدرج عندك..
فتحت الدرج وانا بدور عليهم: مفيش حاجه
" وانا بكمل تدوير لقيتها صوتت مره واحده اتحْضيت وبصتلها "
- فيه اي يا ليلي !!! 
علت صوتها اكتر: ماما !!!!! يا جدوووو !!! 
" دخلوا الأوضة بسرعه و بصوا لنا وانا مكنتش فاهم حاجه جريت ناحيتهم و طنط حـ.ـضـ.ـنتها " 
- فيه ايه يا حببتي !!!! 
عزيز: فيه ايه يا يوسف !! 
اتكلمت بعـ.ـيا.ط مزيف: كنت نايمه لاقته دخل الاوضة عليا !!!! 
" بصولي بصدmه وانا نفسي اتصـ.ـد.مت ومكنتش عارف اتكلم !!! " 
- اييه! 
هدي: يعني ايه يا ليلي الى بتقوليه ده 
عزيز: ما تتكلم يا يوسف !! 
اتكلمت وانا بتلجلج: والله محصلش انا دخلت عشان!!!
بصتلها: بطلي هزار ليلي انتي عارفه جيت ليه
طنط هدي بصتلي: دخلت اوضتها ليه اتكلم؟؟ 
بصيت لـ ليلي مره اخيره: انا مكنتش عايز اعمل كده!! بس هقولكم على كل حاجه 
" حكيت لهم كل حاجه اعرفها و فالأخر طلعت موبايلي عشان اوريهم الشات وهي كانت واقفة ساكته وباين عليها الصدmه " 
" لكن انا اتصـ.ـد.مت للمره التانيه لما ملقتش المسدجات!! " 
- والله كانت موجوده صدقني يا جدو !!! 
اتكلمت بعـ.ـيا.ط: انت كمان بتألف عليا حورات عشان تدراي على الى كنت هتعمله !!! كل الى قاله ده كدب !!! وانت عارف صحابي يا جدو !! وعارفني!! وانتي يا ماما !!!! وبعدين انتوا جيتوا شوفتو ف اوضتي بعينكم !!!! 
عزيز بصله بحيره: يوسف انت مش هينفع تفضل هنا
بصتله بعدm تصديق: اييه؟؟
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع..
- انت لسه صاحي؟ 
= أيوه 
- طيب انا فكرت في كلامك.. بس انا دلوقتي معايا سجاـ..ير احمد كان ادهالي وكده.. ومش عايزه اشربها بس مش عارفه اعمل ايه
= طيب اصبري..
" قلبي كان بيدق بقوة انها اقتنعت بكلامي دخلت البلاكونه وبعدين منها دخلت اوضتها وهي كانت قاعده بالبيجامه " 
- هي فين هاتيها 
= انا الأول عايزه اتأسف لك على كل حاجه يا يوسف.. بس انا فعلا مش هقدر اتغير لوحدي
- متقلقيش يا ليلي كل حاجه هتبقي تمام..
بصتله بعيون بتلمع: هما فالدرج عندك..
فتحت الدرج وانا بدور عليهم: مفيش حاجه
" وانا بكمل تدوير لقيتها صوتت مره واحده اتحْضيت وبصتلها "
- فيه اي يا ليلي !!! 
علت صوتها اكتر: ماما !!!!! يا جدوووو !!! 
" دخلوا الأوضة بسرعه و بصوا لنا وانا مكنتش فاهم حاجه جريت ناحيتهم و طنط حـ.ـضـ.ـنتها " 
- فيه ايه يا حببتي !!!! 
عزيز: فيه ايه يا يوسف !! 
اتكلمت بعـ.ـيا.ط مزيف: كنت نايمه لاقيته دخل الاوضة عليا !!!! 
" بصولي بصدmه وانا نفسي اتصـ.ـد.مت ومكنتش عارف اتكلم !!! " 
- اييه! 
هدي: يعني ايه يا ليلي الى بتقوليه ده 
عزيز: ما تتكلم يا يوسف !! 
اتكلمت وانا بتلجلج: والله محصلش انا دخلت عشان!!!
بصتلها: بطلي هزار يا ليلي انتي عارفه جيت ليه!!
طنط هدي بصتلي: دخلت اوضتها ليه اتكلم؟؟ 
بصيت لـ ليلي مره اخيره: انا مكنتش عايز اعمل كده!! بس هقولكم على كل حاجه 
" حكيت لهم كل حاجه اعرفها و فالأخر طلعت موبايلي عشان اوريهم الشات وهي كانت واقفة ساكته وباين عليها الصدmه " 
" لكن انا اتصـ.ـد.مت للمره التانيه لما ملقتش المسدجات!! " 
- والله كانت موجوده صدقني يا جدو !!! 
اتكلمت بعـ.ـيا.ط: انت كمان بتألف عليا حورات عشان تدراي على الى كنت هتعمله !!! كل الى قاله ده كدب !!! وانت عارف صحابي يا جدو !! وعارفني!! وانتي يا ماما !!!! وبعدين انتوا جيتوا شوفتو ف اوضتي بعينكم !!!! 
عزيز بصله بحيره: يوسف انت مش هينفع تفضل هنا
بصتله بعدm تصديق: اييه؟؟
"لقيتها بصتلي بـ شر فا مكنتش عارف اتصرف"
- جدو صدقني!! انا دخلت عشان هي بعتتلي انها كانت هتشرب تاني انا من ساعه ما جيت بقولها تبطل الى بتعمله 
ردت بكل بجاحه: اخرس انا مش بعمل اي حاجه ولا بشرب الى قولت عليه وكلهم عارفين صحابي كويس!! 
= انتي مصدقه نفسك ؟؟؟ فاكره انك كده ذكية !! صدقيني محدش بيتأذي ولا هيتأذي غيرك
- انت مش معاك اي دليل ضدي بتكلمني كده بأي حق؟؟ بتحاول تداري انك دخلت اوضتي !!!
بصيت لطنط هدي: اليوم الى سألتيني فيه اتأخرنا ليه ويعتبر رجعنا الصبح كان وقتها كان ساعتها ادوها كوكاـ..ين ومقدرتش تتحمله وفضلت معاها لحد ما فاقت وبعدين جبتها لحد هنا وانتي خبطتي عليها مرضتش تفتحلك عشان مكنتش لسه فايقه وانا كنت جمبها و قولتلها تقولك انها هتنام هي مش هتفتكر اي حاجه من الكلام ده عشان مكنتش واعيه انا وانتي بس الى هنفتكر
" لقيت ماما بصتلي و بدأت تشك فيا تقريبا " 
- انتي فعلا هتصدقيه؟ لو كلامه صح مقلش لحد فيكم ليه وسايبني كل ده اضيع نفسي !
= عشان محبتش صورتك تبقي كده قدامهم
عزيز: يعني كل كلامه كدب؟! 
بصيت لجدو: ايوه !!! ده بيدراي على عملته
"قرب مني وبصلي بقمه خيبه الامل"
- يبقي خدوها اعملوا لها تحليل ونشوف مين كـ.ـد.اب
فتحت عيوني بدهشه وبصتله: انت رْبالة !!! 
= انا هبقي كده فعلا لو التحليل بتاعك طلع مفهوش حاجه يا ليلي 
- ده لما تشوف نجوم السما !!!!!! 
جدو بأنفعال: اخرسوا انتوا الاتنين كفاية!!! محدش محترم وجودنا !!! 
زعقت بنرفزه: انا مش هعمل الهبـ.ل ده !!!!! مش مضطره اثبت لحد اي حاجه !!! و على فكره لو ممشيش من هنا بعد الى حاول يعمله انا الى همشي
"جدو سكت لكن ماما بصتلي"
- وانتي مش عايزه تحللي ليه؟ 
= انتي فعلا هتصدقي كلامه؟ 
- لا انا مصدقاكي انتي.. وعشان كده عاوزاكي تحللي طالما مفيش حاجه 
= وانا هستفاد ايه ؟؟ 
- وقتها هنمشي من هنا و هو هيفضل
رد بسرعه: لا! وقتها انا الى همشي من هنا هرجع مكان ما كنت
" ابتسمت بدون ما حد ياخد باله.. هو ده الى كنت عاوزاه انوه يمشي للأبد.. "
" خرجوا وسابوني اغير عشان نروح نعمل التحليل وانا جهزت و.. جهزت كويس اوي كمان كنت نازله وبصيت عليهم ملقتهمش فالدور فا دخلت اوضته كان قاعد هادي "
- شكلك مضايق ليه ؟ مش انت قولتلي يا انا يا انتي؟ 
قام وقف قصادي: قولت.. و دلوقتي هيعرفوا الحقيقة لما التحليل يطلع يا ليلي 
= ولما يعرفوها؟ 
- شوفي انتي بقا
ضحكت: انت صعبان عليا.. خليك بس فاكر انك قولت لو التحليل طلع مفهوش حاجه هتمشي
" خرجت و سيبته و روحت مع جدو و ماما المستشفي و خدوا العينه مني و بعدين مشينا وقالو هيكلمو جدو بليل او الصبح يعرفوه النتيجه.." 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 
|| في الشركه | في مكتب مريم ||
- يوسف اتفضل.. مال شكلك؟ 
= انتي فاضية؟ 
- أيوه حصل ايه
= مفيش بس عايز اقولك موضوع كده
- اكيد قول
= بصي
" بدأت احكي لها كل حاجه و هي كانت بتسمع و ساكته.. وانا حكيت كل التفاصيل من البداية "
- ايه انتي مصدقاني صح؟
"هزت راسها بـ.. ايوة فا اتنهدت براحة."
- انت بجد طيب اوي يا يوسف.. حقيقي متستاهلش كل ده يعني فا انا اسفة بالنيابة عنها
- انا مش زعلان منها اوي يعني قد ما زعلان عليها يا مريم.. وعامة انا عارف ان جدو مصدقني 
= وانا كمان حاسة كده 
"سرحت شوية فا شاورت قدام وشي وابتسمت"
- ايه روحت فين؟ 
= في ايام ما كنا اطفال.. لما كانت ليلي رقيقه وبـ.ـنت عادية كنا بنلعب كلنا و فرحانين.. كانت أقل حاجه بتزعلها 
بصتلي وهي بتضحك: وكانت دايما تعيط و حساسه اوي بالذات لما ناخد منها اي حاجه بتاكلها
ضحكت و بصتلها: ممكن تساعديني نرجعها
- بس كده يا ابن عمي؟ عنيا
= قولتلك قبل كده انك جدعه؟
ابتسمت: قولت
- ومالو.. نقول تاني
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
سبحان الله و بحمده  سبحان الله العظيم 
|| في الفيلا | بعد المستشفي ||
" رجعت و كلمت صحابي عشان يجوا كنت حابه اتصرف عادي وكأن مفيش حاجه جدو راح الشغل وانا كنت مستنياهم فالجنينه لقيت ماما جت قعدت جمبي "
- خير يا ماما
= انتي عارفه اني بثق فيكي صح؟
- أيوه 
= انتي مهما عملتي انا عارفه انك مش هتتخطي حدودك يا ليلي صح ؟ 
- ايه لازمة الكلام ده؟ مش اجبرتوني احلل؟ استنوا وشوفوا النتيجه عشان تعرفوا انوه بني ادm مش كويس وكـ.ـد.اب
= انا وجدك مش اغـ.ـبـ.ـيه يوسف ميعملش كده
بصتلها بتـ.ـو.تر: يعني ايه؟. 
- معرفش لكن اكيد مكنش داخل يعملك حاجه 
= والله؟ هيدخل في وقت متأخر يعمل ايه! 
= يعني مكنش في اوضتك قبل كده لما رجعتوا سوا بليل ؟ 
- لا و مكناش سوا وبعدين انا مش فاكره احنا دخلنا الفيلا مع بعض وانا كنت مرهقه وطلعت اوضتي نمت
= ماشي يا ليلي
" الشلة وصلوا فا سابتني وقامت سلمنا على بعض واطمنوا عليا وكمان كان معاهم البايك بتاعتي بعد ما اتصلحت.. وفضلت احكي لهم عن الى حصل "
أحمد: بتهزري؟؟ وحللتي
- ايوه يابني فيه ايه
عمر: مش اول مره تحصلنا ايزي ايزي 
نادين: المهم شوفتي البايك؟ 
- اها مالها 
= وريها يا عمر لقوا فيها ايه
بصتله بستغراب طلع جهاز و حطه في ايدي: لقوا ده ملزوق فيه من تحت ورا كده 
مسكته و اتكلمت بعْضب: ده جهاز تتبع!
احمد: طبعا الحدق الى عامل ذكي هو الى حطهولك صح
- عشان كده عرف مكاني يوم لما روحت الجبل ! 
احمد: ده بقي خنيق اوي منك لله يا عمر
عمر: مكنش قدامي غيره يجي معانا لأني ضامن انوه هيكسبنا ! 
نادين: ليلي! انتي هتيجي السبق الاخير صح؟
احمد: ايوه يا ليلي احنا اتأهلنا في حد فعلا لعب فالبايك بتاعتك 
- مين بقا ؟؟ 
= خالد رشاد 
- اه.. الى معلمه عليه قبل كده..
عمر: بالظبط يعني بطلي الشغل ده ولازم ندخل عشان نكسب 
- بطل انت الشغل بتاعك انت عارف ان محدش بيجبرني على حاجه وانا قولت اني مش عاوزاه معانا حصل ولا لاء ؟ 
= كان عندك حل تاني ؟ هنعمل ايه بعد يومين بقا ؟ ماحنا عاوزينه! وهو سجل خلاص
- كله من تحت راسك يا عمر ! 
احمد: خلاص يجماعه! هنعدي السبق ده وبعدين نروق له! 
نادين: انا بقول كده برضو بعدين انتي كدا كدا عرفتي توقفيه عند حده 
ضحكت: هو لسه شاف حاجه ؟
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" صلي علي محمد "
|| في الشركه | الساعه 6 || 
" كنت بخلص شغلي وفاضلي حاجات  بسيطه وهروح الباب خبط " 
- اتفضل
" اتفاجئت بيها قدامي داخله بقمه الهدوء وحطه ايدها في جيبها وبصالي بشمـ.ـا.ته " 
- جاية ليه؟ 
طلعت ايدها من جيبها ورفعتها: تعرف حاجه عن الجهاز ده ؟ 
اتنهدت وبصيت للأرض بعدين بصتلها: انا الى حطيته
- امممم ده انت صريح اوي! 
= كنت خايف عليكي افهمهالك ازاي ؟؟ 
- فا قولت اراقبها و حطيته و عرفت مكاني على الجبل وجيت ورايا وكده بقا خلاص؟ اتحكمت فيا
ساب مكتبة وقرب وقف قصادي: ليلي لما مكنتيش في وعيك فضلتي تقولي حاجات غريبة 
بلعت ريقي وبصتله: يعني ايه
- اتكلمتي عن شجرة.. و عن وردة و اتكلمتي عن خناقة جـ.ـا.مده و البايك كأنها قصة محتاجه تترتب! او لغز محتاج يتحل.. بس حتي وانتي مش في وعيك مصرحتيش فيه اية بالظبط ايه الى مخليكي كده؟ ليه رافضه المساعده و بتحاربي نفسك؟ 
= خلصت ؟ 
- مخلصتش.. انا مش ضدك ومكنتش عايز اقولهم انا لآخر لحظه كنت بتفاهم معاكي وبحاول اساعدك حتي بعد الحركه الى عملتيها فيا عشان شيفاني عدو
= ومش هشوفك غير كده! انت انسان حشري و متسلط و عايز تحاسبني بتحاول تخليني اعرفك الى هما مقدروش يعرفوه محدش فيهم مصدق اني كده بمزاجي؟؟ كلكوا فاكرين فيه سبب فعلا ؟ 
- يعني السبب مش عمـ... 
" سكت ومرضتش اتكلم عنه قدامها.. زي ما جدو قالي" 
- طب وبعدين هتعملي ايه تاني؟ 
= انت لسه مشوفتش حاجه يا يوسف 
- فوقي يا ليلي النتيجه كمان ساعات هتظهر
= بالظبط.. فا خلي بالك.
" رمـ.ـيـ.ـت الجهاز وفتحت الباب عشان اخرج شوفت مريم في وشي " 
- ليلي ازيك! 
" مردتش عليها و كملت طريقي " 
- فيه ايه يا يوسف؟ انا من سنين مشوفتهاش هنا
"ضـ.ـر.بت الكرسي بأيدي وانا متعصب"
- يوسف اهدي فيه ايه !! 
= سبيني يا مريم معلش
قربت ومسكت ايدي: هدي اعصابك!!! انت نسيت اتفقنا على ايه! قولتلك الموضوع مش سهل
- مريم انتي مش فاهمه اي حاجه ليلي هى مش سهله! انا مبقتش مرتاح 
= طيب اهدي بس اهدي! 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| تاني يوم الصبح | الساعه 8 || 
" صحيت ونزلت وكانو بيجهزوا الفطار " 
فاطمه: لوله! كويس انك صحيتي بدري انا عامله بيض من الى بتحبيه 
- شكرا يا فوفا 
عزيز: خير ايه مصحيكي بدري؟ 
- عندي اول امتحان فالكلية الساعه عشره
ماما كانت بتشرب و شرقت: ايه ؟ انتي رايحه
خد من الأكل الى قدامي وضحكت: اه فيه ايه يا ماما؟
" الابتسامه اترسمت على وشها وبصت لحدو بسعاده وانا بصيت ناحيه يوسف وابتسمت بأستفزاز "
" جدو موبايله رن وانا بصيت بتركيز "
عزيز: دي المستشفي.. ألو.. النتيجة طلعت؟ 
....... فعلا ... طب تمام شكرا جدا 
"قفل الموبايل و الكل بصله الا انا كنت مكمله اكل"
عزيز بص ناحية يوسف: التحاليل سليمه ومفهاش اي نسبة محْدرات 
يوسف بصلي بعدm استيعاب: 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع..
" عمري ما تخيلت ابقي في المكان ده في يوم من الأيام.. عمري ما فكرت ان حد فيهم ممكن يجبرني على حاجه..!و كل ده يبقي من تحت راس يوسف.. الى لو ظهر قدامي دلوقتي مش هتردد لحظة واحده اني اقتـ.ـله..!!! " 
" بعد ما نتيجه التحليل بتاعتي طلعت للأسف استغـ.ـبـ.ـيت وكنت فاكره ان كده خلاص واني خلصت من يوسف ومن قلقهم الزايد لكن هو مرضيش يستسلم..! "
فلاش باك # 
- جدو... انا متأكد انها عملت حاجه عشان تطلع نتيجة التحليل سلبية ومفهاش اي نسبة محْدر! صدقني
كملت اكلي بمنتهي الهدوء وهو بصلي: انتي رْورتي النتيجه صح؟؟
حطيت عيني في عينه بثقه: رْورتها وانا مكنتش اعرف هنروح انهي مستشفي؟ وانا كمان معرفش الدكتور المسؤل عنها اصلا؟!
قام وقف بنرفزه: انتي ازاي كده !!! 
ضحكت جـ.ـا.مد: هي الصدmه أثرت على مخك ؟؟ انت بجد صعبان عليا!!.. ياريت تنفذ كلامك وتمشي اريح يا ابن عمي وتعرف بعد كدا انك لو قربتلي لو فكرت بس تقربلي يا يوسف انت عارف هعمل اية واظن انت فهمت لحد كدا يا انا يا انت ها؟
" ساب الاكل وقام طلع اوضته بمنتهي الغـــضــــب وانا ضحكت.. بصيت لـ جدو و ماما كانوا مصدومين من كل الى بيحصل.. سبتهم يستوعبوا و روحت امتحاني " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 
|| في الجامعة | بعد الامتحان ||
نادين: هاه يابـ.ـنتي عملتي ايه
- عيب عليكي بقا هعدي
عمر: أعتقد كانت تقصد عملتي اي فالتحليل
ضحكت: عيب عليكم برضو طلع سلبي
احمد: دmاغ انتي برضو
- معرفش من غير فكرتي دي كنتوا هتعملوا ايه
نادين: اوف كان زمانا اتكشفنا من بدري!
عمر: احنا نمشي بقا  ونروح ننام عشان نجهز كويس  للسبق بليل 
احمد: البايك بتاعتك بقت تمام؟ 
- اه.. هعدي عليكوا..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في الفيلا | في اوضة يوسف ||
عزيز: انت بتعمل ايه ؟ 
- بلم حاجتي يا جدو
"لقيت طنط هدي دخلت فا بصينا ليها"
هدي: اقعد يا يوسف
قعدت وبصتلها عيوني لمعت بالدmـ.ـو.ع: انا معملتش كده.. انا تعبت حقيقي هي عندها حق انا لازم امشي..
عزيز: انا مصدقك
هدي: وانا كمان
بصتلهم: فعلا!! يعني عارفين ان النتيجه مترْوه !! 
عزيز: مستحيل انا عارف الدكتور الى عمل التحليل فا مستحيل تكون النتيجة مترْوره
- يعني ايه امال ازاي؟؟!
هدي: ده الى عاوزين نعرفه وعاوزينك تفضل و تساعدنا فيه لو فعلا اتأكدت ان ليلي بتشرب يبقي خلاص وقت الدلع خلص ومش هسيبها تضيع مني ولا ايه يا عمي
عزيز: احنا عمرنا ما كنا هنوافق نشوفها بتآذي نفسها! أحنا بنطبطب عليها طول السنتين دول عشان متآذيش نفسها تاني بعد ما حاولت تنتـ..ـحر لكن الموضوع الى بتتكلم فيه ده حْطير.
- وانا هثبت لكم انها فعلا بتشرب انا هفكر و هوصل لحل انا حتي اتكلمت مع مريم.. بس المهم ان ليلي متحسش بحاجه وانا همشي وهقعد عند عمي عبدالله على أساس انكم مصدقين اني فعلا دخلت اوضتها تمام
هدي: ماشي يا يوسف
بصتلها: بس انا كنت عايز اعرف ازاي حضرتك صدقتيني
عزيز: الكاميرات في اليوم وصلتوا فيه شوفناها وهي داخله معاك ومكنتش قادره تمشي فعلا
هدي: ده غير احساسي انا طول الوقت انها بتعمل حاجه غلط و كنت فاكره انوه مجرد سهر مع صحابها وخروجات لكن توصل لمحْدرات؟!
دmـ.ـو.عها نزلت وبصتلي: انا فالفترة الأخيرة بدأت اللاحظ ان كل المده الى فاتت دي مش ليلي.. انا عارفه زعلها كويس!! ليلي مش زعلانه على مـ.وت مهدي دي اتبدلت تماما! مكنتش كدا! 
عزيز: اهدي يا هدي.. ان شاءالله هترجعلنا زي ما كانت
بصتلهم بتفكير: هي ليلي كانت علاقتها كويسة بعمي صح
هدي: جدا! احسن من انا وهي كانت اقرب لمهدي كتير وكانوا دايما مع بعض ليلي كانت بتروح معاه المصنع وهو ساعات يوصلها الكلية و مكنوش اب وبـ.ـنته كانو صحاب! فا بسبب كده كنا متوقعين انها تتصدm من خبر موـ.ته! 
- طيب هي ليلي كانت فين وقت ما حصل ده 
= كانت في الفيلا .. هو اتـ.ـو.في في اوضته 
عزيز: بالظبط والدكتور النفسي قال ان دي صدmه ولازم هتأثر عليها هي اول حد شافته
" هزيت راسي بتفهم وانا بحاول اربط الخيوط ببعض.. بعد ما خلصت ولمـ.ـيـ.ـت شوية من حاجتي نزلت بيهم على العربية و روحت عند عمي عبدالله.. بعد ما رتبت الموضوع معاهم وكلمت مريم. " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد 
|| على الطريق | الساعه 9 بليل وقت السبق ||
عمر: هو شكله مش جي ولا اية
نادين: هو مينفعش تكلميه يا ليلي
- انتي هبله ولا ايه؟ بعدين انا كدا كدا متوقعه انوه ميجيش بعد الى عملته فيه 
احمد: وتفتكري كده هنكسب ؟ 
= لو احنا التلاته قدرنا نعدي قبلهم هنكسب يا احمد! 
- صعب ! 
عمر: عموما لسه فاضل وقت هكلمه تاني..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
||في فيلا عبدالله عبد الرحمن ||
"رنيت الجرس ومريم فتحت"
ابتسمتلي: منور يا يوسف اتفضل..
"دخلت ولقيت مرات عمي فا سلمت عليها"
- ايه يا حبيبي عامل اية
= الحمدلله تمام.. 
مريم: طب ايه يا عايده مش هتعمليله قهوتك المشهوره
ابتسمت: اكيد طبعا قهوتك ايه
- مظبوطه. 
رتبت على كتفي وقامت تعملها ومريم قربت جمبي: 
- عملت ايه؟ قابلتها
= المفروض اني اروحلهم السبق دلوقتي
- وانت مش هتروح ؟
= مش عارف.. هو عمي فالمصنع صح
- اه..
= طب تيجي معايا
بصتلي بتعجب: اجي فين! 
- السبق يا مريم! احنا مش سوا! 
= ايوه ماشي لكن انا مليش فالحاجات دي انت عارف
- عارف.. بس الأحسن تيجي عشان لو بـ.ـنت عمك عملت اي حركه غـ.ـبـ.ـيه تمسكيني قبل ما اقتـ..لها! 
ضحكت: والله انت غلبان
"طنط عايده جت بالقهوه"
- اشرب بقا وقولي رأيك.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" السبق دقايق وكان هيبدأ كل واحد راح يركب البايك بتاعته و يقف في مكانه وقبل ما احنا نتحرك لاقيناه داخل علينا .. " 
نادين: ده في حد معاه 
" نزل والى راكبة وراه نزلت هي كمان وقــلـــعت الخوذة " 
عمر: دي مين دي
ضحكت بسخريه: دي مريم بـ.ـنت عمي
احمد: هي عيلتك مش بتخلص 
- قصدك مش بتزهق
" دخلت عليهم انا ومريم و سلمنا على بعض الا ليلي تجاهلتها لكن مريم سلمت عليها بس ليلي مردتش السلام.. وقفنا بالبايك مستنين الإشارة عشان ننطلق.. وفعلا صْربت.. كنا لسه بنقول يا هادي لقيت ليلي متقدmه الكل و ماشية على سرعه مجنو..نه! " 
مريم من بعيد: استر يارب!!! 
" كنت بحاول اوصل وابقي حتي قريب منها مش اعديها معرفتش مكنتش بتبطئ خالص وعماله تزود في سرعتها لدرجه ان ده سببلي انا تشتيت وكنت خايف عليها.. لكن حاولت اركز وتقدmت شوية واحمد وعمر كانو برضو يعتبر معايا الفرق التانيه حاولت تزنق علينا كذا مره.." 
" قربنا جدا من خط النهايه و أول حد عداه كانت ليلي وبعدها واحد من فرقة تانيه و عديت انا واحمد و عمر كان ورانا وفيه واحد بيزنق عليه قربت منهم وخلصت عمر من الواد ده و تقدmنا كلنا وكسبنا! " 
" نزلوا من البايك وفضلوا يصرحْوا ويحـ.ـضـ.ـنوا بعض.. " 
مريم: يوسف !!! انت كويس !! 
ضحكت وبصتلها: انا تمام مالك!؟
- وليلي كويسة؟ انتوا ليه كنتوا سايقين بالسرعة دي؟؟ انا خــــوفت جدا عليكوا! 
ابتسمت ولمست خدها: متقلقيش يا ميمو احنا كويسين
- طب العربية بتاعتي وصلت بره هنعمل الى اتفقنا عليه
= اه.. تعالي 
" روحنا عندهم لكن ملقتش ليلي " 
- عمر فين ليلي ؟! 
= معرفش مشيت هي واحمد وقالو شوية وجايين .. 
بصيت لمريم: وبعدين؟ 
- طيب تعالي نستناها بره.. 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 
|| قدام فيلا خالد رشاد ||
احمد: ضروري يعني نعمل كده يا ليلي!! 
- قولتلك يا احمد مش هسيب حقي! 
= ليلي ده مش كويس وياما سمعت عنه حاجات مش بشوفها غير فالأفلام بلاش ويلا نمشي 
- انت بقيت جبان كده امتي يا احمد! 
= انا مش جبان!! بس لو اتقفشنا احتمال يمـ.ـو.تنا
ضحكت: انت اوفر اوي بجد ده جو افلام فعلا! 
- انا خايف عليكي على فكره
= انت هتتكلم زي يوسف!!! 
- خلاص انتي حره! 
= خليك هنا و أمن الدنيا كويس 
" نطيت السور ودخلت الفيلا بتاعته و طلعت علبه من شنطتي ودلقتها عند الجراش بتاعه الى كان فيه عربيتن تقريبا و بايك.. طلعت علبة الكبر..يت و ولعت العود ورمـ.ـيـ.ـته بمنتهي السعاده.. وجريت.. خرجت تاني من نفس المكان وركبنا البايك انا واحمد وسمعنا اصوات الانفـ..ـجار..! " 
ضحكت جـ.ـا.مد: عشان يبقي يفكر يجي عليا تاني
- الله يخربيتك.. انتي فجـ.ـرتي كام بايك!! 
= معدتش يا نجم
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في مكان السبق ||
- مريم.. سرحانه فيه ايه فوق كده..
= في القمر 
- اشمعنا
= تفتكر القمر بيزعل عشان لوحده
- ماهو حواليه نجوم وغيوم 
= بس هو الوحيد الى قمر
- يمكن ده بيميزه.
بصتلي واتكلمت بتفكير: انا عمر ما كان حواليا حد حتي.. انا طول عمري طفله وحيده فا لما كبرت اتلهيت فالشغل وبقا هو كل حاجه.. انا اكتشفت ده فالسنه الى ليلي اتخانقت معايا فيها وبعدنا عن بعض.. وبعمل كل ده دلوقتي لأني نفسي.. نفسي ترجع انا وهي نرجع زي الأول عايزه اشكرك انك رجعت وبتحاول معايا! هي حقيقي محظوظه بوجودك يا يوسف
" بصيت لعيونها بتركيز لأول مره نكون قريبين كده.!"
- وانا محظوظ بوجودك يا مريم حقيقي.
" قاطـــعـــنا وصول ليلي فا خت نفس بهدوء " 
- هاروحلها.. 
" تقريبا كانت بتستعد عشان تخرج معاهم ويحتفلوا بقا ويقعدوا يشربوا كلهم خصوصا اني سمعت ان المنظم هيعمل حفله زي الى اتعملت قبل كده و اتوزع فيها 
البود..رة مشيت ناحيتها وهي عملت مش شيفاني " 
- مبروك يجماعه.. 
عمر: الله يبـ.ـارك فيك يا معلم
نادين: ايه هتيجوا الحفله معانا!؟
" لاحظت بصه ليلي ليها الى كلها اعتراض "
- لا هروح بقا بس معلش تسبونا دقيقه انا و ليلي؟ 
عمر: طيب يا شباب تعالو بره يلا يا نادين
"مشيوا وهي بصتلي وضحكت"
- مستحيل تكون محرمتش والله! 
= لا ازاي.. انا حرمت طبعا ومشيت من الفيلا خلاص وهعمل زي ما طلبتي
- واو.. مش قادره اقولك فرحانه ازاي 
= انا بس كان عندي سؤال
بصتله وضحكت: ازاي النتيجة طلعت سلبية؟ 
هز راسه وابتسم: انتي بجد ذكية اوي! 
- وانت بجد غـ.ـبـ.ـي اوي! 
= انا غـ.ـبـ.ـي؟ 
- امممم.. اصل انت فاكر اني مش عامله حساب حركه زي دي يعني ؟ 
= مش فاهم؟! 
- ومش لازم تفهم الى مفروض تفهمه انك مش قدي 
كانت هتمشي فا وقفت قصادها: اصبري بس! متيجي احكيلك القصة
بصتلي برفعه حاجب: قصة اية ياحبيبي
- جدو قالي ان الدكتور خد منك عينه بول.. ت عـ.ـر.في بقا اني فكرت ؟ ليه متكونيش معاكي عينه بول طول الوقت بتاعت حد تاني غيرك؟! عينه سليمه لواحد مش بيشرب! عشان في اي لحظه لو شكوا فيكي.. تخديها معاكي و تروحي تحللي بيها 
"وشها جاب اللوان وسكتت فا انا ابتسمت"
- هاه؟ شيفاني لسه غـ.ـبـ.ـي ؟ 
= انا حذرتك انك تقف قصادي يا يوسف! 
- وانا اسف يا ليلي 
" طلعت ازازة بخاخ من جيبي ورشيته في وشها فا غابت عن الوعي تماما و وقعت لكني لحقتها ومريم جت بسرعه غطت عليا وشلتها روحت بيها على العربية و اتحركنا " 
- مريم ركزي معايا اسحبي منها عينه دm من مكان متحسش بيه لما تفوق ان حصل اي حاجه فاهمه! 
= متقلقش يا يوسف! انا عارفه هعمل اية
" طلعت على المستشفي و سلمت الدكتور العينه بعدين رجعت العربية و وصلت بيها الفيلا بإتفاقي مع طنط هدي اننا هنطلعها اوضتها وهي هتغير لها كأنها كانت سهرانه عادي ورجعت تنام.. و فتحت الموبايل بالبصمة بتاعتها وبعت على جروب صحابها انها تعبت و روحت.. " 
" رجعت المستشفي وفضلت مستني النتيجه و مريم رفضت تسبني." 
" فضلت قاعد انا وهي لحد ما الصبح طلع علينا و كنت معرفهم اني محتاج النتيجه بسرعه.. واتفقت مع جدو يفضل وميروحش الشركه.. والساعه 8 الصبح كانت النتيجه معايا " 
مريم: مش هتفتحها؟ 
- خايف..
= طيب هات افتحها انا
اديتها الورق و بصت فيه ورجعت بصتلي بحـ.ـز.ن: النتيجه ايجابية يا يوسف..
" الجملة ضايقتني كأني مكنتش اعرف الى هي بتعمله و اتصـ.ـد.مت مثلا لكن طريقتها فالانكار كانت مخلياني مش قادر استوعب اي حاجه.. " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
استغفروا..
" رجعت الفيلا وعرفتهم الى حصل بالتفاصيل واديتهم النتيجه.. طنط هدي كانت منهاره والخبر برضو تعبهم نفسيا جدا.. التحليل مش بس اثبت هي بتشرب ايه كمان في اضرار كتير هتحصلها بسبب الى كانت بتخده.. " 
" واحنا قاعدين اتفاجئنا بيها نازله من على السلم متعصبه ولما شافتني اتعفرتت اكتر " 
- انت !!!!! 
مريم: ليلي اهدي
- انت عملت فيا ايه هاااا؟؟؟ انا مش فاكره اي حاجه ليه !!!! انطق !!!!! 
بصيت لماما وكانت بتعيط: هو قالك ايه ؟؟ ده كـ.ـد.اب متصدقهوش !!! ده رش في وشي حاجه ومعرفش جيت هنا ازاي مش فاكره اي حاجه !!! 
" بدأت فالانهيار من كميه العصبيه بعدين الجرس رن و يوسف راح يفتح لقيت ناس شكلها غريب داخل " 
- مين دول ؟؟ جدو مين دول !!! حد يرد عليا !!! 
يوسف قرب ناحيتي فا زقيته بقوة: اوعي متفكرش تلمسني !!! 
" كذا حد مسكني وانا بحارب بقوة عشان افلت منهم مقدرتش !!!! محستش بأي حاجه بعد الشكه بتاعت الحقنه الى دخلت في ايدي منهم.. وبدأت اغيب عن الوعي واخر حاجه شوفتها عـ.ـيا.ط ماما الشـ.ـديد و انهيار مريم وهي شيفاني وبصالي بشفقه ونظره خيبه في عيون جدو!!!! واخر حاجه كانت دmـ.ـو.ع متجمده في عيون يوسف .. " 
باك # 
" عمري ما تخيلت ابقي في المكان ده في يوم من الأيام.. عمري ما فكرت ان حد فيهم ممكن يجبرني على حاجه..!و كل ده يبقي من تحت راس يوسف.. الى لو ظهر قدامي دلوقتي مش هتردد لحظة واحده اني اقتـ.ـله..!!! بقي هو يعمل فيا كل ده و يدخلني مصحه ؟ وازاي قدر يخليهم صدقوه!! ازاي !!!! " 
" كنت قاعده بين اربع حيطان بقالي يومين !! رافضه الزيارة و رافضه الأكل و كل حاجه مش حاسه غير بخـ.ـنـ.ـقه واني في اي لحظه هنهار لكن لا ..! قررت اشوفهم اول ما حد يجي تاني.. لازم اشوفهم ! 
وفعلا تالت يوم.. عرفت انوه بره فا خرجتله! " 
وقفت وبصتله ومريم كانت جمبه: خير ؟؟ جاي تشمت فيا ؟؟؟ وانتي جاية تتشفي عشان الى حصل بينا من سنه ؟ ماهو اكيد مش جايين تطمنوا عليا!  
"قعدوا قدامي و يوسف بصلي " 
مريم: احنا جايين نفهمك الى حصل الى عملناه عشانك واننا مكنتش نيتنا وحشة ابدًا
"حكينا ليها كل حاجه و هدوئها كان محْوفني وانها اصلا لسه صامده ده برضو مكنتش قادر افهمه انا لما اتكلمت مع الدكتور قالي انها هتبدأ في اعراض الانسحاب بدري جدا نتيجه الكميات الى كانت بتشربها "
- وانا و يوسف عملنا كل ده عشانك! انتي هنا في المكان الصح و هتتعالجي و هتبقي كويسة! هترجعي احسن من الأول يا ليلي صدقيني وكمان عشان جدو وطنط!! انتي مت عـ.ـر.فيش حالتهم عامله ازاي عشان الى حصل
= انا قولتلك قبل كده انا مش عدوك ولو انتي مش فارقه معايا عمري ما كنت هعمل كل ده يا ليلي.
- خلصتوا؟؟ 
" بصوا لبعض وانا قومت وقفت وبصتلهم " 
- يبقي بعد اذنكم بقا 
مريم مسكت ايدي: استني! اتكلمي معانا على الأقل 
شلت ايدها: مش عايزه! انا فهمت خلاص الحْطه الهبـ.له الى عملتوها عليا عشان تعرفوهم اني مدmنه..! 
ضحكت وكملت: هقعد هنا سنه وبرضو هخرج اعمل الى انا عاوزاة 
مريم قربت مني بنرفزه: انا مش هسمحلك تدmري نفسك اكتر من كده!!! انا عايزه صحبتي ! رجعيها 
قربت منها بقمة البرود: مـ.ـا.تت.. 
اتعصبت أكتر ومسكتني مره تانيه قبل ما امشي زقيت ايدها وجبتها من شعرها: مش عايزه اشوف وشك تاني !
اتو.جـ.ـعت فا يوسف بعدني عنها بسرعه: بس !!!!! 
" سبتهم ومشيت "
- بس بس اهدي 
قربتها ليا وطبطبت عليها: اهدي معلش.. اهدي
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" روحنا وطمنت جدو و مرات عمي حاولت اصبرهم وقولت لهم انها كويسة وممكن تخرج لهم بكره في معاد الزيارة.. " 
- مريم انا مش هقدر ارجع الفيلا دلوقتي مش هقدر اسيبهم خصوصا طنط هدي
= انا فاهمه.. بعدين هنا بيتك و هناك برضو بيتك لو حبيت ترجع متترددش 
- ماشي.. انتى كويسة؟ 
= اه.. تقريبا
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في مصحة معالجه الادmان. ||
" رجعت الاوضة و المفروض الاوض كلها بتتقفل في وقت معين بصيت فالساعه والباب مكنش لسه اتقفل لكن انا مهتمتش وفضلت افرك في مكاني.. جـ.ـسمي كان سخن وكنت محتاجه اشرب اي حاجه..! حسيت بضغط رهيب في دmاغي كأنها هتتـ.ـفرتك!! معرفش فضلت كده قد اية لكن لاحظت حد قدام الأوضة بصلي و مشي!
" قومت من مكاني وبصيت مشوفتش حد فا مشيت لحد بره لقيت الحرس على الباب فا مشيت عكس ما هو بيبص وفضلت اتسحب لحد ما وصلت لسور وقبل ما انط شوفت ممرضه ورايا فصْلت تصرحْ وتنادي الأمن شوفتهم جايين من بعيد صْربتها بكل قوتي!!!! ونطيت من على السور و جريت فضلت اجري بسرعه وبعدين استخبيت ولما اطمنت ان محدش ورايا طلعت على الشارع ومكنتش عارفه اروح فين !! 
" فضلت ماشية لحد ما شوفت عربية فا شاورلت ولما وقفت نزل منها رجـ.ـا.لة اتحْضيت ولفيت عشان اجري لكن وقعت من التعب والتـ.ـو.تر!!! خدوني في العربية وحطوا كيس اسود على دmاغي ومكنتش فاهمه اي حاجه بتكلم ومحدش رد عليا!!! مكنوش تبع المستشفي !!! العربية وقفت ونزلوني منها شالو الكيس ودخلنا جراش فيلا وسابوني فيه لحد ما ظهر قدامي واحد!.. "  
- يا اهلا يا اهلا.. كنت عارف انك عايزه تهربي بعد ما اهلك غدروا بيكي ايه مش هتقوليلي شكرا ؟!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في فيلا عزيز عبدالرحمن | الساعه خمسه الفجر ||
- يوسف !!! يوسف اصحي ! 
فتحت عيني ببطئ: فيه ايه؟ 
- ليلي! 
قومت وبصيت له: مالها يا جدو؟؟ 
= هـ.ـر.بت من المصحه ! 
- نعم؟؟
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع..
- يوسف !!! يوسف اصحي ! 
فتحت عيني ببطئ: فيه ايه؟ 
- ليلي! 
قومت وبصيت له: مالها يا جدو؟؟ 
= هـ.ـر.بت من المصحه ! 
- نعم؟؟
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في فيلا خالد رشاد | في المخزن ||
- يا اهلا يا اهلا.. كنت عارف انك عايزه تهربي بعد ما اهلك غدروا بيكي ، ايه مش هتقوليلي شكرا ؟!
= انت حيـ.ـوان يا خالد !!! ازاي تجبني لحد هنا بالطريقة دي !!
- يبجاحتك؟!
= فكني و سبني دلوقتي حالا انت فاهم ولا لاء !!
- انتي جايبة الجبروت ده منين ؟؟ مولعه لي في عربيتن و بايك ب 10 مليون جنيه !!!!!!! وبتقوليلي اسيبك !! نجوم السما اقربلك!
بصتله بقر..ف: اه ولـ.ـعـت فيهم!  عشان تبقي تفكر الف مره لما تحاول تضايقني تاني!!  بتلعب فالبايك بتاعتي عشان اخسر مع اني برضو كسبتك! 
= وجبتك لحد عندي يا لوله
بصتله بتحدي: هات اخرك وريني هتعمل اية
= لا هعمل كتير مبدئيا.. هرجع فلوسي.. و تاني حاجه هاخد حقي منك بطريقتي و التالتة بقا.. بعد ما اخد حقي هرميكي تاني في المصحه.. وعمرك ما هتقدري تخرجي عارفه ليه؟ عشان انا الى وصيت واحده تسبلك الباب مفتوح وتهربي.. عشان امسكك انا 
بصتله والدmـ.ـو.ع متجمده في عيني: انت حيـ.ـوان ورْباله !!! وحيات ربنا لانـ.ـد.مك على كل الى بتعمله ده يا خالد هقتـ.لك !!! 
مسك وشي بأيده: انتي ايه !!! مش واخده بالك انتي فين و بتلعبي مع مين !!!! ده انا الي همو..تك وارميكي في مكان محدش يعرفلك فيه طريق !!
سرحْت: ابعد عني !!!! ابعد 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في فيلا عزيز عبدالرحمن ||
" الصبح طلع وكان فيه كذا حد في الفيلا وعمي و مريم موجودين.. مريم كانت بتحاول تهدي طنط هدي الى حالتها مكنتش مستحمله اصلا.. وانا وعمي وجدو كنا فالمكتب وبيكلموا كذا حد عشان يعرفوا هي راحت فين! لكن مفيش اي فايده " 
- هاه يا جدو وصلت لحاجه؟! 
قعد بقلة حيلة: مش عند اي حد متخيل انها تبقي عنده! 
" فضلت افكر.. معرفتش اعمل ايه! طلعت رقم عمر الوحيد الى كان معايا وكلمته قولتله يجيبهم و يجي ضروري! ولما وصلوا خرجت اقابلهم بره " 
نادين: حصل ايه هي ليلي كويسة؟؟ 
بصتلهم: ليلي هـ.ـر.بت من المصحه! انتوا متعرفوش حاجه؟ 
عمر: ايه؟ لا منعرفش! 
- هـ.ـر.بت امبـ.ـارح بليل! واكيد كلمت حد فيكو او تعرفوا راحت على فين! 
نادين: منعرفش احنا لسه عارفين انها مشيت من المصحه منك انت!!
" بصيت على احمد الى جه معاهم و لكن واقف بعيد عننا!! روحت ناحيته بعصبيه "
- انت تعرف هي فين صح؟ 
= هي مين؟ 
- ليلي! 
بصلي بغل: انت هتستعـ.ـبـ.ـط! ماهي في المصحه الى انت مدخلها فيها
زقيت كتفه ومسكته: ليلي هـ.ـر.بت واكيد كلمتك ؟؟ كلمتك صح !!! عارف هي فين ولا لاء !!
زقني بغـــضــــب: اوعي كده !! انتوا بعد ما رمتوها في المصحه  بالعافيه جاي تعمل خايف عليها انا حتي لو اعرف هي فين مش هقولك يا يوسف!!!!! 
" مسكنا في بعض وعمر سلك بينا وهو مشي بعيد وفضل يبرطم بالكلام وكان متعصب "
عمر قرب ناحيتي: يوسف! احنا منعرفش هي فين صدقني لو نعرف كنت هقولك على الأقل انها معانا
" شوفنا ناس من المصحه داخلين الفيلا وشوفت ظابط..؟! فا بصتلهم " 
- ثواني و راجع..
" روحت عندهم كان الظابط ماسك الموبايل و بيوريهم حاجه فيه.. " 
- جدو فيه ايه! 
" لقيت عمي بيسنده فا بصيت للظابط بأستفهام "
- احنا فرغنا الكاميرات في شارع المصحه كله وفيه كاميرا منهم جابتها كانت ماشية وبعدين جت عربية خدتها فا ده فيه احتمالين انها تعرفهم او انها... اتحْطفت.. وحاليا بنحقق فالمصحه ازاي عرفت تهرب.. وكمان بـ.ـنتابع نمر العربية وبنشوف هنوصل لإيه
" بصتلهم وانا مش قادر استوعب حاجه!!!!! رجعت تاني لصحابها وقفتهم قبل ما يتحركوا " 
- استنوا !! 
أحمد بعصبيه: انا ماشي عاوزين تفضلوا انتوا براحتكم !! 
- ليلي في احتمال انها اتحْطفت ! 
كان هيمشي لكن وقف ونزل من على البايك قربلي بتـ.ـو.تر: انت متأكد!! 
" حكيت لهم الى حصل وكلهم كانوا مستغربين الا هو! "
عمر: انا حقيقي معرفش حاجه! ليلي فعلا كانت بتتخانق كتير لكن كلها خناقات هبـ..له يعني
- يعني مفيش اي حد ممكن يبقي عمل كده؟ 
نادين: مش عارفين بس مفيش حد لاء!
بصوا لاحمد: انت تعرف حاجه؟
كان ساكت و تعابير وشه مش مريحاني فا بصتله: انت تعرف مين عمل كده؟! 
" هز راسه بـ أيوه "
" دخلت جري لحد عندهم  بعد ما حكالي ليلي عملت ايه في فيلا الى اسمه خالد رشاد و حكيت لهم كل الى اعرفه و الظابط قالي انهم هيتحركوا على الفيلا بتاعت خالد فورًا وكان معانا أحمد بيوصف لنا الطريق.. " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في فيلا خالد ||
" لاقيته داخل مره واحده وانا كنت دايخه ومش شايفه قدامي " 
- شكلك تعبان خالص! أعتقد دي اعراض الإنسحاب 
ابتسم بخبث: اديها الحقـ.ـنه يا فريد.
"مكنتش مركزه في اي حاجه وكل حاجه مشوشه محستش حتي بالابـ..ـره وهي بتدخل في ايدي لكن حسيت براحة بعدها.. واني بقيت أحسن اول لما المحْدر دخل جـ.ـسمي.."
قرب ليا وبصلي بشفقه: بيصعب اوي عليا اللقي حد محتاج لجـ.ـرعه ومش عارف يخدها وعشان كده استنيها كل ساعه لحد ما نكلم جدك يبعتلي الـ10 مليون جنيه وساعتها هفكر لو هسيبك..!
بصتله وانا باخد نفسي بالعافيه: وانت فاكر اني مش هبلعْ عنك والى بتعمله ده كله هيعدي عادي
- انا ليا طرقي الى تخليني فالسليم مهما عملت! فا متخافيش عليا يا قطه خافي على نفسك عشان بعد كده تحرمي تلعبي معايا 
" ضحك وسابني وخرج فضلت قاعده بفتكر كل الى حصلي معرفش الحقـ.ـنه دي عملت في دmاغي ايه!!! لكن الذكريات بدأت تهاجـ.ـمني تحديدا فترة وفاة بابا حسيت بصداع رهيب وكأن عقلي بيحارب غمضت عيوني بأستسلام وبدأت افتكر " 
فلاش باك # 
- يعني هو عادي حضرتك تخدني منهم بالطريقه دي منظري ايه بقا دلوقتي يا بابا ؟
= قولتلك يا ليلي صحابك دول بلاش! انتي مش شبهم ياحببتي حتي شكلهم غريب
- ماشي ماشي استغل بقا اني بحكيلك على كل حاجه واستخدm ده ضدي
ضحك وبصلي: وانتي يابت تقدري متحكيلش ؟ 
= لا.. بس على فكره انا مكنتش هعمل زيهم يا بابا واضيع حياتي بقا وكده تؤتؤ  مستحيل انا عندي خطط ومخططه اخد منك الشركه والمصنع. 
- الشركه والمصنع مره واحده؟ 
= ايون.
- طيب لما نشوف.. 
" حاولت اوقف مخي عشان ميروحش عند ذكري معينه ولكن مفيش اي فايده كل حاجه بتجري قدام عيني "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
استغفروا..
- اتفضلي يا هانم ادخلي 
هدي: فيه ايه يا مهدي! 
- اسأليها! 
= بابا زعقلي قدام الكلية كلها ! وزعق لصحابي قالهم ملكوش دعوة بيها كأني طفله عندها 11 سنه يا ماما !!! 
- انتي هتعلي صوتك يا ليلي!!! 
هدي: اسكتي يا ليلي ولما تهدي نتكلم! 
- نتكلم فيه ايه؟ الهانم اشترت مـ.ـو.تسكل زيهم و شوية وتبقي زيهم بجد 
= انا اشتريته عشان عاجبني ! لكن مش هعمل زيهم
- قصره.. انتي مش هيكون ليكي اي علاقة بيهم فاهمه؟ دول مصاحبينك مصلحه! ولا مش واخده بالك انتي بـ.ـنت مين! وكمان المـ.ـو.تسكل ده مش هتركبيه تاني سايبه العربية الشيك الى عندك وراكبه مـ.ـو.تسكل !!!
" طلعت اوضتي وسبتهم لكن اخر اليوم محبتش نفضل متخاصمين فا روحت اوضته " 
- بابا .. مهدي بيه .. يا بوب 
= ششششش ولا كلمه 
- طب ولا حرف حتي؟
= انتي هتهزري معايا يابـ.ـنت؟
- امال اهزر مع مين يعني 
= طب امشي على اوضتك عندك امتحان بكره
بتمثيل الحـ.ـز.ن: وازاي انام و إحدي والداي زعلان مني!
كنت عارفه انوه كاتم ضحكته على شكلي وانا بمثل اوفر فا بصتله وانا مبرقه: مهدي بيه انت بتخبي ضحكتك
- امشي من وشي يا سخيفه
ضحكت:  طب بابا.. انت عارف اني بحبك يعني واحنا صحاب خلاص هسمع كلامك وامري لله! 
- امممم لا انا مش باكل من الكلام ده
= طب اوعدك يا سيدي!
- لما نشوف يا ليلي
= لا قولي ليلا! 
- ماشي يا ليلا هانم.
حـ.ـضـ.ـنته: بحبك 
= وانا بحبك يا ليلا
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 
" فاتت فترة وقربت تاني من نادين وعمر و احمد حبيت الى بيعملوه وشوفت عندهم جرئه اتمنيت لو عندي.. انا طول عمري ماشيه جمب الحيط وبسمع الكلام وحاضر ونعم.. فا مفيش مانع اتمرد شوية..!! روحت معاهم سبق و اصروا اجرب ومع اني خسرت وكمان وقعت عورت ايدي لكني كنت حابة التجربة.. وكمان خلوني اجرب السجا..ير وعاملوني كأني واحده منهم ومبقتش وحيده.. فا مقدرتش ابعد عنهم.. لحد ما بابا عرف كل حاجه ودخل اوضتي واجهني بكل ده فجأة. ! " 
- ايه ردك ؟ 
"كنت ساكته ومضايقه لكن مضايقه اكتر وانا مش فاهمه عرف ازاي! فا بصتله بستغراب"
- متسألنيش عرفت ازاي
= حضرتك بتراقبني؟
- هو ده ردك ؟ 
= بابا ممكن تفهمني؟
- انتي خيبتي ظني يا ليلي !! 
دmـ.ـو.عي نزلت بغزارة: لا يا بابا !! كل ده بسببك انت !! 
مش بسببي انا !!
عقد حواجبه: بسببي انا !! 
- ايوه !!! من صغري وحضرتك قافل عليا !! بابا انا مليش صحاب وعندي 20 سنه !! انت دايما تقولي ان انت صاحبي!! وانا بحبك! لكن انا من حقي يبقي ليا حياتي الى انا اختارها كان من حقي ادخل فنون جميلة حتي لو حضرتك مش موافق! لكن دخلت هندسه عشان خاطرك انت رسمت ليا طريق امشي عليه وكنت طول الوقت مضغوطه اني اطلع بره الطريق ده ومبقاش البـ.ـنت الى اتمنيتها! انا ضغط نفسي جـ.ـا.مد عشان انجح فالكلية ونجحت! بس مكنتش مبسوطه عشان .. فين اختياري انا؟ فين سعادتي!! 
= يعني دي غلطتي انا دلوقتي!!! عشان بحافظ عليكي عشان عارف انك سذاجه وبحميكي من الي زي صحابك!!! الى ضحكوا عليكي ! حياتك كانت ماشية زي الفل لحد ما دخلتي الكلية!! الى مفروض تعلي فيها وتحققي نفسك في كلية صعبة زيها!! 
- انا محدش ضحك عليا غير حضرتك طول الوقت متكلميش ده و ملكيش دعوة بـ دي ركزي في دراستك وشغلك لازم تمسكي المصنع والشركه من بعدي من صغري وحضرتك مبرمجني على كده كأني مليش شخصيه وتقولي دايما انا مليش غيرك يا ليلي!! افهم بقي يا بابا انا الى مكنش ليا حد! محدش بيحبني !
 انا معرفش غير مريم طول عمري وعمي وجدو الى هو طبيعي ابقي عارفه عيلتي! بس محدش بيحبني غيرهم! ولا حتي عندي فرصه اقرب من ناس تانيه غيرهم
بس لما دخلت الكلية واتعرفت على صحابي دول حبوني! حبوني زي مانا وعاملوني كأني واحده منهم! 
" سابني ومشي مردش عليا! دخل اوضته وكأن كلامي جر..حه حسيت بالنـ.ـد.م الشـ.ـديد بعدها فضلت حوالي ساعتين قاعده مسمعتوش نزل راح الشركه ولأني مهما حصل مقدرش اسيبه زعلان روحت خبط عليه كالعاده." 
- بابا ممكن تفتح.. انا اسفة انا مكنتش اقصد صدقني خلاص ممكن نتكلم وهعمل الى حضرتك عايزه؟ يا بابا.. 
مسحت دmـ.ـو.عي واتكلمت بهزار: لو مفتحتش هدخلك من البلاكونه زي ما كنت بدخل قبل كده وبتقول عليا بعمل زي الحـ.ـر.اميه! 
" مرضيش يفتح فا دخلت له من البلاكونه فعلا لاقيته نايم في سابع نومه"
- ياه.. عليك يعني انا مش راضيه اقعد  على بعضي واحنا زعلانين فا انت تنام وتسبني عادي؟ قوم يا بابا
حطيت ايدي عليه وحسيت بأحساس غريب: بابا ! 
- لاء لاء متهزرش معايا ؟ بابا ؟؟ 
- يا بابا بطل هزار بقولك!!! قوم كلمني بقا !! 
زعقت بصوتي كله: لاء يا بابا !!! لاء !! متعملش كده دلوقتي !!!! مش وانت زعلان مني !!!! 
دmـ.ـو.عي نزلت بجـ.ـنون: عشان خاطري ونبي لاء !!!! استني اصالحك !!!! يا بابا رد عليا !!!!! بابا !!!!!!!!
باك # 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد 
" فوقت على صوت صْرب نا..ر قطع افكاري والباب بيتفتح و خالد متجه ناحيتي " 
- اتعاملوا معاهم متخلوش اي حد يدخل فاهمين !!! 
"بصيت حواليا بحْوف"
- اتحركي قدامي
= لا مش هاروح في حتة!! 
ايدي كانت مربوطه ورا ضهري فا شـ.ـدني بقوة من دراعي وقربني لي: انتي لو ممشتيش معايا هفر..تك نفوخك ! 
|| امام الفيلا ||
" مكناش متصورين انه هيبدأ يحرصْ رجـ.ـالته تصْرب نار فا كنا ورا العربية انا واحمد " 
- احمد.. انا مش مطمن عايز ادخلها! 
= هندخل ازاي وسط الصْرب ده
- من وراه.. هنط من على السور من ضهر الفيلا
= لو حد شافنا هنتصفي! 
- وانا مش هسيبها جوه! 
" اتسحبنا انا وهو واحده واحده وسط الصْرب ونطينا من على السور وشوفناهم من بعيد لكننا اتفاجئنا بالظابط ورانا! " 
- انت بتعمل اية انت وهو ازاي تنطوا هنا !!! 
احمد رد بسرعه: حضرتك انا اعرف خالد.. لو لاقيته هقدر اتكلم معاه!! 
- ممنوع الكلام ده !!! القوة دخلت الفيلا بالفعل وبتدور عليها ارجعوا مكانكم مفهوم !! 
" كان بيتلفت يمين وشمال و موجه المسدس للفراغ عشان لو حد قرب.. فكرت كتير اني اخرج وكنت خارج! لكن قبل ما اشوفه ماسكها ورايح بيها ناحية عربيته جريت ناحيتهم بدون تفكير " 
" اول ما وصلت ولمحني و.جـ.ـع المسدس عل راسها " 
- لو قربت هقتـ..ـلها !!!! 
وقفت مكاني وبصتلها: ليلي انتي كويسة !!! 
"مردتش عليا وكان شكلها تعبان وفي حالة غريبة"
- انت عملت فيها ايه !!!
زعق جـ.ـا.مد: قولتلك لو قربت هموـ.تها 
الظابط قرب و ثبت المسدس ناحيته: سلم نفسك يا خالد الى بتعمله ده كله ملوش لازمه !!! 
" احمد كان ماسكني عشان متحركش و خالد كان ماسكها بقوة !!"
خالد: طالما كدا كدا هتمسك ..
" الظابط مخلهوش يكمل كلامه و صْربه طلقه في رجله وقع وكان في ظابط تاني ورا خالد فا مسكه وخد منه المسدس وانا جريت على ليلي الى متحركتش من مكانها وفضلت في حالة صدmه حـ.ـضـ.ـنتها بقوة وانا مش مصدق انها كويسة "
- انتي كويسة؟؟ ردي عليا؟؟ ليلي ؟ حد عملك حاجه؟
" مكنتش بتتكلم خالص فا طبطبت عليها ومسكت
 ايدها عشان نتحرك.. لكن فجأة خرجت طلقة ناحيتنا 
من العدm"
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع..
- لو قربت هقتـ..ـلها !!!! 
وقفت مكاني وبصتلها: ليلي انتي كويسة !!! 
"مردتش عليا وكان شكلها تعبان وفي حالة شرود غريبة"
- انت عملت فيها ايه !!!
زعق جـ.ـا.مد: قولتلك لو قربت هموـ.تها 
الظابط قرب و ثبت المسدس ناحيته: سلم نفسك يا خالد الى بتعمله ده كله ملوش لازمه !!! 
" احمد كان ماسكني عشان متحركش و خالد كان ماسكها بقوة !!"
خالد: طب طالما كدا كدا هتمسك ..
" الظابط مخلهوش يكمل كلامه و صْربه طلقه في رجله وقع وكان في ظابط تاني ورا خالد فا مسكه وخد منه المسدس وانا جريت على ليلي الى متحركتش من مكانها وفضلت في حالة صدmه حـ.ـضـ.ـنتها بقوة وانا مش مصدق انها كويسة!!! "
- انتي كويسة؟؟ ردي عليا؟؟ ليلي ؟ حد عملك حاجه؟
" مكنتش بتتكلم خالص فا طبطبت عليها ومسكت
 ايدها عشان نمشي.. لكن فجأة خرجت طلقة ناحيتنا من العدm وهي اتحركت قدامي في جزء من الثانيه!!!!!! "
" ملحقتش استوعب اي حاجه عيوني كانت في عيونها وهي بصالي بنظرة اول مره اشوفها في عينيها!!! وقعت بين ايدي وانا كل ده مش قادر استوعب الى بيحصل وباصصلها بصدmه!! " 
- يوسف...
" بصتلها وانا مش قادر اتكلم حتي دmـ.ـو.عي نزلت من غير احس! "
غمضت عيونها وانا فضلت احرك فيها: ليلي !!!! 
ليلي فوقي !!!! لاء !!!! ردي عليا !!! مش هتموـ..تي بسببي انتي فاهمه ردي عليا !!!!!!!  يا ليلي !!!! 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في المستشفي || 
عزيز: يوسف فهمني حصل ايه !!!!! 
هدي: رد علينا يا حبيبي ليلي كويسة هما حْدوها المستشفى ليه هي بخير؟؟؟ 
احمد قربت ناحيتهم بدmـ.ـو.ع: هي.. هي.
مريم: اتكلم !! 
احمد: خالد.. صْرب عليها بالمسـ.ـدس
هدي بصويت: اييييه !!!! بـ.ـنتي !!! 
" مقدرتش تستحمل الخبر واغم عليها.. واتنقلت اوضه في المستشفي.. "
" هما مكنوش يعرفوا اي حاجه غير ان ليلي في المستشفي وخبر انها احْدت رصاصه نزل عليهم زي الصاعقه.. وهدي مقدرتش تتحمله الدكتور خرج فجأة من اوضة ليلي ومرضيش يتكلم مع حد فيهم حاله حـ.ـز.ن شـ.ـديد كانت مسيطره على المكان لكن يوسف كان في عالم تاني خالص ورافض كل الى حصل مش مصدق ان بعد كل ده ممكن يفقدها!! " 
|| بعد مرور ساعات || 
" الدكتور خرج و لما وشاف الكل في حالة صعبه
لكن عزيز ماسك نفسه شوية طلبه على جنب"
عزيز اتكلم وجواه مرعوب: ارجوك قولي انها بخير يا دكتور ارجوك!
- هي كويسة لكن.. الرصا..صه جت جمب القلب فا العملية كانت صعبة جداً  و بعد استخراج الرصا..صه و الاشعه السينيه الى اتعملت اكتشفنا نرْيف داخلي و كمان حصل فقدان جزء كبير من الد..م فا الدكاترة معاها حاليا هيتم وقف النرْيف بشكل سريع وبعدين نقل دm 
وبـ.ـنتمي الموضوع ميوصلش لحراجه قلب مفتوح.. لأن الموضوع حساس.. ادعولها.. بعد اذنكم
قربت من جدو وبصتله: هندخل نشوفها؟؟ هي كويسة صح انا عارف انها كويسة يا جدو دي ليلي يعني اكيد بس بتهزر انت عارف انها سخيفه صح؟ انا هدخل و اوريك تعالي
عزيز: ارجوك يا يوسف تهدي!!! امسك نفسك!!
- يعني ايه؟؟ بقولك هي كويسة
" احمد قرب هو و عمر وفضلوا يهدوا فيا لكن انا مكنتش قادر انا عايز اشوفها انا عارف انها بخير !! "
عمر: اهدي يا يوسف! 
- متقوليش اهدي فاهم انا مش بشـ.ـد في شعري!!! 
مريم بدmـ.ـو.ع طبطبت عليه: هتبقي كويسة يا يوسف والله
- اوعي هي اصلا كويسة !! بطلوا عـ.ـيا.ط ! هتخرج دلوقتي وهتشوفوا! 
"عبدالله كان موجوده وبعدهم عنه وحـ.ـضـ.ـنه"
" مرت ساعات طويلة اوي عليهم.. ومحدش بيتكلم معاهم هدي كانت فاقده الوعي وعندها انهـ.ـيار عصبي و عزيز كان بيحاول يتمالك اعصابه بالعافيه لكن كلهم كانوا بيدعولها..! وبيقروا لها قرآن حتي صحابها لحد ما اخيرا بعد مدة كبيرة خرج دكتور من العمليات " 
"اتحركوا ناحيته بلهفه"
- احنا الحمدلله عدينا مرحلة الحْطر و النرْيف وقف بدون عملية قلب مفتوح دلوقتي هي هتفوق من المحْدر وهنبدأ نتابع حالتها مش هتكون واعيه بشكل كامل دلوقتي خالص ولا هيبقي في حركه هتفضل تحت الملاحظه وممنوع اي زيارة او اي كلام.
بصتله بعدm فهم: يعني ايه؟؟ احنا عاوزين نطمن عليها!!! ازاي عدينا مرحله الحْطر لكن منقدرش نشوفها!!! 
- عشان اي عْلطه حاليا هتخسرنا كتير!!! دي عامله عمليتين حولين القلب فرصه نجاحهم 25% فاهم الوضع حساس ازاي؟؟ والحمدلله عدينا المرحله مش سهله فا لازم نتابع ضغط الد..م و التنفس يرجع بشكل طبيعي ونتأكد ان مفيش اي تأثير على الرئة او على اي جهاز حيوي!! الموضوع لسه منتهاش على كده وهياخد وقت اتمني انكم تتفهموا ده.
" بعد كلامنا ما الدكتور جدو مشي صحابها وقال لعمي كمان يمشي هو و مريم ومفضلش غيري انا وهو قالي انوه هيروح يطمن طنط هدي وانا فضلت واقف مكاني لحد ما شوفتها..! كانوا مخرجنها عشان تتنقل اوضة تانيه مكنتش متخيل عمري اشوفها في وضع زي ده.. كنت حاسس بالعجز الشـ.ـديد..! " 
" كل ما افتكر نظراتها ليا بعد ما حْد..ت الرصا..صة بدالي.. عينيها كانت بتقول كلام كتير نظراتها مكنش فيها برود زي الأول كانت كلها حْوف كأنها طفلة!! " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
صلي على محمد 
" فات اسبوع.. محدش فينا كان مسموح له يزورها والنهارده اول زيارة سمحوا لنا بيها كنت عندها كل يوم مش بمشي من هناك فا انا اول واحد دخلت.. شوفتها وهي نايمه كان باين عليها الضعف وكانت شخص تاني غير الى انا متعود عليه.. قربت ناحيتها وقعدت فضلت ساكت بتفصحها وبتأكد انها فعلا كويسة و هي كانت رايحه في النوم.." 
..
- ليلي حببتي ممكن تتكلمي معايا؟ انا عارفه ان الموضوع صعب عليكي لكن كلميني! ليلي بابا في مكان احسن دلوقتي انا عارفه انوه وحشك لكن هو مش هيبقي مبسوط وانتي كده 
= .................
- وبعدين!  اعمل ايه ياعمي ؟؟ 
= خلاص يا هدي سبيها دلوقتي
- اسيبها ازاي بس دي متكلمتش من وقت الدفنه ولا نطقت حرف واحد! فات تلت ايام! وهي كده
= تعالي بس نخرج دلوقتي
..
- ليلي... ليلي يلا عشان نفطر يا حببتي ليلي؟ 
"فتحت الباب ودخلت"
- ليلي يلا عشان نفـ..
اية الد..م ده !!! ليلي !!!
 ليلي ردي عليا !!!! اللحقوني !! ليلي !!!! 
..
" لقيتها بتحرك عيونها وهي مغمضه فا قربت " 
- ليلي ؟؟ 
" فتحت عيونها وبصتلي فضلت تبص حواليها كذا مره وكأنها بتحاول تستجمع الى بيحصل " 
- انا يوسف.. انتي كويسة؟؟ حاسه بإيه؟
" كنت حاسس بيها بتتوـجع فا بصتلها بعتاب "
- ليه؟  ليه عملتي كده؟ و.. ازاي؟؟ ليه مسبتيهاش تيجي فيا انا بدالك؟؟! 
- انا مكنتش اتمني اشوفك كده ابدًا يا ليلي!
" غمضت عيونها بألــم وشالت جهاز التنفس وهي دmـ.ـو.عها نازله " 
اتكلمت بصعوبة: عايزة اشوف ماما و جدو 
" قربت ورجعت الجهاز مكانه وهزيت لها راسي وفعلا وصلوا واطمنوا عليها فضلوا يتكلموا كتير لكن هي ساكته الزيارة كانت ساعه واحده بعد كده الممرضه خرجتنا وهي عيونها كانت ثابته عليا وانا ماشي. " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| في فيلا عزيز عبدالرحمن ||
" دخلت مكتبة بعد ما داده فاطمه طلعت مرات عمي اوضتها" 
- الدكتور قال لحضرتك ايه يا جدو ؟
فضل ساكت شوية بعدين بصلي: قالي انها محتاجه دكتور نفسي و انها هتفضل هناك مش أقل من شهر بسبب حالتها و العمليه قالي كمان ان الحاجات الى كانت بتشربها كان عليها عامل كبير فا انها سببت صْرر ازيد من الطبيعي فا لازم تفضل تحت الملاحظه
- شهر !!! هتفضل هناك لوحدها شهر وبعدين وليه دكتور نفسي؟
= لأن الدكتور  شايف انها مش طبيعيه و استجابتها معاه ضعيفه بعدين دي مش حاجه جديده احنا كنا عارفين انها محتاجه دكتور نفسي قبل كل ده
- يعني حضرتك وافقت انهم يجيبوا لها دكتور نفسي ؟ 
= امال هعمل ايه؟ 
- تخليهم يخرجوها وتيجي البيت هنا !!! لما تكون معانا هيبقي احسن ليها! ولو هي حابه تروح لدكتور تروح
= تيجي فين يا يوسف!! واضح انك مفهمتش كلام الدكتور !! ليلي فيه حْطر عليها لسه !! الأحسن انها تفضل في المستشفي!! تحت ملاحظه الدكاترة 
- تمام
" خرجت وسيبته وانا محْنوق لقيت الداده بتفتح الباب و عمي و مريم داخلين "
- يوسف.. ليلي عامله ايه انتوا روحتو لها؟؟
= كويسة.. جدو في المكتب جوه.. انا خارج 
" سبتهم وخرجت وقبل ما اركب البايك لقيتها ورايا " 
- يوسف استني! 
" وقفت من غير ما ابصلها " 
- مالك يا يوسف هي ليلي كويسة صح؟
= اه 
- امال ليه حاسه ان في حاجه؟! انتوا مخبين حاجه!
= مفيش.. بس كلام الدكتور مش مريح والوضع كله مش مريح وانا !! انا مش قادر اتقبل فكره انها فكل ده بسببي انا يا مريم! 
- انت بتتكلم عن ايه مش فاهمه؟ بسببك ازاي
بصتلها وانا بتنهد بتعب: ليلي..! ليلي شافت خالد وهو بيحْطف المسد..س من الظابط و بيصْرب الطلقه ناحيتنا كانت بتحاول تبعدنا احنا الاتنين لكن انا بس الى بعدت وهي حْدتها بدالي!! انا السبب يا مريم! انا..
قاطعتني:  لا يوسف اهدي!! انت مش السبب الموقف كله محدش كان متوقعه! ولا انها تهرب ولا انها تتحْطف وبعدين المفروض نحمد ربنا انها بخير!! احنا مخسرنهاش بالعكس احنا هنفضل جمبها ونساعدها تتخطي ده!
" كنا فاكرين اننا هنقدر نبقي جمبها فعلا لكن فات شهر وهي في المستشفي تحت الملاحظه ولا بتكلم حد ولا بتتحرك كويس والدكتور النفسي بس الى بيروح لها جلسات.. ويادوبك ممكن تقول كلمه او اتنين مع طنط هدي و جدو وانا كنت بحس انها بتتهرب مني! 
 لكن انا مفقدش الأمل وكنت بروح اشوفها كل يوم تقريبا حتي لو من بعيد من غير ما تلاحظ لحد ما فات شهر تاني.. وبدأت تتحرك والدكتور طمنا لكن الدكتور النفسي مكنش بيقول اي جديد عن حالتها.! " 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| بعد مرور فترة ||
" روحت ابص عليها كالعادة لكني اتفاجئت بالدكتور النفسي بتاعها بيوقفني قبل ما امشي " 
- يوسف
= أيوه اتفضل 
- محتاج اتكلم معاك شوية
- أكيد. 
" دخلنا المكتب بتاعه وقعد قصادي " 
- شوف يا يوسف.. الدكاترة قالتلي ان ليلي يعتبر خلاص بتتعافي بشكل كامل.. والمفروض يعني انها هتخرج ولكن هتفضل متابعه مع المستشفي وده كله من ناحيه الصحه الجسديه.. لكن الخساير النفسية.. هي دي الى هيبقي صعب علاجها وأكيد انتوا ملاحظين حالتها النفسيه
= دي حقيقة انا لحد دلوقتي مش فاهم مالها؟! وكلنا مش فاهمين..ليلي كانت شخصية عنيده وقوية قبل الحدثه دلوقتي غير خالص وجدي عرفني ان حضرتك كنت الدكتور الى متابع حالتها من البداية من وقت مو..ت عمي
- ايوه بالفعل.. هما كانوا بيعرفوني كل حاجه بتعملها وسلوكها ماشي ازاي على اساس اقدر اشخصها لكن هي كانت رافضه تماما انها تاخد جلسات و ده طبعا مكنش بيساعد لكن دلوقتي الوضع اختلف وهي اخدت كذا جلسة وقدرت افهم كل حاجه من وقت وفاة والدها.
بصتله بتعجب: قدرت تفهم اتغيرت ليه بعد وفاة عمي؟ يعني هي اتكلمت مع حضرتك ازاي؟؟
شبك ايده ببعض وبصلي: ليلي كانت شخصية عاديه جدا وعلاقتها قريبة جدا مع مهدي الله يرحمه بس عالمها كان صغير اوي وفجأة كبر لما دخلت الكلية وبدأت تشوف حاجات هي عمرها ما عملتها فا جالها فضول تجرب وتصاحب ناس و تعمل شخصية جديده لنفسها.. كانت عارفه انوه غلط فا كانت كل شوية بتلوم نفسها وتنـ.ـد.م وتحاول تفضل بشخصيتها القديمه لكن ضغط والدها خلاها تعمل العكس وتقع في دوامه الممنوع مرغوب.!
- ماشي ايه علاقة كل ده بالي هي عملته بعدها؟ الى عملته بعد وفاة عمي يعني
= علاقته يا يوسف ان قبل وفاته اتخانقوا سوا خناقه شـ.ـديده.. و دي ابشع ذكري في عقل ليلي اسود نقطه عندها انها مقدرتش تصالحه وكانت شايفه انها غلطت غلط كبير في حقه وقالت كلام صعب وقت نرفزه و متخيلة انوه ما..ت وهو زعلان منها ومش بس كده بل مقتنعه انها السبب في وفاته وانوه اتـ.ـو.في وهو زعلان
بسبب الى كانت بتعمله وصحابها الى كانت رافضة تبعد عنهم مع انها عارفه انهم هيبوظوها
بصتله بعقده حواجب: الكلام ده مش مظبوط!! لو حضرتك بتقول انها حاسه بالذنب وعارفه انها غلطانه وعمي ما..ت بسببها قبل ما تصلح كل ده يبقي الطبيعي و البديهي انها كانت تبعد عنهم وتصلح نفسها و ترجع لعقلها بعد وفاته عشان احساسها بالذنب يقل! مش تروح تبقي انيل وتعمل حاجات غلط  !!!! 
- مظبوط.. ده الطبيعي لكن مش في حالتها!!
= يعني ايه.؟؟
- يعني ليلي مقدرتش تواجهه انها السبب في مو..ته
= بس ده محصلش عمي اتـ.ـو.في طبيعيي! مش بسببها
- وهي شافت غير كده هي شافت انها سبب وفاته عشان اتخانقوا قبلها بلحظات.. وشافت كمان انها فقدته قبل ما تصالحه وبسبب ان علاقتهم كانت قوية مقدرتش تتحمل ده شخصيتها كانت اضعف من انها تتحمل
= انا مش فاهم.. ممكن حضرتك توضح!! 
- ليلي يا يوسف شخصيتها  اضعف بكتير من انها تقدر تتحمل فكره ان حد اتأذي بسببها وخصوصا اقرب الناس ليها فا تقدر تقول ان حصلها زي انفصام.
بصتله بعدm استيعاب للي قاله: نعم !!! لمده سنتين؟؟ 
- مش بالمعني الحرفي.. هي مخها مقدرش يواجهه و قررت تنتـ.ـحر لكن لما لحقوها و فاقت العقل عشان يحمي نفسه خلق شخصية تانيه تماما عكس شخصيتها القديمه فا بقت اقوي و مشاعرها بـ.ـارده و كمان نسيت تماما الشخصية القديمه بتاعتها بكل تفاصيلها كأنها مكنتش موجوده! ونسيت موضوع وفاة والدها ولما كان حد بيجيب سيرته كانت بتمنعه عشان كانت خايفه تصالح نفسها بالحقيقه الى هي من وجهه نظرها انها السبب في مـ.ـو.ته.
= حضرتك عايز تقول انها عملت كده عشان تقدر تكمل؟ لانها مكتتش هتقدر تعيش بالذنب ده!!
- بالظبط كده. هي كانت بتحمي نفسها من الانهيار.. وبتتهرب في الشخصية الى عملتها
- وحاليا؟؟ لسه عندها انفصام.. بعدين حضرتك.. انا عارف ان الى عنده انفصام بتبقي أعراض تانيه تماما
= ما انا قولتلك هو فعلا مش انفصام بالظبط.. هو شخصية خلقها العقل عشان يقدر يتخطي الموضوع يعني زي كده لما الإنسان الطبيعيي يغلط ويخاف يعترف بغلطه فا يخلق به مبرر او يرميه على حد تاني 
- و هي دلوقتي اتعالجت ورجعت كويسة؟ 
= هي حصلها صدmه من الى حصل وانها كانت هتمـ.ـو.ت.. فا شعور الحْوف ده خلاه شخصيتها القديمه تظهر من تاني كمان لما شافت نفسها السبب فا انك كنت ممكن تمو..ت بسببها..! 
- لكن هي انقذتني
= و ده بيدل ان فيه أمل. 
 والى هيحصل دلوقتي انها هتتنقل للمصحه النفسية عشان نتابع حالتها بشكل أفضل وأحاول اخليها تقتنع انها ملهاش اي علاقة بمـ.ـو.ته وتسامح نفسها عشان تقدر تعيش طبيعيه المهم.. انها مدتنيش رد بس طلبت تشوفك 
- انا؟!! 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
سبحان الله و بحمده سبحان العظيم 
" دخلت و لاقيتها قاعده كأنها مستنياني..! قعدت قصادها وكنت بحاول اجمع كلامي " 
- انتي كويسة؟ عاملة ايه؟ 
= كويسة
- ليه طلبتي تشوفيني مع ان من ساعه الى حصل مش بتتكلمي معايا وبحس انك بتتهر..بي مني! 
بصتلي وهي بتاخد نفسها وكأن الكلام صعب عليها: انت سألتني.. ليه سبتها تيجي فيا صح
"بصتلها بأنتباه وهزيت راسي"
- عشان انا كنت استاهل ده مش انت.. 
انت كنت في المكان ده بسببي وكل ده حصل بسببي 
"دmـ.ـو.عها بدأت تنزل فا قربت لها "
= اهدي!! انا مش عاوز اشوفك كدا!
عيطت: انت اكتر واحد لازم تشوفني كده.. لأنك اكتر واحد انا آذيته يا يوسف!!
- شششش ممكن متتكلميش! انا كان المهم عندي إنك 
قاطعتني وهي منهاره: لا خليني أكمل.. انت كنت خايف عليا في وقت انا مش خايفه فيه على نفسي و انا آذيتك وجيت عليك كتير اوي يا يوسف! انا مش عارفه ازاي كنت بعمل كده..! معرفش مالي ؟؟ معرفش دلوقتي هعمل ايه؟؟ هعيش ازاي بعد الى عملته فيك وبعد الى عملتة في بابا وحتي جدو وماما ومريم كل دول انا عاملتهم بطريقه !! أنا.. بوظت كل حاجه يا يوسف كل حاجه!!! 
" فضلت تعيط جـ.ـا.مد كنت حاسس اني شايف قدامي حد تاني مكنتش متصور ان هي هي نفس الشخص فضلت اطبطب عليها واقولها تهدي! الحالة الى كانت فيها صعبه خايفه وتايهه ومش عارفه تتصرف! " 
- ليلي اهدي عشان خاطري 
دي مش غلطتك ده عمره!! وهو كان بيحبك واكيد مسامحك!! فاهمه؟ واحنا كلنا مش عاوزين غير انك ترجعي في وسطنا!
= لاء!  هو اكيد زعلان مني!! واكيد... 
اكيد زعلان اكتر بسبب الى عملته بعد كده صح ؟؟ انا ازاي هعيش بالذنب ده يا يوسف!!! مش هقدر !! هما ليه انقذوني من الرصـ..ـاصه! ليه مسابونيش امو..ت! انا استاهل ده!! انا محدش بقي بيحبني! بعد الى عملته
- ليلي اهدي ارجوكي بلاش تستسلمي  
= هما مكنوش لازم يلحقوني في اول مره انتـ.ـحرت فيها من اساسه !!! 
قربت وحـ.ـضـ.ـنتها لأنها كانت وصلت لقمة الحـ.ـز.ن: ششششش اهدي وبطلي الكلام ده كله مش صح احنا كل الى بـ.ـنتماه تبقي كويسة ومش مهم اي حاجه فاتت فاهمه ده؟ انا كنت بعمل كل ده عاوزك تبقي بخير فا انسي كل الى حصل يا ليلي.. انسيه! 
" فضلت تعيط في حـ.ـضـ.ـني وانا وقتها كنت حاسس بيها وعرفت قد اي هي بتعاني.. صعبت عليا جدا مش متخيل نفسي مكانها وفجأة افوق على كل الصدmـ.ـا.ت دي.. كأني كنت في كابوس طويل!!! عرفت قد اي كانت محتاجه اننا نفهم ان ده مرض نفسي لكن للأسف اتعاملنا معاها غلط.. وفي خلال لحظات عرفت انها متغيرتش ابدا.. ولسه ليلي الضعيفه الى الهوا بيأثر فيها كانت موجوده كانت موجوده من بدري لكن مكانتش قادره تواجهه الى حصل...!!! 
فضلت معاها فترة لحد ما كلهم جم المستشفي جدو ومريم وعمي وطنط هدي فضلنا معاها بنطمنها قولتلها انها مش هتكون لوحدها في المصحه واني هاروحلها علطول " 
- يوسف.. خرجت ليه فجأة؟ 
= مفيش.. انا..  انا كنت عايز اتكلم معاكي يا مريم
- انا عارفه هتقول ايه
= الموضوع مش زي مانتي فاهمه 
- انا فاهمه من البداية صدقني وانت مش محتاج تقول اي حاجه انا اهم حاجه عندي اني بعد ما اتكلمت معاها حسيت انها رجعت
كملت كلام وهي مبتسمه بفرحه: انا فعلا مبسوطه عشانها وعشان انتوا الاتنين هتكونوا معايا ومش هرجع لوحدي زي ما كنت دي كانت اهم حاجه عندي يا يوسف
انا مش عايزة نبقي بعيد تاني! 
 - انا معاكي علطول يا مريم.
ابتسمت: انا عارفه..!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" بعدها بيوم كنت في الشركة واتفاجئت بمكالمه جدو و بيقولي ان ليلي في الفيلا.. خت مريم معايا وروحنا بسرعه مكناش مصدقين.. " 
- انا مش قادر اوصفلك الفيلا كانت وحشه ازاي من غيرها
= وانا مش قادره اوصفلك كرهت المستشفي قد ايه! 
- تفتكري هتقعد علطول ومش هتروح المصحه! 
= ياريت! واحنا هنفضل معاها 
|| في الفيلا || 
"وصلت ولقيت جدو وطنط هدي قاعدين وملامحهم باين عليها تعبيرات غريبة"
- هي فين ليلي يا جدو؟ 
= في اوضتها كانت عايزه تتكلم معاكم
كنت مستغرب بعدين بصيت لمريم: طيب تعالي نطلع
- اطلع لها انت وانا هاجي وراك
" يوسف طلع ومريم قعدت جمبهم " 
- جدو هو حصل حاجه؟! 
بصلها بقلة حيله: ايوة يا مريم
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" خبطت على الباب و هي فتحت دخلت لقيت الأوضة مقلوبة وبتجهز شنطتها فا قعدت بخيبه امل " 
- هو انتي برضو هتروحي المصحه
"بصتلي بحيره وبصت فكذا اتجاه حولين الاوضة"
قومت لمست خدها ولفيت وشها ليا: مالك؟! 
شالت ايدي بهدوء وبلعت ريقها: انا مش هروح المصحه
= امال ؟ مش فاهم
- ممكن تقعد..
= اديني قعدت
- بص يا يوسف.. انا مش هقدر افضل هنا حواليكم انا كل حاجه هنا بتآذيني مش قادره اتحمل حاسه اني.. حاسه ان كل حاجه حواليا بتفكرني بالي عملته وانا لسه مش قادره اتقبل ده ولما بشوفكم..
"مسحت عينها وحاولت تمسك نفسها وتكمل كلام"
- لما بشوفكم بفتكر كل مره كنت رْباله فيها مع كل حد فيكم.. و ده بيخليني.. بيخليني اكره نفسي ! 
وقفت وقربت منها حطيت ايدي على شعرها ومسحت عليه بهدوء: انتي مش لازم تفكري فكل ده!! احنا بنحبك يا ليلي وعاوزينك معانا كويسة دي اهم حاجة احنا فاهمين انوه كان غـ.ـصـ.ـب عنك! مش بنلومك ابدا! وبعدين انا مش هقدر على البعد تاني.. انا بـحـ
قاطعتني قبل ما اكمل كلامي: انا مسافره يا يوسف! 
بصتلها بأستنكار: ايه؟ بتقولي ايه؟ 
دmـ.ـو.عها نزلت: انا عارفه وحاسه بيك عشان كده طلبت اتكلم معاك وافهمك
- عارفه ايه!!!؟ انتي مش عارفه والا مكنتيش قولتي كده يا ليلي !! انتي مت عـ.ـر.فيش اي حاجه !! 
= لا عارفه!! 
- عارفه اني بحبك ؟؟؟؟؟ 
= يوسف ارجوك..
- انتي عارفه من اول ما جيت وشوفتك و كانت معاملتك معايا وحشه! بس انا كنت مازلت مشـ.ـدود ليكي! مفقدتش الامل فيكي وفضلت أحاول وفاليوم الى عملتي فيه موضوع الأوضة انا مزعلتش! بالعكس! انا عرفت وقتها انك عاوزة تخلصي مني عشان حاسه اني هخليكي ترجعي زي ما كنتي! كنت شايف امل مبطلتش احبك يا ليلي رغم كل حاجه معرفش السبب ايه! بس بعد كل ده عاوزة تبعدي ؟؟ 
= يوسف افهمني!
الدmـ.ـو.ع اتجمعت في عيني وبصتلها: افهمي انتي انا بحبك! ومش عايز نبعد!.. انتي مش بتحبيني؟! 
" مسحت دmـ.ـو.عها و فضلت ساكته وبصالي بصمت..! " 
- ردي عليا فهميني؟ 
رفعت عيونها وبصتلي: 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
يتبع.......الجزء التاني🩷⚡️

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات