رواية هدية المصير هي رواية رومانسية تقع احداثها بين اياد ورحاب والرواية من تأليف سوليه نصار في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية هدية المصير لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية هدية المصير هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية هدية المصير تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية هدية المصير من الفصل الاول للاخير بقلم سوليه نصار
-لسه مكويتيش القميص الازرق ليه .
زعق فيا فقومت وانا تعبانة وقولت :
-حاضر يا مهدي فورا …بس لاحظ اني لسه راجعة من جلسة الكيماوي وتعبانة .
اتـ.ـو.تر للحظة بس قال :
-تمام يالا اكوي القميص
كويتله القميص بسرعة واديتهلوله …لبسه بسرعة وضبط نفسه ….مسكت ايده وقولت بحنان :
-القميص هياخد منك حتة يا مهدي طول عمرك حلو في اللون الازرق
نظراته اتغيرت وحسيته اتـ.ـو.تر وقال :
-شكرا يا خلود
– يالا عشان متتاخرش علي صحابك انبسط النهاردة انت الايام اللي فاتت تعبت من كتر الروحة والجاية علي الدكاترة …انا اسفة
مسك ايدي وباسها وقال :
-خلي بالك من نفسك انا احتمال ابات عند حسين
-براحتك يا حبيبي
مشي وقعدت علي الانتريه وانا تعبانة …حاسة عينيا زايغة….من شهرين تقريبا اكتشفت ان عندي Breast cancer ومن ساعتها حياتي اتقلبت مش حياتي وبس حياة مهدي جوزي …كنا مخططين نخلف بس بسبب المرض ده صرفنا نظر بقينا نجري بين الدكاترة والمستشفيات…الدكتور حاول يقنعني اني اعمل عملية عشان يحد من انتشار المرض بس رفضت لو عملت عملية جـ.ـسمي هيتغير …انوثتي هتبقي ناقصة …مش عايزة اظلم مهدي معايا هو ملوش ذنب …حبيبي اتحملني كتير اووي
.ابتسمت وانا بفكر اني محظوظة جدا بيه ….
سندت راسي علي الانتريه غمضت عيني ولسه هروح في النوم تليفوني رن …قمت ومسكته ولقيت رحاب صاحبتي مرات حسين …
-ازيك يا رورو اخبـ.ـارك ؟
-فين مهدي يا خلود
بانت عليا الحيرة وقولت :
-انتي مش عارفة ولا ايه …هو قال هيسهر مع حسين واحتمال يباتوا مع بعض …عاملين زي قعدة شباب …حسين مقالكيش
سكتت رحاب بس كنت سامعة صوت تـ.ـو.ترها
-رحاب فيه ايه قلقتيني ؟
سكت شوية وقولت بخـ.ـو.ف :
-مهدي حصله حاجة !!!
– زي الجن متقلقيش.
-اومال فيه ايه انطقي خضتيني
-انا …
-رحاب بجد انا تعبانة متتعبنيش اكتر وقولي فيه ايه ؟!!
-خلود جوزك مش مع حسين
قلبي دق بخـ.ـو.ف وقولت :
-اومال هو مع مين …انطقي
-انا عرفت من حسين ان …ان
زعقت:
-رحاب حـ.ـر.ام عليكي متقطعيش في الكلام قوليلي فين مهدي
-انا عرفت من حسين ان النهاردة كتب كتابه علي بـ.ـنت خالته !
حسيت ان الدنيا بتلف بيا …ده اكيد هزار سخيف …مهدي ميعملش كده …لا يعمل …ميعملش ليه …انا بقيت بقايا انسانة كل حاجة جوايا اتحطمت…وهو ليه حق …ليه حق يشوف واحدة غيري …دmـ.ـو.عي نزلت لوحدها
-خلود انتي معايا
مسكت دmـ.ـو.عي بسرعة وقولت :
-كتب الكتاب في بيت العيلة صح
-انتي ناوية تروحي
-لازم ابـ.ـاركله
-خلود بلاش …ميستاهلش هو …
-متشتمهوش يا رحاب حقه يتجوز….متقلقيش عليا انا متقبلة قدري كويس سلام .
…….
بعد ساعة …
كنت واقفة قدام بيت العيلة …كنت متزينة كويس دخلت وانا بترعش وبحاول اسيطر علي دmـ.ـو.عي …دخلت وسط الناس وكل اللي يشوفني يتصدm لحد ما هو شافني…مقدرتش ساعتها امسك دmـ.ـو.عي قربت منه وقولت:
-الف مبروك يا حبيبي
-خلود !!
-القميص هيأكل منك حتة …طول عمره الازرق بيليق عليك .
بلع ريقه بتـ.ـو.تر وقال:
-اسمعيني
بصيت للي هيتجوزها وقولت:
-حتي عروستك حلوة وزي القمر .
بكيت وكملت :
-احلي مني .
عيونه دmعت ودmـ.ـو.عه نزلت …مسحت دmـ.ـو.عه وقولت :
-متعيطش ومتزعلش ده حقك …حقك تكون أسرة …انا خلاص انتهيت …بقيت مجرد جثة …والبشر مبيعشوش مع جثث وعشان ارحمك انا بطلب ان المأذون اللي هيكتب كتابك يطـ.ـلقنا!!
يتبع…..
↚
-انا اسف انا اسف
قالها وهو منهار…مسك ايدي وكمل:
-مش هكمل ويالا نروح البيت وننسي كل حاجة
-مهدي انت اتجننت
صرخت امه فيه…بس مهتمش بيها …عينيه كانت عليا انا …ابتسمت بضعف وقلت:
-وتسيب عروستك يوم كتب كتابها دي مش من اخلاقك ….ودي بـ.ـنت خالتك برضه وانا مرضاش اكـ.ـسر فرحة واحدة ..مقدرش
قربت صفية بـ.ـنت خالته مني وزعقت:
-ولما انتي مش عايزة تكـ.ـسري فرحتي ليه جيتي ولا حابة تعملي الشويتين بتوعك….بجد مش قادرة اصدق انك حتي في اخر لحظات عمرك خبيثة ومكارة…يا ستي صفي نيتك ده انتي كلها شهور وتقابلي وجه كريم
-صفية
زعق مهدي
رجعت مصدومة وقلبي و.جـ.ـعني…صحيح انا راضية بقضاء ربنا بس كلامها عن مـ.ـو.تي المؤكد خـ.ـو.فني …وزلزل ارادتي وثقتي اني هخف .
بصيت لمهدي المتـ.ـو.تر …قرب مني وقالي :
-اسف اسف .
– انا …
مسحت دmـ.ـو.عي بسرعة وقولت ؛
– انا همشي دلوقتي …انت اكتب الكتاب….وابقي نأجل الطـ.ـلا.ق
-خلود
-لا يا مهدي انت وعدت اوفي بوعدك …اتجوزها وطلقني …حتي لو متجوزتهاش برضه هتطلقني
اتصـ.ـد.م من كلامي .
مسك ايدي وقال :
-يالا هنطلع من هنا
مسكت امه ايده وصرخت :
– بـ.ـنت خالتك يا مهدي حـ.ـر.ام عليك …هتكـ.ـسرها بالشكل ده
بصيتله وقولت :
-امك عندها حق …متكـ.ـسرهاش ….انت كـ.ـسرتني بلاش تكرر الغلط ده .
دmـ.ـو.عه نزلت وقال:
-متسبنيش يا خلود …انا غلطت عارف بس…
مسك ايدي وقال :
-خلينا ننسي كل حاجة وتسامحيني ايه رايك
-مينفعش ….صدقني مينفعش …فيه حاجات منقدرش ننساها…انا عمري ما انسي انك سيبتني في عز تعبي وروحت تتجوز ….مش هنسي انك مستحملتنيش حتي شهرين ….مش هنسي انك خليتني اكوي القميص الازرق ولبسته عشان جوازك…دي حاجة عمرها ما تتنسي يا مهدي
غمضت عيني وانا بعيط …اتمنيت اني اكون في كابوس…مرضي كـ.ـسرني شوية بس لقيت مهدي جمبي….بس تخلي مهدي عني نهاني خالص. !!!
– انت ليه متمسك بيها يا مهدي ….مش عارفة هي شايفة نفسها علي ايه …ده حتي الخلفة ابني اتحرم منها بسببك…..بيدفع فلوس كتير في علاجك….رايح جاي في المستشفيات عشانك…ده حتي شغل البيت يا حبيبي بيساعدك فيه ….يا ستي اتقي الله بقا وخليه يعيش حياته …مش كفاية انه مطلقكيش …ده انتي ناكرة للجميل….مهدي هيتجوز صفية وانتي عايزة تغوري غوري وارحمينا من قرفك ده
خلصت ام مهدي كلامها وبصت لمهدي وقالت:
– كفاية كده يا مهدي ….انت استحملتها كتير وهي مبتقدرش طلقها واخلص منها واتجوز اللي احسن منها …اتجوز واحدة تقدر تخدmك وتجيبلك عيال مش واحدة انت بتخدmها وكمان بتتنك
بصيت لمهدي اللي عينيه اتغيرت كأنه واحد تاني .
كلمـ.ـا.ت امه اثرت فيه جـ.ـا.مد وقال :
– انا بجد خاب املي فيكي يا خلود …بعد تضحيتي دي مستكترة عليا الفرح !!!
-تضحيتك ؟!
-قولتها وانا بضحك ودmـ.ـو.عي بتنزل
-ايوة تضحيتي …انا ضحيت كتير عشانك بس برضه انا راجـ.ـل ومحتاج أطفال
مسحت دmـ.ـو.عي وقولت :
-تفتكر لو انا اللي سيبتك يا مهدي بعد ما تعبت بشهرين كانوا هيقولوا حقها ولا هبقي قليلة الأصل
سكت ومردش
ابتسمت وقولت:
-اسمع كلام امك وطلقني يا مهدي انتوا عندكم حق وانا غلطا..
– انتي طالق !
يتبع…..
دmـ.ـو.عي نزلت وصوت بكايا علي …انا حتي مكملتش جملتي وطلقني…للدرجة انا رخيصة بالنسباله…صحيح انا عايزة اطلق وأبعد عنه ..بس افتكرت انه هيتمسك بيا بس طلعت غلطانة …ولاول مرة من زمان احس اني وحيدة مليش حد انا فعلا مليش حد الا مهدي ….
بصتلي امه بإنتصار وقالت :
– ما خلاص يختي مش طلقك يالا روحي وبلاش الدراما دي …واحدة زيك مفروض تحمد ربنا ان فيه راجـ.ـل قبل بيها بوضعها لكن جحودك ده خلاكي تخسري كل حاجة .
مسحت دmـ.ـو.عي وبصيت لمهدي بحـ.ـز.ن …هو برضه كان حزين ….حسيته نـ.ـد.م بس طبعا مش هيتراجع ولا انا كمان ….ابتسمت ابتسامة خفيفة وقولت :
-الف مبروك يا مهدي ربنا يسعدك ويتمملك بخير .
وبعدين مشيت …مشيت وانا مش عارفة اروح فين حتي ….اكيد مش هرجع البيت ….مشيت لساعات في الشارع وانا بعيط …..كنت حاسة بخيبة امل كبيرة ….حسيت ان الكل اتخلي عني ….قعدت علي البحر وانا بعيط ….فجأة لقيت حد بيناولني منديل وقال :
-الدmـ.ـو.ع والحـ.ـز.ن ميلقوش علي واحدة جميلة زيك
بصيت ولقيت شخص غريب كان بيبصلي وهو مبتسم ابتسامة لطيفة ….كشرت في وشه وقمت ومشيت
………
بعد نص ساعة كنت قدام بيت رحاب خبطت عليها…فتحت رحاب الباب …
– انا اسفة …انا
دmـ.ـو.ع رحاب نزلت وقالت وهي بتفتح ايديها :
-تعالي
من غير تفكير حـ.ـضـ.ـنتها وانا ببكي ….كنت محتاجة ابكي واتكلم …كنت محتاجة افضي حـ.ـز.ني وخيبة املي
……
بعد شوية كنا قاعدين انا وهي علي الانتريه …كانت وخداني في حـ.ـضـ.ـنها وانا بحكي :
-مقدرتش استحمل يا رحاب وفورا طلبت منه يطـ.ـلقني …..امه حسستني اني وحشة وانانية…انا مش وحشة يا رحاب بس يحط نفسه مكاني لو هو بعد الشر عليه كان تعبان زيي وانا اتخليت عنه الناس هيشتموني ولا يبررولي زيه …ليه احنا اللي مطلوب مننا نضحي ونسكت ونستحمل ونحافظ ونحب ونهتم ولو معملناش كده نبقي وحشين لكن هما لو معملوش كده يلاقولهم مـ.ـيـ.ـت مبرر …مش مصدقة انهم طلعوني انا اللي غلطانة في الاخر
-اهدي يا خلود والله ما يستاهل….مفيش حد يستاهل دmـ.ـو.عك
– انا وحيدة يا رحاب …وحيدة اووي حاسة الدنيا كلها اديتني ضهرها….
– وانا فين يا عبـ.ـيـ.ـطة مش انا اختك …انت معاكي يا خلود للنهاية وهتخفي وهتبقي زي الفل …ده وعدي ليكي
……
تاني يوم انا ورحاب روحنا المستشفي …المرة دي انا وافقت اعمل العملية ….فدكتوري حولني علي جراح شاطر وكانت الصدmة ان الدكتور ده كان هو نفسه اللي قابلني علي البحر !!!
بعد اسبوعين تقريبا …كنت جاهزة للعملية …الغريب ان مهدي مفكرش حتي يسأل فيا مع ان حسين جوز رحاب يبقي صاحبه وكأني مكنتش مـ.ـر.اته في يوم …بس مش مهم انا قررت اقطع صفحة مهدي للأبد…
كنت علي سرير العمليات بقرا قرآن …اياد قرب مني وهو مبتسم ابتسامته اللطيفة اللي ابتسمهالي علي البحر وقال :
– انتي قوية وهتخرجي من هنا منتصرة متقلقيش بس ثقي فيا ….
ابتسمت وقولت :
– انا واثقة
…….
-بعد خمس شهور
-يعني ايه يا دكتور انا عقيم…ازاي ده مراتي حامل
قالها مهدي وهو متعصب فاداله الدكتور التحاليل وقال:
-والله يا استاذ مهدي التحاليل اهي وبتقول انك عقيم يعني مستحيل تخلف عايزنا نعيد التحاليل مفيش مشكلة .
دmعت عيونه وهو مش مصدق …معقول اللي في بطنها مش ابنه ….معقول صفية بتخونه !!!
يتبع…..
↚-انت اتجننت يا مهدي بتضـ.ـر.بها ليها
صرخت فيه امه بعد ما ضـ.ـر.ب صفية بالقلم…مسك صفية من شعرها وزعق لامه:
-الهانم بتخوني… العروسة الشريفة اللي حضرتك بليتيني بيها طلعت بتخوني يا امي واللي في بطنها مش ابني
لطـ.ـمـ.ـت امه علي وشها وقالت :
– انت متأكد من الكلام ده يا واد …دي مصـ يـ بـةسوده …مصـ يـ بـةسوده …
-متاكد ..فاكرة لما قولتلك اني تعبان. هعمل شوية تحاليل ….عملت التحليل وطلعت عقيم …عقيم يا امي ازاي هخلف….
شـ.ـد شعر صفية جـ.ـا.مد وزعق:
-انطقي يا بت …الواد ده ابن مين انطقي والا هقــ,تــلك
-سيبني يا عديم الرجولة …بتتهم مراتك في شرفها …ما انت مش راجـ.ـل بصحيح ….
ضـ.ـر.بها بالقلم وجرها من شعرها ومسك السكينة وحطها علي رقبتها
لطـ.ـمـ.ـت امه وقالت:
-لا يا مهدي متوديش نفسك في داهية يا بني …ابوس ايديك .
مردش عليها بص لصفية بغضب وقال:
-انطقي يا بت …ابن مين ده
-ابعد السكينة يا مهدي
قالتها صفية وهي بتبكي ومرعوبة
-والله ابدا …انطقي يا بت ابن مين اللي بطنك …انطقي
غمضت عينيها بخـ.ـو.ف وقالت :
-هقولك …بس ابعد السكينة ابوس ايديك..
بعد السكينة وزقها وهو بيقول بشر :
-انطقي بقا مين !!!
بصتله وهي بتبكي وقالت:
-اخوك عماد
ام مهدي :انتي كـ.ـد.ابة
بصت صفية لمهدي وقالت وهي حاطة رأسها في الارض بتبكي :
– انا وعماد كنا بنحب بعض …بمعني اصح انا بحبه طلبت منه يتقدmلي كذا مرة بس رفض وسافر بره عشان يشتغل ولما رجع ولقاني مراتك حصلت بينا …
غمضت عينيها وقالت :
مكانش في نيتي اخونك والله بس ضعفت …افتكرت ان محدش هيعرف ولما عرفت اني حامل كنت عارفة انه ابنه بس قولت انسبه ليك
– يا بت الكـ.ـلـ.ـب …انا تقرطسيني انتي وهو وديني لاقــ,تــلك وهسافرله مخصوص واقــ,تــله
وقعد يضـ.ـر.ب فيها …
حطت امه ايدها علي قلبها واغمي عليها !!!
………
في المستشفي .
فتحت ام مهدي عينيها ولقت مهدي قدامها …
بصلها مهدي وهو بيبكي وقال :
-نوبة قلبية خفيفة متقلقيش …الدكتور قالي اني اقدر آخدك معايا
قالتله بصوت ضعيف :
صفية
-هطلقها ومليش دعوة بيها ومش هنسب ليا الولد
-سامحني يا بني انا اللي زنيت عليك عشان تتجوزها
– ده ذنب خلود يا امي .
-صح …
مسكت ايده وقالت :
-رجعها يا بني انا واثقة انها لسه بتحبك …رجعها واطلب منها تسامحني واقف معاها في مرضها
-هرجعها يا امي وعد
…………
كنت واقفة قدام المرايا وانا بترعش …ببص علي شكلي في المرايا …العملية غيرتني…سلبت جزء من انوثتي …بس شعري اللي وقع بدأ يرجع ….خلصت جلسات الكيماوي ….وعملت التحاليل وبكرة هعرف النتيجة ….ابتسمت بحب وانا بفتكر الاتنين اللي وقفوا معايا في كل خطوة رحاب اللي كانت زي. اختي واياد…اياد اللي بعد العملية مسابنيش حتي لما ظهرت اورام تاني كام معايا وبيدعمني …..اياد حبني بحالتي …بمرضي بضعفي …اياد اداني الأمان …هو صمم يجي يخطبني قبل نتيجة التحاليل …قالي مهما تكون هفضل معاكي .
دخلت رحاب وقالت:
-يالا يا عروستنا زمان اميرك الولهان جاي
ابتسمت وخرجت وقعدت علي الانتريه جمبها وجمب حسين ….جرس الباب رن …قلبي رفرف وحسيت بتـ.ـو.تر …راح فتح حسين بس اللي دخل مكانش اياد …كان مهدي!!!
…….
بعد عشر دقايق
كنت قاعدة معاه في الصالة لوحدي …بصتله بشفقه حالته كانت صعبة …عينيه مدmعه وخاسس
-انا جايلك عشان تسامحيني يا خلود انا اذيتك وكـ.ـسرتك عشان واحدة متستاهلش
سكت فكمل وهو بيبكي وقال :
-طلعت بتخوني يا خلود
حطيت ايدي علي بوقي….رغم اللي عمله بس زعلت عليه …رغم اني مبقتش احبه بس حـ.ـز.نه اثر عليا ….صعب شعور الخيانة …انا جربت الشعور ده وبتمني محدش يجربه حتي مهدي
كمل :
-انا عقيم يا خلود …عقيم ..عملت تحاليل والدكتور قال كده …وساعتها عرفت خيانتها لان الهانم كانت حامل واكتشفت انها حامل من اخويا …اخويا يا خلود .
دmـ.ـو.عي نزلت فمسحتها بسرعة …هو قال :
-رغم اللي عملته معاكي لسه زعلانة عليا …بس دي طبيعتك انتي جوهرة يا خلود …جوهرة انا مش عايز اخسرها….عشان كده ربنا اخدلك حقك وبكده نقدر نبدأ انا وانتي من جديد …انا هتقبلك بحالتك دي وهروح معاكي للدكاترة ومش همل….ها يا حبيبتي يالا نرجع
-حبك برص يا حبيبي
سمعت صوت اياد الساخر ورايا
قمت وبصتله …بصلي وابتسم بلطف بعدين جه قدامي وخباني وراه وقال:
– انت جاي تطلب ايد خطيبتي بكل وقاحة وبتقولها يا حبيبتي
-خطيبتك !
-ايوة يا حبيبي خطيبتي…حتي أسألها
-صحيح الكلام ده يا خلود
-انسة خلود لو سمحت …متقولهاش خلود حاف
بصتله وقولت وانا بمسك ايد اياد :
-ايوة يا مهدي …ده خطيبي وحبيبي واغلي حد عندي …ده اللي وقف جمبي لما رمـ.ـيـ.ـتني….ده اللي عمره ما حسسني اني عالة أو عائق …ده اللي اداني الأمان …فردي عليك هيكون كالتالي
اتنفست بعمق وكملت:
– انا حقيقي زعلانة علي اللي حصلك بس مستحيل ارجعلك انا فقدت الأمان معاك ومفيش جواز بينجح من غير امان يا مهدي صح.!
دmـ.ـو.عه نزلت ومتكلمش تاني ومشي من سكات
-طيب يا حسين خلاص كده الدراما انتهت هات عصير مانجا عشان العروسة وافقت علي الجواز خلاص
– انا لسه ما وافقت يا اياد
– يا قلب اياد انا متاكد انك وافقتي…ده انتي هتمـ.ـو.تي عشان تنجوزيني كمني وسيم وشهم زي ابطال الروايات
ضحكت وانا بقول :
-فعلا انت زيهم
…….
تاني يوم
خرجت من المستشفي وانا ماسكة تحاليلي ..انا اصريت ادخل واخدها لوحدي….اياد ورحاب كانوا مستنيني برة وهما متـ.ـو.ترين
قربت منهم وعيوني مليانة دmـ.ـو.ع بصلي اياد بخـ.ـو.ف وقال:
-اخبـ.ـار التحاليل يا خوخة كويسة صح
مردتش عليه
حطت رحاب ايدها علي بوقها وقعدت تعيط
عيونو دmعت وقال :
– مش مهم …مش. مهم هنعيد العلاج تاني وانا ورحا…
-النتيجة سلبية مفيش كانسر
بصلي بصدmة…جريت رحاب وحـ.ـضـ.ـنتي …ابتسم اياد وفجأة زغرط في الشارع!!!
-يخربيتك يا مـ.ـجـ.ـنو.ن فضحتنا
-معلش والله الفرحة مكانتش سعياني ..
زق رحاب وقال :
-ابعدي يا اخت خليني ابـ.ـارك لخطيبتي بطريقتي
ضحكت رحاب راح اياد باسني علي جبيني وقال :
– دي هتكون بداية حياتنا يا خوخة …حياة اوعدك اني اخليكى اسعد انسانة او هحاول علي الاقل .
انا بحبك يا خوخة
-وانا يا قلب خوخة ????
ضـ.ـر.ب رحاب علي كتفها وقال :
-سمعينا زغروطة يا ست
السرطان ليس نهاية الحياة بل هي بداية لأبطال …بداية لحب وصداقة ????
تمت