رواية عزوتي انا وابنتي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين اسر وريم والرواية من تأليف بسنت اشرف في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية عزوتي انا وابنتي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية عزوتي انا وابنتي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية عزوتي انا وابنتي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية عزوتي انا وابنتي من الفصل الاول للاخير بقلم بسنت اشرف
ريم : ي ماما حـ.ـر.ام عليكي شيفاني فايتني القطر قدامك عايزه تجوزيني واحد مراتوا مـ.ـيـ.ـته وعندوا بـ.ـنت
رجاء ( الام) : ابن خالتك وشب زي العسل وصغير ف السن وبعدين مش ده اللي كنت بتمـ.ـو.تي فيه زمان
ريم: اديكي قولت كان زمان لكن دلوقت لا بعد ما اتجوز وبعدين هو عايز واحده تربيلوا بـ.ـنتوا مش اكتر
رجاء: ي حبيبتي وافقي ده برضوا ابن خالتك وانت مفيش ولا عريس وافقت عليه معناها انك لسه بتحبيه
ريم: ايوه بحبه بس ده كـ.ـسر قلبي يوم ما اتجوز
رجاء: انا قولتها كلمه وخلاص
استوب * ريم نصار: فتاه ف عمر 25 من عمرها هي فتاه جميله وطيبه ومحجبه درست كليه تجاره انجلش
ف مكان اخر
نجاه: ي حبيبي دي بـ.ـنت خالتك وبعدين هتصونك ومش هتلاقي احن منها ع لين
اسر: ي ماما ما انا عارف الكلام ده بس برضوا هي لسه بـ.ـنت وانا مش عايز اظلمها معايا
نجاه: اسر اسمع كلامي خالتك لسه قايلالي انها موافقه
سامي: مـ.ـا.تسمع الكلام ي بني وتخلص
اسر: ماشي ي بابا انا موافق
ريناد( اخت اسر) خد ي اسر لين زعلانه
اسر: هاتي ي ريناد انا طالع شقتي
استوب * اسر السيوفي: رجل اعمال عنده 30 سنه
لين: طفله عمرها 3 سنين طفله جميله جدا
وراحوا اتقدmولها وعملوا خطوبه وحددوا الفرح بعد شهر بس ريم شرطت يكون كتب كتاب بس
↚
بـ.ـارك الله لكم وبـ.ـارك عليكم وجمع بينكم ف خير
رجاء: مبروك ي ولاد
ريم: الله يبـ.ـارك فيكي ي ماما
اسر: الله يبـ.ـارك فيكي ي خالتي عقبال رنا
رنا اخت ريم عندها 22 سنه
رنا: مبروك ي ريمو
ريم: حبيبتي عقبالك يارب
ريناد: مبروك ي اسر مبروك ي ريمو
ريم: عقبالك
اسر: الله يبـ.ـارك فيكي
لين جريت ع ريم وحـ.ـضـ.ـنتها: مامي
ريم اتنفضت وراحت اخدتها ف حـ.ـضـ.ـنها وشالتها
لين: تيته لتلي ان اتي بقيتي مامي وايجي اعدي مايا انا وبابي ف البيت ( تيته قالتلي ان انت بقيتي مامي وهتيجي تقعدي معايا انا وبابي ف البيت
ريم: ايوه صح ي قلبي
لين بفرحه: انا بهبك اوي ❤
ريم: وانا بمـ.ـو.ت فيك ي صغنن
اسر: وانا نسيتيني بقى ي استاذه لين
لين: ات بيبي ي بابي ( انت حبيبي ي بابي)
وعدى الوقت وكانوا اسر و ريم ماشيين
نجاه: خلي لين معانا هنا النهارده
اسر: ماشي
سامي * حبيبه جدو هتقعد معاه النهارده
لين بحـ.ـز.ن: لا نا عاسه نام مه مامي ( لا انا عايزه انام مع مامي)
نجاه: مش هينفع ي لين اسمعي الكلام
لين بدmـ.ـو.ع: حاتر(حاضر)
ريم: لينو قلر مامي هتيجي معانا فوق ي خالتو لو سمحت
نجاه: مش...
ريم: معلش ي خالتو يلا ي لينو
لين: هيييي هييييي حبك مامي
اخدها و طلعوا عشان يناموا
ريم: يلا ي قلبي هروح اغير هدومي وارجع
لين: ماسي
دخلت ريم الاوضه وغيرت هدومها ولبست بيجامه و طلعت
ريم: يلا ي لينو عشان اغيرلك
شالتها ريم وغيرتلها وعملت اكل عشان ياكلوا
ع السفره
اسر: كلي ي ريم ولا مكسوفه
ريم: باكل
وخلصوا اكل وقامت ريم مع لين نيمتها وخرجت دخلت الاوضه
اسر لسه هيقرب منها راحت منعاه بايدها
ريم: اسر لو سمحت انت مش هتلمسني
↚
اسر: ايه اللي انت بتقوليه ده
ريم ببرود : ذي ما سمعت
اسر: يعني ايه انت مراتي ع سنه الله ورسوله
ريم: والله هو ده اللي عندي وانت براحتك
اسر: اتعدلي وبطلي برود انا هسيبك تفكري بهدوء وبعدين انا عارف انك بتحبيني
ريم: مش ده حب مراهقه ذي ما قولت ولا ايه
تذكر اسر
فلاش باك
اسر كان عنده 25 سنه وريم 20 سنه
لما اسر قرر يتجوز مريم بـ.ـنت عمه
ريم بدmـ.ـو.ع: اسر انا بحبك اوي حـ.ـر.ام عليك عايز تتجوز ليه
اسر بعصبيه: انت لسه صغيره ايه اللي بتقوليه ده
ريم ببكاء: والله انا مش صغيره ومتأكده اني بحبك
اسر: حتى لو كان انا بحب مريم وهاتجوزها
ريم: لا والنبي ي اسر متعملش كده
اسر بغضب: ابعدي عني احسنلك انا عمري ما اعتبرتك غير اخت وبس
ومشي و سابها
انتهاء الفلاش باك
ريم: افتكرت انا بقى من يومها و قررت اني اطلعك من حياتي
اسر: بس انت دلوقت مراتي
ريم: اللي اتجوزتها عشان بـ.ـنتك مش كده
اسر: اسم.......
ريم: لو سمحت ي اسر خلاص مفيش كلام تاني واتجهت للسرير عشان تنام
جه اسر ونام جمبها
ريم:لو سمحت متقربش مني
اسر: اوك
عدى الليل وجه تاني يوم الصبح
صحيت ريم ع صوت خبط بسيط ع الباب بتاع الاوضه فتحت
ريم: صباح الخير ي قلبي
لين: باح الخيل ي مامي تين بابي ( صباح الخير ي مامي فين بابي )
ريم:بابي نايم
يلا عشان ناخد شاور ونحضر الفطار
اخدتها ريم وحمتها ولبستها وهي كمان
و بعد كده عملت الفطار وصحوا اسر وفطروا
وجم اهلهم وقعدوا شويه و مشيوا
وعدت الايام كانوا كل يوم بيقربوا من بعض واسر ابتدا يحس ب مشاعر ناحيتها وهي بتحاول تنسي ولين اتعلقت بيها جدا وهي حبت لين جدا وبقت بـ.ـنتها بجد
↚
مر 4 شهور ع جواز اسر و ريم
ف يوم من الايام
اسر كان ف الشغل وريم قاعده هي و لين ف البيت
ترن ترن ترن
فتحت ريم الباب وكانت امها واختها وخالتها وبـ.ـنت خالتها
ريم: اتفضلوا
رجاء:عامله ايه ي بـ.ـنتي البيت من غيرك ملوش طعم
ريم:كويسه ي ماما
ريناد:امال فين لينو
ريم:نايمه
رنا: حشـ.ـتـ.ـيني و اوي ي ريمو
ريم حـ.ـضـ.ـنتها: انت حشـ.ـتـ.ـيني و اكتر ي قلبي ❤
لين:تيته اتي جيتي (تيته انت جيتي)
نجاه: قلب تيته حشـ.ـتـ.ـيني و
لين: جدو جاس ليه وهسني (جدو مجاش ليه وحشني.)
نجاه: جدو عندو شغل كتيير
ريناد: مش هتسلمي ع عمتو
لين: اسك امتوا وههشتيني جدا (ازيك ي عمتوا حشـ.ـتـ.ـيني و جدا )
رجاء: لينو عامله ايه ي حببتي
لين: تويسه ي تيته (كويسه ي تيته )
وقعدوا مع بعض وريم قامت تجهز الغداء
ترن ترن ترن
ريم: الو ازيك ي جزمه ياللي مش بتسألي من ساعه ما اتجوزتي
ريهام: ع اساس ان انت اللي بتسألي مع انك عارفه ان عمر واحمد مجنينيني
ريم: ي بـ.ـنتي انا اتجوزت اتصلت عليكي مرديتيش
ريهام: ي خـ.ـا.ينه تتجوزي من غيري
ريم: ما انا معملتش فرح كان كتب كتاب وبس
لين: مامي يلا بابي جه وبيقولك جعان
ريم: ماشي ي لينو روحي انت ❤
ريهام: يخرب بيتك لحقني تخلفي امتى
ريم: لين عندها 3 سنين انا اتجوزت اسر
ريهام: لعبت معاكي انت ع الاخر وخدتي اللي بتحبيه
ريم: هو...
اسر: يلا ي ريمو خلصي
ريهام: سلام انا دلوقت نتكلم بعدين
ريم: باااي
اسر:كل ده بتعملي الاكل
ريم: يلا نودي الاكل
حطوا الاكل واكلوا و خلصوا
بيشربوا الشاي
نجاه: مش ناويين تجيبوا اخ ل لين
اسر : لما ربنا يريد
نجاه:بس برضوا اكشفوا او اي حاجه
رجاء: ما خلاص ي نجاه هما بقالهم 4 شهور لسه
واخدوا بعضهم ومشيوا
تاني يوم
اسر: صاحبي متقدm ل ريناد والنهارده جاي
ريم: الف مبروك
اسر: انا بقولك عشان هتاخر
ريم: انت نسيت انك قولتلنا هتخرجنا النهارده
اسر: معلش ف يوم تاني
لين:لا ي بابي احنا عايسين نخلج ( عايزين نخرج )
اسر: معلش ف يوم تاني
لين: لا انا عايسه اخلج النهارده (عايزه اخرج )
اسر بنفاذ صبر:ما خلاص بقى ي لين اهدي انا ماشي من وشكم
وراح مشي ورزع الباب
ولين انفجرت ف العـ.ـيا.ط وريم اخدتها ف حـ.ـضـ.ـنها
ريم: بس ي قلبي هو بابي مضغوط ف الشغل متبكيش
لين ببكاء: هو سعألي اوي (زعقلي )
هدتها ريم
ريم: اي رأيك اعملك كيك
لين: هيييييي هييييي بيبتي ي مامي
ريم: قلبي ❤
عدى الوقت وهما بيتفرجوا ع التلفزيون
في بيت ابو اسر
ترن ترن ترن
اسر: ده اكيد مراد
سامي: افتح ي اسر
فتح اسر الباب
اسر: اتفضلوا
مراد: شكرا ي اسر
كان مراد وامه و اخوه
قعدوا
نبيل: انا يشرفني ي حج اطلب ايد بـ.ـنت حضرتك لابني
سامي: وانا اتشرف بيكم طبعا
دخلت ريناد وكان معاه العصير
وقدmت العصير وقعدت
سحر : ماشاء الله زي القمر ي حبيبتي عرفت تختار ي مراد
نبيل:طب نسيب العرسان مع بعض شويه
سامي: اه طبعا روحي ي ريناد انت و مراد البلكونه
ف البلكونه
مراد:ازيك ي ريناد
ريناد: الحمدلله
مراد: طبعا انت عارفه ان انا معجب بيكي
ريناد: امممممم
مراد.:وانت اي رأيك
ريناد:الرأي ل بابا واسر
وطلعوا وقعدوا ووافقوا ع مراد واتفقوا الخطوبه بعد اسبوع
↚
اسر البيت لقى ريم و لين قاعدين بيتفرجوا ع التلفزيون
اسر: السلام عليكم ورحمة الله
ريم: وعليكم السلام ورحمة الله ♥
اسر: ازيك ي لينو
لين بوزت ومردتش
اسر: لينو زعلانه مني ي ناس لازم اصلحها
لين: مس هتسالحك (مش هتصالحك )
اسر: خلاص هدي الشوكلاه اللي جايبوا ل ريم
لين: عادي مامي عملتي مس ايسه منك حاجه انت وهس
ريم: انا قولتك عيب ي لينو تقولي ل بابي كده
لين: هوووف ما هو سعا فيا (زعق)
اسر: خلاص ي ريم نروح انا وانت نخرج بكره ولين لا.
لين قفزت من مكانها: بابي حبيبي
اسر: مصلحجيه اووي انت
تاني يوم...........****
ريم صحيت وعملت الفطار وصحت لين وراحت تصحي اسر
ريم: اسر اصحي
اسر: امممم سيبيني شويه
ريم: خلص بقى ي اسر
شـ.ـدها اسر وقعت عليه فهيا شهقت بخجل
ريم بخجل: ابعد عني عييب سيبني
اسر: انت مراتي ع فكره
ريم: بس سيبني عيب
اسر باسها ف خدها: يبـ.ـنتي ده انت مراتي
ريم حولت تقوم مقدرتش
ريم: خلاص بقى
اسر: تو تو وقرب وباسها برقه ع شفايفها
قطع قبلتهم صوت الصغيره
لين: عيب ي بابي سيب مامي
اسر وريم اتنفضوا وريم قامت بسرعه
اسر: صباح الخير ي قلب بابي تعالي هاتي بوسه
لين: لا منت بوست مامي كفايه
ريم: يلا نفطر وقامت بسرعه
اسر: جهزوا نفسكم عشان نخرج
وقاموا وفطروا ولبسوا ونزلوا
اسر: عايزين تروحوا فين
ريم ولين ف حماس: الملاهي
اسر: اطفال
ريم: بس بقى متبقاش رخم
اسر: طب يلا
وراحوا الملاهي وكانوا مبسوطين جدا
ولعبوا كتيير وكانوا فرحانين جداااا
وراحوا مطعم واتغدوا وبعدين راحوا المول عشان يجيبوا
ف المول
اسر: يلا شوفوا هتجيبوا ايه
ريم: احنا هنجيب هدوم زي بعد مش كده ي لينو
لين: تبعا ي مامي
اسر: طب يلا ي اخره وصبري
وجابوا هدوم كتيره
اسر: وانا مش هتجيبولي حاجه
ريم: تمام واخترتلوا طقم حلو جدا يليق مع فستانها هي و لين ف خطوبه ريناد
👗
اسر: هدخل اقيس انا
ريم: اوك
وريم بتختار بس لين موقفاها جمبها ولين لفت انتباها دبدوب عجبها فراحت بسرعه تشوفوا و ريم مخدتش بالها
اسر: اي رأيكم
ريم: اممم جميل
اسر: فين لين
ريم: اهي
اسر: فييين
ريم: كانت هنا ليييين ي ليييين
عند لين مسكت الدبدوب ومعرفتش ترجع وقفت تبكي ومش عارفه حاجه
لين: ماااامي ي ماااامي
عند اسر وريم
اسر: مش عارفه تاخدي بالك منها
ريم بدmـ.ـو.ع: والله هي كانت واقفه وانا كنت بختار
اسر بزعيق: ما انت لو واخده بالك منها بس هي مش بـ.ـنتك عشان تخافي عليها
ريم بدmـ.ـو.ع غزيره: لا لين بـ.ـنتي متقولش كده
اسر بعصبيه وزعيق: كان لازم اعرف من الاول انك مهمله بس انا اللي غـ.ـبـ.ـي دي
مش بـ.ـنتك هتهتمي بيها ليه
الناس كانتت بتتفرج عليهم وريم منهاره واسر بيزعق فيها
راحو بشوفوا ف الكاميرات
بس ريم ف واحد قالها ان ف ميكرفون تروح تتكلم فيه واي حد ف المول هيسمعها
ريم ببكاء : لين ي قلب مامي انا هنا ي روحي انت فين تعالي ي لينو
بصي ي لين خلي اي حد يجيبك عند الاداره ي لييييين تعاااالي ي ليييين
ف الوقت ده ف المول المكان اللي فيه لين سمعت صوت امها فرحت جدا
لين: تنت وتيني ات مامي (طنط وديني عند مامي)
المرأه * مامتك اللي بتتكلم دي ي عسل
لين: امممممم
اخدتها المراه عشان توديها
وريم كانت قاعده واسر جمبها
لين: مااااااامي
جريت ريم بسرعه وراحت اخدتها ف حـ.ـضـ.ـنها وهي بتعيط جـ.ـا.مد: كنت فين ي لين كده تسيبيني مش انة قولتك متتحركيش من مكانك
لين: اثفه ي مامي
جري اسر وشـ.ـدها من حـ.ـضـ.ـن ريم وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد
اسر: كده ي لين حـ.ـر.ام عليكي
اسر وريم شكروا المراه جدا
اسر: يلا عشان نرجع البيت ومشى وهو شايل لين راحت مشيت وراه ريم من غير ما تتكلم
ف العربيه شايله ريم لين وحـ.ـضـ.ـناها جدا وبتبكي لان حقيقي هي بقت بـ.ـنتها متتخيلش حياتها من غيرها
لين ببراءه : متعيتيس ي مامي
ريم ببراءه مسحت عنيها باديها زي الاطفال.: مش هعيط تاني وراحت باستها ف خدها
↚
في البيت
لين نامت
اسر: ريم انا اسف
ريم بزعيق: اسف ع ايه ولا ايه تعرف ان انا كرهت حياتي من وقت مشوفتك بتمنى اني ف حياتي ما كنت قابلتك ابدا
انت النهارده اتهمتني جـ.ـا.مد بس مش كل الناس انانيه زيك انا لين اعتبرها زي بـ.ـنتي واكتر كمان كنت متوقعة النهاردة تاخدني ف حـ.ـضـ.ـنك تهديني لكن انت عملت ايه قعدت تتهمني مشوفتش انا كنت منهارة لا زدتها عليا اكتر بس لا انا تعبت بجد عارف انا بقيت بكرهك اوي بكرهك
لسه اسر هيقرب
ريم: ابعد عني متلمسنيش انا بكرهك
اسر مستحملش ومشي ورزع الباب هو بقى بيحبعا جدا هي بقت كل حياته بس هو فبي هو اللي جـ.ـر.حها
دخلت ريم نامت جمب لين لانها تعبانه
رجع اسر بعد نص الليل دخل الاوضة ملقاش ريم خاف لتكون مشيت طلع يدور عليها لقاها نايمه هي ولين وحاضنين بعض
طلع دخل اوضته ونام
وهكذا توالت الايام بين اسر وريم هو حاول يصالحها بس هي متجاهلاه جدا وبتنام مع لين وتعمل الاكل وعايشه هي وريم كانوا مش موجود لغايه ما جه معاد خطوبه ريناد ومراد
يوم الخطوبة
اسر: يلا......
طلعت ريم من الاوضه وهو اتسمر ف مكانه من جمالها
ريم 👇

اسر: اي الجمال ده كله بس
ريم:اسر يلا
لين: ايه لايك ف فستاني
اسر: قمر ي قلب بابا
لين

اسر: يلا …
مشيوا راحوا القاعه اللي هيتم فيها الخطوبه
ريم اخدت لين وقعدت مع اهلها
واسر راح وقف مع اصحابو
جه مراد و ريناد
ريناد

راح اسر وريم ولين
اسر: مبرووك ي مراد وانت ي رينو
مراد: الله يبـ.ـارك فيك
ريناد: الله يبـ.ـارك فيك ي حبيبي
ريم: ايه الجمال ده كلوا ي رينو مبروك
مبروك ي استاذ مراد
ريناد: انت الاحلى ي حبيبتي
مراد: الله يبـ.ـارك فيكي
سيف: مبروووك ي غالي
مراد: حبيبي ي خويا عقبالك
سيف: ربنا يرزقنا ببـ.ـنت الحلال
رنا: رينو مبروووك ي روحي
ريناد: الله يبـ.ـارك فيكي اي الجمال ده بس
رنا بغرور مصطنع: طول عمري
سيف : رنا ....
رنا: سيف......
ريم: اوبااا انتوا تعرفوا بعض
رنا: اه سيف زميلي ف الجامعه
ريناد: سيف اخو مراد
رنا: امممم عن اذنكم
سارا: هاااي ازيكم ي بنات الف مبرووك ي ريناد
ريناد: الله يبـ.ـارك فيكي
سارا * بـ.ـنت خالت ريم واسر وكانت بتحب اسر بس هي بـ.ـنت خبيثه
سارا: اسوره عامل ايه ومدت ايدها.
ريم مدت ايدها مكان اسر: اهلا ي سارا اولا اسموا اسر ثانيا بقى مبيسلمش ع بنات احنا متفقين ع كده مش صح ي حبيبي
اسر: طبعا ي قلبي.
سارا دmها اتحرق ومشيت
وهكذا مرت الحفله بسلام وكل واحد روح بيتوا
↚
بعد مرور عده ايام
ف بيت رجاء
رجاء: ف عريس متقدmلك ي رنا
رنا: وانا مش موافقه
رجاء: ليه ما هو شب كويس كل مايتقدmلك عريس ترفضي قرفتيني
رنا: ي ماما مش عايزه اتجوز عادي يعني
رجاء: مش عايزه تتجوزي ولا بتحبي حد
رنا بتـ.ـو.تر: لا مين.... قال... كده
رجاء: يكون احسن العريس هييجي النهارده
رنا: مااا.. شي..
دخلت رنا اوضتها وقعدت تعيط لانها بتحب سيف فاكرينوا اخو مراد
(توقعاتكم هتتجوز سيف ولا للقدر رأي اخر )
ف بيت ريم
ترن ترن ترن
اسر: اتفضلي تليفونك بيرن
ريم * شكرا....... الو.. ازيك.. ي ماما
رجاء: ازيك.. ي بـ.ـنتي عامله ايه
ريم: الحمدلله وانتوا
رجاء: كويسيين...... واسر ولين عاملين اي معاكي
ريم: زي الفل ي ماما.....
رجاء: ف عريس... متقدm لرنا
وكنت عايزه اسر ييجي يقعد معانا ف الرويه الشرعيه وانت عارفه ان مفيش حد
ريم بتفهم: حاضر هقولوا وارد عليكي باااي
رجاء: سلام
ريم: اسر ف عريس متقدm ل رنا...... وماما بتقولك تقعد معاهم
اسر: حاضر جهزي نفسك ونروح مع بعض
عدي اليوم وراحو اسر وريم عند بيت ابوها
ف اوضه رنا
ريم: بتعيطي ليه ي حبيبتي.
اترمت رنا ف حـ.ـضـ.ـن اختها وفضلت تبكي
ريم: طب اهدي واحكيلي
رنا: مش عايزه اتجوز
ريم: ليه ي حبيبتي ما يمكن العريس كويس.
رنا: مش بحبه
ريم: هنصحك نصيحه سيبك من حكاية الحب دي خالص لانك مش هتستفادي
حاجه
رنا: بس.....
ريم * مبسش..... انا بقولك لمصلحتك..... شوفي العريس ويمكن يكون كويس
رنا: حاضر
رجاء: يلا ي رنا العريس جه
رنا:حاضر
طلعت ريم ورنا ودخلوا قعدوا
يامن ( العريس)* شب عمره 27 سنه يتيم الاب والام ومتربي مع عمه
سامح( عم يامن)
( طبعا انتوا اتوقعتوا ان العريس هيبقى سيف والتمثيل الفاضي ده بس مش عليا انا بحب النكد )
سامح: انا يسعدني اطلب ايد بـ.ـنت حضرتكم
اسر: وانا يشرفني بس اهم حاجه رأي العروسه
سامح: طب نسيبهم مع بعض شويه
طلعوا وكانوا قعدين قداهم عشان يشوفهوهم
يامن: اممممم مش هتتكلمي
رنا:اممم هقول ايه
يامن: اي حاجه ده انت مت عـ.ـر.فيش اسمي
رنا: اتفضل قول
يامن: اسمي يامن عندي 27 سنه بشتغل مهندس عندي شركه صغيره بس هكبرها ان شاء الله اهلي متـ.ـو.فيين من وانا عمري 6 سنين ف حادثه وعشت مع عمي
رنا: الله يرحمهم
يامن: طب ي انسه رنا اي رايك لاني عايز اتجوز علطول الحمدلله عندي شقه وان شاء هجيب فيلا
رنا بحـ.ـز.ن: الراي راي اهلي.
يامن: هو انت زعلانه لو مش موافقه قولي وانا هفهمك واقول الرفض من عندي
رنا: اممم لا عادي
يامن بسعاده: اشطا كده خلاص
اسر: اي رايك ي رنا
رنا: اللي تشوفوه
سامح: عل بركه الله نقرا الفاتحه
يامن: انا عايز الجواز علطول
رجاء * اللي تشوفوه
وحددوا معاد الفرح بعد 3 اسابيع
ف بيت اسر وريم
اسر: ريمو مش ناويه تسامحيني بقي
ريم: اس.....
اسر: والله ريم غـ.ـصـ.ـب عني مكنتش عارف بقول ايه ولا بعمل ايه قدري حالتي
ريم: بس انت زعقــ,تــلي اوي
اسر: اسف ي قلبي ❤
ريم باستغراب: قلبي ❤
اسر: قلبي و روحي و عقلي و حياتي كلها كمان
رمقته ريم باستغراب
اسر: والله بحبك اوي لا انا بقيت بعشك
ريم: هو انت شارب حاجه ولا بتضحك عليا
اسر بضحك: لا هي دي الحقيقه
ريم ويكاد يغمى عليها
(وووووولخيالكوووو بقى لاني مقدرش اقول اكتر من كده ) هي اصبحت زوجته وهتكون ام عيالو
↚
تاني يوم اسر صحي لقى ريم نايمه ع صدره قرب منها وباسها لانوا بجد بقى بيعشقها هي بقت كل حياتوا هي ولين
ريم بدأت تصحى
اسر: صباح النور ع ورده حياتي
ريم بكسوف: صباح النور
اسر: صباحيه مبـ.ـاركه على اجمل عروسه ف الكون
ريم بكسوف: بس بقى ي اسر
اسر قرب منها وباسها: قلبي ي ناس
ولسه بيقرب تاني وسمعوا صوت لين بتعيط
ريم: لين يلاهوي
وقامت بسرعه لبست الروب
ريم: مالك ي قلبي
لين ببكاء جريت حـ.ـضـ.ـنتها: مامي... كنتي... فين...
ريم: كنت نايمه ي قلبي متعيطيش ي روحي
لين وهي بتمسح دmـ.ـو.عها: خلاث.
اسر: اي ي لينو زعلانه ليه
لين: مفيس
اسر: يلا ي ريم حضريلنا الفطار عشان رايح الشغل
ريم: اوك ي قلبي
اسر: احلى قلبي دي ولا ايه
لين: احم احم نهن هنا
اسر وريم ضحكوا عليها
اسر راح يلبس وريم راحت تحضر الفطار
عدى اليوم ومفيش اي احداث تحكي
عدى تلات اسابيع كانوا عايشين احلى ايام حياتهم فيهم اسر وريم سهر وخروج وعايشين احلى ايام ف حياتهم
اما ريناد و مراد بداو يحبوا بعض عشان بقوا يتعاملوا الاول كان اعجاب متبادل دلوقت بقى حب متبادل
اما سيف فهو خطب
رنا بعد ما عرفت ان سيف خطب زعلت
بس بعد كده انشغلت مع يامن ف حاجه الفرح بجد يامن قدر ينسيها سيف بدات تعجب بيه بحنانوا وطيبتوا وحبوا ليه بجد انسان عظيم ( انا سريعه مش زي الباقي سنه عشان يحبوا بعض لا هما تلات اسابيع ملخصين )
يوم الفرح كان يوم جميل جداً
الكل كان مبسوط بيهم كانوا كابلز جميل لايقين ع بعض جدا
الحفله بدأت وكل كابلز طلع يرقص ع اغنيه ( اوعديني ) اغنيه رومانسيه وخلاص
عدى الفرح
ف شقه يامن
هي شقه جميله مكونه من تلات اوض
( اوضه نوم و اوضه اطفال واوضه الانتريه والليفينج )
يامن: يلا ي قلبي ادخلى غيري هدومك واتوضي وتعالي
رنا بخجل : حاضر
بعد شويه صلوا و......... وسكتت شهرذاد عن الكلام الغير مباح
(طبعا الكل كان متوقع ان هي مش هتخليه يلمسها بس انا اختلف عن الاخرون )
↚
تاني يوم ف بيت رنا و يامن
رنا صحيت لقت نفسها نايمه ف حـ.ـضـ.ـن يامن و هو باصصلها ومبتسم
رنا: يلااااااهووووووووي انت عملت فيا ايه
يامن: اهدي ي حبيبتي عملت ايه يعني
رنا: عااااااااا متقلش حبيبتي ي متـ.ـحـ.ـر.ش
يامن بضحك: حـ.ـر.ام عليكي متـ.ـحـ.ـر.ش اية ده انا جوزك ي ابت
رنا: بت اما تبتك
يامن: حاسبي ع لسانك لقصهولك
رنا: عاااااااااا وكمان عايز تقصلي لساني ي وحش
يامن: ي حياتي انهارده الصباحية لتاعتنا بدل ما اصحى عليكي وانت بتبوسيني صاحيه تزعقي
رنا: عااااااا وكمان قليل ادب عايزني ابوسوا
يامن: بس ي قلبي الناس هتتلم علينا ويقولوا اني خاطفك
رنا: احسن ارتاح منك
يامن بوز: خلاص زعلان منك
رنا قربت منوا وحـ.ـضـ.ـنتوا وباستوا ف خده: ي قلبي متزعلش كنت بهزر معاك
يامن قرب منها واتكلم بهمس قدام شفايفها: انت مت عـ.ـر.فيش انا بعشقك اد ايه
رنا بهمس: وانا بمـ.ـو.ت فيك
يامن: طب ايه
رنا: ايه
قرب منها يامن وباسها برقه و................... وسكتت شهرذاد عن الكلام الغير مباح
**********
ف بيت ريم.
ريم: يلا ي حبيبي اصحى بقى
اسر: هووووف سيبيني انام شويه بقى
ريم بغـ.ـيظ: تستاها حد قالك تسهر
اسر بخبث: ي حبيبتي كنت بعمل حاجات مهمه
ريم: اي هي
اسر: مابلاش اقول عشان انا عارف انك هتقلبي طماطم دلوقت
ريم: ي قليل الادب
اسر بضحك: ههههههه 😂 مش قولتلك
ريم: يلا بقى عشان لين عايزه تفطر
اسر: ماشي ي ستي يلا
ع السفره
لين: ماما انا عايزة اتجوز زي خالتوا رنا
ريم: عيب ي حبيبتي انت لسة صغيره
لين: لا كبيرة
اسر: بس ي لين لازم تكبري زي ماما عشان تتجوزي
لين: ماثي لما نثوف
ريم بضحك: مستعجله ع ايه بس
اسر: البـ.ـنت طالعه سريعه
لين: مامي انا عايزه اجوز مهاب ابن طنط صفاء
اسر: عييب
ريم: اشمعنا
لين: هو قالي انوا هو بيحبني وهيكبر ويجيب فلوس كتيير ويتجوزني
ريم: ههههههه مش معقول ههههههه
اسر: كفاية ضحك
ريم: مسخره هههههه
اسر: خلاص ي ختي
ريم: صحيح ي اسر هتروح معانا النهاردة الصباحية بتاعت رنا و يامن
اسر: لا روحي انت ولين
ريم: اوك
↚
ف بيت يامن
ترن ترن ترن
رنا: هوووف قوم ي يامن افتح بقى الباب عمال يخبط
يامن: هوووف سيبيه يخبط براحته
رنا: ماشي
ترن ترن ترن
رنا: افتح بقى مش هيسكت
يامن: خلاص اديني قايم
قام لبس وراح فتح
يامن: اي
سامح: افتح ياض خلينا ندخل
يامن: اتفضلوا
دخلوا وقعدوا
ريم: اومال فين رنا
يامن: هدخل انديها
رجاء: ماشي ي بني اتفضل.
يامن: اصحي ي رنا
رنا: بس ي حبيبي سيبني انام شويه
يامن: قومي اهلنا بره
رنا بخضه: بيعملوا ايه
يامن: شكلك نسيتي ان انهارده صباحيتنا
رنا: اوبس انا هقوم اللبس
يامن: بسرعه
قامت رنا ولبست دريس ابيض ضيق من فوق ونازل بوسع من تحت ولافه حجاب باللون الاحمر مع بشرتها البيضه وحاطه روج
رنا: السلام عليكم
الكل: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سامح: قمر ي مرات ابني والله وعرفت تختار ي يامن
ثريه بغيرة: بس ي سامح بتعاكس فيها وانا قاعده
سامح: ده انت اللي ف القلب ي قلبي
ريم ورنا: الحب ولع ف الدره
رنا قامت تجيب عصير وريم دخلت وراها.
ريم: عملتوا ايه
رنا: الحمدلله
ريم: يعني كله تمام
رنا: اممممم
ريم: نستنى عيل بعد تسع شهور
رنا: ان شاء الله
ريم: مبروك ي قلبي يامن شكله بيحبك جدا
رنا بتلقائيه: وانا بعشقوا
ريم: ايوه كده
رنا: يلا
طلعوا ورنا قدmت العصير
وقعدا شويه و مشيوا
ف بيت ريم
ترن ترن ترن
اسر: خالتي ايمان اتفضلي
ايمان: شكرا ي حبيبي
سارا: اومال فين ريم
اسر: انهارده صباحية رنا هو انتوا مروحتوش
ايمان: لا احنا هنروحلها بعدين
اسر: اوك هقوم اجبلكم حاجه تشربوها
سارا: اجي اساعدك
اسر: شكرا
سارا بدلع: مش بعزم عليك بتكلم بجد
اسر بحده: اعدلي طريقتك وانت بتتكلمي معايا فاهمه
ايمان: هي متقصدش ي ابني
اسر: ماشي ي خالتي
قام اسر صب عصير من التلاجه
اسر: اتفضلوا
شكرا
ريم: اسورتي انا جيت
اسر: نورتي ي قلبي تعالي
لين: وانا بقى
اسر: حبيبتي
ريم اس.... خالتوا ازيك وانت ي سارا
سارا: الحمدلله
ايمان: كويسه ي بـ.ـنتي وانت عامله ايه
ريم: كويسه ي خالتو
سارا: ازيك ي لينو
لين بضيق: ازيك ي خالتو
سارا: مليون مره قولتلك متقوليلش خالتو دي انا صغيره
لين: لا انت كبيره وانا هقولك خالتو
سارا: ي شيخه غوري عيله لسانها طويل زيك دي امك ارتاحت منك لما مـ.ـا.تت
...
وفجاه صفعه نزلت ع وش سارا
↚
طبعا عرفنا ان اللي ضـ.ـر.ب سارا وهي طبعا ريم
ريم: اخرسي قطع لسانك انت ازاي تتكلمي مع بـ.ـنتي كده
سارا: ما ه........
ريم: انا قولتك متتكلميش وبعدين مين قال ان لين يتيمه انا امها فاههمه ومدام بتبقي ف بيوت الناس و متحترموهاش متدخليش بيتي ويلا اتفضلي من غير مطرود
سارا: شايف ي اسر مراتك بتطردني.....
اسر: برا ي سارا ومتدخليش بيتي تاني
الشخص اللي ميعرفش يحترم الناس اللي هو ضيف عندهم ملوش حق يقعد لحظه واحده ف بيتي يلا بره
سارا: ما احنا كلنا عارفين اللي ليها وان هو اتجوزك بس عشان امو وبـ.ـنته
اسر: اخرسي خالص وبعدين انت عايزه ت عـ.ـر.في انا اتجوزتها عشان بحبها ومش كده بس لا ده انا بعشقها وبعشق التراب اللي تمشي عليه يلا بره
ايمان: يلا ي سارا خلصي
مشت ايمان وسارا
لين كانت بتبكي بصمت لان الكلام اللي قالتهولها يجـ.ـر.ح هي طفله اه بس فهمت
ريم قربت منها وشالتها وحـ.ـضـ.ـنتها: قلب مامي بتبكي ليه ي ناس
لين ببكاء: هو حقيقي مامي كانت بتكرهني وهي كده ارتاحت لما مـ.ـا.تت وانجرت ف البكاء
ريم بدmـ.ـو.ع: لا والله مامي كانت بتحبك اووووي بس هي عمرها كده وبعدين هي دايما بتشوفك وهتزعل لو شافتك بتعيطي هتزعل منك ولا انت عايزة ماما تزعل منك
لين وهي بتمسح دmـ.ـو.عها: خلاث مث تزعل
ريم: بس انا زعلانه منك
لين بوزت: ليه
ريم كشرت * عشان انت مش بتعتبريني ماما
لين حـ.ـضـ.ـنتها: لا انت مامي وقلبي وروحي وحياتي
اسر قرب منهم وحـ.ـضـ.ـنهم: وانا بعشقكم انتوا الاتنين
ف بيت ابو اسر
مراد: والله ي عمي نكتب الكتاب بعد اسبوع والفرح بعد شهر
سامي: ماشي ي بني هكلم اسر واقولوا
مراد: ممكن ي عمي اقعد معاها خمس دقايق
نجاه: ماشي ي بني اطلع البلكونه وهي هتيجي وراك
مراد: شكرا 🌹
ف البلكونه
مراد : ازيك ي رينو
ريناد: الحمد لله
مراد: ع فكرة انا خطيبك مش حد غريب
ريناد: عارفه ي مراد بس مينفعش احنا مخطوبين مش مكتوب كتابنا
مراد: ماشي والله انت بتخليني احترمك
ريناد: غـ.ـصـ.ـب عنك ع فكرة
مراد: مااااشي
ف بيت يامن و رنا
يامن: هاتي بوسه ي بت
رنا: الا الا
يامن: هاتي حته ي بت
رنا: الا الا
يامن: انا جعان
رنا: هقوم اعملك شويه اكل يستاهلو بقك الحلو ده
يامن: يعني مرنش ع الاسعاف
رنا: بتتريق عليا
يامن: لا ي قلبي
رنا: لا انا زعلانه منك بس
يامن: اموووه انا مقدرش ع زعل حبيبت قلبي
رنا: ي قليل الادب
يامن: ماشي ي قلبي يلا قومي اعمليلنا اكل
رنا: من عنيا الاتنين
يامن : تسلم عنيكي 😚
↚
بعد اسبوع
ف الفندق اللي هيتعمل فية كتب كتاب ريناد و مراد
الكل قاعدين منتظرين مراد يجي عشان يبدوا بدأ التـ.ـو.تر يبان ع وشوش الكل ليه مراد اتاخر دايما منظم ف مواعيدة عمرو ما اتاخر
ريناد ف نفيسا ي الهي لماذا ي مراد تاخرت لهذا الحد ياااترى اين انت و اين ذهبت ي مراااد هل ستتركني ي الهي ولكن كيف
سيف: لا اكيد حصلت معاه حاجهةعشان كده اتاخر
اسر: وهيكون فين البيه سايب اختي يوم كتب كتابها
سامي: ي بني اتاخر ليه كدة مش، هينفع الناس هتقول علينا اية
حامد: هييجي اكيد هيجي
ريناد: اتاخر
واحد من المعازيم اومال فين العريس ومبدأتوش ليه لغاية دلوقت
اسر: معقول يكون هرب مش عايز يتجوزها بس ده هو اللي قال انوا عايزها
حامد: الحقيقه ي ابني مراد مكنش عايز يتجوز ريناد انا اللي ضغطت علية
نجاه: ازاي يعني
حامد: هو كان بيحب واحدة وللاسف اتعرضت لحادثه من تلات سنين ودخلت ف غيبوبه ولدلوقت مفاقتش، عشان كدة انا طلبت منوا يتجوز..... عشان يكون.... حياته ويبني اسره
ريناد: ازاي يعني كان بيضحك عليا
حامد: ي بن......
سامي: اسكت متتكلمش تاني.... انت دmرتوا حياة بـ.ـنتي هتودي وشها فين من الناس......
حامد: انا عندي حل
اسر: بعد ما خربت قول حلك
حامد: سيف اللي يكتب ع ريناد
سيف: انت بتقول اية ي بابا انت عارف اني خاطب وبحب خطيبتي
حامد: مفيش حل غير كده
ريناد: انتوا بتقولوا اية انت دmرتولي حياتي عمري ما هسامحكم
اسر: انت عايزنا نحل الغلط بغلط اكبر
سامي: وانا موافق
ريناد: ي ب.....
سامي: معلش لازم نعمل كده
اسر: ي با.....
سامي: انا قولت كلمتي وخلاص
وبالفعل تم كتب كتاب سيف و ريناد
بـ.ـارك الله لكم و بـ.ـارك عليكم و جمع بينكم ف خير
و بعد كده كل واحد رجع بيتوا وطبعا ريناد رجعت مع اهلها البيت عشان الفرح بعد شهر
سمر: ازاي تعمل كده ي سيف
سيف: مكنش، ينفع معملش كده
سمر: بس انت جـ.ـر.حتني
سيف: غـ.ـصـ.ـب عني
سمر: هو ده اخرك
سيف: معلش بس احنا لازم نسيب بعض
سمر: انا بحبك
سيف: وانا بحبك بس مينفعش
سمر: ما ستهالش انك تحاول عشاني
سيف: ياريتوا كان ينفع
وسابها ومشي
ف بيت سامي اول ما رجعوا ريناد دخلت اوضتها ع طول وانفجرت ف البكاء
ريناد: ليه...... لييييه..... ي ربي... عمل كده..... ليييييه
كنت ابتديت احبة كـ.ـسر قلبي...... ليييييه
ريناد: انا لازم ابقى...... قويه هو ميستاهلش اني ازعل علييييه
ف بيت يامن و رنا
رنا: صعبانه عليا اوي ريناد
ياامن: معلش ي حبيبتي نصيبها بقى
رنا: حراام مراد عمل فيها كده لييبه
يااامن: خلاص ي قلبي متزعليش
رنا: بحبك اووووي
يااامن: وانا بعشقك
رنا: اوعدني انك عمرك ما تسيبني ابد
يااامن: اوعدك ي قلبي انا اصلا مقدرش اعيش من غيرك ابدا
رنا: ربنا يخليك ليا
يامن بغمزة: مش ناويه نجيب بيبي
رنا: عييب ي منحرف
ياااامن: ي بت
رنا: هههههه 😂بس بقى بكثف
يامن شالها : استعنا ع الشقا بالله
وووووسكتت شهرذااد عن الكلااام الغير مباح
****
نجاه: انت ازاي توافق ع اللي حصل ده
سامي: اومال كنت عايزاني اعمل ايه
نجاه: تقوم تجوزها لاخو خطيبها
سامي: انت عارفه الناس كانت هتقول عليها اية
نجاه: ملعون ابو الناس ي شيخ
سامي: اتكلمي كويس و متعليش صوتك
نجاه: هو ده اللي انت فالح فيه بدل ما كنت تساعد بـ.ـنتك رمـ.ـيـ.ـتها
سامي: اخرررسي 🖐
نجاه: بتضـ.ـر.بني ي سامي طب والله ما انا قاعدالك فيها
سامي: نجاه.......
نجاه: اسكت خالص
قامت نجاه لمت هدومها ومشيت
ريم: خلاااص ي حبيببي ان شاء الله كل حاجه هتتحل
اسر: ازاااااي هوو عمل كده فيها ليييه
ريم: طب اهدا ي حبيبي ان شاءالله هتتحل
اسر: كان بيضحك عليا وبيخدعني ده صاحب عمري من لمة كنا اطفال ازااي يعمل كده
ريم: معلش ي قلبي❤
اسر حـ.ـضـ.ـنها: انا السبب مش كده
ريم: لا ي قلبي مش انت ده نصيب انت مش سبب ف حاجه
اسر: اناااا بحبببككككك اووووي
ريم : وانا بمـ.ـو.ت فيك و بعشقك
لين: وانا
ريم شالتها وحـ.ـضـ.ـنوها هما الاتنين: انت النور اللي ف حياتنا ربنا يبـ.ـاركلنا فيكي
↚
ترن ترن ترن
رجاء: حاضر ي اللي ع الباب جاااايه
مالك ي نجاة بتعيطي لية
نجاة اترمت ف حـ.ـضـ.ـنها وهي بتعيط
رجاء: تعالي ي حبيبتي من جوه واهدي ادخلي يلا.
دخلت رجاء و نجاة وقعدوا
رجاء: انا عارفة انك زعلانة من اللي حصل لريناد بس ده نصيبها و كتوب ان كل ده يحصل ف اهدي انت
نجاة: رفع ايدوا عليا و ضـ.ـر.بني ي رجاء بعد 30 سنة جواز عمرة ما مد ايدو عليا ضـ.ـر.بني
رجاء: ما انت اكيد غلطتي انا عارفة سامي مستحيل يعمل كدة غير لو اضغط علية جـ.ـا.مد وانت عارفة جوزك
حكتلها نجاة اللي حصل كلوا
رجاء: انت غلطانه ي نجاة المفروض كنت تقدرية انت فاكرة ان هو فرحان لا مهو اكيد زعلان جدا وزي ما انت امها هو ابوها وانت بتزيديها علية اكتر ض
نجاة: مكنش قصدي بس انت عارفة عيالي غاليين عليا قد اية
رجاء: انت سامي معملش معاكي حاجة وحشه ابدا كفاية انوا سامحك بعد اللي حصل من 30 سنة لو حد غيروا مكنش قدر يغفرلك لان غلطك كبير اوي كان بس هو بيحبك بجد
(ياااااترى اية هو اللي حصل من 30 سنه توقعاتكم )
نجاة: انا عارفة ده كلوا بس هعمل اية بـ.ـنتي و مستحملتش..
رجاء: انت ترجعي بيتك وتصالحي جوزك وتعتذريلوا
نجاة : بس هو ضـ.ـر.بني
رجاء: ي نجاة حـ.ـر.ام عليكي طب ما انا اهو ياسر سابني ف عز احتياجنا لي حتى بناتوا مبيسألش عليهم ابدا واتجوز وعاش حياااتو بعيد عننا
نجاة: خلاص ي رجاء قولي انك مش عايزاني عندك انا ماشية
رجاء: طول عمرك بتفهمي كل حاجه غلط.
مشيت نجاة من عند اختها
ف بيت مراد و سيف
مراااد: بااااابااا....ماااامااا....سيييف
حامد ضـ.ـر.به بالقلم
حامد: انت ليك عين تتكلم بعد اللي عملتوا ي بجاحتك ي شيخ
مراد: باابا.....
حامد: بس متتكلمش بعد اللي عملتوا
سناء: ينفع اللي عملتوا بتهرب يوم كتب الكتاب ع اخت صاحبك
مراد: ريما فاقت كنتوا عايزيني اسيبها بعد ما فاقت.....
سيف: لا لكن تفضح ريناد عاااااادي
مراد.: م.......
حامد: ما هوو اخووووك و بيحب سحر بس عشان سمعت ريناااد اتجوزها شوفت واهو اصغر منك فااااهم
مراد بصدmة: انت اتجوزت رينااد
سيف: اه ولا كنت عايزني اسيبها الناس هتقول عليها اية
مراد: طب اس......
حامد: اخرس خالص وامشي من هنا مش عايز اشوف وشك يلاااااا
مراد: ي ب.......
حامد: امشي يلاااااااا
ف بيت اسر
ريم: ليونة يلا اصحي ي قلبي
لين: هوووف ثيبيني ناميه ثويه
ريم: لا يلا قومي كفاية نوم
لين: هوووف اديني قومت
ريم: يلاااااااا
ريم: يلاااااا عشان تفطروا
اسر: تسلم ايدك ي قلبي
ريم: بالهنا والشفا
لين: مامي عايزة بيتزا
ريم: اسوري هاتلنا بيتزا 🍕
اسر: من عيوني
ريم: تسلم عيونك ي قلبي ❤
ف بيت يامن
رنا: يموني يلا الاكل جاهز
يامن: ي بـ.ـنتي بوظتي اسمي خالص
رنا: براحتي اقول اللي انا عايزاه
يامن: طبعا ي قلبي انت تقولي اي حاجه تعجبك ده انت اللي ف القلب ي روح قلبي
رنا: بحبكككككككككك
يامن: بعشككككككككك
↚
سوري ي جمااعة ع التأخير بس كاان عندي ظرووف
ف بيت يااامن
رناا بتـ.ـو.تر وخـ.ـو.ف : يوووه عامله ارن ع ماما مبتردش مش عارفه لية
ياامن بهدوء : اكيد مش سامعه الفون
رناا بقلق : لا مش بعادتها دايما بترد من اةل مره
يااامن بطمئنه : متقلقيش ممكن تكون بتصلي او حتى ف الحمام او نايمه عشان كده محساش ميمكن يكون تليفونها صامت
رناا بخـ.ـو.ف : لا لا ي يامن انا مش مطمنه خاالص ممكن يكون جرالها حاجه
ياااامن بايماء : ي شيخه فال الله ولا فالك اي اللي بتقولية ده بس
رناا: لا مليش فية دي عاشر رنه ارنها وبرضوا مش بترد
يااامن: بصي عشان اطمنك قومي نلبس و نروح نطمن عليهاا
رنا: ايوه كده يلااااا
يااامن: يلاااااا
قاموا لبسوا ياامن و رنا ونزلوا عشان يروحوا عند ام رنا ( بس ي ترى اية اللي جرالها )
ف بيت سامي السيوفي
نجاة بتـ.ـو.تر : انا اسف ي سااامي متزعلش مني
سااامي بهدوء : عاادي ي نجاة انا اتعودت دايما ع طريقتك و الشك اللي انت داينا بتوجهولي ف معدتش فارقه كتيير
نجاة بحـ.ـز.ن : متقولش كده ي ساااامي انت عارف انها بـ.ـنتي و خايفة عليها كان لازم تقدرني
ساامي بعصبيه وانفعال : اه و نسيتي انها بـ.ـنتي الوحيدة انا كماان ما انت مقدرتنيش انا اقدرك ليه
نجاة: انت لية بتحب تقول كلام ف وقت غضبك بيجـ.ـر.ح
ساامي بعصيبية وانفعال : انا مقولتش حاجه غلط ما هي بـ.ـنتي الوحيدة فعلا انت نسيتي ان اسر مش ابني و ابن عشيقك اللي هرب وسابك و مرضيش يعترف بابنه
نجاة بعصبيه : سااامي اخرررس اية اللي بتقولوا ده انت كل شوية هتقعد تعايرتي
سااامي بزعيق : انا مش بعايرك بس بفكرك بالحقيقه
نجاة: لا انت بتفكرني بحاجه بحاول طول عمري انساها و اتعايش معاها ونـ.ـد.مت جدا ع اللي حصل
سااامي: بعد فوات الاوان
نجاة: لية انت هتعمل اي
سااامي: انا ربيت اسر و اعتبرتوا ابني و عمري ما افكر حتى لمجرد تفكيير اني ائذيه
هما كانوا بيتكلموا جوا و مش و اخدين بالهم من اللي واقفه برة مصدومه سمعت كل حاجه يالله يعني اخويا اسر ابن حرااام يالله ايه اللي انا بقولوا ده فوقي ي رينااد اكيد دي مش الحقيقه
ف شقة اسر السيوفي
اسر: مالك ي ريمو
ريم بقلق: عااامله برن ع ماما من بدري و مش بترد.
اسر: اكيد مش سامعة الفون
ريم: بس هي بترن عليا كل يوم ليية النهاردة مرنتش وبرن انا مش بترد
اسر: متخافيش ي ريم ان شاء الله خير
ريم: يااارب ي اسر انا قلقانه اووي
اسر حـ.ـضـ.ـنها: شششش متقلقيش لو مردتش بعد شويه نروحلها مااشي اهدي انت
ريم بدmووع: ماااشي
لين: مامي بتكبي لية
ريم مسحت دmـ.ـو.عها: لا مش ببكي اهو
لين قربت ونطت ف حـ.ـضـ.ـن اسر وريم: ماااثي مث تعيطي تاااني عثان انت حبيبتي مااااثي
ريم: ماااشي ي ليونه
ف شقة صغيره قاعد مراد ومعاه ريما حبيبتوا * بـ.ـنت عندها 27 سنه جميله بيضاء و عيونها بني و شعرها كيرلي ولونوا بني ورفيعه و مش طويله اووي
مراد بفرح: ياااه اخيرا بقيتي مراتي وع اسمي
ريما: ياااه ي مراد لو اهلك كانوا موافقين دلوقت كنت هفرح جدا
مرااد بتنهيدة: هنعمل اي بقى ما انت عارفة اللي فيها
ريما بدmـ.ـو.ع: مكانش نفسي ابقى السبب ف بعدك عن عيلتك
مرااد حـ.ـضـ.ـنها: متقوليش كدة ي روكي اهم حاجه و جودك
ريماا: ياااه بحبك اوووي ي مراد
مرااد: وانا بمـ.ـو.ت فيكي ي قلب مراد
ريما: مر.....
قاطعها مراد لما مال ع شفايفها و قبلها بحب شـ.ـديد وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباااح.....( سوري ي جماعه بس مليش ف المحن و الرومانسية)
عند ياامن و رنا وصلوا شقة رجاء
و قعدوا يخبطوا و يضـ.ـر.بوا الجرس بس محدش بيرد لغاية ما اتجمعوا الجيراان وبرضوا رجاء مش بترد
رناا بدmـ.ـو.ع: مش قولتلك ي ياامن انا خايفة اووي
يااامن: متخافيش واهدي
جارتها: الحجه من وقت ما مشيت اختها من عندها و محدش سمع صوتها تاني
جارها: بصوا احنا نكـ.ـسر الباب و ندخل نشوف فية اية
قري يامن و معاه واحد تاني و فضلوا يزقوا ف الباب لغايه ما اتكـ.ـسر ودخلوا يجروا وكانت الصدmة
رنااا بصريخ: مااااااااامااااااااااا
↚
تبدأ الاحداث ب رنا وياامن ف شقة رجاء
رناا بصريخ : مااااااااامااااااااااا
ودخلوا يجروا كلهم ع جو كانت رجاء واقعة مغمشي عليها
رناا بصريخ اكتر : مااامااا مااااالك قووووومي
يامن بسرعه وقلق : اهدي خلينا ناخدها المستشفي بسرعه
رنا ببكاء: يلا بسرررعه ي يااامن
المهم شالها يااامن ونزل و رنا وراه وطلعوا ع المستشفى
ف بيت اسر و ريم
اسر: اقعدي ي ريم مالك قلقانه لية اكيد خالتي مش سامعه تليفونها
ريم بقلق: ما هو مش عادتها دايما بتتصل بيا
اسر: طب كلمي رنا تكون كلمتها
ريم: صح انا ازاااي مفكرتش ف كده.
اسر: طب رني كده عشان ت عـ.ـر.في ان دmاغي الماظ
ريم: بحبك ي ابو دmاغ الماظ
ريم: ردي ي رنااا يلااااا
اسر: هترد د....
ريم: ايوه ي رنا انت فين
رنا ببكاء:اااه ي ريم ماما تعبانه جدا واحنا ريايحين المستشفى
ريم بدmـ.ـو.ع: بصي انا جاية بسرعه انت رايحين مستشفى اية
رنا: مستشفى *****
اسر: ف اية مالك
ريم بعـ.ـيا.ط: ماما تعبانة جدا ي اسر ورايحين المستشفي يلااا بسرعه
اسر: اهدي وانا هقوم البس ونروحلها يلاا
ريم: يلااا
لبست ريم و هكذا اسر
ولسه هيطلعوا من الشقة
لين: مااامي بااابي راحين فييين
اسر: هنروح مشوار ونيجي بسرعه انت استنينا
لين بدmـ.ـو.ع: مث هينفع
اسر: لين اسمعي الكلام
ريم بعـ.ـيا.ط: خلاص ي قلبي تعالي اوديكي عند طنط مريم تلعبي مع روما و ايااد .
لين: ماثي مث تتاخروا
ريم: يلاااااا.
وراحت ريم وودت لين عند جارتها مريم وبعدين مشيت هي واسر
ف المستشفي
يااامن بسرعه: هاتوا ترووولي هنا بسرعه يلااااا
جه الدكتور والممرضين وجابوا ترولي واخدو رجاء اوضة الكشف
رناااا عماله تعيط بره و يااامن اخدها ف حـ.ـضـ.ـنة وعمال يهدي فيها و مش عارف لانها منهارة فعلا عدت نص وجه اسر و ريم
ريم بعـ.ـيا.ط: مااامااا فيييين ي رناااااا
رنا بعـ.ـيا.ط وهي بتحـ.ـضـ.ـنها: تعبااانة جدا ي ريم
اسر: الدكتور قال اية
ياامن: لسة محدش خرج
وريم ورنا قاعدين يعـ.ـيطوا هما الاتنين
اسر: خلااص اهدوا وهتبقى كويسة ان شاء الله
ريم: يااار....
قطع كلاامها خروج الدكتور
جريوا كلهم علية عشان يطمنوا
ريم: طمني ي دكتور ماما عاملة اية
الدكتور: بصي ي مدام والدة حضرتك حالتها صعبة جدا و تعبانة محتاجة عملية ف القلب وكمان هتبقى خطيرة عليها
رنا بعـ.ـيا.ط: يعني اي ي دكتوور
الدكتور: ان شاء الله خير وهنعملها العملية و تبقى كوويسة
اسر: تماام ي دكتوور شوف العملية هتعملها امتى واحنا معاك
الدكتور: ف اوراق هتمضوها وتدقعوا تكاليف المستشفى والعملية هنعملهاله لان ف خطر ع حيااتها
ياامن: مااشي ي دكتور هرووح اخلص كل الورق
الدكتور : تماام ومشي وراح ياامن عشان يشوف الورق اللي هيتمضي علية ويدفع التكاليف
ترن ترن ترن
اسر: الوو ايووه ي ماما
نجاة: انتوا فيين ي اسر،احنا قدام شقتك وعمالين نخبط و محدش بيرد
اسر: الحقيقة ي ماما احنا ف المستشفى لان خالتي رجااء تعباانة جدا ونقلوها المستشفى
نجاة بصدmة: يلااهوووي حصل امتي ده اقفل وانا جيالكم حالا
وبعد شوية كانت جت نجاة المستشفى
نجاه: فين اختي ي اسر مالها
اسر: اهدي ي امي هي بس تعباانة شووية.
نجاة: الدكتور قال اية
اسر: محتاجه عملية ف القلب
نجااه: يلااهووي وقربت من ريم ورنا وحـ.ـضـ.ـنتهم وعيطوا هما التلاته مع بعض وريناد كانت واقفة بتعيط ع خالتهاا اللي هي ف مقاام والدتها
ايمان (اخت رجاء ونجاه): يخرراشي مالها رجااء ي ابني
اسر: متقلقووش ان شاءالله هتبقى كويسة
وعدى الوقت وخلص ياامن الورق ودخلت رجاء العملياات والكل خايف ومصدووم ومتـ.ـو.تر
عدت اربع سعات ف العملية تحت ارتباك الكل وخـ.ـو.فهم واخير خرج الدكتور
الدكتور:.......
↚
تبدا الحلقه ب....... خرووج الدكتوور من اوضة العمليااات طبعااا الكل جري بسرعة حواليين الدكتور عشاان يطمنوا ع طنط رجاااء
ريم: طمني ي دكتوووور ماما عاملة اية
رنااااا: ي دكتوور طمناااا مااما حالتهااا اية دلوقت
ياامن: اهدوو شوية
اسر: اسكتووا بقاا خلو الدكتور يتكلم
الدكتوور: الحمدلله العملية نجحت وحالتهااا مستقرة بس هتفضل ف العنااية ع الاقل 24 ساعة
ريم: الحمدلله انا عايزة اشوفهاااا ي دكتوور
الدكتور: مينفعش ي مداام لما تطلع من العناااية
ريم ببكاء: لا ملييش صاالح انا عايزة اشوف مااما
الدكتور بنرفزة: ما خلاااص بقى ي مداام ما قولنا مينفعش
اسر بغضب وزعيق: انت بتزعقلها ي * ازااي تتجرااء ي غـ.ـبـ.ـي
يااامن: خلاااص ي اسر مش وقتة الكلاام ده
اسر: مش شايفوا بيتكلم معااها ازاي الغـ.ـبـ.ـي ده
ريم: خلاااص ي اسر بلييز
اسر: ماااشي ي حبيبتي
الممرضة: تقدروا تمشوا وتيجوا بكره مفيش داعي لقعدتكم هنا مش هتستفادوا حاجه
رناا بعياااط: لا مش هسييب مااما لوحدهااا ابدااا
ياامن: اهدي ي رنااا واسمعي الكلاام مفيش فايده من قاعدتنا
ريم ببكاء : انتوا بتقولوا اية عايزنا نسييب مااما لوحدها وهي تعبانه
اسر وهوو بيحـ.ـضـ.ـنهاا: اهدي ي رووحي بس هماا معاهم حق
نجااه: معااهم حق ف اية ي اسر عايزنا نسيبهاا لوحدهاا وانت تقول حق
ريناااد: خلااااص ي جمااعه استهدوا بالله
الممرضة: ي جمااعة مينفعش تقعدوا كده دي مستشفى وفيهاا مرضي محتاجيين راحة
رنا بنرفزه وتعب: وانت شيفاانا قاعدين نرقص ونغني هنااا ده ان........
وقعت رنا من طولهاا بقى اغمي عليهااا ي جدعااان البـ.ـنت مستحملتش
يااامن: رناااااا ي حببتي فوقي ماالك
ريم: رناااااااااا ماالك ي رناااا
اسر: شيلها ي يااامن و شوف دكتوور يكشف عليهااا
شالهااا ياامن بسرعه وراح بيهااا اوضة ودخلهاا وجت دكتوورة عشان تكشف عليهها
كشفت عليهااا الدكتورة
يااامن: طمنيني ي دكتووره رنااا مالهااا
الدكتووره بابتساامة: الف مبروووك ي استاذ المداام حامل بس هي ضغطهاا وطي شوية ده اللي سببلهااا اغماء هتفووق بعد شوية ويااريت توديهاا عند دكتوورة نساا
اسر: مبرووك ي ياامن هتبقى اب
ياامن بسعااده: بجد انا مش بحلم اناا مبسووط جداااااااا
ريم بابتساامة: لا مش بتحلم ده بجد الف الف مليوون مبرووك
ياامن: الله يباارك فيكم عقباالكم
ريم: تسلم ي ياامن
اسر: ان شاء الله ♥
بعد فترة فاقت رنااا
رناااا: مالك مبسووط ومنشكح كده وانا تعباانة
ياامن: انااا مبسوووط جدااا هبقى اب اخيرااااا
رنااا بصريخ: اااه ي خاااااين متحووووز عليااااااااا ومراااااتك حااااامل كماااان
يااامن بيحااول يكتم ضحكتة: وانت عرفتي ازااي بقى
رنااااا بصريخ: طلقننننني ي خاااااااااين طلقننننننني
ريم بضحك: ي بـ.ـنتي اهدي هو انت مش مقتنعة بنفسك ولا اية
رنااا: يعني اية متجننووونيييش
رينااد: ي بـ.ـنتي انت مجنوونه لوحدك
نجااه: بس ي حبيبتي انت حااامل
رناااا بفرحه: هيييييييي اناااا هبقى ام هيييييي
يااامن: والله مـ.ـجـ.ـنو.نه
رنااااا: لا انا فرحاااانة جدااا تعرف ي ياامن اناااا بحبكككككك جدااااا لا بعشقكككككككك ي روووحي
يااامن: اه بامارة طلقني ي خاااين بقى انا خااين ي جزمة
رنا وهي بتحـ.ـضـ.ـنة: لا انت قلبببي
طبعاااا الكل انسحب. وطلعوا لان مش هينفع يقعدواا ف الموقف الروومانسي دهون
ياااامن وهو بيبـ.ـو.س رااسهاا: وانااا بمووت فيكي ي نور عيني
رنااااا: لاا بجد بحبككككككككككك
اسر قرب منهاااا وباااسهاااا برقة ف شفايفهااااا واتعمق ف البوسة بس قطع لحظتهم الحلووه دي دخول ريم
ريم: رن...... اه سووري سوري بجد مكنش قصدي
ياامن: لا ولا يهمك خالص انت بس قطعتي عليناااا مش اكتر
رنا بخجل وغضب: اسكت خااالص انت كنت هتقوولي اية ي ريم
ريم: كنت هقولكم ان خالتو نجااه و رينااد مشيوا وانتوا كماان لازم تمشووا عشاان ترتااحوا وانا واسر هنرجع عشااان نشووف لين وهنيجي كلنااا بكرة ان شاء الله ♥
↚
ف بيت اسر و ريم
ريم: اسر هرووح عند مريم اجيب من عندهاا لين
اسر: اوك ي قلبي متتأخريش
ريم: حاضر ي حب
راحت ريم بيت الجيراان خبطت ع البااب فتحلها احمد جوز مريم
احمد: مداام ريم اتفضلي
ريم: شكرا ي استااذ احمد بعد ازنك ناديلي مريم
احمد: ميصحش اتفضلي وانا هناديهاا
ريم: حااضر ودخلت ريم شوية وجت مريم ومعااها لين
لين اول مااشافت ريم جريت عليهاا وحصنتهاا
لين: تده ي ماامي اتأخرتي عليا
ريم: معلش ي قلب ماامي متزعليش
مريم: مامتك عاملة اية دلوقت ي ريم
ريم: بقت كويسة الحمدلله ي مريم
ايااد طفل عنده 6 سنيين: طنط سيبي لين تلعب معاانا
ريم: معلش ي حبيبي هاخدها وتلعبوا ف مره تانية
ايااد: مااشي ي طنط تبقى هاتيهاا عندناا كتيير
ريم: من عنياا ي حبيبي همشي انا دلوقت يلا ي لين
مريم: خليكي ي ريم شوية
ريم: معلش عشاان اسر مستنينا ف البيت
مريم: مااشي ي ريم ابقى تعاالي
ريم: من عينيا ي حبيبتي يلاا سلاام
مريم: سلااام
رجعت لين وريم البيت
اسر: لين الحلوة حشـ.ـتـ.ـيني و
لين: انت مث وحثتني
اسر: لية كده بس
لين: عثاان انت اتاخرت تتيير
اسر: معلش احنا اتاخرنا عشاان تيته رجااء تعباانه
لين: برضوا ثعلانه
اسر: يالاه ي ريموو اي رأيك ف الشوكولاا الحلوة دي يلا ناكلهاا انا وانت
لين: انا بقوول انو كاان غثب عنكم اتاخرتوا ف خلااص هثالحكم مث سعلاانه
ريم بضحك: دلوقت بقيتي مش زغلانه
لين ّ: طبعااااااااااا
اسر ّ: لا بجد شاابووه ليكي خدي ي ستي الشوكولاه اهي
ليين: هيييييييي ثكرااا
اسر: المهم اتا جعااان
ليين: لا انا اكلت عند طنط مريم
ريم: اسر انا تعباانه ورايحة اناام اطلبلنا اوردر من برة
اسر: حااضر
وبعد شوية جه الاكل واكلوا وريم نيمت لين ف اوضتهاا وبعد كده اسر دخل هو وريم اوضتهم
اسر: بقوولك حشـ.ـتـ.ـيني و موووت
ريم جريت علية وحـ.ـضـ.ـنته وهي بتعيط: كنت خايفة جداا ي اسر ع مااما انا اقدرش اخسرهااا دي هي كل حيااتي هي اللي ربتناا وعلمتنااا واهتمت بينااا طول عمرهاا معاانا انا مقدرش اعيش من غيرهااا ابدا
اسر: متخاافييش ي روحي هي بقت كوويسة دلووقت ومفيش خطر عليهاا
ريم: ااه ي اسر لو حرالها خاجه انا كنت مـ.ـو.ت
اسر: بعد الشر عليكي ي قلبي واكمل بشئ من المرح عشاان يكلعهاا من اللي هي فية
اسر: وبعديين انا اقولك حشـ.ـتـ.ـيني و وبحبك وانت قااعده تعيطي
ريم بضحك: والله انو مجنوون بص انا في اية وانت ف اية
اسر: ي ريمو انت ف قلبي وانا مش بفكر ف حد غيرك انت حياتي والنفس اللي بتنفسوا انت محور حيااتي انت ولين حياتي بتبدأ عندكم وبتنتهي عندكم ربنا يخليكم ليا ياارب
ريم: وانااا بعشقگگگگگ ي ابن قلبي
اسر: ايوه كده ي روح الرووح
ريم: يلااا بقى تصبح ع خير للني همووت وانااام
اسر: نعم ياااختاااي بعد ده كلوا وتقوليلي انااام لا ي ماامااا انسي مفييش نووم
ريم: ب....... قاطعهاااا بقبله و نقفل الستااير عليهم بقى ( اصلي بتكثف جدااا وانا بكتب )
ف بيت ياامن و رناااا
يااامن: ت عـ.ـر.في اني مش مصدق لغااية دلووقت اني هبقى اب اخيرااا
رنااا: ولااا انااا ع قد مااكنت حزينه وخايفة ع ماامااا ع قد ما انا فرحاانه جدااا لاني هبقى ام ده مااما هتفرح جدااا لما تعرف انهاا هتبقى تيته صح
ياامن: صح ي قلبي
رنااا: هيييييييي انا فرحاانة جداااا
ياامن: وانا كمااان لازم نحتفل بعد ما حمااتي تبقى كويسة
رنااا: طبعاا ي روح قلبي ❤️
لسة ياامن هيقرب منهاا وقفتوا
رنااا: اقف عندك انت نسييت الدكتوره قاالت اية
ياامن: ي حبيبتي دي دكتوره غـ.ـبـ.ـية مش بتفهم
رنااا: مش هينفع
يااامن: خلاااص بصي احنا خلينا ع خفييف
رنااا: لا خفيف ولا تقيل
ياامن: هوووف منك
( ابقى نرووح المستشفى بكره بقى عشاان انا بزهق من جو المستشفياات 🤣)
↚
تااني يووم ف المستشفى
الكل راح عشااان يطمنوا ع ( طنط رجاااء ) بماا فيهم ايمان ( اخت رجاء اللي هي ام البـ.ـنت اللي ما تتسمى اللي اسمهاا ساارا ) وطبعاا سارا كماان جت معااهم و ياارا اخت ساارا الكبيرة
و ايمن اخو رجااء الكبير و صالح اخووهاا برضوا و زوجااتهم واولاادهم
و مين كماان جة مراد و مراتوا ريماا وسيف و حاامد ابوا سيف و ام سيف و ساامي ابو اسر ورينااد
*********
ريم: مااماا فااقت ي دكتور ولا لسة
الدكتور: اه ي مداام فااقت من شوية و سألت عليكم
رناا: طب عاايزين ندخل نطمن عليهااااا
الدكتوور: اتفضلوا بس متدخلووش كلكم مره واحده لانكم ماا شااء الله كتاار
ريم: مااشي ي دكتور
دخلوا ف الاول ريم و رناا و اسر و يامن
ريم جريت ع امهااا وحـ.ـضـ.ـنتهااا بسرعة بعياااط ممزووج بفرحة: اااه ي مااما ينفع اللي عملتيية فيناا ده كنت همووووت من كتر الخووف علييكي
رجااء بابتساامة وتعب: ياااه مكونتش اعرف اني غالية اووي عندكم كده
ريم: ياااااه ي ماااما ده انت اغلى حاجه دنيتناااا انت امنا وابونا واختناا واخونا وصاحبتنا وكل حاجه بالنسبه ليناا
اسر بمرح: لااا ي خاالتي اناا كده هغيير
رجااء بضحك: لا وعل اية
رنااااا: لا ي مااما انت شكلك كدة شووفتي ريم نسيتيني اخد بعضيا وامشي ب كراامتي احسن
رجااء: هه ي بكااشة بتغيري من اختك
ياامن: معلش ي حمااتي بس هي مـ.ـجـ.ـنو.نة شووية
رناااا: بقى انااا مجنوونة ي استااذ ياامن طب ما انتااش داخل البيت النهااردة
ياامن: لا ي مااما انت فااهمة غلط اسمهااا والله ماقعداالك لحظة ف البييت
رناا: لااااا......
رجاااء: بسسسسس انتواا مش جاااايين تتخاانقوا هناا انا تعباانة يلااا اطلعوا برة
رنا: ي م.....
رجااء: حلااص بقى
ريم: يلااا نطلع برة ونسييب مااما ترتااح شووية
و طلعوا برة و دخلت نجاه وايماان وبنااتهاا عشاان يطمنوا عليهاا
نجااه بدmووع: ياااه ي رجااء ي اختي ده اناا كنت همووت لو جرالك حاجه ده انت اختى وحبيبتي وامي اناا كنت بعتبرك امي بعد المرحوومه امي مكنش ف حد معاايا غيرك كنت عاايزة تمشي و تسيبيني
رجااء: يخرب بيتك كبرتيني لدرجه بقيت امك مكنووش 4 سنين اللي بيناا دول
نجااه: اووعي تكووني زعلاانة مني ي رجااء انت عاارفة اني وقتهاا كنت زعلاانة ف اتكلمت و خلاااص متزعلليش والنبي
رجااء: لا ي نووجاا اناا اصلااا مقدرش ازعل منك ده انت اختي و حبيبتي
نجااه: حبيبة قلبي ربناا يبـ.ـاركلناا فيكي دايماا
ايمااان: حمد الله ع سلاامتك ي جوجو
رجااء: الله يسلمك ي ايماان ي حبيبتي
ايماان: انت مت عـ.ـر.فييش انت غاالية عليناا اد اية
رجااء: حبيبتي ي ميمو ربناا يخليكي
ايماان: ويبااركلناا ف عمرك ي حبيبتي
ياارا: حمد الله ع سلاامتك ي خالتو خـ.ـو.فتيناا عليكي اووي
رجااء: الله يسلمك ي ياارا
سارا: سلاامتك ي خالتو
رجاء: تسلمي ي ساارا
نجااه: هنطلع احناا نسيبك ترتااحي شووية
رجااء: تماام 👌
وطلعوا
صالح: رجااء عاملة اية
نجاه: كويسة الحمدلله
ايمن: اناا داخل اطمن عليهااا تعالى معايا ي صالح
صالح: مااشي ي ابو احمد
دخلوا ل رجااء
صالح: عااملة اية ي جوجو حمدلله ع سلاامتك
رجااء: الله يسلمك ي صالح ي حبيبي
ايمن: كده ي روجي تخـ.ـو.فيناا عليكي
رجااء: معلش ي حبيبي
احمد: كده ي عمتي واناا قال اللي خـ.ـو.فت عليكي وانت طلعتي صحتك احسن مني
سمية ( مرات ايمن ) : بس يولاا انت هتحسدهاا ولا اية
رانيا ( مرات صالح ): سلاامتك ي ام ريم
رجاء: الله يسلمك ي ام محمود
وهكذااا طبعاا الكل اطمن ع رجااء والدكتور طلب منهم يسيبوهاا ترتااح وكل وااحد رجع بيتوا
وهيجولهااا بكرة لان مفييش دااعي ل قعدتهم ف المستشفى لان هي لازم ترتااح
↚
طبعاا وقفناا البـ.ـارت اللي فاات ع ان الكل مشي من عند ( طنط رجااء) كل واحد رجع بيتوا
ف مكاان او مرة نرووحوا
بيت كبير يدل ع غنى اهلة فخم و شيك و كلااس من اللاخر يعني
ندخل البيت ده نلاااقي فية عائله ايمن و صالح اخووات رجااء و نجاه و ايمااان
ايمن *( مراتو سمية وابنوا الكبير احمد متجوز اميرة بـ.ـنت عمة صالح و معااهم ولد و بـ.ـنت سامر و سمر / ادهم ابن ايمن التااني متجووز بس لسة معندووش اطفاال مراتو مراام بـ.ـنت غلباانة جداا
/ قمر بـ.ـنت ايمن الصغيرة متجوزة محمد ابن عمهااا صالح وعندهاا نور )
صالح *( مراتو رانياا وابنو الكبير محمد متجوز قمر / وبـ.ـنتوا اميرة متجوزة احمد )
نروووح اوضة ايمن و سمية
سمية: والله حراام عليك ي ايمن انت السبب
ايمن: خلاااص بقى ي سمية اناا مكنتش اعرف ان ده اللي هيحصل ما تنت عاارفة ان اناا عاايز مصلحتهاا وبس
سمية: ماا انت السبب رجااء مكانتش بتحب نصاار من الاول و سيف جه واتقدm بس انت اللي موافقتش
ايمن: كنت غـ.ـبـ.ـي كنت فااكر ان مصلحتهاا مع نصاار مش سيف
سمية: اهوو حسبي الله ونعم الوكيل فيه رااح اتجووز و رماا عياالو و مراتوا لوحدهم
ايمن: حسبي الله ونعم الوكيل
( طلع شكك صح ي بت ي منه عمو ايمن اللي خرب الدنياا مع طنط رجاااء )
memo-hane
******
في اوضة امير و مرااام
امير: ماا خلااااص بقى ي مراام مش هنفضنااا من ام السيرة الفقر دي
مراام: ي امير انت عاارف ان بقالناا 4 سنين متجوزيين ولغااية دلووقت مخلفنااش ف عشااان كده بقولك اتجووز
امير: يعني انت مواافقة اني اتجووز علييكي و هتبقى موافقة
مراام: لااا طبعاا اناا مقدرش اشوفك متجووز حد غيري بس هعمل اية طنط سمية مبقتش طيقااني خاالص عشاان مش بخلف
امير: ميين قاال ان العييب عندك ماا يمكن عندي انااا
مراام: بس احناا كشفناا والدكتور قال ان انت مفيكش حااجه و زي الفل
امير: وانت عاايز اية دي حاجه بتااعت ربناا احناا مالنااش فيهاا تدخل
مراام: يبقى تتجوز
امير: يوووووووه اناا زهقت من ام دي عيشة نكد علطوول
ورااح واخد بعضوا وخاارج ورزع البااب ف وشهااا وهي قعدت تعييط بعد ماا هوو مشي
( نااااس نكدية اوووي والله معلش ي ضنااايا هنعمل اية )
( سوووري طبعاا اني دخلتلكواا ف نااس جديده انتوا متعرفوهااش بس معلش دوول اهل طنط رجااء برضواا ولاازم يكوون لهم دوور و بعديين لسة في نااس تااني هتدخل ف الرووواية مش دوول بس بس طبعااا الابطاال زي ماا هماا عشاان كل اللي هيدخل هيكوون لية علاااقة بالاابطاال )
*******
ف المستشفى حاامد اصر انوا يخلي سيف و رينااد يرجعوا مع بعض ماا هماا اتجوزوا بقى ف رينااد وافقت و سيف وافق
ف عربية سيف محدش فيهم بيتكلم لغااية ماا رينااد قررت تقطع الصمت ده
رينااد: اناا اسف
سيف باستغراب: ع اية
رينااد بحـ.ـز.ن: اناا السبب ف انك سيبت خطيبتك مع انك كنت بتحبهاااا
سيف بابتساامه: لا والله علفكرة كل حااجه نصييب واحناا نصيبناا اننا نتجوزز واناا مش هتجوز سحر وانت سيبتي مرااد ف كل ده نصييب مش اكتر واحناا لاازم نرضى بيه
رينااد: يعني انت مش زعلاان
سيف: لاا طبعاا اكيد ربناا شاايف ان ده الاحسن ليناا طبعاا ف احناا لاازم نرضى بالمكتووب
رينااد: لا بس انت بجد طلعت عااقل اووي مش زي ما كنت بحسب
سيف: كنت بتحسبي اية
رينااد بعفوية : كنت بحسبك عيل وتاافهه و رزل وكده يعني
سيف: هههه ماخدتيش ولاا انطبااع حلوو عني
ريناا بحرج: لاا والله مش كده ده كاان ف الااول بس
سيف بابتساامه: لا ولا يهمك ي قمر انت عفووية ف الكلاام
رينااد: متزعلش
سيف: اووك اناا اصلااا مش زعلااان
طبعاا رينااد ف نفسهاا كده اخدت انطبااع حلوو عن سيف وحست بشعووور غريب اول مرة تحسوو
( ماااا هووو الوااد متفاائل اوووي للحيااه 😂)
***********
ف بيت ياااامن
هنلااااقي ان رنااا قارفاااه ف عيشت اللي جاابوا بسبب الحمل وهي اصلااا نكدية اوووي
يااامن: و بعدييين معاااكي بقى ده انت كده هتتسببي ف مجااعه للبلد
رنااا: مستخسر فيااا اكل ي ياامن
يامن: لااا كلي بس مش بالطريقة دي ده انت لووو حاانل ف دينااصور مش هتااكلي بالكمية دي
رناا: اااه ي يااامن مش عاايزني اكل اناا وابنك اناا الحق علياا عاايزة ابنك يطلع راايق كده و قمر
ياامن: ي حبيبتي بالطريقة دي هيطلع فيل مش راايق
رنااا: خلاااص ارتااح مش هااكل تاااني
ياامن: ايووه كده
رنااا: ااااه ده بدل ماا تقوولي كلي برااحتك ي حبيبتي بتقوولي ايووة كده ماااشي ي يااامن انااا مااشية وسيباالك البيت
يااامن: استهدي بالله كده ي رناا واقعدي
رناا: لااااا مش قااعدالك فيهاا ابداا
ياامن: اقعدي ي رنااا كلي براحتك ي ماااما اهووو الاكل كلوووا قداامك كلي برررااحتك
رنااا: هشششش متتكلمش بقى خليني اعرف اكل براااحتي
يااامن: عليية العوووض ومنه العووض فيكي
( رجاااله فقر والله مستخسر ف مراااتوا الااكل الحقييير اللي اسموا يااامن 😂)
*******
ف بيت اسر
ريم: خلاااص بقى ي ليوله يلااا تعاالي عشاان تاكلي
لين: لاااا ي مااما مث عايزة اكل
ريم: لااا ي حبيبتي لااازم تااكلي
لين: مث عااوزة
ريم: خلاااص وانا مش هسيبك ترووحي تلعبي نع اياد و روماا
لين بعبوث طفولي: هووووف خلاااث هاكل
اسر: ايووة كده ناااس مش بتيجي الا بالعيين الحمراا
ليين: بث ي بااابي مث تقوول كده
ريم: كلووا و احترموا الاكل و متتكلمووش
اسر: حااضر
ليين: مااثي
بعد الاكل
ريم: يلااا ي لينو لاازم تشربي اللبن
لين: مبحبووث
ريم * لاا لاازم تشربيية عشاان تبقي قووويه جدااا
ليين : هوووف ي ماامي مث عااوزة
ريم: ليين اسمعي الكلاام و متغلبنييش
لين: هوووف اي القرف ده
اسر: يلااهوي اي اللي قاارف سيااده حضرتك ي برنسيسة لين
لين : مث بحب اثرب اللبن ي جدعاان مث بحبووا ي جودعاان
اسر: جوودعاان مرة واحده
لين: لااا مرتين
اسر: بطلي لمااضه شوية
لين: مااثي تأمر بااي حااجه تاانية ي باابي
اسر: لاا شكراا يااختي هعووز منك اية ي مفعووصة انت
لين: ثكراا
اسر: العفوو ياختي
ريم: خلاااص بقى ي اسر يلاا ي لينووو عشاان تنامي ي قلپي
لين: هتااخديني معااكي بمررة عند تيته رجااء
ريم: اه ي حبيبتي هااخدك معااياا اوك يلاا عشاان انيمك
ليين: يلااا
↚
بعد مروووور شهر
خرجت رجااء من المستشفى وحاالتهااا اتحسنت عن الاوول و ايمن و صالح اخواتهااا اصروا انهاا تروووح تسكن معاااهم مااداام جوزت بنااتهااا الاتنين مش هينفع تقعد لوحدهااااا و كده يعني
طبعااااا علااااقة ياامن و رنااا جميلة زي ماا هماا بيحبوا بعض و هوو بيهتم بيهاااا جداااا عشااان حاامل و الجو مش بيخلى من تقلبااتهاا المزاجية و ضحكهم و هزارهم و حبهم و عشقهم
و اسر و ريم و و لين عااايشيين حياااه جميلة طبعااا ريم *** مش هاااقووول ابقى تعرفوا بعدين 😂(اناا حااسة اني باارده سيكااا)
نبدأ الباااارت «بسم الله الرحمن الرحيم»
لين: مااااااااااامي
ريم: براااااااحه ي لين ده اناااا معاامي ف نفس الشقة
لين: كنت بتعملي اية انت وباااابي جو
ريم: احم احم عااادي قعدين مش بنعمل حااجه
لين: اوماااال قاااافلييين الباااب ليية
ريم: هووو تحقيق ولااا اية ي صغنن
لين: اناااا مث صغنن انااا كبير
ريم: طب ماااشي ي شبر و نص من هنااا
لين: اناا مث ثبر ونص اناا ثبرين
اسر: ههههههه حلوووة ثبرين دي فرقت اووووي معاااكي ي جزمه
لين: يوووووة اثكت ي بااابا مث تتكلم تتريق عليااااا
اسر: اناااا اتريق عايكي ي برنسيسة لعاااش ولاا كااان اللي يتريق عليكي ي قلبي
ريم: هههههههه البرنسيس لينو مين يقدر يتكلم علية بس
اسر: انااا بقوول كده برضوووا.
لين: طب خلاااث قوولوا انتوا بفى عثاان انااا عاايزة اكل و عثاافيري بتثوثو
ريم: يااااخلاااثي ع القمر ي الناااس انت جعااانه ي روووحي مقولتلييش لية
لين: اناا مث قوولت عثااان انتوا كنتوا قاافليين الباااب
ريم: خلاااص ي قلبي اسفيين ي باااشا هرووح اعملك احلى اكل لااحلى لينو ف الدنيااا
لين: ثكرااا ي مااامي
اسر: اناااا هروووح البس عشااان ارووح الشغل بقي
ريم: ماااشي ي قلبي هروووح احضرلكم الفطوور وانت رووح البس لغاااية ما اخلص
اسر: تماااااام ي قمري
***************
ف بيت يااامن و رناا
ياامن: يلاااااهووي علياا وع سنيني انااا امتى خونتك ي بت
رنااا: مليييش فيية انت خنتي.
يااامن: امتى اوو فين انت شوفتيني خونتك
رنااا: اه شوفتك و كمااان ضـ.ـر.بتني
ياااامن: فييين و امتى ي مفترية اناا امتى ضـ.ـر.بتك امتتتتتتتتى
رنااا بدmووع: اهوووو و كماااان بتزعق فيااااا اهئ اهئ اهئ
يااامن: ي حبيبتي خلاااص متعيطيش و احكيلي بس يلااا ومسحلهااا دmووعهاا
ياامن: يلاااا احكيلي ي قلبي.
رناااا: اناا كمت نااايمه و بعدهاااا اهئ اهئ اهئ
ياامن: خلاااص اهدي و احكيلي
رنااا: انااا حلمت بيييك و انت بتخوووني مع سكرتيرتك البت الملزقه دي
ياااامن بنفاااذ صبر: والله وانت حلمتي بيااااا خنتك رحتي صدقتي انت ي بت عاااقلة و لااا مخك ضاااارب
رنااا: لااا اناا مخي مش ضااارب انت اللي بتخوووني
يااامن: ي بت افهمي ده Jast a dream يعني مش حقيقة انت اية اللي مزعلك بقى
رناا: يعني انت مخونتنيش
ياامن: لااا ي قمر مخونتكييش و بعدين اية الحلااااوة دي كلهااا هي الواحد لماا بتحمل بتحلووو اووي كده
رناا بكسووف: بجددد ي ياامووني اناا حلوووة
ياامن: ده انت قمر مش حلوووة بس
رناا: شكراا
ياامن: بقولك
رناا: قوول
ياامن: متيجي اقولك كلمه سر ف بوقك لانهم بيحذرواا من الودن اوووؤ الااياام دي عشاان فتاانه
رنااا: ههههه ي قليل الااادب
ياامن: قليل الاادب قليل الاادب هوو احنااا لسة هنتكلم يلاااااا
رناا: يلااااا
ووووووو (سر بقى مينفعش اقولهولكم عيييب)
**********
ف مكاااان تااني اول مرة نروحوا
ف بيت كبيييير و فخم و حااجه كده Luxury
نلااااقي رااجل كبير ف السن و مراتو و اولااادوا
نصاار: يااااااه اناا مش مصدق نفسي ان بجد النهاااردة كااان فرح بـ.ـنتي
نريمااان: ولااا اناا والله ي نصااار مش مصدقة بجد
نيره: بااابي مااامي بتعملواا اية يلااا عشااان الاكل جهز يلااا عشاان نااكل
ع السفرة
نياار: اي ي حج اتأخرتوا كده لية
نصاار: ملكش دعوة انت اية اللي بيدخلك ي حشري انت
نياار: تشكر ي حج
نيره: ماامي وساام رنت علياا النهااردة و بتقولك مش بتردي عليهاا لية
ناريماان: التليفوون معرفش فيين ف مسمعتووش لماا اقوم هكلمهاا
نصااار: كلي ي حبيبتي الاول بالهنااا والشفااا ي حباايبي
نياار: الله يهنيك ي حج
استووب بقى نتعرف ( نصااار اظن انكم عااارفينوا او متوقعين هوو مين المهم هووو اللي انتوا بتفكروا فية ايووة هوو ابو ريم و رناااا الرااجل ال مش كوويس ده
نريمااان: مرااتوا و ام عيااالوا التاانيين
نيااار: اخو ريم ورناا غير الشقيق عنده 20سنه
نيرة: اختوا نيااار و ريم و رناا الغير شقيقة عندهااا 14 سنه
وساام: اخت و نياار و نيرة شقيقتهم و ريم و رناا الغير شقيقة ليهم عندهاا 18 سنه متجوزه )
↚
طبعا عرفنا ان اللي ضـ.ـر.ب سارا وهي طبعا ريم
ريم: اخرسي قطع لسانك انت ازاي تتكلمي مع بـ.ـنتي كده
سارا: ما ه........
ريم: انا قولتك متتكلميش وبعدين مين قال ان لين يتيمه انا امها فاههمه ومدام بتبقي ف بيوت الناس و متحترموهاش متدخليش بيتي ويلا اتفضلي من غير مطرود
سارا: شايف ي اسر مراتك بتطردني.....
اسر: برا ي سارا ومتدخليش بيتي تاني
الشخص اللي ميعرفش يحترم الناس اللي هو ضيف عندهم ملوش حق يقعد لحظه واحده ف بيتي يلا بره
سارا: ما احنا كلنا عارفين اللي ليها وان هو اتجوزك بس عشان امو وبـ.ـنته
اسر: اخرسي خالص وبعدين انت عايزه ت عـ.ـر.في انا اتجوزتها عشان بحبها ومش كده بس لا ده انا بعشقها وبعشق التراب اللي تمشي عليه يلا بره
ايمان: يلا ي سارا خلصي
مشت ايمان وسارا
لين كانت بتبكي بصمت لان الكلام اللي قالتهولها يجـ.ـر.ح هي طفله اه بس فهمت
ريم قربت منها وشالتها وحـ.ـضـ.ـنتها: قلب مامي بتبكي ليه ي ناس
لين ببكاء: هو حقيقي مامي كانت بتكرهني وهي كده ارتاحت لما مـ.ـا.تت وانجرت ف البكاء
ريم بدmـ.ـو.ع: لا والله مامي كانت بتحبك اووووي بس هي عمرها كده وبعدين هي دايما بتشوفك وهتزعل لو شافتك بتعيطي هتزعل منك ولا انت عايزة ماما تزعل منك
لين وهي بتمسح دmـ.ـو.عها: خلاث مث تزعل
ريم: بس انا زعلانه منك
لين بوزت: ليه
ريم كشرت * عشان انت مش بتعتبريني ماما
لين حـ.ـضـ.ـنتها: لا انت مامي وقلبي وروحي وحياتي
اسر قرب منهم وحـ.ـضـ.ـنهم: وانا بعشقكم انتوا الاتنين
ف بيت ابو اسر
مراد: والله ي عمي نكتب الكتاب بعد اسبوع والفرح بعد شهر
سامي: ماشي ي بني هكلم اسر واقولوا
مراد: ممكن ي عمي اقعد معاها خمس دقايق
نجاه: ماشي ي بني اطلع البلكونه وهي هتيجي وراك
مراد: شكرا 🌹
ف البلكونه
مراد : ازيك ي رينو
ريناد: الحمد لله
مراد: ع فكرة انا خطيبك مش حد غريب
ريناد: عارفه ي مراد بس مينفعش احنا مخطوبين مش مكتوب كتابنا
مراد: ماشي والله انت بتخليني احترمك
ريناد: غـ.ـصـ.ـب عنك ع فكرة
مراد: مااااشي
ف بيت يامن و رنا
يامن: هاتي بوسه ي بت
رنا: الا الا
يامن: هاتي حته ي بت
رنا: الا الا
يامن: انا جعان
رنا: هقوم اعملك شويه اكل يستاهلو بقك الحلو ده
يامن: يعني مرنش ع الاسعاف
رنا: بتتريق عليا
يامن: لا ي قلبي
رنا: لا انا زعلانه منك بس
يامن: اموووه انا مقدرش ع زعل حبيبت قلبي
رنا: ي قليل الادب
يامن: ماشي ي قلبي يلا قومي اعمليلنا اكل
رنا: من عنيا الاتنين
يامن : تسلم عنيكي 😚
↚
بعد اسبوع
ف الفندق اللي هيتعمل فية كتب كتاب ريناد و مراد
الكل قاعدين منتظرين مراد يجي عشان يبدوا بدأ التـ.ـو.تر يبان ع وشوش الكل ليه مراد اتاخر دايما منظم ف مواعيدة عمرو ما اتاخر
ريناد ف نفيسا ي الهي لماذا ي مراد تاخرت لهذا الحد ياااترى اين انت و اين ذهبت ي مراااد هل ستتركني ي الهي ولكن كيف
سيف: لا اكيد حصلت معاه حاجهةعشان كده اتاخر
اسر: وهيكون فين البيه سايب اختي يوم كتب كتابها
سامي: ي بني اتاخر ليه كدة مش، هينفع الناس هتقول علينا اية
حامد: هييجي اكيد هيجي
ريناد: اتاخر
واحد من المعازيم اومال فين العريس ومبدأتوش ليه لغاية دلوقت
اسر: معقول يكون هرب مش عايز يتجوزها بس ده هو اللي قال انوا عايزها
حامد: الحقيقه ي ابني مراد مكنش عايز يتجوز ريناد انا اللي ضغطت علية
نجاه: ازاي يعني
حامد: هو كان بيحب واحدة وللاسف اتعرضت لحادثه من تلات سنين ودخلت ف غيبوبه ولدلوقت مفاقتش، عشان كدة انا طلبت منوا يتجوز..... عشان يكون.... حياته ويبني اسره
ريناد: ازاي يعني كان بيضحك عليا
حامد: ي بن......
سامي: اسكت متتكلمش تاني.... انت دmرتوا حياة بـ.ـنتي هتودي وشها فين من الناس......
حامد: انا عندي حل
اسر: بعد ما خربت قول حلك
حامد: سيف اللي يكتب ع ريناد
سيف: انت بتقول اية ي بابا انت عارف اني خاطب وبحب خطيبتي
حامد: مفيش حل غير كده
ريناد: انتوا بتقولوا اية انت دmرتولي حياتي عمري ما هسامحكم
اسر: انت عايزنا نحل الغلط بغلط اكبر
سامي: وانا موافق
ريناد: ي ب.....
سامي: معلش لازم نعمل كده
اسر: ي با.....
سامي: انا قولت كلمتي وخلاص
وبالفعل تم كتب كتاب سيف و ريناد
بـ.ـارك الله لكم و بـ.ـارك عليكم و جمع بينكم ف خير
و بعد كده كل واحد رجع بيتوا وطبعا ريناد رجعت مع اهلها البيت عشان الفرح بعد شهر
سمر: ازاي تعمل كده ي سيف
سيف: مكنش، ينفع معملش كده
سمر: بس انت جـ.ـر.حتني
سيف: غـ.ـصـ.ـب عني
سمر: هو ده اخرك
سيف: معلش بس احنا لازم نسيب بعض
سمر: انا بحبك
سيف: وانا بحبك بس مينفعش
سمر: ما ستهالش انك تحاول عشاني
سيف: ياريتوا كان ينفع
وسابها ومشي
ف بيت سامي اول ما رجعوا ريناد دخلت اوضتها ع طول وانفجرت ف البكاء
ريناد: ليه...... لييييه..... ي ربي... عمل كده..... ليييييه
كنت ابتديت احبة كـ.ـسر قلبي...... ليييييه
ريناد: انا لازم ابقى...... قويه هو ميستاهلش اني ازعل علييييه
ف بيت يامن و رنا
رنا: صعبانه عليا اوي ريناد
ياامن: معلش ي حبيبتي نصيبها بقى
رنا: حراام مراد عمل فيها كده لييبه
يااامن: خلاص ي قلبي متزعليش
رنا: بحبك اووووي
يااامن: وانا بعشقك
رنا: اوعدني انك عمرك ما تسيبني ابد
يااامن: اوعدك ي قلبي انا اصلا مقدرش اعيش من غيرك ابدا
رنا: ربنا يخليك ليا
يامن بغمزة: مش ناويه نجيب بيبي
رنا: عييب ي منحرف
ياااامن: ي بت
رنا: هههههه 😂بس بقى بكثف
يامن شالها : استعنا ع الشقا بالله
وووووسكتت شهرذااد عن الكلااام الغير مباح
****
نجاه: انت ازاي توافق ع اللي حصل ده
سامي: اومال كنت عايزاني اعمل ايه
نجاه: تقوم تجوزها لاخو خطيبها
سامي: انت عارفه الناس كانت هتقول عليها اية
نجاه: ملعون ابو الناس ي شيخ
سامي: اتكلمي كويس و متعليش صوتك
نجاه: هو ده اللي انت فالح فيه بدل ما كنت تساعد بـ.ـنتك رمـ.ـيـ.ـتها
سامي: اخرررسي 🖐
نجاه: بتضـ.ـر.بني ي سامي طب والله ما انا قاعدالك فيها
سامي: نجاه.......
نجاه: اسكت خالص
قامت نجاه لمت هدومها ومشيت
ريم: خلاااص ي حبيببي ان شاء الله كل حاجه هتتحل
اسر: ازاااااي هوو عمل كده فيها ليييه
ريم: طب اهدا ي حبيبي ان شاءالله هتتحل
اسر: كان بيضحك عليا وبيخدعني ده صاحب عمري من لمة كنا اطفال ازااي يعمل كده
ريم: معلش ي قلبي❤
اسر حـ.ـضـ.ـنها: انا السبب مش كده
ريم: لا ي قلبي مش انت ده نصيب انت مش سبب ف حاجه
اسر: اناااا بحبببككككك اووووي
ريم : وانا بمـ.ـو.ت فيك و بعشقك
لين: وانا
ريم شالتها وحـ.ـضـ.ـنوها هما الاتنين: انت النور اللي ف حياتنا ربنا يبـ.ـاركلنا فيكي
↚
ترن ترن ترن
رجاء: حاضر ي اللي ع الباب جاااايه
مالك ي نجاة بتعيطي لية
نجاة اترمت ف حـ.ـضـ.ـنها وهي بتعيط
رجاء: تعالي ي حبيبتي من جوه واهدي ادخلي يلا.
دخلت رجاء و نجاة وقعدوا
رجاء: انا عارفة انك زعلانة من اللي حصل لريناد بس ده نصيبها و كتوب ان كل ده يحصل ف اهدي انت
نجاة: رفع ايدوا عليا و ضـ.ـر.بني ي رجاء بعد 30 سنة جواز عمرة ما مد ايدو عليا ضـ.ـر.بني
رجاء: ما انت اكيد غلطتي انا عارفة سامي مستحيل يعمل كدة غير لو اضغط علية جـ.ـا.مد وانت عارفة جوزك
حكتلها نجاة اللي حصل كلوا
رجاء: انت غلطانه ي نجاة المفروض كنت تقدرية انت فاكرة ان هو فرحان لا مهو اكيد زعلان جدا وزي ما انت امها هو ابوها وانت بتزيديها علية اكتر ض
نجاة: مكنش قصدي بس انت عارفة عيالي غاليين عليا قد اية
رجاء: انت سامي معملش معاكي حاجة وحشه ابدا كفاية انوا سامحك بعد اللي حصل من 30 سنة لو حد غيروا مكنش قدر يغفرلك لان غلطك كبير اوي كان بس هو بيحبك بجد
(ياااااترى اية هو اللي حصل من 30 سنه توقعاتكم )
نجاة: انا عارفة ده كلوا بس هعمل اية بـ.ـنتي و مستحملتش..
رجاء: انت ترجعي بيتك وتصالحي جوزك وتعتذريلوا
نجاة : بس هو ضـ.ـر.بني
رجاء: ي نجاة حـ.ـر.ام عليكي طب ما انا اهو ياسر سابني ف عز احتياجنا لي حتى بناتوا مبيسألش عليهم ابدا واتجوز وعاش حياااتو بعيد عننا
نجاة: خلاص ي رجاء قولي انك مش عايزاني عندك انا ماشية
رجاء: طول عمرك بتفهمي كل حاجه غلط.
مشيت نجاة من عند اختها
ف بيت مراد و سيف
مراااد: بااااابااا....ماااامااا....سيييف
حامد ضـ.ـر.به بالقلم
حامد: انت ليك عين تتكلم بعد اللي عملتوا ي بجاحتك ي شيخ
مراد: باابا.....
حامد: بس متتكلمش بعد اللي عملتوا
سناء: ينفع اللي عملتوا بتهرب يوم كتب الكتاب ع اخت صاحبك
مراد: ريما فاقت كنتوا عايزيني اسيبها بعد ما فاقت.....
سيف: لا لكن تفضح ريناد عاااااادي
مراد.: م.......
حامد: ما هوو اخووووك و بيحب سحر بس عشان سمعت ريناااد اتجوزها شوفت واهو اصغر منك فااااهم
مراد بصدmة: انت اتجوزت رينااد
سيف: اه ولا كنت عايزني اسيبها الناس هتقول عليها اية
مراد: طب اس......
حامد: اخرس خالص وامشي من هنا مش عايز اشوف وشك يلاااااا
مراد: ي ب.......
حامد: امشي يلاااااااا
ف بيت اسر
ريم: ليونة يلا اصحي ي قلبي
لين: هوووف ثيبيني ناميه ثويه
ريم: لا يلا قومي كفاية نوم
لين: هوووف اديني قومت
ريم: يلاااااااا
ريم: يلاااااا عشان تفطروا
اسر: تسلم ايدك ي قلبي
ريم: بالهنا والشفا
لين: مامي عايزة بيتزا
ريم: اسوري هاتلنا بيتزا 🍕
اسر: من عيوني
ريم: تسلم عيونك ي قلبي ❤
ف بيت يامن
رنا: يموني يلا الاكل جاهز
يامن: ي بـ.ـنتي بوظتي اسمي خالص
رنا: براحتي اقول اللي انا عايزاه
يامن: طبعا ي قلبي انت تقولي اي حاجه تعجبك ده انت اللي ف القلب ي روح قلبي
رنا: بحبكككككككككك
يامن: بعشككككككككك
↚
سوري ي جمااعة ع التأخير بس كاان عندي ظرووف
ف بيت يااامن
رناا بتـ.ـو.تر وخـ.ـو.ف : يوووه عامله ارن ع ماما مبتردش مش عارفه لية
ياامن بهدوء : اكيد مش سامعه الفون
رناا بقلق : لا مش بعادتها دايما بترد من اةل مره
يااامن بطمئنه : متقلقيش ممكن تكون بتصلي او حتى ف الحمام او نايمه عشان كده محساش ميمكن يكون تليفونها صامت
رناا بخـ.ـو.ف : لا لا ي يامن انا مش مطمنه خاالص ممكن يكون جرالها حاجه
ياااامن بايماء : ي شيخه فال الله ولا فالك اي اللي بتقولية ده بس
رناا: لا مليش فية دي عاشر رنه ارنها وبرضوا مش بترد
يااامن: بصي عشان اطمنك قومي نلبس و نروح نطمن عليهاا
رنا: ايوه كده يلااااا
يااامن: يلاااااا
قاموا لبسوا ياامن و رنا ونزلوا عشان يروحوا عند ام رنا ( بس ي ترى اية اللي جرالها )
ف بيت سامي السيوفي
نجاة بتـ.ـو.تر : انا اسف ي سااامي متزعلش مني
سااامي بهدوء : عاادي ي نجاة انا اتعودت دايما ع طريقتك و الشك اللي انت داينا بتوجهولي ف معدتش فارقه كتيير
نجاة بحـ.ـز.ن : متقولش كده ي ساااامي انت عارف انها بـ.ـنتي و خايفة عليها كان لازم تقدرني
ساامي بعصبيه وانفعال : اه و نسيتي انها بـ.ـنتي الوحيدة انا كماان ما انت مقدرتنيش انا اقدرك ليه
نجاة: انت لية بتحب تقول كلام ف وقت غضبك بيجـ.ـر.ح
ساامي بعصيبية وانفعال : انا مقولتش حاجه غلط ما هي بـ.ـنتي الوحيدة فعلا انت نسيتي ان اسر مش ابني و ابن عشيقك اللي هرب وسابك و مرضيش يعترف بابنه
نجاة بعصبيه : سااامي اخرررس اية اللي بتقولوا ده انت كل شوية هتقعد تعايرتي
سااامي بزعيق : انا مش بعايرك بس بفكرك بالحقيقه
نجاة: لا انت بتفكرني بحاجه بحاول طول عمري انساها و اتعايش معاها ونـ.ـد.مت جدا ع اللي حصل
سااامي: بعد فوات الاوان
نجاة: لية انت هتعمل اي
سااامي: انا ربيت اسر و اعتبرتوا ابني و عمري ما افكر حتى لمجرد تفكيير اني ائذيه
هما كانوا بيتكلموا جوا و مش و اخدين بالهم من اللي واقفه برة مصدومه سمعت كل حاجه يالله يعني اخويا اسر ابن حرااام يالله ايه اللي انا بقولوا ده فوقي ي رينااد اكيد دي مش الحقيقه
ف شقة اسر السيوفي
اسر: مالك ي ريمو
ريم بقلق: عااامله برن ع ماما من بدري و مش بترد.
اسر: اكيد مش سامعة الفون
ريم: بس هي بترن عليا كل يوم ليية النهاردة مرنتش وبرن انا مش بترد
اسر: متخافيش ي ريم ان شاء الله خير
ريم: يااارب ي اسر انا قلقانه اووي
اسر حـ.ـضـ.ـنها: شششش متقلقيش لو مردتش بعد شويه نروحلها مااشي اهدي انت
ريم بدmووع: ماااشي
لين: مامي بتكبي لية
ريم مسحت دmـ.ـو.عها: لا مش ببكي اهو
لين قربت ونطت ف حـ.ـضـ.ـن اسر وريم: ماااثي مث تعيطي تاااني عثان انت حبيبتي مااااثي
ريم: ماااشي ي ليونه
ف شقة صغيره قاعد مراد ومعاه ريما حبيبتوا * بـ.ـنت عندها 27 سنه جميله بيضاء و عيونها بني و شعرها كيرلي ولونوا بني ورفيعه و مش طويله اووي
مراد بفرح: ياااه اخيرا بقيتي مراتي وع اسمي
ريما: ياااه ي مراد لو اهلك كانوا موافقين دلوقت كنت هفرح جدا
مرااد بتنهيدة: هنعمل اي بقى ما انت عارفة اللي فيها
ريما بدmـ.ـو.ع: مكانش نفسي ابقى السبب ف بعدك عن عيلتك
مرااد حـ.ـضـ.ـنها: متقوليش كدة ي روكي اهم حاجه و جودك
ريماا: ياااه بحبك اوووي ي مراد
مرااد: وانا بمـ.ـو.ت فيكي ي قلب مراد
ريما: مر.....
قاطعها مراد لما مال ع شفايفها و قبلها بحب شـ.ـديد وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباااح.....( سوري ي جماعه بس مليش ف المحن و الرومانسية)
عند ياامن و رنا وصلوا شقة رجاء
و قعدوا يخبطوا و يضـ.ـر.بوا الجرس بس محدش بيرد لغاية ما اتجمعوا الجيراان وبرضوا رجاء مش بترد
رناا بدmـ.ـو.ع: مش قولتلك ي ياامن انا خايفة اووي
يااامن: متخافيش واهدي
جارتها: الحجه من وقت ما مشيت اختها من عندها و محدش سمع صوتها تاني
جارها: بصوا احنا نكـ.ـسر الباب و ندخل نشوف فية اية
قري يامن و معاه واحد تاني و فضلوا يزقوا ف الباب لغايه ما اتكـ.ـسر ودخلوا يجروا وكانت الصدmة
رنااا بصريخ: مااااااااامااااااااااا
↚
تبدأ الاحداث ب رنا وياامن ف شقة رجاء
رناا بصريخ : مااااااااامااااااااااا
ودخلوا يجروا كلهم ع جو كانت رجاء واقعة مغمشي عليها
رناا بصريخ اكتر : مااامااا مااااالك قووووومي
يامن بسرعه وقلق : اهدي خلينا ناخدها المستشفي بسرعه
رنا ببكاء: يلا بسرررعه ي يااامن
المهم شالها يااامن ونزل و رنا وراه وطلعوا ع المستشفى
ف بيت اسر و ريم
اسر: اقعدي ي ريم مالك قلقانه لية اكيد خالتي مش سامعه تليفونها
ريم بقلق: ما هو مش عادتها دايما بتتصل بيا
اسر: طب كلمي رنا تكون كلمتها
ريم: صح انا ازاااي مفكرتش ف كده.
اسر: طب رني كده عشان ت عـ.ـر.في ان دmاغي الماظ
ريم: بحبك ي ابو دmاغ الماظ
ريم: ردي ي رنااا يلااااا
اسر: هترد د....
ريم: ايوه ي رنا انت فين
رنا ببكاء:اااه ي ريم ماما تعبانه جدا واحنا ريايحين المستشفى
ريم بدmـ.ـو.ع: بصي انا جاية بسرعه انت رايحين مستشفى اية
رنا: مستشفى *****
اسر: ف اية مالك
ريم بعـ.ـيا.ط: ماما تعبانة جدا ي اسر ورايحين المستشفي يلااا بسرعه
اسر: اهدي وانا هقوم البس ونروحلها يلاا
ريم: يلااا
لبست ريم و هكذا اسر
ولسه هيطلعوا من الشقة
لين: مااامي بااابي راحين فييين
اسر: هنروح مشوار ونيجي بسرعه انت استنينا
لين بدmـ.ـو.ع: مث هينفع
اسر: لين اسمعي الكلام
ريم بعـ.ـيا.ط: خلاص ي قلبي تعالي اوديكي عند طنط مريم تلعبي مع روما و ايااد .
لين: ماثي مث تتاخروا
ريم: يلاااااا.
وراحت ريم وودت لين عند جارتها مريم وبعدين مشيت هي واسر
ف المستشفي
يااامن بسرعه: هاتوا ترووولي هنا بسرعه يلااااا
جه الدكتور والممرضين وجابوا ترولي واخدو رجاء اوضة الكشف
رناااا عماله تعيط بره و يااامن اخدها ف حـ.ـضـ.ـنة وعمال يهدي فيها و مش عارف لانها منهارة فعلا عدت نص وجه اسر و ريم
ريم بعـ.ـيا.ط: مااامااا فيييين ي رناااااا
رنا بعـ.ـيا.ط وهي بتحـ.ـضـ.ـنها: تعبااانة جدا ي ريم
اسر: الدكتور قال اية
ياامن: لسة محدش خرج
وريم ورنا قاعدين يعـ.ـيطوا هما الاتنين
اسر: خلااص اهدوا وهتبقى كويسة ان شاء الله
ريم: يااار....
قطع كلاامها خروج الدكتور
جريوا كلهم علية عشان يطمنوا
ريم: طمني ي دكتور ماما عاملة اية
الدكتور: بصي ي مدام والدة حضرتك حالتها صعبة جدا و تعبانة محتاجة عملية ف القلب وكمان هتبقى خطيرة عليها
رنا بعـ.ـيا.ط: يعني اي ي دكتوور
الدكتور: ان شاء الله خير وهنعملها العملية و تبقى كوويسة
اسر: تماام ي دكتوور شوف العملية هتعملها امتى واحنا معاك
الدكتور: ف اوراق هتمضوها وتدقعوا تكاليف المستشفى والعملية هنعملهاله لان ف خطر ع حيااتها
ياامن: مااشي ي دكتور هرووح اخلص كل الورق
الدكتور : تماام ومشي وراح ياامن عشان يشوف الورق اللي هيتمضي علية ويدفع التكاليف
ترن ترن ترن
اسر: الوو ايووه ي ماما
نجاة: انتوا فيين ي اسر،احنا قدام شقتك وعمالين نخبط و محدش بيرد
اسر: الحقيقة ي ماما احنا ف المستشفى لان خالتي رجااء تعباانة جدا ونقلوها المستشفى
نجاة بصدmة: يلااهوووي حصل امتي ده اقفل وانا جيالكم حالا
وبعد شوية كانت جت نجاة المستشفى
نجاه: فين اختي ي اسر مالها
اسر: اهدي ي امي هي بس تعباانة شووية.
نجاة: الدكتور قال اية
اسر: محتاجه عملية ف القلب
نجااه: يلااهووي وقربت من ريم ورنا وحـ.ـضـ.ـنتهم وعيطوا هما التلاته مع بعض وريناد كانت واقفة بتعيط ع خالتهاا اللي هي ف مقاام والدتها
ايمان (اخت رجاء ونجاه): يخرراشي مالها رجااء ي ابني
اسر: متقلقووش ان شاءالله هتبقى كويسة
وعدى الوقت وخلص ياامن الورق ودخلت رجاء العملياات والكل خايف ومصدووم ومتـ.ـو.تر
عدت اربع سعات ف العملية تحت ارتباك الكل وخـ.ـو.فهم واخير خرج الدكتور
الدكتور:......