رواية عندما لم تكن لي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين معتز وكارما والرواية من تأليف ميرا ابو الخير في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية عندما لم تكن لي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية عندما لم تكن لي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية عندما لم تكن لي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية عندما لم تكن لي من الفصل الاول للاخير بقلم ميرا ابو الخير
الخالة: مش ناوي تخطب بقا يا طارق.
طارق بابتسامه وباصص عليا وانا همـ.ـو.ت من الكسوف وقلبي خلاص: ناوي يا خالتي وجاية لك عشان تخطبي لي اخت واحد صحبي.
كارما بصدmة وذهول في نفسها: ه هو قال ايه ا اخت مين طب وانا.
حكمت بابتسامة: الف مبروك يا حبيبي عنيا ليك شوف هنروح امتي وانا جايه معاك.
طارق بسعادة: بليل.
حكمت بصدmة: ايه السرعه دي يابني.
طارق بضحك: بحبها اوي يا خالتي وانتي عارفه اني يتيم ومحتاج لكم ولاختي كارما.
كارم بتمسك دmـ.ـو.عها: ا اه عندك حق ا الف مبروك يا طارق عن اذنكم هخش ارتاح شويه.
طارق: طيب خدي بالك هتنقي لي الطقم اشطا.
ابتسمت بالم وداخلت اوضتي قبل م اتكـ.ـسر اكتر جريت علي السرير: اااااه محسش بيا بعد كل دا انا بحبه اوي هو طلع بيحب واحدة تانيه طب وانا ليه طيب ياررررب.
فضلت اعيط لحد م نمت بليل ماما داخلت تصحيني عشان نروح نخطب لحبيبي.
طارق في الفون: جبت الطقم يلي انتي اخترتيه وانتي.
بقلم ميرا ابوالخير
كارما بهدؤء: مش رايحه.
طارق: طب تمم ثواني وهنزل اخدكم ونمشي باي.
كارما بذهول: بن المهزءة دا قفل في وشي الحيو''ان اعااااااا.
لابست وحطيت ميكاب خفيف جدا بس كنت قمر يخلاثي.
خرجت لاقيت يلي علي وشه غضب ربنا: انتي ايههه يلي لابساه دا يا محترمة.
كارم بغضب: وانت مالك يا طارق البس براجتي.
طارق بعصبيه: خشي غيري احسن لك وامسحي الزفت يلي في وشك دا بهدؤء كده.
كارما بعناد: لا يا طارق وايلا مش رايحه في حته.
طارق بغضب وزعيق: تمم مفيش زفت ولا انا كمان رايح ارتاحتي كده.
سابني وطلع شقتهم تاني ورزع الباب سمعته.
كارما بضحك: هيهيهيه مرحش مرحش لولولييييي.
مر يومين وطارق مكنش طايقني عشان مرحناش وطبعا الحجه واخدني بستفه علي اخرها طبعا اومال.
كنا قاعدين علي الغداء ولاقيت طارق داخل علينا ومبتسم.
بقلم ميرا ابوالخير
كارما: اتاخرت ليه يا بني احنا جوعنا.
طارق بابتسامه: احب اقدm لكم خطيبتي القمر سماء والخطوبة بعد تلت ايام.
محستش بحاجه والدنيا اسود في عيني واخر حاجه سمعتها خضتهم عليا و
↚
طارق بابتسامه: احب اقدم لكم خطيبتي القمر سماء والخطوبة بعد تلت ايام.
محستش بحاجه والدنيا اسود في عيني واخر حاجه سمعتها خضتهم عليا.
بعد شويه كارما بتفوق وبتلاقيهم كلهم حولين منها.
كارم بحزن وكسرة: انا كويسه.
طارق بقلق: طب عايزة حاجة.
كارما بجمود: لا ميرسي تسلم هرتاح شويه.
سماء بدلع: الف سلامه يا كوكي يلا شدي حيالك بقا عشان تحضري الخطوبة.
كارم بإبتسامة: الف مبروك.
طارق بهدؤء: يلا يا سماء عشان اوصلك وهبقا اطمن عليكي يا كارما.
كارم اكتفت بالابتسامه فقط وهو استغراب تصرفها.
ام كارما: هسيبك ترتاحي شويه يا بنتي.
كارما بهدؤء: تمم.
قامت خرجت وكارما بتعيط وكاتمه صوتها في المخدة: اااه ليهههه انا بحبه اويييي ياررررب صبرني وابعدني عنه يارررب.
بقلم ميرا ابوالخير.
تاني يوم.
كارما راحت الجامعه بوش حزين وطارق كان بيكلمها وهي متجاهلة تماما.
عند طارق.
كان باله مشغول بكارما وازاي بتتجاهله كده.
سماء: مالك يا طروقه.
طارق بهدؤء: مفيش تحبي تخرجي فين.
سماء: احب تجيب لي هديه احسن.
طارق بضحك: عايزة ايه طيب.
سماء بطمع: عربية حلوة علي ذوقك.
طارق بتفكير: تمم يا قلبي يلي انتي عايزاه.
سماء ابتسمت وهو راح يشتري لها العربيه وقابل حد.
بقلم ميرا ابوالخير.
عند كارما خلص اليوم واخد المحاضرات و روحت لاقت طارق وامها قاعدين ومعاهم حد.
كارما باستغراب: السلام عليكم.
الكل: وعليكم السلام ورحمة وبركاته.
ام كارما بسعادة: تعالي يا كرملة سلمي علي معتز.
كارما: اهلا وسهلا تشرفنا.
طارق: الاستاذ معتز طالب ايدك يا كارما ويبقا اخو سماء انتي ايه رايك.
كارما توسعت عينيها من الصدمة: ايهههه.
↚
طارق: الاستاذ معتز طالب ايدك يا كارما ويبقا اخو سماء انتي ايه رايك.
كارما توسعت عينيها من الصدمة: ايهههه.
طارق برفع حاجب: مالك.
كارما بجمود: لا مفيش هصلي استخارة وارد عن اذنكم.
قامت داخلت اوضتها ومصدومه العريس طارق يلي جايبه ازاي يعمل كده ازاي.
صلت استخارة وحست براحه بعدها لاقت رقم غريب بيتصل مردتش وحظرته بعت من تاني انه معتز.
كارما بهدؤء: مينفعش نتكلم غير لما يكون في حاجه رسمية.
معتز ابتسم للشات وهي حظرته.
بعد اسبوع كارما وافقت وتجاهلت طارق تماما وطارق ابدء يحس انه سماء طماعه اوي وغير كارما يلي تجاهلته اوي حاسس انه حاجه ناقصاه واتخطبوا الاربعه .
عند معتز كان بيعملها بكل رعايه.
في يوم.
كارما براحه: شكلي مكنتش بحبه يجوز تعلق بس مرتاحه اكتر لمعتز.
صحبتها: طب ومعتز عامل معاكي ايه.
كارما بابتسامة: مراعي ربنا فيا اوي يا غادة وبياخد باله مني.
غادة بابتسامة: حبتيه.
كارما بتفكير: هقولك بعدين يلا عشان نتفسح شويه.
مر شهرين وجاه وقت كتب الكتاب.
(بارك لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير).
معتز بدموع: اخيرا.
كارما بإبتسامة: بحبك.
معتز شالها ولف بيها: حلاليييي مش مصدددققققققققق.
طارق كانت دموعه نازلة مسحها وراح يسلم عليهم: الف مبروك.
معتز بهدؤء: عقبالك يا طروقه.
طارق بالم وبيبص علي كارما يلي ولا كانه موجود وكانه غريب عنها: لا هسافر مش عايزك تزعل من يلي حصل بيني وبين سماء.
معتز: لا مفيش اي زعل دي حياتكم وانتو احرار فيها.
طارق لكارما: الف مبروك يا كرملة.
كارما بهدؤء: الله يبارك فيك يا اخويا انت اجمل اخ.
طارق بحزن داخلي: ا اه اه اخ عن اذنكم.
سابهم ومشي.
طارق نزل خبط في بنت: اسف يا قمر.
غادة بابتسامة: لا ولايهمك.
طارق بسرحان في ملامحها: انتي مين.
غادة بابتسامة: انا غادة صاحبه كارما وانت طارق صح.
طارق بابتسامة: ايوا تشرفنا بالقمر.
سابته ومشيت وهو بص علي طيفها بابتسامة.
عند كارما و معتز.
كارما: معتز عايزى اقولك حاجه.
معتز بهدؤء: عارف يا كارملتي.
كارما بذهول: ع عارف ايه.
معتز بابتسامة: كنتي بتحبي طارق يا كارما ودا كان باين من عينك.
كارما ابتسمت: كنت متعلقة بيه لدرجه افتكرته حب بس مكنتش اعرف انه الحب هلاقيه معاك انت.
معتز شدها لحضنه: مش عايز اعرف حاجه انا واثق فيكي وانتي حته مني.
كارما بدموع: مش هتسبني.
معتز بحب وباس دماغها: اموت من غيرك انا مصدقت لاقيتك تعرفي اول م شوفتك وانا بتقدم.
كارما باستغراب: اه صح عرفتني ازاي.
معتز بغمز: هقولك بعدين.
ابتسمت وهو شدها لحضنه...
تمت النهاية..