رواية امامي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين امام وتسنيم والرواية من تأليف اسماء الهادي في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية امامي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية امامي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية امامي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية امامي من الفصل الاول للاخير بقلم اسماء الهادي
انتي يا بت يلي اسمك تسنيم
نعم يا بابا
الاكل مالو دلع كدا لي
تسنيم: مش دلع يابابا ولا حاجه مهو حلو اهو
هتبلي عليكي انا ولا هكدب يا تربيه الندامه
تسنيم وهيا بتحبس دmـ.ـو.عها: حضرتك عايز اي وانا اعمله
رشـ.ـدي ابو تسنيم: غوري من وشي هعوز منك اي جتك القرف عيله نحس زي اللي جابتك
تسنيم: يا بابا حـ.ـر.ام عليك بدال مـ.ـا.تدعي ليها حـ.ـر.ام دي مـ.ـا.تت
ابو تسنيم وهو بيشـ.ـدها من شعرها
حرمت عليكي عيشتك ياختي جتها القرف مطرح ماهي قاعدا فيها وفخلفتها غوري بدال مـ.ـا.تحصليها
تسنيم وهيا بتعيط: ح.. حاضر
جتك القرف انتي وامك ماصدقت خلصت منها
تسنيم وهيا في اوضتها
يارب اهديه وارحمني منه يارب اجعله في ميزان حسناتي يارب ارزقني براحه البال يااارب
(تسنيم بـ.ـنت محجبه عندها 20سنه ومالهاش صحاب لان والداها حابسها في البيت والدتها متـ.ـو.فيه من 4 سنين ف حادثه موصلات هيا ومرات عمها
تسنيم بسيطه والي حد ما متدينه بس والدها صعب وقاسي جدا عليها)
في يوم من الايام يرجع رشـ.ـدي البيت وهو معاه وحده
تسنيم:مين دي يا بابا واي اللي جابها هنا
الست:مـ.ـر.اته يا عنيه من دي يارشـ.ـدي
رشـ.ـدي:دي للاسف بـ.ـنتي،ادخلي جوا يابت
تسنيم بدmـ.ـو.ع:اتجوزت علي ماما يابابا و مين دي وجبت فولس منين دا احنا علي قد حالنا
مديحه:ومالها دي يا عنيا مش عجباكي ولا اي يدلعااادي.
رشـ.ـدي:بس يا ديحا يا حبيبتي متزعليش نفسك، قولت غوري انجري جوا احسنلك
تسنيم جريت علي اوضتها بدmـ.ـو.ع
يارب انا مليش غيرك يارب اهديه يارب ارحمني يارب خفف الو.جـ.ـع اللي في قلبي اديني القوه والصبر
الصبر من عندك يارب
مديحه:ينفع كدا يارشـ.ـدي اللي بـ.ـنتك عملته دا لو هتبقي كدا انا مش هقدر اعيش معاها انا عايزه بيت لوحدي اه ياخويا انا متجوزه عشان استريح مش يتعكر مزاجي
رشـ.ـدي وهوا بيبـ.ـو.س ايدها:ماعاش ولا كان اللي يعكنن مزاجك ياقمر انت واذا كان علي البت دي انا هشـ.ـدهالك شـ.ـده معتبره
مديحه وهي بتعوج بوقها: اما نشوف يا دكري
تسنيم نامت من التعب وهيا دmـ.ـو.عها علي خدها
تاني يوم الصبح
انتي يادلعادي فتحينها لكندا احنا قومي يابت انجري
ورشت عليها مايه
تسنيم قامت مفزوعه
في اي حـ.ـر.ام عليكي في حد بيصحي حد كدا
مديحه:قومي يختي هتفضلي نيمالي طول النهار انجري شوفي هنفطر اي
تسنيم: لو سمحتي اتكلمي باسلوب كويس انا مش خدامه عندك واذاكان علي الفطار ف انتي اللي المفروض تعمليه مش انا
مديحه مسكت شعر تسنيم وبتهزها
: اعملي اي يا عنيا وانتي لازمتك اي
ايوا انتي هنا خدامه لستك مديحه يا بت ويلا غوري جهزي الفطار
تسنيم وهيا بتعيط: اه شعري حـ.ـر.ام عليكي يابابا الحقني
مديحه: جاتك بو غوري اعملي اللي قولتلك عليه
تسنيم:حسبي الله ونعم الوكيل
ومش عامله حاجه وريني هتعملي اي
مديحه:بقا كدا طيب اشربي بقا
وراحت قاطعه هدومها ونكشا شعرها وطلعت
تسنيم واقفه مستغربه هيا عملت كدا لي
مديحه وهيا بتمثل الدmـ.ـو.ع:قوم ياراجـ.ـلي قوم شوف بـ.ـنتك عملت فيا اي
رشـ.ـدي:في اي ياوليا علي الصبح
مديحه بدmـ.ـو.ع موزيفه:بـ.ـنتك بقولها قومي اعملي الفطار اكمني دايخه شويه قامت عليا زي الكـ.ـلـ.ـب السعران انتي مالك اعمل الفطار ولا معملش اوعي تفكري نفسك حاجه انتي مجرد خدامه ابوايا جايبها ونزلت فيا ضـ.ـر.ب اهئ اهئ
رشـ.ـدي قام وعينه بطق شرار:
بت يا زفتت الطين
تسنيم سمعت صوت ابوها اترعـ.ـبت
رشـ.ـدي وهوا ماسك تسنيم من شعرها: هو انتي عشان بقالك يومين مضـ.ـر.بتيش هتفرضي ضلوعك علينا ولا اي مين دي اللي خدامه يابت الك***ب وبيضـ.ـر.ب فيها بالحزام لغاية م جـ.ـسمها وضرعانها جابت دm
تسنيم بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع: يا بابا والله كـ.ـد.ابه انا مقولتش كدا اقسم بالله كـ.ـد.ابه يا بابا حـ.ـر.ام عليك هو انا مش بـ.ـنتك ولا اي يابابا
ياريتك مش بـ.ـنتي ياريتك بس اعمل اي ملحوقه انا هربيكي من اول وجديد ياتربيه وس**ه
مديحه واقفه وراه بتبص ليها وبتضحك
تسنيم بصت ليها: حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
مديحه:شايف يارشـ.ـدي بـ.ـنتك شايف
رشـ.ـدي: اما انتي بت ف**اره صح
بتحسبني عليها وانا واقف ونزل فيها ضـ.ـر.ب تاني لغايه ما اغمي عليها
في مكان تاني وتحديدا امريكا
شخص بيقرا قران بصوت يذهب عقل السامع من لذته وتأثر القارئ بـ ايات الله
إمام ما هذه الاغنيه الرائعه انها حقا مؤثره
(جماعه المفروض الحوار بالانجليزي ب س احنا ثقافتنا اعلي من كدا 😂)
إمام ابتسم بهدؤ: انها ليست اغنيه انه القران يا فرانك
فرانك:اوا وماذا يعني قران إمام
إمام: كتاب من عند الله وهو منهج الاسلام يذكر دائمًا اللسان بلاحسان
فرانك بستفهام:وما هو الاسلام
إمام بهدؤ: هو دين الحق والسلام
الاسلام هو السلام الداخلي والخارجي للانسان
فرانك بستمتاع: ايمكنني ان اطلب منك المزيد من القران ولكن بصوتك انت إمام
إمام بفرحه: بالطبع هذا من دواعي سرور
وبدا فعلا امام بتلاوة القران الكريم
وفرانك مستمتع بتلاوه امام
ولكن اثناء تلاوه امام حس بو.جـ.ـع في قلبه ونغزه بتتكرر كتير الايام دي
فرانك:ماذا بك يا صديقي لماذا تضع يدك علي صدرك
إمام بألم:لا اعلم ولكن قلبي يـ.ـؤ.لمني بشـ.ـده
فرانك: اذا هيا بنا الي الطبيب الديك مرض مذمن
إمام: لا ليس لدي ولكن هذا الألم يتكرر من حين لاخر ولكن هذه الايام اشتد علي
فرانك وهو بيشـ.ـد امام
هيا بنا يا صديقي ف انا لا اريدك ان تمت من سيسمعني القران
امام بابتسامه:يا رجل ايهمك صوتي فقط
فرانك وهو يضحك: امزح يا صديقي انت من الاصدقاء الجيدين هنا هيا بنا يا رجل
امام خبط علي كتف فرانك: وانت ايضا جيد يا صديقي هيا
(فرانك يبقي شغال مع إمام في نفس الشركه ومع بعض في نفس السكن، بس فرانك امريكي وإمام مصري)
نرجع تاني لتسنيم
مديحه: قومي يا بت وسيبك من شغل المحن دا
رشـ.ـدي وهو بيخبطها علي وشها :
قومي يا بت هاتي يا مديحه حبه مايه
خد ياخوايا
رشو عليها وابتدات تفوق
اه جـ.ـسمي و.جـ.ـعاني اوي
رشـ.ـدي: تعيشي وتاخدي غيرها وهتاخدي لو ملمتيش نفسك ياختي
تسنيم بدmـ.ـو.ع:انا عايزه اعرف انت مبتحبينش لي عملت ليا اي دا انا بحبك اوي
رشـ.ـدي بقسوه: احبك ولا محبكيش دا شئ ميخصكيش
وسابها ومشي
مديحه بشمـ.ـا.ته: اي رايك انفع ولا لاء
تسنيم بتعب: تنفعي دا انتي ف الوس*خه ملكيش منافس
مديحه وهيا بدوس علي بطنها:مبلاش ولمي نفسك ولا اخليه يمـ.ـو.تك انهارده
تسنيم بألم:اه والله حـ.ـر.ام اللي انتي بتعمليه دا
مديحه: حرمه عليكي عيشتك
وسبتها ومشيت
تسنيم بألم ودmـ.ـو.ع: يارب انا راضيه بقسمتك وقاضاءك يارب اكرمني وعوضني خير يارب انا واثقه فيك وفي حكمتك يارب قويني يارب
علي الجهه الاخري
صديقي اين انت لماذا تشرد كثيراً
امام: ها ماذا تريد يا فرانك
فرانك:لا اريد شئ ولكني اطمئن عليك فحسب
إمام:اطمئن انا بخير ولكن لا اعلم لما يـ.ـؤ.لمني قلبي
فرانك: والغريب ف الامر ان الطبيب لايشك ف شئ واخبرك انك علي مايرام لابأس ياصديقي
إمام: لست حزين يا فرانك الحمدلله طهور بأذن شاء الله
فرانك: ماذا تقول يارجل لا افهم شئ
امام بابتسامه: اشكر الله علي نعمه واسأله ان يكون مرضي مطهر ذنوبي افهمت
فرانك: وهل المسلم حين يمرض يكفر ربكم عنه ذنوبه
إمام:اجل
فرانك: اعتذر يا صديقي ولكن علي الذهاب
إمام: لا داعي لاعتذر اعتني بنفسك
إمام فضل يتمشي شويه وهو بيكلم نفسه
(وبعدين ف النغزه اللي مش سيباني دي يارب انا مش مهم المهم هيا تكون بخير يارب انت العالم بيا وبحالي وغني عن سالي اسالك باسمك الاعظم ان تحفظها، يارب انا استودعتها عندك احفظها ليا وانت خير الحافظين)
↚
تسنيم صحيت من النوم جـ.ـسمها متكـ.ـسر ومش قدره تتحرك
سمعت حد بيخبط علي الباب
تسنيم: مين اللي بيخبط
انا عمك محمد يا تنسييم
تسنيم بفرحه فتحت واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه
بابا محمد انت وحـ.ـشـ.ـتني اوي لي مبتسالش علي بـ.ـنتك مش دايما بتقولي اني بـ.ـنتك اللي مخالفتهاش
محمد بحب وحنيه: طبعا بـ.ـنتي ونور عيني ايه اللي ف وشك دا مين عمل فيكي كدا ياتسنيم
تسنيم والدmـ.ـو.ع لمعت ف عنيها: مفيش حد انا وقعت
وبتلف وشها عمها مسكها من دراعها
تسنيم بألم: سيب ايدي يا بابا محمد
محمد: هو ابوكي لسه بيضـ.ـر.بك
تسنيم:.........
محمد بصوت عالي : ردي عليا بقولك
تسنيم ودmـ.ـو.عها بتنزل
اي الصوت العالي دا انت بتزعق كدا لي يا محمد
محمد: هو انا هزعق بس دا انا هكـ.ـسر البيت دا فوق دmاغك اي اللي انت عملته ف البت دا رجعت تضـ.ـر.بها تاني هو انا مش محلفك متمدش ايدك عليها يارشـ.ـدي
رشـ.ـدي: صومت تلات تيام وبعدين انت مالك بـ.ـنتي وانا حر فيها
محمد بأسف علي حال اخوه: حر فيها تقوم تعمل كدا في البت اليتيمه دي هي دي صونه الامانه هو دا تنفيذ وصيه رسول الله هو دا استصوا بالنساء خير هو دا رفقا بالقوارير فين الرفق فين يامسلم
رشـ.ـدي: هتقعد تتفلسف علينا بالكام حديث اللي انت حافظهم انتي عايز اي من الاخر
محمد بحـ.ـز.ن: اتفلسف شكرا يارشـ.ـدي هو دا احترام الكبير ماشي
قومي يا تسنيم وحضري شنتطك
رشـ.ـدي: لي ان شاء الله
محمد: عشان هتيجي معايا اسكندريه يلا يا سمسم يا حبيبتي
رشـ.ـدي: ودا اللي هو ازاي يعني وتاخدها بمناسبه اي مش فاهم انا
محمد: بمناسبه انها مرات ابني
رشـ.ـدي اتصـ.ـد.م وتسنيم حتي مديحه اللي لسه صاحيه
مرات ابن مين يدلعادي
محمد وهو بيغض بصره: استغفر الله مين دي روحي ياست انتي حطي حاجه علي راسك استري نفسك
رشـ.ـدي: ادخلي جوا يا مرا
محمد: مين دي يا رشـ.ـدي
رشـ.ـدي: ازاي تسنيم مرات ابنك رد عليا
محمد: هتبقي مرات ابني، مين دي يا رشـ.ـدي
رشـ.ـدي: تبقي مراتي، وانا مش موافق علي الجوازه
محمد: انامش باخد رايك انا بقولك من باب العلم بالشئ
رشـ.ـدي:معيش ولا ملين عشان الجوازه
محمد بستفهام: امال ورث تسنيم فين بتاع امها والوديعه اللي مكتوبه باسمها
رشـ.ـدي:........
محمد: رد يا رشـ.ـدي
رشـ.ـدي: اتجوزت بيهم
تسنيم حطت ايديها علي بوقها وقعدت تبكي
محمد بأسي علي بـ.ـنت اخوه: كلت مال اليتيم يا رشـ.ـدي انت اي يا اخي
حـ.ـر.ام عليك مش هتقعد هناولا يوم واحد يلا يا تسنيم جهزي شنتطك
تسنيم واقفه زي الحجر
عمها قرب منها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه
يلا يا حبيبتي تعالي معايا
تسنيم بصت ليه بدmـ.ـو.ع
واترمت ف حـ.ـضـ.ـنه دايما كان ليها الصدره الحنين
نتعرف بيه (عم تسنيم ولكنه يختلف تماماً عن ابوها يعرف ربنا ومحفظ قران في الجامع وامام جامع وكان عنده ولدين واحد مـ.ـا.ت في حدث ام تسنيم لانه اللي كان سايق والتاني مسافر)
بابا محمد
نعم يا قلب ابوكي محمد
تسنيم: هو اللي حضرتك قولت عليه دا صح
محمد:اه يا تسنيم صح
ايوا يابابا انا معرفش ابن حضرتك انا مشوفتش غير مره او مرتين ليه يابابا تغـ.ـصـ.ـبه عليه
محمد وهو بيفكر ف حال ابنه: لا غـ.ـصـ.ـب ولا حاجه وبعدين حد يتمني ان القمر دا يبقي من نصيبه يلا يا حبيبتي جهزي شنتطك عقبال ما اكلم إمام
تسنيم: هو اسمه إمام مش اسمه معتصم
محمد: احنا بنادي عليه ب معتصم لكن اسمه الحقيقي إمام
تسنيم بدون وعي: بس إمام احلي بكتير انتو ليه سمته إمام
محمد بابتسامه: مرات عمك الله يرحمها كنا ف رمضان وانا الامام وهيا قعدت تذن عليا عشان تجي معايا وكانت دايما تقولي انت امامي وعايزه اصلي وراك واكون قريبه منك وهيا بتصلي جالها الطلق وسعاتها الناس قالو الامام الصغير ايجيا وهيا بقا اصرت عليه وهو لما كبر مكنش حابب الاسم عشان كدا كنا بنقوله يا معتصم
تسنيم:لدرجه دي مرات عمي كانت بتحبك شافت نظره الحـ.ـز.ن ف عنيه واتمنت ان ابوها يكون ولو جزئ واحد منو وحبت تغير الموضوع
بصراحه يعمي عندها حق انا يبقي جوزي قمر كدا وحنين وصوته حلو ف القران دا انا احبسه ف البيت
عمها بص ليها وضحك علي البـ.ـنت اللي زي القمر اللي مهما الدينا تيجي عليها هيا واقفه وبتعاند فيها واتمني ان ابنه يوافق
محمد: إمام نصخه طبق الاصل مني وريني هتحبسيه ازاي
تسنيم بصت ف الارض ووشها احمر
محمد: خلاص اي الطماطم دي
انا هروح اكلمه وارجعلك
تسنيم بتجهز شنتطها وهيا بتفكر ياتري إمام هيعمل اي وهل هيقبل بيا ولا لاء يارب اخترلي ولا تخيرني
اي اللي انت بتقولو دا ياابي
محمد: يبني حـ.ـر.ام علينا البـ.ـنت اليتيمه دي انت مشفتش ابوها بيعمل فيها اي وبعدين دي ف الاول والاخر بـ.ـنت عمك
إمام بتبرير : ياوالدي انا ازاي اتجوز واحده معرفهاش ومقعدتش معاها مش يمكن منتفقش سوي
محمد: اللي انت بتعمل كدا عشانها اتجوزت من شهرين
إمام بصدmه: حضرتك بتقول اي يا بابا
محمد بأسف علي ابنه: ايوا يابني سمر اتجوزت من شهرين
إمام بو.جـ.ـع ظاهر ف صوته: قدر الله وماشاء فعل ربنا يجعله زوج صالح ليها ويرزقهم بالذريه الصالحه
محمد: قولت اي تيجي علي اول طياره انا هخاد تسنيم معايا علي البيت وانتي تيجي وتكتب الكتاب
إمام وهو بيحاول يتمالك نفسه: بإذن الله بعد اذنك يا والدي انا مضطر اقفل
محمد: ماشي يا حبيبي اتفضل في رعايه الله وحفظه
إمام قفل وحس إن الدنيا بتلف بيه
يارب انا عارف ان بعدها عني فيه خير ليا بس انا بشر
انا تركتها عشان عايزه ف الحلال يارب ارزقها خيرا مني وارزقني خيرا منها وريح قلبي
محمد: يلا يا تسنيم
تسنيم بصت ل ابوها الي مش فارقه معاه: هتعوز حاجه يابابا
رشـ.ـدي: وهعوز منك اي يعني بسلامه يختي
تسنيم والدmـ.ـو.ع في عنيها: يلا يابابا محمد
محمد مسك ايدها واخدها وسافر اسكندريه
ادخلي يا سمسم يا حبيبتي
البيت بيتك ياروحي
تسنيم: عمي انا مش عايزه اتقل عليك وبالله عليك مـ.ـا.تغـ.ـصـ.ـب إمام علي الجواز مني هو شاب وليه حق يختار شريكه حياته براحته انا مش عايزه اكون تقيله علي حد او اكون
مجرد شخص بتكسبو فيه ثواب او حاله انسانيه
وللاسف دmـ.ـو.عها خانتها ونزلت
عمها بحـ.ـز.ن: لي بتقولي كدا يا نور عيني دا انتي بـ.ـنتي وحبيبتي هو في حد بيتاعمل مع بـ.ـنته كا حاله انسانيه وبعدين انا مغـ.ـصـ.ـبتش علي إمام ولا حاجه هو كل اللي قالوا افرض ياوالدي انا احنا مش متوافقين ف التفكير او هيا متكنش موافقه بيا، والله يابـ.ـنتي إمام طيب وحنين ويعرف ربنا وراجـ.ـل مش عشان ابني لا بس بجد هو دا الراجـ.ـل اللي هديلو بـ.ـنتي وانا مطمن عليها
تسنيم متنكرش انها اتشوقت تعرف إمام اكتر وتشوفه
تسنيم: ربنا يقدm الي فيه الخير يا بابا
محمد: يلا يا حبيبتي ادخلي غيري هدومك عقبال ما اعملك لقمه تاكليها زمانك جعانه
تسنيم: لا يا حبيبي متتعبش نفسك انا هغير وجي اعمل اكل انا
لسه هيتكلم قطعته
والا انت مش عايز تاكل من ايد سمسم حببتك
محمد بص ليه بابتسامة : هو انا اطول اكل من ايد سمسم هانم
تسنيم جريت عليه حـ.ـضـ.ـنته: ربنا يبـ.ـارك ليا فيك يا نور عيني
هروح اغير واجي
محمد في نفسه ربنا يسعدك يا بـ.ـنتي ويجعلك من السعداء في الدنيا والآخرة ويهدي إمام ليكي
الله يا تسنيم تسلم ايدك اي اكل الحلو دا
تسنيم بحب: بالهنا والشفا على قلبك يا حبيبي
محمد: تسنيم انا ممكن اطلب منك طلب
تسنيم:اتفضل يا بابا
محمد: انا عايز إمام يستقر هنا
تسنيم بعدm فهم: بس انا اي دخلي بالموضوع دا
إمام ابني حقاني ولما يجي هيعوز يقعد معاكي عشان يتاكد انك موافقه وعشان يعرف شروط
تسنيم:بردو مش فاهمه انا مالي
محمد: تطلبي منه يقعد هنا بحجة انك مش عايزه تسافري ومش عايزه جوزك يبعد عنك
تسنيم استغربت الطلب: طب لي حضرتك متقولوش انت
محمد بحـ.ـز.ن واضح علي وشه:انا مش عايز اضايقه او اخليه يعمل حاجه غـ.ـصـ.ـب عنه او احسسه انو مقصر ف حقي
تسنيم بدافع: لا طبعا مفهاش مضايقه حضرتك لسه قايل انه يعرف ربنا يعني زمانه بيتعزب زيك والطاق طاقين وغير ان لو حضرتك طلبت منه ان يفضل هيوافق وهو فرحان
محمد فرح ان تسنيم دافعه عن إمام
:تفتكري
تسنيم: ايوا طبعا هو بس يرجع بالسلامه وبإذن الله خير يلا كمل اكل يا حبيبي عشان تنزل تأذن اصل انا وحشني صوتك اوي وااول ما تيجي تقراء ليا قرآن بصوتك
محمد: انتي تؤمري يا ست البنات
محمد راح اذن وتسنيم واقفه في البلكونه بتسمعه وبعد كدا رجع البيت وقعد يقراء قرآن لتسنيم لغايه ما نامت
بعدها باسبوع
الباب بيخبط
تسنيم: مين اللي علي الباب
انا
تسنيم:اي الذكاء الخارق دا انا اشعرفني انت مين متقول اسمك يا محترم وبعدين لو عايز بابا ف بابا نايم
إمام بتعجب : بابا و ذكاء خارق طب افتحي الباب الله يهديكي انا ابنه واسمي إمام
تسنيم اتـ.ـو.ترت وفتحت الباب
إمام غض بصره وهيا واقفه زي التمثال
إمام:لوسمحتي ممكن تبعدي شويه عايز اعدي ولا ممنوع ادخل بيتي
تسنيم هو في اي انا مش قادره اتحرك ليه وليه الراحه اللي انا حسه بيها دي انا حاسه اني اعرفه من سنين
إمام:يا انسه ممكن تعديني
تسنيم:..........
إمام بصوت عالي وخبط جـ.ـا.مد علي الدلفه اللي مقفوله: متعديني بقا في اي
تسنيم بفزعه وبصت ليه وعنيها فيها دmـ.ـو.ع: اسفه و لسه بتلف ضهرها
إمام بنـ.ـد.م:يا انسه انا مش قصدي والله بس انا جاي تعبان وكلمت حضرتك وانتي مردتيش عليا
تسنيم بابتسامه ولا اكن حاجه حصلت: انا اللي اسفه اتفضل حضرتك انا هروح اصحي بابا
إمام: لا لو سمحتي انا عايز اصحيه انا
تسنيم: تمام وانا هروح احضر الغدا
إمام في نفسه ياريت تكون الريحه اللي شمتها علي باب الشقه من مطبخنا
إمام دخل اوضه ابوه وشاف ابوه نايم بلحيته ونور وشه اي الجمال دا ياوالدي تبـ.ـارك الله وحشني اوي يا والدي
إمام اتكلم بهدوء: بابا يابابا قوم انا إمام
محمد قام بفزعه: إمام ابني انا
واخد إمام في حـ.ـضـ.ـنه ياااه ياإمام وحشني اوي
إمام والدmـ.ـو.ع في عنيه: ايوا يابابا إمام وانت كمان وحشني اوي انا خلاص يا بابا معنتش اقدر علي فراقك انا هقعد معاك هنا
محمد بفرحه: يعني مش هترجع امريكا تاني
إمام: لا يا والدي انا الحمدلله عملت قرشين حلوين وبصراحه معنتش قادر علي بعدك يا محمد يا قمر انت
الا قولي يابابا انت بتصغر ولا انا اللي بكبر اي الحلاوه دي يا حج
محمد بضحك: يا واد يا بكاش مقبوله منك يا حبيبي بس انت قمر اهو بسم الله ماشاء عليك
إمام اترمي ف حـ.ـضـ.ـن ابوه وابوه حـ.ـضـ.ـنه وهو مش مصدق إمام مش هيسافر اللهم لك الحمد حمداً كثيراً طيباً مبـ.ـاركاً فيه
دا كله وتسنيم واقفه بره وبعد كدا اتحركت بهدوء علي اوضتها
كان نفسي ابويا يحبني كدا ويشتاق ليا وافتكرت عدm اهتمام ابوها بسفرها مع عمها ولما سألته قبل مـ.ـا.تمشي وافتكرت حـ.ـضـ.ـن امها هيا دلوقتي مش محتاجه غير حـ.ـضـ.ـن تترمي فيه وسند ليها بعد ربنا
عماله تفكر ودmـ.ـو.عها سابقه تفكيرها
محمد بصوت عالي الي حد ما: تسنيم يا تسنيم الله امال البت تسنيم فين
تسنيم سمعت صوت عمها قامت غسلت وشها وراحه تشوفه
إمام اول لما ابوه جاب سيرتها افتكرها وهيا واقفه زي الصنم وغـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم
محمد: بتضحك ع اي انت عملت ف البت
إمام بضحكه: عملت فيها اي انت مفكرني قتال قــ,تــله ولا اي يا حج
وقعد يضحك
تسنيم لسه هتدخل الاوضه وقفت علي الباب اول ما شافت إمام بيضحك وتاهت في جمال ضحكته
إمام اخد باله من تسنيم فغص بصره واتكلم بصوت وا.طـ.ـي
إمام: ابقي ناديني لما تفوق
وطلع في البلكونه بتاعت الاوضه
محمد استغرب تسنيم
تسنيم تسنيم يا بـ.ـنتي
تسنيم:...........
انتي يابت وحدف فيها المخده
تسنيم بفزعه: في اي يابابا
محمد: خضتيني عليكي واقفه كدا ليه ومالك متنحه كدا
تسنيم: انا مش عايزه اتجوز ابنك
محمد صعق من اللي هوا سمعه
محمد:.......
محمد: نعم انتي بتقولي ايه يابـ.ـنتي لي هو عمل حاجه
تسنيم بغباء: ماهو المصيبه انو مبيعملش
محمد بستغراب: ازاي يعني
تسنيم بتـ.ـو.تر: يا بابا اصل أن..... انا
محمد: اصل انتي اي يا حبيبة بابا تعالي اقعدي جمبي
تسنيم قعدت جنب عمها
محمد وهوا بيطبط عليها
اي ياحبيب بابا من امته وسمسم القمر بتخبي علي بابا محمد
دا انتي كنتي بتستنيني لما اجي عندكم وبتحكيلي مالك وبتاخدي راي في اي بقا
تسنيم ببراءته: يا بابا كل اما بشوفه بتـ.ـو.تر وبقف زي التمثال ومش بعرف اتحرك ابنك خطر يا بابا انت لازم توديه مستشفى
محمد بصوته كله وهو بيضحك: يخرب بيتك شطانك يا تسنيم ههههههههههه روحي ربنا يسامحك هههههههههههه
إمام جه علي صوت ابوه
إمام: في اي يا بابا بتضحك علي اي ضحكني معاك
تسنيم واقفه مذهوله من رده فعل عمها
هو انا قولت اي يضحك
محمد وهوا مش قادر ياخد نفسه : هتقولي اي يعني روحي يا تسنيم يا بـ.ـنتي اغرفي الاكل انا جعان و الواد المسكين دا زمانه مكلش حاجه من الصبح
تسنيم مشيت وهي مستغربه هيا قالت اي يضحك عمها
إمام: طب ماضحكني معاك بما اني مسكين وكدا
محمد: ملكش فيه لما تتجوزها ابقي اقولك
إمام: هيا بقت كدا طيب
محمد: ايوا ياخويا خدها بزعله
إمام: ماهو بصراحه يا بابا البـ.ـنت دي
غريبه اوي
محمد: هو اي حكايتك انت وهيا انت تقولي غريبه وهي تقول انك خطر هو في اي انا قولت كلمه ومش هرجع فيها انت مش هتلاقي في حنيت تسنيم ولا ادبها واخلاقها
إمام: حاضر يا بابا اللي تؤمر بيه
محمد: يا بني انا بحبك وبتمنالك الخير والله مهتلاقي زي تسنيم
إمام: عارف يا والدي هو انا خطر لي يابابا
محمد افتكر تسنيم وضحك: تسنيم لسه ورقه بيضه ومتعرفش اي حاجه وعشان متحطتش ف الموقف دا قبل كدا مفكره انك خطر عليها
إمام بعدm فهم: مش فاهم بردو انا عملت اي ليها
محمد: عشان لما بتشوفك ببتتكسف ولسانها بيتلجم هيا مفكره ان فيك حاجه عشان كدا
إمام: امم ربنا يتسر
تسنيم: الاكل جاهز يا بابا
محمد: يلا ناكل وبعد كدا نشوف الموضوع دا
إمام: يلا احسن انا مـ.ـيـ.ـت من الجوع
تسنيم نفسها ف الاكل حلو اوي بالاضافه انها نضيفه جدا وكانت رسه الاكل بطريقه جميله
إمام في نفسه ااي دا ولا احسنها شيف هيا ريحه الاكل نفسها ربنا يسامحك يا بعيده شكل الاكل هبلني
محمد: تسلم ايدك يا تسنيم يا بـ.ـنتي
نفس نضافه ونفس امك الله يرحمها
والا اي يا إمام
إمام: احم فعلا
محمد: يلا يا تسنيم عشان تاكلي
تسنيم بتـ.ـو.تر: الحمدلله مش جعانه يا بابا
محمد: معلش يا حبيبتي تعالي كلي علي قد نفسك
تسنيم بنظره ترجي: بابا انا مش جعانه
دا كله وإمام بسم الله ماشاء الله نازل اكل ولا همه
محمد فهم ومحبش يحرجها
خلاص يا حبيبتي براحتك
تسنيم: لو عايزين حاجه نادي عليا يا بابا
محمد: لا شكرا يا بـ.ـنتي
سعتها الشباك اتفتح وتسنيم راحه عشان تقفله بس الهوا كان قوي ورجع طرحتها ورا شويه وشعرها بان
إمام لمحها قام بسرعه
ادخلي جوا واعدلي طرحتك وسيبي البتاع دا
تسنيم واقفه ومش عارف تتحرك لانو وراه بالظبط ومش عارفه تتحرك
إمام: بقولك ادخلي وغطي شعرك دا
تسنيم بصوت مخـ.ـنـ.ـوق: حضرتك واقف ورايا بالظبط سيب الشباك وابعد عشان اعرف اعدي
إمام استغـ.ـبـ.ـي نفسه: احم اسف اتفضلي
تسنيم جريت علي اوضتها
وإمام قفل الشباك
محمد ابتسم علي غيره ابنه بس زعل علي طريقته
إمام قعد وكمل اكل
محمد: يا بجاحتك يا اخي
إمام بستغراب: بجحتي لي هو يوم الاهانه العالمي ولا اي
محمد: دي مش طريقه تعامل يا إمام
مهما كان دي بـ.ـنت مش راجـ.ـل قدامك انا اللي هوصيك تعامل مرات ازاي
إمام: مراتي؟
ايوا هتبقي مراتك
إمام: يابابا انا مبعرفش اتعامل مع بنات وبعدين انا لسه اول مره اشوفها حقك عليا يا بابا
محمد: يابني انا بفكرك عايز اقولك علي حاجه
إمام: اتفضل يا والدي
محمد: تسنيم مش متدينه اوي يعني اخرها تصلي بس انت وشطارتك انا عايزه تحفظ القران وتعلمها اكنها بـ.ـنتك بالظبط مفهوم
إمام: ربنا يسهل دا يعتمد علي رغبتها
تسنيم: بابا فضل نص ساعه علي المغرب
محمد:حاضر يا حبيبتي
إمام: ايوا يعني اي
محمد: عشان اخلص واروح اشغل القران في المسجد وأذن
إمام: اها فهمت
محمد بمشاغبه: طب الحمدلله انك فهمت وسيب الاكل بقا دا معدش حاجه علي السفره
إمام بأحراج : حاضر
تسنيم واقفه وابتسمت ان الاكل عجبه
تسنيم باندفاع: اي يا بابا اتفضل يا استاذ إمام كمل اكلك لسه بدري علي المغرب ولو حضرتك محتاج اكل كمان قولي وانا اجيب لحضرتك
محمد ابتسم عليها وعلي طيبه قلبها
إمام اتحرج اكتر: لا شكرا انا اصلا اكلت بعد اذنكم
تسنيم: لي يابابا كدا حرجته ومكملش اكل
محمد: هو اكل ولو جعان مش هيقوم وهو عارف اني بناغشه بس هو اتحرج اكمنك واقفه اصل إمام بيكثف زي البنات
تسنيم ضحكت: طيب يلا بقا عشان متتاخرش
حاضر يا حبيبتي
محمد وإمام خارجين من البيت
بابا
إمام استغرب
محمد: نعم يا حبيبتي
تسنيم: متنساش ومتخليش حد يأذن مكانك زي المره اللي فاتت ومتتاخرش عليا
محمد بنظره محبه: حاضر يا حبيبتي حاجه تاني
تسنيم: لا يا حبيبي تيجي بالسلامه
إمام واقف مستغرب مدي قرب البـ.ـنت دي من والده ومدي حب والده ليها
محمد: متستغربش كدا
إمام: لي بتحبها كدا متزعلش مني اانا حاسس انها هيا اللي بـ.ـنتك وانا الغريب
محمد بحب: هتصدقني لو قولت ليك ان البـ.ـنت دي من يوم ما اتولدت وهيا لمست حاجه ف قلبي معرفش فيها حاجه غريبه كدا تخليك تحبها
إمام فكر ساعت ما كان قريب منها وخـ.ـو.فو عليها من ان حد يشوف شعرها واندفاعها عشان حست باحراجه وابتسم
محمد: اي رحت فين
إمام: ابدا.... بابا
محمد وهو لسه هيشغل الاذاعه
إمام:هو ممكن انا اللي اصلي بيكم الجماعه
محمد بفرحه:اكيد طبعا
تسلم يا والدي
خلصو الصلاه
وتسنيم مستغربه مين اللي اقام الصلاه بيهم بس متنكرش انها استريحت لصوته وابتسمت
إمام وابوه خارجين من الجامع وإمام بالصدفه بيبص لفوق لمحها واقفه في البلكونه
تسنيم راحت تصلي
وهما داخلين البيت هيا كانت خارجه من الاوضه
إمام: انسه تسنيم
تسنيم:نعم
إمام: ممكن نقعد شويه مع بعض ف البلكونه
تسنيم استغربت طلبه وابوه استغرب
تسنيم بصت لعمها وهو وافق
حاضر
إمام: حضرتك عارفه طلبي واني عايز اتجوزك
تسنيم : قصد حضرتك طلب والداك
إمام:وهو انتي مفكره ان ممكن حد يغـ.ـصـ.ـبني علي حاجه
تسنيم: لا ممكن اعرف احنا قاعدين ليه
إمام في باله دا نتي هـ تتعبيني
إمام: عشان لو عندك اي شروط او اي متطلبات
تسنيم في نفسها ياريت اللي انا عايزه يانفع يطلب ياريت الحنيه والاحتواء والحب والتقدير بيطلبو
إمام:انتي بتسرحي كتير ليه
تسنيم:متشغلش بالك
إمام:اممم طيب معرفتش اي هيا مطالبك
تسنيم:مش عايزه ابعد عن عمي
إمام استغرب طلبها
إمام:بس كدا معندكيش حاجه تاني
تسنيم بحـ.ـز.ن واضح ف صوتها: لاء
إمام مش عايزها تكون زعلانه كدا ومكـ.ـسوره حب بغير الموضوع
انتي بتصلي يا تسنيم
تسنيم: ايوا الحمدلله ومبسبش فرض
إمام: ربنا يديمها عليكي نعمه ويثبتك
طيب ينفع تصلي وانتي طرحتك مفكوكه وشعرك باين
تسنيم بستغراب من سؤاله: لا لانها ممكن تقع مني واعيد الصلاه
إمام ابتسم لانه وصل للي عايزه:
يعني خايفه تعيدي الصلاه ومش خايفه من انك تخرجي من الاسلام او انك يوم القيامه هتتعلقي منه
تسنيم:انا والله بيبقي عصب عني الطرحه بتتزحلق وبتخـ.ـنـ.ـق لو ربطها جـ.ـا.مد وبعدين انت شوفتني فين وانت مش راضي تبص ليا
إمام:مش حكايه مش راضي ابص لي كل ما في الامر ان انتي مش مراتي او محارمي عشان ابصلك ف بغص البصر لان ربنا امرني بكدا (قُلَ لَلَمًوٌمًنِيَنِ آنِ يَغُضوٌآ مًنِ آبًصّآرهّمً وٌيَحًفُظُوٌآ فُروٌجّهّمً ذِآلَکْ آزٍکْيَ لَهّمً آنِ آلَلَهّ خِبًيَر بًمًآ يَصّنِعٌوٌنِ)
اما بقا شفتك فين وانا طالع من المسجد افتكرت لما كنت بطلع انا والدي والقي امي واقفه ف غـ.ـصـ.ـب عني اتعودت ع كدا ف برفع راس لمحتك وانتي ف البلكونه وشعرك كان باين
تسنيم فرحت ان في حد بينصحها:حاضر هحاول ميبنش هتاكد قبل ما اطلع البلكونه ان شعري مش باين حاجه تاني
إمام بستغراب:انتي كدا اقتنعتي
تسنيم بابتسامه:ايوا وشكرا جدا علي نصيحتك ليا
إمام:العفو انتي معندكيش اي سؤال
تسنيم:لا
إمام في باله اي البـ.ـنت الغريبه دي
تسنيم:بعد اذنك لو انت مش محتاج حاجه
إمام: لا شكرا تقدري تتفضلي
تسنيم مشيت وهيا مبسوطه ان حد نصحها وخايف عليها
محمد:تسنيم يا حبيبتي ممكن كوبيتن شاي
تسنيم:حاضر يا بابا اي اؤمر تانيه
محمد بابتسامه:لا يا حبيبتي
إمام:البـ.ـنت دي غريبه اوي يا بابا
محمد:لي
إمام:تصور انا بقولها طلباتك اي بتقولي انها مش عايزه تسيبك ومطلبتش حاجه تاني او سألت اي سوال
محمد:يا حبيبتي هيا كدا تسنيم حنينه واصيله بس انت مش هتعمل كدا طبعا
إمام:لي يا بابا وانا كمان مش عايز ابعد عنك
محمد:جيب شقه لمراتك عشان تقعد علي راحتها يابني
إمام: والله واسيبك لوحدك لا طبعا
محمد: ما انا طول عمري لوحدي
إمام:انا مش هسيبك
محمد:يابني بطل مناهده
إمام:انا اللي عندي قولته
محمد:خلاص الشقه اللي فوقيني صاحب العماره عرضها للبيع شوفها لو معاك فلوس تكفي خدها لو مش معاك اتاجرها لغايه ما ربنا ييسر الامر
إمام بعدm اقتناع:حاضر
تسنيم جت بالشاي
اتفضل يا بابا
محمد:تسلم ايدك يا بـ.ـنتي
إمام اخد كوبيته وقعد
محمد: كلمي ابوكي يا تسنيم
تسنيم بحـ.ـز.ن:لي
محمد: عشان كتب كتابكم بكره
صدmه صعقت تسنيم وإمام.....
↚امام وتسنيم اتصـ.ـد.مو
إمام: بس ي بابا احنا لسه مجهزناش حاجه
محمد: انا قولت كلمتي المأذون جاي بكره
إمام: يابابا بس الشقه والعفش والفستان واد كله
محمد: انتو هتكتبو كتابكم بس الفرح والشقه علي مهلكم بقا فيه
تسنيم لسه مش مستوعبه الصدmه
إمام بغـ.ـيظ: حاضر يابابا
تسنيم: انا مش فاهمه حاجه
إمام ومحمد ضحكو عليها
تسنيم: انتو بتضحكو علي اي
محمد بضحك: كنت مفكر ان إمام بس اللي بيتاخر في الفهم طلع هوا ومـ.ـر.اته
تسنيم: مـ.ـر.اته؟!!
محمد: ايوا كتب كتابكم بكره
تسنيم بعدm فهم: لي
محمد بستغراب: هو اي اللي ليه انا قولت كلمتي ومش هعدها ولا ارجع فيها يلا روحي نامي عشان هننزل انا وانتي نجيب فستان كتب الكتاب بكره الصبح والماذون هيجي المغرب
تسنيم:بس يا
محمد:تسنيم اسمعي الكلمه ويلا ادخلي نامي
تسنيم ماشيه بغـ.ـيظ:حاضر ماشيه اهو
إمام:لي مستعجل كدا لي يا بابا
محمد: يا بني يا حبيبي هتفرق يعني النهارده من اسبوع ولا شهر
إمام: براحتك يا والدي
محمد: يا حبيبي راحتي ف راحتك وانا متاكد انك هتستريح مع تسنيم
إمام: طيب انا داخل اصلي وانام تصبح علي خير
محمد: وانت من اهل الخير يا حبيبي بس هتصلي اي يا حبيبي
إمام: القيام يا والدي اصل بصراحه مش هقدر اصحي قبل الفجر
محمد:ماشي يا حبيبي ربنا يجعله في ميزان حسناتك يارب
إمام اليوم كان متعب جدا بالنسبه ليه ومسافه ما حط راسه علي المخده نام
اما تسنيم متـ.ـو.تره بس مطمنه ومرتاخه لـ إمام جدا بس فكره كل حاجه بسرعه مخـ.ـو.فها هيا متنكرش انها من يوم ما جت هنا وهيا مستريحه نفسيا
تاني يوم
قاعدين بيفطرو
محمد:تسنيم خلصي اكل والبسي عشان نجيب الفستان
تسنيم بخجل:حاضر
إمام ولا اكنه هنا وشغال اكل حد يقعد الواد دا في مطعم
تسنيم خلصت اكل ولبست
انا جاهزه يابابا
إمام بيبص شافها لابسه بنطلون وعليه شميز قبل الركبه استغفر ربه
محمد خايف من رده فعل ابنه
إمام هو ماسك الفون اكنه بيبص فيه بس هو في الحقيقه غاضض بصره: انسه تسنيم خليكي انتي وبابا وانا هروح اجيبه لان في شويه طلبات انا عايزها
محمد تقبل فكره ابنه بس اللي مفهموش لي ابنه منصحهاش
محمد:الله يبـ.ـارك فيك انا اصلا تعبان
تسنيم:تمام وانا هدخل اعمل الاكل واروق البيت
إمام بيلبس ابوه دخل عليه
في اي يا بابا
محمد:مستغربك لي مقولتش ليها ان لبسها غلط ونصحتها
إمام اخد نفس طويل:يابابا النصيحه لازم تكون بطريقه كويسه ويكون فيها حنيه مع شويه خـ.ـو.ف مني عليها وانا مش هقدر اعمل كدا غير لما تبقي مراتي هيا لسه مش علي زمتي عشان اتأمر عليها وبصراحه لما شوفتها كدا اتعصبت وخفت اجـ.ـر.حها بالكلام
محمد:ماشي يابني ربنا يسعدكم
إمام: امين يا والدي
إمام وهو في المحل مش عارف يعمل اي ويلا يقول اي البـ.ـنت اللي ف المحل لاحظته
تحت امرك يا فنـ.ـد.م
إمام وه غاضض بصره : الامر لله وحده بس انا كنت محتاج فستان لكتب كتاب بس محجبات
البـ.ـنت: تمام يا فنـ.ـد.م ممكن المقاس
إمام في نفسه وانا اشعرفني دا انا مش فاكر شكلها
البـ.ـنت:حضرتك مش عارف المقاس
إمام: بصراحه لاء
البـ.ـنت:طب تديها كام كيلو والطول كام
إمام:والله انا لو بمتحن اسهل ليا معرفش
البـ.ـنت غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت
طيب انا اساعد حضرتك ازاي بس
إمام:ثواني لو سمحتي هعمل مكالمه واجي
البـ.ـنت:اتفضل
إمام: السلام عليكم يا بابا
محمد: وعليكم السلام يا حبيبي خير في حاجه
إمام: بابا انا مش عارف مقاس تسنيم ومش عارف اختار ليها فستان
محمد: ثواني هسال تسنيم واجي
تسنيم يا تسنيم
تسنيم: ايوا يا بابا حضرتك عايز حاجه
محمد: انتي مقاسك كام يا بـ.ـنتي
تسنيم: مقاس اي
محمد: مقاس هدومك
تسنيم: معرفش يابابا
محمد: طب طول و وزنك كام
محمد عرف من تسنيم وقال لامام
إمام: لوسمحتي يا انسه انا عايز الفستان الابيض السمبل دا
البـ.ـنت بذهول: ذوقك حلو اوي يا فنـ.ـد.م يا بختها
إمام باحراج: شكرا ، لو سمحتي هو في هنا خمارات
البـ.ـنت: ايوا يا فنـ.ـد.م قسم المحجبات هنا متكامل وعندنا نقبات كمان ممكن اعرف من حضرتك الطول والخامه
إمام: عايز خامه متشفش والطول لو متر ونص اصلا هيا كلها اتنين سنتي
البـ.ـنت بابتسامه: ربنا يخلهلك يا فنـ.ـد.م
اتفضل
إمام اخد الحجات وطلع من المحل
بس وهو ماشي خبط في حد
إمام: انا اسف بجد مش قصدي
يا وا.طـ.ـي ترجع ومـ.ـا.تقولش
إمام استغرب بس بعد كا لاحظ ان دا احمد صاحبه
إمام: احمد عامل اي والله وحشني اوي
احمد:ماهو واضح انت خارج من محل المحجبات لي او تكون اتجوزت
إمام بابتسامة: كتب الكتاب النهارده
احمد: مش بقولك وا.طـ.ـي ومكنتش هتعزمني صح
إمام: والله ربنا وحده الي يعلم بيا كل حاجه جت بسرعه معلش يا صاحبي بس دا ميمنعش اني اعزمك جاي صح المغرب باذن الله الماذون هيجي بس طبعا انت تروح تجيب مراتك وتحصلني عايز اميره تعلم تسنيم لفه الخمار وابقي قول لمراتك احسن هتنفخني
احمد: تستاهل ومش هدافع عنك اشرب بقا
إمام: ماشي يا احمد ربنا يسامحك سلام عشان متأخرش الجيات اكتر
احمد وهو بيضحك سلام
إمام رجع البيت
حست بيه وابتسمت وهيا ف المطبخ بس استغربت هيا لي فرحانه دا لسه شايفه امبـ.ـارح
إمام دخل عند ابوه وكان جايب بدله لابوه واده الفستان عشان تسنيم
محمد: لي يا حبيبي تعبت نفسك وجبت بدله ما انا عندي
إمام: تعبك راحه يا حبيبي ممكن لو سمحت تدي الفستان دا لتسنيم
حاضر تسنيم يا تسنيم
تسنيم: نعم يابابا
محمد: خدي يا حبيبتي فستانك اهو
تسنيم بستغراب: هو فستان طب لي كل الشنط دي
إمام بتوضيح: فستان بمستلزمـ.ـا.ته شوز وطرحه وكام خمار كدا وكام ديرس
تسنيم بفرحه واضحه ف صوتها: شكرا بجد بس مكنش
لي داعي المصريف دي كلها
إمام ابتسم علي فرحتها: لا مصريف ولا حاجه
وسعتها الباب خبط
إمام: انا هروح اشوف مين اللي بيخبط
تسنيم طلعت وراه بس اتصـ.ـد.مت من واحده اول ما الباب اتفتح وهيا متشعلقه ف حـ.ـضـ.ـن إمام
إميرة: كدا يا إمام تيجي ومتقولش ليا الله يسامحك بجد
احمد بغيرة:طب ممكن بس تنزلي الاول من ناطحة السحاب دي
إمام بغـ.ـيظ: وانت مالك ميرو حبيبتي تعمل اللي هيا عاوزه ، معلش يا حبيبتي والله انا لسه جاي امبـ.ـارح وكل حاجه حصلت بسرعه
ولا داعي لوصف تسنيم علي ما اعتقد ان هما شمو ريحه شياطها
تسنيم كانت واقفه مضيقه متعرفش لي وقبلها نغزها ودmـ.ـو.عها سباقه كلامها، لي حست انها كانت تملك حجات كتير ومره واحده خسرتهم والاغرب انو مكنش عايز يبص ليها وبيحـ.ـضـ.ـن دي، مشيت بهدوء علي المطبخ
اميره: مراتك فين يا ميمو
إمام: غالبا في المطبخ او عند بابا مش عارف
إميره بغـ.ـيظ: يوم كتب كتاب البت تدخل المطبخ يا قوي
إمام: ما علينا انا عايزك تلفي لتسنيم الخمار وتعلميها كام لفه كدا تمام
أميره: حاضر انا هروح ليها
إمام: ربنا معاكم،تعالا يا احمد نقعد مع بابا
اميره:الجميل بيعمل اي
تسنيم بغضب مكتوم: بعمل اكل عشان بليل
إميره بحب:نفسك في الاكل رهيب انا جوعت بصراحه بتفكريتي بماما فاطمه الله يرحمها كنت ادخل كدا بردو القيها ف المطبخ ونفس الريحه الجميله
تسنيم بستفهام: وانت ت عـ.ـر.في مرات عمي منين ولي يتقولي عليها ماما
اميره: احنا كنا سكنين هنا بس بابا رجع البلد تاني وانا تجوزت احمد صاحب إمام وبقول ماما عشان ماما فاطمه رضعتي وانا صغيره انا ومصعب الله يرحمه كنا قد بعض
تسنيم بابتسامة: يعني انتي اخت إمام في الرضاعه
اميره:ايوا
تسنيم جريت عليها حـ.ـضـ.ـنتها: مش تقولي كدا من الصبح
اميره بضحك:انتي كنتي غيرانه ولا اي
تسنيم اتكسفت حطت وشها في الارض
اميره: بصي يا تسنيم اوعي تشكي ف جوزك ابدا لان الشك بينتج عن سببين واحد عدm الثقه فيه او فيكي
اتنين عدm الاهتمام وإمام ما يتخافش منه إمام عمره مكلم بـ.ـنت طول عمره كل همه الدراسه وان هوا يثبت نفسه ويحقق ذاته،ولازم يكون عندك ثقه فنفسك وتهتمي بـ جوزك
تسنيم بامتنان:شكرا جدا يا اميره انا بجد حبيتك اوي
اميره ببتسامه: مفيش شكر بين الاخوات وانا كمان حبيتك جدا وانتي من النهارده بقيتي اختي يلا بقا قوليلي هتعملي اي وتعلميني عشان اعمل اكل حلو كدا
تسنيم بفرحه: انا اصلا خلصت انا كنت بروق المطبخ اما بالنسبه اني اعملك حاضر تعالي يا ستي
إمام واحمد قاعدين ف البلكونه
احمد : وبعدين
إمام: وبعدين اي
احمد: إمام اوعي تكون اخد البـ.ـنت الغلبانه دي عشان تنسي سمر
إمام: انت بتقول اي يا احمد سمر دي خلاص مليش نصيب فيها افكر لي بقا
احمد: ما انا بصراحه مستغرب جوازك بالسرعه دي مش فاهم
إمام بتوضيح: ابويا عايز كدا وبصراحه البـ.ـنت طيبه ومحترمه وغلبانه
احمد: اممم قولت لي طب كويس انك مرتاح ليها
إمام بتوهان: بصراحه انا مستغرب الراحه دي انا لسه شايفها امبـ.ـارح وبدأت اتعود عليها ومتسالش ازاي
احمد بغباء: ازاي يا بني انتو مش ولاد عم ولا انا بتهيألي
إمام: يا بني انا كنت بتعب من السفر بالاضافه اني استحاله اسيب الدراسه عشان عمي بابا كان بيزوره وبيسبني هنا وام اميره كانت بتراعيني وبصراحه انا مكنتش بحب اقعد مع عمي لانو عصبي وبعد كدا انا سافرت تقدر تقول ان مكنش فيه اختلاط بينا
احمد: ايوا كدا فهمت المهم دلوقتي تحاول تحسن اسلوبك البونيه المسكينه دي هتبقى مراتك يعني نتكلم براحه وهدوء وبلاش قطم ف الكلام
إمام بضحكه:اي يعم لي محسسني اني غـ.ـبـ.ـي
احمد بغـ.ـيظ: مش غـ.ـبـ.ـي بس غشيم واسلوبك ف الكلام مع البنات يسد النفس بحسك ربوت متحرك حاجه كدا اوڤر شناعه
إمام: انا غشيم ي احمد والله لاوريك
احمد جري علي المطبخ عشان مـ.ـر.اته تلحقه من غباء اخوها
احمد بصوت عالي: اميره يا اميره
الحقيني الحقي قرة عينك
تسنيم اول لما شافته ضحكت ع شكله واميره اتخضت
إمام: وانت فاكر انك لما تستخبي مش هطولك يا احمد يعني هتبات عندك ولا اي
اميره بهزار: في اي يا شرير انت مالك ومال الواد الغلبان دا بس يا قلب امك متخافش
إمام بغـ.ـيظ: بقا انا غشيم يا اميره
احمد: غشيم ودبش كمان وشرير علي راي ميرو مش كدا يا ميرو
اميره بستفزاز : صح يا قلب ميرو
إمام: هيا بقت كدا ماشي يا ست ميرو ماشي يا حمد رجـ.ـاله اخر زمن
احمد بمشاغبه: لو مش عاجبك طلقني
إمام: يلا يا
احمد: ايوا اشتم عشان اخد حسناتك يلا يا اي بقا
إمام: وانت مفكر حتي لو هزار هشتم
لا يا بابا انا بخاف علي حسناتي
احمد: طول عمرك ناصح يا نصه
اميره: تعالي يا تسنيم يا حبيبتي اما نلبس ونسبنا من العيال دي
تسنيم بهدوء: حاضر
اميره: يخلاثي علي الحلاوه والرقه هحسدك يا واد يا إمام
تسنيم اتكسفت وحطت وشها في الارض
اميره: خلاص يا بـ.ـنتي اي مطعم الكتشاب اللي ضـ.ـر.ب وشك دا يلا بينا قبل ما يوغما عليكي
إمام: انسه تسنيم ممكن ثواني بس
تسنيم:حاضر
إمام: ممكن اطلب منك طلب
تسنيم: اتفضل
إمام: مع الفستان في كام خمار ممكن تلبسي واحد النهارده دا بعد اذنك ولو مش عايزه براحتك وممكن لو سمحتي لو مفهاش راخمه مني متحطيش ميك اب واوعدك بعد كتب الكتاب هفهمك كل حاجه
تسنيم ابتسمت علي طريقته ف الكلام وقالت انها لازم توافق لانو اول مره يطلب منها حاجه: حاضر حاجه تاني
إمام بابتسامه: لا شكراً
تسنيم لبست الفستان واعترفت في نفسها ان هوا ذوقه اقل مايقال عنه انو روعه واميره لفت ليها الخمار بطريقه جميله وطبعا محتطش حاجه علي وشها هيا قمر اصلا مش محتاجه
اميره: بجد هحسدك بقا الواد دا طلع ذوقه حلو وانا معرفش تبـ.ـارك الله ياقلبي اختي قمر ياناس
تسنيم بصت ليها والدmـ.ـو.ع في عنيها: ت عـ.ـر.في انا كنت خايفه اوي ان اليوم دا يجي وانا معيش حد افرح معاه اوي يفرح ليا زيك كدا بجد شكرا اوي يا اميره
اميره بتأثير من كلامها اخدتها في حـ.ـضـ.ـنها: متقلقيش يا قلب اميره انا هنا جمبك ومعاكي وتحت امرك في وقت وصدقيني إمام هيعوضك متخافيش إمام طيب وحنين وجدع وراجـ.ـل دا كافيه صوته بس ف القران بصراحه واد حليوه
تسنم غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت: بجد صوته حلو في القران
اميره: جدا والله هو واحمد كانو دايما يدخلو مسباقات القران الكريم
احمد صوته قوي يهزك حنجرته قويه، انما إمام صوته لين ومريح ويا بقا عليه لما يتأثر بايه مقولكيش بقا
تسنم ابتسمت علي نعمه ربنا عليها ودعت ان ربنا يديم عيها النعمه: ربنا يحفظهم
الكل اتجمع بره وابو تسنيم حضر هو وامـ.ـر.اته مكنش فيه حد غريب
تسنيم طلعت كان إمام واقف ف البلكونه بيتكلم ف الفون ولكن مره واحد شئ لفت نظره بيبص شافها
كانت ماشيه بهدوء وهو غـ.ـصـ.ـب عنه بص ليها واكن في مغناطيس بيجذبه مينكرش انها فعلا جميله اوي او ان هو انجذب ليها وارتاح
قعدو كلهم وبدأ كتب الكتاب
المأذون بـ.ـارك الله لكم وبـ.ـارك عليكم وجمع بينكما في خير
إمام بص لتسنيم واستغرب ليه فرحان بس حمد ربنا علي نعمته ودعي ف سره ان ربنا يهديها ويجعلها زوجه صالحه
اميره جابت الشربات وبتوزع عليهم
بس عندنا حربايه مش حبه الفرحه
اميره بتدي مديحه الشربات راحت مديحه دلقاه واكنه غـ.ـصـ.ـب عنها
مديحه: مش تفتحي يا عاميه انتي اي الغباء دا
اميره بصت ليها والدmـ.ـو.ع في عنيها
وردة بهدوء عشان فرح اخوها
: اسفه
إمام كان لسه هيرد بس قبل ما يتكلم كان في حد اتكلم وجاب حق اخته
تنسنيم بهدوء واستفزاز: مسمحش لحضرتك انك تغلطي في اخت جوزي لان كرامتها من كرامتي و لو في حد لازم يفتح فهو حضرتك ولو مش عاجبك المكان اتفضلي وشاورت بايدها علي الباب
مديحه وهيا هتفرق من الغـ.ـيظ: شايف بـ.ـنتك بتطردني يا رشـ.ـدي ونعما التربيه وبعدين كرامة اي ام يا كرامه انتي نسيتي نفسك ولا اي
تسنيم بتتكلم وهيا صوتها مخـ.ـنـ.ـوق بالدmـ.ـو.ع: انا مش هرد ع حضرتك عشان انا محترمه ومتربيه مش شبهك
شايف بـ.ـنتك يارشـ.ـدي يارب تكون مرتاح ياراجـ.ـلي ومراتك بتتهان
رشـ.ـدي قام عايز يمد ايده علي تسنيم
إمام وقف عشان يحمي تسنيم
تسنيم بحركه لا اراديه استخبت ف ضهر إمام ومسكت فيه اكنها غريق بيغرق ومستني حد ينقذه
إمام: لا بقا كدا كتير يا عمي انا عامل احترام لحضرتك ومش راضي ارد علي الكائن اللي معاك دا وهيا عماله تغلط ف اختي و مراتي وانا قاعد واقول عمي هيسكتها انما حصلت تمد ايدك علي مراتي دا بقا اللي مراضش بيه ابدا
رشـ.ـدي: دي بت قليله الربايه وبعدين دي بـ.ـنتي اضـ.ـر.بها امـ.ـو.تها انت ملكش دخل
إمام بيحاول يهدي نفسه: انا مراتي الحمدلله متربيه احسن تربيه واتشرف بيها قدام اي حد وحكايه تمد ايدك عيلها دي كانت زمان دلوقتي ليها راجـ.ـل ومش هسمح لاي حد ع وش الارض يهنها وانا عايش وحسي ف الدنيا لما امـ.ـو.ت ابقي اعمل اللي انت عايزه
رشـ.ـدي اضايق: يلا يا وليه احنا ملناش مكان هنا يلا فزي بينا
دا كله وتسنيم واقفه وماسكه في ضهر إمام ووصوت شهقاته المكتوم ودmـ.ـو.عها اللي نازله قطع قلبه واللي زاد وغطي النغزه اللي بتجيله دي جت ليه بس المره دي قويه لدرجه انو حاسس ان قلبه هيقف
إمام لف لتسنيم واول ما بص ليها هي اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه اكنها خلاص لقت طوق نجاتها ومكست ف قميصه جـ.ـا.مد
محمد بحـ.ـز.ن وآسي: خد مراتك ع اوضتها
إمام: اخدها ودخلها الاوضه بس هيا لسه ماسكه فيه ومش مبطله بكي
اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وقعد بقراء ليها قران وتعمد ان يكون صوته مسموع
تسنيم اول ما سمعت صوته حست براحه واكن مفيش حاجه حصلت معاها وحست بلامان جوه حـ.ـضـ.ـنه واكنها مكنتش عايشه قبل كدا
إمام بيقراء قران وهو بيطبطب عليها وحس انها هديت بس الغريب ان نغزه صدره راحت
تسنيم بتحاول تبعد عنه وعايزه تقوم
إمام بدون وعي وبصوت هادي:هششش راحه فين متبعديش
تسنيم بخجل وهدوء: عايزه اقوم
إمام بهدوء عايز يحسسها ان هو دعم ليها ف كل وقت وعايز يقولها بطريقه غير مباشره انو مش مجبر عليها: طب لو قلت اني مش عايز مراتي تقوم من حـ.ـضـ.ـني هتقولي اي
تسنيم بصت للارض وسكتت بس بصراحه هيا في موقف لا تحسد عليه
إمام رفع وشها واتكلم بمشاغبه : يا سوق الخضار اللي فتح ف وشك دا طب كيلو الفروله بكام يا حجه، بس بصراحه تصدقي الخمار جميل اوي عليكي
تسنيم نسيت هيا بتتكلم ازاي واكن الحروف هـ.ـر.بت من بوقها
إمام حب يغير الموضوع لان كمان شويه ممكن يغمي عليها: طب مش هتسألي لي قولت ليكي تلبسي الخمار ومتحطيش ميك اب
تسنيم افتكرت وقامت قعدت: ايوا صحيح قولي بقا
إمام ابتسم ان عرف يبعدها عن حـ.ـز.نها وخجلها: بصي يا ستي انتي لو عندك جوهرة هتعملي فيها اي هتحافظي عليها ولا ترميها في اي مكان
تسنيم بدات تتجاوب معاه: هحافظ عيلها طبعا دا انا كمان هحط عليها حرس كمان
إمام ابتسم ليها وبداء يتكلم بلين وهدوء: الله ينور عليكي يا بنوتي يا قمر اهو يستي بقا ربنا سبحانه وتعالي كرم المراء بالستر حفظا عليها امرها بالحجاب لان انتي جوهره ومش كل من هب ودب يشوفك انتي غاليه وثمينه ولا يستحقك الا من سعي إليكي ربنا سبحانه وتعالي امر المراءه بالحجاب الشرعي عشان يحافظ عليها من عين الناظرين ونفس الناس المريـ.ـضه
عارفه انتي اللؤلؤ اللي بيبقي في قاع البحر مش بيبقي جواه لؤلؤ وفي قوقعه بتحافظ علي الؤلؤ من المايه المالحه والسمك والحجات الكتير اللي ف البحر اهو دا يا يستي انتو انتي لؤلؤة المكنونه والقوقعه اللي بره دي هيا حجابك اللي بيحافظ عليكي الستر والعفه والخمار دا مش فضل لا دا فرض عليكي زي الصلاه والصيام لو انتى فعلاً مسلمة أمرك لله ومستسلمه لله ولأوامرة ولنواهيه هتصلى لأنه أمرك تصلى اهو ربنا أمرك تتحجبى وبمواصفات معينة مينفعش تتحجبى على مزاجك أو بالطريقة اللى انتى شايفاها صح لازم تتحجبى بالطريقة اللى هو شايفها واللى هو عايزها واللى هو أمرك بيها
فهمتيني يا بنوتي
تسنيم: طب اي هيا موصفات الحجاب
إمام: أولا ميكنش ضيق يكون واسع ثانياً ميكنش شفاف ويبين الجـ.ـسم ثالثاً...... ميكنش مبرفن ببرفان أو بخور أو أى حاجة يقدر اللى واقف جمبك يشمها .. رابعاً ميكنش ملفت .. خامساً ميكنش شبه لبس الكافرات .. سادساً ميكنش شبه لبس الرجـ.ـال .. سابعاً ميكنش ثوب شهرة
تسنيم: معلش يعنى ايه ميكنش ثوب شهرة دى .. مش فاهمة
إمام: بهدوء وهو فرحان انها متجاوبه معاه:
- يعني متكنيش لبساه عشان الناس تشاور عليكي وانتى ماشية فى الشارع .. الرسول نهانا عن اللبس المزين أوى الفخم أوى اللى الواحد بيلبسه عشان الناس تشاور عليه وهو ماشى فى الشارع وده بيبأه خيلاء ماشى يعني يقول يا أرض اتهدى ما علييك أدى .. وبرده نهانا عن اللبس الرث أوى المبهدل أوى اللى الواحد يلبسه عشان الناس تشاور عليه وتقول ده الراجـ.ـل ده زاهد وعابد .. يعني الرجـ.ـال والنساء محرم عليهم لبس الشهرة .. يعني متلبسيش حاجة ملفته عشان الناس تشاور عليكي وتعرفك
تسنيم: ياه دا انا كنت مقصره ف حق ربنا اوي بس مكنش عندي اللي يقولي ان دا صح ودا غلط
إمام: انتي مكنتيش ت عـ.ـر.في خلاص معلكيش ذنب انما يبداء الحساب من اول المعرفه واما بالنسبه لان ملكيش حد ف انا عايزك تعتبريني من النهارده اهلك كلهم ماشي
تسنيم ابتسمت بخجل:حاضر
بس انت ليه قولت محطش ميك اب
إمام بهدوء: هو انا مش لسه قايل من شويه ان ميكنش الحجاب ملفت وانك تحطي ميكب بتكوني ملفته
يا حبيبي الحجاب مش مجرد طرحه بتتحط علي الراس للاسف دا اللي الناس فهماه الحجاب هو لبس المراءه كامل من اول اصبع القدm الي الرأس فهمتيني يا حبيبتي وبعدين في االايه اللي ف سوره النور واللي بتثبت ان الخمار فرض وهيا ايه رقم ٣١ ربنا سبحانه وتعالي بيقول اي (وٌقُلَ لَلَمًؤمًنِآتٌ يَغُضضنِ مًنِ آبًصّآرهّنِ وٌيَحًفُظُنِ فُروٌجّهّنِ وٌلَآ يَبًدٍيَنِ زٍيَنِتٌهّنِ إلَآ مًآ ظُهّر مًنِهّآ وٌلَيَضـ.ـر.بًنِ بًخِمًرهنِ عٌلَيَ جّيَوٌبًهّنِ وٌلَآ يَبًدٍيَنِ زٍيَنِتٌهّنِ آلَآ لَبًعٌوٌلَتٌهّنِ..........)
آلَيَ آخِر آلَآيَهّ
الايه دي عظيمه جدا يا تسنيم لن فيها اؤمر واضحه من ربنا والاؤمر يعني فروض واجبه اول حاجه غض البصر انك متبصيش لاي راجـ.ـل الا لمحارمك وهما الاب والاخ والاخ ف الرضاعه وابن اخوكي وابن اختك و حماكي وعمك وهكذا دول تبصي ليهم عادي انما غير كدا لا
تاني حاجه ان زينتك تكون لزوجك ومحـ.ـر.امك بس يعني مينفعش حد يشوفك وانت حاطه ميك اب
تالت حاجه هيا ان الخمار فرض والمقصود بالجيب وهو غطاء العقل اي الراس فهمتي يا بنوتي ها حاجه تاني الواضح من عنيكي انك عايزه تنامي
تسنيم بابتسامه: انا مش عارفه اقولك اي بس بجد انت افدتني جدا ربنا يخليك يارب
إمام بابتسامه بشوشه زيه:اولا مفيش زوجه تشكر جوزها دا واجبي
ثانيا بلاش دعاء الله يخليك دا لانه جاي من التخلي والترك يعني اكنك بتقولي ربنا يبعدك عني
تسنيم بتبرير: لا طبعا انا مش قصدي والله
إمام: متدخضيش كدا براحه
بصي يا ستي ممكن تقولي ربنا يحفظك او يحميك او يبـ.ـارك ليا فيك وهكذا فهمتي يا بنوتي
تسنيم ملاحظه كلمه بنوتي وبصراحه فرحانه بيها اوي
حاضر بس انت لي بتقولي بنوتي
إمام بحب وحنيه وضحين ف صوته: عشان انا قولت لنفسي قبل كدا انا ربنا لما يكرمني بالزوجه الصالحه اني هعتبرها بـ.ـنتي الاولي
لو بضيقك مش هقولها تاني
تسنيم بندفاع:لا طبعا انا بحبها اوي قولها ع طول
إمام ابتسم ليها ولعفويتها ف الكلام
طيب يا بنوتي تصبحي ع خير
تسنيم بهدوء وخجل:ونت من اهله
سابها وخرج وهيا اترمت علي مخدتها ومش مصدقه نفسها ان ربنا وعدها ب إمام بجد ونعم الزوج والصاحب والابن يارب ديمو عليا نعمه واحفظه ليا وبـ.ـارك ليا فيه واجعله ف كل خطوه سلامه وارزقه الصحه والسعادة يارب ونامت وهيا لاول مره ف حياتها تنام بالدرجه دي من السعاده
إمام دخل اوضته واكن هم ع قلبه وانزاح ولسه بردو مستغرب نفسه لي فرحان كدا وليه النغزه الي بتحيله راحت لما كانت ف حـ.ـضـ.ـنه ومينكرش ان فعلا كان فرحان وهيا ماسكه فيه وفرح ان هيا اعتبرته ملجاها وحط راسه ع المخده ونام
تسنيم اتقلبت ف نومها وقامت عشان تشرب
تسنيم:اي دا هما لسه سايبين نور الصالون لغايه دلوقتي حبيبي يا بابا محمد هتدفع فلوس بالهبل ام اروح اقفله
لسه هتقفل النور بس اتفاجئت بحاجه غيرت ملامح وشها
↚تسنيم بخضه: اي دا
إمام خلص صلاه وبص ليها: في اي يا تسنيم واقفه كدا ليه
تسنيم: حرام عليك خضتني هو انت بتصلي اي دا الساعه ٤ الفجر
إمام ابتسم: بصلي القيام وبصراحه مرضتش اصلي جوا عشان مقلقش بابا
تسنيم بستفهام: يعني قيام ولي بابا مصلاش زيك
إمام: بابا صلاه قبل ما ينام
اما بقا بالنسبه يعني قيام
هو يا ستي احياء الليل لله عز وجل
تسنيم قربت وقدت ع الانتريه وهو قاعد ع السجاده: ممكن لوسمحت تقوم تقعد علي الانتريه وتفهمني براحه واصليه ازاي واي فضله
إمام بابتسامه : حاضر بصي يا ستي قيام الليل يعني اي
والاصل ف القيام هو احياء الليل لله عزوجل (واعرف ان شرف المسلم قيامه باليل)
دي كلمه سيدنا جبريل عليه السلام لرسول الله عليه افضل الصلاةوالسلام وهو بينقله حب الله لقيام الليل وسر الشرف دا تعبيرا عن المؤمن بحبه لربنا بيخالف هواه في الراحه ويقوم يعبد ربه لانو بيحب ربنا بسم الله (تٌتٌجّآفُيَ جّنِوٌبًهّمً عٌنِ آلَمًضآجّعٌ يَدٍعٌوٌنِ ربًهّمً خِوٌفُآ وٌطِمًعٌآ)
كانه بيقوم بجسمه اللي عايز يستريح بس انا بحبك اكتر يارب ومساحة قيام الليل تبدأ بعد العشاء وافضلها الثلث الاخير من الليل وهنا كلمه قيام عكس نوم فهو مشهد حب بيخالف فيه المحب هواه انشغالا بما يحب حبيبه
الصلاه ازاي بقا : الصلاة بتكون ١١ رگعه ، تصلي مثني مثني ، يعني رگعتين و تسلم وهكذا ،، بنقرأ فيهم الفاتحه وما تيسر لگ من القرآن
{كان النَبي يُصلي مثنَي مثنَي ويوُتر برَكعه}
تسنيم_ طيب هو لازم اصلي ال ١١ ركعه كلهم
إمام_ بصي القيام مش بيُحسب بعدد الركعات إنما بعدد الآيات ، يعني ممكن تصلي ركعتين بس ، ويكونوا بعشر آيات او بميت آيه او بألف ايه او اي عدد عموماً ،، في حديث بيقول " من قام الليل ب عشر آيات لم يكتب من الغافلين ومن قام الليل ب مآئة ايه كتب من القانتين ومن قام الليل بألف آيه كتب من المقنطرين "
اذا اردت الا تُكتب من الغافلين
صلي قيام الليل ركعتين بسور الإخلاص والفلق والناس
لن تستغرق الصلاة 3 دقائق
إذا اردت ان تكون من القانتين
صلي ركعتين قيام الليل بدأ من سورة القدر الى سورة الناس
لن تستغرق الصلاة 10 دقائق
إذا اردت ان تكون من المقنطرين
صلي قيام الليل باي عدد من الركعات وابدا من سورة الملك حتى سورة الناس
مدة الصلاة تحددها طريقة قراءتك
_يعني هنا القيام بيُحسب بعدد الآيات وليس بعدد الركعات ، كدا خلصنا الصلاة ،، ممكن حد ميكونش عاوز يصلي ممگن يقرأ قرآن ،، ممكن يسبح ويستغفر ، الذكر عموماً ، فهي بتكون درجات
الصلاة لأنها تشمل قرآن وذكر ، وبعديها القرآن ، وبعديها الذكر
فهمتي يا بنوتي !
تسنيم _ايوا خلاص فهمت إن القيام مش صلاة بس ممكن يكون قرآن أو ذكر ،، وإنه بيكون بحسب عدد الآيات مش الركعات
تسنيم: اي بقا أجرهاا
إمام: وعد الله مصلين القيام بأجر عظيم لا يعلمه الا هو {فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِي لَهم مِن قُره أعيْن جَزَاءً بِمَا كَانوا يَعمَلون}.
• •لا يستوون مع غيرهم من العباد لاء دول مميزين عنهم
تسنيم بفرحه زي الاطفال: الله انا هصليه كل يوم انا بحب ربنا اوي ودي افضل طريقه لاظهار حبي
بجد انا مش عارفه اقولك
إمام بفرحه لفرحتها وبدا يعمل انو بيفكر: تقولي اي تقولي اي انا اقولك
تسنيم:اتفضل
إمام بابتسامه:انك تصليه معايا كل يوم بس ف حاجه
تسنيم: اي
إمام: صلاه القيام بالذات عشان تحسي بطعمها لازم تنفردي مع ربك يعني انا هصلي هنا وانتي تصلي ف الاوضه وبالاضافه ان النوافل مينفعش تصليها جماعه
تسنيم:حاضر بس كدا دا حاجه جميله اوي هو ينفع ابداء دلوقتي اصلي
إمام بص ف الساعه: ايوا يلا الحقي
بس لما تبداءي ابداءي بالعشر ايات عشان متزهقيش وبعد كدا واحده واحده وانتي هتحبيه وهتكوني عايزه اكتر من العشر ايات
تسنيم بفضول: انت بتصلي بكام ايه
إمام برخامه:تؤتؤ دي حاجه بيني وبين ربنا يلا بقا يا بنوتي عشان متتاخريش
تسنيم بدون وعي: حاضر يا باباتي
وبعد كدا لاحظت هيا قالت اي وجريت عشان تصلي
🌸سبحان الله 🌸
تاني يوم تسنيم قايمه كلها نشاط وحيويه غير العاده ومبتسمه
قامت صلت الضحي وعملت فطار بس وهيا بتنطط من الفرحه
إمام قام اتوضا وصلي الضحي بردو
تحبي اساعدك ف حاجه
تسنيم اتخضت
إمام: ف اي اتخضيتي كدا ليه
تسنيم: اصل مش متعوده حد يدخل المطبخ
إمام ابتسم: لا اتعودي ع كدا تحبي اساعدك ف حاجه
تسنيم بخجل: غريبه
إمام: اي. الغريب
تسنيم: ان راجل يدخل المطبخ لا وكمان يساعد.
إمام: لا مش غريبه ولا حاجه الرسول صل الله عليه وسلم كان بيساعد اهل بيته وفي حديث ل رسول الله
بيقول لا يؤمن أحدكم حتى أكون ..
عن أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (لا يؤمن أحدكم حتى أكون أحب إليه من والده وولده والناس أجمعين) رواه البخاري ومسلم
وانا بحب رسول الله وللي بيحب حد بيقلده صح ولا اي
تسنيم بتوهان: انت ازاي كدا
إمام: ازاي مش فاهم
تسنيم سابت اللي ف ايدها واتكلمت بنبره في حزن
انا بحب ربنا وسيدنا محمد بس مش زيك كدا لي مش بحبهم اوي زيك
إمام قرب منها ورفع راسها
بصي يا بنوتي انتي عشان تحبي حد لازم تعرفيه وعشان تحبي الرسول صل الله عليه وسلم لازم تقراءي عنه وتعرفي كان بيتعامل ازاي وكل دا ودي بقي مهمتي
تسنيم رفعت راسها وبصت ليه بسعاده:بجد
إمام بابتسامه بشوشه:ايوا بجد ويلا بقا عشان نعمل الاكل
خلصو الاكل وعم محمد صحي وقعدو يفطرو
إمام قام عشان يدخل الطباق
تسنيم:ميصحش انا هشالهم
إمام:مش هيحصل حاجه يعني لما اشيل كام طبق
محمد قاعد وفرحان لابنه وبنت اخوه:سبيه يساعدك يا تسنيم بكره يعجز زي وميعملش حاجه
تسنيم بحب:مين دا اللي عجوز دا انت قمر يابابا وبعدين كفايه صوت حضرتك بالدنييا ربنا يبارك فيك ويحفظك يا غالي
إمام بص ليها وابتسم علي طيبه قلبها وحنيتها فعلا فاقد الشئ يعطيه
إمام:دا حضرتك احلي مني ياريت انا لما اكبر ابقا حلو زيك كدا
محمد بهزار:جوز بكاشين قعدين قدامي يلا دخلو السفره
إمام وتسنيم قامو
إمام:تسنيم
تسنيم:نعم
ممكن كوبيتين شاي من ايدك الحلوين دول
تسنيم بصت للارض وقالت بخجل:حاضر
إمام:يحضرلك الخير
🌸سبحان الله🌸
إمام مستغرب نفسه اوي وحنيته ف الكلام
ها ياوالدي ماذا تفعل ياحجوج
محمد:ابدا يا حبيبي قاعد ومفيش حد قدي
إمام:دا الطبيعي حجوجي مفيش منه اتنين بس اي السبب بقا
محمد:ابني اتجوز ومبسوط واطمنت ع بنتي ما مستريحش لي بقا
إمام:هتصدقني يا بابا لو قلت ليا اني حسيت انها بنتي انا وانها ملزومه مني كان عندك حق تسنيم مطيعه وبنت اصول وقليل منها الزمن دا وبتستجيب ليا لما اتكلم معها ف الدين
محمد ابتسم:طبعا مش بنتي وتربيتي ربنا يحفظكم
تسنيم جابت الشاي ولسه هتخرج حطت الشاي ع جنب واتكدات ان طرحتها مظبوطه ومش مبينه شعرها
إمام كان ملاحظها وابتسم
اتفضلوا
محمد:تسلم ايدك يا بنتي جت ف وقتها
إمام:ربنا يبارك ليا فيكي
تسنيم بصت ليهم وابتسمت
قطع قاعدتهم الجميله تخبيط علي الباب تسنيم لسه هتقوم
إمام:خليكي
مين
احمد:هو في حد بيزركم غيري انا والبت الغلبانه دي
إمام برخامه:ع الصبح كدا اي الاشكال دي
احمد:الله يسامحك يا ابو نسب مش هرد
إمام:ياراجل رد خليني اكسب شويه حسنات
احمد بغيظ:ولو سنتوفه حسناتي حببتي
إمام بضحك ع صاحبه اللي الضحكه مبتفارقش وشه: طب وسع كدا خليني اسلم ع البونيه الغلبانه دي
تعالي يا قلب اخوكي
اميره:ميمو وحشتني اتصدق
إمام:يابت يا بكاشه
اميره وهيا بتحضنه:اخويا وابكش عليه براحه
إمام:اممم ثبتيني انتي كدا
اميره:الظاهر كدا
احمد وهو بيشد اميره من حضنه:اي يابابا متسيب البت وانتي ما صدقتي
إمامبص ليهم وابتسم ع غيرة صاحبه
إمام:روحي يا اميره لمراتك اخوكي واقعدو سوا
احمد برخامه:ياريت لو كوبيتين شاي بقا
إمام: دا انت غتت يا اخي
احمد بص ليه وضحك:من بعض ما عندكم
احمد وإمام راحو قعدو ف البلكونه مع عم محمد
وتسنيم واميره دخلو عملو شاي
احمد:إمام نادي اميره انت عايزها
حاضر
راح خبط ع الاوضه
اميره بمشاغبه:اي مش قادر تبعد عن تسنيم
إمام:هو جوزك علمك الغتاته وبعدين مش انا يختي اللي مش قادر دا احمد شوفيه عايز اي
وميره راحت لاحمد وإمام فضل واقف مع تسنيم وقرب قعد جمبها ع السرير
تسنيم اتكسفت وقامت واقفت
إمام مسك ايدها:راحه فين اقعدي انا عايز اتكلم معاكي شويه
تسنيم بخجل:حاضر
إمام بهدوء وصوت فيه احتواء: بص يا حبيبي الباب لما يخبط راجل البيت هو اللي يشوف مين ولو راجل البيت مش موجود منفتحش غير لما نعرف مين اللي بيخبط حد نعرف نفتح وخصوصا لو ست انما راجل نعرفه او منعرفوش نرد من جواه واحنا قافلين الباب الكلام لايطبق ع محارمك مفهوم يا بنوتي
تسنيم بتبرير:انا مكنش قصدي انا مكنتش عايزه اتعبك بس مش اكتر
إمام اتكلم بحنيه ومسك ايديها:انا مش قصدي ازعلك او اتأمر عليكي انا عايز مصلحتك وبعدين مش احنا اتفقنا ان انتي جوهره وانا بقا عايز اميره تبقيمعززه مكرمه وتؤمر وانا انفذ وبصراحه مش عايز حد يشوف الجوهره بتاعتي
تسنيم والدموع ف عنيها:انت ازاي حنين كدا كنت فين من زمان كان نفسي ف اللي يتكلم معايا كدا ويصاحبني ويعلمني انا في حجات كتيره اوي اتحرمت منها بس متخيلتش ان العوض بيكون حلو كدا
إمام بجد انت اجمل حاجه حصلت ف حياتي
إمام وهو بيمسح دموعها:و انتي احلي حاجه حصلت ف حياتي انا بجد مش عارف كميه الراحه والمسؤليه اللي بحسهم اتجاهك حسك ملزومه مني ومش عارف ليه بس بحسك حته مني وربنا يقدرني واكون دايما عند حسن ظنك بيا بس حبيبي لازم يساعدني عشان نكون ف الجنه سوا
تسنيم بفرحه وابتسامه:حاضر انا بجد بحب كلامك وطريقتك في الكلام ومش عارفه لي بنفذ وانا مبسوطه
إمام ابتسم:اولا عشان انتي جميله اوي من جوا ثانيا عشان دا الصح ومين فينا يعمل الصح وميرتحش
اميره:قفشتكم بتعملو اي بقا.
إمام:عيله فصيله انا طالع
تسنيم ضحكت واميره
إمام راح عند احمد وعم محمد
احمد:إمام في فكره كدا عايز اطرحها عليك
إمام بستماع:اتفضل يا احمد
محمد: طب اقوم انا بقا
احمد:بتقول اي يابابا محمد اتفضل طبعا اقعد
إمام:متقول يا احمد في اي
احمد:بص يا إمام انت طبعا شايف لبس البنات اليومين دول وانا بصراحه عايز افتح مصنع لبس محجبات نصنع عبيات وادنأت وملاحف وهكذا وعايز اخد رايك انت وعم محمد
محمد بفرحه:ربنا يجزيك خير يا احمد ياابني فكره جميله اوي
إمام بتفكير:هيا فعلا فكره جميله بس لازم يتخطط ليها كويس طب انت لقيت مصممين ومكن خياطه ومكان تعمل فيه دا كله
احمد:الي حد ما بس مستني الراجل يفضي المكان
إمام:علي خيرة الله وانا معاك تسمحلي اكون شريكك ونكسب الثواب سوا
احمد بفرحه:اكيد طبعا يا صاحبي بس انت وتسنيم والجواز وكدا
إمام:متشغلش بالك انت محلوله
اميرة:يلا يابو حميد
محمد:مستعجله ع اي يا اميره
اميره: ابدا يابابا اصل عندي معاد عند الدكتورة
إمام بخضه:ليه كفل الشر
اميرة:دايخه ومليش نفس للاكل وكلمت ماما قالت ليا روحي اكشفي
إمام:لا بأس ان شاء الله طهور
محمد:ربنا يحميكي يا بنتي ويرزقك بالذريه الصالحه يارب
اميره واحمد فرحو بدعوة عم محمد
وراحو لـ الدكتورة
محمد:طب يابني انا هروح اشغل القرآن ف المسجد عشان الظهر قرب
إمام ابتسم:اتفضل يا والدي جعله الله في ميزان حسناتك يارب
محمد امن ع دعاء ابنه ومشي
إمام بنداء:تسنيم يا تسنيم
نعم حضرتك محتاج حاجه
إمام ابتسم:حضرتي؟ لا حضرتي مش محتاج وبلاش حضرتي لان حضرتك والكلام دا كان قبل الجواز ايام القواعد انما دلوقتي احنا بقينا متزوجين يا تسنيم
تسنيم:حاضر كنت بتنادي ليه
إمام بابتسامه مشاغبه:اي واحد اشتاق لمراته حرام ولا اي
تسنيم وشها كله بقا لون الطماطم
إمام ضحك بصوته كله علي شكلها
طب خلاص بلاش بس وشك بقا شبه البطيخه
تسنيم بصوت متقطتع:بردو مقولتش عايزني ليه
إمام ابتسم واتكلم بهدوء:عايز اخد رايك ف حاجه
تسنيم قعدت:اتفضل
إمام حكي ليه اللي حصل بينه وبين احمد
تسنيم بستغراب: متزعلش مني بس انا مالي
إمام استغرب اكتر:ازاي مالك انتي مش مراتي ولازم تشاركيني واخد رايك هيا الحياه الزوجه اي غير موده ورحمه ومشاركه
تسنيم حست انو زعل:الله انا مش قصدي ازعلك ابدا بس كل ما في الامر الموضوع غريب انا اول مره حد ياخد راي وبابا عمره م اخد راي ماما ف حاجه ممكن متزعلش وحقك عليا
إمام اتكلم بهدوء وحنيه:يا حبيبتي انا مش زعلان انا بس مستغرب انتي مراتي يا تسنيم ولازم اخد رايك وانتي تاخدي راي مش انتي من شويه قولتي انك حستني صاحب ليكي اكتر من زوج يلا بقا يا حبيبتي قولي ليا رايك اي نشتري الشقه الي فوق ونجهزها ولا ادخل بنص المبلغ مع احمد
تسنيم:يا إمام انا سبق وقلت ليك اني مش سابه بابا محمد مش ابنه مايرجع لحضنه اخدو منه انا عايزه اقعد هنا ودا كان طلبي من الاول بابا محمد جميل اوي وانا بحبه وعلي فكره قراري دا مفهوش ناقش ومش هيتغير
إمام فرح من جواه ع قلبها الطيب واصلها وقال ف نفسه البنت دي جميله اوي من جوا واصيله هو لسه ف حد وفي كدا
إمام ابتسم:خلاص يعني دا رايك طب بالنسبه لموضوع احمد
تسنيم:موافقه طبعا فكرته حلوي اوي
إمام:يبقي ع خيرة الله يا اميرتي نبداء بقا نجهز ف الشقه ونجيب عفش جديد
تسنيم ابتسمت:اللي تشوفه صح نعمله
إمام ابتسم بتصحيح:اللي نشوفه صح نعمله
تسنيم بصت ليه وسرحت ف جمال ضحكته وطيبه قلبه واحتواءه دا صوته لوحده بيحسسها بالامان بتحس فيه الاحتواء يااااه يا إمام لو تعرف انت قد اي بقيت شئ اساسي ف حياتي دا انا بعدك مكنتش عايشه
إمام بص ليها وابتسم وحب يرخم:
مكنتش اعرف اني حلو كدا
تسنيم بدون وعي:انت جميل اوي
إمام بيكتم ضحكته:امممم بس انتي اجمل يا اميرتي
تسنيم بصت ليه بزعل مصتنع:بنوتي احلي
إمام ضحك:بنوتي واميرتي ووصيه رسول الله ورفيقتي الي الجنه بإذن الله
تسنيم بصت ليه والدنيا مش سيعها من الفرحه:طب اقول اي دلوقتي
إمام:قولي هتعملي اكل اي
تسنيم بغيظ:اكل إممم طيب
إمام:اي بنتي لويتي وشك ليه مش انتي اللي سألتي وبصراحه انا ليا عذري مراتي ريحة اكلها بتخلي بطني تلزق ف ضهر من الجوع
تسنيم ابتسمت بحب:بالهنا والشفا علي بدنك اللي انت عايزه اقوم اعمله
إمام اتكلم بحب:اللي انتي تعمليه انا راضي بيه
تسنيم:حاضر يلا بقا قوم روح لبابا وصلي وتعالي
إمام:حاضر
تسنيم قامت إمام نادا عليها
↚ إمام نادا ع تنسيم
تسنيم
نعم
إمام: كنت عايز اخد رايك ف حاجه كمان
تسنيم رجعت وقعدت
واتكلمت بحب : اتفضل
إمام: اي رايك احفظ الاطفال القران الكريم ف الجامع اعمل ساعتين كل يوم لتحفيظ
تسنيم بحماس وفرحه: الله ي إمام ياريت انا كمان نفسي احفظه اوي
إمام كان عايز يعمل كدا فعلا بس مش هو دا الهدف الرئسي من سؤاله هو كان عايز يعرف رايها ف حفظ القران بس ع المتغطي وفرح جدا لما عرف رده فعلها
إمام ببتسامه: ع بركه الله نبدا من بكره حفظ القران ونعمل ورد يومي لينا
تسنيم: هو انت حافظ القرآن
إمام بتغير لمجري السؤال: نحفظه
سوي
تسنيم: حلو اوي بس يعني اي ورد
إمام: ورد يعني تخصص وقت كدا نقراء فيه قران حتي ولو صفحتين
والقران المفروض يتقسم ف اليوم قراءه وحفظ وتفسير
تسنيم: ازاي
إمام: يعني نحفظ ولو خمس ايات يوميا بتفسرهم ونقراء صفحتين الموضوع مش هياخد منك ربع ساعه
تسنيم: الله جميل اوي انا هسمع احسن منك وهكون اشطر منك
إمام ابتسم للمشاغبتها وحب يجاريها: يلا يا شاطره العبي بعيد انا اللي هسمع احسن طبعا
تسنيم بمشاغبه: هنشوف حدد معاد نحفظ فيه ومعاد نسمع فيه يا عم المغرو
إمام: القراء والحفظ بعد الفجر مباشره والتسميع بعد العشاء اي رايك يا مشاغبتي
تسنيم بتفكير: اممم حلو اوي طب مين هيسمع
إمام: بابا طبعا ولو مش قادر يبقي انا اسمع ليكي وانتي تسمعلي ونحسب عدد الاخطاء والاقل التاني يطلب منه طلب وينفذه
تسنيم: قبلت التحدي يا إمامي
إمام: قولتي اي
تسنيم بتسغراب: قبلت التحدي
إمام: اللي بعدها
تسنيم بتفكير: يا إمام
إمام: اممم يقبا انا سمعت غلط
تسنيم: سمعت اي
إمام بص ليها: سمعت حاجه فرحتني بس ياخساره كان نفسي تبقي حقيقه
تسنيم بابتسامة خجل: هيا حقيقه ويلا عشان هتتاخر ع الصلاه ي إمام
وسكتت شويه يا إمامي وسابته وجريت ع المطبخ
إمام ضحك ونزل لعم محمد ف المسجد
إمام قبل ما يروح المسجد راج جاب بونبوني وقال ف الميكروفون بتاع الجامع ان ف تحفيظ ف الجامع وقال الموعيد وخلي البنبوني ف الجامع عشان الاطفال
محمد: جميله اوي الفكره دي يا إمام
إمام بمشاغبه: انت اجمل يا والدي
محمد: بكاش
إمام: الله يسامحك
انا هستاذن يا بابا
محمد: لي رايح فين
إمام: في وظيفه هشوفها بدل م انا قاعد كدا
محمد: ربنا يرزقك من وسع ويجعلك ف كل خطوه سلامه
امام راح البيت غير واخد السي في بتاعه
ولسه هيطلع من
إمام
نعم يا تسنيم في حاجه
تسنيم بصت لامام وكان لابس زي رسمي :ممكن اعرف انت رايح فين كدا
إمام بمشاغبه:اي الجميل بيغير ولا اي انا عارف اني واد حليوه ويتغار عليا بس مش لدرجه
تسنيم بغـ.ـيظ:اممم طب يا عم الحليوه انت رايح فين بقا وانت متشيك كدا ومش المفروض تقول لمراتك انت رايح فين
إمام:اي مراتي بتخاف عليا ولا اي
تسنيم اتكسفت وبصت للارض:وهيا عندها حد غيرك انت وبابا محمد عشان متخافش عليكم
إمام بحنيه:حبيبي انا اصلا كنت هقولك لان فعلا مينفعش اطلع من غير ما اقولك بس عملت كدا عشان انتي تسألي وتتعودي ع كدا بس انما انا لو انت فاضيه يعني عندي استعداد اديكي تقرير مفصل عن يومي عشان انتي بـ.ـنتي قبل صحبتي قبل م تكوني مراتي
تسنيم:انت كل مره تكسب كدا
إمام ضحك بصوته: مكسبي هو مكسبك يا قمري
تسنيم:رايح فين
إمام بغـ.ـيظ:انتي يابت انتي كبل الرومنسيه العمومي مقطوع من عندك رايح اقدm ع شغل فى شركه عملت سرش ولقيت طالبين مهندسين هروح اشوف وربنا ييسر الامر
تسنيم بصت ليه بثقه:هتلي حاجه حلو وانت جاي عشان هتتقبل
إمام بص ليها: مين قلك اني هتقبل
وبعدين انا مبجبش حجات حلو ل عيال رخمه
تسنيم بزعل: كدا يا إمام ماشي الله يسامحك روح يارب يجيلك صداع ف صوابع رجلك ومغس ف شعر راسك هه
إمام ضحك بصوته كله:انتي بتخترعي دعاوي جديده ولا اي وبعدين يا حبيبي هو في اب يرضي بزعل بـ.ـنته مقدرش ع زعلك يا حبيبي
تسنيم بصت ليه وافتكرت كل مره ابوها ضـ.ـر.بها وسابها عمره م ايجي ف يوم ورضاها او سئل عنها ومن غير اي مقدmـ.ـا.ت اترمت ف حـ.ـضـ.ـن إمام اكنها بتقوله اني فعلا بـ.ـنتك انت ايوا انا اتولدت من جديد انت بس ملجاي واماني انت بس اللي تستاهل لقب اب
إمام استغرب من ردة فعلها بس اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وطبطب عليها
إمام بصوت كله دفئ واحتواء وحنيه:بس يا حبيبتي متخفيش انا هنا جمبك وطول م انا جمبك مينفعش تخافي اهدي يا روحي عشان إمام ميزعلش اهدي
تسنيم اتكلمت وهيا ف حـ.ـضـ.ـنه وماسكه فيه جـ.ـا.مد وكل ايامها مع ابوها بتتعرض قدmها اكنها شريط سنيما ودmـ.ـو.عها سابقها
إمام بالله عليك متسبني اوعي في يوم تجـ.ـر.حني اوعي ف يوم تخذلني انا عمري متعلقت بحد كدا بجد يا إمام انت اللي هتكـ.ـسر قلبي وتقطم ضهري انا من غيرك ولا حاجه تسنيم من غير إمامها تضيع
إمام النغزه اللي بتيجي ليه ايجيت ليه شـ.ـدد عليها وهيا ف حـ.ـضـ.ـنه وحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد اكنه بيطمن قلبه ان هيا بخير اهي حبيتك بخير متخافش إمام استغرب حببتك ايوا حببتك انا حبتها ايوا انا بحبك يا تسنيم
إمام بصوت مهزوز من الالم والحيره:
وإمام من غير تسنيمه يضيع،وعد مني يا تسنيم اني هـ حافظ عليكي وعمري ف يوم ماهسيبك غير ع قبري انا جمبك ومحتاجلك اكتر م انتي محتجالي وبس بقا عشان قلب حبيبك و.جـ.ـعه اوي طمنيه انك بخير بالله عليكي لان الألم صعب ولا يحتمل
تسنيم بذهول:وانت قلبك و.جـ.ـعك ليه
إمام وهو بيحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد:انا بتجيلي نغزه ف صدري علي طول من غير سبب بس بقت تجي وانت بتعيطي او زعلانه باين كدا ان احنا روحنا متعلقه ف بعض طمنيه بقا
تسنيم بحب:اطمن ياقلب إمامي انا بخير ويلا بقا شـ.ـد حيلك عشان تروح وتشرفنا وتفرح قلب تسنيمك
إمام بصلها بحب وطلعها من حـ.ـضـ.ـنه وباس راسها:تسنيمي تؤمر وإمامها ينفذ يلا ف رعايه الله
تسنيم بحب:ربنا يحفظك ويحميك ويقويك ويوقف ليك ولاد الحلال
إمام امن ع دعائها ومشي ع الشركه
وتسنيم دخلت اتوضت وفضلت تدعي ليه انو يتقبل
إمام راح ودخل الشركه فعلا كمله ضخمه قليل عليها
السكرتيره: بشمهندس إمام محمد يتفضل
إمام وهو غض البصر ودخل لقي شخص قاعد كله هيبه ووقار سنه لا يتخطي 30 عام
مراد برسميه:اتفضل يا بشمهندس
(نتعرف بـ مراد الدmنهوري رجل اعمال ورث الشركه عن والده شركه الدmنهوري للمعمار وهوا بشطارته كبرها نقدر نقول رجل آلي كل حياته شغل وبس وشخصته قسيت اكتر بعد مـ.ـو.ت والدته مـ.ـا.تت وهيا بتولده والده مـ.ـا.ت قضاء وقدر)
إمام ابتسم:زاد الله فضلك يا استاذ مراد
مراد بص ل إمام بستغراب
إمام بص ليه بقلق:في حاجه ف السي في حضرتك
مراد بتصحيح:قول مفيش حاجه ف السي في
إمام بخضه:ازاي يعني
مراد ابتسم:مفيش غلطه بس مستغرب ازاي واحد زيك بذكاك دا ومهارتك ويرجع من امريكا لي عموما مبروك علينا انت يا بشمهندس إمام
إمام ابتسم:حضرتك وقت قلبي ف رجلي ، الله يباؤك ف حضرتك يافنـ.ـد.م دا شرف ليا ويارب اكوم عند حسن ظن حضرتك
مراد برسميه:وشك فيه القبول وراحه كدا غريبه انا بفهم الناس من نظره واحب اقولك ليك مستقبل باهر يا إمام واسمك كمان جميل
إمام بابتسامه بشوشه زيه: والله يفنـ.ـد.م انا مش عارف اقول لحضرتك بس كل اللي احب اقوله لحضرتك ان دا شرف ليا كبير اوي اني هشتغل هنا وهكتسب خبره من حضرتك وربنا يارب يديم عليك النعمه
ممكن اعرف من حضرتك هبتدي شغل امته
مراد:بكره الساعه تسعه با الدقييقه تكون هنا اظن ان حضرتك متعود ع الانضباط لان امريكا بتقدر الثانيه
إمام:فعلا يا فنـ.ـد.م حاضر بإذن الله هكون هنا تسعه بالدقيقه
إمام مشي وهو بيفكر ف تسنيم وكلامها
مراد ندا عليه:إمام
نعم
مراد بجديه:مستغني عن السي في ولا اي من اولها دا انا لسه بشكر فيك مع ان دا قليل اني اشكر ف حد
إمام بص ليه:معلش اصل انا مستغرب ومبسوط ومش عارف
مراد غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم من طريقه إمام:مستغرب من اي
إمام حب يهزر مع مراد لانه لمس منه الحـ.ـز.ن :بصراحه من مراتي
مراد:نعم
إمام:بالله متبص ليا كدا اصل انا قبل م اطلع قالت ليا انك هتتقبل وهتيجي مبسوط وربنا هيجب بخاطرك ف مستغرب الثقه دي ما علينا بعد اذن حضرتك
مراد ابتسم واتكلم بحب: ربنا يبـ.ـارك لكم وبعدين اتكلم بحزم
بس انت اول ما تدخل الشركه دي تنسي اي حاجه حتي اسمك هنا شغل وبس مفهوم يا إمام
إمام: حاضر يا فنـ.ـد.م بعد اذنك
إمام روح وهو مش عارف يجيب اي لتسنيم وابتسم لما افتكر طريقتها ف الكلام ونظرتها اللي كلها ثقه فيه يااااه يا تسنيم مش عارف امته حبيتك وامته دهلتي قلبي يارب دmها عليا نعمه واحظها من الزوال ودخل جاب ليها بوكيه ورد كبير وبوكس شكلاته
ورواح البيت وحط الحجات بره ودخل لقي تسنيم قاعده ومستنيها
تسنيم: ها اتقبلت صح
إمام بتمثيل الحـ.ـز.ن: كان نفسي افرحك بس يلا قدر الله وماشاءفعل
تسنيم بحب:ولا يهمك هما الخسرانين مش انت اكيد مكنتش خير ليك ربنا هيعوضك متقلقش يلا بقا عشان انا عامله اكل تاكل صوابك وراه ادخل اتوضي وصلي عقبال م اغرف الاكل
إمام:انا زعلان لاني مكنتش قد ثقتك فيا
تسنيم قربت منه ومسكت ايده وقعدته واتكلمت بحب وثقه واضحين ف صوتها : ثقتي فيك تتخطي الحدود انا واثقه ف جوزي وشطارته وذكاه ومش حتت شركه هيا اللي تقلل ثقتي فيك يلا يا بابتي عشان بنوتك جعانه ومكلتش عشان تاكل معاك
إمام قرب منها وباسها من راسها:ربنا يبـ.ـارك ليا ف بنوتي القمر اللي منوره حياتي.ممكن بس بنوتي تغمض عنيها ثواني وسابها وطلع يجيب الحاجه
تسنيم نفذت طلبه بس حست بفراغ مجرد م قام حست انها بقت لوحدها طول النهار وهيا بتشغل نفسها ف اي حاجه عشان متفكرش فيه بس دايما بيجي ف بالها تعالي يا إمام تعالي تسنيم اشتاقت ليك وملحقتش تشبع منك
إمام قرب منها وحط البوكس ع رجليها ومسك الورد ف ايده
فتحي عنيكي
تسنيم حست بحاجه بتتحط على رجلها بصت للبوكس وبصت ل إمام ولقيته ماسك بوكيه ورد جميل
تسنيم بحب:لي تعبت نفسك
إمام قرب منها:لو متعبتش نفسي عشان مراتي ووصيه حبيبي ورسولي هتعب عشان مين وبعدين انا عندي حتت زوجه عليها احساس رائع وابهرني صراحه
تسنيم بعدm فهم:مش فاهمه
إمام بهزار: دا الطبيعي
تسنيم خبطته ف كتفه
إمام بتأوه:متاكده ان دي ايدك
تسنيم برخامه:لا ايد الجران مش فاهمه
إمام ابتسم:ابدا يا ستي اتقبلت ف الوظيفه وهشتغل من بكره وحبيت افرح مراتي
تسنيم بفرحه وقامت حـ.ـضـ.ـنته:بجد يا إمام اتعينت مبروك يا حبيبي الف مبروك دا انا كنت زعلانه عشان زعلك
إمام بتوهان: حا اي حبيبك انتي قولتي اي
تسنيم اتكسفت لانها بتتكلم بدون وعي والاغرب اندفعها وحـ.ـضـ.ـنها ليه
سبتها وجريت زي عادتها
دخلت ع اوضتها وفضلت ماسكه الورد واخدته ف حـ.ـضـ.ـنها وقعدت ع السرير وفتحت البوكس لقيت فيه كل انواع الشوكلاته وفتحت الورقه اللي ف الورد ولقت فيها (كنت اعلم ان عوض الله جميل ولكنه ابهرني بجماله،عصمت نفسي عن الحـ.ـر.ام ورزقني الله لذه الحلال بالقرب منك
لا اعلم كيف دق قلبي لكي ولكني اعلم اني احبك ومن كل اعماق قلبي
مع تحيات إمام)
تسنيم كان عندي حق من اول يوم لما قولت انك خطر انا بقيت بتصرف من غير عقل اكن عقلي ف وجوده بياخد اجازه
وانا كمان بحبك وبحبك اوي كمان يااااااه نفسي يكون عندي الجراءه دي واقولك اني بحبك بحبك اي بس دا كلمه بحبك قليله اوي دا انا بداء اعيش ع ايدك واتعلم معني السعاده منك يارب قدرني علي سعادته وارزقني القوه والصبر واجلعني زوجه صالحه ليه
إمام بتوعد ماشي يا تسنيم ماشي ام اروح افرح الحج
بابا يا بابا
محمد: عامل غاغا لي
إمام: ربنا يحفظني واعملك غاغا ع طول هتبقي انت والبت دي عليا ولا اي
محمد بضحك: من اولها بتشتكي لسه بدري
إمام: اشتكي من مين يا حج هو في زي مراتي م عالينا مش عايز تعرف انا عملت اي ف المقابله
محمد: اكيد عايز اعرف احكي يا حبيبي
إمام: اتقبلت وبإذن الله هتعين بكره
محمد: ربنا يحفظك ويحميك وهما هيلاقو احسن منك فين متخرج من جامعه ف امريكه و بمنحه بمجهودك وتبـ.ـارك الله اخلاق وجمال ربنا يحميك يا ابني
إمام ابتسم: اي دا كله دا انا كدا اتغر بقا
محمد: ربنا يحفظنا من الغرور
دا انا بس بجبر بخاطرك
إمام بغـ.ـيظ: انا رايح اصلي عشان جعان وبـ.ـنتك قاصده تجوعني بريحه اكلها دا
محمد: بـ.ـنتي تعمل اللي هيا عوزاه
إمام بحب: اكيد طبعا
محمد: يلا يا محترم روح صلي عشان الاكل لو اتحط انا مش هستني حد
إمام: فوريره يا حج
محمد ابتسم اوي لما شاف ابنه مبسوط واتمني ليهم السعاده الدايمه
تسنيم خرحت وبتحطت الاكل وعم محمد قعد تسنيم دخلت تجيب حاجه من المطبخ وإمام دخل يساعدها بس كان شعره مبهدل ومبلول تسنيم بصت ليه كان شكله لذيذ اوي
إمام قرب منها واكنه بيساعدها
واتكلم جنب ودنها بصوت اشبه بالهمس
لدرجه دي شكلي حلو
تسنيم بصت ليه وتاهت في بحر عنيه وقالت: انت خطر
إمام مازال بيقرب منها وبنفس الصوت: خطر ليه مبتحبنيش يعني
تسنيم بصت ليه: انا معرفتش الحب غير علي ايدك
إمام: امال خطر ليه
تسنيم وهيا غايبه عن الوعي: خطر ع قلبي بيدق بسرعه اوي ف وجودك صوتك وضحكتك بتخليني ابعد عن العالم كله وابقي ف عالمي انا وانت وبس
إمام قرب منها وباسها من خدها: هيجي يوم وهاخدك لعالم يبن ليكي قد ايه بحبك وبعشقك وبتمناكي
تسنيم بعدته عنها: اي اللي انت عملته دا ازاي تتت
إمام بضحك ع حالتها ووشها اللي بقا احمر ونفسها اللي بتاخده بسرعه وصدرها اللي بيعلي ويوطي: اهدي يا تسنيم انتي مراتي اقسم بالله بطلي هبل وروحي اغسلي وشك
وقرب منها تاني وبعدين انا اعمل اللي انا عاوزه وافتكري اني اعترفت بحبك فاضل انتي
تسنيم طلعت جري عشان تغسل وشها او بمعني اصح تهرب منه
إمام طلع الطباق الباقيه
وقعدو ياكلو
تسنيم قاعده سرحانه ومبسوطه يارب متحرمنيش منه وافتكرت لما قرب منها وغـ.ـصـ.ـب عنها ابتسمت وبعد كدا وشها قلب احمر تاني
إمام متابعها وابتسم لما هيا ابتسمت
مكنتش متخيل الفرحه اللي انا فيها
انا بحب مش مصدق انا طول عمري حارم نفسب عن الحـ.ـر.ام عشان ادوق لذة الحلال بس متخيلتش انها حلوا اوي كدا انا كنت مفكر اني هحب مراتي عشان هيا مراتي او عشان هيا اول وحداه ف حياتي انما متخيلتش اني هعشق وهبقي زي المراهقين اد اي شعور جميل يارب احفظها واحميها ومتحرمنيش منها وتمم لينا علي خير وارزقنا الذريه الصالحه يارب
محمد بص لتسنيم:مالك يا بـ.ـنتي وشك احمر لي كدا انتي سخنه ولا حاجه
تسنيم اتـ.ـو.ترت اكتر:ها لا بابا انا شبعت وقامت علي اوضتها
إمام ابتسم
محمد:عملت اي ف البت ياولا
إمام ضحك :هو انا الحيطه المايله انا مالي انا كل ما في الامر قولت ليها هساعدك
محمد بعدm اقتناع:إمام البت غلبانه اوعي تكون رمـ.ـيـ.ـت دبش من بتاعك دا
إمام ابتسم وبص لابوه:انا مش دبش يا والدي بس لكل مقام مقال ودي مراتي وعمري م هئذيها تسنيم بقت بـ.ـنتي قبل م تكون مراتي وانا اللي مرضهوش ع بـ.ـنتي معلموش ف مراتي اطمن يا حج
محمد ابتسم وبص ليه بحب:ربنا يحميك لشبابك يا حبيبي
إمام وهو بيشيل الاكل
ايوا كدا يابو حجيج ادعي ادعي
إمام دخل الاكل وهو بيفكر ف تسنيم
تسنيم دخلت اوضتها
هو في اي بقا الواد دا هيجيب اجلي انا مبعرفش اتنفس ف قربه وسرحت شويه وبعد كدا افتكرت الاكل جريت علي بره عشان تدخله
كان عم محمد دخل ينام
تسنيم لسه هتدخل المطبخ لقت إمام في وشها
إمام برخامه:اي لسه فاكره ينفع كدا يعني في زوجه تسيب الاكل علي السفره اه ياني يحظك يا إمام يلا عليه العوض ومنه العوض
تسنيم قعدت تضحك عليه وعلي شكله
حـ.ـر.ام عليك والله انت عايز توقف قلبي باي طريقه
إمام بحب واضح في صوته:بعد الشر علي قلب حبيبي
تسنيم:دا انت مصر توقفه انا رايحه انام
إمام ابتسم:شطوره عشان هتصحي بدري هنادي مره واحده بس وبعد كدا الميه هيا اللي هتفوقك
تسنيم ابتسمت:حاضر تصبح علي خير
إمام:وانتي من اهل الخير
↚إمام كا العاده صحي بدري واتوضي ورايح عشان يصلي افتكر تسنيم راح خبط علي الباب
تسنيم يا تسنيم قومي
تسنيم سمعت صوته وافتكرت انها بتحلم
تسنيم لو مقومتيش الميه جاهزه اهي ومن التلاجه
تسنيم قامت مفزوعه : اي دا حقيقي
حاضر قايمه اهو
(نفسي اكون من البنات الرقيقه اللي نومها خفيف دي،دا الشارع كله بيصحي من صوت ماما عشان انا اصحي 😂)
قامت ولسه هتفتح الباب لقيته ف وشها : والله العظيم انت عايز توقفه
واقف كدا لي يا إمام
إمام: معنديش استعداد اجي اصحيكي تاني يلا صلي القيام وتعالي عشان نبداء حفظ يلا يا بنوتي
تسنيم بنوم : حاضر كنت مفكره الموضوع سهل
إمام: ازاي يعني سهل لازم يكون في مجاهده والشيطان بقا يقعد يوسوس طب نام بس خمس دقائق والخمس دقائق يبقو ساعه وبعد كدا تصحي علي الشروق طب هو اصلا مش فرض هتقوم ليه وهكذا
تسنيم: عندك حق هنبداء حفظ صح
إمام بابتسامه : ايوان ويلا عشان منتاخرش هروح اصلي وانتي صلي ف اوضتك وبعد كدا تعالي عشان نحفظ
تسنيم: حاضر
تسنيم خلصت وصلت وراحت لـ إمام
🌸سبحان الله🌸
إمام بابتسامه:اهلا بـ بنوتي الكسوله
تعالي اقعدي
تسنيم ابتسمت:عشان لسه الموضوع جديد عليا وبعدين مش انا بنوتك اعمل اللي انا عايزه
إمام ابتسم:وعشان انا بحب بنوتي وخايف عايها عايزها تصلي القيام والفجر وتساعدني علي حفظ القرآن
عشان عايز انا وبنوتي نبقي ف الفردوس ولا اي يا بنوتي
تسنيم بصت ليه بحب:يلا بينا نحفظ يابابتي
إمام:بص يا حبيبي قبل م نبداء ناخد كدا شويه معلومـ.ـا.ت عن كتاب الله
القران 30جزء، 114 سوره اطولهم سوره البقره واقصرهم سوره الكوثر
وفي 20سوره مدنيه 82سوره مكيه 12 سوره مختلف ف تنزليها
القرآن المدني هو ما نزل من القرآن بعد الهجرة، ولو كان نزوله في غير المدينة المنورة و القران المكي هو ما نزل قبل الهجرة و لو كان نزوله في غير مكه
تمام يا بنوتي
تسنيم:اول مره اعرف المعلومـ.ـا.ت دي
إمام بحب:ازيدك من الشعر بيت
بصي بقا احاديث الرسول عن فضل القرآن
عن عثمان بن عفان رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (خيركم من تعلم القرآن وعلمه) رواه البخاري
عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إن الله يرفع بهذا الكتاب أقواما، ويضع به آخرين) رواه مسلم
عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (لا تجعلوا بيوتكم مقابر، إن الشيطان ينفر من البيت الذي تقرأ فيه سورة البقرة) رواه مسلم
سوره البقره بصراحه من احب السور علي قلبي لانها مليئه بالمواعظ وتشرح الصدر كدا
تسنيم بحب:ربنا يحفظك ويحببك فيه اكتر م انت بتحبه وزي م انا حابيته
إمام:امين ،يلا بقا نحفظ
تسنيم ابتسمت:تمام هنبدا حفظ من سوره النبإ ولا البقره
إمام:من النبإ عشان يبقي الحفظ سهل والقراءه من سوره البقره،
انا هقراء مره بصوتي وبعدين هقراء وانتي تعيدي ورايا تلات مرات
يلا بسم الله الرحمن الرحيم
وبداء يقراء بصوته العـ.ـذ.ب وتسنيم معاه بقلبها قبل عقلها
يلا يا بنوتي انا هقراء وانتي تقراءي ورايا
إمام بداء يقرا وتسنيم تقراء وراه
إمام ابتسم:اللهم بـ.ـارك علي بنوتي وعلي شطارتها عقبال متسمعي
تسنيم بصت ليه:ربنا يبـ.ـارك ف ابو بنوتك عشان هيا من غيره لا تذكر
إمام قرب منها وباس راسها:ويبـ.ـارك ف بنوتي اللي نورت حياتي هقوم انا بقا اصحي ابي عشان الصلاه
🌸سبحان الله 🌸
تسنيم مسكت فيه:متصلي معايا هنا انا عمري م صليت جماعه نفسي تصلي معايا
إمام اتكلم بهدوء:حاضر بس هصحي والدي واجي نصلي سوي
تسنيم ابتسمت ليه وقعدت تراجع وتحفظ ف القران
إمام وهو بيصحي ابوه:بابا حبيبي قوم يلا عشان الفجر
محمد بص لـ إمام:صباح الخير يا حبيبي
إمام:صباح الخير يا حجوج
محمد قام اتوضي
يلا يا إمام عشان نصلي
إمام ابتسم انا هصلي هنا يا بابا
محمد: غريبه دي دانت اكتر واحد بتكون متحمس لصلاة الجماعه براحتك
إمام: معلش يا بابا تسنيم عايزاني اصلي معاه هنا
محمد: ماشي يا حبيبي علي راحتكم استاذن انا بقا
إمام: اذنك معاك يا حج
تسنيم
نعم
إمام: نعم الله عليكي يلا بينا نعرف تفسير الايات اللي هنحفظها
تسنيم ابتسمت : يلا بينا
إمام بمشاغبه: جايه ف اي حاجه
تسنيم بخبث: إمامي مبيقولش حاجه وحشه هو انا اطول اروح مع إمامي في حته
إمام: اه يابت ثبتيني انتي كدا تكسبي المره دي
تسنيم بضحك: ايوا بقا اول مره افوز
إمام: يلا يا غلبويه
وقعدو يعرفو التفسير ودا طبعا من كتب مع إمام وهو بيقراء ويشرح لتسنيم
وبعد كدا صلو الفجر وبعد التسليم
إمام: تسنيم
نعم
إمام قرب منها واخد ايديها في ايده وقعد يسبح عليهم
تسنيم بصت ليه
إمام: اي بتبصي كدا لي عايز نتقاسم الاجر سوي
تسنيم مسكت ايده وباست بطن ايده: انت نعمه هفضل طول العمر ادعي بعدm زوالها
إمام:مش لوحدك علي فكره
وقعد يسبح علي ايدها ويقول اذكار الصلاه وهيا تقول وراه
تسنيم جايه تقوم
إمام انتي راحه فين
تسنيم: ابدا هروح اجهز الاكل
إمام بهدوء:لسه بدرى وبعدين مفيش قومه من ع السجاده غير لما نخلص الورد والتسبيح والاذكار
تسنيم:م احنا قولنا الاذكار
إمام بتصحيح:قولنا اذكار الصلاه انما مقولناش اذكار الصباح
تسنيم: هو اي اهمـ.ـيـ.ـته الاذكار
إمام بشرح:بص يا حبيبي الذكر عمتا ليه دور كبير جدا في استجابه الدعاء دي حاجه الحاجه التانيه طول ما ذكر الله علي لسانك او في قلبك يبعد عنك الشيطان لان الشيطان بيجي يديكي بس نبذه عن المعصيه وانتي بيبقي في ايدك الاختيار يتعصي ربنا يا تبعدي عنك الشيطان ووسوسته غير ان اذكار الصباح والمساء بتحفظك وغير طبعا الاجر والثواب عند الله واحنا عايزين قلبنا يكون عمران بذكر الله ولا اي يا حبيبي
🌸الحمدلله🌸
تسنيم بصت ليه بإبتسامة:عندك حق يلا قول عشان اقول وراك
وقلي اي الذكر اللي اقوله عشان اخد عليه حسنات كتير
إمام:في حديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (كلمتان خفيفتان على اللسان، ثقيلتان في الميزان، حبيبتان إلى الرحمن، سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم) رواه البخاري ومسلم
وسبحان الله 100 تكتب لك الف حسنه او تحط عنه الف سيئه
وسبحان الله وبحمد 100 حطت خطاياه، ولم يأت احد يوم القيامه بأفضل مما جاءبه
وطبعا الصلاه علي رسول الله تنفع وتشفع، يلا بقا نقول اذكار الصباح
تسنيم: يلا بينا قول وانا اقول وراك
إمام ابتسم ليها وقعد يقراء وهيا تقول وراه
(يابختك يا بـ.ـنت المحظيظ اوعدنا يارب بعد امتحان الفيزياء انا تأكدت ان البـ.ـنت ملهاش اللي بيت جوزها انت فين يا بو حصان مكسح 😂)
إمام: بسم الله ماشاء الله النهار طلع
اللهم ادmها نعمه واحفظها من الزوال
يلا يا حبيبي شوف البيت محتاج اي ولو احتجتي مساعده نادي عليا انا هروح ارتب ورقي وانام ليا ساعه ولا حاجه عشان اروح الشركه فايق صحيني الساعه8
تسنيم بطاعه: حاضر
إمام دخل رتب ورقه وجهز حاجته ونام
وتسنيم دخلت المطبخ عملت الفطار وروقت البيت وعم محمد رجع من الجامع قعد ف البلكونه ومعاه المصحف بتاعه وقعد يقراء قران تسنيم بتبص في الساعه لاقتها
تمنيه الا عشره
تسنيم: اروح اصحي إمام
تسنيم دخلت بهدوء ولسه هتصحي إمام بصت ليه وقالت ف نفسها
هو دا طبيعي ان يكون الجمال دا كله ليا وشه فيه راحه وبراءة تخـ.ـطـ.ـف القلب اسم علي مسمي إمام وهو إمام فعلا فعلا عوض ربنا جميل اوي يااااه لو اقدر اترمي ف حـ.ـضـ.ـنك
بجد سعات بحس انك كتير عليا بس انا بحبك اه بحبك وبحبك اوي كمان
انت اللي لقيت فيه امان الاب وسند الاخ وحنان الام وخـ.ـو.ف فاكر اول مره قعدنا فيها مع بعض قولت ف عقل بالي لما سألتني طلباتك اي طلبت الحنان والتقدير والحب والاحتواء زي مايكون انك سمعتني
بحبك يا إمام بحبك
وقالت بصوت مسموع: بحبك يا اجمل واحن وارجل راجـ.ـل ف العالم بحبك
إمام سمعها لان نومه خفيف بس محبش يكثفها
تسنيم بهدوء: إمام يا إمام يلا يا حبيبي عشان متتاخرش علي شغلك
إمام فتح عنيه ببطئ وبص ليها
وهيا بصت ليه
تسنيم ف نفسها دا انت لو قاصد تهبلني مش هتكون ب الجمال دا انت اي يا اخي جميل ف كل حلاتك
وبعد كدا علت صوتها بنفعال: قوم يعم انت هتجيب اجلي قريب
إمام بص ليها بستغراب: انتي عندك انفصام يا بت انتي في واحده تصحي جوزها بالطريقه دي
عبو اللي يقولك صحيني تاني يا شيخه اوعي ابت
تسنيم: مهو مش معقول يعني اي دا
إمام بستغراب اكتر: اي دا اي انا مش فاهم حاجه تسنيم انتي سخنه يا ماما وقرب منها وحط ايده علي راسها
🌸استغفر الله 🌸
تسنيم بصت ليه واتكلمت بدون وعي: انت جميل اوي يا إمام انا مستحقش
إمام بص ليها مش عارف يضحك ولا يخدها ف حـ.ـضـ.ـنه: حبيبي انا مش ملاك ومش معصوم من الخطاء كل م في الامر اني لقيت اللي يرشـ.ـدني لـ الصح اما بقي بالنسبه لانك متستحقنيش انا مش عايز اسمع الكلمه دي تاني انتي ليا وانا ليكي
تسنيم انتي جميله اوي والله بـ.ـنت قمر تبـ.ـارك الخلاق فيما خلق ومطيعه وبـ.ـنت اصول كفايه انك مش عايزه تسيبي بابا مع ان اي بـ.ـنت مكانك هتعوز انها تعيش لوحدها كفايه فرحتك لما بقولك علي حاجه في الدين انت والله لو لقيتي اللي يرشـ.ـدك من صغرك كنتي هتبقي احسن مني الف مره تسنيم في حجات الواحد بيعملها لا ارديا بتبين معدنه فاكره اول يوم جيت فيه انتي مدخلتنيش غير لما عرفتي انا مين ومرضتيش تفتحي دي تربيه واحترام حاجه
اندفاعك وانا باكل وبابا قلي قوم دي طيبه وكرم ولما قولت ليكي علي فكره احمد مرضتيش تكـ.ـسري بخاطري ولا خاطره ووافقتي
انتي بـ.ـنت جميله اوي وانا محظوظ بيكي وبإذن الله مش هسيبك غير لما تبقي احسن مني
تسنيم بصت ليه وعنيها كلها دmـ.ـو.ع فرح وغـ.ـصـ.ـب عنها اترمت ف حـ.ـضـ.ـنه: هتفضل اماني وملجاءي وإمامي
بحبك
إمام بعده عنه: قولتي اي
تسنيم بمشاغبه: هتفضل اماني وملجاءي وإمامي
إمام بغـ.ـيظ: اللي بعدها
تسنيم قربت منه تاني واتكلمت جنب ودنه بهدوء: بحبك ومحبتش حد قد حبك ومعرفتش الحب غير علي ايدك يا إمامي
وبعد كدا سابته ومشيت
إمام اقل م يقال عنه ان هو مصدوم لدرجه ان ابوه دخل عليه وكلمه وهو لا هنا
🌸استغفر الله🌸
إمام انتي يا بني هتتأخر ع شغلك
واد يا إمام
إمام:........
إمام انتي يلا هو ماله الواد ده
إمام:..........
تسنيم جت عشان تشوفه لقته فى الحاله دي قعدت تضحك عليه
محمد: هو الواد دا ماله
تسنيم بضحك: معرفش
اخير إمام فاق: ها بتقول حاجه يا والدي
محمد: حمد لله على السلامه كنت فين
إمام وهو بيبص لتسنيم: الله يسلمك
انا هقوم عشان اتوضي واصلي الضحي
قام وهو طالع قرب من تسنيم اللي واقفه: انتي اللي بقيتي خطر
تسنيم: اممم معلش عشان تحس بيا
إمام بحب: انا قلبي بيحس بيكي من قبل م يشوفك
تسنيم بصت ليه: يلا عشان هتتاخر علي شغلك يا هندسه
إمام بص بغـ.ـيظ: فصلان بلا حدود استغفر الله
محمد بص ليه وقعد يضحك
وبعدين بص لتسنيم: عملتي اي ف الواد يا بـ.ـنت
تسنيم ببراء: انا ونا مالي
محمد: اه منك يا اروبه يلا جهزي السفره
تسنيم راحت باسته من خده: حاضر يا حبيبي انت تؤمر
وبعد كدا راحت تجهز السفره
🌸الحمدلله🌸
إمام خلص وراح فطر ومشي وقبل ما يمشي باس ايد والده وقرب من تسنيم وباسها ف راسها وقرب من ودنها: مش هعديلك اللي انت عملتيه
تسنيم قربت منه وقالت ليه في ودنه: دوق شويه من اللي شوفته يلا هندسه عشان متتاخر انا محبش حد يتأمر ع جوزي ويقوله اتاخرت ليه
وبعد كدا قربت منه اوعي تفكر تبص لوحده
إمام ابتسم : انا مليش ف الحـ.ـر.ام وانتي عارفه كدا كويس لازم مراتي الشطوره تثق فيا اكتر من كدا
تسنيم بحب: انا واثقه فيك اكتر من نفسي بس بصراحه خايفه عليك منهم انت حليوه بردو
إمام ضحك: الله يسامحك يا بعيده
اوعي يا تسنيم خليني امشي
تسنيم: اتفضل ربنا يجعلك ف كل خطوه سلامه يارب
🌸لا إله إلا الله🌸
إمام راح الشركه وكان معاده بالظبط وحظه انو ركب مع مراد الاسنسير
إمام بابتسامه بشوشه تدل علي التفاؤل:صباح الخير يا مستر مراد
مراد بص ليه واتكلم برسميه:صباح النور ف معادك بالظبط
إمام بص ليه: عايز اكون قد ثقة حضرتك فيا يا فنـ.ـد.م
مراد بعمليه:برافوا ياريت تستمر ع كدا بعد اذنك وخرج من الاسنسير
إمام راح قعد علي مكتبه ولقي عليه شغل كتير وبعد شويه لقي السكرتيره جايه ليه
بشمهندس إمام مستر مراد عايز حضرتك
إمام برسميه:اتفضل حضرتك وانا جاي وراكي
🌸سبحان الله🌸
إمام استاذن وبعدين دخل: حضرتك عايزني
مراد بجديه:ايوا اتفضل
إمام برسميه:تحت امر حضرتك
مراد:الفايل دا في موصفات لفندق ف العجمي وريني شطارتك عايز التصميم يكون علي مكتبي بكره
إمام ذوهل في الاول وبعد كدا ا بتسم:حاضر يا فنـ.ـد.م حاجه تاني
مراد استغرب ابتسامته وليه دايما مبتسم:هو انا ممكن اسالك سؤال
إمام: اكيد طبعايا فنـ.ـد.م اسأل
مراد:هو انت لي دايما مبتسم كدا
إمام:وازعل ليه
مراد:معرفش بس كل واحد فينا ليه همه وفي حاجه بتحصل ف يومه بتزعله او ماضي حجات كتير
إمام لاحظ راحة مراد معاه ف الكلام ودا شئ فرحه: اشيل هم لدنيا ليه
وهي لاتسوي عند الله جناح بعوضه
اما بالنسبه للماضي ف احنا بادينا نمحيه ونعمل حاضر ومستقبل يريحنا وانا بحب ابتسم لان الرسول صلي الله عليه وسلم بيقول اي الابتسامة في وجهه اخيك المسلم صدقه،دا غير اني لما ابتسم في وش
حد اعرفه ان الدنيا لسه فيها خير ولسه فيها سعاده بس احنا اللي دايما بنحب نبص لـ الجانب المظلم بس
مراد بصله:امممم تفكير مش بطال علي مكتبك بقا
إمام طلع بس شايف نظره الحـ.ـز.ن اللي في عين مراد وعايز يمحيها بأي طريقه
🌸استغفر الله🌸
السكرتيره وقفته
مستر إمام
إمام غض بصره: نعم
السكرتيره برقه: تحب تشرب حاجه ابعتهالك
إمام اضايق من سوألها: لا شكرا وعلي م اظن انك سكرتيره لمستر مراد مش ليه انا لما احب اشرب حاجه هطلبها شكرا بعد اذنك
السكرتيره ف نفسها اي دا ماله اللي يشوفه ميقولش انه رسمي اوي كدا ياباي عليه
إمام دخل مكتبه وقد يقرا الفايل ويشوف الموصفات والطول والعرض
في مكتب مراد الشخص دا غريب جدا في تفكيره نفسي اكون بالبساطه دي نفسي ارتاح من الوحده
بعد فتره
قطع شرود مراد اتصال
مراد: الو ايوا يا مستر شريف
شريف:.......
مراد: حاضر تمام هضيف التعديلات
سلام
مراد قام من مكانه عشان يروح لـ إمام بنفسه يقول ليه علي التعديلات
بنفسه لان حس براحه مع إمام واتمني ان يكون صديقه بس مش بالساهل مراد يدخل حد حياته عمره م كان عنده صديق او صاحب وحس بالشعور دا مع إمام
لسه هيخبط ع الباب سمع صوت إمام وهو بيقراء قران واستغرب
فتح الباب ودخل لقي إمام بيصلي
مراد ف باله هو انا امته اخر مره صليت وليه حاسس بالراحه للشخص دا
إمام كان بيقراء سوره ق وبتأثير
خلت عين مراد دmعت وبعد كدا ساب المكتب ومشي بهدوء وساب الشركه كلها
🌸اللهم صلِّ علي نبينا محمد🌸
هو انا ليه مش بصلي يمكن اكون مش مرتاح عشان مش بصلي
ليه حاسس بتقصير ف حقك ربنا
الحياة شغلتني ولهتني ونستني ازاي اعيش انا لازم اتغير
وفضل يلف بالعربيه بتاعته
وهو عمال يسأل نفسه اسأله كتير
إمام خلص لقي السكرتيره بتخبط ع الباب
إمام: اتفضلي
السكرتيره : مستر مراد بيقول لحضرتك اتفضل دي شويه تعديلات
للفندق اللي حضرتك هتعمله
إمام مسك الفايل: تمام تقدري تفضلي
إمام اضاف التعديلات علي المشروع
بس حب يستفسر عن حاجه وخرج
راح لمكتب مراد
إمام : لو سمحتي يا انسه هو مستر مراد فين
اسمي هايدي ومستر مراد خرج
إمام: تمام
خلصو شغل وإمام روح علي البيت تعبان بسبب الضغط اللي عليه والمشروع اللي المفروض يقدmه بكره روح لقي احمد واميرة ف البيت ومريم اخت اميره اصغر منها بسنتين
طبعا تسنيم والبنات كانو قاعدين ف اوضه تسنيم وعم محمد وحمد ف الصالون
إمام دخل دور بعينه علي اللي واخده قلبه بس ملقهاش سمع صوت ضحك وهزار
عرف ان احمد هنا
يا اهلا وسهلا با احمد باشا اخبـ.ـارك اي
احمد بمشاغبه: احسن منك بقا يا راجـ.ـل متسألش ع اختك وتعرف عملت اي مع الدكتوره
إمام خبط راسه: والله انشغلت ف الشغل معلش حقها عليا المهم اخبـ.ـارها اي
احمد ابتسم: هتبقي خال قريب حامل ف الشهر التالت ومريم جت تاخد بالها منها
إمام ابتسم بفرحه: مبـ.ـارك عليك يا احمد ربنا يرزقكم بالذريه الصالحه يارب هيا فين عشان ابـ.ـارك ليها،والبت مريم وحشاني اوي والله
احمد: عند مراتك
إمام باسف: اسف يا حج والله الواد دا لبخني ونسيت اسلم عليك وقرب منه وباس ايده
اما اروح اشوف اميره ومريم
او بمعني اصح يشوف اللي واحشته واللي حاسس اكنه متغرب عنها بقاله سنين
خبط ع الباب
تسنيم اصلا مس ساعه ما سمعت صوته وهيا مش ع بعضها عايزه تطلع تاخده بالحـ.ـضـ.ـن عايزه تشبع منه ومن ريحته واول ما هبط فتحت ع طول
إمام بص ليها بنظره كلها شوق وغرام وحنين وقرب منها وباس راسها وتكلم بهدوء جمب ودنها: حشـ.ـتـ.ـيني و لدرجه اني عايز ادفنك جوا حـ.ـضـ.ـني من شوقي ليكي
وبعد كدا بعد عنها
يا اهلا باالام المستقبليه والخاله المستقبليه
عامله اي يا مروم اخبـ.ـارك اي يا ميرو
مريم راحت حـ.ـضـ.ـنته: اخبـ.ـارك اي يا ابيه ليك وحشه والله
تسنيم كانت عايز تشـ.ـدها من حـ.ـضـ.ـنه وتقول ليها وللعالم كله ان حـ.ـضـ.ـنه مالكها هيا وبس
إمام وهو باصص لتسنيم: وانتي كمان وحـ.ـشـ.ـتني اوي
اميرة: يلا هقرفكم بقا انا وابني
إمام بحنيه: براحتك يا حبيبي انت وابنك تعمله اللي انتو عايزنوه احنا عندنا كام اميرة يعني
مريم تلفونها رن طلعت تتكلم بره
واميره حبت تسيب إمام وتسنيم لوحدهم
إمام قفل الباب وقرب من تسنيم ولسه هيحـ.ـضـ.ـنها
تسنيم بغـ.ـيظ بتحاول تدريه: ممكن ايدك وتغمض عينك
🌸استغفر الله 🌸
إمام ابتسم ومد ايده: اتفضلي
تسنيم مسكت ايد إمام وعضتها
إمام بتأوه: اه يا عضاضه طب لي طيب انا عملت اي
تسنيم قربت منه وضـ.ـر.بته ف صدره: داخل عمل تحـ.ـضـ.ـن ومنشحك اوي لا وكمان بتقول ليها يا حبيبي انا بس اللي يتقالي حبيبي مفهوم تسنيم كانت كل كلمه بتقولها بتخبط إمام بغـ.ـيظ ف صدره
إمام استني لما خلصت خالص وشـ.ـدها غـ.ـصـ.ـب عنها ف حـ.ـضـ.ـنه بهدوء وصوت اشبه بالهمس: هششش اهدي خلاص عندك حق مفيش حد ف الدنيا دي حبيبي غيرك انتي بس اللي حبيبتي ومراتي وعشقي الاول والاخير
وبدا يتكلم بصوت فيه عتاب: وبعدين هيا دي حمدلله على السلامة اللي تتقال لجوزك بعد يوم تعب وشغل وارهاقك
تسنيم طلعت من حـ.ـضـ.ـنه وبصت ليه
واتكلمت بحب وحنيه: اسفه يا حبيبي حقك عليا بس بصراحه مقدرتش استحمل اشوف حد ف حـ.ـضـ.ـنك حتي لو اختك
إمام شـ.ـدها تاني ف حـ.ـضـ.ـنه واتكلم
بصوت مرهق وتعبان لقي راحته ف حـ.ـضـ.ـن حبيبه: تاني غلطه اهي
متطلعيش من حـ.ـضـ.ـني كدا مره واحده قلبي بيتعب لما بتبعدي عنه كدا مره واحده سبيه يرتاح شويه من اللي شافه طول اليوم وشـ.ـدد علي حـ.ـضـ.ـنها اكتر ورفعها لمستواه
تسنيم كانت اكتر منه وهو وحشها اوي ف مصدقت
ودفنت وشها رقبته واتكلمت بصوت
طالع بالعافيا: وانا مقدرش على تعب قلب حبيبي ع فكره انت كمان وحـ.ـشـ.ـتني اوي
قطع لحظهتم الرومنسيه اميرة
إمام يا إمام افتح مايصحش كدا
تسنيم بتتحرك ولسه هتطلع من حـ.ـضـ.ـن إمام
إمام بتعب: قولت اي انا لسه ملحقتش اشبع منك سيبك منها انتي مراتي واحنا مبنعملش حاجه غلط
تسنيم بخجل: ايوا بس هيا دلوقتي تفكر
إمام قرب اكتر من ودنها بهمس: تفكر اي
تسنيم دفنت وشها ف رقبته: بس بقا مش كفايه اني بقيت بعمل حجات انا مش عارفه بعملها ازي
إمام استغرب: حجات اي
تسنيم بخجل: زي دلوقتي
إمام ضحك: لا اتعودي ع كدا
تسنيم: طب ممكن تسبني مينفعش كدا قلة ذوق لما نسبهم لوحدهم كدا
إمام سابها بشئ من الحـ.ـز.ن: حاضر، اما اشوف كائن الرخامه اللي بره دا عايز اي
تسنيم لما إمام سابها حست بفراغ كل الامان اللي كانت فيه راح ياااه لدرجه دي انا مش عارفه انا حبيته امته او ازاي بس اللي اعرفه انو بقا
روحي وحياتي
إمام فتح لاميرة بغـ.ـيظ: خير
اميرة برخامه: قافل الباب لي
إمام بص ليه بغـ.ـيظ: واحد عايز يقول حاجه لمـ.ـر.اته من غير ما حد يقاطعه مالك انتي بقا اش حشرك
وبعدين بص لتسنيم بحب:حبيبي ممكن الغداء عقبال ما اصلي
تسنيم بصت ليه بحب:حاضر
مريم جت:ابيه بعد اذنك هروح لنهي
صحبتي اللي ف العماره اللي قابلنا
لسه رنه عليا وبصراحه وحـ.ـشـ.ـتني اوي
إمام بص ليها:روحي يا مريوم مفيش مشكله المهم متتاخريش
تسنيم وقفتها واتكلمت بطيبه وكرم:مريم يا حبيبتي استني اتغدي وبعدين روحي
مريم بصت لتسنيم:شكرا يا سيمو بس بجد مش قادره اكل الحمدلله شبعانه
إمام بص لتسنيم:سيمو؟!!
مريم:ايوا انا بدلعها بكدا
إمام:طيب اما اروح اصلي
تسنيم راحت تحضر الغدا وإمام صلي بس كا العاده بيحب يقراء صفحه من القرآن بعد كل فرض بس هو فيه عاده انو لما بيقراء قران بيقراء بصوت وبينسي نفسه
تسنيم دخلت الاوضه ولسه هتتكلم سكتت ودخلت بهدوء عشان ميحسش وقعدت تسمعه
إمام خلص وقفل المصحف وفضل مكانه:لو بتحبي صوتي اوي قولي متكسفيش دا انا زي جوزك بردو
تسنيم بصدmه:انت حسيت بيا ازاي دا انا داخله ع طرطيف صوابعي
إمام قام من ع السجاده:قلبي كان بيحس بيكي وانت ف دوله غير الدوله ف ما بالك بقا لما نبقي انا وانتي ف بيت واحد واوضه واحده
تسنيم:بس بابا قالي انك لما بتقراء قران مبتحسش بحد حواليك
إمام بتصحيح: مبحسش بحد انتي مش حد انتي مراتي وحطي تحت كةمة مراتي دي مليون خط مراتي اللي مخلوقه من ضلعي لازم احس بيكي لانك حتة مني
تسنيم:ازاي يعني مخلوقه من ضلعك
إمام:بص يا حبيبي احنا مش ولاد ابونا ادm وامنا حواء اهي امنا حواء دي مخلوقه من ضلع ابونا ادm والرجـ.ـال بتصف بـ ادm والنساء بتصف بـ حواء فهمتني
تسنيم بحب:ومين معاك ميفهمش
انت احساسك بيوصل قبل كلامك
إمام بص ليها ونفسه لو يدخلها ف حـ.ـضـ.ـنه ويدفنها جوا قلبه :طب انا بقول نقوم عشان ميحصل حاجه ننـ.ـد.م عليها بعدين
تسنيم فهمت كلامه وقامت جري
إمام ضخك عليها: هتجنيني يا تسنيم انا بقيت حاسس اني زي المراهق اللي عنده 18 سنه
مريم نزلت وبتكلم صحبتها في الفون ومنـ.ـد.مجه معاها اوي
مريم: والله وانتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و اوي يا نهي
نهي: انا هطلع اقف ليكي ف البلكونه
مريم : ماشي سلام
ولسه هتقفل الموبايل
تخبطها عربيه
مريم: ااااااااااااه
نهي: مـــــــــــــريــــــــــــــــــــم
↚(بصو هو كان المفروض اللي هيجي لمريم ويشالها امام بس في اخت فاضله قالت ليا ان إمام اخو اميره فقط
لان الام ارضعت اميره الموضوع كبير ف احنا نجتنب الامر لغايه ما اسأل فيه ندخل بقا ع الروايه)
مريم: ااااه
نهي رنت عي اميره ونزلت جري
إمام كان لسه هياكل لقي اميرة نازله جري
إمام:ف اي يا اميرة بتجري كدا لي
اميره:الحقني يا امام بيقولو مريم اتخبط تحت
إمام بثبات:خير باذن الله استني انا هاجي معاكي
اميره نزلت جري هيا واحمد وإمام
مريم بتاوه:اه
مراد كان سايق وهو مش مركز خبط اميرة
🌸الحمدلله🌸
مراد:انتي كويسه يا انسه انا اسف بجد مش قصدي
مريم بألم:الحمدلله
مراد لسه هيقرب منها عشان يساعدها
مريم:انت هتعمل اي
مراد:هساعدك تقفي و تركبي العربيه عشان اوديكي المستشفى
اميره بصوت يغلبه الالم: وانت متعرفش ان حـ.ـر.ام تلمس امرءه تحل ليك
مراد استغرب تفكيرها: انا مكنتش اقصد انا كنت عايز اساعد بس
مريم بتعب: متلمسنيش اختي زمانها جايه
اميره:مريم حبيبتي انتي كويسه اي اللي حصل
إمام:مستر مراد حضرتك بتعمل اي هنا
مراد:للاسف انا اللي خبط الانسه
اميرة:مريم يا مريم ردي عليا
مريم اغمي عليها ي احمد ساعدني نوديها المستشفى
مراد حطوها ف العربيه
وراح فتح العربيه لاحمد واميرة
اميره ركبت ورا وحطو مريم ع رجلها واحمد مع مراد
إمام بص ليهم
انا هروح اغير واجي وراكم
احمد:متتعبش نفسك
إمام:مش هعتبك دلوقتي بعدين
مراد مشي طلع على المستشفى وامام طلع فوق
تسنيم كانت قاعده ع اعصابها وعنيها كلها دmـ.ـو.ع
إمام او ما فتح الباب تسنيم جريت عليه
🌸استغفر الله🌸
خير اي اللي حصل هيا كويسه
إمام بص ليه واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وطمنها :اهدي يا حبيبتي هيا باذن الله هتبقي بخير اهدي وبطلي عـ.ـيا.ط رب الخير لا يإتي الا بالخير
تسنيم مسكت فيه جـ.ـا.مد وف
ال تي شرت بتاعه جـ.ـا.مد
إمام مش عايزها تزعل حب يبعد عنها الحـ.ـز.ن والخـ.ـو.ف: اللي يشوفك كدا يقول بتتلككي عشان تحـ.ـضـ.ـنيني مالك ماسكه ف التي شرت كدا اي عجبك اخله
تسنيم وهيا لسه ف حـ.ـضـ.ـنه:انت ف اي ولا اي انت مش خايف عليها
إمام بثقه:هتقوم وهتبقي بخير
الخبطه مكنتش جـ.ـا.مده وهيا كانت ماسكه رجليها متقلقيش
تسنيم بداءت تهدي بس مش قادره تبعد عنه بعدها عنه بياخد مجهود عشان تقدر تبعد وبتحاول واخير هتبعد
إمام: انا لي كلامي مش بيتسمع قولت لما تبقي ف حـ.ـضـ.ـني متطلعيش اللي بأذني
تسنيم: إمام احنا ف اي ولا اي
إمام رجعها تاني لحـ.ـضـ.ـنه: ونا معاكي بنسي كل حاجه حتي نفسي فما بالك بقا لما تبقي في حـ.ـضـ.ـني انت المـ.ـخـ.ـد.ر اللي بيعزلني عن العالم
تسنيم قلبها بيدق بسرعه
اتكلمت بهدوء:وانت الأمان اللي بيخليني اقابل العالم بقلب قوي
بس ممكن تبعد عشان نشوف مريم
🌸الله اكبر🌸
إمام:حاضر انا هروح اغير واجي
تسنيم مسكت فيه:انا عايزه اجي معاك
إمام:طب ونسيب بابا لوحده ينفع
تسنيم بتفكير:لا طبعا مينفعش روح انت وانا هفضل مع بابا حبيبي عشان ميفضلش لوحده
إمام رجع ليها تاني:وبتقولي بحبك لي يا شيخه في حد بالجمال دا ومـ.ـيـ.ـتحبش انا همشي عشان متهورش
تسنيم فضلت متابعه لغايه مدخل اوضته وابتسمت وهيا طايره من الفرح كل يوم بحبك اكتر وبتعلق بيك يا إمام بحبك اووووي دا اتخطيت الحب دا انا بقيت بتنفسك
يومي مبيكملش اللي بيك
إمام دخل غير وخرج لقي تسنيم واقفه مستنيها وف ايديها سندوتشات
إمام بستغراب:واقفه كدا لي واي اللي انتي مسكاه دا
تسنيم بحب:اصل انت معرفتش تاكل فـعملت ليك كام سندوتش تاكلهم زمانك جعان
إمام اخد من السندوتشات وحطهم ع الترابيزه وقرب منها وباس ايدها
:ربنا يبـ.ـارك ليا فيكي وميحرمنيش منك ولا من حنيتك ابدا بس مش هاكل
تسنيم بخضه:لي
إمام ابتسم:الا لما تاكلي معايا
تسنيم وإمام قعدو إمام اكل ومشي راح المستشفى
🌸استغفر الله🌸
تسنيم خلصت وافتكرت ان عم محمد مش ظاهر راحت اوضته
بابا انت بتعمل اي
بصت لقيته بيصلي فضلت مستنيه لغايه م خلص
تسنيم:انت كنت بتصلي اي
محمد:ركعتين شكر لله انها ايجيت ع قد كدا وبإذن الله هتقوم بخير
تسنيم:ربنا يقوي ايمانك يا بابا إمام بيقول انها منزفتش ولا حاجه
محمد:ايوا يا حبيبتي انا شوفتها من البلكونه الحمدلله سليمه
تسنيم:طب يا حبيبي يلا عشان تروح الجامع وانا هروح اخلص اللي وارايا عشان اراجع ع القران
محمد:ماشي يا حبيبتي ربنا معاكي
إمام راح المستشفى وسال عليها وعرف اوضتها وراح عند الاوضه شاف مراد
إمام:خير يا استاذ مراد هيا كويسه
مراد:اه الحمدلله كـ.ـسر بسيط ف رجليها
إمام:طب الحمدلله
مراد: هيا تقرب لك اي
إمام:تقدر تقول اختي
مراد : ازاي انت مش ولد وحيد
إمام: مريم تبقي اخت اميره وانا واميره اخوات ف الرضاعه
مراد:تمام
إمام: هو احنا نقدر ندخل
مراد: مش عارف
إمام:طب انا هروح اشوف كدا واجي
إمام راح خبط ع الباب وسمع الاذن بدخول
اميره:لي يا حبيبي تعبت نفسك
إمام بص ليها بعتاب:هو انت اتعلمتي من جوزك كل حاجه حتي الغباء انا مش هرد عليكي
وبص ل مريم
: ه يا مريم اخبـ.ـارك اي
🌸سبحان الله🌸
مريم:الحمدلله يا ابيه بخير
إمام:ادام الله حمدك
مستر مراد عايز يجي يشوفك
مريم ف نفسها شوفو قطر سواقه اعمي انسان غتت
احمد:خليه يتفضل
إمام طلع لمراد ونادا عليه
مراد دخل بأحراج:حمدلله علي سلامتك يا انسه
مريم ببردو:شكرا
مراد اتضيق من طريقتها ف الكلام:انا مكنش قصدي اني اخبطك
مريم:لما مبتعرفش تسوق بتشتري عربيه لي سرحان مضايق متسوقش
ولا حياة الناس بالنسبة لناس اللي زيك رخيصه
اميرة ضـ.ـر.بت اميره ف كتفها
مراد جاب اخره من مريم لانو مش متعود حد يكلمه بطريقه دي
: انتي عارفه لو مكنتيش بـ.ـنت وتعبانه كنت عملت فيكي اي دي جزاتي اني جبتك هنا وبتكلم معاكي بحترام انت مت عـ.ـر.فيش انا مين ولا اي
مريم اتغاظت منه ومن غروره: ميهمنيش انت مين وليا الشرف اني معرفكش واحد مغرور اما بقي بالنسبه انك جبتني هنا دا واجبك اصلا وانت السبب ف اللي انا فيه
مراد لسه هيرد
إمام:مريم ميصحش اللي انتي بتقوليه دا عيب وبعدين دا قضاء وقدر بعتذر لحضرتك يا مستر مراد
مراد بص ليه:انت مغلطش يا إمام
وبعدين بص لمريم
اللي غلط هو اللي لازم يعتذر
مريم: بعدك يا مغرور
احمد: في اي يا مريم مخلاص بقا
مريم بصت ليه وسكتت
مراد استاذن انا بعد اذنكم
مراد مشي وغـ.ـيظ الدنيا كله فيه
انا حتت بت زي دي تعمل فيا انا كدا
مراد الدmنهوري يتبهدل ومن مين من دي
عند مريم
إمام:مريم انتي عارفه ان ميصحش اللي انت عملتيه صح
مريم:يا ابيه ما هو اللي مستفز وبـ.ـارد
وشايف نفسه ومغرور اوي وانا مبحبش كدا
إمام:تحبي ولا متحبيش انتي مالك
وبعدين متشتميش حد حـ.ـر.ام ميصحش
مريم بغبظ:حاضر
اميرة بتعب:يلا ي مريم عشان نروح
إمام لاحظ صوتها قام وقف جمبها:اميرة انتي كويسه
اميره بتعب ولسه هتكمل وقعت من طولها
إمام جري عليها:اميرة يا اميره ردي عليا
🌸لا اله الا الله 🌸
مريم:اميره قومي
إمام احمد فين يا مريم
مريم وهيا بتعيط راح يشوف الدكتور
إمام شال اميرة وطلع بيها
احمد كان ف الطرقه ف شافه
احمد بخـ.ـو.ف: في اي يا إمام انت شايل اميره لي كدا
إمام :اغمي عليها معرفش
احمد شالها من إمام وجري بيها ع الدكتور
احمد: خير يا دكتور هيا مالها
الدكتور: متقلقش هيا بخير بس دي مضعافات بسبب الحمل هو كدا الخمل الاول بيبقي متعب المهم دلوقتي الراحه وتاخد بالها من الفيتامين والادويه
احمد اتنفس براحه: الحمدلله حاضر يا دكتور
إمام اخد الروشته وراح الصيدليه يجيبها وهو ماشي بيحط نفسه ف مكان احمد وتسنيم هيا اللي حامل يااه امتي يبقي عندي حته منك يا تسنيم اكيد هطلع قمر زيك وابتسم
احمد قعد جمب اميرة: ينفع كدا تخـ.ـو.فيني عليكي
اميرة: بعد الشر عليك
احمد وهو بيحط ايده ع بطنها: ينفع كدا يا واد يا شقي انت تتعب ماما كدا
اميره ضحكت: متعب زي ابوه
احمد قرب منها: وماله ابوه بقا
اميرة بحب: روحي وحياتي وكل حاجه ف دونيتي
احمد: لا احنا كدا هنتمسك تحري
اميره ضحكت عليه
امام رجع: الله اكبر مش كنا تعبنين من شويه يلا يختي بطلي دلع
اميره: الله يسامحك
إمام: امين ياختي خد يا احمد الدواء اهو انا هروح اشوف مريم وارجع
🌸سبحان الله🌸
إمام راح لمريم شاف الممرصه بتساعدها
مريم: ابيه هيا اميرة كويسه
إمام: ايوا الحمدلله متقلقيش هيا بخير بس تعب الحمل دا طبيعي
احمد ايجي وهو ماسك اميره
مريم: اميره انتي كويسه يا حبيبتي
اميره: ايوا يا حبيبتي متقلقيش
امام: انا كلمت اوبر وزمان العربيه جايه
راحو ركبو العربية
امام قال للسواق ع عنوان بيته
احمد: روحنا احنا الاول وبعدين روح
امام: انتو هتقعدو عندي لغايهما مريم تخف
احمد: انت بتقول اي ازاي يعني
امام: زي ما انت سامع هتودي مراتك التعبانه فين واللي المفروض جايه تاخد بالها منها اتكـ.ـسرت هدوديهم فين يا احمد تعالو عندي واهو تسنيم تاخد بالها منهم
احمد: والله والمفروض انك مراتك الغلبانه تاخد بالها من البيت وابوك ومراتي واخت مراتي انت بتقول اي
امام: ملكش فيه اذا كان مراتي نفسها هيا اللي قالت ليا كدا وعيا مبسوطه مش زعلانه مالك انت بقا
اميره: احمد عنده كق يا امام
إمام: نروح بس ع البيت ويحلها الله
راوحو ع بيت امام بس قبل ما يطلعو امام رن ع تسنيم
إمام:السلام عليكم ورحمةالله وبركاته تسنيم حطي حاجه ع شغرك عشان احمد طالع معانا
تسنيم:حاضر
تسنيم مستغربه إن احمد موجود طب اي اللي جايب احمد مش المفروض يكون مع مـ.ـر.اته واختها
إمام دخل هو واحمد وحطو مريم ف اوضته تسنيم
واميره قعدت جمبها
تسنيم:الف سلامه عليكي يا مريم
مالك يا اميره يا حبيبتى حساكي تعبانه
احمد:مفيش يا مدام بس الحمل وكدا كمنها اول حمل ليها
تسنيم بحنيه:الف سلامه عليكم يا حبايبي ممكن اطلب من حضرتك طلب يا استاذ احمد
احمد:اتفضلي
🌸استغفر الله🌸
تسنيم بحنيه وطيبه:ممكن تخليهم هنا معايا مريم مكـ.ـسوره ومحتاجه حد معاها واميرة اول حمل ليها هيتعبها ومحتاجه مراعيه خليهم هنا ونا اودعك اني هحطهم جوا عنيا
دا بعد اذنك طبعا
إمام ابتسم علي قلبها وحنيتها مينكرش انو كان خايف من رده فعلها بس هيا كلعت اجدع منه نفسي اجري عليكي اخدك ف حـ.ـضـ.ـني
كل يوم بتعلقيني بيكي اكتر كل يوم بتحببيني فيكي اعمل اي فيكي يا و.جـ.ـعاه قلبي
احمد بص ل إمام
إمام:اهو يعم مش قولت ليك ان هيا اللي قايله ليا رد بقا واكسف مرات اخوك ف اول طلب تطلبه منك
احمد باحراج:موافق وانا كل يومين كدا ولا حاجه هجي اشوفهم
محمد:طول عمرك عبـ.ـيـ.ـط البيت بيتك يا غـ.ـبـ.ـي
احمد:تشكر يا بابا
محمد:مانت مستفز اعمل اي
احمد ضحك:طب هستاذن انا
إمام:اقسم بالله عبـ.ـيـ.ـط اقعد يلا هتبات معايا النهارده
مع اصرار امام احمد وافق
تسنيم:طب انا هروح اعمل لقمه سريعه كدا واحي ليكم ع طول
اميره بتعب:استني انا هاجي اساعدك
تسنيم:لا يا حبيبتي خليكي هنا متتعبيش نفسك انت عايزه راحه
اميرة بحب:مش عارفه اقولك اي يا تسنيم والله لو اختي مش هتعمل اللي انتي بتعمليه دا
تسنيم:لي بس تزعليني منك عيب عليكي وبعدين اخنا اخوات فعلا وبعدين امام واستاذ احمد تحسن مننا ف اي ربنا وحده يعمل اني بحبكم قد اي
مريم:لما قالو ليا ان ابيه امام اتجوز استغربت انو اتجوز بالسرعه دي بس دلوقتي اكتشفت ان لازم يستعجل
لانه معاه جوهره زيك ربنا يبـ.ـارك ليكم ويكملها ع خير
تسنيم ابتسمت بحب ليهم:يارب يا حبايبي انا هقوم انا بقي
🌸الله اكبر ولله الحمد🌸
امام كان قاعد هو واحمد ومحمد فى البلكونه
لمح تسنيم وهيا راحه ع المطبخ ف هرب منهم
امام:استاذن انا هروح اغير
امام دهل عليها المطبخ
وقرب منها وحط ايده ف وسطها
وقرب من ودنها واتكلم بصوت اشبه بالهمس:ب ح ب ك يا اطيب واحن قلب ف الوجود
تسنيم بمعني الكلمه مش قادره تتنفس فرحانه ع مكسوفه ع حاسه بامان العالم كله ونفسها اللحظه دي متخلصش
تسنيم بصوت مهزوز: بتعلم منك مش انت إمامي وانا لازم اتعلم من قدوتي
امام قربها منه اكتر: انتي هتتفوقي ع قدوتك
تسنيم بحب: محدش يقدر يغلب إمامي لان هو واحد بس ومفيش منه
إمام: هو انا لو اخدتك وهـ.ـر.بت بيكي هيحصل اي
تسنيم بكسوف: معرفش
إمام بعدm وعي وهو بيقربها منه اكتر: انتي لي بتخـ.ـطـ.ـفيني كدا لي بتجذبيني بطريقه دي لي مش ببقي عايز ابعد عنك انتي بقتي ادmان بالنسبه ليا بحبك اوي يا ملكه قلبي
تسنيم وهيا بتحاول تجمع حروف الكلام:نفس اللي انت بتحس بيه انا بحس بيه ويمكن اضعاف
إمام لفها ليه وبص علي وشها
تسنيم لاحظت سرحانه
امام في اي بتبص كدا لي
إمام:مستغرب
تسنيم:مستغرب اي
امام:الصدفه انا لاكنت اعرفك ولا انتي وكان كل واحد فينا ف دوله والقدر يجمعنا ويخلينا نعشق بعض
تسنيم بحب:اجمل واحلي صدفه
واوعي بقا عشان العيال جعانه
🌸سبحان الله وبحمده🌸
امام بهيام:عقبال عيلنا
تسنيم حطت وشها ف الارض:اطلع بره
امام:نــــــــــعــــــــــم يا ختي مش طالع قال اطلع قال
تسنيم طحكت ع شكله:طب خلاص ساعدني
امام:انا كنت جاي عشان اساعدك اصلا بس اعمل اي بتنسي نفسي
تسنيم:طب قطع الخضار عشان اعمل ايهم شربه خضار
امام:حاضر امري الي الله
تسنيم بصت ليه اتكلمت بسرعه:استني
امام اتخض:اي
تسنيم: انت صليت
امام حدفها بـ قشر البطاطس:يعني الخضه دي عشان صليت ولا لاء هو انا من امته بضيع مني فرض يا موكوسه قطعتي لامي الخلف
🌸استغفر الله🌸
تسنيم قعدت تضحك لدرجه انها قعدت ع الارضمن الضحك
إمام بص ليها بغـ.ـيظ:قومي يا اخرة صبري قومي
تسنيم بضحك:كنت بستفسر
امام:محدش منعك يا حبيبي بس مش تخضيني انا قلت ان في لغم ولا حاجه كنت همسكه
تسنيم ضحكت: حد قالك قبل كدا ان دmك خفيف بجد ضحكتني
إمام:قالوا ليا كتير بس اول مره تكون بالحلاوه دي
تسنيم:طب يعم الحلوي كمل تقشير
إمام:اه ياني ياغلبان ياني
تسنيم قعدت تضحك عليه
امام:ت عـ.ـر.في ان ضحكتك حلوه اوي
تسنيم:تعرف انت قبل دخولك حياتي انا كنت ناسيه ازاي اضحك
إمام بص ليها بحب: مفيش غير الحب والفرحه بس لحياتك
تسنيم:كفايه وجودك ف حياتي
إمام:يا بـ.ـنت الحلال انتي عايزها اي بالظبط
تسنيم بستغراب لتغيره:اي ف اي
امام:يعني ان مراتي تقولي الكلام دا
وهيا عارفه ان ف قربها بنسي نفسي
والمفروض مني اني اقدر امسك نفسي اسكتي يا تسنيم اسكتي
تسنيم بضحك:حاضر بس قولي
امام: اقولك اي
تسنيم:انت مقلتش ليا ان هما جاين لي
🌸الحمدلله🌸
امام:انت عارف اني غلطان بس والله اتلبخط ومعرفتش اكلمك وبلاضافه ان احمد مكنش راضي ف انا قولت ليه انك انتي اللي قولتي ليا انهم يجيو وبصراحه كنت خايف من رده فعلك
تسنيم بحب:لي يا حبيبي دول اختك وصاحب عمرك دا انا لو مشلتهمش الارض احطهم فوق دmاغي
كفايه انهم من رحيتك
امام بص ليها بنظره عاشق:اصيله يا تسنيم ربنا يبـ.ـارك ليا فيكي يا حبيبتي
تسنيم:طيب يلا عشان ياكلو وياخدو الدواء ونسمع ونشوف مين اللي هيكسب
إمام:حاضر يا بنوتي
تسنيم:الله بقالي كتير اوي مسمعتهاش
امام:بكاشه دا انا لسه قايلها الفجر
تسنيم:بردو كتير
امام: خلاص حقك عليا
↚
إمام وتسنيم خلصو العشاء وتسنيم اخدت العشا لمريم واميره وامام اخد لاحمد وابوه
تسنيم بحنيه: يلا ي حبايبي عشان تاكلو
اميرة: معلش مش قادره اكل
تسنيم: معلش يا حبيبتي كلي ع قد نفسك المهم تتغذي عشان اللي ف بطنك
🌸الحمدلله🌸
اميره: مش قادره اصلا م طايقه ريحه الاكل
تسنيم: معلقتين بس عشان ابنك انتي مبتكليش ودا غلط معلش تعالي ع نفسك
كلي يا مريم ولا انتي كمان مش هتاكلي
مريم بهزار: مكلش لي اكل طبعا انا مفيش حاجه تبعدني عن حبيبي ولا يمكن حد يفرقنا
(مريم دي بتمثلني اوي 😂😂)
تسنيم بضحك: بالهنا والشفا يا حبيبتي
مريم اكلت وتسنيم ادت ليها الدوا
اميره حاولت تاكل حاجه عشان علاجها
🌸صلي ع رسول الله🌸
احمد:ينفع كدا يعني يا امام يابني انت ف اي ولا في اي ومراتك المسكينه دي هتقدر ع اي ولا اي
محمد:انت يلا عايز تضـ.ـر.ب ولا اي
ومن امته ف الحساسيه دي بينك وبين امام انتو طول عمىك مع بعض
سفر امام بس هو اللي بعدكم نسيت المدرسه والكتاب والمسبقات نسيت
دا كله بطل عـ.ـبـ.ـط عشان والله هزعل بجد
احمد:يا بابا والله مش قصدي بس انا خايف ع زعل مرات اخويا
امام:لا انا اتكدت ازك عبـ.ـيـ.ـط يابني ما هيا بذات نفسها اللي قايله ليك خليهم بتخب تعيد وتزيد ف الكلامك مش عارف لي
محمد:طب خلاص احل ليكم مشاكلكم
احمد:اي هو الحل
محمد:الشقه اللي فقوينا السكان اللي فيها مشو وانا كنت عرضتها ع اخوك بس لا هو ولا مـ.ـر.اته موافقين
شوف صاحبها وانت كدا كدا قاعد اجار
🌸استغفرالله🌸
احمد بتفكير:والله فكره حلو
امام: ربنا يبـ.ـارك لينا فيك يا حجوج يا قمر انت وتفضل تحل ف مشاكلنا
احمد بحب:امين
محمد:ربنا يحفظكم يا حبايبي
امام:يلا يا حجوج عشان تسمع ليا انا والبت تسنيم
محمد بغـ.ـيظ: بت ف عينك
إمام بضحك: الله ياسمحك
احمد: تسمع اي يبني احنا مش حافظين القران سوي ولا اي
امام: اه الحمدلله بس انا براجع مع مراتي
احمد بتفهم: اللهم بـ.ـارك
امام: امين، بس تسنيم متعرفش اني خاتم القرآن مفهوم
احمد: لي
🌸الله اكبر ولله الحمد🌸
امام: عشان متحسش انها اقل مني
احمد: حاضر متقلقش انا همـ.ـو.ت وانام
امام:ومن سمعك انا اتمرمط النهارده ف الشركه دا غير المشروع المطلوب مني
وبعدين سكت
المشروع ينهار ابيض المشروع المفروض يتسلم بكره
احمد: اهدي باذن الله خير متقلقش
امام: امين، بص انت هتنام مع بابا ف اوضته
احمد: طب وانت
إمام: انا لسه هسهر عشان المشروع
هقعد ف الصالون
احمد: لا طبعا هنام ان ف الصالون
وانو نام مع بابا
امام: يبني انت دmاغك غير البشر
انا ورايا شغل وعايز اسهر انام مع بابا عشان اقلقه وبعدين انا بصحي بدري سبني ع راحتي بقا
🌸سبحان الله وبحمده🌸
احمد: طيب
امام: شرير
احمد: استزراف
امام: مش هرد
احمد: لا رد
محمد: بس منك ليه شويه اطفال
قوم نام وانت قوم شوف شغلك عيال تجيبو الصداع
احمد وامام قعدو يضحكو
احمد: تصبح على خير
امام: وانت من اهل الخير
تسنيم واقفه ف المطبخ مش عارفه تنام فين
امام دهل لقاه واقفه سرحانه
حبيبي سرحان فيا ولا ف مين
تسنيم بنوم: عايزه انام
امام اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه: طب تعالي
تسنيم: اجي فين
امام: هتنامي ف اوضتي
تسنيم: وانت
امام: هنام ف الصالون
تسنيم: انا ممكن افرش ف الارض وانام مع البنات وانت نام ف اوضتك انت تعبان كول النهار ومعرفتش تستريح ونومت الكنب مش مريحه
امام طلعها من حـ.ـضـ.ـنه براحه وهدوء:
والله والمفروض اني لوحدي اللي شغال وتعبان طول النهار واللي شايله البيت ع راسها مش تعبانه
ومن الرجوله اني اسيب مراتي تنام ع الارض
تسنيم:مش قصدى
امام:عارف يلا عشان تنامي انا اصلا كدا كدا ورايا شغل لازم اخلصه
تسنيم بص ليه بحب :خلاص اقعد معاك وانت بتشتغل
امام:ماشي بس لفي خمارك كويس
تسنيم:حاضر
امام اخدها وقعد يشتغل وتسنيم بتبص ليه بحب
امام واخد باله منها:كدا مش هشتغل كدا هعمل حاجه مش لطيفه
تسنيم بصت للارض:اسفه
امام ساب الورق الي ف ايده:هو في واحده تعتذر انها بتبص لجوزها بس كل م في الامر اني مش قادر ع بعضك ف بتلكك اني اجي اخدك ف حـ.ـضـ.ـني
تسنيم خبطته ف كتفه براحه:قوم شوف شغل ي هندسه عشان انا مبحبش حد يقلل من قيمه جوزي
امام:عيوني
تسنيم بصوت وا.طـ.ـي:يسلمولي
امام سمعها وابتسم
تسنيم كل شويه تتاوب
امام تسنيم صعبانه عليه
تسنيم يا حبيبتي قومي نامي
تسنيم بحب:لا مش هسيبك تسهر لوحدك
امام: يعني انتي مرتاحه كدا
تسنيم:اه جدا
امام: براحتك
تسنيم بصوت وا.طـ.ـي: انت راحتي
امام سمعها بردو وابتسم ومن جواه فرح جدا ع اهتمامها وحبها
بعد وقت امام بيبص ع تسنيم لقاها نامت
ساب الي ف ايده وقرب منها وشالها
تسنيم بتتحرك بنوم
امام:هشش دا انا امام وبطلي حركه انتي مش ع سرير انتي ع دراعي
تسنيم مسكت ف رقبته ودفنت وشها ف صدره
اما ابتسم ع حركتها ومشي بيها
ودخل اوضته وحطها ع السرير
وفك ليها الخمار
وقرب منها وباس راسها
:ربنا يديمك نعمه ف حياتي وميحرمنيش من وجودك ابدا
وفضل باصص ليها شويه وبعدين طلع بره الاوضه وراح يخلص شغله
خلص المشروع وراح يطمن ع تسنيم
دخل براحه لقاه راميه الغطا:الله هو انتي منهم بترمي الغطا ونقعد ندور عليه
قرب منها وغطاها
تسنيم حست بيه
واتكلمت بنوم:امام
امام قرب منها:نعم يا قلب امام
تسنيم:حطت الموبيل بتاعك هنا واظبط المنبه عشان انت ممكن تنام ومتقومش تصلي
امام:حاضر يا حبيبي بس نامي انتي
تسنيم:امام
امام:الصبر يارب يابت انتي انا لو فضلت بخدودك الحمره دي وشعرك المفرود دا هنزعل من بعض
تسنيم بنوم:خلص شغل عشان المدير
إمام:حاضر
وطلع جري
وخرج كمل شغل وبعد كدا النوم غلب عليه ف نام
المنبه رن عند تسنيم
اتحركت ف نومها وصحيت
تسنيم وهيا بتحـ.ـضـ.ـن الغطاء: ياااه يا إمام حتي ريحتك بتفرق معايا انا حاسه اني بقالي كتير اوي مانمتش
من ساعت ما نمت ع صوتك يوم كتب كتابنا انت العوض الجميل اللي ايجي بعد التعب انت الراحه والامان والحنيه انت ملخص لـ الزوج المثالي
ربنا يبـ.ـارك ليا فيك ويديمك عليا نعمه وميحرمنيش منك ولا من حنيتك
وقامت ولسه هتخرج بشعرها افتكرت وجود احمد ف البيت
رجعت تاني وحطت الخمار ع شعرها بطريقه عشوائيه
وخرجت راحت لا إمام
تسنيم دخلت عند إمام لقيته نايم وباين عليه الارهاق والتعب قربت منه ومشت ايدها ف شعره
: يا حبيبي باين عليك التعب يارب احميه وقويه ومتحرمنيش منه
وقعدت جمبه وبصت ليه
ماما كانت بتقولي جمله غريبه اوي ومكنتش بصدقها دلوقتي صدقتها يا إمام قالت ليا هيجي ليكي حـ.ـضـ.ـن ينسيكي كل الهم والحـ.ـز.ن اللي حصلك واهو فعلا انت جيت ليا ونستني كل الهم اللي شوفته
انا عندي استعداد اعيش اللي عشته دا الضعف بس عشان المحك وانت فرحان واشوفك وانت نايم جميل ف كل حلاتك انا سبق وقلت ليك بحبك دلوقتي بقولك اني اتخطيت الحب بمراحل انا بقيت بعشقك بتنفسك بقيت حاسه انك اوكسجين حياتي ف بعدك مبعرفش اتنفس
انا بعشك يا إمامي بعشقك
إمام صحي ع كلامها وشـ.ـدها ف حـ.ـضـ.ـنه: وانا بعشقك يا قلب وروح إمام
تسنيم خبت وشها ف صدره
وغـ.ـصـ.ـب عنها الخمار اتزحلق من ع راسها
امام وهو بيزقها: قومي يا تسنيم
تسنيم استغربت طريقته: في اي
إمام قام قفل باب الصالون
تسنيم بصت ليه بستغراب: ف اي
إمام قرب منها تاني واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه: خفت احسن حد يصحي ويشوف شعرك
تسنيم: انت كان ممكن تقولي لفي الخمار
إمام بحب: حبيبي لسه صاحي من النوم اقوم اقوله لفي الخمار وبعدين انتي مش معاكي دابابيس هتلفيه ازاي بقا وبصراحه عايز اشوف شعر حبيبي اللي مخبيه عني
وقرب منها وشال الخمار
تسنيم بكسوف : امام بس
امام: تؤتؤ وبعدين انا مبعملش حاجه حـ.ـر.ام واحد عايز يشوف شعر مـ.ـر.اته اللي دايما مخبيه تحت الطرحه ف البيت اعمل اي
تسنيم بصت ليه: يعني كدا انت ممكن تسبني عشان مش مهمله ف نفسي
امام ضحك ع كلامها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه: انتي بتقولي اي لا طبعاً استحاله اسيبك وبعدين انتي مش مهمله ولا حاجه الست الشاطره والنضيفه شاطره ونضيفه ف كل حاجه حتي نفسها كل م في الامر يا حببتي انك لسه مش متعوده مش اكتر
تسنيم طلعت من حـ.ـضـ.ـنه وبصت ليه
: حد قالك قبل كدا انك اجمل راحل ف الكون كله
امام بص ليها: تؤ حتي لو حد قالي متلزمنيش بدال مش طالعه منك
وحـ.ـضـ.ـنها تاني
تسنيم دفنت وشها ف صدره: تعرف ي إمام انا عايزه افضل عمري كله كدا وانا ف حـ.ـضـ.ـنك
إمام: ومن سمعك وانا كمان نفسي افضل ف حـ.ـضـ.ـن ملكة قلبي
تسنيم قامت بخضه من حـ.ـضـ.ـنه
: الصلاه احنا مصلناش القيام
إمام بص ليها بغـ.ـيظ وشـ.ـدها جـ.ـا.مد لحـ.ـضـ.ـنه لدرجه ان تسنيم اتألمت
تسنيم: اه يا إمام و.جـ.ـعتني
إمام: قولت قبل كدا كذا مره متطلعيش من حـ.ـضـ.ـني كدا
وبعدين انتي مبصتيش ف المنبه
تسنيم بزعل: لا لي
إمام: عشان الساعه لسه 2
تسنيم: و.جـ.ـعتني
إمام بحب: طب وقلبي
تسنيم: ماله
إمام: ببتعب لما حبيبته تبعد عنه
تسنيم بحب: الف سلامة علي قلب حبيبي
إمام شـ.ـدد ع حـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد واتكلم بصوت مهزوز من المشاعر: تسنيم
نعم
مش هينفع نفضل ع الوضع دا كتير
تسنيم بعدm فهم: ازاي مش فاهمه
إمام: احنا هننزل نجيب العفش بتاع الشقه بكره
تسنيم : حاضر
إمام بيجاهد نفسه عشان يبعدها عن حـ.ـضـ.ـنه: طب يلا يا حبيبي عشان اتسحر
تسنيم: ليه
إمام: عشان هصوم بكره الخميس
تسنيم: ينغع اطلع من حـ.ـضـ.ـنك عشان اعرف اتكلم وافهم
إمام ضحك: حاضر وسابها
تسنيم: لي بتصوم
إمام: اولا عشان سنه عن رسول الله
ثانيا عشان ليها فضل كبير جدا
تسنيم: اي هواه فضله
إمام: بص يا حبيبي ربنا قال اي ف كتابه العزيز (وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّـهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّـهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا). بيكفر الذنوب والخطايا
و رسولنا وحبيبنا قال اي وفي حديث صحيح أخرجه مسلم، عن أبي هريرة، رضي الله عنه، أنّ رسول الله قال: (تُعْرَضُ الأعْمالُ في كُلِّ يَومِ خَمِيسٍ واثْنَيْنِ، فَيَغْفِرُ اللَّهُ عزَّ وجلَّ في ذلكَ اليَومِ، لِكُلِّ امْرِئٍ لا يُشْرِكُ باللَّهِ شيئًا، إلَّا امْرَءًا كانَتْ بيْنَهُ وبيْنَ أخِيهِ شَحْناءُ، فيُقالُ: ارْكُوا هَذَيْنِ حتَّى يَصْطَلِحا، ارْكُوا هَذَيْنِ حتَّى يَصْطَلِحا).
كما اختص الله الصائمين في الأجر والثواب والمغفرة فقال في كتابه العزيز في سورة الأحزاب،:(إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ الله كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ الله لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا)، وفي سورة البقرة قال الله سبحانه وتعالى، وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُون.
تسنيم قامت اترمت ف حـ.ـضـ.ـن إمام
: انا بعشقك يا إمام وبمـ.ـو.ت فيكي هصوم معاك بكره تمام
إمان وهو بيحـ.ـضـ.ـنها: حاضر بس انتي اللي جبتيه لنفسك
تسنيم بعدm فهم : ازاي
إمام: انك ف حـ.ـضـ.ـني ومش هتطلعي منه غير بمزاجي
تسنيم: إمام بطل رخامه بقي
إمام: طب عشان طولة لسانك دي انتي معـ.ـا.قبه
تسنيم حـ.ـز.ن مصتنع: هتعـ.ـا.قب بنوتك
إمام: ايوا
تسنيم: طب اي هو العقـ.ـا.ب
إمام بص ليه بخبث:لما بابا حبيبك يزعل بنوتي الشاطره تعمل اي
تسنيم بحب:تصالحه
إمام:صالحيني
تسنيم:ازاي
إمام طلعها من حـ.ـضـ.ـنه وقرب منها وباسها ف خدها:كدهون
تسنيم ضـ.ـر.بته:قليل الادب اوعي يا إمام دا انا بقول انك محترم
إمام بيضحك عليها بصوته: بطلي جنون انتي مراتي يا هبله يعزي محترم مع الكل الا انتي انتي عبـ.ـيـ.ـطه يابت
تسنيم: قولت ابعد
إمام: طب مش هكمل فضل الصوم
وبعدين متكبرهاش ف دmاغي وتخليني اعمل حاجه مش لطيفه
تسنيم بصوت وا.طـ.ـي: وقح
إمام:لمي لسانك انا كدا محتاج تعويض ع الشتايم دي كلها
تسنيم بغـ.ـيظ:بتحلم ومتكلمنيش
إمام شـ.ـدها عليه تاني وقربها منه:اممم هتصالحيني ولا اعمل حاجه مش لطيفه
تسنيم بكثوف وخجل وعنيها دmعت:
إمام بجد مش هقدر
إمام سابها بسرعه واتكلم بحب:اسف يا حبيبي لو كنت دايقتك والله مقصد ممكن متعيطش تسنيم ردي عليا
تسنيم بصت ليه هو ازاي يكون ف راجـ.ـل بـ الرقه دي والحنيه والتفاهم دا وبدون وعي قربت منه وباسته
ف خده:اسفه
إمام مذهول لدرجه انو مش عارف يتكلم
تسنيم:إمام انت كويس
إمام:..........
تسنيم:امام
إمام:.......
تسنيم بصت ليه واستوعبت هيا عملت اي واتكلمت بصوت مخـ.ـنـ.ـوق بالدmـ.ـو.ع:انا مش عارفه عملت كدا ازاي
إمام فاق واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه: هششش انتي معملتيش حاجه غلط انا حوزك يا روحي دا شئ طبيعي
تسنيم وهيا بتعيط: لا انت زمانك بتقول عليا قليلة الادب تسنيم وحشه
إمام غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك علي الطفله اللي ف حـ.ـضـ.ـنه: لا انتي مش قليله الادب ولا حاجه تسنيم قمر
تسنيم: يعني هتقول ليا بقيه فضل الصيام
إمام بضحك: ايوا
الصيام هو تهذيب للنفس وصيام مبقتصرش بس ع الاكل لا عدm اللغو
بالكلام وغض البصر والاحساس بالفقراء والمساكين وحجات تاني كتيرة اوي
تسنيم: طب يلا عشان ناكل.
إمام يلا ي حبيبي بس الاول انا نروح نجيب الدابابيس واجي عشان تظبطي خمارك
تسنيم: حاضر
↚قاموا واتسحرو وصلو القيام والفجر وكأ العاده قعدو يقراوء الاذكار والورد اليومي
احمد وعم محمد صحيو نزلو صلو ف المسجد وطلعو
محمد: صباح الخير يا امام
إمام : صباح النور يا والدي
محمد : امال تسنيم فين
امام: بتجهز الفطار يا والدي
احمد:قولي يا بابا هو الراجـ.ـل صاحب الشقه اللي فوقيني فين عايز رقمه
محمد:طب استيني نفطر الاول
احمد:م انت عارف يا بابا اني صايم
محمد:انا الوحيد اللي فاطر فيكم
إمام:يا والدي انت صاحب مرض
احمد:قول يا والدي رقمه
محمد:في اجنده جوا هتلاقي فيها ارقام كتير دور ع الحج سيد
احمد قام يجيب الاجنده ولقي الاسم
إمام:بتعمل اي يا بني
احمد:هرن ع الراجـ.ـل
امام: هترن ع الراجـ.ـل الساعه ٥الصبح
انت مستعجل كدا لي يا بني ادm انت
احمد:مفيش عادي يعني
إمام: احمد خد بالك من تصرفاتك لانها بدأت تزعلني البيت دا بيتك قىل م يكون بيتي انا هروح اشوف الفطار
محمد: ينفع كدا يا احمد تزعل اخوك منك
احمد: والله يابابا ما اقصد بس انا مش عايز اسبب الاذي لحد الاول كان عادي اجي ابات هنا بالشهور
انما دلوقتي الوضع يختلف ف مرات اخويا واحده عايزه تاخد رحتها ف بيتها فهمتني يا والدي
محمد ابتسم: طول عمرك واد حر ومجدع ماشي يا حبيبي اللي يريحك بس استني كامن شويه ع الساعه 10 كدا ولا حاجه ابقي رن عليه قوم لو عايز تنام شويه قبل ما تروح المصنع
احمد: عندك حق يا بابا هقوم انام ساعه كدا ولا حاجه
. 🌸سبحان الله🌸
إمام راح لتسنيم وهو مضايق
تسنيم لاحظت دا عليه
امام: اساعدك ف حاجه
تسنيم: لا ربنا يحفظك
مالك
إمام: احمد بيضايقني بتصرفاته دي
تسنيم: واي هيا تصرفاته
إمام: عايز رقم الراجـ.ـل صاحب الشقه
وعايز يرن عليه دلوقتي متقوليش ان احنا بنعـ.ـذ.به
تسنيم سابت الي ف ايديها وقعدته ع الكرسي الي ف المطبخ
واتكلمت بهدوء: عنده حق
امام بص ليها واستغرب: عنده حق في بقا
تسنيم بهدوء: احمد اولا ملتزم وثانيا
من كلام بابا عليه واحد حر وراجـ.ـل جدا وعشان فعلا وجوده ووجودي ف البيت مش لطيفه اوي انا عادي والله مش مضايقه من وجود بس ف نفس الوقت حاسه اني متربطه مع انه شخصيه ف قمه الاحترام والادب كفايه انو صاحب جوزي
امام بغيرة: متمدحيش حد
تسنيم بص ليه وضحكت: المهم دلوقتي انك تفهم وجه نظر صاحبك وتاخد الامور ببساطه وبلاش القفش دا
امام: حاضر اي اوامر تانيه يا مامتي
تسنيم ضحكت: انت بتتريق عليا ولا اي واه في طلب مش امر شوف البنويت صحيو ولا لاء ولو صحيو مريم ليه دواء قبل الاكل ادهولها
امام ابتسم ع حنيه قلبها واهتمامها ب اخواته: حاضر
ولسه هيطلع من المطبخ
تسنيم: امام
امام لف ليها: نعم
تسنيم: خلصت المشروع بتاعك
امام: ايوا الحمدلله يا حبيبي
تسنيم: ادام الله حمدك و.جـ.ـعلك الله من الحامدين الشاكرين
امام بص ليها وابتسم: امين
وخرج راح لمريم واميره
🌸استغفر الله🌸
راح لقياهم نايمين يسكت لا يصحيهم
يعيال قوموا
اميرة:امام بالله عليك اسكت انا مصدقت نمت
مريم طبعا ولا الهوي
مريم يا مريم قومي يا بت
مريم:تؤتؤ
امام:هو اي اللي تؤتؤ قومي يا بت
مريم بنوم: انا عايزه اعرف اي مشكلتكم مع مريم حتي وهيا مكـ.ـسوره عايزين تصحوها بدري
امام:اه يام لسانين قوني عشان تاخدي الدواء
مريم:حاضر ممكن تجيب كوبيه ميه
امام:حاضر هروح اجيب
مريم خلته طلع ونامت تاني
امام رجع لقاه نايمه
انتي يا بت يا مصيبه قومي
مريم:انت جيت ليه
اما بستغراب: هو اي اللي جيت لي اخلصي قومي خودي دواكي انا لو ف حضانه من هناهد كدا اخلصي عايز اراجع ع المشروع قبل ماامشي
مريم وهيا بتاخد الدواء:حاضر
امام:يحضرلك الخير يختي
مريم :انا لو منك ماروحش للراجـ.ـل دا مغرور ومتكبر استغفر الله حاجه كدا اوڤر شناعه
امام ضـ.ـر.بها بخفه ع دmاغها:حراام يا ام لسانين حـ.ـر.ام متذكريش اخاكي المسلم بما يسؤه وفي ضهره كمان
وبعدين انتي مالك مغرور ولا مش مغرور بدال مت عـ.ـر.فيش ظروف حد يبقي متكلميش وبلاش ظن السوء
انتي مقراءتيش الحديث اللي بيقول
اياكم والظن
عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (إياكم والظن، فإن الظن أكذب الحديث، ولا تحسسوا، ولا تجسسوا، ولا تنافسوا، ولا تحاسدوا، ولا تباغضوا، ولا تدابروا، وكونوا عباد الله إخوانا) رواه البخاري ومسلم
مريم:اسفه يا ابيه مش هعمل كدا تاني
امام:شطوره
امام راح يراجع المشروع
وتسنيم دخلت حطت الاكل
تسنيم:يلا يا مريوم
عشان تفطري
مريم:حاضر يا سيمو
تسنيم:هيا اميرة نايمه لي
مريم:معرفتش تنام طول اليل
تسنيم:ربنا يقويها
مريم:سيمو انتي مش هتاكلي
تسنيم:لا يا حبيبتي بالهنا والشفا على بدنك
مريم:انتي صايمه زي ابيه احمد وامام
تسنيم بصت ليها بحب:ايوا
مريم:امممم ابيه امام مسيطر بردو
تسنيم استغربت: مسيطر لي يعني
مريم:اضل ابيه امام من يومه وهوا عليه اسلوب ف الحوار واقناع مت عـ.ـر.فيش بيقنعك ازاي
تسنيم ابتسمت:عندك حق
يلا كملي اكلك
الساعه جت 8 ونص احمد صحي ونزل المصنع وامام لبس وجهز
وتسنيم واقفه معاه تودعه
امام:حبيبتي بابا هيعديكي عليا ف الشركه وانا وانتي نطلع نشوف معرض محترم كدا نجيب منه العفش
تسنيم:حاضر ربنا يوفقك يارب
امام بص ليها وابتسم:يارب يلا في رعايه الله
🌸استغفر الله🌸
امام راح الشركه بس منتظر رده فعل مراد وكان عايز يعرف مراد ايجي ليه لي ولا كان موجود ف المنطقه بتاعتهم ليه
مراد طلب من السكرتيره انها تبعت امام
سها هو مهندس إمام وصل ولا لاء
سها:وصل يا فنـ.ـد.م
مراد:ابعتيه
سها:حاضر يا فنـ.ـد.م
سها راحت لـ إمام
خبطت ع الباب واتكلمت بمياعه:امام مستر مراد عايزك
امام اضايق انها رفعت الالقاب ومن طريقتها ف الكلا:تمام
جاي عشان يخرج هيا واقفه ع الباب
امام:ف حاجه يا انسه سها
سها بدلع:تؤتؤ
امام بنفاذ صبر:لما هو مفيش واقفه لي ع الباب بعد اذنك عايز اعدي
سها:متعدي
امام: هو في اي يا بـ.ـنت الناس
سها بدلع:ف انك مش حاسس بيا
ومش معبرني وع طول مديني الوش الخشب تقلان لي
امام اتفاجأ:تقلان بصي يا انسه يا محترمه انا واحد متجوز ختي لو كنت مش متجوز مينفش اتعامل معاكي عادي لان في حدود بين الراجـ.ـل والست ومينفعش نتخاطها
لانه حـ.ـر.ام يا محترمه وياريت بعد اذنك تحترمي نفسك وتحلي عني عشان انا بعد كدا مضمنش تصرفي معاكي هيكون عامل ازاي وياريت انك تحتفظي بلالقاب
وعديني
سها واقفه مذهوله بقا انا حد يقولي لاء انا يتقالي الكلام دا طب اما وريتك انت ومراتك مبقاش انا سها
امام بغضب مكتوم وهو غاضض بصره خبط الباب خبطه جـ.ـا.مده واتكلم :متعاديني
سها اتخضت وبعدت فورا
امام ماشي وهو بيحاول يكتم غضبه
خبطت ع مكتب مراد ودخل بس مراد لاحظ انو مش زي العاده مش مبتسم
مراد بعمليه:خلصت المشروع
امام:ايوا اتفضل يا فنـ.ـد.م
مراد: احم احم مالك
امام:ولا حاجه بعد اذنك
مراد:مش عايز تعرف انا كنت جايلك لي
امام:لي
مراد:لا دا انت دmك واقف اوي النهارده
امام وهو بيحاول يرجع لطبيعته:
انا زي م انا يفنـ.ـد.م
مراد:ممكن نبعد عن الشغل ونتكلم اكننا صحاب
امام ابتسم:اكيد طبعا اتفضل
مراد بتسأول:اي اللي خلاك تصلي ف المكتب
امام عرف ان هو عايز يوصل لحاجه بس بطريقه غير مباشره:ممكن اسال حضرتك سؤال
مراد:هترد ع السوال بسوال
امام:ولي متقولش ان اجابت سوالك
هيا اجابتك لسوالي
مراد:اتفضل اسال
امام:لو السيد الوالد نادي عليك هتعمل اي
مراد: هرد عليه
امام:قصد حضرتك تلبية النداء صح
مراد:صح
امام ابتسم:اهو دا بالظبط اللي عملته اني لبيت النداء
مراد بعدm فهم:مش فاهمك
امام ابتسم:لله المثل الاعلي
ربنا سبحانه وتعالي بينادي عليك خمس مرات ف اليوم ولما ربك يإمر ما علي العبد غير الطاعه
بيقولك يلا ع الصلاه يلا ع النجاة
يعني صلاتك هيا نجاتك وصدقني
مفيش حد هيستحمل تروح ليه خمس مرات وتشكي وتبكي وتدعي غيره احنا بناخد مفهوم الصلاه بطريقه غير صحيحه وهيا ان الصلاه روتين مش اخدنها انها الراحه والسكينه والتضرع لله
مراد بص ليه بذهول:عندك حق
طب ممكن اسال سوال
امام:اتفضل
مراد:طب لو عايز انتظم ع الصلاه
انتظم ازاي
امام:لو عايز تعمل اي حاجه صح وتنتظم عليها اولا النيه نيتك تكون خير والدعوه انك تدعي ربنا انو يوفقك وتقدر تاخد الخطوه اي كان هيا اي ثانيا الصحبه الصحبه يا مراد
ملازمه صحبه الصالحين تصلحك
وتاخد بايدك للجنه
نيجي بقا ازاي انتظم
اولا حاجه زي ما قالنا النيه
تاني حاجه افضل ادعي ربنا انو يثبتك ع دينه
تالت حاجه حفظ القران بيخلي عندك نشاط وهمه انك تصلي بآيت جديده
رابع حاجه اسمع شيوخ واعرف عقوبه تارك الصلاه
حاول بس تجرب دول كدا لمدة 22يوم وهيبقي الموضوع بالنسبه ليك عاده بس عايز افهمك حاجه ان
شيطانك هيحاول يوقفك ويمنعك
زي ما يعصيك ف الطاعه اعصيه ف المعصيه
مراد:مش فاهم اخر جمله
امام:زي ما شطانك يعصيك انك تعمل طاعه سواء بقا صلاه صيام
ويقعد يوسوس ليك انك متعملهاش
انت كمان لما يوسوس ليك انك تعمل معصيه اعصيه وقول ليه لا مش عامل انت عارف هيبدا معاك ازاي
مراد:ازاي
امام:يبداء بقا يقولك انت كدا كدا مش بتصلي وكدا هتتعـ.ـا.قب وكدا هتتعـ.ـا.قب تصلي ازاي بكل الذنوب دي انت مش فاكر اخر مره قولت هتصلي ومصلتش وهعمل ومعملتش
انت منافق، وهو ما يعرفش ان خير الخاطئين التوابين
مراد بصوت كله نـ.ـد.م:يعني ربنا يقبل توبتي
إمام:اكيد طبعا الانسان مش معصوم من الخطاء وربك غفور رحيم
وكريم اوي بعباده اتوكل انت بس علي الله وقدm المشيئه وباذن الله خير
مراد بص ليه:انا بجد مش عارف اشكرك ازاي
امام:عين يا صاحبي مفيش شكر بين الاخوات
مراد ابتسم ليه بامتنان:عندك حق يا صاحبي
امام خرج راحه مكتبه يخلص الشغل اللي وراه
ومراد خرج وقعد يلف بالعربيه شويه لغايه م وقف قدام جامع
ونزل
دخل الجامع وحس براحه اول مره يحسها وكلام إمام عمال يدور ف دmاغه راح اتوضي وسجد واكن هموم الدينا كلها وقعت من كتفه اما سجد واتكلم بدmـ.ـو.ع ونـ.ـد.م
يارب انا عارف اني غلط ف حقك كتير ومكنتش بصلي وانك كتير اوي دعتني لصلاه وانا كنت بطنش يارب اغفرلي ذنوبي يارب انا جاي وكلي عشم ف رضاك ورحمتك يارب ارحمني وقويني يارب
كل كلمه بيقولها بدmـ.ـو.ع النـ.ـد.م
قام وهو مستريح ومطمن ووعد وعد انو مش هيسب ولا فرض وهيقرب من ربنا اكتر من كدا
خرج من الجامع واكنه انسان جديد ابن النهارده
(ليه حق دا دين علينا ولازم نوفيه انت لما بيبقي عليك فلوس لعبد بتبقي مخـ.ـنـ.ـوق ومهموم ولله المثل الاعلي فما بالك بقا برب العباد)
تسنيم ف البيت بتتحايل ع اميرة عشان تاكل
يا بـ.ـنتي مش هينفع كدا لازم تاكلي اي حاجه كدا هتقعي من طولك
اميرة:مش قادره يا تسنيم مش قادره
مريم:هاتي هنا يا سيمو وانت اكل انا قادره انا
تسنيم واميره غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت ع اختها المفجوعه
اميرة:طب اعملي حساب لختك التعبانه ولا بيت الناس اللي احنا فيه
مريم:يختي كلها كام شهر وهتقومي زي القرد اما بقل لبيت الناس ف دا بيت اخويا حبيبي واعمل فيه اللي انا عايزه
تسنيم ابتسمت بحب:طبعا يا حبيبتي بيت اخوكي ودا كله بعد بركه ربنا خير اخوكي وعزه اعملي اللي نفسك فيه
مريم بصت ليه بحب:والله ليه حق يحبك ويعشقك كمان هو في حد بالحنيع والطيبه دي حبك كتير يا روحي
اميرة:اول مره تقولي حاجه عدله
فعلا تسنيم حنينه وجدعه وكريمه وطيبه ربنا يحميكم ويحفظكم ويتتم ليكم ع خير الا بالحق انو هتفرشو الشقه امته عشان الفرح
تسينم:امين، باذن الله هنروح النهارده نشوف معرض كدا
مريم:اوعو تعملو الفرح وانا متجبسه والله ازعل الله يسامحك يلا ف بالي
اميرة بمشاغبه:دا انت طلعتي عين الولا مسحتي بكرمته الاسفلت
مريم بغـ.ـيظ:يستاهل واسكتي بقا عشان مشتمهوش وابيه إمام يزعل
تسنيم:يزعل من اي
مريم:اصل قال ليا مجبش سيرة حد
واذكرو بحاجه وحشه
تسنيم:شطوره انا هقوم اعمل الغداء
عقبال ما بابا يرجع من المسجد
اميرة:اجي معاكي اساعدك ف حاجه
تسنيم:لا يا حبيبتي خليكي انتي ارتاحي انتي مش قادره توقفي ع حيلك
تسنيم خرجت
مريم:البـ.ـنت دي طيبه اوي
اميرة:امام ابن حلال ويستاهل كل خير ربنا يحفظهم ويحميهم ويرزقك الزوج الصالح اللي يسعدك ويفرحك
مريم:انا قاعده ع قلبكم
اميرة:ومالو يا ختي اقعدي
🌸استغفر الله 🌸
عم محمد رجع من الصلاه
تسنيم يا بـ.ـنتي
تسنيم: ايوا يا بابا
محمد: جهزتي يا بـ.ـنتي ولا لسه
تسنيم: حاضر يا حبيبي ثواني بس
اغرف الاكل لمريم عشان الدواء وهروح البس
محمد: ماشي يا حبيبتي
تسنيم غرفت لمريم ولبست دريس سماوي وخمار اوف وايت كانت جميله اوي ورقيقه
محمد: بصي يا حبيبتي انا هوديكي الشركه وانت تروحي لا إمام عشان بس احمد رن عليا وعايزيني معاه عشان الراجـ.ـل صاحب الشقه
تسنيم: تمام يا بابا
مشيو وصلو الشركه وتسنيم طالعه
خبطت ف بـ.ـنت ف سالتها عن مكتب إمام والبـ.ـنت قالت ليها بس كان جنب البـ.ـنت دي سها
تسنيم مش غايز ترن ع إمام عايزه تعملها لي مفاجأة
سها: انتي مين وعايزه مستر إمام ف اي
تسنيم: انا مـ.ـر.اته
سهام اتصـ.ـد.مت بق انتي اللي فضلها عليا كدا احلوت اوي
: للاسف الاسنسير عطلان ممكن تطلعي ع السلم
تسنيم: مفيش مشكله
سها شافت تسنيم طالعه على السلم لفت وشها وطلعت بالاسنسير وراحت ع مكتب إمام
فتحت الباب براحه لقيته بيصلي
دهلت وقفلت الباب براحه وفضلت واقفه ونكشت شعرها ومسحت الروج بتاعهاا
امام خلص صلي وبيطبق المصليه وبيبص وراه شاف سها
امام بغضب: انتي بتعملي اي هنا وازاي تدخلي من غير استاذان
سها قربت منه وبتحاول تفتح زرار قميصه امام بعد ايدها جـ.ـا.مد بس للاسف كانت هيا ماسكه القميص ف الزرار ااتقطع
إمام: اطلعي بره ومش عايز اشوف وشك انتي فهمه انا سكت ومردتش اقول حاجه لمستر مراد بس توصل بيكي الوقاحه لدرجه دي لحد هنا وكفايه غوري بره
سها: لي بس كدا يا بيبي انا بحبك
إمام لسه هيرد بس قاطعه ان تسنيم فتحت الباب
تسنيم بصت ع سها ومنظرها إمام اللي قميصه مقطوع
سها وقفن بستفزاز جمب إمام ومسكت دراعه: مين دي يا بيبي
امام واقف مصدوم زي تسنيم بالظبط: تسنيم انا معملتش حاجه اقسم بالله
سها: ف اي يا بيبي اي يعني متقول ليها كنا بنعمل اي
إمام بغضب وصوت عالي: اسكتي بقا اسكني خرام عليكي عملت ليكي اي عشان تعملي دا كله فيا
وبص لتسنيم بنظرة ترجي: تسنيم بالله عليكي تصدقي
تسنيم بصت ليه بعيون كلها دmـ.ـو.ع
↚تسنيم : انت تسكت خالص
امام بص ليها بأسف
وسها بصت ليها: انا لو مكانك اسيبه دا واحد فرط فيا ومعملش ليا حساب
ولسه هتكمل قطع كلامها قلم من تسنيم
تسنيم بصت ليها وعنيها كلها قوه وثقه: انتي تحمدي ربنا اني مش هدفنك مكانك قربك من جوزي دا شئ يوسـ.ـخه وينضفك انا واحده واثقه ف جوزي ثقه عاميا
انتي الي واحده مشافتش يوم واحد تربيه وعلي فكره انتي غـ.ـبـ.ـيه اوي
يعني انتي الي مقبلاني وقلت ليا ان الاسانسير عطلان وجايه تقربي من جوزي وهو ماسك ساجده الصلاه
يا بجاحتك يشيخه الحاجه الي هقولها ليكي ربنا يهديكي
سها ببجاحه: سجاده اي دا مقاضيها
تسنيم قربت منها تاني وضـ.ـر.بتها بالقلم بس دا اقوي ومسكتها من شعرها وخبتطها ف الحيط: انا جوزي اشرف من عيلتك وكلمه كمان
هخليهم يجيو يشلوكي ع نقاله انتي فاهمه
امام واقف مصدوم مـ.ـر.اته البرئه تعمل كدا: سبيها يا تسنيم هتمـ.ـو.ت ف ايديك
تسنيم الغير عميها ومش شايفه قدامها غير واحده قربت من جوزها
امام: تسنيم بالله عليكي سبيها
تسنيم سابتها وخرجت من المكتب والشركه كلها وهيا الدmـ.ـو.ع ف عنيها
صعبه اوي لما تلاقي حبيبك وجوزك وسند وملجئك واحد تانيه بتقرب منه فما بالك بقا انها لمسته
تسنيم كانت ماشيه زي العاميه كل اللي شايفه هو امام والقميص مفتوح والبـ.ـنت وشعرها وهدومها
ياتري قربت منه قد ايه طب لمسته
طب اي اللي قطع قميصه ياااااااااااارب انت العالم بقلبي والنار اللي فيه ياااااارب صبرني واديني القوه اااااااااااااه
وقعت ف الشارع رجلها معدتش قادره تشالها قعدت وهيا عماله تعيط
امام خرج وقعد يدور عليها لغايه م شاف حد قاعد ف شارع جانبي
جري عليها
تسنيم انتي كويسه اي اللي مقعدك كدا تسنيم ردي عليا بالله عليكي
تسنيم سمعت صوته عـ.ـيا.طها زاد اكتر
إمام قرب منها ولسه هيحـ.ـضـ.ـنها بعدته عنها: متلمسنيش
امام اتصـ.ـد.م من ردة فعلها: تسنيم انتي مش واثقه فيا مش واثقه ف إمامك وجوزك
تسنيم ليه وعنيها كلها دmـ.ـو.ع و و.جـ.ـع:
روحني
امام بص ليها بحـ.ـز.ن: حاضر
امام روحها
تسنيم اول م دخلت البيت جريت ع اوضته إمام وقفلت ع نفسها الباب
وقعدت تعيط وصوت شهاتها بقا عالي وإمام سامعه بره وقلبه بيتقطع عليها
امام واقف ع الباب: لي بس يا تسنيم مش انتي قولتي ان ثقتك فيا عاميه لي بتعملي ف نفسك كدا
طب عشاني انا افتحي الباب إمام تعبان من غيرك وقلب اإمام محتاجك زي م انتي دلوقتي محتاجه تسنيم بالله عليكي ردي عليا والله محصل حاجه بينا والله م لمستها غير لما بعدت ايدها عني
تسنيم بالله عليكي ردي
إمام كلامه دا كله واهو اقف على الباب وعكال يخبط عليه
تسنيم جواه فتحت الدولاب بتاع إمام وشـ.ـدت تي شرت ليه وحـ.ـضـ.ـنته وقعدت تعيط لغايه م راحت ف النوم
تسنيم هي دي عادتها لما بـ.ـنتزعل بتنام
امام بره قلقان عليها وخايف
اميره طلعت ع صوته واستغربت قميصه المقطوع
اميره: اي يا إمام اي اللي حصل
إمام بص ليها وهو بينهج من التعب: تسنيم
اميره قربت منه: إمام خد نفسك براحه
امام قعد ع الارض: وحكي لاميره كل حاجه
اميره قربت منه وقعدت جمبه وطبطت عليه واتكلم بهدوء: يا حبيبي لازم تعذرها دي اصعب حاجه بتألم الست اكنك بتد.بـ.ـحها بسكينه بـ.ـارده شويه كدا هتهدي متقلقش المهم قوم اتوضي وصلي العصر
إمام بص ليه ورد بصوت وا.طـ.ـي من التعب: صليته
اميره: طب قوم اقف كدا تعالي نام ف اوضته بابا
إمام: مش قادر يا اميره دmـ.ـو.عها قطعت قلبي مش قادر المشكله اني حاسس بيها وتعبان الضعف
اميره: يا حبيبي دا اختبـ.ـار من ربنا
بيعلمنا الصبر ويقوينا انا اللي هقولك بردو يا شيخ إمام
امام بص ليها: عندك حق انا هقوم اتوضي واصلي ركعتين لله
اميره: ماشي يا حبيبي قوم ربنا يقويك
إمام راح اتوضي وصلي
واميره راحت عند مريم
مريم بقلق: خير ابيه ماله
اميره: مفيش خير باذن الله
مريم: اميره ردي عليا ابيه ف اي
اميره: حكت لمريم كل حاجه
مريم بغـ.ـيظ: اه يا بـ.ـنت**
يا حبيبتي يا تسنيم ربنا يكون ف عونها
اميرة: يارب
مريم: ازاي المدير الزفت دا يعين واخده بالاخلاق دي وكان فين ف المهذله دي
اميرة: هو ماله هو ليه كفأتها ف الشغل وبس وبعدين مكنش هناك انا سألت إمام
مريم: الزفت دا لازم يعرف ويطردها من شغلها
اميرة: انتي بتقولي اي عايزه تروحي تفضحي واحده ست انت مت عـ.ـر.فيش ان مذيع الفاحشه كفاعلها استريها ف الدنيا عشان ربنا يسترك ف الاخره
مريم: بس دي مينفعش تفضل ف الشركه وأبيه هريج ازاي وهيتعامل معاها ازاي دانتي كدا بتقولي ليها اغلطي وطلعي لسانك لينا م احنا مش عارفين نجيب حقنا
اميره: حقك هيجي تالت ومتلت
انتي نسيتي ان ليكي رب اسمه الحق والعدل
مريم بعدm اقتناع: ماشي يا اميرة ممكن بقا تجيبي ليا موبيل ابيه
اميره: لي
مريم: عايزه ابلكيشن مهم من عنده
عشان مشروع التخرج وبدور عليه مش لاقيه
اميره: حاضر
اميرة راحت ل إمام
امام
إمام قام بلهفه من ع السجاده: تسنيم فتحت الباب
اميره بحـ.ـز.ن ع اخوها اتكلم والدmـ.ـو.ع في عنيها: لا يا حبيبي
امام رجع قعد تاني وكل خذلان: خير يا اميره
اميرة: هات تلفونك عشان مريم عايزه ابلكيشن مهم عشان مشروع التخرج
امام بلا مبالاه: خدي يا اميره
اميرة اخدت التليفون واديته لمريم
اميره: اتفضلي
مريم: شكرا
مريم قلبت ف التلفون ودورت ع رقم مراد لغايه م لقته
مريم ف سرها: ايوا مستر مراد حتي ف الفون محترمه والله يا ابيه انت عمله نادره اليومين دول
اميرة:خلصتي
مريم:ايوا اتفضلي واقعدي مع ابيه شويه وهوني عليه وروحي لتسنيم
وكلميها
اميره:حاضر ربنا يعديها على خير ويجازي اللي كان السبب
مريم بخبث:باذن الله
اميره طلعت وقعدت مع امام
مريم رنت ع مراد
مراد قاعد قدام البحر وسرحان
ف الراحه والهدوء وشكل البحر وجماله بس للاسف رنة الموبيل قطعت تفكيره
بس للنمره وكنسل لما لقه رقم غريب
مريم:يعني مغرور وبـ.ـارد ومستفز وقليل الذوق كدا كتير بصراحه صبرني يا رب
ورنت تاني
مراد:اي كائن الغتاته دا
فتح الموبايل ولسه هيرد سمع
مريم:يعني مغرور ومتكبر ومتعجرف وقليل الذوق كمان كدا كتير بصراحه لا وفوق دا كله مش عارف يختار الناس اللي بتشتغل معاه انت جايبها من اني داهيه دي
مراد استغرب مين الي يقدر يكلم مراد الدmنوري بطريقه دي: انتي عارفه انتي بتكلمي مين يا شاطره
مريم: هو انت مش حافظ غير الكلمه دي ايوا يعم عارفين احنا بنكلم مين مراد الدmنهوري صاحب مجموعه شركات الدmنهوري جروب
مراد اتصـ.ـد.م اكتر من الجراء واتكلم بغضب:انتي عايزه اي يا بت انتي وازاي تكلميني بطريقه دي انطقي
مريم:اولا بت ف عينك ثانيا اكلمك بالطريقه اللي تليق مع واحد مشغل واحده عنده عايزه تخرب بيت اخويا وبتعرض نفسها عليه وعملت مشاكل بينه وبين مـ.ـر.اته
مراد.:مشاكل ووحده مين واخوكي مين انا مش فاهم حاجه ممكن تفهمني لو مش هجـ.ـر.ح روح عبده مـ.ـو.ته الي جواكي
مريم بغـ.ـيظ:انا ابقي مريم اخت إمام والسكرتيرة الي عندك اقتحمت ع اخويا مكتبه وهو بيصلي وحاولت تقرب منه وسعتها دخلت مرات اخويا وشافته ومن البجاحه الهانم بتقول ليها انا لو منك اسيبه روح اسألها وانت تعرف واظن شركه بالحجم دا فيها كامرات وبعد كدا ابقا اختار ناس محترمه تشتغل معاك
انا عايزه خق اخويا يجي و نسخه من سجل الكامرا يتبعت ليا عشان مرات اخويا تشوفه سلام
وقفلت ف وشه
مراد لسه مش مستوعب انا ف حد ف شركتي بالاخلاف دي
ومين سها
مرود ؤاح ع الشركه وغضب الدنيا كله فيه دخل المكتب وقفله من جوا
وفتح لاب توب خاص بيه مراد عامل كامرات سريه للموظفين ومحدش يعرف عنها حاجه
فتح الفديو وشاف كل حاجه من اول مره سها تضايق إمام فهم لي إمام كان مضايق وطلع بره يدوره ع سها
مراد:سها انتي اي اللي عمل فيكي كدا
سها بكدب:ابدا وقعت من ع السلم واتعورت
مراد:طب تعالي انا عايزك
سها اتـ.ـو.ترت:ح... حاضر
مراد دخل وسها دخلت وراه
مراد بهدوء ممـ.ـيـ.ـت:اي الي حصل بالظبط ولي متعوره كدا
سها بخـ.ـو.ف:قولت لحضرتك يا فنـ.ـد.م
مراد ع نفس الهدوء:قولتي اي
سها لسه هتكدب لقت مراد:لو هتفكر تكدبي النره دي كمان يبقي تحضري كفنك
سها:راحمني ياباشا انت عارفه اني غلط سامحني
مراد:انا مش زعلان منك انا زعلان عليكي ليه يا بـ.ـنت الناس تعملي ف نفسك كدا لي تستسلمي لشطانك
وترخصي نفسك ليه متبقيش غاليه
ليه متفرحيش للناس لي
سها بدmـ.ـو.ع:اسفه والله اسفه
مراد:لا الاسف ولا النـ.ـد.م بيفديو للاسف انت معتش ليكي عيش هنا
سها لسه هتقرب من عشان تبوس ايده
مراد:بطلي بقا ترخصي نفسك
سها:والله مش هعمل كدا تاني بس بلاش شغلي بلاش انا مليش حته تانيه اروحها شقتي معتمده ع فلوس مرتبي
صعبت ع مراد:خلاص هنقلك شركه تانيه بس بمرتب اقل لغاية م تسبتي نفسك من اول وجديد بس بعد كدا الغلطه بطردك من هنا مفهوم
سها:مفهوم ياباشا مفهوم
مراد طلع وراح لا إمام
امام واقف ع باب الاوضه ومستني تسنيم تطلع
تسنيم ردي عليا
تسنيم قامت من نومها عنيها ورامه وحمرا من كتير العـ.ـيا.ط
قامت بتاكسل فتحت الباب
اما اول مفتحت الباب لسه هيقرب منها
تسنيم:روح اقلع القميص دا وارميه فى بسكت الزباله وخد شور
إمام بص ليها وفهم انها مش طايقه اي حاجه تفكرها بسها
حاضر
تسنيم خرجت وحاولت انها تكون طبيعيه
اميره تسنيم حبيبتي انتي كويسه اجبلك تاكلي
تسنيم هزت دmاغها ونسيت انها صايمه
مريم اتعكزت ع العكاز بتعها
:سيمو انتي لازم يكون عندك ثقه ف ابيه اكتر من كدا ابيه ميعملش كدا ابدا
تسنيم بهدوء:انا عارفه جوزي ع ايه
وبالله عليكي قفلي ع الوضوع دا
انا عايزه انام
ونامت ع السرير
الباب خبط مريم فكرت ان دا عم محمد او احمد
ظبطت خمارها وطلعت
اي يا بابا اتاخرت كدا لي
اتفأجت ب مراد
يارب تكون جاي بالفديو وانت جايب حق اخويا اعمل حاجه صح ف حياتك
مراد بغضب مكتوم:انا مش هايز اسمعلك نفس انتي اتكلمتي بما فيه الكفايه كلمه كمان وهخليكي تحضري حفله التخرج وانتي ف العنايه المركزه بهدوء كدا نادي اخوكي
مريم خافت منه ومن صوته وعينه اللي بطق شرار وقفلت الباب ف وشه
مراد:وبتقول عليا قليل ذوق بت مستفزهه ربنا مقصر ف طولها معوضه ف لسانها
مريم دخلت ونادت ع إمام
خير يمريم
مريم:ابيه ف حد عايزك بره
امام:حد مين
مريم بتـ.ـو.تر:مستر مراد
امام استغرب:واي اللي جايبه
مريم:معرفش
امام راح لمراد ودخله الصالون
مراد:امام اقعد ولوسمحت نادي لمراتك
امام ستغرب:نعم
مراد:يبني ادm افهم انا جايب دليل برءتك
امام:بس انا مش محتاج لدليل انا الحمدلله كلمتي لوحدها ثقه مراتي واثقه فيا وستحاله تصدق حاجه زي دي عني كل ما في الامر انها بس مصدومه من المنظر اللي شافته
مراد بص ليه بتفهم:تمام اتفضل الفلاشه دي عليها فديو صوت وصوره للي حصل
امام:متشكر جدا لمجهود حضرتك بس ممكن اعرف انت عرفت ازاي
مراد:ابدا سالتها الجـ.ـر.ح اللي ف راسك دا من اي لقيتها اتـ.ـو.ترت كدا وحسيت ان ف حاجه غلط ف دورت ف الكاميرات وعرفت اي الي حصل
امام بعدm اقتناع:شكرا جدا ع تعب حضرتك
مراد:كان سبق وحد عزيز عليا قال ليا ان مفيش شكرا بيت الاخوات ولا اي يا إمام
إمام بص ليه وظهر شره ابتسامه على وشه:اكيد طبعا
مراد:طب استإذن اانا بقا
إمام:رايح فين ماانت قاعد
مراد:معلش في كذا مشور لازم اعملهم ضروري
امام:ربنا معاك
مراد خرج ومريم راحت ل إمام
مريم:هو كان عايز اي يا ابيه
امام:ابدا كان جايب فلاشه فيها اللي حصل صوت وصوره هيا تسنيم فين
مريم:ف الاوضه
بتاعتي
لا بتعاتها
امام:طب ممكن محدش يزعجنا
مريم:اكيد طبعا
امام دخل لتسنيم وقفل الباب
تسنيم حست بيه
بس فضلت مغمضه عنيها
امام:قومي اتكلمي وطلعي كل اللي ف قلبك
تسنيم دmـ.ـو.عها نزلت غـ.ـصـ.ـب عنها
اما قومها وهيا بصت ليه
عايزني اقولك اي
قولي كل اللي ف قلبك مش انا صاحبك احكي ليا
تسنيم:قلبي و.جـ.ـعني اوي
إمام الكلمه زي ما يكون خنجر واتغرز فى قلبه:بعد الشر ع قلبك يا نور عيني ، كملي
تسنيم:صعبه ي امام صعبه انا والله واثقه فيك جدا بس صعبه القيي واحده ف حـ.ـضـ.ـن جوزي وقميصه مقطوع صعبه يا إمام انا قلبي بيقيد نار لما بتهزر مع مريم ولا اميره اقوم اشوف وحده بالقرب دا منك قلبي واجعني اوي حاسه اني في حد بيحط عليه مايه نار عشان يزيد حرقان
امام اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وطبطب عليها:اسف والله حقك عليا بس انا كنت بصلي وبلتفت شوفتها ملحقتش اتكلم ولقيتك داخله تسنيم والله ما لمستها غير وانا بزق ايدها اللي مسكت القميص هو دا اللي قطعه
تسنيم حطت ايدها ع بوقه:متحلفش انا مصدقاك وواثقه
فيك
امام شـ.ـدد عليها وهيا ف حـ.ـضـ.ـنه
:مين عايز يسمع قران
تسنيم بفرحه زي الاطفال: تسنيم
امام:نقراء شويه عقبال ما الاذان ياذن ماشي يا بنوتي
تسنيم: حاضر يا بابتي
امام قعد يقراء ليها قران لغايه ماراحت فى النوم
وهو كمان نام
عم محمد رجع البيت
هو لسه امام واتسنيم مرجعوش
اميرة بتعب: لا يا حبيبي هما جوا
محمد: جوا فين وانتي مالك يا حبيبتي
اميرة:حصل سوء تفاهم كدا بس يا بابا وبسه هتكمل للاسف جريت على الحمام عشان تستفرغ
محمد:في اي بـ.ـنتي قومي شوفي اختك يا مريم
مريم راحت اميره
انتي كويسه يا اميره
اميره وهيا بتاخد نفسها: اه
محمد:انتي كويسه يا بـ.ـنتي ولا اطلب الدكتور
اميره:لا يا بابا الحمدلله
محمد: طيب يا بـ.ـنتي اي اللي حصل لا امام وتسنيم
مريم: احكيلك انا يحج
محمد: احكي يا سوسه
مريم حكت الحكايه كلها
محمد:استغفر الله ربنا يهديها ويصلح حالها استغفر الله
اميرة:انت كنت فين يابابا واتاخرت كدا ليه
محمد:ابدا يا حببتي كنت مع احمد عند الراجـ.ـل صاحب الشقه والحمدلله وافقك وهتنقلو هنا بركه باذن الله
مريم:الله ايوا بقا هيا دي السكنه ولا بلاش
اميره:بس ابت
مريم:الله يسامحك
اميرة:هروح اجهز الفطار لا إمام وتسنيم
محمد:خليكي انتي ي حبيبتي تعبانه
اميرة:لا يحبيبي مش تعبانه ولا حاجه وبعدين تسنيم مجهزها تنا يدوب هغرف روح انت غير عشان تروح الجامع
محمد:حاضر
مريم:اجي اساعدك
اميرة:اتفضلي يا ختي
🌸سبحان الله وبحمده🌸
مراد روح البيت وهو بيفكر ف امام وازاي مـ.ـر.اته واثقه فيه الثقه العاميا دي وغـ.ـصـ.ـب عنه اقتحم تفكيره مريم
برخمـ.ـا.تها ولسانها الطويل بس حب فيها الجراء وخـ.ـو.فها ع اخوها
🌸الله اكبر🌸
اميرة خلصت الاكل وراحت خبطت ع الباب
امام سمعها وقام برحه من جمب تسنيم واخد الصنيه منها
اميره:لو احتاجت حاجه نادي عليا
امام:تسلميلي
امام قرب من تسنيم وحاول يصحيها بهدوء
تسنيم يلا يحبيبي قومي عشان تفطري
تسنيم فتحت عنيها براحه وبصت ليه : اكل
امام ضحك:ايوا اكل يلا قومي
تسنيم قامت:طب نغسل وشنا الاول
امام :عندك حق يلا بينا
خرجو وااكل مستغرب هو مين اللي زعلانين من بعض
اميرة بصت ليهم وابسمت ودعت ربنا يكمل فرحتهم ع خير
خلصو ودخلو الاوضه وكملو اكل
تسنيم:امام
نعم
عايزه اصلي معاك جماعه ومتنزلش المسجد
امام:حاضر يا حبيبي من عيوني حاجه تاني
تسنيم
↚تاني يوم امام صحي ورح خبط ع تسنيم
تسنيم قومي يلا عشان الصلاه هروح اصحي اميره ومريم تكوني قومتي ولا انتي حره الميه السقه بتنادي عليكي
تسنيم بنوم: حاضر قايمه اهو
امام خبط براحه ع اميره ومريم ومفيش رد
اميره قومي انتي والبت المقـ.ـتـ.ـو.له
اميره بنوم: انا مش هصحي حد
امام. فتح الباب
مريم انتي ابت قومي
🌸سبحان الله🌸
مريم:.........
امام ضحك: دي واحده اخده شومه ع راسها قومي يابت
مريم :........
امام: استغفر الله ع الاستفزاز
مريم ولو ما قومتيش هجيب مايه سقعه
مريم:.........
اميرة: طب ربنا يعينك بقا انا ماشيه
امام: خدي يابت انا هصحي القتيله دي لوحدي
امام راح جاب قزازة مايه ورشه حبه ميه ع مريم
مريم قامت مفزوعه: اي ف اي اي اللي جاب البحر هنا
امام واقف ومش قادر يمسك نفسه من الضحك ع شكلها: قوي يختي عشان تصلي
مريم بنوم: خمس دقايق بس وهقوم
امام: ولا خمس ثواني حتي قومي يابت بدال ما اكب عليكي القزازه كلها الله يكون ف عون اللي هيتجوزك اي دا
مريم بمشاغبه: امه دعيا ليه وقالت ليه ربنا يرزقك ب احلي وارق بـ.ـنت ف الدنيا
امام واقف بذهول: اماااااااااال يختي انتي هتقولي ليا قومي يابت
🌸الله اكبر🌸
مريم قامت قعدت ع السرير: طب ناولني العكاز بتاعي
امام ادها العكاز وراح يشوف تسنيم
لا بقا هو انا هلاقيها منين ولا منين
تسنيم قومي
تسنيم:حاضر
امام:قومي يا تسنيم بدال م اجيلك انتي كمان
تسنيم قامت وفتحت الباب بكسل:قومت
امام:صباح الخير يا حبيبي
تسنيم بنوم:وانت من اهله
امام ضحك عليها وع شكلها ولاحظ انها خارجه بشعرها
زق تسنيم جوا وقفل الباب
: تسنيم
اممم
امممم اي بس فوقي كدا ولفي خمارك
تسنيم بدات تفوق:حاضر
امام:هروح اشوف القتيله اللي جوا دي صحيت ولا لسه
تسنيم ضحكت:نومها تقيل اوي
امام:الله المستعان
كل واحد صلي ف ماكنه وايجي وقت صلاه الفجر
احمد صحي وعم محمد صحي
محمد:انا نازل يا امام عشان اذن
امام:ربنا يعينك يا حجوج
احمد:وانا هروح مع بابا عايز حاجه
امام:تسلم يا ابو حميد عايز سلامتك
احمد:ع فكرا اناوبابا كلمنا الراجـ.ـل وهنقل العفش النهارده باذن الله
امام ابتسم:ربنا يجعلها عتبت خير عليك يا احمد
🌸سبحان الله وبحمده🌸
احمد:امين
امام:انا هحاول اطلع بدري من الشغل واجي عشان نفرشها سوي
احمد:جميل اوي وانا هروح اشقر ع المصنع واجي ع طول
محمد:ربنا يقويكم يا حبايبي
يلا بينا يا ابو حميد
احمد: يلا يا حج
عم محمد واحمد نزلو وامام فضل عشان يصلي بتسنيم والبنات جماعه
تسنيم خلصت وجت قعدت جمبه
بس عماله تبص ليه وغـ.ـصـ.ـب عنها شكله هو البـ.ـنت ايجي ف بالها وعنيها دmعت
امام بص ليها بحـ.ـز.ن لانو عارف ان الموضوع صعب وهياخد وقت: بتفكري ف اي
تسنيم حاولت تكون طبيعيه: ولا حاجه عادي
امام: تنسيم
تسنيم بصت ليه: نعم
امام قرب منها ومسك ايديها: انا مش عايزك تباني قويه انا عايزك تقولي كل اللي ف قلبك انا موجود هنا عشان اسمك عشان لما تتعبي تهربي ف حـ.ـضـ.ـني قولي يا روح قلبي مالك
🌸صلي ع رسول الله 🌸
تسنيم بصت ليه ودmـ.ـو.عها ف عنيها:
مش قادره انسي المنظر مش قادره
امام: هششش اهدي انا جمبك ومعاكي وملكك انتي وبس وانتي الوحيد اللي ليكي الحق انك تقربي مني وتلمسيني
تسنيم: بس ف واحده لمستك غيري
وشاركتني فيك
امام:مفيشحد يقدر يشاركك فيا انا ملكك انتي وبس
تسنيم بصت ليه بحب: سامحني بس الموضوع صعب
امام بحب وحنان: لا يحبيبي انتي مش غلطانه وانا عارف ان الموضوع صعب ربنا يقويكي بس عايز اقولك حاجه طول م انا وانتي ف بنا ثقه وتفاهم محدش هيقدري يفرقنا عن بعض
تسنيم: بحبك
امام لسه هيرد مريم جت
ابيه الاذن اذن يلي عشان نصلي
امام وه بيجعز ع سنانه: مرحب
مريم بعدm فهم: مرحب ع اي
امام بغـ.ـيظ: هو انتي مش بتوفقي ع العرسان لي
مريم: ناس دmها يلطش
امام: يبـ.ـنتي والله لسانك دا هيوديكي ف داهيه
مريم: معلاش
امام بنفاذ صبر: نادي اختك
مريم: جايه
امام: هو انتي حفلة التخرج بتاعك امته
مريم: ولا اعرف
امام بغـ.ـيظ: واحده ف كليه هندسه ومتعرفش هتتخرج امته صبرني يا رب
🌸سبحان الله🌸
مريم بستفزاز: متدعيش ع نفسك بس
امام: ادعي ع نفسي ازاي يعني
مريم ببرود: بتدعي ان ربنا يخليك صبـ.ـار. الصبـ.ـار وحش ع فكره وبيشوك
تسنيم قاعده هتمـ.ـو.ت من الضحك
امام: قومي يا مريم من قدامي قومي بت مستفزه
مريم: تسلم يا ابيه ربنا يحفظك ويطول ف عمرك وتفضل دايما كدهون تمدح فيا وف صفاتي الحلوا
امام: بـ.ـارده
مريم: دا شئ طبيعي
امام حدفها بـ المخده بتاعت الانتريه: قومي من هنا بدال متاخدي الشهادة بتعتك من العنايه المركزه
مريم قامت: هو انتو حاجزين تذكره هناك كل م اكلم حد يقولي عنايه مركزه
🌸الله اكبر 🌸
اميره ايجت ع صوت إمام: متتعبش نفسك معاها دي لوح تلج متحرك
تسنيم: والله دmها خفيف
امام قرب من ودانها: والله انتي اللي عسل
تسنيم اتكسفت وسكتت
مريم: حبيبي يا سيمو روحي الهي تنجبر يا بعيده زي مجبرتي بخاطري
امام: كمان شويه وتقعدي تشحتي ف السيده
مريم: حبيبي يا ابيه دايما مقدر مواهبي وبتشجعني
امام بغـ.ـيظ: اااه لا كدا كتير انا هقوم
تسنيم مسكت فيه: رايح فين يلا عشان نصلي
إمام: تؤمر يا حبيبي
مريم: يعيني يعيني هيييححححح
اميرة خبطتها: اتهدي بقا
مريم: حاضر هنصلي ولا اي
امام: استغفر الله
مريم: شوفت يا ابيه بخليك تاخد حسنات ازي
امام: دي الحاجه العدله اللي بتعمليها
وقامو صلو وامام كان إمامهم وخلصو صلي
مريم: ابيه يا سكره
تسنيم جزت ع سنانها
امام لاحظها :احم خير
مريم:ممكن تتكلم عن فضل الصدقه
تسنيم بصت ليه:اه يا إمام ياريت
امام بص ليهم بحب:حاضر بس يلا كل واحده زي الشطوره كدا تقول الاذكار وتقراء صفحتين من القران
مريم:حاضر بس ممكن تقول لينا اذكار وصانا الرسول صلي الله عليه وسلم بيها
اميرة وتسنيم:ياريت يا إمام
امام:حاضر ياحبايبي
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (مَن سَبَّحَ اللَّهَ في دُبُرِ كُلِّ صَلاةٍ ثَلاثًا وثَلاثِينَ، وحَمِدَ اللَّهَ ثَلاثًا وثَلاثِينَ، وكَبَّرَ اللَّهَ ثَلاثًا وثَلاثِينَ، فَتْلِكَ تِسْعَةٌ وتِسْعُونَ، وقالَ: تَمامَ المِئَةِ: لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وحْدَهُ لا شَرِيكَ له، له المُلْكُ وله الحَمْدُ وهو علَى كُلِّ شيءٍ قَدِيرٌ غُفِرَتْ خَطاياهُ وإنْ كانَتْ مِثْلَ زَبَدِ البَحْرِ).
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (مَن قالَ: لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ له، له المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ وَهو علَى كُلِّ شيءٍ قَدِيرٌ، عَشْرَ مِرَارٍ كانَ كَمَن أَعْتَقَ أَرْبَعَةَ أَنْفُسٍ مِن وَلَدِ إسْمَاعِيلَ).
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أَلَا أُخْبِرُكَ بأَحَبِّ الكَلَامِ إلى اللهِ؟ قُلتُ: يا رَسُولَ اللهِ، أَخْبِرْنِي بأَحَبِّ الكَلَامِ إلى اللهِ، فَقالَ: إنَّ أَحَبَّ الكَلَامِ إلى اللهِ: سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ)
امام مسك ايد تسنيم وك العاده سبح ع ايديها وسط خجل تسنيم
مريم بصت ليهم واتمنت ان ربنا يرزقها واحد زي إمام ف طيبته وحنيته وإيمانه ودعت ربنا يحفظهم ويحميهم لبعض
اميرة لاحظت اختها فقربت منها:هيجي
مريم بستغراب:هو مين
اميرة:اللي يسعدك ويخـ.ـطـ.ـف قلبك
🌸سبحان الله وبحمده🌸
مريم بتغير الموضوع:يباشا محدش يقدر يخـ.ـطـ.ـفني اخوك جـ.ـا.مد بردو
اميرة:متغيريش الموضوع يا مريم
مريم:انت عايزه توصلي لاي يااميرة
اميرة:وافقي ع العرسان يحببتي نفسي افرح بيكي
مريم:لما ربنا يريد وبعدين انتي هتفرحي بيا قريب
اميرة:اي في حد
مريم:لا سبت
اميرة خبتطها:انطقي يا بت
مريم:التخرج يا اميرة
ايدك تقيله اوي
اميرة:فكرت
🌸الله اكبر 🌸
مريم:متفكريش التفكير بيتعب الدmاغ
اميرة:انا غلطانه انتي مينفعش الكلام معاكي
مريم:عشان انا قمر والقمر محدش بيكلمه غير عشان يمدح فيه
اميرة بغـ.ـيظ:انا غلطانه واستاهل الضـ.ـر.ب
مريم:اقراي اخلصي
اميرة بصت ف المصحف وكذالك الامر مريم
خلصو وإمام بدا يتكلم معاهم
امام:بصو يا حبايبي مش كلنا نفس المستوي ف المعيشه او التفكير
وربنا طبعا ليه حكمه ف كدا اولا عشان نساعد بعض ونكون ايد واحدها والغني يدي الفقير اما بالنسبه لتفكير عشان العالم ينصح الجاهل ويكسب فيه ثواب
نيجي بقا ل الصدقه ونعرفه تعريف الشرع
(تعرّف الصدقة لغة بأنها المال أو الطعام أو اللباس وغيره الذي يُعطى إلى الفقير ونحوه تقرّبا إلى الله تعالى، أما اصطلاحا فهي إخراج المال في سبيل الله -تعالى- تقربا إليه، والعطية التي يُبتغى بها الأجر والثواب من الله عز وجل، وللصدقة نوعين؛ فالأول هو الصدقات المالية؛ كالطعام، واللباس، وتسديد الفواتير عن المحتاجين، وبناء المساجد والمنشآت المفيدة للمجتمع، والثاني هو الصدقات المعنوية؛ كالتسبيح، والتهليل، والتكبير، والأمر بالمعروف، والنهي عن المنكر، وهذا من فضل الله -تعالى- على عباده بأن جعلها متاحة للناس، فيستطيعها كل أحد منه
دا غير ان رسول الله امرنا بيها
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إنَّما الدُّنيا لأربعةِ نفرٍ عبدٍ رزقَهُ اللَّهُ مالًا وعلمًا فَهوَ يتَّقي ربَّهُ فيهِ ويصلُ فيهِ رحمَهُ ويعلمُ للَّهِ فيهِ حقًّا فَهذا بأفضلِ المنازلِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (والصدقة تطفيء الخطيئة، كما يطفئ الماء النار).__ قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- في حديث السبعة الذين يظلهم الله في ظله يوم القيامة: (ورَجُلٌ تَصَدَّقَ بصَدَقَةٍ فأخْفاها حتَّى لا تَعْلَمَ يَمِينُهُ ما تُنْفِقُ شِمالُهُ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (دَاوُوا مَرضاكُمْ بِالصَّدقةِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إنْ أردتَ أنْ يَلينَ قلبُكَ، فأطعِمْ المسكينَ، وامسحْ رأسَ اليتيمِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (ما مِنكُم مِن أحَدٍ إلَّا سَيُكَلِّمُهُ اللَّهُ، ليسَ بيْنَهُ وبيْنَهُ تُرْجُمانٌ، فَيَنْظُرُ أيْمَنَ منه فلا يَرَى إلَّا ما قَدَّمَ، ويَنْظُرُ أشْأَمَ منه فلا يَرَى إلَّا ما قَدَّمَ، ويَنْظُرُ بيْنَ يَدَيْهِ فلا يَرَى إلَّا النَّارَ تِلْقاءَ وجْهِهِ، فاتَّقُوا النَّارَ ولو بشِقِّ تَمْرَةٍ)
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (ما مِن يَومٍ يُصْبِحُ العِبادُ فِيهِ، إلَّا مَلَكانِ يَنْزِلانِ، فيَقولُ أحَدُهُما: اللَّهُمَّ أعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا، ويقولُ الآخَرُ: اللَّهُمَّ أعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (مَن تَصدَّقَ بعَدْلِ تمرةٍ مِن كسْبٍ طيِّبٍ، ولا يَصعَدُ إلى اللهِ إلَّا طيِّبٌ؛ فإنَّ اللهَ يَقبَلُها بيَمِينه، ثمَّ يُربِّيها لِصاحِبِها، كما يُربِّي أحدُكم فَلُوَّه، حتى تَكونَ مثلَ الجبلِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (الرَّجلُ في ظلِّ صدقتِه حتَّى يُقضَى بين النَّاسِ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (قالَ اللَّهُ: أنْفِقْ يا ابْنَ آدَمَ أُنْفِقْ عَلَيْكَ).__ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (ما نقصت صدقة من مال).
تسنيم:ممكن تقولي ايات من القران ع الصدقه
امام:اكيد طبعا
قال تعالى: (مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ).__ قال تعالى: (الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُوا مَنًّا وَلَا أَذًى ۙ لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ).__ قال تعالى: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ).__ قال تعالى: (مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً).
مريم: ابيه ممكن تقول ليا فضل الصدقه
🌸سبحان الله وبحمده🌸
امام: اكيد طبعا
فضائل وفوائد الصدقة__ فضائل الصدقة كتيره جدا، وكلها تعود بالخير والأجر العظيم على صاحبها، ومن الفضائل دي:__ محو الذنوب والمعاصي._ الوقاية من نار جهنم._ دواء للأمراض البدنية والقلبية._ دفع المصائب والابتلاءات._ دعاء الملائكة للمتصدق._ البركة في الأموال._ طمأنية القلب، وانشراح الصدر._ تطهير المال من ما يصيبه من اللغو، والكذب، والحلف، والغفلة._ مضاعفة الأجر والثواب والحسنات.
اميرة: اول مره البت دي تقول حاجه صح يعني لو مكنتش سالت مكناش عرفنا
مريم: هو كدا الجـ.ـا.مد مبيحكيش ع جمدانه
تسنيم ضحكت عليها وامام غـ.ـصـ.ـب عنه ضحك عليها
تسنيم قربت من إمام وهمست ف ودنه: امام
امام: نعم يا حبيبي
🌸لا اله الا الله 🌸
تسنيم بحب: انا عايزه اتصدق ليا وليك
امام بص ليها بحب: ياروحي انت حاضر عيوني حاجه تاني
تسنيم: تسلملي
مريم: انا هقوم انام عشان معرفتش انام طول الليل
اميره بصت ليها بصدmه: نـــــــــعـم
هيا مين دي اللي معرفتش تنام دانتي زي م يكون كنتي ف غيبوبه
امام بص ليهم وضحك: طب يلا كل واحده تسحب كدا بالذوق عشان انام ليا ساعه ولا حاجه قبل م اروح الشركه
تسنيم بصت ليه: هتروح لي
اميرة شـ.ـدت مريم وطلعت
امام: اي اللي هروح ليا يا حبيبي دا شغلي
تسنيم: بس وسكتت
امام بص ليها بحب: بس اي متسكتش اتكلمي
تسنيم: هتروح وهيا هناك
إمام: لا هيا مش هناك
تسنيم: ازاي
امام: مراد نقلها شركه تانيه
تسنيم بحـ.ـز.ن: طيب ربنا معاك
امام: متخافيش كدا يا تسنيم ومش عايزك تزعلي
تسنيم ابتسمت شبه ابتسامه: حاضر
امام قرب منها وباس راسها: حضرلك الخير يا نور عيني
تسنيم: هقوم احضر الفطار انا
امام: اجي اساعدك
تسنيم: لا ياحبيبي نام انت شويه زمانك تعبان
تسنيم قامت وحضرت الفطار بس وهيا خايفه وكل شويه تجي ليها فكره شكل
عم محمد واحمد ايجو البيت
مريم راحت لتسنيم المطبخ
واحمد دخل لمـ.ـر.اته
احمد: اميره حبيبتي اني كويسه
اميره: ايوا يا حبيبي متقلقش
احمد قرب منها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه:
وابني
اميرة: الحمدلله بس كان مشتاق لباباه اوي
احمد: وباباه كمان كان مشتاق ليه
اميرة: مش مصدقه انك كنت بعيد عني
احمد: ف بيت واحد بس اكن بينا بلاد متقلقيش يا حبيبتي انا كلمت شكره شحن وهتجيب العفش النهارده كلها كام ساعه ونكون ف بيتنا
اميرة: يجيو بالسلامه يا حبيبي انت اخبـ.ـارك اي واخبـ.ـار المصنع ماشي
احمد: انا الحمدلله بخير طول مانتي بخير وجمبي بالنسبه للمصنع ف الحمدلله ماشي كويس جدا وكلها كام شهر وهنفتح فرع لينا ف القاهره
اميره: اللهم بـ.ـارك يا حبيبي ربما يزيدكم
احمد:امين
مريم خبطت ع الباب
انتو يا عالم يلي جوا
احمد:اختك دي عايزه حد يلف بوقها
ببلستر
اميره غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت وبعدت عنه:تعالي يا حبيبتي
مريم:ابيه احمد قوم عشان تاكل مع ابيه امام وبابا
احمد:حاضر
سابهم وقام
تسنيم خلصت وراحت تصحي إمام
بصت ليه وغـ.ـصـ.ـب عنها عيطت
بقا هيا كانت عايزه تشراكني فيك
انا مقدرش اتخيل يومي وانت مش فيه مقدرش اتخيل مين اللي يصحيني ومين اللي يعرفني ف ديني ومين اللي يخدني ف حـ.ـضـ.ـنه
ومين اللي يديني القوه بعد ربنا
سماحني يا إمام بص الموضوع صعب قوي وكل م افتكر الموقف مقدرش امسك نفسي
قربت منه بهدوء ورمت نفسها ف حـ.ـضـ.ـنه
🌸الله اكبر🌸
امام حس ان في حاجه تقيله ع صدره بيقوم لقها تسنيم
اخدها ف حـ.ـضـ.ـنه وطبطب عليها
:عارف ان الموضوع صعب بس طول م احنا بنستسلم لشطانا وبنبص للماضي عمرنا مهنتقدm يا تسنيم
اقسم بالله الموضوع م صعب عليكي انتي بس دا اصعب ليا
انا اللي بتألم الضعف بتالم لما بشوفك بتبكي وانا السبب وبتالم لما بفتكر المنظر وبقرف من نفسي اوي
تسنيم قامت براحه من حـ.ـضـ.ـنه: انت ملكش ذنب
امام: ولا انتي ليكي ذنب يبقي لي نعـ.ـا.قب نفسنا ع خطاء مرتكبنهوش
تسنيم: عندك حق انا معنتش هفكر ف الموضوع وهحاول انساه
امام: حبيبي الشطور برافوا عليكي
تسنيم ابتسمت
امام: عامله فطار اي انا جعان
تسنيم بصت ايه وضحكت: قوم اتوضي وصلي الضحي وتعالي وانت تعرف
امام:حاضر
محمد نادي ع تسنيم
تسنيم:طيب قوم وانا هروح اشوف بابا
تسنيم:نعم يابابا
محمد:تعالي يا حبيبتي اقعدي عايزك
تسنيم قعدت :اتفضل يا بابا
محمد:بصي يا حبيبتي انا عرفت بالي حصل بس مرضتش ادخل دي مشاكلكم وانتو الي تحلوها والحمدلله عيالي طلعت شاطره
بس انا عشان ابوكي ف واجب عليا نصيحتك
تسنيم بصت ليه بحب:اتفضل يا حبيبي
محمد:بصي يا تسنيم تبقي غلطانه لو هتفكري ان حياتك هتبقي وردي ف وردي لا يحبيبتي في ايام شـ.ـداد بتيجي ع كل بيت والست الشاطره هيا اللي تقف ف ضهر جوزها وتقول ليه انا ايدي ف ايدك وومهما حصل انا معاك وف ضهرك وعشان تقدري تبني بيتك صح وتحافظي عليه
ثقي ف جوزك وافهميه ولو حصل وغلط ف حقك عتبيه وقولي ليه ان دا بيزعلي اوعي تكتمي جواكي لا عـ.ـر.فيه وخليكي انتي الصدر الحنين لجوزك خليه يلاقي فيك حنان الام واحتواء الاخ ومشاركه الاخت
بمعني اصح اغنيه عن اللي حواليه
🌸استغفر الله🌸
تسنيم بصت لمحمد وهيا عنيها كلها دmـ.ـو.ع لي يا بابا مكنتش كدا ليه مقربتش مني كدا ونصحتني وصحبتني لي م ختنيش ف حـ.ـضـ.ـنك
وطبطت عليا زي اي اب بس الحمدلله يا بابا انا مش محتاجه ليك عندي بابا محمد وامام بدنيا وما فيها تسنيم قامت وحـ.ـضـ.ـنت محمد
شكرا اوي يا بابا محمد شكرا بجد علي انك دايما جمبي وسندي وسكرا ع اجمل هديه هديتها ليا وهيا إمام بجد يا بابا انت مصدر السعاده الاساسي ف حياتي
محمد طبطب عليها:العفو يا نن عين ابوكي دا وجبي يا بت انتي بـ.ـنتي قبل متكوني بـ.ـنت رشـ.ـدي
يلا روحي جهزي الفطار انا جوعت
تسنيم غـ.ـصـ.ـب عنها ضحكت:لا دي جينات ورسيه ف العيله بقا
محمد:بتقول اي يا بت
تسنيم ضخكت مبقولش حاجه
امام خلص صلي وخارج من الاوضه شاف احمد قاعد ع السفر ابتسم زحب يرخم عليه
امام:بتعمل اي يا احمد
احمد:باكل
امام:طب بالنسبه للناس اللي المفروض تاكل معاك اي بح
احمد: يعم انت عيله نكد انا مالي انا واحد جعان وعايز ياكل عمال ادور عليكم مش لاءيكم اعمل اي يعني
امام: اخنا عيله نكد يا احمد ماشي
اروح اخلي اميره تصبح عليك واعرفك مين هما النكد
احمد قام بسرعه من ع السفر:لا احيات عيالك يا جدع بهزر انا اللي نكد
سيب اميره اصلا الدكتوره قالت ليا انا هطلع عيني اليوكين الجاين بهرمونات الحمل
امام ضحك عليه:ايوا كدا
اتاخر بقا خلينا ناكل
احمد بغـ.ـيظ: اتفضل
امام بستفزاز:يزيد فضلك يا ضنايا
احمد بص ليه وسكت
امام:العفش هيجي امته
احمد:باذن الله كلها كام ساعه
امام:تمام
احمد:طب استاذن انا بقا
امام:رايح فين
احمد:هؤوح اشقر ع المصنع واجي عشان اباشر العمال
امام:طيب ربنا يعينك ويقويك
احمد مشي وامام دخل غير ولسه هيطلع تسنيم مسكت فيه
وبصت ع قميصه
امام بص ليها بشئ من الحـ.ـز.ن:احنا قولنا اي
تسنيم بصت ليه:حاضر تروح وتيجي بالسلامه
امام:الله يسلمك يا حبيبي
تسنيم:ف رعايه الله وحفظه لا اله الا الله
🌸استغفرالله🌸
امام:محمد رسول الله
تسنيم دخلت وامام راح الشركه
امام اول م دخل الشركه ومشي فيها بص ع مكتب سها لقاه فاضي
ابتسم بحـ.ـز.ن ربنا يهديكي يا سها
دخل مكتبه بس اتفاجأ ان المكتب فاضي
راح عند مراد
امام:السلام عليكم
مراد:عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
امام:هو انا مكتبي فاضي ليه
مراد: نقلتك مكتب تاني
امام:لي
مراد بعمليه:امام انت من اكفئ المهندسين هنا واهما حاجه للمهندس خياله والابداع وانت لو كنت فضلت ف المكتب دا مكنتش هتتقدm بالعكس كان هيبقي عندك صراع مع نفسك ف انا حبيت افور عليك الصراع وتقدر تقول نبدا بدايه جديده
امام بص ليه بامتنان:انا مش عارف اشكر حضرتك ازاي انا فعلا كنت جاي وشايل هما القعده فيه اوي
مراد:سبق وقلت مفيش شكر بين الاخوات يا هندسه
امام حب يهزر: هو مش المفروض ف موقف ظي دا تبتسم هو انت حد
معقدك ف الابتسامه
مراد غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم:لا محدش معقدني ولا حاجه مل م في الامر اني اتعودت ع كدا
امام:باذن الله هتتعود عليها من اخوك
مراد:ماشي يعم يلا بقا على شغلك دا فا يلا حاول تخلصه النهارده عشان مهم
امام:حاضر
🌸اللهم صلِّ علي سيدنا محمد🌸
احمد رجع ومان معاه الناس
احمد:اميره
نعم
اعملي دور شاي
اميره:حاضر يا حبيبي
اميره بتعمل الشاي
تسنيم:هو العفش جه
اميره:ايوا احمد لسه جاي
تسنيم:ربنا معاكم
مريم دخلت:بتعملوا اي من غيري
اميرة:بت انتي انا مش طايقه نفسي
مريم:هو انا جيت جمبك اي الناس دي
اميره:انتي كائن الغتاته والرخامه لدي الجميع
مريم: مش لازم الناس كلها تحبني لان مش الناس كلها عندها ذوق
اميره:صبرني يا رب
مريم:بس يا حبيبتي متدعيش ع نفسك
تسنيم بتكتم ضحكتها بالعافيه:مريم
بس بقا اختك تعبانه
مريم:خلاص تنزل المرادي
اميره:نفسي اشوف اللي امه داعيه عليه اللي هيتجوزك يا فاقعه مرارتي
مريم:قمر باذن الله زي مـ.ـر.اته
اميره:اها قولتي ليا من اول يوم وهتشرفينا
مريم:مقدرش استغني عنكم يا روحي
تسنيم:بس بقا انتي وهيا اوعي يا اميره وهعمل انا الشاي وانت شوفي حاجه اعمليها ومتتحركيش كتير عشان رجلك
اميره:هيا دي حاجه بتعوق فيها مكـ.ـسوره وبتتحرك بردو
مريم:محسوده
تسنيم ضحكت عليهم:طب يا مريم اقعدي يا حبيبتي عشان رجلك
مريم:حاضر يا جميل انت تؤمر
انا رايحه الاوضه
اميره:مشكله
تسنيم:والله عسل اوي ودmها خفيف واحلي حاجه انها مش شايله لدنيا هم
اميره:فعلا
تسنيم خلصت الشاي
اميره رني ع جوزك يجي يا خد الشاي
حاضر
تسنيم طلعت من المطبخ وراحت
تكلم إمام
امام ف المكتب منـ.ـد.مج ف شغله بس للاسف قاطع انـ.ـد.ماجه صوت الموبيل
امام ابتسم لما شاف الاسم
(وصيه رسول الله)
امام:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تسنيم:وعليكم السلام انت فين
امام:خير ان شاء الله ف المكتب لي
تسنيم:عفش اميره جه واستاذ احمد فوق لوحده
امام:حاضر يا حبيبي نص ساعه باذن الاه واكون عندكم مش محتاجه حاجه اجبهالك معايا
تسنيم: عايزك تكون بخير يلا تيجي بالسلامه
امام:ماشي يا حبيبي سلام
🌸سبحان الله وبحمده🌸
امام قفل مع تسنيم وراح لمراد
مراد:اتفضل
امام: بعد اذنك يا فنـ.ـد.م ممكن اروح بدر النهارده
مراد:لي خير
امام:اصل احمد هينقل ف الشقه اللي فوقيني وكنت عايز اقف معاه عشان ميكنش لوحده
احمد مين
امام :جوز اختي
مراد:تمام اتفضل يا امام ربنا يقويكم
امام روح وراح لاحمد
امام:دا احنا هنتاكل علقه النهارده انما اي عسل
احمد:ومن سمعك يلا ربك يهونها
امام:هنبدا منين
احمد:بـ اوضه النوم وبعدين المطبخ
امام:تمام
احمد:احنا محتاجبن سلم عشان النجف
امام:لازم يعني انت التاني
احمد: دا كانت اميرة تضردني انا وانت وبعدين بالمره
امام:حاضر هروح اجيبه
امام نزل وخبط
مريم: مين
انا يا مريم امام
مريم:ابيه انت مش لسه طالع اي خلصتو بالسرعه دي
امام:اوعي يا مريم من وشي
مريم:حاضر يا ابيه يا سكره انت تؤمر
امام:تسنيم فين
مريم:ف المطبخ بتحهز الغدا
اميرة:امام هو في حد فوق
امام:لا انا واحمد بس
اميره:انا طالعه يا مريم
مريم: ماشي
امام: انا هسال تسنيم السلم فين
تسنيم ي تسنيم
امام استغرب لانه بينادي وهيا مش بترد
دخل المطبخ وقرب منها
تسنيم
شافها وهيا واقفه ومبسوطه
قرب منها ولمس كتفها
تسنيم اتخضت وخافت
امام:اهدي دا انا بنادي عليكي مش بتردي لي
تسنيم: كنت حاطه الهاند فري
امام: بتسمعي اي
تسنيم بصت ليه: بسمعك
بتسمعيني؟
تسنيم بصت ليه بحب: اصل انا بسجل ليك وانت بتقراء ليا قران عشان احفظ وبقعد اسمها طول اليوم وكمان بعمل الفون وضع طيران عشان محدش يزعجني
امام بص ليها بحب:يسلملي القمر الشطور ربنا يحفظك يا حبيبي قولي ليا بقا فين السلم
تسنيم:سلم لي
امام:عشان نعلق النجف
تسنيم بص هتلاقيه........
امام:ماشي يا حبيبي يلا جهزي الاكل بسرعه عشان انا واقع من الجوع
تسنيم:حاضر ياحبيبي
امام طلع لاحمد
احمد: تمام اوي كدا
اميره:هانت اهي خلصنا الاوضه عقبال الباقي
امام:هنخلصهم باذن الله
احمد: امام احنا محتاجين مفك
امام: لا مش قادر ومش نازل
اميرة: ولا انا
احمد: اندال ، طب رن علي مراتك يا امام تجيبه
امام بيدور ع تلفونه مش لقيه
مش معايا ممكن اكون نسيته تحت
اميرة : خلاص رن علي مريم
🌸استغفر الله 🌸
عند مريم الباب بيخبط
مريم ياني ياما تسنيم تقعد ف المطبخ وانا ابقي البواب
مريم بصوت عالي: ايوا يا ابيه جايه خاليك كدا نازل طالع والله يا جماعه مسكوره والله مكـ.ـسوره الله يسامحك يا ابن المضيقه يالي خبطني
مريم وهيا ماشيه تلفونها رن
ايوا يا ابيه هوانت اللي بتخبط والا ابيه امام
احمد: انا وابيه امام هنا مفيش حد نزل بقولك ابعتي مرات اخوكي بالمفك اصل كلنا جبنا اخرنا وقطعنا النفس
مريم: حاضر
امال مين اللي بيخبط
مريم: مين اللي بيخبط
مراد بغـ.ـيظ: ابن المضيقه
اه يا شبر ونص
↚مرادبغـ.ـيظ: ابن المدايقه اللي خبطك ياشبر ونص
مريم واقفه مصدومه: هاااااااار اسوح دا هو اعمل اي
مريم بصوت مهزوز: مين اللي بيخبط
مراد: مراد الدmنهوري
مريم بصوت وا.طـ.ـي: حصلنا الرعـ.ـب
نعم عايز اي
مراد: كان في حد قالي ان قليل الذوق بس طلع هو اللي قليل الذوق ومفكر الناس كلها زيه
مريم: متكلم عدل يا جدع انتا
مراد:اتكلم عدل؟
انتي يا بـ.ـنتي ربنا مقصر ف طولك وعوضه ف لسانك اي البت دي احمدي ربك انك بـ.ـنت
مريم:ولا تقدر تعمل حاجه ما علينا
عايز اي
مراد بنفاذ صبر: عايز اخوكي
مريم: اخويا فوق
مراد: مـ.ـا.ت
مريم : بعد الشر يا بني ادام ف الشقه اللي فوقينا
مراد: تمام ولسه هيمشي
مريم: استنا
مراد: نعم
مريم: هجيابلك حاجه تديها لابيه احمد
مراد فضل واقف مستنيها
مريم فتحت الباب: اتفضل
مراد: اي دا
مريم بـ برود: مفك اديه لا بيه احمد
بعد اذنك
وقفلت الباب
مراد واقف متغاظ: على اخر الزمن واحده تقفل الباب ف وشي وتقول خد المفك اديه لابيه وبتامرني كمان
الصبر من عندك يارب
. 🌸استغفر الله 🌸
مراد طلع وخبط امام اللي فتح
امام: اتاخرتي كدا ليه يا تسنيم
وبعد كدا اتفاجأ بمراد
اي دا حضرتك بتعمل اي هنا
مراد: كنت جاي اجبلك الموبيل بتاعك نسيتوه ف المكتب
امام: تعبتك معايا اتفضل
مراد: انت بتعمل اي وعايز مفك ليه
امام بتسغراب: وانت عرفت منين اني عايز مفك
مراد بص ليه واداه المفك: اختك جابته ليا وقفلت الباب ف وشي
امام ابتسم: معلش مريم تحسها غريبه شويه ب طيبه والله
مراد: غريبه شويه قول هربانه من مستشفي العباسيه
امام: متنساش انها اختي تعالي ادخل دانت هتتسحل معانا النهارده ادخل يجدع
مراد بص ليه:اتسحل لي
امام:هو انت مفكر اي الصحبيه بلاش يلا عشان تساعد احمد اخوك ف فرش العفش
مراد بص ليه بصدmه:عفش؟
امام عايز مراد يكون واحد من العيله ويسيبه بقا من التعقيد اللي هوا فيها ان هوا يامر يطاع وان هوا مراد الدmنهوري:ايوا يلا يا عم مراد اخلع الجكت بتاع البدله وشمر ايدك
وتعالي نشوف العضلات دي هتقدر ع الشيل والحط ولا اي
مراد ابتسم ليه:يلا يعم
مراد من جواه فرح اوي انو هيقعد مع حد وفرح انو حس ان بقا ليه عيله وصحاب ولاجمل ان هو هيشتغل معاهم
امام:ايوا كدا ابتسم
مراد دخل معاهم
امام اخد اميره على جمب
إمام: اميره تعالي ثواني
اميرة: طالعه من غير متقول بس كنت مستنيه تفضو الطريق
امام:شطوره يلا انزلي
امام اخد مراد عرفه على احمد
احمدتعالي
احمد:نعم يا امام
امام:تعالي ام اعرفك على مراد صاحبنا الجديد
احمد:اهلا يا استاذ مراد
مراد:اهلا بيك يا احمد وبلا استاذ انا مراد
امام:دا احمد صاحبي من ايام المدرسه وتقدر تقول اخويا التاني
ودا يا احمد مستر مراد وصاحبي واخويا زيك بالظبط
احمد ابتسم:اهلا نورتنا
مراد:دا نوركم ها هعنمل اي بقا امام بيتحاداني وانا بصراحه بعشق التحدي
احمد:تعمل اي حضرتك تقعد واحنا نعمل كل حاجه
امام:يعم بقولك صاحبي واخويا تقولي يقعد يلا يصاحبي قدامي ع المطبخ عشان نركبه
احمد بص لامام:مينفعش كدا يبني
امام:ملكش فيه
مراد ابتدا يتعود عليهم:اي احنا هنبداها كلام مينفعش كدا يلا يعم.منك ليه
امام ضحك:ايوا كدا يلا شيل قبالي
احمد بص لامام واتكلم ف سره هتفضل كد يصاحبي طول عمرك بتدور ع راحه اللي حواليك وسعادتهم
🌸صلي علي رسول الله🌸
امام:مراد احكم بيني وبين احمد وشوف مين فينا الاحسن ف تلاوه القرآن
احمد بص ل امام:يبني انت هتجيب صوتك لصوتي يلا يبابا من هنا ان اللي اكسب طبعا
امام:انت صوتك عالي انما صوتي يلمس القلب انا اللي اكسب
مراد:بس انت وهو انا اللي هحكم
امام:هتقراء من سوره اي يااحمد
احمد:سورة يوسف انت عارف اني بحبها اوي
مراد:وانت يا امام هتقراء من سوره اي
احمد سبق امام:البقره امام بيعشق سوره البقره عنده استعداد يقراءها طول النهار والليل
مراد بص لامام:أنا بحب سورة البقره جدا ، بس دايما كنت بسأل نفسي سؤالين وماكنتش عارف إجابتهم
أول سؤال هى ليه سورة البقرة اسمها كده؟
ثانى سؤال هو ايه علاقة مواضيع سورة البقرة ببعضها ، يعنى ربنا سبحانه بيتكلم فيها عن مواضيع كتير أوى ، ايه علاقة المواضيع دى كلها ببعضها ؟
امام ابتسم وبداء يشرح بصدر رحب: سورة البقرة من أكثر السور القرآنية اللى المستشرقين خدوا عليها مطاعن ، كانوا بيقولوا سورة 286 آية 49 صفحة ، انت مش عارف انت طالع منين وداخل فين ،
كل شوية الموضوع يتغير .
بل لدرجة إن بعض كبـ.ـار علماء التفسير قال سورة البقرة لايوجد ترابط بين آياتها ، فهى سورة كلها أحكام .
وظهر فريق آخر من العلماء ردوا على المستشرقين إن مافيش كلمة فى القرآن مالهاش حكمة ،
بل كل كلمة ليها حكمة وترابط مع غيرها لإن ده كلام ربنا سبحانه .
اجابة السؤال الأول وهو سبب التسمية ، واحد من بني إسرائيل قــ,تــل واحد تاني ومكانوش عارفين مين اللي قــ,تــله ، راحوا لسيدنا موسى -بصفته النبي- وسألوه مين اللي قــ,تــل ، باعتبـ.ـار انه أكيد متصل بالله ..
ف ربنا رد على سيدنا موسى بأمر ذبح البقرة الصفراء عشان كده هما ردوا بعدها "أتتخذنا هزوا"
يعني احنا بنقولك مين اللي قــ,تــل الراجـ.ـل تقولنا اذبحوا بقرة !
وقعدوا يماطلوا كعادة بني إسرائيل ، بعد ما ذبحوا البقرة، ربنا امرهم يضـ.ـر.بوا الشخص المقـ.ـتـ.ـو.ل بعظم البقرة الصفراء المذبوحة، ولما عملوا كده الشخص قام بعد مـ.ـو.ت وقال مين اللي قــ,تــله.
"فقلنا اضـ.ـر.بوه ببعضها كذلك ييحي الله المـ.ـو.تى ويريكم اياته ..".
القصه كلها عن معجزه تبين قدرة الله تعالي وانه لا يستحيل عليه شئ .
إجابة السؤال الثانى:
باختصار هنحاول نربط الآيات ببعضها فى إيجاز .
سورة البقرة جزءين ،
الجزء الأول عبـ.ـارة عن 3 قصص ل 3 خلفاء فى الأرض .
الخليفة الأول هو سيدنا آدm
"إنى جاعل فى الأرض خليفة" .
ربنا كلفه تكليف وكانت النتيجة إنه عصى ثم أطاع و جاب 50% فى التكليف "وعصى آدm ربه فغوى "
الخليفة التانى بنى اسرائيل
"ولقد اخترناهم على علم على العالمين".
ربنا كلفهم تكليف ، كانت النتيجة 0% مسابوش معصية فى حق الله إلا فعلوها .
الخليفة الثالث إبراهيم عليه السلام "إنى جاعلك للناس إماما"
كانت النتيجة 100% وأطاع تمام الطاعة .
الجزء التانى من سورة البقره كله أحكام :،
احكام الصيام والقصاص والأسرة وتحريم الربا وأحكام الدين والإنفاق .
ربنا قبل مايقول لنا الأحكام ، بيقول لنا انتو هتبقوا مين فى التلاته ،
هتبقوا زي آدm (تطيعوا وتعصوا) ،
ولا زي بنى اسرائيل "قالوا سمعنا وعصينا"
ولا زى ابراهيم تطيعوا تمام الطاعة .
علشان كده الجزء الأول كان فيه قصة الثلاث خلفاء وبعد كده الجزء الثانى الأحكام والتشريعات
وفي الآخر قوله تعالي "لله مافى السموات ومافى الأرض وإن تبدوا مافى أنفسكم أو تخفوه يحاسبكم به الله ".
لما نزلت الآية راح الصحابة للنبى صل الله عليه وسلم وبكوا وقالوا يارسول الله أمرنا بالصلاة والصيام والزكاة فصبرنا وامتثلنا لأننا كلفنا بما نطيق ولكن هذا تكليف بما لانطيق ،
فقال النبى صل الله عليه وسلم لاتكونوا كبنى اسرائيل مع موسى قالوا سمعنا وعصينا ولكن قولوا سمعنا وأطعنا ، ف لما قالوها وأكثروا منها مدحهم الله بقوله تعالى "آمن الرسول بما أنزل إليه من ربه والمؤمنون " ، "وقالوا سمعنا وأطعنا غفرانك ربنا وإليك المصير ".
ونزل التخفيف من الله عنهم بقوله "لا يكلف الله نفسا إلا وسعها لها ماكسبت وعليها مااكتسبت" .
والختام بدعاء الصحابة لله بقولهم
"ربنا لاتؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا " يعنى بلاش تعاملنا يارب زي آدm لو عملنا زيه ف نسينا التكليف او أخطأنا ف تطردنا من جنتك .
"ربنا ولاتحمل علينا إصرا كما حملته على الذين من قبلنا" متعاملناش يارب زي بنى اسرائيل ، الإصر هو الشىء الثقيل على النفس لإن ربنا قالهم
(فتوبوا إلى بـ.ـارئكم فاقــ,تــلوا أنفسكم) .
"واعف عنا واغفر لنا وارحمنا أنت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين ".
مراد بص لامام وابتسم:بجد يا إمام ربنا يحفظك ويحميك بجد ابهرتني
امام: امين يا حبيب اخوك
ابدا يا احمد اقراء واحنا بنشتغل عشان الشغل يهون
احمد بداء تلاوة ومراد مستمتع جدا مع احمد وامام ونسي نفسه خالص
كل اللي هوا حاسس بيه انو مبسوط وبس
🌸استغفر الله♥استغفر الله🌸
عند تسنيم ومريم واميره
مريم قاعده ساكته وهما مستغربينها
اميرة: مالك يا مريم
مريم: مفيش
تسنيم: امال وشك احمر لي كدا
اميره: في حاجه قولي عملتي اي
مريم: مصيبه
اميره: انا قولت كدا بردو ماهو انتي متقعديش ساكته كدا غير لما تكوني عامله مصيبه
تسنيم: عملتي اي
مريم بص ليهم وبلعت رقها: احم..
من غير عصبيه
اميره: انطقي عملتي
مريم : دا انا لسه بقول من غير عصبيه تقومي تنطي كدا طب مش قايل
تسنيم: لا يحببتي اتكلمي في اي
تعبانه ولا حاجه قولي عملتي اي عشان نقدر نساعدك
اميرة: انتي هتشليني انت كمان يا تسنيم
مريم: عليا الطلابات ياسيمو انتي عسليه وهتكلم عشانك انتي يا قمر
يابختك يا ابيه
اميرة: اوعي يا تسنيم سبيني عليها
مريم: اه ياني يا مسكينه ياني هو انا عشان وليا ومكـ.ـسوره الجناح تعملو فيا كدا ولا عشان انا واحده نسوان بتستقوي عليا اعااااااااااااا
تسنيم فطست علي نفسها من الضحك
اميره: اه يا مرارتي اه انتطقي يابت
مريم اخدت نفس طويل وحكت ليهم اللي حصل
اميرة واقفه اتعصبت للراجـ.ـل سلف
وبتبص جمبها ع تسنيم ملقتهاش
: اي دا هي تسنيم فين ولسه هتكمل كلامها لقت تسنيم قاعده ع الارض
تسنيم بضحك : اه يا بطني الله يسامحك يا مريم مش قادره
اميره: انتي عيله مهزقه اصلا قولت ليكي كذا مره لسانك دا هيودكي ف داهيه
مريم: اصلا انا مش بطيقه يستاهل
تسنيم قامت: لا بقا نتكلم جد شويه
انتي غلطانه سبق وابيه امام كلمك وقالك مينفعش تذكري اخاكي المسلم بما يسوءه صح
مريم: اسفه
تسنيم: يا حبيبتي انا مش بقولك كدا عشان تتاسفي انا بقولك كدا عشان خايفه عليكي وعلي الاسف ميفدش بدال متعلمناش من غلطتنا
مريم: قربي
تسنيم بصت ليها بستغراب: نعم
مريم: قربي مش قادره اقف اتحركت كتير النهارده ورجلي و.جـ.ـعاني
تسنيم قربت منها مريم اخدتها ف حـ.ـضـ.ـنها
مريم: بجد انتي حنينه اوي وطيبه وابيه امام ميستحقش غيرك ومينفعش اصلا واحده غيرك تكون ليه
اميره: فعلا البت دي اول مره تقول حاجه صح ربنا يحميكم ويحفظكم
تسنيم بصت ليهم بحب: ويحفظكم وميحرمنيش منكم ابدا يا احلي اخوات ف الكون
مريم: انا جعانه
اميرة: انتي فصلان
تسنيم ابتسمت: حاضر يا حبيبتي ثواني واجبلك تاكلي انتي لازم تتغذي عشان تقومي لينا بسلامه
اميره: امال مش تتغذي والله انتي طيبه
مريم: حطا نقرك من نقري لي يام حزومبل
اميرة: حزومبل مين يا بت
مريم: ابنك
اميرة: مستفزه وانا مش هرد عليكي
تسنيم: بــــــــــــــس انتي وهيا انا قايمه اعمل اكل عشان امام مكلش ولا بابا
تسنيم خلصت الاكل ورنت على امام يجي ياخد الاكل
🌸استغفر الله🌸
امام:ها يا مراد من احسن انا ولا احمد
مراد قاعد محتار :بصراحه مش عارف
احمد: اكيد انا اللي هكسب هو مش راضي يقولك عشان ميجـ.ـر.حش مشاعرك
مراد:يبني لا بس بجد كل واحد بيتميز بحاجه معينه
يعني مثلا انت صوتك تبـ.ـارك الله قوي حنجرتك قويه وعندك المد جميل جدا بتثير انتباه السامع
اما امام صوته الصوت الهادي اللي يخليك تغيب معاه عن الواقع ويخليك تتمعن ف ايات الله صوت يسحر كدا فاهم انتو الاتنين حلوين
امام:اتبطيت يا احمد لا انا ولا انت
احمد:طب ياخويا تلفونك بيرن
وصيه رسول الله
امام جري ع التلفون:فضيحه لازم تقول الاسم هات
اخده وبعد عنهم
تسنيم:السلام عليكم
امام:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته حشـ.ـتـ.ـيني و
تسنيم ابتسمت:احم الاكل جهز
امام:هو دا الرد علي جوزك لما يقولك حشـ.ـتـ.ـيني و
تسنيم:وانت كمان
امام:وانا كمان اي
تسنيم بصوت وا.طـ.ـي:وحـ.ـشـ.ـتني
امام:لا كدا الموضوع كبير بقا انا نازل ليكي
امام رجع ليهم
امام:انا هنزل اجيب الغداء
احمد:ايوا بالله عليك انا فطست من الجوع والراجـ.ـل دا زمانه مـ.ـيـ.ـت هو كمان بس مكثوف يتكلم
مراد:عادي انا مليش ف الاكل اوي
امام:حظك النهارده في شويه مكرونه بشاميل وكفته صدقني هتبات عندنا كل يوم من حلاوتهم
علي ضامنتي
مراد:يا خـ.ـو.في احسن تيجي انت تزورني انت ف المستشفى وانا بعمل غسيل معده
احمد ضحك عليه:اي دا الهندسه بيقلش زينا اهو اخير ياعم
مراد ابتسم شبه ابتسامه: تعود مش اكتر
امام:طب يا خفيف انت وهو الاكل هيجي ولا هيمد ايده هكهربو
احمد:لا احيات عيالك يا شيخ انا مش قادر انا بطني لزقت ف ضهري من الجوع يا عالم يا مفتريه
امام بص ليه:اصدق صعبت عليا
انا نازل
امام نزل لتسنيم
يا جبروتك يتسنيم
🌸سبحان الله وبحمده🌸
تسنيم لي يا حبيبي
امام قرب منها: الاكل رحته تجنن
وانا مش قادر بصراحه محتار
تسنيم: محتار في اي
امام بص ليها بحب: محتار اخد مين ف حـ.ـضـ.ـني حبيبي اللي وحشني ولا الاكل
تسنيم بصت ف الارض : الاكل يا هندسه صحابك هيمـ.ـو.تو من الجوع
امام: طب بالنسبه لحبيبك مفيش حاجه كدا تعوضه عن تعب اليوم
تسنيم: زي اي
امام قرب منها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه: زي كدا بجد النهارده يوم متعب جدا بس خلاص
تسنيم: خلاص اي
امام: ارتحت لما حـ.ـضـ.ـنت حبيبي
وقلبي اطمن
تسنيم: عملت اي ف الشغل النهارده
امام عرف هيا عايزه تسال ع اي بالظبط: ملقتهاش هناك زي م مراد قال وفي حاجه كمان
تسنيم: حاجه اي
امام: مراد نقلني مكتب تاني عشان
نفسيتي متتعبش من اللي حصل
تسنيم: بجد ربنا يكرمه ويحميه بجد فرحت اوي
امام: عقبال م اشوف الفرحه ف عنيه
تسنيم: لي هو ماله
امام: مراد طول عمره وحيد والحـ.ـز.ن اتملك منه خلاه انعزل عن العالم مراد اشبه بـ روبت متحرك حياته كلها شغل ف شغل عنيه كلها حـ.ـز.ن
تسنيم: صعب عليا اوي امام بالله عليك متسيبوه خاليك جمبه
امام باس راسها وبعده ا عنه براحه: جوزك استحاله يتخلي عن حد حتي لو كان الشخص دا مطلبش المساعده انا اقدmها قبل كان بها مقبلش اسمها عملت اللي عليا
تسنيم بصت ليه بحب: ربنا يبـ.ـارك ليا فيك يا حبيبي وميحرمنيش منك ابدا ولا من طيبة قلبك يلا اتفضل الاكل اهو روح لصحابك عشان زمانهم جاعو
امام: حاضر يا حبيبتي بس انتي اكلتي ولا لاء ومريم واميره اكله
تسنيم: اه يا حبيبي اكلنا
امام طلع بالاكل
🌸سبحان الله 🌸
احمد: يارويحك يا حج هات
امام: اتفضل بلهنا والشفا علي قلبك
قرب يا مراد متعمليش فيها غريب الحق كل حاجه قبل احمد ما ينسف الاكل
مراد قرب وبدا ياكل بس الغريب ان
اول مره يحس بطعم الاكل كل مره بياكل عشان يعيش اول مره ياكل عشان حابب الاكل واحساس اللمه والصحاب والعيله بجد اليوم دا فرق مع مراد اوي من بدايه المـ.ـجـ.ـنو.نه اللي تحت لغايه اخوها اللي قمه ف الاخلاق ونعم الاخ والزوج والصديق
واحمد اللي مبيبطلش ضحك مراد غـ.ـصـ.ـب عنه ابتسم و اول مره ابتسامته تكون من قلبه
امام لاحظ مراد وفرح اوي من جواه ان قدر يدخل السرور ع قلبه ولو بشئ بسيط
احمد: عندك حق يا إمام الاكل اللهم باك تحفه
مراد: فعلا ممتاز ربنا يزيد ويبـ.ـارك
امام: يبني انت وهو مش اي حد اللي عامل الاكل لازم يكون حلو ربنا يبـ.ـارك ليا فيها ويحفظها
احمد: تسنيم
امام بتصحيح : مدام تسنيم يا ابوحميد
مراد: هو انا ممكن اسال سوال
احمد: اي يبني الاحترام اللي انت فيه دا اسال ع طول ارزعها ف وشه كدا خبط لزق احنا مبقناش غراب عن بعض
امام ضحك ع صحابه: هو زيك اخرص يا احمد كمل يا مراد
مراد: هو مين وصيه رسول الله
انا شاكك بس حابب اتاكد عشان اسال السوال اللي بجد
احمد: يبني اخبطها ف وشه كدا
امام بص لاحمد وضحك: مراتي
مراد: وانت ليه مسميها كدا:
عشان حبي ليها يزيد ميقلش
مراد بستغراب: ازي مش فاهم
امام: بمعني اني لو في يوم ضيقتها افتكر ان هيا وصيه ومن مين من احب واحد علي قلبي فاحافظ على الوصيه واكرمها وكل ما افتكر ان هيا وصيه من حبيبي حبي ليها يزيد
فهمت يا صاحبي
مراد بص ليه وابتسم: فهمت ربنا يبـ.ـارك ليكم ويرزقكم الذريه الصالحه يارب
احمد: مش لما يعملو فرح الاول
مراد: انت معلتش فرح
امام: لسه في حجات كتير زي فرش الشقه والفستان والقاعه والحجات دي
مراد: اي الي ناقصك وانا سداد مش احنا اخوات ولا اي
امام: اكيد طبعا اخوات ربنايحفظك ويحميك بس و الحمدلله معايا كل ما في الامر اني كل م اقول همروح نجيب الحاجه تحصل حاجه تعطلنا
مراد: اعتبر انك ف اجازه بكره
وروح هات الفرش بتاع الشقه
احمد: ايوا بالله عليك الواحد عايز يفرح
امام: تمام بس ليا طلب
مراد: اتفضل
امام: تخصم اليوم دا من مرتبي
مراد بص ليه: انت كدا بتعمل فرق بينا
امام: لا والله مبعمل فرق ولاحاجه كل ما في الامر اني مش عايز ليك الاذيه احما اخوات وكل حاجه بس الشغل شغل واجبي اخدو من بيتك مش من شغل واكل عيشك
مراد ابتسم امام كل يوم بيكبر ف نظره عن اليوم اللي قبله: حاضر
استاذن انا بقا
احمد: متخليك قاعد انت قعدتك حلوا والله
مراد: وانت والله يا احمد قعدتك مـ.ـيـ.ـتشبعش منها بس معلش ورايا شويه حجات عايز اخلصها
يلا ف رعايه الله
امام واحمد: في رعايه الله
🌸استغفر الله 🌸
اميره: مريم انتي مستفزه بطلي استفزاز
مريم: دا انا قمر انت بس اللي عصبيه زياده عن اللزوم
اميره: انتي جايبه البرود دا منين يا بت
مريم: مش هقولك عشان متروحيش تجيبي زي يا قلوده
وطلعت ليها لسانها
اميره قامت وضـ.ـر.بتها: عبو استفزازك
مريم بصوت عالي: مغص ف خدودك يا اميرة شكه ف حواجبك اسهال ف منخيرك يا بعيده
مراد كان نازل من ع السلم وسمعها
وغـ.ـصـ.ـب عنه ضحك بس ضحكه من القلب: اوزعه ولسانها طويل ومهفوفه كمان لا كدا كتير ربنا يكون ف عونهم
وقعد يضحك
↚مراد رجع البيت دخل بيته نقدر نقول كهفه بيت مظلم كائب رجع وحس بالوحده تاني بتنهش فيه
انعدام الرغبه ف كل شئ الوحده والانعازل زي ما يكون مرض خب*يث واتمكن منه دخل وقفل باب الشقه
ودخل وقف ف البلكونه
امته بقا هعيش زي الناس تعبت من الوحيده تعبت من اني اعمل الحاجه عشان لازم تتعمل مش عشان انا حبباه النهارده اول مره بعد مـ.ـو.ت والدي احس اني عايش دف العيله ولمه الصحاب كنز بجد يارب قويني
انا مش عايز امـ.ـو.ت وانا لوحدي
. 🌸استغفر الله 🌸
احمد وامام دخلو الشقه
احمد:اميره يا اميره
نعم
احمد:يلا يا حبيبتي عشان نطلع بيتنا
اميره: حاضر ثواني
امام:ومالك مستعجله كدا ليه يا حجه اميره
احمد:انت مالك يا جدع اي الغتاته دي
امام:ماشي ياعم احمد براحتك
احمد:يلا يا ميرو
اميره:هو انتو فرشتو الشقه كلها
امام:لا اوضه النوم ولاطفال والمطبخ
والباقي بقا انتي وتسنيم ربنا يعنيكم فيه
مريم:طب وانا ا
أحمد:كلي واسكتي
امام: نقطينيا بسكاتك
مريم:الله يسامحكم انا هروح لحبيبي
امام :حبيبك مين يا بت
مريم :الاكل يا ابيه:الناس تجـ.ـر.حك والاكل يريحك
امام واحمد ضحكو عليها
امام:اضحك الله سنك يا مريم
اميره:فظيعه يلا يا احمد
مريم:هتوحشيني يا ميرو
اميره:يلا ابت من هنا دا انا هستريح منك
مريم:مش عارفه اوديها فين
احمد:هيا اي
مريم:محبه الناس الناس بتعشقني من كتر حبهم فينا بيتخانقو مع بعض مين اللي هيجب الكبريت ومين اللي هيجيب الجاز
كلهم ضحكو عيلها
انا ماشيه اكل
احمد واميره مشيو وامام نادي ع تسنيم
نعم
امام:تعالي يا حبيبي عشان نتكب اللي احنا هنجيبه بكره
تسنيم:لي احنا هنروح فين
امام:هنجيب العفش
تسنيم بفرحه:بجد
امام بفرحه لفرحتها:ايوا بجد عقبال متجيبي الورقه والقلم اكون غيرت
تسنيم: حاضر يا حبيبي ثواني
تسنيم دخلت الاوضه لقت مريم بتذاكر
تسنيم بتعملي اي يا مريم
مريم بذاكر عشان الامتحانات قربت
تسنيم ربنا يعنيك يا حبيبتي لو احاجه وقفت قدامم ابيه امام بره قولي ليا وانا انديه ليكي
مريم لم تقف حاجه قدmي هروح ليه اصلي بقالي كتير معصبتوش
تسنيم بحب:لي بس دا امام طيب
مريم: طيب مين انتي مشوفتهوش وهو بيصحيني
تسنيم ضحكت: انتي بصراحه مستفزه
مريم:الحمدلله اللهم ادmها نعمه بس دا بردو مضرش انو بيرخم عليا
تسنيم:هو في زي امام وطيبه وحنيه
امام دا راجـ.ـل راجـ.ـل اي دا سد الرجـ.ـاله
امام فعلا اسم ع مسمي قدوه وراجـ.ـل يعتمد عليه وقت الحـ.ـز.ن صاحبك ومطيب جـ.ـر.حك ووقت الجد ابوكي وسندك
مريم دmـ.ـو.عها لمت بس حبت تدريها
مريم:اي ياختي السند والمستند وفواحه ومعطر جوا يلا يا تسنيم من هنا
تسنيم طلعت وهيا بتضحك عليه
وبدور ع امام مش لاقيه
راحت خبطت ع اوضته
امام يا امام انت جوا
فتحت الباب براحه لقيته نايم بهدومه والشوز وكله
ابتسمت بحب:حبيبي ربنا يقويك ويعينك ويحفظكم
قربت بهدوء منه وخلعته الشوز وغطته كويس وقربت منه
وقعدت تبص ليه وهو نايم وانكلمت هيا بتمشي ايدها ف شعره
تعرف لما ببص ليك وانت نايم كدا
بحسد نفسي وبخاف عليك مني
انت جميل اوي ف كل حلاتك حتي وانت نايم قمر وانت نايم بردو مديني احساس بلامان والراحه
البصه ف وشك كدا لوحدها عندي بالدنيا كلها سعات بحس اني ولدتك مش مراتك بحس بلمسؤليه اتجاهك
امام انا لوقعدت عمري كله اوي انا بحبك قد ايه هظلم حبي ليك
بس ف كلمه لما بقولها بتعبر بايجاز عن حبي ليك وهيا إمامي بحبك وبعشقك بحب فيك كل حاجه ابتسامتك البسيطه نظره عنيك اللي كلها دف وحب وجدعنتك وطيبه قلبك وتدينك بعشقك ي امام بعشق انت بقت اشبه بالنفس اللي بتنفسه
اخدت نفس طويل وقربت منه بهدو
وقبلت جبينه بحبك يا اغلي م املك
وقامت براحه من جمبه وقفلت الباب وهيا خارجه لاحظت مريم واقفه ف البلكونه
قربت منها
بالراحه واخدتها ف حـ.ـضـ.ـنها
مريم اتفاجئت بتسنيم بس فرحه اوي من جواها لانها كانت محتاجه الحـ.ـضـ.ـن دا اوي
تسنيم وهيا بطبطب عليها: في اي مالك لي الحـ.ـز.ن اللي ف عنيكي دا
مريم: مش حـ.ـز.ن خـ.ـو.ف وقلق
تسنيم: من اي
مريم: من الجاي خايفه ميكنش زوجي صالح واتعب ف حياتي
تسنيم ابتسمت براحه زطلعتها من حـ.ـضـ.ـنها: ولي متظنيش الظن الخير
وتكوني ع يقين تام ان ربنا هيراضيكي ظني بالله ظن خير وربنا هيرزقك امام ف مره قالي حديث عن رسول الله وكان عن الظن ف الله
🌸 أنا عند حسن ظن عبدي بي 🌸
عَنْ يَزِيدَ بْنِ الأَصَمِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم (( إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي وَأَنَا مَعَهُ إِذَا دَعَانِي )) صحيح مسلم
ادعي من قلب مش عشان مفيش قدامك حل تاني لا ادعي عشان انتي واثقه ف ربنا وامام بردو قالي جمله جميله اوي رب الخير لاياتي الا بالخير
مريم حـ.ـضـ.ـنت تسنيم جـ.ـا.مد: بحبك اوي
تسنيم : احبتك الجنه وخالها وعباد خالقها وانا كمان بحبك يا مريوم
مريم : انا داخله انام تصبحي ع خير
مش هتنامي
تسنيم: ايوا بس اطمن ع بابا الاول
وهجاي انام
مريم : ماشي
. 🌸سبحان الله 🌸
تسنيم راحت تشوف عم محمد لقيته نايم
قفلت الباب تاني وطلعت وراحت نامت
امام صحي ك العاده بدري بس اتفاجا بنفسه: اي دا هو انا نمت بهدومي دلوقتي تسنيم تقول اي
قام اتوضي وخبط ع تسنيم
تسنيم حبيبي قوم يلا عشان القيام
تسنيم قامت براحه:حاضر يا حبيبي قايمه اهو
امام:صحي القتيله اللي جمبك دي
تسنيم فتحت الباب:لا مليش فيه انا قايمه بالعافيه
امام: دا تعب اليوم كله كوم وانك تصحي القتيله دي كون تاني
الله المستعان
تسنيم ضحكت:ربنا معاك
امام:بصي بقا يا مريم هنادي مرتين قومتي تمام اوي مقومتيش هغرق
مريم بت يا مــــــــــــريـــــــــــــــــم
امام هو بيهز فيها:قومي يا مريم ينهار ابيض ربنا يكون ف عون جوزك
مريم بتكلم بنوم:الله ملاهي مرجحني يا عمو كمان
امام ضحك:ملاهي مين يا مـ.ـجـ.ـنو.نه قومي انا امام قومي يا بت
مريم وهيا بتشـ.ـد الغطا:ابيه السكره اخبـ.ـارك اي واخبـ.ـار جدك الله يرحمه اي كويس
امام بضحك:جدي الله يرحمه بيسلم عليكي وبعتني ابعتك ليه قومي يا بت
مريم:هو الواحد لا يعرف ياكل ولا ينام ف البيت دا
امام:قومي بدال ممد ايدي عليكي
مريم:طب اقولك نكته تسبني
امام بص ليها:مريم
مريم:اي دا انت ازاي واقف كدا هو انا كل يوم اقعد اصحي فيك احنا ف حضانه هنا ولا اي قوم يا ابيه يعني قوم يا ابيه جيل اخر زمن
امام:يلا يا اوزعه افندي انا هروح اصلي تكوني اتوضتي وصليتي
واه خلصي عشان هنتكلم في موضوع مهم النهارده
مريم:موضوع اي ابيه يا سكره
امام:الغيبه والنميمه وخفي من سكره دي عشان تسنيم متعملش منك عجوه
مريم ضحكت:ليه حق تغير انا لو منها هحبسك حبس مؤبد
امام حدفها بالمخده اللي جمبها:مؤبد ف عينك ي ام لسانين
🌸استغفر الله 🌸
تسنيم خلصت صلي وراحت ل امام
امام اول م شافها شاور ليها تقعد جمبه:حبيبي زعلان مني
تسنيم:اكيد لا طبعا ربنا يكون في عونك يا حبيبي انت بتتعب وانا مقدره دا
امام:يسلملي الشطور اللي مقدر ظروفي
تسنيم:ها يا حبيبي هنتكلم عن اي النهار
امام : بصراحه يا تسنيم انا ملاحظ سلطات لسان مريم وعايز اوجه دا ليها بطريقه غير مباشره
تسنيم:فعلا عندك حق
مريم جت:ها يا هندسه اتفضل
امام:مقبوله يا مريوم اقعدي
احنا النهارده هنتكلم عن حاجه من الكبائر وهي الغيبه طبعا كلنا عـ.ـر.فينها
الغيبه يا حبايبي هيا ءكر اخاك المسلم بما يسؤه ويجـ.ـر.حه بالاجماع هيا من الكبائر الامام ابن حجر قال ف كتابه الزوجر عن اقتراف الكبائر
بيقول ان سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم بيقول ( كل المسلم علي المسلم حرا*م دm*ه، وماله، وعر*ضه)
عرضه دي اللي هيا الغيبه ان اجيب سيرتك بشئ سلبي ف ضهرك حط جمبها الدm واللي هوا القــ,تــل والمال اللي هيا السرقه وبيروي عن رسول الله حديث اخر بيقول (انا من اكبر الكبائر استطاله المرء في عرض اخيه) ان انت يبقي حد مش موجود واتكلم عليه كلام يئذيه ف نفسه
نيجي بقا لرائي الشرع
فالغيبة: عرفها العلماء بأنها اسم من اغتاب اغتياباً، إذا ذكر أخاه بما يكره من العيوب وهي فيه، فإن لم تكن فيه فهو البهتان، كما في الحديث: "قيل ما الغيبة يا رسول الله؟ فقال: ذكرك أخاك بما يك*ره، قيل: أفرأيت إن كان في أخي ما أقول؟ قال: إن كان فيه ما تقول فقد اغتبته، وإن لم يكن فيه فقد بهته" رواه مسلم.
والغيبة محرمة بالكتاب والسنة والإجماع، وعدَّها كثير من العلماء من الكبائر، وقد شبه الله تعالى المغتاب بآكل لحم أخيه مـ.ـيـ.ـتاً فقال: (أيحب أحدكم أن يأ*كل ل*حم أخيه مي*تاً فكره*تموه) [الحجرات: 12].
ولا يخفى أن هذا المثال يكفي مجرد تصوره في الدلالة على حجم الكارثة التي يقع فيها المغتاب، ولذا كان عقـ.ـا.به في الآخرة من جنس ذنبه في الدنيا، فقد مرَّ النبي صلى الله عليه وسلم ـ ليلة عرج به ـ بقوم لهم أظفار من نحاس يخمشون وجوههم وصدورهم، قال: فقلت: "من هؤلاء يا جبريل؟ قال: هؤلاء الذين يأك*لون ل*حوم الناس ويقعون في أعراضهم" والأحاديث في ذم الغيبة والتنفير منها كثيرة.
وأسبابها الباعثة عليها كثيرة منها: الحسد، واحتقار المغتاب، والسخرية منه، ومجاراة رفقاء السوء، وأن يذكره بنقص ليظهر كمال نفسه ورفعتها، وربما ساقها مظهراً الشفقة والرحمة، وربما حمله عليها إظهار الغضب لله فيما يَدَّعي.. إلى غير ذلك من الأسباب.
وأما علاجها فله طريقان: طريق مجمل، وطريق مفصل كما ذكر الغزالي فالأول:
أن يتذكر قبح هذه المعصية، وما مثل الله به لأهلها، بأن مثلهم مثل آك*لي ل*حوم الب*شر، وأنه يُعرِّض حسناته إلى أن تسلب منه بالوقوع في أعراض الآخرين، فإنه تنقل حسناته يوم القيامة إلى من اغتابه بدلاً عما استباحه من عرضه، فمهما آمن العبد بما ورد من الأخبـ.ـار في الغيبة لم يطـ.ـلق لسانه بها خـ.ـو.فاً من ذلك.
أما طريق علاجها على التفصيل: فينظر إلى حال نفسه، ويتأمل السبب الباعث له على الغيبة فيقطعه، فإن علاج كل علةٍ بقطع سببها.
فإن وقع العبد في هذا الذنب فليرجع إلى الله سبحانه وليتب إليه، وليبدأ فليتحلل ممن اغتابه، ففي الحديث عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "من كانت له عند أخيه مظلمة من عرضه أو شيء فليتحلله اليوم قبل أن لا يكون دينار ولا درهم، إن كان له عمل صالح أخذ منه بقدر مظلمته، وإن لم يكن له حسنات أخذ من سيئات صاحبه فحمل عليه" متفق عليه من حديث أبي هريرة، فإن خشي إن تحلله أن تثور ثائرته ولم يتحصل مقصود الشارع من التحلل، وهو الصلح والألفة، فليدع له، وليذكره بما فيه من الخير في مجالسه التي اغتابه فيها، ومما ينبغي التنبه له أن الشارع أباح الغيبة لأسباب محددة من باب الدخول في أخف المفسدتين دفعا لأعظمهما وهي:
الأول: التظلم، فيجوز للمظلوم أن يتظلم إلى السلطان أو القاضي، وغيرهما ممن له ولاية أو قدرة على إنصافه من ظالمه.
الثاني: الاستعانة على تغيير المنكر، ورد العاصي إلى الصواب، فيقول لمن يرجو قدرته، فلان يعمل كذا فازجره عنه.
الثالث: الاستفتاء، بأن يقول للمفتي ظلمني فلان أو أبي أو أخي بكذا فهل له كذا؟ وما طريقي للخلاص ودفع ظلمه عني؟
الرابع: تحذير المسلمين من الشر، كجـ.ـر.ح المجروحين من الرواة والشهود والمصنفين، ومنها: إذا رأيت من يشتري شيئاً معيباً ، أو شخصا يصاحب إنساناً سار*قاً أو زان*يا أو ينكحه قريبة له ، أو نحو ذلك ، فإنك تذكر لهم ذلك نصيحة، لا بقصد الإيذاء والإفساد.
الخامس: أن يكون مجاهراً بفسقه أو بدعته، كشرب الخمر ومصادرة أموال الناس، فيجوز ذكره بما يجاهر به، ولا يجوز بغيره إلا بسبب آخر.
السادس: التعريف، فإذا كان معروفاً بلقب: كالأع*شى والأع*مى والأع*ور والأعر*جاز تعريفه به، ويحرم ذكره به تنقيصاً. ولو أمكن التعريف بغيره كان أولى . وقد نص على هذه الأمور الإمام النووي في شرحه لمسلم ، وغيره. والله أعلم.
أما الهمز واللمز: فهما من أقسام الغيبة المحرمة، فالهَّماز بالقول، واللمَّاز بالفعل، قال الإمام الغزالي: الذكر باللسان إنما حُرِّم لأن فيه تفهيم الغير نقصان أخيكَ، وتعريفه بما يكرهه، فالتعريض به كالتصريح، والفعل فيه كالقول، والإشارة والإيماء والغمز والهمز والكتابة والحركة، وكل ما يُفهم المقصود فهو داخل في الغيبة، وهو حـ.ـر.ام. ومن ذلك قول عائشة رضي الله عنها: "دخلت علينا امرأة فلما ولت أومأت بيدي: أنها قصيرة، فقال عليه السلام: اغتبتها" أخرجه ابن أبي الدنيا في كتاب الغيبة.
أما النميمة: فهي السعي للإيقاع في الفتنة والوحشة، كمن ينقل كلاماً بين صديقين، أو زوجين للإفساد بينهما، سواء كان ما نقله حقاً وصدقاً، أم باط*لاً وكذ*باً، وسواء قصد الإفساد أم لا، فالعبرة بما يؤول إليه الأمر، فإن أدى نقل كلامه إلى فس*اد ذات البين فهي النميمة، وهي محرمة بالكتاب والسنة والإجماع، فأما الكتاب فقد قال تعالى: (هماز مشاءٍ بنميم) [القلم: 11].
أما السنة فقد مر النبي صلى الله عليه وسلم بقبرين فقال: "إنهما يعـ.ـذ.بان وما يعـ.ـذ.بان في كبير، أما أحدهما فكان يمشي بالنميمة، وأما الآخر فكان لا يستتر من البول" متفق عليه، وروى أبو داود والترمذي وابن حبان في صحيحه عن أبي الدرداء أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "ألا أخبركم بأفضل من درجة الصيام والصلاة والصدقة؟ قالوا: بلى قال: إصلاح ذات البين، فإن إفساد ذات البين هي الحالقة".
وأما الإجماع فقد قال ابن حجر الهيتمي في كتابه الزواجر: قال الحافظ المنذري أجمعت الأمة على تحريم النميمة، وأنها من أعظم الذنوب عند الله ـ عز وجل ـ انتهى.
وليحذر المسلم هذا الداء العضال، وليجعل بينه وبينه جُنَّة تقيه لفح جهنم وحرها يوم القيامة، وليسع في الإصلاح ما استطاع. والله أعلم.
مريم بصت للارض:انا كدا ارتكبت كبيره من الكبائره
امام اتكلم بحنيه: معلكيش حرج انتي مكنتيش ت عـ.ـر.في بس.من دلوقتي يبدا الحساب لانك عرفتي
احنا مش ملايكه يا مريم احنا بشر ودا طبيعي لينا ان احنا نغلط ونتوب
بس اهم حاجه ان احنا نعترف بغلطانا ومنكرروش تاني
مريم بفرحه: هيااااااا يحياااااا ابيه السكره بحبك يا ميمو يا عسل انت
مش هعملها تاني وعد
امام فرح لفرحتها: شطوره يا حبيبتي
تسنيم بغـ.ـيظ:طب يلا الاذان اذن
امام قرب من ودنها واتكلم بصوت وا.طـ.ـي بس كله حب وحنان:انا ملكك انتي وبس وانتي ملكي انا وبس بحبك يا ملكه قلب امام
تسنيم ابتسمت:وانا كمان بحبك يا ملك قلب تسنيم
صلو وخلصو امام اخد تسنيم وراحو اشترو اوضته النوم والاطفال والصالون
ورجعو
مريم: حمدلله ع السلامه
وروني جبتو اي
امام: استني هطلعلك الانتريه من جيبي
مريم: اصدق انا غلطانه
تسنيم: احنا جبنا صور ليهم شوفي اهم
مريم قدعت تتفرج
امام: انا داخل اصلي وانام عشان مش قادر
تسنيم: تصبح ع خير يا حبيبي
امام: وانتي من اهلي
مريم: انا جعانه
تسنيم: اي يا بـ.ـنتي هو انا فاتح للشاهيه كل م تشوفيني انا جعانه
مريم: جعانه بردو
تسنيم ضحكت: حاضر ثواني هحضرلك الاكل
عدت الايام ومريم فكت الجبس
وايجي يوم التخرج وامام عزم مراد
وامام حدد معاد الفرح
مراد: يبني دي اختك وبتتخرج انا مالي مشحتتني معاك لي
امام: بحب ارخم عليكي يا جدع
مراد: براحتك يا عم
مريم قربت منهم
مراد شاف مريم انصدm من جمالها اي البت عاوزه مني اي
مريم بص لامام: ابيه تعالي عشان نتصور صوره عائليه
مراد اتحرج: طب انا هروح اجيب حاجه من العربيه وجاي
امام مسك ايده: انت مسمعتش مريم ولا اي
مراد: مخدتش بالي
امام: كـ.ـد.اب يا مراد لغايه امته هتفضل تعمل فرق
مراد: مفيش فرق ياصاحبي يلا بينا
راحو اتصور ومريم كانت مبسوطه جدا متنكرش انا فرحت بقرب امام من مراد
خلصو ومراد جاي يمشي امام مسكه
مراد:في اي يعم انت هو انا خطبتك كل شويه تمسكني
امام ضحك:اضحك الله يحظك ضحكتني رايح فين
مراد:عايز اروح ولا لسه ف حاجه تاني
امام:بصراحه فيه
مراد:اي
امام:في واحد متقدm لمريم وعايزك تكون موجود
مراد اضايق اوي واتعصب بس مش عارف هو زعلان ايه: اي اللي انت بتقوله دا تتجوز ومين الافندي
امام لاحظ تغيره: زاحد شافها اعجب بيها
مراد:امممم طيب يلا بينا
ف البيت عند امام مريم جايه تدخل اوضتها
مريم
نعم
امام:جهزي نفسك عشان عريسك جاي ف الطريق
مراد غـ.ـصـ.ـب عنه خبط امام جـ.ـا.مد ف بطنه:متقلش زفت عريسها لسه مبقاش
امام استغرب بس ابتسم:حاضر نقول جوزها المستقبلي
مراد تخيل ان مريم تكون لحد غيره
الغيره سيطرت عليه وعينه احمره وكور ايده واتكلم بصوت بينهج من الغضب:امام لم الدور
دا كله ومريم واقفه مصدومه
مريم بعدm فهم:جوزي مين
مراد بعصبيه: مسموش جوزك اسمه بني ادm جاي يقعد معاكي وتشوفو هيكون فيه قبول ولا لاء
امام قرب من مراد: مراد ف اي انت ملاحظ طريقه كلامك ثم انك بتكلم اختي بصفتك اي
مراد اتضق اكتر:عندك حق اديني ساكت اهو
وحلف من جواه انو هينـ.ـد.م الشخص اللي جاي دا
(بصو يا حبايبي الجزئيه اللي جاي دي مش من تالفي)
في الصالون ..عبر الرؤية الشرعية
_ ازيك يا انسه
=أحسن منك .
_نعم
=اقصد يعنى الحمد لله وكدا
= حضرتك بقا خريج ايه
_,انا دكتور ياافنـ.ـد.م
=. ايوا مقلتش برضو خريج ايه يعنى
_زراعه!!
=اه يعنى حضرتك دكتور زراعى
_انا اول مره في حياتى اسمع المهنه دى بس ماشى شغال
= طيب وحضرتك عاوز ايه دلوقت
_لا مفيش اى حاجه انا بستنى الاتوبيس زى ما انتى شايفه كدا
. معلش في السؤال حضرتك متابعه معانا ولا جاى زياره وماشيه
= مش فاهمه سؤال حضرتك
_ انتى العروسه ولا صاحبتها ايه الوقعه دى
= ايوا ياافنـ.ـد.م انا العروسه هما ماكدين عليا كدا قبل ما ادخل لحضرتك
_ مأكدين عليكى !! حضرتك مش مدركه لحجم الكارثه اللي احنا فيها دلوقتى ؟؟
=مدركه ياافنـ.ـد.م ومتعاطفه معاك جدا
_يعنى دا نظام تطفيش؟!
=لاء تطنييش
_نعم !
=تفتيش
_مش فاهم !
=تسلم وتعيش
_ طيب ممكن نتكلم في الوضع اللي احنا فيه دلوقت
= تمام ياافنـ.ـد.م انا علي وضعى حضرتك ايه نظامك
= ولا اى حاجه انا هتشل بس
=مفيش مشكله يا فنـ.ـد.م دى اعراض وارده للموقف اللي احنا فيه
_ عادى يعنى مقلقش
= لا ياافنـ.ـد.م لا داعى للقلق اومال
حضرتك ناوى تكمل معايا ازاى
_ أكمل ايه !
=نص دينك يافنـ.ـد.م !
_لاء ما انا قررت احافظ ع النص اللي معايا وبـ.ـارك الله لكى يااختاه
=ياافنـ.ـد.م.. ياافنـ.ـد.م طب استنى نتفاهم .اول مره اشوف دكتور زراعى خُلقه ضيق كدا
امام: في اي بس يا دكتور
-مش عايز انجوز يعم سلام
مريم قعدت تضحك ومراد فرح من جواه
امام: اي اللي انتي عملتيه دا يا مريم
مريم: مع احترامي لحضرتك يا ابيه بس حضرتك حتطني قدام الامر الواقع اكنك بتغـ.ـصـ.ـبني ع شئ وانا لا يمكن اقبل ان حد يغـ.ـصـ.ـبني ع حاجه
امام: انا مش قصدي والله طب بالله عليكي ينفع اللي انت عملتيه ده
مريم: اه
مراد اتكلم بدون وعي : امام انا عايز اتجوز اختك
صدmه لجمت افواه الجميع
↚مراد: عايز اتجوز اختك مريم
مريم واقفه مصدومه : اي
امام: انت بتقول اي يا مراد الكلام مش كدا
مراد: انا اسف يا امام ممكن نتكلم جوا
امام: طب اتفضل مريم
نعم
ادخلي جوا
مريم : حاضر
مراد بص لامام: انا اسف بس صدقني مش قصدي اني اقلل منك
او من شأن
امام: اللي انت عملته دا مينفعش بس هقدرك وهعتبر ان محصلش حاجه
مراد:والله اسف انت عارف اني مليش حد ابويا وامي مـ.ـا.تو انا يشرفني اني طلب ايد اختك
امام:الصراحه انت فجئتني ومش عارف ارد اقول اي
مراد:انا مش عايز رد دلوقتي
امام:هسالها الاول وربك يقدm اللي فيه الخير
مراد:وانا منتظر ردك
مراد مشي وهو مش مصدق انا قولت كدا البت دي عملت فيا اي شقبت كياني وحياتي وهو فعلا كنت غيران عليها باين كدا حبيتك يا مريم
مريم ف اوضتها اي البني ادm دا ازاي يتكلم كدا هو مفكر نفسه مين
بس هو انا ليه فرحانه انا مش فاهمه نفسي
امام دخل قعد معاه
مريم
نعم يا ابيه
امام: انا عارف ان طريقه مش لطيفه بس بجد باين عليه بيحبك استخيري وردي عليا
مريم:يا ابيه انا معرفوش وباين عليه مش ملتزم بصراحه انا عايزه واحد ملتزم زيك كدا
امام ابتسم: ما يمكن يكون هو احسن مني
مريم:لا طبعا انت مفيش حد احسن منك
امام:لا يا حبيبتي في مراد بيصلي
وقرب من ربنا كتير اوي عن الاول
وشخصيه محترمه بصراحه انا بحبه
جدا واثق انو هيسعدك
مريم:خايفه
امام:من اي
مريم:مش عارفه
امام:صلي بس الاول استخاره وخدي وقتك ف التفكير
مريم:حاضر
🌸صلي ع رسول الله🌸
امام طلع وهو مبسوط مراد شخصيه محترمه جدا وراجع ضغري
ومتاكد ان مراد هيسعد اخته وان اخته هتقدر تطلع مراد من الحـ.ـز.ن اللي هوا فيه
تسنيم شافته قاعد قعدت جمبه
مالك سرحان ف اي
امام: ف حبيبتي اللي معرفتش اقعد معها النهارده ومش راضيه تمن ع قلبي
تسنيم ضحكت: ياااااه دي شريره اوي
امام: تؤتؤ دي اجمل حاجه حصلتلي ف دنيتي
تسنيم: اممم مالك بردو
امام ضحك: اي دا انتي الواحد ميعرفش يحور عليكي
تسنيم: اولا انت ملكش ف التحوير
ثانيا انا وانت شخص واحد يعني انا اكتر واحده احس بيك زي م انت بتحس بيا
امام ابتسم بحب: بفكر ف عرض مراد
تسنيم: هو بيصلي
امام: ايوا الحمدلله دا بقا يجي ليا نصلي سوا جماعه انا هو
تسنيم: طب كويس هو بخيل
امام : نهائي دا كريم جدا وجدع اوي
تسنيم: سليط اللسان
امام: بقولك محترم وابن ناس بصراحه مسمعتوش قبل كدا شتم
بس هو كتوم شويه وكلامه قليل
تسنيم: اختك هتخليه يكلم نفسه
امام ضحك: ها في اسئله تانيه
تسنيم: لا متخافش باذن الله خير
وانا هقعد معاها ونتكلم سوا
امام قرب منها: وحـ.ـشـ.ـتني اوي ع فكره
تسنيم بصت ليه بحب: بس انت موحـ.ـشـ.ـتنيش
امام اتصـ.ـد.م: نعم
تسنيم: صوتك دايما معايا وبريحني اوي دا غير ان في حاجه بصراحه لا هما حاجتين
امام ضحك: قولي عملتي
تسنيم اتكلمت بخـ.ـو.ف: احم اص.... اصل
امام قرب منها واخدها ف حـ.ـضـ.ـنه: عيب اوي ف حقي انك تخافي وانا معاكي مفهوم
تسنيم حـ.ـضـ.ـنته: انا كدبت انت وحـ.ـشـ.ـتني اوي وبتعـ.ـذ.ب جدا ف بعدك
امام: طيب عملتي اي بقا
تسنيم بصت ليه بصه بريئه: انا بستناك لما تنام وبدخل اصورك وانت نايم عشان بتوحشني اوي وف حاجه كمان
امام بص ليها بحب: قولي يا قلب امام انا اصلا كلي ملكك
تسنيم بصت ف الارض: انا بلبس تي شرتاتك من وراك
امام ضحك بصوته كله: حرمييا
واي يعني امام كله تحت امرك مجتش ع كام تي شرت
تسنيم: بحبك
امام: بعشقك
تسنيم بصت ف الارض
امام: طب اي
تسنيم: اي
امام: مش هنقوم نصلي ولا اي
تسنيم بفرحه:بجد طب يلل قوم بسرعه
امام ابتسم:يلا يا حبيبي
🌸سبحان الله وبحمده🌸
مريم قاعده محتاره:انا دلوقتي خايفه ومحتاره وفرحانه اي الهطل اللي انا فيه دا دا مغرور بس لي دايما بلمس فيه الحـ.ـز.ن لي دايما بحس ان هو شايل جبال من الالم
يارب هونها عليا يارب اختار لي ولا تخيرني
عدا يومين ومريم لسه مقالتش رايها
امام:حبيبي هتقعدي مع مريم الراجـ.ـل قاعد ع نار
تسنيم:اكيد انا هنتظر بس اميره تنزل عشان نقعد معاها شويه
امام:ماشي يا حبيبي انا هطلع اقعد مع احمد شويه وياريت لو تقول رايها النهارده المفروض الراجـ.ـل يقعد ماها وبعدين تحكم
تسنيم:هيا مش عايزه حد يتكلم معاها وبتقول سبوني
امام: طيب الله المستعان
انا هقوم
تسنيم:ماشي يا حبيبي استعجل اميرة بس
امام:حاضر
. 🌸سبحان الله العظيم🌸
امام طلع ل احمد
احمد:اي دا امام باشا بنفسه عندنا
امام: يعم بطل بكش ودخلني
احمد: ادخل يخويا انا مش ببكش انا بتريق
امام: الله يسامحك بت امير
اميـــــــــــرااااا انت ابت
اميرة طلعت من المطبخ مخضوضه: اي يا امام ف اي خضتني
امام: مرات اخوكي عايزكي تحت
اميره: وقعت قلبي
احمد: سلامه قلب حبيبي
امام: لم نفسك انا واقف
احمد: مراتي يعم
اميره: بس انت وهوا انا هخلص كام حاجه كدا وهنزل ليها
امام: هتخلصي اي يعني
اميره: هروق المطبخ واشوح اللحمه وهغسل المواعين
امام: انزلي وانا واحمد هنعمل دا كله
وحاولي مع اختك تقعد معاه النهارده انا عزمته يجي يقعد معانا شويه واهو بالمرع نسحله ف المطبخ
احمد واميره ضحكو
اميره: يا شرير انتا
امام: يلا ابت من هنا
اميره: ماشي انا نازله اصلا
اميره نزلت واحمد االتفت لا امام
احمد: ارك اتوذع شامهه من مالك امك
امام: لم لسانك يلا
احمد: انا مال امي بالمطبخ يا جدع انتا
امام: ساعد مراتك يلا معندكش دm
مرات حامل وتعبانه
احمد: بساعدها والله
امام: ماشي يخويا
احمد: انا مش داخل المطبخ
امام بص ليه : نـــــــــــعـــــــــــــــم يخويا
احمد بخـ.ـو.ف مصتنع: اي برنس
مش هدخل المطبخ غير لما مراد يجي غلط انا
امام ضحك: لا خقاني ياض
احمد بضحك: من يومي
امام: طيب انا هدخل اشوح اللحمه
احمد: اشطا
🌸لا اله الا الله 🌸
اميرة نزلت لمريم وتسنيم
تسنيم : هنعمل معاها اي دي حتي م راضه تقابله
اميرة: اختي ضعفت ولما بتضعف بتهرب مبتحبش تبين نقطه ضعفها
تسنيم: قصدك اي
اميره: مريم من اول يوم وهيا مياله لمراد بس كانت بتقاوح
تسنيم: قصدك حبته
اميره: يمكن هنعرف دلوقتي
تسنيم: مريم محتاره يا اميره وبصراحه عندها حق
اميره: طب تعالي ندخل ليها
دخلو لمريم
مريم اول ما شافتهم
اي دخلين عليا كدا ليه جايبين اكل
انا جعانه
تسنيم ضحكت: مفجوعه
اميره: دا منظر واحده هتجوز قريب
مريم: مش هتجوز
تسنيم: طب نبطل هزار ونتكلم جد شويه
اميره قربت من مريم: مريم حبيبتي انا عايزه اعرف اي اللي ف مراد مخليكي مش عابزه حتي تعقدي معاه
مريم: خايفه
تسنيم: من اي يا حبيبتي
مريم: انو ميكنش كويس واتعـ.ـذ.ب
تسنيم: تاني يا مريم انا مش قولت ليكي ظني الظن الخير
اميره: انتي صليتي استخاره
مريم: ايوا
تسنيم: حسيت اي
مريم ابتسمت: براحه رهيبه
تسنيم: امال انتي عايزه اي تاني
مريم: عابزه اعرف عنه اكتر
اميره: الصبر كن عندك يارب عايزه ت عـ.ـر.في عن ايه وانتي حتي م راضيه تقعدي معاها
مريم: م عايزه اقعد
تسنيم بصت ليها بحب: لي
مريم قربت منها: انا ول عمري قويه
ودايما بتكلم وانا واثقه ف نفسي
بجي قدام دا واقلب بطه بكيمي
تسنيم ضحكت : يا جبـ.ـاره دا انتي مفيش مره شوفتيه اتكلمت معاه عدل ع طول بتمسحي بكرامته الارض
مريم اتحرجت: عشان بحس بالضعف ف بحاول ابين لنفسي اني قويه
اميره: تقومي تستقوي ع الراجـ.ـل الغلبان دا
مريم: اهو اللي حصل
تسنيم: مريم يا حبيبتي الراجـ.ـل محترم ومافيش عليه حرج محترم وابن ناس ف حاله وبيصلي وجدع
وكريم
مريم: كريم ولا عاطف هيهيهيهيه
اميره ضـ.ـر.بتها ع كتفها: ابو استزرافك
تسنيم: ها هتقعدي معاه ولا اقله امشي
مريم: امري الي الله هقعد معاه
اميره: اياكي ثم اياكي تغلطي فيه وتلمي لسانك دا
مريم: شيء صعب بس هحاول
تسنيم ابتسمت: شطوره يا حبيبتي
مريم: انا جعانه
اميره سابتها: لا انا مش موجود
مريم: نداله عاااااااا
وبصت لتسنيم مرات اخويا القمريا
تسنيم: ولا انا موجود وطلعت وسابتها
مريم بصوت عالي: عاااااااااااا جعانه يا بشر ويا خلق يا هوووووووووو
اعااااااااااااااا يا عيني عليكي يا لوزه ياصغيره ع الهم يا لوزه
تسنيم: بس خلاص فضحتينا هجبلك تاكلي
وسابتها وراحت ع المطبخ
مريم طلعت من الاوضه واتكلمت بصوت عالي
: روحي الهي تنستري دنيا واخره ومتنفضحي ابدا يا تسنيم يابت بطني
🌸سبحان الله 🌸
مراد كان طالع ع السلم وسمعها وقعد يضحك: بقا المـ.ـجـ.ـنو.نه دي هتبقي مراتي مـ.ـجـ.ـنو.نه
خبط ع الشقه
احمد فتح ليه:لا
مراد:لا اي
احمد:مش مصدق نفسيتي
مراد:نفسيتك؟؟ لي
احمد:مراد باشا بذات نفسه عندنا
مراد: اه شوفت بقا
احمد:يعم انت صدقت ولا اي انا بتريق عشان من شافك ياخويا
مراد: طب هدخل ولا اروح
احمد بضحك وهو بيخبط ع صدره:ادخلي يا شابه دا احنا هنريحوووووكي
مراد بص ليه:هيا العيله كلها كدا اوعا يعم
احمد:ادخل
مراد دخل وفضل واقف مكانه
احمد:يعم ادخل مفيش حد المدام تحت
مراد:ريحتيني ورايح ناحية الصالون
أحمد:انت رايح فين
مراد:اقعد
احمد:ع المطبخ
مراد:نعم يخويا
احمد:ع المطبخ يا ضنايا
مراد:انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا احمد ولا اي اعمل اي ف المطبخ
احمد ضخك: امام ف المطبخ بيعمل اكل وانا بغسل المواعين وانت هتحط السفره يلا يابرنس شمر وتعالي
مراد اتصـ.ـد.م:مواعين وطبخ وسفره
لا دا كدا احلوت اوي
احمد: اي خدعه عد الجاميل بقا
مراد بغـ.ـيظ: بعدهم اهو
احمد:يلا اتفضل
مراد: حاضر
امام:منور يا مراد
مراد : بنورك بتعمل اي فى المطبخ يا امام
امام:بشوح لحمه لي
مراد:غريبه يعني
امام ضحك وافتكر تسنيم لما دخل عليها المطبخ وقالت ليه غريبه بردو
مراد: اي سرحت فين
اما انتبه:ها لا ابدا كنت بتقول اي
مراد :غريبه
امام ابتسم:لا غريبه ولا حاجه الرسول صلى الله عليه وسلم
كان بيساعد اهل بيته واحنا بـ.ـنتبع قدوتنا
مراد بص ليه : كل يوم بتعلي ف نظري عن اليوم اللي قبله
امام:ربنا يحفظك يلا افرش السفره
مراد:حاضر بس فين الطباق
احمد:شوفت الضرفه اللي وراك دي فيها الطباق
امام: غسلت المواعين ولا لسه
احمد:خلصت بس فاضل اللي احنا هناكل فيهم نبقي نغسلهم بعد م ناكل
مراد بص ليهم
احمد:متبوصش هتغسل اللي انت كلت فيه ايوا يخويا اني ايدي اتهرت من الغسيل
امام:ايوا يختي الله يكون ف عونك
احمد بتقليد صوت ست:انا هلاقيها منين ولا منين العيال ولا البيت ولا المطبخ ولا الراجـ.ـل المفتري اللي مبيسالش فيا
مراد ضحك بصوته كله: انت مشكله يا احمد والله
امام وهوبيضحك:احمد كدا طول تمره يعشق الهزار ويااااه بقا هو ومريم لما يتلمو ع بعض تفطس ع نفسك من الضحك
مراد بغيره:وهو بيقعد مع مريم
احمد لاحظ غيرة مراد ف حب يشتغل عليها:ايوا يبني دا مريم دي حتته سكره دmها خفيف بشكل تعرف انا لو كنت شوفتها قبل اميره كنت اتجوزتها هيا
مراد بص ليه وعنيه بطق شرار واتكلم بهدوء:تجوز مين
احمد بخـ.ـو.ف مصتنع:انا متجوز اصلا يا باشا
مراد ع نفس الهدوء:تجوز مين
احمد وهو بيعمل انو بيعـ.ـيط:اقسم بالله كنت بهزر عشان شوفتك غيرت والله
امام ضحك ع شكل صحابه:اهدي يامراد دا احمد اللي مربي مريم يعتبر بـ.ـنته اصلا
مراد وهوبيبص لحمد: متلعبش ع الوتر دا تاني عشان رده فعلي ممكن متعجبكش
احمد وهو بيقرب منه:ياجدع بقولك اختي وبعدين انا بعشق مراتي كل م في الامر كنت عايز اتاكد من حاجه
متقلقش يا صاحبي
مراد: تتاكد من اي
احمد:زي مقولت ليك مريم اختي وكنت عايز اطمن ع اختي هتجوز راجـ.ـل وبيغير عليها وبيحبها ولا لاء
مراد اتكلم بثوت كله حـ.ـز.ن:ع اساس ان اختوكو وافقت عليا
وبص ل امام
لو هيا م عايزيني قول بس بالله بلاش تعمل فيا كدا
امام قرب منه وخبط ع كتفه:والله يا صاحبي هيا مقالت حاجه وانا جبتك النهارده عشان تقعد معاها
مراد:يعني هيا ممكن توافقك
احمد:يجدع انت بتقول اي هو حد يرفضك هو انت اي نعم كشري ورخم
مراد بص ليه
احمد كمل بهزار: بس راجـ.ـل وجدع
ومفيش منك ياواد يامرمر يا عسل انتا
مراد:قفلتني مرمر ف عينك
امام ضحك عليهم وفرح ان صاحبه قرب من مراد وان مراد بقب وا حد منهم
احمد: يلا يا جماعه انا جعان يولاه
امام:يلا يعم مراد جهز السفره اخواتك هيمـ.ـو.تو من الجوع
مراد بتلقائيه:بعد الشر ع اخوتي حاضر
مراد طلع بره وجهز السفره
احمد: والله ابن حلال يارب اختك توافق الواد دا هيدmر لو اختك موافقتش
امام: ربك يقدm اللي فيه الخير
قعدو وكلو
مراد من جواه حس ان وسط عيلته وان احمد وامام اخواته بجد وفرح اوي ان لقي عيله بجد وحبهم اوي
ودعي من جواه ان مريم توافقه
خلصو اكل
احمد: يلا يا هندسه منك ليه كل واحد يغسل طبقه احسن مراتي تبيتني بره الليله
امام ضحك: عندك بدل البت اتنين
متاخفش اخواتك موجودين
مراد: اكيد طبعا بيتي هو بيتكم
في وقعت انا تحت امركم
امام: ربنا يزيدك ويبـ.ـارك ليك يا مراد
احمد: يخويا انت وهو خلاص شوفتوني بره البيت اخلص يعم
عشان محضر ليكم فقرة اسئله انكا اي مكن
امام: ياخـ.ـو.في منك يا احمد
مراد: اسئله نوعيتها اي
احمد: اسئله دينيه اسماء الصاحبه والقبهم
مراد: الله شوقتني
امام: حلو دا
احمد: طب يلا
🌸استغفر الله 🌸
خلصو اكل وغسلو المواعين
وقعدو
احمد : بصو بقا انا هسأل واللي يعرف يرفع ايده ويقول الكنافسه هتكون بينكم
امام: تمام
مراد: تمام
احمد: واللي هيخسر عليه طقم نسكافيه لينا
مراد: مش فاهم
احمد: يعني اللي يخسر يعمل لينا نسكافيه
امام: يلا
احمد: السوال الاول من هو
عبدُ الله بن أبي قَحافَة
مراد: سيدنا "أبو بكر الصديق"
احمد: الله عليك بدايه مبشره
عُمَر بن الخطاب
امام رفع ايده: انا "الفارُوق" طبعا
احمد: الله عليكي يا حبيب والديك
واحد واحد
عُثمان بن عفان
امام: "ذِي النورَين"
مراد: لا دي مش عارفه
احمد:بصو هنعمل تعديل لان الوضع كدا مش نافع انا هسال كل واحد 8اسئله
تمام
امام ومراد: تمام
احمد: نبدا ب مراد
خَالد بن الوليد
مراد: "سيفُ الله المَسلُول"
احمد: عليّ بن أبي طالب
مراد: "الإمام"
احمد: مُصعَب بن عُمَير
مراد: "سفِيرُ الإسلام"
احمد: اي دا مراد هيكسب الله عليك يا مرمر يا جـ.ـا.مد
مراد: مرمر ف عينك يا مستفز متقولش مرمر مفهوم
احمد: مفهوم يا باشا يلا
ياسر بن عمار
مراد:نقيت فيها مش عارف
احمد:كدا امام يجاوب ضاعت منك نقطه وروحت ل امام قول ي امام
امام ابتسم: "الطَيبُ المُطَيبُ"
احمد: برنس يا ابني والله
يلي يعم مراد
حَمزة بن عبد المطلب
مراد: "أسَدُ الله"
احمد: الزُّبَيْر بن العوَّام
مراد: "حواريُّ الرسول صلى الله عليه وسلم"
احمد: عَمرو بن العاص
مراد: "داهيةُ الإسلام"
احمد: حُذيفة بن اليَمان
مراد: "صاحبُ سِر الرسول صلي الله عليه وسلم"
احمد: أسامة بن زيد بن حارثةة
مراد: لا مش عارف
احمد:من نصيبك ياعم امام
امام ابتسم:
" ابن حُب رسول الله صلي الله عليه وسلم"
احمد: أبو عُبيدة بن الجرَّاح
مراد: "أمينُ الأمة"
احمد:مراد جبت 6من 8 لانك ضيعت منك نقطتين راحو لامام يلا يا امام دورك
عبدالله ابن العباس
امام : "حَبر الأمةة"
احمد:حسَّان بن ثابت
امام: "شاعِرُ الرسُول صلى الله عليه وسلم"
احمد:عبد الله بن جبير
امام: "أمير الرماة يوم أحد"
احمد:زيد بن ثابت
امام: "جامع القرآن"
احمد : معاويةة ابن ابي سفيان
امام: "كاتب وحي رسول الله"
احمد:بِلال بن رباح
امام: "مُؤذنُ الرسول صلى الله عليه وسلم"
احمد: اي يعم متقع بقا انا مش بحسد انا بقر بس
امام ضحك: طب يخويا كمل
احمد: عبدُ الله بن مسعود
امام: "ترجمان القرآن"
احمد: زيدُ بن حارثة
امام: "حُب رسول الله صلى الله عليه وسلم"
مراد: النتيجه محسومه من الاول اصلا انا هجي اي ف امام
امام بص. ليه بزعل: انت احسن من امام ومبعدين انا اللي خلاني اجوب ليني بحب القراءه معلومـ.ـا.ت عامه مش اكتر
احمد: ع فكره انا تفاجت بيك معلومتك كويسه جدا يلا يهندسه ع المطبخ
مراد بهزار: يعم كرهتني فيك وفى الجواز
↚احمد: مراد اوعا تولع ف المطبخ
انا مفياش حيال اعمل حاجه
مراد: لا متخافش بس قولي المجات فين
احمد: لا انت هتقعد تسالني انا هقوم اوريك
امام: الله ينور عليك فضو الجو شويه
احمد: ايوا يعم الله
امام: يلا ياض من هنا
احمد ضحك ومشي ومراد مش فاهم حاجه
مراد: انا مش فاهم انت تقصد اي
احمد ضحك: دا انت غلبان خالص
امام هيكلم المدام
مراد: انت رخم ياحمد والله
احمد: دا اقل واجب عندنا اصحبي
مراد: طب خف العسل شويه
احمد بهزار: ولا ولا اي انت نسيت انك معـ.ـا.قب اعمل نيكافيه وانت ساكت
مراد بص ليه: انت مستفز وخف عشان انا ايدي تقيله
احمد: اي ياهندسه هتمد ايدك ع اخوك بردو
مراد: ثبتني انت كدا
احمد: حبيبي
🌸سبحان الله🌸
امام رن ع تسنيم
السلام عليكم
تسنيم: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
امام: حبيبي عامل اي
تسنيم: بخير بدال سمع صوتك بقا ف احسن حال
امام: يا سيمو يا قمر غلبتيني انتي المره دي
تسنيم: بـ.ـنتعلم منك
امام: حبيبي ، ها قولي لي عملتو اي مع مريم
تسنيم: الحمدلله وافقت امها تقعد معاه
امام: طب الحمدلله انتي حاسه ان هيا ممكن توافق ولا هترفض
تسنيم ابتسمت: هتوافق
امام: اي الثقه دي
تسنيم: شوفت فيها نفسي بس انا بقا مقاوحتش وسلمت ليك ع طول انما هيا بتقاوح بس هتستسلم
امام ابتسم: ربنا يبـ.ـارك ليا فيكي يا نور عيني عارفه انا عايزه اي دلوقتي
تسنيم: عايز اي يا حبيبي
امام بحب: عايز اترمي ف حـ.ـضـ.ـنك وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا تسنيم
تسنيم بكسوف: وانت كمان
امام: وانا كمان اي يا حرميه التيشرتات
تسنيم: الله يسامحك وبعدين انت جوزي انا وملكي انا واعمل الي انا عايزه صح ي إمامي
امام: قلب إمام وروحه ودنيتوه
تسنيم بحب:بحبك
امام:طب كدا انا نازل ليكي
تسنيم :بس بقا ميصحش تسيب صحابك وتنزل
امام:عندك حق يا حبيبي
🌸استغفر الله🌸
احمد جه
ايوا يا عم طب متديني اميرة
امام قفل مع تسنيم وبص ل احمد: دلوقتي زمانها اتحرجت يا ابو لسان متربي منك
احمد:اعلش يا هندسه
مراد:دا منظر بني ادm هيبقي اب قريب
احمد:هبقي اب قمر صح
امام:بالستر
مراد:ربنا يسترها ع ابنك
امام:طب يلا عشان نصلي العشاء
احمد:ايوا بقا وانت اللي هتام بينا صح
امام:ايوا
مراد:بصراحه انا بحب صوتك اوي
احمد:وانا
امام ابتسم:طب يلا
امام واحمد ومراد نزلو عشان يصلو
🌸سبحان الله 🌸
تسنيم: بنات يلا عشان نصلي
مريم:هو بابا فين
اميرة :اكيد ف المسجد
تسنيم:بابا عندو استعداد يفضل
طول النهار والليل الجامع
مريم:حبيبي بابا محمد دا طيب اوي
وحنين اوي بجد والله بحبه بجد
اميرة:ع ذكر الحنيه والاب و كدا
احنا نسينا نكلم بابا وماما ونقول ليهم
مريم:مش مستاهله انا كداكدا هرفض
اميرة لسه هتقوم لمريم تسنيم بصت ليها
تسنيم :روحي رني عليهم و عـ.ـر.فيهم
اميرة بنفاذ صبر: حاضر
تسنيم: مريم نتكلم جد انت راضي بمراد ولا لاء عايزه ولا لاء
مريم: معرفش
تسنيم: مفيش حاجه اسمها معرفش
حاسه بأي
مريم: مبسوطه وخايفه
تسنيم ابتسمت: دا طبيعي متخافيش اختك اه مش قريبه لدرجه من ربنا بس انا غندي احساس بيقولي ان خير
مريم ابتسمت بحب: يارب
تسنيم: نلم الدور بقا ونحترم الراجـ.ـل ولم لسانا شويه
مريم: والله انا مش وحشه بس انت مش عايزه يحس بالاضطراب اللي بيحصل ليا مش عايزه حد يحس انو بيأثر فيا
تسنيم: لا لازم ت عـ.ـر.فيه انو بيأثر عليكي بس لما يبقي جوزك
مريم: بس دا ضعف وانا مبحبش الضعف
تسنيم: مفيش حاجه بين الزوج والزوجه اسمها ضعف تزعلي من الضعف لما يكون ف عدm ثقه بمعني اصح مخوناه فاهمني
حببتي الجوز دا مش هاين واختيار الزوج مش بالساهل لان الزوج تعري فكري وجسدي لو مكنش اللي انتي بتختاريه راجـ.ـل بجد هدmري نفسك بايدك فاهمه والراجـ.ـل باين عليه انو محترم كافيه غيرته عليكي وخـ.ـو.فوه واما بيقول انو مش بيسيب فرض
وكريم وحنين وجدع انتي عارفه
سئل امام قبل كدا انت اي الي مخليك معملتش فرح وكان لسه اول معرفه بينهم وكان مفكر ان سبب التاخير فلوس ت عـ.ـر.في قاله اي قاله انا رقبتي سداده اللي انت عايزه انا تحت امرك راجـ.ـل شبعان وراجـ.ـل بجد
مريم بصت ليها بحب:ت عـ.ـر.في وانتي بتتكلمي بقيت مبسوطه اوي
تسنيم: هتستقوي بيه قريب
مريم:ازاي
تسنيم: انتي بتقولي مبتحبيش الضعف صح لما تلاقي راجـ.ـل بجد
هتحبي ضعفك وهيبقي نقطه قوتك
صوت الراجـ.ـل ف البيت كفايه
مريم:انا اقتنعت
تسنيم:ربنا يقدm ليكي الخير كله يارب
مريم:امين
🌸استغفر الله🌸
احمد:يا جماعه يا جماعه يلي حبكم بيزيد كل ساعه طب والله حلوا
امام بتريقه :جداااااااااا
مراد:اسكت وهيا هتبقي احلي
احمد:ازاي
امام:نقطنا بسكاتك
احمد:الله يسامحك منك ليه
انا زعلان
امام:منقدرش ع زعلك يا صحبي
مراد:مبعرفش اصالح حد اخبط دmاغك ف الحيط
احمد ضحك بصوته كله:ابشر يا تيمور
امام: يا اهلا بالبشره الخيرة
مراد بعدm فهم:مش فاهم حاجه
احمد:انت هتتجوز طفله يعم
امام:دي معندهاش دm يعم
مراد: يعم انت هوا ملكمش دعوه بيا وبيها مفهوم
احمد :اهدي يا مراد احنا مش قصدنا
نظخل ف حياتكم
امام:هدي اعصابك لو حصل نصيب
مراتك هيا بـ.ـنتك الاولي يعني تعاملها اكنك بتعامل بـ.ـنتك ميغركش الطول والسن دول مخهم مـ.ـيـ.ـتخطاش 9 سنين وتساعدها ف البيت مساعدتك ليها مش هتنقص من قيمتك بالعكس
هتزيد ف نظرها لانك هتكون ليها الاب والام والاخ والاخت والصديق
وقت ميحصل مشكله كون صاحبها
حسسها دايما بـ الامان واحتويها
وعرفها انها مهما راحت ولا جت ملجئها وموطنها الاصلي هو حـ.ـضـ.ـنك
و اوعي ف يوم يا مراد تخليها تبات زعلانه منك الستات بتسامح بس مبتنساش مش سواد قلب منهم لا حب لما حد يزعل منك اوي اعرف انو بيحبك اوي فهمتني يا صحبي
مراد بص ليه بـ امتنان:فهمتك يا صحبي
احمد: الله عليك يا امام طول عمري بقول عليك دبش اول مره اعرف انك واد فهيم كدا
امام:فهيم؟؟
مراد:يعني الي فرق معاك فهيم وبالنسبه لدبش عادي
احمد بهزار:بس يا فلفل افندي مش ناقصه شعلله
امام ضحك:احمد من يوم ما شافني وهو مقتنع اني دبش
احمد:مش دبش اوي بس مبتعرفش تتعامل مع الستات
امام بتوضيح:لكل مقام مقال انا بتكلم برسميه ومعنديش مجامله مع ستات بس مش اكتر انما بعرف اتعامل اوي.لاء ملكش فيه
مراد:طب يلا عشان العشاء وجبت
امام ابتسم ان مراد فكر ف الصلاه
احمد:امام انت اللي هتام بينا وبعدها
نعمل مسابقه صغيره كدا من بتعاعت زمان
مراد:يا بني انت كائن المسابقات
امام:احمد كدا طول عمره يحب يشغل نفسه
احمد: دا من غير احمد وخفة دm احمد القعده ملهاش طعم
امام:عندك حق
مراد:امممم ممكن
احمد:اي الغتاته دي يامراد دانت مريم هطلع عينك اصبر بس
مراد ضحك غـ.ـصـ.ـب عنه وتخيل وهو قاعد مع مريم وهيا عماله تهزر وتضحك معاه
احمد:ماثره من اولها
امام:بس يا بابا منك ليه يلا عشان الصلاه
🌸سبحان الله وبحمد 🌸
تسنيم راحت لمريم
ها اختارتي هتلبسي اي
مريم بحيرة :مش عارفه
تسنيم:تعالي وانا اختار ليكي
تسنيم اختارت ليها دريس ابيض في كور وردي وخمار وردي
اميرة:بسم الله ماشاءالله قمر يا مريوم
اي الجمال دا الله اكبر عليكي يا قمر
مريم:بث ابت بكثف
اميرة:عندك دm يعني
مريم:ممكن ليه لاء
تسنيم:طب انا هروح اجهز الصالون واعمل العصير
مريم:هوا هيشرب عصير كمان
اميرة: وقح شوفتي الواقاحه
تسنيم:انتي مشكله انا ماشيه
اميرة:خديني معاكي
مريم:خودي ابت منك ليها
🌸الله اكبر 🌸
مراد: امام اي الفرق بين الاسلام والايمان والاحسان
امام:الإسلام والإيمان والإحسان هي مراتب دِين الإسلام وتجدر الإشارة إلى أنّ كُلّ مرتبةٍ من مراتب الدِّين تدلّ على معاني خاصّةٍ، ومختلفةٍ عن غيرها؛ فالإسلام يُعنى بظاهر الأمور، والإيمان يختصّ بغيبيات الأمور، أمّا الإحسان؛ فيدخل به الإسلام والإيمان، وهو الأعلى منزلةً، فانفراد الإسلام يدخل فيه الإيمان، وانفراد الإيمان يدخل فيه الإسلام، وانفراد الإحسان يدخل فيه الإسلام والإيمان.
مراد: طب اي هو تعريف الاسلام
امام: الإسلام هو: الخضوع لله -تعالى-، والاستسلام والانقياد له، تدلّ على ذلك الأعمال التي يؤدّيها العبد ظاهراً،[٢] وقد دلّت الكثير من نصوص القرآن الكريم والسنّة النبويّة على أنّ المُراد بالإسلام الخضوع، والانقياد لله وحده، والأعمال الظاهرة الدالّة على التصديق التامّ، منها:[٣] قَوْله -تعالى-: (بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ).[٤] قَوْله -تعالى-: (فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّـهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّـهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ).[٥] قَوْله -تعالى-: (وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّـهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ).[٦] قَوْل جبريل -عليه السلام- للنبيّ -عليه الصلاة والسلام-: (يا مُحَمَّدُ أخْبِرْنِي عَنِ الإسْلامِ، فقالَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ: الإسْلامُ أنْ تَشْهَدَ أنْ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وأنَّ مُحَمَّدًا رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ، وتُقِيمَ الصَّلاةَ، وتُؤْتِيَ الزَّكاةَ، وتَصُومَ رَمَضانَ، وتَحُجَّ البَيْتَ إنِ اسْتَطَعْتَ إلَيْهِ سَبِيلًا، قالَ: صَدَقْتَ).[٧] فالإسلام يختصّ بجوارح العبد، وما يظهر عليها من أعمالٍ، وأساسه خمسة أركانٍ ودعامـ.ـا.تٍ؛ تبدأ بشهادة أن لا إله إلّا الله، وأنّ محمّداً رسول الله، ثمّ الصلاة، فالزّكاة، فالصوم، فالحجّ لبيت الله.[٨] أركان الإسلام أركان الإسلام الظاهرة خمسٌ، فقد أخرج الإمام البخاريّ في صحيحه عن ابن عمر -رضي الله عنهما-، أنّ النبيّ -عليه الصلاة والسلام- قال: (بُنِيَ الإسْلَامُ علَى خَمْسٍ: شَهَادَةِ أنْ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وأنَّ مُحَمَّدًا رَسولُ اللَّهِ، وإقَامِ الصَّلَاةِ، وإيتَاءِ الزَّكَاةِ، والحَجِّ، وصَوْمِ رَمَضَانَ)،[٩][١٠] وبيان كلّ رُكنٍ منها فيما يأتي: الركن الأوّل: شهادة أن لا إله إلّا الله، وأنّ محمّداً رسوله، وتنزيه الله وتقديسه عن الشّريك، أو الشبيه، وإخلاص النيّة في توحيده، وفي العبادات، والطاعات، والأمور كلّها، والتصديق بأنّ محمّداً -صلّى الله عليه وسلّم- نبيّاً ورسولاً للبشريّة كافّةً، وتقديم محبّته على محبّة كلّ شيءٍ، وطاعته، والإقرار بأنّه خاتم الأنبياء والرُّسل -عليهم الصلاة والسلام-، قال الله -تعالى -: (مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَـكِن رَّسُولَ اللَّـهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا)،[١١] وقال: (وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ)،[١٢] وأخرج الإمام مُسلم في صحيحه عن أنس بن مالك -رضي الله عنه-، أنّ النبيّ -عليه الصلاة والسلام- قال: (لا يُؤْمِنُ أحَدُكُمْ حتَّى أكُونَ أحَبَّ إلَيْهِ مِن ولَدِهِ ووالِدِهِ والنَّاسِ أجْمَعِينَ).[١٣][١٤] الركن الثاني: إقامة الصلاة؛ فهي عمود الدِّين، ومن أفضل الأعمال عند الله -تعالى-، وأوّل ما يُحاسب عليه العبد يوم القيامة، إذ يخضع المُسلم فيها لله -تعالى- بكلّ جوارحه وسرائره، كما أنّها وسيلة الخطاب والمُناجاة بين العبد وربّه، وسببٌ من أسباب تكفير الذُّنوب والخطايا، كما ثبت في الصحيح عن أبي هريرة -رضي الله عنه- أنّ النبيّ -عليه الصلاة والسلام- قال: (أَرَأَيْتُمْ لو أنَّ نَهْرًا ببَابِ أَحَدِكُمْ يَغْتَسِلُ منه كُلَّ يَومٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ، هلْ يَبْقَى مِن دَرَنِهِ شيءٌ؟ قالوا: لا يَبْقَى مِن دَرَنِهِ شيءٌ، قالَ: فَذلكَ مَثَلُ الصَّلَوَاتِ الخَمْسِ، يَمْحُو اللَّهُ بهِنَّ الخَطَايَا)،[١٥] كما أنّ الصلاة سببٌ في الكفِّ عن المعاصي والمنكرات، وتحقيق الصلاح في الدُّنيا والآخرة، وتوثيق روح التعاون والوحدة بين المُسلمين في أدائها جماعةً.[١٦] الركن الثالث: إيتاء الزكاة؛ وهي فرضٌ على مَن وجبت عليه، وفيها تزكيةٌ للنَّفس من البُخل والعُجب، قال -تعالى-: (خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم وَاللَّـهُ سَميعٌ عَليمٌ)،[١٧] وقد جمع الله -تعالى- في كثيرٍ من آيات القرآن الكريم بين الصلاة والزّكاة؛ وذلك لشـ.ـدّة أهميّتهما وأثرهما في حياة المسلم، قال -تعالى-: (وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ)،[١٨] وقال أيضاً: (وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَيُطيعونَ اللَّـهَ وَرَسولَهُ أُولـئِكَ سَيَرحَمُهُمُ اللَّـهُ إِنَّ اللَّـهَ عَزيزٌ حَكيمٌ)،[١٩] وقد حذّر الله -تعالى- وتوعّد تارك الزّكاة بالعـ.ـذ.اب والهلاك في الآخرة، فقال: (وَالَّذينَ يَكنِزونَ الذَّهَبَ وَالفِضَّةَ وَلا يُنفِقونَها في سَبيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرهُم بِعَذابٍ أَليمٍ*يَومَ يُحمى عَلَيها في نارِ جَهَنَّمَ فَتُكوى بِها جِباهُهُم وَجُنوبُهُم وَظُهورُهُم هـذا ما كَنَزتُم لِأَنفُسِكُم فَذوقوا ما كُنتُم تَكنِزونَ).[٢٠][٢١] الركن الرابع: صيام شهر رمضان، فصيامه فريضةٌ على المسلمين، قال -تعالى-: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)،[٢٢] وللصيام العديد من الثمرات؛ إذ يكفّ النّفس عن الشّهوات والمعاصي، وينال الصائم الأجر العظيم من الله -تعالى- بامتثالاً لأمر الله -عزّ وجلّ-.[٢٣] الركن الخامس: حجّ لبيت لله -تعالى- لمن استطاع لذلك سبيلاً.[٨] الإيمان الإيمان هو: التصديق والاعتقاد المُطلق بكلّ ما أمر الله -تعالى- به عباده، مع إذعان القلب والجوارح له -جلّ وعلا-،[٢٤] وتجدر الإشارة إلى أنّ الإيمان ينعكس على عمل العبد، فقد قرن الله -تعالى- في كثيرٍ كم آيات القرآن بين الإيمان والعمل الصالح، منها: قَوْله -تعالى-: (إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا وَعَلى رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ*الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ*أُولـئِكَ هُمُ المُؤمِنونَ حَقًّا لَهُم دَرَجاتٌ عِندَ رَبِّهِم وَمَغفِرَةٌ وَرِزقٌ كَريمٌ)،[٢٥] والإيمان يزيد وينقص بمقدار العمل الصالح، بدليل قَوْله -تعالى-: (إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا وَعَلى رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ).[٢٦][٢٧] الإيمان بالله تعالى فُطر الإنسان على الاعتقاد بوجود خالقٍ، وقد بيّن ذلك الله -عزّ وجلّ- بقَوْله: (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ)،[٢٨] كما دلّ العقل على وجود مُتحكّمٍ بالكون، فالله -تعالى- هو مَن يبدّل الليل بالنهار، وهو مَن أوجد المخلوقات، ورزقها، ودبّر أمورها، قال -تعالى-: (أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ*أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ)،[٢٩] وقال أيضاً: (يُقَلِّبُ اللَّـهُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِي الْأَبْصَارِ)،[٣٠] وهو مَن بعث الرُّسل وأيّدهم بالمعجزات، قال -تعالى-: (وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ*فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ).[٣١][٣٢] فالله -تعالى- خالق كلّ شيءٍ، لا شريك معه، ولا مُعين له، واحدٌ أحدٌ مُتفرّد بذاته، مالك المُلك، كلٌ تحت أمره وقُدرته، قال -تعالى-: (الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا)،[٣٣] فالله له الأمر من قبل ومن بعد، مُتحكّمٍ بالتفاصيل، يعلم ما خُفي ، وما ظهر، وما سيكون، مُسيّر الأكوان بعِلمه وجَبروته، قال -تعالى-: (وَعِندَهُ مَفاتِحُ الغَيبِ لا يَعلَمُها إِلّا هُوَ وَيَعلَمُ ما فِي البَرِّ وَالبَحرِ وَما تَسقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلّا يَعلَمُها وَلا حَبَّةٍ في ظُلُمـ.ـا.تِ الأَرضِ وَلا رَ طبٍ وَلا يابِسٍ إِلّا في كِتابٍ مُبينٍ)،[٣٤] وقال أيضاً: (إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ)،[٣٥] ويشمل الإيمان بالله -تعالى-؛ الإيمان بألوهيّته؛ فهو الحقّ المُستحقّ للعبادة دون غيره، إذ قال: (ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ)،[٣٦] والإيمان بصفاته وأسمائه؛ بفَهْمها، وحفظها، والإقرار بها، ومحبّتها، واستشعار عظمتها.[٣٢] ومن الجدير بالذِكْر أنّ للإيمان بالله -تعالى- العديد من الثمرات، بيان البعض منها فيما يأتي:[٣٧] السَّيْر على طريق الصلاح، والخير، والرشاد، وتوجيه الله -تعالى- عباده المؤمنين إلى أفضل الأعمال، وأجودها، قال -تعالى-: (الَّذينَ آمَنوا وَلَم يَلبِسوا إيمانَهُم بِظُلمٍ أُولـئِكَ لَهُمُ الأَمنُ وَهُم مُهتَدونَ)،[٣٨] وقال أيضاً: (إِنَّ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ يَهديهِم رَبُّهُم بِإيمانِهِم تَجري مِن تَحتِهِمُ الأَنهارُ في جَنّاتِ النَّعيمِ)،[٣٩] وتوكيل العباد المؤمنين بخلافة الأرض، والإقامة فيها، وإعمارها، ونَشْر رسالة الإسلام، قال -تعالى-: (وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا).[٤٠] نَيْل رضا الله -تعالى-، والعيش بأحسن حالٍ، والتمتّع بالبركة وكثرة الخير في الحياة الدُّنيا، والفوز بجنّات الخُلد في الآخرة، قال -تعالى-: (إِنَّ اللَّـهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ إِنَّ اللَّـهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ)،[٤١] وقال أيضاً: (وَلَو أَنَّ أَهلَ القُرى آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرضِ وَلـكِن كَذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما كانوا يَكسِبونَ).[٤٢] تثبيت الإيمان في قلوب المسلمين، وزيادته، ونَيْل ولاية الله -تعالى- التي تتحقّق بسببها الطمأنينة في الدُّنيا، والفوز بنعيم الآخرة، قال -تعالى-: (وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ)،[٤٣] وقال أيضاً: (ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَى لَهُمْ).[٤٤] التوكّل على الله في أمور الحياة كلّها، وإخلاص النيّة له وحده، وبذلك يتحقّق العفو من الله -تعالى- على المعاصي والآثام، ويرتفع شأن العبد وعمله في الدُّنيا والآخرة، قال -تعالى-: (يَرْفَعِ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ)،[٤٥] وقال: (وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ)،[٤٦] وقال أيضاً: (وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ).[٤٧] التحلّي بالأخلاق الحميدة، وأحسنها، التي تعود على العبد بالعزّة والرِّفْعَة. الإيمان بالملائكة الملائكة؛ من خَلْق الله -تعالى-، ليسوا من البشر، وقد اختصّهم الله بأعمالٍ وصفاتٍ محدّدةٍ، قال -تعالى-: (اللَّـهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ)،[٤٨] ولا يكتمل إيمان العبد إلّا بإيمانه بالملائكة، إذ قال -تعالى-: (آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ)،[٤٩][٥٠] فالإيمان بالملائكة ركنٌ من أركان الإيمان، فلا يكتمل إيمان عبدٍ إلّا بالإيمان بالملائكة، قال -تعالى-: (وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا)،[٥١][٥٢] وتترتّب العديد من الثمرات على الإيمان بالملائكة، بيان البعض منها فيما يأتي:[٥٣] استشعار قُدرة الله -تعالى-، وعَظَمته في خَلْقه. حَمْد الله -تعالى- على تيسير الملائكة لكتابة أعمالهم، وحفظها، وضمانها، وقضاء حوائجهم ومصالحهم بإرادة الله -تعالى-. نَيْل محبّة الملائكة، وكسب استغفارهم للمُسلمين بسبب أعمالهم الصالحة، ممّا يجلب الخير والبركة للعباد. الإيمان بالكُتب الإيمان بالكتب؛ يُراد به الإيمان بكلّ ما أنزله الله -تعالى- من كُتبٍ على رُسُلِه السّابقين، ليخرج عباده من الضلال إلى النُّور، كما أنزل القرآن الكريم على محمّدٍ -عليه الصلاة والسلام- خاتم الأنبياء، قال -تعالى-: (آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ)،[٤٩][٥٤] والكتب السماويّة التي أخبر الله عنها هي: التوراة الذي أُنزل على مُوسى -عليه السلام-، والإنجيل المُنزل على عيسى -عليه السلام-، والزَّبور المُنزل على داود -عليه السلام-، والصُّحف التي أُنزلت على إبراهيم وموسى -عليهما السلام-،[٥٥] ومن الحِكم المترتّبة على الإيمان بالكُتب السماويّة:[٥٦] رحمة الله -تعالى- بعباده بإرسال الكُتب السماويّة؛ لِهدايتهم، وإرشادهم إلى طريق الحقّ، وفَوْزهم بجنّات النّعيم، ورضا الله -تعالى-. بيان كلّ كتابٍ من الكُتب السماويّة للتشريعات التي تُناسب حال العباد في ذلك الوقت، وتصحيح الأفكار والاعتقادات، وإبعادها عن الضلال، وهوى النَّفس، ووساوسها. الإيمان بالرُّسل الإيمان بالرُّسل يكون بالاعتقاد الجازم والتصديق بكلّ ما أخبر به الله -تعالى- عنهم، وأخبر به الرسول محمّد -عليه الصلاة والسلام- في السنّة النبويّة، إذ إنّهم بُعثوا لهداية أقوامهم إلى الحقّ، وإخراجهم من الظُلمـ.ـا.ت إلى النور بأمرٍ من الله؛ تبليغاً لرسالته، وليكونوا حُجّةً يوم القيامة، قال -تعالى-: (وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَرُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَ لَيْكَ وَكَلَّمَ اللَّـهُ مُوسَى تَكْلِيمًا*رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّـهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّـهُ عَزِيزًا حَكِيمًا)،[٥٧] ويشمل الإيمان بالرُّسل؛ التصديق بصفاتهم، ومعجزاتهم، وفضائلهم،[٥٨] ومن ثمرات الإيمان بالرُّسل -عليهم الصلاة والسلام-:[٥٩] وجوب محبّة رُسل وأنبياء الله -تعالى -، واحترامهم، و توقيرهم، وحِفْظ مقامهم، إذ إنّهم صفوة البشر، وأفضلهم، حَرِصوا على تبليغ رسالة الله -تعالى-، رغم المشقّة والتكذيب الذي لاقوه من أقوامهم. حَمْد الله -تعالى-، والثناء عليه؛ لرحمته بعباده بإرسال الرّسل والأنبياء؛ ليهدوهم إلى طريق الحقّ. الإيمان باليوم الآخر الإيمان باليوم الآخر هو: الإيمان بيوم القيامة، وما فيه من بعثٍ، ونشورٍ، وحسابٍ، وميزانٍ، وصراطٍ، وما ينتهي به حال العباد من دخول الجنّة، أو النّار،[٦٠] ومن ثمرات الإيمان باليوم الآخر:[٦١] المواظبة على العبادات، والطاعات، وأعمال
مراد: بجد افدتني جدا شكرا يا امام
احمد: تسلم يا صاحبي ربنا يبـ.ـارك فيك
امام: اي ياجماعه مكبرين الموضوع اوي
احمد: احبك وانت متواضع
امام: طب يلا بينا عشان العريس يقعد مع عروسته
مراد: بجد
احمد: يعم اتقل شويه
مراد: اخرس تعرف تخرس
امام: طب يلا
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇