رواية عذراء الرعد رعد وزينب كاملة جميع الفصول

رواية عذراء الرعد هي رواية رومانسية تقع احداثها بين رعد وزينب والرواية من تأليف بسمه في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية عذراء الرعد لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية عذراء الرعد هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية عذراء الرعد تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية عذراء الرعد رعد وزينب كاملة جميع الفصول

رواية عذراء الرعد من الفصل الاول للاخير بقلم بسمه

كان الاجتماع قائم لما مساعد رعد صاحب الشركه  كان هيوقع بعد ماجاتله مكالمه ...
رعد بقلق انت كويس...
استند عليه ثائر وهو بيتعرق جامد بنتي ..بنتي بالمستشفى...دي بنتي الوحيده ماعنديش غيرها دي حيلتي يابيه انا لازم امشي...كان مش عارف يسند طوله ..لكن رعد منعه وقرر يوصله عشان هو صاحب والده من زمان وبيحبه..
اول ماوصل المستشفى جري ثائر على الدكتور ..طمني يادكتور بنتي عامله ايه...
الدكتور بعمليه مدام زينب بقت احسن بس للاسف خسرنا الجنين..
جنين ايه ....جنين ازاي ..ازاي.. بصدمه ولسه هيتكلم وقع من طوله...تحت صدمت رعد اللي مش عارف ايه اللي بيحصل...
بعد مده كان رعد بيشرب سيجاره قدام الشباك بيفكر ايه اللي بيحصل مع الراجل الطيب ده لما فاق ..جري عليه رعد انت كويس ياعم ثائر..
ثائر مش كويس احنا سيرتنا هتكون على كل لساني بنتي جابتلي العار....ازاي ...ازاي هوري وشي للناس ..ازاي ..والا ولاد عمها هيقتلوها ..ليه يازينب ليه يابنتي تعملي كده ..ليه انا نقصت عليكي ايه..
اهدى ياعمي اهدى وكل حاجه هتتحل..
هتتحل ازاي وال****جابتلي عار وصمه عار هتفضل معايا طول العمر ....
صمت حل عليهم عندما دخل الطبيب واخبرهم بأنها استيقظت..لكنها لا تستطيع التحدث ابدا..عندما ذهب لرؤيتها
وقف رعد مصدوما عندما رأها...هل يعقل بأن هناك فتاه بهذا الجمال...ابتلع لعابه وهو يرمقها بتفحص...صغيره لكن جسدها كأنثى بالغه ..
ثائر بدموع عملتي كده ليه  وطيتي رسي ليه...عمامك بيقولوا عليا ايه معرفتش اربي...
حاولت التحدث لكنها لم تستطيع لتنهار بالدموع وصوتها يقف في حنجرتها...
ثائر مين اللي عمل فيكي كده قوليلي يابنتي مين...اتكلمي انطقي ..أنها كلماته بصفعة قويه جعلتها ترتمي على جنبها تبكي بحرقه وقهر...حتى تدخل رعد مرددا بجديه مينفعش تعمل كده اهدى وكل حاجه ليها حل...
حل ايه.... حل ايه انا هوري وشي للناس ازاي ..دي جباتلي العار ياريتك متي ..يارتيك ميته ولا شفت اليوم ده...
أخرجه رعد بصعوب من غرفتها وحاول تهدئته...
بعد مرور يومين كان رعد يزورهم بشكل مستمر حتى تم إخراجها من المستشفى...وهي لم تتحدث ابدا....
اوصلهم رعد إلى المنزل لكنه نزل ليتحدث مع ثائر..بشيء مهم...
ليصدم ثائر بطلبه عندما تقدم رعد بخطبت ابنته التي تصغره بخمسه عشر عاما...ورغم أنه يعلم بفعلتها ..لكنها كانت...
ثائر بانكسار مبروك يارعد بيه..
رعد بجديه دلوقتي هعرف اكلمها لوحدنا مهي بقت مراتي خلاص...مسك ثائر دراعه وهمس بتعب يابني هي لسا صغيره ..انا عارف انها غلطت بس انت وعدتني...متنساش وعدك..ليا يارعد.بيه ..متنساش...
رعد ربت على أيده وهمس بجديه اطمن ياعمي ..
دخل اوضتها وانتفضت.. وحاولت تخرج عند ابوها لكنه مسك دراعها ووقفها ...
رعد رايحه فين ...
عيونها كانت بتتكلم بس صوتها مش بيخرج خالص مش عارفه تتكلم صوتها مش طالع .. نزلت دmـ.ـو.عها وهي بتهز رأسها بلأ ...
رعد دفعها بخفه على السرير وهو بيقولوا اقعدي..هنتكلم...
زينب كانت خايفه من بصاته ليها تعامله معاها هو ليه بيعمل كده واساسا اتجوزها ليه...
قطع شرودها رعد لما اتكلم..انتي دلوقتي بقيتي على اسمي يعني مراتي...وده برضاكي غـ.ـصـ.ـب عنك بقى واقعنا...
مسحت دmـ.ـو.عها بأكملها لكنها مش راضيه توقف...
كمل رعد الدلع بتاع باباكي تنسيه خلاص اول مـ.ـا.تبقى فبيتي ..واساسا هانت كلها يومين .. هتبقى ببيتي..
هزت رأسها بالنفي الحازم وهو مكمل ده مش بمزاجك غـ.ـصـ.ـب عنك...وانا مكنتش هعمل كده لو مكنش الراجـ.ـل الطيب ده ابوكي...لكن باين جدا أنه بالرغم أنه راجـ.ـل كويس وطيب للأسف معرفش يربيكي....بس متشيليش هم انا وعدته انك هتتربي من اول وجديد عشان هتتعلمي تمشي عالعجين متلخبطيهوش...
كان تهديد صريح منه لتشعر بقلبها يخلع من مكانه مالذي ستراه الأن على يدي هذا الشخص لتسمع كلمـ.ـا.ته الاخير انا تكلمت وقلت اللي عندي وزي ماقلتلك كلها يومين وهتتربي على اديا من جديد ..وهتبقى نسخه تانيه خالص وهتبعدي عن القرف اللي كنتي مغرقه نفسك بيه اسيبك تستمعي بيومين وانتي حرره كده...عشان دول اخر يومين هتكوني براحتك فيها ..  مشي ...مشي وسابها مصدومه ازاي يحصل ..ازاي ده الللي بعمرها دلوقتي لسه بيروحوا المدرسه
ابوها بيعمل معاها كده ليه ليه...ارتمت على سريرها تعيط لحد ماحست بيد ابوها على كتفها بتمسحها بتعب ...
ثائر كان لازم ده يحصل...انا مش هسيبك تضيعي نفسك كده...رعد بيه هو الوحيد اللي هيعرف يحافظ عليكي...
رفعت وشها وهي بتشاورله برأسها بلأ لأ هي مش عايزاه مش عايزاه ..باباها بيعمل فيها كده ليه ...انتفضت لما حست بخبيط على باب الشقه ..
ابوها ياساتر يارب ايه الخبيط ده ..معقوله رعد بيه رجع...
طلع يفتح واتصـ.ـد.م لما شاف اخواته وعيالهم هاجمين على البيت عايزين يغسلووو عارهم ..
مع الشـ.ـد والخناقه اللي قايمه قاعده ...وزينب اللي عماله تتتضـ.ـر.ب من عمامها وعيالهم  بحجه أنهم يغسلوو عارهم... وقع ابوها من طوله وهو مش عارف يحوشهم عن بـ.ـنته...وحيدته......
صرخت بعلو صوتها واخيرا طلع صوتها بعد الحدث الللي حصللتلها....
جريت عليه وهي ناسيه و.جـ.ـعها والضـ.ـر.ب اللي كانت بتتضـ.ـر.به.....
مر يوم كامل وهي بالمستشفى تستنى ابوها يخرج من العمليات لكن الطبيب صدmها بأنه اتوفى ...
ملحقتش تحـ.ـز.ن على ابوها حتى ..عشان جرجروها ونزلوها البلد بحجه أنهم هيلمو الفضيحه وتحضر العزا هناك ..
كانت زينب من غير حول ولاقوه تعيط بس..مش هاممها ايه اللي هيحصل بعد كده خلاص ابوها مـ.ـا.تت هي خسرت خسرت كل حاجه بظرف يوم واحد .. من غير مايكون ليها اي ذنب....
مر اليومين وهي عايشه بالذل والاهانه من كل اهل ابوها..وقرروا خلاص يجوزها بحجه أنهم هيلمو الفضيحه ..والأصل أنهم كانو عايزين الورث وأملاك ابوها ياخدوها ومتطلعش للغريب...كانت ساكته عارفه كويسه أنها مش هتعرف تعارضهم بأي حاجه..
و.فعلا دخل المؤذون وبدأ عشان يكتب الكتاب على ابن عمها اللي هيا اساسا بتكرهه ومبتحبهوش من لما كانت صغيره اكتر واحد استنذل وضـ.ـر.بها بكل غل وكره سليم...
لكن اتصـ.ـد.م الكل بالبوليس بيقتحم المكان وووو
كتاب مين اللي هيتكتب لأمؤاخذه قالها رعد ببرود وهو يقتحم المكان مع البوليس.. 
سليم بغـ.ـيظ :وانت مين انت عشان تدخل الدخله دي..
رعد ببرودووغمزه جوز العروسه  ...
اتصـ.ـد.م الكل لما قرب منها رعد ومسك أيدها وشـ.ـدها لكنه وقف وهو بيبتسم بسخريه لما سليم وقف بوشه جوز مين ياروح ا***
ضـ.ـر.به رعد برأسه وهو بيقول تحمد ربنا اني هكتفي باخد مراتي بس ومش هقدm بلاغ خـ.ـطـ.ـف وتعنيف بحقكم...كمل طريقه وهي تايهه مش عارفه تعمل ايه ولا تروح فين تمشي وراه ويجرجرها زي اي حاجه بأيده وقفت لما سمعت صوت عمها ..
مش كفايه فضيحتك جايبالنا ك****منين ولا مش بس كده دنتي متجوزاها...ده على جثتي تخطي برااا البيت ده ولسه هيرفع السلاح عليها اتدخل البوليس وووقفه ...
شهقت لما سمعت صوت رعد اللي دب الرعـ.ـب جواها هتفضلي واقفه كده كتتير...
بصت ليه وشافت نظرته خاليه. ..خاليه من كل حاجه الا من الغضب اللي رعـ.ـبها بجد...مين ده وايه اللي دخله حياتها...ابوها عمل معاها كده ليه ... ليه...
فاقت من شرودها لما سحبها وراه ومشي ...
وسابهم وراه مع البوليس يتصرف معاهم...
ركبت جمبه بالعربيه وهي ساكته مش عارفه تتكلم ولا عارفه تعمل ايه...ولا تقوله ايه..
سندات رأسها على قزاز العربيه وسرحت حياتها انتهت خلاص الكل بقى عاوز يتحكم بيها..أما هي استسلمت استسلمت خلاص ...
 أما هو ..
مبصش ناحيتها ابدا تجاهل وجودها وكأنها مش معاه فضل مكمل بالطريق بصمت رهيب مرعـ.ـب بالنسبه ليها...
لحد ماسمع همسها لو سمحت...
مردش عليها تجاهل صوتها كأنها منطقتش...لحد ما سمع همسها  تاني وتالت وصوت شهقاتها العالي لو سمحت انا بكلمك..
وقف العربيه بضيق وبص ناحيتها بجديه عايزه ايه..
زينب وهي بتمسح دmـ.ـو.عها بكمها وصوتها بيخرج بصعوبه بسبب العـ.ـيا.ط ..عاوزه عاوزه ازور قبر بابا ارجوك لو مره وحده بس ارجوك ...
غمض عنيه وهو بيردد بضيق استغفر الله العظيم..انا لسه هتحمل الزن ده.
زينب ارجوك  مره وحده هما هما ماسبونيش أودعه ابدا والله هو وحشني اوووي...
طيب قال كده وشغل العربيه وصلها المقابر ونزلت بعد ماشورلها على قبر باباها وبعد عنها شويه وهو مشغل سيجارته عشان تاخد راحتها ...شافها رمت نفسها عالقبر ...سمع صوت بكائها المرير...دmـ.ـو.عها نـ.ـد.مها قهرتها عتابها. ...بالرغم أنه بعيد لكن كل ده وصله وسمعه...كانت مش عارفه بتقول ايه كلامها متلخبط زي روحها وحياتها دلوقتي ..
طفى سيجارته ودعس عليها ..ومشي ناحيتها...
سمعت صوته لما كانت حاضنه قبر باباها مش كفايه يلااا بينا ..
زينب بخـ.ـو.ف انت هتعمل معايا ايه...
رعد مش وقت اسأله يلااا الوقت اتأخر...
زينب مش عايزه اسيب البلد انا عاوز افضل جمب بابا..ارجوك...
تأفف بضيق وهو بيشـ.ـدها من فوق القبر بلاش لعب العيال ده والدلع عشان انا ماليش فالدلع الزايد قلتهالك قبل كده تسمعي الكلام من سكات...
قال كده وهو بيشـ.ـدها وفتح باب العربيه ودخلها ...
سكتت معرفتش تنطق بكلمه لكن صوت عـ.ـيا.طها زعجه ...و
لما اتعصب خلاص وقف العربيه هتفضلي كده كتتتير صدعتي امي ...كفايه...
شهقاتها زادت لكنها فجأه سكتت لما سمعت زعيقه قلتلك كفايه ...ايه مبتفهميش...مش عايز اسمع صوتك...نفسك مش عايز اسمعه...
كتمت بقها بأيدها وهي بتكتم عـ.ـيا.طها...
اما هو كمل طريقه لحد ماوصل وحده من الشقق بتاعته ...
بص ناحيتها كانت نائمه ودmـ.ـو.عها ناشفه على خدها...
تأفف بضيق قرب منها حاول يفوقها مكنتش بترد عليه...
اضطر يشيلها ويطلعها ..
اول ماحطها عالسرير ولسه هيبعد ..مسكت أيده ..وهمست بابا متسيبنيش.. ارجوك...متبعدش عني...بابا.. شـ.ـدت دراعه وهو استسلم لحركتها دي لما حطت راسها على دراعه وكملت نومها...ببرائه مش عاديه...لأول مره يشوفها عن قرب كده حجابها اللي كان مش متضبط كويس ..
خدودها الللي بيتاكلووو اكل من حلوتهم..شفايفها اللي زي حبات التوت..تاه بملامحها قرب منها وهو فاقد السيطره على ذاته و
يتبع....
قرب منها وهو مش عارف يتحكم بنفسه واول ماشفايفه لمست خدها وحس بنعومتها غمض عنيه وقبل مايستسلم للي بيعمله بعد عنها بضيق ...حطها على السرير وهو حاسس بنفسه مش على بعضه صدره بدأ يطلع وينزل مش عارف يسيطر على الشعور اللي هو حاسه...
خرج برا الاوضه وقفلها بسرعه طلع وقف قدام الشرفه مسح شعره وهو بيفتح زراير قميصه من شـ.ـدة المشاعر اللي سيطرت عليه البـ.ـنت مش بتتقاوم جميله واكبر من عمرها بكتير كانت بين ايديها وكان يعرف يعمل اللي هو عايزه مهي اصلا مـ.ـر.اته ...لكن لا ...لا مش هيعمل كده ...نهر نفسه ولامها كتير ....طلع فونه واتصل بمساعده...
الصبح طلع 
صحيت زينب مكنش حد بالاوضه هي بس لوحدها...
بصت حوليها بتوهان مش عارفه هي فين ولا ايه اللي جابها هنا...
وقفت وطلعت بتتسحب بخـ.ـو.ف وقفت بخضه لما سمعت صوت من وراها ...
الشغاله زينب هانم...
زينب. ببرائه هااا...انتي مين...
الشغاله انا هنا عشان اساعدك وأشوف طلباتك..
زينب طيب. هو هو انا فين
الشغاله تقصدي مين ياهانم...
زينب براحه هاا لا خلاص...
الشغاله احضرلك الاكل...
زينب هزت راسها بخجل ...
الشغاله ثواني وهحضرلك الاكل...
مر اسبوع ورعد مظهرش ابدا ...كان مشغول بالشركه بتاعته 
لحد ما اتصلت عليه الشغاله وبلغته ان زينب اتخـ.ـنـ.ـقت معاها لما رفضت تسببها تخرج  وخرجت من بالبيت...
اتجنن وساب الاجتماع وخرج يدور عليها بعد مابلغ رجـ.ـالته يدورو عليها بكل مكان ممكن تروحله...
خطر على فكره أنه يروح شقت باباها القديمه وفعلا لما وصل وخبط سمع همسها من جوى بخـ.ـو.ف. ممين .
غمض عنيه بغيض وقال وهو بيخبط كفه على الباب بقوه رعـ.ـبتها افتحي الزفت...
زينب انت عايز مني ايه..
رعد بغضب افتحي الزفت عشان هتتحسبي عاللي عملتيه... ...
زينب فتحت بخـ.ـو.ف من نبرته .وبعدت بسرعه وقالت أنا معملتش حاجه والاه.
اول مافتحته زقها وقفل الباب ...
رعد بغضب والله معملتش حاجه... خارجه من بيتك من غير إذن وانا ايه ياست هانم. انا ايه.......
زينب بخـ.ـو.ف انا ك...
انتي أيه قلتلك دلعك زمان تنسيه وانك تمشي من كيفك تنسي انتي دلوقتي مراتي وهتتحسبي على كل خطوه تخطيها من غير إذن...
رجعت ورى بخـ.ـو.ف قققصدك ايه ..
رعد وهو بيقرب منها بسرعه أحاسبك الاول على غلطك وبعدين هت عـ.ـر.في اقصد ايه...
ولسه هتبعد وتجري منه مسكها وووو
يتبع....
على فين قالها وهو بيشـ.ـدها من دراعها جـ.ـا.مد...
زينب بو.جـ.ـع وخـ.ـو.ف أنا معملتش حاجه والله كككنت كنت عايزه افضل هنا بشقت بابا..
رعد بحده بابا بابا مين ابوك مـ.ـا.ت خلاص والشقه دي وجودك فيها خطر انتي فاهمه والا لأ...
زينب بدmـ.ـو.ع بس انا عايزه افضل هنا..
رعد ببرود مش مهم .. مش مهم انتي عايزه ايه انت سامعه المهم انا عاوز ايه ..
زينب بشهقات انت عاوز مني ايه....سيبني فحالي بقا حـ.ـر.ام عليك..
ابتسم پسخريه عايز ايه...عايز اربيكي قلتهالك قبل كده...
ردت بصوت مخـ.ـنـ.ـوق وقوى انا متربيه  احسن تربيه متغلطش فيا ...
رعد بسخريه جـ.ـر.حتها اه متربيه ...
زينب انا مش بسمحلك..تغل...
شهقت بألم لما شـ.ـدها من دراعها بقوه والتصقت بصدره وهمس قدام وشها انتي مين انتي عشان تسمحيلي ..انت هتنسي نفسك يابـ.ـنت...
زينب بدmـ.ـو.ع سيبني  كفايه بقا حـ.ـر.ام عليك..
رعد هسيبك ماشي هسيبك بس اما تتربي الاول ...أما تتتعلمي الصح من الغلط...بعد كده هبقى افكر اسيبك إنما وانت على حالك ده...هتفضلي بسـ.ـجـ.ـني لحد اخر يوم فعمرك..
زينب بكره : انا بكرهك...
رعد ضحك بمسخره يعني أنا اللي مـ.ـيـ.ـت في دبديبك...امشي قدامي وزقها عشان تمشي اوضتها...
رعد حضري حاجتك هترجعي شقتك ..
زينب بتحدي مش ...اتصـ.ـد.مت لما قاطعها وهو ماسك فكها بعنف اي اعترض أو كلمة لأ .. تخرج من بوقك ..هتدفعي تمنها غاليتي انا لسه بهاودك وادادي عشان المرحوم...انما لو عندتي اكتر مش هعجبك ابدا ..وهتنـ.ـد.مي...
حست برعشه بجـ.ـسمها ...عينيه خـ.ـو.فتها جـ.ـا.مد...مسكته ليها كانت هتطحن فكها بكفه...
هزت رأسها بدmـ.ـو.ع واستسلام لما زقها وقال خمس دقائق تحضري حاجتك وتخرجي...
وفعلا هي جريت على اوضتها وصوت شهقاتها واصله...
اما هو شغل سيجاره وبدأ يدخن بغـ.ـيظ ويفكر هيعمل ايه مع البـ.ـنت دي....
وصلو الشقه ...هي ماعرفتش تتكلم ولا كلمه..اول ما دخلت الشقه جريت على اوضتها ورمت نفسها على سريرها وهي بتعيط ..وبتلعن نفسها...هي دلوقتي عايزه تمـ.ـو.ت...مش عايزه تعيش ابدا...
انتفضت لما حست بأيده شـ.ـدتها من فوق السرير...
بصت ليه بذهول ..
رعد بجديه فونك فين..
زينب بريبه ليه ..
رعد من غير ليه فونك فين .
زينب شاورت ليه على شنطتها..
رعد زقها اديهولي..
زينب انت..
رعد بزعيق اديهولي..
زينب بخـ.ـو.ف ورعـ.ـب ادته الفون...
رعد اظن مش محتاجاه تاني..
زينب بصدmه انت بتقول ايه .ده فوني 
رعد بجديه اعتبري ده عقـ.ـا.ب بسيط ومش بيتسمى عقـ.ـا.ب اصلا بس عشان ت عـ.ـر.في...
زينب ده الفون بتاعي اديهواي..ولسه هتمد أيدها عشان تاخده مسك أيدها وشـ.ـدها ليه ..بقت شفايفه عند ودنها ونفسه السخن يضـ.ـر.ب بشرتها الرقيقه لما حست برعشه بجـ.ـسمها كانت هتبعد لكنه منعها...وهمس اعقلي...يازينب اعقلي عشان لسه في حجات كتتتيره هتتعلميها مني لسا الطريق طويل قدامك ...لما تسمعي الكلام ..هبقى حلو معاكي....اسمعي الكلام كويس عشان تشوفي رعد الكيوت اللي مشفتيهوش لسه...
صرخت بألم لما ضغط على خصرها وهمس عشان لو فضلتي بالعند ده مش هتشوفي مني الا الوحش..
بلعت ريقها بخـ.ـو.ف ورعـ.ـب من تهديده...فاقت على بوسه من طبعها على رقبتها الرقيقه خلت جـ.ـسمها يتنفض.. وهو بيهمس اشوفك بعدين..
خرج وسابها وهي مصدومه ده مين...مين ده وأبوها ازاي يأمن عليها معاه ...ده واحد مريـ.ـض مختل عقليا...
مر الليل ونامت وهي بتعيط...مش عارفه هتعمل ايه بحياتها ولا الحبس ده هينتهي امتى ...مصيرها نهايتها ايه...
الصبح رفضت زينب الاكل...امتنعت عن الأكل نهائي..
ده اللي خلا الشغاله تتصل برعد تشتكيله منها...
رعد اللي اول ماخلص شغل وكان الوقت متأخر من الليل وصل على شقتها...
رعد  للشغاله بضجر كلت حاجه...
الشغاله والله يابيه حاولت معاها كتتير مش راضيه تاكل ولا تتكلم ولا تخرج من اوضتها ابدا...
رعد بجديه طيب امشي انتي...
الشغاله مش هحضرلك الاكل...
رعد هي هتحضر الاكل بنفسها..
الشغاله بشك وصدmه بس يابيه..
قلتلك انتي النهارده اجازه امشي روح لبيتك...
الشغاله ححاضر...لكن يابيه بشويش عليها البـ.ـنت لسه صغيره لازم ته...
رعد بزعيق رعـ.ـبها انت تتدخلي ليه نسيتي نفسك والا ايه..
الشغاله بحرج انا اسفه...
رعد بتجاهل. اقفلي الباب وانتي خارجه..
اول ما خرجت الشغاله دخل رعد اوضتها وكانت شبه نايمه...
رعد بجديه اتحركي.قومي..
بصت ليه بملامح خاليه وتجاهلت كلامه.ووجوده..وكأنها مش سمعاه..
لكنها شهقت بألم لما شـ.ـدها من فوق السرير وحاوط خصرها طرشتي والا ايه..
زينب :سبني قالتها بتعب...
رعد بسخريه اسيبك..اه ماشي هسيبك...بس مش قبل مـ.ـا.تحضريلي العشا...
زينب انت بتقول ايه...
رعد امشي حضريلي الاكل..
زينب سبني بقا انت عايز مني ايه .
رعد بضحكه خبيثه رعـ.ـبتها عايز.... اللي عايزه انا كتتير كتتتير اوووي بس كل حاجه بوقتها ومتنسيش انك مراتي...اتفضلي حضريلي الأكل..
زينب بعند مش هحضرلك طفح...ولسه هترجع تنام تاني...
مسك دراعها وايده على خصرها يمنعها وهو بيقول وحشك الطريق الشمال اللي كنتي ماشيه فيه والا ايه..
زينب بدmـ.ـو.ع وقهر انت بتقول ايه..
رعد مهو اللي وحشك ممكن انا اعملهولك دلوقتي وبالحلال مش انا جوزك برضو..
وسعت عينيها بصدmه وحاولت تبعده لكنه مثبتها وأيده بتمشي على جـ.ـسمها..بجرأة..وهو بيهمس...هبسطك اكتر من ال***اللي رماكي ..رمـ.ـيـ.ـت ال***
بدmـ.ـو.ع انت انت...
رعد ههشششش سيبيلي نفسك خالص و ووو..
يتبع...
لسه بيقرب عليها عاوز يبـ.ـو.سها حس بيدها الصغيره تضـ.ـر.به بالقلم...
زينب انت قليل الادب...انا اشرف منك...وو
رعد مسك شعرها بجنون بتضـ.ـر.بيني يا****
زينب حاولت تهرب بخـ.ـو.ف من مظهره اللي رعـ.ـبها بجد...لكنه ماسك شعرها جـ.ـا.مد وشـ.ـدها ليه اكتر وهو بيقول بجنون بتضـ.ـر.بيني ياج***
زينب بدmـ.ـو.ع سبني بقولك سبني انت عايز مني ايه...
رماها على السرير بجنون وخلع حزامه وقبل مـ.ـا.تبص ناحيته وتشوفه ودmـ.ـو.عها ماليه عينيها حست بلسعه الحزام على كتفها...صرخت بألم وقهر...
حاولت تهرب لكنه مدلهاش فرصه فضل يضـ.ـر.بها لحد ماوقف فجأه وهو مصدوم من اللي عمله...مكنش حاسس بنفسه وهو بيضـ.ـر.بها كده...
كان مظهرها بجد يوجـ.ـع القلب...افتكر ابوها...ابوها اللي هو اساسا اتجوزها عشانه ...عشان يحافظ عليها ويخليها تمشي على الطريق الصح...ثواني والنـ.ـد.م بدأ يدخل على قلبه...حس بغلطه ...نـ.ـد.م ...لكن ...هل النـ.ـد.م ده ينفع...أو لأ مش عارف...
خرج وسأبها وشهقاتها تخرج منها وانينها مش بيوقفوا...فضل بالصاله سامع بكائها...
بيدخن...بيدخن كتتتيرر مر الوقت وهو مش عارف يعمل ايه ..يتكلم معاها ...أو يعمل ايه. يروح لها ..يسيبها .هو نفسه تايه...مش كفايه...مش كفايه حياته اللي بايظه هناك...
كان لازم يكون مسؤل عن البـ.ـنت دي ...ليه ...ليه حمل نفسه مسؤوليه هو مش عارفه قادر عليها اول لأ...لا مهو باين جدا أنه مش بيعرف يتحمل المسؤوليه دي...والبـ.ـنت دي اكبر من أنه يتحمل مسؤوليتها...
كل الافكار دي كانت بدور بعقل رعد.  اللي اتشل من عملته هو مش كده...ولا عمره كان كده ازاي يضـ.ـر.ب البـ.ـنت بالشكل الحيو*اني ده...دخان سجايره ملت الصاله..وكأن فيها حريقه...الطفايه اتملت بعقايب السجاير وهو مش حاسس بنفسه ولا بالوقت اللي مر...الصبح طلع. والفجر اذن..
شجع نفسه عشان يدخلها يطمن عليها...وأول مادخل اتصـ.ـد.م لما شافها قاطعه النفس والدm محاوطها ...كان شرينها بينزف ..قطعت شريان دراعها عشان تخلص منه وتحصل ابوها ..خلاص الحياة معدتش لازماها...
وقف ..وقف متجمد مكانه مش عارف يعمل ايه...
لكنه فجاه جري ناحيتها....لمس مكان النبض برقبته ..وعرف أنها لسه عايشه...شالها من غير مايحس وجري على اقرب مستشفى ..كان زي المغيب ..الناس كلها عارفه رعد باشا الابن  الكبير  لأكبر عيله بمصر...كانت هدومه متبهدله بالدm ويصـ.ـر.خ بالدكتره الحقونا...دكتور بسرعه...بثانيه المستشفى اتقلبت على رجل وحده ..اكبر الأطباء بقو بالاوضه بتاعتها..يحاولو ينقذوها...
انما هو بعالم تاني رايح جاي بالمممر ..يكررر كلمتين هي هي هتعيش ..هتعيش مش هتمـ.ـو.ت..مش هتمـ.ـو.ت....
خرج الطبيب واتصـ.ـد.م رعد.من اللي قاله...
يتبع......
فتحت عينيها بتعب وشافته كان نايم على كرسي جمبها..غمضت عينها حسه بالكره ناحيته ...مش عايزه تشوفه ولاتسمع صوته ... بصت على الشباك جمبها وشافت السما كانت صافيه والجو هادي  نزلت دmـ.ـو.عها  وهي بتفتكر اللي حصلها وازاي ال***ضريها من غير رحمه ولا نـ.ـد.م..
تسمرت مكانها وارتعش جـ.ـسمها لما حست بكفه العريضه تمسح دmـ.ـو.عها ...
حاولت تبعد عنه بغضب لكنه منعها...وجلس مقابل ليها وسأل عملتي كده ليه..
زينب دارت وشها الناحيه التانيه مش عايزه تبص فخلقته...
لكنه دار وشها ليه وقال انتي بكده فاكره انك بتعـ.ـا.قبيني يعني..
بصت ليه بضيق لكنها اتصـ.ـد.مت من بروده لما قال وهو بيقف وحط ايديها في جيبه : على فكره انتي باللي عملتيه مش بتعـ.ـا.قبي حد الا نفسك وباباكي..
عيطت غـ.ـصـ.ـب عنها ...لكنه اتجاهل بكاها وكمل ابوكي لما جوزنا قالي خد بأديها لللطريق الصح ...انا عاوز بـ.ـنتي تبقى احسن حد بالدنيا دي...
قرب منها وانحنا وهو بيبص بدmـ.ـو.عها انتي شايفه نفسك بقيتي احسن حد...رد على نفسه..لا طبعا...كلامه كان مستفز يخرج منه من من غير رحمه ولا رأفه ..
كمل ببرود دmـ.ـو.عك مـ.ـو.تك ده لا هيقدm ليا ولا هيأخر انا مجرد اني اديت وعد لابوكي انك هتبقى احسن من كده .. يعني انتي ولا تهميني ولا حياتك ومـ.ـو.تك يهموني ..وانتي بطريقتك دي مش بتعـ.ـذ.بي الا نفسك بس...
 عشان كده فوقي لنفسك وبلاش لعب العيال ده كل شويه...
ساكته متكلمتش دmـ.ـو.عها نازله على خدها بقهر هو ازاي بـ.ـارد كده من غير احساس..انا مش بالعب انت اللي حيو..
وقبل مـ.ـا.تكمل شتيمتها مسك رقبتها بقوه وهمس بغـ.ـيظ متغلطيش ..متغلطيش تاني يازينب عشان انتي شفتي جناني . 
بعد عنها وهي خدت نفسها بالعافيه ..
مسح شعره بضيق وبص ليها...هنخرجك دلوقتي من المستشفى ..
سكتت منطقتش بكلمه تانيه وفعلا مر الوقت ورجعت الشقه بتاعتها ..هو وصلها ومشي.  غاب يومين كانت مرتاحه فيهم منه ..هتصبر هتشوف اخرتها معاه وكل الفتره دي بتسأل نفسها سؤال واحد بس ليه..ليه باباها اختار الشخص ده ووافق عليه ..
في يوم كانت نايمه ...حست بدوشه بالأوضه بتاعتها...
فتحت عينيها بنوم مشفتش حاجه رفعت وشها ودرات تبص الناحيه التانيه...واتصـ.ـد.مت من اللي شافته...عده كامله للرسم. كان رعد بيضبطها وبيعدلها فزت من مكانها  ايه ده...
رعد واول مره تشوف ابتسامته عشان بقيتي بتسمعي الكلام دي هديتي ليكي...
بسرعه مسكت العده وبدأت تتفرج عليها بانبهار..وتجاهلت وجوده وكأنه مش موجود...
كان بيراقبها باهتمام ..لما سمع صوتها انت عرفت منين اني بحب الرسم.. ..
مصادري بقى رد عليها بهدوء ...اسيبك تتفرجي براحتك ..
وفعلا خرج وسأبها لكنه مامشيش زي كل مره ..لا طلب قهوه وطلع يشربها في البلكونه...سرح بحياته ومشاكله رن تلفونه بالوقت ده..رد بسرعه...
رعد ايوه ياقلبي.....
.....
رعد بضحكه والله طيب ماشي ..
.......
رعد لا انا قلت هاخد اجازه اسبوع ...
.......
رعد هسافر...عاوز اغير جوى..من ضغط الشغل والمشاكل.
.....
رعد بكدب ايوه لوحدي مش عايز صداع...ماشي سلام...
قفل فونه وبص وراه شافها واقفه بتفرك ايديها ببعض
رعد في ايه ..في حاجه ناقصه .
هزت رأسها بالرفض...
لما وقف ومشي ناحيتها رجعت بخـ.ـو.ف...
رعد أتفهم خـ.ـو.فها وسأل طيب قولي لو عايزه حاجه ..متتكسفيش..
زينب بصت ليه بخـ.ـو.ف وتـ.ـو.تر...
 لكنها اترعشت لما مسكها من دراعها وشـ.ـدها ليه وهو محاوط خصرها بادي وأيده التانيه بتلعب فشعرها...
قرب منها وهمس قدام وشها عاوزه ايه ...
زينب بتـ.ـو.تر مممكن تتتبعد..
تجاهل طلبها وهو بيلعب فشعرها وكرر سؤاله اتكلمي...
زينب بتـ.ـو.تر عايزه اروح لي...
صرخت لما حست بكفه قبضة شعرها بقوه ووووو
يتبع....
اه صرخه طلعت من شفايفها بو.جـ.ـع ..غمضت عينها بخـ.ـو.ف وو.جـ.ـع لما سمعت صوته اللي رعـ.ـبها..
رعد قلتي أيه مسمعتش...
زينب مسكت أيده اللي ماسكه شعرها سييببني خلاص خلاص مش عايزه حاجه والله خلاص ...
بعد أيده عنها وكأنه معملش حاجه مسح شعرها ببرود وقال قدام شفايفها مفيش كليه لحد اما أقرر انا...ماشي...
نزلت دmـ.ـو.عها بقهر وبصمت...وهي بتهز رأسها بخـ.ـو.ف .
 مسح وشها بهدوء وهمس شاطره ودلوقتي اطلعي حضري حاجتك عشان هنسافر...
مممشش ولسه هتتكلم وترفض ..
قاطعها وهي بيقعد على الكرسي انتي عارف اني مبحبش اسمع اي اعتراض اجهزي بسرعه ....ولسه هتمشي وقفها استنى..
وقفت ودرات وشها ليه...هو مابصش ناحيتها ..لكنه طلع سيجاره وولعها وقال بالنسبه للكليه متقلقيش انا وقفتك لحد ماشوف امتى هسمح بنزولك الكليه..
فرحته جواها أن في أمل تكمل تعليمها ومش هيمنعها..فاقت على صوته لما قالها دلوقتي مفيش وقت بسرعه اجهزي...
ححاضر وراحت جري حضرت حاجتها وطلعت ..
كان شارد بيبص لللسما بيشرب سيجاره وسرحان..هو بيشرب كتتتير كده ليه...اول مره اشوف حد بيدخن كده بتسأل نفسها بضيق من ريحت السجائر...
خلصتي ..اتخضت لما سمعت صوته بيكلمها من غير مايبص ليها...
زينب بهمس هو ليه عنين فظهره والا ايه...
بعدت لما شافته وقف ومشي ناحيتها لو خلصتي خلينا نمش....وقف بغـ.ـيظ ومكملش كلامه لما شافها لابسه ايه .
ايه اللي لابساه ده ..انتي هتخرجي كده...
بصت على هدومها وكان بنطال جنز وبلوزه ضيقه ..مكنش فيها حاجه هزت رأسها بخـ.ـو.ف من نظرته...
رعد خد نفسه بغـ.ـيظ وضم اديه على صدره وكمل وبالنسبه لشعرك هتخرجي كده من غير الحجاب...
بس انا مش محجبه قالت بصوت خافت..
تتحجبي ايه المشكله قالها ببرود..
بس...
بس ايه...مش سامع انتي عندك اعتراض يعني...
زينب انا انا مش متعوده..
تتعودي...ايه المشكله...اوووف حتى اللبس مش عارفه تلبسي امشي هنختارلك حاجه..
ببس هدومي حلوه كده ..
غمض عينيه بغـ.ـيظ وقال امشي قدامي يازينب مش عايز اتخانق النهارده..دخل اوضتها وفضل يدور على حاجه واسعه ومناسبه مكنش فيه..رمى الهدوم على الأرض وبص ليها بغـ.ـيظ وقال بوعيد ماشي .يازينب انا هتصرف ..وسابها وخرج...
كانت هي متغاضه منه ازاي هو كده و عاوز يتدخل بكل حاجه ليه..ليه كده حتى لبسها..
.مخدش وقت طويل ورجع معاه حجات كتتير...هدوم واسدالات وجزم رياضيه ..كان حاططهم بشنطة سفر وبايده كيس فيه طقم طلب تلبسه...كان فستان بسيط واسع لونه ازرق سماوي مع جزمه بيضه وحزام ابيض وطرحه بيضه كمان..خرجت وهي اصلا مش عارفه تلف الطرحه كويس. 
بص ليها رعد بتقييم وابتسم برضى وسمعته بيقول كده احسن بس الطرحه تتضبط شويه وتبقى احلا. قرب منها و.ضبط الطرحه ليها وهي كتمت نفسها بسبب قربه منها  وغمضت عنيها لما حست بنفسه السخن بيضـ.ـر.ب وشها ....
.لما بعد عنها خدت نفسها بسرعه..وشافته مبتسم برضا وهمس بابتسامه  كده احلى...مش كده...وكمل كلامه ولسا في حجات تانيه هتعجبك جدا..قال كلمته بغمزه خلى جـ.ـسمها  يترعش وفضلت تفكر هو يقصد ايه...بكلامه ده ...
خد أيدها وطلع بيها على واحد من الشاليهات بتاعته كان كبير جدا وفيه اوض كتتير...
اول ما وصلوا وهي بتبص بنبهار على المكان..حست بيه يحـ.ـضـ.ـنها من وراه ويفك طرحتها...قلبها بقى يضـ.ـر.ب جـ.ـا.مد حتى أنها بتسمع دقات قلبها ..لما لفها ليه وفك شعرها ونثره على كتفها ووووو
يتبع.....
كان شايلها بين أيديه وطلع بيها اوضة النوم. حاولت تعترض لكنه سكتها وهو بيدفن وشه برقبته وبيقول ..
سيبيلي نفسك يازينب ..
حس برعشة جـ.ـسمها بين ايديها وكان متضايق جدا عشان عارف انها مش اول مره ليها وهي بكده بتحسسه  انها مش عايزاه ولا عايزه قربها...يعني لسه بتفكر بال***اللي ضحك عليها..وهو جوزها وأحق بيها ..
حطها على السرير وبعد عنها وقلع الجاكيت بتاعه وهو بيفك زراير القميص شافها لفت بسرعه وقامت من السرير....
رعد مالك..
زينب..بتـ.ـو.تر انا انا..
قرب منها ولسه هتعبد شـ.ـدها ليه وحاوط خصرهت وهمس عند شفايفها انتي ايه . 
زينب بتـ.ـو.تر أنا...
رعد بجديه متتكسفيش يازينب انا عارف ان ده حقك وانا مقصر معاكي وجبتك هنا عشان هتاخدي كل حقوقك...
نزلت دmعتها بحرج وقالت بضيق وهي بتحس بالاهانه انت بتقول ايه...
رعد مسح دmـ.ـو.عها وقال قلتلك متتكسفيش..وده حقك...
زينب انت تقصد ايه بكلامك..
رعد مش بقصد حاجه الا اني عايزك تبقى مبسوطه ومش ناقصك حاجه .
زقته بقهر وقالت لا انت قصدك حاجه تانيه ..
مسح وشه بيحاول يتحملها اهدي أنا معملتش حاجه..ولاقلت حاجه غلط...
زينب بتحدي وانا مش عايزاك...انت مش بتقول عايزني مبسوطه...دائما انا بقى انبساطي فبعدك...
رعد برفعت حاجب ليه بقى أن شاء الله مشبهش ال****بتاعك...
نزلت دmـ.ـو.عها وقالت بغضب ايوه مش بتشبهه عشان هو احسن منك..بكتير ...بكتير اووووي 
وحيات امك..قال كده وهو ماسك شعرها وهي صرخت بو.جـ.ـع...
زينب سبني بقولك سبني ..
رعد بضحكه خـ.ـو.فتها طب حتى انت مجربتينيش عشان تحكمي...
زينب بخـ.ـو.ف رعد ارجوك..ابع اههه صرخت لما شـ.ـد شعرهع بقوه وقال جربي الاول وبعد.كده احكمي..
هزت رأسها وقالت مش عايزه قلتلك مش عايزه ...
بس انا عايز وزقها على السرير وبقى فوقيها وهو بيبـ.ـو.سها بعنف حاولت تبعده معرفتش كان مثبتها جـ.ـا.مد ومش عارفه تاخد نفسها و
يتبع .....
كان بيبـ.ـو.سها بعنف. اديه بتمشي على جـ.ـسمها وهي بتحاول تبعده وبتصرخ مش عارفه تمنعه..
لكنه بعد فجأه ...
اول مابعد غطت نفسها بسرعه وشهقتاته بتعلا ...
بص ليها بغـ.ـيظ وخرج وسأبها...حاسس ان في حاجه غلط لكنه مش عارف ايه. هيا...هو ليه بيبقى معاها كده ليه ..هو مش طبعه كده..كان دائما هادي مسالم ولا مره زعل حد أو اذا حد...لكنه مع البـ.ـنت دي مختلف..دائما بيعنفها .. وبسحاول يقلل منها ..مع ان المفروض هيا امانه عنده ولازم يحافظ عليها..لأم نفسه كتتير... وفضل يتمشي على البحر لحد وقت متأخر من الليل...وبعد.كده رجع...رجع وكانت نائمه وباين أنها معيطه جـ.ـا.مدهط..قعد جنبها ومسح شعرها بهدوء..كانت زي الملايكه...وشها منور قرب وخدها بحـ.ـضـ.ـنه ..صحيت بخضه وحاولت تبعد بسرعه لكنه منعها وهمس وهو دافن وشه بشعرها زي منتي عايز انام وانتي فحـ.ـضـ.ـني..
متحركتش خافت...خافت يقلب عليها أو يعملها حاجه....لحد مانام وهي كمان نامت..
الصبح..
فتحت عينيها وكان هو بيتحرك بالاوضه بنشاط كان واخد شور وبينشف شعره قدام المرايه وبيدندن باغنيها مش مفهومه..بص وشافها صحيت..قرب. باس خدها وقال صباح الخير..
زينب صباح الخير...
يلااا كفايه نوم ادخلي خدي شور وصحي عشان هنفطر برررا ونتفسح شويه..
بصت ليه باستغراب هو ازاي كده بيقلب بثانيه...
رعد ببسمه على فكره لو فضلتي بصالي كده مش هنخرج لمكان قال كلمته وغمزلها ...وبسرعه قامت من مكانها وهي بتقول مش هتاخر..
مسك خدها وقال بمداعبه شاطره يازيزي ..بصت ليه باستغراب رايق النهارده اوووي..همست بسرها وهي بتاخد هدومها عشان تدخل الحمام ..رعد لو عاوز مساعده انا جاهز قال كلمته بغمزه وهو بيعض شفايفه.  لكنها مردتش وجريت بسرعه عالحمامم وقفلت الباب وراها...
بعد شويه خرجت زينب من الحمام وكان رعد جاهز..قرب منها وباس رقبته وهو بيقول اوووووه ريحتك تجننن..
اتكسفت وحست بالارتباك من أسلوبه الجديد معاها..
كانت مستغرباه جدا...خرجها من شرودها لما قال تحبي اسرحلك شعرك..
هزت رأسها بلأ ووقفت قدام المرايه نشفت شعرها وهو عينه عليها مش بيشلها ابدا ...عنيه فاضحاه أنه معجبه بيها جدا لكنه بيكابر عند فنفسه ...
مر اليوم وكان من اجمل الايام اللي مروا على زينب من ساعت مـ.ـا.توفى ابوها اتفسحت مع رعد اللي كان لطيف معاها جدا وبيهتم بيها على غير العاده...رجعوا وكانوا بيضحكوا وزينب فكت شويه وبتتكلم بحماس عن احداث يومها معاها...
اول ما دخلو الشاليه. هي اتغيرت ملامحه للخـ.ـو.ف...لما حست أنه بيحاول يقرب منها بعدت وقالت أنا تعبانه هطلع أنام.  وراحت بسرعه من قدامه لكنه مشي وراها هو كمان واول مادخل الاوضه النوم ..كانت هي بتطلع هدوم عشان تغيير لكنها اتصـ.ـد.مت بيه بيحاوطها عند خزانة الهدوم ..
زينب رعد انت بتعمل ايه .
رعد بتيه شايفاني بعمل ايه 
زينب حاولت تبعد ..طب انا هر...لكنه شـ.ـدها اكتر وهو بيدفن وشه برقبتها وهمس زينب انا عايزك محتاجلك..اووووي.
زينب...
رعد.....
يتبع
حطت كفها على صدره وهي بتحاول تبعده همست بخـ.ـو.ف وكسوف ر.ر.عد ..
رعد وهو دافن وشه برقبته و بيتمتم برغبه هممممم 
زينب انا ...انا عندي ععذر ....
بعد وبص فعنيها وهي بصت عالأرض بكسوف..
رعد حاوط وشها ورفعه وهو باصص فعنيها انتي بتتكلمي جد ولا بتحاولي تهربي زي عوايدك..
هزت رأسها بلأ واتكلمت ببرائه انا والله عندي عذر صدقني..
باس رقبتها وهمس وهو بيحاول يسيطر على نفسه ماشي وانا مصدقك بس امتى هنخلص من العذر ده
زينب بكسوف ك.كمان يومين
بعد شعرها عن وشها وهو بيقول طيب ادخلي غيري وتعالي عشان ننام
زينب ح.حااضر.
مرت الايام عليهم كان رعد مهتم بيها جدا وبيحاول يقرب منها اكتر ..
وفي يوم..كانوا عالبحر بيتفرجوا عالموج الهادي..
رعد ممكن اسألك حاجه 
زينب بصت ليه باهتمام وشاورتله بأه
رعد انا ملاحظ انك يعني و سكت رعد مش عارف يقول ايه  .
زينب باستغراب ملاحظ ايه مش فاهمه ..
رعد ممكن اعرف اللي عمل فيكي ده...وكنتي بتحبيه وهو فين دلوقتي..وليه اتخلى عنك..وانتي ازاي تعملي كده في باباكي...
زينب بابتسامه حزينه  ياااه كل الاسئله دي جواك..
رعد هو انا المفروض اسألك الاسئله دي من زمان لكن كنت شايف انها مش مهمه إنما دلوقتي انا محتاج اجابه..
زينب ليه.  
رعد مش عارف لكن اجابتك بالوقت ده بتفرق معايا اووووي 
زينب بضياع مش عارفه اقولك ايه..
رعد باهتمام اتكلمي وقولي الحقيقه..وقولي اللي حساه يازينب انا عاوز اعرفك اكتر عاوز افهمك ..
زينب تصدق لو قلتلك مش عارفه ..
رعد.مش عارفه ازاي زينب اتكلمي انا بصراحه تايه ومش عارف افهمك..
زينب انا هتكلم ولو فهمت حاجه فهمني .. انا كنت بالمستشفى لما عرفت اني حامل ازاي مش عارفه من مين مش عارفه..ولحد.دلوقتي انا بحاول افهم ايه اللي حصل لي...يومها...مش عارفه افهمه
رعد...
زينب مالك بتبصيلي كده ليه  مش مصدق مش كده ..
رعد انتي رأيك ايه..في كلامك ده 
زينب انا لو كنت مكانك مش هصدق ..وكملت بحـ.ـز.ن انا بابا اللي هو بابا مـ.ـا.ت وكان فاكرني ...... وبدأت تعيط...
شـ.ـدها رعد بحـ.ـضـ.ـنه وهي دفنت وشها بصدره...رفعت وشها وبصت ليه صدقني انا مش عارفه ازاي كنت حامل وايه اللي حصل معايا...
رعد طب خلاص بطلي عـ.ـيا.ط...
زينب انت مصدقني...
رعد...
زينب بعدت باختناق ووقفت رعد بص ليها هتروحي فين..
زينب بضيق هروح الشاليه تعبت وعاوزه ارتاح شويه..
رعد طب انا هجي معاكي..
زينب لا يارعد ارجوك سبني لوحدي شويه .عاوزه افضل لوحدي..
رعد بتفهم ماشي يازينب خودي رحتك...
مشيت زينب وهي حاسه بخـ.ـنـ.ـقه جواها ازاي هيصدقها أن كان هي نفسها مش مستوعبه اللي حصل معاها دخلت اوضتها وفضلت تعيط..بتعب...
عند رعد.كان بيمشي سرحان بالفتره دي اتعرف على زينب وباين اوووي أنها متربيه مرتين..بـ.ـنت جميله خجوله وبتخاف ربنا اللي شافه منها بيثبتله انها مش ممكن تعمل كده لكنها كانت حامل واجهضت..نفض الأفكار من رأسه وطلع فونه واتصل...
رعد مساء الخير ياقلبي..
.......
رعد هااا عامله ايه..دلوقتي..
.......
رعد.حشـ.ـتـ.ـيني و  أوووي..
......
رعد لا مهو انا حاسس ان الايام مش بتمشي خالص فبعدك..
........
رعد بضيق هتقفلي ليه دلوقتي ...
........
رعد ماشي ياروحي هكلمك تاني...سلامي يا قلبي 
قفل السكه وهو باصص للفون بضيق وطلع على الشاليه بتاعه..اول مادخل كانت زينب نايمه وباين عليها انها معيطه. مسح وشه بضيق وقرب منها وهو بيراقب ملامحها البريئه ...فضل باصص ليها كتتير لحد ما فاق من شروده على رنت فونه وحد بيبلغه أنه لازم يرجع بسرعه .
فاقت زينب بانزعاج في ايه ..
رعد باستعجال احنا لازم نرجع بسرعه..
زينب لما شافت وشه مخـ.ـطـ.ـوف بخـ.ـو.ف وقلق سألت هو في ايه  ..
رعد زينب انا لازم ارجع وانتي هترجعي معايا القصر لكن مش بصفتك مراتي ماشي..
زينب باستغراب مش فاهمه..
رعد افهميني يازينب مينفعش اسيبك في الشقه لوحدك وكمان مينفعش اروح القصر من غيرك..
زينب باستغراب ليه ..هو محدش من اهلك يعرف بجوزنا...
رعد بصراحه لا ومش عايز حد يعرف..
زينب بانفعال ليه عشان انت مستعر مني مش كده..
رعد ببرود لا عشان أنا متجوز...
اتصـ.ـد.مت زينب  وووو
يتبع...
دخلت القصر وهي ماشيه وراه بخـ.ـو.ف  مش عارفه مستنيها ايه بالبيت ده ولا مـ.ـر.اته هتعمل ايه معاها..بتتلفت يمين وشمال بتـ.ـو.تر لما اتصـ.ـد.مت بظهر كان هو واقف ..لف ليها واتكلم بتحذير زي ماقلتلك انتي هنا عشان تهتمي بماما ماشي..
هزت رأسها بأه.
رعد متتدخليش بأي حاجه .. وبلاش تاخدي وتدي مع حد حدك اوضتك واوضت ماما تهتمي بيها وتشوفي طلبتها لحد ما اعرف اتصرف واخدلك شقه قريبا من هنااا عشان الشقه هناك خطر عليكي..
زينب خطر . خطر ازاي..
رعد متسأليش كتتير يازينب كل اللي عايزك ت عـ.ـر.فيه انك.هنا بأمان..ماشي
هزت رأسها بضيق قرب منها ومسح وشها وقال حقك عليا بس لازم تتحملي الوضع ده لفتره بس..
زينب ح.حاضر.
حصليني لفوق عشان اعرفك على ماما انتي هتحبيه اوووي 
طلعت وراه واتعرفت على مامته كانت ست كبيره وباين عليها الطيبه والحنين 
اتصـ.ـد.مت لما شافت الباب بيتفتح وتدخل منه بـ.ـنت جميله جريت عليه وحـ.ـضـ.ـنته بجرئه وباسته 
رعد كان باين فرحته يعنيه لما حاوط وسطها وشـ.ـدد بحـ.ـضـ.ـنها وهو بيبـ.ـو.س رقبتها بشوق
رعد شالها رعد وهي بتضحك لما حطها عالأرض قالها  حشـ.ـتـ.ـيني و  اووووي 
نهى وانت ياحبيبي وحشني اكتر .
كل ده حصل وزينب بتبص ليه بصدmه متفاجأه من جرئة نهى بتتعامل ولا كأن حد معاهم بالاوضه. 
رعد افتكر وجودها حمحم بحرج احم بعد عنها وهو لسه محاوط وسطها بشوق مش عاوز يسببها ابتسم بهدوء وبص لزينب اللي حاسه بالكسوف من اللي بيحصل ده
رعد دي زينب جبتها عشان تهتم في ماما..
نهى بصت ليها بتقييم وبصت على  رعد وهي متجاهله وجود زينب مش هتروح اوضتك ترتاح شويه من السفر.
بص لعنيها بشوق مش عارف يمسك نفسه هي وحشته اوووي..همس لها بشوق اكيد اصلي تعبان قوووي وقرب من دونها وهمسلها وانتي وحشاني اوووووي.
ضحكت وزينب مش عارفه هي اتغاضت ليه.
لكنها سكتت وهي بتشوفهم بيخرجو من الأوضه وهي بتوشوشه...
أم رعد انتي كويسه يابـ.ـنتي.
بصت ليها زينب اه انا كويسه كويسه اوووي 
أم رعد انتي عندك كم سنه
زينب 18 سنه
أم رعد ماشاء الله عليكي زي القمر ..
ابتسمت بحـ.ـز.نه وهمست متشكره...
عند رعد ونهى 
اول مادخلو الأوضه دفن وشه برقبتها وهو بيتمتم حشـ.ـتـ.ـيني و  حشـ.ـتـ.ـيني و  اوووي...
نهى حاوطت رقبته بدلال وسألت عملت ايه مع ابن عمك..
رعد سيبينا منه دلوقتي .
نهى بعدت عنه وقالت أنا حابه اطمن عليك بس.. 
رعد متقلقيش بلغت المحامي يدفع الوكاله ويخرجه .
نهى باست رقبته وهمست تصدق انت برضوو وحشني اوووي
ولسه هتبعد منعها وغاب معاها بعالم تاني.
عند زينب 
بعد مانامت مامت رعد راحت المطبخ تعمل حاجه تشربها. 
لكنها اتصـ.ـد.مت لما شافته واقف بيبص ليها بصدmه انتي بتعملي ايه هنا..
وقع الشاي من أيدها ولسا هتهرب مسكها وحاوط وسطها وووو
يتبع ..
زقته بغضب لكنه كان مثبتها وأيده على وسطها وهمس عند ودنها ايه ده انتي تحجبتي ... لا بس تصدقي زمان كنتي احلى بكتتير .
ابعد يا أسر ابعد عني همست بضعف..وهي بتحاول تبعده عنها مش عارفه.
لكنه قرب منها شايفه ازاي القدر جابك لحد عندي بعد مااختفيتي  ودلوقتي هعمل اللي انا عايزه  ومحدش يقدر يمنعني عنك قرب منها وقبل مايبـ.ـو.سها جمعت شجاعتها ضـ.ـر.بته بالقلم ودmـ.ـو.عها ماليه وشها..
زينب انت قليل الادب ومش متربي ولو فكرت تقرب مني تاني هقــ,تــلك 
انتفضت برعـ.ـب لما جالها صوت نهى انتي اتجننتي يابتاعه انتي ازاي تمدي ايدك على أسر بيه..
زينب بصت ليها بدmـ.ـو.ع ولسا هتتكلم وتدافع عن نفسها طردتها نهى بغضب امشي من قدامي بدل ما بهدلك ..غوررري 
كانت عاوز تدافع عن نفسها تصرخ في وشها لكنها افتكرت وعدها لرعد بأنها مش هتعمل مشاكل ولا تختلط بحد وكانت خايفه من رعد وردت فعله وهي مصدقت اتعدل حاله معاها
جريت على اوضتها ودmـ.ـو.عها ماليه وشها مش مصدقه اللي شافته أسر ايه اللي جابه هنا وايه علاقته برعد ونهى ووتفكر ازاي الدنيا صغيره كده.
عند نهى وأسر 
أسر حـ.ـضـ.ـنها وقال حشـ.ـتـ.ـيني و  اووووووي
نهى بدلال اه مهو باين بإمارة منتا زانق الشغاله في المطبخ انت مش هتبطل عمايلك دي.
ا
أسر انتي بتغيير من حتته شغاله.انا والله كنت بس..
نهي بغـ.ـيظ خلاص يااسر هعديهالك المرادي لكن والله لو عدتها هنـ.ـد.مك وانت عارفني كويس 
أسر وانا اقدر طب بالذمه في حد يحب القمر ده ويبص لحد تاني لا مش بس كده دي حتت شغاله  اكيد لأ وكمل بتهرب بقولك ايه سيبك مالكلام ده وتعالي عشان انتي حشـ.ـتـ.ـيني و  وشـ.ـدها ليه ..ولسه هيبـ.ـو.سها منعته وقالت رعد في المكتب مينفعش دلوقتي..
أسر يوووه احنا امتى هنخلص من الزفت رعد بقى
نهى متنساش أنه هو الللي خرجك من السـ.ـجـ.ـن وبيغطي على بالاويك 
أسر بضيق ايه بقينا ندافع عنه هتنسي حبيبك والا ايه.
نهى وانا اقدر انت الأصل ياحبيبي وقربت منه وباست جمب شفايفه وهو معرفش يسيطر على نفسه وباس شفايفها و
عند رعد شافها طالعه الدرج بتجري وهي بتعيط
استغرب من منظرها كده طلع وراها ودخل اوضتها 
كانت دافنه وشها بسريرها وبتعيط بحرقه
حست بحد دخل اوضتها وقفت بخـ.ـو.ف
رعد ده انا اهدي مالك..
زينب بجديه انا عايزه امشي من هنا
رعد باستغراب تمشي ازاي يازينب احنا من شويه وصلنا
زينب بدmـ.ـو.ع مشيني من  هنا يارعد بالله عليك.
رعد طب اهدي وقولي مالك لو حد مزعلك انا اعرف اتصرف
نهى انا عايزه امشي محدش زعلني
رعد بحرج احم لو زعلتي من تعاملي مع نهى فأنا آسف عشان بس كنت غايب بقالي فتره وهي كانت وحشاني..
حست بخـ.ـنـ.ـقه من كلامه وقالت برجاء ارجوك انا عايزه امشي..
رعد طيب اديني بس اسبوع لحد ماخدلك شقه تكون أمان
زينب بتـ.ـو.تر بس..
بس اي اهدي كده متخافيش انا جمبك..قال كلامه وهو يمسح دmـ.ـو.عها  وحاوط وشها وقال خلاص نهدى ونبطل عـ.ـيا.ط وانا اوعدك اول مالقي شقه مناسبه هخرجك من هنا..
بصت على الأرض بكسوف من قربه وهو متغير معاها بقاله فتره بيعاملها بحنيه وبيهتم بيها ودي الحجات اللي افتقدتها بعد مـ.ـو.ت ابوها ..باس جبينها وهمسلها باعتذار انا لازم امشي دلوقتي وهجيلك بعدين ماشي..
هزت رأسها وهي بتبصله بخـ.ـو.ف..
رعد متخافيش من حاجه انا جمبك دايما ماشي ومش هتخلى عنك ابدا 
يلاا بقى عاوز اشوف ضحكتك اضحكي بقى بلاش ام التكشيره دي 
ابتسمت ببرائه وباس جمب شفايفها وتركها وطلع وهي بتفكر بأسر ازاي رجع وايه اللي جابه هنا وايه علاقته برعد هي متاگده أن اسر مش هيسيبها فحالها
فضلت تفكر لحد مانامت 
مر شوية وقت وحست بادين بتمشي على جـ.ـسمها فتحت عينيها بتعب وهي فكراه رعد لكنها اتصـ.ـد.مت بأسر ولسه هتصرخ كتم بقها ......
يتبع....
كانت دmـ.ـو.عها بتنزل وهي بتعافر عايز تبعده عنها مش قادره  مثبتها واديها ماشيه على جـ.ـسمها بوقاحه.
اترعـ.ـب وكان قلبه هيقف لما اتفتح الباب عليهم 
نهى بزعيق انت بتهبب ايه ياغـ.ـبـ.ـي شـ.ـدته من دراعه وخرجته مالاوضه بسرعه وهي بتبص لزينب بحقد وغل 
اما زينب كانت منهاره واول ماخرجت جريت وقفلت الباب على نفسها بسرعه وضمت جـ.ـسمها وهي بتترعش من الخـ.ـو.ف وقررت انها اول مايطلع الصبح هقول لرعد على كل حاجه..
عند نهى واسر 
نهى انت مش هتبطل ياخـ.ـا.ين  يا.....أنا اللي غلطانه عشان كنت بسامحك بعكك كل مره 
أسر نهى حبيبتي  صدقيني مش زي منتي فاكره انا كنت طالع اوضتي وهي اللي اغرتني و فضلت تحاول معايا  
نهى اه وانت مصدقت
أسر  منتي عارف انا بضعف قدام الجنس الطري
نهى بغـ.ـيظ اااااههههه ياغـ.ـبـ.ـي والا اقولك انا اللي غـ.ـبـ.ـيه عشان لسا بحبك 
أسر قرب منها  لا متقوليش كده انتي حبيبتي وروح قلبي 
نهى بزعيق اوعى كده متقربش مني 
اسر بغمزه اوعى ايه انا مصدقت وجوزك اتخمد نام هو مش نام برضو 
نهى بزعل اه نام وكنت جيالك على أساس مستنيني مكنتش اعرف إنك بتجري ورى الشغاله..
أسر اخس عليكي مش قلتلك هي اللي رمت نفسها عليا انتي مش مصدقاني 
نهى بتريقه اه رمت نفسها عليك ومشيت عاوزه تخرج من الاوضه لكنه شـ.ـدها ليه وهمس لها على فين
ابعد عني يااسر مش طيقاك
طب أصلحك طيب ولسا هتعترض قاطعها ببوسها وهو ماشي بيها ناحيت السرير
الصبح
كانت زينب بتفطر أم رعد وعينيها باينه أنها معيطيه
أم رعد بطيبه مالك يابـ.ـنتي انتي معيطه.
زينب لاا ابدا
أم رعد عينيكي حمرا كده ليه
زينب بتـ.ـو.تر اصل يمكن اه هو دخلت حاجه فيها مش عارفه
أم رعد بصت ليها بشك وكملت اكلها من سكات
دخل رعد وباس مأمته وعنيه عليها ولاحظ أنها معيطه
زينب بعد مااكلت مامت رعد وادتها دواها خدت الاكل ونزلته تحت كل ده ورعد عنيه عليها بقلق
استئذن من والدته ونزل وراها كانت خارجه من المطبخ مر من جنبها وقال بجدية حصليني على المكتب
هزت رأسها ومشيت وراه
اول ما دخلت كان واقف عند الباب قفله وشـ.ـدها ليه وحاوط خصرها ودفن وشه برقبتها رعد  حقك عليا عارف اني باجي عليكي اووي اليومين دول.
زينب نزلت دmـ.ـو.عها بحرقه بعد عنها بقلق
و رفع كفه ومسح دmـ.ـو.عها وهمس لها استحملي كمان شويه علشاني.
زينب ببكاء مش قدره انا عاوزه امشي من هنا ارجوك مشيني من هنا مش هعرف اتحمل
اتخض لما شاف دmـ.ـو.عها حاوط وشها وهمس معلش اتحملي شويه كمان وانا اوعدك أني هخدلك شقه قريب جدا والله
رفعت وشها عايزه تحكيله كل حاجه واللي بيحصل معاها في البيت ده وكل حكايتها مع أسر   لكنه قالها انتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اوووي وانا عارف اني مقصر معاكي جدا  ولسا هنتكلم خدها ببوسه وحاوط وسطها ومشي بيها ناحيت الكنبه  ..
يتبع
زينب بتـ.ـو.تر ر.ر.رعد ار.ر.جوك اااابعد حاولت تزقه وهي بتقول اررجوك ححد يدخل يشوفنا ككده 
رعد هشششش ولسا مكمل باللي بيعمله فك طرحتها وشم شعرها واديه ماشيه على جـ.ـسمها هي خلاص بين ايديها ودلوقتي هتكون ليه ويتمم جوازهم اتنفضوا لما سمعوا صوت زعيق نهى وهي بتصوت باسم زينب بزعيق وبتشتمها
رعد فتح الباب بسرعه وخرج وهي عدلت طرحتها ورتبت نفسها بسرعه وقلبها بيدق جـ.ـا.مد بخـ.ـو.ف  وخرجت وراه..
رعد بانزعاج في ايه يانهى مالك عالصبح كدده
نهى بغضب مالي مالي ايه انت مش عارفه البـ.ـنت اللي جايبهالنا معرفش من انهي داهيه عملت ايه 
رعد بص على زينب اللي واضح عليها جدا انها مش فاهمه حاجه 
رعد عملت ايه زينب اهدى واتكلمي ومن غير صويت
نهى بانفعال انت جايبلي حـ.ـر.اميه ببيتي يارعد
رعد بانفعال انتي بتقولي ايه يانهى
نهى الهانم سرقت طقم الالماس بتاعي
زينب بانفعال ودmـ.ـو.ع كـ.ـد.ابه والله كـ.ـد.ابه
نهى بزعيق بقى انا كـ.ـد.ابه ياحـ.ـر.اميه يا.....يا.....
مستحملش زينب اللي بتسمعه وضـ.ـر.بتها بالقلم ودmـ.ـو.عها ماليه وشها
رعد بغضب زينب  
نهى بتضـ.ـر.بيني ياجزمه يا.......وقربت منها وشـ.ـدت شعرها 
لكن رعد بعدها عنها بالعافيه 
زينب بصت لرعد بخذلان وسألت انت مصدقها 
رعد....
زينب بزعيق بسألك انت مصدقها يارعد مصدق اني ممكن أسرق متتكلم متقول حاجه 
نهى بغيض رعد انتي نسيتي نفسك والا ايه ده رعد بيه وانتي حتت شغاله
زينب بتجاهل لكلام نهى وهي باصه بعنين رعد رد عليا انت مصدقها
رعد حس بالضياع و بص لنهى انتي ازاي متأكده أن هي اللي سرقت حاجتك
نهى انت بتدافع عنها طيب يارعد ماشي  بتكدبني عشان حتت شغاله ماشي  وكملت بزعيق يازفتي انتي ياأم سعد
جريت الشغاله ام سعد عليهم بخـ.ـو.ف اومريني ياهانم
نهى مش انتي شفتي البتاعه دي دخلت اوضتي وسرقت حاجتي..
ام سعد ايوو انا شفتها بعنيا دول 
زينب بدmـ.ـو.ع وقهر كدب والله كدب والله أنا معملتش حاجه والله رعد
رعد بجمود وجديه خرجي الحاجه يازينب 
زينب بصدmه انت مصدق كلامهم
رعد بجديه خرجي الحاجه يازينب وبلاش تطولي الحكايه
نزلت دmـ.ـو.عها بحسره ليه ليه محدش بيدافع عنها ليه ليه هي لوحدها بالدنيا دي حتى الإنسان الوحيد اللي وثقت بيه شك بيها ليه كده الدنيا دائما جايه عليها عيطت جـ.ـا.مد وبقهر 
نهى بلاش شغل الصعبانيات دي وامشي خرجيلي حاجتي
زينب بتعيط بس ومش عارفه تقول ايه
نهى ماشي أنها هخرجها وراحت اوضت زينب وزينب ورعد اللي بيبصلها بضيق مشوي وراها
 بالوقت ده خرج أسر بنوم في ايه عالصبح ايه الزعيق ده
نهى الشغاله الجديده سرقت طقم الالماس بتاعي
أسر وسعت عينيه بصدmه وهو بيبص لزينب وقال مستحيل 
بص ليه رعد وسأله انت قلت ايه
أسر بتـ.ـو.تر قلت ممكن يكون في سوء فهم والا حاجه
فضلت تدور نهى بحاجت زينب لحد ماخرجت حاجاتها ورتهلهم
زينب بصدmه كدب والله العظيم كدب رعد متصدقش انا مش عارفه الحاجه دي وصلت عندي ازاي
نهى انتي تمشي من هنا مش عايز اشوف وشك تاني انتي فاهمه اطلعي براا
بصت لرعد مستنياه يدافع عنها  لكن نهى شـ.ـدتها من درعها وخرجتها ببررا القصر
رعد خد مفتاح عربيته بسرعه وحصلها
رعد اركبي
فعلا زينب طلعت معاه العربيه وهي بتعيط ومنهاره 
رعد محاولش يكلمها وهي محاولتش تدافع عن نفسها لسا مصدومه من اللي حصل مش عارفه تستوعبه 
الطريق طويل وهي من كثر العـ.ـيا.ط نامت بالسياره هو مبصش ناحيتها حتى
لحد ما وصل مزرعه بعيده 
بص وشافها نايمه فضل باصص ليها دقايق محتار مش عارف يعمل ايه معاها ولا عارف ايه لازم يتصرف
نزل من عربيته وشالها ودخلها وحده من الأوض
وقف عند الشباك وفضل يدخن كتتتير مش عارف يرسى على برر مع البـ.ـنت دي بعد كل اللي عملته كمان تطلع حرميه ايه المصيبه اللي وقع نفسه بيها..
فتحت عينيها بتعب وهي حاسه بصداع شـ.ـديد من كتر العـ.ـيا.ط وشافته على الكرسي قدام الشباك بيدخن وعنده كوباية كبيره قهوه طلبها من الشغاله
دmعت عينها هي ازاي هتقابله دلوقتي وهتقوله ايه ياترى هيصدقها اكيد لا مانهى تبقى مـ.ـر.اته واكيد هيصدقها هي 
صح النوم قال كده من غير مايبص ناحيتها استغربت هو ازاي عرف انها صحيت.
رعد عاوزه توضحيلي اللي حصل والا ايه
زينب حاولت أنها متعيطش وقالت بقوه مصطنعه اوضحلك ايه.
رعد انا قصرت معاكي بحاجه عشان تسرقي
زينب مسرقتش حاجه 
زينب قالها بزعيق وهو بيقوم من مكانه وبيقرب منها قولي سرقتي ليه
وقفت من سريرها واتكلمت وهي كتمه دmعتها قلتلك مسرقتش انت مش مصدقني برحتك
رعد والله انا شايف أن صوتك بدأ يعلى اوووي
زينب صوتي عالي عشان أنا على حق
رعد والله بأمارت ايه
زينب اه وانت لو شاكك بيا وشايفني وحشه لدرجادي طلقني عشان ترتاح مني
رعد اطقلك
زينب ايوووا طلقني عشان انا زهقت من العيشه دي من يوم مـ.ـا.تجوزتك وانا عايشه بخـ.ـو.ف وقلق بسببك انا مش محتجاك جمبي يارعد هعرف اعيش لوحدي انا مش صغيره وان كنت حمل تقيل عليك بلاش تشيل الحمل ده
رعد بسخريه والله 
زينب بجديه انا هامشي وورقتن تو....وقبل متتكلم شـ.ـدها ليه بقوه وارتطمت بصدره العريض 
رعد بعيون قـ.ـا.تله قولي كده مش سامعك
زينب بخـ.ـو.ف بب.بب..بقو..لك ط.ط.لقني
شـ.ـد شعرها وقربها منه اكتر
زينب بو.جـ.ـع ودmـ.ـو.ع اااهه 
رعد  همس عند شفايفها بفحيح عيد عيد سمعيني كمان يازينب سمعيني مش سامعك قولتي ايه
زينب 
عيطت وهي بتقوله بو.جـ.ـع سيبني يارعد كفايه بقى انا تعبت والله تعبت حـ.ـر.ام عليك
رعد بتحذير كلمة الطـ.ـلا.ق دي مش عايز اسمعها منك تاني ابدا انتي فاهمه والا صدقيني هتنـ.ـد.مي وكل اللي عشتيه معايا كوم واللي هتشوفي كوم تاني خالص انت فاهمه قال كده وهو بيشـ.ـد شعرها اكتر
زينب بضعف حاضر حاضر والله سبني انت بتو.جـ.ـعني كده
زقها على السرير ونزل الجنينه  وهي فضلت تعيط بقهر على حالها 
فضل يمشي بالجنينه رايح جاي مش عارف يتصرف ازاي ونهى عماله تتصل بيه ويكنسل بغـ.ـيظ
بص على شباك اوضتها وفضل باصص عليه شويه وهو بيفكر بحاجه
رمى سيجارته ودعس عليها وطلع ليها بسرعه ..
مكنتش بالاوضه 
خبط على باب  الحمام وخرجت وهي غاسله وشها وعيونها حمررا من العـ.ـيا.ط.
رعد انتي كويسه 
هزت راسها
رعدmشي ناحيت السرير وقعد وهو بيربت جنبه وبيقول تعالي هنه هنتكلم
مشيت ناحيت السرير بخـ.ـو.ف مش عارفه هيضـ.ـر.بها تاني والا هيتعصب عليها والا ايه
رعد اقعدي هنا يازينب مـ.ـا.تخفيش احنا هنتكلم بس 
سمعت كلامه من سكات وهي بتفرك ايديها بخـ.ـو.ف هي مش عارفه ردت فعله ايه هو بيتغير بالثانيه
لف ناحيتها وهي اتخضت وبعدت 
رعد بجديه انتي عارفه انا اتجوزتك ليه
زينب ...
رعد انا اتجوزتك عشان عم ثائر انتي مش عارفه هو عمل معايا ايه بعد وفات بابا هو الوحيد اللي فضل جمبي وسندني .. وانا مهنش عليا اشوف كـ.ـسرته ومعملش حاجه قلت يمكن بجوزنا اعرف اخليه يرتاح شويه واخفف عنه الضغط ويطمن اكتر...مكنتش اعرف ..وسكت..
زينب بدmـ.ـو.ع مكنتش تعرف ايه
رعد زينب هكلمك بصراحه وانا عمري مكدبت عليك دائما كنت واضح وصريح معاكي مش كده
زينب...
رعد انا اتحملت انك تكوني غلطتي قبل جوزنا وكنتي حامل 
نزلت دmـ.ـو.عها وزادت شهقاتها..
اما رعد كمل كلامها ..
رعد عديت الكلام ده عشان قبل مـ.ـا.تكوني مراتي وعلى اسمي وقلتلك انا عملت كده عشان ابوكي يستاهل الستر...بس حكايت اني ادخلك بيتي وامنك على امي  وتسرقي دي مش هعرف اعديها ابدا
شهقات زادت
رعد انتي لو احتجتي حاجه قوليلي لو نفسك بحاجه اتكلمي انتي مراتي زي ما نهى مراتي برضو وليكي حق عليا زيها بس انك تسرقي دي حاجه وحشه اوووي انتي صغرتيني اووووي قدامهم
زينب بدmـ.ـو.ع وتهتهتا انا مسرقتش حاجه ..
رعد مش هضغط عليكي بالحكايه دي
وقفت وهي معصبه قلتلك مسرقتش حاجه وحيات بابا ماسرقتش حاجه
رعد بتحذير متحلفيش يازينب
زينب رعد انا مقدره انك متعرفنيش كويس ووارد جدا انك تشك فيا
رعد وهو بيجز على سنانه الحاجه لقيتها بحاجتك يازينب بلا كدب.
زينب بدmـ.ـو.ع والله وحيات بابا مش انا اللي خدتها انت مش مصدقني طيب ماشي مش هتصدقني بس مش واثق بتربيت بابا مش انت بتحب بابا وبتثق بيه
رعد بلؤم ووقاحه انا بحب ابوكي اه. بثق بيه جدا لكن مش بثق فيكي انتي ولا تربيته وكمل وقاحه اكتر مهي التربيه اللي تربيتها ما منعتكيش انك تغلطي وتسلمي نفسك لحد بالحـ.ـر.ام وتحملي منه كمان جايز عم ثائر دلعك زياده عشان بيحبك وانتي سوقتي فيها
زينب بانفعال كدب كدب والله كدب انا محدش لمسني ومكنتش حامل اصلا
رعد بص ليها بنظرات مش فهمامه واتكلم والحمل اللي اجهضتي ده اسمه ايه وكلام الدكتور ده اسمه ايه 
والمستفشى اللي اتنقلتي عليها اللي اثبوت انك كنتي حامل وخسرتي الجنين كل ده كدب.
زينب بحرقه والله كدب انا محدش لمسني وربنا وحيات بابا انا مستحيل اوطي راس بابا ابدا انا قلتله الكلام ده بس بس هو هو مالحقش يتأكد في اليوم اللي كان هيوديني عشان اكشف مـ.ـا.ت
رعد بص ليها بشك واتكلم بغموض يعني انتي دلوقتي...
زينب بدmـ.ـو.ع والله والله مش عارفه حاجه عن اللي حصلي والله انا محدش قربلي
رعد وقف وقرب منها انتي متأكده
زينب باندفاع قلتلك انا محدش لمسني
طيب قال كده وقرب منها
زينب بخـ.ـو.ف انت بتقرب مني كده ليه
رعد ببرود هتأكد
زينب ببرائه ماشي انا هروح معاك اي مستشفى عشان اكشف وتتأكد بنفسك بس بعديها هتطلقني لو كلامي طلع صح
قرب منها اكتر ونروح دكتور ومستفشى ليه
زينب بتـ.ـو.تر من نظراته وقربه مش فاهمه
رعد انا هتأكد بنفسي
زينب بعدت عنه بخـ.ـو.ف ورعـ.ـب من بصاته ليها  وهي بتقول  لا يارعد لا انا متسحيل اسلمك نفسي بعد اللي عملته فيا..
رعد بببرود.مهو مش عشان حاجه ..منا عايز اتأكد بس ولسا هتجري ماسكها 
يتبع
بعد عنها وهو مصدوم ازاي ازاي هي لسا بـ.ـنت عذراء ازاي كده الدكتور اكد ليه أنها اجهضت ازاي ده حصل عنيه بتبصلها بنـ.ـد.م وهي شهقاتها متقطعها سحبت ملاية السرير وغطت نفسها دmـ.ـو.عها مغرقه وشها حتى اليوم اللي بتحلم بيه اي بـ.ـنت ضاع منها وبقى ذكر وحشه هتفضل فاكرها طول العمر
رعد بتـ.ـو.تر ز.ز.زييينب انتي كويسه مردتش عليه 
 لسه على حالها بتعيط وبس قرب منها وأيده على كتفها 
وفجأته بصراخها امشي من هنا امشي مش عايزه اشوفك انت فاهم مش عايزه اشوف وشك..
رعد بقلق لو في حاجه و.جـ.ـعاكي نروح عند الدكتور 
زينب بقهر امشي امشي من هنااا بقولك انت اللي واجعني وجودك هناا واجعني  سيبني بقى حـ.ـر.ام عليك...
بص ليها بصدmه من كلمها اللي اثر بيه وهو اساسا نـ.ـد.مان على اللي عمله ومحاولش يضغط عليها اكتر خرج وتركها تنهار لوحدها اليوم حست بالفقد بالغربه بالوحده اليوم حست بألم فراق ابوها بجد ..حست  أنها بقت يتيمه...
اما رعد رجع ومعاه دكتوره عشان يطمن عليها بعد ما سمعها تعيطي بحرقه 
زينب  مامنعتش الدكتوره من فحصها مكنتش بحاله تسمح ليها انا تعترض على ايه حاجه حاسه بتعب بس أدتها حقنه مهدئه خلتها تنام وخرجت عند رعد
رعد بقلق طمنيني هي كويسه
الطبيبه بغضب حضرتك  خايف عليها بجد 
رعد بغضب زيها انت بتتكلمي كده ليه.
الطبيبه حضرتك اللي عامل بالبـ.ـنت كده
رعد ...
الطبيبه عارف انك اتعملت معاها على أنها رخيصه والموقف ده مش هتنساه كول عمرها هتفضل فاكرها واظن بكده انت ارتحت
رعد يادكتوره  انتي مت عـ.ـر.فيش حاجه
الطبيبه بانفعال ومش عايزه اعرف مفيش ايه حاجه تبرر اللي عملته ببـ.ـنت  واضح جدا أنها ضعيفه  ولا أنك تستقوى على وحده وانت راجـ.ـل.
رعد بزعيق دي مراتي واعمل اللي انا عايز وانتي امشي طلعي برررا
بصتله الطبيبه باحتقار ولسا هتمشي وقفها رعد. 
رعد استنى عندك  وكمل كلامه بشك انتي ممكن ت عـ.ـر.في لو كان ليها علاقات سابقه
الطبيبه بصدmه انت بتقول ايه طب لو شاكك بيها ليه تتجوزها
رعد وانتي مال امك ليكي فشغلك وبس  
الطبيبه انت دخلت عليه واتاكدت انها بـ.ـنت
رعد بتحذير انا بسألك ردي على قد السؤال وبس 
الطبيبه ربنا يعينها عليك بس احب اطمنك البـ.ـنت  دي اول مره ليها ومشيت وسابته و هي بتقول ربنا يعينها يارب و يصبرها 
بالليل فاقت زينب  بتعب و هي حاسه أن جـ.ـسمها كله واجعها
بصت ناحيت الشباك مكانه المعتاد دايما بيحب يراقب السما 
نزلت دmعتها لما افتكرت اللي حصل.
بص ليها و وقف و مشي ناحيتها 
رعد كويس انك صحيتي بقيتي احسن مش كده 
زينب طلقني 
رعد بتجاهل لو بقيتي احسن انا هامشي عشان عندي شغل مستعجل..
زينب طلقني 
رعد وهرجع بكرى أن شاء الله
زينب بصراخ طلقني بقولك طلقني انت ايه مبتحسش..
شهقت برعـ.ـب  لما اعتلاها ........
يتبع...
حاولت تبعده وهي حاطه أيدها على صدره وقالت بانزعاج ابعد عني انت بتعمل ايه 
رعد بهمس عند شفايفها اللي عملته ده حقي انتي مراتي وانا مأجرمتش فبلاش عند  يازيزي عشان انا مبحبش العند ياروحي وباس جمب شفايفها وهو بيقول معلش والله مش عايز اسيبك بس مضطر امشى ولسا هيبعد سمعها بتقول
زينب بدmـ.ـو.ع طلقني يارعد 
رعد ببرود غيرو مفيش غير سيرت الطـ.ـلا.ق عندك جددي ده حتى التجديد حلو ياروحي بقيتي ممله اوووي الصراحه
زينب بانزعاج بقولك طلقني انا مبهزرش يا رعد 
رعد وانا مبهزش انتي مراتي و هتفضلي مراتي لحد اخر يوم في عمري وان كان اللي حصل من شويه زعلك فده العادي بين أي زوجين لو مش واخده بالك
زينب بقهر مش عادي انت قربتلي وانت شاكك بيا عاوز تتأكد اني لسا وسكتت وبدأت تعيط جـ.ـا.مد 
رعد بيحاول يداري انزعاجه من نفسه واتكلم ببرود عكس اللي جواه واتأكدت واطمنت انك كويسه نرجع بقى نتقبل الواقع اللي عايشينه وانك مراتي
زينب بانزعاج مستحيل مستحيل افضل على ذمتك يارعد بعد اللي عملته فيا ده
رعد بعند المستحيل اني اطلقك ياروحي سلاام 
ومشي و هو  متجاهل كلامها و صريخها وراه
عند المستشفى الله بلغ الدكتور فيها رعد بأنها كانت حامل واجهضت كان بيضـ.ـر.به رعد بغل وحقد
الدكتور سبني خلاص انا هتكلم والله هتكلم 
رعد بانزعاج انطق..لحسن يمين بالله للبسك قضيه متخرجش منها طول حياتك انت لسا مش عارف انا مين
الدكتور هو هو في راجـ.ـل  جالي واداني فلوس وقالي اقول كده والله والله
رعد مين ال ... ده متنطق يا......
الدكتور معرفش والله  معرفش بس سمعتهم بيندهوله أسر
رعد أسر ايه ..
الدكتور والله معرفش ده كل اللي اعرفه..
رماه رعد ووقع  الدكتور ووشه كله دm من الضـ.ـر.ب اللي خده
عند زينب حاولت تهرب لكنها معرفتش عشان الحرس والشغالين اللي سايبهم رعد يراقبوها ولما رجع بلغوه انها حاولت تهرب اتعصب جدا وطلع على اوضتها بسرعه بالوقت ده هي خرجت من الحمام بتنشف شعرها اتخضت لما دخل عليها زي القضى..
شـ.ـدت البيجاما وقفلتها بسرعه
رعد قرب منها وقال بخبث بتخبي أيه ياقلبي ما هو حتى انا جوزك 
زينب بتحذير وهي بتبعد رررعد انا تعبانه متقربش
رعد  بمكر تعبانه من ايه سلامتك ياروحي فيكي ايه
زينب بتحذير رعد بلاش تقرب كده قلتلك تعبانه 
رعد وانا عملت ايه مراتي وعايز اطمن عليها ولسا هتبعد شـ.ـدها من دراعهتا بسرعه  وحاوط وسطها ودفن وشه بشعرها المبلول
رعد باستمتاع ريحتك تجنن
زينب بتحاول تبعده بانزعاج
رعد بلاش ياروحي بلاش تبعديني اهدي كده عشان هنعيش ليله مش هتنسيها ابدا يازيزي
زينب سيبني يارعد بقولك سيب...وسكتها ببوسها وهو شايلها 
يتبع
كان بيبـ.ـو.سها برغبه وحنان حاسس أنه لازم يحسسها أنها غاليه عنـ.ـد.م عايز يحسسسها أنه هو عايزه مش بس كان شاكك فيها
 هو ذات نفسه مش عارف يعمل ايه بالضبط كل اللي عايزه أنه يحسسها أنها مـ.ـر.اته واللي بيحصل بينهم ده الطبيعي مش بالغـ.ـصـ.ـب
 وكمان بيحاول يمحي ذكريات الليله اللي فاتت كل تفكيره أنه هيعوضها بلليله هتكون هي بين اديه عشان عاوزها مش عشان شاكك انها مش بـ.ـنت
 اديه بتتحرك بكل سلاسه على جـ.ـسمها وهي بتحاول تبعده مش عارفه
  لكنه فجأه بعد عنها بضيق لما سمع عـ.ـيا.طها وهي بتحاول تبعده عنها بصعوبه 
 واول مابعد شـ.ـدة الغطى على جـ.ـسمها بسرعه وعـ.ـيا.ط 
بص ليها وكانت بتعيط اتعصب اكتر من نفسه ومنها ومن كل الظروف اللي كل اما يحااول يصلحها يخربها اكتر..
رعد ووقف  بانزعاج وقال هسيبك دلوقتي ماشي هسيبك يازينب  بس يكون فعلمك انتي مراتي وده حقي ولازم تتعودي على الوضع ده 
 انتي مررراتي افهميها بقى يازيينب شـ.ـدد على جملته الاخيره وهو باصص فعنيها وهي بتحاول مـ.ـا.تبصش ناحيته بخـ.ـو.ف
زينب....
رعد خد نفسها بصعوبه وهو بيحاول يسيطر على نفسه ومشاعر الاحتتياج ليها جواه وخرج وسأبها بسرعه..
اما زينب فضلت مكانها بتعيط بحـ.ـز.ن على حالها 
بسبب المشاعر المتناقضه اللي جواها هي عايزاه ومش عايزاه هي اصلا مش عارفه تحدد هي عايزه ايه بالضبط.
رعد ركب عربيته وطلع على بيته بسرعه 
كان البيت هادي دخل على اوضته وكانت نهى وحشاه جدا وكان عاوز يهرب بحـ.ـضـ.ـنها من كل المشاكل اللي بيمر بيها 
 لكنها مكنتش بؤضتها.
استغرب ودور عليها مالهاش اثر طلع فونه واتصل عليها مش بترد
 لكنه اتصـ.ـد.م لما سمع فونها بيرن في أوضت أسر وهو في الممر  وقف قدام الأوضه وهو  مش عايز يدخل 
سيناريوهات كتتيره دارت فدmاغه كان بيتمنى أنها كلها وهم لحد ما سمع أسر يسألها مين الرخم إللي بيتصل بالوقت ده مش عارف انك فحـ.ـضـ.ـني ياعني  والا ايه
نهى بضحكه ده ابن عمك ياحبيبي 
أسر قرب منها وباسها بوقاحة وقال قصدك جوزك ياروحي  وضحكو مع بعض  
لكنهم اتنفضوا برعـ.ـب لما دخل عليهم 
يتبع...
وقف مصدوم من المنظر دم مراته في حضن ابن عمه..
بسرعه أسر لبس قميصه واتلكم بتهتتهه رعد استنى هفهمك.
ضربه رعد بكل قوته وقع على الأرض شفايفه بدأت تنزف
وبص على اللي بتغطية نفسها بالمفرش وهي بتترعش مش عارفه هيعمل فيها ايه..
اول ما مشي ناحيتها سمع صوت الباب وكان أسر عاوز يهرب وقف عند الباب واتكلم مراتك هي اللي رمت نفسها عليا يارعد انا مخنتكش هي فضلت ورأى لحد ماوقعتني بالغلط وانت عارفني كويس انا راجل ومعرفش اقول لأ مشي ناحيته رعد بغيظ ومبقاش في رأسه ذرت عقل لما أسر هرب بسرعه وسابهم..
نهى كككداب ممتصدقوش ييييارعد انا ااااااه صرخت بوجع لما شدها من شعرها وبدأ يضربها بكل غل وحقد  رماها على الخزانه وضربت رأسها وبدأ ينزف صرخت وهي بتترجاه يارعد ارجوك ارجوك انا. 
نهى بخضه لما خلع حزامه وقرب منها وهي بتقول بخوف انت هتعمل ايه  انت عمرك ماعملتها عمرك مامديت ايدك عليا 
رعد اسمعني طيب صدقني انا اااههههههه
ضربها لحد مابقت ماتعرفش تاخد نفسها 
قعد على الأرض بضياع ووجع وهي بيشوفها بتتوجع قدامه واتكلم 
رعد انا حبيتك بجد سلمتك قلبي وانتي عملتي ايه هاااا عملتي ايه ابن عمي مالقيتيش غير يا ...... 
وقف من تاني وشدها من شعرها وهي بهدومها الداخليه ...
وخارجها من بيته ورماها زي ال.....
وهو بيقول للبواب بتاعه الك.... دي متعتبش باب البيت انت. فاهمين ...
البواب حاضر يابيه
ركب سيارته وهو مش عارف هيورح فين فضل ماشي بعربيته لحد مااالليل جاي ورجع على المزرعه
كانت زينب نايمه ومش داريه بحاجه مكنتش عارف ايه مستنيها في اليوم ده من رعد 
حست بيه بيفوقها
رعد بجديه زينب اصحي
زينب بنعاس بعدين بعدين 
رعد بزعيق بقولك اصحي
اتنفضت زينب مالخضه وفزت مكانها في ايه 
رعد بكل برود عايزك
زينب عايزني فأيه
رعد بنرفزه هو ايه اللي عايزك فأيه انتي مبتفهميش بقولك عايزك عايزك كده ورماها على السرير واعتلاها وهي مصدومه ولسا هتصرخ كتم صراخها ببوسه قويه حط كل غيضه وغله فيها 
يتبع
بعد عنها وهو بيبص فعنيها معرفش يكمل اللي بعمله وهيا شهقاتها تعلى سكتت لما سمعته بيقول بضعف شكلك انتي الوحيده الحقيقيه والصادقه بحياتي يازينب..
بصت ليه وشافت الضياع جوى عنيه..
لما قرب منها زي الطفل وسندى رأسه على صدرها وهمس بضعف لما حاولت تبعد وخافت من قربه 
رعد ممكن تسيبيني كده بردان عاوزك تاخديني فحضنك ..
زينب بتوتر ااااانت كككويس..
رعد وهو بيغمض عنيه انا مش كويس انا بموت قلبي بينزف يازينب ممكن تداويلي قلبي...
ممكن متسيبنيش ابدا ..
ممكن تفضلي جمبي..
فضلي يقولها كلام هو اساسا مش فاهمه بس خارج من جواه وحاسه قووووي..
لحد ماحست بثقله على صدرها وعرفت انها نام...
صحيت على صوت الخزانه وهو بيتفتح..
بصت وشافته واقف ولا كأن حاجه حصلت معاه امبارح..
اتكسفت لما شافته مش لابس الا البنطلون وفأيده القميص ...دارت وشدها بكسوف..
رعد بضحكه ساخره ده على اساس اني راجل غريب وبتتكسفي مني نسيتي اني جوزك ياهانم.. لبس قميصه وهي فضلت مدياله ظهره بكسوف لما حست بيه بيحضنها وبيبوس رقبتها من ورى.. وهمس لها صباح الخير..
زينب دارت وشها وبعدت بسرعه وهي بتقول صصصباح النور..
بصت ليه بقلق وسألت انت كويس..
رعد خد نفس بابتسامه انا زي الفل ايه رأيك نخرج النهارده .
زينب باستغراب نخرج..
رعد اه مش عايزه ..
زينب هاااا..
رعد. هااا ايه مش هنتفسح والا ايه انا حابب أننا نخرج ونتفسح عشان المزرعه هنا بقت ممله اوووي ..
زينب بتبص ليه بحيره اللي هو ازاي كده .امبارح كان تعبان ومنهار ازاي بقا بالنشاط كده والابتسامه العريضه على وشه..
رعد بيشاور بأيده قدام وشها سرحانه بأيه يازيزي.
زينب هاا لا ولا حاجه .
رعد طب يا الله عشان ننزل ..
زينب ححاضر..
رعد حاضر ايه لسا واقفه .
زينب بكسوف هو انت هتفضل بالاوضه..
رعد بمكر ايه مش عايزاني افضل .
زينب اصل اصل..
رعد اصل ايه يازيزي ده حتى انا جوزك ولو حابه اغيرلك انا ولسا هيقرب منها بعدت بسرعه وقالت لا لا خلاص انا هغير ثواني بس .
رعد ابتسامه ماشي يازيزي ماشي برحتك اوووي برحتك خالص قالها بغمزه..
بعد شويه نزلوا السوق واشتروا حجات كتتيره ليه ولزينب وكانت المره دي من ذوق زينب حست زينب بقربه منها وأنها بيحاول أنه يراضيها بأي طريقه..
وقف عربيته قدام النيل
رعد ايه رأيك نتمشى شويه..
هزت رأسها بابتسامه ونزلت معاه..
تمشو شويه واشتروا قهوه من الطريق  وقعدوا في حته بعيده..
رعد زينب ..
زينب ايوووا.
رعد مين أسر..
اترعبت اول ماسمعت اسمه ووقعت القهوه من أيدها 
يتبع
رعد بحضنه عليه انتي كويسه القهوه اتدلقت عليكي.
زينب بتوتر اه كويسه..
رعد زينب لو..... وقاطعه فونه لما فضل يرن 
بص على فونه واتضايق جدا بما شاف ابن عمه أسر بيتصل بيه .. قفل الفون واتكلم بجديه خلينا نروح مشيت معاه من سكات واول ما وصلو المزرعه هو فضل بالجنينه .وقالها تدخل.
فتح فونه وشاف رسائل كتتتيره جاياله من أسر بيعتذر منه وبيبلغه أن نهى هي اللي وقعته بالغلط وانه خلاص هيسافر ويسيب البلد .. بس في الاول عاوز يودعه..
وبعد جدال كتتير واعتذارات قبل رعد أنه يقابله عشان هو ابن عمه الصغير اللي بقى مسؤول رعد عنه بعد وفاة اهله 
وفعلا بلغه رعد انه بالمزرعه ... وطلع يكلم زينب
زينب كانت فرحانه بالحجات اللي اشترتها من ساعت مامات باباها وهي مخرجتش ولا جابت حاجه نفسها بيها..
رعد دخل عليها وشافها مبسوطه اوووي ابتسم على فرحتها وقرب منها اتخضت اول ماحست بيه..
رعد بابتسامه مالك اتخضيتي كده ليه شفتي عفريت
زينب هااا اصل اصل كنت سرحانه
رعد سرحانه بأيه فيا مثلا..
زينب ابتسمت ..
رعد اتنهد واتكلم زينب..
زينب هممم
رعد بجديه انا طلقت نهى..
زينب بصدمه ايه.
رعد طلقت نهى..
زينب باستغراب ليه..اسفه اقصد مش انت بتحبها ازاي .يعني 
رعد اهو حصل وخلاص ومش عايز اسمع سيرتها ابدا..
زينب حست بفرحه مش عارفه سببها بس فعلا الخبر ده ريح قلبها نهى مش بس ظلمتها دي كانت بتشوف حب رعد ليها بعنيه..
رعد خد كفها وباسها رجعنا سرحنا تاني 
زينب بابتسامه لا مفيش حاجه والله..
رعد  طيب يا زينب انا عاوز ابلغك انا أبن عمي هيجي يقعد معانا كم يوم قبل مايسافر .
اترعشت وسألت بخوف اااابن ععممك مين
رعد أسر مش فكراه..
زينب هااا اه اه فاكراه .
رعد قرب منها بهمس لكن انتي وحشاني  ايه رأيك نقضي شويت وقت جميل قبل ما يوصل .
زينب ببس ااننا عاوزه اقولك حححاجه مهمه..
رعد بتوهان تتأجل تتأجل يازيزي انا دلوقتي عايزكي ومحتاجلك.  
زينب رعد انا..
رعد هشششش وقرب منها وبأسها 
يتبع 
كانت في حـ.ـضـ.ـنه وبيلعب بشعرها بحنيه وبينزل يبـ.ـو.س جبيها وجنب شفيافها كل شويه اول مره تحس انه قريب منها حنين عليها كده كانت عاوزه تقوله كل اللي بقلبها لكنها خايفه لحد ما جمعت شجاعتها واتكلمت بتـ.ـو.تر 
زينب رررعد
رعد باس جبينها وهممم بصوت مبحوح .
زينب أسر.
رعد ماله انتي زعلانه عشان هيجي يقعد معانا.
زينب بتـ.ـو.تر انا انا عاوزه اقولك حاجه بس متتعصبش مني..
بعد رعد عنها وتعدل بجلسته وقابلته  وهي تفرك كفها بخـ.ـو.ف 
رعد بشك قولي يازينب 
زينب هو هو كان بيلحقني لما كنت بدرس ثانوي وكذا مره كام بيحاول يتـ.ـحـ.ـر.ش بيا وووكمان
رعد بشك وكمان ايه 
زينب هحيكلك بس متتعصبش انا مش عايزه اخبي عليك حاجه وبرضو مممش مرتاحه لمجيت أسر هنا ..
رعد بنفاذ صبر اتكلمي يازينب..
هحكيلك والله انا كنت في مره بعد مع صحبتي بـ.ـنتفسح وصحبتي أصرت اني اعدي عليها عشان توريني فستانها الجديد ولما رحت معاها كان أسر هنا و....
رعد بانفعال وو أيه اتكلمي يازينب..
زينب منا والله بتكلم بس انت متتعصبش..
رعد بانفعال مسمعش كلمت متتعصبش دي تاني  انت فاهمه اتكلمي يازينب انا جبت اخري منك..
زينب 
فلاش باك
هبه صاحبة زينب اهو وصلنا البيت..
زينب انتو غيرتو الشقه بتاعتكم ياهبه
هبه بتـ.ـو.تر اه بقالنا يجي شهر بقولك يازينب اطلعي انت الدور التاني الشقه رقم تلاته وانا هحصلك 
زينب ببرائه ليه هتروحي فين..
هبه هجيب عصير لينا..
زينب طب اجي معاكي..
هبه مينفعش انتي اطلعي طمني ماما وبلغيه اني هجي وراكي وانا مش هتأخر وهحصلك..
زينب ماشي متتأخريش عشان بابا هيتعصب لو اتأخرت..
هبه مش هتأخر
اول ما طلعت زينب الشقه اتصـ.ـد.مت بأسر يفتح لها الباب واول ما حاولت تهرب مسكها ودخلها الشكه بالعافيه...
بما حاول يتهجم عليها ضـ.ـر.بته على نفوخه لحد ما عمي وهـ.ـر.بت وهي هدومها متقطعه وبعد كده من الخضه خبطتها عربيه وانتقلت على المستشفى..
باك..
زينب ببرائه وده اللي حصل والله ..
رعد مسح وشه بغـ.ـيظ بعد.ما فهم الحكايه كلها ولسا هيخرج مسكت زينب أيدها وهمست انت زعلت مني يارعد.
رعد لا يازينب انتي مالكيش ذنب .
زينب بطفوله يعني انت مصدقني 
رعد هز برأسه وخرج وسابها بحيره
خرج يستنى أسر اللي دخل عليه ورأسه بالأرض
أسر انا عارف اني غلطت يارعد وليك الحق تعمل معايا اللي انت عايزه .لكن متنساش انت اللي مربيني يارعد وانا والله بحبك بس نهى هي اللي مكملش كلامه وبدأ رعد يضـ.ـر.به بغل الكون كله لحد ما فضل بالأرض مش عارف ياخد نفسه 
رعد كنت فاكرك راجـ.ـل يا اسر بس طلعت اوسـ.ـخ من ماكنت متوقع نهى عديتهالك عشان شفتها بين اديك برضاها وسمعت كلامها الو....معاك إنما زينب  زينب ذنبها ايه ابوها يمـ.ـو.ت بحسرته عليها ها.
أسر بتـ.ـو.تر وكدب زينب مين
رعد ولاااا بلاش تعملهم عليا انا حافظك صم ظلمت البـ.ـنت بشرفها ليه وانت عارف ومتأكد أنها بريئه 
أسر بانفعال دي كانت هتمـ.ـو.تني فضلت تضـ.ـر.ب بيا بغل وسابتني سايح بدmي وهـ.ـر.بت. لو مكنش جي حد من الجيران واسعفني كنت مت..
تقوم تتهمها بشرفها
أسر بكدب هي اصلا مش مضبوطه.
مسكه رعد.من رقبته بحقد دي مراتي يا....
أسر بعل ريقه بخـ.ـو.ف رعد والله مكنتش اعرف 
رماه رعد على الأرض واتكلم بجديه وشك ده مش عايز اشوفه يا اسر عايز أنصف حياتي من كل وسـ.ـخ فيها غووووورر
أسر رعد اسمعني بس..
رعد بزعيق قولك امشي من هنا بدل مامـ.ـو.تك.. 
هرب أسر من وشه وزينب كانت بتبص ليهم من الشباك وهي مرعوبه من رعد وشكله اللي يخـ.ـو.ف واول مارفع رأسه وبص ليها ارتعبت اكتر واستخبت بسرعه.
طلع بسرعه عشان يشوفها واول مادخل الاوضه مكنتش فيها خبط على باب الحمام وكانت مستخبيه 
رعد افتحي الزفت يازينب..
زينب اسفه اسف انا والله معملتش حاجه يارعد متضـ.ـر.بنيش بالله عليك..
غمض عنيه رعد بضيق واتكلم بهدوء افتحي يازينب مش هضـ.ـر.بك..
زينب فتحت الباب واول مافتحته اتصـ.ـد.مت بي.....
يتبع .
زينب بخـ.ـو.ف من مظهره انا معملتش حاجه والله يارعد صدقني كانت بتقول كلامها وهي بتبعد بخـ.ـو.ف من منظره
رعد اهدي يازينب اهدى
زينب بتبعد اكتر وهي بتترجاه ميضـ.ـر.بهاش
زينب بدmـ.ـو.ع متضـ.ـر.بنيش يارعد.بالله عليك 
قرب منها عشان بطمنها بس هي من الخـ.ـو.ف غمـ.ـيـ.ـت وارتمت على الأرض..
جري عليها رعد بخضه وشألها بسرعه .. وحطها على سريرها..
رعد زينب يازينب اصحى وانا والله مش هعملك حاجه. مـ.ـا.تخفيش..
لكنها مكنتش تصحى قلق عليها واتصال على الدكتوره تجيله بسرعه
وبعد شويه وهو رايح جاي قدام اوضتها خرجت الدكتوره 
جري رعد عليها بسرعه وخـ.ـو.ف طمنيني.
الدكتور اطمن مفيش حاجه تقلق بس ياريت ناخد بالنا منها شويه وبلاش انفعال الفتره دي ولازمها راحه..
رعد ليه هي عندها حاجه وحشه..
بابتسامه متخفيش مفيش الا الخير المدام حامل..
رعد بصدmه وعدm تصديق حااامل  
الدكتوره ايوه الف مبروك استأذن انا 
ودع ردعد الدكتور وجري عليها بسرعه اول ما دخل عليها..
زينب بخـ.ـو.ف منه انا ..
رعد انتي ايه ... انتي من ساعت مادخلتي حياتي لاخبطتيها ازاي عملتي كده..
زينب بخـ.ـو.ف والله انا اسفه والله 
رعد اسفه على ايه دنا اللي اسف ... اسف على كل لحظه عشتها من غيرك اسف على كل يوم عيطتي بسبب اسف على كل و.جـ.ـع سببتهولك. انتي يازينب الحقيقه الوحيده بحياتي مبروك ياحبيبتي مبروك علينا ابننا اللي هيجي.. مبروك..
زينب بدmـ.ـو.ع يعني انت مش زعلان.. اني حامل
رعد زعلان انا فرحان اوووي عمري مافرحت الفرحه دي يازينب انتي سبب كل حاجه حلوه بحياتي 
زينب بابتسامه بريئه يعني انت مبسوط 
رعد بابتسامه مبسوط بس ده انا مبسوط اوووي مبسوط جدا كل كلمه بقولها بيقربلها اكتر حطت أيدها على صدره بكسوف وهمست ررعد..
رعد بعيون بتلمع عيون رعد وقرب وباسها وهي اتجاوبت معاها 
تمت

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات