رواية علمت بزواجي يوم زفافي حمزه وزهرة كاملة جميع الفصول

رواية علمت بزواجي يوم زفافي هي رواية رومانسية تقع احداثها بين حمزه وزهرة والرواية من تأليف سلمي المصري في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية علمت بزواجي يوم زفافي لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية علمت بزواجي يوم زفافي هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية علمت بزواجي يوم زفافي تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية علمت بزواجي يوم زفافي حمزه وزهرة كاملة جميع الفصول

رواية علمت بزواجي يوم زفافي من الفصل الاول للاخير بقلم سلمي المصري


اهداء خاص الى زهرة لغات شرقيه وحورية الجنة ميادة محمد داخلي
رحمها الله و.جـ.ـعلها في الفردوس الأعلى من الجنه
الفصل الاول
في غرفة يبدو عليها الكآبه والو.جـ.ـع
تجلس بها فتاه في منتصف العشرينيات يبدو عليه الحـ.ـز.ن والبكاء الشـ.ـديد
ويجلس امامها ماذون
ثم يفتح الباب فجاءه ليعلن عن مقدm شاب أيضاً في منتصف العشرينات يبدو باهت اللون مرهق الجـ.ـسم
يفتح الباب ويزج بي هذا شاب داخل الغرفه من قبل راجـ.ـل كبير ذو هيبه
تقف الفتاه مسرعة إلى ذاك الشاب يحتضنه بعض بالوعه الحب ومرار الفراق
الفتاه : اوعي تسمع كلامهم وتسبني
الشاب : انا مش هقدر اعيش من غيرك
الفتاه : اوعي تسبني انا روحي فيك
الشاب : انا بمـ.ـو.ت كل لحظه وانتي مش معايا
احتضنه بعض بشـ.ـده وسط بكاء حار
انتزع ذاك الرجل العجوز الشاب من حـ.ـضـ.ـن تلك الفتاه
الرجل العجوز : ابدا الإجراءات لو سمحت
وبعض محاولات من الشيخ بعدm الطـ.ـلا.ق ولكن كلها محاولات فاشله
المأذون : ارمي عليها يمين الطـ.ـلا.ق
الفتاه : اوعي تعمل كدا
جاءت فتاه في أواخر الثلاثينات
الفتاه الأخرى : سمعت المأذون قال ايه ولا اقولك بطريقه تانيه
الشاب بثقل لسان : انتي طالق ياايناس
بكاء وانهيار من قبل ذاك الشاب وتلك الفتاه
وبعد مرور عدة سنوات
في احدي العمارات السكنية الراقيه تعيش عائله صغيره
تتكون من
حمزه البنهاوي بطل قصتنا هو شاب في تسعه والعشرين من عمره
يتميز بطول قامته ووسمته قد يحسد على وسامته التي تجذب الجميع له ولكن لايعرف احد ان سبب وسامته هو سبب الشقاء له
كان شاب ذو العينين واسعتين تشبه الصقر لونهم لبنى تغلب عليهم الحـ.ـز.ن الشـ.ـديد ذو الشعر البنى الكثيف.
حنين البنهاوي : هي فتاه في أول العقد الرابع من عمرها لم تتزوج
وهي من اعتنت بتربية بطلنا بعد طـ.ـلا.ق ابيه وأمه رفضت العيش في قصر ابيها مع زوجته وأخذت أخيها واعتنت بيه ولم تفكر في الزواج لأجله كانت صارمة الطبع كان لأحد يجرا أن يكـ.ـسر لها أمرا حتى بطلنا احتراما لتضحياتها من اجله
ثم نأتي إلى قطعه شوكولاته وهي فريده حمزه البنهاوي : هي في السادسه من عمرها قد نقول انها نسخه مصغره من الشكل من ابيها
لاسف كان حمزه لا يحب ابـ.ـنته ودائما يعاملها بي جفاء
ترفع الستار وتبدأ الأحداث
كأنت شقه تمتاز بالكلاسكيه لا تدب فيها أي روح غير روح الفتاه الصغيره تبدو وكأنها بيت لي أشباح
على سفرة تترأس السفره حنين ويجلس على يمينها حمزه
اليوم يوم مميز لانه اول يوم دراسه لي طفلتنا الصغيره
حنين : داده داده جهزتي فريده
داده : ايوه يابـ.ـنتي
خرجت فريده هي طفله غايه في البراءه
فريده : مامتي ايه لايك في لبث المدراثه بتاعي( مامتي ايه رايك في لبس المدرسه بتاعي )
حنين : جميله ياحبيبة قلب مامي
قبلتها فريده قبله حنونه
حنين : فاكر ياحمزه اول مره كنت فرحان ازاي بلبس المدرسه
ابتسم ابتسامه صغيره
حمزه : اه فاكر
فريده : وايه لايك يابابي( ايه رايك يابابي)
لم ينظر لها حمزه
حمزه : حلو
فريده : بس انت مس سفت يابابي( بس انت مش شفت )
حمزه بالعصبيه : قولت حلو اتفضلي افطري وانتي ساكته
ترقرت الدmـ.ـو.ع في عين فريده وجلست مما أغضب حنين
حنين : حمزه روح افطر في مكتبك اتفضل
حمزه : حنين
حنين : اتفضل
غادر حمزه وهو في قمة غضبه احتضنت حنين فريده
حنين : مش تزعلي من بابي هو بيحبك اوي
في احد الأحياء الشعبية قامت بطلتنا الجميله في نشاط حتى لاتتاخر على الانترفيو الخاص بها
تتميز بطلتنا بالعيون العسليه والشعر الأسود الحريري والبشره البيضاء
قامت وصليت ودعيت ربها أن يقبلوها في تلك الوظيفه
خرجت من غرفتها وجدت ابيها حضر لها وجبه سريعه لتناولها قبل الخروج
عبدالله : مفيش نزول غير لما تاكلي
قبلت يد ابيها
زهره : ربنا مايحرمني منك ابدا يابابا
عبدالله : ومايحرمني منك يابـ.ـنتي
في مكتب يبدو عليه الفخامه والثراء نعم انه مكتب عزام البنهاوي وحنين عزام البنهاوي كان رجل صارم جدا ولكن ليس مع كل الأشخاص علاقته هو وحمزه علاقة متـ.ـو.تره جدا جدا هنعرف ليه دلوقت
عزام بالخبث : حنين هو حمزه مش باين النهارده في شركه هو لسه مجاش
حنين : لا ياحبيبي ده في الشركة من بدري بس عنده مقابلات علشان يختاره سكرتيره جديده
عزام : أمممم هو حمزه رجع امبـ.ـارح ساعه كام
حنين بااستغراب : اتأخر شويا جاه ساعه 2 كدا
عزام بالخبث : ليه
حنين : كان مع أصحابه حضرتك بتسأل ليه
عزام : هو الواد كبر بقى يعرف يتسغفلك
حنين : ايه اللي حصل يابابا
عزام الباشا كان عند امه في قصر راغب الشناوي وامبـ.ـارح مكنش معياد اللي متفق معاكي عليه..... شـ.ـدي عليه شويا يانونو
حنين : حاضر يابابا
في تلك الشركة ضخمه خاصة عند موظفة الاستقبال
زهرة :بعد اذنك هو مكتب الباش مهندس حمزه فين
ملك : الدور الرابع يافنـ.ـد.م اكيد جايه علشان وظيفه السكرتير
زهره بي ابتسامه : مظبوط
ملك : الله يكون في عونها اللى هتبقى سكرتيره حمزه البنهاوي
ارتعبت زهره من كلمـ.ـا.ت ملك وشكرتها وصعدت حيث المكتب
توجهت زهره حيث قالت لها موظفة الاستقبال دخلت مكتب في غايه الفخامه حمدت ربنا انها لم تتأخر كانت الرابعه تقريباً
داخل مكتب حمزه
كان حمزه يجلس مع سامح صديقه وبينهم صلة قرابة كان سامح شاب طويل القامه عيونه رصاصيه هو يد حمزه اليمني
سامح : وحيات امك اختك لو عرفت انك كنت عند مدام ريحانة امبـ.ـارح
لتعلقك
حمزة : اتلم يا صـ.ـا.يع وخلينا نشوف سكرتيره عدله بقولك روح هات لينا فطار من البوفيه
سامح : اشطه ياكبير
دخلت روان عزام البنهاوي بسكوته عائله البنهاوي اخت حمزة الصغرى ليست شقيقته ولكنها قطعه من قلبه
روني : ميزو حبيبي
قام حمزه من مكانه وقبلها واحتضنها
حمزه : روني حبيبة قلبي واحشتني ياعفريته
روني : وانت كمان واحشني اوي قولت أسأل بدل مش بتسأل انت
حمزه : معلش يا قلب حمزه عندي شغل كتير اوي
روني : اخبـ.ـارك ياسامح
سامح بهيام : الحمدلله ياروان وانتي اخبـ.ـارك ايه
روني : الحمدلله بخير ياسامح
حمزه : كان في مشروع فطار
سامح بهمس في أذن حمزه
سامح : ابوشكلك وحيات امك لاوريك
حمزه : امشي بدل مااشتمك اودmها ويبقى شكلك وحش اوي
سامح : ماشي ياابن البنهاوي
كانت تراقبهم ولا تعرف مايدور بينهم
حمزه : عاااش يابطل
روان : انت كنتو بتقولو ايه
حمزه : كلام كبـ.ـار انتي لسه صغنونه
روني : مين البنات الكتير اللي برا
حمزه : علشان انترفيو لي سكرتيره بـ.ـنت مش عايز صوت علشان اعرف اركز
جلس على كرسي مكتبه بصرامته المعروفه عنه في للشركة وارتدي نظرته الطبيه
روني بي ابتسامه : انت لحقت قلبت يانهاري😂
حمزه بالتحذير : روني مش عايز صوت لحد ماالمقابله تخلص
روني بمرح : حاضر ياهندسه
ابتسم ابتسامه الساحرة في دخول زهره له
زهرة الفتاه ذات الخمار الشرعي الذي قلما نجد فتيات مثلها
نظرت له ولي ابتسامته كانت في حاله من الذهول
فاانه ليس رجل عجوز كمان كانت تظن حمزه عزام البنهاوي الذي اسمه يرعد رجـ.ـال الأعمال هو شاب في أواخر العشرينات يكبرها بي خمس سنوات فقط
نظر لها حمزه نظره مختلفه فتاه تتقدm لشركة مثلهم كل الفتيات تفعل المستحيل لتعمل بها بل منهم يخلع حجابه ظن منهم انهم سيقبلون بااغراء وهي تاتي بخمرها تلاقت عينهم ابتسم في داخله
حمزه : اتفضلي
اجلسها حمزه وصمت قليلاً لأنه لاحظ تـ.ـو.ترها
حمزه : اسمك ثلاثي
نظرت له بي استغراب فهو معه c.v
كان هو يريد أن يخف من تـ.ـو.ترها
زهرة: اسمي زهرة عبدالله الفاروق
حمزه : سنك
زهره : 25 سنة
حمزه كان ذات الطابع المتدين الذي جعله مستعد لقبلوهامسك حمزه c. v
دخل سامح بعفويته ونسي امر الانترفيو نهائي
سامح : انت ياض انا جبت الفطار
نظر له حمزه بصرامه وحده تتدل على غضبه الشـ.ـديد
سامح بحرج : انا اسف يافنـ.ـد.م مكنتش اعرف اني معاك حد
حمزه بلهجة حاده: اتفضل هناك وحسابنا بعدين
سامح بلهجة مطيعه : حاضر ياريس
روني محاوله تخفيف حدة أخيها فهي تعلمه جيدا عنـ.ـد.ما يغضب : هو ميقصدش ياحمزه
حمزه بغضب : متتدخليش انتي
غضبت روني منه بشـ.ـده وخرجت إلى مكتب اختها
حمزه بصرامه : اتفضل خلص الورق ده
جلس سامح بعيدا على اريكه جلد فخمه ترك الطعام الذي كان بيده ومسك الورق وأخذ ينظر في الورق
كانت ذاك الموقف كفيل أن يجعلها ترتعب منه أكثر وتتمنى انها لو لم تأتي لهذا الرجل الصارم
جلس حمزه يتأمل في c. v
حتى وجد كلمه ادهشته
حمزه : أنتي مهندسه
زهرة : ايوه يافنـ.ـد.م
حمزه بي اندهاش : طيب ليه شغل السكرتارية
زهرة: المتوفر حضرتك
حمزه بعد برهة من تفكير : سامح ممكن تيجي لحظه
أطاع سامح أمر حمزه عالفور
حمزة: اعرفك سامح ايدي اليمين وصديق عمري وبينا صلة قرابه
زهرة : اهلا وسهلا يافنـ.ـد.م
ابتسم سامح
حمزه : انسه زهرة معاها بكاليورس هندسة ومتقدmة لوظيفة سكرتارية
بالنسبه أني من الصبح في مقابلات انتي ممكن تكوني أحسنهم انا وسامح شغلنا كله خاص بالهندسه
لم تفهم زهرة مايرمي له حمزه لم تقدر على إخفاء تعبير عدm الفهم
حمزه : من الاخر المثلث ناقص ضلع وانتي هتبقى ضلع ده
بجانب شغل السكرتيره واكيد هيبقى المرتب مختلف بس كمان ملناش مواعيد في شغلنا
فذاك الوقت آن هاتف مكتب حمزه
حمزه : معاكي فرصة تفكري لحد مااخلص مكالمه
زهرة : ها
سامح : الباشمهندس حمزه بيكلم جد فكري لحد مايخلص
كانت مكالمه مليئه بالشـ.ـد والجذب
حمزه : اعملو اللي يعجبكم سلام
أغلق حمزه الهاتف بغضب
سامح : اهدي شويا ياريس.
اخرج حمزه سيجاره كان حمزه يدخن بشراهه عند عصبيته وغضب
سامح : حمزه حـ.ـر.ام عليك نفسك
لم يعير لكلام سامح اهتمام وأخذ يدخن ونسي أمر زهرة تماما احست زهرة بالحرج الشـ.ـديد ونظرت لي سامح الذي فهم نظراتها
سامح : مش نتكلم في موضوع انسى زهرة
حمزه بصرامه المعتاده : ها وافقتي ولالا
حمزه بصرامه المعتاده : ها وافقتي ولالا
في احد الأماكن الشعبية بالأخص في شقة زهرة
عبدالله : ازاي توافقي يابـ.ـنتي
زهرة : يابابا انت شايف الظروف وده شغل كويس وفي التخصص بتاعي ثم قلبت لهجتها لمرح بـ.ـنتك بمـ.ـيـ.ـت راجـ.ـل
قبل ابيها رأسها
عبدالله : ربنا يحفظك من كل شر ياقلبي
ننتقل إلى شقة حمزه دخل حمزه من باب الشقه
فريده بفرحة طفوليه : بابي ركع بابي ركع( بابي رجع).
حمزه بالجمود : مشعايز دوشه مفهوم
فريدة : حاتر يابابي
حنين : فريده حبيبتي ادخلي كملي رسمتك
فريدة : حاضر يامامي
دخلت فريدة غرفتها ودخل حمزه غرفته
كان حمزة قد بدل ملابسه بالطقم آخر يدل على أنها ذاهب لمكان آخر رش البرفيوم الخاص بيه وهنا دخلت حنين
حنين : ايه الشياكه دي على فين العزم كانت كلمتها الأخيرة تحمل سخريه
حمزه: هنزل اشم هوا
حنين : مع مين
حمزه : هقابل سامح
حنين : مش هكلمك على اللي عملته مع اختك هقول انها غلطت لتدخلها ولا هتكلم عن معاملتك الزفت مع بـ.ـنتك اللي ملهاش ذنب فاللي امها عملته
حمزه : زي مابتسمعيني الاسطوانة دي سمعيها لبابا اللي واخدني بذنب امي كأني انا اللي اخترت اني اكون فيا شبه منها وكأني اخترت حب امي اللي عمري ماهمحي مع اني امي معملتش فيه حاجه هو ظلمها واهملها كان حقها تختار طريقها تاني على الأقل امي معملتش زي ماهو عمل كانت ديما جانبه ومجوزتش غير بعد ماهو اتجوز ولا امي معملتش فيه زي ماايناس عملت إيناس اللي آختارها ليا وغـ.ـصـ.ـبني عليها وفي الاخر كانت عايزه تتدmرنا انا مليش بنات انا مخلفتش
(كانت حنين وامها علاقتهم سيئه جدا مع بعض )
صدmت حنين من كلامه لاذع ولكنها لم تبين أصر صدmتها من كلامه
حنين ببرود : كنت فين امبـ.ـارح
حمزه بتعلثم فضح كذبه وأكد لها كلام ابيها : كنت كنت مع اصحابي
في لحظة انتهائه من كلمة اصحابي صفعته صفعه مدوايه كانت صفعه قويه جدا تتدل على غضبها ثم دفعته بيدها رقيقه إلى السرير مماجعله يقع على سرير
حنين : لما تكون عايز تتكدب اكدب على العالم كله الا اللي ربتك ماشي عقـ.ـا.با ليك مفيش زياره الشهر ده ولا اللي جاي قرار بدون تراجع واقوم غير لبسك مفيش نزول
جاء ليتكلم
حنين : مش عايزه ناقش كلامي واضح
كانت صارمه كان معروف عنها الجديه فهي لم تصل لي منصب ادارة شركات البنهاوي من فراغ
رن موبايل حمزه
أخذت الموبايل من يده
حنين : ايوه ياسامح
سامح : ازيك ياخالتو عامله ايه
كانت صلة القرابه بينهم إن والدة سامح ابـ.ـنت عم حنين
حنين بصرامه : انا كويسه لا مفيش نزول النهارده قولت لا اتفضل روح انت كمان سلام
بعد إنهاء المكالمه
حنين بغضب : متخرجش من الباب الا لي صلاة الفجر مش عايزه اشوف خيالك في شقة مفهوم
اوما برأسه خرجت وهي في قمة غضبها نام حمزه على جانبه الأيمن فدخلت ذات الوجه البرئ غرفة ابيها وضعت يدها الصغيرة على جزء من وجه حمزه وبيدها ثانيه تتحـ.ـضـ.ـن ابيها
حن حمزه لابـ.ـنته البريئه التي طالما عاملها بقسوة
فريدة : مش تزحل من مامتي اكيت هي زحلانه منك زي ماانت بتزحل مني( مش تزعل من مامتي اكيد زعلانه منك زي ماانت بتزعل مني )
اعتدل حمزه في جلسته وأخذ ابـ.ـنته في حـ.ـضـ.ـنه وقبل رأسها
فريده : انا بحبك اوي يابابي
حمزه : انا كمان بحبك اوي ياعمري
بعد أن نامت فريده في حـ.ـضـ.ـنه لم يريد أن تبتعد عن حـ.ـضـ.ـنه تلك الليله اتصل حمزه واعتذر من اخته الصغيره واتفق اني تأتي له في الغد
في التاسعه صباحاً كانت زهره على مكتبها كان موعد حمزة وسامح في العاشرة سمعت صوت في مكتب حمزه استاذنت بدخول ولكن صدmت ووجدت حمزه وضع راسه في حـ.ـضـ.ـن روني فنظرت له بغضب شـ.ـديد فمن تلك الفتاه التي هنا كل يوم وتجلس هي وهو بتلك الجراءه
كانت روني تلعب لحمزه في شعره ووترتب على كتفه
روني : ولاتزعل نفسك ياحبيبي
حمزه : في حاجه ياانسه زهره
روني : هي قبلت ياعمري
حمزه : اه ياقلبي دي بسم الله ماشاء الله مهندسه كمان
كل ذلك هو لم يعتدل من جلسته دخلت حنين إلى مكتب حمزه وقف حمزه وروني لم حنين زهره
حنين : ايه المسخره دي يابيه
دخل سامح على تلك الكلمـ.ـا.ت
سامح : في ايه يا ريسه
حنين : أخرس انت مـ.ـا.ترد
حمزه : ايه اللي حصل دي اختي هو انا مع حد غريب
اطمن بال زهرة أشار لها سامح بالخروج فخرجت
حنين : يعني ايه اختك عايزين تحكي وتفضض معاها يبقى فالبيت وانتي مش خايفه حد غريب يدخل عليكم يقول ايه
ترقرقت الدmـ.ـو.ع روني حـ.ـز.ن حمزه من توبيخ أخته لها
حمزه : انا اسف ياريسه انا اللي طلبتها كنت مخـ.ـنـ.ـوق ومحتاجها جانبي
تألمت حنين لتلك الكلمـ.ـا.ت فهم احب اثنين على قلبها احتضنهم
حنين بالين : انا خايفه عليكم ومشعايزه حد يقول كلمه عليكم
ثم وجهت كلامها لسامح
حنين : متزعلش ياسامح كنت متعصبه شويا
ابتسم سامح بتواضع
رن هاتف حمزه برقم فريده
حمزه : الو حبيبة قلبي اه يا سكرتي ماشي ياقلبي انا
وأغلق الهاتف وسط أنظار دهشه تعلو وجههم
حنين : بتكلم مين
حمزه : دي فريده بـ.ـنتي
ابتسم الجميع وقبلت حنين راسه وخرجت
سامح : اخبـ.ـارك ياروني
روني : الحمدلله بخير انا همشي بقى ياحبيبي
سامح : استنى افطري معانا
حمزه : والله كلامك صح استنى نفطر سوا
روني: بس
سامح : هتكسفني ولا ايه
روني : هو انا اقدر
جلس حمزه على كرسي مكتبه ورفع سماعة الهاتف
حمزه : اطلبي من البوفيه فطار
زهره : حاضر ياباشمهندس
وبعد إنهاء الفطار خرجت روني من المكتب ابتسمت لها زهرة
روني : انا روان اخت حمزه الصغيره
زهره: وانا زهره
روني : زهره هطلب منك طلب ممكن
زهره بالتهذيب : اتفضلي
روني : خلي بالك من مواعيد اكل حمزه معلش علشان بينسي نفسه ومتزعليش منه لو اتعصب حمزه جد اوي في شغله بس جواه طيب
زهره : حاضر ياانسه روان
روني : لا قوليلي ياروني
زهرة : حاضر يا روني
ذهبت روني إلى جامعتها
في مكتب حمزه
حمزه : مشيت ياعم المتيم
سامح : بحبها اوي يا حمزه
حمزه : اتلم ياض
سامح : ياعم والله هتجوزها بس تخلص السنادي وانا هافتح والداك في الموضوع بس انت موافق ولالا
حمزه بتصنع : سبني افكر
سامح : وحيات طنط
ضحك حمزه ضحكه قويه سمعتها زهره ابتسمت وشعرت بي سعاده داخليه لسعادته ولكن بداخلها احساس تاني مالذي يسعدني لسعادته
بعد مرور شهر لم يحدث أي جديد
في مكتب حمزه
حمزه بحـ.ـز.ن : واحشتني اوي ياسامح
سامح : هي لسه مش بتخليك تروح
حمزه : لاسف ايوه واخده موقف جـ.ـا.مد جدا يارتني ماكنت روحت من وراها لا ولسه ناقص شهر كامل مش هروح
استاذنت زهره بدخول ومعاها وجبة الغدا كما تعودت
زهرة : الغدا
سامح : والله انتي مدلعها
ابتسمت زهره في خجل وابتسم حمزه إبتسامه حزينه خلعت قلبها
حمزه : كلو انتو انا مليش نفس
سامح : يابوص فكها هتتحل باذن الله
رن هاتف مكتب حمزه
حمزه : حمزه معاكي ياريسه حاضر حاضر حالا سلام
سامح : خير يابوص
حمزه : عزام بيه عايزني كلوا انتو علشان وقت الغدا قرب يخلص
سامح وزهره : حاضر
خرج حمزه وقلب زهرة متألم له نعم ياسادة لقد وقعت في حب حمزه البنهاوي
في مكتب الاداره كان مكتب ذو أثاث فاخر جدا
عزام بصرامه : حمزه المباني لازم تخلص في خلال شهرين
حمزه : ياريس دي فتره
لم يكمل حمزه
حتى رد عزام بتحذير وتهديد :مش عايز ناقش اي خساره هتبقى كبيره شغل دوريات ليل ونهار
حمزه بحـ.ـز.ن لمعاملة ابيه الجايه : حاضر
تتدراكت حـ.ـز.ن أخيها : معلش ياحمزه الريس متـ.ـو.تر علشان المناقصة الجديده
عزام بنفس الجفاء وكأنه يقصد تعامله معه بهذه طريقه : الملف بتاع المصنع عايزو على مكتبي النهارده
حمزه : حاضر
خرج حمزه غايه في الحـ.ـز.ن وفي نفس الوقت انه يحب شغله جدا فااحس بنشاط
دخل حمزه مكتبه فوجد زهره على مكتبها
حمزه بصرامه : حصليني وهاتي ملف مصنع الحديد معاكي
اومـ.ـا.ت برأسها وفي نفسها تقول يألك من متقلب المزاج ماذا أحببت فيك قسوتك صرامتك ام عشقت ضحكتك وعيونك الحزينه
لم تتطل في تفكير حيث سمعت صوته الغاضب حمزه : مش عايز دلع ياسامح انا مش طايق نفسي
سامح : ياحمزه بهزر معاك
استاذنت زهره في دخول
حمزه : تعالى يازهرة علشان في كلام مهم بس هاتي الملف الأول
رفع حمزه سماعة هاتف وضغط على الازار
حمزه : ايوه ياريهام تعالى خدي الملف تمام
بعد دقائق أخذت الملف ورحلت
حمزه : عندنا طلبيه مباني لازم تخلص في شهرين عارف انه صعب بس دي أوامر عليا زي ماعليكم شغلنا الايام الجايه ليل نهار مفيش غير وقت الغدا بتاعنا ده راحه الوحيده اللي هتبقى موجوده زهره معلش يازهرة الايام الجايه هتتاخري
اومـ.ـا.ت برأسها
بعد مرور اسبوع في قصر فخم جدا انه قصر راغب الشناوي زوج ريحانة طليقة عزام البنهاوي والذي نشب بينهم خلاف بسب تلك الزيجه
راغب : راحه فين بس
ريحانة : الولد واحشني انا عارفه انه مينفعش يكـ.ـسر كلمة حنين لكن لازم اشوفه
في شقه حمزه خاصة في غرفة حمزه
حمزه : يعني مقلتش هي مين
داده : لا هي قالت إنها عايزه حضرتك بس
حمزه : طيب انا خارج
خرج حمزه كان يرتدي بنطلون رياضي كحلي وتيشرت لبنى فاتح
جرى عليها كطفل
حمزه : ماما حبيبتي
ارتمي في حـ.ـضـ.ـنها وقبلها وقبل يدها
ريحانة : كدا ياحمزه
حمزه معتذر بتهذيب : انا اسف والله بس عارفه حنين وعارفه اني دي اختي وهي اللي ربتني ومينفعش اخلفها
ريحانة بتفهم : عارفه ياحبيبي قولت اجي اطمن عليك انا
حمزه : واحشتني اوي
الأم : وانت كمان يا قلبي
وبعد ساعه كان موعد مجئ حنين مما وتـ.ـو.تر حمزه سمع مفتاح الباب
حمزه :واحشتني اوي
الأم : وانت كمان ياقلبي
وبعد ساعه كان موعد مجئ حنين مما وتـ.ـو.تر حمزه سمع مفتاح الباب
دخلت حنين وقف حمزه عند دخولها وماهي الا بضعة لحظات ورأت ريحانة أمامها
حنين : انتي ايه اللي جابك هنا
حمزه : حنين
حنين : مسمعش صوتك
انفض نظره بحـ.ـز.ن
حنين : ايه اللي جابك هنا
ريحانة : جيت اطمن على ابني ممنوع
حنين بغضب : انت اللي قولت لها تيجي
ريحانة : لا انا جيت من نفسي
حنين : اتفضل على جواه
حمزه : حنين
حنين بصرامه: الكلمه متعدتش مرتين على جواه
دخل حمزه وهو في غاية الحـ.ـز.ن والغضب لتدخل بعدها عليه ذات الوجه البري
حمزه بعصبيه : انتي ايه اللي جابك هنا
فريده : كيت اوريك الصوره اللي رثمتها( جيت اوريك الصوره اللي رسمتها )
حمزه بصوت غاضب : غوري من هنا مش عايز اشوفك
كانت حنين تتشاحر مع امها في الخارج وسمعت صوت حمزه توجهت نحو غرفته ورائها ريحانة وجدته ماسك يد فريدة بالقوه واخرجها برا الغرفه فوقعت فريدة على باب وجلست تبكي جريت عليها حنين واخذتها لحـ.ـضـ.ـنها
هدءت فريده في حـ.ـضـ.ـنها ادخلتها حنين غرفتها
حنين : حمزه حمزه متردش كويس
حنين بنظرات تصب غـ.ـصـ.ـب وسـ.ـخط : المقابله انتهت يامدام ريحانة
غضبت ريحانة وتركتها ودفعت الباب بالباب بقوة خلفها
دخلت حنين بكل غضب وقمة العصبيه
حنين : قولت كام مره اني إيدك متمدش على فريدة دي ستك وتاج راسك ياحـ.ـيو.ان
لم يرد حمزه كان في عالم آخر كان قلبه مفطور على رحيل أمه
حنين : انا هعرف اربيك مفيش زياره كمان الشهر الجاي
عايزك بقى تتعصب وتتشنج كويس ياحـ.ـيو.ان
حمزه برجاء : لا ياحنين بالله عليكي بلاش كدا
حنين باانتصار : أخرس انا هعرف شغلي معاك كويس
خرجت حنين من غرفته لغرفة فريده وجدتها نائمه وبيدها تلك الصوره
لي طفله ومتشبسه بايده ومكتوب اسمها واسم حمزه
في صباح اليوم التالي خرج حمزه وهو يرتدي بنطلون كحلي الجبردين وقميص من نفس اللون وعليهم بلوفر من الون نبيتي
حنين بصرامه : لحد امتى هفضل افهم فيك انت لازم تروح بي بدل الشغل
حمزه بنفس صرامتها : بلبس بدل في الاجتماعات المهمه غير كدا مبحبش
حنين : اقعد افطر
حمزه :لا انا نازل
حنين : قبل مـ.ـا.تنزل شوف بـ.ـنتك كانت رسامه ايه يااب يامحترم
استشف من كلمتها الاخيره السخرية
لم ينتبه لي كلامها وامسك الصوره كان في حالة تألم عنـ.ـد.ما نظر لصوره نزل سريعا وقاد سيارته بي جنون
في مكتب زهره
سامح : زهره بالله عليكي اي حاجه حمزه يقول عليها النهارده حتى لو غلط قولي حاضر لانه مش طايق نفسه
زهره : حاضر يابشمهندش
جاء وقت الغداء دخلت زهره وفي يدها الغداء
زهره : الغدا
كان حمزه يجلس على كرسي مكتبه ويرتدي نظارته الطبيه وفي يده صوره التي رسمتها فريده واليد التانيه سيجاره وعينه مملوء بالدmـ.ـو.ع لم يكن يعلم أن زهره دخلت
سامح : ياريس الغدا جاهز
حمزه : كلوا انتو ياسامح انا مش جعان
زهره : هو احنا زعلنا حضرتك في حاجه اديلك يومين مش بتاكل معانا
حمزه وهويضع الورقه في درج مكتبه
حمزه : لاابدا مليش نفس
مسك حمزه هاتفه وضغط على ازازه حمزه : الو لوسمحتي اديني فريده.......... الو يافريده
تألمت زهره كثيراً عند سماعها من أخرى ولكن لم تكن تعلم من هي
فريده : الو يابابي
حمزه بحـ.ـز.ن : انا اسف يافريده متزعليش مني
فريده بغضب طفولي : لا انا زحلانه منك اوي
حمزه بالحـ.ـز.ن : انا اسف ياحبيبتي صدقيني مشهعمل كدا تاني فريده صدقيني مش هتكرر تاني....... علشان خاطري
انهارت زهره من التى يمكن أن تخضع حمزه لمكالمه مثل تلك فكانت تنظر بذهول هل هذا هو حمزه الصارم الذي لايهمه غضب احد
فريده : بجد يابابي
حمزه : ايوه ياحبيبة قلبي وعد مني انا كدبت عليكي قبل كدا
فريده : لا
حمزه : وايه رايك نخرج النهارده
ضحكت فريده ببراءة
فريده : خلاث يابابي مش زحلانه منك
حمزه : ربنا مايحرمني منك ياحبيبتي خلي بالك من نفسك
وأغلق الخط كان ينظر سامح بخبث لي زهره
سامح : هو انت زعلت فريده امبـ.ـارح
حمزه بحـ.ـز.ن : اه ساعات بضيقها ملهاش ذنب في حاجات كتير
سامح : أخيراً ياحمزه ربنا مايحرمكم من بعض
حمزه : انا نفسي اتفتحت على الاكل
أثناء تناولهم الطعام
حمزه : ساكته ليه يازهرة
زهرة : ابدا ياريس
بعد قليل دخلت حنين وقف الجميع دخلت وجلست على كرسي حمزه بي هيبتها وجبروتها
حنين بصرامتها : انتي مين
زهره : انا سكرتيرة الباشمهندس
حنين : اه افتكرتك
كانت حنين ذات شخصية قويه في عملها مثل حمزه وأكثر
حنين : عايزه كل الورق اللي يخص شغلكم
سامح: تفتيش يعني
حنين : ايوه وبلهجه تهديد عايزه اشوف غلطه واحده
حمزه بصرامه : اعتقد اني احنا بقالنا 9 سنين شاغلين مع حضرتك من ايام ماكنا بندرس ومفيش غلطه واحده وحضرتك بتفتشي في أي وقت وبيبقي الورق سليم
حنين بسخريه وكأنها تضـ.ـر.ب بي كلامه عرض الحائط : خلصت........ هات ورقك كله علشان اشوفه
حمزه : زهره
زهره : نعم
حمزه : هاتي كل الورق اللي عندك وانت كمان ياسامح للباشمهندسه حنين
كاد حمزه أن يذهب
حنين : على فين العزم
حمزه : عندي مرور على الموقع عن اذنك
ذهب حمزه وحنين تغلى غضبا وزهره قلبها متألم
حنين : سامح خليك معاه
سامح : حاضر يا ريسه
خرج سامح وبقت زهرة وحنين في المكتب
حنين بلهجة الأمر التي اخافت زهره في الفتره القليله التي شغرت زهره وظيفتها سمعت الكثير عن صرامة وقوة حنين : أقفلي الباب وتعالى
زهرة بخـ.ـو.ف : حاضر
حنين : انتي عارفه انا مين
زهرة : حضرتك رئيسه مجلس إدارة شركات عزام البنهاوي
حنين : واخت حمزه الكبيره اكيد عارفه الكلام ده
اومـ.ـا.ت زهره رأسها
حنين : مش هطول عليكي ثم أكملت بصرامه واخرجت صوره من شنطتها : المدام اللي في صوره دي لو جت هنا في أي وقت لحمزه تبلغيني في وقتها
اومـ.ـا.ت رأسها
زهره في نفسها : هي مين دي
وكأن حنين تقرأ أفكارها : ومش لازم ت عـ.ـر.في هي مين
زهره : حاضر يا فنـ.ـد.م
خرجت حنين هي الأخرى من المكتب
في شقة حمزه
أرتدي حمزه أندر تيشرت اسود وبنطلون اسود من الجينز وجاكت من الجوخ رصاصي كان شكله كالقمر
حمزه : داده جهزتي فريده
داده : اه يابني
حمزه : فري فري
خرجت فريده من غرفتها وجلست على رجل ابيها
حمزه : تحبي تروحي فين ياسمو الاميره
فريده : الملاهي يابابي
حمزه :عيون بابي
في ذلك الوقت رجعت حنين من عملها كانت تعلم جيدا أن حمزه غاضب منها ولكن لايدري هو أيضا انها غاضبة منه
دخلت من الباب فوقف حمزه على رغم من غضبه وحـ.ـز.نه منها إلا أنه يحترمها ولن ينسى ابدا تضحياتها لأجله
حنين : رايحين فين كدا
فريده بسعاده : بابي هيوديني الملاهي
ابتسمت حنين : طيب كويس خد بالك منها
اوما برأسه
حنين محذره : فريده متعبيش بابي
فريده : حاضر يا مامتي
تشبست فريده في يده وخرجوا اجلس حمزه فريده في العربيه
رن هاتف حمزه
حمزه : السلام عليكم ورحمة الله.... أمي انتي كمان واحشني
ريحانة : هتيجي امتى
حمزه : مش هعرف اجي الشهر ده
ريحانة بس حـ.ـز.ن : ليه كدا
حمزه : حضرتك اكيد عارفه ليه
ريحانة : امممم طيب يابني انت فين دلوقت شكلك في شارع
حمزه : رايح الملاهي مع فريدة
ريحانه : طيب يا حبيبي خلي بالكم من نفسكم
في غرفة زهره كانت تمسك الصوره بقوة فهي صوره لفتاه تبلغ من العمر 27 غايه في الجمال
زهره: يترأه انتي مين علشان كل الاهتمام ده وفي ايه تاني هيظهر في عائله البنهاوي
في الملاهي
حمزه : مبسوطه يافري
فريده : اوي اوي يابابي
اشتري حمزه لفريده بلالين ودودب بينك وانحنى لمستواها
حمزه : انا اسف ياحبيبة بابي اني زعلتك
احتضنت فريده حمزه بيدها الصغيره
وتنتهي لحظات السعيده بسرعه وعاد حمزه وفريدة
حمزه : داده داده غيري لفريده لبسها
فاقت حنين على صوته رجولي
فريده : تصبح على خير يابابي
حمزه وهو يقبلها : وانتي من اهله يا قلبي
دخلت فريده غرفتها وأيضا حمزه
رن موبايل حمزه بصوته الصاخب
حمزه : انت بتكلم بجد
سامح : والله بتحبك انت مخدتش بالك كانت غيرانه ازاي وانت بتكلم فريده كانت فاكره انك بتكلم حبيبتك وشوفت اتغيرت بعدها ازاي
حمزه : صح اخدت بالي بعدها
سامح : والعمل ياصاحبي
حمزه بحـ.ـز.ن : انا مبقاش في قلبي مكان للحب انا جربت حظي مره وكفاية عليا بـ.ـنتي
سامح بحـ.ـز.ن : الحياه مش بتقف على حد ياصاحبي وانت محتاج حد يراعيك ويراعي بـ.ـنتك
حمزه : سبها على ربنا ياصاحبي....... خلي بالك من نفسك ياحبيبي
دخلت حنين على كلمه حبيبي
حنين بحده : كنت بتكلم مين؟
حمزه ببرود :ليه ؟
حنين بعصبيه : متردش عليا بسؤال ياولد
حمزه بتافف : كنت بكلم سامح
أخذت حنين الموبايل من يديه وأخذت تقلب فيه
حمزه : انا مش طفل علشان تتعاملي معايا كدا انتي مش بتفتشي موبايل فريده قد موبايلي
حنين : لا طفل ولما تكون بتفكر في اللي كل تفكيرها تدmيرك تبقى طفل ولازم تتعامل زي الأطفال
حمزه : صدقيني والله مبقتش اكلمها
حنين : صدقتك قبل كدا وكنت بتكدب
حمزه : حنين
كانت حنين تكره الجدال الكثير فهي تلقى بالاوامر فقط
حنين : مسمعش صوتك انت اللي اجبرتني اني اتعامل معك كدا اتفضل نام
في صباح اليوم التالي
كان حمزه نائم على رجل اخته روني وتتداعب شعره
حمزه بتالم : بتعاملني زي الأطفال ياروني أو كأني بـ.ـنت كل حاجه بمواعيد وكل شئ تحت عينها
روني : حبيبي انت عارف حنين بتعاملك على انك ابنها اللي ربته وبتخاف عليه وبعدين من غير زعل انت اللي خليت مفيش ثقه بينكم
حمزه : تعبت من عقـ.ـا.بها ليا مش قادره تنسى حاجه حصلت من سنتين روني : بقولك ايه مـ.ـا.تتجوز وتبعد عنك الشكوك دي
حمزه : مين هيرضي بواحد مطلق ومعاه بـ.ـنته
روني : لاكتير شاور انت بس ده انت قمر ياابو عنين لبنى انت
ضحك حمزه وقبل يداها الصغيره
حمزه : ربنا مايحرمني منك ابدا
بعد قليل اعتدل في جلسته
حمزه : روني سؤال بس تجاوبيني بصراحه
روني : اسأل ياقلب روني
حمزه : انتي في حاجه من ناحية سامح
خجلت روني كثيرا واحمرت وجنتيها
ابتسم حمزه : يبقى في يلا يابت على كليتك قبل ما المسهوك تاني يجي
ضحكت روني ودخل سامح
سامح : معقول القمر منورنا
حمزه : اتلم ياض ملكش دعوه بي اختي
وبعد مرور أكثر من أسبوع دخلت امرأه في غاية الجمال الي مكتب زهره
إيناس : ممكن اقابل الباشمهندس حمزه
زهره بذهول فهي تلك المرأه التي قالت عليها حنين
زهره بمحاولة أن تكون طبيعيه : في معياد سابق
إيناس دخلت دون أن تكمل زهره سؤالها
دخلت إيناس مكتب حمزه الذي كان بمفرده
زهره : مينفعش كدا يافنـ.ـد.م
نظر حمزه إلى إيناس بذهول إيناس وهو في مكتبه
حمزه : في ايه يا زهره
زهره : يافنـ.ـد.م مفيش معياد سابق ودخلت بالعافيه
إيناس برقه : عايزه اكلم معاك
حمزه : اتفضلي يا زهرة انتي
نظرت لها إيناس بي انتصار
نظرت لها إيناس بي انتصار
خرجت زهره بغضب ونار الغيره تنهش في قلبها من تلك المرأه رفعت سماعة هاتفها وضغطت الازار
حنين : وهو سمحلها تتدخل
زهره : ايوه
حنين : تمام
أغلقت الهاتف معاها
عزام : في ايه ياحبيبتي
حنين : مفيش يابابا مشكله صغيره وهخلصها عن اذنك يابابا
خرجت حنين من المكتب
ذهبت إلى مكتب حمزه
حنين لزهره : هي لسه عندو
اومـ.ـا.ت زهره برأسها
في داخل المكتب
حمزه : إيناس موضوعنا انتهى سيبني في حالي بالله عليكي سبيني بقى مش كل شويا تفكريني بالماضي القذر ده
ايناس بدلع واغراء واقتربت أكثر من حمزه دخلت حنين فتلك اللحظه فوجدتها مقتربه منه نظرت لحمزه بحزم
حنين بصرامه : حمزه
حمزه بي ارتباك :أمرك
أشارت بي عينها أن يأتي إلى جانبها نفذ حمزه على الفور
حنين بهمس لم تسمعه ايناس :والله لعلمك الأدب من جديد
نظر حمزه إلى الأرض
حنين : عايزه ايه يا ايناس
ايناس بنـ.ـد.م مصتنع : عايزه ارجع لزوجي وبـ.ـنتي انا نـ.ـد.مانه على كل اللى عملته مش قادره ابعد عن حمزه
حنين بسخريه ونطره ناريه لاخوها : حمزه وبـ.ـنتك امممممممم ثم اكلمك بقوه وصرامه أخرجي برا ولو فكرتي مجرد التفكير انك تيجي هنا هلبسك قضيه تقضي بيها باقي عمرك في السـ.ـجـ.ـن برا
خرجت ايناس وهي ذاهبة نحو الباب طبعت قبله على خد حمزه الذي أصيب بدهشه وكأنها تتضـ.ـر.ب بكلام حنين لعرض الحائط
فاق حمزه على صفعه قويه من يد حنين نظر لها بحده وحـ.ـز.ن خرج حمزه من مكتبه وهو يستشيط غضبا وخرجت بعده حنين
سامح : زهره حمزه ماله خارج مش شايف
زهره : من شويه كان في واحده اسمها ايناس
سامح بصدmه : ايناس.... وبعدين
زهرة : وبعدين الباش مهندسه حنين دخلت وبعدها ايناس خرجت وخرج الباشمهندس حمزه بدقائق
سامح بعد تفكير
سامح : الباشمهندسه عرفت منين اني ايناس هنا
روت له زهره ماحدث بينها وبين حنين
سامح : طيب اياكي تقولي كلام ده لحمزه علشان متحصلش مشكله كبيره
زهره بفضول : هي مين ايناس
سامح بصرامه : خليكي في شغلك
ذهب حمزه إلى بيت دخل غرفته وأغلق بابها بحده جلس على حافة سريره يبكي بشـ.ـده من ظلم اخته له وقسوتها والي متى سيظل الوضع هكذا ظل في ذاك الوقت حتى نام بملابسه جاءت حنين بعد إنهاء عملها كانت تبحث بعينها عنه في الشقه دخلت غرفته وجدته نائم ويضم رجله إلى صدره وأثر البكاء على خده نظرت له بحـ.ـز.ن على رغم من قسوتها عليه فهو احب الناس على قلبها
في الصباح سمعت صوت الباب الشقه يغلق بشـ.ـده علمت أنه غادر وأنه لايريد الكلام معاها
في مكتبه كان غاضب وبشـ.ـده
حمزه بصرامه : مين فيكم اللي بلغ حنين اني كان معايا حد امبـ.ـارح
نظر سامح وزهره لبعضهم ضـ.ـر.ب بيده على المكتب ضـ.ـر.به افزعتهم
حمزه : انطقو
زهره : انا يافنـ.ـد.م
حمزه بدهشه ثم عاد إلى صرامته : ليه
حكت له كل ماحدث بينه وبين حنين
حمزه بعصبيه : وانتي شاغله معايا ولا مع حنين
زهره بخـ.ـو.ف : مع حضرتك
حمزه بصرامه : من بكرا شغلتك هي مجرد سكرتيره واي شئ يخص مكتبي أو أي أوامر هتبقى يامني يامن الباشمهندس سامح مفهوم
زهره :مفهوم
دخلت حنين كعادتها
حمزه : شوف الباشمهندسه واوامرها أنا رايح المعينات
فعل ذلك لأنه كان لايريد الكلام معاها
سامح : حاضر يا ريس
قال ذلك وغادر المكتب
في قصر البنهاوي بالأخص في غرفة روني
روني : كفايا تسمع كلام ماما وروح شوف اخوك وشوف هيعاملك ازاي حمزه بيحبنا صدقني يامروان ملكش دعوه بالمشاكل اللي بينهم
مروان :بس
اعرفكم مروان عزام البنهاوي شقيق روان وكان بينه وبين حمزه خلافات كثيره
روان : مفيش بس اقول لبابا انك عايز تنزل تحت ايد حمزه ولو حمزه ضايقك ابقى اسمع كلام ماما
في الريسبشن القصر
سوزان : انت بتقول ايه
عزام بفرحه : بجد يامروان عايز تنزل شغل
مروان : ايوه يابابا وتحت ايد حمزه
عزام : عيون بابا
في قصر راغب الشناوي
ريحانة : واحشتني اوي ياحبيب ماما
حمزه : وانتي كمان واحشني ياقلبي .... فارس وأسر فين
فارس هو الابن الأكبر لي راغب الشناوي من زوجته الأولى التي توفت كانت علاقته هو حمزه جيده جدا هو في 30 من عمره
أسر وهو ابن راغب وريحانه
ريحانة : فارس لسه مرجعش من الشغل وأسر زمانه نازل
رن موبايل حمزه
حمزه : زعلانه ليه بس طيب حاضر ده عقـ.ـا.ب جـ.ـا.مد اوي هههههههههههههههههه طيب ماشي سلام
حمزه : فريده هتقطعني لما ارجع ههههههههههههههه علشان مجتش معايا
ريحانة : انت مش هتتلم وتجوز
حمزه : هههههههه انسى ياجميل انا جربت مره واللي كان كان
في شقة حمزه في ساعه 2 صباحا دخل حمزه البيت
حنين : مالسه بدري ياحمزه
حمزه : طريق كان زحمة
دخل حمزه غرفته دون أن يسمع باقي كلامها ووجد فريده نائمه على سريره
مر أكثر من شهر المهم فيهم قسوة وصرامة وتعامل بي جفاء ومن الجدير بالذكر أن حمزه وفريده علاقتهم أصبحت جيده جدا واصبحو يخرجون كثيرا
في المكتب كان يجلس حمزه ومروان
علاقة حمزه ومروان تتطورت سريعا
مروان : ايه ياميزو اتاخرت ليه
حمزه : معلش ياحبيبي كنت يفطر مع فريده
جلس حمزه على مكتبه وامسك الهاتف
حمزه بصرامة: تعالى
وكالعاده دون أن تكمل أغلق الهاتف
سامح : برواحه عليها شويا
مروان : هي عملت ايه ياحمزه انت معاملتك معاها جافه وقاسية اوي
حمزه في نفسه : هي اللي جابته لنفسها
دخلت زهرة وكانت تتألم بشـ.ـده من نظراته الغاضبة لها لكنها كانت تتدرك انها تستحق عقـ.ـا.به
حمزه : عايز ملف المناقصة الجديده
مروان : انا خلصته وراح على مكتب عزام بيه
زهرة : حصل يا فنـ.ـد.م
حمزه بدهشه : انت عرفت تخلص اللي فيه
مروان : ايوه
دخل عزام عليهم بغضب شـ.ـديد كان يظن أن حمزه من أنجز ذلك العمل
عزام موجها كلامه لحمزه : انت ازاي تعمل كدا كدا ازاي كل الغلطات دي ايه خيبت ولا ايه
سمع إهانات ابيه دون أن ينطق
تتنحنح مروان : احم احم انا اللي خلصت شغل ده انا اسف يابابا
لين ملامح عزام وقال بعاطفه ويدل ذلك على الفرق بين معاملته لحمزه ولمروان : طيب ياحبيبي بعد كدا خلي حمزه يراجع على شغلك لحد مـ.ـا.تتعلم
نظر حمزه بحـ.ـز.ن لهم احست نظرة حـ.ـز.نه
مروان : حاضر يابابا
بعد أن خرج عزام سمح حمزه لي زهره بخروج وخرج مروان أيضا لبعض العمل
حمزه : شوفت اول ماعرف اني مروان اللي غلط عمل ايه
سامح : متزعلش ياصاحبي كل حاجه هتتعدل بإذن الله
بعد مرور شهر
في شقة حمزه
حنين : بالله عليك يابابا بـ.ـنته جواه هتسمعك
عزام بتوعد : والله لما يرجع وانتي تسكتي وهو بيقابل القذره دي من وراكي عرف يخدعك تاني
حنين : والله مكنتش اعرف انا هعرف اعـ.ـا.قبه بالله عليك يابابا سيبو ليا
دخل حمزه البيت كان يرتدي قميص ابيض وبنطلون من الجينز الرمادي
حنين : كنت فين لحد دلوقت
حمزه : مع سامح خلصنا ورق وروحنا النادي
سلم حمزه على عزام وقبل يده كان سلام جافي جدا كانت هذه عادة عزام عند سلامه بحمزه
مسك عزام الصور ورامها في وجه حمزه
عزام : اتفرج كنت فاكر اني مش هعرف
حمزه ابتلع ريقه ونظر لأبيه التي عينه بها شر : والله ابدا
عزام بتهديد : على الله تتدخلي
جذبه عزام بشـ.ـده ودفعه أمامه بقسوة وادخله غرفته وأغلق الباب
انهال عليه بضـ.ـر.بات مبرحه كأنه عدوه ذل يضـ.ـر.ب فيه بدون وعي
جريت فريده على غرفة حنين وهي تسمع تاوهات ابيها
فريده : ليه جدو يضـ.ـر.ب بابي
حنين بحـ.ـز.ن : علشان بابا عمل غلط ولازم يتعـ.ـا.قب عليه مش انتي لما بتغلطي بابي بيعـ.ـا.قبك
فريده : بابي مش يضـ.ـر.بني.... انتو واحشين مش بتحبو بابي
خرجت فريده منزعجه حاولت أن تفتح الباب ولكن هيهات فإنها قصيره جدا أتت بكرسي بعد أن حركته بصعوبة وفتحت باب الغرفه لتجد ابيها ممزق الملابس وجدها يركله في بطنه بشـ.ـده
وقفت أمام جدها وتفرد ذراعيها صغيرتين كأنها تحمي
فريده : ابعد عن بابي
خرج جدها ونـ.ـد.م على أنها رأته هكذا
حمزه بو.جـ.ـع ووهن : دخلتي ازاي
فريده :كبت كرثي وطلعت عليه بابي جدو زحلان منك ليه مش انت حلمتني مش نحمل غلط
حمزه : ايوه يا قلبي بس تصدقي اني اعمل غلط
فريده : لا بابي حلو مش بيعمل غلط
كان ينزف بشـ.ـده من أنفه وفمه اتصل على امه وكلمتها فريده
خرج عزام إلى حنين
عزام : حنين
حنين : نعم يابابا
عزام : من بكرا تشوفي عروسه لي خليني اجوزه واخلص
حنين : حاضر يا حبيبي
خرج عزام في منتهى الغضب والحـ.ـز.ن
دخلت عينه وجدته جالس على الأرض ضامم رجله إلى صدره وينزف ويبكي بحرقه صعقت من ذاك المشهد واقتربت ولكن
فريده : ابعدي عنه
حمزه بوهن ونظرات عتاب لأخته :فريده عيب كدا ردي علي مامي حنين كويس خرجت حنين وهي تبكي بشـ.ـده
بعد قليل جاءت ريحانة وفتحت لها الخادmه دخلت جرى على غرفة ابنها جريت عليه وبي عيونها دmـ.ـو.ع
حمزه : بالله عليكي مـ.ـا.تعيطي انا كويس
ريحانة بصوت باكي : مين عمل فيك كدا
صمت حمزه
فريده : جدو عزام
ريحانة : ليه يا حمزه
حمزه :فاكر اني لسه بقابل إيناس معرفش معاه صور منين ليا انا وهي وفريده
ريحانة في حسم : وده فعلا حصل
حمزه بصدق :ابدا والله ياامى
قبلت ريحانة رأس حمزه
ريحانة : فري ممكن تروحي ترسمي عقبال مابابي يغير وترجعي تاني
فريده : حاتر
أخذت ريحانة يد حمزه ودخلت بيه إلى الحمام ساعدته على خلع ملابسه كان يرتعش ويرتجف بين يديها احتضنه أمه بدف الأم مما جعله يهدي أتت ريحانة بملابس له وساعدته على ارتداها قامت بالاسعافات الاوليه له وانتهى الأمر على ذلك
في صباح اليوم التالي
حمزه : انا مشهنزل شغل دلوقت ومعرفش لحد امتى
تركها دون أن ترد عليه ودخل غرفته
نزلت إلى عملها وفي مكتبه دخلت وشغرت كرسيه وطلبت زهره في الهاتف
سامح : هو حمزه فين ياريسه
حنين : حمزه تعبان يومين وهيرجع تألمت زهره وخافت عليه كثيرا
سامح هيمسك شغل مكان حمزه وتدريبك معاها يامروان
وبعد أن أنهت كلامها توجهت لي سامح
حنين : عايزك في مكتبي
حنين : عايزك في مكتبي
سامح : حاضر
وفي المكتب الخاص بي حنين
جلست حنين ثم جلس بعدها سامح
حنين : سامح مين اكتر بـ.ـنت حاسس انها تنفع لحمزه وعندها احساس ناحية حمزه ومتقولش مفيش انا عارفه اخويا وعارفه كام واحده تتمنى إشارة منه
سامح : هو في اكيد بس ليه
حنين بصرامه: متسالش فاهم
سامح بخـ.ـو.ف: فاهم ياخالتو
حنين : انطق
سامح : زهره انا عارف انها بتحبه
حنين : زهره سكرتيرة
سامح : ايوه كنت بدأت احس اني حمزه بدأ يلين من ناحيتها لولا موضوع إيناس
حنين : تمام عايزك تجبلي عنوانها
سامح : حاضر ياخالتو
خرج سامح هو متـ.ـو.تر جدا
في شقة حمزه خاصة في غرفته قام توضئ واشتكى إلى الله همه
دق باب غرفته
حمزه : اتفضل
داده : الباشمهندس سامح والأستاذ مروان برا
حمزه : طيب انا خارج لهم
كان يرتدي بنطلون رياضي رصاصي وعليه تيشرت اسود بنصف كم واضح إثر بعض الكدmـ.ـا.ت في يده وفتح حاجبه وجـ.ـر.ح صغير بي شفتيه
نظر سامح ومروان لبعضهم من منظره
بعد السلام
حمزه : مالكم
سامح : مفيش خالتو قالت انك تعبان وخدت أجازه
مروان والدmـ.ـو.ع في عينه : انت كويس ياحمزه
حمزه : الحمدلله بخير مالك ياواد
مروان : مفيش ياميزو
سامح : هتنزل الشغل امتى
حمزه : كام يوم كدا
رن جرس شقه ودخلت فريده بمرحها وسلمت على سامح ومروان
حمزه: مش هتسلمي على بابي
فريده: no
حمزه : why
فريده : I am angry with you
حمزه : what
فريده : you promised me to take to me out of school
حمزه : what next?
فريده بي اصباعيها الصغيره : you must be punished
حمزه بخـ.ـو.ف مصتنع : no please
فريده : no
حمزه بنفس لهجه : what punishment?
قبلته فريده في خده فضحك حمزه
مروان بتنهيده:اخيرا حصة الانجلش خلصت
حمزه : اتلم ياض
جلست فريده على رجل حمزه وبعدها بقليل جلست هي ومروان يلعبون مع بعض
استغل سامح انشغال مروان مع فريده
سامح : عايزك شويا
حمزه : حاضر
دخل حمزه وسامح الشرفه
سامح بحـ.ـز.ن : في ايه يا صاحبي
حمزه مصتنع عدm الفهم : بمعنى
نظر سامح إلى وجه حمزه ويده
نظر حمزه إلى النيل وعيونه بها دmـ.ـو.ع وحكي لسامح كل شيء
سامح : وخالتو صدقت
حمزه :من الواضح اه نظرتها بتقول كدا
لم يقل سامح ماحدث بينه وبين حنين حتى لايثقل من همه
دخلت روني عليهم واحتضنت اخيها بشـ.ـده
روني : الف سلامه عليك ياقلبي مالك ياقلبي
قبل رأسها
حمزه :متقلقيش ياقلبي انا كويس اهو
نظرت روني إلى حاجبه المفتوح
روني :مين عمل كدا انت كنت بتخانق مع حد
سامح :ماانتي عارفه اخوكي حمقى مش بيطل عصبيه اتخانق مع واحد وضـ.ـر.به بعض
روني مونبه حمزه :ليه بس كدا ياحمزه
حاول سامح أن يغير مجرى الحديث
سامح : عايز اقولكم على حاجه
حمزه و روني :خير
سامح : انا اخدت معياد من باباكي علشان اتقدmلك
خجلت روني كثيرا واحمرت وجنتيها
حمزه : الف مليون مبـ.ـارك ياقلبي... هتروح أمتي
سامح : يوم الخميس يعني بعد بكرا هما شهرين ونتجوز
روني بخجل :ليه سرعه دي
سامح بهيام وحب : مش قادر ابعد عنك اكتر من كدا
حمزه : كيس جوافه واقف انا مااتلم ياروح طنط
سامح بمرح :بعد كل الانجلش اللي كانت برا طلعت بيئه
حمزه : دي فريده لو سمعتني هتقطعني
سامح : ياحبيبتي يافري.
حمزه :اضحك اضحك
دخل مروان وفريده
مروان :انتو نسيتونا ولا ايه
رفع حمزه فريده إليه
حمزه : هو انا اقدر انسى ملاكي
دخلت حنين عليهم
حنين : عامله ادور عليكم
سلمت روني علي حنين بحراره
روني :واحشتني اوي ياابله
حنين : وانتي كمان واحشني ياقلبي
نظرت حنين بغضب عنـ.ـد.ما تلاقت عينها بحمزه
حنين : الغدا جهز
اجتمع الجميع على السفره بين ضحكات ونظرات قاسيه وانتهى اليوم على خير
يوم الخميس في قصر عزام البنهاوي
عزام : مروان
مروان : أمرك يابابا
عزام : اتصلي بي اخوك
مروان : حاضر.... بابا عايزك.... اتفضل يابابا
عزام : ايوه ياحمزه تعالى النهارده على الغدا علشان سامح جاي ومينفعش متبقاش موجود
حمزه : معلش اعفيني حضرتك ومروان موجودين
عزام :اللي بيني وبينك حاجه وموضوع اختك حاجه تاني
حمزه : فاهم يابابا بس وجودي ملهوش لزوم
عزام : حمزه مش هتحايل كتير تيجي بليل مع اختك
حمزه بعد تنهيده الم : حاضر يا بابا
لبس حمزه بدله من اللون الرمادي لأول مره منذ عدة أشهر وصفف شعره ورش البرفيوم الخاص بيه
فريده : لبث ومتسيك كدا على فين
انفجر حمزه من الضحك : يالهوي علي لسان ده.... رايح عند جدو
فريده : هتسبني لوحدي
نزل حمزه لمستواه
حمزه :مش هتاخر والله
فريده بزعل :مخصامك
حمزه :علشان خاطري يافري مش هتاخر والله
حنين : يلا ياحمزه علشان منتاخرش
فريده :بابي مخصامك
حمزه : ينفع تيجي معانا
حنين : داده جهزي فريده بسرعه
في قصر عزام بعد الترحيب والتسليم والتقدm لطلب العروسه
ام سامح : عروستنا فين
عزام : حمزه اقوم هات اختك من فوق
صعد حمزه درج ونزلت كانت ترتدي فستان من اللون الموف الهادئ كانت جميله بحجابها
تم الاتفاق على كل شئ كان البيت تغمره السعاده لفرحة روان
وفي مكان أخركانت تتدفن وجهها في مخدتها وتبكي بشـ.ـده فلقد اشتاقت له نعم انها زهره وأنه الحب الغامض
في مكتب عزام
عزام : عملتي ايه في الموضوع اللي قولتك عليه
حنين : في بنوته كويسه وقريبه من حمزه
عزام :مين
حنين : زهره سكرتيرة حمزه
عزام :طيب هتعملي ايه وهتقنعي ازاي
حنين : هو هيعرف ازاي علشان يقتنع
عزام نظر بعد فهم حكت له عن خطتها
عزام : كل يوم بيزيد ذكائك واعجابي بيكي عارفه اني لو مـ.ـو.ت هسيب اخواتك في ايد امينه
قبلت يديه بسرعه
حنين :بعد الشر عليك يا حبيبي .......... انا هاروح لي والدها يوم الخميس وهافهمو اني هو مسافر
عزام :تمام
في مكتب زهره فريده بلبس المدرسه
فريده : بابي حمزه موجود
زهره بصدmه : ها
لم تكمل كلامها حتى جريت فريده ودخلت لحمزه
اندهش حمزه من وجود فريده وانحنى لمستواها احتضنته فريده بقوه
حمزه : انتي جيتي هنا ازاي
فريده : خليت عمو السواق يجبني
ابتسم حمزه ابتسامته ساحره
حمزه : مفيش فايده فيكي
رفعها حمزه إليه وثم ذهب إلى المكتب وجلست على رجله دخلت زهره وجدته يداعب فريده
حمزه : تعالى يازهرة
زهره : امرك يافنـ.ـد.م
حمزه : اعرف يازهرة فريده بـ.ـنتي
وقعت الكلمه كالصاعقه على اذنيها كانت تظن أن كلام فريده غير حقيقي
وتذكرت أمر محادثه الهاتف
حمزه : فري روحي سلمى على طنط
سلمت عليه فريده واحتضنتها زهره وذهبت سريعا لحـ.ـضـ.ـن ابيها
........... : بتحبي
نظرت زهره لي ذاك الصوت لتتفاجئ
..... :بتحبي
نظرت زهرة لي ذاك الصوت لتتفاجئ
زهره بدهشه : هاا
حنين : قابليني النهارده في المكان..... بعد الشغل
اومـ.ـا.ت زهرة برأسها وبعد انتهاء الدوام الرسمي
في ذاك المكان
حنين : بتحبي يازهرة عايزه اجابه لسؤالي
زهره بخجل :اه بحبه اوي بس هو من بعد موضوع إيناس وهو بقى يتعامل معايا وحش اوي حاسه اني بقى يكرهني وبعدين ده متجوز
حنين : مسالتنيش سؤال مهم؟
زهره : مين إيناس؟
حنين : هحكي ليكي كل حاجه
إيناس دي طليقة حمزه اتجوزها من 7 سنين وفريدة دي بـ.ـنتهم واحنا اللي مربيناها
زهرة : ربنا يبـ.ـاركله فيها هو بيحبها اوي
حنين : بقى يحبها حمزه كانت معاملته سيئه جدا مع فريدة لحد من قريب اوي هتفهمي كل حاجه لما اكمل حمزه وايناس كانو مع بعض في الجامعه بس مع مكنوش في نفس السنه الدراسيه المهم والدها ووالدي شوفو اني علشان يقوى مصالحهم انهم يجوزو حمزه لي إيناس
خاصة اني حمزه كان شاغل معانا وهو في الجامعه والدي وافق طبعا
بس لاسف كان غرضهم يدmرونا عن طريق حمزه بابا غـ.ـصـ.ـب علي حمزه اني يتجوزها حمزه كان رافض بطريقة لدرجه ان كنت عمرك مـ.ـا.توقع انه يحبها فاليوم من الايام
زهرة : حبها
حنين بحـ.ـز.ن : ايوة بعد مـ.ـا.تجوزو كأنها سحرت لي حبها لدرجه الجنون عشقها مكنش يقدر يسمع عليها كلمه وحشه وجابو فريدة فرحة عائلتنا حمزه كان متعلق بفريده اوي وبيها اكتر وبدأت مخطط شرها في تدmير حمزه بدأت تكرهه فينا وصلت لي اني كلنا بنكره وكبرت الفكرة في دmاغه بعد 4 سنين جواز استحملنا منها كل شئ بشع منها استحملنا علشانه وعلشان اول مره نشوفو مبسوط أنا كنت قاسيه اوي مع حمزه في تربيتي صعب اوي انك تربى ولد من غير اب
زهره : وليه حضرتك اللي ربتي ليه مش عزام بيه أو والداة حضرتك
حنين بعد صمت وحـ.ـز.ن : بابا وماما منفصلين من فتره كبيره جدا من 21 سنه تقريباً وانا اللي ربت حمزه هي استغلت تربيتي القاسيه لي
وبدأت تلعب على الوتر ده هما بيعاملوك كدا ليه هما هما وانتي فاهمه
وحصلت مواجهة بيني وبين حمزه كان أول مرة حمزه يرفع صوته عليا وأيده طولت عليا كان أول مره في حياتي اشوفه
ومحستش بي غير وهو أقع على الأرض هو بيغم عليه لما بيزعل جـ.ـا.مد استغليت الفرصه دي وحبسته ايوه حبسته وخدت فريده
واتجبر على طـ.ـلا.قها كان يوم قاسي اوي يوم طـ.ـلا.قهم
لحد بعد طـ.ـلا.قها بسنه مكنتش بتكلم انا وحمزة وهي استغليت كدا وكانت بتكلمه على الموبايل فضل مخدوع لحد لما هي اتجوزت
كنت خايفه يرجع يكلمها بدأت أضيق عليه اكتر
كنت ماصدقت اني حياتنا اتحسنت لحد ماظهرت تاني في حياتنا
في حاجه عايزه افاهمها ليكي علاقة بابا وحمزة علاقه سيئه جدا
زهرة : لاحظت ده بس ليه
حنين : حمزه نسخه مصغره في الشكل من امي جمالها تصرفاتها كل حاجه لون عيونها حمزه بيعشقها وحارب بابا علشانها وده سبب الخلاف بينهم
ماما متجوزه راغب الشناوي
زهره: أكبر منافس لشركة
حنين : المنافسه دي حصلت بعد الجواز
زهره : ليه بتحكيلي كل ده
حنين : حمزه محتاج واحده تحبه وتكون حنينه عليها حد يعوضه عن قسوتنا مش محتاج يتصدm تاني إيناس لو رجعت لي هتقضي عليه
حمزه رافض الجواز بس وللأسف ولاخر مره هاخد قرار بدلا عنه انا بتقدmلك انك تجوزي حمزه على كتاب الله وسنة رسوله
زهرة بتعجب : نعم ازاي و هو رافض فكرة الزواج نفسه
حنين : حمزه هيعرف......... ............ وروت لها الخطه
زهره : ها
حنين بجديه : بتحبيه وعايزه تسعدي
زهره : اه بحبه اوي بس ازاي
حنين : ملكيش دعوه بالباقي حددي معياد مع والدك وسيبي الباقي عليا
زهرة : تفتكري حمزه هيتقبل الوضع
حنين : في الأول لا وهيبقي قاسي معاكي في الأول بس حنيتك وهو حبك هتغيره صدقني
اومـ.ـا.ت برأسها
حنين: عايزكي الايام الجايه تبقى طبيعيه معاها جدا اوعي يشك في حاجه
زهره : حاضر
حنين : اقامتكم هتبقى في الشقه الحاليه بتاعتنا لحد بس مااطمن عليكي
زهرة : بإذن الله
حنين : زهرة
زهرة : نعم
حنين : حمزه احن قلب ممكن تقابليه ف حياتك خليكي جانبه
زهره : حاضر
بعد كام يوم قام حمزه من نومه وارتدي تيشرت من لون الأخضر وعليه بنطلون ابيض جبردين
على السفرة
فريده : بابي
حمزه : نعم ياقلبي
فريده : هتلحو الشغل النهالده( هتروح الشغل النهارده )
حمزه : اه ياقلبي بإذن الله
فريده : مش تتأخر حليا
حمزه : حاضر ياقلبي
قبلت فريده حمزه ولبست شنطة مدرستها وذهبت مع داده
حنين : مش ناوي تجيب ام لفريده ولا هتفضل عازب طول عمرك
حمزه : خلاص بقى راحت عليا
حنين : نعم انت اللي قدك لسه متجوزش.... ولا حنيت للهانم
حمزه : في حاجه تاني عايزه تقوليها
حنين : هات موبايلك......... اخلص
حمزه : اتفضلي
فتشت في الموبايل كله
حنين : اتفضل
خرج حمزه وهو غايه في الغضب
بعد عدة عدة ساعات من العمل
حمزه : سامح مروان روحو خلصو معينات الهرم
سامح ظبط مع العمال
مروان ظبط الحسابات هناك
مفهوم
سامح ومروان في نفس واحد : مفهوم ياباشمهندس
خرج سامح ومروان التقط هاتف المكتب
حمزه : زهرة تعالى.
دخلت زهرة
حمزه : قوليلي عندنا ايه تأني النهارده
رن موبايل حمزه
حمزه : لحظة يازهرة..... ايوه يافري اه ياقلبي حاضر حاضر طيب خلي بالك من نفسك وانا هجبلك اللي انتي عايزها ياقلبي.. ... ابتسم حمزه ابتسامته الجاذبة
وانا كمان بحبك
أغلق معاها ومازالت الابتسامة على وجهه
حمزه : كملي
بعد أن أنهت كلامها
زهره : بس كدا يافنـ.ـد.م.
حمزه : كويس يازهرة اتفضلي على مكتبك
خرجت زهره ووجدت إيناس
زهره : افنـ.ـد.م حضرتك عايزه ايه
زهرة : افنـ.ـد.م حضرتك عايزه ايه
إيناس : عايزه اقابل جوزي
زهره باشمئزاز : اقصدك طليقك
إيناس : دي حاجه متخصكيش
زهره : حضرتك عندك معياد
إيناس : شكلك عايزني اعمل زي المره اللي فاتت
وتركتها وفتحت الباب وقف حمزه عنـ.ـد.ما رائها
زهره : قولتك مينفعش تتدخلي اتفضلي بدل مااطلب ليكي الأمن
نظر حمزه لي صورة ابـ.ـنته وتذكر ضـ.ـر.ب ابيه ومعاملة اخته له واحمر وجهه وبرزت عروق يديه من العصبيه مما اخاف زهره فهمت آنه غضب منها وتركتها وأغلقت باب المكتب
إيناس : واحشتني
خلع نظارته الطبية وذهب نحو إيناس
ووقف في مواجهتها صفعها صفعه جعلتها تنزف ووقعت على الأرض
إيناس : ااااااااااه انت بتعمل ايه
حمزه : انا لسه معلمتش انا لسه هعمل هربيكي ياحـ.ـيو.انه
وانهال عليها بضـ.ـر.ب
سمعت صوت صريخها ودخلت في سرعة
زهره : خلاص ياحمزه ياحمزه خلاص
بعينين غاضبة
حمزه : أخرجي برا برااا
خرجت وجريت حتى مكتب عزام وحنين
عزام : في ايه يازهرة
زهره : إيناس في مكتب حمزه وحمزة عامل يضـ.ـر.ب فيها هيمـ.ـو.تها ومحدش قادر عليه
حنين بصدmه : ايه
جريت حنين وابيها وراها إلى مكتبه
حنين : خلاص ياحمزه سبها ياولد
لم تقدر حتى عليه حنين حتى دخل عزام
إيناس : الحقني يا عمو
مسك عزام حمزه بقوه من ذراعه ودفعه بشـ.ـده
عزام : امشي ياايناس امشي
خرجت إيناس بي نفس المنظر الذي افزع سامح ومروان
جلس حمزه على كرسي مكتبه كان يهنج بشـ.ـدة
سند عزام يده وضـ.ـر.ب بيده الثانيه ضـ.ـر.ب قويه على مكتب فزعت حمزه
عزام : اتجننت ياولد عايز تجيب لنفسك مصيبه
دخل سامح ومروان
سامح لزهرة : ايه اللي حصل
مروان بخضة : في ايه يا بابا...... وانت بتنهج كدا ليه ياحمزه
عزام بغضب : مش عايز اسمع صوت ووجه كلامه لحمزه وانت اقوم روح اتفضل
جاء ليذهب حمزه
عزام : مروان وصل اخوك متسوقش انت سامح تابع الشغل
سامح : حاضر
خرج عزام نظرت حنين لحمزه بتوعد
حنين بغضب : حسابنا بعدين
وخرجت حنين وهي غاضبة خرج حمزه ومروان سويا
شغر سامح كرسي المكتب
سامح : في ايه يازهره
كانت زهرة في غاية ذهول فقد خافت من حمزه كثيرا
سامح : زهره بكلمك ايه اللي حصل
زهرة بخـ.ـو.ف : إيناس إيناس
سامح : اهدي يازهره واكلمي بهدؤء
قصت عليه كل ماحدث
سامح : يانهار متخافيش يازهره بس هي كانت تستاهل اطولت اوي على حمزه غير أنها سبب في مشكله كبيره بين عزام بيه وبين حمزه
زهرة : تمام
سامح : تمام
خرجت زهره
في مكتب عزام
حنين : والله لما اروح لي
عزام : اهدي ياحنين
حنين :انا هتصرف
خرجت حنين من مكتبها صفت عربيتها ووجدته يجلس بالقرب من البنايه وينظر إلى النيل ذهبت اليه
حنين : اتفضل على فوق
حمزه : في ايه مالك
حنين بعصبيه : على فوق معدتش كلمه مرتين
أطاع أمرها بسب وجودهم في شارع
حنين : افتح الباب افتح
فتح الباب ودخلت حنين أغلق الباب بقوة
حمزه بصوت عالي : انتي مش هتتخلصي من معاملتك ليا دي ابدا انا مبقتش صغير انا ساكت بمزاجي
حنين : اتلم بدل ماامد ايدي عليك
حمزه بعصبيه : حنين
حنين : أخرس مسمعش صوتك كفايه المصيبه اللي انت عملتها بكرا صورك هتبقى في كل الجرايد
حمزه : ازاي
حنين بسخريه : هاتشوف يامحترم
تركته حنين
كان يجلس على احد الكراسي يستوعب كلامها رائها تخرج وغيرت ملابسها وواضح انها ستخرج
حمزه : انتي انتي رايحه فين
حنين :متتدخلش في اللي ملكش فيه
حمزه : انتي بتروحي فين بقالك كام يوم كل يوم نزول
حنين : انت هتحاسبني ياولد
حمزه : مش أقصدي بس عايز اطمن عليكي
حنين بسخريه : انا اعرف فالدنيا دي اللي انت متعرفهوش
تركته وذهبت وهو في حيرة أين تذهب كل يوم
في عربية حنين
زهرة : عمري ماكنت مـ.ـا.توقعه اني بابا هيوافق
حنين : نظرة فرحتك اجبرته على الموافقة
زهره : احنا رايحين فين
حنين : هنروح نجيب فستان الفرح والشبكة
دخلت زهره وحنين إلى محل مصوغات معروف جدا
زهره : ابله المحل ده هيبقى غالي اوي ده مش بييع غير الالماظ والماس
حنين بي ابتسامه :مفيش حاجة غاليه عليكي ياعروسة اخويا
اخترت لها حنين طقم غايه في التحفه وفستان أجمل
زهره :ربنا مايحرمني منك ابدا ياابله
وبعد مرور اسبوع
أرتدي حمزه بنطلون جينز اسود وعليه قميص اسود
على الفطار
فريده :بابي
حمزه : في ايه يافريده
نظرت له بغضب وصمتت نظر لها وحن إليها ومالها ومال عالم الكبـ.ـار في طفله
قبل رأسها
حمزه :انا اسف
احتضنته وقبلته
في المكتب
سامح : مسودها كدا ليه.
حمزه بتافف :عادي
مروان :مالك
حمزه : مش عايز كلام كتير كل واحد يشوف شغله وهو ساكت
مسك هاتف
حمزه : هاتيلي الجرنال
دخلت زهره ومعاها الجرنال
سامح :من امتى يعني وانت بتهتم بالجرنال بقالك اسبوع على كدا
نظر حمزه له بصرامة فعلم الجميع بغضبه
في فيلا سالم الشريف
سالم : انت موقفه المحضر لحد دلوقت ليه
إيناس : خلي متـ.ـو.تر شويا يابابي ده انا هطلع عينه
إيناس خلي متـ.ـو.تر شويا يابابي ده انا هطلع عينه
لم يحدث شئ مهم في الأيام الماضيه كانت مايشغل الجميع التجهيز لفرح روني وبعد الديكورات الجديده التي تمت في شقة حمزه بناء على طلب حنين
يوم الزفاف
دخل حمزه غرفته وجد بدله وكأنها بدلة عريس فظن انها لسامح
أخذها وخرج بها
حمزه : سامح سامح انت نسيت بدلتك عندي
سامح : لا مش نسيت بدلتي معايا
حمزه ووجهه نظره إلى فري التي كانت ترتدي فستان بينك فاتح وعليه تاج كانت تشبه الاميرات
حمزه : ايه الجمال ده يافري... حبيبة يأبى ياناس يالا من هنا عايز البس
فريده : حاتر يابابي
حمزه : طيب بدلة مين دي
حنين : بدلتك
حمزه : دي بدلة عريس
سامح : صح دي شبه بدلتي
حمزه : فعلآ
حنين : انتو هتغنو وتردو على بعض
حمزه : طيب قوليلي لينا انتي
حنين : انت فرحك النهارده
ضحك حمزه ساخراً هو وسامح
حنين : انا مش بهزر النهارده فرح روني وسامح
وفرحك انت كمان
حمزه : لا كدا انتي بتهزري
حنين : كلامي واضح عالفكره
حمزه بسخرية : ومين العروسه بقى
حنين: خليها مفاجأه
حمزه بعصبيه : انتي اتجننتي ولاايه انتي بتقولي انه هجوز والنهارده وخلي العروسه مفاجأة ده اللي هو ازاي
حنين بحده : حمزه عزام البنهاوي فرحه النهارده والحق البس علشان نروح نجيب اختك ومراتك من الكوافير
حمزه : روني عارفه بالموضوع ده
حنين :تؤتؤ بس زمانها عرفت
حمزه : انا مش هاروح
حنين بخبث :وتبوظ فرح اختك
اتعصب حمزه جـ.ـا.مد جدا
حنين : لو فكرت تتطول لسانك مش هيحصلك كويس اتفضلو البسو مش عايزه اسمع صوت تاني
وتركتهم وغادرت
نظر سامح وحمزه إلى بعض انصاع سامح لامرها وجلس حمزه لقرب كرسي لكي يستوعب الصدmة
جاءت إليه بفرحه
فريده بسعاده : بابي بابي صح انت هتجبلي ماما زي اصحابي
حمزه بصدmه : ها
فريده : يلا يابابي البث علسان مس نتأخر على مامي
نزلت الدmـ.ـو.ع من عينه لا اراديا من كلام ابـ.ـنته
فريده : مالك يابابي
قبل رأس ابـ.ـنته.
حمزه : انتي عايزه مامي يافريده
فريده : ايوه زي اصحابي
حمزه : حاضر
دخل حمزه إلى غرفته أرتدي ببدلته وصفف شعره كان لو ملك جمال
لطالما كان وسامته سر جاذبيته ويزيد اسلوبه الأنيق وطريقته في عمله
سامح بفرحه :انا خلصت
حمزه : وانا
دخلت حنين
خرج حمزه ولم ينظر لأخته
عند الكوافير
خرجت روني متشبسه في يد عزام كانت غايه في الجمال كانت تشبهم حقا بفستانها ورقتها
قبل حمزه رأسها
حمزه : زي القمر ياعمري
ثم نظر لأبيه بحـ.ـز.ن لما ياابي تفعل بي هذا ثانيا لم تكفي مره
فهمت نظرته اخته
روني : خلي بالك من عروستك دي بتحبك اوي
سامح بمرح : انا عايز مراتي
عزام : لسه ياولد مش بقيت مراتك هههههههههههههههههه لم تعقد
اخذ عزام ابـ.ـنته واتجه نحو السياره ركب عزام بجانبها وسامح في الكرسي الأمامي
ثم خرجت العروس الأخرى متشبسه في يد والدها
حمزه بصدmه : انتي
ولكن لاحظ انها في يد والدها ولم يريد أن يحدث شئ يفسد ليله اخته
ذهب بي ابتسامته الجاذبة وسلم على والدها وبعدها
حمزه : مبـ.ـارك ياعروستي
ابتسم والدها وظن انه فعلا يحبها
ولكن هي الوحيده التي تقرأ الحـ.ـز.ن بي عينيه ولم تنخدع في ابتسامته
ركبو العربيه مثل وضع عزام وابـ.ـنته
وبعد العقد
قبل سامح رأس روني انتظرت روني أن يفعل مثله ولكن خاب أملها
أقيم حفل زفاف في أكبر فنادق في مصر
سامح : حمزه بالله عليك ابتسم كل الاعلامين هنا مش عايزين حد ياخد باله
حمزه : حاضر
ثم حمزه لزهره نظره لم تفهمها ولكن او.جـ.ـعتها كثيرآ
جاءت له اخته
حنين : انتو هتباتو فالفندق النهارده
حمزه بصرامه : انا هرجع البيت ومش عايز كلام ثاني خلصنا
حنين : ماشي ياحمزه انا هروح عند بابا يومين وهاخد فريده
حمزه : لا بـ.ـنتي هتفضل معايا
نظرت لزهره
زهره : خليها ياابله
في قصر راغب الشناوي
أسر : فارس فارس
فارس صاحب العينين زتونيه والقامه الطويله والشعر الأسود الكثيف الأسود
فارس : في ايه يا واد
أسر : هي ماما فتحت مواقع الأخبـ.ـار النهارده
فارس : معرفش ليه
أسر : النهارده فرح حمزه ومنشور على كل المواقع
فارس بغضب : هو ازاي يعمل كدا من غير مايقولها
نزلت الأم وهي ترتدي لبس الخروج وكان الموبايل بيدها
ريحانة : هيرجع البيت تمام تمام سلام
أسر بتعلثم : حضرتك رايحه فين
ريحانة : على اساس انك ولي أمري
أسر :مقصدش والله ياماما
وجهت نظرها لي فارس
ريحانة : ايه يافارس مش عايز تقول انت كمان كلمه
فارس : نفس سؤال أسر بس حضرتك
ريحانة : خلاص خلاص انا خارجه
فارس بهمس لأخيه : شكلها عرفت
ريحانة بغضب : اه عرفت يافارس ورايحه لي شقته
فارس : بس ياماما
ريحانة : سلام
خرجت ريحانة وهي غايه في الحـ.ـز.ن
أسر : ربنا يسمحك ياحمزه

في شقة حمزه وبعد انتهاء الزفاف الذي مر علي حمزه وكأنه دهر
فتح باب الشقه بعد أن ودع الأصدقاء والاحباب
دخل شقه وقال بسخريه
حمزه : ادخلي ياعروسه
نظرت له بي أسى ودخلت
دخلت زهره وقفت ريحانة لتراهم نظرت لها من راسها حتى اخمصها
تفاجأ حمزه بوجود أمه
حمزه لزهره : ادخلي جواه
دخلت زهره
حمزه : ماما
ريحانة : مش عايزه اسمع صوتك انا جايه اشوف اميرتي كنتي زي القمر في الصور ياقلبي
قبلت جدتها واحتضنتها كان يغلب عليها نوم فبعد ذاك السلام الحار دخلت لغرفة حمزه كما تتعودت في الأيام الأخيرة تنام بجانبه ولا تعلم أن الوضع اختلف
قبل حمزه يد امه
حمزه بدفاع عنه نفسه : والله يا ماما
ريحانة : مفيش داعي لأي كلام ياحمزه لاني مفيش كلام هيغفرلك
حمزه : انا اسف ياامى سامحني غـ.ـصـ.ـبا عني والله
ريحانة : كل حاجه في حقي بتبقى غـ.ـصـ.ـبا عنك شكرا يا حمزه
خرجت ريحانة من حيث جاءت وغلب عليها الحـ.ـز.ن أكثر
حمزه : ياااااارب
دخل حمزه غرفته فوجد زهره جالسه بفستان فرحها
ماذا سيحدث في أول ليلة زفاف
دخل حمزه غرفته فوجد جالسه بفستان فرحها ووجد اميرته الصغيره نائمه بملابسها
احب اوصف ليكم غرفة حمزه
هي غرفه كبيره جدا تمثل ربع الشقه تقريبا
هي غرفتين في غرفه واحده منها غرفه لنوم بها سرير كبير وبها اريكه أيضا وكرسين وبها حمام كبير وأيضا شرفه كبيره تتطل على النيل الساحر أيضا كانت على نظام المودرن عكس الشقه كاملة التي تميز بالكلاسيكك حتى بعد تعديلها
اما في الغرفة الثانيه فهي خازنه كبيره للملابس حمزه كان حمزه من عاشق لبس لذا كانت غرفه خاصه ممخصه للملابس مثل ماراها في تركيا
نرجع تاني
دخل حمزه غرفة ملابسه فمنذ فتره نقل اغلب ملابس فريده لغرفته
نظر باشمئزاز فوجد جزء من الخازنه لي ملابس زهره اخذ ماكان يريد وخرج لها ثانيا وكي تكـ.ـسر حاجز الصمت
زهره : هات انا اغيرلها أصلها نايمه ومش هتعرف انت
لم تكمل حتى ووحدته يقول
حمزه : انا متعود اغيرلها وهي نايمه
بعد أن غير لفريده قام من مجلسه وذهب حيث تجلس على الاريكه بعد عنها قليلا
حمزه ببرود : احكي لي بقى خططته لي ده كله ازاي
زهره : ها
حمزه : طيب بلاش دي.... والداك شكله راجـ.ـل محترم مين راح أتقدm لي
زهره : عمو عزام وابله حنين
حمزه :وهو وافق ازاي بقى من غير مايكون العريس موجود
زهره : عمو عزام قال انك مسافر ومش هتيجي غير يوم الفرح
حمزه :امممممم وعرف اني كنت متجوز قبلك ووافق
زهره : وافق لما لاقيني موافقه
حمزه : وانتي وافقتي ليه دفعو ليكي كام
زهره بدmـ.ـو.ع : محدش دفع ليا حاجه انا كنت نفسي ابقي جانبك واحميك من شر أيناس وابله قالتلي انك رافض فكره الجواز ولازم هي اللي تختار ليك
حمزه بواقحه : تؤتؤتو كانو خلوني انا اللي اختار اصلك مش من نوع اللي بحبه وا عـ.ـر.في انك هنا علشان فريده بس تقدري تقولي مربيه
وضحك بواقحه مما زاد في بكائها
تركها تبكي ودخل إلى حمام حيث ياخذ شاور ليرتاح من تلك الليله
ظلت تبكي وبشـ.ـده
خرج لها
حمزه بصرامه وقسوة : يالا اقومي غيري ولا هتفضلي ليله كلها بالفستان ده
قامت على مضض
حمزه : لبسك جواه
زهره : فين
شاور لها على غرفه الملابس
حمزه :متنسيش تلبسي حاجه عاديه وأكمل بي واقحه علشان زي ماقولت قبل سابق انتي مش نوع اللي بحبه
نزلت الدmـ.ـو.ع أكثر من واقحته ودخلت غرفة الملابس وخرجت بعد فتره ترتدي بيجامه ستان من لون الموف وتتسدل شعرها الحريري
كانت جالس يدخن في الشرفه ودخل عنـ.ـد.ما رآها تخرج من غرفة الحمام
حمزه ببرود : انا وفريده متعودين ننام جنب بعض وانتي هتنامي هناك
وشاور على الاريكه
حمزه : اتمنى ت عـ.ـر.في تتجسسي عليا زي ماطلبو منك
قال كلامته وذهب لشرفه يكمل التدخين بشراهه
جلست على الاريكه تبكي حتى نامت
دخل هو بعد ماراها نامت نظره لها بي استهانه جلب غطاء وغطاها واحكم عليها الغطاء
شعرت به وابتسمت وسط دmـ.ـو.ع مهوله
أعلنت الجوناء الذهبيه عن قدومها بعد ليل مرير كان سعيد على البعض وواقح على بعض الآخر
فاقت من نومها ودخلت أخذت حمام وارتدت بيجامه عليها بعد رسومـ.ـا.ت الكرتونية ذهبت نحو سريره ووحدته نائم وفي حـ.ـضـ.ـنه فريده
ووجدت فريده تبتسم لها
زهره : صاحيه من امتى
فريده : من سويا كتير
زهره : ايه رايك نخرج نتفرج عالكرتون
فريده : في تلفزيون هنا ليه مش نتفرج فيه
زهره : علشان بابي نايم.... يلا بينا
فريده : مش هينفع
ونظرت ليد ابيها التي تحتضنها وتعيق حركة فريده
نظرت زهره له وهي تتامله كان يشبه الملاك وهو نائم أبعدت زهره يديه بلطف عن فريده
وخرجت هي وفريده
فإق حمزه على صوت ضحكاتهم فخرج ووجدهم يشاهدون الكرتون
جريت عليه فريده وقبلته بشـ.ـده
فريده : تعالى اتفرج معايا انا وماما زهره عالكرتون
حمزه بسخريه :ماما زهره
سمعته زهره ولكن تجاهلت تلك الاهانه
زهره : احضرلك الفطار
حمزه بجمود : بعرف احضره لنفسي
دخل إلى غرفته وأخذ حماما طويلاً
رن هاتف حمزه
فريده : موبايل بابي بيرن
زهره : امممممممم بس بابي في الحمام تعالى نكمل الكرتون
بعد أن خرج حمزه من الحمام لبس ترنج ابيض في غايه الجمال كان يليق فيه لون الأبيض جدا
خرج لهم انبهرت من جماله ولكن سرعت إدارات عينها عنه
فريده: بابي موبايلك كان بيرن
حمزه : هاتي يافري من جوا
حاولت أن تكـ.ـسر حاجز الصمت
زهره :حمزه
حمزه : ملكيش كلام معايا وزي ماقولت امبـ.ـارح أنتي هنا علشان فريدة بس
فريدة : اتفضل يابابي
حمزه بدهشه : فارس
اتصل حمزه عليه
فارس :اخبـ.ـارك ياعريس
حمزه :عريس ايه بس
فارس :ايه اللي حصل امبـ.ـارح ده يعني احنا ملناش حق عليك
حمزه : والله مش زي ماانت فاهم بص انا هاجي كمان يومين وهافهمكم كل حاجه
تمام سلام ياكبير
بعد أن أغلق الخط
حمزه : ربنا يسامحك يا حنين
شرد حمزه بي حـ.ـز.ن
فريده ::مالك يابابي
حمزه :مفيش ياسكرتي
رن موبايل حمزه ابتسم عنـ.ـد.ما رأى اسم سامح
حمزه : ايه يامـ.ـجـ.ـنو.ن ايه اللي مصحيك دلوقت شكلك مرفعتش راسنا
سامح : هههههههههههههههههه لا ياحبيبي رفعت راسك اوي
سمع صوت اخته
روني : اتلم ياسامح
سامح لحمزه :عجبك كدا الحكومه هتزعل
حمزه بتوعد :عارف ياجزمه لو زعلت روني انا هعلقك
سامح :ملكش دعوه بمراتي ياض بدل مااجيلك
تعالت ضحكات حمزه فرحت زهره لفرحه
حمزه : ماشي يامعلم سلام
نظر لها حمزه
حمزه : بتضحكي على ايه
زهره :مفيش
فريده: انا جعانه
حمزه : عيون بابي انا هاقوم احضرلك الفطار
زهره : وانا لازمتي ايه انا هاقوم احضر لينا الفطار
حمزه : طيب هساعدك
زهره :اوك
بعد الفطار رن هاتف زهره
زهره :تنورنا يابابا تمام سلام
حمزه :في ايه
نظرت لفريده فهم حمزه
حمزه :فريده ادخلي جواه
فريده :حاضر
حمزه :في ايه
زهره : بابا جاي يطمن علينا لازم نفهمو يعني
حمزه : فهمت... حاضر
زهره : شكرا ياحمزه..... انا هاقوم اغير لبسي
حمزه : اتفضلي
دخلت زهره
حمزه : فري روحي قلب بابي فينك
زهره : نامت
حمزه بخفوت :طيب
دخلت زهره ونسيت أن تلم أغراض السفره فقام حمزه والمها
خرجت زهره وكانت ترتدي فستان من اللون الكريمي وتتسدل شعرها كانت حقا جميله نظر لها حمزه نظره إعجاب لكن تلاشت سريعا
حمزه :انا هدخل اغير انا كمان
زهره : نظرت لسفره وتذكرت
زهره : هو انت لمت الاكل
حمزه : اه
زهره : انا أسفه
حمزه : انا مش بعتبر ده اهانه لرجولتي بالعكس دي سنة المختار
زهره :عليه افضل الصلاة والسلام
بعد أن غير ملابسه
وجدها جالسه في الريسبشن فجلس في مواجهتها
حمزه : بابا عزمنا على الغدا يوم الخميس الجاي عايزه تروحي
زهره : انت ايه رأيك
حمزه : انا مبحبش اروح هناك كتير بسب مدام سوزان
زهره :مين دي
حمزه : مرات بابا ست كدا بصي من الاخر انا وهي مش بنقبل بعض وبتقوم بابا عليا وهو اصلا بيعشق الخناق معايا بصي انا مش عارف انا بقولك كل ده ليه كل اللي اقدر اقوله اني مهما يعمل فيا فهو والدي اللي مقدرش اكـ.ـسر كلمته ومقدرش ارد عليه احتراما لي طبعا واحتراما لحنين
زهره بتفهم : فهمت
حمزه : انا بكرا هاروح مشوار مش هينفع اخدك معايا ولا انتي ولا فريده تمانع
زهره : اوك
حمزه : عن اذنك
زهره : ليه كل المبررات دي علشان هنروح عند والداك
اتصلت زهره بحنين ولكي تفهم منها وروت لها ماحدث
حنين :علشان بابا شـ.ـديد على حمزه وممكن يقول كلمه فحمزه مش يرد يبقى حمزه في نظرك ضعيف مش اكتر
زهره : فهمت
حنين بجراه :حصل حاجه بينكم
زهره : لا كلامه قليل معايا مفيش كلام اكتر من الفطار وكدا
وموضوع زياره وساكتين من بعده
حنين : تمام معلش هو هيبقى في الأول كدا لحد مايستوعب الأمر
زهره :انا هقفل دلوقت علشان ميخرجش على فجاءه
حنين : اوك سلام
أغلقت زهره ولكن تفاجأت
أغلقت ولكن تفاجأت
حمزه : انا غلطان اني اتكلمت معاكي في حاجه
نظر لها بغضب وتركها ودخل غرفته
زهرة : حمزه حمزه
جلس على سرير بجانب طفلته النائمه
حمزه بضعف : فري انتي نايمه
احتضن ابـ.ـنته بشـ.ـده
حمزه : ربنا مايحرمني منك ابدا
دخلت زهره عليه ووجدته يحـ.ـضـ.ـن ابـ.ـنته
حمزه بغضب : برا اخرجي برا
زهره بدmـ.ـو.ع : حاضر
بعد ساعه رن جرس الباب خرج حمزه من غرفته
وذهب نحو الباب فتح فوجد ذاك ابيها
سلم عليه حمزه بحرارة
حمزه : اتفضل ياعمي نورت
استقبله حمزه استقبال رائع أكثر مما تتوقعه زهره
حمزه بي ابتسامه : زهرة حضري العشا ولا عايزه بابا يقول علينا بخلاه
زهره : حاضر
عبدالله : لا يابني انا اعرف انك أهل الكرم كله انا جيت اطمن عليكم وكان نفسي اتعرف عليك
حمزه : لا والله ياعمي لازم تتعشا معانا اقومي ياحبيبتي حضري الفطار
وبعد إنهاء تناول وجبة العشاء
لمس عبدالله برفق وحنينه على ظهر حمزه لو مره يشعر حمزه بتلك الحنيه
عبدالله : ربنا يجعله عامر ديما يابني
قبل يده حمزه
حمزه : ربنا مايحرمنا منك وجودك ابدا ياعمي
عبدالله: بلاش عمي بقى
حمزه : حاضر
عبدالله : انا دلوقت مطمن اني بـ.ـنتي في ايد امينه ربنا يجعلكم زوجين صالحين ويرزقكم الذريه الصالحه
حمزه وزهره : امين
وبعد جلسه مليئه بالحب غادر ابيها ولكن لم تدوم لحظه السعيده
وقال بقسوه
حمزه : المكان اللي ابقى في مش عايز اشوفك فيه فاهمه
زهره : فاهمه
وجاء صباح اليوم التالي وغادر شقه كم قال
وذهب لقصر راغب الشناوي
فارس :مش راضيه تفتح تكلمنا وبعدين متزعلش اللي انت بتقولو محدش يصدقوا
حمزه : والله يافارس ده اللي حصل
أسر : انا عارف ابله حنين تعمل اكتر من كدا
فارس : انا بقول نسيب ماما تهدي يومين وبعد كدا ترجع تكلمها
حمزه : تمام
وبعد يومين في مكتب فارس
هاني : يابني ركز معايا خلينا نخلص
فارس بهيام : ناقص نص ساعه
هاني :على ايه
فارس : ماانا قولتك قبل كدا
هاني : يااختي بطه انت واقع اوي كدا
فارس : بحبها اوي ياهاني
هاني : طيب مـ.ـا.تروح تخطبها
فارس : مستني بس ماما تفوق من موضوع حمزه وهقولها
هاني : بقولك صح هي شاغله في المحل ده ولا شريكه فيه
فارس : لا شريكه فيه بتسأل ليه
هاني : علشان مستواها الاجتماعي ياكبير
فارس ماانت عارف مش بيفرق معايا الكلام ده انا هقوم بقى الحق اخدلي نظره دي واحشتني اوي
هاني : هههههههههههههههههه يالهوي جت اللي تربيك يافارس
وبعد مرور عشرة أيام رجعت حنين لبيتها
كانت تجلس حنين وزهره مع بعض
حنين : هو قال كدا
زهره : ومش بيكلمني خالص
حنين : لاحول ولا قوة الا بالله
ظهر صوت حمزه
حمزه : فريده فريده
حنين : نامت ياحمزه
حمزه : طيب انا هاقوم انام انا كمان
حنين : اتفضل...... اقومي مع جوزك يازهرة
حمزه : لا خليها معاكي
حنين : حمزه من بكرا فريده هترجع ننام في اوضتها
حمزه : مفيش مشكله المهم تكون هي موافقه ومحدش يجبرها على حاجه زي ابوها
ودخل حمزه ونام بجانب ابـ.ـنته في سبات عميق
اما عند زهره و حنين
حنين : هو انتي عالطول لبسه بيجامـ.ـا.ت الأطفال دي مجبتيش من حاجه العرايس
احمرت وجنتي زهره خجلاً
زهره بخجل : لا كنت متأكده اني هو هيرفضني
حنين : ياهبله وعايزه يبصلك وانتي شبه اخته كدا
زهره بدmـ.ـو.ع : هو قالي اني مش من نوع اللي بحبه
حنين : هو شاف حاجه علشان يعرف بيحب ولا بيكره ثانيا هو الاهبل ده كان يعرف ستات قبلك غير الحـ.ـيو.انه اللي اسمها إيناس ده مجرد كلام يضايقك بي بصي سبيلي نفسك
زهره : حاضر
تاني يوم رجع حمزه من عمله
وارتدي ملابس خروج
زهرة : انت رايح فين
حمزه : وانتي مالك
زهرة : انا أسفه
حمزه بسخرية : شاطرة
خرج من الغرفه رأت موبايله فخرجت وراه
زهرة : نسيت موبايلك
حمزه : شكراً
حنين : متشيك كدا وعلى فين
حمزه بغضب: رايح أصلح اللي هببته
تركهم حمزه وخرج
في قصر الشناوي
آن جرس الباب
ريحانة موجهه كلامها لخدامة القصر : خليكي انا هفتح
فتحت ريحانة ووجدت حمزه أمامها
ريحانة : ايه اللي جابك هنا
حمزه برجاء : ياامى اسمعني
ريحانة : ادخل الأول
حمزه : أخيراً واحشتني ياريحانه
ريحانة : اسمها ماما ياولد
حمزه بغضب طفولي : ريحانة ريحانة
قبلها حمزه واحتضنها بشـ.ـده وقبل يدها
ريحانة بحـ.ـز.ن : زعلانه منك اوي ياحمزه
حمزه : اسمعني واحكمي
جلس حمزه وروى لها كل ماحدث
ريحانة : يانهار ابيض معرفتش غير يوم الفرح
حمزه : والله ياامى قبل الفرح بنص ساعه كنت هتجنن وخـ.ـو.فت أبوظ فرح اختي
ريحانة : مش عارفه حنين هتبطل تصرفاتها دي أمتي وايناس دي حـ.ـيو.انه
بعد قليل أعلن الباب عن قدوم فارس وكان دmـ.ـو.ع في عينه تتحجر لمنعها سلم على حمزه
وسلم على ريحانة وانحنى ليقبل يد ريحانة لمست راسه بحنان
ريحانه : مالك يافارس
فأرس بصوت مخـ.ـنـ.ـوق :مفيش ياامى
ريحانه : حمزه خليك اقاعد هنتعشي سوا
حمزه :حاضر ياماما
أخذت ريحانه وجلست إلى مقاعد بعبده عن حمزه ولكن يقدر حمزه على روايتهم
جلست 'جلس فارس إلى جانبها كان يبدو أنه يحكي لها شئ يحـ.ـز.نه
ريحانه : مالك يافارس
بكى فارس بشـ.ـده فااخذت راسه إلى حـ.ـضـ.ـنها
مسحت ريحانه على راسه
ريحانه بتالم : مالك
فارس :بهدلني على الملأ والله ياماما كانت غلطة صغيره ونزل بهدله فيا والموظفين بقو يتفرجو ازاي احط عيني في عينهم دلوقت وانا أعلى منهم وبياخدو الاوامر مني
ريحانه بحـ.ـز.ن : معلش ياقلبي هو اكيد كان في حاجه مضايقه
فارس : انا تعبت ياامى
ريحانه بتهديد : اوعي يكون صوتك علي على بابا
اطرق راسه إلى الأرض
ريحانة : يعني علي
فارس برجاء ونـ.ـد.م : انا اسف والله ياماما كان غـ.ـصـ.ـبا عني مكنتش اقصد اعمل كدا مش هعملها تاني والله
ريحانة بحزم : لما يجي بابا تنزل تعتذر له لأنك ضيعت حقك مفهوم
فارس : حاضر
أخذته إلى حـ.ـضـ.ـنها كانت تعلم أن راغب في عمله لايفوته صغيرة
كان ينظر لهم بقلب باكي فهو حرم من حنانها وحنان ابيه وهي الآن تعطي كل الحنان لابن زوجها ذهب حمزه دون أن يودع احد قاد سيارته مثل المـ.ـجـ.ـنو.ن
في قصر الشناوي
ريحانة : سبني بقى اروح لحمزه
نظرت حيث يجلس حمزه ووجدته غير موجود
فارس :هو مشي ليه
ريحانه :مش عارفه ممكن تكون حنين طلبته انا هبقي اكلمه بكرا افهم منه مشي ليه اطلع انت وانام
فارس : طيب مش زعلانه مني
ريحانة : لا بس ميحصلش تاني مفهوم
فارس بابتسامه : حاضر عن اذنك
ريحانه: اتفضل
وجد نفسه تحت عمارتها فقرر الصعود
بالنسبه للنقد اللي حصل في الفصل الرابع هو ده المطلوب انتقاد اسلوب عزام لي ابنه البالغ بالرغم اني حمزه بـ.ـار بي برغم قسوته عليه وتعمله العدائي معاها وعكس شخصية حمزه القويه واني هو يقدر يرد ويتعامل معاهم بقسوة الا انه هو بـ.ـار بيهم لأنه في الأول ذكرت انه شخصيه متدينه
علمت بزواجي يوم زفافي
الفصل الحادي عشر
وجد نفسه تحت عمارتها وزوجها مسافر تبع شغل فقرر الصعود
اعلن بابها عن مقدm احد
فتحت الباب
روني : حمزه حبيبي تعالى ياقلبي
احتضنها بشـ.ـده
روني : مالك ياقلبي
حمزه : "انا تعبان اوي ياروني محدش حاسس بيا خالص
أخذته إلى داخل اجلسته واخذته الي حـ.ـضـ.ـنها
حمزه : هي سبتني وبابا اتجوز هما اللي اثنين سبوني لحنين وهي كانت شـ.ـديده اوي عليا ليه كلهم قسم عليا ليه بس
تركته يتكلم ويبكي حتى نام في حـ.ـضـ.ـنها
وبعد أن أنام خرجت روني وهي حزينه على حال أخيها
واتصلت يسامح
روني : نفسيته تعبانه اوي
سامح : مش عارف بجد كلهم مره واحده عليه حتى قولت لما يتجوز هيتاقلم مع مـ.ـر.اته لكن من الواضح اني حالته بتزيد سوء
روني : يارب ربنا يسامحك ياحنين ماشي ياحبيب قلبي خلي بالك على نفسك
اتصلت روني بحنين كي لاتقلق عليه وتفتح له استجواب عنـ.ـد.ما يذهب
روني : اه بايت عندي انا اتصلت بي علشان كنت قاعده لوحدي
حنين : هو نام يعني
روني : من بدري
أغلقت مع اختها وغاصت في سبات عميق
فاقت في العاشرة
روني : ميزو قلبي
حمزه : تعالى انا في المطبخ
روني : ياسلام على رومانسية بتحضرلي الفطار بنفسك
حمزه : هو انا عندي كام روني يعني
روني : ربنا مايحرمني منك وعلم صاحبك ده علشان مش بيعمل معايا كدا
ضحك حمزه بصوت عالي
في إحدى أشهر المولات في محل خاص بالرفيوم
دخل هاني على امه ووجد هنا
هنا : ازيك يااستاذ هاني
هاني : الحمد لله
هنا : مدام هاله جوا
هنا السن 24 عام صاحبة العينين بنيه الجميله والحجاب الرقيق والشعر البني
دخل هاني لأمه
هاله : حبيبي عامل ايه
هاني : بخير ياماما... هي شريكتك دي هتفضل هتعاملني بالوش الخشب ده
هاله : هاني هي مش بتحب تتعامل مع شباب
هاني : ماانا قولت أتقدm ورفضت
هاله : يابني البنات عندك كتير
هاني بخبث : مش هتبقى لحد غيري..... يالا انا همشي سلام
هاله: ربنا يهديك يابني
نزل هاني ووحد عربية فارس فابتسم له
وذهب إليه
هاني : ايه اللي جايبك هنا
فارس : اركب دلوقت وابقي اقولك بعدين
ركب هاني بجانبه ووجده ينظر لشي خلفه نظر إلى ماينظر إليه فارس وجدها هنا
وبعد أن ركبت عربيتها وغادرت
هاني : في ايه بقي
فارس : هي دي اللي بقولك عليه هنا
هاني بصدmة : ها
فارس : مالك ياصاحبي
هاني : مفيش ياصاحبي ربنا يكملك على خير
وتوعد بداخله
وفي شقة حمزه عاد حمزه إلى البيت
كانت حنين وزهره يجلسون سويا
زهره : احضرلك العشا
حمزه : شكرآ
حنين : انت روحت عند امك وبعدين عند اختك في ايه
حمزه : عالفكره ياحنين انا عندي 29 سنه ومش طفل علشان الاستجواب ده
دخل حمزه غاضباً ولكن اليوم غاضب من الجميع
ونام في سبات عميق دون أن يغير ملابسه
وبعد عدة أيام
كان يجتمعون على سفره
فريده : بابي اعملي سندوتش
حمزه : عيوني بابي
بعد قليل رن موبايل حمزه برقم أمه فهي ترن عليه من يومها وهو لايرد
نظر إلى الموبايل ولم يرد
حنين : هو في حاجه حصلت مش عايز ترد عليها
حمزه بتـ.ـو.تر : لا بس بفطر بعد مااخلص ابقى اكلمها
حنين بصرامة : طيب ممكن افهم كنت بايت عند اختك ليه
حمزه : راحت عليا نومه عادي يعني
حنين : اه
فريده : بابي هنروح فين بكرا
حمزه : عايزه تروحي فين
فريدة : الملاهي طبعا
حمزه : عيون حمزه
حنين : خد زهره معاك مخرجتهاش من البيت من يوم جوزاكم
حمزه :عايزه تروحي
فريده: ياريت يامامي
زهره : ماشي هروح
حمزه : تمام
رن فارس على هاتف حمزه ولكن لم يرد حمزه
مما جعل حنين في حيره
حنين : احنا قابلنا فارس امبـ.ـارح
حمزه : انتو مين وقابلتو فين
حنين : انا وزهره لما كنا في المول تقريبا كان رايح يشتري حاجه
حمزه : اه
حنين : بيسلم عليك
حمزه : الله يسلمه
حنين : احنا معزومين عند بابا يوم السبت في العزبه
حمزه :انا مش هاروح خدي زهره وفريده ورحو
حنين : عالفكره ابوك مش بياخد رايك
حمزه بالضيق :ياحنين انتي عارفه مش بطيق اروح هناك
حنين : الكلام خلص هتروح يعني هتروح
غضب حمزه وغادر غرفته وقف يدخن في الشرفه بشراهه
يتذكر معامله ابيه له تاره وأمه تارة أخرى ودmعت عينه
دخلت زهره ووجدته شارد دخلت له الشرفه 'مسكت يده وقبلت كفه
كان ينظر لها بااندهاش وشعر بالدف لم يشعر به
حمزه :انتي عملتي ايه
زهره بي ارتباك : انا اسفه
وخرجت جرى من خجلها ابتسم حمزه لفعلتها وخجلها
في الملاهي
فريده :بابي عايزه اركب الحصان
حمزه : حاضر
كانت فريده تركب الحصان وحمزة وزهره يلوحون لها بيدهم
حمزه :يارب اشوفك ديما سعيده يافري
زهره : ممكن اسالك سؤال بس متفهمش غلط
حمزه :اسألي
زهره : هو انت مدلع فريدة اوي ليه يعني بتنفذ ليها كل حاجه حتى لم بتغلط مش بتعـ.ـا.قبها يعني هي اكتر واحده بتنفذ طلباتها
حمزه بخبث : بتغيري منها
زهرة بحـ.ـز.ن : عالفكره قولت ليك في الأول متفهمش غلط ثانيا فريدة دي بـ.ـنتي انا بعتبرها بـ.ـنتي
احس حمزه انها جـ.ـر.حها اقترب منها حمزه بشـ.ـده كانت تشعر بي نفسه مما اخجلها بشـ.ـده واحمرت وجنتيها
حمزه بهدوء وتالم : علشان نفسي متبقاش زيي بعوضها عن كل اللي انا شوفته مش عايز حد يقسي عليها زيي
توقفت اللعبه ترك حمزه زهره في حاله تألم لوضع زوجها وحبيبها الأول
دخله الشقه وحمزة يحمل فريده نائمه
زهرة : سيبها انا هغيرلها النهارده
حمزه: تمام
خرج حمزه وقابل حنين
حنين : عايزك
حمزه : حاضر
دخلت حنين غرفتها ودخل وراها حمزه
حنين : ثواني وراجعه
وخرجت ودخلت غرفة فريده
حنين بهمس : عايزكي تتدخلي اوضتك هتلاقي حاجه كدا تلبسيها من غير ناقش فاهمه
زهره : بس
حنين بخبث : خلاص بقى خلي إيناس تاخدو منك
زهره : إيناس لا
حنين : يبقى نفذي الكلام
حنين :حاضر
دخلت حنين غرفتها ودخلت زهره غرفتها بعد أن ابدلت ملابس فريده
حمزه بنفاذ صبر : في ايه يا حنين
حنين : مش هتحكي مالك
حمزه : مفيش بتسالي ليه
حنين : هتخبي على حنين امك اللي ربتك
قبل حمزه حنين بحنيه
حمزه : صدقني لو في حاجه هحكيها ليكي
قبلت حنين وجنتيه وتركته ليذهب لزوجته
دخل حمزه غرفته
دخل لبيدل ملابسه وارتدي بنطلون بيج وعليه تيشرت بني وخرج ليتفاجي
بزهرة ترتدي... من ستان مكشوف من أعلى وحتى منتصف الظهر اللون الكافيه طويل وتتسدل شعرها وجالسه على بوف أمام مراه تتصففه
تسمر حمزه مكانه من جمالها
اقترب حمزه منها حتى وصل إلى الكرسي
زهره : في نفسها : هو هيعمل ايه
زهره : في حاجه يا حمزه
حمزه بي ارتباك : لا ابدا
زهره : تمام
حمزه : غيرتي لفريده
زهره: طبعا دي بـ.ـنتي
علم حمزه بغضبها من كلمته
قبل حمزه رأسها
حمزه: انا اسف
قبل حمزه رأسها
حمزه : انا آسف
وتركها في حاله ذهول وفرح دون نتنطق بكلمه ونام لأول مره هو على الاريكه
ابتسمت زهرة رضا وفرحة
ذهبت إليه ونظرت إلى ملامحه بالرغم من صرامته فهو مثل الأطفال في نومه لمست ظهره على وجهه تاره وقبلت إحدى وجنتيه
زهرة : انا بحبك اوي
وذهبت إلى سرير لم يكن نائما وقتها
حمزه : انا كمان بحبك اوي ولكن.....
وفي ذاك الليل السعيد على حمزه وزهره كان اسوء صباح في مكان آخر
فاق وجد نفسه في شقة صديقه وهي بجانبه وحدث ماحدث صعق مما حدث حاول أن يفقيها لكن لافائده أرتدي ملابسه وقام بحملها وذهب إلى المستشفى
دكتور رمزي : في ايه يا فارس
فارس : دكتور الحق بسرعة
بعد كام ساعة
رمزي : حاله غيبوبه وتعرض لحالة اغـ.ـتـ.ـsـ.ـاب
فارس بصدmه : ها
رمزي : انت لاقيتها فين يافارس
فارس : رمزي إياك تبلغ البوليس الا لما تفوق
رمزي : بس لازم أبلغ يافارس
وبعد مناقشات كثيره
رمزي : حاضر يافارس بس شكلها هتطول في الغيبوبه
فارس :ربنا يستر
وذهب رمزي هوا الي أقرب كرسي وتذكر ماحدث
فارس : يعني ايه مااحنا متفقين نمضي الورق في شركة ياهاني
هاني :يابني أنجز وتعالى عايز افرجك شقتي مش هتفرق ياابو الفوراس
فارس بضحك :اقصدك قفص الجواز ياحبيبي
وذهب فارس إلى شقه وصعد بالمصعد
هاني : تعالى يابيضه
فارس بضحك : انا غلطانه ياجزمه اني حكتلك ده انت فـ.ـضـ.ـيحة
هاني: ليه كدا
فارس : ماما بعد مامشيت امبـ.ـارح من عندي فتحت استجواب طويل عريض وطبعاً اتبهدلت في الآخر
هاني بدهشه :ليه
فلاش باك
ريحانة : وطبعا بتروح هناك وتفضل تبص على البـ.ـنت من غير غض البصر صح
فارس بخجل : ياماما انا والله بس مستني الخص الصفقه الجايه وهاروح أتقدm
ريحانة بصرامه : كلامي واضح بتغض بصرك ولالا
فارس واطرق راسه خجلا : لا
ريحانة : انتهى الموضوع متروحش تاني لحد مـ.ـا.تخلص صفقتك دي
بااااك
فارس : سابت كل الموضوع ومسكت في جزء ده
ضحك هاني بشـ.ـده
هاني في نفسه : امال لما تعرف المصيبه جديده هتعمل فيك ايه
هاني : هاقوم اجيب عصير بدل مـ.ـا.تقول علينا بخلاه
ضحك فارس
فارس : وانا هحضر الورق
وجاء هاني بالعصير وقدmه لفارس
بدا فارس فشرب
فارس : اه دmاغي بتلف جـ.ـا.مد وبدأ في هستيرية من الضحك
هاني : سلام ياصاحبي.... اشوف وشك بخير
وأخذ ورق الصفقه معه
وبعد قليل من نزول هاني وحاله السكر أو التخدير التي كان بها فارس دخلت هنا الي شقه
فارس : الجميل بذات نفسه هنا
هنا : انت مين وإزاي دخلت شقة مدام هاله
فارس : تعالى بس
وهجم عليها فارس وحدث ماحدث
بااااك
بكى فارس بشـ.ـدة لفلعته هذه
رن هاتفه برقم ريحانة حاول أن بيدو صوته عاديا
فارس :الو ياماما
ريحانة : بايت فين من امبـ.ـارح يافارس ومن امتى بيات برا من غير إذن فارس : انا اسف ياماما حالا هبقي عندك
دخل فارس إلى القصر وجهه مصبوغ باللون الأصفر
فارس : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ريحانة : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
البيه كان فين طول ليل
فارس : كنت عند واحد صاحبي بخلص شغل
وغلبنا الوقت ونمت عنده
ريحانة : عندو اخوات بنات
فارس : لا ياامى لو كان عندو مكنتش هفضل هناك
ريحانة : ومش في موبايل تقول في هبات برا راغب قالب الدنيا عليك من امبـ.ـارح وفي الاخر بتزعل لما بيتعصب
فارس بخجل : انا اسف آخر مره هتكرر
ريحانة : مال وشك اصفر كدا ليه
فارس : ابدا ارهاق وشوية مشاكل في الشغل
ريحانة بتفهم : طيب اطلع أنت ريح جـ.ـسمك ولما الغدا يجهز هنادي عليك
فارس : تسلمي ياامى عن اذنك......... حمزه لسه مش بيرد
ريحانة بحـ.ـز.ن : لا ربنا يهدي
فارس : معلش ياماما
صعد غرفته وبكى بشـ.ـده
فارس : يارب
اعلن قصر الشناوي عن مقدm احد فتحت الخادmه ودخلت الزائره
لتتفاجئ بها ريحانة
في مكان آخر اخذ الشنط ونقلها إلى عربيته
جلست حنين في الكرسي الأمامي بعد ماجدل بينها وبين زهره
وحدث ذلك احتراما لسن حنين
تولى القيادة حمزه وفي المقاعد الخلفيه جلست زهرة وفريدة
ظل يختلس لها نظرات طوال الطريق مما اخجلها
حنين بصرامه : تلم نفسك هناك مش عايزه مشاكل مع سوزان
حنين بعصبيه خفيفه : هنبتدي بقى بقولك ايه انا مش صغير وبلاش معاملة الأطفال هناك
حنين : انت عايزها تقول حنين مربتش
حمزه : لا إله إلا الله يعني لازم تبهدلني علشان يبان انك ربتي ارحمني بقى
رن هاتف حمزه برقم أمه ولكن تلك المره التقطت حنين الهاتف مما ادهش حمزه
حنين :ازيك عامله ايه
ريحانة : الحمدلله وانتي
حنين :الحمدلله بخير الواد ده مزعلك اه لا مينفعش ميردش انا هشـ.ـده هو أصله ادلع على حس الجواز
زهره : هو في ايه يا حمزه
حمزه : علمي علمك
حنين : اه اه طيب احنا رايحين العزبه عند بابا اول ماارجع البيت هكلمك محتاجه اكلم معاكي شويا
ريحانة : ترجعي بالسلامة يا حبيبتي هو مش عايز يرد لسه
حنين : لاطبعا في حد ميردش على امه
وأعطت له الهاتف
حنين : رد
حمزه بااقتضاب :الو كويس محصلش حاجه هزعل ليه اه اه ماشي سلام
ريحانة بحـ.ـز.ن : كدا يابني طيب انا زعلتك في حاجه
حنين بصرامة : انت قليل الادب دي طريقة تكلم بيها مامتك
حمزه ببرود وسـ.ـخريه : من امتى الحنيه اللي بينكم دي
حنين : ماشي ياحمزه حسابك تقل
في مكتب عزام الذي داخل عزبته كان بيده صورة أبنائه التقط صورة حمزه بالأخص وشرد بشـ.ـدة فيها
وصل حمزه
دخلت حنين وتركتهم لكي يدخلو سويا أمر اهدي الخدm أن يأتي بالشنط
مسك يد زهرة لأول مره مما أربكها ومسك يد ابـ.ـنته بالايد الأخرى
حمزه : معلش بقى علشان إيدك وكدا بس مش عايزه الست اللي جوا دي تتضايقنا بكلمه
زهره بحـ.ـز.ن : فهمت
دخل حمزه وسلم على والده كان سلام جاف للغايه لاحظته زهرة
حمزه بحـ.ـز.ن : ادخلي يازهرة
سلمت زهره على عزام احست أن سلامه لها احن من سلامه مع حمزه
عزام : عامله ايه يابـ.ـنتي
زهرة : بخير يابابا طول ماحضرتك بخير
عزام : اوعي يكون الولد ده بيزعلك
زهرة : لا مش بيزعلني
دخلت ذات الوجه البرئ
عزام : حبيبة قلب جدو واحشني
فريده : وانت كمان ياجدو
حملها عزام وقبلها اخرج من جيبه شوكولاته واعطاها لها
حمزه : نقول ايه لجدو
فريدة : شكراً ياجدو
دخلت روني ومعاها مروان وسامح لاحظت فرق السلام بين روني ومروان وحتى سامح الغريب وبين السلام الجاف الذي حدث منذ قليل
عزام : واحشتني كتير يابـ.ـنتي
روني: وانت كمان ياحبيبي عندي خبر حلو ليكو
مروان وحمزه في نفس واحد : خير
روني : حمزه مروان
حمزه ومروان : هاااا
روني : هتبقى خالو
حمزه : ده احلى خبر سمعته
مروان : الف مليون مبـ.ـارك ياقلبي الف مليون مبـ.ـارك ياسامح
قبل رأس ابـ.ـنته بفرحة
عزام : الف مليون مبـ.ـارك ياولاد
حنين : مليون مبـ.ـارك ربنا يقر عينك برؤيته ياقلبي
وبعد التهنئة والفرحة بذاك الخبر اخذ عزام حنين ومروان ورني وسامح وجلس بهم وسط ضحكات ولم يدعو حمزه
كان قلب حمزه موجوع بما يكفي من أمه والان زاد الو.جـ.ـع أكثر وأكثر
كانت تنظر له بي أسى وحـ.ـز.ن
أخذها وصعد
أدخلت فريدة غرفتها وابدلت لها ملابسها
ودخلت إليه الغرفه
ووجدته
ودخلت إليه الغرفه ووجدته جالس على حافة السرير ويدخن
اطفي السيجاره عند قدmها
حمزه : تعالى يازهرة
جلست بجانبه
وفجأه أخذته إلى حـ.ـضـ.ـنها بكى مثل الأطفال بكى بشـ.ـده وكأنه وجد المأمن له من مخاوفه قبلت راسه وكانت ترطب على كتفه نام وهو في حـ.ـضـ.ـنها
وبعد ساعات فاق وجد نفسه في حـ.ـضـ.ـنها
زهرة : انت صحيت من النوم ياحبيبي
حمزه : قولي كدا تاني
زهرة : بقول صحيت
حمزه : كملي باقي الجمله
احمرت وجنتيها
حمزه : قولي والا مش هاقوم
زهره : اقوم ياحمزه بلاش هزار
حمزه : قولي
حمزه : ياحبيبي
حمزه : انا بحبك اوي يازهرة
زهرة : قولت ايه
قبلها حمزة بشـ.ـدة
وقال تعالى احكيلك حدوته
وذهبوا إلى عالم آخر وتوقفت شهرزاد عن الحديث
في مكان آخر في المشفى بالتحديد
فارس : لسه مافقتش
رمزي : لا لسه ربنا يستر
فارس : يارب
رمزي : نفسي اعرف مين الحـ.ـيو.ان اللي عمل فيها كدا
فارس : انا هاجي بكرا اطمن عليها بإذن الله
رمزي : ماشي يا صاحبي
في قصر راغب الشناوي
ريحانة : اتاخرت ليه فارس مالك ياحبيبي اديلك يومين في الدنيا غير الدنيا
فارس بي ارتباك : مفيش ياامى ضغوط في شغل
أسر : ضغوط ياكبير ولا الحب بهدله
فارس : اتلم يااسر انا مش فايق ليك
آسر : هو انا قولت حاجه محسسني اني بقول حاجه عيب
فارس : هو أنت لو قولت حاضر تتعب
كان سينشب عراك بينهم كالعاده لولا تتدخل ريحانة
ريحانة بصرامة : حلوه قلة الأدب دي وانا موجوده
فارس : ما هو
ريحانة بغضب : ولا كلمة انتو اصلا محتاج تتعاد تربيتكم
دخل راغب على صوتها
راغب : في ايه ياريحانه صوتك عالي ليه
ريحانة : مفيش ياحبيبي
وراغب : عملته ايه عصبتوها ماخلاص بقيت عايش في بيت أطفال عالطول خناق
ريحانة : خلاص ياراغب تعالى ياحبيبي نتغدي
في عزبة عزام البنهاوي
خرج حمزه من الحمام الخاص بالغرفة
حمزه : حبيبي بيعمل ايه
زهره : ابله حنين قالتلي نجهز علشان ننزل نتعشي معاهم
حمزه : تمام ياقلبي
وقبل رأسها
وبعد اسبوعين
اعلنت باب شقة الزمالك عن مقدm احد
حمزة : انا هافتح ياداده
فتح حمزه الباب
حمزه بدهشه : ماما
ريحانة : هفضل واقفه عالباب كتير
حمزه : اتفضلي ادخلي
دخلت وتبعها حمزه
زهره : مين ياميزو
حمزه بااقتضاب : مدام ريحانة
نظرت له ريحانة بشئ من الغضب
حنين : اسمها ماما ياولد
حمزه بشئ من العصبيه : اوف بقى
حنين : حمزه اتلم
ماما زهره مرات حمزه شوفتيها قبل كدا صح
حمزه بسخرية : مدام ريحانة امي
سلمت زهرة وريحانه على بعض سلام بيه حب
لاحظت زهرة الشبه الكبير بين زوجها وريحانه وفهمت معنى كلمـ.ـا.ت حنين عن معاملة ابيه
حنين : زهرتي
حمزه بغضب طفولي : متقوليش زهرتك دي زهرتي انا بس
ابتسمت ريحانة لفرح ابنها
حنين بمرح : يازيدي يازيدي.... يلا يابـ.ـنتي نقوم نحضر الغدا هتغدي معانا ياماما مفيش ناقش
ريحانة : "طيب يا بـ.ـنتي
في غرفة حنين
حنين : معلش كان لازم نقوم هي هتعرف تصلحه
زهرة : سؤال محيرني
حنين : سؤال ايه
زهرة : ازاي انتي وماما ريحانة اتطورت كدا
حنين : هحكي ليكي لما حمزه رجع مخـ.ـنـ.ـوق حسيت اني في حاجه مش طبيعيه كلمت روني وروني قالتلي انه كان عامل يتكلم عن فراقها ومعاملة بابا لي قولت لازم علاقتي بيها تتصلح على الأقل الفراق ده يخلص على الأقل علشان خاطر حمزه ورحت ليها واتصلحنا
زهره : عقبال بابا عزام
حنين : يارب

اما في الخارج
ريحانة : ممكن اعرف زعلان ليه ومش بترد عليا ليه
حمزه:.................
ريحانة : رد ياحمزه
حمزه : انتي انفصلتي عن بابا ليه
ريحانة : ماانت عارف
حمزه : تفتكري ده كان حل
ريحانة : عايز توصل ليه
حمزه : عارفه بابا بيعاملني ازاي
ريحانة : ازاي
حمزه : بيعاملني على اني ابن غير شرعي لي ابن حـ.ـر.ام
ريحانة بغضب: عارف لولا اني مقدرة حالتك وانك زعلان كنت عرفتك ازاي تقول كلمه زي دي
فعلا لقد خانت الكلمـ.ـا.ت حمزه
حمزه : انا اسف مش اقصد بس هو بيعاملني وحش أوي فوق مـ.ـا.تتخيلي وانتي بعدتي عني متخيله اكون معاكو ازاي وانا شايفك ديما مع فارس وأسر وانا مش موجود في حياتك
ريحانة : هو انا اللي كنت بعيد بس
حمزه بغضب وصوت عالي افزع كل من في البيت : انا تعبت فعلا تعبت مبقتش عارف مين فيكو الغلطان والضحية انا واختي
انتي وهو مش حاسين بينا
خرجت حنين وزهرة
حنين : في أي ياماما في ايه ياحمزه
ريحانة : مفيش ياحنين كان جوا شحنة غضب وكان لازم تتطلع
حمزه : انا اسف ياامى اني انفعلت بس فعلا تعبت
جلس حمزه إلى أقرب كرسي له
حنين برفق : حبيبي انا عارفه اني قسيت عليك كتير بس والله خـ.ـو.في عليك هو كان سبب في كل ده ووعد مني اني مفيش مانع هيقدر يمنعك انك تزور ماما واو هي تيجي وبابا بإذن الله هيصفي وكل شئ هيرجع طبيعي
قبلت ريحانة جبين ابنها وانتهى اليوم على خير
في غرفة حمزه تحديد في الشرفة كان يتكلم في الهاتف
حمزه : مش حنين اللي جبتها وانا قولت مش ده نوع اللي بحبه وانتو اصريتو خلاص هتسلي بيها شويا وارميها
سمعت زهرة هذه الكلمـ.ـا.ت وفهمت أن كلام عليها بكيت بشـ.ـده هل هو فعلآ فعل كل ذاك لأجل التسليه يالله هل خدعني خرجت وهي تبكي في حاله لاتحسد عليها
حمزه : خلاص ياروني لما تيجي ابقى خديها معنى انا وزهرة بنلعب بيها وبـ.ـنتسلي وزهرتي بتقطعني بصراحة هههههههههههههههههه ماشي ياقلبي سلام
خرج حمزه يبحث عن زهرة ووجدها تجلس على إحدى كراسي
حمزه : زهرتي
كففت دmـ.ـو.عها سريعاً
زهرة : نعم
حمزه بقلق : مالك يازهرة انتي كنتي بتعيطي ليه
زهرة : لا ابدا دي حاجه طرفت عنيا
حمزه برومانسيه : سلامة عينكي ياعيوني
زهرة : حمزه انا محتاجه انام
حمزه : طيب مـ.ـا.تيجي احكيلك حدوته
زهرة : معلش ياحمزه انا تعبانه ومحتاجة ادخل انام
حمزه بحب : خلاص ياحبيبي هي بنا نخلد إلى نوم
في فيلا إيناس الشريف
إيناس : لاكدا الوضع زاد عن حده
زاهر: اسمعي ياقلبي لو مشيتي البلاغ ده أبن عزام البنهاوي ومش هيقضي ساعه واحده في سـ.ـجـ.ـن وهتبقي كسبتي عداء البنهاوي تاني
إيناس : طيب والعمل يازاهر
روي له خططته الشريرة
إيناس بضحكه خليعة: ياابن الايه
في مكتب حمزه
حمزه : مش عارف اديلي كام يوم رقم يتصل عليا يفضل فاتح الخط ويقفل
سامح : عادي ياميزو سيبك
مروان بقلق : ازاي يسيبو ليكون حد عايز يجرو لحاجه
حمزه : هتقلقني ليه يامروان
سامح : ربنا يستر بلغ الشركة وأمن نفسك
مروان : كلامك صح ياابونسب
ضحك حمزه ومروان وسامح على كلمة ابو نسب
سامح : يلا نبدأ شغلنا
حمزه : ثواني اكلم زهرة كانت شكلها كان مخـ.ـنـ.ـوق امبـ.ـارح اوي
سامح : ايوه ياعم
مروان : عقبالنا يارب
حمزه : أخرس ياض انت وهو
ضغط على ازار الهاتف
زهرة بصوت باكي : الو
حمزه : حبيبتي عامله ايه
زهرة : الحمدلله
حمزه : مالك يازهرة في ايه حد زعلك
زهرة : مفيش ياحمزه
حمزه : يازهرة طيب انا زعلتك
زهرة : لا
حمزة : بغضب : عايزه افهمك على حاجه انا مبحبش اقول في أي كتير براحتك بقى سلام
وأغلق الخط دفنت رأسها في المخدة وبكت بشـ.ـدة
في المكتب حمزه
سامح : انت غـ.ـبـ.ـي ياض
حمزه : ليه
سامح : برواحه يازوز مش كدا
حمزه : من امبـ.ـارح قالبه خلقتها واسأل تقولي مفيش حاجه انا مليش خلق لكدا
مروان : طيب اهدي كدا ولازم تفهم اني الستات ميحبوش الخبط ده
هما بيحبوا الدلع
حمزه : بزهق بسرعة يامروان إيناس لما كانت بتزعل واسأل في ايه تقول مش بتقلب خلقتها
سامح : وايناس عملت ايه في الاخر حبيتك بجد زي زهرة
حمزه : لا انا بتكلم
سامح : لامتكلمش مفيش وجه مقارنه ياباشمهندس
سامح : لامتكلمش مفيش وجه مقارنة ياباشمهندس
مروان : خلينا فى الشغل ياجماعه في ورق مهم اوي عزام بيه طلبو
حمزه : ماشي
بعد كم يوم ولازال الوضع عليه
كان حمزه يجلس أمام لاب توب ينجز بعض أعماله
فريدة : بابي كنت عايزه اقولك سر
اجلسها حمزه على رجله وخلع نظارتة الطبيه
حمزه : قولي ياقلب بابي
فريدة : مامي زهرة كانت بتعيط
حن حمزه لها قبل جبين ابـ.ـنته وحملها
حمزه: فريده لازم تنام دلوقت
ادخلها غرفتها ولم يتركها حتى نامت
دخل حمزه غرفته وجد زهره جالسه علي كرسي في الشرفه
شارده في النيل الهادئ الجميل
قرب الكرسي وجلس أمامها
مسك يدها وقبلها بحنان
حمزه : زعلانه مني صح علشان اتعصبت في الموبايل انا اسف ياحبيبتي بس بجد مش قادر اشوفك زعلانة ومبقاش عارف ايه اللي مزعلك
بعد صمت
زهرة : حمزه
حمزه بحنان : قلبه وعيونه
زهرة : عايزه أسألك سؤال
حمزه : اتفضلي ياعمري
زهرة : انت بتحبني
اندهش حمزه من سؤالها
حمزه : لو مش بحبك ايه اللي هيجبرني اكمل معاكي وبعدين انتي ازاي تشكي في حبي ليكي
زهرة : حبتني ليه
حمزه : ماشي يازهرة انا هريحك بس قسما بربي ولا بلاش خليكي تشوفي بنفسك
سرح حمزه قليلا ثم بدأ الكلام
انا حبتك زي مابيقولو كدا من اول نظرة يوم مازعقت لي روني علشان أدخلت بيني وبين سامح مكنتش متعصب اصلا ولا بسب روني ولا سامح انا كنت متـ.ـو.تر انا لما بحب بتـ.ـو.تر انا شوفت في عيونك براءه عمري ماشوفتها في بـ.ـنت ولا حتى طليقتي
بس كنت خايف اتجـ.ـر.ح تاني
واقولك علشان لو شاكه في حاجه بنات كتير استيل و وووو كانو بيترمو اودامي كل يوم لكن مفيش حد اقدر ياخد عقلي وقلبي غيرك
صارحت سامح بي إعجابي بيكي ولما حصل موقف إيناس كنت بعـ.ـا.قب نفسي قبل مااعـ.ـا.قبك
ولما حنين قالتلي اني النهارده ليلة زفافي كنت مخي هيقف من صدmة كنت خايف اخسرك
ولما عرفت انك عروستي كنت طاير من الفرحة كنت اسعد من سامح يوم فرحه لكن اللي حصل مكنش ينفع يتعدى من غير واقفه وده كان سبب قسوتي على نفسك قبل مـ.ـا.تكون عليكي كنت بحرم نفسي منك
ولما روحنا العزبه وحصل من بابا اللي حصل ولاقيت اول حـ.ـضـ.ـن استقبلني واستقبل احزاني هو انتي ماصدقت أكفر عن قسوتي ليكي
دي كل الحكاية

تركها وخرج من الغرفة
زهرة : حمزه حمزه
قامت وراه خرج حمزه وذهب لغرفة ابـ.ـنته دخلت وراه
زهرة : حمزه
حمزه : سيبني بعد اذنك انا هنام مع فريدة
قلقت حنين وهم يذهبون خلف بعضهم دخلت خلفهم
حنين : في ايه يازهرة انتو بتعملو ايه هنا اصلآ
حمزه : حنين خدي زهرة واخرجو انا هنام مع فريدة النهارده
حنين : ليه ياحمزه
حمزه : عادي ياحنين بـ.ـنتي واحشني بلاش

حنين : طيب طيب تعالي يازهرة
وفي تمام الساعة السابعة صباحاً
فاقت من شرودها على صوت غلق الباب
قفزت إلى شرفة ووجدته يركب عربيته ويغلق الباب بعنف وانطلق بسرعة جنونيه
حـ.ـز.نت زهرة كثيراً ولكن مازال الشك بداخلها
ونذهب الي المستشفى التي ترقد فيها تلك الفتاة الجميلة بين الحياة والمـ.ـو.ت
فارس: في اخبـ.ـار جديدة
رمزي : في استجابة كبيرة وده معناها اني بكتير يومين وهتفوق
أن شاء الله
فارس : بإذن الله
رمزي : بجد يافارس انت مفيش منك واحد غيرك كان رماها ولاهمه لكن انت كل يوم هنا
فارس بضحكة مكـ.ـسوره : انا همشي النهارده وهبقي اجي اطمن عليها بكرا
رمزي : فارس
فارس : نعم يارمزي
رمزي : كنت بكشف عليها ولاقينا صوت نبض
فارس : مش فاهم
رمزي : عايزه اقول انها حامل من تاني يوم الحادثة بس طبعا مظهرش غير النهارده ومحصلش اجهاض بسب الفيتامين والحاجات اللي بتاخدها في المحاليل
اوما راسه بتفهم
فارس : انا هتجوزها يارمزي
رمزي : ايه
فارس : سلام ياصاحبي
بعد تـ.ـو.تر ظل لي يومين بي اكملهم في حياة فارس وزهره
وحـ.ـز.ن يخيم على حمزه
قررت زهرة مصالحه زوجها
قرر فارس مصارحة ريحانة
ولكن كيف ستكون العواقب
دخل فارس غرفته ووجد بداخلها
دخل غرفته فوجد بداخلها أمه احس انها إشارة من الله كي يعترف لها قرر الاعتراف وتحمل كل العواقب
فارس : ماما
ريحانة : تعالى ياحبيبي
دخل فارس وجثي على ركبيته وقبل يد ريحانة وظل جالس في ذاك الوضع
ريحانة : مالك ياحبيبي
فارس : انا غلط غلطة بشعه ياامى و عارف انك هتكرهيني
ضـ.ـر.بته على راسه بحده
ريحانة : في ام بتكره ابنها مهما عمل يااهبل
فارس : انا مستحقش حبك ولا احترامك ياامى بعد اللي عملته
انا بنـ.ـد.م الف لحظة على غلطتي وبتمني من ربنا انه يسامحني
قلقت جدا من كلامه
ريحانة : في ايه يافارس
فارس ببكاء: خايف احكيلك مش هتسامحني انا عارف
انا استحق ده لكن بالله عليكي يا أمي
نفذ صبر ريحانة كاد قلبها يخرج من كلامه الذي يشوبه مصيبه
ريحانة : ولد في ايه انطق
روي فارس كل شئ حدث بينه وبين هنا وقبل أن يكمل انها هي نفس الفتاة التي كان يحبها وأنه كان تحت تخدير وخطة صاحبه لي الإيقاع به

لم تشعر بنفسها الا وهي ترفع يدها وتصفعه صفعه هزت أرجاء البيت لم تطيق السماع أكثر
بكى بشـ.ـده ووضع يده مكان صفعتها
ريحانة : انت يافارس تعمل كدا دي أخر تربيتي فيك عارف ابوك لو عرف هيعمل ايه هيدفنك حي ياحـ.ـيو.ان
فارس ببكاء : ياامى
ريحانة : متقولش ياامى البـ.ـنت هتفوق امتى
فارس بخـ.ـو.ف : بكرا
ريحانة بااستحقار : ناوي تعمل ايه
فارس : هكتب عليها
نظرت له بي استحقار : بكرا ساعه 7 تكون جاهزه وتبقى واقف اودام الباب نروح نخطبها وكام شهر وتكتب وتتدخل
فارس : مش هينفع
ريحانة : ليه
فارس ببناء وتعلثم: اصل اصل
ريحانة : اصل ايه انطق
فارس : حا حامل
صدmت ولم تدري بنفسها
فارس : والله كان غـ.ـصـ.ـباً عني انا اسف
مسكت الشعر الذي يعلو غرته حتى ترى عينه
ريحانة : اسف على ايه بالظبط انك دmرت حياة بـ.ـنت اسف انك انسان شهواني انك متفرقش كتير عن الحـ.ـيو.ان
زاد فارس في البكاء دفعته ريحانة أرضا
خرجت ريحانة في حاله سيئه جدا من غرفته كل تفكيرها كيف ستخرج من تلك المصيبه وماذا سيحدث له وماذا لو رفضت الفتاة واصرت على البلاغ كيف سيكون الوضع
ريحانة بو.جـ.ـع في قلبها : يالله ساعدني ودبرني افوض لك امري
عدت ساعات ليل ثقيله جدا لم تغفو ريحانة ولا لحظه
وفي تمام ثالثه فجراً قامت من سريرها وقامت لتطمئن على أسر وفارس وبالأخص فارس
دخلت غرفة أسر وجدته يجلس على سرير وبيده الهاتف
ريحانة : بتعمل ايه لحد دلوقت
آسر : مفيش ياماما كنت بكلم اصحابي
ريحانة : مش قولنا مفيش سهر لحد دلوقت
آسر: انا آسف
ريحانة : عايز تقول ايه
آسر : في سافريه انا واصحابي هنطلع شرم ممكن اروح
ريحانة : امممممممم
آسر : بالله عليكي توافقي
وجدتها فرصه ريحانة حتى لايسبب آسر عاق في طريق مـ.ـا.تخطط له
آسر : ماما روحتي فين
ريحانة : هتبقى كام يوم
آسر : اسبوعين
ريحانة : تمام ماشي موافقه اتفضل نام حالا
آسر بفرح : حاضر تصبحي على خير
ريحانة : وانت من اهله
أغلقت الضوء وخرجت وذهبت نحو غرفة فارس فتحت جزء من الباب نائم على سرير و يدير ظهره إلى الباب وضمم رجله الي صدره كوضع الجنين وصوت شهقات بكائه تصل إليها تألمت كثيراً لبكائه
أغلقت باب الغرفة بهدوء
ذهبت إلى غرفتها ووجدت راغب قد فاق من النوم
راغب : كنتي فين ياحبيبتي
ريحانة : كنت بطمن على الأولاد
راغب : ربنا مايحرمنا من حنيتك عليهم ابدا
ريحانة : ولايحرمنا منك ياحبيبي
راغب : هو الواد فارس مش ناوي يفرحنا بي
وكانت تلك الكلمـ.ـا.ت قد أصابت الجـ.ـر.ح
ريحانة : عايزه اتكلم معاك شويه
راغب : اتكلمي ياحبيبتي
ريحانة : فارس عمل حاجه كدا
راغب : عمل ايه
ريحانة : هو كان بيحب بـ.ـنت كدا وحصل خلاف راح قالها هسيبك متعرفش هو كان قصده فعلا ولا كان تهديد
المهم البـ.ـنت تعبت اوي ودخلت المستشفى
راغب : ابن الكـ.ـلـ.ـب القاسي اكيد فضلت تتحايل عليه ونشف راسه انتي هتقوليلي لما بينشف راسه على حاجه
ريحانة : حاجه زي كدا مشعايزك تتضايق انا هعرف اربي على اني بنات الناس مش لعبه
راغب : الحمدلله ربنا جعل زواجي بيكي سبب من الأسباب اللي تقفي بيها جانب فارس ويبقى مهندس قد الدنيا وانا مبزعلش لما بيغلط وانتي اللي تقفي لي
وقبل يدها
ريحانة : ربنا مايحرمني منك ياحبيبي.......... انا عايزه اقول اننا مشعايزين نسيب فرصه لخلاف تاني
راغب : بمعنى
ريحانة: اني بإذن الله في خلال اسبوع او عشر ايام نكتب وندخلهم
راغب : مش قليل اوي كدا
ريحانة : حبيبي كل حاجه جاهزة والجناح بتاعه جاهز وانا عايزه افرح بي بقى
راغب : فهمت ماشي ياقلبي معنديش مانع
ريحانة : انا هاروح معاها بكرا المستشفى واشوفها ونظبط باذن الله بس بالله عليك انت متعرفش حاجه عن الموضوع وعايزك تكون حنين عليه الايام الجايه لاني ناويه أشـ.ـد عليه واحتمال اخلي ياخد اجازه إجبـ.ـارية من شغل علشان ده احسن عقـ.ـا.ب لي
راغب : تمام ياريحانه بس من الواضح أنه زعل البـ.ـنت جـ.ـا.مد
ريحانة باانكسار : اوي اوي ياراغب
قطع كلامهم صوت أذان الفجر
راغب : يالا بينا نقوم نصلي
في شقة حمزه سمعت صوت فتح وغلق الباب علمت أنه جاء من صلاة الفجر خرجت له
زهرة : هتفضل مخاصمني كدا ياحمزه
حمزه : انا محتاج انام يازهرة عندي شغل كمان ساعتين وعالفكره انا مسافر يومين الغردقة علشان الافتتاح اللي هناك
زهرة : امتى
حمزه :النهارده
زهرة : بس انت مش قولتلي
حمزه بصرامة : مش لازم اقول تصبحي على خير
ونام على الاريكه
زهرة بحـ.ـز.ن : وانت من اهله
انتهى الفصل الخامس عشر
يترا ايه اللي هيحصل في المستشفى ولحد امتي علاقة زهره وحمزه هتفضل متـ.ـو.تره وايه خطة إيناس
زهرة بحـ.ـز.ن : وانت من اهله
أعلنت الجوناء الذهبيه عن قدومها بصباح مليئ بتـ.ـو.تر وحـ.ـز.ن على جميع أبطالنا
نزل فارس وهو يرتدي بنطلون من الجبردين البيج وعليه قميص اسود
ويرتدي نظارة شمسية تخفي عينه المورمتان من البكاء حقا فهو حتى
حـ.ـز.نه أنيق
كان أفراد العائله يتناولون الفطار
راغب : تعالى ياحبيبي افطر معانا
فارس : بالف هنا يابابا مش قادر افطر
آسر : ليه بس
فارس : عادي ياآسر
قام راغب من على سفرة وهنـ.ـد.م بدلته
راغب : ليه لابس النظارة
فارس باارتباك لاحظته ريحانة : مفيش يابابا
ريحانة : مش يلا بينا
فارس بخفوت : حاضر
وبعد رحليهم
آسر : هو في ايه
راغب بخبث : ماما قالت انك عايز تسافر مع اصحابك
آسر : بعد إذن حضرتك طبعآ
راغب : طبعاً لازم تبقى مؤدب علشان عايز حاجه
ضحك آسر وفارس في آن واحد
ركبت ريحانة في الكرسي الأمامي وتولى هو القيادة
نزعت ريحانة النظارة من على أعين فارس ورأت عينه مورمتان ومراهقه للغايه
ريحانة : ياريت يفيد اللي عمله في نفسك
في المستشفى
رمزي بفرح : فاقت فاقت أخيراً يافارس بعد ماكنا فقدنا الأمل
فارس : الحمدلله
رمزي : ازيك يا طنط عامله ايه
ريحانة : الحمدلله بخير يارمزي..... ممكن نشوفها
رمزي : اه طبعاً
في غرفة كئيبه لاتدب بها روح غير صوت شهقات وبكاء
كانت تجلس تلك الجميلة تبكي على حالها
جاءت ريحانة لتدخل
ريحانة : خليك هنا يارمزي انا عايزه ادخل انا وفارس بس
احس بي احراج شـ.ـديد
رمزي : طيب انا في مكتبي عن اذنكم
دخلت ريحانة وفارس
نظرت لهم بشـ.ـده وتذكرته وتذكرت كل ماحدث في تلك الليله المشئومه
هنا : اخرج برا برا
ريحانة : اخرج يافارس
فارس : حاضر يا ماما
دخلت ريحانة وجلست على كرسي مقرب من هنا
ريحانة : ممكن نتكلم
هنا : مفيش كلام بينا انا هبلغ البوليس علشان يبقى عبرة لغيره
قلقت ريحانة بداخلها من تلك الكلمـ.ـا.ت ولكن لم تبين
ريحانة : اسمعي يابـ.ـنتي لو عايزه تبلغي بلغي وانتي اللي هتضفحي وكل هيتكلم عنك واحنا هنخرج ابننا منها ده مش ابن اي حد ده ابن راغب الشناوي
هنا : ايه ده فارس راغب الشناوي
ريحانة : ايوة فارس راغب عامر الشناوي
هنا بينها وبين نفسها : ازاي يكون هو اللي عمل كدا ده كل ناس بتقول انه متدين وأخلاقه فوق الوصف معقوله كل ده يكون قناع للدين
لاحظت شرودها ريحانة
ريحانة : خلينا نتكلم بالعقل
هنا : اتفضلي
ريحانة : انتي عارفة انك حامل
هنا ببكاء : ايه
رتبت ريحانة على كتفها
ريحانة : انا عارفة اني ابني غلط وغلطة متتغفرش
هنا : انا حياتي أدmرت
ريحانة بو.جـ.ـع : عارفه يابـ.ـنتي
هنا : قوليلي حل
ريحانة : بصي يابـ.ـنتي اعرفك بنفسي الأول
انا ريحانة الشناوي حرم راغب الشناوي وقبل مـ.ـا.تتكلمي وتقولي هدافع عن فارس علشان ابني انا مش ام فارس
فارس ابن زوجي بس انا اللي ربته انا دخلت على عائله دي وفارس لسه صغير بعد ماانفصلت عن زوجي الأول حبت فارس لأنه فعلا يتحب وجبت لي اخ عوضت فارس عن امه ربنا يرحمها عمري ماسمعت من فارس شئ غلط كان غلطتة الوحيدة لما كان راغب يتعصب عليه كان غـ.ـصـ.ـبا عنه صوته يعلى
ثم ابتسمت باانكسار وأكملت فارس عامل حصاله لنفسه كل مايزعل راغب يحط فيها اللي في جيبه كله اي كان ويتصدق بس مش عارفه المره دي الخطأ هتبقى ايه مغفرته عارفه انه مـ.ـيـ.ـتغفرش
ثم اكملت بتالم عارفه ياهنا انا اول مره أمد ايدي على فارس كان امبـ.ـارح اتبسطي ياستي اقطعته ليكي
ابتسمت هنا لها
ريحانة : ده احنا حلوين وابتسامتنا حلوه متقلقيش يابـ.ـنتي انا هجبلك حقك بس مش بالفضايح انا هقولك الحل
هنا : اتفضلي اقولي
ريحانة : انكم تتزوجو انا سالت وعرفت اني مش ليكي غير اخ واحد ومسافر ومن خلال آخر حاجه عرفتها أنه هيرجع بعد بكرا حسب الحجز بتاعه لأنه قلق عليكي وده معناها أنك لازم ترجعي بيتك النهاردة ورمزي قال ممكن تخرجي النهارده لما يرجع تمهدي لي اني في حد عايز يتقدmلك
هنا : طيب لما يسأل كل الفترة اللي فاتت دي مفيش بينا اتصال اقول ايه
ريحانة : شنطتك اتسرقت ومكنش في سيوله في المحل الايام اللي فاتت تنزلي تجيبي غيرو
هنا : تمام
ريحانة : وانا هظبط كل حاجه وفي خلال عشر ايام هتبقو متجوزين وانتي هتشوفي بنفسك هجبلك حقك ازاي
رن هاتف ريحانه
ريحانة : عن اذنك هرد خرجت ريحانة ولم تغلق الباب رأته يجلس على إحدى الكراسي واضع راسه بين كفيه تذكرت انها رأته قبل ذلك اليوم ولكن لم تتذكر كان يبدو على ملامحة البراءه الغريبه عينه تشبه كرات الدm الحمراء مورمتان إثر بكاء شـ.ـديد
بعد إنهاء ريحانة مكالمتها وجدته يكلمها ولكن ووجدتها تنهره بشـ.ـده مما جعله دmعه هاربه تسقط من عينه
ووجدت نفسها تتألم بشـ.ـده لأجله ماهذا الاحساس هل من المعقول أسرت بااسر براءته يالله لا ذلك مستحيل فهو عدوى
نفضت تلك الأفكار من راسها كأنها تنفض شئ مادي
هنا : انا هبقي سعيده اوي مع كل لحظة ألم هيشوفها

دخلت ريحانة ومسحت على رأسها
هنا : كان بيسأل على ايه
ريحانة بخبث : شكله حبك كان بيسأل عليكي
هنا : حبني ولا خايف على نفسه
ريحانه : لا حبك ده تربيتي بصي يابـ.ـنتي انا عارفه انك بتكرهي دلوقت ومش هطلب تحبي لكن لو ربنا أراد هتحبي صدقني
انا همشي دلوقت وبليل هعدي عليكي نوصلك لحد البيت
هنا: تمام
هنا : تمام
ونتنقل بالأحداث إلى شقة حمزه
حيث كان هناك زياره لروني
وفي الريسبشن كانو الفتيات يجلسون ويتحدثو في أمور عده
حنين : أخبـ.ـار البيبي ايه
روني : الحمدلله ياابله لسه كنت عند الدكتور امبـ.ـارح وقالي كل شئ تمام
زهرة : ربنا يفرحك ويقر عينك برؤيته بإذن الله
روني وحنين : امين
روني : الواد جوزك ده واخد اللعبه بتاعتي انا وسامح ويقولي مش حنين أصرت وهيتسلي وانتي بتقطعي هاتو لعبتي والا هلم الجيران عليكم
صدmت زهرة من كلامها
حنين : الواد جوزك في حد يقول على اخو الكبير واد
روني : ايون انا
حنين : مالك يازهرة
زهرة : أبدا مفيش ياابله
رن هاتف حنين برقم حمزه
حنين : ازيك يازوز عامل ايه.... اقول .... اه... اه لازم يتمضي عليه طيب ياحبيبي مراتك عايزه تكلمك
حمزه : نعم يازهرة
زهرة : كنت عايزه اطمن عليك
حمزه : بعدين يازهرة انا في الموقع دلوقت سلام
زهرة بحـ.ـز.ن : سلام ياحمزه
حنين : مالك يازهرة حمزه ضايقك
زهرة : لا أبدا معرفش يكلمني علشان في الموقع
وبعد يومين
في قصر الشناوي
ريحانة : هتسافر امتى
آسر : بعد اسبوعين
ريحانة : كويس
آسر : ليه
ريحانه : علشان تحضر فرح اخوك
آسر : اخويا مين
ريحانة : هيكون مين يامتـ.ـخـ.ـلف فارس طبعا ولا ناسي اني حمزه متجوز
آسر : هيتجوز ازاي من غير خطوبه ولا حاجه
ريحانة : هتبقى خطوبه وكتب كتاب ودخله في يوم واحد
آسر : ايه السرعة دي
دخل حمزه بمرحه
حمزه : لا في انا عرفت اني هتجوز يوم الزفاف
ضحك آسر وحمزه
آسر : اخواتي الكبـ.ـار مجانين
حمزه : جزمه........ ازيك ياامى عامله ايه
ريحانة : الحمدلله ياحبيبي
حمزه : فين عمو راغب وفارس فين
راغب : انا جاهز دور والباقي على عريس الغفله
آسر : هو انتو رايحين النهارده
ريحانة : اه
آسر : طيب مش حد يقولي
ريحانة : انت اصلا محدش بيعرف ليك مواعيد اديلك يومين بترجع متأخر ومحدش يعرف مكان
آسر : ايه الفضايح دي ولا كأنك سمعت حاجه يابابا
راغب بضحك : صـ.ـا.يع
آسر : طيب اطلع اشوف العريس
ريحانة : لا انا هاشوفه
صعدت بوقرها ورقتها
فتحت باب غرفة فارس
وجدته يجلس على حافة سرير يرتدي حله انيقه جدآ كان جالس يبكي واضع راسه بين يديه
ريحانة : فارس
كفف دmـ.ـو.عه بسرعة
ريحانة : يلا حمزه تحت وبابا في انتظارك يلا علشان مش نتأخر
فارس بصوت مخـ.ـنـ.ـوق : مش عايز اروح
ريحانة : اقوم يافارس متخلنيش أمد ايدي عليك تاني
نزل فارس أمامها
راغب : ايه ياعريس كل ده
آسر بالصفير : واااااو ده احنا واقعين يافروي ايه الشياكة دي
كانت كل نظرات عاديه الا نظرة حمزه لفارس الذي احس بشئ غريب فهو يعلم كيف يكون المرء مجبور على شئ
اقترب منه حمزه وسلمو على بعض
حمزه بهمس : مالك ياصاحبي
فارس : مفيش بخير ياصاحبي
ريحانة : مش يلا ولا هنفضل نرغي كتير
حمزه بمرح : مالك ياريري متعصبه ليه 😂😂😂
ريحانة : احترم نفسك ياولد😀😀😀
ضحك الجميع إلا فارس ابتسم ابتسامة مكـ.ـسوره
تتنقل إلى بيت هنا وهو في احد الأحياء الراقيه
ساهر : الف مبـ.ـارك ياقلبي انا سالت عنهم واكتشفت انهم ناس محترمه اوي
هنا : مش هتفرحنا بيك ياساهر مشيت برا ونسيت نفسك وسنك
ساهر : اجوزك ياقلبي وبإذن الله انا بعدك
احتضنت اخها
رن الجرس
ساهر : يلا ادخلي حضري العصير وانا هروح افتح الباب
رحب ساهر بهم وبعد التعارف وتقدmة العصير
راغب : ندخل في الموضوع بقى انا يشرفني ويسعدني اطلب ايد الآنسة هنا لابني الكبير فارس
تو.جـ.ـعت جدا عنـ.ـد.ما سمعت كلمة انسه
ساهر : وانا يسعدني ويشرفني نسبك
راغب : بإذن الله احنا عايزين يعني الخميس الجاي كتب الكتاب ودخله ساهر : بس مش اسبوع قليل كدا
راغب : استاذ ساهر كل حاجه جاهزه وزي مابيقولو احنا عايزنها بشنطة هدومها وفارس ده اول فرحتي وانا شايف في هنا انها هتكون زوجه صالحه لي وهتشرفنا
ساهر : كلامك فوق راسي راغب بيه خلاص توكلنا على الله
ريحانة : الف مليون مبـ.ـارك ليكم الف مبـ.ـارك ياهنون اقوم لبس خطيبتك الخاتم
فارس : مينفعش لسه مش بقيت حلالي ممكن حضرتك تلبس ليها
ساهر : ماشاء الله
قامت ريحانة وضعت الخااتم بيدها كان خاتم أنيق جدا من الماس
انسحب جميعاً ليتركهم مع بعض
ريحانة : على الله تضيقها يافارس انا حذرت اهو
ذهبت ريحانه معهم
هنا : شكلك حلو اوي وانت بتمثل التدين
فارس هو ينظر أرضا
فارس : ربنا يعلم انا متدين ولالا وربنا عالم يوم اللي حصل ده اني كنت تحت تخدير دور والباقي على الأخت اللي راحه شقة واحد عازب
هنا : انت بتقول ايه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن وحقير
فارس ببرود : مش هرد عليكي
غضبت كثيرآ وقررت أن تنتقم منه رنت على ريحانة وبدأت في البكاء
فارس : انتي بتعيطي ليه انتي هتستهبلي
دخلت ريحانة مسرعة
ريحانة : في ايه ياهنا ضيقتها في ايه يافارس
قام فارس من مكانه بغرور وهنـ.ـد.م بدلته بهدوء
فارس : مفيش بقولها ايه اللي يخلي واحده محترمه تروح شقة راجـ.ـل عازب لوحدها
لم تفكر ريحانة ابدأ فتلك النقطة
هنا : والله ابدا ياماما دي شقة مدام هاله وهي بعتني اجيب الدوا لأنها كانت تعبانه اوي
فارس : قولي الكلمتين دول لحد تاني بقى
هنا بغضب : انت قليل الادب ومش متربي انا مش موافقه على الجواز دي
احست ريحانة أن كل مافعلته سيضيع
ريحانة : اخرج برا يافارس دلوقت
خرج فارس وجلست ريحانه مع هنا تهدئها وبالفعل حدث وتمت الأمور وذهب الجميع إلى البيت
في فيلا راغب الشناوي
تحديد في غرفة فارس دخلت ريحانه وهي غاضبة جدا ووجدته يجلس على حافة سرير
انتهى الفصل السابع عشر
ماذا ستفعل ريحانه معه بعد أن كان سيضيع لها كل ماحدث
في فيلا راغب الشناوي
تحديداً في غرفة فارس دخلت ريحانة وهي غاضبة جداً ووجدته يجلس على حافة سرير
دخلت ريحانة عليه بغضب وصفعته صفعه مداوية
لمس بيده مكان صفعتها ورفع عينه ونظر إليها بحـ.ـز.ن ثم نظر إلى الأرض
ريحانة : كنت فاكرة اني ربيتك بس ظاهر انك محتاج تتربي من اول وجديد
لم ينطق بحرف لكن دmـ.ـو.عه تكلمت عنه لم تقدر ريحانة على مشاهدته هكذا تركته وخرجت
بعد يومين
في نفس تلك الغرفه التي أصبحت للعبادة فقط قد أصبحت محبسه فقط فأصبح لايخرج ولايتكلم مع احد
دخل آسر غرفة أخيه
آسر : مالك ياحبيبي اديلك يومين في الاوضه مش بتنزل
فارس بابتسامه باهته : ابدا مرهق شويا من الشغل ياحبيبي
آسر : طيب يلا اقوم نفطر اديلنا كتير مش بنفطر مع بعض
فارس : مش قادر انزل سيبني هنا احسن
آسر : اقوم ياراجـ.ـل واحشني اني اغلس عليك
ابتسم فارس
نزل معه فارس نظرت له ريحانة فهي لم تراها منذ ذلك اليوم كان وجهه باهت للغاية يبدو عليه علامـ.ـا.ت الانكسار والتعب
فارس : صباح الخير
راغب : صباح النور يا حبيبي
ريحانة : صباح النور
جلس فارس و آسر جانب بعض كان فارس يجلس في الكرسي المواجه لي ريحانة
نظرت له والي اكلته التي أصبحت ضعيفه للغايه والي نظره الذي لا يفارق الأرض
ريحانة : مش هتنزل علشان تختار الشبكه والفستان لعروستك
فارس : انا مش بفهم في الحاجات دي
راغب : بس لازم تبقى موجود ياحبيبي
فارس : حاضر..... امتى
ريحانة : النهارده آخر النهار كدا
فارس : حاضر...... عن اذنكم
راغب : يابني انت لحقت كلت
فارس : الحمدلله يابابا
نذهب حيث شقه حمزه
كانت حنين تجلس في الريسبشن وتتكلم في الهاتف مع امها
حنين : يعني خلاص كتب الكتاب الأسبوع الجاي
ريحانة : اه ياقلبي اوعي متجيش
حنين : لا ازاي ياماما ده فارس زي حمزه
ريحانة : ربنا يبـ.ـارك فيكي يابـ.ـنتي
حنين : تسلملي ياماما حاضر حاضر سلام
دخل حمزه من الباب وفي يده شنطة كبيرة
حمزه : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حنين : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته........ رجعت بدري يعني
حمزه ببعض الارتباك : اصلي انا مروحتش الشغل اصلا
حنين بصرامة : انت بتهزر ياولد
حمزه بدلع : ماهو يانونا مكنتش قادر اروح وبعدين مفيش حاجه مهمه النهارده ومروان وسامح هناك
حنين : امممممممم يارب بابا يمر ويعرف انك غياب هتتعلق ياحمزه على باب شركه
ضحك حمزه بشـ.ـده
حمزه : سيبني ادخل لمراتي بقى
حنين : ايوة بقى
دخل حمزه الغرفة ومثل دور الصرامة
زهرة : انت جيت ياحبيبي
حمزه : شايفه ايه
زهرة : ياحمزه براحه عليا
حمزه : مشعايز كلام نهائي
زهرة بدmـ.ـو.ع : احضرلك الغدا
حمزه : لا أعمليلي شاي
زهرة في نفسها : من امتى وهو بيشرب شاي
زهرة : حاضر
خرجت زهرة
اخرج حمزه الفستان من الكيس وفرده على سرير بطريقة جميلة
هو واكسووراته
واختبئ في غرفة الملابس
دخلت زهرة وضعت الشاي جانباً
وانبهرت بالفستان الذي كان من اللون الذهبي الهادي الساحر
احتضنها من الخلف وضمها له
حمزه : بحبك ياتاعبه قلبي
زهرة بدmـ.ـو.ع : وانا كمان بحبك اوي ومش بحب ازعلك
سامحني لو زعلتك ومبقتش الزوجة الصالحة اللي بتمناها
قبل جبينها
حمزه : ربنا مايحرمني منك ابدا يااجمل زوجه في الدنيا
وتوقف شهرزاد عن الحديث ونتركهم في عالمهم سويا
ونرجع حيث أصبح قصر الأوجاع
دخلت عليه الغرفه ووجدته معه مصحف يقرأ فيه ويبكي بالشـ.ـده
ريحانة : فارس
كفف دmـ.ـو.عه
فارس : نعم ياماما
ريحانة : جهز نفسك علشان ننزل
فارس : حاضر ياماما هلبس وانزل لحضرتك
ريحانة : تمام
ركب العربيه وجلست بجانبه ريحانه وهنا في الكرسي الخلفي
كان الصمت هو حليف الأول لذاك اليوم ولكن لم يدm طويلا
عند صائغ معروف تتعامل معه عائله الشناوي رحب صاحب المحل بهم جداً نظرت إلى وجهه كم أصبح شاحب واصبح هادي لا يتكلم ولا يجدال وعينه تملاها الحـ.ـز.ن ولاحظت عدm اختلاطه بها
فارس : لو سمحت عايزين نتفرج على كذا طقم العروسه
الصائغ : العروسه حظها حلو جدا لسه جايلي شغل جديد
وعرض صائغ بعد الأطقم
ريحانة : ايه رايك في الطقم ده ياهنا
هنا بااعجاب شـ.ـديد : جميل اوي ياماما
ريحانة : ايه رايك يافارس
فارس وهو لاينظر : بدل عجبكم خلاص....... ياريت تشوفلنا دبل
وبعد إنهاء من عند صائغ
ريحانة : فارس اطلع بينا على الاتيله
فارس : طيب انا هروح اعمل ايه
ريحانة : مش عروستك ولازم تختار معاها
فارس بااقتضاب : عروستي ياماما
وذهبوا الي الاتيله
ريحانة : ايه رايكم في الفستان ده
هنا : تحفه
فارس : نعم ده عريان من كل حته
ابتسمت هنا
هنا كي تستفزه أكثر
هنا : وايه يعني مش ليلة العمر
فارس : ليلة العمر علشان نحمد ربنا ونشكره ونعمل اللي في طاعته مش نغضب ربنا فيها وعالفكره الفرح هيبقى عندنا في القصر واناشيد إسلامي وللأسف ربنا يغفرلي بس هو عالم اني المكان مينفعش يتقسم هيبقي مختلط
ريحانة بصرامة : صوتك عالي صح ولا انا سمعي بقا قوي انطق
صمت فارس وتركهم وغادر دخل إلى العربيه وضـ.ـر.ب على المقود بحده ودmـ.ـو.ع تعلو وجهه لقد تعب من قسوتها والي متى ستظل تعامله هكذا
ريحانة بصرامة : صوتك عالي صح ولا انا سمعي بقا قوي انطق

صمت فارس وتركهم وغادر دخل العربيه وضـ.ـر.ب على المقود بحده
ودmـ.ـو.ع تعلو وجهه لقد تعب من قسوتها والي متى ستظل تعامله هكذا
بعد إنهاء حاجتهم ذهبو إليه وجده شارد
ريحانة : يلا علشان نوصل هنا
انطلق دون أن ينطق
مرت الايام سريعا كان الكل مشغول بحفل الزفاف والتجهيز لها بشكل يليق بنجل الشناوي الأكبر كل كان يعمل على قدm وساق
وجاء اليوم المنتظر كان الحفل ملئ برجـ.ـال الأعمال
وعلى تيرابزه الخاصه بي عائله حمزه
حنين : هو حمزه مالو شكله مش مبسوط
زهرة : والله ياابله كان نازل كويس مش عارفة رجع مخـ.ـنـ.ـوق وكل مااساله يقولي انا كويس
حنين : طيب ياقلبي انا هاقوم اشوفه هو راح فين
وأثناء مشيها صدmت بي ساهر
وتلاقت العيون ببعضها وطالت النظرات
ساهر : انا اسف يافنـ.ـد.م
حنين : ولايهمك يا
ساهر : ساهر الجارحي اخو العروسه
حنين : تشرفنا يااستاذ ساهر
ساهر : طيب مش تعرفني بااسمك
حنين : حنين عزام البنهاوي وبـ.ـنت مدام ريحانة
ساهر: انا اعرف عزام بيه وبينا شغل
حنين : انا ماسكه رئيسة مجلس الإدارة مع عزام بيه بس اديلي فتره واخده اجازه بس نازله الشغل من الأسبوع الجاي علشان كدا معرفش اني حضرتك بتتعامل مع شركتنا
ساهر : رئيسه مجلس الإدارة وااااو لا احنا كدا منقدرش نتكلم معاكي
ابتسمت حنين باابتسامه صافيه
ساهر : بس انا شغلي كله متحول مع الباشمهندس حمزه
حنين : حمزه المدير تنفيذي الشركه وكل شغل الشركة بيتحول لي
وهنا قطع حمزه كلامهم
حمزه : منور استاذ ساهر.......حنين استاذ ساهر اخو هنا وبيتعامل مع شركتنا
حنين : اه لسه عارفه اتشرفنا بمعرفتك
اكتفي بس إبتسامه
حنين : حمزه عايزك ثواني
حمزه : حاضر عن اذنك استاذ ساهر
وبعد أن غادروا
ساهر : ايه اللي جابو دلوقت
حمزه : ايوه يا حبيبتي
حنين : مالك يا حمزه شكلك مخـ.ـنـ.ـوق
حمزه : ابدا ياحنين زهقان شويا
ابعد نظره عن اخته لأنها تفاهمه من نظراته
حنين : في حاجه كبيره انت مخبيها وانا مش هضغط عليك لكن لازم تيجي تحكيلي
حمزه : اكيد يانونا
كان جالس شارد
فلاش باك
إيناس : هتمضي ياميزو
ينظر حمزه لها بي انكسار
إيناس : ولانفسك يتقال عليك سوابق وبـ.ـنتك مستقبلها يضيع وانت عارف اني اقدر امشي البلاغ وهوصلها لشروع في قــ,تــل
غير بقى سمعة شركتكم لما يبقى المدير التنفيذي بتاعها مسجون
مضى حمزه ورقه الزواج ال عـ.ـر.في
باااك
دخلت غرفته وجدته شارد لايشعر بمن حاوله يشرب سيجارة بشراهه كانت حزينة جدا اقتربت منه وقبلت جبينه
حمزه : حبيتي
زهرة : مالك ياحبيبي ايه مزعلك بس
حمزه : ابدا ياقلبي شويه تفكير في صفقات..... يلا ننام
جلسو على سرير
حمزه : زهره ممكن طلب
زهرة : اومرني ياحبيبي
حمزه : ممكن تاخدني في حـ.ـضـ.ـنك النهارده
علمت زهرة وقتها أن هناك شئ كبير يخيبه وشئ يـ.ـؤ.لمه بشـ.ـدة
زهرة : حاضر ياحبيبي
نام في حـ.ـضـ.ـنها كالطفل الخائف من واقع مرير
حمزه : زهرة
زهرة : نعم ياحبيبي
حمزه : انا بحبك اوي يازهرة
زهرة : وانا كمان بحبك اوي
حمزه : سامحني يازهرة لو في يوم زعلتك بدون قصد
اندهشت زهرة من كلامه تلك الليله نامو وقامه على صرخته
حمزه : زهرة لالا يازهرة مش تسيبني والله كان غـ.ـصـ.ـبا عني
قام مفزوعا من النوم قامت على فزعته
حمزه: انتي هنا
زهرة : اه ياحبيبي مالك بس
ووجدته يبكي بشـ.ـدة
حمزه : متسبنيش يازهرة والله انا بحبك اوي
زهرة : اسيبك ليه بس ياعمري ده كابوس
وضعت راسه في حـ.ـضـ.ـنها وداعبت خصلات شعره الكثيف حتى نام
زهرة : مالك بس ياحبيبي ايه اللى تاعبك كدا
نزلت دmـ.ـو.عها على وجهه ونظرات إليه كان شبه الطفل المفزوع يهاب شئ قوي يخاف الفقد
زهرة : هل تخاف الفقد يازوجي العزيز ام تهاب شئ اكثر من ذلك هل علمك بزواجنا يوم زفاف يجعلك تخاف أن تفقدني بدون علمك ام ماذا يارب احفظه ليا
مررت الايام بثقل غريب بين كوابيس حمزه التي أصبحت ترعـ.ـب زهرة
وبين حياة فارس البـ.ـارده مع زوجته التي لاتنتهي من إهانة بعضهم

في جناح فارس
ريحانة : كفايا ابوك لو سمعكم هيشك في حاجه
فارس : قولي ليها كفايا قلة أدب واستفزاز فيا
هنا :احترم نفسك
فارس : انا محترم غـ.ـصـ.ـبا عنك
ريحانة : اتلم منك لها انا واقفه وسطكم
فارس : ياماما
ريحانة : اتخرس في ايه انتو أطفال
فارس : والله انا زهقت انا مستحملك علشان اللي في بطنك بس
هنا : ده على اساس انا اللي بطيقك انا اصلاً بكرهك انت انسان شهواني وكـ.ـسرتني ودmرتني ودmرت براءتي وحياتي كلها
قالت تلك الكلمـ.ـا.ت التي وقعت على مسمع حمزه كالصخر المؤلم جدا
فارس : أنتي كلامك صح......... عمتا انا بعافكي منك تعيشي مع واحد حقير زيي مجرد مـ.ـا.تولدي هطلقك وتقدري تعيشي زي ما انتي عايزه
نزل فارس من جناحه كالطائر المجروح مجروح لدرجة ان جـ.ـر.حه يولد الجنون
ريحانة : ليه كدا بس بـ.ـنتي
هنا : مش دي الحقيقة
ريحانة : والله مابقيت عارفه الحقيقه فين ربنا يهديكم
نزلت ريحانة من عندها
خرجت هنا إلى الشرفة لتجده كالثائر في حديقة القصر
جلس أقرب كرسي في حالة لايحسد عليها
فارس : يارب انت عالم بيا انت اللي عارف اني كنت متخدر معرفش حصل معايا كدا يارب سامحني وكون معايا يارب
جلس بجانبه راغب
راغب : بتحبها اوي كدا
فارس : بابا
جاءت يد راغب ترتب على كتفه لترتب مابيه من و.جـ.ـع وكأن الله يطيب خاطره سند فارس راسه على كتف ابيه وأطلق العنان لدmـ.ـو.عه
راغب : بتحبها اوي كدا
فارس : بابا
جاءت يد راغب ترتب على كتفه لترتب مابيه من و.جـ.ـع وكأن الله يطيب خاطره سند فارس راسه على كتف ابيه وأطلق العنان لدmـ.ـو.عه
أعلنت الجوناء الذهبيه عن يوم جديد على أبطالنا
وعلى سفرة حمزه
حنين : في ايه يا حمزه ايه حكاية الكوابيس اللي بتجيلك دي
نظر حمزه لزهرة بصرامة لما اخبرتها نظرت له بس ارتباك وأنها لم تخبرها
حنين : متبصش ليها كدا....... محكتش حاجه انا اللي بسمع صوتك كل يوم
حمزه : مفيش ياحنين عادي كوابيس هقولها متجيش
حنين : تعالى على المكتب بعد مـ.ـا.تخلص
حمزه باارتباك : حاضر
بعد مادخلت حنين غرفة المكتب
زهرة : والله ماقولت حاجه
حمزه : عادي يازهرة مفيش حاجة
في قصر راغب الشناوي
كان كان أسر يهبط الدرج ومعه شنطة سفر وفارس يستعد للصعود لجناح الخاص به
فارس : هو انت مسافر النهارده خلاص
آسر : اه ياحبيبي
فارس بضحك : يااا الواحد هيرتاح منك
آسر : كدا طيب بذمتك في حد بيرخم عليك زيي
فارس : ده لو في اثنين منك في حياتي كنت هجرت
ضحك فارس وآسر معا
فارس : بكرا تتفحت في الشغل وطول فين ايام زمن الجميل
آسر : الله يكون في عونكم في حرقة الأعصاب اللي انتو فيها وبعدين انا نويت اكمل جامعه خمس ست سبع سنين الحق اتمتع بشبابي
فارس : انت مصيبه
نزلت ريحانة
آسر : ماما انا همشي خلاص
ريحانة : طيب خلي بالك من نفسك
آسر : حاضر ياماما الحق اطير بقى
سلم آسر عليهم وتركهم وغادر
ريحانة : عايزك تنزلي المكتب بعد نص ساعه كدا
فارس : حاضر
كانت ريحانة تجلس في غرفة المكتب هي وهنا يتثامرون استأذن فارس ودخل
ريحانة : تعالى يافارس...... كان في قرار مهم لازم تتبلغ بي
فارس : خير ياماما
ريحانة : في قرار بفصلك من الشغل
فارس بصدmة : ايه
ريحانة : وعايزه بطاقة credit card اللي معاك
فارس : ياماما انتي بتقولي ايه
ريحانة : كلامي واضح
لم يشعر بشيء غير أنه في كابوس يتمنى أن ينتهي
فارس : يعني خلاص استغنتو عني
ريحانة : بالظبط كدا
فارس : وبابا موافق
ريحانة : اه
اخرج فارس credit card واعطاها لها
فارس : ايه هتحبوسني هنا خلاص
ريحانة : سميها زي ما تحب
فارس : مفيش مشكلة في حاجه تاني
ريحانة : مفتاح العربية والريس
أعطاها لها
كان كلامه بلهجة صلبه لايحمل إثر الهزيمه والانكسار لكن العين فاضحه لو.جـ.ـعه وانكساره
لي أول مره لم تشعر بسعاده في انكساره وانهياره
شعرت بوخزه في قلبها والم يغزوه
ريحانه : تقدر تتفضل
خرج فارس كالمـ.ـجـ.ـنو.ن يود أن يحطم كل شئ بالبيت ولكن هذا لن ينهي جزء من غضبه
ريحانة : مبسوطه كدا ياهنا
هنا بنبره حاولت تغيرها ولكنها لم تنجح :اه اوي ياماما
ريحانة بخبث : اتمنى ذلك
تركتها ريحانة وخرجت
اما في غرفة المكتب في بيت حمزه
حنين : في ايه يا حمزه مش هكرر سؤال تاني
حمزه : مالي بس ياحنين
حنين : ولد انت فاكر اني مش حاسه باللي بيحصل طول الوقت سرحان ومشمركز مالك
حمزه : مفيش حاجه ياحنين صدقني
حنين : ماشي خليك تقول مفيش وانا متأكده انك وراك مصيبة
حمزه متجاهلا كلامها: انا هنزل علشان اتاخرت عن اذنك
حنين : اتفضل
صعدت هنا إلى الجناح الخاص بهم سمعت صوته في غرفته فكان لكل واحد منهم غرفة خاصه به اقتربت من الغرفة وفتحت جزء من الباب وجدته يصلي ويبكي ويناجي ربه
فارس : يارب أظهر برءاتي يارب انا انكـ.ـسرت ومش قادر استحمل ظلمهم ونظراتهم ليا يارب انا عارف اني ظلمت نفسي ونـ.ـد.مان يارب اكفيني شر نفسي يارب سامحني واغفر لي ذنبي يارب نقني كما تنقي الثوب الأبيض من الدنس اللهم طهرني بالماء والثلج يارب توفني وانت راضٍ عني
ثم صوت بكاء شـ.ـديد
هزم قلبها وشعرت باانها هي المكـ.ـسورة كيف لهذا الوجه أن يفعل مافعله وتذكرت انها في ذلك اليوم كان في حاله غير طبيعيه
وبعد عدة أسابيع
كانت تجلس ريحانة في حديقة القصر
هنا : ماما
ريحانة : نعم ياهنا
هنا : ممكن نتكلم
ريحانة : طبعآ ياقلبي
هنا : هو بابا راغب عرف اني حامل
ريحانة : اه ياحبيبتي قولتله النهارده قبل مايسافر وفرح اوي ده ابن فارس يعني ابن الغالي
صمت قليلا
هنا : ماما كنت عايزه اكلم معاكي بخصوص الحادثة
تغيرت ملامح ريحانة
ريحانة : متأكده انك عايزه تتكلمي فالموضوع ده
هنا : ايوه........ يوم ماروحت الشقه كان فارس في حاله غير طبيعيه
ريحانة : بمعنى
هنا : انه كان في غير وعيه
ريحانة : ماطبيعي يكون في غير وعيه كان هيعمل كدا
هنا : هو فارس بيشرب حاجه
ريحانة : لا
هنا : امال اشمعنا في اليوم ده
صعدت ريحانة على جناح فارس وجريت وراها لم تقصد هنا مافهمته ريحانة
فارس : في حاجه ياماما
أمسكته من ذراعه بطريقه مو.جـ.ـعه
ريحانة : انت بتشرب حاجه من ورايا
فارس : والله ابدا ياماما
ريحانة : احكيلي ايه اللي حصل يوم الحادثة كله
فارس باانهيار : كفايا بقى ارحموني مش عايز افتكر حاجه انا تعبت
والله تعبت ليه العـ.ـذ.اب ده انا فعلا اذنبت بس والله كان غـ.ـصـ.ـبا عني انا
مشعارف هاني عمل كدا ليه معلون ابو اليوم اللي اعترفت لي بحبي ليكي
نظرلي هنا نظرت له بدهشه ثم اغشي عليه
،هنا نظرت له بدهشه ثم اغشي عليه
ريحانة :فارس فارس اطلبي الاسعاف بسرعة
في المستشفى
خرج رمزي من عند فارس
ريحانة : ماله يارمزي ابني في ايه
رمزي : حالة انهيار عصبي حاده مع ارهاق شـ.ـديد وضعف في جـ.ـسمه حضرتك ده نزل نص وزنه تقريبا
ريحانة : طيب والعمل
رمزي : متقلقيش هو هيفضل معانا كام يوم وبإذن الله هنظبط كل ده وانا علقت لي محاليل تعوض لي اللي فقده وخير باذن الله
ريحانة : طيب هو هيفوق امتى
رمزي : خلال 48 ساعة بإذن الله روحو انتو واحنا هنعمل لازم
هنا : لا انا هنفضل معاها ممكن ادخلو
رمزي : وجودك جوا مش هيفيد لأنه غايب عن الواقع بس ممكن تتدخلي استاذنكم
ريحانة : اتفضل ياحبيبي
هنا : ارجعي انتي البيت ياماما وانا هفضل جانبه
ريحانة : انا لازم اعرف الحقيقه لازم افهم كل حاجه
هنا : كل حاجه هتتحل بإذن الله بس روحي انتي ياحبيبتي انتي مرهقه اوي علشان خاطر فارس
ريحانة ببكاء: يارب قومو لينا بالسلامه
كان يجري في أرجاء المستشفى حتى وصل إلى أمه ورراه حنين وزهرة
حمزه وهو ياخذ نفسه بصعوبة : في ايه ياماما اللي حصل لفارس
ريحانة : انت ايه اللي جابك مش قولتك متجيش
حمزه : حضرتك كنتي منهارة فالموبايل انا خـ.ـو.فت على حضرتك
حنين : طمنينا على فارس ياماما
أتى ساهر أيضا أثناء كلام حنين
ساهر : مالو فارس ايه اللي حصل
ريحانه : انهيار عصبي
ساهر :اكيد من الشغل
حمزه : فعلا هو الشغل وفارس بيرهق نفسه جـ.ـا.مد
زهرة : ربنا يقومو بالسلامة
ريحانة : يارب يازهرة...... انت سايب بـ.ـنتك مع مين
حنين : الداده معاها ياماما اهدي انتي بس
ريحانة : خد اختك ومراتك وروحو
حنين : ياماما و هنسيبك
ريحانة : قولت خد اختك ومراتك وروحو
حمزه : ياماما مينفعش
هنا : ماما انا هفضل معاه خلي ساهر يروحك احترمو رغبتي وسبوني مع جوزي
حمزه : تعالى عندنا النهارده ياماما والصبح انا هجيبك لي
ريحانة : ماشي
هنا : وانت ياساهر ارجع البيت وتعالى بكرا بإذن الله
ساهر : ياحبيبتي هتفضلي هنا لوحدك
هنا : محتاجه اكون معاها لوحدي
ارتاحت ريحانة لكلامها وشعرت باامل أن ستكون حياة جديدة لفارس حياة مليئه سعادة
نذهب إلى بيت حمزه
كانت ريحانة وحنين يجلسون يتحدثون في بعض الأمور وهو شارد في مكان آخر في حياتة وماذا ستفعل إيناس بتلك الورقه
حنين : رجعنا لسرحان تاني
حمزه بعصبيه : في ايه يا حنين شاغله دmاغك ليه
ريحانه بصرامة : اتكلم مع اختك عدل
رن موبايل حمزه برقم إيناس ارتبك حمزه كثيراً ولاحظت ذلك حنين
حنين : مين بيتصل
حمزه بتـ.ـو.تر : دي عميله عندنا في شركة بس مزلقه اوي هاقوم ارد بعد اذنكم
حنين :يارب زهره تسمعك هههههههههههههههههه
دخل حمزه غرفته جرى
حمزه : انتي عايزه ايه وبتتصلي ليه
إيناس : ايه ياميزو مينفعش اتصل على جوزي حبيبي
حمزه : إيناس متجننيش انتي كدبتي الكدبه وصدقتيها ولا ايه ده عقد صوري
إيناس : تؤتؤتو والبيبي اللي في بطني ياحبيبي
حمزه وجن جنونه : انتي هتهرجي ولا ايه هو انا لمستك
إيناس : اثبت ياقلبي وعقبال ماثتبت بقى اكون عملت اللي في دmاغي
وأغلقت الخط
حمزه : يابـ.ـنت..........
دخلت زهرة الغرفة
زهرة : احضر لك العشا ياحبيبي
حمزه : لا ياقلبي انا مش جعان انا مرهق ومحتاج انام علشان عندي شغل وبعدين اروح المستشفى لفارس
زهرة : في خبر حلو كنت عايزه أقولك عليه صح الظروف مش مناسبة بس لازم تعرف
حمزه : خبر ايه
زهرة : في هنا حاجه تخصك
وأشارت إلى بطنها
حمزه بفرح : بجد يازهرة بجد انتي حامل
زهرة : ايوة ياحبيبي
بعد ثواني تذكر مكالمة إيناس وظهر الحـ.ـز.ن على وجهه
زهرة : مالك يا حمزه انت زعلت ولا ايه
حمزه : ابدا ياقلبي ده انا فرحان اوي بس مخـ.ـنـ.ـوق شويا علشان فارس انتي عارفه فارس غالي عليا اوي وعلى ماما
زهرة : ربنا يقومه بالسلامة بإذن الله
حمزه : يارب
ونرجع إلى إلى المشفى كانت جالسه إلى جانبه تتامل ملامحه البريئه هل فعلا احببتني يافارس
دخلت الممرضة عليهم واندهشت من وجود هنا
الممرضة : استاذ فارس هو اللي تعبان
هنا : انتي ت عـ.ـر.في
الممرضة : ايوه واعرفك انتي كمان من ايام........
هنا : الحادثة صح
الممرضة : ايوه هو انتو اتجوزتو
في شرفة غرفة حمزه وكان يتكلم في الهاتف
حمزه بخـ.ـو.ف : والله ابدا ماعملت كدا انا من ساعة موضوع الورقه ده وانا مش شوفتها تاني
........ : طيب اهدا
حمزه : انا خايف اوي تعمل اللي في دmاغها وزهرة تعرف انا خايف على زهرة واللي في بطنها
............ : هي زهرة حامل
حمزه : ايوه
........... : ومش تقولي ياحـ.ـيو.ان لما اشوفك بس
حمزه : انا خايف بس والله عرفت امبـ.ـارح بعد المكالمه اللي حكيتلك عنها
........ : عمتا الف مبـ.ـارك متقلقش كل حاجه هتتحل
حمزه : يارب .... لاشكرا في امان الله
انتهى الفصل الحادي والعشرون
يترا الممرضة هتقول ايه لي هنا ويترا مين اللي حمزه آمان لي على سره
وصلنا لحد المكالمه المجهوله بعد إنهاء المكالمه بي قليل دخلت زهرة الغرفة
زهرة : حبيبي يلا الفطار جاهز
حمزه : حاضر يا حبيبي
زهرة : تسلملي ياعمري
خرج زهرة مع حمزه
حمزه : صباح الخير
حنين وريحانة : صباح النور
جلس حمزه وزهرة
حمزه : فريدة فين
حنين : مخصامك ومش راضيه تخرج
حمزه : ليه بس كده
حنين : هو حضرتك بقيت تهتم بيها عالطول شغل يااما سرحان
زهرة : وبقيت تتعصب عليها كتير
حمزه : طيب طيب عن اذنكم انا هاقوم ادخلها
دخل حمزه وبعد قليل خرج وهو يحملها والضحكه على وجههم
حمزه : حبيبة بابي
حنين باابتسامه : اخيرا خرجتي
جلس حمزه
حمزه : كنت عايز اقول خبر عارف اني مش وقتوا بس هيفرحكم شويا
ريحانة : هو ايه اللي يفرح بس وحبيبي راقد في المستشفى
غار حمزه في قلبه
حنين : ربنا يشفي ويعفي عنه...... خبر ايه ياحمزه
حمزه : زهرة حامل
حنين بفرحة : الف مليون مبـ.ـارك ياحبيبة قلبي
ريحانة : الف مليون مبـ.ـارك يتربى في عزكم يارب
حمزه : عقبال ابن فارس بإذن الله وعقبال الواد المـ.ـجـ.ـنو.ن آسر لما يتجوز بقى
ريحانة : مرات فارس حامل
حمزه : ربنا يتمم ليها على خير
ريحانة : حمزه إياك لو آسر اتصل تقولو
حمزه : ليه
ريحانة بعد صمت : لو عرف ده مـ.ـجـ.ـنو.ن وسواقه بتاعته متهوره
حمزه بتفهم : لالالالالالا مش هقولو
حنين: كلي ياماما
ريحانة : مليش نفس مشعارفه السواق اتأخر ليه كدا
حمزه : طيب ليه سواق ماكنت وصلتك
ريحانة : لا ياحبيبي علشان مش تتأخر على شغلك
حمزه اوما راسه بتفهم ثم قال : انا بإذن هخلص شغل واجي على مستشفى عالطول
ريحانة : بإذن الله
فى المستشفى
هنا : ايوة اتجوزنا
الممرضة : ربنا يهنيكم مع بعض هو بيحبك اوي ربنا يقومو ليكي بالف سلامة
هنا : وانتي عرفتي منين
الممرضة : من اللي كانو بيعملو وانتي تعبانه
هنا : كان بيعمل ايه
الممرضة : في وقت كان دكتور رمزي فقد الأمل وقال نرفع الاجهزه
فلاش باك
رمزي : فارس احنا فقدنا الأمل انها تتفوق كفايا كدا هي بين أيدي ربنا ربنا يرحمها من عـ.ـذ.ابها
فارس : اقصدك ايه
رمزي : أقصدي اني اننا هنرفع الأجهزة عنها
فارس : إياك تعمل كدا يارمزي انا هتحمل كل التكليف بالله عليك
وبعد مجادلات كتير
رمزي : أمري إلى الله
باك
الممرضة : كان هنا كل يوم مش بيفوت يوم عالطول كان جانبك قراءه قرآن
فلاش باك
بعد قراءة بعض الآيات
فارس: عاملة ايه ياحبيبتي دلوقت سامعني ياهنا انا عارف اني انا سبب و.جـ.ـعك ياقلبي سامحني ياهنا انا اسف انا عارف اني غلطان بس والله مااعرف عملت كدا ولا اعرف هو عمل كدا انا عارف اني اكيد زعلانه مني سامحني ياحبيبتي
بااك
هنا ببكاء : وايه تاني
الممرضة : كان هنا ويفضل بساعات ويقفل موبايله وده بسب لي مشكله في شغله ومع والدته
فلاش باك
فارس : حاضر ياراغب بيه لا ساعة بكتير والرسومـ.ـا.ت هتبقى على مكتبك تمام ياباشا سلام
وبعد إنهاء المكالمه رن هاتفه
فارس : يانهاري دي ماما هتولع فيا الو ياماما طيب براحه اهدي..... انا اسف مشعارف هو بيقفل لوحده...... لا هبات عند واحد صاحبي
طيب اسمعني بس مش هعرف اجي ياماما الو الو
أغلقت الهاتف في وجهه
دخل الغرفة مره اخرى
فارس : عجبك كدا ياهنون هتبهدل لما اروح وسمعت كلام عسل
عارفه ياهنون اول مره شوفتك لما كنتي ناسية موبايلك وشنطتك في المول وكنتي متعصبه اوي كنت بروح اقعد بالساعات علشان اشوفك واطمن عليكي انا بحبك اوي ياعمري اقومي بقى بس يتراه لما تفوقي هقدر اعترفلك بي حبي ليكي
باااك
الممرضة : مره كان منهار
فلاش باك
فارس ببكاء : عجبك كدا ياستي اطردت من البيت وماما قالتلي اروح مكان ماكنت بايت اول مره ماما تزعل مني في حياتي ياست هنا فرحتي دلوقتي يترا هتبقى فرحانه لما ت عـ.ـر.فيها عالفكره هتحبيها علشان هتقف في صفك بت يا هنا انا هتجوزك غـ.ـصـ.ـبا عنك عارف انك هتزعلي مني في الأول بس بإذن الله هخليكي اسعد واحدة ف الدنيا بحبك يانونتي هنام جانبك هنا علشان خلاص همـ.ـو.ت وانام عجبك كدا ياتاعبه قلبي
باااك
هنا ببكاء : كل ده كان بيحصل
الممرضة : ايوه كل يوم كان بيجي يحكي عن عمل ايه في يومه ايه بيزعله ايه اللي يتعبه ويقرأ قرآن شويا ويحكي شويه ويحكي عن قصة حبه ليكي
قالت كلمتها الأخيرة وتركتها وغادرت
قبلت جيبنه
هنا : وانا كمان بحبك اوي سامحنى ياحبيبي فوق بقى علشان ابنك اللي مستنيك
نتركهم في عالمهم ونذهب حيث عروس البحر الأحمر
رؤى : انت بتقول ايه
آسر : بقول بحبك ايه مش سامعه يابت
رؤى : لسانك ده عايز يتقطع
آسر : بت اتلمي انا مبحبش اني مراتي تكلمني كدا
رؤى : خلاص خلتني مراتك
آسر : ايوه اول مانرجع القاهرة هكلم اخواتي وهما هيقنعو بابا اصلآ نفسه يفرح بينا
رؤى بي ابتسامة التي كانت تخـ.ـطـ.ـف قلبه
آسر : يانهاري على ضحكه
رؤى : بس بقى اتلم ثانيا انسى اني اسمع مني اي كلمة لحد كتب الكتاب
آسر : يعني معنى كدا انتي موافقه
ابتسمت واحمرت وجنتيها وتركته وجريت إلى غرفتها في الفندق
في المستشفى كان رمزي بغرفة فارس والجميع بالخارج
هنا : يارب
في المستشفى كان رمزي بغرفة فارس والجميع بالخارج
هنا : يارب
ريحانة : اهدي يابـ.ـنتي علشان اللي في بطنك
خرج رمزي
هنا : خير يادكتور فاق
رمزي : الحمدلله فاق
ريحانة : الف حمد وشكر ليك يارب
هنا : ينفع ندخل
رمزي : اه ينفع بس ياريت محدش يخلي ينفعل أو يضيقو بالكلام وياريت تهتمو بي أكله لاني عنده ضعف واضح اوي
ريحانة : حاضر يارمزي شكراً يابني تعبينك معانا
ابتسم رمزي وعاد إلى مكتبه
حمزه بعصبيه : هو ايه اللي حصل ده لسه عريس حصل ايه علشان يجيلو انهيار عصبي ويكون أكله ضعيف
تذكرت
بكيت هنا بشـ.ـدة
حنين : ده وقت اسئله مش نقول حمد الله على السلامه الأول مش شايف ماما عامله ازاي
حمزه : ياحنين
حنين : ولاكلمة
ريحانة : براحه عليه ياحنين
حمزه : انا اسف ياماما بس فعلا محتار
ريحانة : ادخلي لجوزك يابـ.ـنتي واحنا داخلين وراكي
هنا : حاضر ياماما
وبعد أن دخلت
قالت ريحانة حتى تنهي شكوك حمزه
ريحانة : مفيش ياحبيبي هو قبل الجواز حصل مشكلة في الشغل وكان راغب زعلان منه وانت عارف فارس بيفضل يضغط على أعصابه مع طبعا الخلافات اللي بتحصل في أول الجواز لحد مايتعودو على طباع بعض
حمزه بحـ.ـز.ن : ربنا يشفيه ويعفي عنه
في الغرفة التي يرقد بها فارس
كان إثر الدmـ.ـو.ع على وجهه عنـ.ـد.ما رآها تتدخل كفف دmـ.ـو.عه بسرعة
جلست بالقرب منه
هنا : حمدالله على السلامه
فارس وهو لم ينظر لها : الله يسلمك
هنا : كدا تقلقنا عليك
فارس بنظره حاده لها : انا اسف اني قلقتكم عليا بس تقلقو عليا ليه تقلقو على انسان شهواني وحـ.ـيو.ان ليه مش انا حـ.ـيو.ان بردو من وجهة نظرك انتي وماما
هنا : يافارس
لم تكمل حتى دخل الجميع
حمزه : كدا ياهندسة تعملها من غير مـ.ـا.تقولي شوية تعب يعملو فيك كدا
فارس بي ابتسامه عاذبة لم تراها هنا ابدا منذ زواجهم : المره الجايه ابقى بلغك
ريحانة : بعد الشر عليك ياولد
اقتربت منه ريحانة وجلست بجانبه وأخذت راسه إلى حـ.ـضـ.ـنه وقبلته جبينه
مما جعله يبكي بشـ.ـدة فلقد افتقد حنانها عليه من فترة
حنين : في ايه يافارس مالك بس
فارس : ابدا ياابله مفيش حاجه
حمزه : بتقول لمين ابله
فارس : لي ابله حنين
حنين :شايف الاحترام مش انت داخل خارج تجعر ياحنين معرفتش اربي انا
ضحك فارس وهنا وريحانه وحنين كانت بالنسبه لهم دعابة ولكن لم تروق لحمزه
ابتسم بضيق لاحظته حنين وريحانه
فارس : هو آسر وبابا عرفو أنس هنا
ريحانة: لا مش رضيت اقولهم
فارس : كويس ياامى
قبلت ريحانة جبينه كان ينظر لهم بتامل كبير نعم انه حرم من كل المشاعر هل المزيد من احترام مشاعر انسان فقد ابيه وأمه أحياء هل نقدر مدى خطورة الانفصال و كيف يكون أثره على أطفالنا
كان ينظر بتالم هل انا ليس ابنكم مثلهم لماذا أنا لاتشعرون بو.جـ.ـعي وفرحي والمي وحـ.ـز.ني هل كل الذي بينا هو أسماء على ورق

لاحظت شردوه اخته
حنين : حمزه حمزه
فاق على صوتها
حمزه : نعم
حنين : سرحت في ايه
حمزه : في صفقه اللي بابا قالي عليها
وشرد مرة أخرى
كم اشتاق اليكي يامن عوضتي قلبي بكل ذلك لا ارتاح في غيابك لحظة انتي من تشعريني بوجودي فقط
وهل ساتبقي معي ام سيكون قدري القاسي يعـ.ـا.قبني وافتقدك اكره ذلك القدر
فاق حمزه مره اخرى من شردوه
حمزه : استغفر الله العظيم رضيت بقضاء الله أي كان
ريحانة : مالك ياحبيبي
حمزه : ابدا ياماما مفيش..... انا هطلع برا شويا
حنين : ليه
حمزه بحرج : هشرب سيجارة برا وادخل
ريحانة بصرامة : انت بتشرب سجاير ياولد
صمت حمزه لي لحظة
حنين : نتكلم في الموضوع وقت تاني ياماما مش وقته
حمزه : عن اذنكم
كان يدخن في حالة سيئه جدا يخاف أن يفتقدها كثيرا فهي أصبحت حياتة كلها أمه الذي فقد حنانها
ابيه الذي فقد حكمته أصبحت كل شئ في حياتة
لم يشعر بنفسه الاهو يمسك الهاتف ويتصل عليها
فريدة: مامي يازهرة موبايلك بيرن
زهرة : ده بابي الو ياحبيبي
حمزه بحـ.ـز.ن : عامله ايه ياحبيبتي
زهرة : الحمدلله بخير ياقلبي مالك ياعمري
حمزه : مفيش ياسكرتي انا كنت عايزه اطمن عليكم
زهرة : الحمدلله بخير ياحبيبي
حمزه : زهرة
زهرة : نعم ياقلب زهرة
حمزه : انا بحبك اوي يازهرة
زهرة : وانا كمان بحبك اوي ياعمري
حمزه : انتي واحشتني اوي عالفكره
ابتسمت زهرة وضحكت ضحكة سافرت قلبه
زهرة : ياسلام ده علي اساس مين اللي كان معايا من ساعتين
حمزه : امشي من هنا يابت يافصيله
زهرة : والله انت بتوحشني وانت معايا
حمزه : ربنا مايحرمني منك ياقلبي
زهرة : ولامنك ياعمري......
ننهي على لحظه السعيده دي
زهرة : ولامنك ياعمري...... ماما عامله ايه وفارس عامل ايه دلوقت حمزه : الحمدلله فارس فاق من شويا وماما....
زهرة :وماما مالها
حمزه : مفيش وخدها في حـ.ـضـ.ـنها مش سايبها
زهرة : ربنا مايحرمكوا منها انت عارف هي بتحبكم قد ايه
حمزه بااستنكار : عارف
فهمت زهرة وحاولت تغير مجرى الحديث
زهرة : فري عايزه تسلم عليك
حمزه : هاتيها
فريدة : عامل ايه يا بابي
حمزه : الحمدلله بخير ياقلبي وانتي اخبـ.ـارك ايه
فريدة : الحمدلله هاتيجي امتى
حمزه : شويا ضغنين وهجيلك مش تنامي غير لما اجي
فريدة : حاضر يابابي
حمزه :هاتي ماما زهرة يافري
فريدة : حاضر
حمزه : خلي بالك على نفسك وعلى فري وعلى البيبي ياقلبي
زهرة : حاضر يانور عنيا
ابتسم حمزه وتم إنهاء المكالمه
في غرفة فارس في المشفى بعد أن مشي حنين و حمزه
ريحانة : هنزل اجيب حاجات من الفيلا وارجع
فارس : هتروحي لوحدك
ريحانة : اتصلت بالسواق هياخدني
فارس : تمام
خرجت ريحانة وبقي هنا وفارس وحدهم
هنا : اجبلك حاجه تشربها
فارس بااقتضاب :شكرا
هنا : عامل ايه دلوقت
نظر لها وبعين تشبه كاسات الدm
فارس : شايفه ايه
هنا : يافارس
فارس : كفايا بقى
هنا : طيب أهدى علشان خاطر متعبتش تاني
فارس : بتخافي عليا
هنا : اكيد مش جوزي
حاله من الصمت حتى اغمض عينه ونام في سبات عميق
هنا : يترا في ايه تاني مستخبي
نتقل بالأحداث إلى بيت حمزه
دخلت حنين حيث كانت مراهقة وبعد أن جلست
زهرة : إبله هو حمزه مجاش معاكي
حنين : لا بس بيركن العربية في الجراج
زهرة : بفتكر راح شغل تاني
حنين : لا
دخل حنين بعد قليل يبدو عليه الضيق
جلس إلى أقرب مكان قابله وكانت الاريكة
حنين : مالك يا حمزه في ايه
حمزه بعصبيه : عالفكره انا مش صغير علشان تزعقي ليا اودام حد غريب
حنين : امممممممم مين كان غريب
حمزه : مرات فارس دي
حنين: كمل في صوتك العالي كمل
حمزه بعصبيه اكتر : انا مش صغير افهمي بقى انا كبرت خلاص مش العيل اللي انتي بتربي افهمي ده كويس
حنين وقف تجمعت الدmـ.ـو.ع في عينها : فهمت ياحمزه
وقامت إلى غرفتها
في غرفة حمزه
دخل اخذ شاور دافي يزيل همه كله وبعد أن خرج وجدها تنظر له نظره فاهمها انها عتاب على مافعله مع اخته
حمزه بطفوليه : متبصليش كدا مش بحب انك تبصيلي كدا
بعد أن جلس بجانبها وتمدد على سريرغ
وضعت راسه في حـ.ـضـ.ـنها فهي تعلم أنه يريد حـ.ـضـ.ـن دافي لغيرته الشـ.ـديده على امه
نعم انه مثل الطفل يغار على امه
حمزه : امممممممم
زهرة : ينفع اللي حصل النهاردة
حمزه : تؤتؤتو بس هي عصبتني اوي يازهرة
زهرة : ينفع فريدة تعمل معاك كدا
حمزه :امممممممم لا ده بابا لو عرف هيعلقني
ضحكت زهرة ضحكه سحرته
حمزه : مـ.ـا.تيجي احكيلك حدوته
زهرة : مش هينفع
حمزه بطفوليه : ليه بقى
زهرة : دكتور قالت ممنوع لحد الشهر الثالث
حمزه : اوعي بقى يعني هنعيش اخوات
زهرة : والله
ضحك الاثنين ونام في حـ.ـضـ.ـنها
قام في الصباح لبس قميص ابيض وبنطلون اسود وبليزر رصاصي
زهرة : ايه الشياكه دي
حمزه : طول عمري يابت
زهرة : بت احنا اتطورنا اوي
حمزه : بقى لساني طويل
زهرة : هههههههههههههههههه كنت عايزه اطلب منك طلب
حمزه : انتي تأمري ياقلبي مش تتطلبي
زهرة : ربنا مايحرمني منك ابدا ياقلبي
حمزه : انا عارف طلبك هخلص شغل بدري ونروحله سوا عارف انه واحشك اوي
قبلت جبينه
حمزه : مـ.ـا.تيجي احكيلك حدوته
زهرة : قولنا ايه
حمزه : اه صح نسيت بقولك تعالى نفطر سوا علشان حنين هتادبني على الحركة بتاعت امبـ.ـارح ومش هترضي تكلمني لكن لما تبقى معايا هتكسف
زهرة : انسى انا مش طايقه ريحة الاكل وبتوحم على فسيخ
حمزه : سمك اللي ريحته واحشه ده وتسيبه لحد مايعفن
ضـ.ـر.بته على كتفه بمرح
زهرة : يعفن بس بس ياحمزه
حمزه : لا ياعمري مش هجيبه انا عايز ابني يطلع عنده فسيخه
زهرة : حاضر يازهرة بس اجيبو منين بس
زهرة :من الفسخاني
حمزه : ياختاااااااااي هو سامح اللي اكيد يعرف ابقى أسأله يالا انا هخرج لقدري اه مش هتاخر النهارده هعدي على ماما عند فارس وارجع بدري علشان نروح لباباكي
زهرة : مش تنسى الفسيخ
حمزه بقشعرة : حاضر حاضر
ضحكت على منظره
تتنحح وجلس بجانب اخته على مائدة الفطار
حمزه : احم احم صباح الخير
حنين بصرامة : صباح النور
حمزه : انا اسف مش هتكرر تاني
حنين : مسمعش صوتك مفهوم
قام بهدوء هو يعلم أنه أخطأ في حقها وأمام زوجته وهو يعلم كيف يكون كبرياء حنين
نرجع إلى المشفى
ريحانة : يابني حـ.ـر.ام عليك كل غلبت قلبي
فارس : مليش نفس
هنا : هاتي ياماما معلش
مسكت المعلقة ونظرت إلى عينه حاول مرار أن يتهرب من عينها لكنه لم يقدر على ذلك أنه يحبها بل يعشقها فهي حبه الأول وعشقه الأخير
استطاعت أن تأكله لبعض لحظات ثم تهرب منها سريعا
فارس : كفايا مش قادر اكتر من كدا
هنا : انت مكلتش غير معلقتين
فارس : خلاص قولت كفايا
ريحانة : خلاص ياهنا سيبي علشان مـ.ـيـ.ـتعصبش
هنا : حاضر يا ماما
بعد قليل دق باب غرفة فارس
فارس :البسي طرحتك بسرعة د حمزه اتصل قال جاي
هنا بفرحة داخليه : حاضر
لاحظ فارس فرحتها وتغيرها معه
فارس بينه وبين : نفسه هو ايه اللي حصل
إذن لي حمزه
دخل حمزه على استحياء ليكون احد غير محجب
حمزه : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فارس :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته تعالى ياعم كله مغطى راسه
انتهى الفصل الرابع والعشرين
زهرة : ولامنك ياعمري...... ماما عامله ايه وفارس عامل ايه دلوقت حمزه : الحمدلله فارس فاق من شويا وماما....
زهرة :وماما مالها
حمزه : مفيش وخدها في حـ.ـضـ.ـنها مش سايبها
زهرة : ربنا مايحرمكوا منها انت عارف هي بتحبكم قد ايه
حمزه بااستنكار : عارف
فهمت زهرة وحاولت تغير مجرى الحديث
زهرة : فري عايزه تسلم عليك
حمزه : هاتيها
فريدة : عامل ايه يا بابي
حمزه : الحمدلله بخير ياقلبي وانتي اخبـ.ـارك ايه
فريدة : الحمدلله هاتيجي امتى
حمزه : شويا ضغنين وهجيلك مش تنامي غير لما اجي
فريدة : حاضر يابابي
حمزه :هاتي ماما زهرة يافري
فريدة : حاضر
حمزه : خلي بالك على نفسك وعلى فري وعلى البيبي ياقلبي
زهرة : حاضر يانور عنيا
ابتسم حمزه وتم إنهاء المكالمه
في غرفة فارس في المشفى بعد أن مشي حنين و حمزه
ريحانة : هنزل اجيب حاجات من الفيلا وارجع
فارس : هتروحي لوحدك
ريحانة : اتصلت بالسواق هياخدني
فارس : تمام
خرجت ريحانة وبقي هنا وفارس وحدهم
هنا : اجبلك حاجه تشربها
فارس بااقتضاب :شكرا
هنا : عامل ايه دلوقت
نظر لها وبعين تشبه كاسات الدm
فارس : شايفه ايه
هنا : يافارس
فارس : كفايا بقى
هنا : طيب أهدى علشان خاطر متعبتش تاني
فارس : بتخافي عليا
هنا : اكيد مش جوزي
حاله من الصمت حتى اغمض عينه ونام في سبات عميق
هنا : يترا في ايه تاني مستخبي
نتقل بالأحداث إلى بيت حمزه
دخلت حنين حيث كانت مراهقة وبعد أن جلست
زهرة : إبله هو حمزه مجاش معاكي
حنين : لا بس بيركن العربية في الجراج
زهرة : بفتكر راح شغل تاني
حنين : لا
دخل حنين بعد قليل يبدو عليه الضيق
جلس إلى أقرب مكان قابله وكانت الاريكة
حنين : مالك يا حمزه في ايه
حمزه بعصبيه : عالفكره انا مش صغير علشان تزعقي ليا اودام حد غريب
حنين : امممممممم مين كان غريب
حمزه : مرات فارس دي
حنين: كمل في صوتك العالي كمل
حمزه بعصبيه اكتر : انا مش صغير افهمي بقى انا كبرت خلاص مش العيل اللي انتي بتربي افهمي ده كويس
حنين وقف تجمعت الدmـ.ـو.ع في عينها : فهمت ياحمزه
وقامت إلى غرفتها
في غرفة حمزه
دخل اخذ شاور دافي يزيل همه كله وبعد أن خرج وجدها تنظر له نظره فاهمها انها عتاب على مافعله مع اخته
حمزه بطفوليه : متبصليش كدا مش بحب انك تبصيلي كدا
بعد أن جلس بجانبها وتمدد على سريرغ
وضعت راسه في حـ.ـضـ.ـنها فهي تعلم أنه يريد حـ.ـضـ.ـن دافي لغيرته الشـ.ـديده على امه
نعم انه مثل الطفل يغار على امه
حمزه : امممممممم
زهرة : ينفع اللي حصل النهاردة
حمزه : تؤتؤتو بس هي عصبتني اوي يازهرة
زهرة : ينفع فريدة تعمل معاك كدا
حمزه :امممممممم لا ده بابا لو عرف هيعلقني
ضحكت زهرة ضحكه سحرته
حمزه : مـ.ـا.تيجي احكيلك حدوته
زهرة : مش هينفع
حمزه بطفوليه : ليه بقى
زهرة : دكتور قالت ممنوع لحد الشهر الثالث
حمزه : اوعي بقى يعني هنعيش اخوات
زهرة : والله
ضحك الاثنين ونام في حـ.ـضـ.ـنها
قام في الصباح لبس قميص ابيض وبنطلون اسود وبليزر رصاصي
زهرة : ايه الشياكه دي
حمزه : طول عمري يابت
زهرة : بت احنا اتطورنا اوي
حمزه : بقى لساني طويل
زهرة : هههههههههههههههههه كنت عايزه اطلب منك طلب
حمزه : انتي تأمري ياقلبي مش تتطلبي
زهرة : ربنا مايحرمني منك ابدا ياقلبي
حمزه : انا عارف طلبك هخلص شغل بدري ونروحله سوا عارف انه واحشك اوي
قبلت جبينه
حمزه : مـ.ـا.تيجي احكيلك حدوته
زهرة : قولنا ايه
حمزه : اه صح نسيت بقولك تعالى نفطر سوا علشان حنين هتادبني على الحركة بتاعت امبـ.ـارح ومش هترضي تكلمني لكن لما تبقى معايا هتكسف
زهرة : انسى انا مش طايقه ريحة الاكل وبتوحم على فسيخ
حمزه : سمك اللي ريحته واحشه ده وتسيبه لحد مايعفن
ضـ.ـر.بته على كتفه بمرح
زهرة : يعفن بس بس ياحمزه
حمزه : لا ياعمري مش هجيبه انا عايز ابني يطلع عنده فسيخه
زهرة : حاضر يازهرة بس اجيبو منين بس
زهرة :من الفسخاني
حمزه : ياختاااااااااي هو سامح اللي اكيد يعرف ابقى أسأله يالا انا هخرج لقدري اه مش هتاخر النهارده هعدي على ماما عند فارس وارجع بدري علشان نروح لباباكي
زهرة : مش تنسى الفسيخ
حمزه بقشعرة : حاضر حاضر
ضحكت على منظره
تتنحح وجلس بجانب اخته على مائدة الفطار
حمزه : احم احم صباح الخير
حنين بصرامة : صباح النور
حمزه : انا اسف مش هتكرر تاني
حنين : مسمعش صوتك مفهوم
قام بهدوء هو يعلم أنه أخطأ في حقها وأمام زوجته وهو يعلم كيف يكون كبرياء حنين
نرجع إلى المشفى
ريحانة : يابني حـ.ـر.ام عليك كل غلبت قلبي
فارس : مليش نفس
هنا : هاتي ياماما معلش
مسكت المعلقة ونظرت إلى عينه حاول مرار أن يتهرب من عينها لكنه لم يقدر على ذلك أنه يحبها بل يعشقها فهي حبه الأول وعشقه الأخير
استطاعت أن تأكله لبعض لحظات ثم تهرب منها سريعا
فارس : كفايا مش قادر اكتر من كدا
هنا : انت مكلتش غير معلقتين
فارس : خلاص قولت كفايا
ريحانة : خلاص ياهنا سيبي علشان مـ.ـيـ.ـتعصبش
هنا : حاضر يا ماما
بعد قليل دق باب غرفة فارس
فارس :البسي طرحتك بسرعة د حمزه اتصل قال جاي
هنا بفرحة داخليه : حاضر
لاحظ فارس فرحتها وتغيرها معه
فارس بينه وبين : نفسه هو ايه اللي حصل
إذن لي حمزه
دخل حمزه على استحياء ليكون احد غير محجب
حمزه : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فارس :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته تعالى ياعم كله مغطى راسه
انتهى الفصل الرابع والعشرين
يترا ايه اللي هيحصل في المقابله دي وأثرها ايه على فارس انتظرونا
دخل حمزه على استحياء ليكون احد غير محجب
حمزه : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فارس : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته تعالى ياعم كله مغطى راسه
ضحك فارس وحمزه
سلم حمزه على امه وقبل يدها
حمزه : عامله ايه يا أمي
رتبت على راسه
حمزه : عامله ايه مدام هنا
هنا : الحمدلله ياباشمهندس
بعد قليل دخل رمزي وفعل مهمته اليوميه
رمزي : الحمدلله ده احنا بقينا عال العال
فارس : الحمدلله هخرج من هنا امتي
رمزي : لحقت زهقت مننا
فارس : ماانت عارف يارمزي مبحبش جوا المستشفيات
رمزي : على رمزي الكلام ده الله يرحم لما كنا بنيجي هنا نبات جانب مدام هنا اه بقى الحب يعمل اكتر من كدا
علمت هنا أن كلام الممرضة ليس بالكذب
نظر فارس لرمزي بالصمت لوجود حمزه
حمزه بهمس : ماما انا مش فاهم حاجه هي هنا كانت تعبانة
ريحانة : اه ياحبيبي ماهم كانو بيحبوا بعض
حمزه بالشك : يازيدي يازيدي
ريحانة : اتلم ياحمزه فارس بيغير على مـ.ـر.اته ومش بيحب حد يعرف حاجه
حمزه بغضب : وانا مالي صاحبه اللي فضحه ثانياً انا مجوز وبحب مراتي ولا انتي مبتخافيش غير على زعل فارس
كل ذلك يحدث وهو يجلس بجانبها وفارس ورمزي وهنا في ملكوت آخر
ريحانة نظرت له بي اندهاش : انا مقصدتش كدا
حمزه : ولا تقصدي عادي مشمهم انا غاير في داهيه علشان فارس ميزعلش اني قاعد مع أمه أصله بيغير
لم تكن تعرف مارد المناسب بحالته ذلك هل فعلا انها اخطاءت بكلمـ.ـا.تها لكن كلام حمزه يدل على غيرتها الشـ.ـديدة بل يفتقدها ويشعر بتالم
كانت تنظر له بدهشه حتى خرج من باب الغرفه بعد أن سلم على فارس وخرج
فارس : ماما هو ماله حمزه مشي بسرعه ليه في حاجه زعلته
ريحانة : ها لاياحبيبي اتصلو بي عندو شغل
فارس : الله يعينو
ريحانة : هنا رمزي قال فارس هيخرج امتى
هنا : النهارده بليل ياماما
فارس : الحمدلله يااااه انا بكره جو المستشفيات ده
خرج من المستشفى في حاله سيئه يشعر بالارهاق يغزو قلبه أمه وحنين وايناس وخافو على زهرة
هل بعد أن ابتسمت الحياه ستظلمه للمره أخرى لم يشعر بنفسه إلا وهو جالس على البحر وساعة تتجاوز العشرة
ذهب إلى بيت وكان ليس في الحسبان
بعد أن ذهب إلى بيت
دخل وجد زهرة جالسه ومعاها حنين يبدو على زهرة الحـ.ـز.ن والغضب
حمزه : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حنين وزهرة : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نظرت له نظرة عتاب ولكن لم يفهمها وأشار بعد الفهم فاهمه انه نسي موضوع زيارتها لأبيها وكل ماحدث بينهم في الصباح
هبت زهرة غاضبة : تصبحو على خير
حنين : ايه لسه بدري
زهرة : معلش ياابله تعبانة شويا ومحتاجه انام
نظر لها حمزه وقد تذكر كل شئ
بعد أن دخلت غرفتها دخل بعدها غير ملابسه وأخذ شاور مريح له كان متعب كثيرا وذهب وجدها نائمه عليه وتعطي له ظهرها لم تكن تفعل ابدا ذلك فهو لايستطيع النوم الا في حـ.ـضـ.ـنها
كانت تبكي في صمت احست بجلوسه جانبها
حمزه : زهرة رد عليا انا عارف إنك صاحيه
حمزه بي انكسار : زهرتي ردي عليا طيب بالله عليكي مش تعيطي علشان متتعبيش
زهرة :نام ياحمزه علشان عندك شغل الصبح
حمزه : انا اسف يازهرة انا عارف اني كانت لازم اجي بدري بس والله حصلت معايا مشكله وفضلت برا انا انسان فاشل اكتر انسانة حنينه عليا انا سبب في دmـ.ـو.عها انا تعبان اوي يازهرة علشان خاطر سامحني
زهرة :..............
حمزه : مش هدي طيب انا هنام واخدك في حـ.ـضـ.ـني
جاء ليحتضها أزاحت يده
زهرة ودmـ.ـو.ع في عيناها : الجو حر ومسخن جـ.ـسمي
نظر لها حمزه نظرة لم تفهمها
حمزه :حاضر
أدار ظهره له ونام في وضع الجنين بعد أن أدار ظهره بعدة ساعات
قلقت زهرة فهو لم يعتدل وتذكرت كلمـ.ـا.ت حنين عن أنه عنـ.ـد.ما يحـ.ـز.ن يفقد الوعي
زهرة هل من المعقول أن يكون ذلك حدث
قامت زهرة بفزع ونظرت لوضعه
زهرة : حمزه حمزه اقوم ياحمزه
وما من مجيب قامت مسرعة واتات البرفيوم خاصة بها ولكن لم يفوق جريت زهرة على غرفة حنين
دقت الباب خرجت حنين مفزوعه هي الأخرى
حنين : في ايه يازهرة
زهرة ببكاء : حمزه اغم عليه وبينزف
حنين : ايه
دخلت غرفتها أتت بالعلاج الخاص به وجريت الاثنين على غرفته
في فيلا راغب الشناوي
هنا : مالك ياامى
ريحانة : قلبي مقبوض
هنا : خيرا بإذن الله
ريحانة : فارس فين
هنا : اكلته وخد دواه وسبته ينام شويا
ريحانة : الحمدلله هتصل اطمن على آسر

وبعد أن أنهت مكالمتها مع أسر تذكرت حمزه وحنين هل فعلا كلام حمزه صحيح هل ليس لهم مكان في قلبي هل فعلا حقه تألم والغيرة نعم كلامه صدق وانا قلبي انقبض ومع ذلك لم أفكر فيه هو أول واحد يالله سامحني على ظلمي لاولادي وانشغالي عنهم

في غرفة حمزه بعد أن فاق حمزه
حنين : داده هاتي لي منديل بسرعة
أتت الداده بالمنديل ومسحت اخته دm الذي كان ينزل من أنفه
نظر لهم نظرة تتألم وو.جـ.ـع من الكل ومن نفسه اكتر
نظر لزهرة مرارا وتابع حركات القلق في عينها
أتت بالدواء وهو عبـ.ـاره عن نقط توضع في الأنف
حنين : ارفع وشك ياحبيبي
نعم انها تخاف عليه أكثر من نفسها حتى لو كان أخطأ في حقها
حنين : ارفع وشك ياحبيبي
نعم انها تخاف عليه أكثر من نفسها حتى لو كان أخطأ في حقها
بعد أن رفع وجهه أعطت له نقط
هدا الوضع
حنين : حاسس انك احسن دلوقت
حمزه : الحمدلله اسف قلقتكم معايا
حنين : عيب ياولد تقول كدا هو احنا عندنا أغلى منك
ابتسم ابتسامه مكـ.ـسوره
حنين : ولا ايه رايك يازهرتي
زهرة بلهفة : اكيد ياابله
وقبلت راسه
زهرة : هو انا عندي اغلى منه
قبل كفها وابتسم وفي ذاك الوقت رن موبايل حنين
حمزه : مين بيتصل في وقت متأخر كدا
حنين : ماما
حنين : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ريحانة : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.... ازيك يا بـ.ـنتى عامله ايه
حنين : الحمدلله بخير
ريحانة : واخوكي عامل ايه
حنين : هو انت قلبك حاسس ولا ايه
ريحانة : ايه اللي حصل يابـ.ـنتي
نظر بتهكم فهمت نظرته حنين
خرجت حنين من الغرفه وهي تكلم امها
حنين : تعب اوي ياماما
ريحانة : ايه اللي حصل
حنين : اغم عليه من شويا بس الحمدلله بقى احسن
ريحانة : طيب انا جايه حالا
حنين : ياماما متتعبيش نفسك ياحبيبتي هو بقى كويس
ريحانة : انا جاية يابـ.ـنتي مشهقدر استنى
حنين : اللي يريحك ياماما
بعد أن أغلقت الخط دخلت له نظرت له ولكنه تهرب من نظراتها
حنين : ماما جايه دلوقت
حمزه : ليه
حنين : تتطمن عليك
ضحك حمزه ضحكة ساخرة
حنين : بتضحك على ايه
حمزه : عادي
حنين : زهرة ممكن تسبني مع حمزه شويه
زهرةع: حاضر ياابله
خرجت زهرة واعتدل حمزه في جلسته
حمزه : خير ياحنين
حنين : انت روحت النهارده عند فارس المستشفى
حمزه : اه
حنين : وحصل حاجه هناك
شرد قليلا
حنين : حمزه حمزه
حمزه : لا محصلش حاجه
حنين : متأكد ياحمزه
حمزه : ايوه
بعد قليل أعلن الباب عن قدوم ريحانة فتحت لها الداده واستقبلتها زهرة
زهرة : اتفضلي ياماما معلش تعبينك معانا
ريحانة : مفيش تعب يابـ.ـنتي
دخلت زهرة ريحانة إلى غرفة حمزه
ريحانة : حصلك ايه يا حبيبي
حمزه : مفيش ارهاق مش اكتر
قامت حنين وسلمت على امها واحتضنتها
وجلست ريحانة بالكرسي المقارب من حمزه
حاول حمزه تجاهل نظرتها له
رتبت بيدها على راسه بحنان كان لايطيق لمساتها
فهمت نظرته زهرة وعلمت أن هناك شيء يـ.ـؤ.لمه منها
نظرت حنين وزهرة لبعضهم البعض
رن موبايل ريحانة برقم فارس
ريحانة : الو يافارس.... لا عند حمزه.... تعب شويه وروحت...... طيب خلي بالكم على نفسكم.... هاجي الصبح ماشي ياحبيبي مع السلامة
حمزه بسخرية : ايه خايفين يبقوا لوحدهم شوية
حنين : حمزه
ريحانة : اخوك آسر رجع من سفر وكان بيطمنوني عليه
نظره لها بتهكم كأنه لايهمه كلامها
ريحانة : حنين عايزكي برا
حنين : حاضر ياماما
خرجت حنين وريحانه
وجلست زوجته بقرب منه
زهرة : ليه كدا ياحمزه
حمزه : هو ايه اللي ليه
زهرة : ليه قولت ليها كدا
حمزه : علشان دي الحقيقة لا انا ولا اختي لينا مكان في قلبها هي حياتها لجوزها وفارس وآسر احنا مش في حياتها رغم قسوة بابا لكن عمري ماكنت مش في حياتة ديما بياخد باله من حياتي حتى لو كان بقسوة
زهرة : كل ده في قلبك
حمزه : ايوة واكتر خلاص تعبت منهم تعبت
رتبت على شعره
حمزه : زهرة
زهرة : نعم ياحبي
حمزه : إنا اسف يا قلبي مكنش أقصدي ازعلك أو انسى حاجه اتفقنا عليها والله غـ.ـصـ.ـبا عني
زهرة :انا مقدرش ازعل منك ياقلبي
قبل يدها
حمزه : ربنا مايحرمني منك ابدا ياروحي
في غرفة حنين
حنين : كل ده حصل
ريحانة : ايوه
حنين : ايه الجنان ده من امتي وهو بيعمل كدا
ريحانة : حاسه بالذنب كبير أوي تجاهه والله يابـ.ـنتي كان غـ.ـصـ.ـبا عني
حنين : والله ما انا عارفه بس اعملو ايه
ريحانة : ربنا يعديها على خير
كان في موضوع عايزه اكلمك فيه
حنين : خير ياماما
ريحانة : فاكره ساهر اخو هنا
حنين : اه ماله
ريحانة : طالب إيدك
حنين بدهشه : ايه
ريحانة : في ايه يابـ.ـنتي انتي هتفضلي موقفه حياتك كدا حمزه كبر وبقي معاها بنوته ومـ.ـر.اته حامل يعني يابـ.ـنتي بقى لي حياه مستقله
حنين : مشعارفه والله ياماما
ريحانة : فكري يابـ.ـنتي مترديش دلوقت
حنين : حاضر ياماما
خرجت زهرة من عند حمزه في نفس الوقت التي خرجت حنين وريحانه
حنين : نام يازهرة
زهره : اه
حنين : ربنا يهدي يارب
في قصر راغب الشناوي
هنا : فارس مش هتنام
فارس : لا
هنا : طيب اعملك حاجه تشربها
فارس : شكراً
هنا : انت بتكلمني كدا ليه
فارس : حـ.ـيو.ان بقى ودي لغة الحـ.ـيو.انات
هنا : يافارس انا انا
فارس : وفري كلامك انا معرفش ايه اللي غيرك كدا شفقه صح؟
هنا : بس
فارس : بس ايه بكرا نتطلق ورايحك مني
قام فارس وتركها وحدها وجلس مع نفسه
فارس : انا بعاملها كدا
العقل : هي اللي عملت كدا الأول واهانه ورجولتك
فارس : بس انا دmرت أنوثتها
العقل : كنت مغيب مكنتش في وعيك
فارس : وهي كمان كانت غضبانه لما قالت كلامها
العقل : ايه حنيت يافارس
فارس : بحبها اوي دي حته من قلبي دي كل حاجه في حياتي دي الفرحة اللي استنها دي دعوة اللي دعاتها صح جت بطريقة غلط بس والله بتمنى اعوضها عن كل و.جـ.ـع عيشته ليها هي وابميغ
نظر فارس أمامه وجد آسر
آسر : سلامتك بتكلم نفسك يافروس
فارس : عايز ايه ياض اخلص
آسر : ايوه كدا رجعت فارس عبيبي
ابتسم فارس
فارس : مشاكس
آسر : والمشاكس عايز طلب
فارس : مشاكس
آسر :والمشاكس عايز طلب
فارس : خير
جلس آسر بجانبه
آسر : عايز اخطب
فارس : بجد
آسر : اه والله
فارس : اوعي تكون عايز تلعب بيها
آسر : ابدا وربنا انا بمـ.ـو.ت فيه
فارس : ياواقع والمطلوب مني
آسر : تكلم بابا بقى وانا هكلم حمزه يكلم ماما
فارس : اشطات
آسر : يعني انت موافق
فارس :بس هكلم بابا على كتب كتاب
آسر : اه هو ده الطلب التاني
فارس : حاضر ياحبيبي
آسر : حبيبي
فارس : انا هطلع انام بقى تصبح على خير
آسر: وانت من اهله
فارس : واد يا آسر
آسر : أمر
فارس : شوفلنا مسابقة ريس اللي كنا بنروحها
آسر : اشطه بس اوعي ماما تعرف دي تد.بـ.ـحنا
فارس : هههههههههههههههههه اكيد طبعا صح بالمره حضر نفسك علشان هنزور حمزه
آسر : ليه
فارس : العروسه كلت دmاغك يامتـ.ـخـ.ـلف ماما هناك ليه
آسر : اه معلش نسيت ابله حنين هتسمعني كلمتين حلوين
فارس : ليه كدا
آسر : علشان مش بسأل
فارس : في حد ميسالش على أخته الكبيره
آسر : يافارس انا طول عمري شايفك انت وحمزه اخواتي بس ابله حنين ديما كان في خلاف بينها وبين ماما
فارس : بس هي رغم الخلاف ده عمرها مااثرت في سؤال عنك وكانت دي بتساعدك في أي حاجه
آسر : مشعارف بقى
فارس : واد حضر نفسك
آسر : حاضر صح انت مش بتروح الشغل ليه
فارس بي انكسار : واخد اجازه شويا
آسر : ماما اليومين اللي اقعدتهم برا كانت بتكلمني بالحـ.ـز.ن ده انا من كتر القلق قطعت الاجازه
فارس حاول أن يقلب الموضوع للمرح : علشان احنا ولا علشان العروره

ابتسم آسر بخجل
آسر : تصبح على خير
فارس : وانت من اهله
في غرفة حمزه جالسه أمامه
حنين : ايه كبرت على الكل مبقاش حد يعرف يوفقك عند حدك
حمزه : ياحنين
حنين : مسمعش صوتك انا علشان مبقتش اقول صح وغلط
وقولت كبرت وعقلت هتسوق فيها
حمزه بعصبيه خفيفه : هو انا عملت ايه لكل ده
حنين بنظره مرعـ.ـبه : متعليش صوتك وتتعصب فاهم ولالا
حمزه : فاهم
حنين : في ايه العصبيه دي متى وطايح في الكل
حمزه: انا مبعملش كدا
حنين : حمزه في ايه انت هتجنني هو انا مش شايفه
حمزه : حنين مش فاهم حاجه
حنين : قسما بالله لو مااتعدلت لهقول لبابا وهو يتصرف معاك بطريقته وقسما بالله لقوله على قلة أدبك معايا ومع امك وانت عارف عزام البنهاوي لما بيقلب على حد
حمزه : اه بقى هي قومتك عليا ونسيت تصرفاتها
فهمت حنين أن المشكله لن تحل بالتهديد
جلست حنين بجانبه
حنين :، حبيبي انت ايه مزعلك من ماما
حمزه : اتصدقي نفسي احس الكلمه دي تفتكري طـ.ـلا.قهم كان صح ولا كان انانيه منهم هما الاثنين طيب سوزان مع بابا ومش اطلقت بالرغم اني بابا هوهو ونفس المشغوليات قوليلي ياحنين تفتكري ماما تستحق اني حارب بابا واحاربك علشانها تفتكري انا كنت صح
حنين : ايه اللي حصل لكل اللي في قلبك ده
حمزه بسخريه : محصلش حاجه
حنين : ياحبيبي احكيلي فاهمني في ايه ايه اللي جواك تعبك كدا
حمزه : قلبي و.جـ.ـعني اوي ربنا يعديها على خير
رتبت حنين على كتفه
حنين : اتمنى تيجي تحكيلي زي زمان
حمزه : بإذن الله........ زهرة زهرة
دخلت زهرة جرى
حمزه : بتجري كدا ليه غلط عليكي 'على اللي في بطنك
زهرة : انا اسفه ياحبيبي
حمزه : آخر مره تعملي كدا مفهوم
زهره : حاضر
حمزه: فارس و آسر في طريق...... هي لسه برا
حنين :"*اتكلم كويس عن امك
بعد قليل أعلن الهاتف عن اتصال من عزام البنهاوي
حنين : اكيد بابا قلق علينا علشان منزلناش النهارده
ردت حنين وظلت نظرات بين زهرة و حمزه
حنين : بابا هيجي يطمن عليك
حمزه : هيجي وهي برا
حنين : وايه المشكلة ماهو بيشوفو بعض في ثقافات وحفلات كتير ولانسيت
حمزه : لامنستش
.اخد موبايله وكلم رقم
سامح : ايه ياكبير فينك
حمزه : انا تعبان شويه ومش هنزل
سامح بخضه : مالك ايه اللي حصل
حمزه : شويا تعب عادي ياسمسم
خرج حمزه إلى شرفة
خرج حمزه إلى الشرفة
حمزه : عايزك تجلى النهارده وتجبلي فسيخ
سامح : نعم ياروح طنط
حمزه: اتلم ياض و تيجي النهارده بي
سامح : حاضر يازوز هي زهرة بتتوحم ولا انت اللي بتوحم يابيضه
حمزه بمرح : هربيك بس لما تيجي
سامح : روني اكيد هتيجي معايا لو عرفت انك تعبان معنها زعلانه منك
حمزه : زعلانه مني ليه
سامح : علشان الباشمهندس مش بيسأل عنها
حمزه: انا فعلا مقصر مع الكل
سامح : مالك ياصاحبي في ايه بس
حمزه : لما اشوفك نتكلم مينفعش أفضل كاتم جوايا اكتر من كدا حاسس اني هطق
سامح : خلاص اشوفك بليل بإذن الله
حمزه : بإذن الله
سامح : سلام يابوص
في شقة بعد العصر
رن جرس الباب
ريحانة : خليكي ياداده انا هفتح
فتحت الباب وليتلقي الاثنين بعد نظرات وتذكر الماضي الأليم
خرجت حنين
حنين : اتفضل يابابا
دخل عزام بهيبته وغرور ووقاره
ريحانة : في نفسها لاتتغير ياعزام
عزام : اخوكي فين ياحنين
حنين : جوا يابابا
عزام : حد معاها ولا لوحده
حنين : زهرة وفريده
عزام : تمام
دخل عزام غرفة حمزه وقف على الفور سلم على أبيه وقبل يده ولكن الغريب أن عزام رتب على كتفه وشعره كان ذلك على غير عاده جفاء عزام مع حمزه
حمزه : نورت يابابا
بعد خروج زهرة وفريده
عزام : ايه اللي حصل
حمزه : مفيش يابابا شويه تعب
عزام : ايه اللي حصل علشان كدا تعبت
صمت حمزه قليلا
عزام بصوت ارعـ.ـب حمزه : انطق ياولد
دخلت حنين في تلك لحظه وبيدها كوبان عصير
عزام : أخبـ.ـارك ايه ياحبيبتي
حنين : الحمدلله بخير
عزام : مروان هيجي بعد مايخلص شغل
حنين : ينور بابا
خرجت حنين ورن موبايل حمزه بالرقم الذي لإيرغب ابدا فيه
تـ.ـو.تر بشكل ملحوظ
عزام : في ايه يا حمزه مش هترد على موبايلك
حمزه بتـ.ـو.تر : حد مشمهم يابابا
صدقه عزام وأغلق حمزه هاتفه دون أن يشعر عزام
إيناس : والله لقلب الترابيزه عليك انا جبت أخرى بقى
إيناس : والله لقلب الترابيزه عليك انا جبت أخرى بقى
بعد قليل جاء فارس وآسر
آسر : ياماما
ريحانة : لينا حساب لما نروح يا آسر في حد ميسالش على أخته الكبيرة وانتي مش بتقوليلي ياحنين
حنين : حصل خير ياماما
فارس : اقوم ندخل لاخوك
دق الباب واستاذن فارس وآسر بدخول سلم كل منهم على عزام
فارس : ايه يازوز مالك بس
حمزه :والله مفيش حاجه على كل القلق ده ربنا يسامحها ماما عملت ليكم قلق على الفاضي
آسر : مفيش قلق ياحبيبي أهم حاجه انك بخير
وبدأ الكل يأتي تلو الآخر
روني : الف سلامه عليك معنى مخصامك
قام حمزه من مجلسه وذهب نحوها وقبل جبينها ويدها الصغيرة
حمزه : انا اسف ياحبيبتي سامحني
قبلت وجنتي أخيها
روني : محدش ازعل منك ياحبيبي
عزام : ربنا يجعلكم ديما جانب بعض
حنين : في ريحة فسيخ
نظر الجميع لسامح
سامح : ياريس ابنك اللي طلب
وحدف الشنطه لحمزه كان يضحك على سامح
'ضحكت زهرة على جنونهم فهم لم يكبرو ابدا
روني : اه ياولاد الايه انا كمان نفسي فيه
حمزه : امشي يابت ده بتاع مراتي حبيبتي
جرى حمزه وروني خلفه انتهى اليوم بالضحك لكن لا شئ يبقى على حاله
صوت القرآن في البيت نعم لقد تـ.ـو.في ابي زهره وبعدها بي اسبوع وفاة زهرة
نعم توفت قلب حمزه يالله على حالة انهيار حياته
في إحدى المستشفيات
في غرفة يعلو فيها الصراخ
حمزه: انا اللي قــ,تــلتها انا اللي قــ,تــلتها ااااااااااه
بعد أن أخذ الحقنه المهداه رقد كما يرقد من شهر
خرج الدكتور إليهم
دكتور : باشمهندسه حنين بعد اذن حضرتك
نظرت إلى ساهر سمح لها بالذهاب
ريحانة : يارب طمني عليه
فارس : اهدي ياماما هيبقى كويس هي صدmته كانت كبيرة
روني : هو اللي عمل في نفسه كدا
سامح : روان محدش عارف الحقيقه فين
مروان : منك لله ياايناس بوظتي حياتنا وقــ,تــلتي مرات اخونا ودmرتي اخونا
آسر : اه ياناري لو شوفتها انا همـ.ـو.تها
روني : اخوكم اللي غلطان عمل عملته السودا
سامح : قولتك ياروان محدش عارف الحقيقه فين
في مكتب الدكتور
دكتور : على حسب وجودكم من شهر عرفت اني حضرتك أقرب واحده للباشمهندس حمزه
حنين : فعلا حمزه مش اخويا ده ابني اللي رابته
دكتور : سمعت اسم إيناس كتير مين هي
حنين : طليقة حمزه
دكتور : وزهرة
حنين : زهرة ربنا يرحمها مـ.ـر.اته
دكتور : ممكن تحكي لي الحاله اللي وصلت بي الباش مهندس لكدا
حنين حاضر
فلاش باك
حمزه : مين يازهرة كان بيكلمك
زهرة : دي ابله حنين عايزني اروح ليها كوافير
حمزه : طيب هوصلك ياقلبي هلبس عالطول بصراحة مشقادره اقتنع اني حنين اخيرا وقفت على ساهر
زهرة : دي جننتو عقبال ماوفقت 4 شهور يتحايل
حمزه : اه ياني يالا يابت وانتي بقيتي شبه الكورة كدا
سبني البس علشان اوصلك
زهرة : انا شبه الكوره ياحمزه والله لتضـ.ـر.ب
جرى الاثنين خلف بعضهم
حمزه : يابت براحه علشان ابننا
مرح الاثنين واوصلها إلى بيوتي سنتر الذي كان في نفس الوقت فارس يوصل هنا
هنا : شكرا على توصيله
فارس : اي خدعه
هنا : اخيرا هزرت
فارس : افنـ.ـد.م
هنا : كفايا بقى تعاملني كدا انا م؛ هنسي انت عملت معايا ايه ومع ذلك من ساعة مـ.ـا.تعبت وروحت المستشفى وانا بتعامل معاك كويس
كفايا بقى
نظر لها فارس
فارس : انتي في الشهر الكام
هنا : الثامن
فارس : هانت وهريحك مني ومن معاملتي
دmعت عينها
هنا : ياريت يبقى دلوقت
فارس : انزلي كفايا نكد في يوم فرح اخوكي
عند نزول هنا من العربية أتت عربية حمزه ونزلت زهرة
سلم الشباب على بعض وخرجت ريحانه من باب البيوتي سنتر
ولاحظت العبث والألم في عين هنا
ريحانة : بهمس زعلك صح
اومـ.ـا.ت برأسها ودخلت الكوافير
ذهبت ريحانة تجاه فارس وحمزه
سلم عليها فارس وحمزه وانشغل حمزه بمكامله
فارس : ماما مش ناقص انا خلاص هطلقها علشان ترتاح مني من الإنسان شهواني الحـ.ـيو.ان اللي دmر حياتها
فارس : قسما بربي لحسابك هيكون معايا عسير بس بعد الفرح علشان تنكد عليها يوم فرح اخوها مش مكفيك اللي بتعمله فيها ايه خلاص مش دي هنا اللي كنت هتمـ.ـو.ت عليها يافارس
جاء حمزه وجهه مصبوغ بالاصفر
ريحانة : في ايه ياحمزه
حمزه : والد زهرة تـ.ـو.في ومشعارف اعمل ايه
ريحانة : لااله الا الله انا لله وانا اليه راجعون
فارس : إكرام المـ.ـيـ.ـت دفنه
حمزه : انا هاخد زهرة من غير ماحد يشوفنا علشان فرح اختي ميبوظش
ريحانة : فارس مع حمزه
حمزه : مفيش داعي ياامى
ريحانة : انت بتكلم في ايه يا ولد
اخذ حمزه زوجته دون أن يشعر احد ورحل هو وفارس في عربة فارس
حمزه : ارجوكي اهدي يازهرة
كانت تبكي بحرقة على حبيبها الأول ابيها وكل شئ لها الآن أصبحت بلا أم وأب
وبعد مراسم الدفن وغيرها وأيام العزاء
في شقة ساهر
ساهر :ياروحي حمز فضل يحلفني اني مقولش ليكي
حنين : لما اروح لي بس
اتصلت حنين به
حنين : كدا ياحمزه تخبي عليا
حمزه : معلش ياحنين مكنتش عايز ابوظ عليكي فرحتك
حنين : هات مراتك
حمزه : حاضر
أخذت الهاتف
زهرة بالحـ.ـز.ن : ربنا مايحرمني منك ياابله بإذن الله حاضر.... حاضر
لا مش مزعلني ابتسمت رغما عنها
وعليكم السلام ورحمة الله
أخذها في حـ.ـضـ.ـنه وقبل رأسها
حمزه : بالله عليكي بلاش الحـ.ـز.ن ده مش بقدر اشوفك كدا
زهرة : مش قادره ياحمزه والله حاسه اني روحي هطلع بعده
حمزه : بعد الشر عليكي ياقلبي يارب انا
وضعت اناملها على فمه قبل اناملها
شعرت زهرة بحركة في بطنها ضـ.ـر.بت حمزه على كتفه
حمزه :في ايه يابت
زهرة : ابنك ضـ.ـر.بني في بطني
حمزه : يعني هو يضـ.ـر.بك تروحي ضـ.ـر.بني انا طيب وربنا لعملها معاكي
ونتركهم لعالمهم
إلى آخر لحظات السعيده التي بينهم
زهرة : ابنك ضـ.ـر.بني في بطني
حمزه : يعني هو يضـ.ـر.بك تروحي ضـ.ـر.بني انا طيب وربنا لعملها معاكي
ونتركهم لعالمهم إلى آخر لحظات السعيدة التي بينهم
ونذهب بالأحداث إلى قصر راغب الشناوي
راغب : وانت هتفضل اقاعد في البيت زي العوطليه كدا
نظر فارس إلى الأرض وشعر بحرج شـ.ـديد
فارس : عن اذنكم
بعد أن صعد إلى جناحه
ريحانة : راغب احنا متفقين على ايه
راغب : البيه التاني عايز يكتب كتابه
ريحانة : وايه يعني مش احسن مايلعب بي بنات الناس
راغب : لما اسأل على البـ.ـنت وأهلها
ريحانة : تمام
وبعد اسبوع كان الجميع عند حمزه وزهرة وبعد المزيد من البكاء والمرح
أعلن الباب عن مقدm أحدهم
دخلت وبطنها مكوره أمامها
ذهل حمزه نظر الجميع لها ونظر حمزه إلى ابيه ونظرات توعد من حنين
ونظرت اندهاش من زهرة
سامح : انتي ايه اللي جابك هنا
إيناس ببرود : ازيك ياحمزه
حمزه باارتباك وتعلثم : انتي انتي عايزه ايه يا إيناس
إيناس : مجيش اعزي في أبو ضرتي
زهرة : متحاوليش توقعي بيني وبين جوزي متحاوليش مش هتقدري
حنين : اتفضلي من هنا
كانت تنظر إلى ابنها وهو يرتجف خائف أن يفقد زوجته
روني : يابـ.ـنتي امشي بالذوق بدل مااطلب ليكي البوليس
حنين : يخربيت برودك
كانت نظرات حمزه متعلقه بي زوجته يتاملها بالشـ.ـده
زهرة : أنتي مبتسمعيش
إيناس : هتتصلي تقولي للبوليس ايه مرات اخويا جايه تتعدى علينا
زهرة : اقصدك طليقته
إيناس : تؤتؤتو جوزي وابو اللي في بطنه
نظر كل من فتيات له
حمزه : والله أبدا مش لمستها ولا جيت ناحيتها
ساهر : ياجماعه لوسمحتم نهدا شويا ايه اللي يثبت اني حضرتك لسه متجوزه الباشمهندس حمزه
فارس : ايوه فين اثباتك ولا جايه تخربي على اخونا
خرجت من شنطة يدها ورقه الزواج ال عـ.ـر.في والتقاطها منها ريحانه وكأنها كانت نهايه تماسك حمزه وبدايه انهياره
ريحانة: دي امضتك بصلي
أخذت زهرة الورقه فهي تعلم توقيع حمزه جيدا
زهرة بي تماسك شـ.ـديد لافت الانتباه وبي ابتسامة و.جـ.ـع : ايوه امضته
جلست في حالة انهيار
آسر: امشي دلوقت ياايناس
إيناس : مش قبل مااعرف مصير ابني
لم ينطق حمزه وجذبها مروان بشـ.ـده واخرجها
كان يشعر حمزه انه في حلم ثقيل لم يرد على تساؤلات الجميع
ايقظته صفعه قوية من يد اخته
ساهر : حنين
نزلت منه الدmـ.ـو.ع المحبوسه
حنين : بتعرف تمشيك كويس صح بتعرف تجرك زي الخاتم في صبعها
روني : حمزه حبيبي اتكلم فاهمنا ايه اللي حصل
لم ينطق على احد منه لم يشعر حتى بالصفعه التي على وجهه من اخته نظر إلى زوجته وهي تجلس في حالة انهيار ذهب إلى كرسيها
جثي على ركبتيه أمامها كانت ينظر لها كالطفل الذي يترجي أمه بعدm معـ.ـا.قبته
حمزه : اسمعني انا فعلا مضيت على الورقه دي
زهرة : كنت عارف انها ورقة جواز لي إيناس
نظر إلى الأرض وبي اختناق كبير في صوته : اه
زهرة : طلقني ياحمزه
حمزه : زهرة عـ.ـا.قبني اي عقـ.ـا.ب انا عارف اني استاهل بس والله كان غـ.ـصـ.ـبا عني بلاش نتطلق والله مااقدر على بعدك ابدا سامحني يازهرة
كانت زهرة في عالم آخر كانت تريد أن تنشق الأرض وتبتلعها كيف له أن يخـ.ـو.نها كيف بعد كل قسوته ومففرتها له وبعد كل الحب الذي بينهم يفعل بها هذا
حمزه : زهرة مش تنفذلها اللي في دmاغها
زهرة : انت اللي نفذته ياحمزه
حمزه : والله كان غـ.ـصـ.ـبا عني
كان الكل في حاله لايرثي لها قامت زهرة من مكانها
فتحت الباب ونزلت سريعا على الدرج نزل جرى وراها
حمزه : زهرة يازهرة استنى بالله عليكي استنى
كان يجرو ورا بعض وحدث مالم يكن بالحسبان صدmت العربيه زهرة وجنينها
وقف مصدوما لعدة ثواني نزل على ركبتيه واخذها في حـ.ـضـ.ـنه وهي غارقه في دmاها
حمزه : ززززززززززهررررره
نزل الجميع وراهم
كانت تتابعهم من بعيد بنظرات انتصار يالها من امرأه فقدت عقلها لماذا نريد أن نمتلك بعض الأشخاص لنعـ.ـذ.بهم فقط هل يحدث ذلك فهي لاتحبه ولم تحبه ورغم ذلك كان يعشقها وعنـ.ـد.ما ذهب لأخرى تريد أن تقلتها لكي تأخذه هل هو حب ام امتلاك أم انانيه
في عربة الإسعاف جالس بجانبها يبكي كالطفل
وفي الغرفه خرج منها الطبيب
حمزه : مراتي عامله ايه
صمت الدكتور طويلا
ريحانة : طمنا يادكتور
حمزه : انطق مراتي عامله ايه
دكتور : البقاء لله
حمزه : انت بتهزر اكيد زهرة عايشه
قال تلك الكلمـ.ـا.ت واغشي عليه
لم يشعر بمن حوله فاانه لم يحضر الدفنه والعزاء
حتى عنـ.ـد.ما خرج من المشفى خرج في عربة إسعاف نقلته إلى بيت عزام البنهاوي ابيه الذي كان يشعر دئما أن حمزه عدو
لم يكن يعرف انه يحبه كل هذا الحب إلا عنـ.ـد.ما سنده وابنه عائش بدون روح
كانت معاملة روني وحنين قاسيه جدا معه كان يتألم لذلك ابـ.ـنته أصبحت تبكي بشـ.ـده فقد فقدت زهرة التي كانت بمثابة امها
وفقدت ابيها الذي أصبح شبه مغيب عن الواقع
تكون الحياة قاسيه جدا عنـ.ـد.ما نفقد أعز مالينا
في فيلا راغب الشناوي
فارس : مش قادر أصدق اني كل ده حصل
حمزه يخـ.ـو.ن زهرة
هنا : فارس الموضوع ده في حاجه غلط اكيد حمزه
حمزه كان بيحب زهرة الله يرحمها اوي ازاي يخـ.ـو.نها
فارس :مشعارف ياهنا انا بردو مستغرب من كدا اوي بس حمزه كان بيحب إيناس اوي
هنا : معتقدتش انه حبه ليها قد واحد من عشره من حبه لزهره الله يرحمها
فارس : فعلا بجد الله يكون في عونه حاله تعب غير معاملة ابله حنين لي قاسيه جدا وماما مبقتش تعرف تزوره من بعد ما تنقل لقصر عمي عزام
ابتسمت هنا رغما عنها
فارس : بتضحكي على ايه
هنا: اصلي مره من ساعة مااتجوزنا نتكلم مع بعض ونتناقش مش غير خناق
ابتسم هو أيضا
فارس : انا بكلمك في ايه وانتي بتفكري في ايه
ضـ.ـر.بته على كتفه
هنا : انا غلطانه يعني
امسك بيدها ظنت انها تضايق منها وسيضـ.ـر.بها
اغمضت عينها
هنا : انا اسفة مكنتش اقصد
قبل يدها بي اشتياق
فارس : انا بحبك ياهنا ووعد مني انا لازم اعرف مين اللي كان بيسعي لتدmير حياتنا
'قبل وجنتيها
أصبح وجهها مثل حبة طماطم وجريت إلى غرفتها
وسط المقابر
جثي على ركبتيه يبكي بشـ.ـده
حمزه : مش وعدتني عمرك ماهتسبني ليه سبتني والله ياحبيبتي كان غـ.ـصـ.ـبا عني انا عارف انك عند ربنا وعرفتي الحقيقه انا تعبان اوي من غيرك يازهرة بمـ.ـو.ت كل يوم وانا مش عارف واجه الكل بالحقيقه بس اواجهم بي ايه بعد مافقدتك سامحني سامحني يازهرة
واغشي عليه
نقل إلى بيت ابيه للمره الثانيه في نفس الأسبوع نقل على غرفته على نقاله وسط كـ.ـسرة ابيه على خسارته سنده
فاق وكانت أول كلمه نطقها اسمها
حمزه : زهره
حنين : أخرس متجبش اسمها على لسانك منك لله منك لله
خرجت حنين وهي حاله من الو.جـ.ـع
فهي كانت تعتبر زهرة اختها
فقدت زهرة حياتها وهي في مقتبل العمر واجمل زهرة
ياالله على ظلم الإنسان لأخيه الإنسان
بكى حمزه بشـ.ـده وقرر الانتحار لم تكن المره الأولى الذي يحاول فيها الانتحار بالمره الثالثة على التوالي اخذ السكين التي وضعوها جانبه دون يشعر لتقطيع الفاكهة أخذها وقطع شريان يده ونجح في ذلك
في المشفى
في غرفة كئيبه ينام على فراش في يده لفافه شاش مكان جـ.ـر.ح الانتحار وفي يد الأخرى محلول يرقد على السرير كالجثه الهامده مكلوم لايشعر بالدنيا كان فقدها أكبر خسارة له
باااااااااااااااك
دكتور : امممممممم بس حضرتك مش شايفه اني اكيد حمزه لايمكن انه يخـ.ـو.ن زهرة
حنين : إيناس بتعرف تسحب حمزه ليها
اوما برأسه
دكتور : حالياحالة الباشمهندس خطيرة جداً في اي وقت ممكن يفارق الحياة بس عدm قبوله بالواقع وبسب احساسه الكبير بالذنب والاحساس اللي اغلب حضرتكم بتاكدو لي اللي حصل للمرحومه زهرة ممكن يحصل لحد منا اتمنى حضرتكم اني محدش يحسسه بالذنب ده وعلى قد مـ.ـا.تقدر ابعد عن الأماكن اللي كان فيها هو وهي مع بعض من الأحسن اني محدش يجيب سيرتها
صوت صريخ في غرفته تأكد صرخته تحطم الجدران ولكن المره دي كانت الصدmه الكبرى
جرى الجميع على غرفته ووجد مالم يكن في الحسبان
حمزه : انا مش شايف الدنيا كلها ضلمه انتو فين
انصدm الجميع بكيت ريحانه واخذته إلى حـ.ـضـ.ـنها
حمزه : انا مش شايف انتي مين
جرى الدكتور عليه وكشف له عن نظره وأعطه حقنه مهدا وارتمي مره اخرى على سرير المرض ولكن بحاله اسوء طلب من الجميع الخروج
عزام : في ايه يا دكتور
دكتور بحـ.ـز.ن : فقدان في النظر مؤقت نتيجة الصدmـ.ـا.ت اللي عنده
انهاااااار الجميع يالله لقد دmر من الجميع والان المرض يقضي على مـ.ـا.تبقى
دخل عزام إلى غرفته وجلس بجانبه
عزام : سامحني ياابني معرفتش أحميك من غدرها سامحني يابني زمان غـ.ـصـ.ـبتك تتجوز اللي دmرت حياتك كلها
بكى عزام بحرقه نعم عزام هو صاحب المكالمـ.ـا.ت المجهوله هو أول من جرى عليه حمزه وحكي له
فلاش بااااااااااك
في غرفة المكتب
عزام : يعني انت مضيت على الورقه دي
حمزه : اه يابابا
عزام : نهار ابوك أسود
حمزه بخـ.ـو.ف من أبيه : هي مخلتنيش امشي غير ماامضيها
عزام : اه يابت الكـ.ـلـ.ـب البت دي عايزه منك ايه تاني
حمزه: مش عارف يابابا هدmرني انا وزهره
عزام : متخافش طول ماانا جانبك
بااااااااااك
في شرفة تكون على البحر
بيدها جريده عنوانها بالوند العريض
انتحار الباش مهندس حمزه ابن رجل الأعمال المشهور عزام البنهاوي للمرة الثالثة في أقل من شهر بسب فقدان زوجته في حادثه ولكن أدت الصدmه العصبيه إلى ضياع نظره
انهارت وبكيت بالشـ.ـده فيما رأت ذااااك الخبر
سوزان : عالفكره الخبر ده صح حمزه فقد نظره ومش بيتحرك من المستشفى
سوزان : عالفكره الخبر ده صح حمزه فقد نظره ومش بيتحرك من المستشفى
سامحي يابـ.ـنتي دmهما كان أبو اللي في بطنك
زهرة بالبكاء : مش قادرة ياطنط خاني وجـ.ـر.حني
سوزان : تفتكري لو مكنتش بتمثلي له حاجه كان عمل في نفسه كدا تفتكري لو حصله حاجه لقدر الله أزيد مش هتلومي الا نفسك
فلاش بااااااااك
في غرفه في المستشفى كانت ترقد زهره وعلى وجهها بعض الجروح
إيناس : بصي ياحلوة انتي لازم تهربي لاني مبقاش ليكي مكان هنا
حمزه هيرجعلي اديكي شوفتي هو مش بيقدر يبعد عني وابو اللي في بطني واكيد مش هيقبل يعيش معاكي اهربي احسن وانا هتصرف في الباقي
خرجت زهرة من الباب الخلفي للمستشفى كانت سوزان تركن عربتها في الجراج
سوزان : انتي لسه عايشه طيب ازاي
زهرة : انا عايزه امشي من هنا ابعديني عن هنا ارجوكي
بااااااااك
سوزان : اسمعني يابـ.ـنتي انا ساعدتك لكن مش هقدر أشوف حمزه بيدmر كدا
زهرة : هو اللي دmرني
سوزان : انا متأكده أنى حمزه كان تحت ضغط لما مضى الورقه دي
زهرة : وحملها ياطنط
سوزان : أثبتي انها حامل من حمزه
ثم تذكرت شئ
سوزان : يابـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب
زهرة : في ايه ياطنط
سوزان : هتحمل ازاي وهي بعد فريده جالها نـ.ـز.يف في رحم واضطرو لعملية استئصال الرحم
انصدmت زهره من كلام سوزان
سوزان : في حاجه غلط
زهرة : حضرتك بتساعدني ليه؟
سوزان : علشان كان شبه ريحانة وعزام كان بيعشق ريحانة وانا كنت بعشقه كنت بتطلع غلبي في حمزه فيه ظلمته
زهرة : فهمت والعمل دلوقت
سوزان : لازم اروح افهم من حمزه وعزام ايه اللي حصل
زهرة
زهرة : نعم
سوزان : لازم ترجعي لحمزه حمزه هيمـ.ـو.ت يازهرة من قهره عليمي
زهرة : مبقاش ينفع ياطنط حمزه خاني حتى لو هي مش حامل منه لكن امضته على ورقه كـ.ـسرتني
سوزان : لو جرا حاجه لحمزه هيبقى ذنبه في رقبتك
أغلقت زهرة عيناها وتركت العنان لدmـ.ـو.عها
بعد ثلاثة أيام في شركة راغب الشناوي
سكرتيره : الظرف ده جاه لحضرتك
أخذه راغب وفتحه وشهق مما كان فيه
دخلت سوزان المستشفي ووجدت عزام وريحانة في غرفة حمزه نهشت الغيره في قلبها نعم الغيره لاتمـ.ـو.ت اي كان السن استاذنت ريحانه باانها ستذهب إلى البيت بحجه أن تاتي ببعض الأشياء لحمزه
عزام : كنتي في ياسوزي
سوزان : كنت بسأل الدكتور علي حمزه
حمزه : ربنا يخليكي ياسوزي
سوزان : عايزه أسألك سؤال ولازم تفتكر كويس
حمزه : اسالي ياسوزي
سوزان : فاكر إيناس لما ولدت فريده ايه حصلها
حمزه : اه فاكر جالها نـ.ـز.يف
حنين : ايوه وعملت عمليه استئصال رحم
سوزان : تبقى ازاي بقى راجعه بتقول انها حامل
روني : احنا ازاي مفكرناش كدا
سوزان : حمزه حبيبي انت ايه اللي خالك تمضي على ورقة الجواز ال عـ.ـر.في
عزام : احكي اللي حكيته ليا متخافش
سوزان : انت عارف حاجه ياعزام
عزام : ايوه حمزه حكا ليا كل حاجه احكي يابني
روي حمزه كل ماحدث في تلك الليله
سامح : اه يابـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب وانت ازاي متحكيش ليا يامتـ.ـخـ.ـلف
سوزان : طيب ليه يابني مقولتش الكلام ده لزهرة
حمزه : زهرة اه يازهرة
شعرت حنين بنار تغزو قلبها
حنين : سامح عايزك
سامح : حاضر ياخالتو عن اذنكم
خرجت وكلمت زوجها
حنين : لازم اخلص الموضوع
ساهر : مش هسيبك انتي وسامح لوحدكم ابدا
حنين : ماشي يلا سامح
سامح : نعم ياخالتو
حنين : كلملي هاني وشوف عندو جارد فري قد ايه وورايا على شقه إيناس
سامح : هي مش في فيلا ابوها
حنين : لا
سامح : تمام ياريسه
خرج سامح وساهر وحنين وذهبوا إلى مقصدهم
نرجع إلى شركة راغب الشناوي وبالأخص في مكتبه
خرج في حاله من الهوجاء
ضغطت ازار الهاتف
سكرتيره: خرج زي المـ.ـجـ.ـنو.ن
........ : شطوره ياكوكي
سكرتيره : تليمذتك ياباشا
في الجناح الخاص بي فارس وزوجته
فارس : يا هنا حـ.ـر.ام عليكي غلبتني
هنا : ليه بس ياحبيبي
فارس : مشعايزه تعملي الصنار ليه علشان اعرف ولد ولا بـ.ـنت
هنا : تؤتؤتو ناقص اسبوع وهولد وابقى أعرف ساعتها
فارس : ياهنا حـ.ـر.ام عليكي اديلي ساعه بتحايل عليكي
هنا : والله شكلك حلو وانت برئ كدا جتك القرف في حلاوتك
فارس : يابت لمي لسانك شويا انا ساكت علشان ابننا بس
هنا : نعم يعني لو مش ابننا كنت عملت ايه
فارس ومسك كفها وقبله
فارس : كنت هعمل ايه بس الحب جابني على وشي
عارفه ياهنون انا بحبك اوي اوي
انتي الوحيده اللي بضعف اقصدها
عارفه يابت انتي انا الموظفين بيترعـ.ـبوا مني كدا
هنا : احم احم بتعمل فيهم ايه يافارس
فارس : هههههههههههههههههه مالك خـ.ـو.فتي كدا
هنا : مقدرش أخاف منك انت حبيبي
فارس : قولتي ايه
هنا : مقدرش اخاف منك
فارس : هنصتعبت بقى
هنا : والله لقول لماما على الفاظك دي وانت عارف الشبشب هيتشغل
فارس : الله يسامحك ياماما قوتيها عليا هههههههههههههههههه
هنا : عبيبتي ياحمـ.ـا.تي
فارس : ماشي ياهنون ماشي
ضـ.ـر.بات عالباب قوية افزعت هنا وفارس
فارس : حاضر حاضر
فتح الباب فارس ليجد
ضـ.ـر.بات قويه افزعت هنا وفارس
فارس : حاضر حاضر
فتح الباب فارس ليجد ابيه يقف والشر يتطاير من عينه
صفعه راغب صفعه جعلته ينزف من فمه
راغب : بقى انا يبقى في بيتي مجرم بتخدعني ياابن الكـ.ـلـ.ـب
جذبه من ذراعه كان يقذفه أمامه على السلالم بطريقه مهينه
كان سيقع على آخر السلالم كان يتألم فارس بشـ.ـده
هنا : انت بتعمل كدا ليه ياعمي في ايه بس
ذهلت ريحانة من منظر فارس كان الدm ينزف فمه
سندته قبل أن يقع
رأت في عينه الخـ.ـو.ف من أبيه فهي تعلم عنـ.ـد.ما يغضب عليه راغب ماذا يفعل بيه تخبئ وراء ظهرها كي تحميه كما كانت تحميه وهو طفل
ريحانة : في ايه يا راغب عملك ايه علشان الضـ.ـر.ب ده كله
راغب : عرف يخدعك ازاي يا ريحانة
ريحانة : فهمني في ايه يا راغب
راغب : وانتي يابـ.ـنتي مقولتيش ليا ليه وانت كنت رمـ.ـيـ.ـته في السـ.ـجـ.ـن
هنا بدmـ.ـو.ع تملئ وجنتيها : في ايه يا عمي بس
فهمت ريحانة مايرمي له راغب
نظر راغب له نظره ارعـ.ـبته وارعـ.ـبت ريحانة أيضا لخـ.ـو.فها على ابنها كان راغب يقدر في ذاك الوقت ان يقــ,تــله جذبه راغب من خلفها ورماها على الاريكة انكمش فارس في نفسه
راغب : براحه ياراغب
راغب : عملت ايه في هنا انطق
ريحانة : اهدي ياراغب اهدي
راغب : كنتي عارفه ياريحانة اكيد كنت عارفه
بكى فارس بشـ.ـده جلست بجانبه زوجته تزيح دmائه وترتب على راسه وبصوت هامس
هنا : اهدي انا جانبك متخافيش انا معاك
نظرت ريحانة لراغب نظرت عتاب
ظهر اخيرا صوته وحكي كل ماحدث في تلك الليله
فارس بشهقات : بس معرفش هو ليه عمل معايا كدا والله يابابا انا مش مجرم والله كنت عايزك في الحلال وكنت منتظر صفقه تخلص وهكلم بابا واتقدmلك
وضع راسه بين كفيه
فارس : انا عارف اني ارتكبت غلط بشع بس والله كان غـ.ـصـ.ـبا عني انا مكنتش عايز اجيب ابني بطريقه مشوهه زي دي كان نفسي افرحك زي كل البنات بي ليلة عمرك بس والله بتعـ.ـذ.ب كل لحظة من جوايا اني ظلمتك
وترك الدmـ.ـو.ع التي كانت مثل السيل تفيض منه جلست ريحانة بجانبه
ريحانة : اهدي بابا كان متعصب وخايف عليك اهدا
كان يمسح دmـ.ـو.عه مثل الأطفال ويتوعد
فارس : والله ياابن الاباصري لتشوف مني اللي عمرك ماشوفته
هنا : هاني الاباصري يبقى صاحبك وهو اللي خطط لكل ده
فارس : اه...... انتي ت عـ.ـر.في
هنا : ده ابن مدام هاله شريكتي وكان متقدm ليا وانا رفضته
اتصـ.ـد.م الجميع فيما قالته هنا واخيرا نطق راغب
راغب : اهدي يافارس انا مش هعملك حاجه بس كنت لازم تفهمني على حاجه علشان اعرف اتصرف يابني انت لسه صغير وأول فرحتي ولازم تفهمني كل حاجه وصدقني انا اللي هنتقم ليك أشر انتقام بحق كـ.ـسر فرحتك
فارس : انا اسف يابابا اني خبت عليك
راغب : من بكرا عايز اشوف الباشمهندس فارس ايدي اليمين في الشغل
ابتسم فارس لأنه اخيرا سيرجع إلى حياتة الطبيعيه
فارس : حاضر يابابا
راغب : وانتي يابـ.ـنتي سامحي والله لجيب حق ليكم حقكم وهاتشوفو
قبل فارس يد ابيه الذي أخذه في حـ.ـضـ.ـنه فكان يشعر بو.جـ.ـع ابنه
بعد قليل ذهب راغب إلى مكتبه وذهبت ريحانة إلى المشفى لابنها لثمرة فوداها التي ظلمت من الجميع
فارس : عجبك كدا الضـ.ـر.ب اللي اخدته وكل علشان خاطر عيونكم
هنا : انا اسف والله سامحني ظلمتك معايا
قبل يدها وارسها
فارس : عجبك يانور عيني
هنا : انا كمان بحبك اوي ياابو ابني وعمري كله ونتركهم إلى عالمهم ونعود إلى الغرفه الكئيبة دخلت حنين إلى الغرفة
عزام: كنتي فين يابـ.ـنتي قلقوتني عليكم
حنين : كنت بحجز ticket سفر لحد كان لازم يسافر
حمزه : حد مين ياحنين
حنين : إيناس
حمزه : ايه
فلاش بااااااااك
حنين : خلي يكـ.ـسر الباب
سامح ' طيب مش تخبط الأول
حنين : سمعت قولت ايه
أشار سامح لرجل كـ.ـسر الباب
إيناس : حنين
حنين :مخضوضه ليه يامرات اخويا تؤتؤتو انتي اجهضتي ولا ايه فين بطنك بتاعت الحمل
أشارت حنين لرجل جذبها من شعرها
حنين : اسمعني ياكوكي ياتعترفي بي كل حاجه ياالحلوين دول هيشهو حضرتك ومش هت عـ.ـر.في تقولي حاجه ولا هتقدري تنطقي
إيناس : انتي عايزه ايه ياحنين
حنين : اعتراف كامل باللي عملتي في حق حمزه ومرات حمزه الله يرحمها
ابتسمت ابتسامه خبيثة في داخلها انهم لم يعرفو أن زهره عايشه
إيناس : اوي اوي
اعترفت بكل شئ
في مطار القاهرة
غادرت إيناس أرض الوطن مطمئنه انها كـ.ـسرته
بااااااااك
حمزه باانكسار : هيفيد بي ايه اللي عملته بعد ماروحي راحت مني
بعد ماحته من قلبي فارقتني
بكى حمزه مطولا
حمزه باانكسار : هيفيد بي ايه اللي عملته بعد ماروحي راحت مني
بعد ماحته من قلبي فارقتني
بكى حمزه مطولا
فارس : اهدا ياحمزه اكيد هي عارفه انك برئ وزمانها فرحانه وعايزك ترجع احسن من الاول
حمزه : عارفين انا مش زعلان اني مبقتش اشوف علشان هي مبقتش معايا هاشوف مين تاني بعدها هي غيرت حياتي كانت قلبي كانت اليد اللي بطبطب عليا لما كنتو كلكم بتقسو عليا كانت حـ.ـضـ.ـن دافي بستخبي في من احزاني واوجاعي كانت البراءه في عيونها تهد جبال الخيانه الكره زهرة دي عمري قاست عليها كتير ومع ذلك عمرها مااشتكيت وفضلت مستحملي كانت أقل حاجه بتفرحها عمرها ما قالتلي انك بتهملني أو أو معنى كنت بسهر في الشغل واسبها لوحدها عملت بـ.ـنتي كأنها بـ.ـنتها معاها مخلفتش فريدة انسانه معرفتش الخبث والخداع انسانه عايزه تعيش انسانه عاشت مع انسان معرفش يصونها سامحني يازهرة سامحني لحد مااروحلك عارفين انا فرحان اني مش طلقتها قبل مـ.ـا.تتـ.ـو.في علشان اعرف اطلبها في الجنة سامحني يانور عيني
دmعت اعين الجميع على حبا هزمه خداع إيناس وغدرها
خرجت سوزان واسمعتها كل شئ على هاتفها نعم كانت تسجل له
نزلت قطرات دmـ.ـو.عها على حبه له
سوزان : هتعملي ايه
زهره :هروح لي ياطنط ده عمري وحياتي كلها
اخذتها سوزان وذهبو إلى المستشفى سويا تفاجي الجميع من وجودها
حنين : زهرة انتي عايشه
احتضنتها بشـ.ـده
روت لهم زهرة وسوزان ماحدث
زهرة : حمزه فين
روني : نايم واخد مهدا
ريحانة : ادخلي لي يازهرة خلي أول صوت لما يسمعوا هو صوتك
دخلت وجلست بجانبه لمست خصلات شعره ووجنتيه كانت تتفقده بشـ.ـده فهو ابنها الأول الذي لم تنجبه
مسك فارس جريدة اليوم كان يقرأ فيها حتى وجد خبر عن سفر هاني وافلاسه كان يقرأ بالصدmة هل فعلها ابيه
كان ابيه يجلس على بعد خطوات منه ذهب اليه
راغب : في ايه ياولد
فارس بتعلثم : هو حضرتك ليك علاقه بالخبر
نظر له راغب وابتسم
راغب : مش قولتك هجبلك حقك انت ومراتك ده انت اول فرحتي يااهبل
قبل يد ابيه بسعادة
آسر : وانا مليش من الحب جانب يعني
راغب وقد تذكر شئ : عالفكره انتو الاثنين ليكم حساب عسير
نظر لبعضهم وقد فهمه مايلمح له ابيه
آسر : ماهو يابابا
فارس : اصلي كنا
راغب : مش ماما قالت ممنوع المسابقات دي انطق انت وهو
فارس : قايله يابابا
راغب : حلو شكلكم وانتو مرعوبين كدا هههههههههههههههههه
آخر مره مفهوم
فارس و آسر : حاضر
راغب : حدد معياد مع البـ.ـنت اللي انت عايز تتخطبها
آسر : بجد يابابا
راغب :بجد ياحبيبي هو انا عندي اغلى منكم
نتنقل إلى غرفة حمزه
بعد قليل فاق حمزه شم رائحة عطرها التي قامت برشها في الغرفه
حمزه : مين فيكم اللي رش برفيوم زهرة هنا
لمست يدها فمه
حمزه : زهرة انتي هنا ولا انا جننت زهرة انتي عايشه
زهرة : انت عايز ايه
كان سيمـ.ـو.ت فرحا قام كان سيقع أخذها في حـ.ـضـ.ـنه لكي يتأكد
حمزه : انتي هنا ياعمري 😍
والله يازهرة كان غـ.ـصـ.ـبا عني
زهرة : انا عرفت كل حاجه ياحبي
حمزه : شوفتي يازهرة حصلي ايه من بعدك
زهرة : بإذن الله هترجع احسن من الاول ياعمري
بدأ عينه يضايقها النور
زهرة : مالك فيك ايه
حمزه : النور مضيقني اوي
زهرة : اللهم لك الحمد
احتضنه بعض بشـ.ـده
وبعد مرور شهرين
أنجبت زهرة ورزقهم الله باسم وتم تسمـ.ـيـ.ـته بهذا الاسم لكثرة ابتسامته
ورزق الله روني وسامح بنوته واسمومها ملك
ورزق الله هنا وفارس بي بنوته واسمها ريحانة
عقد صلح بين راغب الشناوي وعزام البنهاوي
تزوج مروان و آسر في ليلة واحده بمناسبة الصلح
بعد مرور ثلاث سنوات
فريده : بابي بابي
حمزه : في ايه يا قلب بابا
فريده : ابنك ضـ.ـر.بني
حملها حمزه
حمزه : معلش ياقلبي لسه صغنون
وخرج بها إلى السفره الكبيره حيث كان تتجمع العائلتين
وجلس بجانب زوجته
حمزه : بحبك يااجمل مفاجأة في حياتي
انتهت والحمدلله

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات