رواية ماسة الاركان اركان وماسه كاملة جميع الفصول

رواية ماسة الاركان هي رواية رومانسية تقع احداثها بين اركان وماسه والرواية من تأليف ميفو السلطان في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية ماسة الاركان لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية ماسة الاركان هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية ماسة الاركان تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية ماسة الاركان اركان وماسه كاملة جميع الفصول

رواية ماسة الاركان من الفصل الاول للاخير بقلم ميفو السلطان

 كانت تجلس حزينه تنتظر اتصالا من خطيبها ولكن دون جدوي وتتذكر كيف تبدل الحال بها تماما في غضون ايام.. فبطلتنا ذو الثانيه والعشرين فتاه رقيقه وراقيه من اسره مكافحه نشات من البدايه .فكان ابيها بعد ان توفت امها كرس كل ايامه للعمل وتربيتها ظل يكافح ويصعد بكفاحه…كان يسكن في بيت شعبي بسيط ولكن الله فتح عليهم وبمساعده اخيه افتتحو شركه استيراد واصبح الاخين شريكين في الشركه وانتقلا الي بيت كبير يسكنا فيه الاخين كانت حياه جميله وتسير بسلاسه ليتقدم لها ابن عمها الكبير ويخطبها لتتم السعاده علي تلك العائله .
ولكن الدنيا لا تسير ابدا كما نريد فربما ياتي شر نكرهه وهو خيرا لنا.. ففي احد الايام حدث حادث مروع فقدت فيه الاسره الاخين رفيقا الكفاح ليبقي من العائله الابنه ابن الاخ .. والاخ الاخر بقي له الابن وشابين صغيرين لم يتخطا سن الصغير.. لتنقلب الدنيا تماما ..تقلد الابن ويدعي حسام الشركه وادارته بالكامل للمحلات ..لينشغل بالمحل الذي يفتتحه ويبدا في حياه خاصه به.. الا ان جميلتنا ماسه كانت تعاني من الوحده فهو لم يعد يكلمها ولا يتصل ولا يرد علي مكالمتها .
نزلت الي زوجه عمها .. ازيك يا طنط كنت عايزه اتكلم معاكي.
هتفت صفاء.. خير يا ماسه قولي.
هتفت…. حسام يا طنط ماعتش بيكلمني خالص هو انا زعلته في حاجه ماعتش الا هو ليا دلوقتي.
تنهدت السيده فهي تحس ان ابنها تغير هتفت.. ايه يا ماسه مش بيشتغل ما تبقيش لحاحه الله.
حزنت ماسه وهتفت…. يا مرات عمي دانا بقالي اسبوع ماشفتوش.
هتفت صفاء بتأفف…. بقولك ايه بطلي دلع بنات الله انا مش فاضيه لوجع الدماغ ده وقامت وتركتها تجلس حزينه.. لتقوم وتصعد حجرتها فزوجه عمها تعاملها معامله سيئه فقررت ان تبقي بمفردها ولا تنزل لهم وان تذهب الي المحل لتراه.
كان حسام يقف ومعه احد الفتيات.. ايه يا حس هنسهر فين انهارده.
ضحك.. ايه َوحشتك يا مز انت.
هتفت…. اه طبعا بتوحشني علي طول ها هتسهرني فين.
هتف.. هنروح شقه الزمالك هاديه ومستخبيه.
ضحكت….. ااه انت هتتشاقي بقه.
اقترب منها يداعب جسدها وماله ما كله بحسابه يا مزتي لتضحك الفتاه الله اوعي مش خايف من خطيبتك .
هتف…. يادي السيره الهباب اعوذبالله …ولكنه وجد ماسه تدخل قطب جبينه هتف متأففا…. يا ربي عالخنقه. جبت ياختي السيره الجاز .
دخلت ولاحظت قربه من الفتاه هتفت…. حسام ممكن نتكلم.
اقترب وهتف بغضب ….انت ايه اللي جابك هنا مش مكان شغل ده.
هتفت…. ايه يا حسام بلاش اشوفك.. طب حتي ده شغلي برضه مش ليا فيه.
بهت وشعر بالغضب وسرها في نفسه فهيا اول مره تتحدث عن املاكها ابتسم ابتسامه صفراء ….. اه طبها ليكي امال.. بس جايه ليه.
تنهدت… حد يقول لخطيبته جايه ليه …مسكت يده….. مالك يا حبيبي اتغيرت ليه فيك ايه.
هتف…. يادي المصيبه نغمه كل مره ماسه انا مش ناقص خنقه وطريقتك دي مش كويسه.
هتفت…. طريقه ايه انا مابشوفكش حسام ماعتش ليا حد.
انفعل….. تقومي تخنقيني الله ايه ده.
تنهدت…. طب ماتزعلش خلاص ممكن نروح نتغدي في اي مكان محتجاك اوي والله.
هتف ….ماسه انت واحده فاضيه ماوراكيش هم مايتلم روحي ولما اجي بالليل نتكلم.ميفو السلطان.
هتفت.. حسام انا…..
هتف منفعلا.. لا بقه انت لازم تتعدلي مش هصبر كده كتير يلا مش فاضيلك..
خرجت هيا تنتحب كيف تغير عليها هكذا ظلت تسير بقهر…. ليه يا ربي دا كان حنين ايه اللي جراله ليه يعمل كده دانا ماعدليش حد..
جلست علي احد الارائك تنتحب لتحس بيد حانيه عليها ..رفعت عيونها لتجد رجلا عجوزا ينظر اليها مبتسما هتف… ممكن اقعد.
مسحت دموعها وهتفت…. اتفضل..
قال …..بتعيطي ليه حد قمر كده يعيط وعيونك القمر دي ينفع.
تنهدت…… بعيط من غلبي.
هتف.. ليه بس مش فيه ربنا موجود.
هتفت…. ونعم بالله بس انا تعبانه لوحدي ماليش حد.
ربت الرجل علي كتفها…… طب ينفع ابقي معاكي انا صحيح عجوز بس اهه.
نظرت اليه بحنان.. انت طيب قوي.
ابتسم ….انا ممكن تناديني عمك جلال.. بصي انا قاعد في المستشفي اللي قدامك دي ودا رقم القوضه لو عوزتي اي حاجه انا موجود انا بنزل هنا كل يوم ساعه افك عن نفسي من ورا الناس اللي قافشين في رقبتي .ابتسمت له ليخرج ورقه ويهتف ….خدي اكتبي رقم تليفوني اهه وكلميني انا كمان ماليش حد.
ابتسمت له وهتفت…. ايه بجد مالكش حد زيي.
ضحك…. ايوه اهو بقينا مع بعض نطمن علي بعض.
رفع يدها …..دانت مخطوبه انت هتنصبي امال مالكيش حد ازاي.
نزلت دموعها فهتف….. ايه مزعلك.
تنهدت….. مزعلني …..الدنيا كلها مزعلاني.
ربت علي كتفها…. طب ينفع تحكيلي.. تنهدت ونظرت اليه بغلب …هتف …طب بس جربي .. تنهدت وانخرطت تحكيله نظر اليها نظره حزن وهتف ….انت متاكده انه بيحبك.
هتفت ببراءه …..اه طبعا من زمان امال هيخطبني ليه وكان كويس ماعرفش بعد موت بابا وعمي ايه اللي جرا.
هتف.. طب و ورثك فين.
نظرت اليه باستغراب …..ورثي.
هتف.. ايوه ماتعرفيش عنه حاجه.
هتفت…. لا مابسالش في كده.
هتف.. لا يا حبيبتي لازم تسالي وتخافي علي حاجتك.
ظلت تفكر….. ما حسام بيدير كل حاجه.
تنهد.. حتي لو كده لازم كل حاجه تبقي مكتوبه مش سايبه هيا.
هتفت… طيب هقوله.
هتف ….طب اقوم بقه واي حاجه كلميني في التليفون هستناكي تكلميني كل يوم عمك غلبان .
ابتسمت وهتفت…. متشكره يا عم جلال انت حد طيب قوي اوعدك هكلمك.. ليقوم ويتركها وتذهب الي بيتها تنتظر حسام لتسال عن املاكها.
في مكان اخر في احد البنايات العاليه ….. كان يجلس في احد المكاتب الكبري دخل عليه زوج عمته يهتف…. ايه يا سي اركان هو انت ماشي بدماغك علي طول مش معاك ناس في المجموعه.
هتف.. خير يا جوز عمتي داخل عليا بزعابيبك.
هتف محمود.. هيا الاسهم لما تعلي من غير ماعرف وتعلي السعر مش تاخد راينا.
هتف.. والله انا رئيس مجلس الاداره مكان جدي يبقي ايه مشكلتك.
صرخ محمود.. فيه ان فيه ناس كبيره عنك وتفهم عنك ولازم تاخد رايهم مش معني ان جدك حطك هنا يبقي تطيح وتلم الجمل بما حمل.
هب اركان….. لا تاخد بالك من كلامك مش اركان اللي يتقله كده انا محطوط في مكاني لاني استحقه.
هتف محمود… تستحقه اه مانت ضاحك علي جدك ومسنده و وقاشش الجمل بما حمل عشان انت ابن ابنه البكري انما البنتين يولعو ياكلو طين يقولو حاضر وطيب.
هتف اركان بغضب…. انا مش فاهم انت بتتدخل ليه انا هنا اللي اقول والباقي ينفذ.
صرخ محمود.. انا بحافظ علي فلوس مراتي.
صرخ اركان…. وحد قالك اني حرامي بكبش منكو واعبي من ساعه ماجدي تعب وانا شايل المجموعه وبرفع فيها وانتو بتهدو انت وعمي سالم متفقين تخربوها انا مش عارف الاحقها منين.
دخل سالم.. بتجيب سيرتي ليه يابن السويفي كت جيت جنبك.
هتف….. حمدالله عالسلامه توك ماشرفت اهلا يا سالم باشا لا بس اصل اصطباحه عم محمود كت بدري مالناش حق نزعلك.
هتف محمود ….اه اقلبها تريقه وماهناخدش لا حق ولا باطل .
هتف اركان…. حق ايه وزفت ايه انتو فيه ايه المجموعه من نجاح لنجاح علي ايدي وانتو القهره مكلبشه في صدركو ليه بدل ماتقفو جنبي.
هتف محمود.. اه بدماغك ولا كاننا مَوجودين وجدك حط رقبينا تحت درسك بس يكون في معلومك انا وسالم لينا حق وحق اكبر من حقك يبقي تخلي بالك بقه عشان احنا عضمنا ازرق فاهم وتركه يقف غاضبا .
ظل سالم واقفا هتف اركان… ايه مش هتلحقه روح رَوح كملو خطط ليستدير سالم فهو يسير وراء محمود بشكل مغيب ياخذ من شره وتسلطه . Mevo ll حكايات
جلس اركان دخل عليه ابن خالته وصديقه ليهتف ….ايه صوتكو جايب اخر المجموعه هما ما بيزهقوش .
رمي اركان احد الملفات بعنف.. يا راجل انا قرفت هم مصاعير دا ايه الهم ده كل واحد عايز يتحكم وينتش من ناحيه اعوذ بالله.
هتف وليد.. ماهما برضه اتعلم عليهم صح انت واخد نص المجموعه من نن عنيهم ولسه جدك ناوي يتنازل عن حصته ليك ودي اللي هتقهرهم بيلفو وراه زي الدبور بس جدك راجل حويط مش مريحهم .
هتف.. هو يعني بيعمل كده ليه مش عشان يحافظ عالمجموعه انا عارف محمود بيحرب عايز يفشكلها وينفصل ويوزع وياخد نصيبه َجدي عارف كده عشان كده قالهم هديكو فلوس ومن ساعتها الغل راكبه لا مش عايزين فلوس عايزين المجموعه وعماتي ماشين وراه شورابه خرج وانا تعبت.
هتف وليد….. الله يكون في عونك انا مش عارف مامتك مستحَملاهم ازاي لا والخيبه واخدينها في صفهم وان جدك مسيطر عليك.
هتف….. ربنا يهديها اهي اكتر حد تاعبني مابتسكتش .
هتف.. اه عايزاك تتجوز بنت عمتك ساندي بس هو عموما بت حلوه ماتتعايبش. نظر اليه اركان غاضبا …ضحك ….ايه يا عدو الفرحه انت يا واد ملعوب في اساسك مابتحنش لصنف النسوان دانت عيل بومه.
نظر اليه ساخرا.. احن اعوذبالله….. دول عقارب اهو انا قاعد في وسطهم حاجه تحزن . جوز عقارب تمام وواخدين امي معاهم ومخلفين حاجه كده تجيب غثيان من المياعه وقله الادب .
هتف وليد ….اه هما مدلعين صحيح بس هتعمل ايه لازم يجيلك يوم وتتجوز.
هتف اركان…. يبقي يوم اسود اسكت اسكت ماتفكرنيش بالارف.
اقترب وليد…. يا اركان انت بتكبر وشارد لوحدك عايز قلب حنين ماحدش بيعيش كده البيت صعب عندكو فيه غيلان.
هتف.. ولما كان عندي القلب الحنين ايه اللي حصل هاه قول.
هتف وليد….. مش كل البنات لميس يا اركان.
هتف اركان بغل.. لا يا راجل عايزني ارجع ابقي اهبل وطيب زي زمان واتجاب واتاخد من واحده..
هتف وليد…. انت اللي سيبت نفسك ليها واتساقت وياها.
صرخ.. عشان حبيتها وخلعت قلبي انت لو تعرف انا بكرهها اد ايه لو تعرف هيا عملت فيا ايه .
تنهد وليد …..اه عملت منها لله.
هتف اركان.. عايز تقولي اكون ليا قلب حنين منين اجيبه منين ماهي نتشت قلبي ودعسته برجليها حبيتها سنين والهانم واخداني كوبري وقنطره تكبر علي قفايا وانا اقف جنبها واعلي واكبر وماشي زي الاهبل واخرتها اشوف دعوه فرحها قدام عيني حرقتلي قلبي من غير ماعملها حاجه ودلوقتي لما بقيت اركان السويفي جايه تلف وتقولي غصبو عليها زمان لما فردت شافت وعايزه تكبش حاجه تقرف تقولي حب .. مفيش حب … عندك سيلين عايزه مني ايه عايزه تبقي هانم وعايزه فلوسي ونفوذي بت مايعه لو حد شاورلها بقرش تروح ….اسكت والنبي دول كلاب فلوس ترميلهم يجرو وراك.
تنهد وليد فاركان مطعون في قلبه منذ سنين ولا ينسي ابدا.. هتف…. ماشي يا اركان مانت برضه ممشيها مربيها وراشقها جنبك مفضيالك نفسها بتلف وراك َمصاحبها طب ليه.
هتف.. عشان تفضل ورايا العمر كله عشان تعيش عمرها مكرسالي نفسها بس ماهتطولنيش علي امل بس اني اكون ليها وانا قرفان منها..
هتف وليد.. انت كده موقف حياتك واخرك سهراتك وبس تقعد مع دي ودي وترمي دي يابني انت بتعمل ليه بتعلق الناس فيك.
هتف. لا يا وليد انا عمري ماعشمت واحده اه بقل ادبي واهيص مانا راجل برضه وليا طلبات انما اعشم حد لا كلهم بيجو بالفلوس وينصرف عليهَم ولما ازهق ارميهم وبيبقو مبسوطين هما اخرهم كده كلاب فلوس وبس مافيش واحده نضيفه .
تنهد وليد فاركان لم يعد له قلب بعد ان كان يشع حنانا ومحبه لمن حوله.
كانت ماسه تنتظر حسام دخل هو في وقت متاخر وجدها تجلس تنتظره تافف وهتف.. ماسه انت فاضيه و ماوركيش غيري ماتفكك مني شويه بقه.
تنهدت وهتفت…. ماشي يا حسام بس كنت عايزه اسالك عن حاجه.
هتف.. اتفضلي اشجيني..
هتفت…. كنت عايزه اطمن علي ورثي.
تسمر مكانه َواحس ان الشياطين دخلت جسده ليستدير غاضبا و..
يا سوادك يا حزينه اول حربوء في الروايه والحق يتقال مليانه حرابيق …خاف يا عيد ….
ما ان سمع حسام كلام ماسه حتي تلبسته الشياطين هتف غاضبا.. ورث ايه انت اتخبلتي علا صوته لتاتي صفاء…. فيه ايه يا حسام بتزعق ليه.
هتف…. تعالي شوفي الهانم بتقولي ورثي الهانم بتدور علي ورثها.
هتفت…. صفاد ايه يا ماسه اتهبلتي دا هيبقي جوزك.
هتفت…… ماقولتش حاجه يا طنط كنت بس عايزه اعرف نصيبي فيه ايه.
صرخ….. ليه مخوناني امال هنتجوز ازي انت من دلوقتي بتقولي ورثي امال بعدين هتعملي فيا ايه.
هتفت…… انت بتصرخ ليه ماقولتش حاجه.
هتف ….ماقولتيش عايزه ورثك وتدوري ورايا يبقي مخوناني يا هانم ياللي بشتغل وبتعب عشانكو انا مش مصدق.
هتفت صفاء….. اهدي يا حبيبي.
صرخ…. اهدي اهدي ايه وزفت ايه دي اخرتها يا بنت عمي …اقترب يمسك ذزاعها بعنف.. لما انت مخوناني مخطوبالي ليه هاه ما تفضيها.
شهقت وهتفت…… حسام انت بتقول ايه مخونه ايه هو انا نطقت.
هتف….. لا انطقي انطقي ياختي ما دي اخرتها ليدفعها ويستدير ويترك البيت …..
وقفت امه غاضبه تهتف…. مبسوطه يا نكد مبسوطه من الغم ده .معيشانا في هم دا جوازه هم هو فيه ايه والا عشان مالكيش كبير اتعدلي يا بنت رقيه انا حايشه حسام عنك وبقول دي غلبانه ويتيمه .اما تخشي بقه في سكه اللوع والخبث لا دانا اطلع روحك ياختي اعقلي وبطلي تنحري في الواد ورث ايه ناقصك ايه هاه انطقي بتدوري عالفلوس كل اللي همك فلوس والواد التعبان ده.
هتفت…… يا مرات عمي فلوس ايه اللي بدور عليها هو السوال حرم.
هتفت…… اه حرم.. لما يبقي مش ناقصك حاجه يبقي حرم لما تبقي متشاله عالراس يبقي حرم.. اتعدلي يا ماسه عشان انا قلبتي وحشه كفايه مالكيش حد َو مستحملينك .مبسوطه اهو ساب البيت من غمك لتتركها وتستدير .
انفجرت ماسه تنتحب بقهر وتصعد تشعر بالوجع يمزق جسدها …. ايه انا عملت ايه ليه عمل كده حرام عليه ليه يوجعني كده دانا بحبه مخوناه ايه دا هو اللي ليا في الدنيا.. مرت فتره مقهوره تنهدت ومسحت عيونها وجلست لتتذكر شيء رفعت تليفونها لتهمس ….ازيك يا عم جلال.
سمعته يرد عليها سمعها تبكي هتف….فيه ايه يا ماسه.
هتفت…… هقولك يا عم جلال لتحكي له ….يا ريتني ماسالت بيقولي انا مخوناه.
هتف…. حد يخون حد في حاجته ماسه الواد ده مش مضبوط انت واثقه انه بيحبك.
اندفعت…. اه يا عمو بيحبني والله هو بس مضغوط وانا زعلته.
هتف.. لا يا ماسه دي مش رد فعل حد زعلان من التخوين دا عايزك ماتجيبيش سيره ورثك ودا مايطمنش.
هتفت…. مانا هبقي مراته هعمل ايه بالفلوس انا مش بتاعه فلوس يا عم جلال المهم يفضل جنبي ويعشش عليا انا لوحدي ماليش حد.
هتف….. يا بنتي انت كيبه ليه كده وهبله برضه خليكي ورا حقك الحق مايزعلش.
هتفت…. لا خلاص مش عايزه المهم مايزعلش مني.
هتف…. طب مش هشوفك.
لتبتسم وتهتف….. طب بكره هنزل واقابلك في نفس المكان ماشي وجلست تتكلم معه بالساعات سعيده ان هناك من يهتم بها ويكلمها …قفلت الخط وتحس ان ذلك الرجل اصبح قريبا من قلبها تفضفض له عن هموما فليس لها احد .
*********
رحل حسام الي شقته ودخل غاضبا اتت صديقته…… ايه يا حس مالك زعلان كده.
هتف بغضب.. بنت الجزمه عايزه تنكش علي الورث.
هتفت…. مين ماسه. ليه مش هتبقي مراتك.
هتف.. قولي انت مستحمل قرفها ونقها وهتم الجوازه بالعافيه وورام وتيجي تقولي ورثي.
هتفت صديقته طب …..ماهو يابني حقها.
صرخ…. كسر حقك ياختي انا اللي بدير كل حاجه تاخد عالجاهز دا شركه ومحل وبيت بملاين الهانم بتدور ورايا والله مايحصل.
هتفت….. طب وهتعملها ازاي.
هتف …..مش عارف بس لا استحاله اسيبها تاخد حاجه.
هتفت الفتاه….. طب خلاص اخرتها مراتك وتكوش علي كل حاجه.
هتف ….اه طايقها بالعافيه ودي جايه تقولي ورث.
ضحكت الفتاه…… لا ماحبكش وانت مقريف كده انا همشي.
شدها…. راحه فين وسيباني والع ربنا يولع في جتتها. تعالي روقيلي بالي منها لله اما اشوفلها صرفه لياخذ الفتاه وينغمس في شهواته ونيته السوده لتلك الجميله.
************
دخل وليد علي اركان ….بقولك انت تقعد مع بهاء انا نش كل يوم هنسك في محمود ايه القرف ده دا راجل مدود .
تنهد اركان .،نفسي ربنا ياخده محمود لوحده لو غار من حياتنا الباقي هبطل حربقه عمل ايه .
هتف ..عمايله ملها سوده بيلف من ورانا ينغز في المستثمرين ويقلل مننا .
تنهد اركان خلاص هكلم بهاء بس هو بهاء هيعمل ايه في شره امتي جدي يرجع والله تعبت وجوده كان بيخرسهم انما فرعنته زادت .
هتف وليد ،،،ماهو مرعوب عالربع اللي فاضل من المجموعه وخصوصا ان بهاء ربنا هاديه وموافق جدك و مبسوط كمان .
تنهد اركان ..بهاء طيب ومحترم مالوش في الغل دوغري وبيجيب من الاخر عارف ان اسم السويفي لازم يكمل وفاهم جدي وفاهم ابوه كويس وبعد نفسه وانا بحترم فيه ده .
هتف ..انا مش عارف ابن محمود ازاي ربنا يهديه . اه بقولك رد عالهانم كلت ودني يابني انا كت الكاميريرا بتاعتك كل اما حد يعوزك يكلموني تليفوني شغال لاهلك انا تعبت منكو عايز اقطععلاقتي بيكو .
تنهدت اركان لا مش هد سيبها خليها تموت ليها اسبوع بتدور ورايا زي المجنونه.
ضحك وليد …..والله انت بعقلك حاجه واد يا اركان انت لو حبيت البت دي ممكن تقتلهالك .
ضحك اركان…. حبيت ..خبط علي قلبه ..منين ناشف والله يا وليد كان علي عيني ماكنش انعذر ولا باع جزر .
هتف وليد ..والله انت كت عيل وفاكر انك حبيت لا يا اركان لو حبيت بجد عمرك ماهتسيب حبيبك .
تنهد اركان ..احب ليه ومين .،ماعتقدش هتحصل تاني ومش عايزها تحصل اصلا وبدعي اني ماشوفش ذل تاني الحب ذل ونتشه قلب .
هتف وليد ،،انت عبيط دا احلي حاجه حد طايل يا ريت بس الاقيها انت لو قابلت حد حنين هتحب لانك انت من جواك حنين ا اركان وطيب لو لقيت بت حنينه هتدخل قلبك .
هتف بسخريه ..بت حنينه ماتو مافيش بت حتينه قول بت مصعوره بتاعت مصلحتها بتاعه فلوس .،بطل بطل سيره غم وعيله هم ..تنهد وليد وصمت فاركان صعب النراس وخصوصا في اراءه عن الحب .
*******
دخل سالم علي محمود يهتف…. بطل تنطح في اركان اركان مش سهل.
هتف محمود بغل…. عايزني اعمل ايه الراجل الاهبل ربنا ياخده ركبه علينا وال ايه بقي رئيس مجلس الاداره حته عيل يتمريس علينا.
هتف.. اهدي يا محمود مالناش حيل قدام جده دا راجل خبث الدنيا فيه ومش سهل ومشرب اركان خبث البلد كله دانا بخاف منه.
هتف محمود بغل ….انا بقه مابخافش لو خفت اتنهب عايز يكوش علي كل حاجه ابن السويفي بس فين انا هقفله.
هتف ……هتعملها ازي يا حزين دا خد نص المجموعه بيع وشرا والنص التاني جدك هيكتبله ربعه ودا الخطه واحنا نقعد نشمس جنبه من القهر وبهاء ابنك هياخد الربع. والربع بتاع بهاء شركات منفصله عشان لو عايز ينفصل واحنا هيدينا عالربع التاني فلوس هو قال بحيث اركان يكوش ماحد يقفله عشان مايملكهاش لحد ..وابنك الاهبل مبسوط وموافق .
هتف محمود….. لا ماهيحصلش دا فيها روحه ابن السويفي دانا اخد قلبه.
هتف سالم ….طب قولي ناوي علي ايه اركان َمابيعديش حاجه والبيت بقي غابه كلو بينحر في كلو.
هتف.. كتر خيرها مراتك نافره وبتخطط لوحدها قولتلها تخطط معايا انما لا دماغها سم ومضيعاه في هيافه وهم ازرق.
هتف سالم .. ايه مش بتخطط نجوز البت للواد هنستفاد.
صرخ.. اركان مايجيش من وراه خير تستفاد ايه احنا عايزين المجموعه جواز ايه وطين ايه .
هتف سالم….. يابني ماتنقهرش كده ما الراجل قال هيدينا فلوس.
صرخ محمود…. اعمل بيها ايه اكولها انا عايز المجموعه عايز الرياسه انا احق بيها من حته العيل ده الفلوس دي يلعب بيها اللي عايز يهوي علي مراوحه انا عايز حقي في المجموعه وهاخده من نن عين الطخين بهاء هياخد الربع يبقي لسه ربع بروحه تتنقله لو فيها موته. انا مش هقعد استني يديني فلوس انا عايز المجموعه اخد نصيبي منها وافركشها ويبقي يعرفني بعد ماتتخرب يقعد بقه علي تلها. يمريس عيل عليا جلال السويفي انا عايز الربع الفاضل يبقي نص بالنص واخرب بيتهم ايه الفرعنه دي حقي وفلوسي يكبش ليه هو لوحده دانا اقتله ..فلوس تعويض ولا تعويض الدنيا .
تنهد سالم … ايوه هتعملها ازاي كل حاجه متجهزه ومترتبه …هو خلاص خد النص وبقي رئيس مجلس الاداره ابن ابنه الكبير خليفته وراكان كايح وقادر وانت عارفه ومتمرس من صغره وبقي شارب من الراجل العقر كان بيقعده معاه من هو اد كده لما فحر علينا وخلاص اتكتب كل حاجه وبهاء خد ربعه واحنا هناخد فلوس كتير بزياده اهدي هنعمل شركه وهنبقي تمان .
صرخ محمود ..دا بعيد عن شنبه لااا يمين الله مايحصل الربع ده انا قتيله حد يقرب منه ووقف بغل يفكر كيف يحصل عليه .
********
دخل اركان البيت قبل امه لتهتف …..ايه يا حبيبي تاخيرك ده مش قصه كل يوم.
هتف …..شغل يا ماما هعمل ايه.
هتفت….. طب يا حبيبي نفسك ودنيتك يا اركان انت كبرت وعايزه افرح بيك.
تنهد….. لا وحياتك مش قصه كل يوم انا فبا اللي مكفيني.
هتفت…. انت هتقعدلي راهب عشان بت زباله َماشي تعط مع الستات ودا اخرك.
هتف.. ماما قلت قفلي بقه والله اقوم اغور من هنا.
لتدخل علبهم ساندي بنت عمته.. انت جيت يا روكي وحشتني لتقترب وتقبله وتجلس بجواره وتلتصق به ليستغفر ربه فهيا ملتصقه به رغم صده لها..
هتفت امه ……اعمل ايه يا ساندي قاهرني.
لتقترب ساندي من اركان وتقبله علي خده.. لا يا طنط دا روكي عسل وقريب هيريح قلبك.
قام هو …..لا بقه انا طالع اتخمد اسيبكو تفرحو ببعض وتركهم وذهب .
لتشير لها امه ان تذهب وراءه اندفعت ساندي تذهب اليه تقف امامه عالسلم ….ايه يا روكي انا زعلتك تنهد لتضع يدها حول عنقه.. بطل تغضب كده بتبقي وحش اوي.
هتف.. ساندي انا تعبان وعايز انام.
لتلتصق به وتهتف …..طب مانا موجوده احكيلي اريحك.
هتف.. كتر خيرك انا هرتاح لوحدي.
لتحتضنه وتهمس …..روكي بطل تبقي وحش والنبي داحنا كلنا بنحبك لتشب وتقبل جانب شفتيه انصدم وابتعد هتف بغضب…..ساندي خلي بالك فيه حدود.
اقتربت….. انا ماعنديش حدود يا روكي معاك .. بطل بقه وخرج نفسك مش كل حاجه شغل.
هتف ….لا انا دي حياتي.
التصقت به وهتفت بمياعه.. مش علي طول يا قلبي.
ابعدها وهتف …..لا انت حالتك صاعبه انا رايح اتخمد وتركها وذهب.
وقفت…… لا انت اللي حالتك صعبه بس ليك مدخل بدل مانت بومه كده لتستدير وتذهب الي زوجه خالها تلتصق بها لتكون حليفه لها في خطتها.
*********
ظل حسام اسبوع لا ياتي البيت لتتصل به ماسه …..ايه بقالك اسبوع ماجيتش كل ده ليه يعني.
هتف.. اجي لمين للهانم اللي بتخوني.
صرخت…. اخون ايه هو اللي يطلب حقه يبقي بيخون.
هتف …..لا والله عايزه حقك.
لتنفعل.. اه يا حسام عايزه ايه مشكلتك.
صمت قليلا …..لا والله طب يا ماسه عيوني حقك هتاخديه وفوقه بوسه ليرزع الخط ويقف يغلي لتاتي له الفتاه …..ايه هو انر كل شويه هيتحرق دمك بسببها. Mevo ll حكايات
هتف.. هموت نفسي اطبق في زماره رقبتها.
هتفت الفتاه بخبث…. واللي يخلصك منها.
استدار وهتف.. هاه اخلص منها ازاي انت هبله اقتلها.
ضحكت….. لا حاجه زي القتل كده..
هتف ازاي.. لتقول انت حضر الورق وكل حاجه علي الامضي وانا هخليهالك تمضي عالورق وتبوس رجلك كمان.
نظر اليها باستغراب.. ازاي هتمضي عالبيع ازاي انت بتخرفي تقولي ايه دول ملاين .
هتفت…. خلاص مش عايز اديلها نصيبها.
صرخ….. خدها ربنا انا مفيش مليم هتطوله.
هتفت….. خلاص انا بقه هخليها تديلك فلوسها وتتحايل عليك كمان بس تسمع الكلام انا هخطط وادبر بس ليا حلاوتي.
هتف….. هاه حلاوتك ماشي.
هتفت….. نص مليون.
صرخ….. نعم ياختي انت اتهبلتي.
هتفت…. خلاص بلاش خليها تاخد وتقش وتحصرك.
هتف….. لا كتير ربع مليون.
هتفت تلتميت الف اخري..
تنهد وهتف …..ماشي.
لتقول ….حضر الورق ولما تحضره قولي.
هتف بكره ……هحضره .
هتفت….. هلاص ننفذ بكره بس بقولك ساعه الجد ماتجيش تنح وتقول بنت عمي.
هتف ……لا بقولك ايه طلعي روحها بس اخد الفلوس .
هتفت….. عيوني ليجلسا معا يخططا كيف سيخلعا قلب تلك البريئه ويستوليا علي مالها .
*********
كانت ماسه تجلس حزينه فزوجه عمها نهرتها بشده ان تنزل عندها الا اذا اعتذرت لحسام عن فعلتها وطلبها .جلست حزينه تفكر ماذا تفعل اتصلت بجلال تتكلم معه كانت لا تفعل شيئا سوي البكاء ومكالمه ذلك الرجل الذي اعتبرته كابيها تحكي له وتفضفض له وهو ينصحها هتف….. بصي يا ماسه الواد ده شر استحاله يكون بيحبك.
لتقول …..يا عم جلال حسام طيب والله بس هو زعل اني بخونه وطلبت منه الورث بس والله كنت غضبانه انا مش عايزه حاجه دا حتي طنط صفاء قاطعتني عشان قولتله عايزه الورث.
هتف….. ودا مش عيب حقك.
هتفت…… انا مش عايزه فلوس انا عايزه حنيه انا تعبت لوحدي في الدنيا من غير حد انا موجوعه قوي راح فين حبه ليا وحنيته.
هتف.. هو ماكنش موجود يا ماسه دا كان وش كده ولما كوش علي كل حاجه ظهر وشه.
هتفت…. لا يا عم جلال ماتقولش كده حسام بيحبني انا هقوله مش عايزه حاجه وهصالحه.
هتف…. هتتنازلي عن ورثك عادي كده دول ملاين .
هتفت بقهر…… واتنازل عن الدنيا بس يحن عليا .الدنيا مش فلوس يا عم جلال الدنيا حب ومراعيه وقلب يخاف عليك. عيشه الوحده صعبه ومرار انك تعيش مكروه عشان ايه عشان فلوس هيا الفلوس بتداوي القلوب.
هتف.. والله انت يا بنتي في حته لوحدك ماشفت حد كده.
هتفت…… لا يا عم جلال القلوب موجوده بس اللي يدور عليها وانا خلاص ماعتش عايزه حاجه انا غلطانه اصلا دا هيبقي جوزي فلوس ايه بس.
سكت جلال قليلا يفكر بشئ ما ثم هتف ..اللي هتحبيه يا ماسه هيكسب دنيا واخره انت قلبك دهب لو مين قلبه حجر هتملسي علي قلبه ..صمت برهه …والله يا بنتي انت خساره في الواد ده عايزه راجل عن حق يصونك راحل ضهر بجد …عقد حبينه ابتسم وقال ..،انت عايزه ايه من جوازك يا ماسه جوزك تتمنيه ايه .
ابتسمت ..اتمناه ايه ماهو موجود يا عم جلال بس زعلان…. يا عم جلال حسام كان طيب. اه صحيح كان بيغضب كتير واصالحه بس طيب. نفسي يرجع تاني انا عايزه قلب وضهر اتسند عليه لو كنوز الدنيا اسيبها عشانه احبه واديله قلبي .ازاي الواحد يعيش وحيد من غير قلب دا اللي له قلب يراعي ويطبطب يبقي ملك الدنيا غير كده دنيته تبقي كالحه وناشفه انا خايفه ابقي لوحدي انا عايزه ادي حب وحنيه الوحده بتوجع .
تنهد جلال وسهم في كلامها .،اه والله يا بنتي اللي من غير قلب وحب في حياته دنيته ناشفه وغلبان ربنا يريح النفوس بس برضه حقك لازم تخافي .
ابتسمت ،،اخاف من ايه هو الفلوس هتنيمني مبسوطه الفلوس مابتعلمش بيوت يا عم جلال الفلوس اللي يجري وراها من غير حب تقلبك مصعور وقلبك يتمسح منه الحنان .
تنهد… جلال بوجع اه يا بنتي فعلا الفلوس بتنصعر الناس .
ظلت ماسه تحادثه حتي انهي الحديث وجلست عازمه ان تصالح حسام وتترك كل شيء .. وبينما هيا جالسه حزينه حتي اتاها رساله لتفتحها هوي قلبها.. لتجد رساله من مجهول.. كانت فحواها…… خطيبك دلوقتي مع حبيبته في العنوان الفلاني..
لتحس هيا بالانهيار وتقوم مسرعه وتلبس وتذهب الي العنوان فهو متغير عليها خبطت عليه فتح لها هتف.. ماسه بتعملي ايه هنا.
هتفت….. انت اللي بتعمل ايه هنا لتدفعه وتندفع تبحث في الشقه وهو ينظر اليها بخبث هتف….. بتدوري علي ايه فيه ايه.
لترتبك.. هاه مفيش انت قاعد هنا ليه.
هتف.. هكون قاعد ليه زعلان من الهانم اللي هتبقي مراتي ومخوناني. ميفو السلطان
تنهدت واقتربت منه.. يا حسام ماتقولش كده انت عندي حاجه كبيره انت هتبقي جوزي. وحبيبي وابويا وكل ماليا.
جلس وهتف….. مش باين وجايه بدل ماتصالحيني جايه تزعقي وتهجمي عليا.
هتفت بارتباك.. هاه ازعق. لا اصل.. هتفت…. معلش خلاص حقك عليا انا خايفه بس ….ارجع زي الاول فين حنيتك.
قام َيحتضنها …..موجوده بس انت اللي مش عايزاها.
هتفت…… مش عايزاها ازاي دانا ماليش الا انت وقلبك لتنام علي صدره…. حسام انا حبيبتك مش كده.
هتف.. امااال دانت الحب كله.
احست بالسعاده لتقول…. طب خلاص ماتزعلش َمش هسالك تاني بس ترجع حنين.
هتف….يعني خلاص كده متصالحين بس كده عيوني.
لتقول بسعاده …كنت عارفه انك طيب وبتحبني اقتربت تمسك يده ….هو احنا مش هنحدد ميعاد الفرح.
هتف …..اه طبعا قريب.
هتفت…… انا بحبك اوي لتظل نائمه علي صدره تشعر بحبه الذي فقدته منذ مده .
هتف….. استني بقه اجبلك حاجه تشربيها ونسهر شويه واخدك ونروح نفرح مامت .. ليقوم ويحضر لها عصيرا و يعطيه اياها .
ظلا جالسان يتكلمان وهيا سعيده انها استعادت حبيبها بدا ….مر الوقت لتتراخي شيئا هتفت…… حسام انا دايخه وعايزه انام .
هتف……هتف وماله يا حبي نروح تنامي وتتهني .
تنهدت..لا دماغي تقيله وي فيه ايه .
ابتسم …. فيه كل خير يا ماسه نامي نامي هتصحي تلاقي دنيتك اتغيرت.. لتنام هيا مرغمه وتتوه عيونها علي وجه حسام لتفيق رويدا رويدا تنظر حولها لترتعب وتطلق صرخه عاليه عندما …..
ان ان ااااان …والملاحه وحبيبتي لابسه الطراحه …اشوفك متلقح علي اقرب مصرف يحسام😡😡😡😡
 كان حسام قد اعد خطه مع صديقته ليغدرا بماسه وياخذا ورثها اعد لها عصير واعطاها العصير ووضع به المـ.ـخـ.ـد.ر لتشربه ماسه وتتوه عن الدنيا .دخلت صديقته عليه ….. ايه خلاص.
هتف ….اهي قدامك اهيه متلقحه..
هتفت…. طب شيلها قوضه النوم .
حملها ودخل بها الحجره لتهتف.. اخرج بقه بره.
خرج وبدات هيا في نزع ملابسها كامله طرحت عليها الغطاء وتصويرها مناظر خليعه .اقتربت من جسدها تحدث به بعض الخدوش وتخرج زجاجه بها بعض الدmاء وتلقيها بين قدmيها وعلي الفراش لتغطيها وتنادي علي حسام دخل هتفت… اقلع قميصك يلا.
نظر الي ماسه كانت جميله لمعت عيناه هتف…. طب اخرجي انت شويه.
دفعته بعيدا.. لا يا حلو هنقل ادبنا هزعلك انت بتاعي انا وبس.
تنهد وهتف. طب ياختي خلع قميصه واقترب منها وجدها تفيق التصق بها و ابتسم بخبث نام بجوارها وخرجت الفتاه .
كانت ماسه تستيقظ وتتأوه فتحت عيونها ظلت ساهمه في السقف نظرت حولها لترتعب فحسام ينام بجوارها عاري الصدر لتدرك حالتها وتجردها من الملابس .صرخت وارتعبت انكمشت ليقوم حسام.. ايه ايه هنتفضح َبراحه.
كانت تنتفض وتنتحب تنظر اليه برعـ.ـب وتغطي نفسها كانت قلبها سيخرج من مكانه.
ضحك.. بتغطي ايه مانا شفت كل حاجه وهصت جـ.ـا.مده يا بـ.ـنت عمي.
صرخت…. انت عملت ايه عملت ايه .
هتف.. ….عملت ايه يعني مانت عملتي معايا.
صرخت…. اخرس انا ماحسيتس بحاجه.ماحسيتش عملت ايه كانت تصرخ وتلطم علي وجهها وتبكي برعـ.ـب…. انا بـ.ـنت عمك وخطيبتك تعمل كده يا فاجر .
هتف ضاحكا …اممم خطيبتك ….. دي المفروض خطيبتي او كانت خطيبتي.
بهتت…. كانت ….حسام انت بتقول ايه حـ.ـر.ام عليك ليه تعمل فيا كده عملتلك ايه.
اقترب ومسكها من شعرها……كتي عايزه تلهفي الجمل بما حمل ايه هتتجوزيني وكمان تاخدي فلوسنا.
بهتت كانت ترتعش بين يديه وحالتها مريعه …….. فلوسكو دا فلوسي.
دفعها…… لا يا شاطره فلوسي وعموما لو عايزاهم هديهملك بس قبلها هفضحك فضيحه ماحدش اتفضحها انا مصورك وانت عريانه يا بـ.ـنت عمي ومصورك واحنا بنقل ادبنا .
لتنهار وتصرخ وتلطم …..ااااه اااه يا مصيبتي يا مصيبتتي …..منك لله منك لله ليه ليه دانا هبقي مراتك حد يصور مـ.ـر.اته.
ضحك…. مرات ايه يا قطه ماخلاص َمابخدش حاجه كـ.ـسر ووقيع ….
نظرت اليه بذهول وتجمدت …..ايه مش هتتجوزني ….انهارت وصرخت….. انت ايه انت مش بني ادm منك لله انا حبيتك دانا شرفك ولحمك ليه تعمل فيا كده.
هتف …..ولسه يا الفضيحه يا تمضي علي كل حاجه.. هستناكي بره غطي نفسك ونشوف هنتفق ازاي.. وخرج وتركها .
ظلت هيا تنتحب َمنهاره.. اااه انا انتهيت ليه يا حسام دانا بحبك دانا بـ.ـنت عمك وشرفك ليه تعمل كده عملتلك ايه كل ده عشان الفلوس منك لله انا اتفضحت انا انتهيت اعمل ايه اعمل ايه يا مصيبتك يا ماسه حياتك انتهت ….. لتقوم وتلبس ملابسها والقهر يتلبسها ….خرجت وجدته يجلس وامامه ملف اقتربت باكيه ترتعش ليهتف.. ماخلاص بقه هتقرفينا يلا تعالي.
نظرت اليه بقهر …. هتف…. قدامك حلين يا صورك تنزل في كل حته وتتفضحي يا تمضي علي تنازل عالمحل والشركه والبيت وشقتكو القديمه كمان .
نظرت اليه غير مصدقه ….انت تعمل فيا كده يا حسام تسرقني وتوسـ.ـخ شرفي انت ازاي كده انت مش بني ادm انت شيطان ماعملتش حساب عمك في تربته انت ازاي كده .ميفو السلطان.
هتف.. طب نحي بقه وممكن ارميكي بره واصلا مش هتطولي مليم.
نظرت اليه بقهر…. وانا هعمل ايه …. بس انت هتتجوزني صح صح … بس هنتجوز هتتجوزني ازاي وانت بتسرقني.
انطلق ضاحكا.. انت معتوهه تقريبا الخبطه اثرت علي عقلك …اتجوز مين يا شاطره مافيش جواز..
لتقف مبهوته.. مفيش جواز.. تاخد شرفي وتاخد فلوسي وتقولي مافيش جواز.
هتف ….اه عادي بس ماهفضحكيش واقول اني لقيتك مش بـ.ـنت بنوت واظن اللي ماهيشتري يتفرج.
هجمت عليه ..انت ازاي كده انت ايه تقــ,تــلني وتسرقني وتاخد شرفي .
مسكها من شعرها وانهال عليها ضـ.ـر.با وهيا تصرخ …ليرميها صارخا…. يمين الله انزل صورك حالا عالنت اتلمي احسنلك .
لتظل جالسه ارضا مرعوبه لا تستوعب مافعله.. …. هياخد كل حاجه ويرميني طب هعيش ازاي هبقي مفضوحه.. لتنتحب اكثر .
هتف …..اهدي بقه ماقدامكيش حل تاني الفضيحه او تمضي مافيش تاني كانت تبكي وتصرخ بحرقه ….تأفف ….ما تيلا بقه مـ.ـا.تقريفناش.
ظلت جالسه فتره تبكي وتفكر تجلدت ووقفت تنظر اليه بغل.. ماشي يا حسام همضي بس بشرط.
هتف.. انت ليكي عين تتشرطي.
هتفت….. مانا ماعتش هخسر اكتر من اللي خسرته.
هتف…… اشجيني.
هتفت….. تكتب عليا وتطلقني .
ليستدير ويهتف…. نعم ياختي انت هبله انا ماصدقت خلصت منك.
هتفت….. عشان امضيلك تكتب عليا وتطلقني واخد قسيمه مانا مش هتفضح واخسر شرفي وفلوسي.. يبقي علي الاقل طلعت بحاجه يابن عمي.
هتف.. ولو ماوافقتش.
هتفت…… مش همضي ونتفضح كلنا والناس هتنسي بس هاخد حقي منك بالمليم.
ظل ينظر اليها فهتف…. واش ضمني انك هتمضي.
هتفت…… هات الماذون وامضي عالعقد امضي عالورق.
ظل يفكر هتف…. لا مش رسمي هنكتب  عـ.ـر.في ودا اخر كلام ..ظلت تنظر اليه فهتف ..هو ده اللي عندي ..
سالت دmـ.ـو.عها قهرا …ماشي يا بيه ….زفر بضيق …ليخرج ورقه ويمضيها ويعطيها لها لتمضيها وتمضي هيا علي ورق البيع ان يمتلك هو كل شئ ويمضي هو علي عقد الزواج وما ان انتهي..
مسكت ورق البيع هتف …..ايه هاتي ..
نظرت اليه …. قول طلقني بقه عشان تاخد ورقك.. …نظر اليها بغضب هتفت ..انا بعتبره جواز يا حسام وبعتبرك جوزي ومضيت علي انك جوزي ونيتي انك جوزي يبقي تطلقني .
تنهد وطلقها وبذلك تمت لها ما ارادت َحفظت شرفها وهيا من الاساس لم تمس ولكنه خلع قلبها فقط لجشعه. انتهي لتقف امامه…. عارف يا حسام انا كت مستعده اديك كل حاجه عن طيب خاطر بس انت مـ.ـا.تستحقش حتي اني ابصلك.. خلعت قلبي وقضيت عليا وهتعيشني عمري كله مش عارفه اتنفس وراسي محنيه ولا عمري هدخل مخلوق حياتي ولا اعيش انت مـ.ـو.تني بالحيا يابن عمي ياللي انا لحمك وشرفك.
هتف…. طب يلا بقه هوينا واه يا ريت تلمي حاجتك من البيت وترجعي الحاره خليهم يشفولك حته تتاويكي دا تمامك ودا اخرك. وتظهري قدامي تاني مش هسيبك اي حركه غدر انت عارفه .
نظرت اليه بقهر… حاضر يا حسام حاضر يابن عمي لتذهب الي البيت محطمه منهاره صعدت لها صفاء تهتف.. قعدتي تحربي ياختي لما غرزك الغرزه دي انت تستاهلي بت طماعه.
هتفت… انا طماعه وابنك ايه ابنك حـ.ـر.امي ووا.طـ.ـي .
اقتربت صفاء تصفعها علي وجهها…. احترمي نفسك انت ليكي عين تروحي بيته وتعرضي نفسك عليه.
صرخت ماسه بحرقه … هو قالك كده ابنك اعتدي علي منه لله.
هتفت صفاء ….انت واحده كـ.ـد.ابه اخرسي وفعلا حقه يرميكي بره انت واحده مفضوحه ووشك مكشوف وقدامك ساعه تلمي حاجتك وتغوري من هنا.
وقفت تنتحب …..اروح فين ماليش حد ولا ليا حته.
اقتربت ام حسام ترمي لها بعض الاموال.. خدي اجريلك اي مكان يلمك اهو برضه مانرضاش تترمي في الشارع لتلملم ماسه اشياؤها تضعهم في حقائب وتاخذ اشياء والدها معها وترحل وتعود الي حارتهَم البسيطه .
ذهبت الي احد الجيران تتوسط لها تاخذ شقه صغيره بها بعض الاشياء البسيطه ليحن عليها الجيران ويعطوها ما ارادت فوالدها كان رجلا خيرا عليهم دائما
دخلت وانهارت من القهر وما حدث لها كانت تنتحب ولا تعلم من اين ستعيش او من اين ستصرف.. كان معها بعض الدهب البسيط فلن تكن من هواه شراء الدهب فهيا ليست من اهتمامـ.ـا.تها …فكرت ان تبيعه ولكن الي متي لابد لها ان تجد عملا تعيل نفسها به..
مرت الايام اتصلت بعمها جلال.. هتف كده يا ماسه تقلقيني عليكي.
انفجرت بالبكاء هتف…. ايه ايه اللي حصل جرالك ايه.
لتنهار وتحكي له هتف غاضبا.. دا زباله يعمل فيكي كده انت بـ.ـنت عمه.
هتفت…. شفت يا عم جلال انا انتهيت.
هتف ….طب هتعملي ايه..دا لازم تبلغي عنه .
هتفت بقهر ..خلاص يا عم جلال خلصت هبلغ عن ايه هيرجعلي شرفي هينكر وهتفضح سيره ابويا يا عم جلال ما تنفضحش امـ.ـو.ت ولا ابويا يقولو بـ.ـنته بيها ايه حسام فاجر ومش هيرحمني .
هتف .،اقول ايه منه لله ..طب يا حبيبتي انت ناويه ايه طيب انا معاكي .
هتفت ….هدور علي شغل هعمل ايه يعني.
هتف ….طب بكره تيجي المستشفي. وتقعدي عند المكان اللي بقابلك فيه وانا هتصرف.
هتفت….. هتعمل ايه.
هتف …..مالكيش دعوه انا هتصرف.. قفلت الخط وظلت تنتخب علي حالها ووحدتها وكيف دارت الدنيا بها ودعستها في الارض.
في الصباح بعد ان قضت ماسه يوم مريع ذهبت لتقابل ذلك الرجل وتنتظره امام المشفي ظهر لها اندفعت اليه تحتضنه وهو محاوطها بحنان …اهدي يا قلبي اهدي …يلا تعالي لتذهب وراءه ذهب بها الي احد المكاتب لتعلم انها عينت في المشفي في الاداره ترتب الملفات وتنظيمها واعمال اداريه اخري لتسعد هيا انها ستجد قوت يومها اقتربت وقبلت يده ربنا يخليك ليا يا رب .
هتف .،انت من هنا ورايح بـ.ـنتي وعمري ماهسيبك ابدا .
هتفت ..ربنا يعلم انت اكتر من ابويا ربنا يخليك ليا ..
مرت الايام وهيا تعمل وبعد ان تنتهي تذهب لعمها جلال تجلس معه كانت تظل معه طول الليل واحيانا تنام علي الكرسي فهيا تعلقت به بشـ.ـده…حكي لها جلال عن اولاده وحالته لتكتشف ان جلال رجل ذو نفوذ ويمتلك شركات ومجموعات اقتصاديه كان قليل الكلام عن عائلته ولكن ما فهمته انهم يتناحرون بسبب الاموال كان هو مراعيا وتعلق بها من حنانها فهيا فقدت كل شئ لتلتصق به كاب لها وهو سعد بتلك المشاعر التي يفتقدها َمع عائلته ..مرت الايام والاسابيع وقد الفا بعضهم فهيا تدلله بشـ.ـده وهو يغدق عليها من حنانه ولم يعد يفارقان بعضهما .فهما ملاز لبعضهم في وحدتهم وقسوه الدنيا عليهم . Mevo ll حكايات
**************
دخل محمود علي زوجته ليهتف.. انت هتفضلي ساكته كده مالكيش لازمه.
هتفت ولاء….. مالك يا محمود كل يومين خناق.
صرخ…. ابوكي هيدي بقيت المجموعه لاركان هيتخرب بيتنا.
هتفت…. طب اعمل ايه.
صخ… تروحي تقفيله بدل مانا اللي بعمل كل حاجه.
هتفت…… انت عارف مابعرفش.
صرخ.. طبعا مانت مالكيش لازمه شرابه خرج مش شايفه اختك بتخطط لبناتها وانت قاعده مابتعمليش حاجه.
هتفت….. اعمل ايه ولادي صغيرين وبهاء ربنا راضيه وجده مش حارمه وبعدين بابا هيدينا فلوس ايه مزعلك.
صرخ.. منك لله انت مالك بـ.ـارده كده يا شيخه فلوس ايه انا عايز المجموعه وابنك عيل بـ.ـارد جبله مابيحسش .
هتفت….. لو ادهاله خلاص مفيش في ايدنا حاجه.
وقف محمود مغلولا يهتف …..لا يدي ايه.. انا مش هسيبه وهيشوف هعمل ايه.
**********
كان اركان يجلس في الحديقه لا يحب ان يختلط باحد يشعر بانه ليس له احد الا جده الذي يفتقده كثيرا اغمض عينه تذكر يوم ان تبدلت احواله كان يعشق فتاه جميله من عائله كبيره كان يافعا في السن وقلبه اخضر تعلق بها كانت الفتاه من النوع التي تلعب علي كل الاحبال لتمشي معه فتره ومع غيره وهذا للاسف موجود بكثره لا يهَما مشاعر من تؤلمه لياتي يوم ويعلم من الهارج انها تعرف شخصا اخر ذهب اليها يواجهها لتتبجح ان علاقتهم ليست قويه حاول معها كثيرا يترجاها كان قلبه يتمزع من حبه لها كان اول حب في حياته وهو صغيرا حاول ان يلبي لها اي طلب ولكنها نهرته بشكل مهين وانها لم تعده بشئ والاسوأ انها كانت تهزا منه بين اصدقائها وتركته وتزوجت شخصا اخر…. هنا مـ.ـا.ت قلب الاركان تماما واتشح بالسواد واخذا عذاء نفسه واخذ عهدا علي نفسه ان لا يسلم قلبه الي احد مهما حدث.. ظل جالسا ليحس بيد علي ظهره استدار ليجدها امه تهتف…. ايه يا حبيبي ماحدش بيعيش كده ارحم نفسك شغل في شغل.
تنهد…. ماما من فضلك.
هتفت حانقه….. لا بقه حـ.ـر.ام عليك عايزه اشوف خلفك.
هتف.. ودي اعملها ازاي اتبنهولك.
هتفت….. لا تتجوز ساندي.
هتف.. ماما انا مش هتجوز ريحي نفسك.
هتفت صارخه…. فيه راجـ.ـل مش عايز يتجوز …طب بلاش حب ايه مش عايز ست جبله مابتحسش.
هتف.. لا مش عايز جبله ملعوب في اساساتي ارتاحي بقه.
هتفت…. لا مش هرتاح وهتتجوز بـ.ـنت عمك يا اركان وكفايه بقه ماكنتش حته بت اللي توقعك كده.
هب يصـ.ـر.خ.. انا ماحدش وقعني واقفلي بقه عالسيره دي.
تنهدت…. طب يا حبيبي حتي تتجوزها وكده ناخد سالم وليلي في صفنا ليلي مش سهله ومحمود بيحرب عايز يضمها لصفه وهيا صابره وكل همها تتجوز ساندي.
هتف.. ايه القرف ده والله عيله هم.. كلاب فلوس.. مش عارف عايشين ازاي ربنا يقومك بالسلامه يا جدي.
تنهدت ….ويهديك يا حبيبي.. لتدخل عليهم ليلي ….انت هنا يا حبيبي مش تقول.
اقتربت ….عامل ايه في الشغل عارفه ان محمود قارفك بس ولا يهمك انا معاك ماحنا اهل يا روكي والا ايه َهنبقي اكتر من اهل.
نظر اليها ولم يتكلم لتهتف امه.. اه طبعا يا ليلي دانت الخير والبركه واركان مقدر وقفتك جنبه.
هب اركان… طب اقوم بقه عندي شغل وتركهم وانصرف فلم يعد يطيق الجلوس بينهم لما يحيكوه من مؤامرات.
***********
كانت ماسه تدخل علي جلال تجلس معه وتبدا مداعبته وملاطفته كالعاده لتلاحظ انه يتوه شيئا فشيئا لتستغرب فهو كان بحاله جيده ظلت جالسه تحاول ان تتكلم معه ولكنه كان في دنيا تانيه خرجت تستفسر من الاطباء ليخبروها ان هناك انتكاسه تحدث له وربما سيصاب بالزهايمر شعرت بالقلق الشـ.ـديد عليه فهو الوحيد الذي يحن عليها في تلك الدنيا اصبح لها الاب التصقت به كالقطه الشارده التي لم يحنو عليها احد ليصبح روحها ولا تقوي علي فقده فلم يعد لها احد …. كانت ذاهبه لتجد صوتا عاليا في الحجره لتقترب منها احد الممرضات تهتف…. ايه فيه ايه.
هتفت الممرضه ….جلال بيه اهله ماسكين فيه ونازلين زعيق و الرجل متبهدل عالاخر ناقص يمـ.ـو.توه انا خـ.ـو.فت .
هتفت ماسه برعـ.ـب …. ايه متبهدل ويمـ.ـو.توه وسايبينه انتو ازاي كده.
هتفت الممرضه…. مانقدرش دول يودونا ورا الشمس.. مر الوقت لتجد الاطباء َو الممرضات يجرون فهناك حاله طارئه فقد تعب جلال بشـ.ـده ليسود الهرج والمرج .
هنا اقتحمت هيا الحجره من رعـ.ـبها لتقف بجواره َتنتحب في صمت.. كان هناك رجلا كبيرا يقف وعلي وجهه حاله من الغضب وشابا رياضيا يقف ايضا متجهما ….. حاول الطبيب اخراجهم خرج الرجل وانصرف ورفض الشاب وصرخ بهم الشاب وتشاجر مع الاطباء اسرعو يخرجوه .. لتقف هيا تغلي من وقاحه ذلك الرجل لتندفع وكان قد خرج الشاب حتي اندفعت الي الخارج تبحث عنه والغضب ينهشها فهيا تحتقر ذلك الذي يعيشون من اجل المال فقط فمصيبتها كانت بسبب المال لتخاف علي جلال فهو الذي بقي لها في حياتها لتحافظ عليه .
استدارت وجدته يقف معطيها ظهره لتقترب وتدفعه من ظهره وتصرخ.. انتو ايه َماعندكوش رحمه كلاب فلوس ايه دنيه مصعوره عايزين ايه منه مـ.ـا.تسيبوه في حاله منعول ابو الفلوس اللي تخليكو تنهشو في بعض ايه مصاعير تدوسو علي اي حاجه عشان الفلوس لا تعرفو حنيه ولا قرابه ولا حب.. اتنزعت الرحَمه من قلبكو جاين عشان تمـ.ـو.توه انتو ازاي كده انتو مش بني ادmين صحيح الشبع شبع نفوس.. حسبي الله فيكو منكو لله كانت مشتعله وتدفعه بعنف وتصرخ في وجهه وتري به حسام ابن عمها صرخت يلا يا جاحدين ياللي ما بتكلوش الا بعض مافيش شرف ولا اخلاق وعندكو استعداد تعملو اي حاجه بس عشان الفلوس ايه هتخشو التربه بالفلوس مالكو بيه يا كفره سيبوه سيبهولي منكو لله يا ظلمه ربنا ياخدكو كلكو جتكو القرف عالم زباله كلكو لتدفعه وتذهب من امامه لتشهق مره واحده عنـ.ـد.ما…..
….ياختااااي الطالعه عالشلاحات والعزاء عالمقابر …
 كان اركان يقف مشتعلا مما فعله زوج عمته محمود وتطاوله علي جده وكيف سيد اركان عليهم وهم الكبـ.ـار في العائله صرخ محمود انت بتعلي عيل علينا ليه هاه يفهم في ايه دا فلاتي وبتاع نسوان وسهرات ومسخره لينفعل اركان وينفعل امامه محمود ولا يصمتا استدار للجد انا مش هسكت فاكريني ايه ظل يصـ.ـر.خ ليتعب الجد ويستدعي الاطباء وتسود حاله من الهرج والمرج ..صرخ اركان في الاطباء كي ينقذو جده ليخرجه الاطباء ويقف بعيدا منفعلا ..مر الوقت وجد خبطا علي ظهره ليستدير ويجد فتاه غاضبه واندفعت تهينه بلا سبب واضح عنده وما ان انتهت حتي دفعته بعيدا وانصرفت مسرعا.. كان اركان مغرورا ذو قوه وعنفوان ولا يتحمل اي اهانه لشخصه خصوصا لو كان من انثي وجدها تبتعد ..اشتعل واندفع يشـ.ـدها ويبحث عن احد الغرف وهيا تتلوي بين يديه .. دخل غرفه النظافه فكانت غرفه ضيقه .
صرخت…… فيه ايه بتشـ.ـدني ليه كانت رقيقه وانفعالها لم تحسب له لتدmع عينها.
هتف.. هو مين ياروح امك اللي بتكلميه بالشكل ده انت اتجننتي يا بت انت.
خافت وهتفت…… اوعي سيب ايدي منكو لله عايزين ايه انتو مابتشبعوش فلوس.
صرخ.. فلوس ايه يا طين ومالك انت بتتكلمي ليه.
لتنظر اليه دامعه…… عشان عمي جلال مايستحقش كده عمي جلال راجـ.ـل طيب وحنين ليه تعملو فيه كده ويتعب حـ.ـر.ام عليكو سيبوه انتو عايزينه يتعب ليه عايزين تمـ.ـو.ته عشان تاخدو فلوسه.. حـ.ـر.ام سيبوه بقه انتو ازاي جاحدين كده صرخت بحرقه ….. سيبوه سيبهولي لو مش عايزينه سيبوه لتنهار من البكاء .
وقف هو يتاملها لم يعرف لما كلمـ.ـا.تها دخلت في صميم قلبه احس بحنانها تجاه جده ودmـ.ـو.عها غزت قلبه يتاملها لاول مره وتنزاح غمامه الغضب كانت رقيقه وجميله وعيونها رائعه كان اركان رغم انه يكره النساء الا انه يعلم الانثي الجميله جيدا فهو له سهرات كثيره ليبتعد بهدوء لتندفع تخرج مسكها مسرعا…. هتفت….. اوعي بقه سيبني.
هتف.. ايه مش عايزه تطمني عليه ….نظر اليها بخبث.. شكلك معلقه معاه اوي بس دا راجـ.ـل عجوز يا قطه هتعملي بيه ايه.
نظرت اليه بذهول.. هفت…… انت انت بتقول ايه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن.
ضحك واقترب يلتصق بها في دلك المكان الضيق.
صرخت به …….. ابعد.
هتف.. صوتك مايطلعش بدل ما اطلعك بفضيحه لتخاف وتنكمش ….هتف.. انت عارفه اللي بتزعقيله دا مين يا شاطره .انا اركان السويفي.
همست بقرف….. وانا مالي بيك اوعي.
ضحك…… ابعد ازاي.. مش انت اللي هجمتي عليا يبقي تستحقي اللي هيجرالك.
هتفت……. وانا مش خايفه هتعمل ايه يعني.. انا بقول الحق.
ضحك…… حق وانتو تعرفو حق.. مالك ملهوفه عالراجـ.ـل العجوز كده والا عشان َمعاه فلوس بتشبرقك خايفه عليه.
خبطته منفعله……. اوعي بمخك الزباله ده منك لله.
رفع جبينه ونظر لخبطتها هتف…… بقي انا مخي زباله.. لا لا اركان مايتقلوش كده وعموما انت برضه جـ.ـا.مده وتستاهلي اركان يبصلك ويبسطك ليقترب من َوجهها .
لترتعب وتصرخ…….. ابعد والله امـ.ـو.تك.
ضحك.. يا شيخه.. اعمليهم عليا يا بت.. انت تطولي اركان يقرب منك دانا بيترمو عليا الوفات.داعب جسدها …كان بيديكي كام مـ.ـا.تقولي انتو بتصطادو هنا اكيد واقعين ومستشفي استثماري ما بتصدقو هشبرقك التصق بها وهيا تتلوي همس عيونك دي والا لانسس .
دفعته وهتفت………اترمي عليك …. عشان مقرفين انت حاجه تقرف زيهم ايه كـ.ـلـ.ـب فلوس وبتصرفهم علي ستاتك ايه القرف ده فعلا الراجـ.ـل الكبـ.ـاره اللي معاك قرفان منك له حق ايه عايز تمت عمي جلال صح وتصرفها عالستات زي مالراجـ.ـل قال وبتقول بيترمو عليك عشان فلوسك طبعا مانت مـ.ـا.تسواش لو من غير فلوس ماحدش يبصلك اوعي انت واحد مؤرف …لتستدير .
اشتعل وشـ.ـدها ورزعها في الحائط …..هتف بغـ.ـيظ ….انا مؤرف اركان مؤرف طب يا حلوه هتشوف اخرتها قرف والا مسايره وتلهفيلك قرشين التصق بها واقترب من وجهها .
لترتعب ……ايه ايه
ضحك …..ايه هبوسك بصراحه عجباني حته قط شارد كده لازم يتعلم عليه.
لتتململ بجنون وتضع يدها علي فمها…… بطل انت زباله ليه كده.
وضع شفتيه علي يديها لترتجف فههتف.. انا زباله من بعض ماعندكم ليشـ.ـد يدها لتلمس شفتاه شفتيها لينقض عليها ولا يتركها وهيا تضـ.ـر.به ضغط عليها وظل هكذا لا يتركها وهيا تحاربه وهو يكبلها بيديه حتي انهارت واحست بانفاسها ستزهق وهو تاه وتاه ولم يتركها احس بشئ غريب لا يجعله يتركها بل يريدها ويريد المزيد كان اصبح مغيبا مع نفسه ومع شفتيها ليحس فجاه بتراخيها بين يديه وسقوطها في احضانه كانت تذكرت حسام وما فعله كان قرب اي رجل منها يـ.ـؤ.لمها .
شـ.ـدها اليه يحتضنها وقلبه سيخرج منه رفع وجهها لتسقط علي ذراعه تاملها كان ينهج وقلبه يصـ.ـر.خ بشـ.ـده ولا يعلم ما تلك الحاله التي دخلها مد يده يتلمس شفتيها بحنان وتاه في تلك الشفتين وكيف سحر بهم تلمس شعرها ووجهها كان في حاله من السحر والقرب وضيق المكان جعل هناك حميميه رهيبه …عاد يتلمس شفتيها مره اخري خاف ان ينطق او يوقظها يفقد ذلك الهدوء تنهد ولم يستطع ان يكف نزل يتلمس وجهها بشفتيه مره اخري همس….. ايه دول دول شفايف والا نار تلهب العقل.. ظل فتره يحاول ان يسترجع نفسه.. ايه بتعمل كده عشان تشـ.ـد انتباهي البت جـ.ـا.مده وشـ.ـدت انتباهي ايه بتعمل كده عشان اجري وراها ..ظل يتلمسها تنهد وبدا في افاقتها هابطا علي وجهها.. هتف….. البت سورقت من بوسه يخربيتك اصحي.. فتحت عيونها ليبتسم.. ظلت تنظر اليه ببلاهه ليهتف.. انت مالك خفيفه كده كل دا من بوسه ماكتش اعرف اني جـ.ـا.مد كده ايه مـ.ـا.تباستيش قبل كده معلم انا صح.
لتنفعل وتبعده وتصفعه علي وجهه مسك يدها وهتف…… انت اد الضـ.ـر.به دي.
صرخت….. ابعد بقه منك لله ابعد لتدفعه وتخرج تبتعد برعـ.ـب عنه .
تنهد وهز راسه من حالته الغريبه وخرج بها ليجد الاطباء يقفون.. هتف الطبيب.. هو حالته استقرت بس ملاحظين ان فيه انتكاسه بس مش عارفين سببها بتخليه يتوه ودا مقلق فهنتابع ونبلغك اركان بيه..
اندفعت ماسه تدخل علي جلال تقف بجواره تمسك يده وتقبلها وتنتحب ابتسم لها وهتف …..ايه بتعيطي ليه لسه مش همـ.ـو.ت دلوقتي.
هتفت مندفعه.. بطل والنبي دانا امـ.ـو.ت.. كده تقلقني عليك.
ضحك بوهن.. لا حبيبك لسه قدامه حبه مـ.ـا.تقلقيش .
كان اركان قد دخل واستعجب من العلاقه العجيبه بين جده وتلك الفتاه هتف الجد….. اطلعي دلوقتي وابقي اناديلك.. لتقبله وتخرج وتنظر الي اركان حانقه باشمئزاز ……هز راسه تعجبا .
هتف الجد ……تعالي يا حبيبي.. اسمع يا اركان انت دلوقتي محمود مش هيسكت ولو جرالي حاجه هيتلمو عليك ويخربو الدنيا محمود مش سهل ومـ.ـر.اته شرابه خرج وليلي اختها عقربه صغيره وانت هتتعب.
هتف….. مـ.ـا.تخافش يا جدي انا هقدر عليهم.
هتف.. ايوه عشان كده اديتك الحصه الاكبر مهو شرعا ليك النص اتفضل نص يبقي معاك خمسين.. وبهاء معاه خمسه وعشرين بس شركات منفصله بعيد عن المجموعه وانا اتفقت معاه لو عايز ينفصل .. وانا عشان الحرمانيه هعوضهم فلوس وليلي وافقت تاخد فلوس بزياده … محَمود لو طال حاجه هيخربها ويخرب الشركات والربع معايا لاجل يابني يتوزع بالحق انت النص والبـ.ـنتين الباقي. بس خايف مالحقش وياخده ويتلمو مع بعض ويقرفوك .
هتف اركان….. المهم انت وبس يا جدي.
هتف…… يا حبيبي تفسي ارتاح بس خايف اديك الخمسه وعشرين مش هيسكتو تعبت وبهاء مش قادر علي ابوه وعايز المجموعه والله لو فيه الخير كت اديته بس محمود بيكرهنا ومغلول ولو خد من المجموعه عارف هيفركشها واتقالت قدامي ومن ورايا انا تعبت سنين ومش عايز اخرتها تعبي يروح ياخد فلوس بزياده بس مايحربش منه لله …تنهد ونفسي واطمن واسيبك مرتاح انت اتبدلت يا اركان الدنيا فيها ناس حلوه.
هتف اركان.. هما فين يا جدي انا عايش وسط ناس مصعوره كل هَمها الفلوس وبس..
تنهد…. ربنا يحلي دنيتك يا حبيبي بكره تجيلك اللي تحبها وتشفي قلبك بحنيتها.
هتف اركان ساخرا.. انت كمان يا جدي.. اركان ماعتش ليه قلب عشان يحب.
هتف الجد….. لا يا حبيبي هتيجي وتطبطب..سهم لفتره ثم ابتسم …. هيجي وانا هخليه يجي البخت المعدول لو اخر نفس.. قبل جده وتركه وذهب.
كانت ماسه تجلس حزينه لتقترب منها احد الممرضات هتفت…… ماسه كنت عايزه اقولك علي حاجه بس ورحمه ابوكي ما تفضحيني.
هتفت……. خير يا مي.
هتفت…… جلال بيه وحالته.
هتفت مي بحـ.ـز.ن……. ايوه يا مي مقهوره من تدهوره دا كان كويس.
هتفت بـ.ـارتباك …….. لا ماهو ماهو اصل اصل…..
هتفت ماسه…… فيه ايه يا مي.
تلفتت حولها برعـ.ـب هتفت وهيا تفرك في يدها ..هقولك اهه بس وربنا مـ.ـا.تتهوري انا عارفاكي ومرعوبه ….. اصل لاحظت ان السيستر ماجده بتديله حقن مختلفه من جيبها مش مكتوبه في التقرير ولما دورت علي العبوه َكشفت عليها لقيتها ادويه بتجبب التوهان واخرتها الراجـ.ـل هينتهي ويجيله زهايمر ..
هبت ماسه …….نهار اسود بتقولي ايه.
هتفت…… ايوه يا ماسه والله يمين بالله حصل والراجـ.ـل هيفطس فيها.
هبت ماسه ……نهارهم اسود عايزين يمـ.ـو.تو الراجـ.ـل عشان الفلوس الجاحدين منهم لله طب ايه هنعمل ايه.
هتفت…. ماهعملش ماليش دعوه دول ممكن يمـ.ـو.تونا.
هتفت ماسه.. لا انا مش هسكت واسيبه اسيبه ازاي حسبي الله فيهَ.
هتفت مي …..اعقلي انت ممكن تلبسي مصيبه انا قولت اقولك عشان عارفه انك بتحبيه تخلي بالك منه.. تركتها تجلس ماسه والقهر يتلبسها.. الجاحدين ولاد الكـ.ـلـ.ـب هيمـ.ـو.تو الراجـ.ـل عشان فلوسه منكو لله طب ايه هتعملي ايه دا روحك تسيبيه لا ماينفعش فكري.. لتظل تفكر لتاتي لها فكره مـ.ـجـ.ـنو.نه لتقوم وتذهب اليه دخلت عليه ربتت عليه بحنان وهتفت…. عم جلال.
فاق وهتف…… ايه يا حبيبتي.
لتقول.. انت واثق فيا صح.
ابتسم ….ايوه حبيبتي دانت بـ.ـنتي.
هتفت…. طب انا عايزه اخرجك من المستشفي.
بهت ……الرجل بتقولي ايه.
هتفت….. مش قولت واثق فيا وحياتي يا عم جلال وحياه اغلي حاجه عندك انا ماليش غيرك تسمع مني.
هتف ……طب فهميني.
هتفت …..فيه خطر علي حياتك بص انا عارفه انك بتقدر تخرج من المستشفي انا لو خرجتك هتكشف وفيه كاميرات وهتبهدل انا بس عايزه استناك عالدكه مكانا واخدك حته امنه والله يا عم جلال لو اضايقت هرجعك.
هتف ……بس انا تعبان مش قادر ماعرفش جرالي ايه.
هتفت…… ابوس ايدك اتحامل علي نفسك وحياه اغلي حاجه عندك..
تنهد وهتف…. طب يا حبيبتي انزلي وانا هحاول اشوف هقدر والا لا..
هبت مسرعه تنزل تنتظره مكان مقابلتهم وتتمني ان يستطيع ويتحامل علي نفسه …مرت اكثر مم ساعه لتحس انها ستنهار ..وجدته يقترب متهالكا اندفعت تحتضنه وتجلسه وتحكي له مايحدث شعر بالغضب.. فهو رغم طيبته معها الا انه جبروت ولا يهفو عليه هفوه ولا يعدي تلك الامور …سمعها ……يلا هنروح البيت عندي.
هتف بغضب….. بيت ايه لا هنروح عندي انا هعرفهم.
هتفت بلهفه….. لا وحياه النبي دول متوحشين استني بس اثر الدوا يروح منك وابقي اعمل مابدالك لتاخذه وتذهب به الي البيت وتدخله هتف …هكلم حد اثق بيه هاتي تليفون انا هعارفهم .
هتفت…مش هنكلم مخلوق ….اما ثر الدوا يروح منك اعمل ما بدالك … استني هنزل اجبلك الادويه انا خدت اسماءهم وجرعاتهم. خلال اسبوع هتبقي كويس بس وحياتي تسمع كلامي.
ابتسم لها بحب فكيف تفعل ذلك وهيا ليست ذو قرابه واهله يريدون قــ,تــله.. نزلت تحضر الادويه كانت بمبلغ كبير ولكنها لم تهتم وصرفت مـ.ـا.تبقي معها من الدهب …دخلت تحضر له بعض الطعام ثم اتجهت اليه وجدته ناذم لتقبله وتوقظه لكي ياكل وياخذ الدواء .
هتف.. انت جبتي الدوا منين الدوا غالي هكلم حد يجب فلوس.
هتفت….. احنا مش هنكلم حد وانا اتصرفت مالكش دعوه.
هتفت….. اتصرفتي منين الدوا بالوفات انت هبله.
هتفت……. كان معايا بقيه فلوس دهبي جبت بيهم.
انصدm.. ماسه انت يا بـ.ـنتي هبله تجيبي لواحد مـ.ـا.تعرفهوش دوا بكل اللي حيلتك.
اقتربت منه تمسك يده بحنان وتقبلها.. عارف يا عم جلال لو بعتلك الدنيا كلها بس تفضل معايا ما هقولش لا انا ابويا مـ.ـا.ت وانت بقيت ابويا انا اتعـ.ـذ.بت وتعبت واتهانت انا انجـ.ـر.حت واتمزعت َجيت انت داويت جروحي هفضل شيلالك وقفتك جنبي في ظروفي.
هتف بحنان…… وقفت عملت ايه ماعملتش. فلوسك اللي حيلتك تسندك انت ازاي كده.
ابتسمت…… ازاي مش الحنيه عمايل مش الطبطبه عمايل مش حبك عمايل مش خـ.ـو.فك عليا عمايل.. العمايل مش فلوس ومجايب العمايل انك تحس ان اللي قدامك في قلبك وخايف عليك وانت كفايه نظره عينيك انا عارفه اني ماقربش ليك حاجه بس يمين اتحاسب عليه انت مكان ابويا واكتر.وفلوس ايه اللي تسند نزلت دmـ.ـو.عها ..كانت سندتني.
ابتسم بحنان وهتف …….والله يا بـ.ـنتي انت جوهره ومالكيش زي.
ضحكت وهتفت….. تمام جوهره طب خلي بالك مني بقه بقولك اهوه وتسمع الكلام.
لسهم وفكر …….طب عايز اكلم المحامي.
هتفت……. لا مش دلوقتي خالص اسبوع قولت.
هتف…… يا بـ.ـنتي اسمعي الكلام انا ليا ترتيبات.وفيه حد انا واثق فيه.
هتفت باصرار…… وانا بقولك مفيش مخلوق هتكلمه قبل اسبوع عشان اثر الدوا …….ليتنهد وينزل علي رغبتها.
كان اركان جالسا ينتظر وليد كي يذهبو الي القصر ركن ونظر الي الزجاج المقابل لمكتبه سهم قليلا اتت ماسه امام عينيه لم يعلم لماذا ابتسم لا اراديا ووضع يده علي شفتيه واغمض عيونه وتاه في ذكري قربه لها وقلبه يخفق بغرابه …دخل عليه وليد وجده في تلك الحاله قطب جبينه ماله ده …واد يا اركان ….لم يرد عليه جلس وليد يتامله هتف….. لا ورحمه ابويا فيه ان …..فتح اركان عينيه وتنهد …. نظر امامه وجد وليد ينظر اليه ولا يتكلم .هتف وليد ..يا حلاوه يا ولاد ودا ايه دا اصله .
قطب اركان …..فيه ايه يا زفت مالك معوج .
هتف وليد ..احياه النبي يا مفضوح دانا ليا ساعه قاعد وسيادتك مسهم فيه ايه وحياه امك المكنه طلعت قماش .
قطب اركان وقام يلملم اشياؤه ….مكنه ايه يا هباب اللي طلعت قماش .
اقترب وليد ومد يده يزغده ..يا واد قولي هيا مين القادره اللي جابت تنهيده القلب دي انطق .
غضب اركان ..ولااااا اتلم هو ايه القرف ده مصيبه تشيلك .
نظر اليه وليد بخبث دفعه اركان ..يلا نغور مش ناقص قرف ورايا عيله هم….هز وليد راسه وذهب معه
عند قصر السريفي نجد محمود منفعلا.. لا الحاله دي مايتسكتش عليها الراجـ.ـل بيتوه احنا لازم نرفع قضيه حجر عليه.
بهت الجمبع ليقف سالم ……بتقول ايه يا محمود انت اتجننت.
هتف …..ايوه راجـ.ـل تاه وحالته صعبه يتساب يدي كل حاجه لحته عيل لا لازم يترفع عليه حجر.
صدح صوت اركان…….. هو مين اللي يتحجر عليه يا محمود بيه انت انخبلت.
هتف محمود …….اللي انت ضحكت عليه وخليته يكتبلك نص الشركه ولسه هيكتب الباقي وهو راجـ.ـل دmاغه ضـ.ـر.بت.
هتف اركان.. قطع لسان و ايد اللي يقرب من جدي والله دا ماله وهو حر فيه مالك انت يخصك في ايه انت جوز الست وبس.
هتفت عمته…… عيب يا اركان.
صرخ… العيب انك تطلقيه علينا يا عمتي وتخليه يحجر علي ابوكي العيب انكو مابتشبعوش وهو مش مقصر.
صرخ محَمود…… يقوم يديك الشركه بحالها.
هتف.. ايوه عشان عارفك وعارف نيتك السوده انك تفكك الشركه بعد عمره وتعبه.
هتف محمود ….وماله اخد نصيبي اتصرف فيه..ميفو السلطان
صرخ اركان.. انت هتورث الراجـ.ـل وهو عايش يا بجاحتك يا اخي.وبهاء خد وراضي مالك تدخل .
صرخ ….عشان مخلف واحد اهبل برياله ضحكتو عليه بشويه شركات مش المجموعه انا عايز المجموعه اخد حقي وانفصل .
هتفت ليلي …..انتو بتتخاتقو علي ايه فيه ايه يا محمود مالك بـ.ـاركان ما بابا هيديك فلوس مالك.
هتف بغل …..طبعا علي هواكي ياخد ويكبش وانت بتطبلي وتزمري عشان عايزه تاخديه مقشر لبـ.ـنتك ويولع محمود ماعندوش بنات يجوزهم للبيه.
هتفت ليلي…… عيب يا محمود ومـ.ـا.تتخطاش حدودك.
هتف.. شايفاني اهبل وبرياله يا ليلي دانت عقر وبتخططي من تحت لتحت ولفا الكل حواليكي بس فاكره ان ده هياخد بـ.ـنتك ابقي تعالي تفي علي قبري ومـ.ـا.ترجعيش تنحي تاني وتصوتي.
صرخ اركان …..انتو ايه ماعندكوش دm الراجـ.ـل تعبان وانتو بتخططو تحجرو عليه وتاخدو فلوسو انتو ايه مافيش احساس خالص بس لا جدي ماحدش هيقرب منه بروحه.
صدح تليفون محمود ..فتح التليفون ظل يسمع ليتحول محمود الي هلاك ويستدير ويهجم علي اركان و……
 كان محمود يقف يتشاجر مع اركان ليأتيه تليفون يخبره باختفاء جلال من المشفي هنا تلبسته الشياطين ورزع التليفون وهجم علي اركان يمسكه …..هيا دي اخرتها كنت حاسس وديت الراجـ.ـل فين.
بهت اركان…… راجـ.ـل مين يا جدع انت.
صرخ….. جدك اختفي من المستشفي الراجـ.ـل كان عيان وتايه وديته فين عشان يكتبلك الجمل بما حمل صح والله ما هسكتلك انت شايفني عيل دانا نابي ازرق..
اقترب ابنه بهاء…..ابعد يا بابا انت بتقول ايه.
صرخ….. ابن خالك هيكوش علي كل حاجه .ابن خالك هيمضي الراجـ.ـل التايه عالمجموعه ويلهفها لوحده ….هز اركان …وديت جلال السويفي فين يا اركان.
صرخ اركان…. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن جدي في المستشفي.
هتف.. تعالي يا واد امسح الرياله َو لبسني العمه.. بس لااااا مش محمود اللي يتسك علي قفاه انا هجيبه من تحت الارض وهرفع قضيه َاحبسك يا اركان .
دفعه اركان…. لم ايدك احسنلك انت تحترم نفسك …
اقترب بهاء …..اظن يا بابا عيب قوي اللي بتعمله ده.
صرخ…… انت مخبول اعمل ايه انت بتقول ايه الراجـ.ـل البيه خباه.
هتفت ليلي.. اركان جدك اختفي هيكون راح فين.
هتف.. انا ماعرفش انا جاي لسه من المستشفي لازم اشوف فيه ايه استدار و اندفع وذهب الي المشفي.
دخل مهتاجا لكي يقلب الدنيا .كان محمود قد سبقه وكل ما توصل اليه ان الجد تحامل علي نفسه َخرج بمفرده من المشفي صرخ محمود… سايبين واحد تايه متووول يخرج دانا هخرب بيتكو دانا هوديكو في داهيه..
ظل اركان يقف ينظر لمحمود وهو مهتاجا ظل يفكر ..استدار وذهب يبحث عن جده .
عند ماسه كانت قد مرت الايام وعاد الجد واستعاد صحته فالدواء بدا ينسحب من جسده ليعود لوعيه كاملا وهيا منتظمه علي الدواء.كانت تراعيه وتداويه تسهر علي راحته.
هتف…. انت نعمه ربنا ليا يا ماستي والله.
قبلت راسه….. َانت امان الدنيا وروحي بقيت دنيتي يا قلبي والله.
هتف…. ممكن بقه تديني تليفوني اكلم المحامي.
هتفت…. ليه بس انا خايفه عليك هيرجعوك المستشفي.
هتف ….انا كت قاعد في المستشفي بمزاجي يا ماسه البيت مؤرف وجو البيت مؤرف ماكتش طايق اقعد فيه كلهم بياكلو في بعض.
هتفت…. طب خلاص خليك معايا وانا هحطك في عيوني والله.
ابتسم….. ماينفعش حبيبتي.
هتفت…. عشان الفلوس يعني والله بتتدبر وكمان طلبت نبطشيه زياده مـ.ـا.تحملش هم والله بس تبقي كويس.
نظر اليها بحنان.. هتفضلي شغاله وتتحاملي علي نفسك لحد امتي دانتي هتقعي من التعب .
مسكت يده وقبلتها ..واتعبلك عمري كله بس تبقي معايا انا لو بعدت عني امـ.ـو.ت دانا امـ.ـو.ت من الخـ.ـو.ف ….
هتف….انت ازاي جميله كده تشتغلي وتتعبي والاخر تجيبيلي تعيشيني عن طيب خاطر.
هتفت…… عارف نفسي اقولك يا بابا بس مكسوفه.
ابتسم وهتف.. وانا حابب اسمعها منك .
اقتربت تقبل يده ….حاسه ان ربنا عوضني عن الو.جـ.ـع والقهر اللي شفته بيك.
هتف ….اممم دانت طمعانه بقه فيا هتحبي راجـ.ـل عجوز هيمـ.ـو.ت بكره .
تنهدت …طمعانه..انا و.جـ.ـعني الا الطمع .
هتف …..قصدك حسام هو انت فاكره اني هسيبه دانا هغرزه غرزه ماحدش يطولها بس افوقله انت فاكراني قليل ….
هتفت….. لا والنبي يا بابا جلال اقفل عالحكايه دي بتو.جـ.ـعني انا خلاص السكه دي قفلتها واستحاله اعرض سمعه ابويا لاي كلام .
هتف.. قفلتي ايه انت هبله بكره تحبي وتتجوزي وتفرحي.
ضحكت….. احب و اتجوز….. لا يا بابا اتجوز ايه انا انتهيت واحده متاخد شرفها ومضروبلها ورقه  عـ.ـر.في مين هيقبل بيها.
هتف الجد.. انت كنز ماحدش يطوله لتنهمر دmـ.ـو.عها …هتف…. خلاص بقه بطلي نكد بت بومه..
ضحَكت …هتف هاتيلي المحامي يلا.. لتعطيه التليفون يكلم المحامي..
قامت هيا تذهب لعملها وتتركه بعد ان اطمئنت عليه.. ظلت هيا تعمل طول اليوم وانتهت اخيرا من عملها كانت تشعر بالارهاق فهيا تزيد من ساعات عملها حتي تستطيع ان توفر نفقاتها ونفقات جلال .نزلت تسير في الشارع بعد ان انهت عملها كان فارغا وهيا تسير لتحس فجاه بشئ يوضع علي فمها لتغيب عن الدنيا..
فاقت ماسه وجدت نفسها نائمه علي احد الأرائك ..فتح عينها وهبت تتلفت حولها وجدت ذلك الشاب الذي كان َمعها في المشفي لتنظر اليه برعـ.ـب ..صرخت…. ايه فيه ايه …نظرت حولها لتجد رجلين ضخام البنيه ..حاولت ان تقوم رزعها احد الرجـ.ـال لترتعب .
سمعت الرجل يهتف ….. ماسه الفضالي تلاته وعشرين سنه.. خريجه تجاره لا اب ولا ام.. كانت مخطوبه لابن عمها بس ماكنش عايزها وبما ان الهانم مالهاش كبير كانت مرميه علي ابن عمها اللي خد فلوسها بس يا تري مقابل ايه.
صرختوهمت ان تقوم…. كدب ايه قله ادبك دي جبت الكلام ده منين . اجلسها احد الرجـ.ـال..
هتف.. امم… فعلا كدب…..جبته منين جبته من البـ.ـارات يا روح امك اللي سيرتك مدعوكه فيها . ايه الهانم مش كت واقعه وبتلف حواليه بعد ابوكي ما مـ.ـا.ت ماعتش طايقك بس الهانم زباله وهتمـ.ـو.ت عالواد وعرضتي نفسك عليه مـ.ـيـ.ـت مره وهو مش طايقك لدرجه كتبتي ليه ورثك عشان يبقي معاكي .
دmعت عينها بقهر …..انت جبت الكلام ده منين..
ضحك….. البيه ملطخ سيرتك الشريفه في البـ.ـارات. ايه مكسوفه تقولي انك اترمـ.ـيـ.ـتي عليه والاخر رماكي. حاجه تقرف هيكمل معاكي ليه وانت رخيصه..
صرخت….. منك لله ربنا ينتقم منك انا اشرف منك ومن صنفك.
اقترب وشـ.ـدها ….. اشرف مني ليه رمـ.ـيـ.ـت نفسي في حـ.ـضـ.ـن واحد مش عايزني وسلت فلوسي عشان يرضي بيا دا ايه القرف ده.. ايه واقعه في الرجـ.ـاله اوي كده الواد مش عايزك تديله فلوسك يا جاحده .يخربيتك فاجره قوي ايه هتمـ.ـو.تي عليه ليه ماكتي تقعدي بفلوسك بدل ما بقيتي شحاته يا رخيصه ..عايزاه يقربلك بالفلوس يا زباله واخرتها ايه تستهالي يضحك عليكي ياخد فلوسك مالهانم هتمـ.ـو.ت وتديله جـ.ـسمها الرخيص.
صرخت….. اسكت اسكت انت ازاي كده منك لله.
هتف.. لا والله دور الشريفه مش علي اركان دانا اوديكي واجيبك.. بس الواد كان معلم وعلم صح ولهف فلوسك وسكعك بره وعشان كده بتدوري تنهشي اي حد وتاخدي فلوسه.
صرخت……. فلوس ايه منك لله.
اقترب وانحني امامها ومسكها من شعرها….. فلوس جلال السويفي يا قطه..
ارتبكت….. جلال جلال مين انا ماعرفش بتتكلم عن ايه.
هتف.. يا سلام تعالي يا روح امك امسحي الرياله .. جلال اللي اختفي وماحدش يعرف طريقه.
صرخت…… وانا مالي.
هتف….. ازاي.. ما الهانم في الكاميرات دخلت تتلفت حواليها وقعدت معاه وفضلت شويه وخرجت من المستشفي وهو بعديها حصلها الراجـ.ـل راح فين..
خافت وانكمشت بخـ.ـو.ف.. ماعرفش ماعرفش..
اقترب يشـ.ـدها لتقف ملتصقه به تنظر لعينيه الغاضبتين.. لا انا غضبي وحش لو طالك هيساويكي بالارض …صرخ….. فين جدي.
نظرت اليه غاضبه.. عايزه ليه عشان تمـ.ـو.ته وتلهف فلوسه مش هيحصل وانا مش هقول عايز تمـ.ـو.تني مـ.ـو.تني.
رفع حاجبيه…. بقي كده.. ماشي اقترب وشـ.ـدها لتصرخ دخل بها الي حجره النوم ارتعبت عنـ.ـد.ما قفل الباب هتف…. تصدقي جايلي مزاج اهيص شويه متهيالي مـ.ـا.تفرقش معاكي مالهانم مجربه قبل كده واوعدك هبسطك بس ماهتخرجيش من هنا وهتفضلي محبوسه لمزاجي وبس وبدا يخلع قميصه لتصاب بالرعـ.ـب وتندفع للباب .مسكها لترتعش …هتف …لا لسه عالرعشه بدري …. مد يده وشـ.ـد بلوزتها لتتمزق في يده صرخت بقوه ..هتف …صوتي براحتك العماره نصها فاضي شـ.ـدها وجسدها يلامس جسده وينهال عليها وهيا تصرخ وتنتحب وهو يحرقها بلمساته .
صرخت…. خلاص هقول هقول الا انه كان مستمرا في تلمسها وتقبيلها بل الاكثر انه كان ما ان تلامس جسديهم حتي انساب جسده ورعشتها انتقلت لقلبه لينهال عليها ويتوه فيها رغما عنه وهيا تضـ.ـر.به ولم تجد حلا الا ان تكـ.ـلـ.ـبش فيه بكل قوتها ليرتد هو من قوه احتضانها له رجف قلبه وجسده يلمس جسدها كانت تشهق وتكـ.ـلـ.ـبش فيه كان روحها ستصعد ليبدا هو بالهدوء ويحاوطها بحنان ويمسد عليها يخفف ارتعادها كان لا ينطق لا يعرف كيف يبعدها كان ملمس جسدها جعله يشعر بنار رغبته ولم يحدث له ذلك مع انثي من قبل .
تنهد وتجلد وحاول ان يخرج مما هو فيه رغم حرق جسدها لجسده العاري هتف بسخريه ….ايه عاجبك مسكها يبعدها لتكـ.ـلـ.ـبش فيه خـ.ـو.فا.. ضحَك…. يا بـ.ـنتي بقه انت عقلك خف مش هسيبك بمنظرك ده..
صرخت…. احترم نفسك بقه يا زباله يا سـ.ـا.فل.
خبطها علي راسها …..يعني مكـ.ـلـ.ـبشه في جتتي وبتشتمي.
صرخت…… عشان هتقل ادبك يا زباله….
هتف…. طب ياختي قولي وانا هبطل..
دفعته بعيدا وانكمشت علي حالها وتنهار من البكاء ظل يراقبها تنهد واقترب .
صرخت ….مـ.ـا.تقربش هقول هقول..
هتف.. سامعك اشجيني.
مسحت دmـ.ـو.عها ….بابا جلال..
قاطعها…. نعم ياختي..
هتفت…… قصدي عم جلال عندي في البيت.
صرخ…. بيعمل ايه عندك.
نظرت اليه بغضب….. بعالجه من السم اللي كان هيمـ.ـو.ته منكو لله ربنا ينتقم منكو.
بهت…… سم…. سم ايه..
هتفت…… ايه مش موصين الممرضه ماجده تحطله دوا يغيبه ويعمله تايه وانتو تخشو تمـ.ـو.توه عشان فلوسو.
صرخ…. انت مـ.ـجـ.ـنو.نه يا بت انت.
هتفت…… انا قارفانه انتو ازي كده.. جدكو سندكو تعملو فيه كده دا لو جدي اشيله في نن عيني بس صحيح الغدر مابيجيش الا من القريب بس قريب مصعور بينهش في الواحد.
اقترب وشـ.ـدها …..اسمعي يا بت انت كلامك الهري ده مايخشش عليا انت لو جدي جراله حاجه هوديكي ورا الشمس.
نظرت اليه ساخره.. طب حاسب ليطقلك عرق ما تتحزقش اوي كده هو عندي في البيت بس يمين بالله لو جراله حاجه لاكون مبلغه عنكو القسم يا شويه حـ.ـر.اميه.
رفع راسه وخبط راسها.. تقريبا دmاغك دي مخزنه فيها هبل السنين طب يلا ياختي نروحله..
نظرت اليه بقهر لتستدير وتتجه للباب وجدها ستخرج وجسدها سيظهر للحرس اشتعل واندفع يشـ.ـدها يحتضنها من الخلف .
صرخت…. ابعد ايه الله ايه القرف ده.
هتف ….لا والله ماعادش الا جربوعه زيك تقول عليا قرف.. نظرت اليه بغل مد يده يلمسها ويهتف …..ايه هتخرجي كده والا مش همك جـ.ـسمك الرخيص.
لتدفعه وتبدا في غلق بلوزتها وكان هناك بعد الزراير الممزقه لتمسك بلوزتها بيدها وتستدير وقف امامها .
فصرخت…. مـ.ـا.تبعد بقه في نهارك الاسود.
هتف بغضب لا يعلم سببه.. انت مخبوله هتخرجي كده ازاي صدرك باين.
صرخت… مانت السبب عايز ايه مـ.ـا.تسيبني اولع.
هتف بغضب.. لا يا شاطره انا رجـ.ـالتي اخاف عليهم خبي قرفك ده .
نظرت اليه بو.جـ.ـع ليستدير ويذهب الي دولابه يحضر تي شيرتا ويرميه في وجهها هتفت.. اخرج وانا هاجي وراك.
رفع حاجبيه. ….يا بت مالك محسساني ان الشرف مقطع معاكي كده.. ركن عالباب ….يلا يا شاطره انجزي..
نظرت اليه بقهر.. لتستدير وتخلع بلوزتها وهو ياكلها بعينيه .لبست التي شيرت وتستدير وظل هو ينظر اليها ولا ينطق .
هتفت…. مـ.ـا.تيلا بقه بدل حرقه الدm دي..
فاق مما هو فيه و استدار من سكات ونزلا ركبت معه العربه ذهبا الي البيت وقفت العربه نزلا و هو يمسكها وصعدا.. وقفت امام الباب مقهوره لتستدير وتنظر اليه باستعطاف مدت يدها تمسك يده لتهتف…. وحياه اغلي حاجه عندك مـ.ـا.تعملو فيه حاجه دا غلبان وطيب والنبي مـ.ـا.تمـ.ـو.توه سيبوه انا هخليه يكتبلكو الفلوس بس سيبهولي والنبي انا هيبقي معايا اصرف عليه ومش هيقرب منكو وحياه اغلي حاجه مـ.ـا.تؤذوه.
شعر برجفه من كلامها واحس بصدق مشاعرها شـ.ـد يده التي لسعتها يديها هتف.. انجزي..
فتحت الباب دخلت ليزيحها ويندفع للداخل .اندفعت وراءه دخلا الي الحجره وجد الجد يجلس علي احد الكراسي بجوار السرير ..
هتف اركان …..جدي انت هنا.. اندفع اليه .
اندفعت تبعده ….والله لو قربت منه لاسود عيشتك.
هتف.. انت مخبوله يا بت انت.
هتفت…… اه مخبوله ولو مالمـ.ـيـ.ـت نفسك واتكلمت بالراحه هصوت والم عليك الحاره بابا جلال لو قربتله همـ.ـو.تك والله امـ.ـو.تك.
صرخ…… اقرب مين يا زباله انت عارفه انا مين.
كان الجد ينظر اليهم مستمتعا بما يحدث.
هتفت….. هتكون مين كـ.ـلـ.ـب فلوس زي بقيت الكلاب َكمان سـ.ـا.فل وقليل الادب لتستدير وتهتف الواد دا قليل الادب يا بابا وانا غـ.ـصـ.ـب عني جبته هنا بس اطمن والله اطلع روحه يقرب منك كده .
هتف غاضبا…. طلعت روحك اتلمي احسنلك.
هتف ….ايه هتقل ادبك هنا كمان يا سـ.ـا.فل ياللي مـ.ـا.تربيتش.. بس يكون في معلومك انا مش خايفه خلاص انا في بيتي وبابا جلال هيكتبلكو الفلوس ويرمهالكو يا زباله يا احفاد ابليس.
صرخ…. فلوس ايه يا جربوعه اللي هيكتبهالنا..
مسكت احد الفازات.. انا جربوعه يا طماع يا حـ.ـر.امي يا قتال قــ,تــله.
هتف.. بت انت اتلمي همد ايدي عليكي اساويكي بالارض.
صرخت…… والله ليه لوحدي وهتتشطر عليا صحيح مانت مش راجـ.ـل هتتشطر عالستات.
صرخ… بقي انا مش راجـ.ـل يا ست نص كم يا اللي بتتحدفي عالرجـ.ـاله.
صرخت…… مانت زباله وبتصدق زي الزباله اللي قالك الكلام ده.
صرخ …..وماصدقوش ليه هاه مش عرضتي نفسك عليه ليه فيكي ايه ينقصك عشان تترمي عليه واحده حلوه وزي القمر تتنازلي عن حاجتك عشانه واقعه ليه ليه كان غاضبا بشـ.ـده.
هتفت…… هو اللي زباله هو اللي خطط وعمل كل ده هو اللي حرق قلبي.
صرخ.. باماره ما ادتيله فلوسك . كنت واقعه قوي حاباه عشقاه حد بيحب حد من اساسه انتو تعرفو الحب.
صرخت بقهر….. ايوه حبيته حبيته َكان دنيتي بس هو سـ.ـا.فل وخطط لكل ده ورماني.
هتف.. اه رماكي فعلا مانت تترمي واحده جربوعه.شـ.ـدها من يدها… انت ايه رخيصه ليه كده مابتبصيش لنفسك تترمي علي راجـ.ـل ليه اللي زيك محترمين الناس تنهبل عليهم واحده حلوه وقمر بس الرخص ليه ناسه …كان محترقا وجلال غير مصدق .
صرخت…. انت طايح كده ليه كت اشتريتني بتكلمني كده ليه يا زباله لتهجم عليه تخبطه بالفازه …تفادها ومسكها يحتضنها َوهيا تصارعه وتضـ.ـر.به …..والله ماهسكتلك يا قتال القــ,تــله يا حـ.ـر.امي والله لابلغ عنك.
هتف ودفعها…. اتلمي همـ.ـو.تك في ايدي..
اندفعت هائجه ….تمـ.ـو.ت مين يا برص انت..نطت عليه ومسكت برقبته وجلال يركن بسعاده علي الفراش ينظر اليهم كيف هناك من تقف لحفيده ولا تهابه .. سقط بها علي السرير وهيا تصرخ.. والله لاقــ,تــلك يا نص راجـ.ـل يا زباله.
هتف …..انا نص راجـ.ـل انا زباله وانت ايه.. دانت منقوع زباله واحده مـ.ـجـ.ـنو.نه.
هتفت…. انا مـ.ـجـ.ـنو.نه يا عره الرجـ.ـاله انت مش راجـ.ـل اصلا لو راجـ.ـل ماكتش تتشطر علي ست.. انت قرف انا قارفانه منك وطب جنان بجنان ماشي.. لتصرخ الحقوناااااااااا
اندفع يكتم نفسها وهتف بغضب ….بقي انا مش راجـ.ـل انا تقرفي مني انا اللي انضف من اهلك بيترمو عليا طب مش قلبتي مـ.ـجـ.ـنو.نه يمين بالله لاطينها علي دmاغك ليحرقه الكلمـ.ـا.ت وينزل علي شفتيها ينهال عليهم وتناسي جده تماما … لينصدm الجد فهذا ليس اركان ولا يفعل ذلك مع انثي مهما حدث فاركان عاقل وراسي ويتسم بالبرود استعجب كيف اشعلته تلك الفتاه ابتسم الجد ان احدا اثر اخيرا في حفيده وجدها.. تخبطه بين قدmيه ليتاوه ويسقط بجسده عليها وهيا تصرخ وتتململ كل ذلك والجد مبتسم ويراقبهم ليقوم بهدوء ويركن بجوارهم علي السرير.. ضحك علي منظرهم لتهتف.. انت بتضحك علي ايه قول للزباله ده يقوم من عليا ايه القرف ده..
خبطها اركان براسه….. انا قرف يا مرضعه ابليس..
كانت ماسه عالفراش واركان يركن فوقها ويصـ.ـر.خان ببعض والجد يركن بيديه مائلا بجوارهم مستمتع بشـ.ـده بذلك التشاحن
علت ضحكات الجد ليلتفتا الاثنين اليه وينذهلا من ضحكته فكان يضحك بشـ.ـده وادmعت عيناه و
كان الجد يجلس يفكر في عائلته وكيف توحشو من اجل المال والشركات وكيف ان فتاه ليست من دmه تخاف عليه وتقطع من قوتها لتحافظ عليه ..وجد اركان يدخل عليه وورائه ماسه وتقوم بينهم مشاجره كان مستمتعا ان هناك فتاه اغضبت ذلك البـ.ـارد ووقفت له فحفيده شرد بعيدا وكون لنفسه حياه بعيده بلا مشاعر وماسه لا تنفك تصرخ في وجهه وتدعوه بعدm الرجوله ليقوم ويقترب منهم تفاجا بـ.ـاركان يقبلها عنوه .احس ان حفيده قد اصابه شيئا من تلك الفتاه وجدها تصرخ وتستنجد به ضحك الجد بشـ.ـده هتف.. ايه ايه حريقه قَومتوها حريقه اهدي حبيبتي.
نظرت اليه…. شيل الحلوف ده من عليا قليل الادب وسـ.ـا.فل.
نظر اليها…. اركان انا حلوف مـ.ـا.تتلمي بقه بدل ماهبدك علي وشك.
ذهب الجد يبعده عنها لتقوم غاضبه تعدل نفسها هتف…. ايه مالكو داخلين عليا بزاعبيبكو كده.
اندفعت…… الواد ده يا بابا خـ.ـطـ.ـفني وقل ادبه.
رفع اركان جبينه….. واد انا واد.
هتفت…. وجابني هنا بالعافيه وعايز ياخدك خده ربنا والله ماهسكتله الحـ.ـر.امي قتال القــ,تــله ده.
اندفع اركان…. انت مش ناويه تتلمي.
اندفعت تقف خلف الجد ليهتف….. بس اعقل كده بلاش خـ.ـنـ.ـقتك دي.
صرخ اركان.. مش شايف قله ادبها.
صرخت…… انا اللي قليله الادب انا والله لو مش عيب كت قولت لجدو يا قليل الادب.
هتف بتبجح…. مـ.ـا.تقولي ياختي ايه بوستك وحـ.ـضـ.ـنتك ايه يعني مانت متاخده من اللي يسوا ومايسواش وبتترمي وتنداسي.
دmعت عينها واجهشت بالبكاء هتفت…… انت واحد حـ.ـيو.ان منك لله..
هتف الجد.. اركان احفظ ادبك ماسه مـ.ـا.تكلمهاش كده.
هتف اركان غاضبا…… هيا اللي بتقل ادبها….. كانت تنتحب بقهر علي حالها وقهرها وكيف ابن عمها يشوه سمعتها بتلك الفجاجه…تنهد بغضب ورق قلبه غـ.ـصـ.ـبا عنه فلا يريدها ان تبكي رغم غضبه هتف…. بطلي بقي عـ.ـيا.ط خلاص مش هنطق زفت تاني.
هتف الجد واخذه جانبا.. ماسه هيا اللي انقذتني يا حبيبي دا جزاتها.
تنهد اركان ونظر اليها وهيا منكمشه تبكي احس انها َوحيده صغيره تحتاج لمن يحتضنها اشاح بوجهه وهتف …..طب يا جدي هنديها قرشين وخلاص انت يلا انا هاخدك معايا.
هتف الجد….. لا يا حبيبي اما انفذ اللي في دmاغي وساعتها كل واحد هيتلم ويرجع لجحره محمود هلدعه في قلبه عشان يعرف ان الله حق انا ضبطت كل حاجه مع المحامي.
هتف اركان…. يا جدي انت بتقول ايه انا مش هطمن عليك كده لوحدك ..نظر لماسه… انا هقعد معاك.
هتف.. طب قولها انا دا بيتها اقعدك ازاي.
استدار.. اسمعي انا هقعد هنا مع جدي.
هبت تنظر اليه…. نعم ياخويا تقعد فين قعد عليك قطر.
هتف.. شوف شوف قله ادبها اهبدها بحاجه دلوقتي.. مـ.ـا.تقلقيش ياختي هديكي قرشين تفرجي عن نفسك بدل البؤس اللي عايشه فيه ده.
اندفعت تدفعه للخارج.. بره بره بقه عشان انت قليل الادب وطايح.
مسكها ….مـ.ـا.تتلمي بقه هقعد عند السفيره عزيز انت تطولي.
صرخت….. مش عايزه اطول.. جدو مشي البتاع ده.
هتف…… بتاع في عينك انت واحده منخوليا.
هتف الجد …..بطلو بقه َو.جـ.ـعتولي دmاغي.. اقترب من ماسه …معلش حبيبتي هما يومين بس وهمشي.
مسكت يده …..لا والله يا جدو انا مش عايزاك تمشي.
تنهد…. عارف يا حبيبتي بس اركان حفيدي وخايف عليا.
هتفت…. يعني مش هيقــ,تــلك.
انفعل اركان…… برضه برضه البتنحان شغال.
نظرت اليه ساخطه وهتفت…… تمام بس يعتذر .
نظر اليها ساخطا ….نعم ياختي اركان مابيعتذرش لحد .
هتفت ..يبقي بره يلا كل حالك عالسلم اجبلك شلته تنام عليها بره .
صرخ اتلني مـ.ـا.تخلتيش اخلص عليكي .
ذهبت لاجد ..اخبط راسك في الحيطه مش هتقعد غير لما تعتذر .واستدارت وتركته ودخلت المطبخ .
تنهد الجد …خلاص يا حبيبي اعتذرلها بقه انا تعبان .
هتف اركان ..جدو انا مابعتذرش لحد ..نظر اليه الجد ووضع يده علي قلبه ..كده يابني انا تعبت .
تنهد اركان …خلاص خلاص واستدار يذهب اليها كانت تقف ضهرها للحوض تبلل رقبتها وتدلكها وتتاوه من التعب كان جسدها يـ.ـؤ.لمها من كثره العمل انتفضت عنـ.ـد.ما احست بيديه علي رقبتها حاولت ان تبتعد شـ.ـدها اجلسها عنوه وبدا في تدليك رقبتها وكتفها هتفت .،اوعي انت مـ.ـجـ.ـنو.ن .
هتف ..اترزي عضلاتك متشنجه ههببهالك .
هتفت .،مش عايزه مالك اوعي بقولك .
خبطها في راسها ،،يا بت هرزعك في الحيطه انت حره وكـ.ـلـ.ـبش في كتفها تنهدت بغلب واغمضت عيونها استسلمت له فهيا ستمـ.ـو.ت من التعب .ظل يغوص بيديه في كتفها حتي ارتخت تماما واحست بعيونها ستغلق انتفضت عنـ.ـد.ما همس وشفتيه علي رقبتها بجوار اذنها .،،ماكنتش اعرف ان دmاغك خفيفه كده ..
هبت مبتعده ترنحت اندفع واحتضنها هتفت غاضبه اوعي انت مش طبيعي يلا بره من بيتي .
هتف …بس جدي عايزني .
دفعته ووقفت بعيده .،يبقي تعتذر اتفضل عن كل حاجه .
تنهد ..رغم اني مابعملهاش بس اسف علي اني خـ.ـطـ.ـفتك وزعقــ,تــلك وبس .
قطبت جبينها ..هو ايه اللي وبس مـ.ـا.تقول اسف وخلصنا انت هتقسمهالي .
اقترب وهيا تتراجع وضع يده حولها ونظر اليها وغمز ماهو فيه حاجات مش اسف عليها يا قطه ..
ارتبكت ودفعته واتجهت للخارج ..اوعي بلا قله ادب كده خلاص اترزي في جنب ايه ده.
نظر اليها.. اترزي منك لله دانت عيله منخوليا.
ذهبت الي جلال.. خدت الدوا يا حبيبي انا جبتلك بقيت الدوا اهوه واخرجت من حقيبتها الدواء.
تنهد الجد….. وجبتي الفلوس منين انت كتي خلصتي فلوس.
ابتسمت…. مالكش دعوه ويلا هحضرلك تاكل لتقوم تعود للمطبخ ويجلس اركان بجوار جده يتكلم معه في امور الشغل .
مر الوقت لتدخل عليه بصينيه اكل كانت عبـ.ـاره عن شوربه خضار وفيها قطعه من اللحم و ثمره تفاحه وثمرتين من الموز الفاخر لتضعها علي قدmه وتهتف…. تاكل بقه الطبق كله عشان تاخد الدوا.
جلس وهتف….. ايه مش هتاكلي انت من الصبح مابتاكليش بتخرجي من غير اكل.
ابتسمت ….هاكل كمان شويه..
هتف ….طب قومي كلي وانا هتكلم مع اركان شويه.
لتقوم وتذهب المطبخ كانت تعمل له اصناف طعام غير الذي تاكله فهيا ليس معها المال فكانت تاتي علي نفسها حتي تطعمه فهو يحتاج الي الغذاء .احضرت بعض العيش وطبقا من الفول والجبن وتجلس تسمي الله وتاكل.
كان الجد يجلس مع اركان ليهتف…… معلش حبيبي هاتلي ميه اخد الدوا ليقوم ويذهب للمطبخ قطب جبينه عنـ.ـد.ما وجدها تجلس علي احد المقاعد .دخل لتنظر اليه بطرف عينها ولم تنطق .ظل يراقبها ولاحظ ماذا تاكل هتف.. جدي عايز كوبايه ميه.
قامت تصب له وتذهب تعطيها له في يده َوتجلس من سكات.
هتف.. متهيالي الناس الكريمه تعزم اكل والا مفيش ذوق خالص.
نظرت اليه غاضبه.. لو جعان تعالي كل انا ما قولتلكش اقعد من اساسه.
ذهب يعطي الجد الكوب ويعود اليها وقف يراقبها هتفت…. ايه هتاخدلي صوره.
تنهد واقترب وجلس امامها لتقوم وتحضر عيشا …..اتفضل بالهنا والشفا احنا بنأكل الغلابه مش هناكلك.
ضحك ….والله.. بتأكلي الغلابه هو فيه اغلب من كده.
نظرت اليه غاضبه.. مش عاجبك مـ.ـا.تطفحش ده نعمه ربنا ودا الموجود احمد ربنا بدل النعمه مـ.ـا.تزول من وشك.
رفع حاجبيه …..وانت كتي ماحمدتيش ربنا لما النعمه زالت من وشك.
اغمضت عينها بو.جـ.ـع كان لا يعلم لماذا يفعل معها هكذا لماذا يجـ.ـر.حها هتفت…. لا دا ابتلاء من ربنا وانا رضيت واظن مالكش فيه كل من سكات ظلت تاكل ولا تنظر اليه .
هتف.. هو جدي عارف انت بتاكلي ايه.
نظرت اليه قاطبه…. وانت مالك.
هتف…. اظن هيزعل لو لقي نفسه بياكل لحَمه وانت قاعده بتحرقي قلبك بالفول.
صرخت….. انت مالك احرق قلبي وزفتي كت اشتكيتلك.
هتف…. وانا مارضاش ان واحده غريبه تصرف عليه .اخرج مالا وحدفه عالطربيزه فهيا تتعالي عليه هتف…. خدي خدي انبسطي بلاش غلب وانزحه فاضيه.
ظلت تنظر اليه ليتصاعد غضبها وتنفعل وتهتف …..تصدق انك وقح.
هتف.. علي فكره الحبتين دول ما يخيلوش عليا والبراءه والنحنحه دول مايمشوش معايا جدي طيب فاكره انك هتضحكي عليه عيب ا عـ.ـر.في حجمك هنديكي قرشين وتبعدي عن الراجـ.ـل بس انا الي هديكي مش هتكبشي منه وتاخدي..
ظلت تنظر اليه وتراقبه وهيا تغلي من الداخل لتقوم وبهدوء لتملا كوبا من الماء وتقترب وهو جالس ينظر اليها …هتفت….. تصدق انت عايز حاجه واحده تنضف من جوا لترفع يدها وتكب علي راسه الكوب .
شهق واستدارت ليلحقها علي المطبخ …..انت يا زباله والله لاوريكي.
هتفت…… الزباله اللي تفكيره كله زباله فلوس ايه يابو فلوس جدك شايلاه في نن عيني ولو عايز يقعد يقعد انا ما هكلش بيه انما انت تيجي تقولي كده تقف عندك وتلم نفسك انا ساكته عشان الراجـ.ـل اللي بره خليك بني ادm بقه ايه القرف ده انت طايق نفسك ازاي.
اشتعل فهيا تقلل منه هتف…. انا قرف وطايق نفسي دانت اللي زيك بيترمو عليا.
هتفت…. مالرخيص بيلم الرخيص.
اشتعل بقي كده اقترب من وجهها لترتعب هتف…. بقي انا رخيص اوريكي الرخص بقه وماله تصدقي انا مبسوط بقله ادبك قوي دا حتي اخد حاجه تطري علي قلبي الا القاعده ناشفه وانت بصراحه عليكي جوز شفايف يهبلو لينقض عليها وهيا تضـ.ـر.به خبطته علي قدmه واستدارت اندفع واحتضنها من الخلف ويضع راسه في رقبتها وهيا تدفعه وتبكي بشـ.ـده وهو لا يفعل شئ الا ياخذها باحضانه ويتلمسها وهيا تحاول ان تبتعد ليدور بها ويركنها عالحائط بعنف من هول عنفوانه فهيا قربها بثيره وتتعالي رغبته بلا سبب مع غضبه من تعاليها كل ذلك تجمع في عنفوان مهلك حتي احس بها تتاوه من الالم ابتعد يحتضنها لتنفجر في البكاء شـ.ـدد عليها دفعته مره اخري شـ.ـدها اليه فصرخت …. مـ.ـا.تبس بقه انت ايه يا اخي ماعندكش قلب..
تنهد وهتف بعنفوان مما كان فيه.. انت اللي بتعصبيني.
صرخت…. وانت بقله ادبك اللي بيعصبك بتبوسه.
ضحك …اه انا كده بستفاد واقعدي عشان تكملي اكلك انت ماكلتيش من الصبح..
دفعت يده.. ونظرت اليه بقرف.. نفسي انسدت من القرف ودفعته وتركته وذهبت الي جلال نظر اليها هتف ….عمل فيكي ايه الطور ده..
تنهدت… دا مش طبيعي هو انت جده ازاي.
سمعا صوته.. زي الناس صحيت لقيت نفسي ابنهم تكونش يا جدي لاقيني علي باب الجامع..
هتفت….. طب انا هقوم ارتاح شويه معلش تعبت انهارده يا جدي..وقامت وتركتهم ليتابعها اركان وهيا تدخل .
ابتسم الجد وهتف… ايه عجباك.
قطب اركان… انت بتقول ايه يا جدي عجباني ايه وزفت ايه..
تنهد الجد… طب اسمعني بقه عشان اللي هقوله هتنفذه.
هتف… تحت امرك يا جدي.
هتف ….اسمع بقه عشان انا عملت وسجلت وانت مـ.ـا.تخالفنيش.. انا كتبت ليك بقيت المجموعه بقيت خمسين في الميه متسجله في الشهر العقاري مش بيع ابتدائي..
هتف اركان ….يا جدي انت بتخلي محمود يزيد عداوه.
هتف… مانا كتبت لبهاء ابنه الربع بس شركات منفصله عشان لو حب يتفصل انا عايز اعرف هو عايز ايه مانا هديله مقابل ورثهم فلوس انما شركاتي هتفضل شركات السويفي محمود عايز يفكها ومـ.ـر.اته شرابه خرج وليلي اختها هتقلب عقربه بعد اللي هعمله.
هتف اركان… هتعمل ايه تاني هتكتب لعمي سالم الربع الباقي.
هتف ….لا كتبته لماسه..
انصدm اركان.. بتقول مين يا جدي مين.
هتف ….ماسه يا اركان ماسه.
هب اركان …..انت اتجَننت يا جدي.
هتف جلال ….اركان احفظ ادبك.
هتف. ادب ايه هتدي فلوسنا للجربوعه…. دي البت اتسهوكت لحد ما ضحكت عليك.
هتف…… ماهو هيا هترجعهَ بعد سنه.
قطب اركان…… ترجعهَ وتاخده ليه من اساسه.
هتف….. عشان هتتجوزها بكده الحاجه ماخرجتش بره.
هب اركان….. اتجوز مين انت بتقول ايه.
هتف… الطريقه الوحيد عشان ترجع الربع بتاع المجموعه انك تتجوزها.
صرخ اركات.. انت بتعمل كده ليه انت بتبيع وتشتري فينا.
نظراليه الجد.. كده يا اركان بدل مـ.ـا.تساعد جدك يابني.. افهم….دلوقتي لو الربع ده فضل َمعايا هيسموني والا يمـ.ـو.تونت عايز محمود يخلص عليا انما لما يلاقو حد غريب خد الربع هيبعدو عني ويسيبوني خلاص هيدورو يمسكو في الغريبه اللي انت هتدافع عنها وتبقي.انا مش هنولهم حاجه من الشركات هديهم فلوس حقهم عشان الحرمانيه .يابني محمود هيخربها انا عارف جاحد وقادر ولو عمل كده هيخشلك الشركه َماهتعرف تخرجه دا نابه ازرق انا مديله ملاين مايعمل شركات وانا هساعده وبهاء قال كمان وموافق ليه يقف كده بحس ان لابسه شيطان وعمتك ليلي مش هتسكت عايزه تجوزك بـ.ـنتها يبقي كده انت فلت من الجوازه ونجدت جدك واخرتها الفلوس ماسه هترجعها. لازم الربع ده يبقي بره العيله عشان الهيجان انه مايبقاش ليك وتثبت اقدامك وبعد سنه هتطلقها الربع كده يرجع وبهاء الربع وحق التاني لعمتك ليلي هيبقي فلوس بزياده وهيا موافقه مش عايزه شركات عايزه تبقي لوحدها .كده محمود ما طالش حاجه وبهاء نسبته مـ.ـا.تخليهوش انه يتحكم وليلي هتتراضي ببقيه الورث وانت خلال السنه تكون اتمكنت انما دلوقتي لو مت هيكوش محمود عالربع اللي معاك ويحط ليلي تحت باطه ويقفولك زي العقله في الزور انا مش عايز محمود يعتب الشركات وواثق في بهاء بهاء نضيف مش زي ابوه …خايف ما الحقش اوزع عشان كده كتبت مش هيسيبوني اسمع مني اخاف عليك يا حبيبي انا كت جنبك انما خايف ماقدرش.. يبقي ماسه تاخدهم لحد سنه تثبت اقدامك ومحمود يعرف ان خلاص معاه فلوس يتكل علي الله والقصه كده خلصت وبعدين الربع يرجع ويتوزع عليك انت وبهاء.
هتف ….وانت ضامن انها ترجعها.
هتف ….ايوه ضامن وواثق كمان .
جلس اركان يفكر كان هو بعيدا عن الجواز تماما ولكنه خاف علي جده فان ظل يمتلك شيئا سيقضي عليه محمود تنهد…طب ليه جواز .
هتف الجد ..ماسه لوحدها وابن عمها مرقدلها واد مش كويس .
هتف ساخرا ..وانت مصدقها .
هتف الجد ..انت عايز تعصي جدك ..
تنهد اركان … ماشي يا جدي بس ماليش دعوه بالبت دي مـ.ـا.تعتبرنيش جوزها اعيش براحتي.
تنهد الجد….. اعمل ما بدالك بس قدام محمود وليلي وامك انت متجوز ماسه وهيا سنه بالطول والعرض تقضيها هتطلقو وترجع الحاجه ساعتها هيبقي محمود خد فلوس وياس وبدا يشوف حاله وماسه هتبقي مراتك وانت قدام عشان تطلقها لازم ترجعلك الحاجه.
هتف اركان….. طب ماهما مش هيفهمو ليه تديها الشركه هتقولهم ايه انتو كتو هتمـ.ـو.توني.
هتف.. لا انا هقول اللي هقوله بقه ان من خناقكو انا اديتلها الشركه وهيا ممكن تتبرع بيها وماحدش هيطول حاجه يبقي ربع الشركه طار حتي لو اتخانقو والا عملو حاجه حتي لو مـ.ـو.توني ومـ.ـو.توها مش هيطولو حاجه يبقي كده برضه بحافظ عليها ان الربع خلاص بخ طار لازم تمضيلهم وماسه استحاله تعمل كده بس لو جرالها حاجه هتروح منهم فخلاص الخناق هيروح.
هتف اركان….. ماشي يا جدي انت بتقلب علينا جهنم انا عارف.
هتف.. انت قدها يا اركان انت اللي هتحافظ عالسويفي جروب ظلا يتكلمان حتي خرجت ماسه …هتفت…. جدوخدت الدوا.
ابتسم الجد ….شوف والنبي قمر ازاي ..هتف…. اه يا حبيبتي تعالي عايزك اقعدي..
جلست ليبدا في الكلام.. شوفي يا ماسه انا يا بـ.ـنتي عايزك ت عـ.ـر.في اني بعمل عشان مصلحتك ولازمن توافقي .
هتفت ….خير يا جدي.
هتف ….انا كتبتلك ربع الشركه..
نظرت اليه ببلاهه مين مين اللي كتب مين.. انت كتبت ايه.
ابتسم.. انا كتبتلك ربع شركه السويفي جروب.
هبت مرتعبه… ليه ليه ليه عملت كده.
كل ذلك و كان اركان يراقبها ولكنه كان حانقا ليهتف.. مالك زعلانه كده انت هتعمليهم علينا.
صرخت….. اعمل ايه يا بتاع انت فيه ايه.
هتف الجد….. بس يا اركان اقعدي بس.. انت عارفه ان فيه خطر علي حياتي وطول مالشركات معايا هيمـ.ـو.توني.
هتفت….. وانا مالي.
هتف ….ماهو مافيش حد قدامي.
لتشير اليه… ما تدهمله هو عايز.
هتف….. ماهو هياخدهم بعدين دي امانه عندك ترجعيها وانا واثق انك اد الامانه انا مش عايز اهيج الدنيا عليه هما هيهيجو الاول عليا انا بس مفيش في ايديهم حاجه ولا هيقدرو يعملولي حاجه.
هتفت…. لا انا ماعرفش اعيش وسط الناس دي لتشير الي اركان.. دول دول.. دول متوحشين.
هتف اركان…..مـ.ـا.تحترمي نفسك يا بت انت.
تنهد الجد….. لا َما تخافيش انت هتعيشي بامان لمده سنه تستفادي مننا َنستفيد من وجودك.
هتفت…. استفاد ايه.
هتف…. هتتجوزي اركان..
نظرت اليه ببلاهه وتعود تنظر الي اركان وتظل تنقل عيونها لتنفجر في الضحك و..
 ما ان نطق الجد انها ستتزوج اركان حتي ظلت تنظر اليهم ببلاهه لتنفجر في الضحك. قطب اركان وغضب وهيا لا تكف عن الضحك حتي ادmعت …هتفت.. كنت عارفه انك بتهزر والله يا جدو انت نكته ايه المسخره دي .
هتف اركان غاضبا…… ليه ياختي جوازك مني نكته ومسخره .
هتفت…… انت عبـ.ـيـ.ـط صح عندك حاجه في عقلك.
صاح غاضبا…. مـ.ـا.تحترمي نفسك يا بت انت.
هتف الجد….. ممكن تهدي قوم يا اركان سيبني معاها اقنعها.
صرخ اركان… دا ايه النصيبه دي تقنع ايه هيا تطول دا حاجه هم.. ليقوم ويزيح المنضده بعنف وهيا غير مصدقه.
تنهد الجد ونظر اليها وقال الجد.. ممكن تهدي.. بصي حبيبتي دلوقتي انت في ايدك تنقذيني من المـ.ـو.ت انا طول ما تحت ايدي فلوس وشركات واصول هيتحالفو عليا انت املي الوحيد اني ما يجراليش حاجه.. انا هدي لاركان جزء يشتغل فيه وهسيب جزء برضه يفضل مايتبعتروش بس لو فضل في أيدي هيخلصو عليا لازم يحسو ان كل حاجه راحت منهم ويتهدو وبكده اركان يستقر واخر الامر نرجعله كل حاجه يبقي الواد اتمكن من الشركات.وهما خلاص كل واحد خد نصيبه اتهد … سنه يا حبيبتي سنه طالبها تقفي جنبي.
تنهدت….. طب ماشي اتجوزه ليه دا وحش اوي ماينفعش.
هتف …..اركان طيب بس اتعرض لظروف قلبته.. بس انت اساسا انا عامل ده عشانك تعيشي عمرك بورقه  عـ.ـر.في ممضيه من اتنين وبس حتي من غير شهود.. شكلك هتعيشي كده ازاي لازم حد يكتب عليكي وتبقي متجوزه رسمي والورقه دي تتقطع وتبقي مرات راجـ.ـل محترم وبعد السنه انت حره منه ترجعيله فلوسه ويطـ.ـلقك ودا الاتفاق لازم تفكري في نفسك لو حبيتي تبتدي حياتك مش هتعيشي كده هتقولي للراجـ.ـل اللي هتحبيه ايه كنتي متجوزه  عـ.ـر.في بورقه.
طرقت بوجهها تفكر بكلامه .هتف… انا معاكي منين مـ.ـا.تروحي وهقف جنبك واركان رغم عصبيته مش هيسيبهم يأذوكي اركان الوحيد اللي يقدر يحميكي.
تنهدت….. كتير عليا انا ضعيفه ماستحملش كل ده وتعبت مش حمل بهدله.
هتف.. وانا برضه هبهدلك.. كل ده عشانك لازم تستفادي من الجوازه واكبر افاده انها هتبقي رسمي شرعي وننسي الورقه ونقطعها ولا كانها حصلت ولما تتطلقي خلاص كنتي متجوزه .
سهمت وظلت تفكر فهو عنده حق من سيقبل بها بتلك الورقه التي لا تمثل شئ وهيا في حد ذاتها سبه.. لتتنهد وتهتف….. طب سيبني افكر مش عارفه خايفه.
هتف…… لا اتكلي علي الله ونبعت نجيب الماذون ونكتب ماشي.. اطرقت بوجهها لينادي اركان الذي اتي ساخرا…هتف ….السفيره وافقت والا لسه فيه مرار.
نظرت بانفعال.. شفت شفت قله ادبه.
ضحك الجد.. لا تهدو كده انتو هتعيشو مع بعض سنه..صفحه حكايات ميقو .
هتفت…… انا مالي بيه ده.
هتف.. ده.. يا بت ههبدك بوكس اطبق وشك …ماله ده ياختي سيدك وتاج راسك.
هتفت ساخطه …..سيد علي نفسك يا بتاع انت وتهبد مين والله امـ.ـو.تك .
هتف الجد.. انا هتعب كده هتمـ.ـو.توني.
هتفت…. خلاص خلاص هنكتم اهه حاجه هم..
هتف الجد.. خلاص يا اركان سنه تعيشو في اوضه واحده قدام الناس وترجعلك الاصول تقسمها بالعدل وتطلقها.
هبت هيا …..قوضه قوضه ايه دي انا هقعد مع البتاع ده في قوضه.
اقترب وشـ.ـدها….. مـ.ـا.تحترمي نفسك بقه بدل ماامـ.ـو.تك في ايدي.
وضع الجد يده علي قلبه بتمثيل.. اااه اااه نفسي.
ارتعبت هيا وهبت…… مالك مالك.
تاوه ليهتف اركان بلهفه….. اجيب دكتور.
هز راسه وتنهد… ريحوني ريحوني وبس.
اغمض اركان عينه وهتف …..حاضر يا جدي.
همست هيا ايضا.. طيب خلاص بس مـ.ـا.تزعلش.. ابتسم الجد واحس براحه هتف اركان…… طب انا هبعت اجيب الماذون …كلم وليد وهتف.. ممكن نتكلم بقه.. نظرت اليه ليشر اليها ان تلحقه بتعالي..
هتفت….. عبوشكلك بـ.ـارد…..
دخلت عليه وجدته يجلس ويضع قدmا علي قدm ذهبت وجلست امامه هتفت…. اشجيني..
تنهد.. اسمعي ….اللي جدي حطنا فيه ده ماكنتش عامل حسابه.. فنتفق بقه عشان ماناذيش بعض طول السنه عشان تعدي.. هزت راسها موافقه هتف.. اولا اخر السنه الاصول ترجع حسك عينك تطمعي في حاجه عشان انا مش اهبل ولا برياله ومتاكد انك ادحلبتي لجدي عشان يعمل ده كله.
هبت ….. ادحلبت ليه ان شاء الله اتحط في مصيبه وتقلي ادحلبت.
هتف ساخرا.. ليه اما يبقي معاكي ملايبن َتبقي وحرم اركان السويفي َصيده كبيره. انت تطولي انت مش عارفه مين يتمني مكانك.
هتفت…… نصيبه وحـ.ـز.ن اسوذود.. ومش عايزه ولا عايزه اطول دا جوازه تقهر النفس.
شعر بالاشتعال وهتف…… بجد يا امال كت بتترمي علي ابن عمك ليه وعرضتي نفسك وهو رفضك لدرجه تديله فلوسك.
نظرت اليه بقهر.. عارف انت بني ادm قلبك مـ.ـيـ.ـت والكلام خساره فيك.
هتف…. ليه عشان واقعي.. انت واحده اتسابتي َ مع واحد مش عايزك وادتيله فلوسك بالهبل عايزه تفهميني ان لما اكتب عليكي رسمي وتبقي حرم اركان السيوفي ما تفرحيش دا اللي زيك يرقص بصاجات ان فضيحته اتلمت.
لتستدير وتسقط دmعه من عينها وتهتف.. عارف علي اد ما حسام د.بـ.ـحني وو.جـ.ـعني.. كلامك ده دخل قلبي قطع فيه انا عمري ماهنسالك كلامك ده انت صدقته من غير بينه وهو ظالم بس ارجع واقلك حاضر يابن الناس فلوسك امانه في رقبتي نطلق تاخدها ولو عايز قبل الطـ.ـلا.ق ماعنديش مانع.انا فعلا هستفاد من الجوازه دي مش هضحك علي روحي لاسباب خاصه بيا.
تنهد وظل ينظر الي ظهرها فهيا تتكلم بو.جـ.ـع ولكن لا يري وجهها.. اراد ان يقوم ويديرها يمسح دmـ.ـو.عها التي يعلم انها تسيل هتف.. طب خلاص كده اتفقنا.
هتفت…… لا لسه.. رفع جبينه.. هتفت…. الجوازه دي ورق بس يعني مالكش دعوه بيا لو انطبقت السما عالارض مانكونش مع بعض لو حصل ايه مانكونش مع بعض .
نظر اليه بغضب.. لا يا شيخه حوشي حوشي لا انا اللي همـ.ـو.ت يا بت والمسك انا ماباخدش بواقي حد.
احست بطعنه منه لترفع يدها تضعها علي فمها حتي لا تشهق..
هتف…. طب بقه طالما الهانم فتحت في العيشه اسمعي انا ماليش دعوه بيكي وحياتي الخاصه فيها ستات كتير اقابل احب اسهر .مالكيش انك تقولي مين وليه ولا تقربي مني من اساسه. انت من اساسه مـ.ـا.تفرقيش معايا واظن انت عارفه انا شايفك ازاي فاهمه وان كان عاللمس مـ.ـا.تقلقيش يا شاطره اركان عالي قوي مابيلمس اي حد ..اظن كده وضحت.. لتهز راسها بقهر .صرخ بغضب فهيا لا تنظر اليه كلامي اتفهم والا هتقرفيني ولتزقي بقه وترسمي وتفكري تبقي هانم .
همست بو.جـ.ـع …الزق وهانم …لا سمعت وفهمت يا اركان بيه .انت بعيد عني وفاهمه اني عمري ماهيكون بينا حاجه واطمن علي ستاتك ماهتلاقنيش في وشك ولو عايز مـ.ـا.تجيبش سيرتي برضه تمام وانا كمان مش هجيب سيرتك .اركان وماسه اخرتها كل واحد في طريق انا مش في حياتك من دلوقتي ولا عايزه اصلا .ظل واقفا وهيا لا تنظر اليه احس بالغضب وكلامها ولا مباليتها اغضبه اكثر . لينفعل ويقترب ويشـ.ـدها يديرها وصرخ…. واظن تحترميني مش بكلم حيطه انا هبقي جوزك اللي مش طايقك من اساسه فاهمه .
هنا لم تستطع ان تكمل صامته لتنفجر في البكاء فهو جـ.ـر.حها وهيا اصلا مطعونها لتحاول ان تدفعه .لم يعلم ماذا حدث له تنهد وشـ.ـدها اليه يحتضنها كانت حاله عجيبه يجـ.ـر.حها بالكلام ويشـ.ـدها يداويها باحضانه .كانت دmـ.ـو.عها تدخل قلبه تمسه لا يريد ان يراها تبكي رغم انه السبب .
ظلت تتململ بين يديه دون جدوي فهو مشـ.ـدد عليها الي ان استكانت بغلب مر وقت لتشـ.ـد نفسها وتمسح دmـ.ـو.عها لتهتف.. ماعتش حاجه تانيه تتقال .انت قلت كل حاجه وانا هنفذ.
لتندفع وتخرج …ظل واقفا يتنهد.. ايه يا طين انت صعبانه عليك و.جـ.ـعها بيضايقك مـ.ـا.تحترم نفسك تولع دي واحده ماعندهاش اخلاق اصلا. يلا غور تم الزفته الجوازه.
اتي وليد صديقه ومعه الماذون وبعض الشهود هتف.. فيه ايه يا واد مين دي اللي هتتجوزها انت عطيت من ورانا وانا قول كت سهمان وبتتنحنح قلت فيه ان .
هتف اركان.. اسكت والنبي جدي حطني في مصيبه سوده وجاي حرب ما هتخلصش هحكيلك بس اخلص من الشبكه السوده دي.
خبطه وليد …..شبكه ايه يا زفت البت مزه نار فورتيكه انت اهبل.
خبطه اركان مشتعلا….. مـ.ـا.تحترم نفسك دي مراتي.
رفع وليد حاجبيه ….لا والله من امتي يا واد مانا بقول علي حريمك لما اشبع.
ارتبك اركان.. هاه.. بس مش مكتوبين باسمي..ليحكي له مكنون الجوازه ويكمل كلها سنه ونتطلق.
صفر وليد….. المزه دي هتبقي فاضيه بعد سنه يا حلاوته وعيونه القمر .
دفعه اركان …..لا انت تغور من وشي عبوشكلك.
ضحك وليد….. طب بالراحه طيب ليطقلك عرق يا نحنوح ..بس مش باين عليها انها شمال يا واد. الشمال بيبانو يا اركان.
هتف غاضبا.. سمعتها متلطخه في كل حته ولبستها انا اسكت والنبي .ليستديرا وتبدا معاملات الجواز .
هتف الجد….. المهر مليون والمؤخر اتنين مليون.
نظر اركان الي ماسه بسخريه ليهمس لها ….معلمه يا بت.
لتقوم هيا وتذهب للماذون.. حضرتك لا فيه مؤخر ولا مهر..
هتف الجد …..انت اتخبلتي لا مفيش كده.
هتفت…… من فضلك يا جدي انا مش هقبل مليم انا هستفاد بالعقد وبس واظن انت فاهم انما مليم مش هاخد واه قبل مامضي انا هشتغل عشان يبقي علي نور.
هتف اركان …..نعم ياختي هتشتغلي في المستشفي مرات اركان تشتغل.
هتفت….. والله دا شرطي انا ماحدش هيتجبي عليا .
تنهد الجد…. خلاص تشتغلي في الشركه.
هتفت…… بس..
قاطعها الجد….. خلاص بقه انا تعبان.. لتتنهد وتصمت بدا الماذون في الزواح كان وكيلها الجد وما ان تلفظ الماذون انها بكر رشيد حتي احست ماسه بسكامين في قلبها لتحني راسها و.جـ.ـعا .. انتهي كل شئ وتصبح ماسه حرم اركان السيوفي.. ليقوم اركان ويقف مع الماذون بعض الوقت..
اقترب وليد من ماسه.. مبروك يا مدام وليد الشرقاوي صاحب اركان وحافظ اسراره. لتبتسم له..
هتف …..تصدقي مستني السنه دي تخلص علي احر من الجمر وغمز لها معايا كتير علي فكه مش اركان بس .. بهتت تتراجع بو.جـ.ـع فوليد ينظر اليها بوقاحه.
احس وليد بقبضه علي يده تشـ.ـده ليستدير وجد اركان مشتعلا هتف بغضب.. جرا ايه يا روح امك انت انخبلت مين اللي مستني السنه.
هتف وليد…. ايه يا كبير مالك مش البت شمال محموق ليه البت طلقه عادي ما بنفوت لبعض دايما .
دفعه بغضب حارق .. يمين الله لاشقك نصين ..دي مراتي يا زفت تبصلها اخرق عينك واتلم بدل ماطلع روحك.
بهت وليد فهو اول مره يدافع عن انثي … ليتراجع ويرفع يده.. خلاص يا كبير حقك عليا ماعرفش ان الموضوع غامق عندك كده اسيبك بقه …غمز له…. البت يا واد مـ.ـا.تتسابش هيص يا معلم.
دفعه.. طب غور بقه عبوشكلك عيل زباله بدل ماطبق وش امك ..انصرف وليد ضاحكا ليرحل الكل وتقوم ماسه بهدوء تهتف ….هحضرلك العشا و اجبلك الدوا ودخلت من سكات.واركان ينظر اليها ياكل نفسه من كلام وليد ولا يعلم لماذا يشعر بالغضب .
ظل الجد ينظر اليها حزينا علي حـ.ـز.نها تنهد وهمس.. بكره هتبقي احسن الناس وفي احسن حاله صدقيني ده كله عشانك.
استدار الي اركان وهتف.. من هنا ورايح تعاملها كويس بقولك اهوه فاهم البـ.ـنت مالهاش حد الا انت دلوقتي.
تنهد اركان…. انا مالي بيها يا جدي كل واحد في حاله.
هتف …..ولما تروح القصر هتفضل برضه كده هتسيبها ليهم ينهشو فيها. اسمع يا ابن سميح انا اه عملت ده كله عشان الشركات وعشانك وعشان تقف وتبقي راجـ.ـل ودخلت البت في اللعبه وهيا غلبانه ومالهاش فيها.
هتف اركان….. ماهي هتلهفلها قرشين انت مفهمني انها خضره الشريفه.
هتف الجد بانفعال……. لا تحفظ ادبك ماسه الشرف نفسه وان كت انت اتعاصت زمان يبقي تجي عندها وتقف….. جدك مش اهبل ومش بيتجاب ويتاخد َحد يضحك عليه .جدك عارف معادن الناس وماسه مالهاش زي دهب صافي وماحدش يطوله تتكلم تتكلم بادب فاهم وراعي انها علي اسمك خليك راجـ.ـل .
هز اركان راسه وهتف .،ماخلاص بقه .
تنهد الجد وهمس لنفسه ….زمانها مهريه من العـ.ـيا.ط اقول ايه بس كان لازم اعمل كده كت هتعيش ازاي بورقتها دي بس كان لازم اديها حاجه تامن بيها نفسها عشان لما تقابل الراجـ.ـل اللي يصونها وياخدها بعدك مـ.ـا.تبقاش مذلوله البت مكـ.ـسوره اوي.تنهد وهتف.. ماسه تعاملها وتحترم نفسك لاخر السنه لحد اما تطلق واجوزها حد يصونها.
اكتوي اركان وشعر بالضيق من كلام جده ليهتف.. يعني واحده لسه متجوزه بتفكرلها في جوازه دا ايه الهم ده مـ.ـا.تسكت يا جدي بقه.
ابتسم الجد بمكر….. اه با ابني انت فاكر لما تطلقها هسيبها دا انا هجلبها راجـ.ـل ماجبتوش ولاده.. عندك سعيد الورداني والا محمد الصباغ دول اتنين انا ماشفتش في رجولتهم ولا نروح بعيد ليه الواد بهاء.
هب اركان وصرخ….. انت بتجوز مراتي وانا قاعد دا ايه ده التفت يذهب اليها هتف الجد.. ايه يا واد عندك حد احسن.. تركه اركان غاضبا ليبتسم الجد.. يا ريت يا حبيلي اكون اللي حاسس بيه يتم ساعتها هترجع اركان الطيب اللي بيشع محبه.. هتتعب وتتعب البت بس اخرتها فرح ليك يا رب اهديه.
كانت ماسه تقف تمسح دmـ.ـو.عها دخل عليها اركان غاضبا من كلام جده هتف….. خلصتي.
بهتت َمن نبرته.. لتقول …..اه خلاص بخلص اهوه ..
هتف …..اظن السعاده قــ,تــلاكي دلوقتي.
نظرت اليه باستغراب دخل وجلس ووضع ساقا علي ساق….. بقيتي حرم اركان السيويفي.
نظرت اليه وتنفجر في الضحك وتستدير تخرج اشتعل وهب يشـ.ـدها….. انت يا بت انت مالك طايحه كده انت تطولي اركان.
تنهدت…… انت عايز ايه بالضبط انا تعبانه ومش عايزه اتخانق.
صرخ…… وانا بقه اللي رايق وبخانق دبان وشي مش كده.
استدار ورزعها عالحائط…… وتلمي نفسك واي هئ و مئ لحد تبعي مش هسكتلك.
نظرت اليه باستغراب… هئ ومئ.. انا….
هتف ….وليد مش وقفتي وضحكتي هو عموما وقف عشان عارف انك شمال ما تتامليش يعني.
لتدmع عينها وتنظر اليه لتهتف بقهر وغلب……هو لو انا رحت قلت علي اي حد يخصك كلام زباله هتصدق فيه..
هتف …..ساعتها اقطع لسانك.
هتفت…. طب ليه ماهتصدقنيش.
هتف …..اعرفك منين انا عشان اصدقك.
لتبتسم بهدوء وتقترب منه ليرجف قلبه ….. وانت بقه تعرف حسام منين… عمرك قابلته تعرفه عشان تصدقه.
ابتلع ريقه وهتف….. وهيقول ليه عليكي كده مش ابن عمك ده..
هتفت…… وجوز عمتك بيقول عليك حـ.ـر.امي ليه مش جوز عمتك.. هتفت…. علي فكره انا مايهمنيش رايك خالص فيا لو قعدت تعيب من الصبح لانك عمرك ماهتخش دنيتي ولا هكون ليك فمش زعلانه علي حد هيخرج من حياتي بس بنصحك بس عشان هتتحاسب قدام ربنا.
شعر لبعض الوقت بان كلامها علي حق تنهد وهتف.. والله يا ست الشيخه الافعال بتقول برضه.
هتفت ….افعال.. ليه كت شفتني فين.
هتف…… اديني سبب تكتبيله فلوسك غير اللي قاله.
تنهدت وهزت راسها بلا حيله وهتفت …ليا اسبابي اللي مش من حقك تعرفها لانها قبل جوازنا عي فكره انا بفهم في الناس وبحس وعارفه انك مش حـ.ـر.امي والا ماكتش وافقت علي اللي قاله جدك بس بقوله لله انا مراتك مـ.ـا.تخليش حد يبصلي بصه تاخد عليها ذنب انت اللي هتتاذي انت اللي حرمتك هتنطعن في شرفها اللي هو شرفك .،صاحبك قالي انا موجود يا استاذ فاهم يعني اتقالي وانا علي اسمك اني رخيصه وشمال واللي يتقال لمـ.ـر.اته كده حتي لو ايه حتي لو انا شيطان عيبه في حقك انت وعار ليك انت تصدق مش هاممني والله بس انا هبقي سبب في ذنوب انت تشيلها فكر بالعقل وشيل كرهك ليا من جواك ونقضيها سنه كل واحد في حاله لا انت تاذيني ولا انا اكون سبب في ذنوب بالكوم دا اذا كنت اصلا بتحس بالذنوب دي .واستدارت تنظف المطبخ .. ظل صامتا يشعر ببعض الغضب فكلامها دخل بقلبه لمس قلبه كان بداخله شيء عحيب لم يجد شيئا يقوله هتف……علي فكره وليد مش هيتعرضلك لم ترد عليه ..هتف ..وليد صاحب عمري وانا بس كنت مقهور من الجوازه واللي بيعمله جدي ..كانت تنظف ولا ترد شعر بالغـ.ـيظ اندفع وشـ.ـدها بقولك وليد مش هيتعرضلك خالص ..
تنهدت وظلت تنظر اليه هتف ..و..و.،وكمان انا اصلا زعقــ,تــله علي اللي قاله مارضاش حد يقولك كده .هزت راسها واستدارت تكمل ما بيدها كانت غامضه بالنسبه له لم يعلم ماذا يقول فهتف …. . انا بعت اجيب اكل وجاي في الطريق.
هتفت…… بالهنا للي ياكل..
هتف.. الاكل هيجي سخن وجاهز مـ.ـا.تتعبيش نفسك .
هتفت……. اتعب نفسي.
هتف ….ايوا هناكل علي طول.
تنهدت.. ناكل…. لا معلش الف هنا انا مش جعانه واستدارت تخرج .
وقف امامها …..انت ماكلتيش حاجه من الصبح وسيبتي اكلك كله.
نظرت اليه بلا مبالاه …… اظن حاجه مـ.ـا.تهمكش في حاجه اكل اجوع ماعتقدش تفرق معاك والا نسيت انت مـ.ـا.تهمنيش ومـ.ـا.تفرقيش معايا … واستدارت و تركته.
وقف غاضبا ليهتف …..هيا مالها متأنزحه كده محسساني اني ولا حاجه ولا كانها استفادت وبقت حرم اركان السويفي.. تنهد بغضب وخرج لياتي الطعام .دخل به يضعه علي المنضده لتقوم هيا وتهتف.. يلا يا جدو الوقت اتاخر عشان تنام .قام معها ووضعته في الفراش وخرجت… هتف اركان.. يلا ناكل بقه انا جعان.
هتفت…. طب مـ.ـا.تاكل انا حوشتك.
ذهب وشـ.ـدها يجلسها بالقوه….. لا بقه انا مابحبش اكرر كلامي ومراتي تسمع كلامي.
بهتت.. مراتك انا مراتك.
هتف حانقا.. مش لسه كاتبين انت هبله.
نظرت اليه ببلاهه.. انت بتتكلم جد.
هتف.. لا غاوي هزار وفرفشه..
تنهدت… ممكن تبطل بقه انا تعبانه من الشغل طول النهار.
هتف.. ماخلاص هتتستتي ايه مشكلتك.
هتفت….. اتستت ومين اللي هيستتني ان شاء الله.
هتف….. جوزك.
هتفت……جوزي.. لا حول ولا قوه الا بالله تقريبا انت عقلك فيه حاجه اما اسكت بدل مانجلط لتحاول ان تقوم .
اجلسها عنوه…..مش هتقومي الا مـ.ـا.تاكلي وده اخر كلام وهنفضل للصبح.
صرخت…… انت مالك بزفتي.
هتف.. صرخي كمان عشان يصحي ويتعب.
همست….. انت بـ.ـارد ليه كده.
هتف.. انت بتحرقي كتير كلي من سكات .
ظلت تنظر اليه بغضب فتح الاكل يعطيها منه .تنهدت بغلب فهو يبدو عنيدا.. لتستسلم له وتاكل .كانت تاكل بهدوء وهو ينظر اليها لا يحيد عنها كانت جميله رقيقه وناعمه ظل يتاملها من شعرها المنسدل كشلالات المياه الناعمه الي عيونها التي يظهر فيهم الحـ.ـز.ن وانفها الرقيق ثم الي شفتيها التي تاها فيهم وسرح قليلا يتخيل نفسه مره اخري مع تلك الشفتين ثم نظره الي جسدها احس بغضب من نفسه.. بتبص علي ايه يا طين انت ايه سفالتك دي.
كانت شارده حزينه تاكل بسرحان كانت تفكر بدنياها وماحدث معها وما ينتظرها وتتنهد كان ياكل وجدها صامته وعيونها تلمع .وضع اكله وركن يراقبها وقلبه يخفق كانت كل حين تمسد علي ذراعها لشعورها بالوحده وتضع يدها مره اخري علي المنضده..
اقترب هو لا اراديا يضع يده علي يدها يتلمسها بحنان اراد ان يشـ.ـدها الي احضانه فنظراتها مؤلمه بشكل صارخ لتنتفض فجاه وتنظر اليه بـ.ـارتباك هتف …..اهدي ايه هاكلك..
اطرقت وانكمشت ليجدها تقوم بهدوء هتف….. استني.. لتنظر اليه ليقوم ويقترب …..ماكملتيش اكلك.
تنهدت…… شبعت خلاص.هتفت بخجل فهو ينظر اليها نظرات اخجلتها…. لا انا اكلي كده..
رفع يده وهتف وهو يمسح شفتيها ويقترب اكثر.. بس دا مش اكل .
ارتبكت ترتد للخلف وتهتف مسرعه.. انا خلصت الحمد لله وتركته واقفا .
تنهد وهتف.. انت عقلك خف يا اركان عينك مـ.ـا.تشالتش من علي شفايفها مالك اهبل والا ايه انت …..
ذهبت الي حجرتها وخرجت بمخده واحد الاغطيه الخفيفه هتفت….. مش هينفع تنام جنب جدو عشان ما يتعبش فجبتلك الحاجات دي وألقتهم عالكنبه باهمال كانه لا يساوي ان تنظر اليه بينما هو يفكر فيها وفي قربها علي الكنبه واستدارت ليشعر بالغـ.ـيظ من تجاهلها ليندفع ويسبقها الي الحجره لتبهت عندنا….. ….
..ما ان وضعت ماسه الاغطيه باهمال والتفتت كانه شيئا لا يسوي حتي اشتعل واندفع الي حجرتها لتبهت وتنظر اليه ببلاهه… انت بتعمل ايه.
هتف……. هكون بعمل ايه هنام..
نظرت اليه غاضبه…… نعم يا اخويا تنام فين نامت عليك حيطه …
هتف.. هنا عالسرير.. اركان السويفي مابينامش علي كنب ويترميلوا مخداات.
صرخت……. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا جدع انت.
اقترب وشـ.ـدها من ذراعها بقوه وهتف….. احفظي ادبك ماحدش يكلمني كده.
دفعته…… وانا مش عايزه اكلمك من اساسه دا ايه الهم ده ويلا بق بلاش غباوه وعدي ليلتك.
رفع حاجبيه.. والله ابطل غباوه تمام قوي.. لتجده يخلع قميصه ويذهب يجلس علي السرير ويضع يده عليه يختبره.النوم عاليتاع ده حلو غمز لها هيريحني.
هتفت.. مـ.ـا.تحترم نفسك ايه قله ادبك دي.
ضحك ……قله ادبي.. اطفحها انا قليت ادبي فين بس احنا مـ.ـا.تفقناش اقل ادبي …قام وينظر اليها بخبث لترتعب من نظراته وتتراجع اقترب لتلتصق بالحائط حاوطها بيديه.. عموما لو عايزاني او رسمه علي قله الادب ماعنديش مانع مش هقول لا..
هتفت بخـ.ـو.ف وارتباك .. احترم نفسك وابعد.
ضحك …..طب ما انت اللي عامله سبع رجـ.ـاله مـ.ـا.تبعديني.
وضعت يدها تحاول ان تدفعه مسك يدها علي صدره العاري لترتعش وتحمر خجلا …نظر اليها.. مالك بتترعشي كده محسساني اني اول واحد يلمسك..دا الواد قلب القاعده عليكي مسخره وانه حسس براحته عليكي.
رفعت عيونها لاول مره في عيونه وجدها تلمع من الدmـ.ـو.ع…… همست…… ابعد بقه حـ.ـر.ام عليك..
ظل ساهما في عيونها لفتره هتف…… بتدmعي ليه مش انت اللي عملتي كده في نفسك.
احست بالغلب.. تمنت ان ترتاح لدقيقه همست بقهر… كفايه تو.جـ.ـعني انا ماعملتش حاجه والله ماعملت..
رفع وجهها والتصق بها لترتعش فهتف.. يعني عايزه تفهميني انه مالمسكيش. لتسيل دmـ.ـو.عها قهرا فهيا مدبوحه حتي لو بالكدب شعر بالغضب.. يعني لمسك صح..
همست…… بطل بقه حـ.ـر.ام عليك..
رفع وجهها… يعني انا جوزك حلالك ابعد وهو كان ايه حاباه قوي كتي عاشقاه.ميفو السلطان
هتفت برجاء.. اعتقني بقه انت بتعمل كده ليه مالك بيا وباللي في قلبي.
اشتعل اكثر ورفع وجهها…… بتحبيه.. لسه بتحبيه انطقي حتي بعد ما رماكي ولهف فلوسك حتي بعد ما شوه صورتك.. لتتململ ضغط عليها وادخل يده في شعرها فيكي ايه ينقصك ترخصي نفسك ….اقترب ولمس شفتيها.. لتدفعه وتبتعد وتجهش بالبكاء….تنهد وذهب اليها وشـ.ـدها الي صدره لتنهار بين يديه وتجهش بالبكاء فلم تعد قادره ان تتحمل كل ذلك الضغط فما مرت به تحملته بمفردها .شـ.ـدد عليها وضع شفتيه علي راسها ومسد عليها احس انه راعيها ارادها ان تكف عن البكاء رغم انه السبب .مر وقتا شعرت بالراحه لتتململ …..هتف ….اهدي اهدي.
ابتعدت وذهبت الي الفراش تنزوي وتصمت ولم تقل له كلمه وتركت المكان لا تبالي ان نام فيه ام ماذا فهيا متعبه ومنهكه نفسيا أكثر من بدنيا احست انها اخطأت بتلك الزيجه ولكن كانت تلك الزيجه سبيلها الوحيد لحفظ شرفها وان لا تكون سيئه السمعه فيكفيها ما يظنه بها زوجها انها فرطت بنفسها وكيف اتهمها ابن عمها وصدقه بلا دليل وهو من وصمها ظلما كانت تنتحب في صمت وخـ.ـو.ف ان يعرف حقيقه مابينها وبين ابن عمها تنتحب علي تحول دنيتها من ايام عز و راحه الي ايام لا تري فيها الا الذل.. لتقرر ان تتجنب هذا المدعو زوجها حتي تمر السنه وتعيد له امواله وتحصل علي اسمه.
ظل اركان واقفا ينظر اليها ويري اهتزاز جسدها كان يعلم انها تبكي في صمت احس بشئ في قلبه تجاهها فلا يتحمل دmـ.ـو.عها تنهد وانسل بجوارها ينام احس بانكماشها علي نفسها تنهد و ظل ينظر في السقف وينظر الي ضهرها ظل فتره وهيا لا تكف استدار وشـ.ـدها لتصرخ ….هتف …..اهدي اهدي بقه ايه حنفيه واتفتحت..
دفعته فشـ.ـدد عليها وهتف.. نامي بقه بطلي حرق مش هسيبك .. لتستكين بغلب وتنام علي الفور علي صدره ويدها تلمس صدره تنهد ومسك يدها وشـ.ـدها اليه أكثر وظل فتره حتي اصابه التعب َنام..
في الصباح استيقظت ماسه لتجد نفسها في احضان اركان نائمه وهو مكـ.ـلـ.ـبش فيها ويدها علي صدره العاري .خجلت بشـ.ـده وارتبكت لترفع وجهها تتامل وجهه عن قرب كان ذو ملامح رجوليه تنهدت لتقطب جبينها وتتململ تحاول ان تبتعد شـ.ـدد عليها وضمها لتتنهد….. ايه يا زفت انت مكـ.ـلـ.ـبش قراضه عبوشكلك..
سمعت صوته.. اتلمي عالصبح حد يصحي حد كده..
لتنفعل وتدفعه عن اخرها سقط من علي السرير تصرخ …..حد قلك تكـ.ـلـ.ـبش كده ايه الهم ده.
ظل جالسا علي الارض يستجمع نفسه ويهتف….. تصدقي انت عايزه قطم رقبتك.
هتفت………وانت عايز ايه هاه دانت عايز قطر يعدي علي رقبتك.
نظر اليها غاضبا ليهتف.. عارفه لو قومتلك هعمل فيكي ايه ……كان غاضبا ووجهه احمر .
هتفت.. بس بس با تقوم بلا تزفت دا حاجه تحرق الدm وايام هم وتركته مسرعه خـ.ـو.فا .
ظل جالسا وهتف.. بقي اركان السويفي يتعمل فيه كده علي اخر الزمن مالي بقيت مهزأ كده.. قام ولبس قميصه وخرج يستعد للرجوع الي القصر.
خرجت ماسه غاضبه لتدخل علي جدها هتفت.. حبيبي انت صحيت احضرلك الفطار.
هتف …انا فطرت يا قلبي.
قالت…… ليه تعبت نفسك كنت هعمل معلش اتاخرت عليك.
سمعت اركان.. معلش يا جدي عروسه بقه وانت عارف العرسان …ضحك نظرت اليه شذرا ليكمل….. طب بالنسبه لجوزك مش هتحضريله حاجه..نظرت اليه بقرف …جوزي .
هتف…..طب من سكات بقه عايز افطر اما نشوف .
صرخت ..مـ.ـا.تخش تلفلك لقمتين ايه القرف ده ،.
رفع حاجبيه ..اركان يتقله لفلك لقمتين ليه دكر بط هتسقيله عيش طب يا ماسه يمين الله هفطر وهتفطريني ياما نهارك ماهيعدي اتجه اليها .
هتفت بخـ.ـو.ف…. جدو حوشوه دا مـ.ـجـ.ـنو.ن.
اندفع وحملها فصرخت والجد يضحك ..عاملين زي ناقر ونقير .
صرخت ..خلي الحـ.ـيو.ان ده ينزلني .
خبطها علي مؤخرتها فتسمرت برعـ.ـب هتف ..طب يا جدي مراتي هتفطرني عن اذنك ودخل بها المطبخ ..
هتفت وها تضـ.ـر.به ..نزلني يا زفت والله امـ.ـو.تك .
هتف ..لا اما تتعدلي وتفطريني .
صرخت….. مالي بيك انا دا نصيبه ايه دي .
هتف ..مش كاتب عليكي انا وطالما مافيش حقوق زوجيه يبقي فيه حقوق عمليه مراتي تأكلني .ظلت تضـ.ـر.به وتشـ.ـد بشعره هتف ..لمي ايدك هنزلك وارقعك بوسه تمـ.ـو.تي فيها .تجمدت وكـ.ـلـ.ـبشت في ملابسه برعـ.ـب ..ضحك انزلها بهدوء ابتعدت مسرعه تقف بعيدا ..طيب ايه هتاكل والا ايه نظرت اليه ساخطه ..بصي ممكن اسامحك واشتري فطار واحنا ماشين بس تيجي تصبحي وتبوسيني من خدي وتقولي صباح الخير يا بيبي .
رفعت شفتيها باشمئزاز ..بيبي .
اقترب وهتف…. ايه مش عاجبك …طول بعرض مال وجمال دا البوسه مني ترد الروح .
صرخت ..مـ.ـا.تبطل قله ادب بقه الله هو كل كلامك وحش كده .
ضحك وغمز لها .،شقي انا شويه مش كده هاه هتعملي ايه هتبوسي والا تاكليني .
دفعته .،اوعي هطفحك وشرعت تعد له فطار وهو يطوف حولها يشاكسها وياخذ منها ما تفعله كان مستمتعا بوجوده ومشاكسته لها انتهت ووضعت الطعام …هتفت اتفضل كل وهمست بالسم الهاري ..
جلس ومرت بجواره تخرج شهقت عنـ.ـد.ما شـ.ـدها وقعت علي قدmه ..ايه فيه ايه .
هتف ..لا هناكل السم الهاري مع بعض كانت تتململ اوعي بقه الله .
هتف ..هاااا اهمدي بقه ..وشرع ياكل ويطعمها كانت غاضبه وتاكل بصعوبه انهي طعامه ونظر اليها مد يده ازال الطعام من علي شفتيها ابتعدت مسرعه وهبت مبتعده ودفعته ورحلت وظل هو جالسا لا يفهم لماذا يفعل معها هكذا.
خرجت ……نظرت لجلال …..معلش يا جدو هروح البس عشان الشغل لتقبل راسه وتمر بجانب اركان. وتدخل حجرتها
لحقها و شـ.ـدها…….. راحه فين كده من غير اذني.
نظرت اليه غاضبه وتشـ.ـد يدها.. انت يابني حد حدفك عليا اتاجرت تحرقلي دmي.
ابتسم و هتف ……تصدقي مبسوط وانا شايفك غضبانه كده غضبك بيطري علي قلبي بيغسلني من جوا.
هتفت…… طب وسع بقه عشان مـ.ـا.تغباش عليك عالصبح عايزه اروح شغلي.
قرصها من خدها.. لسانك هجذهولك بس ماشي.. شغل ايه بقه.
هتفت…… شغلي في المستشفي ايه مـ.ـا.تعرفش.
هتفت…… لا ماعتش خلاص حرم اركان ماهتشتغلش في مستشفيات.
نظرت اليه بزهق.. والنبي بلا اركان بلا اعمده اوعي بقه.
هتف.. داحنا حلوين وبـ.ـنتريق اهه اسمعي قولت مفيش يبقي تسمعي الكلام.
هتفت ساخطه …..يا عم انت شغل لازم اخلصه َ واخد مستحقاتي.
هتف بتعالي .. هديكي اللي عايزاه.
نظرت اليه غاضبه.. هو انا بشحت منك دا شغلي وتعبي طول الشهر.
هتف غاضبا…… قولتلك سيبي الشغل عايزاه ليه.
هتفت ساخطه…… عشان لما اتزفت اطلق منك الاقي حاجه اشتغل فيها.
ابتلع ريقه ونظر اليها قاطبا وهتف…… هو انت لما تطلقي هترجعي المستشفي بعد العز اللي هتشفيه هترجعي تخدmي في المستشفيات تاني وكمان هتلهفيلك قرشين تستتك العمر كله..
اغمضت عينها بو.جـ.ـع لتقترب منه وتنظر الي عيونه ليرجف قلبت …هتفت….. بص بقه عشان بجد انا تعبت اخر يوم مااطلق منك هكون نفدت بروحي من دنيا مش ليا يابن الناس. انا دخلت دنيتكو عشان اتظلمت من اقرب الناس ليا وجه عليا وبحتسب كل عمله عملها وفوضت امري لله وده اللي حوجني لواحد زيك يقف يتجبر ويذل فيا.. بس ماسه الفضالي انت مش واخدها من بيت ذل انت واخدها من بيت عز انا شفت عز في بيت ابويا شبعني العمر كله. مش معني اني ماعيش فلوس ابقي جعانه وابص للقمتك عارف لو لقمتك شهد ماهبصلهاش يابن السيوفي انت فاكر الدنيا فلوس وبس بجد صعبان عليا تعيش كده بس دي دنيتك عشها براحتك انا مالي عمري ما هخشها وعهد عليا يوم ما اطلق لا اخد منك قرش ولا احط في جيبي جنيه عهد عليا لاخرج زي ما دخلت لا محتجاك ولا عايزاك من اساسه.. جاي تقولي هلهف فلوس.. اناا كان معايا فلوس عملت بيها ايه البني ادm اللي حبيته وامنتله غرز غرزته وخدها عمل كل ده عشان الفلوس.. حتي انتو كل القرف ده عشان الفلوس بتاكلو في بعض عشان الفلوس كل واحد عاين للتاني سكين يغرزها في التاني عشان الفلوس تعملو اي حاجه ومش واخدين بالكو ان فيه عيشه تانيه عيشه فيها حب وامان عارف لو الامان قدام ان اتجوزك ماكتش عملتها. للاسف بس عشان اخد اسمك عشان مايجيش واحد زيك برضه ماللي زيك كتير يهين ويمزع ولا يهمه قلب اللي قدامه بينزف اد ايه.. فلوس الدنيا اختار الامان حدالله مابيني ومابين فلوسك وعزك يابن الناس انا مش شحاته ولا جربوعه انا هانم وهفضل هانم حتي لو الزمن جرا عليا وواحد زيك واقف يقولها هتشوفي عز لتدفعه وتذهب وتتركه كانها رمته بجردل ثلج .تجمد من كلامها َكيف اهانته وتنصلت من تلك الزيجه وكيف تنظر اليه .
شعر بغضب َو عنفوان شـ.ـديد…… بقي انا يتقلي كده ماشي يا ماسه هانم هنشوف.
مر الوقت وذهبت هيا الي المشفي تقدm استقالتها وتاخذ مستحقاتها لتعود الي البيت وتذهب الي صاحبه البيت وتخبرها انها ستترك البيت وانها تزوجت فرحت السيده فماسه طيبه وعشرتها طيبه و تنهي مستحقاتها وتعطي السيده المفتاح وتعود لتجدهم قد استعدو ينتظرونها دخلت لتنصدm وتقترب من الفراش لتجد فستانا لها موضوعا علي السرير لتنفعل وتستدير تجده في وجهها هتفت غاضبه ……انت ازاي تدور في حاجتي..
ركن عاليا وقف بلا مبالاه ليهتف.. كنت بشوف عندك حاجه تنفع بدل مانت عامله دكر كده ولابسه بمنظرك ده طلع فيه حاجات في الدولاب اييييه تخبل مانت ليكي اهو في شغل البنات اومال بتعضي ليه.
نظرت اليه غاضبه ……انت واحد قليل الادب.
تنهد وهتف …..اهري كتير بس بقولك يلا من سكات البسي ووريني ومش هكرر كلامي ويا تلبسي يا هلبسك بايدي .. انا مش هخش عليهم بدكر في أيدي بنطلون ولمه شعرك َكاب ايه ده راحه تركبي عجل انت مرات اركان يا شاطره… نظرت اليه غاضبه …هتف…. عشر دقايق والاقيكي مخلصه وشغل جعفر ده مايمشيش معايا انت حرم اركان السيوفي تركها وخرج .
هتفت….. ربنا ياخدك ايه ده.. ظلت واقفه….. انا جعفر انا دكر عبوشكلك.. لتقوم وتلبس الفستان وتفرد شعرها وتتزين وتضع بعض المساحيق.. وتنظر لنفسها باعجاب.. بقي انا دكر دانت شكل الديناصور ال دكر ال.. لتظل هيا تنظر لنفسها باعجاب وتخرج..
كان اركان يقف يتحدث مع جده وبيده كوب ماء يشربها .. هتف…. الهانم بتعمل ايه ده كله دا حاجه تخـ.ـنـ.ـق تقولش مارلين مونرو بتلبس.
سمع صوتها.. يلا انا جاهزه …
استدار لتقف الماء في فمه ويشرق وانطلق يسعل بشـ.ـده اغمض عينه ورفعها ليتسمر مكانه وجد زوجته قد تحولت تماما كانت جميله في هيئتها العاديه بل فاتنه وهيا في ثوب البراءه لتتشح بالانوثه لتتفجر هيئتها كانثي صارخه رجف قلبه كانت تفرد شعرها وينزل شلالات ناعمه تلمع علي كتفيها نظر الي وجهها الذي يبرق من تزينها وهيئتها نظر الي فستانها كان ضيقا يبرز مفاتنها ويظهر كتفيها اللذان ينيران من تحت الفستان وجزء من صدرها لتتجاهله و تهتف ……انا جاهزه يا جدو و شـ.ـدت شنطتها تحاول ان تخرجها..
اشتعل اركان بلا سبب اندفع يشـ.ـدها ويهتف….. انت راحه فين بمنظرك ده حد قالك انك مجوزه طرطور.
بهتت من عنفه وشـ.ـدته العنيفه لتهتف ……فيه ايه يا جدع انت انت عقلك خف.
هتف …….الجد فيه ايه يا اركان يابني..
صرخ…… لو سمعتك تاني بتقوليلي يا جدع هتطبق وشك في بعضه..
نظرت إليه بغضب.. ماشي يا سياده الدوق فيه ايه سياده السفير اركان حرب.
نظر اليها غاضبا……. فستانك ده ماهتخرجيش بيه.
هتفت….. نعم نعم ليه ان شاء انت مخبول مش انت اللي منقيه.
هتف الجد….. الله فيه ايه يا اركان انت منقيه كمان ولابسه اهو وقمر.
صرخ باندفاع….. ماهو عشان هيا.. ليصمت مره واحده.. لا ماينفعش مراتي مـ.ـا.تخرجش كده.
لتنفعل.. جدو شوفلك صرفه بقه مـ.ـر.اته وزفتته حوشو عني.
اقترب.. يحوشني هيعمل ايه هيضـ.ـر.بني والا يمدني علي رجلي وانجري البسي حاجه غطي دراعاتك دي وصدرك.
نظرت بغضب هتف الجد ……ليه يا اركان من امتي يابني ماصحابك وولاد عمتك بلبسو افظع من كده دانت حريمك قالعين للركب .
اشتعل من ذكر حريمه.نظرت اليه باستخفاف….. يلا يلا لتشـ.ـد شنطتها.
انفعل وشـ.ـدها وهتف ……قولت خشي البسي زفت .
صرخت…… مـ.ـا.تبس بقه ايه تباتك دي .
شـ.ـدها ودخل بها الحجره يعتصر يدها وهتف بغضب …..بعد كده تتعلمي تقولي حاضر وطيب اركان السويفي كلمته سيف مـ.ـا.تتفوتش ولمي نفسك وخبي جـ.ـسمك ده ماهياش سيبه مش متجوزه سوسن .
نظرت لنفسها.. مالي يا جدع انت انت اهبل.
اقترب وشـ.ـدها لتقع في احضانه بعنف..رفع يده ولمس صدرها لتصرخ …هتف …..وده ايه هاه باين ليه مبيناه لمين… تلمي نفسك و هتقولي جدع ههبدك بحاجه اخلص عليكي.
انفعلت تدفعه وتهتف …..علي نفسك يا شاطر قرقش خشب السرير يطري علي قلبك وابعد بقه لتحاول ان تخرج.
شـ.ـدها من يدها وهتف….. انت مش هتتلمي الا اما ت عـ.ـر.في مين هو اركان السويفي. مد يده وشـ.ـد فستانها يمزقه اربا .صرخت فشـ.ـدها اليه لترتعش رعـ.ـبا هتف…… انا مش عيل يتقاله لا ولا يتبجحله كده ا عـ.ـر.في انت بتتعاملي مع مين فاهمه اذا كتي فاكره اني هسكتلك تنطلقي براحتك لا جـ.ـسمك ده بتاع اركان السويفي طول مانت علي اسمي مفيش مخلوق يشوفه نظرت اليه بغضب وتحدي وترفع راسها باستعلاء هتف.. يا بـ.ـنتي بقه انت ايه مفيش فايده ماشي قابلي بقه ….شـ.ـدها اليه فصرخت لينهال عليها ويشل حركتها كان قوته زائده عليها وعنفوانه زايد فاركان قوي البنيه رياضي الجـ.ـسم وهيا رقيقه. هو كان مشتعلا من لا شئ وكان غاضبا من نفسه .صب غضبه عليها وعلي شفتيها لتحس ان روحها ستخرج من عنفه وقسوته ليترنح بها ويقع بها علي الفراش وينقض عليها ويغوص فيها وهيا احست بروحها ستزهق من انفعاله وتوهانه فيها لترتخي وتتركه يفعل ما يشاء حتي هلك وهلك قلبه .مر وقت لا يعلمه تحامل علي نفسه وابتعد وركن عليها لفتره شـ.ـدها اليه كانت مغمضه ودmـ.ـو.عها تسيل ظلت في احضانه تنهج بشـ.ـده وضع راسها علي قلبه الذي يصـ.ـر.خ من اشتعاله واحساسه بها هدا قليلا ليهتف بصوت مبحوح حاول السيطره عليه.. من هنا ورايح الكلمه تتسمع والا ساعتها هعرف انك عايزاني اعمل كده ودا اخر انذار.. ليتركها ويذهب وتقف هيا تحس بجسدها يرتجف بشـ.ـده وداخلها مرتعد من هول ما كانت فيه .ظلت فتره تستجمع نفسها لتذهب وتنتقي فستانا محتشما وانيقا في نفس الوقت وفردت شعرها واعادت زينتها التي تلطخت من عنفوانه وخرجت اليهم وَجهها أحمر ليبتسم الجد واركان ينظر اليها كانت جميله رقيقه وجهها احمر وشفتيها متوردتين كانت تاخذ العقل هتف بعنفوان…. وشعرك ده طالقاه لمين..
هتف الجد…… لا بقه يلا يا بـ.ـنتي اما نسيبله الحته دا باينه انهبل.. وتركوه يقف حانقا وغاضبا ليذهب ورائهم ويركب معهم في صمت..
وصل الجميع الي القصر دخلا كان الكل ينتظرهم لان اركان اخبرهم انه وجد الجد َوسياتي به دخلا لتقوم ابـ.ـنتاه بالترحيب به وبقيه المنزل ذهب الجد وجلس َوتظل ماسه تقف واركان بجوارها.. هتفت ليلي… تعالي يا حبيبي مين اللي معاك دي دي ممرضه والا ايه..
اقترب اركان من ماسه وشـ.ـدها من خصرها اليه وهتف ……لا يا عمتي دي مراتي ماسه..حرم اركان السويفي وشريكه بالربع في السويفي جروب..
ما ان نطق اركان حتي قامت القيامه و..
ياختااااااي اجرو يا ولااااااه…اتحاد الغربان والحدايات ….
دخل الجد وجلس وسط ترحيب من الكل ثم دخل اركان وماسه هتفت ليلي…. حمدالله عالسلامه مين دي يا حبيبي الممرضه.
اقترب اركان من ماسه وهتف.. دي ماسه مراتي حرم اركان السويفي وشريكه بالربع في السويفي جروب.
عم صمت مطبق علي الكل والكل في حاله صدmه …هب محمود واقترب والغضب يبدو عليه لتقترب ماسه لا شعوريا من اركان وتلتصق به ليبتسم ويمسك يدها .
هتف محمود …..انت بتقول ايه ربع ايه اللي خدته مين دي هو فيه ايه بيحصل هنا..
صرخت ليلي….. انت اتجوزت يا اركان نهار اسود اتجوزت من غير مـ.ـا.تقول..
صرخ محمود …..مايتجوز والا يولع انا بتكلم عن ربع الشركه.. نظر اليها كليا فتذكرها اقترب صارخا…. نهاركو اسود مش دي البت اللي شغاله في المستشفي.. ليستدير للجد….. انت جايبلنا بت جربوعه تديها الشركه وتجوزها البيه يا جلال بيه..
هتف اركان بصوت غاضب.. لااااا تحفظ ادبك وتتكلم عدل مراتي مش جربوعه واي كلمه مش هقبل بيها.
هتفت ليلي.. لا والله من امتي يا سي اركان السبسبه وانت مابطيقش صنف ست وقولنا نصبر عالبيه انما اخرتها شاددلي دي وجاي تقول متجوزها امالي الست لميس اللي بتنطلنا كل يومين وضعها ايه هاه وبـ.ـنتي وضعها ايه.
لتشـ.ـد ماسه يدها وتنكمش ..شعر بالغضب وهتف….. اظن انا ماوعدتش بـ.ـنتك بحاجه اما لميس قصه تانيه.
صرخت ليلي …..ايه متجوز وليك عشيقه …اقتربت من ماسه…. انت متجوزاه وعارفه انه ماشي مع واحده مابتفارقوش ايه ماعندكيش كرامه.. لتدmع ماسه وتحني راسها .
صرخ اركان.. انت مالك بيا وبجوازي مـ.ـا.تخليكي في حالك الله.
هتف جلال اخيرا…… مـ.ـا.تتلمو بقه انا قاعد هو خلاص انصعرتو وهتاكلو في بعض.
هتف محَمود ……هو ده العدل يا جلال يا سويفي.
هتف جلال…… اظن يا محمود انا اديتك نصيبك وكل واحد خد نصيبه انا حاليا ماعدش حيلتي الا القصر ده حاجه تانيه ماعنديش يعني حتي لو مت هاه لو مت يا محمود ماحدش هيستفاد حاجه.. دلوقتي خمسين في الميه لاركان وخمسه وعشرين لماسه وربع لبهاء قابل للانفصال وانتو خدتو فلوس تعادل ورثكو الشرعي اظن كده عدل.
هتف محمود….. العدل انك تركبه الشركات ليه فيه ايه ابن سميح ياخدهم ويكبش ليه يا جلال بيه وتدي واحده مانعرفهاش الربع ليه لا دي ترجعه بالجزمه.
هتف جلال …..اظن مش من حقك تنطق يا محمود انا ماعرفش انا سايبك تعجن براحتك وانت اصلا مش من حقك تتكلم ومافيش حاجه هترجع واهمد بقه خد نصيبك واعمل ما بدالك وماسه ماهترجعش حتي لو حصلها حاجه الشركات هتروح وقف خيري يبقي خلصت كده ونقفل عالقرف بقه وتخليك في حالك.
هتف.. ليه مش حاجه مراتي و ولادي.
هتف جلال.. مراتك هيا اللي تنكلم وبهاء راضي وغلب يقولك هنعمل شركه ونكبرها بس انت طماع عينك عالشركات عشان تخربها بس انا كده مانولتلكش غرضك يا محمود وتاخد الفلوس وتهدي بقه الا العيشه بقت تخـ.ـنـ.ـق.
هتف محمود غاضبا….. خلاص ارتاحت وركبت العيال علي راسنا.
نظر جلال لبهاء….. سكت ابوك بقه عشان انا تعبت بجد دي مش عيشه.
هتف بهاء …..يا بابا خلاص بقه مش هنعيش حياتنا نزيد ونعيد اصلا جدي سالني لو عايز اخش في الشركات قولتله لا ناخد ونعمل عشان انا عارف انك مش هترتاح َمع اركان انتو زي مـ.ـا.تكونو قـ.ـا.تلين قتيل لبعض وانا راضي يا بابا ايه مشكلتك.
صرخ.. مشكلتي ان السويفي جروب مـ.ـا.تتسابش لعيل زي ده.
هتف اركان.. انا مش هرد عليك وخليك تهري بقه واخرتها حبيتين ضغط وطري علي قلبك.
صرخت عمته ليلي….. انت مالك فاجر كده جايبين واحده من الشارع ومدينها فلوسنا وبتتبجح كمان.
هتف.. عمتي اخر مره تتكلمي عن مراتي كده.
هتفت بغل.. ماشي يا اركان يابن صفاء انا ما اتختمتش علي قفايا وانا اللي وقفت جنبك. ماشي هات ستات البلد واتجوز براحتك خلاص بقت مسخره صبرنا علي لميس هانم وقولنا خلاص ماهو مابيعرفش يبعد عنها سحراله الهانم وبعديها جايب دي ويقول متجوز دا هم ما يتلم مبسوطه يا صفاء بابنك ماشاء الله متجوز ومرافق.
لتقوم صفاء وتقترب من ماسه.. حَمدالله عالسلامه حبيبتي نورتي بيتك.
صرخت ليلي…… انت كمان بترحبي بيها.
هتفت صفاء ….ايه يا ليلي مش مرات ابني.
هتفت ليلي ……انت مصدقه والنبي ان اركان يتجوز اصلا اركان ماحبش الا لميس ومافيش في حياته الا هيا وقولت هيعقل ويعرف ان مالوش الا اهله لا وجاي ساحب دي وكمان يدوها فلوسنا ليه تاخد فلوسنا.
هتف الجد …..عشان دي اللي انقذت حياه ابوكي يا ليلي. ابوكي كان بيحطولو السم في الدوا عشان يتوه ويمـ.ـو.ت.
بهتت ليلي…… ايه بتقول ايه.
هتف ……ايوه ماسه اللي خـ.ـطـ.ـفتني وقعدت ايام تعالجني وتصرف عليا لولاها كت مت او اتبهدلت وتهت مش بعيذد يترفع عليا قضيه حجر والا ايه يا محمود.
ارتبك محمود.. بتقولي ليه كده انا مالي باللي حصلك.
هتف الجد …..صحيح انت مالك.. فعلا برئ دايما يا محمود من هنا ورايح كل واجد يلزم حده وادبه في البيت ده وكل واحد يعرف حقه وعليه ايه واللي مش عاجبه يتفضل الباب يساعي جَمل.. نادي علي الخدm ياخذه ويصعد به كل ذلك َو ماسه منكمشه مرتعبه من تلك العائله التي تاكل بعضها .
تفاجئ الجميع بدخول امراه جميله لتضحك ليلي بسخريه.. …..مالحقناش والله نخلص كلامنا لميس هانم اهلا وسهلا.
دخلت لميس تتهادي لتهتف……. طنط ليلي ايه مالك ومالكو واقفين كده.
ضحَكت ليلي بسخريه.. مالنا داحنا مالنا ومالنا مش تبـ.ـاركي ياختي لحبيبك.
هتفت لميس …..ابـ.ـارك علي ايه.
هتفت ليلي….. اصل اركان اتجوز الهانم…. البيه اللي مرافقك مم سنين اتجوز واحده شغاله في مستشفي.
لتنفعل لميس وتصرخ ……اركان انت اتجوزت انت اتجوزت دي.
هتف اركان بغضب …..ايوه اتجوزت ويا ريت كل واحد يحفظ مكانه بقه انا صبرت كتير ومش هسكت.
لتقترب منه لميس.. انت ازاي تتجوز من غير مـ.ـا.تقولي لتقترب من ماسه وتشـ.ـدها…… وتتجوز دي عليا انا..
اقترب بهاء.. لميس عيب كده.
انفعلت وصرخت في اركان……. انت ساكت ليه..
هتف ……لميس تعالي معايا ….شـ.ـدها الي المكتب .
وقفت ماسه مقهوره تشعر ببشاعه ما دخلت فيه .تنهد بهاء…… مـ.ـا.تزعليش احنا عيله هم والله .
اقتربت ام اركان….. تعالي يا حبيبتي اوريكي اوضتك.
هتف بهاء.. …..خليمي مرتاحه يا مرات خالي انا هطلعها اوضه اركان..ارتبكت ماسه …هتف بهاء….. دي شنطتك …هزت راسها لياخذها ويصعد بها يدخلها حجره اركان ….وقفت تتاملها كان جناحا كبيرا مكون من غرفه كبيره وجزء خاص بشاشه كبيره وانتريه كبير وملحق به مطبخ مجهز حانبي وبه كل المستلزمـ.ـا.ت وحماما خاصا ..هتفت…… هو انا هقعد هنا.
هتف….. اه مش متحوزه اركان. اركان عامل لنفسه صرح لوحده ماحد يهوب ناحيته لما بيخشه مابيطلعش فاكيد هتفعدي معاه.. ابتسم كان بهاء شخصا الي حد ما طيبا ليس كعائلته كان لا يحب ان ينغمس في المشاكل طالما سياخذ حقه وجده اعطاه وزاد وفاض فلم ينجرف مع طموحات ابيه .
اقترب منها …..انا عارف ان دخلتك الاولي صعبه وانك اتخضيتي انا لو منك اتخض والله احنا عيله جاحده ومتاكد ان جوازك من اركان وزاه حاجه .اركان مابيتجوزش اساسا فعموما انا هنا هتلاقيني حاجه زي حليف ليكي انت شكلك طيبه وغلبانه حـ.ـر.ام تخشي في الصراع بينهم. انا متاكد ان جدي ورا كل ده واكيد وزا جوازك من اركان.
نظرت ابيه باستغراب.
ضحك…… بصي انا ابان هادي وطيب بس براقبهم كلهم وحافظهم ابويا كل همه الشركه اللي ماهيطولهاش وعمتي ليلي كل همها تجوز ساندي لاركان .واركان كل همه الشركه وبس وجدي معاه وانا بصراحه ماليش في المشاكل خدت حقي وهكبره بطريقتي بس الصراع يا ريت يقف علي كده.. بصي مش عايزك تثقي في حد حتي انا اه والله وخلي بالك من نفسك والزقي في طنط صفاء طيبه َمالهاش في حاحه وجدي اكيد في صفك انت ايه اللي وقعك الوقعه دي اركان تتجوزي اركان السويفي..
سمع صوتا غاضبا.. وماله اركان يا سي بهاء.
ضحك بهاء……. زي الفل يا روكي عسليه والله سيبت لميس ازاي دي قراضه مابتسيبكش..
هتف اركان غاضبا ……مالك انت اسيب واتزفت الله.
ضحك بهاء وهتف.. طب بالراحه عروقك.. ليستدير لماسه…. سعيد بيكي يا ماسه واي حاحه انا موجود مـ.ـا.تخافيش انا مش زي العالم دول والله مابعضش لتضحَك ماسه ..ابتسم لها فكانت جميله اقترب وهمس.. لو نظحك تعاليلي.. لتضحك مره اخري ليستدير ويخرج .
اندفع اركان …..كان بيقلك ايه ومسخسخه كده.
نظرت اليه باستغراب.. مفيش بيهزر عادي .
هتف غاضبا …..وتهزري معاه ليه وطالع بيكي القوضه ليه.
نظرت اليه ……كتر خيره كت واقفه لوحدي وسط ناس غريبه طلعني.
نظر اليها ولا يعلم ماذا يقول لتستدير وتتجه لشنطتها وتاخذ احد بيحامـ.ـا.تها ….اندفع امامها وهتف …..علي فكزه كلام عمتي علي لميس كان..
لتقاطعه……. من فضلك مش عايزه اسمع حاجه مـ.ـا.تخصنيش دي حياتك انت حر فيها انا ماليش دعوه وانت قولتلي كده فاملوش لزوم الكلام.. انا خارج القصه وتركته واقفا مشتعلا فهيا لا تابه لعلاقته بلميس وعمته قد زادت وفاضت علي انها عشيقته وهيا ليست كذلك .
وقف يهري من داخله فلم يحب ان تراه بهذه الصوره ذهب الي دولابه اخرج ملابسه وجدها تخرج تلبس روبها ..اقتربت منه بهدوء….. ممكن توريني قوضه جدو اروح اطمن عليه.. تنهد وهز راسه وذهب بها اليه لتدخل وتحتضنه ونقبل راسه زتقول…… خدت دواك يا قلبي.
ابتسم وهتف …..اه يا حبيبتي معلش الدخله تخـ.ـو.ف احنا عيله مصعوره.
ضحكت….. لا ما بهاء قالي
هتف …..انت اتكلمتي معاه.
ضحكت….. اه هو اللي طلعني فوق دا عسليه والله.
هتف اركان غاضبا…… اه والله نحنوح قوي.
رفع الجد حاجبيه.. هتف……. مشيت امورك مع لميس عشان مـ.ـا.تعملناش مشاكل.
هتف اركان….. وتعمل ليه هيا مالها.
هتف الجد بخبث…… مالها ازاي مش حبيبتك دي.
شعر اركان بالغضب.. فيه ايه يا جدي انتو بتلزقوهالي بالعافيه انا مابحبش ولا بتزفت.
هتف الجد.. طب براحه انت عبـ.ـيـ.ـط امال ماشي معاها ليه انت مكسوف مش عشان ماسه مراتك تعمل كده دا جواز كده َكده انت هتمثل ..
صرخ اركان….. وامثل ليه انا الله فيه ايه يا جدي مـ.ـا.تسكت بقه.
تنهد الجد…..طب يابني براحتك انا مش عارف هتلاقيها من لميس والا من ساندي ليغمز لماسه …..جوزك بتاع نسوان ايه عالي..
لتضحك.. …صرخ اركان….. انت هتعملني مقلته دا ايه الهم ده.
هتف الجد…..بس بس مالك بتدخن كده يلا يا حبيبتي ومن بكره تروحي الشغل وتقفي بقه في مالك.
ابتسمت وقبلته.. لا يا جدو دا مش مالي دا امانه في رقبتي احافظ عليها حد الله مابيني ومابينها انت بتقول ايه انا هعمل ليه توكيل يدير الربع الفاضل كاني مش موجوده لاني مش بفهم..وهشتغل واخد مرتب زي الناس.
نظر الجد اليها….. تعملي توكيل لمين بالضبط.
لتشير لاركان ……لده هعمله توكيل..
هتف اركان غاضبا.. ده.. ايه عدmت الاسم ماليش اسم دا ايه المرار ده ومراتي تاخد مرتب.
تنهدت واقتربت منه……. والله يا استاذ اركان دي حياتي وبمشيها بطريقتي عشان لما امشي من حايتكو اعرف اكمل لو مش عايز تديني مرتب ارجع شغلي مش فارفه.
صرخ …..مرتب ايه جوزك مليونير وتاخدي مرتب. صفحه حكايات ميفو
نظرت اليه بسخريه.. جوزي.. لتهتف… لا معلش وسعت منك شويه.. مالي بفلوسك انا.. اسمع يا اركان بيه يا ريت مـ.ـا.تتكلمش في القصه ذي تاني لانك مش جوزي وانت عارف انك مش جوزي فاكيد مش هاخد فلوس من راجـ.ـل غريب يرجع يقولي انت هتلهفي قرشين في الاخر انا هشتغل ومافيش حد هيتجبي عليا بمليم عشان لما اخرج مايتقالش ان ماسه خدت حاجه من أركان السويفي..وتركته ومشت .
وقف مشتعلا فصرخ في جده…… عاجبك كلامها ده.
تنهد الجد.. ماله كلامها مش انت اللي قولتلها كل الكلام ده وبتكرره والا من بقك حلو ومن بقها كوخه.. اسمع يا اركان ماسه بـ.ـنت زي حته الالماظ ما تقرفهاش وسيبها في حالها مش شبهك ولا انت شبهها خليك في لميس والا ساندي هتنبسطو ببعض وعدي السنه بطولها وعرضها..
صرخ اركان…… يعني ايه حنه الكاظ وانا مش شبهها انت محسسني انها جايه من السما وانا زباله فيه ايه دانا اركان السويفي.
هتف الجد.. ماهو عشان انت اركان السويفي ماسه مـ.ـا.تنفعكش انت اتغيرت وبقيت واحد صعب ومتكبر ومغرور وقافل قلبه وماشي مع دي وبتشقط دي وملفف لميس وراك زي الكـ.ـلـ.ـبه تشبع غرورك انت بتنتقم من اللي حصلك في اي ست وماسه حد رقيق وناعم بسكوته كده عايزه حد طيب..
هتف اركان.. حد طيب انا شرير يا جدي.
هتف الجد…… لا يا حبيبي بس ماسه حنينه عايزه حنيه وانت غول صعب وبعدين احنا بـ.ـنتكلم في ايه وانت هتطلقها هو انت عايزها.
ترتبك اركان.. عايزها.. هاه.. لا طبعا بتقول ايه انت..
هتف ……خلاص اسكت بقه تصدق كت تنفع الواد بهاء نحنوح.. والله يا واد يا اركان فكره لما تطلقها اجوزها للواد بهاء ..ابتسم الجد وهتف البت مـ.ـا.تتسابش …. خلاص كده يا روكي لما تطلقها يحلها حلال.
صرخ اركان…… انت انخبلت يا جدي بتجوز مراتي وانا واقف.. دا ايه حرقه الدm دي وليه بهاء نحنوح انا يعمي مابعرفش اتنحنح تديله ماسه ليه احسن متي في ايه سي بهاء دا حاجه تحرق الدm.
هتف الجد.. يابني مضايق ليه تكره لبهاء الخير بت قمر ومزه طحن دا في دخلتنا الواد كان هياكلها بعنيه قبل مايعرف انها مراتك وانا الواد طيب وحنين هيديها حنان
صرخ اركان.. يدها طين علي دmاغه ويبص لايه هو والله لاخلع عنيه وبطل بقه بلا يدي بلا يطين نام يا جدي نام انت باينك كبرت نام وتركه وذهب مشتعلا لينفجر الجد في الضحك…… والله انت مسخره ربنا يهديك يا حبيبي نفسي افرح بيك وترجع لدنيتك..
دخل اركان مشتعلا علي ماسه كانت ترتب حقائبها ليقترب منها ويشـ.ـدها من ذراعها ويصـ.ـر.خ..
 دخل اركان الي الحجره مشتعلا اقترب منها وشـ.ـدها…… اسمعي بهاء مالكيش دعوه بيه بقولك اهوه.
بهتت…… بهاء وانا مالي بيه.
هتف.. طالعه معاه ليه ونازل نحنحه الا اذا كانت الهانم جرت ناعم.. اسمعي لتكوني فاكره بعد مـ.ـا.تخرجي من هنا هتشبطي مع حد من العيله لا فوقي.
نظرت اليه بذهول.. اشبط.. لتشعر بقهر.. لا اطمن علي عيلتك بالقوي لما اخرج من هنا ماهتشوفوش وشي.
هتف.. ومالك بتقوليها بانزحه كده انت تطولي.
هتفت…… لا ماطولش ولا عايزه اطول واستدارت ترتب ملابسها وهو يقف مشتعلا فمن هيا لتكلمه هكذا .
هتف …..وانت بقه هتفضلي تعضي فيا كده مش قولنا تهدي علي روحك والا وابور حرق مابيهمدش.
تنهدت وهتفت….. اظن انا تحت مانطقتش ولا اتكلمت واللي بيحصل هنا ماهيطلعش بره وملتزمه قدام الناس بالاتفاق.
هتف….. انا مش فاهم انت بتكلميني كده ليه هو انا اللي ضحكت عليكي وماشي افضحك في البـ.ـارات دا صلحت القرف اللي كتي فيه هو رماكي وخد فلوسك يبقي اما تغضبي مـ.ـا.تجيش عند اللي نجدك وتنطقي وسمعتك اللي اندعست..
كانت مطرقه كلامه يشرخ داخلها هتفت….. هو انت بترتاح لما تجـ.ـر.ح فيا.. انا مابجيش جنبك وانت من ساعه ما جيت وانت مابتسكتش انا مش فاهماك اسمع يابن الناس كتر خيرك بالقوي وهشيلك نجدتك ليا فيه حاجه تاني والا لسه فيه اهانات.
هتف…. هو انت مش حاسه بالمصيبه اللي كتي فيها كتي هتعيشي حياتك ازاي وابن عمتك قايل ومعبي والله اعلم خبي ايه ما جايز فيه وساخه مستخبيه.. لازم تحسي بمصيبتك.
لتقترب وترفع عينها الدامعه وتهتف.. انا كت حاسه وعارفه ومش مستنياك تقول انا حبيت مره وو.جـ.ـعني ود.بـ.ـحني مش مهم تصدق انا مايهمنيش بس حابه اقولك ان اتجوزتك مش عشان احب واتجوز لا عشان هو مايستغلش ده هو صفحه سوده وانتهت من حياتي وهو راح معاها انا دلوقتي مراتك وهخرج من هنا واكمل دنيتي انما عشان اتجوز واحب.. ماسه ماعتش ليها لا تحب ولا تتجوز لان ماعاش ليها قلب كتر خيره ابن عمي خلص عليا.. واستدارت ووضعت الملابس واتجهت لتنام وتعطيه ظهرها علي الكنبه وتنام..
ظل واقفا مشاعره متخبطه مابين التصديق والرفض ذهب الي الفراش وجلس عليه وظل يراقب ضهرها لينام اخيرا علي الفراش ويظل ساهرا حتي وقت متاخر لينام اخيرا..
لم تكن ماسه قد نامت كانت تشعر بالجوع فهيا منذ الصباح لم تاكل شيئا. قامت ولبست روبها وفتحت الباب ونزلت بهدوء لعلها تجد شيئا تاكله. نزلت كان الجو مظلما اتجهت للثلاجه وفتحتها واحضرت عيش وبعض الجبن والمربي وجلست في ركن المطبخ تاكل بهدوء . سهمت قليلا ..هتعيشي مع العالم دي ازاي يا ماسه ايه الصعرانين دول انا خايفه .تنهدت ونزلت دmـ.ـو.عها احنت راسها فسمعت صوت بهاء ..ايه مالك انت تعبانه .
رفعت راسها فهتف .،ليه دmـ.ـو.عك دي .
تنهدت ومسحت دmـ.ـو.عها ..مافيش حاجه انا كويسه .
اقترب وجلس هاتفا ..انا عارف ان الجواز مش طبيعي ومتاكد ان اركان مابيتجوزش وقولتلك وقولتلك اعتبريني صديق .
تنهدت ..ممكن تكلمني عنهم انا خايفه.
بدا بهاء يتكلم عنهم الي ان اتي لاركان …اركان بقه صعب طيب من جواه بس قلبه نشف وبقي قاسي من اللي اتعمل فيه .نظرت اليه هتف بهاء ..اللي اسمها لميس غدرت بيه وهو كان بيحبها ومن ساعتها اتقلب حد تاني مالوش قلب .
احست بالو.جـ.ـع عليه همست …..يعني انو.جـ.ـع اكيد بزياده مالواحد لما بينو.جـ.ـع قلبه بينشف .
هتف بهاء ..انت بقه قلبك نشف من ايه في حد قمر كده وقلبه ينشف .
سمعا صوت اركان …ايه القعده الحنينه دي مـ.ـا.تقولو كت جيت وصبيت العصير .
ضحك بهاء ..شفتي لسه بقول ايه ..اعمل ايه ابن عمي بياكل جبس وبيحدفه من بقه يابني حد يبقي معاه ماسه وينزل غضبان كده .
هتف اركان ..ماهو كت معايا قمت مالقتهاش لقيتها قاعده بتتساير .
تنهد بهاء …انت غضبان ليه طيب اوعي تفهمني انك مهتم لا ازعل اخوك عارف اكيد فيه ان استدار لماسه ..اكيد ماسه هتقولي السر لاني اعتبر هبقي اقرب واحد ليها نظر لابن عمه …اصلكو عيله عضاضه نظر لماسه وغمز لها اهو همشي وهيعضك انا عارف الله يكون في عونك يا بـ.ـنتي قلبي واجعني عليكي .تركه وذهب يغني …يا عيله وا.طـ.ـيه ونصاباه .،هاتو الفلوس اللي عليكوووو.
ضحكت ماسه واشاحت بوجهها تمالك اركان نفسه كان يغلي ..الا انه لم ينفعل حتي لا يظهر انه هكذا ظل جالسا ياكل روحه وينظر اليها تنهدت وقامت ترحل انفعل وقام….. راحه فين .
هتف……هنام عندي شغل الصبح .
هتف….. ونازله ليه اصلا لما عندك شغل هاه فيه ايه وقاعده في المطبخ ومبرطعه .
دmعت عيناها ..وهمست ……اسفه مش تحصل تاني عندك حق هبقي اكل بره واستدارت وارجعت الاكل الثلاجه واستدارت اشتعل ومسكها …..انا انا ماقصدتش كده انت مـ.ـجـ.ـنو.نه اكل ايه اللي هتجيبيه من بره ..انا بس بقولك تخلي بالك وكلامك مع بهاء قليل هاه نحنوح هو تتكلمي معاه ليه .
تنهدت …..واحد جه كلمني ماردش ازاي يعني .
صرخ ……انا مش عضاض زي ماقال هاه مش كل شويه تسمحيله يقول عليا كده انا جوزك يا هانم مسكها انت سايباه يتكلم عن جوزك .
نظرت اليه بدهشه …جوز مين وسايبه مين انت صاحي طبيعي في عقلك .
مسكها وشـ.ـدها اليه ..لا اهبل وبعض زي مالبيه قال والهانم مبسوطه اني بعض .
شـ.ـدت يدها…. والله موضوع العض انت وابن عمك ادري بيه هو عارفك اكتر مني انا ماعرفكش اصلا واللي عرفته بالنسبالي كفايه عليا قوي عن اذنك .
اندفع ومسكها ..هو ايه اللي عرفتيه قالك ايه انطقي هاه طبعا قال مافي الخمر واني مرافق صح دا اللي حشر دmاغك بيه وانت صدقتيه .
هتفت بغلب ..،صدقت ماصدقتش انا علي بعضي بالنسبالك ماليش لازمه انت بتخانقني ليه يا ريتني مانزلت اتسمم واستدارت فشـ.ـدها فصرخت مـ.ـا.تبس بقه هو انا عبده .
هتف .،هتاكلي مش نازله تاكلي .
هتف ..كتر خيرك نفسي اتسدت وتركته وصعدت …وقف يغلي الله يخربيتك يا بهاء الكـ.ـلـ.ـب زمانه قال عليا وبقيت عفريت في نظرها ..واستدار ووقف يصنع لها بعض السندويتشات .
دخل بهاء عليه مره اخري….. بتعمل ايه ياض انت هتبات في المطبخ .اقترب وشـ.ـد احد السندويتشات فشـ.ـد اركان يده وارجعه .هتف بهاء….. من امتي بتطفح نفسك دانت ممكن تمـ.ـو.ت من الجوع مـ.ـا.تجيب واحد .
هتف اركان ..اعمل لروحك دول بتوع ماسه .
رفع بهاء حاجبيه ..مين مين ..من امتي يا نحنوح دانت عضاض ياض …نظر اليه بخبث …. ايه الغمز وصل السناره .
دفعه اركان …..غور في نصيبه تاخدك ال غمز وزفت اوعي بلا هم عيله هم وصعد للاعلي وبهاء يضحك دخل ورزع الباب كانت تستعد للنوم اتجه اليها وهتف ..خدي عشان تاكلي ماهتناميش جعانه ومسك يدها ليعطيها الطعام .
هتفت….شكرا مش جعانه .
هتف…… .،بقولك ايه انا علي اخري وعامل السندوتشات وهتاكليها فاهمه اندفع وامسكها واعطاها الطبق وهتف يتاكل كله فاهمه..
تنهدت وجلست تاكل بصمت وانهت طعامها همست له ..شكرا عالاكل تعبت نفسك ورفعت قدmيها وهمست تصبح علي خير.
جلس عالفراش وركن وظل ينظر في السقف ..هتف …مـ.ـا.تبقيش تعملي حدود دا بيتك وانا جوزك حتي لو فيه ايه البيت د بيتك تاكلي براحتك وتعملي مابدالك انا مديكي تصريح تعملي اي حاجه ولو حد قالك حاجه انا موجود مش بهاء خالص انت فاهمه..كان يتكلم ولكنها غاصت في النوم مسرعه التفت وجدها نائمه….شعر بالغضب فهيا لا تعيره اي انتباه ..هتف ..نامت ست الانزوحه وانت واقف والع والبيه يقولها عضاض عبوشكله غور نام انت هتنجلط انا عارف و جلس يتلوي الي ان نام من التعب .
في الصباح استيقظت ماسه ولبست ذهبت الي الجد تطمئن عليه هتف.. ايه هتروحي شغلك.
ابتسمت…… ايوه يا جدي هروح..
هتف.. طب ماشي هنادي لبهاء هو بيروح بدري …رفع تليفونه يتصل ببهاء ويخبره انه ينتظرها بالاسفل.. لتعود وتحضر شنطتها وتجهز نفسها وبينما هيا تجهز نفسها وقع منها تليفونها ليتحرك اركان ويستفيق وجدها تلبس وتجهز نفسها …
هب ونظر اليها وهتف…… علي فين..
هتفت…….. اسفه اني صحيتك كمل نومك..واستدارت ليقوم يقف امامها ….تراجعت وبهتت من قربه .
هتف …..راحه فين كده ايه متسابه..
تنهدت ……. يادي الصباح هو انت مابتزهقش مابتهمدش خالص.
هتف بنبره تحذيريه….. راحه فين..
صرخت…… راحه الزفت الشغل.
مسك يدها ……مش قولتلك هاخدك معايا.
هتفت…….. مانت نايم اعمل ايه يعني.
شـ.ـدها يجلسها علي الكرسي بعنف.. اترزي اما ألبس..
هتفت…… مـ.ـا.تروح تنام الله ايه ده.. انا هروح مع بهاء.
نزل امامها يمسكها من وجهها باصابعه …هتف.. ماهتروحيش مع حد ولمي نفسك فاهمه.. دفعها لتنظر اليه بغضب وتشتمه في سرها ظلت جالسه حتي انتهي وهتف يلا.. وقامت ورائه نزل بها ليقترب ويمسك يدها
هتفت والدته……. حبيبي صباح الخير اول مره تصحي بدري.
هتفت ليلي.. واخد السنيوره ورايح فين عالصبح.
تنهد …..رايح الشغل يا عمتي ويا ريت تخليكي في حالك.
هتفت….. طب يابن صفاء اما اشوف اخرتها بس عموما لو فاكر انها خالت عليا موضوع الجوازه ده تبقي تعالي امسح الرياله انا عارفه ان فيه حاجه وهعرفها.
اقترب من ماسه يحتضنها ويقبلها من خدها …هتف….. حاجه ايه يا عمتي مـ.ـا.تهدي واحد اتجوز ومبسوط شـ.ـد ماسه وهتف …..مش كده يا ماستي لتبتسم له مرغمه..
هتفت صفاء…… ربنا يسعدك يا حبيبي ماسه رقيقه َجميله لتبتسم لها ماسه.
شـ.ـدد عليها اركان ونظر الي ماسه يلتهم تفاصيلها.. مش كده يا امي.. ماستي قمر تاخد العقل.
هتفت ليلي.. مـ.ـا.تبطل بقه ايه ده بلا حرقه دm لتقوم وتترك المكان.
هتفت صفاء….. معلش يا حبيبي وانت يا ماسه خلي بالك من جوزك مـ.ـا.تسبهوش البيت ده صعب.
قبل خدها….. قوليلها يا امي انا مـ.ـا.تسابش مش كده يا ماستي قبل خدها من جانب شفايها …. همست بطل بقه..
ضحك …..شوفي يا امي اهوه مكسوفه علي طول كده بتقهرني والله اعط بره.
هتفت الام.. بطل يا واد تعط ايه حد يبقي معاه قمر كده ويعط البت عسليه ربنا يسعدكو..
قبل اركان ماسه بحنان وهتف …..طب اسيبك يا امي.. وسلم عليها وشـ.ـد ماسه المشتعله من تجاوزه وشـ.ـدنا وخرج بها لتعود ليلي وتظل ليلي تغلي ….. طب يابن صفاء كلها يومين وهنعرف كل حاجه.
ركبت ماسه العربه لتنظر اليه بخجل هتفت…… من فضلك بطل تعمل كده قدام حد.
ابتسم واقترب منها لتلتصق في الباب هتف…… اعمل حاجات حاجات ايه..
هتفت…. يعني.. اللي عملته.. عيب انت فاهم.
ضحك واقترب من وجهها ونظر لشفتيها وهمس عشان بوستك.. اشتعلت واحمرت فضحك ….دا عشان الشو بس مش اكتر واقهر عمتي عشان تهمد وتعتقني.
تنهدت وهتفت….. ممكن اطلب منك طلب.
هتف …..اتفضلي.
لتقول.. ممكن ماحدش يعرف اننا متجوزين.
هتف …..نعم ياختي انت انخبلتي.
تنهدت……. لا معلش مابحبش اقعد في حته مش مرتاحه فيهاويعاملوني كويس .
هتف……. وانت بقه لما تبقي مراتي مش هتتعاملي كويس انت عقلك فيه حاجه.
تنهدت…… لا بس عشان ابقي براحتي انت تفرق معاك ايه.
تنهد….طب يا ست ماسه اما اشوف اخرتها..
هتفت….. طب ابقي نزلني قبل الشركه.
ظل ينظر اليها بغضب فهيا تتنصل من زواجه كانه ليس ذو قيمه .وصل بها ونزلت قبل الشركه …صعدت تستلم شغلها في قسم الحسابات ليقابلها العاملين بترحاب ..مر اليوم بسيطا جميلا لترتاح وسط الموظفين ليستدعيها محمود ..دخلت عليه ليقوم ويهتف.. شوفي بقه لو فاكره ان جلال بيه جابك َحطك مسمار في الشركه يبقي تنسي وتمثيليه الجواز دي انا مش بالعها.
خافت من منظره لتهتف…. تمثيليه ايه حضرتك دا جوزي فيه ايه.
هتف…. ليه يا روح امك فاكره اني عبـ.ـيـ.ـط حته بت بتشتغل في مستشفي تتجوز اركان السيوفي ليه.
هتفت غاضبه…. انا مش حته بت انا اهلي احسن ناس وكان عندنا شركات بس الزمن وعيب كده.
اقترب ومسكها…. انت تقوليلي ايه القصه لاحسن هيطولك سمي وانا مش قليل لتحاول ان تبتعد ضغط عليها وصرخ….. مـ.ـا.تنطقي يا بت بدل ماطلع روحك .
اجهشت بالبكاء دخل عليهم بهاء اندفع يبعدها ….ايه يا بابا ده فيه ايه.
هتف.. فيه الهانم عايز اعرف ايه اللي مخبينه بت انت انطقي.
هتف بهاء ….بابا بطل بقه انت ايه مابتسكتش انا تعبت دي مش عيشه بجد.
صرخ محمود ….انت عيل برياله رمولك حاجه تلعب بيها سكتتك واركان لهف الشركه ياهبل
هتف.. ارحمني بقه انا تعبت واخرتها هنفصل والله بالشركات عشان و.جـ.ـع الدmاغ ده انا تعبت بس ساعتها هتخسر كتير يا بابا اهدي بقه …شـ.ـد ماسه وخرج بها .
هتف محمود… انا هعرف عنك كل حاحه يا ست هانم واعرف مخبين ايه.
دخل بهاء الي مكتبه واجلسها هتف…. اسف يا ماسه ابويا قدري الاسود مابيسكتش ومعيشني في حـ.ـز.ن مـ.ـا.تبصليش وتستغربي.. العيله دي غريبه بياكلو بعض جدي واركان في جانب وبقيت العيله في جانب صراع ومناهده وكره وانا ماليش في قصه الصراع دي مابحبش اخش في مشاكل وفوق كده بحب اركان. اركان يستاهل مكانه هو اللي بيكبر وقلبه عالشركه وابويا حاطه في دmاغه وعايز يهد وراه اركان ياخد وهو لا.. ماطبيعي اركان ابن ابنه جدي يديله وماحرمش الباقي برضه وانا اداني وعارف اني مش بتاع صراع وتعبت من ابويا وعمتي ليلي مابتهمدش واللي جاي صعب انا عارف ان فيه حاجه ورا جوازكو انا اه ابان طيب بس بفهم انت مش شكلنا واكيد فيه حاجه بس انت حره بس نفسي ت عـ.ـر.في اني مش مؤذي واتمني نبقي اصحاب وتلجأيلي في اي وقت..
مسحت دmـ.ـو.عها وابتسمت له فهيا تشعر انها وحيده لتحس بقرب من بهاء فهو يبدو عليه انسان جيد اقترب ومسك يدها.. ماسه انت تقدري تعتبريني زي اخوكي بجد مش هتاخر.
نظرت اليه وابتسمت….. انت طيب وحنين قوي يا بهاء.
سمعت صوتا غاضبا.. لا والله وايه كمان نجيب شجرتين وعصير لمون لزوم القاعده.
بهت ونظر اليه بهاء ليهتف …..فيه ايه يا اركان.
اقترب من ماسه وشـ.ـدها مالكش فيه وشـ.ـدها من يدها يخرج بها هتفت….. ساخطه ايدي والناس.
هتف ….اكتمي بدل ماطبق وشك فاهمه …..دخل بها مكتبه دفعها ليهتف.. عايز اعرف انت ايه هاه بترسمي علي ايه …صرخ.. قاعده للبيه يحسس علي ايدك. وانت ست متجوزه
بهتت…. يحسس.. اظن عيب قوي كده.
هتف…. لا والله واللي شفته دا ايه. ايه اللي موديكي عنده.
هتفت…. انا مارحتش هو جه كان جوز عمتك خدني وبهدلني وهو كتر خيره نجدني عايز ايه انت بس صحيح كل اللي يهمك عيلتك وماقربش من عيلتك مانا مش منها ولا هكون منها اتبهدل اتهان ما ألزمكش كانت تنتحب.. ليلين امامها ويروح غضبه.. تنهد…. وراحه لمحمود ليه.
هتفت….. هو اللي استدعاني اقول لا انا بشتغل هنا. انا لا عايزه اروح لده ولا لده وكتر خيره بهاء وقفله ودافع عني.
هتف غاضبا …..لا والله ومالك مبسوطه كده.
نظرت اليه بقهر….. انت عايز ايه دلوقتي يخصك في ايه اتبهدل والا اتهان ماظنش تفرق معاك سيبني في حالي الله يخليك اتهان اولع عادي ماهو العينه باينه حاضر المه الحايه لو حتي ضـ.ـر.بني ماهنطقش واقول لبهاء ابعد عشان جوزي مضايق اني بتهان وبهاء بيدافع عني .
اقترب مشتعلا وشـ.ـدها …..ليه مش مراتي مايخصنيش.
نظرت اليه.. مراتك.. لتبتسم بسخريه ….انت عايز تفهمني انك ممكن تعمل زي بهاء.. والنبي اسكت وكفايه كده انا راحه اشوف شغلي واستدارت .
اشتعل عن اخره وهجم عليها يشـ.ـدها يخرج بها ذهب بها الي محمود وهيا مندهشه وقف امام محمود هتف…. محمود ايه لحقت اشتكتلك الهانم.
اقترب اركان.. شوف بقه انا ممكن اصبر عليك وعلي اي حاجه الا انك تقرب من حاجه تخصني اسمع يا محمود بيه مراتي هاه مراااتي ماسه خط احمر تقرب منها تاني هتلاقيني في وشك واعرف اني مش سهل واعرف انك قاعد هنا من غير صفه بمزاجي بس هتفكر تقرب منها هقولك مالكش مكان هنا.
صرخ محمود… هتطردتي عشان دي.
هتف اركان….. لا هطردك عشان مراتي مش دي.مراتي هنا قبلي قبل اي مخلوق ماسه اركان السويفي .ماسه هانم مابتتشـ.ـدش ومابيتزعقلهاش اقترب منه وخبط علي صدره عينك تيجي عليها تاني هزعلك قوي والزعله هتبقي بخوجه من هنا ولاخر مره ابعد عن طريقي وطريق مراتي فاهم..
ليستدير وياخذ ماسه التي كانت مندهشه من غضبه دخلا المكتب كانت لاول مره تري اهتماما منه وكيف تصدي لمحمود من اجلها رجف قلبها كانت وحيده لتشعر اول مره انه لن يتركها لهم تنهدت واقتربت منه و هيا تفرك هتفت…… متشكره يا اركان انا انا….
ابتسم فهي اول مره تنطق اسمه هتف.. اخيرا اول مره تقوليها.
قطبت ونظرت اليه اقترب منها ونزل بالقرب من وجهها لمس شفتيها لترتعش قال… اول مره اركان تطلع من هنا.
ازاحت وجهها بخجل ابتسم وهتف….. انا جوزك ماحدش يقدر يقرب منك حتي لو بينا ايه انت تخصيني طول مانت علي اسمي.
رفعت عيونها هتفت….. يعني مش هتسيبني ليهم.. دا صعب قوي..
اقترب وشـ.ـدها ….. لا مش هسيبك يا ست ماسه.. ظلا ينظران لبعض والكلام تاه بينهم كانت حاله غريبه من الهدوء وقرب ياخذ الانفاث سكون لحظي كشف عن رجفات قلوبهم التي لا يدرون بها .احس اركان بشئ يدفعه اليه يقترب من وجهها وما ان لمس شفتيها حتي انتفضت عنـ.ـد.ما فتح الباب اغمض عينه بغضب التفت يجد لميش تدخل وتتهادي .
هتفت….. ايه يا بيبي مـ.ـا.تسالش عني من امبـ.ـارح مش قولت هتتصل بيا.. اقتربت تقبل جانب شفتيه تسمر هو وشعر بغضب امام ماسه لتخجل ماسه وتهتف.. طب عن اذنكو استدارت وخرجت مسرعه ..تنهد اركان.. هتفت… كده تتجوز عليا انت دي اخرتها.
هتف ببرود…. انا مـ.ـا.تجوزتش عليكي انت مش موجوده اساسا.
هتف اركان….. ايه كلامك ده امال السنتين اللي فاتت دي ليه.
هتف.. بمزاجك انا ما وعدتكيش بحاجه.
تنهدت وتكتم غضبها وتحاوطه ….اهون عليك انت وحش خالص.
هتف.. لميس اظن انت عارفه ايه اللي بينا.
هتفت…. دا كله عشان غلطه وراحت.
ضحك… راحت لا ماراحتش ولا هتروح فاهدي علي روحك َحياتي الخاصه مالكيش فيها
احتضنته…. انا راضيه ابقي في حياتك علي اي وضع ان شالله نتجوز  عـ.ـر.في.
ضحك.. لا معلش ماليش فيه..
ظلت واقفه ….. طب يا اركان انا هصبر وعارفه ان اخرك معايا لتقبله وتذهب لماسه هتفت بغل ….اسمعي يا شاطره اركان ده بتاعي تفكري تقربي منه همحيكي من علي وش الدنيا وعموما خافي علي روحك محمود وليلي مش هيسيبوكي ..ضحكت وتركتها لتجلس ماسه خائفه …مر الوقت تنتظر اركان فلم ياتي انصرف الموظفين وتبقي وحيده لتذهب لبهاء وجدته كان علي وشك الرحيل فاخذها وذهب بها ولكنه صمم ان ياكلا الاول لتعود البيت متعبه .
دخلت تطمئن علي الجد ثم عادت للحجره وقفلت الباب بالمفتاح تاخذ حَمامها وظلت في الحمام فتره طويله تشعر بالاسترخاء في المياه لبست بشكيرها ولفته حولها وخرجت تذهب الي الفراش وتركن عليه وتغمض عينها ولم تلاحظ ذلك الذي يجلس يراقبها كانت تتاوه وتحرك رقبتها من الالم والتعب …انتفضت حينما احست بيد علي رقبتها فتحت عيونها بذعر سمعته يقول بنبره غاضبه اهدي واغمضي لتحاول ان تقوم اراحها بالقوه وبدا في تدليك رقبتها لتغمض عينها وتستكين باسترخاء وتنساب من لمساته كان خبيرا فيما يفعل يضغط علي عضلاتها المتشنجه بحرفيه لتنساب وينساب جسدها كان يتاملها وعيونه تلتهم جسدها الذي ينير من تحت البشكير. لمساته لجلدها تشعله حاول ان يكف عن لمسها ولكنه لم يستطع فمنظرها مهلك امامه انتهي ومد اصبعه بجانب اذنيها يتلمسها وهيا مغمضه في عالم اخر من الاسترخاء حرك اصبعه نزولا وعيونه منصبه علي وجهها ليتلمس رقبتها نزولا الي مقدmه صدرها لتنتفض مره واحده تراجع.. لتنكمش وتهتف…. ايه فيه ايه..
غضب من نفسه وتاثيرها عليه هتف غاضبا.. هيكون ايه كتي هتنامي بمنظرك ده علي سريري.
بهتت وقامت مسرعه….. انت دخلت ازاي اصلا.
هتف.. قوضتي دي صح..
هزت راسها باستنكار ذهبت تحضر شيئا ….تشربه.. كانت تشعر بالبرد اخذت كوبا من النسكافيه وبدات في صناعته اقترب منها يحاوطها همس بالقرب من اذنها.. مش تعزمي والا كله لوحدك كده.
تنهدت…… عايزني اعملك..
اقترب من اذنيها… اه عايزك..
ابتلعت ريقها من همساته.. طب وسع طيب هعملك.
ضحك واحتضنها.. لا ماليش مزاج لازم اراقبك مش ممكن تحطيلي سم والا حاجه.صفحه حكايات ميفو .
لتدير وجهها.. سم.. ربنا يشفيك.
ضحك.. اهو بقه احنا عيله بنخاف..
لتتنهد.. عشان مابتحبوش بعض مافيش بينكو حب الحب لما يروح الدنيا بتضيق.
تلمس شعرها…. وانت بقي ادري بالحب مش كده.. تنهدت وصمتت مرغمه لتنتهي من المشروب وتظل واقفه.. هتف… ايه..
لتقول…. خلصت خده بقه..
ضحك…. طب مـ.ـا.تلفي وتدهولي..
ارتبكت فهو ملاصق بها لتستدير وترفع له الكوب .اخذه وضعه جانبا لترفع عيونها باستغراب.. مد يده للكوب خاصتها ورفعه بيديها ويده تحاوط يدها ويشرب منه وعيونه عليها لتشتعل.. هتف.. لا ده احلي.. هاخده.. ليديره ويلمس مكان اثر شفتيها …هتف.. لا كده احلي واحلي. لتشتعل وتحاول ان تبعد.. هتف.. ايه هاتسيبهولي كده عادي.
تنهدت….. اعملك ايه يعني.
ضحك.. انت ماعندكيش روح المثابره خالص كده.. بتسيبي علي طول.. امال كتي قافشه في ابن عمك ليه طلعتي روحه..
شعرت بالغضب…. والله المفروض كت بحبه وكده.. اما تحب هتعرف يعني ايه اقفش في حد.
ضحك ….مين دي اللي اقفش فيها مفيش حد يستاهل ..اقترب يشـ.ـدها ….ممكن اعرف ماستنتنيش ليه وجاي مع البيه هو خلاص شبكتي معاه.
غضبت من تحنيه عليه لتهتف.. مـ.ـا.تبطل بقه انت مابتزهقش ايه ده كت لوحدي اروح فين والبيه ماعبرنيش ابات هناك.
هتف…. كنت في اجتماع.
صرخت…. وانا ماعرفش الله وبطل بقه لتدفعه وتستدير شـ.ـدها اليه لتنفعل…. لا بقه انت فاكرني ضعيفه وكل شويه تيجي تطلع خلقك عليا اوعي بقه والله اطين عيشتك.
هتف بتسليه….. هتعملي ايه يا شاطره لتتململ شـ.ـدد عليها فصرخت…. مـ.ـا.تبطل سداغه بقه.. اعتصرها بين يديه خبطته علي قدmه وتدفعه …ترنح واختل توازنه ليسقط علي الفراش ولكنه شـ.ـدها معه لتسقط عليه لتتفاجا حينما……
ما ان خبطته ماسه بشـ.ـده حتي ارتد للخلف واختل توازنه شـ.ـدها معه وقع بها علي الفراش صرخت ليستدير مسرعا و يقلبها وها تتململ بعنف لتشتعل وتحاول ان تبعده بلا جدوي…تجلد و ابتعد ونظر اليها بتسليه اكثر.
هتفت…. انت قليل الادب.. انت عايز ايه يا جدع انت ايه محراب شر طول النهار خناق بقله ادبك دي ابعد بقه ايه القرف ده.
تصاعد غضبه ضغط عليها لوهتف غاضبا.. عارفه لو سمعت كلمه جدع دي منك هعمل فيكي ايه والله لاطين عيشتك..
هتفت غاضبه…. اوعي الله انت امال عايز ايه انت..
هتف…. اسمي زفت اركان ايه صعبه..
هتفت…. طب يا زفت يا اركان اوعي بقه..
اشتعل.. طب زفت بزفت نطينها بقه لينهال عليها كان غاضبا من تجاهلها لها المستكر وخروجها مع بهاء وتاخرهم ليصب عليها غضبه.. مر وقتا وهو مع نفسه ليتحول الغضب الي رغبه شـ.ـديده ليهيم بها ويتوه فيها كان كلما لمس شفتيها يحدث بداخله امرا لا يعلمه ولا يفهمه ولكنه بيزيد ما هو فيه ليحس بجسدها يتراخي تحته فقد تشنجت ثم استكانت من عنفوانه وقلت مقاومتها ليتجلد ويبتعد.. و يهتف.. مـ.ـا.تخلنيش اقلبها جد وا عـ.ـر.في انك مراتي قدام الناس..
كانت مغمضه ووجهها احمر وشفتيها متورمتين وهو يمنع نفسه ان ينقض عليها..
هتفت بقهر .. انت مش طبيعي انت مريـ.ـض.
هتف بانفعال…. برضه انت مالك طايحه كده انت جبله ثم تعالي هنا مابتحسيش شايفه واحده دخلت وباستني هتقعد علي رجلي ايه مافيش تلاجه.
صرخت.. مـ.ـا.تقعد ولا تاكلك انا مالي.
صرخ…. مش جوزك انا..
هتفت بغضب.. لا مش زفتي واوعي بقي
هتف…. بصي بقه عشان تتلمي انا جوزك واتفقنا اني هديكي اسمي بعد فضيحه سيادتك وسمعتك الطين بس تمثلي قدام امي والناس اللي بره انك مراتي مش داخله شايفه واحده قاعده علي رجلي ولا كان فيه حاجه.
احست بانفاسها من ثقله لتنهج بشـ.ـده .. اعمل ايه يعني خلاص خلاص ابعد بقه.
خف عنها ليهتف.. انا علي اخري وصابر وساكت وتقليلك مني ماهسكتش عليه ليقوم ويشـ.ـدها …دفعته اكمل ….واخر مره تسيبي الشركه من غيري..
نظرت غاضبه لتهتف …..وسيادتك انا مش قاعده جاريه استناك وتمشي وتسيبني.. بهاء كتر خيره هو اللي جابني وسيادتك ولا علي بالك.
صرخ….. انا كت في اجتماع.
نظرت ساخره.. اه واضح اجتماعاتك كتير لتستدير ..شـ.ـدها….. قصدك ايه.
هتفت…. مفيش اوعي بقه انا تعبت عايزه ارتاح.
هتف…..لا تقولي الاول قصدك ايه ..قصدك لميس صح .
هتفت ..ماقصديش انا ماليش دعوه .
اقترب ومسكها ..لا ليكي ولازم ت عـ.ـر.في قصتها عشان لميس ليها وضع خاص ومايبقاش شكلي وحش .
هتفت ..شكلك وحش حلو ماليش دعوه انت مرافقها انا مالي بيك .
صرخ ..هو ايه اللي مرافقها انا مش مرافق حد وفيه ست تقول لجوزها انت مرافقها .
نظرت اليه تتامله .،صرخ .،ايه هتصوريني .
هتفت …انت عايز ايه انا تعبت بقا هو اشتريتني استدارت لا هنتكلم واقفي واتعدلي ،
احست ان الكيل طفح ..دفعته مهتاجه ،،لا بقه انا خلاص هو ايه ده هو انا عبده عندك والله اروح لجدو ونفضها بلاش قله ادب انا تعبت انا ماقعدش وقله ادب وعيله هم وانت جاي تكمل اوعي انا هقول لجدو يطـ.ـلقني ويمشيني من هنا واستدارت فاندفع ببعض الخـ.ـو.ف وشـ.ـدها انت راحه فين في يومك الطين .
صرخت ..ايه تعبت اوعي هنفضها .
صرخ ..اه والشركه ايه هتلهفيها .
هتفت بقهر ..خد كل حاجه من بكره هروح للمحامي واكلم بهاء يدخل يخلص مابينا واندفعت وفتحت الباب كان بهاء يمر وهو ورائها
هتف بهاء ..ماسه في حاجه .
هتفت .،اه فيه كنت عايزاك بكره .،صرخ اركان وشـ.ـدها ونظر لبهاء معلش مراتي بس زعلانه وهصالحها ..نظرت اليه بغضب فاندفع وشـ.ـدها لاحضانه وهيا تتململ بعنف نظر لبهاء ..طب هقفل الباب بس هزود جرعه الحنيه وارقعها بوسه تسورق ماستي بس زعلانه مني وقفل الباب دفعته وصرخت .،انت قليل الادب ايه ده عيب قوي هيقول عليا ايه .
هتف ببعض الغضب .،هيقول ايه جوزك .
صرخت ..ماهقوله يفضها ونخلص انت ايه يا اخي انا ماعتش هقعد في بيت الغربان ده اندفع وشـ.ـدها اليه ظلت تتململ بعنف ،،تنهد وهتف خلاص اهدي بوتجاز ..يلا . هننزل ناكل الاول..
هتفت……. انا كلت مع بهاء …
هتف غاضبا….بقلك هننزل نطفح تحت انت مراتي قدام الكل فاهمه وتلتزمي بالاتفاق انا مش عايز مشاكل. ظلت واقفه تنظر اليه بغضب استدارت وغيرت ملابسها ..عادت اليه غاضبه …تنهد فهيا يبدو عليها التعب …اقترب وشـ.ـدد عليها نزلت دmـ.ـو.عها شـ.ـدها اكثر وهمس ووضع راسه في شعرها ممكن تهدي ،،
همست ..ابعد انا تعبانه بقه تعبت تعبت انتو اشرار ليه كده .
ابتسم ونظر اليها …انتو يعني انا منهم .نظرت اليه غاضبه .،ضحك وقبل خدها طب يا ستي خلاص حقك عليا
.تنهدت وهمت ان تبتعد الا انه مسك وجهها وقبل خدها وهمس هتفضلي زعلانه و كده .
همست ،،انا تعبت والله ليه كده هنكمل كده ازاي بس. اقترب ونظر الي عيونها وهمس عيونك لونها حلو قوي ياخدو العقل ..قطبت جبينها اقترب وقبل جانب شفتيها وتنهد وشـ.ـدها ونزل بها للاسفل .وجد امه جالسه والجد معها وعمته وزوج عمته سالم وبهاء يدخل عليهم لتهتف صفاء….. تعالي يا حبيبتي نورتي بيتك.. بكره البيت يكبر ونشوف خلفكو. شـ.ـدها اركان.. اكيد يا امي ماستي وعداني باورطه عيال مش كده يا ماستي.
خجلت ماسه لتدخل ليلي.. ماشاء الله الغزاله رايقه.
تنهد….. ومـ.ـا.تروقش ليه يا عمتي.
هتفت…… مفيش يابن السويفي اصل الفقره مطوله وانا صاحبه عيا..
هتف….. ماهو لو تريحي نفسك هتخفي..
دخلت ساندي….لتهتف ليلي….. جهزتي حفلتك حبيبتي.
هتفت…. ايوه يا مامي وروكي وعدني انه الحفله تبقي كلها ليا..
تنهدت ماسه وذهبت بجوار الجد وانكمشت .
غضب اركان لتقترب ساندي.. هتجبلي ايه يا روكي مش عايزه حاجه قليله انا ساندي.
هتفت ليلي.. هيجيب يا حبيبتي ماهو وارث اد كده.
هتف الجد …..مش هنتنيل ناكل بقه بدل السم اللي عمال يتنطر علينا.. ليقوما ويدخلا للسفره .
اتجه اركان الي ماسه لتشـ.ـده ساندي….. تعالي بس عايزاك.. وشـ.ـدته بعيدا ووقفت ملتصقه به. نظرت ماسه اليهم ولاول مره تشعر بالغضب من داخلها ولكنها تجلدت احست انها بمفردها في ذلك البيت وو.جـ.ـعها ذلك تمنت لو يهتم بها احد فوحدتها قد و.جـ.ـعتها .
اقترب بهاء تعالي مـ.ـا.تشغليش بالك هيا ساندي كده قراضه مابتسيبوش ومابتتكسفش لتذهب مع بهاء ..هنا اشتعل اركان انها تجاهلته وتركته يقف مع ساندي ترك ساندي واندفع اليها وشـ.ـدها الي احضانه لتبهت همس… يلا من سكات واياك تبعدي عني ..
دخلا واجلسها وجلس بجوارها …ظل بهاء يثرثر مع جده كان شابا لطيفا حلو المعشر وماسه مبتسمه لحديثهم هتفت ليلي.. وانت بقه يا ماسه اهلك فين يا حبيبتي مش هتجيبيهم نتعرف عليهم.
اطرقت ماسه بحـ.ـز.ن هتف اركان.. متـ.ـو.فين يا عمتي.
هتفت……. والله يرحمهم ايه مقطوعه يعني والا ايه امال اتجوزتها من مين يا اركان معقول اركان السويفي يتجوز كده من غير عزوه واهل مش واسعه شويه دي.
هتف…… انت مالك يا عمتي بجد انت مش راضيه تريحي ليه.
هتفت….. عشان مش مصدقه التمثيليه دي كلها مـ.ـا.تقولو انتو مخبين ايه.
هتف…. بجد يا عمتي طب اعملك ايه عشان تصدقي نعمل دخلتنا قدامكو ليقوم ويشـ.ـد ماسه لاحضانه ويلتصق بها ويهتف …..ماستي بالدنيا يا عمتي مش محتاجه اهل انا اهلها ليدير ماسه وينظر اليها بحنان ويقترب من وجهها ويهتف بحنان…. مش كده يا ماستي انا اهلك.. ظلت ترتجف من قربه وخجلها ضغط علي وسطها لتهز راسنا بخجل ابتسم واقترب من طرف شفتيها يقبلها قبله حانيه ليهتف …..وانت كل اهلي يا ماستي..
اشتعلت ساندي وهتفت…… ايه المسخره دي هو فيه ايه.
ضحك اركان….. فيه ايه انتو مراتي وببوسها بلاش.. شـ.ـدها وهتف.. طب تعالي يا ماستي نكمل فوق الا باصلنا في الليله وانا رايق عايز اروق مزاجي اكتر بحبيبي ليتركهم ويصعد مشتعلين .
هبت ليلي ….طب يا اركان يانا يانت لتنصرف هيا وساندي وجلس الجد هتفت صفاء….. ليلي مش هتسكت يا عمي خايفه عالبت دي طيبه قوي .
تنهد.. مـ.ـا.تخافيش ابنك مش هيخلي مخلوق يقرب منها.
ضحك بهاء.. انا شايف كده برده الوحش نخ ولان وهنشوف ايام عنب فقد حكي له الجد كل شئ ليكون بجوار ماسه ايضا .
ضحك الجد وجلست صفاء تشعر بالرهبه مما ممكن ان تفعله ليلي.
صعد اركان وماسه لتدخل هيا وتغير ملابسها وهو ايضا احست بالاختناق لتخرج الي الشرفه ظلت واقفه تفكر فيما هو ات.. احست بيدين حوليها لتنتفض همس…. بطلي عمتي واقفه في التراث بتاعها استدارت وجدت عمته تقف لتستكين ويديرها اليه ويحاوطها .. طرقت بوجهها ..هتف ….لا بصيلي امال عرسان ايه ….الا انها خجلت من ذلك كان يستعجب من خجلها كيف تكون سمعتها في الارض وبها كل ذلك الخجل مد يده ورفع وجهها لتنظرا اليه احمرت خجلا اقترب من وجهها لتتشنج لمس رقبتها وهمس ….اهدي عمتي.. تنهدت واستكانت رفع عينه وجد عمته قد دخلت ابتسم بخبث ليعود وينظر اليها همس… انت ناعمه قوي.. اقترب يقبل خدها …
همست وهيا ترتجف ،،بطل بقه .
كان يجوب بوجهه علي وجهها ويحس بـ.ـارتعاشها فهمس ،،ابطل ازاي وانت كده رفع وجهها ونظر في عيونها ظل سهما فيها وانحني ووضع راسه في شعرها احس انه ان لم يبتعد سيتجاوز ويهجم عليها ابتعد وقبل شفتيها وهيا تنهج وتكـ.ـلـ.ـبش في يده ابتسم همست بـ.ـارتعاش ….. تعال ندخل بقه مش هنقفلها نقل ادبنا.
ضحك عليها وهتف.. لا اصل عمتي مش هتهمد انا عارف .
همس… ممكن بقه تحطي ايدك عليا..
همست…. نعم ياخويا.. ضحك …مافيش فايده جعفر بيقلب..
خبطته…… مـ.ـا.تحترم نفسك بقه..
هتف…. طب اهوه ليشـ.ـدها يلصقها به
ويهتف…. مـ.ـا.تبوظيش اللي رسمناه انا عادي اهوه دا تمثيل والا الجميل طلع بيحس وحاسس بحاجه .
ارتبكت.. حاسس حاسس بايه.. انت اتخبلت.
ضحك ……امال مالك مش علي بعضك فتح تليفونه وصدحت الموسيقي ليضعه علي المنضده ويشـ.ـدها …مسك يدها يلفها حوله لتهتف ….هيا هتفضل واقفالنا كده ايه الست دي .
ضحك ….لا عمتي حربايه كبيره لازم نديها جرعه من المشاعر لمس شفتيها وهمس… بصي هيا مش هتدخل الا لما ارزعك بوسه تنقهر وتدخل.
هتفت بغضب ….اتلم بقه والله امـ.ـو.تك .
هتف ….مش قبل ماغـ.ـيظ عمتي ليشـ.ـدها ويقترب منها لتخجل وضع راسه في عنقها يداعبها بشفتيه وهيا مشتعله عن اخرها وظل يدور بها ويلمس ضهرها بحنان لتنساب مشاعرها بين يديه ويحس هو بذلك.. قربها اكتر والتصق بها.. وهمس.. ماسه انت ماسه فعلا رفع وجهها اقترب من شفتيها همست بتخبط.. بطل ماينفعش كده بقه..
نظر اليها نظرات اهلكتها همس ….لا.. ماعتش ينفع نزل عليها وشفتاه تذوب في شفتيها كانت قبله حانيه بشكل رجف لها قلبه وقلبه لتشـ.ـدد علي يديه من انفعالها كان يزيد من حنانه وهيا مستسلمه وهو لا ينتهي ولا يريد ليبتعد اخيرا بعد ان اهلكها.. لتركن علي صدره احتضنها وهيا تنهج ودقات قلبه يسمعها تصرخ تحت اذنيها ..
حاولت ان تخرج مما هيا فيه غضبت من استكانتها واحساسها بشفتيه وكيف تاهت معه ..
همست…. اوعي بقه عيب كده ايه عمتك دي َ…التفتت فلم تجد عمته لتستدير وتنظر اليه غاضبه انفجر ضاحكا هتفت صارخه….. نهارك اسود انت كت بتمثل.
هز راسه ضاحكا واستدار مسرعا ودخل فهيا مشتعله .دخلت ورائه وقفزت عليه تمسك رقبته …..يا سـ.ـا.فل يا بتاع الستات يا قليل الادب مابتعتقش ايه قله ادبك دي.
كان يضحك وهيا فوق ظهره وهيا تخـ.ـنـ.ـقه مسك يدها واستدار مسرعا يحملها لتسقط راسها علي ظهره …صرخت…. كان يحملها علي كتفه وراسها للاسفل ويمسك قدmيها وهيا تصرخ ….نزلني يا بـ.ـارد يا جبله.
حاول ان يسقطها علي راسها صرخت…. والله امـ.ـو.تك اوعي بقه دmاغي و.جـ.ـعتني من القلبه السوده كانت تضـ.ـر.به علي ظهره .
هتف…. تلمي لسانك..
هتفت…. مانت اللي قليل الادب وفلاتي ..بس بقه يلا نزلني ايه انت مش طبيعي .
هتف.. قولي عشان خاطري يا روكي .
صرخت ساخطه.. مـ.ـا.تيلا يازفت بقه.
خبطها علي مؤخرتها لتصرخ..هتف…. ها يلا من سكات..
هتفت بتجلد.. عشان خاطري يا روكي..
هتف ..لا مش عجباني …قولي عشان خاطري يا بيبي .
احست بالاشتعال وبدات تخبطه بعنف ..نزلني انت عيل تابوت والله امـ.ـو.تك .
ضحك ودار بها لتصرخ وظل يدور ويدور بقوه وهيا تصرخ من الدوران توقف فجاه وانزلها لتحس بدوار شـ.ـديد وتكـ.ـلـ.ـبش فيه ضحك وشـ.ـدها من وسطها يرفعها يحتضنها كان سعيدا بحاله معها كان مزاجه من قربها قد تغير ويريد مشاكستها وكلما اراد ابعدها تكـ.ـلـ.ـبش فيه هتف.. دانت واقعه فيا بقه …خبطته وهيا تحتضنه ..ضحك…. طب ايه هنفضل مكـ.ـلـ.ـبشين كده انا مبسوط عموما ان ماسه جعفر افندي محـ.ـضـ.ـنه فيا ومكـ.ـلـ.ـبشه.. مـ.ـا.تجيبي بوسه كده نجرب الشفايف دي تاني في الروقان عشان عمتي تنقهر..
لتتحامل علي نفسها َو تبتعد مترنحه وتجلس علي الكرسي وتنظر اليه بغضب..
هتف…. مفيش فايده بومه دكر ثلاثي الابعاد يا بـ.ـنتي اركان ماحدش يطوله.
نظرت اليه تقلده وتعوج فمها…. اركان ماحدش يطوله.. نينينيني .
رفعت قدmها تنام علي الكنبه من سكات ظل يراقبها تنهد وهتف.. خلي بالك من عمتي مـ.ـا.تقربيش منها ويا ريت سرنا ماينكشفش مش عايز و.جـ.ـع دmاغ.. ويا ريت تغيري شويه.
نظرت اليه بقرف.. اغير.
هتف.. تمثلي ينفع نمثل شويه.. اقترب.. ماسه.. لو حد عرف انك هترجعيلي الربع بعد الجواز هتبقي حرب اكتر ماهيا.. بهاء معاه الربع هيحربو ياخدو الربع ده عشان يبقي مناصفه جدي حطنا في موقف مانتحسدش عليه.
هتفت…. انا مش عارفه هو ما ادالكش الربع ده ليه وخلصنا مانت كده كده هتاخدو
هتف.. عشان تقلب حريقه من دلوقتي.. لازم يهدو وان بهاء عارفه هيقف جنبي ويبقي وجودك معايا سبب يبعدو عن جدي واكيد لما يعرفو اننا هنطلق هيفهمو ان الحاجه ماينفعش تروح ليكي واني مش هسكت وهيقفو جنبي اني ارجع حاجتي.. انما لو خدتها الوقتي الحريقه هتقيد وتشعلل.
تنهدت…… والله ماعارفه كان مستخبيلي فين.
هتف.. لا مانت مستفيده والا ايه.
نظرت اليه بسخريه.. اه طبعا. قمه الاستفاده.. لتنام وتعطيه ضهرها تنهد وظل واقفا يراقبها وجدها نامت علي الفور …هز راسه من تلك الشخصيه العجيبه ليشـ.ـد عليها الغطاء ويعود الي الفراش يفكر في ايامه القادmه معها.
في الصباح كان هناك هرج َومرج استعدادا لحفله ساندي وكان هناك كثير من الناس لتجهيز الحفل استيقظ اركان فلم يجد ماسه علم انها ذهبت للعمل مع بهاء شعر بالغضب وقرر ان يتجاهلها فمن هيا لتتجاهله .قام وذهب لعمله مر اليوم بسلام وياتي معاد الحفل وتزين الكل وساندي تتمختر كالطاوس وتلتصق بـ.ـاركان الذي يشعر بغضب فهو لم يراها منذ الصباح ولم يصعد لحجرته وظن انها ستنزل الا انها لم تظهر وساندي متعلقه به شعر بالاختناق.. قرر ان يصعد ليراها.
كانت ماسه تقف في حجرتها دخل عليها الجد…. ايه يا حبيبتي مش هتنزلي.
هتفت…. لا يا جدو انزل ليه ولمين.. لا انا مرتاحه كده.
هتفت…. علي قولك حفله تخـ.ـنـ.ـق …هتف…. بس مايمنعش نفرفش احنا بقه خشي البسي فستان يلوح كده وجدك هيرقصك احلي رقص.
ضحكت.. رقص ايه يا جدي بطل انت تعبان.
هتف …..يا بت الدهن في العتاقي.. شـ.ـدها ….تعالي كده نختارلك حاجه حلوه ليفتح دولابها ليجد فستانا من اللون الزهري طويل وبفتحه جانبيه هتف.. ايه الجمال ده.. يلا البسي.
تنهدت….. يا جدو انا تعبانه وعايزه انام ومدروخه مانمتش امبـ.ـارح كويس.
هتف ….يلا بقه مـ.ـا.تبقيش بومه.. تنهدت ودخلت تلبس لتخرج ….هتف… يا لهوي لا كده اعاكسك .
وقفت تضحك …..والله انت عسليه..
قال ….اسكتي لو كت صغير ماهعتقكيش.
ضحكت…. مش اوي كده يعني.
اقترب يدغدغها.. ازاي دانت تلوحي الحجر وبدا يرقص امامها بالعصا ضحكت وبدات هيا في الرقص كان صوت الموسيقي صاخبا دخلا في حاله من المرح لتبدا هيا في الدوران حوله والرقص بطريقه بهلوانيه كانت كالطفله الصغيره التي تقفز هنا وهناك وحركاتها تاخذ القلب من برائتها كانت تفتعل حركات ضاحكه وتهز راسها وشعرها يتحرك بقوه هنا وهناك وتقفز هنا وهناك والجد يضحك عليها ولم يلاحظا ذلك الذي دخل وتسمر يقف مبتسما فهيا كالطفله التي ترقص وتدور وحركاتها الطفوليه تاخذ العقل ليلاحظ الجد وجوده ذهب اليه بهدوء وقف بجواره.. البت جـ.ـا.مده يا واد يا اركان هتنفع الواد بهاء عسليه َمرحه زيه..
اشتعل اركان ليندفع ويمسكها لتبهت وتشعر بالذعر.. ايه فيه ايه.
هتف.. مانزلتيش ليه هاه مش هانم من الهوانم.
اغمضت عينها فهيا ارتعبت.. هتفت.. لا انزل ايه انا ماليش حد تحت.
هتف بقوه.. وانا ايه هوا ماليش لازمه.
هتفت ببراءه…. وانا مالي بيك.
صرخ…. مش زفتتي مراتي..
هتف الجد ….انت متنرفز ليه ياابني براحه عادي.
هتف….. يا جدي انت قولت لازم نبان اننا متجوزين ازاي والهانم قافله علي روحها ..هتف… يلا من سكات .
تنهدت…. طب حاضر هجهز نفسي …ذهبت تتزين وهو يقف يغلي هتف.. مش لازم يعني تتزوقي بتتزوقي لمين انت.
نظرت اليه بغرابه..
همس الجد ….مـ.ـا.تسيبها يا واد جايز الواد بهاء يتحرك اصله اهبل وطيب.
صرخ اركان…. مـ.ـا.تبس بقه يا جدي شايفني مش مالي عينك وبهاء وزفت.
اقتربت هيا…. ماله بهاء.
هتف…. مفيش مفيش اكتمي ويلا شـ.ـدها ووقف الجد ضاحكا هتف… طب يا طور ان ماخليتك تقلب نار والعه ربنا يهديك.
نزلت ماسه شـ.ـدها اليه اركان وذهب اقترب بهاء وهتف ….ايه الجمال ده برنسيسه الحفل والله ربنا يوعدنا.
هتف اركان.. طب خليك في حالك بقه انت مالك بقيت ثقيل كده.
ضحك بهاء.. مالك يا اركان ماعتش طايقني دانت حبيبي والله …اقترب من ماسه …مابيطمرش فيه دانا اللي بخبي علي بلاويه طول عمره بتاع النسوان ده.
انفعل اركان.. مـ.ـا.تتلم في ليلتك دي بقه عيل سدغ.
اقتربت ساندي تحاوطه ….ايه يا روكي سايبني الله لتشـ.ـده عنوه غضبت ماسه واشتعلت اقترب بهاء.. مـ.ـا.تزعليش هيا قراضه كده. لتتنهد وتصمت هتف… علي فكره جدي قالي علي كل حاجه.. بهتت ونظر اليه..
هتف.. انا جنبك مهما حصل وبتمني ان دخولك العيله دي يعدلها انت حد جميل وطيب. بس مش داخل دmاغي سبب الجواز ماسه انت ايه اللي خلاكي توافقي علي الجواز بيكي ايه ينقصك تخشي وتتجوزي اركان.
تنهدت وهتفت….. بيا كتير يا بهاء.
هتف ….طب قولي شكلك موجوع.
هتفت…. صدقني انا شايله حمل ولما اقدر اقوله هقوله انا حاساك قريب فعلا.
تنهد وهتف.. وانا مستني ومقدر خـ.ـو.فك وهتلاقيني دايما معاكي وفي ضهرك مهما حصل. انا كان قلبي حاسس ان فيه حاجه وحاجه كبيره.. بس مستني تثقي فيا وتعمليني كاتم اسرارك واقرب حد ليكي هنا..
سمع اركان.. اقرب حد اللي هو ازاي فيه ايه يا طين انت انت اتخبلت.
ضحك بهاء.. يابني بقه مـ.ـا.تبقاش زي القضا كده تطب مره واحده.
هتف.. حاضر هبقي اتنحنح وانا داخل عليكو.. ووسع بقه عايز مراتي يلا من هنا. شـ.ـد ماسه اخذها يحتضنها ويرقص بها لتتشنح قليلا همس بجوار اذنها ….اهدي الناس بتبص..
نظرت اليه غاضبه…. والله بتبص لو لما كت الهانم في حـ.ـضـ.ـنك ماكنش بتبص.
رفع حاجبيه فهذه اول مره تغضب فيها ليبتسم ويهتف.. ايه الهنا ده اخيرا..
قطبت….. اخيرا اخيرا ايه.
ضحك.. القمر غضبان من حـ.ـضـ.ـني للهانم
هتفت بـ.ـارتباك.. انا غضبانه من حـ.ـضـ.ـنك ليها.. مـ.ـا.تحـ.ـضـ.ـنها ان شاله تاكلها انا مالي.
ضحك ….لا اكل ايه دانا ليا اكل مخصوص والع قدامي اهوه.
هتفت…. بتقول ايه انت.
ضحك.. ايه غيرانه..
نظرت اليه بقرف تقلده.. غيرانه.. بس بس بلا بتاع كده..صفحه حكايات ميفو
شـ.ـدها ….ليه مابتحسيش مش ست.
هتفت بانفعال… واغير عليك ليه انا.
هتف.. دا شعور طبيعي.. حتي لو صوري ملكيه الانسان حتي لو مؤقته مابيتنازلش عنها.
هتفت.. بطل هبد.
ضحك ….يعني لو بوستها ماهتزعليش..
بهتت من وقاحته.. لتهتف بغضب….ايه قله ادبك دي..
ضحك ورفع َوجهها وهمس…. بصيلي تصدقي انا قليل الادب بتكلم في ايه دلوقتي وانت في حـ.ـضـ.ـني .. ظل يدور بها وعيونهما متعلقه ببعضهما خفق قلبها لاول مره واحست بشعور عجيب بداخلها لم تشعر بالنفور من قربه بل احست براحه وامان بين يديه اما هو فدخل في حاله من السلام الداخلي لاول مره من سنين يقرب امراه ولا يشعر بالغضب او نزوه كانت حالته حالمه اكتر فهيا متخبطه وعيونها لا تحيد عنه وهو يشعر بها بين يديه ويحب ذلك الشعور ليتوها عن الكل احس بمشاعره تتصاعد شـ.ـدد عليها وهيا كالهلام بين يديه تصاعد شئ بداخله يريد قربها بجنون ليدور بها ويخرج بها الي الحديقه واندفع يركنها علي الحائط وينزل عليها بحنان جارف لاول مره. كان حانيا بشكل لمس قلبها لم تعرف الا ان تنساق له احس باستجابتها لينفلق قلبه ويتوها معا في قبله ولا اروع ومشاعر جياشه لا يشعران بما حولهما وهو لا يكف عن طلب قربها وهيا تعطيه وتنساب بين يديه ظلا فتره لا يتركان بعضهما تجمدا عنـ.ـد.ما سمعا صوت عمته تهتف.. اظن عيب اوي كده انت سايب الحفله وبتهببو ايه..
ابتعد اركان وشتمها في سره وشـ.ـد ماسه لاحضانه التي كانت ستقع.. اندهشت هيا وارتعبت مما حدث لها وكيف استجابت رغما عنها وتاهت فيه واحيت قربه لتخاف بشـ.ـده وترتعب لتبتعد مسرعه تجري للداخل وبينما هيا تجري اصطدmت بشخص لتستدير لتصاب بالذعر الشـ.ـديد ويهوي قلبها عنـ.ـد.ما…
ايه هو الحـ.ـز.ن جاي شكاير ليه ياختاااايه
كانت ماسه تجري مرتعبه من نفسها وكيف استسلمت لقبلته في لحظه من الزمن وتفجر مشاعر غريبه بداخلها عنـ.ـد.ما رقصت معه لتجري بخـ.ـو.ف كانت تعدو ولكنها اصتدmت بشخص رفعت وجهها لتنشل مكانها فامامها ابن عمها حسام ينظر اليها بخبث .ارتعبت وابتعدت مسرعه ابتسم وقال….ايه مفاجاه صح …..كانت مشلوله ..شـ.ـدها الي جانب الحديقه وهيا ترتعش ..هتف…. ايه بتترعشي ليه مش تفرحي ابن عمك انك وقعتي صيده تقيله.. اركان السيوفي يا قادره بجلاله قدره …نظرت اليه برعـ.ـب فقال… ايه مش فاكراني هعرف وهتعيشي في النغنغه دي لوحدك.
نظرت اليه بغضب …..انت عايز ايه مش كفايه اللي عملته وفضحك ليا وقاعد في البـ.ـارات تتكلم عليا يا وا.طـ.ـي.
بهت فهو لا يعلم ان اركان اخذ معلومـ.ـا.ته عن ماسه في قعده سمر هتف ….وانت دايره تلفي ورايا بقه في البـ.ـارات ايه لسه عشقاني يا ماستي وماله نعيد الامجاد.
صرخت…. احترم نفسك انا متجوزه يا وا.طـ.ـي.
ضحك ….انت متجوزه اممم طب عادي كده وبتقوليها في وشي دانا المعلم فهو متاكد ان جوازته لم تتم هتف ….ايه البيه مالوش في النسوان.
صرخت….. انت مالك منك لله.
ضحك.. يعني ماعرفش انك اتاخدتي قبل كده.
نظرت اليه بقهر….. ارحمني مالك بقه جوزي حرين في بعض.
رفع حاجبيه.. بس اهله ماعرفوش.. محمود بيه دورعليا وجابني هنا عشان يعرف حكايتك ايه بالضبط انت حارقاه قوي لهفتي ربع الشركات ازاي يا جاحده واتجوزتي ابنهم ماسه يطلع منها كل ده.. بس عموما ابن عمك موجود يسندك ماهو دول تعابين مش هتقدري تبقي في وسطهم لوحدك.
صرخت…… ابعد عني هاه والله لو مابعدت لاقــ,تــلك انت ايه محراب شر مش تعتقني بقه قضيت عليا منك لله.
سمعا صوت محمود.. لترتعب عنـ.ـد.ما قال.. ايه ده….. هو انت يا َماسه برضه عامله مشاكل مع ابن عمك منين مـ.ـا.تروحي لا دانت طلعتي جـ.ـا.مده قوي ويتخاف منك.
اقترب محمود …. نورت المكان..
هتف حسام…. بنورك يا باشا لا مشاكل ايه دا ماسه بقت ملكه عن حق ومالهاش الا ابن عمها.
قال محمود.. وابن عمها لو عايزينه يقف معانا ايه الوضع.
هتف حسام.. وماله كله بتمنه بس نشوف نيه بـ.ـنت عمي وارجعلك الا انا عندي حَكاوي للركب شـ.ـدها وهيا تتملص منه ذهب بها لحلبه الرقص شـ.ـدد عليها وقال…ها تدفعي كام بقه وما اقولش علي فضيحتك.
ابتلعت ريقها وخافت وانكمشت ودmعت عينها.
هتفت.. انت ايه ماكفكش اللي لهفته يا كافر مـ.ـا.تسيبني بقه..صفحه حكايات ميفو
قال بسخريه.. لا لا.. تلمي نفسك والا اقف في وسط الناس واقول عال عـ.ـر.في اللي ضـ.ـر.بناه والبيه شكله مختوم َمايعرفش.. ليكون فاكرك بـ.ـنت بنوت مـ.ـا.تقولي عملتيها ازاي.
هتفت….. حسام حـ.ـر.ام عليك الفلوس دي مش بتاعتي ارحمني.
قال….. فاكراني اهبل بت انت انت تقوليلي القصه من اولها والا هتلاقي الفضيحه بجلاجل وشكل الراجـ.ـل ده مغلول منك شـ.ـدها اليه لتشعر بالقهر ..
قالت بو.جـ.ـع…. بلاش تفضحني حـ.ـر.ام عليك استر عليا.
هتف.. ماشي يا بـ.ـنت عمي بس بشرط اعرف كل حاجه.
هتفت…. طيب يا حسام بس ارحمني انا تعبت.
ابتسم بخبث…. ماشي يا ماستي..
سمعا صوتا غاضبا.. ماظنش ان المدام يتقالها ماستك
بهتت وابتلعت ريقها برعـ.ـب ….نظر اليها و هتف غاضبا.. مين الاخ.
قال حسام ببرود.. حسام امين ابن عم ماسه جيت اتشرف بيكو واعرفكو ان ليها اهل..
تجمد اركان وتحول الي الغضب الشـ.ـديد…. ام ومين بقه االي عزم سيادتك يا حسام بيه.
اقترب محمود.. ايه يا اركان انا اللي عزمته ما ماسه طلع ليها اهل اهه امال قولت مالهاش حد اهوه.
شـ.ـدها اركان وهيا مشلوله لا تقدر ان تنطق قال اركان بنبره غاضبه.. لا ماسه من ساعه مـ.ـا.تجوزتني انا كل اهلها.
هتف حسام ساخرا.. بس الحنين للاصل يا اركان بيه والا ايه يا ماستي.
غضب اركان واقترب من حسام وقف امامه.. اظن انا قولت تخلي بالك من كلامك.
احست ماسه بخطوره الموقف شـ.ـدت اركان وهتفت…. اركان تعالي عايزاك وشـ.ـدته بعيدا والخـ.ـو.ف تلبسها .
شـ.ـدها ودخل بها المكتب هتف غاضبا ….الزباله ده بيعمل هنا ايه هاه ومحـ.ـضـ.ـن ومضبط ليه فاكراني قرني هتعيدي امجادك ووساختك مع البيه.
احست بالقهر …. انا ماعرفش انه جاي جوز عمتك اللي جابه.
صرخ ……وترقصي معاه ليه ومحـ.ـضـ.ـن فيكي انت ازاي زباله كده.
قالت بقهر…. بطل بقه ايه كل شويه اهانه انا اتفاجئت بيه وهو مادانيش فرصه.
اقترب وشـ.ـدها.. اسمعي بقه عشان يمين بالله لاكون مخلص عليكي تلمي نفسك وت عـ.ـر.في متجوزه مين فاهمه شعرت بالقهر لتبتعد وتهتف …..والله انا ماليش ذنب جوز عمتك السبب انا لا عايزاه ولا طايقه اشوفه.
قال….. لا والله ليه نسيتيه َنسيتي صرمحتك معاه.
تنهدت بقهر ……انت مفيش فيك فايده السكوت احسن واستدارت تخرج .
اقترب مشتعلا….. . لا لا فاكراه هيعلم عليا ويقفلي يقلي القديم مايتنسيش طب وحياه امه لاوريه شـ.ـدها وهتف …..انت مراتي وقدام الكل مراتي شـ.ـدها وخرج بها يحتضنها ويرقص معها كان ملتصقا بها وهيا مشتعله .
قالت ….. عيب كده ايه قله الادب دي الناس هتقول ايه..
حاوطها اكثر بكل جسده …..لا مانا ناوي اديهم متعه الفرجه عشان يعرفو انك بتاعتي وخصوصا حسام بيه اللي واقف يتبجح ويقولك ماستي …احتضنها وضع راسه في شعرها كانا منظرهما كعاشفين وهيا متشنجه وتشعر بالرعـ.ـب والخـ.ـو.ف فما تمر به كثير عليها ظل يدور بها لتركن علي صدره ترتاح فقد تعبت من القهر وهو مشـ.ـدد عليها ويداعب ظهرها ويضع راسه في شعرها والكل ينظر اليهم. .
احست بجسدها يتشنج من لمساته قالت مشتعله…. كفايه بقه سيبني..
رفع وجهها….. لا مش هسيبك انت مراتي فاهمه ولازم الكل يعرف كده وخصوصا البيه اللي جاي يعيد الامجاد .اقترب يضع شفتيه علي جانب شفتيها لتحس انها ستمـ.ـو.ت من تجاوزه
كانت ليلي وساندي يقفان والنار مشتعله بهم .
هتفت ساندي…. شفتي مش عيد ميلادي وسايبني البيه خلاص بقت مـ.ـر.اته وهيسيبني واقف محـ.ـضـ.ـن فيها ازاي.
هتفت ليلي.. دا بعينها والله لاخرجها من هنا بفضيحه انا مش قليله رَوحي الزقي فيه انجري.. لتذهب اليه كان هو هائما بقرب ماسه وقلبه يخفق لتاتيه ساندي وتهتف ….كده يا اركان عيد ميلادي وسايبني كده …ابتعدت ماسه لتقترب ساندي وتحتضنه وتهتف ….معلش يا ماسه هاخده شويه والتصقت به …تصاعد غضبه عنـ.ـد.ما رحلت ماسه وصعدت َتركتهم وذهبت الي الجد تحتمي له هتفت…… حسام هيفـ.ـضـ.ـحني يا جدي حسام هيقولهم انه كتب عليا  عـ.ـر.في اعمل ايه انا تعبت والله تعبت.
تنهد الجد …..انا مش عارف محمود دا ايه محراب شر يدور عليه ويجيبه .
قالت.. اه ولازم اقوله عاللي فيها.
هتف….. لا يا ماسه اوعي محمود مش هيسكت استحملي.
قالت…. يعني اتفضح يا جدي.
هتف …..طب هو عايز ايه عايز فلوس.
قالت…. ايوه عايز قالي كله بتمنه.
هتف…. طب خلاص اتفقي معاه وانا هديله كلميه يلا..
رفعت السماعه تكلمه هتف …انزلي نتكلم ونتفق …نزلت اليه تتسحب لتراهم ليلي وتقف تحاول ان تسمع ابتعد حسام بها وهتف ….ايه يا ماسه عايزاني اقف جنبك ومافضحكيش واطلع الصور.
قالت….. عايز ايه يا حسام انجز.
قال مبتسما…. اتنين مليون وكده اسلمك الصور واسكت..
شهقت برعـ.ـب …. انت بتقول ايه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن اجبلك منين.
قال ساخرا .. من اللي علي قلبك.
هتفت بقهر.. مش بتوعي ارحمني بقه..
هتف.. طب خلاص اخش اقول للعالم الصعرانه اللي جوا علي كل حاجه وانك ضاربه  عـ.ـر.في ومتصوره وتنفضحي..
قالت برجاء…. طب يا حسام اديني فرصه بالله عليك.
اقترب ومسك يدها وشـ.ـدها ….طب تخلي بالك بقه عشان حسام نابه ازرق هتلعبي عليا هطلع روحك فاهمه حسام عضمه ازرق مش هتقدري عليه.
اقتربت ليلي.. مـ.ـا.توحدو الله كده فيه ايه بينكو يا ماسه مـ.ـا.تقوليلنا نقف جنبك.
شـ.ـدها حسام بخبث.. لا يا هانم اطمني ماسه مؤدبه وبتسمع الكلام وماهتزعلش ابن عمها ماهو اللي باقيلها مش كده يا ماستي.
احست ماسه بيد تشـ.ـدها واركان يدفع حسام بعيدا.. اظن حذرتك وايدك عن مراتي.
ضحك حسام.. ايدي.. طب ماشي هشيل ايدي بس تهدي علي روحك احنا اصلا اللي بينا كتير.
دفعه اركان…. طب يلا من هنا بقه عشان مـ.ـا.تغاباش عليك بلا بينا بلا زفتنا.
اندفعت ماسه…. امشي يا حسام بالله عليك.
نظر اليها….. طب همشي بس انت عارفه هاه مـ.ـا.تتاخريش وتركها تقف مقهوره .
هتفت ليلي ايه يا اركان.. تطرد ابن عمها عيب دا باين بينهم حاجه كبيره لازم تقف جنبها اصل تقريبا بيهددها بحاجه فخلي بالك بس عموما كل حاجه هتبان يابن اخويا.. لتتركهم ويقف اركان مشتعلا شـ.ـدها وصعد بها يدخل بها لتدفعه وتتجه الي الحمام تختبئ خـ.ـو.فا اندفع يخبط الحمام.. اخرجي بدل ماسود عيشتك.
صرخت…… لا مش خارجه انت هتتغابي وانا ماعملتش حاجه.
صرخ…. بقولك اخرجي والله ماهعديهالك.
هتفت…… طب نادي لجدو انا خايفه انا مش هخرج انا ماعملتش حاجه بقولك.
رزع الباب بقدmه وظل يدور هائجا من قرب ذلك الحقير منها وكلامه واغاظته له وكلام عمته ان بينهم شيئا هتف ….طب اصبري عليا في ليلتك الطين ايه متسابه ليستدير ويخرج يرزع الباب ..
سمعته لتجلس هيا بالداخل بغلب لا تعلم ماذا تفعل تحست بالقهر والنيران تشتعل فيها لتقوم وتخلع ملابسها وتنام في المياه الساخنه تشعر ببعض الهدوء والاسترخاء مر الوقت وهيا احست انها ستنام لترتخي ..شهقت فجاه عنـ.ـد.ما احست بمياه بـ.ـارده تنزل فوقها لتنتفض وتفتح عينها برعـ.ـب وجدته يقف فوقها والغضب يعميه .
صرخت تنكمش كان الصابون يخفي جسدها ولكنها مرتعبه …. انت ازاي تدخل كده انت ايه اخرج بره .
قال بغضب….. ايه فاكراني هعديلك الليله وتلبسيني قرون والبيه واقف يقول ويزيد ويفكرني بالذي مضي ايه متسابه فاكره اني هسيبك تدوري معاه علي حل شعرك..
صرخت…. بطل بقه ارحمني بطل..
صرخ …..كان بيقولك مـ.ـا.تااخريش علي ايه انطقي لاطلع روحك.
نزلت دmـ.ـو.عها.. اوعي بقه سيبني اطلع بره ايه سفالتك دي.. ليستدير ويحضر برنسها ويشـ.ـدها لتصرخ وتلتصق به خجلا شـ.ـدها يغطيها به لتدفعه وتستدير تلبس مسرعه وتستدير غاضبه وتدفعه وتصرخ….. انت واحد ماعندكش ادب انت عايز ايه مـ.ـا.تحترم نفسك بقه عشان ساكتالك..
كانت نظراته مشتعله هجم عليها وصرخ…. برضه مش هتتلمي مسكها يشـ.ـدها اليه دفعته بعيدا ارتدت وسقطت مره اخري في المياه لتتعلق به وتشهق اختل توازنه وسقط فوقها ليبتلا عن اخرهما صرخت وتضـ.ـر.ب فيه ضحك علي منظرها رغم ابتلاله .حاولت ان تخرج شـ.ـدها مره اخري للمياه صرخت فيه ليركن عالبانيو ويشـ.ـدها يحتضنها وهيا تتلوي بين يديه هتف….. نهدي بقه عشان مـ.ـا.تخلنيش اتهور وانا بصراحه جايب اخري معاكي .
خبطته…. اوعي بقه.. بقله ادبك .
وضع راسه في رقبتها من الخلف .. تصدقي عايز اقل ادبي عالاخر بمنظرك ده.. وعقـ.ـا.با ليكي عشان صرمحتك مع البيه ليدير وجهها ويلفها وينهال عليها يقبلها بقوه لترتعب وتحاول ان تقاومه ليحس انه لم يعد يحتمل قربها بهذه الهيئه ليهمس في اذنها.. ماجعلها تتشنج وترتعب حين قال..
يا نجااااتي الحقنا يا واد فيه تحمرش جااامد
كان اركان تائها فيها ومن قربها مسه بحاله من الجنون ليتجاوزها ويتحسسها ويغوص فيها وهيا تائهه ظل يتجاوز لتنتفض وتتشنج فقال اخيرا بانفعال.. عايزك سيبي نفسك..
ارتعبت وانهارت واصيبت بهستيريه خـ.ـو.فا من فضيحتها وجدها أصبحت عنيفه بزياده تدفعه بعنف تركها لتهب مرتعبه وهيا مبتله عن اخرها اندفعت الي الخارج رعـ.ـبا قوام وراها كانت ستخرج الي جدها لحقها عند الباب لتصرخ ابعد ابعد..
هتف….. اهدي ايه راحه فين بمنظرك ده شـ.ـدها وارجعها الحمام واغلق الباب وهتف….. لفي نفسك بحاجه نشفه..
دخلت واغلقت الباب وظلت تنتفض رعـ.ـبا.. يا مصيبتك يا ماسه هو اتجنن عايزني ازاي نهار اسود هقفله ازاي ده اتجنن والا ايه هتفضح انا عارفه هتفضح لتنهار بالبكاء عملت ايه يا ربي انا ايه اللي عملتو في نفسي ده طب دا هطلعله ازاي انا خايفه يا مصيبتي هنفضح.
كان اركان قد بدل ملابسه جلس ينتظرها تنهد يستعيد ماكانا فيه.. ايه يا اركان اتهبلت جرالك ايه البت عشان حلوه لوحتك.صمت قليلا… طب وفيها ايه لما اعوزها مش مراتي واظن واحده بالشكل ده ماهتقولش لا انت بتحرق جواك وطلعت عايزها لمستك ليها هبلتك يبقي خلاص تبقي بتاعتك الا البت نار تهبل تاخد العقل لاغمض عينيه يتذكر لمسات يده علي جـ.ـسمها احس بفوران فهب وانتفض…. انت انهبلت خلاص تاخد ايه وعايز ايه تاني تاني هتعيده مـ.ـا.تعقل بقه والا البت من حلاوتها هبلتك عيل واقع صحيح انت بيعدي عليك نسوان البلد مـ.ـا.تهمد … تنهد وجلسي ينتظرها ليحس بغليان داخله.. لا مالي اتجننت مش علي بعضي ليه كده.. هب وذهب اليها ليهتف….. هتفضلي جوا كتير.
خرجت هيا اخيرا كان وجهها وعيونها وانفها حمراء من البكاء ذهبت الي الدولاب تنتقي احد البيجامـ.ـا.ت لتنكمش عنـ.ـد.ما حاصرها علي الدولاب وهمس بجوار اذنها اساعدك..
لترتبك وتشتعل..قالت… لا وابعد بقه وسيبني في حالي احسنلك.
ضحك والتصق بها ونزل بشفتيه علي كتفيها همس……. احسنلي…. هتعملي ايه مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيني كده.
دفعته بكوعها وقالت….. بطل بقه ايه سفالتك دي اوعي عيب بقه والله ماهسكتلك.
احتضنها من الخلف وقال مشاغبا…. طب  عـ.ـر.فيني كده هتعملي ايه كان يداعبها وهيا مشتعله.
لتقول وتصرخ.. انت ايه اتخبلت عقلك خف فيه ايه انت ازاي تقرب مني كده الزم حدودك عيب بقه.
نظر اليها بخبث.. هو فيه حدود بين الراجـ.ـل ومـ.ـر.اته.
نظرت اليه بغضب وابتعدت.. مـ.ـر.اته.. انت باينك لسعت.
اقترب منها لتصرخ…. احترم نفسك وخليك بعيد.
ضحك وظل يقترب منها حتي التصق بها لتتراجع وهو يتقدm لتقع علي الفراش.
ضحك ونزل عليها صرخت..فقال… مـ.ـا.تهدي بقه هنتفضح وعمتي تقول اننا بنقل ادبنا وانا بصراحه همـ.ـو.ت واقل ادبي حالا.
لتتململ تحته وتصرخ.. تقل ايه يا سـ.ـا.فل احنا متفقين قوم غور بقه.
مد يده الي بشكيرها صرخت برعـ.ـب… هتف برغبه فاضحه… عايزك. ارتعبت ونظرت اليه ليهتف…. اظن احنا كده بالحلال اوعي تقوليلي بقه اتفاق ومبادئ انا عايزك وعايز نستفاد واخرتها هراضيكي بس نقضي السنه مع بعض.
احست بالقهر لتدmع.. عايزني بالفلوس هتراضيني هتاخدني وتديني فلوس.
هتف.. اظن انت داخله الجوازه دي عشان كده تستفادي..
دفعته بعنف . لا مش داخله عشان كده حد الله مابيني ومابين فلوسك انت ايه يا اخي كل حاجه فلوس فلوس مابتحسش
هتف ساخرا.. احس احس بايه لتكوني عايزاني احبك دا تبقي قلبت مسخره.
دmعت عينها.. لا يا بيه مش عايزاك تحبني ولا تقرب من اساسه وفلوسك خليهالك اشتري بيها واحده تانيه انا استحاله اكون ليك.
اشتعل وشـ.ـدها…. اومال ايه عايزه تكوني لمين للبيه اللي جاي يعيد الامجاد لسه بتحبيه حتي بعد عمايله ليكي وكلامه وفضحه ليكي وخد اللي حيلتك لسه عايزاه.
صرخت…. انا مش عايزه حد ارحموني واعتقوني بقه. استدارت تاخذ ملابسها وتلبسها وهو يغلي من داخله علي رفضها له فهو اركان السويفي كيف لفتاه بهذه السمعه ترفضه هتف بغضب… طب يا ست ماسه انا هعرفك يعني ايه ترفضي اركان السويفي ماعتش الا انت كمان اللي تقوليلي لا..
لبست ماسه وخرجت كانت متعبه وتشعر بانها ليست علي ما يرام كان جسدها يـ.ـؤ.لمها خرجت تحضر نفسها للنوم علي الاريكه واركان ينظر اليها وهو يغلي من داخله علي تجاهلها له لتهم ان تنام علي الاريكه.
شهقت عنـ.ـد.ما وجدت نفسها تطير في الهواء لتصرخ.. فاركان حملها وذهب بها الي فراشه.. صرخت…. انت بتعمل ايه يازفت انت.
هتف.. بعمل ايه هاخد مراتي في حـ.ـضـ.ـني وهنام.
خبطته…. حـ.ـضـ.ـنك قطر يا طين انت نزلني والله اسود عيشتك.
اراحها علي الفراش ونزل عليها يلتصق بها لترتعب قال بنظرات راغبه.. طب نامي بقه عشان ماقلبهاش سواد عليكي واخليها الصبح صباحيه مبـ.ـاركه.
ضـ.ـر.بته.. ابعد بقا عبوشكلك ايه السفاله دي..
مد يده الي بيجامتها يفك ازرارها عن اخرها صرخت.. هتف…. ها هتنامي والا اكمل واهيص..
انكمشت فيده تلمس جلدها.. قالت… بطل اوعي خلاص شيل ايدك دي كانت تشعر بالنار ويده علي جلدها.. شـ.ـدها اليه وضع رأسه في شعرها.. همس نامي واهدي..
صرخت.. هتزفت وشيل ايدك دي..
تلمسها بوقاحه صرخت… ليقول… نامي بقولك ايدي مش هتتشال هتنطقي هسرحها تهيص واهيص معاها..
لتكتم نفسها برعـ.ـب وتحاول ان تنام ويده علي جسدها تحرقها يمسد عليها بانامله وجسدها كل حين يتشنج. مر فتره وهيا ساكنه لتحس بتعب شـ.ـديد. استسلمت لتعبها وتنام اخيرا بين احضانه.
تنهد بعد ان احس باسترخائها شـ.ـدها اكثر يشعر بها في احضانه ليريحها علي يده ويتاملها ظل ينظر اليها كانت لحظه سكون ساحره وجهه علي وجهها وانفاسه تلفحها وهيا ساكنه كالملاك بين يديه مد يده يلمس شعرها ويداعبهه. نزل يشتم شعرها ويغرز وجهه فيه تنهد وابتعد ويداه تجول وجهها برفق.. ظل ساهما مسحورا ونظراته علي شفتيها الورديتين تلمسهم بإصبعه بحنان لتتحرك لوهلة ابعد يده ليهمس.. انت تاخدي العقل انت ازاي عرضتي نفسك علي الواد ده دانت يتجري وراكي بالمشوار وازاي ماكنش عايزك هو مابيفهمش انت مـ.ـا.تتعازيش. اقترب بشفتيه من شفتيها يتلمسهم بحنان لتتململ ابتعد مرغما وظل يتاملها ظل محترقا بها لمده طويله… تنهد لينام اخيرا من كثره تفكيره فيها..
في الصباح استيقظ اركان علي جسد ماسه الملتصق به احس بسخونه علي جسده نظر اليها وجد وجهها احمر وسـ.ـخونتها عاليه ليقوم مسرعا يتلمسها وجد جسدها محموما ليقوم يحضر بعض الادويه مر الوقت واتي الجد علما انها اصابها حمي من سقوطها في المياه ليعطيها بعض الادويه .
هتف الجد….. ايه يابني اللي حصل كت كويسه امبـ.ـارح والله البت دي بتو.جـ.ـع قلبي.
تنهد اركان….. مفيش يا جدي وقعت في الميه بهدومها.
هتف الجد…. وايه اللي وقعها.. يا حبيبتي وشها احمر ازاي.. طب يا حبيبي روح شغلك وانا هخلي الخدامين يراعوها.
هتف اركان مندفعا….. لا انا هراعيها مش هسيبها.
نظر إليه الجد فهو لا يتهاون في الشغل ليرتبك ويقول.. يعني هيقولو سيبتها ازاي عيانه عشان اللي في البيت.. رتبك من نظرات جده…. .. انت بتبصلي كده ليه يا جدي.. هتف…. انا هنزل اجيب كمادات اندفع وتركها.
كان بهاء ينتظر ماسه لتذهب معه قابل اركان ليعرف انها مريـ.ـضه والجد في الحجره تركه اركان ونزل طرق بهاء فتح له الجد يطمئن علي ماسه التي كانت في دنيا تانيه كانت تتاوه وتتحرك كان اركان قد طرح عليها الغطاء لتكشفه هيا لتظهر بلوزتها المفتوحه عن اخرها كل ذلك وبهاء موجود ليشيح بوجهه دخل اركان وجدها مكشوفه ليشتعل ويصـ.ـر.خ…. انت واقف هنا بتهبب ايه أخرج..
ارتبك بهاء وهتف….. اسف كت بطمن عليها والله خرج من سكات.
هتف اركان غاضبا.. انت ازاي تدخله يا جدي وهيا نايمه ينفع كده يشوف جـ.ـسمها.
هتف الجد…. كت متغطيه يابني واتكشفت انا هعرف منين.
تنهد….. طب يا جدي خلاص روح انت وانا هراعيها.. تركه الجد وذهب..اقترب بهدوء وقفل ازرارها وبدا في عمل كمادات.. كانت حرارتها عاليه كانت تتأوه من الحمي تتمتم بكلمـ.ـا.ت غير مفهومه اقترب منها سمعها تهتف باسم حسام شعر بغضب حارق لينفعل.. للدرجادي بتحبيه ليه دا يتحب فيه ايه..
همست هيا…. .. حسام.. سيبني في حالي.. ابعد عني بقه.. كفايه عـ.ـذ.اب ليا.. كفايه اللي عملته.. جدو قالي انك شر وانا ماسمعتش.. جدو نجدني منك.. جدو عارف انت اد ايه وحش…. جدو اللي حافظ عليا منك.. ابعد بقه كفايه و.جـ.ـع…. انا بكرهك بكرهك..
رجف قلب اركان.. كفايه اللي عملته فيا.. فلوسي خدتها ومـ.ـو.تني بالحيا لااقدر احب ولا اتحب.. عمري ماهعرف احب تاني بسببك وبسبب كرهي ليك.. ابعد بقه.. عايز ايه تاني.. مش فلوسي دي فلوس دى فلوس اركان.. لتتوه لتهمس…. اركان انا مش رخيصه.. اركان عايزني بالفلوس.. لتتاوه.. حـ.ـر.ام.. سيبوني سيبوني انا تعبت..يا رب خدني .. هفضل عمري عايشه لوحدي… بتمزع جوايا…انا طول عمري شريفه محدش جه جنبي.. يا رب خليك جنبي انا ماليش حد.انا ماليش حد… انا ماليش حد . ل
رق قلبه و اقترب منها يحتضنها همس بحنان… بطلي كفايه جواكي ايه مخبياه بيوجـ.ـعك كده..
همست.. عايزه ارتاح عايزه امـ.ـو.ت بو.جـ.ـعي.. هفضل مخبيه لامتي مصيبتي…
شـ.ـدد عليها….. فيكي ايه و.جـ.ـعك كده عمل فيكي ايه الكـ.ـلـ.ـب ده.. وضع يده علي راسها وجدها محمومه بزياده ليقوم ويحملها ويضعها تحت الماء ظل فتره محتضنها حتي بردت. عاد بها يغير ملابسها احتضنها وفكر…… عمل فيكي ايه معني كده انك مابتحبهوش طب ازاي يمشي يقول عليكي كده في البـ.ـارات انك واقعه فيه وبتجري وراه ومن حبك اديتله فلوسك ازاي واحده مش طايقه واحد تديله فلوسها ازاي وتترمي عليه.. كل ده كذب ومصيبه ايه اللي مخبياها الواد ده عمل ايه.. نظر اليها يعني مابتحبهوش ومش عايزاه رجف قلبه.. يعني مـ.ـا.ترمتيش عليه ولا كتي بتتصرمحي معاه.
كانت تنتفض احتضنها وهمس.. اهدي انت قلبك بيصـ.ـر.خ ليه كده اتهبلت والا ايه.. لا لازم تعرف كل حاجه شوف بينهم ايه.. ليه بتقول انه بيهددها ليه… ليه عندها ايه.. لا يا اركان البت موجوعه شوف فيه ايه دي مراتك برضه مالهاش حد الا انت.. نظر اليها وتلمس وجهها بحنان تلمسها بحنان…. مش مراتي برضه يا قمر انت يا شارد ياللي مابتحبوش دانا مش هعتق امك.
مر الوقت و اتي الليل لتفيق هيا وتفتح عيونها وجدت نفسها في احضان اركان لتتاوه وتبتعد احس بها شـ.ـدها اليه وهمس…. اهدي انت تعبانه.
ظلت تتأوه ليقوم ويعطيها الدواء… انت كنتي محمومه. اقترب وجلس بجوارها وانحني يشـ.ـدها يحتضنها ويرفعها جلس بجوارها.. تاكلي بقه انت ما كلتيش من الصبح وتاخدي دواكي وتنامي تاني.
همست… مـ.ـا.تتعبش نفسك انا مش عايزه.
ابتسم واقترب من وجهها لترتبك غمز لها… مش عايزه ايه بالضبط دانا هأكلك بايدي.. اركان السويفي بذات نفسه هياكلك..
نظرت اليه رجف قلبها من نظراته الحانيه لتشيح بوجهها…. ماله ده بيبصلي كده ليه هو انهبل.
قام يحضر الطعام وشرع في تاكيلها حاولت ان ترفض ولكنه اصر. ظل يطعمها بهدوء ويتاملها كم هي جميله راقيه احس انه يراها بشكل اخر رقي ونعومه غير عاديه
كانت قد بدات تشعر بسخونه من نظراته كان غريبا لتنتهي من طعامها
اقترب ومسح شفتيها باصبعه لترتجف همس… الف هنا.. هنزل اودي الاكل واجبلك الدوا.
همست….. جدو فين عايزه اطمن عليه.
هتف…. كان هنا واطمن عليكي.
تركها ونزل جلست مستعجبه.. هو انهبل ايه الحنيه اللي نزلت عليه دي مره واحده وبيبصلي كده ليه طيب.. قلبي هيقف.. مـ.ـا.تهدي ايه ده انت هبله عادي بيبص بس انت اللي مخك شمال باين هو طايقك اصلا . لتتنهد بغلب رن تليفونها نظرت اليه ارتعبت فهو حسام. فتح الخط وتقوم هتفت…. نعم عايز ايه.
قال.. لا لا تلمي نفسك ايه مالك.
هتفت… .. حسام اتقي الله بقه.
هتف.. طب وفلوسي.
صرخت.. انت واحد وا.طـ.ـي.
هتف…. طب اقفلي بقه اما ابعت الصور لجوزك يتشرف بالهانم .
صرخت.. لا والنبي خلاص خلاص بطل هعملك اللي عايزه.
هتف…. الفلوس تجهز.
همست… حاضر حاضر انا تحت امرك والله ولا عمري هزعلك.
بهتت عنـ.ـد.ما وجدت اركان غاضبا شـ.ـد منها الفون.
هتف.. حسام بيه خير يا رب تتصل في وقت زي ده. اه بتطمن لا اطمن مراتي كويسه مش محتاجه حد سلام قفل الخط ونظر اليها نظره غاضبه اقترب منها وعيونه تشع نارا.. اكنك تحت امره ولا عمرك هتزعليه ليه متجوزه سوسن وتحت امره ازاي بقه عشان اعرف.. شـ.ـدها لتصرخ وترتعش صرخ… انطقي بينكو ايه والا هطلع روحك في ايدي عشان تبقي تتسحبي من لسانك وتقولي ماهتزعليهوش.
ارتعشت و هتفت… .. مفيش مفيش بطل والنبي انا تعبانه بطل.
شـ.ـدها اليه وهتف غاضبا…. انا عرفت كل حاجه وانت نايمه بتخرفي وعرفت بينكو ايه ومن سكات كده تحكيلي فيه ايه عشان ماروحش اخلصلك عليه..
ارتعبت وانشلت… .. عرفت عرفت انفجرت تنتحب والله غـ.ـصـ.ـب عني ماكنتش حاسه هو هو السبب هو اللي عمل انا ماعملتش حاجه كانت منهاره وتتشنج… انا مظلومه والله مظلومه هو هو انا ماعملتش والله ماعملتش صرخت وبدات في اللطم علي وجهها وتصرخ بهستيريه ماعملتش هو والله هو..
بهت من انهيارها اندفع يشـ.ـدها اليه ويحاوطها وهيا جنت وتصرخ هتف بس بس فبه ايه..
صرخت هو هو هو اللي عمل لتسقط مغشيا عليها….
خزان احزان اشوفك متفرفت عالاسفلت ياحسام
….ما ان سقطت في احضانه حتي ارتعب وحملها مسرعا همس…….. ايه الرعـ.ـب ده الله يخربيته عمل فيكي ايه. اراحها عالفراش وافاقها فتحت عيونها وجدت نفسها في احضانه اجهشت بالبكاء..
همس….. اهدي اهدي مفيش حاجه. انت كويسه عمل فيكي ايه خلاكي تنهاري كده..
فهمت انه لم يعرف شيئا تنفست واحست بالراحه واستكانت بسكون… شـ.ـدد عليها وهمس… ِ. انا جوزك حتي لو بينا ايه جوزك وسندك واقدر اقف لاي حد انا اركان السيوفي تقدري تتسندي عليا.
رفعت نظرها ودmـ.ـو.عها تتلألأ….. اتسند وبعد سنه هتسند علي مين. ابتعدت وهمست….. مـ.ـا.تشغلش بالك انا اتعودت مـ.ـا.تسندش علي حد. انكمشت ونامت.
احس بو.جـ.ـع فهيا وحيده وحزينه وتخفي شيئا يقهرها اقترب والتصق بها يحتضنها.. حتي لو سنه اركان مابيتخلاش عن حد بيلجأله.
همست…… من فضلك انا عايزه ابقي في حالي.
شـ.ـدد عليها….. هتعمليها ازاي وانا مش عايز اسيبك في حالك.
ارتجفت وهتفت.. من فضلك بقه بطل ايه ده الله هو عافيه عيب كده وخليك اد كلمتك.
قال…. .. مالها كلمتي أنا ماقولتش اني مش هعوزك واهو حصل وانا لما بعوز حاجه مابسيبهاش.
استدارت تدفعه.. انا مش حاجه ولم ايدك بقه والله اجبلك جدو.
ضحك والتصق بها.. هيعملي ايه هينبسط بيحبك لما يلاقي اركان بجلاله قادره عايزك هيفرح.
نظرت اليه غاضبه…. انت مالك مغرور كده ايه اركان يعني.. ولا ابصله وانا اساسا مش عايزه حد انا خلاص وابعد بقه.
هتف…. والله ولا تبصيلي امال تبصي للبرص ده.
نظرت اليه غاضبه قالت كاذبه… اه هبصله مالك بيا ابن عمي وبيدور عليا وبيحبني.
اشتعل عن اخره ضغط عليها احست بانفاسها ستزهق هتف بغضب.. سمعيني كده بت ايه ياختي ليه متجوزه سوسن دانا اطلع روحك بت انت اتعدلي ويمين بالله اكون شقك نصين.
صرخت….. ليك عندي ايه انت كلها سنه واغور من وشك عايز ايه انت دا ايه المصائب دي.
هتف….. بقي مش راضيه تتلمي طب قابلي بقه.. اندفع وانحني عليها ينهال عليها وهيا تضـ.ـر.به بقوه ظل تائها فيها اشتعلت من تجاوزه كان يتلمسها بجنون وكلامها حرق صدره كان لا يتخيلها الا معه فتاه وتاه احس بانه تخصه لا غيره… ابتعد اخيرا وشـ.ـدها لاحضانه وهمس.. كلمه زياده هتبقي حرم اركان السيوفي لمي نفسك ولمي لسانك. كان بكـ.ـلـ.ـبش فبها ويغرز اصابعه في جسدها.
ارتعبت واستكانت رعـ.ـبا من تجاوزه .. تنهد وشـ.ـدها يعتصرها.. الله يحرق جـ.ـسمك يا شيخه ولعتي فيا طيب انا هعرفك بعد كده الكلام بحساب.
همست خـ.ـو.فا.. مالك بيا انت.
خبطها علي راسها….. انكتمي ونامي انا علي اخري في ليلتك السوده. تزمرت وهمهمت تشتمه مد يده يداعب جسدها انكمشت تحاول ان تبتعد هتف….. قولت انكتمي ومـ.ـا.تتحركيش شـ.ـدها اكثر الي احضانه تنهدت اجبرت نفسها علي الصمت فهيا متعبه نامت اخيرا ليحس بـ.ـارتخائها.
همس…… انا ماعتش عارف حاجه بتحبيه والا بتكرهيه وبينكو ايه راعبك ومخبيه ايه يخليكي تنهاري كده.. تنهد واحس بجسدها وحرارته علي جسده تحرقه تلمسها بحنان همس…. هتزفت انام ازاي انا دلوقتي يخربيتك والع انا هفطس… شـ.ـدد عليها وظل فتره محترقا بها حتي نام اخيرا..
استيقظت في الصباح احست به مكـ.ـلـ.ـبشا فيها تنهدت بغلب.. و همست.. ايه قراضه قافش فيا ههرب.. انسحبت من بين يديه وذهبت تاخذ حمامها وتخرج تلبس وتتجه الي الجد.
اقتربت تقبله فقال… لابسه علي فين كده انت تعبان
هتفت… .. لا يا جدو معلش انا كويسه وزهقت.
قال… طب يا حبيبتي كلمي بهاء..صفحه حكايات ميفو .
قالت بو.جـ.ـع…. حسام كلمني وطالب اتنين مليون يا جدو كتير قوي.
تنهد……… مش مهم المهم يجيب الصور وينخرس انا مش هضيع اركان والشركه عشان ملاليم لو حد عرف هتبقي نصيبه ومش بعيد يرفعو عليا حجر ويسوؤو سمعتك واركان ساعتها هيتفضح برضه مانت مـ.ـر.اته.
قالت بغلب.. طب مـ.ـا.تخليه يطـ.ـلقني يا جدو ونخلص انا خلاص مش عايزه.
سمعا اركان غاضبا.. لا والله وهو هيخليني اطلقك ازاي يا ست ماسه عيل صغير انا. بتجاب وبتاخد دا حاجه مسخره.
قال الجد.. اهدي يا حبيبي مفيش حاجه.
قال اركان غاضبا.. الهانم محسسانا انها بتتجبي علينا ومتنازله قوي انها متجوزاني هو فيه ايه بالضبط .. اقترب ولوي ذراعها مـ.ـا.تتلمي انت هتمسكيلي صاجات وتقولي مش عايزاه. انا اللي عايزك قوي دانا عندي منك الوفات تحت رجلي تكوني فاكره اني واقع فيكي لا فوقي.
نظرت اليه غاضبه…… وانا مالي بيك ايه النصايب دي مـ.ـا.تروحلهم.
اعتصر يدها وقال غاضبا.. انا اللي اقول اروح و انا اقول مروحش واعوز ايه… نظر اليها بسخريه ….وامتي اتسلي بحاجه موجوده قدامي.
دفعته……. العب بعيد يا شاطر روح للهوانم اللي هيمـ.ـو.تو عليك يريحوك بلا و.جـ.ـع دmاغ …دفعت يده وتركته يقف مشتعلا ينظر لجده….قال غاضبا شوف قله ادبها تلمها والله همد ايدي عليها.
ضحك الجد.. يابني مالك بيها البت قالت ايه غلط مانت عندك لميس وساندي بيلفو وراك فعلا مالك بالغلبانه دي.
صرخ.. دي غلبانه دي قادره ولسانها مبرد.
ضحك الجد…….. لا و الله اغلب من الغلب واهو مسيرها تطلق واشوف هعملها ايه.
صرخ …هيا غنيوه يا جدي تنهد وصمت…هتف اركان.. جدو انت تعرف حاجه عن ماسه زمان.. علاقتها بحسام.
ارتبك الجد…… هاه.. علاقتها.. لا هعرف ايه.
نظر اليه.. جدو البت دي مخبيه حاجه وبينها وبين الواد ده حاجه.
تنهد الجد.. طيب واحنا مالنا يابني بينهم ايه.. كلها سنه وتروح لحالها تصطفل معاه.
هتف اركان بانفعال.. هو انت ما وراكش الا النغمه دي ايه سنه هو فيه ايه..
نظر الجد اليه بخبث.. مفيش.. انت اللي فيه ايه شايفك متغير انت مش اركان تكون طبيت يا وحش في البت.
قطب جبينه……. طبيت مين ده انت بتقول اي كلام يا جدي انا اركان السيوفي ابص لدي لا شكل ولا منظر ولا سمعه عدله.
رفع الجد حاجبيه.. هيا مين اللي لا شكل ولا منظر انت اهبل بس عموما خير كت اخاف تبصلها يحصل مشاكل بعد كده.
قطب جبينه.. مشاكل مشاكل ايه.
هتف.. لا مانا كلمت بهاء وقولتله ان جوازتكو فشنك وكده وكده والواد فهم وفرح وعشان بعد كده لما اخطبهاله مـ.ـا.تبصش لمرات ابن عمك.هتبقي من العيله يابني ،نسترها والواد بهاء ماهيقوليش لا .اخطبها وبيني وبينك لزقتها فيه وقولتله رجلك علي رجلها مايسبهاش واهو عرف قلبه بقه يدق واخطبهاله ربنا يسعده.
اشتعل اركان.. نهار اسود قلت لبهاء انها مش مراتي يا جدي انت اتجننت انت بتفضحني ..ربنا يسعده بايه ربنا ياخده وتخطب ايه انت بتخطب مراتي وانا واقف.. اشتعل و صمت قليلا وقف يغلي ….هيا راحت في انهي نصيبه.
هتف الجد سعيدا.. راحت مع بهاء الشغل نفسي يطب فيها ربنا يسعده بيها. البت لهطه قشطه والواد حنين وطيب ياخد ويفرح .
صرخ اركان …..انت بتقول ايه ربنا ياخده والله لامـ.ـو.تها راحه فين دي ويطب في مين طب عليه عزرائيل استدار مشتعلا و انفجر الجد في الضحك.. والله عسل يا واد دا انت مش طبيت دانت وقعت علي بوزك.
كانت ماسه مع بهاء وصلا الي العمل صعتد معه اخذها مكتبه خشي يا ماسه.. خجلت منه عنـ.ـد.ما قال .. علي فكره جدي قالي كل حاجه وعمل ايه.. بهتت ابتسم.. مـ.ـا.تخافيش أنا مش عيل صغير ولا طماع وراضي باللي هيحصل انا الحمد لله شبعان ومتربي كويس ولا ابص في حاجه مش من حقي وجدي عارف ده وعشان كده قالي ومن هنا ورايح اي حاجه تحبي تحكيلي هتلاقيني جنبك وفي ضهرك وهقفلك في وش الطخين.
دخل اركان مشتعلا وهتف غاضبا.. وتقفلها ليه مالهاش راجـ.ـل يقفلها هو فيه ايه بالضبط.
تنهد بهاء.. مالك داخل شايط كده.
هتف اركان….. مالك بماسه انت وتقف وتهبب احنا جايبنها لمهمه تنفذها وتغور.
بهتت من غضبه.. و هتفت مـ.ـا.تحفظ ادبك ايه اغور دي.
اقترب غاضبا …..لمي لسانك ومن سكات قدامي بدل ما افلقك نصين.
نظرت اليه غاضبه.. فلقه لما تفلق دmاغك ايه انت طايح ليه حد جه جنبك.
اندفع اليها اسرعت تقف خلف بهاء وتهتف بخـ.ـو.ف.. حوشه عشان خاطري..
وقف بهاء بينهم اشتعل انها تحتمي فيه صرخ….. هو فيه ايه انتو كمان.. اوعي من وشي هزعلك يا زفت.
هتف بهاء.. اهدي طيب فيه ايه براحه. سمعا خبطا ..انفتح الباب وجدا لميس تدخل .. ايه يا بيبي لفيت عليك الشركه. اغمض عينه بغضب فهو لم يعد يحتملها .
اقتربت منه وتحتضنه …..وحـ.ـشـ.ـتني..
هتف بهاء.. علي مكتبك بقه و خد السنيوره حبو في بعض براحتكو اهو تروقلك اعصابك الشايطه غمز لماسه …انسيه بقه يومين تلاته هيحبو في بعض .
نظرت اليهم ماسه غاضبه التفتت لبهاء.. بهاء انا ماشيه …خرجت تتجاهل اركان الذي يحترق من تجاهلها نظر اليه اركان غاضبا.. انت مالك احب واتزفت بتقول ليه انت دا حاجه تحرق الدm ليستدير ولميس وراءه .
وقف بهاء مبهوتا…….. ماله ده انهبل…
دخل اركان مشتعلا يغلي من داخله دخلت لميس تحتضنه ابعدها و يهتف بغضب.. تخرجي من سكات انا والع ومش طايق حد.
هتفت….. ايه يا بيبي هو فيه ايه ماعتش عارفه اتلم عليك.
قال بغضب ….. طب حسي بقه ت عـ.ـر.في تحسي.
قالت.. اركان انا بحبك ارحمني بقه.
قال بقرف…. وانا مابحبكيش اظن كده كفايه بقه ونفضها الا خلاص اتخـ.ـنـ.ـقت.
قالت غاضبه عايز تسيبني بعد السنين دي.
هتف ساخرا….اسيبك انا كت رجعتلك عشان اسيبك واظن كده كفايه ماعادش ليه لزوم.
اقتربت بدلع.. اهون عليك ماهقدرش.
احس بخـ.ـنـ.ـقه وقال…… لميس امشي دلوقتي بجد مخـ.ـنـ.ـوق.. اقتربت منه تقبله وتخرج ….ظل واقفا يغلي.. البت ولا كاني قدامها طلقني يا جدو والتاني يقول لبهاء علي أصل الجوازه والبت بقت فاضيه قدامه واخش الاقيه واقف يضبط وضهرك وزفتك.. حسام من ناحيه وبهاء من ناحيه لا وخد لميس يا اركان حب فيها في مكتبك.. حبها برص احب في دي ايه و التانيه تخرج ولا الهوا تلاجه فريزر . استغفر الله انا عارف سنه هتجلطني.. تنهد….. مـ.ـا.تهمد بقه حته بت هتولعك اهمد دي مين دي ….انصرف يحاول ان يعمل واعصابه أصبحت علي شفا الهاويه.
دخلت ماسه عملها وهيا غاضبه.. ماله جه يزعق كل شويه ماله بيا ماعنده السحليه بتاعته قافشه فيه بتحـ.ـضـ.ـن وتبوس قليل الادب قوي ايه ده ايه حرقه الدm دي مايحترم نفسه انا مـ.ـر.اته شكلي عره قوي.. وقفت تفكر.. هو بيحبها قوي كده مـ.ـا.تجوزهاش ليه.. تنهدت.. انت مالك يتجوز ويتزفت اتنيلي اشتغلي. استدعاها اركان …تنهدت بغلب دخلت عليه ..اقترب وهتف ..زفته مشت ولا حبيت ولا طين اما اشوف سي بهاء هيسكت امتي .
صمتت ولم ترد ..صرخ فيها …بقولك مشت .
نظرت اليه بغضب …الله اعملك ايه مـ.ـا.تمشي ايه ده .
اقترب وشـ.ـدها من يدها اصطدmت بصدره …..بت انت مالك جبله كده انت ايه مش مراتي وقولنا قدام الناس تبقي مراتي .
صرخت …وانا عملت حاجه .
هتف حانقا …مش زفته جت والمفروض تحسي شويه .
هتفت بانفعال ..،احس بمين مابهاء عارف الحكايه والشركه مـ.ـا.تعرفش اننا متجوزين .
ارتبك قليلا فهتف …برضه الكلام هيوصل لمحمود بيستقصي اخبـ.ـارنا تغلي عندك دm وتحسي شويه فيه واحده جوزخا يتباس قدmها عادي .
قالت حانقه …اه عادي لاني مابحبكش لو بحبك كنت مـ.ـو.تك وسودت عيشتك .
قال ..طب من هنا ورايح مـ.ـا.تسكتيش عشان انا علي اخري ولميس هتقول لعمتي و..
سمعا خبطا دخلت السكرتيره اعطته ملفا هتفت …محمود بيه بيقولك بص فيه عشان جايلك ورايا اشار اليها فخرجت تنهدت ماسه واستدارت انا ماشيه اتجهت للباب فشهقت فقد شـ.ـدها اركان وادارها والصقها بالباب ..نظرت اليه برعـ.ـب …ايه فيه ايه .
نظر اليها ساخرا …لا محمود بيه جاي لازم نوريله ان مزاجنا عالي .
قالت حانقه.. اركان سيبني امشي .
التصق بها وغمز لها ….بس اركان اللي طالعه من هنا ولمس شفتيها ..،طالعه قمر كده مش عايز .
تململت ..ابعد بقه هنتفضح .
ضحك ..دانا همـ.ـو.ت وانفضح يمسكونا تـ.ـحـ.ـر.ش في المكتب .رفع نظرها ونظر اليها برغبه …ويقولو عاشق مراتي ومش قادر ابعد عنها …
ارتجفت من نظراته وبدا قلبها يصـ.ـر.خ من قربه احنت راسها وهمست ..من فضلك عيب بقه .
كان يداعب وجهها بحنان …بصيلي وانا ابعد .
ابتلعت ريقها ورفعت وجهها احست انها ستمـ.ـو.ت خجلا من نظراته ابتسم وهتف ..وشك احمر ليه وقمر كده .
همست ..عيب بقه الله .
ضحك ..ماهو لو وشك احمر يبقي القمر بيحس وقلبه بيدق .
هتفت باندفاع ..مافيش حاجه كده اوعي بقه .
وضع يده علي صدرها ونظر اليها اشاحت وجهها فمسك وجهها ونظر في عيونها لا بيدق بس ليه عموما هنعرف ظل واضعا يده علي صدرها ويقترب من وجهها وضـ.ـر.بات صدرها تزداد مدت يدها تضع يدها علي فمها الصق شفتيه علي اصابعها يملس عليهم بشفتيه ودقات قلبها تحت يديه تصرخ همس قلبك هيخرج من مكانه شـ.ـد يدها بقوه واندفع عليها فقد اثارته دقات قلبها ظل تائها معها بقوه ليبتعد اخيرا ويركن عليها وهمس ..اركان عايزك يا ماسه خلاص كده .
ارتعبت ودفعته تنهج ووجهها احمر وشفتيها متورمه كانت تشع جمالا …انت تحترم نفسك وعايزني قله ادب تتلم بقولك اهوه انا استحاله اخلف اللي بينا لو انطبقت السما واستدارت اندفع وحاصرها من الخلف هتف ..مش بكيفك .
دفعته لا بكيفي ايه حس بقه يا اخي ودفعته ورحلت ليقف هو مشتعلا انها ترفضه …
دخلت ليلي علي محمود وسالم قالت.. انتو هتفضلو ساكتين كده للبيه لما يكوش علي كل حاجه.
هتف سالم….. هنعمل ايه ما الحاج جلال كتب ليه ولمـ.ـر.اته.
اكمل محمود…… وحطنا تحت رقبته.
هتفت.. لا لازم حل ابن صفاء مايكوش وياخد كل حاجه اسمع يا محمود الواد حسام ابن عم ماسه بينه وبينها حاجه جـ.ـا.مده انا سمعته بيهددها وهيا بتترجاه وطالب منها فلوس يبقي نشووف بيهددها بايه.
وقف محمود …… وماقولتيش ليه انت.. لا انا كده لازم اخطط واشوف فيه ايه..
تقالت ليلي….. الواد ده اخره فلوس اوصله واديله اللي عاوزه..
قال محمود….. تمام كده وساعتها هنعرف الهانم وراها ايه مرات البيه صاحب الشركات.
دخلت ماسه علي جدها …… انا كتبتلك الشيك ماشي شوفي هتودهوله امتي.
اخذته منه.. هروح دلوقتي يا جدي عشان نخلص.. اخذت الشك وذهبت الي حسام دخلت عليه .
هتف مهللا….اهلا ببـ.ـنت عمي نورتي تشربي ايه
هتفت ساخره.. لا شربت كتر خيرك…..ونظرت إليه بقرف …..جبتلك الفلوس.
رفع حاجبيه….. ايه ده دانت واصله بقه..
قالت.. لا جدي اللي دفعهم انا قولتلك الفلوس دي مش بتاعتي .
نظر اليها غاضبا.. جدك انت قولتي ليه.
قالت….. جدي عارف كل حاجه.
بهت هو وهتف …..كل حاجه كل حاجه..
هتفت . …..ايوه يا حسام عارف اللي عملته.
صرخ فيها.. انت مابتخجليش تفضحي نفسك .
ضحكت بسخريه.. لا يا راجـ.ـل بتتكلم عن الفضايح وانت منقوع فيها.. تنهدت…. عموما دا مش مجالنا فين الصور والنيجاتيف .
ذهب الي احد الادراج واخرج مظروفا واعطاها اياه اخرجتها لتغمض عينها بو.جـ.ـع وتهتف دي كلها.
هتف.. ايه قصدك اني عامل نسخ.. يضحك.. لا اطمني انا كده خدت منك كتير كفايه عليكي كده مني اسيبك بقه للمصاعير اللي معاكي مش عارف هتقفيلهم ازاي اصلا.
تنهد…..ت ربنا معايا واقفلهم ليه انا مالي بيهم.
يضحك هو وهتف….. انت هبله يا ماسه انت واحده وقعتي في عش الدبابير وصعبانه عليا بجد ايه اللي وقعك الواقعه دى صحيح انا عملت فيكي بس هما هياذوكي.
هتفت بو.جـ.ـع……. وانت ماذتنيش.
هز اكتافه.. …..والله الاذه في دmاغك وهتنزاح يوم.. عموما كده خلصت قصتك من حياتي ولو في يوم جرالك منهم حاجه اهوه تعالي انا موجود ساعتها اقف جنبك انت في الاخر بـ.ـنت عمي بيقولك انا وابن عمي عالغريب.
هتفت….. اجيلك.. اجيلك انت يا حسام.. دانت السبب في كل اللي انا فيه انت اللي دخلتني عش الدبابير يا حسام يابن عمي يا سندي لتستدير وتخرج ومعها الصور التي كانت ستدmر حياتها.
كان محمود قد عزم ان يذهب اليه بهت عنـ.ـد.ما وجد ماسه تخرج من شركته.. البت دي بتعمل ايه هنا لا كده فيه حاجه نظر الي الشركه وهتف.. لا كده نشوف الهانم الاول كت بتعمل ايه وبعدين نتصرف. وصعد لحسام ليعرض عليه مالا كي يفشي اسرارها.
ظلت ماسه تهيم علي وجهها في الشوارع وجلست علي احد الكراسي ومسكت الصور وظلت تمزقها وتبكي بشـ.ـده أحست انها وحيده ليس لها احد يقف لها… ظلت تبكي لتقوم وترمي كل شئ في الزباله وتشعر ببعض الراحه ان سرها اندفن ولن يهددها احد ويفـ.ـضـ.ـحها .
عادت الي البيت ودخلت علي البيت تجد الجد جالسا ومعه اركان اقتربت تهتف…… ازيك يا حبيبي .
همست له……. خلاص خدت كل حاجه.. ابتسم الجد وربت علي كتفها سمعت صوته غاضبا ….الهانم. كت فين لحد دلوقتي..
هتف الجد.. ايه يا اركان.. فيه ايه هتكون فين كت في الشغل.
صرخ ركان… ليه مفكرني مختوم علي قفايا الهانم سايبه الشغل من ساعات …اقترب يشـ.ـدها يعتصر يدها.. انطقي كتي فين لاطين عيشتك.
قامت صفاء.. ايه يا أركان سيبها اتجننت.
قام الجد.. ايدك بعيد انت ايه طايح فاكر اني هسيبهالك تتحكم فيها
هتف أركان بغضب …..ايوه هتحكم مراتي وانا حر فيها مش بلتني بيها مالكش صالح بقه وانا هعرف المها ازاي.
صرخ الجد.. انت اتجننت بتكلمني كده لا انت تحفظ ادبك.
شـ.ـدها يعصر يدها….. لو فاكره ان ليكي حد يحوشني عنك تنسي كتي فين لاما هصور قتيل.
هتفت….. مفيش اوعي ابعد ماكتش كت بتمشي..
.صرخ…. بتتمشي ساعات ليه اهبل انا بت انت انطقي بدل ماهرسك قدامي .
صرخت…… مالك انت بيا الله مـ.ـا.تسيبني في حالي.
هتف غاضبا….. ليه اسيبك في حالك ليه مش متجوزة راجـ.ـل والا رجل كنبة هتتصرمحي علي كيفك.
هتف الجد ……لا انت تحترم نفسك .
هتف اركان….لا مش هحترم نفسي انا مراتي مـ.ـا.تمشيش علي حل شعرها انطقي كتي فين ….نزلت دmـ.ـو.عها ونظرت لجدها .
اقترب الجد وهتف.. اتلم بقه انت احترم وجودي..
صرخ….. احترم ايه وطين ايه ……
هنا تجمع الكل هتفت ليلي……. فيه ايه يا سي أركان بتكلم جدك كده ليه والا عشان كوشت انت والهانم علي كل حاجه.
صرخ اركان ……ماحدش يتدخل ..
صدح صوت محمود.. ايه يا اركان مالك والع كده امال مـ.ـا.تهدي علي روحك فيه ايه .
هتف.. انتو مالكو واحد بيكلم جده ومـ.ـر.اته مالكو بقه.
هتف محمود …..لا مايصحش تزعق كده مراتك ليها عيله تروح تشتكيك واكيد كت هناك انهاردة عشان كده في شركه حسام..
هنا تحول اركان الي غضب عارم يستدير لماسه ويهتف بفحيح…
يا سواد الحلل يابا يامه ….النطحه هتبقي في المعاميع والبت هتبقي فرافيت …ياختاااي
 .ما ان تلفظ محمود ان ماسه كانت عند حسام حتي أشتعل اركان ونهشت الغيره قلبه ليستدير وينظر اليها لترتعب وتنكمش اقترب منها وشـ.ـدها وصعد بها الي الاعلي ومحمود وليلي يقفان يتشفيان فيها فيبدو ان اركان لا يريد وجود حسام.
هتف الجد غاضبا.. انت ايه محراب شر مالك انت كت فين وبتروح لمين.
صرخ محمود.. ايه مالي ايه…. اه مالي مش بنحافظ علي مالنا والا البيه ابن عمها ياخد ويكبش زي ماخد فلوسها باينها كانت عشقاه.صرخ الجد وشعر بالتعب ……انت تحترم نفسك بقه انا ساكتلك انما لحد كده وتلزم ادبك.
قال محمود عاضبا….. الزم ادبي عايزني استني اما تلهف ربع المجموعه وتروح ترميهم تحت رجل الحبيب اللي ماشي يتكلم عليها في البـ.ـارات أنها كت بتترمي عليه فاكرنا مش هنعرف عنها حاجه جايب واحده متسابه تعملها ست علينا ويا تري ابن ابنك عارف سمعه مـ.ـر.اته المصون ويا عالم كان بينهم ايه تاني عشان تكتبله فلوسها.
صرخ الجد.. انت تسكت خالص فاهم …..وضع يده علي قلبه .
هتفت صفاء وليلي.. ايه يا بابا مالك.. احس بالتعب وو.جـ.ـع في قلبه تحامل علي نفسه وهتف دخلوني أوضتي.. ونادولي ماسه..
تقدmت صفاء وليلي يدخلانه وهو قد أصابه تعب شـ.ـديد.
سحب اركان ماسه وهيا مرعوبه من منظره يدخلاها ويرزعها لتقع علي وجهها و ينساب الدmاء من فمها وانفها علي الحائط ويصـ.ـر.خ …. يعني الهانم المتسابه راحت للبيه ترجع الامجاد راحه للبيه ليه متجوزه دلدول هيداري علي فضايحك.
صرخ بقهر….. احترم نفسك بقه عيب كده..
شـ.ـدها.. كت رايحاله ليه انطقي بدل ما امـ.ـو.تك.
نظرت اليه بقهر ولم تعرف ماذا تقول .مسك رقبتها وضغط عليها….. ايه فاكراني هعديها لا ورحمه ابويا هتقولي رحتي ليه لاما هخلص عليكي نهارك اسود انت قادره ليه كده لتنهار وتبكي صرخ ……اخرسي ….انطقي لاطلع روحك..
سمعا خبطا ابتعد وفتح الباب دخلت صفاء.. جدك تعبان يا اركان بسرعه ……اندفعت هي مسرعه لتجد ليلي جالسه والجد متهالك.. اندفعت إليه تحتضنه….. مالك يا حبيبي مالك.
دخل اركان.. جدي مالك نروح للدكتور.
هتف الجد……..عمل فيكي ايه.. . عايز ماسه سيبوني معاها خرج الكل .
هتف ليلي….. فيه ايه يا بابا عايزها في ايه.
هتف بتعب ……انا تعبان سيبوني.. خرج الكل لتقترب منه وتبكي.. جدو مالك يا حبيبي
تنهد…… عمل فيكي ايه الطور ده فبكت….. حقك عليا انا اللي حطيتك في كل ده وماكنتش عامل حساب لكل ده ونفسي نرجع كل حاجه بس صعب لو الدنيا اتكشفت وعرفو الحقيقه محمود لو رفع قضيه هيكسبها مانا سلمتك حاجه وهيقعد يقول ويجيب كلام زباله وساعتها كل حاجه هتتوزع ويحط مسمار في نعش المجموعه ولو رجعنا لاركان برضه هيبقي تحايل وقواضي في ايه اديتك وايه خدت منك هبقي قدام الناس راجـ.ـل اهبل بتجاب واتاخد.
هتفت…… طب هعمل ايه طيب …..اركان عرف اني رحت لحسام ومش هيسكت.
هتف….. اوعي تقوليله هتنفضحي يا حبيبتي انا عملت كل ده عشان استرك اركان لو عرف انه انضحك عليه مش عارف رد فعله ايه. ليشعر بالتعب اوعديني ان اتفاقنا ماحدش يعرفه وانت كده خدتي الصور يبقي ماحدش هيعرق ف حاجه خلاص ولما تطلقي من اركان كده تبقي اتجوزتي قدام الناس وتعيشي حياتك انا عايز بهاء يقف جنبك.
هتفت…. بهاء ايه بس يا جدي أركان مش هيسكت ده قلب مـ.ـجـ.ـنو.ن.
هتف …..اسمعي يا ماسه بهاء عاقل وحقاني وهيقف جنبك.. اركان صحيح حقاني بس احنا خبينا عليه المصيبه بتاعتك لو عرف مش هيسكت انا عارفه هتاخده الكرامه وممكن ياذيكي انما بهاء لا بهاء بره وبيفكر مـ.ـيـ.ـت مره لو جرالي حاجه روحيله.
لتنتحب ……لا والنبي يجرا ايه بطل بطل.
هتف….. انا تعبان وحاسس ان عمري قرب وبتمني امـ.ـو.ت ساعتها رجعي كل حاجه وأفلتي من بين أيديهم.. يلا ناديلي اركان.. خرجت تنادي اركان دخل.. سلامتك يا جدي.
تنهد.. ماسه امانه في رقبتك انا كنت عارف انها راحه لحسام يا اركان كان بينهم مشاكل قديمه وراحت تحلها.
صرخ اركان….. مشاكل ايه دي.
هتف الجد….. فلوسها وحاجتها راحت تحاول ترجع منه حاجه وانا اللي قولتلها يابني بطل حمقتك دي..
صرخ اركان بغضب …من ورايا من ورايا ..
تنهد الجد ..اخرجي يا ماسه ….خرجت نظر اليه ….طب ناديلي بهاء بقه يجيب الماذون يطـ.ـلقكو انت مش متحمل .
نظر اليه اركان بغضب ….نعم هو ده الحل في نظرك صرخ انت في دmاغك ايه هو انا اهبل قدامك .والهانم هنوديها فين .
هتف الجد ….هوديها بقه انت مالك انا مخططلها خلاص وبهاء هيسمعلي مش زيك .
صرخ ….انت بتقول ايه .قصدك ايه وبهاء ماله.
هتف الجد …..ماهو انا هطلقها منك انا غلطت وبما انك ما دخلتش عليها هجوزها لبهاء في نفس القاعده.
تجمد اركان واحس بنار في جوفه …..بتقول ايه يا جدي .
هتف ….اللي سمعته انت قالب نار ومش طايق البت ليه كل ده خلاص نفضها انا تعبت. وبهاء يتهني بيها.
صرخ …اركان باندفاع …..والله امـ.ـو.تها لو راحت لحد تاني….ارتبك …اقصد انت عايز تعمل مشاكل وتقلبها نار لا خلاص هيا الزفته مراتي وخلصنا .
هتف الجد ……انا تعبان وعشا يابني حمقتك .
صرخ مقاطعا….خلاص خلاص بقه خلصنا دي عيشه هم….. وتركه وذهب.
دخلت ماسه تجلس بغلب كان منظرها بائس شفتاها متورمه وانفها ملطخ بالدmاء جلست تفكر في مصيبتها.
دخل هو ينظر اليها ليلين قلبه علي حالها.. تنهد وقام يحضر ممسحه ووعاء وجلس بجوارها لتقطب جبينها وتحاول ان تقوم وتتركه اجلسها عنوه…… اقعدي واهمدي بقه انا علي اخري.
نظرت اليه بغضب بدا في تنظيف شفتيها وانفها وقام واحضر احد المراهم واقترب باصبعه يدلك جانب شفتيها وانفها.. شعرت بالخجل وابعدت وجهها تنهد ومد يده يداويها الا انه اطال في تلمس شفتيها وهيا تحترق.. يهمس.. انت ماقولتليش ليه ان جدو عارف وبتخبي ليه عليا انا جوزك.
رفعت عيونها.. تهمس جوزي..
هتف.. ايوه يا ماسه جوزك وهفضل جوزك لحد ما نخلص ومش معني كده انك تتصرفي كاني مش موجود. كان يداعب شفتيها باصابعه وهتف.. طب ايه رايك نبقي اصحاب..
رفعت عيونها فهتف …..ايوه هنستفاد ايه من النقار طول النهار والخناق.
همست…… هو انا بتخانق معاك انت اللي بتتخانق علي الفاضيه والمليانه وانا مابجيش جنبك.
تنهد.. اهبل يعني.. طب يا ستي نخلينا أصحاب ها ايه رأيك تحكيلي وتلجألي لما تعوزي حاجه.
لتهز راسها نفيا….هتف….. ايه طيب
قالت.. عشان.. عشان.. بخاف منك انت صعب وبتقلب بسرعه وانا تعبت وماعتش قادره اناهد انا نفسي السنه تعدي ونخلص.
رفع حاجبيه….. للدرجادي مش طايقه جوازاي انت مش عارفه ان فيه كتير يتمنو مكانك.
نظرت اليه.. انا بقه مابتمناش انا عملت كده عشان جدو وعشان انقذه وعشاني برضه مش هكذب.
هتف …….طب ليه عشانك هتستفادي ايه انك تخشي بينا فيه حاجه حاسس بيها.
هتفت……. اسمع يا اركان فيه حاجات انا ماقدرش اقولها وجدي عارفها فيا ريت مـ.ـا.تضغطش عليا ونعدي الدنيا وعلي رايك نبطل خناق لان ماعاش مستحمله .
هتف…… وانا موافق بس برضه مستنيكي تقوليلي علي كل حاجه وخاصه البيه ابن عمك لو جرب يقربلك.
تنهدت.. حسام… لا اطمن حسام خلاص وعدني انه ماعتش هيقرب حسام خد كل حاجه وخد فوق اللي خده مني خد و.جـ.ـع وخلاص ماعتش هتلاقيه في سكتنا.. ابتعدت تقوم تاخذ حمامها وتخرج لتجد صينيه بها اطعمه هتف.. يلا تعالي كلي انا بصراحه مش عايز انزل اكل تحت اعصابي مش متحمله.
تنهدت وهتفت.. لا معلش مش قادره .
اقترب وشـ.ـدها.. تقعدي تاكلي من سكات عشان بترجعي تقولي بزعق وبتنرفز ااجلسها لتستسلم له وتجلس تاكل القليل و تنتهي تجده قد احضر لهم بعض المشروبات الساخنه لتاخذها وتخرج الي التراث وتقف تشربها ..احضر احد الشيلان وضعها حولها وظل واضعا يده حولها تململت…. همس ….اهدي انت تعبانه قلنا ايه لتتنهد وتستكين وتظل تشرب مشروبها
لم يعلم ماذا جعله يقول ذلك…همس… لسه بتحبيه.
هتفت.. مين احب مين
هتف ……حسام لسه بتحبيه لما بتتكلمي عنه بشوف و.جـ.ـع الدنيا في عينك.
شعرت بقشعريره في جسدها ليحس بها ضمها اكتر لتتنهد.. حسام ده سبب تعاستي كنت بحبه بس هو نزع حبه من قلبي. حسام.. حسام عمل فيا كتير عمري ماهنسي اللي عمله سهمت …كنت عايشه امان الدنيا نايمه حـ.ـضـ.ـنه هو اماني …صحيت علي سكينه في قلبي لتسيل دmـ.ـو.عها. وتنتحب .صفحه حكايات ميفو
ادارها ورفع وجهها.. للدرجادي و.جـ.ـعك لتشهق بالبكاء …احتضنها وهمس.. طب بس بس خلاص ظل يمسد عليها وهيا تنتفض فدنيتها او.جـ.ـعتها ووجودها في احضانه شعرت ببعض الامان ولو امان زائف .اخذ مشروبها وحملها لتشهق ….همس …..اهدي وارتاحي اهدي.. ذهب بها الي الفراش واراحها واندس بجوارها وشـ.ـدها اليه لتحاول ان تبتعد الا انه لم يعطيها فرصه وضمها بقوه لتستكين وتسكت عقلها فهيا تحتاج ان تنام مره بامان ….ظل يمسد عليها لتنساب وتنام اخيرا بين يديه ظل هكذا يشعر بشئ داخله راحه في قربها همس.. يا تري جواكي ايه وانت مالك قلبك واكلك عليها كده وكنت هتمـ.ـو.تها لما راحت للحـ.ـيو.ان ده.. انت مش بتاع مشاعر واحاسيس ظل يتلمسها..مالي قلبي هينفجر كده شـ.ـدها اكثر وظل يتاملها ونزل يتلمس شفتيها ليشعر بجسده ينساب وووجهه لامس وجهها لينام اخيرا محتضنا اياها..
قامت هيا في الصباح لتجده محتضنا اياها لتشعر برهبه من داخلها وكيف نامت بـ.ـاريحيه لتحاول ان تبتعد سمعته يهمس.. راحه فين..
تنهدت….. هروح فين عالشغل.
شـ.ـدها اليه وهتف …….لا ماليش مزاج.
نظرت اليه باستغراب.. هو ايه اللي مالكش مزاج طب وانا مالي.
هتف ……مانا مش هقوم دلوقتي.
هتفت……. طب خليك انا هروح مع بهاء.
شـ.ـدها وانحني فوقها لتشعر بالخجل.. اخر مره اسمعك تقولي اروح مع بهاء انت هتروحي مع جوزك وترجعي معاه فاهمه.
هتفت…… بس الناس مـ.ـا.تعرفش وحياه جدو اوعي بقه هتاخر عالشغل
هتف مداعبا انفها……. والله ماليا مزاج اتحايلي عليا شويه.
غضبت لينفجر ضاحكا ويهتف.. اهوه هتعضي فيا انا عارف.
هتفت.. بس بقي سيبني مش قولت هنبقي اصحاب.
انحني بالقرب من وجهها لتشتعل وتحمر خجلا.. طب وانا عملت حاجه بقولك نريح و نروح براحتنا يبقي تهدي كده.. وانت محمريه وقمر كده..
هتفت بخجل….. بطل والنبي عيب كده.
هتف.. عيب اني اقول عالجمال انه جمال وبالذات لو كان بتاعي.
تململت…… بطل بتاعك ايه انت بتهبد انت مش بتحب واحده اوعي لو قفشتك هتسود عيشتك.
ضحك ….طب ايه رايك ازود بزياده عايزها تقفشني وأشوف هتسود عيشتي ازاي والقمر محمر في حـ.ـضـ.ـني كده. ماسه انا مابحبش لميس ولا عايزها من اساسه.
بهتت ونظرت اليه مدهوشه ….هتف.. هيا اللي لازقه بغرا وغلبت اطفشها بس اقول ايه اقترب يتلمس خدها….. مـ.ـا.تيجي نطفشها سوا الا كيد الحريم بيجيب نتيجه..
اشتعلت وهتفت.. اوعي بلاش قله ادب نطفش ايه اوعي بلاش قله ادب انت اتجننت مش قولنا هنبقي أصحاب .
هتف…… طب مانبقي اصحاب وحبايب الا انا ماعرفش مش علي بعضي من ساعه مانمتي في حـ.ـضـ.ـني وبصراحه مبسوط عالاخر.
دفعته وهبت….. لا انت حالتك صعبه اوعي اوعي ايه ده وهـ.ـر.بت مشتعله من امامه.
استلقي علي ظهره تتلبسه حاله من السعاده وهتف…..اه والله حالتي صعبه مش علي بعضي لا البت دي مـ.ـا.تتسابش ليقوم وينتظرها عالباب خرجت و خجلت من نظراته ابتعدت مسرعه وذهبت لتخرج ملابسها اقترب يقف ورائها هتف هامسا بجوار اذنها….اساعدك.. ارتبكت وهزت راسها كانت مشتعله من قربه وهو مستمر في مشاكستها فصرخت….. مـ.ـا.تبطل بقه انت ايه ده.
ضحك.. وحاوطها يحاصرها لتحني راسها همس….. ماستي ممكن تبصيلي..هزت راسها خجلا همس بالقرب من شفتيها.. ايه خايفه تبصيلي..
ابتلعت ريقها ونظرت اليه.. اخاف اخاف من ايه..
تلمس وجهها.. مثلا تطبي فيا مثلا.
نظرت اليه باستخفاف .. اطب فيك ودا من ايه.
رفع حاجبيه..غمز لها ..ولو حصل تكوني ليا .
ارتعشت ..بطل مافيش كده احنا قولت اصحاب …مش هيحصل .
هتف ونظراته تاكلها انا لو عايز يحصل هيحصل …هزت راسها..ضحك… لا لا انا مش سهل يا ماستي..
هتفت بخجل…. بطل بقه انت اتهبلت.
ضحك …..تصدقي باين وهبل بهبل بقه اقترب منها يلمس شفتيها لترتعب وترفع يدها تمنعه مسك يدها وضعها علي الحائط ويغوص معها وفيها لفتره من الزمن خلعت قلبه ولاول مره انشلت وقلبها يصـ.ـر.خ ابتعد بصعوبه همس بين شفتيها.. لا كده كتير عليا ايه النار دي انت تاخدي العقل.. ظل مستمتعا بقربها يتلمسها كيف يشاء وهيا ساهمه وهو مـ.ـجـ.ـنو.ن باستكانتها ..همس ..لا تاخدي العقل … لتنتفض فجاه وتدفعه وتهرب من امامه .
ضحك وهتف…. اهربي اهربي بس علي مين ليستدير يجهز نفسه حتي يذهبا الي العمل.
دخلت هيا الحمام مشتعله تضع يدها علي شفتيها وترتجف.. هو انهبل مش قال هنبقي أصحاب ايه قله ادبه دي كل شويه يبـ.ـو.سني قلبي هيوقف.. يا لهوي بترعش ليه كده عمل فيا ايه ده يا بت انت خفيفه كده ليه هو بيتسلي بيكي.. لا خلاص احنا اصحاب هو قال ولو قرب هبعده خلاص كده دا قليل الادب قوي اجمدي دا بتاع ستات هتروحي فيهةفين يا غلبانه…
خرجت لتجده يقترب لتستغفر ربها.. وتهتف يلا نمشي..
ابتسم واقترب ومد يده وهتف….. هتمشي كده تنظر لنفسها كانت تلبس بنطالا واسعا وبلوزه نص كم ولكن بفتحه صدر.. هتفت…. مالي هدومي واسعه..
واقترب ولمس فتحه بلوزتها….. وفتحه السقف دي ايه بتهوي علي روحك.
نظرت اليه مغتاظه.. انت بتتحكم ليه مش الست لميس وبـ.ـنت عمتك بيلبسو افظع من كده.
اقترب يحاوطها.. اه بيلبسو.. حرك يده علي جسدها.. بس ده بتاعي يبقي حاجتي تتعري يا حرمي المصون.
قطبت.. ايه بتاعك ده هو انا حاجه تقولي بتاعك. رجل كنبه انا.
ضحك وتحسسها وتتحول عيونه لغزل فاضح لتشتعل.. لا حاجه ايه انت حاجه تانيه مسك يدها ويديرها يتأملها.. مزه جـ.ـا.مده بس لازم تتخبي برضه..
دفعته…. بطل بقه عيب كده الله.. تنهدت وذهبت لدولابها وتاخذ وشاحا وتضعه عليها ليتاملها ويقترب ويضبط الوشاح يخفي جسدها و يتنهد…. تمام كده يلا بينا.
نزلا ليجدا صفاء وليلي اقتربت ماسه تقبل صفاء وتسلم علي ليلي. هتفت ليلي.. ايه أكن متصالحين يعني ده كان فيه حريقه امبـ.ـارح قولنا هيبقي فيها طـ.ـلا.ق.
اقترب اركان.. طـ.ـلا.ق ايه يا عمتي بعد الشر ماسه مراتي واللي يحصل بينا بيعدي زي اي زوج وزوجه.
هتفت ليلي..لا والله هبله انا .
ابتسم وشـ.ـد ماسه …شـ.ـدها وادارها ..حقه زعلان يا واخد عقلي مش اتصالحنا امبـ.ـارح وكت ليله نار .اشتعلت ماسه واحمرت فانفجر ضاحكا اقترب ولمس شفتيها …حبيبي بيتكسف اقترب وقبل جانب شفتيها فارتعشت…… مـ.ـا.تيجي نطلع فوق وحشاني .
همست …بطل عيب كده .
غمز لها وتجاهل الجالسين …..عيب ايه بقولك وحشاني من امبـ.ـارح وانت قمر ومحمريه كده ،،ابتلعت ريقها ووجهها اصبح كالطماطم .همس شوفي يا عمتي ماستي كل اما اقرب بتحمر بتجنن عليها .
هتفت عمته ..مـ.ـا.تحترم نفسك بقه .
ضحك وشـ.ـد ماسه يحتضنها …مابقدرش قربها بيخليني مش علي بعضي نظر لماسه مـ.ـا.تجيبي بوسه .
ارتعبت واشاحت بوجهها ..ضحك وهتف …شفتي يا عمتي عموما هروح المكتب واهريها بةس مانا مابستحملش شفايفو القمر تبعد عني ..ضحك ونظر لعمته .
هتف …ارتاحي يا عمتي بقه …
هتفت بغل…. اه طب ماشي ابقي هات ابن عمها بقه ووجب معاه مش واخد فلوس الهانم.. الا ليه يا ماسه ادتيله فلوسك حد يسبب فلوسه لحد.
ارتبكت ماسه… اقترب اركان يحتضنها.. والله ماالكيش فيه هيا حره تدي
تجيب هيا حره.
هبت تقف… ولما تدي فلوسنا لسي حسام ده يبقي ايه الحل يا بيه وربع المجموعه يطير.
هتف.. ليه اهبل انا طب يلا بقه عشان نكد الصبح ده يلا بقه انا قرفت. لتقف ليلي بغل تراهم ينصرفو لتستدير لصفاء……. انت ايه مش عارفه تعملي حما عالبت ايه هبله.
هتفت صفاء بغلب.. مالك يا ليلي اعمل حما ليه البت طيبه.
هتفت ليلي….. اسكتي اسكتي بلا طيبه بلا زفت اما نشوف محمود هيعمل ايه #حكايات_mevo
قرر محمود ان يذهب لحسام يستقصي اي معلومـ.ـا.ت عن ماسه.. دخل عليه ليهتف …..حسام باشا..
هتف حسام.. محمود بيه خير.
هتف محمود.. شوف انا هخش في الموضوع.. بـ.ـنت عمك لينا عندها اصول وشركات وعايزهم يرجعو.
هتف حسام.. طب وانا مالي هرجعهملك ازاي.
هتف محمود….. ليلي اخت مراتي سمعتك وانت بتهددها وما تعرفش انت ماسك عليها ايه.
هتف حسام.. ماعتقدش ان اللي بينا يهمك.
هتف. واخرج شيئا من جيبه يعطيه له و يهتف ….وكده..
نظر حسام ليجد شيكا باتنين مليون جنيه ابتسم وهتف…. ايه ده.
قال.. دا كادو محبه وطالبين تقف جنبنا.
ضحك حسام….. والله كان بودي بس اللي كان معايا هيا خدته.
هتف محمود …..وايه ده.
هتف حسام … لا خلاص هيا خدت وانا قبضت..
وقف محمود غاضبا.. لينتش الشيك.. يعني مش محتاج ده..
مد حسام يده وهتف …..استني بس نتفاهم.
نظر اليه محمود…. حلو اوي نتفاهم.. جلس محمود .
قام حسام ونظر اليه بخبث و….
والف الف مبروك ….حـ.ـز.ن موصل حـ.ـز.ن مكمل حـ.ـز.ن لما وصلنا لاكبر حـ.ـز.ن ياختااااي
↚قترب حسام من محمود وقال له بخبث.. استنا بس هتاخد ايه لا برضه ممكن افيدك في حاجات.
نظر اليه محمود…….. تفيدني بايه اتفضل كلي اذان صاغيه.
هتف.. بس هو ماسه مخبيه حاجه يعني مش هقدر اقولها بس هتلاقيها معاها في اوراقها دور في اوراق ماسه الخاصه هتلاقي وتعرف هيا مخبيه ايه ساعتها هتمسكها من رقبتها.
قطب محمود.. حاجه ايه دي.
هتف حسام.. حاجه تفركشلك جوازتها فركشه من العالي يبقي دور وشوف.
وقف محمود و قال. حاجه ايه دي مـ.ـا.تنطق.
هتف حسام.. مانا قولتلك انا ده اخري وحطيتك علي السكه الصح ولما تلاقي الحاجه هتعرف كل حاجه..
ظل محمود يفكر ماذا يمكن ان تخفي ماسه.. لياخذ حسام الشيك ويتركه محمود.
ضحك حسام.. معلش يا بـ.ـنت عمي والله كت هسيبك في حالك بس ماحدش يقول للخير لا.
كانت ماسه تعمل دخل عليها بهاء.. ايه يا بـ.ـنتي مابشوفكيش انت مالك مختفيه كده.
هتفت . لا ابدا بس اركان بيوصلني وبيرجعني.
ضحك بهاء…… والله الواد ده لسع ماعارف جراله ايه عمره ماكان بيجي بدري سهراته كت لاهيه..
هتفت ماسه…… سهراته.
ضحك بهاء.. ياختاااي دا عطيط كبير مابيسيبش سحليه الا ويشقطها.
اتي اركان وسمعه هتف اركان غاضبا… .. وسيادتك بقي كت معايا وانا بشقط السحليه.
استدار بهاء.. روكي حبيبي والله دايما سباق بالخير.
نظر اليه اركان غاضبا و هتف….. اه فعلا وسيادتك سباق بايه..
هتف.. لا كت بطمن علي ماسه ماشفتهاش من زمان. هتف اركان.. لا نحنوح قوي كتر خيرك.
دخل احد العاملين اخذ ماسه جانبا يكلمها اشتعل اركان.. هو فيه ايه هما بيحلقو عالبت وانا واقف.. كان الشاب ينظر اليها بكريقع اشعلت اركات احس بحرق داخله اقترب منهم سمع الشاب.. والنبي يا ماسه تليفونك عايز اقولك علي حاجات جوايا..
اقترب وشـ.ـد ماسه من يدها وهتف غاضا…… هو فيه ايه بالضبط بيحصل هنا..
لترتبك ماسه ويرتبك الشاب ويهتف.. لا يا اركان بيه كنت بس عايز ماسه في موضوع شخصي..
رفع اركان حاجبيه.. نعم يا خويا شخصي ازاي يعني.
هتف اىشاب…. لا يا اركان بيه يعني حاجه بيني وبينها.
غضب اركان واقترب يمسك الشاب بعنف.. حاجه بينكو انت مـ.ـجـ.ـنو.ن ياض انت ايه اللي بينكو والله اخرب بيتك.
بهت الشاب من غضبه اقترب بهاء….. ايه يا اركان سيبه.
هتف الشاب….. والله يا اركان بيه ماحاجه وحشه انا عايز اتجوزها بالحلال تبقي ليا.
هنا هاج اركان.. نهار ابوك اسود انت عايز تتجوز مراتي يا زباله..
بهت الشاب.. مراتك ماسه مراتك
صرخ بصوت عالي كان محترقا.. ايوه مراتي.. دفعه فسقط الشاب وذهب الي ماسه التي كانت تقف تشعر بالخجل مما يحدث و شـ.ـدها الي احضانه هتف بصوت جهوري……. ايوه يا بيه ماسه مراتي والكل لازم يعرف ان ماسه مراتي وماحدش يبص لطرفها والا هخلع عينه فاهمين. ليشـ.ـدها ويخرج بها وبهاء يقف مذهولا من غضبه ويهتف.. الواد اتجنن هو فيه ايه..
اخذ أركان ماسه ودخل بها مكتبه ورزع الباب انكمشت نظر اليها غاضبا.. هتفت بخـ.ـو.ف….. ايه ايه بتبصلي كده ليه أنا ماعملتش حاجه.
اقترب وشـ.ـدها اليه……. الواد من زمان بيقرب منك انطقي والله اطلع روحك.
هتفت.. .. لا والله دا حد لطيف عمره مـ.ـا.تجاوز والله.
صرخ…… طبعا حد لطيف مش بيرسم ويسبسب عشان ينول الرضا.
قالت غاضبه….. بطل عيب كده ايمن حد محترم وطيب قوي..
صرخ….هو الغندور اسمه أيمن … ايه عاجبك البرص ده دا شكل السحليه.
هتفت ببراءه…..مين ايمن….دا شكل السحليه دا شكل عارضين الازياء.
اشتعل وهتف.. انتي تلمي نفسك بقه بدل مافلقك نصين ومالكيش دعوه بحد.
هتفت واقول ليه كلها سنه ونتطلع تطلع عليا سمعه ليه والناس تبعد عني .
صرخ …لا نخبي ويلزقو ويسبسبو ويجو يتجوزو الهانم المتجوزه .. مالهانم لو كنا قولنا اننا متهببين ماكنش حد لزق وقل ادبه.
هتفت.. بس ايمن ماقلش ادبه.
صرخ.. انت بتدافعي عنه ليه انت.
تنهدت.. طب انت بتزعق ليه ماحصلش حاجه هو ده اللي هنبقي أصحاب.. نظرت اليه غاضبه واستدارت تخرج اندفع يشـ.ـدها ليلين ويهتف.. طب استني راحه فين انت اهمدي.
نظرت اليه بغضب كبت نفسه وهتف.. خلاص بقه مانا ماستحملتش فاكراني ايه سوسن مراتي تتاخد وتتجاب وانا واقف دا حاجه تحرق الدm.
هتفت.. ويعني لما بتتحـ.ـضـ.ـن وانا واقفه بنطق.
صرخ …..انت كمان عايزه تتحـ.ـضـ.ـني دانا اخلص عليكي.
هتفت بغضب….. لا بقا ايه ده والله ماقعدالك.
اندفع يحاصرها عند الباب ……خلاص خلاص هنكتم. ظلت واقفة غاضبه.. تنهد وقبل رأسها.. خلاص بقه مـ.ـا.تبقيش رخمه.
تنهد تستدير شـ.ـدها اليه لتخجل من قربه و تهتف.. بطل تهب كده بخاف انا.
ابتسم كانت رقيقه وجمالها خلاب هتف…… اعمل ايه مافيش حد بينرفزني غيرك.
نظرت اليه بعدm فهم ..تنهد….. عموما من هنا ورايح هتشتغلي جنبي ماعادش هتنزلي تحت هتشتغلي في السكرتاريه ماشي.
هتفت.. بس انا اتعودت علي تحت والريسه تحت حنينه وكويسه.
هتف بانفعال.. واه بيشقطو كويس.
خبطت علي صدره ….. مـ.ـا.تحترم تفسك بقه.
نظر اليها بخبث …ايه ده داحنا ايدينا طولت غمز لها ..اد الخبطه دي يا مز ..ارتبكت .. ضحك ….والله ماعارف صحوبيه ايه الهم اللي بنعض في بعض فيها دي..حاوطها وهتف …..مـ.ـا.تجيبي بوسه من شفايفك النار دي.
شهقت ونظرت اليه بغضب.. مـ.ـا.تحترم نفسك.
هتف….. مش انا صاحبك مـ.ـا.تقفي جنب صاحبك طيب.
هتفت ….. ولما ابوسك ابقي بقف جنبك.
هتف…… واحد قلبه مكـ.ـسور عايز حد يداويه.
رجف قلبها.. قلبك مكـ.ـسور..
احتضنها و هو ياكلها بنظراته اشتعلت علي اخرها ….. كت بحب زمان وسابتني عشان واحد تاني ومن ساعتها هنا مش راضي يخف ….رفع وجهها …..وعايز اللي يداوهولي..
نظرت اليه وسهمت في نظراته الحانيه رفع يده يلمس خدها و همس.. عمري ماحتجت لحد اد ماحتجت دلوقتي ان يكون معايا حد. اقترب منها اكثر….. ماسه انا حاسس انك تقدري تداوي اركان.
همست بخجل…… اداويك.
همس واقترب من شفتيها ينظر اليها نظرات اخترقت قلبها …ظل يتلمسها بحنان …و.جـ.ـعي مابيروحش ..لانت مشاعرها وجدها سهمت …. دول حاسس انهم دوايا ….نزل عليها يتوه معها ويتحول لحنان جارف وهيا ساهمه لا تتحرك وهو يفعل بها مايشاء ويشـ.ـدها اليه كانها روحه دعل معها في حاله من المشاعر لا يعلم كيف خرجت من داخله وهو يظن ان بداخله جمود وقسوه لتفجر ملمس شفتاها مشاعر فياضه غاص فيها واراد المزيد اما هيا فنظراته وقربه اصبح محببا اليها لم تعد نافره من اقتحامه لها وغزوه لمشاعرها ولكنها خافت علي نفسها ان تقع فريسه لذلك الغازي فهيا في نظره موصومه بالعار لتعود الي نفسها وتحاول أن تبتعد همس.. بطلي مش قادر ابعد..
تملصت.. بس والنبي سيبني بقه عيب بقه تعمل كده ..
احتضنها وشـ.ـدد عليها وضع شفتيه علي رأسها يتلمسهم بحنان وهمس ….اسيبك اعملها ازاي.. تنهد لتحاول ان تخرج وهتف وشـ.ـدد عليها فجسدها سحر ما ان يقربه لا يستطيع ان يبتعد عنه.. بطلي عشان مش مسؤول ساعتها.. انكمشت خـ.ـو.فا من نفسها قبل خـ.ـو.فها منه.. تنهد وهتف.. روحي هاتي حاجتك هنخرج نتغدي بره.ونقعد شويه.
همست…… اقعد معاك لا انا هروح لجدو.
ابعدها ورفع وجهها.نظر اليها وعيناه تاكلها من الرغبه… طب ماينفعش تقعدي معايا شويه صغننه.
همست….. بطل بقه الله بطل تبصلي كده عيب.
ضحك ويزيد من نظراته اشتعلت هتف بتسليه.. ابصلك إزاي مش فاهم.
خجلت وهتفت….. انت عارف بتبص عيب..
ضحك وشـ.ـدها اليه.. ابص عيب.. والله انت عسليه.. طب مـ.ـا.تسيبيني ابص طيب عشان هطرشق وربنا.
هتفت ساخطه …..في صاحب بيبص علي صاحبه عيب انت مخبول.
ضحك.. اه انا بصاحب وببص مابحرمش نفسي من حاجه.
هتفت.. اركان.. بطل قله ادب بقه والله ماهسكتلك.
احتضنها لترتبك وهتف.. هتعملي ايه مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيني كده وانت قمر عالاخر. ماكتش اعرف انك قمر كده.
احمر وجهها ونظرت اليه….. يا سلام فجاه كده اكتشفت اني قمر.
ضحك.. لا مش فجاه بس شفايف القمر خلوني في دنيا تانيه.
خجلت بشـ.ـده.. لا انت باينك لسعت اوعي اما امشي.
هتف.. طب قبل مـ.ـا.تمشي مـ.ـا.تجيبي بوسه تانيه.
صرخت…. احترم نفسك بقه..
شـ.ـدها يرفعها من الارض شهقت هتف…..طب يمين بالله ما خارجه الا اما اخد اللي عايزه.
كانت مشتعله وتتململ.. هتف …..عارفه لو حد دخل هتبقي فضيحه انجزي وانا قافشك كده والكل عرف اننا متجوزين ..
ارتعبت وهتفت….. بطل بقه ايه ده.. نظر اليها بتحدي.. تنهدت واقتربت من خده تقبله تنهد و هتف… لا انت بتضحكي عليا..
صرخت….. مـ.ـا.تحترم نفسك بقه.
هتف.. والله خليكي للصبح.. اهو مبسوط اني شاقطك في حـ.ـضـ.ـني.. دا حتي المز طري ومدmلك وبدا يداعب جسدها.
لتخبطه …..مـ.ـا.تحترم نفسك بقه بقله ادبك دي …. استدار وضعها عالمكتب وحاصرها وهتف.. انا مخي جزمه وهاخد اللي عايزه انجزي..
تنهدت بغلب عيب بقه نزلني …غمز لها …تنهدت بغلب واقتربن منه ليحاوطها اشتعلت وضعت شفتيها برقه علي شفتيه وما ان فعلت ذلك حتي انهال عليها مره اخري كان يشتاق الي تلك الشفتين كانهم مس من الجنون. لمسو قلبه كانت لمستها تثيره ليتوه فيها ويحاول ان يخرج مما فيه الا انه لم يستطع ليترك نفسه وعنفوانه ويضـ.ـر.ب بكل شئ عاقل عرض الحائط ليريحها عالمكتب ويتوه معها وهيا لا تستطيع ان لا تستجيب لعنفوانه فهناك مشاعر قدأجتاحت بداخلها له دونا عنها ظل كل منهم هائم بالاخر لتحس به يتجاوز في هجومه انتفضت وانكمشت رعـ.ـبا لتبعده وهو لا يكل يقربها لتتحول الي رعـ.ـب اكبر لتقاومه احس بها ليعود الي نفسه.. دفعه وهبت تهرب للخارج .
هوي قلبه فمنظرها مشعث وملابسها مفتوحه ليقوم مسرعا ويحتضنها من الخلف .ارتعبت همس ….اهدي اهدي مش هتخرجي كده اهدي.. لتنكمش علي نفسها ظلا فتره سكون هدأ مما كانا فيه وما ان هدءا حتي أدارها و مسد علي شعرها المشعث الذي ثار في عنفوانه وبدا يهنـ.ـد.م ملابسها اخفضت راسها خجلا من نفسها وكيف استكانت قفل ازرارها وهتف.. خايفه تبصيلي.لم تتكلم شـ.ـدها التصق بها احس انه مسحور لا يريد ان يتركها.
همست….. اوعي بقه سيبني.
هتف.. بس انا مش عايز اسيبك.. فيه جوايا حاجات عايزك.
همست…. بطل بقه انت بتعمل كده ليه بتخـ.ـو.فني ليه مش احنا اصحاب.
رفع وجهها المشتعل همس …..انت مصدقه نفسك قلبك بيتنفض وانا قلبي والع مصدقه بجد اننا كده.
ابتلعت ريقها.. اه مصدقه ولازم نبقي كده ومفيش غير كده وبطل بقه.
هتف.. يعني عايزه تمشيها صحوبيه وبس.. واللي شابط جوانا ده نعمل فيه ايه.
دفعته.. مافيش حاجه شابطه وبطل بقه بلاش قله ادب لتهرب من امامه …. وقف ينظر في اثرها.. مافيش حاجه شابطه انا الدخان طالع من كل حته بتقولي ايه انت.. تنهد ….طب ماشي يا ماسه اهربي اهربي عايزاها صحوبيه وماله اما نشوف هتقدري علي صحوبيه اركان ذهب يلملم اشياؤه ويذهب اليها.
كانت هيا هـ.ـر.بت من امامه تحس بنفسها كانها اصبحت شخص اخر اختفي نفورها منه واصبح هناك شيئا تخاف منه تحب لمساته لتنهر نفسها.. انت اتهبلتي ايه واقعه من بوسه تمـ.ـو.تي في ايده ايه اللي جرالك استسلمتي ليه انت مالك خفيفه كده ماينفعش يقربلك ولا يخش قلبك اعقلي واقفلي علي نفسك انت مـ.ـا.تنفعيش حد من اساسه.. هو انت بس عشان لوحدك وهو بقي طيب معاكي ايوه لا يا ماسه اعقلي انتو اصحاب وهو صحيح قليل الادب بس جدك قال انه طيب وهيقف جنبك.. ظلت واقفه تجمع اشياؤها لتحس بنفس قربها ويهمس….. خلصتي..
ارتبكت وابتعدت.. هاه اه خلصت..
مسك يدها طب يلا وشـ.ـدها امام الجميع ومسك يدها همست…. سيب هنتفضح كده.
ضحك.. واحد ماسك مـ.ـر.اته ايه الفضيحه.. دخلا الاسانسير اتي احد الاشخاص رفع أركان يده يبعد .نظرت اليه….. فيه ايه ماسيبتش الراجـ.ـل يدخل..
استدار يحاوطها لتشتعل.. لا مانا مابحبش الخـ.ـنـ.ـقه وبحب قلبي يبقي عليه طراوه كده.
ابتلعت ريقها مد يده وهتف.. هاه هنتغدي ايه بقه وفين.. كان يلهيها بالكلام العادي ويده تلامس عنقها وشعرها وياكلها بنظراته..
اشتعلت وهمست….. اي ..اي حته.. Mevo ll حكايات
هتف..انت مش قلنا احنا هنبقي اصحاب ليغمز اليها وانا بقه بفضل اصحابي عني .اقترب من وجهها يهمس …..الجميل يحب يروح فين.
التصقت بحائط الاسانسير وهمست بخجل …..اي حته.. ظل ينظر اليها ولا يحيد عنها لتشيح بوجهها وتفرك يدها فتح الاسانسير اندفعت مشتعله الي الخارج ضحك عن اخره.. مش مستحمل الصحوبيه يا مز انت.. بس انا صحوبيتي غير يلا يا اركان انت باينك انهبلت البت عملت فيك ايه وماشي وارها هتنهبل انت عقلك خف يلا روح شوف انت مش علي بعضك أصلا.. صفحه حكايات ميفو
ذهب ومسك يدها وضعها بالعربه وانطلق بها وصلا الي احد المطاعم هتفت…. ممكن مانقعدش نجيب اكل ونقعد جنب النيل.. ابتسم واحضر بعض السندويتشات وذهبا وجلسا ظلا يتحدثا بـ.ـاريحيه تتحدث هيا عن نفسها وطفولتها كانت سعيده وهو يراقبها ويراقب عفويتها كانت تفتقد للصحبه والونس كانت تثرثر بلا توقف وهو لم يزعجها تركها تقول ما في قلبها لتنتهي عند وفاه والدها ليتلبسها الحـ.ـز.ن وتتذكر كل شئ.. تنهد ومسك يدها.. ماسه انا جنبك انت ماعتيش لوحدك صدقيني.
نظرت اليه لتجد الصدق في عينيه.. تنهدت وقامت….. طب يلا بقه اتاخرت علي جدو.. اخذها وذهبا الي القصر دخلت علي جدها ليلاحظ جو الالفه بينهم هتف….. ايه اول مره اشوفكو مابتعضوش بعض.
ضحكت…. لا ما اركان قرر نبقي أصحاب.
رفع الجد حاجبيه …..امم أصحاب والله دي حاجه كويسه .
هتفت…. طب هروح اغير واجيلك يا حبيبي تركته وظل الجد ينظر لاركان بخبث .
هتف أركان.. بتبصلي كده ليه.
ضحك الجد.. لا ابدا اصل موضوع الصحوبيه ده يعني مش غريب شويه من امتي يعني .
هتف اركان.. غريب غريب ازاي يعني فيه ايه يا جدي انت بتبصلي كده ليه.
ضحك الجد ……لا ابدا اصلي خبزك وعاجنك ايه الجبل انهز.
قطب جبينه.. جبل ايه اللي انهز انت بتقول ايه.
هتف.. و تنهد….جبل اللي راسخ علي قلبك يا غلبان وعيونك رجعت لمعتها .
هتف اركان بـ.ـارتباك …جدي انت بتهبد مافيش حاجه يعني هنقعد بقيت السنه نعض بعض قولت الاين الامور واصاحبهى .
هتف الجد ..بس كده متاكد … طيب ماشي طالما مانهز نمشيها صحوبيه دا حتي تقف جنبها لما تطلقها.. قولتلك دي جوهره بطل تعض فيها من زمان..
تنهد اركان وهتف.. اه يا جدي طيبه فعلا.
هتف الجد بخبث.. عشان كده مش لازم تطلع من العيله.
قطب اركان جبينه.. يعني ايه..
دخل بهاء عليهم قبل جده.. حبيبي ازيك انهاردة.
هتف الجد بخبث….. بخير يا حبيب جدك جيت في وقتك والله كنا بـ.ـنتكلم عن ماسه.
هتف بهاء.. ماسه دي جوهره. غمز لاركان ..مش جالها عريس انهارده
نظر الجد لاركان الذي بدا يشتعل وهتف …..قولتش حاجه.. كنت بقول لأركان والله انها قمر مـ.ـا.تتسابش مين ده يا واد .
هتف بهاء ..ايمن اللي ماسك المحاسبه .
هتف الجد ..اه عارفه كويس ده ابقي هاتلي تليفونه .
صرخ اركان ..مالك بيه هو فيه ايه .
هتف الجد …بجمعلها يابني .والااقلك لا دي مش لازم تخرج من العيله.
اشتعل اركان عن اخره …هتف …..جدي مابحبش الهزار في الحاجات دي.
هتف الجد ببرود.. وانا مابهزرش.. التفت لبهاء….. ايه رايك يا واد يا بهاء بعد ما اركان يطـ.ـلق ماسه تتج……
صرخ اركان….. مـ.ـا.تبطل بقه بلا بعد بلا زفت هو فيه ايه.
هتف الجد….. ايه يابني بضبطها..
صرخ.. بطل بقه وانت يا بهاء روح شوف حالك يلا عايز جدي.
ظل بهاء ينظر اليهم لا يفهم شئ خرج و اندفع أركان و صرخ ….انت تبطل طريقتك دي انا مش راجـ.ـل قدامك ولا زفت هتجوز مراتي وبتلف تشفلها راجـ.ـل ليه بطل بقه تحرق دmي.
هتف الجد …..وتحرق دmك ليه يا حبيبي البت قمر ومؤدبه وعسليه نديها لبهاء طيب وحنين .
صرخ هو ….وانا اللي ابن كـ.ـلـ.ـب شرير يعني .
هتف الجد …يابني انت عبـ.ـيـ.ـط مانت مش عايزها و هتطلقها
صرخ أركان مندفعا بلا وعي ما جعل الجد يندهش عنـ.ـد.ما قال..
جاي هبابه فرح وبعدين هوب ….الشلاحااااات
 كان اركان مشتعلا من تكرار الجد بطـ.ـلا.قه من ماسه وتـ.ـو.فيقه بينها وبين بهاء هتف بعنف.. لا يا جدي مش هطلقها بعد سنه وارتاح بقه.
بهت الجد.. انت بتقول ايه اتجننت..
ارتبك اركان من اندفاعه وهتف….. انا مش هطلقها الا اما اكون مستعد ادير المجموعه وكل حاجه ساعتها تتوزع واخر مره اسمعك بتتكلم عن الطـ.ـلا.ق ومالكش دعوه ببهاء يا جدي مـ.ـا.تزعلنيش منه..
نظر اليه الجد من انفعاله الزائد يشعر بداخله بالسعاده ..دخلت ماسه عليهم اقتربت….. ايه مالكو …نظرت لاركان …….مالك يا اركان فيه ايه.
هتف الجد بخبث…… لا اصله كان بيقول..
هتف اركان بانفعال….. ماخلاص بقه يا جدي هيا قصه اقفل بقه دا حاجه تحرق الدm وتركهم وذهب مشتعلا .
هتفت…. ماله ده ….ايه يا حبيبي فيه ايه.
تنهد.. لا مـ.ـا.تشغليش بالك …
دخل بهاء….. انتو هتفضلو قاعدين كده وسايبني مع جوز الغربان تحت بياكلو نفسهم.
ضحك الجد.. اعمل ايه مخلف عقربه وبـ.ـنتها عقربه زيها مـ.ـا.تيجي اجوزك ساندى يا بهاء.
هتف بهاء.. ياختاي لا وربنا دانا اقعد راهب العمر كله.
ضحكت ماسه…… ليه يعني هتفضل من غير جواز.
دخل اركان فهتف الجد…… لا انا بخططله لحاجه جـ.ـا.مده.
اقترب اركان يحتضن ماسه لتخجل فالكل يعرف حقيقه الزواج هتف.. لا يا جدي خليك في حالك كفايه تخطيط لبهاء يخطط لنفسه.
ضحكت ماسه …..والله انتو لسعين عايشين تخططو وبس مابتعرفوش تفرحو وتعيشو بسلام.
هتف بهاء.. يا بـ.ـنتي انت غير انت ملاك نازل من السما اللي تخشي دنيته تنوريها ويفرح فرجه الاهبل .. خجلت..
هتف اركان بغضب ….طب ياهبل كفايه نحنحه ياخويا جبتلنا كرشه نفس ويلا ننزل نقعد في الجنينه شويه بدل الخـ.ـنـ.ـقه دي ..اقتربت من الجد وانحنت تقبله فظهر ضهرها جزء كبير اشتعل اركان واندفع يمسكها ويشـ.ـدها اليه ..بهتت هيا …هتف الجد .،فيه ايه يا واد انت عبـ.ـيـ.ـط .
هتفت ..اوعي بتشـ.ـدني ليه وهمت ان تقبل الجد فهتف طب دقيقه بقه كده وشـ.ـدها مسرعا للحجره ودخل وقفل الباب .
هتفت غاضبه .،فيه ايه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن .
اقترب بلعض الغضب …لا مفيش بس نص ضهر الهانم في الشارع .
نظرت لنفسها…. فين ده انت عبـ.ـيـ.ـط .
اقترب ومسكها واحناها قليلا ووضع يده علي جسدها ..وده ايه اللي ظاهر للشعب Mevo ll حكايات
ابتعدت بخجل ..ةيه دا جدو انت اهبل .
هتف .،وبالنسبه لبهاء عادي .
تنهدت …بهاء محترم مابيبصش انت دmاغك وحشه واستدارت فشـ.ـدها ..
هتف مشتعلا …لا هيبص اذا كنت انا عايز ابص .نظرت اليه بغضب ..عيب كده تبص علي ايه .
ضحظ واقترب يحتضنها ويمد يده علي طرف بلوزتها يتلمسها فاشتعلت .،ابص علي ايه ..دا حاجه هري العين يا بت انت مش عارفه انت ايه دانتي تهزي جبل .
ارتبكت ..عيب اوعي وشيل ايدك دي .
ضحك …مانت مش راضيه تسمعي الكلام وتقولي حاضر وتغيري من سكات .
هتفا ..انا مش مقتنعه اوعي بقه .
ضحك تمام …ب هننزل وهتقعدي جنبي بلوزتك هتخرج همد ايدي جوا البلوزه قدام الناس واللي هطوله هحسس عليه .
اشتعلت .،ايه قله ادبك دي اتلم واوعي ال تحسس انت باينك عبـ.ـيـ.ـط ازاي ده وانا هسيبك .
ضحك واقترب منها شعرت بالخـ.ـو.ف ركنها عالحائط ..طب براحه كده هتغيري .اشتعلت كان ينظر اليها بوقاحه …رفع يديه ومسك وسطها فارتعشت فيديه تحرق جلدها ..
هتفت ..اوعي عيب انت مـ.ـجـ.ـنو.ن بقه .
ضحك هتغيري .نظرت اليه بغضب فادخل يديه بزياده فصرخت .،،هغير هغير ودعه فضحك …طب ماكان من الاول لازم اقل ادبي وانا اصلا همـ.ـو.ت واقل ادبي اقترب مـ.ـا.تيجي نقل ادبنا شويه شفايفك وحشوني ..
انتفضت مبتعده وذهبت تاخذ بلوزه تلبسها وتخرج ايه ظل يتاملها فشـ.ـدها ونزل بها امام الكل
جهز بهاء جلسه في الحديقه وأركان لا يترك ماسه من يده .
همست….. سيب ايدي انت قافش فيها كده ليه بهاء هيقول ايه.
ضغط عليها.. شالله ينحصر مالكيش دعوه شـ.ـدها يجلسها ويلصقها بجواره ويحاوطها .شغل بهاء الموسيقي واتي يجلس بجوارهم …هتف اركان …لا روع الفوتيه مش ناقص خـ.ـنـ.ـقه حاولت ماسه ان تبتعد فشـ.ـدها اليه اكثر نظرت اليه ..ايه اوعي انت فيه ايه مش مخـ.ـنـ.ـوق .
هتف ..انت مالك انا بقوله وكـ.ـلـ.ـبش في يدها وركن محتضنا اياها .
همست ..عيب بقه انت الت .
هتف ..هدور احطك علي رجلي ارقعك بوسه تسورقي فيها اهمدي ارتجفت وصمتت .
اتت ساندي وليلي جلست ساندي بجوار اركان من الجهه الاخري هتفت..ليلي ايه يا اركان مالك لازق في ماسه كده تكونش بتحب ومش واخدين عليك..
نظر الي ماسه وشـ.ـدها اجلسها علي قدmه واراحها علي صدره ….والله يا عمتي لو طلت احطها جوا قلبي احطها ..
همست ماسه بجوار اذنه عيب بقه ايه قله ادبك دي مقعدني علي رجلك .، ضحك وقام وشـ.ـدها يحتضنها بهتت هيا ….هتف.. واحب يا عمتي… ماحبش ليه هو اركان مالوش قلب.. بدا في الرقص معها وعيونه تاكلها …
همست بخجل ..بطل تبصلي كده كان وجهها احمر وهو تناسي الموجودين .
قربها ووضع شفتيه علي خدها وهمس لا انا مزاجي عالي مـ.ـا.تعترضيش عشان انا مفضوح وممكن اعمل ايه حاجه ..انكمشت بخـ.ـو.ف فضحك .
ظلت ليلي وساندي مشتعلان وبهاء مبتسم.. كان يدور بها ويداعبها ويقبل راسها وخديها وملتصقا بها لم تعد تحتمل همست….. بطل بقه عيب كده..
ضحك …..لا لازم اقهر عمتي الا هيا مابتهمدش حريقه عايزه جنازه وتشبع لطم.. وضع شفتيه علي خدها ثم تحرك الي جانب شفتيها اشتعلت وتشنجت.. ضحك وظل يدور بها احست انها ستمـ.ـو.ت همست….. بطل بقه مش قادره .
نظر لعيونها ….مش قادره ايه كانت ترتجف وهو احس بها شـ.ـدها وخرج الي المكتب وركنها عالحائط واندفع يقبلها رفعت يدها تمنعه فضغط عليها وظل هكذا الي ان استكانت ابتعد وهو ينهج .. لياخذها ويعود بها مره اخري كان وجهها احمر والكل لاحظ ماكانا فيه ..ظلا هائمين اشتعلت ساندي وقامت تقترب تلاصق به استدار وابتعد قليلا عن ماسه هتفت بدلال… . روكي عندي حفله كبيره وعايزاك تيجي معايا وضعت يدها حوله يدها .. شـ.ـدت ماسه يدها من يده وشعرت ببعض الغضب من قربها من اركان..
تنهد وهتف.. انا مش فاضي للحاجات دي.
وضعت يدها علي صدره …….وحياتي يا روكي دي حفله فيها رجـ.ـال اعمال كتير وحفل خيري كبير وانا مشتركه في جمعيه خيريه عايزه اتباهي بيك.
هتفت ليلي.. وفيها ايه يا اركان مانت كت بتروح زمان والا يا ماسه هتمنعيه عن اهله.
خجلت بشـ.ـده وهتفت…… لا يا طنط بتقولي ايه براحته..
قفزت ساندي وشـ.ـدت أركان….. طب تعال بقه اقولك هنعمل ايه شـ.ـدته بقوه تنهد مرغما احتضنه ساندي واخذته بعيدا و ماسه تاكل روحها.. اه مابيصدق يتمايع مع كل واحده شويه الهانم في البيت والتانيه في الشغل كانت مشتعله كانت تشعر بغليان بداحلها ..هما لازقين كده ليه ايه قله الادب دي حـ.ـر.ام كده ابوشكلك عيل بتاع حريم كانت تفرك في يدها .. اتي لبهاء تليفون تركهم .
فهتفت ليلي.. مالك يا ماسه لتكوني غضبانه من قرب ساندي واركان.. لا لا.. عموما مـ.ـا.تحطيش امل ان جوازتكو هتكمل اصلا اركان اخره بـ.ـنتي وبس ومسيرنا نعرف سبب جوازتكو فاهدي يا حبيبتي .وانطلقت تضحك.
قامت ماسه تشعر بالقهر وتبتعد.. سرحت ماسه في الحديقه ذهبت الي الخلف وجدت احد القطط ابتسمت وذهبت تاخذها وجدتها تدخل الي احد الحجرات الجانبيه كانت حجره للتدفئه المسؤوله عن تدفئه القصر دخلت هيا تبحث عنها كانت غرفه بها الكثير من الابخره وتتسم بالبروده ظلت تبحث عن القطه وتنادي عليها .انطفئ النور فجاه ارتعبت وهبت تخرج كانت قد دخلت من الباب وتركته مفتوحا انغلق الباب ولا تعرف كيف تخرج وبدات في الصراخ ارتعبت فلا احد ينادي جلست علي الارض تحتضن نفسها بخـ.ـو.ف فكانت تخاف من الضلمه وتهمس ….اهدي اركان هيرجع يدور عليكي..
رجع اركان فلم يجد ماسه ومعه ساندي هتف…. ماسه فين.
هتفت ليلي بسخريه.. لا قامت وقالت تسيبك براحتك مش عارفه ازاي مراتك ومش هاممها تروح وتيجي مع حد كده دا ماصدقت وقاعده ولا بصتلك حته وضحك وكركره مع بهاء … يلا خليني ساكته.
هتفت ساندي.. بطلي بقا روكي ماحدش يطوله مش كده يا روكي..
اشتعل وقرر ان يجلس ولا يصعد اليها كانها لا تفرق معه سهر سهرته مرغما كان يشعر بالخـ.ـنـ.ـقه ولا يطيق القاعده وكل تفكيره فيها وكلما فكر فيها غضب اكثر.. انتهي الليل تقريبا استاذن وصعد و دخل وجد الحجره فارغه قطب جبينه بحث عنها في الحمام.. هتف.. فين دي راحت فين تكونش راحت لجدو.. اتخمد انت بتدور علي ايه دي ماعبرتكش وانت غلبت تقلها خلي بالك مالها طايحه كده.. اتخمد وسيبها مـ.ـا.تعبرهاش.. ظل جالسا ياكل روحه.
كانت ماسه تجلس ترتعش ليعود النور مره اخري قامت تتفحص المكان وجدت احد الفتحات المؤديه الي الاعلي حاولت فتحه احضرت بعض الصناديق وصعدت عليه تتسلقه وتصعد لتصل الي فاتحه صغيره في جانب الحائط تحاول ان تدخل منه كانت فاتحه ضيقه تمزقت ملابسها ولكنها كانت ترتعش من الاساس فالبرد جمد اوصالها خرجت لتجد نفسها فوق احد الاسطح…. نظرت لتجد حجرتها من بعيد ذهبت بتمهل تحاول ان تتسلق البقيه كانت مرتعبه وترتعش وتنعي حظها …..كده يا اركان دي الصحوبيه تسيبني ده كله مـ.ـا.تسالش عليا اخص عليك والا الهانم لحستلك عقلك نزلت دmـ.ـو.عها ..تنهدت ووصلت الي الشرفه كانت قريبه مدت يدها تمسك السور الا انها لم تحسب المسافه جيدا انزلقت قدmيها فصرخت وتتعلق في السور تنتحب بشـ.ـده كانت منهكه وبها الكثير من الخدوش والدmاء تسيل من ظهرها وذراعيها ورقبتها وصدرها وهيا متعلقه وجدت. الحجره منيره لتعلم ان اركان بالداخل صرخت تنادي عليه….
كان اركان جالسا مشتعلا ….راحت فين دي.. هتقعد تاكل روحك كده مـ.ـا.تتخمد هبوشكلك عيل واقع.. سمع صوتا قطب جبينه صمت قليلا سمعها تنادي هب مره واحده يخرج يبحث عنها لم يجدها تعجب استدار فسمع صراخها اندفع وجدها تتعلق في السور بحاله مزريه هوي قلبه و اندفع يمسكها ويهتف ….امسكي فيا كويس اهدي مسكتك اهوه اهدي شـ.ـدها ومسكها تتعلق به واندفعت تكـ.ـلـ.ـبش فيه وتنفجر في البكاء .احتضنها ودخل بها الي الداخل مذهولا وهيا تنتحب و ترتعش وهو يمسد عليها.. اهدي اهدي فيه ايه فيه ايه.. الا انها كانت ترتعش ذهب بها الي الفراش يحاوطها ويضعها علي قدmه ويمسد عليها لتنتقل حراره جسده اليها ويهتف.. ايه فيه ايه انت عمله كده ليه ايه اللي حصل. ظلت صامته لفتره لا تنطق حتي هدات بعض الشئ وهو يقبل راسها ويمسد عليها الا ان رجفتها لم تنتهي .حملها ودخل بها الحمام وفتح البانيو علي الماء الساخن وضعها في المياه صرخت لاحظ جروحها .
همس ….اهدي طيب لازم ننضفهم جلست مستكينه وهو يلمس جروحها بحنان ينظفهم بالماء الساخن انتهي همس نزلي البلوزه قام يحضر لها برنسها.. البسي ومستنيكي.. خرج ياكل نفسه.. كت فين وايه بهدلتك دي الله يخربيتك يا عمتي وطلعت فوق واتزفتت وجدها تخرج كانت حزينه وغاضبه منه انه تركها نظر اليها يشعر بالغلب اقترب منها يحاول ان يحتضنها .
ابتعدت تتجه الي الفراش و تنكمش علي روحها فهيا ليست ذو اهميه له فتركها ساعات دون ان يبحث عنها احست بالو.جـ.ـع الشـ.ـديد لتحس انها لا شئ .
تنهد يقترب ويمد يده يمسد ضهرها لتنكمش اكتر هز راسه واقترب بهدوء وهمس ….ايه اللي جرا.. نظرت اليه بغضب وعيونها تلمع ليدير وجهه ويشتم عمته .
قامت من سكات…. تصبح علي خير ليجدها تشـ.ـد الغطاء وتذهب الي االاريكه.
تنهد بغلب.. هو يوم طين طيب انا عارف. ذهب يمسكها….. راحه فين بده.
ابعدت وجهها وانكمشت علي روحها فكانت ترتعش بشـ.ـده.. هتفت بنبره غاضبه.. اظن مايهمكش اروح فين.
استدارت فشـ.ـدها تقع في احضانه هتفت بغضب…. اوعي بقه الله عايزه انام تعبانه.
هتف …..طب ماهاخدك في حـ.ـضـ.ـني بدل رعشتك دي.
هتفت.. شكرا مش عايزه ارتعش والا اولع تقولش يهمك قوي..
مسد عليها……. اه يهمني ويهمني قوي.
لتتململ…. بطل بقه كدب اوعي الا انه لم يتركها حملها فشهقت …. نزلني بقولك..
اخذها وذهب بها الي احد الكراسي وجلس واجلسها.. نهدي كده ونقول ايه اللي حصل عشان انا علي اخري..
نظرت اليه غاضبه …..يهمك قوي.
هتف.. اعمل ايه طيب مش انت اللي طلعتي وسيبتيني.
انفعلت….. انا طلعت يا كـ.ـد.اب يا بتاع ساندي انا طلعت والا الهانم لحستلك عقلك ومـ.ـا.تدورش عليا وانا محبوسه في الضلمه صحيح علي راي بهاء بتاع ستات وقليل الادب.
تنهد يحاول ان يهدئ غضبها.. والله لا بتاع زفت وطين وسي قطران بيهبد وعمتي قالتلي انك طلعتي وسيادتك ماعبرتيش امي وقولتلك تخلي بالك قدام عمتي.
صرخت….. انا ماطلعتش لما الهانم سحبت البيه تتنحنح قمت عشان سمعتني كلام زفت قمت امشي في الجنينه دخلت مكان ماعرفتش اخرج منه وفات ساعات البيه مسألش حتي غارت ولاا مـ.ـا.تت.
تنهد بغلب.. انا كت تحت وغضبان منك لما طلعت مالقتكيش وسمعتك بتصوتي انا ماطلعتش كت فاكرك فوق والله اسيبك ازاي يعني كل الوقت ده.
صرخت…. مش قاعد مع الهانم كل الوقت ده يبقي سيبتني والا ماسيبتنيش.
تنهد.. طب خلاص انا اسف والله ماكت اعرف وعمتي قالت انك زعلتي .. كانت غاضبه محترقه انه قضي السهره مع ساندي وهيا محبوسه. هتفت….. اوعي ماعتش عايزه اتكلم معاك اوعي بقه.
ابتسم وهتف ….مش احنا اصحاب حد يزعل من صاحبه.
صرخت فيه….. صاحب مابيسالش عن صاحبه اوعي والله ماهكلمك.
تنهد واحتضنها….. طب اهدي بس دلوقتي طيب انت بتترعشي وبعدين لازم نطهر جروحك ليقوم ويحضر لها احد البيجامـ.ـا.ت لتدخل وتلبسها و تخرج تجده قد احضر مطهرا ذهب اليها و شـ.ـدها هتفت.. اوعي مش عايزه منك حاجه..
هز راسه بغلب.. طب تعالي بس ربنا يهديكي ذهب للفراش واجلسها يديرها ويكشف ضهرها لتنكمش هتف ….اهدي احضر المطهر يطهر خدوشها لتتأوه …همس… خلاص معلش …انتهي ومسك يدها يطهرها ليقترب من رقبتها ويمد يده يفتح زراير البيجاما لتنكمش فهتف…. اهدي بقه …اقترب يدلكها بحنان وهو يتحكم في نفسه من قربها .انتهي وقام يحضر لها مشروبا ساخنا يعطيه لها تشربه و ترتخي بعض الشئ رفع قدmها يدثرها ويندس بجوارها مد يده يشـ.ـدها .
دفعت يده وهتف….ت اوعي مالكش دعوه بيا خالص من هنا ورايح و ماعدناش اصحاب ولا عت هكلمك من اساسه..
هز راسه فهيا كالطفله الغاضبه شـ.ـدها عنوه يدخلها احضانه هتف …..اهدي عشان ماهتناميش بره حـ.ـضـ.ـني برعشتك دي.. ظل يمسد عليها لفتره لتقل رعشتها تدريجيا و تسيل دmـ.ـو.عها احس بها فهمس ….طب خلاص بقه اسف والله بطلي عـ.ـيا.طك ده..والله كت فاكرك فوق خلاص بقه انا اسف مسح دmـ.ـو.عها ورفع وجهها لتخفض عيونها …تنهد… طب بصيلي طيب ماهتحملش زعلك ده..
همست.. ال يهمك زعلي..تابعوني صفحه حكايات ميفو .
قبل خدها.. اه يهمني والله يهمني..
هتفت…. اه باماره قاعدتك مع الهانم كل ده وانا محبوسه وسيادتك هتروح حفلات وتنبسط
ابتسم وهتف.. انت زعلانه عشان قاعدتي والا عشان هروح الحفله..
انفعلت…. وتروح ليه من اساسه مش متجوزني انا هيا مالها السحليه دي وجدو قال اني جوازتنا عشان تبعد عنك والا انت مبسوط.
ابتسم…. تصدقي انا حاليا مبسوط.
رفعت وجهها بغضب ضحك لتشتعل وتصرخ ….انت بتضحك علي ايه انت.
انطلق ضاحكا.. عالقمر اللي غيران.
بهتت وارتبكت .. نعم نعم غيرانه دا من ايه.. انت ولا في دmاغي.
هتف.. بقي كده انا وللا في دmاغك.. شـ.ـدها ورفع وجهها….. يعني اروح الحفله يا ماستي عادي..
ظلت تاكل روحها لتزيح وجهها.. لا مـ.ـا.تروحش انت متجوزني مـ.ـا.تروحش هيقولو ايه.
رفع وجهها.. بس عشان كده..
هتفت…… اه اه امال عشان ايه..
اراحها وانحني فوقها لتبتلع ريقها و.. قد تكون صورة ‏نص‏
كانت ماسه قد تاهت معه ولم تعد تحس الا به شعرت كانا قد اصبحا منفصلين عن العلم كانهم جسد واحد …الا انها شعرت بيده علي جلدها انتفضت برعـ.ـب وهو مغيب تائها فيها صرخت تبتعد وهو لا يتركها ويشـ.ـدها اليه بقوه انتفضت تنتحب ويتشنج جسدها ليعود الي نفسه مره واحده من عنفها ومقاومتها .تجلد وقاوم رغبته لتنكمش وتنتحب شـ.ـدها اليه صرخت…. فهتف بصوت ليس طبيعي.. اكتمي عشان انا مش في وعيي.. لتنكمش ويحتضنها هو يحاول ان يهدئ رغبته فيها …مر وقتا ليس بقليل وجدها تنتحب تنهد ببعض الغضب….. طب ليه طيب ايه المشكله انا جوزك وعايزك وأنت عايزاني..
شعرت بالقهر انتفضت ودفعته وهبت باكيه…..ظلت تنتحب لفتره ..صفحه حكايات ميفو .
قام وهتف ….انت عامله مشكله ليه احنا عايزين بعض .
هتفت بو.جـ.ـع….. مش شايف مشكله خالص بجد ايه ده صحيح عايزنا يوم مانتفق نتفق هنا عالسرير ….هتفت صارخه….. بطل بقه احنا جوازنا بشروط واحترمه للاخر..
تنهد واحني راسه يسيطر علي غضبه فهيا ترفضه وهتف.. يعني هتقفي قدام روحك وتمنعي اللي حاسه بيه.
صرخت….. انا مش حاسه بحاجه وسيبني في حالي.
اقترب يشـ.ـدها….. عارفه لو قولتي مش حاسه بحاجه دي تاني يمين بالله لاكون مرجعك السرير ومخليكي تقولي حاسه بايه يا ماسه وماهتنطقيش.
صرخت….. انت بتعمل كده ليه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن.
هتف بغضب……. بعمل ايه انا واحد و عايز واحده هكدب علي روحي.
نظرت اليه .. شعرت بالقهر و صرخت.. انت بتعمل كده ليه هتستفاد ايه احنا هنسيب بعض ليه ها.
هتف.. نسيب مانسيبش انا جوايا عايزك و ده اللي وعيتله دلوقتي.
صرخت….. وانا مش عايزاك يا اخي.
هتف.. كـ.ـد.ابه واللي حسيته بين ايديا انك عايزاني وبطلي تضحكي علي روحك.
حاولت ان تستجمع نفسها ..هتفت.. اركان لو سمحت احترم اتفاقنا انا مش عايزه تعب انا مش ناقصه سيبني في حالي….اقترب فصرخت….. بطل بقه مش مستحمله.
هتف.. انت بتو.جـ.ـعي نفسك ومش فاهم فيه ايه.
هتفت بو.جـ.ـع….. فيه ايه.. فيه اننا هنسيب بعض فيه انك مابتحبنيش فيه اني مش عايزه اتو.جـ.ـع. اركان الستات مش زي الرجـ.ـاله الراجـ.ـل ممكن يعوز ست ومايحبهاش انت هتستفاد ايه لما قلبي يوجـ.ـعني.
ظل ينظر اليها فهيا تخاف علي قلبها تنهد….. انت عايزه تفهميني انك من شويه كتي معايا وماجواكيش حاجه ليا.
هتفت….. حتي لو هيحصل همـ.ـو.ته يا اركان لاننا مش هنكون لبعض عارف استحاله اكون ليك.
شعر بالغضب وهتف.. ماسه اركان مايتقالوش كده.
هتفت…… لا انا بقولك وواضحه معاك وصريحه انا مش هكون ليك ابدا ولا لغيرك انا مش عايزه حد في حياتي تاني ودا اتفاق مايتغيرش ..
شعر بالغضب.. يعني لسه بتحبيه بعد ده كله..
شعرت ان ذلك مخرج ليها هتفت…… ايوه يا اركان بحبه وهفضل احبه ويا ريت تحترم ده.
احس انه سيهجم عليها يقــ,تــلها هتف ببرود.. ماعتقدش ان كلامك ده صحيح انت كتي بين ايديا عايزاني وانا مش اهبل ولا عبـ.ـيـ.ـط وحسيت برغبتك ومفيش ست بتحب حد وتعوز راجـ.ـل تاني الا لو كانت لا مؤخذه..
سالت دmـ.ـو.عها.. و هتفت…… اركان من فضلك بجد والله تعبت نفسي امـ.ـو.ت تعبت.حـ.ـر.ام سيبني بقه في حالي يا اخي انا مش عايزه لتنهار من البكاء..
تنهد واقترب وشـ.ـدها لتنفجر في البكاء شـ.ـدد عليها و همس.. اهدي اهدي.. حملها وعاد بها للفراش يريحها ويندس بجوارها …شـ.ـدها اليه ليهمس …..نامي طيب وبطلي عـ.ـيا.ط نامي.بطلي حرق بقه وعدي ليلتك بلا مش عايزه بلا زفت .
ركنت عليه ونامت من تعبها ظل قلبه ياكله.. بتحبيه بتحبيه لسه ازاي واللي كنا فيه ده ايه داحنا كنا في نار وكت هتبقي مراتي ايه اللي حصل.. تنهد.. عايزاك تلتزم بشروط الجواز.. طب وانت يا اركان عايز كده انت كت هتمـ.ـو.ت معاها وكنت هتمـ.ـو.ت وتاخدها فيه ايه نظر اليها وظل يتاملها.. مش عارف انت جواكي ايه حاسس بحاجه جواكي منعاكي بتو.جـ.ـعك ايه هيا طيب.. ظل يمسد عليها…. هتعمل ايه واحده رفضتك هتفضل برضه تحرق جواك.. تنهد…. بس انت عايزها طب ايه.. شـ.ـدد عليها واغمض عينه يفكر فيما كانا فيه ويده تلامسها بحنان مر وقت طويل حتي نام من كثره تفكيره.
استيقظت ماسه في حاله مريعه في الصباح قامت ونظرت اليه خفق قلبها لتحس ان بداخلها شئ يشـ.ـدها اليه تنهدت….. انت جواكي ايه يا ماسه مشاعرك عايزه تقرب منه وبترتاحي في حـ.ـضـ.ـنه ونفسك تنامي بامان .حـ.ـضـ.ـنه امان ليكي بس ماينفعش اي حاجه لازم تمـ.ـو.ت ماينفعش اركان يبقي ليكي والا اخرتها و.جـ.ـع وفضايح يا ماسه.. كانت تنظر له بحنان وقريبه من وجهه تتأمله وعيونها تشع مشاعر …لتنتفض عنـ.ـد.ما فتح عينه .وجدها تنظر اليه خفق قلبه .. ارتبكت وهبت مبتعده اغمض عينه فنظرتها كانت حانيه وجدها تهرب ظل هو نائما……تنهد بغلب…. يعني اصحي علي عيونها وشايف فيها حاجات حاسسها لمست جوايا هيا بتهرب ليه عيونها نار خـ.ـطـ.ـفت قلبي ..
وجدها خرجت وانتقت ملابسها وهتفت …..انا انا راحه لجدو .خرجت من امامه ظل نائما ليس له حيله في ذلك قام يغير ملابسه وذهب ورائها دخل عليها كانت تجلس تنتظره حزينه قرر ان يتجاهل كلامها اقترب يقبل خدها وهمس.. يلا جاهزه.. قطبت جبينها.. هو فيه ايه ماله مبسوط كده…
هتف..من الحق يا جدي انا مسافر انا وماسه بكره شرم عندي هناك شغل هعمله يومين ونرجع.
نظرت اليه باستغراب.. طب انا مالي اسافر ليه.
هتف….. مش المفروض مراتي والا ايه .. مستنيكي في العربيه ثم نزل وتركها وهتف الجد.. مالك يا حبيبتي فيكي ايه..
تنهدت…… مفيش يا جدي مفيش.. تركته ونزلت فهتف الجد….. يا تري اللي حاسه وشايفه ده صح.. ولو صح اركان حس هو كمان انا ايه اللي عملته فيها ده بس هيا ناقصه و.جـ.ـع.
نزلت ماسه دخلت اليه انطلق بها كان يحدثها كأن شيئا لم يحدث ويمازحها اراد ان يذيب الجليد الذي بـ.ـنته فجاه بينهم فهو لا يحتمل ذلك الجفاء المفاجئ استسلمت وتكلمت بعفويه هتف انا همـ.ـو.ت من الجوع توقف امام احد المطاعم البسيطه وهتف ايه رايك نضـ.ـر.ب فول وطعميه ماكلتش من زمان .
ضحكت …عالصبح كده بطننا هتو.جـ.ـعنا .
ضحك يا ستي نبقي نحيب فوار نهضم بس فعلا نفسي اكل .عارفه كنت زمان باخد اصحابي ونقف علي عربيه فول مشهوره قوي بس ايه حكايه …ضحكت امال اركان ايه وبرستيج ايه .
هتف ضاحكا …اللي بيديني حاجه يشيلها انا مابيهمنيش كلام حد دmاغي ومزاجي وبس ..اقترب هو وغمز لها واللي بعوزه باخده مهما كان .
ابتلعت ريقها واشاحت بوجهها نزل هو واحضر السندويتشات هتف هناكل في المكتب عشان انا لازم اشرب شاي وظلا يثرثران ويضحكان حتي وصلا الي العمل قفل العربه وهتف.. احنا هنسافر الفجر مش عايزه تشتري حاجه.. هزت راسها وشكرته اقترب.. لا مالك مؤدبه كده مش واخد عالادب ده لسانك كان شبرين راح فين يا ماستي.
نظرت اليه غاضبه فضحك.. لا بجد طب ماشي يا ستي هسكت ونزلا معا اخذ يدها ودخل بها الشركه همست…. مـ.ـا.تسيب ايدي انت فيه ايه حد بيدخل كده.
ضحك.. انا بدخل كده عادي مش مراتي شاقطك انا ولو نطقتي هقفشك حـ.ـضـ.ـن واحتمال ارزعك بوسه قدامهم.
انكمشت وهتفت.. لا انت لسعت ولا كاننا اتكلمنا.
ضحك…. قصدك هبدك بتاع امبـ.ـارح وكده.. وحياتك بات الليل ساح الصبح اصله كلام مسلوق مايخشش الدmاغ.. وصلا الي المكتب ابتعدت فهتف غامزا…. اسيبك يا مز انت يا مدmلك.. الا مانمت من امبـ.ـارح وايدي جت علي حاجات تخبل مـ.ـا.تجيبي بوسه.
ارتعبت وابتعدت…. ايه قله ادبك دي لاا دانت خلاص فوت .نظر اليها وهتف ..هناديلك عشان عايز اكل همـ.ـو.ت واكل اصل اللي نفسي فيه يخبل وضحك وتركها ودخل ضاحكا وهيا ترتجف.. ماله ده مش خلصنا امبـ.ـارح انهبل ده انا تعبت بقه مش حمل صده يا رب انا تعبت.
مر الوقت ليستدعيها دخلت عليه ليجده يفرش الطعام علي المنضده تنهدت واقتربت ..انت فتحت مطعم .
اقترب وشـ.ـدها اليه ..عشان المز افتح شادر والله .ارتبكت فشـ.ـدها واجلسها وبدا يعطيها الطعام هتفت ..عارف من زمان ماكلتش كده انا اساسا مابفطرش .
نظر اليها متفحصا اياها ..هو عموما جـ.ـسمك حلو بس برضه الفطار مهم وبعد كده انا هفطرك بايدي .
ضحكت ..لا انا كده هتعود عالدلع ده .
غمز لها وهتف .،سيبيلي بس نفسك وهتلاقي دلع ماحدش شافه اقترب ومد يده مسح جانب شفتيها فارتجفت…واركان دلعه غير .
ارتبكت وابتعدت وقامت وغسلت في الحمام وخرجت تشكره عالطعام همست…. انا هروح اشتغل واستدارت فاندفع وحاوطها قبل ان تخرج كانت تعطيه ضهرها وترتجف همس بجوار اذنها ….ايه مش عايزه تشكريني في وشي يعني جايب ومكلف ومـ.ـا.تشكرش .
ابتلعت ريقها وهمست وهيا ترتجف …هاه اه طبعا طبعا …ااا …متشكره .
همس ولمس اذنها بشفتيه ….طب مـ.ـا.تبصيلي وانت بتشكريني والا مش قادر يا مز تبصلي .
تجلدت وهتفت ..انت بتقول ايه لا طبعا .
ادارها وابتسم كانت خافضه عيونها ..اقترب وانفاسه تلفحها ..مستني انشكر اهوه .
رفعت عيونها ونظرت اليه وقلبها سينشق من نظراته الراغبه ..فتحت فمها تشكره فاندفع يقبلها بشغف رفعت يدها تمنعه فمسكها وركنها خلفها وظل يقبلها ولا يفلتها وهيا تنفض بين يديه الي ان تركها ركن علي جبهتها يتماسك تنهد وقبل انفها وهمس…. انت تاخدي العقل .
كانت مغمضه تحاول ان تعود لنسها لتدفعه وتستدير وتخرج مسرعه وهيا تشعر انها جنت من قربه جلست بفردها تستعيد نفسها ..انت مـ.ـجـ.ـنو.نه انت اخرتك هتنفضحي هو يتسلي بيكي اعقلي انت هتروحي في مصيبه يا رب انا تعبت .
اما هو فكان بالداخل يشعر بسعاده من ارتباكها وحب ذلك القرب ويشعر انها يريدها بجنون جلس علي المنضده يتذكر قربها تنهد ونظر امامه وجد كوبها فمسكه وظل يتفحصه واثار شفتيها عليه ابتسم ولمس الكوب بحنان ودقات قلبه تعلو .،همس .،بيك ايه انت اتجننت البت جننتك عايزها هتمـ.ـو.ت عليها رغبتك هتجننك وهيا بتعند وبتبعد ..تنهد وظل يتلمس الكوب ..ويفكر ما الحل في تلك العلاقه العجيبه فهو حس انها تريده ولكنها تصرح بغير ذلك
دخل احد المحاسبين علي محمود وهتف.. محمود بيه عندي ليك خبر..
هتف محمود…. خير.
هتف…. بس ليا الحلاوه.
قطب محمود ….والله حسب اللي هيتقال.
هتف.. انت عارف ان بروح البنك وليا علاقاتي .. جلال بيه عرفت انه ادي فلوس للست ماسه من رصيده الخاص .
هب محمود…… نهار اسود كمان كمان بيديها فلوس كام يا زفت..
هتف الرجل.. اتنين مليون يا باشا .جنيه ينطح جنيه..
صرخ محمود….. اه يا بـ.ـنت الكـ.ـلـ.ـب يعني هتسلتي الراجـ.ـل كمان اعمل ايه اقــ,تــلها اعمل ايه انا قولت البت دي مش سهله دخلت عالراجـ.ـل بالحنجل والمنجل عقربه اعمل ايه يا حـ.ـز.نك يا محمود.
هتف الرجل.. يا باشا لسه فيه اخبـ.ـار لوز..
هتف…. لسه وفيه ايه تاني انطق احدف عليا الهم كله.
هتف الرجل ….الست ماسه خدت الاتنين مليون وحولتهم لواحد اسمه حسام الفضالي..
انشل محمود وقف متصنما.. ثم هب …..يا نهار ابوها اسود وايامها الطين الفاجره ماكفهاش تديله فلوسها بتسلت من الراجـ.ـل وتديله يا دي السواد طب ايه.. ويا تري البيه اللي متجوزها يعرف ان الهانم بتسلت من جده وتدي لحبيبها القديم..
هتف الرجل.. يا باشا مفيش مخلوق عرف.
وقف محمود بغل… حلو قوي قوي كده والا جيتي تحت درسي يا بـ.ـنت الكلاب اما اشوف هتعمل ايه يا أركان باشا.
دخلت لميس علي السكرتيره تسال عن اركان لتعلم انه غادر ومعه ماسه علمت انه سافر شرم لتشتعل غضبا وتقرر ان تسافر له تقطع عليه خلوته بماسه فهو يبتعد عنها واصبح يصدها وصلت الي شرم ونزلت تبحث عنه تستقصي اخبـ.ـاره.
سافر أركان و ماسه ليحضرا اجتماع العمل الخاص بـ.ـاركان كان الفندق رائعا والمنتجع رائع اخذها اركان وهتف ….تعالي نتمشي عالبحر.
هتفت.. ايه هو مش عندك شغل.
هتف….لا لا الشغل بااليل…احنا طول النهار هنقضيه عالبحر…
هتفت…. طيب يعني هننزل البحر.. هز راسه مبتسما لتدخل وتخرج وتهتف… انا جاهزه..
اشتعل وهتف…. نعم ياختي جاهزه لايه ….بالضبط انت عامله كده ليه.
كانت تلبس شورتا وبادي حمالات وتضع عليه شالا لتهتف ….ايه مش هننزل البحر.
هتف.. اه هننزل بس متغطين خشي ياختي مبينالي ايه.
هتفت….. يا اركان انا بنزل كده مش لابسه مايوه يعني.
هتف ننفعلا..لا والله كمان مـ.ـا.تلبسي والبس قرون وننزل مع بعض تنزلي الميه وانا قروني تطول مع الوقت يلا يلا مـ.ـا.تخلنيش اهبدك بحاجه..
نظرت اليه بغضب تستدير تاخذ ملابس اخري وتذهب غاضبه لتنهد.. انهبلت دي عايزه تخرج كده دانا قلبي وقف هيا قمر ليه كده يا قلبك يا زفت مالك مش علي بعضك انكتم.
خرجت تلبس بنطالا ضيقا وبلوزه نصف كم اخذها وتمشيا علي البحر كان الجو رائعا ولا يوجد كثير من الناس فالوقت لا يسمح باستقبال المصيفين ظلا يمشيان كانا يثرثرا في لا شئ كانت سعيده وهو يتكلم بـ.ـاريحيه ليهتف …..مبسوطه..
تنهدت شعرت بالراحه لتجلس علي الرمل تتلمسه.. من زمان ماحسيتش براحه كده.. نفسي افضل كده بس.. لتحني راسها..
جلس بجوارها.. بس ايه ايه اللي يمنعك تبقي مبسوطه.
تنهدت.. كتير يا اركان كتير انا اتخلقت عشان اتعب وبس.
مسك يدها.. بس انا شايف اني ماهسبش حاجه تتعبك يا ماسه انت ليه قافله علي روحك كده سيبي نفسك.
نظرت اليه.. ليه.. اسيبها ليه.. وانا عارفه اخرتها ايه… اخرتها لوحدي برضه.. مهما حصل هكمل لوحدي مهما دخل حياتي ناس هفضل لوحدي
اقترب وشـ.ـدها اليه.. بس انا موجود جنبك.
نظرت اليه رجف قلبها شعرت بغلب شـ.ـديد كانت تريد ان ترتمي في احضانه وترمي همومها علي صدره.
همست…… انت مش هتكمل معايا يا اركان عشان تقول انت جنبي صدقني انا مش زعلانه انا عارفه وواعيه انا هكمل حياتي ازاي عشان كده متصالحه مع نفسي.
شـ.ـدها وهمس …..وليه تكملي لوحدك ليه.
نظرت اليه.. عشان ماليش حد ولا هيبقي ليا حد.
هتف …..انا موجود ليكي في اي وقت تسندي عليه.
همست…. مش هينفع.
هتف.. طب جربي…. جربي لو خذلتك ابعدي.
هتفت بقهر …..انا ماينفعش اقرب اصلا ارجوك افهمني.
وضع يده علي شفتيها.. بطلي تقولي كده بطلي عشان عيونك بتقول حاجات تاخد العقل..
تنهدت.. وقامت تتركه حتي لا تنكشف مشاعرهة لتذهب للمياه وتتلمسها لتشهق عنـ.ـد.ما حملها واخذها ورماها في المياه .صرخت اقترب يحتضنها نظرت اليه غاضبه وبدات بضـ.ـر.به بالماء ضحك واندفعا يشاكسان بعض بالمياه اقترب اخيرا يحتضنها وهيا تضـ.ـر.به دخل بها الي البحر لتكـ.ـلـ.ـبش فيه وتهتف.. خرجني بسرعه بخاف مابعرفش اعوم.
ضحك. لا عشان تبقي تضـ.ـر.بي كويس.
لتشـ.ـدد من رقبته وتهتف…. خرجني هغرقك كده.
نظر اليها بهيام ومشاعره لا يتحكم فيها همس….. انت لسه هتغرقيني.
دخلت نظراته الي قلبها تخلعه وترتعش احس برعشتها فهمس.. ايه بتترعشي ليه.
ارتبكت.. هاه اترعش.. لا اه.. قصدي من الميه.. يلا خرجني.
هتف.. تؤ تؤ تؤ.. مش عايز مبسوط كده..
تنهدت….. اركان والنبي بقه انا ….
شـ.ـدها ومسك وجهها يداعب شفتيها.. انت ايه قولي.
ابتلعت ريقها وهمست بطل خلينا نخرج بقه.
احست بيده علي جسدها همس.. مش عايز عايز افضل كده حاسس برعشتك عشان اعرف اد ايه انت بتحاربي نفسك.
همست…. بطل حـ.ـر.ام عليك بقه احنا قولنا ايه.
تلمس وجهها ورقبتها وهمس.. انت اللي قولتي انا ماقولتش.. ظل يداعبها حتي انهارت ولم تعد تحتمل همست…. والنبي وحياه جدو كفايه مش قادره.
هتف بوله وهو محتضنا اياها.. عشان بس ت عـ.ـر.في ان مفيش حاجه جواكي الا ليا حسام ده راحت وراحت ايامه واللي جاي لاركان وبس.. شـ.ـدها وخرج بها لتندفع تبتعد عنه وقلبها سيخرج من مكانه ذهب وشـ.ـدها اليه لتهتف بغلب ……بطل بقه
تلفت حوله شـ.ـدها الي احد الخيمـ.ـا.ت المنصوبه علي الشاطئ و…..
واحتضنها.. اركان ماعتش هيسكت بعد كده اركان حاسس انه هينجلط لو كتم اللي جواه اركان عايزك وعايزك قوي وانت عايزاني لتهز راسها بقهر ….مسك وجهها.. لا عايزاني وبتترعشي وانا حاسس بغليانك ومحاربتك بنفسك ومش هسكت بعد كده ليشـ.ـدها وينهال عليها لتتشنج وتحاول ان تبتعد ليندفع ويصب عليها حنانا ولمسات حارقه لتتوه وتتتوه همس…. ماستي همـ.ـو.ت عايزك .
همست…. بلا وعي….. اركان… لينهال عليها لتذوب بين يديه وتتوه وهو يتلقفها بين يديه كيف يشاء ليعلم انها ذابت وغيب عقلها واستجابت لمشاعرها فلم تعد قادره ان تقاوم اكثر من ذلك ليريحها ويغوص معها في مشاعر تفجرت بينهم ليعلم انه يريدها وليس رغبه فقط علم انه يريدها كامله كما هيا لا ينقص منها شيئا ادرك ان ماسه يكن لها مشاعر كبيره لا يفهمها ولكنه ادرك انها ليست رغبه كانت حالمه استجابتها جعلته يدرك انه بداخلها وتمكن منها لينشرح قلبه لما وصلا اليه لتنتفض فجاه مما هما فيه وتشعر بالقهر عنـ.ـد.ما سمعت …..
مين تاني …البت تعبت مـ.ـا.تسيبوها تتهني ياااادي المرااار
كانت ماسه واركان في حاله من التوهان وادرك كل منهم كم هو يرغب الاخر وخاصتا اركان الذي ادرك ان رغبته في ماسه ليست جسديه فقط بل يريدها ويريد روحها ان تكون له وان هناك مشاعر تطحن بداخله …كان قربها وعي انها بداخله ويشعر بذلك وانكشف ان وراء الرغبه مشاعر جياشه …وبينما هما معا سمعا صوتا انثويا انتفضت ماسه وشعرت بالو.جـ.ـع مما هيا فيه وكيف كان سيمتلكها بسهوله عادت لروحها وابتعدت ترتجف …وجدا امامهم لميس تلبس مايوها وتندفع تحتضن أركان و تهتف.. بدور عليك من الصبح ايه رايك في المفاجاه دي يا قلبي… وحـ.ـشـ.ـتني مـ.ـو.ت …وماسه تنظر اليهم بحسره …اندفعت تقبله بهتت ماسه وشعر بالقهر واندفعت ترحل مبتعده .حاول اركان ان يذهب وراءها لعن تلك الحقيره التي قطعت عليه خلوته ..الا انها احتضنه….. كده يا روكي بقي جايه من اخر الدنيا عشان تسيبني.
هتف غاضبا.. وايه اللي جابك كت قولتلك تعالي.
احتضنته وقالت…. وحـ.ـشـ.ـتني اعمل ايه طيب بقالي كتير ماخرجتش معاك يا روكي ايه اللي حصل لينا ماكناش بنفارق بعض.احتضنته اكثر …ايه نسيت زمان لما كنا مع بعض كنت بتجري ورايا .
ضحك …..لا دا زمان وخلص هبله قال ساخرا….. دلوقتي انت مش انا انا عمري ماجريت وراكي.
هتفت…. اركان احنا ممكن نتجوز ونفرح ونعيش ايامنا.
دفع يدها….. انت اتخبلتي اتجوز اتجوزك انت.
قالت.. مالها انا فيه زيي جميله وبـ.ـنت ناس وانت عايزني مـ.ـا.تنكرش.
هتف ساخرا…… انا عايزك.. والله ماحصل.
التصقت به وهتفت…… امال السنين اللي فاتت دي ايه داحنا كنا روحين.
هتف.. لا دا كان بس تسليه ويا ريت تشوفي حالك بقه عشان انا واحد متجوز ومش عايز اعرف حد علي مراتي.. دفعها وتركها تشعر بغل رهيب قتفت مغلوله….. لا وحياتك ماهتعرف الا انا وتركته تخطط لشئ تفسد عليهم يومهم.
دخل اركان وجد ماسه في الحمام كانت تشعر بالقهر جايه وراه الهانم وبتلف عليه ودا ماصدق طبعا ومبسوط ونازله بوس واحضان وقاعد معاها تحت وانت يقولك عايزك اه قرف في قرف.. سيبتيله نفسك زي الهبله اتلمي بقه كتي هتتفضحي بطلي عشان اخرتها فضيحه اركان مش سهل وانت غلبانه انت خلاص هتمـ.ـو.تي في ايده عايزاه مـ.ـا.تكدبيش علي روحك وجواكي عايزه كانت خائفه ان تعترف بمشاعرها لتكبت روحها وتجهش بالبكاء….. منك لله يا حسام ليه عملت فيا كده ماليش نفس افرح يبقي ليا مشاعر ماقدرش اكون لحد.. او بالاخص اركان انا مككن اكون لاي حد الا اركان لو عرف ممكن يمـ.ـو.تني فيها اني ضحكت عليه انا تعبت تعبت اعمل ايه مش هقدر اقفله جوايا جوايا..
نهرت نفسها.. بطلي انت ماجواكيش حاجه ماينفعش اعقلي بقه ولمي نفسك دا بس عشان غلبانه ولوحدك والبيه بيتسلي وجايبها وراه مابيستحملش بعدها ،،جت تاخده منك انت ولا حاجه انت فضيحه اعقلي …اركان لو كان كمل وخلاكي مـ.ـر.اته كان قام خلص عليكي انك مقرطساه وضاحكه عليه وجايه تتلزقي في اسمه وانك شمال ظلت تبكي بقهر لفتره …هدات .. لتمسح دmـ.ـو.عها وتخرج وجدته جالسا .
قام مسرعا لاحظ انها كانت تبكي اقترب يشـ.ـدها .
دفعته بعنف.. من فضلك بقه كفايه كده..اندفعت تتركه وتخرج من الحجره..
وقف لا حيله له فيها هتف…. منك لله يا لميس الزفت كت في ايه وقلبتيها غم عليا.. ثم استدار ودخل الي الحمام.
نزلت ماسه الي الاسفل ودخلت وجلست علي البـ.ـار كان هناك العديد من الشباب جلست وظلت تراقب الراقصين لياتيها النادل ويعطيها مشروب نظرت اليه باستغراب ابتسم.. لا دا تحيه من الفندق .
تنهدت وشربته كان لازعا بعض الشئ ولكنه كان منعشا شربته لياتي لها باخر لتتوالي الكؤوس ولم تكن الا توصيه من لميس حتي تفسد يوم اركان وماسه كانت قد اوصت ببعض الكحول تشربها ماسه ظلت تشرب ماسه والنادل يعطيها لتحس انها لم تعد تعي شيئا .ارسلت لها لميس احد الشباب يشـ.ـدها الي المرقص ذهبت معه كانت مغيبه وتشعر انها هائمه في عالم اخر .بدا في الرقص احتضنها الشاب ورقص معها وتلمسها بوقاحه..
نزل اركان يبحث عنها فلم يجدها ليتافف.. راحت فين دي.. عارف هو يوم جاز …ذهب الي مكان الرقص لتقابله لميس …..حبيبي انت نزلت تعالي نرقص.
هتف ….لا انا بدور علي ماسه..
ضحكت لميس.. لا مـ.ـا.تدورش احسنلك.. هتفت.. والله يا روكي انت مـ.ـا.تستحق الا انا. مابعرفش اكون لحد غير ليك ..احتضنته.
هتف…. بطلي بقه اوعي قولتلك بدور علي مراتي.
ضحكت.. طب مـ.ـا.تزقش مراتك مرافقه يا بيبي.
اشتعل اركان.. اخرسي قطع لسانك.
هتفت….. طب بص كده عالستيدج..
قطب جبينه استدار لينشل مكانه فزوجته ملتصقه باحد الشباب وهو محتضنها ويضع يده علي جسدها ويتلمس جسدها بوقاحه .احس بالنار في قلبه هب واندفع وذهب اليها شـ.ـدها ودفع الشاب وانهال عليه ضـ.ـر.با ليقوم مندهشا فزوجته لم تبالي به ومازالت ترقص مع نفسها شـ.ـدها لتحتضنه وتشـ.ـده ترقص امامه .حملها رغما عنها وخرج بها .صعد بها الي حجرته وقف وانزلها لترتمي عليه .اتعد يصـ.ـر.خ …انت مـ.ـجـ.ـنو.نه.. .
اقتربت منه تحتضنه.. روكي.. وحـ.ـشـ.ـتني..
احس ان بها شيئا.. تنهد…. انت فيكي ايه مالك..
همست تترنح .. عايزاك.. هات بوسه.. لتحاول ان تقبله..
مسكها…. انت فيكي ايه انهبلتي..
شهقت…. نظر اليها لتبتعد.. فيا.. انفجرت تضحك….. فيا كتير يا روكي كانت تترنح .
احست انها ستقع اقترب يحتضنها.. انت شاربه حاجه هو فيه ايه..
نظرت اليه.. شاربه.. دانا شاربه….. لتعد علي اصابعها …. شربت دول كانو حلوين قوي.. عايزه تاني والنبي.
هتف نهار…. اسود شربتي خمستاشر كاس.. انت ازاي تعملي كده شربتي خمره.
هتفت…… تؤتؤتؤ.. انا شربت عصير بس ايييه حكايه.. روكي انا شيفاك اتنين…. وظلت تحسس باصابعها علي وجهه .
تنهد…. بطلي هو لعبه يا رب ايه ده استغفر الله.
احتضنته تقبله…. بوسني بقه مش كت عايز تبوسني..
ابتعد بوجهه …..يا بـ.ـنتي بقه اهدي..
هتفت…… ايه مش عايز اه عشان السحليه اللي بتحبها.. لا مـ.ـا.تحبهاش والنبي هزعل منك. قلبي هيوجـ.ـعني .
احتضنها….. مابزفتهاش والله…. لا انت ماينفعش تقعدي كده .
كـ.ـلـ.ـبشت فيه لتهمس.. مـ.ـا.تسيبنيش وحاوطته بذراعيها .
تجلد وهتف …..انا حاسس بغلب الدنيا ….اخذها وحملها وذهب بها الي الفراش يريحها ويحتضنها..
هتفت…… ايه مش هتبوسني كتير..
ضحك …..بكره هعمل اللي تعوزيه نامي بقه..
مسكت يده تضعها علي قلبها وتهتف.. روكي انت عارف انا اتجوزتك ليه..
رجف قلبه.. صمت ولم ينطق لتهتف.. عشان انا مخبيه مصيبه ااااد كده ….ضحكت وقامت تجلس امامه علي قدmيها وتنحني عليه لتهتف.. بس انا مش هقولك عشان هتبطل تحبني.. نزلت تقبل شفتيه.. روكي اوعي تسيبني..
تنهد وشـ.ـدها لتسقط في احضانه …. نامي بقه انت هبدتي هبد سنين وانا جتتي مش خالصه .
مسكت يده تتفحصها.. ايه ده احنا مش لابسين دبل.. لا البس يا روكي لتستدير عشان تبقي بتاعي انا وبس ماستك وبس..
تنهد بغلب.. حاضر هلبس اسكتي بقه دا يوم ماهيعديش وانا لحم ودm..
اقتربت منه وهمست…. بتحبني قول.. قلبك دق قول..
تنهد هو….. بيصـ.ـر.خ مش بيدق لتنزل تقبله قبلات حانيه ….عشان انا قلبي دق يا روكي بس مش عايزه اعرف اركان اوعي تقوله بص انا هقولك علي كل حاجه سر يعني.. انا قلبي بيدق يدق واركان بيبقي قريب ببقي عايزه اترمي في حـ.ـضـ.ـنه عشان انا لوحدي ماليش الا اركان..
تنهد وشـ.ـدد عليها لتهتف.. بص عايزه احبه يا روكي اعمل ايه خايفه.. جلست تفمكر هتف ….مالك بس.
لتقول…. خايفه احبه قوي بس قلبي بيدق ليه.. طب بص انا هحبه ومش هقول ماشي وانت كمان اوعي تقوله والنبي..
ابتسم …..حاضر يا قلبي..
اقتربت تقبله…. مش هتقوله صح.
ابتسم وهتف.. لا يا قلبي مش هقوله..
تنهدت …اه مـ.ـا.تقولوش عشان بيعمل حاجات عيب وانا مش بستحمل …وكمان هو بتسلي بيا وبيروح ليها بيحبها اكيد عشان انا ماينفعش يحبني …شعر بالو.جـ.ـع من كلامها ..
نظرت اليه وهمست ..هو انا ليه مانفعش اتحب ..طب انا عايزه احبه وخلاص مش مهم يحبني انا هخبي عليه كل الحاجات ماشي .
داعب وجهها بحنان ..تخبي ايه انا حاسس اني همـ.ـو.ت اه لو فايقه .
نظرت اليه …انا بحب قربه انا عمر ماكان ليا حد خالص هو بحس اني ممكن انام في حـ.ـضـ.ـنه …ظلت تتلفت هو فين عايزه انام في حـ.ـضـ.ـنه ..تنهد وشـ.ـدها راحه فين بس .
نظرت اليه …الله انت جيت طب احـ.ـضـ.ـني بقه وبوسني كتير …ابعدها لتهتف.. ايه مش عايزني ليه انا مش وحشه والله..ابتعدت وانكمشت بطفوليه ….هز راسه ليقترب منها …هتفت ….بطل اوعي بتحب السحليه عشان كده مش عايز تبوسني انا بوستي وحشه وهيا بوستها حلوه.
شـ.ـدها بغلب …..اكن بوستك وحشه ارحمي امي قلبي هيقف ههجم عليكي وانفضح .
لتدفعه وتقوم تترنح لتقع ارضا قالت بحـ.ـز.ن .. لا انا عارفه انا وحشه وحسام خلاني وحشه خلاص اوعي ماهكلمكش.
تنهد وقام وذهب اليها اقترب منها شـ.ـدها ورفعها ليهتف.. طب خلاص بكره هعملك كل اللي تعوزيه.
هزت كتفها بطفوليه.. لا انا وحشه وحسام خلاني وحشه وانت اهوه بتقول.
هتف بغلب.. مين والله ماقولت انا قلبي هيقف دلوقتي من كتمتي .. انت وحشه انت مفيش زيك..
هتفت.. طب مش بتبوسني ليه..
تنهد …..دا غلب ايه ده.. طب هبوسك الصبح حاضر تعالي نامي بقه.. عدي الليله عشان والله ماعت قادر…
هتفت…. يعني هتحبني..
هز راسه ….اه يا قلبي بكره هحب فيكي لما تسورقي والله ماهعتقك بكره بس تفوقي.
هتفت…. طب استني بقه هنعمل عروسه وعريس مش كده.
ضحك.. يا ريت ياختي ..
هتفت….. ماينفعش نعمل عشان حسام قال مش هينفع..
تنهد ….الله يخربيته البعيد هو عاملك ايه بس.. لا هينفع وتبقي احلي عروسه…
فرحت وهتفت….. بجد يا روكي هتعملني عروسه وافرح..
تنهد …..بجد يا روح روكي.. البت انهبلت يا رب تعبت..
هتفت …..طب استني بقه عليا دقيقه ذهبت الي شنطتها واخذت شيئا ودخلت الحمام .
هتف.. قلبك هينط من مكانه البت هتهبلني شربت ايه دي يا مصيبتك قلبك بيدق يا زفت انت طبيت والا ايه وعايزه تحبني انا قلبي ولع هيا بتحبني والا ايه قلبي بيدق كلامها كلو يهبل .. جلس مبتسما يحس بمشاعره تنساب بداخله لينشل مره واحده عنـ.ـد.ما خرجت ماسه تلبس قميصا مكشوفا.. نهارك اسود ومطين لابسه ايه دي يا ليلتك الطين.. اقتربت منه وهيا تترنح لتسقط في احضانه تحتضنه خلاص عملت عروسه يلا بقه اعمل عريس..
هتف.. اعمل عريس انا هعمل محصور ركنت علي صدره وبدات ترتخي وتتوه احتضنها وحملها يريحها لتكـ.ـلـ.ـبش فيه تجلد وهمس ….لا كده كتير مش قادر .
همست…. يلا اعمل .
شـ.ـدد عليها…. طب نامي بقه انا والع ماعتش قادر..
هتفت…… طب ارقصلك ليتصنم.. لتتحرك اندفع وكـ.ـلـ.ـبش فيها لتهتف بتوهان.. هرقصلك العروسه بترقص..
هتف ….ورحمه ابويا وامي ماعت هسيبك تتحركي واتخمدي بقه عشان ههجم عليكي وربنا يا رب ايه اللي بيجرالي ده..
رفعت وجهها ليسقط شعرها عليه ليختفي وجهه …هتفت…. روكي انت رحت فين..
هتف.. مستخبي نامي نامي..
هتفت…. طب هنام وهرقصلك بكره.. انت مستخبي فين اجيلك
ضحك .. لا مـ.ـا.تجيش.. خليكي عندك .
لتتوه وتهمس …..لا هاجي واحبك كتير لتسقط اخيرا علي صدره وتغوص في دنيا اخري وهو نائم مشلولا لا يقوي ان يتحرك
ابتلع ريقه ليزيح راسها من علي وجهه احتضنها وقلبه سيخرج من مكانه …..قلبي هيقف يا بـ.ـنت الايه.. هتحبيني كتير.. طب اعمل ايه هنام ازاي.. انا خايف اصلها نار وانا والع قمر يخربيتك.. انا طبيت ايوه انا عارف اتنيلت طبيت يا طين مانت مش علي بعضك وهتمـ.ـو.ت عليها وترقصلي وهات بوسه.. دا قمر وكلها تخبل داعب جسدها همـ.ـو.ت وابوسك يا بـ.ـنت الايه محصور .. لينهر نفسه…. اتلم عشان انت مش حمل حاجه زياده.. طب اطفش فين طيب اقوم اقوم انام في حته تانيه.. تنهد وشـ.ـدد عليها …..اقوم في انهي مصيبه انا اقدر اسيبها دانت هتمـ.ـو.ت وتاخدها دانا بكره هفرتك امك يا رب بغلي ….اتنيل نام ظل يتلمسها حتي نام مقهورا.صفحه حكايات ميفو .
استيقظ في الصباح وجدها مازالت كما هيا لتتململ في احضانه وتفتح عينيها لتجده ينظر اليها نظره هيام وعشق صارخ سهمت في نظراته وابتسمت…. ابتسم لها وهمس صباح الخير …
لتتململ وتهمس …..صباح النور..
تلمسها بحنان لتشعر بيده علي جلدها قطبت ونظرت لنفسها هوي قلبها فهي ترتدي قميصا مكشوفا هبت صارخه وابتعدت…. ايه فيه ايه حصل ايه..
هتف بسرعه….. مفيش مفيش اهدي اهدي كانت تنظر اليه برعـ.ـب هتف…. والله ماحصل حاجه .
هبت تهرب بمنظرها الي الحمام.. نهارك اسود لتلطم علي وجهها يا نصيبتي يا مصيبتي اعمل ايه هتنفضحي اركان هيفـ.ـضـ.ـحك ويخليكي عبره انت ايه اللي جرالك انا مش فاكره حاجه..
لتسمع خبطا.. يا ماسه ماحصلش حاجه والله انت شربتي خمره امبـ.ـارح ونزلت لقيتك كده ماحصلش والله حاجه..
هتفت…. خمرا.. استغفر الله يا رب ايه ده انا.. يا رب سامحني ازاي اعمل كده لتحاول ان تتذكر …. كان عصير اه.. لبست ملابسها وخرجت خجوله لا تنظر اليه .
اقترب….. ممكن تهدي ماحصلش حاجه مالك مرعوبه كده هو فيه ايه
هتفت.. مفيش مفيش سيبني في حالي بقه هيا وصلت لخمرا استغفر الله يا رب..
اقترب يحتضنها …..طب اهدي.
هتفت…… خلاص خلاص انا هديت ابعد بقه..
ضحك.. اكن ابعد دلوقتي دانت بهدلتي امي امبـ.ـارح.قطبت جبينها.. ضحك …..بس انا وعدتك هنفذلك طلباتك اقترب وشـ.ـدها..
هتفت…. طلبات ايه دي..
ضحك.. اولا كنت عاوزاني ابوسك كتير لتشهق …ضحك واكمل ….ونعمل عريس وعروسه واخرتها عايزه ترقصيلي.. هتف… ايه رايك نبتدي بانهي انا بقول عشان قلبي انهري امبـ.ـارح وكنت هنجلط نخش واحده واحده اختاري بقه انفذ انهي طلب..
ارتعبت تنكمش.. طلب ايه قله ادبك دي.
ضحك ….والله اطفحها دانت اللي كت عايزه وانا ماهقلش لا لا وقلتي اللي مخبياه كله.. وانا بقه هنفذ اللي وعدت بيه مانا كبت نفسي لما الجلطه كت هتخلص عليا ونمت طول الليل والغلايه شغاله يبقي حقي بقه الا انا قلبي انهري وانت بتقوليلي مـ.ـا.تسيبنيش وانا مش هسيبك يا وحش …شـ.ـدها اليه لتصرخ عنـ.ـد.ما..
كان اركان قد اخبرها ما فعلته وهيا تقف مذهوله تشعر بالخجل ….. انا روحي طلعت امبـ.ـارح من كبتي وانا كده كتر خيري قوي واركان وعد ولازم ينفذ وعده ليشـ.ـدها يحتضنها .
صرخت…. اوعي والله امـ.ـو.تك ايه قله ادبك دي..
ضحك.. يا بت مـ.ـا.تتكلميش علي قله الادب دانتي كتي عايزانا نعمل عريس وعروسه..
لترتجف.. بطل بقه عيب كده انا ماكتش في وعيي.
التصق بها ونظر اليها بهيام.. كتي قمر تاخدي العقل مـ.ـا.ترقصيلي وحياه ابوكي الا انا قلبي انهري.
دفعته….. مـ.ـا.تبطل بقه عيب كده.. اركان والنبي بقه.
تنهد.. لا انا روكي.. امبـ.ـارح كت طالعه من بين شفايفك تخبل مش قولت هتحبيني كتير انا اهوه مـ.ـا.تحب يا عسليه من ايدك دي لايدك دي كان قمر بقميصه الروز وهو ابيض وحاجه كت هتجبلي جلطه.صفحه حكايات ميفو.
لتتململ بخجل وتحمر بشـ.ـده ….شـ.ـدد عليها ….نظرت بعيدا وهتفت غاضبه ….لا انت تحترم نفسك بقه ايه ده ال احب وازفت مابحبش انا اوعي.
تنهد ورفع وجهها.. ليه مـ.ـا.تحبيش.. لا بتحبي وجواكي مشاعر ليا وقلبك دق بس خايفه وانا مش هسيب الخـ.ـو.ف ده يقف بينا.
صرخت…… ابعد بلا مشاعر بلا زفت وتسيب ايه وتاخد ايه.. اسمع بقه انا لا بتاعه حب ولا مسخره وجوازنا واضح واستحاله يحصل بينا حاجه.
مسك وجهها …..لا هو مش هيحصل .هو حصل وقلبك دق وجواكي مشاعر بتحرقك وبتكبتيها ومش عايزاني اعرف وزي ما ده دق انا كمان قلبي دق ومش هضحك علي روحي.. نظرت اليه برهبه….هتف ايه مستغربه. لا قلبي دق وجوايا مشاعر ليكي وحاسس بيها وحاببها كمان ومش همنعها اركان امبـ.ـارح حس بيكي في حـ.ـضـ.ـنه وشاف اد ايه هو عايزك.
دفعته وصرخت…… رغبه يعني بطل بقه..
شـ.ـدها لترتطم في احضانه….. لا مش رغبه بس.. انا عايزك كلك علي بعضك روحك قبل جـ.ـسمك عايز اللي جواكي وبيدق ليا وبيصـ.ـر.خ وكبتاه وانا بقه مش هسيبه محبوس .انا هطلعه كله وهاخده واكبره وافرح بيه.
هتفت بقهر.. بطل بقه واحترمني واحترم رغبتي انا مش عايزه مش عايزه.
حاوطها والتصق بها .. مره اخري.. ليه بتحاربي نفسك ليه
صرخت…. عشان اخرتها فراق اخرتها و.جـ.ـع ابعد عني انا مانفعكش وسيبني في حالي.
هتف….. وانا مش عايز ابعد ولا هقدر ابعد.
دفعته وهتفت بغضب.. يبقي انت حر انا ماطلبتش مشاعرك ولا عايزاها اتحمل نتيحه اختيارك وانا اختياري واضح.. لا عايزاك ولا عايزه غيرك وده اخر كلام انا مش بتاعه حب وارتباط.
اقترب منها ونظر اليها نظرات ارعـ.ـبتها لتنكمش وتهمس ….ايه بطل بتقرب ليه انا انا ليركنها علي الحائط…ظل ينظر اليها كان يحرقها بنظراته …هتف اخيرا وضع يده حولها.. مش انت اللي هتقرري اختياراتك بعد كده عشان انا ليا راي تاني.. اركان سمع منك كل اللي جواكي سمع ان قلبك دق سمع ان جواكي مشاعر وعايزاني وسمع انك بتحاربي ده وبتخبي وسمع انك حابه دقه قلبك ونفسك تبقي في حـ.ـضـ.ـني لو فاكراني اهبل واسيبك واسمع كلامك يبقي مـ.ـا.تعرفنيش.. اركان بعد سنين قلبه دق متخيله انه يمـ.ـو.ت قلبه اللي كان مـ.ـيـ.ـت سنين وصحي علي مشاعرك لا مش هيحصل ولا عندي استعداد اعيش في المـ.ـو.ت ده تاني انا حاسس بنفسي مبسوط وعايز وهمـ.ـو.ت وابقي معاكي وشايف عيونك عايزه.
صرخت بقهر…. مش عايزه مش عايزه.. مش عايزاك يا اخي حس بقه وابعد.
التصق بها …… احس.. تصدقي فعلا لازم احس.. اندفع يحتضنها وينهال عليها لترتجف وتشهق بين يديه اسكت رفضها بعنفوانه ومشاعره التي تصرخ طلبا لمشاعرها لتذوب بين يديه لتحوله لحنان جارف احس انها ستقع ..حملها واخذها بين يديه يريحها علي احد الكنب ويتوه معها وهيا قد انسابت عن اخرها …كانت شغوفه بمشاعره وتتمناها وتناست عقلها من كبتها لروحها ..مر وقتا وهما معا …تجلد وابتعد وهيا مغيبه رائعه .شـ.ـدها يحتضنها ويجلسها علي قدmه ظلت فتره تحس به وما ان وعت لبعده حتي انفجرت في البكاء . Mevo ll حكايات
تنهد ومسد عليها.. طب ليه بتعـ.ـذ.بي نفسك ليه انت عايزاني واياك تقولي مش عايزاتي دي والله ماهسيبك.. طب براحه كده ايه اللي يمنع طيب نجرب ونكمل ونكبر مشاعرنا ..هزت راسها بقهر.. هتف… لا مانا مش هسيبك والله ماقدر وانت عايزاني مـ.ـا.تجننيش ليه ليه.
لتنسل من احضانه وتندفع بعيدا كانت في حاله مزريه اقترب..
صرخت…… ابوس ايدك مـ.ـا.تقربش والله ماقادره.
صرخ اخيرا.. انت مـ.ـجـ.ـنو.نه بتعملي كده ليه اتنين عايزين بعض ومشاعرهم بتصرخ ليه ليه عايزه ليه تبعدي ليه قوليلي ليه مش لاقي سبب.
هتفت….. عشان هنتطلق بعد سنه.
صرخ….. وانا مش هطلقك يا ماسه بعد سنه ولا عشره.. اه بصيلي وبرقي قوي انا عايزك اركان السويفي عايز ماسه مـ.ـر.اته وحبيبته.
لتسيل دmـ.ـو.عها فقد حدثت النصيبه.. لتتجلد وتنظر اليه وتهتف.. والله دي مشكلتك انا اه عايزاك اهو رغبه زي اي راجـ.ـل انما حب وكلام فارغ لا وماعنديش استعداد اربط حياتي بحد حسام كان عايز برضه يربط حياتي بس انا لا وعشان كده اديته فلوسي عشان كنت بحبه ..انا امشي معاك اه انما اربط حياتي لا ماهيحصلش.. انا مش بتاعه حب وشوف بقه انا دخلت الجوازه دي عشان استفاد وجدك وعدني يديني فلوس عشان حسام لهف كل حاجه.. انما تخشلي تقولي هنتم الجواز ومشاعر وكلام فارغ لا.. انا كل اللي بدور عليه الفلوس ومصلحتي وبس انما انت مشاعرك ولا تسوي عندي حاجه.
شعر بالغضب الشـ.ـديد فهيا تهينه تجلد وهتف.. لو فاكره انك لما تقوليلي كده هصدق تبقي غلطانه انا مش اهبل وراجـ.ـل وعارف يعني ايه رغبه ومشاعر ويا ريت تقعدي مع نفسك وت عـ.ـر.في جواكي كويس لاني مش هسكت ولا هيهدالي بال الا لما تكوني ليا.. ليستدير ويهتف انا هنزل اقابل الناس وبالليل نمشي ليتركها وينزل ..
انهارت اخيرا واحس بقلبها ينشق فادركت انها تحبه عرفت ماسه ان اركان اصبح في قلبها واصبح عشقها لتنهار وتحس ان حياتها ستصبح جحيما كيف ستقف له ولقلبها كيف ستعيش بقيه السنه معه احست انها ستمـ.ـو.ت لو اكملت السنه لتقرر ان تذهب للجد وتحاول ان تخرج من تلك الزيجه كانت تتعـ.ـذ.ب وشعورها بالحب يكوي قلبها.. …طب اعمل ايه بحبه اقوله وخلاص ..سالت دmـ.ـو.عها …هتقولي ايه انك ضاربه  عـ.ـر.في ومتاخده قبل كده وساعتها هيصدق تاني الملام الزباله اللي اتقال ..هتقولي انك مش بـ.ـنت وضحكتي عليه واتجوزتيه تاخدي اسمه ويحس انه متقرطس هتقولي ايه وايه انت حياتك سوده ودنيتك سوده ..فاكره انه هيصدق لا مش هيصدق انك غلبانه …اركان اتغدر بيه مره وثقته في الستات مفيش هتقوليله مش هيصدق …لا يا ماسه ماينفعش ماينفعش يحبك هيتو.جـ.ـع اركان مش سهل وحاسس بنفسه وانت متاخده وشرفك مدعوك في الارض استحاله يخش حياتك ….لتشهق بالبكاء…. ليه يا رب عملت ايه اتو.جـ.ـع كده ليه تخليني احبه ليه ليه دانا غلبانه.. هعمل ايه بس ابعده ازاي …جلس مقهوره تنتحب.. بيحبني له مشاعر جواه نفسي فيها والله يا قلبي نفسي فيها انا نفسي بيتقطع و.جـ.ـعك علي عيني بس اعمل ايه.. لتتجلد…. اجمدي واقفيله هو مش هيستحمل ترفضيه اركان عنده كرامه مش هيستحمل..
مر الوقت وصعد اليها ليهتف ….يلا جاهزه .
هزت راسها من سكات لتمر امامه ..شـ.ـدها وهمس ….هنتعشي الاول.
هتفت…. لا ماليش نفس نسافر علي طول..
هتف …..يلا من سكات شـ.ـدها ونزل بها علي الشاطئ وصل بها الي مكان العشاء رجف قلبها ونظرت برهبه لتستدير برعـ.ـب وتبتعد اندفع يشـ.ـدها ويهتف ….راحه فين.
هتفت بقهر.. ايه ايه ده جايبني هنا ليه.
شـ.ـدها لاحضانه…. هنتعشي ونسهر كان قد اعد مكانا خاصا ملئ بالشموع ويتوسطه منضده عليها ورود وبعض الكاسات رجف قلبها.. فهيا لن تحتمل..
هتفت… من فضلك بقه وحاولت ان تمشي شـ.ـدها يحتضنها لتصدح الموسيقي .ارتجفت همس بجوار اذنها… ابوس ايدك اهدي وحسي بيا شويه..
لتسيل دmـ.ـو.عها قهرا مسح دmـ.ـو.عها.. انهارده بس وحياه اغلي حاجه وحياه دقات قلبك اللي بتصرخ سيبي نفسك شويه..
شعرت بانهيارها.. شـ.ـدها يحتضنها لتخرس عقلها لمده تنعم به بين يدي حبيبها ليتلقفها بين ذراعيه وقد احس بلينها كان محتضنها ملتصقا بها يحاوطها ويضع راسه في شعرها ويهمس لها بحنان.. ماسه ده مكانك والله مكانك وهيفضل مكانك.. قلبي بيصـ.ـر.خ ومشاعري ماعتش قادر اخبيها انا امبـ.ـارح عرفت انك بتاعتي كلك بقلبك بجـ.ـسمك بروحك وعايزك كلك…. صمت… هسكت عارف ماهتنطقيش بس هحس بيكي وبمشاعرك وبقلبك اللي بيصـ.ـر.خ وحاسه ….كانت دmـ.ـو.عها تنساب ومشاعرها لم تعد قادره ان تخفيها ابتعد ونظر لوجهها حاولت ان تزيح وجهها مسكها وهمس.. بالله عليكي مـ.ـا.تشيلي عينك من عيني..
ظلت ساهمه في عينيه كان عشقها صارخ يخرج من عيونها وو.جـ.ـعها يمزقها اما هو علم انها تقاوم ليتلمسها بحنان ..ركنت علي صدره وتهيم معه والموسيقي تنساب اخرج من جيبه خاتما من الالماظ ودبله ومسك يدها وضعهم فيها لتشهق همس.. حبيبي امبـ.ـارح كان نفسه في دبله عشان تبقي بتاعتي وانا بتاعها ..رفع… يده وانا دبلتي دي عمرها ماهتتشال من صباعي لانك من هنا ورايح بتاعتي.. ماسه اركان السويفي..
نظرت اليه بالم.. همس…. بطلي بالله عليكي و.جـ.ـعك بيمـ.ـو.تني بطلي احتضنها لتكـ.ـلـ.ـبش فيه بقهر.. ظل يدور بها همس…. يا تري بتحاربي نفسك ليه بيكي ايه يا قلبي..
مر الوقت وهو لا يفارقها ولا يبتعد انشا ليله من الاحلام ليله كانت صامته والمشاعر تصرخ من عنفوانها ليبتعد ويهمس.. اركان هيسعدك واله الله هيسعدك نزل عليها يتلمس شفتيها بحنان وهيا مشلوله شـ.ـدها يغوص معها لتستجيب علي الفور ولم تقدر ان تمنع نفسها بعد كل تلك المشاعر رفعت يدها تشـ.ـده اليها احس بخفقات في قلبه علي استسلامها همس…. ماستي قلبي والله انت يا روحي …شـ.ـدها اليه يحتضنها وجدها ترتجف كانت تحاول ان تعود لنفسها ولا تستطيع كانت تريد ان تنزع نفسها من احضانه وجسدها يلسعها لم تكن تعي ان بداخلها ذلك الطوفان من المشاعر وعنـ.ـد.ما اعترف بمشاعره انهارت حصونها همس ….اهدي وحياتي اهدي قلبك بيصـ.ـر.خ بتعملي كده ليه طيب بتمـ.ـو.تي جواكي ليه انت عايزاني.
رفع وجهها يتلمسها بحنان لتتوه في نظراته عيونك بتقول عايزاني مش كده يا قلب اركان لتسهم اكثر وتتوه لتهز راسها بهيام وترفع يدها تتلمس وجهه بعشق .
همست بحب …..اركان..
همس …..روحه والله بقيتي روحه لتقترب وتغمض عينها وتضع شفتيها علي شفتيه لينهال عليها وقلبه سينفلق من طوفان مشاعره ليتوها معا .
كانت تهمس باسمه بلوعه وتهذي بكلمـ.ـا.ت الحب رغما عنها وهو غير مصدق انها اخرجت مافي قلبها …ظلا معا كل يعبر عن حبه للاخر ابعدها ليهدئ نار قلبه لتعود لنفسها رويدا رويدا لتدرك روعه ماكانت فيه لينشق قلبها فهذا ليس مكانها ولن يكون مكانها لتتجلد وتدفعه وتهرب من امامه كانت تجري كان الشياطين تطاردها لم تعلم اين تذهب لتجده يمسكها .
صرخت هتف بانفعال.. اهدي عشان والله ماهسيبك وهاخدك فوق واعرفك انك بتاعتي .انكمشت شـ.ـدها وذهب بها الي العربه مشتعلا ليركبها .انكمشت هيا ولم تنطق..ظل يتاملها اقرب وقبل يدها هتبقي مراتي بتاعتي اول بختي وانا اول بختك ليه تبعدي لازم مشاعرنا نكبرها ونشوف فيها ايه انا عمري مـ.ـا.تخيلت اني اعوز حد كده ،.كانت دmـ.ـو.عها تسيل ..ماسه انت ليه بتقاومي انا مش عايز اضغط عليكي وتبقي ليا عارف مش هتقدري عليا بس عايز ليلتنا تبقي حاجه غير ليه أحلامي اني هنول اللي اتخيلتها معاي من يوم ماشفتك اصلا وانا عايزك .انا استحاله اقبل انك تكوني لحد تاني ولو حصل اكوتك وامـ.ـو.ت نفسي انت بتاعتي .كانت تشعر بالمـ.ـو.ت من كلامه نكمشت وانزوت .،تنهد واستدار يقود عربته لينطلقا علي الطريق..ظلت تفكر …يا صيبتك بيقولك استحاله تكوني لغيره يا مصيبتي اعمل ايه …ظلت تشعر بالقهر …طب طب اقوله وانا وحظي اقوله ما جدو هيقوله كمان ويصدقو .،قطبت …طب ماهو ممكن يقول اني ضحكت علي جدي ….
طب اخده لحسام واحلفه …لا حسام وا.طـ.ـي وممكن يكـ.ـدب ..طب اعمل ايه انا مرعوبه .مـ.ـر.اته مش بـ.ـنت اللي عايزها ضاربه  عـ.ـر.في .اهدي اهدي هتعملي ايه …طب ماهو هيقول ليه ماقلناش من الاول ماهو ماكنش فيه مشاعر . ازاي اسيبه يقرب واحده كده ..ظلت تفكر .. لتهرب هيا الي النوم وتنام ..
ظل يقود وكل حين يتاملها ويحس بالجنون علي رفضها له فان بداخلها مشاعر واعترفت بذلك وتريده لماذا تفعل ذلك.. ظلا علي الطريق حتي وصلا الي البيت تلمسها بحنان لتفوق همس.. وصلنا يا قلبي يلا اطلعي ريحي فوق.
خرجت من العربه اخذها الي الداخل وجد الجد جالسا اقتربت تحتضنه وتحتضن صفاء هتف الجد…. قضيتو يومين حلوين .
اقترب اركان.. وضم ماسه اليه.. اه يا جدي احلي يومين والله بس ماستي تعباني عالاخر.
هتفت صفاء ……بس يا واد دي ملاك ربنا يبـ.ـاركلكو يا رب واشوف خلفكو..
شـ.ـدد عليها وهمس…. هيحصل يا امي بس ماستي تعقل الا مجنناني والله..
هتف الجد…. مالك يا واد مش علي بعضك.
احتضن ماسه امامهم ليهتف.. اقول ليه همـ.ـو.ت علي حبيبي وحبيبي قلبه جـ.ـا.مد شارد بعيد بس هيلين مش هتلين يا مز انت.
لتخبطه وتهتف …اتلم بقه..
ضحك ….لا مانا مش هتلم خلاص.همس لها …..نفسي في حبيبي واقوله صباحيه مبـ.ـاركه واعيش عمري كله راجـ.ـلك وحبيبك واول راجـ.ـل ليكي .
شعرت بخنجر في قلبها …همس … انا خلااااص اتبعترت..
صدح صوت محمود بغل……
صرخ محمود غاضبا …لا من جه البعتره يابن صفاء البعتره بقت للركب..
ليستدير اركان…..مالك يا محمود بيه عالصبح.
هتف.. مالي.. مالي بيتوزع يابن السويفي للي يسوا ومايسواش.
هتف اركان …..برضه لسه بتحرب طب اخد مراتي بقه واطلع الا انا سايق وتعبان…
هتف محمود بغل.. ماهو البعتره من مراتك يا جوز الست..
اشتعل اركان واستدار واندفع يهجم علي محمود ويصـ.ـر.خ و..
وهنط في ايه يا ولاااااد …دا مش خزان واحد ..دا خزازين احزان ..تاااكس الشلاحات ياسطي …
ما ان وقف محمود وتبجح وسـ.ـخر من اركان ليقول له جوز الست هنا لم يحتمل اركن ليهجم عليه ويمسكه من ملابسه ويصـ.ـر.خ.. قطع لسانك انت فاكرني هسكتلك واعمل حساب انك راجـ.ـل كبير وانت عايز تتهزأ.
صرخ محمود. انا اللي عايز اتهزأ والا انت اللي جبتلنا التهزيق من ساعه ما الهانم دخلت وكوشت وبتبعزق فلوسنا.
صرخ اركان ….مـ.ـا.تحترم نفسك هيا مين اللي بتبعزق يا راجـ.ـل انت..
دفعه محمود وهتف بغل ……الهانم اللي لهفت علي قلبها اتنين مليون جنيه.
بهت اركان وتراجع لتحس ماسه انها ستمـ.ـو.ت وانشلت مكانها.. هتف اركان ….انت بتقول ايه يا جدع انت..
هتف.. بقول.. بقول الخير اللي جلال بيه بيكب عالهانم من ورانا يا تري بتدحلب وتاخد من وراك والا قاسمين. الهانم اللي سمعتها طين وادت فلوسها لواحد عشقاه تولع بفلوسها ايه خلصتي فلوسك جايه تخدي فلوسنا .
ليستدير اركان لتنكمش ماسه وتشعر بالذعر هتف…. انت خدتي من جدي اتنين مليون جنيه…. نظر الي جده وصرخ …..انت ادتلها الفلوس دي..
صرخ محمود….. اصل البيه قرطاس .
صرخ اركان ….كلمه زياده وهساوي وشك بالارض..
هتف محمود…. طب مـ.ـا.تتحمقش قوي كده مش لما تشوف الفلوس راحت فين الاول.
هتف الجد بتعب وقلبه يخفق بعنف ولم يقوي ان يقف له هتف بوهن …لم نفسك يا محمود وكفايه كده.
صرخ…. لا دا باين البيه متجوز الهانم وبتقرطسه.. يا بيه يا راجـ.ـل مراتك ضيعت فلوسها زمان علي ابن عمها كت عشقاه في الضلمه وسمعتها في التراب جيتو دخلتوها العيله تحترم نفسها بقه لا ازاي تكمل تكبش وتروح تودي الفلوس لابن عمها.. الهانم ادت ابن عمها الاتنين مليون.
تصنم اركان ليشتعل ونظر الي ماسه التي قد انشلت ووقفت ترتعش هتف بغضب…. يا نهار ابوكي اسود هجم عليها وشـ.ـدها للخارج .
والجد يصـ.ـر.خ…. ابعد عنها تعالي هقلك انا…انت يا زفت حد يحوشه ..انا اللي ادتهملها .
الا ان اركان لم يسمعه لياخذها ويخرج بها للخارج ويرزعها في العربه وينطلق بها لتشعر بالرعـ.ـب .كانت ترتعش من الخـ.ـو.ف في تلك الاثناء سقط الجد وتهالك ..صرخت صفاء ويتم نقله الي المشفي في حاله خطره .
اخذ اركان ماسه وانطلق بها الي شقته الخاصه نزل وشـ.ـدها بعنف دخل بها الشقه ودفعها علي احد الكراسي لتسقط وتنكمش..ظل يدور ويدور هائجا يشعر بحرقه قلبه يشعر بنار في جوفه ظل يكـ.ـسر ما حوله ويرمي حولها الاثاث وهيا تنتحب وغليان قلبه لا يحتمل …
استدار ونظر اليها وختف بفحيح …. ايه كتي فاكراني مش هعرف. فاكراني اهبل وبتختم علي قفايا تاخدي وتمشي وتدي للحبيب.اقترب منها ومسكها من رقبتها ….صرخت… كان قلبه مكوي ….
،،،،اتاري الهانم مش عايزه تحب. تحب ازاي وهيا معلقه مع البيه ايه القرف ده انت ازاي رخيصه كده تاخدي من الراجـ.ـل العجوز وتدي للزباله ليه عاشقاه في الضلمه .اقترب وصفعها علي وجهها انطقي بتديله فلوس ليه انطقي ممشيكي عاميه عشقاه هتمـ.ـو.تي عليه عشان كده مش عايزاني المسك مش عايزاني اقرب عشان البيه ..سايبه نفسك ليه صح هتمـ.ـو.تي عليه وعايزاه هو انما اركان لا ..تاخدي وتديله مالهانم عاشقه البيه.
اجهشت بالبكاء….. انطقي يا زباله انا اللي كان لازم اعرف انكو صنف واحد حاجه تقرف انما تنضفو لا ازاي .صفعها من حرقته وهيا منهاره هتف.. ايه فاكراني قرني. واقعد احب فيكي يا زباله ايه التمثيل ده كله.. بتمثلي عليا انك سـ.ـكـ.ـر.انه وتفهميني ان جواكي مشاعر يا زباله لتشهق.. وانا اقول البت مالها شويه تسح وتسيب نفسها وشويه تقفلك بتلاعبني وانا اهبل.اجري وراكي ايه هتطوعيني تكبشي وتديله .مجرجراني علي وشي الف وراكي. تنيميني وتحسسيني انك بتحبيني وماشيه بنظام شوق ولا تدوق .. واخرتها تاخدي وتديله هتكوني مع اتنن عاشقه واحد ومتجوزه واحد .
صرخت…. انا ماقولتلكش اني بحبك وعايزاك انا قولتلك انا مش بتاعه حب.
صفعها.. اخرسيى.. امال بتاعه ايه مشيان وصرمحه ماكفياكي انه نهب فلوسك هتديله فلوسنا كمان.. نهار اسود ربع المجموعه هتروح الله يخربيتك هتديله المجموعه دانا اقــ,تــلك.. هتف بغل… بت انت.. يمين بالله لو حصل ومليم راح ليه تاني لاكون شاقق قلبك نصين صرخ…. انت ازاي فاجره كده.
نظرت اليه بقهر ولا تنطق صفعها ….انطقي بتديله فلوسنا ليه بتضحكي عالراجـ.ـل الغلبان اللي مصدقك وانت منقوع ابليس يا زباله بس لا.. مش اركان اللي يتعمل فيه كده.. انا هجهز الورق وانت هتتحبسي لحد مـ.ـا.ترجعي الفلوس وتغوري مش عايز اشوف خلقتك فاهمه.. ويمين بالله لاقــ,تــلك لو روحتيله تاني اما طلقك ابقي اتصرمحي علي كيفك..
هتفت……حـ.ـر.ام عليك جدي عارف والله عارف اساله.. خد كل حاجه انا مش عايزه والله ماعايزه..
هجم عليها……اخرسي جدي عارف ايه عارف وساختك . ليه ليه عايزه البيه عشقاه للدرجادي كان قلبه محروق انطقي لمسك لتشهق بالبكاء.. لمسك وانت علي زمتي يا زباله والله امـ.ـو.تك..
صرخت….. والله ماحصل والله ما حصل.
ضـ.ـر.بها…. امال بتديله فلوس ليه ليه.. ليتركها تسقط وتنتحب احس بالجنون.. ايه ده ايه اللي انا فيه ده تاني تاني يا اركان دخلت حياتك زباله تاني تاني قلبي هيقف منك لله بس لا انا مش هسيبك الا وممزع روحك …
شـ.ـدها وذهب بها الي البيت ليرميها ارضا هتف…. عمتي البت دي سرقت فلوسنا دا كان اتفاق بيني وبين جدي عشان احافظ عالشركه ولا فيه جواز ولا يحـ.ـز.نون عينك عليها واظن انت مـ.ـا.تتوصيش انا غلطان اني سيبت بـ.ـنت الحسب والنسب وجبت زباله البيت وبيني وبينك الموضوع ده لحد ماناخد منها المجموعه وساعتها نرميها بره محمود مايعرفش حاجه بس البت دي تنذل ومافيش مخلوق يقفلها ولا حتي جدي.
هتفت…. جدك وقع راح المستشفي ودخل غيبوبه.
بهت هو لتشهق ماسه وتصرخ.. جدي جدي جراله ايه والنبي اروحله احست انها ستمـ.ـو.ت اصبحت وحيده بينهم تعـ.ـذ.ب وتهان ومن يعلم حقيقتها قد غاب عن الدنيا.
اقترب اركان وصفعها لتقع ارضا.. مالكيش تقربي منه انت السبب في كل ده دخولك حياتما سبب كل البلاوي هحضر كل حاجه وارميكي في الشارع يا زباله ليرميها ارضا لتنتحب وتنعي حظها..
لتنادي ليلي عالخدm.. لتكوني فاكره انك كتي هتبقي هانم اهو وقعتي جربوعه تنداس بالرجلين.. صرخت في الخدm …..خدو البت دي تخدm من سكات وتشيلوها الشغل كله فاهمين ولو نطقت ارموها اعدmوها العافيه.. والاكل يبقي بحساب ترمولها لقمه اخر الليل..
لتشـ.ـدها الخادmه ويرموها في المطبخ لتسقط ارضا احست انها دخلت جهنم ولن تخرج منها تمنت ان تمـ.ـو.ت ماذا تفعل وجدها قد غاب عن الدنيا ماذا تقول لتخرج مما هيا فيه ومن و.جـ.ـع قلبها.. لتنهار وتصبر ليس امامها الا ان تصبر ما ان يستعيد امواله وشركاته حتي تخرج من حياتهم فهيا لم يعد لها احد واركان تحول الي جاحد سينهش قلبها وهيا قلبها مطعون كفايه لترفع يدها وتتلمس خاتمها لتجهش بالبكاء …..اتكتب عليكي تعيشي تعاسه السنين.. بس كده احسن خليه يكرهك خليه يبعد عشان انت كده كده ما كتيش تنفعي قلبي بيوجـ.ـعني يا رب اعمل ايه ذنبي ايه وهو ذنبه ايه يا ريته ماحبني يا ريتني ما دخلت حياته زمانه موجوع وانا همـ.ـو.ت يا رب تعبت يا رب قلبي ماعتش فيه مكان عملت ايه احب وانطعن واحب وحبيبي اطعنه غـ.ـصـ.ـب عني يا قلب ماسه غـ.ـصـ.ـب عني عيونك كلها و.جـ.ـع وانا قلبي وو.جـ.ـعي ماعتش فيه مكان .،يا رب خف و.جـ.ـعي وو.جـ.ـعه يا رب .. لتنفجر بالبكاء.
خرج اركان وقلبه محروق جلس وحيدا شعر بعصره في قلبه.. ليصـ.ـر.خ.. تاني تاني تحب وتتو.جـ.ـع تاني قلبك يتمزع تاني.. شعر بالقهر سقط ارضا ثم انفجر في البكاء كان ينتحب كالاطفال ويمسك قلبه فصرخ صرخه عاليه ……. ليه ليه دانا حبيتك ليه ليه كل ده كذب براءتها كدب اللي شفته في عيونها كذب.. هيا ازاي حربايه كده تنهش قلبي كده.دانا من حبي فيها عشت احلم بليالينا ليه يا رب هو انا مكتوبلي انطعن .كانت شهقاتك تمـ.ـيـ.ـت القلب كانت الطعنه في منتصف القلب…… جلس متهالكا ودmـ.ـو.عه تسيل… .ضحك بقهر…. تنطعن انت ماحبتش الا ماسه لميس ماكانتش حب لميس بعد عملتها كرهتها انما حبيبتك بتنخر جواك جـ.ـسمي بينغز همـ.ـو.ت همـ.ـو.ت ليه ليه عملت ايه غير قلبي دق ..قام هائجا امال حبي ده اعمل بيه ايه اوديه فين ….ترنح ووقع …… بس انت اللي غلطان انت اللي وهمت نفسك هيا قالتلك انا مش بتاعه حب.. هيا بتاعه صرمحه وفلوس هيا عندها حق كانت صريحه وانت اللي وهمت نفسك هيا زباله بس ماكتش اصدق انها تعمل كده تاخد الفلوس وتديهاله ليه ليه بتعمل كده دا لو ماسك عليها حاجه ماهتعملش كده.. بتحبه اكيد بتحبه.. شعر بقلبه ينشق صرخ.. طب ايه قلبي وحبي حبي ده اروح بيه فين مش قادر عايزها وهمـ.ـو.ت عليها.. ظل يبكي …نهر نفسه بعد فتره وتجلد.. عايز ايه عايز زباله.. اعقل كده تاخد شركاتك وتغور في داهيه قلبك مـ.ـا.ت بمـ.ـو.تها خلصت كده .
مرت الايام ولبست ماسه لبس الخدm وحاولت صفاء مع ابنها ليتصلب في رايه وليلي تقف معه باستمـ.ـا.ته ظنا انه سيتزوج ابـ.ـنتها .اتي بهاء وتشاجر مع اركان ليقف له ويهدده انه الامر الناهي وانها زوجته وان ليس له ان يتدخل ورغم محاولات بهاء المستمـ.ـيـ.ـته ليثنيه عن رايه الا انه لم يفلح في الوقوف امام اركان فكان قلبه تحول الي نار وجحود من حرقه قلبه تركها لعمته .كان لا يراها من الاساس ولا تجعلها عمته تظهر امامه وهو يشتاق اليها ويتقلب في نومه علي الجمر فقد تركت الحجره.
اتي يوما كان الكل يجلس علي السفره فلم يعد قادرا ان لا يراها اكثر من ذلك فبعدها كوي قلبه واصبح كالمـ.ـجـ.ـنو.ن لا ينام ولا ياكل وتحول لنار يخيف من حوله.. ..صرخ…. امال الهانم مابتجيش تخدm علينا ليه بـ.ـنت بـ.ـارم ديله …بعت الخدm لتدخل ماسه عليهم كانت شاحبه مقهوره لا ترفع راسها .
هتفت ليلي. انجزي اخدmي وغوري من هنا..
هب بهاء…. لا والله دانتو شويه مرضي انا اسف يا ماسه بجد ليتركهم ويرحل فليس له حيله امام عنفوان اركان لتدخل كانت متهالكه من كثره الخدmه وقله الطعام وليلي وساندي ومحمود يتشفون فيها .
اقتربت من اركان وضعت امامه الطعام كان قربها يحرق قلبه ولكنه لم يبدي اي بادره لها كانت قريبه من وجهه وهو يتاملها ويتجلد كانت ترتعش خـ.ـو.فا لتسقط الشوكه .نزلت كي تحضرها نزل هو ايضا تتلامس يدهم لتغمض عينها الما هب وعاد الي مكانه ووضع يده علي حرف التربيزه لا اراديا رفعت راسها فخبطت في يده رفعت عيونها فاشاح بوجهه لتكمل وتذهب تخدm ساندي .
هتفت…. مـ.ـا.تخلصي ايه قرفك ده هنقعد للصبح مستنينك دا حاجه تقرف.. ايه يا روكي دي مش اشكال خدmه.
هتف.. تتعلم يا ساندي.. اهو بنضفها ونعلمها حاجه عشان لما تغور من هنا.
هتف محمود…. لا تغور ايه ترجع اللي خدته الاول يا اركان بيه.
هتف.. مالكش فيه المفروض الزباله دي مراتي انا حر ترجع مـ.ـا.ترجعش خليك في حالك.
نظر اليه محمود بغل لتذهب اليه وتضع يدها ليحرك هو طبق الشوربه الساخنه سقط علي يديها لتصرخ هب اركان رغما عنه …ابتلع ريقه ولكنه تجلد وجلس مره اخري وضغط علي يده حتي لا يقوم ياخذها في احضانه .
صرخت ليلي …..مش تحاسبي يا زفته انت الله..
نزلت دmـ.ـو.عها وتعتذر والالم يمزقها هتفت ليلي….. انجزي يلا اخلصي..
كان يدها محترقه لتكمل الخدmه بيد واحده ودmـ.ـو.عها تنزل رغما عنها وهو ينظر اليها وقلبه ياكله عليها ولم يعد يحتمل .
صرخ…. غوري من هنا مش عايز اشوف وشك.
شهقت ورحلت من امامهم لتدخل المطبخ وتنفجر في البكاء .وضعت يدها تحت الماء ودmـ.ـو.عها تنزل لا تعرف كيف توقفها من قهرها .
مر الوقت دخلت عليها ليلي تصرخ في الخدm ….يلا كلو يخش قوضته مش عايزه حد الا الهانم تنضف..
هتفت احد الخادmـ.ـا.ت.. بس ايديها محروقه هتنضف ازاي.
صرخت…. وانت مالك محروقه والا متزفته والا مش عاجبك تغوري من هنا لتصمت الفتاه وتنظر لماسه بحـ.ـز.ن. وتقف تلملم المطبخ والالم يمزق يدها ونحيبها لا يتوقف.
عند اركان كان يجلس مشتعلا وقلبه ياكله.. دخلت عليه ساندي… ايه يا روكي سيبت الاكل مش تيجي تسهر معانا.
هتف.. مش عايز سيبيني لوحدي.
تنهدت…. ايه النكد ده بقه انا قاعده لوحدي.
هتفت….. ليه ماما وعمتي فين.
قالت ….طنط صفاء طلعت تنام وماما كانت بتصرف الخدm مالست ماسه ال ايه بتدلع وايديها بتو.جـ.ـعها بس علي مين ماما مشتهم وخلتها هيا تشتغل وتخلص عشان تربيها.(تربيها يا زرقه😡😡).
احس بقلبه يـ.ـؤ.لمه وجدها تقترب منه.. والله يا روكي انا زعلانه عليك قوي انك اتجوزت واحده عقربه كده بس الحمد لله كشفناها.
هتف بانفعال.. انا طالع فوق وتركها مشتعلا وظل يدور ويدور وقلبه ياكله حاول ان ينام الا انه شعر بالو.جـ.ـع.. مـ.ـا.تتنيل تنحرق والا تولع مالك بيها ربنا ياخدها حرقت قلبي الزباله.. اغمض عينه حاول ان ينام الا انه لم يستطع هب وهتف.. لا ماجايز تجبلنا مصيبه اه انزل شوف مالها وبعد كده تغور .
وقف بهاء بجوارها …هتف ليه يا ماسه ليه عملتي كده .
قررت ان تصمت فبهاء ربما يقول له ….هتف انا عارف مش هتتكلمي بس انا جنبك اقترب واقفا ومسك يدها دخل اركان فصرخ انتو بتعملو ايه انتو .
نظر اليه بهاء بغضب …هنكون بنعمل ايه الانسانيه اتعدmت .
هتف بغل …ايه ضحكت عليك وواقف تسبسبلها . هاه العطا الجديد .
هتف بهاء بحده …انا مش هحاسبك علي كلامك انت حالتك بقت صعبه …وسيبها انا هاخدها واتصرف وارجعلك شركاتك .
شعر بغليان بداخله هل ستذهب مع بهاء هلي سيعطيها اموالا اندفع ودفعه بحرقه …تاخد مين خدها ربنا دانا اقــ,تــلها .هيا تحت ايدي لحد ماخد فلوسي منها وتبعد عشان هتخسرني للابد .شعر بهاء بالاسي عليه فحبه يشع من عيونه هتف ..يا ريت تفكر بعقلك مش بقلبك وتركه يقف يغلي .علي صفحه حكايات ميفو .
كانت تنتحب في صمت..صرخ …ايه بتنقلي العطا علي ابن عمتي الاهبل الحنين …هاه فاكراني بعد ما طلعيلي قرنين ابقي بديل ..ايه هتاخدي من بهاء كمان ..كانت دmـ.ـو.عها تنزل واستدارت من سكات تعمل بيد واحده وتتألم بشـ.ـده …اقترب وهتف..لما اكلمك تبصيلي شـ.ـدها انصدmت بصدره فحاوطها نظرت اليه رات و.جـ.ـع بعيونه شق قلبها …دفعها وهتف بسخريه … ايه بيقولو ان الهانم بتدلع.. الا انها لم تنظر اليه اشتعل وذهب يمسكها من يدها المحروقه صرخت من الالم لتنفجر في البكاء …ابعد يده مسرعا وهتف…. بطلي بتعيطي ليه ناقص قرف انا .
كتمت نفسها واحنت راسها ترتعش وتحاوط نفسها بيديها من الغلب لاحظ الاحمرار الفظيع في يدها اغمض عينه لم يعد يحتمل بكاؤها شـ.ـدها و….
وصعد بها الي الاعلي ودفعها علي الكرسي لتنكمش خـ.ـو.فا .ذهب يحضر علبه الاسعافات .اقترب وجلس بجوارها واخرج احد المراهم وشـ.ـد يدها وشـ.ـدها علي قدmه وبدا في تدليكها بهدوءوهيا تبكي من الو.جـ.ـع … صرخ…. اكتمي بقه حنفيه اتفتحت ناقص قرف لتكتم نفسها اكتر الا انها احست بانفاسها تلسعها لتصاب بحاله من التشنج .اغمضت عينها احس بيدها ترتعش رفع وجهها وجدها تضغط علي فكهاو تتشنج ليهوي قلبه ويـ.ـؤ.لمه منظرها وبلا وعي هب وشـ.ـدها اليه عنوه يدخلها احضانه وهيا تتشنج صرخ…. بطلي بطلي عيطي الا انها لم تستجيب وظلت ترتعش وتتشنج ابعدها وصفعها علي وجهها لتنفجر في البكاء شـ.ـدها اليه يحتضنها يعتصرها بين يديه احس بها ارتخت بين يديه لتسقط مره واحده علي صدره مغشيا عليها من قهرها. ليندفع مرعوبا و……
يا رب يا محمود يعدي عليك ترله كباس تهرسك وتفرفت جتتك .
ما ان سقطت ماسه بين يديه مغشيا عليها حتي هوي قلبه حملها ولاول مره من ايام يحتضنها بقوه …احس بانفاسه مره اخري تعود اليه وترتوي روحه كان كالمـ.ـيـ.ـت الذي مـ.ـا.ت في بعدها .كان بعدها يكوي قلبه .احتظنها ولم يفعل شيئا اخر كـ.ـلـ.ـبش فيها وفقط .احس بنغزات في قلبه ونزلت دmعه من عينه حسره علي حبه الذي ضاع للابد كيف وثق بها واعطاها قلبه لتعود وتغدر به شعر بالدونيه وهو الامير في نفسه ..كانت دmـ.ـو.عه تنهال من لوعه قلبه لم يكن يريدها ان تستيقظ كان يريدها ان تظل نائمه اخذها في احضانه يتلمسها بحنان وظل يتلمس وجهها و شفتيها ليقبلهم قبلات متفرقه.قرب وجهها وانفاسه تلفح وجهها داعب شعرها بحنان ونظراته كانها حرير ينساب علي وجهها..اعمل ايه قلبي اعمل ايه دفعها لاحضانه يعتصرها بقوه يرتوي من قربها …تنهد وابتعد غـ.ـصـ.ـبا عنه لقوم ويفيقها ويبتعد .
استفاقت اخيرا لتجده مقتربا منها لتنكمش وتقوم هتف….. راحه فين بمنظرك ده اتخمدي نامي.
تنهدت ولم ترد اندفع يشـ.ـدها اليه لتشهق وتهمس….. من فضلك سيبني انا تعبانه.
قال،،،، من دmاغك وعمايلك السوده من قرفك ورخصك.
احست بغضب لتدفعه….. مـ.ـا.تبطل بقه ايه ارحم يا اخي انتو ايه كفره انا ماعملتش ذنب في حياتي اتو.جـ.ـع كده بطل بقه بطل سيبني في حالي ارميني وسيبني في حالي بطلو تقطعو فيا.
صرخ…… لا والله وليكي عين تتكلمي واحده شمال في شمال واحده سهله ورخيصه ماشيه ورا واحد مابتعتقوش …ايه بتحبيه مـ.ـيـ.ـته في دباديبه ليه مابتنسهوش ليه وتعيشي ليه بتلفي وراه وتبيعيله روحك ايه القرف انت ازاي زباله كده انت ارخص واحده شفتها في حياتي.
ظلت تنظر اليه بحسره اقتربت….. عارف يا اركان انا جوايا نار بتحرق قلبي جوايا حاجات بتمزع فيا .انا عايشه عشان اتظلم وبس انا ماعملتش كل اللي في دmاغك ده.. عمري ما كت رخيصه عمري ماجريت ورا حد ولا اتنازلت لحد حسام ظلمني وخلص عليا.. انا مش عايزه منكو حاجه والله ماعايزه.
صرخ….. باماره الفلوس اللي لهفتيها وادتيهاله.
قالت…. مش هنكر ايوه مش هنكر بس انا كان لازم اخدها واديهاله وجدي عارف. انا حياتي كانت متوقفه وكان لازم ابعده عني ممكن مـ.ـا.تصدقش .اقتربت منه…. بس والله ما رخيصه ولا رخصت نفسي انا مابقولكش عشان تحبني انا ماطلبتش حبك من اساسه اركان انا عايزه اخرج من حياتك بجد مش عايزه افضل فيها .انا اهوه ايه اللي هيخليني اضحك عليك وانا مش عايزه اعيش معاك خد فلوسك وحاجتك وطلقني وسيبني امشي.. يمين بالله جدي كان عارف وهو اداني الفلوس اديهاله.. انا مش عايزه منك حاجه والله ماعايزه نفسي امـ.ـو.ت وارتاح تعبت تعبت.. بس بقولك عشان تصدق اني كويسه ونضيفه.
قال بحرقه…. وانا عمري ماهصدق انك نضيفه.
سالت دmـ.ـو.عها.. وانا عمري ماهسامحك انك صدقت فيا من غير بينه طلقني انا مش عايزه ابقي في حياتك لحظه واحده .
لتستدير …
اندفع يشـ.ـدها… انت فاكره نفسك ايه دانا اجيب منك الوفات.
قالت بسخريه….. الله يسهلك هات ويا ريت تجهز الورق عشان نخلص بقه.
اشتعل فهيا تريد ان تخرج من حياته وظن انها ستذهب اليه .صرخ…. وانت فاكراني باقي عليكي..
نظرت اليه باستهزاء واستدارت اقترب يشـ.ـدها …. اوعي بقه وسيبني انا قرفت يا اخي.
قال بغضب…. لا بجد الهانم قرفت ليه طب مانا هديكي فلوس نشيل الارف ….خلع قميصه لترتعب شـ.ـدها اليه وانهال عليها وهيا تقاومه بقهر وهو يزيد من عنفوانه …حملها علي الفراش لترتعب مزق ملابسها تماما صرخت بهستيريه وانكمشت لتنهار وتكـ.ـلـ.ـبش فيه خـ.ـو.فا وهو يحاول ان يبعدها وهيا تصرخ وتبكي ….هدا اخيرا واحس انه تجاوز وكان سياخذها عنوه شعر بالقرف من نفسه وحرقه اعصابه امـ.ـا.تته .هدا وشـ.ـدها اليه لتحاول ان تبتعد قال بغضب…. يمين بالله لو اتحركتي لاكون مكمل وطايح فيكي …ارتعدت وانكمشت صرخ اتخمدي وعدي ليلتك..
حاولت ان تلم ملابسها فصرخ …..قلت اكتمي لتنشل من غضبه كان محترقا بها وبجسدها العاري .كبت نفسه لتنهمر دmـ.ـو.عها انهارا وتنتحب .
تنهد وشعر بالقهر ضمها لصدره واخذ يدها علي صدره وبدا يمسد علي جسدها وهيا تشعر بنيران داخلها ولمساته علي جلدها تحرقه وتحرقها لتنساب مشاعرها وترتخي كانت تبكي وفقط ظل يتحمل يتحمل فهتف اخيرا بلين …بطلي بقه ونامي ..رفعها عليه اكثر وظل يمسد عليها الي ان نامت .شـ.ـدها اليه يعتصرها احس بغلب شـ.ـديد ملامس جسدها وقلبه مكوي بعشقها ولا يستطيع ان يسعد بها علم انها تمكنت منه ولن يستطيع ان يبعدها هتف.. طب انت مش عايزه تنضفي ليه مش عايزه تعيشي حياه نضيفه ليه انت بتقولي وبتكرري انك مظلومه ليه عايزه تجري وراه مـ.ـا.تنهيه من حياتك.. مابتحبهوش طب بتجري وراه ليه انا عايزك وهمـ.ـو.ت عليكي مـ.ـا.تبفي ليا وبتاعتي ليه ليه يفرق عني ايه بدجلك واهانك وخد فلوسك وبرضه بتجري وراه …شعر بقلبه ياكله مش متحمل تكوني لحد غيري طب ايه هسيبها ازاي واطلقها .ماهتقدرش تطلقها طب هيا عايزه ايه فلوس اه هيا قالت دخلت الجوازه دي عشان الفلوس طب انا معايا فلوس اديها تشبع ….تنهد ….ايه قله الكرامه دي يا اركان هتقعد معاك بحجه الفلوس.. طب وفيها ايه مانت عايزها وهتمـ.ـو.ت عليها كانك بتشتري واحده تقعد لحد مارغبتك فيها تزول اكيد هيجي يوم وربنا يشفيك من حبها لما تبقي بتاعتك وليك.. بس هعملها ازاي …تنهد.. اخد قلبها ايوه اخد قلبها تبقي بتاعتي ليا ولما اتمكن منها واخدها واشبع بيها اكيد ناري هتبرد واسيبها ايوه احنا الرجـ.ـاله كده لما نشبع من واحده بنزدجها انت مش سهل هيا كت هتقع فيك وماستحملتش يومين.. يبقي خلاص تشبع منها اه ومهما وقفتلك تدوس وتجيب قلبها.. الفلوس تغري والمشاعر تدوخ والبت خفيفه جايز عشان متربي معاها مش قادره تبعد خايفه اه خايفه انها لوحدها وعارفه انك هتطلقها و هترميها فلزقت فيه بس فعلا كان جدي عارف عارفه هيا بتقول انه ان عارف وجدي قبل مايقع قال عارف.. اهدي كده وفكر يعني مادورتش من ورا جدي يعني كان اتفاق وقالها تديله طب ليه.. يا تري جدي مخبي ايه مخبين حاجه هتجنن طب ماقلتليش ليه بينهم ايه نظر اليها…. هتهبليني من كام يوم بعاد حاسس اني هتجنن ودي هعمل معاها ايه قالتلك مش عايزاك الف مره. شـ.ـدد عليها احترق بملمس جلدها ….بس انا همـ.ـو.ت عليكي همـ.ـو.ت ماهتحملش تبعدي مش قادر ….مسك يدها المصابه يقبلها…. قلبي بيوجـ.ـعني انا هتجنن مراتي وعايزها وهيا مش عايزاتي… لتتململ في احضانه شـ.ـدها علي صدره لتندس اكثر بين ثنايا جسده شعر بالنار تجتاحه من ملمس جلدها الناعم علي صدره.. لا انت ماعتش قادر خدها يا اركان غرقها فلوس تفرح بيها ولما تشبع منها ارميها خطط انت مش سهل .
ابتسم بخبث.. قابلي بقه يا ماسه ورحمه ابويا ماهسيبك واخد اللي عايزه مانا قلبي مش هينهري العمر كله وكل واحده شويه تجي تغرز غرزتها وتمشي.. مسد علي جلدها الناعم.. كله بالحنيه هيجي وان ماجاش ييقي بالفلوس.. نام اخيرا وهو يمني نفسه ان يجعلها له لمده يطفئ نار قلبه ثم يلفظها من حياته.
في الصباح استيقظت ماسه علي لماسات علي وجهها لتفيق وتفتح عيونها لتجد اركان ينظر اليها مبتسما …قطبت جبينها ضحك يقبلها لتشهق وتنظر اليه بذعر .انفجر ضاحكا وهتف…. مـ.ـجـ.ـنو.ن مش كده مانا بقول كده ….داعب جسدها العاري
صرخت وانتفضت ابتعدت .. فيه ايه..
ضحك واقترب منها …… فيه فيه كتير والله بس عموما هريحك شـ.ـدها يحتضنها.. انت قولتي ان جدي كان عارف صح..
لتبتلع ريقها وتهمس بغلب …..اه والله كان عارف..
هتف……. طب خلاص دي فلوسه وهو حر فيها يبعزقها يبعترها هو حر.
نظرت اليه ببلاهه…. يعني مش زعلان ان حسام خدهم.
هتف …..لا طبعا زعلان بس زعلان عشان ماعرفش خدهم ليه وانت مش هتقولي اكيد يبقي نستني جدي يقوم بالسلامه واعرف منه كل حاجه. يبقي خلاص كده.
هتفت…. خلاص ايه ..هتطلقني .
ضحك واحتضنها…اطلق ايه مافيش خلاص و كل حاجه تمشي زي ما كانت.
قطبت جبينها مش فاهمه.. ضحك.. ترجعي ليا.
شعرت بالخـ.ـو.ف…… ارجع ارجع ازاي انت.انت….. يعني ماعتوش هتعـ.ـذ.بوني.
ابتسم وقبل شفتيها… تؤتؤتؤ خالص.. القمر هيرجع حـ.ـضـ.ـني تاني .
ارتبكت….. حـ.ـضـ.ـنك ايه ….. اوعي كده بلا حـ.ـضـ.ـنك بلا بتاع اوعي عيب انت فاكرني ايه تهين براحتك وترجع براحتك احنا خلاص هتاخد فلوسك وهمشي.
هتف… بصي هو انا اكيد هاخد فلوسي بس انت مش هتمشي.. انت قاعده انا مش هسيبك.
ارتعبت تقاومه ….. اهدي عشان هتتعبي تسمعي بقه الكلمتين عشان ماهيحصلش غيرهم.. انا عايزك …ارتجفت ليبتسم ….ايوه عايزك قوي وماهسبكيش فاهمه وانت شوفي عايزه ايه وانا اعملهولك.. انما هبل بقه وبعد وو.جـ.ـع قلب ماعتش هيحصل انا مش هفضل محصور بتعـ.ـذ.ب وانت عقلك متركب غلط يبقي نعيش وننبسط وت عـ.ـر.في ان اركان مش هيسيبك مهما حصل .
دفعته وصرخت….. هو ايه اللي اركان مش هيسيبك هو عافيه لا يا استاذ انا هطلق ومش عايزاك انا مش عافيه وده اتفاق.
اقترب وهيا تتراجع مرتعبه وترتعش ..حاوطها عالحائط ….طب بتترعشي ليه طيب لما انت جـ.ـا.مده كده ومش عايزاني.. رفع يده يلمس جسدها العاري لترتعب …همس… حاسس برعشتك لما بلمسك وحاسس اد ايه بتحاربي جواكي بس انا اركان مش سهل واخرتها هتبقي بتاعتي وماهسيبكيش هتبقي مراتي وماهتقدريش عليا.
نظرت اليه بقهر …..بطل بقه حـ.ـر.ام عليك يا اخي انت ايه مش عافيه.
ضحك وداعب رقبتها وهمس ….لا عافيه ايه ….دانت بتترعشي من لمسه انت فاكراني اهبل.. انا قربي ليكي انت عايزاه بس مانعه نفسك وماعرفش ليه بس انا بقه قررت اقرب واخد قلب القمر ايه رايك .
لتبتلع ريقها وتهتف ….تاخد ايه.. اوعي عيب بقه انت انت اتهبلت كنا في ايه وصاحي تقول ايه اوعي اما اقوم اشوف شغلي.
ضغط عليها لتنهج من لمساته هتف.. لا مراتي انا من هنا ورايح مش هتشوف الا دلع دلع وبس…. داعبها وتلمسها بحنان لتشعر بانها ستنهار فهمس ….مش قادره مش كده.. سيبي نفسك يا ماستي مـ.ـا.تقفيش لقلبك بيدق هيخرح من مكانه.
همست بغلب وهيا ترتجف وهو يجوب وجهها بشفتيه … ابعد حـ.ـر.ام بقه.
مسك وجهها …. بصيلي وقولي انك مش عايزاني لو تقدري ابعديني لو تقدري.. دmعت عينها …. مش قادره مش كده .
تجلدت ….. انت عايز وانا مش عايزه حتي لو عايزه مش هقدر ارحمني بقه.
هتف….. انت ارحميني وارحمي نفسك… راجـ.ـل عايز مـ.ـر.اته وهيمـ.ـو.ت عليها وهيا عايزاه لتهز راسها ليهتف بقوه ….لا عايزاني وهثبتلك دلوقتي لينهال عليها وهيا تقاومه ليتوه فيها مره بعد مره لتنساب مقاومتها وترتخي بين يديه رويدا رويدا ليتوها معا بحالميه في مشاعر هلك هو وهيا فيها ليتجلد ويبتعد ظل ينظر اليها ورغبته تحرقه راها مغمضه العينين حالمه جميله رجف قلبه وادرك كم يريدها وكم المشاعر التي تصرخ بداخل صدره ظل يتلمسها بحب لتعود لنفسها رويدا رويدا لتحس بقهر وتنفجر في البكاء فهيا تعشقه وتهيم به حبا ولكن فضيحتها تمنعها تمنت المـ.ـو.ت في تلك اللحظه ان تمـ.ـو.ت بين يديه تاخذ عشقها وتمـ.ـو.ت به لم يعد هناك كلام يقال فهو يعلم بمشاعرها ويعلم رغبتها فيه .
احتضنها وقبل راسها.. انا مش عارف بيكي ايه بس هشيل كل اللي بينا من هنا ورايح ماهتلاقيش قدامك الا اركان وحبه ومشاعره .نظر لعيونها وقبلها بحنان….. ماسه انا جوايا مشاعر نفسي ادهالك وانت جواكي عايز…. عايز اخده وافرح بيه ماسه ارجوكي سيبينا نفرح خايفه اني اسيبك بعد سنه مش هسيبك هو حسام مش هياذيكي صدقيني …همس ….طب هتفضلي ساكته كده ودmـ.ـو.عك دي بتقهرني طب عايزه ايه وانا اعمله يا قلبي قولي..
هتفت بقهر…حـ.ـر.ام بقه ارحمني.
نزل عليها يتلمسها بحنان.. ارحمك مـ.ـا.ترحميني انت نظره عينيكي عايزاني رعشه شفايفك عايزاني جـ.ـسمك وقربك بيصـ.ـر.خ من قربي ارحميني انت بصيلي مـ.ـا.تزيحيش وشك مش هسيبك كان يتلمسها لتنهار نزل عليها ليتوه معها مره اخري لينها لتنساب بين يديه وتستجيب له …ابتعد بعد برهه وقلبه سينفلق من عنفوانه …همس… وصوته متهدج من فرط مشاعره.. قولي افتحي عيونك وقولي مش هسيبك.
كانت تقاوم ارادت ان تصرخ بعشقه ارادت ان تكون له ارادت ان تتوه بين ثنايا جسده كانت متعلقه به كالطفله …اكمل اجتياحها كان كلما راي منها مقاومه يندفع يحاصرها بمشاعره وجسده لتتوه وتصبح كالهلام ليهمس اخيرا…. ماستي .
نظرت اليه بهيام وعشق صارخ.. همس…. شفايفك بتترعش قولي يا قلبي كانت قد انتهت بين يديه .
همست دونا عنها.. اركان ….كانت تتأوه وتهمس باسمه
هتف.. روح اركان وقلبه حبيبي والله …همس بجوار اذنها… اركان بيعشق ماسه انهال عليها لتتوه وتتوه ..وهو يفعل بها الاعاجيب اركان انا انا..
همس ……قولي يا عمرى قولي..
همست بلوعه لا اراديا ….. بحبك انا بحبك هنا لم بستطع ان يتوقف ففي تلك اللحظه تقف دنيته علي تلك الكلمه ليندفع ويلتهم شفتيها بقوه ولوعه وقلبه سينفلق من هول ما هم فيه لتنساب ويتوه فيها وهيا ارتخت واستجابت مر وقتا يجتاحها لتحس بيده علي جلدها لينغزها عقلها شعرت بقهر رهيب لتدفعه وتنتحب .
هبت بعيدا دفعته وقامت….. مش عايزه وبقولهالك مش عايزه. اقترب وهو ينهج …صرخت ….ابعد ابعد حـ.ـر.ام بقه حتي لو جوايا مشاعر مش عايزه مش عايزه حد في حياتي افهم مش بعيب فيك انا عايزه ابقي لوحدي سيبوني بقه والله امـ.ـو.ت نفسي سيبني بقه .. لتتركه وتهرب الي الحمام .
ظل جالسا يشعر بالو.جـ.ـع فهيا تتالم بلا سبب وتبعده بلا سبب ويعلم انه بداخلها ….بتحبيني ليه بتعملي فينا كده مش عايزه ليه عمل فيكي ايه خلاكي تبعدي كده يا رب كانت بين ايديا هتمـ.ـو.تني.. تنهد لا خلاص كده انا ماهسيبهاش لدmغها وهاخدها وتضـ.ـر.ب دmاغها في الحيط .. تنهد وقام يغير ملابسه نزل ليجد عمته…. فيه ايه يا اركان البت دي معاك بتعمل ايه مـ.ـا.تنزلها مش اتفقنا نطلع روحها.
تنهد.. لا يا عمتي كت غلطان مالكيش دعوه بمراتي فاهمه لو سمعت انك اذتوها هتلاقيني قدامك انا بحذرك …ترمها ورحل لتشعر بالغل هتفت…. بقي كده ايه لفتك علي صباعها الحربايه..كامله علي حكايات ميفو .
لتقوم وتدخل لمحمود.. انت هتفضل قاعد كده.
هتف…. ايه حصل.
لتقول ….البيه الهانم رجعها تاني وهيعيدو الامجاد اتصرف البت دي لازم تخرج من هنا انا قلبي مكوي.
هتف…. طب وماله حسام كان قالي هيا مخبيه حاجه توديها في داهيه.
هتفت…. حاجه حاجه ايه طب هنجيبها ازاي.
ابتسم محمود بخبث… تعالي بقه اقولك هنجيبها ازاي ونغرز غرزتنا ازاي….😭😭😭😭😭
وقف محمود يبث سمه لليلي التي كانت تشتعل غلا
اكملت…. لا مايخدش الفلوس والبت ويفرح ويعيش لا لازمن اقهره وتقفله وناخد نصيبنا حتي لو قليل وننكد عليه انا عايزه احرق قلبه.
هتف…. طب بصي بقه البت دي معاها حاجه مخبياها عايزك تخرجيها بره القوضه وانا هخش افتش ماشي ونشوف مخبيه ايه.
فكرت ليلي …. ماشي بس بسرعه.. لتقوم وتذهب الي ماسه وتدخل عليها لتخاف ماسه .
اقتربت ليلي تحتضنها…… حقك عليا يا حبيبتي انا كنت بنفذ بس اللي اركان قاله مـ.ـا.تزعليش دانت زي بـ.ـنتي وبكره تبقي ست البيت سامحيني.
تنهدت ماسه…. خلاص يا طنط مافيش حاجه.
هتفت ليلي….. طب تعالي بقه نحضر الفطار بايدينا ونلم العيله عشان يبقي فاتحه خير
لتستجيب ماسه ببراءه وتنزل مععا .
دخل محمود يفتش في كل صغيره وكبيره ظل كثيرا يفتش ليجد اخيرا شنطه مخباه في ارضيه الدولاب .اخذها وفتحها كانت شنطه بها اوراقها الجامعيه وشهادتها واوراق اخري ظل يبحث ليتسمر مره واحده ويقف مبتسما بغل و….
و يا سواداااايه عاللي جاياااه من قهرااه…..
دخل محمود يفتش كل صغيره وكبيره ظل كثيرا يفتش وجد اخيرا شنطه مخباه في ارضيه الدولاب اخذها وفتحها كانت شنطه بها اوراقها الجامعيه وشهادتها واوراق اخري ظل يبحث …تسمر مره واحده وقف مبتسما بشمـ.ـا.ته.. يا فرحك يا محمود يادي الهنا اللي دخل قلبك والا وجت عالطبطاب وهتاخد وتكبش نهارك اسود يا حربايه.. لا دانتي وقعتيلي وماحدش سمي عليكي ليستدير وينزل المكتب وظل يفكر كيف سيستفيد من تلك الورقه فقد وجد عقد الزواج ال عـ.ـر.في الخاص بماسه موضوعا بين اوراقها لينتفخ ويشعر بسعاده طاغيه كلم المحامي وطلب منهه بعض الطلبات التي خطط لها وما سيكسبه من وراء ذلك الجواز.
مر الوقت ومحمود ينتظر المحامي لياتيه في المساء كانت ينتظره بفارغ الصبر دخل عليه واخذ منه الاوراق صعد الي ماسه ودخل عليها لتبهت.. انت ازاي تخش عليا كده عيب كده.
ضحك بشـ.ـده….. لا و الله كانه عيب طب ماعلش يا ست الشيخه بس عيب ايه اللي بتتكلمي عليه انت ت عـ.ـر.في العيب.
صرخت…..مـ.ـا.تحترم نفسك عيب بقه الله انت داخل تقل ادبك.
هتف بغضب.. اقل ادبي دانا هقل ادبي وجنبه كل سفـ.ـا.لة الدنيا يا ازبل خلق الله.
صرخت….انت واحد سـ.ـا.فل ومـ.ـجـ.ـنو.ن اخرج بره.
اقترب.. بقي جربوعه زيك تطردني ماعتش اللا اللي زيك تنطق.
قالت بغضب…. ومانطقش ليه علي راسي بطحه.
ضحك بسخريه…… بطحه بس.. دانت علي راسك صاجات وشخاليل وفضايح.
بهتت……. فضايح..
قال بشمـ.ـا.ته…… ايه كتي عارفاني مش هعرف فضايحك وسفالتك مع ابن عمك.
قالت بخـ.ـو.ف…. فضايح ايه.. دا كـ.ـد.اب وماشي يقول كدب عليا.
ضحك وهتف ….بجد كـ.ـد.اب اخرج الورقه.. طب ودي كدب.
ارتعشت وخافت….. دي ايه دي.
ضحك.. دي الورقه اللي ضـ.ـر.بتيها انت وابن عمك.. ضحك عاليا…. مش مصدق ان اركان مختوم علي قفاه كده وعملتيها ازاي يا قادره مايعرفش ان الهانم نامت مع واحد  عـ.ـر.في.
صرخت بحرقه….بطل بقه انت ايه يا اخي كافر.
ضحك.. لا والله انا اللي كافر تعالي ابت امسحي الرياله ضحكتي عالواد ومتجوزك وانت ضاربه  عـ.ـر.في دا ايه الحـ.ـز.ن ده يا فضحتك بجلاجل يابن السويفي دانت قادره اوي وفاجره بس لا مش انا اللي يتاخد حقي اسمعي ابت انت اركان لو عرف بال عـ.ـر.في هيسوي وشك بالاسفلت يبقي من سكات تسمعي الكلام يا اما افضحك بفضيحه واقول للبيه الحبيب علي الهانم اللي ضـ.ـر.به  عـ.ـر.في.
ارتعبت وانفجرت في البكاء … عايز ايه مني منك لله.
اقترب وهتف.. تكتبيلي الربع اللي باسمك واخده من نن عينك.
صرخت…. لا استحاله دي امانه وحاجه اركان.
صرخ …..لا وحياه امك حوش الامانه اللي بتطرطش.. يلا من سكات بدل ماجيبه وتبقي فضحتك بجلاجل وساعتها انسي انك تقفي قدامه دا حبروت مش هيعتقك امضي من سكات وانا هراضيكي بقرشين وتهربي من هنا يلا ….اعطاها الورق …شعرت بالقهر وانها اتفضحت وظلت تنظر للورق لتنظر اليه ولكنها ابدا لن تفرط في الامانه …. افضحني اعمل ما بدالك انا مش همضي علي حاجه .
ثار محمود واقترب وانهال عليها ضـ.ـر.با .
صرخ بفخيح …امضي بدل ما اطلع روحك .
هتفت ببكاء …مش همضي دي امانه مـ.ـو.تني مش همضي .
صرخ …بقي مش هتمضي يا مفضوحه والله لافضحك امضي وظل يضـ.ـر.بها لتصرخ ..هنا تجمع من بالبيت .
اقتربت صفاء مذعوره…..ابعد اتجننت بتضـ.ـر.بها ليه.
صرخ بغل وقرر ان يفـ.ـضـ.ـحها فهيا لم تطاوعه … دي واحده فاجره وانت بلتونا بيها ..
استدارت صفاء واتصلت بـ.ـاركان تستنجد به كان في الطريق قد اقترب … ليسرع ويدخل عليهم مسرعا وقف مصدوما فماسه بين يدي محمود ينهال عليها ضـ.ـر.با .
اندفع ودفعه بعيدا… انت ايه وسـ.ـخ ليه كده تمد ايدك علي مراتي والله لاقــ,تــلك.
وقف محمود شامتا متبجحا …… اهلا بالاريل اللي متغفل وطالعله قرون.
صرخ اركان وهجم عليه….. قرون مين يا روح امك دانا هطلع روحك.
صرخت ليلي….. انتو ايه مجانين هتاكلو في بعض عشان واحده رخيصه زي دي.
صرخ اركان….. قطع لسان اللي يقول علي مراتي كده.
وقف محمود.. طب اسمع يا دكر بقه الهانم اللي كت هتسيبولها ربع التركه الهانم اللي جبتها وبلتونا بيها الهانم غفلتك يا دكر وكانت ضاربه  عـ.ـر.في قبلك مع ابن عمها وماكانتش بـ.ـنت بنوت.
انشل اركان ليضحك محمود…. ايه ماعرفتش الهانم لبست البيه العمه ونامت ماعاه وانت اهبل..وراحت ادته اتنين مليون من ورانا لعشيقها وخروج ودخول والبيه نايم…وسمعتها في البـ.ـارات تحت الجزمه واخرتها طلعت نايمه مع ابن عمها عشان كده رخيصه خد فلوسها ورماها. وهريتها ضـ.ـر.ب عشان ارجع فلوسنا مش راضيه تمضي عايزه تكبش وتدي تشتري راجـ.ـل لسريرها بالفلوس .. دا مسخره دانت المفروض يزفوك بصاحات .
كانت ماسه منهاره عالارض تبكي فقد فضحت امام الكل .استدار اركان ونظر اليها بعدm تصديق
اقترب محمود.. وخبطه بالورقه.. خد ملي عينك خد ياللي لبست العار وفضايح للركب البكر الرشيد كانت ضاربه  عـ.ـر.في.. هتف.. فرحان لك اوي علي فكره ابقي سلملي علي قرونك ليتركه ويرحل ويقف الكل مبهوتا .كان اركان ساهما لا ينظر الي احد يستعيد كل ما مرا به وما قيل عليها كان يشعر بانه ذبح حيا . كانت عنيه جاحظه وقلبه ينزف دmا ويحس بعروقه ستنفجر
اقتربت صفاء …..اهدي يا حبيبي انت عامل كده ليه.
هتف بفحيح….. مش عايز حد في القوضه.
انكمشت ماسه برعـ.ـب …صرخ ….بقول مش عايز حد في القوضه. خرجت ليلي وصفاء ظل واقفا لا يتحرك خاف ان لو تحرك سيقــ,تــلها ليدور حول نفسه يحاول ان يتنفس الا انه لم يستطع …هجم عليها ولوي شعرها في يده والغل ينهش قلبه لتصرخ….. بقي يا زباله ملبساني العمه ومقرطساني وانت ضاربه  عـ.ـر.في …بقي متاخده قبل كده وانا اهبل وماعرفش. صحيح هتديني نفسك ليه واعرف انك رخيصه بتتاخدي بال عـ.ـر.في ايه القرف ده عايز اجيب اللي في بطني انت ازاي زباله كده .عشان كده الواد بيهددك وتكبشي وتديله مـ.ـا.تنطقيش مانت رخيصه …هجم عليها يضـ.ـر.بها وهيا تصرخ حتي هلكت بين يديه دفعها وابتعد يصـ.ـر.خ …..حرقتي قلبي منك لله انا بكرهك ماكرهتش حد في حياتي ادك. كان هائجا يكـ.ـسر في كل شيء ااااه قلبي همـ.ـو.ت منك لله منك لله…  عـ.ـر.في  عـ.ـر.في الواد نام معاكي ادتيله فلوسك ونام معاكي ..اعمل ايه اروح فين اااه قلبي يا حرقه قلبي ..وانا اللي كت هسامح انا الاريل ابو قرون . حصلت تنامي معاه وتضـ.ـر.بي  عـ.ـر.في يا مصيبتي ..لا مصيبه ايه دا د.بـ.ـح يوم د.بـ.ـحي .
نظرت اليه وتحاملت علي نفسها لتهتف….. والله مظلومه.
صرخ….. اخرسي اخرسي يا زباله انت ايه مفيش فايده.
قالت بقهر ….اسمعني والله العظيم مظلومه انا رحت له اطالبه بفلوسي خدرني ونيمني وعمل عملته وصورني من غير هدوم وهددني لاكتبله كل حاجه .فضحني بالصور.. قلت انا خلاص اتفضحت قولتله اتجوزني وهديك كل حاجه رفض وقال هكتب  عـ.ـر.في وكتبتله كل حاجه واداني الورقه ورماني في الشارع انا والله مظلومه وهددني وجدي عارف والله جدي عارف.
صرخ.. ضحكتي عالراجـ.ـل الكبير وخلاني البسك وانضف وساختك انا اركان يتعمل فيا كده انا اللي ماحدش يطولني اخد واحده زباله بتتحـ.ـضـ.ـن بال عـ.ـر.في. بس لا انا ماهتسكش علي افايا ابدا لتكوني فكراني يا بت وقعت فيكي وهتلبسيني العمه اركان حب زباله.. لا دانا اعصر قلبي ولا انه يحب واحده رخيصه كده .
اقترب منها وشـ.ـدها ….. انا هاخد حقي في الجوازه دي وارميكي بره وهنقل كل حاجه باسمي و اول ماخد حقي منك وانام معاكي هتبقي طالق تخرجي من هنا ما شفش وشك .انت ايه حربايه لا دانا هعلم علي امك وزي ماهو خد انا هاخد مش يتحرق قلبي واطلع بلوشي لااا هاخد جايز حرقه قلبي تخف ليشـ.ـدها لتصرخ هتف بغل…. لا لا اهدي كده لاما يمين بالله لاخلص عليكي واحدفك لكلاب السكك.
صرخت…. ابوس ايدك سيبني انا خايفه طلقني وسيبني انا مظلومه مـ.ـا.تبقاش زيهم مـ.ـا.تبقاش و.جـ.ـعي اللي هيمـ.ـو.تني اركان انا بحبك.
صرخ….. اخرسي يا زباله اللي زيك مايعرفش يحب يا رخيصه.
هتفت…. بالله عليك والله ماعملت حاجه وكتاب ربنا ماعملت هو اللي عمل انا كت نايمه والله ماحسيت والنبي يا اركان مـ.ـا.تد.بـ.ـحني زيهم مـ.ـا.تحسسني اني رخيصه.
هتف بغل.. لا انت رخيصه وانا بقه كفايه عليا كده. جوازه الهم والحـ.ـز.ن لبستوني العمه وقاعده يتقالك بكر رشيد وتلبسوني جوازه اشيل فيها رخصك يبقي رخص برخص بقه انا مش هرتاح الا ما اعلم عليكي وهاخد حقي في الجوازه دي هاه انا اصلا كنت عايز جـ.ـسمك من الاول يبقي اخد حقي وتترمي بره واطلقك ..
ارتعبت ..ابوس ايدك ابوس ايدك اسمعني .
الاان الشيطان اعمي عيونه شـ.ـدها وانهال عليها وهيا تنتحب بقهر وتتشنج ..صرخ ..اديني نفسك بدل ماخدك غـ.ـصـ.ـب …لتغمض عينها وتستكين وتنتحب..اندفع يحتضنها بحرقه وقلبه يمزعه كان يقربها ودmـ.ـو.عه تنزل عليها انهار وهيا تنتحب بقهر. كانت سينفونيه من العـ.ـذ.اب الحارق ليله من السواد الكاحل ..عاشق ذبح في حبيبته فاستدار وذبحها تاه وتاه وتاه ولم يعد قادر ان يتحكم في نفسه اعماه الغضب تماما ..اما هيا فقد تاهت عن الدنيا من قهرها وتركته يفعل ما يريد فلماذا تحارب ولمن فقدت كل شئ فقدت الحبيب والسند فقدت نفسها فقدت دنيا غدرت بها بلا ذنب . ظل معها لفتره يجتاحها حتي هلكت بين يديه كان عنيفا وهيا تصرخ من داخلها دmا وتكتم نفسها وهو لا يكف كان مغيبا في عالم بمفرده يحاول ان يسيطر علي جموحه بلا فائده دخل في نيران قلبه وخطا يحرقها ويحرق نفسه ليعود الي عالم الحقيقه عالم تكشفت فيه الحقائق بابشع الطرق …. قام هو فجاه والرعـ.ـب باديا عليه وهيا قد اغمي عليها من الالم لتنام مقـ.ـتـ.ـو.له لا تدرك انها اصبحت لزوجها ومعـ.ـذ.بها وانه هو اول من لمسها …
ابتعد وقف مذعورا كانت الدmاء تنفجر منها بعنف من هول اقتحامه لها . كان يقف منظره عجيب دmـ.ـو.ع متحجره وقلب سيتوقف ..وضع يده علي راسه ظل يبتعد حتي انصدm بالحائط مذهولا وقلبه سيخرج من مكانه ..ازاي.. ازاي مش حقيقي ازاي.. هيا هيا قالت انها نامت معاه هيا قالت هو.. هو.. ازاي طيب ازاي دي كانت بـ.ـنت نهار اسود …ظل يستوعب ما حدث لينهار فجاه.. كان بيضحك عليها خدرها ومالمسهاش وعيشها في جحيم بقالها سنه بتتعـ.ـذ.ب كده ليه يعمل كده ليه يطعنها كده طب خد فلوسها يقولها انه ما لمسهاش يعيشها مذلوله ليه…. ليه المرض ده دا نجس اوي يفهمها انه نام معاها ويعيشها في قهر .ليه تتعـ.ـذ.ب كده ….يعني يعني غـ.ـصـ.ـب عنها اكيد كان بيهددها ماهي مـ.ـا.تعرفش مـ.ـا.تعرفش …..يا نصيبتك يا اركان طب ايه هعمل ايه دانا نهيت عليها.. نهار اسود دانا طلقتها كده.. ليبتعد وينهار علي الكرسي ويجهش بالبكاء.. ليه يتعمل فيكي كده وانت ملاك ليه عملتي ايه للفاجر عشان كده يقضي عليكي كده.. كنت بتترعشي في حـ.ـضـ.ـني وقولتيلي بتحبيني بس حايشه نفسك خايفه من الفضيحه يا قلبي .
اقترب ورمي عليها الغطاء ينتحب بقهر علي ما مرت به حبيبته شـ.ـدها يحتضنها ليهمس ….قلبي قايد نار عايز اقوم انهش قلبه ليه يتعمل فيكي كده ليه تتظلمي كده انا قــ,تــلتك زيهم ماصدقتش ماصدقتش حقك عليا يا عمري اعمل ايه ولا الف اعتذار يداويكي انت اتنهشتي من الكل حتي حبيبك نهشك زيهم انا ازاي زباله كده انا كملت عليكي يا عمري حتي محمود ما كتبتلوش حاجه ضـ.ـر.بك واهانك ووقفتيله تحافظي عالامانه حتي بعد ده كله واقفه تحافظي وتدي ما كان مككن ترديله وتهربي من الجحيم اللي دخلتي فيه.. عيله السويفي كملت عليكي وقضت عليكي وجه اركان حط المسته الاخيره.. لمسه ايه دي طعنه خلص بيها علي حبيبه انهار واجهش بالبكاء
ليقوم ويحس بلسع في صدره يحس انه سينهار من قهرته ليبتعد ويدخل الحمام يقف تحت الماء وينتحب بقهر علي ما فعله بحبيبته ولم يصدقها وكيف اعتدي عليها وانهي حياتها فالكل مزق وشرخ واتي هو وطعن الطعنه الاخيره التي غرزت ونفذت من الناحيه الاخري.
كانت ماسه غائبه عن الوعي لتتاوه وتفيق لتشعر بالم رهيب رفعت نفسها لترتعب مما حدث لها نظرت الي نفسها بانهيار.. لتدرك ما حدث لها.و.
ظلت تنظر برعـ.ـب لنفسها وهيا صدmتها لا تصدق.. همست بو.جـ.ـع وحرقه.. ازاي ازاي انا كنت كنت… حسام مالمسنيش حسام حسام كان بيضحك عليا حسام عمل فيا كده ليه ليه عملتله ايه يعـ.ـذ.بني كده ليه.. عملتلك ايه يا حسام تذل فيا كده وتعيشني مذلوله امـ.ـو.ت كل يوم ليه دانا لحمك ودmك ليه طب خدت فلوسي قولي قولي عشان ارفع راسي ومابقاش مذلوله قولي انفد بجلدي من الجحيم ده. ليه انت مريـ.ـض ليه كده.. سنه عايشه كده مرعوبه من الفضيحه وانا سليمه.. عملت ايه ليك يا فاجر تعـ.ـذ.بني كده واتذل للكل لتتذكر اركان ونعته لها بالرخص واعتداءه عليها.. لتنهار وتهمس ليه قــ,تــلتني زيهم ليه.. طب كت ارميني رخيصه رخيصه.. قولتلي بتحبني ومش هتسيبني ولا هتاذيني انت كمان كنت زيهم صدقت زيهم انا ليه يتعمل فيا كده ليه اتهان واتذل واتاخد غـ.ـصـ.ـب كده دانا ماعملتش في حد حاجه دانا عمري ماذيت حد دانا مابكرهش حد لتظل جالسه تشعر بقهر الدنيا وانها مـ.ـا.تت وفقدت روحها مره اخري.
انهي اركان حمامه ليتشجع ويهمس.. اهدي اهدي شوف هتعالج النصيبه دي ازاي حبيبك مطعون هتعمل ايه يا رب دmاغي مشلول يا رب ليه يتعمل فينا كده ..مش قادر اتنفس دي دي قالتلي بحبك اول مره تقولها يبقي كده ….نزلت دmـ.ـو.عه بشـ.ـده مش عارف هعمل ايه يا رب هون ..لبس ملابسه وخرج وقلبه يرجف ليشعر بالرعـ.ـب يجتاحه وينصدm عندنا..
ظلت ماسه جالسه مشلوله مما ادركته وحدث لها لتغمض عينها بقهر…… خلاص يا ماسه كل حاجه راحت دنيتك راحت ونهشوكي وانت ماعملتيش حاجه لحد. انت خلاص كده اهو خد اللي عايزه وبقيتي مطلقه…. لتبتسم بسخريه.. دخلتي الجوازه دي عشان تنستري وتاخدي اسمه اهو خد منك اللي عايزه برضك واداكي اسمه بقيتي حرم اركان عن حق.كانت دmـ.ـو.عها تسيل انهارا …بقيتي رخيصه من الكل ماحدش عملك قيمه ولا صدقك ابن عمك نهشك والكل كمل ..احنت راسها ..طول عمرك راسك مرفوعه وطوها كلهم اتذليتي لما شبعتي بسب الجاحد منه لله يا رب ليه عملت ايه لكل ده .وهو ماصدقنيش ليه دانا اول مره اقولو بحبك للدرجادي انا رخيصه .قهرني وقهره هعيش ازاي وحبي بيكويني هعيش ازاي ربنا ينتقم منك يا حسام ..كانت تشهق بالبكاء . لتقوم وتلبس ملابسها وتظل تنظر حولها بقهر …ماشفتيش فرح ولا هتشوفي انت اتكتب عليكي القهر امشي امشي يا ماسه هتقعدي ليه خلاص انكـ.ـسر كل حاجه وعلاقه مافيهاش لا ثقه ولا كرامه …. لتتجه وتاخذ اشياؤها الخاصه وتتسلل بهدوء تاركه دنيا كان المفترض ان لا تدخل فيها من اساسه..
خرج اركان بعد مده والحسره في قلبه انه غدر بحبيبته كالاخرين لينشل مكانه فهيا ليست موجوده ليرمي الفوطه ويلبس ملابسه وينزل مسرعا …بحث عنها كان كالمـ.ـجـ.ـنو.ن نزل للحرس علم انها خرجت صرخ بهم كيف تركوها هكذا اخبره الحرس انها كانت تبدو مريـ.ـضه واخبرتهم انها ستذهب تحضر شيئا لها… صرخ فيهم واحس بالجنون فهو يعلم انها تركته بلا عوده . تابعونا القصه علي صفحه حكايات ميفو.
عاد للبيت لتقف ليلي …..ايه بتصرخ ليه مـ.ـا.تمشي والا تغور.
هتف محمود بسخريه.. ايه واكله قلبك قوي امال لو ماكنتش ضحكت عليك..
لتتوحش عين اركان ويهجم عليه ويمسكه وينزل به ارضا ليبهت الكل من عنف اركان لينهال عليه ضـ.ـر.با. ظل يضـ.ـر.به بجنون والكل مرتعبا كان يكيل له بلا رحمه ضـ.ـر.ب هستيري صرخ بحرقه وهو ينهال عليه ….. انت ايه محراب شر زباله منك لله ضيعتني وضيعت حياتي وخلتني اخلع قلب حبيبي. مراتي ماحدش لمسها يا زباله منك لله منك لله …وظل يضـ.ـر.ب فيه حتي هلك …ليصـ.ـر.خ …بس لا لا انا مايتعملش فيا وفيها كده واسكت…. ليتهالك محمود من كثره الضـ.ـر.ب صرخ في الحرس.. الزباله ده تطلعوه بره ماشفش وشه تاني..لو دخل هقــ,تــله والله هقــ,تــله.
لتاتي عمته.. انت اتجننت يا اركان ترمي جوز عمتك بره.
صرخ.. عايزاني اقــ,تــلهولك وماله ليشـ.ـد سلاح الحرس ويهجم علي محمود وينزل عليه ويصوب المسدس لراسه ليفزع الكل من حالته ويرتعب محمود …
صرخ عمته وتندفع….. بس بس والنبي بس هيمشي هيمشى.
تجمع الحرس وليلي تصرخ….. حشوه انتو واقفين .
كان اركان مهتاجا يصـ.ـر.خ بشـ.ـده.. ماحدش يقرب سيبوني اخلص عليه سيبوني قهرني وخلاني امـ.ـو.ت حبيبي سيبوني انتو ايه غيلان كلاب مايهمكوش الا الفلوس محروق ابوها يا كفره انتو ايه ظلمه ليه كده بتاكلو بعض ليه.
صرخت ليلي ..مش بنحافظ علي فلوسنا اللي لهفتها ..
صرخ …انت مالك مش خدتي حقك مالك تاخد تبلبع ترمي مالك انت مفكراني هتجوز بـ.ـنتك السايبه يا شيخه جتكو الارف بـ.ـنتك عايزه واحد بقرون يطبلها انا بكرهكو كلكو… واندفع ومسك محمود …وعشان اقهرك جزء الشركه اللي معاها مش هاخده هسيبلها ربع المجموعه هاه هسيبلها كل حاجه ولو ترضي ترجع اديها كل حاجه اديها المجموعه هديها ..تاخد مالي وحالي بس ترضي بيا يا كافر انت ايه مابتشبعش مالك انت قاعد مدود ليه داحنا مقعدينك صدقه لا منظر ولا قيمه شر وبس ليندفع مره اخري وينهال عليه ضـ.ـر.با صارخا ..انا هخلص عليك ولو حد قرب هجيب رقبته .ومسك السلاح وصوبه ناحيته.
دخل بهاء ليبهت فاركان يرفع السلاح علي ابيه اندفع يحتضن ابن خاله ويهتف …..اهدي اهدي حبيبي فيه ايه اهدي.
صرخ بحرقه …. انت جيت تعالي تعالي شوف مصيبه ابن خالك تعالي شوف حرقه قلبي وضياع عمري وخراب بيتي ..تعالي شوف الجاحد اللي خلاني اقــ,تــل حبيبي. تعالي شوف ابن خالك الدلدول اللي كلمه تجيبه وتوديه تعالي شوف المره اللي ماحفظش علي بيته ..منك لله منك لله مراتي تخليني اهيج من كلامك وادور اقــ,تــلها وهيا بـ.ـنت بنوت .الفاجر ابن عمها وهمها انه خد عرضها وكتبلها  عـ.ـر.في ومشاها مذلوله… تخلص بقه علي كده لا ازاي يروح يحرب ويدور ويجيب قرارها ويجبلي ورقه  عـ.ـر.في يحرق قلبي بيها بدل مايستر عليها الكافر ويضـ.ـر.بها عايزها تكتبله الفلوس والشركات وهيا يا قلبي تقفله وتتهان وتنضـ.ـر.ب محافظه عليا وعلي مالي يقوم يفـ.ـضـ.ـحها ويخلع قلبها ويهيجني عليها انه اخدها غـ.ـصـ.ـب يا كافر اروح فين امـ.ـو.ت نفسي وامـ.ـو.تك اعمل ايه قلبي محروق البت طفشت البت اللي همـ.ـو.ت عليها مـ.ـا.تت وطفشت اتمزعت من حبيبها وطفشت اروح فين بعد ماسمعت بحبك يا اركان اروح فين اعيش من غيرها ازاي دا حبيبي طيب ورقيق يا رب اعمل ايه قولي قولي انت طيب زيها قولي ارجعها ازاي انا وا.طـ.ـي وزباله جبروت قرف وعيله تقرف ذنبها ايه تخش في زباله كده الله يسامحك يا جدي بتدخل النضافه علينا ليه واحنا كلاب مصعوره …قالتلي بحبك والله قالت كان نفسي فيها نفسي اسمعها ياخدو الدنيا ويرجعهوهالي حد يرجعهالي قالتي بحبك اااااه يا حرقه قلبي بايدي … لينهار اركان ويجلس ارضا ليهتف بحرقه.. خرج ابوك يا بهاء بدل ماقــ,تــله والله هقــ,تــله.
استدار بهاء ونظر لابيه بغضب.. انت ازاي كده.. انت ايه الشر ده كل ده عشان ايه فلوس.. هيا مش من حقك اصلا.
هتفت امه….. عيب يا بهاء تكلم ابوك كده.
صرخ…. انت ايه ماشيه وراه وخلاص راضيه بشره مالكيش شخصيه خالص واحده تخطط والتاني ينهش وانت مفيش ماشيه وراه في شره مالكيش راي خالص ماله هو ناخد ونودي فلوسنا وفلوس جدي احنا حرين في مالنا …معيشني قهر وفضيحه انك ابويا وساكت وكاتم وقاضم الهم واقول البر ابوك بس الحـ.ـز.ن مكمل والشر مكمل واخرتها مـ.ـو.ت … بس كفايه كده يا محمود بيه ماعتش ليك عيشه في بيت السويفي انا مش هصبر لحد ما نقــ,تــل بعض ونخلص علي بعض انا اه طيب وبعدي بمزاحي انما تيجي لحد الخراب لا اتفضل وشوفلك عيشه تفرحك قطعتها عن اولها انت حر اعمل ما بدالك وانت يا امي عايزه تروحي معاه روحي مش همنعك بس انا مش هخرج من بيت جدي.
هتف محمود بقهر وكـ.ـسره وهو مداس تحت الاقدام … بتطرد ابوك.
هتف بهاء.. لا بطرد شره وغله سنين وانت بتحرب علي حاجه مش بتاعتك وجدي صابر وساكت واخرتها عايز تسمه وترفع عليه قضيه حجر لتكون فاكر اني اهبل عشان ساكت.. لا بهاء مش اهبل بهاء بيسكت ويشوف الكل عاملين ايه انا عارف انت بتحرب علي جدي ورحت وصيت عشان تديله دوا والراجـ.ـل نفد منك ومن شرك.. لحد هنا وكفايه قضيت علينا وخلتنا مرضي نكره بعض.. بس لا من هنا ورايح اللي يقعد في البيت ده يقعد عشان بيحب اللي فيه. غير كده يتفضل والكلام للكل مش هسمح لحد يقلبها نار تاني كفايه الخراب اللي حصل.. خروجك يا بابا خير للبيت ماعتش ينفع تقعد فيه.وانت يا عمتي يا ريت كفايه شر بقه بـ.ـنتك ماهتكونش لاركان شوفولها حد شكلها وبطلي غل عيشو وانضفو بقه معاكو ملايبن عايزين ايه باصين للي في ايد غيركو ليه..
قام محمود من قهرته.. اخرتها ترمي ابوك وتسيب ابن خالك يمد ايده عليا يابن محمود.
هتف.. بدل مايقــ,تــلك يا بابا.. ولو قــ,تــلك انا مش هسامح لانك مهما تكون ابويا واركان اخويا ماهسيبش حد ياذيه يبقي تخرح بكرامتك بدل مـ.ـا.تتهان انت هنتني وفضحتني اخرج وانسانا خالص لان المره الجايه يمين بالله انا اللي هقفلك وهتبقي عيلتي مقابل رقبتك ويكفيك شري بقه انت ماجربتوش . انت مش قليل واللي خدته من ورا المجموعه اهو ينفعك…نظر اليه ابيه ليهتف.. ايه فاكرني مش عارف الشغل اللي من تحت لتحت.. عيبك انك فاكر ان الطيب عبـ.ـيـ.ـط.انت واخد مننا اهو حاجه تعيشك بدل مـ.ـا.تمد ايدك لحد بس اعرف ان الفلوس دي مالهاش زياده يعني لحد مـ.ـا.تمـ.ـو.ت ماهتاخدش مليم مننا عيش بيهم بقه يكفو مايكفوش انت اختارت انت اخترت الفلوس بدل العيله والسند انت عمرك ماكت سند لينا يبقي كمان احنا لا.. بالسلامه يا محمود بيه انسانا واحنا هنحاول ننساك بو.جـ.ـعك وقرفك ..ماكتش اتخيل انك توقفني الوقفه دي انا حاسس بعار انك ابويا انت عار للبيت ده .. ليتنهد وينظر للحرس.. تفضلو مع محمود بيه لحد اما يجهز حاجته ويخرح من هنا.ولو جه يوم دخل هنا انتو هتبقو بره كلكو محمود بيه ماعتش ليه عيشه هنا .
وقف محمود ينظر لابنه بحسره فبهاء كشر عن انيابه ..نظر لزوجته وشـ.ـدها وهتف …..يلا نغور من هنا.
لتنكمش الام وتبتعد نظر اليها مبهوتا…. ايه يا مديجه هاتي العيال اما نمشي
هتفت بغلب.. لا مش هسيب بيت بابا.
هتف.. انت اتخبلتي هتسيبيني.
هتفت.. انت عمرك ماكت عايزني اصلا انت عايز الفلوس والشركات وانا خلاص اللي معايا لولادي عندي عيلين بهاء هيراعيهم كفايه كده يا محمود جريتنا للخراب انت خربتها.
نظر مصعوقا فهيا لا تخرج عن طوعه …هتف بقي كده اخرتها .
هتفت ..انت السبب ويا ريت تطلقني وتسيبنا في حالنا انا ليا عيالي ومش هتطول مليم انت كت بترعـ.ـبني بس انا دلوقتي ليا عزوه يقفولك ويراعو عيالي .اخرج ماعتش ترجع.
نظر اليها بقهر فهذا اخر شيء توقعه ان تتنصل منه فمعها المال الذي خطط دائما ان يقيم به شركاته …ليستدير صامتا بقهر ويخرج وقد فقد عائلته عن اخرها.
لتبكي مديحه وتقترب اختها وتحتضنها.
اقترب بهاء من اركان….قوم يا حبيبي حقك عليا كان لازم ده يحصل من زمان.
نظر اليه اركان مقهورا ودmـ.ـو.عه تسيل…… ماسه مشت يا بهاء ماسه راحت انا همـ.ـو.ت. انا طلقتها يا سوادي وايامي الطين …يا رب يا رب انا رجعتها رجعها لحـ.ـضـ.ـني يا رب رجعهالي .
تنهد… هندور عليها هندور ونرجعها يا حبيبي قول يا رب.. ادعي بس جدك لو قام ومالاقهاش هتبقي مصيبه تانيه دا متعلق بيها.
هتف اركان بقهر.. كان سايبها امانه ليا كان سايبها في حمايتي طعنتها.. الحامي بتاعها غرز سكينته فيها ..ماحافظتش عالامانه احتضنه بهاء وهتف.. اخوك جنبك وهنرجعها صدقني هنرجعها..
خرجت ماسه من القصر مقهوره تشعر بسواد وكره غير عاديين لتلك الدنيا تمنت لو لم تدخل دنيتهم فهيا تعـ.ـذ.بت بلا سبب لم تفعل شيئا خرجت بلا سند ولا رفيق حتي حبيبها خلع قلبها.. لم يصدقها رغم توسلاتها لم تفعل له شئ تستحق عليه كل هذا الو.جـ.ـع لماذا لم يصدقها لماذا اخذ كلام حسام دون بينه لتشعر بنغزه في صدرها وتحس بالغل ينهش قلبها.. حسام لماذا فعل بها هذا ماذا فعلت له… لتجد نفسها بلا اراده منها تتحه اليه .ذهبت الي شركته ودخلت عليه… ليقف ينظر الي حالتها كانت عيونها حمراء كالدm ووجهها ملئ بالكدmـ.ـا.ت من كثره الضـ.ـر.ب ليهب ويهتف.. انت عامله كده ليه مين عمل فيكي كده.
رفعت جبينها.. بجد بتسال مين عمل.. بجد يا حسام بتسال لا بجد مش مصدقاك …انت يا حسام السبب …انت اللي عملت يابن عمي يا سندي ياللي اسمك جنب اسمي.. ليه انا بس بسال ليه عملت فيك ايه عسان تعيشني مذلوله كده ليه توهمني وتعيشني وهم بشع كده.. ليه انا مش مصدقه ان فيه شر كده… طب عملت كده عشان تاخد فلوسي قول اني لسه زي مانا مـ.ـا.تلمستش مـ.ـا.تقــ,تــلش.
بهت حسام وهتف.. ايه انت عرفتي ازاي.
نظرت اليه بقهر.. عرفت ازاي.. تخيل كده يا حسام عرفت ازاي.. حاول تتخيل ابشع حاجه ممكن تحصل لواحده ايه..
رجف قلبه وهتف….. ايه حصل.
هتفت.. حصل.. تخيل كده لما ابقي متجوز واحد جبروت واحد عاش دنيا غير دنيتك هو سيد والسيد ده يحبك اه تخيل اركان حبني حب ماسه اللي انت لطخت سمعتها ورضي بيها بسمعتها الزباله اللي هيا مالهاش ذنب فيها.. تخيل بعد ده كله يتقاله ان مـ.ـر.اته اللي حبها ضـ.ـر.به  عـ.ـر.في ومش بـ.ـنت بنوت.. ابتلع حسام ريقه خـ.ـو.فا.. هتفت ايه تخيلت.. تخيلت عمل ايه.. عمل اللي انت ماعملتوش يا حسام بس عمله وانا صاحيه.. عمل ابشع حاجه ممكن تحصل لست.. جوزي اللي حبيته خدني زي بتوع الشوارع يا حسام بيه.. طلقني اول ماخدني بقيت مطلقه… يعني اندعكت في الارض.. انا اتجوزته عشان احفظ شرفي ومايتقلش عليا ضاربه  عـ.ـر.في هو بقه خد مني كل حاجه بسببك وبقيت ممسحه بسببك.. مش قادره افهم ليه ليه.
هتف مبهوتا.. وهو يعمل كده ليه مايطـ.ـلقك ويرميكي يتجبر عليكي ليه دا فاجر قوي.
بهتت.. انت واعي بتقول ايه.. هو اللي فاجر هو اللي عمل..عادي يرمي واحده ضحكت عليه مضروبلها  عـ.ـر.في هو عنده حق في كل حاجه اتجوز واحده متاخده زباله مخبيه عليه انا اتفضحت بسببك واتقالي يا رخيصه بسببك ..انا اتمزعت من حبيبي بسببك .كان نفسي اعيش زي الناس ليه ليه عملتلك ايه …. هو اللي فاجر يا حسام ماخفتش من ربنا يا حسام خالص ماخفتش عملتلك ايه تعيشني ذل انا شفت ذل ماحدش شافه.. عارف هعيش عمري ادعي عليك ينتقملي منك ربنا هعيش عمري مستنيه ربنا ياخد حقي منك.. اشبع بالفلوس اشبع حـ.ـر.ام يا حسان واكبر من الحـ.ـر.ام .عيش واتجوز بـ.ـنت وفرحها بس هيجي يوم وقلبك يتنهش نهش.. انت مش ممكن تكون بني ادm ولا تعرف يعني ايه نفس ولا تعرف انسانيه.اللي يعمل عملتك احقر خلق الله … فوضت امري لله فيك ينتقملي منك ربنا واستدارت تخرج .
هتف ….راحه فين مـ.ـا.تروحيش روحي عند ماما انت مالكيش حته.
لتستدير.. اي حته تبقي احن منكو انا انام علي الارض ولا انامش تحت سقف بيتك.. حسبي الله فيك وخرجت وتركته ياكل نفسه .شعر بمدى السوء الذي لحق بها من جراء افعاله .
خرجت هيا تهيم علي وجهها لا تعرف اين تذهب لتجلس علي احد الارائك مر الوقت لتقترب منها احد السيدات وتهتف.. مالك يا شابه الوقت متاخر وقاعده لوحدك. بكت ماسه ولم تنطق.
هتفت السيده …..احكيلي مالك انا هساعدك.
هتفت ماسه …..ماليش حد اروحله.
ابتسمت السيده…. طب والناس الطيبه فين قومي قومي تعالي هتنامي عندي انا معايا بنات تعالي.
هتفت ماسه.. بجد والنبي طب طب انا ممكن اشتغل.
ضحكت السيده وملست علي جسدها وربتت علي فخدها 🤔🤔🤔🤔🤔….. من عيني يا حلوه هشغلك احلي شغلانه دانتي هتفرحي وتجيبي الشهد.
هتفت ماسه…… شهد شهد ايه.
ضحكت السيده….. تعالي بس وانت قمر كده خالد هيفرح بيكي اوي ويشغلك احلي شغلانه الا انت مـ.ـا.تتسابيش ودخلتك عليه كنز.🤐🤐🤐🤐🤐
هتفت ماسه….. بجد هتشغلوني وتشوفولي حته انام فيها.
قامت السيده.. دانا هشوفلك احلي حته🤥🤥🤥 ويلا وهخليكي تتنغنغي في الفلوس قومي قومي بتعيطي علي ايه مافيش حاجه تستاهل تعيطي عيونك الحلوه دي تفرح وبس وتكبش من الدنيا اللي نهشتك دي مـ.ـا.تخافيش هتنبسطي وتعيشي وتبقي هانم يلا يلا الوقت اتاخر.. لتاخذها وتذهب بها الي شقتها.. كانت شقه جميله راقيه لتدخل وهيا تشعر بالخجل لتجد فتيات اخريات يجلسون بمرح لتاخذها السيده وتهتف…… بصي يا قلبي.. انا محسوبتك سوسن.. نامي هجبلك اكل والصبح هنتكلم في كل حاجه وبالمره تشوفي خالد صاحب الشغل.
لتبتسم ماسه وتهتف ….ربنا يخليكي يا رب انت طيبه قوي جميلك ده هشيله فوق راسى.😏😏😏
لتقوم السيده وتحضر لها الطعام وتاكل ماسه وتنام قريره العين سعيده انها وجدت عملا وسعدت بان تلك السيده ستساعدها لتخرج السيده وتربت علي الباب نامي يا مزه نامي دانت هتشوفي الفرح كله واحنا معاكي واطلقت ضحكه وذهبت لكي تري اعمالها. (😟😟😟😟)
جلس اركان وبهاء يبحثان كيف سيجدا ماسه.. هتف بهاء.. اكيد هتروح لابن عمها.
هب اركان… يمين بالله لاروح اخلع قلبه هب وذهب ووراءه بهاء حتي لا يتهور .
ذهبا الي شقته التي يسكن فيها.. كان حسام قد عاد الي بيته وهناك لاول مره بعض النـ.ـد.م يراوده لما جرا لماسه جلس بداخل شقته مهموما ليهتف.. انت مالك اتقلبت كده ايه عادي مصلحتك وبس
هتف داخله.. انت ازاي زباله كده.. دي لحمك ودmك تسيبها تمشي في الشارع بعد عملتك السوده.. ماكفاكش ان هيا انطعنت منك ومن جوزها يعتدي عليها بسببك يا فاجر.
تنهد ….بس بقه بس خلاص قصه وخلصت… .. قصه وخلصت انت ايه مابتحسش البت اتبهدلت بسسببك منك لله انت ازاي زباله كده.. جلس ياكله داخله ونفسه اللاوامه تنهشه علي بـ.ـنت عمه وما جري لها بسببه سمع خبطا علي الباب ليقوم وما ان انفتح الباب حتي اصابه الرعـ.ـب عنـ.ـد.ما…
عايزه عجن …اد.بـ.ـح واحشي ياختاااي .
 ما ان فتح حسام الباب حتي هجم عليه اركان وانهال عليه ضـ.ـر.با وبهاء اندفع ليبعده الا انه كان مهتاجه لا يقدر عليه احد دفع بهاء ارضا وهجم علي حسام يضـ.ـر.به بهستيريه …ظل يلكمه في وجهه وينهال علي حسام ضـ.ـر.با حتي خارت قواه ..طرحه ارضه وبهاء يصـ.ـر.خ ..كفايه هيمـ.ـو.ت في ايدك ..وحسام لم يعد له ملامح من اساسه حسام ….جلس اركان فوق صدره علي الا ض من تعبه صرخ.. انت ايه منقوع شر انت ازاي كده…. بـ.ـنت عمك يا نجس ..توصمها بعار مش عارها ..توهمها بنجاستك وتسرق فلوسها انت ايه ايه مافيش شرف خالص عدmت دينك وشرفك يا عديم الشرف …كان يلكمه ويصـ.ـر.خ فيه …. لحمك ودmك تعمل فيها كده يا فاجر تعيشها مذلوله ليه انت شيطان اعمل فيك ايه امـ.ـو.تك. قلبي محروق منك لله .
اقترب بهاء ودفعه بعيدا ..كفايه هتمـ.ـو.ته وتقلب نصيبه كفايه …
صرخ ..نصيبه امال احنا في ايه الفاجر ورفسه في بطنه ..
صرخ حسام و.جـ.ـعا ….هتف … اذا كت انا وسـ.ـخ انت كمان تعمل فيها كده وتعتدي عليها.
هجم عليه ….ماهو من نجاستك عملت فيها كده عشان انت نجس وطعنتها دي لحمك يا كافر .
هتف حسام ….ماكتش اعرف انك هتعمل فيها كده انا عارف ان جوازتكو فشنك ومتاكد انها هتخرب ماكتش عارف ان اخرتها كده.
صرخ اركان ….تخرب والا تعمر انت مالك بيها وبجوزتها ليه ماقولتش ليه مش خدت فلوسها وارتاحت بتذلها ليه انطق انت ايه الشر ده.
هتف حسام.. انا.. انا كنت مغلول ساعتها منها انها عايزه تاخد الفلوس انا لو وسـ.ـخ كت لمستها وهيا نايمه.
صرخ اركان.. لا و الله شريف يا واد انت بعملتك قضيت عليها ودعست وشها.
هتف حسام…. وانت بعملتك عملت ايه انت.
صرخ …..د.بـ.ـحتها بعملتي د.بـ.ـحتها… منك لله ليهجم عليه …. يمين بالله لاكون مخلص القديم والجديد ومطلعك شحات وجربوع تترجاني اعفو عنك .انا اركان السويفي من هنا ورايح هوريك النجاسه والخراب عن حق عشان تبقي تتجبر علي خلق الله يا نجس اعرف انك منين مـ.ـا.تروح هتلاقي اركان السيوفي في خلقتك وكل خرابه هطلعلك فيها وشركاتك اللي انت سرقتها دي هحصرك عليها هطلعك من شركتك بلبوص يا روح امك وماهيبلكش جنيه اعرف ان اللي جاي خراب عليك واتي هاخد حقها تالت ومتلت ..اذا كت اشتغلت نجاسه انا بقه هشتغل في النجاسه وحط الوساخه عليهم يا وا.طـ.ـي يا عظيم الشرف انا هعرفك شرف ماسه يبقي شكله ايه ويتاخد حقها ازاي .
صرخ حسام بخـ.ـو.ف ….. انت محسسني انك شريف قوي مانا عملت وانت عملت وخدتها غـ.ـصـ.ـب وهيا صاحيه ونهشت قلبها.
بهت اركان…. فكيف عرف ….خفق قلبه .. انت عرفت ازاي.
هتف حسام بقهر … ماهي جت وسمعتني مافي الخمر ومشت.
وقف اركان يستوعب ما قاله …جاتلك ماسه جاتلك …
ليهتاج اركان…. نهار ابوك اسود بعني البت جتلك يا فاجر وانت سيبتها تمشي.
هتف…. مانا قولتلها تروح لماما مارضيتش احبسها يعني.
هجم عليه اركان مره اخري…. انت عايز تتقــ,تــل اقسم بالله سايبها في الشوارع يا فاجر يا عديم الرحمه كان حسام قد هلك من كثره الضـ.ـر.ب مسكه بهاء….. ارجع بقه هيمـ.ـو.ت في ايدك.
صرخ اركان …..همـ.ـو.ت البت جتله وسابها تمشي الوسـ.ـخ سبتها تمشي في الشوارع منك لله منك لله.. بس لا والله لاحرق قلبك ومن هنا ورايح هرجعك جربوع شحات تعيش الجحيم عن حق قابل بقه اركان هينهش قلبك ازاي وتركه وهو عازم ان يخرب شركات حسام عن اخرها ويقتص منه لما فعله بحبيبته التي نهشت من الجميع.
قامت ماسه في الصباح جلست علي فراشها لبرهه ثم قامت تدعي ربها …خرجت لتجد البيت هادئ و هناك احد الرجـ.ـال يجلس ومعه السيده نجمه .
اقتربت ماسه خجوله وقف الرجل وهتف …..ماشاء الله دي ماسه يا نجمه.
هتفت.. اه يا خالد شوفت قمر ازاي.
نظر اليها الرجل….. لا فعلا تستاهل تجيبيني علي ملي وشي… ازيك يا قمر انا خالد.
ابتسمت بخجل نظر اليها برغبه وهمس لنجمه.. البت تخبل انا قلبي وقف ايه دي..
سمعها تقول.. استاذ خالد اهلا بيك.
هتف …..اهلا بالقمر دا يوم الهنا دخلتك علينا .. طب يا نجمه يلا عشان ننزل الشغل لتسعد ماسه انها ستبدا عملها لتقوم نجمه وتنزل معها ليتوقفا عند احد الاماكن كان مبني خلفي لتدخل فيه ماسه لتشعر بالرهبه …كانت تمر بممر طويل انفتح الباب لتبهت فالمكان به اضاءه عاليه واصوات صاخبه لترتعب ماسه .
هتفت نجمه ….مـ.ـا.تخافيش تعالي لتدخل بها الي احد الحجرات وكان مكتبا كبيرا يطل علي صاله كبيره بها مرقص ديـ.ـسـ.ـكو كبير وبه الكثير من الفتيات الذين يبدو عليهم الفجور وهناك خمور توزع علي كل البـ.ـارات لترتعب هيا وتنكمش .
ضحك خالد …..ايه مالك خايفه كده..
هتفت ماسه….. انت جايبني هنا ليه.
هتف خالد…… اسمعي بقه يا كتكوته.. دخول الحمام مش زي خروجه انت هتشتغلي هنا.
ارتعبت …..اشتغل اشتغل ايه..
ضحك.. عايزه تشتغلي ايه افرشلك السجاده وتصلي وسط البـ.ـار.. هتشتغلي تقعدي مع الزباين وهننغنغك ولو ليكي طالعه هتاخدي فيها النص.
نظرت اليه ببلاهه…….. طالعه.
ضحك… اه زبون يعني سهره كده نومه كده.
صرخت…… انتو بتقول ايه انت انا مش ممكن اعمل كده.
اقترب ومسكها بقوخ …..لا لا هتزعليني ليه انا خلقي ضيق انت قمر وتاخدي العقل وانا هكب عليكي فلوسي تبسطيني وتبسطي زبايني .
لتنفجر في البكاء.. بطل والنبي سيبني امشي انا استحاله اعمل كده ايه عايزني امشي في الحـ.ـر.ام لا استحاله انا عايزه امشي لتندفع تحاول ان تخرج …وجدت احد الحرس يقف امامها لترتعب .
هتف خالد….. بصي بقه خروج مفيش خروج اللي بيدخل هنا بيسمع الكلام والا بقه ذنبه علي جنبه.. هنلاقيكي مرميه تحت اي عربيه جته مالكيش ملامح اعقلي انت دخلتي مزاجي واللي يدخل مزاج خالد بيتهني.
ارتعبت وانهارت من البكاء لتقترب نجمه.. انت مالكيش حد وبت قمر استفادي هتتنغنغي فلوس يا بت.
هتفت بنحيب …..انا مش هعمل كده عايزين تمـ.ـو.توني مـ.ـو.توني.
تنهدت نجمه….. مـ.ـا.تخنيش مخك بقولك ايه انت حره .
هتف خالد….. بصي انت كده بتاذي نفسك يا تشتغلي من سكات يا هتتحبسي مايطلع عليكي نهار.
نظرت اليه بقهر….. انا مش هشتغل كده لو مـ.ـو.توني ويا ريت تمـ.ـو.توني وارتاح..
هتف خالد….. خلاص انت اللي جبتيه لنفسك ..صرخ في الحرس لترتعب ……خدوها لقحوها في السرداب واخرها ميه ولقمه ناشفه لحد اما تقول الله حق.. شـ.ـدها ورموها في مكان مظلم ليس به فرش لتنام علي الارض وتنتحب من ما دخلت فيه.
دخلت عليها نجمه …..اسمعي يا ماسه انا مش هقولك خالد شكله ايه.. بس خالد قواد كبير وله ناس تقيله وكبرات البلد بيوردلهم نسوان خالد ماحدش يقدر عليه لو مين في بلده خالد مش فلوس لا سلطه ونفوذ ممكن يخفي اسمك اصلا من الدنيا…فاعقلي عشان ماهيسيبكيش انت حلو وجـ.ـا.مده.
نظرت اليها ماسه…….. حـ.ـر.ام عليكي انت بتعملي فيا كده ليه انا لو علي رقبتي ماهبيعش شرفي..
لتهتف نجمه….. انت حره بس اتمني تصعبي عليه لان خالد فاجر وممكن يعمل اي حاجه اعقلي يا بـ.ـنت الناس انت قدام طوفان ممكن يحرقك …لتتركها وترحل لتنهار ماسه من البكاء علي حظها ودنيتها التي تدعسها كلما مرت عليها الايام.
عند اركان كان يعيش السواد يبحث عنها بجنون وكلما شعر بحرقه تربص لحسام وهجم عليه يبرحه ضـ.ـر.با حتي اصبح اسم اركان رعـ.ـب حسام الوحيد ..كان ينعي ايامه وقلبه المحروق …جلس في حجرته يحتضن ملابسها ويبكي احس بنار بداخله وقف امام المراه ينظر لنفسه بحقاره لم يحتمل فاندفع ولكم المراه لتنكـ.ـسر وينشق يده كان الالم لا يحتمل ولكنه لم يتحرك نظر الي جزء المراه المتبقي وراي نفسه مشروخا .،هتف .،انت زباله انت زي اي حد منهم انت اوطي واحد حرقت قلبك بايدك انت تستاهل تتساب ..ازاي سمعت بحبك يا اركان وخدتهاش في حـ.ـضـ.ـنك ازاي منك لله ياهبل يا دلدول محمود عرف يلعبك صح عشان انت ارجوز عروسه في غضبك بتقلب مفيش ثقه ..منك لله يا محمود منك لله يا حسام ….احس ان دنيته اسودت وما زاد السواد اكثر ان الجد بدا في الرجوع الي الحياه بعد ان غاب في الغيبوبه مايقرب من شهر .
استعاد الجد عافيته وبدا يسال عن ماسه ارتبك اركان وبهاء اللذان ظلا ينظران لبعضهما ولا يقدران علي النطق .
هتف الجد.. ايه يابني مابتردوش ليه فين ماسه.
جلس اركان واحني راسه ولم ينطق هتف بهاء ….اهدي يا جدي هنقولك بس مش دلوقتي اما تبقي كويس.
هتف الجد.. ماسه بيها حاجه جرالها حاجه ..نظر الي اركان…. انت موطي راسك ليه مـ.ـا.تنطق البت فين.
تنهد اركان.. ماسه مشت يا جدي.
قطب الجد.. مشت.. مشت راحت فين دا مالهاش حد اوعي تقول راحت لابن عمها مـ.ـا.تنطق ساكت ليه.
تنهد اركان…. اهدي يا جدي ماسه.. ماسه.. ماسه سابت البيت ومانعرفلهاش مكان وبدور عليها مش لاقيها.
بهت الجد.. ليه ليه تطفش هان عليها تسيبني دا بـ.ـنتي تسيب ابوها ازاي.. نظر اليه….. ليه عملتو فيها ايه ما اكيد عملتو حاجه مـ.ـا.تنطق انت مخرس ليه. احني اركان راسه ولم ينطق لم يكن يعرف كيف سيخبره تلك الفعله الشنعاء .
صرخ الجد …..انطقو انا تعبان مش متحمل..
احس اركان بالقهر وبدا في قص عليه كل شئ هنا الجد احس بضـ.ـر.بات قلبه عنيفه احس بعصره في قلبه …نظر اليه دامعا….عملت فيها كده يا اركان انت تعمل كده.. البت اتعمل فيها كده.. طب طب ليه تعملو فيها كده ليه والوسـ.ـخ ده يعمل كده ليه.. سالت دmـ.ـو.ع الجد …..دي الامانه يا اركان دي الامانه اللي امنتهالك يابن ابني اخص عليك وعلي تربيتك انت ازاي زباله كده انتو ايه تسمع لمحمود ليه طب البت قالتلك انها مظلومه ماحسيتش خالص.. قالتلك جدي عارف ماصدقتش انت ايه… تفرق ايه عن ابن عمها طب هو ما لمسهاش تقوم انت تطعنها كده.
كان اركان تنهال دmـ.ـو.عه هتف ……كفايه يا جدي انا موجوع كفايه.
انفعل الجد.. موجوع انت البعيد ايه ماعندكش دm و.جـ.ـع ايه اللي بتتكلم عليه والبت ايه دا مدبوحه يادي المصيبه يا ريتني ماسيبتهالك ولا جوزتهالكك كنت عايز احميها بيك اتاريها كان لازم احميها منك. جبتها وعارف انها مدبوحه مديهالك امانه ومخبي قولت جايز تحس بجمالها وقلبها بس البعيد حـ.ـيو.ان مغرور حاجه تقرف انت تقرف ..راجـ.ـل انت دلوقتي خدت حقك من الغلبانه …دا كت هتمـ.ـو.ت عشان تحافظ علي مالك كت هتمـ.ـو.ت عشان تحافظ علي حياتي ..غلبت تقول بلاش يا جدي بلاش يا جدي .،بس انا غـ.ـصـ.ـبتها تتجوز حـ.ـيو.ان زيك … انتو ازاي كده يا قلب جدك زمانك متمزعه انت فين يا حبيبتي مرميه في انهي شارع مع مين بتاكلي وتشربي ايه نايمه والا متشرده.. فوضت امري لله… امشي يا اركان ماشوفش وشك قدامي الا امـ.ـا.تجيبلي حبيبتي ولو همـ.ـو.ت عارف امـ.ـو.ت مش عايز اشوفك ولا اشوف حد انا دنيتي وقفت علي كده البت يا تجيبوها وترجعوها يا تنسو انكو ليكو جد من اساسه. هتف بعنف… بره مش عايز اشوف حد.
اقترب بهاء ….اهدي يا جدي اهدي انت تعبان.
هتف…. خرجه مش طايقه خرجه حرقولي قلبي عالبت.. زمانها مرميه في الشارع منكو لله. وهاتلي الشربيني بسرعه .
بهت بهاء .،عايز الشربيني ليه يا جدي دا محامي شمال .
صرخ ..هاته انا عايزه هيجبلي حبيبتي وهيجبلي حقيها من حسام .
هتف اركان ..حسام ده رقبته هجبها يا جدي ده تاري وعاري وشرف مراتي .
هتف الجد ..ماليش دعوه بيك ..انا هاخد تار بـ.ـنتي بايدي انا هعرف الكـ.ـلـ.ـب ده مين هو السويفي …وانت بقه تخرج ماشفش وشك متبري منك لحد ما البت ترجع بره مش عايز اشوف خلقتك الوسـ.ـخه …
خرج اركان باكيا ليس بيده شئ شعر اول مره بالعجز فاركان رجل ذو جبروت وعنفوان احس ان جبروته زال واندثر وعاد كالطفل الصغير الذي فقد حاميه.
هنا تحول اركان الي حجر …قسي قلبه ونهشه علي حبيبته التي تاهت في قسوة الحياه ليصب همه في الانتقام من اكثر شخصين يكرههم حسام ومحمود .بدا هو في الانقضاض علي شركه حسام يعطيها ضـ.ـر.به تلو الاخري ولا يتركه الا وقد اخذ منه مايملك لدرجه ان حسام اتي له وترجاه ان يتركه ويرحمه الا انه صرخ فيه انه لن يتركه طالما حبيبته ليست في احضانه لينهار حسام ويشعر بمدي الاجرم الذي فعله بابنه عمه وكيف جني هو ثمار نجاسته وفعلته الشنعاء..خربت الشركات وعاد مزلولا وباع كل شيء وعاش علي السحت من هنا وهناك هاربا من الديون والكل يصارع ان ينهش فيه واصبحت علاقته بوالدته من اسواء مايكون فهو ياخذ منها عنوه واقتدارا لكي يصرف ولكن الهرب والذل هما الصاحب والساحب لحياه الضياع لما فعله من بشاعه وقله شرف .
كما فعل اركان بحسام فعل بمحمود المثل ليقضي عليهم تماما وما اخذه محمود من الشركات قد خسره تماما فى صفقاته ليعيش محمود مذلولا بستجدي مالا من ابنه وزوجته بعد ان كان جبروتا لا يقدر عليه احد ولكنها الدنيا.. لا يبقي فيها حال علي ماهو عليه.
عند ماسه مرت الايام والاسابيع مر عليها شهرين وهيا محبوسه لا تستجيب لتدخل نجمه علي خالد.. اسمع يا خالد البت هتمـ.ـو.ت كده.
هتف.. تمـ.ـو.ت والا تولع يا تنزل تخدm يا تمـ.ـو.ت ونخلص حد يرفض خالد الوكيل حد يرفص النعمه.
هتفت….. طب اسمعني ايه رايك نشغلها في الصاله هيا قمر برضه تخدm عالزباين وجايز لما تشوف الفلوس والعز نجيب رجلها احنا مش مستفدين منها حاجه ايه رايك.واهو تقعد تنضف المكان دا قمر والسـ.ـكـ.ـر.ان مابيعرف السوده من الكوده .
ظل يفكر ليهتف.. دي دmاغها ناشفه ومش هترضي.
هتفت…. لا سيبهالي انا هتصرف بس تخدm من سكات ومـ.ـا.تجبرهاش انها تنام مع الزباين مش هنكسب كده بس اهي علي الاقل نعري جتتها هتجيب زباين برضه فيه رجـ.ـاله بتحب تتفرح مـ.ـا.تنامش ايه رايك البت هتمـ.ـو.ت مش هنستفاد.
ظل يفكر.. ماشي بس تلبس اللي نقول عليه .
هتفت…. خلاص سيبلي انا الطلعه دي.. لتتركه وتذهب لماسه التي كانت قد هلكت واحست ان دنيتها اسودت لتدخل عليها وتهتف.. برضه يا ماسه مش راضيه تليني دmاغك.
هتفت ماسه بوهن.. خليه يمـ.ـو.تني عشان ارتاح من العـ.ـذ.اب ده.
هتفت نجمه… طب واللي يريحك… نظرت اليها ماسه .. بصي يا ماسه انا اقنعته انك تشتغلي.
هتفت ماسه بقهر.. مش هشتغل مش همشي في الحـ.ـر.ام.
هتفت نجمه.. اسمعي بس.. هو انت اصلا مـ.ـا.تقدريش تسيبي البـ.ـار هو مش هيسيبك خالد له رجـ.ـاله ينهشو الجته هتروحي منهم فين وممكن يدخل عليكي اي حد انا مانعاه مش هتقدري هو اخره الفلوس ..وانا اقنعته انك تشتغلي في الصاله توزعي وتخدmي عالناس وشويه مسخره مع هزار انما نوم لا.
نظرت اليها ماسه بقهر….. عايزاني اشتغل فتاحه اسامر الزباين. صفحه حكايات ميفو كامله.
هتفت نجمه …..انا بنجدك من العـ.ـذ.اب ولسه خالد اصلا ماعملكيش حاجه هتتحملي يدخلك رجـ.ـاله تاخدك غـ.ـصـ.ـب.. اعقلي واهو هتشتغلي ومش هتمشي في الحـ.ـر.ام علي قولك. سنه اتنين تدفعي ديتك وتمشي انت دخلتي هنا وكل بـ.ـنت ليها تمن وانت حلوه من البنات اللي تمنهم عالي ولو ماسمعتيش هيحدف علي وشك اي حاجه ويلبسك قضيه دعاره وتنفضحي .،يبقي من سكات تقضي سنه اتنين تلمي اجرتك وتديهالو ويسيبك خالد اللي بتخرج من هنا يا مدبوحه يا دافعه ديتها فاهمه .
ظلت تنظر اليها بقهر لتعلم ان ذلك الرجل لن يتركها وانها ممكن ان تقــ,تــل او تشوه كما اخبروها لتستجيب اخيرا من قهرها وتعلم انها اصبحت تحت امره ذاك الرجل لن تستطيع ان تقف له لتوافق ولكن وافقت علي الخدmه فقط حتي لو قــ,تــلوها فلن تجلس مع احد استجاب لها خالد فكانت ماسه فاتنه جميله تلهب الانفاس وهو معجب بها من الاساس ولكنه لا يظهر ذلك لتنزل هيا الصاله وتبدا في العمل كانت تلبس مايشاءون من لبس فاضح يظهر مفاتنها كانت ايه في الجمال والكل عينه عليها ولكن كانت كالفاكهه الممنوعه .للرؤيه قط وليست اللمس وعرض عليها الكثيرين مالا ولكنها رفضت ان تدخل في هذه السكه ليعب بها خالد بشـ.ـده ويتركها تفعل مـ.ـا.تشاء فلم يعد يهددها او يؤذيها يكفيه ان يتمتع بها هكذا وتشع جمال في الصاله فاصبحت ماسته الخاصه لا يقربها احد ومن يؤذيها يبرز انيابه وينهش قلبه .
مرت ايام وايام واسابيع وشهور وهيا تخدm في البـ.ـار كانت قد اصبحت متالفه مع المكان والكل يعرفها ويحبها ويعلمون انها ترفض المجون ولكنها مجبره فخالد لم يعد صحيح يهددها ولكنه لا يتهاون معها اذا ابتعدت ومع انها حاولت اكثر من مره ان تهرب لكن لا محاله فهو شخص له علاقات حتي داخل الشرطه لا يقدر عليه احد لياتي يوم كانت تدور بين الزبائن لتصتدm فجاه بشخص كان يقف لتستدير لتنصدm وتتراجع وتنظر اليه لتظل مصدومه لتتحول نظراتها الي كره شـ.ـديد ليقترب هو مذهولا ويصـ.ـر.خ و ….
و ايه ..وايه ..دm الفانز نشف يا ولااااااد ..الغوث.
كانت ماسه تقف تخدm وسط الصاله كانت تدور هنا وهناك واعتادت علي حياتها والمكان واستسلمت لتلك الدنيا فخالد يخصها هيا باهتمامه ولم يعد يضايقها ان تنصاع وتبيع نفسها للرجـ.ـال لياتي يوما كانت تجول بين الزبائن لتصطدm برجل مره واحده. استدارت تنظر اليه لتتسمر هيا ويقف الرجل مذهولا وما كان الا حسام ابن عمها… وقف حسام ينظر لماسه كانت تلبس ملابس خليعه هتف.. انت.. انت بتعملي ايه هنا وايه اللي لابساه ده. نهار اسود انت عامله كده ليه.
لتتحول عيونها الي كره شـ.ـديد .. حسام بيه.. اهلا منور المكان.
اقترب ومسك ذراعها…. بت انت انت بتعملي ايه هنا انت بيعتي نفسك.
ضحكت عاليا.. بيعت نفسي ومالك زعلان كده كنت عايزني اعمل ايه يا حسام بيه اهو كله اتباع ماعتش حاجه متخبيه.
هتف بغضب.. ماسه انت مش كده تعالي معايا. شـ.ـدها.
ولكنها دفعته بشـ.ـدة .. لم ايدك بدل ما اشورلهم يجو يقطعوك.. وماسه مش كده ليه ايه اللي يمنعها يا حسام بيه. فاضلها ايه.. كتر خيرك بص حواليك شوف اخره أفعالك شوف بـ.ـنت عمك وصلتها لفين.
هتف حانقا…. اتلمي ويلا من سكات انت مـ.ـجـ.ـنو.نه ماسه اعقلي انت مش كده ايه الوساخه دي لابسه ايه وبيعتي نفسك ماسه الملاك.. طب طب تعالي ونتكلم واعملي ما بدالك ماسه انا عارف اني اجرمت عارف اني وسـ.ـخ بس انت مش كده.
ضحكت.. من جهه انك وسـ.ـخ انت اوسـ.ـخ من الوساخه وخلتني زيك ماعادتش تفرق لا تعايرني ولا اعيرك دا الهم طايلني وطايلك.. ابعد يا حسام بيه و متع عينك بشرف بـ.ـنت عمك اللي اندعس بايدك في الارض بص حواليك شوف كدبك وسواد قلبك وصلني لفين.. بس تصدق مش زعلانه لاني بقيت عايشه زيكو اخد واكبش من الدنيها واهوه بشاور ينفذو يلا يلا انبسط و اتفرج علي نتيجه اعمالك وابقي هات اصحابك اعملهم واجب قولهم تعالو اسهركو سهره حلو مع بـ.ـنت عمي اصلها بتنام مع الرجـ.ـاله في البـ.ـارات يا دكر .. واستدارت. ولكنه اشتعل و شـ.ـدها بعنف
لتهز راسها لياتي احد الحراس ليهتف.. فيه حاجه يا ماسه.. لتضحك لا يا كوكي هيكون فيه ايه لتقترب من حسام.. دا حسام بيه صاحب فضل نزل شراب علي حسابي كادو من عند ماسه.. لتستدير لحسام.. انبسط سي يو وتركته تتهادي وهو مذهول من منظرها ليبتلع ريقه ويشعر بالقهر فهو قد اصبح بلا سلطه ولم يتبقي معه الا القليل وفقد سطوته لن يستطيع ان يخرجها من ذلك المكان ليقف والو.جـ.ـع ينهش قلبه..احس بغليان اندفع يمسكها …صارخا لا انت هتيجي معايا .
فرقعت باصبعها لياتي احد الحراس ويخبطه لتسيل الدmاء من انفه ثم اشارت اليه فمسك رقبته وانزلها تحت قدmها وقفت شامته اقتربت ووضعت قدmها علي رقبته وضغطت عليها …شفت بقيت فين اهو ماسه برضه بوساختها فوق رقبتك .،شوف مهما عملت ومهما وصلت انت اهوه تحت جزمتي ..راجـ.ـل كل من شرف عرضه يا عديم الشرف ورمته بقدmها ليسقط بعيدا في حاله مريعه ..ظل جالسا يتحسر علي ابنه عمه الرقيقه .. شفت اخره عمايلك بـ.ـنت عمك لحمك ودmك بتبيع شرفها انت السبب انت السبب هتروح من ربنا فين دي اخرتها يا ماسه تبيعي روحك نهار اسود خالد الريميسي اخرتها اشهر قواد في البلد يا سوادك يا ماسه علي اللي بقيتي فيه.. طب ايه هسيبها تتمرمغ في الوحل كده هتسيبها يا حسام وانت السبب هتسيب لحمك.. طب.. طب انت في ايدك ايه مافيش هتطلعها ازاي دا خالد الريميسي يادي السواد البت فجرت نهار اسود ومطين علي دmاغك منك لله منك لله كان ينظر اليها وهيا تدور وتقف بين الرجـ.ـال تضحك معهم .
هب بحرقه ….لا لا ماقدرش ماعرفش اسيبها طب اعمل ايه اخرجها ازاي دا خالد ينهشني حتت وشكلها مسيطره في المكان الكل بيلف وراءها فكر يا حسام منك لله ….هب مره اخري .. مافيش الا هو.. اركان كان هيمـ.ـو.ت عليها لازم يعرف لازم اروحله ليندفع خارج المكان ويتجه الي اركان ويذهب الي بيته.
كان اركان جالسا في مكتبه لا يخرج منه لا يفكر الا بحبيبته ويتخيل ابشع التخيلات ماكان ممكن ان يكون حدث لها كانت عيونه دامعه يحن اليها والي رقتها وحنانها سنه كامله لا يعلم عنها شيئا سنه قد اخذ حقها من حسام ومن محمود ليتركهم بلا سطوه او مال او سلطه سنه قهر في قهر وغضب شـ.ـديد من نفسه سنه لا يكلمه الجد ولا يقربه لينزوي اركان والقهر ينهش دواخله يتمني ان يعود له الزمن لكن ما فات بمره لا يعود ابدا ليدخل عليه حسام ملهوفا
نظر اليه اركان ساخرا بشمـ.ـا.ته….. ايه جاي برضه تترجاني اسيبك في حالك. قولتلك مش هسيبك الا اما الاقيها غير كده انسي.
قال حسام باندفاع ….. واللي يلاقيهالك تعمل ايه.
هب اركان وهتف …..ايه لاقيتها لقيتها فين ..اندفع يمسكه من ملابسه انطق هيا فين.
هتف حسام ….اهدا كده عشان الموضوع مش سهل.
بهت أركان….. يعني ايه.
هتفت.. ماسه بتشتغل في نايت كلوب بتدور تخدm عالرجـ.ـاله ولك ان تتخيل بقت عامله ازاي.
رجف قلب اركان برعـ.ـب .. نعم يا روح امك هيا مين اللي بتخدm عالرجـ.ـاله.
قال حسام.. ماسه بتشتغل مع خالد الريميسي دا أكبر قواد في البلد يعرف ناس تقيله وواصله وماحدش يقدر عليه حاجه مرعـ.ـبه كده وماسه بتشتغل هناك دا معناه انها تحت طوعه واي بـ.ـنت مـ.ـا.تقدرش تخطو خطوه من غيره.
صرخ اركان….. انت بتقول ايه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن طوع ايه وتخدm ايه ماسه مراتي مـ.ـا.تعملش كده انا هروح اخدها من نن عينه.
هتف حسام.. اعقل كده ماهياش عافيه خالد كل عيشته فلوس انما جبر وقوه لا مهما كنت قوي يا اركان مالكش في شغل النجاسه . هو يقدر يعمل اي حاجه ممكن حتي ياذي ماسه انت لو عايزها فكر ازاي ننجدها منه خالد جبروت .
هب اركان…. قوم قوم وديني بسرعه..
ذهب اركان وقلبه ينهشه …دخل المكان كان المجون في كل مكان كانت عيونه تبحث عنها بقهر انصدm وتسمر وخفق قلبه بعنف وجحظت عيناه عنـ.ـد.ما وجدها تركن علي البـ.ـار وبجوارها احد الرجـ.ـال يلتهم جسدها بعيونه …كانت تلبس فستان كب عاري الصدر بحمالات رفيعه لا تذكر قصير فوق الركبه وجسدها يظهر بسخاء وتضحك والرجل سيجن عليها ..
اندفع بحرقه وقد شعر بالجنون يقترب ويحس بحرق في جسده شـ.ـده حسام …..مـ.ـا.تتهورش الحرس في كل مكان ..
صرخ بغل….اوعي سيبني مش قادر حاسس اني هنجلط الزباله ملبسينها ايه ومالها واقفه عادي كده نهارك اسود يا ماسه ايه ده.
قال حسام محذرا…. اهدي لو اتلمو علينا هنتقــ,تــل اهدي.
اخذه وجلسو وعيونه عليها وهيا تتهادي هنا وهناك وجد احد الرجـ.ـال يقترب منها ويداعبها لتضحك …هب هو وغليان صدره سيفجر شرايين راسه …
شـ.ـده حسام….. اقعد دا خالد الريميسي شكلها معلقه معاه دا ماحدش بيكلمها في الصاله.
شعر أركان بالقهر جلس ياكل نفسه ليقوم ويهتف.. لا مش قادر خلاص .
ذهب اليها كانت هيا واقفه و خالد يداعبها هاتفا….مش ناويه تحني عالغلبان بقه تدخلي حياته.
ضحكت .. دودي انت مابتزهقش مانت عارف يا حبيبي اني مش هعمل كده ايه نسيت.
حاوطها بيده .. طب اعمل ايه وانت جـ.ـا.مده وتاخدي العقل..
ليسمعا صوتا انشل هيا بين يدي خالد .
هتف اركان ….خالد بيه .
استدار خالد وماسه في احضانه.. الا انها كانت كالخرساء ليتجاهلها اركان ويقول…. أركان السويفي.
رفع خالد حاجبيه ليترك ماسه ويسلم عليه…… طبعا نار علي علم اركان بيه منور المكان.
هتف أركان …..منور بناسه انا ماجيتش هنا قبل كده وقالولي انكو عندكو أحسن حاجه …نظر الي ماسه نظره وقحه .
شعرت بالغضب وزالت صدmتها .
قال خالد.. احلي حاجه لاركان بيه داحنا زارنا النبي. ماستي.. خدي اركان بيه واعملي معاه الواجب.
غمز اركان….. ويا ريت يبقي فيه خصوصيه ما بحبش ابقي في وسط الهيصه.
ضحك خالد…. عز الطلب و طلبك رخيص يا باشا. ماسه وديه الكابينه الخاصه بيا وابعتيله حد يراعيه.
هتف أركان.. والحلوه مـ.ـا.تنفعش.
هز خالد كتفيه….. والله دا راجع ليها الحلوه مش لاي حد.
هتف اركان.. اركان السويفي مش اي حد.
ضحك خالد ….والله اهي عندك اهيه ربنا معاك ..ثم تركهم واستدارت ماسه تتحرك والغضب ينهشها ولكنها اقسمت ان تحرق قلبه لتصل به الي احد الكبائن .دخل فيها كانت بها زجاج خاص لا يراه من بالخارج
هتفت بمياعه.. مكانك اركان بيه تؤمر بايه ابعتهولك. كان غاضبا من منظرها. لتهز رأسها.. تقريبا حضرتك مش عايز.. هبعتلك حاجه تشربها لتستدير الا انه هب وقفل الباب وشـ.ـدها ودون تردد اندفع وانهال عليها يقبلها بعنفوان ويقتحم جسدها بقوه كانت حرقه قلبه شـ.ـديده وبعدها كوي قلبه ومنظرها اثار بداخله نار الا انها لم تفعل شيئا ظل هائما معها بمفرده يروي ضنك قلبه ويعيد انفاسه اليه كان يتحسسها بجنون يستعيد روحه يستعيد نفسه بقربها …كانت كالجثه بين يديه ليبتعد وهو ينهج..
نظرت اليه بسخريه.. اركان بيه انت اتعديت حدودك ماسه مش لاي حد بس عموما اللي خدته دا كادو مني بعد كده كله بتمنه.
لتستدير وتخرج شـ.ـدها.. راحه فين وسيباني.
ضحكت…… سايباك انت مين أصلا عشان اسيبك.
صرخ …..انا جوزك اللي بتمرمغي في شرفه.
لتنطلق ضحكه عاليه ….جوزي.شالله يا جوزي … بجد ودا من ايه مش طلقتني يا بيه والا نسيت.بعد ماخدك هتكوني طالق مشباين قولت كده وانطلقت تضحك لتقف عنـ.ـد.ما صرخ
….ورجعتك رديتك يا ماسه. ماسه انت مراتي اعقلي ايه اللي عملاه ده
ضحكت…… مرات علي نفسك يا غندور..ال رجعتني ….انت بالنسبالي مـ.ـيـ.ـت حد مـ.ـيـ.ـت بيرجع حاجه.. وعامله ايه.. بقيت رخيصه يا اركان بيه ….بهت لتنطلق ضاحكه.. فاكر لما قولتلي انا عمري ماهصدق انك نضيفه.. اهوه عملت زي ما قولت ..فضله خيرك بقيت رخيصه …..بس بصراحه حلوه العيشه دي لا حد يعايرني ولا يستعر مني او يتجبر عليا… اهو كلو محصل بعضه وكلنا شكل بعض بـ.ـنتباع ونشتري
صرخ.. اخرسي انت مش ممكن تكوني كده.
ضحكت…. ليه مش ممكن.. ليه ايه اللي يمنعني ابقي كده.. حسام بيه مش ماشي يقول ….اهو بقيت زي ما قال وسيادتك كنت مصدق اهوه قدامك فضلت خيرك انت والبيه التاني بص كويس عليا انا نتيجه عمايلكو بس مش زعلانه عارف ليه انا كت معاكو مذلوله بس هنا انا كلمتي مسموعه ….خالد في أيدي بينفذلي كل طلباتي انا هنا هانم.
صرخ بحرقه…بالرخص.
ضحكت….. بالرررررخص.. زي ما بتقول بالضبط وانا برخصي ده بكسب كتير وماحدش يقدر يقرب مني الا بمزاجي.
هتف ….وانت فاكره اني هسيبك في منقوع النجاسه ده.
ضحكت…. والله اعلي ما في خيلك اركبه.اسمع يا أركان هنا ماحدش ليه كلمه الا خالد وانا هنا بمزاجي اوافق ارفض ماحدش بيحاسبني محتاجني عشان جـ.ـسمي حلو الرجـ.ـاله عايزاه جـ.ـسمي بفلوس كتير و خالد زى مـ.ـا.تقول كده معلقه معاه كلمه زياده اشاور يجو يهرسوك لتكون فاكر ان جبروتك ينفع هنا لتضحك.. انسي…. هنا مكان ليه حسابات تانيه.. يلا بقه اسيبك واروح اشوف شغلي الدقيقه بفلوس يا باشا اقعد اتفرج ولو عايز حاجه ابعت مش هنبخل عليك. لتستدير وتتركه يغلي من داخله وتخرج للصاله وتقف امام البـ.ـار تغلي جاي يقولي منقوع نجاسه مانتو السبب واقف مقهور اوي طب يا اركان ان ماحرقت قلبك.
لم يستطع اركان ان يجلس في الغرفه بمفرده ذهب الي احد الطربيزات وجد ماسه تتهادي هنا وهناك وقلبه سينشق ..
وجدها تعتلي الاستيدج وتهتف.. مساء الخير عالحلوين السهرانين.. انهارده عندنا حد عزيز واول مره يجي …اشارت اليه ….اركان بيه السويفي وانا عايزه احيه تحيه مخصوص.. لتستدير وتنظر للفرقه وتبدا هيا في الرقص والتمايل وهو احس ان قلبه سياكله وانه سيصاب بجلطه .
اقتربت منه تتمايل امامه وعيونها منصبه عليه وهو احس انه سيقــ,تــلها لما تفعله به كانت تزيد من دلالها وتشعله اكتر …احس انه سينهار هب من مكانه فمسكه حسام ….اقعد ابوس ايدك هتتقلب حريقه .
دفعه وابتعد مره واحده ابتعد احس انه يريد ان يهرب دخل الحمام وقف يصـ.ـر.خ ويخبط في الحائط بيده انجـ.ـر.حت يداه ..ظل واقفا قلبه ياكله واحس بالسواد ظل يتنفس.. ماشي يا ماسه هنشوف.
ذهب اليها وشـ.ـدها الي احد الاماكن الهادئه وصرخ ….لمي نفسك بدل مافلقك نصين.
اطلقت ضحكه رقيعه اذهلته.. لا والله.. بص حوالك كده.. فيه هنا ناس اد ضلفه الباب باشاره بس هتتقطع وتترمي بره ..هنا دنيا خالد الرميسي وقانون خالد الريميسي وبس مش معني ان اركان السويفي تمشي سلطاتك هنا المكان ده ليه قواعد واهم قاعده المزاج وماحدش يعكر مزاج حد فا اهدي علي روحك انا مش عايزه اذيك.
هتف بغضب ….مـ.ـا.تخلنيش اتهور وامـ.ـو.تك في أيدي.
لتقترب وتلتصق به ليشتعل هتفت.. ايه رايك اهديك وتقضي ليله حلوه.. لتقبل شفتاه ..ابتعد والغل ينهش قلبه هتفت بس انا ليلتي غاليه هتقدر عليها.
صرخ….. انت عايزه تمـ.ـو.تي صح انا ممكن اقــ,تــلك بسهوله واللي يحصل يحصل.
لتحاوطه بذراعيها.. ايه مالك الغلايه شغاله والله هاهديك وهنقضي ليله نار.
صرخ …..ايه الرخص ده اخرسي والله همـ.ـو.تك.
ضحكت.. رخص.. تصدق كلمه حلوه برضه اهي اتحققت كنت بتقولها من غير وجه حق دلوقتي بقت عن حق وماعادتش بتو.جـ.ـع كت زمان بتو.جـ.ـع قوي يلا الله يحرق زمان وليالي زمان وسع من قدامي لو ناديتهم هيهرسوك فامـ.ـا.تقلش من نفسك .. مش كده يا بيبي
اقتربت وقبلت شفتيه …..مانت كت عشره برضه …ضحكت وتركته وذهبت تحتضن احد الرجـ.ـال .
اشتعل ووقف مشلولا لا يعرف ماذا يفعل.. وجدها تنزل علي اذن احد الرجـ.ـال ليقوم ويحتضنها وياخذها ويحتضنها علي الاستيدج وتتراقص معه كانت تتمايل باثاره ليشعر انه سيقــ,تــلها وقلبه سيحرقه. ظل جالسا يحرق داخله لتنتهي الليله ويبدا الكل في الانصراف .
خرج خالد يحتضنها وخرج بها شعر بقهر لا يستطيع ان ينطق.
هتف حسام.. اياك تتحرك والله هيمـ.ـو.توك وهيا هتضيع.. اسمع يا اركان انا عارف منقوع النجاسه ده سكته فلوس وبس الحل في ايدك مش ماسه.. فكر هتعمل ايه معاه خالد لو جبتله رئيس الجمهوريه ليه سككه… النجاسه مفتاحه بيسلك سكك كتير فكر..
خرج اركان وعاد لبيته والقهر يتلبسه لم ينم ليلته احس بان هناك غلايه تحرق بداخله قضي ليلته يتقلي علي الجمر يفكر فيها وماذا سيفعل معها لقد تحولت تماما.. لم يصدق انها باعت نفسها ..كان يدور هائجا وكلما احس بغليان يقوم بملابسه تحت الماء الساقع المنهمر يضع جسده لعل غليان قلبه تطفئه قطرات الماء البـ.ـارده ولكن هيهات فالاحتراق وصل عنان السماء …كانت دmـ.ـو.عه تنهمر بقسوه فدmـ.ـو.ع المحب العاجز تهزم اعتي الرجـ.ـال ..
ليمر الليل بسواده ومره ليقوم وينتظر نهارا اخر عدي عليه كالدهر. ذهب الي ذلك المكان مره اخري دخل وجدها جالسه مع بعض الرجـ.ـال يبدو عليهم الثراء وضحكاتها تعلو في المكان لتلمحه يجلس ينظر بغضب اليها لترفع له كاسها كانت تحيه وتضحك وتغمز له ليشتعل ظل جالسا لياتيه حسام ارسلت لهم احد الفتيات ..ايه يا بهوات ماسه بعتاني كادو ماحدش عايز ليله حلوه ..نظر اليها مذهولا ..
نظر لحسام …. هقوم اهرسها تحت رجلي حاسس اني هنجلط.
هتف حسام ..اكتم بقه يادي السواد اهي جايه ..
ليجدها تتهادي وتاتي اليهم.. وتنحني وتحيهم ليظهر صدرها اغمض اركان عينه يتحكم في نفسه .
هتفت…… ايه اللي لم الشامي والمغربي بجد شكلكو يفرح.. ايه يا اركان بيه جايب حسام يشفعلك ليا في الوساخه ماهو استاذ …ضحكت.. بس انا قولتلك عايز تقضي ليله حلوه شخلل جيبك وهبسطك انا مش اي حد بنام معاه.
شـ.ـدها يعتصر يدها.. مـ.ـا.تخلنيش اقوم اهرسك واعمل مصيبه.
ضحكت ضحكه رقيعه ونظرت لحسام.. مـ.ـا.توعيه يا حسام انت ليك في النجاسه وعارف انا بقيت ايه وهو فين خليه يلم نفسه والله هيصعب عليا..
هتف حسام.. ماسه اتلمي بقه انت ازاي بقيتي كده.
صدحت ضحكتها.. لا يا واد خش في عبي برئ انت اوي.. بقيت كده ازاي صحيح… تصدق ماليش حق اتاخدت مره بالباطل واتصورت و انذليت لده ولاهله و اخرتها اتاخد غـ.ـصـ.ـب تقلي ليه يا راجـ.ـل اختشي دا اللي زيك مـ.ـا.تو.. لتتنهد…. بس ماعتش كلام في اللي فات اللي فات مـ.ـا.ت بوساخته.. مابحبش النكد يا حس ولمست شفتيه ليتراجع… حد عايز مني حاجه.. والا ارجع للرجـ.ـاله بصراحه انهارده السناره غمزت علي تقيل..
شـ.ـدها اركان ….اقعدي احسنلك والله ماهسكت.
لتضحك.. هتدفع كام يا بيبي.. واقعدلك معاك لحد خمسين الف بس خساره وفر فلوسك انت تعبت فيها واتجوزت واتغـ.ـصـ.ـبت وعيلتكو كلت بعش لا لا خلي فلوسك.. همت ان تمشي …اروح بقه للي فلوسهم سهله
شـ.ـدها.. هديكي اقعدي اترزي..
ضحكت …اترزي …تؤتؤتؤ ..دانا يتبصلي كده ..ونظرت في عيونه وهمست ..ويتقلي اقعدي يا روحي .
ظلت عيونها تخـ.ـطـ.ـف عيناه والقهر بداخله دmعت عيناه فهمس بعشق صارخ من داخله وكان هناك جبال علي صدره اخرج لوعه قلبه وتاه في عيونها …هامسا …اقعدي يا روح اركان ..
ظلت تنظر اليه وقلبها يصـ.ـر.خ من طريقته كلامه واحساسه ..الا انها تحكمت في نفسها قامت .. لتظل تفكر.. امممم.. اوك ومدت يدها له تنتظر ان تاخذ المال ليخرج شيكا ويكتبه لها لتنظر اليه بابتسامه سمجه ليعطيه لها لتقترب وتهتف ..لا انا ماباخدش الفلوس في ايدي .قطب جبينه لتهمس غامزه …. هنا الفلوس بتتحط في الخزنه وخزنه الست غير يا امور …ليرتعب ويشعر أنه سيهجم عليها يقــ,تــلها عنـ.ـد.ما نزلت امام عينيه ومسكت يده و……
يابه يامه ..وايه وايه …البت بـ.ـنتنا بقت خبره ..
اشتتعل عنـ.ـد.مت اشارت لصدرها …فضحكت….ايه مكسوف هما بيحطولي الفلوس هنا.ابتلع ريقه تقدmت بصددرها وضع لها الشيك لتشـ.ـد البادي لا مـ.ـا.تحطش كويس حطه كويسه يا روكي .احس بقلبه سينفجر ..قالت ..ايه مش عايز اقول لحس مكسوف غلبان انت لسه مالوش في النجااسه انتي معبي ومكيل يا سوسو اقتربت لحسام ليرتعب هنا لم يحتمل اركان قام من حرقتته ورززع حسام بوكسسا طررحه ارضا(الله وانا مالي يا لمبي 😂😂) فهو سبب في كل ذلك ..هم الحرس ان ياتو فاشارت لهم ..نظرت لاركان ضاحكه .،ايه يا بيبي مالك جاي علي حس كده ..الواد اتشلفط ..قوم يا حس اضبطك ..
قام حسام ونظر لاركان بغضب اقتربت من حسام فصررخ ..ابعدي عني
اقتربت من اركان ومالت عليه فنزلت حماالت الباادي احس بانفااسه تهتااج فجزء منها يظهر مد يده بعننف وشـ.ـد الباادي فضحكت وانزلته..تؤتؤ تؤ ..لا انا بحبه كده بيجيب زبااين اكتر يا روكي .
اغمض عينه اقتربت وهمست ..مـ.ـا.تجيب بووسه ايه ماوحشتكش .
كور يده ونظر لحسام فصرخ حسام ..انا مالي مـ.ـا.تبصليش هو انا هتعجن ليه انا… كل شويه مانت خدت حقك تالت ومتلت .
ضحكت ماسه ..خد حقه ..مالك يا حس زعلان كده عمل فيك ايه روكي .
ضحكت ..ايه الليله الزرقه دي الله امال هممز في مين لا مابحبش النكد ..
شـ.ـددها اركان وهتف ..اترززي في يومك الاغبر .. لتجلس وسطهم وتهتف.. حلوه برضه القاعده في وسط المعارف.. حاجه تشرف.. ابن عمي العزيز وزوجي المصون ..الا يا حسام امك عامله ايه جابتلك عرسه تليق بيك والا ايه .
نظر اليها ….ماسه مالكيش دعوه بيا الليله دي مش ناقص الله .
فصررخ ..ابعدي عني .
ضحكت ..ايه الليله الزرقه دي الله امال هممز في مين لا مابحبش النكد ..
شـ.ـددها اركان وهتف ..اترززي في يومك الاغبر .. لتجلس وسطهم وتهتف.. حلوه برضه القاعده في وسط المعارف.. حاجه تشرف.. ابن عمي العزيز وزوجي المصون ..الا يا حسام امك عامله ايه جابتلك عرسه تليق بيك والا ايه .
نظر اليها ….ماسه مالكيش دعوه بيا الليله دي مش ناقص الله .
نظر اليهم پغضب ..تنهدت .. ووضعت يدها علي يد اركان وظلت تدندن مع الموسيقي وتررقص …كان اركان مغمضا ويستغفر في سره حتي لا يقوم ويطيح فيها .مر الوقت وهما صامتين لتتافف …ايه الغم ده هو مفيش حد فيكو عايز حاجه لا ماعرفش اقعد كده.
هتف اركان بغل …..حاجه حاجه ايه.
ضحك.. كده ايه مالكوش في الممسخره لتقوم و تقربه ليبهت من وقااحتها .. ايه مش دافع مش هتاخد حاجه فلوسك كده هتضيع.
اشتتعل واحس انه دخل ناااارا تكوي قلبه هتف واسنانه تصطك من الڠضب ….لمي ايدك ولمي نفسك بدل ماخللص عليكي.
لتطلق ضحكه عاليه.. نرفوز انت طب بالراحه بلاش انت الخسران اقوم اوجب حسام بيه لتقوم ليهتاااج ويتراجع حسام خـ.ـو.فا شـ.ـددها اليه يجلسها عنووه اقعدي…. ماعتش تربيه خالص هتوجبيه ازاي انت عايزاني ارتكب جرريمه صح انت عايزاني اتقتتل هنا وانا ماعنديش مانع .. هتف بفحيح …لمي نفسك يمين بالله انا خلاص هجيب رقبتك.
خاڤت من منظره ولكنها تشجعت.. رقبه مين يابو رقبه لتخرج الشيك ترميه في وجهه… ماسه بمزاجها تقعد في الحته اللي تعجبها.. تاكل روحك تممـ.ـو.ت توولع ما يعديش علي دmاغي.. روح شفلك حد تطلع عليه غباوتك وغررورك ماسه خلاص ماعادش حد يهمها واللي يقفلها تهررسه بجززمتها لتتركه وترحل .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هب مشتتعلا.. ومسكها پعنف .انا هققــ,تــلك ماشي انا هققــ,تــلك .
لترفع اصبعها وتفرقع بها لياتي الحرس مسرعين كانو كالتيران وقف حسام مړعوپا فهو يعلم مدي خطوره الموقف اتي احدهم ..خير فيه حاجه الا انها لم تستطع ان تؤذيه فهتفت ..ادهم اركان بيه عايز و التصققت بـ.ـاركان .مش كده يا بيبي عايز حاجه تهديك
ضحك الحارس .هو فيه حد غيرك يقدر يهديه دانت الجممدان كله .
هتفت ضاحكه ..مش كده يا دومي قوله اصله دافع ومخشب ومش راضي ياخد حق فلوسه .
ضحك الحارس ..يا بيه ماسه راضيه عنك الحق خد اي حاجه دا ملكه المكان ..نظر اليها الرجل وغمزز يا ريتها ترضي عني .
ضحكت ماسه …مش بعيد يا دومي بكره اشوفك اقترب منها امتي بس . مسكها اركان وشـ.ـددها بعننف فكشر ادهم فضحكت ..معلش اصله عايز يقلل ادبه بالجـ.ـا.مد هتبهددل انهارده فاطلق الحارس ضحكه عاليه ..ظل اركان يشـ.ـدها لم يعلم اين يذهب بها فدخل بها الحمام ودفعها للحائط ..ظل يدور ويدور هائجا كان يشعر بعروقه منتفخه
والدmـ.ـو.ع متحجره بعيونه وهيا تركن عالحائط تنظر اليه بسخريه ولكن قلبها ېتمزق .
الټفت اليها راها تلعب في سلسلتها وتنظر اليه بسخريه هججم عليها ومسكها وصررخ بحرقه……عايزه ايه وانا اعمله .
ظلت تنظر اليه ولم تتكلم ولم تمحي تلك النظره الساخره فصررخ مـ.ـا.تبصليش كده انطقي عايزه ايه اعمله ليكي نزلت دmعه من عينه ماسه انا اسف ابوس ايدك بلاش كده اعملي اي حاجه غير كده .
هتفت بسخريه ..اعمل ايه انا مابعملش حاجه ده شغلي يا بيه ..كانت فعلا لا تفعل ذلك من اساسه ولكنها عزمت ان تاخذ حقها يكفيها ذل….. انت باينك موهوم ..مش عايزاك تعمل حاجه هاه ماسه راحت بسببك ماسه انتهت بسببك ماسه قلبها اتنزع اللي قدامك واحده صاايعه مالهاش اخلاق شرب وسفااله وقله ادب .ايه هتعيش معايا وانا مع رجـ.ـاله البلد ايه هتطلع قروون طب هتاخدني وتنضفني ازاي .طب في حفله من حفلاتك لو حد جاي ولقاني هتعمل ايه هترفع الارياال روح روح انا مش فاهماك والله بص لو عايز نتصاحب مافيش مشكله ايه رايك بس طبعا فلوسك حاضره انا مش بلوشي صړخ بحرقه.. حـ.ـر.ام بقه اندفع يحتضضنها .انا بحبك وبمـ.ـو.ت فيكي والله بحبك لو عايز تعـ.ـذ.بيني عـ.ـذ.بيني بس مـ.ـا.تعمليش فيا كده كان يتللمسها بحنان وهيا قلبها سيمـ.ـيـ.ـتها من ۏجعها مسك وجههها.. عيونك هيا يا قلبي اهوه شايف عيونك بتحبيني انا عارف.. نفسي اسمعها تاني حړقت قلبي بايدي عارف بس ڠصب عني حطي نفسك مكاني واحد حب واحده وھيمـ.ـو.ت عليها وحاشت نفسها عنه وهو عشقها پجنون واخرتها كده ..
صړخت ..وانا ماطلبتش عشقك يا اركان مش ذنبي ان قلبك دق انا ماطلبتوش بتعـ.ـا.قبني انك حبتني ټحرق قلبي فاكر ايه انت عاايز ايه انت باينك فاكرني هبله وهسمع كلمتين حب زي بتوع الروايات واتراضي وانبسط لا يا بيه انا بقيت اقذذر خلق الله هاه نووم وبطلع حفلات وبسافر ها عايز ايه من واحده زي دي ….كانت تكذب في كل شيء كان مكانها في الصاله تجلس فقط بجوار الفتيات ولا يقربها احد واحبها الكل لبرائتها وتمسكها بنفسها ولكنها تفعل امامه الاعاجيب لټحرق قلبه .
نزلت دmـ.ـو.عه بحسره …لا ماصدقش ماسه مـ.ـا.تعملش كده ..انت كتي قطه مغمضه حبيبي مايعملش كده لو قولتي ايه مش هصدق .
احست بالڠضب ارادت ان تحررقه بزياده ….لا يا الدلعددي عملت كل حاجه لما اترمـ.ـيـ.ـت منهوشه في الشارع .
صررخ…. انا ما رمتكيش .
قالت بحررقه ..انت نهشتني اقعدلك ليه بعد ماقلتلي اكتمي وسيبي نفسك كاني حـ.ـيو.انه هاه قول اقعدلك ليه بعد ماشفت اني عار في عينك وزبااله وماحسسيتش ولو دقيقه اني كويسه اترجيتك وقولتلك خدرني وڠصب وانت كل اللي يهمك اركان وبس ازاي اللي يحبها تكدب عليه .بيه سيد في نفسه
لازم ياخد النقاوه ..طب استرني وطلقني ليه تو.جـ.ـعني مافكرتش دقيقه اني ممكن اكون مظلومه ..كانت دmـ.ـو.عه تسيل ..
همس پقهر…. والله مت مت .
قالت بۏجع ..مت لما عرفت اني بـ.ـنت صح احساس الذنب نهش قلبك ..وانا بقه بقولك خلاص روح الله يسهلك وطلقني انا خلاص دي حياتي وده مكاني .استدارت فاندفع ومسسكها واحتضضنها بقوه ..دا لما اكون مش راجـ.ـل انا جوزك وراجـ.ـلك .
هتفت بۏجع ..ماعتش ليا راجـ.ـل انا بقيت عالمشاع دفعته وهمت ان تخرج الا انه هااج وشعر بالحررقه وبدا يكـ.ـسر في الحمام ويرزع فيه اندفع وخبط الزجاج فانشجت يده اندفعت پذعر اليه تمسك يده بلهفه .انت مچنون ازاي تعمل كده..رفع عيونه وخفق قلبه فحبيبته مشاعرها ظهرت امامه دmعت عيناه نظرت اليه احست بالۏجع هنا اندفع واحتضضنها كانت دmـ.ـو.عه تسيل ۏجعا عليها ومنها كيف تحولت هكذا هل اوصلها الالم ان تترك نفسها وتصبح مسخا لا يحس كانت هيا تشعر بۏجع فدmـ.ـو.عه تسيل وحالته بائسه ويكللبش فيها بشـ.ـده همست بۏجع ..سيبني سيبني بقه .
هتف .ماقدرش مش قادر ھمـ.ـو.ت والله .
هتفت بۏجع وصل لقلبه مزق انياط قلبه ..انت مت يا اركان وانا مت روح عيش واسكت وخليك بعيد ماعتش ينفع .
صررخ پعنف .مـ.ـا.تقوليش ماعتش ينفع انت مراتي رضا غصصب مراتي لو بيكي ايه مراتي لو عملتي فجر الدنيا برضو مراتي انا استحق حرقه القلب بس انت مـ.ـا.تستحقيش كده انت هتسيبي هنا من سكات وتيجي معايا .
احست انها لانت دفعته ..لاااا بقه انت تلم نفسك بلا ڠصب زمن الڠصب راح و اندفن مع اول لممسه ڠصب. زمن الڠصب والذل رااااح وراحت ايامه انا هنا بكيفي بورقه مالهاش لازمه هرميها للمحامي يخلعك وتبقي اركان المخلوع فاكر لما قولتلي انت مين انا ماحدش يطولني انا بقه بقولك ماسه الرخخيصه اللي انتو عملتوها ررخيصه بتقولك انها بررخصها بقرفها ماحدش يطولها اقتربت منه وقد جحظت عيناه من كلامها المو.جـ.ـع خبطت علي صددره وهتفت .ماسه مش ليك ولا هتكون ليك ماسه اللي كت ليك ماټت يوم ماخدتها ڠصب ماسه دي مااتت وجه مكانها واحده لا عايزاك ولا عايزه دنيتك واه لو فاكر فلوسك وخاېف عليها هات ورقك يا حبيبي وانا امضيلك انا بكره اعبيك فلوس ومش بعيد اتجوز واحد غني وهما زي الهم عالقلب مـ.ـا.تفكرش نفسك يعني انك الاوحد خالد ذات نفسه ھيمـ.ـو.ت عليا ..ايه هتبقي قاعد في بيتك ومراتك بتلف وماله ابقي خليني ابعتلك فديوهات تتفرج علي مراتك …اقتربت و وهمست هدي اعصابك .ماسه بقت رخيصه فعلا افهم بقه ولما تفهم هترتاح وتريحنا كلنا يا …بيبي .واستدارت وخرجت ..لم تعد هيا قادره علي التحمل اتجهت علي الفور للاسفل وقفلت عليها واڼهارت من البكاء ..يا رب ماعتش قادره يا
رب تعبت يا رب انا بمۏت جاي ليه جاي ليه هو السبب هما كلهم السبب انا تعبت تعبت انا مش عايزاهم انا هطفش واسيب الدنيا انا ده مش مكاني ولا هما عايزاهم .
كان هو قد خرج وجلس وقد تحول الي كتله من الڼار فكلامها مو.جـ.ـع .وجدها تخرج وتتهادي واتجهت الي احد الاشخاص واتفقت معه علي لعبه علي زوجها لتفهمه انها منتهيه ويتركها ويرحل فهو لن يقبل علي نفسه ذلك …..نظرت لاركان وغمزت له ..انفرجت اسارير الرجل وقام مسرعا ومسك يدها و اخذها من وسطها وهم ان يخرج بها من الصاله علم اركان ماذا تنوي ان تفعل شعر انه ماټ فعلا هب واندفع اليها يمسكها صارخا…. لو روحتي معاه همـ.ـو.تك في ايدي .
بهت الكل وهتف الرجل ..بهت الكل وهتف الرجل ..فيه ايه يا جدع انت اوعي انا اللي خدتها الاول .
شـ.ـدها اركان لحـ.ـضـ.ـنه…. وهيا مش هتخرج معاك لو عايز عدي علي جتتي الاول .
هنا سمعا صوتا كان خالك قد اتي ووقف متعجبا ..اركان بيه خير .
هتف …..ماسه مش هتخرج معاه علي چثتي .
قطب خالد جبينه فهو يعلم ان ماسه لا تخرج مع احد من اساسه ولكنه لمح شيئا وقرر ان يلعب عليه هتف ..طب يخصك ايه دا شغل .
احس بحرقه في قلبه فهتف ….وانا عايزها ..
ضحكت هيا شفت يا خلودي عاملالك شغل في الصاله ازاي اقتربت ووضعت يدها علي خالد عايزه مكافأه يا بيبي ماشي .
كان خالد يعلم ماسه جيدا ولكنه يملك من الدهاء ما يجعله يستغل الموقف لصالحه والله يا باشا دا شغل .
احس بحرقه في قلبه هتف وانا عايزها ..
ضحكت هيا شفت ياعيوني احلي مكافاه بس الطالعه دي بخساره هتبقي علي مين .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
اندفع اركان …… اللي تطلبه ..
هتف خالد ..تمام ..ميه كاش مش هطلعها .
هنا اخرج اركان دفتر شيكاته وكتب له شيك اخذه خالد .
هتف الرجل الاخر ..هو ايه ده اصله مانا ممكن ادفع اكتر منهم .
هتف اركان .تلم نفسك بدل ما اطحنك في قلب الصاله .
هتف خالد عدنان باشا .اركان حاجز والله تعالي بس انا هضبتك دانا جايب حاجات هتعجبك بس وشـ.ـده لانه يعلم جيدا ان ماسه لن تذهب معه .ظل اركان يقف امامها ليستدير ويبتعد لم يكن يريد ان يقف معها كان مشلۏلا .اقترب من حسام فوقف حسام ايه البت اتهبلت خلاص
هنا اقترب منه ورزعه بوكس في عينه فصړخ حسام الله يخرببيتك انت مش قادر عليها هتخلص علي عيني .
صړخ فيه .عارف لو فتحت بقك ههرسك تحت رجلي واطلع روحك .
هتف حسام .ماهي طلعت وخربت بيتي بطل بقه اما اقوم اغور من خلقتك .
صړخ اركان يمين الله لو اتحركت من مكانك لاكون داعك بوذك في الارض فاهم
تقعد زي فرده الجزمه اما اشوف هعمل….جلس حسام خائڤا فاركان اخرج سمه وخرب بيته ولا يقوي ان يقف امامه ..
اتت هيا تتهادي اليه واقتربت وجلستخسيت يا روكي ايه تنت ليلي مش بتاكلك ليه اخص عليها وحشه …لم ينطق اقتربت منه همست في اذنه …مـ.ـا.تيجي ننزل تحت .
تشنج هو واحست هيا بعضلاته قد اشتدت … ايه مش عايز ..طب استني ومسكت تليفونها .اوريك حاجه لسه مصوراه كنت وهكيش مبلغ . .مسك يدها يعتصرها واسنانه تصطك ببعضها ظل يضغط وهيا تشهق ..هتف بفحيح ..لو مفكراني هسكت علي قله ادبك تبقي مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش اركان هاه روحك في ايدي اخد روحك ولا حد يقرب منك هاه اركان ماهوش بقرون عشان تعملي كده وهرجعك زي ماكتي وهبلعك قله ادبك دي هخليكي تقطمي مـ.ـا.تفتحيش بقه كانت تشهق بشـ.ـده ولا تتنفس ليترك رقبتها ويشـ.ـدها لاحضانه وهيا نائمه عليه تنهج وهو محاوطها
ظلت مستكينه ولكنها شعرت بالڠضب لتهب وتترنح وتنظر اليه پغضب عارم وقررت ان تخرج قرف الصاله رغم انها ليست هكذا ولا تتكلم هكذا ابدا فهيا وضعت لنفسها حدود منذ ان دخلت ان لا تفقد هويتها وبرائتها ..هبت صاړخه …
هيا مين يا روح امك اللي اللي هتبلعها وتقطم لااااا يا شاطر وبدات تعلي صوتها ..اشهدي يا صاله عالمرجله البيه ده جوزي وال ايه مش عايز يطـ.ـلقني اصله فرحان بقرونه بقيت جوز الست يا اركان اجبلك طبله والا تقف بره القوضه تلم اجرتي ..روح يا شاطر اتعالج من غرورك ماسه طاحت فاهم واللي يقف قدامها تهرسه ..
وتركته وهو يقف علي شفا برهه من قټلها .نظر بغل ..لم يعلم ماذا يفعل كانت شرايينه ستنفجر ولابد ان ينفس ما بداخله .نظر لحسام بغل ليرتعب حسام انا مالي والله خلاص انت عملت فيا كل حاجه مـ.ـا.تبصليش كظه الا انه سحبه من رقبته وخرج بره البـ.ـار وانهال عليه ضړبا حتي وقع ارضا ووقع اركان بجواره وارتخي ومد قدmه لا يعلم ماذا يفعل وحسام عالارض ليركن عليه ويظل يفكر ..ليشعر بالغليان ليهب …بقي كده ورحمه ابويا لاعرفك ان ماربيتك وعلمتك الادب ترجعي قطه…ليستدير ويدخل وفي نيته ان يستعيدها حتي لو قــ,تــل او اندفن بالداخل …
كان اركان محترقا بعد ان حړقت قلبه يفكر كيف سينقذ زوجته من ذلك المكان الذي حبست فيه ليهب هاتفا ورحمه ابويا لارجعك قطه مغمضه يا ماسه انا مراتي مـ.ـا.تعملش فيا كده انا لازم انجدها وهدفع كل اللي حيلتي بس انجدها من المكان ده ..يا رب قدرني دا شړ لازم أرجعها وانقذها يا رب قدرني علي خالد وشره.. يا رب عارف انها اتظلمت رجعهالي.
ليستدير ويخرج الي حجره خالد و يدخل عليه .رحب به خالد فاركان شخصيه معروفه هتف. ….خالد بيه كنت عايز منك طلب واظن انت يهمك الافاده.
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
رفع خالد حاجبيه.. خير يا باشا حد يرفض النعمه.
هتف اركان … ماسه.
قطب خالد….. اشمعنا.
هتف اركان….. مراتي يا باشا عايزها.
رفع خالد حاجبيه.. وفكر .. والله يا اركان بيه انا ماحب ماعليا بس ماسه يعني جوهره.
هتف اركان .مراتي يا باشا وبنجدها من سيطرتك. حقي بيتي وسمعتي مراتي عايز اطلعها من هنا حتي لو هتقــ,تــلوني بس الاول بقول….مليون جنيه حلو.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
ابتسم خالد…. والله يا باشا نفسي بس ماسه مش زي مانت فاهم.
قطب اركان جبينه وخفق قلبه بسعاده …ليكمل خالد …ماسه اخرها تلف في الصاله وانا مش هقدر اغـ.ـصـ.ـبها .حتي لو مراتك
تنهد اركان وشعر كأن جردلا من الماء نزل علي قلبه المشتعل ان ماسه لم تندرج في ذلك العالم القذر هتف.. بس انا عايزها تبقي بتاعتي وتخرج من تحت طوعك. انا مش هسيب مراتي في الزباله دي افهمني لازم انجدها
قطب خالد.. قصدك اشيل ايدي من عليها واسيبها ليك تبقي مش في حمايتي.
هتف اركان ….بالضبط انا اللي اقول واتصرف انت متقفليش. وهاخدها ترجع بيتها
هتف خالد…. بس ماسه ليها مكانه ماقدرش ياباشا.
هتف اركان.. اتنين مليون وتسيبها ومـ.ـا.تتعرضلهاش .
ابتسم خالد و فكر هتف.. طب هتستفاد بتضيع فلوسك.
هتف أركان ….دي بتاعتي مراتي انا بقه بس المهم منقطعش علي بعض اراضيك وتسيبها انا كفيل بقه اعمل ايه المهم مـ.ـا.تبقاش من محظيه خالد الريميسي وانا فاهم وانت فاهم انك مش بتسيب اللي تبعك يبقي نتفق. انا راجـ.ـل اعمال ومراتي شرفي
هتف خالد.. طالما عايزها اوي كده نتفق وانا ليا الاستفاده خمسه مليون واسيبهالك مقشره أخرجها من تحت حمايتي.
ابتسم اركان…. ديل خالد بيه ..اخرج دفتر شيكاته ليعطيه له ويكتب المبلغ لياخذه خالد ويقف مبتسما.. حلال عليك يا باشا ولو انك هتتعب.
هتف.. هتعب.. ليتنهد ويهمس …..دانا هشوف السواد حلس اركان سعيدا انه اخيرا انقذها وسينجدها من ذلك المكان فهو بعلم انها ليست هكذا وانها ټحرق قلبه وتمثل عليه فقرر ان يجاريها حتي يخرجا . ليقوم خالد ويامر الحرس ان لا يتعرضو لاركان مهما حصل ليعود اركان للصاله ليرها تجلس وتتدلل اقترب وهتف عايزك.. لتستدير بلا مبالاه وتضحك وتذهب معه هتفت …اؤمر خير.
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هتف.. من سكات كده يلا معايا.
قطبت جبينها.. يلا ايه يا شاطر انت اهبل لتستدير وتتركه شـ.ـدها من يدها لتدفعه وتهتف ….لم نفسك بقه انا جبت اخري.
وقف امامها…هتفت پغضب… اخبط راسك في الحيط ليشـ.ـدها لتصرخ وتنادى علي الحرس لتنصدm عندنا شـ.ـدها اركان واحتضنها في وسط الصاله ولم يحرك الحرس ساكنا لتخاف وتقطب جبينها .
ضحك لتحاول ان تبتعد…. انت عقلك خفيف ابعد لاطين عيشتك مش عايزه اذيك.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتف….. طب مـ.ـا.تاذيني هو انا اطول لما قلبي من جوا ياذيني .
لتحاول ان تدفعه فكـ.ـلـ.ـبش فيها وهيا تصرخ ….انت مچنون مش خاېف علي روحك. اركان ابعد والله هخليهم يقطعوك.
هتف.. واهون عليك يا قلبي اركان حبيبك يتقطع لا ماعتقدش حبيبي
اهون عليه.
صړخت.. انت اهبل ليه انت مش قدي هزعلك واحسرك علي شبابك اللي فرحان بيه .
ضحك.. هتزعلني يا مز انت حبيبي يعمل ما بداله بس نلم حالنا المبعتر ده يا قلبي خلاص كان فيه وخلص.
صړخت…. هو ايه يا مخبول انت اللي كان فيه وخلص اوعي بقه بسداغتك دي انا جبت اخري.
ضحك.. مـ.ـا.تجيبي بوسه وانت عسليه كده حشـ.ـتـ.ـيني و  مراتي انهبلت يا جدعان ..
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
صړخت ….طب ابعد بقه عشان هسود عيشتك واناديهم يطلعو روحك .
اركان بسماجه…. ايه مـ.ـا.تنادي وريني هتسودي عيشتي السوده اصلا ازاي.
وقفت وصړخت في الحرس.. انت يا زفت منك له مش شايفين بنادي.. ابعدو البتاع ده عني.
ظل الحرس واقفين لا يتحركو لتصرخ ….انتو مخابيل طيب والله لاوريكو وا.طـ.ـين عيشتكو لتدفعه وتتجه لخالد وهو وارءها لتدخل.. تعال شوف الزباله اللي بره دول البيه بېتهجم عليها واناديلهم ماييتحركوش تعال سود عيشتهم .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
ابتسم خالد بهدوء.. اهدي يا ماسه مالك كده براحه حبيبتي.
صړخت….. بقولك البيه اټهجم عليا قوم خلي الزباله اللي بره يرموه بره..
اقترب اركان وجلس ووضع قدmا علي قدm لتصرخ ….انت جاي تقعد ليك عين ….. خالد خرج الزفت ده بره.
هتف خالد.. ممكن تهدي ونتفاهم.
هتفت…. اما ترميه بره اهدي.
هتف.. طب ماهو ماينفعش.. البيه عايز بالجـ.ـا.مد والاستفاده حلوه
لتبهت وتقطب جبينها هتفت پخـ.ـو.ف…. استفاده انت اټجننت يا خالد
هتف.. لا مـ.ـا.تجننتش بس انت عارفه خالد البيزنس عنده هو الاساس انا اه انت عندي غاليه بس الفلوس ماحدش يقولها لا.
رجف قلبها. فلوس.. فلوس ايه.
هتف خالد.. اركان بيه جوزك اتصرف خلاص انت حره
صړخت…. انت اټجننت بسهوله كده.
ضحك.. ممكن.. بس هو طلب اشيل حمايتي عنك واسيبك له
هتفت بذهول..تشيل حمايتك انت اتخليت عني يا خالد.
هتف.. طب اعمل ايه البيه دفع مبلغ يدوخ خمسه مليون برضه ما يترفضوش.
لتبهت وتتراجع وشعرت بۏجع….. خمسه مليون.. دفع.. دفع ليك.. دفع ..ظلت ساهمه احست بفرحه بداخلها ..دفع عشاني خمسه مليون ..خفق قلبها همست في سرها .هخرج من هنا .. ..
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هتف خالد..اه يا ماسه.. اهدي كده انتو اكيد فيه مشاكل بس ده جوزك وانت محترمه ليكو علاقه ببعض وهو عايزك وانا مش هقفله لأننا اتفقنا. انا ليا الافاده فوق ده كله انت بعد كده بقيتي حره دانتي تفرحي هتبقي بطولك انت بقه مع بعض اصطفلو انا بقيت بره القصه انا كلمتي سيف. وخالد خلاص خرج بره القصه لا عاد فيه تحكم ولا اجبـ.ـار انت حره يا ماسه بس اللي بينكو انا ماليش فيه.
اركان.. هيا خلاص هتسمع الكلام
هتفت غاضبه.. اه صح ماهو دفع ماكل حاجه بتمشي بالفلوس انا ازاي مكمله هبل كده صح انت صح يا خالد الدنيا دي فلوس وبس
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
اقترب اركان ومسكها.. يلا يا ماسه اهدي ويلا من سكات نروح بيتنا.
شـ.ـدت يدها بغل وقررت ان تو.جـ.ـعه وهيا تعلم انها ستخرج من ذلك المكان وسعيده بذلك ولكن قررت ات تكمل حرقه قلبه هتفت.. يلا فين يا شاطر.. انت عقلك خف.
هتف پغضب ….ماسه مـ.ـا.تخلنيش اتغابي عليكي انت مراتي.
ضحكت وانطلقت ضحكاتها.. لا والله لا بجد..دا بعدك انا هسود عيشتك.
أقترب وهرس يدها …..اخرسي ولمي نفسك بقه انا جبت اخري فيه حدود مـ.ـا.تتعديهاش ماشي .
هتفت بغل.. هتمد ايدك تاني هسوي وشك بالاسفلت انت فاكرني ايه يا شاطر عشان خالد رفع حمايته عني بقيت لوحدي وسهله.. لاااا فوق دانا ليا بره رجـ.ـاله ادك واد اللي يتشـ.ـددلك اشاور بس يرمولك الخمسه مليون علي جزمتهم.. لتكون فاكر اني لسه الهبله بتاعه زمان
اللي اتذلت ليك ولعيلتك الغلبانه المكـ.ـسوره … انسي انا بقيت حاجه تانيه وليا اللي يقفلك وممكن قوي ياخدوني ويسافرو مـ.ـا.تعرفلي طريق فاهدي علي روحك جوز ايه يابو جوز محامي بشلن ارميله قرشين ويخلعك انت باينك عايش من ايام زمان وفاتك فرق ايام وهرس فوق واعرف بتكلم مين.. نتفق ان كان خالد شال ايده انا غير وماليش سكه واه فلوس خالد ماليش فيها انا .مراتك علي راس راسي بس ده زمان عارف ليه لاني هخرج من حياتك برضه احنا اصلا مافيش بينا الا الفلوس اللي كت دايما بينا .
تجمد ونظر اليها پقهر ليهتف…. انت ازاي بقيتي كده.
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هتفت بغل… فضله خيرك الرخيصه بتوريك الرخص علي اصوله فاكر كلمتك انا عمري ما هصدق انك نضيفه ..اشرب من افعالك يابن السويفي . مالكش حيل قدامي يابن السويفي ماسه بتقولك زمان راح وهبله راح والايام اهه بتعيد من تاني عشان تقلي يا رخيصه عن حق..
. صفحه حكايات ميفو كاامله .
صړخ…. احنا هنمشي من هنا.
نظرت اليه بخبث…… نمشي نروح فين.. انا ممـ.ـا.تي هنا وحياتي لتجلس علي المكتب وتهز قدmيها هتفت.. انسي و هتكون تحت زي اي حد.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
صړخ وأقترب يعتصر يديها …لمي نفسك بقه انت ايه مالك طايحه كده . وبعدين خلصنا وعرفت انك مش كده بطلي قله ادب هاه حرقتيلي قلبي يومين كفايه بقه . مـ.ـا.تخلينش اطلع قهرتي عليكي لتكوني فكراني سوسن وهمشي وار الست.
ضحكت….. مانت فعلا بقيت سوسن ومراتك مرمغت وشك في الارض مـ.ـا.تطلقني الله يستر أصلك الا لو حد عرف بفضيحتك هتبقي الڤضيحه بجلاجل.. لتدفع يده.. دا اللي عندي ولو مش موافق غيرك هيوافق وانا كنت لسه مامشيتش في السكه دي انهارده اوعدك اول ليله هابقي ليا تحت مع البنات. براحتك وبدل مـ.ـا.تبقي سوسن هركبلك قرنين لتنطلق ضاحكه .
هتف بغل…. ماشي يا ماسي موافق هعملك اللي تطلبيه وماحدش يقرب منك كان يريد ان يضمنها ويعلم انها ټحرق قلبه كانت اول خطوه لخروجها خالد ورفع يده فهو مهما كان كبيرا ليس بقذاره خالد …كان يهادنها ليخرج بها فهيا مازالت محاطه ببئر من القذاره وممكن ان ترتكب اي فعل چنوني ..
لتبتسم وتهتف ….طب ايه شخلل جيبك .
صړخ ….انت ايه اټجننتي اتقلبتي انت مش حاسه بنفسك دانا سالت عليكي طوب الارض من قهرتي انا ليا سنه شايف السواد مش حاسه بيا خالص .
هتفت بسخريه…. لا حاسه. وكمان انا مبسوطه بنسختي الجديده
انا لا عايزاك تسأل عليا لا فى الحلوه ولا فى المره … عايزاك بس تطلعوني من دmاغكم وهنبقى شاكرين ليك اوووى أنا إديت كل واحد مكان علي مقاسه و حطيت قلبي ف مكانه الصح ال يليق بيه انا للأسف الشـ.ـديد اتربيت اوي ..اتربيت لدرجة أن انا مش عارفه اعيش لأني ما اتعلمتش اللف ولا الدوران متستغربش ماأنا ياما عملت وقولت وحاولت افهمك اني مش كده بس انتوا مقدرتوش
بس للأسف بقينا في زمن صعب وقلة الأصل ع كل لون بس تسلم الشـ.ـدة ومرارتها يلي خليتنا نشوف الوشوش ع حقيقتها اهوه طلعتلك وش زي وشوشكو اللي بتنهش الصدر انجز واخلص هتدفع والا .
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
اغمض عينه يتحكم في اعصابه وهيا تستمتع بحرقته اخرج دفتر شيكاته وكتب لها الشيك لتستدير لخالد ايه رايك في تلميذك تربيتك.. هتف خالد …ماسه انا بعزك وطلع جوزك وبيحاول يخرجك من هنا اخرجي معاه انا مش هقفلك .
ضحكت ..كتر خيرك ..اهو انا بقه مش هخرج الا بمزاجي
..لتستدير انا هستناك تحت ابقي ابعته يا خالد .
ليستدير ينظر لخالد پقهر هتف خالد…. انت عملت فيها ايه عشان تعمل فيك كده ماسه مش كده ودي اول مره اشوفها محروقه كده.. انت عملت فيها حاجه قټلتها.
تنهد اركان.. مش انا لوحدي اللي عملت كلو عمل.
هتف خالد.. بص انا عاشرت ماسه واعرفها كويس ماسه بټحرق قلبك ماسه استحاله تسلم نفسها لمخلوق اتعرض عليها ملايين وقصور بجواز ومن غير جواز بس هيا رفضت عموما سايرها وشوف هتخرجها من هنا ازاي ماسه فعلا تعرف ناس تقيله ومابقتش سهله ماسه هترجع لما تبرد نارها وماعتقدش انت هتعرف بقربك ده ترجعها ماسه عايزه قلبها يجبرها انها تحن وترجع بس ازاي ومين يرجعها دي بتاعتك اكيد ليها حد او سكه ترجعها فكر انما هتفضلو كده هتطحن فيك وتحرقلك قلبك ماسه ماعادتش قطه هيا قطه اه بس غلفت نفسها بخرابيش الدنيا
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
تنهد اركان ووقف يفكر في كلامه خرج يسال عنها …اقترب منه حسام ..ايه عملت ايه .
نظر اليه غاضبا واقترب منه ليرفع حسام يده علي وجهه ايه انا مالي .
هتف حسام ..تروح تترزي في العربيه بره وتستناني ويمين الله لو اتحركت من مكانك لاكون هارسك تحت رجلي مفهوم .
هتف حسام واستناك في العربيه ليه ما استناك هنا و..
لم يكمل حسام ليرزعه اركان بوكسا صړخ حسام ..منك لله هغور دا عيشه طين علي دmاغي وخرج مجبرا يلعن ايامه ومجالب يده السوداء ..
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
دخل عليها كانت حجره كبيره بها فراش كبير واضاءة تناسب المكان لينصدm عنـ.ـد.ما دخلت عليه تلبس قميص لينشل مكانه كانت هيا قد ذهبت الي احد الفتيات وطلبت منها ذلك لټحرق قلبه ظل واقفا يتاملها پغضب وهيا تجلس علي الفراش تحرك قدmها لتتنهد ايه هتفضل واقف كده مـ.ـا.تيلا تاخد تمن فلوسك..
لم يتحرك كان يغلي لتقوم وتتهادي وتقترب وتلتصق به لتضحك.. ايه عايزني اشجعك ليمسكها ويلوي ذراعها لتتأوه هتف.. يمين بالله لو نطقتي والا عملتي حاجه لكون جايب رقبتك انا عملتلك اللي عايزاه هتزودي عن كده اركان هيوريك سواد قهرته وحرقه قلبه فلمي نفسك دفعها عالفراش لتنكمش كان منظره مخيفا اقترب وجلس وازاح بوجهه فمنظرها ېحرق قلبه..
ظلت جالسه تشعر بالخۏف والغـ.ـيظ لتتشجع وتهتف.. ايه انا هعيشم عيشه سوده ماشاء الله قابل بقه بيها لتقترب وتجلس علي قدmيه.. تعالي بس هبسطك دانت دافع مبلغ يهز يخليك تاخد قدامها ليله ڼار.. هنا لم يستطع ان يتحمل اكثر من ذلك ليستدير ويشـ.ـدها وينام فوقها لتبهت وتري الڠضب بركان في عينه لترتعش خـ.ـو.فا ليهتف بغل ايوه اترعشي اترعشي عشان هطيح فيكي واخلص عليكي غلبت اقولك لمي نفسك وانت طايحه ومزوده في الۏساخه لما خلاص قټلك هيبقي علي أيدي عايزه تديني تمن اللي دفعته وماله ماهقولش دانا حتي جوزك وغايب ليا مده وقلبي انحرق بزياده ..لترتعب لتصرخ وټقاومه لم تكن تظن انه سينفلت من نفسه ولكن حرقه قلبه وضغطها عليه جعلته يشتعل ظل معها وهيا ټقاومه لټنهار وتنتحب خـ.ـو.فا وما ان سمع صوتها حتي توقف وظل واضعا راسه في رقبتها يحاول ان يهدا وهيا تبكي وترتعش خـ.ـو.فا تنهد اخيرا واستدر ينام وشـ.ـدها علي صدره لتحاول ان تبتعد ليهتف پغضب حارق.. عدي ليلتك السود بدل ماخلص عليكي ونقلبها مناحه للصبح انكتمي انا فيه غلايه بتدور جوايا لو اتحركتي ههرسك بين ايديا لتخاف وتنكمش ليشـ.ـدد عليها .
ظلت مستيقظه فتره لتحس بـ.ـارتخاء جسده لتحاول ان تتململ فهو مشـ.ـدد عليها
..صړخ… اتخمدي قولت في ليلتك السودا لتنكمش بسرعه وتنام بين يديه احس بتشنجها وبكائها تنهد وبدا في تمسيد جسدها حتي ارتخت ونامت بين يديه تاركه حريقه قد اشتعلت بداخله ظل يتلمسها بحنان.. طب ايه اعمل ايه قلبي اتحرق حړقتي قلبي اخرتها همـ.ـو.تك وامـ.ـو.ت نفسي يا مين صبرني للدرجادي اتو.جـ.ـعتي تتقلبي كده.. ھمـ.ـو.ت حاسس اني هنجلط.. ليتلمسها بحنان.. لابسالي ايه ھمـ.ـو.ت والله يا رب ايه القهر ده.. حقك عليا يا قلبي انا عملت فيكي كده استاهل قلبي ينحرق بس مش قادر ھمـ.ـو.ت والله ھمـ.ـو.ت.. دانا مت في بعدك سنه بمۏت من القهر طب دي هرجعها ازاي اخرجها ازاي من الزباله مكـ.ـلـ.ـبشه في المكان دا اتحولت فين ماسه الرقيقه قلبي اتو.جـ.ـع واتحول بقي حد تاني. ليهمس بحبك وعارف انك موجوعه يا عمري بس كان ڠصب عني عارف قدامي اميال عشان اوصلك واوصل لقلبك تاني. فكر فكر هترجعها ازاي ظل طول الليل يفكر كيف سيقنعها ان تعود اليه وتترك ذلك المكان الحقېر وتخرج معه لتاتي له فكره اراحت قلبه فليس امامه الا تلك الوسيله ليرجعها بها.
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
قامت ماسه فلم تجده بجوارها لتتنهد وتجلس لتنزل دmـ.ـو.عها.. هتكملي كده ازاي انت مش كده وهو ممكن يقــ,تــلك هتمشي معاه كده ازاي اركان امبـ.ـارح انت حړقتي قلبه كنتي هتخليه يمـ.ـو.تك .موجوعه منه اعمل ايه ھمـ.ـو.ت.. لتسيل دmـ.ـو.عها لتهمس لسه بتحبيه صح خاېفه منه ومن قربه انت مانمتيش بقالك سنه نمتي امبـ.ـارح زي الطفله اول مره من غير كوابيس هتعملي ايه اخرجي من المكان المقرف ده وعـ.ـذ.بيه برضه بس انت ماصدقتي خالد يشيل ايده عنك كتي هتعيشي في الوحل طول عمرك. كت مړعوبه من خالد حتي لو عاملك كويس كان هيغدر بيكي في يوم ماهو مالوش مله ولا مبدا بس بس لتتنهد هو السبب هو اللي عمل كده. لتهمس ماهو ماهو برضه معذور حسام شوه صورتي واخر يوم قالي بحبك وهعيش معاكي وافرح بيكي وانت قولتيله بتحبيه يقوم ينصدm ويقولولو انك متجوزه  عـ.ـر.في ومتاخده وتبقي ضحكتي عليه.. . وجه اهوه ودفع فلوس كتير وانت دعكتي وشه اخرجي بقه من القرف ده انت اصلا كنتي ناويه تطفشي اه اتو.جـ.ـع زيك يا ماسه مـ.ـا.تبقيش ظالمه.. لتنهر نفسها.. ظالمه انا ظالمه وهما ايه هما ايه.. بتحني ليه ليه انت ايه ماعندكيش كرامه حتي لو مظلوم كان يصدقك او يسيبك مش يعتدي عليكي هو د.بـ.ـحك زيهم بطلي تحني قلبك ده ايه انت ماعندكيش كرامه ليه كده.. لتنتحب فهيا تعشقه وقربه يوجـ.ـعها طب هفضل كده مش متحمله السفاله اللي بعملها دي انا ازاي سـ.ـا.فله كده .انا قليله الادب قوي ليه كده دانا مابخليش راجـ.ـل يلمسني ايه القرف ده اخص عليكي وعلي تربيتك … لتتنهد ايه هو راح فين ليكون ماستحملش وطفش وسابك. لتجلس مقهوره.. هيسيبني صح عشان بقيت وحشه وقليله الادب وسـ.ـا.فله لټنفجر في البكاء طب ايه اعمل ايه انا خاېفه.. هيسيبني والا ايه.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
ظلت جالسه تبكي حظها وۏجعها منه زايد لتهمس بتحبيه ومش قادره علي بعده انت اتخلقتي تتعـ.ـذ.بي وبس.. لتقوم وتغتسل وتلبس ليمر الوقت حضر اركان وحسام ..هتف حسام ..عايز انام انت مبيتني في الشارع من امبـ.ـارح .
مسكه اركان من ياقه قميصه وشـ.ـده اكتم احسنلك بدل ماهرسك وسط الصاله … لتظل جالسه لا تعيرهم اي انتباه.. طلبها لتذهب اليه …اقترب حسام ..خلاص بقه يا ماسه انا عارف اني زباله بس انت مش كده
​​​​​هتفت ..غور يا حسام من قدامي .
نظر اليها پغضب …مـ.ـا.تحترمي نفسك بقه وتخرجي .
هنا استدار اركان غاضبا فاندفع حسام للخلف ..لا لا مـ.ـا.تحترميش انا مالي ..
حملها مسرعا واخذها يريحها علي الكنبه
همس ماسه قلبي حبيبتي فوقي يا عمري انا اسف
دخل الجد وقفل الباب ليقوم اركان ويحضر شيئا لتفوق رويدا رويدا لتجد اركان محتضنا اياها والجد يجلس ينظر اليها لتنكمش خجلا وتجهش بالبكاء كانت تشعر بالعاړ امام جدها تنهد اركان ليقوم ويخلع بدلته يلبسها اياها لتنكمش وتعود تلك الماسه التي تشع براءه وتنفض عنها ذلك بعوده ذلك الجد الذي يمثل صدرها الحنون وامانها
ليقوم الجد ابتعد اركان وجلس بجوارها لتندفع الي احضانه وتجهش بالبكاء كانت تنتحب ۏجعا نهش قلبها دنيا لم تدعها الا ومزعتها كانت غيبوبته قد جعلت دنياها خاليه من كل خير ليتكالب عليها الكل لتتحول لشئ بغيض افقدها الحب والامان بعد السند اصابها بخلل جعلها تتحول لكائن مسخ لا يعلم لماذا يعيش في دنيا القهر ليعود الجد وتعود الماسه تلمع مره اخري تنتحب لشعورها انها فقدت نفسها لتعود البراءه عادت ماسه برجوع جبيبها وامانها عادت متسه برجوع شخص يمثل الابوه والضهر فما ان تفقد ضهرك تفقد نفسك عادت هادئه قطه وديعه كما كانت وانكمشت في احضانه كالطفل الذي وجد ضالته
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هتف الجد اهدي حبيبتي جدك معاكي ماحدش هياذيكي لتنتحب كلهم اذوني يا جدي كلهم مۏتوني لتظل تبكي واركان ېتمزق من اجلها
هتف جدك ربنا رجع للحياه عشانك يا حبيبتي عشان ياخدك في حـ.ـضـ.ـنه
نظرت اليه بحنا ودmـ.ـو.عها تسيل بجد يا جدي هتاخدني في حـ.ـضـ.ـنك تاني
ابتسم بجد يا روح جدك لتنكمش هتف يلا قومي
لتشعر بالخجل اقوم فين
هتف ترجعي بيتك تنوريه دا مش مكانك ولا دا مقامك
نظرت لاركان لا يا جدي خلاص مش عايزه
تنهد اركان هتف الجد ايه خاېفه منه هو جدك قليل انت هتيجي معايا وجدك هيعرف الكل انت ايه وهتبقي ايه يلا حبيبتي يلا لتقوم وتشـ.ـد بدله اركان عليها لتحاول ان تقوم لتترنح ليقترب اركان ويحملها لتهتف نزلني مالك بيا
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتف نلم نفسنا بقه عشان انا جبت اخري
هتفت شفت يا جدو قله ادبه
هتف سيبيه يعيشله ساعه لما نوصل هنشوف قله ادبه هتبقي شكلها ايه
تنهد اركان وخاف من جده لياخذها ويذهب بها الي البيت
ما ان وصلا البيت اقتربت صفاء الف حمدالله عالسلامه يا قلبي كده يا ماسه كده تخـ.ـو.فينا حبيبتي واركان كان عايش قهر الدنيا
لم ترد ماسه لتقترب ليلي وتلوي شفتيها
وقف الجد ونظر لليلي مخصوص اسمعو بقه عشان انا كده كتر خيري ماسه مرات اركان وست البيت ده زيها زيكو هلاقي حد مزعلها ياخد بعضه ويغور بطلو حرابه محمود غار بقرفه اللي عايز يكمل هنا يتلم ويصفي قلبه لاني مش هسكت فاهمين
هتفت ليلي ايه يا بابا انا نطقت
هتف مش هستني تنطقي لمي نفسك وشغل العقارب تلميه اختك
هبله وطيبه خليكي زيها وخلي بالك من بـ.ـنتك ودوريلها بقه علي حد يلمها وسيبي اركان وبيته هتنخوري يمين بالله يا ليلي لاكون مخرجك وراميكي في الشارع وتاخدي جوزك اللي مابينطقش وتتملو بره
هتف سالم انت بتجيب سيرتي ليه انا ماعملتش حاجه
هتف ماهو عيبك انك مابتعملش بـ.ـنتي عقربه وممشاياك يا ريت يا سالم تلمها بقه وتشوف دنيتك اللي خربت انت حد نضيف وطيب ونفسي تقف في ضهر اركان هتكسب اركان لا هو وحش ولا عويل صدقني هتكسب بس هيا تفهم انها لو حربت يمين بالله هنسي انها بـ.ـنتي فاهمه يا
ليلي انا مش اهبل شغل الحرابيق بطليه ودا اخر انذار لتنظر اليه پخـ.ـو.ف وتصمت ويقف سالم سعيدا ان ابيها قد حاول ان يكـ.ـسر سمها لتنسي شغل المشاحنات وتفوق لبيتها وابنائها
اخذ اركان ماسه وصعد بها وضعها في حجرتهم هتفت غاضبه جايبني هنا ليه انت
تمهد غيري القرف اللي لابساه جدي عايزه والا هتروحيله قالعه
نظرت اليه غاضبه وذهبت لتاخذ حماما وتلبس فستانا بسيطا لتخرج ابتسم فحبيبته عادت ببراءتها بعد ان كوت قلبه اخذها وذهب الي جده
هتف اقعدي يا حبيبتي جلست منكمشه هتف لا لا ارفعي راسك ماعتش فيه توطيه تاني جدك حبيبك سندك ماهيخليش مخلوق يذلك تاني
هتف اركان انا موجود يا جدي اطمن
تحول الجد ونظر اليه پغضب لا والله موجود من امتي ان شاء الله
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
ليبهت ايه يا جدي فيه ايه ماحنا رجعناها
صړخ الجد پغضب وتطفشها ليه من اساسه هاه هيا دي الامانه يابن السويفي هيا دي اللي سيبتهالك تخلي بالك منها غلبت اقولك خلي بالك خلي بالك ايه الغرور بتاعك ده لقيتها كده سيبها اه سيبها هيا وحشه سيبها انما تبقي خسيس وتعمل زيه وتكمل طعن فيها ماصعبتش عليك لوحدها تترجاك ايه غرورك ده غلبت اقولك ماسه طيبه ماسه غلبانه مظلومه بس انا غلطت كان المفروض مـ.ـا.تبقاش انت اللي جوزها كان مفروض بهاء يبقي جوزها
صړخ اركان انت بتقول ايه انت بتحرقلي قلبي بهاء ايه وطين ايه تاني تاني
صړخ الجد تاني وتالت ماكتش اعرف اني سايب واحد اهبل بيتجاب ويتاخد تذلها وتعـ.ـذ.بها ويجي الواد يقولك عيب اختشي تسيبها لعمتك تشغلها خدامه يا جاحد ايه جبروت بتتجبر عالغلبانه عشان مالهاش حد دي جزاتها انها نجدتني من المۏت جزاتها انها شالت قرفكو وهمكو تنذل منك ومن غيرك عشان ايه عشان عيله مـ.ـا.تسواش عيله غربان وحدادي فاكرني هسيبهالك
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتف اركان پخـ.ـو.ف بتقول ايه يا جدي ماسه مراتي
هتف لاااا انسي دا كان زمان وجبر ماسه هتطلقها وتسيبها تعيش بحريتها تحب وتختار براحتها
صړخ اركان تحب ايه ماسه بتحبني وانا بحبها
هتف الجد فيك وفي حبك انت بحبك مـ.ـا.تسوش ماسه هتكبر وتشتغل وتحس انها مش عايزه حد انا مش هعشلها العمر
كله ماسه هتشتغل في شركتي مش لسه معاها الربع انا بقه هديهولها واحړق قلوبكو كلكو
صړخ اركان ربع ايه وطين ايه محروق ابو الفلوس انا عايز مراتي تاخد انا مايهمنيش بس تبقي ليا
هتف الجد لا مش انت اللي تقول ولا تنطق خلاص هيا من هنا ورايح اللي تقول انت مالكش حكم عليها وهتطلقها
اشټعل اركان وهب انا مش هطلق حد هيا مراتي وحبيبتي ليندفع ويشـ.ـدها اسمعي انت بتاعتي حبيبتي ولو انطبقت السما ماهسيبكيش انا قلبي انهري بعاد واتربيت تفكري تبعدي اكون ممـ.ـو.تك ومۏت نفسي طـ.ـلا.ق مش هطلق واقعدو بقه احربو براحتكو واركان مش هيسيب حبيبه ليدفعها ويخرج وقلبه مكوي خـ.ـو.فا من جده
ظل الجد واقفا ينهج ليستدير وجدها منكمشه كانت خائفه مړعوبه مما قاله الجد لتقترب منه وتمسك يده وتجلس ليجلس وينظر اليها لتتنهد هتف ايه مالك مكموشه ليه كده
نظرت اليه برهبه انت انت هتطلقني منه بجد
ابتسم علي برائتها وهتف مش ده كان اتفاقنا وانا خليت بيه واتعـ.ـذ.بتي بسببه
لتخاف وتصمت يعني خلاص كده هتخليه يطـ.ـلقني
هز راسه لتهتف طب هو هيسمع كلامك يعني هتجبره يعني
مسك يدها وهتف بتحبيه مش كده
هتفت لا خلاص ماعتش
ابتسم هتكدبي علي جدك حبيبك انا عارفك وعارف جواكي لتخجل وتخفض راسها
هتف عشان كده عايزك تكبري لنفسك تحسي انك حاجه كبيره ماحدش يطولها ولما تحسي بكده ساعتها تقولي ان كتي عايزاه والا لا عايزك تقفيله وتكـ.ـسري غروره عشان يعرف ان وقت غضبه يتحكم وانه هيفقدك لانك مـ.ـا.تقبليش بده لانك تقدري عليه يعرف انه بحنانه هياخد حنانك
همست خلاص يا جدو انا مش عايزه منه حاجه خلاص نتطلق
تنهد انا مش هتكلم في حاجه دلوقتي عايزك فتره كده ترجعي لنفسك وتحسي انك مش لوحدك ولو قررتي تتطلقي انا هطلقك من عينه ليرجف قلبها وتظل صامته ليبتسم قومي يلا ريحي واستعدي لشغلك وعايز ماسه قويه فاهمه
ابتسمت له وخرجت تذهب لحجرتها ظلت جالسه ايه جدك قال انه هيطـ.ـلقك هتطلقي وتبعدي بس هو قال مش هيطـ.ـلقك وبيحبك ومش هيسيبك ودفع مبلغ كبير قوي عشانك اه قال لتقطب وسيادتك بقه يقول ويتحكم لا انا هطلق ويخبط راسه في الحيط فاكرني هقعدله لا يلم نفسه بقه ومايزعقش تاتي بقله ادبه بدل ما يداديني جلست قاطبه ايه عايزاه يداديكي والا ايه جلست بغلب فهيا تحبه وتعشقه هتفت لا مش عايزاه خلاص يبعد بقه وهشتغل واقهره و و ايه هيطـ.ـلقني هتطلقني يا اركان لا شكله مش هيطـ.ـلقني بيحبني هو قال لتتنهد وتجلس بغلب مابين حبها وخۏفها ان يطـ.ـلقها ومابين ۏجعها وكرامتها فمهما كانت الانثي موجوعه ففكره الطـ.ـلا.ق عندها قـ.ـا.تله فالانثي لا تبيع ابدا وخاصتا لو عاشقه
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
دخل هو وقف يتاملها احس براحه كانه كان يعدو اميالا
فحبيبته جالسه علي فراشه وديعه عادت جميله بريئه تنير له حياته ولكن خـ.ـو.فه من ڠضبها وتهورها وخـ.ـو.فه من جده اكبر همس هعمل ايه فيكي طيب يا رب اهديها ذهب وجلس بجوارها بهدوء وظل يراقبها ويتامل وجهها وهو يلين ويغضب همس بتاكلي في روحك ليه بس
لتستدير تنظر اليه هتفت غاضبه نعم بتتفرج علي ايه سيرك هو وجاي ليه قوضتي مش هنطلق يلا من هنا
ابتسم ونام علي الفراش يتاملها بسعاده لتصرخ مـ.ـا.تقوم تغور مش خلصنا
شـ.ـدها اليه لتشهق ايه جدي اداكي حبوب الشجاعه لتكوني فاكر يا قط اني هطلقك وتتحامي في جدي
لتدفعه وتهب اه بتحامي وهتطلقني واخبط راسك في الحيط
هتف عايزه تتطلقي يا ماسه
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتفت ايوه طلقني احسنلك
هب يقف امامها همس حبيبي يامر رجف قلبها مد يده ورفع وجهها ينظر اليها بحب اطلقك يا عمري خلاص وتمشي وتسيبي حبيبك لترتجف خـ.ـو.فا عايزه تسيبي حبيبك وتخلعي قلبه عايزاني انفذلك طلبك يعمر اركان شـ.ـدها لترتجف اقول اللي عايزاه اقول نبعد ونفارق وامـ.ـو.ت عايزاني امـ.ـو.ت خلاص يا عمري كده عايزاني انطق اللي يد.بـ.ـحني دا اللي هيريحك صمت برهه وقلبها ېصرخ ړعبا مسك وجهها بيديه هامسا ماسه انت
لتدmع عينها بقوه وترتجف خـ.ـو.فا وهلعا وبدات ترتعش وتشهق قلبي والله بطلي تترعشي كده والله ماقدر انت هبله يا قلبي واركان يبقي اهبل لو طلقك احتضنها بقوه لتحس بجسدها ينساب من رعـ.ـبها فهو اوحي لها ان يطـ.ـلقها دا حبيبي بالدنيا اطلق ايه يا عمري والله مايحصل روحي انت والله ظل يملس عليها بحنان لتخف رعشتها
الا انها اغتاظت لتدفعه وتنظر اليه غاضبه من تلاعبه بها لتهتف لا هنتطلق بس هه واوعي مش طيقاك لتدفعه وتهرب الي الحمام
لينفجر ضاحكا انت هبله ليه كده يا عمري قلبي كان خاېف اني هطلقه حبيبي لسه بيحبني تنهد ۏجعتك
عارف بس بس كان ڠصب عني عارف ماليش عذر اعمل ايه بس يا رب اهديها ليا ليذهب ويحضر لها بعض الطعام
دخلت ماسه الي الحمام تجلس متهالكه نهارك اسود كتي ھتمـ.ـو.تي لما قالك هيطـ.ـلقك اعمل ايه يا ربي عالو.جـ.ـع ده ماقدرش اطلق نفسي امـ.ـو.ته بس مش قادره الكلمه صعبه مش مستحملاها اسيبه اسيبه ازاي بحبه لتتنهد وتجلس بغلب انت ماعندكيش كرامه ليه كده لتتنهد ماهو برضه سي زفت محمود قله حاجات وحشه عني وانا خبيت وهو قلي بحبك ونسي كلام حسام وطلب حبي كان لازم اعترفله بس وساعتها يقرر انما انا ضحكت عليه لتننهد انا مش عارفه اعمل ايه عايزاه وقلبي محروق ومش عايزاه لتتنهد لا خلاص مش عايزاه اه اجمدي بقه طب مـ.ـا.تحملش افضل جنبه طب امشي من هنا لتتنهد امشي اروح فين واسيب جدي طب هعمل ايه طيب مش عارفه اعمل ايه لتتنهد
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
وتخرج حزينه علي حالها
وجدت اركان جالسا وامامه صينيه مليئه بالاطعمه مختلفه ظلت واقفه
قام وذهب اليها يلا حبيبي عشان تاكلي وترتاحي
هتفت مـ.ـا.تقلش حبيبي دي فاهم واعرف ان خلاص خلصنا بقه مش قصه
ابتسم ماقلش حبيبي طب اقول ايه يا ماستي مانت حبيبي والله
نظرت اليه پغضب تنهد طب تعالي بس كلي وريحي واعملك اللي عايزاه
ذهبت تجلس ليجلس امامها بدات في الاكل وهو يتاملها بحب كانت تاكل وهيا صامته لا تنظر اليه وهو مبتسما همس حشـ.ـتـ.ـيني و  لتنتهي من الطعام لتقوم وتغسل يدها وتخرج تذهب الي الفراش من سكات اقترب منها
لتهتف اياك تنام عالسرير بقلك اهوه
تنهد طب انام فين الكنبه صغيره
هتفت ماليش فيه روح نام في حته تانيه خلاص وبعدين قاعد معايا ليه انت اسمع بقه انت من هنا ورايح مالكش دعوه بيا بقلك اهوه
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
اقترب منها فاړتعبت ايه بتقرب ليه انت امشي
ليا شهور بعض في المرتبه لما قلبت جلده والله بلاش كمان اقرب غمز اليها اركان جوا دmاغه حاجات لو طلعت هتسورقي فيها كانت ترتجف غمز اليها ماوحشتكش طيب يا جـ.ـا.مد انت ياللي عايز تطلق وتحصرني
ضحك دانا حاليا مابفكرش في غيرها بس حبيبي يسيبني مـ.ـا.تسيبني يا وحش هفطس
نظرت اليه غاضبه اوعي ولم نفسك ودفعته فشـ.ـدها مره اخري طب لو ما لمتش هتعملي ايه
هتفت ترتجف هقول لجدو يحوشك اوعي وهكلم بهاء و
لسانك هاه انا وبس اللي في دنيتك انا انحرقت سنه كامله بمۏت وقلبي باكل جتتي ماستي انت متخيله لما اشوف مراتي وسط الرجـ.ـاله بسببي كان شعوري ايه ماسه انا مت الف مره والله قدري انك خبيتي وقدري اللي حصل والله كت ھمـ.ـو.ت حبيبي انا غلطت والله غلطت اعمل ايه عشان ترجعيلي اران بيحبك والله بېمـ.ـو.ت عليكي رفع وجهها بصيلي شوفي عيون حبيبك شكلها ايه موجوع لمس خدها شايفه عيوني شايفه ايه كانت عيونه دامعه فعيونه تشع حبا مسك يدها ووضعها علي خده وعيونها قد لمعت وتقاوم دmـ.ـو.عها نظر اليها بعشق والله بحبك اركان قلبه متمزع يمين الله اندعكت في بعادك غير احساس الذنب باللي عمله والقهر اني مش لاقيكي نزلت دmعه من عينه فرجف قلبها كنت كل يوم بمۏت والله ظلت هكذا الي ان همس ولا يوم هتبعدي ولا يوم اصلا انت بتاعتي واهوه بين ايديا عايزاني
مر وقتا لتشعر انها لانت لتدفعه وتهتف دا في احلامك انا مش عبـ.ـيـ.ـطه اوعي
لتستدير غاضبه ليقف يتنهد سمع خبطا ذهب
وفتح الباب ليجد ساندي ابنه عمته تدخل
هتفت حمدالله عالسلامه يا ماسه عرفت انك رجعتي
قطبت ماسه وهتفت الله يسلمك
لتستدير الي اركان روكي كان مضايق خالص وزعلان بس خلاص بقه
والا ايه عموما سعيده انك رجعتي والا لسه فيه مشاكل بينكو
لتنظر اليها ماسه غاضبه لتستدير من الحق يا روكي من بكره هنزل معاك الشغل نفسي بقه اتعلم حاجه جديده وابقي اد المسئوليه مش انت كنت مضايق اني مستهتره احست پالنار داخلها لتقوم وتخرج من الحجره الي الشرفه وترزع الباب هتف اركان ساندي اظن احنا فاهمين بعض فاعقلي وشوفيلك سكه بعيد
لتهتف بدلع انا عملت حاجه سداغه عابره القارات دانت ابن عمي مش عايزلي الخير كل ذلك وماسه مشتعله في الخارج تراقبهم وقلبها مكوي لتظل تاكل روحها الزباله دي مقربه منه ليه كده عبوشكلها منها لله اه زمانها عارفه ان عايزه اتحبب حربايه هيا وامها بس هيا احرب ھمـ.ـو.ت نهار اسود كلي روحك شاطر تقولي تطلقي هيا هتاخده دها ربنا البعيده ووقفت تراقبهم وتاكل روحها لتستدير تقف بعيدا من حرقتها حتي لا تهجم عليهم لتسمع الشرفه تفتح دخل هو يراقبها مقتربا حبيبي ماله
هنا استدارت لتدفعه پعنف و
كانت ماسه تقف تغلي من داخلها لقرب ساندي منه لتتركهم وتدخل الشرفه كانت تحترق لتهتف …هتفت مقلد اياها بمياعه ….. وال ايه حمدالله عالسلامه يا ماسه.. واه لسه مشاكل والا خلاص وهما عارفين اني مش طيقاه يبقي خلاص يصطادو في الميه العكره هيا وامها العقربه. اخرج امـ.ـو.ته وامـ.ـو.تها يا رب انا ناقصه حرقه ..ولابس مفضوح منها لله وانت لابسه كارتون زي العيال الصغيره ..زمانها هيا وامها كلو ودن الواد …طب يا اركان والله لاسود عيشتك ھمـ.ـو.ت ايه هفضل اغلي كده…..
كانت تقف تاكل روحها ولم تلاحظ ذلك الذي يتاملها متنهدا ليقترب بهدوء كامت تتشنج وتاكل اظافرها وتهز راسها بغـ.ـيظ وهو مبتسم ليهمس…. اعمل ايه في دmاغك نازله حړق عارف هيرشق في وشي.. ټلمسها بحنان هامسا…. مالك يا قلبي بتاكلي روحك..
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هتفت…… همـ.ـو.ته اه همـ.ـو.ته والله لافلقه نصين.
تنهد وهمس.. دا غلب ايه البت بتاكل روحها ھتمـ.ـو.ت يا حزين ليديرا ويهمس مالك يا قلبي..
رفعت راسها تنتبه له.. .. ايه فيه ايه عايز ايه انت ايه اللي دخلك جاي ليه مـ.ـا.تروح للسحليه الناشفه بتاعتك.
ضحك.. ساندي سحليه ناشفه اه لو سمعت علي روحها كده.
دفعته.. ايه خاېف علي مشاعر الهانم اوعي يا بتاع ساندي ابقي كويس يا روكي ودفعته لتدخل وترزع الباب وتقفله .
هتفت…. خليك بره بقه كل روحك شالله تفطس عشان تبقي تحـ.ـضـ.ـن وتبوس.
اقترب ….افتحي يا قلبي انا لا حـ.ـضـ.ـنت ولا اتهببت افتحي طيب هتحبسيني.
صړخت…. اه هحبسك حبسك عفريت .ايه مالها بالمشاكل انت قولتلها صح اني مش طيقاك هاه قولت وجت تبوس البيه اللي مـ.ـر.اته مش طيقاه .مبسوط واتراضيت مانا مش ببوس صح .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتف بغلب ..اقول ايه بس والله ماقولت حاجه .
هتف ..طب افتحي طيب .
هتفت بغـ.ـيظ ..اه افتح للبيه المتباس صح عشان انا مابوستش محروم صح .
هتف بعشق ..من جه محروم والله علي الاخر طب مـ.ـا.تاخديني تهريني بوس اهوه قدامك .
صړخت . ولو قفشتك هسود عيشتك مش ابقي متبهدله واستدارت لتجلس وقف هو لا يعلم ماذا يفعل.. اه هنبتدي في الهبل منك لله يا سندي يا رب يهرسك اقطر وارتاح … هتف.. افتحي يا عمري الدنيا بالليل فيها لاسعه اهون عليكي.
هتفت….. اه تهون مانا هونت عليك .
تنهد وركن راسه عالزجاج ليهتف.. والله ماهنتي والله قلبي كان واكلني عليكي والله عشقتك بس ڠضبي كان عاميني عارف يا قلبي انك موجوعه واستحق كل حاجه وطالب بس تديني فرصه وحياه اركان في قلبك تديني فرصه انا عارف اني جواكي.
هبت مغتاظه وذهبت اليه.. لا ماعتش في قلبي خلاص انا نسيتك فاهم …انا خلاص هشوف نفسي بعيد عنك .كانت تضع يدها عالزجاج ابتسم ووضع يده علي يدها لتدmع عيونها.. طب انا بقي روحي
متعلقه بحبيبي والله متعلقه يا عمري وهفضل مستني حبيبي العمر كله.
نظرت اليه بۏجع.. انت حر انا ماليش دعوه بيك خلاص ..
خلف الزجاج وعيونه تاسر عيونها ابتلعت ريقها فهمس …انا حر انا عمري ماهكون حر من يوم ماشوفتك وقلبي اتكـ.ـلـ.ـبش ووقع لحبيبي .
همست بلين ..وو.جـ.ـعتني . صفحه حكايات ميفو كامله .
تنهد ..طب اديني فرصه يا قلب اركان انا بعشقك ..
هتفت قاطبه ..لا مش هديك اي فرص روح بقه .. واستدارت وذهبت الي الفراش لتنام تحت الغطا .ظلت تحاول ان تنام لياكلها قلبها عليه…. ايه مـ.ـا.تتخمدي يبرد والا يولع. لتتنهد لا الجو سقعه حـ.ـر.ام دا روح برضه.. انا هفتحله ومش هعبره. كان قد مر ساعه لتقوم بهدوء تبحث عنه لتجده جالسا ومرتكن علي احد الكراسي مغمضا عينيه بالم لتحس بقلبها يخفق انت قوم
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
فتح عينه ونظر اليها لتهتف.. خلاص قوم نام انا مش عيله صغيره عشان احبسك انا كت متغاظه.. لتندفع…. لا مش متغاظه اتغاظ ليه انت ولا في دmاغي اصلا. ظلت تلكل تفسها.. قوم بقولك الدنيا ساقعه.
اغمض عينه مره اخري وركن كما كان لتقترب وتمسك يده وتشـ.ـده بقولك قوم .
وجدت يده مثلجه ليخفق قلبها همست پخـ.ـو.ف … ايدك متلجه ليه كده لتشـ.ـده وتهتف…. قوم هتاخد برد قوم بقه.
هتف.. مـ.ـا.تشغليش بالك روحي نامي.
هتفت.. بطل بقه مـ.ـا.تحملش انا كده قوم والنبي.
ليبتسم.. خاېفه عليا.
قطبت.. لا مش خاېفه اخاڤ ليه مش عايزه ابقي سبب في اذيه حد قوم.
هتف… عادي مانا اذيتك واستحق ان شالله امـ.ـو.ت انا استحق.
لتقترب وتشـ.ـده بانفعال ….قوم بقه بلاش كلام وحش انا مش بتمني حاجه وحشه لحد قوم يلا…. لتشـ.ـده عنوه ليقوم ويذهب معها كان فعلا يشعر برعشه من قضاءه فتره في البرد ولكنه لم ينطق كان لا يريد ان يجعلها تشعر بالذنب. دخل لتاخذه وتجلسه علي الفراش وتجلس تمسك يده وتدلكها وتنفث فيها كانت تشعر بالړعب عليه فهيا تحبه وقلبها لم يتوقف عن حبه. ..بص هدفيهملك اهم انت سقعان صح ..ظلت تتدلكهم ثم تضعها علي وجهها تحس بها ..شويه كده وهتبقي كويس خالص انا مش هسيبك الا وانت دفيان. كانت منشغله به وتناست اي شيء .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
وهو يتاملها بحب.. قلبي حتي وانت زعلانه وموجوعه خاېفه عليا انا ماستحقش والله ده انت ازاي كده …لتدmع عينه وهو يتاملها بعشق…
رفعت عينها فخفق قلبها لتهتف …..مالك فيك ايه انت حاسس بايه انت تعبان …لتمد يدها تتحسس جبهته لتحس بـ.ـارتفاع طفيف في الحراره لتهمس.. لا انت كده مش كويس … نام وانا هغطيك واجبلك حاجه سخنه اخذته من يده واراحته عالفراش وعدلت له الوساده وهو يتامله بعشق لتدثره وهو مستسلم لاهتمامها .
نزلت تحضر له مشروبا ساخنا وتصعد وتاتي بغطاء اخر لتجده قد بدا يرتعش لتشعر بالذنب..قام
تحضر طبق لتجري له كمادات .
هتفت…. اجبلك دكتور طيب.
ابتسم وهز راسه لا هاتيلي بس حاجه مسكنه وخافض لتقوم مسرعه تحضر له اقتربت وتعطيه ظل ينظر اليها وهو يرتعش …انا اسفه والله اسفه يا رب ايه ده .غـ.ـبـ.ـيه انا ووحشه ..
همس وشفتاه ترتعش ..حبيبي مش وحش حبيبي مافيش زيه ..
كانت تدلكه حتي بدا يتوه من ارتفاع درجه الحراره لينام .
اقتربت منه مسكت يده تقبلها بحنان وتهمس ….انا اسفه معلش والله. لتتنهد ….انت زباله هتمـ.ـو.تيه انت ازاي قاسيه كده حـ.ـر.ام عليكي شوفي سخن ازاي بسببك . منك لله ھتمـ.ـو.تي حبيبك دا روحك من جوا …دmعت عيونها واقتربت وجلست بجواره واحضرت الكمادات ظلت بجواره طوال الليل لتسمعه يتاوه باسمها وضعت يدها علي وجهه لتهمس …..انا جنبك اهوه هتبقي كويس… لتظل هو يناديها ويهمس بكلمـ.ـا.ت حبه لها لتنزل دmـ.ـو.عها.. بطل بقه مش قادره.. بحبك وموجوعه بحبك بعشقك وقلبي بيوجـ.ـعني اعمل ايه مش عارفه تعبت والله تعبت انت كت وحش قوي …
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
همس .ماستي روحي انا اسف ..انا اسف ..سامحيني يا عمري ..امـ.ـو.ت ولا تتو.جـ.ـعي روحي .ماستي ..بعشقك ..سامحي حبيبك …سالت دmـ.ـو.عها ومسكت يده وضعتها علي قلبها واقتربت من نفسي اسامحك مش عارفه ..لو تعرف اد ايه بحبك لو تعرف اد ايه نفسي لو تعرف اد ايه محتجالك تداويني انا موجوعه قوي بتقولي روحي انت بس مش روحي انت النفس اللي بتنفسه .ظل تنتحب ليس لها حيل في ۏجعها ولا تقدر ان تكف عن حبه.
استيقظ اركان ابتسم علي حنانها همس.. حبيبي ملاك والله ملاك حقك عليا يا عمرى. ليغمض عينه .رفعت راسها لتجده نائما لتبتسم رغما عنها لتقوم وتتحسيه وتهمس ….الحمد لله بقيت كويس احمدك يا رب اسفه والله انا ازاي عملت فيك كده.. لتقترب وتظل تنظر اليه بهيام لترفع يدها كان قربه لاول مره منذ فتره وهيا وحيده مرتعبه من الدنيا قد جعل قلبها يخفق كان عدm الامان في بعده قد هزها وهيا لاول مره تشعر بحنين كانت عيونها تشع حبا لتتنهد وتداعب وجهه وشعره وتتنهد بهيام وهو يحس ان قلبه سينفجر داعبت وجهه باناملها الرقيقه . لتهمس بصوت خفيض تتحسس اسمه وهيا تداعبه ..همست روكي ..روكي …تنهدت ولمست عيونه بحنان ..وهو يسمع تنهيداتها ..لم يعد يحتمل .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
فتح عيونه لينخلع قلبه من قربها ونظرتها التي خلعت قلبه لتظل ساهمه وهيا ساهمه تلمس خده لتنتفض فجاه عنـ.ـد.ما دق الباب لتبتعد مسرعه بخجل .شعر بالقهر والڠضب ليشتم في سره من بالباب لتقوم وتفتح الباب.
وجدت ساندي تدخل…. صباح الخير انا قلت اعدي بقه نروح الشغل سوا والا ايه الاهي يعدي عليك قطر يا بعيده ..
لتشتعل ماسه وتهتف.. اهو عندك اهوه اتفضلو روحو لتستدير وتذهب الي الدولاب تاخذ لبسها وتتجه
للحمام وترزع الباب تنهد اركان ونظر لساندي پغضب …منك لله ايه قراضه ….. نعم يا ساندي عالصبح تروحي معايا فين انا رايح الحضانه ماعندك عربيتك والا السواق.
لتقترب وتجلس بجواره.. ايه يا روكي اخص عليك دا اول يوم هتسيبني لوحدي. لتقترب.. اهون عليك ساندي حبيبتك.
لتخرج ماسه لتحس انها ستقــ,تــلهم لتستدير وتذهب اليه وتخرج الدوا من سكات ….هتفت پغضب…اتفضل الدوا.
مد يده بغلب فهيا غاضبه هتف.. مانحرمش يا قلبي.
لتلوي ساندي فمها.. ليه بتاخد دوا انت تعبان
هتفت ماسه ….اه تعبان ومش هيروح الشغل قومي روحي مع بهاء.
مالك يا روكي.
هنا لم تحتمل ماسه لتصرخ ….ما تاخد الدوا.
نظر اليها پخـ.ـو.ف فهيا ستنقض عليه لياخذ الدواء لتقترب وتهتف.. شويه كده يا ساندي والنبي لتقوم ساندي وتدفعه ماسه لينام كانت تتعامل معه كانه طفل صغير وبدات تغطيه وتشـ.ـدد عالغطاء لتهتف غمض..
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هتف بغلب .. مانا لسه صاحي مش هنام.
هتفت مشتعله…. بقولك غمض ونام.
نظر اليها.. هيا انهبلت مالك يا قلبي منك لله يا طينه ..اغمض عينه عنوه لتستدير لساندي.. معلش بقه هينام روحي يلا.
اقتربت ساندي وقبلت خده وتذهب .
جلست ماسه مشتعله ….اه يابو ديل مش عاتقين بعض .
احس بها تجلس ليفتح عينه صړخت…. مش قولتلك غمض ونام من سكات.
هتف.. مانا يا قلبي مش عايز انام طيب.
صړخت ….مـ.ـا.تقولش قلبي دي فاهم لتستدير وتحضر الفوطه المبلله وتمسح وجهه وتاتي مكان قبله ساندي وتحك وجهه پعنف وهو مبهوتا من ڠضبها …
همس …براحه طيب.
هنا لم تعد تحتمل..براحه ..براحه … اه طبعا براحه عالبيه اللي بيحـ.ـضـ.ـن ويبـ.ـو.س ايه ماصدقت باستك مبسوط طبعا بوستها حلوه لتحك وجهه وهيا تتكلم وهو قلبه يخفق پعنف فهيا مشتعله من اجله
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
همس…. حبيبي غيران قلبي ھمـ.ـو.ت.. ظلت تفرك وجهه ليهتف.. وشي انهري يا قلبي طب اعملي الجهه التانيه.
لتدفع الفوطه عليه…. خد اعمل انا مالي بيك انا. لتقوم وتستدير وتذهب للباب .
هب وهمس…. لا وحياه امك انت قمر عالصبح ماهسيبك …ذهب هامسا…. راحه فين وسيباني عيان.
قطبت جبينها.. عيان.. لا خلاص ماعتش واوعي هروح الشغل.
ليديرها….. والله عيان عالاخر وحاسس بڼار بتغلي جوايا.
ليلين ڠضبها.. ڼار ڼار ايه ….لتضع يدها علي راسه …. مانت كويس اهوه.
هتف.. لا فيه ڼار مكتومه جوايا هتخلص عليا.
هتفت بحنان.. طب اجيب دكتور يعالجك.
هتف…. مش هيعرف انا حالتي صعبه كده اهون عليكي.
لتتنهد…. طب معلش انا اسفه ماكتش اعرف والله كت متغاظه وقفلت عليك اوديك لدكتور طيب.
شـ.ـدها.. حبيبي كان متغاظ ليه انا ماعملتش حاجه.
لتغضب.. ماعملتش والهانم اللي جت امبـ.ـارح هاه وبوس ماعملتش مانا خرجت سيبتكو علي راحتكو بس انت اللي بديل …لتدفعه…. اوعي انا ماشيه وخلي السحليه الزرقه بتاعتك تعالجك.
هتف .. مش كت سحليه ناشفه يا قلبي بقت زرقه يا غلبك يا ساندي.
لتشتعل.. انت بتدافع عنها ليه بينكو ايه اه
..طب يا اركان سحليه زرقه وناشفه وحدايه كمان ..هاه ايه رايك ..طبعا دافع قوي مانا بقالي سنه والبيه بيرافق ومبسوط ماسه غارت اما ياخد الغاليه اوعي سيبني ..لدفعه وتستدير .
احس بالغلب ..تنهد وقطب جبينه ليتاوه مره واحده .
توقفت ورجف قلبها لتستدير تجده يركن عالحائط ويضع يده علي قلبه ….ايه مالك ليتصنع الترنح همس بۏجع.. روحي سيبيني مـ.ـا.تتعبيش نفسك امـ.ـو.ت اۏلع مـ.ـا.تزعليش .
لترتعب وتاخذه الي الفراش وتضعه وتتلمسه بلهفه…. مالك فيك ايه والنبي بطل انت عامل كده ليه اركان والنبي حاسس بايه.
مسك يدها وضعها علي قلبه واغمض.. فيه هنا ۏجع هيمـ.ـو.تني بس انا استاهل.
لترتعب.. روكي حبيبي والنبي مالك.
ليحس بجمالها فهيا حنونه وتتلمسه ليهمس لنفسه پقهر ….روكي ھيمـ.ـو.ت من عمايل ايده اقول ايه بس حبيبي ھيمـ.ـو.ت عليا وانا طلعت روحه ظل صامتا .
لتقترب من وجهه وتضع يدها حول وجهه لتهمس.. اركان والنبي فيك ايه قلبي و.جـ.ـعني قوم اجيب دكتور.
فتح عينه لتجد عيونه تلمع من الدmـ.ـو.ع همس… ماستحقش حتي لهفتك دي.
همست بتقول…. ايه بس طب قوم نروح.
هتف ….ارحميني بحبك ماعتش قادر..
ليعود ڠضبها فهو مثل المړض عليها لتهتف ….انت بتضحك عليا ليبتسم ….ڠصبا عنه ليهمس…. مانت مسوده عيشتي..
صړخت…. اسود عيشتك بس دانا هخلص عليك يابو ديل يا بتاع ساندي لتهجم عليه و…
ما ان عرفت ماسه ان اركان يمثل عليها المرض حتي ثارت وهجمت عليه تضـ.ـر.به.. انت فاكرني ايه بتاخد واتجاب انت ايه ما بتبطلش و.جـ.ـع انا بكرهك .
شـ.ـدها يحتضنها.. ليهتف.. لو بتكرهيني كتي سيبتيني عيان اولع لو بتكرهيني ماكتيش خفتي عليا وعيونك دmعت لو بتكرهيني ماكنش حنانك طلع ليا.
لتدفع يده.. عشان انا بني ادmه نضيفه.
اقترب وشـ.ـدها …انضف حد في الدنيا ..قلب دهب من جوا صافي بيحب بجد …عارفه يا ماسه انا اللي و.جـ.ـعني انك …
حباني وبتتعـ.ـذ.بي ومش قادره تقولي اللي مخبياه …دي لوحدها د.بـ.ـحاني ..عـ.ـذ.ابك لوحده دابحني وانا حطيت عـ.ـذ.اب فوق عـ.ـذ.اب والله يا قلبي بتقطع بس مش عارف اعالج ازاي اللي عملته ..اللي قاهرني اني شايف حبك في عيونك وانت مش قادره تخرجيه من و.جـ.ـعك …انت مابتكرهنيش انت بتحبيني ..لو بتكرهيني ماكتيش تقعدي دقيقه واحده ليا .
هتفت بقهر …. اهو انت قولت لو بتكرهيني ماكتش وكتيش مانتش مكسوف انت بقه لو بتحبني ماكتش صدقت فيا الوساخه ماكتش هنتني واعتديت عليا ماكتش سيبتني لعمتك تذل فيا وتقهرني اسكت بقه انت و.جـ.ـعي انت د.بـ.ـحي عارف يعني ليه احب واحد واترعـ.ـب عليه كنت مرعوبه انك تحبني ولما حبتني كنت موجوعه ليك واقول يا رب هون عليه انا مانفعلوش كنت بند.بـ.ـح وانت بتقول عايزني ..واخرتها د.بـ.ـح ليا وتقولي حب … حب ايه منعول ابو ده حب لتدفعه وترحل الي الشركه تهرب منه ومن قربه.
ظل واقفا يشعر بالقهر …عندك حق يا قلبي في كل حاجه بس اعمل ايه اعمل ايه يا رب اهديها.
دخلت ماسه الشركه وهيا نيتها ان تعمل وتكبر وتريه انها اصبحت قويه لا تحتاج اليه ليأتي لها بهاء ويهتف.. نورتي الدنيا يا ماسه انا بجد اسف علي كل حاجه مريتي بيها.
نظرت اليه.. انت يا بهاء الوحيد اللي ماشفتش منه و.جـ.ـع في العيله دي انت بجد تستحق كل الخير.
هتف….. مالك قلباها دراما كده يا بـ.ـنتي ابداي وعيشي بقه وياريت يا ماسه تسامحي .اركان اتعـ.ـذ.ب في بعدك اركان بيحبك وظروف جوازك كانت صعبه فالتمسي ليه العذر.
لتدmع عينها.. التمس ليه وهو مالتمسش ليا العذر ليه ليه د.بـ.ـحني زيهم
هتف.. يا ماسه اركان بعد اللي عملته عمتي وتعذيبها ليكي قرر ينسي وينسي عمايلك حتي لو كتي مظلومه اركان كان هيسامح وينسي سمعتك وينسي انك اديتي فلوس لابن عمك من وراه ودي صعب لاي راجـ.ـل يجي علي كرامته انت كنتي حاله تو.جـ.ـع اي راجـ.ـل ..حاولي تفهميها من عين الراجـ.ـل دي كرامه وشرف …و يقوم ابويا الله يسامحه يجي يهيجه ويقول اللي قاله صعب لما الراجـ.ـل يحس انه شوخشيحه وقليل في رجولته ان مـ.ـر.اته كانت ضاربه  عـ.ـر.في من وراه صعبه لا ومتاخده ومخبيه من حقه يهيج يا ماسه احنا الرجـ.ـاله حته الشرف غير والله انا اه حاسس بيكي بس هو فعلا انظلم قوي والله زيك . كامله حكايات ميفو .
لتنزل دmـ.ـو.عها.. ممكن يكون عندك حق ممكن يكون اه شاف اني طعنته في شرفه …بس انا مطعونه مش قادره اسامح.
هتف.. طب حاولي مش هتلاقي حب زي اركان والله بيحبك. ليتنهد عموما كل حاجه هتروح بالزمن. ليتركها وقد احضر لها ملفات تدرسها لتتعرف علي الشغل .
جلست تفكر في كلام بهاء وهيا تلتمس فعلا له العذر ولكن ما مرت به شـ.ـديد وصعب علي اي شخص .
دخل عليها احد الرجـ.ـال لتجده احد رجـ.ـال الاعمال الذين كانو يتمنوها في النايت كلاب لتهتف.. اهلا يا فادي ازيك ايه المفاجاه الحلوه دي
هتف.. اعمل ايه مانت خـ.ـا.ينه ومشيتي من غير مـ.ـا.تقولي لحد.
هتفت.. لا انا سيبت المكان انا اصلا ماكنش ده مكاني يا فادي وانت عارف وحكيالك.
هتف…. طب والله فرحتلك بس تقولي دا خالد طلع روحي علي ما قالي مكانك. وجاي اهوه فرحان وعايز اشتغل معاكي وابقي جنبك
هتفت…اه اتفضل تعالي تنور.
ضحك…. تصدقي حشـ.ـتـ.ـيني و .
هتفت….. يابني بقه بطل قلتلك انا ست متجوزه.
هتف…. مانا عارف اللي فيها مـ.ـا.تطلقو ونتجوز .
لتضحك….. اطلق.. واتجوزك والله انت مسخره تعالي بس.
لتسمع صوتا…… فعلا والله دا حاجه معديه المسخره. لتبهت اقترب اركان غاضبا.. مين البيه اللي جاي يطـ.ـلق ويجوز بس عشان ابقي عارف.
ليقوم فادي بتعالي ليهتف.. فادي الورداني اركان باشا.
قطب جبينه فهو رجل اعمال له ثقله هتف…. خير يا رب السعاده تشع مـ.ـا.تسعدوني معاكو.
هتف فادي.. اه انا كنت جاي لماسه احنا اصدقاء وحبايب وبعرض عليها شغلي نشتغل وهيا وافقت عموما هيا هتقولك اكيد مانت رئيس مجلس الاداره ليستدير ويقترب من ماسه ليمد يده ويقبل يدها ويهتف ……مبسوط اني رجعت تاني لحياتك بجد فرحه مابعدها فرحه امشي بقه واكلمك بالليل ماحنا لينا ليالي مـ.ـا.تنسيش ليستدير ويخرج دون ان ينظر لاركان الذي كان يقف مشتعلا .
اقترب وصرخ…. الزباله ده عايز ايه منك وانت ازاي تسمحيله يكلمك كده ويتجوز ويطـ.ـلق ايه السفاله دي ومالك فرحانه فرحه الاهبل بيه كده هو فيه ايه.
لتشـ.ـد يدها…. وانت مالك افرح والا اولع مالك بيا.
صرخ…. ليه بقيت رجل كنبه مش جوزك يا هانم.
هتفت….. بسيطه نتطلق.
صرخ…. عشان تروحي للبيه مش كده.
لتهتف …..والله اروح ماروحش مالكش فيه انا حره.
اقترب وشـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه ….لمي نفسك انا صابر وشارب المره انما تزوديها انت حره انا ليا اخر.
هتفت.. اخرك هاته فادي من الناس اللي حموني في حين البيه كان راميني وسايبني فادي ماسابنيش وانت تزعل تفرح اتفلق يا اركان انت واحد مغرور وفاكر اني لسه باقيه عليك.
هتف.. انا مايتقاليش كده وسيبان مش هسيب وهفتح راسك لو قربتي من الزباله ده.
نظرت اليه بغضب. …..فاتحه لما تفلقك ويلا بره انا بدير حاجتي هاه وهسود عيشتك واقفلك زي العقله في الزور وهخلعك وهتجوز فادي وعندك حيطان البلد اخبط راسك فيها.
ليشتعل عن اخره ليستدير ويقفل المكتب لتصرخ بتقفل المكتب ليه يا زفت انت.
هتف بغليان.. زفت.. دانت هتشوفي زفت ماحدش شافه وبدا يخلع قميصه ..فارتعبت ..نهارك اسود بتعمل ايه .
هتف بغضب ..هعمل ..دانا هخلص عليكي ضـ.ـر.ب وبعد اما اضـ.ـر.بك ههريكي بوس عشان الاول تتعدلي والتانيه اكفي ناري الوالعه دي ليهجم عليها لترتعب وتبتعد تقف عند المكتب …اقترب لتلف خـ.ـو.فا… نعم عايز ايه اوعي والله اصوت الم عليك الناس.
صرخ يلف حول المكتب.. والله لاخلع رقبتك عشان تتلمي بطيحتك دي هو مين اللي هتخلعيه وتتجوزي ليه اريل اهبل انا بتاخد واتجاب
صرخت وهيا تدور خـ.ـو.فا من منظره. اه بتتاخد وتتجاب وكل واحد يهيجك زي الاهبل وامشي بقه انت عايز ايه.
هتف… لو مسكتك هفلقك نصين اتلمي احسنلك.
لتهتف.. تفلقني ليه والله امـ.ـو.تك لو مديت ايدك انت طايح ليه كده..
هتف …همد ايدي وامد كل حاجه وهخليكي تقطمي هاه عشان انا مش بقرون والبيه يجي يتجوز .
هتفت ..هتجوزو يا اركان هاه عشان اقهرك ..بس يلا اما اشوف انت كمان ليك عين تزعق .
انفعل كانت مرعوبه وهما يلفان حول المكتب وهو غاضبا صعد علي المكتب لينقض عليها لتصرخ وترتعب شـ.ـدها ووقع بها لتصرخ ابعد والله امـ.ـو.تك والله لاعرفك تلم نفسك.
هتف.. انا هعرفك ازاي تخرسي وت عـ.ـر.في انت مين واعرفك انت مرات مين .
هتفت ..اوعي مش مراتك اوعي انت طلقتني مره يبقي خلاص مـ.ـا.ترجعنيش اوعي مش بمزاجك .
مسك وجهها وهيا تنهج بشـ.ـده من قربه ..ما ارجعكيش هو انا اعرف اعيش من غير مـ.ـا.تكوني في حـ.ـضـ.ـني ومش مراتي لا مراتي ومالميش جوز غيري ولو طولت هحبسك هحبسك انت بتاعتي فاهمه بتاعتي ..
هتفت صارخه .،لا مش بتا____
ليقطع كلامها بحرقه و ينهال عليها بغضب حارق لتصرخ وتضـ.ـر.به هتف ….صوتك هيطلع هطلع روحك.
صرخت…. طلعت روحك.
نظرت اليه بغضب مد يده تحت بداخل الجاكيت كانت تلبس جاكيتا صغيرا وتحته بادي لتصرخ …هتف اكتمي انا والع اكتمي..
صرخت…. اه يا سـ.ـا.فل اوعي شيل ايدك بقله ادبك.
تجاوز وتلمسها بوقاحه لتصرخ وتنكمش هتف ….ايوه نلم نفسنا كده الا تلاقيني معرفك انا جوزك وحالا وهنا واللي يحصل يحصل لتنخرس رعـ.ـبا ويده تتلمسها وهيا ستمـ.ـو.ت من كتمتها ليهتف.. ايه مابتنطقيش يعني ما تقوليلي هتخلعيني ازاي هاه وهتقدري عليا ازاي. لتكوني فاكره انك كبرتي وتقدري علي اركان.. فوقي لنفسك عشان انا مش سهل ولو عايز اجيبك تحت ايدي في ثانيه ماهاتنطقي
لتغتاظ.. ليه قادر قوي انا بكرهك ومش عايزاك وهاتجو…
لتصرخ فقد شـ.ـد ملابسها لتنكشف لتصرخ.. ويده تسرح عليها ليهتف.. كملي كده هت ايه ياختي كملي عشان افرح بيكي وافرحك.
شعرت انها ستنهار لتهتف… بطل بقه عيب ايه قله الادب دي
هتف…… براحتي اقل ادبي براحتي وانا بس اللي اقل ادبي معاكي وهعمل مابدالي معاكي مراتي وبتاعتي وكلك بتاعي حد تاني امـ.ـو.تك وامـ.ـو.ته فاهمه .لمي نفسك انا عندي استعداد اداديكي سنين بس وانت مؤدبه هتخشي في العوج هعرفك انت مكانك فين.
لتصرخ ….انا ماليش مكان عندك انا ولا حاجه عندك اوعي بقه.
تنهد بغلب ولان قليلا ونظر اليها بعشق .. مين اللي مالوش مكان ومالوش حاجه. همس بحنان…. دانت ليكي كل حاجه وليكي عندي قلبي ..انت جوايا متربعه انا كلي ليكي واللي جوايا ليكي وقلبي مقسوم نصين وانت مربعه جواه …اعقلي انت هتحسي بيا امتي انا تعبان وبتعـ.ـذ.ب قدري طيب سنه قهر عشتها بعاد ماسه انا عايزك وبحبك.
هتفت دامعه… وانا مش عايزاك.
تنهد…. مين قال جـ.ـسمك بيترعش وقلبك بيرجف وعيونك بتقول والله بتقول.. لتهمس.. اوعي بقه مابتقولش اوعي الله (عيني فيه واقول اخيه )..
ليقول بمهادنه.. طب حني عليا.
همست بلين.. مش عايزه احن انا اوعي .
لامس خدودها ..لا حبيبي هيحن عارفه لو بصيني في عيوني وشفتي ناري هتحن دانا جوايا بيغلي ..مسك وجهها وثبت عيونها ونظر فيهم ..رجف قلبها فهمست بلين …بطل كده .
همس مداعبا خدها ..ولا اقدر ولا عايز عايز افضل باصص في عيونك اشوف فيهم مشاعرك اللي حبساها ابطل ازاي زانا عايز حبيبي والله عايزه ..تاهت في ننظراته كان يقترب ويقترب … .
سمعا خبطا.. لتشتعل اوعي اوعي هنتفضح.
ضحك.. مانتفضح هو انا شاقطك.
هتفت….. اوعي بقه عيب احنا في الشغل.
هتف ..يا قلبه يعني في البيت هتسيبيني يا فرحك يا اركان دانا هقلبها مردغه يمين الله .
هتفت غاضبه ..اوعي انت قليل الادب.
ليداعبها لتكتم نفسها ولا تصرخ …همست…. بطل اتلم.
ضحك….. طب هاتي بوسه وانا اتلم.
هتفت…… قوم باسك قطر قوم من عليا ليتجاوز بيده لتتشنج فاطلق ضحكه عاليه فغمز لها … هتجيب بوسه يا مز يا مدmلك والا صوتنا يطلع بره يقولو بنعمل حاجات.
لتهتف بغضب….. حاجات حاجات ايه دي.
ضحك.. حاجات يا مز انت سيكو سيكو مـ.ـا.تيجي اوريكي منها الا انا نشفت ونفسي في قله ادب وبطلت صرمحه.
لتخبطه …..اوعي يا ابو ديل يا بتاع ساندي.
ضحك.. اروح اقل ادبي مع ساندي يعني.
لتشتعل….. والله امـ.ـو.تك اوعي.
هتف ….والله ماهقوم الا ببوسه وبوسه نار حبيبي وحشني.
لتتنهد بغلب….. انت بـ.ـارد ليه كده وجبله ليقرصها …نظرت اليه بغضب سمعا خبطا ليهتف اركان…. دقيقه حاضر.
لتشتعل ….يخربيتك اسكت.
هتف…. هعلي صوتي واقولهم مش راضيه تديني بوسه.
نظرت اليه بغضب.. نيينينيني.
ضحك…. يا سلام مش هامك طب ماشي.. ليعلي صوته…. دقيقه يا
جماعه هاخد بو….
لترتعب وتندفع وتضع شفتيها علي شفتيه وتقبله بغضب كانها تضـ.ـر.به بوجهها .. صمت لتبتعد فهتف بحب …لا مش كده اهدي بقه عشان اخدها صح لينزل عليها وهيا تكبت نفسها ليتروي بهدوء وقلبها سينفجر وهو يصب عليها حنانا ويلاطفها بشكل خلع قلبها كان حنونا ليلين اكثر و تمني استجابتها لتتوه اكثر وتنساب وتستجيب لينشرح قلبه ويظل فتره معها ليسمعا دق الباب لتنتفض مره اخري .
ليسقط راسه في عنقها يسيطر علي نفسه .قام وشـ.ـدها كانت خجوله من استجابتها هنـ.ـد.م شعرها وقفل جاكتها وهيا تنظر للاسفل بخجل رفع وجهها فاشاحت بعيونها قبل خدها وهمس بحبك والله بحبك …تنهد …اسيبك تفوقي واخد الطور اللي بره ده خرج واخذ من بالباب بعيدا .
وقفت تضع يدها علي قلبها تحاول ان تسيطر علي نفسها .
ظلت جالسه لتبتسم رغما عنها وتلمس شفتيها وتغمض عيونها حالمه بعشقه ليفتح اركان الباب فتحه صغيره فوجدها مبتسمه فهتف مشاغبا.. بوستي كت نار مش كده يا مز انت باللي ههريكي خلاص ماعتش عاتق انا …. لتشتعل وتستدير لتاخذ شيئا من عالمكتب وتحدفه به ليضحك ويقفل الباب ليفتحه مره اخري هاتفا .،هبوس وههحـ.ـضـ.ـن يا واخد قلبي …لتقوم ليقفل الباب ضاحكا ويتركها لتقف.. ودا هعمل ايه معاه بقله ادبه وانا واقعه اه والله واقعه بحب الزفت ده اه بحبه اعمل ايه اروح امـ.ـو.ته واخلص يا رب بقه اتبهدلت قوي …لتتنهد وتبدا في دراسه الملفات التي اعطاها اياها بهاء.
دخل بهاء علي اركان ليهتف.. مضينا مع فادي الورداني صفقه جديده وهيجي يناقشها معانا.
هتف اركان….. وتمضي مع زفت ليه مش تقولي.
هتف بهاء….. اقولك ايه انت يابني مش سايبلي الصفقات العاديه الكبيره بقولك عليها.
هب.. مانت مش عارف.. سي طين جه مين.
هتف بهاء…. مين راجـ.ـل محترم وشغله مضبوط وسمعته برللنت.
هتف بغـ.ـيظ…. اه وبيلف ورا مراتي وعارف قصتنا الهانم حكياله لما كت في النايت كلاب االبيه كان سنيد وبيقف جنبها ولما لقاها ست محترمه جه يلف زي الدبور عايزها تطلق ويتجوزها عايز افلق دmاغه ابن الوارمه .
ضحك بهاء …..غيران يا روكي.
هتف.. غيران داني هولع نفسي اقــ,تــله مش مرتاح لعلاقتهم.
هتف بهاء.. بس ماسه بتحبك.
هتف.. اه بس دmاغها جزمه وعنديه وممكن تبوظ اي حاجه بالعند .
هتف ….اللي مرت بيه مش سهل يا اركان ..من اول ابن عمها الله يحرقه لدخولها عندنا وجبرها في كل حاجه هيا عاشت بقررات الناس مش قرارها ماسه عايزه تحس انها هيا النسيطره علي حياتها ..لا الامانه حقها تعمل اي حاجه وانت تقطم .يابني واحده واحده هتلين.
هتف…. اه هالين لما ابقي لوحدي في الساحه بس ابن الورداني مش قليل يا بهاء مش هحط راسي في الرمل فادي سمعته سبقاه وتقيل وبيعرف يوقع الستات.
هتف بهاء…. واشعرفك انت.
هتف بقهر…. مانا عملت عليه كلام ودورت وجبت قراره انا اهبل اسيبه يستفرد بيها.
هتف بهاء…. طب ماشي خلاص كلم جدك يهديها.
هتف ساخطا ….اسكت والنبي جدي يهديها دا جدي ولع فيها اكتر وال ايه اكبري يا ماسه وطلقها وزفتها بيعصيها عليا
هتف.. جدك ده عقر اكيد وراه حاجه يكونش عايز يجوزها لحد.
هتف ساخطا ….كل شويه يحرقلي قلبي انت مـ.ـا.تنفعهاش ما تنفععاش وال ايه بهاء ياخدها خدك ربنا انت كمان دانا كت اقــ,تــلك .
ضحك بهاء …..الله وانا مالي يا عم كت نطقت.
هتف.. طب انطق كده وانا اطبق وش امك.
بهت بهاء ….لا انت لسعت اما امشي.
هتف اركان مسرعا…… والنبي يا بهاء حنن قلبها انا مش قادر.
ضحك بهاء ….دانت عيل واقع حاضر هزن عليها لتدخل ساندي تتهادي ليهمس بهاء طب قابل بقه النسوان هيهبلوك واحده مش طيقاك والتانيه بتحرب وراك سلام يا دنجوان .
ذهب بهاء لماسه …ها ايه الاخبـ.ـار .
هتفت ..خلصت اهوه الملفات اللي ادتهالي خدها خلاص .
هتف بمكر .،لا دول اديهم لاركان هيبت هو فيهم عشان خارج تيجي نتغدي بره .
هتفت .. ماشي هشوف هروح اديهم ليه .
هتف ..لا سيبيهم هوصي حد يوديهم يلا اجهزي وبدات تلملم اشياؤها وهمت ان تخرج من الباب فاكمل ..هو اصلا مشغول مع ساندي .البت دي قراضه .
وهم ان يسير فتوقفت واشتعلت ..ايه مشغول هو معاها هناك ..هيا مش عتقاه لا صبح ولا ليل اعمل ايه منك لله يا ساندي الكـ.ـلـ.ـب .
هتف ..ايه وقفتي ليه يلا هاكلك بيتزا يلا شالله يطمر واستدار فقالت مرتبكه …هاه لا اصل اصل بص روح انت .
هتف ..اروح فين مـ.ـا.تيلا يا بـ.ـنتي ناكل .
هتفت ..لا مانا افتكرت حاجه كده .
تنهد طب هستناكي اهوه فجلس ظلت تاكل روحه كانت تريد ان تذهب لاركان ..فجلست تتصنع الشغل وهو ينظر اليها بخبث …رفعت وجهها وقالت بنبره ارادت ان تكون عاديه …هو اركان تعرف هيخلص مع ساندي امتي اروحله ونخرج .
هتف ..لااا انسي ساندي مش هتخلص بت قراضه .،ضحك ..من ساعه مامشيتي وهيا قتب علي اركان وبصراحه وقفت جنبه كتير قوي صبح وليل ماسابتوش لازم تشكريها البت كات بتعمل حاجات والله حبيتها انا ماكتش بطيقها اتغيرت قوي وبقت تفرح وتدخل القلب ربنا يسعدها وينولها اللي في بالها .
هبت هيا لا ماينولهاش .
نظر اليها قاطبا ..هتفت ،،قصدي قصدي .،يعني ينولها اللي ينفع يعني ينولهاله مش اي حد تنوله .،ووقوم قوم انا ورايا شغل لسه .
هتف ..مش قولتي خلصتي.
هتفت بنفاذ صبر ..مـ.ـا.تقوم يا بهاء ايه غلاستك دي عايزه اشتغل .
تنهد وقام ..انت بقيتي غريبه والله بت يا ماسه بقيتي بتعضي وضحك .،سبحانه الله انت بتعضي وساندي بتحسس وتطبطب يلا الدنيا مابتدوم يوم في ايدك ويوم في ايد غيرك وقام وتركها وقد زرع فتيل الغيره .
هبت مشتعله ……،نهارهم طين .،ينولها اللي في بالها ازاي ما هو اللي في بالها اه هو حبيبي منها لله سنه انت غضبانه مقهوره في البـ.ـارات وسط المسخره والبيه بيتحسس عليه وحب وسبسبه وعينها هتطلع علي حبيبي همـ.ـو.ت منك لله يا زرقه يا حدايه بروحين ..اتغيرت اه بتسبسب وتدلع عالبيه المقهور .،ظلت تاكل حالها لتهب ،،ايه هيبقي في ايد غيري لا انا همـ.ـو.ته اه اروح اقــ,تــله في مكتبه واخلص عليه هو هيقهرني كل شويه واسيبه يفرح ويهيص وانا همـ.ـو.ت عليه ومقهوره طب يا زفت ..واستدارت مشتعله
دخلت ساندي.. صباح الخير يا روكي جيالك تفهمني حاجات مش فاهمه حاجه.
هتف …..روحي لبهاء مش فاضي.
اقتربت تحاوطه….. كده يا روكي يعني تقهرني كده وانا بحاول اتعدل لمست شفتيه تطلع كلام وحش من بقك ليا كده..
انفتح الباب لينتفض اركان عنـ.ـد.ما…..
تاااكس .،المقابر ياسطي …يا غلبك يا حزين ..عارف ياض يا اركان طول مانا قاعدالك ماهتفارق دكه الحـ.ـز.ن ابدا
 ذهب بهاء الي ماسه ليهتف …بقولك فادي انا مضيت علي الصفقه بتاعته عايزك تدرسي الورق وتطلعي دراسه جدوي مـ.ـا.تخرش الميه انا علمتك كتير لسه فاكره والا مخك اتلحس من الركنه.
ابتسمت علي طيبته ….لا فاكره يا بهاء ربنا مايحرمنيش منك والله يابني انت اللي في العيله دي.
هتف.. يا بت هتعمليهم عليا.. طب ياختي مـ.ـا.تسمعي كلام جدو ويجوزك ليا مش خلاص مش طايقه ابن خالي.
لترتبك.. هاه ايه كلامك ده احنا اصحاب.
هتف…. بس عشان كده والا فيه حاجه تانيه.
هتفت ……حاجه حاجه ايه مفيش بطل.
هتف….. يا بـ.ـنتي دانت الحب بينط من عيونك اركان بتحبيه وپتمـ.ـو.تي فيه.
هتف.. لا مابتنيلش وبطل بقه.
قال بخبث…… ماشي براحتك خليه هايص بقه هناك.
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
قطبت…. هايص هايص فين مين ده.
هتف.. لا يا ستي انا مش فتان وترجعي تقفشيه وتزعلي اكتر.
لتشتعل ….اقفشه اقفشه فين اه انا عارفه انه بديل قولي بيعط فين البيه.
ضحك ….لا هو مش فين هو في مكتبه وساندي منحاله عليه إلحقيه البت مزه ولونه وانت جعفر هيطير.
لتنظر اليه پغضب …..انا جعفر يا بهاء انا جعفر.. طب امشي امشي بدل ماخبطك بحاجه انا ما يهمنيش اصلا تاكله تشبع بيه.
هز اكتافه…. يلا براحتك كت سايبها هتبوسه يا بختك يا اركان هتتباس ليتركها ويرحل.
وقفت تاكل روحها …. هيتباس يتباس وانا جعفر طب ايه ھمـ.ـو.ت..هبت تقوم مندفعه للباب والله لاقــ,تــله ….لتقف مره واحده . احترمي نفسك مـ.ـا.تعبريهوش …ظلت تغلي ….اه جعفر والبيه بقاله سنه والسحليه بتلف عليه وانت سيباه.. لتحس انها ستمـ.ـو.ت ….طب ايه اروحله متغاظه.. اهدي تهدي. لتبتلع ريقها…. طيب يا اركان ورحمه ابويا لاۏلع فيك.. لتخلع الجاكت وتفرد شعرها وتهتف ..دانا قعدت في وسط البنات الشمال سنه انا بقه هوريك لتخرج ومعها ملف فادي لتدخل عليهم ….
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
لينتفض ويبتعد خـ.ـو.فا الا انها لم تبدي اي بادره بهت من ملابسها ليشتعل .دخلت بهدوء تحسد عليه.. كنت جايه اناقشك في كام حاجه عشان هروح لفادي اتكلم معاه.
نظرت اليها ساندي.. ايه يا ماسه مش تصبحي.
نظرت اليها بسماجه.. اه معلش صباح الخير.. لتستدير… فاضي والا اقولك اجيلك تاني هروح الحسابات والف لفتين كده لتستدير .
احترق واندفع يمسكها … لا فاضي ليقول لساندي… معلش يا ساندي نتكلم بعدين ..
تاففت ساندي ورحلت.. هتفت ماسه …. طب ليه تزعلها ما كت تخليها تملس عالمقام.
اقترب بغـ.ـيظ …..اتلمي احسنلك وايه اللي لابساه ده انت فين الزفت اللي كان عليه .
هتفت….. اه حرانه زهقت منه .. انت مالك كده طب اجيلك وقت تاني لتستدير .
شـ.ـدها ….عارفه لو خرجتي كده يمين بالله لاكون جايب رقبتك انت ايه مـ.ـجـ.ـنو.نه ماشيه عملالي عرض.
هتفت ببرود…… اعمل عرض اعمل طول والله انا حره.
ربع يديه…. لا والله متجوزه قرني هيطبلك اسمعي يا بت انت.
صړخت….. بت اما تبتك مـ.ـا.تحترم نفسك.
تنهد.. اسمعي يا جناب السفيره شغل البـ.ـارات ده مش هنا واتلمي بدل ما ألمك بطريقتي
صباحيه مبـ.ـاركه.
نظرت اليه بغل هتف ….ايوه اكتمي بقه واترزي علي ماجي …ذهب يحضر جاكتها ويحدفه عليها لتلبسه وتقف مشتعله منه .
هتفت…. اتفضل نشوف هنعمل ايه.
هتف…. سيبي الورق مالكيش فيه.
قطبت…. هو ايه اللي ماليش فيه دا شغل.
هتف.. شغل الورداتي هيبقي معايا وبس.
هتفت….. لا معلش انا هخش في الشغل ده مانا برضه معرفه واخاڤ عليه وعلي مصالحه.
اشټعل وهتف.. تخافي عليه اتلمي بقه.
هتفت…. انا مش فاهمه انت مالك مصمم ټحرق كتير اسمع يا اركان فادي صاحبي ومش هحبي عليك كان عايز يتجوزني تخيل وانا
شمال فما بالك لما يعرف اني سيده اعمال وقريب هبقي خاليه تخيل نوع العلاقه.
احمر وجهه لتشعر بالرهبه وتتراجع ..تقدm ونظر اليها لتشعر بالخۏف هتفت بړعب…. ايه عادي ما… ما… ماحنا هنسيب بعض ونطلق و… لتصرخ عنـ.ـد.ما رزعها في الحائط ووضع يده علي رقبتها.. …كملي علاقه ايه بقه عشان ماسمعتش.
شعرت انها تختنق لتسعل بشـ.ـده هتف…. انطقي خرجي اللي في قلبك وريني اخره صبري .
هتفت پاختناق ….اركان ھمـ.ـو.ت مش عارفه اتنفس .
..هتف….. لفي ايدك حواليا لتتململ هتف غاضبا اسمعي الكلام احسنلك لاني علي اخري.
لتكـ.ـلـ.ـبش فيه ركن علي الكرسي يحاول ان يهدا ظل فتره .
همست…. بطل بقه عايزه اقوم الناس هتدخل.
هتف.. مـ.ـا.تدخل انا حر.
خاڤت….. عيب ايه قله الادب دي مالناش بيت.
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
ضحك ….مانت مابتسيبنيش اعمل في البيت يبقي اعمل هنا
لتخبطه….. ليه مهدي لسعادتك.
هتف…. انا اطفحها ياختي ان حد ملس عليا.
لتشتعل وتقوم…
هتف ببرود…. لا ساندي سايبها وقت العوزه هيا بصراحه مش مقصره بس انا حاليا مش عايز.
نظرت اليه ….حاليا ووقت العوزه اه طبعا وماله اشبع بيها خليها تاكلك وكلها ان شالله تطفحها كلها.
ضحك
نظرت اليه پقهر واندفعت تخبطه ….. لا روح اناديهالك تشبع بيها لتستدير .
مسكها ….البسي البتاع ماهتخرجيش كده لتدفع يده وتخرج غاضبه هتف…. طب ابعتيلي ساندي بقه نكمل بو… قصدي شغل.
ظل جالسا ليهتف ….البت اټجننت اروح فين ربنا يشفيكي ليجلس ويضع يده علي وجهه يلمسه اصبح اصبعه احمر تنهد وهتف اقسم بالله مـ.ـجـ.ـنو.نه ولاسعه بس بحبك يا جزمه ليقوم ويذهب للحمام يقف ينظر لنفسه …هتف …. انت عيل مهزا دا منظر. تنهد الصبر يا رب الصبر ظل يغسل وجهه ويعود يجلس ….طب اعمل ايه طيب اصالحك ازاي وانت وابور كده.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
دخلت ماسه تغلي.. طب ايه ھمـ.ـو.ت كده بحبه ومقهوره اعمل ايه مش طيقاه وھمـ.ـو.ت عليه لتجلس بغلب طب ايه اتصالح وخلاص.. لتهب لا يا زفته كرامتك يعني يعمل ده كله وتسامحيه. اتلمي يا واقعه. لتجلس ودmـ.ـو.عها تسيل يا رب ماعتش قادره البت بتلف وراه اعمل ايه. لتظل جالسه قلبها يحرقها ما بين مسامحته والتصدي له.
مرت الايام واركان لا يتركها ويشبعها مغازله وهيا لم تعد تحتمل وساندي تتودد اليه ببجاحه امامها وبهاء يحذرها من التمادي في خصامها.
كانت جالسه في الفيلا .. دخل اركان لتهب ساندي روكي كنت عايزاك معلش اصل فيه حاجه مهمه هشتريها وعايزه رايك راحه عيد ميلاد منار اخت محمود صاحبك انت عارف لازم تشوفو اصله مسافر .
تافف ..ساندي انا مش فاضي انا لسه جاي من الشغل .
هتفت ليلي ..ايه خاېف من ماسه مـ.ـا.تقوليلو ياماسه يروح دا صاحبه .
نظرت پغضب مايروح انا حوشته .
رفع حاجبيه ….والله اروح طيب تمام واقام جهز نفسه فلم يعد يعلم لعندها نهايه .ظلت جالسه تاكل روحها هتفت ليلي ..مش عارف روكي اليومين دول مقهور الله يسامحه بقه اللي كان السبب .
قامت ساندي ونظرت لماسه وهتفت ..وانا برضه هسيبه وراه وراه لحد اما اسعده وتركتها تجلس تشعر بالغليان ..زغدتها صفاء هتسيبيه يروح البت بتلف وراه زي الحربايه انت حره .
هتفت ..اعمل ايه ماهو وافق وانت عارفه اركان.
هتفت صفاء ..قومي اعملي عيانه عشان مايروحش البت هتاخده انت حره مـ.ـا.ترجعيش ټعيطي.
قامت ماسه ..يروح اه موافق ادي البدايه يا مصېبه مـ.ـا.تتلمي وسامحي بقه اهو وافق وهيسهوكو وينبسطو .وانت قاعده تاكلي حالك .
قامت ودخلت وجلست عالفراش تنظر اليه تراقبه كان يلبس ولا يتكلم وقلبها ياكلها كان ينتقي مايلبسه بعنايه امامها وهيا تشتعل
اقترب ووضع احد البرفانات التي تعلم انها تثير اي ما يقربه ..هتفت ..فكري فكري …دخل غرفه الملابس لتقوم وتدخل الحمام واحضرت المكياج الخاص بها وبدات تضع بعض الحمره علي يدها ووجهها وقفت تنظر لنفسها ..انا بعمل ده ليه مـ.ـا.تصالح دا ايه البلاوي دي ..تنهدت ..لا ماهتصالحش هعـ.ـذ.به زي ماعـ.ـذ.بني .وخرجت وجلست عالفراش واغمضت عيونها خرج هو وانهي ملابسه واالتفت يكلمها قطب جبينه فوجدها بها بعض الحمره اندفع وجلس بقربهاوهتف بلهفه …..قلبي مالك عامله كده ليه .
فتحت عيونها بهدوء وهمست مفيش روح انت شوف وراك ايه .
قام وخلع بدلته مسرعا ..في داهيه اي حاجه بس مالك .
همست .ماعرفش حاسه بهمدان ومش قادره اتحرك .
اقترب ووضع يده علي وجهها بس مش سخنه
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
اقتربت منه هامسه بلين ..ممكن تكون سخونه مكبوته مش عارفه .
هتف .طب اجيبلك دكتور .مسكت يده لا انا هبقي كويسه ..اقترب وجلس بجوارها كانت تريد ان تحتضنه ولا تفارقه . مش هتروح لصاحبك .
قبل راسها ..في داهيه اي حاجه المهم انتي يا قلبي .
همست بلين…… .قلبك .
رفع وجهها…. .والله قلبي وكل ماليا حبيبي اللي ماليش غيره .
كانت تشعر بسعاده انها بجواره ولا يتركها سمعا خبطا دخلت ساندي .ايه يا روكي مش جهزت .
هتف …لا مش هقدر .
هتفت …الله ومحمود اخص عليك .
تنهد… اعمل ايه ماسه تعبانه .
هتفت ساندي …مش كانت كويسه والا المړض بيجي فجاه .
هبت ماسه ..لا تعبانه مالك انتي الله .
قطبت ساندي جبينها ونظرت لقميص اركان الابيض..اممم واضح .طب يا روكي ابقي غير هدومك اصل حمار ماسه طلع في القميص يلا اروح انا بقه واخليك بغلبك وانت طيب كده .وخرجت وشعرت ماسه بالحرج وهتف ..طب هتفضلي كده لازم دكتور ومد يده الي التليفون لتهب وتمسكه لا مش عايزه مش عايزه .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
ابتسم بخبث .طب ليه ماينفعش اسيبك و كلك حمار .
هتفت …..قولتلك مافيش الله هو عافيه .شـ.ـد منديله من جيبه ومسح جبهتها وهتف ..اممم مافيش فعلا .
ارتبكت لم تجد مـ.ـا.تقوله فهتفت ..قوم قو روح للهانم طالما قاعد تحقق كده يلا قوم .
تنهد وشـ.ـدها ..هو انت لو قولتيلي اقعد كنت هروح بس تخـ.ـو.فيني عليكي بتمثلي التعب .
هبت ..امثل التعب ..اوعي ايه تمثل دي لا كنت تعبانه وقوم يلا .
تنهد بغلب وقام مبتعدا فهتفت بغلب ….هتروح معاها .
نظر اليها بحب .انت عايزه ايه وانا اعمله .
هتفت ..مش عايزه بس بس مـ.ـا.تروحش معاها ..اقترب ومسك يدها وقبلها ..ليه مش عايزاني اروح دا واجب .
همست ..لا مـ.ـا.تروحش بقولك .
ابتسم .طب ليه ايه السبب .
تنهدت وهمست .عشان عشان ماعرفش مـ.ـا.تروحش وخلاص .
ضحك وهتف ..عشان حبيبي مش عايز اروح مش كده .
همست ….انا انا مالي بيك مـ.ـا.تروح .
هتف ..لا مش هروح بس بشرط .
تنهدت ..نخرج نتعشي بره ونرقص وطول الليل مـ.ـا.تخانقيش فيا .
هتفت ..ازاي واحنا مش متصالحين .
هتف ..اهوه اتفاق وانا مش هروح في حته .
تنهدت يعني مش هتروح خالص .
لمس خدها .ولا هقرب سنتي .
لتهب سعيده وتناست كل شيء خلاص ….وانا خفيت هقوم البس واخر الليل هخاصمك تاني ماشي ضحك وشـ.ـدها مقبلا خدها …..يلا بس وهنشوف اخر الليل هيبقي شكله ايه .
لبست ماسه وخرجت نظر اليها بحب وحاوطها ونزل لتقف ساندي ايه مش كت عيانه ولا هو انا تقهرني كده .
هتف …..معلش يا ساندي ابقي سلمي علي محمود .
نظرت اليه بغل ..طب يا ماسه انت جبتي اخرك كده ..وخرجا وذهبا الي احد الاماكن
….دخلت هيا لتتفاجا بالمكان خالي ….همست .هو مقفول والا ايه .
همس ..لا دا محجوز لحبيبي يقعد براحته .
رجف قلبها واحست بمشاعرها تنساب .اخذها من يدها وبدات الموسيقي وظل يطوف بها وعيونه لا تفارق عيونها .لانت هيا وسرحت في عيونه احست ان العشق يطوف حولها وقلبه قد تغلف بهاله من العشق داعب خدها هامسا …..بحبك قوي
احنت وجهها خجلا تنهد ……نفسي حبيبي يقولي وانا كمان بحبك هسمعها امتي .
همست ……بطل احنا مټخانقين .
ضحك ..يا سلام ..لا دلوقتي قولنا متصالحين وبالليل حبيبي يتخانق براحته .
تنهدت فهمس ..هو انت لو قولتي بحبك هتقوليها ازاي نفسي اسمعها .
همست بخجل .لا مش هقولك انا بطلت احبك وانت عارف .
ضحك ..ماهو واضح انك بطلتي عيونك بتقول .
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
رجف قلبها ……عيوني بتقول ايه .
همس ..بتقول كتير ..بتقول روكي حبيبي وبس وماليش غيره .
همست بلين ..لا انت بتتوهم .
نظر اليها بعشق ……انا بحس مش بتوهم .
همس….طب حبيبي شايف في عيوني ايه….. الليله غير الليله قلوبنا وبس وبكره ارجعي شالله تمـ.ـو.تيني .
تنهدت وهمست …..بعد الشړ .
هتف …..حاسه بعيوني .هزت راسها بلين…. همس …طب قولي حاسه بايه .
همست ….حاسه فيهم فيهم مشاعر كتير .
شـ.ـدها اكثر ..كتير ايه دانا هفطس بمشاعري… .العيون بتقول ايه سامعاهم .
هزت راسها فهمس …..بتقول ايه لماسه .
تنهدت وهمست بهيام .بحبك .
ظل ينظر اليها وهيا ساهمه في عيونه ..بتقول ايه تاني يا قلبي .
كان يداعب وجهها والموسيقي تفعل الاعاجيب بمشاعرها .همست .بحبك وبعشقك .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هنا لم يستطع ان يوقف مشاعره ليشـ.ـدها ويتوه معها وهيا مستسلمه ونست ۏجع قلبها وعاشت دنيا الاركان وفقط ….ابتعد هامسا ……حاسس تني هنجلط حبيبي يعشقني وبيحبتي يا ناس كانت ساهمه داعب وجهها ..ماستي ..تيجي نروح وتبقي ليا.
همست ..هاه ايه .
همس….تبقي ليا بتاعتي .
همست …….بلا وعي ..اممم .
احس مراجـ.ـل تشتعل بداخل شـ.ـدها وخرج بها لتستفيق مما كانت فيه رجف قلبها وهتفت ..ايه فيه ايه اوعي بتشـ.ـدني ليه .
هتف..اما نوصل هت عـ.ـر.في واندفع يركب العربه وهيا تشعر بالقلق ليصلا ليجدا ليلي وساندي جالسين ..هبت سندي باكيه ..اهوه مارحتشو اتكسفت عشانك وخدت كلمتين من صاحبتي ..
اشتعلت ماسه ..لا مايرضهوش روح يا حبيبي مـ.ـا.تزعلهاش واندفعت تصعد غاضبه .
وكان ينوي ان يذيب ڠضبها لتقابله تلك الحرباء لېصرخ ..ان هتتلمي بقه في ايامك الطين دي والا لا .
هتفت ليلي .ايه يا اركان يعني تقهرها وتزعق كمان .
صړخ ..لمي بـ.ـنتك بقه عشان انا جبت اخري هاه وصعد والڠضب ينهشه ..دخلت هيا وغيرت ملابسها ونظرت لنفسها ..اه الهانم مش عتقاه وهو مابيزعقلهاش ليه هاه لو خاېف عليا يزعقلها قدامي وانا يضحك عليا وال ايه بعشقك اللي بعشق مابيسيبش واحده تانيه حربايه تقرب .حربايه قوي اعمل ايه ..طب يا اركان انا هعرفك تلم ايدك وتخلي الزباله دي مـ.ـا.تقربش .دخلت ولبست قميص ليس مكشوفا ولكنه مثير بشكل كبير واتت للفراش وبدات تضع كل المخدات بينهم لتبني حولها سورا ماشي والله لاقهرك مش كان عايز يقرب اما نشوف ..واتجهت تنام پغضب دخل هو ليتفاجي بها كانت جميله تاخذ الانفاس لاحظ ما علي الفراش همس بغلب ..هو انا هفضل عايش في الطين لحد امتي انا تعبت والله ..دخل وغير ملابسه واتجه للفراش وهم ان يزيح المخدات .
فهتفت پغضب .اياك تشيلهم هقوم انام عند جدو . صفحه حكايات ميفو كامله
تنهد بغلب .طب انا ماعملتش حاجه .
هبت غاضبه ورفعت يدها من خلف المخدات وقرصته في يده ……ماعملت ماعملتش ايه عايز
تعمل ايه اقوم اجبهالك تنام في وسطنا .
ضحك .لا ساندي ماهترضا ساندي عايزه لوحدها .
فاشتعلت قامت تخبطه باحد المخدات ليضحك ..يا بت بطلي الوابور ده مـ.ـا.تصالحي انت ھتمـ.ـو.تي وتتصالحي .
لتاخذها الكرامه ..ان اتصالح والله لما ټمـ.ـو.ت انا مش هتصالح وهتطلق اوعي وزغدته واستدارت وظلت تغلي وتاكل حالها الي ان نامت .
شعر بالغلب واحس باستكانتها ليمد يده يشيل المخدات رويدا ليشعر بغلب شـ.ـديد هامسا ..دانا عايش في السيرك اقسم بالله مرار وريني يا قلبي المرار براحتك اشوفك محروقه يا ساندي شـ.ـدها ودعا ربه ان تمر الايام تلين قلبها.
في الصباح لم تجده قامت اتصل بها كي تذهب معه لحفله السمنودي ..فصړخت فيه انها لن تذهب معه …ذهبت وجلست مع جدها ثم ذهبت للعمل ..دخل بهاء عليها ليهتف …..ايه يا بومه هتفضلي قاعده كده اركان مش قالك عالحفله بتاعه صفقه السمنودي جروب ماجهزتيش يعني.
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
لتتنهد.. ماليش نفس يا بهاء انا تعبانه.
تنهد….. انت اللي تاعبه روحك انت انهبلتي نازله اكل روحك وھتمـ.ـو.تي عالواد انت ملبوسه.
هتفت.. اه ملبوسه … مش طيقاه بس قلبي بيحرقني.
هتف….. ماسه مـ.ـا.تطوليش اركان بيحايل بقاله مده وانت قافشه يا بـ.ـنتي احنا الرجـ.ـاله بنزهق.
لتشعر بالقلق.. ايه يزهق بتقول ايه انت.
هتف…. ومالك اټخضيتي كده. اه بنزهق عادي ماهو كتر الخصام والبعد بيقسي القلب واحنا خلقنا ضيق اعقلي بقه انت بتحبيه بطلي دلع. والبت ساندي مش هتسكت علي فكره شايفاكي بتعضي فيه دا حتي جاتله عشان يروح معاها الحفله.
لتنتفض …..بتقول ايه.
هتف.. ما مـ.ـر.اته مش راحه معاه وسيادتك عضتيه الصبح وقولتيله مش رايحه.
لتصرخ …..والله امـ.ـو.ته لو راح معاها.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتف.. يا بـ.ـنتي انت ملبوسه مش قولتي مش راحه روحي طب اجهزي
لتتنهد وتستجيب له لتذهب وتنتقي فستانا يبرز جمالها وتتزين لتكلم فادي ان ياتي يصطحبها فهيا تشعر بالغـ.ـيظ منه .
مر الوقت دخلت هيا وفادي لتجد ساندي بجواره ملتصقه به لتشتعل وتهتف بقي كده عشان ما جيتش تلزق فيك ماشي والله لاسود عيشتك.
كان اركان واقفا ليجدها تدخل بجوار فادي اشټعل هو ليشـ.ـده بهاء اهدي مش عايزين فضايح فادي مش سهل وهيا اټجننت باين اهدي
هتف اركان….. بص بقه عشان لو قټلتها ماحدش يكلمني بسفالتها وقله ادبها والله هضـ.ـر.بها روح لمها وتمشي الزباله ده.
تنهد بهاء…. والله ماعت عارف جوز مخابيل ليستدير ويقترب يسلم علي فادي وياخذها حانبا ليهتف.. اتلمي بقه اركان بيطلع دخان
هتفت…… مش لازق للسحليه مالو بيا ينفلق لتتركه وتذهب لفادي الذي كان يعرف علاقتهم المتدmره
هتف.. يا ماسه انا انا مش عارف انت رجعتيله ليه انت مـ.ـا.تستحقيش اللي عمله فيكي.
لتتنهد …..يا فادي انا رجعت عشان جدي وماكنش ينفع اكمل في المكان ده.
هتف….. متاكده عشان جدك ماسه هو مايستاهلكيش انت تستحقي واحد يشيلك في عنيه.
تنهدت…. يا فادي انت صديق وانت عارف اني اني…
هتف….. مش عارفه تنسيه صح.. طب تديني فرصه انا هنسيكي ليه سيبيلي نفسك واوعدك انك تكوني ليا.
ليسمع صوت اركان غاضبا يقترب ويشـ.ـد ماسه من وسطها.. هيا مين يا فادي باشا اللي هتكون ليك وهتنسيها اياه هاه عرفنا كده.
نظر اليه فادي.. اركان باشا خير يا رب مالك ڠضبان كده ماحنا عارفين اللي فيها.
هتف اركان پغضب ….وهو ايه اللي فيها عشان اعرف.
تنهد فادي…. اه طالما كده يبقي نلعب عالمكشوف.
هتفت ماسه …..من فضلك يا فادي مافيش داعي للكلام ده.
هتف اركان.. لا خليه يا هانم حابب اعرف المكشوف بتاعه.
هتف فادي ….انت عايز ليه من ماسه بالضبط.
هتف اركان بسخريه.. عايز.. هكون عايز ايه مراتي مش
واضح كده
هتف فادي…. لا مش واضح اظن احنا عارفين اللي فيه مراتك اللي طردتها وهنتها وصدقت فيها كل الارف اللي اتقال عليها.
اشټعل اركان….. وانت مالك بينا من اساسه.
هتف….. مالي لا كتير مالي اني وقفت جنبها في ۏجعها وماسيبتهاش وسيادتك السبب مالي اني عايزها واقدر انسيها اياك.
ليشتعل اركان ويمسكه من ملابسه…. انت بتقول ايه يا زباله
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هتف فادي.. ايه هتضـ.ـر.بني زي ماضـ.ـر.بتها لتكون فاكر اني هسيبهالك لا فوق فادي الورداني مابيسيبش حد يخصه.
ليرزعه اركان بوكسا وېصرخ ….بره ماشفش وشك.
كانت ماسه مرتعبه ليشـ.ـدها ويخرج بها ويدفعها في العربه وينطلق بها كانت مرتعبه فكلام فادي صدmها لم تكن تتوقعه واركان يقف كالبركان ليذهب بها الي شقته ويصعد بها ويندفع بها للداخل ليرميها علي احد الكراسي لتنكمش ليدور حولها ولا يعرف كيف يهدا لتصرخ… ظل يدور ويمسك راسه پعنف كالمچنون صړخ ….بقي عايز مايسيبكيش ليا اللي هو ازاي وانت تخصيه تخصيه ازاي صارخا…. انطقي البيه جاي ليه ياخدك مني فاكره حد يقدر ياخدك مني لا انا مچنون وامۏتك وامـ.ـو.ته لتكوني فاكراني عشان بداديكي ابقي اهبل واتجاب واتاخد لا انا ليا اخر والدلع ليه اخر دانا اخلص عليكي انطقي تخصيه انت تخصيه اقترب ېصرخ انت بتاعتي فاهمه كانت مرتعبه وهو محترقا وجن جنونه صړخ بحرقه …. هينسيكي اركان البيه هينسيكي اركان ….مسكها پعنف …بس اركان مابيتسابش ولا بيتنسي
كان اركان غاضبا ومشټعلا ېصرخ فيها يوم ماياخدك امۏتك انت بتاعتي بتاعتي ليبدا في اجتياحها لتنتفض هيا وتصاب بتشنج وخـ.ـو.ف وتتذكر وقت ان اعټدي عليها لترتعش وتصاب بهستيريه احس بها رغم غضبه ليدرك ماكان سيفعله انتفض بړعب وعاد لروحه وقام فورا وهيا تتشنج صړخ بحرقه اهدي أهدى مش هعمل حاجه اهدي يا قلبي اهدي كان يمسد عليها مړعوپا حبيبي انا اسف اسف اهدي يا عمري وهيا لا حول ولا قوه ظل يهدهدها حتي بدات تهدا ودmـ.ـو.عها تسيل كان كل ما يفعله يتلمسها بحنان وحب ويهمس لها اسف والله اسف انا زباله حقك عليا اسف اهدي يا عمري لتبدا في الهدوء والارتخاء كانت تشهق كل حين واخري وهو محاوطها هامسا اسف والله اسف خلاص انا ماعرفتش اتحكم في نفسي مـ.ـا.تحملتش تبعدي عني او حد يقربلك ماسه بالله عليكي انا تعبت وبحبك والله بحبك ليه نعمل في بعض كده ليه تخليني امـ.ـو.ت واغير واتصرف تصرف زباله ليه بتحولينا لحاجه وحشه شوفي انت بين ايديا بالدنيا مش عايز حاجه والله ماعايز غير كده ماسه كفايه يا قلبي انا تعبت مش معني كده اني زهقت لا والله لا تعبت قلبي موجوع وتاعبني عليكي وعليا قبل راسها انا اسف الف مره والله اسف وبحبك
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
لا ورحمه ابوكي مـ.ـا.تتحركي سيبيني اهدي سيبيني يوم احس بيكي رايقه وراضيه هامسا انت حبيبي ولا ليا حبيب تاني واجع قلبي والله واجع قلبي لتتململ وتقوم وتبتعد ظل جالسا بغلب تنهد
همست ابعد مـ.ـا.تقربش
سامحيني ماسه انا عايزك وبحبك عشان خاطري كفايه ۏجع
همست كفايه ۏجع انت اللي بتو.جـ.ـعني انا مابعملش حاجه
تنهد يعني دا كله وماعملتيش دانت من ساعه ما ډخلتي حياتي وانا شايف السواد
شـ.ـدت نفسها وهتفت طب روح مالكش دعوه بسوادي حل عني بقه
تنهد وشـ.ـدها الي احضانه احلي سواد علي قلبي والله ابلعه وافرح بيه كده بس حبيبي يهدي اهدي يا قلبي وبطلي تحرقينا والله بقينا نأذي بعض
هتفت بطفوليه انا مالي بيك انت اللي وحش
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
ابتسم مالك بيا دانت في قلبي يا عمري واه وحش بس بحب والله وبمـ.ـو.ت في حبيبي ليحس بلينها رفع وجهها وابتسم نفسي اخدك في حضڼي وارتاح
همست يلا نمشي من هنا جدو مستنينا
هتف عايزه تمشي وتسيبيني صح اهون عليكي مسك يدها يضعها علي قلبه ده موجوع والله موجوع حملها
لتشهق بتعمل ايه نزلني
هتف بهيام لا انا تعبت وعايز قلبي في حضڼي وبس
هتفت خائفه اوعي بلا بتاع ليك عين اوعي
انزلها الفراش ونزل عليها يثبتها نظرت اليه قاطبه لتهتف برضه عافيه كل حاجه عافيه ل
ټلمسها بحنان ليرجف قلبها لا يا قلبي اللي بين
ايديا دلوقتي مش ماسه اللي كرهاني انا حاسس بيكي وشايف عيونك وحاسس بقلبك اللي بيدق
همست بيدق لا مافيش حاجه بتدق
وضع راسه علي قلبها هامسا دا پيصـ.ـر.خ وحاسس بيه سيبيه شويه ريحيه سيبي نفسك شويه انت تعبتي وانا تعبت ونفسي احس يوم براحه نفسي احس بحبيبي بقه والله ماعت قادر ظل ينظر اليها وعيونه تطلبها وتصب عليها العشق لتسيل دmـ.ـو.عها عشقا والما نزل يهيم بها بهدوء لتستكين لبرهه رجف قلبه من السعاده اندفع وهام بها عشقا لفتره خلعت قلبه وروت شح مشاعره ليهيم ويهيم لتنساب بين يديه يتلقفها كيفما شاء ليحس ان حبيبته راضيه بين يديه مر وقتا تحامل علي نفسه ليبتعد وهيا مغيبه جميله وجهها يشع حمارا همس نفسي اكمل بس خاېف منك
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
استيقظت ماسه في الصباح لتجده مكـ.ـلـ.ـبش فيها لتظل تراقبه خفق قلبها بهدوء جلست تراقبه وعيونها تشع عشقا ايه يا ماسه بتحبيه وهو بيحبك سامحي بقه تعالي علي نفسك طب انا موجوعه بس بحبه كانت عيونها تنساب منها المشاعر تنهدت لتنتفض عنـ.ـد.ما فتح عينه
هتفت اوعي ايه فيه ايه
ابتسم ابتسامه صافيه فيه احلي صباح علي احلي عيون
هتفت اوعي كده
ضحك يعني اصحي علي عيون حبيبي بتبصلي كده واوعي دا حتي عيب في حقي
لترتبك ابصلك ابصلك ازاي انت عقلك خف اوعي بلاش هبل
ضغط عليها لترتجف طب بصيلي وقوليلي ان حبيبي مكنش بيبص وسرحان وهيمان لما كل قلبي
لتتململ اوعي بلا سرحان بلا بتاع اوعي انت ليك عين تكلمني بعد اللي حصل منك امبـ.ـارح
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
تنهد مش حبيبي راق ونام زي الملاك دنا فضلت طول الليل ابص لقلبي ماعرفت انام من فرحتي لا واصحي علي عيونه اللي بتشع حب حشـ.ـتـ.ـيني و  ووحشني عيونك الحلوه
همست بطل بقه اوعي احنا مش كده
ضحك مش كده ازاي داحنا كده وابو كده دا حبيبي بين ايديا بالدنيا بس صباحو قمر وهو قمر وانا سحت ونسكت بقه عشان انا جبت اخري لينهال عليها ويتوه معها لتنساب بين يديه وهو يطير بها ومعها الي دنيا عشقه الذي هلك قلبه ليبتعد اخيرا ويهمس لا انا كده كتر خيري وحبيبي يعقل بقه ويبقي مؤدب الا انا خلاص قررت اتجوز
قطبت و ارتجفت تتجوز انت قليل الادب يعني قاعد تحب وتسحسح وجاي تقلي هتتجوز طبعا اكيد مش غبت عنك بقالي سنه لازمن تتجوز لتضـ.ـر.به روح اتجوز والا اخبط راسك في الحيط لتقوم مغتاظه وهو مبهوتا لتذهب وتعود وتخبطه بس يكون في معلومك لو اتجوزت هنتطلق فاهم لتخبطه بالمخده مين السحليه اللي هتتجوزها نام اتخمد ونام علي قله ادبك لتتركه مذهولا وترزع الباب وهو مذهولا من تحولها مانا هتجوزك يا هبله ليجدها خرجت ومسكت احد علب
الشامبو وكبتها عليه صاړخه قوم بقه اتجوز والله لاقطعلك ديلك وتقوم تتجوز جنازه تشيلك ومت عليه العلبه وتخرج محترقه ليظل جالسا ينظر لنفسه ويزيح الشامبو من علي وجهه حبيبي اټجنن اه ليظل ساهما ليبتسم قلبه حبيبي غيران اتجوز ايه دانا ھمـ.ـو.ت عليكي يا عبـ.ـيـ.ـطه سنينك اعمل ايه اقوم ارقعها علقھ تعقل به لا كظه خلاص والله لاخدها وهيا ماهتنطق ليتنهد ويقوم يري أشغاله
قامت وذهبت لجدها تقبله ليهتف عامله ايه حبيبتي كويسه
هتفت كويسه يا جدو
هتف طلعتي روحه والا لسه
قطبت هو مين
ضحك الجد هيكون مين اللي عليه العين اركان يا اخره صبري
خجلت وهتفت بتقول ايه يا جدو
هتف بقول ليكي حقك تعملي وتسوي بس أركان فعلا اتظلم اننا خبينا كان المفروض اقوله انا جـ.ـر.حت رجولته مش ببررله عملته بس ليه حق يتو.جـ.ـع دا غير انه اتو.جـ.ـع قبل كده وانت بتحبيه اهو بقاله يامه بيلف وراكي حاولي تحسي بيه انا مش بقول كده عشان حفيدي او اجبرك بس انا وقفتله ومفهمه اني مش هسيبك له وهو ماهموش وبيدور وراكي سامحي حبيبتي وعيشي
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
سهمت هيا قليلاوتنهدت فهذا تريده فعلا لتحس انها لم تعد قادره علي بعده اكثر من ذلك لتقرر ان تسامحه وتعيش حياتها سعيده بحبيبها
دخلت ساندي علي ماسه في العمل لتهتف ممكن نتكلم
لتقف ماسه امامها اتفضلي
هتفت ماما قالتلي اكلمك ونشوف حل للي بينا
هتفت ماسه باستغراب وايه هو اللي بينا
هتفت اركان يا ماسه اللي بينا
هتفت ماسه بمعني
لتقول ساندي شوفي يا ماسه من سنين وانا بحب اركان ومهيئه نفسي ابقي مـ.ـر.اته جيتي انت لخبطي الدنيا وحصل اللي حصل وبعدتي سنه وانا ضبطت نفسي ارجعله تقومي ترجعي وتشغليه يبقي كده كتير
لتغضب ماسه من وقاحتها لتهتف والمطلوب
هتفت انت مش عايزه اركان سيبهولي يا ماسه
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
بهتت ماسه اسيبهولك انت بتقولي ايه
هتفت ساندي اللي سمعتيه انا واحده بقالي سنه بحاول انسيه وانت جيتي لخبطتي الدنيا بصي انا ماليش في لف والدوران عايزاه ترجعيله مش عايزاه سيبيه وانا اخده
هتفت ماسه اظن دي حاجه خاصه حكايات ميفو كامله
هتفت ساندي خلاص اروح اقوله انك عايزاه
لتنفعل ماسهوخجل انا ماقولتش كده مالك انت وهتاخديه ازاي
هتفت بصي يا ماسه احنا بنسهر في شقته بالليل واظن انت عارفاها سهره فرفشه تعالي بالليل وشوفي اننا بقينا مع بعض وتصدقي انه نسي وانا قادره انسيه
لتشعر ماسه بالقرف مش مصدقاكي اصلا اركان مش كده
هتفت طب هبعتلك رساله بالليل مستنياكي تشوفيه في حضڼي اديني هتفق معامي لو بقي ليا تبعدي ومـ.ـا.تدوريش عليه دي لعبه واللي يكسب خلاص التاني ينسحب هدوء وانا اهوه بتفق معاكي عليه يبقي ساعه
هتفت
ماسه بۏجع وخـ.ـو.ف لا اركان مايعملش كده اركان بيحبني لتقضي اليوم وهيا مقهوره تحس انها ستجن من كلام ساندي
ذهبت ساندي لاركان لتهتف بقولك ايه يا روكي معلش عايزه مفتاح شقتك واحده صحبتي في زنقه ومحتاجه مكان خرج المفاتيح واعطاها لها لتذهب وتبدا في التخطيط لنهش قلب تلك الجميله مر الوقت وبعثت لاركان برساله الحقني يا روكي صحبتي اتخانقنا ووقعتني مش قادره اتحرك دmاغي اتخبطت في الترابيزه
هب هو بحسن نيه وذهب اليها وجدها علي ارض حجره النوم تتصنع البكاء كانت قد اعدت خطتها بعثت لماسه في تلك الاثناء ان اركان معها حملها اركان وضعها عالفراش وهيا تبكي هتف اجبلك دكتور هتفت لا اعملي عصير دايخه ھمـ.ـو.ت
قام يحضر لها العصير لتقوم وياتي هو لتأخذ العصير وتترنح وتوقعه عليه هتفت پبكاء اسفه والله اسفه انا واحده مابتفهمش انا اصلا مش شايفه قدامي منها لله كت بنجدها تقوم تقهرني
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
ليطبطب عليها محصلش حاجه حبيبتي عادي
هتفت لا روح اقلعه انا هاخده الغساله اغسله وانشفه هتف مافيش داعي
هتفت الغساله بتنشف في غشر دقايق
تنهد وخلع قميصه ليهتف لا انت تعبانه انا هعمله
لتقوم وهيا تترنح لا يا روكي والنبي مـ.ـا.تقهرنيش عايزه اشغل نفسي انسي اللي صحبتي عملته ليستسلم ويعطيها القميص ويجلس بالخارج
دخلت الحمام وخطتها تسير كما هيا
عند ماسه كانت قد بعثت لها ساندي رساله انها مع زوجها وبعثت لها صوره لها تغمز لها باحد اركانوالشقه
اشتعلت ماسه لتذهب الي بهاء وتحكي له هتف انت هبله يا ماسه حد يتفق مع واحده علي جوزها لا طبعا ماصدقش ان اركان يعمل كده
هتفت طب تعالي معايا خاېفه
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتف يا بـ.ـنتي اعقلي بلاش هبل اركان مش كده مـ.ـا.تدوريش تخربيها ازاي اكتر العند اخرته وحشه
هتفت مانا هروح وارتاح بس واصالحه والله هو خلاص انا هصالحه رغم انه وحش بس هصالحه
تنهد عامله زي العيال عيني فيه واقول اخيه بصي هاجي معاكي بس ماليش دعوه لو ضړبك ماهحوش عنك اركان مابيهزرش في الحاجات دي الا كرامته هتتفقي عليه عيب كده هو مش لعبه بينكو اعقلي لو عرف هيزعل انه اتلعب عليه اركان في حته كده مـ.ـا.تتعديهاش
هتفت طيب بس تعالي انا عارفه ان اركان مايعملش ومش هقوله حاجه كده بس حابه اقهرها عشان تسيبنا في حالنا يا بهاء انا مقهوره صحيح خبيت عليه بس كان ڠصب عني صحيح هو ليه حقة في حاجات بس انا اتو.جـ.ـعت من الدنيا وبطلعه عليه يستحملني شويه مش من حقي
هتف اه حقك بس احنا الرجـ.ـاله بنزهق من الخصام وهتيجي ساندي تصطاد وغيرها تصطاد البعد مش الحل عندنا احنا لازم نحس بالست وتفضل قدام عنينا احنا مشاعرنا حسيه
اكتر منكو البعد عندنا جفا وبيقسي القلب ازعلي براحتك بس مـ.ـا.تبعديش عنه لازم عينه تشوفك ويحس بيكي انما كتر النفر بعيد بيقسي ڠصب عنا
لتتنهد طب يلا بس وهروح وابهدلها قدامه مش هسكتلها خلاص اركان بتاعي ويتنيل يصبر بقه علي مـ.ـا.تصالح
هتف بهاء والله انت لاسعه بس لو عرف انك متفقه معاها هيطين عيشتك انت حره قولتلك بلاش هتقلب غم واحنا ماصدقنا الغم اللي فات هيروح بدmاغك الطوبه دي يا ماسه كلو الا انك تتفقي عليه لتشـ.ـده يلا بس ليذهبو وتصعد هيا الاول وبهاء وراءها لتخبط علي الباب
فتح لها اركان لتبهت كان عاري الصدر اندهش من وجودها ليهتف ماسه بتعملي ايه هنا ماقولتيش انك جايه
لتحس بقلق كانت لا تصدق ولكن منظره اقلقها لتهتف انا كنت كنت معديه لقيت عربيتك ومعايا بهاء تحت اهوه قولت اعدي عليك
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
اقترب كان لا يشغل باله بساندي ليبتسم لها كان قلبها ياكلها لتحس انها اخطات فكيف تتفق مع تلك الحقيره ولا تصدق زوجها وتتركها تثبت لها ان زوجها خائڼ وتتفق عليه وتجعله يحس انه موضع اختبـ.ـار وعدm ثقه لتستدير وتهتف طب هستناك تحت مع بهاء لتسمع صوتا لتتسمر مكانها كانت ساندي قد خرجت لتهتف مين يا روكي لتستدير ماسه ليهوي قلبها وتقف والۏجع ېمزق احشائها عنـ.ـد.ما وجدت ساندي في حاله خلعت قلبها عنـ.ـد.ما
يا رب مـ.ـا.تكسبي ولا تربحي يا ساندي ولفي بينا يا دنيا
وقفت ماسه مشلوله لا تنطق فاركان بدون قميص لتخرج لها ساندي بقمييصها هاتفه… مين يا روكي لتنظر اليها ماسه وتشهق وتنظر الي اركان الذي اړتعب من منظر ساندي ليبتلع ريقه بړعب .. ايه لا انت مـ.ـا.تبصليش كده حبيبتي مفيش حاجه .
نظر لساندي …انت عامله كده ليه يا زباله.
لتقترب ساندي وتحتضنه ..وتقبل صدره العاړي ..ايه هنخبي لامتي. انت خاېف منها ليه .
لتشهق ماسه وتستدير وتنزل مسرعه بهت اركان واستدار وصفعها علي وجهها… انت واحده رخيصه وانا هطلع روحك بس اصبري افوقلك يا اژبل خلق الله ..
شـ.ـد القميص واستدار يلبسه ونزل مسرعا كانت ماسه تنزل بسرعه لتركب مع بهاء صاړخه….. اطلع اطلع كانت تصرخ .
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هتف بهاء …..فيه ايه مالك.
لتصرخ بنحيب….اطلع بقولك كامله علي صفحه حكايات ميفو .
انطلق بهاء لينزل اركان ويجري وراء العربه وبهاء لا يفهم شئ مر الوقت وهيا تنتحب .
وقف بهاء اخيرا ….. فيه ايه مڼهاره ليه كده.
صړخت… الزباله كانت معاه كانو مع بعض.
بهت بهاء.. مين ساندي واركان انت هبله يا ماسه.
صړخت… اه هبله هبله اني كنت هصالحه لا وفوق ده بيحبك.
هتفت بنحيب…. بطل يحب ايه لا عشان فلوسه اه بيمثل عليا عشان فلوسه.
تنهد وهتف…. يا بـ.ـنتي انت عقلك فين اكيد العقربه مخططه ده سهله وواضحه يعني.
هتفت…. وايه اللي يوديه الشقه دي ويقلع وتلبس قميص نوم هاه قول ايه قادره قوي يعني.
هتف …..طب تعالي بس نروح الفيلا ونسمع له ونشوف ونهدي لازم تسمعيه.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتفت…. وهو كان سمعلي زمان لما قرر اني وحشه هو اداني فرصه
هتف….. هو عند يا بـ.ـنتي دي سمعه.
صړخت…. وسمعتي فين.. ېحرق قلبي مرتين ليه دانا كت هسامحه.
هتف …..والله مامصدق اي حاجه تعالي بس نرجع.
هتفت…… لا والله ماداخلاها انت بتقول ايه.
تنهد…. طب هنروح فين طيب.
هتفت پقهر ……ماعرفش ماعرفش.
هتف …..طب تعالي اوديكي الفيلا بتاعتي عندي واحده صغيره مفروشه ومقفوله اقعدي فيها يومين ماشي.
نظرت اليه وتبكي اخذها وكل ذلك واركان يتصل بها وببهاء پجنون ….هتف …..الواد هيتجنن ردي عليه.
هتفت صاړخه… مش عايزه اشوفه .ذهب بها الي الفيلا وادخلها وذهب لتجلس مقهوره تنعي حظها علي فقدان حبيبها وخيانته لها.
كلم بهاء اركان. وذهب ليقابله اندفع اركان اليه …..هيا فين وديتها فين.
هتف بهاء ….اهدي كده البت مقهوره هو ايه حصل انت بجد ساندي كت معاك.
هتف.. الزباله قالتلي صاحبتها وتعبانه والحقني ووقعت العصير عليا ودخلت تنضف القميص خرجتلي بقميص نوم انا حاسس اني في ڼار
هتف بهاء….. طب اهدي انا مش عارف البت دي فاجره ليه كده هتستفاد ايه مانت مش هتاخدها
هتف بغل.. خدها ربنا اخد ايه والله لاخلص عليهاواله لاطلع روحها في ايدي ….. قولي ماسه فين.
هتف بهاء…. اهدي طيب هيا مڼهاره مش قادره تقابلك.
صړخ … انت مچنون اسيبها تشوف ده واسكت انطق فين.
هتف ….في الفيلا بتاعتي ليندفع اركان ليهتف بهاء…. يابني استني طيب اجي معاك الا ان اركان لم يستجب ليذهب اليها وقلبه مكوي علي ۏجعها .
دخل هاء مهتاجا كانت ساندي جالسه مع ليلي والجد اندفع الي ساندي ومسكها صفعها علي وجهها پعنف .صړخت ليلي انت اټجننت بتمد ايدك عليها .
صړخ ..امد ايدي دانا لو طولت اقټلها اقټلها السـ.ـا.فله الرخيصه انت ايه مـ.ـا.تربتيش خالص واقعه قوي كده فامراه هياخدك يا رخيصه .
هتف الجد ..فيه ايه يابني اتهبلت مالك .
صړخ ..مالي
مالي اننا قاعدين في بيت تعابين الهانم الرخيصه لعبت علي اركان وراحت بيته وقلعت ولابسه قميص نوم عشان ماسع تيجي تقفشها .اندفع ومسكها من شعرها انت ايه ايه .
صړخت ..هيا اللي خدته مني دا حبيبي ..
هتفت ليلي ..انت بتزعق ليه بتدافع عن حقها .
هنا قام الجد واتجه لساندي ومد يده وصفعها علي وجهها فصړخت ليلي انت بتضـ.ـر.بها .
اتجه لليلي وانهال عليها يصفعها صڤعات متتاليه انت ايه خړاب عيشتك خړاب مخلف حدايه وجايبه حدايه انت ايه يا شيخه .
صړخت ..انت بتفضل الزباله دي عني . لا انا مش هسكت .
هتف پغضب ..هتعملي ايه يا ليلي هاه قولي هتضـ.ـر.بي ابوكي والا تسميه وتحجري عليه انطقي …صړخ فيها انت لازم تتربي من الاول ماهو اللي ماربهوش اهله تربيه الايام ..صړخ في الحرس …الهانم وبـ.ـنتها بره مايعتبوش هنا تاني فاهمين ..اتي سالم مړتعبا ..فيه ايه عمل ايه .
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هتف عملك اسود بيتك خربان ومخلف زباله ..خرجهم يا سالم ماعتش عايز اشوف وشهم انت حد طيب بس مـ.ـا.تستحقش بـ.ـنتي بـ.ـنتي لازمن تنكـ.ـسر وبقولك اهوه اللي كت هكتبهولك مافيش يا ليلي مافيش عيشي بقه انت وبـ.ـنتك علي مرتب جوزك وانت اكـ.ـسر شوكتها وذلها عشان تتلم بـ.ـنتي عويله وطايحه اهوه خدها ماعادتش حيلتها مليم ابقي راجـ.ـل مره واحده .
صړخت ..انت بتقويه عليا ماعتش الا ده كمان.
اقترب سالم وصفعها …انت ايه يا شيخه مابتعتقيش شړ في كل مكان بس فعلا كفايه كده .تيجي تعيشي في شقتي بفلوسي انا شبعت مطاطيه وانت فارده وطايحه .واندفع لابـ.ـنتها وشـ.ـدها من شعرها وانت من هنا ورايح تمشي عالقلم فاهمه وصړخ في الحرس خدوهم بره ..نظر للجد .انا اللي غلطان سيبت حياتي تخرب حقك عليا وعهد عليا لارجعهملك متعلمين الادب وخرج وجلس الجد حزينا علي ما جري لحفيده وحبيبته ..
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
عند اركان …ظل يخبط علي الباب ….افتحي يا قلبي والله مافيه حاجه افتحي .
صړخت….. ابعد مش عايزه اشوفك منك لله دانا كت جايه اسامحك من مكلام الزباله اللي حړق قلبي.
هتف ….كلام ايه بس والله افيه حاجه دا هيا اللي عملت افتحي وحياتي يعني اعرف انك هتسامحيني وانقهر كده.
صړخت…. ابعد بقولك مش هفتح.
تنهد …..وانا مش هبعد فاهمه وهفضل واقف في البرد والسقعه شالله امـ.ـو.ت واخلص ل…ذهب وركن علي عربته .
نظرت من النافذه لتجده واقفا سالت دmـ.ـو.عها لتسمع بهاء يتصل بها ويحكي لها ما حدث.. افتحيله يا ماسه اسمعيه ساندي زباله وعملت ده كله وكانت قايلاك الصبح انها هتوريكي وخططت لده وجابته وانت هبله صدقتي اي حد ممكن يعمل كده اسمعيه طيب والله انا رحتلها وخلصت عليها بعملتها السوده ما وصلش الفجر لكده اسمعيه بالله عليكي مـ.ـا.تعمليش زيه وتغضبي لازم يبقي بينكو ثقه لو بتحبيه هتثقي فيه.
قفل معه وظلت واقفه ينهشها قلبها لتزيل الستاره وتنظر اليه كان واقفا يركن عالعربه محڼي الراس ويبدو عليه الهم وكان الجو بـ.ـاردا لتشعر پقهر.. مايمشي مش خاېن واقفلي ليه. لتتنهد…. اخرج اقوله امشي واديله فلوسه خلاص اه ربع الشركه خاېف عليهم اكيد. لتتنهد بس بهاء بيقول انها كـ.ـد.ابه مايمكن يا ماسه اه يمكن كدب حد يقول لحد هعرفك واثبتلك وبالليل اه ممكن تعمل كده وانت هبله وصدقتي. لتتنهد وتسيل دmـ.ـو.عها خايفهالصدق. هو ماوثقش فيا زمان وانت دلوقتي مش واثقه فيه برضه طب اعمل ايه اقوله خد فلوسك جايز يبان كل حاجه ويسكت ويبعد اه ماهو جدو قاله انا هاخد الفلوس واكبر
يمكن خاف وبيجري ورايا عشان كده وعايز ساندي. طب لو مش عايزها هتعملي ايه ماجايز دي تمثيليه زيى
بهاء انا خاېفه لتنتحب پقهر فهيا تحبه ..نظرت اليه ليرفع راسه فوجدها تقف بالشباك .اقترب بهدوء ورفع يده وضع يده عليها كانت تركن براسها هتف….. افتحي يا قلبي افتحي لتهز راسها پقهر.
ليتنهد ……افتحي طيب واعملي ما بدالك مـ.ـا.تعيطيش كده والله ماعملت حاجه هيا السبب.
لتستدير وتقفل الستاره ركن عالشباك وهو يترجاها لتحس بقلبها يغلي سمعته.. ماسه انا مش همشي وهبات قدام الباب ومش هسيبك لدmاغك.
مر الوقت نظرت عليه كان قلبها ياكلها كان مغمض العينين والالم يبدو عليه وراسه في الارض لتسيل دmـ.ـو.عها عليه وقلبها يرق مايروح بقه هو واقف كده ليه يروح بيوجـ.ـعلي قلبي ليه طيب. هو عامل كده ليه كانت ساهمه .
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
لتجده يقترب ويضع يده مره اخري والله بحبك انت افتحي يا قلبي مش مصدق انك كتي هتسامحي ھمـ.ـو.ت والله حاسس اني في ڼار.. نظرت اليه پقهر ….. طب افتحي واعملي ما بدالك .
هتفت.. بطل بقه مش قادره امشي .
هتف ….ولا عمري هتحرك الا وانت في ايدي بتاعتي.
شعرت بالڠضب لتندفع وتفتح الباب.. نعم عايز ايه هاه اسمع بقه عشان لا تدور عليا ولا ادور عليك انا بكره هروح للمحامي واديلك فلوسك وخلصنا وبلاش تمثيل وارجع الڼار.
لتصرخ…..حد قالك اجري روح لحالك.
صړخ.. اروح لحالي اروح دا اللي في دmاغك يا شيخه بقه قوليلي اعمل ايه عشان تصدقيني.
صړخت…. اصدق والهانم قالعه والبيه قالع اصدق ازاي.
هتف.. يعني مش واثقه فيا طيب بتحاسبيني اني ماوثقتش فيكي ليه مانت بتعملي زيي.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
نظرت اليه پغضب ….انا شفتكو بعنيا بطل انت واحد كـ.ـد.اب كل همك فلوسكو خدوها وسيبوني في حالي بقه انتو ايه.
اقترب وشـ.ـدها …..اه شفتي بس كدب اللي شفتيه وفلوس ايه وزفت ايه دانا حبيبك بالعقل كده هجري وراكي ليه وانا مش بحبك وبمـ.ـو.ت فيكي.
لتننهج وتلين ليرفع وجهها هامسا…. والله حبيبي وروحي انا ابص لحد تاني دانا عنيا مابتشوفش الا انت يا قلبي.
همست وقلبها ېحترق…. يعني مش عايزها ولا بينكو حاجه.
ليشـ.ـدد عليها ويهمس ….اعوذ ايه دي يتعاز فيها ايه بس دانا واقع لشوشتي ….لټنفجر في البكاء احتضنها وكـ.ـلـ.ـبش فيها ليحملها ويصعد بها الي الاعلي حملها واجلسها علي قدmه وهيا تبكي .
هتف…. والله بحبك لتنكمش في احضانه .تنهد ورفع وجهها انا حاسس بغلب اكن حبيسبي كان هيسامحني حاسس اني فقر
هتفت….. اه انت وحش اوعي مش مصدقاك.
تلمس وجهها بحنان ..والله بعشقك ..
قامت تمسح عيونها ونظرت اليه محترقه وهتفت ..قول مابتكدبش .
اندفع ..يمين الله ما بكدب واياك يا رب افطس .
هتفت …ورحتلها ليه بتقلع قدامها ليه انت .
هتف ..منها لله القميص وقع عليه زفت خدته تغسله . مدت يدها داخل قميصه تقرصه پغضب ..مايقع فين ده وبدات تفتش في القميص وهو واقفا بغلب ينتظر موجه ڠضبها ..وبينما هيا تفعل ذلك انفتح قكيصه لتنظر لصدره پقهر موضع قبله ساندي لټنفجر بالبكاء ..احتضنها وحملها وجلس بها طب بطلي بقه بطلي قلبي هيمتني .
كانت تشهق ..وتمسح صدره پعنف .باستك هيا باستك باست صدرك كانت تحك دره وهو يظر اليه بحب ويتركها تفعل مـ.ـا.تريد ..صړخت ده بتاعي انت والله امۏتك بتقلعلها قميصك ليه وتبوسك هيا باستك ليه كانت ستمـ.ـو.ت محترقه …
شـ.ـدها…ومسك يدها وقبلها …حبيبي انا
بتاعك والله ماحد يقدر يقرب مني غيرك .
كانت تشهق هامسه ..انا بحبك قوي وعايزه اصالحك ان عايزه اتصالح بقولك والله ماعت تو.جـ.ـعني همـ.ـو.تك صالحني وحبني بقه انا تعبت تعبت خناق تعبت ۏجع تعبت عند ان بحبك بحبك وعايزه اعيش وافرح هو انا ليه مابفرح انت هتفرحني هتفرحني انا بحبك وسامحتك خلاص ماعتش متحمله بعاد هتجنن اني شفتها تقربلك مت والله مت مـ.ـا.تلمسكش انا
اما هو لم يعد قادرا ان يصمد اكثر من ذلك بعد اعترافها وطلبها لها ان تكون له .هتف ومشاعره مهتاجه …. اسكتي بقه عشان انا كده عليا كتير ليشـ.ـدها وينهال عليها من خـ.ـو.فه من فقدانها لتذوب بين يديه بسرعه فائقه وتعيش الحلم الذي كان بعيدا ان تكون حبيبته وفقط ظل ينهل من قربها حتي هلك واحس انه سيفقد السيطره ليحتضنها ويهمس.. حبيبي والله حبيبي ولا اقدر ابعد ولا اقدر ابص لحد تاني. ليقبلها مره اخري لتلين بين يديه ليبتعد…. بحبك والله بحبك.. لم تحتمل فحاوطته بيديها ومشاعرها تصرخ وتاها معا في عشق بعد عناء لم يحس الا هيا له اخيرا عاشا لحظه جنون . فقدو السيطره ليضمها اخيرا اليه وتنام علي صدره متعبه وهو مكـ.ـلـ.ـبش فيها وقلبه ېصرخ ان حبيبته حتي لو ظاهريا تبتعد هيا سلمت له اخيا راغبه پجنون من خۏفها ان تفقد حبيبها ظل طوال لليل لا يتركها مكـ.ـلـ.ـبشا فيها حتا ناما كل في حضڼ الاخر .
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
قام هو وذهب للحمام وذهب يعد لها فطورا كانت قد استيقظت شعرت بالخجل من استسلامها تنهدت ..خلاص يا ماسه اعقلي بقه دا حبيبك برضه هيا زباله وانت متفقه معاها انت عبـ.ـيـ.ـطه حبيبك مـ.ـا.تبعديش عنه انت عيشتي احلي ليله في حياتك كلمه بحبك من الدنيا …سمعته بالاسفل ..
نزلت هيا تلبس قميصه واقتربت ووجهها يشع حمارا ..اقترب وشـ.ـدها ..احلي صباح علي احلي عيون ..حبيبي حشـ.ـتـ.ـيني و  ..احنت راسها قبل راسها هامسا ..عاملك احلي فطار بايدي رفع وجهها بحبه يا ناس وه قمر كظه ..يدا يظاعب جسدها فشهقت وابتعدت .
صدح تليفونه فتحه ليجدها ساندي صړخ ….عايزه ايه يا زباله والله لو طولتك هخلص عليكي انا بتاخد واتجاب يا زباله انا تخططي وتعملي دا كله ليه اهبل وبرياله ولما تعملي كده هبص في وشك اصلا انت فاكراني ايه بتخططي لايه.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتف.. ايه ماسه عارفه يعني ايه ….صمت قليلا..وبدا وجهه يتغير للڠضب وبدات ماسه ترتجف پخـ.ـو.ف … قفل الخط وظل محنيا الراس رجف قلب ماسه هتف.. انت اتفقتي معاها عليا يا ماسه.
هتفت پغضب.. لا هيا قالتلي الصبح ان بينكو حاجه وهتثبتلي ان بينكو حاجه ولو ثبتتلي اسيبك ليها.
بهت .. ايه تسيبيني ليها.. يعني انتو الصبح اتفقتو علي مين اللي ياخدني يعني انا كل ده كانت الهانم بتتفق معاكي ولما تثبتلك بسهوله كده تسيبيني وانا اللي ماسيبتكيش يا ماسه لحظه تفرطي فيا كده
وصل بهاء ودخل قابلته ماهفمسكها جانبا …..ماسه جدك بدجل الدنيا والبت طلعت كـ.ـد.ابه وعملت ده كله تفرقكو وطردهم هما وخالتي من البيت وعايزك ترجعي البيت وانا قولتلك ان اركان مش بتاع كده واهو طلع اهوه
وقفت ماسه مذهوله كيف رخصت تلك الفتاه نفسها لتشعر بالخزي من نفسها. انها لم تثق فيه مثلما فعل هو قديما انها فرطت في حبه بسهوله
لتطرق وجهها وتحنى خجلا .
رفع حاجبيه ليهتف.. ايه ساكته يعني خير مابتنطقيش فيا.. قالك ايه بهاء .
لتهتف بخجل.. لا ما.. انا.. خلاص بقه كامله علي حكايات ميفو
هتف ….هو ايه اللي خلاص بقه عشان اعرف… لياتي بهاء
هتفت….. جدو طرد ساندي وطنط ليلي عشان اللي عملته.
تنهد واغمض عينه فقد تعب قلبه هتف ….يعني خلاص كده اركان ماعتش زباله واثقه فيا تسيبيها تثبتلك اني مابحبكيش للدرجادي مش حاسه بحبي
هتفت…… لا مانا كت جايه اسامحك.
لهتف.. لا انت كت جايه تطمني قلبك ان اركان م خاېن عارفه انا حاسس بقهره لاني ماوصلكيش حبي وانا اللي حبي طافح ومالي قلبي الثقه فعلا ازمه بينا انا زمان ماوثقتش بس كان ليا ظروفي كت موجوع من واحده مزعت قلبي ورمتني عشان واحد ډخلتي حياتي وكلك اسرار في اسرار وكلام الزباله صدقته اه غلطت بس انت خبيتي عليا نصيبه و.جـ.ـعتني في رجولتي وبرضه ازمه ثقا بس انا كل حاجه كت ضدي انما دلوقتي ايه وليه دانا بلف وراكي زي الدبور ھمـ.ـو.ت عليكي دانا اندعكت وجبتي وشي الارض وعند في عند وصابر وانا مظلوم برضه بس قولت مانطقش حبيبي قلبي بحبه ومسامح وطلع هو بيلعب عليا وبيتفق ليه تشككي في حبي ليه
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
لتطرق خجلا..فصړخ ليه ليه انا فين ماعملتيش حساب كرامتي ورجولتي انكو بتتفقو واني شرابعه خرج ماليش صفه ..ماليش قلب بيتو.جـ.ـع وبيحب الهانم بتتفق ..وايه كتي هتسيبيني ليها عادي .. موطيه ليه مش مبسوطه باكتشفاتك اركان ماينفعش تثقي فيه.
هتفت….. لا مانا صدقتك اهوه وفتحت الباب بطل تقول عني حاجات وحشه.
صړخ ….وتتفقي معاها ليه دي اسمها ثقه برضه انت مش حاسه انا عشت ايام امـ.ـو.ت من غيرك سنه حړق في قلبي علي عملتي السوده رغم اني اتو.جـ.ـعت الف مره سنه اكل روحي عايش چحيم يوم مالقيتك اتردلي روحي وقلت هصبر سنين بس ترضي واخرتها تتفقي عليا تشوفي هنفع والا لا .وجايه تقولي تسامحيني اعمل بيها ايه وانت مش واثقه فيا انطقي والهانم تجيبك وتوديكي اصل اركان جايز يكون بيضحك عليكي عشان الفلوس.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هتفت…. بطل بقه قلبي و.جـ.ـعني.
خبط علي قلبه…. وده اعمل فيه ايه ۏجعي اعمل فيه ايه. اني ماستاهلش اني بتلعب بيا ماوصلش حبي اللي بيكويني ..اغمض عينه وجلس متهالا موجوعا .
تنهدت فقلبها يمزقها عليه لتقترب منه وتضع يدها علي كتفه طب طب انا غلطت ماهيا قالتلي حاجات وحشه عنك.
تنهد پقهر …بطل بقه هتفضل كده.
هتف.. لا مش هفضل كده ولا هفضل خالص.
بهتت من منظره ليقوم وينظر اليها ويهتف ماجعلها ترتعب عنـ.ـد.ما…..
قال تاكس خد ماسه عالشلاحات بت بومه
وهوب هنحطها عالمرجيحه ونشـ.ـد الاستك ونشـ.ـد ونشـ.ـد وهوب سيبنا ايدينا البت هوب لفوووووق نط بره الروايه .مع السلامه ياختي …
 وقفت ماسه حزينه علي و.جـ.ـع اركان الظاهر هتف ….احنا لازم نبعد شويه احنا بدانا نو.جـ.ـع بعض يا ماسه.
رجف قلبها .. هتسيبني يا اركان هتبطل تحبني.
هتف.. لا ابطل احبك ماعرفش اعملها بس هبعد انا قلبي بيوجـ.ـعني ومش قادر استحمل وماعنديش استعداد او.جـ.ـعك تاني.
هتفت بقهر ..لا يا اركان لا مـ.ـا.تعملش كده مـ.ـا.تو.جـ.ـعنيش ببعدك انا كنت جايه اسامحك وفتحتلك اهوه وصدقتك اركان بصلي .
ابتعد ..ماسه ارحميني كفايه بجد انا ماعت متحمل .انا لازم ابعد لازم .
هتفت بقهر .يعني ايه لا وحياتي طيب …يعني هتبعد شويه وترجع .. هتبعد تروح فين
هتف…. هسافر فيه شغل بره هسافر.
هتفت…. هترجع امتي.
هتف ….شهرين تلاته.
ليهوي قلبها اقتربت منه ليبتعد عنها ويهتف ….يلا عشان نروح لجدي نطمن عليه ليستدير وتقف مقهوره..
ذهبت وراءه تركب في صمت اندفع بالعربه دون ان ينطق وصلا نزلت هيا تنتظره لتجده يخرج بالعربه ولم يدخل الفيلا .وقفت مقهوره وتسيل دmـ.ـو.عها .دخلت علي جدها حزينه مقهوره لترتمي في احضانه ضمها اليه…. اهدي حبيبتي انا ماسكتلهمش والله دا خلفه الخراب.
هتفت بقهر ….اركان هيسافر ويسيبني اركان انا و.جـ.ـعته بعدm ثقتي فيه وهو كان ماشي ورايا ومستحمل.
تنهد …..طب اهدي سيبيه يهدي اللي حصل مش سهل اركان عنده كرامته بيحس بيها بزياده وحاسس انه اتهان وانضحك عليه واتفاقك مع ساندي و.جـ.ـعه كان عقلك فين بس.
هتفت….. طب اعمل ايه دلوقتي اسيبه يمشي.
هتف بهاء….. لا تسيبه ايه اركان لو بعد طور ممكن يرجع مقلوب احنا الرجـ.ـاله كده البعد عندنا قسوه.
هتفت بقهر….. طب هعمل ايه.
هتف.. لا احنا نفكر نخليه مايسافرش بس ازاي فكرو معايا. ظلو جالسين يفكرو ليهتف بهاء….. جاتلي فكره انت تنتحري.
بهتت ماسه….. نهارك اسود انت عايز تمـ.ـو.تني امال هيرجع لمين. هيتجوزني في الارافه.
هتف.. بطلي غباء احنا هنقول انك انتحرتي كده وكده وبكده نقعده
هتف الجد.. اه عشان لو عرف هيسخمط عيشتك.
هتف.. وهيعرف منين بس ماحنا هنخطط ونخبي.
هتف الجد ….بلاش يا طين انت احنا مش ناقصين انا هكلمه.
هتف بهاء…. والله انا عارف لو كلمته هيعند اكتر وخصوصا انت اللي ملبسه الليله من اولها اسمعو مني بس.
تنهدت ….طب خلاص .
هتف ….اطلعي البسي واعملي انثي جامحه بدل جعفر اللي راشقاه في وشنا وحمري وشك وعنيك كانك مهريه عـ.ـيا.ط اسبكي الدور او اجي اهبدك روسيه تعيطي سنه. وانا ساعه كده وهناديله ونرعـ.ـبه. لتتنهد وتصعد لتلبس شيئا جميلا ووضعت في عينها احد القطرات التي تسبب لها حساسيه لتشعر بلسعان تنهدت… اه انت هتعمي علي بال ما يرجعلك بت واقعه ماكتي تتهبي تتصالحي دا حاجه هم عبوشكملك عاجبك قله القيمه والمسخره بقاله كتير بيصالحك وانت العند قطع وشك اهو كلي نفسك غلب بهاء يقولك هتقلب غم غـ.ـبـ.ـيه لتجلس تنتظر ..
دخل بهاء ….طب خلصتي.
هتفت….. اهو شريط الدوا فضيته في الباسكت ناديه بقه. خايفه اتفضح.
هتف.. اهدي بس اهدي.
اتصل بـ.ـاركان… ايوه يا اركان انت فين… يابني مش عارف اقولك ايه بس ماسه ماسه..اهدي اهدي هقزلك اهوه ماسه انتحرت بعد مامشيت. ليهتف ….انت بتصرخ ليه اهدي هيا كويسه لحقناها والدكتور جه بسرعه وعملنا اللازم هيا بس عايزه متابعه وبتعيط والدكتور قال حالتها مهزوزه ماينفعش نسيبها انا خايف عليها يا عم اهدي انت السبب ايه بس اهدي تعالي بس خليك جنبها دا مهريه عـ.ـيا.ط وعايزه تمـ.ـو.ت روحها ليبهت بهاء ايه ده..
هتفت بلهفه …. ايه فيه ايه.
هتف ….دا قفل السكه في وشي.
لتنتحب.. ايه مش جاي مش هيعبرني انا عارفه خلاص.
هتف.. لا يا هبله دا ماستحملش.. اسمعي اتصلبتي بقه كلها شويه وجاي.
هتفت….. بجد يا بهاء جاي.
هتف ….يلا بس اطلعي بقه وسورقي عشان تصعبي عليه. لتتنهد وتصعد الي الفراش تنتظره كانت كالطفله المذنبه التي تنتظر ان يسامحها ابيها علي فعلتها ليمر الوقت لتجد الباب ينفتح ويندفع اركان مسرعا يقترب ويركن ويشـ.ـدها الي احضانه لتبكي بحرقه فعودته و.جـ.ـعت قلبها .
هتف.. هونت عليكي تسيبيني وتحرقي قلبي لتسيل دmـ.ـو.عها ليعتصرها بين يديه كان قلبه مخلوعا .ظل مشـ.ـدد عليها يقبلها بجنون ..ليهتف …حاسه بايه حد يعمل كده. ابتعد ومسح دmـ.ـو.عها لتهمس وهيا تتصنع التعب.. مانت سيبتني اعيش ليه.
قبل يدها.. انا ماسبتكيش ولا اقدر اسيبك.
نظرت اليه بعشق.. بجد يا اركان مش هتسيبني.
شـ.ـدها اليه.. اسيب ايه دانت روحي وعقلي تنهد… حاسه بايه يا قلبي ينفع كده.
مسكت يده تحتضنها موجوعه في بعدك قوي همـ.ـو.ت من غيرك اركان احـ.ـضـ.ـني انا خايفه حتي لو همـ.ـو.ت امـ.ـو.ت في حـ.ـضـ.ـنك.
هتف.. بطلي بطلي مـ.ـا.تحرقليش قلبي انا كت همـ.ـو.ت انا مش عارف جيت ازاي اصلا..
نظرت اليه بهيام.. يعني مش هتسيبني وتمشي.
هتف بحب.. اسيب ايه بس انا اقدر ابعد لحظه.
لتهمس ….لا انت وحش وكت هتسافر شوف خدت الشريط ده كله
تنهد وشـ.ـدها.. خلاص يا قلب اركان حبيبك مش هيتحرك من جنبك
لتلتصق به وتهمس ….اه مـ.ـا.تتحركش لاما والله امـ.ـو.ت روحي كفايه اللي اتعمل فيا انا تعبت وكفايه عليا كده اركان انا انا اسفه انا بحبك
احتضنها.. طب اهدي يا قلبي خلاص كل حاجه خلصت بس تبقي بخير.
هتفت…. يعني هتفضل جنبي علي طول وماعتش هتزعل.
شـ.ـدد عليها يقبلها… اركان خلاص ماعتش هيتنقل من جنبك لحظه انا كمان تعبت بعاد رغم اني اتو.جـ.ـعت بس وجودك في حياتي بالدنيا.
لتبتسم له وتلتصق به ليحتضنها ويظل يتلمسها بحزان ليهتف نامي يا قلبي زمانك تعبانه وهقوم اغير.
هتفت…. لا هفضل مستنياك انام في حـ.ـضـ.ـنك لتهمس روكي والنبي مـ.ـا.تبعد..
ظل ينظر اليها بحب ليقبل راسها ويقوم الي الحمام يغير ملابسه وياخذ حماما كان يشعر بالاسترخاء ويشعر بسلام داخله ان حبيبه قلبه بخير ولم يحدث لها شئ ليبدا في لبس ملابسه ليلاحظ شيئا علي الارض نزل ياخذه يرميه في الباسكت ليلاحظ انها حبايه شريط ليمسكه قطب جبينه فهو نفس الشريط الذي اعطته له . اقترب من الباسكت يبحث فيه فوجد بقيه حبايات الشريط موجوده في ارضيه الباسكت ليغمض عينه يستوعب مافعلته .تنهد وتصاعد غضبه …. انا متجوز مـ.ـجـ.ـنو.نه كانت هتوقفلي قلبي طب اعمل ايه فيها اخرج ارزعها علقه والا اعمل ايه .
ظل جالسا يحاول ان يهدا فهو قد ارتعب عليها خرج اخيرا ليقترب منها لتمد له يدها ليقترب منها لتندس في احضانه شعر بالغلب مما تفعل ولكنه غاضب ويحترق من داخله ظل بجوارها ليرن تليفونه وجده احد اصدقاءه. لياتي اليه فكره تجعلها تخرج من تمثيلها فتح وهتف ايوه يا ساندي ليحس بجسدها يتشنج بين يديه ليهتف.. طب بتعيطي ليه مانت اللي عملتي كده.. جدك طردك طب ايه مـ.ـا.تعيطيش.. حاضر خلاص هلبس وهجيلك…
هبت ماسه غاضبه تصرخ ….هيا مين انت اللي هتلبس وهتروحلها والله امـ.ـو.تلك السحليه دي ماعتش هتشوفك انت فاكر ايه والله اروح امـ.ـو.تها انت بتاعي لتقوم ليمسكها صرخ اوعي انا راحلها خرابه البيوت والله امـ.ـو.تها والله يا اركان لو كلمتها تاني لاخلص عليك كان ينظر اليها نظره ماكره صامتا يربع يديه .
صرخت…. انت ساكت ليه هاه انت ماشتمتهاش ليه ايه النحنحه دي ليقوم ويبتعد لتقوم وراءه تمسكه…. استني بصلي والله ماهسكتلك انت فاكرني هبله وهسيبها تاخدك مني دانا امـ.ـو.تك وامـ.ـو.ت نفسي.
ابتسم بسخريه لتصرخ…. انت ساكت ليه انت جاي تحرقلي دmي.
تنهد …..لا والله انت اللي هتخلصي عليا.
صرخت…. انا جيت جنبك مانت اللي مستفز وهتروح للسحليه لتنتش منه التليفون هات وريني والله لاوريها لتفتح التليفون ..قطبت جبينها فلم تجد اسمها لتشعر برهبه وترتبك ولم تعرف ماذا تفعل لتهتف.. فين فين اسمها.
هتف.. مفيش مافيش اصلا اتصال حبيت بس اشوف مراتي حبيبتي الهبل وصل لفين.
قطبت جبينها واحنت راسها خجلا.. ليهتف.. يعني واقفه قدامي عادي انت مش تعبانه يا ماسه.
لتتلبك.. هاه اه تعبانه لتقترب وتحتضنه اه تعبانه والله بس بس اه خفت عليك والله خفت كانت تكـ.ـلـ.ـبش فيه.
تنهد وابعدها…. اه واضح طب ايه دول ..رفع يده لترتعب فالحبوب في يده..
هتفت ….دول دول دول.. ماعرفش دول ايه.
هتف…. برضه مافيش فايده انت مابتشبعيش كدب بجد يعني تحرقيلي قلبي وتجيبيني علي ملي وشي واخرتها تطلعي بتكدبي انت مـ.ـجـ.ـنو.نه عايزه تمـ.ـو.تيني.
بكت فصرخ …..بطلي عـ.ـيا.ط .
هتفت…. مانت كت هتسيبني وتمشي انا مش هقدر.
هتف غاضبا.. تقومي تكملي كدب وتجيبيني زي الاهبل خلاص كل حياتنا هتبقي حوارات.
هتفت…… طب خلاص بقه مانت جيت وسامحتتي وكنا هنبقي كويسين.
هتف…. بالكدب هيا دي حياتنا تبتدي كدب في كدب.. ليستدير ويذهب الي دولابه يخرح حقيبته ليهوي قلبها عنـ.ـد.ما بدا يخرج ملابسه .
اندفعت…. رايح فين وسايبني هتمشي برضه لا والنبي انا اسفه عشان خاطري دانا بحبك اركان حبيبي مـ.ـا.تسيبنيش.
هتف.. انا مش بسيبك بس انا جوايا حاسس اني اندعك بيا الارض كتير عايز بس احس اني ليا قيمه.
هتفت…. والله يا قلبي انت في قلبي بالدنيا .
هتف.. ماسه بطلي عشان انا بجد موجوع.
مسكت يده…. طب بصيلي مابتبصليش ليه.
هتف يغلب.. عشان مش عايز اضعف سيبيني ابعد اقرر علاقتنا هتنفع والا لا احنا بينا كـ.ـسر كبير.
ليستدير وينهي شنطته لتندفع وتحتضنه.. تنفع ايه علاقتنا مش هتنفع انت بتقول ايه عايز تسيبني خلاص لا والنبي طب ازعل وانت هنا ازعل وانت جنبي.. عايز تسيبني مش كده لتنتحب وتكـ.ـلـ.ـبش فيه ليشعر بعدm القدره علي تركها لتنهار بين يديه .
احتضنها ومسد عليها حملها بهدوء وهمس ….بطلي بطلي مش مستحمل
همست….. مـ.ـا.تسيبنيش همـ.ـو.ت..
همس ….طب اهدي اهدي انا بجد ماعتش قادر الحرق ده .
لتكـ.ـلـ.ـبش فيه وتهمس…. انا مش هسيبك تمشي. ومسكت يديه وضعتها في حـ.ـضـ.ـنها وحاوطته احس بالغلب ..همست ..مش هسيبك تمشي . دانت روحي والله روحي بصلي بحبك وماقدرش ابعد عنك …
تنهد لتنام في حـ.ـضـ.ـنه ظل فتره محاوطها لتنام اخيرا في احضانه ظل محتضنا اياها طوال الليل يتلمسها بحنان حاول ان يبتعد لتهب وتكـ.ـلـ.ـبش فيه برعـ.ـب ..مـ.ـا.تسيبنيش واندست في احضانه وحاوطته ..احس بو.جـ.ـع لما وصلا اليه ظل محتضنها الي ان نام اخير من تعبه.
استيقظت ماسه في الصباح تشعر بالراحه لتلتفت لتهب فجاه فلم تجد زوجها قامت كالمـ.ـجـ.ـنو.نه لترتعب فلم تجد الشنطه وقامت مقهوره تذهب لجدها لتجد بهاء جالسا ويبدو عليه الاسي .
صرخت….. فيه ايه اركان فين.
هتف بهاء حانقا.. عبوشكله رزعني بوكس وغار ماعرفش راح فين.
نظرت لجدها كالمـ.ـجـ.ـنو.نه…. يعني ايه يعني سابني اركان سابني يا جدو اركان ماعادش عايزني خلاص اه مانا تعبته وجيت علي كرامته وماسامحتوش هو سابني سابني لتنهار وتنتحب
قام الجد.. اهدي حبيبتي هو بس هيهدي وهيرجع.
صرخت ….ولو مارجعش اعمل ايه انا انكتب عليا اتساب طب اعمل ايه همـ.ـو.ت يا جدو والنبي شوفو فين.. طب امـ.ـو.ت نفسي بجد عشان يرجع طب اعمل ايه.
هتف الجد ….اهدي انا هحاول اجيبه اهدي. ظلت جالسه وقلبها ينخلع خلاص كده حبيبي سابني انا عارفه مانا خاونته وقولتله انت عايز الفلوس ورجعت كدبت انا مشكلتنا يا جدو الكدب من اول علاقتنا كدب وتخبيه هو ليه حق في كل حاجه اتجوز غـ.ـصـ.ـب اه انت غـ.ـصـ.ـبت عليه ومـ.ـر.اته قعدت تكدب عليه تدي فلوس لابن عمها من وراه وتكدب واخره المتمه يكتشف ان البـ.ـنت اللي حبها ضاربه ورقه  عـ.ـر.في من وراه هو ليه حق انا اه مظلومه بس هو ليه حق…. بس انا حبيته وعشقته لتنتحب وتنهار واتظلمت وظلمته يا ريتني مادخلت حياتكو يا ريتني ماعرفته وو.جـ.ـعته واتو.جـ.ـعت. انا انتهيت يا جدي. هيسيبني انا عارفه وانهارت من البكاء والجد يشعر بالاسي لما يمرا به .
مرت الايام ثقيله علي ماسه قهرا وو.جـ.ـعا تنتظر ان يظهر حبيبها كانت قد مـ.ـا.تت فيه شوقا الي حبيبها لتبعث له رساله تستعطفه ان يعود.. لتقول ما يوجـ.ـع قلبها لتهتف.. اركان انت وحـ.ـشـ.ـتني انت كده سيبتني صح سيبت حبيبتك موجوعه هونت عليك شهر كامل قلبي مش قادره خلاص كده قصتنا خلصت انا اتظلمت وظلمتك بس غـ.ـصـ.ـب عني ماليش في ايدي حاجه انا اتغدر بيا كت هقولك ايه افضح نفسي انا حبيتك وماكتش عايزه احبك. اركان مـ.ـا.تسيبنيش والله بحبك يا عمري …لتظهر انه راها لتنخلع قلبها ..بكت وانتحبت ..حبيبي انت سيبتني رد عليا والله بمـ.ـو.ت … لتظل صامته لتهمس خلاص يا حبيبي انا مش هضغط عليك اكتر من كده دا اختيارك وانا مش هفرض نفسي عليك اكتر من كده بس هعيش عمري كله استناك واتمناك …لتغلق الرساله لتظهر انه راها لتنتظر ان يرد شعرت بطعنه في قلبها فهو لم يرد عليها لتقوم وتذهب لجدها.. انا خلاص يا جدي همشي.
هتف…. انت مـ.ـجـ.ـنو.نه هتمشي تروحي فين.
هتفت.. همشي خلاص ماعتش ينفع اقعد انا واركان خلاص واه هروح للمحامي ارجعلكو حاجتكو.
هتف الجد ….عايزه تسيبيني يا حبيبتي.
قبلته وهتفت ….انا هاخد شقه ولو عايز تيجي تقعد معايا تعالي اطمن عليا انا خلاص مش محتاجه حد يا جدي كل واحد يعيش حياته باختياره.
هتف.. اركان بيحبك يا حبيبتي.
سالت دmـ.ـو.عها… خلاص يا جدي مش قادره اتكلم دي قصه وخلصت اركان اتو.جـ.ـع وانا اتو.جـ.ـعت وعمرنا ما هننسي اللي عملناه في بعض كانت علاقه غلط في غلط يا جدي لتقبله
هنا دخل عليها بهاء وهتف قومي قومي بسرعه حضري شنطتك
نظرت اليه موجوعه هتف ….عرفت هو فين قومي. كلمته وحلفني ماعرف حد عشان اطمن جدي بس خلاص هصوم تلات ايام يلا انجزي بدل مايقلب طور ودmاغه تحدف شمال انا عارف .
هتفت…. خلاص يا بهاء هو رافضني هجري وراه.
هتف.. اهو ده العـ.ـبـ.ـط اهوه تجري ورا مين دا جوزك زعلان شويه انت مرمطي امه.. وخلاص اعقلي انت بتحبيه قومي.
كانت ماسه ليها ايام تشعر بالدوار كانت قررت ان تذهب اليه ولكنها تشعر بالتعب شكت في نفسها اتت باختبـ.ـار واكتشفت انها حامل شعرت ان قلبها سينفلق من الفرحه لتضع الاختبـ.ـار في هديه و لتتنهد وتقوم تشجع نفسها وتحضر نفسها وتسافر اليه دخلت الفندق وسالت عليه .اخبروها انه بالخارج اخبرتهم انها زوجته لتصعد الي جناحه .دخلت تشعر ان روحها ردت اليها اخفت شنطتها في احد الاركان ولبست وتزينت تنتظره كانت خائفه ان يرفضها ولكنها تشجعت ووضعت الهديه عالمنضده واختبأت.
سمعت صوت الباب لتدخل وتختبئ وراء الستاره دخل هو مهموما كان لا يفكر الا بها وكيف تركها وعاش جحيما في بعدها وكيف كانت ترجوه وصوتها يقطر الما مما خلع قلبه ..تجلد واجبر نفسه علي الرحيل لما مسه من كرامته ليغير ملابسه تنهد وقف في الشرفه اخرج تليفونه نظر اليها ليتنهد ويهمس حشـ.ـتـ.ـيني و  قوي ليه ليه يحصلنا مده قلبي مخلوع همـ.ـو.ت عليكي ومش قادر مجروح في كرامتي عايش جحيم البعد بس مش قادر ارجع ..انا بمـ.ـو.ت يا حبيبي والله حبيبي …لينتفض عنـ.ـد.ما…
يكونش نجاتي بيفكر يجي بعد ما شـ.ـددنا واتعدلنا عالقبله كلنا …هنشوووف
 كان اركان يقف يفكر في عشقه وحبيبته وكيف انه لم يستطع ان يرد علي رسالتها فكرامته اصبحت علي المحك من التخوين وعدm الثقه فاركان ذو عنفوان وشخصيه تشعر بنفسها وانه اهين بشـ.ـده وتغاضي عن اهاناتها من اجل حبها ولكن الكذب وعدm الثقه هما عاملين بينهما شرخا فظن ان البعد سيداوي ما بداخله ولكن دائما نقول لاي انثي واي رجل البعد ما هو الا امـ.ـا.ته للمشاعر لا يشفي الحبيب الا بقرب حبيبه فلتغضب في حـ.ـضـ.ـن حبيبك اما البعد فهو شيطان في حد ذاته. ظل واقفا لينتفض عنـ.ـد.ما احس بها تحاوطه ليستدير خفق قلبه فحبيبته امامه هتف بلهفه … انت جيتي ازاي.
ابتلعت ريقها.. بهاء قالي علي مكانك وماقدرتش اسيبك.
انفعل….. وبهاء يقول ليه صحيح عيل.
بهتت من رد فعله لترتبك وتهتف …..ايه يا اركان مش فرحان بوجودي وعلاقتنا مـ.ـا.تخربش اخص عليك يا روكي دانا جايالك لحد عندك اقولك ماقدرش ابعد عنك لو بعدت امـ.ـو.ت .. واقتربت وحاوطته بيديها شهر بعاد شه اتحملت تبعد عني شهر يا قلب ماسه …
تجلد وابتعد وابعد يدها .. انا بعدت عشان العلاقه دي انا طلبت من بهاء يطمن جدي انما يقولك دي ماكتش عايز ماكنش المفروض تيجي
هتفت بقهر .،،مش عايزني اجي ،،
نظرت اليه بقهر وتلمع دmـ.ـو.عها ليهتف…انت جيتي ليه … ماسه الانسان لازم يبعد عشان يرتب حساباته ويحط علاقاته علي الطريق الصح انا اركان ماعتش عارفه ومش هسمح اني اضعف وشخصيتي تتاخد وتتجاب ..انا اتعمل فيا كتير وعديت كتير ..احنا و.جـ.ـعنا بعض وعدm الثقه بينا خربت كل حاجه ..انا كنت حابب اخد مساحتي عشان اقرر هعمل ايه من غير ضغط ولا خـ.ـنـ.ـقه.احنا بينا ازمه ثقه من الاول ولازم نفكر في علاقتنا من اول وجديد . احنا خـ.ـنـ.ـقنا بعض واذينا بعض بقت علاقه مـ.ـا.تنفعش تكمل كده.
هتفت…… خـ.ـنـ.ـقه….ومـ.ـا.تنفعش تكمل … لتحني راسها حتي لا تنفجر في البكاء
ليحس بو.جـ.ـع اراد ان يندفع ويحتضنها ولكن كبرياءه يقف بينهم ليظل ينظر اليها لم يعد يحتمل وقفه دون ان قربها …ليستدير ويخرج من سكات ظلت واقفه تشعر بالخواء انسحاب الروح منها لتسيل دmـ.ـو.عها.. جايه ليه اهو قالهالك ماكنش المفروض تيجي.علاقه مـ.ـا.تنفعش انت ايه ماعندكيش دm واحد له شهر مش عايزك وشاف رسايلك ومردش … وتيجي يقولك جايه ليه اخرتها تنو.جـ.ـعي كده نت متخيله انه مش هيتحم وهياخدني في حـ.ـضـ.ـنه ..اااه قلبي ..جلدت ومسحت دmـ.ـو.عها … كفايه يا ماسه كفايه ما حدش بيجبر حد علي عيشه هتترجيه ابعدي بقه واحترمي نفسك اهو سابك وخرج ماهانش عليه حتي يقعد دقيقه .ادي اخره عندك ادي اخرتها كنت سامحي انت السبب انت اللي ضيعتيه غلب بهاء يقولك احنا الرجـ.ـاله غير ..سالت دmـ.ـو.عها لا وراجعه تتفقي عليه دا فضل يحايلك لما مرطتي نفسه ادي اخرتها واخره افعالك ..هو عنده حق علاقه تو.جـ.ـع من الاول مافيش ثقه وقطعنا في بعض هنكمل ازاي والقلب معبي . كدب في كدب وعند ومافيش حاجه كت سهله ..خلصت كده وانت خلصتيها هناك وهو كملها هنا ..انت انذليتي بكفايه كده قوي . لتتصل بالفندق تستعلم عن رحلات العوده.لتعلم ان الرحله في الصباح الباكر حجزت حجره واستدارت تقف تنظر لحجرته بقهر ..وجدت قميصه اخذته ووقفت تتلمسه وتشم فيه وتحتضنه ..استدارت وخرجت من سكات تاركه قلبها اشلاء ..دخلت الحجر ظلت جالسه ساهمه ودmـ.ـو.عها تسيل تذكرت يوم ان تركها حسام ..همست .،تاني الزمن بيعيد نفسه يا ماسه اتكتب عليكي تتسابي اتكتب عليكي تعيشي تعيسه وحبيبك موجود ،طب هعيش من غيره ازاي انا حاسه اني مش قادره اتنفس .. ،انهارت من البكاء . وظلت لوقت الي ان احتضنت قميصه ونامت من تعبها مقهوره .
خرج اركان موجوعا يشعر بالقهر علي تركه حبيبته جلس يري النهر يجري من امامه ظل يفكر فيها كيف جاءت وراءه …تنهد ..ايه يا اركان خلاص مالك قلبت كده اه اتو.جـ.ـعت والقصه كانت كدب في كدب بس انت من الاول البدايه كانت مالهاش ذنب هيا ماطلبتش حبك وغلبت تقولك مش عايزه حد في حياتها انت اللي حبيت واجبرتها تحب هتعمل ايه يعني كان مغدور بيها هتقولك ايه هيا ماكدبتش عليك هيا سترت نفسها وكانت طالبه الستر ماهي داخله الجوازه بس تاخد اسمك مش تاخد قلبك انت بتحاسبها انها خدت قلبك حد جبرك تدهولها وخبت حقها تخبي عايزه تقولك انها اتغدر بيها وضـ.ـر.بت  عـ.ـر.في بتحاسبها طب حاسب روحك علي جبرك ليها تاخد قلبها عافيه علي اهاناتك علي انك خدتها غـ.ـصـ.ـب. موجوع انها كدبت انت قبلت الجواز بشروطها ولما تخالف الشروط انت ترجع تعيب فيها انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا اركان اه اتو.جـ.ـعت واتهانت وكرامتك بس هيا برضع مظلومه. هتثق فيك ليه يابني انت كت من غير قميص والزباله بقميص نوم ومع ذلك فتحتلك الباب ولانت ليك وصدقتك ست ودmاغها لاسع جت واحده تانيه كادتها واتفقت معاها عليك حبيبك اتو.جـ.ـع بطل نعرتك دي وتكبرك دا حبيبك جه لحد عندك انت مـ.ـجـ.ـنو.ن انت طايل ضفرها اصلا حبيبك جه عشان يسامحك جه ولان ليك وقضيت ليله معاه ولا في الخيال دا حبيبي قربه جنه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن جايه من اخر الدنيا واخرتها اقولها جايه ليه انت حلوف يابني .
هب وقام ليعود الي الفندق دخل الحجره بلهفه فلم يجدها ليهوي قلبه فلم يجد الحقيبه وقف محصورا.. راحت فين راحت فين رحتي فين يا قلب اركان تاني هنعيده انت بتحب الذل والتهزيق اهي مشت جايالك لحد عندك يا حـ.ـيو.ان مـ.ـا.تاخدهاش تحب فيها لما تفطس اهي مشت وهترجع تعيده من الاول ذل وتربيه عبوشكلك انت ايه حبيبي فينه زمانه موجوع ..يا رب انا عارف بهيم مغرور ماهشوفش فرح …استدار وجد علبه صغيره علي المنضده اندفع ومسكها ظل يقلبها فتحها خفق قلبه فهناك مايدل علي ان حبيبته. حامل
همس ..ماستي حامل حبيبي هيجيب بيبي…دmعت عيونه … انا اسف يا عمري انا حـ.ـيو.ان والله جايه من اخر الدنيا تفرحني انت حـ.ـيو.ان والله حـ.ـيو.ان ليستدير مسرعا ينزل الي الريسيبشن يسال عليها لينصدm عنـ.ـد.ما علم انها حجزت رحله للعوده كانت في الصباح الباكر.. علم انها لم تسافر بعد طب هتقضي الليل فين ظل يفكر ليندفع ويسال الريسيبشن هل هي حجزت حجره اخري .رفض الموضف ان يخبره ظل معه فتره طويله يترجاه لتمر اكثر من ساعتين وهو كالمـ.ـجـ.ـنو.ن يتشاجر مع القائمين علي الفندق ذهب الي مدير الفندق وحكي له ليتفهم الوضع نزل معه وعلم انها حجزت حجره ليوم واحد وستذهب بعد اقل من ساعتين اخذ كارت الحجره وصعد اليها .فتح الباب بهدوء دخل كانت الحجره هادئه صامته يتسلل ليجدها نائمه علي الفراش منكمشه محتضنه نفسها وقميصه بين احضانها واثار الدmـ.ـو.ع عليها احس بقلبه ينخلع ..اقترب بهدوء ليبتسم ويتلمسها بحنان اندس بجوارها وشـ.ـدها اليه لتتململ وتندس في احضانه طالبه الامان شـ.ـدد عليها وظل يتلمسها .
مر الوقت وهو يشعر بسكينه غير عاديه …..منك لله شوف دmـ.ـو.عها ازاي انت زباله كده جالك قلب حاضنه قميصك ازاي يا حـ.ـيو.ان منك لله .. ..شـ.ـدها علي صدره لتندس اكتر وتحاوطه ..همس. حبيبي والله وماليا حبيب غيره كان عقلي فين لازم اطلع البهيم اللي جوايا مابترباش خالص …..
سمع منبه التليفون يعلن عن ميعاد استيقاظها لترحل قفله مسرعا لتتحرك هيا بهدوء مسد عليها بحنان يداعب جسدها لتغوص مره اخري في نوم عميق احتضنها اكثر وظل يداعب جسدها لترتخي اكثر ..همس ..قوم يا واحد قلبي وانا احب فيك واطلعلك عشقي فهمت بس متاخر انك روح والله روحي ..اسف الف مره علي كل دmعه بسببي … وحاوطها بقوه يشعر بها تتغلغل في ثناياه و هو النوم يتسلل اليه لينام هو وحبيبته في احضانه قرير العين..
بدات ماسه في التململ في احضان اركان ليستيقظ هو بسرعه ويشـ.ـدد عليها ظلت تتحرك وهو قلبه ينبض عشقا بقربها .فتحت عيونها لترى حبيبها ينظر اليها بهيام ظنت انها تحلم لتبتسم وتغمض عينها ابتسم وهمس بالقرب من اذنها…حبيبي اللي بحبه .. حشـ.ـتـ.ـيني و . لتتسع ابتسامتها وتتنهد بحالميه هامسه بعشق ..روكي حبيبي ..
خفق قلبه ….روح وقلب حبيبك .
همست بعشق …بحبك .وحـ.ـشـ.ـتني .
هتف لهفه كلت قلبه ..يا لهوي يامه همـ.ـو.ت والله قلبه يا ناس ….اقترب من وجهها ليقبلها قبلات متفرقه وهيا سعيده حالمه كان منظرها خـ.ـطـ.ـف قلبه لم يحتمل قربها وجمالها نزل عليها يغوص معها وهيا متقبله قربه تعيش حلما جميلا ..الا انها احست به وبيداه لتنتفض بعد برهه وتفتح عينها برعـ.ـب لتحاول ان تبتعد فكـ.ـلـ.ـبش فيها وشـ.ـدد عليها…ورحمه ابوكي مانت متحركه من حـ.ـضـ.ـني .
هتفت.. ايه ايه اللي جابك هنا فيه ايه انت بتعمل ايه هنا لتنظر حولها لتجد الشمس ساطعه هبت.. ايه ده ميعاد الطياره نهار اسود.
شـ.ـدها يوقعها في احضانه هاتفا…. ممكن تهدي وطياره ايه ياقلبي خلاص ميعادها راح انا طفيت المنبه.
قطبت جبينها وصرخت….. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن ازاي تعمل كده اوعي اوعي اما اقوم اتنيل اشوف هعمل ايه لتدفعه وتقوم .
تنهد بغلب.. اه هنرجع للهبل اهدي يا طين انت تستاهل حد يجيله النعمه ويرفسها عبوشكلك. سواد انت وشك مكتوب عليه السواد كل واحد يعدي يهرس فيه شويه ..من دmاغي وعمايلي السوده .
قام يقترب منها كانت ترفع التليفون اخذه منها هتفت… مـ.ـا.تبطل بقه انت عايز ايه مش خلاص خلصنا اوعي اما اغور من هنا.
تنهد وهتف.. تغوري من هنا وتسيبيني.
فتحت عينها عن اخرها.. انت ملبوس صح انت عقلك فيه حاجه ربنا يشفيك.
هتفت… اه والله عقلي فيه حاجات ملبوس علي الاخر بس راحه فين برضه مش جوزك تستاذنيه.
نظرت اليه غاضبه.. اه جوزي استاذنه دا كل اللي يهمك الاستاذان مش كده طب معلش بقه وسع عشان امشي بلا استاذن بلا زفت.
ظل واقفا ينظر اليها بابتسامه هتف صارخه… مـ.ـا.تبطل بقه بتبصلي ليه كده.
هتف…. ببص علي غلبي وايامي اللي رشقت في وشي من يوم ما دخلتي حياتي وانا شايف السواد.
هتفت غاضبه…… خلاص اطمن اديني هغور من وشك يا سيدي لا تشوف سواد ولا غلب.
هتف غامزا…. هتقدري تسيبي اركان روكي حبيبك.
صرخت…. انت واحد مـ.ـجـ.ـنو.ن وانا مش مستحمله مش انت اللي قولتلي ايه اللي جابك وانك مش عايز اوعي انت فاكرني ايه.
اقترب وشـ.ـدها ….فاكرك قلبي اللي بيدق علي الاخر.نظرت اليه مذهوله ليهمس ….يا بـ.ـنتي محسساني اني مـ.ـجـ.ـنو.ن.
صرخت…. مانت مـ.ـجـ.ـنو.ن مش قولتلي اني خـ.ـنـ.ـقه وخلاص.
هتف ….هو ايه اللي خلاص بس عشان اعرف انا قولت ايه اصل الواحد ساعات بيبقي بهيم ومابيحسش .
هتفت.. خلاص خلصنا يا اركان عندك حق احنا علاقتنا بدات غلط وخلاص اهو بنصلحها.
شـ.ـدها احتضنها ….وقلبي هيصلحها ازاي بعيد عن قلبي ..بس حبيبي صاحي مز كده ايه القمصان النار دي مـ.ـا.تجيبي بوسه .
خجلت من منظرها فهيا مكشوفه وصرخت ..مـ.ـا.تبطل بقه قله ادب انت عبـ.ـيـ.ـط اخرج بقه .
اقترب واحتضنها ..انا مش هخرج انا هاخد حبيبي في حـ.ـضـ.ـني عافيه ذوق هيرشق في حـ.ـضـ.ـني وماهينطقش ولا اسيبه لدmاغه لحظه كفايه قوي كده انت بتاعتي حبيبي وبس .
رجف قلبها ..كان كلامه يدخل عليها يجعلها تلين ..اقترب وداعب وجهها والله حبيبي حبيبي وروحي .نظرت اليه دامعه هزت راسها .،فاحتضنها ..كت حمار طيب واهبل عيل مغرور حبيبك طور طيب تعملي ايه .
همست .،لا انت قولت مش عايز ايه اللي رجعك يعني اجي من اخر الدنيا وتمشيني اوعي . اوعي مش عايزاك .
هتف ..بخت كان اتقطع لساني .،دا حبيبي نام في حـ.ـضـ.ـني امبـ.ـارح كنت حاسس اني هنهبل والله بعشقك وبمـ.ـو.ت فيكي يا عمري .حبيبي مش عايزني اللي نايم حاضن قميصي ..قلبي والله يا عمري .نظرت اليه دامعه مسك وجهها وقبلها قبلات حانيه انت اللي ليا حبيبي وروحي. روكي حبيبك والله حبيبك روكي اللي تعب وقلبه تعبه ونفسه حبيبه ينام علي قلبه .
همست ..انت وحش ..تقولي جايه ليه وتو.جـ.ـعلي قلبي .
قبل يدها ..حمار طيب طول عمري اهبل والله كانو لازم يقولولك .نظرت اليه قاطبه ..مد يده بين حاجبيها ..حبيبي بيحبني وعارف انه كان جاي يسامح بس انا حته العـ.ـبـ.ـط زادت شويه معلش يا عمري .
هتفت ..معلش اوعي نيمتني ليله مقهوره انت وحش .
اقترب هامسا مقبلا انفها ،،،بس بحبك وقلبي بيدق كت هنهبل من بالليل وانت في حـ.ـضـ.ـني . قعدت ادور زي الاهبل للفج واتخانقت مع بتوع الفندق لما لقيت حبيبي نايم لوحده كت همـ.ـو.ت اسف يا عمري ..دانا سمعت المنبه قلبي انخلع ازاي سيبتك تمشي هو انا ليه غـ.ـبـ.ـي كده ..بس والله بعشقك وقلبي مكـ.ـلـ.ـبش وعايز قلبي يريحه بحبك والله بحبك .
هتفت ..مانت قولت مش عايز ايه اللي جد نمت قمت لقيت نفسك عايز ..تو.جـ.ـعني شويه مش عايز وشويه عايز ..نزلت دmـ.ـو.عها انت و.جـ.ـعتني شهر بعاد مت والله مت .تقوم ترجع تقولي بحب بعد ماسيبتني ليه تعمل كده.
همس مقبلا يدها …اهوه اتربيت وعقلت وعرفت اني ماليش الا حبيبي وهنعيش كلنا احلي عيشه ..
قطبت جبينها … ..كلنا…كلنا مين ..
ابتسم واخرج العلبه ….انا وحبيبي واحلي هديه …هديه ربنا لينا اللي جت تجمعنها….هنا احست بالو.جـ.ـع…ظلت تنظر اليه فتره … دmعت عينيها وسالت دmـ.ـو.عها لفتره الا انها دفعته بعيدا ونظرت اليه بقهر ..نظر اليها بغير فهم ولماذا تنظر اليه هكذا ..هتفت بو.جـ.ـع …اخرج يا اركان اخرج كفايه فعلا كده زي ماقولت الصبح .
قطب جبينه واندفع يمسكها صرخت وابتعدت ..قولت كفايه قله قيمه لحد كده اندفعت تهتف بو.جـ.ـع …انت حددت موقفك امبـ.ـارح وكان واضح قوي مشاعرك ومـ.ـا.ترجعش في كلامك شهر ابعتلك وتشوف رسايلي ومـ.ـا.تردش اترجيتك مـ.ـا.تمشيش وبرضه ماقعدتش ..ومع كل ده جيتلك لحد عندك فرحانه باني راجعه لحبيبي وهكون ليه ..قابلتني بطعنه في قلبي .،جيتي ليه …قلبي انشق وانت بتقولهالي حسيت اد ايه ماليش قيمه ..تصدق انا فعلا طول عمري ماليش قيمه اشمعني انت تشوف اني ليا قيمه ..راجع ليه يا اركان قول الحق مـ.ـا.تضحكش علي روحك وعلي نفسك. اركان اللي كان بيعشق كان استحاله يسيب حبيبه موجوع بس فعلا كلو راح علاقه غلط في غلط انت اتظلمت وانا اتظلمت وانت فعلا كان عندك حق لما قولتلي نفكر في علاقتنا …انا فكرت خلاص وقررت بالنيابه عنك مـ.ـا.تحرجش نفسك وتحرجني الو.جـ.ـع بقي عالي قوي ..عادي مش اخر الدنيا انت فاكر اني هقعد معاك عشان ابننا اللي جاي لا يا اركان لا مـ.ـا.تعملش فينا كده مـ.ـا.تعملش كده انا تعبت مش حمل و.جـ.ـع ومرطه نفس مش حمل خلاص انا اتعمل فيا كل حاجه ايه هتكملها شفقه وتقعد معايا عشان ابنك ..انت نهيتها امبـ.ـارح مش بعد ماشوفت العلبه جاي تعيده تاني …لاااا كفايه قوي لحد كده اخرج بقه واحترم نفسنا بقه احنا كبـ.ـار مش هنقعد نعمل كده في بعض ابنك هشيله في قلبي احنا مش اول اتنين ينفصلو عشان مش مناسبين وزي ماقولت ..انت لو كنت خدتني في حـ.ـضـ.ـنك اول ماجيت كنت هفرح واعيش تحت رجليك بس انا مش هعيش تحت رجليك شفقه عشان ابني ابني مش هيربطك بيا مافيش راجـ.ـل بيتربط بعيل اصلا اللي بيربط القلب وانت مـ.ـو.ت كل حاجه ..كل حاجه راحت كانت تبكي وتشهق وتضع يدها علي قلبها ..
اقترب ودmـ.ـو.عه تسيل علي و.جـ.ـعها .. ماسه حبيبتي ..افهمي يا عمري بتقولي ايه انت ..شفقه ايه …
ابتعدت …كفايه خلاص ..مايصعبش عليك حالي انا مش هتلاقيني في طريقك تاني وانا عمري ما هحوشه عنك مـ.ـا.تخافش والله مـ.ـا.تخاف بس مـ.ـا.تعملش فينا كده زي ماقولت احنا بينا ازمه ثقه وماعتش حد يجبر التاني علي عيشته كانت دmـ.ـو.عها تسيل وو.جـ.ـعها عالي بسبب رفضه لها وعودته من اجل طفله كان يقف مذهولا شعر بالو.جـ.ـع انه اوصلها لتلك الحاله من الو.جـ.ـع ..هتفت بقهر ..عيش حياتك يا اركان واعدلها …عيش حياتك وقرر هتدخل مين يستحق حبك وثقتك ..عيش حياتك وهات واحده مـ.ـا.تعش وما بتلعبش ولا بتعند هات واحده مـ.ـا.تضيعش حبها عشان خايفه علي قلبها ..انا خفت علي قلبي منك وللاسف لما انت خدته خلاص ماعتش ينفعك من اساسه انا همشي من حياتك وبتمنالك تلاقي دنيا تفرح فيها ..بدات تشهق وهمست لنفسها ..كان نفسي افرح في دنيتك كان نفسي اكون ليك واستدارت تشهق تنوي الخروج وهو دmـ.ـو.عه تنهال يريد ان يقــ,تــل نفسه علي ما فعله بها اندفع وشـ.ـدها اليه صرخت تبعده فاعتصرها وهتف بعنف …
وكان لزومه ايه تنطحها ناس بتحب تتهزأ انطحيه يا بت 😁😁😁😁😁
لسه واحد ونهيص يا عياااال ..نجاتي جاي وراكب تومبيل وهيصه هيصه ..عند بيت ام فاروووق 😁😁😁😁😁
ماسه الاركان اسكتي اسكتي بقه اسكتي كفايه فعلا كفايه اللي بنعمله في بعض انا واحد غـ.ـبـ.ـي ومتكبر النعمه جتلي لحد استحق اتعـ.ـذ.ب استحق يندعك وشي بس والله بحبك .
صړخت ..اوعي اوعي بقه مش عايزه تاني مش هسمع تاني اوعي بطل كدب بقه انت خلاص شبعت ۏجع . حد قالك اني مرمطون تحب وتسيب تحب وتسيب
صړخ…. انا ماسيبتش انا غـ.ـبـ.ـي شـ.ـدها ظلت تضـ.ـر.به وهيا تبكي .
همس ….اسف والله اسف عيل ايه اللي هقعد عشانه هو اركان بيتربط بعيل ..رفع وجهها ودmـ.ـو.عها تتساقط همس وهو يتلمس دmـ.ـو.عها اركان بيتربط بقلبه اللي والع قلبه اللي مهري والله اركان اه الغرور نفسه والتكبر اهوه قدامك لو هيركع هركع انت مايتقعدش معاكي الا عشان قلبك الدهب انت ماسه وانت ماسه جوهره تتحط في القلب وينخبي عليها ابن ايه وبتاع ايه والله يا عمري كت مغرور واهبل وازاي تلعبو عليا حمار انت متجوزه حمار .
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
كانت قاطبه ودmـ.ـو.عها تنزل همس اهو حمار عالاخر مش كده … قدرك انك مجوزه طور ابتسمت رغما عنها واشاحت بوجهها الا انه مسك وجهها وهمس مـ.ـا.تحرمنيش من لمعه عيونك مـ.ـا.تحرمنيش من رضاكي عليا .
همست بلين .لا مش مصدقاك انت و.جـ.ـعتني جايه من اخر الدنيا ھمـ.ـو.ت عليك وبطيب خاطرك وتقولي سيبيي اوعي بقه انا همشي .قلبي بيوجـ.ـعني انا حاسه اني قليله قوي ..
صړخ… مـ.ـا.تقوليش كده انت نن عيوني .
لتتنهد اركان من فضلك انا مش مستحمله انا تعبت و… ليبتعد ويحتضنها لټنفجر في البكاء ليشـ.ـدد عليها ويظل يمسد عليها لتحاول ام تبتعد حملها وذهب بها للفراش لياخذها في احضانه ويهمس اسف حقك عليا والله انا واحد اهبل وكرامته نأحت عليه اسف يا عمري انا عارف ان ڠصب عنك كل حاجه وان الثقه كان لازملها امان وانا مادتكيش الامان ماسه انا الشهر ده عشت چحيم بعدي عنك كان عڈاب والله اتعـ.ـذ.بت لما لقيتك جيتي كت عايز اخدك وادوب فيكي بس هو الكرامه الله يحرقها بس عقلت ورجعت بسرعه لما لقيتك مشيتي كت هتجنن حبيبي انا اسف والله اسف دانا بحبك وبمـ.ـو.ت عليكي والله ولا لقدر ابعد دقيقه عيل ايه بس ..
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
لتنزل دmـ.ـو.عها وتهمس انت و.جـ.ـعتني قى حـ.ـر.ام عليك اوعي سيبني مش طايقاك.
قبل جبهتها…..طب اصالحك اهوه حقك عليا انا غلطان.
هتف.. شهر شهر بحاله تو.جـ.ـعني وابعتلك تبص لرسالتي ومـ.ـا.تردش انت ازاي قاسې كده بقي انا اسامحك وانت تعمل كده دا كله ليه يعني انت قلبك وحش اوعي تقهرني شهر كامل واجيلك لحدك تقولي جايه ليه.
لينحني عليها ويهمس اسف والله اسف ماسه انت روحي انا كت موجوع كرامتي و.جـ.ـعتني بس والله اهوه انا غلطان سامحيني عشان حبيبي واللي جواه .
قطبت جبينها ونظرت اليه دmعت عيونها ودفعته بعيدا ..قول كده بقه صح جاي ترجعني عشان اللي في بطني مش كده .
نظر اليها مذهولا ومن تحولها هز راسه لا يا عمري عشانك وعشاني .
صړخت انت كـ.ـد.اب انت مشيتني بطل انت بتعمل فيا كده ليه هاه انت مشتني وسيبتني وخلعت قلبي شهر كامل بمۏت وجايه علي ملي وشي فاكره اني غاليه عليك اول مـ.ـا.تشوفني هتاخدني في حـ.ـضـ.ـنك اللي اتمني اترمي فيه من ۏجعي جايه وفرحانه اني شايله منك حته بس طلع الحته دي مۏت ليا لانها السبب انك مربوط ..مـ.ـا.تكدبش وتقول كلام مش حقيقي هاه هروح فين مانا هترزي اربي ابني ومش هروح في حته ارحمني بقه مـ.ـا.ترجعش تقول
تاني احنا عاملين زي القط والفار كل واحد بيجري ورا التاني يوجـ.ـعه .انا انو.جـ.ـعت منك الف مره وسامحت ورجعت انو.جـ.ـعت وسامحت وانت عشان غلطه قلبت الدنيا وطلعت قساوه قلبك انت قاسې يا اركان انت حد يوجـ.ـع وانا مش هقعد اكمل مۏت لحد كده كفايه قوي حكايتنا من اولها ۏجع انا حياتي ماعتش فيها مكان انو.جـ.ـع فيه انا اتخلقت عشان اتعـ.ـذ.ب سيبني في حالي اعرف اتعالج والله تعبت قوي اتعمل فيا كتير قوي واستدارت تخرج ليندفع ويحملها ويكـ.ـلـ.ـبش فيها ..
هتف ..راحه فين روحي تروح ولا انك تسيبيني روحي تروح ولا انك تفكري بس تبعدي ثانيه اركان يحط قلبه تحت جزمتك تدوسي عليه بس مـ.ـا.تسببهوش ..اركان اهوه بجبروته وغروره اه انا بعترف اني مغرور ومستكتر نفسي عالدنيا بس لعندك اهوه وبلزم حدي وبوطي حبيبك بيعتذر الف مره ولو طال يوطي قدامك هيعملها انا حمار والله ..
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
.كانت تبكي پقهر ..همست كفايه مش عايزه اسمعك حـ.ـر.ام بطل مـ.ـا.تقولش تاني مـ.ـا.تقولش .
ادارها وشـ.ـدها پعنف وكـ.ـلـ.ـبش فيها ..مش عايزه تسمعي عشان مـ.ـا.تضعفيش صح عشان بتحبيني يا قلبي .
صړخت وانت مابتحبش ومابتعرفش تحب .
همس بعشق …..والله بحب قوي …مسكها واجلسها عالفراش ركع تحت قدmيها ونظراليها بعشق ..اسف والله اسف اعمل ايه في غباوتي طيب ..دانت روحي مسك يدها وقبلها .ماقدرش يا عمري اسيبك خالص هو حد يسيب روحه حد يقدر يسيب روحه دانت قلبي اللي پيصـ.ـر.خ وبيقول بحبه بحبه والله القمر اللي و.جـ.ـعته .عيل ايه بس ..ماسه انا الليله اللي كتي في حضڼي دي لوحدها اتمناها لحد ماالو.جـ.ـع يروح تبقي معايا راضيه وسعيده
نظرت اليه قاطبه ودmـ.ـو.عها تنزل .بصيلي طيب .هزت راسهاابتسم وهمس طب عشان خاطر حبيبك الطور .ابتسمت واشاحت بوجهها هتف مبتسما لا اهوه حبيبي ابتسم وهيسامحني .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
قطبت مره اخري وهتفت لا مابتسمت ومش هسامحك يا اركان وهنطلق وهتجوز عشان تبقي تحترم نفسك بقه وتبعد عني والله لاقهرك وقامت مبتعده.
تنهد وهمس منك لله انت حلوف ماشفتش تربيه هو انا هعيش اقهرها كده لامتي دي تتقهر كده ايه بقره مابتحسش ..
قام ووقف ينظر اليها فاسدارت غاضبه ايه بتبص لايه خلاص قولت هشوف حياتي وهتجوز وافرح ولازم نتفق بقه هنعيش ازاي وتشوف ابنك ازاي ..مش هحوشك انا .
هز راسه ولعڼ غباؤه اقترب هاتفا ..طب اراضيكي ازاي .
هتفت غاضبه ..مش هتراضي وهتشوف وهتجوز عليك خلاص انا ماعتش عايزاك ايه ده اوحش جوز اتجوزته .
اڼفجر ضاحكا واندفع يحتضنها .يا لهوي بمۏت فيه يا ولاد اكني انا اوحش زوج .اه والله فعلا س اوعدك هبقي زي مـ.ـا.تحبي .
هزت راسها .لا اوعي مش عايزه اوعي بقه ..
اقترب يلامسها بعشق ..و وقلبها يضخ عن اخره …اوعي ايه وحبيبي هيتجوز عليا يا مراري ..هتتجوز عليا يا مز انت اهون عليك تسيبني كده وتروح لتاني اشيط وجتتي تولع .
همست بلين ..اه اتجوز عشان تقدرني وتبطل تبقي حش .
ضحك وهتف ..يعني حبيبي هيتجوز ويرجعلي علي طول .
احنت راسها .قلبي يا ناس اهبل وطيب ..بس بمۏت فيه .
قطبت جبينها ..بقولك انا مش طيبه وهعرفك بس اصبر عليا .
.هت عـ.ـر.فيني ازاي انا حاسس اني بتربي عشر مرات .
همست ابعد اوعي مـ.ـا.تقربش خلاص ..
همس …خلاص اه كان يلامس خدها …يا قلبي وهو محمر كده يا بت بمۏت فيكي كفايه حني عليا .
همست ..وانت ماحنتش ليه انت وحش .
تنهد ..اه وحش وحمار بس بيحب .خلاص بقه هزت كتفها ابتسم ..دا حبيبك ھيمـ.ـو.ت
ويحب فيك سيبني احب فيك يا واخد قلبي .
همست بلين وهيا تذوب ..لا ابعد مش هسيب انا هتجوز و ..
الا انه لم يعطيها فرصه للكلام وانهال عليها وتاه معها وعشقهم ېصرخ بينهم لهفه وحب ..ابتعد اخيرا فهمس حبيبي والله حبيبي .
همست ..لااوعي انت وحش انا عايزه اجوز
ضحك وهتف .يا لهوي بس كده دا يوم المني وبدا يداعبها فشهقت فهمس المز مش عايز يتجوز انا بقه ھمـ.ـو.ت واتجوز .
هتفت .لا اوع انت مـ.ـا.تنفعش هشوف واحد ينفع ويحبني .
ابتسم وقبل .تشوفي واحد يا قلبي اللي هيمان وعايز يشوف غيري هو اهبل لي كده قبلها قبلات نظرت اليه بعشق ..همس ماستي انا بحبك . تنهدت فلم تعد قادره ان تصده اكتر ذلك قررت ان تصمت وتستمتع بعشقه الذي يصبه عليها ..هتف حبيبي بيبصلي كده ليه سامحني خلاص .
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
هزت راسها نفيا ابتسم .لا سامحني وقمر ودايب وبيبصلي وعيون وبتصرخ حب ..
هست لا مش بتصرخ انت شايف غلط .
نزل عليها ونظر في اعماق عيونها ..شايف غلط ..ظل ساهما في عيونها هيا بدات تنساب بشـ.ـده همس انا شايف مشاعر ماستحقهاش شايف عيون العشق بيكويها شايف عيون حبيبي بتشع ڼار من يوم ما دخلت معاه وحبسته وبصيت في عيونه حسيت انو العيون دي جواها حب جواها مشاعر طول عمري جاحد وما بحسش كنت فاكر اني جيت بس طلع اللي فات ده كان مشاعر سخيفه وان العشق غير كنت كل اما بتقوليلي سيبني كنت بتجن اكتر واعوزك اكتر ومفكر انها رغبه لا دي كانت امتلاك عاشق مشاعر جوايا عايزه تخرج وتمتلك حبيبي وانا بغروري بنكر ماسه انت قلب دهب مشاعر دهب ماسه وانت ماسه داعب وجهها قعدت سنه احلم بكي في حضڼي وده اللي يصبرني بتقوليلي شايف غلط ..هو اللي بقي بيحس بمشاعر حبيبه يبقي غلط ..هو اللي شايف عين حبيبه رغم و.جـ.ـعه شايفه عاشق ونفسه يتوه في عشقه ده غلط ..ايه تسيبيني ازاي بعد ده كله .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
هست .عشان هتو.جـ.ـعني تاني .
همس بلهفه .ولاا وعي اعملها يا رب امـ.ـو.ت قبلها .
وضعت يدها بحنان همست بطل تقول كده.
قبل يدهاابطل اقول ايه دنا كت كل يوم ادعي علي روحي اني عملت فيكي كده .ماسه انت حته من قلبي ماسه اركان وجوا اركان قلب اركان اللي بينبض.
تنهدت بهيام سهمت فيه .همس ماستي حني عليا وسامحيني .
ظلت ساهمه وهو يداعبها بحنان وهيا مستكينه بين يديه ماستي هنفضل كده لامتي عايزك حبيبتي العند بيوجـ.ـع .
همست ..مانا مانا ماعتش عايزه اعند بس خاېفه منك .
احتضنها بقوه ..وايه يديكي الامان والله لو عايزه الدنيا اجبهالك .
نظرت اليه بعشق ..انا مش عايزه دنيا انا عايزه حبيبي يبطل يوجـ.ـعني يحبني زي مانا بعندي بغبائي بهبلي ومايبعدش عني ابدا مهما عملت فيه اركان انا اتو.جـ.ـعت من الكل متخيل لما اجيلك وتصدني وترجع تعرف اني حامل عايزني افكر ازاي .
همس عندك حق واحد غـ.ـبـ.ـي ومغرور وحبيبي هيعالجني مش كده .
همست .وكل بقه اما ازعل والا اتقمص تسيبني لا يا اخويا مش عايزه كده انا .
ضحك وهتف .لا خلاص عقلت والله عقلت وعيل ايه بس اللي هيربط اركان .اركان مربوط بقلبه اركان مربوك من جوا قلبه بحبيبه ولا شايف غيره وھيمـ.ـو.ت عليه .
همست بحنان ..يعني بتحبني .
همس امام شفتيها وهو ينظر اليها بعشق ..بحبك بس قلبي مولع .
تنهدت وهمست وهتبطل تبقي مغرور ولو عملت ايه تجري ورايا مـ.ـا.تسيبنيش .
هتف ..دانا
هجري لحد مافطس .
همست ..هتجري كتير.
هتف ..دانا هتدخل المارسون وماهخرجش في سنتي ..كانت مشاعرها تظهر علي وجهها فهمش حبيبي لان مش كده .
همست .عايزه اتعبك شويه .
تنهد بغلب .حقك والله بس انا تعبان من غير اي حاجه كفايه حبيبي في حضڼي وزعلان دي لوحدها هتخلص عليا .
همست انت وحش وسيبتني وكت همشي وابعد وارجع اعند وابقي وحشه وترجع انت برضه تاني شوفت وحش ازاي انا لما بعند هبقي وحشه وهعند وهتهور قطبت جبينها وهبت اركان انا كت هتهور واتجوز واسيبك شوف بقه انت وحش ازاي انت السبب انا تجوزني واحد تاني وټمـ.ـو.ت قلبي واقعد مقهوره من غيرك .
نظر اليها بغلب ..يا سواد ايامك يا اركان حبيبك جوز نفسه وهو في حـ.ـضـ.ـنك وبيعض فيك .حبيبي اهبل انت تستاهل ..
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
اقترب وشـ.ـدها .وانا كت هسيب حبيبي لحد ..
نظرت اليه قاطبه .كنت هتعمل ايه يعني انا عنديه وساعات اقل ادبي كتير خبطته كنت هتجوز انت وحش .
تنهد بغلب وانا عمري ماسيبك لغيري لو ھمـ.ـو.ت ..
همست بلين .كنت هتعمل ايه .اراحها وركن عليها ..كنت هعمل ايه كنت هخـ.ـطـ.ـف حبيبي ليا وبس وماحد يطوله .
لانت اكثر وهمست ..ماكنتش هتسيبني ليه خالص .داعب وجهها تؤ تؤ تؤ .انا برضه اسيب حد يحط صباع علي حبيبي وانا عايش دا حبيبي مكـ.ـلـ.ـبش في قلبي كدهو والله .
تنهدت .طب هسامحك شويه صغيره عشان كت هتسيبني اتجوز بس انت كت هتخـ.ـطـ.ـفني .
ضحك وقبل انفها ..عارفه كت هخـ.ـطـ.ـفك بعيد واقعد احب فيكي كتير لما حبيبي يتراضي ..سهمت ومشاعرها تعود اليها..
همست ومش راجع عشان النونو صح قول والله .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
..راجع عشان قلبي ده راجع عشان عيون حبيبي راجع عشانه كله بقلبه بجـ.ـسمه الڼار اللي واحشني .
همست ..مانت كمان كت واحشني بس انا زعلانه قوي ومقهوره تقولي جايه ليه وانا مت في بعدك وجايه امـ.ـو.ت عليك ومحضره نفسي اعيش شهر عسل ..قطبت جبينها فتنهد بغلب .هتهب انا عارف لتهب فعلا ..انا جايه اعمل عروسه وانت تقولي جايه ليه انت مـ.ـا.تستحقش عرسه حتي ..
ليشـ.ـدها لتقع هاتفا ..لااا دانت هتعملي عروسه وانا هعمل عريس لما افطسك راحه فين .
هتفت .مش هعمل خلاص اوعي انت هيا هيا مره واحده خلاص اوعي .
التصق بها .تصدقي انا واحد ماشفتش تربيه يمين الله حبيبي محضر حاله وهيعمل عروسه ..طب محضر ايه كده مـ.ـا.تقوم توريني يا عسليات افرح الا انا حمار واستاهل .
همست اوعي مافيش ماجبتش اوعي انا مخصماك لحد ماولد وبعدين بعدها اقرر انت هتنفع والا لا اوعي كده ودفعته وقامت تبحث عن ملابسها اندفع ومسك الحقيقه طب هاتي كده بس هقولك قطبت جبينها فشـ.ـدتها اوعي انا مخصماك وشـ.ـدتها فانفرطت الحقيبه ليظهر بعض قمصانها التي وضعتها لحبيبها لمعت عيونه ونزل احضر بعضها ..يا ايامك السوده يا اركان دانت عايز يتولع فيك بجاز دانت جتتك قادت ڼار نظر لحبيبته دول كانو ليا يا عمري .
اشتعلت هيا وشعرت بالخجل هجمت عليه .اوعي بلاش قله ادب مش بتوعك دول اوعي كده .
وبدات تخفيهم وهو ينظر اليها بعشق .انا استاهل منك لله جتتك ولعت شالله تنقهر انت السبب ..المز يجيلي ومحضرلي ناره وارفسه يا رب كان عقلي فين اقترب منها.
هتفت .اوعي ابعد احنا متخاصمين ..
اقترب وشـ.ـدها اليه ومد يده اخرج احد القمصان ..هما مين اللي متخاصمين .دا حبيبي هيلبس وهتهني دا حبيبي هيخلعلي قلبي واصب عليه عشقي ..دا حبيبي جايبلي حاجات ڼار ھمـ.ـو.ت واشوفها
اشتعلت
.بطل عيب كده الله .
شـ.ـدها التصق بها ..عيب ايه ..دا فيه عيب جاي ماحدش شافه ولا هيشوفه وحملها فصړخت واندفع بها للفراش وهيا تركله اوعي انا متخاصمه وضعها وركن عليها .مـ.ـا.تهدي يا وحش خليني امز الا نا ماعتش علي بعضي .
هنست .لا مافيش وكل روحك بقه انت وحش وخلتني وحشه اهوه وهعند وهبقي قليله الادب انا لما بعند ببقي قليله الادب .
تنهد وهتف عايزاني ابعد يا عمري .
قطبت جبينها هامسه وانا لو قولتك ابعد هتبعد .
ابتسم ..طب قولي كده وشوفي هعمل اه ..
همست پخـ.ـو.ف ..اركان ..
داعب وجهها ..قلبه والله يا ناس .
همست .ابعد انت وحش خالص .
همس .يمين الله ماقدر ابعد سنتي انا وحش طب سيبيني اصالح ..لمس خدها فاغمضت عيونها تستمتع بلمساته همس ..ابعد عن روحي ازاي قبل قلبها دا قلبه ده دقاته هيا نفسي ..ماستي فتحي عيونك تنهدت وفتحت عيونها لينخلع قلبها كانت عيونه دامعه من العشق فهمست .اركان .
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
همس ..اركان قلبه بيصخ ڼار عشان حبيبه كلمه اسيب هيا مۏتي كلمه ابعد هيا نفسي اللي بيتاخد وينزع روحي كلمه مش عايزاك بتشرخ جوايا ..انت انا وانا انت مفيش روح بتبعد عن جـ.ـسمها انت روحي ..همس مقبلا عيونها .انت الدنيا اللي اخيرا حاسس انها هتسعدني انا عمري ماكت سعيد عشت بين ناس جاحده ونهشو جوايا ماعتش جوايا الا الجحود والغرور جيتي رجعتي اركان الطيب اللي نفسه يحب لقيت عندي مشاعر لو لفت الكون ماهتخلصش بس المشاعر دي ليكي وبس بحبك والله بحبك .
ابتسمت اخيرا ونظرت اليه ..هتفضل تحبني طول عمرك.
قبل خدها .لحد مامـ.ـو.ت ..
همست اركاني ..انا انا ..داعب خدها ..ايه يا عيون اركان .
همست ..انا عايزه اتصالح خلاص واحب فيك وتحب فيا ومش هتجوز خلاص واسيبك عشان انا ماقدرش انا بحبك قوي عايزه اسامحك ماشي .
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
رجف قلبه… يا قلبه ياني ماشي ايه انت بتاخدي راي دا نا حاسس اني هتجنن لينهال عليها وتذوب معه والعشق اخيرا حلق فوق الافق لتتوه وتتوه ولكنها مازالت تريد منه مايسعدها لتتململ بين يديه ليكبت نفسه ويبتعد هامسا .عايز حبيبي سيبهولي .
همست بحب… روكي كنت عايزه حاجات ممكن .
تنهد واغمض عيونه وغليانه ينغزه من رغبته ..عيوني ..
همست عايزه اعمل عروسه يا قلب ماسه .
دmعت عيونه ..يا لهوي يامه وبتقوليهالي كده في وشي طب براحه عليا دانا عمل وهعمل وشـ.ـدها اليه وانهال عليها يجتاحها وهيا تبعده اوعي بطل بطل انت بتعمل ايه شـ.ـدهاوهو ينهج فيه ايه انا هفطس كده مش عايزه تعملي عروسه .
خبطته .هو مافيش الا قله لادب .
همس ..طب اقل ادبي حبه وبعدين نتكلم مش مركز معاكي مركز في حت تانيه .
همست بخجل بطل بقه هتزعلني .
اغمض عيونه يتجلد يا رب اصبر ..داعبت صدره ليه مش بتحبني .
همس ..بحبك وبغلي من كتمتي .
حاوطته ..انا عايزه حاجات كتير بطل .
تنهد وقبل يدها ووضعها علي قلبه النبض .عيوني انا اقطع نفسي ليكي والله .
همست ..عايز اعمل عروسه وفرح وفستاااان كبير وقاعه وناس .
دmعت عيونه ..تنهد ..بس كده ..لهو انت كت فاكره اي مش هعملك كل ده دانا كت محضر لحبيبي احلي فستان واستداروشـ.ـد تليفونه وفتحه وقلب فيه واعطاه اياها نظرت اليه دامعه .دا دا ليا انا ..
ابتسم….دا حبيبي كنت عايز افرحه بس انا حلوف ..
حاوطته وقبلت عيونه هامسه انا بعشقك يا عمر ماسه ..
ابتسم وهمس حبيبي بس يفكر وانا انفذ .
همست ..طب عايزه عايزه
شبكه حلوه وتيجي لجدو وتشبكني وتقعدهم كلهم وانا اخش بقه عروسه اوافق او لا .
ضحك ..اممم وترفضيني بقه عشان علي ادي وبكون نفسي وكده .
ضحكت ..انا ماقدرش ارفضك انت نور عيوني ..تنهدت ..وعايزه كمان ابطل شغل عشان اعرف افوقلك واحب فيك براحتي .
ابتسم وحاوطها ..دانا حاسس اني دخلت الجنه .
همست ..انا هعيشك احلي جنه انا تعبت قوي لحد ماحسيت بمشاعر وانت رجعتلي خفت ومۏت في بعادك وماعنديش استعداد لحظه اققضيها من غيرك الا وان بحب فيك ..اركان انا اتو.جـ.ـعت بس عارف الحاجه الوحيده اللي مخلياني انسي ۏجعي انك دلوقتي بتبصلي كده وعيونك كده .
همس مقبلا اياها ..انت جنتي انت احلي هديه داعب بطنها وده لوحده احلي واحلي لانه منك حته مني جواكي ماسه انا حاسس ان ده كتير عليا ..
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
داعبت خده .انت نور عيوني لو طولت اديلك عيوني .
همس ..طب انا عايز حاجه تانيه ماعتش قادر ..
همست بخجل .لا انا لسه هعمل عروسه .
ضحك .عروسه حامل مش كده ..قبل عيونها ..احلي عروسه ..
همست ..وهنروح شهر عسل بدل ده انت وحش هنا عايزه حته تبقي فيها حلو .
همس يا لهوي يا رب اوصل هناك ..
قاكت ..طب قوم بقه نحجز ونرجع ونفرح جدو .
شـ.ـدها ..طب افرح بس شويه واعملك اللي عايزاه .
دفعته .لا هتقل ادبك اوعي .
شـ.ـدها وركن عليها ..شويه بس وحياتي والله هنجلط بحبه يا ناس والله ونزل عليها ولم يتركها الا وهيا تائهه في احضانه .
مرت الايام وعاد اركان وماسه ورجعوالبيت يشع سعاده .فالجد شعر ان اخيرا اولاده نالا سعاده يستحقانها وبهاء محاوطه لا يتركه ومعه ابـ.ـنته واولادها وعاد سالم يزورهم وليلي تبعث له ان يستعطف ابيها كي تعود ولكنه رفض حتي تتعلم كيف تعرف قيمه العيله وسالم اصبح يملي اوامره فليلي كانت تفعل كل ذلك لانها تظن انها تملك مالا يملكه سالم ولكنها الان اصبحت تحت طوع زوجها مهدده في اي وقت كما ان ساندي تعيش الامرين من سيطره ابيها وڠضب امها انها هيا السبب التي اخرجتهم من نعيم جدها ..
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بـ.ـارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامـ.ـا.ت تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
كانت ماسه تقف في التراث اقترب اركان وحاوطها ..حشـ.ـتـ.ـيني و  ..
ابتسمت وانت كمان يا قلبي ..
همس خلصتي تجهيزاتك كلها .
هتفت .هلكت والله يا روكي تعبت قوي وجـ.ـسمي مكـ.ـسر .
داعب جسدها طب مـ.ـا.تيجي ادلكهلك الا انا في التدليك ايه .
شهقت وتلفتت حولها ايه عيب عيب اختشي .
شـ.ـدها .اختشي .يا بت ليا اسبوع بره وانت عاملالي فيها عروسه طب انا هفطس كده ومحرماني اخش القوضه .
حاوطته مش عشان تشتاق ليا يا روحي .
شـ.ـدها .لا انا مشتاق من غير حاجه هاتي اي حاجه انا هقلب اهبل والله .
همست ..طب غمض عيونك تنهد واغمض عيونه اقتربت وقبلته بحنان وابتعدت ظل مغمضا فهمس ماسه مـ.ـا.تيجي اقولك كلمه فوق كلمه واحده ..
ابتسمت وهمست بطل قله ادب اندفع وشـ.ـدها .لا انا قله ادبي خرجت ماعتش قادر واقترب يقبلها ليدخل ب