رواية نسيم العاصف عاصف ونسيم هي رواية رومانسية تقع احداثها بين عصاف ونسيم والرواية من تأليف حبيبة الشاهد في رواية نسيم العاصف عاصف ونسيم تتشابك المشاعر والقدر في قصة حب ساحرة تأخذنا بين طياتها بين لحظات الفرح والحزن تجد الشخصيات نفسها تواجه تحديات الحياة والقلوب التي تنبض بالحب رواية نسيم العاصف عاصف ونسيم تفتح أبواب عالم من الرومانسية حيث تلتقي الأحلام بالواقع في مشهد لا ينسى
رواية نسيم العاصف عاصف ونسيم من الفصل الاول للاخير بقلم حبيبة الشاهد
انا اتجوز خدامه وكمان رخيصه وافقت تتجوز في السر وتبيع ابنها بالفلوس مستحيل طبعا يا ماما
والدتو قربت منو وقالت..يا ابني دي الوحيده الي وافقت..هتتجوزها تسع شهور بس..تخلف الطفل الي محتاجينو وتاخد قرشين وتمشي
قال بغضب…انا قولت لا…لا…انا عاصف الصقر اتجوز بنت بالفلوس ..ازاي اقبل كده يا ماما..ده انا امثالها احطهم تحت رجلي
ضحكت والدتو وقربت منو وقالت..انا فاهمه انت زعلان ليه..كرامتك مش جيباك لانها رفضتك من غـ.ـبـ.ـير جواز..بس ده حقها يا عاصف
عاصف بصلها بدهشه وقال بغضب..حقها..حقها ده ايه هيه الخدامه دي لها حق
قالت والدتو بضيق..يوه يا عاصف..خدامه خدامه ..هيه الخدامه دي مش بشر زينا يا ابني
عاصف قال بسرعه..بشر..بس مش زينا..ومستحيل تكون زينا…عامله فيها شريفه ومدريالي ورا الخيمه الي لبساها..اقال يعني من جمالها..انا عندي استعداد اراهنك على مليون جنيه لو كانت نتشاف اصلا
ضحكت والدتو وقالت…انت مالك بشكلها..انت متجوز نفين من سنين طويله..ومحصلش حمل ولا هيحصل في حالتها…وجدك مصر متورثش جنيه واحد قبل ما تفرحو بحفيد…ايه العمل غير كده..دي هتخلف الولد وتسيبو وانت ونفين الي هتربوه مالك بقى بشكلها وحشه ولا نيله حتى
عاصف اتنهد وقال..تمام كل كلامك صح..ايه المانع بقى انها تخلفو من غير جواز..اصلا محدش هيعرف لحد ما تولدو ولا لازم تتلز.ق في اسمي الجربوعه دي
امه نفخت بضيق وقالت..انا تعبت معاك..البنت مش عايزه تعمل حاجه حـ.ـر.ام..هتعترض في دي كمان..وبعدين ازاي نقبل يبقى ابنك ابن حـ.ـر.ام …شوف بقى لو مبطلتش قلة عقلك دي متجيش تشكيلي بعد كده ولو فعلا بتعتبرني امك الي يهمها مصلحتك وافق علشاني وخلصنا من كل ده
عاصف اتنهد بخـ.ـنـ.ـقه وقال..ماشي ياماما علشانك بس هوافق..بس هيه ليله واحده هقضيها معاها وبعد كده مش عايز اشوف وشها تاخديها اوضه تانيه وتحبسيها فيها لحد الولاده تمام
والدتو ضحكت وقالت..تمام….كل ده موافقه عليه..بس يارب انت بعدين تفضل قد كلامك وتوافق عليه
عاصف مفهمش ولسه هيرد جات بنت تبان صغيره جدا منتقبه وشايله القهوه وهيه بتترجف من الخـ.ـو.ف
عاصف بصلها بحده وهيه خافت اكتر
امه اتنهدت بيأس منو وقالت…تعالي يا نسيم يا بنتي متخافيش..على فكره عاصف وافق على جوازكم الي انتي عيزاه هيتم..
عاصف قال بغضب..انا موافقتش على حاجه…ومستحيل اوافق تكون واحده زيك مراتي…بس وضع مؤقت
نسيم قالت بصوت هادي….الحال من بعضو يا باشا…كلنا مضطرين
هنا عاصف وقف بغضب وقال…نعم يا حليتها …يمكن حضرتك كمان مش عاجبك
نسيم اتنهدت وتجاهلتو تماما وقالت…تأمريني بحاجه يا سلوى هانم
سلوى لسه هترد عاصف قال بزعيق..هو انا مش بكلمك انتي هتبتدي قلة ادب من اولها و
↚
بس قاطعتو سلوى وقالت..بس بقى يا ولاد..اهدو شويه..نسيم يا بنتي..روحي اجهزي البنات مستنينك جوه…علشان كلها ساعتين والمأذون يوصل
نسيم هزت راسها بحـ.ـز.ن ومشيت وعاصف كان بيزعق ويقول…ساعتين ايه الي ينفعو في الاشكال دي.. دي محتاجه تتنقع يوم كامل على الاقل..اشكال زباله
نسيم كانت سمعاه وبتبكي جـ.ـا.مد بس مشيت وتجاهلت كلامو وهيه هتمـ.ـو.ت من كل حرف بيقوله
بعد ساعتين كان المؤذون جيه و نسيم جهزت ولابسه نقاب ابيض على الفستان وجاهزه طلعت وكتبو الكتاب وهيه حزينه جدا وعاصف كان في قمة الاستفزاز وبيعاملها في منتهى الاهانه
خلص كتب الكتاب وقبل ما المؤذون يمشي حتى عاصف قام وشـ.ـدها بقوه وطلع بيها وهيه كانت بتترجف من الخـ.ـو.ف
اول ما طلعو من الاوضه ز.قها على السرير وقفل الباب وقلع البدله وقال….اقلعي الزفت الي لبساه ده…خلينا نخلص
نسيم بقت دmـ.ـو.عها تنزل وعاصف قال بغضب وزعيق…اخلصي اقلعي
نسيم اترعـ.ـبت ولسه هتشيل النقاب اتفتح الباب و
سيم لسه هترفع النقاب وهيه مرعوبه منو اتفتح الباب ودخلت واحده وهتتجنن من الغضب وقالت انت اتجوزت عليا يا عاصف وكمان بتتجوز الخدامه..انا كنت عارفه انك هتمـ.ـو.ت عليها من اول ما اشتغلت يا كـ.ـد.اب يا خـ.ـا.ين
عاصف اتنهد وقال بضيق…اهدي يا نفين…ده وضع مؤقت وانتي عارفه كده كويس
نفين قالت بغضب..طبعا انت لازم تقول كده ..انما انا مش هسكتلك زي كل مره..طلقها..طلقها حالا
عاصف قال بضيق…يا نفين اهدي وخلينا نتكلم
بس اتقدmت على نسيم ومسكتها من فوق النقاب شـ.ـدت شعرها بقوه وهيه بتقول بغضب..بقولك طـ.ـلقها هقـ.ـتـ.ـلهالك حالا طلقها
نسيم اتألمت جـ.ـا.مد وبقت تقول..ااه..اااه سبيني يامدام حـ.ـر.ام عليكي..اااااه
عاصف ولا كان هامو اصلا كلام نفين ولا الم نسيم وكان واقف بيبصلهم بضيق لحد ما دخلت سلوى وشهقت بزهول وجريت على نفين بعدتها عن نسيم وقالت…بس بقى ..بتعملي ايه…انتي اتجننتي
نفين قالت بغضب..اتجـ.ـننت علشان مش قابله تجبولي ضره..انتو ازاي تعملو كده..اروح ازور بابا اجي الاقي الباشا اتجوز..ومن مين من الخـ.ـدامه..الخـ.ـدامه يا عاصف..طب ان هخـ.ـنـ.ـقها بايدي واتقدmت عليها بغضب رهيب بس عاصف قال بغضب وزعيق..بس..بس بقى…وبص لامه وقال…ماما…خدي نفين وفهميها الي هيتم…وبص لنسيم بنظره مرعـ.ـبه وقلل..وياريت محدش يزعجنا..خلينا نخلص
نسيم كانت بتبكي وبترتعش من الخـ.ـو.ف اما نفين فكانت هتتجـ.ـنن من بروده وامه اخدتها بالعافيه وهيه بتز.عق وتقول..طبعا مش فاضي عايز يخلالك الجو انا هوريك يا عاصف انا هوريك
اول ما خرجو عاصف قفل الباب بخـ.ـنـ.ـقه وبص لنسيم بنظره مخيفه و اتقدm على الدلاب طلع منو قميص نوم قصير جدا ومكشوف ورماه في وشها وقال…وانتي متعملهاش مناحه..هدخل اخد شور اطلع من الحمام الاقيكي لابسه القميص ده وجاهزه..خلينا نخلص بقى من الورطه المهببه دي
↚
قال كده ودخل الحمام بغضب ونسيم كانت بتبكي بشـ.ـده بصت للقميص بدmـ.ـو.ع وهيه مش عارفه تعمل ايه
تحت عند سلوى حكت لنفين اتفاقها مع عاصف وفكره انو يجيب طفل من نسيم وبعد كده هيه تاخدو
نفين ملامحها اتغيرت ميه وتمانين درجه وهديت جدا بعد ما كانت مش راضيه تسكت وقالت…اممم…يعني كده..طب مقولتوليش من الاول ليه..بس على فكره يا طنط..الطفل ده هيبقى ابني انا يعني هيه تنساه خالص حتى متطلبش تشوفه
سلوى اتنهدت وقالت..متخافيش احنا اتفقنا والطفل ده اعتبريه ابنك
عند عاصف خرج من الحمام وهو بينشف شعرو بس اتصـ.ـد.م صدmة عمره لما شاف نسيم قدامو بشكل عمره ما اتخيله
كانت لابسه قميص النوم الي اختاره بس كان له شكل تاني عليها..كانت قمر بمعني الكلمه..بصلها باعجاب شـ.ـديد وقرب منها وقال…انتي..انتي مين…مستحيل
تسنيم كانت منزله وشها الارض وبتتفرك في اديها بخـ.ـو.ف
عاصف قرب منها ورفع وشها بطرف صوابعو
تسنيم فتحت عيونها وبصتلو لاول مره وكان هيتجنن من جمال عيونها عن قرب…وملامحها الجميله البريئه وقال..انتي ازاي عندك الجمال ده ومخبياه ..ده انا كنت فاكر انك
بس سكت ومكملش وبص بعيد بيحاول يهدى مش عايزها تاخد بالها من اعجابة الشـ.ـديد الي واضح في عيونه اتنهد وقال..احم…انا قصدا يعني لو مكنتيش منتقبه كنتي استفدتي بجمالك ده…وبصلها وقال بوقاحه…لما تكون الواحده جميله ورخيصه في نفس الوقت بتكسب كتير
نسيم رفعت عنيها ليه بغضب من كلامو وبصتلو جـ.ـا.مد بعيونها الوساع الجميله
عاصف كان كل ما يحاول يرجع لطبيعتو معاها ويهنها زي العاده..يرجع يرتبك قدام عنيها اتنهد وقال..احم…ما علينا المهم…خلينا نركذ في الي اتجوزنا علشانو ..طبعا علشان هيه ليله واحده الي هقضيها سوا..وبعد كده مش عايز اشوف خلقتك
نسيم بصتلو بسخريه وقالت…اتفضل..انا كمان عايزه اخلص
عاصف قرب منها و نسيم غمضت عنيها وقبضت اديها على اطراف القميص بخـ.ـو.ف وبقت دmـ.ـو.عها تنزل غـ.ـصـ.ـب عنها
عاصف استغرب جدا ورغم انو كان من جواه هيمـ.ـو.ت عليها بس مقدرش بعد ما شافها خايفه كده… بعد وقال بغضب…بتعيطي ليه دلوقتي..انا من غير حاجه مش طايقك وبعمل كده اجبـ.ـاري
نسيم مسحت دmـ.ـو.عها بسرعه وقالت …حضرتك انا..ممنعتكش اتفضل كمل وملكش دعوه بدmـ.ـو.عي
عاصف اتنهد وغمض عنيه بخـ.ـنـ.ـقه وقال..هو انتي فاكره لما تعملي الحركات دي هصدق انك بريئه وغلبانه والحورات دي..انا متأكد انك واحده رخيصه باعت نفسها بالفلوس..وعلشان تثبتي انك مش كده اصريتي تتجوزيني واهو بعدين تقولي كنت متجوزه عاصف الصقر والاسم لوحدو كفايه..فبلاش الحركات دي مش هتمشي معايا
نسيم كانت بتبصلو بدmـ.ـو.ع ودهشه من كلامو المهين جدا بس اتصـ.ـد.مت لما قرب عند ودنها وهمس لها وقال..كمان متأكد ان دي مش اول مره ليكي مع راجـ.ـل واكيد انتي مش بنت علشان تعملي الحركات دي
نسيم اتصـ.ـد.مت بشـ.ـده وكانت على اخرها منوقالت بغضب.. اخرس …قطع لسانك حيو،ان…ليه انت فاكرني من الزباله الي بتخون مراتك معاهم كل ليله….انا اعرف ربنا مش زبك
↚
عاصف اتحولت ملامحو لغضب مرعـ.ـب ومسكها من شعرها بقوه وشـ.ـدها عليه ولسه ماسك شعرها بقوه
نسيم بقت تصـ.ـر.خ وتقول .اااه..ااااه سبني يا حيو،ان يا سـ.ـا.فل وو
بس فاجأها لما قربها ليه في لحظه كانت بالنسبالها عذاب وبتحاول تز.قو وبتضـ.ـر.بو في صدره بقوه باديها الصغيره.
انما هو كان في دنيا تانيه
نسيم اول ما سابها بقت تتنفس بقوه وغضب وكانت لسه بين اديه وعاصف قال وهو بينهج…لما تتكلمي معايا تحترمي وضعك..ومتنسيش انتي مين..وانا مين ودفعها بقوه وبعد عنها وبص بعيد وهو مستغرب نفسو ومستغرب لهفتو عليها وانو بيتلكك بأي حاجه علشان يقرب لها…مع انو بيحاول يبين لها انو مغـ.ـصو.ب على الوضع ده بس لهفتو عليها واعجابو الشـ.ـديد بكل تفاصيلها واضح جدا وخايف يفـ.ـضـ.ـحو قدامها
انما نسيم كانت حاقده جدا عليه من كلامو المستفز الجارح ومش واخده بالها لاي حاجه غير انو بيكرها وبيستحقرها قالت بغضب…انا عارفه كويس انا مين يا باشا …وعارفه كمان انت مين…وده اكتر حاجه بتكرهني في حياتي اني بقيت صيده سهله لواحد ذيك
عاصف بصلها بغضب وقال…واحد زيي..اممم…طب شوفي بقى يا حلوه..اولا انا والي زيي هما الي بيأكلو الي زيك..يعني انت وامثالك عايشين من خير الي زينا…ثانيا بقى والاهم احنا بنا اتفاق.. وانا واقف بتساير مع حشره زيك علشانو..فتنفذي علشان تاخدي فلوسك..الفلوس الي هيا الاكسجين بالنسبه للي زيك…فهمتي
نسيم اتنهدت بيأس…مفيش فايده منو ابدا كل كلامو جارح جدا قالت..تمام…انا ..انا مستعده…وزي ما اتفقت مع سلوى هانم…هاستني هنا لحد الولاده لاكن هقبض الفلوس اول ما نخلص ليلة انهارده…وبصت بعيد وحبت تضايقو زي ما عمل وقالت بخبث..انا ععمل الي عليا بعد كده مش مشكلتي لو طلعت انت الي مش نافع لحاجه…ومحصلش حمل
عاصف اتسعت عنيه بزهول وقال قصدك ايه
نسيم ابتسمت على شكلو الي اتغير اول ما سمع كلامها وكملت بنفس الطريقه وقالت…يعني مش مشكلتي لو طلعت صحتك على قدك زي استعابك كده
يتبع….
مش مشكلتي لو طلعت انت الي مش نافع لحاجه…ومحصلش حمل
عاصف اتسعت عنيه بزهول وقال قصدك ايه
نسيم ابتسمت على شكلو الي اتغير اول ما سمع كلامها وكملت بنفس الطريقه وقالت…يعني مش مشكلتي لو طلعت صحتك على قدك زي استعابك كده
عاصف رغم ان الكلام جننو وكان عايز يعاقبها عليه لاكن ظهرت ابتسامه على شفايفو من جرأتها الي بتصتنعها بالعافيه..ومن كلامها الي هيه اكتر واحده عارفه انها مش قدو..قرب منها وهو بيبصلها بجرائه كبيره ووقاحه
نسيم ارتبكت وبلعت ريقها وبقت ترجع لورا وعاصف قال..تمام..هخليكي بنفسك تحكمي على صحتي وشـ.ـدها عليه بقوه وشالها بسرعه ورماها على السرير وقرب منه
بعد فتره كان عاصف اخد شور وواقف في البلكون بيدخن سيجاره وبص عليها لقاها بتقف من على السرير بتعب وبتمسح دmـ.ـو.عها بصمت واخدت حاجه تلبسها ودخلت الحمام
عاصف اتنهد بحـ.ـز.ن مش عارف سببو رغم انو كان مبسوط جدا وهيه بين اديه.. والغريب ان كانت عندو رغبه شـ.ـديده ليها اكتر من رغبتو في مراتو او في اي بنت كان معاها لكن الاغرب انو اتضايق على حـ.ـز.نها…يمكن لانها صغيره ويمكن لانو حاول كتير معاها قبل كده وبكل الطرق وفضلت محافظه على نفسها مكانش عارف السبب كل الي عارفه انها مكانتش راضيه ابدا وده محسسه بتأنيب ضمير
↚
بعد شويه خرجت من الحمام وهيه دايخه وتعبانه
عاصف طفا السيجاره بسررعه وتقدm عليها ومسك ايدها وقال..انتي كويسه مالك فيه ايه
نسيم سحبت ايدها بسرعه وقالت..انا تمام…دخت شويه لاني مأكلتش من الصبح
قالت كده وسابتو ووقفت تنشف شعرها كان شعرها طويل شويه مكانتش لهانفس ابدا تمشطو نفخت بزهق وبقت تنشفو بالفوطه علشان ينشف شويه
عاصف ابتسم على حركاتها الطفوليه وقرب منها ومسك السيشوار وقال..ده اسمو سيشوار لو مت عـ.ـر.فيهوش..نشفي بيه شعرك
نسيم بصتلو بخـ.ـنـ.ـقه وقالت..شكرا..مش عايزه حاجه
عاصف ابتسم بسخريه وقال..براحتك..انا قولت اعرفك على الحاجات الي اكيد معندكش علم بيها
نسيم نفخت بضيق وقالت بصوت وا.طـ.ـي..اللهم طولك يا روح…يارب صبرني
عاصف ابتسم ابتسامه جانبيه وقال..بتقولي حاجه يا مدام نسيم
نسيم قالت بخـ.ـنـ.ـقه…بقول كتر خيرك
عاصف قال ..امم..ماشي ..انا خيري كتير قويى..وقرب منها وقال بهمس..بس للي يقدر.
نسيم بعدت بسرعه وبصتلو وقالت بتـ.ـو.تر ..فيه ايه…مش خالصنا
عاصف بعد وضحك ومشي ناحية الباب وبصلها بوقاحه وقال…لا…مخلصناش…وشكلنا مش هنخلص قريب
قال كده وطلع بره الاوضه ونسيم بقت تبص لطيفه بزهول وقالت…ربنا يستر
اما عاصف فنزل ونادى واحده من الخدm وقال..حضريلنا عشا كويس…يلا بس يسرعه
امه ابتسمت وقالت….لحقت جوعت يا عريس
عاصف بعد عيونه عنها ومشى ايده على رقبتو بحرج وقال..احم..لا مش علشاني..البنت الي فوق دي.احم…جاعت وكانت دايخه احسن تحصلها حاجه نتبلي بيها
سلوى رفعت حواجبها بدهشه وقالت..اممم…قولتلي..طيب…بالهنا على قلبها
عاصف بصلها وقال …ايه…على فكره مفيش اي حاجه من الي في بالك ومستحيل يكون..علشان انا فاهمك
عاصف قال كده وطلع وسلوى ضحكت وثالت بخبث…انا كمان فهماك كويس يا ابن بطني
بعد شويه دخل عاصف وقال بضيق..الاكل هيجي كمان شويه..تاكلي كويس وبعد كده تخلي بالك لاكلك مش عايز مشاكل في صحتك الفتره دي مش ناقص ابني يطلع ضعيف بسببك
نسيم ضحكت ويصتلو بدهشه وقالت..ابنك….هو فين ابنك ده…ده انت لو متجوزني حامل مش هنلحق نعرف بيه
عاصف ابتسم وقال..لا مش حامل…ولسه طازه..والحق يتقال..محدش لمسك قبل كده حتى
نسيم اتكسفت جدا من كلامو الجرئ وقالت…احم…ايه الكلام ده ما تتكلم كويس
عاصف قرب منها وابتسم على كسوفها وقال…طب ما تردي..قوليلي كلامي صح ولا غلط
نسيم بقت تتهرب من نظراتو وقالت بتـ.ـو.تر..بتقول ايه انت …هو ايه الي صح ولا غلط
عاصف قال …انا اتأكدت اني كنت غلطان..وانك لسه بنت محدش لمسك ….بس الي متأكد اني مش غلطان فيه ان ملكيش اي تجارب وانك محدش قربلك ابدا ..يلا بقى متتهربيش ردي على سؤالي
نسيم بعدت عنو وقالت بتـ.ـو.تر..سؤال ايه مش فاهمه
عاصف قال ..سؤالي واضح..كان ليكي تجارب قبل كده…مع شباب يعني…محصلش واحد عمل حاجه كده حاجه كده لمسه كده او كده …اخلصي مش هتحايل عليكي متعمليش هبله
نسيم اتنهدت وقالت بكسوف ..احم..فيه واحد كان..كان جارنا و..وبيحبني …ومره..احم..مره
نسيم كانت متـ.ـو.تره قوي ومكسوفه جدا وعيونها في الارض وقالت…احم.مره نزلت اجيب حاجات..وانا وراجعه قابلني ..فأخد مني الحاجه وصلهالي..وهو وبيدهاني حط ايده على…
بس قبل ما تكمل عاصف قال بسرعه وسـ.ـخريه ..اوبا…حط ايده على ايه قولي يا شريفه يا منتقبه متتكسفيش
نسيم بصتلو بضيق وقالت…انت فهمت ايه..حطها على ايدي…فوق الجوانتي…بس حسيت انو قاصد
عاصف اندهش وقال…حطها على ايه يا اختي
نسيم قالت بسرعه..على ايدي..بس زي ما قولتلك حسيتو قاصد
عاصف قال..حط ايده على ايدك
نسيم قالت…اه
عاصف رجع قال..وفوق الجوانتي
نسيم قالت..الحمد لله كنت لبساه
عاصف ضحك وقال…دي تجاربك في الحياه…يعني بقالك ساعه تطقطقي في صوابعك..وتتهربي وهتمـ.ـو.تي من الكسوف علشان مسك ايدك …وفوق الجوانتي كمان..ده انا دmاغي جريت على كل حته في جـ.ـسمك..بفكر حط ايده فين
نسيم قالت بضيق …ده بس علشان ضميرك مش تمام اصلا
↚
عاصف ابتسم بسخريه ولسه هيتكلم الباب خبط
عاصف راح فتح وكانت الخدامه جايبه الاكل اخدو منها وقفل الباب وقال…يلا خدي كلي لتحصلك حاجه مش ناقصه بلاوي
نسيم بصت للاكل وبلعت ريقها وقالت..لا.. لا. مش عايزه..انا مش عايزه منك حاجه
عاصف ابتسم بسخريه وقال…لا واضح انك مش جعانه ده عنيكي اكلت الصينيه وايدي معاها ..اترزعي كلي انا مش بحب اعيد كلامي كتير
نسيم قعدت وبقت تاكل كتير كانت جعانه جدا ومأكلتش من الصبح
عاصف بقى يبصلها بابتسامه كانت زي الاطفال وبتاكل بسرعه وواضح عليها الجوع
بعد شويه ابتسمت وقالت…الحمد لله…شكرا انا شبعت…اقدر انزل دلوقتي
عاصف استغرب وقال..تنزلي فين
نسيم قالت….هنزل عند سلوى هانم مش خلاص كده..خلصنا
عاصف قال ..احم…خلصنا ايه..انتي مش هتنزلي من هنا ..لحد ما نتأكد انك حامل
نسيم وقفت وقالت بردح..نعم..انت مش قولت ليله واحده…انا اتفقت معاكم على ليله والباقي مش مشكلتي
عاصف وقف وقال بغضب…وطي صوتك وانتي بتكلميني..متنسيش نفسك..انا فاكر قولت ايه كويس…قولت لحد ما نتأكد
نسيم قالت بغيظ…انت بتستهبل ..طيب ماشي هفضل في اوضه تانيه لحد مـ.ـا.تتأكد من الحمل
عاصف ضحك وقرب عليها وقال..لا…مهو لازم علشان نتاكد..نعيد المحاوله تاني…وتالت..وعاشر. ..ومن طلب العلا سهر الليالي
نسيم بصتلو بزهول وقالت..نعيد ايه.. .احنا اتفقنا..انت..انت انسى تلمسني تاني..فاهم
عاصف قرب وقال..هذودلك المبلغ..متقلقيش..انتي الصراحه عجبتيني اوي وكل ليله نقضيها سوا هتاخدي تمنها مني …ده اتفاق ما يينا بعيد عن اتفاقك مع ماما..قولتي ايه
نسيم بصتلو بعضب وقالت…مش هتقدر تتخلى عن اسلوبك القذر..كل ليله بتمنها ده الي انت متعود عليه.
عاصف مسكها من دراعها بغضب وقال…الظاهر انك نسيتي نفسك..اوعي تفتكري ان علشان كلمتك كويس هتسوقي فيها…غوري اتخمدي ولازم تفهمي ان امتى ما يجيني مزاجي عليكي محدش هيقدر يمنعني
نسيم كانت هتنفجر من الغضب رجلها على الارض بطفوله وقالت..ماشي…ماشي انا الغلطانه اني بتفق مع عيل زيك…انا هتكلم مع سلوى هانم وهقولها عليك..
كانت هتمشي بس مسكها من دراعها وكان عايز يضحك على شكلها وهيه متعصبه وقال …بقى انا عيل..وكمان هتشكيني لامي
نسيم قالت بدmـ.ـو.ع ..ايوه
عاصف قرب اكتر وشـ.ـدها ليه وقال…طب متتصرفي انتي معايا..على فكره يا بت انا مقولتهاش قبل كده لاي وحده..انتي دخلتي مزاجي اوي
نسيم قالت بسرعه وغضب..بس انت مدخلتش مزاجي ومش طيقاك
عاصف اتنهد وشالها فجأه ومشي بيها ناحية السرير
نسيم بقت تحاول تفلت منو لكن مغيش فايده حطها على السرير ونام جمبها وشـ.ـدها ليه بقوه
نسيم بقت تز.قو وقالت..اوعى سبني مش عايزه انام جمبك انا.
بس عاصف قال بغضب..اهمدي بقى..واسكتي متتحركيش عايز انام…وبصلها بشر وقال..لو صحيت على صوت نفسك حتى..مش هت عـ.ـر.في هعمل فيكي ايه سامعه
نسيم هزت راسها بسرعه وخـ.ـو.ف وعاصف قال..شطوره…وخدها بين ادبه ونام وهيه كانت خايفه قوي بس غمصت عنيها ومسكت فيه بخـ.ـو.ف لحد ما اتطمنت شويه ونامت
عاصف فتح عنيه لما اتاكد انها نامت واتنهد على برائتها كانت ماسكه فيه بقوه رغم انو هو الي مخـ.ـو.فها ابتسم وقربها ليه اكتر ونام هو كمان
في صباح يوم جديد
قامو عاصف ونسيم على صوت خبط جـ.ـا.مد على الباب نسيم بصتلو وقالت بخـ.ـو.ف..ايه ده ..هو انت عليك تار ولا ايه
عاصف بصلها وقال بسخريه..اه ..عليا تار وبيستأءنو علشان ياخدوه هروح افتحلهم بقى
ووقف ولبس قميصه وطلع من غير ما يقفل زرايره وفتح الباب
اتنهد بضيق لما لقى نفين في وشو اتنهد بزهق وقال…خد يخبط كده يا نفين..هيه الساعه كام دلوقتي
↚
نفين بصت لنسيم بغضب وعنيها كانت هتحرقها وقالت بسخريه..ناموسيتك كحلي يا عريس..الساعه احداشر ..
وبصت لنسيم بغضب وقالت..قومي فزي يا بت حضريلي الفطار
يلا تفاعل حلو بقى علشان نشوف رد فعل عاصف الي هيجنن نسيم من كتر غرابتو
ناموسيتك كحلي يا عريس..الساعه احداشر ..
وبصت لنسيم بغضب وقالت..قومي فزي يا بت حضريلي الفطار
نسيم قامت بسرعه وجريت تاحيه الدلاب تاخد عبايتها
عاصف حط ايديه في جيوبه وقال..ما البيت مليان خدm يا نفين..ممكن اي واحده تحضرلك الفطار يعني
نفين كتفت اديها بغضب وهيه بتبص لنسيم باستحقار وقالت ..ودي تفرق ايه عن الخدامـ.ـا.ت الي تحت..على رجلها نقش الحنه .. انا عيزاها هيه تحضرلي الفطار
.
نسيم بقت تربط النقاب بتاعها ولسه هتمشي عاصف مسك ايدها وقال..البنت دي مش هتتحرك من هنا..هتفضل هنا لحد ما نتأكد انها حامل..احننا دفعنالها علشان كده مش علشان تخدm.
نفين بصتلو بدهشه وقالت…يا سلام..وايه المانع انها تخدm لحد ما نتأكد من حملها..ولا انت عجبتك ست الحسن
عاصف بص لنسيم بوقاحه وقال…جدا…وتعجب اي حد
نسيم اتسعت عنيها على اخرهم وكان شكلهم جنان من ورا النقاب عاصف اتنهد وقال..اااوف ..ده كفايه العيون القتاله دي
نفين انزهلت من الي قالو وقالت بغضب..بتعاكسها قدامي كمان يا عاصف..طيب والله ما انا قعدالك فيها
عاصف اتنهد وقعد وبقى يولع سيجارته ببرود وقال طب ابقى خدي الباب في ايدك وانتي طالعه
نفين اتغاظت جدا وبصت لنسيم بحقد ونزلت
انما نسيم كانت مش فاهمه ازاي قال لمراتو كده وهتتجنن من الي عملوو قدامها قربت منو وقالت..انت عملت ايه…روح صالحها افرض مشيت
عاصف اخد نفس من سيجارتو وقال ببرود… وافرض يعني هترجع تاني…ولو مرجعتش..هو الي خلقها مخلقش غيرها
نسيم قالت بدهشه..انت بتقول ايه لو كل واحد قال على مراتو كده محدش هيفضل متجوز..انت مش بتحبها
عاصف ضحك بسخريه وقال .احبها..انتي غلبانه قوي..جوازي من نفين جواز اجتماعي مش اكتر..هيه بنت كامل باشا رشوان اكبر رجل اعمال في مجالنا ..وجوازي منها كان هيعرفني على ناس مهمه وينططني بسرعه…بس علشان كده اتجوزتها
نسيم كانت بتبصلو بدهشه من كلامو وقالت ياسلام وايه الي اتغير ابوها مـ.ـا.ت
عاصف ضحك وقال..لا ابدا..بس خلاص مبقتش محتاجو.
نسيم كانت عنيها مفتوحبن على اخرهم من كتر دهشتها واستغرابها من كلامو قالت ..عاصف باشا…هقولك كلمتين ورز.قي على الله
عاصف قال بلا مبالاه..امم انجزي بس
نسيم قالت بهدوؤ ..انت وا.طـ.ـي
عاصف رفع حواجبو بدهشه ونسيم قالت …ايوه متتفاجأش ..وانتهازي وحقير..ووصولي..والصراحه مفيش مصطلاحات تانيه اوصف بيها حقارتك..والعمر واحد والرب واحد ..وانا لله وانا اليه راجعون
نسيم قالت كده ورجعت لورا بخـ.ـو.ف بس اتفاجأت بعاصف ضحك جـ.ـا.مد وقال..عارف…وسحب فوطه من الدولاب وراح ناحية الحمام وهو لسه بيضحك على كلامها بس قبل ما يدخل قال…بس عارفه انا عمر ما حد قدر يقولي كده….بس علشان خاطر حلاوه امك دي هعديها..وغمز وقال..وكمان علشان جمال ليله امبـ.ـارح الي معشتش زيها
قال كده ودخل الحمام ونسيم اتغاظت وقالت بصوت عالي…وسـ.ـا.فل كمان..يلا بالمره ..وسكتت شويه وهيه متغاظه من كلامو وقالت بصوت وا.طـ.ـي..هو انا قولتلو انو بـ.ـارد ولا نسيت
بعد شويه كان عاصف بيفطر مع امه ونسيم بتفطر معاهم عاصف قعدها غـ.ـصـ.ـب عنها
سلوى كانت بتبصلو وبتبتسم وقالت..احم..مقولتليش يا عاصف..مراتك زعلت ليه
عاصف قال بهدوء.. .ابدا غيرة حريم وانا معنديش خلق للكلام ده
سلوى ابتسمت بخبث وقالت..اااه..غيره طيب..على العموم انا هرجعها زي العاده متقلقش…انا كمان جهزت اوضه لنسيم علشان ميبقاش فيه مشاكل تاني
نسيم ابتسمت بفرحه وعاصف شرق وبقى يكح
سلوى ناولتو ميه بسرعه وهيه عايزه تضحك على شكلو وقالت..الف سلامه يا حبيبي ..اشرب ميه
عاصف شرب كبايه الميه دفعه واحده وقال…احم..هو..هو انتي قولتي ايه معلش مخدتش بالي
سلوى قالت..ااام..واضح مختش بالك..انا بقول نسيم هتنزل الاوضه الي جمب اوضتي سمعت كده
عاصف اتنهد وقال..احم…نسيم مش هتروح مكان..قصدي يعني لحد ما نتأكد من حملها هتفضل معايا..والنقاش ممنوع
سلوى ضحكت وقالت..ليه..مش انت االي قولت مش عايزها معاك..وبعدين مراتك غضبانه و
عاصف قاطعها وقال .ماما ..الي يغضب انهارده يروق بكره..وبلاش دmاغك تجيبك وتوديكي انا هخليها معايا علشان متشتغلش ولا تتعب في حاجه لحد ما نتأكد من الحمل مش اكتر
قال كده وطلع بسرعه وهو بيتحاشى يبص لوالدتو بس سلوى ضحكت وقالت…امم ما انا واخده بالي
↚
نسيم بصت لطيفه باستغراب وقالت..هو الجدع ده ملبوس ولا ايه
سلوى ضحكت وقالت …لا الجدع ده عمره مت اعترف بالهزيمه …وهو شايف انو بيتهزم قصادك ومش عايز يعترف
نسيم قالت بلهفه..صحيح يا طنط…بس اختفت لهفتها وقالت بخـ.ـو.ف..بس انا خايفه يعرف باتفاقنا و
بس قطعت كلامها لما سمعتو بيناديلها من فوق وبيقول..نسيم .اطلعي حالا يلا
نسيم بصت لها بخـ.ـو.ف وقالت…شايفه..انا بخاف بس من صوتو وانبي
سلوى ضحكت وقالت…معلش هتتعودي عليه..ده طيب قوي والله يلا روحيلو
نسيم طلعت بخـ.ـو.ف وسلوى ضحكت ونادت للخدامه بتاعتها وقالت…تفتكري فيه امل يا نوجه
نوجه قالت..انا عمري قولتلك حاجه خيبت يا ستي انا قولتلك محدش هيجيبو الارض غيرها دي الست نسيم دي اسم على مسمى جمال متخلقش زيو.. وادب خساره في الي زيو
سلوى قالت بضيق…نوجه..وبعدين..ده ابني
نوجه ضحكت وقالت..بهزر معاكي ياستي انا عارفه انو عاصف بيه طيب بس هو مش واخد بالو
سلوى ضحكت وقالت..انا المهم عندي اطلقو من القرشانه الي معاه ..مش قادره اطيقها ابدا مش كفايه انها مطلعه عينه وكل دقيقه خروجات وسفر ومش بيشوفها بالشهور .. لا كمان الهانم طلعت شايله الرحم من قبل الجواز وحتى مفكرتش تقولو
نوجه قالت..ومين سمعك يا ستي دي حيطان البيت لو لها بق..تتف عليها
عند عاصف كان قاعد بيشتغل على اللاب ودخلت نسيم وقالت احم..نعم
عاصف بص لها بطرف عينه وقال هي ماما كانت بتقول لك ايه
اتنهدت نسيم بضيق وقالت هتقول لي ايه يعني هو حتى قادر عليك
عاصف وقف و قرب منها وقال.. انا ما حدش يقدر عليا فعلا بس عيونك قادرين
نسيم بصت لعيونه جـ.ـا.مد وبقت سرحانه فيه شويه بس فاقت لنفسها وبعدت عيونها بسرعه واتنهدت وقالت احم لو سمحت ملوش لزوم الكلام ده
عاصف قرب منهاوقال …ليه…خايفه
نسيم قالت بـ.ـارتباك…وهخاف من ايه
عاصف قرب اكتر وقال…خايفه مني…حاسه بالي انا حاسه.. صح
نسيم بصتلو في عيونه بطريقه جميله وقالت..وانت حاسس باييه
عاصف تاه في عيونها و قال ..حاسس بخـ.ـو.ف…واول مره في حياتي اخاف
نسيم بلعت ريقها بـ.ـارتباك شـ.ـديد من قربو وبقت تبص لعيونه مش قادره تبعد عنهم
عاصف رفع لها النقاب وليه هيقرب منها
نسيم قالت بكسوف شـ.ـديد..مش هينفع نقرب اكتر يا عاصف…ارجوك..انت عارف اتجوزنا ليه وازاي…يمكن اكون بالنسبالك زي اي واحده هتقدر تنساها…بس انت مش هتكون كده لانك…احم..لانك اول واحد…وانبي ما تكـ.ـسرني..بلاش تعاملني بالحنيه دي بلاش تطلعني السما وتوقعني تاني..مش هقدر استحمل اتعلق بيك و
بس قطع كلامها لما حط صباعو على شفايفها وقال..اشش..فهمتك…انا…انا مش عارف ايه الي بيجذبني ليكي كده..معاكي حق..يمكن مش لازم نقرب اكتر من كده..مش عارف..يمكن لو بعدنا احسن
نسيم هزت راسها بالموافقه وعاصف اتنهد وقال..احم…المفروص نعمل كده
نسيم هزت راسها وقالت..احم..صح
عاصف قال …انتي معاكي حق…خلينا بعيد احست..اصلا..اصلا مجرد شعور وهنتلاشاه
نسيم قالت..معاك حق
اتنهد وبعد خطوه وقال..طيب..طيب تمام..كده..احم..كده كلام ماما احسن .خلي كل واحد مننا في اوضه
نسيم ابتسمت ابتسامه بسيطه ومشيت خطوات ناحيه الباب ولسه هتطلع عاصف قال بسرعه..استني
نسيم فرحت انو وقفها و بصتلو وهو اتنهد وقال..تصبحي على خير
↚
نسيم اتنهدت بحـ.ـز.ن وقالت..وانت من اهل الخير بس قبل ما تطلع حط ايده على الباب قفله وشـ.ـدها بدراعو التاني ليه وقال….خليكي في معايا بس انهارده…مش هقربلك بس نامي جمبي اول ليله امبـ.ـارح انام مرتاح وانتي بين اديا اول مره احس بالدفا ده
نسيم سكتت وهزت راسها بمعني موافقه
في صباح يوم جديد قامت نسيم بابتسامه بتبص جمبها كانت نا يمه جمب عاصف
شهقت وشـ.ـدت الملايه عليها وابتسمت بكسوف لما افتكرت الليله الي فاتت..بس اصتنعت الغضب و قالت بزعيق..انت..قوم …قوم يا عاصف كلمني
عاصف قام وبقى يفرك عينه بنوم وقال..فيه ايه…امك اتطلقت و لا ايه
نسيم قالت بعصييه..من غير استظراف يا عاصف…انا ملحقتش اتخانق معاك امبـ.ـارح كنت تعبانه جدا عايزه انام
عاصف قعد وقال بضيق..فقولتي تتخانقي دلوقتي ومش معهم انام انا..طب يا حببتي كنتي اجليها شويه هو الخناق هيطير يعني
قالت …لا بقى هتخانق حالا..انت عملت كده ليه مش حلفتلي اننا هنام جمب بعض بس…ايه الي عملتو ده بقى
عاصف ضحك وقال..عملت ايه
نسيم قالت بسرعه..انت ضحكت عليا
عاصف قال بضحك.. اه..فعلا ضحكت عليكي وشربتك حاجه صفره ..هو ايه الافوره دي هو انا اغت،صبتك..ما كل حاجه كانت بمزاجك فيه ايه
نسيم قالت بضيق …انت قليل الادب ..وانت عارف اني..اني مش بقدر امنعك و
عاصف ابتسم وبعد شعرها ورا ودنها وقال…وايه..طب ما تقولي بحبك مش عيب يعني انا جوزك
نسيم قالت بكسوف…ما انت عارف جوازنا ..٠وانو مؤقت يا عاصف ليه بتعمل كده
عاصف اتنهد ووقف واخد هدوم وراح ناحيه الحمام من غير ما يرد عليها
نسيم اتنهدت بيأس بس اتفاجأت لما قال…على فكره ..هو مؤقت..بس فيه احتمال ميبقاش كده..واحتمال كبير كمان
نسيم بصتلو بزهول وابتسمت لا إراديا وعاصف غمز لها بابتسامه حلوه ودخل الحمام
نسيم حطت اديها على بقها بفرحه وهيه مش مصدقه ابدا الي سمعتو
بعد شويه كانو لبسو وجهزو هينزلو ونسيم بتربط النقاب بتاعها عاصف وقف جمبها وبص لصورهم في المرايه وقال…اممم..قصيره شويه بس مش مشكله تمشي
نسيم ضحكت وقالت… ياسلام
عاصف ابتسم واتنهد وقال..عايز اسألك سؤال بس متزعليش
نسيم ابتسمت وقالت .مش هزعل…كفايه انك خفت على زعلي
عاصف ابتسم وقال .كنتي عايزه الفلوس ليه..تقدري تثقي فيا وتحكيلي
نسيم اتنهدت وقالت ..مش عارفه هقولك ايه..الصراحه فيه موضوع ميستحملش التأجيل…انا..انا للاسف
عاصف بصلها بقلق وقال..انتي ايه قولي متخافيش انا هفضل معاكي..متقلقيش..لو كانت الفلوس علشان عندك مرض او حاجه او حتى حد من اسرتك انا هقف معاكي
نسيم قالت بسرعه …مرض ايه فال الله ولا فالك . انا مش مريـ.ـضه ولا حاجه..كل الحكايه ان كان فيه حفله لماجد المهندس هتتعمل في فبراير الي جاي في الكويت..وكنت عايزه احضر
عاصف بصلها بزهول شـ.ـديد وقال… بزعيق ودهشه..نعم يا اختي
نسيم لسه هترد سمعو الخدامه نوجه بتصـ.ـر.خ وبتقول بزعيق…سدي عاصف بيه يا سدي عاصف بيه الحقني
عاصف جري عليها هو ونسيم وقال فيه ايه يا بت ايه الي حصل
نوجه قالت بدmـ.ـو.ع..ستي ستي سلوى هانم ..كانت قاعده في الجنينه وفيه واحده شاورت لها من بعيد طلعت لبعد السور شويه وجات عربيه واخدوها..خـ.ـطـ.ـفوها يا بيه.
ضـ.ـر.بوها على دmاغها وحطوها في العربيه…. انا فضلت اصـ.ـر.خ والحرس جريو عليها بس كانو مشيو بيها
عاصف اتصـ.ـد.م ونسيم قال ..يا مصبتي مين دول طيب يا نوجه انتي متأكده انها اتخـ.ـطـ.ـفت ولا تكون ركبت معاهم
نوجه لسه هترد عاصف جالو اتصال ورد بسرعه وقال الو…
↚
جالو صوت يعرفو كويس قال..مامتك معايت يا عاصف متقلقش…طلق البنت الي معاك تاخد مامتك
عاصف اتسعت عنيه بزهول وقال..نفين
نفين ابتسمت بسخريه وقالت..ايوه انا يا عاصف…مامتك هتفضل معايا لحد ما تطلق البنت الي معاك
عاصف قال بغضب..انتي شكلك اتجننتي ..انا لو امي مرجعتش انهارده و
نفين قالت بسرعه..انا عمري ما هأذي والدتك يا عاصف انا بنقذك من الفخ الي نصبوه علشان يفرقونا …البنت الي عندك دي مش خدامه…وهيه موافقتش على جوازها منك علشان تخلفلك طفل وتقبض ..دي هيه ووالدتك الي زعلان عليها متفقين علينا..علشان يبعدونا عن بعض…ولو مش مصدقني اهيه عندك واسألها ..وعلشان اثبت حسن نيتي حمـ.ـا.تي عندي في بيت بابا …سلام
نفين قالت كده وقفلت وعاصف اتنرفز وقال بغضب..ده ايه الجنان ده..دي اتجننت خالص انا هروح اجيب ماما وهكلم ابوها يشوفلها صرفه..ده مش طبيعيه بتقول كلام غريب
نسيم كانت سامعه كلامهم سوا وواقفه بـ.ـارتباك وبتفرك اديها بتـ.ـو.تر
عاصف بصلها باستغراب وبدأ يشك وقال..فيه ايه… انتي مخبيه عني حاجه..انتي ت عـ.ـر.في حاجه عن الهبل الي قالتو
نسيم بصت لنوجه بخـ.ـو.ف ونوجه قالت بسرعه… الاكل على النار عن اذنكم ونزلت جري
نسيم بصت لطيفها بغيظ وقالت…جبانه
عاصف قال بغضب..ردي عليا فيه ايه يا نسيم
نسيم اتنهدت وقالت…عاصف..عاصف انا هحكيلك كل حاجه..انا اعرف طنط سلوى من زمان هيه صديقه ماما الله يرحمها وهيه طلبت مني اني اعمل خدامه هنا وانها هتقولك على حوار الاطفال ده علشان تتجوزني
عاصف انزهل بالي قالتو وقال..انتي بتقولي ايه..ماما هتعمل كده ليه
نسيم قالت بحرج…علشان هيه اكتشفت ان مراتك مخبيه عنك انها مش بتخلف..وانها شايله الرحم …من قبل ما تعرفك ..وكانت عيزاك تطلقها من غير ما تقولك وتجـ.ـر.حك
عاصم اتصـ.ـد.م جدا بالي بيسمعو وبقى مش مصدق ودانو وقال..انتي. انتي اكيد بتخرفي. انا ..انا مستحيل اصدق الهبل ده…ولف شويه في الاوضه ووقف قصادها وقال..انتي عايزه تفهميني انك استحملتي الاهانات دي كلها واتجوزتيني بالطريقه دي علشان امي طلبت منك
نسيم اتنهدت ونزلت دmـ.ـو.عها وقالت..والله مش بكدب عليك يا عاصف ده الي حصل والله
عاصف بصلها بحده وقال… انا غلطت من الاول اني صدقتك ..وصدقت انك بنت مسـ.ـكـ.ـينه ..وانا الغـ.ـبـ.ـي الي فكرت انك ظروفك تعبانه وعندكو مشكله محتاجه علشانها الفلوس مكنتش متخيل انك عامله مؤامره علشان نتجوز..صحيح حقيرره
نسيم نزلت دmـ.ـو.عها وقالت ببكا…ارجوك اسمعني وانبي تسمعني انا…
بس عاصف قال بغضب رهيب ..انتي ايه..انتي واحده كـ.ـد.ابه…بس انا الي غلطان اني صدقتك …نتي طالق يا نسيم
قال كده ومشي بغضب وسابها ونسيم قعدت وبقت تبكي جـ.ـا.مد
عند عاصف مشي وراح لبيت نغين بغضب
عند نفين كانت قاعده قصاد سلوى الي كانت بتبصلها بغضب وقالت..خليهم يسبوني امشي يا نفين..انتي اكتر واحده هتبقى خسرانه في الي بيحصل ده
نفين ابتسمت بسخريه وقالت..معاكي حق تخافي يا حمـ.ـا.تي..دلوقتي ابنك الجميل يجي ويسأل عملتي كده ليه..ليه حقدتي عليا انا ومراتي وكنتي هتطلقينا …وهو مفيش وصيه ولا اي حاجه..ولا شرط انو يخلف زي ما وهمتينا..ده طبعا لو مكانتش شريكتك في العصابه قالتلو كل حاجه
سلوى بصت لها بغضب وقالت..انا ابني هعرفك ازاي ارجعو ليا…بس صدقيني يا نفين لما يسألني عملت كده ليه..انتي اكتر واحده مش هتبقى مبسوطه باجابتي
↚
نفين بصت لها باستغراب وسلوى قالت بغضب..لاني هضطر اقولو الي خبيتو عنو علشان ميزعلش..هضطر اقولو ان مراتو الحلوه بتضحك عليه ومفهماه انها عندها عيب خلقي يمنعها تخلف واكتشفتو بعد الجواز..بس هيه في الحقيقه مستحيل تخلف لانها شايله الرحم من قبل تعرفو اصلا
نفين اتصـ.ـد.مت وبقت تبصلها بزهول وقبل ما ترد وصل عاصف ودخل بغضب
نفين بصتلو بتـ.ـو.تر وقالت..عاصف حبيبي..انا..انا وطنط كنا لسه في سيرتك…. يا رب تكون رجعت لعقلك وطلقت البنت الي معاك
عاصف بصلها بغضب وقال..انا فهلا رجعت لعقلي وطلقتها
سلوى اتنهدت بحـ.ـز.ن ودmـ.ـو.ع وعاصف قال..و هطلقك انتي كمان..انتي طالق يا نفين…مش عايز اشوف وش واحده كـ.ـد.ابه زيك تاني
نفين قالت بسرعه. لا لا يا عاصف ارجوك اسمعني الاول تنا عملت كده علشان انت متزعلش و
اكن عاصف قاطعها اخرسي..اياكي اسمع صوتك او اشوفك في حياتي اصلا..ومتحاوليش معايا تاني خلاص كده انا وانتي خلصنا
نفين قعدت وبقت تبكي وعاصف بص لامه بدmـ.ـو.ع وقال..بدmـ.ـو.ع وانتي مش هقدر اعمل معاكي حاجه..مع انك اكتر واحده و.جـ.ـعتيني… مكتنش لازم تخبي عني…احسن ما افضل مصدقها..لا وكمان جايبه واحده معاكي تكدب عليا…يلا يا ماما علشان اروحك مبفاش له لزوم الكلام
سلوى مشيت معاه بدmـ.ـو.ع وروحو البيت سوا
عدو شهر و كل حاجه فيه اتغيرت عاصف بقى يشغل نفيو بأي حاجه علشان ينسى نسيم وكان طول وقتو في الشغل
اما نسيم فكانت سابت البيت ومشيت من يوم ما طلقها ومشافتش عاصف خالص بس كانت كل يوم تسأل عليه والدتو
لحد في يوم نزل عاصف الصبح رايح الشركه زي كل يوم وقفتو والدتو وقالت…عاصف استنى
عاصف وقف وقال..نعم يا ماما
سلوى قالت حبيبي تعرف مين سأل عليك انهارده كمان
عاصف اتنهد وكان متأكد انها نسيم وكام بيتمنى يسأل عليها ويعرف اي خبر عنها .. بس قال بضيق …تاني الموضوع ده يا ماما ..قولتلك مش عايز اعرف مين بيسأل مبقاش يهمني
سلوى قالت بدmـ.ـو.ع..يا حبيبي انا السبب انا الي جبتها وقولتلها تعمل خدامه وانا الي اخترعت قصه جدك وقصة الورث والحفيد ..انا عملت كل ده كنت عايزه اخلصك من العقربه الي اسمها نفين..بعد ما اعرفت انها بتكدب علينا..نسيم ملهاش ذنب
عاصف قال بغضب..ذمبها انها خبت عني وخدعتني انتي سامحتك لانك امي بس مش نضطر اسامحها
قال كده ولسه هيمشي وقفتو امه وقالت بسرعه .نسيم حامل يا ابني
عاصف وقف بزهول شـ.ـديد وسلوى قالت..البنت عايشه لوحدها كل اهلها مقاطعينها..علشان اتجوزت من وراهم..ولو دلوقتي الناس عرفت انها حامل محدش هيرحمها محدش هيصدق انها كانت متجوزه
عاصف كان واقف بزهول وسعاده الدنيا في قلبلو حاول يسيطر على فرحتو وقال بجمود مصتنع..احم ..وانا..انا مالي
سلوى اتنهدت وقالت..عاصف انت طول عمرك ذكي جدا …حاول تفكر بس بعقلك..وتقولي ايه الي يخلي بنت صغيره وجميله ومن عيله زي نسيم تشترك في اللعبه دي..وتغامر بسمعتها واهلها..وتستحمل اهاناتك دي كلها وتعمل نفسها خدامه وهتتجوز علشان الفلوس
عاصف لما قالت كده انتبه لكلامها كانت فعلا دي الاسأله الي مش لاقي لها اجابه..فهم ان نفين خبت موضوع عمليتها علشان تتجوزو .وفهم ان والدتو عملت كده علشان تحميه..انما نسيم ليه وافقت على لعبه هيه اكتر واحده خسرانه فيها ..ده الي مش لاقيلو جواب
بس اتصـ.ـد.م باجابتو لما امه قالت…نسيم بتحبك اوي با عاصف..بتحبك من زمان..كانت تيحي تقعد عندي بالساعات علشان تشوفم بس وانت داخل وخارج..كانت بتعشقك من قلبها..وانت عمرك ما خدت بالك ليها حتى..رغم انها كل يوم كانت عندنا بس عمرك ما قولتلها كلمه …انا انا لما قولتلها وافقت من غير تردد على امل انك ممكن تحبها زي ما بتحبك ارجوك يا ابني متعملش فيها كده
عاصف كان مصدوم بكلامها وقال..بتحبني..نسيم بتحبني
↚
سلوى قالت بدmـ.ـو.ع.. ايوه يا عاصف بتحبك ..وانا الي استغليت حبها لصالحي ياريتني ما قولتلها تعمل كده..هيه صغيره وافتكرت انك ممكن تحبها زي ما بتحبك يارتني ما ورطتها كده
عاصف كان في قمة السعاده بكلام والدتو ابتسم بفرحه وقال..بتحبني.انا..انا كنت متاكد من تصرفاتها وكلامها..انها متعلقه بيا…وابتسم وقال…اطمني يا امي …انا هتصرف…و هرجع مراتي وابني..اديني العنوان
عاصف طلع جري وركب عربيتو وطلع على عنوان نسيم الي اخدو من والدتو
كان طول الطريق بيفكر في نسيم ونظراتها الي بيعشقها.. كان واضح انها بتحبو رغم كل الي عملو معاها وجات في بالو ذكريات لاوقات كتير كان يقابل بنت منتقبه مع امه وتفضل تبصلو طول الوقت وكان يستغرب نظراتها
بعد شويه وصل بيت نسيم وكانت قاعده في بيت جميل صغير في منطقه معزوله قعدت فيه بعيد عن اهلها لانهم قاطعوها
عاصف دخل ولقاها بتسقي الورود ابتسم وقال…ممكن اعرف مراتي فين وسط الورد ده..لاني مش واخد بالي
نسيم وقع الابريق من ايدها وبصتلو بزهول ونزلت دmـ.ـو.عها وابتسمت بفرحه رهيبه وهيه مش مصدقه عنبها وقالت..عاصف….وجريت عليه بس قبل ما توصلو وقفت وبلعت ريقها ونزلت دmـ.ـو.عها بحـ.ـز.ن وقالت..احم..انا..انا مش مصدقه انك قدامي
عاصف قرب منها وقال بدmـ.ـو.ع..ولا انا مصدق ان فيه واحده ممكن تحبني بالشكل ده..مش مصدق انك عملتي في نفسك كده علشان بتحبيني. انا..انا اسف..اسف سامحيني سبتك لوحدك بعد ما خسرتي كل حاجه بسببي
نسيم نزلت دmـ.ـو.عها وقالت…متقولش كده انا كان لازم احكيلك..انا كمان اسفه..خـ.ـو.فت تبعد عني كنت عايزاك معايا ومش مهم الباقي
عاصف قرب منها بس رجعت خطوات وقالت..احم احنا مش متجوزين….حـ.ـر.ام مينفعش
عاصف ضحك ومسح دmـ.ـو.عه وقال…انا فاكر الجمله دي كويس..كنت كل ما ادخل واراكي المطبخ تقوليلي حـ.ـر.ام احنا مش متجوزين
نسيم ابتسمت وقالت…دي الحقيقه
عاصف وقف قصادها وقال بحب..الحقيقه الوحيده انك قلبي وعمري وروحي ..ومعرفتش اعيش ولا حسيت بطعم الفرح والحـ.ـز.ن والشوق واللهفه غير على اديكي اوعدك ..هتفضلي جمبي..وهعوضك عن كل دقيقه اتألمتي بسبي فيها
نسيم ابتسمت ودmـ.ـو.عها بقت تنزل بفرحه رهيبه وقالت…دي امنيتي الوحيده يا عاصف
عاصف قال بحب كل امنياتك هحققهالك..وهاخدك من ايدك واصالحك على اهلك .. مش هخلي نفسك في حاجه ..حتى حفله ماجد هتروحيها
نسيم ضحكت بفرحه وعاصف قال بابتسامه ايوه كده. اضحكي ديما يا نسيمي الي خلى حياتي جنه🌹
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇
اضغط هنا للانتقال الي الرواية التالية
اضغط هنا للانتقال الي الرواية التالية