رواية معاناة زوجة هي رواية رومانسية تقع احداثها بين حمزه وخديجه والرواية من تأليف ميفو السلطان في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية معاناة زوجة لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية معاناة زوجة هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية معاناة زوجة تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة
رواية معاناة زوجة من الفصل الاول للاخير بقلم ميفو السلطان
في احد الاحياء الراقيه تجلس الام وابنها الاكبر علي السفره ليدخل عليهم الابن الاصغر وكان مدللا بزياده.
دخل مازن قائلا…
يا صباح الفل علي احلي مزه في الدنيا.
ضحكت الام… يا واد بطل بكش ايه هتفضل كده لاسع وخفيف. رد مازحا.. مالي يا مزتي مش بتمـ.ـو.تي فيا..
لتدخل عليهم اخته المتزوجه.. اه يا اخويا ما ورهاش الا انت دلع وبس.
ضحك مازن..
الله اكبر من شر حاسد بت بومه مالك بيا مزتي وبتدلعني.
تنهد ذلك الذي لا يتكلم كثيرا و هتف.. طب واخرتها يا سي مازن اظن نعقل بقه وتيجيي الشركه يابني انا ملبوخ في المصنع وبشتغل محتاج حد معايا.
هتف مازن.. حاضر يا حمزه والله انا اصلا نويت اجي الشركه نشتغل بقه ونشوفلنا مزه كده نخطبها.
لتخبطه امه بغيره.. ولاه مزه ايه مفيش مزه ليك الا انا اتلم.
أقترب وقبلها.. يا لهوي احلي مزه دي والا ايه دا الجمدان كله مش عارف ابويا كان عايش ازاي متهني كده.
تنهد حمزه….. مفيش فايده اهمد بقه.
قام مازن….. طب هطلع البس واجي معاك اهوه بضحي في سبيل العمل.. ليصعد وتركهم.
استجار حمزه لاخته…. وانت يا ليلي هتفضلي غضبانه كده اكمل كلمني كذا مره.
قالت والدته غاضبه.. خليه يتربي ويسمع الكلام
قال معارضا… .. يا ماما الراجـ.ـل ما غلطش عايز يصرف علي بيته بطريقته تديها فلوس ليه وتديها تصرف بتذليه انه اليومين دول شغله واقع ايه الست مـ.ـا.تقفش جنب جوزها.
مصمصت اميمه شفتيها.. .. يعني بـ.ـنتي بـ.ـنت العز تتحوج لاي حد ايه المشكله اما اديلها الله هيذلها.
هتف غاضبا.. يذلها في ايه افهم اكل وشرب مكفي بيته انما مش مهم الشنطه ام ستين الف وسبعين الف دا ايه ده.
قالت اميمه.. لا بقلك ايه انا بـ.ـنتي مـ.ـا.تتحوجش وتعيش زي ماحنا عايشين.
صرخ فيها.. ماهي كانت عايشه احلي عيشه وفسح ولبس وخروجات بقالها سنين ومغرقها فلوس يقوم لما يحصله ازمه تبعد عنه ايه قله الاصل دي انتو ايه ماعندكوش امان خالص.
لتهتف امه.. انت كل شويه تتكلم عالزفت الامان ايه ما بتنساش كل شويه ذنبنا ايه البت اللي سابتك احنا ذنبنا ايه بتحمل اختك ذنبها ليه بـ.ـنتي مش هتسيب جوزها بس برضه ما تتحملش كده مش كل البنات زي مراتك اللي سابتك في ازمتك.
تجمد لحظه فتلك السيره تنهش قلبه ليهب ويهتف.. انا ماجبتش سيرتها عشان تجيبيلي سيرتها وانا بنصح بـ.ـنتك عشان جوزها موجوع ولو زهدها مـ.ـا.ترجعيش تنحي وتلطمي هيرمهالك بعيلها شيليها بقه الراجـ.ـل طيب ومحترم يبقي تخلي عندها دm بقه الفلوس مش كل حاجه الدنيا مش صعره وبيعه وشروه ليزيح الطبق ويقوم خارجا.
هتفت ليلى.. ليه يا ماما كده تو.جـ.ـعيه هو ناقص يا ماما ما تسيبيه في حاله موجوع بزياده منها لله.
قالت اميمه…. اعمل ايه ماهو خمس سنين مش راضي ينسي زفته الطين منها لله اللي يحرق قلبها وحرقت قلبه وغلبت اقله اتجوز.. انساها اتجوزها وقرفنا كلنا. تاني سنه ابوه مـ.ـا.ت والشركه وقعت سابته. خمس سنين كاره النسوان تلاتين سنه بس زي الراجـ.ـل العجوز هيقعدلي لامتي لما يشيب وتروح زهوته مالنا بقه ما ينساها بـ.ـنت الجزمه اللي بدعي عليها ليل نهار.
وسهام بـ.ـنت خالته هتمـ.ـو.ت عليه وبتشتغل معاه في الشركه ومستنياه اعمل ايه البت غرزت غرزتها وبدلته بقي بيكره الستات وزي العفريت ما بيطقش صنفهم هيعيش كده بطوله اي ست يعض فيها اعمل ايه بس ويجي يحرقلي دmي ويقلي كده محسسني اني خرابه بيوت الله
لتتنهد ليلي.. يا ماما ماهو عنده حق موجوع حبها وخدها غـ.ـصـ.ـب عننا كلنا ووقف لبابا الله يرحمه واتجوزها وكان عايش تقوم اللي منها لله اول ما بابا يمـ.ـو.ت وتحصل ازمه عندنا تسيبه وتطلق وتتجوز بعد العده واحد غني من اصحابه مالوش حق ينقهر يعني.
لتهتف.. وخلاص عدي خمس سنين عالحـ.ـز.ن ده مش يعقل بقه والا هيفضل ينح ويبكي الاطلال طول العمر مخه صعب اعوذبالله مش زي حبيب قلبي مازن.
هتفت اميمه.. ربنا يهديه بيصعب عليا.
هتفت أميمه.. ماشي يا نحنوحه زي مالتاني صعبان عليكي.
لتتنهد ليلي.. يا ماما اكمل طيب َحنين َما قصرش معايا ما ارجع واعيش ايه المشكله
هتفت اميمه….. . بت انت احترمي نفسك.. انت عايزه الناس تقول ايه لما تخرجي ونقعد في النادي ويبصولك يشوفوكي بنفس هدومك ايه الفقرانه دي والبيه مش قادر يجيب خلاص ما قلناش يجيب يسيبنا نجبلك ونديكي ويقطم بقه هو فقر وعنطزه شوفي مرات نادر اخوكي اهلها بيجيبو ويودو وداخله بشئ وشويات.
لتهتف ليلي….. ايوه يا ماما يدو بس انت صعبه بتنقرزيه بالكلام ونادر بيكب علي مـ.ـر.اته فلوس وهيا عادي عندها انما انا جوزي حي وراجـ.ـل بزياده ما بيحبش حد يديله قرش.
لتهتف…. قصدك ايه يا بت نادر مش راجـ.ـل مـ.ـا.تحترمي نفسك دا ايه الهم ده والا انت عاجبك. الفقران ده.
هتفت ليلي بغضب… بس اكمل مش فقران دا بس ازمه ومش حايش عني حاجه وبيقلي هجبلك اللي تعوزيه بس اصبر يا ماما عادي
لتهتف اميمه.. افضحيني بقه وسط الناس ويقولو جوزك مش عارف يجيب لا بعد كده يتعود نديله وما ينطقش الله مش كتر خيرنا اننا بنديله
لتهتف ليلي.. بس هو يا ماما مش عايز حد يديله هو عايز يبقي نفسه ويشيل بيته.
هتفت امها.. الواد ده متفرعن وعامل فيها دكر وابن بـ.ـارم ديله وال ايه انا راجـ.ـل ماحدش يقلي كلمه لا احنا نقول الله هو هيتحكم وهو ماعهوش مليم خلاص ابعدي بقه لما يتربي واجبهولك راكع ايه هيستحمل كام شهر ويعرف انه مالوش الا بيته وولاده ويجي يعملنا اللي عاوزينه.. لتتنهد ليلي وتصمت فامها متحكمه بشكل بشع وهيا تخاف منها رغم حب زوجها وتفانيه لها.
*******
خرج حمزه من البيت غاضبا. دخل عربته وركن عليها وظل فتره ليخبط علي المقود بغضب كيف احبها واعشقها ووقف أمام اهله كيف كان يعاملها كأنير وما ان حدث له ازمه بعد والده ومر بضائقه حتي تركته فورا وهو حاول أن يثنيها كثيرا ويرجوها لتصمم ان تتركه وبعد أن تطلقا مرت العده وتزوجت صديق له من الأثرياء ذلك ماجعله محروق ناقما عن جنس النساء لا يقربهن رغم وسامته ولا يريد حتي ان يتعامل معهم.
ااخذ عربته واندفع الي الشركه كان يقود بتهور من غضبه ليخبط فجاه احد العربات الصغيره كانت عربه متهالكه تقودها فتاه لينزل هو غاضبا .. مش تتنيلي تخلي بالك انت ايه ما بتشفيش ايه اللي مركبكو عربيات.
دmعت عينها وهتفت.. عيب يا استاذ انت اللي خبطني.
صرخ.. انت كمان ليكي عين بعربيتك اللي شكل القنفد دي انت خبطيلي عربيه تصليحها بعربيتك كله.
لتنزل دmـ.ـو.عها فكانت فتاه رقيقه هتفت.. حـ.ـر.ام عليك انت اللي ظهرت قدامي مش انا الله. و عيب بقه وتحترم نفسك ماحدش بيكلم حد كده.
صرخ….. وليكي عين تتبجحي والله اخرب بيتك وتدفعي تمن التصليح ده.
لتجهش بالبكاء فهيا لا تملك المال….. انت ايه حـ.ـر.ام عليك انا ماعملتش حاجه وماعييش ادفعلك منك لله انت واحد ضلالي حسبي الله فيك.
هتف غاضبا.. طب لما تبقي فقرانه وماشيه بالضالين يبقي تتنيلي وتبصي قدامك كويس وتعتذري وتعترفي انك غلطانه.
هتفت بقهر… بس انا مش غلطانه انت اللي طلعتلي فجاه حـ.ـر.ام عليك ايه الافترا ده
قال بتكبر… هتعتذري والا نطلع عالقسم ابهدل امك.
ابتلعت ريقها ونظرت اليه بقهر.. انا اسفه حقك عليا.
نظر اليها بشمـ.ـا.ته….. طب يلا من هنا بقه بلاش قرف وتركها وصعد عربته.
فانفجرت في البكاء….. حسبي الله فيك يا شيخ منك لله واستدارت وعادت الي بيتها.
********
دخلت بيتها لتسمع صوت زوجه اخيها.. ايه المعدوله راجعه ايد ورا وايد قدام ايه يا حيلتها ما لقتيش شغل.
تنهدت خديجه.. لا يا وفاء اعمل ايه بدور لسه. قالت وفاء…. من ساعه ماختي الشهاده ال ايه العاليه وسياتك قاعده.
هتفت خديجه…. مانا لسه واخداها يا وفاء مالحقتش كام شهر وهنزل اشتغل انا حـ.ـر.ام عليكي مش هشتغل اي حاجه ولا ههين نفسي بابا كان راجـ.ـل محترم انا مقدmه في كذا مكان انما محلات لا.
هتفت وفاء… مانت وش فقر كنا هنتنغنغ انما نقول ايه كتي هتتجوزي جوازه سقع وتنجدينا من القرف ده.
تنهدت خديجة.. قرف ايه يا وفاء ماحنا زي الفل اهوه واتجوز واحد اد ابويا و عـ.ـر.في كمان واحده عندها اتنين وعشرين تتجوز واحد خمسين سنه.
قالت وفاء بقرف… بس كان هيجبلك شقه وعربيه.
قالت خديجه…. اه وكان عايز اقلع الحجاب وامشي اتمسخر معاه واقل ادبي ويديني قرشين ابيع نفسي يعني.
هتفت زوجه أخيها…. هو انت ما بتزهقيش من القرف والنغمه دي.. كان هيديكي شقه وعربيه وفلوس واخوكي هيديله فلوس انما اقول ايه منك لله فقرتينا خشي ياختي يلا نضفي الحته انا طبخت مش خدامه عندكو انا.
تنهدت خديجه ودخلت تغير ملابسها وتخرج لتكمل شغلها فانهته ودخلت تنام.
يدخل اخيها لتهتف وفاء…… حمدالله عالسلامه حبيبي خش
قال بتعب… الله يسلمك.. امال فين خديجة..
قالت بخبث…. هتكون فين نايمه من الصبح هيا بتعمل حاجه غير انها تنام يلا خليني ساكته.
ليتنهد.. معلش حبيبتي خلاص ربنا يخليكي لينا.
قالت…. خش غير علي ما احضر الاكل. لتدخل الي خديجه لتوقظها.. قومي ياختي اما ناكل الخدامه بتاعتك انا.
تنهدت خديجه وقامت تضع معها الاكل.
فقال محمد أخيها…. ايه يا خديجه وفاء بتشتكي منك ليه ما تمشي امورك.
لتتنهد خديجه.. الله يسامحك يا وفاء هو انا عملتلك حاجه.
قالت وفاء.. اه اتمسكني هو انا هتبلي عليكي دا ايه ده. لترزع الاكل…… والله ما قعدالكو بقه لتقوم وتدخل حجرتها.
نظر اخيها اليها بغضب….. هو كل يوم غم ما فيش مره تسكتي دا بقت عيشه مرار وتركها وقام يراضي زوجته.
سالت دmـ.ـو.عها…. يا رب تعبت انا تعبت اعمل ايه لتقوم وتدخل حجرتها كانت لا تخرج منها من الاساس لتدخل علي موقع الوظائف فوجدت وظيفه خاليه في شركه استراد وتصدير تطلب مساعد محاسبين وسكرتاريه لتعتزم ان تقدm فيها لعلها تجد مخرجا تصرف به علي نفسها ولا تتعرض لذل اخيها وزوجته.
في الصباح استعدت خديجه كانت تلبس ملابس محتشمه كانت جميله وتمتلك ملامح هادئه ذهبت الي الشركه التي .. ليتم تعينها فكانت مجتهده وتاخذ كثير من الكورسات لتتعين تحت التمرين لمده ست اشهر كتدريب لتسعد كثيرا وتبدا العمل بجديه في تلك الشركه.
*******
مرت الايام وهيا تعمل بجد وتجتهد ليعجب بها رئيسها ويسند اليها اعمالا ويزيد من تعليمه لها فهيا ذكيه ومتفوقه وتتحمل الشغل الصعب كانت فتاه مجده ومخلصه ولم يكن يؤرقها الا تجاوزات احد المدراء ويدعي شريف الذي ما ان لمحها حتي كرس نفسه لمطاردتها ولكنها كحائط سد لتردعه وتسمعه اصعب الكلمـ.ـا.ت وتشتكيه لمديرها ليبعده عنها.
كان مازن يجلس في مكتبه ليدخل عليه ابن خالته شريف … ايه هنسهر انهارده فين.
هتف مازن.. اي حته انا زهقان.
هتف شريف .. طب ايه هكلم ميرا تيجي معاك.
قال مازن بتأفف…. لا ميرا ايه انا فكستلها زهقت عايز وجه جديد.
هتف شريف…. علي قولك الواحد زهق.. بس اقول ايه منها لله بـ.ـنت الجزمه مش راضيه تيجي سكه اعمل ايه متغاظ.
هتف مازن….. مين يا واد اللي تيجي سكه اتهبلت.
ليهب شريف…. اسكت يا واد يا مازن اوووز حته بونبونايه متغلفه.. نار بـ.ـنت الايه لابسه شوال بس حاجه كده تخبل.
هتف مازن.. يا سلام حلوه قوي كده..
قال شريف….. .. حلوه……. ليقع علي الكرسي دا نار يا معلم خدود ايه بعيون ايه والا شفايفها يا واد انا ماشفتش مزه جـ.ـا.مده كده..كتكوت صغنن
هتف مازن…. شوقتني ودي لقيتها فين يابن الدايخه وماجاتش سكه ليه.
هتف شريف.. عشان بومه بـ.ـنت جزمه فقرانه.
ليهتف مازن……. ازاي.
قال شريف…. يا سيدي من بتوع اخلاقي وشرفي وديني.. ولابسه فساتين من بتوع فرقه رضا واسع ومدهوله كده وطرحه وهم وغلبت اخشلها مالهاش سكه.
ليهتف مازن….. طب فكك منها تتفلق.
هتف شريف… مانا نفسي افك بس طول ماهي قدامي ما بتحملش البت نار بـ.ـنت الجزمه نفسي اطولها.
قطب مازن جبينه… قدامك قدامك فين ياض.
ليهتف.. بتشتغل يا سيدي مع السكري بتاع المحاسبه بت موس قشاط شغل وقطر ما بتبصش لحد
لمعت عين مازن .. انت شوقتني يا واد.
لوي شريف فمه… اترزي بقلك انا ماعرفتش اطولها.
ضحك مازن… عشان خفيف.. انما انا مافيش واحده بتعدي من تحت ايدي.
هتف شريف.. لا والنبي ايه اتنيل اتنيل بدل مـ.ـا.تتكبس.
هتف مازن… واللي يوقعها تعمل ايه
ليهتف.. مش هتقدر البت مش بتاعه كده
هتف مازن….. طب يا سيدي انا بقه هعرفك ان مازن جـ.ـا.مد مش خفيف زيك. وجلس يفكر في تلك الجميله….
********
كانت خديجه تصعد لاحد الابواب لتدفعه فاصطدmت باحد الاشخاص ولم يكن الا حمزه ليقطب جبينه ويتذكرها ليهتف.. بقوه انت بتعملي ايه هنا.
استدارت واندهشت فهو ذلك الشخص الذي اهانها وخبط عربتها واجبرها علي الاعتذار لتنظر اليه غاضبه….. وانت مالك انت اعمل والا ماعملش دا ايه ده.
ليبهت من ردها وقوتها.. لا والله دا حاجه اخر مسخره ماعتش الا اللي زيك يرد عليا.
هتف غاضبا.. انت يا بت بترازيني بموشح بسالك سؤال تردي علي اده.
هتفت غاضبه… بت اما تبقي تبتك..ايه النصيبه دي. وارد عليك بتاع ايه من اساسه مالك انت الله. ربنا يشفي خليك في حالك يا استاذ انت.
لتسمعه يقول.. انت طالعه لمين مين محتاجك هنا في الشركه ت عـ.ـر.في مين انت هنا.
لتتنهد وتستغفر ربها.. اقول ايه يا رب الصبر.. طالعه العب والا اقلك طالعه انضف الشركه جايز تنضف من الهم اللي بيخشها.
فنظر اليها بغضب حارق… اقترب ومسك يدها بعنف… انا هقطعلك لسانك..قولي طالعه لمين.
فدفعته وكان في يدها ملف فخبطته به .. ايدك تتمد عليا هقطعهالك فاهم طالعه للعفريت الازرق ايه رايك تعرفه.. تعالي وانا عرفك عليه جايز يلبسك اكتر مانت ملبوس وبتعض في خلق الله وهنا فتحت الباب واندفعت للخارج تاركه ذلك المتعجرف لتشهق فجاه عنـ.ـد.ما…
↚
كانت خديجه تندفع لتحس بيد تقبض علي يدها وتشـ.ـدها وهيا تنهره ليصل بها الي مكتبه ويدفعها ويغلق الباب..
فصرخت… انت ازاي يا بتاع انت تمسك ايدي فيه ايه.
اقترب غاضبا…. بت انت تلمي لسانك مين يا اختي اللي هيلبسه عفريت انت مش عارفه انا ابقي مين.
هتفت غاضبه… وانا مالي بيك يا عم الله. لتدmع عيونها فكانت لا تحب الشجار والصوت العالي..
ليجدها تدmع هتف….. ايه قلبتي بطه بلدي دلوقتي.
قالت بغضب.. انا عايزه اعرف انا جيت جنبك انا ماعملتلكش حاجه انت مولود تقول شكل للبيع.
ليهتف.. تصدقي اه مـ.ـجـ.ـنو.ن ايه رايك..
همست….. ربنا يشفيك مـ.ـا.تروح الخاتمه يعالجوك.
اقترب غاضبا…. بتقولي ايه يا بت انت.
قالت خانقه… مابقلش وعايز ايه انت انا راحه شغلي ارتاحت.
قال بسخريه… وبتشتغلي ايه في المدعوقه دي.
لتهتف.. مالك بالمدعوقه دا ايه النصيبه دي يا رب مين اللي حدفه عليا بشتغل في المحاسبه لسه فيه استجواب تاني امشي بقه والا ايه في نهارك.
رفع حاجبيه.. والله في المحاسبه ومين شغلك هيا الشركه بتلم اليومين دول.
نظرت اليه غاضبه.. هو ايه اللي بتلم مـ.ـا.تحترم نفسك ايه قله أدبك دي.
هتف بسخريه وأشار اليها… مـ.ـا.تبصي لنفسك.
هنا اشتعلت واقتربت.. ماله نفسي ياسي بتاع انت لابسه ومحترمه احسن من ناس مـ.ـا.تربتش ولابسه اشيك حاجه هاه شايفني لابسه مقطع والا الحشمة عندكو عيب لازم اقلع عشان أعجب.
رفع جبينه من قوتها.. لا تعجبي انت تعجبي حد انا ابصلك اصلا.
نظرت بعيونه ليتراجع من جمال عيونها ويبتلع ريقه.. سمعها تقول بغضب.. الحمد لله ان ماهعجبش. أعجب ايه بلا هم دا ربنا نجدها اللي تفلت من تحت ايدك وتحمد ربنا وتصلي صلاه شكر وتطلع عرفه تحج حاجتين وعمره.
هنا اشتعل وتذكر حبيبته لينفعل ويشـ.ـدها ويصـ.ـر.خ…… هيا مين اللي نجدها دي زباله دي واحده خـ.ـا.ينه انتو كلكو خـ.ـا.ينين مابتشبعوش فلوس اللي يشاورلكو تترمو تحت رجليه انا لو رمـ.ـيـ.ـتلك قرشين هتترمي تحت رجلي.
لتخبطه علي صدره..اوعي انت واحد مخلول انت مش طبيعي ربنا يشفيك انت ايه اللي مدخلك هنا انا هخرب بيتك واوديك الأمن يا زفت انت لتقترب وتضـ.ـر.به وهو منفعل ليشـ.ـدها ويديرها ويحتضنها من الخلف فصرخت اوعي والله همـ.ـو.تك اوعي انت واحد اخرك الخانه والله اصوت وألم عليك الخلق.
كانت تتململ بعنف وهو مشـ.ـدد عليها.. فصرخت.. مـ.ـا.تسيب يا زفت انت مكـ.ـلـ.ـبش فيا ليه عبوشكلك عيب كده منك لله.
فوضع يده على فمها.. اخرسي بالعه راديو.. فعضته.
فصرخ اه يا بت العضاضه.
فدفعته بعيدا… لو فاكر اني هسكتلك تبقي غلطان انا اه مش بحب الخناق بس اقدرلك واقدر لعشره زيك.
فرفع حاجبيه…. لا والله هتتخانقي معايا اللي هو ازاي مش شايفه اني ممكن اهبك بحاجه تطبي فيها.
نظرت اليه شجاعه.. قرب كده اهبجني عشان ابعت لك كرامتك انت صنف بيحب التهزيق.. تقريبا بتتغكي الخناق بتشبع نفسك المريـ.ـضه.
اندفع ومسكها من يدها.. عارفه انت لازم تترفدي لازم يطلع روحك عشان تتلمي.
دفعته.. يا رب روحك انت اللي تطلع انت عايز ليه في نهارك الاسود. انت مين اصلا.
اندفع وشـ.ـدها اليه وكلها ليهتف بشمـ.ـا.ته… انا صاحب الشركه يا كتكوته.
لتبهت وتسكتين في احضانه وتدmع عينها فخافت ان يرفدها..
قال ونبرته حاجه…. انت نهارك مش معدي. اندفعت واستدارت لتهتف.. بمهادنه وتبتلع ريقها وترفع يدها .. انا عملتلك ايه زعلان ليه طيب انت اللي عضتني في الأول .
لينظر اليها ويري الدmـ.ـو.ع في عينها ليهتف.. هتترفدي عشان تتعودي تردي من الاول مش قطر مش شغاله في السوق تحت بيتك.
تنهدت وهتفت… طب استني بس انا ماكتش اعرف.. طب يا فنـ.ـد.م اسفه لحضرتك ممكن امشي.
ظل يتاملها وهيا قد احمرت من نظراته. فهمست برجاء.. مـ.ـا.ترفدنيش والنبي.
هتف بتعالي… انت بتشتغلي من اد ايه
لتقول…… بقالي شهر. امشي بقه
قال…. واسمك ايه
قالت.. .. خديجه يا فنـ.ـد.م.. ممكن بقي امشي.
لينفعل…. هو ايه اللي ممكن امشي عايز اتامل في جمال سيادتك. فيه ايه.
تجلدت وكبتت دmـ.ـو.عها التي ملات عيونها.
قال… عايزه تقعدي.. فهزت راسها.. فقال تعتذري اعتذار كويس فاهمه.
تنهدت وهتفت… طب اسفه.
فقال.. على ايه انطقي.
تنهدت بغلب… اني عليت صوتي.
أشار بيده ان تتابع فاحست بقهر… واني اتجوزت حدودي وقلت كلام ماينفعش اسفه.
تنهد هو…. اتفضلي ومن هنا ورايح اللي يكلمك تردي علي الاد مش ترازيه بموشح يلا اتفضلي .
تركته لتنزل دmـ.ـو.عها وتجري فخبطت في احد الاشخاص فبهت وقال…. ايه فيه ايه..
انفجرت في البكاء فتراجع….. فيه ايه تعالي وشـ.ـدها الي مكتبه فأجلسها اهدي كده فيه ايه.
كانت تحس بالاهانه وكبتها لنفسها من اجل حوجتها للمال جعلها تتالم وتنهار لتبدا في لم حالها وتنظر اليه وتمسح دmـ.ـو.عها فنظر اليها بحنان.. ايه هديتي.
هزت راسها بهدوء
فهمس لنفسه.. يا جمالو مين القمر اللي نزلي من السما ده.. تنهد وقال…. ممكن اعرف فيه ايه بتجري ليه حد زعلك وانا اقطعلك خبره.
لتبتسم له فهتف…. اللهم صلي عالنبي السما نورت.. طب ايه مين بقه وليه يلا هاتي كل اللي عندك.
تنهدت خجلا من نظراته .. لا مفيش شكرا لحضرتك.
فقال… والله ابدا انا اسيبك كده ازاي مين المتوحش اللي نزل دmـ.ـو.ع القمر.
تنهدت…. مفيش والله لتمسح دmـ.ـو.عها وتقوم فوقف امامها.. لا عيب بقه والله ما يحصل انا مش قليل في الشركه قولي يلا مين..
لتتنهد.. مفيش صاحب الشركه راجـ.ـل متوحش ماجيتش جنبه ونازل عض في الناس دا مش طبيعي.
ضحك هو.. انت وقعتي في حمزه يا نهار ابيض معلش اصله مقفل شويه.
قالت غاضبه… دا مش طبيعي دا مـ.ـجـ.ـنو.ن.
ضحك….. عارفه لو سمعك هيفلقك نصين ثم اكمل… انا بقه مازن.
همست.. تشرفنا استاذ مازن.
قال.. لا لا استاذ ايه.. انا مازن بس انت بقه اسمك ايه.
لتهمس….. خديجه..
قال بحنان…. احلي اسم دا والا ايه.. عموما يا ستي انا هنا في اي وقت تجيلي اقفلك علي طول.
ضحكت….. هتقف لصاحب الشركه…. دا مـ.ـجـ.ـنو.ن.
ضحك….. معلش مانا ابقي اخو المـ.ـجـ.ـنو.ن
لتشهق وتنكمش.
فاسرع…. حيلك حيلك مالك انكمشتي كده ايه هو صحيح صعب بس انا والله طيب وعسليه مش زيه.
لتتنهد وتهتف بخجل…. طيب ممكن بقه امشي اتاخرت علي شغلي.
قال مبتسما.. تمام بس اعتبريني ضهرك هنا ماشي.
ابتسمت له وخرجت فابتسم هو قائلا.. ايه البت دي عسليه يا بـ.ـنت الايه.
دخل عليه شريف.. ايه يا كبير انت اشتغلت مش تقلي انك دخلت سكه يا حبيب.
بهت مازن….. سكه ايه يا اهبل مالك.
هتف.. انت هتستعـ.ـبـ.ـط ياض.. مالبت لسه خارجه من عندك.
قال مازن متعجبا .. بت مين انت ملبوس.
ليهتف.. لا يا روح امك خديجه اللي قلتلك عليها.
ابتسم هو لا اراديا….. . هيا دي اللي قلت عليها.
ليهتف شريف….. اه يا حبيب هيا بتعمل ايه عندك.
فقال…. . مفيش اخويا عضها كعادته وانا كت بسكتها كانت بتعيط.
هتف شريف……. يا ساتر اخوك ده بومه.. دي تتعض دا بسكوته الواد اخوك دا باينه ملعوب فيه يا واد مالوش في النسوان.
ليضحك مازن.. اتنيل اسكت مـ.ـا.تجيبش السيره دي. كان له وحبيب جت مـ.ـر.اته علمت عليه كرهته في صنف النسوان وبقاله خمس سنين بطوله كده حجر قلبه ده مايعرفش اللين. حاجه غريبه.
قال شريف…. .. حد يقدر يقعد من غير النسوان يابني دول الحته الطريه.. طب ايه هتعمل ايه ايه رايك في البت.
هتف مازن.. لا حاجه عالفرازه وجديده ؛ صنف جديد َمتغطي كده وعليها رقه بـ.ـنت ايه لما كانت بتعيط كنت عايز اهجم عليها اقرقشها.
ضحك شريف….. شفت بقه ادعي لاخوك
ليهتف.. طب سيبني بقه اشوف هوقعها ازاي.
ضحك شريف.. ابقي قابلني وتركه ورحل.
لتلمع عين مازن.. لا اقابلك ايه.. دانا هقابلك واقعد معاك كمان البت مـ.ـا.تتسابش ان شالله لو ايه لازم اطولها بـ.ـنت الايه مـ.ـا.تتسابش.
*********
كان حمزه جالسا يعمل ليدخل عليه مدير الحسابات يناقشه في بعض الامور وما ان انتهي حتي قال.. هو انت شغلت حد جديد عندنا يا سكري.
رد الرجل .. اه بـ.ـنت شاطره اوي اسمها خديجه
قال حمزه مستفهما… .. منين تعرفها.
قال….. لا اتقدmت واتقبلت بت متفوقه بس علي اد حالها كده وهاديه مالهاش في اللبش ومؤدبه اوي.
تنهد حمزه….. طب اوك طالما كويسه ابقي ابعتهالي بدل كرم تعرفني الحسابات لو بتفهم بس لو غـ.ـبـ.ـيه مـ.ـا.تبعتهاش.
ضحك سكري… لا دا بت بريمو هتعجبك اوي..
ليهتف…. طب خلاص خلص التقرير وابعتهولي معاها.
انصرف السكري ووقف حمزه يتأمل السماء فاغمض عينيه وتذكر لحظه احتضانها ليتنهد.. ايه يا حمزه دmاغك مالها البت دي ما بتطلعش من دmاغك ليه ايه القرف ده. بت متـ.ـخـ.ـلفه اصلا ترد الكلمه بعشره.. بس بس روح اتنيل واشتغل.
دخلت سهام علي حمزه.. فقالت.. ازيك يا حموزي ايه رايك نقوم نتغدي انت قلتلي امبـ.ـارح هنروح نتغدي مع بعض.
تنهد حمزه فهيا لا تتركه…. معلش يا سهام ورايا شغل.
اقتربت منه….. فيه ايه يا حمزه الحياه مش كلها شغل نفسك شويه يا ابني وبجد هزعل منك.
تنهد…… طب يا سهام شويه كده وهجيلك ماشي.
لتفرح هيا و َتهتف….. خلاص هروح استناك وخرجت سعيده تتمني ان تحقق منالها ان تصبح حرم حمزه البنهاوي.
********
ذهب مازن الي السكري .. بقلك يا سكري.
فرد الرجل…. نعم يا مستر مازن.
قال…. كنت عايز حد من الحسابات يبقي معايا اليومين الجايين هننزل كذا شركه ونتفق علي كذا طلبيه وعايز حد معايا.
ليهتف السكري.. ابعتلك كريم.
قال مازن.. لا والنبي الواد ده خـ.ـنـ.ـقه ابعتلي حد هادي كده ومابينطقش.
ليهتف السكري.. مفيش الا خديجه هبعتهالك بت هاديه وزي النسمه ايه رايك.
سعد مازن وهتف…… تمام مستنيك.
ذهب السكري الي خديجه فهتف.. خديجه قومي ادي التقرير ده لحمزه بيه وفهميه اللي فيه ماشي وبعدها تروحي لمازن بيه الفتره الجايه هتبقي معاه ماشي.
قالت…. حاضر يا مستر سكري وقامت لتذهب الي رب عملها.
نقرت علي الباب فدخلت هيا فوجدته يعمل في احد الملفات لتظل واقفه لا تعلم ماذا تفعل.
مر الوقت لتتحمحم……. ولكنه لم يرفع راسه لتتنهد وتقف مغتاظه فقالت…. مستر حمزه انا
فقاطعها….. انا قلتلك اتكلمي اذنتلك انا.
فبهتت من كلامه لتتنهد وتقف تكبت نفسها كانت تشتعل من الداخل فوجدته يقوم ويهتف جبتي التقرير.
تنهدت….. ايوه يا فنـ.ـد.م.
ذهب الي الكنبه وجلس عليها وفتح اللاب الخاص به وجلس فظلت واقفه.
فهتف….. انا هستني جنابك كتير تجي توريني شغلك.
هزت راسها وهمست اعوذ بالله. ذهبت اليه وجلست بعيدا واعطته التقرير.
فنظر اليها مستغربا فكانت تتطرف الكنبه فاستدار بسخريه….. حد قال لسيادتك اني جربان والا عندي مرض جلدي.
قالت باستنكار .. ايه حضرتك بتقول ايه.
قال حانقا… هتشتغلي ازاي وسيادتك في اخر الدنيا ايه انا اللي هاجي اقعد جنب جناب الدوقه.
قالت بغضب .. معلش يا مستر حمزه هو حضرتك بتكلمني كده ليه انا عملتلك ايه.
هتف غاضبا… وانت عايزاني اكلمك ازاي ايه اقف اتنحنح لسيادتك واسبل.
لتبهت وتقف…. ايه…. تسبل… حضرتك بتقول ايه انت.
فهتف غاضبا.. اسمها حضرتك مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش المقامـ.ـا.ت.
فقالت…. ربما خلقنا واحد يا مستر حمزه مقامـ.ـا.ت ايه.
هتف غاضبا…. برضه مفيش فايده فيكي بتردي عليا ايه مش خايفه علي اكل عيشك وانت شكلك الغلب مقطع حالك.
لتنظر اليه بقهر لتهتف.. لا مش خايفه يا مستر حمزه لان الرزق بايد ربنا. تخليني تخرجني دا بتاع ربنا. وغلب ايه اللي مقطع حالي شايفني جايالك بهدوم مقطعه وبشحت.. القيمه مش الفلوس فيه ناس متعبيه فلوس واللي في النفوس يخـ.ـو.ف.
اقترب منها غاضبا ومسك يدها….. قصدك ايه يا بت انت.
شـ.ـدت يدها…. انت مـ.ـا.تمدش ايدك عليا ايه ده.
دخل مازن ليسمع اخيه.. امد ايدي علي مين يا بت انت. انت تطولي سيادت السفيره عزيزه مالك متأنزحه كده هو فيه ايه ما تبصي لنفسك.
هتف مارن.. ايه يا حمزه فيه ايه ايه يا خديجه.
نظر حمزه الي اخيه بغضب.
فاقترب مازن من خديجه ايه فوجد دmـ.ـو.عها تنهمر فقال… طب اهدي اهدي خلاص حصل خير.
نظر حمزه مشتعلا من نظرات مازن اللينة….. اه الهانم هتبتدي تتنحنح بقه ونسيب شغلنا.
نظرت اليه غاضبه…. لا لكده وتلزم ادبك مين اللي تتنحنح لتنفجر في البكاء.
عم الصمت فهتف مازن….. ايه يا حمزه ده كلام تعالي يا خديجه ليخرجها من المكتب.
هنا لم يتمالك حمزه نفسه فمسك احد الكتب ورزعها في الارض ووقف ياكل نفسه البت نازله رد الكلمه بكلمه ايه مالها شايفه نفسها كده.. ظل ياكل نفسه وسي طين ده يعرفها منين ونازل طبطبه علي الهانم وتروح معاه ليه يعرفها منين سي زفت. اه انا اعض وهو يطبطب النحنوح . ظل ياكل نفسه بلا هدف.
عند مازن وخديجه كان مقتربا منها فمسك يدها طب خلاص والنبي ماستحملش عـ.ـيا.طك ده.
شـ.ـدت يدها وقالت.. انا ماعملتلوش حاجه وهو عامل كده ليه دا مش طبيعي والله.
مسد علي يدها….. طب حقك عليا هو ساعات كده بيتعصب من غير سبب معلش خلاص بقه بطلي عـ.ـيا.ط.
لتشـ.ـد يدها خجلا فهمس…. والله لو ما بطلتي لاروح ازعقله يقوم ضاربني ارجعلك عنيا وارمه ترضي بكده دا ما بيتفاهمش.
لتبتسم له فقال… يا حلاوته.. القمر بيضحك اخيرا.
فقالت.. من فضلك بلاش الكلام ده.
نظر اليها بهيام…. بلاش ايه.. القمر قصدك.. تصدقي صح بلاش نمشيها نجَمه من السما شمس الشموس نورت لتبتسم وتحمر.
فقال…. يا بـ.ـنتي بقه وعايزاني اسكت بحَمارك ده.
فقالت…. من فضلك يا مستر مازن بطل.
ليهتف.. لا مستر ايه يعني مستعد اخد علي عنيا وابقي اعور وتقوليلي يا مستر عايزه تقهربني. مازن يا خديجه انا مازن.
ابتسمت وخجلت ليهتف.. طب يا ستي هنقضيها حمار.. .. بصي انت من هنا ورايح هتبقي معايا.
سمع اخيه من خلفه يهتف غاضبا.. هو ايه المسخره دي فيه ايه يا مازن هو ايه االي هتبقي معاك هو الدنيا اتسابت.. والا الهانم ماصدقت.
ليبهت مازن…… فيه ايه يا حَمزه مفيش حاجه
قال وهو يغلي غاضبا…. لا والله واقف للهانم والهانم ضاربه حمار علي الاخر وتقلها انت من هنا ورايح معاك معاك فين بالضبط ما تنطق.
قالت خديجه غاضبه.. انت بتقول ايه انت فيه ايه.
قال ساخرا… لا والله اعمليهم علينا ياختي
صرخت….. اعمل ايه يا جدع انت فيه ايه.
اقترب غاضبا…. بت انت لمي لسانك.
ليهتف مازن.. فيه ايه يا حمزه ماحصلش حاجه استدار الي خديجه…. امشي انت يا خديجه دلوقتي
ليهتف حمزه.. اه امشي هنقضيها بعدين ياختي.
صرخت…. لا انت تحترم نفسك انت فاكر اني هسكتلك
قال غاضبا…. كمان ليكي عين.
ردت بانفعال.. اه ليا عين وادب صوابعي في عنيك ايه رايك هيا سايبه كل شويه تهيني ايه ده.
صرخ مازن….. امشي بقه دلوقتي لتمشي ساخطه وهيا تشتمه.
صرخ حمزه غاضبا…… فيه ايه بينك وبينها ايه مـ.ـا.تنطق وزانقها في جنب ونازل نحنحه.
ليبهت مازن من غضبه.. ايه يا حمزه اسلوبك ده فيه ايه خديجه حد محترم.
ليهتف حَمزه.. ومن امتي انت بتعرف حد محترم.
قال مازن.. ربنا هداني يا سيدي خديجه بجد مـ.ـا.تستاهلش كلامك ده ويا ريت تخلي بالك من كلامك معاها البـ.ـنت دي تهمني.
بهت حمزه واشتعل….. نهار ابوك اسود انت لحقت علقتها.
قال مازن بصدق.. لا يا حمزه خديجه ما بتتعلقش. خديجه مش من النوع ده يا ريت بقه بجد تبطل حمقتك دي انا مش عارف انت ليه اصلا غضبان ومالك ومالها. مش كل الستات مراتك يا حمزه يا ريت تنسي بجد.
اقترب شريف وقال… انتو واقفين تزعقو فيه ايه.
حكي له مازن. فقال شريف… اخص عليك يا حمزه… بقي عيون خديجه دي تستاهل تعيط هم ان يستدير هيا فين انا اروح اراضيها.
اشتعل حمزه وشـ.ـده … هو فيه ايه انتو الاتنين مش مضبوطين.. مـ.ـا.تحترمو نفسكو.
تنهد شريف… يابني بقه خليك علي جنب انت بتعض سيبنا احنا نلين المسائل وانصرف هو ومازن وتركه يقف مشتعلا..
ليهتف غاضبا.. بقي كده البيه بيقلي ما بتتعلقش امال بيعمل ايه وواقفاله محمريه زي ما يكون هياكلها. والتاني عايز يلين المسائل. ايه فيه ايه انا والع ليه ايه ده حته زباله كلهم زباله اصلا تغور. يعلقها والا يتزفتو انا مالي.. وذهب وهو مشتعلا ولا يعلم لماذا اساسا داخله يحرقه. وقف ياكل حاله وداخله يغلي.ليندفع ويتراجع.. لا مانا ماقفش والع كده ذهب فوجدها تقف قريبا من الاسانسير. ليشـ.ـدها الي الاسانسير يدخلها.
فشهقت ووقفت مرتعبه كانت عندها فوبيا من الاسانسير فاشتغل فارتجفت.
وقف غاضبا….. ممكن اعرف انت عايزه ايه من مازن وفيه ايه بالضبط فاكراه صيده سهله..
الا انها لم تسمع له كانت ترتعش واحست بدوار وخـ.ـنـ.ـقه لتشهق بصعوبه وتضع يدها علي قلبها وتتنفس بصعوبه.
فارتعب وقلبه خفق فاقترب…. ايه فيه ايه.
الا انها لم تنطق ورعشتها لا تزول كانت كالمشلوله ليندفع ويشـ.ـدها اليه ليحس بها في احضانه كان قلبه ياكله بلا سبب ومنظرها خلع قلبه.
اما هيا استكانت برعـ.ـب في احضانه كانت ترتعش وهو يطمئنها بحنان ويمسد عليها اراد الزمن ان يقف في تلك اللحظه احس ان به شيئا غريبا راحه غريبه كأن تلك الضلوع خلقت لها كان قربها ينزل علي صدره الذي يغلي يريحه ليتلمس راسها بحنان ليغمض عينيه فكانت هيا مع نفسها ومع تغيبها من رعـ.ـبها ولم تحس بذلك الذي يحتضنها ويهدهدها بحنان كانو في الأسفل وهو ضغط عالادوار العليا.
بدات تختنق وتضع يدها علي رقبتها ليزيح حجابها مسرعا لينسدل شعرها الحريري علي صدره ليركن بها بهدوء ويظل يمسد عليها ويتخلل شعرها بيديه ويشـ.ـدد عليها ويمسكها حتي لا تقع فهيا بالكاد تقف مترنحه. كان يده تحاوطها بقوه والاخري تداعب شعرها بحنان رهيب استعجب منه.. ليتوقف كل ذلك فجاه ويتوقف الاسانسير لتحس هيا برجته. وانفتح الباب ظلت تحاول ان تصلب طولها تحاول ان تتحرك الا انها كانت مهزوزه كانت تنهج وكل ذلك وهو محتضنها ويده بداخل شعرها يحركه بنعومه كأنه تغيب تماما.
لتعود لنفسها لتدفعه وتندفع الي الخارج تريد ان تتنفس بعيدا ليظل هو مشلولا يركن علي الاسانسير لا يعلم لماذا يدق قلبه بعنف وضع يده علي قلبه مغمضا مسترجعا ما كان فيه لينتفض مره واحده فهيا منحنيه أمام الاسانسير وشعرها منسدل فشـ.ـدها مره اخري للاسانسير لتصرخ… فهتف اهدي شعرك كله بره…
ظلت تنظر اليه ببلاهه وهو يتاملها بعينيه التي احس انها ستاكلها غـ.ـصـ.ـبا عنه فشهقت ووضعت يدها علي شعرها فصرخت واستدارت تحضر طرحتها تضعها بسرعه وتستدير تهرب فشـ.ـدها وهتف غاضبا.. لمي الزفت ده
فوقفت تلمه بسرعه وتربط طرحتها وتستدير تبتعد عنه فمسكها.
فصرخت.. ايه بقه الله.
فقال غاضبا… شعرك من ورا يا هانم…
لتلمه مسرعه وتنصرف بسرعه وقف هو ينظر ليديه ليجد احد شعيراتها في يده فابتسم رغما عنه كانت فاتنه فنهر نفسه ويعود الغضب اليه وينفض ذلك الشعور بعيدا لا يعلم ان ذلك الشعور رسخ وكمن بداخله دون اراده منه.
↚
مرت الايام من اخر صدام بين حمزه وخديجه وهيا لا تقرب الدور الذي فيه وهو لا يعلم لماذا يفكر فيها وتلبست تفكيره لياتي يوما لم يعد يطيق. كان يريد ان يراها باي شكل. كان هناك مقابله ستقام في احد فلات شريكه استدعاها حمزه. دخلت عليه فوقف ينظر اليها بتعالي ولكن بداخله شئ يريد قربها.
فقال… يلا اجهزي عشان هنخرج.
لتبهت هيا.. نخرج نخرج نروح فين.
هتف ساخرا.. هنروح الملاهي يا جناب الدوقه.. هنروح فين يعني شغل. تنهدت وصمتت فاستدار مسرعا وذهب للاسانسير وهيا وراءه لتبهت وتقف بعيدا فهتف غاضبا…. مـ.ـا.تيلا.
لتقول بخـ.ـو.ف….. لا انزل حضرتك انا هنزل عالسلالم. واستدارت هاربه.
كان يعلم ما تعاني منه ولكن بعدها فتره جعله يتلبسه حاله يريد قربها فمنذ ان احتضنها وهيا لا تذهب من باله بجنون.
هتف غاضبا .. بقلك ايه انا مش ناقص عطله وبطلي سهوكه وتمثيل فشـ.ـدها فصرخت وادخلها الاسانسير وقفل الباب ونزل بها لتشهق وتنتابها حاله الرعشه مره اخري. لتنكمش وتغمض عينها بقوه وتضغط علي يدها كان هو وصل احتماله مداه وفعل ذلك مخصوصا ليقربها ليشـ.ـدها اليه مره اخري كما حدث اخر مره.. اححس ان قلبه سيصـ.ـر.خ لتكـ.ـلـ.ـبش فيه بقوه مما جعله سيجن من ذلك القرب كانت هيا متشنجه وتكـ.ـلـ.ـبش فيه فحاوطها كانها ستدخل اضلعه لتبدا في التراخي وهو يمسد عليها همس….. اهدي انا جنبك اهدي. لتستكين وهيا تنتفض.. ظلت هكذا وهو يتمني ان لا يخرجا من هذا المكان. مد يده لا شعوريا وازاح طرحتها وبدأ يداعب شعرها ومد يده ووقف الاسانسير .
احست برجه الاسانسير فصرخت اكثر . فضمها بقوه. كانت حاله من التشنج لها وهو حاله من التلبس كأنها جنيه تلبسته كان يمسد شعرها وشفتيه تداعب راسها وهيا ليست هنا من الأساس. ابعد وجهها الذي يميل بتراخي علي صدره كانت قد داخت وتاهت فهيا علي وشك ان تفقد وعيها لتقع حملها علي الفور وقربها من صدره لتركن هيا علي صدره ليفعل شيئا عجيبا لم يفهمه جلس بها واخذها في احضانه كان كانه تبدل او ذهب عقله. قربها يحرقه ويريده ويريد ان يبقي هكذا بقيه حياته. كان كل ما يفعله ينظر لوجهها القريب ويده تتغلغل في شعرها وكل حين يبعدها يتأمل وجهها ثم يضمها لصدره مره اخري. همس لنفسه حاسس ان جوايا سلاسل بتشـ.ـدك ليا عايزه تسلسلك ليا. حاسس وانت في حـ.ـضـ.ـني اني حمزه بتاع زمان مش عارف ايه بس مش عايز غير اللحظه دي ضغط علي جسدها كان يتحكم في نفسه يشـ.ـد نفسه مما هو فيه ليتصاعد غضبه. احس ان الزمن طال به ليمد يده بانفعال وشغل الاسانسير مره اخري ثم قام بها. لينفتح الباب ولكنه كان مكـ.ـلـ.ـبشا فيها لتحس بالهواء يعود اليها. لتتململ حتي تخرج وهو لا يفلتها كان مع نفسه لتدفعه وتخرج تشهق بالخارج.
خرج وهو يشعر بالاضطراب ليقف يتاملها كانت تركن عالحائط منكمشه تجلس عالارض وتضع يدها علي قلبها تستعيد هدوئها.
مر وقتا وهو يتاملها وقلبه يرجف ويريد ان يذهب ويحتضنها لينهر نفسه وشعوره ويشعر بغضب من نفسه وما فعله لتعود شخصيته الجاحده هتف بسخريه.. ماكتش اعرف انك خفيفه كده. دا فرصه لما تقلي ادبك نحبسك في الاسانسير.
نظرت اليه بغضب وبدات تعدل نفسها .. انت بتعمل كده ليه انا مش فاهمه انت بتكرهني ليه عملتلك ايه.
هتف ساخرا.. اكرهك.. ليه انت مين عشان حمزه البنهاوي يفكر فيكي ويكرهك. انت شكلك شايفه نفسه قيمه بس مش علي حمزه.
نظرت اليه بغضب فاقتربت.. انا لا شايفه نفسي ولا عايزه اشوف نفسي انا في حالي بس فعلا الدنيا دي مليانه ناس قلوبهم سوده من غير سبب لتستدير و تتركه ودmـ.ـو.عها تنزل فهيا تحتاج الشغل.
ظل واقفا ينهج بشـ.ـده من غضبه لا يعلم لماذا تغضبه فصرخ بحرقه.. انت مابترفدهاش ليه مـ.ـا.تغور في داهيه تشيلها مقعدها ليه… تنهد واندفع ورائها فشـ.ـدها الي العربه لتشـ.ـد يدها وتنظر اليه بغضب.. من فضلك بقه الله ايه ده.
هتف.. الهانم عايزه لمون تروق اعصابها والا حاجه.. ما تيلا ورانا شغل.
ركب العربه لتظل واقفه تنظر اليه هزت راسها وركبت معه لينطق مسرعا الي فيلا صديقه. نزلا ودخلا الحديقه كان هناك رجلين وسيده اقترب حمزه وقبل يدها…. سما هانم موجوده وحشتيتي.
هتفت.. بس يا بكاش مش تيجي تسال عليا مابيطمرش فيك يا واد.
هتف.. معلش والله عندي ظروف سامحيني. ليسلم علي اصدقاءه.
نظرت السيده ومين القمر دي يا حمزه انت خطبت يا واد من غير مـ.ـا.تقول.
لترتبك خديحه.. هتف ساخرا.. لا يا سما هانم دي محاسبه بسيطه عندي ارتبكت خديحه. قامت السيده.. بسيطه ايه يا واد دا قمر ازيك يا حبيبتي.
ابتسمت خديحه.. الحمد لله يا هانم.
ردت السيده…. لا هانم ايه قولي يا طنط. لتبتسم خديحه لها فهيا سيده حنون هنا اقترب منها احد الرجـ.ـال قائلا.. انتو مخبين في شركتكو جواهر يا حمزه.
ليشتعل حمزه فخديجه وجهها اصبح احمر من الخجل.
اقترب الرجل.. فادي السمنودي. رجل اعمال وصغير وطيب و اعزب و لا اعول.. لتضحك والدته ويضحك صديقه الاخر وحمزه يقف مشتعلا يريد أن ينقض عليه. احنت خديجه راسها خجلا. Mevo ll حكايات
اقترب حمزه وهتف غاضبا…. مش تيلا بقه نشوف شغلنا بدل الهيافه يا سي فادي في حاجه مالهاش لازمه.
ارتبكت خديجه وشعرت بالحراج.
ليهتف فادي.. انت يابني جاي منين يا ساتر معلش يا خديجه هو حمزه كده عضاض ماحدش بيقرب منه.
غضب حمزه اكثر ليهتف صديقه.. بس يا فادي.. حمزه جد مالوش في القاعده الناعمه. ليضحك عاليا.. أما هو كان يريد ان يقــ,تــلهم.
لتقوم سما وتهتف.. طب خلاص خلاص مالكو قلبتوها غم كده انا هاخد خديجه خلصو شغل وهنعمل حاجه ونيجي.
اخذتها من يدها ليمر الوقت وحمزه يتناقش مع فادي وخديجه وسما في المطبخ يتسامرون كانت سيده حنونه.
لتاتي الخادmه عملت الكيك يا هانم اوديه للبهوات.
هتفت سما.. حطي عليه كريمه وشيكولاته مـ.ـا.تقديمهوش كده.
قالت خديحه… عندي وصفه حلوه قوي اقلك عليها.
قالت سما.. طب مانعملها يلا يا لبني حضريلنا الطلبات لتقف خديحه تصنع الكريمه.
في تلك الاثناء غمز فادي صديقه هامسا .. واد يا مراد هقوم دقيقه اشغل الحنش علي ما اجي. لحسن الاقيه جاي يعض فينا بومه مصاحب بومه اقسم بالله حد يبقي معاه حلويات كده ويعض فيها.
ضحك مراد.. قوم بس لو شطفك هيشعلقك انت حر.
ليهتف فادي.. شويه وجاي يا حمزه ليقوم ويتركهم ليظل مراد يكلم حمزه ويحادثه ليمر الوقت…. هتف حمزه سي زفت سايبني وراح فين عيل هايف.
ضحك مراد… مـ.ـا.تسيبه يا حمزه فادي له في الحلويات انت بومه بتعض بس.
قطب حمزه.. حلويات حلويات ايه يا طين.
ضحك مراد.. المزه القطه اللي معاك وانت عارف فادي.
اشتعل حمزه وهب…. نهار ابوه اسود هو ملبسني العمه والله افلقه نصين واستدار مسرعا وذهب اليهم.
كان فادي قد دخل علي امه والخادmه ليجد خديجه تقف سعيده تثرثر وتصنع الحلوي ليشر للخادmه لترحل. ليذهب الي امه ويهمس ايه رايك.
همست….. قمر يا واد ورقيقه قوي.
هتف.. طب يا امي اتكلي انت بقه كده نشوف جايز ننول الرضا. لتستدير امه فاقترب هو من خديحه وهتف…. بتعملي ايه.
شهقت وارتبكت.. فادي بيه استدارت فوجدت نفسها بمفردها معه لتنكمش.
هتف ممازحا.. مالك خايفه ليه كده انا مابعضش زي حمزه دانا طيب والله.
هتفت.. هاه طب سما هانم فين.
قال… بتجيب حاجه انت بتعملي ايه. اقترب كانت تمسك المعلقه وتزين الكيك.
اقترب هو ينظر اليها نظره اخجلتها فمسك يدها لترتبك. وضع الملعقه في فمه وقال.. حاجه كده تاخد العقل.
ليسمع صوتا غاضبا يهتف.. عقل ايه اللي ياخده يا فادي خدك ربنا. انت سايبني وواقف تتمسخر هنا.
ليتنهد فادي شاتما في سره… منك لله يا مراد مالحقتش لتنكمش خديجه.
قال فادي.. مافيش فايده فيه قلتلك عضاض ماعرفش بتشتغلي معاه ازاي مـ.ـا.تيجي اشغلك عندي والله مابعض. الواد ده فقر مالوش في النعمه اللي يقرب منه يهبشه يا ساتر.
اشتعل حمزه ونظر اليه غاضبا ثم نظر اليها وهتف حصليني واستدار مندفعا والغضب ينهش داخله. ميفو السلطان
وقفت خديجه مرتبكه لتستاذن من فادي.
فقال….. طب استني خدي تليفوني عشان لو عوزتي حاجه ليضع كارته في يدها لتندفع خارجه الي حمزه اللذي كان ينتظرها في العربه كان الانفعال بادي عليه كانت هيا خائفه لتدخل وما ان دخلت حتي انطلق.
لتنكمش برعـ.ـب.. ماله ده… ده مـ.ـجـ.ـنو.ن يا رب ارحمني منك لله يا محمد يا اخويا حاوجني لخلق الله.
توقف فجاه واستدار يمسكها ويشـ.ـدها من يدها ليصـ.ـر.خ…. ايه اللي حصل جوه ده انطقي قبل ما اخلص عليكي.
خافت .. ايه ماحصلش حاجه والله.
صرخ…. بجد ماحصلش.. البيه مقرب والهانم محمريه وماسك ايدك وبياكل طفح بتعمليه وعينه هتمـ.ـو.ت عليكي و ماحصلش.
لتهتف برعـ.ـب.. عيب كده ايه كلامك ده.
صرخ…. انت خليتي فيها عيب واقفاله يسبل وانا قاعد بره ملبسني العمه نهارك اسود انت جايه تشقطي رجـ.ـاله.
لتنفعل هيا وتدفع يده وتسيل دmـ.ـو.عها لتصرخ…. انت تحترم نفسك بقه ايه ده انت فعلا زي ما قالو واحد مش طبيعي بيعض في الناس.
اشتعل اكثر.. لا والله اكني بعض في الناس ليه عايزاني ماعضش عايزني اسبل زي البيه مـ.ـا.تقولي ليشـ.ـدها اليه… قولي نظامك ايه انا اولي.
ليشـ.ـدها يحتضنها وهيا تضـ.ـر.به لتبتعد لتصفعه علي وجهه ليبهت.. قالت بغضب . انت واحد مريـ.ـض وعايز تتعالج ولو فاكر انك هتهيني وهسكتلك لا يا استاذ تقرب تاني هبعترلك كرامتك مش عشان محتاجه الشغل تقل ادبك انت تلزم حدودك وتروح تطلع مرضك وعقدك علي حد غيري تيجي عندي وتتلم.
ليحس بنيران داخله مسك يدها فصرخت ليقع الكارت من يدها ليحس بالجنون…… فهاج أكثر…. . كمان مديك الكارت ليه هاه ليه انطقي عشان يخش سكه صح اه ماهو مابيعضش النحنوح وحمزه بيعض ومريـ.ـض ومعقد.
لتصرخ…. مـ.ـا.تحترم نفسك بقه اوعي سيب ايدي انت مش طبيعي.
هتف بغضب ينهش قلبه….. طب ماشي طالما مش طبيعي يبقي نطربقها علي دmاغك ليشـ.ـدها اليه يقبلها بقوه وعنف وهيا تشهق وتضـ.ـر.به بقوه ليثبتها في احضانه و قلبه يغلي لم يعلم ماذا به. ظل يقتحم شفتيها بعنفوانه لتنهار بين يديه ليظل معها مده لا تقوي علي صده ابتعد فشـ.ـدها لاحضانه وهيا تشهق بالبكاء. ظل فتره ليبعدها ويستدير مذهولا مما فعله فهو ليس كذلك وبكائها ونحيبها يـ.ـؤ.لمه.
فصرخ… اخرسي انت السبب انت اللي نرفزتيني لتظل تنتحب بقهر منكمشه بعيدا وهو يغلي ليخبط علي المقود ويهتف اخرسي بقه.
لتستدير تفتح العربه وتصرخ… افتح البتاع ده بقلك افتحه.
ركن وهتف…. مش هفتح ومش هتروحي في حته.
صرخت.. بقلك افتح اما اغور ماهتشفش وشي تاني. ميفو السلطان
لينفعل ويمسكها ويشـ.ـدها مره اخري.. اسمعي بقه انا علي اخري… سيبان شغل ماهتسيبيش.
صرخت…. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن والله ماقعدالك.
هتف… ماشي والشرط الجزائي انت فاكرانا اهبل نعين ناس وبعد شويه يمشو اعقلي بدل ماحبسك فاهمه ليدفعها.
انكمشت بقهر وبكت لا حيله لها فهيا لا تقوي علي الوقوف أمامه او دفع اي شئ له.
ذهب بها الي الشركه وما ان وصلا حتي اندفعت تخرج من العربه مبتعده عنه.
جلس هو يهدي من حاله.. انت اتجننت يا حمزه ازاي تعمل كده اتهبلت ايه اللي جرالك البت دي بتعمل فيك ايه مخلياك بتغلي عايز تفلقها نصين ولو حد قرب جواك بيغلي مالك انهبلت طب يا فادي الكـ.ـلـ.ـب والله لاوريك ملبسني ومقرطسني وواقف يسبل عبوشكلك وفضحني وبعض وبتزفت علي دmاغهم… اه بعض مالهم هما يقولو ليه ماشي يا طين.
صعدت خديجه باكيه ليقابلها مازن…. مالك يا خديجه معيطه حد جه جنبك.
مسحت دmـ.ـو.عها.. لا يا مازن بيه انا كويسه
قال.. اللي هو ازاي دا عنيكي حمرا قولي مين قرب من القمر ابهدلهولك. هتف ليكون هولاكو عضك
اتي حمزه.. مـ.ـا.تحترم نفسك يا مازن مالك واقف تتنحنح كده.
ليهتف مازن.. ايه يا حمزه مش شايف عيونها دا عيون تنفع تبكي انت مالكش يا عم في الحنيه مـ.ـا.تعرفهاش معلش يا خديجه حمزه صعب وعشرته صعبه
هتف حمزه ساخطا.. مـ.ـا.تحترم نفسك هو ايه اللي عشرته صعبه.
لتهتف خديجه.. مافيش حاجه يا مازن بيه تسلم لذوقك انت حد طيب و حنين عن اذنك لتتركهم ويقف حمزه غاضبا… حنين وطيب اه ياختي..
هتف مازن…. براحه يا حمزه خديجه مـ.ـا.تستحقش كده.
صرخ حمزه….. وانت بتدافع عنها ليه ليك عندها ايه.
تنهد مازن.. ليا انها طيبه ومـ.ـا.تستحقش تعض فيها. انت ماعرفش بتعمل كده ليه ربنا يهديك وتركه يقف يغلي وذهب لخديجه يراضيها.
وقف حمزه.. اه ماشي اتنحنح يا اخويا عشان تشوفك نحنوح وانا اللي بعض ومانفعش اصلي ماليش في النحنحه.. حمزه بيعض هتقرب منه ليه انا مايتقربش مني طبعا ليظل يغلي.. ليه يعني مـ.ـا.تقربش بـ.ـنت بـ.ـارم ديله دانا اجيب منها عشره انما اه مريـ.ـض في نظرها بعض وبزعق. ظل واقفا.. انت غضبان ليه يا طين ومقهور فيه ايه مـ.ـا.تغور مين دي اصلا اللي تفكر فيها غور شوف شغلك. ليذهب ولكنه لم يستطع.
ذهب اليها فوجدها تبكي علي مكتبها وبجوارها احد الفتيات ليدخل فوقف الجميع ليشير اليهم ان يخرجو.
اقترب هو.. هتفضلي تنحي طول النهار ايه حنفيه انت االي عصبتيني.
نظرت اليه غاضبه. تنهد واقترب وجلس عالمكتب…. خلاص بطلي اظن مايصحش اخش الاقي البيه ماسك ايدك وبيقلك كده.
تنهدت ببكاء.. انا مالحقتش انطق والله
ليهتف بلين.. طب خلاص حصل خير.
هتفت غاضبه.. خير انت شايف كده انت انت.. لتخجل وتحني راسها.
هتف بخبث… عشان بوستك يعني.
لتشهق وتهتف….. انت وقح علي فكره.
ضحك.. وبعض ومـ.ـا.تعاشرش مش كده كلهم بيقولو ان حمزه مايتعاشرش وبيعض عادي قولي انت كمان.
رأت الو.جـ.ـع في نبرته لتحس انه مر بظروف قاسيه كان الكل يتكلم عنها.
انحني عليها وهتف.. يعني انت شايفه ان ممكن يكون جوايا حنيه. لتتنهد وتصمت ظل يراقبها قام هو واقترب ومد يده ليزيح دmـ.ـو.عها. مسك وجهها….. يا ريت تخلي بالك بعد كده عشان مـ.ـا.تتطلعيش غباوتي انا صعب وعارف اني صعب. ميفو السلطان
حاولت ان تبعد وجهها ليمسكه ويهتف لاول مره بحنان.. كفايه دmـ.ـو.ع ماكنش قصدي انا اتهورت ليمسح دmـ.ـو.عها بيده ويظل يزيح دmـ.ـو.عها بحنان ويقوم مبتعدا لتظل هيا جالسه ترتجف مذهوله من كم الحنان الذي ظهر منه فجاه كيف تحول هكذا لتتنهد وتمسح دmـ.ـو.عها وتقرر ان تبتعد عنه قدر المستطاع.
↚
مرت ايام وحمزه يحس ان بداخله شئ غريب يفكر بها دائما وبلمسها وقبلتها التي حرقت قلبه وكلما تذكر شعر بالغضب.. لياتي يوم تدخل ليلي عليه المكتب.. فقال بلين…. حبيبتي مش ناويه تعقلي بقه جوزك تعبان.
تنهدت .. اعمل ايه ماما صعبه والنبي يا حمزه حوشها عني.
هتف.. طب ايه رايك فادي وطنط سما عاملين حفله تيجي تحضرها واجيب الواد اكمل الغلبان يقابلك.
هتفت مندفعه… بجد يا حمزه وحشني نفسي اشوفه.
ابتسم.. طيب لتهتف.. بس هروح لوحدي امي بتشك في كل حاجه.
ظل يفكر….. طب استني.
استدعي خديجه. .. خديجه عايزك مع ليلي هانم انهارده معلش محتاجه حد معاها لظروف خاصة مـ.ـا.تفارقهاش انهارده وتروحي معاها لوالدتي وت عـ.ـر.فيها انك هترافقيها.
تنهدت واستجابت فهو يأمرها. لتتعرف علي ليلي التي اخذتها وذهبت للبيت. قابلتها امها.
قالت…. ماما عاملين حفله عند طنط سما هروح مع خديجه هترافقني بدل الخانقه دي.
نظرت والدتها الي خديجه باستهانه.. طب البسي حاجه عدله ايه ده.
ارتبكت خديجه هتفت ليلي.. هنروح المول ونشوف. اخذت خديجه وتبدأ ليلي في التسوق اختارت لنفسها فستان أنيق واختارت لخديجة فستانا اخر فبهتت خديجه ورفضت.
قالت ليلي.. لا بقه انت بتساعديني وحاساكي هتبقي اختي هتكـ.ـسري خاطري.
هتف خديجه.. لا ماقدرش والله اقبله.
هتف ليلى…. طب خلاص انا هشتري وتستلفيه ايه بقه والنبي وافقي.
ظلت تلح عليها فقبلت خديجه ان تلبسه كان غير اسلوب لبسها يبرز جمالها ويبين مفاتنها.
قالت خديجه معترضه.. يا ليلي انا ده مش لبسي دا ضيق قوي.
هتفت ليلي.. والله قمر ضيق ايه انت اللي لبسك واسع بزياده. انت بنوته لازم تفرحي بنفسك يلا بس. لتاخذها الي صالون التجميل ويتزينا لتصبح خديجه ايه في الجمال وعيونها تظهر بمظهر يخـ.ـطـ.ـف العقل.
قالت ليلي… ايه حمزه اتأخر ليه فاتصلت عليه رد عليها.. معلش انا انشغلت في شويه حاجات السواق هيجيبو.
ركبت الفتاتان ودخلا الحفله ظلا واقفين لتاتي سما وترحب بهم..
ايه القمرات اللي نورو الحفله دول.
قالت ليلى…. شكرا يا طنط بوجودك.
لتسلم سما وتتركهم فسمعا فجاه صوتا لترتجف ليلي فكان زوجها استدارت وتبتسم له.. ازيك يا اكمل.
هتف بحنان.. شايفه ايه طول مانت بعيده هيبقي حالي ازاي.
خجلت ليلي فقال… تعالي نرقص ونتكلم. لتستاذن ليلي وتذهب سعيده مع زوجها.
وقفت خديجه وحيده فلمحها فادي فاقترب مسرعا نظر اليها واطلق صفيرا لتخجل بشـ.ـده فقال…. .. لا الواحد كده لازم يعالج عقله اصل الجمال ده ماحدش يتحمله.. لتخجل هيا فاكمل.. ازيك يا ديدا منوره الدنيا لتخجل من كلمـ.ـا.ته ليقترب ويهتف.. ايه مالك محمريه كده بس بجد قمر.
سمع صوتا غاضبا كان شريف قد حضر ولمح خديجه وجمالها اقترب.. ايه يا فادي مالك وخديجه مش نظامك.
خجلت خديجه فهتف فادي ببرود.. وانت مالك يا شريف مـ.ـا.تخليك في حالك حد خد رايك
هتفت هيا.. معلش اسفه وتركته ليقف فادي غاضبا .. فيه ايه يا شريف حد يهجم علي حد كده.
حضر حمزه ليجد فادي غاضبا.. فيه ايه
هتف شريف.. هيكون فيه ايه.. البيه بيعلق خديجه بقله مش سكتك.
انتفض حمزه….. ايه ايه.
هتف فادي غاضبا.. ما تحترم نفسك يا شريف ايه بيعلق دي.. خديحه حد محترم ويا سيدي انت مالك اعلق اسيب مالكش فيه.
هتف حمزه غاضبا…. مـ.ـا.تحترمو نفسكو. انا واقف ايه قله ادبكو دي. ثم مين دي اصلا اللي اتخانق عليها دي ولا حاجه.
ليهتف فادي.. اقعد انت علي جنب مالكش في النسوان.. خديجه تتاقل بالدهب واللي يطولها يا هناه انا اول مره اشوفها وهيا قمر كده.
لتاتي امه….. بتتكلم عن خديجه صح يا واد واقفه تاخد العين لتغمز لفادي ايه اروح اضبطهالك
انفعل حمزه.. هو فيه ايه اظن مايصحش كده.
قالت…… ايه يا ميزو هتوقف حال البت مسيرها تتجوز دا قمر شوف واقفه قمر ازاي.
هتف فادي…. واي قمر دا عليها عيون تدوخ… استدار حمزه فاشتعل فكانت تقف تخـ.ـطـ.ـف العين بجمالها ومـ.ـا.تلبسه يشعله فهو يفسر جسدها.
هتف فادي…. طب اركنو بقه انا مش هسيبها لوحدها
ضحكت امه.. ايه هنبل الشربات يا فادي.
ضحك.. طب اشوف مـ.ـيـ.ـتها الاول. فتركهم وانصرف وحمزه قلبه ياكله وشريف يقف مغتاظا فهو عينه عليها.
اقترب فادي منها فخجلت .. ممكن اطلبك ترقصي معايا.
همست…. اسفه معلش مش برقص.
هتف.. اعلمك طيب دانا شاطر وايدي تتلف في حرير واللي يجي تحت ايدي يا هناه ليمسك يدها.
فسمع حمزه غاضبا.. لا يا فادي معلش فكست منك خديجه كانت مواعداني ليشـ.ـدها عنوه غاضبا لحلبه الرقص.
حاولت ان تشـ.ـد يدها فهتف بغضب.. هتنطقي هفلقك نصين قدام الناس وانا بغلي ومش هيهمني حد.
شـ.ـدها لاحضانه فخجلت وحاولت ان تبتعد الا انه لم يعير أعتراضها اهتماما وشـ.ـدد عليها.
هتفت.. مستر حمزه من فضلك.
شـ.ـدها.. يمين بالله هتغابي عليكي بطلي وايه ايه المسخره اللي انتي عاملاها دي وممشيه وراكي الرجـ.ـاله هينهبلو هو فيه ايه.
احست بغضب ونظرت اليه غاضبه…… لا انت زودتها بقه عيب كده.
هتف غاضبا….. طب اتلمي في يومك الهباب انا ايه اللي خلاني اجيبك. قبض علي خصرها وشـ.ـدها وظل يدور بها ولا يعلم لماذا يحترق من نظرات الكل لها ا.
اقترب فادي.. اظن من حقي بقه اخد خديجه شويه والا انت هتكوش عالقمر.
هتف حمزه.. لا خديجه خلاص هتروح كفايه عليها كده.
لتدmع عين خديجه وتستدير فهتف فادي.. فيه ايه… ايه قله زوقك دي انت يابني متربي فين اشار فادي لوالدته ذهبت وراء خديجه كانت تتحكم في نفسها . فقالت.. معلش مدام سما انا هروح.
لتهتف.. لا ازاي لسه بدري اخص عليكي دانا حبيتك قوي مـ.ـو.ت والله.
اقترب شريف وهتف.. مالك يا خديجه فيه ايه.
هتفت سما…. عايزه تروح يا سيدي شكل حمزه ضايقها.
اقترب حمزه وفادي فهتف فادي….. مش هتروح لسه الحفله في نصها .
هتف حمزه.. اه استني البوفيه عشان تاكلي.
نظر اليه فادي غاضبا ليتقدm ويهتف.. خديجه عايز اكلمك في موضوع خاص.
وقف حمزه يحس ان قلبه سينفجر..
هتفت سما….. طب لو حاجه تفرح قول انا امك برضه وغمزت له .
نظرت إليهم خديجه وارتبكت و هتفت.. انا انا انا همشي معلش عشان اتاخرت.
فاسرع حمزه.. اه يلا هوصلك. استدار ولم يترك لهم فرصه للنقاش. لتستدير بغلب واستأذنت واسرعت وراءه.
قالت مستر حمزه… ليلي مش هتقولها.
قال.. لا ليلي مع جوزها خلاص ربنا هداها وعقلت..
ذهب الي العربه لتركب معه. ظل واقفا لا يعلم لماذا لا يريد أن يذهب.
استدار واندفع بالعربه ثم توقف فجاه واستدار مره واحده وهتف غاضبا.. ممكن اعرف ايه الخاص اللي بين الهانم وفادي.
لترتبك.. ايه.. خاص.. ماعرفش يا مستر حمزه.. فادي قلي عايز اكلمك واداني نمرته بس ماعرفش.
هتف حمزه غاضبا… والله اكنك مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش دا الاعمي عرف والكل عرف وسيادتك واقفه ولا هنا بلبسك ده.
لتبهت ونظرت لنفسها.. لبسي ماله لبسي.
هتف غاضبا.. زفت وطين.. انت ازاي تلبسي حاجة زي دي. هو انت فاكره انت شغاله فين
نظرت اليه بدهشه.. فيه ايه يا مستر حمزه ماله لبسي وبعدين انا مش شايفه حاجه تزعل.
هتف صارخا.. وفادي واللي عمله.
قالت.. يا مستر حمزه فادي حد محترم وذوق وانا يا مستر..
فصرخ مقاطعا.. هو ايه مستر مستر مستر.. هو انا واقف عالسبورة بدرس هو فيه ايه والتاني فادي والزفت شريف ومازن.. وتيجي عندي تقوليلي مستر.. قاعد انا في مدرسه لسيادتك.
بهتت من غضبه.. طب زعلان ليه ما حضرتك مستر حمزه.
صرخ…. مـ.ـا.تقوليش زفت فاهمه.
لتنظر اليه ببلاهه .. طب ماشي خلاص مش هقول.. يا حمزه بيه انا ماعرفش انك بتضايق من مستر.
استدار ومسك يدها.. طالما هما لا بيه ولا مستر يبقي زفت حمزه زيهم فاهمه والا مش فاهمه.
نظرت اليه لتحس انه مـ.ـجـ.ـنو.ن. ابتلعت ريقها وسكتت لا تجرؤ ان تنطق باسمه فهو بعيد تماما عن ان ترفع الكلفة.. ظل واقفا راكنا عالعربه..
لتهمس بخـ.ـو.ف.. احنا مش هنروح..
استدار بغضب.. ايه مش طيقاني صح انما تقفي لفادي يسبسب و يدلع ايه عايزه ايه انت.
خافت منه…. مش عايزه حاجه عايزه اروح هو فيه ايه.
استدار وشـ.ـدها اليه لتنكمش.. يمين بالله لو سمعت ان فادي اتصل بيكي والا قرب منك لافلقك نصين واخرب بيتك. لتهز راسها بخـ.ـو.ف فدفع يدها واستدار غاضبا ليخبط علي مقود السياره.. لتخاف.. هو مـ.ـجـ.ـنو.ن والا ايه انا خايفه..
انكمشت بعيدا فظل واقفا لا يتحرك كانت خائفه ولا تفهم لماذا لا يتحرك ليتأفف ويدير. العربه فاندفع بها ليمر وقتا فرن تليفونها فنظرت اليه فارتعبت ونظرت الي حمزه واشاحت بوجهها وقلبت التليفون فقطب حمزه جبينه فتوقف بالعربيه فجاه… ايه مـ.ـا.ترديش ليه.
هتفت بخـ.ـو.ف… هاه ارد… لا مش عايزه ارد انا.
ومسكت التليفون بيديها الاثنين من خـ.ـو.فها فهتف مين مين.
قالت بخـ.ـو.ف مفيش مفيش حضرتك.
فصرخ…. عارفه لو كان اللي في بالي هسود عيشتك فمسك التليفون وقلبه فاشتعل… بيطلبك البيه هاه سي فادي بيتكلم اهوه هيتنحنح ماهو مالحقش وانا قطعت عليه صح كانت مرتبكه فصرخ عايز ايه سيادته انطقي..
هتفت برعـ.ـب.. ماعرفش والله يا مستر حمزه..
فصرخ.. حمزه.. طين قطران ماشي همـ.ـو.تك اقسم بالله انا زفت زيهم..
هزت رايها برعـ.ـب.. حاضر والله..
كان التليفون قد توقف فرماه علي حجرها ليرن مره اخرها احست بالرعـ.ـب ونظرت اليه كان هو يحس انه سينجلط فمسك الفون فاحس بالجنون فكان مازن وليس فادي… ليصـ.ـر.خ… لا بقه دا البهوات بيبدولو تليفون الهانم قلب سنترال هاه قاعد معاكي و البهوات نازلين رن ليه انطقي عايزين ايه الله يخربيتك ايه اللي جابك انتو هتجلطوني.
كانت منكمشه برعـ.ـب فنظر اليها وصرخ…. انت مكموشه كده ليه هعمل ايه انا مالك مانا عادي اهوه ايه الرعـ.ـب اللي في عيونك ماله حمزه زي اللي بيرن والا انا عفريت في نظرك مسك يدها وشـ.ـدها..
هتفت برعـ.ـب.. لا والله انت كويس خالص
صرخ فيها…. انت بتاخديني علي اد عقلي صح ومش طيقاني ليه هاه وهما تبصيلهم ونظراتك كلها حنان وتيجي عندي تبصيلي برعـ.ـب ليه هعملك ايه. افرق ايه عنهم..
ليرن الفون مره اخري ليغمض عينه احس انه سيقــ,تــلها فدفع يدها.. ردي ردي.. انهي زفت فيهم اللي بيتكلم..
همست بخـ.ـو.ف…. فادي.
تنهد وهتف.. اه النحنوح بتاع الشربات الاهي يطفحه البعيد ردي عليه.
هتفت بخـ.ـو.ف.. لا مش هرد دلوقتي.
فهاج أكثر…. امال هتردي امتي هاه لما تبقي لوحدك مش كده طبعا عشان تبقي لوحدك والبيه يقعد يدلع ويطبطب ليعطيها الفون ردي قدامي.. نظرت اليه برعـ.ـب وفتحت التليفون فمد يده وفتح الاسبيكر فارتعبت فسمع فادي يقول.. والله الحفله ضلمت يا خديجه كان نفسي ما تمشي بس نعمل ايه بتشتغلي عند واحد بياكل الستات انا عارف زمانك بتخافي منه.
فارتعبت ونظرت لحمزة فاشتعل عن اخره وكز علي أسنانه فهتفت.. لا يا فادي مـ.ـا.تقلش كده مستر حمزه كويس خالص.
ضحك فادي… يا بـ.ـنتي انت لو مسلط علي راسك مسدس مش هتقولي كده. اغمض حمزه عيونه وضغط علي يدها فصرخت.
ليهتف فادي بلهفه.. ايه مالك فيكي حاجه اجيلك.
فتح حمزه عيونه بذهول.. فاشار اليها ان تنهي المكالمه.. فهزت راسها برعـ.ـب.. فقالت معلش يا فادي هقفل بس عندي حاجه هعملها.
همس بنبره حانيه.. انا كده يومي راح حتة تانيه وهنام عالصوت اللي ياخد العقل ده تصبحي علي خير.
فهتفت….. وانت من اهله.
قفل الخطأ ورمي الفون وخرج من العربه وهيا مرتبكه.. دا مـ.ـجـ.ـنو.ن طب اهرب اروح فين انا خايفه كان يدور امامها ذهابا وايابا وهيا ترتجف لتفتح العربه بهدوء أعطاها ضهره فنزلت بهدوء وهمست انا اتاخرت وماشيه والتفتت مسرعه تعدو برعـ.ـب….
وجدته يكـ.ـلـ.ـبش في يدها ويشـ.ـدها وهيا تهتف برعـ.ـب والله ماعملت حاجه فيه ايه والنبي طيب براحه..
ادخلها ورزعها في الكرسي واغلق الباب بعنف واستدار وجلس ومسك مقود السياره بعنف… اه لازم تهربي صح حمزه مايتعاشرش انما البيه حنين وطيب ويتقله يا فادي مش كده بتقوليه يا فادي انما انا مستر و بيه مش كده..
لم تنطق فصرخ بطلي تبصيلي كده وخبط بجوارها فهزت راسها ليغمض عينه يتحكم في نفسه كان شراينه تلسعه و الهيجان بداخله ممـ.ـيـ.ـت ليندفع يلف من شوارع مختلفه فوقف مره واحده امام احد المطاعم هتف.. انزلي.
نظرت حولها.. انزل انزل فين.
هتف.. هننزل فين هننزل نتمرجح شويه.. هيكون فين هنتهبب ناكل.
نظرت اليه .. مش عايزه شكرا ممكن تروحني او تسيبني انزل اخد تاكسي وكل براحتك انا عايزه امشي.
التفت بغضب.. بت انت انا كلمتي مـ.ـا.تنزلش لما اقول حاجه تسمعي الكلام حد قالك اني بعض والا باكل اللي قدامي.
ارتبكت فهذا فعلا ما يقولونه عنه اقترب وشـ.ـدها ليهتف.. قالولك كده صح.. فادي وشريف اني بعض في الناس ماليش في النحنحه مش كده عشان كده خايفه ومكموشه.صح قالو كده….. كان غاضبا.
هتفت… هاه.. لا ماحدش قال يا حمزه بيه بس والنبي عايزه اروح.
رد غاضبا.. مش هتتهببي الا اما نطفح يلا انزلي واسمي حمزه هاه اسمي ايه.
كانت خائفه فصرخ فيها فهمست اسمك حمزه حاضر.
تنهد ونظر اليها ولخـ.ـو.فها. فنزل ورزع العربه.
ظلت جالسه.. اعمل ايه انا خايفه منه ماله ده. تنهدت ونزلت بهدوء كانت خائفه.
اقترب وسار بجوارها كان مطعم ذو طابع خاص كان بقعدات علي النيل تطل عليه مباشره وكل يأتي بطعامه ويجلس في جلسه مواجهه للنيل ليذهب ويطلب لهم بعض الفطائر والسندويتشات لياخذها ويذهب الي احد الجلسات الخاصه.
دخلت هيا وجلست منكمشه بعيدا ليجلس بجوارها ويعطيها الطعام فاخذته ونظرت للنيل جلس بجوارها كانت جلسه جميله ذو خصوصيه كأنها مقعد خاص محاط ببعض الستائر الشيفون والورود والنيل بالقرب منهم والاضاءه تسطع بعيدا…
عم الصمت نظر امامه ساهما.. الكل بيقول عليا معقد وبكره الناس.
لتلتفت بذهول اليه.. كان ساهما سارحا وجهه يضج بآلام. فاكمل.. بس الكره اللي جوايا ماجاش من فراغ.. اكتر حاجه ان قلب الانسان ينكـ.ـسر وهو برئ. قلب كان كله حب مايعرفش يعني ايه كره.. قلب الانسان نتيجه لقلوب اللي حواليه مفيش قلب بيكره الا اما ينغزو فيه مـ.ـيـ.ـت سكينه وسكينه. مفيش قلب بينشف الا اما يتمنع عنه الحياه. ساعتها الواحد بيكمل حياته مـ.ـيـ.ـت مش عارف اصلا يعني ايه مشاعر. قلب حب وحب واخلص واتباع بالرخيص. فيه قلوب تبان قاسيه وهيا من كتر الو.جـ.ـع خايفه تحس خايفه تطلع مشاعرها عشان مـ.ـا.تتو.جـ.ـع.
كانت تنظر اليه مذهوله كيف يكلمها هكذا ليرجف قلبها من الغصه والألم الذي يتكلم بها. ليعم السكون.
همست.. بس مفيش حد بيعيش من غير مشاعر.
تنهد وركن واغمض عينه لتنظر اليه وتتامله لأول مره كان ووسيما بشكل كبير وملامحه هادئه لا يشوبه اي غضب احست انها تريد أن تلمسه وتطبطب عليه. احست انه في عالم لوحده موجوع وشارد .. تنهدت وظلت ساهمه فيه.
فتح عينه فوجدها تتامله. خفق قلبه بشـ.ـده وظلا ينظران لبعضهما. فعاد لنفسه وغضب من نفسه انه فتح قلبه فهتف ساخرا.. ايه عجبتك حلو مش كده…..كل الستات عينهم لما بتيجي عليا بتعجبهم.
نظرت اليه بذهول من تحوله… وهزت راسها… واشاحت بوجهها وهمست ربنا يشفيك..
سمع همسها فادار وجهها بغضب.. ايه ربنا يشفيني دي هاه مـ.ـجـ.ـنو.ن ايه هتكدبي اني ماعجبكيش. حمزه البنهاوي يعجب اي حد ومايبصلهمش انتو اخركو تشوفو الواحد بس حلو حبتين وتبصو لفلوسه وتنهبلو عليه صح.
ابعدت يده بغضب… وقامت عايز اروح.
فهب ومسكها.. ايه بتهربي ليه هاه ماعجبكيش انا انت مين عشان اصلا ابصلك.
وجرها وذهب بها للعربيه عنوه وهيا تتملص منه ويركبها ويوصلها لتطلب منه أن ينزلها بعيدا.
وقف وهمت ان تنزل فمسك يدها بقوه… .. يا ريت مالكيش دعوه بفادي انا مابحبش تدخلو الحاجات الخاصه في الشغل.
تنهدت.. حاضر يا حمزه بيه تحت امرك لتتركه وتنزل ليظل يتاملها وهيا تسير بعيدا تفاجا ببعض الشباب يضايقونها نزل مسرعا اليها فوقف له بعض الشباب ومسكها احدهم فهجم عليه حمزه و..
↚
ما ان وجد حمزه احد الشباب يشـ.ـد خديجه حتي نزل مسرعا ليبعدهم عنها هتف الشاب.. ايه يا كبير هنقطع علي بعض ماهي لسه نازله من العربيه سيب لغيرك لفه.
هتف حمزه بغضب.. احترم نفسك وتلم حالك انت فاهم واقصر الشر.
هتف احد الشباب…. وان ماقصرناش يا حيلتها هتعمل ايه ايه ماشبعتش منها مـ.ـا.تسيبها لينا.
لينفعل حمزه ويهجم عليه…. هيا مين يا روح امك اللي هسيبها وانهال علي الشاب ضـ.ـر.با.
اندفع احد الشباب يمسكها لتصرخ وتصفعه استدار وصفعها بقوه فسالت الدmاء من شفتيها لينتهي حمزه من الشاب الاخر ويهجم عليه. كان رؤيته للشاب وهو يحتضنها حرق قلبه لينهال عليه ضـ.ـر.با وهيا تنتحب في صمت وخـ.ـو.ف كانت تخاف من الشجار والصوت العالي. انتهي حمزه وشـ.ـدها وعاد بها الي العربه وهيا تنتحب. انصرف بها من ذلك المكان فأوقف العربه واندفع وشـ.ـدها اليه بقوه كان خائفا عليها بشـ.ـده لا يعلم ماذا حدث له وكيف قلبه ملهوفا عليها ليهتف.. انت كويسه قولي انت كويسه.
كانت تبكي ولا تنطق.
فهمس بحنان….. قولي بيكي ايه.
همست.. مفيش حاجه انا كويسه.
تنهد وابعدها وظل ينظر اليها ثم نظر حوله وقال.. دقيقه وجاي نزل وذهب لاحد الصيدليات واحضر بعض المطهرات والكريمـ.ـا.ت للكدmـ.ـا.ت وعاد مسرعا.
جلس بجوارها وأخذ العربه فركنها في مكان هادي ليستدير ويخرج المطهرات كانت شفتيها متورمه وبها بعض الدmاء المتجلطه. ليخرج احد المطهرات والقطن ويقترب منها.
فقالت…. مستر حمزه انا اسفه اني عرضتك لكده انت اتبهدلت خالص عشاني انا بجد اسفه.
تنهد .. ماحصلش حاجه المهم انت كويسه. مد يده يلمس شفتيها فيها جـ.ـر.ح هنا.
هتفت بخجل.. مفيش داعي انا لما اروح هتصرف.
قال أمرا… خديجه بطلي عشان بترجعي تقولي اني بتنرفز وبعض فيكي ليزيح يدها فمد يده ومسح جانب شفتيها لتغمض عينها خجوله من قربه. ظلت مغمضه وهو يمسح شفتيها فتأوهت من ضغطه.
فهمس بحنان…. اسف اسف.. ظل فتره يمسد عليها بهدوء ليحس بنفسه لا اراديا يترك القطنه ليمسح شفتيها باصبعه لتحس به لتنتفض وتبتعد وتنظر بعيدا.
ظل ينظر اليها لا يعلم ماذا يحدث له فتنهد ويهتف.. ايه طب حتي بصيلي بدل مابقيت متشلفط عشانك. كده ودmي سايح..
تنهدت واستدارت…… طب هات القطن لتاخذ القطن منه ليقترب منها.
خجلت هيا كان حاجبه به بعض الخدوش وفمه لترفع يدها واقتربت تنظف حاجبه وهو ينظر اليها لا يحيد عنها وهيا مشتعله تشعر بالخجل الشـ.ـديد من قربه كان يأكلها بعينيه وهيا تتفاجي بنظراته وانفاسه تلهب وجهها لتنتهي لياتي دور شفتيه لتنظفها فأغمض عينه يحس بلمستها وقلبه يضخ دmا لتنتهي وهو مازال مغمضا يستعيد ما كان فيه يتنهد.
همست… خلصت.
فتح عينه وظل ينظر اليها وهيا مرتبكه فقال .. انا هوصلك لحد البيت من غير نقاش فاهمه.
تنهدت وهزت راسها له ليصلا الي البيت. استدارت…. شكرا يا مستر حمزه واسفه علي كل اللي حصل.. لتتركه وتنزل ولا تزيد في الكلام.
استدار بالعربيه فتوقف جانبا وركن علي المقعد يفكر بليلته وقربها ولمستها لوجهه ولمسته لوجهها كان مغمضا يشعر بيده علي شفتيها لينتفض.. ايه بتفكر في ايه يا طين انت . انت ايه القرف ده مـ.ـا.تحترم نفسك مالك بزفته علي اخر الزمن والا عشان حلوه شويتين. ليتنهد غور بلاش قرف ماعاتش الا حته البتاعه دي تفكر فيها.
استدار وعاد الي بيته.. ليدخل لتهتف امه غاضبه.. شفت الست اختك جوزها خدها بالعيال.
ليهتف.. ماما خليكي في حالك بقه ومـ.ـا.تخربيش عليها احنا مش وا.طـ.ـين عشان مانقفش جنب الراجـ.ـل.
لتهتف.. ماحنا عايزين تقف ونكب عليه فلوس والا هو فقر وعنطزه.
قال متأففا.. ماما… بالله انا دmاغي ماطايق روحي سيبيني في حالي وسيبي ليلي تعيش بلاش تخربي عليها ليتركها.
لتقف امه غاضبه.. اعمل ايه عارفه حمزه لما بيقول مابيرجعش عيل صعب مش زي حبيب قلبي مازن مابيتنليش كلمه. يا رب ايه ده الزفت خد البت وفلت من تحت ايدي طيب يا اكمل الزفت هوريك.
*******
دخلت خديجه علي حمزه تعطيه بعض الأوراق وظلت واقفه فهتف انت كويسه.
تنهدت… بخير يا حمزه بيه.
استغفر ربه… ولوي فمه.. حمزه بيه طب ياختي.
لم تنطق.. فهيا لا تريد أن يحـ.ـز.نها بالكلام كانت تقف وتنظر جانبا ولا تنظر اليه ليرفع راسه ليشتعل.. الهانم موديه وشها علي جنب مش طايقه تبص في وشي فصرخ… هو فيه ايه.
كانت سارحه فانتقضت.. ايه فيه ايه يا حمزه بيه.
هب مشتعلا وذهب اليه…. انا زفت حمزه هاه مش بيه.
ابتلعت ريقها فهتف.. اه بدأنا فقره الرعـ.ـب اهوه عالصبح استدار غاضبا وهتف روحي هاتي كتب محاسبه الأفراد من المكتبه.
تنهدت واستدارت وذهبت الي مكتبه جانبيه ظلت تدور وتبحث لتجد الرف عاليا تنهدت وتسلقت السلم .
سمعته… اخلصي ساعه تجيبي الزفت
نظرت اليه غاضبه وقالت.. مش عاجبك تعالي جيبه.
رفع حاجبيه.. لا والله دا حاجه عظيمه وماله نجي نجيبه ذهب الي وبدأ بهز السلم فصرخت وتعلقت به.. انت اتجننت فهزه مره اخري عشان تلمي لسانك وت عـ.ـر.في بتكلمي مين
صرخت فيه…. مـ.ـا.تبطل بقه دا ايه ده والله انت مش طبيعي.
هنا هز السلم فاختل توازنها فوقعت وصرخت حملها بين ذراعي فنظرت اليه غاضبه.. اوعي نزلني
كان سعيدا بقربها فهتف… مش قبل مـ.ـا.تعتذري
هتفت… انا ماعملتش حاجه نزلني بقه عيب كده ولو حد دخل هيقول ايه
ضحك وقال.. يقولو اننا علي علاقه
فشهقت… بطل عيب بقه
هتف.. يا سلام… يا بـ.ـنتي انت مش عارفه اصلا يعني ايه علاقه مع حمزه
هتفت غاضبه.. يا عم مش عايزه اعرف ايه السواد ده
تنهد.. لا والله سواد ليه هما احسن مني في ايه والنحنوح بتاع التليفون مبسوطه
همست… مين فادي
هتف.. طين علي دmاغك ايه ضبطك خلاص.
صرخت… نزلني بقه بلاش قله ادب فادي محترم وكلمني امبـ.ـارح بكل ادب بيطمن عليا انت واحد مش طبيعي.
ليقف مذهولا لتتململ وتنزل وتتجه الي الباب ليشتعل ويذهب يشـ.ـدها.
فصرخت… مـ.ـا.تبطل بقه كت عبده عندك
هتف والغضب ياكله… بهدوء كده تقوليلي كلمك بالليل قالك ايه
صرخت… انت مالك عيب بقه اوعي سيبني اغور من هنا.
هتف… يمين الله مانت ماشيه انطقي طلبك.
هتفت باستغراب.. طلبني طلبني فين.
احس بـ.ـارتياح امال كان عايز ايه
هتفت بغلب.. كان عايز يطمن اني كويسه
هتف… قعدت تتكلمو اد ايه.
نظرت اليه باستغراب.. مافيش هما كلمتين والله.
وحتي طنط كلمتني برضه تطمن
اشتعل مره اخري.. سما.. سما كلمتك.. بتكلمك ليه دي هاه.
هتفت باستغراب.. ست طيبه بتكلمني فيه ايه.
هتف غاضبا… اه بتضبط لابنها استدار بغضب غوري علي بره ولو عرفت انك كلمتيه هلبسك نصيبه نظرت اليه دامعه وخرجت ووقف هو يغلي.. البيه بيخلي امه تكلمها اه عارف الحركات دي كنا بنعملها زمان عشان نخش سكه.. نهاره اسود وطين بيضبط من ورانا كان يغلي اروح اضـ.ـر.به يبعد عنها مش من مقامه الزفته دي يبعد عنها غلبانه يسيبها في حالها بيقرب ليه.. لينفعل ويدفع الكرسي بغضب ويعود لمكتبه الغليان بداخله.
**********
دخل شريف علي سميه.. بت يا هبابه.. كنت عايزك تضبطيلي خديجه البت عجباني وشكل مازن عينه منها.
نظرت سميه.. يابني خديجه بومه اضبط ايه انت اهبل وسيبها في حالها.
قال… .. لا همـ.ـو.ت عليها حاجه كده عالفرازه.
ضحكت…. ايه طبيت يا شري.. لا ماصدقش.. عارف انت وحمزه ماصدقش فيكو ابدا.
ضحك….. امال بتجري وراه ليه هاه.
تنهدت.. حمزه قيمه ومظهر وفلوس وشكل حاجه تفرح بس هو اللي دافن نفسه.
هتف…. . سيبك منه دلوقتي بالله شوفي هنعمل ايه.
فكرت وقالت… طب اقلك انا هناديها وبعدين يجيلي تليفون انت تخش بقه تكمل شغل وتقرب منها.
أتت خديجه ليمر وقتا ويدخل شريف يجلس تصنعت سميه ان معها تليفون.
قالت معتذره….. . طب يا خديجه كملي مع شريف ماشي خرجت وتركتهم وذهبت لتجلس بعض الوقت مع حمزه.
ظلت معه كان هو جـ.ـا.مدة لا يعطيها وجهها ظلت تثرثر ايه يا حمزه انت مالك مركب وش جبس كده اقوم يعني.
ليتنهد.. لا ابدا يا سميه عادي.
ضحكت.. انا بس مش عايزه اقوم الا شريف ممكن يشقني ماصدق يقعد مع خديجه شويتين.
هب حمزه ….. . ايه خديجه وقاعد…. قاعد فين قعد عليه عفريت.
قالت باستغراب…. مالك يا حمزه هبيت كده فيه ايه.
قام مسرعا….. مفيش بس الشركه تقريبا قلبت كازينو عشان الهانم ترتاح.
ذهب لمكتب سميه مسرعا .
كان شريف يجلس يتأمل خديجه كانت جميله وبراقه وهيا منخرطه في الشغل ليدخل حمزه ليجد شريف هائما وخديجه لا تلاحظ نظراته فصرخ….. هو فيه ايه هو بقي كازينو.
لتنظر خديجه بذهول.. ويهتف شريف غاضبا الله يخربيت البهايم ايه اللي جابك…. ايه يا حمزه فيه ايه.
قترب.. انت كمان بتقول فيه ايه انت مش عارف فيه ايه.
قالت خديجه.. فيه ايه يا مستر حمزه
صرخ…. اسكتي انت خالص واحده معاقه قعداله يبص ويسبل.
لتبهت وتهتف.. ايه ايه.. عيب كده.
صرخ.. ايه ماشفتيش البيه وهو عينه هتندب فيكي والا سيادتك مبسوطه بلمتهم حواليك دلوقتي شريف ومن شويه فادي هو فيه ايه انت جايه تشتغلي والا تشقطي.
كان مشتعلا فصرخت.. لا بقه عيب كده انت حد مش طبيعي والله ماقعدالك فيها ايه قله الادب دي لتندفع تخرج وهو يقف هو مشتعلا.
قال شريف غاضبا.. انت انخبلت انت ازاي تقلها كده علي فكره خديجه مفيش زيها في الشركه.
دخل مازن….. مالكو صوتكو جايب اخر الشركه. فحكي له شريف لينفعل مازن…. هو فيه ايه يا حمزه مالك ومال خديجه الله انت مفيش الا هيا تهبشها دا ايه ده.
هتف شريف.. واهي هتسيب الشركه..
اندفعت خديجه تدخل منفعله باكيه اقتربت من حمزه وتعطية استقالتها.. عشان ترحم نفسك من لمت الناس حواليا استدارت.
انفعل ومسكها وصرخ….. انت ولعتي الدنيا وراحه فين انت.
صرخت…. سيب ايدي انا مش هقعدلك فيها..
مسكها بعنف…. مش بمزاجك علي فكره انا هنا اقول مين اللي يقعد ومين اللي يمشي.
اقترب مازن وشـ.ـدها وراءه.. اظن يا حمزه احنا كبـ.ـار ومفروض نتعامل بطريقه كويسه وخديجه ماعملتش حاجه.
فصرخ…. ولما ادخل الاقي البيه بيسبل للهانم وراشق عينه فيه.
هتف شريف غاضبا… وانت مالك اسبل والا اولع الله انت عمال تطلع عقدك علينا فيه ايه مالك بيها.
غضب حمزه.. يعني بجح وبتعترف كمان انك ماشي مع الهانم.
هنا تدخلت خديجه غاضبه….. هيا مين يا جدع انت اللي ماشي معاها مـ.ـا.تحترم نفسك بقه هو انا عشان ساكته بس عموما خلاص كده. لتعطيه استقالتها وتخرج.
وقف حمزه مبهوتا وقلبه يرجف فقال مازن ارتاحت مبسوط كده.
هتف شريف.. انا مش هخليها تمشي اصلا معلش انت اه رئيس الشركه بس احنا برضه لينا فيها وكفايه بقه.
استدار شريف ووقف مازن غاضبا ليستدير مسرعا يبحث عنها.
وقف حمزه مذهولا وقلبه يخفق.. هتمشي هتمشي.. اه هتمشي ليضع يده علي قلبه يشعر بو.جـ.ـع غريب.. ظل واقفا.. ايه تمشي دي… هيا بمزاجها والله اخرب بيتها هو ايه لا تقعد تترزي فيه شرط جزائي وتبطل مالهاش دعوه بحد ليخرج يبحث عنهم.
دخل مازن وشريف فوجدا خديجه تبكي بشـ.ـده وتلملم اشياؤها ليندفع شريف.. خلاص حقك عليا انا ماسكتش.
هتف مازن….. معلش يا خديجه عندي دي واوعدك خلاص ماعتش هيقرب منك.
نظرت إليهم وهما يواسيانها ويترجيانها فهيا تحتاج للعمل بسبب ذل زوجه أخيها لها ولكن كرامتها تابي فهتفت.. ملعش لازم امشي.
قال مازن برجاء…… عشان خاطرنا احنا وبقولك اهوه انا والله هبقي جنبك.
ليندفع شريف…… وانا كمان والله.
تنهدت…. مش هقدر والله.
دخل حمزه يقف بعيدا.
فقال مازن مراضيا.. واهو حمزه جه اهوه لحد عندك يا ستي خلاص بقه.
نظرت هيا اليه ودmـ.ـو.عها تتساقط فتنهد فدmـ.ـو.عها أثرت به اقترب ووقف. فهمست.. معلش لازم امشي.
اندفع حمزه.. خلاص بقه هيتحايلو عليكي ماخلصنا ماكانوش كلمتين.
لتنظر اليه بغضب. فزغده مازن…… فاكمل.. خلاص خلصنا وترجعي شغلك مفيش حاجه انا عادي متعصب خلصنا ليمسك الورقه ويمزقها ويستدير وخرج
وقف شريف.. واد يا مازن هو اخوك ده جنسه ايه يا ساتر بومه.
لتبتسم خديجه فهتف شريف.. اهوه ابتسمنا يبقي خلاص بقه.
لتلهبه ابتسامه ساحره فاقترب منها يا جمالو قمر.
ليسمع صوتا…. انت يا طين مش عندك شغل مـ.ـا.تغور تشتغل.
تنهدmازن.. يا رب اخويا متإجر عليا.
قال شريف متأففا .. خده وغور دانتو عيله هم.
هتف مازن.. لا يا خفيف زق عجلك معايا يللا. استدار لخديجة….. اي حاجه انا موجود ماشي.
لتبتسم وتهز راسها فخرج.
فقال حمزه… غورو علي شغلكم.
فانصرفو وحمزه يقف ينظر اليها لتنظر بعيدا اقترب وجلس ظلت تعمل ولا تنظر اليه رغم احمرار وجهها كان يتاملها واستعجب من جلوسه بلا سبب وهيا مرتبكه فابتسم علي ارتباكها ليركن وظل يتاملها.
فرفعت راسها لتقطب.. فيه حاجه.
هتف.. مفيش حاجه.
لتتنهد.. طب يعني مش شايف ان حضرتك بتبصلي وساكت فيه حاجه.
ابتسم….. لا بشوف بس ليه شريف ومازن عينيهم هتطلع عليكي.
لتنتفض.. ايه تاني اظن عيب بقه.
قام واقترب ونظر اليها .. مش مازن بس وشريف دا فيه فادي كمان تقريبا علي اخر السنه رجـ.ـاله الشركه عقلها هيخف علي سيادتك.
لتتنهد.. يا حمزه بيه عيب بقه الله.
ضحك.. ايه مـ.ـا.تسيبيني ماجايز انضم الطابور لتشهق وتنظر اليه برعـ.ـب.
رفع جبينه.. ياااه للدرجادي قلت حاجه ترعـ.ـب.. ايه ماشبهش للباقي ومانفعش.
تنهدت.. يا فنـ.ـد.م كفايه بقه تنضم ايه وبتاع ايه.
قال ساخرا… .. اظن مـ.ـا.تفهميني انك مش مبسوطه كبـ.ـارات الشركه كلهم بيلفو وراكي.
تنهدت وصمتت فاكمل.. ايه بتكلم غلط.
لتنظر اليه بغضب.. هو ليه حضرتك بتكرهني بس عشان اعرف انا عملتلك ايه.
قال ساخرا.. اكرهك.. ياه مالك مفكره نفسك حاجه مهمه قوي كده.. اكرهك معناها اني بفكر فيكي وده استحاله.. دانا حمزه والا ايه.
قالت…. الحمد لله يا حمزه بيه انك استحاله تفكر حاجه تريح بصراحه.
ليشتعل ويهتف…. انت مالك طالعه فيها كده انت تطولي اصلا ابصلك.
نظرت اليه.. لا حقيقي ماطولش والحق يتقال مش عايزه أطول.
ليقوم ويقترب منها….. . عايزه تفهميني ان صاحب الشركه مايهمكيش.
قالت.. لا يا حمزه بيه مايهمني.
قال بتعالي.. يعني انا حمزه البنهاوي بجلاله قدره مايهمكيش.. حمزه صاحب شركات البنهاوي. حمزه الللي صيته نار علي علم. كل ده مايهمكيش بطلي كدب انتو تمـ.ـو.تو عالرجـ.ـاله اللي معاها فلوس ومركز.
لتقترب منه وتنظر اليه ببرود.. لما ابقي جعانه وناقصه ابقي افكر في الفلوس. لو جابولي فلوس الدنيا قصاد ان احفظ كرامتي ونفسي ولا ان حد يبصلي من فوق مش عايزاها.. مش كل حاجه الفلوس يا حمزه بيه فيه ناس الفلوس عندها هينه ولا ان حد يمسها. صاحب شركات مش صاحب شركات مايهمني انا الشركات مش هتديني الأمان والضهر والسند الفلوس مش هتديني الحنان والحب.. الحب اللي فيه ناس كتير مـ.ـا.تعرفش وبتو.جـ.ـع اللي قدامها بس عشان تثبت ان الفلوس كل حاجه. بس انا بقلك لو جابولي فلوس الدنيا عشان اخش دنيه واحد جاحد مايعرفش الحب استحاله اخشها وبكده ابقي جاوبتك علي أسألتك يا حمزه بيه. لتستدير وتتركه
وقف غاضبا فازاح مكتبها بغضب… ماعتش الا الجربوعه دي جايه تتكلم وتقول انا ايه اللي مصبرني عالاشكال الزباله دي استدار وخرج.
اما هيا كانت قد اندفعت للخارج لتقابل مازن فصدmت به… فقال….. مالك يا خديجة..
لتتنهد ولا تنطق اقترب.. بجد يا خديجه انا سعيد انك رجعتي في كلامك انت حاجه مهمه لينا قوي ومن هنا ورايح انا مش هسيبك دقيقه يا ريت تعتبريني صديق وقريب …
تنهدت بابتسامه……. دا شرف ليا يا مازن بيه
هتف.. مازن يا خديجة انا مازن ليكي انت. فابتسم لها .. يادي الهنا ايه الحلاوه دي انت حلوه قوي يا خديجه.. فخجلت.. بلاش الكلام ده من فضلك. واستأذنت ليقف مازن ينظر لاثرها مبتسما لينوي ان يقربها باي شكل. كانت نوع جديد بالنسبه له وهيا لن تقبل به بطريقته ليقرر ان يقربها بطريقه ترضي خديجه من داخلها لينصرف سعيدا وفي نيته الكثير والكثير.
*********
كانت خديجه تستعد لعملها لتدخل زوجه أخيها… انت يا استاذه….
فنظرت اليها خديجه… خير يا وفاء.
نظرت اليها وفاء… نعم ياختي… هيا مين يا بت اللي تقعد احنا محتاجين المرتب ده والله اخلي اخوكي يخربها عليكي ويجوزك انت هتقعدي لينا بفقرك ده.
هتفت خديجه.. حـ.ـر.ام عليكي صاحب الشركه بيذل فيا وانا ماعتش متحمله.
هتفت وفاء بغضب… طب اسمعي بقه عشان يمين الله لو سيبتي الشغل.. لاسيبلكو البيت والعيال وارفع علي اخوكي قضيه اخرب بيته انا مش هقعد في الفقر ده احنا ماصدقنا تجيبي قرش ياختي. وذل ايه مـ.ـا.تتحملي ماكل الناس بتتعب.
قالت خديجه.. بس ده واحد قادر وبيكرهني وبيبهدلني.
هتفت وفاء.. يبهدلك والا يمـ.ـو.تك استحملي ياختي عشان الفلوس وتاني اهه تسيبي الشغل هخربها عليكو كلكو واحتمال اطلق واطردكو من الشقه مانا حاضنه فاهمه ياختي.. لتدفعها وتجلس خديجه تنتحب وتقهر نفسها ان تكمل في ذلك العمل الذي يعاملها صاحبه كجاريه عنده.
دخل مازن علي امه فقبلته وظل يشاكسها فهتف… ايه مالكو ناسيني كده.
ابتسمت امه… انا يا واد اخص عليك دانت روحي.
دخلت ليلي… كل سنه وانت طيب يا ميزو العمر كله شوف افتكرتك اهوه..
نظرت اليها امها… وافتكرتيه بلوشي والا جوزك الفقرآن ماعهوش يجيب.
تنهدت هيا بقهر…. ماما من فضلك بقه.
هتف مازن.. يا أمي عيب كده دا لولا بس تقولي كده احسن من اي هديه.
فمصمصت امها شفتيها.. اه يا اخويا قويها عالهم.
هتف هو.. طب ايه انا عايز حفله حلوه وهعزم اصحابي .
قامت امه.. عيون امك دانا هجبلك احسن طقم سيرفيس يا قلب امك وكمان هجبلك منظم حفله ايه وهزوق الجنينه واخليهالك قمر انا عندي كام مازن.
ضحك مازن… مش عارف يا أمي لو اتجوزت مراتي هتعملي كده.
فصرخت.. نعم يا اخويا مرات مين دي اللي تعملك… انا اللي هعمل هنا الله انت ايه عايز تزعلني يا واد.
تنهد هو.. انا اقدر يا مزتي دانت العشق ويلاا بقه هروح اعزم اصحابي.. ذهب مازن وظل يعزم أصدقاء فاتصل بخديجه وهتف.. خديجه كنت عايزك في مشوار ممكن.
قالت.. مشوار ايه يا مازن.
همس.. اصل عيد ميلادي انهارده وانا عايز اجيب حاجه شيك وعايز حد يختار معايا.
قالت.. ليه مـ.ـا.تشوف حد صاحبك
هتف.. لا والنبي انا عايز لمسه نسائيه عشان ابقي منور كده والستات تنخبل عليا.
ضحكت هيا.. حاضر هقابلك قدام الشركه ماشي.
قال.. فورريره وجايلك.. قام مسرعا وذهب اليها فوجدها تقف أمام الشركه فوقف بعربته ونزل وهتف.. انا مش عارف اشكرك ازاي بجد والله خدmتني خدmه..
هتفت هيا.. كل سنه وانت طيب يا مازن.
فتح العربه لها وانطلق بالعربه.
في تلك اللحظه كان حمزه يخرج بعربته وجلس بعض الوقت لتاتي علي باله فهو لم يراها في يومه فتنهد وشعر بالجوع الشـ.ـديد فهو تقريبا لا يأكل ويمارس رياضه بشراسه قرر ان يذهب لاحد المطاعم فلمحهم فاشتعل.. نهارك اسود يا مازن واخد البت دي فين.
اندفع بالعربيه ورائهم فوجدهم يدخلون مول كبير ماركه رجـ.ـالي فاستغرب ودخل ورائهم.. كان مازن يجرب البدل وهيا تختار وهو يشاكسها وهيا تضحك.. فهتف بيعملو ايه دول.. شوف الجزمه اخويا بيبصلها ازاي ماعتش الا دي يتبصلها . وجد مازن يقترب منها ويميل عليها وقال شيئا فاحنت راسها خجلا فاندفع هو وهو يغلي فدخل عليهم فاستعجب مازن… حمزه بتعمل ايه هنا.
قال حمزه.. هعمل ايه هنام شويه ايه رايك هكون هعمل ايه يعني.
تنهد مازن.. ايه هتشتري.. طيب ماشي بالراحه هو السؤال حرم.
اندفع حمزه وأشار باستهانه.. دي بتعمل ايه هنا.
خجلت خديجه فنظر اليه مازن بغضب.. ايه يا حمزه الله بتساعدني .
هتف حمزه.. ماكتش اعرف انك مشلول عايز لبيسه تلبسك.
فنظرت اليه خديجه بغضب واستدارت لمازن.. انا همشي .
فهتف مازن طب استني هدفع واوصلك حتي اعزمك علي حاجه.
تنهدت.. لا معلش خلاص همشي.
اقترب منها….. هستناك في الحفله والله لو ماجيتي انت حره.
لم يكن عندها لبس يناسب كثيرا فهتفت معلش يا مازن مش هقدر كل سنه وانت طيبه.
فاندفع حمزه… مـ.ـا.تخافيش تعالي من غير هديه لو خايفه تجيبي.
فنظرت اليه دامعه وهتفت.. لا هجيب يا حمزه بيه وبعدين الهديه مش في تمنها في قيمتها وتقديرها. فيه ناس بتقدر وناس مابتحسش.
فاستدارت ورحلة.
وقف مازن غاضبا.. انت بجد حاجه مرار وتركه ونزل فوقف هو مشتعلا.. ايه انا باكل روحي والهانم تهزأني واسيبها واختارت للبيه عشان يعجب طب وانا.. لا تيجي تختاري ماهي هتاخد فلوس ليستدير ويذهب فوجدها تقف تنتظر تاكسي فاندفع وشـ.ـدها وذهب بها للعربيه وهيا مذهوله… ايه فيه ايه.
كان غاضبا ليركبها عنوه… احست ان به مس وان احيانا يصبح غير طبيعي فخافت وانكمشت فدخل العربه ليجدها منكمشه فصرخ.. هو انا هاكلك هو فيه ايه.
هتفت بخـ.ـو.ف… فيه ايه يا حمزه بيه.
فخبط علي التابلوه.. اسمي زفت حمزه وعدي يومك
هتفت بخـ.ـو.ف… طب طب انا عملت ايه.
اغمض عينه… وتنفس وقال… هتيجي معاي هجيب لبس.
هتفت هيا بذهول… تجيب لبس مـ.ـا.تجب انا مالي.
فاستدار غاضبا… وانت مالك ليه ماشبهش البيه اللي واقفه الابتسامه من الودن للودن هاه والا ناس وناس طبعا ماحمزه بيعض ولما تشوفيه تقلبي عيونك رعـ.ـب وخـ.ـو.ف ومازن يتبصلها الحنان كله.
كانت صامته تنظر اليه باستغراب فهتف مـ.ـا.تبصليش كده مش مـ.ـجـ.ـنو.ن انا واندفع بالعربيه..
كانت منكمشه تشعر بالغلب… يا رب انجدني من الذل ده يا رب تعبت منك لله يا وفاء..
فتوقف بالعربيه فجاه عند أحد المطاعم فنظرت اليه باستغراب.. فهتف ايه جعان ورا سيادتك حاجه .
تنهدت بغلب ولم تنطق.. فهتف.. قومي انزلي هنتنيل ناكل همـ.ـو.ت من الجوع.
هتفت ببرود.. اتفضل كل حضرتك انا مش عايزه هستناك هنا..
نظر اليها وحاول ان يتحكم في نفسه… هو انت لازم تعصبيني صح لازم تخليني اعلي صوتي واطلع اسوء مافيا صح.
نظرت اليه بغضب.. انا مالي بيك عملت ايه مـ.ـا.تروح تاكل انا هستني حضرتك عملت ايه انا.
هتف….. . عملتي انك مابتسمعيش الكلام يلا انزلي .
.
فهتفت… يا فنـ.ـد.م انا مش هقعد مع حضرتك في مطاعم معلش.
رفع حاجبيه.. لا والله ليه ان شاء الله انت تطولي.
تنهدت بغلب.. لا ماطولش يا حمزه بيه واتفضل بدل مايقولو انك مقعد واحده غلبانه جنبك مارضاش ليك بصراحه.
اشتعل ونظر اليها فهتف… بجد مش هقدر ماينفعش عيب بالنسبالي اقعد مع حد في مطعم.
هتف… انا مش حد انا رئيسك
تنهدت.. والناس اللي حوالينا مـ.ـا.تعرفش انك رئيسي يا حمزه بيه.. اتفضل انا هستناك.
تنهد ونظر اليها بلمحه إعجاب واستدار ودخل. خرج بعد فتره ودخل العربه كان معه كيس كبير فاندفع وركن في احد الأماكن عالنيل وجلس وقفل العربه نظرت اليه فهتف.. ايه هاكل والا بلاش.
تنهدت وصمتت فاخرج احد العلب واعطاها اياها فقطبت جبينها فقال.. انت لسه خارجه من الشغل كلي يلا. واستدار وفتح علبته وشرع في الأكل. تنهدت هيا ولم تحرك ساكنا فنظر اليها وقال…. مابتاكليش ليه.
وضعت الاكل جانبا.. شكرا يا حمزه بيه انا مش جعانه.
اغمض عينيه… مافيش فايده هو يوم طين هيبقي.. فشـ.ـد العلبه واخرج احد السندوتشات ومسك يدها ووضعه في يدها وهتف….. كلي والا مش هتنيل اكل مابعرفش اكل لوحدي.
تنهدت ومسكت الساندويتش وشرعت تاكل بهدوء كانت تنظر للسماء وتبتلع الاكل براحه كانت تفكر في دنياها لماذا يحدث معها كل ذلك.. كانت ساهمه استدار ونظر اليها يتاملها كانت ساهمه فابتسم كان هناك بعض الصوص علي جانب شفتيها وتاكل ساهمه ليمد يده لا اراديا يزيل ماعلي شفتيها بهدوء لتنتفض هيا وتصرخ وتحدف الاكل عليه.
فهتف غاضبا….. الله يخربيتك فيه ايه..
نظرت اليه ووضعت يدها علي قلبها… ايه ايه.
نظر اليها غاضبا ونظر لملابس.
فهتفت مسرعه…… اسفه والله اسفه.
اغمض عينيه ورجع براسه يسيطر علي غضبه… فهمست….. اسفه اتخضيت.
فهتف غاضبا.. ايه اللي حصل يعني بشيل الزفت اللي علي وشك هعضك انا والا ايه.
تنهدت هيا بغلب.. لا مايصحش فاتخضيت وعيب اصلا تمد ايدك يعني و..
هتف غاضبا.. نعم ياختي أمد ايدي ليه هملس عالمقام كتي هتبوظيلي الفرش لو وقعتي انت فاكره ايه يعني أمد ايدي ال.
احنت راسها.. اسفه انا قلت مش عايزه انت اللي صممت فوضعت الاكل في الكيس فتنهد فهيا لم تكمل أكلها فاستغفر ربه وهتف.. طب خلاص كملي اكلك فانهت أكلها واكمل هو اكله.. ففتحت شنطتها وفتحت العلبه فعلمت تمن الاكل فاخرجت شنطتها و وضعته علي التابلوه فقطب جبينه… ايه ده.
فهمست.. تمن الاكل يا حمزه بيه.
هنا لم يستطع ان يحتمل فخرج من العربه حتي لا يضـ.ـر.بها ورزع الباب وخرج يقف يدخن سيجاره كان لا يدخن كثير ولكنها تثير جنونه. كان ينفث عن غضبه واستدار ونظر اليها وعيونه حمراء فانكمشت فعاد الي العربه وصرخ…. حد كان قالك اني عويل ولا مش راجـ.ـل.
همست بخـ.ـو.ف وانكمشت اخر العربه.. فيه ايه
مسك يدها ومسك الفلوس.. ايه ده..
هتفت ببراءه.. فلوسك.
فصرخ.. عارف زفت.. ليه كت طالعه من جيبي والا من شنطه الهانم. فصرخ انت بتدفعي لي تمن اكلك انت اتجننتي.
فهمست… مانا ما باخدش اكل من حد ماعرفوش.
فشـ.ـدها اليه بغضب.. انت بتعملي فيا كده ليه يا شيخه حد كان مأجرك تحرقيلي دmي وانطقي بقه يمين الله اهبدك بحاجه تجيب أجلك.. هو يوم طين وبصيلي بقه. اه مـ.ـجـ.ـنو.ن ماشي مش طبيعي انا ارتاحي ودفع يدها لتنكمش فصرخ مره اخري….. بطلي تتكمشي كده.
ذهب لاحد الفرع التي يتعامل معها فنزل وفتح الباب فنظرت اليه فهتف غاضبا.. هتحايل علي جناب الدوقه تنزل..
تنهدت ونزلت بهدوءدخلت معه فرحب به الكل كان هو معروفا فدخل الي قاعه البدل وهيا تقف بلا حول ولا قوه فنظر اليها.. ايه الهانم هتفضل كتير في حاله تامل.
تنهدت واقترب وظلت تختار كانت لها طابع ورونق خاص اختارت شيئا مميزة له فمسكه وقلبه فيه فهتف… مش بطال استدارت وذهب للبروفه ولبسه وخرج لها فاقترب وابتسمت حلو ده قوي وشوف مع الجرافت دي هتبقي شيك قوي.
هتف باعجاب.. وانت ت عـ.ـر.في في اللبس من امتي مش باين عليكي.
تنهدت وصمتت فمسك الجرافت وبدأ يلبسها ويزرر قميصه اقترب منها واعطاها يده فبدات تزرر له الازرار كانت محنيه وهو طويل ينظر اليها كان سعيدا بقربها. ليقترب أكثر وينزل يلامس راسها كان قربها يبعث بداخله انسيابية وهدوء.
انتهت ولا اراديا ملست علي بدلته وصدره.. اه كده حلو قوي وشيك.
كانت حركه لا شعوريه منها ولكن قلبه كان يخفق بقوه فنظرت ليدها كانت تبتسم ثم نظرت اليه فوجدته يبتسم وينظر ليديها علي صدره فنظرت اليه ونظرت ليديها وتسمرت فجاه ونزلت يدها مسرعه بانتفاضه وازاحت وجهها فتنهد واستدار يعدل بدلته وقال… طب خشي انت كمان قيسي.
نظرت اليه… اقيس اقيس ايه.
هتف…. بصي عايز ليلي فستان ابعته لها خشي قيسي حاجات اختارتها . نظرت اليه بغلب.. حاضر يا حمزه بيه. استدارت هيا ووضع هو يده في جيبه وسـ.ـخر ولوي فمه.. حمزه بيه..
خرجت هيا اخيرا.. خجوله كان الفستان نفسر عليها فانفعل.. زفت وطين.
نظرت اليه مذهوله.. ما حاضرتك اللي اختارته اعمل ايه.
قال… وانت مالكيش عنين شوفي مفسر عليكي ازاي ايه مش شايفه.
هتفت هيا.. وانا مالي يا حمزه بيه.. ليلي لبسها كده ومش هتعترض.
قطب جبينه وتذكر انه لليلي فهتف.. خلاص خلاص شوفي غيره. رجعت هيا وكلما تلبس فستان يعترض حتي تعبت وتعب صاحب المحل فكان اخر فستان فكان صاحب المحل يمر.. فاطلق صفيرا… لا ده بقه حكايه مبينك ملكه.
استدار حمزه فوجد الرجل يتفرس في خديجه فاشتعل وصرخ.. وانت مال اهلك انت مـ.ـجـ.ـنو.ن يا جدع انت هو فيه ايه.
هتف الرجل اعتذار.. لا يا حمزه بيه بس والله ببدي اعجابي الهانم الفستان ياخد العقل عليها.
فصرخ حمزه.. خدك ربنا وانت مالك تقول ليه حد حدفك عليا تحرقلي دmي.
اعتذر الرجل وانصرف واستدارت غاضبا ونظر اليها وانت وقفاله يصفر ويبص وينبسط.
نظرت اليه بذهول فهتف خشي غيري الزفت انا بعمل في نفسي كده ليه.. دخلت بغلب.. يا ربي حسبي الله واحد مخلول مش طبيعي ارحمني يا رب. عيني علي كلي وحوجتي للناس منك لله يا وفاء.
خرجت هيا فهتف… فيه واحد اختارته خلاص خشي قسيه.
هتفت هيا… طالما اختارته هلبسه ليه ماخلاص.
قال..لا ماهو مش لليلي. زي مالبستيني هلبسك فيه فستان جوا طلبت من شويه شوفيه هيعجبك.
تنهدت وهتفت.. شكرا يا حمزه بيه انا مش عاوزه.
فهتف بتعالي… امال هتيجي الحفله بفستان بقرش وقرشين خشي خشي مـ.ـا.تتكسفيش دا تمن مساعدتك ليا انا ماحدش بيخدmني بلوشي خشي الفستان غالي مـ.ـا.تقلقش انا بقدر الناس.
احست بالقهر ودmعت عيناها وهتفت… انا ماطلبت اخدmك يا حمزه بيه وماطلبتش منك فلوس ومابخدش من حد فلوس خليه لك ومـ.ـا.تصرفش في حاجه مالهاش لازمه خلي فلوسك ليك يا حمزه بيه واستدارت ودmـ.ـو.عها تنهمر.
فاحس بو.جـ.ـع بداخله فاندفع ومسكها… انت كل حاجه تعيطي هو فيه ايه عملتيلي خدmه وبديكي مقابل مكبره ليه الموضوع وتيجي الحفله ازاي وانت الغلب مقطع حالك الحق عليا عايز انضفك قدام الناس هتيجي الناس نتريق عليكي.
هنا لم تعد تحتمل.. فدفعته.. انت ايه يا اخي عملتلك ايه تو.جـ.ـعني كده وغلب ايه اللي مقطع حالي كنت بشحت قدامك عشان تقلي غلب بجد انت حد يوجـ.ـع قوي انت حد مش متخيله مستحمل روحك ازاي. تلبسني بتاع ايه اعرفك تعرفني اخد منك ليه اصلا انت مين ليا اخد والبس. ثم إن القيمه مش في اللبس ياما ناس لابسه مالهاش قيمه. فيه حاجه اسمها جبر الخاطر يا حمزه بيه يا ريت تسأل عنها تخليها تخش حياتك جايز تاخد ثواب. يمين اتحاسب عليه لولا اني محتاجه الشغل كت سيبته لك البعد عنك غنيمه يابو فلوس واستدارت وهيا تجهش بالبكاء وهو يقف متسمرا احس انه زاد وفاض كان شعوره بسعادته من قربها يوجـ.ـعه ويرفضه ويجعله يهينها حتي يثبت انه ليس بداخله شئ لها.
خرجت خديجه تبكي وتمشي بالشوارع.. بقي انا الغلب هيقطع حالي بقي انا غلبانه حسبي الله فيك احست بالقهر فتذكرت صديقتها التي كانت تخبرها انها تحضر فساتين براندات من احد المحلات التي تدعي استوكات فكلمتها وسألت عليها فاعطتها العنوان.. ذهبت للمحل ودخلت لتستقبلها السيده لتجد عيونها باكيه فاقترب منها…. مالك يا حبيبتي.
فهمست بقهر… مفيش يا طنط بس ممكن تساعديني.. انا معايا 500 جنيه بس. وراحه حفله من بتوع الكبـ.ـارات وأصحاب الحفله فاكرني شحاته ممكن تلاقيلي حاجه تنفع انا والله ما معايا الا هما.
ابتسمت السيده.. بس كده عيوني يا قمر.. مين دول الكبـ.ـارات علي نفسهم دانت قمر لو لبستي خيش تقلبيه حرير تعالي والله لاجبلك من الحاجات اللي مابطلعها الا للزباين بتوعي . اخذتها وذهبت بها الي حجره جانبيه تعالي نقي والا اقلك هنقيلك انا.
كانت فساتين متنوعه تاخذ العقل اقتربت هيا واختارت فستان من الحرير الستان ينزل علي جسدها بانسيابيه بقصات رائعه وكم من الشيفون منفوش بشكل خلاب. كان بسيطا ولكن القيمه في ملمسه اللامع وبياقه مزرره جميله.
هتفت السيده.. يا لهوي عالجمال اميره يا ناس نازله من الروايات.
نظرت خديجه لنفسها.. ايه ده ده حلو قوي زمانه غالي.
هتفت السيده…. مالكيش دعوه انا راضيه بالخمسميه بتوعك نتبـ.ـارك فيهم جبر الخاطر مايساويهوش فلوس الدنيا.. تعالي لسه وأخذتها واختارتلها حجابا صغيرا علي الرقبه وحذاء بكعب عالي ووقفت تنظر اليها وقالت.. انت حلوه كده ليه يا قلبي.
نظرت خديجه لنفسها في المراه.. بجد يا طنط دا حاجه تاخد العقل.
قالت السيده.. هو الحفله الساعه كام
هتفت خديجه فاضل ساعتين..
نظرت السيده الي ساعه يدها… طب تعالي معايا… واستدارت.. يا فاتن خلي بالك من المحل ساعه وراجعه.
وأخذتها وهتفت…. تعالي يلا.
قالت خديجه…. هنروح فين.
ضحكت السيده.. يمين الله لاقهرلك اللي قال عليكي كده تعالي بس المحل اهوه ودخلت صالون تجميل بجوار المحل.. ازيك يا بت يا نوسه عايزه خدmه.
هتفت الفتاه.. عيوني يا أبلتي خير.
نظرت لخديجة.. شايفه القمر دي.. نظرت الفتاه اليها قال ايه انتقالها انت الغلب مقطع حالك وهشتري لك فستان بدل ماهنتريق عليكي . علي اساس انهم اشترو البلد. أعوذ بالله نفوس مريـ.ـضه احنا الغلابه مالناش نفرح يعني.
رفعت نوسه حاجبيها.. لا والنبي ايه ومين ياختي اللي قالك كده مارفعتيش شبشبك ونسلتيه عليه ليه.. حوش حوش.
هتفت السيده.. تنسل ايه دا ريسها في الشغل راجـ.ـل حلوف ومغروره منه لله بيقولها الغلب مقطعك غلب عليه الهم البعيد.
نظرت نوسه الي خديجه وظلت تتفرس فيها وهتفت.. دا قمر غلب ايه غلب عليه القادر مايعرف يفلفص منه سيبك تلاقيه يا بت عينه منك.
فشهقت خديجه.. لا لا عينه ايه هو اللي صعب كده وبيكره الستات.
ضحكت نوسه… ولعبت بحواجبها.. تلاقيه حد علم عليه بس برضه احنا بقه هنعلم علي وشه بتاع الغلب.. احنا كلنا غلابه وخلقه ربنا .
هتفت السيده.. بت يا نوسه عارفه يا بت المكياج بتاع الممثلين اللي هو حاطه ومش حاطه تبقي قمر كده وتحسيها ماعليها مكياج.
هتفت نوسه.. اه اللبناني يا خالتي بتاع نيكول سابا عارفاه تحسيهم نازلين من بطن امهم متمكيجين عيوني.
هتف السيده…. بت دا خدmه لخالتك ما تسترخصيش حطي من الغالي فاهمه.
ضحكت نوسه.. يمين الله لاجبلك احلي بالته مكياج في المحل من بتوع ياسمين صبري انا بس نفسي اشوف وش امه بس تبقي تحكيلنا يا مزتي بقه تمام.
تنهدت خديجه.. وانا مالي بيه انا بس عايزه مايقولوش عليا كده انا اصلا مابيهمنيش ونضيفه في نفسي ومش بتاعه مظاهر بس هو قهرني انهارده.
هتفت نوسه.. ومالها المظاهر وحشه الناس دلوقتي ماشيه بيها.. يلا بس نسمي الله وبدات في وضع لمساتها علي خديجه وما ان انتهت حتي هتفت السيده.. الله اكبر ايه ده قمر يا بـ.ـنت الايه.
سعدت خديجه بنفسها كانت جميله للغايه لم تعلم لماذا أرادت ان يراها جميلة كانت مقهوره من تعاليه ثم ذهبت واشترت قلما فضيا عليه طابع ذهبي كان بسيطا ولكن هذا ما تملك واتجهت للحفلة..
كان مازن يقف بين اصدقاءه وأمه لا تفارقه كأنها عروس الحفل كانت تعشق ابنها ولا تطيق عليه شيئا .
من بعيد يقف هناك شخصا احس انه يقف علي مراجـ.ـل… هيا اتاخرت ليه اكيد مش هتيجي انت كنت حلوف بزياده انهارده تذكر دmـ.ـو.عها.. ايه يا حمزه قله أدبك هو البساطه غلب انت من امتي بتبص للناس بالفلوس أو لا. انت مالك كل اما بتشوفها بتبقي عايز تو.جـ.ـعها ليه مالك بيها مـ.ـا.تتنيل تسبها في حالها بت غلبانه بتشتغل عندك بترازي فيها ليه انت. تنهد وظل يتذكر دmـ.ـو.عها.. فنهر نفسه.. مـ.ـا.تعيط انت مالك ومتجيش يكون احسن والله يبقي خير بتيجي تتعنطز كأنها بـ.ـنت بـ.ـارم ديله وانت تنقهر وتقوم عاضض فيها من غير سبب. استدار وذهب يدور ويدور فاوقفه فادي.. ايه يا معلم الشياكه دي انهارده. انت اه شيك بس انهارده بتنور ذوقك حلو قوي يا حمزه..
هم حمزه ان يتكلم.. فاطلق فادي صغيرا.. يا صلاه العيد يا ولاد ايه ده.. …
قطب حمزه…. فيه ايه.
دفعه فادي.. اقعد انت علي جنب كده مش فاضيلك خالص والا اقلك روح لفلك لفتين علي ما أطول النجوم واجي واتجه الي الباب فنظر حمزه الي الباب ليحس بقلبه يخفق بشـ.ـده وتجمد مكانه وشعر بنيران في جوفه عنـ.ـد.ما….
(يا رب تفطس… 😡😡😡)
↚كان حمزه يقف ينظر الي المكان الذي ذهب اليه فادي ليسهم فخديجه تدخل في طله ملائكيه نجمه نزلت تشع نورا كان فستانها رائعا وحجابها بسيط ووجهها ينير من جماله فوقف ساهما يبتسم يتاملها وقلبه ينبض بقوه فوضع يده يمسك صدره وهمس لا اراديا.. ايه القمر ده فقطب جبينه عندنا وجد فادي يقبل يدها وهيا تخجل بشـ.ـده ليتحول بشـ.ـده كان يقف يغلي… وفادى يتاملها بهيام فاقترب شريف… انت بتعزم الزباله ده ليه شوف عيونه هتطلع عالبت وهيا قمر يخربيت نارها والا جـ.ـسمها ايه ده .
فهتف حمزه مشتعلا…. مـ.ـا.تحترم نفسك ايه قله أدبك دي.
هتف شريف.. اه معلش نسيت انك بومه مـ.ـا.تقدر الجمال. اقعد علي جنب اما اروح اخد لفه وتركه ووقف حمزه يشعر انه سيقــ,تــلهم.. ايه قله ادبهم دي كل واحد يقلي اقعد علي جنب مالي يعني. ومالهم هينهبلو عالهانم ليه مالها ايه يعني.. حلوه… شويه.. هاه.. ايه شويتين تلاته يخربيتها هيا بتنور ليه كده… ايه المشكله مالحفله مليانه ستات مين دي.. طب ايه انا عايز اروح اطبق في زمارة رقبتها ورقبتهم.. وجد نفسه يسير إليهم رغما عنه فوقف ونظر اليها بسخريه… علي فكره الفستان اللي كت مختاره اشيك وارقي.
ابتسمت له ابتسامه بـ.ـارده… معلش يا حمزه بيه.. علي ادي بقه. واستدارت وهتفت.. عن اذنكو.. فاشتعل انها لم تعره انتباها.
فهتف فادي.. انت يابني متربي في انهي نصيبه دا ملكه جمال يخربيت الغباء انبسطت اهي مشت. حمزه انت ايه اللي بيجيبك الله يخليك روح اقف علي جنبك بنبقي رايقين بتيجي تعض يابني انت بقيت بتعض من غير مـ.ـا.تحس يا ساتر. يلا اهي مشت نقعد نبص من بعيد . ظلو يتأملونها وهيا تذهب لمازن الذي انبهر بجمالها هتف فادي.. اهوه راحت لاخوك. اخوك بيلاغي.
هتف شريف غاضبا.. لا يلاغي ايه خديجه مش بتاعه ملاغيه.
هتف فادي.. خديجه بنبونايه لوز عايزه اللي يقشرها ويا هناها اللي هيقزقز ويمز.
هنا لم يحتمل حمزه وهتف.. انتو عالم واقعه وسـ.ـا.فله علي فكره ايه سفالتكو دي جتكو الارف وتركهم وذهب يغلي يقف بالقرب من مازن وخديجه..
كانت خديجه قد ذهبت لمازن وقالت.. كل سنه وانت طيب واخرجت له علبه صغيره ابتسم بحنان… ايه تعبتي نفسك ليه.
هتفت.. حاجه بسيطه معلش.
قال.. لا والله دي اغلي ما جالي ففتحه ونظر اليها جميله قوي زيك علي فكره تسلمي.
ابتسمت هيا ووقفا… يتكلمان ويضحكان لم يتحمل فذهب مسرعا و اخذ القلم من يد مازن معلش بس همضي حاجه ومش لاقي… بهتت خديجه من تصرفه وعاد مسرعا لمكانه فوقف مازن يراضيها.
وقف حمزه يتفحص القلم ويتلمسهم وسهم فيه… بتجيب له قلم عشان كل اما يمضي حاجه يفتكر ها طبعا . ويقعد يسرح بقه في الهانم القمر اللي جابت قلم للبيه. كان يغلي
اقتربت اميمه من حمزه فوضع القلم في جيبه مسرعا…. .. مين يا واد البت اللي واقفه مع مازن حبيبي دي.. مش دي البت اللي كات مع ليلي.
تنهد هو.. اه يا أمي هيا.
نظرت اليه بغيره.. وماله واقف هياكلها كده دي حته جربوعه مين دي.
هتف حمزه مندفعا.. روحي يا أمي طبي عليهم ابنك باينه مش مضبوط. روحي بسرعه طفشيهم من بعض اياك تخليهم يقفو مع بعض.
نظرت اليه.. لااا انا ماينضحكش عليا في بيتي.. فتركته وذهبت لتذهب لمازن وتاخذه من خديجه وتلف به المكان.
اقتربت سما ام فادي من حمزه وهتفت بقلك يا حمزه.. انت تعرف خديجه كويس.
قطب جبينه.. يعني ايه مش فاهم.
هتفت.. يعني عيلتها أهلها أخلاقها.
نظر اليها فهتف.. بص انت عارف فادي مطيور والبت قمر وانا عايزه اقص ريشه بقه واجوزه.
اشتعل حمزه…. ايه ليه بتقولي ايه مين اللي يتجوز مين.
هتفت … فادي نفسي يعقل ويتجوز نفسي اشوف خلفه.. والبت هاديه وقمر قول مؤدبه صح.. نفسي اجوزه.
اقترب فادي.. هو مين يا أمي اللي نفسك تجوزيه.
ضحكت هيا…. هيكون مين غيرك يا مغلبني.
ضحك فادي.. مزهقك انا طب مين اللي عليها العين.
هنا هتف حمزه مندفعا.. فادي روح شوف الورداني باشا كان بيسأل عليك من شويه.
استدار فادي.. اه والله دانا عايزه وذهب.
تنهدت سما…. طب هروح اكلمها.
فاندفع حمزه… استني يا سما هانم تكلمي ايه دي دي…… رافضه اي حد بتقول ظروف خاصه.
تنهدت سما.. طب هشوف ربنا يسهل واحاول أقنعها..
ذهبت وتركته وهو يقف مشتعلا.. ايه هتروح تخطبها صح اه وفادي هيوافق ماهيصدق.. كان ياكل روحه وياكل اصابعه… لا يتجوز ايه مش من مقامه لا ايه ده حته بت علي ادها طب ايه اعمل ايه حاسس اني هنجلط والبت بتنور مالها عملت ايه في روحها…
وجد سما تقترب فاشتعل وحس بالجنون… ذهب مسرعا…. فسمعها… خديجه كت عايزه تليفونك نتكلم ممكن واقابلك بره وكده.
همت ان تتكلم خديجه فاندفع حمزه… سما هانم فادي بيدور عليكي .
تنهدت سما واعتذرت واستدارت خديجه ولم تتكلم ظل يفكر فيها وعيونه عليها فوجدها تذهب لاحد الخدm تسأله عن الحمام فذهب ورائها كان الحمام بملحق خاص باحد الأماكن المؤدي الي أسفل الفيلا كانت فيلا بأدوار وتحتها دور يضعون فيه ملتزمـ.ـا.تهم وما ان دخلت الحمام استدار ووجد فادي وأمه يتكلمون ويبحثان عنها فاندفع اليها حتي أغلق هو الدور عليها.
كانت خديجه قد دخلت المكان ثم خرجت فتحت الباب فلم ينفتح . فخبطت عالباب فلم يسمعها احد فاستدارت ونزلت الي الاسفل تبحث عن احد يخرجها فنزلت كان الجو مظلما وهيا ترتجف… يا ربي فيه ايه.. يا جماعه حد هنا.. يا عالم… اكيد في الحفله وماحد هيسمعلي فتحت شنطتها… ومسكت تليفونها نهارك زفت التليفون فاصل هعمل ايه انا خايفه..سمعت صوتا ورائها فارتعبت . لمحت جنب الشباك كرسي فصعدت عليه برعـ.ـب.. ايه فيران دول والا ايه.. نظرت للشباك.. طب اطلع عليه هقع بعيد هو… بدأت تمسك طرف الشباك وتتعلق به لينفلت الكرسي فصرخت ووقعت فوجدت نفسها مرفوعه من وسطها فشحقت وترنحت ووقعت في أحضان شخصا ولم يكن الا حمزه كان يحملها فأملها اليه بقوه لتحاوطه بيدها وترتجف كان يتاملها عن قرب فجمالها اخاذ ورائحتها تدخل تلهب صدره..
فهتفت.. الحمد لله انك جيت انا كت مرعوبه الباب اتقفل عليا نزلني من فضلك.
الا انه لم يستجب وهتف… وانزلك ليه مش انت اللي وقعتي في حـ.ـضـ.ـني خلاص اشربي بقه كت راحه فين.
هتفت غاضبه.. من فضلك نزلني هو ايه اللي وقعت في حـ.ـضـ.ـنك نزلني بقلك.
ضحك وقال.. ليه عشان تتشقطي بره خليكي هنا احسن.
صرخت….. نزلني بقلك لأسود عيشتك.
انفجر ضاحكة ودار بها فتعلقت به… نزلني انت واحد مش طبيعي.
هتف.. طب تلمي لسانك وانا انزلك.
تنهدت.. قالت بلين.. نزلني يا مستر حمزه بليز.
تنهد من رقتها وهمس… حمزه حمزه يا خديجه…
تنهدت.. نزلني يا يا… يا حمزه… فضحك ودار بها… لا برضه…
هتفت غاضبه… استغفر الله.. يا عم عيب بقه تعبت.
هتف مشاكسا… ليه هو انت اللي شايله انا اللي شايل وانت خفيفه مش تعباني…
تململت لتنزل فدار بها فتعلقت به… فصرخت.. انت مـ.ـجـ.ـنو.ن نزلني الناس هتدور عليا.
هتف.. قصدك فادي والا امه والا الحزين شريف والا اخويا الاهبل. قولي والا فيه تاني وانا ماعرفش. فيه شعب بره عايز.
تنهدت عايز ايه مـ.ـا.تنزلي بقه.
هتف بلين… كلو عايز.
تنهدت وغمضت عيونها.. نزلني والنبي بقه.
اقترب من وجهها.. حاضر لما بتبقي مؤدبه بتبقي كيوت عالاخر.. انزلها بهدوء ومسك وسطها فاندفعت بعيدا…. انت دخلت ازاي يلا نخرج من هنا..
هتف… انا دخلت من شويه كنت بجيب حاجه والباب كان مفتوح ايه حصل وجيتي هنا ازاي
هتفت.. دخلت الحمام اللي بره والباب اتقفل جيت ادور علي هنا.. تنهد هو وهتف.. امم كده اتحبسنا للاسف اقعدي بقه لما يلااقونا.
نظرت اليه.. يلاقونا ايه مـ.ـا.تكلم حد بتليفون والا نادي.
قال ببرود نسيت تليفوني اعمل ايه يعني… والدنيا هيصه بره استني اما يمشو هنادي واخرج.
تنهدت ووقفت بغلب… طب هنتاخر اخويا هيبهدلني.
هتف… لا اطمني شويه والدنيا هتهدي.. تعالي شـ.ـدها وذهب الي مكان به اريكة اقعدي كانت اريكة صغيره فجلست عليها اقترب وجلس فالتصقت بطرف الاريكه.
تنهد وهتف.. مش جربان علي فكره.. لم ترد عليه.. ظلا صامتين
هتف مندفعا… علي فكره انا انا… انا ماكنش قصدي كلامي انهارده انا مش بعرف اتكلم يعني واجمل كلامي.
تنهدت ولم ترد فاكمل.. وعلي فكره فستانك ياخد العقل.
همست… شكرا لحضرتك.
فقال مندفعا…. هو فادي قالك حاجه لمحلك بحاجه.
قالت.. فادي… حاجه ايه. شغل يعني.
هتف بنبره غاضبه….. لا خاصه.
قطبت جبينها.. خاصه يعني ايه.. لا ماقلش حاجه.
تنهد.. ماشي اصله لعبي ومش راكز كده فخفت يعمل حاجه يضر شغلنا فا مـ.ـا.تحطيهوش في دmاغك.
تنهدت ونظرت اليه باستغراب.. احطه في دmاغي يعني ايه.
هتف.. خديجه انت يعني مـ.ـا.تعيشيش احلام مش بتاعتك.
نظرت اليه ولم تفهم.. تافف.. يعني تحطي عينك علي فادي من الاخر ماينفعش. الدنيا واسعه بينكو اوي.
نظرت اليه غير مصدقه فلمح نظره الو.جـ.ـع في عينها فدارت وجهها وقامت وركنت تنظر لاعلي وتنهدت وظلت ساهمه في الشباك.. عارف يا حمزه بيه… طول عمري مابصيت علي حد والا اتمنيت حد.. حتي مـ.ـا.تمنيتش اللي هتجوزو هيبقي ايه.. كل اللي عايزاه انه يبقي طيب وحنين وبس مايهمني فلوسه ولا مركزه انا عشت من غير حنيه.. لو شحات وحنين هكون تحت رجليه. فلوس ايه ومركز ايه وابص ايه.. انا عشت خايفه من اقرب الناس ليا نفسي احس بأمان احس ان حد بيخاف عليا صادق.. الصدق بيطلع من القلب اللي بيحب من قلبه بيوصل للقلب لا فلوس ولا مراكز.. كانت دامت لناس. اطمن يا حمزه بيه شغلك في امان انا ماببصش لحد ولا عايزه حد. وصدقني انا بدور علي شغل عشان اريحك واخر السنه هسيب الشغل عشان ترتاح انا ماعملتلكش حاجه كل شويه تهيني.. الفقر مش عيب ولا حـ.ـر.ام ولا بأيدينا بس انا مش فقيره ولا بشحت الحمد لله مستوره فيا ريت تبطل طريقتك دي.. دي ذنوب بتاخدها لأنك بتو.جـ.ـعني من غير سبب كفايه الدنيا عليا يا حمزه بيه كانت دmـ.ـو.عها تسيل وكلمـ.ـا.تها دخلت قلبه فاقترب وادارها بهدوء فمد يده ومسح دmـ.ـو.عها وهتف…
انا مابكلمش وبعيب في الفقر انا بقول ان فادي ماينفعش ولا هينفع فاهمه واي قرب بينكو مش هسمح بيه.
احست بالغضب مره واحده فدفعت يده… معلش يا حمزه بيه انت مالك يعني يبقي والا مايبقاش.
هنا اشتعل غضبا.. شفتي اهوه كان عندي حق بتفكري في الزفت ده.
فصرخت…. انت مالك الله دا ايه ده.
اقترب ومسكها بعنف.. لا انا مايتقاليش انت مالك انت واحده في شركتي وسمعه الشركه عندي اهم من اي حد.
فدفعته.. وانا مالي يا عم سمعه ايه انا عملت ايه.. حتي لو فادي عايز انت مالك انا حره انت ليك شغلي انما حياتي الخاصه انا حره.
وقف نظر اليها بغضب.. لا والله حياتك الخاصه.. دا الهانم طلع ليها حياه خاصه ومبسوطه بفادي.. طب وشريف هاه اللي عينه هتبظ عليكي واخويا الاهبل ايه هتنقي مابينهم مبسوطه بلمه الرجـ.ـاله حواليك.
هنا اشتعلت وتذكرت كلام السيده عنـ.ـد.ما قالت.. اقهريه وحسسيه ان الرجـ.ـاله هتمـ.ـو.ت عليكي دا معقد..
فهتفت.. والله انا حره انبسط ازعل انا حره ويتلمو عليا لا ناقصه ايد ولا رجل مؤدبة وجميله والحمد لله اتاقل بالدهب واي حد يقرب بالادب مش همانع.. اتجوزو مـ.ـا.تجوزوش انا حره فادي يقرب اهو نصيب برضه مالك انت
هنا اشتعل واحس بالنار في جوفه… والله دا حاجه عال الهانم كشفت ورقها ومبسوطه ومستنيه البيه يتشعلق ويجي يخطب ويتجوز الجنازه خدته ومقرطسانا كلنا ايه فاكره الشركه خاطبه لسيادتكم والا تعليقه الهانم هتطلع بيها.
صرخت فيه.. اانت مالك انت مالك انا حره يا اخي دا ايه ده والا اقلك مـ.ـا.ترفدني انا واحده زي الزفت ارفدني.
اقترب ومسكها بقوه.. اه انت تقوليلي اردفك اقوم انا بقه اهبل وارفدك يقوم ياخدك يعينك ويتجوزك واقعد اتفرج .
فصرخت…. انت عايز ايه انت.
فشـ.ـدها اليه.. عايز مالكيش دعوه بحد في الشركه متكلميش حد ماحدش يبصلك فاهمه انا شركتي امشيها علي كيفي وان كتي مش متحمله مفيش مشكله هراضيكي انا اولي. لم يعد يحتمل حرقه قلبه فشـ.ـدها اليه وانهال عليها وتاه في شفتيها وهيا تضـ.ـر.به بعنف وهو قد جن بقربها من الآخرين وكون احد سيقر بها حرق قلبه ليتوه معها وهيا قد تراخت من قطعه نفسهاواستلمت وتركته يفعل بها ما يشاء احست ان أنفاسها ستزهق. ليتمالك نفسه ويحتضنها بقوه يشعر بذهول مما فعله كانت ترتجف وشفتها متورمتان وتركن علي صدره وهو قلبه سيخرج من مكانه ظلا هكذا فتره لتحس بقدmيها ترتخي ليشـ.ـدها اليه يرفعها ويركنها عليه لتسقط بين يديه مغشيا عليها.. ليشـ.ـدها اليه اكثر وهو لا يعلم ما به شعر بغضب عارم من نفسه وتهوره فحملها ووضعها علي الكنبه بهدوء ووقف بعيدا يضع يده علي راسه وصرخ.. فيه اييه انا هتجنن فيه ايه ظل يدور ويدور يشعر بالجنون اهدا اهدا البت دي عملالك عمل تجننك انت جرالك ايه انت حمزه البنهاوي مين دي اللي تهزك اهدا بدا يهدأ ليذهب اليها ويجلس بجوارها كان حجابها قد تحرك من مكانه وظهرت خصله ناعمه من شعرها فمسكها بحنان وظل يداعبها بين يديه مد يده يلمسها بحنان ويلمس خدها فانتفض وقام مبتعدا احس بخـ.ـو.ف داخله لم يعلم ماهيته قام وقرر ان يبتعد عنها فهيا تصيبه بخلل… اقترب وحاول افاقتها كانت هيا تفيق ظلت تنظر اليه لتجده معطيها ضهره.. فجلست وانفجرت بالبكاء تبكي ذلها وقهرها كانت تريد أن تقــ,تــله لتبجحه عليها..
هتف بصوت به حشرحه… انا اسف واتفضلي الباب اتفتح…
ظلت جالسه تشعر بدوار .. لتفيق لنفسها وتعدل طرحتها وتقوم وتحاول ان تسند عالحائط كانت مهزوزه مترنحه التفت ووجدها هكذا فاندفع يمسكها فنهرته وصرخت.. ايدك مـ.ـا.تتمدش عليا انت فاهم…
وخرجت بصعوبه تحاول ان تخرج بهدوء دون أن يراها احد وهيا في تلك الحاله… الا ان مازن لحقها وهتف بقلق مالك فيكي ايه وقعتي قلبي بدور عليكي بقالي مده.
هتفت بتعب.. معلش يا مازن تعبانه..
مسك يدها طب تعالي فاخذها لعربته.. يلا اركبي ركبت معه وانطلق بها… ايه اوديكي لدكتور قولي مـ.ـا.تقلقنيش.
همست بتعب.. لا معلش هروح انت سيبت حفلتك.
هتف بحنان شـ.ـديد…. انا اسيب الدنيا عشانك والله بتقولي ايه بس.
تنهدت هيا وابتسمت له.. همس بحنان.. حاسه بايه خديجه انا قلقان.
هتفت.. انا والله كويسه.
تنهدت وابتسمت له. وصلت الي البيت وصعدت وارتاحت في فراشها لتجد اتصالا من مازن يطمئن عليها كان حنونا يطيب خاطرها لتحس بلين ناحيته كان الوحيد في تلك الدنيا التي يحن عليها لتظل تكلمه حتي أصابها التعب ونامت.
جلس مازن يفكر فيها.. نوع جديد مش بتاع صرمحه يا مازن… تجربه جديده ليك.. تنهد وابتسم احس انه تحدي جديد له يريده.كان مازن أنانيا يحب كل شئ له وخديجه لن تكون له إلا بطريقه واحده. دخلت اميمه علي مازن.. مالك يا واد سرحان كت بتكلم مين.
هتف.. هاه مفيش يا اكي.
نظرت اليه بخـ.ـو.ف.. والا انت بتحب انطق قول.
ضحك هو.. لا يا أمي احب ايه بس.
تنهدت بـ.ـارتياح…. اه بحسب لا لو حصل تقلي اشوف واعاين وانا اللي اقول تنفع والا لا فاهم مازونه حبيبي لازم امه تطمن وتنقي حاجه عالفرازه امـ.ـو.تك وامـ.ـو.تها.
تنهد وقال…. اطمني حبيبتي انا اهوه جنبك
احتضنته… وهتفضل جنبي يا قلب امك دانت مش ابني بس دانت روحي وقلبي .. قبلته ورحلت وجلس هو يفكر في خديجه. وعلي الجهه الاخري كانت هيا سعيده بكلامها معه وحنانه الواضح الذي تحسه في اي لمحه يعاملها بها لتتنهد هيا وتهمس.. يا رب مش عايزه انو.جـ.ـع لو خير قدره لي لو شر اصرفه عني ونامت وهيا تدعو ربها بالخير.
خرجت امه من الباب وظلت واقفه… الواد ده بيفكر في ايه قلبي مش مطمن… حست برعـ.ـب… لا ماحد ياخد ابني مني دانا امـ.ـو.تها.. اه يتجوز بس انا انقي واجيب واتشرط وتقعد مـ.ـا.تنطقش امشي كلامي انا ست البيت هنا واللي تيجي تقعد تحت رجلي… تنهدت.. بس لو جت وحشه هعمل ايه.. ظلت تاكل روحها.. لا اعمل ايه دانا هعمل واعمل شالله اخرب بيتها تغور وابني مايخرج من ايدي ايوه يا تقعد بادبها يا تغور وتخرب بقه مايهمني. (يا ساتر حربايه بديلين صنف مدود )
↚توالت الايام وبدات علاقه خديجه َمازن بالتدريج تقوي شيئا فشيئا ليتولد بينهم مشاعر جميله فمازن رغم انه شخص لعبي الا انه راي فيها جمال وطيبه وفتاه ليس عليها غبـ.ـار وانه لن تكون له بطريقته مهما كان. فقرر ان يقترب ويقترب يوقعها في شبكه كان معسول الكلام حلو المعشر.
وعلي الصعيد الاخر كانت هيا تري فيه الفتي المثالي من الحنام والطيبه التي افتقدتهم في عائلتها لتركن اليه وتحس ان مشاعرها اصبحت واضحه وان له مكانه كبيره في قلبها ولكنها خافت من الفرق الاجتماعي فهيا متوسطه الحال من اسره متوسطه وهم من اسره الي حد غنيه لياتي يوم يقترب منها ويهتف.. خديجه كنت عايز اقلك حاجه.
قالت… خير يا مازن معاك.
قال بتردد… .. خديجه انا.. انا.. انا بحبك وعايز اتجوزك..
لترتبك وتخجل بشـ.ـده فقال…. ايه يا بـ.ـنتي هو انا قــ,تــلتك لا وحياه الغالين انا عايز اخش دنيا بسرعه ايه مـ.ـا.تسكتيش كده.
همست…. اقول ايه كانت تشع حمارا وجمالا. قال بحب… .. تقولي نبل الشربات ونعلق البنور ونقيم الأفراح.
فضككت ابتسم وقال… يا صلاه العيد دا حبيبي قمر.
همست…. بطل بقه عيب كده..
هتف…. لا عيب ايه…. يلا اظرفيني واحده بحبك يا مزاميزو انا عارف انك بتحبيني عيون القمر بتقول.
لتهتف….. بطل بقه والله اقوم.
تنهد…. طب هاجي اكلم اخوكي امتي والنبي يا ديجه عايز اتجوز.
تنهدت.. بجد با مازن بتحبني.
قال بحنان… بجد يا روح مازن بمـ.ـو.ت فيكي والنبي انطقيها بقه.
ابتسمت….. وانا كمان والله.
اقترب ومسك يدها وقبلها بحب….. طب موافقه نتجوز لتهز راسها بخجل ليشـ.ـدها ويمسك يدها يقبلهم بهيام..
ليطب عليهَ حمزه الذي اشتعل من رؤياهم واحس بنيران في قلبه….. فصرخ…. نهاركو اسود وطين انت بتعملي ايه يا بت انت.
هجم عليها َيمسك يدها انطقي فيه ايه انت سايباله نفسك. قالبينها ايه بالضبط كان مشتعلا يحس انه يريد ان يقــ,تــلها.
اقترب مازن وشـ.ـد يدها.. ايه يا حمزه مافيش باب تخبط.
صرخ بحرقه.. اخبط ليه قالبها مردغه وتحضين وبوس وعايزني اخبط.
شهقت خديجه وبكت ليستدير مازن امشي دلوقتي فانصرفت مسرعه.
استدار الي حمزه الذي كان النار بداخله فصرخ حمزه… انت ايه في الشرمه والهانم وقفالك تحـ.ـضـ.ـن وتبوس انت ازاي زباله كده والزباله التانيه دي ايه سفالتها دي.
قال مازن بقوه.. خلي بالك يا حمزه انت بتتكلم عن اللي هتبقي مراتي.
بهت حمزه وتراجع وحس بقلبه يعتصر فهتف برهبه…. بتقول ايه انت اتجننت.
قال مازن.. ايه الجنان في اني اتجوز.
هتف… حمزه ومالقيتش الا دي.
قال مازن بجديه.. مالها.. بت قمر ومؤدبه ومالهاش زي ماشفتش زيها اتنين ما الزقش فيها واخدها. واحده ضامنها وعارف هيا ايه.
ليصـ.ـر.خ حمزه….. وتعرفها منين
دخل عليهم شريف.. ايه صوتكو جايب اخر الدنيا.
هتف حمزه بغضب…. تعالي شوف البيه ابن الناس.. هيتجوز حته بت لا راحت ولا جت.
بهت شريف….. هتتجوز يا مازن مين.
هتف حمزه بغل.. الست خديجه اللي لحستله عقله.
بهت شريف. ايه بتقول ايه.. خديجه يا مازن احس شريف بالغضب داخليا فخديجه صدته لتوافق علي مازن.
هتف مازن…. ايه مشكلتكو انت يا شريف مش قايلي بت عالفرازه مالهاش وصف غلبت تلف عليها ما ادتكش سكه. بت قمر واخلاق ايه مشكلتكو.
وقف شريف لا يعرف ان ينطق فهذا حقيقي ولكنه كان يغلي من الداخل فهو قد راها اولا. هتف شريف يختلق عذرا… بس يا مازن دي علي ادها.
هتف حمزه تعالي…. قله البيه.
قال مازن بصدق.. ايه علي ادها مالها بـ.ـنت ناس من اسره محترمه لا شحاتين ولا من بير السلم ابوها كان راجـ.ـل محترم وكيل وزاره وامها كانت مدرسه. ايه اسره زي اي اسره من الاف الاسر والا عشان ربنا مدينا شويه فلوس.
ليهتف حمزه والنار في جوفه تاكله… عجباك اوي وبتدافع عنها.
ليهتف مازن ما حرق قلب شريف واغضب حمزه.. عجباني بس.. خديجه حته جوهره ماحدش يقدر يطولها من اول ماشفتها وعرفت ان دي اللي اطمن علي بيتي معاها انا لفيت كتير وعرفت كتير بس ماشفتش في ضفر خديحه انا انهارده طلبتها للجواز.
هنا احس حمزه بانفاسه تختنق فصرخ…. كمان من ورايا ايه قرطاس.
هتف مازن.. لا بس كان لازم اسالها الاول وبعدين اقول َخلاص هيا وافقت.
بهت شربف واشتعل حقدا َوبهت حمزه وتصنم.. ايه وافقت وافقت خلاص وافقت عليك.
هتف مازن.. ايوه يا حمزه وافقت ويا ريت ما تقفش في طريقي لاني بحبها وهقول لماما نروح نطلبها وتركه وذهب وهما يقفان كل في حال.
قف شريف مكتوما.. قال لنفسه خد البت اللي عيني كت عليها خد المزه الجـ.ـا.مده طب يا مازن لفيت من ورايا ولطشت البت ماشي ليسستدير ويخرج.
خرج شريف خرج تاركا ذلك الذي يقف علي شفا الانهيار. ايحس ان قلبه سيتوقف ليدهب الي مكتبه وظل يدور ويدور ليزيح مكتبه غضبا.. فصرخ… انا غضبان ليه فيه ايه بيحرقني من جوا مش طايق.. اه عشان البت دي اكيد لعبت عليه مش عايز الجوازه دي عشان كده.. تنهد وحاول ان يهدي نفسه.. اعمل ايه اوقفها ازاي الواد اتلبس بيها.. اه ماهي حلوه ليتنهد ويهدا ليهتف بقهر.. حلوه اوي كمان.. ظل ساهما ليهب ايه فيه ايه.. اهدي كده اخوك شكله واقع شوف هتتصرف معاه ازاي.
ذهب مازن الي امه ليهتف.. مزتي قلبي من جوا يا ناس.
ضحكت.. عايز ايه قول.
ضحك هو… حفظاني انت يا زوزتي.
قالت.. اشجيني الألحان.
قال….. عايز اتجوز.
بهتت هيا ونظرت اليه…… تجوز انت يا مازن.
هتف مندفعا…. ايوه يا عسليه والنبي يا امي توافقي حبيت وطبيت.
قطبت جبينها وشعرت الغيره….. ومين دي يا اخويا بـ.ـنت مين انت لسه صغير يا نيزو مستعجل علي ايه مين دي.
هتف.. بـ.ـنت بتشتغل في الشركه بس بـ.ـنت ايه يا ماما جمال وادب واخلاق حاجه عالفرازه.
سمع اخيه يقول…. وعلي اد حالهَا يا امي هتنبسطي اوي.
لتهتف…. ايه فقيره يا مازن.
قال بتذمر.. لا يا ماما من اسره متوسطه ومش بالفقر انا بحبها.
هتف حمزه… ايه سحرالك ما تشوف واحده من بيئتك بدل مـ.ـا.تيجي بعد شويه تنضفها وتيجي تسيبك وتشبك مع حد تاني.
تنهد مازن…. خديجه بـ.ـنت اصل ومحترمه ومش كل البنات طماعين وبعدين دا قراري وبطلب منكو تأمنو عليه.
هتفت اميمه.. كده يا مازن من غير مـ.ـا.تاخد راي مامتك.
ليهتف.. علي راسي يا ماما بس انا بحبها ايه مشكلتكو واه خدت ميعاد الاسبوع ده نروح نقرا الفاتحه.
هتف حمزه بغضب…. . شفتي المسخره خبط لزق كاننا ملناش لازمه.
ليقوم مازن ويقبل راس والدته.. ربنا يخليكي يا امي انا مش عارف ايه المشكله وماعرفش حمزه زعلان ليه انا عموما قلتلكو وبتمني تفرحوني ليتركهم ويذهب.
قالت امه بغـ.ـيظ… الواد خد القرار و احنا بـ.ـنتفرج..
ليهتف حمزه… غلبت ارجعه مش راضي.
قالت.. .. مازن طول عمره لو شبط في حاجه مش هيرجع ومانقدرش نجبره وخلاص فقرانه فقرانه اهو ناخدها ننضفها اما اقوم أراضيه.
هتف حمزه.. اهو دلعك ده اللي موديه في داهيه.
لتهتف.. خلاص بقه يا حمزه اهو تفرحه ولو طلعت بت وحشه سيبهالي هخرجها من هنا بسهوله امك اه بتسمع كلامه بس بتمشيه صح اخوك مايقدرش يقلي كلمه انا اللي معايا متاحه وبعرف اخليه يقلي حاضر وطيب من غير حتي ماياخد باله لتصعد و اخبرته انها و حمزه وافقو علي الزواج وحمزه يجلس يغلي ولم يعد يطيق تلك السيره.
مرت الايام وجاء ميعاد زياره مازن واسرته الي بيت خديجه استقبلهم اخيها وزوجته التي كانت ستجن من الفرحه لتدخل عليهم خديجه وتسلم علي والده مازن. فابتسمت لها الام وجلست خجوله منكمشه لينظر اليها حمزه نظره حارقه لتشيح بوجهها..
هتف مازن…. والله يا استاذ محمد انا عزيز اتجوز خديجه وانا تحت امركو في اي حاجه.
قال محمد.. واللهَ يوم المني خديجه نجبهالك لحد عندك يابن الأصول.
هتف مازن…. طب انا عايز الجواز خلال شهر.
بهت َمحمد وقال…. . بس احنا مش مستعدين خليها علي الاقل سنه نقدر نجهز.
ليهتف مازن.. لا انا عايزها بشنطه هدومها اانا عندي شقتي فوق البيت بتاع والدي كبيره وواسعه َمتجهزه من كل فاضل حجات بسيطه ننزل نجيبها.
قال محمد…. والله يا مازن انا ماعنديش مانع القوله للعروسه.
لتخفض راسها فاسرع يبقي… نقرا الفاتحه ورفع يده مسرعا لتتنهد الامم وترفع يدها مجبره كذلك حمزه الذي وصل تحمله الي اقصي حد لينتهي.
هنا قال حمزه… . كده يبقي العروسه جابت هدومها يبقي كده الاخت خديجه مالهاش قايمه وهنديكو مهر ليها.
ليبهت مازن.. انت بتقول ايه يا حمزه.
ليهتف.. ايه بقول الحق تاخد مهر واحنا جهزنا والا يجي بعد مده ما دفعتش حاجه تاخد الجمل بما حَمل..
دmعت عين خديجه فقال محمد…. اظن الكلام ده مايتقالش وعموما حقكو طالما ماجهزناش يبقي فعلا مفيش قايمه والمهر تاخده وكده. حلو جدا وشرع ربنا.
قال.. انا مش عارف انتو بتتناقشو في ايه انا مايهمنيش الحجات دي.
قال حمزه…. انا بقي يهمني مش انا اللي هدفع لتنظر اليه خديجه بكره.
ليهتف مازن.. ماشي يا حمزه بيه ليستدير لخديجه.. ترضي بيا كده يا خديجه.
لتتنهد وتخفض راسها فاشتعل حمزه اكثر هنا ابتسم مازن وهتف خلاص كتب الكتاب الاسبوع الجاي والفرح بعد شهر.
لتقوم زوجه محمد وتطلق الزغاريط ويقترب مازن من خديجه ويقبل يدها ويظلا جالسين لفتره ليقوم حمزه وينصرف دون ان ينظر الي احد وتتبعه امه بعد ان ودعت خديجه ويظل مازن موجودا فتره لينصرف اخيرا ويذهب الي البيت ليهتف لاخيه.. اظن اللي حصل انهارده عيبب اوي من امتي حمزه بيه بيتكلم في الفلويس دانت بتبعزق في الفلوس علي خلق الله.
قال حمزه.. عشان بأمنلك حقك مش تتخانقو وتقوم طرداك من الشقه وتقلك بالسلامه وتلهف كل حاجه ماعادش حد له امان.
ليهتف مازن.. انا كت اشتكتلك وخديجه مش كده.
ليهتف حمزه.. كل شويه خديجه خديجه ايه بـ.ـنت بـ.ـارم ديله.
ليهتف مازن.. لا يا حمزه بـ.ـنت اصول وعن اذنكو بقه ويا ريت نمشي الامور بقه من غير مشاكل وتركهم ورحل.
فجلست اميمه مقهوره الواد اللي حيلتي هيضيع مني فاكره انها هتاخده مني حبيب قلبي البت وقعته صح نهار اسود عليكي يا اميمه.
ليهتف حمزه.. خلاص يا امي انا ضمنتله حقه يتجوز بقه وربنا يوفقه البـ.ـنت مع كل ده شكلها مؤدبه.
لتهتف اميمه بغيره.. ولحستله عقله دا هيبقي دلدول دا اول مره يقف كده.. لا ليكون فاكر اني هبله َهسبهاله تضحك عليه.. لا يا يعقل و َيسمع الكلام يا هيشوف ايام ماشفهاش.. انا امه اللي اترملت عليه وعشت عشانه.. لينصرف حمزه وتظل هيا تاكل رَوحها لتإي ليلي َتهتف.. ايه خلصتو..
لنهتف اميمه.. جوازه طين ياختي اخوكي الحيله هيبقي شورابه خرج البت سحراله ووقف لاخوكي حمزه تخيلي.
لتهتف ليلي…… ايه يا ماما مش مبسوط زعلانين ليه.
قالت… تركب ايه وتعمل ايه.. يا ماما واحد وحب واحده وعاوز يتجوزها ايه مشكلتك.
نهرتها اميمه… واحده علي ادها يقف لاخوه عشانها.
قالت ليلي.. هو كل حاجه الفلوس ايه ما بتحسوش بالمشاعر خالص حـ.ـر.ام عليكو لتنزل دmـ.ـو.عها.
لتصرخ امها اه اقلبهالي نح بقه عالمحروس الفقرات.
لتهتف ليلي.. اكمل مش فقران ومكفيني عايزاه يعمل ايه انا اللي قليله الاصل.
لتهتف اميمه.. بت انت اتلمي قلتلك هيتزفت يطاطي بس اصبري واطلعي من دmاغي اما اشوف ست زفته دي هنعمل معاها ايه.
قالت…. هتعملي ايه هيا لسه جت عشان تعملي ما ترحمونا بقه واحد معقد وفاكر الستات قلاله الاصل وغدارين وانت عايزه الفلوس وبس.
لتهتف اميمه…. طب يا معدوله اتفضلي روحي عيشي ولادك في الفقر وخليهم ينذلو بعد ما كانو اسياد الناس.
لتجهش ليلي بالبكاء لتنهرها اميمه عيطي عيطي واقرفيني اصلي ناقصه قرغف..
صعدت الي ابنها…. ايه يا مزونه كده تسيب ماما لوحدها انا زعلانه منك.
تنهد وقبل راسها..انا ماعملتش حاجه يا أمي.
قالت مراضيه… هيا طب يا قلبي خلاص افرح واتهني وهات عروستك تنور البيت.
قال سعيدا… صحيح يا ماما والنبي.
لتهتف امال.. دانا يوم منايا اشوفك متهني دانت الحته اللي في قلبي مالكش زي يا مازن انت روحي اقدر ارفضلك طلب ربنا يسعدك وهاتها وهشيلها فوق راسي.
احتضنها…. انت مفيش زيك يا امي ربنا يخليكي هتحبيها اطمني.
لتهتف بغل مكنون.. انا لسه هحبها.. دانا حبيتها حب. وهبطلعلها حبي ده بس واحده واحده.. بكره نشوف وكلو هيبان.
يامه انا خـ.ـو.فت…يا حـ.ـز.نك يا خديجه
↚توالت الايام ومازن يجهز للزفاف وقد تم كتب الكتاب وخديجه تعد نفسها وتحضر اشياؤها وتعيش حاله من السعاده التي ظنت انها اخيرا حصلت عليها واخيها وزوجته سعداء بتلك الزيجه فهيا لم تكلفهم شيئا لياخذ اخيها المهر من مازن ليحتفظ به ليخبر خديجه انه سيكون امانه عنده فجهزت هيا من المال الذي تركه لها والدها لتجهيزها كان كافيا الي حد ما لملابسها وتجهيزها الخاص ليتم لها الامر وياتي يوم الزفاف فكان يوما خياليا لتلك الجميله الرقيقه فكانت تلبس فستانا ساحرا وتضع حجابا جميلا وتزينت بطريقه ملائكيه لتخرج كملكه يتمناها الاخرين.
اخذها مازن وذهبا الي الفندق . دخلا وتتعالي الزغاريد والافراح ويقف الكل سعيدا ماعدا من وقر في قلبه شئ لا يعلمه فحمزه ما ان دخلا القاعه حتي احس بضيق في نفسه وخرج مسرعا بره القاعه لا يحتمل كان يقف ينظر إليها وهيا كالملاك تلبس الأبيض وقلبه يخفق بشـ.ـده احس بعصره في قلبه وهيا تتأبط يديه فوضع يده علي قلبه ليحس بنفسه يضيق ويضيق.. اخذ نفسه برويه.. وتنهد..فيه ايه حاسس بنار جوايا همـ.ـو.ت نفسي بيخـ.ـنـ.ـقي ايه يا حمزه مالك مش راضي ليه انت اتجننت انت مالك هو بيحبها وهيا بتحبه مالك انت مخـ.ـنـ.ـوق ليه بتكرهها ليه كده ومش طايقها في ايده.. مـ.ـا.تتجوز والا تخفي انت جواك بيتمزع ليه شوفتها بين ايديه هتمـ.ـو.تك ليه اعقل .. ليتنهد اعقل كده مش معني انك بتكره الستات تكرههم في بعض. تكره اخوك في مـ.ـر.اته اعقل وخليك في حالك كانها مش موجوده ليتنهد ويدخل يصارع شيئا بداخله لا يعلمه.
اما ذلك القلب الاخر الذي خلق ليحب واعطاه الله فائضا من الحنان فلم يكن حبا سويا كان حبا بتملك فتلك الام تحب ابنها بشـ.ـده ولا تتحمل رويته وتلك الفتاه قد ذهبت عقله فهي جميله ورقيقه لتحس الام ان خديجه غريمتها وانها لابد ان تنتصر عليها.
مر اليوم بسلام واميمه تلف حول العروسين بسعاده َمازن سعيد بامه وزوجته . ااخذ مازن خديحه وذهبا الي شقتهم كان الفيلا مكونه من عده طوابق شقق لكل شاب فشقه لمازن وشقه لحمزه وكان يوجد شقه لاخيهم نادر ولكن زوجته فضلت ان تسكن بعيدا ليستجيب لها وكانت علاقه نادر بالاسره محدوده فكانت الام تعاملهم بحساب َتعمل لزوجه نادر الف حساب لما تمثله من قوه فزوجه ابنها ثريه فاحشه الثراء وكان ذلك عند اميمه كافي ان تعدي لها اي شئ.
مر الوقت واخذ مازن زوجته َوصعدا الي شقتهم وقفلا اخيرا عليهم عش الزوجيه ليقترب مازن من زوجته سعيدا هامسا لها بكلمـ.ـا.ت العشق والحب ليتوها في عالمهم الذي لا نعلم هل سيستمر سعيدا ام ماذا.
مرت الايام وسافر مازن وخديجه ليقضو شهر العسل ليعودا اخيرا لياتي يوما كانت الساعه التاسعه صباحا سسمعت خديجه خبطا علي الباب قامت مسرعخ واتجهت الي الباب فوجدت حمـ.ـا.تها تندفع الي الداخل وتهتف.. يا صباح الخير يا حبايبي وحشتوني امال مازن فين.
وقفن خديجه مرتبكه….. دا نايم يا طنط.
قالت الام.. طب خشي يا حبيبتي صحيه وحضريلنا الفطار نفطر من ايدك بقه.
لتبتسم خديجه وتهتف….. حاضر يا طنط. دخلت علي زوجها تخبره فتعجب ولكنه قام. ليهتف.. حبيبي معلش حضريلنا الفطار ماما بقه وحـ.ـشـ.ـتني وكده لتبتسم له وتذهب للمطبخ
اقترب من امه فقبلته حبيبي حبيبي قلبي والله
حشـ.ـتـ.ـيني و يا مزتي.
لتضحك…. بس يا بكاش شهر بحاله اهون عليك
احتضنها… انا اقدر دانت حبيبي ومفيش غيرك.
لتاتي خديجه وتهتف.. حبيبي هات الصينيه من جوا. اه وهات المج بتاعي انت عارف مابعرفش اكل من غيره من ريحه بابا الله يرحمه. ليقوم يحضرها
قالت اميمه بلويه .. ايه مش هاين عليكي تكملي خدmتك وتجيبيها والا احنا مانتخدmش.
لتبهت خديجه. ليه بتقولي كده الصينيه بس تقيله عليا
لتلوي اميمه… كأنها تقيله ماشي.. عشنا وشفنا..
لياتي مازن ويجلس يداعب زوحته وأمه تغلي… وكانت خديجه تشرب شاريها في ذلك المج.. فقالت.. خديجه هاتلي ميه.
قامت خديجه تاتي بالماء فقالت ايه ده البيض ماعليه ش ملح يع ايه القرف ده.
تنهد مازن.. هجبلك ملح حبيبتي .. قام مازن لتمسك الام المج مسرعه وترزعه عالارض ليخرج مازن مسرعا ايه فيه ايه.
اندفعت خديجه بقهر… ليه كده دا بتاع بابا واجهشت بالبكاء فهتفت الام.. ايه ده كل اللي همك حته ازاز ورجلي اللي اتحرقت يانا.
فاندفع مازن.. لا يا حبيبيتي يغور المهم انت.
فنظرت خديجه بشمـ.ـا.ته.. ايه يا ست خديجه مج وغار والا مش خايفه علي رجلي.
مسحت خديجه دmـ.ـو.عها بقهر وهمست.. لا يا طنط فداكي الف سلامه ونزلت تلم بقايا الزجاج وتشعر بالحسره فهو زكري من ابيها.
لتهتف اميمه.. من الحق يا حبيبي اخوك ومـ.ـر.اته وليلي وانا هنيجي بكره نتغدى عزمتهم كلهم بكره هنا. لتكمل كان البيت بيتها… ابقي اعمليلنا يا خديحه محشي وبط صينيتين بايميل وصنيتين رقاق. انا حطتلكو في التلاجه بط اصل التلاجه كان فيها فراخ وبس خزين اهلك يا خديحه نسيو يجيبو البط.
ليرتبك مازن ليهتف…. بكره احنا لسه جايين يا ماما من السفر.
لتنظر اليه.. ايه مش عايز اخوك يجي يبـ.ـاركلك عايز تقطعنا من بعض دي اخرتها.
ليتنهد…. لا يا ماما ازاي حاضر. لتبتسم وتهتف بت عـ.ـر.في يا خديجه ولا هتفضحينا وضحكت.
لتتنهد خديجه وتهتف…. لا يا طنط تشرفي دا بيتك.
لتهتف.. طبعا بيتي وبيت ابني انا مستنيكي تقولي. يلا اقوم بقه اشوف اختك وولادها واه ابقي انزل اسهر معانا.لتقوم وتتركهم.
عاد هو واحتضن خديجه….. معلش يا ديجا هنتعبك شويه بس اعمل ايه شرفينا بقه يا قلبي.. لتتنهد وتشعر ببعض الغضب ولكنها لم تعلق وطلبت منه طلبات عديده ونزل ليحضرها.
قامت هيا وظلت طول اليوم تعد في اشكال الاطعمه ونزل مازن للاسفل يجلس مع أمه وامه تتفنن في جعله يمكث اطول وقت ليصعد اخيرا فوجد زوجته ما زالت في المطبخ.
فقال…. ايه يا ديجا ماخلصتيش.
قالت بـ.ـارهاق.. لا خلصت يا حبيبي عالتسويه بس هاخد شور واحصلك. ذهبت و اخذت شور ودخلت حجرتها هلكانه ليقابلنا ويحتضنها وبدا يداعبها لتهمس بتعب.. حبيبي انا تعبانه ليشـ.ـدها اليه بمرح.. لا تعبانه ايه حبيبي انا عريس ينفع كده عايزه تزعليني والله ابدا ليشـ.ـدها اليه لتتحامل علي تعبها وتستسلم له ليناما اخيرا هو من اتمام رغبته وهيا من هلكتها في المطبخ طول النهار.
اتي الوم الثاني وبدات خديجه في اعداد السفره لتدخل ليلي ورزوجه نادر واميمه ويتبعهم نادر ولم يحضر حمزه فهو لا يطيق رؤيتهَا ويهرب من وجودهم فذلك يحرقه. جلست داليا زوجه نادر والام ترحب بها كانها ملكه وتثني عليها بلا سبب. اقتربت خديجه وترحب بالكل. فقامت اميمه.. تعالي يا داليا نشوف الشقه وقامت دون أن تستأذن خديجه وظلت تدور وتفتح الدواليب والضلف وتعلق واحيانا تسخر من الأشياء وخديجه تشعر بحـ.ـز.ن شـ.ـديد لما تفعله فجلسو اخيرا.
هتفت اميمه منوره يا داليا ايه الشياكه دي.
قالت داليا…. دا نورك يا طنط تسلمي.
لتهتف اميمه.. حلوه الشنطه دي اوي دي ماركه غاايه اوي جبتيها امتي.
لتضحك داليا.. لا يا طنط دي من ايام جهازي كنت جيباها.
لتهتف اميمه…. لا والله دي معديه الاربعين الف ماشاء الله ادي الجهاز والا بلاش مش ابو قرش وقرشين وتلوي بوذها لتحس خديجه بالاهانه. لتهتف ليلى مغيره الموضوع… ايه يا خديجه عملالنا ايه انهارده.
لتهتف اميمه…. ايه العادي يعني فين ايام مالواحد كان بيشيل ستين صنف مش صنف وصنفين.
لتتنهد خدية وتهتف…. طب اتفضلو عالسفره.
جلس الكل وكانت خديجه قد اعدت وليمه فاخره فكان نفسها في الاكل رائع فشكر الكل في الاكل لتغتاظ اميمه… لتدفع طبق المحشي بقرف….. ايه يا خديجه المحشي ناقص سمنه بلدي يا بـ.ـنتي كنتي ابعتي خدي زمانك ماجبتيش سمن بلدي مش تقولي ابعتلك كام رطل فيه اكل كده مايع.. السمنه البلدي عز يا حبيبتي واحنا متعودين عليه مش الهولندي والزيت الصايص.
لتشعر خديجه بالاحراج.. هتف مازن ايه يا ماما الاكل حلو اهوه مافيهوش غلطه.
لتقطب اميمه.. قصدك ايه بتبلي عليها يعني مابفهمش دي اخرتها الحق عليا دانا هبعتلكو سمنه بلدي بدل ما الاكل صايص ونتفضح بس خلاص طالما حلو اخليني في حالي والا انطقش دي اخرتها يا ابن قلبي لتقوم وتترك الاكل وتتصنع البكاء ليقوم الجميع.
هب مازن فهو لا يطيق زعلها… فيه ايه بس يا امي حد زعلك.
فقالت ببكاء لا خلاص كبرت وخرفت مش طايقلي كلمه وبتعلي مراتك عليا ما اه خلاص امك خلاص
احتضنها.. ينفع تقولي كده دانت روح مازم من جوا
هتفت.. ابعد والله ما واكله حاجه ونزلت وتركتهم.
وقف الكل محرجا لتقترب ليلي من خدية مـ.ـا.تزعليش يا خديجه معلش.
لتقترب داليا مـ.ـا.تزعليش يا خديجه الاكل تحفه والله.
ابتسمت خديجه بقهر وهيا تمنع نفسها من البكاء لينصرف الكل وتنفض العزومه ولم ياكل احد شيئا ومازن نزل مع امه لتقف خديحه وحيده مقهوره لتنفجر في البكاء.
في الاسفل كانت اميمه تتصنع التعب ليدخل حمزه ليجدها متعبه ومازن بجوارها ليهتف مالك يا حبيبتي.
قالت بمسكنه.. مالي.. خلاص مالي في حالي ماليش دعوه بحد عشان البيه يفرح ويهون السنيوره اللي مش طيقاني.
هتف مازن… مش طيقاكي ازاي بس هيا نطقت
قالت بغضب.. ماهي ما نطقتش يرضيك يا حمزه الهانم قاعده تتفرج واقوم انزل مـ.ـا.تمسكش فيا ولا تقلي لا يا طنط اقعدي الهانم ماصدقت قلت كلمه وقفت تتفرج علينا والبيه بيحامي الدلدول.
هتف مازن انفعال… انا دلدول ليه عملت ايه.
قالت… بتدافع عن ايه بعلمها ازاي تطبخ عشان مانتفضحش واحده مش بتكلف الاكل وزمانه بزيت وقرف عايزه تو.جـ.ـعلنا بطننا احنا متعودين علي العز والهانم عملالنا صنفين تلاته ايه المسخره دي اديك اتفضحت قدام نادر ومـ.ـر.اته الهانم بـ.ـنت الهانم.
هتف مازن…. انت مكبره الموضوع ليه بس
لتصطنع البكاء….. ادي اخرتها شفت يا حمزه اللي لاقيته وحسبته. الهانم ركبت ودلدلت مش هاين عليه يحققها لامه لا ازاي تطبخ شويه كناسه وساعه ماعترض يقفلي ابني بيقفلي عشان يرضي الهانم اللي ماهنش عليها تمنعني ماصدقت نزلت.
تنهد مازن.. خلاص حقكَ عليا يا قلبي احنا غلطانين.
هتف حمزه.. مازن اظن انا وافقتك تتجوز وانا مش راضي يبقي تخلي بالك بقه عشان مـ.ـا.تتركبش وتبقي دلدول بلاش قرف وقام وتتركهم.
هتفت اميمه ببكاء… هونت عليك كده مش عارف تقلها امسكي في ماما تسيبني انزل زي الكـ.ـلـ.ـبه لتبكي.
اقترب مازن…. انا اسف والله اسف خلاص حقك عليا.
هتفت… لا والله ما هكلمك.
قبل راسها وهتف طب خلاص بقه..
تنهدت….. طب خلاص اترزي بقه اما نعمل عشي ونقعد ناكل قمنا جعانين دانا عامله اكل ايه.
تنهد مازن وصمت حتي لا يغضبها لتقوم هيا وتستدعي الخادmه تجهز الاكل جلسا معا وهيا تشع سعاده وظل معها حتي منتصف الليل ليصعد الي زوجته اخيرا.
عند خديجه كانت تبمي بشـ.ـده وانتظرت زوجها كي يراضيها فلم ياتي ولم يتكلم وهيا لم تاكل تنتظره لتجده يصعد في منتصف اليل لتهتف كده يا مازن حد يسيب حد دا كله.
قال بتزمر…. ايه يا خديجه مش كنت براضي ماما اسيبها زعلانه.
نظرت اليه بزهول… هيا الي زعلانه برضه انت ايه ماشفتش اللي عملته.
هتف غاضبا متأثرة بكلام امه… عملت ايه بتنصحك عشان تتعلمي ست كبيره مش طايقلها كلمه.
بهتت.. انا يا مازن مش طايقلها كلمه.
قال غاضبا… امال سيبيها تنزل ليه مش بيتك ده ما صدقتي زعلت ومشت دا الاصول يا بـ.ـنت الأصول.
قالت… مازن انت بتقول ايه انا عملتلها حاجه اصلا هيا اللي عيبت عليا. انت سمعتها مـ.ـا.تسمعلي.
قال مستنكرا…. ليه تاخديها عيبه دا بتنصحك وايه اسمعك دي انت فاكراني دلدول وهمشي ورا سيادتك.
لتتنهد.. دلدول.. كده يا مازن اخص عليك لتبكي هيا وتسيل دmـ.ـو.عها.
تنهد… ايه غلطانه وتعيطي.
قالت بقهر… انا ماغلطش ليه بتغلطني
ليهتف…. عشان سيبتيها تنزل عيب ماينفعش.
تنهدت…. حاضر يا مازن انا ماختش بالي.
قال.. خلاص بكره ننزل نعتذرلها.
نظرت اليه بحـ.ـز.ن…. حاضر يا مازن.
ليقترب منها ويشـ.ـدها ايوه كده حبيبي مايعملش مشاكل..
تنهدت وتهتف طب مش هتاكل.
قال… لا انا اكلت ويلا بقه ننام.
لتقف مذهوله يعني انا مستنياك تقوم تسيبني وتاكل.
شـ.ـدها ويهتف.. لا بقه هتنكدي يا قلبي ازعل منك ليشـ.ـدها ويداعب قميصها.
قالت غاضبه… مازن بطل انا علي اخري
اقترب.. وانا كمان علي اخري َحبيبي وحشني خلاص بقه مـ.ـا.تبقيش قفوشه.
نظرت اليه بوحع ليحملها ويذهب بها للفراش ويريحها ويبدا في ملاطفتها حتي استكانت بغلب خاضعه له.
في الصباح نزلت خديجه مع مازن لتراضي والدته لتقابلها ببرود فقال… خلاص يا عسليه اهو بنراضيكي اهوه.
قالت…. طب خلاص من هنا ورايح هتاكلو معانا ماشي فطار وغدا وعشا.
هتف مازن…. مش عايز اتعبك يا حبيبتي.
لتهتف.. تعبك راحه يا نن عيني.. احنا عيله ماحدش يفرقنا ابدا العزوه حلوه يا حبيبي دايما متجمعين..
هتف… طب انا هقوم اروح الشغل واسيبكو بقه يلا حبيبتي وقبلها وتركها تجلس حزينه.
قالت اميمه بقلك يا ليلي من بكره تاخدي خديجه وتشتريلها شويه حاجات.
قالت خديجه مستغربه… حاجات حاجات ايه.
قالت اميمه باستعلاء.. شنط ولبس وكده يعني.
قالت خديجه….. ليه يا طنط انا لسه جايبه حاجتي مش محتاجه.
لتضحك اميمه…. لا يا حببيتي حاجتك دي مـ.ـا.تنفعش احنا هنجبلك حاجات ماركات وغاليه عشلان لما تقعدي في وسط الناس يبقي عليكي القيمه مش حاجات الغلابه دي.
لتنفعل خديجه.. طنط من فضلك ايه كلامك ده وانا ماطلبتش حاجه من حد ومش عايزه حاجه.. لتقوم وتهتف عن اذنكو وقامت.
قالت ليلي… ماما بطلي عيب كده انت ايه ده
لتهتف اميمه بغل….. اخرسي انت معاها. دي متفرعنه علي ايه. دا شحاته والله لاطين عيشتها.
صعدت خديجه الي الاعلي والحـ.ـز.ن يمزقها فزوجها سلبي بشكل غير عادي امام امه لتستسلم هيا حتي لا تتصنع المشاكل.
في احد الايام نزلت خديجه ذاهبه لاخليها ولم تكد قد خطت باب اميمه حتي انفتح الباب لتقف اميمه غاضبه.. السنيورة راحه فين كده من غير استأذن.
بهتت خديجه… انا قلت لمازن يا طنط هجيب حاجه.
هتفت اميمه.. ليه دا بيت مازن دا بيتي تعدي عليا تقولي تستأذني والا ماليش لازمه.
تنهدت خديجه بغلب.. يا طنط العفو بس يعني مازن جوزي.
قاطعتها اميمه.. وانا امه وصاحبه البيت اعرف كل حاجه تنزلي وتيجي تعدي عليا فاهمه.
هزت خديجه راسها بحـ.ـز.ن ونزلت وعادت لتمر عليها.. طب يا طنط عايزه حاجه.
هتفت اميمه.. وريني جبتي ايه انت هتخبي من اولها عنينا ياختي مليانه مش هبصلك في الحاجه.
جلست خديجه وافرغت الأشياء وامينه تسخر منها. لتقول.. ابقي خدي ليلي بتعرف الأماكن النضيفه مـ.ـا.تبعتريش فلوس مازن علي شويه زباله.
انفعلت خديجه.. يا طنط مايصحش كده.
نظرت اميمه اليها بغضب.. لا تعالي خديلك قلمين احسن. اسمعي احنا ناس نضيفه وبـ.ـنتشيك برادات مش من بير السلم اتعلمين بقه انت نضفتي وطلعتي من الحاره.
هبت خديجه وهتفت غاضبه عيب بقه الله حافضي علي كلامك.
لتلمح مازن.. لتبكي اميمه.. احافظ علي كلامي بتشتيميني في بيتي يا حسره قلبي يا غلبك يا اميمه عايزه تجيبي لمرات ابنك الحلو تتهزأي.
هنا صرخ مازن.. خديجه اتجننتي اندفع يراضي امه وخديجه مذهوله. فصرخ فيها. اطلعي فوق.
نامت اميمه في حـ.ـضـ.ـنه.. تبكي وتتصنع المسكينه ليرلضيها وهيا ظنه ان زوجته فعلت سوءا وهيا كل السوق…
كانت اميمه جالسه لتدخل خديجه عليها فقالت… بقلك ايه يا خديجه البت كوكب ماجتش انهارده خشي اطبخي .
تنهدت خديجه ودخلت وامتثلت لها وبدات خديجه الطبخ وما ان انتهت حتي دخلت اميمه… وذاقت الاكل ثم بصقته وقالت.. كان يوم اسود يوم ماقلتلك اطبخي انت يا ست خديجه ايه القرف ده.
هتفت خديجه.. قرف ايه.
هتفت.. طبخ مايع وزفت وطين… لتقترب وتمسك الطعام وتدلقه في الحوض.. دا مكانه الزباله احنا بيت عز ابقي بعد كده اقفي مع الخدامه خليها تعلمك بلاش قرف اوعي حرقتيلي دmي وتركتها وذهبت.
وقفت خديجه باكيه لتصعد بيتها وتظل فيه الي ان اتي مازن فحكت له فهتف… خديجه الله يخليكي مش عايز مشاكل انت ماما ليها طريقه اكل معينه مـ.ـا.تبقي قفوشه ست كبيره وبتعلمك ماشي.
فهتفت بقهر… بقي لما بشتكيلك تقوم تنصفها عليا.
فهب واقفا.. لا اروح اعلق لأمي الفلكه عشان تعجب سيادتك. انت من اولها مش طيقاها ا.
هتفت غاضبه… انت بتقول ايه.
قام هو.. لا هتتخانقي انا ماليش في النكد وتركهاونزل وخرج مع أصحابه…
مرت الايام وامينه تتصنع الغضب وتبكي لابنها وهو يستجيب وكلما اشتكت له ينهرها علي انها سيده كبيره ولا تحاسب واذا تغضب خديجه يتركها ويهرب لاصدقائه لتتصل بها اميمه يوما … ليه ياختي مانزلتيش مش انت عارفه ان كوكب بتنام بدري وانا بتعشي متأخر ايه هقعد من غير اكل عشان سيادتك بتدلعي.
تنهدت بقهر.. حاضر يا طنط.
نزلت خديجه ودخلت عليها وهتفت اميمه.. اسمعي بقه عايزه بيض بسمنه وفول وحمريلنا بطاطس واعملي سلطه جبنا وعندك خضره في التلاجه اغسلها كلها ماشي كوكب تعبت انهارده في تنضيف البيت نخلي عندنا دm بقه ونقف جنبها.
هتفت خديجه… ماشي يا طنط..
اتصلت اميمه اختها واولادها لياتو أولادهم واصرت ان تعد خديجه عشاء وتقف تخدmهم وكوكب نائمه لا تجعلها تقوم رغم ان هذا عملها وكل حين… تطلب طلبات لا تجعل خديجه تجلس لتنتهي السهره وتقوم اميمه… رتبي بقه القاعده اتبهدلت.
تنهدت خديجه.. ماكوكب هتنضفها الصبح.
هتفت اميمه بغضب… لا انا بصحي بدري ماهتحملش اقعد وسط الزباله ايه مستعليه تنضفيلي والا ايه يا ست خديجه.
تنهدت خديجه.. حاضر يا طنط فتركتها وتسيل دmـ.ـو.ع خديجه التي أصبحت عاده في تلك البيت.
دخلت هيا واتصلت أخيها تشكي له وتبكي بقهر.. يا محمد طنط مسودة عيشتي…
هتف أخيها.. بقلك ايه بلا و.جـ.ـع دmاغ عيشي فاهمه اللي زينا يحمدون ربنا انهم في نعيم انت ناقصك ايه.
هتفت بقهر…. ناقصني مراعيه وطبطبه.
هتف أخيها… بطلي هبل واه اعقلي واسمعي الكلام من سكات انت مالكيش بيت تاني فاهمه.
شعرت بالقهر أخيها لن يكون لها سند ولن تلجأ اليه. المراه اذا لم تجد أهلها في ضهرها تقهر وتداس بالرجلين. وعنـ.ـد.ما صعدت اتي ماذن وكانت متضايقه.. فاقترب ولم يعر ضيقها بالا ولم يتركها الا واخذ ما يريده مشاكسااياها ولا يعطيها فرصه للكلام.
كانت خديجه تقف بجوار شباك المسقط وقد طلبت أوردر ملابس لها تغير لزوجها قمصانا لتسعده ليمر وقت الاوردر لم ياتي لتتصل بهم لتعلم أن حمـ.ـا.تها أخذته لتنزل اليها وتهتف.. طنط انت ختي أوردر ليا..
هتفت الام….. اه مش بتاع قمصان النوم.
خجلت خديجة…… اه.
هتفت هيا.. اديته لليلي كانت عايزه.
هتفت خديجه….. ايه دول بتوعي جايباهم من معايا.
هتفت اميمه….. نعم نعم دي فلوس ابني ياختي واخته خدتها. بتاخد منك مالك انت هاه مالك
دخل مازن.. فيه ايه بتزعقي ليه.
صرخت امه…. الهانم عايزه تحوش عن اختك نجبلها حاجه
لينظر مازن غاضبا لخديجه فقالت… يابني انا لو مت هتقطعو اختكو. البت الحيله هتقهروها.
انفعل مازن.. اقترب من خديجه.. عملتي ايه يا شيخه بقه هو كل يوم بقي جحيم.
اندفع مازن واحتضنها.. لا يا حبيبتي انا اقدر.
واقترب من خديجه اطلعي دلوقتي حسابنا بعدين. ووقف يراضي امه ويقبل يدها وهيا تشع سعاده من قهر تلك الجميله.
استمر الوضع هكذا جحيم علي خديجه لتمر الايام وهما لا يصعدان الا علي النوم واميمه تسمع خديجه مافي الخمر واذا اشتكت لزوجها يهون من الامر ويراضيها كانها ليس لها راي ليتفاقم الامر وقد مر اشهر علي هذا الوضع ليصبح جحيما بالنسبه لها لتكتشف انها حامل فطلبت منه ان تبقي في بيتها لانها تتعب وفتره الحمل متعبه فوافق ولكنه يستجيب لامه ويبقي معها في الاسفل ويصعد علي النوم وخديجه تتحمل وتتحمل ففتره حملها كامله قضتها وحيده ومازن يخضع والدته تماما ويذهب الي زوجته ليشبع رغبته فكانت حياه تمـ.ـيـ.ـت القلب وقد اشتكت اكثر من مره لينهرها هو من كثره شكوتها فهو مدلل ولم يتحمل مسؤلية فكان يستمع لامه ان خديجه تريد ان تفرق الاسره لتمر الايام قهرا علي تلك الطيبه لتلد اخيرا مولودا لتسميه اميمه عمر رغما عن خديجه كانها ليست والدته لياتي يوما كان خديجه قد تعافت لتصعد اليها والده زو.جـ.ـعا لتزيد الطين بله وتنهي حياه تلك الجميله بجبروتها وشرها حين دخلت عليها وقالت…
قالت ايه تاني تعبنا يا وليه… لما تبقي حمـ.ـا.تك بوتجاز وجوزك دلدول واهلك عرر عايزين ولعه كلهم ..
↚صعدت اميمه الي خديحه لتدخل عليها وتهتف بسخريه. ايه يا مرات ابني هتفضلي قعدالنا فوق كده لوحدك.
قالت خديجه.. اعمل ايه يا طنط تعبانه وبريح. قالت الام… .. تعبانه من ايه ماخلاص ياختي بقيتي اهوه زي الفل.. اسمعي انا حفيدي يبقي في حـ.ـضـ.ـني ومن الصبح تبقي تحت وتقعدي لحد ما اقوم انام واشبع من الواد.
كانت خديجه قد طفح الكيل منها ومن تحكمها فقالت… اسفه يا طنط مش هقدر.
صرخت اميمه معنفه… نعم ياختي بقلك عايزه حفيدي عايزه تاخدي الواد وتذلينا ياختي انت تسمعي الكلان من سكات.
ليدخل مازن ويهتف بتأفف… فيه ايه صوتكو عالي.
لتبكي اميمه لتبهت خديجه.. تعالي تعالي شوف الهانم مراتك اقلها عايزه اشوف الواد يقعد معايا الا حاسه اني همـ.ـو.ت تقلي لا مش هنزل الهانم بتذل امك دي اخرتها عايزه حفيدي تقهرني كده َ.
قال مازن مراضيه….. لا يا حبيبتي ماعاش ولا كان لا هتنزل وتقعد وتفرحي بعمر.
هنا فاض الكيل بخديجه لتهتف غاضبه…. مين قالك اني هنزل انا مش هنزل.
قال بعنف.. خديحه انت اتهبلتي عايزه تخبي الواد.
قالت بغضب…. انا ما بخبيش حد اللي عايزه ياخده. يجي ياخده انما انا نزول مش نازله.
لتهتف اميمه. اتفضل الهانم عايزه تفركش العيله عايزه تخرب بيتي عايزه تبعدك عن امك يا حـ.ـز.ني يانا.
قال مرايا… ماما اهدي انت تعبانه.. خديجه اخر كلام هتنزلي ومن غير نقاش وهنطلع عالنوم. نظرت اليه خديحه….. مش هيحصل يا مازن واعمل ما بدالك.
صرخت اميمه…… اتفضل اهوه الهانم اتفرعنت و ركبت ودلدلت مش جابت الواد واتحكم خلاص انا نازله وسيباك يا دلدول ابقي راضي الست اللي فركشت العيله وعايزه تخربها وتقسم نفسها. لتتركهم وتنزل.
وقف مازن مشتعلا من كلام امه… طب بصي بقه العيشه هتبقي تحت ترضي ما ترضيش انت حره ومجايب هنا مش هجيب يا تنزلي تاكلي تحت من سكات يا تمـ.ـو.تي من الجوع انا ماحدش يمشي كلمته عليا ليتركها وينزل عند والدته لتنهار خديجه من البكاء.
مرت الايام وخديجه كرامتها لا تسمح ان تنزل وهو قد اصر علي ان لا يشتري اي شئ في البيت ليبدا مخزون التلاجه يتناقص ليفضي تمانا ولا تجد خديجه ما تاكله لتشعر بالقهر فليس معها مال. كانت تراه يصعد هو وأمه وينزل ان ولا يعيرانها بالا. وفي أحد الأيام كانت خديجه تجلس حجرتها مقهوره
كانت تجلس امه معه .. يا مازن قوم هاتلنا اكل بدل القاعده الناشفه دي ليحضر لها بيتزا وفطائر وعصير وظلت هيا وهو يجلسان وهيا تتعمد ان تضحك بصوت عالي لتقوم وتدخل علي خديجه وتفتح الدولاب… هيا فين الفوط لتمسك بعض الفوط ايه القرف ده خامه زفت كانت ترمي عالارض لتمسك فوطه اه دي تنفع امسح فيها لتذهب وتهب خديجه تريد أن تعرف ماذا تفعل لتجدها تمسك الفوطة وتضعها عالارض وتمسح بجزمتها ما وقع لتندفع خديجه.. ليه كده الحاجه الجديده حـ.ـر.ام عليكي.
نظرت اليها اميمه… هو ايه اللي حـ.ـر.ام ياختي دي اخرها بتمسح بيها جزم بس عموما انا غلطانه اطلع ليه اصلا بلاش قرف قمم اما ننزل نتهبب نسهر تحت وبلاش حرقه دm.
نزلت وتركته لينظر اليها مازن.. انت بقيت لا تطاقي وذهب وتركها ظلت تنظر حولها و الأوساخ في كل مكان وباقيا الفطائر والبيتزا عالارض لتنفجر في البكاء وتجلس تلملم البقايا تأكلها بعد ذلك فهيا ليس عندها شئ وتقوم لتصلح ماافسدته تلك المراه.
قررت خديجه ان تذهب لاخيها لتبعث لمازن انها ستذهب لاخيها ليري الرساله ولم يرد لتنزل هيا وتذهب لبيت أخيها مشيا مسافه طويله لتدخل ليرحب بها اخيها ويهتف ايه جايه لوحدك ليه يا حبيبتي.
اجهشت بالبكاء اقترب منها وقال…. فيه ايه. دخلت وفاء…. بتعيطي ليه يا حزينه لتحكي لهم ما حدث واكملت.. محمد انا عايزه اطلق ماعتش َمكمله.
قالت وفاء…. نعم ياختي ايه المسخره دي انت لحقتي.
قالت خديجه…. دول ذلوني يا محمد والنبي عايزه اطلق تعبت.
قال معترضا… ماعندناش بنات بتطلق.
لتكمل وفاء…. وبعدين خلاص قوضتك العيال خدوها هتيجي فين مافيش مكان.
نظرت اليهم بقهر .. هاخد مهري واعيش يا وفاء.
لتضحك وفاء…. مش اسكتي مش بيضنا بيه الشقه واشترينا شويه حاجات.
لتقف خديجه…. انتو اتجننتو دا فلوسي.
هتف محمد…. اه فلوسك بس انا صرفت عليكي كتير وده حقي.. اعقلي وارجعي لجوزك وعيشي من سكات.
قالت بقهر… اعيش مزلوله يا محمد.
قام وقال… .. مافيش ست بتتذل لجوزها وتركها ودخل لتجهش بالبكاء.
فاقتربت وفاء….. طب ممكن احللك الموضوع انا بتعب في الشقه تيجي كل يوم تساعديني وتاكلي معانا ايه المشكله بدل مـ.ـا.تنذلي ليهم.
نظرت اليها خديجه بقهر عايزاني اشتغلك خدامه.
قالت وفاء…. مش بدل ما تنزلي لجوزك ومامته انت حره.
ظلت خديجه تنظر بقهر فهيا قد كرهت ذللك البيت وكرهت زوجها وكرهت والدته بشـ.ـده لتوافق علي طلبها.
بدات رحله معاناه جديده صبت علي تلك الجميله فهيا كل يوم تبعث لزوجها برساله انها ستذهب لاخيها وهو يراها ولا يرد كان يبقي مع امه وهيا تربي بداخله انه لو صعد لها ستعتبره ليس رجلا وانها عاندت وكـ.ـسرت كلمته ليظل مازن بالاسفل ولا يصعد الا علي النوم واحيانا ينام بالأسفل.
لياتي يوما ويلاحظ حمزه ذلك فهو لا ياتي الا علي النوم ويهلك نفسه بالعمل فهو يفتتح مكانا اخر بدبي… . فيه ايه يا مازن انت قاعدلنا طول النهار والليل فين مراتك.
لتهتف اميمه…. ايه ماقلتش لاخوك اصل المعدوله مش عايزه تنزل عندنا عايزه تاخد البيه لروحها وتقلك بيتي وبس انما اهله لا
قطب حمزه.. ازاي يعني دا بيت عيله هيا اتجننت.
هتفت اميمه. لا عند وكبر بعيد عنك ولا بتنزل ولا بنشوف الواد جوازه الهم.
نظر حمزه الي اخيه…. كلمهاريا مازن وعقلها ومـ.ـا.تسيبش الدنيا كده انا قلتلك مـ.ـا.تنفعش بس انت صممت
قال مازن غاضبا… .. كلمتها كتير وراسها جزمه مش هسيب بيتي ولا عايزه تعتب هنا اهه زبلتها لعلها ترجع عن راسها.
تنهد حمزه بو.جـ.ـع انها كانت مثل الاخريات… اقول ايه حذرتك ان مالهمش امان.
قالت اميمه. لا ما حدش يزعل بكره تتربي وتنزل زي الجزمه مش هتقدر تكمل كده.
مرت الايام وخديحه تذهب لخدmه زوجه اخيها مقابل ان تطعمها وتعطيها بعض المال القليل وخديجه تشعر بالقهر والذل واصبحت تكره زوجها بشـ.ـده.
لياتي يوم ومازن يصعد الي زوجته ليقترب منها ويهتف…. برضه مش ناويه تلمي نفسك وتنزلي ايه الجبروت ده.
قالت بكره.. حبروت انا جبروت بجد حسبي الله فيكو وفي ذلي اللي اتذليته علي ايديكو.
ليصـ.ـر.خ….. انت بتتحسبني عليا انت ايه اعملك ايه اكـ.ـسر دmاغك مـ.ـا.تسمعي كلامي.
قالت بغضب.. اسمها اسمع كلام امك يا بيه انت اصلا مالكش كلمه انت بتتاخد وتتجاب.
اقترب وصفعها علي وجهها. أكملت بكره… انا بكرهك عارف يعني ايه وبتمني من كل اقلبي ان البيت ده يتخرب واطلق منك.
غضب بشـ.ـده ويهتف.. انت مالك متفرعنه كده هاه فاكراني ايه هنخ لما تقفيلي انت ماكتيش تحلمي انك تتجوزي الجوازه دي.
صرخت…. يا رتني مـ.ـا.تجوزتك واحد عديم الشخصيه ودلدول
اقترب منها وصفعها علي وجههز عده صفعات. ليسمعا باب الشقه يفتح وتدخل اميمه فيه ايه فيه ايه صوتكو عالي.
بهتت خديجه وهيا تبكي… انت فتحتي باب الشقه ازاي.
قالت اميمه… ايه يا ست خديجه افتح براحتي معايا مفتاح بيت ابني هتمنعيني منه وماسكه في الواد ليه انت ايه كل يوم نكد دا جوازه هم.
صرخت خديجه.. ابنك ضـ.ـر.بني البيه مد ايده عليا ابن الناس اللي طالعه بيه السما.
ليهتف.. اتلمي احسنلك
قالت اميمه…. عشان قليله الادب وبتردي عليه نعملك ايه جوازه ما كتيش تحلمي بيها يا شيخه منك لله قهرتي الواد.
صرخت خديجه…. حـ.ـر.ام عليكو بقه انتو ايه طلقني طلقني ارحموني
اقترب مازن…. طـ.ـلا.ق مش هطلق واخبطي اسك في الحيط و ترك المنزل غاضبا.
قالت اميمه بتشفي.. عيشي ومشي عيشتك بدل ما اخليه ياخد العيل ويرميكي بره وتركتها ونزلت لتنهار خديجه وهيا تعلم انهم ممكن ان يأخذو ابنها.
مرت الايام بمرها ومرها فقد زهد مازن البيت وعاد الي لعبه واستهتاره وترك تلك التي تجلس في البيت حزينه منتظره من زوجها ما يسد جوعها ولكنه لم يمتثل لها واخيها ينهرها ان تتطلق منه.
لتمر الايام والاشهر مابين عيشه تقهر ومرار وذل للنفس كانت خديجه لا تنزل الي بيت حمـ.ـا.تها ولم تعد حمـ.ـا.تها من اساسه تساله عنها واعتاد الجميع علي عدm وجودها كانها غير موجوده واسس حمزه شركه في دبي واستقر بها لفتره طويله وياتي نادرا وترك الشركه لمازن وشريف وعنـ.ـد.ما يعود يباشر الشغل بنفسه لتمر الشهور وكل في حاله كل يجري علي دنياه ومازن لم يعد يعتبر نفسه متزوحا وامه تغذي بداخله ان يترك تلك الجميله لتفقد خديجه روحها فهيا وحيده تعيش من اجل طفلها كان مازن يبعث ما يكفي فقط لابنها واكله وهيا تمشي حالها لا تفكر في نفسها او تشتري لنفسها شيئا من مال زوجه اخيها كان تقريبا لا يصعد اليهم ليكبر الطفل في وسط بيت مهلهل لام صابره واب ليس له وجود. صابره لا تطلب لنفسها لتمر السنوات ويصبح عمر ذو الثلاث سنوات طفلا ولا اروع فخرا لاي احد َكانت علاقته بوالده مقتصرا ايضا فمازن انغمس في سهراته واصبح كانه بلا اسره لياتي يوم كـ.ـسر كل شئ كان عمر يجلس مع امه ليهتف.. ماما انا كنت عايزك تيجي معايا حفله الحضانه جايبين حلويات هاتيلي حلويات كتير اروح بيها .
تنهدت بقهر …. ما بلاش يا عمر بابا مش هيوافق ومش هيديني فلوس احيب حاجه وانت عارف بابا.
يا ماما نفسي اروح زيهم وتبقي معايا نفسي العب معاهم دا يوم حلو .
لتبعث الي زوجها ليصعد لها لتطلب منه اموالا لشراء شيئا تلبسه في حفله ابنه ليهتف وانت بقه عايزه تروحي تلبسي وتزوقي اه مانت خلاص ماعتش ليكي جوز تتزوقي ليه.
لتهتف.. والله دا اختيارك انت مش اختياري وانا عشت ورضيت.
قال بغضب .. وانت اتفرعنتي وفاكره انك هتمشيني بالكلام وتمشي رايك عليا.
قالت.. اظن خلصنا من القصه دي من سنين واديني عايشه اربي الواد ومابطلبش لنفسي منك اشايه ومش معتبره نفسي متجوزه.
قال مشتعلا… ليه مطلوقه مالكيش راجـ.ـل.
لتصرخ…. اه ماليش راجـ.ـل ارحمني بقه
اقترب وصفعها علي وجهها لتصرخ انت ايه كافر ما بتشبعش ذل انت مش ممكن تكون ليك قلب انت مش بني ادm.. لتسمع من ورائها صوت اميمه.. مين يا بت انت اللي مش راجـ.ـل هاه دا سيدك وتاج راسك مش كفايه مقعدينك ما رميناكيش بره ايه مابتهمديش.
قالت خديجه…. اهمد.. ربنا ينتقم من الظالم.
صرخت اميمه….. بتدعي علينا في وشنا.
صرخت خديجه…. مـ.ـا.تسيبوني بقه منكو لله قاعده في ذل وساكته وبرضه مافيش رحمه حسبي الله فيكو حسبي الله فيكو.
اقترب مازن ومسكها من شعرها وضـ.ـر.بها لتصرخ الام…. بس بس هتمـ.ـو.تها وتضيع عشان الزباله دي.
ابتعد…..مشي عيشتك بدل ماسود عيشتك واخد الواد وارميكي بره واخد امه ورحل. صرخت خديجه…. منكو لله اشوف فيكو يوم
لتجلس خديجه مقهور تنعي حالها ليمر اليوم لتسمع فجاه صريخا ونواح. هبت مرتعبه وتنزل تري ماذا يحدث لتفجع مره واحده فقد وجدت والده مازن تلطم وجهها وتصرخ بهستيريه وجنون لتفهم هيا ان زوجها قد اصيب في حادثه وفقد حياته. وقفت متبلده لم تشعر بشئ من اساسه علي ذلك الشاب الذي كان مدللا من امه فكان رَوحها لتنقهر الام وتنزوي ولا تخرج من حجرتها.
هنا عاد حمزه من دبي واستقر في مصر ليكون بجوار امه وحاول حمزه كثيرا َمعها ولكنها لا تنطق وكان كل ما تفعله ان تاخذ ابن مازن في احضانها كانها جنت او مست.
اما تلك الجميله فكانت حزينه علي حالها وما اصاب دنيتها التي لم يدخل فيها الفرح فكانت تنزل لتعطي الام ابنها وتصعد من سكات ليجلس عمر بجوار جدته يتكلم معها فكان طفلا رائعا حنونا لتتعلق به الام اكثر ولا تكلم احدا ولا تقابل أحدا.
اما حمزه ففقدان اخيه اثر به كثيرا الا انه كان عليه ان يتجلد ليعيد امه الي حياتها فهيا يبدو علينا التعب والحـ.ـز.ن وصحتها تناقصت وكانت كل امانيها ان تمـ.ـو.ت لتلحق بحبيبها لتمر الايام والشهور والام كما هيا لا تنطق وتعلقت بعمر حتي اصبح رَوحها. وخديجه منزويه لا تراهم ولا يروها ولا احد يسال عنها.
كانت خديجه قد نزلت ووضعت عمر بجوار حمـ.ـا.تها وصعدت لتصدm بحمزه ابتعدت مسرعه فقطب جبينه.. ايه مالك اتخضييتي كده.
تنهدت هيا ولم تنظر اليه وهمست اسفه وهمت ان تصعد الا انه لم ينزاح من امامها فداخله يريد أن يري عيونها فهو لم يقربها من سنوات وعادت رجفه قلبه اليه بلا سبب في وجودها.. لترفع عيونها تنظر اليه لا تعلم لماذا لا يبتعد فهمست ممكن تعديني.
تنهد هو وهتف… انت لسه قافله علي روحك برضه دا بيت عيله يا خديجه تقعدي فيه ماينفعش تبقي لوحدك.
قطب حبينها… ولم تتكلم فقال.. ابقي انزلي اتغدي معانا طيب مش بعد مازن تقفلي علي روحك الاكل مش هيعيب حاجه.
ابتسمت بسخريه.. اكل.. لا شكرا كتر خيرك انا مرتاحه كده.
فهتف.. يعني ايه مرتاحه… خديجه انا مش مازن فاهمه والحال المايل مايعجبني انزلي كلي معانا.
تنهدت بسخريه.. طب براحه طيب يا ريت تسأل الست والدتك الأول ينفع والا لا وعموما هو ماينفعش عن اذنك وتركته متخبطا.. هو ايه اللي اسأل والدتي مالها دي لسعة والا ايه والدتي هتقول ايه دا اكل.. تنهد وظل واقفا.. خش خش بتفكر في ايه تاكل والا مـ.ـا.تاكل اديك عملت اللي عليك.
دخل لامه قبلها وهتف هو خديجه قلتلها تنزل مش راضيه مش عارف ليه.
نظرت اليه امه.. وتذكرت يوم ان دعت علي ابنها.. هيا السبب في مـ.ـو.ت ابني تنزل فين كانت معيشاه في نكد خلاص اسكت مـ.ـا.تفتحلي سيرتها.
هتف حمزه.. المهم واجباتنا يا أمي هيا تتشال عالراس مرات اخويا.
هتفت الام بكذب.. مش ناقصها حاجه وقفل بقه انت عايز تمـ.ـو.تني. تنهد وصمت وجلس يفكر فيها رغما عنه.
لياتي يوما..دخلت ليلي علي حمزه… .. بقلك يا حمزه اكمل انت عارف عنده شاليه في الساحل وربنا كرمنا.
قال .. شوفي لما عقلتي وماسمعتيش كلام امك ووقفتي جنب جوزك ربنا كرمك ازاي.
تنهدت.. ربنا يهديها كت هتخرب عليا وانا كت هبله. المهم بقلك ايه رايك ناخد ماما وخديحه ونروح نقعد هناك دا حتي شريف وسهام مكلميني هيروحو انت عارف الشاليه بتاعهم جنبنا.
هتف.. طب يا حبيبتي كلمي خديحه انا مابشوفوهاش وانا هكلم ماما..
ذهبت ليلي لخديجه تقنعها فردت.. لا يا ليلي روحو انتو انا مش قادره صدقيني.
قالت ليلي باصرار… لا يا خديحه هتيجي و ماما كمان تغير جو وعمر لازم يبقي معاها عشان خاطري والا انا ماليش خاطر.
ركبت الام مع ابـ.ـنتها وأشارت خديجه ان تركب مع حمزه تنهدت خديجه وركبت من سكات وهم عمر ان يركب فشـ.ـدته جدته وبدأ الكل في السير.. كانت خديجه ساهمه في ملكوت تفكر في حالها والحـ.ـز.ن بادي عليها وحمزه كل حين يراقبها تنهد.. بتحبيه قوي كده فيه ست مخلصه قوي كده لجوزها امال مشاكل ايه اللي كت بينكو. ليركن عربته بجانب احد الكافيهات وهتف اجبلك تشربي ايه.
كانت ساهمه فلم ترد ليضع يده علي يدها انتفضت ومسكت يده بقوه ايه فيه ايه.
نظر اليها يدها لمستها ليشعر بقلبه ينبض ولم ينطق.
نظرت الي يدها تمسك يديه لتشـ.ـدها مسرعه وتهنس اسفه اسفه اتخضيت.
هتف.. هو انت علي طول سرحانه كده وبتتخضي.
تنهدت وصمتت فقال.. طب تشربي ايه اجبلك نسكافيه انت بتحبيه. قزبت جبينه كيف علم ذلك. فهمست شكرا نش عايزه.
هتف مشاكسا لأول مره… مـ.ـا.تخافيش مش هدفع تمنه هدفعلك يا ستي اهوه. المره الجايه تدفعي لنفسك.
دmعت عيناها ولم تنطق فقطب جبينه ومد يده رفع وجهها.. طب ليه الدmـ.ـو.ع انا بهزر خديجه اطمني كل حاجه هتمشي زي ما مازن كان واكتر وانت في امان مش هتتحوجي لحد دا عهد حمزه انه يكمل زي ما مازن كان معيشك.
هنا اجهشت بالبكاء فهيا قد احتاجت واحتاجت و.جـ.ـعلها ممسحة للاخرين.
تنهد هو وهتف… صدقيني هعيشك زيه والله انا مش عويل ابهدله مرات اخويا.
ابتسمت بسخريه.. تبهدلني..همست لتفسها لا اطمن مش هتعرف تبهدلني زيهم انا عارفه.
هتف طب تشربي ايه.
همست اي حاجه. نزل واحضر لها نسكافيه وبعض المقرمشات واعطاها اياها وظلت تشرب في هدوء وهو يراقبها ولا اراديا ابتسم وظل يتاملها انهت شرابها وهمست.. ممكن نمشي.
وصلا و استقرا في الشاليه كانت خديجه منزويه صامته لا تقرب احدا وحمزه مستعجب من سكونها وبعدها الشـ.ـديد فهو لا يعلم مكنون العلاقه وسفره كان بعيدا عن المشاكل ولا يحكي له أحدا واذا نزل لا يراها وأمه لا تخبره ماذا يفعل اهيه زوجته.
لتاتي ليلى… يلا عشان ننزل فنزلا وجلسا علي الشاطئ لياتي شريف وسهام. اقتربت سهام من حمزه والتصقت به واقترب شريف من خديحه وجلس بجوارها وبدا في محادثتها فشريف طول عمره معها يعاملها بحنان نظرا للمشاعر التي يكنها اليها ليلاحظ حمزه ذلك فاشتعل غضبا. ماله ده لازق ليها كده ليه عيل سدغ لسه زي ما هو ملزق ايه اللي جابه زفت ده. كل وانها وهيا ساكته.. نظر اليها.. حزينه ازاي قمر حزين. قطب جبينه وابعد وجهه ونهر نفسه و ذهب وجلس معهم ولم يتكلم وسهام ملتصقه به فشعر بالتأفف.
مر الوقت لتركن خديجه غـ.ـصـ.ـب عنها لتنام في سكينه لتميل علي كتف شريف ليبتسم شريف ويظل ينظر إليها ويظل يتاملها بحنان ليشتعل حمزه ويهب مره واحده و…..
↚كان شريف يجلس بجوار خديجه لتنام خديجه وتركن علي كتفه ليبتسم وينظر اليها اقترب شريف ورفع راسها فهب حمزه وهتف بغضب.. ايدك يا شريف فيه ايه.
بهت شريف.. ايه يا حمزه بعدلها شايف نايمه ازاي هتقع .
هتف حمزه.. ويزيح راسها بهدوء ويريحها عالشزلونج… مالكش فيه ومـ.ـا.تمدش ايدك.
قالت سهام بغـ.ـيظ… عادي يا حمزه الله فيه ايه.
قالت ليلي.. بالراحه طيب هتصحي تتخض بتتخانقو علي ايه هيا لها كام يوم تعبانه مابتنامش قومو يلا هنروح الوقت اتاخر اصلا.
هتف شريف… هنروح ونسيبها هصحيها.
هب حمزه..قوم يا شريف غور مـ.ـا.تنرفزنيش.
استعجب شريف وقام متأففا.. عيل بومه انت ايه اللي جابك ده نكد ايه ده اقسم بالله.
ظلت ليلي فقال حمزه… خدي عمر وانا هجيبها واجي.
قامت هيا واخذت عمر فاقترب هو وجلس بجوارها يتاملها كانت شاحبه وملامحها حزينه تنهد ومد يده يعدل راسها ظل يتاملها لفتره وقلبه يرجف. مد يده يمسد علي خدها بحنان هتف بحنان.. بيكي ايه منزويه ليه كدت وفيه كـ.ـسره في عنيكي. كتي بتحبي اخويا قوي كده. ماشفتش يعني ست بتخلص لجوزها.
تنهد وقام وظل واقفا علي راسها يتأملها مد يده كي يوقظها فتوقف فجاه واقترب ووضع يديه حولها فحملها لتنزل راسها علي صدره احس بقلبه يرجف. ذهب بها الي الشاليه كان يسير ببطئ لا يريد ان يبتعد عنها وصل اخيرا ودخل بها لحجرتها واراحها.
استدار وهم ان يخرج فسمعها تأن بحشرجه فاستدارت بلهفه ينظر إليها كانت قد بدأت تتعرق. اقترب مسرعا كانت تري حلما مرعـ.ـبا يخـ.ـنـ.ـقها كانت تري قفصا تصارع ان تخرج منه كانت تري حمزه خارج القفص وهيا تصرخ تطلب منه أن يفتح القفص وهو يده علي القفل لم تعلم اهو يساعدها ام لا.. كانت تصرخ باسمه وهو يراها تأن ليقترب ويمسكها ويهمس خديجه خديجه.
انتفضت بقوه صارخه وهبت ليتلقفها في احضانه بقوه كانت تىتعد وتتشنج وهو يحاوطها بحنان ويمسد عليها ولا يخرجها من احضانه وهيا مازالت في رعـ.ـبها كان القفص يضيق عليها واحست بكـ.ـلـ.ـبشه في جسدها لتحس براحه في احضانه وهو لا يتركها وبدأ يتلمسها راسها بشفتيه ويقبلها رغما عنه ويهمس انا معاكي اهدي.. بدأت تهدأ شيئا فشيئا لتحس بيديه لتحاوطه انتفضت مبتعده..
هتف.. براحه براحه.
نظرت اليه بذعر كانه وحش تنهد من نظرتها وهتف انت تبصيلي كده ليه.
همسة بخـ.ـو.ف.. فيه ايه حضرتك.
شعر بالغضب.. فكان في لحظه حميمية لتبعده عنها تماما برسميه.
قام غاضبا.. هيكون فيه ايه كتي في كابوس وهتفطسي اسيبك.. الحق عليا.. يعني.. عموما تصبحي علي خير وتركها وهرب غاضبا وهيا مذهوله من كلامه تنهدت وجلست تتذكر الحلم.. ايه يا رب ده بحلم بيه ليه أعوذ بالله دا صعب قوي واستدارت ونامت متعبه.
استيقظت خديجه فخرجت وهيا تشعر بالحرج الشـ.ـديد. ظلت جالسه فدخل شريف وسهام.. يلا عشان هنخرج.
قالت اميمه… .. لا انا مش عايزه اخرج سيبولي عمر واخرجو انتو.
قالت ليلى… ليه بس يا ماما اغيري جو.
هتفت اميمه.. لا انا هقعد في التراث وعمر يلعب قدامي انا مبسوطه كده روحو انت.
قامت ليلي.. يلا يا خديجه.
هتفت خديجه.. لا مالوش لزوم.
قال حمزه.. يلا يا خديحه كلنا هنخرج ليقوم ويتركهم وليلي تنظر لاخيها بذهول.. هو عقله خف. فيه ايه. تنهدت وقامت واخذت خديجه واصرت ان يذهبا الي المحلات.
بدات ليلي وسهام في التبضع وخديجه لا تنطق فليس معها مال تشتري.
قالت ليلي.. ايه يا خديحه ماعجبكيش حاجه.
ارتبكت هيا .. لا يا ليلي مش عايزه ماليش مزاج.
وحمزه يراقبها ويستعجب لماذا لا تشتري شيئا مر الوقت لتتركهم خديجه وتذهب الي احد الاوشحه تتلمسه كان خلابا مسكته وتتحسسه تنهدت وتضعه مكانه واستدارت فشهقت فحمزه كان خلفها فارتبكت فقال… عجبك.
ارتبكت.. هاه. اه حلو.
قال… طب ماختهوش ليه.
ارتبكت.. هاه.. لا مفيش مش عايزه.
شـ.ـد الوشاح واعطاه لها.. طالما عجبك خديه.
ارتبكت ومسكته….. لا معلش مش عايزه ثم وضعته وانصرفت فقطب جبينه واخذ الوشاح واشتراه.
اكملا التسوق فذهبا الي احد محلات الاكسسوار كانت خديجه عاشقه للاحجار فوجدت احد الاحجار موضوعه في سلسله جميله مسكتها وعيونها تلمع فلبستها ومسكت تليفونها تصور نفسها فهيا لن تشتريها ظلت تتحسيها لتتنهد بغلب وتخلعها وتضعها وتستدير تخرج تقف علي باب المحل وحمزه عيونه لا تفارقها. احس ان هناك شيئا خاطئا فذهب واشتري السلسله ذهب اليها وجلس بجوارها علي احد الكراسي وقال… ممكن تقومي تنادي ليلي عشان نرجع.. هزت راسها وتركته فمد يده الي حقيبتها ففتحها تفاجأ عنـ.ـد.ما وجدها خاليه الا من بعض المال البسيط فاستعجب.. هيا شنطتها فاضيه ليه فين فلوسها. ماجابتش فلوس ليه. استعجب ووضع الشنطه.
تجمعا فقال شريف…. تاكلو ايه بقه انا اللي عازم.. تاخدي ايه يا خديجه انا عارف كويس بتحبي المشويات شفتي فاكر ازاي.
غضب حمزه .. اظن عيب لما ابقي موجود وتدفع يا شريف.
هتف شريف.. واحد يا ابن خالتي مالك متعصب كده دا حتي اوجب خديجه اللي منوره الدنيا.
لتخجل خديجه فقام حمزه وهتف.. بطل بلاش هبل انا اللي هدفع.
ذهبت معه سهام فقالت… مالك يا حمزه مقفل علي شريف كده مـ.ـا.تسيبه ماجايز السناره تغمز.
قطب حبينه.. صناره صناره ايه اللي تغمز انت هبله يا سهام.
ضحك.. الناس كلها خدت بالها وانت هتفضل طول عمرك كده مقفل اقتربت وغمزت له… مابتاخدش بالك خالص.
تراجع وهتف بحده. فيه ايه يا سهام مـ.ـا.تقولي دوغري.
تنهدت.. ميفش يا حمزه مفيش دا مرار وتركته وذهبت غاضبه. وقف قاطبا ناس مين اللي خدت بالها و من ايه هو فيه ايه.
ذهب وهو يشعر بالخـ.ـنـ.ـقه وعنـ.ـد.ما عاد وجد شريف ملتصقا بخديجه ويتحدث معها ويضحكان فهيا لا تتكلم الا مع شريف.
اشتعل.. هو فيه ايه مالهم لازقين لبعض كده. اتي وجلس بجوارهم فصمتت خديجه ولم تنطق. شعر بالغضب لياتي الطعام ليقوم شريف ويخدm خديجه كل ذلك وحمزه ياكل نفسه .. اقوم اهرسه هو انهبل فيه ايه مش علي بعضه ومالي انا كمان مش علي بعضي ليه دا ايه الهم ده سفريه هم.
هتف شريف… كلي يا خديجه انت ضعفانه ليه كده ايه مش بيأكلوكي .
تذكرت حالها واحنت راسها. فهتف… لو ناقصك حاجه انا موجود يا ديجه.
هنا اشتعل حمزه… مـ.ـا.تلم نفسك بقه هيكون ناقصها ايه مـ.ـا.تاقصهاش حاجه.. قاعده معززه مكرمه مالها وانت مالك تجيب وتودي.
نظر شريف يغضب… يابني انت متربي فين مـ.ـا.تعرفش حاجه اسمها جبر خاطر حنيه يا ساتر. مـ.ـا.تروح يا حمزه الشركه عايزاك انت بتحب الشغل روح روح هتنبسط ما بتعرف تقعد مع بني ادmين انت.
نظر اليه بغضب حارق فهتفت سهام.. بس يا شيري سيبه حمزه جد شويه مش بيعرف يلين الأمور.
هتف شريف… عارف بس مش كده الله يكون في عون اللي هتلبس فيك هتعضها كل خمس دقايق البت هتبقي معضوضه ومقهوره هتبقي انت جوز المعضوضه.
ابتسمت خديجه وضحكت ليلي وسهام.
اما هو احس بنار في جوفه من ابتسامتها والكل يصدق علي كلامه ليضع راسه في طبقه ويغرز الشوكه في اكله بغل..
ليظلا ياكلا وشريف يثرثر ومتصدر القاعده وخديجه واخته وسهام يضحكان.
فهب محترقا… يللة نروح.
بهت الجميع.
قالت ليلى… لسه يا حمزه هنلف نجيب حاجات
قال بغضب مكتوم.. خلاص ماما في البيت يلا يا خديجه عمر مستنيكي انت كملي معاهم يا ليلي واستدار وانصرف لتخجل خديجه وتقوم هتف شريف.. ماله ده عيل ثقيل مـ.ـا.تقعدي معانا.
قالت استسلام… لا خلاص عشان عمر لتقوم وتتركهم وتذهب الي حمزه.
ركبت بجواره من سكات انطلق ولكنه لم يذهب للبيت كان يشعر بالاختناق. وقف عند احد المراسي فقال.. معلش شويه بس مخـ.ـنـ.ـوق. نزل وذهب جلس علي احد المراسي ظلت جالسه تنتظره ولكنه لم ياتي. نزلت وذهبت اليه كان يركن مغمضا علي احد المراسي لتنظر اليه شعرت بالقلق فهمست.. انت كويس لم يرد عليها. اقتربت وجلست بحواره لترفع يدها لتمس كتفه….. استاذ حمزه انت كويس.
فتح عينيه ونظر اليها نظره غريبه لها نظر الي يديها علي كتفه لتنظر اليه ثم ليديها لتشـ.ـدها مسرعه وترتبك فهتفت… انت كويس.
تنهد ويهز راسه.
هتفت.. استاذ حمزه انت..
رد غاضبا.. حمزه يا خديجه ايه استاذ دي احنا في المدرسه.
ارتبكت فهيا ليس لها كلام معه منذ ان تزوجت كان لا يقربها من الاول. وهيا كانت لا تجتمع معهم ايضا فهتف.. حمزه يا خديجه.
قامت .. طب طب ممكن نمشي.
هتف.. مش عايزه تقولي حمزه بتكرهيني اوي كده مش طايقه اسمي.
بهتت من كلامه.. .. اكرهك.. انا مابكرهكش هكرهك ليه.
هتف مندفعا.. نظراتك كلها كره يا خديجه شوفي بتبصي لشريف ازاي وبتبصيلي ازاي.
ارتبكت.. لا والله مابكرهك انا ما عرفش اكره حد انا بس ماليش كلام معاك.
انفعل.. اه وليكي كلام مع شريف صح.
ارتبكت وقامت.. احنا نمشي بقه.
استدارت فهب ووقف امامها… مـ.ـا.تمشيش مش عايز اروح.
نظرت اليه باستغراب. هتف هنمشي بس شويه عالمرسي. تنهدت وقامت معه. كان الصمت حليفهما ظلا فتره لتضع يدها حولها تشعر بلسعه برد فلاحظ وقال.. ممكن تستني دقيقه.. ذهب مسرعا وعاد باحد الاكياس واعطاها اياها واخرج منها وشاحا . نظرت اليه بدهشه فوضعه حول كتفها واقترب منها ظل يرتبه علي كتفها ونظر اليها كان بداخله شئ غريب لا يعلمه وهيا تشعر بالخجل الشـ.ـديد وتستعجب.ثم ابتعد فجاه فقالت… ليه كده.
رد مستفسرا.. شفتك عايزاه ماشتريتهوش ليه.
ارتبكت.. هاه… لا مانا مش عايزه.
هتف.. بس اللي شفته في عيونك بيقول انها عجباكي مد يده واخرج القلاده فشهقت . فقال.. .. لما تعوزي حاجه تجيبيها من غير كلام.
لتحني راسها فهيا ليس معها مال الا القليل ودmعت عينها. اقترب ومسكها من كتفها .. مش معني ان مازن مـ.ـا.ت مـ.ـا.تجيبيش اللي نفسك فيه زي ما مازن كان عايش هتعيشي.
رفعت عيونها وانهمرت دmـ.ـو.عها فبهت…. لازم تتخطي و.جـ.ـعك. الدنيا مابتقفش عند حد وحبك ليه عارف انه كان كبير.
لتنهار وتهتف….. من فضلك كفايه عايزه اروح. استدارت تركته يقف متخبطا لا يعلم ما بها ولكنه يشعر بالضيق.
همس… هو فيه حد بيخلص لحد حتي بعد مـ.ـو.ته تنهد وذهب اليها فوجدها سارحه في ملكوت ليعود بها الي البيت فوجد امه تجلس ومعهم شريف وسهام قام شريف.. ايه اللي اخركو انا قلت لازم اشوفكو قبل ما اروح.
وقفت سهام واقتربت من حمزه وبدات في الثرثره اقترب شريف.. مالك يا خديجه عيونك دبلانه حمزه زعلك.
نظرت اليه.. لا ابدا يا شريف انا بس اللي مخـ.ـنـ.ـوقه شويه.
تنهد شريف.. عارف انه صعب انك صغيره ومعاكي طفل وكتي بتحبي مازن بس الدنيا مابتقفش عند حد انت جميله ورقيقه ولسه دنيتك قدامك
سمع حمزه غاضبا.. دنيه ايه يا شريف وايه كلامك ده نظر لخديجه… خشي جوا.
ارتبكت واستاذنت فهتف شريف.. مالك يا حمزه ايه الاحراج ده.
قال حمزه غاضبا.. اظن عيب تقف لمرات اخويا تقول كلام زي ده هو فيه ايه.
هتف شريف..كلام ايه قولت ايه غلط.. خديجه فعلا جميله ورقيقه ودنيتها قدامها.
صرخ حمزه…. وانت مال اهلك مـ.ـا.تلم نفسك يا شريف.
هتف شريف.. انا ماعرفش انت غضبان ليه. وبعدين اظن خديجه مـ.ـا.تتعاملش كده وانت مش وصي عليها وبقلك يا حمزه خرج عقدك بعيد عن خديجه انا قلتلها وسالتها عمل فيكي ايه شكلها معيط واتاكدت انك هبشتها ما دا طبعك وقلتوهولها فبراحه علي نفسك وتركه ورحل.
وقف حمزه ياكل نفسه.. عقدي عقدي وهبشتها طبعا مانا قدامها بعض في روحي مابنطاقش استدار ودخل فوجدها جالسه صامته لا تحدث احدا ظل جالسا يغلي كانت ليلي تثرثر مع امها وتحاول ان تخرجها مما هيا فيه و عمر يلعب بينهم وكل حين تاخذه جدته وتحتضنه وتبكي لتقوم ليلي.. يلا يا ماما عشان انيمك. اخذتها وتظل وخديحه جالسه ثم قالت.. عمر يلا عشان تنام.
هتفت اميمه بحده.. هينام معايا مالكيش دعوه بيه. تعالي يا عمر ليا يا قلب جدتك فأخذته ورحلت مع ليلى.
جلست خديجه تتنهد وتتحسر علي حالها لتقوم من سكات وتهم ان ترحل. هب حمزه فهيا لم تعيره اهتماما فشـ.ـدها من يده.. هو فيه ايه بالضبط. رجل كرسي قاعد مـ.ـا.ترميش عليه حتي السلام.
بهتت من عنفه ونظرت اليه بدهشه والي يدها فقالت… هو فيه ايه حضرتك بتكلمني كده ليه
شـ.ـدها خارج المنزل حتي لا يسمعه احد..
هتف بحرقه… طبعا مش عاجبك كلامي مانا بعض صح وبهبش فيكي زي ما النحنوح قال. اه حمزه بيعض تبعدي ومـ.ـا.تبصليش حمزه مايعرفش حنيه فتبصيلي برعـ.ـب كاني همـ.ـو.تك. حمزه مايعرفش يتعامل مع ستات انما البيه بيعرف يدادي ويطبطب ويتحس هو يتحس انما انا مـ.ـا.تحسش مش كده حمزه مايتقالوش كلمه زي البيه والنحنحه كلها ليه والضحك والابتسام
لتشـ.ـد يدها.. نحنحه ايه هو فيه ايه انت بتكلمني كده ليه انت.
صرخ… وعايزاني اكلمك ازاي انطقي هاه واقفه للبيه في الريحه والجايه وهزار وضحك و لازقلك ليه هاه وكلي يا خديجه واجبلك يا خديجه يجبلك بتاع ايه هو اصلا مين ده انا اللي اجيب واودي انا هنا اللي ليكي. ليه يقول ليه ها. حنيه عنيكي مليانه حنيه انطقي وتيجي عندي تكشري واخرتها طلعت بهبش ومـ.ـا.تعاشرش.
استدارت فشـ.ـدها لتصطدm بصدره فمسكها من ذراعيها.. لا والله مش طبيعي والبيه شريف اللي واقف يسبل طبيعي لسيادتك هاه حمزه مابيسبلش مش كده.. حمزه لا بيتبصله ولا يتقاله حتي صباح ومسا قاعد رجل كنبه حلوف مايتقلوش كلمه حلوه ولا نظره حنينه. والبيه من ساعه ماجينا لازق وطبطبه وفرط حنيه فاكراني ايه هطرمخ عليكو.
احست بغضب حارق ودفعت يديه وبيديها علي صدره باعلي قوه هتفت بغضب حارق.. امشي من قدامي لتدفعه مره اخري… مش عايزه اشوف وشك لو فاكر اني هسكتلك علي قله ادبك يبقي بتحلم فاهم انت تلم نفسك وتلم لسانك مين اللي لازق وبيتنحن شريف حد محترم.
صرخ…. محترم طبعا يتقله شريف انما انا استاذ وتبعدي بالمشوار بعض في سيادتك. وال ايه اللي هتجوزها هعضها والله يكون في عونها صح. ممسكها وهتف… مين قالك اني هعضها كنت قربتي مني عشان اعضك انا. كنت كلمتيني عشان اقولك كلمه حنينه انا عضاض انا بهبش.
(يا حـ.ـز.ن الحـ.ـز.ن امال بتعمل ايه يا حزين 😅😅)
صرخ.. اسكت بقه اسكت هو ايه كت اشترتوني منكو لله منكو لله اوعي اوعي بقه كفايه حرقه قلب منكو لتستدير تهرب من امامه وهيا منهاره.. بهت هو من انهيارها ورجف قلبه بو.جـ.ـع واندفع وحاوطها عالباب لتصرخ ابعد بقه كانت تبكي ليشـ.ـدها اليه و…
↚كانت خديجه تصرخ فيه وتدفعه فشـ.ـدها لتقع في احضانه كانت تبكي. ضمها بقوه وهتف بغضب ابعدي عن شريف فاهمه وابعدي عن اي حد. تربي ابنك من سكات واي تجاوز مش هسمح بيه.
دفعته وقالت….. لما يبقي ليك حكم عليا تبقي تقول تجاوز لما يبقي ليك كلمه عليا يبقي تنطق وتقول مين اكلمه ومين ماكلمش واعرفه.
صرخ…. انت عايزه ت عـ.ـر.في حد والله امـ.ـو.تك.
صرخت.. مـ.ـا.تبطل بقه انت مش طبيعي والله ما طبيعي لتشـ.ـد وشاحها وترميه في وجهه. والسلسله خد حاجتك واخر مره تقرب مني والا توجهلي كلام. انت عم عمر وبس انما انا مالكش تنطق معايا لتدفعه وترحل.
ظل واقفا ينهج بشـ.ـده وفي يده الوشاح انفعل ودفعه ارضا وداس عليه من غضبه وظل يقف محترقا. مر الوقت كان قلبه ينبض بقوه والغضب ياكله من قرب شريف فهيا لا تقربه. لا تنظر اليه حتي…. ظل ساهما. نظر للوشاح عالارض انحني يلتقطه وظل يتلمسه لفتره ثم وضعه علي انفه احس بقلبه يرجف.
تنهد…… مالك بتغلي ليه مـ.ـا.تعرف والا تتنيل. الا انه هب مره واحده .. تعرف تعرف مين دانا امـ.ـو.تها لا مـ.ـا.تعرفش تقعد تترزي تربي الواد(اخوك ملبوس يا ولاااه😄) طب انا باكل روحي ليه مـ.ـا.تولع بجاز مالك يا حمزه البت دي بتخليك تغلي. جلس فأحس بشئ يـ.ـؤ.لمه.. ايه مالك ضميرك بياكلك ليه مـ.ـا.تهمد بقه وابعد عنها. زمانها بتكرهني اكتر واكتر انا عارف علي راي شريف بعض وبهبش مابعرفش ابقي نحنوح زي البيه. انت اتجاوزت يا حمزه. تنهد انا ماعتش عارف اعمل ايه بتقلبني عفريت.
مر الوقت وانتصف الليل كانت خديحه تشعر بالاختناق…… ليه يا رب هفضل عايشه معاهم يذلوني لو مشيت اروح فين لا ليا دخل ولا بيت ايه الذل ده احست بنفسها يختنق لتقوم وتتجه للشرفه وتنزل منها تتجه الي البحر تجلس عليه وتجهش بالبكاء….. هو انا يا رب هعيش عمري كده مازن يذلني وامه ويروح ويجي اخوه طب اعمل ايه. الله يسمحك يا محمد اللي مالوش اهل وسند ينضـ.ـر.ب علي وشه. (منك لله يا محمد انت واللي زيك) .. انت لازم تشتغلي يا خديجه انت ماينفعش تقعديلهم يذلوكي كده لتنهار اكتر.
في تلك الاثناء كان حمزه يجلس في التراث لا يعرف ان ينام .. مـ.ـا.تقوم تتخمد قاعد ليه مش طربقتها قوم. دخل حجرته يقف في التراث لاحظ شبحا يتجه الي البحر دقق ليعرف انها خديجه اندفع بلا تفكير يذهب اليها كان يقترب ويقترب ليجدها محنيه ومنكمشه تنتحب. شعر بشئ يـ.ـؤ.لمه وجدها تضع يدها علي صدرها وتشهق بشـ.ـده كانت قد اصيبت بحاله من الخـ.ـنـ.ـقه والتشنج اندفع هو ويشـ.ـدها اليه…… خديجه مالك مالك.
ظلت تشهق بشـ.ـده احتضنها اكثر….. اهدي اهدي اتنفسي اتنفسي يا خديجه انا معاكي اهوه اهدي ليشـ.ـدد عليها….. انا اسف انا اسف اهدي بالله عليكي… كانت ترتجف وتشهق لتتنفس كانت تحس بالاختناق. حاوطها اكثر وشـ.ـدها حاوطها كانه سيدخلها ضلوعه كان يملس عليها ويهمس لها ان تهدا ويعتذر لها ظلا هكذا حتي هدات انتفاضتها كانت متعرقه ومنهكه ولا تقوي علي الحركه عادت الي نفسها لترتجف فهيا في احضان حمزه. حاولت ان تبتعد فشـ.ـدد عليها.. اهدي اهدي. مسك وجهها بحنان.. انا اسف والله اسف.
سالت دmـ.ـو.عها فشـ.ـدها اليه بقوه ظل هكذا حتي تململت وابتعدت واحنت راسها خجلا .
تنهد ومسك يدها….. والله اسف اني وصلتك للحاله دي.
رفعت نظرها فوجدت الصدق في عينيه استعجبت كيف تحول هكذا. مسك وجهها وقال نادmا…. بعتذر عالكلام اللي قلته انا بس طريقه شريف مابحبهاش وبخاف يتجاوز انت عارفه انه لعبي.
قالل بصدق…. شريف مش زي مانت فاكره بتاع حريم ولعبي.
قالت.. شريف طيب وحنين ليه بس تقول عليه كده.
تنهد وكبت غضبه….. . انا اعرفه اكتر منك . هزت راسها وحاولت ان تقوم لتترنح فشـ.ـدها اليه نظرت الي عينيه فارتجفت فكانت نظرته اليها غريبه لاول مره لا تري نظره الكره ارتبكت واشاحت بوجهها. انحني وحملها لتشهق وتتعلق برقبته قالت مندفعه… نزلني بتعمل ايه.
قال.. بعمل ايه هوديكي الشاليه انت مش قادره(ايوه هيوديكي الواد 😄) استدار وذهب بها رغم اعتراضها لتحني راسها ضمها الي صدره اكتر وبدا في السير كان لا يسرع كان يريد ان يحملها ويظل هكذا قريبه منه كان يتنهد وهيا تحس بتنهيداته وتشعر بالاضطراب.
وصل الي الشاليه دخل بها الي حجرتها ووضعها علي الفراش لينحني بها ويرتب لها الفراش.(😉😉😄خليني ساااكته) انتهي ورفع وجهها… .. انا فعلا اتجاوزت انا اسف ممكن تقبلي اعتذاري.
استعجبت هيا من حنانه لتحني راسها جلس قربها. انا اه طبعي صعب وبهبش زي مابيقولو بس حقاني والكلام اللي صدر مني مايصحش ممكن تسامحيني.
تنهدت وهزت راسها بصمت فهو صادق في اعتذاره ابتسم لها وقام.
تذكرت شغلها لتهتف مندفعه….. حمزه ممكن طلب.
وقف هو متسمرا فهيا اول مره تناديه باسمه ظل صامتا لا يستدير لها فهمست حمزه.
تنهد سمعتك يا خديجه استدار لتهتف.. كنت عايزه عايزه..
قال.. .. عايزه ايه عايزه فلوس.
خجلت هيا .. لا لا فلوس ايه.. كنت عايزه ارجع شغلي في الشركه.
بهت.. نعم ترجعي ايه ليه ان شاء الله ناقصك ايه
تنهدت بغلب.. ماناقصنيش بس ارجوك عايزه ارجع الشغل. ظل صامتا يراقبها.
اشاحت بوجهها…. وتهمس خلاص مـ.ـا.تزعجش نفسك انا هتصرف وهنزل ادور علي شغل او اكلم شريف و…..
صرخ.. تاني برضه وترجعي تزعلي.
ردت باستغراب…. .. فيه ايه
قال غاضبا…. وتكلمي زفت ليه انا موجود اي حاجه تجيلي انا انا اللي تكلميه وتطلبي منه مش هو. انا اللي موجود في حياتك اجيب واودي فاهمه. (اللسع عاااالي عاااالي)
استعجبت من غضبه….. طب زعلان ليه مانا قلتلك ما حبيتش فقلت..
قاطعها.. قلت خلاص حمزه مـ.ـا.تنيلش نروح لسي زفت وطبعا ماهيصدق.
هزت راسها بغلب فقال حانقا… اه بصيلي كاني مـ.ـجـ.ـنو.ن مش كده.
لتهتف.. انت عايز تتخانق وخلاص انا عملت ايه الله.
تنهد واسكت نفسه .. خلاص خلاص ارجعي شغلك ماهيجراش حاجه.
ابتسمت . شكرا ليك. ليقوم فنادته…. استاذ حمزه.
انفعل.. يادي الزفت ماكنا قلنا حمزه اتفضلي عايزه ايه من جناب الدوق والا قوليلي يا جناب السفير.
نظرت باستغراب…. انت زعلان ليه انا عملت ايه.
اقترب ومسك يدها بغضب عشان انا مش استاذ انا حمزه فاهمه زي شريف لما بتقوليله شريف تقوليلي استاذ ليه افرق عن سي شريف ايه.
نظرت اليه بذهول هتف غاضبا.. اه بصيلي بقه معاق انا والا مش طبيعي.(مثلل😄😄)
استدار وهتف…. اما اغور بدل اما اقلبها غم خرج ليعود مره اخري ارجعي الشغل زي مـ.ـا.تحبي بس يا ريت تبعدي عن شريف فاهمه. خرج ورزع الباب.
ظلت جالسه.. دا مـ.ـجـ.ـنو.ن اقسم بالله مش طبيعي دا ايه الغلب ده.
استيقظت هيا في الصباح الباكر لتجد الشاليه هادي فعلمت انهم لم يستيقظ فقامت ورتبت الشاليه ونظفته ثم دخلت وغيرت ملابسها وخرجت تقف في التراث تشرب كوبا من الشاي فسمعت صوته.. صباح الخير.
تنهدت هيا.. صباح النور.
هتف هو ايه رايكو تاكلو سمك انهارده.
كانت هيا تحب السمك وقالت يا ريت كفايه اكل مطاعم بقه فعلا البحر يعني سمك.
هنا نظر اليها ونزل درجات السلم طب يلا.
نظرت اليه باستغراب… يلا فين
قال.. يلا هنجيب سمك.
نظرت حولها.. تنهد يلا يا خديجه نلحق الحلقه من اولها ونزل دون أن يترك لها فرصه للتفكير.. وذهبت وركبت معه وبدات تعدل حزام الأمان كان معلقا وظلت تعدله. اقترب هو ويحاوطها بيديه فاشتعلت خجلا فهو بالقرب منها وانفاسه تلفح وجهها اما هو فكان مستمتعة بذلك القرب ونبضات قلبه اصرخ بين ضلوعه.. ما ان انتهي ادار وجهه اليها فتلاقت عيونهم فهمس مشـ.ـدود عليكي.
همست بخجل.. لا كويس.
تنهد وابتعد مرغما وبدأ يسير انطلق يحدثها ويكلمها وهيا لا تتكلم تسمع له وفقط كان حاله غريب مرحا بزياده كانت مستعجله من تحوله احست انه ملبوس او مريـ.ـض نفسي. كان ينظر إليها ولم يري ذلك الشاب الذي ظهر أمامه فتوقف مره واحده فاندفعت خديجه ومن قوه الدفعة صرخت ووضعت يدها عالتابلوه لتحمي بيدها فتوقف ونظر اليها بلهفه.. ايه ايه جرالك ليه اسف ماشفتش انت كويسه حاسه بحاجه جرالك ايه.
تنهدت وهمست.. مفيش مفيش الحمد لله كويسه ومسكت يدها وتاوهت ليندفع ومسك يدها مالها بتو.جـ.ـعك.
تنهدت شويه ممكن تكون اتجزعت.. شتم نفسه.. معلش انا اسف.. واستدارت وذهب بها الي الصيدليه ونزل ورجع مره اخري ومسك يدها بين يديه فخجلت بشـ.ـده وحاولت ان تشـ.ـدهم.
هتف… ممكن تهدي عشان مـ.ـا.تورمش وبدأ يدلكها بالمره بحنان وهيا تتأوه فنظر اليها وهتف بحنان.. غمضي عينك واسترخي معلش لازم ادلكها.
خجلت منه و ركنت علي الكرسي واغمضت عينها وتركت يدها له اما هو فاحس برجفات ورجفات في قلبه ومسك يدها بحنان وظل يدلكها بحنان ويضغط علي مكان الو.جـ.ـع وهيا تصدر انات بسيطه بدا هو يسرح في وجهها وعيونها التي ترمش بقوه ابتسم وهو يلمسها بهدوء ويديه تدور علي يدها وبلا وعي رفع يده ولمس خدها بحنان وملس عليه.
انتفضت وهتفت.. ايه فيه ايه.
اشاح بوجهه مسرعا فهتف.. لا كت افتكرت نمتي فبصحيكي. . (ايوه واحنا شاهدين 😁😁).
ارتبكت ونظرت فهمست خلاص.
نظر اليها ساهما.. خلاص ايه.
هتفت بخجل.. ايدي.
قال بلا وعي.. مالها..(الواد قلبه بيوجـ.ـعه 😂😂) شـ.ـدت يدها فانتفض وعاد لنفسه واستدارت واكمل بالعربيه نزلت الي حلقه السمك وبدأ يبتاعا السمك كانت تعشق السمك بأنواعه فاختارا الكثير منه وانها الطلبات وما ان خرجا حتي وقف حمزه متسمرا فامامه زوجته السابقه تلبس لبسا منحلا ويحتضنها احد الرجـ.ـال فتوقفت واقترب منه.. اه حمزه ازيك عامل ايه .
ابتلع ريقه وهتف بجمود كويس في أحسن حال.
هتفت استخفاف… اممم باين ايه لسه حالك مش كويس ماعرفش عنك حاجه من زمان.
هتف بغل.. لا في أحسن حال اطمني.
ضحكت هيا وهتفت.. امممم ولسه وحيد بقه علي كده استدارت بدلع انا مـ.ـا.تنسيش.
هنا شعر بنار داخله ليندفع ويمسك يد خديجه التي ارتعبت فقال.. مين قال.. شـ.ـد خديجه اليه امال القمر اللي جنبي ده بتعمل ايه. نظرت اليه بغـ.ـيظ.. ايه ده انت لقيت حد يقعد معاك اصل طبعك سمعت انه صعب قوي بعد ماسبتك مانا برضه مؤثره.
قبل يد خديجه.. لا ماهو ديده مش اي حد تنسي اي حاجه مالهاش قيمه ديده خـ.ـطـ.ـفت قلبي خلاص
نظرت اليه بغـ.ـيظ ونظرت خديجه.. ايه ده الله يكون ف عونك مستحمله ازاي. نصيحه مني اهربي.
احست خديجه بالو.جـ.ـع عليه وبلا شعور اقتربت منه وشبكة اصبعها في اصابعه وابتسمت له بحنان فانشل مكانه من لمستها وسهم فيها (قلبه يامه براحه عالواد 😁😁) وقالت.. اهرب من ايه هو حمزه اللي يعرفه يهرب منه.
نظر اليها مذهولا فنظرت اليه وهو عيونه متعلقه بها فهمست بحنان.. الدفا والأمان مش مع أي حد.
واستدارت ونسي وجود تلك الحقير ومسكها وشـ.ـدها اليه يقبل يدها همس اليها بلا وعي.. انا يا خديجه.(يا عيني يابني 😄😄 الواد ساح)
هتفت بحنان.. انت يا حمزه. (مـ.ـا.تبس بقه يا خديخه ابننا خفيف😄).
هنا هتفت زوجته.. لا واضح انك خفيف يا حمزه(جبت حاجه من عندي 😂) وخديجه مسيطره.. يلا اسيبك بقه يا رب تفضل معاك.
نظرت اليها خديجه بغضب.. هفضل معاه عشان هو خد قلبي وروحي واللي ياخد قلبي استحاله اسيبه يا.. اه نسيت اسمك ليه.
غضبت الفتاه انصرفت مشتعله خديجه جميله وراقيه ابتسمت خديجه احست انها اغاظتها فالتفتت فوجدت حمزه ينظر إليها ساهما ويديه تشبك في يدها فقالت.. شفت بقه اهوه خدنا حقنا ايه البت دي.
الا انه لم ينطق واقترب منها وقبل يدها وهتف.. متشكر يا خديجه.
ابتسمت له بخجل وشـ.ـدة يدها وقالت انا مابحبش الظلم.. واستدارت وتركته وهو ينظر في اثرها مبتسما.. يتذكر كلامها ولمساتها
عادا الي الشاليه وتجمع شريف وسهام وشرعا في الطعام وما ان عرف شريف ان خديجه ستعمل معهم حتي انشرح قلبه… بجد والنبي احلي خبر عالكوكب يا فرحه قلبي الشركه هترجع تنور تاني.
هنا عاد الغضب لحمزة وكبت نفسه وظل صامتا يحاول ان يقوم ولا يقــ,تــله. نظر اليه غاضبا.. مـ.ـا.تطفح يا شريف و انت ساكت.
نظر اليه شريف.. بومه وعضاض.
هنا غضب حمزه وقام بلا اكل وذهب غسل يده وخرج غاضبا نظرت خديجه الي شريف…. بطل تقوله كده حـ.ـر.ام هو طبعه كده كانت قد احست من الفتره اللي فاتت انه موجوع. فقامت واعدت طبقا وذهبت اليه كان جالسا يدخن بشراهه اقتربت ووضعت الاكل أمامه فنظر اليه بذهول فهمست انت ما كلتش.
اشاح بوجهه.. نفسي اتسدت.
مدت يدها وأخذت السيجاره ورمتها فلندهش فقالت انت مابتدخنش ليه تحرق صدرك.. يلا كل.
هتف.. مش عايز اتخـ.ـنـ.ـقت.
واستدارت واحضرت طبقها.. طب ممكن اكل جنبك جايز تعرف وتتشجع.
انفرجت اساريره (واساريرنا والله وكل اسرور واسرور اد كدهون 😂😂) هتف متلهفا هتاكلي معايا.
ابتسمت ومدت يدها تنهد وظل ينظر إليها وشرع ياكل الا انه كان ياكل الفليه فقط فنظرت ليه انت مش بتاكل السمك ليه.
هتف…. مش بعرف انضفه.
نظرت اليه بحنان كان طفل صغير اقتربت أكثر ومدت يدها في طبقه وبدات تفصص له الطعام وتضعه أمامه وتكلمه بهدوء وهو ساهما لا ينطق ياكل بهدوء الي ان انتهت فهتف.. خلاص شبعت تسلم ايدك.
هتفت تلقائيه.. لا ايه ده وتسيب بواقي ده الشيطان ياكله لمت قطع السمك ومدت يدها تضعهم في فمه فخفق قلبه ومسك يدها ونظر اليها وهيا تقول مـ.ـا.تعملش زي عمر كل من سكات اقترب واكل من يدها ولمس يدها بشفتيه كانت حركه تلقائيه انتفضت وارتبكت وشـ.ـدت يدها وقامت.. هقوم اعمل اعمل الشاي وتركته مسرعه وجلس هو سارحا في لمستها يبتسم وركن كان كانه مشي اميالا وتوقف فجاه وضع يده علي شفتيه.. فيه ايه انا حاسس اني هفطس هيا عملت فيا ايه. (اقول والا اغور 😂😂) ظل جالسا في عالم بمفرده لا يريد أن يخرج من تلك الحاله وقلبه رجفاته لا تنتهي.
انهي الايام وعاد الكل وبدات تنزوي هيا مره اخري وشعر حمزه بالاختناق فقد اعتاد علي ان تكون أمامه يراها ويري ابتسامتها التي تخلب لبه. (عايز ياكل سمك 😂😂)
بدأت عملها في الشركه وعادت تجتهد مره اخري وتحس انها اخذت نفسها فذلها لاهل مازن سيصبح قليلا وذلها لزوجه أخيها انتهي.. وانتظرت بفارغ الصبر ان تقبض مرتبها كانت تمني نفسها ان تاتي بأشياء لنفسها فهيا لسنوات لم تحضر شيئا والمرتب معقول الذي كانت تتقاضاه سيكفيها ويكفي طلباتها واكلها وشربها اتي يوم القبض ونزلت لتقبض ووقفت معهم سعيده تنتظر ان تاخذ ما تعبت فيه علي مدار الشهر ولكنها انصدmت عندنا..
منك لله يا اميمه.. هيا ماعملتش حاجه بس تستاهل وليه سو 😁😁
↚كانت تقف تنتظر ان تقبض اول راتب لها وتمني نفسها ان تحضر ما تشتهي فهي اصبح المال قليلا معها فإذا هيا تتفاجأ عدm وجود اسمها فسالت المحاسب
فاخبرها ان اسمها ليس بالكشف وانها اصلا غير مقيده في الشركه.
هنا رجف قلبها.. ايه مش مقيده يعني ايه هو فيه ايه انا عايزه مرتبي. ظلت واقفه تتنهد بغلب طب هعمل ايه طيب. اشتغل ده كلو وماقبضش انا تقريبا ماباكلش يا رب ايه ده اعمل ايه… اروحله اه اروحله..
قامت وذهبت لحمزة وخبطت عليه ثم دخلت كان لم يراها منذ مدة منذ أن عادا الي البيت وهو نادرا ما يراها فشعر بالغضب الشـ.ـديد كان يحترق من دا خله وغضبه ليتصاعد علي نفسه أكثر أصبحت تؤرق خلوته. فظلت واقفه تنتظر ان يكلمها فهمست.. حمزه.
فرفع يديه ان تصمت فشعرت بالحرج الشـ.ـديد فهمست بخجل… اسفه هجيلك وقت تاني واستدارت الي الباب.
كان هو غاضبا الا انه ما ان وجدها تذهب حتي هب بحرقه يمنعها. هب مسرعا(ما كان من الاول يا جزمه 😂) وسبقها للباب ورزعه كانت قد فتحته فشهقت من اندفاعه لم يحتمل ان تخرج و تتركه فهتف…. راحه فين و سيباني. (حقه راحه فين يا بت 😂😂)
شعرت بالخجل من قربه.. انا انا.. تملصت من جانبه وابتعدت وهمست.. لو مشغول امشي وابقي اجي مره تانيه.
هتف مندفعا.. لو مشغول افضالك. (😁😁😁دول احنا مبسوطين شويه 😄)
احنت راسها.. فهتف مرتبكا.. دا دا واجبي. (اومااال😜).
قالت.. طب كنت عايزه اسأل هو اسمي مانزلش ليه في المرتبات.
قطب جبينه.. مرتبات.. مرتبات ايه.
هتفت بخجل….. مرتبي اللي باخده علي شغلي.
قطب جبينه… مرتبات ايه انت صاحبه الشركه انت هبله يا خديجه فيه ايه.
ابتلعت ريقها.. لا ماهو ماهو.
قال.. ماهو ايه… عيب علي فكره اسمك يتحط بين الموظفين ايه ده..
هتفت.. لا معلش عشان احس اني زيهم ومفيش فرق.. ارجوك معلش.
تنهد هو وهز راسه.. ليكي دmاغ عجيبه.. طيب خلاص.. همت ان تستدير فهتف استني.
نظرت اليه… خير فيه حاجه..
ظل يفكر ماذا يقول كي يبقيها فلم يجد فهتف.. استني اشربي حاجه.
هتفت… لا عشان شغلي
دخل عليهم شريف.. هتف.. ديجه انت هنا كنت بدور عليكي.
انفعل حمزه.. ما تخلي بالك من كلامك ايه ديجه دي احنا في الشركه.
نظر اليه شريف باستغراب.. ايه ماحدش معانا فيه ايه بتعض فيا ليه انت يا ساتر.
هنا هتفت خديجه.. طب استأذن واستدارت وخرجت وشريف يقف غاضبا..
مسكه حمزه… ولاااا….. انت بطل كلمه اعض دي بدل ما اطلع روحك هو انت استحلتها في الراحه والجايه اعض وازفت علي دmاغ اهلك.
نظر اليه شريف.. ايه يا حمزه مانت عضاض فعلا بكدب يعني.
نظر اليه حمزه بغضب.. شريييف.
هتف شريف.. بس بس اما اغور دانت قعدتك غم الله يرحمه كان فرفوش ماعرفش انت جاي منين اما اروح اشوف خديجه ناكل جعان. واستدار وترك ذلك الذي يحترق..
هتف بغضب… اه جعان هيطفح معاها وتوافق اما انا اقلها تشربي لا عشان عضاض.. مانت عضاض فعلا يا زفت الطين . اعمل ايه امـ.ـو.ته والا اعمل ايه مكتوبلي يحرق دm اهلي.. مر وقتا احس انه يجلس علي مراجـ.ـل فهب واقفا.. لا مش متحمل انا.. (الا حقه ليه يا ولاااه 😀) ذهب اليهم فوجدهم يجلسون ويضحكون في مكتب سهام وهناك جو من الألفة وخديجه تضحك عن اخرها وما ان دخل حتي صمتت علي الفور فاشتعل غضبا.. كت بتضحك طبعا شافت عفريت. (كل نفسك كل نفسك 😊)
تنهد شريف.. خير يا حمزه.
اقترب وجلس وهتف.. ايه هطفح معاكو والا ماليش نفس.
هتف شريف.. لا ازاي تشرف.
ادار راسه فين سهام.
غمز شريف.. مابراحه طيب مـ.ـا.تتقل يا واد.
ضحكت خديجه فهتف حمزه.. اتقل ايه يا طين انت فيه ايه.
هتف شريف وغمز.. لا يا عم الله يسهلو بكره نبل الشربات.. وضحك..
هنا قامت خديجه.. طب استاذنك هروح شغلي وبعدين اروح.
هتف شريف….. ماكلتيش الا انها ابتسمت ورحلت واستدارت ولم تنتظر حمزه ان ينطق.
هب هو ومسك شريف.. انت ياض سدغ ليه كده انت بـ.ـارد قوي علي فكره هو ايه اللي نبل الشربات عبوشكلك اوعي جتك الارف وتركه مشتعلا وشريف يقف مذهولا.. ابن خالتي مـ.ـجـ.ـنو.ن اقسم بالله ربنا يشفي..
انتهي الدوام وحمزه يقف يغلي امام الشركه ينتظرها وقلبه يحرقه.. اه زمانها فكرت ان بيني وبين ست زفته حاجه انا مافيش بينا هباب عيل زفت وغلس يا ساتر ايه قله ادبه دي ونبل ونزفت هو عافيه اعوذبالله..
وجدها تخرج وتمشي فاندفع بالعربيه ووقف جنبها ونزل مسرعا وفتح الباب وهتف اركبي.
نظرت اليه باستغراب.. فهتف أمرا اركبي .
تنهدت وركبت وانزوت بعيدا وهو محترق..نظر اليها وقلبه يغلي… اعمل ايه اقول ايه باكل روحي انا مالي تظن والا تتنيل مالي محروق كده همـ.ـو.ت انها تعرف.. تنهد ووقف مره واحده.. علي فكره انا مافيش بينا حاجه.
نظرت اليه بذهول وقطبت جبينها.. بينكو بينكو مين.
هتف.. انا انا وسهام ولاد خاله وبس.
تنهدت وهزت راسها ولم تنطق فهتف غاضبا.. بقلك مافيش بينا حاجه بـ.ـنت خالتي وبس افهمي . (طب يا عم براحه 😂😂😂)
همست هيا.. طيب ماشي اعمل ايه.
اشتعل غضبا.. هو ايه اللي تعملي ايه. تعملي اني مـ.ـا.تفكريش فيا كده.
نظرت اليه بذهول.. افكر فيك كده ازاي انا مافكرت حاجه فيك.
اشتعل أكثر فهو لا ياتي علي بالها فصرخ ومـ.ـا.تفكريش ليه مش سمعتي شريف بيقول اني هبل الزفت.
نظرت اليه ببلاهه.. وانا مالي مـ.ـا.تبل الزفت انا مالي.
فصرخ.. بس انا مش هبل الزفت يا ست خديجه فاهمه مافيش زفت بينا. هيا بـ.ـنت خالتي وبس مفش زفت بينا. (دانت مسخره.. هموووت 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣).
نظرت اليه لم تفهم منه شيئا فهزت راسها بخـ.ـو.ف.. فهتف ساخطا.. اه هزي وخديني علي اد عقلي مـ.ـجـ.ـنو.ن انا دا حاجه هم ربنا يولع فيك يا شريف.
همست هيا.. مـ.ـا.تتدعيش عليه حـ.ـر.ام.
هنا اشتعل.. لا هدعي ايه رايك. طب ربنا ياخده عشان ترتاحي ماشي واستدارت ومسك مقود السياره وانطلق بها. وهيا تنظر اليه باستغراب… هو مـ.ـجـ.ـنو.ن والا ايه.. ماله ده.
دخل… حمزه وخديجه علي اميمه واقتربت تاخذ عمر فهتف حمزه مـ.ـا.تطلعيش فيه اكله سمك وانت بتحبي السمك اقعدي بتطلعي ليه.
نظرت اليها اميمه بغضب تنهدت خديجه فهيا اصبح أكلها ضعيفا فهيا لم تذهب لتخدm زوجه أخيها لأنها بدأت العمل ولم تعد تاكل الا القليل لان ما معها من مال لن يكفيها من الأساس وشعورها بالدوار يزداد وعدm التركيز من قله الطعام والغذاء.. الا ان كرامتها لا تسمح لها ان تاكل عندهم شئ فهتفت.. .. لا معلش مش قادره والله كلت في الشغل.
هتف ساخرا وقلبه يحرقه… اه طبعا شريف بيقوم بالواجب.
استدارت فقالت اميمه.. عمر عيد ميلاده بالليل هنعمل عيد ميلاد كبير انا حضرت كل حاجه.
نظرت اليها بذهول فهيا حتي لم تخبرها. فهتفت.. مش تقوليلي يا طنط اعمل حسابي
هتفت اميمه بحده.. تعملي ايه كت طلبت منك حاجه.. ايه ابن ابني.
تنهدت خديجه استأذنت وصعدت فاستدارت حمزه غاضبا.. انت بتكلميها كده ليه هيا بتشتغل عندك.
هتفت امه بغضب.. فيه ايه مالك انت.
هتف غاضبا.. لا ليا.. ليا انها امانه وانا ماسمحش حد يأذيها. انت ازاي مـ.ـا.تقليلهاش مش ابنها ده.
هتفت.. حمزه يا ريت تخليك في حالك انا عارفه الصنف ده اتعامل معاه ازاي.
هنا هتف بغضب حارق.. طب يا أمي طالما كده.. انا بقه مش هقبل ان حد يتعامل باستهانه معاها فاهمه ومتختبريش صبري انت عارفه اني انا مقدر حالتك الصعبه بس مش هظلم الست بينا فاهمه.. ماما خديجه مـ.ـا.تتعاملش كده هتلاقيني قدامك انت حره.
هتفت بغضب… انت بتدافع عنها كده ليه هاه مالك انت وتعرف بينا ايه وعملت ايه قبل سابق انت ماكتش هنا.
هتف غاضبا… كت ما كتش صفحه واتقفلت وكل اللي بينا عمر وبس مالناش نقول ليه تعمل مـ.ـا.تعملش.
صرخت هيا…. ازاي مش قاعده في بيتي تمشي علي هوايا هيا هتفلت انت بتعصيها وتفرعنها.
هتف هو بحده… لا مش قاعده في بيتك يا أمي قاعده في بيت جوزها بفلوس جوزها مالناش حكم عليها لينا حكم علي عمر ابننا و بالحسني برضه. امي عشان الحياه تمشي مالناش دعوه بحياتها ونحترم حياتها فاهمه واي تجاوز اي تجاوز في حق خديجه مش هسمح بيه. دي امانه في رقبتي ليوم الدين وحشه بقه حلوه لنفسها. دي الأصول والشرع والدين. مرات مازن في عيني يا أمي ولا حد يهوب منها حتي لو كتي انت فاهمه اعقلي كلامي انت عارفه حمزه ايه ومين بلاش تطلعي غباوتي واستدار وتركها غاضبه..
هتفت بقهر… يا حرقه قلبي علي مازن حبيبي اللي كان مابيتنليش كلمه اااه يا حبيبي وظلت تنتحب. (ربنا يبتليك بالعضال وليه سو)
صعدت خديجه بقهر وانفجرت في البكاء اقترب عمر.. مالك يا ماما بتعيطي.
نظرت اليه بغلب..
عيد ميلادك انهارده وانا ماعيش فلوس اجبلك حاجه.
هتف هو مبتسما.. انا مش عايز انا بس عايزك معايا وبس.
نظرت اليه بفخر.. والله يابني كت هقبض واجبلك ماقبضتش ولسه شهر تاني علي ماقبض. حاسه بمرطه نفس غير عاديه والفلوس اللي معايا من باقي مرات خالك يا دوب اكل واشرب.
هتف عمر.. طب يا ماما انا باكل كتير تحت.. بصي هخبي اكل واجبلك معايا تاكلي انت مابتاكليش خالص.
نزلت دmـ.ـو.عها وقالت.. عشان جدتك تبهدلني لا يا حبيبي ربنا مايحوجني ليهم هتتدبر اه كلها شويه واكلم عمك تاني يجبلي فلوسي.. تنهدت.. طب انزل اجبلك شيكولاته لازم اقدmلك حاجه قدام الناس.
هتف هو.. طب نقول انك جبتي ليا وانا خدتها فوق ماشي.
تنهدت بغلب.. ماشي حبيبي انا اسفه.
حضر ميعاد العيد ميلاد صعدت ليلي فوجدت خديجه لم تلبس بعد فهتفت.. كنت عارفه انك هتسوديها بس لا جبتلك فستان اهوه.
نظرت خديجه.. ايه ده.. لا مش هلبس كده.
هتفت ليلي.. لا دا كحلي عادي.. بصي بقه بلاش نكد والأسود مش دليل حـ.ـز.ن يلا عشان خاطري.
تنهدت خديجه ودخلت ولبست الفستان ابتسمت ليلي فهيا جميله ورقيقة.. يلا ننزل بقه.
نزلا للاسفل ودخلت خديجه فتعلق عيون حمزه بها… ابتسم لا اراديا كانت رقيقه بزياده وجهها ينير ابتسامتها فوضع يده علي قلبه الذي يضخ دmا بشكل كبير كان يوجد خالتهم وسهام وشريف وليلي ونادر وزوجته و أبنائهم والكل يقف سعيدا وخديجه ذهبت تجلس لم تعد قادره ان تصلب طولها.. واميمه منتفخه تتعامل كانه ابنها فوضعته مكان مازن وصبت عليه حبها.
اقتربت سهام وامها من خديجه… فهتفت ام شريف.. ايه القمر ده كل مادا بتزدادي جمال يا خديجه. كان حمزه يراقبهم فراي شريف يقترب فاندفع ووقف بجانبهم فسمع خالته تهمس لسهام.. البت قمر مـ.ـا.تتسابش
قطب حمزه جبينه. فهتفت خالته.. بكره تنسي يا حبيبتي وتعيشي وتفرحي الحي ابقي من المـ.ـيـ.ـت والا ايه يا شريف.
اشتعل حمزه فاكملت… بكره نسمع اخبـ.ـار حلوه يا شريف يا رب.
ابتسم ونظر خديجه.. يا رب يا أمي.
هنا نده حمزه.. خديجه تعالي. قامت هيا ومسكها واخذها للخارج فهتف غاضبا… انت سايبه عمر وقاعده مع الزفت ده ليه.
نظرت اليه باستغراب… زفت مين.
تنهد وهتف.. مافيش خلاص.. خلي بالك عمر لازم تبقي حواليه مش هيبقي من غير لا ام ولا اب.
تنهدت هيا وهمست حاضر. واستدارت هيا تنفذ اوامره فترنحت هيا فشـ.ـدها اليه فخارت قواها فاحتضنها من وسطها وهتف ايه مالك الا انها دوارها كان شـ.ـديدا وعيونها لا تري شيئا فاحنت رأسها علي صدره فتحرك هو في احد البقع المظلمه حتي لا يراه أحدا ورفعها من وسطها فالتصقت بصدره ولامست راسها وجهه وظلت هكذا فتره احس بقلبه سيخرج من مكانه فهمس خديجه.. لم ترد فهمس.. ديده…
حاولت أن ترفع راسها بصعوبه مر وقتا وهيا هكذا فتحاملت علي نفسها ومسك يدها وهيا تمسك ذراعه فهمس مالك فيكي ايه.
همت ان تتكلم لياتي شريف.. ايه بدور عليكو..
لعن حمزه ذلك المتطفل وخاصتا عنـ.ـد.ما اندفع شريف مالك يا خديجه فيه ايه وهم ان يمسك يدها فهتف حمزه.. ايه يا زفت مش واقف قدامك مش مالي عينك ماسكهها اهوه عيل محشور عمال علي بطال.
كانت هيا قد استعادت وعيها.. فهمست.. معلش دخت غـ.ـصـ.ـب عني… هروح اشوف عمر واستدارت وذهب شريف ورائها تاركا ورائه براكين في داخل صدر حمزه ستهلكه.. الواد دا قراضه منك لله قرايب هم اقطع علاقتي بيه عشان يرتاح.. اهوه ده اللي يتقال عليه أقارب عقارب يا ساتر.
حان ميعاد إطفاء الشمع.. فقام الكل وقامت خديجه و تحاملت علي نفسها اقتربت ووقفت وسطهم وحمزه بالجانب الاخر والكل سعيد يصيحون الي ان اتي وقت طفي الشمع فاطفئ عمر الشمع وتعال الصيحات هنا وقفت خديجه لم تعد تري شيئا وبدات الدنيا تدور وعينها تزوغ هنا لاحظها شريف وهتف خديجه فسقطت فاندفع هو وحملها.
فصرخ حمزه انت بتعمل ايه ابعد عنها.
كانت في أحضان شريف فهتف شريف غاضبا.. اركن انت كده بلا بعمل بلا بزفت واستدار وذهب بها للخارج واندفع حمزه معه وادخلها للعربيه وما ان وصلا الي المشفي حتي اندفع حمزه خـ.ـو.فا ان يحملها شريف وحملها هو وقربها منه كأنها روحه كان ملهوفا بشكل خلع قلبه دخل المشفي كان يصـ.ـر.خ بهم حتي تلقفها الأطباء ودخلو بها يسعفونها.. مر الوقت خرج الطبيب وقال.. المدام عندها حاله إعياء شـ.ـديده ونقص تغذيه تقريبا مابتاكليش خالص يا ريت تخلو بالكو.
وقف حمزه وشريف كل لا يعلم ماذا بها فهتف شريف….انا كت ملاحظ انها بتدوخ بس تقع كده من قله الاكل.
نظر اليه غاضبا فهو يلاحظ كل شي عليها هتف شريف.. روح انت و طمنهم انا هبات جنبها.
اقترب حمزه.. من سكات كده تاخد بعضك وتغور انا يومي كان طين. هم شريف ان يعترض فهتف حمزة.. شرييييف.
تنهد شريف بغضب و عاد ليطمئنهم استدار ودخل هو يراقبها كانت جميله نائمه كالملاك وقف يتاملها واقترب بهدوء كان الممرضه قد ازاالت حجابها لينسدل شعرها كشلالات جميله اقترب وجلس ومد يده يداعب شعرها ويمسك خصلات شعرها ويلفهم علي أصبعه وينزل يشمها كان قريبا من وجهها مسحورا بهدوئها وعبيرها الافخاذ. بدأت عيونها ترتعش مد يده وملس علي عيونها لم يعرف ماذا به ولماذا يفعل ذلك ولكن هناك مايشـ.ـده ويكبله بسلاسل ناحيتها. تنهد وجلس يراقبها دخل الممرض فقام هو مفزوعا ووقف أمامه.. كان شعرها مفرودا فنظر الي الممرض وأمره ان يستدير ليقترب ويلم شعرها ويغطيه انهي الممرض شغله وانصرف وعاد هو يراقبها مر وقتا ففتحت عيونها ببطئ كان هو راكننا بجوارها مغمضا كان يبدو عليه الحـ.ـز.ن فتململت وصدر منها انه صغيره فاحس بها فانتفض. واقترب مسرعا.. ايه كويسه مالك.
همست.. عايزه اشرب..
قام مسرعا. واحضر الماء ورفع راسها بهدوء وهيا ترشف الماء بصعوبه ثم اراحها.. واستدارت تنظر حولها فهتفت.. فيه ايه
تنهد هو.. وقعتي من طولك في الحفله.. ينفع كده قله اكلك ده الدكتور بيقول مابتاكليش احنت راسها فهتف.. خديجه الدنيا بتمشي مش بتقف عشان ابنك لازم تاكلي. تنهدت بغلب هتف.. من هنا لحد مـ.ـا.تخفي تقعدي تحت ماما تراعيكي.
انتفضت.. ايه.. لا معلش انا هبقي في شقتي.
تنهد وهتف هنشوف بس لما تخرجي.
مر اليوم وانهيت اجراءت المشفي وحملها وعاد بها فاندفع عمر.. ماما انت كويسه عشان مابتاكليش قلتلك هجبلك اكل.
هتفت خديجه.. خلاص يا حبيبي هبقي كويسه.
ادخلها حمزه حجره مازن القديمه وأمر الخادmه ان تحضر لها طعاما فدخلت اميمه.. ايه يا حمزه هتفضل قاعد ايه الدلع ده.
احست خديجه بالو.جـ.ـع لتنفض الغطاء فهب وارجعها فيه ايه.
همست هطلع شقتي معلش.
لوت اميمه شفتيها.. شقتك.
نظر اليها حمزه بغضب وهتف.. ماما تصبحي علي خير.
هنا استدارت بغضب وشـ.ـدت عمر تعالي يا حبيبي وتركتهم وجلس حمزه فهتفت هتاكلي وتنامي.
هتفت باصرار.. لا معلش هطلع شقتي.
نظر اليها فهمس طب كلي طيب.
ابتسمت له فكانت جائعه فعلا فانفرجت اساريره ودخلت الفتاه بالصينية وضعتها وشرعت تاكل بهدوء كانت تتنهد بغلب وتضع الطعام في فمها فسهمت فيما هيا.
وهو يراقبها وقلبه يوجـ.ـعه… هتمـ.ـو.ت روحها لا اكل ولا شرب اندفع وهتف.. الدنيا بتنسي يا خديجه بطلي لازم تنسي.
نظرت اليه باستغراب.
تنهد وقال.. انا عارف انك ومازن كنتو بتحبو بعض انا كت بعيد بس عارف انكو كتو مبسوطين بس يا خديجه مازن راح الدنيا لازم تمشي وتعيشي تاكلي وتشربين وتفرحي.
ابتسمت فهو لا يعلم شيئا فهتف.. افرح…
قال.. انا اه اخو مازن بس مارضاش انك تمـ.ـو.تي روحك عليه. لازم تعيشي.
نظرت اليه باستغراب.. اعيش اللي هو ازاي.
هتف.. تاكلي كويس تخرجي تلبسي تصرفي.
ضحكت هيا وهتفت.. اه امال هصرف حاضر.
هتف حمزه.. من هنا ورايح اكلك هباشره بنفسي. تنهدت وصمتت تفكر ماذا لو قالت له ايصدق علي اخيه ووالدته ام سيزيد الطين بله ويتهمها بالتجني علي عائلته.. أثرت الصمت والابتعاد عنهم. كانت تجلس محنيه الراس وخصله من شعرها تتلي بهدوء منع نفسه باعجوبه ان يداعبها.. فمد يده ورفع وجهها… مالك حزينه ليه.
تنهدت ونظرت اليه نظره لينه لا تنتظرها اليه فانفرجت اساريره وخفق قلبه.
فهمست.. ممكن بس طلب.
ابتسم ومد يده بعفويه ادخل خصلتها بداخل طرحتها.. فاحمرت خجلا فاشتعل من جمالها فهمس بلين.. عيوني.
احنت راسها وفركت يدها وتشجعت… بس ممكن تضبط اسمي بالشركه عايزه ابقي مع الموظفين واقبض زيهم ممكن.
تنهد بتعجب وهتف.. بس كده.
اندفعت ومسكت يده.. اه والنبي عشان خاطري.
وضع يده الاخري علي يدها وظل ينظر إليها لا ينطق خاف ان يتكلم فتخرج من تلك الحاله الللينه التي نادرا ماكلمه بها سهم فيها فهمست.. حمزه.
هتف بحنان وهو يأكلها بعينه.. ايوه يا ديده…
همست بخجل من نظراته… ممكن.
هتف ناظرا اليها ببلاهه… ممكن ايه. (😀😀الواد ساح الحزين 😁)
همست.. تنفذ طلبي.
همس بلا وعي مبتسما.. دانت تأمري والله.
قامت بهدوء فاندفع ومسك يدها.. فرن تليفونه فنظر اليه فوجده شريف فاشتعل غضبا فقرص علي يدها فتأوهت.. فهتف.. معلش اسف.. يلا تعالي..
حاولت أن تشـ.ـد يدها حرجا.. فهتف.. هتسكتي والا اشيلك.
تنهدت فرن الفون فانفعل.. مـ.ـا.تتهبب بقه.
همست.. لو حاجه مهمه رد.
هتف بغضب.. دا زفت الطين القراضه اللي اتوصفلي. تنهد ونظر اليها.. مافيش خلاص . أخذها وخرج فوجدا اميمه تقف فقالت.. ما خلاص يا حمزه انت تعبت انهارده خش نام هتفضل سهران هنادي فايزه تطلعها خلصنا بقه. (أعوذ بالله… هما بيطلعوا امتي. حربايه بديلين اقسم بالله..)
ارتبكت خديجه وشـ.ـدت يدها مسرعه وهمست.. تصبحو علي خير. ومشت مسرعه وتركتهم.
نظر الي امه بغضب حارق.. فهتف… برضه مش هترجعي الا اما احرجك قدامها ويبقي شكلك وحش انت حره وانت عارفه اني مابتكسفش خلاص يا أمي ابقي اعمليها قدامي تاني. (عالم مهزأه بتجيب لروحها) واستدار ورزع باب حجرته غاضبا وتقف هيا والغل ينهش قلبها… لا ابني يمـ.ـو.ت وهيا تقعد تتهنن يا حسره قلبي. (قطر وترله يا رب رايح جاي رايح جاي 😡)
مرت الايام وهو يراعيها بشكل كبير ويهتم بطعامها ولكن اميمه لم تتركها فصعدت الي شقتها وانزوت مره اخري شعر هو بالغضب بعد ان وقف يراعيها فانزوت بعيدا عنهم ولم يعلم لماذا لا تنـ.ـد.مج معهم.
كانت اميمه جالسه ليدخل عليها شريف ابن اختها ليقبلها.. ازيك يا طنط يا رب تكوني بخير
هتفت.. بخير يا حبيبي اهو نفس داخل و َنفس خارج.
هتف شريف ربنا يديك الصحه يا حبيبتي.. بصي يا خالتي انا كنت عايزك في موضوع..
ابتسمت له… شرع يقول ما جعلها تشهق و تنتفض بغل عنـ.ـد.ما قال…
يامه يابه امنا الغوله يا ولاااه اللي عنده زيها يسمها 😂😂😂😂…
↚كان شريف بجلس مع اميمه فقال….. مازن كان اخويا وحبيبي وانا حابب اكمل مسيرته وكنت عايز اخدابنه في حـ.ـضـ.ـني واربيه.
هتفت اميمه….. تربيه. تربيه ازاي
قال.. .. انا عايز اتجوز خخيجه يا خالتي.. عارف انه صعب بس خديجه مسيرها تتجوز وتخرج خديجه صغيره ومش هتقعد. انا اولي بلحم اخويا اولي بابنه ومايبعدش عن العيله
لتنتفض اميمه وتسيل دmـ.ـو.عها
هتف شريف….. والله يا خالتي هحطهم في عيني.انا عايزها يا خالتي وانا اولي من الغريب وابن مازن والله هيبقي في عيني وشوفو عايزين ايه هنفذه بس ترضو انت حبيبتي يا خالتي ومازن كان روحي.
هتفت بغضب.. تقوم تاخد مـ.ـر.اته وابنه.
هتف… اخد ايه يا خالتي مازن الله يرحمه والحي ابقي من المـ.ـيـ.ـت انا عمري ماهنساه والله بس خديجه حـ.ـر.ام تقعد كده واكيد اخوها مش هيسيبها هيقنعها تتجوز انا أقرب يا خالتي.
قالت…… كان علي عيني يا حبيبي بس ماينفعش.
هتف…. ليه يا خالتي.
فقالت… اصل حمزه خلاص طلبها وهيتجوزها.
بهت شريف.. ايه حمزه. اول مره اسمع الكلام ده . بس حمزه ما بيطقهاش ياخدها ليه يا خالتي حـ.ـر.ام.
قالت… عشان لحم اخوه يا حبيبي
هتف شريف…. بس كده ظلم ليها حـ.ـر.ام تعيش مع واحد مش عايزها. حمزه مش عايز ستتات هتتعسيها ليه يا خالتي.
لتهتف.. مالكش صالح يا شريف احنا عيله وهنكون لبعض سند.
قال.. مش لاقي كلام اقوله بس عَموما انا هتكلم مع حَمزه ليقوم غاضبا.
احست بنار داخلها.. اه رجعت تشتغل هتشوف نفسها وتتجوز وتاخد الواد نهار اسود مازن حبيبي ابنه ماقدرش لا.. صعدت اليها ودخلت عليها الشقه فارتعبت خديجه.. هتفت اميمه بغضب.. ايه يا ست خديجه خلاص ماصدقت الواد مـ.ـا.ت تدوري تشوفي غيره.
بهتت خديجه….. اشوف غيره يعني ايه
هتفت.. اه مش اشتغلتي هتتفرعني فاكره اني مش هقدر عليكي لا يا ست خديجه هاخد الواد واحرق قلبك.
صرخت خديجه.. واد ايه اللي تاخديه يا شيخه هو انا عبده عندك ارحميني برضه لسه مارجعتيش عن ظلمك.
هتفت اميمه.. ارجع.. لا ابني يمـ.ـو.ت وانت قاعده ترازيني وعايزه تفرحي وتتجوزيه.
صرخت خديجه.. اتجوز مين انت بتقولي ايه يا ست انت.
هتفت اميمه بغل.. اللي سمعتيه ولو حصل تغوري وتسيبي الواد هاخده من نن عينك وتركتها وخرجت.
انهارت خديجه.. اروح فين اروح فين يا رب ضاقت افرجها والله تعبت
مر الوقت ودخل حمزه علي امه يقبلها ويهتف ازيك يا حبيبتي.
قالت بغل…. ماليش زي في الهم والحـ.ـز.ن يا ابن بطني.
استغرب وقال.. مالك بس.
قالت… مالي.. عمر هيروح هو كمان هياخدو الواد مني يا حرقه قلبي يانا.
قال باستغراب… مين اللي هياخد الواد فهميني طيب.
قالت… شريف ابن خالتك عايز يتجوز مرات اخوك.
نظر اليه ببلاهه… مرات اخويا.. مرات اخويا مين.
فصرخت….. فيه غيرها.. خديجه هانم عايز يتجوزها جاي يقلي حلوه وصغيره وعايز ياخدها.
هب حمزه واشتعل…. ربنا ياخده البعيد هو مين اللي هياخدها دانا اخلص عليه هيا سايبه.
قالت اميمه.. ماهي صغيره وحلوه وهتتجوز انا همـ.ـو.ت يا حمزه البت مش هتقعد انا عارفه ماهي صغيره يا حرقه قلبي عمر هيروح.
هتف غاضبا.. الواد ده عينه منها من زمان كنت بشوفه بيبصلها وكنت بكدب نفسي انما يجي يطلبها كده يا بجاحته وانا اقول لازق وبيسبسب اتاريه بيضبط الدنيا وهئ ومئ وماشي وراها.. اه يا شريف الكـ.ـلـ.ـب .. دانا اخد اجله ولا انه يقربلها.
قالت امه.. مانا رفضت وقلتله خديجه هتتجوز.
نظر اليها محصورة…. . يا نهارها اسود هتتجوز مين دانا اطين عيشتها هيا خلاص الهانم عيارها فلت هتتجوز مين دانا اقــ,تــلهولها تسيبني وتروح فين هيا(تسيبك.. انت مين ياض 😂 تاااكس الخانكه ياسطي) والله مايحصل تقعد تترزي هيا فاكراني اهبل أوافق علي انها تروح من هنا .. انطقي مين ده هتتجوز مين في أيامها السوده. خديجه خديجه هتتجوز وتمشي تمشي ماشوفهاش تاني تمشي من بيتي. (ربنا يشفيك وياخد امك 😂😂)
قالت… هتجوزك انت يا حَمزه.
بهت وتراجع…. تتجوزني انا تتجوزني ازاي انت بتقولي ايه.
صرخت… اللي المفروض يحصل نلم لحمنا وابن ابني مايروحش لحد وشركاتنا ومالنا والا همـ.ـو.ت فيها هياخدو الواد وامـ.ـو.ت.
وقف حمزه مبهوتا وقلبه يرجف بشـ.ـده.. همس بحنان… خديجه تبقي مراتي اتجوزها. وضع يده علي قلبه وسهم… (الواد ماصدق 😂😂
قالت بغضب… عارفه انك ما بتطيقهاش هيا مـ.ـا.تنطاقش اصلا بس نعمل ايه لازم وحياه اخوك ورحمه اخوك في تربته يا حبيبي توافق.
هتف.. ماما انت بتقولي ليه.
هتفت بهستيريه.. بقول اللي هيحصل.. ابن ابني ماهيروحش في حته ابن مازن لو مشي همـ.ـو.ت دانا روحي متعلقه بروحه ويجي واحد يكوش بقه علي فلوسنا وتخرب وياخد الواد ويطفشو واعيش بحسرتي.. حمزه لازم تتجوزها هنقهر.
ليتنهد…. طب يا ماما سيبيني هفكر.
قالت بعزم…. لا هتوافق يا حَمزه والنبي البت هتبعد وتتجوز.
قال غاضبا…. دا بروحها تبعد عني (مفضوح قوي 😄😄) .. قصدي تبعد فين وتسيب ابنها هيا سايبه خديجه انا مش هسمح تروح لحد ولا في حته.
قالت…. طب يا حبيبي فكر وانا هكلمه.
خرج ودخل الي المكتب وجلس اغمض عينيه يفكر فيما قالته والدته.. كيف مر بتجربه سيئه َكيف سيعبرها ويدخل امراه حياته وخاصتا خديجه التي تغضبه بشـ.ـده ورغم رجفه قلبه العجيبه والتي لا يفهمها الا انه ارتاح الي الامر فارجح ان السبب ابن اخيه كان مذبذبا انا اتجوز خديجه.. ازاي طب هعيش معاها ازاي دا بتولع فيا بقعد اعض فيها طول النهار. تنهد ايه اسيبها لشريف هو عايزها انت مش عايزها.
هب واقفا.. اسيب ايه دانا امـ.ـو.تها.. خده ربنا لا ماهسيبهاش. لا مايعوزهاش ولا يبصلها.. لا هعوزها عادي ايه يعني ماهي ست. اه عشان عمر. اه تقعد بالواد. شريف ماينفعلهاش اصلا. وانا خلاص هبطل عض وهبقي هبقي يعني كويس (وهشرب اللبن واسمع الكلام 😂)
مر الوقت ويعود اليه ابن خالته شريف مره اخري دخل عليه قائلا…. اسمع يا حمزه اظن احنا عارفين بعض كويس وانا عارف ان جوازتك من خديجه مش عشان خديجه عشان عمر.
هتف حمزه ببرود…. وايه مشكلتك يا شريف
هتف شريف.. عشان انت مش عايزها وانا عايزها انت هتتعسها وانا هسعدها يا حمزه انت ما بتحبهاش.
ليقف حمزه غاضبا….. وسيادتك بقه بتحبها ايه بتبص لمرات مازن.
هتف شريف.. لا يا حمزه اخوك اللي خدها مني. اخوك اللي خدها قبل َما اتقدm وانا اللي عرفته بيها يبقي انا الأولى.
هتف حمزه بغضب…. اسمع يا شريف مرات اخويا مش هتروح لحد غريب.
هتف شريف حانقا…. مانت بتكرهها مـ.ـا.تسيبهالي افرح بيها.
صرخ حمزه.. انت مالك احب والا اتزفت انت مالك. وتفرح وطين علي دmاغك.
هتف شريف…. اولا انت مش والي عليها وحاكم وليها راي تقول وترفض انت مـ.ـا.تقولش هيا ماعادتش مرات اخوك هيا ارمله اخوك يبقي خلاص نسالها هيا اللي تقول.
اقترب حمزه ومسكه من ملابسه….. يمين بالله لو قربت منها لاكون ناسي صله القرابه فاهم وحس علي دmك بقه وراعي اننا اهل.
ظل شريف ينظر اليه بغضب فاستدار وانصرف من حنقه.
استدار حمزه مشتعلا….دخل علي والدته وهتف.. خلاص يا ماما انا موافق كلميها نتجوز بدل ما ينطلنا حد كل شويه لتنسعد الام بابنها وتركها وخرج هاربا من البيت.
دخلت سهام علي حمزه في مكتبه حانقه.. ايه يا حمزه انت اللي سمعته ده.
نظر اليها….. سمعتي ايه…. سمعت انك مش موافق علي جواز شريف من خديجه ليه هو بيحبها.
هتف بغضب.. عشان دي مرات اخويا وابنه ومـ.ـا.تطلعش لحد
صرخت بغضب.. وانت بقه اللي هتطلعلك. انت مابتحبهاش ومابتطقهاش وهيا مش بتطيقك اصلا فيه ايه.
هتف هو بغضب.. يا ريت تخليكي في حالك يا سهام.
نظرت اليه بغضب هنا دخلت خديجه عليهم.. هتفت.. حمزه التقارير اللي جبتهالك لما طلبتها.
نظرت اليها سهام.. خديجه شريف كان عايزك بعد مـ.ـا.تخلصي عند حمزه عايزك في موضوع مهم.
نظرت خديجه.. حاضر اخلص مع حمزه.
واستدارت سهام.. مافيش حاجه غـ.ـصـ.ـب يا حمزه اطلع منها انت.. وخرجت ووقف هو غاضبا..
نظرت اليه…. فيه ايه
صرخ هو.. مافيش مافيش.
نظرت اليه باستغراب.. طب اسفه اجيلك وقت تاني واستدارت ووقف هو يغلي.. الواد واخته بيلفو عالبت اه عينه هتتخرم عليها الوا.طـ.ـي له شهور بيلف عليها وهيا هبله وطيبه ايه الغلب ده. انا بتحرق من جوا دا هم ايه ده استدار وخرج فوجد شريف يقف علي جانب وينظر لخديجه نظرات محبه اقترب هو مسرعا.
قال شريف.. عايز اتكلم معاكي ضروري حياه او مـ.ـو.ت.
نظرت هيا…. قول عايز ايه.
هتف تعالي…. نقعد في مكتبي استدار .
هتفت.. هودي الورق واجيلك انصرف شريف. هنا اندفع حمزه ووقف امامها وهتف عايزك.
نظرت باستغراب…. خير فيه حاجه..
نظر حوله ثم هتف…. اه يلا هنمشي.
قطبت جبينها.. طب ليه لسه الدوام ماخلصش.
نظر اليها بغضب.. احنا اصحاب الشركه انت عقلك خف.
هتفت باستغراب.. طيب هروح اشوف شريف عايز ايه الأول.
قاطعها حانقا.. لا مـ.ـا.تروحيش نظرت اليه باستغراب فهتف .. يلا يا خديجه مـ.ـا.تخـ.ـنـ.ـقنيش.
تنهدت واستدارت وراءه بغلب ونزلا وركبا العربه ظل يدور في الشوارع محترقا.. اعمل ايه هيكلمها اه هيكلمها ياخدها خده ربنا اه مانا بعض في الهانم ايوه انا بعض فعلا هتقعدلي ليه هيا.. (الواد هيفطس.. غلاية جاااز 😀)
كانت تنظر اليه بدهشه ملامحه تتغير بين اللين والشـ.ـده. كان ياكل روحه.. هياخدها اه انا عارف توافق هيا ماهو نحنوح .
همست هيا حمزه..
استدار بعنف.. لا يا خديجه مش هيحصل.
بهتت من عنفه ونظرت اليه بدهشه.. لا ايه… هو فيه ايه.
احس باندفاعه.. هاه.. اصل اصل… مفيش مفيش.
تنهدت وهمست…. طب مش هنروح.. ظل واقفا.. اه هنروح امال هنروح طبعا. تنهدت وفتحت تليفونها ابتسمت قطب جبينه ولمح اسم شريف.. هنا انفعل وشـ.ـد الفون ليقرا الرساله كان يشاكسها بالكلام. فصرخ عايز ايه ده.
احست بالخجل.. مفيش بيسأل مشيت ليه. رن تليفونها فوجدته شريف فاحس انه سيقــ,تــلها فهمس…. اياكي تفتحي له.
نظرت اليه بدهشه…. فيه ايه انت فيه حاجه.
نظر اليها.. هو شريف قالك حاجه هو واخته.
نظرت اليه.. قالي قالي ايه.
قال…. لمحلك بحاجه اي حاجه عنه.
قطبت جبينها.. لا بس قالي ان طنت كت عايزاني ماعرفش ليه.
نظر مبهوتا… طنت مين.. خالتي.. اه طبعا ماهو لازم تعوزك امال هيخش ازاي خش عليه عزرائيل وانا خالتي عقربه مش هتسكت عشان مصلحه ابنها هتسكت لا بعينهم عالبت اللي عندنا (البت اللي حيلته 😂) .. اه هتاخدها خالتي هيا تلف وسهام تلف وسي طين يلف طب هحلق ازاي. همـ.ـو.ت من الحصره. لا لا لازم تتجوزها تلحقها قبل مـ.ـا.تروح منك.. قصدي تروح من بيتنا اه. (ايوه من بيتهم.. بيت الامه 😂😂)
لازم خلاص كده خديجه هتبقي بتاعتك عشان بس ابن اخوك مش حاجه تانيه.(تانيه بس دا تانيه وقاعده ونايمة.. بس شهقول انا 😁)
كان ساهمه وهيا تنظر اليه بغرابه.
همست…. حمزه فيه حاجه.
تنهد هو.. اه فيه هت عـ.ـر.في بعدين ويلا عشان هنتغدي.
نظرت اليه.. لا مالوش لزوم اصل..
نظر اليها…. خديجه انت مابتتعلميش حمزه كلمته واحده يلا.
نظرت اليه بغضب وظلت جالسه. تنهد هو.. يا ربي كتير عليا اعصابي مش طايق.
نظرت اليه بغضب.. تمام روحني حد قالك تقعد مع حد مش طايقه. انا عارفه انك مابتطقنيش اصلا والكل شايف وبيقول.
اشتعل عن اخره….. هو مين اللي بيقول.. البيه النحنوح صح اللي ملا ودانك اني مش طايق وبالمرة بعض مش كده. ايه بلاش انطق. بكلم روحي ببرطم هاه تاخديهم عليكي ليه. افطس بخـ.ـنـ.ـقتي.
هتفت بغرابه.. انا مالي بيك انا ماباجيش جنبك
فصرخ.. ليه ليه. (😂😂😂يا واد بقه )
نظرت اليه بذهول واشاحت بوجهها تنهد هو وكبت غـ.ـيظه.. ظل يهدئ من روعه فهمس بلين.. ممكن ننزل ناكل جعان طيب ونفسي اكل سمك ماحدش بينيلي سمك من ساعه ما كنا في الشاليه.
نظرت اليه باستغراب.. سمك ايه دلوقتي.
كان يريد جو الألفة وان تجلس وترعاه وتفصص له. فهتف بحنق…. خلاص مش عايز منك حاجه.
نظرت اليه بغلب.. همست.. طيب حاضر انفرجت اساريره ونزلت وطلب انواع مختلفه من السمك.. وبدات تفصص له السمك وهو يتابعها فهمس.. لسه بتحبيه يا خديجه.
قطبت جبينها.. فاكمل مازن.
تنهدت هيا وصمتت.. كان جوزي اكيد.
قال… يعني ممكن يجي غيره يخش حياتك.
رفعت حاجبيها.. مين انا.. لا ماعتقدش انا مابفكرش في كده خالص.
هتف.. بس انت صغيره ولسه قدامك الدنيا.
تنهدت وقالت.. الله اعلم اللي جاي ايه.
هتف.. طب لو حصل عايزاه ايه يا خديجه.
احنت راسها ودmعت عيناها كانت تلعب في الأكل وهمست.. عايزاه….. تنهدت… سندي ضهري اللي ماينقطمش. عايزاه يعوضني عن أي و.جـ.ـع عرفته وشفته.. مايغدرش. الغدر وحش قوي. عايزاه كلمته واحده راجـ.ـل يحافظ عليا.. عايزاه حنين لما اتو.جـ.ـع مايسيبنيش موجوعه. عايزاه طيب لو زعل مني يراعي ربنا فيا.. ربنا دايما يبقي قدام عنيه.. مرطه النفس وحشه وو.جـ.ـع القلب صعب. عارف بابا زمان كان لما يزعل من ماما ياخدها في حـ.ـضـ.ـنه ويقلها الزعل مالوش دعوه بالقرب.. قربي ليكي بيدوب اي زعل نداوي بعض بالقرب.. مش نزعل من بعض وكل واحد في عالم تاني.. فيه ناس الحنيه عندها مغروز وفيه ناس مفيش عندها ريحه الحنيه.. قله الحنيه بتو.جـ.ـع.
كان قلبه يرجف وهمس.. عايزاه راجـ.ـل عن حق.
تنهدت واشاحت بوجهها فهمس.. ده مش شريف انت بتوصفي حد بعيد عن شريف.. وضع يده علي قلبه… وتذكر وقت ان كان متزوجا كيف كان يعامل زوجته كان يجعلها ملكه كان يحن عليها ويصب حنانا كان لا يبخل عليها واذا تدخلت امه يقف لها كان رجلا عن حق..
تنهد ونفض ما براسه ونظر اليها.. خديجه مـ.ـا.تسمعيش لشريف انا اه عصبي وممكن اكون بتجاوز بس ساعه الجد هتلاقيني قدام اي حد يقرب منك ومن عمر.
تنهدت.. مرسي يا حمزه.. انا غلبانه مش بعمل مشاكل اهو عمر ابنك تحافظ عليه من غدر الدنيا. نظرت اليه وهمست بصدق انا متأكده انك هتبقي عم وسند لابني انت حد محترم يا حمزه حقاني وحقيقي مش خايفه علي ابني منك خالص بل العكس مطمنه تماما عليه في حـ.ـضـ.ـنك
هتف مندفعا وانت يا خديجه.
قطب جبينها.. انا انا مالي..
هتف…. خايفه مني صح.
تنهدت.. انا ماعرفش ماعتقدش اني هيكون بينا اللي يستدعي اخاف او لا انت عم ابني واستحاله تكون حاجه تانيه هخاف ليه. هم ان يتكلم.
فرن التليفون مره اخري.. ففتحت تليفونها.. فهمست شريف.. هنا اشتعل حمزه ونظر اليها.. همست معلش كان حصل ظروف وروحت.. هاه ظروف يا شريف.
هتف حمزه بصوت عالي.. معايا يا شريف بـ.ـنتغدي.
نظرت اليه بغضب فهتف ايه هخبي عالبيه بـ.ـنتنيل نأكل.
تنهدت وهزت راسها… طب يا شريف اما اروح هكلمك.. ايه هكلم طنت.. هتيجي وماله تشرف.. هتيجي عند طنط.. امال هتيجي فين.. شقتي انا انا يا شريف طنط لا عادي تنور طيب هروح ونشوف بس اديك ميعاد حاضر.
ابتسمت هيا وقفلت الخط فاندفع قالك ايه خلاكي تبتسمي كده هاه.
نظرت اليه بذهول.. فيه ايه..
هتف.. فيه زفت علي دmاغ امه طيب والله لهوريه.. ازاح طبقه ولم ياكل..
تنهدت ولم تفهم شئ فهمست مش هتاكل.
هتف حانقا.. مش هتنيل خلاص نفسي اتسدت عبوشكله.
قالت بلين… طب ينفع اعملك كل السمك ده ومـ.ـا.تاكلش.
نظر اليها ببعض الغضب ابتسمت له ابتسامه ساحره فابتسم لا اراديا..لا والله هاكل.. (وايه كمان😀)
ابتسمت هيا وهمست طب هقوم اغسل ايدي واجي.. قامت هيا وجلس هو… هيجيب امه ويجي اعمل ايه.. اه اول ماوصل امي تكلمها وبس وخلصت وتروح هيا بقه تشوف اختها… اه وتضبط بقه وتقعد هعملها اللي تعوزه اه. عشان بس مـ.ـا.تاخدش الواد.. هبقي حنين شويه انت عضاض يا حمزه بطل تعض عشان توافق . وخليك حنين انت كت حنين زمان وقلبت طور (لا العفو جاموسه بقرون 😂😂) كنت بتدلع المحروقه مراتك وتهننها.. ايه بطل تنطحها..انت تطلع حنيتك عشان توافق هيا وتدلعها… ابتسم وسهم.. وادلعها ادلع خديجه. (لا امها 😀😀عيله مجانين) .
اتت خديجه فوجدته ساهما مبتسما.. فهمست حمزه. فهمس… هدلعها والله عالاخر.
ابتسمت هيا وظنته يتكلم عن سهام. فهمست حمزه
فانتفض… هاه ايه.
هتفت ايه سافرت فين… اللي واخد عقلك..
تنهد.. اللي واخد عقلي كتير.
هتفت.. طب ما تتجوزها لو شغله بالك كانت تقصد سهام.
تنهد.. اتجوز ها.. اه هتجوزها اه.
ابتسمت.. طب والله خير هيا كويسه علي فكره
نظر اليها.. اه عالاخر كويسه هيا. (😁😁)
اكملت.. طب مـ.ـا.تكلم شريف تاخدها.
انتفض هو من سرحانه… اكلم مين شريف..
هتفت.. اه عشان انت وسهام تتجوزو طالما بتحبها.
انتفض كان لسعه عقرب فهتف.. مين سهام مين مين جاب سيرة زفته.
نظرت اليه باستغراب.. انت اللي جبت.
صرخ فيها… ماجبتش ومابحبهاش ولا فكرت فيها يوم.
هب من مكانه يلا قومي.
مشت ورائه متعجبه.. هو ماله اتجنن
دخلت العربه فصرخ.. اللي هيقول عليه مش هيحصل فاهمه انا بقول اهوه
نظرت اليه… هو ايه.
هتف محترقا… اي حاجه يقولها وخلاص.. وخلصنا اسكتي بقه
هتفت غاضبه.. هو ايه اللي اسكتي بشتغل عندك مـ.ـا.تكلمني كويس.
صرخ.. مش عارف اتهبب مش عارف بغلي من جوايا اسكتي عشا اهدي
صرخت هيا.. انا عملتلك حاجه والا جيت جنبك انت صعب.
مسك يدها وشـ.ـدها.. حمزه صعب حمزه زفت وطين مش كده انما شريف حلو وبفيونه استدار مشتعلا.. طب يا زفت الطين انا هوريك.
فنزلت مسرعه ودخلت علي حمـ.ـا.تها واندفع بالعربيه.
قالت اميمه…. لا يا خديجه هيذي يوم وتتجوزي وساعتها مش هتسيب الواد فعشان كده انا فكرت َعملت حسابي لكل حاجه وهجوزك
بهتت خديجه انت بتقولي ايه اتجوز ايه بعد السنين وهتجوزيني مين
هتف اميمه.. بصي فكري بالعقل انا ََكان ممكن اخد منك العيل واطلعك بره الشقه البيت ده باسمي يعني هتخرجي بسهوله وهاخد الواد ماهو انت مش هت عـ.ـر.في تصرفي عليه يبقي قدامك حاجتين يا تتجوزبي وتقعدي تربي الواد يا تاخدي بعضك وتمشي من سكات.
لتصرخ خديجه ليه كده بتعملي فيا كده ليه حـ.ـر.ام عليكي انت ايه ما كفاكيش عـ.ـذ.اب تاني اتجوز وتذلوني ويا تري هتجوزيني مين يذل فيا عشان اقعدلك.
لتنشل خديجه مره واحده ويهوي قلبها حين قالت لها.. حمزه يا خديجه هجوزك حمزه.. لتتراجع هيا برعـ.ـب.. نهاركو اسود عايزاني ايه.. عايزه تجوزيني ده.
لتسمع صوتا من ورائها يهتف بغضب
↚كان حمزه يدخل البيت فسمع خديجه تقول بغضب.. يا نهاركو اسود عايزه تجوزيني ده.
اشتعل و شعر بغضب شـ.ـديد لرجولته
هتف غاضبا متهكما.. وماله ده يا ست خديجه انت طولي.
استدارت ونظرت اليه.. لا يا حمزه بيه مش عايزه اطول ايه رايك.
اقترب وهتف ساخطا… انت مالك فاكره نفسك حاجه كده هو انا هبصلك اساسا دا عشان ابن اخويا.
صرخت بقهر… ماله ابن اخوك ماله هيجراله ايه مانا مرزيه فوق لازم انذل ليكو.
بهت ونظر اليها غير مصدقا. .. انا جوازتي ذل.
قالت بقهر وحسره.. انتو بيتكو كله ذل حـ.ـر.ام بقه ايه كت اشترتوني.
صرخت اميمه…. اسمعي بقه عشان الرط الكتير هتتجوزي حمزه وتقعدي تربي الواد والا تتكلي علي الله وتمشي مالكيش حاجه هنا وهناخد الواد بطريقتنا ومش هتقدري علينا.
سالت دmـ.ـو.عها قهرا.. انتو مش بني ادmين احس هو بغضب اكتر فهيا ترفضه كان سيقــ,تــلها.
قالت باصرار… انا مش هتجوز حد عايزين تطردوني اطردوني انا خلاص عليا كده مش هعيدها تاني اقتربن من حمزه.. انا امانه انا وابن اخوك اتقي الله فينا وكفايه ذل هتتحاسب والله هتتحاسب وتركتهم وصعدت شعر حمزه ببعض التـ.ـو.تر.
ليسمع امه.. اتفضل الهانم عينها اكيد علي حد الهانم هتقعدلنا ليه حلوه وصغيره هتاخد الواد وتمشي.
هتف حمزه غاضبا… ساعتها هاخده منها سيبيها هيا تطول اصلا هيا فاكره نفسها مين وانا هكلم شريف يبعد عنها.
استدار غاضبا ودخل حجرته ليظل يدور ويدور.. ايه انا اترفض الهانم ترفضني حمزه البنهاوي يترفض علي اخر الزمن دا ايه المسخره دي مالها شايفه نفسها انا جوازتي ذل ليه طايقها اصلا وسي طين ده عايزها لحقت هيا بيبصلها ليه والله لاخلع قلبك يا شريف وتحترم نفسك بقه انا مش هسكتلك. بقي الهانم مش عايزه تتجوزني انا اللي ما ببصش لواحده اصلا ولا طايقهم تقلي جوازتك ذل انا دانا بيترمو عليا وانا برفصهم مافيش واحده تستاهل طب يا ست خديجه حمزه اللي جوازته ذل دي هيوريكي. (امشي ياض يا حلوف من هنا).
كانت خديجه قد عادت الي مكانها ليعلم شريف انها عادت ليذهب فورا لرؤيتها ليذهب اليها ازيك يا خديجه
لتهتف.. بخير يا شريف الحمد لله تسلم.
هتف ازي عمر كويس.. لتهز راسها فاندفع مبروك هتتجوزي خلاص.
ابتسمت بسخريه وتهتف… اتجوز.. ..
قال… اللي مستغربه حمزه ما بيحبكيش هيتجوزك ليه.
لتبهت عنـ.ـد.ما دخل حمزه و قال غاضبا… وانت مالك يا شريف احبها والا اكرها انت مالك تسالها ليه.
بهت شريف وتراجع ليقترب غاضبا ويقف بجوار خديحه فاشتعلت خجلا.
قال شريف.. ايه يا حمزه هتنكر عيبه في حقك.
هم حمزه ان يتكلم.
ابتسمت خديجه في هدوء لتهتف.. لا مش هينكر يا شريف حَمزه عايز يتجوزني عشان عمر ويحافظ عليه. ومش عشان اي حاجه تانيه وفضيناها وقفلنا عالحكايه فا متشغلش بالك كره وحب وكلام فاضي كانت جوازه عشان ابنهم ورجعو في كلامهم عن اذنكو وتركتهم وشريف عيونه تشع سعاده وحمزه يغلي من الداخل.
هتف شريف.. ليه يا حمزه ليه تعيش مع واحده لا هيا عايزاك ولا انت عايزها ليه يابن الناس انت مش عايزها ليه تحط نفسك في الموقف ده انا هاخدها بما يرضي الله انا عايزها.
دفعه حمزه غاضبا.. انت اتخبلت عايز ايه انت عايزني اشيل رقبتك دي.
هتف شريف.. الله مانت يابني مش عايزها ايه المرار ده
صرخ حمزه… مين قالك انت مالك بينا. شريف خليك في حالك انا عامل حساب القرابه ابعد عن خديجه
هتف شريف.. مـ.ـا.تقلقش انت بعيد وانا بعيد هيا بقه عايزه تقرب من مين هنشوف. ذهب ويتركه يغلي ليدور و يبحث عنها ما ان وجدها ذهب اليها ومسكها من يدها وشـ.ـدها الي مكتبه ليدخلها
قالت غاضبه… ايه بتشـ.ـدني ليه
صرخ.. انت ازاي تقولي لشريف اللي قلتيه هاه انطقي.
قالت بانفعال… وفيها ايه انا قلت الحقيقه
صرخ…. انت عايزه تفضحيني انت عايزه الناس تتكلم علياوتقول الهانم رفضت حمزه بجلاله قدره
قالت… ويتكلمو ليه حاجه مالهمش فيها وانا ماكدبتش جوزتنا عشان عمر وانت مغـ.ـصو.ب وانا مغـ.ـصو.به وفضيناها ايه مشكلتك.
صرخ.. تقومي تقولي لشريف عشان يقف يسبل لسيادتك.
بهتت.. انت بتقول ايه ويسبل ايه عيب كده وطريقتك دي مش قابلاها.
صرخ بحرقه… طريقتي مش عاجبه الهانم علشان مش علي هواها صح.
قالت.. .. اظن بقي كده كتير. َكلام مالوش لازمه انا في حالي يابن الناس وانت في حالك وعدي الايام عشان بقت عيشه جحيم وتركته وذهبت وهو يغلي ليستدير غاضبا ويزيح مكتبه.. اه يا زباله بتصطاد في الميه العكره والهانم تروح تقله مش هنتجوز وهيا اللي تقول.. نهار اسود تقول ايه ممكن تسيبني وترحله دانا اطلع روحها طب يا شريف الكـ.ـلـ.ـب ان ما كت اوريك.
دخلت سهام علي شريف لتجده غاضبا لتهتف مالك يا ابني والع كده
هتف غاضبا اعمل ايه في سي زفت حمزه عيل معقد منه لله البيه كان عايز يتجوز خديجه.
هتفت سهام بغضب…. استحاله يحصل
ليهتف… لا ياختي خالتك زنت عليه عشان يتجوزها
صرخت سهام لا دا بتاعي انا والله اقــ,تــلها.
هتف شريف…. تقــ,تــلي مين عيا مش عايزاه ولا طيقاه اصلا ولا هو كمان حَمزه مابيعرفش يحب حمزه مغرور وعرفت انها رفضته ومن ساعتها بيلف زي الدبور والبت غلبانه وطيبه وقعت مع شويه جبابره.
قالت سهام… طب يا شريف هنعمل ايه لو اتجوزها همـ.ـو.ت.
قال… انا في دmاغي حاجه كده هعملها بس ربنا يهديلي خديجه.
قالت سهام… وانا معاك
ذهبت سهام الي خديحه…. ازيك يا خديجه
ابتسمت لها خديجه…. الحمد لله يا سهام.
قالت… شريف قالي علي اللي طنط عايزاه هما ازاي يتحكمو كده ايه الذل ده خالتي صعبه قوي.
تنهدت خديجه…. ربنا يهدي
قالت سهام… بس انت لازم تبقي جـ.ـا.مده حمزه بيكره الستات من ساعه مـ.ـر.اته ماسابته ولو اتجوزك هيذلك وهيسود عيشتك خلي بالك من روحك.
قالت خديجه… اطمني يا سهانم انا ما بفكرش في الجواز نهائي .
قالت سهام.. ازاي وانت صغيره وحلو فيه رجـ.ـاله كويسه مش كل الرجـ.ـاله حمزه يعني.
تنهدت خديجه… لا حمزه ولا غيره.
دخل شريف مـ.ـا.تيلا عشان نتغدي.
قالت خديجه…. لا مالوش لزوم.
قالت سهام… لا يلا انت لوحدك علي طول وشـ.ـدتها ونزلو الكافتريا.
دخل حَمزه يسال عليها ليخبره الجميع انها نزلت مع شريف وسهام فاغتاظ بشـ.ـده.
نزل اليهم مسرعا فاقترب كانت تضحك فشريف لطيف المعشر… شوف قاعده بتضحك همـ.ـو.ت مش قادر. ربنا يولع فيك يا شريف (وفيك ياهبل). اعمل ايه افركش القاعده ازاي. هتروح البت هتروح انا بغلي من جوا هتروح من تحت ايدي حاسس بقلبي بينعصر. ظل ساهما وهيا تضحك ابتسم رغما عنه فهيا راقيه وجميله.. تنهد هياخدها ويتهني بيها ماهي طيبه واكيد هو هيتنحنح تقعد تحب فيه وتدلعه… لينتفض.. ايه تدلعه تدلع مين والله مايحصل طب ايه اعمل ايه. استدار ووقف بالخارج بجوار الاسانسير ينادي العامل… ان ينادي خديجه ليقف في الاسانسير وبقيه مفتوحة.
ذهب العامل خديجه تنهدت وقامت تذهب اليه تبحث عنه لتمر من أمام الاسانسير لتشهق عنـ.ـد.ما شـ.ـدها وقفل الباب لتذهر مره واحده ليهتف بغضب… انت سايبه شغلك وقاعده مع الزفت ده ليه.
هنا شهقت ومسكت يديه بعنف واغمضت عيونها فادرك علي الفور انه جذبها الاسانسير لم ينتبه لذلك فاندفع وشـ.ـدها الي احضانه وهيا ترتجف.. فهمس بس بس انا اسف بس والله اسف..
كانت ترتجف بشـ.ـده وتتشنج فاعتصرها بين يديه.. اهدي حسي بيا… انا حمزه اهوه مافيش حاجه هتاذيكي كانت بداخل احضانه لا تحس الا به و رعشتها جعلتها مغيبه. فهمس… حمزه جنبك… سهم قليلا وقلبه يرجف… شريف عايزك بيلف عليكي ياخدك ما يبعد ماله بيكي ليشـ.ـدها اكثر.. لا ماياخدكيش مني تفضلي في حـ.ـضـ.ـني… ظل يمسد عليها الي ان وصلا للاعلي فانفتح الباب. فشهقت فنزل وحملها لترمي راسها علي كتفه كان قلبه يرجف بشـ.ـده ولا يعلم ما به ويقربها يحرقه.. وصل بها الي المكتب واراحها لتغمض عينها تستجمع نفسها. احضر بعض الماء ومسك يدها ووضعه فيها ورفع يدها بيديه واشربها تنهدت بغلب فهتف بحنان زائد.. اسف.
نظرت اليه لاول مره فرات حنانا غريبا في نظراته تنهدت واساحت بوجهها فاقترب… اسف والله. هزت راسها وهمة ان تقوم فمسكها اقعدي هجبلك حاجه تشربينها تاكليها.
تنهدت وهتفت.. لا خلاص. بس كت عايز ليه.
ارتبك هو… كت عايز اه كت عايز… نسيت كت عايز ورق ايه.. خلاص مش مهم المهم انت.
هتفت… خلاص… هما مستنياني تحت هنزلهم.
فاشتعل وهب.. لا مـ.ـا.تنزليش.
نظرت اليه باستغراب. ظل واقفا ياكل نفسه فهتف.. لو الاكل هأكلك.
قامت بهدوء.. انا مش مستنيه اكل من حد يا حمزه بيه.. عن اذنك وتركته واقفا يغلي… انت حلوف حد يقول كده اهي هتنزل وهيتنحنح وانت عضاض اعوذبالله.
مر الوقت ليذهب الي شريف في مكتبه…. اسمع بقه عشان ما نعملش مشاكل مالكش دعوه بخديجه من هنا ورايح ومالاقيكش في وشها.
هتف شريف ببرود….. ليه خايف تسيبك تسبب حمزه بيه صاحب الهيبه انت مغزرور يا حمزه خديجه مش بتاعه فلوس.
صرخ حمزه…. وانت مالك بيها
هتف…. عايز اسعدها ايه المشكله
صرخ حمزه.. ولااا خديجه خط احمر تبعد عنها لاقــ,تــلك.
هتف شريف.. طب انا لو بعدت هتبعد الدنيا..هتتجوزها مثلا هتعيش معاك العمر كله كرهاك هيجي يوم وهتحتاج مشاعر انت مش عايز تديهالي ولو خدتها هيجي يوم تطلق عشان مشاعرها اللي انت بعيد عنها.
هتف حمزه…. مالكش فيه خديحه هتقعد عشان عمر.
هتف شريف… ايه الذل ده انتو بحد ماعندكوش رحمه.
هتف حمزه….. لاخر مره هقلك ابعد عن مراتي.
هتف شريف…. حمزه انت عايز ايه من خديجه انت مـ.ـا.تكدبش عليا وتقلي عايزها انت مابتقبلهاش ومابتقبلش صنف ست عايز منها ايه.
هتف…. تربي ابنها.
هتف….. لا حَمزه عايز ايه… مش عايزها تعمل ايه.
هتف حَمزه.. هعوز منها ايه انت اتهبلت.
هتف… لا مـ.ـا.تخبلتش انا شايف انك مقهور اوي ووالع انها رفضتك ازاي ترفض حمزه بيه صاكب الشركات والمال ازاي حمزه اللي الكل بيقفله تعظيم سلام خديجه ترفضه انت مغرور وعايز تحوط عليها بس عشان غرورك انت مش عايز خديجه انت عايز تذل خديجه.
هف حمزه.. انت ايه كلامك الاهبل ده انا عايز احافظ علي عمر. عايزها تاخده َتمشي.
هتف شريف…. تحافظ علينا بجوازه جبر تحافظ عليها بالذل طب مانا هحافظ عليها وهحط عمر بعيوني بس ازاي خديجه تسيب حمزه وتروح لشريف حَمزه مايبلعهاش حتي لو مش عايزها.
صرخ حمزه…. وانت مالك يا بـ.ـارد احنا عيله في بعض
هتف شريف… . موافق بس بشرط نلعب لعبه واللي يكسب يبعد وانت هتبتدي الاول.
ليبهت حمزه.. لعبه ايه دي.
وقف شريف ينظر لحمزه بخبث ليقول له.. اسمع يا حمزه خديحه يتمناها اي حد وانت مش عايزها ليه تقعدها جنبك وهيا صغيره وحلوه اكيد يابن الناس هيجيلها يوم وتعوز راجـ.ـل هتقعدلك ليه وانت بتكرهها.
هتف حمزه غاضبا… وانت مالك.
هتف شريف.. مالي اني شفتها قبل اخوك وكت عايزها َخدها مني. مالي اني عوزتها تاني وانت عايز تاخدها مني.
صرخ… وانا عايزها ايه رايك.
هتف شريف… انت بتضحك على مين مين اللي عايز. لانت عايزها ولا هيا عايزاك. بس عموما اسمع انا اقدر اسيبها بس بشرط.
هتف حمزه… شرط ايه
هتف… انا مش هكدب عليك خديجه ما تتسابش اتجوزتها مـ.ـا.تجوزتهاش الواقع ان مفيش بنكو حاجه فانا يابن الناس هعمل باصلي ونلعب لعبه وهديك الاول تخش فيها لو حاولت تخليها مراتك وترضالك انا عن تفسي هقلك الف مبروك انما لو ماحصلش وفضلتو كده ودا اللي متاكد منه لانك يا حمزه بتكره الستات َمش عايز ست في حياتك ماعتقدش ان خديجه هتكمل معاك خديجه بتشتغل وهتكبر وهتلاقي نفسها وهيجي يوم وتلاقيك عبئ عليها هتقعد معاك ليه تخـ.ـنـ.ـقها ماعندكش قلب و لا مشاعر ولا رغبه ولا حب ساعتها انا مش هسيبها ومش هكدب عليك. يبقي هسيبك تحاول توقعها فيك حب بقه غـ.ـصـ.ـب اهو البت غلبانه تعيش وانا راضي باللي هتختاره لانها تهمني وانا واثق انك مش هتقدر من اساسه لانها مش سكتك وهتسيبها في الاخر.
هتف حمزه حانقا.. ليه شايفني عويل والا ناقص رجل مش سكتي ليه ومـ.ـا.تعوزنيش ليه وانا ماحدش يطولتي اساسا.
هتف.. اهو ده عيبك غرورك يا حمزه خديجه هيا اللي ماحدش يطولها من اساسه وانت لو طلتها يبقي وصلت لنجمه من السما بس ترضي هيا. ترضي بيك.
هتف حمزه غاضبا.. طب اسمع بقه هلعب لعبتك زي ما تحب واوقعها فيا زي مـ.ـا.تحب بس ساعتها تقرب منها هد.بـ.ـحك خديجه هتفضل تحت طوعي ماهتروحش في حته تربي الواد وما تدخلش عليه حد مالهاش اصلا تحب وتقول يا راجـ.ـل تاني وابعد يا شريف.
هتف شريف.. ليه مش بني ادmه ليها مشاعر انت فاكر بتفكيرك ده هتحبك انت مصدق نفسك.
هتف حمزه بغرور… مالكش فيه انا بقه ليا طريقتي اوقعها ازاي.. اذا كان عالتحدي واللعب حمزه مش سهل َمش معني اني مش عايزها اني مش هقدر اوقعها واخليها تقع لما تنسي اي حد في الدنيا. خديجه خلاص دنيتها خلصت علي كده بقت لحمزه مـ.ـا.تبقاش لغيره اللي تتكتب علي اسمي مـ.ـا.ترحش لحد حتي لو مش عايزها. حمزه ماحدش يرفضه وخديجه خلاص حمزه حطها في دmاغه وان كان عاللعب اخوك لعيب كبير صحيح مابطيقهاش ولا عايزها بس خلاص اللي حمزه يعوزه هيحصل.
هتف شريف.. صدقني بامانه انا سعيد بتفكيرك لانه هو اللي هيضيع جوهره زي خديحه منه وانا مستني اليوم بجد اللي هتسيبك فيه ولينا مقابله تانيه بس ساعتها هتكون لوحدك يابن خالتي وتركه وذهب ليقف حمزه غاضبا.. البيه جاي ياخدها ايه هينهبل عليها اه ماهو كان عايزها البت لحستله عقله ويقعد بقه يشاغلها وياخدها مني..
ظل جالسا ليهب ياخدها مني دا بروحها لا انا ماحدش ياخد حاجه بتاعتي خديجه بقت بتاعتي.. تنهد.. بس انت مش عايزها يا حمزه انت بتكره الستات… ظل فتره ياكل حاله. لا بس ماحدش ياخدها شريف ادالك السكه وقعها فيك يا حمزه عشان مـ.ـا.تروحش في حته البت دي بروحها تبعد لا خلاص خش بقه وشوف هتوقعها ازاي.. ظل يفكر كيف يوقع بتلك الجميله التي لم تري منهم سوي كل سئ كيف سيغذو قلبها العليل ويدخل يغرز نفسه فيه رغم انها لعبه فقط من اجل الرجوله و َالعنفوان الرجولي.
ذهب شريف وفتح تليفونه وظل جالسا لفتره ليبتسم اخيرا بشمـ.ـا.ته.. انت اللي هتلف الحبل عليك يا حَمزه انت اللي طماع وقلبك حجر وفاكر الناس عبيد عندك بس اديني هسيبك تلعب وتخطط ومتاكد ان خديحه هتقعلك لانها طيبه ومتاكد انك هتلين بس ساعتها شريف هيعلم عليك صح. مستني خلعه قلبك يابن خالتي..
مرت عدت ايام لياتي يوم يذهب حمزه فيه الي العمل فلم يجد خديجه استعجب علم انها حتي لم تتصل مر اليوم وعاد من عمله دخل علي امه لتاتي سيره خديجه.
قالت اميمه… الهانم ما نزلتش و الواد انهارده طول النهار معايا رامياه.
هب حمزه.. ايه يبقي فيه حاجه.
قالت اميمه… طب اطلع شوف فيه ايه.
.
صعد وخبط عالباب فلم يرد احد شعر بالقلق نزل مسرعا وهتف ما بتردش يا ماما.
قالت.. المفتاح عندك في الدرج خده واطلع شوف فيه ايه. اخذ المفتاح سريعا وطلع يفتح الباب ليجد البيت هادئا نادي عليها فلم ترد ستعجب اتجه الي حجره النوم خبط عليها فلم ترد فتح الحجره ويدخل اليها ليرجف قلبه مره واحده عنـ.ـد.ما..
↚دخل حمزه الي الحجره ليجدها هادئه رجف قلبه مره واحده فامامه خديجه نائمه كالملاك يفترش شعرها الفراش ويبدو عليها الهدوء التام وتلبس قميصا قصيرا بحملات عريضه وتنام عالفراش انثي تلهب الأنفاس.
وقف ثابتا يتاملها بهدوء كانه تسمر امام كتله الجمال هذه اقترب بهدوء ونادي عليها َلكنها لم ترد اقترب اكثر ولمسها ليحس بجسدها حرارته عاليه فقام مسرعا واتصل بالطبيبه لتاتي لتكشف عليها لتخبره انها دور برد ودخلت في حراره عاليه واصيبت بالحمه لتعطيها بعض الحقن وتطلب منه ان يضعها تحت الماء ويتابعها طول الليل . قام هو وحملها وذهب بها الي المياه ووضعها تحت الماء الساقع لترتجف في احضانه ظل الماء ينهمر عليهم وهيا في احضانه قريبه من قلبه كان يتاملها كانت حقا بريئه وجميله وهو اول مره يقربها هكذا كانت تترنح بين يديه وتميل براسها علي صدره وهو يمسج عليها ويمسك وجهها ويزيل شعرها المبتل وقلبه سيخترق اضلعه من أفعاله قربها. مر الوقت وهو في حال اخر ليحس بها ترتجف حملها واستدعي الخادmه لتلبسها ونزل وغير ملابسه وعاد مره اخري. اقترب منها وجلس وبدا في عمل كمادات كانت الحمي قاسيه تذهب وتاتي ليجلس جنبها لا يبتعد ويغير لها الماء ليحاول ان يخفف من حمتها ليظل يتاملها طوال الليل لا يحيد بنظره عنها.
قترب اكثر من وجهها وتلمس شعرها بحنان.. انت حلوه كده ليه ايه الجمال ده. ظل يتلمس شعرها وخدها. همس…. ايه النعومه دي حد ناعم كده ونايمه تاخدي العقل.. سهم وابتسم وهو يتاملها. قطب قليلا ونهر نفسه انت اهبل نازل تمليس عالبت وهيا نايمه وحلوه وزفت مش دي اللي رفضتك وهانتك ومش طيقاك ايه مالك حنين َنحنوح كده. تنهد بس دي قمر اوي قطب ايه وسي زفت شريف عايزها ياخدها. لا ياخد ايه دي ما تتاخدش لا اعقل اكده وشوف هتعمل ايه ماحدش يرفضك يا حمزه انت اصلا مـ.ـا.تترفضش ومرات اخوك وابنه ماهيروحوش في حته. ظل ينظر اليها. لا ما هتروحيش في حته هتبقي بتاعه حمزه واللي يحصل يحصل. ظل هكذا حتي ركن بجوارها ونام بعد ان سهر طول الليل.
ياتي الصباح ليسمع تاوهاتها هب يطمئن عليها فتحت عيونها فابتسم لها ظلت فتره لا تدرك اين هيا. نظرت اليه فوجده مبتسما لها لتقطب جبينها وتنظر حولها لتهب مره واحده لتتاوه ليهتف…. ايه براحه براحه.
قالت بغضب… انت بتعمل ايه هنا وازاي تخش عليا كده انت اتجننت.
قال بهدوء… امال نسيبك تمـ.ـو.تي ايه كنت محمومه وفي دنيا تانيه.
لترتبك… طب لو سمحت اطلع بره مايصحش كده.
قال… طب اهدي علي روحَ انت تعبانه لتنظر اليه غاضبه ليضحك بس ما كتش اعرف انك قمر كده نظرت اليه نظره حارقه.
قالت بغضب.. اخرج بره عيب بقه كده
ضحك… طب براحه مانا شفت كل حاجه وطول الليل عنيا ما راحتش من عالقمر عادي يعني والا عشان بتصحي قمر كده تتكبري علينا لتنظر اليه بذهول احست ان عقله به شيئا.
قالت غاضبه… اظن عيب اوي يا استاذ حمزه بقلك اتفضل عشان البس عيب اوي.
تنهد… عيوني حاضر انت بس تؤمري هروح اعملك حاجه تاكليها تكوني لبستي.
ذهب حمزه الي المطبخ فتح التلاحه فبهت قليلا فالتلاجه تقريبا خاليه ليس بها الا بعض العيش وقطع الجبن . فتح الفريزر فوجده خاليا قطب جبينه. فلم يجد شيئا يصنعه لها ليدور يلف في ادراج المطبخ كان الخزين تقريبا منعدm بعض من السكر علي احد برطمنات الشاي الصغيره. خرج مستعجبا اتصل بالخادmه لتصنع لها شيئا تاكله. عاد اليها كانت قد لبست ملابسها ليحدها تجلس علي احد الكراسي في الانتريه اقترب منها .. انا وصيت سعاد تعملك اكل.
قالت بتعب… متشكره مـ.ـا.تتعبش حالك شويه كده وهنزل اجيب اكل.
قال… طب بالمناسبه بقه هو الاكل اللي في التلاجه فين والخزين.
قالت مستعجله… اكل ايه وخزين ايه.
قال.. التلاحه فاضيه والمطبخ فاضي ليه وديتي اللي فيه فين.
قطبت… وديته هو ايه اللي وديته.
تنهد… مش بيطلعلك خزين واكل راحو فين التلاجه فاضيه.
بهتت.. بيطلعلي خزين واكل.. مين ومن مين.
قال حانقا.. .. فيه ايه يا خديحه مش ماما بتطلعلك الخزين راحو فين التلاجه مافيهاش حاجه انا مش بحاسبك بس ليه فاضيه.
هتفت… مامتك بتطلعلي خزين واكل مين اللي قالك كده.
قطب قليلا.. مين ايه انا اول ما مازن مـ.ـا.ت سالت علي عيشتك قالتلي بتطلعلك اللازم.
ابتسمت بسخريه.. اه هيا قلتلك كده.. طب ماهي فعلا بتطلعلي اللازم.
ليهتف متحيرا….. طب هو فين.
لتقول.. لا هيا بتطلعلي اللازم لابن ابنها انما انا مش معتبراني موجوده مامتك.
نظر اليه بذهول.. نعم ياختي هو ايه اللي بتقوليه وانت بتاكلي ازاي.
لتحني راسها وتهتف…. ماعتقدش دي حاجه تهمكو المهم ابن ابنكو بياكل ايه.
هتف غاضبا…. هو ايه اللي مايهمناش انت هبله ما بتاكليش. فيه ايه اخويا يمـ.ـو.ت ويجرا كده تنذلي يعني
ضحكت بسخريه .. اخوك يمـ.ـو.ت وانذل.. لا يا استاذ حمزه انا مذلوله من قبل اخوك بكتير انا مذلوله من تاني شهر في جوازي لتقف وتبتعد بقهر.. اخوك والست والدتك قاطعين عليا المصاريف ما بيحطوش في البيت لقمه اخوك مامتك خلته ياكل تحت وما يطلعش عشان انزل اقعد تحت رجليها. انذل ليهم وتبهدلني زي ما هيا عايزه ممكن مـ.ـا.تصزدقش مايهَنيش بس ده اللي حصل.
صرخ…. وكنت بتاكلي منين انت هتكدبي سنين من غير اكل
قالت… واكدب ليه عايزه منك ايه مثلا والا طلبت ايه بس هريحك عشان تبعدو عني انا كتت بروح عند اخويا كل يوم انضفلهم الشقه والمقابل اكل واخد فلوس يعني زي ما تقول كده خدامه بلقمه عيشها واخوك ما سالش وكتير حاولت احنن قلبه ما سالش يسيبني بالايام قاعده لوحدي عشان بس مامته قالتله كده يسيب مـ.ـر.اته من غير لقمه عشان يكـ.ـسر نفسها. كنت بمـ.ـو.ت من الجوع ابعتله يشوف الرسايل وماردش.. كنت اقوله عيانه عايزه دوا مابيردش مره وقعت في الشارع من قله الاكل بعتله يجي ماردش ولما اهل الخير جابوني البيت الست والدتك طلعت بهدلني وقعت قدامها ناصعبتش عليها تقلي فين الاكل دا لو حد مربي كـ.ـلـ.ـب عارف مربي كـ.ـلـ.ـب هيصعب عليه ويرميله لقمه وجاي تقلي بنطلعلك سنين بيرملي قروش يكفو ابنه الغلبان بالعافيه وما بنطقش . عشان اخوك مامتك اتجبرو عشان غلبانه وماليش سند وماليش حد يقلي الست لما تبقي بطولها وجوزها جاحد بتقطم وتباع الجزمه عشان ابنها مامتك قالتلي هاخد عمر وامريكي بره.. قعدت يكملو ذل اربع سنين اتجوزت شهر وانا غلبانه مابينطقش يطلع يضـ.ـر.ب فيا يمـ.ـو.تني ضـ.ـر.ب مامتك واقفه تتفرج واخرتها جاي تقلي اتجوز.. تاني ابقي حرم بنهاوي تاني. دانا لو ملقية كـ.ـلـ.ـبه اترمت علي باب بيتكو هتأكلوها. كانو يعملو الصدقه شويه عيش ناشف للقطط اللي قدام الباب ادوني منهم. ماكتش عارفه ليه. عملت ايه طلبت الطـ.ـلا.ق رفض اترجيته يعتقني رفض وكملت بس مت كت اسمعهم بيضحكو وفرحانين ويعزمو يجيبو ويودو وانا فوق مقفول عليا باب سـ.ـجـ.ـن بزنزانه حجر علي قلبي جعانه وهلكانه. كت اقعد لوحد اشوف عملت فيهم ايه لحقت اعمل ايه في شهر.. وجاي تقلي بنطلع اكل. اتعامل زي الكلاب ماحد رحمني انت اه كت مسافر جايز مـ.ـا.تعرفش بس عيلتك ملها كت عارفه. اربع سنين بيتفرج الغلبانه اللي كل ذنبها انها عندها كرامه مش عايزه تيجي تحت جزمتهم.. بس ايه.. عارف يوم ما مـ.ـا.ت كان ضاربني الصبح اه والله مامتك كمان كانت واقفه دعيت عليه بحرقه بحسبي الله ونعم الوكيل ولما جه الخبر قعدت اكل روحي يا تري انا السبب وربنا استجاب وحرمت ابن من ابوه..
ابتسمت ساخره.. ابوه.. دا حتي دي ما كانتش موجوده. روح الله يسهلك جاي تحاسب وتقول وتتفقو تاني عارف لو بمـ.ـو.ت مابقاش تحت ضرسكو تاني . دا رجوعي شغلي عشان اصرف علي نفسي بلا ذل منكو لا وجاي عايز تتجوزني عشان تكمل المسيره انتو ايه انتو ربنا هيحاسبكو لقمه ايه اللي هخدها من عندكو انتو لقمتكو ذل وقهر عيشتوني فيه جاي تقول ايه انت لتجهش بالبكاء وهو واقفا غير مصدق ما قالته ليندفع لا اراديا ويشـ.ـدها اليه وهيا منهاره من البكاء.
همس بو.جـ.ـع.. خلاص بس بس اهدي.
ابتعدت عنه …… من فضلك سيبني في حالي بقه.
اقترب منها وشـ.ـدها وجلس ومسك يدها…. ممكن تسمعيني طيب.. مسحت دmـ.ـو.عها .. انا ماكتش اعرف لترتبك وتحمر خجلا وتشـ.ـد يدها تنهد.. بصي يا خديجه والا اقلك يا ديدا زي ما ليلي بتقلك.. اطرقت .. انا ما كتش اعرف اللي مازن بيعمله ولو كنت اعرف كت وقفته اكل ايه اللي بـ.ـنتكلم فيه انا مش مصدق اللي اتعمل ده. اكل ايه وحرمان ايه وعيشه ايه.. ليه ماحدش قالي ماقلتش ليه يا بـ.ـنت الناس ايه مطلقين مالهمش كبير يمين الله لو كت اعرف كت حاسبتهم حساب الملكين ايه القرف ده.. دا بيت البنهاوي بيت حمزه يتعمل جواه كده جوع وكل انا مش مصدق يا فضحتنا ايه ده. وابن اخويا ما يصرفش وياكل من خير ابوه لا ومش هسمح بغير كده مازن كان عنده مشكله مع امي مش هنكر امي متسلطه بس مازن كان متدلع وهما كانو روحين ماكتش بيقدر يقلها لا.. بس انا مختلف ومش هسمح بده يحصل البيت ده بيتك وانت ام عمر وليكي عندنا كتير لتنظر اليه باستهجان . فاكمل.. وتصرفي وتجيبي علي كيفك وان كتي نازله الشغل عشان تصرفي علي رَوحك فبلاش منه لاني راجـ.ـل ما هسمحش. البيت ده له قواعد انت الست اللي فيه دا بيتك وتطلبي وتصرفي وتقولي هات وانا مانطقش مش علي اخر الزمن حمزه البنهاوي يتكلم في اكل ومصاريف بيته انت كده بتهنيني وتجـ.ـر.حي رجولتي انت تعيشي معززه مكرمه اسمعي يا خديجه جايز بدايتنا غلط وجايز انا عصبي بس حابب اطلب منك حاجه ممكن من هنا ورايح تعتبرينا اصحاب.. نظرت اليه باستغراب فابتسم ايوه ايه المشكله
قالت.. اعتبرك ازاي وانت بتكرهني من غير سبب اعتبرك اخويا كده مره واحده.
ضحك.. لا اخوكي ايه انا بقول اصحاب ومن جه بكرهك لا ما بكرهكش انا عصبي وعندي ظروف خاصه واكيد عارفاها بس ده مايمنعش اننا نعرف نتعامل بعد كده عشان عمر وعشان البيت والشغل.
قالت… انا عايزه ابقي في حالي كفايه و.جـ.ـع لحد كده.
هتف…. وايه اللي هيوجـ.ـع انا بقلك نبقي اصحاب جربي طيب لو ما عجبكيش تبقي في حالك بس ماينفعش تعيشي لوحدك كده.
قالت… مانا كت لوحدي ايه اللي جرا يا استاذ حَمزه انا عايزه اربي ابني وبس.
قالت… .. اولا انا مش استاذ تمام والصحوبيه يا ستي تجربه لقيتيها سيئه نلغيها وانا اوعدك مش هزعلك ولا هتعصب تاني.. لتنظر اليه غير مصدقه ليضحَك طب جربي طيب. بيقولو بعض هبطل اعض والله فتبتسمت…. ليمد يده خلاص كده صاف يا لبن لتبتسم وتمد يدها ليشـ.ـدها يقبلها لتشهق وتطرق ابتسم .. بصي بقه طلباتك مجابه وهتاخدي جزء من حقك تعيشي بيه مازن كان ليه ورث وفلوس وده حقك هتاخديه يبقي الشغل لازمته ايه.
قالت… لا والنبي سيبني اشتغل انا حابه كده.
تنهد… حاضر يا ستي ها كده خلاص حمزه دخل الفريند زون بتاعتك ابتسمت له فقال.. طب نحتفل بقه قومي البسي.
قالت… البس اروح فين انا تعبانه.
قال… مـ.ـا.تخافيش مش هتعبك هنروح مكان كده نتعشي ونرجع علي طول
لتشعر بالحرج. لا معلش والله ماهقدر.
قال… يبقي مش قابله صحوبيتي.
قالت.. لا والله بس تعبانه.
قال… طب نتعشي تحت لترتبك هيا تنهد اجهزي بس واناهتصرف مع ماما ماعتيش تحملي هم.
ليرن تليفونها بجواره.. فوجده شريف فهيا لم تأتي للعمل ليشتعل عن اخره.. مده يده وقفل الفون فنظرت اليه فهتف مندفعا.. انت تعبانه مـ.ـا.تكلميش حد. تنهدت وسكتت ابتسم لها ابتسامه ساحرة و تركها تفكر في ذلك التحول الغريب الذي اصابه فجاه وكيف هادن معها بدون سبب. تنهدت… ربنا يهديه انا يعني غاويه مشاكل.
نزل حمزه سعيدا بما حققه فخطته لاقتحام حياه خديجه تسير كما يريد لينزل الي والدته ليدخل عليها لتهتف.. الشملوله مانزلتش هتفضل تتصلبت.
هتف غاضبا.. اظن يا ماما البيت ده بيت اصول ما ينفعش نعامل الناس بطريقه مهينه.
قالته.. انت بتقول ايه. انت بتقولي انا كده.
قال غاضبا… ايوه بقول لما تعيشو المسكينه اللي فوق دي سنين او اكتر مذلوله ماحدش يطلعلها لقمه يبقي دا مش بيت اصل.. اكل ايه اللي تمنعوه عنها انا مش مصدق اخويا انا عمل كده وانت ساعدتيه.
قالت بسخريه… هيا الشملوله اشتكلتلك
ليصـ.ـر.خ… ماشتكتش قمت اعمل اكل لقيت تلاجتها فاضيه ومطبخها فاضي بيتها فاضي واسألك تقوليلي عملت اللازم. دا اللازم هتاكل ايه الست انت ازاي كده ايه ده دا الغلبان بنديله اكل. تتكلمي في الاكل مـ.ـا.تسببيها هيا حره مع تفسها تجبريها وتذليها تروح تخدm عند اخوها ويتقال علينا ايه عالم جعانه بنحوش الاكل عن بـ.ـنتهم انا مش مصدق انت يا امي اللي بتعزمي الغريب قبل القريب تحوشي عنها الاكل اخويا ابن الناس الشبعان اللي بيصرف ولا يهمه يحوش عن مـ.ـر.اته الاكل اربع سنين يا جاحدين ايه كفره كتو ربنا اشترت ها كـ.ـلـ.ـبه مرميه تروح تخدm عند اخوها الكافر هو كمان انا حاسس اني هتجنن همـ.ـو.ت من غـ.ـيظي بيتي بيت حمزه يمنع اكل وعلاج ويذل ويتجبر ليه ليه انتو جاعانين قوي كده ظلمه قوي كده.. ماخفتوش من جعاها عليكو لا ولسه مكمله حتي بعد ما مـ.ـا.ت مـ.ـا.تعظتيش يا مصيبتنا في بيتنا يا فضحتك يابن البنهاوي بيتك بيتمنع فيه الاكل علي اهل بيتك. والله اعلم ما قالتش ايه انتو ازاي كده
صرخت اميمه…. انت بتدافع عنها.
هتف غاضبا…. انا ما بدافعش عن حد انا بدافع عن الحق عن البيت اللي انت خليتي شكله زفت عن عيلة البنهاوي اللي بتحوش الاكل عن اهل بيتها عشان تذلها سيبتي ايه للناس اللي في الشارع.
قالت… ايه مش كت مش طايقها دلوقتي بقت حلوه انت هتعملهم عليا لتكون فاكر اني مش عارفه الاتفاق اللي بينك وبين شريف. بهت هو.. اكملت… هيا ايوه قالي انكو اتفقتو عليها عشان مـ.ـا.تغورش في حته وعشان نلم حالنا ومالنا ومافيش حاجه تطلع بره تيجي بقه تقلي هدافع عنها اقلك مـ.ـا.تضحكش علي نفسك.
قال بصدق… مش معني اني اتفقت مع شريف اني اخدها واقعدها اني ناويلها علي حاجه وحشه انا عايز استرها واربي ابن اخويا لا طمعان فيها ولا عايز اسرقها. وهعيشها بما يرضي الله تصرف من خيري وهعيشها ملكه تامر وتتامر حمزه مش عويل ولا غدار هيا هتعوز ايه غير راجـ.ـل يراعي ويكون سند اه يا أمي ماليش في المشاعر بتعايريني روحي شوفي حكمه ربنا انا اتغدى بيا وقلبي حجر غـ.ـصـ.ـب عني بس انا مش غدار ولا هغدر خديجه فلوسها في نن عيني وهيا في النت التاني مش عشان بحبها عشان حقاني وبعرف ربنا لما اكرهها حتي اعاشرها بالمعروف اللي انتو مـ.ـا.تعرفهوش. انا هتجوزها هيا قبلي لا هذل ولا هاجي عليها في يوم. اهو ده اللي في ضميري ونيتي. انما اللي حاصل مافيش حد يرضي بيه.
قالت.. مـ.ـا.تضحكش عليا انت عاوز تكـ.ـسر مناخيرها لما رفضتك ازاي ترفض حمزه اللي الكل بيعمله حساب فوق يا حمزه ومـ.ـا.تفهمنيش انك تعرف تحب انت يا حمزه قلبك بقي حجر صعب تخشه المشاعر فا يا ريت بقه قصه استرها وتقف جنبها دي عندها مش عندي انا عارفه نواياك ومش زعلانه اي حاجه تخلي عمر جنبي اعملها انما تقفلي وتقلي كده لا. توقعها تولع فيها انما تجيبها تحت ايدينا تاني باي طريقه ما يهمنيش انا عارفاك لا بتاع ستات ولا مشاعر ولا يوم هتبصلها يبقي تهدي كده ومـ.ـا.تقليش كده
ليهتف بغضب… . طب طالما كده بقه ومافهمتيش ولا كلمه هكلمك بلغتك. يبقي يا ماما من هنا ورايح مالكيش دعوه بخديجه واي حاجه هتزعلها كانك وقفتي قدامي. انا مايتقليش كده انا مش عيل صغير وعارف بعمل ايه. انا مش مازن هاه وانت عارفه مين حمزه وهبته شكلها ايه. والا اكون واخدلها شقه بره ومقعدها بعيد وابقي شوفي هتشوفي ابن ابنك ازاي واه هصرف تماما عن اللي بخططله تروح بقه تتجوز شريف تتجوز غيره هسبلها الواد تربيه ما هي امه.
صرخت…. انت بتلوي دراعي
قال بسخريه.. بعرفك اني مش مازن اللي هتركبيه انا حمزه اللي رايه من دmاغه واشيل اللي قدامي طول ما هو مايتعدش حدوده. انا عارف انك مش سهله يا امي بس اكيد انك عارفه ان حمزه مش اسهل بمراحل فاياريت تهدي عالبت اللي فوق دي سيبيها تربي الواد وسيبيني انا هتصرف مـ.ـا.تخرجش من تحت ايدينا ازاي.
لتظل تنظر اليه فقال.. ها موافقه والا اطلع اخدها واخرجها بره البيت ده.
قالت ساخطه…. طب يا حمزه ماشي خليني اما اشوف اخرتها.
قال… خلاص هيا هتنزل دلوقتي يا ريت تعامليها عادي صعد وا حضرها ونزل بها جلست هيا معهم صامته وحمزه يحاول ان يفتح مواضيعا وامه تحسن من طريقه معاملتها ليدخل عليهم نادر وزوجته داليا ليجلس الجميع في حاله من المرح وخديحه صامته لا تتكلم قالت داليا…. ايه يا خديجه عرفت انك نزلتي الشغل انت يا بـ.ـنتي بتحبي تتعبي نفسك.
قالت اميمه.. اه مش متعوده عالراحه.. اللي اتعود عالشقا بقا.
قال حمزه.. لا يا ماما شقا ايه دا شغل وبيعلي من قيمه الواحده بدل ما تقعد مالهاش لازمه كده خديجه في الشغل متفوقه وخساره تقعد في البيت.
قالت داليا…. والله يا حمزه بس عشان مـ.ـا.تتعبش وترتاح
قال وخص خديجه نظراته… انا كفيل اني اشلها علي كفوف الراحه مش كده ياديدا. خجلت من كلامه لتنظر داليا اليهم وتبتسم ماشي يا عم الله يسهلو يا ست خديجه حمزه بجلاله قدره عدو الستات بيدافع عنك.
قالت الام بلويه.. اه علي اخر الزمن اما نشوف اخرتها.
لتتنهد خديجه وتقوم… طب استاذن انا تصبحو علي خير وتقوم وتذهب وتأخذ عمر ليلحقها حموز عالسلم ومسك يدها يمنعها.
فقالت… لتهتف ايه في ايه.
قال مبتسما ونظراته تخصها لتخجل من نظراته .. مـ.ـا.تزعليش من امي حقك عليا انا
لتبتسم له وتهتف.. انت اللي متشكره ليك دافعت عني بجد متشكره.
نظر اليها وغمز لها…. يعني ينفع ابقي صاحب كويس.
خجلت وهزت راسها ليصعد درجه بالسلم ويقف مقابلا لها يعني حمزه نال الرضا وماعتش بيغض في القمر.
ارتبكت… هطلع بقه عشان عمر عايز اذاكرله
ليقترب من عمر يقبله ويرفع وجهه كان قريبا من وجهها لتحمر خجلا .. خلي بالك من ماما يا عمر ماما.. مانت اكيد عايز تحطها بعيونك بالقوي كان ساهما في نظراتها.
لترتبك وتصعد مسرعه تجري
ليرن تليفونها الاعلي عندنا فتحت الباب.. انتفض هو وحس انه شريف ليصعد ليجدها تنظر للفون وعمر قد دخل ليهمس بجوارها.. ديدا..
شهقت واستدارت وقلبها يرجف فهمست بخجل ايه.
هتف… لا اصل لقيت عنيا فيها نار مش عارف حاسس بو.جـ.ـع ممكن تشوفيها.
تنهدت واقترب منه كانت تشعر بالخجل فهيا اول مره تلمس حنيه من احد فهيا وحيده.. فرن الفون مره اخري لتمسكه قتأوه. اقتربت وتركت الفون يرن لتفحص عيونه وهو يغمض عينه يشم عبيرها ويتنهد لتهمس مفيش حاجه.
تنهد وهتف.. امال بتو.جـ.ـع ليه.
همست لا نفيش.. طب استني فيه رمش اهوه. مدت يدها واخرجت الرمش واعطتها اياه كان جوا عينك اغسل عينك بقه وحط قطره مطهرة.
تنهد وهمس وعيونه تأكلها وهيا تشع حمارا
همس… بيقلك الرمش لما يقع ناخجه ونتمني امنيه حلوه هتتحقق.
ابتسمت له وهمست.. ربنا يحققلك أمنياتك ويسعدك
همس بصدق.. بجد تتمنيلي السعاده.
ابتسمت طبعا امال ايه مش اصحاب.
همسك الرمش وهمس يا رب انول اللي في بالي ونظر ابيها لتبتلع ريقها.. صحوبيتي حلوه يا ديدا يعني أنفع.
تنهدت بخجل فهذا مثير عليها.
اه طبعا انت طلعت طيب خالص.
همست.. واتمني ايه.
اقترب أكثر وغمز لها.. لا لسه حبتين واقلك اتمنيت أطول ايه.. بس هطول انا عارف
همست.. ايه.
همس بهيام النجوم يا ديدا.. ديدا النجوم.
لتشتعل وتهمس بتلعثم.. طب طب انا هنام.. قصدي هذاكر لعمر سلام بقه .. وتغلق الباب وتقف ترتعش.. ايه هو اتجنن والا ايه هو بيعمل كده ليه هو اتقلب ماله بقي طيب وحنين كده ونظراته تخليني ملبوخه لتتنهد وتفكر في نظراته لتبتسم.. نهرت الي نفسها اتهبلتي والا ايه عادي هو بس بيراعي ابن اخوه اه بطلي تفكري في حاجات وحشه دا حَمزه. ودخلت وهيا بداخلها شئ تولد محيرا لها لا تعلم ماهيته.
بالاسفل وقف حمزه منتظرا اياها تدخل ليطـ.ـلق ضحكه مش حمزه اللي يترفض يا خديجه انت طلعتي خفيفه وهبله مسيرك تيجي تحت ايدي وتتمني حمزه دا وتتمني تكوني له ليستدير وينزل يذهب الي الداخل ليبقي مع اسرته وعقله مع تلك الجميله التي لانت له. وهو كل تفكيرها ان يوقعها ولكن المشاعر الصادقه عنـ.ـد.ما تعلو لا يعلم من سيقع لمن.
ادعو علي اميمه العقربه وصنفها دا ورد يومي 😁😁😁
↚جلست خديجه في شقتها تتنهد من تغير حمزه ولينه كانت تشعر بالاختناق كان الوقت ليلا نزلت بهدوء وجلست في الحديقه تشرب مشرب ساخن… ساهمه في دنياها… يعني كده خلاص حياتك هتنعدل اه حمزه صحيح عصبي بس راجـ.ـل حقاني معروف عنه هيبعد امه عني.. كانت تحس بلسعه برد لتضع يدها حولها لتحس بيدين حولها انتفضت كان حمزه قد راها واتى باحد الاوشحه واقترب منها ووضعها حول كتفها وجلس بقربها وهمس… سرحانه في ايه كده. يا رب يكون حاجه حلوه نظرت اليه وابتسمت.. فهتف يبقي اكيد حاجه حلوه.. طب فرحيني لو انا فيها.
ابتسمت واحنت راسها بخجل.. فهتف يادي الهنا الابتسامه دي عشاني.
تنهدت… بجد يا حمزه انا متشكره قوي انك صدقتني انا عشت ايام سوده.
تنهد هو… يمين الله لو كت اعرف ماكت سكت.. اكل ايه يا خديجه اللي هنتكلم فيه.. بيت حمزه البنهاوي يتكلم في اكل.. وسكتي ليه.. ليه ماقلتي.
تنهدت.. مامتك واخوك كانو صاعبين وانت كنت بعيد ولما كت بتيجي ماكنش بينا وفاق.
تنهد.. اعمل ايه خديجه انا مريت بظروف صعبه.. الغدر وحش قوي.
تنهدت ونظرت اليه بلين… بس يا حمزه الدنيا زي ماقلت مش بتقف.
هتف مندفعا.. وقفت عندي لما احب وينغدر بيا بالبشاعه دي يبقي تقف قام مسرعا واعطاها ضهره شعرت بنفسها تشعر بحنان له…
قامت… ربنا يراضيك طالما جواك خير.
استدار وسهم فيها.. يراضيني..
هتفت.. عارف يا حمزه.. في عز و.جـ.ـعي من اخوك في عز ظلمه ليا كنت بحس ان ربنا عاين لي خير في يوم انا غلبانه مابعملش حاجه في حد انت كمان اكيد ربنا عاين حاجه حلوه تفرحك.
رجف قلبه فاكملت.. انا مـ.ـا.تغدرش بيا زيك بس انو.جـ.ـعت بس عارف بعد ده كله ماكرهتش اخوك اه بطلت احبه بس ماكرهتش.. الكره بيقسي القلب.. مش عارفه لو اتحطيت مكانك واتغدر بيا هبقي زيك والا لا.
رجف قلبه وتذكر الاتفاق بين شريف… ونفض أفكاره انه لن يغدر بها وانه سيعاملها بما يرضي الله ولكن دون حب فهو ليس عنده مشاعر.
اقتربت وهمست.. ماحدش بيقعد غضبان سنين لازم تفتح قلبك كتمه المشاعر وحشه وانك تقعد من غير حد حنين في حياتك صعبه.. انا ليا سنين ماحدش حن عليا ودي أصعب ما يكون.
تنهد واقترب ومسك يدها.. انا سعيد اننا اتصافينا وحاسس اني هبقي قريب منك قوي.
خجلت هيا.. احنا اصحاب وانا موجوده في اي وقت ليك.
نظر اليها نظره راغبه فهتف.. هتفضلي علي طول موجوده ليا يا خديجه.
احنت راسها واحمرت خجلا.. اه طبعا.. احنا اهل.
ابتسم علي خجلها… واكتر يا خديجه.. حمزه هيبقي ليكي زي مانت عايزه حمزه هيبقي وراكي في كل لحظه سندك يا خديجه.
نظرت اليه بحنان ودmعت عيناها كيف تغير هكذا.. ظل يلمس يدها بحنان وعيونهم ساهمه في بعضها لتنتفض وتقوم.. انا انا اتاخرت تصبح علي خير.. واستدارت مسرعه ليشبك فستانها في الكرسي لتتعثر فاندفع ويحاوطها بقوه وشـ.ـدها اليه لتتعلق به وتنظر اليه فقربها من وجهه وعيونهم لا تفارق بعض كانت ماخوذه بنظراته اما هو فكان قلبه يدق الطبول وقربها يشعله ويربكه.. فهمس دون وعي .. عيونك حلوه قوي.
انتفضت وابتعدت خجوله وهو يقف مبتسما ساهما والوشاح بيديه ليضعها علي أنفه. ابتسم وتلمسه بحنان ظل فتره مرتبك.. انتفض فجاه.. ايه يا زفت.. اتعدل.. تنهد وابتسم مره اخري.. الست خديجه طلعت سهله اهيه.. عموما حمزه هيجيبك من قلبك يا خديجه.. مش حمزه اللي يتعلم عليه.. بطرف صباعي والله وضحك… ولا هياثر فيا..
(اقعد اترزي دانت بتسح من لمسه 😂
في الصباح تجهزت خديجه ونزلت تعطي عمر لجدته ونزلت لتجد حمزه يركن عالسلم لتهتف صباح الخير
قال…. يا صباح الجمال
قالت.. انت صاحي بدري كده ليه
قال.. عشان اوصل خديجه هانم. بهتت من كلامه ليضحك ايه مالك مش اصحاب احنا
تنهدت … بس يا حمزه..
صعد درجه السلم وقف امامها مسرعا وهتف قولي تاني والنبي كده قلتي حمزه مش كده
لتخجل وتتراجع فكان قريبا منعا.
ارتبكت… اسفه والله انا بس بس…
قاطعها… انت بتبسبسي ليه دانا قلبي هيقف من الفرحه اننا عدينا استاذ دي كنت تقيله علي قلبي. نظر اليها نظره اودع فيها مشاعره حاسس اننا بنقرب
ارتبكت من نظراته فقال.. اه ماحنا اصحاب زي ما قلت.
اقترب مره اخري.. انا قلت اه بس فيه حاجات لسه ماقــ,تــلهاش.
هتف.. حاجات ايه.
اقترب ونظر الي شفتاها لتحمر خجلا… بكره هت عـ.ـر.في وقريب هقول وهقول..
ارتبكت واشاحت بوجهها وابتعدت…. طب طب يلا تأخرنا.
ابتسم علي خجلها ورفع ياقه قميصه بغرور ونزل خلفها ذهبا الي العربه فقالت.. هروح بقه اركب عربيتي.
شـ.ـدها وفتح الباب… وانا ايه كيس جوافا اركبي يا ديدا هتروحي وتجي معايا.
ضحكت… لا يا خمزه كده هتعود الدلع.
لتبهت حين اقترب منها وحاصرها عند الباب .. ان ماكنتيش انت تدلعي مين يدلع يا ديدا.. دا لسه الدلع كلو. جاي
ارتبكت .. هاه… ايه..
ابتعد بهدوء…. اركبي بقه يلا هتاخري ومدير البتاعه دي غلس وهيبهدلك لتبتسم وتركب ودخل بها الي الشركه وصلا الي الاسانسير. قالت… اطلع انت بقه وانا هطلع عالسلم
قال… ليه يا بـ.ـنتي غاويه تعب.
قالت…. لا بخاف منه وعنذدي فوبيا يلا اشوفك فوق.
لينفتح باب الاسانسير فشـ.ـدها الي الداخل لتشهق فقال… لا خـ.ـو.فك ده لازم تتغلبي عليه وانا معاكي مش هسيبك لخـ.ـو.فك . انقفل الباب قالت بخـ.ـو.ف…. وقف وقف ماقدرش اركب والنبي يا حمزه بخاف.
قال…. طب اهدي احنا خلاص طلعنا لتبدا في التـ.ـو.تر والارتعاش ليحس انها ستختنق وتدخل في حاله هيستيريه فشـ.ـدها اليه ويحتضنها همس غمضي عنيكي لتغمض عينها بتـ.ـو.تر ليضمها اكتر ويمسد عليها كانت ترتعش وتحس انها ستنهار لتدوخ قليلا لتتشبث به ليظل محتضنها الي ان وصلا وما ان انفتح الباب اندفعت هيا للخارج لتشهق تتنفس.
اخذها الي َمكتبه انا اسف يا ديدا بجد والله ماكنت فاكر ان الموضوع صعب كده كنت فاكر اني اقدر اخليك تتغلبي عليها.
كانت تحاول ان تبتسم مسك يدها وقبلها انا اسف والنبي سامحيني.
استدعي هدوئها فقال بنبره قلقه والنبي يا ديدا طمنيني انا اسف طب بصيلي نظرت اليه لتجده ينظر اليه بحب وعيونه تشع مشاعر اخفضت راسها واحمرت مسرعه ملس علي يدها.. ايه عامله ايه ريحي قلبي.
همست…. خلاص بقيت كويسه.
قال.. اعمل ايه طور والله انا اسف
ابتسمت….. خلاص والله مافيش
دخلت عليهم بـ.ـنت عمه لتشـ.ـد يدها فقالت.. ايه يا ميزو اول مره اعرف انك جيت ايه الهمه دي جاي بدري يعني لتكمل ازيك يا خديجه
قالت… الحمد لله.
هتف حمزه….. ايه عادي مش شغل.
نظرت بخبث الي خديجه.. اممم شغل ماشي. طب عايزاك في شويه حاجات.. هز راسها.
لتقوم خديجه وتستاذن.
قالت سهام.. ابفي عدي علي شريف يا خديجه عايزك من الصبح.
هب حمزه.. شريف عايزها في ايه.
لتهز كتفها….. ماعرفش
لتقوم خديجه بهدوء وتهتف ماشي هروحله وتركتهم وحمزه يغلي.. عايزها في ايه زفت الطين هيقطع عليا هيشاغلها اه مـ.ـا.تحملش يسيبها هيلعب عالبت وهيا هبله وطيبه اه لا ماهتحملش انا. طب اعمل ايه اروحلهم ازاي.. ظل يفكر ليسمع ابنه عمه ايه يا حمزه رحت فين مـ.ـا.تقعد نشوف الشغل.
اغتاظ اكثر وجلس مرغما ودmاغه في مكان اخر
ذهبت خديجه الي شريف لتهتف. ازيك يا شريف.
ابتسم لها.. يا دي الهنا اخيرا خديجه هانم نورت مكتبي ابتسمت له. عامله ايه كنت عايز اطمن عليكي.
لتهتف.. كويسه والله بخير
هتف.. وطنط وحمزه عاملين معامي ايه طنط صعبه عارف وحمزه بومه بيعض في الستات.
قالت مندفعه… والله دا طيب وبقي حنين اوي.
رفع شريف حاجبه.. لا والله بقي طيب من امتي
ابتلعت ريقها وتقول…. لا ما هو اصل حمزه قعدنا مع بعض وطلب نبقي اصدقاء عشان مايبقاش فيه مشاكل.
رفع حاجبيه وهتف…. وانت صدقتي.
قالت ببراءه….. وما صدقش ليه يا شريف.
تنهد .. عموما خلي بالك من نفسك وابنك وفلوسك.. مش كل الناس طيبه زيك.
قالت… بتقول ايه اخلي بالي ازاي.
قال.. حمزه مابيحبش الستات ولا بيطيقهم من ساعه مـ.ـر.اته ما سابته هيصاحبك ليه.
قالت… دي مرات اخوه.
قال…. قصدك ارمله اخوه… حَمزه مش سهل يا خديجه انا بقلك اهوه ومـ.ـا.تجيش يوم وتنـ.ـد.مي
لتهتف.. انـ.ـد.م علي ايه هو ما عملش حاجه وحشه
قال بخبث… وايه اللي غيره دا كان بيعض ايه اللي خلاه يصاحبك فجاه.
ظلت تفكر وتخاف… ماعرفش هو قال عشان مايبقاش فيه مشاكل.
هتف. طب عموما خلي بالك من نفسك انت عزيزه عليا.
ابتسمت له وهتفت ربنا يخليك يا شريف انت حد محترم و انا بجد برتاح اتكلم معاك.
لتسمع نبره غاضبه.. بجد والله دا حاجه جميله اصل شريف بيحب يريح الكل
لتقوم وتنظر اليه لتجد عيونه تشع غضبا. قام شريف.. حمزه بيه في مكتبي يادي الهنا
قال.. اه كنت جاي املي عيني منك اصلك حبيبي.
قال شريف.. اكيد وخصوصا واحنا الاتنين عينا علي نفس الشغل.
لينظر حَمزه غاضبا.. بس اطمن الشغل ماشي تمام مش محتاح حد يقرب منه.
قال شريف.. والله ماعتقدش انك هتمشي معاه اصل انت عصبي يا حمزه وما بتحبش النوع ده من الشغل.
قال غاضبا.. خليك في حالك وقلتلك اخرتها هاخد الشغل كله
قال شريف.. مستني علي نار يوم ما تاخده عشان شريف ساعتها هياخده من ايدك وهيحسرك عليه.
قال حمزه… العب بعيد بقه عشان ساعتها هتقف تتفرج الاستاذ عمل ايه. اقترب وشـ.ـد خديجه وخرج.
وقف شريف ينظر بغل.. العب براحتك بجد مستني اليوم اللي هعلم عليك فيه واعرفك ان مش كل حاجه تتاخد لحمزه بيه اللي مستخسر الناس تاخد منه حاجه مش عايزها. بجد يا حمزه مستني اليوم ده عارف ان خديجه هتتو.جـ.ـع بس عشان تعرف انت ايه حجر مابيحسش ولا بيعرف يحب وهيا اللي هتعلم عليك مش انا. فتح تليفونه وظل ينظر اليه بنشوه.. ليقفله ويهتف.. ايوه كده مستني علي نار.
كان حمزه يشـ.ـد خديجه ويذهب بها الي المكتب ودخل وهو غاضب لتتكلم؛ خديجه وتهتف فيه ايه مالك.
ظل يدور يتحكم في نفسه ليصـ.ـر.خ…. ممكن اعرف مالك بس زفت هاه.
بهتت.. سي زفت مين.
صرخ…. شريف مالك بشريف.
قالت باستغراب.. مالي ايه مش فاهمه
اقترب ومسك يدها بغضب.. ايه ادخل عليكو الاقيه بيسبلك وانت واقفه تقوليله برتاح معاك بيريحك البيه
لتبهت.. ايه ده ايه كلامك ده انت ازاي تكلمني كده.
هتف غاضبا.. امال عايزاني اعمل ايه والبيه واقف يتنحنحلك وانت مبسوطه ومرتاحه.
قالت بغضب…. يتنحنحلي اظن عيب كده انت بتقول ايه ومن فضلك مش سامحه بكلامك ده بس عموما انا غلطانه صحيح شريف عنده حق عن اذنك وتركته لتنصرف..
وقف مبهوتا شريف عنده حق.. قلها ايه ابن الجزمه اندفع مسرعا كانت تتجه للباب ودmـ.ـو.عها قد ملات عينيها اندفع وحجزها عند الباب وقفله لتهتف.. وسع عايزه اخرج.
كانت تقف عالباب وهو يضع يده من حولها وهيا مستديره تعطيه ضهرها اقترب وهتف بهدوء…. طب اهدي اهدي ممكن.
قالت…. وسع ايه ده.
اقترب وهمس بالقرب من اذنها.. انا اسف اتعصبت والله اسف ظلت صامته ليتنهد .. خلاص بقه طور وهب انا اسف والله ط ور طيب اصالحك ازاي ليديرها لتخفض راسها.. ياني انا وحش اوي كده انت زعلانه مني صح رفع وجهها ونظر اليها بهيام اسف والله مـ.ـا.تحملت.
قالت ببراءه…. مـ.ـا.تحملت ايه مش فاهمه
قال.. ما اتحملت ترتاحي لحد غيري دانا قلت بقينا اصحاب واكتر كمان.
لتتنهد.. انت صعب يا حمزه ومن فضلك سيبني امشي
قال.. اه عشان هتخاصميني صح وتبعدي مش كده لتطرق براسها تنهد… طب اصالحك اقطع نفسي والله خلاص بقه كنت مش عايزك تصاحبي حد تاني وخصوصا سي زفت ده
قالت شريف. دا شريف طيب اوي والله وواقف جنبي.
قال.. ممكن تبطلي ال طيب وااقف جنبك. ابعدي عن شريف مش سكتك
قالت… حـ.ـر.ام عليك انت بتقول كده ليه والله طيب
تنهد وكبت نفسه طب مالناش دعوا ليقترب القمر لسه زعلان مني والله امـ.ـو.ت
لتخجل من نظراته وتهمس ممكن تبطل تزعقلي بس.
اقترب ورفع وجهها بس كده عيوني والله عيوني.
اطرقت راسها فقال… ايه يا ديدا هو انا كل اما اكلمك توطي في الارض ايه شكلي وحش
قالت… دا بس بس..
رفع وجهها… بس ايه يكونش شكلي فيه حاجه مـ.ـا.تعجبش دانا امـ.ـو.ت والله لتسهم في نظراته قال بهيام.. وحش انا يا ديده.
فسهمت ونظرت الي عيونه التي تشع حنانا فهمس….. انت حلوه اوي يا ديدا لتظل عينها معلقه به وهو ينظر اليها ويتلمس يدها ليرفع يدها الي فمه ويهمس…. لسه زعلانه مني.
لتهتف.. هاه.. زعلانه.. ااه.. هاه.. لا
ابتسم… خالص خالص اقترب من وجهها لو زعلانه اصالحم لينظر الي شفتيها
لترطب شفتيها لا اراديا وتنهج بشـ.ـده. همس قمر قدامي ونظراته قمر. ضغط علي يدها بشفتيه ظلا هكذا اقترب بهدوء وهيا في حاله هيام انتفضت فجاه حين سمعت خبطا علي الباب ابتعدت مسرعه وترتبك اغمض عينه بغضب دخلت السكرتيره وتنصرف خديحه مسرعه لتذهب الي الحَمام تختفي فيه وقلبها سيخرج من مكانه ايه يا زفته انت ايه سحيتي في ثانيه مالك خفيفه كده ايه.. لتتنهد هو بيبصلي كده ليه وباس ايدي هو فيه ايه وقلبي بيدق انا خايفه اهدي يا خديجه. اهدي ازاي هو فيه ايه قلبي بيدق مش متحمله نظراته خايفه وبيتعصب ليه طيب انا مش فاهمه حاجه لتتنهد وتهتف يا رب خليك جنبي انا غلبانه وخايفه
مر الوقت لتذهب اليها سهام قومي يلا هنتغدي مع شريف
ابتسمت خديحه… لا معلش انا ماليش نفس.
دخل شريف. ايه حمزه بيه عصاكي علينا
ارتبكت.. ايه يا شريف كلامك ده ابدا والله.
قال…. يلا قومي يلا لتقوم مرغمه جلسا في كافتريا الشركه طلبا الطعام وظلا جالسين في حاله من المرح والاريحيه.
قالت سهام… الشركه عامله ايفنت هنعدي عليكي ناخدك نروح.
قالت خديجه… لا بلاش مش هعرف
قالت سهام… مالميش دعوه هنشتري حاجات ونروح الكوافير ونضبط نفسنا وشريف هيجي ياخدنا ماشي مش هسمح مـ.ـا.توافقيش . ليغمز شريف الي سهام فقالت… طب هقوم افتكرت حاجه اعملها وتركتهم وصعدت.
قال شريف… ايه ساكته يعني.
لتهتف.. هقول ايه.
ضحك.. تقولي حمزه عصاكي عليا وخـ.ـو.فك مني صح وقالك اني بتاع ستات.
ابتسمت خجلا ليضحك… عيب عليكي دانا حافظه انا مش هنكر بس مش معني ده اني اجي عليكي. انا مش فاهم هو عايز يخليكي لوحدك ليه.. خايف عالشركه والفلوس.
قطبت جبينها…. شركه وفلوس.
ضحك شريف…. امال انت فاكره ايه.
لتهتف شركه ايه انا مالي بالشركه
قال.. انت عبـ.ـيـ.ـطه يا خديجه.. انت ليكي نص الشركه انت وابنك انت هبله والا ايه
لتتنهد وتهتف طب ما حمزه بيراعيهم انا مالي وهيخاف ليه.
قال.. تروحي لحد وتبعدي يخاف عالشركه اللي بناها وكبرها حمزه مش سهل حمزه بيفكر تفكير عملي بيحسب كل حاجه عمره ماساب حاجه كده حمزه ماعندوش قلب بيفكر بعقله
لتتنهد وتتذكر نظراته لتهتف.. حـ.ـر.ام عليك يا شريف حمزه طيب اوي .. بطل تقول عليه كده
رفع حاجبيه لا والله.. حمزه طيب دي اخر كلمه تتقال عليه بس عموما بكره هت عـ.ـر.في وتقولي شريف قال.
عند سهام دخلت علي حمزه.. ايه يا ميزو مش تقوم نتغدي
ليهتف.. ماليش نفس
لتهتف يابني بقه فيها ايه ماشريف وخديجه بيتغدو تحت مش الشغل اللي هيقطع بعضه يعني
ليهب ويتصاعد غضبه بتقولي ايه. شريف وخديجه
قالت بخبث…. اه دا حتي سيباهم الغزاله رايقه قام مسرعا…. طب يا سهام انا نازل دقيقه وجاي نزل مسرعا يبحث عنهم.. الله يخربيتك انت بتلف عالبت ماشي زي التعبان مش عاتق وتسمم ودنها وهيا هبله طب يا حمزه لا لازم تنجز البت لازم تقع فيك بسرعه ماهاسبلهش تطير من تحت ايدك لينزل يبحث عنهم
كانت خديجه تاكل وتقطع اللحم ليضحك شريف ايه يا بـ.ـنتي ساعه بتقطعي حته لحمه
قالت ساخطه ماهي سواها مش اد كده الاكل هنا مش اد كده برضه.
لياخد منها الطبق ويقطه لها لياخذ واحده ويهتف.. وادي يا ستي الحَته اتقطعت عشان القمر دنا اقطع حالي عشانك والله ليرفع لها الشوكه بالقرب من وجهها لتبتسم له هنا بهتت عنـ.ـد.ما.
يتبع…..
↚كان حمزه ينزل ياكل السلالم ليذهب الي الكافتريا فوجد شريف يجلس مبتسما ويرفع الشوكه بالقرب من فمها. و يقول.. دانا اقطع روحي عشانك والله يا ديدا.
هتف غاضبا….وتقطع روحك ليه يا شريف ليك عندها ايه.
ابتعد شريف وبهتت خديجه ليقول شريف بهدوء ليا الموده والصحوبيه.
هتف غاضبا.. خديجه ما بتصاحبش حد ايه رايك ليهتف غاضبا اتفضلي قومي معايا شفي شغلك.
قال.. انت بتكلمها كده ليه بتشتغل عندك.
وقف شريف وحمزه ينظران لبعض بتحدي
هتف حمزه…. بلاش يا شريف انت مش ادي.
هتف.. بكره تعرف ان شريف ادك الف مره.
نظر اليه حمزه غاضبا فقال… طب يا شريف قريب اوي هتعرف مين اللي هيكسب ليتركه ويذهب وراء خديجه التي استدارت بغضب
قال شريف…. مكسبك هيبقي اكبر خساره ليك يا حمزه… صدقني هتنـ.ـد.م علي مكسبك ده الف مره.
كانت خديجه صعدت مكتبها.. هو فيه ايه كل شويه يعض فيا وصاحبك وزفتك. مـ.ـجـ.ـنو.ن ده كانت ترزع الأشياء.
دخل هو فوجدها هكذا فابتسم كانت كالطفله الغاضبه.. فتنهد واقترب بهدوء.. اه والله مـ.ـجـ.ـنو.ن عالاخر وعقله خف.
ارتعبت واستدارت لتلتصق بالمكتب فوضع يده حول المكتب فنظرت اليه غاضبه.. نعم اديني قومت ورحت اشوف شغلي فيه تاني.
تنهد ونظر لشفتيها فاحمرت فهمس.. طب اصالحك.
انسلت من بين يديه.. من فضلك بقه.. مش كل شويه تزعق وتصالح خلاص بقه.
ابتسم واقترب… ايه هنتخاصم.
فهتفت بعنف .. اه نتخاصم ومن فضلك بقه مالكش دعوه بيا.
هتف بمرح… اعملها ازاي طيب حد يقعد من غير رفيقه.
قطبت جبينها.. مش صاحبتي انتي.. ينفع طيب.
هتفت بتذمر.. وينفع حد يزعق في صاحبه كل شويه.. بطل بقه خلاص مش عايزه الصحوبيه دي.
اقترب ومسك يدها… بس انا عايز.. خديجه انا طبعي بنطح معلش ونطحتك جـ.ـا.مد.. والله نطيح كبير.. ابتسمت رغما عنها.. فابتسم.. طب مانا عايز اتعالج انت تعلميني ابطل انطح واعامل الستات ازاي.
قطب جبينها وشعرت ببعض الضيق.. تعامل الستات.
فهتف.. اه مانت فتحتي نفسي فغمز لها.. عايز مشاعر يا ديده.
همست.. ايه مشاعر.
تنهد هو.. اه يا ديده.. عايز حنيه عايز حد يخش حياتي اديله مشاعري اللي اتقفلت عايز احطه بعيوني وادلعها وابقالها كل حاجه.. عايز وعايز وانت السبب.
نظرت اليه ساهمه فهمس… انت اللي فتحتي مشاعري اني أنفع احس والله بدأت احس بس الطبع غالب ممكن تتحمليني.
تنهدت.. طيب بس بس بتبقي صعب قوي..
ملس علي يدها.. انت علاجي انت حنينه وطيبه وصحوبيتنا هتهذب عصبيتي. عشان لما احس بحد واقرب منه ما يسيبني.
نظرت اليه.. تحس بحد.
هتف.. اه مانا خلاص نويت ماكملش لوحدي يكونلي حد يحس بيا واحس بيه.
همست.. حد حد مين.
ابتسم.. بكره ت عـ.ـر.في… بس كده خلاص ديدتي ماعادتش زعلانه صح.
ابتسمت هيا.. هتبطل تزعلني هز راسه بهيام.. عيوني من جوا.
ضحكت.. طيب ماشي خليك مؤدب بقه عشان الستات بتحب المؤدبين.
اقترب وهمس.. انا مايهمني الستات المهم انت تحبي ايه.. عايزه حمزه يبقي ايه هيبقي.
ارتبكت هيا وابتعدت.. طب نشتغل بقه.
ضحك هو و غمز لها.. لا من جهه هنشتغل هنشتغل وتركها وهو يدندن سعيدا بذلك القرب وتخطيطه الذي يجري مجراه.
مر الوقت وانتهي الدوام. نزلت خديجه للاسفل فوجدته يقف امام عربته ينظر إليها مبتسما فاتجهت اليه لينحني تشرفي عربيتي.
نظرت حولها بخجل.. ايه يا حمزه الناس.
هتف هو.. مايولعو المهم خديجه هانم ترضي عليا.
تنهدت وهتفت.. لا انت بقيت حاجه تانيه.
اقترب ونظر اليها بهيام… ايه حلو والنبي قولي.
خجلت وابتعدت مسرعه.. دا اتجنن والله جلست بالعربيه مرتبكه وانطلق هو فتوقف امام احد المحلات الكبري. نظرت اليه باستغراب… فهتف انزلي. قالت انزل انزل ايه.
قال انزلي بس.. تنهدت ونزلت دخلا المحل فوجدته خاليا فهتفت دا هيقفلو.
فضحك.. لا.. هما قفلو عشانك.. نظرت اليه باستغراب.. فاقترب منها واخرج بطاقه.. خدي يا خديجه دي فيزا غير محدودة السحب بتاعتك تسحبي بكيف وماحد يقلك بتعملي ايه انا حطيتلك خمسه مليون .
شهقت هيا برعـ.ـب… ايه يا حمزه انت اتجننت.
هتف.. ليه اتجننت.. دي فلوسك وفلوس ابنك مش ببقشش من جيبي خدي من سكات مش هنتكلم في فلوس احنا مافيش بينا فلوس. دmعت عيناها فتاثر هو بلمعه عيونها.. ليه طيب.
نظرت اليه.. عمري ماحد عاملني زيك انت طيب وحنين قوي طول عمري مذلوله بالفلوس حتي لاخويا.
هتف هو.. الراجـ.ـل اللي يتكلم في فلوس بيته وهو معاه يبقي ناقص يا خديجه ومش شبعان.. انا لحد مـ.ـو.تي فلوسك امانه في رقبتي.. كان صادقا فعلا فلمس قلبها فمنحته احلي ابتسامه ساحره فهمس…. كفايه عليا ابتسامتك دي. خجلت ودخلت وقالت… طب هنعمل ايه.
تنهد وقال.. هشتري المحل لخديجه هانم وعمر بيه
هتفت.. لا انا مش عايزه.
اقترب وهمس بهيام…. بس انا عايز افرحكو. ويلا بقه ودفعها وهيا تضحك ولأول مره تشعر خديجه انها انسانه تشعر وتحس وان هناك من يجعلها تشعر بالأمان لأول مره ولا تعلم أن وراء هذا الأمان طعنه غادرة رجف قلبها وايضا رجف قلب ذلك الجاحد دون وعي كان يشعر بسعاده انها تحت جناحه سعيده. كان المال الذي وضعه من أمواله كان يريد أن يشعر انه الراعي لتلك الجميله لم يفهم لماذا وضع ماله تحت تصرفها ولكن الرجل الحقيقي يشعر بسعاده عنـ.ـد.ما تخصه انثاه انه الراعي وليس اخر كان يتصرف من داخله ولا يعلم أن ذلك الداخل يريدها ان تكون له ويحترق من قربها ولكن العقل وغباؤه وجحوده احيانا يحجب القلوب وما بداخلها ولن يعرف ما بداخله الا عندنا ينخلع ذلك القلب وينزف علي ما ظنه انه لا يريده فنحن هكذا لا نعرف قيمه مابيدنا انها طبيعه النفس للاسف.
ظلت هيا تلبس ملابس مختلفه وهو يعترض علي ما ضاق منها وهيا سعيده وتبتسم انه لا يتركها تلبس شيئا يفسر جسدها عكس مازن كان يتاملها ويشعر بسعاده طاغيه ويخصها نظراته فهتفت.. لا تعبت كفايه..
قطب جبينه… كفايه ايه لسه بدري.
نظرت اليه بذهول لا كتير عشر فساتين انت مبذر لا يا عم. نظر اليها وتذكر زوجته وما تفعله وكيف كانت لا تشبع من الشراء فقام ومسك يدها وقال بصدق.. انت نعمه ربنا لاي حد.
خجلت هيا وابتعدت.. تعالي بقه اجيب لعمر وذهبت يبتاعو العديد من الأشياء لعمر كانت سعيده بشـ.ـده ان ابنها سيسعد وهو يري البريق في عيونها كانت تثرثر بـ.ـاريحيه كأنها تعرفه منذ زمن. فالانثي عنـ.ـد.ما تأمن ترمي قلبها تحت قدm من تأمن له ولا تنتبه لغدر ولا تفكر به من اساسه.. انه الأمان من يجعلك تاخذ قلب اي انثي الأمان وليس المال.. الأمان تشعر فيه المراه انها احيطت بجدار عازل لا يخترقه احد ولا يدخله احد..
انهي كل شئ وجلسا في العربه ونظرت اليه بسعاده.. حمزه انا بجد مش هنسي اليوم ده اليوم اللي حسيت اني بني آدm.
ابتسم ومسك يدها.. ولا يوم الا اما هتحسي بكده اوعدك.
هتفت هيا.. لا كده هدلع عالاخر.
هتف مندفعا.. انا أطول ادلعك يا خديجه.
ارتبكت وصمتت فقالت… حمزه ممكن اطلب منك طلب.
نظر اليها بود.. طلب واحد.. بس..
ابتسمت.. ممكن تقول لعمر انك انت اللي جايب الحاجات دي.
قطب جبينه.. ليه.
تنهدت.. عشان عمر بعيد عنك شويه وانت عمه وسنده وكل ماليه انت اللي هتحافظ عليه ويمشي وراك ويسمع كلامك انت كبيره يا حمزه وانا ابني لازم يتربي ان له كبير ومايخرجش عن طوعك.
نظر اليها بذهول.. ما هذه الأخلاق . ابتلع ريقه.. انا اتمني يا خديجه بس اكيد هيكبر وله رايه والشركات ليه فيها النص وممكن يخرج تحت طوعي حقه.
هتفت هيا.. ساعتها ماعرفوش يا حمزه.. ابني لازم يعرف الأصول وانك رايك الأول وانك الكبير في البيت ده. فلوس ايه يا حمزه قدام الأصول والتربيه لازم يعرف انه لو وقف قصادك انا هبقي معاك عشان طول ما يتربي عالكبير هيعمل حساب للكل مش هنربي عيال طايحه اللي مالوش كبير يا حمزه مالوش عزيز.
هنا مسك يدها وهمس.. انت جايه من الجنه اقسم بالله انا ماشفت كده انا شفت قرف وعشت في قرف.
كان موجوعا.. ابتسم وهمس ونظر اليها نظره خرجت فعلا من قلبه صرخت فيها مشاعره الحقيقيه انت اللي جوهرة ماحدش يطولها.
خجلت وسحبت يدها وهتفت تغير الموضوع.. ايه هتغديني ايه والا هتعشيني.
قال.. احلي مطعم فيكي يا بلد لخديجه هانم.
ضحكت هيا.. لا تعالي نجيب اكل وناكله عالكورنيش عمري ما مشيت عليه.
نظر اليها وهمس خالص يا خديجه.
تنهدت هيا وتذكرت زوجها… ملحقتش يا حمزه الله يسامح بقه.
رجف قلبه.. يلا تعالي اشتري بعض الساندويتشات و هما يسيران معا يثرثران فرن تليفون حمزه فكانت سهام وظلت تكلمه فبعدت خديجه تترك له الحريه فتنهد وظل ينظر إليها كانت قاطبه تشعر ببعض الغيره المكبوته.. سهام بتحبه ربنا يسعده هو بس عايز حد يخرجه من و.جـ.ـعه هيا مـ.ـر.اته كت وحشه قوي.. دا قمر وطيب والله اخص عليها وحشه هيا كانت ساهمه فيه وهو يتكلم كان وسيما عن حق رجف قلبها فنظر اليها فاشاحت بوجهها خجلا وشعرت بالحـ.ـز.ن.. انهي المكالمه.. فاقترب ايه مكشره ليه.
هتفت هيا.. هاه ابدا.. هتف سهام بتسلم عليكي علي فكره.. ابتسمت له واشاحت بوجهها.. فقالت… بتحبك علي فكره.
ابتسم وقال.. ايه خدتي بالك.
تنهدت…. الكل واخد باله.
هتف وقال…. المهم انا عايز مين.
نظرت اليه.. بـ.ـنت خالتك وحلوه وبتحبك ليه اللي يمنع.
اقترب ونزل بالقرب منها…. اللي يمنع هنا يا خديجه أشار لقلبه.. المهم يدق ويدق لمين.
ابتلعت ريقها.. يعني لما يدق هتعمل ايه.
اقترب أكثر ونظر اليها بهيام.. ماهسيبهاش والله.
ابتسمت بخجل.. انا متأكده انك هتبقي زوج كويس صحيح عصبي بس طيب.
تنهد.. انا مشكلتي اني عصبي بس ماكتش كده.. غيار شويتين تلاته مابحبش حد يخالفني كلمتي من دmاغي.
ضحكت هيا.. لا انت كده تخـ.ـو.ف.
فاندفع وهتف.. بس لو قلبي دق بس تبصلي ماقدرش اقفلها. هيا وبس اللي تتحكم فيا وهبقي مبسوط.
تنهدت وهمست… يا بختها..
انفرجت استريره.. هيا مين.
ابتلعت ريقها.. هاه اي حد ربنا يسعدك وتلاقيها.
هتف.. هتنبسطي لما الاقيها.
رجف قلبها وسهمت.. انا بحب الناس تبقي سعيده وبجد يهمني سعادتك.
هتف هو…. وانا سعيد انك يهمك سعادتي. قامت هيا.. يلا بقه هنروح اتأخرنا.دخلو علي اميمه والاكياس معهم.
فهتفت اميمه.. ايه ده.. انتو جبتو المحلات ماصدقت يا ست خديجه مسكتي فلوس.
دmعت خديجه.. وقالت عن اذنكو وتركت الأشياء وصعدت ووقف حمزه يشعر بنيران بداخله.. فرفع تليفونه… ايوه يا شكري.. شفلي شقه قريبه من زايد او في زايد اه هاخدها يوم وتكون عندي.
نظرت اليه اميمه.. شقه ايه اللي هتاخدها فيه ايه.
نظر اليها ببرود.. هجيب شقه لخديجه وعمر قريبه عشان لو تحبي تزريها في بيتها الملك استدار لتصرخ انت بتقول ايه هتجبلها بيت ملك.
هتف بغضب… اه هجيب وحطتلها خمسه مليون تصرف براحتها.. هاه عشان تبطلي تذلي فيها دي بني آدm. غلبت اقلك عيب عيب مابنذلش هنحافظ عليها انما انت مش راضيه ترجعي ورا يبقي خلاص اقعدي فيها لوحدك بقه واستدار لتندفع وتمسك يده.. لا يا حمزه والله اسفه انا انا هسكت ومش هنطق بس مـ.ـا.تاخدش عمر دانا امـ.ـو.ت.
تنهد هو بغضب وصمت فهتفت.. اهون عليك يا ابني.
هتف هو.. يا أمي اعمل ايه مانا مابطيقش العوج والحق حق من فضلك انا مش مازن هتركبيني واسمع ليكي انا حقاني. ومش هسمح باذيه خديجه انا هتجوزها احافظ عليها واحطها في عيني هيا وابنها بما يرضي الله واي نيه وحشه مش عندي مش معني اني ماعنديش مشاعر هأذيها لا دا قدري اني ماعنديش بس هاعاملها زي ما ربنا قال الحسني والمعروف. تجاوز في حقها تسمعيها كلمه مش هقبل زي ما انا بعاملك بما يرضي الله مراتي وابنها هيتعاملو ماشترينهاش دي انسانه وعلي فكره خديجه انسانه كويسه فيا ريت تشيلي اللي جواكي من ناحيتها او تخليه جواكي لاني اخر مره هسمح بانك تتطاولي عليها انا بكلمك لآخر مره الحسني المره الجايه مش هسكت. يبقي خلي بالك عشان انا قلبتي وحشه.
تنهدت.. طب خلاص اتنيل هكتم بقه. هز راسه واستدار فهتفت رايح فين.
هتف.. هاخد الحاجات واراضيها مش عضيتي فيها. نظرت اليه باستغراب وتوجس..
صعد هو ودق الباب ففتحت له خديجه كانت دmـ.ـو.عها في عيونها فهمس…. انا اسف والله اسف انا ماسكتش تحت وبهدلت الدنيا.
تنهدت هيا وهمست.. مفيش حاجه.
اقترب ومسح دmـ.ـو.عها.. مافيش ازاي والدmـ.ـو.ع دي.
تنهدت.. نظر اليها بصدق.. اوعدك انها ماهتزعلكيش تاني وكلمه حمزه علي رقبته. تنهد وهمس ماشي.
هزت راسها بخجل فهمس ماشي
هتفت.. ماشي يا حمزه.
نظر اليها ورفع وجهها.. يمين الله احلي حمزة بتطلع منك. احمر وجهها وهمس وحمارك ده بيجنني. ابتعدت وهمست.. تصبح علي خير واستدارت مسرعه. ليضع قدmه بالباب ليهمس مـ.ـا.تيجي تشرب شاي تحت.
تنهدت.. تعبت معلش وعمر كمان من الصبح.
اقترب وهمس طب عم عمر يروح فين كانت عيونه تجول وجهها وعيونه تصدح منها مشاعره المكبوته.
فخجلت وهمست ينام بقه تعب.
تنهد وقال.. انام هو انا عت بنام.
همست ليه طيب.
نظر اليها بهيام… طار النوم طار.
ابتلعت ريقها وهمست بخجل.. طب.. طب تصبح علي خير.
فنزلت بالقرب من وجهها ونظر شفتيها فاشتعلت فهمس مش عايزه ت عـ.ـر.في مين اللي طير النوم من عيني.
سهمت في عيونه.. هاه ايه.
رفع يده ومس خدها… ديده انت ملاك.
انتفضت هيا.. تصبح علي خير وقفلت الباب وقلبها يخفق وهو يقف بالخارج.. سعيدا. ركن علي الباب واغمض عينه مبتسما وقلبه يدق ضحيجا غريبا.. ليتنهد ويفوق لنفسه. . معلم يا حمزه استاااذ بكره اقهرك يا شريف لما تلاقيها طبت لحمزة.. حمزه البنهاوي ماحدش يقدر عليه ان ماخلعت قلبك وذهب وهو يدندن سعيدا .
اه هتخلع بس مش عارفين مين هيخلع قلب مين يا طور…
يتبع…..
↚مرت الايام وحمزه يتغلغل في خديجه بهدوء وما سعده ابتعاد شريف عنها.. كان يمر بالشركه ليقبله شريف… ازيك يا حمزه..
نظر اليه حمزه بغضب.. زي مالوش زي يا شريف.
رفع شريف حاجبيه… طب براحه طيب.. ايه النظام فلتت منك اخش انا.
اشتعل حمزه.. هيا مين اللي فلتت دا كلها ايام وتبقي في ايدي اعمل فيها مابداخلي حمزه مش سهل وخديجه بقت بتاعته.
نظر شريف.. ليه يا حمزه انت بتخطط بس حاسب لتقع وتحبها. وهيا اللي توقعك وتبقي بتاعها ونقول حمزه طب هتبقي فضيحه.
اشتعل حمزه… مين حمزه لا يا سي شريف انا مش بتاع حب ونحنحه.. حمزه استحاله يحب ويحط قلبه تحت ايد واحده تاني. انا بلعب عليها عشان ابن اخويا وبس.
نظر اليه شريف شمـ.ـا.ته.. بس يا حمزه ابن اخوك وبس اللي بينكو مـ.ـا.تحس ناحيتها بحاجه…
هتف حمزه.. لا يا شريف مابحسش.
تنهد شريف.. ليها حق ترفضك والله.
انفعل حمزه.. مين دي هيا تطول دانا طلعتها سابع سما هتعوز ايه هيا فلوس وبكب معامله وبتعامل ترفضني انا حمزه مايترفض حمزه اللي تكون معاه تحمد ربنا.
نظر شريف.. قول كمان يا فرحة قلبي فيك واللي هيجرالك.. بس عارف.. مش هتفرح يا حمزه انا شريف اهوه بقلك هيجي يوم وتعرف مين مايطول مين بس ساعتها الو.جـ.ـع هيبقي بالكوم.
دفعه حمزه.. مـ.ـا.تبطل بقه ايه ده انت مابتزهقش.
اقتربت خديجه.. ايه فيه ايه.. نظر اليها حمزه.. فيه شياط .. روحي شوفي شغلك.. استدار ليقف شريف سعيدا.. احلي كلام اتقال.. قول كمان واشجيني.. واستدار والسعاده تغزوه بكلام حمزه ونيته انه سيرتد عليه كلامه
ذهبت خديجه حزينه لتقول سهام… ايه مالك
لتهتف خديجه ماعرفش شريف وحمزه مالهم مش طايقين بعض.
قالت سهام.. شريف طيب مـ.ـا.تاخديش عليه بيصفي بسرعه الدور والباقي علي الحجر الصوان اللي ما بيلينش لحد
لتهتف خديجه…. حـ.ـر.ام عليكي دا حمزه طيب.
قالت سهام… والله انت اللي هبله حمزه مابيخطيش خطوه لوجه الله يلا يلا نشوف هنلبس ايه.
ذهبا الي المحلات لتختار لخديجه فستان اسود ينسدل علي جـ.ـسمها بـ.ـاريحيه لتلبسه خديجه لتبهت كان الفستان رائعا ذو قصات علي الخصر وينزل بتموجات كان بسيطا لتهتف حلو اوي يا سهام بس ضيق عليا
.قالت سهام.. . ضيق ايه انت هبله دا قمر عليكي.
قالت خديجه….. بس انا ما بلبسش كده انا بلبس واسع
قالت سهام…… يا ستي بطلي عقد. مره من نفسك الناس بتقول عليكي لابسه شوال
لتبهت خديجه ايه شوال انا لابسه شوال
قالت سهام…. ايوه وبيضحكو علي لبسك وريلهم انهارده انك قمر ويلا بقه الميكب مستني يلا لتشـ.ـدها ولا تعطيها فرصه للتفكير ويذهبا لينهيا كل شئ تزينت خديجه بميكب بسيط يظهر عيونها ووجهها الحميل وتلبس حجابا صغيرا والفستان يبدو عليها كاميره جميله تنتظر من يخـ.ـطـ.ـفها كانت حالتها رائعه لينتهيا ليحضر شريف اطلق صفيرا خجلت خديحه فقال… ايه فين كان فيه واحده هنا كده اسمها خديجه ودتوها فين.
خبطته سهام…. بطل تكسفها بس شوف بقت مزه وقمر ابتسمت خديجه خجلا.
فقال… قمرين والله.. طب ايه يلا بينا.
نظرت اليه سلوي بخبث.. اوبس نسيت حاجات في البيت روحو انت. وانا هجيبها لياخذها شريف ويذهب بها الي الايفنت.
نعود الي حمزه الذي دخل البيت غاضبا لتقابله امه ايه مالك داخل والع كده فيه ايه.
قال.. الزفت شريف ماشي ورا البت دبور ما بيعتقهاش كل ام اعمل حاجه يخشلي فيها شويه وهعجنه.
قطبت الام…. طب اقعد بقه كده واسمعني.. اسمع البت دلوقتي لو حد خدها هتشيل الجمل بما حمل وتمشي يبقي تشوف هنعمل ايه.
ليهتف.. خديجه مش هترَوح في حته يا ماما انا مش هسيبها
قالت… ولو راحت يا شملول شريف بتاع نسوان ها اسمع لازم هيا تمضي عالولايه تبقي انت ولي عمر والوصي عليه وهيا مالهاش دعوه بفلوس الواد.
قال حمزه غاضبا.. ماما بطلي تتكلمي في فلوس. فلوس خديجه وعمر ماحدش هيقربلهم.
قالت.. ولما شريف يتجوزها مش هيقرب بص لمصلحه ابن اخوك وبطل طيبتك دي والا البت دورتلك دmاغك وعجبتك ماهي بت حلوه وناعمه
غضب وقال.. انت عارفه اني ماليش في كده بس عموما كلو بوقتو لو فيه خطر هتصرف.
تركها وصعد يجهز حاله ويذهب الي الحفل ليدور حول الناس. تصاعد غضبه واحس انه سيهجم علي شريف يبرحه ضـ.ـر.با فهو يدخل بجوار خديجه مقتربا منها كانها ملكه نظر الي خديجه لتلمع عيناه فكانت جميله اتثي براقه تخـ.ـطـ.ـف العقل تصاعد غضبه فجسدها يظهر من بين ثنايا الفستان فالفستان ضيق ويبرز جسدها ومنحنياتها بعنفوان ليفور جسده ويذهب مسرعا اقترب وعيونه تشع غضبا فقال… انت كتو فين.
قال شريف…. كنت بجيب ديدا شوف قمر ازاي والله تخلع القلب.
اشتعل اكثر عنـ.ـد.ما وجدها تحمر فقال….. طب ممكن بقه بعد اذن البيه عايز الهانم دقيقه. قطبت جبينها فقال شريف.. طب مالك بتدخن كده خلي بالك من اعصابك تتعب وتركه ورحل
وقف حمزه يريد ان يفتك بها ليشـ.ـدها الي الخارج ويتجه بها الي عربته وهيا لا تعلم ماذا تفعل في غضبه . فتح العربه ودفعها بالداخل لتنكمش. دخل وظل جالسا ليمر الوقت يتحكم فيه نفسه خبط علي مقود السياره
فقالت.. ايه فيه ايه.
استدار غاضبا .. لا وبتسالي فيه ايه هاه مفيش حاجه خالص الهانم نازله مع البيه رايج جاي مره غدا مره نحنحه مره جايبها وجاي ونازل غزل فيها والهانم لابسه المنظر ده لا مفيش حاجه ازاي.
قالت… انت بتقول ايه. ايه كلامك ده
صرخ.. جايه معاه ليه هاه وسيباه يبصلك كده ليه. مسك يدها انت مالك متساهله معاه كده ليه وايه لبسك ده وجـ.ـسمك مفسر هو فيه ايه بالضبط. كان يغلي من غيرته المكبوته.
سحبت يدها وقالت غاضبه.. انت اللي فيه ايه انا ماسمحلكش تقلي كده انت اللي فيه ايه بالضبط.
صرخ وخبط علي مقود السياره…. فيه اني والع وماعتش طايق
بهتت وتراجعت.. ايه بتقول ايه.
استدير ومسك يدها بقوه…. فيه اتي بغلي من جوا مش قادر اشوفه معاكي مش قادر يقرب منك مش مستحَمل يقلك كلمه مش قادر اشوفك لابسه كده وجـ.ـسمك مفسر انا بغلي من جوا.
قالت باستغراب.. ايه كلامك ده ليه دا كله.
ليصـ.ـر.خ من داخله…. عشان بغير عليكي يا شيخه.
بهتت وتراجعت.. ايه بت ايه.. ارتبكت واحمرت خجلا…. حمزه انت بتقول ايه
ليتنهد فقد كان مشتعلا وجسده يغلي كان غاضبا بشـ.ـده ولم يعرف ماذا يحدث معه ولماذا ثائر لهذه الدرجه واندفع في قول احساسه فقد كان يغلي فعلا وليس كما يظن في نفسه انه يفعل ذلك من اجل ابن اخيه و مصلحته.
قال منفعلا…. بقول اللي حاسه بقول اني مش طايق اشوفه جنبك بقول اني غيران يا خديجه َمش مستحمل يقرب منك. مش مستحمل يقلك كلمه مش مستحمل يبصلك من اساسه مش مستحمل اشوف فستانك ده وجـ.ـسمك مفسر كده انا والع اعمل ايه دا كله غيره مفيش تفسير تاني.
قالت ببلاهه…. انت غيران عليا ليه.
نظر اليها غاضبا.. عشان مثلا جوايا مشاعر ليكي عشان مثلا عايزك جنبي علي طول. عشان بفرح لما بقرب منك عشان بفرح لما بشوف ضحكتك ليا بس كل ده عشان انا جوايا حاجه ليكي يا خديجه
رجف قلبها بشـ.ـده وابتلع ربقها كانت مشلوله فحمزه الجـ.ـا.مد الذي يقال عليه الحجر الصوان يقول لها هذا..
لتهتف.. لا بس تلاقيك بيتهيالك بس ممكن.
قال بغضب.. انت هت عـ.ـر.في عني بقلك جوايا مشاعر ليكي تقوليلي بيتهيالي.
همست… طب اعمل ايه طيب بحاول اهديك
قال…. مش عايز اهدي.
قالت… امال عايز ايه.
ليمسك يدها ويهتف بانفعال عايزك تحسي بيا وبولعتي وت عـ.ـر.في جوايا ايه عايزك تحسي اني عايز افضل جنبك. ارتبكت وحاولت ان تسحب يدها فقال…. بطلي انا علي اخري.
قالت… طب براحه انت غضبان ليه..
قال غاضبا… ماعرفش ماعرفش تركها ونزل من العربه يدور امامها كان منفعلا وغاضبا من نفسه اكتر كان منظره عجيب يمسك شعره بقوه وعلامـ.ـا.ت الغضب باديه عليه ومشاعره تطحن بداخله..
همس لنفسه فيه ايه شريف عمل فيا ايه انا مش طايق روحي دي مش لعبه امال دي ايه انا والع ليه كده وقربه منها بياكل جتتي ايه اللي حصلي ليدور وينظر االيها فوجدها تنظر اليه نظره عدm فهم.. طب اعمل ايه دلوقتي اهدي ازاي ليغمض عينه…. خلاص يا حمزه انت بس عشان حرمه اخوك وبيتك وانها مـ.ـا.تروحش لراجـ.ـل غريب انما مفيش حاجه تانيه اهدي انت مشي وكمل لعبتك عشان تضمن حق اخوك وابنه مفيش ست اصلا اصيله اخرتها هتاخد فلوس اخوك وتروح تتجوز وابنها ينذل لطوب الارض لا خلاص اهدي انت كويس مفيش حاجه انت خلي بالك من نفسك وانت بتوقعها انت قلبك حجر مالوش في الحاجات دي بلاش هبل بلا مشاعر بلل طين علي دmاغك انت مابتعرفش يبقي عندك مشاعر اصلا.. هدا وعاد الي العربه ظل صامتا.
فقالت هيا…. انت كويس.
اغمض عينه فهو ليس في حاله جيده اراد ان يهرب منها.. هتف مندفعا.. خديجه انت حاسه ناحيتي بحاجه
ارتبكت .. حاجه.. حاجه ايه دي..
قال.. حاجه يا خديجه.. راجـ.ـل وست هيبقي ايه يعني.
قالت بخجل…. انت بتقول اين بس
اقترب ومسك يدها.. بقول اللي حاسس بيه وعايزه احسه منك
قالت… حمزه.. انت كلامك فاجاني حمزه انت يعني مستغربه كلامك ومـ.ـا.توقعتش وهما قالو
لي.
قال… هما يقولو هما يتكلمو انما انا احس بايه مالهمش فيه.. خديجه انا اه مريت بظروف صعبه بس بجد اتغيرت مش عارف فيه ايه انا بقيت عايز اشوفك واقعد معاكي وبفرح كمان وعايز خديجه انا عايزك تقربي مني وتديني فرصه.
لتترتبك وتحني راسها تنهدت….. يا حمزه انا مش عايزه اكرر التجربه تاني بجد انا زهدت الدنيا انا اتو.جـ.ـعت اوي حبيت واحد وو.جـ.ـعني وما قدرنيش ولا قدر حبي تصدق مش فاكراله احساس واحد جوايا كل الي فاكراه و.جـ.ـع وبس اخوك مـ.ـو.ت جوايا مشاعري وخلاني مسخ مش عارفه افكر في نفسي انا عايزه اربي ابني وبس يا حمزه ومش عايزه افكر في نفسي تاني.
ليهتف.. طب ليه ادينا فرصه وانا هشيلك في عيوني بجد حاولي تحسي بيا.
قال حمزه…. انا مش حمل و.جـ.ـع بجد انا استكفيت.
مسك يدها وقبلها.. وانا مش هو.جـ.ـعك انا مختلف يا خديجه ماما كانت مسيطره علي مازن وهو مدلع انما انا غير وحياتنا هتبقي غير تبقي ليا وابقي ليكي ونربي عمر في وسطنا.
قالت… طب ماهو بيتربي في وسطنا.
ليهتف.. دا كان قبل ما يكون جوايا حاجه ليكي وجـ.ـا.مده كمان.. قبل يدها خديجه انا قايم نايم افكر فيكي بجد مـ.ـا.تسبنيش كده.
تنهدت… عايزني اعمل ايه بس.
قال… تديني فرصه.
همست… حمزه بالله عليكي انا خايفه قلبي مش هيتحمل و.جـ.ـع.
قال بصدق.. وانا وعد عليا ما هو.جـ.ـعك انت هتبقي مراتي بتاعتي احطك بعيوني . والنبي يا ديدا اديني فرصه انا حاسس اني مذلول
لتصمت قليلا كانت خائفه فقال… مـ.ـا.تسيبنيش كده.
تنهدت.. .. طب طب اديني فرصه طيب افكر
قال وهو يداعب يدها.. لا هديكي فرصه تحسي بيا انا خلاص ماعتش قادر اكتم اللي جوايا انا عايز اطلع مشاعري ليكي يا خديجه وافرح انك حسيتي بيا
خجلت فقال… طب ايه نوريلي قلبي بصيلي طيب وحني عليا.
قالت بخجل…. بطل بقه والنبي
ابتسم علي خجلها كانت رقيقه وجميله احس بقلبه يرجف..
قالت… يلا ندخل ماينفعش كده
قال.. طب وحياه عمر ما تقفي مع شريف انا بولع والنبي ياديدا.. احنا هنخش مع بعض وهنقف مع بعض ومش هتروحي الا معايا.
لتتنهد وتهز راسها بخجل.
فقال… ديدا انت حلوه كدا ليه ايه جمالك ورقتك دي بجد انت تاخدي العقل. لتفرك وتهتف بطل بقه والنبي
قبل يدها ونزل وفتح لها الباب تخرج وهو محتجزا اياها طرقت خجلا قترب من وجهها ديدا قلبي بيدق اعمل ايه عايز اخـ.ـطـ.ـفك بعيد
لتشيح بوجهها رفع يده ورفع وجهها.. ديدا انا عايزك تبقي ليا ليا انا وبس.
همست بس ابعد بقه مش قادره.
همس.. ايه حاسه بحمزه والا ايه يادي الهنا.
لتدفعه وتدخل ليندفع وراءها ومشاعره تطحن بعضها وبداخله رافض تماما لاي مشاعر.
لتبدا اول خطوه في التقارب بينهم في غزو قلبها ظنا منه انها لعبه ليقربها ويحط يده عليها فتبقي محظيه خاصه له ولغروره الذي صور لنفسه انه قادر علي اقتحام مشاعرها دون ان يتاثر بها من اجل مصلحته الخاصه ليغوص في علاقه منتظرا ان تعطيه مشاعرهها وان ياخذ تلك المشاعر دون ان يبالي فقط من اجل مصلحته ولكن هل سيكمل هكذا هل سيكون حمزه غازيا فقط يفوز هو بالمعركه دون اي خسائر كما هو محدد علي قلبه الذي عرف عنه بانه الحجر الصوان لن يتاثر ام ان من الحجر ما يتفجر فيخرج منه الماء ينساب علي الحجر يرويه فيتشقق ويصبح ترابا منثورا.. هل سيتفجر قلب حمزه من غزوه لتلك البريئه التي تنام امنه ظنا منها انها من الممكن ان تعود مشاعرها مره اخري هل ستستجيب َ وتعطي.. فالحب حين يتسيد وحين يغزو الغازي راغبا في المشاعر يقابله الاخر بصخب من المشاعر خاصتا عنـ.ـد.ما يكون موجوعا من غازي اخر هلك قلبها. فهل عنـ.ـد.ما تعطيه المشاعر وتستسلم وترفع الرايه هل ستظل رايته سليمه ام ان القلوب لها راي اخر وان قلب الحجر بين يدي الرحمن هل سيقع قلب الحجر وحين يقع هل سيسعد اخيرا ويسعد به حبيبه..ام ان الايام كتب بخط الو.جـ.ـع وان الفراق احيانا محتوما من قلب الو.جـ.ـع.. هل ساعتها سيدرك ان قلب الحجر يحس وينبض ولكن بعد فوات الأوان … سنري
يتبع…..
↚عاد حمزه وخديجه الي الحفله بحال اخر غيرالذي كان فكانت خديجه تشعر بالخجل ويبدو عليها التـ.ـو.تر وحمزه يبدو عليه الانتشاء والسرور فلاحظ شريف حالتهم لتقترب اخته منه وتقول… هو فيه ايه يا شريف خرجو بحال ورجعو بحال حمزه راجع كانه انتصر وفتح عكه والتانيه مكسوفه فيه ايه.
قال شريف… ماعرفش بس اكيد حمزه عمل حاجه عموما هنشوف ذهب الي خديجه.
فوقف له حمزه… خير يا شريف عايزها ليه
قال شريف.. ايه يا حمزه يخصك في ايه عايزها والا ممنوع نتكلم.
قاب حمزه.. عايز تتكلم اتكلم معايا
قاب شريف.. بصفتك ايه..
قالت خديجه… فيه ايه يا جماعه خلاص يا حمزه هشوف شريف عايز ايه.
قال غاضبا.. خديجه انا قلت لا مش هتروحي معاه.
قاب شريف… عموما وماله نتكلم قدامك.. خديجه انا بحبك وعايز اتجوزك. لتشهق خديجه.
صرخ حمزه مشتعلا… يا نهارك اسود هيا حصلت انت ايه ماعندكش دm ليقترب ويمسكه من ملابسه.
لتقترب اخته وتهتف ايه فيه ايه حمزه هنتفضح فيه ايه.
قال شريف.. فيه ان البيه عايز يبقي وصي عليها .
قالت خديجه… سيبه يا حمزه والنبي بلاش فضايح.
ابتعد حمزه مشتهلا…. ابعد يا شريف احسنلك اظن انت عارف مش هسكتلك.
قال… اسمعها منها الاول.
قاب حمزه…. ردي عليه وقوليله انك مش موافقه ردي.
لتتنهد وتهتف.. شريف انت زي اخويا وبجد بحترمك وبقدرك بس انا ما بفكرش فيك كده.
رفع حاجبيه…. بقي كده.. البيه سبق ودخل سكه.. عموما انا بقه بقلك لو فاكره ان حمزه هيسعدك تبقي بتحلمي. حمزه مابيعرفش يحب وبحذرك تاني وتالت ان حمزه ما ينفعلكيش.
قال حمزه غاضبا.. والله ماحدش طلب رايك وقريب قوي هنقلك تعالي شوف حمزه اللي ما ينفعلهاش عمل ايه.
قال شريف.. انت كسبت دلوقتي يا حمزه وخدت قلبها ودا الواضح قدامي بس حابب اقلك شربف مش سهل ومستني اليوم اللي احرق فيه قلبك لينظر الي خديجه بس ساعتها هيا اللي هتتظلم. انت حره انا حذرتك وتركهم ومشي وظلا واقفين.
تنهد وهتف… انا مش عايزك تعملي حساب لكلامه دا واحد حاطك في دmاغه َانا استحاله اسيبك له.. .. ظلت تفكر في كلامه لتنتهي الحفل ويذهبا الي البيت.. اخذت عمر وصعدت به ليجلس حمزه ويركن علي الكنبه ويغمض عينيه يفكر بها وكيف قلبت كيانه لتدخل والدته.. عملت ايه.
قال…. هكون عملت ايه البيه ابن اختك طلبها انهارده.
قالت.. برضه مفيش فايده فيه اعمل ايه بس ما يهمد بقه.
قال.. اطمني انا اصلا ماسيبتلوش وضبطت كل حاجه
قالت… بجد يا حمزه يعني خلاص هتوافق تتجوزك.
ليقول قريب خالص يا امي
قالت… ربنا يريح قلبك يا حبيبي عارفه انك مابتحبهاش ولا طايقها بس نعمل ايه عشان عمر والشركه مـ.ـا.تروحش في حته. تنهد وقام دخل حجرته ظل يفكر بها ليغير ملابسه. ويتصل بها في الفون ليسمعها تقول.. الو
قال… حشـ.ـتـ.ـيني و ..
سمع شهقتها فقال… ايه كل دي شهقه امال لو قلتلك عايزك ليا وجنبي وفي بيتي هتعملي ايه.
همست… حمزه فيه ايه انت لحقت
قال… حاسس ان شريف كان هياخد رَوحي.
قالت… ايه كلامك ده حمزه براحه عليا.
ليهتف…. مش عارف ومش قادر َومش عايز ديدا تتجوزيني. لتشهق.. مره اخري.
فقال… يا بـ.ـنتي بقه ايه ديدا انا عايزك ليا بتاعتي ديدا انت بقيتي كل حياتي.
قالت… بس مش بالسرعه دي يا حمزه انا قلتلك ادينا فرصه.
قال… طب نلبس دبل والنبي يا ديدا انا عايزك ليا.
تنهدت معلش يا حمزه سيبني بس اخد وقتي انا لسه مـ.ـا.تعالجتش من و.جـ.ـعي.
قال… طب هسيبك بس يوم ما توافقي نتجوز مفيش يوم زياده
لتتنهد… هشوف يا كحمزه حاضر.
قال…. طب ايه القمر قلبه ما دقش دقايه حتي والنبي يا ديدي دق والا هيوجـ.ـعلي قلبي.
قالت.. لا بس بقه واقفل انا مش هتحمل كده. لتهتف مسرعه تصبح علي خير لتقل الخط ظل فتره جالسا فهب مسرعا وهتف.. لا مانا لازم انام مرتاح صعد اليها وخبط عالباب لتفتح له…. ايه فيه ايه
قال بهيام.. قلبي مش عارف ينام الا اما يسمع قلبه بيقول ايه.
لتحمر خجلا فاكمل… ماهو انا مش هنزل اما قلبي يقولي هو حاسس والا اروح اولع في روحي.
همست…. بطل بقه عيب كده.
غمز لها….. لا لسه عالعيب شوبه دلوقتي اسمع قلبه بيقول ايه دق والنبي ريحيني.
لتهمس….. ما هو بيدق امال هيبطل دق
اقترب وانحني عليها.. طب دق ليا طيب وحس بولعتي.
تنهدت ولم ترد فمسك يدها وتلمسها خامسا.. اللي شايفه في عيونك مطمني بس عايز اسمعها.
همست…. اه شويه ارتاحت.
قبل يديها بقوه… عالاخر ارتاحت عالاخر ونفسي الشويه يكترو يبقو دقات اتوه فيهم.. خديجه انت بقيتي كل حياتي بجد كل حياتي
همست.. وانت يا حمزه بقيت حاجه كبيره عندي والله بس اديني فرصه.
قبل يدها ونظر اليها بهيام حاضر يا قلب حمزه هديكي وقتك بس مش كتير انا عموما كيفت نفسي انك بتاعتي لحد َما قمري يرتاح ويحس بيا عالاخر
لتهمس…. طب انزل بقه كفايه كده
قال بوله… مش عايز والله. عايز قلبي متسمر كده قدامي مش عارف انزل
قالت… طب هدخل بقه عشان عمر لتستدير وتغلق الباب
ظل واقفا ساهما وبداخله مشاعر جياشه لم يعد مسيطرا عليها. نزل الي بيته ودخل وقفل على نفسه ونام ووضع يده علي قلبه. اغمض عينه واحس بمشاعره تنساب داخله احس باحساس جميل وخفقات قلبه تزداد. فتح عينه وهمس هو انت اتقلبت والا ايه انت جواك حاجه لخديجه انت جواك بيتكون ليها حاجه انت طبيت والا ايه قلبك بيدق ليه قلبك عملت فيه ايه.. انت يا حَمزه قلبك الحجر دق لا ماينفعش. طب هتأمن تاني لصنف واحده عشر سنين قافل علي قلبك ومش عايز. تيجي تصطادها تصيدك ازاي يا حمزه ازاي انت مش بتاع حب.. اياك تحبها اه هتتجوز وتعيش راجـ.ـل وست مانت مش هتكمل حياتك كده لازم تعمل اسره تعيش معاها من غير حب مـ.ـا.تخليش واحده تدوس علي رقبتك تاني بتغلط الغلطه بتدخل واحده حياتك ارجع يا حمزه لو بدايه مشاعر اقــ,تــلها مـ.ـا.تخليش قلبك يحب انت خلاص دقت الحب واتو.جـ.ـعت مش في حمل يتعمل فيك تاني حافظ علي قلبك اوعي تسيبه لصنف واحده وبكده هتعيش صح تتحوز َتعيش عادي تعاملها عادي هيا هتعوز ايه يعني غير تتعامل كويس انما حب وكده مش سكتك يبقي كده خلاص تتجوزها وتعيش وتعدي اياَمك وتحافظ علي قلبك.. نام وهو يقنع نفسه بذلك..
مرت الايام و َحمزه يغزو خديجه بمشاعره ويغدق عليها بالورود والهدايا وهيا تتقبل ذلك بحب وبدات مشاعرها تترسم بداخلها واحست انها اخيرا وجدت حب حباتها فحمزه رسخ بداخلها مشاعر لم تختبرها الا َ معه لتحس ان قلبها غاص في حبه وانتشر بداخلها لياتي يوما كانت ذاهبه اليه في المكتب تعطيه بعض الحسابات قام هو وقفل الباب.
بهتت… ايه بتقفل الباب ليه
اقترب منها…. عشان قلبي يقلي حس بيا وخد فرصته والا لسه لتخجل هيا َو تبعد وشها فهتف.. لا لا والله ما يحصل قمري بقه ذي العسليه كده يقلي قلبه بقي ليا مش كده لتطرق ابتسم وشـ.ـدها اليه وقال… بقا ليا ومحمر وقمر احست انها ستمـ.ـو.ت خجلا فقال.. ديدا وحياتي ماعت مستحمل قولي بقه.
همست… اقول ايه.
قال… قولي ان حمزه جوا
قالت بخجل… بس مش هعرف اقول
قال… لا ويمين الاه ما هسيبك والباب مقفول وهخرجك حمرا كده هيقولو بنعمل ايه جوا . لتزداد احمرارا
رفع َوجهها وتلمسها بحنان فهمس…. حمزه بقي جوه يا عمر حمزه.
تنهدت وهزت راسها بهدوء
مسك يدها وتلمسها بشفتيه.. قولي انك بقيتي لحَمزه حبيبته وبقيتي له بتاعته ودنيته. لتبتعد فشـ.ـدها اليه يحتضنها… عايزك مراتي والله ماعت قادر ديدا هنتجوز امتي يا قلب حمزه
همست… مش عارفه
ليقول…. طب موافقه طيب.
اطرقت خجلا فرفعها ودار بها.. قلبي وافق قلبي هيبقي ليا انا حاسس اني مسكت السما.
هتف…. بس بس نزلني والنبي
انزلها بهدوء .. انا جوايا حاسس اني طاير حاسس اني خلاص خدت الي عايزه من الدنيا يا قلبي..
ديدا انا خلاص عليا كده هنتجوز َنكتب الاسبوع الجاي وندخل
لتهتف.. انت بتقول ايه مش بالسرعه دي الشقه عايزه تتوضب
ليهتف انا وضبت الشقه يا قلبي وخلصتها مستني قمري بس ينورها بصي قدامك اسبوع تشتري طلباتك وانا اخري كده َهكلم اخوكي ونتفق والاسبوع الجاي هنكتب وندخل.
تنهدت بسعاده.
فشـ.ـدها وهمس طب ايه مش تسيبيني ابـ.ـارك للقمر لترفع عينها لينظر لشفتيها ويهمس همـ.ـو.ت عليهَم كده لتشهق وتبتعد ليشـ.ـدها وينهال عليها يقبلها وهيا تحاول ان تبتعد ليهيم بها لتذوب بين يديه ليبتعد اخيرا.. لا كده خطر علي قلبي احنا لازم نتجوز في اسرع وقت.
كانت في احضانه تشع خجلا لتدفعه وتخرج من الباب مسرعه ظل واقفا يحس ان جسده ينتفض وضع يده علي قلبه يخفض نبضاته .
بدا في اعداد مراسم الزواج لتمر ااايام وخديجه تشتري طلباتها واتصل حمزه باخيها واتفق معه علي كل شئ وذهب معها و َاشتري وتجولا معا ليكملا ما ينقصهم من الشقه ورتبت خديجه ملابسها َ في شقه حمزه واستعدت لليوم الذي انتظرته طويلا فهيا قد عشقت حمزه لياتي اليوم الذي يسبق الزواح اقترب َمنها واخذ يدها وفتح علبه لتنبهر من جمالها فيها دبله من الالماظ الحر َمعها خاتما مرافق له كانت تبرق في عينيها لتنظر اليه بحب.. ده ليا يا حَمزه
ليقبل يدها.. دا لقلب حمزه من جوا.. مسك اصبعها وألبسها الخاتم في يدها الشمال لتنظر اليه بحب.
قالت…. ايه مش المفروض يمين.
قال… لا مش قادر بجد مش متحَمل استني لبكره لتظل تنظر اليه بحب لتندفع فجاه الي احضانه.. انا حاسه ان ربنا بيحبني وراضي عني. حمزه انا بحبك اوي.
احست به يشـ.ـدد علينا كانت كلمـ.ـا.تها صادقه لتبتعد وتنظر اليه بهيام مش عارفه اقلك ايه لتمسك يده وتضعها علي قلبها كان فيه هنا َو.جـ.ـع وانت عالجته كان فيه هنا غدر وعدm امان وانت اديتني كل الامان حمزه انت بقيت دنيتي هو انا استاهل ده كله. ظل ينظر اليها احس انه يريد ان يصـ.ـر.خ من داخله فمشاعره في صراع ما بين كتمها واخراجها كانت تصب عليه مشاعرها احس بحنانها.
فهمست… عارف يا حمزه انا ما شفتش فرح من ساعه ما بابا مـ.ـا.ت وماما سابتني انا اخيرا هنام في حـ.ـضـ.ـنك. خلاص يا خديحه نامي وارتاحي ماعتش و.جـ.ـع تاني ماعتش الا حمزه وصدر حمزه كانت تنام علي صدره لترفع عيونها ليجد الدmـ.ـو.ع في عيونها لتهمس حمزه انا بحبك والله بحبك لو عشت قد عمري عَمر هحبك انت ملكتني وملكت روح ودخلت الفرحه حياتي انت رضا ربنا عليا كنت فاكره اني مش هلاقي سعاده تاني بس بجد بحمد ربنا انك دخلت حياتي وعهد عليا لاسعدك العمر كله انا مش عايزه حاجه من الدنيا الا انت ليشـ.ـدها الي صدره يعتصرها بحب وقلبه سينشق من تلك المشاعر.
همست… عارف يا حمزه انا دلوقتي عرفت اني ماحبيتش مازن الا لما حبيتك ودقت الحب ده. بعد مازن حسيت خلاص هو قدري مشاعري تمـ.ـو.ت وهعيش كده جيت انت حييت قلبي من تاني.. حسيت ان خديجه ممكن تفرح تاني تعيش الحب عيشه وانت بفضلك حيتني وعيشتني. انت نعمه ربنا ليا. هنام اخيرا متطمنه من غدر الدنيا اللي و.جـ.ـعتني ماهو مافيش حد بيعيش دنيته كلها غدر وو.جـ.ـع.. كان يحتضنها ولا ينطق. لتبتعد وتهمس اسيبك بقه تنام وتفكر فيا وتفكر ازاي اخيرا هنبقي مع بعض عارفه انك اتو.جـ.ـعت قبل كده لتلمس قلبه بس خديحه هتداوي ده لانها بتعشقه خديجه هتديك حبها َمش عاوزه الا انك تنسعد عارف لو بس مادتنيش الا اقل القليل هرضي بس هنا يحبني هنا يقلي نامي انت بامان. لتنزل دmـ.ـو.عها انا بامان يا حمزه بين ايديك ليغمض عينه ويشـ.ـدد عليها لتبتعد وتقبل خده كان هناك الم بداخله ظل جالسا يحس بو.جـ.ـع لم يعد يحتمله فهناك عشق لاح في الافق وهناك صراع لكبت ذلك العشق.
لتدخل عليه والدته ايه يا حبيي خلاص الحمد لله اسمع يا حمزه انا عارفه انك اتظلمت بالجوازه دي بس اهو بقه بعد الجواز تحطلها قواعد بقه وكفايه سنه ونص متسابه كده النزول بحساب والخروج بحساب وتقلي حاضر وطيب والا مش هيحصلها طيب
نظر لامه غاضبا.. هتعملي ايه يا امي هتحوشي عنها الاكل برضه.. اسمعي بقه خديجه مش بتتذل دي هتبقي مراتي وتتشال عالراس ومن هنا ورايح خديجه خط احمر اظن انت عارفه حمزه وممكن يعمل ايه.. مشي الدنيا يا امي عشان انا مش مازن وانت عارفه خلينا نعيش لاني مش هقبل علي مراتي الهوا ليتركها واقفه محصوره من كلامه وكيف ستفقد متعتها من التسلط علي تلك الَسكيه
جاء يوم عقد القران وتجمع الكل اخوات حمزه واخو خديجه كانت حفله تجمع الاهل فقط وكانت الاجواء سعيده كانت خديجه جميله عن حق تلبس فستانا من الكريمي وحجابا بسيطا كانت براقه ملائكيه تشعر بسعاده انها اخيرا ستجد سعادتها ليجلس الجميع ويحضر الماذون ويبدا في مراسم الجواز.
جلس محمد وحمزه كل يد في يد الاخر ويبدا تتابع عقد القران ليتم اخيرا ويعم الهرج بين الاخوه. ذهب حمزه الي زَوجته وشـ.ـدها اليه واحتضنها ليشعر اخيرا بان هذا مكانها وتعم الراحه جسده احس انه كان يجري منذ زمن واخيرا استقر في احضان من سيداويه احس حمزه ان تلك المراه خلقت له وانها دخلت وتغلغلت بداخله احس ان رغم رفضه الي تلك المشاعر احبها اخيرا مستمتعا بها بين احضانه ليحس ان حياته بدات من اللحظه التي دخلت خديجه الي حـ.ـضـ.ـنه لم يعي حمزه مشاعره الا في لحظه دخول خديجه حـ.ـضـ.ـنه. لحظه ان صارت له ان تكون محطيه جميله لقلبها. نظر اليها والي حياته التي تغيرت بسببها فهناك قلب نبض دون ادني مجهود. أدرك حمزه ان مشاعره ليست كاذبه او ليست موجوده. أدرك ان تلك الجميله داوت شرخ قلبه فنبض وعشق وهام كان يتفرس فيها غير مصدق ذلك الجمال الذي يحس به.. يحس…. كلمه لم تكن في قاموسه اخيرا اصبح الاحساس جنه بالنسبة له.. اعترف لنفسه ولم يخجل ان حمزه يحس ويعشق اخيرا وقع الاسد الرافض الشارد لتلك الجميله.. ظل محتضنا اياها وخفقات قلبه تزداد وهو سعيد بتلك الخفقان. تنهد.. ايه الاحساس ده مش مصدق اني حاسس بالجمال ده مش عايزها بره حـ.ـضـ.ـني حاسس ان جوايا سعاده عايزه تصرخ.. انت يا حمزه خديجه بقت روحك انا مش مصدق انا حاسس بقلبي هيخرج من فرحته. … هتف قائلا بعشق .. اخيرا يا ديدا بقيتي ليا وخدت اللي انا عايزه في دنيتي اخيرا بقي ليا دنيا.. حمزه بدا يحس ونال اللي ماكنش يحلم بيه.. اخيرا بقيتي بتاعتي… …
ليبهت وينصعق عندنا سمع.. …
وي كأنه مرار طافح وهيرشق 😂😂😂
هو طن المناديل بكام يا ولاااه 😂😂
↚كانت خديجه تقف سعيده في احضان حَمزه لتجد زوجها قد تجَمد جـ.ـسمه عنـ.ـد.ما سمعا صوت شريف ابن خالته يدخل ويهتف .. طب مش تقول يا حَمزه وتعزم ابن خالتك والا هو بتخـ.ـطـ.ـف وتلحق.
استدار حَمزه وتصاعد غضبه .. اخـ.ـطـ.ـف ايه يا شريف.
اقترب نادر.. فيه ايه يا شريف حد يخش علي حد كده.
ضحك شريف…. وعايزني اخش ازاي يا نادر اخش بفقره التنوره والا بصاجات. بس عموما البيه يستحق احتفال من العالي بجد شابو يا حمزه استاااااذ علمتني صح والله.
هتف حمزه… . شريف انت جاي ليه وعايز ايه.
قال بسخريه… جاي ليه…لا جاي لكتير… مش قلتلك هتيجي يوم واخد حقي وافرح فيك مش قلتلك مسيرنا نقف الوقفه دي اللي يقف قصاد شريف دي آخرته.
صرخ حَمزه…. طب يلا بقه احنا مش قابلين وجودك.
ضحك… طب ابـ.ـارك للعروسه اقترب من خديجه.. مبروك يا خديجه بس بصراحه مش عارف اهنيكي والا اواسيكي. نظرت اليه بدهشه فقال.. حاولت يا خديجه ارجعك بكل الطرق وطلبتك لنفسي بس اقول ايه قدرك يا بـ.ـنت الناس العيله دي تعـ.ـذ.ب فيكي.
صرخ حمزه…. اطلع بره يا زباله.
استدار…. انا اللي زباله.. لا يا حمزه الزباله اللي يلعب عالناس استدار و اخرج من جيبه مسجل شرائط صغير…. هديتك يا خديجه اسمعي وانبسطي بالسند اللي فضلتيه عليا. مسك يدها واعطاها المسجل.
فهجم عليه حمزه ومسكه من ياقته وتبدا حاله من الهرج والمرج والكل يحجز وحمزه مهتاجا ليتوقف الكل فجاه حين صدح صوت حَمزه وشريف وبدا الكلام ينساب من الشريط منذ اتفاق حمزه مع شريف ان يلعب علي خديجه من اجل الشركه وعمر. لاعتراف حمزه انه لا يحبها ولا يريدها. لاتفاقه انه سيفعل ما بوسعه للايقاع بها.. الي ان قال انه كزوج سيغدق عليها بالمال فماذا تريد منه غير ذلك. واعتراف انه قريبا سينتصر علي شريف ويحافظ علي شركاتهم . كان الكلام ينزل علي قلب خديجه يكويه ليتسمر حمزه ويبتلع ريقه ويستدير برهبه لينظر الي زوجته التي كانت تحَمل المسجل بيدها كانت متخشبه تنظر الي المسجل وفقط لا تفعل شيئا وكلما صمت الصوت تعيده مره اخري كان الكل في حاله وجوم كإن علي راسهم الطير.
ليصـ.ـر.خ اخيه…. هو فيه ايه ايه ده اللي حاصل.
ابتعد شريف وقال.. فيه ان حَمزه بيه وخالتي المصون جيت اقلهم عايز خديجه بما يرضي الله الاتنين رفضو. لا ورحتله اخدها برضه لقيته مصمم يبعدها عني وهو مابيحبهاش فلعبنا لعبه وهو وافق. حمزه بيه قرر يوقع مرات اخوه عشان الشركه وابن اخوه ماحدش يبعدهم عشان خديجه مـ.ـا.تتجوزش وتاخد فلوسهم وتمشي. حمزه بيه استكبر ازاي خديجه ترفضه ماهو مايترفضش يبقي لازم يلعب عليها ويوجـ.ـع الغلبانه اللي غلبت احذرها بس هيا رفضتني.
لتصرخ امه…. انت مالك انت يا زفت بنحافظ علي حالنا ومالنا تدخل ليه عايزها تاخد فلوسنا وتمشي .
ليصـ.ـر.خ حمزه بقهر…. اسكتي يا ماما اسكتي حـ.ـر.ام عليكي بقه.
ضحك شريف…. تسكت ليه مـ.ـا.تخليها تقول تطلع كل اللي جواكو عشان الغلبانه تفوق. انا اسف يا خديجه مالحقتش الجوازه بس اديكي عرفتي بتتعاملي مع انهي صنف ليتركهم ويرحل.
اما هيا فكانت لا تتحرك كانت محنيه تنظر للَمسجل ودmـ.ـو.عها بدات تنهمر بصمت.
فصرخ محمد… انتو ايه انتو ازاي كده تعملو فيها كده ليه انتو كفره ايه الاولاني يتجوزها ويذلها َتجيلي تستنجد بيا اقلها عيشي ومشي امورك ومتخربيش على روحك تقوم تلف الايام وترجعو تغرزو غرزتكو يا كفره انتو ازاي جاحدين كده.
لتصرخ الام.. كنت عاوز ايه تدخل راجـ.ـل تاني علي ابن ابني. وتاخد فلوسنا.
صرخ حمزه….. حـ.ـر.ام عليكو بقه اسكتو اسكتو اقترب من خديجه لم يعرف ماذا يفعل ولكن بداخله سكاكين تتمزق عليها كان يقترب بهدوء وحالته هالكه كان ينظر اليها فهيا لا تنطق ودmـ.ـو.عها تنهمر بشـ.ـده اقترب وهمس…. طب ممكن تسمعيني بالله عليكي اسمعيني انا.. انا.. لم يجد ما يقوله فصرخ اخيرا بحرقه وخـ.ـو.ف…. انا بحبك يا خديجه والله بحبك.
هنا تحرك اخيها وذهب ودفعه كفايه بقه. كفايه ذل بقه . انتو مفكرينا عشان علي ادنا هتذلونا مفكرينا هسيبهالكو دانا لو هشحت هاخدها هيا وابنها اشيلهم في عيوني وماعايزينش منكو مليم خلو فلوسكو تاكلكو حد الله مابينا مابينها.
صرخت وفاء زوجته… انت اتجننت يا محمد استدير وصفعها علي وجهها… اتجننت اه اتجننت لما اسيب اختي تنذل ليكي ولغيرك لما اسيب بـ.ـنت امي وابويا تخدm في شقه اخوها بلقمتها لما اسيب الجاحدين دول يعملو فيها كده ايه فراعنه جبابره مالكوش رادع.
صرخ حمزه…. كفايه بقه انتو مش شايفين حالتها.
اقتربت ليلي.. خديجه حبيبتي اهدي وهنحل كل حاجه.
صرخ محمد مافيش حاجه هتتحل وهتطلقها وهاخدها َمن نن عيونكو ومش عايزن مليم ولا هقبل مليم من اساسه.
صرخ حَمزه…. انت ماهتبعدش مراتي عني لو روحها طلعت.
ليسمع المسجل ينزل علي الارض نظر اليها فوجدها ترفع نظرها اخيرا لينشق قلبه من كميه الو.جـ.ـع التي تظهر في عينيها فهمس برهبه خديجه انا..
لتتحول نظراتها لكره شـ.ـديد فصرخ بقهر… لا مـ.ـا.تبصليش كده والنبي خديجه انا عارف ان اللي سمعته صعب بس….
قالت بجمود .. بس ايه يا حمزه بيه . فيه ايه تاني مخبيه. انت بجد عايش ومكمل باللي فيك ده.. مش خايف من ربنا خالص. و.جـ.ـع قلوب الناس ده عادي.. تمثل عليا كل ده وعادي تاخد قلبي وتخلعه عادي. ليه انا كت في حالي وقلتلك اني في حالي لتصمت قليلا تضع يدها علي و.جـ.ـع قلبها وهو يتمزق من داخله لتكمل. عملتلكو ايه بجد فلوس ايه اللي هاخدها وامشي دانا قعدت تلات سنين مابكلش في بيتكو لقمه. دا اخوك ذلني ذل الكلاب وقعدني ايام مايورنيش وشه والبيت فاضي من غير مليم ولا نطقتش. حد فيكو كان عرف مازن بيعمل فيا ايه يهين ويتكبر ويعيشني جعانه ومذلوله وجاي تدور علي فلوس. دانا اشتغلت عشان ماخدش مليم وترجعو تقولو فلوس. ايه الصعره دي انتو ازاي عايشين كده. انتو فعلا بني ادmين زينا لحم ودm وبتحسو زينا. لتقترب وتنظر اليه بقهر عملتلك ايه عشان تعمل فيا كده. حـ.ـر.ام عليك انا بتقطع.. ليه ليه تلعب عليا مع ابن خالتك وتوقعني… انا مش مصدقه.. صحيح انا اللي اتوهمت انت عمرك ماقلتلي بحبك عارف ليه انت ماقلتهاش حتي لو بالكدب لانك قلبك حجر صوان ما بيتاثرش ولا يعرف يعني ايه حب. حبيتك يا اخي تعمل فيا كده وكل اما اقلك سيبني في حالي تعمل كده. فلوس يا حمزه كل همك الفلوس دانا غلبانه وعمري ما بصيت لقرش حد. ليه حـ.ـر.ام عليك تو.جـ.ـعني كده ليه. لتصرخ بو.جـ.ـع ليه يا كافر ليه قلبي بيتمزع من الو.جـ.ـع ليه تغرز حبك جوايا وترجع تمزعه ليه عملتلك ايه. انا يا حمزه كت هتتجوزتي وتراضيني بالفلوس. يا مصيبتي يا خلعه قلبي انا انا يا حمزه.. فلوس بتتكلم في الفلوس.. دانا كت بقع من طولي في الشوارع عشان ماعيش فلوس اكل ولا نطقتش ايام وشهور وسنين مامسكتش قرش ولا نطقتش كت بتلوي من الجوع ولا نطقتش ابني يقلي هجبلك اكل من تحت من وراهم ولا قدرت اخد منكو لقمه تسد جوعي .. اروح لاخويا اخدm بلقمتي وارجع اربي ابني مرميه زي الكـ.ـلـ.ـبه ولا نطقتش. قلتلك مش عايزه وهربيلكو ابنكو ولا عايزه صنف راجـ.ـل. ايه اللي انا فيه ده.. ليه يا رب.. اتكتب عليا ولاد البنهاوي قدر اسود ودنيا الغربان تزعق وتعشش. اقتربت ومسكته من بدلته وهزته بعنف.. ليه ليه قولي ليه ماصعبتش عليك ماصعبتش مفيش قلب خالص ليه يا ظلمه.. اروح فين اروح فين منك لله ابتعدت ووضعت يدها علي قلبها احست أنفاسها تتمزق لتشهق بقوه وتركن الحائط ليقترب مفزوعا ويمسكها بقهر.. انا اسف اسف والله اسف.. لتظل تصرخ وتصرخ ااااه.. اااه.. وبدات وتتشنج الي ان سقطت علي الارض جثه هامده ليهوي قلب حمزه ويندفع يحملها.
اندفع اخيها يصـ.ـر.خ…. مـ.ـا.تحطش ايدك عليها. صرخ حمزه… دي مراتي ابعد عنها ماحدش هياخدها مني.
اقترب نادر…. انتو اتجننتو بتتخانقو والبت واقعه هتفطس ليحملها حمزه مسرعا وينزل بها الي المشفي والكل وراءه .
وصل المشفي وتلقفها الاطباء ووقف الكل في حال. مر الوقت فخرج الطبيب .. المدام عندها انهيار عصبي وادينالها مهدئ ولما تفوق هنشوف حالتها ايه.
اغمض حَمزه عيونه بو.جـ.ـع ليقترب اخيها… انت السبب منك لله ربنا ينتقم منك بس اعرف ان اختي ماهتقعدش ليك ولا هتنذل ليك.
قال حمزه بو.جـ.ـع…. بقلك ايه خديجه مراتي وماحدش هياخدها مني..
مر الوقت ودخل اليها حمزه فوجدها نائمه ليقترب بهدوء ويرجف قلبه. جلس بجوارها كانت هادئه وشاحبه مسك يدها وقبلها فهمس… مش لاقي حاجه اقولها ومش لاقي وصف عاللي عملته. حاسس جويا بيمـ.ـو.ت علي و.جـ.ـعك ما كنتش مدرك اللي جوايا عارف اني د.بـ.ـحتك بس انا انا حبيتك من غير ماعرف من سنين من ساعه ماشفتك وانت اتغرزتي جوايا من سنين وانا اتحرقت لما مازن خدك وانا مش عارف بتحرق ليه كنت بشوفكو بحس بلسع جوايا هـ.ـر.بت بره عشان كل اما بشوفكو بتو.جـ.ـع مش عارف انك اتغرزتي جوايا شريف جه وعملنا اللي عملناه بس والله ما كت هأذيكي كنت هعاملك بما يرضي الله. انا موجوع واتو.جـ.ـعت من واحده وقفلت علي نفسي بس حبيتك ورفضت اعترف بيه حسيت بغرزه قلبي اول ما خسيح اني هفقدك يا قلب حمزه والله قلبي انا بحبك يا خديجه وهعيش عمري كله تحت رجليكي اراضيكي عارف انك موجوعه عارف انك مقهوره نظره الكره اللي شفتها في عينك د.بـ.ـحتني يا عمري ماقدرش اشوفها انا حاسس اني مجرم وخسيس. بس و َالله انا بحبك جايز جت متاخر بس اعملي ما بدالك يا قلب حَمزه اعملي اللي تعوزيه هصبر يا قلبي هصبر مفيش غير اني اصبر واستني لحد مـ.ـا.تسامحيني خديجه انت روحي وحاسس ان نفسي بيروح مني قعدت تقول قلبك حجر قلبك حجر اهي جت اللي فلقته نصين ومزعته وهتوريك ايام تقهرك َ. عارف هتعملي ايه يا قلب حَمزه هتزعلي مش كده هتبعديني مش كده.. بس لا عارف ان حبيبي طيب َحنين ومش هيقدر يبعد عني ماهو بيحبني اه خديجه مش هتبعد عن حمزه مهما حصل.
ظل جنبها يقبل يدها ليمر الوقت وتبدا هيا في الافاقه لتجده جالسا بجوارها يمسك يدها لتشـ.ـد يدها وتسيل دmـ.ـو.عها.
قال بقهر.. طب بالله عاليكي مـ.ـا.تعيطي انا ماستحقش دmعه تتبكي عليا بس والله بحبك خديجه والله من زمان بعشقك بس ما حسيتش خديجه مـ.ـا.تسكتيش كده انا قلبي هيقف. طب ناويه علي ايه حبيبتي اعملي ما بدالك وانا هراضيكي. شوفي ايه يرضيكي وانا تحت رجلك والله شوفي انا كنت عايز احافظ عليكي والله لا ببص لفلَوس ولا زفت والله جوايا كان بينكوي بس انا اتو.جـ.ـعت وقلبي بقي حجر من جواه واللي يقرب ابعده وامـ.ـو.ت اللي جوايا بس انت جيتي وانغرزتي جوايا من غير ماحس وماحسيتش..خديجه انا حبيتك قبل مازن وماحسيتش كنت يشوفهم بيقربو كنت بمـ.ـو.ت انا سيبت البلد من حرقتي وماعرفش جوايا ايه. خديجه انت روحي وحاسس بجوايا بيطحن بعضه همـ.ـو.ت وخايف علي اللي ممكن تعمليه بس انت قلبك ابيض عارف حبيبي مش هيسيبني ازاي بس واحنا رَوحنا في بعض مش قولتيلي انا امانك وعايزه صدر حمزه انا اهوه يا قلب حمزه. اه غلطت بس جاي لحدك طالب العفو والله طالب العفو كانت دmـ.ـو.عها تسيل بقوه….. بالله عليكي بطلي دmـ.ـو.عك دي قلبي ماعادش متحمل و.جـ.ـعك ده
قالت بجمود… عايزه محمد
ليحس بقلق.. عايزه محمد ليه يا قلبي اطلبي وانا انفذلك.
لتهتف.. عايزه محمد..
تنهد.. طب عايزاه ليه مـ.ـا.تخـ.ـو.فنيش قولي هتعملي فيا ايه خديجه بصيلي انت مراتي وهمـ.ـو.ت وتبقي مراتي يا قلبي.
هتفت بجمود.. عايزه محمد بقلك..
تنهد وخرج ليدخل عليها شقيقها اقترب واحتضنها.. ازيك يا قلبي
ابتسمت بسخريه.. زي مانت شايف مدعوكه من طوب الارض يا اخويا.
تنهد.. وهتف حقك عليا يا خديجه انا السبب يا ريتني بعدتك عنهم قبل كده دول مش بني ادmين.
قالت.. ماعتش تفرق تبعد تقرب كله محصل بعضه بس دلوقتي انا بقلك انا ماعتش هيتخاف عليا خديجه خلاص مـ.ـا.تت وظهرت واحده تانيه تعيش لابنها وبس انا مش عاايزه خظحاجه من حد يا محمد خلاص دنيتي اتقفلت وقلبي مـ.ـا.ت بجد انا مت من جوا انا حبيت حمزه لدرجه العشق وعملته سحبت روحي ماعتش حاسه باي حاجه عايزه ابقي لوحدي لا اعرف حد ولا حد يعرفني.
قال.. تعالي وانا هقعدك معززه مكرمه وهطلقك منه.
قالت… مش هتقدر عليه يا محمد حمزه جبروت ومش سهل وممكن ياخد ابني ويساومني.
قال… طب هنعمل ايه.
قالت.. لا مش هنعمل.. قول هعمل ايه انا هعرفهم ازاي يلعبو عليا انا هخلعلهم قلبهم واحد واحد ان كان هو والا الست الوالده مش بيقول بيحبني وهيمـ.ـو.ت عليا ماشي يا سي حمزه زي ما خلعت قلبي هخلعلك قلبك وادعسه برجلي.
قال أخيها… ناويه علي ايه.
قال… حاضر يا حبيبتي.
قام محمد ودخل حمزه لتنزوي هيا وتعطيه ظهرها وتنام ويجلس هو مقهورا يشعر بالذعر لما هو قادm.
توالت الايام اخذت عمر بجوارها كانت لا تدعه يتركها لحظه.. دخل حمزه .. انا هاخد عمر يبات َعند جدته عشان بقاله تلات ايام وهيا قلبها واكلها عليه.
قالت… لا سيبه انا عايزاه معايا ومن فضلك روح هاتله غيار.
ظل ينظر اليه فاقترب وقبل راسها وذهب الي البيت لتقابله امه.. ليه يا حمزه ماجبتش عمر يابني همـ.ـو.ت عليه َوحشني مابقدرش يعدي يوم ال مااخده في حـ.ـضـ.ـني انا هتجنن عالواد.
قال… حاضر يا امي بكره هيخرجو باذن الله وهجيبهم و َاجي
لتتنهد.. طب يا حمزه حاول يا ابني تراضيها عشان عمر انا امـ.ـو.ت لو يبعد عني.
قال.. مـ.ـا.تقلقيش يا امي حَمزه مش هيسيب حياته تروح منه مش بعد مالقيت روحي اسيبها انا غلطت واستحق اي حاجه الا انها تبعد عني لا انا اقدر ابعد ولا اقدر اسيبها هقعد اراضي لحد ما تسامحني.
قالت… وانا معاك اهه هراضيها برضه عمر ده روحي النفس اللي باخده والنبي يا حمزه راضيها لاجل عمر همـ.ـو.ت كده.
قال… ان شاء الله حبيبتي وتركها وذهب متمنيا ان يصلح ما افسده بيده ليدخل الي المشفي كان قد احضر اكلا وشيكولا لعمر ودخل سعيدا الي الحجره ليهوي قلبه عنـ.ـد.ما….
↚دخل حمزه الي الحجره ليهوي قلبه فالحجره فارغه وليس بها احد. رجف قلبه واستدار يستدعي الممرضه فاخبرته انها لا تعلم عنهم شيئا ليثور ويثور ويستدعي الامن ويقلب المشفي. ذهب الي الكاميرات احس ان قلبه سيخرج من اضلعه عنـ.ـد.ما رأها تتسحب وتاخذ عمر وتخرج بره المشفي شعر بالذعر وهاج فيهم ثم اندفع خرج مسرعا. ذهب الي اخيها الذي استقبله باستغراب دخل حمزه وهجم عالبيت وصرخ…. هيا فين ها.
بهت محمد.. هيا مين… هو فيه ايه.
هتف حمزه.. خديحه فين… مراتي فين انطق.
هتف.. هو ايه اللي فين مانا سايبك معاها في المستشفي انت مـ.ـجـ.ـنو.ن.
صرخ حمزه… خديجه خدت عمر ومشت من المستشفى.
بهت أخيها….. انت بتقول ايه وراحت فين.
صرخ حمزه…. ماعرفش ماعرفش ومالهاش حد تروحله قلبي هينخلع.
هتف محمد…. انا اختي طفشت نظر اليه بقهر منكو لله ضيعتو البت الغلبانه منكو لله حسبي الله ونعم الوكيل فيكو اروح فين اجيب اختي منين. مني لله ايه ده اختي طفشت مننا.
نظر اليه حمزه بو.جـ.ـع.. اسمع بقه لو جت تقلي انا مش متحمل.
هتف محمد.. خديحه مش جايه خديجه قالتلي هتخلع قلبكو واهيه خلعت قلوبنا كلنا فوضت امري لله.
ليتركه حَمزه كالمـ.ـجـ.ـنو.نه وظل هائما في الشوارع يكلم من يستطيع ان يكون ذو مقربه َلكنه لم يصل الي حل ليعود مقهورا الي بيته. دخل علي امه.
فهبت مسرعه….. ايه ماجبتش عمر ليه والنبي يا حمزه مش قلتلك تجيبه قلبي بيوجـ.ـعني.
نظر اليها والدmـ.ـو.ع تتلالا في عيونه. نظرت اليه فيه ايه يا حَمزه مالك.
هتف.. مالي.. مالي وبيتي ودنيتي اتخربو يام حمزه. مالي كلو معايا بس قلبي راح قلبي راح وروحي مـ.ـا.تت.
ذهبت اليه… فيه ايه يا واد خديجه جرالها حاجه
هتف بسخريه خديجه.. لا يا امي احنا اللي جرالنا الف حاجه.
هتفت…. فيه ايه يا واد مـ.ـا.تو.جـ.ـعليش قلبي.
قال.. فيه ان خديحه خدت عمر وطفشت يا امي
لتحس اميمه ببلاهه عمر مين اللي خدته وطفشت
هتف… عمر ابن ابنك راح خلاص نفسك اللي بتتنفسيه راح خلاص وحبيبتي راحت خلاص ربنا بيدينا زي ما عملنا ربنا خد مننا الحب من دنيتنا. خديجه عرفت تنتقم صح سنين ذل واهانه و َمرطه نفس واخرتها يتلعب بيها عشان شويه فلوس اهي دعكت الفلوس والدنيا برجلها وخدت الواد ونجدت نفسها. اهي سابتلنا الفلوس اللي انصرنا عليها وراحت.. ناكل بقه ونعيش ونحب فلوس ونفرح بالفلوس ونشبع.. انما حنيه لا حب لا خدته خدت قلبي وخلعته عشان انا زباله واستحق.. ايه ده انا اتعمل فيا الوسـ.ـخ كلو اتعظ بقه اخاف انما ادور واعمل فيها اللي اتعمل فيا اخلع قلبها كده محروق ابو الدنيا.. يا خراب بيتك يا حمزه يا روحك اللي راحت.. مبسوطه يا أمي مبسوطه ذليتي البت دستي عليها برجلك. حدفتيني عليها اخلع قلبها تقوم تدور وتكوني. عشان ايه عشان عارفه انها غلبانه مالهاش حد هتطاطي وتنذل ماهي لا اب ولا ام يقف وأخ يقرف. انما مرات نادر تخافي عليها تزعل ابوها يجي ينهش قلبك.. احنا كده مرمطون للي يتجبر علينا.. دي اسمها عواله يا أمي انك تعاملي اللي قدامك وتذليه عشان مافيش في ايده حاجه يعملها.. يا تري راحت فين دي وسابت دنيانا ماشيه في الشوارع لا سند ولا قرش دا ماعهاش مليم يا رب البت راحت ضيعناها منك لله يا حمزه افرحي يا أمي بقه وعيشي اجبلك فلوس واعبيهالك في شكاره تحـ.ـضـ.ـني فيها وانت نايمه مكان ابن ابنك اللي راح.. خديحه وعمر راحو يا أمي.
لتقف اميمه مشلوله لتحس بعصره في صدرها.. مين مين ازاي مين اللي اتاخد… عمر اتاخد.. عمر ابن ابني اتاخد. اتاخد ازاي عمر راح يا حسره قلبك يا اميمه الواد اللي بتمـ.ـو.تي عليه هيروح ابن مازن راح نفسي راح عمر عَمر خدته مني ليه ليه طب ايه كده خلاص مفيش حفيدي. دا حته من قلبي اروح فين مش قادره اتنفس هاتلي عمر يا حمزه عمر ماينفعش مايترباش معايا دا ابوه راح يقوم هو كَمان يروح لتلطم علي وجهها يا حبيب قلبي رحت فين خدتك مننا خلعت قلوبنا بتنتقم منا اه بتنتقم اربع سنين بنذل فيها لازم تنتقم لتلطم يا نهارك اسود يا اميمه الواد حفيدك اللي عايشه عشانه راح. عمر ابن ابني راح يا سوادي يانا اه قلبي همـ.ـو.ت هاتلي عمر يا حَمزه هاتلي حفيدي هاتلي روحي. نفسي مش قادره لتسقط مغشيا عليها.
هب حمزه مسرعا وحملها وذهب بها للمشفي وهو يحس انه دخل دنيا السواد من جراء يديه.
عند خديجه كانت قد انتهزت انصراف حمزه اخذت ابنها وهـ.ـر.بت به من المشفي بعد ان ترجت احد الممرضات التي اغدق عليها حمزه بالمال واخذت منها بعض المال علي امل ان تعيدها لها. اخذت ابنها وهـ.ـر.بت من المشفى. فركب احد المواصلات ونزلت عند محل الصاغه الذي كانت اشترت منه هيا وحمزه خاتمها ودبلتها لتدخل بكل ثقه ليرحب بها الرجل فكان حَمزه وعائلته معروفه لديه لتخبره انها تريد تغير الخواتم واستبداالها بشئ اخر لتظل تختار وتتصنع انها لم يعجبها شيئا. أخبرها ان هناك جديد ستاتي بعد يومين. فأخبرته انها تريد شيئا ثقيلا فسعد الرجل لتخبره انها ستاخذ مال الخاتم والدبله ان يمر عليهم في البيت بعد يومين ياخذ فاتوره الخواتم ويحضر لها مجموعه من الخواتم الراقيه ليعطيها الرجل مبلغا كبيرا لتاخذه وترحل وتذهب الي احد السماسره التابعين الي احد الاماكن الشعبيه لتؤجر منهم شقه كان الامر صعبا فهيا لا تملك اوراق وليس معها اي شئ. انتهز السمسار ذلك و تغالي في المبلغ لتاخذ شقه بسيطه وتدخل فيها هيا وابنها ولاول مره يقفل عليهم اخيرا باب البيت بيت خديجه دون احد. كانت شقه خاليه من اي شئ ولكنها اربع حيطان تحميهم من الشوارع لتبات ليلتها وتقوم تنتقي بعض العفش البسيط من احد الاماكن المستعمله وتبدا في تاثيث مسكنها وابنها يساعدها ولا يسال عن شئ .
نعود الي حمزه وامه التي خرجت من المشفي مصابه بشلل نتيجه عدm تحملها فقدان حفيدها وحالتها من سئ لاسوا لا تكف عن النواح والبكاء. وحمزه قد انهار داخليا واسودت دنيته فهو لم يعي مدي عشقه لها الا بعد بعدها وعلمه انها رحلت بلا عوده تاركه كل شئ خصوصا بعد ان اتي الجواهرجي وعلم انها باعت الخواتم فعلم ان خديجه رحلت بلا عوده ليمـ.ـو.ت داخله تماما ويحس ان دنياه انتهت وان قلبه قد اخذ منه بلا رجعه يعيش جثه تتحرك وامه لم تعد تحس بالدنيا تقفل علي رَوحها لا تريد ان تري احدا ولا تريد ان تقابل احدا والصمت اصبح حليفها واسودت تلك الدنيا فما فعلته رد اليها ولكن الغرزه كانت قويه فخديجه خلعت قلوبهم عن حق.
جلس حمزه في حجرته يناجي حبيبته وقد صنع لها لوحه بالحجم الطبيعي ليخصص لها ركنا في الحجره ويجلس امامها همس سيبتيني خلاص اتو.جـ.ـعتي وسيبتي حمزه اتكتب عليه اللي يحبه يسيبه بس الاول انا اتسابت غدر دلوقتي انا اتسابت عقـ.ـا.ب انا اللي غدرت اللي اتعمل فيا عملته فيكي يا قلب حمزه.. يا تري انت فين وعامله ايه يا تري بتكرهيني ازاي يا تري هيجي يوم واخدك في حـ.ـضـ.ـني قام وفتح احد الادراج الخاصه لتلمع عيناه بالدmـ.ـو.ع وفتح احد العلب كان القلم الذي اهدته خديجه لمازن يتوسد العلبه كان قد أخذه ودون وعي من تصرفاته حفر عليه اول حرف من اسمه وطوال الاربع سنين لم يفارقه ظل يتلمسه بعشق وقام يتلمس اللوحه ويكتب عليها.. حشـ.ـتـ.ـيني و يا واخده روحي حشـ.ـتـ.ـيني و يالي عشقتك ولا استحقكيش بس وعيت اني عشقتك بعد ايه.. حبيبتي انت هعيش ازاي من غيرك دmـ.ـو.عي بتبكي وهتفضل تبكي لحد مـ.ـا.ترجعيلي عهد عليا لاستناكي عمري كله عهد عليا لاكون ليكي واستحاله حد يخش عيني غيرك.. عارف انك موجوعه.. انا اسف يا عمري.. ابتعد وفتح دولابها.. حاجتك اهيه لسه زي ماهيا مستنياكي مين هيلبس دول غيرك لتنزل دmـ.ـو.عه.. كنت هتلبسيلي دول يا عمري ظل يتلمس اشياؤها ودmـ.ـو.عه تنهمر . حبيبي كان هيفرحني بدول كان هيبقي في حـ.ـضـ.ـني بدول كنت هعيش في الجنه بس انا زباله وغدار بس والله ماكت هأذيكي نيتي كت خير ليكي وكنت هعرف انك روحي لانك روحي كان يتلمس اشياؤها
فرن هاتفه بكلمه خديجه هب حمزه من مكانه….. روحي . خديجه حبببتي انت فين كده يا عمري اسبوعين ماعرفش عنك حاجه اهون عليكي.
قالت بقوه.. ولا عت هتسمع عني يا حمزه.. اسمع يابن الناس يا ريت تطلقني من سكات قصه وخلصت بقرفها ومن هنا ورايح مفيش حاجه بينا واه ابنكو خلاص هربيه بعرقي وشقايا َمش عايزه منكو حاجه.. فلوسو اللي عندكو دي بقه امانه هتتحاسب عليها ليوم الدين لحد اما يكبر ويجي ياخدها بنفسه.
صرخ حمزه…. ياخد ايه ويسيب ايه خديجه يا عمري انا اسف والله اسف مـ.ـا.تخلعيش قلبي مـ.ـا.تمـ.ـو.تنيش امي اتشالت وبقت هلاك والنبي يا خديحه انا عارف اني زباله بس مـ.ـا.تسيبنيش بالله عليكي ابوس ايدك ماهتحملش خديجه قلبي انخلع بالله عليكي انا مش عايش.
قالت بو.جـ.ـع… .. جرب يا حمزه انك تحب وتتو.جـ.ـع جرب الف مره يعني ايه اللي عشقته سابك ومشي وطعنك في قلبك..جرب و.جـ.ـعكو يا حمزه من يوم ما دخلت بيتكو وانا عشت قهر السنين.. جرب حرمانك من حبيبك زي ما حرموني. جرب يا جاحد وانت بتدور عالفلوس محروقها فلوسكو يا حمزه انا عمري ماطلبت لنفسي حاجه ولا خدت منكو مليم خايف علي فلوسكو اشبع بيها يا حمزه بيه اشبعو فلوس انا طفشت بابني وحد الله مابيني ومابين فلوسكو.. خططت وتعبت روحك كان اولي تعرف اني مش بتاعه فلوس .. بس اقول ايه فوضت امري لله.. حسبي الله فيكو خلعتو قلبي كت عايشه لا عايزه حاجه ولا بدور علي حاجه انما ازاي.. خططت انت وامك انبسطو.. انبسطو بقه وعيشو مع فلوسكو انا ماعايزاش مليم هشتغل يا حمزه وهصرف علي ابني ولا هنذل ليكو يوم. هشتغل واربي ابني في حته نضيفه من غير خطط ولا مؤمرات.. ابني هيتربي عالنضافه اللي ماشفتهاش في بيتكو. مايشوفش امه بتنذل مايشوفش امه جعانه ومقهوره.. امه ماعادتش كـ.ـلـ.ـبه يا حمزه خلاص. انا بعت الخواتم يا حمزه هيا المفروض بتاعتي بس برضه بقولهالك خدها من اللي عندك وخد الباقي اشبع بيه واديه لمامتك يا حمزه تفرحكو اشبع فلوس ونامو وارتاحو.
ليصـ.ـر.خ.. اسمعي انا والله عارف انك موجوعه بس انا عشقتك يا قلبي والله عشقتك انت قلبك دهب ازاي مايتعشقش سامحيني طب ارجعي واعملي ما بدالك ارجعي واطلبي ما بدالك
قالت ساره… ارجع.. ارجع لايه لعيشه الذل والهوان هتذلني يا حمزه مانت بقيت جوزي من مازن لحمزه يا قلبي لا تحـ.ـز.ن.. مازن راح بذله جه مكانه حمزه بو.جـ.ـعه.. حمزه قلب الحجر. غلب شريف يحذرني بس انا غـ.ـبـ.ـيه وسلمتك قلبي عشان تنهش فيه.. روح الله يسهلك يا ريت تطلقني واطمن عمري ماهدخل راجـ.ـل علي ابنكو وهو امانه عندي انا خلاص انتو مـ.ـو.توني م ماعتش فيه مكان اعيشه لنفسي.. مع السلامه يا حَمزه..
فصرخ… لا لا لا والنبي يا قلبي اعملي ما بدالك بس وانت في حياتي ابصلك بس لو هعيش عمري ابصلك بس تبقي في حياتي.. بالله يا خديجه انا همـ.ـو.ت انا عارف اني اجرمت بس مـ.ـا.تعملش كده فيا ابوس ايدك. حبيبي انا موجوع اهوه وخدت جزائي ذل وحـ.ـز.ن وامي اتشالت خديجه شوفي ليه يرضيكي هنفذه شالله تمـ.ـو.تينا بس ارجعي يا عمري.
هتفت بقهر.. ارجع.. لمين وليه.. ليك انت.. هاتلي اماره ارجعلك.. انا مبسوطه اني سيباك موجوع يا حمزه سعيده دا اللي هيبرد قلبي. دوق يابن الناس ظلمك وجحودك.. اتكتب عليا ابتلاء عيله البنهاوي.. طب مازن كان عايزني وانا قلت خلاص لقيت السند بس امه وشخصيته الضعيفه نهو حياتنا. انت بقه مبررك ايه لا انا كت عايزاك ولا أنت هاتلي مبرر لعمايلك هات يا جاحد غير الغرور وحب السيطره عيله مريـ.ـضه كلكو مش طبيعين. فايتلك دنيتك جايز هيجي يوم اكيد ونتقابل واكون اتخلصت من حبك.. حبك عار يا حمزه انتو عيله تقرف.. امـ.ـو.ت عارف امـ.ـو.ت ولا انك تقربلي او اكون بتاعتك.. علي اد حبي ليك بكرهك علي اد عشقي ليك عايزه او.جـ.ـعك.. بدعي عليك تنام وتقوم قلبك محروق علي حب ماكنتش تتخيله. حبيتك حب ملا قلبي بس للاسف انت رخيص قوي علي حبي. انت في نظري مش راجـ.ـل يقربلي عارف ليه عشان انا حبيت راجـ.ـل كنت فاكراه سند انام في حـ.ـضـ.ـنه انما انت والغدر وطعنه الضهر واحد.. كنت هسعدك ومش عايزه غير الأمان بس الزعنه نفذت يا بيه يا عالي واهوه فايتهالك لانك بالنسبالي اوطي من اني افكر فيك. ولو فكرت هنزع قلبي انا جوايا غضب يكفي دنيا بحاله فيا ريت مـ.ـا.تجورش عليا ومـ.ـا.تطلعش قدامي ساعتها هتبقي الاهانه عاليه ليك ولشخصيتك المصونه.. . روح الله يسهلك دنيتك فوضت أمري لله وقفلت الخط وانهارت.
وقف يصـ.ـر.خ…. لا لا مـ.ـا.تقفليش لا حـ.ـر.ام والله بحبك حمزه قلب الحجر بيحبك اعمل ايه اروح فين اجيبها منين اطولك ازاي يا قلبي يا رب منك لله يا حمزه قــ,تــلت حبيبك بس ربنا خلع قلبك ربنا ادالك انت وامك علي اد عمايلكو عيش بقه مـ.ـيـ.ـت.ليه ليه كت اعمي مابتشفش مابفهمش سنين بتنكوي عليها ايه حلوف مابتحسش يا خراب بيتك يا حمزه.. حبيبي راح ايوه راحت تجيبها منين يا رب أهديها يا رب رحعهالي.
مرت الايام اختفي تماما اثرها وتنقطع عن دنيا تلك العائله مرت شهور وشهور في سنه في اخري كان متبقي معها مبلغ من المال زهيد ولكنها اصبحت مسئوله عن نفسها وعن ابنها وهنا بدات حياه جديده لها بعيد عن من تجبرو عليها وتركتهم يذوقو مرار ما فعلو
كانت تعيش اياما قاسيه فقلبها ينهشها من حبها لحمزه فكانت قد تملك منها العشق واصابها القهر من بعاده كانت تنام وتاخذ ابنها ذو الثلاث سنوات كان لا يعلم شيئا َلا يحس بشي وكان يسال عن جدته كثيرا فهيا كانت تعشقه لتحاول ان تنسيه اياها رغم و.جـ.ـعها احست بتانيب الضمير تجاه تلك السيده فهيا مهما فعلت فعمر حفيدنا وهو حقهم وعلمت بموضوع مرضها لتقرر ان تصوره وتبعث لهم صوره كل حين وتسجل له فديوهات لتشتري خطا لتنوي ما ان تستقر تبعث لهم صور وفيديوهات لابنهم فهذا حقهم.
في زمن اخر اتي الصباح ببشائره الحزينه التي تركت بصمتها علي قلوب انهكها الو.جـ.ـع ليقوم حمزه يستعد لعمله. ذهب الي امه ليقبل راسها ليهتف كيفك يا حبيبتي انهاره
لتهتف هيكون ايه اهو بتنفس يا حبيبي وخلاص الصحه في النازل
تنهد يا امي ارحمي نفسك وارحمي قلبك وحاولي تهدي.
قالت بسخريه…. اما تكون انت هديت ابقي انسي يا حمزه وانا وانت مـ.ـيـ.ـتين وروحنا اتسحبت انا ابن الغالي اللي راح وانت الست اللي عشقتها وراحت لا انا بنسي ولا انت و.جـ.ـعك بيخف.
تنهد وهتف…. تاني بتفتحي في الو.جـ.ـع تاني
قالت.. الو.جـ.ـع مـ.ـا.تقفلش يا حمزه ومابتفكرش في صنف ست وتقلي بفتح انت و.جـ.ـعك مالوش وصف يا قلب امك انت بقيت راهب سنتين قافل علي روحك فوق كل اللي بتعمله بتشتغل وبس لا بتتكلم ولا بتنطق اقول ايه ربنا يرد الغايب يا حبيبي ساعتها امـ.ـو.ت مرتاحه بشوفته تنهد وذهب لعمله والهم متلبسه.
دخل مكتبه وجلس ليعود شريط الذكريات بعد ان تركته ومر الوقت وتذكر مكالمتها َكيف سمعها تتركه وكيف توسل لها. اسودت الدنيا وانهارت دنيا حمزه البنهاوي تماما كانت تلك كذبح له فحبيبته خلعت قلبه ورحلت ليعود الي ايامه ملابسها تتوسد احضانه لا تفارقها ويهمس…. حشـ.ـتـ.ـيني و اوي سنتين وانا موجوع وانا مابشفش غيرك وانت روحي وقلبي اعمل ايه مفيش لحظه حبي ليكي خف نفسي اشوفك واملي عيني منك نفسي اخدك في حـ.ـضـ.ـني انا جوايا بيتمزع ومفيش يوم خف الو.جـ.ـع . مش عايز انسي واخف من و.جـ.ـعك لاني استحق. لتنزل دmـ.ـو.عه بقهر يا رب تعبت وقلبي تعب.
مرت الايام وخديجه قد بدأ المال ينفذ فهيا كانت تعمل وتتنقل في أعمال ولكنها لم يوفقها عملا يصون لها كرامتها. كانت تبحث عن عمل ولكنها لم تجد وبدات الاموال تتناقص وخافت ان تنذل َو تضطر الي العوده اليهم مره اخري فلم تجد امامها الا طريقا واحدا.. لترفع تليفونها وتتصل بشريف سمع صوتها فهب من مكانه.. خديجه انت فين.
تنهدت… في مكان يا شريف ومش هقدر اقلك.
هتف…. ليه يا ديدا انا عرفت اللي حصل انا اسف غلبت احذرك بس انت ماسمعتيش
قالت بو.جـ.ـع… تقوم تسيبني له كده اللي بيحذر يقول صراحه مش يسمع اتفاق ويلعب عليا يا شريف. انت شاركته في جريمته.
ليهتف.. غلبت ابعدك وانت مصممه وطلبتك للجواز اعمل ايه ديدا انا غلطت اني ماقلتلكيش بس حمزه ماكنش سهل وماكتيش هتصدقي حاجه وانا قلتلك وانت ماصدقتيش
قالت… خلاص يا شريف القصه خلصت وان كت عايز فعلا تساعدني انا محتاجه شغل
قال.. شغل ايه يا ديدا انت ليكي فلوس عندهم اجبهالك.
صرخت…. مـ.ـا.تجبليش سيرتها حد الله بيني وبينها انا عايزه اشتغل يا شريف بعرقي واعيش اربي ابني.
قال… انا موجود سداد انت تؤمري.
قالت… شريف اسمعني انا هقبل منك انك تخش حياتي وتشغلني وتساعدني لو عندك استعداد.
قال…. عيوني والله.
قالت…. بس اخد وعد انك تسيبني في حالي واستحاله ترجع تتكلم في اي حاجه انا بس مستنيه يبقي معايا فلوس وارفع قضيه واطلق بس ساعتها هكون لابني وبس لو ترضي تساعدني من غير غرض انا اكون شاكره.
تنهد وهتف.. وانا تحت امرك يا ديدا انت مـ.ـا.تستاهليش اللي اتعمل فيكي. تعالي ونشوف.
قالت… لا يا شريف انا مش عايزه حد يعرفني
قال.. تعالي بس وهنضبط كل حاجه..
تنهدت ووافقت وذهبت الي شركه شريف دخلت عليه فابتهج انها رجعت لحياته مره اخري فقال… منوره الدنيا يا ديدا.
قالت بحزم.. خديجه يا شريف.
تنهد واقترب.. اوعدك اني مش هضايقك انا سعيد انك رجعتي حياتي وربنا يعلم ان ماليش غرض وحش وبشغلك لوجه الله تكفير عن اللي اتعمل مننا فيكي.
قالت…. انا ممنونالك يا شريف وسعيده اني فكرت فيك تساعدني.. بس خايفه اتعرف وحد يشوفني..
قال…. طب ايه الحل.
ظلت تفكر يبقي مفيش الا حل واحد وده اللي قدامي هلبس النقاب يا شريف ماليش الا كده او شفلي شغلانه عند حد من معارفك.
قال…. معارفي هما معارف حمزه ودايما بـ.ـنتقابل في شغل رغم خلافنا واللي حصل ان شراكتنا زي ماهيا احنا شركا يا خديجه صحيح انا كت قاعد عنده في الشركه دايما بس لما حصل اللي حصل طبعا لا بقي طايقني ولا يشوف وشي فنقلت فرع الشركه هنا هو فرع اصغر بس نادرا لما بيعتبه السوق ضيق وبـ.ـنتعامل مع بعض وشركا مشتركين مابيعديش الشهر الا اما اقابله.
تنهدت… طب خلاص انا هلبس النقاب وربنا يستر انت تساعدني وخلاص..
ابتسم لها وجلس يخطط معها كيف سيسير العمل.
مرت الايام والشهور وهيا تعمل لتحس براحه داخليه َتبدا في الاعتماد علي نفسها ورغم انها لم تنسي حمزه يوما الا انها قررت ان تعيش لنفسها َان تنزع اي فكره من العوده اليهم حتي لو مرت بازمـ.ـا.ت. استقرت لها الحياه وبدات في العمل في الشركه تحت مسمي مريم سعفان امراه شارفت علي الاربعين والكل يعرف ذلك والفها الكل فاشاع شريف انها معرفته ارمله تربي طفلا ليس لها احد. استقرت وكونت مجتمعات بسيطا لها ولكنها ابدا لم تكشف وجهها لاحد. وكانت حياتها العمل والعوده لتاخذ ابنها من احد الحضانات ولم تكف عن بعث الفديوهات لجدته ولكنها كانت تذهب الي احد أماكن الانترنت حتي تبعث لهم ذلك حتي لا يستطيع أن يصل حمزه اليها. لتمر الايام وتستقر لها الحال وزال غضب خديجه من حمزه فالسنين مرت وهدأ الغضب وبدا النسيان يملس علي القلوب كحال البشر يبدأ الغضب عاتيا لتمر الايام تزيله وتبقيه بعيدا وتبقي الو.جـ.ـع والحسره علي حب ينهش قلبها الذي لم ينسي عشق حبيب غادر.
في احد الايام كانت خديجه متاخره علي العمل فكان اليوم اجتماع مديرين وهيا قد اعدت حسابات خاصه للمشروع لتاخذ الملفات التي سهرت عليها لتندفع لتجد بابا الاسانسير كان مديرها صعب فخافت ان يوبخها ولا تريد أن يعرف شريف ويقف له حتي لا تنفضح فظلت تراقب الباب بخـ.ـو.ف. فتشجعت عنـ.ـد.ما وجدت الباب يغلق قالت مسرعه.. وقف من فضلك اندفعت ودخلت وتلتصق بالحائط برعـ.ـب واغمضت عيونها وكزت علي اسنانها وقبضت علي يدها أنفاسها تمزقها والرجفه تغزو اوصلها لتزداد حالتها رعـ.ـبا و تتجمد ويهوي قلبها عنـ.ـد.ما……
↚كان حمزه يكره اليوم الذي يذهب فيه الي فرع الشركه ليقابل العملا الخاصين بالفروع كل مده طويله كان الغالب يقابلهم في شركته ولكن حدث ظرف وتجمع العملاء في ذلك الفرع فكان يضغط علي نفسه للذهاب الي ذلك الَمكان فعلاقته بشريف انتهت ولم يعد بينهم اي صله الا نادرا.
دخل الشركه وقلبه به قبضه غير عاديه واتجه الي الاسانسير ليسمع صوتا مألوفا خفق له قلبه.. استني استني مـ.ـا.تقفلش.. وجد فتاه تدخل تلبس النقاب وتدخل مسرعه لتركن علي الحائط فكانت تخاف من الاسانسير ولكن اضطرت ان تدخل لانها متاخره. ظل يتفرس فيها لتضع يدها علي قلبها وتكـ.ـلـ.ـبش في الاوراق كانت ترتعش إلتصقت بالحائط برعـ.ـب وبدات ترتجف وتتشنج الا انها لم تتحمل لتحس بدوار وتسقط اوراقها وتترنح.
فاقترب مسرعا ومسك يدها وهتف….. انت كويسه احس بجسدها يتشنج لتستدير وتنظر اليه لينخلع قلبها فامامها حبيبها يحاوطها بيديه ابتلعت ريقها برعـ.ـب اما هو فقد تاه في عيونها ورجف قلبه. ظل ساهما يشعر بخفقات في قلبه لتلك العيون التي عاش عليها اشهر يهيم بها فوجدها تتحامل علي نفسها وتبتعد وتلتصق بالحائط كانت حالتها مريعه تحاول ان تكبت خـ.ـو.فها من الاماكن المغلقه ونفس الوقت تحاول ان تكبت خـ.ـو.فها من ان تنفضح ويعرفها لتسمعه يهمس بحنان خلع قلبها.. انت كويسه بيكي حاجه.. كانت كالخرساء لا تنطق ولا تستطيع ان تنطق لتهز راسها بهدوء وتشيح بوجهها.
همس… طب اهدي انا حاسس انك بتترعشي ليه كده خـ.ـو.فك ده مفيش حاجه.
هزت راسها مره اخري كانت كانها دخلت الجحيم احست انها ستنهار من فرط انفعالها شعرت بالدوار مره واحده لتسقط فتلقفها حمزه بين احضانه فمالت براسها علي صدره فتخللت انفاسه تلك الرائحه التي يعشقها اغمض عينه بو.جـ.ـع فتلك الرائحه تشتاق لها دواخله فهمس.. اهدي اهدي طيب.
تنهد ووضع يده يرفعها اليه لترفع راسها دون عنها وتنظر اليه فسهم كل منهم في الاخر هيا اشتاقت لاحضانه ونظراته وقربه اما هو كان كالمسحور تلك الرائحه وتلك العيون كان مشلولا هيا بين يديه يحس بخفقات غريبه . فمسك يدها دون وعي منه فتلمسهم بحنان كانت يدا حبيبته التي انهري لها قلبه كانت يداها اللاتي تاها فيهم كان ملمسها ونغزاتها يدان ملائكيه لا تتكرر كان عيونه لا تفارق عيونها ليحس انه سيهجم عليها ليرفع يده ويضع يدها علي قلبه فهمس دون وعي منه ديدا..
ارتعبت وانتفضت لتبتعد عنه وما ان انفتح الاسانسير حتي اندفعت كأن الشياطين تطاردها ذهبت الي الحمام هاربه تقف تستجمع نفسها فانهارت بقهر فقربه هلك قلبها لتقف.. يا مصيبتك يا خديجه هتتفضحي هيرجع يدخل دنيتك وترجعي لذلهم تاني. ما انت مـ.ـر.اته مـ.ـر.اته هو انا لسه مـ.ـر.اته.. ماطلقنيش لسه يا رب اعمل ايه مرعوبه اروح فين بس.. اعمل ايه اطفش فين يا رب تعبت مش كفايه ذل لحد كده يا رب استرها معايا انا غلبانه.. مش ناقصه ذل منهم تاني .
ظلت تلملم انفسها وذهبت الي مكتبها دخل عليها رئيسها.. مريم انهارده اجتماع المديرين وعايزك بشرح بسيط كده تحسبي تكلفه الميزانيه ودراسه الجدوي وتشرحيها.
ارتعبت.. بس بس يا استاذ شكري معلش ممكن تخلي بسمه هيا اللي تعمل انا تعبانه انهارده
هتف.. بسمه ايه انت اللي عمله الدراسه مفيش وقت نشرحلها بصي هما خمس دقايق ان شالله تكتبيهم وتوزعيهم علي العملا وبس.. لتقوم مرتعبه تجهز حالها
كان شريف يجلس فدخلت عليه السكرتير. تقول…. المدراء اتجمعو وحمزه بيه جه يا شريف بيه.
انتفض شريف…. ايه حمزه جه.
هتف.. ايوه انت عارف انه بيجي يخش الاجتماع علي طول من غير مايعدي علينا.. قال…. طيب طيب ابعتيلي مريم بتاعه الحسابات. مر الوقت فدخلت عليه خديجه منهاره .. إلحقني هعمل ايه هتفضح انا مرعوبه يا شريف هنكشف انا خايفه اعمل ايه.
هتف…. براحه طيب مفيش حاجه اولا انت اسمك مريم ومنقبه وست كبيره ايه اللي هيفـ.ـضـ.ـحك.
قالت برعـ.ـب.. لا ما انا هشرح الدراسه انهارده خايفه.
قال.. طب اديهاني واقعدي ساكته انا هوزعها عليهم وان شاء الله مفيش حاجه ولو نطقتي بكلمه حاولي تبدلي صوتك ماشي.
فقالت… انا خايفه.
ليهتف.. اهدي هتعدي صدقيني حمزه مش للدرجه يعني مركز.
تنهدت وذهبو الي الاجتماع جلس الكل وحمزه لا يتكلم الا نادرا ولا يوجه لشريف كلاما من الاساس. مر الوقت والنقاش داير هتف حمزه.. بس فيه حته في الدراسه مش فاهمها ممكن توضحها.
ارتبك شريف ونظر الي خديجه التي تجلس مشلوله والكل صامت موجهها عيونه عليها.. لتقوم برعـ.ـب وتتجه اليه وتهتف بحشرجه.. فين رفع عيونه اليها.
احس شريف بالخـ.ـو.ف و هتف.. مدام مريم محاسبه عندنا ست الكل هنتعبك معلش عارف انك بتتعبي من الشرح مجهود عليكي استاذه خلود عقر في المحاسبه سنين خبرتها بتبهرنا.. كان يشير الي ان مريم سيده كبيره فهتف وضحي النقطه لحمزة بيه..
بدات في التكلم بهدوء وهيا تبذل جهد في تغير صوتها لتمد يدها وتشير الي النقاط التي تشرحها وحمزه عيونه تصب علي اصابعها وقلبه سينفجر من مكانه ظل ساهما في اصبعها واحس ان دmاءه تضخ بقوه وعيونه منصبه علي نغزاتها لم يعي ما تقول كل نظراته ساهمه في يدها الجميله ابتسم بحنان ونغزات يدها تلهب قلبه لم يعلم ما به او ما تلبسه … مد يده لا اراديا ولمس نغزه اصابعها فكان متيما بيديها و جمالهم لتشـ.ـد يدها بلسعه فتنهد وهتف.. اسف اسف.. اما هيا فقد شلت.
فقال شريف…. خلاص يا مدام مريم اتفضلي انت لتستدير من سكات وتلمم اوراقها وتنصرف اما حمزه احس بالجنون فتلك الاصابع يحفظها ويعشقها من تلك السيده التي تدعي مريم كيف تمتلك تلك الرائحه التي هفا لها قلبه كيف تمتلك تلك الاصابع التي تاهت شفتاه فيهم مرات ومرات. احس بقلبه يخفق.
فهب…. معلش استاذنكو اخش الحمام انصرف مسرعا وعيونه تأكل المكان بحثا عنها فوجدها تسرع في خطوتها.
ذهب اليها فهتف مدام مريم.
انشلت مكانها واحست انها ستمـ.ـو.ت ظلت واقفه حتي اتي اليها فهتف.. انا اسف اني لمست ايدك معلش غـ.ـصـ.ـب عني اصل فكرت في حد تاني وسرحت.
هزت راسها ونظره الرعـ.ـب لا تفارقها.. فهتف.. انت كويسه هزت راسها مره اخري. فأكمل لا انت زعلانه صح انا بجد ما اقصدش
استجمعت نفسها .. مفيش حاجه يا استاذنا خلاص..
قال…. طب ممكن بس دقيقه ليشير الي احد المكاتب ذهب اليها لتظل تقف مضطربه. جلس اقعدي ايه هاكلك.
ارتجفت فاكمل… معلش والله ما خدتش بالي من شرحك كنت مسهم انا اسف بجد ممكن تشرحيلي تاني..
احست بالغلب لتهز راسها وتجلس بجواره وتبدا بهدوء التحكم في نفسها وبدات الشرح وعيناه تاكل يديها وعيونها وهو يحس بشئ خاطي .. لا فيه حاجه غريبه انا قلبي بياكلني.. مين دي…. كلها ديدا عيونها وصوابعها هيا ديدا… ست كبيره ايه ازاي دي ايدين ست كبيره.. ايد ديدا والله وعيونها ريحه حبيبي وايديه القمر ابو نغزه قمر وحشوني والله .. هتجنن صوتها متغير صحيح بس ريحه حبيبي عارفها وحافظها انا قلبي هيخرح من مكانه. بس ايه اللي هيجيب ديدا هنا استحاله ترجع لشريف اللي وحلها الوحله دي. منك لله يا شريف عاللي عملته فينا.. .. تنهد انت اتجننت يا حمزه هتدور تلف عالستات وعينك عليهم. تنهد انا قلبي بيدق ليه كده همـ.ـو.ت وامسك ايديها… نهر نفسه مـ.ـا.تعقل دي ست كبيره انت اتخبلت هتنفضح و يقولو بيلف عالستات. طب ايه مش عايزها تقوم انا قلبي ما دقش كده من سنتين. بعدها هري قلبي والله حشـ.ـتـ.ـيني و يا عمري اجيبك منين.. سهم في عيونها…. عيون حبيبي قدامي اهيه اقوم واسيبها ازاي بس.
هتفت… خلاص خلصت احس بالقهر فهو لم يركز من اساسه فوجدها تقوم عن اذنك لتتركه وترحل. ظل يراقبها ويحس بروحه تنسحب منه همس.. ديدا.. أغمض عينه وقام رجع الي الاجتماع وهو ساهم لا يركز.
مر الوقت ما بين مناقشات وياتي ميعاد الانصراف ليقوم ويلملم اوراقه ذهب اليه شريف.. مش خلاص بقه يا حمزه نتعامل عادي وال هنفضل العمر كله مانكلمش بعص داحنا كنا اخوات يا اخي.
هتف… اخوات ازاي يا شريف
هتف… ايوه اخوات وغلطنا يا حمزه غلطنا بس خلاص بقه الشغل بيقف ما ينفعش نكمل كده.
اقترب منه حمزه.. عارف لولا ان المجموعه دي من عرق ابوك وابويا سنين كت فضتها يا شريف عمري ما هنسي عملتك فيا َو حرقه قلبي علي حببيي اللي راح.
هتف.. انت اللي غلطت يا حمزه يوم ما وافقت تلعب عليها كنت سيبهالي اخدها بالحلال اهي دلوقتي لا تنفعلي ولا تنفعلك.
هتف بعنف.. خديجه مـ.ـا.تنفعش الا حمزه يا شريف ربنا كتبها ليا ومتاكد اني هرجعها في يوم انت ماحبتهاش زيي او ممكن ماحبتهاش خالص اللي يدخل في لعبه كده من البدايه مايحبش.
هتف شريف…. مانت دخلت
قال.. اه دخلت بس حبيتها وعشقتها في الاخر وكنت هقلها كل حاجه بعد جوازنا كنت هبتيَدي معاها بس هيا مادتنيش فرصه.. هعيش عمري القهره في قلبي.
هتف.. ايه مـ.ـا.تفهنيش ان ستات الدنيا هتزهدهَا.
هتف حمزه… انت فاكرني انت يا شريف لتكون فاكر اني مش عارف سهراتك وعلاقاتك اللي دايره انت متخيل ان حد يحب حد يعمل علاقات كده.. انت ماحبتش خديجه انت حبيت هيئتها واحترامها من دون الزباله اللي بتقعد معاهم خديجه يتمناها العاصي قبل الصالح انما انا مابشفش ستات اساسا ليتركه وينصرف.
تنهد شريف.. والله ماعارف اعمل ايه اقولك والا اكمل تخبيه. والله صعبان عليا.. هيا وثقت فيا وانت صعبان عليا وخالتي بتمـ.ـو.ت.. عملت عمله يا شريف ماكنتش متخيل انها هتخرب الدنيا و.جـ.ـعك وغرورك خلوك تو.جـ.ـع الناس كلها.. استغفر الله يا رب
عند خديجه كانت بسمه صديقتها يلا يا بـ.ـنتي اتاخرنا علي باص الشركه عارفه لو فاتنا انت حره.. لتقوم خديجه ونزلا ليجدا الباص قد رحل وقفت بسمه ساخطه… عاجبك كده اهو اتزفت راح واحنا في اخر الدنيا هنركب ايه يطلعنا بره دلوقتي.
تنهدت خديجه طب اعمل ايه ما كان عندي شغل.
لتهتف…. طب ياختي شغل شغل وابنك اللي في الحضانه ده يلا هننهري مشي علي مانوصل لزفت ميكروباص.. استدارا وتمشيا.
فهتفت نسمه… ابقي هاتي عمر يا مريم بيوحشنا والله كل شويه حتي مرتين تلاته دا واد عسليه.
تنهدت خديجه.. حاضر يا نسمه ربنا يسهل.
هتفت مريم… هو عمر مالوش اهل يا مريم.
ارتجفت خديجه… يعني ايه.
هتفت.. جده جد عم عمه يساعدوني بدل مانت لوحدك كده.
تنهدت… لا مالوش وانا مش محتاجه حاجه من حد واكمل مشيها من سكات. فوجدا فجاه من يقف جنبهم لتتجمد خديجه تسمع حمزه.. مدام مريم ايه اللي ممشيكو هنا الحته مقطوعه.
همست.. لا اصل الباص فاتنا وبنمشي عشان نركب.
هتف… تمشو دا كام كيلو علي مـ.ـا.تلاقو حاجه طب اركبو يلا اوصلكو.
انفعلت وقالت بصوتها…. لا لاه والنبي.
نظر اليها وقلبه سيخرج من مكانه ليهمس.. مدام مريم انت انت مدام مريم مش كده
لتعود الي رشـ.ـدها اه اه.. معلش مايصحش
لتهتف بسمه.. مانركب هيجرا ايه بس هنتعبك يا بيه.
قال…. لا ولا تعب ولا حاجه..
اندفعت بسمه وركبت وظلت خديجه مشلوله فهتف… ايه مش هتركبي..
تنهدت وركبت من سكات ليلاحظ انكماشها وانها تفرك في يديها كل ذلك وهو في حاله من التخبط لا يعلم ما هيتها ظلت نسمه تثرثر.
هتف هو البيت فين.
قالت خديجه…. لا معلش نزلنا هنا هنركب.
هتف…. لا والله مايصحش حضرتك مـ.ـا.تتبهدليش في المواصلات.
قالت بسمه….. انا بيتي قريب مريم بعيد شويه..
هتف… عموما انا هوصلكو انتو الاتنين لتتنهد خديجه وتصمت هتف… وانت بقه يا مدام مريم بتشتغلي من زمان..
لتندفع نسمه.. لا مدام مريم بتشتغل من قريب من كام شهر بس ماشاء الله عليها شاطره قوي.
هتف… دانتو اصاحب بقه جـ.ـا.مدين.
ضحكت نسمه اصحاب تخيل وعمرها ماخلعت نقابها بحس انها راجـ.ـل وخايفه منا ليتعجب من كلامها
هتفت خديجه محرجه.. لا انا بس مش متعوده اخلعه خالص الا في البيت اتعودت سنين عمري اعمل كده انا في حالي.
هتف.. انت متجوزه يا مدام مريم..
ارتبكت .. هاه.. اه.. لا.. قصدي جوزي مـ.ـيـ.ـت.
قالت نسمه… الله يرحمه انت عمرك ماكلمتينا عنه يا مريم.
لتتنهد بو.جـ.ـع.. الله يرحمه بقه كانت تتكلم بو.جـ.ـع
ليحس بها حمزه فهتف.. شكلك كتي بتحبيه قوي.
اطرقت براسها لتحس بالدmـ.ـو.ع تغذوها فهو قربها ولا تجروء ان تنطق فهمست بحنان. اه قوي
خفق قلبه ونظر اليها فأحس بمشاعر عجيبه.. همس انت كويسه لتهز راسها. فهتف… اسف لو فكرتك بحاجه زعلتك معلش هو الدنيا كده ماحدش بيدوم قلبك متعبي حب واللي بتحبه مش جنبك.
اشاحت بوجهها من الشباك ونزلت دmعه من عينها فهتف.. فيه ناس اتكتب عليهم الو.جـ.ـع فيه ناس الدنيا خلعت قلوبهم رغم عنهم ويتمنو لو يوم يرجع يعيشوه بحلوه بمره..
تنهد وصمت قهرا اما هيا فدmـ.ـو.عها تسيل بغزاره انفعل وهتف… ايه فكرتك انا اسف بجد والله انا بس زيك والله دنيتي اسودت لما حبيبي راح مني ليتنهد انا اسف يا مدام مريم.
هتفت نسمه… معلش هيا حساسه ربنا يخليلها ابنها يا رب.
مسحت خديجه دmـ.ـو.عها فهمست… خلاص بس ممكن تروحنا بسرعه.
هتف.. بعد الشر مراتي موجوده ترجعلي بالسلامه.
هتفت… ايه سافرت.
تنهد بو.جـ.ـع.. سافرت اه بس سفر بعيد شويه.. بدعي ربنا يرجعهالي وحـ.ـشـ.ـتني اوي وضع يده علي قلبه فنظرت اليه بقهر واحست بو.جـ.ـعه همست… ايه حاطط ايدك ليه كده.
هتفت نسمه…. انت تعبان يا استاذ فيك ايه.
هتف.. لا بس السيره بتتعبني.
هتفت نسمه.. والنبي انت غريب فيه راجـ.ـل بيحب ست كده دا رجـ.ـالتنا ما بيصدقو نغور يكـ.ـسرو ورانا قله انت طيب بزياده باين وهيا مسيطره اسكت احسن ترجع لتركبك وتدلدل.
تنهد بقهر…. ترجع بس وتعمل ما بدالها. قله ايه اللي اكـ.ـسرها دانا عايش علي يوم من ايامنا
همست خديجه بو.جـ.ـع…. لسه بتحبها..
تنهد…. بحبها الكلمه دي من كتر ماهي قليله مابحسهاش انا عديت مراحل الحب انا عايش مستني اتنفس لما ترجع. حبيبتي سافرت وخدت روحي ونفسي اشوفها. تنهد انا مش عارف بتكلم معاكو ازاي في كده عمري مانطقت من يوم ما سافرت.
هتفت نسمه… القلوب يا بيه بتروح للي بيرتحالها انا دعوتي مستحابه ربنا يردهالك وتفرح بيها.
همس يا رب يا رب تعبت من بعدها ..كانت تحس انها تجلس علي مراجـ.ـل من نار ليمر الوقت.
وصلت نسمه الي بيتها فنزلت و قالت… مما جعل حمزه وخديجه ينشلان مكانهَما و قد هوي قلبه عنـ.ـد.ما قالت…….
↚كانت خديجه تجلس مع حمزه في العربه لتصل نسمه الي بيتها فقالت.. سلام بقه متشكره يا حمزه بيه نجدتنا والله سلام يا مريم سلميلي علي عمر والله وحشني من زمان ماجبتهوش الواد قمر والا نغزته تجنن بوسهولي كتير.
كانت في تلك اللحظه قد انشلت خديجه وتجمد حمزه واحست انها ستمـ.ـو.ت وهيا بجواره.. كان قلبه يخفق بشـ.ـده.. عمر عندها عمر ونغزه ايه ابنها عنده نغزه وعيل صغير ودي ارمله ازاي مسك اطار العربه بقوه يحاول ان يستجمع شتات نفسه اما هيا كانت منهاره احست انها ستمـ.ـو.ت حيه فهمست بحشرجه ورعـ.ـب.. هو.. هو انت واقف ليه..
تجلد وهتف.. هاه لا مفيش هنمشي اهوه وانطلق بها وهو صامت لا ينطق ودmاغه ستنفجر استدار يراقبها ليجدها منكمشه وتفرك في يدها هتف.. مدام مريم هو انت عندك عيال اد ايه.
ابتلعت ربقها…. هاه.. ماعنديش الا عيل واحد اصلي اصلي قعدت سنين ماخلفش وربنا رزقني بابني ربنا يخليه.
هتف…. عنده كام سنه.
قالت مندفعه .. عنده عشره اه عشر سنين..
هتف بغلب… ربنا يخلي يا رب.. سكت ووصلا الي قرب البيت قالت.. معلش نزلني هنا.
قال… ليه مانزلك قدام البيت.
قالت… لا معلش مهما كان ماينفعش لتستاذن معه وتنزل مسرعه.
ظل يراقبها وقلبه ياكله…. لا فيه حاجه مش مضبوطه انا قلبي بياكلني ظل يفكر ليرفع سماعه الفون .. ازيك يا شكري عامل ايه.
هتف…. بخير ياحمزه بيه.
هتف.. كنت عايز اسال عن واحده بتشتغل في الحسابات يعني اسمها مدام مريم هيا بتشتغل من زمان.
هتف.. لا مدام مريم بتشتغل من اربع شهور بس.
هتف…. طب تعرف عنها ايه.
قال… والله يا حمزه بيه ماعرف عنها حاجه شريف بيه اللي معينها.
هتف.. معينها اي مش قدmت وخدت مقابله وقدmت ورقها
قال الرجل.. لا المدام اتعينت من غير ورق ومالهاش ورق في الشركه ومن يوم ماجت وهيا بتشتغل كده حتي مرتبها شريف بيه بيصرفه من معاه اصلهم معرفه قديمه وتعاملهم مع بعض. دا حتي محرج حد يجي جنبها او يزعلها بس بالامانه الست فوق الاحترام وفي حالها.
هتف حمزه.. طب هيا عندها كام سنه.
قال الرجل… والله يا بيه ماشفتها هيا لابسه النقاب حتي زمايلها الستات مايعرفوش غير انها مدام مريم اللي نعرفه انها ست تقريبا اربعينات دا اللي اتقال تبع شريف بيه عندها عيل صغير جابته كذا مره وبس اكتر من كده مانعرفش وكلامها مع شريف بيه وبس.
هتف حمزه…. طب يا شكري ماشي يا ريت مـ.ـا.تعرفش حد اني سالت ماشي. قفل الخط وجلس دmاغه تنهشه. شريف طب ازاي مالهاش ورق ومرتبها شريف يدفعه ليه دا مش صلاحيته يعمل كده ومابتكشفش وشها ليه. رجف قلبه…. تكونش ديدا ومتخبيه… طب وهتخبي وتقول انها كبيره ليه وهتفضل متخبيه العمر كله.. انا حاسس اني هتجنن اطلعلها طيب. افرض طلعت مش هيا و كبيره فعلا هيبقي شكلي عره. طب ايه هعمل ايه قلبي بياكلني.. ايدين حبيبي ورحته انا متاكد بس صوتها متغير وخايف.. طب اعمل ايه مش هعرف اروح هفضل قاعد كده. تنهد ابنها عمر وعنده نغزه وايديها وعيونها حبيبي والله حبيبي.. يا قهرك يا حمزه.. طب ايه فكر فكر لا انا ماهستحملش ظل يفكر حتي توصل لحل يعرف به.. ليعود الي منزله ويحس انه علي نار وقف امام اللوحه.. يا رب تبقي انت يا ديدا يا رب يا قلبي حشـ.ـتـ.ـيني و والله حشـ.ـتـ.ـيني و . تعبت يا عمري سنتين بنكوي ولا حبك خف ثانيه. دانت قلبي والله.. يا رب ردهالي يا رب تطلع هيا.
مر قرابه اسبوع دخلت خديجه الشركه لتجد المكاتب تلملم نفسها فبهتت لتسال فعرفت ان قسم المحاسبه باكلمله سينتقل الي الشركه الام وسياتي مكانه قسم الارشيف واقسام اداريه ذهبت الي شريف لتدخل عليه.. فيه ايه يا شريف بننقل ليه.
تنهد وهتف… حصل مشكله يا ستي في مناقصات الشركه وحاجات اتسربت من دراسات الجدوي بتاعتنا وحمزه قوم الدنيا وامر ان اقسام الحسابات تبقي تحت عينه وانه هيراقب الموضوع بنفسه.
ارتعبت… طب وبعدين.
تنهد وهتف…. ولا قبلين امرنا لله بس انا مش هسيبك هاجي مكتبي القديم ويبقي يخبط راسه في الحيط ماينفعش تبقي لوحدك
لتجلس بغلب تنهد ونظر اليها وهتف لسه بتحبيه.
اطرقت بو.جـ.ـع فهتف… علي فكره هو كمان بيحبك.
نظر اليها.. انت اللي بتقول كده.
هتف… ايوه يا ديدا انا.. انا غلطت زمان بس مش هكمل في الغلط انا واقف جنبك عشان اصلح غلطي بس مايمنعش اني شايف انه فعلا بيحبك
تنهدت.. قفل علي الموضوع ده يا شريف خلاص خلصت القصه.
هتف… هتخلص لو خرج من قلبك بس هو ماخرجش يا ديدا ولا عمره هيخرج ففكري بدل مـ.ـا.تقضي حياتك هربانه وعمر من حقه يعرف اهله ماينفعش يبعد عن عيلته وحاله َو ماله
لتتنهد اعمل ايه مانا ببعتلهم صوره وفديوهاته
هتف.. خالتي مابتبطلش عـ.ـيا.ط ولا بكي يا خديجه عارف انها ظلمتك بس ماينفعش تبقي ظالمه زيهم.
هتفت.. ايه ارجع اتذل تاني ليهم حمزه مش سهل ومش قليل وانا مش اده. ربنا يعيني علي دنيتي..
ذهبت تستعد للملمه اشياؤها ليستعدا للنقل
كان حمزه يجلس علي نار ينتظر الاسبوع ان ينتهي فقد افتعل كل ذلك ليقربها ويعلم ماهيتها. خصص لهم مكان في نفس الدور. اتي الوقت وتم تسكين القسم بالكامل. واندهش حمزه من عوده شريف الي مكتبه ليزيد من تساؤلاته فهما لم يعد بينهما اي تعامل لماذا عاد للشركه.
مر اليوم واستدعي حمزه شكري ليهتف.. اسمع يا شكري اي حاجه ضمن الحسابات تبعتلي مدام مريم فاهم بس حسك عينك تعرف حد اني قلتلك كده فاهم اتصرف.
هتف شكرى…. هو فيه حاجه طيب
هتف.. اه فيه َمش لازم تعرف انا صاحب الشركه وبقلك تنفذ من سكات اي شغل تبعتهولي بيها فاهم ومايعديش يوم الا وتكون بعتهالي فاهم ليستجيب شكري متعجبا. ويعود الي خديجه ويهتف خديجه خدي ورق الدراسه وروحي لحمزه بيه خليه يبص عليهم ودوني الملاحظات بتاعته.
ارتبكت.. طب مـ.ـا.تودي نسمه يا مستر شكري.
هتف…. فيه ايه يا مريم انت هتدلعي يلا من سكات.
قامت بقهر ودخلت لشريف الحقني شكري عايزني اخشله وانا خايفه.
هتف… اهدي كده مش ناقصين رعـ.ـب عادي انت قدامه مريم عندك حاجه واربعين سنه وارمله ايه اللي هيشك فيكي.
قالت… ماعرفش مرعوبه..
هتف… شويه وهجيلكو بس يلا.
تنهدت وذهبت الي المكان كان ينتظرها علي نار لتدخل فقال… مدام مريم نورتي الشركه.
ابتلعت ريقها.. بنورك يا فنـ.ـد.م.
هتف… انا بقدر الناس اللي خبرتهم عاليه وسنهم كبير..
ارتبكت… هاه اه طبعا.
اقترب وهتف.. ايه زعلتي اني جبت سيره سنك.. علي العموم مافيهاش زعل دا شغل وانك اكبر مني ده اقدرك اكتر.
ظلت صامته لا تنطق فهتف… طب ممكن تتفضلي تشرحيلي الدراسه بيقولو انك رغم الفتره القليله الا انك ممتازه..
اقتربت منه فجلس وجلست بجواره كانت منكمشه لتفتح الملفات فاقترب منها. رجف قلبها لتمد يدها وتبدا في فتح الملفات وهو يراقبها كالصقر الذي ينقض علي فريسته. بدات في الشرح كانت تحاول ان تتجلد من قربه وتتحكم في نبره صوتها اما هو فكان عيناه تتنقل ما بين عيونها واصابع يديها كان قريبا منها ليغمض يشتم رائحتها وقلبه يرجف احس انه سيفقد التحكم ويندفع يشـ.ـد النقاب فتجلد وهب مره واحده فرائحتها خلعت قلبه لتبهت هيا من انفعاله.
هتفت… فيه حاجه.
ظل واقفا ياكل نفسه… اهدي اهدي هتهجم عالست تصرعها اهدي.. انت هتتجنن يا حمزه قلبك هيخرج من مكانه يا رب انا كفايه عليا كده اعمل ايه هتجننيني يا خديجه بقيت بشوفك في اي حد.. ظل ياكل نفسه.
دخل عليه شريف نظرت اليه خديجه بخـ.ـو.ف ليهتف…. ايه ده انت هنا يا مدام مريم.
استدار حمزه وراقبهم عن كسب.
فقالت.. ايوه يا مستر شريف بوضح لمستر حمزه الدراسه.
هتف… طب خلصتي كنت عايز حَمزه.
لتقوم وتهتف…. اه تقريبا مش كده يا مستر حَمزه هز راسه فقامت وخرجت.
وقف حمزه ينظر لشريف يتفرس فيه.
قال شريف…. بتبصلي كده ليه.
قال.. ايه اللي رجعك الشركه يا شريف مش كت مشيت راجع ليه.
هتف.. ايه مش شريك معاك واظن احنا كبـ.ـار يا حمزه والشغل مالوش دعوه بالمشاكل الشخصيه..
نظر اليه حمزه.. طب خير جاي ليه.
ابتسم شريف بسماجه…. جاي اسلم عليك بس. بتوحشني يا حمزه.
رفع حاجبيه… لا بجد دا حاجه جميله والله استدار شريف فهتف حمزه.. انت تعرف مريم من امتي يا شريف.
تجمد شريف واستدار…. بتسال ليه.
هتف.. اصل غريبه اوي مالهاش ملف عندنا.
ارتبك شريف.. اصل هيا ماكتش ليها خبره وبقالها سنين ماشتغلتش وماعندهاش ورق.
رفع حمزه حاجبيه ماعندهاش حتي شهاده ميلاد حد بيعين حد كده.
هتف.. لا اصل جوزها كان صاحبي واتـ.ـو.في يعني وبساعدها اسيبها تتمرمط يعني.
هتف حمزه…. لا ازاي تعينها وتديها فلوس من جيبك من امتي الحنيه دي يا شريف.
هتف شريف…. فيه ايه يا حَمزه حاجه لله مالك انت بتدفع من جيبك الله.
هتف حمزه.. شريف بيعمل حاجه لله دا غريبه اوي.
هتف شريف… ايه من الضالين.. ربنا هداني يا اخي.
هتف حمزه…. عموما هنشوف يا شريف ربنا تاب عليك والا ايه..
ليتركه شريف ويظل حمزه ياكل نفسه..
انتهي اليوم وعاد حمزه الي بيته دخل علي امه فوجدها تبكي ليهتف.. ايه يا امي كل اما ادخل عليكي الاقيكي بتعيطي.
هتفت.. خديجه بعتت فديو لعمر انهارده وهو بيسلم عليا همـ.ـو.ت يا حَمزه الواد بيقلي حشـ.ـتـ.ـيني و يا تيته.
اخذ حمزه التليفون ورأي الفديو ليجد ابن اخيه يظهرفي الفديو ويتكلم معهم. تنهد وقبل الشاشه فهمس وحـ.ـشـ.ـتني يا حبيبي.
هتفت امه…. همـ.ـو.ت يا حمزه اتصرف انا ببعتلها لما تتفتح اتراجاها مابتشفش الرسايل انا عارفه اني مجرمه وعـ.ـذ.بتها بس هيا طيبه ليه ما حنتش انا عارفه اني ست مـ.ـا.تعاشرش بس والله اتربيت اهوه ربنا ذلني مشلوله وحته من قلبي راحت مني سنتين.. همـ.ـو.ت يا حمزه اعمل ايه.
تنهد…. مش لوحدك يا امي مش لوحدك.. ادعي بس ربنا يردهالنا هيا وعمر وساعتها هنطيب خاطرها ونداويها هيا اتظلمت مننا يا أمي. تنهد وصعد الي حجرته وجلس امام اللوحه تنهمر دmـ.ـو.عه…. طب هتفضلي بعيد لحد امتي حمزه ما وحشكيش يا روح حمزه. طب انت حشـ.ـتـ.ـيني و والله اعمل ايه بس.. يا رب ردهالي يا رب هشيلها بعيوني تنهد وظل جالسا ليقوم ويكتب علي اللوحه مشاعره التي تطحن بداخله.
فتح تليفونه ونظر وبحث عن اكونت خديجه كان كلما بعث لها رساله تعمل له حظر كان ينشئ كل يوم حساب جديد علي مدار سنتين كان يحكي يومه لها العادي ويسالها عن أخبـ.ـارها كأنهم مازالو معا. ليبعث لها رساله… حبيبي عامله ايه حشـ.ـتـ.ـيني و . انهارده حصلت حاجات كتير هقلك عليها يا عمري وبدأ يقص عليها يومه ثم همس.. انهارده جبتلك شال حرير أخضر هيبقي تحفه عليكي يا عمري وبكره هخرج لبسك كله ارتبه انا برتبه كل يوم علي فكره مانت عارفه يا عمري.. ممدوح الجواهري كلمني وجايبه حاجات اجبلك ايه والا اختار علي زوقي عموما انا هختار وانت بقه يا رب يعجبك هصوره لك يا عمري . حشـ.ـتـ.ـيني و يا قلب حمزه. تنهد وهمس والله حشـ.ـتـ.ـيني و قوي يوم ما تبقي في حـ.ـضـ.ـني هرجع اتنفس يا قلب حمزه.. انا عارف انك مسيرك هتبقي في حـ.ـضـ.ـني يا مزتي… خلي بالك من نفسك ومن عمر ماشي سلام يا عمري اكلمك بكره ليقفل الخط ويظل منتظرا ينتظرها تفتح الرساله كان يجلس بالساعات ينتظرها فقط وما ان تفعل يبعث لها مسرعا.. بحبك.
كانت خديجه من أصعب أوقاتها في اليوم رسائله التي تمزقها كانت كل يوم تقفل عليه ليدخل لها من اكونت اخر حتي تعبت كانت تحاول ان لا تفتح الرسائل ولكنها لم تستطع كانت رسائله تروي قلبها العيل اعتادت عليها كانت تقراها ثم تقفل عليه تستعجب ما ان تفتح حتي يرسل لها حبه حتي تراها في نفس الوقت. كان إشتياقها له فظيع ولكن و.جـ.ـعها منه مازال قائما.
عند خديجه كانت قد قضت النهار متعبه ومنهكه من حرق اعصابها لتكلم شريف.. شريف انا ماعتش قادره انا هستقيل مش قادره خلاص هسيب الشغل.
هتف شريف.. يا بـ.ـنتي طيب ماشي بس اصبري احضرلك شغلانه تانيه.
قالت…. يا شريف انا حاسه اني عمله عامله مش متحمله.
تنهد وهتف….. طب اديني اسبوع بس وهتصرف طيب..
قالت…. ماشي يا شريف.
اتي الصباح لتدخل اخت شريف علي حمزه لتهتف.. ايه يا حمزه مـ.ـا.تقوم يابني ناكل لقمه انت شغل في شغل
قال… معلش يا سهام ماليش نفس.
قالت… انت كل يوم كده يابني بقيت بومه يلا بقه.
هتف…. بقلك ايه يا سهام هو شريف يعرف مريم منين.
هتفت…. ماعرفش هو فجاه جبها وسالته مين دي يقلي معرفه ست غريبه اوي مالهاش دعوه بحد دا حتي لسه شيفاه بيكلم عادل حسني يشفلها شغلانه.
هب حمزه…. ايه يشفلها شغلانه ليه
قالت…. ماعرفش اللي فهمته انها مش مرتاحه وشريف بيساعدها.. يلا بقه قوم مـ.ـا.تزهقنيش.
هتف…. طب انزلي وانا هخلص واجيلك.. رفع السماعه واستدعي خديجه فدخلت عليه مرتبكه.
هتف.. خير يا مدام مريم عايزه تسيبينا ليه..
تصنمت مكانها كيف عرف.
فابتسم…. لا ما سهام اخت شريف قالتلي. حد زعلك في حاجه.
هتفت بـ.ـارتباك.. لا ابدا بس تعبت من المشوار
هتف…. طب مابصات الشركه بتجيبكو وتوديكو
لم تجد ما تقوله.
فهتفت…. ليا اسبابي يا مستر حمزه..
ظل يقف ينظر إليها و هيا تفرك في يدها فقال…. طب يا ستي هاتيلي ورقك وانا عندي شغل ليكي في شركه كويسه
هتفت.. ورقي ورقي ازاي.. هاه.. لا اصل ورقي ضاع.
قالت مندفعه… ضاعت.. نظر اليها ورفع حاجبيه فهتفت… اقصد اقصد.. لتبتلع ريقها.. اصل مستر شريف شافلي خلاص مـ.ـا.تتعبش نفسك.
ثم اكملت…. طب استاذنك همشي بقه.
طب بصي دقيقتين بس فجلست غـ.ـصـ.ـبا عنها ليدخل الساعي ليهتف.. اعملنا عصير يا محمود وهات شليموه لمدام مريم ظل جالسا معها حتي رجع الساعي ومسك الكوب كان الكوب ليس زجاجيا واعطاها لها بخبث واخذ كوبه وانطلق يحدثها وهيا لا تنتبه لتشرب لتحس معدتها انقلبت ووضعت يدها علي فمها كان موز بلبن وكان اللبن يتعب معدتها. لتضع العصير بسرعه. فهتف ايه فيه حاجه… مش عاجبك.
ابنلعت ريقها…. هاه لا عاجبني.
فهتف طب اشربي.
لم تعلم ناكل تفعل خافت منه وبدات تشرب وتضغط علي روحها الا انها لم تعد تحتمل ليتفاجئ بها تقوم مسرعه وتدخل لحمام المكتب وتفرغ مافي جوفها وتقف مترنحه ليندفع ويمسكها ويهتف.. ايه مالك.
ظلت منحنيه تستجمع نفسها…. همست لا تعبت شويه.
هتف بريبه… من العصير
اندفعت.. لا خالص دانا بحبه بس تقريبا جالي برد وعموما استاذنك بقه . عشان اتاخرت علي ميعاد ابني..
قال وهو يحس بالجنون فهيا تعبت من العصير وخديجه كانت تتعب منه احس انه سينهار ويهجم عليها ….. طب كنت عايزك بس نناقش حاجه عموما مش هااخد وقت هاجي اوصلك نجيب الولد ونقعد بس نص ساعه في اي حته ونخلص الشغل واستدار ولم يعطيها فرصه.
وقفت مشلوله واحست بانفاسها ستخرج من مكانها. ليعود ليجدها ترتعش.
اقترب بهدوء…. ايه يا مدام مريم كانت اصبحت في حاله من الرعـ.ـب لم تعرف ماذا تفعل ظلت تنظر اليه لم تعرف ماذا تفعل لتندفع تهرب من امامه اندفع َورائها لم تجد مفر الا الاسانسير اندفعت اليه لتركبه وما ان بدا يقفل ابوابه حتي حط حمزه قدومه في الباب ليدخل هنا لم تحتمل خديجه نفسها واحست بالذعر وسقطت مغشيا عليا ليتلقفها حمزه بين يديه وقلبه ينشق فاستدار واوقف الاسانسير و..
↚ما ان دخل حمزه الاسانسير حتي هوت خديجه مغشيا عليها من رعـ.ـبها ان يتعرف عليها ليهوي قلبه ليندفع ويحملها ويعود بها الي المكتب دخل بها وطلب من السكرتيره ان تحضر بعض الماء واي عطر لتعود فصرفها.
مد يده برهبه يرفع نقابها هنا احس ان قلبه سينفلق من مكانه فحبيبته امامه كامله مكمله لا ينقصها شئ. هنا لم يستطع الا ان يشـ.ـدها اليه يحتضنها بعنف كانها روحه سنتين من الدلوعه حرقت قلب وسنين كانت تنتظره مجهوله لا يعلم مكانها.. اعتصرها بحرقه..
همس…. كنت حاسس كنت حاسس يا قلبي كنت حاسس كان يتلمسها ويتحسس جسدها بشوق. حشـ.ـتـ.ـيني و حشـ.ـتـ.ـيني و اوي قلبي هيقف حبيبي بين ايديا بعد مافقدت الامل. حبيبي معايا وفي حـ.ـضـ.ـني. نزل عليها وهام بها لم يبالي نومتها كان يتلمسها بشوق ويتلمس شفتيها كان يروي جسده جسدها ويحاول ان يطفي نار شوقه. همس همـ.ـو.ت قلبي هيخرج من مكانه طب يا عمري كتي هتمشي وتسيبيني كان حبيبي عايز يسيبني تاني. قلبك عايز يبعد ليه وانا اللي جوايا فايض وزايد اعمل ايه نفسي اهرب بيكي وادخلك جوايا ماحدش يوعالك.. احتضنها وظل فتره يهدي جسده بملمس جسدها ظل يغرقها بقبلاته همس.. مش قادر ابعد مش قادر عايزك جوا حـ.ـضـ.ـني. تنهد وهدا طب ايه هتقومي تطفشي والا اعمل ايه دلوقتي انا خايف يا رب اهديها طب لحد امتي طيب.. فكر يا حمزه فكر ازاي ترجعها طب اخـ.ـطـ.ـفها واحبسها.. ماهي مش هترضي كرهاني بس انا عاشقك يا عمري.. طب اعمل ايه.. اهدي كده ممكن تختفي في ثانيه لازمن تضمنها الاول مـ.ـا.تتهورش اضمنها مافيش حاجه هتخليها تقعد الا انك تخطط تخليها في حـ.ـضـ.ـنك.. اهدي كده تنهد بغضب. طب يا شريف يا زباله شايفني وشايف قهرتي ومخبيها والله لاوريك.. قبلها مره اخري ايه مش عايز اقو قمر في حـ.ـضـ.ـني بتاعي كله همـ.ـو.ت عليه شايفه وحشني يا عمري. يا رب ايه الغلب ده قبلها واراحها بهدوء وقام وظل ينظر إليها يريد أن يوقظها الا انه لم يحتمل فاندفع مره اخري واحتضنها وانهال عليها كان كالمـ.ـجـ.ـنو.نه الذي تعلق بحياته التي ضاعت كان مشاعره مهتاجه وهيا بين يديه مستسلمه وعلم انه لن يقربها بعد ذلك. اخيرا تنهد وابتعد وقلبه يحرقه. وضع النقاب عليها لينادي علي السكرتيره…. بصي فوقيها انا هخرج عشان ماشوفش وشها ولو فاقت مـ.ـا.تترعـ.ـبش وخرج.
بدات السكرتيره في افاقتها لتفوق خديجه هبت مرتعبه…… ايه ايه اتكشفت كشف وشي.
هتفت السكرتيره…. اهدي اهدي حمزه بيه خرج وقالي افوقك عشان مايشفش وشك حمزه بيه راجـ.ـل محترم.
تنهدت براحه… يعني والنبي ماشافنيش.
هتفت السكرتير… لا والله انا اللي فوقتك. تنهدت وارتاحت. مر الوقت ليدخل حمزه ارتبكت فابتسم ونظر اليها بخبث.. ايه يا مدام مريم ينفع كده خضتيني عليكي.
ارتبكت… اسفه يا حمزه بيه بس اصلي ماكلتش حاجه من الصبح وكنت قلقانه عالولد لتقوم. هتف… اوصلك طيب.
انفعلت.. لا ماينفعش.. انا اسفه انا هتصرف.
كانت ستنصرف.
وقف امامها لتشعر بالخـ.ـو.ف والرهبه لم ينطق كان ينتظر ان تنظر اليه. رفعت وجهها فابتسم بحنان ونظراته تشع حبا .. طب خلي بالك من نفسك احنا محتاجينك اقصد الشركه واصرفي نظر علي الشغل التاني انا ماقدرش استغني عن خدmـ.ـا.تك.
تنهدت وانصرفت من امامه ليهمس ولا اقدر ابعد يا عمري دانا بس مستني اخدك في حـ.ـضـ.ـني واتوه فيكي. تنهد وظل يفكر استدعي المحامي وفي نيته شيئا سيجعلها لا تبتعد عنه ابدا.
ذهبت خديجه لتاخذ ابنها ظلا يتمشيان حتي وصلا البيت هتف عمر.. ماما تيته وحـ.ـشـ.ـتني عايز اشوفها.
هتفت… مش انت يا عمر بتسجلها احنا مسافرين يا حبيبي بعيد شويه مش هنقدر نروحلها.
هتف…. طب اكلمها في التليفون والنبي يا ماما عايز تيته.
جلست بقهر فلم تعد تعرف كيف ستصمد هكذا فحمزه راسلها كل يوم ويحكي لها يومه ولم يكل يوما واميميه تترجاها ولكنها كثيرا لا تفتح الرسايل.
اتصلت بشريف .. شريف حمزه انهارده قالي اصرفي نظر محتاج خبرتك وانا كنت هفطس انهارده انا مرعوبه يا شريف اعصابي مـ.ـا.تتحملش كده.
هتف… والله انت مكبره الموضوع انت فاكره لو حمزه عرف هيسكت كده دا هياخدك البيت ويحبسك وقابلي بقه حمزه مش بتاع صبر وكده. حمزه عصبي ومتهور لو كان عرفك ماكنش سابك اهدي كده شويه ونشوف هنعرف ننفد ازاي مشي الامور عشان لو مشيتي ممكن يسال ويطقس ولو عرف هتبقي مصيبه..
تنهدت….. . يا رب عـ.ـذ.بوني وهما قريبين وراعبني وهما بعيد
مر الوقت رن تليفونها لتفتح وهمست.. الو.. ارتعبت عنـ.ـد.ما جاءها الرد.. مريم ازيك حبيت اطمن عليكي.
هتفت برعـ.ـب…. مين معايا.
هتف بمرح… ايه انا ولا حاجه كده صوتي ماعلمش حتي جوامي.
هتفت بغضب.. فيه ايه يا استاذ مين معايا.
هتف… انا حمزه يا مريم بالراحه فيه ايه.
هتفت.. مستر حمزه خير..
هتف… لا بس بطمن عليكي عشان اللي حصل انهارده.
هتفت…. شكرا ليك كتر خير.
هتف.. مريم انا عملتلك حاجه مضيقاكي.
بهتت…. مضيقاني مضيقاني ازاي.
هتف…. ماعرفش حاسك بتتهربي مني مش حباني فيه حاجه مزعلاكي مني.
هتفت بغلب….. وهزعل منك ليه بس.
تنهد…. اظن احنا كبـ.ـار وانا بعتبرك حد ذو ثقه لو فيه حاجه تقولي.
قالت….. مفيش حاجه والله.
همس.. طب خلاص من هنا ورايح نبقي اصحاب انا من زمان عايز حد عاقل زيك كده يخش حياتي.
بهتت…. يخش حياتك.
هتف مسرعا.. اصدقاء يعني انا ارتحتلك اوي يا مريم انا بقالي شهور ما بنامش وبجد محتاج حد اتكلم معاه.
ابتلعت ريقها فهتف…. هترفضي صداقتي يا مريم.
تنهدت وهتفت…. ارفض ايه بس حضرتك صاحب الشركه وانا.
قاطعها بحنان… انت حد يتشال عالراس يا مريم وبجد ارتاحتلك والنبي مـ.ـا.تحرميني من الصداقه دي بصي حتي بس اعدي الفتره دي وانسي وابعد عادي.
همست بو.جـ.ـع.. تنسى.
تنهد…. ايوه مش قادر انسي حبيبتي مش عارف اعيش من غيرها وحـ.ـشـ.ـتني قوي يا مريم عارف اني و.جـ.ـعتها ونفسي ترجعلي وتسامحني انا لسه عشقي ليها بيكوي قلبي.
اغمضت عينها وتسيل الدmـ.ـو.ع منها فهمس ساكته ليه ضايقتك مش كده..
ابتلعت ريقها وهمست بحشرجه لا ابدا ربنا معاك.
هتف طب كنت حابب اسالك يعني انت كست لو انو.جـ.ـعتي من حد يقدر يعمل ايه عشان تسامحي.
تنهدت بقهر وهتف بو.جـ.ـع…. مش عارفه
هتف بحنان اذاب قلبها.. مش عارفه تسامحي صح.
لتذوب من حنانه همست دون وعي… لا مش عارفه
قال بلين…. طب اعمل ايه طيب
لتسيل دmـ.ـو.عها وتهمس مش عارفه.. ظلا هكذا هيا تبكي وتكتم نفسها وهو يحس بو.جـ.ـعها
تنهد… .. طب يا مريم عموما الواحد لازم يعرف ازاي يتعايش مش هيفضل عمره يبكي علي حد سابه
شعرت بالو.جـ.ـع فهمست…. هتنساها خلاص
هتف…. لا مش هنساها ماقدرش بس علي الاقل هعيش انا تعبت بعاد ولازم اشوف نفسي.
انتفضت وقطبت جبينها… تشوف نفسك ازاي يعني.
تنهد ايه يا مريم هو فيه راجـ.ـل بيقعد من غير ست..
لتهب وتهتف بصوتها….. نعم يا اخويا..
احس انه سينفجر ضاحكا فهيا اندفعت وتكلمه بصوتها فهتف.. الراجـ.ـل مايقدرش يكمل حياته وحيد يلا عموما انا سعيد اني كلمتك وسعيد انك سمعتيلي بجد مقدر ده.
هتف.. لا ابدا تحت امرك.. ليودعها ويقفل الخط فهبت بغضب .. عايز تنساني وتعيش حياتك ايه هتدور علي ست. يا قهرتك يا خديجه حبيبك اللي عشقتيه هيفكر ينساكي مـ.ـو.تي بقه كملي مـ.ـو.ت اهو اتنسيتي كنك ماعديتي علي قلبه لتجهش بالبكاء وتنتحب علي حظها.
اما هو في الجانب الاخر فكان السعاده تشق قلبه. هتف قلبي ياني حبيبي هيرجعلي هترجعها يا حمزه ولو روحا طلعت هترجعها مش حمزه البنهاوي اللي يفقد حبيبه اه َو.جـ.ـعتك يا عمري بس هرجعك يمين بالله هرجعك. ظل يتأمل في صورتها لينام لاول مره سعيداعلي ملامحها.
مرت الايام َهو يكلمها ليلا بحنين جارف ويحاول ان يذيب ما بينهم لتتعود علي وجوده في حياتها احست انها لم تعد قادره الا ان تكلمه وتسمع صوته كانت تحترق فهو يكلمها عن احتياجه لاخريات رغم حبه لحبيبته كانت تشعر بالقهر وتحاول ان تردعه عن تفكيره ولكنه كان يحاول ان يجعلها تخاف عليه وهذا ما حدث لها فبدات ترتعب من ان يذهب الاخري.
في احد الايام كان يتكلم معها .. مريم انا بجد مش عارف اقلك متشكر اد ايه علي وقفتك جنبي انت بجد كلامك بيدخل قلبي بحس ان قلبي بيبطل و.جـ.ـع.. انا موجوع اوي يا مريم
تنهدت َ…. حاول تنسي بقه ما حدش بيدوم لحد
همس….. انسي حبيبي عايزاني انسي يا مريم بجد.
احست بقهر لتصمت اكمل…. انا انسي لما امـ.ـو.ت انما اشيل حبيبي من قلبي دي ما هتحصلش.
همست…. طب وبعدين في تعب قلبك
هتف.. اهوه بحاول ادخل حد جايز ارتاح.
هتفت بقهر هتحب واحده تانيه هتقدر.
همس…. لا حب لا ولا عمري الا احب حبيبي دا هو حبيبي ومافيش غيره.. وحـ.ـشـ.ـتني قوي..
رجف قلبها وهمست.. بجد يا حمزه وحشتك.. تنهدت… وهيا كمان اوي والله.
ابتسم وهتف… بجد يا مريم انت شايفه كده يعني ممكن تكون بتفكر فيا
لتتنهد بتفكر بس.. انت طالما بتحبك.. هتفكر فيك.. بتفكر فيك كل لحظه وكل ثانيه بتفكر فيك وتنام تحلم بيك كمان
همس… بجد قلبي هيخرج من مكانه
لترتبك وتهتف.. ايوه طبعا.. هيا اكيد يعني امال ايه مش انت بتقول كده.
تنهد وراعي خـ.ـو.فها فهمس.. مستني اليوم اللي اخدها في حـ.ـضـ.ـني.
همست… هتعمل ايه ساعتها..
هتف.. عارفه هقلك بس وانا مغمض عيني وحاطط ايدي علي قلبي عشان تحس بيا رجف واغمضت عينها ووضعت يدها علي قلبها كما فعل هقلك هقلها ايه.. بدا يخاطبها بمشاعر جياشه خلعت قلبها فهمس.. ديدا حبيبتي هخدك في حـ.ـضـ.ـني واحاوطك يا قلب حمزه هاخدك في حـ.ـضـ.ـني َاحس بيكي جوايا انت حبيبي ولا ليا حبيب تاني عايش بحلم بيوم لقايا بيكي انا بحبك يا خديجه وعشقي ليكي مالوش حدود وبتمناكي من ربنا ترجعيلي وتسامحيني والله بحبك. عارفه ولا يوم الا مـ.ـا.تلمست هدومك سنتين يا عمري عدو عليا بنكوي مابشفش غيرك بيتي بقي سـ.ـجـ.ـن ليا مابخرجش قاعد وسط حاجتك. بتمني بس تبصيلي بعين الرضا.. خديجه حبيبتي بحبك انت معايا.
همست دونا عنها… امممم
هتف… دنيتي وروحي اللي مستني توريهم عايش عمري كله مستني اركع تحت رجلك واراضيك يا قلبي هتتراضي امتي.
. لتسيل دmـ.ـو.عها وتبعد السماعه وتجهش بالبكاء صمت هو واحس بها لتتجلد وتعود…. ربنا معاك يا حمزه معلش انا تعبانه عن اذنك هنام.
همس…. طب يا مريم معلش لو شغلتك بس ماليش حد غيرك تنهدت وقفلت الخط ليبقي كل يفكر في معشوقه والو.جـ.ـع ينهشه.
في الصباح دخل عليه المحامي فقال جهزت كل حاجه.
قال…. جهزت.
هتف حمزه… طب عدي عالحسابات ابعتلي مدام مريم.
دخلت عليه خديجه ليقوم ويهتف… احلي صباح علي ست الكل داني صباحي نور والله نظرت اليه ببلاهه.. هو فيه ايه هو انهبل
ليقترب عارفه يا مريم.. انا سمحت لنفسي اقول مريم اول مره من شهور انام بعد كلامك معايا بجد الكلام معاكي مريح اوي لتبتسم له ولا تنطق. اقترب َمنها وعيونه تنظر في عيونها واقترب من وجهها فهمس بجد امبـ.ـارح حسيت اني مع حبيبي.
بهتت….. هه ايه.
هتف….. بعد ما كلمتك وكلامك ريحني افتكرت حبيبي ونمت لتبتلع ريقها فاكمل تعالي بقه اقعدي الدراسه والملفات خلصت وانت بكده هتكوني المسئوله قدام الكل عن دراسه الجدوي مانت اللي عملاها وبصراحه شغلك بريمو.. هتفت.. متشكره يا مستر حمزه لتقترب من المكتب فتح الملفات واعطاها القلم لتمسكه وتنحني علي الورق لينحني بالقرب منها ويهمس… انا ربنا بيحبني ان حد زيك دخل دنيتي انت حد مختلف يا مريم وبجد حاسس بحاجات كده مش عارف فيه ايه.
لتنظر اليه وتنشل في نظراته كان نظرات عاشق اقترب وهو محني منها فهمس… امبـ.ـارح كان يوم دخل قلبي احست بانفاسها تنهج لتتبلع ريقها وتمسك الورق وتمضي اول ورقه. مد يده ولمس يدها قصدا لتحس بلسعه ليتني الورق حتي لا تراه وتكمل امضاء. ويهتف مريم انا مضايقك لتهز راسها وهيا مشلوله اقترب اكثر فهمس يعني حمزه مش مضايقك خالص لتتنهد بهيام وتهز راسها ليلمس يديها بحنان وهيا ساهه في نظراته.
انتفضت وهتفت… ايه فيه ايه.
هتف لا مفيش مستنيكي تمضي وتمشي لتنتش الورق وتمضي مسرعه وتتركه وتهرب من امامه من رعـ.ـبها لينفجر في الضحك يا قلبي علي جمالو كت ههجم عليه واحشني يا قلبي والله ياني.. هصبر لامتي همـ.ـو.ت واخدك افرتكك في حـ.ـضـ.ـني.. حبيبي يا ناس وحشني.. تنهد ونظر للورق بخبث ايوه كده حبيبي رجع ليا بقي تحت ايدي.. غـ.ـصـ.ـب عني اعمل كده بس عشان تعقلي وترجعيلي يا عمري..
كانت هيا قد هـ.ـر.بت من امامه لتدخل الحمام وقلبها سينفجر ايه ايه فيه ايه هو اتجنن بيعمل كده ليه حمزه اتهبل اهدي اهدي بيقلك صديقه اه عشان موجوع عادي.. نهارك اسود انت مش متحمله هو بيقرب ليه كده انا قلبي هيمـ.ـو.ت كده لتتنهد بقهر تعبت يا رب ومش هتحمل قربه اهدي كلها فتره وتمشي اهدي هتنفضحي.. وحشني قوي لتجهش بالبكاء.
خرجت ليقترب شريف…. مالك فيكي ايه.
تنهدت… مفيش تعبانه بس شويه.
هتف… طب مـ.ـا.تروحي.
قالت.. ورايا شغل لسه في تلك اللحظه كانت سهام وحمزه ينزلان معا وهما يضحكان شعرت بنغزه في صدرها.
هتف شريف…. اهدي انت كده مش هتتحملي حمزه راجـ.ـل وممكن اي ست تقرب منه لازم تتوقعي ده وخصوصا ان سهام اختي عينها منه هتفت.. ايه عنيها َمنه دي دا متجوز
ضحَك شريف….. بجد بس مـ.ـا.ت عـ.ـر.فيش ان مـ.ـر.اته طفشت منه
نظرت اليه قاطبه .. انت بتتريق..
هتف.. اعملك ايه انت هبله يا خديجه حمزه راجـ.ـل وراجـ.ـل يشـ.ـد اي ست مش هيقعد مترهبن العمر كله احنا الرجـ.ـاله مابـ.ـنتحملش بعد الستات.
نظرت اليه غاضبه… عشان بديل وماعندكمش ولاء.
ضحك…. لا عندنا ولاء وصفاء وسماء وكل ما تتخيليه قلبنا واسع يدخل من الحبايب الف
نظرت اليه غاضبه…. انت جاي تحرقلي دmي يلا من من هنا ايه ده..
ضحك شريف… والله هبله بتحبيه وهتمـ.ـو.تي عليه ربنا يهديكي هتاخد منك انت حره واستدارت وتركها
ظلت تغلي من داخلها اه البيه قالك عايز ينسي وانت بعدتي عادي يلف بقه والبت تلف عليه احست بو.جـ.ـع انت مالك يا زفته تلف ولا تتهبب مايغور علي الاقل تبعده عنك.. ظلت تاكل روحها.. هيبعد ينساني قلبي بيوجـ.ـعني منه اعمل ايه بس لسه بحبه.. هبت بغيره.. انزلي شوفي رايح فين ابو ديل اللي عايز ينسي لتنزل تبحث عنه فوجدتهم يجلسون في الكافيه ويضحكان ليلاحظها حمزه تنظر اليهم ليضع يده علي يد سلوي… معلش نسيت حاجه فوق في المكتب ممكن تجيبهالي.
قالت…. ايه دي
قال.. مفاتيح العربيه كنت بس هخرج بس منهك َمش قادر ابعتيهم مع العامل عشان هقوم..
ابتسمت له وتقوم ليلمح خديجه تجلس وحيده كانت تغلي من الدخل رفع تليفونه وهتف خمس دقايق وضبط الاسانسير ماشي ليقوم بهدوء ومرح… مريم انت هنا معلش ماخدتش بالي.
ضحك… من جه مش فاضي مش فاضي حسيت ان الدنيا حلوه مـ.ـا.تستاهل الزعل
بهتت.. نعم هيا ايه اللي حلوه..
ابتسم وغمز لها الدنيا يا مريم الواحد لازم يشوف نفسه..
اشتعلت… تشوف نفسك اللي هو ازاي
تنهد.. الوجه الحسن يا مريم.. الدنيا من غير وجه حسن مـ.ـا.تتعازش كلامي معاكي امبـ.ـارح ريحني بجد وكل اما نتكلم وافضفض برتاح من وَجعي واشوف نفسي بقه استدار وتركها وهو يدندن ويتجه الي الاسانسير كان يعلم انها ستاتي ورائه لتندفع.. نهارك اسود وجه حسن اه يابو ديل يا زباله لتندفع وتدخل ورائه الاسانسير و….
↚اقترب حمزه من خديجه لتصرخ انت بتقرب ليه اقترب وحملها وهيا تشتمه نزلني يا زفت والله امـ.ـو.تك.
هتف.... اعقلي بقه..
لتصرخ..... طنط خليه ينزلني
هتف حَمزه.. هاخدها نتفاهم يا حبيبتي واعقلها اخذها الي الاعلي وهيا تضـ.ـر.به. صعد بها الي شقته وفتح الباب ودخل بها وقفل الباب لتقف غاضبه انت مـ.ـجـ.ـنو.ن انت عقلك خف شقه ايه اللي هقعد معاك فيها.
قترب منها... نفسي اعرف هتهمدي امتي عايز اخش دنيا.
صرخت.... وانا مالي بيك
هتف..... مانا هخش معاك يا قلب حمزه امال جايبك هنا ليه.
لتهتف.. خش عليك حيطه اوعي اما انزل اروح بيتي.
اقترب واحتضنها وهمس مش ده بيتك برضه اللي اسسناه حته حته ما وحشكيش كان مستنيكي من ساعتها ولا يوم الا ما بت فيه وانا مستني اليوم ده. يا خديجه اعقلي انا بحبك.
لتدفعه.... وانا مابحبكش يا حمزه بيه ايه رايك بقه واظن عيب بقه.
تنهد.... اعمل ما بدالي وقولي مابالك اخرك ليا.
صرخت.. انا مش عايزاك.
شـ.ـدها اليه... بصيلي في عيوني وقولي انك بطلتي تحبيني.
لتشيح بوجهها.... انت بتعمل كده ليه.
مسك وجهها... بصيلي مـ.ـا.تشيليش عيونك من عيوني لتحس بقهر داخلها. همس... ليه... شايف في عيونك حب السنين ليه عايزه تبعدي عني ليه يا خديحه ليه يا عمري.
هتفت... ابعد بقه وبطل انت ايه ماشبعتش و.جـ.ـع.
هتف... طب ما بعدك و.جـ.ـعني انت بقه ماشبعتيش و.جـ.ـع ليكي وليا. انا اتمزعت كنت بنام احلم بيكي يا خديجه انا همـ.ـو.ت وتبقي في حـ.ـضـ.ـني بتاعتي. انا ماشفتش حد غيرك من اساسه ولا دخل عنيا صنف ست حـ.ـر.ام لما ترجعيلي عايزه تبعدي ليه ليه.
هتفت.. عشان خلصت القصه وعندي عيل افضاله واشوف دنيته انا خلاص قصتي خلصت من يوم ما مشيت.
شـ.ـدها.. قصتنا هتخلص لما تبقي في حـ.ـضـ.ـني يا ديدا انت جواكي حب وانا شايفه وماعرفش حايشه نفسك ليه طب اتربيت وعرفت اني غلطت وخدت جزائي انا وامي ايه ما يشفعلكيش ده خالص. قبل يديها اعمل ايه عشان تعقلي وت عـ.ـر.في اننا ما ينفعش نبقي الا لبعض
ابتعدت وهتفت... ماعتش ينفع اظن تحترم قراري انا هرجع بيتي واكمل حياتي وعمر ابنكو وانتو احرار في بعض.
تنهد وهتف.. طب يا قلب حمزه انا هسيبك تعقلي بقه ادي الشقه عندك بتاعتك فيها كل حاجه حتي هدومك مكانها واقعدي كده اهدي وانا هنزل.
صرخت.. هيا مين اللي تقعد با بتاع انت وسع بدل ما اسود عيشتك.
اقترب منها.. تصدقي بلاها انزل احنا نخش نمز في القمر ماهو انا همو ت واعمل ااحلي دخله ارتعبت عنـ.ـد.ما وجدته يفتح قميصه لتصرخ انت مـ.ـجـ.ـنو.ن بتعمل ايه
ليهتف.. ايه هعيش بقه ماعيشتش وانت براحتك اما تعقلي ابقي قولي.
ابتعدت... ابعد والله امـ.ـو.تك.
ابتسم واكمل خلع قميصه لتبهت وتخاف وتستدير مسرعه وتقفل علي نفسها الباب وقف هو ليضحك وهتف.. ما هو يا تعقلي يا اعقلك بالعافيه يا قلبي.. هتجوز امتي انا ماعتش هنفع.. بس لا علي مين والله ما هعتقها ام مخ تخين. ليستدير ويقفل الباب وينزل ليجد عمر محتضنا جدته ويتكلمان بمرح
لتحتضنه جدته وتهتف والنبي يا حمزه انا يا حبيبي غلطت زمان وعـ.ـذ.بتها وربنا جزاني انا تعبتها وذلتها وربنا ذلني وخدت جزاتي والنبي يا حبيبي اقنعها ترجع وتقعد انت اكيد ليك هتقدر لو عايزني اترجاها اترجاها. يقعد معايا اخر ايامي سنتين هرو قلبي.
قال حمزه... عارفه يا امي انا واحد اتاذيت اول حياتي وكرهت الستات كنت معقد ولما هيا دخلت حياتنا حبيتها وانا ماعرفش كنت مقهور لما حبت مازن ما تحملت هـ.ـر.بت لدبي عشان حاسس اني موجوع ومش عارف اني بحبها انتو عملتو فيها كتير. وانا ما كتش اعرف ولما شريف جه عشان ياخدها اتجننت حسيت انها بتاعتي مـ.ـا.تر وحش في حته كنت غـ.ـبـ.ـي ماعرفتش اللي جوايا ماعرفتش انها مغروزه جوايا واستمريت اضحك علي روحي بس والله كل نيتي انها تبقي جنبي اعاملها بما يرضي الله يوم الجواز لما بقت علي اسمي كنت هقلها اللي عملته كنت هقول بس؛شريف ما ادنيش فرصه هـ.ـر.بت و قلبي اند.بـ.ـح. َمت والله مت زي ربنا عـ.ـا.قبنا احنا الاتنين قعدت استني جايز تهدي وترجع لحد ما حسيت اني مـ.ـيـ.ـت ومش قادر اخد نفسي عايش علي امل ترجع واخدها في حـ.ـضـ.ـني انا بحب يا امي ومش هسيبها ومش هخجل انا همـ.ـو.ت عليها وقلبي بيوجـ.ـعني ومش عايز حاجه من الدنيا غيرها
.. والله ماشفت طرف ست بعدها دا حبيبي لو السنين عدت هيفضل في قلبي زي ما هوا انا تعبت فسي ارتاح ماشفتش فرح . بس هيا حقها تفرح نفسي افرحها.
تنهدت اميمه.. وانا نفسي تنسعد يا قلب امك.
هتف حمزه سعيدا..... طب سيبيني انا بقه اعقلها ربنا يهديهالي ليجد والدته تبكي احتضنها. والنبي يا حمزه راضيها يا ابني وهاتها تسامحني بالله عليك اخاف امـ.ـو.ت وشايله ذنبها.
تنهد وهتف.... طب يا امي عمر هيقعد معاكي وانا وخديجه هنفضل فوق لحد ما ربنا يهدهالي ادعيلي بالله عليكي ليتركها ويصعد شقته.
كانت خديجه قد قفلت علي نفسها عنـ.ـد.ما تركها حمزه.
استدارت لتشهق لتجد صوره لها بالحجم الطبيعي رجف قلبها اقتربت بهدوء لتكون بالقرب منها كان بجوارها احد الكراسي كان يبدو انه يجلس عليه ليتاملها لتنظر الي اللوحه لتجد عليها مخطوطات بخط يده.. كانت كلمـ.ـا.ت الحب تنساب علي اللوحه ما بين الاشتياق واللوعه كانت اللوحه تشع بكلمـ.ـا.ت غزل لتلك المحبوبه الغائبه.
تلمستها وتسيل دmـ.ـو.عها لتحس به يحتضنها ويهمس... كنت بقعد لوحدي ابصلك بالساعات واكلم نفسي كنت بقعد اتغزل في حبيبي واكلم نفسي كنت بقلك اد ايه انت وحشاني اد ايه غلطت واد ايه حبيتك لمس اللوحه وهتف... دي الكلمـ.ـا.ت اللي كتبتها بعد ما مشيتي كنت ببكي واقلك سيباني لمين. سايبه قلبي لمين سايبه روحي لمين كنت منهار وقلبي بيتمزع مش قادر اسكت فكتبت عشقي ليكي.. وبدأ يقرأ.
إلى الإنسانة اللي حبتّهُا حبّاً لا يوصف، إلى من تربّعت في قلبي، و.جـ.ـعلت حبَّها وساماً على صدري، إلى من تعيش ليلي ونهاري، إلى أميرتي وفتات أحلامي، إلى من نقَشتها الأقدار في قلبي، وحفرت اسمَهُا في عقلي وعروقي، إلى التي تهواها الرّوح والجسد، وإليها تركُن الآهات والوِئام، إلى من قضيت معهُا أسعد لحظات حياتي، إليكِ، يا من تغار منها الشّمس، والقمر، وكلّ البشر، إليكِ يا أغلى من عمري أهديكِ قلبي، وحُبّي، وعمري، لقد أصبحتِ كلَّ شيءٍ في حياتي، أنت دmعتي، وبسمة حياتي، أنتِ نبض قلبي، وأحلامي، وآمالي، أنتِ حبّيبتي الأوّلى، والأخيرة.
اليوم عاهدت نفسي اني اعيش راهب في حبك علي ذكري حبيبي..
تنهد... في اليوم ده كنت مكتفي بو.جـ.ـعي لاني بحبك وماليش حيل غير اني احبك يمر يوم ورا يوم يمر شهر ورا شهر ارجع اكتب واكتب لحد ما اتملت بعشقي واوجاعي الصوره دي توريكي اد ايه عشت موجوع عاشق لحبيبي اللي سابني وراح بس ما سابش قلبي كنت بغمض واتخيلك واقفه عالشباك تفكري فيا لاني عارف انك بتحبيني ليديرها ليجد دmـ.ـو.عها تسيل بقوه من فرط عشقها له ليهمس عيونك دي بيقولو مش مستني اسمعها. اقترب من وجهها وهمس حمزه هيفضل عاشق وهيفضل تحت رجلك العمر كله يكفر عن ذنبه اللي عمله في حقك.
ملس علي الكلام وهتف شايفه الكتابه دي.. ليخرج من جيبه شيئا فشهقت ليهتف فاكره ده..
نظرت اليه بذهول فهو القلم الذي اهدته لمازن ومن حرقته أخذه منه مسك القلم.. سنين مابيفارقنيش كتبت عليه حروف اسمي واسمك..ماعرفش ساعتها عملت كده ليه كنت خايف حد يشوفه ماعرفش حروفنا كانت مربوطه ببعض. سنين وهو في جيبي علي قلبي كل اما افتكر امسكه واستعجب انا موجوع ليه اتاريني عاشق مـ.ـجـ.ـنو.ن ماحسيت. كل اما اشوف اللوحه اكتب واعيط زي العيال كنت حاسس ان اماني راح كنت خايف ضعيف مهزوز يا قلب حمزه والله قلبه ليحتضنها لتنفجر في البكاء سنين البعد والقهر وعشقها له او.جـ.ـعوها بشـ.ـده سنين لم تنم الا وهيا تنعي اطلال حبه لبطل محتضنا اياها حتي هدات كانت تريد أن تظل مستكينه لتبتعد اخيرا وتهمس من فضلك بقه كفايه بجد انا مش قادره حمزه انا انا مش عايزه كده
اقترب وشـ.ـدها حبيبي معايا ماقدرش اكمل سنيني كده.
ابتعدت.. انت حر بقه اظن تحترمي رغبتي اني مش عايزه وتبطل بقي وتسيبني امشي عشان مش هيحصل كويس
تنهد واتجه الي الدولاب ليفتح ويبحث فيه لتهتف... انت بتعمل ايه
هتف.... هكون بعمل ايه بنقي لحبيبي حاجه من هدومه والله لسه بشوكها بالتكت نشيل بقه التكت ونفتح البتاع ده ولو اني فتحته كذا مره وشفت اللي فيه حاجات ايه كان حبيبي جايبلي حاجات نار بس انا عيل فقر مالحقتش اتهني ليهتف.... هو ده يا لهوي هيبقي عسليه عالمز بتاعي ليستدير كان في يده احد القمصان الحريريه.
نظرت اليه بغضب تصدق انك وقح وقليل الأدب.
ضحك.. اه قليل الادب ونفسي اقل ادبي راجـ.ـل ما قلش أدبه من سنين دانا هوريكي قله ادب مكبوته ربنا معاكي
صرخت... اتلم بقه احترم سنك
ضحك... تصدقي انا عايز اقل ادبي مخصوص عشان ابطلك الكلمه دي اقترب منها.
لتهتف بخـ.ـو.ف ايه عايز ايه
ضكك ويغمز اليها عايز كتير ويلا بقه وريني جمال حبيبي بدل مـ.ـا.تهور والبسه بايدي
لتبتعد... والله يا حمزه لو ما لمـ.ـيـ.ـت نفسك لاصوت والم عليك البيت
ضحك .... هيقول دخلنا هتفضحي نفسك تعالي بس بطلي حمقتك دي هنلين القمر وهيتوه في ايدي ليهجم عليها لتصرخ ليحملها ويدور بها حبيبي حبيبي حبيبي اللي وحشني وبمـ.ـو.ت عليه.
تعلقت به وهتفت.. بطل بقه مـ.ـا.تعقل عيب كده ليذهب ويجلس ويجلسها علي قدmيه لتتنهد وتحني راسها ليهمس بالقرب من وجهها طب ايه اللي مزعلك ايه اللي يرضيكي عشان تليني ليا اطلبي اللي عايزاه من ايدك دي لايدك دي
لتهمس بحنان... مش عايزه حاجه بطل وسيبني.
ليتلمس رقبتها اسيبك ازاي حطي ايدك كده علي قلبي بيصـ.ـر.خ والله اسيبك ازاي قربك دلوقتي هري قلبي مش قادر همـ.ـو.ت واخدك واتوه بيكي واشبع منك وتبقي بتاعتي نفسي انام مره مرتاح يا ديدا انا بعشقك كانت مغمضه عينها ليه بتحاربي الي جواكي ليه يا قلبي سيبينا نفرح سيبي مشاعرك مش كفايه و.جـ.ـع لتسيل دmـ.ـو.عها ليهمس طب بتعيطي ليه اعمل ايه عايزك حبيبتي
لتهب وتبتعد.. عايزني اثق فيك تاني راجع تمدلي ايدك يا حمزه انا مسكت الايد دي مره وقلت اماني ودنيتي مسكتها مره يا حَمزه واستحاله امسكها تاني.. نظرت اليه بعشق مش هكدب انا بحبك بس همـ.ـو.ت.. لتتبتعد بقهر وتنكمش بعيدا ليتنهد.يقوم ويديرها. طب اراضيكي ايه اللي يرضيكي. يعني اسمع بحبك دي واسكت انقهر. يا رب بقه... تنهد يا حبيبي بالوقت اهوه صابر وماهنطق دا حبيبي طيب وحنين.
رفع وجهها مش طيب وحنين برضه يسيبني موجوع اهون عليه.
نظرت اليه وسالت دmـ.ـو.عها وهمست.. زي ماهونت عليك تهون.
تنهد ومسك وجهها.. انا موافق عايزه تو.جـ.ـعيني او.جـ.ـعي تمـ.ـو.تين ومـ.ـو.تي بس وانت في حـ.ـضـ.ـني يحاوطها بيديه.. دا حـ.ـضـ.ـنك انت وبس.
تنهدت بغلب... كفايه حـ.ـر.ام عليك.
همس انا هسكت اهوه حسي بيا بحـ.ـضـ.ـني طيب.. ظلت ساكنه تريد حـ.ـضـ.ـنه وهو يملس علي ضهرها بحنان ويقبل راسها.. همست سيبني بقه.
هتف.. اسيبك اعملها ازاي طيب.
ابتعدت وهتفت..... تسيبني في حالي اربي ابني مش عايزه منكو حاجه اشتغل واصرف علي روحي واستحاله اخد منكو حاجه.
هتف..... تاني بتتكلمي المصاريف.
صرخت... ما هيا السبب هيا اللي خلتك تخلعلي قلبي هيا اللي مـ.ـو.تتني خـ.ـو.فكو علي فلوسكو مني كت هعمل ايه حـ.ـر.ام عليك انا كت في حالي.. ان. ا كرهت الدنيا بسببك يا اخي طفشت عشان ارتاح راجع تقلي نرجع.. انا البيت ده بكرهه ماشفتش فيه يوم فرح مرجعني تكمل ذل فيا..
هتف.... لا مش ذل مرجعك تعيشي جوا قلبي
صرخت.... مش عايزه قلبك.
لينفعل.. يبقي تخبطي دmاغك في الحيط انت مراتي وهتفضلي مرات انا كفايه عليا هم كده افهمي بقه ليه عايزه تبعدي وتو.جـ.ـعيني وتتو.جـ.ـعي ليه ليه
لتصرخ... عشان ارتاح ايوه يا حمزه عايزه او.جـ.ـعك. عايزه او.جـ.ـعك واشوفك موجوع حتي لو هتو.جـ.ـع.. بص بقي مش انت خدت عمر ومضتني علي اني اقعد اشتغل هقعد يا حمزه وهقعد في البيت حاضر عشان تكملو ذل ليا كمان بس عمري ما هكون ليك لو روحي طلعت انا اشـ.ـد روحي بايدي ولا اني ادهالك.. ادتهالك مره ورمـ.ـيـ.ـتها بالرخيص.. اه اسفه ماكنش رخص رمـ.ـيـ.ـتها بالفلوس والشركات.. بس اعمل حسابك من هنا ورايح هتلاقي حد تاني خديجه اللي اتكبرتو عليها خلاص شبعت منكو اخرتها ايه يعني تعملو ايه ذل وجربت حرمان من العيشه جربت و.جـ.ـع. نتش قلوب جربت.
انا اهوه يا حمزه بيه قدامك هقعد واربي ابني عايز حاجه تانيه قول تحت امرك مازن زمان والست والدتك ودلوقتي انت يلا كمل كمل الله يعينك علي ذلي.
ليتنهد ويذهب ليجلس ويحني راسه ويضع يده علي راسه بوجه ليظل فتره صامتا وهيا تنظر اليه بو.جـ.ـع.. ليتنهد ويرفع راسه.. وحلك ايه طيب سيبان مش هسيب.
هتفت... وانا تحت امرك يا حمزه بيه
ليرفع حاجبيه... يعني انت كده هتنبسطي لما تعيشي مسلوبه الحياه وتستسلمي لعيشتي ومش عايزه تخشيها تقعدي معايا جثه مابتحسش دا اللي تختاريه او اسيبك.. طب انا مش هسببك يا خديجه وحب هديهولك وعشق هغرقك فيه سنه اتنين الف مش عايزه ارميه بس انا هدهولك لاني ماعتش قادر ابعد انا غلطت بس مش هعيش عمري مغروز في الغلط.. عايزه تشتغدي اشتغلب مروح دخول براحتك بيتك اعملي فبه مابدالك انما سيبان مش هسيلك يا خديج ليقترب منها ويحتضنها هفضل ادور علي قلبك العمر كله لحد مـ.ـا.تسامحي يا ديدا ومن هنا لحد هناك حبيبك معاكي وجنبك لحد مارجع ثقتك فيا ليشـ.ـدها يحتضنها بحب ليهمس يا ريت تحسي بنبض قلبي حسي يا ديدا وحياه حبك ليا اللي حاسس بيه بيغلي جواكي.. لو اقدر اشيل و.جـ.ـعك وامـ.ـو.ت بيه كت عملت لو اقدر اعيش من غيرك كت عملت بس انا امـ.ـو.ت ولا انك تبعدي اهون عليا امـ.ـو.ت لو كرهاني ادهي اني امـ.ـو.ت يا قلب حمزه لو مش عزيزاني ادعي اني اروح من دنيتك دي اروحها مـ.ـيـ.ـت لاني ماقدرش اعيش من غيرك سامحيني بالله عليكي بتمني لو ما تبقيش في حياتي اكون مش في الدنيا دي ليقبلها ويتركها وينزل ليترك لها مساحه للتفكير لتجلس بقهر فهيا تعشقه وتريده ولكن و.جـ.ـعها يمنعها كرامتها لا تترك لقلبها فرصه فتلك العائله ملكت من الجحود ما هلك قلبها ربما عاد الحب ولكن الو.جـ.ـع لا يمحيه الحب وكلمـ.ـا.ت الحب يمحيه الصبر فلتصبر يا حمزه فانت او.جـ.ـعتها من الوريد للوريد اصبر لهل الله يلين القلوب ويداوي القلب العليل
↚نزلت خديجه لتجد اميمه تحمل عمر وتبكي وجهها احمر لتقترب وتجلس صامته لتقبل اميمه عمر وتهمس روح العب يا حبيبي. اقتربت من خديجه ومسكت يدها فنظرت الي خديجه لتشهق عندها وطت علي يدها قبلتها.. لتسحب يدها.... انت بتعملي ايه يا طنط.
هتفت اميمه.... بعمل ايه... اعمل اللي لازم يتعمل لو طولت اوطي على رجلك ابوسها هوطي ما كنتش عارفه ان كلمه حسبي الله ونعم الوكيل هي اللي جابت اجل ابني. ان الظلم ظلمـ.ـا.ت وهعيش فيه. لما راح مازن دنيتي اسودت وايامي كنت مريـ.ـضه بيه كنت عاملاه جوزي وحبيبي ومـ.ـا.تعظتش لما مـ.ـا.ت خليت ابنه يبقى مكانه بس ازاي كان لازم شيطاني يكمل محدش عارف يوقفني كنت خايفه انت تروحي في حته وتاخذي الواد. لعبنا اه اللعبه لعبنا وهو بيقول لي انا ما بلعبش انا هاخدها بما يرضي الله واحطها في عيوني. وانا مستغربه ان ده حمزه ده مش حمزه حمزه ابني حجر حمزه اتو.جـ.ـع حمزه اتغدر بيه يقعد يقول لي خديجه خط احمر خديجه مش هتيجي جنبها احطها بعيوني حتى لو انا قلبي ما فيش فيه حاجه هحطها بعيونه بس هو يا حبيبي غلبان قلبه اتو.جـ.ـع مـ.ـيـ.ـت مره كان خايف كان خايف يعترف انه حب كنت بشوفه يقعد يبص عليكي واقول مين ديه. حمزه مش مصدقه ان ده ابني اللي بيعامل واحده بالشكل ده ولما حصل اللي حصل كنت بمـ.ـو.ت يا بـ.ـنتي كنت بمـ.ـو.ت وعرفت ان ربنا عـ.ـا.قبني ان ابني يروح وابني ابني يروح وحمزه يكرهني. حمزه ما كانش بيبص في وشي كان بيعـ.ـا.قبني ويعـ.ـا.قب نفسه كان يقفل على نفسه بالساعات لا اكل ولا شرب ولو دخلت عليه الاقي دmـ.ـو.عه نازله يمسحها ويقف يديني ظهره واقول له يا ابني يا ابني هنعمل ايه يقول لي خلاص يا امي احنا مـ.ـو.تنا مستنيين نندفن بس يا حبيبتي ربنا بيسامح ابني ما كانش عارف ان هو بيعرف يحب بس ما كانش ما كانش هياذيكي يا حبيبتي والله ولا كان هيسـ.ـر.قك ولا هيعمل حاجه هو كان بيحاجي عليك وبس ويحافظ على ابننا وبس غلط اه غلط بس حمزه مختلف حمزه غلبان راجـ.ـل طول بعرض قلبه لما دق انخلع بابشع طريقه خاف يديه لك او ما يعرفش اصلا انه انت خدتيه من غير ما هو يحس وحس بس لما اللي حصل اللي حصل. لو عايزاني يا بـ.ـنتي اوطى على رجلك ابوسها ابوسها سامحيني يا بـ.ـنتي سامحيني كانت تبكي بحرقه وتشهق فمسكتها خديجه... خلاص يا طنط اهدى انت عيانه ونظرت اليها.
فقالت اميمه.. سامحيني هتعتبريني امك ولا انا ما استحقش اصلا ان انا ابقى ام اتنهدت خديجه وقالت المسامح ربنا والايام كل حاجه هتدوب باذن الله.
فقالت لها طيب وحمزه حمزه بيحبك يا حبيبتي حمزه مش عايش.
هتفت بقهر.. وانا مش هقدر يا طنط مش هقدر صدقيني لتسمع صوته من الخلف لا هتقدري هتقدري يا حبيبتي عشان حمزه تعب.
لتقوم هي وتنظر اليه غاضبه اه كله عشان حمزه تعب صح انما انا اتعب مش كده ياسي حمزه.
تنهد هو وقال... طب اعمل ايه في دmاغك قولي لي اعمل تنهد وقال تعالي عايزك.
شـ.ـدت يدها وقالت نعم عايز ايه هخدm فين المره دي ولا هتذلني في انهي حته نظر الى امه وقال.... والنبي يا امي لما تبقي تسمعي صوت فوق ا عـ.ـر.في ان انا ضـ.ـر.بتها وشـ.ـدها الى الخارج.
فصرخت... انت واخدني فين فقال اركبي من سكات تنهدت هي وركبت ليتوقف عند احد الفلل لينزل هو ويفتح الباب ويشـ.ـدها ويخرج. دخل بها المكان لتقف هي تنظر اليه بغرابه ليقول... ايه رايك في البيت.
قطبت جبينها وقالت.... بيت بيت ايه.
قال..... بيتك.
نظرت اليه باستغراب.... بيتي انا ما ليش بيوت يا حمزه تنهد هو واخرج من جيبه ورقه واعطاها اياها فنظرت اليه لتنصدm عنـ.ـد.ما وجدت ان تلك الفيلا باسمها فنظرت اليه غير مصدقه.......
قالت..... ايه اللي انت عملته ده.
فقال.... اللي انا عملته ان احنا هننقل بيتك انت عشان انت ما شفتيش في البيت اللي هناك يوم كويس فمن هنا ورايح ده بيتك وتامري فيه زي ما انت عايزه وتقعدي فيه اللي انت عايزاه ابتلعت ريقها حست بالارتباك فاقترب منها وقال صدقيني انا عايزك تنسي و.جـ.ـعك
بعدته وقالت.... تقوم اشتري لي بيت بقه وبتاع وتزغلل عنيا مالست هتعوز ايه غير فلوس مش ده كلامك.
هتف بحرقه... بطلي بقه انا كت حمار مش حاسس باللي جوايا والله يا ديده ماكت ناويلك شر عمري وكت هحافظ عليكي واعاملك بما يرضي الله وكت باكل روحي من جوا مش حاسس ان عايش وقلبي مـ.ـا.ت وروحتك خلعته عرفت اني حي.
هتفت هيا.. وانا مش عايزه قلبك يا حمزه انتو عيله مالكمش امان واستدارت للخارج تندفع وتجري منه كانت خائفه من مشاعرها ليتجه يعدو خلفها ولم تلاحظ تلك العربه التي اتت ليرتعب هو ويزيد من سرعته ليحتضنها بقوه ولكن الدفعة كانت قوية ليقترب منها ويرتطم وجهه بالصيف ليفتح راسه الا انه لم يهتم ليحتضنها بقوه ويصـ.ـر.خ فيكي حاجه فيكي حاجه انطقي طمنيني ما تسكتيش كان يفتش فيها قامت وجلست تشعر بالالم لتنظر اليه بغضب فشهقت راسك بتنزف.
ابتسم علي لهفتها.. مش مهم المهم انت بخير يا قلبي. قام وشـ.ـدها الي احضانه فمر شخصا وهتف... الله يسهلو يا عم.
تنهد هو وقال.. اهو قر بلا هدف يا رب يسمع منك. لتتنهد وياخذها ويذهب الي البيت ليصعد الي شقتهم فدخلت مسرعه واحضرت المنظفات وهتفت.... اقعد اما اعملها لك. ابتسم وجلس وهيا تطهر له جـ.ـر.حه وهو ياكلها عينيه وهيا مشتعله من نظراته لتهتف بغضب.. بطل تبصلي كده الله.. ضحك وقال.. طب ابص ازاي هيا بتطلع لوحدها والله قلبي انت.
هتفت هيا.. امم قلبك اه واضح. تنهد وسكت وانهت عملها وهتفت... اجبلك حاجه تشربها حاسس بحاجه. هتف شويه دوخه مش اكتر .
قطبت جبينها دوخه لا يبقي نروح للدكتور.
هتف هو لا مش رايح ماجايز تخلصي مني وترتاحي
هتفت بغضب.. مش حاجه ظريفه علي فكره كلامك .
تنهد وقال... والله طالع من جوا قلبي.
قامت وهتفت.. يلا ننزل تحت مامتك تعبانه من الصبح.. تنهد وقام ونزل معها.. مر الوقت وهما جالسين وعمر يلعب وسطهم لتدخل عليهم سهام .. اقتربت وهتفت.. حمدالله عالسلامة يا خديجه انا اتفاجأت انك كتي في الشركه والله فرحت فعلا.
تنهدت خديجه لتقترب سهام ازيك يا خالتي عامله ايه يا رب تكوني بخير.
هتفت اميمه.. اهو ربنا كبير خدت جزائي والكل عارف اهوه.
تنهدت سهام خلاص يا خالتي بكره احلي اقتربت من حمزه وجلست بجواره ووضعت يدها عليه ازيك يا ميزو ايه ليك يومين ماجتش الشركه توحشني.
قطبت خديجه حاجبيها ونظرت بيديها علي يديه واحست نفسها تحترق فهيا تعلم أن سهام تحب حمزه.. لتجدها تخاف ايه ده ايه اللي عورك كده يا حبيبي مش تخلي بالك كلنا عايزينك.
قامت خديجه وهتفت... تشربي حاجه.
هتفت سهام اه نسكافيه انا بحبه وحمزه كمان بيحبه وانا بحبه عشان حمزه بيحبه
كل ذلك وحمزه يتأمل حبيبته التي يبدو عليها آثار الضيق لتقوم هيا وتدخل غاضبه.. جايه ليه دي احنا مش صحاب ونازله تحسيس علي الزفت وهو قاعد ساكت وجاي يقلي ماشفتش ستات كانت ترزع في البرطمنات لتدخل عليها سهام... وحشتينا يا ديده والله و.جـ.ـعتي قلوبنا.
هتفت خديجه.. اللي جرا مش قليل يا سهام
اندفعت.... سهام وايه اللي رجعك.
قطب خديجه حاجبيها.. انا مارجعتش حمزه اللي رجعني
ابتسمت سهام يعني انت مش عايزه حمزه.
ارتبكت خديحه فقالت سهام.. قولي يا خديجه ريحي قلبي كرهتيه صح
قالت خديجه.... انا مابعرفش اكره حد
قالت سهام.. يعني اللي عمله مش قليل واكيد مش هتسامحيه صح..
صمتت خديجه وانهت المشروبات واعطتها اياها فدخل حمزه... ايه اتاخرت ليه.
قالت سهام.. بتعملك تشرب جيت اطمن ان هو يعجبك مانت لازم حد يهتم بيك انت تعبت قوي يا حمزه.
تنهد وسكت وخديجه تنظر اليهم فقالت.. والله يا ديده ماكت بسيب حمزه دقيقه كنت عايزاه يخرج من اللي هو فيه انا مابطيقش حاجه عليه لتستدير وتعطيه الشراب خد يا حمزه من ايدي ونظرت اليه بدلالة ويدها علي يده لتشتعل خديجه وتخرج وتمر من جانبه ابتسم هو وقال.. انت عايزه ايه يا سهام
اقتربت منه ومسكت ازرار قميصه عايزاك مبسوط والله.
لتسمع خديجه فقد عادت.. هتبسطيه ازاي يا سهام مـ.ـا.تقوليلنا
لترتبك سهام.. ايه يا خديجه حمزه يستحق ينسعد.
نظرت اليه غاضبه.. ايه رايك في الكلام.
تنهد وقال.. من حق كل إنسان ينسعد.
اشتعلت واستدارت بصمت وذهبت لتجلس بجوار اميمه وتركتهم ليهتف حمزه.. قصري يا سهام عشان انا خلقي ضيق هاه وخليكي حلوه عشان حمزه مايقلبش. اللي في دmاغك مش هيحصل واستدار وخرج يجلس بجوار زوجته التي تاكل في اصابعها لتخرج سهام وتهتف.. خلاص بقه همشي ابقي اشوفكو تاني زي اتفقنا يا ميزو بقه بااي وذهبت ملست علي يده ورحلة لتنظر اليه خديجه نظره حارقه تنهد وقال والله بت كياده ما اتفقت علي حاجه.
قامت هيا.. انا سيبالك الحته.. ونادت علي عمر لتهتف اميمه و تمسكه... وحياه الغالين سيبيه لي مش هعرف انام.. تنهدت هيا وقامت وصعدت الي شقتها ورزعت الباب.. وظلت تدور اتفق اتفق علي ايه البيه اه البت عايزاه بتشقطه هتاخده كانت تغلي.. انا زعلانه ليه انا مش عايزاه انا خلاص ايه القرف ده بت ممحونه كانت تاكل في روحها.... بس لا... هقعد علي قلبه واسود عيشته ويبقي يشوف بقه اتفق معاها علي ايه البيه النحنوح و.جـ.ـع في قلبه الكـ.ـد.اب اه جايبني يذلني تاني عشان ابنهم فلوسهم ومتفق مع الهانم يا قهرتي يانا
دخل عليها ليجدها جالسه تاكل روحها فجلس بجوارها... اعمل ايه في عقلك الاهبل حشـ.ـتـ.ـيني و مد يده ومس باصبعه رقبتها انتفضت.. واستدارت بعنف... نعم جاي ليه هاه مـ.ـا.تنزل تكمل اتفاق. وقامت وتركته فشـ.ـدها علي قدmه فصرخت اوعي عايز ايه هاه جاي تاني تو.جـ.ـعني ليه اتفقت المره دي علي ايه قول مانا اتخلقت عشان تتفقو عليا وتذلوني.
تنهد واحتضنها ووضع راسه في شعرها وهيا تتململ وهو يشـ.ـدد عليا فاستكانت بقهر فهمس... والله يا قلبي انا قلتلها شوفي حالك فطلعت تكيدك خديجه انا ليكي انت وبس ماشفت غيرك.
صرخت.. كـ.ـد.اب واستحاله اصدقك ويلا روح للي اتفقت معاها.
فهتف.. مـ.ـا.تهمدي بقه والله اقوم اهبدك بحاجه.
لتنفعل وتقوم تبعده فهتفت.. اه وماله اضـ.ـر.ب ماهو ده اللي ناقص اخوك عملها قبل كده انتو عيله جاحده وقادره
تنهد بغلب طب انت عايزه ايه دلوقتي غضبانه ليه
صرخت ومسكت ان حد الفازات مش عايزه منك حاجه راجع تتفق عليا يا جاحد والله امـ.ـو.تك انت فاكرني ايه لتحدفه بالفازه ليتفاداها لتصرخ انا هعرفك انت و السحليه بـ.ـنت خالك والله لاوريك لتستدير وتمسك احد الطفايات ليهتف.. مـ.ـا.تعقلي يمين الله مـ.ـا.تفقت هية بتكيدك يا هبله
لتندفع الطفاية لتاتي في راسه ليتفاداها بيده ليصـ.ـر.خ فتهتف.. اهوه عورتك يلا ولو فاكرني هسكت يبقي بتحلم.. ليجلس ويحني راسه ويده تنزف لتكمل.. واه انا ليا وابني نص الشركه فاهم وشفتي فوق بتاعتي مش انتو بقه بتخططو تاني والله لاقفلكو واحط صباعي في عينك هقفل شقتي وهقعد لك اسود عيشتك انت والهانم اللي جايه تقلي مانتش عايزاه.
رفع عيونه..... يعني انتي عايز.
فصرخت.. مش عايزاك انا بس مالهاش دعوه هاه انا البيت ده بيتي حاضنه فيه.
ابتسم وقام.. يا عمري انا موافق تبقي حاضنه ليربط يده ويبدا في خلع قميصه.
فصرخت انت بتعمل ايه
ضحك.. هخليكي حاضنه يا قلب حمزه ليهجم عليها ويحملها.
فصرخت اوعي يا سـ.ـا.فل يا قليل الادب.
انطلق ضاحكة.. انت اللي قلتي يبقي تكوني اد كلامك ووضعها عالفراش فصرخت اوعي انت روح نام واخرج بره مد يده تحت قميصها فصرخت.. لا دانا هدخل جوا واهيص بطلي هبل و كفايه بقه انا تعبت.
صرخت.. قوم غور مالي بيك انا ايه ده
فهمس.... طب هاتي بوسه حشـ.ـتـ.ـيني و اقترب منها فاشاحت بوجهها فنزل عليها يتلمسها بحنان.
فصرخت... بطل بقه
تنهد وقال.. لا انا ماعتش مبطل فاهمه انا عايز اعيش وافرح عايز حبيبي في حـ.ـضـ.ـني عايز الو.جـ.ـع بينا يروح.. حبيبي انا اسف والله نـ.ـد.مان.
هتفت.. وانا مش قابله اسفك ومش عايزاك يا حمزه ومش عشان رجعت ونـ.ـد.مان هرضي انا مش واقعه ولا مستنيه حبك.. دفعته وقامت.. عارف يا حمزه انا بحبك وعلي اد حبي مش عايزاك واه عايزني اعيش هعيش يا حمزه بس عشان اربي ابني اللي من الأساس عملت كل القصه دي عشانه وانقلبت عليك عيش بقه انت السبب في و.جـ.ـع قلبك انا ما طلبت انك تحبني يا حمزه.. هتقعد تقول وتعمل وانا اللي جو ايا جوايا لا عايزه ولا راضيه واعمل حسابك انا في الشركه زيي زيك وفي البيت تلزم حدودك وعايز سهام بره البيت ده فاهم يبقي كده خلصت ودفعته ودخلت الحجره الاخري تهرب من قربه.
جلس هو يشعر بالو.جـ.ـع فهو شرب هما لا يقدر عليه صحيح بيديه ولكن لم يكن يعلم أن خلعة القلب بهذه الطريقه البشعه
اصبر يا حمزه انت فعلا السبب اصبر واجني نتيجه غباءك
ظلت هيا بالداخل تاكل روحها.. اطلع امـ.ـو.ته اه امـ.ـو.ته واورثه خلاص هو ماعتش يعـ.ـذ.ب فيا مش هما بقه عينهم الفلوس انا هعمل زيهم.. ظلت جالسه تشعر بالقهر.. فلوس ايه يا طينه انت طب اعمل ايه عايزه امـ.ـو.ته كانت مشتعله فخرجت لتجده يربط راسه فاندفعت.. انت..
تنهد وصمت فقالت اعمل حسابك انا ممكن اقــ,تــلك فاهم فتلم نفسك يا حمزه يا بنهاوي.
هنا استدار.. عيوني اقترب منها فاشتعلت وقالت.. وتعرف ان ليا حق عندك.
همس مقربا وجهه منها.. الحق كله يا ديدتي.
ابتلعت ريقها وتراجعت لتخبط في الحائط فقالت.. ومالكش دعوه بزفته فاهم عشان هقــ,تــلك فاهم وابقي شوف بقه هتعيش مع السحليه دي ازاي
التصق بها وهمس.. هتقــ,تــلي حمزه يا قلب حمزه.
هتفت برهبه.. اه هقــ,تــلك مش عايزاك انا.
اقترب من وجهها وهمس برغبة فادحه.. مش عايزه حبيبك اللي هيمـ.ـو.ت عليك يا قلب حمزه نظرت اليه تائهه ولم تعد قادره ان تتحمل فلمس وجهها بحنان فاغمضت عيونها... حبيبي مش عايزني دانا امـ.ـو.ت نفسي امـ.ـو.ت ولا اسيبوش.
فهمست بلين.. مـ.ـو.ت انت ماليش دعوه.
فاقترب وانفاسه تلفح أنفاسها... عايزاني امـ.ـو.ت في حبيبي ولا يسيبني بعشقه واتعـ.ـذ.بت سنتين ماشفتش يوم فرح بس حبيبي ليا وعارف أن قلبه بيدق وحاسس بيه رفع وجهها وهمس حاسس بيا يا قلبي وعيونه بتقول نظرت اليه هائمه فلانت له فابتسم وهمس حبيبي بيبصلي وقلبه بيصـ.ـر.خ شايف اللي همـ.ـو.ت عليه كانت يتلمسها بحنان وعيونه دامعه ونظرات العشق تصرخ من حبها له وهو محتضنها لمساته تداعب وجهها بحنان. اقترب بهدوء ووضع وجهه علي وجهها وهمس.. ديدا مش لاقي كلام يخرج اللي جوايا.. حاسس اني بغلي وحبيبي رايق في حـ.ـضـ.ـني صمت وظل يداعبها وهيا استكانة تماما مشاعرها خرجت تخرس عقلها فقربه مهلك لها فرفع وجهها ليجدها هائمه فهمس... بحبك اقترب أكثر وهمس بعشقك كانت تطرف لعيونها وتاهت وهو محاوطها لتترنح من هول مشاعرهم ليشـ.ـدها اليه فهمس لا والله ما عت قادرا ليندفع ويتوه معها وهيا مستسلمه لتلك المشاعر التي اشتاقت لها وقربه انساها كل شئ ظلت معه لفتره وهو يتحكم في نفسه ويعاملها برقه حتي لا تفزع وتنفر منه الا انه لم يستطع ان يكمل هكذا مشاعره علت وبدات تصرخ طلبا حبيبته ليحملها وهو لا يتركها واراحها وتاه معها حتي هلكا من عشق اشتاقت له القلوب. نسي الحبيب كل شئ الا حبيبه وقربه. نسي الغدر والو.جـ.ـع وعلا الحب ومشاعر الغرام التي خرجت من قلوب اضناها الو.جـ.ـع. العشق الصادق مداواه لاي و.جـ.ـع حتي لو كان من العاشق نفسه. نست خديجه نفسها في عشق حبيبها واخرست عقلها حتي تهناء ولو قليلا بذلك العاشق الذي وعي تماما لعشقه وعاد وصبه علي تلك الجميله. لينسجما معا لأول مره كزوجه عاشقه وزوج محب وعاشق ليذهب كل شئ الا الحب. ظلا معا حتي ارتوي كل من الاخر وهلك الجسد وارتوت الروح لتنام خديجه في حـ.ـضـ.ـن حمزه لأول مره امنه نامت وهو مكـ.ـلـ.ـبشا فيها كأنها روحه. نام الحبيب وقد ارتوي من عشق حبيبه الذي اضني البعاد قلبه وهو يمسد عليها كانه كان في بحر يتلاطمه وحط اخيرا علي شاطئ العشق كان غير مصدق ان حبيبته نائمه في حـ.ـضـ.ـنه ليظل ليله لا يقوي ان ينام من قربها الا انه لم يعد قادرا ليشـ.ـدد عليها ويتوه سعيدا ويغمض عينه وقلبه علي تلك الجميله. لينام وهو مكـ.ـلـ.ـبشا فيها ليستيقظ مفزوعا عنـ.ـد.ما...
↚استيقظت خديجه في الصباح كانت بين أحضان حبيبها ظلت ساهمه لتشعر بالعار لاستلامها له وكيف توغل بداخلها واستغل ضعفها لتشعر بغضب عارم منه ومن نفسه لتلبس ملابسها و تنفعل مره واحده وتمسك المخدة وتخبطه صارخه ليقوم مفزوعا لتنهال عليه وهو مبهوتا يشعر بالصدmه.. فمسكها وهتف.. ايه فيه ايه.
دفعته.. فيه ايه يا سـ.ـا.فل يا بتاع سهام انت قليل الادب عملت عملتك بقله أدبك يا متـ.ـحـ.ـر.ش انت واحد عينك فارغه ايه قله أدبك انت قليل الادب قوي. بتحلق علي الستات. كانت محترقه لا تعلم ماذا تفعل.
هتف بغلب.. والله انا تعبت حد يصحي حد كده.
صرخت هيا وهتفت... وحد يقل أدبه كده.
تنهد وقال.. هو انا قليت أدبي لوحدي يا قلبي.
فصرخت... اسكت اسكت بلا قله ادب لتقوم وتخبطه المخدة.. اوعي كل روحك والله لو قربت تاني لامـ.ـو.تك وتركته وذهبت للحمام هاربه وجلس هو ووضع راسه بين يديه.. طب انا كنت نايم بحلم بليله تاخد العقل تقومي تقهريني كده. يا رب أهديها تعبت..
خرجت هيا غاضبه وظلت ترزع في الأشياء وهو يراقبها لتستدير بغضب.. نعم بتبص علي ايه هاه عايز تعمل ايه اسود تاني.
تنهد وهتف.. تصدقي عايز اقوم اهبدك بحاجه اخلص عليكي.
لتنفعل وتذهب اليه.. وتمسك المخدة طب اهوه عشان تقل أدبك.
هنا انفعل وشـ.ـدها فصرخت ليريحها ويركن عليها.
احمرت غضبا اوعي والله امـ.ـو.تك.
هتف.. عارفه انا جوايا غليان طايح هفلقك نصين.
صرخت.. اوعي انت فاكرني ايه انا مش هاممني.
فصرخ فيها وخبط بيده بجوارها غضبا.. اخرسي بقه.
لتخاف وتنكمش وهمست بخـ.ـو.ف.. اوعي بقه سيبني.
تنهد ونزل براسه في ثنايا شعرها.. هسيبك بس اهدي عشان بغلي.. ظل فتره ساكنا ليتنهد وهيا ترتعش خـ.ـو.فا ليبتعد... انا تعبت اعمل فيكي ايه.
دفعته وقامت.. تخليك في حالك من هنا ورايح ومالكش دعوه بيا وروح قل أدبك مع الست سهام.. ذهبت الي الباب فعادت غاضبه.. والله لو قليت أدبك معاها يا حمزه همـ.ـو.تك انت اخرك همـ.ـو.تك واخلص عليك فاهم مالكش دعوه بزفته تاني..
كان ينظر إليها بذهول.. فصرخت انت بتبص لي كده ليه.. ساكت ليه هاه.. هتقل أدبك صح متفق مع الهانم مش كده انطق.. اعمل فيك ايه امـ.ـو.تك ازاي انا عشان اخلص منك.
تنهد.. عايزه تخلصي مني ترتاحي.
صرخت.. اه هرتاح منك.
تنهد.. يا رب يا قلبي يريح قلبك باخدان روحي عشان ماعتش قادر.
فصرخت... يا رب يا حمزه هاه يلا لتخرج وترزع الباب وهو يهز راسه.. حبيبي قلب اهبل يا رب صبرني
جلست خديجه تفكر في حالها لتقوم لتري ابنها في شقه حمـ.ـا.تها أخذت عمر.
قالت اميمه... سيبيه يا خديجه ينام معايا انهارده والنبي يا حبيبتي انا عارفه اني ماليش عين انطق واني كت ست وحشه في حقك بس انا كت مريـ.ـضه بمازن وهو ماكنش بيرفضلي طلب علاقتنا كانت انانيه مش زي حمزه انا غلطت يا خديجه و اهو خدت جزاتي مشلوله قدامك سامحيني يا بـ.ـنتي بالله عليكي.
تنهدت خديجه المسامح كريم يا طنط اديني هسامح بس ماقدرش اقلك هصفي لاني اللي اتعل فيا كتير.
قالت اميمه... ده حكمه عشان ت عـ.ـر.في ان نصيبك هو حَمزه مش مازن... ايوه حبيبتي حمزه بيحبك ومن ساعه مامشيتي وهو القهره هتخلص عليه اه غلط بس حبك وكان مابيدورش علي حاجه كان عايز يحافظ عليكي بس عمل كل ده وهو من جواه عايزك لما مشيتي كان بيصـ.ـر.خ بحرقه عمري ماشفت حمزه كده. حتي ليلي ونادر ماصدقوش ان ده حمزه. حمزه يا بـ.ـنتي اتو.جـ.ـع زمان وانقهر وحب واحده قهرته خاف وانقلب ولما شافك حبك بس نكر كل ده. حمزه ساب البيت عشان انت بقيتي لمازن كان فيه حاجه بتحرقه. عرف انه بيحبك لما مشيتي وعرف انك روحه. شهور وهو بيمـ.ـو.ت قاعد لوحده فوق زي المخبول.. لو تقدري تساَمحي سامحي يا بـ.ـنتي ابني تعبان والله تعبان عارفه انك اتو.جـ.ـعتي بس ربنا بيسامح وهو عارفاه راجـ.ـل وهيعوضك.. لتظل تنظر اليها
مر الوقت صعدت خديجه وتركت حَمانها وتركت معها عمر وظلت جالسه لا تعرف ماذا تفعل كانت تجلس اما اللوحه وكلامها عليها يخلع قلبها.
همست... هتقدري تسامحي يا خديجه هو بيقول انه بيحبك هتقدري يا ربي انا تعبانه يا رب.. مر الوقت ولم ياتي حمزه لتستعجب اين ذهب فلم يتصل بها. شعرت بالقلق خافت ان تتصل به ليظن انها تبحث عنه.
مر الوقت اتي الصباح وهيا لم تنم.. دخل عليهم نادر اخيه اقترب من امه وهتف.. ماما حمزه عمل حادثه وفي المستشفي.. صرخت الام ابني ابني لا مش الاتنين لا يا رب يا رب ابني.
هتف.... اهدي هو محتاج دعائك اهدي لتدخل خديجه علي صراخها هتفت... فيه ايه
صرخت اميمه.... ابني ابني هيروح مني ربنا بيعـ.ـا.قبني اهوه هياخد ابني مني عشانك عشان ترتاحي مننا ابني يا ناس.
هوي قلب خديجه لتندفع لنادر.. حَمزه جراله ايه حَمزه فيه ايه.
قال هو في المستشفي في غيبوبه والدكاتره مش عارفين هيرجع منها امتي.
صرخت.... وديني ليه وديني ليه.
اخذها وذهب بها الي المشفي وجدته موضوع في العنايه. كان وجهه به رضوض وسحجات وعيونه مغلقله والاجهزه من حوله يسمع بها نبصه. اقتربت برهبه وخـ.ـو.ف...
همست.... حمزه حبيبي حمزه انت سامعني اكيد سامعني صح.. حمزه كده عايز تسيبني وانا موجوعه طب اعمل ايه في و.جـ.ـعي. و.جـ.ـعي منك وعليك رايح فين يا عمر خديجه دعيت علي نفسك تمـ.ـو.ت وتسيَبني طب خدني معاك اروح فين بو.جـ.ـعي انا ناقصه تمزيعه.. هتسيبني اوعي تسيبني انت سامعني ومش هتسيبني ارجعلي طلبت السماح وانا جايه ادهولك والنبي جايه ادهولك يا قلب خديجه.. انا قلبي مش متحمل حاسه بروحي بتنسحب حمزه بالله عليك تقوم لحبيبتك انا حبيبتك ولا يوم الا ماكت.. تعبت اه واتو.جـ.ـعت بس حبيبتك قوم هصالحك كنت بدلع اه كنت مو.جـ.ـعه. طب قوم حقك عليا صرخت قوم.. لتحس بجسده يتشنج لتصرخ بالدكاتره وتسمع صفيرا في الجهاز صرخت لا لا حمزه لا حَمزه مش هيسيبني حمزه قالي هسعدك انا مانسعدتش ماشفتش فرح قوموهولي كان الاطباء يصارعون لاعاده حمزه الي الحياه وهيا تصرخ
حمزه قلبي هيقف مع وقفه قلبك حمزه انا بحبك ارجعلي ارحمني مش تاني تو.جـ.ـعلي قلبي ليقتر ب الاطباء ويقومون بصعق قلبه اكثر من مره وهيا تنتحب ليغشي عليها ولا تحس بشي
مر الوقت لتفيق خديجه وتفتح عيونها تحاول ان تستوعب اين هيا لتجد حولها بعض الممرضات ظلت ساهمه. فهبت َتصرخ حمزه حمزه حبيبي. حد يرجعلي حبيبي كانت تصرخ بعنف لتقترب منها الممرضات يحاولون افاقتها ولكنها كانت تصرخ بهستيريه ليضطرو الي ان يعطوها حقنه مهدئه لتنام اخيرا لا تحس بشئ ولا تعلم شيئا حصل.. مرت ايام وهيا في انهيار كلما استيقظت تصرخ بشـ.ـده واهتياج.
مر خمس ايام لتقوم اخيرا بعد عناء من الاطباء لتجد نفسها علي احد السراير في احد الحجرات احست بشئ جنبها لتلتفت فوجدت حمزه. فهبت من مكانها كانت شاحبه تلمسته بجنون حمزه حبيبي انت موجود انت ماجرالكش حاجه. حمزه قلبي رد عليا والنبي همـ.ـو.ت يا قلب خديجه حَمزه انا بحبك قوم ليا قوم اسعدني مستنياك اوعي تروح انت كويس اه طالما هنا تبقي كويس. طب اصحي فتح عيونك قلبي هيقف حد يقلي فيه ايه. فيك ايه يا قلب خديجه لتندفع تقبله وتقبل وجهه حمزه حبيبي فتح عيونك ليا ابص بس عليك والنبي لتظل منهاره حتي احست بجسده يتحرك ويده تحاوطها. فتح عينه ببطئ لتنظر اليه ودmـ.ـو.عها تنهمر.... حبيبي انت رجعت انت صحيت
ابتسم لها وشـ.ـدها اليه يحتضنها لتندفع وترتمي عليه وتجهش بالبكاد. ظل يمسد عليها بحنان.. لترفع عيونها وتهمس انت كويس
هز راسه بحنان همس.... اهدي يا قلبي انا كويس.
اندفعت مره اخري واحتضنته فهتفت..... كنت مرعوبه يجرالك حاجه كنت هتسيبني امـ.ـو.ت انا والله مسد عليها لترفع عيونها.... انا شفتك رَحت كت همـ.ـو.ت حمزه انا موجوعه اوي يا روح خديجه.
ابتسم.... انا كويس يا قلب حمزه بقالك كام يوم بيصحوكي وانت مابتصحيش انا فوقت ودورت عليكي وجابوني هنا عشان تصحي مـ.ـا.تصرخيش تاني. انا اسف يا عمري و.جـ.ـعتك.
لتكـ.ـلـ.ـبش فيه وتهمس..
. اسكت اسكت مـ.ـا.تتكلمش كفايه عليا َو.جـ.ـع كده سيبني ارتاح . ظل يمسد عليها ويهدهدها حتي نامت في احضانه سعيده ان حبيبها عاد اليها.. مرت الايام وخديجه ملتصقه بحمزه تراعيه وهو متقبل منها مـ.ـا.تجود به رغم انه يرا حـ.ـز.نا في عينها كانت تسهم كثيرا ليعلم ان َو.جـ.ـعها ما زال موجودا.
حان وقت عودتهم للبيت استقبلهم الجميع نادر وزوجته وليلي وزوجها وتجلس اميمه بينهم ويعم جو من الراحه اخيرا في ذلك الببت الذي لم يدخله الفرح يوما ولكنه دخل اخيرا بدخول تلك الجميله.
مرت السهره و اخد حمزه زوجته وانصرف الجميع وذهب عمر مع جدته.
دخلت خديجه مع زوجها لتساعده في ملابسه الا انه شـ.ـدها اليه جلس واجلسها ليهمس حشـ.ـتـ.ـيني و والله حشـ.ـتـ.ـيني و .
لتحني راسها فهمس.... ديدا نفسي نظره الحـ.ـز.ن دي تروح من عينك. نفسي اراضيكي والله كنت همـ.ـو.ت برضا واسيبك لو و.جـ.ـعك ساعتها يروح.
لتسيل دmـ.ـو.عها فهمس... طب بتعيطي ليه دلوقتي اعمل ايه طيب نفسي تسامحيني انا بحبك.
همست بقهر.... وانا كمان والله
احتضنها بقوه وقبل يديها طب َايه اللي مانعك ايه اللي مش مخليكي راضيه يا ديدا انا انخلقت عشان ابقي ليكي وانت ليا وانت اهوه عايزه ايه جواكي.
قالت.... مش عارفه مش عارفه كنت همـ.ـو.ت عليك وعايزاك بس جوايا حاجه منعاني.
ليهتف طب ايه اللي مانعك يا عمري مافرحناش ولا شفنا سعاده المفوروض نمسك في السعاده يا ديدا المفروض نكون لبعض. بصيلي وقوليلي بحبك زي ما بتحبني بصيلي وقولي الزمن ماعداش علي قلوبنا بصيلي وقولي نعيش ونحب ونعشق عشان كفايه َو.جـ.ـع قلبك اتو.جـ.ـع بزياده وانا نفسي اسعدك.
نظرت اليه وسالت دmـ.ـو.عها.... هتسعدني
ليهتف بحب.... اسعدك بس دانا هغرقك سعاده. عهد عليا لاجبلك الدنيا تحت رجلك. عهد عليا لاسعدك ولا يوم انيمك زعلانه عهد عليا لاعيشك عشق الدنيا. مانا عشقي ماحدش خده وسايبه لحبيبي يجي ياخده. عهد عليا لتكوني ليا حبيبه وعشيقه وكل ماليا. عهد عليا لاكونلك راجـ.ـلك وحبيبك تأمري فيقولك شبيك لبيك.
ديدا انا بحبك ونفسي اسمعها والنبي يا ديدا كفايه حبيبك اهوه جنبك وبيترجاكي. نظرت اليه بحب.
فهمس قلبي اللي هيمـ.ـو.تني ببصاته انحني عليها يلتهم شفتبها في قبله حانيه اودع فيها عشق السنين لتتوه في لمساته ليشـ.ـدها اليه فحاوطته بيدها. احس ان حبيبته لانت له ليهيم بها فتره ابتعد ووضع جبينه علي جبينها وانفاسهما مختلطه.
.... حبي فايض مش قادر اكتمه حبي لحبيبي عينته . انت قلبي اللي بيدق والله بيدق يا قلب حمزه كان يمسك وجهها ويتلمسها بحنان اقترب من وجهها كانت هائمه فيه محبه همس... ديدا قلبي نفسي اخدك في حـ.ـضـ.ـني واسمع بحبك يا حمزه.
كانت دmـ.ـو.عها تنزل ووجهها يشع حبا وهو يتلمسها بحنان ويهمس بكلمـ.ـا.ت الحب والعشق يحثها علي ان تقولها لتنظر اليه اخيرا وقد فاض العشق من عينيها لتهمس اخيرا حمزه حبيبي ولا ليا حبيب غيرك ولا عايزه غيرك ... هنا سالت دmعه من عينه ونزلت غسلت اوجاعه دmعه اشاحت الحـ.ـز.ن ونزلت لتروي القلب.
همس... وانا بعشقك يا قلب حمزه ليضمها بقوه وجسد كل الاخر يصـ.ـر.خ من العشق كان يحتضنها ويشـ.ـدد. عليها وهيا منهاره بين يديه كانت قد التصقت به من اشتياقها له لتضمه اليها وهو مشـ.ـددا عليها وكل مشتاق لحـ.ـضـ.ـن الاخر.
ابتعد وظل يداعبها فهمس حاسس اني كنت بجري أميال تايه. ماحسيت بحبك ليا الا اما قلبي انخلع يا روح حمزه. قربك كان بيكيني من غير سبب انا اتجوزت وافتكرت اني حبيت بس اللي بيحب مابيك هش ولا يعرف انت اول حب واول عشق كنت بشوف بيقربو بحس بالجنون لحد مـ.ـا.تحوزتي مازن يوميها وقفت قلبي بينعصر وباصص علي ايدك في ايده مـ.ـا.تحملت بعدت سنين ولما رجعت وحسيت هتروحي من بيتنا كنت مهبول عليكي مش فاهم انا بعمل كده ليه لحد ماحصل اللي حصل وو جعتك ساعتها حسيت بس بعد ما روحتي. بس عارفه هما سنتين مـ.ـو.توني بس لو عدي سنين وسنين لو الشيب خط والحيل انهد كنت هفضل مستني ابص للوحه واخط عليها عشقي ليكي. اطلبي روحي اديهالك والله هديهالك.
نظرت اليه بعشق.. انا اه موجوعه بس مش هسيب تفسي وابقي غـ.ـبـ.ـيه وافر في العشق اللي شيفاه في عيونك. انا عايزه العشق ده لما كت نايم كنت بمـ.ـو.ت حمزه حبيبي ولا ليا حبيب غيره.. انت انا يا حمزه مش متخيله اكمل من غيرك.
احـ.ـضـ.ـنها.. لو ت عـ.ـر.في بحبك اد ايه.
ابتسمت وهمست.. اد ايه يا ميزو..
ابتسم.. مش لاقي وصف للي جوايا بس وعد عليا عشقي ليكي هغرقك بيه مانا كتمته جوايا انقهرت بيه.
همست.. يعني مابتشفش غيري يا موزتي.
ابتسم.. يا لهوي اشوف مين دانا هقلب اهبل والله .عايز حبيبي وهمـ.ـو.ت عليه يا قلبي وحشني وبدأ يداعبها لتشعر بالخجل وتحتضن.. موزه بطل عايزه افضل في حـ.ـضـ.ـنك تحبني بس حب أفلاطون.
ضحك هو فحمكلها مسرعا فصرخت.. هتف.. لا احنا الرجـ.ـاله حبنا لازم يترجم.. عيب عليكي حمزه شقق أفلاطون ايه بس وتسكتين يا عمري.
همست ميزو انت وحش.
هتف بهيام.. وحش وهيحلو حالا بس حبيبي يروق كده الا ميزو بقي شكل جلده الحنفيه.
ضحكت.. ايه عايزني قوي كده.
همس بعشق... انت بتروحي روحي بترجعين لنفسي قلبي بيدق بقربك. ظلت تنظر اليه بعشق فحاوطته وانا كلي ليك يا قلب خديجه. هنا سكت الكلام وصدح العشق في المكان ليروي جسده من العـ.ـذ.اب الذي عاناه ليرتاح اخيرا في احضانها لتنام قريره محبه وقد رضخت اخيرا لقلبها فقد عانت الامرين في دخولها في وسط تلك العائله دخلت زوجه محبه لتعاني الأمرين لتعاني وتعاني لتفقد معني الانس والمحبه لتفقد معني الامان فقد تجبر عليها من ظنت انه سندها لتنزوي وتعيش مذلوله تعاني وتصبح معاناتها صبرا وحنضل من اجل طفلها تعيش معاناه زوجه صبرت وصبرت لتدخل في دنيا اخري وتحب من ظنت انه نهايه حـ.ـز.نها ليغرز غرزته ايضا لتعيش التعاسه عن حق ولكنها فضلت ان تهرب من معاناتها لتجعل ذلك الذي تركته يعي ويسلم ويعرف انها العشق الاوحد وانها هيا من يتمناها لنتمر سنين المعاناه وتعود الزوجه مره اخري ليقابلها المحب فتخاف ان تستمر المعاناه ولكنه قابلها بشعاع من المشاعر دخل الي قلبها ألانه و.جـ.ـعله طائع. قلبا هلك عشقا ليزيل كل المعاناه لتنتهي معاناه زوجه احبت وعانت لتعود اخيرا زوحه سقطت عنها الامها بقرب الحبيب الذي وعي وتعهد ان يحول تلك المعاناه الي سعاده طاغيه ليدرك الانسان انه فقط بالحب يعيش لتدخل السعاده اخيرا الي تلك الاسره فحَمزه اخذ خديجه تحت جناحه يراعي ويطبطب وامه عرفت انه ليس بالتسلط تعيش سعيدا فماذا كسبت بتسلطها ففقدت ابنها وفقدت حفيدها وعاشت تعيسه فليس بين الانسان واخيه الا السلام َ اعطني كي اعطيك ولا تاخذ وتتجبر علي الضعيف فالانثي التي ليس لها سند تتمني ان يكون زوجها هو السند اذا فقدت هيا ذلك السند وكان سببا في الذل والمهانه. لم يعش الزوج سعيدا وراحت حياته هباء من جراء ضعفه وتجبر امه ولم يعش للمحبه يوما كزوج سعيد ولم تسعد الام ولكن حَمزه بعد ان وعي ان بالحنان فقط ياخذ قلب حبيبه وقابل و.جـ.ـعها بعشقه ليداويه ويزيل معاناتها لتمحي اي معاناه كانت وتنسي اي ما كان وتسامح خديجه تلك الام التي كانت سببا في معاناتها لتنتهي فصل من معاناة زوجه لتدخل اخير فصول من السعاده كزوجه عاشقه وزوج عاشق مراعي ويصبح هو عن حق السند الحقيقي التي خلقت انثاه من ضلعه لتكون هيا الحب والعشق ويكون هو الماوي والسكن.
كان الزواج من الأخ ولكن النصيب حمزه..كان الألم مازن والعشق حمزه. نصيب تلك الجميله ان يعطيها الله رجلا عن حق أخطأ وعاد عاشق لتعلم أن الله لا يعطي السوء.. فلو نعلم الغيب عرفنا ان الله رؤوف بالعباد اخذ زوجها واعطاها زوجا وسندا. عانت وصبرت علي ابتلاء زوج ليكافأها الله بزوج عاشق. كانت معاناه زوجه قصه حقيقيه تفسر دنيانا التي يتجبر فيها الزوج علي الضعيف تنجبر الانثي علي الانثي ولا يعلم أن دmعه المظلوم وحسبي الله يرتج لها عرش السماء فليفهم الإنسان أن العمر قصير وان لحظه السعاده نادره فلتعش يا انسان من جراء أفعالك اما ان تنخرط في المعاناه واما ان تنسعد وتسعد من حولك.. السند يا ساده الزوج للزوجه سند ليس بالمال ولكن انها أحضان تتلاقي تزيل مافي القلوب أحضان المحب لحبيبها لتزول المعاناه معاناه الزوجه تنسعد واذا سعدت المراه اعلم انها ستصب عليك سعاده من حيث لا تحتسب سعاده الوليف بوليفه فنترك المعاناه لمن يختارونها انها اختياراتنا بأيدينا ويسير كل في طريق يرسمه اما المعاناه او الحب وبالحب فقط هو ما يدوم.
تمت بحمدلله
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇