رواية اسرار الحب الخادع هي رواية رومانسية تقع احداثها بين امير ولانا والرواية من تأليف الكاتبة سوليه نصار
رواية اسرار الحب الخادع من الفصل الاول للاخير بقلم سوليه نصار
-أمير !!!
قولتها بصدmة وانا شايفة امير خطيبي في المول وهو ماسك ايدين طفل وجمبه واحدة وشغالين يتكلموا مع بعض ويضحكوا ...قلبي دق بعنـ.ف وانا بحاول افهم اللي بيحصل ...
-ريناد مش ده.امير ...صح امير ومعاه واحدة ...
بصت ريناد بصدmة ...
-ايه اللي بيحصل ؟!
قولتها ودmـ.ـو.عي كانت بتنزل ...كنت حاسة ان فيه حاجة غلط ...
-انا هوريه ابن ال...
قالتها ريناد وكانت ناوية تروحله بس مسكت ايديها وبعدت وطلعت بسرعة برا المول...
-ايه اللي بتعمليه ده يا نورهان انتي عبـ.ـيـ.ـطة !!!!كنتي سيبتبني اهزقه واسأله دي مين اللي ماشي معاها ومين الطفل اللي معاهم ده ...أكيد ده متجوز ...
هزيت راسي وقولت بصوت بيترعش :
-لا لا مستحيل أمير مش كده ..ومش معقول يكون بيخو.ني ...أكيد دي قريبته ..أكيد فيه تفسير بس امير مستحيل يخو.نني مستحيل ..
هزت ريناد راسها بعصبية وقالت:
-ايه الغبا.ء ده يا بـ.ـنتي ...ده أكيد متجوزها وده.ابنهم وانا هثبتلك كمان ...احنا نمشي وراهم ونشوف ايه رايك ؟!
مكنتش عايزة اواجه الحقيقة ...كنت عايزة افضل في الكد.بة الجميلة اللي انا عايشاها ...عايزة أفضل مصدقة ان امير بيحبني ومستحيل يخد.عني بس كان لازم تواجهه ...
استنينا برا المول لحد ما خرج هو والست دي ومعاهم الطفل بعدين فتح الباب للست الجميلة اللي معاه وهو بيبتسم ليها...كنت شايفة ابتسامته من بعيد ...دي الابتسامة اللي كان دايما بيبتسمها ليا ...حسيت قلبي بيتعـ.صر من الأ.لم ...أول ما اتحرك ريناد شـ.ـدتني لعربيتها الصغيرة وبإحتراف مشيت وراه من غير ما يأخد باله حتي ...
..
بعد تلت ساعة وصل لعمارة راقية ونزل وشال الطفل الصغير ومسك ايديها وطلعوا العمارة ...استنت ريناد عشر دقايق بعدين سحبتني وطلعت وراحت ناحية البواب وهي بتبتسم وبتقول:
-بقولك يا عم ..
ساب البواب كوباية الشاي وقال:
-اتفضلي يا بـ.ـنتي ...
-هو فيه حد في العمارة دي اسمه امير حسين ؟!
-ايوة يا هانم استاذ امير حسين في الدور التالت ساكن مع مـ.ـر.اته لانا هانم وابنهم مراد ...
قلبي وقع في رجلي لما سمعت كده حسيت بنار جوايا ...دورت وشي وفضلت ابكي من غير صوت ...
ريناد بصتلي وعينيها مدmعة وبعدين بصت للبواب وقالت:
-هو استاذ امير متجوز ؟!
-ايوة يا ست هانم متجوز من سبع سنين ...بتسألي ليه يا هانم ...
قالت ريناد بصوت بيترعش:
-اصلي انا ابقي زميلته في الشغل وكنت حابة اشوفه في موضوع مهم ..عموما هبقي اتصل بيه واجي بعدين لازم امشي دلوقتي عشان انا مستعجلة ...سلام
وبعدين مشينا ...
طول الطريق وانا ببكي بعنـ.ف وريناد بتحاول تهديني بس فشـ.لت ...مكنتش مصدقة ان امير يعمل فيا كده ...وفجأة بدأت أدرك غبا.ئي ...افهم أنا ازاي كنت غبـ.ية ووثقت فيه!!
عمره ما عرفني بحد من عيلته ولما سألت عن أهله فين قال إنهم ما.توا وأنه وحيد...ومن شـ.ـدة حبي ليه وافقت علطول ومديتش لأمي فرصة يسأل عليه ...كان بيختفي بالايام وبيقفل موبايله ... ...رافض اني انزل صورنا علي الفيس وكتير بيرفض نطلع سوا اماكن مشهورة ...كل الحاجات دي خلتني افهم اني كنت غبـ.ية ووثقت فيه !!!
.....
روحت البيت ودخلت اوضتي علطول وسط ذهول اهلي واللي حاولوا يعرفوا مالي بس انا مرضتش اتكلم ...
.......
تاني يوم ...
كنت قاعدة في اوضتي برسم لما ماما خبطت عليا وقالت:
-نورهان حبيبتي خطيبك جه يالا عشان تشوفيه مستنيكي في الصالون !
هزيت راسي وقومت ودخلت الحمام اللي في اوضتي واخدت شاور سريع بعدين خرجت بنطالون اسود وبلوزة حمرا ولبستهم وعملت شعري ديل حصان ... وطلعت...
.....
-حشـ.ـتـ.ـيني و اووي ..
قالها امير بصوته المميز وعيونه اللي بتلمع بطريقة بتقول أنه بيعشقني ...ازاي قدر يز.يف ده كله. .ازاي كنت ناوية ابقي هادية ...اتكلم ببرود واسيطر علي مشاعري بس لما شوفته قدامي انفـ.جرت وافتكرت كذ.به وخد.اعه وخيا.نته ...قربت منه وانا بصرخ بقول :"بقلم سولييه نصار "
-يا حقـ.ير ...
وبعدين ضر.بته بالقلم جـ.ـا.مد وصرخت ودmـ.ـو.عي بتنزل :
-انت تخدعني أنا ؟!!طلعت متجوز وبتكدب عليا !!!متجوز ومخلف كمان.!!!!!
وشه بهت وقال:
-نورهان ...نورهان بس اسمعيني ...
قالها بتـ.ـو.تر ...اتعصبت اكتر وبدأت اصرخ واضر.به علي صدره واقول:
-اسمع ايه يا خا.ين يا كد اب اسمع ايه ...
بعدت وفضلت اعيط واقول:
-ليه عملت كده ؟!!ليه خد.عتني ده انا حبيتك ...لييييه يا أمير ...
قربت وفضلت اضر.به تاني في كل مكان في وشه وعلي صدره وفضلت ازعق بصوت أعلي واقول:
-انطق عملت فيا كده ليه؟!ده جزائي اني حبيتك !!!انطق ...كان هو بيحاول يحـ.ـضـ.ـنني بس مش عارف فجأة حسيت أن قوتي راحت والرؤية بدأت تتشوش واغمي عليا بين ايديه...
-نورهان!!
قالها أمير بفزع !
يتبع
↚
فتحت عيني بتعب لقيت نفسي علي سريري وماما جمبي وكان كمان امير والدكتور اياد جارنا ...
بصيت لماما اللي بتعيط وقالت؛
-سمعتك بتزعقي انتي وامير ولما دخلت لقيتك أغمي عليكي وجبنا الدكتور اياد بسرعة اللي طمنا عليكي وقال إن ضغطك وطي شوية ....
دmـ.ـو.عي نزلت ومكنتش قادرة اتكلم ..ضغطي عادة بيوطي لما ازعل واتعصب وبعدها بيغمي عليا ...دي مش اول مرة تحصلي ...اخر مرة حصلتلي فيها من سنتين تقريبا لما روحت اشوف بابا ورفض يقابلني
-طيب يا جماعة بما انكم اطمنتوا عليها استأذن أنا بقا
قالها اياد بصوت لطيف وبعدين مشي .....
قربت ماما ومسكت ايدي وقالت:
-قولي يا حبيبتي ايه اللي حصل ؟!اتخا.نقتوا ولا ايه ؟!.
اتـ.ـو.تر أمير وقرب وقال:
-لا يا حمـ.ـا.تي احن ...
ولسه هيلمسني صر.خت ؛
-متلمسنيش ...متلمسنيش ابعد عني ...ابعد عني !!!! اطلع من حياتي انا بكر هك ...بكر.هك ...
رجع امير لورا وباين في عيونه الانكـ.سار ...
-نورهان فيه ايه ؟!
قالتها ماما بصدmة فقولت بصوت منها.ر:
-ماما خليه يمشي ...مش عايزة اشوف وشه ...مش عايزه ...وحاجتك.هترجعلك أنا مستحيل اتجوز واحد كد.اب زيك ...اطلع برا ...برا ...
امير اتـ.ـو.تر اكتر لما شاف حالتي وفعلا خرج بسرعة فانها.رت أنا في العـ.ـيا.ط ...امي قربت مني وقالت:
-فيه ايه يا حبيبتي قوليلي ايه اللي حصل بينكم ...
متكلمتش وفضلت اعيط راحت شـ.ـدتني وحـ.ـضـ.ـنتني واستنتني اخلص وهي بتحاول تهدي فيا ....بعد نص ساعة تقريبا كنت فعلا تعبانة ..خلصت عـ.ـيا.ط وحسيت أن طاقتي خلصت...ماما قررت انها تسيبني ارتاح وبعدين نتكلم ..سابتني وانا نومت من التعب ....
.......
دخل أمير بيته وهو حاسس ان قلبه بيتعـ.صر من الا.لم....كان عارف ان كدبته هتتكشف ..وكان بيحاول يخلي نفسه يستعد لكده بس رد فعل نورهان بيقول أنه خسـ.رها للابد ...لولا أنه فعلا بيحبها.مكانش كدب عليها ...هو عمل المستحيل عشان يدخلها حياته ...من اول ما شافها في عيادة الأسنان بتاعته وهو اتهو.س بيها ...حبها اووي وكان نفسه يكمل حياته معاها ...خبي عليها حقيقة أنه متجوز ومخلف عشان متهربش منه ....حاول يدخلها حياته بأي شكل ... يحببها فيه ...وبالفعل بدأ يتحجج عشان يكلمها ...قدر يعرف عنوان بيتها واختلق صدف كتير عشان يقابلها ..اهتم بيها لحد ما شاف عيونها بتلمع ليه ووقتها طلبها للجواز ... كان مر.عوب أن حد يعرف بجوازه من لانا بس ربنا سترها ومحدش عرف وهو قرر يخليها تتعلق بيه اكتر وبعدين يقولها الحقيقة عشان متبعدش عنه وتتقبل الواقع ولكن للاسف كل حاجة اتد.مرت لما عرفت بجوازه وهو واثق انها مش هتديله فرصة ...بس هو ميقدرش يعيش من غيرها ...لازم يحاول معاها ...
-انت جيت يا حبيبي
قالتها لانا وهي بتقرب منه ابتسم ليها بحب وقرب وباس رأسها وقال:
-حشـ.ـتـ.ـيني و فجيت اقعد معاكي شوية بما أن مراد راح المدرسة ...
-طيب والشغل يا حبيبي ؟!
باسها من خدها وقال:
-انتي اهم من الشغل واهم مني شخصيا وبعدين.شالها فضحكت هي وقالت:
-انت راجـ.ـل مثالي يا أمير ...أنا بحبك اووي
-وانا بمو.ت فيكي ...
..........
بالليل ..
وشي ماما كان شاحب لما حكيتلها علي اللي اكتشفته فصرخت:
-الحـ.قير الكد.اب....
هزيت راسي وانا ببكي وقولت:
-انا بمو.ت يا ماما بمو.ت ...مش قادرة اصدق أنه قدر يخدعني بالشكل ده وأنه متجوز ومخلف كمان ...
-يا حبيبتي ما أنا قولت نسأل عليه كويس ...
عيطت اكتر وقولت:
-ابوس ايديكي يا ماما متلومنيش ..
ابوس ايديكي أنا فيا اللي مكفيني ...
-طيب اهدي...اهدي يا حبيبتي ...
قالتها ماما وهي بتحـ.ـضـ.ـنني وبعدين كملت:
-بكره هجيبه واديله حاجته ونقفل الموضوع مش عايزاكي لا تفكري فيه ولا تتواصلي.معاه تاني ...
مسحت دmـ.ـو.عي وهزيت راسي ....كان فيه رغبة جوايا اني اروح لمـ.ـر.اته وافضـ.حه بس شيلت الرغبة دي خالص ...ملهاش ذنب تتد.مر حياتها لان جوزها حقـ.ير وهو اكيد ربنا هيكشفه ليها لو استمر في العـ.ك.بتاعه ...
........
تاني يوم ...
جه أمير عشان امي تديله الحاجة بتاعته ..
بص علي الحاجات اللي جابها ليا وقال بحـ.ـز.ن وهو بيبصلي:
-علي الاقل اديني فرصة اتكلم يا نوري ..فرصة ابرر..
أنا مقدرش.اعيش من غيرك ...اديني فرصة بس اشرح ...صدقيني فرصة واحدة بس ولو مقدرتش اقنعك.خلاص مش هزعجك.تاني ...
بصتلي ماما وهزت رأسها عشان اديله فرصة ...
-انا هروح اعملكم.حاجة تشربوها ..
قالتها ماما وراحت المطبخ فوقفت أنا ابصله وأنا حاسة بالانكـ.سار والخيا.نة وقولت بصوت مخـ.ـنـ.ـوق:
-ايه هتقولي أنها اتجوزتها غـ.ـصـ.ـب عنك وانك مبتحبهاش وعايش معاها عشان ابنك ...هو ده اللي هتبرر بيه كد.بك عليا !!!!
هز امير رأسه وقال:
-لا أنا مش هكد.ب عليكي تاني ...أنا هقولك كل الحقيقة ...أنا بحب لانا.....اتجوزتها لاني بحبها ولحد دلوقتي بعشقها ...
رجعت لورا وأنا حاسة كأنه ضر.بني بسكين في قلبي وقولت بصدmة:
-لما.انت بتحب مراتك خطبتني ليه ...قربت مني ليه؟!!
-عشان بحبك انتي كمان يا نوري ...بحبك يا نورهان بجد وبحب لانا ...وعايزكم انتوا الاتنين !
يتبع
↚
-بتحبنا احنا الاتنين !!!
قولتها وانا مصدومة ...دmـ.ـو.عي كانت بتنزل لوحدها ...من جوايا كنت بصرخ ..الحاجة الوحيدة اللي كان نفسي اعملها حاليا اني اضر.به لحد ما امو.ته..الحيو.ان الحـ.قير ازاي بيحبنا احنا الاتنين ...ازاي !!!
مردش عليا وفضل ساكت مستنيني استوعب الصدmة بتاعتي ...
-انطق يا أمير بتحبنا احنا الاتنين ازاي ...بتحبنا ازاي !!!يعني حضرتك عايزنا احنا الاتنين !!!
-ممكن تهدي ؟!
قالها بتـ.ـو.تر وهو شايف انهياري...بس انا رجعت لورا ودmـ.ـو.عي بتنزل ...مكنتش قادر اصدق بجا.حته...قلبي كان بيتعـ.صر من الا.لم ...مش قادرة اتنفس وحاسة أن في اي وقت هيغمي عليا ....
-نوري...حبيبتي اهدي ...واسمعيني والله بحبك .
-اخر.س!اخر.س!!!متقوليش نوري تاني كر.هت الاسم بسببك ...انطق ازاي عايزنا احنا الاتنين ...ازاي بتحبنا احنا الاتنين ...ايه العك والعبث ده ..انطق يا أمير!!
صرخت في جملتي الأخيرة فبلع ريقه وقال:
-انا اتجوزت لانا عن قصة حب ...أنا كنت بحبها وما زلت بحبها ومقدرش اتخيل حياتي من غيرها يا نوري...قصدي يا نورهان ...بس برضه حبيتك اووي..ومقدرش اتخيل حياتي من غيرك ..أنا مستعد اعمل اي حاجة ترضيكي الا اني أطلق لانا ...
بصتله بصدmة ...مكنتش قادرة انطق فكمل هو :
-مش هقصر معاكي والله ...هديكي الحب اللي محتاجاه..مش هتحسي ابدا ان ليكي ضرة..أنا هقدر اعدل بينكم هحبكم زي بعض ومستعد اعملك اللي انتي عايزاه الفرح اللي تطلبيه ...وهوديكي شهر عسل في المكان اللي تشاوري عليه ...مش هقصر معاكي في حاجة ...هحبك يا نورهان واعيشك في الجنة مش هخليكي تعيـ.سة ابدا وده وعد مني ...
-بطلت اصدقك يا أمير ...بطلت اصدقك ...ازاي اصدق واحد كد.اب زيك ...انت خد.عتني قولت اني الوحيدة في قلبك وطلعت متجوز ...أنا بجد بشفق علي مراتك أنها برضه مخد.وعة في واحد زيك ...
بصلي ببرود وقال:
-مراتي مبسوطة اووي معايا وبتحبني كمان زي ما انتي بتحبيني ...فكري شوية يا نورهان انتي بتحبيني ومش هتقدري ترتبطي بحد تاني ...انا جاي وبمد أيدي وبقولك عايزك وبحبك ومش هقصر معاكي ...انتي مشكلتك بس اني متجوز ...
-مشكلتي انك كد.اب ...مشكلتي انك خد.عتني ...كد.بت عليا وفهمتني اني الوحيدة في حياتك وانت عندك أسرة ...
نفخ بضيق ومسكني من كتفي وقال:
-لاني حبيتك عملت كده ...مكنتش عايز اخسر.ك وقولت اني هقدر اقنعك بعدين بس للاسف اكتشفتي بطريقة وحـ.شة الحقيقة وانا بعتذر جدا بسبب كده ...بس انا هكون دايما صريح معاكي ...كنت قادر اقولك مبحبش مراتي واكد.ب عليكي لكن قررت اكون صريح ..أنا بحب لانا وبحبك كمان ومش عايز اخسر اي حد فيكم انتوا الاتنين ..حبيبتي افهميني احنا هنتجوز ونبقي مبسوطين ...أنا بعرض عليكي انك تبقي سعيدة واني أنا ابقي سعيد ...
زقيته وانا بربع دراعي وقولت:
-نفترض أني وافقت ..مراتك هتوافق !!
اتـ.ـو.تر شوية وقال:
-انا هقنعها ...احنا الاول نتجوز من غير ما هي تعرف وانا هجبلها الخبر واحدة واحدة وانتي هتساعديني وتكلميها ...
وقتها انفـ.جرت ...فعليا انفـ.جرت وانا بقول:
-اكيد يا حبيبي هساعدك وبعدين قربت من السفرة الكبيرة ومسكت الفازة وانا برميها عليه ...ولحسن حظه بعد في الوقت المناسب والفازة وقعت علي الأرض واتكـ سرت مـ.ـيـ.ـت حتة. .
-انتي اتجـ.ننتي يا نورهان ...
-انا هوريك الجنا.ن علي أصوله يا عبيـ.ط يا ابن العبيـ.طة انت ....
وبعدين مسكت عصاية المقشة اللي كانت جمب الانترية وجريت ناحيته ...
فضل يبعد هو ويقول :
-ااهدي يا مجنـ.ونة يا بـ.ـنت المجا.نين ...الحقيني يا حمـ.ـا.تي ...
وبعدين وقف ورا امي اللي ماسكة صينية العصير وهي بتبصلنا بصدmة وقالت ؛
-ايه فيه ايه ؟!!
-بـ.ـنتك اتجنـ.نت !!!
ضحكت بشـ.ر وقولت:
-انت لسه شوفت جنا.ن ...ده انا هوريك الجنا.ن علي أصوله !!!
وبعدين بسرعة لفيت من ناحية امي وضر.بته بكل الغـ.ل اللي جوايا بعصاية المقشة ...
صرخ هو وز.ق ماما اللي وقع منها صينية العصير واتكـ.سرت الكوبيات ..وبعدين جري وهو بيصـ.ـر.خ من الا.لم وفتح الباب وخرج ...
وقفت قدام الباب وانا بزعق وبشوح بالعصاية :
-والله لو شوفتك هنا تاني يا أمير لأقتـ.لك واخلص منك !!!
بعدين سكت فجأة لما شوفت جارنا الدكتور اياد واقف وبيبصلي بصدmة ...
حبيت عصاية المقشة ورا ضهري وقولت:
-دكتور اياد ازاي حضرتك ؟!صحتك كويسة ؟!
-الحمدلله ...انتي كويسة ؟!
ابتسمت ليه وقولت :
-انا في احسن حال ...
........
وقف امير قدام باب شقته وهو ماسك ضهره ..المجنو.نة دي !!بس برضه مش هيسيبها ..هيفضل وراها لحد ما يتجوزها...طلع المفتاح وفتح الباب وهو بيقول:
-حبيبة قلبي فينك ؟!
بعدين وقف مصدوم في الصالة وهو شايف ريناد صاحبة نورهان قاعدة مع مـ.ـر.اته اللي بتعيط ...بصتله ريناد بكر.ه وقالت:
-جيت اقول لمراتك حقيقتك البشـ.عة!!!
يتبع
↚
-لانا!!!
قالها أمير وهو مصدوم ...كان خايف...مر.عوب وهو بيبصلها بس هي كانت بتبص علي الأرض وبتبكي ...كانت هشة وقتها زي القزاز الرقيق وكر.ه نفسه لانها عرفت بالطريقة دي ...زي ما كر.ه نفسه لانه اتسبب بإ.نهيار نورهان ...بس و.جعه علي لانا كان أكبر بكتير ...اتمني يروح ويحـ.ـضـ.ـنها ويعتذر منها مليون مرة ...يمسح الدmـ.ـو.ع من عينيها ويرجعها سعيدة زي الأول ....
كانت ريناد بتبص للانا وهي حاسة بالذنب الست كان باين عليها الانهيا.ر ...باين عليها انها مكـ.سورة فعلا ....
قرب امير من ريناد وشـ.ـدها وهو بيزعق فيها وبيقول :
-برا ...برا اطلعي برا ...
وفعلا فتح الباب وطردها وبص للانا وهي بيترعش ...كان خايف يتكلم أي كلمة ...خايف يخسرها ...الر.عب اللي حاسس بيه دلوقتي محسوش قبل كده ..وقتها اكتشف أن لانا عنده حاجة تاني خالص ...لانا في قلبه ...حته منه ...مش متخيل أنه يخسرها هي بالذات ده كتير عليه... قرب امير وهو متـ.ـو.تر منها وقال :
-لانا...حبيبتي ...
بس لانا حطت ايديها علي ودنها وهي بتعيط وبتقول:
-اسكت ابوس ايديك اسكت مش عايزة اسمع حاجة...مش عايزة أي تبرير اللي سمعته من البـ.ـنت دي والصور اللي شوفتها كفاية اووي ...
نزلت ايديها وقربت منه وهي بتقول بإ.نهيار وبتمسكه من قميصه :
-أمير ...أمير قول أن اللي قالته البـ.ـنت دي كد.ب ...قول أن الصور دي كد.ب ...قول انك مخنتنيش ...قول كده يا أمير...قول وانا هصدقك ..قول ...
غمض عينيه بتعاسة وقال :
-انا اسف ...أنا آسف ...
رجعت لورا وبان في عيونها الانكـ.سار وقالت بصوت مخـ.ـنـ.ـوق:
-ليه؟!ليه ...أنا قصرت في ايه ؟!
هز رأسه ومسك كتفها وقال:
-انتي مقصرتيش...مقصرتيش في اي حاجة ...أنا اللي غلطان ...أنا يا لانا وانا اسف سامحيني مش هتتكرر ...
بسهولة اعترف بغلطه وطلب السماح ...هو ميقدرش يتخيل حياته من غيرها ...عينيه بدأت تدmع وهو شايفها مكـ.سورة بالشكل ده ...ضميره بدأ يعذ.به ...لانا متستهلش ده منه ابدا ....كان نفسه يحـ.ـضـ.ـنها ويعتذر منها مليون مرة ...نفسه تسامحه لانه مش مستعد يخسرها ...خسا.رته لنورهان مو.جـ.ـعتهوش قد التفكير أنه هيخسر لانا ....
-حبيبتي ..
قالها بعـ.ـذ.اب بس هي بعدت عنه وقالت:
-لا لا متقربش ...مش عايزة اسمع كلمة منك ...يا خسارة يا أمير يا خسارة سقطت من نظري ...مكنتش اعرف ان عندك قدرة تكد.ب وتخد.ع بالشكل ده ...مكنتش اتخيل انك تقدر تجر.حني بالشكل ده ...انت كنت كل حياتي يا أمير ...الطلب الوحيد اللي طلبته منك قبل جوازنا انك لو حبيت في يوم تتجوز تاني تيجي وتقولي وتخيرني اقعد ولا امشي ...انت حتي حق الاختيار كنت ناوي تاخده مني ...لأمتي كنت ناوي تخد.عني وتكد.ب عليا يا أمير ... لأمتي...أنا مصدومة منك ومقهو.رة... حاسة أن كل اللي عملته معاك منفعش ..أنا سيبت شغلي وخليتك انت محور حياتي ...كنت بنفذ كل كلامك ...عمري ما فكرت ازعلك ..وده جزاتي...هو ده اللي بتكافئني بيه يا أمير ...هو ده الحب اللي بتحبهولي اومال لو كنت بتكر.هني كنت عملت ايه ؟!!!
-لانا أنا.
-اسكت بالله عليك اسكت خلاص مبقاش ينفع خلاص ...أنا مش عايزة اسمع ولا كلمة ...مفيش أي تبرير للي عملته ..عشان كده انا بعفيك من جوازنا وبقولك طلقني يا أمير ...طلقني وروح للي حبيتها !!!
والكلمة دي كانت كفيلة أنها تقتـ.له !!
......
تاني يوم ....
-انتي اتجـ.ننتي يا ريناد ازاي تعملي كده ازاي !!!ليه قولتيلها ..
قولتها وانا متعصبة وحاسة بالشفقة علي لانا ...صحيح امير حقـ.ير بس مكنتش عاوزة أنها تعرف بالطريقة القا سية دي !!!
بصتلي ريناد بتـ.ـو.تر وقالت:
-بالله عليكي كفاية يا نورهان ...أنا اصلا ضميري بيأنبني من امبـ.ـارح ...حاسة بالذ نب عشان اللي عملته ...لو تشوفيها المسكينة انها.رت واتكـ.سرت ياريت ما كنت اتكلمت بس انا اتعصبت ليكي ...واتعصبت أنه واحد كد.اب وبيخد.ع مـ.ـر.اته المسكينة ...كل ده خلاني اتصرف بتهور ...ابوس ايديكي سامحيني ...
اتنهدت بتعب وانا بفكر في مرات أمير...اكيد اللي سمعته سببلها صدmة ....
......
بعد ساعتين ..وبعد ما مشيت ريناد بفترة امير جه ...
-خير جاي ليه ...
كان شكله تعبان كأنه منامش...عينيه حمرا وباين عليه الانهيار بصلي وقال:
-صاحبتك المحترمة راحت قالت كل حاجة لمراتي ولانا سابتني وطالبة الطـ.ـلا.ق ...
ربعت.دراعي مكنتش شفقانة عليه وقولت:
-ايوة وانا اعملك ايه ؟!ده كله بسببك انت من الأساس متلومش حد تاني !
-عارف
قالها بتعب وبعدين كمل :
-انا بمو.ت يا نورهان ...مقدرش اخسر لانا ...أنا اكتشفت أن مشاعري ناحيتك كانت مجرد نزوة ..أنا محبيتش الا لانا ...
كتمت حسر.تي في قلبي وقولت ببرود قدرت اتصنعه بمهارة:
-وانا مالي بالكلام ده ..
أتردد بس حسم أمره وقالي:
-انا عايزاكي تروحي لمراتي وتقنعيها ترجعلي...ساعديني يا نورهان!!
يتبع
↚
-انت غير متزن نفسيا صح!!!أنا بكلمك بجد انت مش طبيعي والافضل تعرض نفسك علي دكتور نفسي لأنك انسان بجـ.ح ونر.جسي وانا بتمني مراتك مترجعلكش.عشان انت شخص و.اطي وانا.ني وكدا.ب ...
بص علي الأرض وقال:
-انا فعلا كده انا.ني وكدا.ب وكل الصفات الو.حشة فيا أنا مش هبرر لنفسي ولا هنفي ده أنا عارف نفسي كويس وعارف اني غلطت وجر.حت اهم انسانة في حياتي وجر.حتك انتي كمان ...معرفش كنت فاكر اني هنجح افوز بيكم انتوا الاتنين واختارت طريقة بشـ.عة وخد.عتكم انتوا الاتنين ..وعارف ان مفيش أي مبرر لده بس أنا بعاني يا نورهان لانا سابتني وانا حاسس نفسي همو.ت بيتي بيتخر.ب وانا السبب...ساعديني ابوس ايديكي ...حاولي ترجعيها...اقنعيها ...نورهان لانا تبقي مراتي وام ابني وحياتي كلها وانا مش هسامح نفسي لو خر.بت بيتي بإيدي ...
بصتله بغضب وقولت:
-انا مليش دعوة ولا هحاول اقنع حد انت تستاهل أنك تتساب ...أنا بصراحة بشجع مراتك انها تتطلق منك احسن ما تعيش مع كد.اب ومنا.فق زيك واتفضل اطلع برا يالا ومش عاوزة اشوف وشك تاني ابدا ابدا انت فاهم!!!
بصلي بحـ.ـز.ن وقال:
-يعني مفيش فايدة ؟!مش ناوية تساعديني !!!!
هزيت راسي وقولت:
-انت اللي خـ.سرتها يبقي انت اللي ترجعها أنا مش هساعدك !!
-عندك حق ..
قالها بصوت مكسو.ر وبعدين خرج من البيت ...
قعدت علي الانترية بتعب وانا حاسة ان حبه بدأ يتسرب من قلبي ...أمير نزل اووي من نظري وبكده بدأ يسقط من قلبي كمان ...وانا هحاول عشان أقضي علي أي حب ليه في قلبي ...
......
فضل امير يمشي في الشوارع من غير هدف ...حاسس بأ.لم كبير في قلبه..هو ضعيف من غيرها ...هو ضعيف من غير لانا...من غير ابنه وضايع من غير دفا الأسرة اللي كان عايش فيه بسببهم ...هو ضـ.يع كل حاجة بسبب نزوة...نزوة خلته خـ.سر.مـ.ـر.اته...هو كان فاكر انه بيحب نورهان لكن مشاعره ليها طلعت وهم ...سراب لما خسر لانا عرف انه محبش غيرها لانها حياته ...هي وابنه الجزء الاجمل في حياته ...ازاي د.مر بيته بإيده بالشكل ده ...ازاي خـ.سر ست مثالية زي لانا كانت الزوجة الامثل ليه واللي كانت بتسمع كلامه في أي حاجة ومريحاه ...ازاي ده حصل ...
وقف فجأة لما لقي نفسه قدام بيت ابوها اللي عايشة فيه معاه ...جـ.ـسمه.اترعش يا تري هترضي تسمعه...هترضي ترجعله او تديله فرصة ...كان خايف ..خايف لتطر.ده للأبد !!!
راح ناحية بيتها وجـ.ـسمه كله بيترعش ...
.......
اتجمدت لانا لما سمعت صوت أمير لما باباها فتح الباب ..
بسرعة دخلت لاوضتها وقفلت علي نفسها وهي سامعة مراد بيتكلم مع ابوه وفرحان انه جه وعايز يمشي معاه ...غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها بتنزل ...وحطت ايديها علي قلبها اللي بيدق بس ليه ...
...
كان قاعد امير قدام حماه وهو حاطط عينيه في الأرض كل اللي بيعمله عنه بيحـ.ـضـ.ـن ابنه ...
رفع عيونه براحة وبدأ يدور علي طيفها بس مكانتش موجودة ...
-دخلت اوضتها وقفلت علي نفسها ...
قالها حماه فبصله أمير بخجل وقال:
-انا عايز اشوفها يا حمايا ...
اتنهد حماه وقال:
-شوف يا بني انا معرفش ايه اللي حصل بينكم بالضبط ولانا مش راضية تتكلم بس من عيون بـ.ـنتي أنا شايف انك كـ.سرتها !!
بلع امير ريقه وبص في الأرض بخجل وقال:
-انا جر.حتها يا عمي واستاهل العقا.ب إلا انها تسيبني ...خليني اتكلم معاها ولو لمرة واحدة بس ...ابوس ايديك يا عمي خليها تديني فرصة ! فرصة واحدة بس !!
....
بعد عشر دقايق...
كانت لانا قاعدة في اوضة الضيوف باصة علي الأرض ودmـ.ـو.عها بتنزل ...قرب أمير منها وركع علي الأرض ومسك ايديها وقال:
-سامحيني يا لانا سامحيني ...
غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها بتنزل فمسح أمير دmـ.ـو.عها وقال:
-لانا متعيطيش أنا والله مستاهلش ...قولي اللي عايزاه وانا اعمله ...أنا مستعد اتحمل اي عقا.ب !!
-طلقني ...لو سمحت طلقني ..
قالتها بصوت مخـ.ـنـ.ـوق ..فهز رأسه وقال:
-لا كله الا الطلب ده ...ابوس ايديكي يا لانا متطلبيش مني اطلقك لاني مقدرش ...أنا مستعد اديكي وقت لحد ما تسامحيني ...مستعد اعتذر لاني غلطت بس متهد.ميش بيتنا بالسهولة دي ...
بصتله بغضب وقالت:
-انت اللي هد.مت بيتنا مش انا ...انت اللي روحت تخطب من غير ما تقولي ...كنت فاكرني هفضل حمارة وبثق فيك طول حياتي!!!!!...أنا بس نفسي افهم أنا عملت ايه ليك ...ليه تكـ.سرني بالشكل ده يا أمير...أنا عملتلك ايه ..ده انا حبيتك ..عملت المستحيل عشان اسعدك ..أنا قاعدة وبفكر ايه الغلط اللي عملته عشان تخدعني بالشكل ده ..بفكر وبقول ممكن اكون زعلته من غير قصد ...طيب اهملته ...بس مش قادرة افتكر ..قولي وريحني أنا زعلتك ولا اهملتك ...ضايقتك بغيرتي ...قللت من احترامك ...في يوم طلبت حاجة وقولتلك لا ...انا طول عمري بسمع كلامك واحترمك فازاي ده يكون جزاتي يا أمير. .أنا مش قادرة اصدق ...مش قادرة اصدق ان امير اللي حبيته يعمل كده ...مش هقدر اسامحك حتي لو عايزه يا أمير ..انت كـ.سرت الثقة اللي بيننا والثقة اهم من الحب ...هرجع ازاي اثق فيك ...حياتنا مش هتبقي زي الاول ...سيبني يا أمير ..سيبني وروح للي بتحبها أنا مش هرجع...
مسك امير ايديها وقال:
-والله العظيم والله العظيم ما بحب غيرك...نورهان كانت نزوة أقسم بالله ...عرفت كده لما شوفت اني بخـ.سرك ...اديني فرصة تانية ...فرصة واحدة بس ....
غمضت عينيها ودmـ.ـو.عها بتنزل وقالت :
-اسفة...اسفة ..مقدرش
......
مر اسبوع وانا في اوضتي حابسة نفسي ...كانت متد.مرة نفسيا وده فكرني بالد.مار اللي عيشته لما روحت اقابل ابويا ورفضني...بابا من صغري سابنا وراح اتجوز وبطل يسأل علينا وامي هي اللي اتكفلت بيا ولما روحت اشوفه من سنتين رفض يقابلني وقتها تعبت واتد.مرت بس قومت تاني ومسحته من حياتي ...وأمير مش إستثناء ابدا ....
قررت أن كفاية كده حـ.ـز.ن وقومت علي الحمام عشان اخد شاور وقررت اطلع شوية ...
طلعت من البيت وانا راسمة ابتسامة هادية علي ملامحي ...مفيش حد في العالم يستاهل اني انها ر عشانه...
قابلت اياد جاري في الاسانسير ...كنت مكسوفة بسبب اخر مرة قابلني فسلمت عليه وانا ببص علي الأرض فضحك وقال:
-الحمدلله معكيش مقشة دلوقتي تضر.بي حد بيها ..
ضحكت من قلبي وقولت:
-الحمدلله محدش هيتضر.ب بمقشات تاني ...
ضحك ورد :
-الحمدلله انتي احلي وانتي رايقة...
ابتسمت ليه وانا بطلع من الاسانسير ..قررت اطلع من حـ.ـز.ني واواجه الحياة ...الحياة مش بتقف علي حد ...موقفتش علي بابا ولا هتقف علي أمير ..
......
مر شهرين تقريبا وأمير بيحاول يرجع لانا ...مملش ..يوميا بيروح وبيعتذر ..يوميا بيجيبلها الهدايا اللي بتحبها ...وبسبب محاولاته الكتير حست أن الجر.ح اللي في قلبها بدأ يخف ...مش اختفي بس ا.لم الجر.ح خف ...
....
وفي يوم جه يحاول مرة تانية ...
-يوووه يا امير انت مبتملش...ايه الزن ده خلاص هرجعلك وامري لله ...
قالتها لانا وهي بتضحك ...
قام امير من مكانه وراح حـ.ـضـ.ـنها وقال بصوت مخـ.ـنـ.ـوق :
-شكرا ...شكرا .
مكانش قادر يتكلم من كتر المشاعر اللي بقت جواه...كان فرحان أنه قدر يرجعها بعد محاولات كتير ...بعد يأس ونـ.ـد.م ...
......
بعد سنة تقريبا ...
كنت قاعدة علي الكوشة وانا بضحك بسعادة وببص علي اياد ...اياد اللي عوضني عن الخذ.لان اللي اتعرضله من أمير وبابا ..اياد قدر يصلح الكـ.سر اللي في قلبي ويرجع ثقتي بنفسي وثقتي بالناس ...
عيوني لمعت وانا بشوف لانا بتقرب مني وهي تبتسم ...قومت وحـ.ـضـ.ـنتها فقالت:
-يااه اخيرا قررتي تدي المسـ.كين ده فرصة. ..
ابتسمت وانا ببص لاياد وقولت :
-الحمدلله العقدة اتحلت ...وانتي ايه اخبـ.ـارك مع امير ...
ابتسمت بسعادة وقالت :
-احسن من الاول بكتير ...بس انا لسه مجننا.ه برضه
-وهو يستاهل بجد
ضحكنا انا وهي وبعدين ودعتني ومشيت ...عرفت أن لانا رجعت لأمير بعد ما عذ.بته بس رجعت واحدة تانية طلبت تشتغل ...بقت بتحرص منه ومتصدقوش بسرعة...لكن بعدين ثقتها رجعت فيه لانه اثبت بجد أنه بيحبها وان اللي حصل مستحيل يحصل تاني ...يمكن كان مفروض يحصل عشان امير يعرف قلبه مع مين ...وقلبه طلع مع لانا.. طول عمره مع لانا ...ولانا تستاهل لأنها ارق إنسانة عرفتها واتصاحبت عليها بسرعة ...مكنتش اتخيل أن ده كله يحصل. ..بس الحياة بتفاجئنا اوووي...لأن بعد اللي حصل ولما شوفت امير اخر مرة هو ولانا ملقتش في قلبي ليه اي مشاعر ...ومشاعري كانت لشخص واحد بس !!
بصيت لإياد ومسكت ايديه وقولت:
-بحبك اووي علي فكرة ♥️
-وانا كمان يا مطلعة عيني ♥️
وبعدين.ضحكنا احنا الاتنين ...الحياة جميلة بس مع حد.بيحبك...حد.بيفهمك ...وحياتي مع اياد واثقة أنها هتكون جميلة بإذن الله ♥️
تمت