رواية سر الجواهر هي رواية رومانسية تقع احداثها بين ادهم وروميساء والرواية من تأليف الكاتبة شهد محمد
رواية سر الجواهر من الفصل الاول للاخير بقلم شهد محمد
_ماما بُصي كِدا الغويشة الدهب بتاعتي لونها غيّر!!!
_سابت إللي في إيديها و مسكت الغويشة وكانت عماله تفحصها
وتلفها يمين وشمال وعلي وشها معالم الدهشة وفجأة لقيتها
بتشهق بصدmة: يا نهار مش فايت دي باين عليها صيني...
_خدت منها الغويشة وإتكلمت بسخرية: صيني إي بس يا ماما وهو أدهم هيجيبلي شَبكتي صيني بردواا!!! ولو هفترض معاكي جدلا يعني أنه هو جايبها صيني طَب ليه الخاتمين التانين متغيرش لونهم هما كمان !! وكمان ما أحنا كنا معاه عند الصايغ!!؟ يبقي إزاي بقي!!؟
_كَملت بحيرة: والله يا روميساء يا بـ.ـنتي مِش عارفة أنا واثقة في أدهم بس كُل إللي أعرفة دلوقت إنه طالما دا بقي شكلها يبقي هي مِش دهب!! لأنه الدهب مستحيل يصدي!!
_إتنهدت ورديت بحيرة: طَب أعمل أي دلوقت!؟ أسأل أدهم ؟ وحتي لو سألته هقوله إي !؟ طَب نقول لبابا!؟
فضلت بصه ليا بحيرة وهي ساكتة
_إتكلمت بضيق مِن سكوتها ومِن الموقف العجيب إللي أنا فيه دا: يا ماما ردي عليا أتنيل أعمل إي!؟
_إتنهدت وكَملت بحيرة: مِش عارفة بجد مِش عارفة !!
______________________________________
_مالك يا روميساء؟ حساكي مِش في المود كِدا
_إتنهدت ورديت بضيق: أنا فعلا مِش في المود يا سما
_سما بنبرة حنونة: طَب إحكيلي مالك؟ أدهم زعلك؟
_هزيت دmاغي بِـ لاء ورَديت بضيق: أدهم مزعلنيش في حاجة بس في حاجة غريبة حاصلة أنا مِش قادرة أفهمها!!
_سما بترقب: طَب قولي يمكن أقدر أساعدك
فِضلت بَصه ليها شوية وبفكر أقولها ولا مقولهاش؟ هي أه صاحبتي وعشرة عُمري وعلي طول في بيتنا بَس هي مبتحبش أدهم علي الرغم إنه كويس جدا جدا !! وحقيقي معرفش السبب!! فَلو قولتلها علي موضوع الغويشة دا ما هتصدق تطلعه غلطان و تعملي حوار!!
_كَملت بملل: هتفضلي بصه ليا كدا كتير!! ما تتكلمي يا بـ.ـنتي!!
حَسيت نفسي مِش هعرف أخلص من زَنها وبيها بلاها هي هتعرف ما أنا بقولها علي كُل حاجة دايما فأتنهدت وردَيت بقلق مِن رده فعلها : الحقيقة إنه الغويشة بتاعتي مطلعتش دهب!!
_لَقيتها ضيقت عينيها وإتكلمت بترقب: أنهي غويشة؟ أوعي تكون بتاعه الشبكة!
_هزيت دmاغي بأه وكَملت بقلق: أيوة هي....
مِش قولتلكم هتخرب الدنيا!! لَقيتها بَرقت بعنيها ليا جـ.ـا.مد وفجأة راحت مِزعقة بصوتها كُله لدرجة إنه الموظفين بقت عنيهم علينا وإتكلمت: أنا مِش قولتلك الواد دا مينفعكيش!!؟ أهو بيضحك عليكي وجايبلك الشَبكة صيني!! "حاولت أحط أيدي علي بؤها عشان تسكت بَس هي ولا هنا فِضلت تِشـ.ـد إيدي وكَملت بغل "أعمل فيكي إي ها ولا أعمل فيه هو إي؟ هو فاكر بنات الناس لعبة بيضحك عليهم!! والله لأخرب بيته و هروح أفضحه وأجرسه في الشركة إللي بيشتغل فيها المعفن المقرف دا!! و......
_ قاطعتها بخـ.ـنـ.ـقه وصوت عالي أنا كمان والدmـ.ـو.ع في عيني: سما خلاص كفاية بقي أرحميني!!الشركة كُلها عِرفت يارب تكوني إرتاحتي كدا!!
قولت جملتي وخدت شنطتي وتليفوني و سيبتها ومِشيت خرجت بره الشركة كُلها وهي كانت بتنده عليا ويتحاول تلحقني بس معرفتش كُنت خلاص رِكبت تاكسي ومشيت حَقيقي مش عارفة إيه إللي خلاني أمشي علي الرغم إني متوقعة رد فعلها دا !!
_سما بضيق وهي بتدبدب رجلها في الأرض: يووه بقي كان لازم أعلي صوتي يعني وتاخدني العزة !! أهو مِشيت من غير ما أعرف هتهبب إي معاه!!!
↚
_أنا عايز أشوفك فوراً"كانت الجملة إللي سمعتها أول ما رَديت علي التليفون"
_رديت بقلق من عصبيته الواضحة: طَب إهدي مالك متعصب كدا ليه؟
_رَد بإنفعال:هت عـ.ـر.في لما أشوفك يا هانم رُبع ساعة وهكون عندك تكوني جاهزة تمام!
_ إتنهدت جـ.ـا.مد ورديت بضيق: هو إي إللي ربع ساعة دي!! هلحق أعمل فيها إي!! وبعدين إنتَ كلمت بابا وقولتله أصلا ولا بتأمرني وخلاص!!!
_سِمعت صوت خَبطه جـ.ـا.مدة وكأن حد ضـ.ـر.ب حاجة وبعدين سِمعت زعيقه: أه يا هانم كَلمت أبوكي ياريت تخلصي بقي عشان أنا خلاص قربت أوصل!!!
قال جملته وقفل السكة في وشي!!!! أنا يقفل السكة في وشي هو فاكر نفسه مين !! طَب أنا مِش هلبس ومش هنزله وخليه يخبط دmاغه في أتخن حيطة بقي!! ويوريني هيعمل إي هااه!
___________________________________
_إيدك مالها!؟" نطقت بيها بقلق وخوف وأنا بقرب منه وشوفت إيده ملفوف عليها رباط ضغط"
مِش قولتلكم مِش هنزل؟ أنا في الثبات علي المبدأ معنديش يَمّا إرحميني
_رَد بضيق وإنفعال نوعا ما وهو بيحاول ميبصش ليا:ملهاش إتفضلي إركبي ومِش عايز أسمع صوتك لغاية ما نوصل مفهوم؟
_هزيت دmاغي بأه وقولت بسرعة: مفهوم
وجريت لفيت ركبت جمبه وراقبته وهو بيركب جمبي حسيت إنه إبتسم بس داري إبتسامته بسرعة وحل مكانها ملامحه الغضبانة بس والله قمر حتي وهو متزربن كدا!!
أوعوا تفتكروني خوفت منه ولا حاجة لاء دا أنا strong and independent woman جـ.ـا.مدة أوي وأعجبكم أنا بس خوفت عليه هو مِن عصبيتي لكـ.ـسرله إيده التانية ولا حاجة إحم بهزر أنا كنت همـ.ـو.ت من الخوف من نبرة صوته أصلا وخوفت يديني قلم مقومش بعده تاني العُمر مش بعزقه بردوا!!
شوية ووصلنا كافية علي النيل أنا عارفة إنه لما بيكون مضايق أو متعصب بيجي هنا عشان يهدي وأكيد أكيد هو جايبنا هنا عشان يعرف يتكلم معايا بهدوء شوية عشان مزعلش من عصبيته عليا حبيبي أدهومي دا والله في عز مهو متعصب ومش طايقني بس خايف علي زعلي بردوا أنا إختارت صح يا جماعة والله
فِضل باصص للماية شوية وحسيته سرحان أو بيحاول يهدي يعني وأنا قاعدة مرقباه صراحة أصل شَكله وهو قاعد كدا خاطف قلبي بصراحة علي الرغم إني خايفة ينفجر فيا في أي وقت بس مش مهم
_عارفة صاحبتك المصون عملت إي ؟ ولا دا إجتهاد شخصي منها!!!
قاطع الوضع الصامت إللي إحنا فيه دا جُملته إللي قالها بضيق وسـ.ـخرية في نفس الوقت
__بصتله بإستغراب وإتكلمت: صاحبتي مين؟
_خد نفس طويل كدا غالبا بيحاول مـ.ـيـ.ـتنرفزش وإتكلم بسخرية: هو في غير سِت سما إللي إنتِ علي طول حاشراها في أي حاجة تخصنا!! ومعرفاها كُل كبيرة وصغيرة بتحصل بينا!! يا شيخة دا أنا بقيت أخاف أقولك علي اي حاجة عشان عارف إنك هتروحي تُدلقيهم ليها!!!
_حَسيت أنا إللي هتعصب عليه دلوقت فيها إي يعني لما أقول لِـ سما صاحبتي أو للأدق تعتبر أختي!! فَـ فيها إي لما أقولها المواقف إللي بتحصل بيني وبينه يعني!! كَفرت يعني ولا إي!!
حاولت متعصبش وإتكلمت بضيق: بعيدا عن نبرة السخرية إللي بتكلمني بيها دي يا أدهم وكلامك إللي ينرفز دا مع إنك عارف إنه سما تعتبر أختي مش صاحبتي بس هتجاهل كُل دا دلوقت وهسألك مالها عملتلك إي!؟
_إتكلم بإنفعال وهو بيخبط إيده الملفوفة دي علي التربيزة: إي موضوع الغويشة دا!؟ الهانم جت فَرجت عليا الشركة كُلها النهاردة وفِضلت تقول كلام غريب مفهمتش منه حاجة يا نصاب و يا حـ.ـر.امي ياللي بتضحك علي بنات الناس و بتجيبلهم صيني فاكر نفسك هتشتريهم بالرخيص لاء فووق روميساء غالية أوي و كتيرة عليك "كَمل بجنان وكأنه عقله رافض كُل كِلمة لسانه بينطقها"قالتي إقطع علاقتك بيها وملمحكش معاها تاني ومعندناش بنات للجواز!!!!
فِضلت بصه له وبسمع بذهول وصدmة ومش مصدقة إنه سما عملتها!! أنا كُنت فكراها بتتكلم وخلاص ساعة غضب وراحت لحالها لكن متخيلتش إنه المـ.ـجـ.ـنو.نة دي هتعمل كدا بجد!! أنا كُنت عايزاه يعرف اه بس مني أنا!! أنا كنت هقوله وأسأله بس من غير ما أحسسه أنه موضع شك لانه فعلا أنا مِش شاكة فيه وعارفة أنه مستحيل يعمل كدا!! هو مهندس وبيشتغل في شركة كبيرة ومرتبة حلو جدا جدا فهو مش محتاج يعمل كُل دا!!ليه يا سما كدا!! ليه !!؟
_ زَعق فيا : ما تنطقي قولي أي حاجة!!؟
_دmـ.ـو.عي نزلت ورَديت :أنا أسفة بجد مكنتش أعرف إنها هتعمل كدا والله!
↚
_رَد بسخرية وقهر: وأهي عَملت أهي وكُنت هخسر شُغلي النهاردة بسببها!! بس لولا ربنا ستر وإنه أنا شخص كفء في الشركة كان زماني مرفود!!!
قام وقف وبعد عن الترابيزة بتاعتنا وراح لجزء تاني كدا هادي وفضل باصص للماية وأنا فضلت مكاني بعيط ونـ.ـد.مانة إني قولتلها علي الموضوع دي كانت هتضره في شغله!! وفوق دا كُله قررت بالنيابة عني وقالتله يبعد عني!! هي إزاي جالها قلب تقول كدا وهي عارفة إنه روحي فيه ومقدرش أبعد عنه!! طَب أعمل إي دلوقت أروحله!؟ ولا أسيبه وأمشي!؟
فِضلت متذبذبة لغاية ما جاتلي فكرة طَلعت تليفوني وبعتله مسدج علي الواتس آب
"أدهم إنتِ عارف إني بحبك مِش كدا!؟ ومقدرش أبعد عنك أبدا مهما إي يحصل!؟ والله ما كُنت أعرف إنه هي هتعمل كدا بجد هي قالتلي كدا إمبـ.ـارح وأحنا في الشغل لما قولتلها بس قولت إنها بتقول كدا عشان متعصبة بس مِش أكتر لكن لو كُنت أعرف إنها هتعمل كدا بجد أكيد كُنت منعتها أنا أسفة لو حصلك ضرر في شُغلك بسببي أنا عارفة إنتَ بتحبه قد إي وأكيد مش هرضي أبدا إنه يحصلك مشاكل في وأكون أنا السبب!! وبالنسبة لموضوع الغويشة دا فأنا كُنت هقولك اصلا بس مِش عشان أنا شاكة فيك ولا عشان إنتَ وحش زي ما سما قالتلك لاء والله أبدا أنا عارفة مين أدهم وعارفة إنك بتحبني ومستحيل تعمل حاجة زي دي وإنتَ مش محتاج تعمل حاجة زي كدا أصلا بس الموضوع غريب لانه الغويشة بتاعتي صَدّت ومعني كدا إنها مِش دهب!! فأنا كُنت هقولك عشان تشوف الصايغ إللي إشترينا منه ليكون ضحك علينا!! بس والله مِش زي ما سما قالت أبدا وماما كمان عارفة الموضوع ومرضيناش نقول لبابا لغاية ما نكلمك ونعرف إيه إللي بيحصل أدهم أنا لا يمكن أسيبك مِش دهب هو إللي هيخليني أتخلي عنك فاكر لما جيت تشتريلي قولتلك أنا أصلا مبحبش الدهب!! ومش عايزة حاجة وجودك كفاية وهرجع أقولها تاني دلوقت وجودك جمبي كفاية يا أدهم كفاية أوي أنا بعتلك الكلام دا دلوقت لأني خايفة أقرب منك و حاسه إنك مِش عايز تشوفني عشان متنفعلش أكتر أنا هقوم أمشي وأسيبك تهدي براحتك لأنه دا حقك بس بالله عليك لو ليا خاطر عندك تروح أي مستشفي تتطمن علي إيدك أنا معرفش هي مالها بس حاسه إنه أنا السبب فلازم تروح تتطمن عشان ميحصلهاش حاجة وأفضل نـ.ـد.مانة طول حياتي "
بَعتها ومسحت دmـ.ـو.عي إللي كانت بتنزل مع كُل حرف بكتبه ومسكت شنطتي وطلعت بره الكافية.....
_إستني هتسيبيني أروح المستشفي لوحدي يعني!!
_إبتسمت جـ.ـا.مد مِن وسط دmـ.ـو.عي لدرجة إنه غمزاتي إتحفرت كدا لما سِمعت نبرته المرحة وشاروت لبتاع التكس يمشي و لَفيت له ورَديت بلطف وأنا بمسح دmـ.ـو.عي زي الأطفال : لاء طبعا مقدرش أسيبك في حد يسيب جوزه حبيبه قُره عينه بردوا
_ضِحك جـ.ـا.مد يااه أخيرا الشمس نورت يا جدعان بضحكته هتقولولي شمس إي إللي بالليل دي هقولكم ملكوش دعوة هو أنا كدا عندي ضِحكته دي زي الشمس لما مبشوفهاش بحس إنه يومي كُله ليل إحم مُحن أوفر شوية مِش كدا!!؟
_قَرب مِني وإتكلم بحب: بقولك إي إحنا هنكتب الكتاب آخر الإسبوع دا شِئتي أم أبيتي أنا هكلم أبوكي خلاص أنا مِش هقدر صراحة أفضل أشوف كِمية اللطف والجمال دا و ما أخدكيش بالحـ.ـضـ.ـن "كَمل وهو بيغمزلي قليل الأدب إللي مِش محترم دا" والحُفرتين إللي في خدك دول هيحصلي حاجة لو ما بوستهمش صراحة
_رَديت بخجل وأنا مازلت محافظة علي إبتسامتي وبحاول ما أبصلوش: إنتَ بقيت قليل الأدب علي فكرة يا أدهومي!!!
_ضِحك وكَمل بمرح وهو بيغمزلي: أه يا ظالمة إنتِ لسة شوفتي قلة أدب أدهومك!!! إستني بس نكتب الكتاب وأنا هوريكي قِلة الأدب علي أصولها يا نن عيون أدهومك!!
_رَديت بتحذير مصحوب بخجل: أدهم!!
_رَد بحب وهو بيحط إيده علي قلبه: قلبه!
بيثبتني إبن اللذينة أمنوا دا!! وأنا بصراحة خفيفة وواقعة لشوشتي وبتثبت عادي يعني
_كَملت بإبتسامة : يلا عشان نروح المستشفي
_إتنهد وشاورلي بإيده ناحية العربية وإتكلم بحب ومرح: يلا يا سينيوريتا Ladies first
ضِحكت ومشيت قدامه وهو مِشي ورايا لغاية ما وصلنا العربية فتحلي الباب وركبني و لف ركب هو ومشينا...
______________________________________
_أزيك يا طنط عاملة أي؟
_ردت بإبتسامة: أنا بخير الحمدلله إدخلي يا بـ.ـنتي..
_دَخلت وإتكلمت بغيظ:أومال فين الهانم!؟
_ردت بإبتسامة: في الحمام بقالها ساعة مِش عارفة بتخترع الذرة ولا إي!!؟ "كملت بصوت عالي"بت يا سما إنجزي يا بـ.ـاردة روميساء جت
_ضِحكت علي كلام طَنط وإتكلمت بإبتسامة: سيبيها براحتها كُلنا بـ.ـنتبـ.ـارد كدا!! أنا هدخل أستناها في أوضتها عقبال ما تخلص
_رَدت بإبتسامة: البيت بيتك يا حبيبي مش محتاجة تستأذني يعني
إبتسمتلها بود ودخلت الأوضة عند سما ولأني متعودة أول ما دخلت خلعت الطرحة علي طول و قلعت بلوزتي وروحت علي دولابها أخد بلوزة عشان اقعد بيها
شـ.ـدت بلوزة بِشكل عشوائي ولبستها بس خدت بالي إنه وقع كيس إسود في الأرض وطيت جيبته وكُنت هحطة مكانه بس جذب إنتباهي مَلمس إللي جوا الكيس فَـ فضولي ثارني إني أعرف فيه إي فَـ فتحت الكيس....
_كُنت عارفة إنك هتيجي أكيد حبيب القلب كَل......
_قاطعتها وأنا برفع في وشها إللي جوا الكيس و دmـ.ـو.عي بتنزل: ممكن أفهم إي دا!!؟
↚
_كُنت عارفة إنك هتيجي أكيد حبيب القلب كَل......
_قاطعتها وأنا برفع في وشها إللي جوا الكيس و دmـ.ـو.عي بتنزل: ممكن أفهم إي دا!!؟قوليلي حاجة غير إللي في دmاغي!!؟
_إتكلمت بتلعثم: روميساء..أنا يعني أنا..مِش إللي في دmاغك أبد..أنا..أنا مستحيل أعمل كدا فيكي..صدقيني
_ضِحكت بسخرية ودmـ.ـو.عي زادت وإتكلمت بقهر: مصدقاكي يا حبيبتي مِصدقاكي...أكيد دي صدفة وإنتِ بس مِشتريه واحده شبهها عشان عجبتك مِش كدا!!؟
_رَدت بسرعة وهي بتحاول تبتسم:أيوة بالظبط كدا زي ما قولتي هي فعلا كانت عجباني وأنا قولتلك كدا قبل كدا فَـ فـَ عشان كدا يعني جِبت واحده شبهها
_قربت منها ونِزلت بإيدي علي وشها وزعقت بصوتي كُله: ليه؟ ها؟ ليه أنا عملتلك إي عشان تِعملي كدا!!؟ دا جزاتي عشان إعتبرتك أختي وكُنت بقولك علي كُل حاجة!! وأمنتك علي حاجتي وأسراري ودخلتك بيتي وإمي إعتبرتك إختي التانية إللي مخلفتهاش!! دا أنا أنا بتخانق مع أدهم عشانك!! تقومي تِعملي كدا!!؟ تقومي تِسرقينا!!! طَب كُنتِ إسرقينا في صمت ومحدش أبدا كان هيشك فيكي!! لكن تِسرقينا وتحطي واحده شبهها!! طب عشان إي طيب ؟ إيه إللي كُنتِ عايزة تستفاديه!!؟ إنطقي!!
_لَقيتها بَصتلي بِـ كُره ودmـ.ـو.عها بتنزل وأتكلمت بغل: عشان إنتِ دايما بتاخدي كُل حاجة حلوة مني!! كُل حاجة بحبها بتاخديها عندك أب وأم بينهم قصة حُب عظيمة حُفظتها مِن كتر ما بتكرريها!!! و بيحبوكي ومخلينيك عايشة مَلكة مِش محتاجة لأي حاجة و لا لأي حد لكن أنا!!! زي إللي عايشة في سجن!! محدش فيهم مهتم لوجودي أصلا بابا كُل شوية يتجوز علي ماما ويحرق قلبها!!! وهي مَشغولة ببابا وجوازته محدش فيهم إداني الحُب إللي بيديهولك أهلك!!! إنتِ متمرمطيش في المَحلات وشُغل المصانع عشان تجيبي فلوس ت عـ.ـر.في تصرفي بيهم علي نفسك!!! إنتِ مولودة في بؤك معلقة دهب!! "كَملت بِغل وحـ.ـز.ن وشهقات عالية" حتي لما جه يتقدmلك حد إتقدmلك مُهندس بيحبك ومرتبة حلو
وبيرضالك الرضا ترضي!!! في كُل مره كُنتِ بتيجي تحكيلي عن علاقتك بيه وأد إي هو بيحبك وبيجبلك هدايا وبيخرجك كُنت بتمناه لنفسي فيها!! وبفضل أسأل نفسي هو أنا وحشة للدرجة دي عشان متحبش!! هو أنا وحشة أوي كدا عشان أدهم يحبك إنتِ وميحبنيش!! علي الرغم إني أحلي منك وأذكي منك ومع ذلك بصلك إنتِ!!"كَملت بغل وهي بتمسح دmـ.ـو.عها بعنف" اه يا روميساء خدت غويشتك وبدلتها بواحدها شبهها صيني عارفة ليه؟ مِش عشان فلوس لاء أنا أعرف أجيب الفلوس مِن الهوا مِش مضطرة أسرق أنا خدتها عشان أبعد أدهم عنك!! عشان تفتكروا إنه غشكم وتحصل بينك وبينه مشاكل ولما حسيت إنك مش مقتنعة إنه هو إللي عملها قولت أتصرف أنا وأخليه هو إللي يبعد وأجرسه في الشركة!!عشان هو كتير عليكي أصلا ومتستاهليش كُل الحلو إللي بيعملهولك كُل دا المفروض يبقي بتاعي أنا هو يستاهلني أنا!! مِش إنتِ فاهمه يستاهلني أناا!!!
أنا كُل دا بسمعها بصدmة وذهول ودmـ.ـو.عي بتنزل في صمت للدرجادي أنا كُنت مغفلة ومِش شايفه حقيقتها!!؟ بس أنا ليه حاسة بالذنب والتعاطف معاها دلوقت!!! ليه حاسه إنه أنا السبب في الحالة إللي هي وصلتلها وتفكيرها الحاقد دا!!؟ مِش يمكن لو مكنتش دخلتها في حياة بابا وماما وعرفتها تفاصيل حياتهم مكنتش هتفكر بالشكل دا!! ومكانتش هتقارن أهلها بأهلي!! مِش يمكن لو مكنتش بحكيلها عن أدهم مكنتش إتمنته لنفسها ومكانتش حبيته!!! أنا بأي حق المفروض ألومها دلوقت!! وأنا أساس الغلط أنا إللي المفروض كُنت أسمع كلام أدهم لما كان بالنفس البشرية ضعيفة يا حبيبتي ولو حد محروم من حاجة وهي موجودة عندك وبتفضلي تتكلمي كتير عنها غـ.ـصـ.ـب عنه هيتمناها لنفسه وفي إللي نفسه ضعيفة أوي لدرجة إنه هيعتقد إنك واخده الحاجة دي منه وهيحقد عليكي وهيحاول تخليها تروح من إيدك عشان في إعتقاده إنها هتبقي بتاعته هو!!! أدهم مغلطش لما قالي تفاصيل علاقتنا تِفضل بينا ومينفعش صحابك يعرفوها!! ولا أي مخلوق أنا الغلطانة مِش هي!! أنا إللي كُنت بأذيها وبو.جـ.ـعها مِش هي!! أنا أساس كُل دا!!
محستش بنفسي أنا بعمل إي لقتني بقرب منها وبحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد تحت صدmتها مِن رده فعلي وهمست بنـ.ـد.م:أنا أسفة..أسفة ليكي علي كُل إللي أنا وصلتك ليه دا مِن غير ما أقصد
والله ما كُنت أقصد كِدا أبدا أنا كُنت بحكيلك وبتكلم معاكي بعشم لأني بعتبرك أختي!! عُمري ما كُنت أتخيل إني كلامي دا هيوصلك لكدا!!! لو كُنت أعرف إني هأذيكي بالشكل دا كُنت سِكت ومفتحتش بؤي بأي حاجة!! أنا أسفة إني محطتش حياتك وظروفك في الصورة أسفة ليكي...أسفة
عارفة إنه بعضكم ممكن يستغرب رد فعلي و يشوف إنه أنا مغلطش لأنه معظمنا عنده صحاب وبيحكلهم كُل حاجة ومحدش فيهم بيفكر كدا!!وسما هي إللي أصلها مِش كويس وعندها قابلية إنها تحقد وتكره بس لاء لاء وألف لاء حتي لو صحابكم إنتم شايفين إنهم مبيقارنوش نفسهم بيكم تبقوا غلطاانين وغلطانين أوي كمان!! لأنه إحنا بشر يعني نفسنا ضعيفة ضعيفة أوي وغـ.ـصـ.ـب عننا هنقارن نفسنا بس عارفين إيه إللي بيفرق بين صحابكم أو بينكم وبين سما!!؟ هو الرضا أهم حاجة إنك تكون راضي بإللي عندك فَـ حتي لو عملت مقارنة غـ.ـصـ.ـب عنك بس رضاك هيكون غالب وهتتمني من ربنا إنه يعوضك خير علي إللي مش عندك وهتتمناله هو كُل الخير إنه ربنا يزيده لكن سما كان عندها قنوط فأقرب فرصة جتلها وعملت مقارنة إتمنت الشر لغيرها!!! بس الغلط مش عليها لوحدها الغلط عليا أنا كمان لاني سمحتلها بالمقارنة!!!!
خلاصة الكلام إرضوا باللي في إيديكم وعلاقتكم الخاصة بشريك حياتكم تبقي علاقة سرية صدقوني هتبقي حياة أفضل ومشاكل أقل°°
إتصدmت برد فعلها لما لقيتها بتخرجني من حـ.ـضـ.ـنها بعنف وبتزقني جـ.ـا.مد لدرجة إنه توازني إختل ودmاغي إتخبطتت في حرف السرير وهي كَملت بغل وجنون وهي بتشـ.ـد في شعرها: إنتِ إزاي كدا!!؟ ليه مصممة تباني إنك إنتِ الكويسة بس!! وأنا الوحشة!! إمتي هتخرجي من دور المثالية دا بقي!!!
_همست بضعف وأنا الرؤية بتاعتي شِبه بتنعدm: إلحق..يني!!
نطقتها وغبت عن الوعي وأخر حاجة شوفتها إنه سما جريت عليا وكانت بتنادي بإسمي بخوف...
______________________________________
_أنا فين!!"نطقت بيها وأنا بحاول أستعيد تركيزي والرؤية كانت بتوضح شوية بشوية"
_ حسيت فجأة بإيد بتمسك إيدي ووصلني صوته الدافي الحنون: إنتِ في المستشفي يا حبيبي متخافيش كُلنا جمبك..
↚
_أنا عارفة الصوت كويس أوي دا صوت أدهم بس أدهم مستحيل يمسك إيدي وأنا مِش حلاله حاولت أركز أكتر في ملامح الوش وهَمست بضعف وأنا ببتسم : هو إنتَ أدهومي بجد ولا أنا بَحلم؟
_حَسيته بيبتسم و لقيته رفع إيدي شوية وباسها وهمس بحب: إنتِ عايزاه إي؟
_إتنهدت وهمست بضعف وأنا ببتسم: عايزاه حقيقة! أنا في أحلامي بس إللي بشوفك وإنتَ ماسك إيدي و بتحـ.ـضـ.ـني وبتبوسني ومِش بس كدا لاء كمان بترقص معايا سلو "ضِحكت بضعف وكَملت" وشرقي كمان وببقي محزّماك بالطرحة إللي فيها حاجات بتعمل خشخش دي وبيبقي شكلنا حاجة في قمة إستغفر الله العظيم يعني فأنا واثقة إني بحلم لأنك في الحقيقة مِش هتقدر تِعمل أي حاجة من دول دلوقت!!
لَقيته ضِحك جـ.ـا.مد وقرب وشه مني وسند جبهته علي جبهتي بِخفه وهمس بحب ونبرة مرحة وهو بيداعب أنفي بأنفه: قوميلي إنتِ بس بالسلامة كدا وأنا "كَمل بخبث ورغبة وهو بيبص بعمق في عينيا"هبوس وأحـ.ـضـ.ـن وأمسك إيدك ورجلك وأي حاجة عايزاني أمسكها معنديش أدني مانع "ضِحك بخفة وكَمل " وزي بعضه هبقي أتحزم بالطرحة إللي بتعمل خشخش دي وهرقصلك علي "طب كُنتِ فين يا لاء لاء لما أنا قولت أه وكُنت فين يا عقلي لما لما مِشيت وراه" أنسب حاجة ممكن أرقصلك عليها لانه ساعتها أنا فعلا هكون إتخليت عن عقلي خالص
_ضِحكت بِضعف علي كلامه وكَملت مِن وسط ضحكي: ياااه بجد شكلك هيبقي مسخرة أوي "هِديت من ضحكي وكَملت بهدوء وأنا ببص في عينيه" هو دا بجد أنا مِش بحلم !!؟
_هَمس بحب: تؤ مبتحلميش دا حقيقة
_رديت بإستغراب: طَب لو حقيقة أنت إزاي قريب مني كدا!!؟
_ضِحك وبِعد عني وقال بمرح: هت عـ.ـر.في إزاي دلوقت بس خليني أنده أبوكي وأمك من بره عشان خللوا
قرب من الباب فتحه ولقيت بابا وماما داخلين جري وبيقربوا مني !! إيدا يعني دا بجد؟ يا كسفتك يا حازم دا الواد كدا خد عني إني باد جيرل!! بأفكاري المنحلة دي!!
_حمدلله علي سلامتك يا حبيبة بابا
_ألف مليون سلامة عليكي يا قلب ماما
_إبتسمت بضعف ليهم و رديت: الله يسلمكم من كُل شر يا حبايب قلبي "كَملت بنبرة حزينة" هي فين سما؟
_ بابا مَشّي إيده علي دmاغي بِلطف و رد بإبتسامة حزينة: في الأوضة إللي جمبك "بَصتله بتساؤل فَـ كمل" بعد ما جابتك هنا و رنت
علينا أُغمي عليها ومامتها بتقول إنه الدكتور قال أنه عندها إنهيار عصبي ومِش عايزه تكلم حد ولا تشوف حد هو إيه إللي حصل يا بـ.ـنتي لِكل دا!؟ وإزاي وقعتي وإتخبطتي في دmاغك!؟
_عينيا إتملت بالدmـ.ـو.ع وهمست بضعف: بابا خلينا نأجل الأسئلة دي دلوقت أنا عايزة أشوفها!!
_أدهم حط إيده علي إيدي وقال بحنان: مِش هينفع تشوفيها دلوقت إنتِ بقالك يومين في شبه غيبوبة ولسة فايقة فمينفعش تقومي دلوقت إستردي صحتك الأول وبَعدين هنروح نشوفها
_ هزيت دmاغي بِلاء و دmـ.ـو.عي نزلت وهمست بضعف وحـ.ـز.ن: لاء أنا عايزة أشوفها دلوقت!!
_رَد أدهم بحنان: هتشوفيها والله بس مِش دلوقت و عشان خاطري بَطلي جدال عشان هيتعبك أكتر وإسمعي الكلام عشان تِخفي بسرعة
حَقيقي مكنش عندي طاقة فعلا إني أفضل أجادل معاه فَـ لَفيت وشي بعيد عنه وحاولت أغمض عيني لأني حاسه نفسي دايخة بس فَتحت عينيا بسرعة و بصيت لبابا بإستغراب وإتكلمت: هو إنتَ إزاي سايبة ماسك إيدي كدا!!
_ضِحك وقال بنفاذ صبر: مهو المـ.ـجـ.ـنو.ن دا جوزك خلاص
_رَديت بإستغراب وتساؤل: جوزي إزاي يعني وإحنا مكتبناش الكتاب!!!
_رَد بـِ غُلب ونفاذ صبر: لاء ما هو إتكتب خلاص!!
_رَدِت ببلاهه: يعني إي إتكتب !!؟ وإتكتب إمتي أصلا وأنا كُنت فين!!؟
_كَمل أدهم بمرح: إتكتب هنا امبـ.ـارح يا حبيبتي و إنتِ نايمة!!
_رَديت بسخرية : ومهانش عليكم تصحوني أحضر كَتب كتابي!! لاء إخص عليكم بصحيح مكانش العشم!!
_ضِحك وكمل بمرح: مَعلش يا عسل الوقت كان يدوبك
_حاولت أتمالك أعصابي ورَديت: أدهم أحسنلك متفتحش بؤك دا تاني دلوقت خالص عشان حاسه إنه هقوم أرتكب فيك جناية!!"بَصيت لبابا بضيق وكَملت" و إنتَ يا بابا وافقت إزاي تِكتب كتابي في المستشفي!! لاء والأحلي و أنا أصلا شبه مِش موجودة!!
_رَفع إيده ورَد بإستسلام: حُكم القوي بقي أعمل إي!؟ رَفضت وزعقت وعملت كُل ما تتخيليه بس إنتِ عارفاه زناان زن ولما بيقرر شئ فخلاص لازم يحصل "كَمل بحنان وهو بيبتسم وبيبصلنا" لولا عارف ومتأكد هو بيحبك أد إي إتأكدت مِن دا لما شوفت لهفته وخوفه عليكي وأد اي هو محتاج يبقي قريب منك عشان يطمن نفسه كُنت لا يمكن أعمل حاجة مجنـ ونة زي دي وأسمع كلام واحد مجنـ ون زيه
_كُنت بسمع بابا وانا مبسوطة...مبسوطة إي لاء أنا كُنت هطير مِن كُتر الإنبساط أدهم مـ.ـجـ.ـنو.ن فعلا بس جنانه دا زي العسل بالرغم من سعادتي المفرطة إلا إني رَديت بغيظ: دا مِش مبرر علي فكرة!!
_أدهم بغيظ: بقولك إي أسكتي أحسن !
_رَديت بغيظ وصوتي عِلي: مِش هسكت يا أدهم!! إنتَ حرمتني مِن كَتبوا كِتابك يا نقاوة عيني!!! "خلصت الجملة وتأوهت بألم لأن حسيت بصداع جـ.ـا.مد في نفوخي"
_أدهم رجع مِسك إيدي تاني ونطق بحنان: متتكلميش تاني عشان خاطري وأنا أوعدك يا ستي أول لما تخرجي بالسلامة هنجيب المأذون تاني ونكتب تاني وهشغلك كَتبوا كتابك يا نقاوة عيني وكُل إللي إنتِ عايزاه..."بص لبابا وكَمل " أنا هروح أنادي الدكتور
__________________________________________
_أنا وحشة صَح!؟"الجملة إللي هَمست بيها سما للدكتور إللي كان واقف قريب منها وبيطمن علي حالتها"
_إبتسم و رد بهدوء : هو عموما مفيش حَد وحش يا سما !! فأكيد إنتِ مِش وحشة
_سما دmـ.ـو.عها نزلت و إتكلمت بصوت مهزوز: طَب أنا ليه شايفة نفسي وِحشة وبكرهني !؟ وليه بأذي الناس وبكرههم؟
شـ.ـد الكرسي وقربه من سريرها وقعد عليه ورَد بهدوء: عشان إنتِ مت عـ.ـر.فيش نفسك كويس ومِش عارفة هي عايزة إي بمعني تاني يا سما إنتِ نفسك تايهه عنك وإنتِ مِش مهتمه تِ عـ.ـر.في هي فين كُل إللي همك إنك توصلي لأهداف وهمية في دmاغك وفاكرة إنك لما تحققيها كدا إنتِ تمام ومرتاحة بس
الحقيقة إنك هتفضلي مِش مرتاحة!! هتفضلي حاسه إنك مقصرة هتفضلي شايفة إنه لاء مِش كفاية أوصل لدا ولازم أوصل لحاجة تاني ولو محققتيهاش هتكرهي نفسك أكتر وهتلاقي غـ.ـصـ.ـب عنك بتأذي غيرك لو لقيته محققها !! فمعني كدا إنه أذاكي للي حواليكي وكرهك ليهم نابع مِن إنك مِش لاقيه نفسك وبتكرهيها و بتعتبريها
عدو ليكي وبيطبق عليكي في الحالة دي مَثل كدا بيقول:" الإنسان عدو ما يجهل " وبما إنك أصلا مِش عارفة نفسك ومِش متصالحة معاها فهيطبق عليكي باقي المثل إنه" من يُعادي نفسه، يُعادي من حوله، ومن يُعادي من حوله يكره نفسه بلا شك" حِبي نفسك يا سما ودوري
↚
عليها وإسأليها هي عايزة إي؟ مِش عقلك وإعتقاداتك عاوزين إي!! إبدأي رحلة إستكشافية لنفسك وعيشي فيها وصدقيني هتبطلي تكرهي نفسك وإللي حواليكي!! "كَمل بإبتسامة" هسألك سؤال وتجاوبيني عليه بصراحة"سما هزت دmاغها بِـ حاضر وهو كَمل"
جربتي تِحبي حياتك وواقعك زي ماهو كدا!؟ وتِحبي الناس إللي حواليكي زي أصحابك مثلا زي ما هما كدا بعيوبهم و مميزاتهم مِش زي ما إنتِ حباهم يكونوا!؟
_سما ردت بنبرة حزينة ولكنها ساخرة في نفس الوقت ودmـ.ـو.عها بتنزل: أبداً أنا بكره حياتي!! و بكره الواقع إللي عايشاه وبحاول أهرب مِنه بِكل الطرق المُمكنة مره بالنوم و مره بالشغل ومره بالتليفون أنا ممكن أقعد اليوم كُله مبعملش حاجة غير إني ماسكة التليفون وبعمل سكرول بلا هدف علي الفيس بوك!! ومره بهرب بقراءة كتاب أو رواية أو مقال أو إي حاجة أو للأدق بضحك علي نفسي إني بقرأ!! لأني ممكن أكون بقرأ اه بس تِحس إنه مفيش إستيعاب!! الكلام بيعدي زي الهوا كدا
يعني من الآخر مجرد تضيع وقت !!
"خدت نفس وكملت بنفس النبرة" أما بقي بالنسبة للناس فبردوا لاء غالبا أنا مبحبش حد !!فأنا دايما عايزة أكون أحسن من الكُل! مِش عايزة أكون أقل منهم بأي شكل مِن الأشكال وعشان كدا بلاقي نفسي غـ.ـصـ.ـب عني بقرب من الناس إللي بحس إنهم عندهم حاجة مِش عندي !! وبلاقي نفسي بأذيهم مِن غير ما أقصد!! "بكائها زاد وكَملت" أنا مش قصدي أذيهم والله بس عايزة الحاجة دي تكون ليا!! عايزة أكون أحسن منهم!!
_الدكتور خد نفس طويل وكَمل بهدوء: مِش قولتلك مِش لاقيه نفسك ومت عـ.ـر.فيش هي عايزة إي!! إجابتك أكدتلي إستنتاجي دلوقت إنتِ فعلا جاهلة نفسك أوي ومِش عارفة إيه الطريق إللي هي عايزة تمشي فيه وعشان كدا بتحاولي تدفينيها تحت عنوان إنك عايزة تكوني الأفضل والأحسن و بس!! "بصلها بجدية وكَمل بهدوء" إسمحيلي أقولك إنك مريـ.ـضة نفسياً و هَلكتي نفسك وإستنذفتيها بشكل بشع لغاية لما نفسك إختفت وبقيتي بتكرهيهها !! لو كُنتِ جربتي ولو لِمرة تِحبي نفسك وت عـ.ـر.في هي عايزة إي و تحاولي تحبي واقعك وترضي بيه وتحاولي تنسجمي مع كُل لحظة
في الحاضر وتتأقلمي معاه بِحلوة و مُره وترضي بيه مِن غير ما تفكري إنه فيه أفضل منه وغيرك أحسن منك مكنتيش وصلتي لِكدا أبدا!! لازم تبدأي تدوري علي نفسك وتحاولي تستكشفيها وتتصالحي معاها وت عـ.ـر.في هي عايزة إي ولما تلاقيها صدقيني الحياة هتختلف و نظرتك تفكيرك هيختلفوا كليا
"إبتسم وكمل" أنا الدكتور خالد دكتور أمراض نفسية أو دكتور المجانين زي ما بتسموه يعني "سما إبتسمت علي كِلمته وهو كَمل "هكون مبسوط لو سمحتيلي إني أساعدك تدوري علي نفسك وأنا مِش منتظر منك إجابة دلوقت فكري براحتك وأنا عيادتي موجودة في المستشفي هنا وتحت أمرك في أي وقت
قام بهدوء وأتكلم بأبتسامة: و علي فكرة حتي لو مخترتنيش إني أساعدك فلازم تدوري علي حد يساعدك لأنك بجد نفسك تعبانة ومحتاجة علاج والنفس دي زيها زي أي عضو في الجـ.ـسم
ولا تقل أهمية عنه بل ممكن تكون أكثر أهمية مِنه كمان لأنه لو نفسك تعبانه فتأكدي إنه تلقائيا هتلاقي نفسك بتعاني مِن كُل الأمراض الجسدية
" إبتسم و مشي كام خطوة ناحية الباب بس لف وشه ليها و كَمل بإبتسامة " أنا حقيقي مبسوط وفخور بيكِي جدا إنك إتكلمتي شوية وأقدر أقولك إنه تقدري تخرجي مِن المستشفي في الوقت إللي أنتِ عايزاه
خلص كلامه وخد بعضه وخرج وهي فضلت بصه في آثره و بتعيد كلامه في دmاغها لأنه لمسها وحست إنه بيوصف حالتها فهي فعلا مش لاقيه نفسها!!
"النفس هي الوطن الذي نحمله معنا ولا يُغادرنا إلا عنـ.ـد.ما نُغادره. النفس كائن آخر يسكننا، هي ليست نحن، ولكننا قد نكون هي فعلينا
دائما الإعتناء بها ومصادقتها و محاولة فهمها ومحادثتها والتفرغ لها فإذا فرغت لنفسك فسوف تتمكن من إصلاحها، ومن أصلح نفسه، فكأنما أصلح الناس جميعاً
وكما قال الشاعر الجليل إيليا أبو ماضي في إحدي قصائدة"كُن جَميلاً ....تري الوجود جميلاً" "
_أدهم هو إي اللون الأحمر إللي علي قميصك دا!!؟"همست بيها بإستغراب لما جه قعد جمبي
↚
_أدهم هو إي اللون الأحمر إللي علي قميصك دا!!؟"همست بيها بإستغراب لما جه قعد جمبي "
_بَص علي القميص
ورجع بَص ليا ورد بلا مبالاه: معرفش ممكن يكون بيتادين ولا حاجة لاني لسة خابط في ممرضة بره
_رديت بغيرة و غيظ:
وهي عامية للدرجة دي!!؟
_ضِحك وشـ.ـد خدودي وإتكلم: أمـ.ـو.ت أنا في حبيبي الغيران دا يا ناس
_شِلت إيده من علي خدي وإتكلمت بغيظ: لو سَمحت متجيش ناحية خدودي تاني!! ثم مين قال أني غيرانه أصلا!!؟أنا بس إضايقت مِن حَولها المفروض كانت تاخد بالها أكتر مِن كدا
_قَرب وشه مِن وشي وهمس : والله يعني إنتِ مِش غيرانة؟
_بَلعت ريقي بصعوبة وأنا ببص في عينيه ورديت بتـ.ـو.تر: لاء مِش غيرانه"كملت وأنا بحط إيدي علي كتفه وببعده" وبعدين إبعد كدا شوية و متاخدنيش في دوكة الدكتور قالك أي؟
_ اتنهد ورد بإبتسامة: قالي إنك بقيتي كويسة الحمدلله وتقدري تقومي
_ إتكلمت بفرحة وحماس: طَب الحمدلله كويس أوي كدا أقدر أروح أشوف سما بقي..
_حَسيت وشه قلب أول ما جبت إسمها و لَقيته إتكلم بضيق: روميساء أنا قولتلك إنسي البت دي خالص ومش عايز أسمع سيرتها تاني نهائي!!!
_إتكلمت بغيظ وأنا بربع إيدي: يووه بقي يا أدهم قولتلك هي مكانتش تقصد !! هنفضل نغنيها كُل شوية!!
_ بصلي بغضب وكَمل بِحده وإنفعال: مكانتش تقصد أي بالضبط؟ مكانتش تقصد تِسرقك وتبقي عايزة توقع بينا وتبعدنا عن بعض ؟ ولا مكانتش تقصد تزقك ؟ إنتِ كان ممكن تِروحي فيها!! إنتِ مستوعبة دا!!؟ مستوعبة إنك كان ممكن في لحظة تخلف وإنفعال منها تضيعي مني للأبد ومشوفكيش تاني!!! مُجرد التخيل بس مخليني عايز أقتـ لها والله!
إتنهدت ومِسكت إيده بإيديا الأتنين و رَديت بحنان وأنا مبتسمة: صَدقني أنا مقدرة شعورك جدا والله وعارفة إنتَ بتحبني أد إي بس يا حبيبي ويا نور عيني من جوا هي فعلا كان غـ.ـصـ.ـب عنها ومكانتش تقصد أي حاجة من إللي هي عملتها!! أنا معاك وعارفة إنه كُل إللي عملته غلط في غلط بس ليه منحاولش نلتمسلها الأعذار!!؟
_رد بسخرية: وهو الحقد علي الناس وكُره الخير ليهم بقي ليه عُذر كمان يا حلاوة يا ولاد واخدانا علي فين تاني يا بلد!!؟
_كَملت بإبتسامة وأنا بضغط علي إيده: أه يا أدهم أحيانا بيكون له أعذار!! مِش دايما أه بس أحيانا بيكونله زي البيئة مثلا إللي هو إتربي فيها ودا مِش كلامي دا كلام الدكاترة والفلاسفة البيئة إللي إحنا عايشين فيها بتلعب بنفسيتنا بِشكل بشع في مننا إللي بيقدر يقاوم وبيحاول مـ.ـيـ.ـتأثرش أوي وفيه الضعيف إللي أقل حاجة ممكن تأثر فيه خلاصة الكلام يا أدهم سما مِن وهي طِفلة لسة بتطلع للدنيا وبتتعرف عليها إتربت في بيئة وحشة غير سوية أهلها بينهم مشاكل وباباها كُل شوية يتجوز علي مامتها ومامتها مِش مهتمه بيها فعلا ومش مديها الحُب والإحتواء إللي هي محتاجاه إتبهدلت وهي صُغيرة فكل دي أعذار أنا ألتمسهالها للي هي فيه!! لكن عارف لو واحده أنا عارفة إنها متربية في بيئة سوية وعملت إللي عملته سما دي بقي تستحق تتلام علي كُل حاجة لانه دي معندهاش أعذار بس هتفق علي شئ وهو سواء كانت متربية في بيئة سوية أو لاء فَـ دول بيبقوا ناس مَرضي!! ومحتاجين يتعالجوا وفوق دا كُله وبعيدا عن سما وأعذارها بس أنا كمان غلطانه!! وغلطي مِش أقل منها أبدا!؛ أنا إللي مسمعتش كلامك وحكيت حاجات مينفعش أي حد يعرفها حتي لو كانت صاحبتي!! فأنا كمان غلطانة "إتنهدت وكَملت بإبتسامة حزينة" وأنا بقولك إني هشوفها و هطمن عليها بس ومتقلقش يا أدهم حتي لو هتفضل صاحبتي بس أكيد في حاجات كتير أوي هتتغير غـ.ـصـ.ـب عني حتي لو أنا مِش عايزة دا!!
_بَص ليا بهدوء وإتكلم بإستغراب: بصراحة أنا مِش عارف إنتِ مخلوقة من إي!!؟ عايزة تشوفيها وتتطمني عليها وهي أصلا معبرتكيش ولا فكرت تسأل عليكي علي الرغم إنها هي السبب في حالتك!!! "إتنهد وكمل بسخرية وهو بيبصلي بغموض" بس علي العموم هي مِش موجودة أصلا يا حبيبتي!!
_كَشرت وكَملت بتساؤل: يعني إي مِش موجودة!؟ أنتم مش قايللي إنها هنا!!
_كَمل بنبرة غريبة: كانت هنا!! الدكتور إللي كان متابع حالتها يبقي صاحبي ولما قابلته قبل ما أجيلك قالي إنه هي خرجت من المستشفي إمبـ.ـارح "كَمل وهو بيأكد علي الكلام" ومن غير ما تشوفك!! ولا تسأل فيكي فياريت بقي تطلعيها من دmاغك خالص ونقفل صفحتها للأبد!!"كَمل بحنان وهو بيحط إيده علي خدي" وأنا عند وعدي ليكي مِش هقول لأهلك حاجة عشان متشوهيش صورتها قدامهم زي ما طلبتي مني بس عشان خاطري إمحيها من دmاغك وانا أوعدك هغنيكي عنها و هكون ليكي الصاحب والأخ والأب والزوج وكُل إللي إنتِ عايزاه ماشي يا حبيبي
هَزيت دmاغي بحاضر وأنا بحاول أبتسم "وهو كَمل بمرح" يلا شـ.ـدي حيلك كدا عشان نِشغل كَتبوا كِتابك يا نقاوة عيني "قرب وشه مني وهمس في ودني بنبرة خلت جـ.ـسمي كُله يقشعر" و نِشغل "خليني في حُضنك يا حبيبي " عشان أعرف أحـ.ـضـ.ـنك بضمير كدا وكمان أبوس الحُفرتين إللي همـ وت وأبوسهم دول بس مِش عايز أول ذكري ليا معاهم تكون في المستشفي كدا وسط المحاليل!!!
قلبي الصغير لا يحتمل يا جُدعان!! ممكن يغمي عليا دلوقت وأنا أصلا أصلا تعبانه لوحدي!!
_______________________________________________
_هي عاملة إي دلوقت يا خالد؟
_خالد إتنهد ورد: الحمدلله بقت أحسن إنت أصلا لولا كَلمتني في الوقت المناسب كان زمان دmها كُله إتصفي!!
_إتنهد ورد : طب الحمدلله ولو إني مش طايقها بس ربنا يعفي عنها "كَمل وهو بيحط إيده تحت دقنه"هتعمل معاها إي بقي؟
_خالد حط إيده تحت دقنه ورد بحيرة: والله مِش عارف يا أدهم أنا بفكر أحولها علي مستشفي الأمراض العقلية عشان بعد محاولة الإنتحار دي فهي كدا بقت بتشكل خطر كمان علي نفسها!!
_أدهم خد نفس طويل وإتكلم بضيق: بُص أعمل إللي إنت شايفة صح ليها بس بالله عليك إبعدها عن روميساء وعني ومتخليش حد يعرف مكانها ولا أوضتها أنا ما صدقت أقنع روميساء أنه هي مشيت من المستشفي وستر ربنا عِرفت أهرب من سؤالها لما شافت دm المهببة دي علي القميص
_خالد ضِحك غـ.ـصـ.ـب عنه وإتكلم: بس حلوة صراحة حكاية البيتادين دي كيريتيڤ
_أدهم بصله بغيظ وكَمل وهو بيقوم : تِصدق بالله إنت معندكش دm!! أنا ماشي
_خالد بَطل ضِحك و شـ.ـده يقعده وإتكلم بمرح: خلاص متبقاش قموصة كدا إترزع بحاول أفرفش الجو المكهرب دا
أدهم بغيظ: وماله فرفشه علي قفا أمي أنا!!!!
_______________________________________________
_الحمدلله دلوقت بقيتي كويسة وأقدر أتكلم معاكي بقي
_إبتسمت وإتكلمت: وحتي لو مكنتش كويسة يا ماما إنتِ تتكلمي معايا في أي وقت "كَملت بمرح" ها يا ستي إشجيني!؟
_إتنهدت وكَملت بهدوء: عَملتي إي في موضوع الغويشة؟ إتلهيت الفترة إللي فاتت بتعبك ونسيت أسألك خالص..
_حاولت أبتسم ورديت بتـ.ـو.تر: لاء ما خلاص أدهم حل الموضوع! طِلع الراجـ.ـل بتاع الدهب كان تقريبا حد من إللي شغالين معاه سرقه فمبدل الدهب الحقيقي بالدهب الصيني ومن حظي أنه الغويشة إللي عجبتني كانت من إللي متبدل دا..فالراجـ.ـل إعتذر لأدهم جدا وإداله واحده بدالها أنا حطيتها في الدولاب من ساعة ما إداهاني!!
_رَفعت حاجبها وبصتلي بشك وكَملت : مِش عارفة ليه قلبي مش مصدقك!؟ ومش داخل عقلي إللي بتقوليه د!!
_إتكلمت بغيظ مصطنع في محاولة مني إني أخفي تـ.ـو.تري : هألف عليكي يعني يا ماما!! هو دا إللي حصل !! ولو مش مصدقاني روحي افتحي علبة الدهب هتلاقي الغويشة فيه!
_فضلت بصه ليا شوية بهدوء مريب لدرجة إني كُنت حاسه نفسي هعترف فوري بَس لقتها فجأة أتنهدت وكَملت بغيظ: ماشي يا روميساء هعمل نفسي صدقت إللي قولتيه دا لأنه مقداميش حل تاني غير إني أصدق و الحمدلله إنه الموضوع خلص علي خير !!
_حاولت أبتسم وإتكلمت: الحمدلله فعلا يلا بقي هسيبك وأقوم أنام شوية تصبحي علي خير
_ماما بغيظ: أستني متهربيش أنا فهماكي يا أختي!! ليه مبتكلميش سما ؟ وهي كمان مسألتش عليكي حتي!!؟
_إتنهدت ورديت بحـ.ـز.ن: ماما أنا وسما شِيه قطعنا علاقتنا ببعض!! أنا معرفش عنها اي حاجة من ساعة ما دخلت المستشفي ولا هي تعرف عني حاجة أكيد!! وقبل ما تتكلمي وتسألي عن السبب هقولك إعذريني إنتِ عارفة إني مشاكلي مع صحابي مبشاركهاش معاكي!! فأنا مِش هقدر أقولك يا ماما !! عن أذنك أنا هدخل أوضتي
↚
وخدت بعضي وجريت علي أوضتي قبل ما ماما تحطني تحت الضغط وأنا مِش حمل ضغط أصلا يكفيني شعوري بالذنب إني كذبت عليها!!
أنا عارفة إنه بعضكم ان مكانش كلكم مستغرب رد فعلي وبتسألوا نفسكم ليه مقولتش لماما علي سما وإللي عملته؟
بس الحقيقية أنا لازم أعمل كدا عشان صورتها متبقاش وحشة قدام أهلي!! لأنه لو هما بنوا صورة وحشة عُمرها ما هتتصلح أبدا ولو ولو فيه فرصة إنه نرجع أصحاب تاني حتي لو من بعيد أهلي مش هيسمحوا بده لأنهم خلاص الصورة إللي عندهم بقت سيئة أوي وهيكرهوها كمان وأنا مِش عايزة دا يحصل أنا عايزة أسيب باب الود موارب محدش عارف الزمن مخبي لينا إي؟
_______________________________________________
_وقابلتك إنتَ.....لقيتك بتغير كُل حياااتي معرفش إزاي حبيتك..معرفش إزاي يا حيااتي مِن همسة حُب لقتني بحب..لقتني بحب وأدوب في الحُب
_مكنتش أعرف إنك صوتك حلو كدا!!
_لَفيت بسرعة لما سمعت صوته و إبتسمت جـ.ـا.مد و هتفت بفرحة وحماس: أدهوميي
شـ.ـدني لِحـ.ـضـ.ـنه وحاوطني بإيديه وهمس بحب: قلب أدهومك حشـ.ـتـ.ـيني و أوي
_لَفيت إيديا حواليه أنا كمان وهمست بحب: وإنت كمان وحـ.ـشـ.ـتني جدا مقولتليش ليه إنك جاي؟
_ بعدني عن حُضنه شوية و باس خدي وقال بحب: حبيت أعملهالك مفاجأة
_إبتسمت وكَملت بحب: أحلي مفاجأة دي ولا إيه!؟
_كمل بخبث وهو بيهمس في ودني:وفي مفاجأة تاني!
_هَمست بمرح : إي هي؟
_ضِحك وبص في عنيا وقالت بمرح وهو بيغمزلي: مِش رقصتي علي كتبوا كتابك يا نقاوة عيني هَنرقص أخر الشهر دا أنا وإنتِ علي " كَمل بمرح وهو بيطبل بأيده علي سور البلكونة " دُقّوا المزاهر ياالله يااهل البيت تعالوا.....جمّع ووفّق والله وصدقوا اللي قالوا.... عين الحسود فيها عود يا حلاوة "كَمل بفخر مصطنع وهو مازال بيطبل" عريس قمر .. وعروسته نقاوة
ضِحكت جـ.ـا.مد علي طريقته وفي نفس الوقت كُنت فرحانة جدا وفرحتي مِش سايعاني ولقيت نفسي برمي نفسي في حُضنه وإتكلمت بسعادة وحماس: أنا فرحانة أوي هنبقي أنا وإنت في بيت لوحدنا أخيرا
_بادلني الحُضن ورد بنبرة كلها حب وفرح: وأنا فرحان أكتر منك بحبك يا روميسائي
_خرجت من حُضنه و بصيت في عينيه بِكل حُب وهمست : وانا بعشقك يا أدهومي...
_لَقيته بدأ يتمايل معايا ويغني بمرح وحب أغنيه لفريد لأطرش: أنا وانت وبس
انا وانت ولا حد ثالثنا.... انا وانت وبس ياحلاوتنا ...انا وانت وبس ....
_شاركته الغناء وأنا بضحك وبتمايل معاه: نسبق ليالينا بخطوينا ونقرب اجمل مواعيدنا ......ونعيش م الجمعة سبعة ايام زادنا و زوادنا غرام في غرام والحب غطانا وفرشتنا وخدود الورد مخدتنا انا وانت وبس
ضِحكنا سوا ودخلنا من البلكونة مهو ميصحش بردوا نفضل واقفين كُل دا إحنا مؤدبين بردوا
___________________________________________
_بقول إي ما تيجي نسيب الناس دي ونمشي!!؟
_بَصتله بإستنكار ورديت: إنت عايز تحرمني من فرحي كمان يا أدهم!!؟ مش كفاية كتبت كتابي وانا نايمة!!
_رَد بغيظ: كُل شوية بقي هتفضلي تقوليلي كدا!!؟ ما عملتلك كتب كتاب تاني إنتِ عندك زهايمر !؟
_رديت بغيظ: ولو بردوا !! بس مِش هنسهالك فأسكت بقي و يلا نقوم نرقص سوا مع الناس إللي بترقص دي!!"
بصلي بغيظ وكان لسة هيتكلم بس لقيت فجأة بانت علي وشه ملامح الصدmة وعينيه بتبص علي حاجة فلفيت زشي عاشن أشوف إيه إللي صدmه كدا!! فشوفت روميساء!!! بتقرب مننا عيني دَمعت غـ.ـصـ.ـب عني لأنه أنا حبيتها بجد و كان نفسي تكوني معايا في يوم زي دا
_سما بإبتسامة وهي بتقرب تحـ.ـضـ.ـني : ألف مليون مبروك يا روميساء
أنا فضلت مصدومة وعقلي مأسعفنيش إني حتي أبادلها الحـ.ـضـ.ـن!
بِعدت عني وكَملت بأسف ونـ.ـد.م: وهي دmـ.ـو.عها بتنزل أنا عارفة إنك مصدومة من من وجودي هنا دلوقت بس حقيقي أنا كان لازم أجي النهاردة وأعتذرلك عن كُل الأذي إللي سببتهولك واللي كنت هسببهولك أنا بجد أسفة أوي وعارفة إني غلطي كبير و مـ.ـيـ.ـتغفرش! بس أنا عارفة إنك مش زيي عارفة انه قلبك كبير أوي وطيبة أوي وجميلة قلبا وقالبا وهتحاولي تسامحيني "بصت لأدهم وكَملت بإبتسامة وهي بتمسح دmـ.ـو.عها " اسفة إني كنت هبعد حبيبتك عنك عشان شوية هواجس في دmاغي و شكرا ليك يا أدهم إنك مسبتنيش أمـ.ـو.ت علي الرغم إنه كان في إيدك دا!! و سمحتلي إنه يكون ليا فرصة تاني أعيش وأتعالج من أمراضي وهواجسي إللي كانت مسيطرة دmاغي شُكرا ليك أنا مديونالك بحياتي "رجعت بصتلي تاني وإبتسمتلي بصفا ولقيتها بتخرج الغويشة من شنطتها وبتمسك إيدي تلبسهالي وإتكلمت" دي غويشتك وحقك من ساعة اللي حصل وهي فضلت في البيت ألف مليون مبروك ليكم وربنا يسعدكم يارب دايما
إبتسمت ولفت عشان تمشي بس أنا شَدتها وحـ.ـضـ.ـنتها جـ.ـا.مد و بَكيت وهمست : أنا مسمحاكي ..مسمحاكي علي كُل حاجة "كَملت بحب" حشـ.ـتـ.ـيني و أوي يا سما وكُنت عايزاكي تكوني جمبي النهاردة وأهو ربنا حققلي إللي كان في نفسي وإنتِ هنا جمبي دلوقت!!
بَكت هي كمان و بادلتني الحُضن وهمست: وإنتِ كمان كُنتِ وحشاني أوي
فِضلنا حاضنين بعض شوية لحد ما لقيت خالد صاحب أدهم جه جمبنا وأتكلم بصوت عالي مَرح: خلاص يا عروسة سيبيها شوية الناس هتفهمكم غلط كدا!!
_ضِحكت ورديت وأنا لسة حَضناها: يفهموا غلط عادي ولا يهمنا مَلكش دعوة إنتَ بس !!
_خالد رد بغيظ: طَب سيبيها شوية وشوفي الغلبان إللي واقف يتفرج دا!! أنا عاوزها في موضوع في السريع كدا و هرجعهالك متخافيش
بِعدنا عن بعض أنا وهي بس مسبتش إيدها و قولتلها بمرح: عايزة تروحي تسمعيه ولا هتنفضيله؟
_ضِحكت وبصت له وإتكلمت بمرح: إنتِ أي رأيك!؟
_أدهم شَدني عليه ورد بغيظ: هي رأيها تروحي تسمعي الموضوع أكيد دكتور خالد عايزك في موضوع مهم!! مِش كدا بردوا!!
_خالد رد بسرعة وهو بيبص لسما بحب: أه طبعا مهم جدا جدا!!
سما هـ.ـر.بت من نظرته ليها وبصت لروميساء وردت بإبتسامة : هروح أعرف أي الموضوع المهم دا وهرجعلك
هَزيت دmاغي بهدوي وأنا مبتسمة و هي مشيت مع خالد
_ بصيت لأدهم بضيق وإتكلمت: ياريت بقي تفهمني هي تـقصد إي بإنك أنقذتها من المـ.ـو.ت!!؟ ودا حصل إمتي أصلا!!؟ وعلاج أي اللي هي إتعالجته !!؟ عشان أنا مِش فاهمه أي حاجة
_ حاوطني بكتفه و إتكلم بإبتسامة: هفهمك أول ما نروح بيتنا والله بس متبصليش كدا!!
_بَصتله بضيق وكَملت بإستنكار: أومال عايزني أبصلك إزاي!؟ وأنا بكتشف دلوقت إنك مخبي عليا حاجات كتير
_ضمني اكتر له وقال بحب : سواء سما كانت جت النهاردة أو لاء أنا أصلا كُنت هقولك والله لما نروح لاني مكنتش عايز أبدأ حياتي الجديدة معاكي وأنا مخبي عنك أي حاجة وأنا لما خبيت عليكي خبيت أنانية مني لاني مِش عايز أشوفك مِضايقة وزعلانه ولا حتي تُحطي أي حد في دmاغك!! أنا اسف إني خبيت عليك حقيقي
_خدت نفس طويل ورديت بغيظ: أسفة مِش مقبول ولازم تتعـ.ـا.قب!!
_إبتسم ورد : وأنا جاهز للعقـ.ـا.ب يا سينيوريتا
_ رديت وأنا ببتسم بإستفزاز: بعد لما نروح وتحكيلي إللي مخبية ههتتحزم وترقصلي!!
_ضِحك وغمزلي: طَب مينفعش ترقصيلي إنتِ النهاردة وبكره أرقصلك زي ما إنتِ عايزة
_رَديت بغيظ : بقولك أي أنا مبهزرش علي فكرة !! دا عقـ.ـا.بي نفذته يبقي خير وبركة وهسامحك منفذتوش يبقي متلومش غير نفسك بقي!!
_ضِحك ورد بقلة حيلة: وعلي إي الطيب أحسن عينيا حاضر هرقصلك
_إبتسمت جـ.ـا.مد و سقفت بإيدي و إتكلمت بحماس: أشطر كتكوت يا ناس...
_ضِحك بخفة وقال : مجنـ ونة"كَمل بحب وهو بيحاوطني بإيده" بس بحبك عارفة علي الرغم من كُل إللي سما عملته بس لازم أشكرها صراحة "بصتله بإستغراب وتساؤل فكمل" عشان لولا إللي عملته مكنتش كتبت الكتاب بسرعة ونتيجة لكتب الكتاب وإني مِش قادر تبقي مراتي وملكي
ومقربش منك فالفرح كمان إتعمل بسرعة وخلاص أهو هتبقي في بيتي ومعايا فهي تستحق الشكر صراحة هي والغويشة الصيني إللي بهدلتنا دي!!
_بصتله بحب وسندت دmاغي علي كتفه ورديت بحب: معاك حق "ضِحكت بخفه وكَملت" شكرا لسما والغويشة الصيني