رواية جنة الجبل جنه وجبل كاملة جميع الفصول

رواية جنة الجبل هي رواية رومانسية تقع احداثها بين جنه وجبل والرواية من تأليف ايلا ابراهيم في عالم مليء بالتناقضات والأسرار تتشابك مصائر شخصيات رواية جنة الجبل لتجد نفسها في مواجهة قرارات صعبة تُغير مجرى حياتهم إلى الأبد ان رواية جنة الجبل هي قصة عن الحب الذي يتحدى الزمن والمصير الذي يفرض نفسه والأرواح التي تسعى خلف الحرية والسعادة بين الأمل واليأس وبين القوة والضعف ينسج رواية جنة الجبل تفاصيل حياتهم في معركة غير متكافئة مع القدر لتكشف كل صفحة عن لغز جديد يقود القارئ نحو نهاية غير متوقعة

رواية جنة الجبل جنه وجبل كاملة جميع الفصول

رواية جنة الجبل من الفصل الاول للاخير بقلم ايلا ابراهيم

محمود والد جنة بحزن : بتعيطي ليه دلوقتي يابنتي
جنة بشهقات : عشان عشان انت عاوز تجوزني وتخلص مني يابوي...انا عملت ايه عشان تجوزني لجبل الصعيد ..اللي الناس كلها بتخاف منه ....
محمود بحنيه : انتي مش واثقه بيا ...مش واثقه بابوكي يابنتي...
جنة ببكاء  وعند :بس يابوي انا ....
محمود بتعب : بس يابنتي بلاش تتعبيني اكتر ..انا عاوز اطمن عليكي قبل ماموت ..
جنة :بعد الشر عليكي يابوي...
محمود:جنة يابنتي لو انتي فاكره اني مش عارف باللي بيحصل معاكي جوى البيت ده تبقى غلطانه ...انا عارف اخوكي ومراته بيعملوا فيكي ايه بغيابي..
انزلت رأسها إلى الأرض بقهر ..
ليكمل والدها حديثه..انا كنت منتظر الفرصه اللي تجيلي واخلصك منهم وتعيشي عيشه هنيه عيشه تستاهليها...
جنة باختناق :مع جبل الصعيد يابوي منتا عارفه والناس كلها عارفاه...ده جبل واسمه جبل من غير روح ولا قلب ...وماخبراش انك تكرهني عشان ترميني الرميه دي...
محمود :جبل اه قاسي مع الناس اللي تقف فوشه...جبل دايما مع الحق...ميغركيش كلام الناس....وانتي مش هتبقى ند ليه...انتي هتبقى مراته تستندي عليه...هيكون فظهرك دائما...وهتشوفي بعنيك وتقولي ابوي قالي كده..
جنة : يابوي انتي مش...
محمود :بس يابنتي استهدي بالله.. وكفايه عياط طب بالذمه في بنت جيمله فرحها كمان يومين تعيط كده...
مسحت دموعها بقلة حيله...ليمسك والدها كفها بحب...مرددا بجديه :اول ماتخطي رجلك بيت جوزك تبقى فطوعه بكل حاجه فهماني يابنتي بكل حاجه....مش عايز الناس تقول محمود معرفش يربي بنته...
جنة :محدش يقدر يقول عليك نص كلمه يابوي..
قبل والدها رأسها بحنان مرددا انا عاراف وووثق بيكي ..دلوقتي اطلعي اجهزي ... بلغت خالتك تجيب بنتها وتنزلو تكملو اللي بقي من حجتكم..انا عارف انك بتحبيهم وترتاحي معاهم...
جنة :ايوه يابوي خالتي وبنتها دول من ريحت امي الله يرحمها وحنيتها عليا تفكرني بأمي...
محمود بحزن ربنا يرحمها يارب..
***********
جبل بغضب : يابوي عليك وعلى راخمتك ...
عز ابن عم جبل : مين الرخم.فينا طب انا برضى بمرات عمي ..بصي يامرات عمي واحكمي بالله عليكي مين الرخم  فينا.
هنيه ام جبل بكفاياك عاد ياعز بلاش تزعل جبل كده..
عز : وه يامرات عمي بعتيني عشان ابنك...
هنيه بضحك : والله انت مش هتكبر ياعز ..
عز :وانا قلت ايه عايزه يشوف عروسته هو اللي مش راضي...
جبل : مش فاضي ياعز مش فاضي منتا شايف...
عز :مش فاضي والا مش عايز ..ولا تلاقيك خايف تكون شبه عم سعيد ..ليكمل بضحكه...عاوز تتتصدم ليلة الدخله مش كده...عشان متفكرش كتتير. .
عزززز قالها جبل بحده ليكمل بضيق مفيش هزار بالحجات دي البنت دلوقتي بقت مراتي شبه سعيد ولا حسن تبقى مراتي ومسمحش لحد يجيب سيرتها تاني ..انا لو مكنتش عارف انك متقصدش بحديتك ده حاجه كان هيكون ليا تصرف تاني معاك...
يلاا خلينا نمشي نشوف شغلنا بدل لعب العيال ده...
هنيه يابني سيبه يكمل اكله وانت مكلتش حاجه..
جبل :هيبقى يطفح بالمكتب يلااا..
عز يمشي خلفه وهو يلتقط بعض اللقيمات في يده. ..ابنك هيموتني يامرات عمي طول النهار شغل شغل...
عزززززز نادى عليه بحده..
اه جايلك جايلك هو انا هطير يعني..
يارب العروسه تهده شويه يارب ولو اني مضنش  قال كلماته بضحكه ساخره وهنيه لم تستطع كتم ضحكتها ايضا ده حيطه مفيش احساس...
مرة الايام وأتى يوم الزفاف...
**********
كانت جنة تتمسك بيد خالتها متشبثه بها ويكاد قلبها يقتلع من مكانه...خوفا وقلقا...فجبل الجميع يعلم عنه حدة طباعه وغضبه السريع...
حسينه : يدك برده قوي يابنتي مالك مخشبه كده ليه..
جنه :خايفه خايفه ياخالتي مقدراش أسند طولي ..
حسينه : متخافيش الراجل مع مراته يبقى حنين ويهاودها...وخاصة باليوم ده..
جنة برعب : مقادراش ياخالتي حاسه قلبي هيتخلع من مكانه...وركبي مش شيلاني...
حسينه : جنة شدي حيلك هي ليله وهتعدي وانا من النجمه هكون عندك...بلاش فضايح يابنتي
جنة :متسيبنيش ياخالتي. عشان خاطري..
حسينيه :وه جرالك ايه ياجنه انتي مش كده ...طول عمرك عاقله وفاهمه ..تجي فاليوم ده اسعد يوم فحياتي كل بنت تخيبي...
جنة :ياخالتي...
حسينه :اشششش اسكتي ام العريس جايه ناحيتنا...
كان زفاف اسطوريا سيتحدث عنه الناس لسنين طويله...
كان جبل يتنقل بين المدعين حتى قام بجره عز...
عز بهمس جرى ايه يابن عمي مش هتطلع انت وعروستك كفايه عليكم كده..
نظر إلى عز بضيق .
متبصليش كده الساعه داخله على نص الليل يلاا اطلع خد عروستك...ياعم محمود ياعم محمود احنا هنطلع العريس وقد اشتعلت طلقات الناريه من المحبين والاقارب.. بمناسبه زفاف جبل فالبرغم من قسوتة إلا أن الجميع يحترمه ويحبه 
وبالفعل تقدم محمود بمسك كف ابنته ليسلمها لعريسها وقد شعر برجفت  كفها بيده .. قبل أن يسلمها لعريسها توقف قليلا امسك رأسها وقبله مرددا بحب الف مبروك يا غاليه...
جنة....
محمود : دلوقتي هسلمك لعريسك..عايزك تبقيله امه واخته وبير أسراره وسعادته تكون معاكي .. قبل متكوني مراته ماشي يابنتي .حافظي عليه وعلى بيتك .. ومتنسيش انتي تربيتي على ايه...
هزت رأسها بايجاب ليعاود تقبيلها ويتقدم نحوه جبل ممسكا كفها من يد والده...
محمود: بنتي امانه برقبتك ياجبل...
جبل: فعني ياحج محمود...
وقبل أن يمشي بها...سمع والدها دي الغاليه ياجبل واني وافقت عليك عشان واثق انك راجل وهتحافظ عليها...
جبل بضيق : متقلقش ..
محمود اقترب منه وهمس له بإذنه  بحرج : بشويش عليها عشان البت خايفه ومرعوبه ...
نظر جبل الى عينيه بضيق وهز رأسه ..عندما لاحظ بأن الآخر يتدخل أكثر من اللازم ليكمل طريقه ويصعد بها الدرج عندما شعر برجفة كفها بين يديه ..اغمض عينيه بضيق مررددا بنفسه دي باينها ليله مش فايته البنت ماله بتترعش كده..فتح باب الغرفه ليدخلا معا وقفت بمنتصف الغرفه بعد أن ابتعدت عنه بسرعه...
اما هو فتجاهل فعلتها واغلق الباب بهدوء..
واقترب منها وهو ينزع عنه العبائه ويختطف نظرات عابره اليها...بين الحين والآخر ..عندما خلع العمامه ووضعها جانبا ..
كانت هي ماتزال واقفه تفرك يديها بتوتر وخوف...تتصور سيناريوهات كثيره هل سيضربها الان . هل وهل...وكيف سيتعامل معها الأن الخوف فقط يسيطر عليها في هذه اللحظه شهقت عندما شعرت بيدها تجذبها من خصرها وقد التصقت بصدره ...وانفاسه الساخنه تضرب وجهها..
جبل مرر أنفه على وجهها من فوق غطاء الوجه...ليشعر بأنها ستسقط بهذه اللحظه...
مالك يابنت محمود بتترعشي كده ليه...
جنة وضعت كلتا يديها على صدره لاترغب بأثارة غضبه ابدا ..وايضا..تريد منه بعض الوقت....
جبل : اتكلمي ...
جنة : أنا ... أنا ... عايزاه اخش الحمام اغير.هدومي ..
انطلقت ضحكه منه ليقول تغيري والا تهربي..
طب مش هتخليني اشوف وش عروستي...ومش لازم افكلك الفستان ده...والا ايه...
ضربات قلبها تتزايد عندما شعرت بيده تتسللل على طول ظهرها لتصل إلى سوتيه الفستان وقد دفن وجهه بعنقها وأمسك طرف الشال محاولا نزعه عن وجهها وقد ظهر كتفها العاري لتشهق بصدمه عندما ....
وضعت يديها على فستانها تتمسك به بقوه...وهي تبتعد عنه بحرج...مع ابتعادها نزع غطاء وجهها وانتثر شعرها الحريري على كتفيها ..
وقف ثابتا في مكانه يراقب حركتها التاليه ..ليصل لمسمعه صوتها المرتجف...دون النظر اليه...
جنة :انا انا ..
جبل وهو يقترب منها انتي ايه...
جنة : انا....
جبل وهو يرمق شالها بين يديه بنظرات متفحصه...ويعيد نظره اليها...حتى تقدm نحوها بهدوء لتتراجع الأخرى بخـ.ـو.ف من ردة فعله حتى كادت تتعثر بالسرير لكنها ثبتت مكانها بسرعه .. شعرت به أمامها ..
أبعد خصلات شعرها عن وجهها ليجد فتاه جميله عينان واسعتان الوجنتين محمرة..أما شفتيها فحكاية أخرى..شرد بها لثواني لا بل أكثر حتى أنه لم يرغب بازاحة عينيه عنها لكنه سمع صوتها الخافت انا اسفه...اسفه.. ...انا...  ..
جبل ابتلع مابجوفه محاولا تمالك نفسه أمام هذه الفتاه  ..
جبل : احم...انتي بتتأسفي على ايه. دلوقتي..
جنة : انا ... انا
جبل : انتي ايه...سألها باهتمام..
انزلت بصرها إلى الأرض لتقول بخفوت انا مكنش قصدي اللي عملته ...مكنتش اقصد ازعلك..انا بس ..ككككنت ..
جبل : اشششش خلاص ليه كل ده ..وانتي بتترعشي كده ليه ..
جنة انا ...
جبل : طب اهدي انا مش هكلك .ولا هعمل حاجه بالغـ.ـصـ.ـب فاهمني ...
جنة ...
جابر :.لكن  هسألك حاجه...وانا عاوز اجابه صادقه ..ماشي..
جنة هزت راسها بايجاب...
جبل انتي بالوقت ده جواكي حاجه من اتنين ...اولا يكون في حد تاني لتجيب بسرعه وخـ.ـو.ف وعزه جلال الله مافيش...
  ليضع يده على شفتيها مرددا بجديه :عشان لو في حد تاني ... انا بوعدك انك كلها كم شهر وهتبقى حره...
هزت رأسها بالنفي بسرعه..وهي تستمع لحديثه الجدي...مرددة بدmـ.ـو.ع والله مفيش حد انا بس..
ليكمل الآخر مع ابتسامه رضى ارتسمت على شفتيها...
يبقى الحاجه التانيه انك بتتدلع...وده حقك وانا هنا عشان ادلعك ياست البنات...قال كلمـ.ـا.ته وهو يحرك إبهامه على وجنتها بود
لترتسم ابتسامه على شفتيها وقد انزلت رأسها إلى الأرض بحرج .....
لتتسلل الطمأنينة الى قلبه ويطبع قبلة على جبهتها مرددا هسيبك تاخذي راحتك محدش هيطلع الجناح بتاعنا وانا هنام برا ليغادر ويدعها لوحدها....
فور خروجه وضعت يدها على قبلها وجلست على السرير تشعر بأن كيانها كله قد قلب..رأسا على عقب..تحاول السيطره على قلبها دون جدوى...
*********
عز : حج محمود ايه اللي موقفكم هنا...
محمود : العربيه عطلت واحنا مروحين...
عز : طب انا هعرف اخدmكم بحاجه..
محمود: تسلم يا ولدي اتصلت بحد يجيلنا...لكن لو تقدر توصل الحجه حسينه وعيالها بيتهم مش عاوز اشنشطهم بالطريق...
عز : عنيا ياحج...لكن انت متاكد مش عايزني اساعدك..
كتر خيرك يابني..
صعدت حسينه مع ابـ.ـنتها وابنها مع عز السياره وكانت ابـ.ـنتها تغطي وجهها بالشال وتظهر عينيها الواسعتان...
حاول عز منع نفسه من النظر إليها...لكن عيناه خانته كانت دائما تلتقي بعينيها طوال الطريق لتزيده جنون عنـ.ـد.ما تبعد نظرها عنه بحرج...ليشعر بشيء يجذبها تجاهها الأن هو يريد رؤيتها حقا ...لديه الفضول لرؤية تلك الفتاه التي تتهرب بعينيها من نظراته ..كيف تكون ملامحها...
حتى ظهر أمامهم مطب ليبتعد شالها عن وجهها وقبل أن تعيده ارتسمت ابتسامه على وجهه عنـ.ـد.ما لمح ملامحها الطفوليه الهادئه...ليتنهد براحه أما هي شعرت بالحرج من نظراته الجريئه ....
***********
الصباح الباكر...
استيقظت جنة باكر خرجت من الحمام لتشهق بصدmه عنـ.ـد.ما وجدته أمام المرأة عاري الصدر يجفف شعره ...
استدارت إلى الخلف بحرج ...لتشهق عنـ.ـد.ما احتضنها من الخلف وطبع قبله على عنقها..صباح العسل...
حاولت أبعاده عنها بحرج  لكنه يستنشق رائحتها بعمق أدارها إليه بود ايه الصباح الجـ.ـا.مد ده..
جنة بتـ.ـو.تر من نظراته ولمساته : جججبل.
جبل : يابووووووي احلى جبل سمعتها بكل حياتي...
جنة : انت انت انت..
جبل دفن وجهه بعنقها وهمهم باستمتاع..انا ايه...
جنة بأنفاس متصاعده وصدرها يعلو ويهبط وهي تشعر بقشعريره تسري بجسدها عنـ.ـد.ما شعرت بصدره العاري يلتصق يظهرها وهو يدفن وجهه بعنقها ويداه تتجولان بجرئه على منحنياتها ووووو
يتبع.....
جبل باشا كان صوت الشغاله من براا الاوضه تنده عليه...
بالوقت ده استغلت جنه الموقف وجريت من بين ايديه بكسوف...
بص ليها بغـ.ـيظ وردد وبكده انتي خلاص فلتي من بين اديا..قال كلامه وهو بيمشي ناحيتها...وهي قلبها بيضـ.ـر.ب جـ.ـا.مد كل اما يقرب اكثر ..
افتكري  اننا متجوزين وكده كده هتكوني بين اديا قال كده. وحاوط خصرها بدراعه...وهتنامي في حـ.ـضـ.ـني كمان ولا وانتي اللي مش هتتحملي تبعدي عن حـ.ـضـ.ـني تاني..
ابعدت نظرها عنه بخجل لكنه امسك فكها لينظر إلى عينيها بأعجاب...وماله نصبر ..الصبر حلوو برضو..ياست البنات أنهى كلامه وهو بيبـ.ـو.س جانب شفايفها وحس برعشتها بين أديه...ابتسم وهو بيبعد عنها ..عشان تاخد نفسها بالعافيه...
اجهزي عشان هنننزل نفطر  مع العيله تحت...
***-***-***-***
عز هو عريسنا فين ياحجه لسا غرقان بالعسل...
اهدى على ابن عمك ياعز بلاش تزعله..
الله وانا قلت حاجه...ربنا يطعمنا احنا كمان..
هنيه بفرحه بجد ..بجد ياعز عاوز تعملها...
وانا حد كان قالي وقلت لااا..
هنيه خلاص سيبها عليا هدوراك على اجمل عروسه بالبلد كلها...
عز احم...انتي مصدقتي انا بهزر ياحجه بهزر..
شكلك واقع على وحده ومداري اتكلم ياود انا اللي مربياك..
ايه ياحجه انتي هتسيبي ابنك وتقلبي عليا..
وابنها ماله ياعز.يابن عمي...كام صوت جبل جايله..
رفع عز وشه وشاف جبل ماسك ايد مـ.ـر.اته اللي باين عليها الكسوف ونازلين سوى ..
عز يارب يارب اوعدنا يارب..
انت هتقر عليا والا ايه...عاوز ايه عالصبح...
عز بغمزه نصبح على العريس ونخـ.ـطـ.ـفه شويتين من عروسته أذا مكنش في مانع...قال كلامه وهو بيبص لاجنة..ويقول مع اني مضنش حد يعرف يسيب الكنافه ويخرج ..
جبل انت لازمك قطم رقبتك ولسا هيمشي عليه جري عز من قدامه بسرعه...
ابتسمت  جنة لما شافها جبل بتضحك نزل بمستواها وهمس  عجبك الكلام صح جاي على مزاجك...
جنه  بهمس ابتسمت اكتر ودارت وشها... 
جبل طب الضحكه دي مشفهوهاش تخرج لحد غيري انتي فاهمه..
بصت عالأرض بكسوف  ومشيت وراه لما نزل يسلم على أمه وشاورلها تعمل زيه...
جبل طلع على مكتبه مع عز وجنة راحت تساعد البنات بالمطبخ...ولما رفضوا يسيبوها تساعدهم طلعت اوضتها عشان تجهز ...لكنها انصدmت بحد واقفلها عالسلم بيبص عليها بإعجاب وهو بيصفر يابن المحضوضه ياجبل...دايما يقع واقف..
طنشت كلامه وكملت طريقها ..لكنه وقف قدامها بسرعه...
القمر مش شايفنا والا ايه ..
حاولت تبعد عن طريقه لكنه دائما بيقف فوشها لحد مامسك دراعها وشـ.ـدها ليه وزقته بغضب  وهي بتقول اول واخر مره تتكلم معايا بالطريقه دي وتطلع في وشي انت فاهم
مثل الخـ.ـو.ف وهو بيقول يامه انا خـ.ـو.فت على كده ..
طنشت سخريته ومشيت وسابته وهو بيعض شفايفه وبيهمس مصيرك تقعي يا حلوه وتبقى في حـ.ـضـ.ـني قريب اوووي  ...
***-***-***-***
اجتمع الكل عالاكل
ام جبل للشغاله اطلعي شوفي عروستنا وخليها تنزل.
جبل بسرعه انا هطلع ياامي انتي كمل شغل قال للشغاله ..
عز بتريقه لا ياعم مش هنشوفك لبكرى على كده..
جبل اخرص انتا ومتتدخلش..
مرات عم جبل انا هندهلها خليك انت .
جبل بتجاهل قلت هطلع انا...وطلع السلم بسرعه وقف قدام الاوضه ..فتح الباب مكنتش موجوده بالاوضه ..فتح باب الحمام بشويش واتصـ.ـد.م لما شافها وهي لابسه قميص احمر بحمالات كان ليظهر جمال جـ.ـسمها بسخاء كانت بتجربه وهي تحرك أيدها على خصرها. وبتلف قدام المرايه..
شهقت بصدmه لما حست بيه ماسكها من خصرها ووو
يتبع...
شهقت لما حست بيه يحاوط خصرها ودفن وشه برقبتها باستمتاع...
جنة ججبل...
جبل : هتجنني يابت مش عايزاني اقربلك ولابسه كده.... دنتي مفتريه...
جنه بهمس وكسوف ششفتك خخرجت ممكنتش ..لفها ...ليه بسرعه قبل مـ.ـا.تكمل كلامها وهو بيقول أخرج واسيب العسل ده.... لاااه وقبل ما دوقه كمان ...ده حتى يبقى حـ.ـر.ام عليا...ولسه هيقرب بعدت بكسوف لكنه شـ.ـدها ليه وهو بيقول على فين...
جنة بتـ.ـو.تر ججبل الناس تتتحت واحنا لاز....
فكك منهم وخليكي معايا....قرب منها عشان يبـ.ـو.سها واتغاظ لما سمع صوت اخته بتندهله 
منى : ياجبل امي تحت بتستعجلك...
ضحكت بكسوف وهي بتجري من بين اديه . 
وجبل وهو بياخد نفسه بغـ.ـيظ اضحكي اضحكي الليل جاي ومش مطول ياعسل وهتلمنا اوضتنا....يلااا غيري عشان ننزل...
"**-***-***-***
تحت نزل جبل وهي ماشيه وراه ...كانت العيله كلها متجمعه...وعيونهم عليهم....
قعد جبل عالسفره وهي جمبه..
مبروك ياعرسان بس مش كنتو تسيبونا نطلعلكم اكلكم فوق ..دنتو لسا عرايس والنهارده صبحيتكم ...كان ده كلام مرات عمه ريم...
جبل ببرود احنا مش هنسيب سفرت العيله ونفطر فوق طول ما امي عايشه وحسها بالبيت ده ...
هنيه ربنا يخليك ليا ياحبيبي...
ريم وهي بتبص لجنة ازيك يا عروسه ..مش سامعين صوتك يعني ..
هزت جنة رأسها بكسوف...وعينيها على الراجـ.ـل اللي مبحلق فيها وقطع طريقها من شويه وهي بتشوفه بيغمزها وتحاول تتجاهله ..
ام جبل.انتي اكيد مش عارفه عيلت جوزك كلها ده عز ابن اخو جوزي الله يرحمه... وهو وجبل متربين مع بعض وزي الاخوات....إنما ده باين اصغر من جبل بس يبقى عم جبل الصغير...احمد ..
 جنة اتصـ.ـد.مه لما عرفت أنه عمه ..
 وكملت هنيه إنما دي تبقى ريم مـ.ـر.اته ...
ودي بقى الصغيره بتاعتنا المتدلعه منى اخت جبل الصغيره ...
ابتسمت ليهم بكسوف ..
ومر الوقت  بسلام وبعد وقت جبل كان بيحاول يهاودها عشان ياخدها برضاها لكن هي لسه مش متقبلاه...ومري اسبوع...زارتها خالته
عند جنة لما خالتها وبـ.ـنتها زاروها ..
حسنيه اعقلي ياجنة ده بقى جوزك والا عملتيه ده مينفعش. يتعمل...
جنة بكسوف عايزاني اعمل ايه ياخالتي منا مكسوفه..
مفيش كسوف الكسوف ده تنسيه بينك وبين جوزك انتي فاهمه...واحمدي ربنا أنه عدي الليله على خير...
جنة بضيق يعني كان هيعمل ايه يعني...
حسينه والله الله اعلم حد غيره كان عمل ايه اعقلي ياجنه وبلاش الكلام ده يوصل لابوكي أو اخوكي وتبقى مصيبه ..
جنة حاضر ...
عايزاكي تقربي من جوزك وتخليه يحبك ويتعلق بيكي...
جنة ازاي هعمل كده..
بـ.ـنت خالتها بضحكه ساخريه دلعيه.يابت..
حسينه اخرصي انتي قليلة الربايه...
بـ.ـنت خالتها الله وانا قلت ايه .
خلاص خلاص اتكتمي الحق عليا جبتك معايا...
يلااا ياجنة انا عايزاكي تتصلي وتفرحيني انا كله تمام بينك انتي وجوزك...
حاضر...
مش عايزه كلام وخلاص...
بـ.ـنت خالتها بهمس بقولك ايه يابـ.ـنت ياجنة هو الجواز حلو والا ايه نظامه...
قرصتها امها من دراعها وصرخت بو.جـ.ـع أهه هو انا قولت حاجه غلط..
انتي كلك على بعضك فضيحه انجري قدامي...
حاضر اهه متنسيش ياجنه تتصلي بيا عشان انتي بقيتي بتوحشني اوووي...
جنة بابتسامه أن شاء الله...
*****-****-*****
تحت كان عز جاي بالصدفه لما شافهم نزلوا من بيت جبل...
فضل واقف متنح لما مرت من جنبه البـ.ـنت اللي بقالها يومين مجنناه...وهي ولا كأنها شايفاه...مرت من جنبه ببرود جننه اكتر..
فضل باصص باثرها هي وامها لحد مامشيت العربيه...
فاق بشهقه لما منى نطت قدامه سرحان بأيه ..
عز يخربيتك انتي امتى هتعقلي ..
منى رفعت كتافها مش ناويه عاوزه افضل كده ..
عز يارب صبرني يارب...امشي قدامي جبل هناا...
منى لااا هو نزل مش عارفه راح فين ..
عز باستغراب وهو بيفتح فونه نزل ازاي ..
منى عز مش هتاخدني نشتري حجات حلوه...
عز مش فاضي يامنى خليها وقت تاني ..
بتذمر مش عايزه عايزه دلوقتي ..
منى...
يوووووه انا كل ماطلبك حاجه تقلي بعدين..
حاضر ياستي هبعت السواق يجبلك...
بس انا عايزه توديني انت زي زمان...
منى بلاش دلع انتي كبرتي خلاص...
منى بتذمر يووووه خلاص مش عايزه حاجه وجريت على اوضتها بغـ.ـيظ...
******-*****-*****
عند جنة..
جهزت نفسها زي ماوصتها خالتها وقررت انها خلاص تبطل خـ.ـو.ف وتدي لجوزها حقوقه كامله...
لبست قميص نوم وحطت ميكاب خفيف وقعدت تستناه لما شافت عربيته وصلت من الشباك...
رشت عطر هي بتحبه ووقفت تستناه يدخلها الاوضه 
وبعد شويه وهي بتفرك ايديها بتـ.ـو.تر سمعت صوت الباب بيتفتح واول مادخل وقف متصنم من اللي شافه...هي رفعت وشها بكسوف..وهي بتهمس حمدالله عالسلامه...
جبل يابوووووووي ..عالجمال..ايه ده...
جنة انا انا..وقبل متتك
كان بيبـ.ـو.سها بشوق ولهفه وايديه بتتحرك على جـ.ـسمها بجرئه لما سمع همسها بخفوت ججبل...
بعد عنها وهو بينهج وسند جبينه على جبينها نفسه بيتخلط مع أنفاسها...بص فعنيها بعد ماحاول يمسك نفسه بالعافيه..شاف الحيره والخـ.ـو.ف بعينيها والتردد....
جنة بتـ.ـو.تر انا...
غمض عنيه بغـ.ـيظ وهو حاسس انها لسا خايفه منه ومتردده..
وهمس قدام شفتيها بتعملي كده ليه ..أن كنتي مش جاهزه...
بصت فالأرض بكسوف ولسه هتتتكلم...
سمعت صوته بنبره حاده شويه بتلعبي معايا والا ايه...
جنة لاااه انا ... انا جاهزه والله بس ..بس معرفش ...معرفش ايه اللي حصل....
جبل وهو بيمسح وشها بكفه وأيده التانيه على خصرها ماسكها بتملك: شششش خلاص بتترعشي كده ليه...
جنة : انت زعلت مش كده..انا والله ...مممك...
جبل بابتسامه : والله حقى ازعل عشان كل اللي بتعملي فيا ده..
بصت عالأرض بكسوف ..لكنه رفعه وشها ليه وهمس مش انا قلتلك خودي وقتك ..
هزت رأسها بأه...
جبل بغـ.ـيظ : اومال بتعملي كده ليه وانتي مش جاهزه...
جنة بتـ.ـو.تر من لمسته وحنيته عليها : انا انا اصل اصل...
بعد عنها بغـ.ـيظ لما حس انه لو فضل معاها ثانيه كمان مش هيعرف يمسك نفسه ...وقال بسرعه حضريلي هدوم هخش استحمى . وقبل مايسمع جوابها دخل الحمام ..وسمعته صوته بيقول متفضليش بالهدوم دي عشان مش همسك نفسي تاني ..
جريت بسرعه غيرت هدومها وجهزتله هدومه...
*****-********-*****
عند عز ماسك الفون وبيبص لنمرتها بعد ما جابها وبيفكر بتردد عاوز يكلمها وخايف .. خايف أنها تفهمه غلط...
من كتر التفكير معرفش ينام.. قرر ينزل يعمل شاي واول مادخل المبطخ  سمع صوت منى بتعمل ايه..تحب اعملك أنا..
عز بغضب : انتي ايه اللي مصحيكي...لحد دلوقتي...
منى انااا اصل اصل...
عز بغضب منى مينفعش تفضلي سهرانا وبكرة عندك مدرسه بدري اتفضلي اطلعي اوضتك..
منى بغـ.ـيظ هو انت ليه بتعاملني كده شايفني لسه عيله يعني..
عز ايوه عيله ...يلاا اطلعي اوضتك ونامي بدل مابهدلك اقسم بالله..
يووووه كل مره تخانقني كده...
بـ.ـنت صوتك و بلاش تطلعي جناني عليكي اطلعي بقولك..
يووووه حاضر حاضر هتخمد اهوو..
ابتسم وهو بيسمعها تخانقه بسرها ...وعمل شاي وطلع أوضاته فضل سهران يفكر باللي خدت عقله من اول مره شافها بيها ده حتى اسمها ليه رنه بودنه نغم ..الله ايه الاسم الجميل ده. فضل سرحان بيها لحد مانام..
******-******-*****
عند جبل.
خرج من الحمام مش لابس الا فوطه تغطي جـ.ـسمها من تحت...فتحت عينيها بصدmه ودارت وشها بسرعه...
جبل بخبث : برقتي كده ليه..
جنة بتـ.ـو.تر هاااا...
شهقت لما حست بيه يحاوطها من ورا هااا ايه...ياقمر انت...
جنة انا انا حضرتلك هدومك وهنزل احضرلك الاكل...
حست بنفسه السخن عند خدها اليمين ..مش عايز اكل ..انا عاوز حـ.ـضـ.ـنك..
بلعت ريقها بتـ.ـو.تر وكسوف لما حست بيه يدفن وشه برقبتها وهو بيقول مصيرك تلين ياقمر وتذوب بين اديا ..الصبر حلو برضو ..لكن كمان ليه حدود....
خدت نفسها بالعافيه لما سابها...وراح ببرود يلبس هدومه...
بصت ليه بتتـ.ـو.تر وقبل متتكلم رمى نفسه على السرير ونداها تعالي ياجنة..
جنة هااا
جبل تعالي نامي فحـ.ـضـ.ـني...والا دي كمان لأ
قربت جنه بتـ.ـو.تر وكسوفه وتردد لحد ماحست بيه شـ.ـدها لحـ.ـضـ.ـنه بسرعه...
جبل عارفه انا ولا مره فكرت بالستات كل حياتي شغل فشغل..حتى لما قررت اتجوز طلبت من امي تختار البـ.ـنت اللي هتجوزها...كان بيتكلم وأيده بتتحرك على كتفها بلمسات خفيفه  وحنونه..جننتها...كنت دائما بقول اللي هتجوزها هتبقى اول واخر بـ.ـنت فحياتي...ده اللي كنت عاوزه...اظن فهمتي ليه انا صابر ومستحمل دلعك ده مع أن الكل عارف انا خلفي ضيق ازاي ..جنة..انا.عايزك برضاكي..بكامل رضاكي ...مش عايز اللي مابينا يتبنى على لحظه رغب*ه أو شه*وه...وتكون بالغـ.ـصـ.ـب ...لاااا انا عاوزك تبقى  انتي عايزاني برضاكي...زي ماانا عايزك بالضبط...
كلامه اثر بيها جدا دارت وشها ليه وخدودها احمروا واول مره تتجرأ وتحط أيدها على خده وحركتها برقه وقربت منه بتـ.ـو.تر وخـ.ـو.ف وووو
يتبع ....
حس برعشة كفها على خده وهي بتحركه على لحيته الخفيفه برقه...غمضت عينها وهي يتقرب منه أكثر ..رعشة شفايفها لما لمست شفايفه جنننته ... اول ما لمست شفايفها شفايفه كان واخدها ببوسه طويله مكنش عايز يسببها ولايبعد عنها ثانيه وحده لكنه حس بنفسها بيروح منها بعد عنها وهو بينهج وبيبص ليها بعشق وشها اللي بقى احمر عينيها اللي هتدmع من كسوفها ...نفسها اللي بيروح وبيجي بسرعه...
همس لها بقلق انتي كويسه. ...
هزت رأسها بأه وهدفنت وشها بصدره بكسوف...
ابتسم براحه وشـ.ـدد باحتضانها وهمسلها عند ودنها..والنعمه هتجننني ياجنة ...هتجنني جبل الصعيد اللي محدش قادر عليه...وختم كلامه لما بأس شعرها وهو بيشتم ريحته بأدmان 
*****-*****-******
الصبح بدري
كان عز خلاص قرر يكلمها مهما حصل وقف قدام الكليه بتاعتها وكان مستنيها تدخل...
وقفت بصدmه لما سمعته يندهلها...
نغم بجديه اتفضل ..
عز بتـ.ـو.تر ازيك..
نغم نعم  انت موقفني عشان تقولي ازيك...
عز مش عارف ليه متـ.ـو.تر اول مره يحس بكده..هو طبعه جريئ جدا لكن مع البـ.ـنت دي اتلخبط..وقال بحرج لا والله متفهمنيش غلط..
نغم وهي بتضم اديها على  صدرها بسخريه والله اومال عايزني افهمك ازاي لو سمحت بلاش الحركات دي تاني بعد اذنك ولسا هتكشي....
عز بسرعه استني بس...هما كلمتين
وقفت بضيق اتفضل قول اللي عندك
عز مش شايف دبله فأيدك. يعني ...
نغم  وانت مالك...
عز بغباء :يعني انتي مش مرتبطه...
نغم لا واضح انت الزوق مش جايب معاك ابعد عن طريقي احسنلك...
عز بجديه :يابـ.ـنت الناس اسمعيني انا عايزك فالحلال...لو مكنش في حد بحياتك..
نغم بسخريه والله  واللي عايز الحلال يعاكس في الطريق كده
عز قلتلك متفهمنيش غلط هو سؤال واحد  انتي مش مرتبطهه 
نغم.....
عز بابتسامه رضى يعني القلب فاضي والطريق سالك
نغم والله اللي يجيلنا  من الباب الطريق سالك وزي الفل...إنما اللي عايز يدخل من الشباك مش هيلاقي الا البهدله والصد ...ومشيت وسابته...مركز معاها جـ.ـا.مد عض شفايفه بانبهار دنتي بطل بطل ...
******_*****_******
في بيت جبل...
نزلت جنة عشان تساعدهم تحت لما حست بحد بيحـ.ـضـ.ـنه من ورى شهقت بخـ.ـو.ف وهي عارف ان جبل نزل من بدري ..اول مازقته ودارت وشها اتصـ.ـد.مت بعمه احمد..
احمد بوقاحه بتبعد ليه ياحلو انت...
محستش بنفسها الا وهي بتضـ.ـر.به بالقلم...ونزلت جري من غير مـ.ـا.تتتكلم بأي كلمه...كانت خايفه ومرعوبه منه ...باين جدا أنه مش هيسيبها في حالها....
اما هو فضل مصدوم لثواني وايده على خده شتمها بسره..
احمد بغل :بتضـ.ـر.بيني يابـ.ـنت**** أن ماوريتك ...وخليتك تسفي الترب تحت رجلي مش هكون انا احمد....
هنيه مالك ياجنة يابـ.ـنتي مش على بعضك كده ليه....
جنة كانت بتفكر تقول لجبل. عشان مينفعش تسكت.على 
كل ده..لكن هو هيصدقها ...كانت سرحانه لما هنيه ام جبل حطت أيدها على كتفها..
جنة بخضه ايوه ياامي...
هنيه عنين امك من جوة مالك سرحان بأيه..
جنة مفيش بس ابويا وحشني..
هنيه بس كده ..يعني جبل مش مزعلك بحاجه...
جنة بابتسامه رضى وهي بتفتكر جبل وحنيته عليها لااا جبل مش مزعلني..
دخل جبل بالوقت ده وباس دmاغ أمه وهو بيقول صباح القشطه على اجمل بـ.ـنتين بالبلد...
هنيه بضحكه بـ.ـنتين برضووو.. بتجبر بخاطر امك...
جبل بحب واجمل بـ.ـنت فيكي يامصر وباس كف امه بحب....
عز احم احم...
جبل..اه تصدق نسيتك...
عز وهو بيشاور على جنة اللي واقفه جمب جبل...طبعا من شاف احبابه..
جبل بضحكه اسكت كلها كم يوم وهتبقى انت كمان زيي وتغرق مع أحبابك... .
عز خلاص سكتنا اه اتكلم بقى...
بلغهم جبل أنهم هيروحوا يخطبو نغم لعز...كانت جنة فرحانه جدا عشان نغم هتبقى معاها بنفس البيت. هي بتحبها جدا...
وفعلا راحوا وخلصوا كل حاجه وحددوا معاد الفرح..
كان عز هيطير من الفرحه مش مصدق أن خلاص حلمه اتحققق البـ.ـنت اللي حبها من اول ماشفها بقت من نصيبه...
لكنه اتصـ.ـد.م لما حس بباب اوضته بيتفتح بوقت متأخر من الليل وشاف منى لكن بشكل تاني ..
منى كانت جميله النهارده مش البـ.ـنت اللي كانت دايما عامله ظفاير ولبسها لبس اطفال لا.... العيله الصغيره لا ..
دي لابسه حاجه مبينه معالم  جـ.ـسمها اللي تجنن اجمد راجـ.ـل...وقربت منه بدmـ.ـو.ع انت مش هتتجوز نغم وتسيبني مش كده ياعز انت عارف ان انا بحبك ياعز بحبك اووووي وحـ.ـضـ.ـنته وووووو
********-*****-******** 
جبل يابوووووووي على الضحكه الحلوه دي..مبسوطه ياقلبي
جنة بكسوف مبسوطه اوووي . 
جبل ربنا يبسطك اكتر...يابختها نغم بحبك ياريت ينوبنا من الحب ده حتتين..
جنة بصت عالأرض بكسوف وهمست نغم اختي وتربينا مع بعضينا من لما كنا صغار ومش مصدقه اني خلاص هعيش معاها ببيت واحددد...
جبل بشك بس انا شايف أن في كلام محشور بزوك ومكسوفه تقوليه...
جنة هاااا لا مفيش...
بلاش كدب عشان أنا كاشفك...
ابتسمت بكسوف وهمست بصراحه..
ايووووه انا بحب الصراحه...
ابوي وحشني..قويي..
بس كده 
هزت رأسها بأه..
من بكرى هعزمه يتغدا عندنا وابقى شوفيه براحتك..
بتذمر بس انا عايزه أزوره...
قولنا ايه مفيش خروج من البيت واصل والا انتي عايزاني ازعل...
جنة حاضر...
يابوووووووي على الكلام من شفايفك بيطلع ازاي زي العسل ..بعدت لما شافته قرب منها..لكنه شـ.ـدها ليه واترمت بحـ.ـضـ.ـنه...
جبل مش كفايه دلع عاد ...ده ناقص عز ال"***يدخل على عروسته ويخلف واحنا لسا بـ.ـنتدلع...والا ايه...
جنة.ضحكت بكسوف...
جبل بضحكه على ضحكتها هاا قلتي ايه انا بقول كفايه لحد كده...وانتي تقوليه ايه
هزت رأسها بأه وهمست بكسوف اللي انت شايفه ل.....
يتبع ....
كانت ذايبه بين اديه مشاعر متلخبطه بين خـ.ـو.ف وحب وتردد لكنها خلاص قررت انها تسلمه نفسها..جبل اثبت انه يستاهلها .... عيشها حجات ومشاعر مكنتش بتحلم تعيشها..
اما جبل كان بيبـ.ـو.سها بشغف ايديها بتبعد هدومها عنها بغـ.ـيظ عشان منعاه من لمسها كان بقمه رغبته بيها...هي بتجننه اكتر بكسوفها وخجلها ...لكن اتنفض الاتنين بعد ماسمعو صوت رصاصتين...
جنة بخضه في ايه..
جبل بقلق مش عارف و لبس بسرعه وهو بيردد استر يارب ..
نزل جري لما شاف الكل متجمع في الجنينه و عمه احمد مع الحرس... 
جبل في ايه يا احمد..
احمد مفيش كان في حـ.ـر.امي ..
جبل بشك حـ.ـر.امي ..حـ.ـر.امي ازاي والحرس في كل حته...
احمد والله ده اللي حصل.  
ضـ.ـر.بت طلقين فالهوى عشان اخـ.ـو.فه..وافوقكم.لاني ملحقتش امسكه...
جبل نده حرس البيت وشـ.ـدد عليهم ياخدو بالهم تاني مره ورجع...
كان الكل عايز يعرف ايه اللي بيحصل
امه هنيه انت كويس يبني ايه اللي بيحصل...
جبل محصلش ياامي انتي عارفه احمد زهق وضـ.ـر.ب طلقين  يجرب الس*لاح الجديد....بص بقرف على ريم مرات عمه لما شافها خارجه بهدوم ملزقه راسمه جـ.ـسمها...
جنة كانت بتبصله بخـ.ـو.ف مش عارفه تقرب منه ولا تسأل هو كويس والا لأ عينيها عليه بس...
ريم جريت وجابت كوبايت ميه لجبل .
اتفضل ياجبل الميه ساقعه...اكيد اتخضيت وانت نايم
جنة خـ.ـطـ.ـفت كباية الميه من ريم بغيره هي نفسها مش عارفه ليه...وقالت انا هجبله ميه انتي اطلعي كملي لبسك شكلك خرجتي بسرعه مالخضه ونسيتي تلبسي حاجه قالتها بغيره لما حست بنظرات ريم الغريبه لجبل...
ريم بصتلها بغـ.ـيظ وطلعت اوضتها...
جبل كان بيراقبهم من سكات وهو بيكلم امه ومش شايل عينه عن جنه...لما دخل عليهم عمه...
جبل هو عز فين مظهرش...
احمد شفته خارج وكان متعصب..
جبل متعصب ليه ...
احمد  اكيد متخانق مع خطيبته ..منتا عارف الحريم قال كده وهو بيبص لجنه اللي بتحاول على قد مـ.ـا.تقدر تبعد عنه...
جبل هو لحق يتخانق وطلع فونه وكلمه..لكنه مردش..عليه الحاجه اللي خلت جبل فعلا يقلق اكتر...
جبل انا هطلع اغير واروحله..محتاجه حاجه ياامي...
سلامتك ياحبيبي ...
شاور لجنة عشان تحصله وطلع وهي حصلته بسرعه...
اول ما دخلت وراه..انت كويس مش كده حصلك.حاجه...
بابتسامه خايفه عليا...
قلقت لما نزلت ياجبل ..ده مش لعب عيال دول طلقتين...وانت نزلت من غير مـ.ـا.تفكر ..
 افكر بأيه العمر واحد والرب واحد...محدش بيمـ.ـو.ت ناقص عمر
جنة برقه حطت أيدها على شفايفه بسرعه  متقولش كده عشان خاطري 
يابوووووووي عليكي وعلى لمستك وكلامك.اللي هيحننوني..انتي مش عايزاني أنزل هاااا عايزاني افضل جارك.كده ...
بصت للأرض وهمست وانا اطول تفضل جاري دائما...
جبل طلعي طلعي الكلام الحلو ده تاني زيديني. عشان اسيب عز يولع وافضل معاكي كده...
لااااه انت روح شوف عز واني مش هطير...هستناك..هنا...
جبل متأكده عايزاني اروحله..مش عايزه نكمل اللي كنا بنعمله .
عضت شفتها بكسوف  وهزت رأسها روحله ياجبل..
يابوووووووي عايزاني اروحله بعد.جبل دي...لاه انا مش هروح حته ..
جنة وهي بتمدله العمه روحله وارجع انا مستنياك  ...
باس جبينها ماشي  مش هتأخر ياقلبي.....
هزت رأسها وهي بتبصله وهو بيخرج...
******-*******-******
 فرح عز ونغم ..
عز اللي أصر أنه يستقر برا ببيت العيله  بعد جوازه بالرغم من إصرار الكل ورغبتهم..بأنه يفضل معاهم...إلا أنه رفض ...ومحدش عارف السبب ...
منى كان اليوم ده اسوء يوم فحياتها وخاصه بعد اللي عمله معاها عز لما راحتله اوضته.  مش هتنسى هو عمل معاها ايه ابدا هيفضل الموقف ده محفور جواها العمر كله....
عند عز..في اوضتهم...
عز بضيق نغم انتي هتفضلي كده كتتتير...
نغم بخـ.ـو.ف منه انا مرتاحه كده..
عز مش عايزه تفكي يعني..
نغم قلتلك مرتاحه..
عز لا شكلك مش مرتاحه هساعدك تفكي الفستان..
فزت بسرعه لا لا مش عايزه..
عز بضحكه على مظهرها و. خـ.ـو.فها والله مش عايزه. 
انا انا مرتاح والله انت روح نام..
نننننعمم اروح ايه ... ايه ..
نغم بغباء روح نام...
عز بضحكه انام ماشي بس في عريس ينام من غير عروسته برضو..دي حتى تبقى عيبه فحقي..ولسه هيقرب منه بعدت بسرعه متقربش ياعز لحسن اصوت وألم عليك الناس..
عز ضحك بصخب ..طب ياريت صرخي .وكمل بغمزه ده حتى لما يسمعوا صوتك هيقولوا ايه ده عز جـ.ـا.مد اووووي..
نغم بغـ.ـيظ انت قليل الادب على فكره..
عز عض شفايفه ...هو انتي لسا شفتي قلت ادب. .
ولسه هتبعد مسكها وحاوط خصرها بتملك..وأيده بتمشي على طول ظهرها..
نغم بتـ.ـو.تر انننت بتعمل ااايه.ابعد....
عز بغمزه هساعدك تخلصي من ام الفتسان ده..
ولسه هتعترض كان عز فاتح سوتيه الفتسان وبقى عالارض وهي فضلت بقميص ابيض مكشوف جدا وجـ.ـسمها كله باين....
شهقت بصدmه حاولت تغطي جـ.ـسمها باديها انت انت عملت ايه..ولسه عز هيبعد عشان يبص عليها مسكت فيه وحـ.ـضـ.ـنته جـ.ـا.مد وهمست بكسوف متبعدش...
عز بضحكه جننتها متأكده مش عايزاني ابعد..
نغم بكسوف متبعدش ياعز ارجوك...
وفعلا مبعدش لانه شالها وهي محستش بنفسها الا بين اديه وبيمشي بيها ناحيت السرير واول ما بقت على السرير اعتلاها وهو بيهمس واخيرا  بقينا لبعض.وووووو
*****-*****-******
بعد الفرح جبل اضطر يروح لشغل مستعجل...ورجعت جنة على اوضتها...خدت شاور ولفت جـ.ـسمها بالمشفه اول ما خرجت من الحمام حست بادين تحاوطها بتملك...
ضحكت من قلبها وهمست بكسوف جبل انت رجعت...
متكلمش اديه على جـ.ـسمها دافن وشه بشعرها المبلول ولسه هتلف عليه منعها لكنها بعدت بضيق لما حست بلمسته الغريبه ليها..واول مابعدت اتصـ.ـد.مت لما شافت عمه ماسكها وعاوز يكمل اللي بيعمله...حاولت تصرخ كتم بقها بقوه وقال بتهديد صوتك ميطلعش ..
دmـ.ـو.عها نزلت وهي بتشاوله لا ..تحاول تبعده بكل قوتها مش عارفه...
احمد انا هخلص اللي جاي اعمله وامشي ولا من شاف ولا من دري يااما هقولهم هي اللي عرضت نفسها عليا وانا رفضت. وانتي شايفه منظرك.ده الكل هيصدقني..عشان كده خليكي مطيعه واسمعي الكلام وووو..
يتبع.....
قرب منها عايزها مش هيضيع الفرصه دي من اديه..
قالها هشيل ايدي لو صرختي أو عملتي ايه حركه هفضحك انتي فاهمه ..
بعد أيده عن شفايفها وبقى يمشيها على جـ.ـسمها برغبه عض شفايفه وهو شايف جـ.ـسمها بقى بين اديه وهي بتعيط مش عارفه تعمل ايه...
فجأه هي من غير مـ.ـا.تحس مش عارفه جاتها الشجاعة منين ..زقته وضـ.ـر.بته بالقلم...وصرخت ..صرخها صحى كل اللي بالبيت واتجمعو ..
احمد معرفش يتصرف قلبه وقع بين رجليه هيكشفوه خلاص..وجبل هيقــ,تــله...
.  خرج من اوضتها بسرعه وهرب وعمل نفسه جاي على صوت صراخها....اول ماخرج قفلت باب اوضتها بسرعه غيرت هدومها ورجعت فتحت الباب لأم جبل وريم ومنى اللي واقفين مصدومين...
هنيه في ايه يابـ.ـنتي بتصرخي ليه..
بصت لأحمد اللي باين عليه الخـ.ـو.ف ومرعوب لكنها ماقلتش حاجه.اتحجت بأزها شافت فار بؤضتها وهرب..لكنها قررت انها هتقول لجبل اول ما يرجع خلاص مش هتسكت تاني. احمد بعملته دي اتمادى ومحدش يعرف يوقفه عند حده الا جبل...جبل الوحيد اللي هقدر عليه ..
ام هنيه ياحبيبتي فار يعمل فيكي كده..
جنة بكسوف انا بخاف منه اوووي ياامي .
طيب يابـ.ـنتي نامي دلوقتي والصبح هنشوف حكايات الفار دي..
مسكت جنة ايد هنيه برجاء. ممكن تابتي معايا النهارده ياامي..
بضحكه ياحبيبتي انتي لسا خايفه.  
هزت رأسها بكسوف .وهي مرعوبه  احمد يرجع تاني..
هنيه ماشي تعالي انتي باتي معايا فؤضتي عشان معرفش أنام بعيد عن فرشتي..
مشيت معاها جنه بسرعه بعد ماقفلت اوضتها ...والكل راح ينام الا احمد اللي قلبه بيشعل نار عشان جنة مش اول مره تعملها وتضـ.ـر.بها...شتمها بسره كتتتير وقرر خلاص أنه هيربيها مش عارف اللي مستنيه بكرى ايه....
******-******-******
فتحت عينيها بتعب وشافته غرقان بالنوم جمبها...غمضت عينيها بغـ.ـيظ وهي بتقول غـ.ـبـ.ـيه ...غـ.ـبـ.ـيه ضحك عليكي من اول دقيقه ...
قامت من السرير لفت الملايه على جـ.ـسمها وفضلت بتتسحب عشان ميحسش بيها واتصـ.ـد.مت لما شـ.ـدها ليه وبقى فوقيها..
وهو بيبـ.ـو.سها مع كل بوسها بيصبح عليه بكلمه صباح الكنافه صباح اللوز صباح القشطه وشم ريحتها بعمق وهمس بتوهان صباح الورد...
نغم حاولت تبعده بتذمر انت بتعمل ايه ياعز كفايه بقى..
عز تؤ تؤ تؤمش كفايه انا مش بشبع منك مش عارف ليه ...
نغم بغـ.ـيظ ابعد ياعز كفايه انك ضحكت عليا امبـ.ـارح..
عز بصلها بصدmه ضحكت عليكي هو انا مصاحبك..انتي مراتي .
نغم بغباء حتى ولو مكنش ينفع تغدر بيل وتعمل اللي حصل امبـ.ـارح..
عز : ايه ايه ايه..نعم ياختي..عيدي تاني مش سامع...
يوووه خلاص  بقى انا هقوم اخش الحمام قامت ووقعت ملايه السرير ونسيت انها مش لابسه حاجه....اتصـ.ـد.مت لما سمعت عز بيصفر  وبيقول ايه الجمدان ده... ولسه هتتغطى مسك أيدها بسرعه...
نغم بكسوف سيبني  انت بتعمل ايه سيب ايدي.
تؤ احنا تقريبا في حاجه لازم نعملها ..
عز ارجوك كفايه بقى...
عنين عز قولتي ايه. 
نغم برجاء. كفايه ارجوك عاوز ادخل الحمام ..
عز ادخلي ياحبيبتي ماله ادخلي ولسه هتبعد شالها. دفن وشه برقبتها بسرعه وهو بيتمتم احنا من النهارده هنستحمى سوى.
حاولت أن تجبره ينزلها معرفتش واستسلمت معاه لما باسها وهيي بين ايديها وهو بيدخلها الحمام و وو
******-******-******
هنيه يلاا بسرعه عاوزين نروح للعرسان نبـ.ـارك..هي منى فين..
ريم منى راحت المدرسه بدري...وجنة بتقول انها اتفقت مع جبل يحصلونا بعدين...
طب يلااا عشان احمد يوصلنا ناخدلهم الفطار ونستقبل الناس معاهم مينفعش نسيب عز لوحده فيوم زي ده..
ريم حاضر اه انا جاهز من بدري ..وراحوا كلهم وفضلت جنة مستنيه جبل لوحدها...واقفه على الشباك تستناه..عشان كان سهران طول الليل بالشغل مش نايم وعاوز يروح يبـ.ـارك لعز ويرجع  ينام ويرتاح .. ارتسمت ابتسامة شوق ووله لما شافته نزل من عربيته بسرعه هدومه متبهدله والعمه على كتافه بأهمال ودخل البيت نزلت من الدرج بسرعه تستقبله اول ما دخل جريت عشان تحـ.ـضـ.ـنه لكنه مداش اي ردت فعل. فضل مكانه متحركش ...
بعدت عنه وهمست بحب وحـ.ـشـ.ـتني ياجبل اتأخرت اووي...
اترعـ.ـبت لما شافت عنيه نظرته ليها ..
همست بخـ.ـو.ف ججبل ااانت ككوي .اااااهه
صرخت بألم لما حست بيه قبض خصلات شعرها بعنف..انت بتعمل ايه جبل فوق..
افوق قال كلمته بقهر وسـ.ـخريه...وكمل وهو بقمة غضبه منا فقت خلاص فقت يا****** عمي يا ***** مالقيتش حد غير عمي ..
الصدmه لجمت لسانها معرفتش تقول حاجه.  او الآحرى مسبش ليها مجال تتتكلم جرها من شعرها وطلع بيها الدرج ..صراخها ملى القصر ..جبل جبل اسمعني اسمعني عشان خاطري..
خاطرك يا**** قال كلمـ.ـا.ته وهو بيرميها بالاوضه بتاعته على الأرض...
جنة جبل انت ف..اههه خرج صوتها لما ضـ.ـر.بها برجله على بطنها ..
وهو يكرر كلمه وحده بس عمي ..عمي ..انا اقول البـ.ـنت مش راضيه اقربلها ...معقول معقول كل ده دلع...طلعت اهبل انا هاااا اهبل ...نهضت بألم وقربت منه لما زقها واتخبطت على مراية التسريحه واتكـ.ـسرت لحتت. ..اتسعت عينها خلاص دي نهايتها...جبل مش شايف قدامه...هو ده جبل اللي كانت خايفه منه .. سمعت عنه كتتير  لكن ماشفتهوش..وياريتها ماشفته...
زحفت على الأرض برعـ.ـب  تبعد.عنه لما شافته بيقرب منه وووووو
يتبع ....
دmعه ساخنه نزلت من عينيها مع اخر صراخه صرختها وبعدها كل حاجه انتهت...انتهت بالنسبه ليها...قام من فوقيها وسابها...سابها جسد من غير روح...عيون بتبص للسقف بتيه...احلام اتدmرت ومـ.ـا.تتت...حيات رسمتها بخيالها خسرتها...حـ.ـضـ.ـنه الدافئ بقى موحش...ومرعـ.ـب...لمسته بقت بتشمأز وبتقرف منها كرهت جـ.ـسمها...كرهت حياتها غمضت عينها استسلمت الظلام وهي بتشوفه خد قميصه من الأرض ولبسه بأهمال خرج وسابها ...سابها من غير مايبص ناحيتها حتى...خد كرامتها ...شرفها وكـ.ـسر قلبها فلحظه وحده بس ..
مفضلش بقلبها الا حاجه وحده بس الكره ..الكره لكل حد شارك بده حتى هو نفسه....
عند باب القصر بتاعهم نزلت امه جري لما اتصل الشغالين بيها يبلغوها باللي بيحصل .وقفت مصدومه وهي بتشوف ابنها كده صدره عريان وعنيه حمرا...مر من جنبها وكأنه مش شايفها..مسكت فيه رجليها مش شيالها عملت ايه ياجبل ..عملت فالبـ.ـنت ايه ..مردش بعد.ايدها عنه ومشي..مشي والغضب والقهر لسه مسيطرين عليه...هي اتعـ.ـا.قبت  ولسه ختتعـ.ـا.قب وهتفضل طول عمرها تتعـ.ـا.قب لكن فضل ال****عمه وده مش هيطفي ناره الامـ.ـو.ته...ركب عربيته وطلع فونه وقال بغضب عماه يعني ايه مش لاقيينه تطلعهولي من تحت الارض عايزه عند جزمتي..ياهو ياانتوووو هتمـ.ـو.توا وقفل الفون وساق عربيته...بسرعه جنونيه...
عند جنة...
جريت هنيه عليها واتصـ.ـد.مت باللي شافته البـ.ـنت مرميه عريانه على سريرها من غير حتى غطا يستر جـ.ـسمها..المتقطع من شـ.ـده الضـ.ـر.ب ..مفيش حته سليمه فيه ...
الاوضه متكـ.ـسره كلها ومقلوبه..جريت عليه ودmـ.ـو.عها بتنزل بحرقه جنة ... جنه يابـ.ـنتي ايه اللي حصل ردي عليا ...ردي عليا ياجنة ...
مفيش جواب. مفيش اي رد جالها ...دخل عز وكان مخضوض مش عارف ايه اللي حصل كل اللي عرفه أن جبل عامل مشكله بالبيت  وخرج بسرعه من الاوضه لما شافها كده... ونده مرات عمي ..انا برااا ...
غطتها هنيه بسرعه وجريت عليه وهي بتقول البـ.ـنت يتمـ.ـو.ت ياعز يابني الحقني...
عز بـ.ـارتباك ططب انتي لبسيها اي حاجه. انا هجيب حكيم واجي مش هتأخر..
مر الوقت
 خرج الحكيم من الاوضه وهو بيتوعد للي عمل كده..
مين الحـ.ـيو.ان اللي عمل كده انا لا يمكن اسكت هبلغ..ع..وقبل مايكمل كلامه كان عز ماسك رقبته ولزقه على الحيطه وكان هيخـ.ـنـ.ـقه وقال بتحذير انت تشوف شغلك من سكات وعارف لو البـ.ـنت حصلها حاجه هتحصلها وزقه وهو بيقول بتحذير شوف شغلك...
مر اربع ايام...
كان الكل قاعد بتعب جبل مظهرش ابدا...
جنة فاقت ومخرجتش من اوضتها بتعيط بس ...
عز بيحاول يفهم ايه اللي حصل مش قادر...لكنه انسحب لما شاف نظرات منى ليه واستئذن أنه يمشي..
هنيه حقك عليا يابني انت عريس جديد واتلهيت بمشاكلنا...
مشاكل ايه يامرات عمي انتو اهلي .. انا عايزك تطمني 
كل حاجه هتتحل بص ليه بحرج انا اسف لازم تمشي دلوقتي نغم لوحده وانا مبلغتهاش عن اللي حصل.. بعد اذنك...
هنيه ربنا معاك يبني ..
مشي عز وهو بيتصل برجـ.ـالته عاوز يتطمن يعرف جبل فين ومختفي ليه ..لكنه شافه دخل بعربيته وقف وهو مصدوم من مظهره
 عز بقلق جبل انت كويس وايه  اللي حصل...
جبل بضحكه يعرفها عز جيدا انا زي الفل معلش نسيت ابـ.ـاركلك الف مبروك ياعريس..
عز انت  ..
جبل بمقاطعه امشي روح لعروستك ياعز بلاش تشغل بالك معايا..
عز جبل لو في حاجه قولي انا اخوك...
جبل كل خير مفيش غير كل خير ...و دخل البيت وساب عز واقف مكانه مش فاهم ايه اللي بيحصل...
طلع جبل الدرج ووقف لما سمع صوت امه بتنده عليه
هنيه على فين يابن بطني.
رمقها جبل بنظرات بـ.ـارده وتكلم بسخريه هطلع لامراتي أصلها وحشاني .
هنيه بحده ايه اللي عملته بمراتك ده.
جبل وهو يطلع الدرج الاحسن محدش يتدخل بحياتي والا مش هيحصل كويس..
هنيه ياخساره انا خلفت شيطان...
بص ليها جبل ببرود وقال الاحسن متجبرونيش أظهر الشيطان تاني عشان معرفش هيعمل ايه لو ظهر...
وكمل طريقه ووقف عند باب اوؤضته وفتح الباب ...
حست بقلبها اتخلع من مكانه لما شافته دخل عليها اللي حصل اتكرر بعقلها جـ.ـسمها كله اتڜنج لما قرب منها وقال بضحكه شيطانيه ازيك...ت عـ.ـر.في انا رجعت بدري عشان نعيد السيناريو عشان عجبني...هزت رأسها بلأ وهي بتحاول تبعد لكنه ..
يتبع....
بعد مرور شهرين كانت جنة بتدوق فيهم المر كل يوم على ايد جبل من ضـ.ـر.ب واهانه واغت***اب..
في يوم كانت جنه نائمه على سريرها مغرقه وسادتها بالدmـ.ـو.ع ده الوقت اللي هيجي فيه جبل وهيعمل فيها زي كل يوم...
غمضت عنيها بغصه لما سمعت صوت الباب بيتفتح ...جـ.ـسمها كله بترعش ...لكنه مقربش منها النهارده فضلت مكانها متحركتش خايفه قلبها بضـ.ـر.ب بسرعه..حست بكفه على شعرها بيمسحه بحنان اتنفضت برعـ.ـب وبعدت عنه وهي بتقول متقربش مني ....
بص جبل فعنيها وشاف الخـ.ـو.ف والرعـ.ـب فعنيها ..
متكلمش ولا قرب منها دخل الحمام بصمت .
خدت نفسها بسرعه وهي بتحمد ربها عشان معملهاش حاجه..
بعد شويه خرج من الحمام بينشف شعره وعنيه عليها هي بتمثل القوه والتحدي. جواها خايفه .. 
فرحت جدا لما سمعته يقولها اجهزي عشان هتزوري اهلك ..
 واخيرا ...اخيرا هتروح تشوف ابوها تترمي فحـ.ـضـ.ـنه وتحكيله عاللي بيحصلها ..
لكنها شهقت برعـ.ـب لما مسك شعرها وهمس قدام وشها متفرحيش اوووي كده عشان لو كلمه وحده خرجت لأبوكي..
هتشوفي ايأم اصعب من اللي عشتيها فاهمه...
هزت رأسها بسرعه زقها وقالها بأمره متتأخريش...
*******-******-*******
عز : نغم يانغم ....نغم يانغم 
نغم بضحكه وبتقلده : نعم يانعم......
عز وهو بيحاوط خصرها بتملك وهمس عند ودنها تصدقي حشـ.ـتـ.ـيني و ...
نغم حاوطت وشه باديها وانا لحقت اوحشك...
عز تصدقي بالله ..
نغم لا اله الا الله .
عز انتي بتوحشني حتى وانت فحفضني ..وقرب منها وباسها جنب شفايفها...
نغم بحب عز هو الللي انا بعيشه معاك ده حقيقي...انا حاسه اني بحلم...
عز دنا اللي بحلم...بحلم ومش عايز افوق من الحلم ده ابدا..انتي اجمل حلم حلمت بيه وحصل يانغم...انا بحمد ربنا كل يوم عشان بقيتي من نصيبي...
نغم بفرحه لدردجادي بتحبني..
عز لا كده ازعل .. طب تعالي هنا قال كده وهو بيحط أيدها على كتفها وبيمشي بيها . 
نغم في ايه .. وفلحظه كان عز حاملها بين أديه ودافن وشه برقبتها وهمسلها بتيه انا عاوز اعرفك بحبك قد.ايه..
نغم بتذمر ياعز الاكل...
عز هشش انسي وحطها عالسرير ووووو
******-*******-*******
جنة همست انا جاهزه بص ليها لثواني وقرب منها جـ.ـا.مد وحاوط خصرها وهمس بس انا نسيت اعمل حاجه مهمه اووي  ...
بعدت وشها باعتراض وحطت أيدها على صدره بتبعده عنها ..وقالا  ابعد عني ياجبل.قلتلك مش عايزاك مش عايزه قربك.....
جبل ببرود وانا من امتى بأخد رأيك وزقها على السرير ووو
******-******-******* 
عز اتجننن لما عرف أن عمه احمد محبوس بواحد من المخازن ولما راح اتصـ.ـد.م باللي شافه وقبل مايفكه سمع صوت من رواه وووووو
يتبع....
كان احمد مربوط  وهدومه متقطعه من الضـ.ـر.ب ووشه عليه علامـ.ـا.ت ضـ.ـر.ب كتتير حتى ملامحه غابت. .
اتصـ.ـد.م عز وقرب منه بسرعه وهو بيقول احمدد عمي احمد انت مين اللي عمل فيك كده .وايه اللي جابك هنا..حاول يفكه ..لكنه اتصـ.ـد.م لما سمع صوت جبل سيبه متفكوش..
بص عز على جبل اللي دخل وقعد على الكرسي ببرود..
عز انت اتجننت ياجبل ..انت اللي عملت فعمك كده...
قلتلك سيبه ياعز....ويحمد ربنا أنه لسه عايش..
جبل قالها عز بتحذير ليكمل أنت اكيد اتجننت..
جبل وهو بيشعل سيجاره وبيدخنها قلتلك متتدخلش وروح بيتكم..
لا مش هروح مكان ومش هسمحلك تعمل كده ده عمك وزي مهو عمك عمي انا كمان..
جبل وهو بيقف ببرود يعني ايه..هتقف في وشي...
عز انت اللي هتبطل الجنان ده..
جبل تؤ دور غيرها ياعز مش هسيبه لحد اما يعنفن ويمـ.ـو.ت..زي ال***لوحده
لا انت اتجننت رسمي...عز قال كده وفك احمد اللي اترمي عالأرض بتعب وجـ.ـسمه مش شايله..
اول ما عز رفع وشه ضـ.ـر.به جبل على وشه.
عز بصدmه انت اتجننت بتضـ.ـر.بني..
جبل قلتلك متفكوش متقربش منه..
ولسه عز هيضـ.ـر.به وقف احمد مابينهم وقال بتعب كفايه ..كفايه بقى...وبص ناحيت جبل وقال انت لازم تسمعني زي ماسمعت من غيري...
جبل بسخريه وبرود اسمع ايه وانا شايف كل حاجه في عنيا ..
احمد انا منكرش اللي عملته لكن اللي وصلك الصور والفيديوهات ده كان قاصد انك تفهم الحكايه غلط..
عز بانفعال حد فيكم يفهمني ايه اللي بيحصل..
جبل بغل اللي بيحصل أن عمك بيخـ.ـو.ني مع مراتي وبؤضتي...
صدm عز مما سمعه لينظر الى احمد الذي نظر إلى الأرض ليقول بخفوت محصلش ..انا ضحية لعبه قذره بتتلعب...منكرش اني حاولت معاها لكن هي كانت بتصدني دايما قلتلك ده ..اكتر من مره...جبل انا ومرتتك محصلش حاجه مابينا. ...اللي بعتلك الحجات دي قاصد يوصلك حاجه هو عاوزها.انا متأكد من ده..انا بقول الحقيقه عشان حاسس ان في حاجه بتتدبرلي ومش فاهم ايه مصلحتهم بكده...
ضحك جبل  هو بيصفق باديه برافوووو..برواافووو انا اقولك محصلش مابينكم حاجه ليه...عشان متتفضحوش لما نتممم جوزنا...
احمد برجاء. جبل ..دور ورى الحكايه تاني في لعبه بتتلعب ..قلتلك انا شيطاني وزني وحاولت معاها لكن وحيات ابوك اللي رباني محصلش بينا حاجه وبص في الأرض بنـ.ـد.م وقال منكرش اني حاولت معاها كتتتير لكنها  دائما بتصدني.....وانا بقول كده مش عشانها لكن انا لازم اعرف مين ليه مصلحه  يوقعني كده 
جبل انت كددا... وقبل مايضـ.ـر.به وقف عز مابينهم بسرعه...
وقال اهدى ياجبل..
اهدى ايه دنا هشرب من دmه هسيبه يمـ.ـو.ت عالبطيء زي ماداس على شر*في وقبل مايقرب من احمد تاني اتصـ.ـد.م بعز يقول.....
******-*******-********
رمت نفسها في حـ.ـضـ.ـن ابوها تبكي بحرقه على حالها واللي وصلت ليه....مسح شعرها بحنان وهمسلها بحب لدرجادي وحشتك يابـ.ـنتي...
جنة بعدت ومسحت دmـ.ـو.عها وحـ.ـشـ.ـتني اوووي يابوي..رفعت نظرها تلاحظ نظرات أخيها وزوجته الكارهه لها...
ابو جنه وانت اكتر ياست البنات ..البيت من غيرك مفيهوش روح حتى الاكل مبقاش ليه طعم ...تصدقي يابـ.ـنتي فرحت اووي لما جبل بلغني أنه هيجيبك تزورينا...
دmـ.ـو.عها موقفتش لاحظ ابوها دmـ.ـو.عها مسح وشها بحنان وهمس مالك يابـ.ـنتي وشك أصفر كده ليه ...
هزت رأسها بالرفض وهمست عشان وحـ.ـشـ.ـتني ...
وامتى هنورحي بيتك سمعت سؤال اخوها ونزل كلامه كأنه سكينه تقطع فيها...
ابو جنه بغضب ايه السؤال الغـ.ـبـ.ـي ده..
يابوي انا بستفسر بس..عشان مينفعش الست تسيب بيت جوزها كده...
انت تتكتم احسن..غور من هنا ...
جنة هروح كمان ساعتين ياخويا مش هتأخر..
ابو جنه بضيق ليه كده يابـ.ـنتي اخوكي ميقصدش والله 
جنة باختناق معلش يابوي اصل جبل عايز أكده...
بس قولي انت عامل ايه وازاي صحتك...
حط كفه على أيدها وقال بحب مدام شفتك بقيت زي الفل ياحبيبتي.
باست أيده وهمست ربنا يخليك ليا ..
*********-********-*********
رجع جبل البيت بتعب ودخل اوضته كان البيت فاضي من غيرها اوضته مش طايق يفضل فيها وشها فكل مكان..بيعشقها بيحبها لكنها كـ.ـسرته ..كـ.ـسرته بخيانتها مش عارف يسيبها ولا عارف يفضل معاها..كل اللي عارفه أنه لازم يوجـ.ـعها زي ما و.جـ.ـعته ...لازم يكـ.ـسرها زي ماكـ.ـسرت قلبه شاف شالها مرمي على سريرها قرب منه وخده شم ريحته بعشق غمض عنيه يتخيلها بين أيده لكنه فجأه رماه بغضب رماه وعنيه حمرا وطلع من الاوضه وراح بيتهم..وقف يستناها تخرج ..شافها واقفه مع ابوها عند الباب.. سيجارته بين شفايفه اخد نفس طويل منها وهو بيبص ناحيتهم..
ابو جنة جبل عامل معاكي ايه يابـ.ـنتي مرتاحه معاه .
هزت راسها دmـ.ـو.عها مش راضيه توقف مش عايزه تروح معاه عايزه تفضل فحـ.ـضـ.ـن ابوها لكنها عارفه أنه مش هيسيبها. همسات مرتاحه يابوي هو كويس وشايلني من عالأرض شيل..
ابو جنة مش قلتلك  جبل مفيش منه اتنين عشان تصدقي كلام ابوكي...
مسحت دmـ.ـو.عها وباست راس ابوها انت ديمأ كلامك صح يابوي وراحت مع ابوها سلموا عليه ومشيت معاه من سكات...
اول ما دخلت البيت سمعت صوته بيقولها بأمر حصليني فوق...
غمضت عينها بقهر هي عارفه هيحصل ايه...لكنها مش عايزاه مش عايزه هي حتى كاره نفسها عشان مش عارفه تكرهه بالرغم من كل حاجه بيعملها فيها لسه ..لسه مش عارفه تكرهه...هو خد قلبها من الأول ..ودلوقتي مش عارفه تكرهه..
طلعت وراه اول ما دخلت شـ.ـده على السرير وبدأ يقلعها هدومها حاولت تمنعها صرخت زي عوايدها لكنه مهتمش فضل مكمل باللي بيعمله لحد ماا...
******-******-********
كان بيفكر شارد وهي اول مره تشوف كده حاولت تلفت نظره لكنه مكنش حاسس بيها ...قربت منه بغـ.ـيظ وقالت بتفكر بمين..مردش عليها حطت كفاهها على كتفه وبص ناحيتها بسرعه..
نغم مالك ياعز بتفكر في مين..
شـ.ـدها وقعدها على رجله ودفن وشه برقبته وهو بيتمتم بفكر فيكي ياقمر ولسه هتتكلم سكتها في بوسها وووو
يتبع
بالليل والكل نايم جبل كان في مكتبه والوقت كان متأخر جدا نزل المطبخ يشرب ميه و سمع صوت بص ناحيت الصوت وشاف ريم قاعده بالمطبخ ...
جبل بجمود : بتعمل ايه هنا بالوقت ده
ريم بدmـ.ـو.ع : جبل انت بتكرهني كده ليه 
جبل : واحبك ليه .مش فاهم.
ريم انت عارف اني ب...
جبل مش عايز اعرف انتي تطلعي اوضتك وتحترمي نفسك..احسنلك..
ريم بحـ.ـز.ن جبل انت بتعاملني كده ليه انا والله ب...
جبل بقرف عشان بقرف منك  فهمتي ليه... عشان انتي وحده مقرفه
ريم بانفعال كفايه بقى انا عملت كل حاجه عشان تشوفني ..بس انت مكنتش شايفني...دنا اتجوزت عمك عشان افضل جارك...
ابتسم بسخرية وقرف وقال عشان كده بقولك انتي مقرفه ..انتي فاكره ايه ... لما تتجوزي احمد هبص فخلقتك...لاا زمان كنت محترم انك بـ.ـنت راجـ.ـل شغال عندنا ..كنت بشوفك بـ.ـنت محترمه ومتربيه إنما بعد كده مبقتش اشوف الا وحده***و*****
ريم بانفعال وقهر خلاص كفايه ال***** مش انا مراتك اللي بتجري وراها وهي خـ.ـا.ينه..ولسه سايبها على ذمتك...
مكنش حاسس بنفسه الا وهو ماسك شعرها.. صرخت بو.جـ.ـع لما همس عند ودنها اخر مره تتتكلمي عن اي حد يخصني كده...
قالت بين دmـ.ـو.عها بتدافع عنها وهي خا...اههه ..صرخت لما شـ.ـد شعرها بعنف اكبر ..وهو بياخد نفسه رماها عالأرض وقبل مايمشي جريت عليه بسرعه و حـ.ـضـ.ـنت من ظهره وهي بتترجاه استنى خلاص انا اسفه اسفه ياجبل متسبنيش متبعدش عني ارجوك انا بحبك بحبك والله بحبك..وقبل ماينطق بكلمه بص على الدرج واتصـ.ـد.م بجنة تشوفهم وهي حـ.ـضـ.ـناه ..
حست قلبها اتكـ.ـسر مية حته ...نزلت دmـ.ـو.عها بقهر خلاص مبقاش وحش معاشتهوش على ايد جبل. كل الوحش اللي بالدنيا دي عاشته معاه وفالاخر بيخوونها ومع مين مع مرات عمه..حست انا الدنيا بتلف بيها و.جـ.ـع القلب ده ليه بتحسه..هي بتكرهه ..بتكره جبل بتكرهه بس ليه ليه حاسه بو.جـ.ـع حاسه بحسره حاسه بخـ.ـنـ.ـقه مش عارفه تاخد نفسها محستش بنفسها الا وهي مرميه على الأرض وصوت جبل اللي بينده باسمها بخضه غاب عنها...
*****-*******-******
فتحت عينها بنوم ولقته لسه سهران شارد بيفكره بحاجه ..
قامت من سريرها ولبست الروب بتاعها حطت كفاها على كتفه وقعدت قباله وسألته بقلق مالك ياعز بتفكر بأيه..
عز بابتسامه أول ما شافها  وقال مفيش ..
نغم هتخبي عليا انا حساك مش على بعضك..بقالك كتيير..
عز شـ.ـدها ليه وقعدها بحجره وهو بيزيح شعرها بحب وقال حبيبي وروح قلبي  اللي بيحس بيا..
حاوطت وشه بأديها وقالت بقلق عز لو في حاجه قلقاك اتكلم هترتاح..
عز وهو بيشم ريحتها باستمتاع مفيش الا الخير بس مجاليش نوم ..
نغم ليه ..
عز عشان حبيبتي نامت بدري وسابتني..
نغم بضحكه ياسلام ..
عز ياسلام عالضحكه الجميله دي متبطليهاش تاني عايزك تفضلي تضحكي كده دايما...
نغم حطت راسها على صدره بخـ.ـو.ف. عز انا حاسه انك متضايق من حاجه ونفسي أشيل عنك شويه لكن مش عارفه ازاي.
شهقت لما شالها ودفن وشه برقبتها بشوق وهو بيتمتم انا بقولك ازاي تشيلي عني. ووووو
******-*******-*******
كان رايح جاي في ممر المستشفى يستنى الحكيم يخرج يطمنه مش عارف ليه حاسس ان قلبه اتخلع من مكانه لما شافها مرميه كده ..حاسس ان روحه بتروح منه ..نظرتها ليه و.جـ.ـعته...مكنش يعرف انها بالرغم من ضعفها تعرف تو.جـ.ـعه بمجرد نظره وحده بس وهي الخذلان...
اول ماخرج الحكيم جري عليه بسرعه ولهفه..
جبل طمني. هي كويسه مش كده..
الحكيم بابتسامه اه كويسه وفي خبر جميل عايز حلوان عليه .
خبر ..خبر ايه ..يادكتو
الحكيم المدام حامل..
مر شوية وقت ودخل جبل اوضتها.بكل برود ..البرود اللي اتعودت عليه خلاص ..كانت بتعيط بس 
قعد قصادها بهدوء متكلمش ابدا ولا عمل حاجه...
اما جنة مبطلتش عـ.ـيا.ط..
فز من مكانه لما سمعها بتقول انا مش عايزه الحمل ده..
وقال ببرود خـ.ـو.فها ورعـ.ـبها انتي قولتي ايه مش سامع.
قامت من سريرها بتعب وحرقه قلب وقالت بتحدي قلتلك مش عايزاه هسقطه...
مسك وشها بكفه بعنف وغضب كان هيهشمه بأديه ووووو
يتبع....
المـ.ـو.ت قدر والقدر من ربنا بس مع ده كله مش هنعرف نتماسك ومنتكـ.ـسرش لما نخسر حد غالي علينا....
مر الوقت الكل كان فرحان بحمل جنة ..الا هيا حاسه انها هتجيب طفل مالوش ذنب هيتعـ.ـذ.ب ويشوف المر زيها..
كانت نائمه والوقت متأخر لما دخل عليها جبل حست بلمسته على شعرها فتحت عينيها بضيق وبعدت عنه بخـ.ـو.ف هي كارهه حتى قربه منها ومش طايقاه...
بصلها بضيق وبيبلغها أن ابوها عايزها..
 حست بخـ.ـو.ف ووخزه بقلبها مش عارفه سببه....وجهزت نفسها ونزلت معاه من سكات...
لكنها استغربت انه مخدهاش على بيت ابوها خدها عالمستشفى...
كان الكل هناك خالتها وبـ.ـنتها وعز وأخوها ومـ.ـر.اته العيله كلها موجوده..
حست بوخزه بصدرها اول ما جريت عليها خالتها ودmـ.ـو.عها ماليه وشها صرخت بحرقه ابووووي...
كانت هتوقع بس سندها جبل بسرعه ..مسكت خالتها يدها ودخلتها وهي بتقول. بحرقه ابوكي عايز يشوفك يابـ.ـنتي عايزك لوحدك....
جريت ودخلت عليه كان وشه بهتان وعنيها ذبلانه..همست بحرقه وقهر ابووووييي جريت عليه حطت راسها على صدره دmـ.ـو.عها مغرقع وشها ..حست بايده اللي بتترعش تمسح على شعرها بحنان...
قلبها هيتخلع من مكانها ..هيوقف خلاص ..ابوها بين الحياة والمـ.ـو.ت..رفعت وشها ودmـ.ـو.عها مش راضيه توقف وقالت باختناق ابوي انت كويس..مش كده هتقوم مش هتهملني برووحي ....
ابو جنة بتعب مش المرادي يابـ.ـنتي...مش المرادي..
جنة بحرقه لاهه لاهه متقولش كده ..انت هتخف هتخف وتبقى كويس ..انا عارفه ومتأكده من ده.. 
مسح دmـ.ـو.عها بحنان امك بتندهلي يابـ.ـنتي امك جيالي لابسه ابيض ووشها زي عوايده منور بتمدلي ايده انتي مش شيفاها .هي اهي هناك...انا عاوز اروح لها اروح معاها ...
هزت راسها وهي بتقول لااا لااا يابوي متقولش كده انت مش هتعمل كده انا  مش.هتحمل بعادك متسبنيش ..قرب منها وقالها حاجه في ودنها وسند رأسه على السرير وهي بتنده عليه بحرقه ابووي رد عليا يابووي لا لا مش هتعملها مش هتسيبني 
ابووووووووووي..
بالوقت ده دخلوا عليها جبل وخالتها وحاولوا يهدوها ويبعدوها عنه لكنهم معرفوش كانت ماسكه فيه وكان روحها اللي طلعت... لحد وقعت على بين اديهم مغمي عليا ووو 
****-******-****
بعد مرور أسبوع...
دخل عليها اخوها وبلغها أن جبل جوزها مستنيها وهي لازم تروح مع جوزها كفايه قعادها عنده لحد.كده..
جنة كانت في غصه بصدرها هي عارف ان خلاص بعد مـ.ـو.ت ابوها ..خسرت سندها الوحيد بالدنيا دي ..ظهرها اتكـ.ـسر...وحياتها انتهت حتى اخوها مش هيوقف معاها ابدا اساسا هينسى أن ليه اخت ...سمعت كلام اخوها..ونزلت من غير كلام كان جبل واقف عند العربيه مستنيها..بيدخن وبيضـ.ـر.ب الحجاره برجله بمللل لما شافها نزلت من البيت ...لابسه فستان اسود وشها منوره زي كل مره ...لكنه باهت عينيها ذبلت بتمشي جـ.ـسم من غير روح وقف عشان يستقبلها عينيه متركزه عليها ياااااه هي وحشاه قد ايه. مش عايز يبعد عنيه عنها ابدا ....
لكنها متكلمتش وبهدوء دارت ودخلت السياره..كان باصص ليها بريبه ..لكنه ركب عربيته وساق بيها لحد ماوصل القصر هو متكلمش وهي ساكته سانده رأسها على ازاز العربيه وشارده بالطريق .. دخلت القصر الكل استقبلها بحب وترحيب وشوق..منى وامها..
لكن نظرات الغيره والحقد الكره كانت ملازماها من ريم اللي بتبص ليها بيغظ وحقد..خلاص هي خسرت قدامها بس لا مش هتسكت هتطربقها على دmاغها ودmاغ اللي خلفوها...
كانت صدmتها كبييره لما شافت احمد بالبيت وسعت عينيها بصدmه  مكنتش سامعه حاجه من اللي بتقولها هنيه وكلامها اللي عايزه تواسيها بيه...لحد ماسمعت صوت جبل ليها حصليني على فوق..بصت عليه باختناق وهي بتشوفه طلع الاوضه بتاعته مشيت وراه من سكات اول ما دخلت الاوضه حاوط خصرها ودفن وشه بشعرها واديه بتتحرك على جـ.ـسمها برغبه ..حاولت تبعده معرفتش لكنها.....
******=*****=******
خرج عز من الحمام وكانت نغم وقفه جمب السرير  ومدياله ظهرها ابتسم بخبث و مشي ناحيتها وحاوط خصرها ودفن وشه في شعرها وهو بيشم ريحتها بحب..الله انتي عملتي فيا ايه يابـ.ـنتي رحتك بقت ادmان..
استغرب من جمودها لفها ليه ..مالك ياروو...اتصـ.ـد.م لما شاف دmـ.ـو.عها ماليه وشها وقال بخضه بتعيطي ليه ياحبيبتي...حد.مزعلك..
نغم بحرقه طلقني..طلقني ياعز.
عز بضحكه انتي بتهزري صح 
نغم طلقني بقولك طلقني ياعز..
عز ايه في ايه مالك هو جنان وخلاص .
نغم ايوه جنان طلقني بقى
عز مسح وشه بضيق ومحاولة يهدى وقال نغم  انتي لو بتهزري الهزار ده بايخ.. جدا
نغم وهي بتضم اديها على صدرها وقالت بحزم مش بهزر ياعز واتفضل طلقني..
عز طيب ممكن اعرف ليه انا عملت ايه عشان تطلبي الطـ.ـلا.ق كده فجأه..من غير سببب
نغم مسكت الفون بتاعه ورمته عليه وهي بتقول بقهر اتفضل ...وطلقني بقى..
بص عز للفون واتصـ.ـد.م مالللي شافه ووووو
يتبع
كان حاضنها بشوق ولهفه لفها ليه وحاوط وشها باديها ورفعه كانت عايزه تعيط...تعيط وبس خلاص مش قادره تناهد ولا ترفض ولا تمنعه..اتصـ.ـد.مت لما سمعت صوته وهو بيقولها ربنا يرحمه ..نزلت دmـ.ـو.عها اول ماسمعت كلامها..
حـ.ـضـ.ـنها بلهفه وهمس عند ودنها اششششش .. 
لكن اتسعت عينيه بصدmه لما سمعها بتقوله برجاء سبني النهارده متقربش مني...
هي لدرجادي شيفاه من غير احساس هو عاوز يحسسها أنه جنبها ديما عاوزها تفهم أنه هيك ن سندها وأبوها وأخوها بعد مـ.ـو.ت ابوها. لدردجادي كرهاه لدرجادي شيفاه وحش .. لكنه فعلا معرفش يقاومها وهي كده بالشكل ده عنيها بصاتها ليه خدودها اللي بتتاكل .هي وحشاه وحشاه اووووي .. قرب منها وخد شفايفها ببوسه طويل وهي زي عوائدها حاولت تمنعه لكنها معرفتش لحد.مابعد.عنها وسند جبينه على جبينها وهي شهقاتها مش بتوقف ..غمض عنيه بغـ.ـيظ وسابها وخرج من الاوضه وتركها....
اما هي اترمت على السرير بتعب ووهن..ودmـ.ـو.عها ماليه وشها دلوقتي هتروح فين هتتترمي في حـ.ـضـ.ـن مين ..خسرت سندها الوحيد ..
******-*******-*******
بص عز على فونه واتصـ.ـد.م برسايل جياله من رقم مسجله عنده باسم حبيبتي...ومكنش رقم نغم...
عز مكنش مصدق اللي هو شايفه ..هو ازاي كده...
نغم بحرقه وو.جـ.ـع ودلوقتي ورقتي توصلني عند اهلي بعد اذنك وقبل ما تمشي مسك أيدها وقال على فين..
حاولت تفلت أيدها معرفتش لحد ماحست بيه بيشـ.ـدها ليه وارتطم جـ.ـسمها الصغير بصدره العريض وهو محاوط خصرها...
وهمس عند ودنها انت مصدقه اللي انتي شيفاه ده..وقبل متتكلم باعتراض همس لها بتحذير هشششش  فكري كويس قبل مـ.ـا.تتكلمي انا ممكن اعمل كده ..ممكن افكر بوحده تانيه غيرك.  ده حتى حـ.ـر.ام عليا ..
نغم ايوه ايوه كل بعقلي حلاوه الرقم متسجل في فونك.ومتسجل باسم حبيبتي كمان .بعدها عنه بضيق وهو محاوط وشها وقال بمجاراة طب هجي معاكي  للأخر تعالي خلينا نتكلم بالعقل..
مش عايزه اتكلم ياعز طلقني انا خلاص مش عايزه افضل معاك عشان تعرف تخوني براحتك..
عز بضحكه طب ماشي هبقى اخونك بعدين بس اقعدي دلوقتي ..قال كده وهو بيشـ.ـدها ويقعد مقابل ليها... 
طب انتي تصدقي اني ممكن اخونك..
بصت ليه بشك ودارت وشها بغـ.ـيظ..
خد نفسه بضيق واتكلم بضحكه انا كنت بعمل فيكي مقلب..
بصت ليه بعدm تصديق..وهو كمل انا كنت بعمل فيكي ضـ.ـر.ب عاوز اعرف غلوتي عندك..
نغم والله وانا هصدق كده..
عز بضحكه شـ.ـدها ليه وحـ.ـضـ.ـنها يابت يابت طلعتي بتبحبيني..وبتغيري امال ام الثقل ده لازمته ايه..
نغم بصت ليه بتحاول تصدق كلامه..
عز حـ.ـضـ.ـنها بحب وعتلاها وهو بيقول الجميل طلع بيحبني ياسعدي ياهنايا..وقبل مـ.ـا.تعترض كان بايسها حاولت تبعدها بغـ.ـيظ لكنها بثانيه كانت دايبه بين ايديها مستسلمه معاه ووو
******=*****=*****=******
بصت من الشباك بعد ماحاولت تنام كتتير لكنها معرفتش واتصـ.ـد.مت لما شافت جبل بيتكلم مع ريم في الجنينه ..وباين أنهم.منـ.ـد.مجين مع بعض جدا وبيضحكو وبيهزرو..معرفتش تسيطر على مشاعرها دmـ.ـو.عها بدأت تنزل بقهره وخاصه لما رفع وشه وشافها بتبص ليهم اول ما شافته بيبص ليها بعدت بسرعه واترمت على السرير بتعيط مش كفايه بقى مش كفايه وهي عايشه بالذل والاهانه والخيانه لحد امتى هتفضل كده امتى هيحس جبل فيها امتى..حتى لو حس هي خلاص مش عايزاه.انتفضت لما حست بكفه على شعرها بيمسح فيه بهدوء رفعت وشها وبصت ليه بعنين كلها قهر مسحت دmـ.ـو.عها وهي بسرعه واول مابعدت عنه عاوزه تروح الحمام مسك أيدها يمنعها...جبل حشـ.ـتـ.ـيني و ...
بعدت أيده عنها لكنها اتصـ.ـد.مت لما شـ.ـدها ليه وحاوط خصرها ودفن وشه برقبتها...وهو بيمشي بيها ناحيت السرير واعتلاها  كانت عاوزه تمنعه بتحاول تزقه بضيق. وخـ.ـنـ.ـقه لكنها مش عارفه لحد حست باديه بتقلعها هدومها وزي العاده خدها بالغـ.ـصـ.ـب لكن هالمره كانت ...
******=******=*******
كانت منى نايمه لما صحيت على فون من عز فزت بحماس وردت بسرعه..
منى ايوووه ياعز..
عز انزلي انا مستنيكي.تحت..
منى في ايه ياعز انت كويس..
عز انزلي انا محتاج اكلمك ضروري..
منى ماشي ثواني وهنزل... ..فرحت اووووي لما طلب انها تنزل تكلمه في الصاله ..جهزت نفسها وحطت عطر جميل ونزلت بسرعه اول ما شافته جريت عليه وقالت وحـ.ـشـ.ـتني يا.....وقبل مـ.ـا.تكمل كلامها نزل قلم على وشها وووو
يتبع..
اترمت على الأرض وبصت ليه بصدmه هو ازاي يضـ.ـر.بها قرب منها ومسك شعرها وقال بغضب انا كنت بعديلك عشان بقول عيله وهتكبر وتنسى لكن توصل بيكي تمسكي فوني وتعملي فيه كده لا يامني مش هسمحلك تعملي كده...
اكبري يامنى اكبري واعقلي انا مش شايفك الا اختى ..والا اقولك لا مش اختى انا شايفك بـ.ـنتي..زي بـ.ـنتي بالضبط لو كان عندي بـ.ـنت..
وكمل بتحذير ابعدي عن حياتي..ابعدي عن حياتي بلاش تكرهيني فيكي يامنى ...سبيني احبك زي الاول يامنى بلاش تجبريني ..اتغابا عليكي..ورماها على الأرض باختناق .
ولسه هتتكلم وتدافع عن نفسها سمعة تحذيره اشششش من غير كدب انا دورت وعرفت انك انتي اللي بتعملي كده..
منى انا بحبك.قالتها بدmـ.ـو.ع وضعف
مسح وشه بضيق وشـ.ـدها من الأرض وقال بجمود حبك ده مجرد وهم لما تكبري هتنسيه وهتضحكي على نفسك..
انا وانتي مستحيل نجتمع يامنى ..مستحيل اشوفك غير بنوتي الصغيره اللي باخدها افسحها واجبلها حاجه حلوه...مسح وشها بضيق مـ.ـا.تحاوليش تكرهيني فيكي انا بحب مراتي ومرتاح معاها لو بتحبيني بجد تنسي الوهم اللي معيشه نفسك فيه..
ابعدت يديه عنها بقهر وجريت على اوضتها بسرعه وهي بتعيط جـ.ـا.مد...
مسح وشه بتعب منها ورجع على بيته بتعب من اللي بيحصل معاه مش كفايه احمد وجبل كمان منى العيله دي كبرت امتى وبقت تفكر بالكلام الكبير ده لااا مش بس كده دي بتخطط كمان وبتكيد زي الستات...فضل بالصاله مش عايز يدخل اوضته ويصحي نغم .. رجع رأسه على الكنبه بتعب وغمض عنيه ..لما حس بأيدها تمسح شعره وبتهمس عز انت كويس..
فتح عينيها وشافها هي وشها ليه سحر خاص بينسيه كل تعب اليوم..مسك كفها وباس باطنه ولفها. من ورى الكنبه وقعدها بحجره ودفن وشه بصدرها وهمس تعبان يانغم تعبان اوووي حركت كفها على شعره بقلق سلامتك مالتعب ..ايه اللي تعبك..
كان محاوط وسطها بتملك وهمس مش عايز اتكلم انا عاوز انام عاوز انام وانتي فحـ.ـضـ.ـني كده..واتمدد على الكنبه وهي بحـ.ـضـ.ـنه..
نغم بهمس مش هندخل الاوضه ترتاح هناك ..
عز وهو بيتمتم ولسه دافن وشه بشعرها بيشم ريحتها بأدmان..سيبينا كده انا محتاجك تفضلي بحـ.ـضـ.ـني كده...فضلت نغم تلعب بشعره بحيره وقلق لحد مانام وهي غفيت بين اديه كان حاضنها ومشـ.ـدد بحـ.ـضـ.ـنها كأنها هتهرب منه ...
**********-*-************
خرج من الحمام وهو بينشف شعره بعد ماخدها زي عوايده اتصـ.ـد.م لما شافها متكوره على نفسها وماسكه باطنها بو.جـ.ـع..
جبل جري عليها بقلق انتي كويسه .
جنة دارت وشها عنه بتعب ..
جبل جنة انا بكلمك انتي كويسه..
هزت رأسها بدmـ.ـو.ع وو.جـ.ـع..
جبل بـ.ـارتباك..ططب هطلب الحكيم انتي البسي اي حاجه تحبي اساعدك هزت رأسها بالرفض بسرعه....
وفعلا غير جبل هدومه واتصل بالحكيم  بعد مده وصل الطبيب وكشف عليها وكانت بصاته ليها ولجبل مش مفهومه خرج جبل معاه براا وهو قلقان جدا..
جبل طمني ياحكيم هي كويسه..
الحكيم احم بصراحه ياجبل باشا المدام تعبانه وانا نبهت عليها بلاش ال**** في الفتره دي عشان مش كويسه لا ليها ولا للحمل..
جبل بحرج وهو بيشتم نفسه في سره سال بخـ.ـو.ف طب هي كويسه دلوقتي..
الحكيم اه الحمدلله بس لازمها راحه وزي ماقلت حتى لو لابد من ال*****لازم تكون ب"******
ودع جبل الحكيم بعد مااطمن عليها ورجع عليها بسرعه شافها سرحانه..قعد جنبها على السرير وسأل انتي مقولتيش ليه أن الحكيم مانعك عن ال****..
دارت وشها عنه انت مش بتخليلي مجال اتكلم وكأني **** 
جبل حس بقهرتها مسح على كتفها لكنها اتكلمت ممكن تسيبني أنام أنا تعبانه ..
جبل محاولش ياخد ويدي معاها طلع برااا الاوضه وقبل مايطلع خد وساده وغطى واتكلم بهدوء انا هنام في المكتب لحد ما تخفي...
جنة ماردتش عليه وفضلت زي ماهيا...
اتضايق جدا من برودها وراح المكتب بتاعه بضيق...
بعد مرور فتره  جنة بطنها كبرت ودخلت الشهر السابع...
احمد عايش حياته لكن الكل ملاحظ أنه متجنب جنة جدا..
جبل كان بيراقبها بشوق نفسه ياخدها بحـ.ـضـ.ـنه مش عارف هو عايز يصلح كل حاجه مش عارف ازاي 
في مكتب جبل..
عز عملت ايه مع مراتك...
جبل وهو مركز في الملف اللي قدامه  معملتش ..
عز وانت شايف بكده انت صح..
رجع ظهره بضيق ومسح وشه مش عارف ياعز . 
عز انت مش اتأكدت أنها مظلومه..
جبل ...
عز يبقى فبعدك ده بتظلمها اكتر....انك تسببها بتعاني بسبب ظلمك ليها ده بحد ذاته و.جـ.ـع ليها ياجبل..
جبل عايزني اعمل ايه..
عز اعتذر ياأخي مش بتعرف تعتذر...دي مراتك وكلها كم شهر وهتبقى ام ابنك...هي صعبه لدرجادي انك تعتذر..
جبل مش قادر ياعز بصاتها ليا مش عارف اتحملها..
عز عشان اتكـ.ـسرت منك .. الست لما تتكـ.ـسر من راجـ.ـلها مش هتعرف ترجع زي الاول ..
جبل وانا عايزها تنسى تنسى كل اللي فات لكن بصاتها ياعز الو.جـ.ـع اللي فعنيها بيخليني اسكت ومعرفش اعمل ايه دنا حتى ..ليصمت عنـ.ـد.ما شعر بأنه سيتحدث عن أمورا خاصه بينهما...
عز بتفهم انت بكده بتبني سور مابينكم حاول تصلح الوضع مابينكم واول مـ.ـا.تخلف العيل هيقربكم اكتر..
جبل مش قبل ماجبلها حقها من الللي اذاها..واشفي غليلها وارجع كرامتها من تاني...
عز وانت ناوي على ايه .
جبل هتعرف بالوقت المناسب انا هشربهم من كاس المر اللي داقت منه وعزت جلال الله هخليهم يتتمنى المـ.ـو.ت ومش هيطولوه..
عز جبل انت بتفكر بأيه...
جبل كل حاجه بوقتها استنى انت بس...
اتنفض الاتنين لما سمعوا. صوت صريخها من براا وجري جبل بخضها عليها واتصـ.ـد.م بي....
يتبع....
ولاده مبكره ده كان كلام الدكتوره  وهي داخل غرفة المخاض..
كان جبل رايح جاي بقلق حس وهي بين ايديها أنها بتمـ.ـو.ت حرفيا بكاها والمها كل ده دخل الخـ.ـو.ف بقلبه حس انه هيخسرها... عز مالك ياجبل ةهدي 
جبل...
عز متقلتش هتقوم بالسلامه الستات كلهم خلفوو وقامو بالسلامه ..
جبل..عينيه متركزه على الاوضه اللي هيا فيها وصراخها بيشعل النار جواه...
دخلت خالتها وهي بتجري ومعها نغم..طمنوني عليها بـ.ـنت الغاليه عامله ايه .
جبل مكنش مركز باي حاجه عنه على باب الاوضه بس..
عز اطمني أن شاء الله خير..
هي ازاي ولاده مبكره. ازاي ده حصل..
عز مش عارفين لسا ادعولها تقوم بالسلامه..
وقف صراخها وووقف جبل يستنى الدكتوره تخرج .. لكنها اتأخرت ومخرجتش..مستحملش يستنى اكتر فتح الباب ودخل كان وشها تعبان وهو بيشوفها شايله ابنها بين ايديها بتبوسه ودmـ.ـو.عها بتنزل بغزاره بتشم ريحته وهي بتهمس بتعب حمدالله على سلامه ياروح امك..نورت الدنيا ياغالي. كانت بتتكلم معاه بشهقات..حبيب امك وسندها ..مكنتش حاسه بحبل اللي اول ماشاف ضحكتها اطمن وخرج.بسرعه.قبل مـ.ـا.تشوفه..
مر الوقت وخرجوها من المستشفى..
مش راضيه تسيب ابنها ابدا طول الوقت شيلاه ..
دخل اوضتها وكانت بتلاعبه جبل مسح وش ابنه الصغير بحب وهمس لها ايه رأيك هنسميه ايه..
جنة حسن انا سمـ.ـيـ.ـته حسن ..
بص ليها باستغراب حسن..
ماشالتش عينيها عن ابنها وهي بتقول ابوي كان بيندهلي زمان ام حسن ..
باس جبينها وهو بيقول حسن حسن زي منتي عاوزه  ياأم حسن بعدت عنه بسرعه وهو غمض عنيه بغـ.ـيظ وخرج من الاوضه...
******-*********-*******
عند عز رجع على البيت وكان طول النهار بالشغل..استغراب نغم مكنتش مستنياه دور عليها في المطبخ وهو بينده عليها محدش رد عليه...
اول مادخل الاوضه اتتخض لما رشت عليه الورد وهي بتضحك  وبتتنطط بحماس...
عز ضحك على جنانها وحاوط خصرها بتملك يابـ.ـنتي خضيتني..
نغم رفعت كتافها بدلع وهي بتلعب بزراير قميصه برحتي بقى . 
عز بغمزه دنتي برحتك خالص برحتك جدا وقرب منها عشان يبـ.ـو.سها ..حطت كفها على شفايفه تمنعه بص ليها بغـ.ـيظ.ده اسمه ايه بقى...
نغم حاوطت رقبتها بحب..وقربت شفايفها ليه وهمست عندي ليك خبر بمليون جنيه..
شـ.ـدها لحد مالزقت بصدره اكتر وهمس خبر طب مش بتأكل الخبر ده عشان انتي وحشاني..
رفعت كتافها وهمست بدلال تؤ تؤ مش بيتأجل..ويكون فعلمك مش هيحصل اللي بتفكر بيه ده..
عز بغـ.ـيظ وليه بقى أن شاء الله..
نغم بعدت عنه وحطت كفها على بطنها وقالت عشان الباشا اللي هيشرفنا ..
وقف ثواني مش عارف يستوعب كلامها بص فعنيها وشاولها برأسه..
هزت رأسها بأه ومن غير مايحس .شالها ودار بيها الاوضه بحب وهو بيقول ياحبيبتي ده اجمل خبر سمعته بكل حياتي..
نغم بخضه عز على مهلك ...
عز سابعا بشويش وحط جبينه على جبينها بحب شكرا ..شكرا لوجودك يانغم شكرا عشان انتي معايا شكرا على كل حاجه عالحياة الجميله اللي عشتها بفضلك..
حاوطت وشه بكفيها الصغير وهمست شكرا ليك ياعز عشان انت جمبي..معرفش يسيطر على نفسها شـ.ـدها ليه وباسها ومن غير مـ.ـا.تاخد بالها شالها بين ايديها. 
نغم بعدت وهي بتاخد نفسها بالعافيه وهمست بكسوف ععز مينفعش..
عز هششش وووووو
*******-*******-********  
نيمت ابنها ونزلت المطبخ عشان تجيب ميه وشافت مكتب جبل في نور مش عارفه ليه حست انها عايزه تبص عليه..
كان بيتكلم في الفون بتاعه..وهو حاطط رجليه عل. مكتبه بـ.ـاريحيه..
جبل ايوووا ياروحي اه..
*******
جبل بصي بكرا همشيهم كلهم برااا البيت ويفضالنا الجوى ونفضل لوحدنا...
*******
ماشي اقفلي دلوقتي انا هنام عشان بكره هتكوني طول النهار في حـ.ـضـ.ـني ..
حطت أيدها على شفايفها تمنع شهقاتها وبسرعه جريت على الدرج ورجعت اوضتها واترمت على سريرها بتعيط...
اتخضت لما سمعت صوته..
جنة..
مسحت وشها بسرعه وبصت ليه باختناق..
جبل انتي كنتي تحت من شويه..
جنة همست بكدب لا
جبل كـ.ـد.ابه انا شمـ.ـيـ.ـت ريحتك 
جنة ...
جبل قرب منها ورفع وشها باديها وهمس برغبه حشـ.ـتـ.ـيني و ..
جنة مش عايزاك ياجبل مش عايزه قربك انت خدت اللي عايزه خلاص ..
جبل بس انا عايزك..
بصت فعنيها بدmـ.ـو.ع وقالت انت عارف اني بكرهك ..
ارتسمت ابتسامه ثقه على شفايفه وهمس عند شفيفها تؤ انا عارف قد ايه انتي بتحبيني ولسا هتتكلم سكتها ببوسه وووو
يتبع...
خرجت من الحمام وهي لافه المنشفه على جـ.ـسمها ورسمه على شوها ابتسامه عريضه..
كانت ريم بتبصلها بغيره وكره انتي طلبتيني ياجنة..
جنة بابتسامه اه طلبتك 
ريم خير ياجنة عاوزه حاجه..
جنة بتمثل الخجل اه بصراحه عاوزاكي تساعديني عشان تدهني العلامـ.ـا.ت دي وهي بتوريها علامـ.ـا.ت الملكيه اللي اتفنن جبل بنشرها على رقبتها وصدرها والتانيه كانت هتمـ.ـو.ت من الغيره 
كملت جنة بكسوف  انا مكسوفه أوري جـ.ـسمي كده لمنى أو ماما وكملت بضحكه خبيثه منتي متجوزه وعارفه الوضع وجبل مش زي اي حد ده مش بيتهد وملا جـ.ـسمي كله علامـ.ـا.ت..زي منتي شايفه
بصت لها ريم بحقد ماشي انا هساعدك  وخدت المرهم منها وبدأت تدهن..رقبتها 
جنة اه براحه ياريم ايدك تقيله كده ليه...كان.كل تفكير جنة أنها تبوظ علاقتهم عشان يتخـ.ـنـ.ـقو في اليوم ده..
دخل جبل. اتصـ.ـد.م لما شاف ريم بتساعد جنة..
ريم بصتله بغـ.ـيظ وعتاب ..
جنة انت جيت ياحبيبي كويس تعالى كمل وادهن العلامـ.ـا.ت اللي عملتها ليت امبـ.ـارح .عشان ريم ايدها تقيله اوووي.
ريم بصت ليه بغـ.ـيظ..
وهو واقف متسمر مكانه من جمال جـ.ـسمها وضخكتها اللي بقاله زمان ماشفهاش وقد ايه هي وحشاه لحد خرجت منه ضحكه بسيطه معرفش يخفيها وخرجت غـ.ـصـ.ـب عنه..
جنة لفت لريم وقالت انتي تقدر تمشي ياريم عشان جبل هنا وهيساعدني..مش كده بصت ليه بعيونها الجميله..
جبل هااا اه اه هساعدك اكيد..كانت تايه بضحكته اللي وحشاه جدا
ريم مرت من جنبه وبصت ليه بغـ.ـيظ وهو  فاق من شرود شاورلها بعنيه أنها تهدى...خرجت ريم  ورزعت الباب وراها..
واول ماخرجت جنة راحت تجري على الحمام وهي ماسكه المنشفه بقوه وقبل مـ.ـا.تدخل كان ماسكها وشاددها ليه وهمس عند شفايفها على فين مش عايزاني اساعدك..
جنة بضيق سيبني ياجبل عاوزه اجهز..
جبل بغمزه طب اساعدك طيب..
جنة بتحذير جبل قلتلك سي..وقطع كلامها ببوسه وايده ماشيه على جـ.ـسمها ومسك طرف المنشفه وكان هيرميها لكنها مسكت فيها حامد وبصت ليه وهي بتشاوله انها مش عايزه..
جبل دفن وشه برقبته وشم ريحتها بعمق مكنش عايز يسببها ابدا لكنه مش عايز يزعلها في اليوم ده .. بعد عنها بالعافيه وقال هلاعب حسن لحد مـ.ـا.تجهزي..متتأخريش
اول ماسبها جريت على الحمام وقفلت الباب عليها وهو ابتسم بضيق عشان لسا خايفه منه...ومش عايزه قربه وهمس في نفسه صدقيني كل حاجه هترجع زي الاول واحسن انتي اتحملي اليوم ده بس ياجنتي ...
وفضل يلاعب ابنه لحد ماخرجت 
بصت ليه وهو بيلاعب ابنها اتجمعو الدmـ.ـو.ع فعنيها غـ.ـصـ.ـب عنها وهو مخدش باله أنها خلصت..وواقفه بعيد بتشوفه بيلاعب ابنه..
جنة انا جاهزه
بص ليها ثواني هو ليه مش بيشبع منها عاوز يشوفها كل دقيقه كل ثانيه مش عايزها تبعد عنه ابدا
جبل شال ابنه وباسها بحنيه وقال هعدي عليكم بالليل اخدكم ..
بصت ليه بخـ.ـنـ.ـقه وهي عارفه أنه هيكون مع ريم طول النهار هيخـ.ـو.نها هياخدها بحـ.ـضـ.ـنه ..هو بيحب ريم لدرجادي غصه بصدرها بتقــ,تــلها ..نظراتها ليه كلها عتاب..
جبل بقلق انتي كويسه..
هزت رأسها وكانت هتاخد ابنها لكنه منعها وباسه تاني بحب وهمس هتوحشوني لحد مـ.ـا.ترجعووو ..
خدت ابنها ونزلت كانت هنيه ومنى مستنينهم تحت..
منى اللى هتروح غـ.ـصـ.ـب عنها مش عايزه تروح عند عز وتشوف مـ.ـر.اته مش كفايه رفضها ..ودلوقتي هتروح غـ.ـصـ.ـب عنها عشان تبـ.ـاركلهم بالحمل ايه الظلم ده..
جهزو  كلهم عشان يروح بيت عز ونغم ... الا ريم اللي اتحججت أنها تعبانه ابتسمت جنة بقهر ومشيت من قدامهم وركبت العربيه من سكات وهي شايله ابنها بتبص لجبل اللي يراقبهم من شباك مكتبه عنيه بتراقبهم لحد.مامشيت العربيه واختفت..
اول ما اتأكد أنهم مشيو. خرج من مكتبه وجريت عليه ريم وحـ.ـضـ.ـنته وهي بتقول ياااااه. واخيرا بقينا لوحدنا .
جبل ابتسم وحاوط وخصرها وهو بيقول واخيرا هنكون مع بعض وقرب منها اكتر وووووو
يتبع
قرب جبل منها اكتر وهمس عند ودنها هدخل اخد شور سريع لحد مـ.ـا.تجهزي باس خدها وبعد وقال بغمزه مش هتأخر وانتي البسيلك حاجه حلوه زيك ..
ريم عضت شفيفها وهمست عينيا ياحبيبي...
أسرعت ريم الى غرفتها تتجهز بسرعه لليوم الذي كانت تنتظره طوال حياتها .. أن تكون بين احضان حبيبها جبل..
اخذت حمام لتشعر بالانتعاش وارتدت قميص فاضح اختارته خصيصا لهذه الليله باللون الذي يحبه جبل الاحمر القاني..
وضعت بعض مساحيق التجميل وتزينت ورشت العطر بسخاء..تنتظر دخوله عليها..مر بعض الوقت ليفتح باب غرفتها ويدخل جبل عليها أسرعت باحتضانه وهي تهمس بعشق اتأخرت اوووي
ظل ساكنن حتى اصابها الشك لترفع بصرها إليه وتراه ينظر إليها بعيون قاتمه 
همست بخفوت وتـ.ـو.تر انت كويس انا زعلتك في حاجه..
انحنى ليهمس أمام وجهها انتي اللي بعتيلي صور احمد وجنة..
ابتلعت مابجوفها بخـ.ـو.ف وابتعدت عنه بقلق وتلعثم اانا انا 
جبل انتي ايه قالها بجمود اتكلميي انا سمعك
ريم بكدب ممش انا
جبل متكدبيش ياريم واتكلمي انا متأكد انها انتي عشان عرفت بطريقتي الخاصه ....وكمان عارف انهم خـ.ـا.ينين ويستاهلو المـ.ـو.ت على اللي عملوه
ريم براحه احنا الاتنين اتظلمنا بجوزتنا وهما خانونا واستغلونا
جبل اه منا عارف قال كلمـ.ـا.ته وهو يقترب منها لتنظر إليه بابتسامه وانتصار حتى وقف أمامها 
ريم جبل انت ضحيه وحده خـ.ـا.ينه زي مانا ضحيت واحد خـ.ـا.ين.
جبل انتي كنتي عايزه تخلصي من الاتنين عمي ومراتي مش كده قالها ببرود
نظرت الى عينيه لتشعر بالرعـ.ـب
ريم مالك انت زعلان مني عشان عملت كده
جبل كنتي عايزاني اخلص عليهم ..ده حقك مش بتنتقمي بسبب الخيانه
ريم مش مهم قالتها وهي تلعب بأزرار قميصه انا خلاص هبقى معاك ومش هممني حاجه تانيه انت عارف انا بحبك قد ايه اصلا انا اتجوزت احمد عشان اكون جمبك ..بس اقول ايه انت مكنتش شايفني..
جبل ودلوقتي شفتك ..شفتك اوووي ومركز معاكي جدا..
ريم بضحكه ياريتك شفتني من زمان قالت كلمـ.ـا.تها وهي تحاوط عنقه تريد تقبيله لكنها صدmت بيه يمسك شعرها ويدفعها إلى الأرض بقرف..
نظرت إليه بصدmه
ليستدير إلى... الباب وكان أحمد يقف مصدوم مما سمعه 
جبل انت سمعت كل حاجه في ودانك اسيبكم بقى تتفاهموو مع بعضكم..وتحاول تنظف حياتك ما*****
ريم برجاء جججبل متسيبنيش 
لتصرخ اثر قبضة احمد على شعرها يجذبها منه الأرض لتبدأ رحلت عـ.ـذ.ابها على يد احمد 
اما جبل خرج من القصر وهو يستمع لصرخاتها ورجائها ببابتسامه واستمتاع وهو يعلم جيدا ماهي نهايتها على يد احمد المعروف بأفكاره المريـ.ـضه في الانتقام..
*******-********-*******
في منزل عز
الجميع يجتمع في منزل عز يحتفلون بخبر حمل نغم والدتها وصديقاتها يبـ.ـاركون لها...وجنة وعائلتها .
كان عز في غرفته يجهز ليغادر بعد ان اتصال جبل عليه
ليفاجأ بمنى تدخل غرفته
عز انتي ايه اللي جابك هنا..اتفضلي اطلعي براا
منى انت بتعاملني كده ليه ياعز انا عملتلك ايه
عز بتحذير منى اطلعي برررا بلاش فضايح
منى انا طالعه بس انا عايزاك ترجع زي الاول وان كان على المشاعر اللي بكنهالك اعتبرني معترفتش ليك ياأخي وكفايه عليا كده ياعز انت فبعدك بتد.بـ.ـحني....ارجوك
غمض عنيه بضيق اطلعي براا يامنى
منى انا طالعه واسفه على كل المشاكل اللي عملتهالك بس ياعز افتكر اني بـ.ـنت عمك وانا خلاص والله مش هزعلك تاني بس ارجع زي الأول
عز.اكلعي يامنى دلوقتي
خرجت منى من اوضت عز ودخلت نغم وهي تنظر لمنى بشك
نغم بشك منى كانت بتعمل ايه هنا
عز ببرود كانت عاوزاني اروح المدرسه بتاعتها  عشان مشكله حصلتلها وخايفه من جبل انتي عارفه جبل بقى
نغم على فكره البـ.ـنت دي بصاتها ليك مش مريحه
عز بضحكه حاوط خصرها ايه اللي مش مريح ياقلبي
نغم وهي بتلعب بزراير قميصه بصات البـ.ـنت دي حساها فيها حاجه غلط
قبل عنقها وهمس أمام شفتيها انتي سيبك من الأوهام دي عشان منى دي  اختي الصغيره واخر وحده ممكن تغيري منها هي منى  ماشي
نغم حاوطت رقبته وقالت ماشي ياروحي ..بس انت ازاي هتمشي وتسيبني في اليوم ده
عز وهو يعض شفتيه منتي عارفه مش هاين عليا اسيبك بس مينفعش افضل مع الستات عيبه فحقي والا ايه رأيك..
نغم بتذمر ماشي بس متتاأخر 
عز ايه هوحشك
نغم بدلال مثلا يعني
عز بضحكه مش عارفه تقولي هتوحشني..يعني مستكتراها عليا 
نغم وهي بتبص فعنيه طب هتوحشني ومتتأخرش
عز وهو بيقلع الجاكت بتاعه انا ممكن منزلش خالص ومش هسيبك تخرج لصحباتك ابدا
نغم بضحكه منعته يقلع الجاكت لا مينفعش دلوقتي
عز وهو بيحاوط خصرها طب اديني تصبيره كده ليقبلها وهي تبادله وو
******-******-*****
مساء
وصل جبل ومعه عز الى منزل عز ليأخذ عائلته معه وهو يظن بأنه بعد اخبـ.ـار جنة بما حدث ستصفح عنه وتسامحه ليصدm بالجميع بحالة اضطراب شـ.ـديده وتـ.ـو.تر
دخل القصر ليجد الجميع يقف بخـ.ـو.ف وهلع
عز بشك في ايه يانغم مالكم
جبل يبحث عنها فكل مكان ليسأل بقلق جنة وحسن فين ياأمي
لم تأتيه الاجابه ليصـ.ـر.خ بصوت مرتفع ينادي عليها جنة ..جنة انزلي عشان هنمشي...
ليصدm بوالدته جنة مش هنا دورنا عليها فكل حته مالهاش اثر
جلس مكانه بصدmه وووو
يتبع

انتهاء الجزء الاول من رواية جنة الجبل جنه وجبل

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇

تعليقات