رواية زينة المراد هي رواية رومانسية تقع احداثها بين مراد وزينه والرواية من تأليف مريم محمد
رواية زينة المراد من الفصل الاول للاخير بقلم مريم محمد
عمو خدني معاك
بيبص وراه يشوف مين الي بيكلموا ملقاش حد وراه
قالت تاني: خدني معاك يا عمو
بص تحتيه شاف طفله سنها مش معدي 5سنين
مراد بهدوء: اخدك معايا ازاي بس
زينه ببراءه: خدني بيتك
مراد: مش هينفع
زينه بحـ.ـز.ن: ليه يا عمو
مراد: اولًا انا مش عمو لان انا عندي 16سنه ثانيًا لاني عايش لوحدي معيش حد
زينه ببكي: خدني معاك و هنسلي بعض
مراد: مش هينفع عن اذنك
مشي مراد و هيا فضلت مكانها بتعيط و بعد دقيقه واحده رجعلها
مراد بحنيه: خلاص متعيطيش هاخدك معايا
زينه بفرحه: بجد يا عمو
مراد: اه بجد و قولتلك بلاش عمو
زينه بطفوله: طب اقولك اي
مراد: قوليلي مراد
زينه بفرحه: ماشي يا مراد
مسك مراد ايدها و مشي بيها
و دخل كمباوند و بعدين دخلت الفيلا بتاعته
زينه: واو كل ده بيتك لوحدك
مراد: اه
زينه: طب فين ماما و بابا بتوعك
مراد: راحوا عند ربنا من شهر كدا
زينه: يعني انت زيي مش عندك ماما و بابا
مراد: اه يا حبيبتي
قعد اليوم كله معاها لحد ما جه وقت النوم
مراد: يلا نامي
زينه و هيا بتروح في النوم: بحبك يا مراد ولما اكبر هتجوزك
في ذلك اللحظه مراد قلبه دق بعنف وووووو يتبعععع
↚
عيب يا ابيه مراد.. مش تبوسني كدا غلط
مراد و هو بينهج زي الاسد: طعم شفايفك حلوه اوي
و انقض على شفايفها تاني
قام من نومه مخضوض بسبب ذلك الحلم الي بيتقرب فيه من صغيرته
مراد: استغفر الله العظيم يارب
فضل يستغفر و يجيب اعذار لنفسه بسبب حلموا لانها كبرت و احلوت
قام خد شاور و طلع من الحمام شاف صغيرته واقفه في نص الغرفه
زينه برقه و دلع زي ما متعوده تدلع عليه: يلا يا ابيه هتأخر على مدرسه
(زينه متوسطة الطول بيضاء و شعرها بني و عينها زرقه في تالته ثانوي عندها 17سنه)
(مراد الحاوي يبلغ من العمر28عام طويل القامه، عريض و جـ.ـسمه رياضي لون بشرته قمحاوي، عينه سوداء متخرج من كلية الهندسه)
مراد: يلا طب نفطر الاول
مسك ايدها و نزل بيها و قعده يفطره
بعدين وصلها المدرسه و راح شركته
في المدرسه
زينه بضيق: اسكتي بقى يا ساره
ساره: اصل اخوكي ده كز اوي جوزهولي
زينه: يوووه بقى يا ساره
ساره: همـ.ـو.تت و عرف بتغيري على اخوكي كدا ليه
زينه بضيق: ملكيش دعوه ويلا ندخل الفصل بقى
خلص اليوم على زينه وهيا مدايقه بسبب ان ممكن مراد مش يبقى ليها
طلعت بره المدرسه شافته واقف مستنيها زي العاده جريت عليه باسته من خده وهو خادها في حـ.ـضـ.ـنه. و خادها و ركب العربيه و مشي بيها
زينه: هنرجع على شركه
مراد: اه يا زينة القلب
زينه: ابيه ممكن اسألك سؤال
مراد: اتفضلي يا حبيبتي
زينه بتـ.ـو.تر: هو وووووو يتبعععع
↚
زينه بتـ.ـو.تر: هو انت ممكن تتجوز و تسيبني
مراد وهو مصدوم و مش متوقع سؤال زي ده ولا عارف اجابتوا: ليه بتقولي كدا يا زينه
زينه بضيق: معرفش مجرد سؤال جه على بالي
مراد بمرح: طب اسكتي انتي و اسألتك الغريبه دي
زينه بحده: ابيه انت لسه مجاوبتش على سؤالي
مراد: اهدي، انا مستحيل اسيبك و في نفس الوقت الجواز سنة الحياه و اكيد هيجي يوم و اتجوز لما الاقي الانسانه المناسبه الي ارتاح معاها و ترتاح معاها وفي نفس الوقت انتي يا زينة القلب تبقي حباها
زينه بحـ.ـز.ن: بس انا مش عايزاك تتجوز
مراد بستفسار: ليه يا حبيبتي
زينه: عشان انا بحبك
مراد: ما انا كمان بحبك
زينه: لا مش الحب ده انا قصدي الحب التاني
وقف مراد العربيه بصدmه وبصلها و ضـ.ـر.بها بالقلم
مراد بعصبيه: انتي قليلة الادب
زينه ببكي: قليلة الادب عشان حبيتك
مراد: يا زينه انتي في سن مراهقه و ده مش حب انتي متعلقه بيا
زينه: لا والله انا متأكدا
مراد بحده: انا كلامي خلص
وصل مراد الشركه و مكنش عارف يشتغل و شايف انه كدا بقى خطر عليها اوي
فاجأه دخلت عليه زينه بعد ما جابت العصير
زينه بحـ.ـز.ن: ابيه جبتلك عصير
مراد بحده: حطيه على مكتب
قربت زينه وقفت قدامه و حطت العصير و هو ريحة البرفيوم بتاعها جننته ف شـ.ـدها عليه و باسها من شفايفها
مراد بدون وعي: انا كمان بحبك يا زينة القلب
وووووو يتبعععع
↚
مراد وهو بيبـ.ـو.سها: وانا كمان بحبك يا زينة القلب
زينه بخجل: بجد
فاق مراد من الي هو فيه و وقف بصدmه و بعد عنها
مراد بعصبيه و غضب من نفسه بداء يكـ.ـسر في كل حاجه قدامه و زينه مش عارفه تهديه
زينه بخـ.ـو.ف عليه: اااا بيه ابيه انت كو كك كويس
مراد بعصبيه: اطلعييي برههه روحيي البيت
جريت زينه بخـ.ـو.ف
و مراد فضل زي المـ.ـجـ.ـنو.ن بيكـ.ـسر في كل حاجه
مراد بجنون: لازم اشيلها من دmاغي و اخليها تشيلني من دmاغها، انا خطر عليها و خطر اوي
خلص شغلوا و طلع ركب عربيته و راح على بيت و طلع غير ملابسه و راح على غرفة زينه
مراد: ممكن ادخل
زينه: اتفضل
دخل مراد وقعد قدامها على سرير
مراد: كنت عايز اقولك حاجه
زينه بحب: اتفضل
مراد و هو بيحاول يتلاشي نظرتها: انا هخطب
زينه بصدmه: ايه
مراد: في بـ.ـنت انا معجبه بيها و هيا من عيله غنيه و ليها صفقه معايا
زينه بحـ.ـز.ن و هيا لسه في صدmتها: طب وانا
مراد: انتي بـ.ـنتي حبيبتي و انا متأكد انها هتعاملك حلو
زينه ببكي: بس انا بحبك يا ابيه
مراد بتنهيده: اديكي قولتي ابيه، انا مجرد ابيه مش هينفع ابقى جوزك
زينه بحـ.ـز.ن: بس انت مش ابويا بجد
مراد: انا هخطب الي عايزها
زينه بو.جـ.ـع: عندك حق لازم تاخد الي عايزها، و كمان انا مينفعش اعترض و كفايه كل الي انت عملتوا معايا وعشاني
عملت المستحيل عشان تطلع ليا شهادة ميلاد ب اسم ابو صاحبك و عملت المستحيل عشان تخليني ابقى كويس و مش افتقد اي حد و جه الوقت الي لازم تعيش في سعيد، و انا هشيل مسؤليتي خلاص و بعفيك منها، انا ماشيه يا ابيه و مش هتشوفني تاني
قربت منه بحـ.ـز.ن و هيا بتكمل كلامها
زينه بحـ.ـز.ن و و.جـ.ـع و دmـ.ـو.عها على خدها: سيبني اودعك بطريقتي قبل ما امشي
كل ده مراد واقف مصدوم مش عارف يتكلم
قربت زينه منه اكتر و حـ.ـضـ.ـنته اوي و دmـ.ـو.عها بتنزل بصمت
وجريت وهيا بتبكي على حمام و مراد زي ماهو على حالة الصدmه
و بعد دقايق طلعت زينه من الحمام
زينه: انا مش هاخد ولا هدوم ولا حاجه انا زي ما جيت زمان من غير حاجه همشي من غير حاجه
نظرت لمراد مستنيه منه اي رد فعل لكن الصمت كان سيد المكان
قربت منه طبعت قبله على شفايفه وطلعت تجري من القصر بأكملوا وووووو يتبعععع
↚
بـ.ـارت5
قربت منه طبعت قبله على شفايفه و طلعت تجري من القصر بأكملوا
فاق مراد من صدmته وهو شايفها بتجري و نزل جري وراها
وهيا كانت بتجري بسرعه جدا و دmـ.ـو.عها بتنزل
مراد بصوت عالي: زينه اقفي.. اقفي يا حبيبتي
زينهههه اقفيي استني
لحد ما اخيرا مسكها
زينه ببكى: انت عايز مني اي
مراد بهدوء: تعالي معايا نتكلم في اي كافيه
زينه: مش عايزه اتكلم يا ابيه
مراد: لازم تيجي و نتكلم و ده غـ.ـصـ.ـب عنك
مشيت زينه معاه بهدوء
خداها على كافيه
مراد: مش معني اني قررت اشوف حياتي يبقى هتخلي عنك زينه انا عايزك ت عـ.ـر.في ان انتي اكتر شخص بحبه و مستعد اخسر اي حد عشانك، ف اكيد مش واحده هتدخل حياتي يبقى هتاخدني منك ياريت تفهمي كدا
انتي لو بعدتي عني ممكن امـ.ـو.ت، انتي عايزاني امـ.ـو.ت
هزت زينه راسها بالنفي
مراد: يبقى خليكي جنبي، و كمان انتي كمان هيجي ليكي يوم و تتجوزي
زينه بحـ.ـز.ن: اتجوز و كملت في سرها حد غيرك
مراد بو.جـ.ـع حاول يداريه: اه تتجوزي
زينه بحـ.ـز.ن: يلا نروح يا ابيه
قام مراد معاها وهو حاسس بحـ.ـز.نها بس ما باليد حيله و هو شايف ان قراره ده هو الصح
بعد عدت ايام و كانت الامور تمام و بدأت امتحانات زينه و كانت مشغوله جدا ب امتحاناتها و مراد كان متابعها
و اخيرا عدت ايام امتحاناتها على خير
و اليوم هو ذكره ميلاد زينه
مراد: الو يا زينه يلا انزلي مستنيكي في العربيه عشان عايزك تيجي معايا حفلة واحد صاحبي
زينه بحـ.ـز.ن: ماشي يا ابيه
قفلت معاه و جهزت
لبست فستان اسود ضيق بكم و فيه لمعه و جزمه كعب و احمر شفاه و رفعت شعرها زيل حصان و نزلت و راحت لحد عربيته و ركبت
زينه: انا جاهزه يا ابيه
مراد بصدmه من جمالها: احم ماشي
مشي بيها وبعد شويه وصل مكان في معازيم كتير و صحافه كتير و كل الصحافه توجهت نحيهم
زينه: الله شكل الحفله دي حلوه اوي
مراد: كل سنه وانتي طيبه يا زينة القلب
بـ.ـنت بدلع: كل سنه وانتي طيبه يا زينه
وووووو يتبعععع
↚
بـ.ـنت بدلع: كل سنه وانتي طيبه يا زينه
زينه بستغراب: انتي مين
هايدي: انا خطيبة مراد ياروحي
زينه بو.جـ.ـع من كلمـ.ـا.تها: تمام
مراد حس بحـ.ـز.نها و قرر يخلي اليوم يعدي كويس
مراد بضيق: حاسبي يا هايدي عايز ادخل الحفله انا و زينه
هايدي: سيبها تدخل و اقف معايا
مراد بحده: هايدي
هايدي بخـ.ـو.ف: اوك اوك خلاص
زينه وهيا ماشيه معاه بيسلموا على ناس: كنت اقف معاها يا ابيه دي البـ.ـنت الي بتحبها
مراد: انتي اهم يا قلب ابيه
فرحت زينه من كلمـ.ـا.ته و ضحكت
و اخيرا خلصت الحفله بسلام
مراد: يلا يا زينه عشان نروح
هايدي: خدني في طريقك يا مراد
مراد: فين عربيتك
هايدي: حاسه اني دايخه شويه و مش هعرف اسوقها
مراد: تمام
راحت هايدي عشان تركب قدام عشان تبقى جنبه
مراد: لا يا هايدي ده مكان زينه
هايدي: و اي يعني ده هيبقي مكاني
مراد بحده: مكان زينه هيفضل مكان زينه، اتفضلي ورا
فرحت زينه من كلمـ.ـا.ته و طلعت قعدت في مكانها وهيا فرحانه
بعد شوية وقت مراد وصل هايدي و راح البيت
زينه: انا هطلع انام يا ابيه
مراد: استني ثانيه
وقفت زينه وهو طلع فوق في مكتبه و بعد ثواني نزل
مراد: امضي على ورقه دي الاول
زينه برقه: ورقة اي يا ابيه
مراد: عقد انك لما تخلصي شغل تشتغلي معايا
زينه: من غير عقود يا ابيه متقلقش
مراد: امضي بس
قربت زينه وهيا بتضحك على افعالوا و مضت
تاني يوم سمعت زينه دوشه و قامت تشوف في اي
نزلت على تحت شافت هايدي و معاها عمال
زينه: اي ده في اي
هايدي بقرف: جايه اغير ديكور بيتي وووووو يتبعععع
↚
زينه: تغيري ديكور البيت ازاي، انا الديكور عجبني
هايدي: مش عجبني انا و هغيره لان ده بيتي انا و انتي مجرد ضيفه
مراد من وراهم: هايدييي
بصت هايدي نحيته بخـ.ـو.ف
و زينه جريت عليه وهيا بتعيط
زينه ببكي: انا همشي يا ابيه خلاص و مش هبقى معاك، وانت خلاص هتستقل بحياتك
مراد بغضب: اسكتي يا زينه
وبص ناحية هايدي و اتكلم
مراد بفحيح: و ده بيت زينه يا هانم و ب اسمها و انتي هبقى اشوفلك اي حتة شقه تترمي فيها، و اياكي تدايقي زينه لو بحرف عشان هتنـ.ـد.مي
مشيت هايدي و هيا متغاظه
مراد لزينه: انتي كويسه يا حبيبتي
زينه ببكى: مش عارفه استوعب مخي بيفكر طول الوقت، ازاي معاملتك دي ليا كدا، و مش بتحبني زي ما بحبك
مراد بتـ.ـو.تر: لانك بـ.ـنتي ف بعاملك كدا
زين ببكى و صريخ: متقولش بـ.ـنتك، لاني مش بـ.ـنتك انت مراد الحاوي، و انا زينه الي لقيتها في الشارع، مش بـ.ـنتك
مراد: اهدي يا زينه
زينه بضعف: انت ليه مش حاسس بيا انا لو مش اتجوزتك انت، هبقي زي الشجره الي صاحبها مش بيسقيها، يرضيك ابقى كدا يا مراد
مراد قلبه دق جـ.ـا.مد لما سمع اسمه منها و هز رأسه بالنفي على سؤالها
زينه: حبني ونبي حبني
مراد كان مصدوم من حبها ليه لدرجة انها تطلبه يحبها
مراد بتـ.ـو.تر: زينه ابعدي يلا
زينه: خدني في حـ.ـضـ.ـنك عايزه احس ب امان
دخلت جوه حـ.ـضـ.ـن مراد و حسست ب ايدها على ضهره، و بعدين طلعت عند شعره و غرزت اصابعها في شعره و هو بصلها و نزل على شفايفها يقبلها
وووووو يتبعععع
↚
بس قبل ما يبـ.ـو.سها زقها بعيد عنه وهو بينهج
مراد بعصبيه: بطلي حركاتككك دي يا زينه انا الي مربيكي فاهمهه
جريت زينه على غرفتها من غير ما ترد و فضلت قاعده وهيا بتقول في نفسها، انها متأكده انه بيحبها و بيداري مشاعره، و اقسمت انها تخليه يعترف لها بعشقوا
"تاني يوم"
على فطار
زينه بجديه: ابيه انا اجازتي هتخلص امتى
مراد: لسه شهر ونص
زينه: تمام عايزين نطلع الساحل
مراد: تمام استني يومين اظبط شغلي، و اخدك انتي و هايدي و نروح الشمالي
زينه: وهيا تيجي معانا ليه هيا مراتك ده انت لسه هتخطبها
مراد: بس هتبقي مراتي و عادي هتيجي معانا
زينه: تمام وانا عندي زميلي هقوله يجي معانا
مراد بعصبيه: نعممم
زينه بدلع و خبث: زي اخويا يا ابيه
مراد بعصبيه: بلا اخوكي بلا زفت، انتي تكلمي ولاد ليه اصلا
زينه: عادي يا ابيه ده صاحبي
مراد بغيره: تقطعي علاقتك بيه على الله اشوفك بتكلمي شاي انتي فاهمهه
زينه بفرحه بتحاول تداريها: فاهمه يا ابيه
مراد بعصبيه: يووه كل شويه ابيه، اي هيا بقت على لسانك على طول
زينه ببراءه مزيفه: امال اقولك اي يا ابيه، مش انت ابيه الي مربيني
مراد وهو بيقرب منها وهو بيجز على اسنانه: انتي عايزه اي يا بت انتي هاا عايزه اي و مسك ايدها الاتنين
زينه: هعوز اي يعني يا ابيه غير سلامتك
مراد: يا صبر ايوب، انا رايح الشغل
زينه: خدني في طريقك للنادي يا ابيه
مراد: تعالي اتفضلي قدامي،
زينه بخبث: حاضر يا ابيه
وطلعت قدامه ولا كأنها بدايق فيه
ركبت جنبه و طول الطريق ساكته، غير عادتها لحد ما وصلها، وهيا نزلت من غير ما تسلم عليه، و جريت على شلة شباب و بنات و وقفت في وسطهم وهيا بتضحك بخبث، و مراد شاف الشباب و اتجنن و نزل من العربيه و جري عليها و شـ.ـدها
مراد بعصبيه: ازاي واقفه مع شباب يا هانم
زينه: صحابي
شـ.ـدها مراد و ركبها العربيه و ركب و مشي و بعد شويه وقف في شارع فاضي
مراد بعصبيه و غيره: من امتى وانتي بتصحابي شباب
زينه: دول صحابي من اولى ثانوي يا ابيه
مراد بغيره حاده: وكمان عرفاهم من اولى ثانوي
زينه: اه
مراد: بت انتي على الله اشوفك بتكلمي شباب و بتقفي معاهم انتي فاهمه
زينه: انا براحتي، ما انت بتكلم هايدي و هاتبقي خطبتك، مش يمكن حد من صحابي يبقى خطيبي و يتجوزني بردو
هنا مراد جنن جنونه و شـ.ـدها عليه بفحيح و قبلها من شفايفها و اتكلم بهمس وهو بيبـ.ـو.سها
انتي ملكي لوحدي
ووووووو يتبععععع
↚
اتكلم وهو بيبـ.ـو.سها،
مراد: انتي ملكى لوحدي
و نزل على عنقها يطبع ملكيته و فاق على صوت زينه لما اتأوت
مراد بصدmه: ز زز زيي زينه اان انا والله مكنش قصدي اكون قذر كدا، انا اسف
زينه بحـ.ـز.ن مزيف لكن من داخلها فرحانه: انت قليل الادب ازاي تعمل كدا وانا مش مراتك، انا بكرهك
مراد دون تردد: والله انتي مراتي صدقيني انتي مراتي
زينه بعصبيه: انا مش بهزر يا ابيه
مراد: ولا انا بهزر، انتي مراتي يا زينه بس على ورق، زمان عمو ياسين لما جه يكتبك ب اسموا صمم اني اتجوزك عشان تبقى حلالي وانتي قاعده معايا، ولما تمـ.ـيـ.ـتي 18سنه جبت مأذون و كتبت رسمي و كان ناقص امضتك و اديتك الورقه تمضي و كدبت عليكى و قولتلك انها ورقة عمل بينا و طبعا انا جددت الجواز عشان كان لازم ده يحصل لما تتمي السن القانوني
زينه بصدmه: يعني انا مراتك يا مراد
مراد بجمود: اه يا زينه بس على ورق وانا الي هفضل مربيكي،
زينه بحـ.ـز.ن: ده انا تشكيلتك يا ابيه و تربيتك يعني مشكلني على مزاجك يعني هريحك لو كملت معايا انا لانك عملني على مزاجك
مراد: بطلي كلامك الاهبل ده، و خلاص مفيش نادي انهارده ولا شغل ليا و هنروح البيت
زينه بهدوء: ماشي يا ابيه
انطلق مراد بسيارته و في وقت قليل وصل القصر
دخل و زينه جنبه
زينه: هطلع اغير هدومي يا ابيه، و هنزل اعمل الغدا
مراد: ماشي يا زينة القلب
كما اشتاقت زينه لهذه الكلمه التي كان يرددها دائما
طلعت زينه و خدت شاور و وقفت قدام ملابسها بخبث، و اختارت شورت قصير جدا فوق فخذيها بكثير و توب يداري ثديها فقط و رفعت شعرها على هيئة ذيل حصان و حطت روج احمر ناري، و نزلت وهيا بتتوعد للشخص الذي يسمى زوجها، اخذت عهد على نفسها تجعله زوجها فعلا
وصلت زينه عند المطبخ كان مراد واقف بيحضر لها الحاجه الي هتجهزها
زينه: انا جيت يا ابيه
نظر لها مراد و تسمر مكانه
ظل يتردد في عقله اشياء كثيره
احقا تقف قدامه كتلة الانوثه و البراءه هذه
قرب منها مراد و صوت انفاسه بتعلى
مراد بصوت منخفض: كدا كتير
زينه بتسليه: انا جعانه يا ابيه
مراد وهو بيحاول يفوق: انا طلعتلك الي هتعمليه، جهزيه وانا طالع
زينه ببراءه مزيفه: لا ساعدني يا ابيه،
مراد: اساعدك في اي بس، اعمليهم انتي
زينه: ساعدني
مراد بنفاذ صبر: حاضر
كانت بتعمل الاكل و هيا بتقرب منه بدلع و تلمس داقنه بيديها و شعره و اوقات تحط ايدها على ضهره و تقع عليه عشان تجننه اكتر
و ريحة شعرها الي جننته
مراد: لسه كتير
زينه: قربت اخلص يا ابيه
خلصت زينه الاكل و حطته على السفره و دخلت تجيب اخر طبقين مع مرادها
زينه: عايزه اشكرك على مساعدتك ليا في تجهيز الاكل يا ابيه
و قربت باسته من شفايفه برقه و بعدت و طلعت من المطبخ
لكن مراد فضل واقف مكانه مصدوم هو ليه مش منعها تبوسه او يزعقلها، يمكن عشان بقت مـ.ـر.اته
شال الافكار دي من دmاغه و راح قعد عشان ياكل، و هيا قعدت على رجلوا
زينه بدلع: اكلني يا ابيه
وووووو يتبععععع
↚
زينه بدلع: اكلني يا ابيه
مراد بتعب: ابعدي يا زينه عايز اكل
زينه: انا هأكلك يا حبيبى
مراد بهدوء: ماشي
بدأت زينه تطعمه و هيا بتدلع عليه، و تضحك بصوت عالي و من جواها فرحانه و حاسه انه هيبقى ليها خلاص
زينه بتسأول: شبعت؟
مراد: اه الحمدلله
زينه: هشيل الاكل و هعملك قهوه
مراد: تمام
دخلت زينه المطبخ و مراد طلع مكتبه يشوف اعمالوا
"عند مراد"
كان قاعد بيكلم نفسه
مراد: ازاي اسمحلها بكل ده، اي يا مراد انت عشان بتحبها هتتجنن ده انت الي مربيها و يعتبر ابوها، و غير كدا انا اكبر منها بكتير، انا مش عارف اعمل اي، انا هسيبها زي ما تيجي تيجي
و اتنهد تنهيده طويله و لسه كان هينغمس في عمله، بس زينه دخلت و معاها القهوه
زينه: القهوه يا ابيه
مراد: بلاش ابيه دي يا زينه، انتي كبرتي خلاص
زينه: حاضر يا حبيبي
مراد في سره: يا صبر ايوب
مراد: انا هخلص شغل كمان شويه، روحي انتي اتفرجي على تلفزيون
زينه برقه: لا يا مراد انا هقعد معاك
تاه مراد من طريقة نطقها لاسمه كما اسمه جميل عنـ.ـد.ما ينطق بهذه الطريقه
مراد و هو بيحاول الثبات: ماشي يا حبيبتي براحتك
قعدت زينه على مكتب قدام الكرسي بتاعه بالظبط، عشان تبقى لازقه فيه
و كانت بتلعب في شعره و مكنش عارف يركز
و نجده منها رنين تليفونه
قام وقف و مسك الفون و رد
مراد: الو يا جانسو
جانسو:...........
مراد: تمام تمام انا على اول طياره هاجي اظبط الشغل كله
جانسو:.......
مراد: سلام
زينه بغيره: مين جانسو دي يا مراد
مراد: مديرة الشركه الي في تركيا
زينه: امممم وانت هتسافر ليه
مراد: عشان في مشاكل في الشغل عايزه تتحل
زينه: و هتسيبني
مراد: مضطر و يومين بالظبط و هبقى عندك
زينه: خدني معاك
مراد: مينفعش يا زينه
زينه بيأس: طيب يا ابيه
وطلعت على غرفتها، و بعد ديقتين مراد طلع وراها يشوفها
فتح باب الغرفه شافها قاعده على سرير حزينه، قرب قعد جنبها و زحلها شعرها ورا ودنها
مراد: افهمي يا حبيبتي بقى مينفعش تيجي معايا، وانا كلها يومين و راجع، مش عايزك زعلانه بقى
زينه بحب: حاضر
مراد: انا اتصلت حجزت لاول طياره، و هتبقي بعد ساعتين، فهقوم احضر طقمين اخدهم
زينه: هحضرهم انا
هز مراد رأسه بأيجاب و هيا راحت تجهز الهدوم و هو دخل وراها غرفة الملابس
خلصت زين ترتيب ملابسه في شنطته و هو استعد للمشي
زينه: هتوحشني اوي يا مراد، و قربت منه طبعت قبله صغيره و رقيقه على شفايفه، لكن هو مستحملش و شـ.ـدها عليه اكثر وبقت لازقه في جـ.ـسمه، و قبلها قبله طويله، و سابها و نزل
ظلت زينه طول اليومين بترن على مراد كل شويه و مراد بيرن عليها كتير بردوا
و أخيراً جه موعد اللقاء بينهم
وصل مراد البيت وهو بينده عليها بشتياق
مراد بصوت عالى: زينههه زينهه زينه زينه
زينه وهيا بتجري عليه: وحـ.ـشـ.ـتني اوي
فتحلها مراد درعاته، و دخلت بينهم و فضلت في حـ.ـضـ.ـنه وهيا بتشم ريحته الي اشتاقت لها
رفع مراد رأسها وكان بيبص لملمحها بشتياق، و تلقائي عينه جت على شفايفها، و قرب من شفايفها بهدوء و التهمهم و هو بيتمتم بأحدا الكلمـ.ـا.ت المخجله
و بعد وقت بعد عنها و زينه كانت مكسوفه و هو مركز مع شفايفها المنفوخه اثر قبلاته
هايدي: مراد حبيبي اخيرا جيت بقى عشان نحدد موعد كتب الكتاب
لف مراد و زينه للصوت الي داخل عليهم
مراد: هايدي
هايدي: اه يا حبيبي
زينه: انت هتتجوزها، طب وانا الي خدعت نفسي ب انك بقيت معايا خلاص، بجد هتتجوزها
سكت مراد شويه وهز راسه بأيجاب
ووووووو يتبععععع
↚
هايدي: يبقى معاكي اي بس يا حبيبتي، شكلك بتوهمي نفسك بحاجات غلط ده انتي زي بـ.ـنتوا الي مربيكي ده
مراد بضيق: هايدي بس
هايدي: مش بعرفها الحقيقه يا بيبي
مراد: هيا مش مستنياكي تقولي ليها
نظرت له زينه نظره تعبر عن كل شئ و طلعت غرفتها
ظلت حزينه بغرفتها، و تتكلم بصوت عالي
زينه: مليش حد غيره حتي معنديش صحاب غيره كان كل حاجه ليا و هاتيجي هيا في الاخر تاخده مني و تبعده عني، انا لازم الاقي حل لاني مش هسيبه انا بحبه و متأكدا انه بيحبني بس شايل هم فرق السن
"عند مراد"
مراد: عايزه اي يا هايدي
هايدي: نحدد معاد كتب الكتاب
مراد بعصبيه: هو احنا اتذفتنا اتخطبنا، عشان نتجوز
هايدي: نتجوز على طول يا حبيبي
مراد بعصبيه: معنديش الكلام ده و طريقتك مع زينه تتظبط، و اتفضلي اطلعي بره عشان عايزين ننام
مشيت هايدي و هيا هتمـ.ـو.ت من الغـ.ـيظ و مراد طلع يشوف زينة قلبه كما يسميها
دخل غرفتها لقاها قاعده على سريرها و دmـ.ـو.عها نازله
مراد بو.جـ.ـع و هو عارف سبب حـ.ـز.نها: بتعيطي ليه يا زينه
زينه بو.جـ.ـع و دmـ.ـو.ع بتنزل على خدها: ليه نحب حد و الحد ده يحبنا بس منبقاش مع بعض، ليه تكون المشاعر متبادله بس هو بيكـ.ـسر قلبه و قلبها
بعدين نظرت له و دmـ.ـو.عها بدأت تنزل بغزاره و اكملت كلامها
ليه انا لوحدي الي بحارب عشان العلاقه دي تكمل
ليه انا بس الي بحاول و بجاذف، ليه انا المظلومه، و السبب في كل ده و الي يقدر يريح نفسه و يريحني، مش حابب يرتاح بسبب افكار تافها، بسببه بقى الاذي كله ليا يا مراد و هنا زينه انهارت و مراد شـ.ـدها في حـ.ـضـ.ـنه و دmـ.ـو.عه على خده بسبب كلامها الملغبط الي ليه كذا معني بيوجـ.ـع
مراد بو.جـ.ـع: حقك عليا، حقك عليا ونبي
زينه ببكى: ليه بتتعبنا كدا يا مراد ليه
مراد بو.جـ.ـع اكثر: لان مش هينفع يا قلب مراد انا اه فعلا بحبك و بمـ.ـو.ت فيكي و كنت اتمني تبقي ليا، بس يوم ما انتي تبقي شابه هبقى انا عجوز يا زينه وانا مش هقبل بده، انتي لازم تشوفي حد من سنك
زينه بنفس البكي: وانت هتقدر تشوفني مع حد غيرك و في حـ.ـضـ.ـن حد غيرك
مراد: ده واقع ولازم اتقبلوا
زينه ببكى و و.جـ.ـع: مش هسيبك و هعمل المستحيل، حتي لو هفضل احارب لوحدي ف انا قدها، بس خليك عارف ان فرق السن مش عاقه اهم حاجه الاتنين يبقوا بيحبوا بعض
مراد رفع وجهها له و لزق رأسه برأسها و دmـ.ـو.عهم نازله
مراد بو.جـ.ـع و حـ.ـز.ن و دmـ.ـو.عه على خده: وانا بحبك
ووووووو يتبعععععع
↚
مراد: وانا بحبك
زينه ببكى: طب ليه مش نبقى مع بعض، انت الي في ايدك الحل، ليه مش عايز ترتاح، ليه حابب نتو.جـ.ـع، قولتها و هقولها تاني يا مراد انا الشجره و انت ارضها، لو تقدر تبعد الشجره عن ارضها ف انا هبعد يا مراد لو عايز كدا
مراد بو.جـ.ـع: مقدرش يا قلب مراد مقدرش، بس انسي بقى حوار اننا نتجوز، حطي في عقلك اني ابوكي او حتى اخوكي الكبير، لان لازم نفكر بعقلنا شويه و بقلبنا شويه، مش كل حاجه نمشي ورا قلبنا
زينه بو.جـ.ـع وهيا بتمسح دmـ.ـو.عها: عندك حق
مراد: اتمني تعيشي حياتك كويس زي الاول
هزت زينه راسها ب الايجاب و مراد باس راسها و راح غرفته
في غرفة مراد اول ما دخل قعد في ركن في الاوضه على جنب و دmـ.ـو.عه فضلت تنزل بغزاره، و و.جـ.ـع
مراد ببكي مثل الاطفال: والله بحبك اوي و لما تتجوزي حد غيري هكون بمـ.ـو.ت مليون مره والله بس ده الي لازم يحصل، انا مش هقبل بحد مش في سنك لازم تكونه شباب مع بعض، حتي لو انا هتو.جـ.ـع، انا اسف والله انا اسف
فضل يعـ.ـيط و يكلم نفسوا لحد ما نام مكانوا
و زينه كانت قاعده سرحانه و بتعيط لحد ما نامت مكانها
"تاني يوم"
فاقت زينه من نومها و جهزت و نزلت حضرت الفطار و مراد نزل في الوقت المناسب
زينه بجديه: الفطار يا ابيه
مراد بستغراب: شويه تقوليلي ابيه و شويه مراد
زينه بجديه اكثر و بتحاول تخفي و.جـ.ـعها: حابه ارجع كل حاجه زي الاول يا ابيه
مراد بو.جـ.ـع و غصه: ماشي يا زينه
قعدت زينه قدامه وهيا حاسه بو.جـ.ـعه و حاولت تمسك نفسها و مش تعيط و بدأت تاكل
زينه: هتخطب هايدي امتى يا ابيه
مراد: عندي شغل كتير لسه محددتش
زينه بو.جـ.ـع: ربنا يتمم لكم على خير يا ابيه
هايدي وهيا داخله و معاها شاب: يارب، يارب يا حبيبتي
مراد بزفير: جيتي ليه يا هايدي
هايدي بخبث: قولت اجي انا و اخويا نفطر معاكم
زينه بجديه: اتفضلوا طبعا
قعدت هايدي جنب مراد
و زين اخو هايدي جنب زينه
هايدي بدلع: عامله اي يا زوزه
زينه بضيق: الحمدلله
هايدي: اعرفك يا زوزه على اخويا زين مهندس معماري
زينه بضيق: تشرفنا
زين بحترام: الشرف ليا يا هانم
مراد بغيره على زينة قلبه: خلصتوا تعارف ممكن ناكل بقى عشان متأخرش على شغل
زينه: اكيد يا ابيه
زين: وانا شبعان كلوا انتوا
(زين شاب محترم جدا مش زي اختوا، وعملي جدا و مراد بيحبه، قد مراد في العمر)
بعد الفطار
مراد: يلا يا هايدي هنروح الشركه
زين: وانا رايح الجيم
زينه: وانا مين هيوصلني النادي
مراد: تعالي هوصلك يا حبيبتي اكيد
زين بجديه: روح شغلك ونا هوصلها
مراد: لا انا هوصلها
زينه: لا خلاص يا ابيه انا عايزه زيزو يوصلني
ووووووو يتبعععععع
↚
مراد بغيره: عايزه مين يوصلك يختي
زينه برقه: زيزو يا ابيه
مراد بعصبيه: امشي قدامي وانا هوصلك يلا
زينه: ما خلاص زيزو هيوصلني
مراد بجديه: هايدي خلي اخوكي يوصلك الشركه، و انا هوصل زينه النادي و جاي
هايدي بغـ.ـيظ: تمام
مسك مراد ايد زينه جـ.ـا.مد و جرها وراه و ركب العربيه و هيا جنبه وكان بيبص عليها بغضب
مراد بغيره: زيزو بتقولي زيزووو
زينه: اه زيزو اي مش عجبك الاسم ولا عايزني ادلعك انت كمان يا ابيه
مراد وهو بيجز على اسنانه: ياريت تسكتي و على الله تدلعي اي حد تاني فاهمه
زينه ببراءه مزيفه: عيوني يا ابيه
مراد بعصبيه: ياصبر ايوب، اتفضلي يلا وصلنا
زينه: شكرا يا ابيه و قربت باسته من خده
و فتحت الباب و قبل ما تنزل قالت اخر جمله
زينه بو.جـ.ـع: ببوسك عادي زي ما كنت متعوده بـ.ـنت بتبوس ابوها، مش حاجه تانيه
قالت اخر كلامها و نزلت
و مراد سند راسه بين كفيه وهو بيتنهد بو.جـ.ـع
للدرجه دي بتبرر افعالها عشان ميفهمش غلط للدرجه دي بقت شيفاه مش بيفهمها
عند زينه
كانت داخله النادي و دmـ.ـو.عها نزلت و هيا حاسه ان مهما عملت مش هيبقى فيه فايده
قعدت و هيا بتفكر لو مراد اتجوز و مش بقى ليها
نرجع تاني عند مراد
كان ماشي بعربيته وهو بيفتكر كل كلامها لما كان معاها في الاوضه
و فضلت في دmاغه كلمة
انا الشجره و انت ارضها لو تقدر تبعد الشجره عن ارضها ف انا هبعد عنك يا مراد
لقى مراد نفسوا بيلف و بيرجع النادي
و اول ما وصل عند النادي، فضل يجري جوا النادي يدور عليها وهو زي المـ.ـجـ.ـنو.ن
فاجأه سمع صوتها وراه بتنطق ب اسموا
زينه ببكى: مراد
لف مراد و جري حـ.ـضـ.ـنها وهو قلبه بيدق جـ.ـا.مد
مراد: بتعيطي ليه
زينه: انت قلبك بيدق جـ.ـا.مد ليه
مراد: عشانك
زينه ببكى: انا كمان بعيط بس مش عشانك انا بعيط بسببك
في ذلك الوقت حس مراد ان قلبه بيصـ.ـر.خ من الو.جـ.ـع خلاص
مراد: انا اسف يا حبيبي
زينه ببكى: انا حاسه انك بتحبني و عايزني بس لو احساسي كـ.ـد.اب ف هقولهالك تاني يا مراد حبني يا مراد حبني و نبي حبني حبني
حـ.ـضـ.ـنها مراد جـ.ـا.مد و فاجأه حس انها تقلت بين ايده
مراد: زينه، و بيبعدها عنه لقاها فقدت وعيها
↚
مراد بصدmه و صوت عالى من اثر خـ.ـو.فه عليها: زينه زينه فوقي زينننههه
اتلمت الناس و جابوا مايه و برفيوم يفوقوها و بعد دقايق زينه فاقت
زينه بتعب: هو الي حصل يا ابيه
مراد: فقدتي وعيك يا قلب ابيه، انتي كويسه
زينه: اه تلاقيني بس من كتر العـ.ـيا.ط فقدت وعي
مراد: انا السبب في كل ده
زينه بلهفه و حـ.ـز.ن: الحل في ايدك يا ابيه والله في ايدك
مراد: لا مش في ايدي لما يبقى الحل غلط يبقى مش في ايدي
زينه بصوت عالي و هيا واقفه في النص و كل الي معدي شايفهم: غلطط غلطط غلطط وجهت نظرك غلط تفكيرك تفكير طفل صغير يا مراد، انت شايف كل حاجه السن مع ان فرق السن مش عاقه، وانت عامل فرق السن عاقه
مراد: زينه اعقلي انتي الي تفكيرك قد سنك صغير شايفه ان طلاما بنحب بعض يبقى كل حاجه تولع
زينه ببكى: مقولتش كدا بس احنا مشكلتنا مش صعبه و مفيهاش مشكله يا ابيه
مراد بعصبيه وهو مسكها من دراعها الاتنين: انا مجرد ابيه مجرد ابيه يا زينه ابيه فهمتي
زينه بو.جـ.ـع: لا مفهمتش ابعد عني
مراد بعصبيه: مش هبعد يا زينه ولازم تفوقي من شغل المراهقين ده
زينه بعصبيه وبكى: عشان حبى كبير ليك عشان حبى محدش يتخيلوا و عامل زي الهوس و تعلقي بيك يبقى اسمي مراهقه حـ.ـر.ام بجد انت السبب ان ده يفضل موجوع
قالت كلامها وهيا بتشاور على قلبها
مراد: خلاص يا زينه نتكلم بعدين و يلا نمشي
زينه: امشي انا مش همشي معاك
مراد بعصبيه: يلا يا زينه
زينه ابعد عني بقييي
و طلعت تجري على بره و مراد بيجري و راها و هو متعصب
و كان في عربيه معديه و بتذمر عشان زينه تقف لكن لا حياه لمن تنادي و خبطت العربيه زينه
مراد بصدmه: زينههههه
ووووووو يتبعععععع
↚
في المستشفي
كان مراد قاعد بره مستني الدكتور
مراد ببكي وهو قاعد على ارض بضعف: اطلع بقى يا دكتور قولي انها كويسه
انا روحي فيها لو جرالها حاجه همـ.ـو.ت نفسي
في ذلك الوقت طلع الدكتور
قام مراد بسرعه وهو بيبص للدكتور بنظره كلها امل
الدكتور: متقلقش يا مراد بيه اصابه خفيفه في دmاغها، بس لازم تتغذي عشان هيا ضعيفه جدا و في شئ مأثر عليها
مراد: تمام تمام يا دكتور اقدر ادخل اشوفها
الدكتور: اه طبعا اتفضل
دخل مراد بسرعه شاف زينة قلبه قاعد على سرير و دmـ.ـو.عها على خدها
مراد: انا اسف
زينه بجمود: يلعن قلبي الي حبك و بيغفرلك يا مراد
مراد: مش هقدر صدقيني مجرد فكرة انك تبقى مراتي وان في يوم هبقى انا عجوز وانتي محتاجه واحد في حياتك دي بتو.جـ.ـعني، انا مش متقبل الفكره حتى لو عايزك
زينه ببكى: انت كدا مش بتحبني غير مشاعر اب لبـ.ـنته بجد
مراد بلهفه: اقسم بالله ابداً يا زينة قلبي، ثم اكمل بضعف و حـ.ـز.ن
انا بس خايف
لحظت زينه الضعف الي موجود فيه بجد و شاورتلوا يجي في حـ.ـضـ.ـنها
دخل مراد في حـ.ـضـ.ـنها بالهفه وهو بيبكي زي الاطفال
مراد ببكى: صدقيني والله خايف فرق السن اكتر حاجه مخـ.ـو.فاني، انا عايزك و في نفس الوقت مش عايزك، انتي فهماني، يعني عايزك عشان بحبك، و في نفس الوقت مش عايزك عشان فرق السن، يمكن انتي شايفه فرق السن مش عاقه، بس هيجي في يوم من الايام و هيبقى عاقه لما اكبر اكتر من كدا وانتي تبقي لسه شباب
زينه ببكى: افهم بقى يا حبيبي انا بحبك و عايزاك، و هكمل معاك، ولما تكبر بردو هبقى جنبك لاني بحبك و هيكون عندنا اولاد نهتم بيهم
مراد: صدقيني مشش هينفع يا زينه
زينه بحـ.ـز.ن: انت الي بتقفلها في وشنا بكل الطرق يا مراد
مراد: انا اسف
زينه: كفايه بقى انا تعبت، اعتبرني مكلمتكش في اي حاجه و يلا نروح يا ابيه
مراد بحـ.ـز.ن: حاضر
بعد شويه كانوا في البيت و زين اتصل بمراد و عرف كل حاجه حصلت و قرر يجي تاني يوم يطمن عليهم
"تاني يوم"
قام مراد من النوم و خد شاور و غير ملابسه و راح عند غرفة زينه عشان يطمن عليها، وخبطت كذا مره على باب بس مفيش فايده
فتح الباب و دخل ملقهاش على سرير
دخل يشوفها في الحمام و غرفة الملابس مش لقاها، ولسه هيطلع عشان يمشي من الغرفه بس لاحظ حاجه
مراد بصدmه: ز ززز زينه
وووووووو يتبععععع
↚
مراد بصدmه: جري على ورقه الي موجوده و مكنتش رساله ولا جواب مكتوب فيه كلام كتير، ده كان مكتوب فيه جمله واحده
(الناس الي متوقعه انها كاتبه بحبك يا ابيه تركن على جنب)
عينه دmعت لما شاف الي الجمله و بداء يرددها و دmـ.ـو.عه على خده
مراد بحـ.ـز.ن و بكى و هو بيقراء الجمله: قولتهالك كتير يا ابيه، انا الشجره وانت ارضها لو تقدر تبعد الشجره عن ارضها ف انا هبعد، و فعلا خلاص بعدت يا ابيه
مراد بو.جـ.ـع: لازم الاقيكي لانك مستحيل تبعدي عني انا ابوكي مقدرش اعيش من غيرك و هرجعك لحـ.ـضـ.ـني تاني ولازم نتصافي
"عند زينه"
كانت في الشارع واقفه بتشكر شخص
زينه بشكر: شكرا يا زين بجد شكراً مش هنسالك جميلك ده
زين: مفيش بينا شكر يا عسوله، بس قوليلي هتروحي فين دلوقتي
زينه: هروح اوتيل
زين: تمام هبقى اتصل اطمن عليكي
زينه: مفيش مشكله
زين وهو بيودعها: اشوف وشك بخير يا عسوله
ومشي وسابها وهيا راحت على اوتيل
"تعالو نرجع بالوقت شويه فلاش باك"
دخل زين القصر بتاع مراد و هو بينده عليه
زين: مراد ميمو انت فين
في ذلك الوقت شاف زينه نازله من على درج ولابسه لبس خروج
زين بتسأول: رايحه فين يا عسوله
زينه: ههرب
زين: تهربي!
زينه: اه
زين: وفين هدومك و حاجتك
زينه: همشي من غير حاجه
زين: مش فاهم حاجه
زينه: توعدني انك تساعدني و صدقني هحكيلك كل حاجه
هز زين راسوا ب ايجاب وهو مش فاهم حاجه
"باك"
عدا كام يوم و مراد مش لاقيها في اي حته
لحد ما عدي اسبوع و بقى مدmر و مش بياكل ولا بيشرب و طول الوقت حابس نفسوا في اوضة زين ويفضل حاضن صورتها ونايم على سريرها وهو بيعـ.ـيط
و في يوم
دخلت عليه الاوضه هايدي
هايدي: اي يا بيبي هتفضل كدا بسبب البـ.ـنت دي، خلاص انسيها و يلا نتجوز بقى
مراد وهو باصص لصورة زينة قلبه كما يلقبها: اطلعي بره و امشي من القصر كله
هايدي: انا مش هسمح تفضل كدا مش هسمح تفضل ضعيف بسبب طفله
مراد قام وقف قدامها بعصبيه:اطلعي بره و مفيش خطوبه ولا جواز انا مش عايزك و الشراكه الي بينا في الشغل هنفضها ويلا برهههه
هايدي بغل: يعني اي يا مراد
مراد: يعني زي ما سمعتي و لو فكرتي تعملي اي حاجه ف انتي عارفه اني معايا حاجات توديكي في داهيه
هايدي بخـ.ـو.ف: اا انا انا
مراد: برهههه
طلعت هايدي تجري بخـ.ـو.ف وهيا بتتمني مش يعمل حاجه بالورق الي معاه
"عند زينه"
كانت كل يوم بتقابل زين عشان يطمن عليها و يقولها حال مراد
زين: مراد خلاص ادmر وبقى عايش وحيد و مش بياكل ولا بيشرب و انهارده فركش مع اختي كل حاجه حتى الشغل
زينه: يعني مراد مش كويس
زين: نهائي
زينه ببكى: انا عايزه اشوفه ولازم اروح انهارده اشوفه، ممكن يا زين توديني اشوفه
زين: اه طبعا يلا
راحت زينه مع زين وصلها لحد القصر و مشي و هيا دخلت و هيا مقلقه و متـ.ـو.تره و قلبها بيدق جـ.ـا.مد و بدأت تطلع دراجات القصر، لحد ما وصلت عند غرفته و فتحت الباب بخـ.ـو.ف بس ملقتوش جوه، ف فهمت في ثواني انه في غرفتها، و راحت عند غرفتها و بدأت تفتح باب غرفتها بخـ.ـو.ف و شوق شـ.ـديد
زينه: مراد وووووووو يتبععععع
↚
"اول حاجه شكراً لكل الناس الي بتدعيلي اقوم بالسلامه و حاولت اكتب على قد ما اقدر و انشاء الله لما اخف اكون كتبت واحده جديده و البـ.ـارت يبقى طويل"
دخلت زينه الغرفه بخـ.ـو.ف و اشتياق و دmـ.ـو.عها بدأت تنزل
زينه بصدmه من حالته كان خاسس جـ.ـا.مد ولونه باهت وبدأت تنطق اسمه بحـ.ـز.ن: مرر راد
بس مراد مبصش نحيتها، كان فاكر ان هو بيتخيل صوتها
قربت منه وقعدت جنبه على سرير و مسكت ايده
زينه ببكى: رد عليا
بص مراد عليها بصدmه مكنش مصدق انها قدامه بجد
مسك وجهها ب ايده الاتنين وهو بيتفحصها و بداء يبكى بشـ.ـده و يحـ.ـضـ.ـنها جـ.ـا.مد وهو بيعـ.ـيط و يبـ.ـو.س كل انش في وجهها بالكامل و يدفن وجهه في عنقها
مراد ببكى بصوت عال: متسبنيش تاني والله ما اقدر اعيش من غيرك انا مش عارف انتي ازاي قدرتي تمشي و تكملي من غيري، خليكي جنبي اوعي تبعدي
زينه بحـ.ـز.ن: اهدي اهدي، انا اسفه مستحيل ابعد عنك تاني
بداء مراد يتكلم بصوت متقطع: او ع دي ني "اوعديني"
زينه بحب و نـ.ـد.م: وعد يا حبيبي
مراد بحب: ا ا ن ا هتت هتج وز
زقته زينه قبل ما تسمع باقي جملتوا و وقفت قدامه
زينه بعصبيه و بكى: هتتجوز هايدي صح و بدأت تصرخ بردو بعد كل ده يا مراد بردو، ثم كملت بقسوه
بص انت الي هتنـ.ـد.م بعد كدا و من انهارده انا بـ.ـنتك او اختك بس وانت مجرد ابيه بنسبالي و اي حاجه غير كدا لا، عن اذنك
مراد بو.جـ.ـع: ب ب س بس انا قصدي هتح وزك انتى
في ذلك الوقت كانت زينه طلعت وهيا متعصبه و مش سمعت باقي جملته و راحت على غرفتها
"في غرفة زينه"
اتصلت على زين و هيا بتبكى
زينه ببكى: الو يا زين
زين بلهفه: مالك يا زينه انتي كويسه، مراد جرالوا حاجه
زينه وهيا بتحاول توقف بكى و تمسح دmـ.ـو.عها: ممكن طلب و اوعي ترفضه
زين: اه طبعاً بس اهدي
زينه: مراد لسه عايز يتجوز اختك، و مش فاهم انه هينـ.ـد.م
زين بتساؤل: وانا ايه المطلوب مني
زينه بجمود: تتجوزني
زين بصدmه: نعمم
زينه: على ورق والله على ورق، انت عارف اني بحبه وهو بيحبني بس مش مقتنع بسبب كذا فكره بتيجي في دmاغه ان هو مش هيلحق يربي عيالو وانه هيعجز وانا لسه شابه و كذا تفكير كدا ف انا وانت نتجوز على ورق وهو اكيد مش هيستحمل و يقولي انه عايزني، فهمت يا زين
زين: اه فهمت
زينه بتوسل: هتساعدني صح
زين: اه هساعدك
بدأت زينه تسرد عليه الي هيحصل
تاني يوم على فطار
زينه: ابيه عايزه اقولك حاجه
مراد:احم نعم يا زينه
زينه: زيزو جاي يتقدmلي انهارده
ووووووو يتبععععع
↚
مراد بهدوء قبل العاصفه: نعم
زينه: مالك يا ابيه بقول زيزو جاي يتقدmلي
مراد وهو بيحاول يبقى هادي: زيزو اه طيب ماشي
زينه بأبتسامه: حضر نفسك بقى يا ابيه
مراد بحـ.ـز.ن: بس يا زينه انا بح
زينه: ما كفايه كلام بقى يا ابيه، قوم اجهز وانا كمان هروح اجهز
مراد: اسمعيني الاول انا عايز اقولك اني كمان بحب
زينه: عارفه انك بتحب هايدي هتفضل تعيدهالي
مراد: زينه ممكن تسمعيلي
زينه: لا و مش تبوظ عليا يومي انا بحب زيزو و هتخطب ليه أخيراً
مراد: عارف انك مش بتحبيه و عايزك تسمعيني ممكن ثم كمل بضعف ارجوكي يا زينه اسمعيني
زينه بضعف اكثر منه: ارجوك انت يا ابيه كفايه اوي كدا و كفايه لحد هنا انا تعبت
و سابته وطلعت غرفتها
اما مراد فقعد مكانه وهو حزين و شايف ان زينة قلبه خلاص راحت منه
مراد بو.جـ.ـع: كان نفسي ت عـ.ـر.في اني انا كمان بحبك و شيلت كل الافكار التانيه من دmاغي و كنت ناوي اعيش الي باقي من عمري معاكي، بس انتي مش مدياني فرصه
عند زينه
كانت قاعده في غرفتها بتبكي
زينه: لامتى هفضل بعيط كل يوم و موجوعه بسببك، امتى هتحس بيا، و ياترا بعد كل الي بعملوا ده هيجي معاك بفايده ولا برضو الي في دmاغك هيفضل فدmاغك، و الو.جـ.ـع كله في الاخر هيبقى ليا انا
"بليل"
وصل زين و معاه اخته هايدي
وقعده و مراد كان قاعد قدامهم
مراد ببرود: منورين
زين وهو كاتم ضحكته: نورك يا ميمو
هايدي: نورك طبعاً
هز مراد راسوا و كان مستني زينه تنزل
بعد دقايق نزلت زينه و كان الجو مشحون بالتـ.ـو.تر
زينه بأبتسامه: ازيك يا هايدي ازيك يا زيزو
زين: كويس يا قلب زيزو
هايدي: انا كويسه يا سكر
راحت زينه تقعد جنب زين و هايدي بس مراد شـ.ـدها عليه وقعدها جنبه و مسكها من وسطها جـ.ـا.مد
زينه بهمس: اه يا ابيه و.جـ.ـعتني
مراد وهو بيجز على اسنانه وبيتكلم بهمس: اتلمي بقى يا بت انتي انا سكتلك من بدري
زينه برقه: انا عملت حاجه
مراد وهو بيبلع ريقه: كفايه كدا
اما زين كان قاعد كاتم ضحكته بالعافيه و هايدي كانت هتمـ.ـو.ت من الغـ.ـيظ
هايدي بتكبر: اي مش هندخل في المهم ولما نمشي تبقى تكمل همس انت و بـ.ـنتك
مراد ببرود وهو حاطط ايده على وسط زينه: طب انجزه عايزين اي
زين: انا جاي طالب ايد الانسه زينه
مراد بنفس البرود: الطلب مرفوض
هايدي: يعني اي
زين بضحك: اسكتي يا هايدي
مراد: مش قولت الطلب مرفوض ما تمشوا بقى
زين وهو بيضحك: انا ماشي يا برو يلا يا هايدي
بعد ما مشيوا
زينه بعصبيه مزيفه و من جوها فرحانه: ازاي ترفضوا وانا عايزاه، انا بحبه و هتجوزه انت فاهم
قرب مراد منها بهدوء و مسكها ب ايده الاتنين من درعاتها جـ.ـا.مد و قرب من شفايفها باسها بعمق لمدة دقايق، و بعد عنها وهو بيتكلم بهمس
مراد بهمس: كفايه بقى تعبتيني معاكي
زينه بنفس الهمس: انت الي تعبتني
مراد: بحبك
وقرب مت شفايفها تاني يبـ.ـو.سها
ووووووو يتبععععع
↚
و قرب من شفايفها تاني يبـ.ـو.سها و حس انه بداء يبقى خطر عليها، فبعد عنها
مراد بحب: مش هقدر ابعد عنك تاني كفايه كدا، انا نـ.ـد.مان على كل الفتره الي عدت وانا بتعـ.ـذ.ب و بعـ.ـذ.بك
زينه بحب و فرحه: خلاص يا حبيبى سيبك من الي فات المهم اننا مع بعض
مراد: انا لازم اتجوزك في اسرع وقت لازم تبقى ملكي قدام الكل
زينه: انا بحبك اوي يا مراد و مش مصدقه كل الي بيحصل ده
مراد: صدقي يا زينة قلبي صدقي، و اهدي بقى كدا و تعالي نخرج نتمشي
زينه بفرحه: يلا بينا
طلعت زينه و معاها مراد و ركبه العربيه و مشيوا و طول الطريق كانت زينه في حـ.ـضـ.ـنه و حاسه انه حلم
مراد بقلق: زينه
زينه: مالك يا مراد
مراد بقلق اكثر: افتحي الباب و انزلي
زينه بضحك: ازاي وانت ماشي بسرعه
مراد بعصبيه: يلا يا زينههه مفيش فرامل قبل ما نطلع على الطريق العام
زينه بخـ.ـو.ف: لا مش هنزل غير لما انت تنزل يا مراد
مراد بعصبيه و تـ.ـو.تر: يلا يا زينه ابوس ايدك يلااااااا
زينه ببكى: طب ننزل سوا مش هقدر انزل من غيرك
في ذلك الوقت كان ناقص ثانيه ويبقه على طريق العام، ف فتح الباب من نحيتها و زقها و قبل ما هو ينزل كان طلع على طريق العام و عربيته خبطت في عربيه نقل كبيره و اتقلبت
اما زينه كانت اتعورت جـ.ـا.مد اوي في جـ.ـسمها اثر الوقعه و مش عارفه تقوم و تتحرك من مكانها بس كانت بتحاول عشان تطلع عند عربية مراد وهيا شيفاها مقلوبه، فضلت ماشيه بتعرج و الجزمه مش في رجليها و بتعيط و بتقول مراد و صلت عند العربيه كانت الناس كلها ملمومه
زينه ببكى: ده مراد حبيبى، اطلبه الاسعاف، يلا اطلبه الاسعاف بسرررعه
↚
في المستشفي
كانت زينه في غرفه عاديه و مراد في الغرفه العاديه الي جنبها
زينه ببكى: ونبي خليني اروح اشوف مراد يا دكتور، ونبي خليني اروح لان هو ملوش غيري وانا مليش غيره ولازم اشوفه احنا ملناش غير بعض ولازم نطمن على بعض
الدكتور: اهدي يا انسه حاضر
سندها الدكتور و وداها عند الغرفه و سابها ومشي وهيا دخلت لقته نايم اثر البينج
راحت قعدت على كرسي قدامه
زينه ببكى: مراد قوم كفايه كدا نمت كتير وانا بحب اشوف عيونك مفتوحه، يلا افتح عينك و اتكلم
يلا عشان خاطر زينه، فتح عينك يا قلب زينه
كملت ببكى هستيري
زينه ببكى هستيري: قوم ونبي بقى انا همـ.ـو.ت من خـ.ـو.في، انا مش حاسه ب امان و هحس ب امان لما تفوق
مراد بحب: كفايه ازعاج بقى يا زنانه انتي مزهقتيش طول الشهر ده من العـ.ـيا.ط
زينه بفرحه وهيا بتمسح دmـ.ـو.عها: مراد انت صحيت
مراد بضحك و شوية تعب: وفتحت عيني
زينه: مين الي عمل فينا كدا يا مراد
مراد بفحيح وشر: هعرف يا قلب مراد و هنـ.ـد.مه
زينه بخـ.ـو.ف عليه: بلاش تخاطر يا مراد، انا خايفه عليك
مراد بحب وهو بياخدها في حـ.ـضـ.ـنه: متخافيش يا قلب مراد
"بعد اسبوع"
في القصر كانت زينه بقت كويسه و مراد بقى كويس و بداء يبحث و يعرف مين الي عمل فيه كدا
في مكتب مراد
كان بيتكلم في التليفون
مراد: انت متأكد
رد الاخر عليه
مراد: طب ابعتلي كل الي الكاميره جيباه، يلا سلام
وقفل معاه و بعد دقيقه وصلوا فيديو و هايدي واقفه و معاها واحد و بتخليه يفتح عربية مراد و يبوظ الفرامل
مراد بفحيح: انتي الي جنيتي على نفسك
في ذلك الوقت دخلت زينه عليه المكتب
زينه ب ابتسامه: حبيبي بيعمل اي بقالوا ساعتين و سايبني لوحدي
مراد بحب: تعالي يا قلب حبيبك و خادها في حـ.ـضـ.ـنه و باس راسها و اتنهد تنهيده طويله
تاني يوم كان مراد وصل السيديهات الي معاه للبوليس و فيها فيديوهات دعا، ره لهايدي و اتقبض عليها
و عدت الايام على زينه و مراد بخير، و اليوم أخيراً هو اليوم الي بيتمنوه و أخيراً هيتجوزه
زينه بعصبيه:مراد شيلنيي
مراد: يا حبيبتي مش قادر
زينه بزعل: وانا مش هدخل القصر من غير ما تشيلني
مراد بضحك: ده الفستان نفسه يجي خمسين كيلو لوحده
زينه بغـ.ـيظ: طيب يا مراد
و مشيت قدامه و مراد ضحك على زعلها و شالها
زينه بشهقه: خضتني يا مراد
مراد: حقك على قلب مراد، و اسكتي بقى ويلا نطلع بسرعه عشان هنتكلم في موضوع مهم
زينه: موضوع اي يا حبيبي
مراد: لما نطلع هت عـ.ـر.في
و دخل بيها القصر و طلع السلم بسرعه ودخل غرفته
مراد و هو بيقلع القميص: هكلمك في حوار لازم نتكلم فيه كل يوم، و ده حوار كبير اوي
زينه: مالك يا مراد بتقلع ليه و حوار اي ده
مراد: هت عـ.ـر.فيه ياقلب مراد ولازم اقلع وانتي كمان
زينه: لا عيب مش هقلع حاجه
شـ.ـدها مراد عليه بعد ما قلع القميص و بداء يقلعها فستانها و هو بيبـ.ـو.سها في رقبتها عشان يتوها و يخليها تهدي
مراد وهو بيحطها على سرير: بحبك
تمت بحمدلله
لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك 👇